رواية حب مرسوم في القلب هي رواية رومانسية تقع احداثها بين صقر وروح والرواية من تأليف مني احمد في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية حب مرسوم في القلب لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية حب مرسوم في القلب هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية حب مرسوم في القلب تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية حب مرسوم في القلب من الفصل الاول للاخير بقلم مني احمد
ماما بصي أنا رسمت اي
ام روح ب تعب الله جميله ي روحي
روح بصي رسمت بابا معانا بس هو مش موجود.
ام روح هيجي قريب ي روحي
أنا وبابا عايزينك تكوني ناجحه جدا ومبسوطه في حياتك
باك
صحت روح علي صوت زعيق من جدها وهو بيزعق وبيقول هي نايمه لحد دلوقتي لييييييي م هي تربيه ست لو كان في خير ف امها كان هيبقي خير فيها بس احنا هنربيها من اول وجديد
روح ب حزن وضيق وخوف ف نفس الوقت لانها بتخاف جدا من الصوت العالي
خرجت وهي ف قمت غضبها
وهي بتقول
متجيش سيرت امي علي لسانك
امي ربتني احسن تربيه
عانت وشافت الزل
هي ارتاحت فعلاً لما مـ.ـا.تت
وقبل ما تكمل لقت القلم إلي علي وشها من قوته وشها نمل
مدتوش اي رد فعل وبصتله بكره شـ.ـديد.
ودخلت اوضتها فضلت تعيط وهي ه
حطه أيدها ع بوقها مش عايزة حد يسمعها
دخل اخوها الصغير عندها ودا اخوها من ابوها
وكانت هي منهاره
سيف تستاهلي لانك مش بتسمعي الكلام
روح ب غضب وصراخ اطلع برا
مرات ابوها دخلت ومسكتها من شعرها بقوه ولفته حوالين أيدها وهي بتقول بتزعقي ف ابني لي لو صوتك علي تاني ع الواد هقـ.ـتـ.ـلك امك غارت ريحتنا منها وسابتك انتي بس هتروحي فين
روح بتالم سيبي شعري اه
خرجت مرات ابوها من الاوضه وهي بتقول قومي عشان تروقي والبيت وتطلعي عشان تغسلي الهدوم
روح انهارت لأنها تعبت من العيله دي كلهم قاسين عليها وابوها ديما مسافر بيشتغل
روح قامت اتوضت وصلت وكانت بتدعي ربنا انها تطلع من البيت دا وتطلع من القريه إلي فيها لأنها تعبت من الناس ومن زكرايتها السوده إلي فيها
روح يارب انا لو قعدت هنا هتدمر حلمي وحياتي كفايا أنهم مخلونيش اقدم علي كليه واحقق حلمي كنت جايبه مجموع يدخلني الكليه إلي بحلم بيها يارب ساعدني يارب يارب طلعني منها ع خير
قامت روح خلصت شغل البيت ومنجتش من كلامهم وتعليقاتهم عليها من حريم اعمامها وعيالهم
دا غير مرات ابوها
دخلت اوضتها بتعب وشغلت اغنيه بتقول
انتي الامان انتي الحنان من تحت قدميكي لنا الجنان عنـ.ـد.ما تضحكين تضحك الحياه ودمـ.ـو.عها نزلت ع الاسكتش وهي بترسم صوره ل امها
ابن عمها ب مقاطعه
انتي يابت قومي اعمليلي كبايه شاي بدال اللعب دا قومي اعمليلك حاجه
روح والله أنا مش شغاله عندك خلي اي حد غيري يعملك
ابن عمها بقي كدا ي حلوه طب اهو
ومسك الاسكتش وقطع الصوره إلي بترسمها
روح ب انهيار وغضب اطلع برا ي حـ.ـيو.ان
ابن عمها مين إلي حـ.ـيو.ان ي بنت.ال.....
والله ل اوريكي مسيرك توقعي ف ايديا ومش هرحمك ي روح
فضلت روح تعيط ع الرسمه الي كانت بترسمها ل امها
مسكت تليفونها والدمـ.ـو.ع ماليه عينيها وبتقلب ف الفيس لقت بوست عبـ.ـاره عن مسابقه رسم عاملها فنان كبير جدا ومشهور وليه معارض في كافه انحاء العالم دا غير لوحاته العالميه
شروط المسابقه أننها هتكون من وحي الخيال واقوي رسمه فيهم من ناحيه الاحساس والدقه هو إلي هيفوز ب الجائزة والي هي عبـ.ـاره عن شهاده تقدير وعرض اللوحه في معرض الفنان دا +علبه الوان من ماركه عالميه
روح فضلت تقلب ف بيدج الشخص المشهور دا وهي منبهره ب إبداعه وقوة عمله ومعارضه المشهوره وصوره ف أنحاء البلاد مع ناس مشهوره وسرحت ب خيالها
انها ف يوم من الايام تكون محترفه زيه كدا وليها مكان ف المجال دا
روح بتنهيده خزلتك ي امي دمروني وحرموني من حجات كتير ومش عارفه اعمل اي
حتي عشان ادخل المسابقه دي عايزة ادوات وانا مش معايا حتي فلوس مش معايا وهدومي دابت
هنجح ازاي بس
يتبع