رواية الحب يصنع المعجزات جاد وكيندرا كاملة جميع الفصول

رواية الحب يصنع المعجزات هي رواية رومانسية تقع احداثها بين جاد وكيندرا والرواية من تأليف حليمة عدادي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية الحب يصنع المعجزات لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية الحب يصنع المعجزات هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية الحب يصنع المعجزات تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية الحب يصنع المعجزات جاد وكيندرا كاملة جميع الفصول

رواية الحب يصنع المعجزات من الفصل الاول للاخير بقلم حليمة عدادي

صباحا في أحدي القري و تحديدا في ذالك المبني المتهالك استيقظت الام باكرا تعد لزوجها فطوره لكي يذهب إلى عمله فهو مزارع بسيط يعمل في اراضي احدي الاغنياء استيقظ الأب على نداء ابنه الصغير ارتدى ثياب عمله ثم  خرج من غرفته نظر الى ابنته التي تجلس في احد أركان المنزل تنظر امامها الى  الفراغ جلس جانبها و ضع يده على رأسها نظرت له في صمت فهي خرساء لا تتحدث خرجت زوجته و ضعت لهم فطورهم البسيط 
زينب :: قلبي بيتقطع كل ما اشوف بنتي وهى  بالحالة دى.. بدعى ربنا كل يوم انه ينتقم من اللى  عملوا فيها كده. 
خالد :: يا ريت كان معايا فلوس  تكفي.. كان زمانى بعت بنتي تتعالج  لكن ما باليد حيله.. 
 جلسوا على الفطور بدأت امها تطعمها فهي منذ ذالك الحادث لم تأكل وحدها تذكر يوم ذالك الحادث 
المشؤم الذي غير حياة ابنتها التي كانت مثل زهرة و ذبلت
فلاش باك..... 
أحضرت له الاكل الى مكان عمله و هي تقفز بين الأزهار بسرور حتى وصلت قبلت يده ثم جلست و بدأ ترتب له 
كيندرا :: بابا حبيبى.. بص انا طبختلك ايه النهارده.. زوزو ما طبختش حاجه النهاردة على فكره و زين ساعدني بس. 
خالد :: بنتي القمر... انا عارف ان كل حاجه بتعمليها جميله زيك بالظبط..
  نظرت إلى العمال و جدت كل واحد بتناول وجبته الا احد الرجال كان عجوزا
كيندرا :: بابا... بعد اذنك طبعا هاخد شوية اكل للراجـ.ـل الغلبان اللى هناك ده.. 
خالد :: طبعا يا بنتى...خدى اللى انتى عوزاه و روحيله.
 قسمت الطعام و اخذت له فهي كانت محبوبة بين العمال ثم عادت الى ابيها
كيندرا:: بابا انا هروح بقى دلوقتي... يوم سعيد عليك يارب. 
 ودعت أباها ثم ذهبت في المساء عنـ.ـد.ما عاد خالد المنزل وجد زوجته تنتظر امام المنزل و القلق ظاهر على وجهها
زينب :: هى فين بنتك.. انا هضـ.ـر.بها خلى بالك.. النهارده مش هتفلت من ايدى. 
خالد :: كيندرا مش معايا... هو انتى عاوزة تضـ.ـر.بيها ليه ايه اللى حصل. 
زينب ::ازاى مش معاك..انا بعتهالك الصبح بالاكل..و ما رجعتش من ساعتها فكرتها معاك عشان كده عاوزة اضـ.ـر.بها لانها اتاخرت اوى.
خالد :: انتى بتقولي ايه يا زينب...كيندرا مش معايا...دى رجعت من بدرى و احنا بقينا فى عز الليل..هى فين.
زينب :: ازاى الكلام ده.. عشان خاطرى يا خالد دور عليها.. دى متعرفش حد هنا.. هتكون راحت فين. 
ذهب خالد للبحث عنها و معه اهل القرية كان منتصف الليل و الجميع يبحث حتى رأو شيء بين الاشجار ركضوا له وجدها تجلس و تنظر امامها بصمت
خالد :: كيندرا.. ايه يا بنتى انتى قاعده كده ليه و بتعملى ايه هنا.. 
 لم يجد منها رد احضروا اهل القرية شاحنة احد العمال و ذهبوا بها الى المستشفى خاف ابيها ان يكون فعل بها احد شيء بعد مدة من الوقت خرج الطبيب 
 ‏
 ‏خالد :: بنتى محصلهاش حاجه يا دكتور صح... هى كويسه مش كده. 
 ‏
الطبيب :: هى للاسف اتعرضت لصدمه قويه جدا.. خلتها فقدت النطق.. لدرجة ان عقلها مستوعبش الصدمه... دى حالتها حاليا.. انما لو بتسأل عن حاجه تانيه متقلقش هى كويسه.. 
خالد :: لا اله الا الله.. و انا اعمل ايه دلوقتي يا دكتور عشان ترجع كويسه
الطبيب ::لازم توديها لدكتور نفسى عشان يعملها جلسات. 
اخذ خالد ابنته و ذهب الى بيته و من ذالك اليوم وهي على حالها هذا... اخذها الى الاطباء ولكن لم يقدر على دفع المال فتوقف عن علاجها 
باك
زينب :: خالد..انت سرحت فى ايه..كمل فطارك عشان انت اتاخرت.
خالد :: تمام ماشي.. انا قايم اهو.. لازم اخلص شغلى النهاردة بدرى.. صاحب الاراضى جاى الصبح بدرى و مبيحبش يلاقى حاجه ناقصه 
زينب :: انا جهزتلك اكلك.. خده معاك و انت ماشي. 
خالدبحزن ::انا  اتعودت على كيندرا بتجبهولى و تيجى و تملى اليوم بهجه.. 
زينب :: كل يوم بقول اجبها و اجيلك هناك والله.. لانها عاوزة تيجى تشوفهم. 
خالد :: طيب انا همشى.. مع السلامه زين خلى بالك من اختك متخلهاش تطلع بره البيت 
خرج من منزله حتى وصل إلى عمله وجد الجميع يعمل بجد 
احد العمال ::عم خالد.. كيندرا عامله ايه دلوقتي.. دى وحشتنا اوى.. 
خالد :: لسه زى ما هى والله.. بس لسه مصممه تيجى هنا و تشفكوا. 
احد العمال :: ربنا يستر.. الاسبوع ده صاحب الارض جاى الناس بتقول انه راجـ.ـل قاسى و صعب اللى مبيشفش شغله بيطرده على طول. 
************************************************
في ذالك القصر الجميل كان يشرب قهوته و هو يرتب احد ملفاته حتى دخل صديقه
حسام :: جاد.. هو انت شغال على طول صبح و ليل. 
جاد :: معنديش حاجه اهم من الشغل اعملها. 
حسام :: انا مش عارف انت ازاى عايش لوحدك فى القصر الكبير ده.. ما تتجوز و تخلف ولد حلوين يسلوك فى حياتك كده. 
جاد :: كفايه انت معايا و عملى ازعاج.. اتجوز انت لو عاوز. 
حسام :: هو انت عاوز ريم تقـ.ـتـ.ـلنى يا ابنى.. انا متجوز و معايا طفلين.. 
جاد :: حسام.. ده مش وقت الكلام ده.. انا عاوز اخلص اللى فى ايدى عشان انزل اروح القريه عاوز اشوف العمال هناك و اعرف الشغل عامل ايه. 
حسام :: كل ما اكلمك فى موضوع الجواز تقولى مش وقته.. بقى عندك اربعين سنه هيجى وقت الجواز امتى يعنى لو مش دلوقتى. 
جاد :: هو انا اشتكيت لحد فيكوا يوم.. انا مبسوط كده ومش عايز اتجوز 
حسام :: طيب خلاص براحتك.. انا ماشى عندى شغل.
تجول بين العمال يرى عمل كل واحد منهم... 
جاد :: انا شايف العمال كلهم شغالين كويس جدا... بس فى راجـ.ـل عجوز جدا وسطهم.. اعتقد ان الشغل ده ما ينسبوش. 
حسام :: انا كلمته و قولتله كده بس هو صمم انه يشتغل.. مقدرتش امنعه مع اصراره ده. 
 ذهبوا اتجاهه شعر الرجل بالخوف من فكرة طرده من العمل.. 
جاد :: يا حاج الشغل ده صعب جدا عليك.. ازاى هتعرف تشتغل شغل محتاج المجهود ده. 
الرجل :: ابوس ايدك يا باشا.. متطردنيش من الشغل.. انا محتاج الشغل ده جدا والله. 
جاء ليقبل يده منعه جاد و طلب منه أن يهدأ. 
جاد :: انا مش عاوز اطردك ولا حاجه.. بس انا شايف ان الشغل ده لا يناسب صحتك ولا سنك.. انا هشوفلك شغل تانى يناسبك.. 
الرجل ::ربنا يخليك يا باشا.. ربنا ما يحرمنا منك ابدا. 
جاد :: تقدر دلوقتي ترجع بيتك..  وحسام هيجيلك الصبح يبلغك ايه شغلك الجديد. 
الرجل :: يا باشا معتش الا حاجات بسيطه هخلصها و اروح على طول. 
جاد :: يا حاج متشغلش بالك باللى لسه روح انت و يوميتك كده كده محسوبه متقلقش. ذهب الرجل و هو في قمة سروره 
جاد:: حسام تابع انت مع العمال و انا هتمشى شويه هنا حواليك. 
حسام :: تمام متتاخرش لازم نرجع قبل الليل. كان يمشي بين الحقول و الزهور وينظر إلى المناظر الجميله حتى توقف على اجمل ما رأته عينه كانت تجلس و سط الازهار و الهواء يحرك شعرها و هي تنظر إلى الفراغ سرح في جمالها لم يرى مثلها من قبل وقف يتأملها من بعيد كم هي جميله و ملامحها مثل طفله نظر لها كأنه يرسم صورتها في عقله لا يعلم كم مر من الوقت و هو يتأملها فاق من شروده على صوت هاتفه نظر له 
جاد :: فى ايه يا حسام منا لسه سايبك من دقيقتين. 
حسام :: دقايق ايه يا جاد احنا هنهزر.. بقالك نص ساعه سايبنى و انا واقف مستنيك هنا. 
جاد :: طيب انا جيلك اهو.. نتكلم بعدين 
( اغلق و لم يسمع رده ثم عاد ليراها ولكن لم يجدها بحث عنها و لكن كأنها اختفت و انشقت الأرض و اخذتها بحث بكل الاماكن القريبه و لكن لم يجد لها أثر 
جاد :: اه انا ايه اللى جرالى.. عملت فيا ايه البنت دى.. انا شوفت بنات كتير اشمعنا دى... انا بقالى ساعه عمال بدور عليها.. 
_____________________________________________  
 زينب:: فين اختك مش شيفاها فى اى حته.
 ‏ 
زين :: كانت فى اوضتها مشفتهاش عشان كنت بره.
زينب :: انتى فين يا كيندرا... انا خايفه يكون حصلها حاجه. 
زين ::ممكن تكون راحت لبابا..انتى عارفه انها بتحب المزرعه.
زينب :: طيب تعالى خلينا نشوفها فين قبل ما يحصلها حاجه بعيد الشر. 
(جاءت لتخرج و جدتها تدخل ركضت لها و عانقتها بدمـ.ـو.ع
زينب:: انتى كنتى فين يا بنتى.. انا كنت خايفه يكون حصلك حاجه. 
( نظرت لها وجدت الدمـ.ـو.ع في عينيها 
زينب:: انتى حصلك ايه يا حبيبتي.. انا مش عاوزة اشوفك بتعيطى. 
 جلست وضمتها الى حـ.ـضـ.ـنها::
 ‏ ما تعمليش كده تاني. 
 ‏
************************************************بعد مدة من البحث غضب من نفسه ماذا فعلت به الفتاة جعلته مثل مراهق يبحث عنها عاد إلى المزرعة وجد حسام ينتظره بغضب 
جاد :: فى ايه مالك غضبان كده ليه حصل حاجه من ورايا   
حسام :: بقالى ساعه مستنيك.. و جهزت الاكل و قعدت استناك كنت فين كل ده.. 
 ثم نظر الى حذاءه الذي ملئ تراب و ملابسه غير مرتب
حسام :: هههههه فى ايه انت وقعت فى السكه ولا ايه... مش قادر منظرك يضحك اوى انت متبهدل عالاخر. 
جاد :: حسام كفايه.. هو فى ميه هنا.. عاوز استحمى. 
حسام :: مية ايه اللى بتسأل عليها.. احنا نضفنا المزرعه بسرعه عشان نرجع بدري.. انا قولت لريم انى مش هتاخر. 
جاد :: مش هنروح النهارده.. هنبات اللليله هنا. 
 تركه دون أن يسمع كلامه
حسام:: هو ايه اللى حصله ده.. راح فى حال و رجع فى حال تانى. 
_____________________________________________
زينب ::الشغل كان عامل ايه النهاردة.. كل اهل البلد. بيقولوا ان صاحب المزرعه جه النهارده و كل اللى بيلاقيه مقصر فى شغله بيطرده من غير رحمه. 
خالد :: والله اللى شفته عنيا مش هو اللى سمعته ودانى.. الراجـ.ـل طيب جدا. 
زينب :: هو عمل ايه عشان تقول عليه طيب برغم اللى سمعناه. 
حكى لها كل ما فعله مع العجوز و تعامله مع العمال
زينب :: يعنى مطلعش زى ما الناس بتقول عليه.. 
 قاطع كلامهم صوت 
زين :: ماما تعالي بسرعة.. كيندرا
زين ::: ماما تعالي بسرعة كيندرا 
زينب بقلق :: ايه اللى حصل لكيندرا 
زين :: مشعارفيا ماما فجأة لقتها بتتخـ.ـنـ.ـق..
 جريوا بسرعه للاوضه لقوها بتتخـ.ـنـ.ـق على الارض و حرارتها عاليه جدا شالوها و حطوها عالسرير بسرعه  .. 
زينب :: خالد اعمل حاجه بنتي بتموت..دى مش قادره تتنفس هات عربيه من العمال ناخدها  المستشفى.
جرى خالد على  بره بسرعه وقعدت  زينب جنبها تعيط و تعملها كمدات علشان تنزل حرارتها
_____________________________________________
 وفي اوضة  جاد طول الليل ما قدرش ينساها.. فضل سهران من غير نوم بيفكر فيها لحد ما صحى حسام على حركة جاد اللى كان كل شويه يدخل الاوضه و يخرج تانى...
 ‏
 ‏ 
حسام :: جاد هو فى ايه..انت منمتش حتى دقيقه واحده.. ايه اللى واخد عقلك بالشكل ده قولي... من ساعة ما رجعت امبـ.ـارح وانت عالحال ده.. 
جاد :: مفيش حاجه يا حسام  ممكن ترجع تنام انت.. انا تعبان و مش قادر اتكلم ومش عاوز اتكلم.. انا هخرج بره انا... 
حسام :: انا هسيبك دلوقتي بس اكيد هتقولى.. 
جاد :: طيب 
  خرج جاد يتمشى بين الاشجار و فجأه سمع صوت زعيق اتجه بسرعه نحية الصوت شاف واحد من العمال فسأله.. 
  ‏
  ‏ 
جاد :: هو ايه اللى بيحصل هنا بالظبط... بتعملوا ايه هنا فى وقت زى ده.. 
خالد :: يا باشا..بنتى بتموت....عاوز اخد العربيه عشان اخدها اوديها المستشفى بس هما منعونى.
جاد :: تعالى معايا.. العربيه دى صعب. تخرج دلوقتى اركب عربيتى بسرعه. 
 ركب جاد عربيته و معاه خالد لحد ما  وصل بيت خالد
 ‏ 
خالد :: استنانى هنا يا باشا هجبها بسرعه و اجى 
(دخل خالد يجيب بنته لقاها حالتها سائت عن الاول و مـ.ـر.اته قاعده تعيط شالها بسرعه لقى جاد فتحله باب العربيه اول ما شافه و مد اديه يشلها منه عشان يركبها العربيه و لكنه اتصـ.ـد.م لما لقاها هى البنت اللى طيرت النوم من عينه وشغلت عقله وقلبه... حطها فى العربيه بسرعه جدا و ركبت امها و ابوها معاه وطلع بسرعه عالمستشفى... وهو مش عارف حصله ايه و ليه حاسس بالخوف ده عليها كمل سواقه بسرعه لحد المستشفى وهو مش مبطل تفكير.. 
_____________________________________________
وفي صبح تانى يوم صحى حسام على صوت تلفونه بيرن بيشوف مين لقاها مـ.ـر.اته اللى بترن 
ريم :: انت فين.. بتقولي عندى شغل ومش هتاخر استنينى..  وانا استناك و متجيش انت فين ولا تكون بتخونى وانا معرفش.. 
( كملت كلامها بعـ.ـيا.ط شـ.ـديد..
ريم::: ولا انت مبقتش تحبنى زى الاول.. 
حسام :: ريم يا  حبيبتي ايه الكلام ده انا قولتلك اني مع اخوك  و مش هرجع.. انا جاى النهارده.. بتعيطى ليه بس... مين المغفل ده اللى قالك انى مبقتش احبك...دنا بحبك كل يوم.. 
ريم :: بس انا بغير عليك و مبحبكش تبقى بره البيت بليل و تبات بره. 
حسام :: ريم انتى عارفه ان فين ما يروح جاد بروح معاه... حتى اتصلى بيه و أسأليه كمان.. 
ريم :: حسام انا واثقه فيك... بس انت وحـ.ـشـ.ـتني وكمان ولادك تعبونى اوى معاهم. 
حسام :: معلش ياقلبي.. استنينى النهارده انا جاى.. هقوم بس اشوف جاد راح فين. 
ريم :: ماشييا حبيبي هنستناك..خلى بالك من نفسك مع السلامه.. 
_____________________________________________
في المستشفى عدت ليله كامله وهما مستنين قدام باب اوضتها الدكتور قالهم يستنوا بره لحد ما يبلغهم بوضعها... كان جاد حاسس بإحساس لاول مرة يحس بيه.. كان دايما بيسمع عن الحب من اول نظرة ولكن عمره ما صدقه ابدا... خرج الدكتور وقتها و جريوا عليه كلهم 
خالد :: قولى يا دكتور حالتها ايه.. هى كويسه دلوقتي.. 
الطبيب ::لازم نعملها عمليه ضروري عندها مشكله فى الرئتين...لو معملتهاش هنخسرها للاسف.
خالد :: طيب اعملولها العمليه بسرعه.. انتوا مستنين ايه. 
الطبيب :: العملية غاليه جدا.. انت تقدر تتحمل تكاليفها... لو مش هتقدر تدفع التكاليف مش هنقدر نعملها.. 
جاد :: هى فين الإنسانية... البنت بتموت و انت تقوله الفلوس اول.. اتفضل ادخل اعملها اللازم حالا. 
الطبيب :: انت مش شايف يا استاذ حالة عيلتها ايه.. مين اللى هيدفعلى التكاليف.. 
مسكه جاد بقوة من البلطو الخاص بيه و هو بيقول بعنف.. 
جاد :: انا اللى هدفع التكاليف.. اعملها العمليه بسرعه و انقذها.. 
  جرى الدكتور بسرعه من قدامه لاوضة كيندرا و  بعد مدة من الوقت دخلوا كيندرا اوضة العمليات... فضلت زينب تعيط و خالد يحاول يهديها.. 
  ‏
جاد :: متقلقوش.. انشاء الله هتبقى كويسه. 
خالد :: انا مش عارف اشكرك ازاى يا باشا... لكن ده مبلغ العمليه كبير جدا هندفعه ازاى بس. 
جاد :: ما تشغلش بالك بالمبلغ.. اما تخرج بنتك بالسلامه من العمليه نبقى نتكلم. 
 رن تليفون جاد  خرج بره يرد عليه.. 
 ‏
جاد :: ايوه يا حسام. 
حسام :: انت فين من الصبح... بدور عليك.. حتى تليفونك برن و ما بتردش.. 
جاد :: انا فى المستشفى تعلالى و انا هقولك كل حاجه.
حسام :: جاد انت كويس  بتعمل ايه فى  المستشفى.
جاد :: انا بخير و مستنيك. 
قفل الخط معاه و قعد على اقرب كرسي حاسس بوجع فى قلبه مش عارف مصدره و لاول مره بيحس بيه
وصل حسام  المستشفى لقى جاد قاعد و ساند راسه بين يديه جرى عليه بقلق. 
حسام :جاد انت بخير ايه اللى حصل وبتعمل ايه فى المستشفى. 
جاد :: انا جيت مع عم خالد بنته بتعمل عمليه واحنا قاعدين منتظرين. 
حسام : جاد حالك مش عاجبنى وشك تعبان و شكلك حزين يلا خلينا نروح عشان ترتاح.
جاد :: انا فعلا تعبان.. وعاوز ارتاح بس مش همشى الا ما اطمن عليها.. تعالى خلينا ندخل نشوف خرجت من العمليات ولا لا. 
 بعد ما دخلوا لقوا الدكاترة خارجين طلعوا يجروا عليهم عشان يطمنوا.. 
 ‏
خالد :: بنتى عامله ايه يا دكتور طمنى عليها هى كويسه. 
الطبيب :: متقلقوش العمليه نجحت وهى كويسه وشويه وننقلها اوضة عادية. 
زينب :: طيب ممكن نشوفها يا دكتور. 
الطبيب :: بمجرد ما ننقلها اوضه عاديه تقدرى تشوفيها.
بعد مدة  اتنقلت كيندرا لغرفة عادية دخلوا عندها كانت كالعادة بتبص  للفراغ بدون أي حركة 
زينب بدمـ.ـو.ع:: بنتي حبيبتي الحمد لله على سلامتك يا قلبى. 
خالد :: الحمد لله انى شوفتك على خير.. هتبقى كويسه انشاء الله. 
( نزلت دمـ.ـو.عها في صمت حس هو كأن خنجر اتغرز في قلبه لما شاف دمـ.ـو.عها و لكن اللى خوفه هو صمتها. 
جاد :: عم خالد  هي ساكته ليه كده  هي بخير..انا هجيب الدكتور واجى.
 خرج من غير ما يسمع حد رد لسؤاله و رجع بالدكتور عشان يفحصها.
 ‏ 
الطبيب :: حالتها كويسه جدا دى عملية عادية بعد يومين ممكن تاخدوها البيت.. متقلقوش هى كويسه. 
جاد :: بس دى مبتكلمش ازاى بتقول انها كويسه. 
خالد :: شكرا ليك يا دكتور.. انا هقولك كل حاجه تعالى معايا بره شويه. 
خرج الطبيب 
جاد :: فى ايه يا عم خالد عاوز تقولى ايه.. خى مش كويسه الدكتور هو اللى المفروض يقول فيها ايه. 
خالد :: هي كويسه تعالى بس معايا بره وانا هفهمك كل حاجه. 
كان القلق هيقـ.ـتـ.ـله منتظر خالد عشان يقوله. 
خالد :: بنتي اتعرضت لحادثه و من وقتها و هي بالحالة دى مبتكلمش اتعرضت لصدمة  عقلها متحملهاش دايما ساكته كده وبتبص للفراغ. 
 عقله مقدرش يستوعب ان البنت اللى سرقت قلبه و عقله تعاني كل ده. 
 ‏
جاد :: ايه اللى ممكن يكون حصل يخليها بالحاله دى. 
خالد :: لحد دلوقتي مش عارفين ايه اللى حصل 
وحكاله كل اللى حصل معاها. 
جاد :: و ما دورتوش ورا الموضوع عشان تفهموا ايه اللى حصلها يومها. 
خالد :: لا يا ابني والله ومعرفش ايه اللى حصل لبنتى يخليها بالحال ده. 
جاد :: متقلقش انا مش هسكت وهفضل ورا الموضوع ده لحد ما اعرف ايه اللي حصل بالظبط.. انا همشى دلوقتي عندى شغل هخلصه و ارجعلك. 
____________________________
وصلوا المزرعة غير جاد هدومه عمل لنفسه فنجان قهوة وقاعد حاسس بحزن شـ.ـديد علشانها.
حسام :: جاد ايه اللى حصلك من يوم ما جينا و انت حالك متبدل خالص.
جاد :: مش عارف يا حسام كل حاجه اتغيرت فى يوم واحد مش عارف اقولك ايه. 
حسام :: جاد انت قلقتنى.. اتكلم معايا فيك ايه. 
جاد :: طوال حياتي و انا وحيد مجربتش طعم الحب فى حياتى شوفت بنات كتير جدا و لكن مكنتش بهتم... لحد ما جت هى وخلتنى زى المراهق من النظرة الاولى..ادمنت البصه فى وشها مش عارف ازاى.
حسام :: ده الحب يا بطل.. الف مبروك.. اخيرا هتودع العزوبيه.. انا استنيت اليوم ده كتير اوى. 
جاد :: بس يا حسام مشفتش حالتها عامله ازاى ولا نظرة الحزن اللى فى عنيها.. كل ما اشوفها بالحاله دى قلبى بيوجـ.ـعنى اوى مش عارف ليه. 
حسام :: لو فعلا حبتها زى ما بتقول يبقى لازم تكون جمبها طول الوقت لحد ما تتجاوز الازمه دى و تبقى كويسه. 
جاد :: انا عمرى ما صدقت الحب من اول نظرة بس فعلا دلوقتي صدقته. 
حسام:: طيب انت هتعمل ايه دلوقتي.. انا عاوز ارجع انا قولت لريم انى راجع. 
جاد :: انا هفضل هنا لحد ما تبقى كويسه ارجع انت و انا هسبلك كل اعمال الشركه لحد ما ارجع. 
حسام :: تمام ماشي.. انا همشى وانت لو حصل اى حاجه كلمنى. 
____________________________
وهى هناك عماله تجرى ورا ولادها وهى غضبانه لحد ما رن جرس الباب. 
ريم :: ااااه والله ما هرحمكم.. هفتح الباب بس و ارجعلكوا. 
 فتحت الباب لقت حسام قدامها وفى ايده بوكيه ورد جميل و علبة الشوكولاته اللي بتحبها
 ‏
ريم :: حسام
 خدته فى حـ.ـضـ.ـنها بقوة
 ‏
 ‏ريم:: وحـ.ـشـ.ـتني اوى..انت مش هتروح تانى مع جاد
 ‏
حسام:: وانتى كمان حشـ.ـتـ.ـيني و  ياقلبي..اخبـ.ـارك ايه.
ريم :: مش كويسه عيالك جننونى.. من الصبح وانا بجرى وراهم
حسام :: انا جيت خلاص.. متقلقيش هعلمهم الادب وهربيهم من اول وجديد. 
ريم :: لا لا متعملهمش حاجه انا مش عاوزه ازعلهم. 
حسام :: مش عارف اقولك ايه والله... بتشتكى منهم وبعدين تدافعى عنهم.. يا ام قلب حنين انتى. 
ريم :: طيب يلا عشان ندخل دنا محضرالك كل الاكل اللي بتحبه.. سام... وسيم... انتوا فين. 
خرجوا من تحت السفرة اول ما سمعوا صوت ابوهم..خدهم فى حـ.ـضـ.ـنه 
حسام :: ايه بقى يا حبايب بابا..عاملين مشاكل ليه و مزعلين ماما 
ردوا فى نفس واحد. 
سام وسيم :: احنا معملناش حاجه.. احنا كنا عاوزين اكل... بس هى بتطبخلك انت بس الاكل الحلو يا سى بابا. 
حسام ؛: أميرة قلبي دى... يلا يا حبيبتي عشان ناكل سوا. 
 وقعدوا سوا ياكلوا فى جو مليان حب وفرفشه......
(وصل المستشفى نزل من عربيته بيقدم رجل و يأخر التانيه اول مرة يحس بالتـ.ـو.تر و دقات قلبه حاسس انها مسموعة من قوتها...معقول هو ده الرجل اللى كان مبيهتمش بحد.. الكل يقف احترام ليه.... قدامها بيبقي ضعيف زى العيل اللى غلط..  وصل لاوضتها خبط على الباب محدش رد فتح الباب بتـ.ـو.تر ملقاش حد في الاوضه حس بالخوف نزل بسرعة  الاستقبال عشان يسأل... 
جاد :: في مريـ.ـضة كانت هنا اسمها كيندرا الهلالي.. مش موجوده فى اوضتها ليه نقلتوها اوضه تانيه..
الممرضة :: استنى يا فنـ.ـد.م هشوف.. 
وبصت فى السجلات وقالتله.. 
الممرضه:: دى خرجت النهارده الصبح. 
جاد :: تمام متشكر. 
خرج و هو بيفكر ازاى هيطمن عليها وركب عربيته.. 
*****************************
زينب :: خالد لو كنا سبناها فى  المستشفى كان احسنلها.. هنا ازاى هنعرف حالتها و هي لا مش بتتكلم.. 
خالد :: أطمني هى بخير... اهتمى بيها  انتى بس كويس... اه نسيت مقولتش لجاد بيه اننا اخدنا كيندرا قال هيجى يطمن عليها.
زينب  :: ليه كده بس.. ده لولا هو امبـ.ـارح كان حصل لكيندرا حاجه.. 
زين ::: ماما هى كيندرا هتبقى كويسه.. شكلها تعبانه اوى. 
زينب :: اه يا حبيبي هتبقى كويسع و تلعبوا مع بعض تانى..
 خبط الباب 
 ‏
خالد :: اما اقوم اشوف مين اللى جايلنا دلوقتي. 
 فتح الباب وجد جاد أمامه
 ‏
جاد :: السلام عليكم...انا اسف جيت من غير ميعاد.. كنت عاوز اطمن على انسة كيندرا 
خالد :: اتفضل يا جاد بيه.. احنا غلطنا لما خرجنا من غير ما نقولك معلش.. 
(  دخل وهو بيدور بقلبه عنها قبل عينيه دخل لاوضتها كانت  زى ما شافها  قبل كده باصه قدامها وبس.. 
جاد :: هى عامله ايه دلوقتي..بقت كويسه. 
خالد :: هى كويسه بس على حالتها دى مش كويسه ابدا
جاد :: حمدالله على سلامتها..بس لازم تتعالج عشان ترجع لحالتها الطبيعيه زى زمان. 
خالد :: ان شاء الله.. اتفضل معايا   زينب جهزت الفطار... خلينا ناكل مع بعض لقمه.. 
جاد :: لا شكرا ليك.. انا عندى شغل مهم.. انت متجيش النهارده الشغل..وخليك النهارده مع بنتك 
*****************************
جاد عالهاتف :: ازاى الحال فى الشركه.. خلى بالك المنافس بتاعنا مترصد لنا و مستنى الفرصه المناسبه عشان يضـ.ـر.بنا فى مقـ.ـتـ.ـل.. 
حسام :: أطمن كل حاجه تحت عنيا.. طمنى عليك انت عامل ايه. 
جاد :: مش كويس ابدا... كل ما اشوفها بالحاله دى احس بوجع عمرى ما حسيت بوجع زيه قبل كده. 
حسام :: اعتقد إنك لو اخدتها عشان تكمل علاجها هتتحسن و تبقى كويسه.. قول لابوها و ساعدها وخليك جمبها. 
جاد :: انا بفكر فى حاجه كده معرفش هى صح ولا لا بس هعملها
حسام :: ايه الحاجه اللى ممكن تخليك عاوز تعملها من غير ما تبقى عارف هى صح ولا لا.. 
جاد ::هتجوزها واخدها معايا القصر.. وهناك هتابع علاجها كويس جدا و كمان هبقى مطمن عليها. 
حسام :: جاد انت متاكد من إنك عاوز تعمل كده... طيب هتعمل ايه لو عالجتها وبقت كويسه و بعدين رفضتك و رفضت حبك ليها وطلبت تبعد. 
(شعر جاد بالغضب عند فكرة انها تحب غيره ليقول. 
جاد:: لا هى ملكى انا ومستحيل تحب غيرى ولازم تتقبل حبى ليها. 
حسام :: هو ده حب ولا هوس.. انت لو حبتها بالعنف ده مش هتخليها تحبك ابدا و هتكرها فيك. 
جاد :: انا بحبها ده مش هوس و لكن انا بغير من فكرة انها تحب غيري انا شايفها زى بنتي و نور عيني يبقى ازاى هعاملها بعنف.. 
جاد :: طيب كلم ابوها ولو وافق هاجى انا وريم... تحب اقول لخالتى سناء؟؟؟ 
جاد :: لا متقولهاش.. لو قولتلها انت هتزعل منى.. انا هقولها بنفسى. 
*****************************
ريم :: ازاى عاوز يتجوزها يا حسام وهو مشفهاش غير مرتين تلاته. 
حسام:: اخوكى محبش قبل كده...و حبها  من اول نظرة... انتى مبتشوفيش حالته قدامها كأنه طفل صغير... مهما كان قدام الناس بيتعامل بقسوة بس بيجى قدامها ويبقى ضعيف
ريم :: طول السنين اللى فاتت دى واحنا منتظرين انه يتجوز... لكن كان بيرفض ودلوقتى جه الوقت لكن انا خايفه انها تكسر قلبه.. لما تبقى كويسه و ما تتقبلش فكرة انها تكون مع راجـ.ـل اكبر منها.. 
حسام :: احنا منعرفش القدر مخبيله ايه..متقوليش الكلام ده بقى قدامه لانه بيزعل. 
ريم :: متقلقش.. انا هقوم اشوف سام و وسيم بيعملوا ايه. 
حسام :: بتهربى منى و اول ما امشى تفضلى تقولى ارجع بسرعه. 
ريم :: انا اسفه يا حبيبي مقصدتش والله بس انا قلقت عليهم قولت اقوم اطمن عليهم بس... انا لو عليا افضل جمبك طول حياتي. 
 ضمها  لحـ.ـضـ.ـنه 
 ‏
حسام :: انا عارف ياقلبي.. تعالى نقوم سوا نشوف بيعملوا ايه. 
ريم :: انا بتعب معاهم جدا لما ببقى لوحدي... بس لما بتبقى هنا ببقى مرتاحه و باخد منك طاقه والله. 
*****************************
فضل قاعد مستنى و هو خايف ان ابوها يرفض طلبه و مرتبك مش عارف يبدأ منين قطع شروده صوت خالد لما وصل.. 
جاد :: اسف انى اتصلت بيك في وقت زى ده 
خالد :: مفيش حاجه يا بني انا اتعودت اخرج بليل و اجى هنا.. 
جاد :: انسه كيندرا عامله ايه دلوقتي.. بقت احسن 
خالد :: هى بخير الحمد لله.... بس بالنسبالى هى دايما تعبانه ومش كويسه. 
جاد :: عم خالد انا عاوز اكلمك فى حاجه بس بدون عصبيه والله ربنا يعلم انى كل اللى عايزوا خير. 
خالد :: اتكلم يا ابنى مفيش عصبيه ولا حاجه.. وبعدين انا هتعصب عليك ليه. 
جاد ::: عم خالد انا عاوز  اطلب ايد بنتك كيندرا للجواز
وَعَلَى سَبِيلِ العِشْقِ هَاتِي أصبَعَك
                        فَلَقَدْ نَذَرتُ العُمْر كي أبْقَى مَعَك
وَلَقَدْ نَذرتُ مَسَامِعِي لَكِ وَحْدَكِ
                       مَا حَاجَتِي بِالسَّمْعِ إِن لَم أَسْمَعُك
وَعَلَى سَبِيلِ الشَّوْقِ ضُمَّينِي إِلَى
                         ضِلْعَيْكِ إِنِّي قَدْ خُلِقْتُ لِأَضْلُعِكَ
*********************************
جاد :: عم خالد انا عاوز اطلب ايد بنتك للجواز 
خالد :: جاد بيه انت شوفت حالة بنتى... انت عاوز تجوزها ازاى وهى فى حالة متسمحلهاش حتى تخلى بالها من نفسها. 
جاد :: ميهمنيش حالتها..انا هتجوزها و هكملها علاجها و هترجع احسن من الاول كمان. 
خالد :: طيب انت ليه عاوز تجوزها.. شفقه ولا عشان فلوس العمليه اللى دفعتها. 
جاد :: انت بتقول ايه يا عم خالد.. طيب انا هقولك على حاجه و عارف انك مش هتصدقنى. 
خالد :: ايه الحاجه دى اللى تخليك عاوز تجوز بنتى بوضعها ده. 
جاد :: من اول مره عينى وقعت عينى  عليها و هى قاعده وسط الارض... وانا حبتها حب مش زى اى حب لدرجة انى بقيت حاسس ان هى الهوا اللى بتنفسه. 
خالد :: جاد بيه انا بنتى مبتخرجش شوفتها ازاى وفين. 
جاد ؛: اول يوم ليا هنا شوفتها قريب من المزرعه. 
(افتكر خالد اليوم ده لما مـ.ـر.اته قالتله انها ملقتش كيندرا فى اوضتها 
جاد :: عم خالد كيندرا هتكون في عينيا ارجوك صدقني...انا مش عاوز حاجه غير انها تكون ليا وبس  
خالد :: انا مش عارف اقولك ايه.. طيب ادينى عالاقل وقت افكر. 
جاد :: خد وقتك و انا مستنيك.. انا بس عاوزك تعرف انى حبتها اكتر من روحى... و هى معايا هتبقى بخير صدقنى. 
خالد :: هبلغك ردى فى الموضوع ده بليل انشاء الله. 
(مشى جاد من عند خالد و هو حزين.. كان خايف جدا من رفض ابوها للجواز.. بس هو قرر انه هيحاول و لا يمكن يستسلم.. 
************************************************
حسام :: ريم انتى فين هتاخر كده. 
(خرجت ريم تجرى و هى شايله فنجان القهوة. 
ريم :: حبيبي ليه كل البرفان اللى انت حاطه ده..قولتلك قبل كده بلاش البرفان ده  
حسام ؛: ده برفان عادى.. ماله يعني. 
ريم بغضب:: ريحته ملفته جدا للنظر و انت شغال معاك ستات كتير هناك..  وبعدين انت متشيك اوى ليه كده. 
حسام ؛: ريم مالك مدايقه اوى ليه كده.. انا بس بعمل اللى بيريحنى مش اكتر 
ريم :: وانت بترتاح لما الستات بترمى نفسها عليك و كل واحده تكلك بعيونها 
حسام :: انا ميهمنيش نظرات حد.. ده برفانى المفضل وبحبه. 
ريم بغيرة:: برفانك المفضل انت ولا واحدة هناك 
حسام ؛: ريم... ايه اللي انتى بتقوليه ده... ازاى تتهمينى بحاجه زى دى.. انا ما ببصش لغيرك وانتى عارفه. 
ريم :: امال معناها ايه انك كل يوم فى الشركه و بتلبس احسن لبس و بتحط احسن برفان.. ده اسمه ايه. 
حسام :: انا بروح عشان شغلى مش عشان حاجه تانيه.. وخلى بالك كلامك كله غلط
ريم :: انا دايما اللى غلط و انت اللى صح.. خلاص اتفضل روحلها يلا. 
حسام بغضب:: ريم انا مبصتش لست تانيه غيرك طول عمري.. ايه اللى هيخلينى ابص لواحده غيرك دلوقتي. 
ريم :: انت كمان بتزعق فى وشى.. انا هسبلك البيت و امشى
(طلعت تجرى برا البيت و دمـ.ـو.عها مغميه عنيها و مشفتش العربيه اللى جايه عليها صرخ حسام وقتها.. 
حسام :: رييييييم حااااااسبى. 
(ولكن مسمعتهوش.. خبطتها العربيه بقوة وقعت على الأرض و الدم مغطي جـ.ـسمها.. حس كأن الهواء اتسحب من حوليه جرى عليها رفع رأسها وحطها على رجليه
(قالتله والدم مغطى وشها وجـ.ـسمها.. 
ريم:: سامحني  يا حسام انا بغير عليك حتى من الهوا.. خلى بالك من ولادنا..
 وبعدين وقعت راسها... فصرخ حسام بقوة تخلع القلب.. وهو بيعـ.ـيط. 
 ‏
حسام ؛؛ ريييييييم لالالا.
( جه جرى على الصوت  سام و وسيم لامهم بدمـ.ـو.ع... اتجمع الناس حوليهم اتصل واحد من  الناس بالاسعاف شلها حسام بين ايديه وركب بيها عربية الاسعاف مع اولاده وهو بيبكى بقوة. 
___________________________________________
جاد انتظر كتير عشان عم خالد يرد عليه و لسه مردش.. فكان قاعد خايف من فكرة رفضه.. رن تليفونه برقم حسام فرد عليه.. 
جاد :: السلام عليكم عامل ايه يا حسام
(سمع صوت شهقات حسام حس  بالصدمة من صوته و سأله.. 
جاد:: حسام فيك ايه..انت كويس 
حسام ببكاء:: جاد انا مش كويس ريم ريم 
جاد :: حصلها ايه ريم. اتكلم حصل ايه. 
حسام :: ريم عملت حادثه... خبطتها عربيه واحنا فى المستشفى. 
جاد بصدمة:: يعني هى كويسه ولا لأ.. مين اللى عمل كده.. انتوا فين بالضبط. 
حسام :: تعالى بسرعة احنا محتاجينك يا جاد.. احنا فى مستشفى العيله. 
جاد :: طيب مسافة الطريق و اكون عندكم..
 قفل معاه الخط و جرى على عربيته عشان يروحله
************************************************
في المستشفى كان حسام قاعد و هو بيمثل القوة قدام  عياله عشان مينهروش... ولكن قلبه بيبكي دم.. دخل جاد بيجرى عليه. 
جاد :: ايه اللي حصل يا حسام.. حالتها عامله ايه دلوقتي. 
(بصله حسام بصه فهم جاد منها انه مش عايز يتكلم قدام الاولاد. 
جاد :: حبايب خالوا.. عاملين ايه.. لا لا انا مش عايز دمـ.ـو.ع... ريم هتبقى كويسه خالص..  وانا جيت عشان تعملى الاكل اللي بحبه. 
وسيم :: بتتكلم جد يا خالوا.. ماما هتبقى كويسه... انا شوفت راسها كلها دم. 
جاد :: ده مجرد جرح عادي هتبقى كويسه... حسام انا هاخد الاولاد عند ماما.. سام... وسيم.. يلا عشان نروح لجدتكم. 
سام :: بس انا عايز اطمن علي ماما. 
حسام :: روح مع خالك يا حبيبي ولما تصحى هاجى اخدكوا تطمنوا عليها. 
جاد :: هوديهم و ارجعلك بسرعه يا حسام. 
_____________________________________________
وصل جاد بيت والدته فتح الباب لأنه معاه نسخة من المفاتيح دخل لقى امه بتتفرج على  التلفزيون. 
سناء :: جاد... وحبايب جدتهم..
( الاولاد طلعوا يجرى عليها لانهم بيحبوها جدا.. حـ.ـضـ.ـنتهم اوى و بعدين حـ.ـضـ.ـنت جاد 
جاد :: عامله ايه يا ماما حشـ.ـتـ.ـيني و  اوى والله. 
سناء:: لو كنت وحشتك كنت جيت شوفتنى.. عايش لوحدك فى القصر و بتخرج منه على شغلك ومش بشوفك. 
جاد :: يا ماما انا قولتلك تعالى عيشى معايا فى القصر و نكون مع بعض. 
سناء :: جاد انت عارف ان من ساعة اللى حصل لابوك فى القصر ده وانا مبقتش بحب ادخله. 
جاد :: طيب يا ماما زى ما تحبى..انا همشى انا وخلى معاكى الاولاد. 
سناء :: ماشي ياحبيبي.. بس فين ريم و حسام هما مجوش معاكوا ليه. 
سام بدمـ.ـو.ع:: ماما فى المستشفى عملت حادثة. 
سناء :: جاد ايه اللى هو بيقوله ده فين اختك. 
جاد :: اهدى يا ماما دى حادثة بسيطه انا هروح دلوقتي ولما ارجع هفهمك كل حاجه.
*********************************
زينب:: هو ازاى عاوز يتجوزها وهو شايف حالتها عامله ازاى
خالد:: هو قال انه بيحبها وانا بصراحه مصدقه باين عليه انه مش بيكـ.ـدب.بس مش عارف هى هتقبل تعيش معاه ولا لا.. 
زينب:: لو كان بيحبها زى ما قال يبقى هيكمل علاجها بسرعه و هترجع زى الاول و احسن و تعيش معاه بشكل طبيعي.. 
خالد:: انا عموما هفكر كويس قبل ما ابلغه قرارى النهائي... مش لازم اتسرع ابدا
-مر يومين وما فقتش ريم من الغيبوبة  الدكتور قالهم انها بخير  لكن حالتها النفسيه مش سامحه انها تفوق... وفي الوقت ده وافق خالد على طلب جاد كانت سعادة جاد ما تتوصفش و لكن كان حزين بسبب اللى حصل لأخته. 
جاد :: حسام ماما قلقانه انا قولتلها انه مجرد جرح بسيط و ان ريم معاك لأنها محتاجة لراحة لكن هي حاسه ان مخبى عنها حاجه..انا مش عاوزها  تعرف انت عارف انها تعبانه ومش هتتحمل الخبر. 
حسام :: متقلهاش حاجه لحد ما ريم تستعيد وعيها و بعدين نبقى نقولها كل حاجه. 
جاد :: عم خالد وافق على طلبي ايد بنته...هروح النهارده بيته و اخد كيندرا معايا اشترلها فستان لكتب الكتاب و اتمشى معاها شويه واتعرف عليها اكتر..
حسام :: الف مبروك يا حبيبي.. بس انت هتكتب كتابك عليها قبل ما ريم تفوق. 
جاد :: لازم كل حاجه تتم النهارده  عشان هاخد كيندرا للدكتور علشان تبدأ العلاج في القصر و لما تخف..هعملها فرح ملوكى.. 
حسام :: ان شاء الله يا حبيبي... انا كان نفسي والله اكون معاك... بس مقدرش اسيب ريم لوحدها. 
جاد :: أنا هاخد ماما و الولاد معايا..  وانت متقلقش ريم انشاء الله هتبقى كويسه جدا.. 
خرج جاد و هو حاسس بالسعادة لأنه هيقابل اللى سرقت قلبه اخيرا...
 دخل حسام عند ريم قعد جمبها حزين وهو شايف حالتها.. 
حسام :: انا اسف كل ده بسببى.. انا عارف إنك بتغيرى عليا اوى بس والله عينى ما بتشوف واحده غيرك.. 
سند راسه على ايدها و نزلت دمـ.ـو.عه غصب عنه. 
**************************************
نزل جاد من عربيته و فى ايده بوكيه ورد وهو مبسوط.. خبط عالباب و اتفتح. 
 خالد :: اهلا يا جاد بيه نورتنا. 
جاد :: بنورك يا عم خالد..
( دخل قعد وهو عمال يدور عنها بعنيه لقاها قاعده فى ركن بعيد.. باصه قدامها بشرود كالعادة.. 
جاد :: عم خالد انا جيت عشان  اخد كيندرا معايا هشتريلها شويه حاجات  وبعدين ارجع عشان نكتب الكتاب عشان اخدها معايا القصر علشان تبدأ العلاج و اول ما تخف هعملها فرح كبير جدا يليق بيها. 
خالد :: اعمل اللي انت شايفه صح يا جاد بيه انا ميهمنيش غير ان بنتى تخف و ترجع زى الاول. 
جاد :: تمام.. انا هخدها دلوقتي و هرجع بليل لما امى توصل. 
مسك خالد ايد بنته وخرج هو وجاد. 
خالد :: خلى بالك منها كويس لو تاهت منك مش هتلاقيها تانى. 
(مسك ايدها لاول مرة حس برعشة في جـ.ـسمه و فتح لها باب العربيه و ساعدها تقعد جوا العربيه وطلع على طول لحد ما وصل قدام محل من محلات  الملابس الفخمه.. مسك ايدها  ودخل بصلها بحزن و اتمنى لو كانت صحتها كويسه و تختار بنفسها اللى يعجبها.
جاد :: المرة دي هتلبسى على زوقى بس المرة الجاية هتبقى على زوقك انتى.. 
مالك :: اهلا يا جاد بيه اؤمرنى طلباتك ايه. 
جاد :: عاوز فستان يناسب خطيبتى ويكون للمحجبات. 
مالك :: تمام يا جاد بيه لحظه وراجعلك. 
رجع بعد شويه ومعاه مجموعة من الفساتين بيعرضها عليه.
وقع نظر جاد على فستان طويل وردي  باكمام شيفون وردي بمشبك من عند الوسط بلون الوردي مع الاسود بحجاب اسود 
جاد :: ده هيبقى جميل لما تلبسه الاميرة بتاعتى. 
مالك :: تمام يا جاد بيه خليها تدخل البروفه تقيسه. 
( نادى مالك على واحده من البنات  خدتها للبروفه وقعد هو يتخيل شكل اميرته بالحجاب هيبقى ايه...
 سمع خطواتها بصلها وانبهر من جمالها  و الحجاب اللي زادها جمال قرب منها و رفع راسها و باس جبهتها بحب 
جاد:: الفستان جميل و انتي خلتيه اجمل.
 بص  للبنت وقالها..
جاد:: احنا هناخد الفستان ده.. خديها و جهزى الفستان و انا هروح احاسب و ارجعلك. 
(لما رجع لقاها قاعده وجمبها الحاجات اللي اشتراها عشانها.. خدها وشال الحاجه و خرج. 
جاد :: انا هخدك لاجمل مطعم دلوقتي يا حبيبتى. 
(بصلها بحزن لقاها مخدتش بالها من كلامه اصلا. 
دخل لافخم مطعم و هو ماسك ايدها كأنها بنته قعد و طلب الاكل و استنى انها تاكل بس مكلتش ففتكر كلام ابوها انها مش بتاكل لوحدها... فمسك الاكل و بدأ يأكلها بايده و هو  مبسوط.. 
************************************************
خالد :: جاد بيه بيحبها ومش هيغير رأيه فيها... وحتى لو غيره انا بنتى هتكون معايا. 
زين:: هو جاد بيه هياخد اختى معاه ومش هعرف اشوفها تانى.. 
خالد ::لا يا حبيبي اكيد هتشوفها هى بس هتروح عشان تتعالج..يلا يا زينب جهزى كل حاجه عشان كتب الكتاب. 
زينب :: كل حاجه جاهزة. 
(خبط الباب فتح خالد لقى جاد دخل و ساعدها انها تقعد.. 
جاد :: انا هروح عشان اجيب امى و المأذون.. انا اشترتلها كل حاجه هتحتاجها ومتنسوش الحجاب.. 
خالد :: تمام يا جاد بيه احنا مستنينك.. 
************************************************
سام :: جدتي خالو جاد مجاش لسه انا قلقان اوى على ماما..  وحشتنى اوى. 
(جه صوت جاد من وراهم بيقول. 
جاد :: هى كويسه اوى الحمدلله مفيش داعى للقلق. 
(طلعوا يجروا عليه قالهم:: وانتوا كمان وحشتونى.. 
وسيم :: انت وحشتنا اوى.. ماما عامله ايه دلوقتي. 
جاد :: كويسه اوى و راجعه قريب. 
سناء :: ريم كويسه ولا انت مخبى عنى حاجه. 
جاد :: هى كويسه اوى يا ماما انا اللى عاوزك في حاجه مهمه. 
سناء:: خير يا ابنى انا سمعاك.. 
جاد ::هقولك علي كل حاجه. 
( بدأ يحكلها ازاى شاف كيندرا و ازاى حبها وحكالها موضوع كتب لكتاب
سناء :: وانا اخر من يعلم برغم انك عارف انا استنيت اليوم ده اد ايه. 
جاد :: يا ماما ده مجرد كتب كتاب.. لما تخف هعملها اجمل فرح.. 
سناء:: انت عارف انا مرفضتش ليه... عشان دى اول مره اشوف الفرحه دى كلها على وشك. بس..... 
جاد :: بس ايه يا ماما.. لا يكون عندك اعتراض عشان هى مريـ.ـضه ولا حاجه. 
سناء :: لا يا ابنى ابدا.. بس هيحصل ايه لو اتعالجت وخفت وبعدين سابتك.. انت سنك بقى اربعين سنه وهى لسه صغيره.. ممكن ترفض تفضل معاك وقتها. 
جاد :: من هنا لحد ما يجي اليوم ده يكون حلها الف حلال..يلا اجهزى عشان نمشى. 
سناء :: طيب يا ابنى خلينا نقول لعمك سعد عشان يجى معانا. 
جاد :: كلامك صح و عشان كمان نسيب سام و وسيم عندهم. 
************************************************
في المستشفى 
قعد حسام جمب ريم و دمـ.ـو.عه على وشه
حسام:: لو انتى عاوزة تعاقبينى يبقى بلاش الطريقه دي.. افتحى عنيكى وقومى وبعدين اعملي فيا اللى انتى عوزاه. 
بصلها وملقاش منها اى رد وقتها نزلت دمـ.ـو.عه اكتر. 
***********************************************
سعد :: اهلا بابن الغالي نورتنا 
جاد :: بنورك يا عمي 
سناء:: معندناش وقت.. بص يا سعد انت فى مقام ابو جاد.. النهارده كتب كتابه و عاوزينك تيجى معانا. 
سعد :: ومقولتليش لحد النهارده... جاى تقولي على كتب الكتاب. 
جاد :: الموضوع جه بسرعه عشان كده مكنش في وقت اقولك. 
سعد :: سامحتك عشان شايف انت مبسوط اد ايه النهارده...مين بقى البنت الل.سرقت قلب جاد المالكى. 
جاد :: بنت عم خالد المزارع اللى كان شغال مع ابويا.. انت عارفوا. 
سعد بصدمة :: بس هو معندوش غير بنت واحده و مريـ.ـضه.
جاد :: هي دى اللى هتجوزها و هكمل علاجها فى القصر. 
 وقف سعد بصدمة و اتغير لون وشه. 
سعد :: مش ممكن...
سعد :: مش ممكن ازاى  عاوز تجوزها وهى فى الحاله دى. 
جاد :: ازاى مش ممكن  يا عمى انا بحبها ومش عاوز غيرها.. وهى هتخف انشاء الله. 
سعد :: انت جاد المالكي كل البنات مستنين منك نظرة واحدة.. يبقى ليه تقبل واحده مريـ.ـضه. 
جاد :: عمي انا مش عاوز اكمل حياتى مع اى واحده انا عاوز كيندرا وبس.. 
سعد :: يا ابنى انا عايز مصلحتك.. هيبقى ايه الوضع لو خفت و حبت غيرك عشان انت اكبر منها 
 لما سمع كلمة تحب غيره دى كور ايده بغضب شـ.ـديد وقال.. 
 ‏
جاد :: لما تبقى تخف نبقى نتكلم في الموضوع ده.. يلا عشان اتاخرنا.. 
سعد :: انا اسف يا ابني عندى شغل مهم ومش هقدر اجى معاكوا. 
جاد :: ماشي يا عمى
خرج جاد و أمه وجرى  سعد على  مكتبه بسرعة و اتصل وانتظر الرد 
₩::: اهلا سعد خير فى حاجه ولا ايه. 
سعد :: فى مشكله ولازم نحلها قبل فوات الأوان. 
₩:: مشكلة ايه دى يا سعد
سعد :: جاد هيتجوز النهارده. 
₩ :: ايه المشكله يعني فى جواز جاد
سعد :: اسمعني كويس جاد هيتجوز بنت خالد الفلاح و هيعالجها. 
₩ :: سعد لازم تمنع الجواز ده بأى تمن انت فاهم 
سعد :: للاسف اتاخرنا هو دلوقتي راح يكتب الكتاب. 
₩ :: حتى لو اتجوزوا امنع اى دكتور يحاول انه يساعد فى علاجها. 
سعد :: تمام ماشي. 
                    ************************
وقفت زينب تعدل لكيندرا حجابها بعدما لبستها الفستان و حطتلها  ملمع لشفيفها و  كحل بسيط اللى وضح جمال عينيها 
زينب :: ما شاء الله يا بنتي زى القمر كان نفسى تكونى كويسه وبخير فى يوم زى ده. 
دخل خالد و باس راسها  و دمـ.ـو.ع في عينيه
خالد ؛:: كنت عاوز اشوفك احلى عروسه لكن مش  بالحالة دى اتمنى إن حياتك تكون كلها سعادة
سناء :: هتخف انشاء الله وتبقى أجمل عروسه. 
مسك خالد ايدها و خرجوا من اوضتها خلاها تقعد على كنبه فى جمب خبط الباب فتحلهم خالد بكل فرح 
خالد :: نورتنا اتفضلوا اهلا بيكم 
جاد :: بنورك يا عم خالد
 بصلها وهو بيتامل جمالها اللى كل يوم بياخد عقله اكتر..  وبعدين قعدوا وجابت زينب الضيافه عصير وحلويات و قعدت. 
جاد :: عم خالد خلينا نبدأ خير البر عاجله. 
خالد :: بسم الله.. خلينا نبدأ يا ابنى. 
وقف جاد من مكانه وقعد جنبها بعد شويه انتهى كتب الكتاب خرج المأذون و الشهود قرب منها و ضمها  لحـ.ـضـ.ـنه باشتياق و هو بيشم ريحتها اللى  بيعشقها... ملقاش منها اى استجابه  بصلها بحزن مسك وشها بين ايديه 
جاد :: وعد مني هتتعالجي  و تبقي بخير و اجمل واحده فى الدنيا هعمل كل اللي اقدر عليه.
سناء :: متقلقوش جاد هيشلها فى عنيه. 
زينب بدمـ.ـو.ع:: فراقها صعب مش هقدر عليه...دى نور عيني. 
جاد :: امي متزعليش انا هاخدك ليها كل ما توحشك متقلقيش. 
سناء:: احنا هنمشى دلوقتى مع السلامه. 
 ودعوا كيندرا بدمـ.ـو.ع وسط عـ.ـيا.ط زينب مسك ايدها و ساعدها عشان تطلع العربيه... كانت فرحته ما تتوصفش لأنها هتكون معاه من النهارده. 
وصلوا  البيت شلها بين ايديه و دخل بيها البيت. 
جاد :: نورتي القصر يا اميرة قلبى انت ملكة في القصر ده. 
سناء :: انا هاخد الولاد و امشى خلى بالك منها كويس. 
جاد :: بتوصيني عليها دى نور عيني و روح قلبي كمان.. خليكى معانا النهارده يا ماما
سناء :: مقدرش يا حبيبي من اليوم اللى ابوك خرج من القصر ده  حلفت عمرى ما ادخله تانى. 
جاد :: زى ما تحبى يا ماما.. خلى بالك من نفسك. 
دخل بها اوضته كانت اوضه جميلة جدا و مترتبه كويس. 
جاد :: دى اوضتنا يا حبيبتى.. بس انشاء الله لما تخفى تقدرى تختارى الاوضه اللي تعجبك. 
 راح فتح الدولاب اللي ملاه بأغلى انواع الملابس علشانها... اختارلها هدوم مريحه ومسك ايدها و خلاها تقعد  جنبه... قلعها حجابها وبعدين ساعدها في لبس الهدوم الخفيفه
 ‏وشالها و خلاها تقعد قدام المرايه و بدأ يسرح شعرها كأنها بنته خلصلها تسريح وباس راسها وقال.. 
 ‏
جاد :دلوقتي بقى يا ستى هنروح المطبخ عشان اطبخ احلى اكل لاحلى كيندرا. 
بصلها لقاها بصه قدامها بردوا فقال فى عقله.. قريب كل ده هيزول. 
اخذها  المطبخ قعدها على الكرسي و بدأ يطبخلها
                **************************
في المستشفى 
زى كل يوم حسام قاعد جنبها و بيبكى لحد ما وشه دبل 
حسام :: انا استنيت كتير... كفايه عقاب كده.. افتحى عنيكى بقى مش عشانى عالاقل عشان سام و وسيم.. 
 بصلها بفرحه لما حس بايدها بتتحرك و صرخ باعلى صوته لحد ما جه الدكاترة. 
حسام :: ايه اللى حصل يا دكتور... هى حركت ايدها انا متأكد 
الدكتور ::ايوه حركت ايدها..سمعت كلام هى عاوزة تسمعه و بتحاول تفوف.. لان فى حاجه هى عاوزة تشوفها. 
حسام:: انا اتكلمت عن ولادنا وهى حركت ايدها. 
الدكتور :: طيب كويس.. روح هاتهم يمكن تستعيد وعيها لما تشوفهم. 
حسام :: حالا هجبهم واجى بسرعه.. 
خرج يجري بسرعة و ركب عربيته ومشى.
          ***************************
بعد ما خلص الطبيخ قعد ياكلها بكل حب وسعادة. 
جاد :: هيجى يوم وابقى انا اللى قاعد كده وانتى اللى بتطبخى و اولادنا بيلعبوا بره... اد ايه بتمنى اليوم ده.. 
خدها فى حـ.ـضـ.ـنه وباس رأسها وقال. 
جاد: دلوقتي هطلعك ترتاحى شويه و انا هروح للدكتور عشان يبدا فى علاجك على طول. 
شالها وطلع بيها الاوضه و حطها فى السرير و غطاها كويس وباس راسها وقالها... 
جاد ::هرجعلك تانى ياقلبي.. استنينى. 
 نزل من عندها خد مفاتيح عربيته و نزل لقى الحارس قدامه 
 ‏
جاد :: قول لمراتك تيجى تكمل شغلها و عرفها ان مراتى جوا خليها تخلى بالها منها كويس لحد ما ارجع. 
الحارس :: متقلقش يا بيه انا هخليها تيجى حالا
                *************************
نزل حسام جرى من عربيته خبط الباب فتحتله سناء اتصـ.ـد.مت من شكله و دقنه اللي كبرت و وزنه اللي خسره
سناء :: حسام يا ابنى ايه اللى حصل مالك و مال شكلك عامل كده ليه.. 
حسام :: ماما ريم محتجاكى ومحتاجه الاولاد اوى خلينا نروحلها يلا.. 
سناء :: أنا مش فاهمه حاجه ابدا.. قولى ايه اللى حصل. 
حكالها كل حاجه من ساعة الحادثه لحد دلوقتي. 
شهقت سناء بصدمه وحطت ايدها على بؤها وقالت... 
سناء:: كل ده حصل لبنتى وانا معنديش علم بيه. 
 خرج سام وسيم على صوتها و جروا على حـ.ـضـ.ـن ابوهم بفرحه وقالوا. 
 ‏
سام :: بابا وحشتنى اوى انت وماما.. هى كويسه.. 
حسام :: هى كويسه يا حبيبى يلا خلينا نروحلها. 
 ركبوا مع بعض العربيه و اتجهوا للمستشفى.
           ****************************
في عيادة الدكتور عند جاد... 
الدكتور :: على حسب اللى انت حكتهولى حالتها دى لازم تتعالج فى المستشفى... بس أنا هجلها القصر عشان خاطرك.. 
جاد :: شكرا ليك يا دكتور احنا هنستناك بكره انشاء الله. 
دكتور :: متقلقش يا جاد بيه هنعمل كل اللى نقدر عليه.. 
(خرج من العيادة و اتجه  للقصر حس بخوف عليها و صل القصر نزل من عربيته
جاد :: الست مريم جتلها. 
الحارس:: ايوه يا بيه دى هنا من زمان. 
جاد :: شكرا ليك. 
دخل و هو حاسس بإشتياق ليها  
دخل الاوضه... بس ملقهاش دور في القصر كله بردوا ملقهاش حس كأن قلبه وقف عن النبض 
جاد ::: كيندرااااااا كيييييندرااااااا
            *************************
دخل إلى المستشفى و سناء وراه بتعيط و الاولاد  معاها لقى  كل الدكاترة  واقفين قدام غرفة ريم 
حسام:: فى ايه يا دكتور ريم كويسه مش كده. 
محدش رد عليه فدخل عليها الاوضه و اتصـ.ـد.م من اللى شافوا..
لما ملقاش رد منهم دخل جرى عالاوضه و اتصـ.ـد.م من اللى شافوا.. 
كانت ريم بتكسر كل شيء حواليها جرى عليها و مسكها و ضمها ليه.. 
ريم :: انت خاين خنت ثقتي فيك ابعد عني. 
حسام :: ريم يا حبيبتي انا ما خنتكيش..و وضحتلك الموضوع.
ريم :: انا مش مصدقاك كل يوم هدوم شكل و برفان شكل... اتكلم مين دى اللى خليتك تحبها.. 
حسام :: ريم اهدى انا والله ما اعرف واحده غيرك. 
سناء :: اهدى يا بنتى انتى لسه تعبانه. 
زقته بعيد وبعدين حـ.ـضـ.ـنت امها وصوت شهقاتها بيعلى.. 
ريم :: ماما شوفتى عمل فيا ايه.. بيحب واحده تانيه. 
سناء :: اهدى يا بنتى حسام بيحبك انتى وبس. 
ريم :: كذب... تليفونه رن وشوفت اسمها قبل ما يروح الشغل... وكل يوم لبس و برفانات اخر موضه و بقى بيروح الشغل كل يوم. 
حسام :: ريم هى مين دى اللى اتصلت انا اقسملك بالله مفيش فى قلبى غيرك انتى وبس. 
ريم بنهيار:: كذااااااب هي مين سارة اللى  بتتصل بيك اتكلم..
 وبعدين انهارت بتصرخ بكل صوتها..
 ‏
 ‏ريم:: مين ساااااارة مين.
 ‏
 ‏ و وقعت فاقدة الوعي جرى مسكها بين ايديه 
 ‏
حسام بدمـ.ـو.ع:: والله ما خونتك.. اخونك ازاى و انتى قلبى و نور عينى. 
سناء ؛:انا هنادى  للدكتور. 
♕♕♕♕♕♕♕♕
دور فى القصر كله وملقهاش.. 
جاد بغضب: مريييييم مريم انتى فين. 
مريم :: انا هنا يا بيه تؤمرنى بحاجه.. 
جاد :: فين كيندرا... مش قولتلك خلى بالك منها. 
مريم :: يا بيه هى فى اوضتها.. أنا كل ما اروح اطمن عليها بلاقيها هناك
جاد:: مش فى اوضتها دورى عليها فى كل حته حالا. 
مريم :: حاضر يا جاد بيه. 
بدأ يدور عليها زى المـ.ـجـ.ـنو.ن حس ان روحه اتسحبت منه 
سمع مريم بتنادى عليه جرى عليها
جاد:: حصل ايه لقتيها.. 
مريم ::ايوه يا بيه قاعدة فى جنينة القصر بره. 
جرى على  الجنينه لقاها قاعده زى ما شافها اول مرة قاعده و بتبص قدامها   بشرود... قعد جنبها و ضمها  لحـ.ـضـ.ـنه حس كأن روحه رجعتله باس جبنها بحب وقال. 
جاد :: عملتى فيا كده ليه يا حبيبتي دنا اتجننت لما ملقتكيش.. 
مسك ايدها و خلاها تقف 
جاد :: مريم جهزلها اوضتها الدكتور هيجى  بعد شويه. 
مريم :: حاضر يا بيه. 
جاد :: يلا يا صغنن النهاردة هنبدأ رحلة العلاج. 
♕♕♕♕♕♕♕♕
خرج الدكتور وحسام جرى عليه... 
حسام :: دكتور ايه الحكايه هى ريم جرالها حاجه. 
دكتور ::: حالتها النفسيه مش كويسه ابدا لازم تبعدوها عن اى حاجه تزعلها... للاسف دخلت فى حالة انهيار.. 
حسام :: هعمل كل اللي اقدر عليه عشان تبقى كويسه. 
سام بدمـ.ـو.ع:: بابا هى ماما كانت بتصرخ ليه هى كويسه. 
حسام :: يا حبيبي متخفش ماما كويسه. 
وسيم :: لكن يا بابا احنا سمعناها بتصرخ واضح انها تعبانه اوى. 
حسام :: يعنى معندكوش ثقه فيا... هى كويسه يا وحوش. 
سناء :: حسام تعال عاوزاك فى حاجه مهمه. 
حسام :: اقعد هنا انت و اخوك ومتتحركوش انا راجع على طول. 
وسيم :: متقلقش يا بابا مش هنتحرك. 
بعد  عن الولاد شويه.. 
حسام:فى ايه يا ماما ايه الحاجه المهمه دى. 
سناء :: اتكلم معايا بصراحه... انت تعرف واحده تانيه على ريم. 
حسام :: يا ماما انتى كمان صدقتى الكلام ده.. انا معرفش والله اى واحده تانيه غير ريم. 
سناء؛:: لو كنت متعرفش اى واحده تانيه غيرها يبقى مين سارة دى اتكلم. 
حسام:: سارة سكريتره عند جاد ومتجوزة و عندها عيال لو مش مصدقانى اسألى جاد. 
سناء:: حسام انت عارف ريم مهوسه بيك حتى لو حطيت برفان بتغير كان لازم تعملها اللى هى عوزاه وخلاص. 
حسام :: هى بس تقوم بالسلامه وانا اعملها كل اللى هى عوزاه انا موجوع وانا شايفها فى الحالة دى.. 
**********************************************
بعد مدة خرج الدكتور من اوضتها وقال.. 
الدكتور:: لازم نعرف سبب صدمتها ايه..واضح انها  اتعرضت لصدمة قوية  لازم نعرفها عشان نقدر نعالجها بسرعه..
جاد :::أنا بنفسى هدور ورا الموضوع ده عشان اعرف سببه ايه. 
الدكتور :: ان شاء الله اول ما تعرف اي حاجه قولى علي طول ده هيساعدنا كثير. 
جاد :: شكرا جدا يا دكتور هكلمك تانى انشاء الله.. 
دخل اوضتها تانى وقعد جنبها... 
جاد :: أنا مش عارف ايه اللى وصلك للحاله دى يا حبيبتى بس اوعدك انى اكيد هعرف.. 
مسك ايدها 
جاد ::: انا عارف إنك بتحبى الورد جدا عشان كده هنفطر النهارده فى الجنينه.. 
جاد :: مريم مريم تعالي 
مريم :: جاد بيه الاكل جاهز. 
جاد :: هاتلنا الاكل فى الجنينه. 
مريم :: حاضر يا بيه
ثم غادرت 
قعد و حط راسها على كتفه.. 
جاد :: هيجى اليوم اللى نقعد فيه فى نفس المكان و تبقى صحتك زى الفل و اسمع منك ولو حرف واحد.. 
بعد مدة خلصلها اكل و بدأ يمسح ايديها...
 جه صوت من وراه...
 ‏ ‏
 ‏ ‏: جه اليوم اللى  اشوف فيه ابن اختي بيمسح ايد مـ.ـر.اته.. 
 ‏ ‏
 ‏جاد :: عمتي..
 قام وقف و خدها فى حـ.ـضـ.ـنه...
 ‏ ‏
 ‏ ‏جاد:: ازيك عامله ايه حشـ.ـتـ.ـيني و  ما قولتيش يعني إنك جايه.. 
 ‏ ‏
 ‏سماح ::: مكنتش عاوزة ازعجك بس. 
جاد :: استغفر الله يا خالتى متقوليش كده.. انتى عارفه أنا بحبك اد ايه.. 
سماح :: عارفه يا حبيبى... مش هتعرفنى بمراتك.. 
ضمها ليه بكل حب وقال.. 
جاد :: كيندرا مراتى و حبيبتى. 
سماح:: ايه كل الحب ده.. اتشرفت بيكى.. 
جاد ::عمتي معلش هى تعبانه شويه ومش هتقدر ترد عليكى.. 
سماح :: ربنا يشفيها... انا تعبانه اوى دلوقتي ومش قادرة اتكلم محتاجه ارتاح.. 
جاد :: تمام.. مريم يا مريم.. 
مريم  ؛: نعم يا بيه محتاج حاجه. 
جاد :: خدى عمتي لاوضتها و خلى بالك منها. 
مريم :: تحت امرك يا بيه اتفضلى يا هانم. 
شالت سماح شنطتها وراحت وراها
************************************************
مر اسبوع كان كل يوم الدكتور يجى يتابع علاج كيندرا
جاد لسه بيبحث عن السبب اللي خلى كيندرا  بالحالة دى
اما ريم روحت مع امها و لسه بترفض تشوف حسام 
خرج الدكتور من اوضة كيندرا 
جاد :: دكتور ايه هي حالة كيندرا دلوقتي.. انا مش شايف اي تغير بحالتها. 
دكتور :: حالتها كويسه هي بقت بتحس باللى حواليها و تسمع كل شيء حواليها لكن مش بتظهر اي ردة فعل 
جاد :: و ايه المطلوب عشان تبقى كويسه و تتحسن. 
دكتور:: لازم تواجه اللى حصل لها و خلاها في حالة الصدمة دى
مشى الدكتور وهو دخلها اوضتها.. 
جاد ::انا هعمل المستحيل علشان تبقى كويسه ميهمنيش اى شئ غير إنك تبقى بخير.تعالى معايا عشان تغيرى هدومك.. 
وقف قدام الدولاب و اختار ليها هدوم مناسبه 
ساعدها في اللبس و قعد يسرحلها شعرها و مسك ايدها و نزل بيها تحت لقى عمته مستنياه على تربيزة السفرة.. 
سماح:: مراتك عامله ايه النهارده بقت كويسه.. 
جاد :: الحمد لله بس لازم اعرف السبب اللى خلاها توصل للحالة دى.. 
سماح :: متدورش.... ممكن السبب فى الحادثه دى يكون السبب فى فراقكم. 
جاد :: قصدك ايه يا عمتي 
سماح :: هتعمل ايه لو عرفت انها اتعرضت لاعتداء وده اللى وصلها للحالة دى. 
جاد :: لا بعد الحادثه ابوها خدها لدكتور يطمن عليها و اكدله انها كويسه وكمان مفيش حاجه ممكن تفرقنى عنها غير الموت. 
سماح ::: انت بتحبها للدرجادى... انا شايفه انك مـ.ـجـ.ـنو.ن بيها
جاد :: مش مـ.ـجـ.ـنو.ن بيها بس انا بقيت مهووس بيها هى بقت النفس اللى بتنفسه. 
سماح :: طيب ولو اتعالجت ورفضتك عشان انت اكبر منها هتعمل ايه؟؟ 
جاد:: عمتي انا مش عاوز اتكلم فى الموضوع ده.. تخف الاول وبعدين نشوف هيحصل ايه..
************************************************
بعد ما خلصوا اكل غسل ايديها
جاد :: كريم خلي بالك منها انا مش هتأخر وارجع بسرعه
وبصلها ::حبيبتي انا مش هتأخر هرجعلك بسرعه
باس راسها 
سماح :: انت ريح فين بسرعه كده 
جاد :: هروح علشان اشوف ريم انتى عارفه إللى حصلها 
سماح ::: كنت عاوزه اروح بس ورايا حاجه 
جاد :: تمام 
*********************************************
ريم :: ماما مش عاوزة اشوفه.. مش عوزاه خلاص.. 
 و بدأت تعيط جـ.ـا.مد
 ‏
سناء :: اهدى يا بنتى سارة م...... 
 قاطعتها ريم 
 ‏
ريم:: مش عاوزة اسمع اسمها خليه يمشى. 
سناء :: اهدى شويه ولادك بره. 
خرجت و هي حزينة على اللى حصل لبنتها. 
لقت حسام قاعد مع ولاده.. 
حسام ::ماما ريم عامله ايه دلوقتي.. انا عاوز اشوفها. 
سناء :: لا يا ابنى هى لسه مش عاوزة تشوفك ومقتنعه إنك بتخونها مع سارة.. 
حسام :: انا وضحت الموضوع ده 100 مرة. 
سناء :: منا كل ما اجى اشرحلها الموضوع تقاطعنى و مش عاوزة حتى اذكر اسمها.. 
جع صوت جاد من وراهم. 
جاد :: من دى اللى خلتكوا فى الحاله دى.. 
حسام :: زى ما قولتلك قبل كده.. اختك فاكرة انى بخنها مع سارة.. 
سناء::مراتك عامله ايه يا ابنى. 
جاد ::: هى كويسه بس لازم نعرف سبب الحادثه عشان نقدر نباشر علاجها.. انا هدخل اشوف ريم. 
حسام :: أنا همشى دلوقتي و هرجع لما تهدى شوية. 
دخل جاد اوضتها اول ما شافته خدته بالحـ.ـضـ.ـن وقالت.. 
 ريم :: شوفت صاحبك عمل فيا ايه بعد كل السنين دى بيخونى. 
 ‏ 
 ‏جاد :: حسام مش بيخونك.. حسام مبيحبش حد غيرك.. 
 ‏
 ‏ريم:: ازاى بيحبنى و انا شوفتها بتتصل بيه و سكت وما قولتش حاجه و شيفاه بيلبس احسن ما عنده وكل يوم بيحط برفانه المفضل و يروح بيه الشغل.. 
 ‏
 ‏جاد :: اللي اتصلت بيه هي السكريتيره الخاصه بيا و هي ست عمرها 55 سنة كانت شغاله مع بابا و دلوقتي معايا...عندها عيال في سنك اما بقى موضوع الهدوم و البرفان  احنا بقالنا مده فى اجتماعات مع شركات مهمة جدا و كان لازم انه يلبس احسن حاجه.. 
 ‏
 ‏ريم:: جاد انت بتكلم بجد ولا بتقول كده بس عشان هو صاحبك.. 
 ‏
 ‏جاد :: بسبب تصرفك ده هتخسري حسام هو بيحبك و لو خانك انا اللى هقـ.ـتـ.ـله و دلوقتي فكرى كويس.. 
 ‏
 ‏و كمل بهزارر. 
 ‏
جاد ‏:: بسببك سبت وردتى لوحدها فى البيت انا هروحلها بقى.. 
 ‏ريم :: هههه الحب يا اخويا... انا عاوزة اشوف مين اللى سرقت قلبك دى.. 
 ‏
 ‏جاد :: لما تبقى كويسه هخدك تقبليها بس دلوقتي فكرى كويس.. 
 ‏
 ‏باس رأسها وخرج 
 ‏
 ‏جاد :: ماما انا همشى بقى سبت كيندرا لوحدها وجيت.. 
 ‏
 ‏سناء:: و مجبتهاش معاك ليه. 
 ‏
 ‏جاد :: مرة تانيه انشاء الله هى دلوقتي تعبانه. 
 ‏
 ‏وصل جاد  القصر دخل لقاها قاعده و حاضنه نفسها و وشها غرقان دمـ.ـو.ع و جـ.ـسمها بيترتعش و هي بتبص لصورة العائله  المتعلقة على الحيطه...
 ‏ جرى عليها و خدها فى حـ.ـضـ.ـنه و اتصـ.ـد.م لما لقاها بتحـ.ـضـ.ـنه وهى بتترعش اوى.. 
 ‏ 
 ‏جاد :: اهدي يا روحي انا هنا معاكى.. 
لازل يحتضنها و عقله هينفجر من التفكير إيه علاقه عيلته بيها 
إتصل بالدكتور وحسام و قعد يستناهم كانت بتترعش وهو بيحاول إنه يهديها
جاد : اهدي ياحبيبتي أنا هنا محدش هيقرب منك اهدي جه يقوم لكن مسكت فيه بقوة نزلت دمعه من عينيه و هو شايفها بالحالة دي ..
جاد : كل ما بشوفك كده قلبي بيوجـ.ـعني ياترى إيه علاقة عيلتي بالحادث ..
مريم : جاد بيه وصل الدكتور وحسام بيه
جاد : خليهم يتفضلوا مسح دمـ.ـو.عه وبصلها لاقاها نامت شالها وحطها على سريرها وحط الغطا عليها وقبل رأسها وطلع برا يستقبلهم
الدكتور : أهلاً جاد بيه طلبتني بسرعة خير إيه اللي حصل 
جاد : طلبتك علشان كيندرا لما شافت صورة عيلتي اتصـ.ـد.مت ..
الدكتور : طب كويس جداً دا هيفيدنا علشان نعرف سبب الحادث دلوقتي لقينا طرف الخيط
جاد : إزاي هنعرف وإحنا مش فاهمين هي ليه خافت للدرجة دي لما شافت صورة العيلة ..
الدكتور : دا معناه إن حد من العيلة له دخل بالحادث اللي حصلها .. 
جاد : لا مش معقول إن حد من عيلتي يكون السبب ... 
ريم اتجوزت من عشر سنين ،أمي مبتقدرش تأذي حد ، أنا لا يمكن أذيها ، و بابا مستحيل إنه يعمل كدا
الدكتور : الحادث اللي أثر عليها له علاقه بعيلتك و مرتبط بيهم ..
جاد : تمام ودلوقتي يادكتور أنا هعمل إيه هي مش كويسة من وقت ما شافت الصورة و هي بتترعش..
الدكتور : خذلها شوية مهدئات من الصيدلية وفي أدوية ثانية تعالى العيادة عندي علشان تاخذهم استأذن أنا خرج الدكتور 
حسام : في إيه ياجاد يعني إيه عيلتك كانت سبب في حادث كيندرا .. 
جاد : أنا هتجنن من كثر التفكير إزاي عيلتي يكون ليها علاقه بالحادث ..
حسام : إزاي هتعرف مين اللي له علاقه بالحادث خليها تشوف كل صورة من صور أفراد العيلة لوحدها ..
مريم نزلت تجري 
مريم : جاد بيه جاد بيه الحقني  كيندرا هانم بتبكي و بتترعش ..
جاد جري قبل ما مريم تكمل كلامها دخل لاقاها حاضنة نفسها وشهقاتها عاليه ضمها لحـ.ـضـ.ـنه ..
جاد : أنا هنا اهدي ياحبيبتي مافيش حاجة حاول يهديها و هو حاضنها 
جاد : حسام أفتح الدرج وهات كل ألبومـ.ـا.ت الصور
 حسام جاب صور العيلة كلها مسك جاد صورته وحطها قدامها بصتلها بدون أي رد فعل 
بعدها حط صورة والدته وكان نفس رد الفعل 
 بعدها صورة ريم مافيش أي حاجة برضو  
بعدها حط صورة والده ولما شافتها وكأن أفعى قرصتها  مسكت فيه بقوة و خبت رأسها جوا حـ.ـضـ.ـنه حس جاد إنها بدأت تتشنج ..
جاد : حسام روح بسرعة وهات لها حقنه مهدئة جري حسام علشان يجيب الحقنة
حاول جاد يهديها لكن فشلت كل محاولته
جاد : بابا عمل إيه خلاكِ بالحالة دي وكمل بدمـ.ـو.ع إزاي بابا بيأذي حتة من قلبة لا لا بابا ماعملش حاجة روحي بتتألم لما بشوفك بتتألمي 
 بعد مدة وصل حسام علشان يديها الحقنه إمسكها كويس لأنها بتتحرك و اداها الحقنه 
بعد فترة حس إنها هديت بصلها لاقاها غمضت عينيها مسح دمـ.ـو.عها و باس عينيها 
جاد : هعمل المستحيل علشان تبقي بخير وغطاها كويس وخرج
***************
ريم : ماما أنا مش قادرة أفكر كويس قلبي بيقولي أسامحه و عقلي بيقولي إني لازم أعلمه الأدب 
سناء : حسام ما خانكيش  هو بيحبك إنتي وبس إنتي اللي غلطتي ..
ريم : أنا بقيت مهووسه بحبه مقدرش أشوفوا بيخرج بهدوم حلوة لأني لما بشوفوا كدا بشك إنه يعرف ست ثانية 
سناء : الهوس دا هو سبب المشاكل بينكم جوزك رجل أعمال و مدير شركات اخوك لازم يكون مظهره حلو .
ريم : ماما حسام لو عرف واحدة غيري هقـ.ـتـ.ـله و أقـ.ـتـ.ـل نفسي ماما أنا محتاجه أرتاح هنا النهاردة وبكره هرجع بيتي مع نور عيني 
سناء : خففي الغيرة دي شوية لأن الغيرة الكثيره هي سبب المشاكل 
ريم : نعم ماما أنا بغير عليه حتى منك إنتي مش عايزه أي ست بحياته غيري .
******************
حسام : دلوقتي عرفت إن والدك له علاقة بالموضوع لكن لازم تعرف ايه هو الحادث  دا .
جاد : إزاي هعرف بابا هو الوحيد اللي كان عارف وأهو مـ.ـا.ت فإزاي هعرف 
حسام : ماما سناء يمكن تكون تعرف حاجة وهي اللي هتجاوب على كل اسألتك .
جاد : كلامك مضبوط هكلم ماما علشان تيجي هي و ريم طلع تلفونه و رن على أمه و استنى الرد
سناء : أهلا ياحبيبي إزيك و مراتك صحتها عامله ايه..
جاد : الحمد لله ياأمي لكن كيندرا مش كويسه تعالي إنتي وريم  مـ.ـا.تتأخروش
سناء : حاضر يابني هنيجي لكن مش هنقعد إنت عارف شكل  علاقتي مع سماح عامله إزاي
جاد. : ماما تعالي علشان خاطري أنا ماما أنا محتاجلك .
سناء.: خلاص ياحبيبي هنيجي .
جاد : هستناكي ياأمي  مع السلامه قفل الخط معاها وحط رأسه بين إيديه .
جاد : أنا تعبت هعمل إيه ياحسام.
حسام : إنت قلت إنك بتحبها وهتتحمل معاها وعلشانها كل حاجة 
جاد : مش تعبان منها هي اللي تاعبني هو التفكير الكثير في ألف فكرة في رأسي بتألم لما بشوفها بالحالة دي 
حسام : لازم تكون قوي علشانها .
************************************************
سناء : ريم جهزي نفسك هنروح بيت أخوك
ريم : ماما خذي الولاد معاك عايزه أفضل هنا علشان أتكلم مع حسام .
سناء : طيب يابنتي لكن بلاش تعملي مشكله اتكلمي معاه بهدوء ورجعي لبيتك ولادك محتاجينك وكمان حسام محتاج لك .
ريم : ماما أنا أكثر واحده محتاجه لحسام هو نبض قلبي هحضرله الأكل اللي بيحبه و نقعد نتكلم مع بعض وبعدين هروح معاه
***************
وصلت سناء لبيت إبنها شافت جاد قاعد حزين وحسام قاعد معاه
سناء : خير يابني إيه اللي حصل خلاك بالحالة دي .
جاد : هقولك ياأمي علشان كدا أنا طلبتك جاد حكى لأمه كل حاجة 
سناء : إنت قصدك إن أبوك كان ليه علاقه بالحادث اللي حصل لكيندرا
جاد : أيوه ياأمي إنتي ماشوفتيش حالتها عامله إزاي ... ماما إنتي عارفه حاجة 
سناء : أنا عارفه أبوك كويس هو ملوش علاقه بأي حاجة إنت عارف  إن أبوك قلبه طيب و ميقدرش يأذي حد . 
جاد : أنا كل ما أشوفها بالحالة دي بتجنن ياأمي وبعدها سألها هي ريم فين
سناء : اه نسيت حسام يابني ريم عايزه تتكلم معاك هي مستنياك في البيت
حسام : بفرحة بجد ياأمي
سناء : أيوه يابني سبتها وهي بتعملك الأكل اللي إنت بتحبه متزعلهاش ياحسام هي بتحبك أكثر من نفسها .
حسام وهو بيقوم جري على بره : حاضر ياأمي مع السلامه 
************************************************
وصل حسام للبيت وكان بيدور عليها بشوق لأنه اشتاق لها كثير 
حسام : ريم ريم إنتي فين ياحبيبتي 
دور عليها في البيت كله وملاقهاش افتكر حديقة البيت فراح هناك وأول ما دخل شاف الأكل على الأرض و الطربيزة مقلوبه والورد متكسر كأن في حد كان بتيسحب فوقيه بص للأرض شاف دم واتصـ.ـد.م لما شاف سلسلة ريم فوق الدم دا
بعد مدة من التدوير كان هيتجنن لما شاف الدم على الأرض 
حسام ::  انتي فين يا حبيبتي ايه اللى  حصلك... يا رب احميها 
جرى على بيت عمها خبط على الباب و استنى فتحتله الخدامه
حسام :: ريم موجوده عندك ولا لأ. 
الخادمة :: لا يا بيه مجتش أصلا 
حسام :: طيب لو جت قوللها انى بدور عليها 
الخدمه ::: حاضر يا بيه
جرى على الجنينه تانى وقلبه بيقله انها مش بخير حس بدمـ.ـو.عه بتنزل  حس بالعجز جرى خرج من البيت ولقى جزمتها  على الأرض وقع على ركبه وهنا أتأكد انها مش بخير. 
حسام :: ده مش وقت العجز و الوقوع أنا لازم الاقيها. 
 مسح دمـ.ـو.عه و ركب عربيته و اصر على أنه يلاقيها
*****************************
 سناء:: خليك متأكد ان ابوك ملوش اى دخل فى حادثة مراتك. 
 ‏
 ‏جاد :: انا هتجنن يا ماما لو بابا ملوش دخل فى حادثتها ليه بيجلها حالة ذعر كل ما تشوف صورته. 
 ‏
 ‏سناء :: جاد فكر كويس أنا بقولك ابوك ملوش دخل فى الحكاية دى. 
انا همشى دلوقتي. 
 ‏جاد :: رايحه فين انا عاوزك تبقى جمب كيندرا أنا النهارده عندى شغل كتير ومش عاوز اسبها لوحدها. 
 ‏
 ‏سناء :: انا هرجع عشان اختك انت عارف ان غيرتها مبقتش مجرد غيرة دى بقت جنون و هتخرب بيتها بايدها.. 
 ‏
 ‏جاد :: ماما حسام بيحبها و هيفهم الوضع اللى هى فيه. 
 ‏
 ‏دخل حسام بيجرى و هو فى  حالة وحشه جدا. 
 ‏
 ‏جاد :: ايه اللي حصل يا حسام مالك و فين ريم. 
 ‏
 ‏حسام بصوت مختنق:: ريم فى حد خطفها.. أنا مش لاقيها أبداً.. 
 ‏
 ‏جاد :: اهدا يا حسام اتخطفت ازاى... خد اشرب شوية ميه و احكيلى. 
 ‏
 ‏حسام :: ده مش وقت الميه يا جاد أنا لقيت الجنينه مقلوبه و كل شيء على الأرض و الزرع متكسر كأن حد كان بيسحب حد فوقها و السلسله بتاعتها و جزمتها كانوا عالارض.. 
 ‏
 ‏سناء :: جاد اعمل حاجه الحق اختك. 
 ‏
 ‏جاد ؛: ماما كيندرا فى امانتك خلى بالك منها ارجوكى.. 
 ‏
 ‏سناء :: روح يا حبيبى و اطمن
 ‏
 ‏ خرجوا يجروا بعدها 
 ‏****************************
 ‏دخلوا الجنينه واتصـ.ـد.م جاد من المنظر اللى شافوا
 ‏
 ‏حسام:: جاد أنا قولتلك انى دورت فى كل حته ملقتهاش. 
 ‏ 
 ‏جاد :: فى كاميرا مراقبة قدام البيت خلينا نشوف مين اللى عمل كده. 
 ‏
 ‏طلعوا يجروا على جوا و خرج الابتوب عشان يعرف ايه اللى حصل بس اتصـ.ـد.م لما شغله ان كل التسجيلات محذوفه.. ضـ.ـر.ب ايده فى الحيطه بعنف من الغضب.. 
 ‏
 ‏جاد :: الخاطف مخطط لكل حاجه بس هيكون مين و ريم ملهاش أعداء 
 ‏
 ‏حسام :: ما هو ده اللى هيجننى. 
 ‏
 ‏جاد ::تمام انت هتروح القسم تعمل بلاغ وأنا هروح ادور عليها.. 
 ‏
 ‏حسام :: تمام.. اعمل كل اللى تقدر عليه يا جاد
 ‏*****************************
 ‏في مكان ضلمه مفيش فيه اى ضوء كانت دمـ.ـو.عها اد ايه هى موجوعه رجليها مربوطه واديها مربوطه حتى بؤها كمان مش قادرة تصرخ بيه لانهم حطولها عليه شريط لاصق
 ‏
 ‏****************************
 ‏في أوضة كيندرا
 ‏ 
 ‏فتحت عينيها وبصت حواليها و نزلت دمـ.ـو.عها  واترعش جـ.ـسمها بخوف 
 ‏فجأة دخل حد متكمم من البلكونه حاولت أنها تصرخ و لكن ما قدرتش وقف قدامها و حط صورة ابو جاد قدامها بقى جـ.ـسمها يتشنج و دمـ.ـو.عها غطت و شها كل ما حاولت أنها تدور وشها للجهة التانيه يمسك  الشخص ده وشها و يخليها تبص لصورة.. 
 ‏
 ‏: ههههه بصى كويس  جاد يلاقى جثتك.. مش متحمله تشوفي ابو جوزك. 
 ‏
 ‏ بعد مدة دخلت في حالة انهيار لحد ما فقدت و عيها خرج وسابها تواجه مصيرها 
 ‏*****************************
 ‏بعد مدة من البحث عن ريم  ملقهاش دخل الشركه لقى حسام هناك. 
 ‏
 ‏جاد :: دورت فى كل مكان وسالت كل اللى اعرفهم موصلتش لأى حاجه  
 ‏
 ‏حسام :: هنعمل ايه دلوقتي أنا راسي هتنفجر من التفكير. 
 ‏
 ‏جاد ::أنا هشوف عمى لو خلص الشغل اللى طلبته منه. 
 ‏ 
 ‏حسام :: انا هكمل تدوير عليها يمكن اوصل لاى حاجه. 
 ‏
 ‏جاد :: لو وصلت لأى حاجه عرفنى. 
 ‏
 ‏خرج حسام و دخل جاد مكتبه 
 ‏
 ‏جاد :: رنا قولى لعمى يجيلى مكتبى
 ‏
 ‏رنا :: حاضر يا جاد بيه تؤمرنى بحاجه تانيه. 
 ‏
 ‏جاد :: عاوز فنجان قهوة ساده 
 ‏
 ‏رنا ::  تحت امرك يا بيه. 
 ‏
 ‏بعد ما خرجت رنا حط راسه بين ايديه اخته اختفت و كيندرا مريـ.ـضه و مش عارف مين السبب حس بإشتياق ليها فتح الابتوب قدامه عشان يشوفها.. لانه حط كاميرا فى اوضتها عشان يطمن عليها فتح الكاميرا وقف من مكانه بفزع لما شافها مرميه على الارض خد مفاتيحه و خرج يجرى لقى عمه قدامه... 
 ‏
 ‏سعد :: رايح فين يا جاد أنا  خلصت اللى طلبته منى. 
 ‏
 ‏جاد :: مرة تانيه يا عمى مره تانيه.   
 ‏
 ‏ جرى على عربيته ساقها بسرعة جنونيه كان هيعمل كام حادثه ولكن مهتمش فحبيبته مش  عارف حصلها ايه وصل القصر نزل من عربيته جرى على جوا  لقى امه قاعدة مع ولاد اخته
 ‏مبصش لحد وطلع جرى على اوضتها شالها من الارض للسرير كان وشها دبلان جدا حاول يفوقها كذا مرة بس من غير فايده.... 
 ‏
 ‏جاد :: كيندرا حبيبتي رد عليا
 ‏ ارجوكي...
 ‏ وكمل بدمـ.ـو.ع'حياتي فداكي افتحي عينيكي...
 ‏
 ‏ لما ملقاش منها رد بردوا شالها وخرج يجرى بيها. 
 ‏
 ‏سناء::فى ايه يا ابنى مالها مراتك. 
 ‏
 ‏جاد :: هى دى الامانه اللى وصيتك عليها
 ‏
 ‏سماح :: مالها يا ابنى مراتك 
 ‏
 ‏جاد :: ابعدوا ده مش وقت الكلام.. انا هخدها المستشفى 
 ‏
 ‏*****************************
 ‏بعد مدة من التدوير حس بالعجز حاول يمسك دمـ.ـو.عه لكن مقدرش هي نبض قلبه و بنته اللي كبرت معاه و ام اولاده كمان.. 
 ‏قعد في مكان مفيش فيه حد حس انه عاوز يصـ.ـر.خ  لكن مقدرش قعد يعـ.ـيط زى العيل الصغير اللى امه ضاعت منه.. 
 ‏
 ‏حسام :: انتى فين يا حبيبتي..أنا استنيتك كتير بس هما فجاه خدوكى منى.. 
  ‏مسح دمـ.ـو.عه: بس أنا مش هيأس هدور عليكى وهلاقيكى و هعاقب اللى خدك منى وعمل فينا كده  
 ‏*****************************
 ‏في المستشفى مكنش قادر على الانتظار من ساعة ما دخلوها الدكاتره وهو مش عارف حاجه عنها 
 ‏خرج الدكتور جرى عليه.. 
 ‏
 ‏جاد :: قولى هى كويسه...عامله ايه دلوقتي.. 
 ‏ 
 ‏الدكتور ::: حالتها صعبه ولسه ما فقتش. 
 ‏
 ‏خرج جاد بغضب ركب عربيته لحد ما وصل القصر مهتمش لأمه وهى بتناديه أو عمته فتح تسجيل الكاميرا من الوقت الذي ساب فيه القصر 
 ‏وبص للى حصل بصدمة و غضب
 ‏*****************************
 ‏كان الدكاترة خارجين داخلين بسرعه وجهاز القلب بيصفر.. 
 ‏
 ‏الدكتوره :: دكتور المريـ.ـض نبضه ضعيف ممكن قلبه يقف في اي لحظة 
 ‏
 ‏الدكتور :: اعملوله صدامـ.ـا.ت بسرعة.. 
 ‏
 ‏مع كل صدمه بيترفع جـ.ـسمه و الاسلاك محاوطه جـ.ـسمه من كل جهة بعد مدة رجع النبض من تانى.. 
 ‏
 ‏الدكتوره:: الحمد لله النبض رجع تانى
 ‏
 ‏الدكتور :: لازم يفضل تحت الملاحظه حالته مش مستقرة أبداً.
بعد ما شاف كل حاجه فى الكاميرا حس بالغضب من الشخص اللي اتجرأ و حاول قـ.ـتـ.ـل مـ.ـر.اته
جاد محدثا نفسه:: بغضب ممزوج بألمه لعدم استطاعته حماية معشوقته محاولا التمسك مين اللي له مصلحه في موت كيندرا.....مهما كان الثمن و اكيد هوصل للي عمل كده و ساعتها مش هرحمه 
انهى كلمـ.ـا.ته متوجه لوالدته و التساؤلات و الحيرة تملأ عقله 
سناء بحيرة محاولتا ان تعلم شيء 
سناء:: ايه اللي حصل يا ابنى وفين مراتك. 
رد بألم يعتصر قلبه و اللوم باديا على وجهه
جاد :: لما سبتلك كيندرا امانة عندك دخل حد اوضتها و حاول يقـ.ـتـ.ـلها
سناء بصدمه:: يا ساتر يارب ازاى ده حصل واحنا هنا طيب هى كويسه.. 
جاد :: وعلامـ.ـا.ت  الشك باديا على وجهه  دخل من البلكونة هى مش كويسه خالص دخلت في حالة انهيار عصبى. 
سماح :: ازاى متخليش بالك من مرات ابنك دى كانت هتموت وانتى ولا فى الدنيا... 
سناء :: اديكى قولتى مرات ابنى انت مالك انتى بقى. 
سماح ::  جاد يبقى ابن اخويا وانا عارفه ان اللى مزعله موضوع مـ.ـر.اته. 
جاد :: اهدوا شويه ده مش وقت الخناق..أنا هروح اطمن على حالة كيندرا و اكمل تدوير على ريم مع حسام... 
*********************************************
بعد يومين اتحسنت حالة  كيندرا و جاد لسه  بيدور على ريم وحسام الحزن بقى صاحبه.. 
في الصباح على ترابيزة السفرة كان جاد بيأكلها رغم انها بقت بتقدر تاكل لوحدها. 
سماح:: أنا شايفه إن مراتك بقت كويسه اهى ومش فاضل غير اننا نسمع صوتها بس.. 
جاد :: الحمد لله الدكتور بيقول انها دلوقتي بقت تقدر تحرك اديها وبعد فترة عقلها هيرجع يستوعب كل حاجه انشاء الله. 
سناء :: الحمد لله اننا شوفناها بخير 
وكملت بدمـ.ـو.ع:: وأنا لسه مش عارفه حالة بنتى ايه.. 
وقف حسام و قام من على السفرة بحزن شـ.ـديد و خرج... 
سماح :: مت عـ.ـر.فيش تسكتى شويه اديكى زعلتيه وخرج من غير فطار.. 
جاد :: امي مزعلتوش أنا اكتر واحد عارف هو حاسس بأيه ولحد دلوقتي الشرطه لسه موصلتش لحاجه...أنا هروح الشركه دلوقتي عشان عمى سافر وساب كل شغله عليا هروح اخلص شويه شغل و اوراق وبعدين اروح ادور على ريم. 
سناء :: دور على اختك يا ابنى اديك شايف حالة جوزها و عيالها عامله ازاي.. 
جاد :: متقلقيش يا ماما هلاقيها.
وقف و قرب من كيندرا وباسها فى  جبهتها وقال::أنا هرجع يا حبيبتي مش هتاخر. ماما خلى بالك منها.. 
 **********************************************
في الشركة رنا على الهاتف
رنا :: ازاى هعمل كده أنا مفيش قدامى وقت. 
&;: استغلي غيابهم وبدلى الورق اللى فى الملف.. 
رنا :: خلاص هعمل كل اللى اقدر عليه متقلقش.. 
&:: خلى بالك من نفسك انتى وسط تعابين. 
رنا :: متخفش مفيش حد يقدر عليا و اكيد هوفى بوعدى ليك.. 
سمعت صوت حد جاى:: مع السلامة دلوقتي فى صوت حد جاى. 
دخل جاد لقاها بتبصله بتـ.ـو.تر... 
جاد :: فى ايه مالك متـ.ـو.ترة كده ليه. 
رنا :: ابدا مفيش انا بس عندى شغل كتير لان سعد بيه سافر والشغل كله عليا.. 
جاد :: تمام خلصى شغلك.. انتى عارفه ان عمى ليه نص الشركه بس معندوش سكرتيره والشغل كله عليكى.. انا هبقى اشوفلك حد يساعدك.. 
رنا :: لا يا جاد بيه أنا هعرف اخلص كل حاجه لوحدي مفيش داعى تجيب حد. 
جاد :: تمام هاتيلى الملفات كلها و الملف بتاع عمى كمان..
 و خرج تانى.. 
رنا في نفسها:: لازم انفذ دلوقتي 
 جمعت كل الملفات وخرجت راحت مكتب جاد خبطت على  الباب سمح لها تدخل.. 
جاد :: ها قوليلى كل حاجه جاهزة عشان الاجتماع. 
رنا :: كل شئ جاهز مش فاضل غير ملف سعد بيه بس. 
جاد ::: هو خلصه. لما يبدأ الاجتماع هاتيه هو طلب محدش يفتحه ابقى هاتيه من غير ما تفتحيه مفهوم.. 
رنا:: جاد بيه انا مبقربش من اوراق سعد بيه ابدا. 
جاد :: تمام دقايق ويبدأ الاجتماع هتبقى معايا لأن حسام مش هنا. 
رنا :: حاضر يا جاد بيه انا هخلص شغلى قبل الاجتماع. 
 خرجت و سابته يكمل شغله
في مكتب سعد دخلت تتسحب بدون صوت لحد ما دخلت مكتب سعد فتحت الملف و اخدت منه الاوراق وحطت مكانها اوراق تانيه
**********************************************
في مكان ما 
& :: خليكوا مرقبينه لازم تنقذوا ريم الليله من غير ما حد يعرفكوا. 
الطرف الآخر:: احنا مرقبينه كويس بس هناخدها نوديها فين. 
&:: لازم ريم متعرفكوش لما تنقذوها خدروها و هاتوها قدام قصر اخوها وسيبوها وامشوا على طول.. 
الطرف الآخر:: كل شيء تحت السيطره متقلقش وكله هيخلص النهاردة 
&؛: اتمنى ميكنش فى اى غلطه. 
الطرف الآخر:: احنا قدها وقدود. 
***********************************************
بعد مدة في الاجتماع خرج جاد وهو  على اخره  متعصب و الغضب ظاهر عليه.. 
جاد :: رنا ازاى ده يحصل شركة عمي خسرت كل اسهمها ومش فاضلهم الا حاجات لا تذكر ابلغه ازاى بكل ده.. 
رنا :: جاد بيه هو جهز ملفاته بنفسه وانت قولت انه امر محدش يفتحهم. 
جاد :: مين اللى ممكن يكون عمل كده.. هقوله ايه لما يرجع.. 
رنا :: انت ملكش اى ذنب هو اخر واحد شاف ملفاته قبل ما يمشي 
جاد :: انا همشى دلوقتي الغى كل المواعيد بتاعتي 
رنا :: تحت امرك يا جاد بيه.. 
مشى جاد من الشركه جرت رنا على مكتبها وخرجت تلفونها واتصلت.. 
رنا :: تم التنفيذ خلاص. 
&:: دى اول خطوة خلى بالك دلوقتى وراقبى الوضع كويس ومتعمليش حاجه من غير علمى.. 
رنا :: سعد هيتجنن لما يعرف أنا دلوقتي مش هعمل حاجه غير لما موضوع الملفات ده يتقفل. 
&:: انتى مش هتعملى اى حاجه غير لما اقولك انا. 
***********************************************
وصل جاد القصر وهو حاسس بتعب لقى كيندرا قاعده في الجنينه باس راسها وقال وهو بيقعد.. 
جاد :: اهلا يا حبيبتي أنا اسف انى اتاخرت عليكي بس النهارده الشركه خسرت كل حاجه. انا تعبان اوى.. 
بصلها وشاف  الدمـ.ـو.ع في عينيها 
جاد ::بتعيطى ليه ياقلبي تروح كل حاجه في ستين داهيه أنا ميهمنيش غيرك انتى وبس... يلا ندخل جوا عشان متتعبيش..
جاد :: ليش شايفك خايفه انا مش عايزاك تخافي اطمني طول ما انا موجود 
مسك ايدها و دخلوا 
سناء :: اهلا يا حبيبي جيت امتى.. 
جاد :: جيت دلوقتي. احنا خسرنا الصفقه وخسرنا اسهم كتيررر.. 
سماح :: يا لهوى ازاى ده حصل دنتى كنت اقوى منافس فى السوق. 
جاد :: عمي جهز كل شيء في الاجتماع واتفاجات بصفقات قديمة. 
سناء::: خير ان شاء الله 
جاد :: ماما انا جيت بس عشان اطمن علي كيندرا.. هروح ادور على ريم و اخلى حسام يرجع البيت من الصبح مرجعش خلى بالك من كيندرا.. وبصلها وقال:: انا اسف يا حبيبتي أنا عارف انى مشغول عنك بس والله هعوضك.. 
************************************************كانت لسه مربوطة ولونها دبل من التعب فجاه سمعت صوت ضـ.ـر.ب نار كتير وشويه ومبقاش فى صوت ولقت الباب بيتكسر و فى واحد مكمم دخل عليها شعرت بالخوف فقالت
ريم بصوت تعبان:: ابعدوا عنى انا معملتش حاجه 
٠٠٠::متخفيش احنا جايين عشان نخرجك من هنا. 
و رش حاجه على وشها خلاها فقدت الوعى وقال::شلوها
*********************************************
بعد مدة من البحث رجع جاد للقصر بتعب قابله حسام. 
حسام ::هااا وصلت لحاجه. 
جاد ::مسبتش اى مكان نعرفوا مدورتش فيه. انا مش عارف مين اللى خطفها وعاوز ايه.. 
حسام ::: انا مبقتش قادر افكر أنا هتجنن بجد.
 قطع حدثهم صوت الحارس و هو بيصـ.ـر.خ خرجوا يجروا... 
جاد :: فى ايه اللى حصل. 
الحارس :: الست ريم لقناها قدام القصر عالارض. 
 جرى حسام من غير ما يسمع أي كلام حس ان روحه رجعت له
***********************************************
زينب :: كيندرا وحشانى اوى احنا هنروح نشوفها امتى.. 
خالد :: مش دلوقتي أنا عندي شغل كتير. 
زينب :: يعنى مش كفايه وجعى على يوسف.. وجعي يلي تحملته
خالد ::هيبقى كويس هنروح نطمن عليه بكره بعد ما اخلص شغل.
فتحت عينيها ببطئ حست بألم في رأسها لقت الكل قاعد حواليها  وحسام ماسك إيدها و الدمـ.ـو.ع في عينيه
حسام  : ريم حبيبتي إنتي سمعاني  إنتي كويسه ..
ريم : لا أنا مش كويسه خالص وحـ.ـضـ.ـنته وفضلت تعيط جـ.ـا.مد  ومسكت فيه بقوة .. 
حسام : حصل إيه من اللي عمل فيكي كدا ..
حسام بعد عنها ومسك وشها بين إيديه ريم إنتي كويسة كانت دمـ.ـو.عها بتعبر عن فرحتها  
ريم : أنا بخير كفاية إني لما صحيت لقيت نفسي في وسط عيلتي 
حسام : قلبي كان هيقف لما غبتي عني ..
ريم بحب : سلامة قلبك أو مال فين سام ووسيم 
نظرت إلى الجميع وشافتهم واقفين بعيد عنها فتحت إيديها ليهم تعالوا ياحبايب قلبي الولاد جريوا عليها  وحـ.ـضـ.ـنوها بدمـ.ـو.ع كان صوت عـ.ـيا.طهم يقطع القلب 
ريم : إنتوا بخير يا حبايب ماما 
سام : اشتقنالك ياماما متبعديش عننا مرة ثانية 
وسيم : لو عملتيها مرة ثانيه هخاصمك ومش هتكلم معاك ثاني إحنا عيطنا عليكي كثيراً 
ريم : آسفه ياقلب ماما مش هكررها ثاني ..
و أخيراً ريم التفتت ناحية أمها اللي كانت دمـ.ـو.عها نازلة بهدوء لأن قلب الأم  ما بيتحملش إن ولادها يتوجعوا وهي رغم إنها بتبان قوية من بره إلا أن قلبها كان بينزف دم على إختفاء بنتها 
ريم : ماما
 حـ.ـضـ.ـنتها سناء ببكاء كانت عايزه تخبيها جوا ضلوعها من شـ.ـددة خوفها عليها
سناء : معرفتش طعم النوم وإنت غايبه عننا ربنا يحفظك يابنتي و يحميكي من كل شر 
جاد : مين اللي عمل فيكي كدا ياريم وخلانا نتألم كل الألم دا مين هو كان الغضب باين على ملامح جاد 
ريم : في اليوم إياه طلبت من ماما إنها تاخذ الولاد و تسبني لوحدي علشان عايزه أتكلم  مع حسام جهزت كل حاجة بعدها افتكرت إن حسام بيحب الورد جداً فروحت علشان أشتريه 
فلاش باك 
خرجت ريم بسرعة دخلت محل الورود
صاحب المحل : نعم ياهانم  عايزه إيه عندنا كل أنواع الورد
ريم : عايزه ورد أحمر 
صاحب المحل : طبعاً طلبك موجود لحظة واحدة رجع صاحب المحل وهو شايل باقة من الورد الأحمر إتفضلي ياهانم
ريم : شكراً دفعت الحساب وخرجت ... ريم وهي ماشية جنب شجرة من الشجر اللي في الطريق سمعت حد بيجيب إسم كيندرا لفت الإسم انتباهها فوقفت تسمع
1 : لازم نتخلص من كيندرا قبل مـ.ـا.تتحسن و إلا محدش فينا هيطلع منها  
2 : أنا عملت كل اللي أقدر عليه  لكن بنت الإيه كل مرة تتطلع منها 
ريم لما سمعت الكلام دا جريت لكن ولسوء حظها في حاجة كانت جمبها وقعت والصوت لفت انتباه الناس دي وشافوا ريم وهي بتجري فلحقوها  
ريم دخلت البيت بسرعة وحاولت إنها تقفل الباب لكنهم كانوا أقوى منها وقدروا يفتحوا الباب
هـ.ـر.بت ريم للحديقة وهي حاسه إن قلبها هيطلع من مكانه من شـ.ـددة الخوف وكان جـ.ـسمها كلوا بيترعش 
ريم : ابعدوا عني أنا ماعملتش حاجة 
مسكها واحد منهم إيدها بقوة وهي مسكت بطربيزة الأكل بالأيد الثانية لكنه سحبها ناحيته بقوة والطربيزة وقعت على الأرض هي وكل حاجة كانت عليها وللأسف وقعت على رأس ريم ومن الخبطة فقدت الوعي 
باك 
ريم بدمـ.ـو.ع : ولما فتحت عينيا لقيت نفسي مربوطه في مكان ظلمه اترعـ.ـبت و حسيت بالخوف أختنق صوتها بالدمـ.ـو.ع ضمها حسام لصدره
حسام : اهدي ياقلبي متخافيش دا مش هيحصل ثاني أنا هعرف إزاي أعاقبهم و كور إيده حتى برزت عروقها 
جاد : ريم لو مش تعبانه تقدري ت عـ.ـر.فينا مين اللي أنقذك منهم  
ريم : أنا بخير حاضر هكمل كلامي 
في يوم وأنا في وسط الظلمة سمعت صوت ضـ.ـر.ب نار و فجأة دخل علي راجـ.ـل متلثم خفت كثير منه 
لكن هو قالي متخافيش إحنا عايزين ننقذك ورش حاجة على وشي ولما فقت لقيت نفسي هنا
ظهرت معالم الغضب على جاد وتحولت عينيه للون الدم وبقى زي البركان اللي هينفجر في أي لحظة
جاد : هعرف مين هو و هحاسبه على اللي عمله 
ريم بصت لكيندرا طويلاً واتكلمت بإبتسامة 
ريم : من البنت الجميلة دي جاد  حـ.ـضـ.ـنها من كتافها بحب ظاهر وطبع بوسه على رأسها 
جاد : دي كيندرا مراتي وقلبي ونصي الثاني 
ريم : الجمال دا كلوا مرات أخويا إتشرفت بمعرفتك ياقمر ذوقك حلو ياجاد
بعدها بصت ناحية حسام بغضب إستغربه الكل 
حسام : في إيه ياحبيبتي أنا عملت حاجة غلط .. 
ريم مسكته من هدومه 
ريم : إنت اتجوزت عليا ااااه تلاقيك قلت أهي مـ.ـا.تت أروح بقى أتجوز واحدة ثانية تيجي تربي الولاد وبعدها تحبها
حسام بدهشه : مين قالك الكلام دا  أنا متجوزتش ولاحاجة ريم حبيبتي إنتي كويسه
ريم : أنا قريت في الروايات إن لما البطلة تموت يقوم البطل يتزوج واحده ثانية علشان تربي له الولاد  و بعدها يحبها ففكرت إنك أكيد عملت زيهم ..
الكل انفجر من الضحك وحسام من كثرة الضحك وقع على الأرض
ريم : بتضحكوا ليه مش فاهمه هو اتزوج عليا فعلاً
حسام : حبيبتي أنا مافيش في حياتي غيرك أنا مش هسمح لأي واحده إنها تدخل حياتي غيرك إنتي 
جاد : دلوقتي كل حاجة كويسه وأطمنا على ريم هروح أنا دلوقتي لأن عمي هيجي ولازم إني أكلمه عن أسهم أمي و كيندرا 
ريم : مـ.ـا.تقلقش ياجاد كيندرا هتكون كويسه معايا ..
 ******************************
          في الشركه 
وصل سعد الشركه وبعد ماسمع باللي حصل سعد كسر كل حاجة في مكتبه 
سعد : كل دا يحصل وإنت هنا ياجاد
جاد : عمي كل الملفات كانت معاك وأنا ماسمحتش لحد إنه يقرب منها 
سعد : لازم نعرف مين هو عدونا المجهول
جاد : إنت شاكك بحد 
سعد : لحد دلوقتي مش شاكك بحد لكن قريب هعرف مين هو دلوقتي لازم نخلص باقي الملفات
جاد : عمي الوقت اتأخر مش هنقدر نكملها دلوقتي 
سعد : علشان يعني هي لسه أسهم شركتك هتسبني لوحدي 
جاد : عمي رغم إن كل واحد له نصيب في الشركه لكن شغلنا واحد حاضر هنكمل
                             *****************
في قصر جاد 
في نص الليل بعد ما الكل نام   
داخل غرفة سماح كانت نايمه بعمق حست بحد بيخـ.ـنـ.ـقها بقوة سماح شهقت بصوت عالي وفتحت عينيها شافت حد مغطي وشه بحاجة سوده 
سماح : بصوت مخـ.ـنـ.ـوق إنت مين ابعد عني 
حط إيده على بوءها هتدفعي ثمن اللي عملتيه لكن مش دلوقتي دي مجرد بداية 
سماح : وهي بتكح بقوة وبتترعش من الخوف إنت مين أنا ما عملتش حاجة 
هههههه قريب جداً هت عـ.ـر.في ومن النهاردة هكون زي ظلك وسابها ومشي 
سماح بقت تكح بقوة 
سماح : وهي بتترعش من الخوف مين دا 
                     *********************
في أحد المستشفيات 
فتح عينيه بتعب لاقها قاعدة جنبه 
رنا بدمـ.ـو.ع : يوسف ونزلت دمـ.ـو.عها من الفرحة إنت سامعني 
يوسف بتعب : رنا وغمض عينيه ثاني 
رنا بدمـ.ـو.ع : يوسف كفاية وجع بقى أنا وجودي مالوش لازمه من غيرك باست إيده بحب هرجع ثاني قريب دا وعد مني هنتقم منهم كلهم
                       ********************
في الصباح الكل قاعد يفطر 
سناء : إنت إمبـ.ـارح رجعت إمتا قلقتني عليك يابني
جاد : كنت بخلص الشغل مع عمي ورجعت متأخر 
حسام : أنا هاخذ ريم و الولاد وهنمشي 
جاد : لا مش هتاخذ حد ومش هتروحوا في حته مافيش حد هيطلع من هنا في عدوا لينا عايز يضرنا لكن إحنا لسه مانعرفوش علشان كدا لازم الكل يبقى هنا 
سناء : عدوا إيه يابني إنت مالكش أعداء مين دا اللي عايز يأذيك
جاد : هعرفه قريب
سماح : بتـ.ـو.تر عايزه أقولكم حاجة 
جاد : عمتي في إيه إتكلمي
سماح : إمبـ.ـارح في حد دخل أوضتي وحاول إنه يخـ.ـنـ.ـقني 
وقف جاد بغضب و برزت عروقه و أصبحت عينيه من لهب 
جاد : إزاي دا يحصل في قصري إزااااااي قالها بعصبية وصوت عالي
حسام : اهدى ياجاد علشان نقدر نفكر كويس
جاد : نفكر في إيه الأول مراتي ودلوقتي عمتي وأختي 
حسام : الشخص دا قوي وذكي ماسبش وراه أي دليل ..
جاد : هلاقيه ووقتها مش هرحمه أبداً 
                   **********************
في الشركه رنا بتتكلم في التليفون 
رنا : إي هي خطوتنا الجديده أنا مابقتش قادرة أستنى .. 
& : لو كان بإيدي كنت نهيت كل حاجة لكن خطوتنا دلوقتي مهمة وخطيره
رنا : أنا معاك في أي حاجة هي إيه بقى أنا مستعده حتى لو حياتي هي الثمن 
& : تمام النهاردة لازم يكون نصيب جاد في الشركه لي
رنا : إزاي أنا تحت أمرك 
& : إنتي كل يوم بدخلي ورق لجاد علشان يمضي عليهم و النهاردة هدخلي ورق كثير حتى لو كان مش مهمه 
رنا : فهمت و لكن إيه علاقة الورق 
& : استني لما دخلي الورق هتحطي بين الورق دا ورق تنازل جاد عن أملاكه ولما يمضي هتخذي الورق المهم دا من بين بقية الورق
 رنا : تمام هدخله دلوقتي 
رنا قفلت الخط وجمعت الورق 
وأخذت نفس عميق وشالت الورق
وراحت على مكتب جاد خبطت على الباب سمح لها جاد إنها تدخل
رنا : جاد بيه لازم تمضي على الورق دا 
جاد : رنا أنا مشغول دلوقتي ماعنديش وقت عندي شغل كثير روحي دلوقتي وابقي إرجعي مرة ثانية 
رنا اتكلمت بسرعة : جاد بيه أنا محتاجه لإمضتك ضروري علشان أقدر أكمل شغلي 
جاد : طيب تعالي يارنا مسك جاد الورق ومضى عليها كلها ها في حاجة ثانية 
رنا : لا ياجاد بيه شكراً وخرجت من المكتب
دخلت مكتبها و هي مبسوطه لأنها نفذت خطتها طلعت تلفونها وكتبت رساله و استنت الرد 
& : تمام استني مني خبر في المساء
                   *********************
سعد كان بيتكلم في التليفون  : لازم أخذ شركة جاد في أقرب وقت دا بقى بينافسني 
يعني إيه إن دا مش وقته
سعد : أنا شاكك بجاد يوم ماسافرت خسرت كل اسهمي مين اللي ليه يد في دا غير جاد 
هفكر في الموضوع إنت عندك خطة
سعد : نتكلم لما نلتقي لكن لازم إننا ناخذها منه
تمام لكن فكر ألف مرة قبل ما تاخذ خطوة جديدة 
                         *******************
في قصر جاد على سفرة العشاء
جاد : أنا مبسوط أوي  لأن عيلتي كلها متجمعه النهاردة 
حسام : الحمد لله إن الكل بخير 
ريم : ياريت عمي سعد كان معانا  كدا هتكون العيلة كلها اتجمعت فعلاً 
جاد : رغم أني مبسوط لكن خوفي على كيندرا خلاني مش قادر أنام
حسام : إن شاءالله خير ياجاد بلاش القلق دا 
رن تلفون جاد جاد بصله بدهشه 
حسام : مش بترد ليه يمكن تكون حاجة مهمة
جاد : دا حارس الشركة أول مرة يتصل بيا  
سناء : رد يابني يمكن يكون حصل  حاجه 
جاد : الو في إيه ياعم منصور خير 
منصور: الحق ياجاد بيه الشركة بتتحرق 
جاد : إيه بتتحرق؟؟؟؟
جاد وصل الشركه نزل من العربية، و دخل الشركة بسرعة إستغرب لما ملاقاش حريق 
لكن سمع صوت عمه بيزعق جري للداخل لاقى مكتب سعد بيتحترق، و النار بتاكل فيه، و الجارد بيحاولوا إنهم يطفوه
جاد : حصل إيه ياعمي مين اللي عمل كدا
سعد بغضب حارق : إنت أكيد عارف ياجاد ما الجردات كلهم بتوعك ..
جاد : وأنا هعرف منين أنا زي زيك معرفتش حاجة غير لما عم منصور كلمني .
سعد : في الأول الأسهم و دلوقتي المكتب الشخص دا بيبعثلي رسايل يا ترى هو مين ..
جاد : الشخص دا بيبلغك إنه قادر يعمل كل حاجة وإن دي مجرد البداية..
سعد : أنا هعرف هو مين قريب بس ياجاد لو عرفت إن ليك إيد في الموضوع دا صدقني مش هرحمك ..
جاد : إزاي ياعمي هيكون ليا إيد فيه ماإحنا بنشتغل مع بعض..
سعد : طب تقدر تقولي ليه مكتبي أنا اللي يتحرق و مكتبك لا ..
جاد : عمي  إنت سامع إنت بتقول إيه إنت بتشك فيا أنا ..
سعد : لومش إنت يبقى دا عدونا إحنا الإثنين ..
بعد شوية قدروا يطفوا الحريق
جاد : عمي هنقفل المكتب دا وهتاخذ مكتب ثاني ..
سعد : أنا هنشي دلوقتي ونبقى نتقابل بكره علشان تمضي على شوية ورق مهم الحمد لله إني أخذتهم معايا ..
لكنهم ماخذوش بالهم من العينين اللي بتراقبهم بصمت 
****************
في الصباح وصل جاد للقصر بتاعه لاقى الكل قاعدين مستنينه والقلق مسيطر عليهم وأول ما شافوه جريوا عليه 
سناء : إيه اللي حصل يابني  
جاد : حصل خير ياماما مـ.ـا.تخافوش ياجماعة دا مجرد حريق صغير في مكتب عمي في حد حرق مكتبه وكأنه بيبعثله رسالة ..
حسام : لازم نعرف الشخص دا معادينا إحنا ولا عمك ..
جاد : الموضوع بقى خطير جداً دا بيلعب بينا و إحنا مش قادرين نعرف هو مين ..  
سماح : جاد يابن أخويا إفتكر مين اللي ليك عداوه معاه او مين هو اللي بينافسك في السوق ..
جاد ومعالم الحيرة بتظهر على وشه
جاد : أنا اه ليا منافسين لكن ماليش عداوات 
سناء : خذ بالك يابني متخفش من عدوك الظاهر لأنه سهل وهتقدر تاخذ حذرك منه لكن خاف أكثر من عدوك اللي متعرفوش لأنك هتبقى  مش عارف الضـ.ـر.بة هتجليك منين وإمتا  ربنا معاك يابني ..
جاد :  أنا دلوقتي هروح الشركة علشان أشوف شغلي أنا جيت بس علشان أشوف كيندرا و اطمن عليها ..
***************
عند سعد
 كان الغضب باين على وشه وبيكسر في كل حاجة تيجي قدامه 
مسك تلفونه وعمل مكالمة ..
سعد : من غير كلام كثير أهم ملف مع جاد في القصر أنا عايزوا يكون عندي الليلة دي
 ..... : عرفت إزاي إنه في القصر وحتى لوفي القصر إنت عارف مكانه فين ..
 سعد : عرفت إزاي دا مش مهم أما هو فين فهو في أوضته لأن دا أكثر مكان آمن بالنسبة لجاد 
٠٠٠٠ :  تمام  هعمل اللي أقدر عليه علشان أخذه ..
سعد : لو أخذنا الملف دا هتكون دي أول صفقة لينا ..
٠٠٠. : ما ممكن يكون عند جاد ملفات ثانيه غير الملف دا أنا هعرف منين إن دا هو الملف المطلوب ..
سعد : الملف لونه أحمر في عليه إمضت جاد من بره ..
...... : طيب لو مسكوني ..
سعد : بلاش تخاف لكن لو اتمسكت مـ.ـا.تجبش إسمي خالص .. 
٠٠٠ : تمام استنى مني خبر ..
***************
دخلت رنا المستشفى لقت الدكاترة بيجروا حست بخوف وقلق راحت بسرعة لواحدة من الممرضات 
رنا : في إيه ليه الكل بيجري كدا في حاجة حصلت ..
الممرضة : المريـ.ـض اللي بالغرفة 12حالته مش كويسه ..
رنا ماستننتش تسمع الباقي وراحت جري لأوضة يوسف دخلت شافت جـ.ـسمه بيتشنج 
رنا والدمـ.ـو.ع ملت وشها : يوسف لا لا أنا وفيت بوعدي و انتقمتلك ماسبنيش أرجوك ..
يوسف بصوت ضعيف : مـ.ـا.تبكيش يارنا أنا عايز أشوف ماما وبابا .. 
رنا : حاضر هعملك اللي إنت عايزوا يوسف مـ.ـا.تسبنيش أرجوك أنا ماليش غيرك ..
دخل الدكتور 
الدكتور : المريـ.ـض حالته مش كويسة هندخله أوضة خاصة من النهاردة هنمنع عنه الزيارات ..
رنا : إزاي يادكتور مش إنت قلت إن حالته اتحسنت ..
الدكتور : الحقنة اللي اخذها كان فيها دوا سام مالاقناش دوا مضاد  للسم دا ..
وقعت رنا على الأرض وموعها نازلة بغزارة حاسه بالألم والإنكسار 
رنا : بصوت مختنق من شـ.ـدة البكاء أرجوك يادكتور أعمل أي حاجة  طيب ممكن عيلته تيجي تشوفوا ..
الدكتور : هم جم شافوه إمبـ.ـارح  للأسف حالته مـ.ـا.تسمحش بالزيارة ..
رنا : تمام يادكتور 
خرجت رنا من المستشفى و الحقد والكره اللي في قلبها زادوا وأقسمت إنها هتشربهم من نفس الكأس 
رن تلفونها بصت مين اللي بيتصل 
رنا : الو معدش عندي طاقة أتحمل مقدرش أشوف يوسف بالحالة دي
& : لو إنتي زعلانه على يوسف فأنا أكثر حد بتألم عليه ..
رنا : إيه هي الخطة دلوقتي..
& : اسمعيني كويس لازم الخطة دي تنجح ..
****************
اتسللت لأوضة جاد بهدوء ودورت في كل مكان لحد مالقت الملف اللي بتدور عليه بصتله بفرحة
٠٠٠ : النهاردة هتكون نهايتك ياجاد المالكي خبته تحت هدومها وطلعت بهدوء لقت عربية أجرة مستنياها ركبت وادتله العنوان وهي حاسه بالإنتصار لأنها خذت اللي عايزاه
بعد مدة بصت من شباك العربية  لقت إن العربية دخلت في الغابة بطريق مهجور ..
٠٠٠ : ياأستاذ دا مش طريقنا إنت ليه دخلت الطريق دا
وقفت العربية في مكان بمجرد مـ.ـا.تبصله تحس بالرعـ.ـب نزل السواق و طلب منها إنها تنزل بعد مدة من التردد نزلت 
٠٠٠ :  سماح إنتي مكتفتيش من العابك القذره لكن لحد هنا وطريقك إنتهى ..
سماح : إنت مين وحاولت إنها تقلع الغطا اللي مغطي بيه رأسه لكن هو كان أقوى منها و رش حاجة على وشها ووقعت على الأرض، و فجأة ظهرت رنا و معاها اثنين رجاله
& : سماح هتبقى معاكم لحد ما أقولكم تعملوا معاها إيه .. 
رنا : تمام كل حاجة تحت السيطره سماح حسابي معاها بعدين 
****************
طوال اليوم جاد مرجعش للقصر هو بيحاول إنه يكمل كل الشغل اللي عليه وبالليل لما رجع للقصر لاقى كيندرا قاعدة مع ريم و أمه
جاد : السلام عليكم 
قعد جنب كيندرا باس جبهتها حبيبتي آسف إني سبتك لوحدك .
ريم : إحم إحم نحن هنا سيدي ياسيدي إيه الحب دا كله ..
جاد : و أكثر من دا كمان دي حياتي و نور عيني هي سبب سعادتي رغم إني تعبان من الشغل لكن لما بشوفها بنسى كل التعب ..
في اللحظة دي وصلت رسالة لجاد فتحها و اتصـ.ـد.م من اللي شافوا انتفض من مكانه بفزع كأن افعى قرصته ..
سناء : في إيه يابني إيه اللي شفته عمل فيك كدا ..
فتح جاد تلفونه كان فيديوا فتحه علشان الكل يشوفوا شهقوا بصدمة لما شافوا سماح متعلقه من إيديها في شجرة ووشها مش باينه ملامحه من أثر الضـ.ـر.ب وحالتها كانت سيئة جداً ..
و تحته في رسالة 
(هذه مجرد قرصة وذن ولسه؛؛ انتظروني ياعائلة المالكي 
مر يومين وجاد بيدور على عمته لكن ملاقلهاش أثر حس إنه هيتجنن 
حسام : اهدى ياجاد علشان تقدر تفكر وتلاقي حل ..
جاد : اهدى إزاي ياحسام وأنا عارف إنهم بيعذبوا عمتي كل يوم..
حسام : جاد عدوك هيضـ.ـر.بك وقت غضبك اهدى علشان نقدر نلاقي حل ..
جاد : تمام أنا هادي النهاردة عندنا إجتماع مع أكبر رجال الأعمال مش عايز غلطه ..
حسام : خلي بالك عدوك هياخذ  خطوة النهاردة ..
جاد : كلامك مضبوط النهاردة لازم أخذ بالي كويس ..
 الباب خبط ودخلت رنا 
رنا : جاد بيه كل رجال الأعمال وصلوا الإجتماع هيبدأ بعد شوية لكن في مشكله ..
جاد : في إيه يا رنا أنا قلتلك مش عايز مشاكل ..
رنا : لازم اللي يترأس الإجتماع مدير عام الشركة..
جاد : رنا حصلك إيه ما أنا أهو موجود وهحضر الإجتماع..
رنا : جاد بيه إنت إتنازلت عن الشركة وعن كل أملاك كمان الشركة بقت بإسم حد ثاني ..
وقف جاد كأسد ثائر وغضب ظهر على ملامحه 
جاد بصوت عالي : إزاي دا حصل أنا مـ.ـا.تنازلتش عن حاجة..
قدمتله رنا الورق اللي عليه إمضته 
رنا : الورق أهو جاد بيه 
غضب جاد زاد لما شاف الورق ورمى كل اللي على المكتب وبرزت عروقه من شـ.ـددة الغضب مسح وشه بإيده
جاد : أنا هلاقي الخاين اللي عمل كدا وساعتها مش هرحمه ..
حسام : اهدى ياجاد العصبية مش هتفيد بحاجة ..
رن تلفون حسام بصله لاقى ريم هي اللي بتتصل
حسام : ريم أنا مشغول دلوقتي هكلمك بعدين..
ريم  : الحق ياحسام البوليس عايز يطلعنا من البيت ..
حسام : تمام اهدي ياريم أنا جي حالاً وقفل التلفون ..
جاد : في إيه ياحسام هما بخير 
حسام بتردد : جاد إنت 
جاد : إتكلم ياحسام أعصابي مش مستحمله ..
حسام : البوليس في القصر وعايزين يطلعوهم منه بيقولوا إنك اتنازلت عن كل أملاكك ..
جاد : رنا أجلي الإجتماع لبلليل
جاد طلع بسرعة من الشركة ركب عربيته وركب جنبه حسام 
جاد كان سايق العربية بسرعة جنونية ومش قادر يتحكم بغضبه كان هيعمل حادث أكثر من مرة لحد ماوصل القصر دخل وهو في قمة غضبه 
جاد : خير ياحضرة الضابط إزاي تدخلوا قصري بالطريقة دي ..
الضابط : القصر مش بتاعك وصاحب القصر جه علشان ياخذ قصره ..
جاد : ومين هو صاحب القصر بقى القصر دا ملك لعيلة المالكي ..
الضابط : جاد بيه إنت اللي مضيت على الورق وإنت قلت إنك اتنازلت عن أملاكك كلها ..
جاد : فين هو دا اللي اتنازلتله ..
الضابط : السيد عثمان هو اللي اتنازلتله وشاور عليه ..
بص جاد ناحية عثمان لاقاه رجل أربعيني والغرور باين عليه .
جاد راح ناحيته ومسكه من هدومه
جاد بغضب : أنا مـ.ـا.تنازلتلكش عن حاجة إنت مين ومن اللي وراك ..
عثمان : مش مهم أنا مين المهم إن   الأملاك دي كلها ملكي أنا دلوقتي لازم تطلع منها وإلا هخلي البوليس هو اللي يتصرف بمعرفته .. 
جاد : هخليك تنـ.ـد.م أوي إنت و اللي معاك أنا عارف إن مش لوحدك اللي لعبة اللعبة دي .. 
الضابط : جاد بيه لازم تطلع إنت وعيلتك ..
حسام : يلا ياجاد خلينا نطلع من هنا ونروح لبيتي ونبقى نفكر بهدوء في حل للي حصل دا ..
جاد : حل إيه إنت اتجننت عايزني اسيبلهم قصري وكل أملاكي اللي تعبت فيها ..
حسام : أنا ماقلتش سيبلهم تعبك أنا قلت نروح عندي ونبقى نفكر في حل ..
جاد : ماما روحوا إنتوا مع حسام وأنا هرجع الشركة علشان أعرف مين هو عدونا ..
سناء : خلي بالك يابني قلبي مقبوض شكل عدوك دا مش سهل خالص ..
جاد : ماما مـ.ـا.تقلقيش حسام هيكون معايا خلي بالك من كيندرا 
خرجوا كلهم من القصر و ركبوا مع حسام 
جاد : هرجعلك ثاني وساعتها مش هرحمك ..
عثمان : هنتقابل بالليل في الإجتماع مع صاحب الشركة الجديد ..
*************** 
 سناء كانت حاسه بالخوف على إبنها الوحيد 
ريم : ماما مـ.ـا.تخافيش حسام معاها مش هيحصل حاجه بإذن الله..
سناء : هو في حاجة لسه هتحصل  ما كل تعب أخوك راح ..
****************
رنا بتتكلم في التليفون 
& : النهاردة هظهر للنور قدام الكل لكن قبل كدا أنا عندي خطة ..
رنا : أنا معاك إيه الخطة ..
& : اعطي أمر لرجالتنا إنهم يحرقوا بيت سعد لكن يخلوه عايش ..
رنا : لو حرقوا البيت مش هيبقى عايش ..
& : هما هيبداوأ الحريق من الباب الخلفي وهو لما يشوف الحريق هيهرب ..
رنا : تحت أمرك ياباشا ..
& : مش عايز أي غلطه علشان لما أظهر قدام الكل تكون كل حاجة انتهت .. 
رنا : مـ.ـا.تقلقش كل شيء تحت السيطرة ..
****************
عند سماح 
بعد كل التعذيب اللي لقته بقت مش قادره تتحرك  ..
1 : الست رنا بتقول لازم إننا نسيبها ..
2  : لو سيبناها في المكان دا هتموت ..
1 : خذها ورميها قدام أي مستشفى وسيبها وامشي..
2 : تمام 
****************
سعد قاعد بيدخن سيجاره و هو  هينفجر من الغضب سمع صوت صراخ في الخارج دخل واحد من الجارد : سعد بيه الفيلا بتتحرق النار قريبة من هنا
سعد اتنفض من مكانه كأن حاجة قرصته خرج يجري لقى الفيلا بتتحرق من الخلف خرج وركب عربيته ووقف بعيد وهو شايف الفيلا كلها بتتحرق ساق عربيته للشركة .. 
  ****************
جاد قاعد و هو في قمة غضبه ودماغه هتنفجر من التفكير والحيرة هو مين دا اللي عمل كل دا
 دخل عمه يجري والخوف باين على وشه 
جاد : عمي حصل إيه إنت كويس ..
سعد : حرقوا الفيلا كلها لولا واحد من الجارد نبهني كنت ميت دلوقتي مابقاش فيها أي حتى سليمة الفيلا بقت رماد ..
جاد كور إيده بغضب حارق حتى برزت عروقها وتحولت عينيه للون الأحمر وبقى مش شايف قدامه
جاد : اخذ كل حاجة مني ودلوقتي بدأ يأذي عيلتي لو لمس شعرة واحده من عيلتي هحرقه ..
حسام : لازم نعين لهم حراسة تفضل معاهم على طول ..
جاد : الإجتماع هيبدأ بعد شوية لازم نكون جاهزين ..
جاد إفتكر معشوقته لأنها نقطة ضعفه لوحصلها حاجة مش هيقدر يعيش من غيرها طلع تلفونه وإتصل بأمه 
سناء : أهلاً يابني إزيك كل حاجة تمام ..
جاد : كلوا تمام ياماما كيندرا عامله ايه..
سناء : مـ.ـا.تقلقش يابني هي كويسة دخلتها أوضتها علشان ترتاح ..
جاد : تمام ياماما هتصل كمان شوية علشان أطمن عليها ..
سناء : تمام يابني هروح لأوضتها .
                             *****************
فتحت سماح عينيها بتعب لقت نفسها في المستشفى وقفت بتعب و خرجت من الغرفة مالقتش حد وقفت سيارة أجرة وراحت لبيت  سعد 
بعد مدة قصيرة وصلت لكن اتصـ.ـد.مت لما لقت البيت بقى  رماد طلبت من صاحب التاكسي إنه يوديها  الشركة ..
                                ****************
دخلت سناء أوضة كيندرا لكن ملاقتهاش خبطت على باب الحمام لكن محدش بيرد دورت في كل البيت لكن ملاقتهاش نزلت جري 
سناء : ريم مرات أخوك مش في أوضتها وكل حاجة في الأوضة مرمي على الأرض
 ريم طلعت تجري لأوضة كيندرا لقت كل حاجة مرميه على الأرض ومتكسرة وكأن كان في معركة حصلت جوا الأوضة
                           ******************
وصلت سماح الشركة نزلت من العربية بصعوبه 
سماح : آسفة ماعنديش فلوس علشان ادفعلك الأجرة ممكن تستنى شوية ..
السائق : تمام هستنى .
دخلت الشركة وهي في حالة سيئة جداً سعد اتصـ.ـد.م لما شافها وخاف إنها تقول لجاد 
 جاد جري عليها وساعدها علشان تقعد  
جاد : عمتي إنتي كويسة مين اللي عمل فيكي كدا .. 
سماح : كلوا بسببك ياجاد ..
جاد : إيه أنا السبب إزاي
سماح : اللي خطفوني هما أعدائك ياجاد
 ثم التفتت لسعد حصل ايه لبيتك ياسعد
سعد : أعداء جاد حاولوا إنهم يقـ.ـتـ.ـلوني لكن الحمد لله جت سليمه 
جاد : عمتي روحي دلوقتي استريحي في مكتب ثاني لحد مانخلص الإجتماع 
في قاعة الإجتماعات دخل جاد لقى الكل موجود  
دخلت رنا بصت للكل واتكلمت
رنا : أهلاً بيكم جميعاً دلوقتي هنستقبل صاحب الشركة الجديد 
التفتت أنظار الجميع الى الباب عايزين يعرفوا مين هو صاحب الشركة الجديد 
لكن جاد كان مثل البركان اللي فاضله شوية وينفجر  مستني عدوه علشان ينفجر فيه دقائق حل الصمت لحد مادخل صاحب الشركة كانت صدمة جاد لما عرف مين هو أقوى من رصاصة
جاد الجمته الصدمة حس إن الأرض بتدور من تحته حس إنه إطعن بسكين وإن ظهره اتكسر  إتوقع  الخيانة من الكل إلا معشوقته اتكلم بصوت مكسر 
جاد : كين٠٠٠٠كيندرا مستحيل 
دخلت بكل كبرياء و نظرات مثل الصقر فين هي كيندرا الضعيفه فين هي كيندرا اللي كانت بتهرب لحـ.ـضـ.ـنه فاق على صوت رنا 
رنا : كيندرا هانم صاحبة الشركة 
كيندرا : أهلاً بيكم جميعاً نورتونا من النهاردة أنا صاحبة الشركة يلا نبدأ الإجتماع ..
طول الإجتماع جاد كان حاسس إن قلبه بينزف دم كانت هي قلبه وروحه اللي عايش علشانها 
دلوقتي روحه طعنته في ظهره 
خلص الإجتماع و خرج الجميع جاد قرب منها 
جاد : ليه عملتي كدا مكنتش أتوقع إن الخيانة تيجي منك إنتي ..
 القلب اللي نبض علشانك و القلب اللي ما شافش غيرك إنتي كسرتيه 
منعت دمـ.ـو.عها من إنها تنزل ومثلت الجمود 
كيندرا : إنت وأبوك وعمك وسماح إنتوا أكثر حد كسرني وعذبني ..
جاد بغضب : شركتي هرجعها وإنتي هتنـ.ـد.مي على كل اللي عملتيه معايا مش هسامحك أنا مأذتش حد بحياتي كلها ..
كيندرا : ويوسف اللي خليتوه  مرمي في مستشفى .. 
جاد : مين يوسف اللي بتتكلمي عليه دا ..
كيندرا : يوسف صاحبك وأبوك واللي عملوا في عيلتي هو وعمك 
كنت عايزه أنتقم من أبوك لكن عمك قـ.ـتـ.ـله بطريقة بشعه  
هي دي الحادثة اللي اتسببتلي بصدمة شفت إزاي عمك عذب أبوك 
حطه جوا عربية وولع فيها وإنتوا فكرتوا إنه حادث ههههه 
جاد : كذب كلامك كذب و حياتك ياكيندرا لأنـ.ـد.مك وحبي ليكي  هدفنه وهعتبر إنك موتي
 هو مين يوسف اللي اتكلمتي عنه
كيندرا : يوسف الهلالي أخويا اللي كان صاحبك و يوم ما اكتشف إنكم بتدخلوا عن طريق الشركة مخدرات اختطفوه 
دورنا عليه في كل مكان وفي يوم لاقيناه مرمي قدام البيت بين الموت والحياه وآخر حاجة قالها هي إسمك جاد المالكي 
أما أبوك أخذ نص تعب بابا في الشركة و خلى أبويا خدام عندوا ودا لأنه كشف أعماله القذرة
جاد بصدمه : يوسف صاحبي لكن أنا بقالي سنتين بدور عليه 
أما المخدرات اللي بتقولي عليها دي أنا معرفش عنها حاجة هيجي يوم وت عـ.ـر.في الحقيقة ياكيندرا ..
جاد خرج من الشركة مكسور وحزين الإنسانه اللي بيعشقها وبيلجألها وقت تعبه كسرت قلبه حس بالوجع و القهر 
جاد ركب عربيته حسام جه علشان يركب معاه 
جاد : حسام عايز ابقى لوحدي روح إنت وخذ عمي و عمتي لبيت ماما ..
********************************************
دخلت رنا قاعة الإجتماعات لقت كيندرا حاضنة نفسها وبتعيط رنا جريت عليها 
رنا : كيندرا مالك ياحبيبتي كل حاجة مشت زي ما خططنا لها ..
كيندر بدمـ.ـو.ع و قهر : يلعن أبو الشركات والفلوس اللي وصلتنا لحد هنا ..
رنا : كيندرا إحنا إنتقمنا وأخذنا حقنا منهم الشركة دي نصها ملك لأبوك
كيندرا ودمـ.ـو.عها نازلة على وشها : أنا تعبت تعبت يارنا مكنتش عايزه كل دا يحصل أنا كنت فاكره لما أنتقم منهم هرتاح مكنتش عارفه إني هتكسر كدا ..
رنا : كيندرا إنتي حبيتي جاد ..
كيندرا : اه حبيته مش بإيدي والله واتكسرت لما شفت الحزن والكسره في عينيه 
عيطت بصوت عالي حسيت إن الحـ.ـضـ.ـن اللي كنت بلجأ ليه راح
كيندرا ببكاء : رنا أنا مش قادرة على الوجع دا كنت عايزه أرمي نفسي في حـ.ـضـ.ـنه وأقولوا تعالى نبعد عن كل الناس ..
رنا : إنتي نسيتي اللي عمله في  يوسف هو اللي خلاني أعيش الوجع ..
كيندرا : يلا بينا نروح ليوسف وبعد كدا نروح لبابا وماما ..
*********************************************
 قعد قدام البحر يشكي المه نزلت دمـ.ـو.عه اللي حاول إنه يمنعها تنزل
جاد : ليه عملتي كدا كان نفسي أعيش معاك بسلام  كل أحلامي كانت معاكي إنتي أنا مأذتش يوسف أبداً 
 لازم أعرف كل حاجة من عمي لازم أعرف منه الحقيقه وإنتي ياكيندرا القلب اللي حبك دا هدفنه في التراب 
ركب عربيته و هو بيمثل الجمود  لكنه مكسور من جوا ..
***********************************************
وصل حسام لبيته لقى ريم بتجري عليه
ريم : حسام الحقني كيندرا اتخطفت ..
حسام : بغضب مش عايز أسمع إسمها خالص إنتي فاهمه ..
ريم : حسام فيك إيه أنا بقولك إنها اتخطفت هنعمل إيه هنقول إيه لجاد ..
حسام : لوقلتي إسمها ثاني قدام جاد هتنـ.ـد.مي ..
سناء : حسام يابني إحنا هنتجنن علشان مش لاقيناها وإنت بتقول انسوها 
حسام : ماما اللي أخذ الشركة والقصر واللي خطف سماح هو نفس الشخص ..
سناء : إنت قصدك إيه وإيه علاقة كيندرا بيه .. 
حسام : اللي عمل دا كلوا هي كيندرا ، اللي بقت صاحبة الشركة  كيندرا أنا عمري ماشفت جاد مكسور  كدا أول مرة أشوف الدمـ.ـو.ع في عينيه 
حطت سناء إيدها على بوءها وكانت هتقع من الصدمة  مسكها حسام وقعدها على أقرب كرسي
أما ريم عقلها رافض إنه يصدق اللي بتسمعه دا  
سناء : كان إبني بيربي حيه بوش ملاك كنت بشوفها بنت بريئه ياترى عامل إيه دلوقتي يابني هو فين ياحسام ..
حسام  : قال إنه عايز يبقى لوحدوا
ريم : إزاي دا حصل هي مش كانت تعبانه ومتعرضة لصدمة ..
حسام : أيوه كانت متعرضة لصدمة لكن بقت كويسة بعد ماجاد خذها للدكتور ..
ريم : طب جاد ذنبه إيه علشان تنتقم منه بالشكل دا هو عمل إيه..
حسام : قالت لان جاد أذى أخوها وحتى عمك إنتقمت منه وحرقت بيته وحتى أبوك ..
ريم : إي سبب صدمتها و بابا عملها إيه ..
حسام : هقولكم وحكالهم حسام كل اللي حصل...
*******************************************
وصلت كيندرا المستشفى هي ورنا دخلوا غرفة يوسف مع إن الدكتور مانع الزيارة وبعد محاولات سمحلهم بخمس دقايق 
كيندرا : يوسف فتح عينيك كملت بدمـ.ـو.ع أنا انتقمتلك فاضل شوية بس ..
رنا : جاد المالكي لقى جزاءه  انتقمنا منه 
 يوسف فتح عينيه بتعب 
رنا : يوسف إنت سامعنا أنا رنا حبيبتك رد علي يايوسف
يوسف ::: ج٠٠٠٠ جاد ٠٠٠جاد  
كيندرا : أنا عارفه إن جاد هو اللي أذاك خلاص إحنا انتقمنا منه ..
يوسف بصوت ضعيف :جااااد بعدها غمض عينيه
رنا : يوسف إنت كويس يوووسف اتكلم معايا ..
الدكتور : خلص وقت الزيارة لازم  تخرجوا ..
**********************************************
جاد وصل لبيت حسام والتعب والحزن باينين على وشه شاف سناء قدامه اترمى بحـ.ـضـ.ـنها سناء حـ.ـضـ.ـنته ودمـ.ـو.عه نزلت بقهر
جاد : أنا عملت إيه ياماما علشان استحق العقاب دا دي كسرت قلبي وظهري  لوكانت طلبت روحي كنت هدهالها من غير مـ.ـا.تردد لكن هي خانتني 
سناء : كل حاجة هتتصلح  يابني إحنا كلنا وثقنا فيها ..
مسح دمـ.ـو.عه بقوة 
جاد : هخليها تنـ.ـد.م على اللي عملتها فيا ..
جاد طلع لأوضته  وجمع كل حاجة تخصها وحتى الصورة اللي جمعتهم سوى نزل وخرج قدام البيت لحقته سناء و ريم 
حطهم على الأرض وجاب إزازة بنزين ورشها عليهم وحط الصورة فوقهم وولع فيهم 
جاد واقف بيبص لصورتهم و هي بتتتحرق حس إن قلبه بيتحرق مقدرش يتحمل الوجع نزلت دمعة من عينيه..
*********************************************
طول الطريق وهي شاردة مش قادره تنسى نظرته الحزينة قلبها موجوع نزلت دمعه حارقه من عينيها  
رنا : كيندرا إحنا كنا عايزين ننتقم  وانتقمنا فليه الدمـ.ـو.ع دي دلوقتي..
كيندرا بدمـ.ـو.ع : صعب يارنا هعمل إيه بقلبي اللي حبه ..
رنا : كيندرا أنا حاسه إن في حاجة غلط ليه يوسف طول الوقت بينادي على جاد ..
كيندرا : مش عارفه أنا حاسه إن في ثقل على قلبي ..
بعد مدة قصيرة وصلوا قدام بيتها استقبلها خالد بالأحضان والفرح 
زينب بدمـ.ـو.ع : بنتي حبيبتي حشـ.ـتـ.ـيني و  أوي أخيراً رجعتي لحـ.ـضـ.ـني 
كيندرا : وإنتوا كمان وحشتوني أوي..
خالد : يلا ندخل جوا عندي ليكم كلام كثير ..
طول الليل عينيها ماذاقتش النوم ودمـ.ـو.عها غرقت و شها و حرقت خدودها
افتكرت إزاي كان بيخاف عليها حتى من الهواء الطاير زاد بكائها وتمنت لو التقوا في ظروف ثانية
 كيندرا  في نفسها : ليه كل العذاب دا أنا قلت لما أنتقم هكون كويسة مكنتش أعرف إني هتعذب أكثر 
مسحت دمـ.ـو.عها و اتوضت و أدت فرضها و دعت إن ربنا يخفف ألمها 
خرجت من أوضتها لقتهم متجمعين على الفطار 
كيندرا : صباح الخير يابابا صباح الخير ياماما 
خالد : صباح النور ياأجمل بنوته 
زينب : نمتي كويس يابنتي ..
كيندرا : أيوة ياماما نمت كويس فين زين و رنا 
زينب : رنا فاقت بدري وفطرت ودلوقتي قاعدة قدام البيت 
وزين كمان برا
انتفضوا لما سمعوا صوت صراخ رنا الكل جري لبرا  
رنا : الحق ياعم خالد في عربية خطفت زين 
زينب : خطفوا ابني اعملوا حاجة   
كيندرا بغضب : لو ليه إيد في الموضوع مش هرحمه يلا بينا يارنا 
خالد : هتروحي فين يابنتي إحنا لسه مانعرفش مين اللي خطفه ..
كيندرا : أنا عارفه مين اللي له مصلحة في إنه يخـ.ـطـ.ـفه علشان يرجع أملاكه ..
رنا : مـ.ـا.تقلقوش هنجيبه مافيش  داعي لخوفكم دا ..
*********************************************
في منزل حسام 
على مائدة الإفطار كان الصمت سيد الموقف جاد بيلعب في طبقه من غير ما ياكل 
سناء : إفطر يابني إنت ماكلتش حاجة ..
جاد : ماليش نفس ياماما أنا هنزل علشان أدور على شغل وأشوف حل علشان أقدر أرجع الشركة ..
سناء : جاد يابني خلي بالك من نفسك ومـ.ـا.تعملش أي حاجة تنـ.ـد.م عليها ..
جاد : مـ.ـا.تقلقيش ياماما حسام إنت هتعمل إيه ..
حسام : أنا كمان هنزل أدور على شغل وهكلم  المحامي يمكن نلاقي حل .
سمعوا برا صوت حد بينادي بإسم جاد نزلوا جري
كيندرا : انزل يا إبن المالكي حسابي معاك لسه مخلصش ..
جاد : بنظرات خاليه من أي تعبير أمشي من هنا قبل مخلص عليكي ..
كيندرا : فين زين ولا عايز تعمل فيه زي ماعملت في يوسف ..
جاد : قلتلك أنا ماليش علاقة باللي حصل مع يوسف ..
كيندرا : مايهمنيش دلوقتي أنا عايزه أعرف زين أخويا فين و إلا هبلغ البوليس وهما اللي هيعرفوا بطريقتهم ..  
جاد : أنا منزلش للمستوى دا لو عايز أنتقم مش هاخذ إنتقامي من طفل صغير ..
 كيندرا كانت هترد لكن قاطعها صوت رسالة على تلفونها فتحتها لقت صورة لزين و هو مربوط 
رن تلفونها برقم غريب فتحت الخط بسرعة
كيندرا : إنت مين ياحقييير أقسم بالله لو لمست شعرة واحده من زين أخويا مش هرحمك ..
٠٠٠ : طيب لو عايزه أخوك تعالي على العنوان اللي هبعثهولك ولوفي حد جه معاك أخوك هيموت ..
كيندرا : تمام هاجي بس متقربش من أخويا ..
رنا : إنتي اتجننتي هتروحي لوحدك إزاي .. 
كيندرا : رنا ولا كلمة مـ.ـا.تقلقيش عليا إنتي روحي الشركة دلوقتي..
جاد : لو مرة ثانية اتهمتيني بأي حاجة مش هرحمك يلا أمشي من هنا ..
بصتله بحزن هو دا جاد اللي كان حـ.ـضـ.ـنه هو أمانها و حمايتها هو دلوقتي بيطردها 
ركبت عربيتها ونظرت إلى العنوان و انطلقت
********************************************
كيندرا وصلت للعنوان المطلوب نزلت من العربية كان المكان مهجور تماماً جاء صوت من وراها 
أهلاً بيكي يابنت خالد 
كيندرا : سعد هي العابك القذره لسه مخلصتش لكن أنا اللي هنهيها أخويا فين ..
سعد : هههههه مستعجلة ليه لسه معانا وقت ولا مش عايزه تسيبي فلوسك لوحدها ههههه ..
كيندرا : فاهمه سبب عصبيتك أنا عارفه إنك قـ.ـتـ.ـلت أخوك علشان تاخذ فلوسه لكن جاد وقف قدام أحلامك ههههه ..
سعد : زي ماقـ.ـتـ.ـلت أخويا هقدر أقـ.ـتـ.ـل جاد لكن دلوقتي إنتي اللي تهميني مش جاد .. 
كيندرا : عايز إيه ياسعد وسيب أخويا وإلا مش هرحمك قبل كدا حرقت بيتك والمرة الجاية الدور هيجي عليك ..
سماح : لو معملتيش اللي عايزينه هتاخذي أخوك جثة .. 
كيندرا : ههههه نسيت إنك إنت كمان قتاله قـ.ـتـ.ـله لكن قلبي مش هيهدى غير لما أسلمكم لحبل المشنقه ..
سماح : إنتي عارفه إن أخويا مـ.ـا.ت لأنه ماسمعش الكلام فسمعي الكلام علشان متحصليهوش إنتي و أخوك ..
خرج من وراهم بغضب حارق حتى برزت عروقه و احمرت عينيه 
جاد : إنتي ياعمتي أنا اعتبرتك أمي وفي الآخر تطلعي إنتي اللي قـ.ـتـ.ـلتي أبويا 
بص لسعد وكمل كلامه و إنت ياعمي اللي كنت بعتبرك أب ليا قـ.ـتـ.ـلت أخوك علشان الفلوس ملعون أبو الفلوس اللي تخلي الأخ يقـ.ـتـ.ـل أخوه ..
سعد : إنت بتقول إيه يابني أنا ماقـ.ـتـ.ـلتش حد ..
جاد بغضب : كفاية بقى أنا زهقت من كذبكم وعد مني من النهاردة مش هتشوفوا طعم الراحة .. 
سماح : متصدقهاش ياجاد هي خذت منك كل حاجة ودلوقتي عايزه تفرق بينك وبين عيلتك ..
جاد : سيبوا الولد في حالة هو مالوش ذنب ..
سعد : لو مـ.ـا.تنازلتش عن الشركة مش هتاخذ أخوها ..
جاد : دا آخر تحذير ليك ياعمي سيب الولد  وإلا  مش هرحمك ..
سعد : إنتي حظك حلو أوي أنا هسيبه دلوقتي لكن أكيد هتقابل مرة ثانية هاتي الولد ياسماح ..
كيندرا :: استناني قريب مش هتعيش كثير يا هدخلك السجن أو هتموت  ..
زين جري ناحية كيندرا خذته في حـ.ـضـ.ـنها
زين : أنا خوفت أوي من الراجـ.ـل الشرير دا ..
كيندرا : مـ.ـا.تخفش ياحبيبي أختك هنا وهتحميك منهم كلهم ..
زين : كيندرا بطلك هنا سابها وراح وراى جاد عمو جاد 
التفتله جاد بجمود 
زين : عمو جاد إنت وحـ.ـشـ.ـتني أوي ليه مابقتش تيجي عندنا ..  
جاد : عندي شغل كثير يابطل لما أخلص شغلي هبقى أجي ..
زين : تمام اتفقتا هستناك أوعى مـ.ـا.تجيش مع السلامه ..
جاد ركب عربيته ونار الإنتقام أشتعلت في قلبه كل اللي حواليه خانوه ..
********************************************
سعد بغضب لولا إن جاد جه كان زماني خذت منها اللي عايزوا ..
سماح : عايزه أعرف جاد كان بيعمل إيه معاها ولا هما اتفقوا مع بعض .. 
سعد : اتفاق إيه بس هما بينهم عداوة وجاد عايز ينتقم منها ..
سماح : هههه دلوقتي عرفت هو جه ليه ..
سعد : إي هو اللي عرفتيه إنتي عارفه حاجة يعني ..
سماح : صحيح هو عايز ينتقم لكن عشقه ليها مش قادر يطلعه من قلبه هو اللي خلاه يجي وراها علشان كان خايف عليها ..
سعد : هو مش هيقدر يعمل حاجة حبه ليها مانعه لازم نعمل  خطة جديدة علشان نخلص منها ..
سماح : جاد عرف مين اللي قـ.ـتـ.ـل أبوه لازم ناخذ حذرنا منه هو كمان. 
سعد  : أيوه صح جاد مش هيسكت وأكيد هيعمل حاجة..
******************
زينب : حبيبتي يابنتي رجعتيلي إبني حبيبي كنت هموت من الخوف عليه ..
كيندرا : طول ماأنا عايشه محدش هيقدر يقرب منكم أبداً ..
زين : ماما بطل كيندرا كمان كان هناك وطلبت منه إنه يجي عندنا..
خالد : إزاي يعني كان هناك هو كان هناك بيعمل إيه ولا ليكون هو اللي خطف زين ..
كيندرا : سعد هو من اللي خطف زين جاد هو اللي لحقني ..
بعد إذنكم أنا عايزه أرتاح شويه
دخلت أوضتها ورمت نفسها على السرير وارتفعت شهاقتها وعيطت بحرقة
كل مـ.ـا.تشوفوا حزين قلبها بيحترق و بتتمنى إن عذابها يهدأ 
وقفت عند المغسلة وغسلت وشها لكن حست بسائل دافي بيخرج من مناخيرها بصت في المراية شافت دم بيخرج من بوءها و مناخيرها غسلت وشها ومددت على السرير وشردت في الفراغ ..
*******************************************
قعدت سناء بصدمة بعدما جاد قالها مين هو اللي قـ.ـتـ.ـل أبوه
سناء : كنت بحسب إن أبوك مـ.ـا.ت بحادثة أتاري اللي قـ.ـتـ.ـله عايش وسطنا ..
ريم  بدمـ.ـو.ع : هو أكثر حد كان قريب مني بعد موت بابا كنت بعتبره أبويا ..
جاد : ماما مافضلناش غير المزرعة اللي في البلد هنروح ونعيش هناك ..
حسام : جاد خليك هنا البيت واسع هنعيش فيه مع بعض ..
ريم : لو عايزين تروحوا هنروح معاكم ..  
جاد : لو دا رأي حسام أنا ماعنديش مانع ..
حسام : أنا معاك ياجاد هنروح سوا وهنشتغل في المزرعة ونكبرها ..
جاد : تمام جهزوا نفسكم هنسافر دلوقتي .. 
******************************************
بعد مرور يومين استقر جاد وعيلته في المزرعة 
في الصباح على مائدة الإفطار 
سناء : جاد خالتك هتيجي بكرة هي وبنتها الحقيقة أنا اللي طلبت منها تيجي ..
جاد : أهلاً بيها لكن ليه طلبتي منها إنها تيجي ياماما ..
سناء بإبتسامة : علشان أطلب إيد بنتها ليك سارة بنت جميلة وهتكون سند ليك وهتحافظ عليك ..
ريم : أنا عارفه إنك ما بتحبهاش لكن مع الوقت أكيد هتحبها ..
سناء : علشان خاطري يابني وافق متوقفش حياتك علشان حد ..
جاد :
سناء : علشان خاطري يابني وافق على الجواز من سارة بنت خالتك  متوقفش حياتك علشان حد خانك ..
جاد : تمام ياماما أعملي اللي شيفاه مناسب ...وقف جاد وطلع من غير مايقول أي كلمة 
حسام : ليه عايزينه يعمل حاجة هو مش عايزها ..
سناء : كلام داا نهائي جاد كبر بقى عندوا أربعين سنة هيستنى قد إيه لسه هيوقف حياته علشانها ..
ريم : حسام كلام ماما صح لو جاد اتجوز سارة مع الوقت هيقدر ينسى اللي حصل معاه ..
حسام : اتمنى دا هو عشق كيندرا كانت النفس اللي بيتنفسه صعب إنه ينساها .. 
سناء : قولي إيه اللي خذوا من الحب دا غير الوجع ..
بعد يومين وصلت خالة جاد وبنتها واتفقوا على موعد الخطوبة وبدأ الجميع في التحضيرات وسط فرحت سناء و ألم جاد اللي كان يتمنى إن اليوم دا يكون مع معشوقته لكنها حطمت كل أحلامه..
****************************************
فاقت وهي حاسه بالألم في جـ.ـسمها وصداع قامت بصعوبة اتوضت وأدت فرضها وبعدها خرجت من أوضتها شافت أمها بتحضر الفطار 
كيندرا : صباح الخير ماما ..
زينب : صباح النور ياقلب ماما ..
كيندرا : هخرج علشان أتمشى شويه وراجعه ..
زينب : متتأخريش ياحبيبتي..
كيندرا : حاضر ياماما ..
طلعت من البيت علشان تمشي بين الحقول و تستنشق هواء الصباح النقي فجأة حست بدوخه قعدت شوية سمعت صوت الزغاريد في المزرعة وقفت وراحت ناحية واحد من العمال 
كيندرا : مين في المزرعه ..
العامل : جاد بيه و عيلته وصلوا من يومين ..
دق قلبها لما سمعت إسمه حست إن دقات قلبها الكل بقى سامعها 
كيندرا : هو في حاجة أنا سامعه صوت زغاريد جايه من عندهم كأنه في حاجة .. 
العامل : النهاردة خطوبة جاد بيه على بنت خالته ..
كيندرا الكلمه دي كان سكين طعنها كانت هتقع لكن تماسكت  وراحت جري على بيتها لحد ما وصلت لقت أمها قدامها 
زينب : كيندرا تعالي الفطار جاهز 
كيندرا ماكانتش سمعاها دخلت أوضتها وقفلت الباب وراها وسمحت لدمـ.ـو.عها إنها تنزل 
حـ.ـضـ.ـنت نفسها وعيطت بقهر حست بالغيرة إزاي هيكون مع واحدة ثانية غيرها ..
كيندرا في نفسها :  كنتي هتقولي إيه ليوسف هتقوليله حبيت اللي كان السبب في أذيتك هتقوليله حبيت اللي كان السبب في رميتك في المستشفى ..
********************************************
بعد ماخلصت الخطوبة جاد بص للخاتم اللي بإيده وحس كأنه بيخـ.ـنـ.ـقه بص ناحيتهم لاقاهم كلهم مبسوطين خرج وقعد تحت الشجرة 
جاد في نفسه : ليه الدنيا قاسيه كدا كل اللي خططتله مع كيندرا مافيش حاجة منه اتحققت هي  اللي كسرت كل حاجة هي سبب الوجع اللي بحس بيه ضـ.ـر.ب إيده في الأرض لحد مااتعورت وجابت د٠م ..
حسام : جاد كفاية بقى شوف حالتك بقت عامله إزاي .. 
جاد : حسام إنت فاكر إن عليا سهل أنساها دي كانت روحي هي اللي طعنتني في ظهري و كسرت قلبي ولكن قلبي دا مش قادر ينساها حتى لما قررت إني أنتقم ماقدرتش وكان ببضـ.ـر.ب على صدره .. 
حسام : عارف ياصاحبي لكن لازم بقى تلتفت لحياتك وتهتم بشغلك إنت هتتزوج قريب انساها ياجاد ..
جاد : النسيان صعب مش ممكن تقدر تنسى اللي كانت روحك في يوم من الأيام ..
**********************
جلست سناء جمب سارة وهي مبسوطه 
سناء : سارة يابنتي جاد تعب واتوجع كثير في حياته لازم تكوني سند ليه ..
سارة : مـ.ـا.تقلقيش ياخالتي هنسيه كل الوجع اللي شافه .. 
نجمة ام سارة : سارة هتخلي جاد إنسان ثاني مـ.ـا.تقلقيش هتنسيه الماضي كله ..
ريم : ألف مبروك ياسارة إن شاءالله تكون حياتك سعيده مع أخويا..
****************************
خالد : أنا من امبـ.ـارح ماشوفتش كيندرا ..
زينب :  خرجت إمباح الصبح تتمشى ولما رجعت دخلت أوضتها ومن وقتها ماطلعتش منها .. 
خالد بخوف على بنته : وإنتي ماشوفتيش فيها إيه مادخلتيش تتطمني عليها من ساعتها ..
زينب : كل مابتكلم معاها تقولي عايزه أقعد لوحدي ياماما حالتها مش عجباني ..
خرجت كيندرا من أوضتها والتعب كان باين على وشها وهالة سوداء تحت عينيها و جـ.ـسمها خس أوي 
كيندرا : أهلاً يابابا
خالد : فيكي إيه ياحبيبتي إنتي كويسه ..
كيندرا : أنا كويسه يابابا شوية تعب بس ..
خالد : إنتي مش شايفه بقيتي إزاي إيه اللي مزعلك ياحبيبتي ..
كيندرا : مـ.ـا.تقلقش عليا مافيش حاجة يايابا ..
خالد : أنا أبوك وعارفك كويس وشايف قد إيه إنتي حزينه فين هي كيندرا اللي كانت ماليه البيت ضحك وتنطيط ..
 كيندرا مـ.ـا.تحملتش وانفجرت في البكاء خالد حـ.ـضـ.ـنها وهو بيمسح على شعرها 
بكت بحرقة هتقول لأبوها إيه إن كل الألم اللي حاسه بيه دا بسبب معشوقها ..
خالد :: اهدي ياحبيبتي إيه اللي مزعلك أوي كدا ..
بعدت عنه ومسحت دمـ.ـو.عها أنا كويسه يابابا بس افتكرت يوسف هو وحشني أوي ..
خالد : هصدقك المرة دي وبالنسبة ليوسف الدكتور قال إنه هيسمحله بالزيارة ..
زينب : كلي يابنتي ماكلتيش حاجة من إمبـ.ـارح ..
كيندرا : ماليش نفس ياماما هنزل الشركة رنا هناك لوحدها ..
خالد : خلي بالك من نفسك ياحبيبتي..
كيندرا : حاضر سلام دلوقتي أشوفكم بعدين ..
خرجت كيندرا ركبت عربيتها  وانطلقت وأثناء مرورها جمب المزرعة شافت جاد واقف بيتكلم مع واحد من العمال نزلت من العربية وراحت ناحيته وقفت قدامه ضـ.ـر.بت صدره بإيديها بقوة
كيندرا : قولي عملت كدا ليه عايز تتجوزها ليييه ..
مسك إيديها بقوة
جاد : دي حياتي وأنا حر فيها أمشي من هنا هي مش خاينة زيك.
كيندرا : أنا مش خاينه أنا أنتقمت لخويا من اللي كان السبب في أذيته ..
جاد : هيجي اليوم اللي ت عـ.ـر.في فيه  إني ماليش إيد في اللي حصل ليوسف وإني معملتلوش حاجة..
جت ترد لكن حست بدوخة كانت هتقع لكن جاد مسكها بص لعينيها بشوق لكن لما افتكر اللي عملته زقها بعيد عنه لكن شاف شوية دم على إيده بصلها شاف الدم بيخرج من مناخيرها ودمـ.ـو.عها مغرقة وشها 
جاد بخوف : فيكي إيه إيه الد٠م دا ..
كيندرا ماردتش عليه وراحت جري للعربية ركبتها وساقتها بسرعة جنونية ماخذتش بالها للدم اللي نازل من مناخيرها لأن الدم اللي بينزف من قلبها المجروح بيألمها أكثر لعنت قلبها يلي بخلها تنسى كل شيء مجرد ما رأته
جاد فضل باصص لإيده بإستغراب إيه الد٠م دا 
وبعدها مشي للبيت
********************************
كيندرا دخلت الشركة و هي بتبكي الكل كان بيبصلها بإستغراب 
لحد مادخلت مكتب رنا وحـ.ـضـ.ـنتها وانهارت بالبكاء 
رنا بخوف : كيندرا اهدي مالك حصل إيه  ..
كيندرا ببكاء : إمبـ.ـارح كانت خطوبة جاد على بنت خالته ..
رنا : كيندرا لازم تنسي إنك كنتي ت عـ.ـر.في حد إسمه جاد إنتي انتقمتي منه و هو دلوقتي بيعيش حياته ..
كيندرا : انساه إزاي يا رنا حست بدوخة .. 
رنا : كيندرا إنتي كويسة  تعالي أقعدي و ارتاحي شوية 
فجأة أغمى عليها ووقعت على الأرض  
رنا بصراخ : كيندرااااا كيندرا حدى يتصل بالإسعاف..
*******************************
حسام : جاد فيك إيه شايفك سرحان ومابتتكلمش من الصبح ..
جاد :  كيندرا جتلي النهاردة لما كنت في المزرعة ..
حسام : إحنا مش نهينا موضوع كيندرا دا كانت عايزه إيه ..
جاد : معرفش ..
حسام : متعرفش إزاي هي مش كانت معاك .. 
جاد : وقفت قدامي وانهارت وقالت ليه عايز تتجوزها ..
حسام : البنت دي غريبة لوحد  سمع اللي بتقوله هيفتكر انها بتغير عليك ..
فجأة وضع جاد إيده على قلبه وحس بنغزه وبان الآلم على وشه جاد حس إن كيندرا مش كويسة وقلبه مش ممكن يكذب معشوقته ليست بخير مهما عملت فيه قلبه مش قادر ينساها او يكرهها 
حسام : جاد إنت كويس فيك إيه ..
جاد : أنا بخير لكن هي اللي مش بخير ..
فتحت عينيها ببطئ وحاولت إنها تقوم لكن حست بدوخه وكانت هتقع مسكتها رنا 
كيندرا :  أنا فين يارنا . 
رنا : إنتي أغمى عليكي وجبتك   المستشفى ..
كيندرا : أكيد من التعب مافيش حاجة..
رنا : الدكتور قال هيعملك شوية فحوصات وتحاليل وبعدها هيقولنا عندك إيه ..
كيندرا : تمام نقدر نمشي دلوقتي .
رنا : دلوقتي هنروح علشان ترتاحي وهنرجع بالليل تكون النتيجة طلعت ..  
كيندرا : رنا أنا بخير هو بس شوية تعب عادي ..
ساعدتها رنا علشان تقف وخرجوا من المستشفى ركبوا العربية  
كيندرا : وديني المستشفى عند يوسف عايزه أشوفوا ..
رنا : وأنا كمان وحشني أوي حاسه إني من غيره مش عايشه  من بعد موت أهلي بقى هو عيلتي وسندي ..
كيندرا : هيقوم ويرجعلك وهتخلفوا ولاد كمان ..
رنا : إن شاءالله ياكيندرا أنا مستنيه اليوم دا بفارغ الصبر ربنا ينتقم من الظالم اللي كان السبب في الوجع اللي إحنا فيه دا ..
كيندرا : كفاية بقى إحنا إنتقمنا وخلاص بتدعي عليه ليه ..
رنا : كيندرا لازم تنسي جاد هو  بقى عدونا دلوقتي مش هيكون ليه مكان بينا ..
كيندرا : كفاية يارنا إنتي مش حاسه بوجعي الحب يارنا بيجي من غير استئذان الحب مالوش وقت الحب بيجي من غير مانعرف  فجأة بنلاقي إننا حبينا شخص ماكناش متوقعين إنه هيجي يوم ويملك قلبنا .. 
وصلوا قدام المستشفى نزلوا  ودخلوا المسشفى شافوا الدكتور قدامهم و بيبتسم 
رنا : السلام عليكم أنا شيفاك مبسوط يادكتور خير طمنا في أخبـ.ـار جديده ..
الدكتور : وعليكم السلام طبعاً في خبر أو إثنين ..
كيندرا بفرحة : خير يادكتور  ..
الدكتور : الخبر الأول لقينا دواء ليوسف و السم اللي بجـ.ـسمه بدأ مفعوله يروح  ومع الوقت هيبقى بخير ..
حـ.ـضـ.ـنت رنا كيندرا بفرحة و دمـ.ـو.ع
كيندرا بفرحة : أنا قلتلك إنه هيبقى كويس وهيقوملنا بالسلامة.
رنا : الحمد لله متشكره أوي أوي يادكتور  طب وإي هو الخبر الثاني ..
الدكتور : يوسف فاق من الغيبوبة و اتكلم وعايز يشوف كيندرا ورنا هو ذكر الاسمين دول ..
كيندرا : يعني ممكن نشوفوا .. 
الدكتور : أيوه ممكن تدخلوا لعندوا دلوقتي هو بقى كويس ..
كيندرا ورنا راحوا بسرعة على أوضة يوسف لقوه بيبص للباب وكأنه مستني حد حـ.ـضـ.ـنته رنا بدمـ.ـو.ع فرح 
يوسف : أنا بقيت كويس ليه الدمـ.ـو.ع دي يارنا ...
كيندرا بمرح : ابعدي يارنا ماسكه فيه كدا ليه عايزه أشوف أخويا ..
رنا بمرح : لا مش هبعد هو جوزي  وإبن عمي ..
يوسف : هههه إنتوا لسه زي ما إنتوا  تعالي ياكيندرا قعد يوسف وضمهم الإثنين لحـ.ـضـ.ـنه ..
يوسف : وحشتوني أوي أومال فين ماما وبابا ..
كيندرا : إحنا أصلاً كنا في الشركة ولما طلعنا قلنا نعدي على المستشفى علشان نشوفك وماقلناش لحد إننا جايين ..  
يوسف : إيه شركة هو إنتوا بقى عندكم شركة في غيابي ..
رنا : إحنا إنتقمنا من جاد المالكي وأخذنا شركته وكل أملاكه كمان ..
يوسف بصدمة : إنتقمتوا من جاد طب ليه ..
رنا : علشان هو السبب في الحالة اللي إنت فيها دي وهو اللي خذ  تعب عمي خالد ..
يوسف بصدمة : إنتوا عملتوا إيه إنتوا اتجننتوا ..
 كيندرا فضلت بصاله وافتكرت كلام جاد لما قالها إنها هتنـ.ـد.م لما تعرف الحقيقه ..
كيندرا : اتجننا ليه يايوسف مش هو اللي كان سبب وجعنا وهو كمان اللي خطفك وكان السبب في رميتك دي في المستشفى ..
يوسف بضياع : حـ.ـر.ام عليكم إنتقمتوا  من جاد و اخذتوا منه كل حاجة إنتوا عارفين إن بفضل جاد  من بعد ربنا أنا عايش قدامكم دلوقتي..
كيندرا : يوسف إنت آخر حاجة قلتها قبل مايغمى عليك هو إسمه  وهو كمان قال أبوه كان مع بابا ..
يوسف : قولوا لي  عملتوا إيه ثاني .. 
كيندرا : طيب هحكيلك وحكتله كل اللي حصل 
يوسف بصدمة : إنتي كسرتي جاد وهو كان ضحية زينا اليوم اللي لقيتوني فيه وقلت إسم جاد المالكي مكنتش أقصد إن هو اللي أذاني ..
رنا : أومال كان قصدك إيه يايوسف ..
يوسف : يومها هو اللي أنقذني ومكنش يعرف إن أبوه وعمه وعمته هما اللي خطفوني ..
فلاش باك 
دخل جاد المخزن فك قيود اللي مقيد بها يوسف 
جاد : يوسف إنت سامعني يوسف رد عليا ..
ملاقاش منه رد شاله على ظهره وخرج  وحطه قدام المخزن وراح علشان يجيب العربية 
في نفس الوقت وصلت كنيدرا ورنا للمخزن شافوا يوسف قدامها على الأرض جريوا ناحيته
كيندرا : يوسف رد عليا مين اللي عمل فيكي كدا 
رنا : بسرعة خلينا نأخذوا للبيت  ولما وصلوا كان أغمى عليه و خر كلمة قالها.  
يوسف : جاد المالكي جاد 
وبعدها فقد الوعي تحت صراخ الجميع 
باك 
يوسف : دا كل اللي حصل وسعد هو اللي قـ.ـتـ.ـل والد جاد لأنه طلب منه إنه يرجع لبابا أملاكه ولما  سعد رفض ووالد جاد أصر على دا قـ.ـتـ.ـلوه ..
كيندرا بعد اللي سمعته طلعت من الأوضة بسرعة من غير مـ.ـا.تقول أي  كلمة 
يوسف : كيندرا كيندرا مالها حصلها إيه..
رنا : إحنا اتسببنا بألم كبير لجاد كيندرا وجاد بيحبوا بعض لكن إنتقمت منه علشانك هي كسرته ووجعته كانت بالنسباله النفس اللي بيتنفسه ..
يوسف : أنا عايز أشوف جاد كلميه هو لازم يعرف كل حاجة دلوقتي روحي ورى  كيندرا ..
رنا : حاضر بس إرتاح إنت شوية..
خرجت رنا من عند يوسف شافت كيندرا منهارة وبتبكي بحرقة وحاضنه  نفسها 
رنا : كفاية ياكيندرا إنتي ماكنتيش عارفه ..
كيندرا ببكاء : أنا جرحت أكثر انسان حبني أنا وجعته  وكسرته جاد مش هيسامحني وانهارت بالبكاء ..
رنا : جاد هيفهم كل حاجة من يوسف و هيسامحك ..
كيندرا : مابقاش ينفع حتى لوسامحني كل حاجة راحت خلاص ..
رنا : اهدي ياحبيبتي خلينا نروح ونقول لماما وعمي ونفرحهم وكمان لازم نروح لجاد .. 
كيندرا : عايزه إيه من جاد هنروح له ليه ..
رنا : يوسف عايز يشوفوا يلا بينا..
****************
جاد طول اليوم قاعد وحاسس بنغزه في قلبه هو دائما بيحس بألم في قلبه لما تكون مش بخير لأن اللي بيحب قلبه بيحس بمحبوبه 
حسام : جاد ماما عايزاك تخرج  مع سارة علشان تختار فستان الفرح ..
جاد : أنا حاسس إني تعبان قول لماما هي اللي تروح معاها .. 
حسام : إزاي يعني أمك اللي تروح لازم إنت اللي تروح معاها ياجاد .. 
جاد : حسام أنا حاسس إني هدخل سجن مافيش منه مخرج أنا حاسس إني بتخـ.ـنـ.ـق بسبب الجوازه دي ..
حسام : ووافقت ليه من الأول دلوقتي خلاص ماعدش فيه فايدة مش هتقدر تتراجع ..
جاد : افتكرت إني لما أوافق واتجوز هقدر أنساها لكن قلبي وعقلي مافيش جواهم غيرها هي وبس .. 
قاطع كلامهم رنا اللي كانت جايه ناحيتهم 
رنا : السلام عليكم 
جاد : إنتي إيه اللي جابك امشي من هنا يلا ..
رنا : يوسف فاق من الغيبوبه وعايز يشوفك .. 
جاد بلهفه :  هو بخير .. 
رنا : اه الحمدلله هو بخير ومستنيك بالليل ..
جاد : تمام تقدري تمشي دلوقتي ..
حسام : إنت هتروحله ..
جاد : أيوه يوسف كان صاحبي لازم أعرف منه كل حاجة..
وأعرف منه هو كذب ليه و قال إني أنا اللي أذيته ..
حسام : تمام أنا هروح معاك ..
ركبوا العربية وراحوا على المستشفى 
******************
زينب : إنت متأكد إنك بخير ولا بتقول كدا علشان تطمني  .. 
يوسف : لا ياماما أنا بخير ولما شفوتكم بقيت بخير أكثر .. 
خالد : اه يابني من غيرك إحنا تعبنا كثير  ربنا يحفظك وتقوملنا بالسلامة..
يوسف : إن شاءالله من النهاردة التعب والحزن كله هيروح ..
خالد : هنروح دلوقتي أنا وأمك علشان مدرسة زين كيندرا ورنا هيبقوا معاك.. 
يوسف : تمام يابابا بكره إن شاءالله هخرج من المستشفى وكمل بهزار علشان اتجوز بقى أنا عجزت خلاص عايز اتجوز وأخلف بقى .. 
بصتله رنا بإحراج  
زينب : إن شاءالله هتطلع من هنا ونعملك أحسن فرح .. 
يوسف : بابا أنا هتكلم مع جاد والشركه لازم ترجعله  هي وكل أملاكه..
بصتله كيندرا بضياع وحزن حتى لو رجعتله أملاكه مش هيسامحها 
******************
وصل جاد وحسام قدام المستشفى نزلوا من العربية ودخلوا سألوا في الإستقبال عن رقم أوضة يوسف راحوا للأوضة خبط جاد على الباب فتح الباب بعدما سمحله يوسف إنه يدخل 
أول مادخل جاد وقعت عينيه عليها شافها نايمة بهدوء وحاطه رأسها على طرف السرير و الحزن باين على وشها بصلها بشوق 
يوسف : جاد وحـ.ـضـ.ـنه وحـ.ـشـ.ـتني ياصاحبي .. 
جاد : وإنت كمان وحـ.ـشـ.ـتني  ياصاحبي إزيك عامل ايه دلوقتي إنت كويس ..
يوسف : اه أنا كويس إنت عامل إيه .. 
التفت لحسام تعالى ياحسام إيه موحشتكش ولا إيه حـ.ـضـ.ـنه بفرحة ..
حسام : إزيك يابطل ..
يوسف : إنتوا نسيتوني ولا إيه أنا عارف إن صداقتنا مكانتش قوية وإنكوا ماكنتوش تعرفوا عني حاجة غير إسمي ..
جاد : إنت بتقول إيه يايوسف إنت فعلاً صاحبي لكن من اليوم إياه إنت اختفيت ومقدرتش أعرف طريقك .. 
يوسف : أنا اسف ياجاد على اللي عملته فيك كيندرا هي مكانتش عارفه الحقيقة .. 
كيندرا استنت تسمع رده لأنها مكنتش نايمه هي مثلت إنها نايمه لأنها مش هتقدر تواجه جاد  
جاد : إنت السبب يايوسف ليه قلتلها إني أنا اللي خطفتك ..
يوسف : جاد أنا هشرحلك كل حاجة وقص عليه كل اللي حصل أنا لما قلت إسمك كنت عايز أنبهك علشان تاخذ بالك لكن مقدرتش أكمل كلامي لأنه أغمى عليه بسبب السم اللي كان في جـ.ـسمي ..
جاد : الحمد لله على سلامتك يايوسف أنا همشي دلوقتي..
يوسف : جاد أملاكك كلها هترجعلك ..
جاد :  أنا مش فاضي دلوقتي نتكلم مرة ثانية يايوسف لو قدرت ترجع قلبي اللي انكسر زي ماكان وقتها ممكن ترجعلي الشركة ..
يوسف : إزاي مش فاضي وليه مانتكلمش دلوقتي ياجاد ..
جاد : معلش يايوسف هروح مع خطيبتي علشان نختار فستان الفرح لأن فرحي قريب ..
انتفضت من مكانها كأن قرصتها أفعى لدرجة إنها كانت هتقع على الأرض 
كيندرا : إيه إنت قلت إيه
مرحبا أيها الحزن لقد مرت الايام وانت رفيقي الا تنوي المغادره شاهدت النجوم على المي و كان على كل دمعة الظلام شاهد اصبحت جسد بلا روح ابتسامة مزيفه 
تمهل ايها الحزن هناك روح حرقت و قلب انكسر و دمـ.ـو.ع جفت 
تبا لك ايها الحزن لقد اخذت طعم الحياة و اصبحت مثل شجرة في فصل الخريف بلا اوراق و مثل طائر بلا جناح 
اصبحت مجرد روح تتألم اين الهروب 
اصبحت اريد الرحيل و لكن لا ادري الى اين اصبحت حافية الشعور 
ارحل ايها الحزن الدفين ارحل لقد ارهقني الانين
***************************************** 
كيندرا : إيه إنت قلت إيه 
نظرت إليه نظرت كسره، وحزن إتمنت لوتقدر تجري عليه و تتخبى جوا حـ.ـضـ.ـنه 
يوسف : فيكي إيه ياحبيبتي إنتي كويسه جاد قال إن فرحه قريب ..
حاولت حبس دمـ.ـو.عها لكن ماقدرتش خرجت جري لبره الأوضة .. 
يوسف : روحي وراها يارنا هي تعبانه .. 
جاد : هروح أنا دلوقتي أشوفك مرة ثانية يايوسف .. 
خرج حسام وجاد من المستشفى شافوا كيندرا واقعه على الأرض وجنبها رنا بتبكي وبتحاول تفوقها .. 
جاد لما شافها واقعه على الأرض حس إن روحه اتخذت منه وفي لحظة نسي كل حاجة وجري ناحيتها بخوف ولهفة حط رأسها على رجله شاف مناخيرها بتنزف .. 
جاد بخوف : كيندرا كيندرا حبيبتي رد عليا وقع قلبه لما ماردتش عليه ..
حسام : جاد لازم ندخلها المستشفى حالتها سيئة ..
شالها جاد بين إيديه وجري بيها 
جاد بصراخ : دكتور بسرعة
 جري الدكاترة ناحيته شالوها منه ودخلوها جوا  
جاد : حصلها إيه ليه بتنزف من مناخيرها دايماً ..
رنا : معرفش إمبـ.ـارح كمان حصلها كدا فقدت الوعي والدكتور قال لازم نعملها شوية فحوصات وتحاليل ..
خرج الدكتور كلهم جريوا ناحيته  
جاد : قولي يادكتور  هي كويسه ..
الدكتور : مـ.ـا.تقلقش هي كويسة لكن نفسيتها وحشه جداً لازم نعملها شوية تحاليل ..
جاد : إعمل اللازم يادكتور هي  فاقت  ..
الدكتور : هتفوق بعد شوية ..
رنا : أنا هدخلها يادكتور ..
جاد : يلا بينا ياحسام ..
**********************************
سناء : كنتوا فين الوقت دا كله سارة من الصبح قاعدة مستنياك ..
جاد : معلش ياماما هي فين علشان نخرج ..
سناء بغضب : لما حضرتك إتأخرت طلبت الفساتين لهنا و اختارت واحد  بس كانت زعلانه أوي ..
جاد : أنا آسف ياماما يوسف فاق من الغيبوبه وطلب إنه يشوفني ..
سناء : وكان عايز إيه منك بعدما أخذوا كل حاجة ..
جاد حكالها كل حاجة
سناء : ودلوقتي هتعمل إيه هتسامح كيندرا بعدما ترجعلك أملاكك ..
جاد : صعب يامامم إنك تسامح حد كسر قلبك وخان ثقتك ..
سناء : حتى لو سامحتها هتطلقها ..
جاد : إزاي أطلقها ياماما ..
سناء : أيوه هتطلقها علشان تتجوز سارة انا مش هرجع في كلامي مع خالتك ..
جاد : حاضر ياماما
 خرج وهو حاسس إنه بيختنق إزاي هيطـ.ـلق  اللي كانت روحه والنفس اللي بيتنفسه إزاي هيعيش مع سارة وهو مبيحبهاش حتى في أحلامه بيشوف معشوقته ..
حسام : جاد أنا مبقتش قادر أفهمك إزاي هتتجوز سارة وإنت لسه بتحب كيندرا ..
جاد : هتجوز سارة لأني طلعت كيندرا من قلبي ومن حياتي ..
حسام بسخرية : طلعتها من قلبك وكمل بجدية جاد إنت حبك لكيندرا مش مجرد حب عادي حبك ليها بقى بيجري في دمك إنت ماشوفتش نفسك وإنت بتجري وملهوف عليها ولا إزاي كنت هتموت من خوفك عليها .. 
جاد : أنا تعبت ياحسام مش قادر أسامحها ولا قادر اكرهها ..
حسام : مـ.ـا.تتسرعش ياجاد فكر كويس قبل مـ.ـا.تقرر تتجوز ..
**********************************************
رنا : كيندرا كفاية عـ.ـيا.ط  الدكتور قال إن حالتك مش كويسة وإن نفسيتك وحشه خالص  ..
كيندرا ببكاء : رنا مش هقدر أشوفوا مع واحدة ثانية غيري أنا مش هستحمل دا هموت ..
رنا : حبيبتي اهدي هو لو بيحبك بجد هيسامحك وهيرجعلك ..
كيندرا : أنا جرحته وكسرته ووجعته هيسامحني إزاي بس ..
الباب فتح ودخل يوسف جري عليها 
يوسف : حبيبتي إنتي بخير إيه اللي حصلك ..
كيندرا : مـ.ـا.تقلقش أنا بخير يايوسف شوية تعب بس ..
يوسف: سلامتك من التعب ..
يلا هنروح البيت الدكتور قال إن بقيت كويس وممكن أكمل علاجي في البيت ..
رنا : يلا بينا دا أسعد يوم في حياتي لما تروح لبيتك .. 
يوسف : أنا مبسوط أوي لأني هكون معاكم بعد كل الغياب دا كيندرا يلا بينا ..
 لكن كيندرا ماكنتش معاهم كانت في دنيا ثانية خالص والحزن كان باين عليها حاسه إن قلبها بينزف ..
يوسف : كيندرااا
 فاقت من شرودهاعلى صوت يوسف 
كيندرا : معلش يايوسف ماسمعتكش أنا عايزه أخرج من هنا  عايزه أروح ..
يوسف : هو دا اللي كنت بقولوا ..
ساعدتها رنا على الوقوف وخرجوا من المستشفى 
**********************************************
أصوات الزغاريد والموسيقى ماليه المكان الكل كان مبسوط ومحدش حاسس باللي بقلب جاد نقص وزنه وكبرت لحيته كان ذبلان ..
حسام : جاد إنت اللي وافقت على الجواز ليه زعلان دلوقتي إنت ماشوفتش نفسك في المراية دا شكل واحد فرحه النهاردة .. 
جاد بألم ظاهر على وشه : محدش فيكم حاسس بيا حسام أنا تعبت  أنا قلبي ينزف من جوا ..
حسام : جاد أنا معاك في أي قرار إنت هتاخذوا ..
جاد : حسام أنا مش عايز أزعل ماما  وأحرجها قدام المعازيم النهاردة فرحي ..
وقف بحزن واتحرك بعيد عن حسام وطلع صورة ليها وفضل باصصلها نزلت دمـ.ـو.عه 
جاد في نفسه : ليه عملتي فينا كدا إنتي السبب في كل الوجع اللي حاسين بيه دلوقتي أنا مش هسامحك إنتي كنتي روحي وقلبي ومع كدا مش قادر اتحمل زعلك ..
***************************************
زينب :  أهلاً بيك ياقلبي نورت البيت ..
خالد : الحمدلله على سلامتك يابطل نورت حياتنا ..
زينب : كيندرا مالك ياحبيبتي إنتي كويسة  ..
كيندرا : أنا كويسة ياماما حاسه بشوية  تعب  هدخل أوضتي علشان ارتاح شوية ..
زينب : مش هتدخلي قبل مـ.ـا.تكلي شوفي حالتك بقت عامله إزاي .. 
خالد : إسمعي الكلام يابنتي لازم تكلي علشان خاطري ..
كيندرا : حاضر يابابا علشان خاطرك هاكل شوية مع إني ماليش نفس ..
رن تلفون يوسف كان جاد هو اللي بيتصل 
يوسف : و عليكم السلام عامل إيه  يابطل ..
جاد : بخير الحمد لله اتصلت علشان أعزمك على فرحي أنا مستنيك.
يوسف : ألف مبروك ياصاحبي إن شاء الله هاجي ..
جاد : تنورنا ياصاحبي مع السلامه ..
يوسف : مع السلامه وقفل الخط ..
خالد : مين اللي إتصل ..
يوسف : دا جاد فرحه النهاردة  واتصل علشان يعزمني ..
وقعت الكوباية من إيد كيندرا واتكسر مية حته لكن كسر قلبها كان أكبر
خالد : كيندرا إنتي كويسة يابنتي ..
كيندرا : اه أنا كويسة هقوم ارتاح شوية ..
دخلت أوضتها ورمت  نفسهاعلى السرير وحطت المخدة على وشها علشان محدش يسمع صوت عـ.ـيا.طها وانهارت بالبكاء كم هو صعب إنك تشوف اللي بتحبه وهو بيروح لغيرك .. 
رنا دخلت عندها ولما شافتها بالحالة دي جريت عليها وحـ.ـضـ.ـنتها بدمـ.ـو.ع 
رنا : بس ياكيندرا كفاية ياقلبي العـ.ـيا.ط مش هيفيدك ..
كيندرا بدمـ.ـو.ع ووجع : إزاي يارنا أنا مش هقدر أعمل حاجة غير إني أعيط و كملت بإنهيار رنا أنا وحشه أوي أنا جرحت أكثر إنسان حبني كسرته ووجعته ليه الوجع دا كله .. 
رنا بدمـ.ـو.ع : حبيبتي اهدي مش هيحصل غير  اللي ربنا كاتبه الدمـ.ـو.ع مش هتفيد بحاجة لو ليكي نصيب مع جاد هيرجعلك ..
كيندرا : رنا ممكن تسيبيني لوحدي لو سمحتي ..
رنا سابتها لوحدها وطلعت من الأوضة قلعت حجابها  نامت مكانها من غير مـ.ـا.تحس لأنها في الفترة الأخيرة بقت بتنام كثير وكانت بتحس إنها عايزه تنام في أي وقت ..
********************************************
في منزل جاد كانت الزغاريد والموسيقى والأغاني ماليه المكان  وكل أهل القرية كانوا موجودين في المزرعة
 سناء رفضت إن الفرح يتعمل في قاعة وصممت إنها تعمله في القرية 
قعد جاد وهو حاسي إنه بيختنق ومبقاش قادر يستحمل 
جاد : ماما فين سارة المأذون وصل خلينا نخلص .. 
أم سارة : إنت مستعجل ليه  كلها شوية وهتبقى مراتك ..
سناء : ريم روحي هاتي مرات أخوكي .. 
ريم : حاضر ياماما .. 
يوسف : ألف مبروك ياعريس ..
جاد : لله يبـ.ـارك فيك وعقبالك ..
يوسف : لا أنا مش عايز أنا متجوز يابني لوسمعتك رنا هتقـ.ـتـ.ـلني ههه ..
جاد : هههه شكلها مسيطرة ربنا يجعل السعادة دايماً من نصيبك ..
رجعت ريم تجري بخوف
حسام : مالك ياريم حصل إيه هي سارة فين ..
ريم :  أنا ملقتش سارة  في الأوضة
بعد مدة من البحث عن سارة مالقوش ليها أثر 
جاد بغضب : لو عملتها وهـ.ـر.بت مش هرحمها حسام بلغ المعازيم يروحوا ..
سناء : سارة مهـ.ـر.بتش أكيد حصلها حاجة .. 
أم سارة بدمـ.ـو.ع : بنتي فين ياسناء أكيد حد من أعدائكم هو اللي خطفها .. 
جاد : أنا هروح لعمي دلوقتي ولو عرفت إن ليه إيد بالموضوع دا مش هرحمه ..
سناء : جاد مش عمك بس مايمكن تكون كيندرا ..
جاد : لا ياماما مش كيندرا لأنها  كانت تعبانه والنهاردة كانت في المستشفى ..
حسام : بس ياجاد مافيش حاجة تأكد إنها اتخطفت ..
جاد : ماهو دا اللي مجنني بس لو إتأكدت إنها هـ.ـر.بت وكانت السبب في إحراجنا قدام الناس أنا ساعتها مش هرحمها أبداً ..
حسام : إنت هتروح لسعد دلوقتي .. 
جاد : أيوه ولو كان هو ورى اللي حصلها دا أنا هعرف إزاي احاسبه ..
رن هاتف جاد برقم مدير أعماله
جاد : وعليكم السلام إزيك ياعم صالح ..
صالح : الحمد لله ياجاد بيه أنا أتصلت علشان أقولك خبر حلو .. 
جاد : خير ياعم صالح خبر إيه اللي هتقولي عليه شكلك مبسوط .. 
صالح : الشركة والقصر وكل أملاكك رجعولك ..
جاد : دا خبر حلو أوي إهتم إنت  بالموضوع دا ياعم صالح لحد ما أنا أجيلك .. 
صالح : تحت أمرك ياجاد بيه مع السلامه ..
جاد : مع السلامه وقفل الخط ..
سناء : خير ياجاد مين اللي إتصل في أخبـ.ـار عن سارة ..
جاد : دا عم صالح إتصل علشان يبلغني إن الشركة وكل أملاكي رجعولي ..
ريم : ألف مبروك ياجاد وأخيراً الشركة رجعتلك ..
جاد : أنا هروح دلوقتي يلا بينا ياحسام .. 
*******************************************
خرجت رنا من أوضتها شافت زينب قاعدة بتتفرج على التلفزيون ..
رنا : ماما هي فين كيندرا أنا ماشوفتهاش من الصبح ..
زينب : خرجت ومعرفش راحت فين أنا سألتها قالت إن عندها حاجة لازم تعملها وهترجع ..
رنا : تمام ياماما أنا هروح أقعد في الجنينة لحد مـ.ـا.ترجع عايزه أتكلم معاها .. 
زينب : رنا كيندرا حالتها بقت وحشه أوي خذيها واخرجوا سوى علشان تغير جو حاولي تخليها تنسى اللي حصل ..
رنا : حاضر هعمل اللي أقدر عليه علشان كيندرا ترجع زي ما كانت .. 
خرجت رنا للجنينة شافت كيندرا قاعدة على الأرض قعدت جنبها لقتها بتبتسم 
رنا : الحمد لله أخيراً شوفت إبتسامتك خير شيفاك مبسوطة أوي .. 
كيندرا : مبسوطة أوي أوي يارنا ..
رنا : أنا ماشوفتكيش من إمبـ.ـارح إنتي كنتي فين ..  
كيندرا : كنت فين هههه كنت بنفذ مهمه وهي اللي خلتني مبسوطه بالشكل دا .. 
رنا : يابت قوليلي أي هي المهمه دي .. 
كيندرا : أنا وقفت جوازة جاد وسارة جاد ليا أنا وبس ومش هيكون لحد غيري ولحد دا آخر نفس فيا ..
رنا بصدمة حطت إيدها على بوءها : إنتي روحتي هناك يامصيبة ووقفتي الفرح وجاد قالك إيه .. 
كيندرا : إنتي غـ.ـبـ.ـية يابنتي أنا مروحتش سكتت شوية وبعدها كملت أنا خطفتها ..
رنا بصوت عالي : إيييه خطفتيها ..
حطت كيندرا إيدها بسرعة على بوء رنا 
كيندرا : اشششش إنتي عايزة تفضحيني بس اسكتي أيوه خطفتها ..
رنا : خطفتيها لوحدك إزاي وهي فين دلوقتي ..
كيندرا : هقولك ..
فلاش باك 
بعد ماخرجت رنا من أوضة كيندرا كيندرا نامت شوية فاقت على صوت الموسيقى والزغاريد نزلت دمـ.ـو.عها 
كيندرا : أنا مش ضعيفة دا مش وقت دمـ.ـو.ع أنا مش هسمح لأي واحدة إنها تاخذ جاد مني جاد ليا أنا وبس .. 
لبست هدومها وخرجت من غير ماحد يحس بيها ركضت لحد  ماوصلت للمزرعة دخلت وهي بتتسحب قربت لأوضة شافت ريم طالعه منها استنت لحد ما ريم بعدت ودخلت الأوضة ... 
سارة : إنتي مين أنا أول مرة أشوفك هنا ..
كيندرا : أنا صديقة جاد وجيت علشان اتعرف عليكي علشان ناخذ  راحتنا بعيد عن جاد ..
سارة : اه أهلاً بيكي سارة جت تقعد مثلت كيندرا إنها عايزه تعدلها الطرحة من ورى ومسكت مزهرية كانت جنبهم وضـ.ـر.بتها بقوة على راسها وقعت سارة فاقدة الوعي قربت منها 
كيندرا : دا جزات اللي عايز ياخذ حاجة مش بتاعته طلعت من الأوضة ورجعت بسرعة ومعاها اثنين علشان يشيلوها ..
كيندرا : يلا بسرعة قبل محد يشوفنا خذوها للمخزن الصغير .. 
باك 
رنا بصدمة : أنا مكنتش أتوقع منك إنك تعملي كدا  إتأكدتي إنها بخير مامـ.ـا.تتش ..
كيندرا : اه لسه عايشه وأنا روحتلها وادتها درس ..
رنا : إنتي عملتي فيها إيه يامـ.ـجـ.ـنو.نة إنتي ضـ.ـر.بتيها ..
كيندرا : أيوه أنا فقدت أعصابي لما تخيلتها مع جاد في بيت واحد ..
 رنا : أنا شايفه إن جاد خذ عقلك من مكانه ..
كيندرا : خذ عقلي وقلبي ومش هسمح لأي واحدة إنها تاخذه مني .. 
رنا : طيب ياختي هتعملي معاها إيه ..
كيندرا : هسيبها كدا لحد مافكر هعمل معاها إيه رنا أوعي تقولي لحد ولا حتى يوسف ..
رنا : يارب تعدي على خير إنتي روحتي للدكتور ..
كيندرا : هروح بالليل يلا ندخل عايزة أنام .. 
*****************************************
وصل جاد عند بيت سعد ونزل من عربيته والغضب باين على وشه دخل لقى سعد قاعد مع سماح ..
سعد : إيه وحشتك يابن اخويا ..
جاد : إتكلم هي فين  ولوكذبت عليا هتنـ.ـد.م ..
سعد بإستغراب : هي مين أنا مافيش عندي حد ..
جاد : خطيبتي سارة هي فين إنت خطفتها وأكيد واحد خاين مثلك هو اللي هيعملها ..
سماح : إحنا مالناش شغل معاك ولا مع سارة ممكن تكون كيندرا هي اللي خطفتها ...
جاد : إنت فاكر إني هصدقك إنت واحد كـ.ـلـ.ـب خاين وأنا ماعنديش ثقة فيك..
سعد : أنا ماعنديش حد إمشي من هنا ..
جاد مهتمش بكلامه بص لحسام
جاد : بلغ الجارد يدوروا في كل مكان ..
سعد : هتنـ.ـد.م ياجاد على كل اللي بتعمله دا .. 
جاد : اللي لازم يخاف هو إنت ياسعد بيه أنا مش هرتاح غير لما أوصلكم بإيدي لحبل المشنقة .. 
حسام : مافيش حد ياجاد إحنا دورنا في كل مكان ..
جاد : أنا هرجعلك ثاني ..  
خرجوا من عندوا 
وقف سعد بغضب حارق كسر كل حاجة قدامه
سماح : اهدى ياسعد ومـ.ـا.تستسلمش لغضبك ..
سعد : اهدى إزاي وهو جي يهددني في بيتي ..
سماح : لازم نعمل خطة علشان ناخذ كل حاجة من كيندرا أما جاد بقى فأمروا سهل ..
سعد : كلامك صح ..
************************************
في المساء جاد قاعد مش قادر وهيتجنن 
سناء : لوهي مش عند سعد تبقى مع كيندرا ..
جاد : ماما كيندرا دلوقتي مابقتش عايزه تنتقم خلاص هتخطفها ليه هتعمل بيها إيه وكمان هي تعبانه مش قادرة تعمل حاجة .. 
سناء : هتعملها مش علشان تنتقم ممكن تعملها لأنها غيرانه ..
جاد ضحك بسخرية : ههههه ليه هي حبتني أصلاً علشان تغير عليا ماما كيندرا مش ممكن تعملها ..
ريم : ممكن تكون هـ.ـر.بت ..
سناء : هـ.ـر.بت إزاي وليه هي كانت تتمنى إنها تكون مرات جاد النهاردة قبل بكره ..
جاد : أنا هروح أشوف شغلي في  الشركة ولو وصلت لحاجة هبلغكم .. 
**************************************
دخلت كيندرا ورنا للمخزن شافوا سارة في حالة لا يرثى لها 
كيندرا : نورتينا ياسوسو ها الضيافة عجبتك ..
سارة بتعب : إنتي مين وعايزة مني إيه ... 
كيندرا : أنا مش عايزه منك حاجة  إنتي هنا ياحلوة علشان حاولتي تاخذي حاجة مش ملكك .. 
سارة : أنا ماخذتش منك حاجة ولا أعرفك ..
كيندرا : هتعرفني كويس مع الوقت لأن ضيافتك عندنا هتطول ..
سارة : طلعيني من هنا أنا معملتلكيش حاجة .. 
مسكتها كيندرا من فكها بقوة وغضب 
كيندرا : إنتي تجرأتي وكنتي هتاخذي جاد مني لكن يكون في علمك العين اللي بتبص لجاد أنا هقلعها من مكانها و اللسان اللي ينطق إسمه أقطعه فهمتي ..
سارة : جاد بيحبني وكان عايز يتجوزني ..
كيندرا بغضب ضغطت على فكها ثاني : 
أنا قلتلك مـ.ـا.تجيبيش إسمه على لسانك لو نطقتي إسمه ثاني صدقيني مش هرحمك .. 
رنا : كيندرا سيبيها هتموت في إيدك ..
خرجت كيندرا تجري بغضب لحقتها رنا 
كيندرا : رنا أنا مش عايزه حد جنب جاد أنا استحملت لما كنت بنتقم لكن دلوقتي مش هسمح لأي حد انه يقرب منه ..
رنا : دا حب ولا هوس ياكيندرا ..
كيندرا : اعتبريه زي مـ.ـا.تحبي يلا بينا في حاجة لازم أعملها ..
***********************************************
جاد دخل الشركة بإطلالته التي تأخذ الأنفاس الكل كان مبسوط برجوعه  
جاد : السلام عليكم أنا رجعت من ثاني وإن شاءالله هنبدأ نظام جديد للشركة يلا كل واحد يروح يشوف شغله ..
صالح : كل حاجة زي ماطلبت ياجاد بيه .. 
جاد : متشكر ياعم صالح لازم نعين سكرتيره جديدة ..
صالح : مـ.ـا.تقلقش ياجاد بيه أنا هحل الموضوع دا..
***************************************
وصلت كيندرا قدام المستشفى دخلت وهي حاسه بالقلق وقلبها مقبوض
كيندرا : لو سمحتي عندي معاد مع الدكتور كريم ..
الممرضه : إتفضلي هو مستنيكي من إمبـ.ـارح .. 
كيندرا : متشكرة أوي ..
خبطت على الباب سمحلها الدكتور إنها تدخل 
كيندرا : آسفه إني إتأخرت على الموعد يادكتور ..
الدكتور : مافيش مشكله طلعت نتيجة التحليل .. 
كيندرا : أنا كويسة مش كدا أنا عارفه إنه مجرد تعب عادي ..
دكتور بحزن : للأسف يا آنسه كيندرا إنتي عندك ورم في الدماغ و من زمان أوي .
.كيندرا بصدمة : إييه لا مستحيل ..
الدكتور : للأسف ياآنسه عندك ورم و من زمان لكن ..
كيندرا : لكن إيه يادكتور ..
الدكتور : لوعملنا العملية نسبة نجاحها هتكون 20% يعني .. 
كيندرا : يعني مش ممكن إني أعيش نجاح العملية شي مستحيل ضحكت بوجع ههههه دا إنتقام ربنا مني على اللي عملته في جاد 
طلعت من عند الدكتور وهي مكسورة وموجوعه  الدنيا القاسية خذت منها جاد ودلوقتي الموت هيفرقها عن معشوقها ..
وقفت في الشارع حست بدوخه والدنيا اسودت في عينيها مسكت في شجرة جنبها ووقعت فاقدة الوعي .
فتحت عينيها لقتهم كلهم حواليها حست بألم في إيدها جت تحركها لكن الكانيولا اللي بإيدها وجعتها 
زينب : بنتي حبيبتي إنتي كويسه  حاسه بحاجة في حاجة وجعاكي ..
يوسف : اتكلمي ياحبيبتي ليه ماقلتلناش إنك تعبانه ليه خبيتي علينا .. 
كيندرا بتعب ظاهر على وشها اللي بقى شاحب : أنا مكنتش أعرف أنا لسه عارفه النهاردة .. 
خالد بدمـ.ـو.ع : مـ.ـا.تقلقيش ياحبيبتي هتكوني كويسه ..
زينب بدمـ.ـو.ع : بنتي هتبقى كويسه..
دخل الدكتور 
يوسف : ممكن تطمنا عن حالتها يادكتور هي ممكن تعمل العمليه وتبقى كويسه ..
الدكتور : العملية نسبة نجاحها 20% ومش هنقدر نعملها دلوقتي لأن نفسيتها تحت الصفر ..
يوسف : إيه اللي لازم نعمله أنا مش هقدر أسيب أختي تموت ..
الدكتور : هتبقى هنا أسبوع تحت الملاحظة وإنتوا دوركم إنكم تحاولوا تحسنوا من نفسيتها علشان نقدر نعمل العملية ..
يوسف : تمام يادكتور هنعمل كل اللي نقدر عليه علشان تبقى كويسة .. 
الدكتور : دلوقتي لازم ترتاح وقت الزيارة خلص ..
زينب بدمـ.ـو.ع : مـ.ـا.تزعليش ياحبيبتي هتكون بخير إن شاءالله ..
كيندرا بصوت متعب : عايزه رنا تبقى معايا شوية ..
يوسف : تمام ياقلبي هتبقى معاك .. 
طلعوا كلهم رنا قعدت جنبها 
كيندرا بدمـ.ـو.ع : رنا عايزه أطلب منك طلب ..
رنا : من عيوني اطلبي ..
كيندرا : روحي هاتي سارة لعندي لكن الأول جيبيلها هدوم نظيفة وقوليلها إني عايزه اتكلم معاها ..
رنا : عايزه تتكلمي معاها في إيه كيندرا إنتي تعبانه ولازم ترتاحي ..
كيندرا بدمـ.ـو.ع : عايزه أتأسفلها عن اللي عملتوا فيها وأسيبها تعيش مع جاد بسعادة أنا مش عارفه إذا كنت هعيش ولا هموت ..
رنا بدمـ.ـو.ع : متقوليش كدا إنتي هتبقي كويسة ..
كيندرا : أرجوك يارنا إسمعي كلامي كيندرا حست بالم في رأسها تاوهت بألم ..
رنا : كيندرا إنتي كويسة بلاش تتكلميش كثير تمام هروح وأجيبهالك  ..
كيندرا :متتأخريش يارنا ..
خرجت رنا و هي حاسه بالحزن فكيندرا مش صحبتها وبس هي بنت عمها و أختها ..
******************************************
 جاد وحسام كانوا خارجين من الشركة فجأة جاد مسك قلبه وكان هيقع مسكه حسام بخوف 
حسام : خلي بالك مالك ياجاد إنت كويس ..
جاد : حسيت فجأة بنغزة في قلبي ودا مش بيحصل إلا لما .. سكت جاد .. 
حسام : كمل ياجاد سكت ليه قول لما تكون كيندرا مش بخير ..
جاد : أيوه ياحسام انا حاسس إن فيها حاجة هي مش بخير قلبي بيوجـ.ـعني لما يكون فيها حاجة ..
حسام : إنت هتسامحها هي غلطت لكن حبكم لبعض أكبر من كل حاجة ..
جاد : لا أنا مش قادر أسامحها كل ما أحاول أسامح افتكر خيانتها ليا يلا بينا ياحسام ..
************************************
دخلت رنا المخزن من غير ماحد يشوفها جابت لسارة الهدوم اللي جابتها معاها علشان تغير هدومها اللي اتبهدلت
سارة : أرجوكي طلعيني من هنا هتوديني فين .. 
رنا : مـ.ـا.تقلقيش هتيجي معايا عند كيندرا هي عايزه تتكلم معاك وبعد كدا هتسيبك ..
سارة : بحد هتسيبني .. 
رنا : قلتلك الأول هتتكلم معاك وبعدها روحي مكان ماإنتي عايزه .. 
طلعوا من المخزن ركبوا العربية وراحوا المستشفى 
*******************************
في المستشفى
طلعت كيندرا صورة جاد من صدرها هي حطاها دايماً جنب قلبها بصت للصورة بإشتياق وحزن نزلت دمـ.ـو.عها 
كيندرا بدمـ.ـو.ع : إتمنيت إننا نكون سوى لكن الحياة قاسية فرقتنا بتمنالك السعاده حتى لو مع غيري عارفه إن دا هيكون صعب عليا لكن المرة دي مش هكون أنانية 
فاقت من شرودها على طرقات على الباب باست الصورة ورجعتها مكانها جمب قلبها
دخلت رنا ووراها سارة
كيندرا : قربي متخافيش مش هقدر أعملك حاجة المرض خذ مني كل حاجة .. 
سارة : صحبتك قالتلي إنك هتسيبيني أروح ..
كيندرا : أيوه أنا بس عايزه أعتذر منك أنا خطفتك لأني مقدرش أشوف جاد مع واحدة ثانية غيري لكن دلوقتي أنا معدتش نافعه لحاجة ..
سارة : أنا فهماكي وهقبل إعتذارك ممكن أروح دلوقتي .. 
كيندرا : أيوه رنا هتوصلك لغاية البيت ..
رنا : لكن أنا مقدرش أسيبك لوحدك ..
كيندرا : روحي معاها يارنا أنا عايزه أبقى لوحدي .. 
خرجت رنا و سارة 
نظرت كيندرا إلى الفراغ أمامها ونزلت دمـ.ـو.عها بغزارة 
******************
سناء : جاد لازم نبلغ البوليس إحنا لحد النهاردة مش عارفين مكان  سارة ..
جاد : مش عارف ياماما هي مش عند سعد أنا سيبت هناك حد يراقبه ..
سناء : أنا قلتلك يمكن تكون كيندرا هي اللي خطفاها لكن إنت لسه حبها عامي عينيك .. 
حسام : ماما وقتها كيندرا كانت تعبانه زي ماقال جاد وكانت في المستشفى ..
ريم : كيندرا مستحيل تعمل كدا ومش ممكن تكون هي اللي خطفت سارة ..
جاء صوت سارة من وراهم 
سارة : هي اللي عملتها هي اللي حطفتني ..
سناء جريت لعندها وحـ.ـضـ.ـنتها بدمـ.ـو.ع 
سناء : بنتي إنتي بخير هي عملتلك حاجة ..
سارة : متخافيش ياخالتي أنا بخير  ..
ريم : طب هـ.ـر.بتي منها إزاي ..
سارة : أنا مهـ.ـر.بتش هي اللي سابتني .. 
جاد : سارة فهيمينا إزاي خطفتك وبعدين سابتك .. 
سناء : أنا قلتلك إن هي اللي خطفتها وإنت ماصدقتش حبك ليها خلاك شايفها ملاك ..
سارة : هي خطفتني لأنها مش عايزه أي واحدة تاخذ منها جاد .. 
سناء : إزاي ماحدش ياخذ جاد منها علاقتها مع جاد انتهت ..
سارة : حبها لجاد مش مجرد حب عادي هي مهووسة بجاد قالتلي العين اللي تبص لجاد هقلعها من مكانها واللسان اللي ينطق إسمه هقطعه .. 
ريم : طب إزاي سابتك .. 
سارة : اليوم جت صحبتها وخذتني ودتني عندها هي اعتذرت مني وبعدها سمحتلي أروح .. 
جاد : سابتك ليه واعتذرت منك ليه إنتي قالتلها حاجة ..  
سارة : هي بالمسشفى وشكل حالتها خطيرة وقالتلي أنا مبقتش نافعة لحاجة وشها كان شاحب الظاهر إن مرضها صعب ..
جاد بخوف وقلق ودقات قلبه بقت مسموعه وحس بأنفاسه تكاد أن تسلب منه  
جاد : إيه إسم المستشفى اللي موجوده فيها .. 
سارة : ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ 
جاد طلع يجري ومكنش سامع حد ركب عربيته سقها بسرعة جنونية والخوف والقلق يأكل قلبه
***************************************
زينب بخوف : في إيه يابني ليه الدكاترة داخلين خارجين من أوضتها .. 
يوسف : اهدي ياماما هنعرف لما  الدكتور يخرج ..
دخل جاد بيجري لحد ماوصل عندهم  
جاد : كيندرا فين يايوسف فيها إيه حصلها إيه ..
يوسف بحزن : كيندرا عندها ورم في الدماغ وحالتها متأخره ..
جاد من شـ.ـددة صدمته كان هيقع  إزاي معشوقته تبقى مريـ.ـضه وهو آخر من يعلم حس بقلبه ينزف دم 
جاد :  متأخر إزاي ممكن نسافرها تتعالج برا ..
يوسف بحزن : للأسف ياجاد نجاح العمليه 20 % يعني نجاحها مستحيل وكمان نفسيتها تحت الصفر العملية هتتعمل بعد أسبوع ..
حاول جاد منع دمـ.ـو.عه من إنها تنزل لكن نزلت دمعة حارقه من عينيه مسحها بسرعة وبص ليوسف 
جاد : أنا عايز أشوفها أرجوك يايوسف عايز أشوفها حتى لو مرة واحده ..
خرج الدكتور جريوا ناحيته 
جاد بلهفة : قولي يادكتور هي بخير  إزيها دلوقتي ..
الدكتور : أنا قولتكلم إن نفسيتها وحشه وإن دا هيأثر عليها أوي لكن في حاجة حصلت هي السبب في إن نفسيتها تتعب للدرجة دي قلبها كان هيقف ..
جاد : حصلها إيه يايوسف خلالها تتعب بالشكل دا ..
يوسف : معرفش أنا روحت وسبتها مع رنا ولما رجعت شوفت الدكاترة داخلين خارجين من عندها .. 
الدكتور : في حاجة ثانية لما فقدت وعيها لقينا دي في إيدها كانت حـ.ـضـ.ـناها وبتبكي ..
بصوا للي في إيد الدكتور كانت صورة جاد 
زينب : إنت دائماً سبب وجع بنتي ..
جاد : دكتور تسمحلي أدخلها ..
الدكتور : معاك خمس دقايق ..
زينب : يوسف مـ.ـا.تسمحلوش يدخلها هو سبب تعبها ..
يوسف : اهدي ياماما هو ماعملش حاجة تعالي معايا  ..
****************
دخل جاد أوضتها بصلها بشتياق وحزن قعد جنبها ومسك إيدها باسها نزلت دمـ.ـو.عه على إيدها وهو شايفها تصارع الموت وسط الاجهزة ..
جاد : أنا آسف لوكنت سبب تعبك رغم اللي عملتيه فيا لكن قلبي مش قادر يقسى عليكي أنا اشتقـ.ـتـ.ـلك في كل دقيقه و كل ساعة بشتاقلك مقدرش على بعدك مهما حاولت أبين الجمود قدامك أنا زي طفل محتاج لحـ.ـضـ.ـنك ..
حس بيها بتحرك إيدها بصلها بلهفة 
كيندرا بصوت ضعيف : أنا آسفه أرجوك ياجاد سامحني ..
جاد : اششش مـ.ـا.تتكلميش المهم دلوقتي صحتك وإنك تبقي  بخير ..
كيندرا : آخر أمنية كانت بتمناها هي إني أموت بين إيديك ياجاد والحمدلله ربنا حققهالي ..
جاد : مـ.ـا.تقوليش كدا بعد الشر عليك هتبقي بخير وهحققلك كل أحلامك ..
كيندرا : جاد لازم تعرف إني حبيتك أكثر من نفسي وأكثر من أي حاجة في الدنيا كلها لكن شاء القدر إننا نفترق بحبك وغمضت عينيها ..
جاد : كيندرا كيندرااااا رد عليا حبيبتي لا لا مـ.ـا.تعمليش فيا كدا 
سمع صوت صفرات جهاز القلب بيعلن عن توقف القلب 
جاد بدمـ.ـو.ع و صوت عالي : يادكتووووور كيندرا
نزلت دمـ.ـو.عه و هو شايفها من ورى الإزاز وهما بيعملولها الصدمـ.ـا.ت علشان النبض يرجع  ومع كل صدمة كان جـ.ـسمها بيطلع وينزل
 حس جاد إن روحه بتتسحب منه وهو شايف معشوقته بتتألم نزلت دمـ.ـو.عه اللي مانزلتش قبل كدا قعد على الأرض يبكي زي العيل الصغير 
كم هو مؤلم أن ترى من تحب يتألم 
يوسف : كفاية ياجاد كيندرا هتكون بخير متيأسش أنا عارف كيندرا كويس أوي هي قوية ..
جاد : يارب ماليش غيرها يارب احفظها ..
خرج الدكتور جري جاد ويوسف وكل العيلة ناحيته
الدكتور : الحمد لله النبض رجع حاولوا تكونوا جنبها علشان نفسيتها تتحسن ونقدر نعملها العملية ..
جاد : مـ.ـا.تقلقش يادكتور هتكون بخير إن شاءالله وهتعمل العملية ..
زينب : دكتور أرجوك أعمل كل اللي تقدر عليه أنا عايزه بنتي تعيش .. 
حـ.ـضـ.ـنها يوسف بدمـ.ـو.ع هو أكثر شخص بيتألم لأن كيندرا مش أخته وبس دي صاحبته كمان 
خالد حاول إنه يتماسك علشان عيلته : بنتي كيندرا قوية وهتعدي  الأزمة دي بإذن الله..
جاد : أنا هروح دلوقتي وهرجع بسرعة مش هتأخر ..
يوسف : جاد روح علشان ترتاح شوية إنت تعبت أوي .. 
جاد : لا أنا مش هرتاح غير لما أشوف كيندرا بقت بخير خلي عينك عليها أنا هرجع بسرعة .. 
*******************************
سناء : هو عارف إنها هي اللي خطفت سارة ولما سمع إنها في المستشفى جري عليها زي المـ.ـجـ.ـنو.ن  ..
ريم : ماما جاد عندوا أربعين سنة ومافيش أي واحده قدرت تلفت إنتباه لحد ماشاف كيندرا هي الوحيدة اللي ملكت قلبه هو بيحبها بجنون ..
سناء : حتى لولسه بيحبها هو نسي اللي عملته فيه .. 
حسام : ماما هي إنتقمت منه علشان كانت فاكره إن جاد هو اللي السبب في اللي حصل لأخوها هي فهمت غلط ..
سناء : حتى لوفهمت غلط هو برضو هيتجوز سارة ويطـ.ـلقها ..
جه صوت جاد من وراها 
جاد : مش هطلقها ومش هتجوز غيرها ..
سناء : إزاي يعني مش هتتجوز غيرها وسارة هقولها إيه ..
جاد : ماما أنا جيت بس علشان أغير هدومي وراجع ثاني أنا مش فاضي للكلام دا دلوقتي ..
سناء : إزاي يعني مش فاضي إنت وراك إيه و هتروح فين .. 
جاد : راجع للمستشفى لازم أكون جنب كيندرا هي محتجاني دلوقتي .. 
سناء بغضب : إنت نسيت كل اللي عملته فيك ورحت تجري عليها ..
جاد : ماما أنا هنسى العالم كله بس هي تبقى بخير وأنا سامحتها خلاص ..
سناء : إنت خلاص سامحتها بالسهولة دي طب وسارة ..
جاد : ماما كيندرا بتموت عندها ورم في الدماغ و إنتي عايزاني اتجوز .. 
سناء : إيه عندها ورم وإنت هتعملها إيه ماعيلتها معاها ..
جاد : ماما نتكلم وقت ثاني حسام خلي بالك من الشغل في الشركة الفترة دي ..
دخل لغرفته علشان يغير هدومه وخرج بعد فترة  
سناء : إجري روحلها يلعن أبو الحب اللي خلاك تسامحها بعد كل اللي عملته فيك ..
ريم : خلاص ياماما هي صحيح غلطت لكن مكنش قصدها كيندرا مرات جاد وحب حياته لازم يكون معاها دلوقتي ..
********************************************
مر يومين على كيندرا وهي في المستشفى كانوا أصعب كان جاد دايما جنبها يحاول يساعدها بكل الطرق 
كيندرا : خلاص ياجاد أنا مش قادرة أكل .. 
جاد : لازم تاكلي ياحبيبتي علشان تبقي كويسة .. 
كيندرا : ما افتكرش إني هبقى بخير العملية مش سهله و نسبة نجاحها 20% ..
جاد : كيندرا متقوليش كدا إنتي هترجعي زي الأول وأحسن كمان وهتحققي كل أحلامك ..
كيندرا : أنا بخير ياجاد إنت لازم تروح علشان تتجوز إنت وسارة أنا آسفه لأني كنت السبب في إن فرحكم ميكملش .. 
جاد : جواز إيه وفرح مين ياكيندرا أنا مش هتجوزها وأظلمها معايا ..
كيندرا : إزاي مش عايز تتجوزها وإنت كان فرحك في اليوم إياه .. 
جاد : دي كانت غلطه في ساعة غضب قلبي مافيهوش غير صغيرتي ..
حاولت مـ.ـا.تبينش فرحتها 
كيندرا : مين هي صغيرتك ممكن أعرفها ..
مسك إيدها وباسها بحب وبص لعينيها 
جاد : مافيش في قلبي غير بنت واحده وهي إنتي ياكيندرا إنتي اللي سرقتي قلبي وعقلي وبقيتي النفس اللي بيتنفسه .. 
كيندرا بدمـ.ـو.ع : جاد إنت تستاهل اللي أحسن مني أنا مابقتش أنفع لحاجة الموت بقى قريب مني ..
جاد حط إيده على بوءها :
اششش قلتلك هتبقي كويسة وهتنوري حياتي ..
كيندرا : جاد بصلي جـ.ـسمي خس إزاي والهلات السوداء تحت عيني ..
جاد : أنا حبيتك إنتي محبتش جمالك حبيت روحك الجميله وقلبك الطيب وكمل بهزار ونظرتك الجميله دي ..
كيندرا بخجل : وأنا كمان بحبك ..
جاد : إيه أنا ماسمعتش إنتي قولتي إيه قوليها ثاني كدا ..
كيندرا : جاد أنا قلت سكتت بخجل قلت إني أنا كمان بحبك ..
جاد بفرحة : دا أجمل يوم في حياتي وأنا بسمع إن حبيبتي بتحبني زي ماأنا بحبها ضمها لحـ.ـضـ.ـنه ..
كيندرا : جاد أنا حاسه بألم في راسي مسكت رأسها وعيطت من شـ.ـددة الألم ..
حـ.ـضـ.ـنها جاد وهي تبكي وهو بيبكي معاها 
جاد : اهدي ياحبيبتي أنا حاسس بألمك ..
في الوقت دا دخل الدكتور جاد مسح دمـ.ـو.عها وباس عينيها 
الدكتور : عايز نكشف عليه ..
كيندرا مسكت جاد بقوة 
كيندرا : جاد أنا مش عايزه 
جاد : علشان خاطري استحملي علشان تبقي أحسن .. 
كيندرا :  جاد أنا تعبت تعبت وكملت بدمـ.ـو.ع إمتا الألم دا هيخلص ..  
جاد : قريب إن شاءالله كل حاجة هتخلص .. 
خرج جاد وساب قلبه وراه بينزف من الألم
**********************************************
بعد مدة دخل جاد لغرفتها لقاها نايمه بهدوء وعيلتها قاعدين حواليها
يوسف : تعبت ونامت من كثر التعب هي كانت مستنياك ..
جاد : أنا روحت الجامع مقدرتش أشوفها بتتألم ..
يوسف : أنا هروح دلوقتي خليك جنبها وبكره هنعرف نتيجة التحاليل ولو الورم حميد او خبيث ..
جاد : إن شاءالله خير ..
يوسف : يلا نروح ياماما علشان ترتاحي شوية ..
بعدما خرجوا بصلها بحزن وهو شايف الحزن في عينيها 
نام جنبها وضمها لحـ.ـضـ.ـنه وهو خايف إن الموت ياخذها منه ..
*********************************************
سناء : حسام فات يومين أهو وجاد مجاش البيت هقول إيه لسارة 
حسام : انسي موضوع سارة جاد خلاص سامح كيندرا وإن شاءالله أول ما تشفى هيتجوزها ..
سناء : إيه إنت بتقول إيه وهقول إيه لخالته ..
ريم : إتكلمي معاها ياماما وهي هتفهمك أكيد ..
سناء : يارب تفهم ولا أنا هخسر أختي بسببكم ..
*******************************************
إنتفض من مكانه للدرجة إنه كان هيقع على الأرض 
يوسف : جاد اهدى يابني دا أنا يوسف .. 
جاد : كيندرا بخير بصلها لاقاها لسه نايمه ..
جاد : حـ.ـر.ام عليك رعـ.ـبتني أفتكرت حصلها حاجة .. 
يوسف : الدكتور طلب إنه يشوفنا علشان يعرفنا نتيجة التحاليل وإيه هو نوع الورم .. 
جاد بخوف ورجاء : يارب لا تحملنا ما لا طاقة لنا به ..
خرجوا من عندها راحوا عند الدكتور بقلب يرتجف ودقاته مسموعه 
الدكتور : بعد الفحوصات والتحاليل اللي عملناها ..
جاد : اتكلم يادكتور أعصابي ماعدتش مستحمله ..
الدكتور : طلع الورم
الدكتور : الحمدلله الورم طلع حميد ..
يوسف بفرحة : الحمدلله يارب .
جاد : طيب هتعمل العمليه إمتا يادكتور إنت قلت بعد أسبوع ..
الدكتور : الورم الحميد مش محتاج علاج كثير لأن ممكن استئصاله وسرعة نمو الأورام الحميده بتكون بالعادة بطيئه أوي ومش بتنتقل لعضو ثاني ..
جاد بفرحة : هتعمل العملية وهتبقى كويسة صح كدا .. 
الدكتور : هتاخذ كام جلسة علاج الأول وبعدها العمليه بإذن الله..
جاد : الجلسات صعبه أوي هتستحملها إزاي ..
يوسف : إن شاءالله كل حاجة هتعدي ..
جاد : أنا هروحلها دلوقتي أكيد هتكون فاقت ..
يوسف : مـ.ـا.تسيبهاش لوحدها هروح علشان أشوف ماما لأنها تعبانه .. 
جاد : مـ.ـا.تقلقش أنا هبات معاها الليلة دي كمان روح إنت علشان ترتاح ..
 ❈-❈-❈ 
خرج يوسف من المستشفى 
أما جاد راح لأقرب مطعم جاب شوية أكل فتح الباب واتصـ.ـد.م لما لاقاها حاضنه نفسها وبتبكي حط الأكل وجري عليها ضمها لحـ.ـضـ.ـنه اتمسكت بيه بقوة ..
جاد : حبيبتي اهدي في حاجة وجعاكي أكلم الدكتور ..
كيندرا ببكاء : حلمت إني بعد العلاج شعري وقع كله وشكلي مابقاش حلو  وإنت روحت وسبتني
 وكملت ببكاء وشهقات عاليه 
جاد إنت هتسيبني لما شعري يقع شوفوا هو لسه حلو ..
جاد : ششش اهدي ياحبيبتي أنا مش هسيبك خالص مافيش أي حاجة ممكن تبعدني عنك إنتي روحي ياكيندرا مافيش حد يقدر يسيب روحه ..
بصتله والدمـ.ـو.ع في عينيها 
كيندرا : أنا بحبك ياجاد متسيبنيش مرة ثانية أنا هموت لوإنت بعدت عني ..
جاد مسح دمـ.ـو.عها وباس خدودها  بحب
جاد : يلا بقى خفي أنا عايز اتجوز أنا عجزت عايز يبقى عندي ولاد ..
كيندرا : ولو متعالجتش هتفضل مستنيني طول عمرك طيب لو مقدرتش أخلفلك الولاد اللي إنت عايزهم .. 
جاد : كيندرا إنتي بتقولي إيه إنتي هتبقي بخير وتخلفيلي ولاد جميلة  ودلوقتي أنا عندي أجمل بنوته في الدنيا كلها ودا مكفيني .. 
كيندرا : هو إنت بقى عندك بنت إنت متجوز ياخاين ..
جاد : ههههههه هو في بنت غيرك في حياتي إنتي بنوتي ومراتي وحبيبتي حـ.ـضـ.ـنها بكل بحب لما شاف إبتسامتها كأنه ملك الدنيا باللي فيها ..
كيندرا : رغم الألم اللي بحس بيه لكن لما بشوفك بنسى كل ألمي ..
جاد : اااه الأكل برد أنا نسيت الأكل ..
جاب الأكل وقعد قدامها وبدأ يأكلها بإيده بكل حب وهو شايف ابتسامتها ..
جاد : عارفه إبتسامتك دي بتخليني انسى كل حاجة..
كيندرا : إنت أجمل حاجة حصلت لي في حياتي رغم تعبي لكن لما بشوفك بحس إن بقالي سند ..
جاد : أنا هكون دايما سندك ودلوقتي لازم تنامي لأن بكره عندك جلسه علاج .. 
كيندرا بحزن : إمتا بقى الألم دا ينتهي أنا تعبت ..
جاد : كيندرا إنتي مؤمنة بقضاء الله قولي الحمدلله إن شاءالله كله هيعدي ..
كيندرا : إنت هتروح فين دلوقتي وكملت بغيرة ولا عايز تروح علشان تشوف سارة ..
جاد : هههههه ..
كيندرا : إنت بتضحك ليه يعني كلامي صح خلاص روحلها ومتجيش هنا ثاني ..
جاد : إنتي متأكده عايزاني أروحلها ..
كيندرا : روح مش عايزه أشوفك ..
قعد جنبها وضمها لحـ.ـضـ.ـنه 
جاد : عينيا مش شايفه غيرك ياكيندرا أنا هنام هنا معاك يلا نامي هتنامي في حـ.ـضـ.ـني ..
بصتله بخجل وهي مبتسمة 
جاد : مالك دا مجرد حـ.ـضـ.ـن 
حـ.ـضـ.ـنها جاد وناموا ..
جاد فاق بالليل مفزوع لما سمع صوتها بتئن بصلها شافها حاطه إيديها على بوءها ودمـ.ـو.عها نازلة بغزارة 
جاد بفزع : حبيبتي مالك إيه اللي واجعك .. 
لما ملاقاش منها رد ضمها لحـ.ـضـ.ـنه 
جاد : ليه حاطه إيديك على بوءك إنتي مش عايزاني أسمع عـ.ـيا.طك ..
كيندرا بدمـ.ـو.ع : أنا بتألم أوي ومكنتش عايزه أزعجك بصوت عـ.ـيا.طي .. 
جاد : كدا أنا هزعل منك ياكيندرا لازم تفهمي إن ألمنا واحد و حزننا واحد ..
كيندرا : وإنت ذنبك إيه إنك تبقى من غير نوم بسببي ..
حط إيده على بوءها
جاد : ذنبي إني بحبك ذنبي إنك روحي في حد يقدر يعيش من غير روحه تعالي لحـ.ـضـ.ـني ..
 ضمها لحـ.ـضـ.ـنه ومسح دمـ.ـو.عها 
كيندرا : إنت اللي بتصبرني على الألم ياجاد ..
جاد : حبيبتي أنا معاكي لحد مـ.ـا.تبقي كويسة بلاش تخبي ألمك عليا مرة ثانية ..
كيندرا هزت رأسها بالموافقه
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
عدى أسبوع و كيندرا متابعة الجلسات بقى جـ.ـسمها هزيل وشعرها وقع
كيندرا بدمـ.ـو.ع : بصي يارنا شعري وقع إزاي فين جمالي بصي بقيت عامله إزاي جاد مش هيعجبه شكلي دلوقتي وهيكرهني ..
رنا : جاد بيحبك و مستحيل يسيبك أو يتخلى عنك ياكيندرا إنتي كل حياته ..
كيندرا : إنتي بتتكلمي جد يارنا جاد مش يكره شكلي ..
رنا : جاد حب جمال قلبك وروحك الحب مش بجمال الوش الحب الحقيقي بجمال الروح .. 
كيندرا : أنا بحاول بكل قوتي لكن القوة اللي بتخليني استحمل كل دا هو وجود جاد جني ..
دخل جاد و باقي العيلة وراه 
جاد : حبيبة قلبي الجميله عامله إيه دلوقتي قعد جنبها وباس راسها .. 
كيندرا بخجل من نظرات الجميع لها : بخير الحمد لله ..
خالد : إنتي حاسه بإيه دلوقتي ياقلبي ..
كيندرا : حاسه إني مبسوطة أوي لأني شايفه كل اللي بحبهم حواليا .. 
يوسف بهزار :  قصدك باللي بتحبيهم إحنا كلنا ولا حد معين ..
كيندرا : أنا قصدي الكل يايوسف ..  بصت لجاد بكل حب وأكتر واحد استحملني في تعبي هو جاد مش هنسى أبداً وقفته جنبي ..
جاد : كيندرا كل حاجة عملتها  كان علشانا إحنا الإثنين إنتي مراتي وكل حاجة ليا .. 
يوسف : حبيبتي النهاردة هتعملي العمليه لازم تكوني مستعده ونفسيتك كويسة ..
زينب بدمـ.ـو.ع : أنا بنتي قوية وهتطلع من العملية بسلام ..
كيندرا : بعد إذنكم ممكن تسيبوني  مع جاد شوية ..
يوسف : حبيبتي إنتي بخير ..
كيندرا : أيوه أنا بخير يايوسف مـ.ـا.تقلقوش وكمان مستعده للعمليه لكن عايزه أبقى مع جاد لحد معاد العملية ..
يوسف : تمام ياحبيبتي يلا بينا نخرجك  .. 
قعد جاد جنبها مسكت وشه بين إيديها 
كيندرا : جاد بصلي لوحصلي حاجة مـ.ـا.توقفش حياتك اتجوز وعيش حياتك ..
جاد : كيندرا إزاي تطلبي مني الطلب دا إنتي حياتي فاهمه إنتي هتخرجي من العمليه بخير يإما نعيش سوى  أو نموت سوى أنا من غير مش عايش .. 
كيندرا : جاد نسبة نجاح العمليه 20% يعني مش مضمون إني أطلع منها ..
جاد : كيندرا مافيش حاجة إسمها مش مضونه ربنا قادر على كل شيء ..
كيندرا : جاد أنا بحبك أوي إنت أول وآخر حب في حياتي ..
 حـ.ـضـ.ـنته بقوة وهي حاسه إن دا آخر حـ.ـضـ.ـن ليها ..
جاد : كوني قوية أنا مش هقدر أعيش من غيرك حبيبتي اطمني هتكوني بخير ..
كيندرا : جاد أحـ.ـضـ.ـني أنا محتاجه لحـ.ـضـ.ـنك أوي ..
جاد ضمها لحـ.ـضـ.ـنه بقوة حست إن ضلوعها هتتكسر وقلبه كان بيبكي دم  
الباب خبط ودخل الدكتور ومعاه سرير المرضى 
جاد شالها بين إيديه وحطها على السرير مسك ايدها وخرجوا بيها من الأوضة 
يوسف : هتخذوها على فين يادكتور ..
الدكتور : لغرفة العمليات ..
كيندرا : خلوا بالكم من بعض وابقوا دائماً مع بعض وبلاش تزعلوا بعض ..
الدكتور : هندخلها دلوقتي علشان نبدأ العملية ..
جاد : بلاش الحزن اللي في عينيك دا إن شاءالله هتكوني بخير ..
دخلوها  غرفة العمليات 
قعد جاد على الأرض كان بيحاول يكون قوي قدامها ومحدش عارف   إن قلبه بينزف من خوفوا عليها نزلت دمعة حارقه من عينيه 
يوسف بدمـ.ـو.ع : جاد اهدى إن شاءالله هتكون بخير ..
❈-❈-❈
 الساعات بتعدي كأنها شهور خيم الحزن على الجميع كل واحد فيهم دمـ.ـو.عه هي اللي بتعبر عن اللي جواه 
قعد جاد في زاوية بعيده وسمح لدمـ.ـو.عه بالنزول الخوف أكل قلبه هو عارف إن نسبة نجاح العملية قليل أوي وصعب إنها تنجح لكن هو مش هيستحمل إن يحصلها حاجة ..
❈-❈-❈ 
بعد ست ساعات خرج الدكتور من غرفة العمليات الكل جري عليه إلا جاد كان حاسس إنه مابقاش عندوا طاقة علشان يتحمل يسمع خبر وحش ..
خالد بلهفة : ها طمنا يادكتور هي كويسة العملية نجحت مش كدا اتكلم يادكتور ..
الدكتور : قلبها وقف .
الدكتور : القلب وقف علشان كدا اتأخرنا في العملية لكن الحمد لله العملية نجحت ..
حس جاد إن روحه رجعتله خذ نفسه بالراحة وسجد شكر لله وهو بيبكي ..
زينب : ألف حمد وشكر ليك يارب إن بنتي بقت بخير ..
 يوسف وجاد حـ.ـضـ.ـنوا بعض ودمـ.ـو.عهم نازله من الفرحة
جاد : أنا هطالع وراجع بعد شوية ..
يوسف : تمام ياجاد بس متتأخرش   يمكن كيندرا تفوق ولو ملقتكش نفسيتها هتتعب ..
جاد : مـ.ـا.تقلقش أنا هطلع برا المستشفى هعمل مكالمة بس وراجع .. 
يوسف : تمام ..
خرج جاد من المستشفى قعد وطلع تلفونه وإتصل واستنى الرد 
جاد : وعليكم السلام إزيك ..
حسام : كويس الحمد لله كيندرا عامله إيه..
جاد بفرحة : الحمدلله العملية نجحت ..
حسام : الحمدلله أنا قلتلك متيأسش .. 
جاد : معلش ياصاحبي أنا عارف إني سبت الشغل كله على كتافك الفترة دي .. 
حسام : مـ.ـا.تقولش كدا ياجاد مافيش تعب ولاحاجة إحنا واحد ..
جاد : حسام عايز منك تصرف مكافئة لكل العمال في المزرعه مبلغ وتروح لدار الأيتام وتجبلهم كل اللي محتاجينه وكمان كل أهل البلد تجبلهم أي حاجة نقصاهم .. 
حسام : تمام ياجاد كل حاجة هتتعمل زي ماطلبت بالضبط ..
جاد : ربنا يخليك ليا ياصاحبي أنا هقفل دلوقتي مع السلامه ..
جاد قفل التلفون وبسرعة دخل المستشفى  
جاد بلهفة : الدكتور سمح إننا نشوفها .. 
يوسف : الدكتور قال إنها هتفضل تحت الملاحظه هو عندها دلوقتي ولما يخرج هندخل ..
شوية والدكتور طلع راحوا ناحيته 
جاد بلهفة : دكتور هي بخير نقدر نشوفها .. 
الدكتور : ياجماعة مافيش داعي للقلق هي دلوقتي بخير الحمدلله وتقدروا تدخلوا تشوفوها هي فاقت ..
دخلوا كلهم جوا جاد جري عليها بفرحة وباس رأسها بكل حب  
جاد بدمـ.ـو.ع : الحمدلله إني شوفتك  بخير ..
خالد: إنتي كويسة ياحبيبتي حاسه بحاجة ..
كيندرا بصوت متعب : أنا كويسة الحمدلله..
جاد : حبيبتي إنت حاسه بحاجة أنادي على الدكتور ..
كيندرا : مـ.ـا.تقلقش ياجاد أنا كويسة،الحمدلله إني شوفتكم مرة ثانية كنت خايفه إني مقدرش أشوفكم ثاني ..
جاد : الحمدلله ياحبيبتي مرت عليا ست ساعات كأنها سنين ..
رنا : إنتي مش عارفه إزاي مر علينا الوقت دا كله كلنا كنا زعلانين وخايفين عليكي لكن جاد كان أكثر واحد فينا كان خايف ومنهار ..
جاد بصلها وباس إيدها 
جاد : يعني أنا عندي كام كيندرا هي روحي وقلبي ..
يوسف : الحمدلله إنها رجعتلنا بالسلامة..
دخل الدكتور
الدكتور : ياجماعة هي لازم ترتاح دلوقتي لازم مـ.ـا.تتعبش نفسها وتتكلم كثير العملية كانت متعبه ونجحت بمعجزه ..
جاد : حاضر يادكتور يعني هي كويسة دلوقتي..
الدكتور : مافيش حاجة تستدعي قلقكم دا الحمدلله هي دلوقتي بقت كويسه .. 
يوسف : أنا رأيي تروحوا كلكم وتسيبوها ترتاح وأنا هبقى معاها هنا ..
بصلها جاد : حبيبتي أنا هروح ورجع بسرعة مش هتأخر ..
ظهر الحزن على وشها ونزلت دمعه من عينيها راح ناحيتها بسرعة ومسك إيديها بين إيديه 
جاد بخوف : مالك ياحبيبتي فيكي حاجة حاسه بوجع..
كيندرا بدمـ.ـو.ع : إنت هتروح ومش هترجع ثاني صح .. 
جاد : كيندرا إنتي بتقولي إيه أنا بس هروح علشان أغير هدومي وراجع على طول .. 
كيندرا بحزن : جاد شوف إزاي بقى كيف شكلي جـ.ـسمي خس و الهلات السوداء تحت عيني وشعري وقع وكملت بدمـ.ـو.ع وإنت عايز تروح ومش هترجع ..
جاد مسح دمـ.ـو.عه وباس عينيها 
جاد: كيندرا إحنا إتكلمنا في الموضوع دا كام مرة أنا مش هتأخر ياحبيبتي ويوسف اهو معاك نص ساعة وأكون هنا
 ..كيندرا : متتأخرش ياجاد لو اتأخرت هجيلك أنا ..
جاد ببتسامة : حاضر ياحبيبتي مش هتأخر ..
كيندرا : بس ... وسكتت 
جاد : حبيبتي مالك اتكلمي .. 
كيندرا : هي سارة لسه موجوده في البيت معاكم ..
انفجر جاد و يوسف بالضحك 
كيندرا بحده : بتضحكوا ليه هاا يعني كلامي صح هي لسه معاكم ..
جاد : لوكان معايا ألف سارة أنا مافيش حد يملى عيني غير  جوهرتي الجميلة ..
يوسف بضحك : عشت وشفت كيندرا بتغير .. 
جاد : حبيبتي إطمني هي سافرت خلاص .. إنتي إرتاحي دلوقتي يوسف خلي بالك منها .. 
*********************************************
وصل جاد المزرعة نزل من العربية دخل البيت لقى الكل قاعد 
جاد : السلام عليكم إزيكوا ياجماعة عاملين إيه  ..
جري ناحيته سام و وسيم جاد حـ.ـضـ.ـنهم 
سام و وسيم بصوت واحد : وحشتنا أوي أوي ..
جاد : وإنتوا كمان وحشتوني أوي ياأبطالي ..
سناء : حمدلله على السلامه أخيراً افتكرت إن ليك بيت وعيلة تسأل عليهم ..
جاد : ماما حبيبتي حـ.ـضـ.ـنها جاد إنتي أجمل أم في الدنيا دي كلها ماما إنتي عارفه إن كيندرا تعبانه مقدرش أسيبها لوحدها .. 
سناء : جاد يابني أنا مافيش حاجة تهمني غير سعادتك خايفه إنها تكسر  قلبك مرة ثانية ..
جاد : مـ.ـا.تخافيش ياماما إنتوا مش هتيجوا معايا علشان تزوروها وتطمنوا عليها .. 
ريم : أنا وحسام هنيجي معاك دلوقتي وماما تروح بالليل..
جاد : فكرة حلوة أنا هغير هدومي وراجع المستشفى ثاني ..
********************************************
بعد أسبوع كيندرا لسه في المستشفى سناء وريم كانوا بيزوروها دائما واللي خلاها مبسوطه أوي هو وجود جاد جنبها هو وعيلته
جاد :حبيبة قلبي النهاردة بالليل هتخرجي من المستشفى ..
كيندرا بحزن : بس أنا عايزه أبقى هنا ..
جاد : بس ياحبيبتي إنتي في البيت هترتاحي أكثر وكل العيلة هتكون حواليكي .. 
كيندرا : أنا قلت عايزة أبقى هنا مش عايزه أخرج .. 
جاد قعد جنبها مسك إيديها بين إيديه 
جاد : كيندرا قوليلي مالك فيكي إيه ياحبيبتي أنا حاسس إن في حاجة مضيقاكي .. 
كيندرا : أنا لو روحت البيت مش هشوفك ثاني لكن هنا إنت جنبي وبشوفك طول الوقت وبتبات معايا كمان .. 
جاد : بصيلي ياحبيبتي إحنا معندناش وقت نضيعه إنتي هتخرجي من هنا هترتاحي شوية وبعد أسبوع هاجي وطلب إيدك من والدك و أخوكي..
كيندرا : جاد إنت مش شايف حالتي إزاي عايزنا نتجوز وأنا بالحالة دي شعري وقع مبقاش عندي شعر جميل زي أي عروسه مسكت رأسها اللي بقى فيه شوية شعر وعيطت وهي شايفه إزاي جمالها راح ..
جاد : كيندرا أنا مش هاممني حاجة كل اللي يهمني إننا نكونا مع بعض 
وكمل بهزار أنا عجزت عايزة اتجوز بقى والمرة دي مش هستنى حاجة .. 
كيندرا بفرحة : تمام أنا معاك بأي قرار تاخذوا جاد أنا حاسه إني جعانه وعطشانه ..
جاد : بس كدا عينيا أنا هجيب أحلى أكل لأحلى كيندرا باس رأسها وخرج ..
كيندرا قعدت تفكر وهي فرحانة إنها بعد كل المعاناه اللي عاشتها دي ربنا رزقها بجاد اللي احتواها وبيحبها وحنين عليها وإنها وبعد كل اللي عملته معاه لكن وقت ضعفها ومرضها وقف جنبها ومسبهاش ولا لحظة ..
********************************************
دخل جاد المطعم جاب كل الأكل اللي بتحبه وجابلها عصير مانجه ورجع المستشفى ثاني  
جاد : حبيبتي إنتي فين أنا جيت  لكن مكنتش موجودة في مكانها حط الأكل وراح ناحية الحمام خبط على الباب لكن مافيش حد بيرد فتح الباب ملاقهاش خرج من الأوضة بيجري وهو بينادي بإسمها و القلق ليأكل قلبه
جاد دور عليها في كل زاوية داخل المستشفى وخارجها حس بقلبه هيطلع من مكانه إحساسك بالعجز وإنت بتدور عن حد بتحبه إحساس صعب جداً دخل بعدما دور في حديقة المستشفى كلها خبط بيوسف وهو ماشي 
يوسف : جاد في إيه كيندرا فيها حاجة..
جاد بخوف ظاهر على وشه : كيندرا مش موجوده أنا دورت عليها في كل مكان لكن مالهاش أثر  ..
يوسف بغضب : إزاي يعني مش موجوده أنا سايبك معاها ..
جاد : كانت جعانه وطلبت مني أجبلها أكل و لما رجعت ملاقتهاش .. 
خالد : هتكون راحت فين يعني وهي بالحالة دي ..
زينب بدمـ.ـو.ع : ليه كل دا بيحصل معاها هي عمرها مأذتش حد ..
جاد : أنا هتجنن مش قادر أفكر مين اللي ممكن يكون ليه إيد في إختفائها ..
يوسف : عمك سعد و عمتك سماح هما اللي ممكن يعملوها ..
جاد : بس عمي سعد اختفى من فتره ...  هو مافيش كاميرات هنا تعالى نشوف ..
راحوا كلهم علشان يشوفوا تسجيل كاميرات المستشفى طلبوا  من المسؤول إنه يفتحلهم تسجيل الكاميرات 
فتحوها من وقت ما خرج جاد 
كانت كيندرا قاعدة وهي بتبص قدامها ومبتسمه شافوا بعدها حد نط من الشباك حاولت إنها تصرخ لكن هو كان أقوى منها و رش حاجة على وشها وقعت فاقدة الوعي
جاد عينيه كانت حمرا من شـ.ـددة غضبه ضغط على كوبايه كانت قدامه بكل قوته اتكسرت مية حته وإيده اتجرحت 
جاد : مين اللي خطفها لو لمسوا  منها شعرة واحده بس أنا مش هرحمهم  ..
يوسف وقف : أكيد سعد مافيش حد غيروا ليه مصلحه إنه يخـ.ـطـ.ـفها أنا  هروحله ..  
جاد : استنى هنروح سوى ومعانا الجارد ولو إتأكدت إن ليه إيد في اللي حصل دا أنا هقـ.ـتـ.ـله بإيدي ..
********************************************
خرجوا كلهم من المستشفى 
يوسف : بابا إنت خذ ماما ورنا ورحوا على البيت وإحنا هنروح ونرجع ومعانا كيندرا إن شاءالله ..
زينب بدمـ.ـو.ع : يوسف رجعلي بنتي متسبهاش تتألم لوحدها كفاية اللي حصلها في حياتها ..
يوسف : روحي إنتي ياماما ومـ.ـا.تقلقيش هنرجعها إن شاءالله.. 
ركب جاد و يوسف العربية 
وصلت رساله لتلفون جاد فتحها ولما شاف محتواها اتحولت عيونه للون الدم و برزت عروقه و هو شايف حبيبته مربوطه و مرميه على الأرض 
يوسف : جاد في إيه ..
خذ التلفون من إيده واتصـ.ـد.م لما شاف الحالة اللي فيها أخته..
يوسف : جاد مين اللي بعث الرسالة دي .. 
جاد : مش عارف ولما حاولت أتصل عليه كان قفل التلفون ..
يوسف بغضب : دلوقتي هنروح  لسعد ولو كان ليه إيد في اللي حصل دا 
********************************************
عند كيندرا
حاولت إنها تتحرك لكن ماقدرتش بسبب القيود اللي بإيديها ورجليها
نزلت دمـ.ـو.عها وهي حاسه بألم فضيع في رأسها و برودة الجو من حواليها 
حاولت إنها تقعد وبعد مدة من المحاوله قدرت إنها تقعد 
كيندرا : في حد هنا ساعدوني أنا عملت إيه كملت بدمـ.ـو.ع جاد إنت فين تعالى طلعني من هنا أنا تعبانه أوي ..
 بكت بحرقة جاد إنت فين أنا محتجالك ..
***************************************
جاد نزل من العربية ودخل جري على بيت سعد ويوسف كان وراه مع الجارد بتوعه لقى سعد قاعد مسكه من هدومه لدرجة إنه كان هيختنق .. 
جاد بغضب : فين كيندرا قسماً بالله لو حصلها حاجة هقـ.ـتـ.ـلك ياسعد ومن غير تردد ..
سعد : أنا مععرفش إنت بتتكلم عن إيه هو كل ماحد يختفي تيجي لعندي هي مش معايا ..
يوسف : دا بيكذب ياجاد خليني  اقـ.ـتـ.ـله وأخلص الناس من شره ..
وصلت رساله لتلفون جاد فتحها بسرعه بصلها بغضب حارق كانت لكيندرا وهي بتبكي وبتستنجد بيه وبتنادي بإسمه علشان ينقذها 
رمى كل حاجة كانت قدامه على الأرض  
يوسف : جاد اهدى العصبية مش هتحل حاجة ..
جاد : اهدى إزاي يايوسف أنا قلبي بيحترق إنت مش حاسس بيا أنا بموت ألف مرة  كلما توصلني رساله وأشوفها بالحالة دي ..
يوسف : جاد لازم نروح من هنا دلوقتي وإنت ياسعد هتفضل تحت عيني ..
خرجوا من عند سعد بعدما دوروا  عليها في كل مكان 
جاد : مبقتش قادر استحمل لوكان بإيدي كنت هحرق العالم كله علشان ألاقيها ياترى هي عامله إيه دلوقتي..
يوسف : مافيش حد ممكن نشك فيه غير سعد و سماح ..
بعد مدة من البحث مالقوش ليها أي أثر رجعوا للبيت
زينب بدمـ.ـو.ع : أختك فين يايوسف ..
يوسف : اهدي ماما هنلاقيها ..
زينب بإنهيار : اهدى إزاي بس وهتلاقوها إمتا بعد مايكونوا عملوا فيها حاجة ..
جاد : مش هيقدروا يعملوا فيها حاجة أنا مش هسمحلهم بدا أنا هلاقيها وقف علشان يخرج 
يوسف : جاد هتروح فين استنى أنا جاي معاك ..
جاد : لا أنا هروح لوحدي ..
خرج جاد وركب عربيته وراح للمزرعه ..
******************************************
سناء : سارة حشـ.ـتـ.ـيني و  أوي معلش يابنتي مكنش بإيدي حاجة أعملها علشانك ..
سارة : إنتي مالكيش ذنب ياخالتي  جاد هو اللي سابني ..
في اللحظة دي دخل جاد وهو بيمثل الإبتسامه 
جاد : السلام عليكم عاملين إيه ..
سناء : وعليكم السلام ياحبيبي إحنا كويسين إنت كنت فين الوقت دا كله .. 
جاد : كنت مع كيندرا في حد خطفها ..
سناء : إبني كيندرا كل حياتها صعبه ومعقدة علشان كدا إنت كمان هتبقى كل حياتك صعبه أنا عارفه إنك بتحبها علشان كدا أنا متكلمتش ..
جاد : أنا مع كيندرا للموت حتى لوطلبت روحي هفديها بروحي ..
سناء : المهم يابني إنه مايحصلكش  زي ماحصل لأبوك ..
جاد : مـ.ـا.تقلقيش ياماما عن إذنكم أنا طالع أغير هدومي وخارج عندي شغل .. 
*******************************************
عند كيندرا
بكت لحد ماحست إن وشها بيتحرق حست إنها مبقتش قادرة إنها تبكي صوتها راح ودمـ.ـو.عها نشفت 
دخل عليها ثلاث رجاله بنيتهم قوية فكوا رجليها وإيديها 
كيندرا : أرجوكوا طلعوني من هنا انا معملتش حاجة..
واحد منهم ربط حبل في السقف ولفه حوالين رقبتها وقفوها على الكرسي على أطراف صوابعها كل تحاول إنها تتحرك تحس إنها هتختنق نزلت دمـ.ـو.عها  
كيندرا ببكاء : جاد إنت فين ..
واحد منهم مسك التلفون وصورها أكثر من صورة 
٠٠٠٠ : نزلوها وربطوها ..
**************************************
جاد : ماما هي فين سارة ..
سناء : سارة روحت إنت طلبت مني أروحلهم أنا هروح دلوقتي.. 
جاد : ماما عايز أطلب منك طلب وعايزك تساعدني ..
سناء : إتكلم يابني ولوقدرت أكيد هساعدك ..
جاد : كيندرا مش عند سعد وأنا شاكك إنها عند سارة فإنتي كل اللي عليكي إنك تراقبيها وحاولي تلاقي أي حاجة توصلنا للحقيقة ..
سناء بغضب : إنت بتقول إيه سارة مش ممكن تعمل كدا أنا عرفها كويس ..
جاد : ماما أنا دلوقتي شاكك بكل اللي حواليا حاولي إنك ت عـ.ـر.في أي حاجة ..
سناء: حاضر يابني بس أتمنى إنك  متنـ.ـد.مش  و تظلمها
******************************************
جاد : أنا لحد دلوقتي موصلتش لحاجة آخر حد أنا شاكك فيه ماما بتراقبه .. 
يوسف : مين هو الشخص اللي إنت شاكك فيه ..
جاد : سارة لكن لسه مش متأكد ..
في اللحظة دي وصلت رساله لتلفون جاد فتحها ولما شافها اتحولت عيونه للون الدم و برزت عروقه حاول منع دمـ.ـو.ع من إنها تنزل لكنها نزلت و هو شايف حبيبته بتتألم والحبل ملفوف حوالين رقبتها ..
يوسف : جاد لازم نعمل حاجة كيندرا لسه تعبانه وحالتها مش كويسه مش لازم نضعف دلوقتي..
جاد : أنا مش عارف أعمل إيه ..
وصلت رساله ثانية  
( لوعايز تاخذ حبيبتك تعالى للغابة  الكبيره جنب الطريق الصحراوي ولوفكرت تعمل أي غلطه هتستلم جثتها )
يوسف : أنا هروح معاك مش هسيبك لوحدك ..
جاد : لا يايوسف أنا هروح لوحدي ..
********************************************
سمعت صوت فتحت الباب وصوت حد داخل فتحت عينيها بصعوبه 
...... : أهلاً بيكي ياكيندرا أتمنى إن ضيافتنا عجبتك ..
كيندرا بتعب : إنتي
كيندرا : إنتي أومال فين سعد إنتي مش بتروحي مكان من غير مايعرف ..
سماح : أنا مش لوحدي أنا معايا الإنسانه اللي خربتي جوزتها وخذتي منها الشخص الوحيد اللي حبته .. 
 دخلت سارة تمشي بغرور وهي  بتبتسم بخبث 
كيندرا : مكنتش أتوقعها منك إنتي ياسارة لكن دي غلطتي أنا إني سيبتك في اليوم إياه ..
سارة : أنا مبسوطه أوي وأنا شايفه جاد وهو بيتألم وهو شايفك وإنتي  متعلقه ..
كيندرا : مـ.ـا.تقدريش تموتيني إنتي حته بنت دلوعه وسماح وسعد عرفوا إزاي يلعبوا عليكي ..
سارة : ههههههه صح مش هموتك لكن صورتك وإنتي فوق الكرسي والحبل ملفوف حوالين رقبتك وصلت لجاد ..
كيندرا افتكرت لما لفوا الحبل حوالين رقبتها وصوروها كذا صور ..
كيندرا : مكنتش فاكره إنك بالحقارة دي ويكون في علمك حتى لوخطفتيني مش هسمحلك تقربي من جاد ..
سماح : معندكوش مريات في بيتكم ههههه بصي لنفسك كويس  جاد هيمل منك ومن شكلك وهيدور على واحدة أجمل منك ..
كيندرا : أنا واثقه بحب جاد ليا ومش سمع كلام حدى زيك ..
 سماح راحت ناحية كيندرا بغضب مسكتها من رقبتها حاولت إنها تخـ.ـنـ.ـقها 
سماح : أنا هقـ.ـتـ.ـلك النهاردة علشان أشوف جاد وهو بتألم ..  
سعد جري ناحيتها وبعدها عنها بصعوبة 
سماح : سيبني اقـ.ـتـ.ـلها وأخلص منها ..
سعد : إحنا عايزينها عايشه أنا بعثت العنوان لجاد وهو هيجي ..
كيندرا وهي بتسعل : عايزين إيه من جاد إنتوا شغلكم معايا أنا ..
سعد : الشركة دلوقتي بإسم جاد وإنتي ورقتنا الرابحه ضد جاد وكمان نقطة ضعفه وأكيد هيتنازل عنها مقابل إنه يلاقيكي ..
كيندرا : سيب جاد في حاله مالكش دعوة بيه ولو ماسيبتوش هتنـ.ـد.م معايا اعتراف ليك إنت وسماح  بإنكم إنتوا اللي قـ.ـتـ.ـلتوا والد جاد ..
سعد : لوخرجتي من هنا عايشة ابقي روحي وبلغي البوليس ههههههه ..
كيندرا : قصدك إيه بكلامك دا ..
سعد : لما جاد يجي هيتنازل عن كل حاجة وبعدها هقـ.ـتـ.ـلكم إنتوا الإثنين وهيكون في دليل على إنك إنتي اللي قـ.ـتـ.ـلتيه ..
سارة : خسارة مكنتش عايزاه يموت لكن هو اللي إختار كنت عايزه اتجوزوا علشان فلوسه لكن دلوقتي هاخذ الفلوس من غير متجوزوا 
هو فاكر إني بحبه هههه إزاي أحبه وهو كبير أوي دا بقى عجوز ..
كيندرا : مش هيحصل مافيش حاجة من دي هتحصل وإنتي ياسارة حسابك معايا بعدين هخليكي تنـ.ـد.مي ..
نادى سعد على الحرس علشان يجهزوا العربية علشان يروحوا للمكان اللي اتفق مع جاد إنهم يلتقوا فيه 
شالوها وحطوها جوا العربية
سعد : يلا بينا هيكون اللقاء كله دمـ.ـو.ع هههههه ..
*******************************************
وصل جاد و يوسف للعنوان المطلوب 
يوسف : مافيش حد ولا يكونوا عاملين لنا فخ ..
جاد : استنى شويه أكيد هيجوا .. 
بعد مدة من الإنتظار وصلت عربيتين نزل منهم سعد وسماح وسارة 
سعد : ههههه مفاجأه صح يابن أخويا وأخيراً التقينا ..
جاد : أنا مجتش هنا علشان أشوفك فين كيندرا ..
سعد : مستعجل ليه إحنا عيلة وأكيد اشتقنا لبعض .. 
جاد بغضب حاول كبحه ونظراته بقت مثل الصقر : إتكلم فيين كيندرا ومـ.ـا.تفتكرش إني هصدقك زي ما بابا عمل ..
سعد : ههههه أبوك كان غـ.ـبـ.ـي مش بيفكر صح علشان كدا مـ.ـا.ت وإنت كمان لوفكرت بغباء هعمل معاك زي ماعملت مع أبوك ..
جاد : إنت هتنـ.ـد.م ودلوقتي قولي إنت عايز إيه .. 
سعد : أنا عايز أخذ حقي في الشركة والقصر والمزرعة وكل الأملاك ..
جاد : أنا مش هتنازلك عن أي حاجة ..
سعد : تمام زي مـ.ـا.تحب اتحرك سعد للعربية وطلع كيندرا وحط المسدس على راسها ..
سعد : لو مـ.ـا.تنازلتش يبقى إنت كدا بتتنازل عنها وهتاخذ جثتها ..
كيندرا : جاد متتنازلوش عن أي حاجة هو هيقـ.ـتـ.ـلك بعد ما ياخذ كل اللي عايزوا .. 
يوسف : سعد لوفي بينك وبين إبن أخوك مشاكل يبقى حلها معاه هو وسيب أختي ..
سعد : أنا هعد لحد ثلاثه لومعملتش اللي طلبته منك هتكون أول رصاصه من نصيبها ..
جاد : كيندرا حبيبتي مـ.ـا.تخافيش وإيه اللي يضمن إنك مش هتغدر بيا بعد ما تنازل ..
سعد لسه هيتكلم لكن تلقى ضـ.ـر.بت قوية  في بطنه من كيندرا وجريت ناحية جاد 
جري جاد ناحيتها لكن واحد من الجارد كان أسرع و طلع مسدسه وضـ.ـر.ب نار ناحية كيندرا 
حـ.ـضـ.ـنها جاد بسرعه ولف بيها  سمعت صوت الرصاصه اخترقت جـ.ـسم جاد ووقع بين إيديها بصت بصدمة لإيديها اللي اتملت د٠م
يوسف صفر والبوليس حاوط المكان ..
رجـ.ـا.لة سعد لما شافوا البوليس وقفوا مكانهم سعد حاول إنه يهرب لكن لاقى الضابط قدامه .. 
الضابط : على فين ياسعد جرايمك كلها انكشفت ..
كيندرا : جاد لالالا جاد رد عليا جاد علشان خاطري فتح عينيك ..
جاد بصوت متعب : قلتلك قبل كدا أنا هفديك بروحي مـ.ـا.تعيطيش ياحبيبتي ..
يوسف : جاد استحمل شاله وحطه جوا العربية ركبت كيندرا جنبه وحطت راسه على رجليها ..
كيندرا ببكاء : يوسف جاد مش بيرد عليا هو مابيتكلمش ليه  دا غمض عينيه ..
يوسف : كيندرا اهدي هو بس فقد وعيه هيبقى كويس .. 
الشرطة قبضت على سماح و سارة
********************************************
في المستشفى قعدت كيندرا وهي حاضنة نفسها وبتبكي بقهر لأنها دايما السبب في ألم جاد 
يوسف : حبيبتي اهدي إنتي تعبانه متخافيش هيبقى كويس ..
ضمها لحـ.ـضـ.ـنه وهو بيحاول إنه يهديها لكن هي مش بتهدى إزاي  هتهدا وحبيب قلبها جوا بيصارع الموت 
دخلت أم جاد بغضب وراحت ناحية كيندرا 
سناء : ارتاحتي دلوقتي وإنتي شيفاه بين الحياة والموت أنا قلتله هيحصلك حاجة بسببها ..
يوسف : هي ماعملتش حاجة بنت أختك هي اللي كانت السبب عيلتكم هي السبب في كل اللي حصل دا ..
ريم : ماما اهدي شوية هي مالهاش ذنب ..
دخلت زينب بتجري وخالد وراها
حـ.ـضـ.ـنتها كيندرا وهي بتعيط 
زينب : بنتي حبيبتي إنتي كويسه عملوا فيكي إبه ..
خالد : رد علينا يابنتي إنتي كويسة ..
كيندرا بدمـ.ـو.ع : أنا مش كويسة جاد بين الحياة والموت بسببي ..
خرج الدكتور من غرفة العمليات الكل جري عليه
كيندرا بدمـ.ـو.ع : طمنا يادكتور هو بخير صح ..
الدكتور ........
الدكتور : الحمدلله الرصاصه جت في كتفه بعيده عن القلب وهيحتاج لراحة تامه ..
كيندرا وقعت على الأرض وهي بتعيط من الفرحة حست إن روحها رجعتلها 
يوسف : أنا قلتلك إنه هيكون بخير ..
سناء : طيب يادكتور نقدر نشوفوا ..
الدكتور : دلوقتي هننقله لأوضة عادية وتقدروا تشوفوه .. 
بعد مدة قصيرة نقلوا جاد لأوضة عادية جاد فتح عينيه بتعب شاف الكل حواليه 
سناء بدمـ.ـو.ع : ابني حبيبي حاسس بإيه إنت كويس .. 
جاد بتعب : أنا كويس ياماما مـ.ـا.تقلقيش .. 
جاد بص بعينيه بيدور عليها بينهم لحد ماوقعت عينيه عليها قاعدة في زاوية بعيدة عنهم ودمـ.ـو.عها نازلة بدون صوت مستحملش يشوف دمـ.ـو.عها حاول يقوم من مكانه حس بألم حاد في كتفه تأوه بألم 
جريت لعندوا بخوف و دمـ.ـو.ع 
كيندرا : جاد مالك إنت كويس إنت قمت من مكانك ليه إنت لسه تعبان .. 
جاد : ليه بس الدمـ.ـو.ع دي أنا كويس ياحبيبتي ..
كيندرا مقدرتش تستحمل وانهارت
 أنا السبب في كل حاجة بتحصل معاك ..
خرجوا كلهم من الأوضة 
ضمها لحـ.ـضـ.ـنه و هو بيملس على شعرها وهي بتبكي 
كيندرا : أنا تعبت كل مرة أكون أنا السبب في وجعك ..
جاد مسك وشها بين إيديه ومسح دمـ.ـو.عها 
جاد : كيندرا إنتي سبب سعادتي إنتي اللي مخليه لحياتي معنى إنتي بنتي وصحبتي ومراتي وحبيبتي وكل حاجة في حياتي ..
كيندرا : انا آسفه ياجاد على كل وجع سببتهولك  .. 
جاد : حبيبتي بلاش تقولي الكلام دا مرة ثانية إنتي سبب وجودي إنتي طفلتي اللي بتنور حياتي 
حـ.ـضـ.ـنها رغم تعبه لأنه مش بيحس بالراحة غير في وجودها 
بعد مدة قصيرة دخلت كل العيلة اطمنوا على جاد 
يوسف : نسيبك دلوقتي علشان  ترتاح الدكتور قال إنت محتاج للراحة ..
حسام : ريم خذي ماما وروحوا  سام و وسيم في البيت لوحدهم ..
كيندرا : ماما أنا هبقى مع جاد ..
جاد : كيندرا إنتي روحي ياحبيبتي علشان ترتاحي إنتي تعبتي أوي ..
كيندرا : لا أنا كويسه أنا عايزه أبقى معاك ..
يوسف : تمام خليكي وهبقى أرجع بالليل علشان أخذك ..
جاد : مـ.ـا.تقلقش عليها هي معايا روح ومـ.ـا.ترجعش .. 
يوسف : هههههه تمام أنا مش هرد عليك إنت واحد مضروب رصاصة هرجع علشان أخذ أختي ..
جاد : مافيش حد يقدر ياخذ مني مراتي دا أنا اقـ.ـتـ.ـله ..
يوسف : تمام نبقى نشوف الموضوع دا بعدين ..
خرجوا كلهم بصلها جاد شافها بتفرك في إيديها بخجل مسك إيدها وباسها 
جاد : أنا قلت إيه علشان تتكسفي بالشكل دا أنا كل اللي قلته إنك مراتي ..
كيندرا : إنت قلتها قدامهم كلهم إنت كسفتني ..
جاد : بعد يومين هتكوني مراتي وفي بيتي ..
كيندرا : جاد إنت جرحك لسه جديد ممكن تتعب وكمان بص على حالتي ..
جاد : مالها حالتك إنتي أهو زي القمر العمر بيجري وأنا مش عايزه  يمر من غير مـ.ـا.تكوني جنبي أنا تعبت عايز أحس بالراحه وأنا معاكي عايز أكون أب ..
كيندرا : أنا معاك بأي قرار تاخذه ..
جاد : مش عايزك تنـ.ـد.مي في يوم من الأيام لأنك اتجوزتي واحد أكبر منك ..
كيندرا : أنا هنـ.ـد.م في حالة واحدة بس إني أبعد عنك إنت ليا أنا لوحدي  و هتبقى ليا ..
**********************************************
بعد يومين كانت محاكمة سماح وسعد وسارة اتحكم على سعد وسماح بالسجن المؤبد أما سارة
اتحكم عليها بسنة سجن
 جاد حالته اتحسنت وخرج من المستشفى 
سناء : يابني اهدى عايز تروح دلوقتي إحنا اتفقنا معاهم إننا هنروحلهم بالليل .. 
جاد : ماما عايزاني استنى الوقت دا كله والله دا ظلم ..
حسام : هههههه الواد عامل زي المراهقين اتقل شوية يابني ..
جاد : اسكت إنت أنا مش بتكلم معاك اتقل على مين هااا ..
ريم : طيب أقعد شوية على بال ما أجهز سام و وسيم ..
جاد : هو إنتي لسه ماجهزتيهش ولادك ..
سناء : مالك يابني اهدى شوية هنروح ..
حسام بضحك : هههههه الواد مستعجل على الجواز بكره تقول ياريتني ما تجوزت ..
ريم : إنت نـ.ـد.مان صح دا أنا هنفخك .. 
جاد : أوبا ماقلتلك اسكت ههههه ..
**********************************************
رنا : ما شاء الله عليكي قمر ياقلبي ..
كيندرا : إنتي بتتكلمي جد أنا حلوة بجد ..
زينب : قمر يا قلب ماما حـ.ـضـ.ـنتها وباست راسها ..
يوسف : ماشاء الله عروستنا القمر ..
كيندرا : اليوم أنا أسعد انسانه في الدنيا ..
خالد : زينب تعالي الضيوف وصلوا  ..
خالد فتح الباب خالد بصدمه ..
خالد فتح الباب وبص لبرا بذهول 
كان المكان متزين وكأنه قاعة أفراح ممر أحمر مليان ورد أحمر وأبيض وبين الورد في أضواء والكوشة في نهاية الممر كانت على شكل قلب كبير وجاد واقف وشايل بإيديه علبة كبيرة 
خالد : جاد إبني في إيه النهاردة بس خطوبة ليه دا كله ..
جاد : عمي خالد مافيش خطوبه النهاردة هيكون الفرح كل حاجة جاهزه الفرح هيكون هنا لأن في المكان دا كان بداية حبنا و كان أجمل يوم في حياتي ..
يوسف : بس ياجاد إنت قلت الكلام دا لكيندرا ..
جاد : لا ماقلتلهاش حاجة وكفاية اللي ضاع من عمرنا أنا عايز اتجوز ياناس ..
زينب : لووووولوووي ألف مبروك يابني ..
ريم : أنا هدخل علشان نجهز العروسه إنت ماينفعش إنك تدخل ..
جاد : ريم مـ.ـا.تقوليش حاجة قوليلها تلبس الفستان دا من غير مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيها حاجة .. 
قعد جاد معاهم برا
 داخل الفيلا الكل كان بيحاول إنه يقنع كيندرا إنها تلبس الفستان 
كيندرا: أنا أول مرة أشوف واحدة بتلبس فستان فرح يوم خطوبتها ..
رنا : إنتي مش زي أي حد إنتي ماشاءالله قمر ..
دخلت سناء وهي فرحانه أوي أنا استنيت اليوم دا كثير اليوم اللي أشوف فيه فرح إبني .. 
*******************
في الخارج كل الضيوف حضروا واشتغلت الموسيقى وبدأ الجميع في الرقص 
جاد : هما اتأخروا كدا ليه ..
حسام : إنت اللي مستعجل هما متأخروش ولاحاجة تعالى معايا ياعم ..
حسام ويوسف بدأوا يرقصوا مع جاد على أنغام الموسيقى الشعبيه 
وسط فرحة الجميع كان الكل كان مبسوط وبيرقص 
سام ووسيم بصوت واحد خالوا
شالهم جاد و هو بيرقص معاهم وسط ضحكهم ..
*******************
عند كيندرا 
وضعوا لها اللمسات الأخير بقت زي الأميرات وحجابها زادها جمال فوق جمالها 
دخل خالد باس راسها 
خالد : كبرتي يابنتي وشوفتك أجمل عروسه ..
مسك إيدها وخرج بيها وسط الموسيقى إستغربت لما شافت جاد قدامها والكل بيرمي عليهم الورد 
كيندرا بدمـ.ـو.ع : كل دا علشاني أنا ..
جاد : مافيش حاجة تكتر عليكي ياقلبي لوطلبتي نجمة من السماء هجبهالك ..
كيندرا : كل دا علشان  الخطوبه ..
جاد : كل اللي شيفاه دا وتقولي خطوبة خطوبة إيه بس النهاردة فرحنا ياأجمل أميرة ..
خالد : جاد يابني أنا بسلمك أغلى حاجة عندي جوهرتي ونور عيني متزعلهاش في يوم من الأيام ..
جاد : في حد يقدر يزعل روحه كيندرا دي روحي وأغلى حاجة عندي ..
بدأ كل واحد فيهم يرقص مع مـ.ـر.اته 
عند يوسف و رنا 
يوسف : عارف إنك عايزه تقوليلي حاجة أنا عارفك .. 
قربت منه رنا وهمست في وذنه
رنا : أنا حامل كنت حابه أقولك بعدين لكن مقدرتش أصبر .. 
يوسف : إنتي بتتكلمي بجد أنا هبقى أب ..
رنا بسعادة هزت راسها : أيوه هيبقى عندنا ولد .. 
شالها بين إيديه ولف بها بين الحضور
يوسف بصوت عالي:  أنا هبقى باباااااااااااا ..
انتبه الجميع على صوته العالي 
حسام : ألف ألف مبروك ياصاحبي..
كيندرا بفرحة : ألف مبروك ياحبيبي أنا هبقى عمتو هييي .. 
يوسف : يابت إكبري إنتي بقيتي عروسه كفاية تنطيط الناس بتتفرج علينا ..
سناء : ألف مبروك يابنتي ..
بقت الفرحه فرحتين استمر الفرح لحد طلوع الفجر كانت أجمل ليلة لجاد و كيندرا و أخيراً اجتمعوا بعد عذاب وألم لكن حبهم القوي لبعض هو اللي جمعهم 
خلص الفرح والضيوف بداؤا يروحوا 
جاد : دلوقتي أنا هاخذ عروستي وأمشي جاد شالها بين إيديه وسط خجلها ..
كيندرا : جاد إنت بتعمل إيه نزلني الكل بيبص علينا ..
جاد : مش مهم أنا شايل مراتي مين اللي عندوا مشكله ..
وصل بيها جاد للعربية وساعدها إنها تركب 
جاد للسواق : طبعاً إنت عارف هتاخذنا لفين ..
السواق : أيوه يا بيه .. 
كيندرا سندت راسها على كتفه ضمها لحـ.ـضـ.ـنه 
جاد : أخيراً حصل اللي كنت بستناه كانت حياتنا صعبه لكن بعد الصبر يأتي الفرج ..
كيندرا : رغم كل الألم لكن كانت أمنيتي الوحيده إني أكون معاك ..
جاد : الحمد لله أهي أمنيتك اتحققت ..
وصلوا للفندق نزل جاد ساعدها إنها تنزل مسك إيدها و دخلوا الفندق شافت المكان متزين بالورد والشموع ..
 دخلو لأوضتهم كيندرا انبهرت من جمال الأوضة كانت متزينه بالورد والجو هادي والشموع في كل مكان 
جاد ببتسامة جميلة :  نورتي ياأميرة قلبي ..
كيندرا ببتسامة: بنورك  ياقلبي ..
جاد : إنتي غيري فستانك هنا وأنا هغير هدومي في الحمام وبعدها هنصلي ركعتين علشان تكون بداية لحياتنا ..
كيندرا بكسوف : طيب ..
بعد مدة قصيرة رجع جاد بعد ماغير هدومه ولبس هدوم خفيفه 
كانت كيندرا لبست الاسدال
جاد : يلا نصلي ركعتين ياقلبي ..
كيندرا فتحت عينيها لقت نفسها نايمه في حـ.ـضـ.ـنه رفعت وشها شافته مبتسم وبيبصلها 
كيندرا : صباح الخير يا قلبي..
جاد ببتسامة : صباح الورد والفل والياسمين ياحبيبتي ..
كيندرا : إنت صاحي من إمتا ..
جاد : صاحي من بدري وكمان طلبت أحلى فطار لأجمل كيندرا ..
كيندرا : ماصحتنيش ليه .. 
جاد : لما صحيت كنت فاكر إني بحلم زي زمان كنت ببصلك وإنتي نايمه زي الملاك أول ماحسيت بيكي جوا حـ.ـضـ.ـني عرفت إنه مش حلم ..
كيندرا : لازم تصدق إني بقيت معاك لأخر العمر بحبك ياأجمل حاجه في حياتي ..
جاد : يلا ياقلبي الفطار جاهز  قومي خذي دش و تعالي ..
جت علشان تقوم لكن جاد شالها بين يديه 
كيندرا : جاد إنت بتعمل إيه نزلني على فكرة أنا عندي رجلين وأقدر أمشي بيهم ..
جاد : لما أكون موجود أميرتي مـ.ـا.تمشيش على رجليها إتفقنا ..
جاد دخلها الحمام وكان مجهزوا قبلها
كيندرا : امم إنت جهزت الحمام كمان لاااا أنا كدا هتعود على الدلع  ..
جاد : اتعودي على راحتك إنتي لسه ماشوفتيش حاجة دي مجرد بدايه ..
كيندرا : بحبك أوي ياجاد قلبي ..
جاد : وأنا بموت فيكي يا قلب جاد وغمزلها عايزه مساعده ..
كيندرا بحرج : جاد ياقلبي يلا على بره متشكرين مش عايزين مساعده..
بعد مدة قصيرة خلصوا فطار 
كيندرا : الفطار حلو أوي ..
جاد : دا بس فطار بسيط ياقلبي ..
كيندرا : لكن أحلى فطار أكلته في حياتي لأنه معاك ..
جاد :  الحمد لله بعد كل التعب اللي عشناه اتحقق كل اللي كنت بتمناه دا أحلى صباح ..
كيندرا : دائما بعد التعب بيجي الفرج بس الصبر لما نرجع بيتنا هأكلك من إيديا وبس الأكل من برا ممنوع ..
جاد : حاضر من عينيا هو أنا أقدر أرفضلك طلب يلا قومي جهزي نفسك .. 
كيندرا : ليه هنروح فين هنرجع البيت ..
جاد : لا بيت إيه إحنا هنسافر لمكان من زمان نفسي أروحوا ومستني اليوم دا علشان نروحوا سوى ..
كيندرا بفرحة : هنسافر فين ..
جاد: لا دي مفجأه يلا قومي جهزي نفسك .. 
بعد شوية وقت كيندرا و جاد كانوا قدام البحر 
جاد : كيندرا عايزك تغمضي عينيك ..
كيندرا بهزار : إيه عايز تخطفني ..
ضحك جاد : هههه اه عندك مانع عايز اخطف مراتي ..
كيندرا : إنت تؤمر يا باشا  هههه ..
جاد ربطلها عينيها 
جاد : أوعي تغشي لو غشيتي هرميكي في الميه ..
كيندرا : ترميني في الميه لا لا أنا بخاف من الميه جاد أنا خايفة أقع ..
جاد : حبيبتي مـ.ـا.تخافيش وإنتي معايا أنا معاك ياقلبي ها مستعده هفتح الرباط من على عينيكي ..
كيندرا : اه مستعده ..
اول ماجاد شال الرباط من على عينيها قفزت كيندرا وحـ.ـضـ.ـنته بفرحة وهي بتبكي 
كيندرا : يخت ياجاد أنا من زمان بحلم إني أركب يخت  ويمشي بينا وسط البحر ..
جاد : دي لسه أول مفجأة ..
حبيبتي اليوم كله مفاجآت تعالي معايا 
كيندرا اتعلقت برقبته وحـ.ـضـ.ـنته 
بحبك ياجاد قلبي ربنا يخليك ليا إنت عامل كل دا علشان تسعدني يارب أقدر أسعدك أنا كمان ..
جاد : إنتي مصدر سعادتي وأكبر فرحه في حياتي ..
جاد مسك إيدها وساعدها علشان تطلع اليخت قعدوا وحطت راسها على كتفه 
كيندرا : جاد إنت فاكر أول يوم شوفنا بعض فيه ..
جاد : كان أجمل يوم في حياتي كنتي زي حرية وسط الحقول أول مرة أصدق الحب من أول نظره ..
كيندرا : مع إني وقتها جيت علشان أنتقم منك لكن حنيتك خطفت قلبي وحبيتك من غير ماحس ..
جاد : حبيبتي انسي الماضي كل اللي حصل وقتها كان وراه حكمه ..
بعد فترة من الوقت وقف اليخت جاد مسك إيدها علشان تنزل 
كيندرا بصت للمكان بإنبهار كان عبـ.ـارة عن جبال والبحر مابينهم  والاشجار الخضرا والزهور ماليه المكان وصوت العصافير المكان كان هادي وجميل أوي
كيندرا بسعادة: إيه دا ياجاد المكان جميل أوي أوي ..
جاد : أنا اخترت المكان دا علشان نبقى فيه لوحدنا أنا وإنتي وبس ..
كيندرا بفرحة : يلا بينا ياجاد نجري وسط الشجر الورد ومـ.ـا.تقولش لا .. 
جاد بضحك : مقدرش أقول لا هنجري لحد مانوصل لبيتنا ..
كيندرا : بيت إيه مافيش بيوت هنا .. 
جاد : بصي للشجر اللي هناك دا بيتنا هناك .. عملته علشانك من أول مرة شوفتك فيها ..  
كيندرا بسعادة : جاد أنا عايزة أصرخ بعلو صوتي وأسمع العالم كله إني بحبك بحبك ..
كيندرا مسكت إيده وفضلوا يجروا مع بعض كم هو جميل أن تجد شخصاً يحبك ويعوضك عن ألم الماضي وتعيش معاه كأنه طفل 
وصلوا قدام البيت
جاد فتح الباب كيندرا انبهرت من منظر البيت وجماله 
جاد : أول حاجة هنعملها إننا ننزل البحر .. 
بعد مدة قصيرة كانت كيندرا بتصرخ 
كيندرا : لا يا جاد لالا أنا هغرق مش قادره ..
جاد : هتغرقي إزاي وإنتي معايا مـ.ـا.تخافيش يا قلبي ..
كيندرا : جاد بجد أنا خايفه أوي المكان هنا صعب ..
جاد : طيب أمسكي رقبتي ..
قضوا وقت جميل مع بعض وبعدها رجعوا لبيتهم  
بعد مدة كيندرا كانت واقفه في المطبخ وجاد جه وقف جنبها و هي بتعمل الأكل مع إن جاد جاب الأكل معاه لكن هي صممت إنها تطبخله بإيديها
جاد : كيندرا إنتي تعبتي النهاردة خليني أساعدك شوية .. 
كيندرا : خلاص خلصت فاضل شوية بس ..  
جاد ساعدها في رص الأطباق والأكل على السفرة بعدها كيندرا دخلت تاخذ دش وتغير هدومها 
قعدوا ياكلوا مع بعض وجاد كان بيأكلها بكل حب ..
جاد : تسلم ايديكي ياقلبي الأكل يجنن ..
كيندرا : بألف هنا ياحبيبي بس إنت قاعد بتأكلني ومأكلتش حاجة ..
جاد : كل دا وتقولي ماكلتش حاجة..
كيندرا : طيب أنا هقوم أعملك فنحان قهوة أنا عارفه إنك بتحب القهوة ..
جاد مسك إيدها و باسها 
جاد : إنتي أجمل أحلامي استنيت كثير لحد مالقيت جوهرتي ..
 تعالي هنخرج دلوقتي
كانوا ماشيين قدام البحر وماسكين بإيدين بعض كان وقت الشروق والمكان هادئ 
جاد نام فوق الرمله و هي قعدت جنبه وحطت رأسها على صدره 
كيندرا : دا أجمل مكان شوفته في حياتي مكان هادي مافيش فيه حد غير أنا و حبيبي ..
جاد : علشان كدا أنا اخترت المكان دا علشان نبعد عن كل حاجة بتزعجنا ..
كيندرا : جاد عايزه أطلب منك طلب ومش عايزاك تقول لا ..
جاد : طلباتك أوامر يا قلبي ..
كيندرا : إيه رأيك نركب عجله ونتسابق  ..
جاد : ههههه ماعنديش مانع الظاهر كدا أني هعمل كل اللي ماعملتهوش وأنا شاب .. 
كيندرا بحب :  إنت لسه شاب إيه تفكير العواجيز دا..
جاد : ههههه لأني عجوز يلا تعالي ناخذ عجل .. 
ركبوا العجل وبدأوا السباق وكل مرة هو جاد اللي بيكسب 
كيندرا بتذمر : جااااااد إنت كل مرة اللي بتكسب خليني أكسب مرة واحده بس ..
جاد : تعالي عندي فكره ..
كيندرا نزلت من فوق العجلة وراحت  لعنده شالها وقعدها قدامه على العجله ومشي بيها ..
جاد : بكدا هنكسب سوى ..
قضوا أجمل أسبوع مع بعض
                ***********************
زينب : كيندرا وحـ.ـشـ.ـتني أوي البيت مظلم من غيرها .. 
رنا : وأنا يعني مش غالية عندك  كيندرا وبس ..
زينب : إنتي نور عيني إنتي كمان بنتي وماقدرش على بعدكم إنتوا الإثنين ..
يوسف :  هههه أول مرة أشوف حماة تحب مرات ابنها ومابتحبش ابنها ..
زينب : لأن مرات إبني هي كمان بنتي .. 
خالد : ربنا يديم المحبة بينكم و ما يحرمكوش من بعض ..
يوسف : جاد وكيندرا هيرجعوا إمتا ..
رنا : فات اسبوع ممكن يفضلوا هناك شهر .. 
                ***********************
بعد مرور شهر جاد وكيندرا رجعوا من شهر العسل وانتقلوا لقصر جاد علشان يعيشوا فيه وانتقلت عيله كيندرا لبيتهم الجديد جنب قصر جاد 
في الصباح صحي جاد من النوم مفزوع على صراخ أمه نزل جري للمطبخ شاف أمه واقفه مصدومه وكيندرا واقعه على الأرض مغمى عليها جري ناحيتها شالها بين يديه وطلع بيها على أوضتهم 
جاد : ماما إتصلي بالدكتوره بسرعه ..
قعد جنبها وحاول يفوقها و قلبه يعتصر من الخوف عليها لأنها مش بس مـ.ـر.اته دي بقت مـ.ـر.اته وبنته  وجوهرته اللي بيخاف إن أي حاجة تمسها .. 
جت الدكتوره ودخلت مع سناء 
جاد بخوف : أرجوك اعملي حاجة..
الدكتوره : مـ.ـا.تقلقش ممكن تطلع برا علشان أكشف عليها ..
جاد : لا أنا مش هسيبها يا دكتوره ..
سناء : تعالى يابني سيب الدكتورة تكشف عليها ..
خرج جاد وهو حاسس بأنه ساب قلبه معاها 
جاد كان خايف ومتـ.ـو.تر وفضل رايح جاي لحد ماخرجت الدكتوره  
جاد بلهفة : خير يا دكتوره هي فيها إيه ..
الدكتوره ببتسامة : مـ.ـا.تقلقش دا شيء طبيعي في حالتها دي ..
جاد : طبيعي إزاي دي أغمى عليها .. 
الدكتوره بنفس الإبتسامة : في حد جاي في السكه وكان عايزكم تعرفوا بيه .. 
سناء بفرحة : إنتي بتتكلمي جد يادكتوره ..
الدكتوره : أيوه ألف مبروك أنا هستأذن ..
جاد : إيه اللي مبروك ماما أنا مش فاهم حاجة ..
سناء بفرحة : مبروك يابني إنت هتبقى أب أخيراً بعد السنين دي كلها هشوف ولادك ياجاد  ..
 جاد كان لسه مش مستوعب هي بتتكلم عن إيه 
الدكتوره بعمليه : هي هتفوق بعد شويه .. 
الدكتورة مشيت وجاد دخل أوضته بسرعة شافها وهي بتفتح عينيها جري عليها وباس إيدها والدمـ.ـو.ع في عينيه 
كيندرا : فيك إيه ياحبيبي إنت بتعيط ليه ..
ضمها جاد لحـ.ـضـ.ـنه كيندرا حست بالخوف عليه
كيندرا بدمـ.ـو.ع : جاد إنت كويس ..  
جاد مسح دمـ.ـو.عها : دي دمـ.ـو.ع الفرح ياحبيبتي أنا هبقى أب يااااااا كيندرا 
قالها بصوت عالي والفرحه باينه على وشه 
كيندرا : إنت بتقول إيه أنا حامل وجوا بطني ثمرة حبنا ..
جاد : من النهاردة الحركة ممنوعه وأي حاجة تعوزيها تيجي لحد عندك ..
كيندرا : جاد حبيبي أنا لسه في الأول بلاش قلق ..
سناء بإبتسامة : ألف مبروك يابنتي ..
كيندرا : ربنا يبـ.ـارك فيك يا ماما ..
سناء : أنا هنزل أكمل الفطار وهطلعهولكم لحد هنا .. خرجت سناء
جاد بصلها : إنتي قمتي قبلي ليه ..
كيندرا : قمت علشان احضرلك الفطار لكن فجأة حسيت بدوخه والدنيا لفت بيت وبعدها ماحستش بأي حاجة ..  
جاد بسعادة : النهاردة هصرف مكافأة لكل العمال وهطلع صدقة للفقراء  ..
كيندرا : جاد إنت فرحان للدرجة دي .. 
جاد بسعادة : النهاردة أنا أسعد واحد بالدنيا كلها أنا كنت خايف إن يكون عندي مشاكل ومقدرش أخلف وأنا بالسن دا وأكون السبب في إنك تتحرمي من إنك تكوني أم ..
بصلته كيندرا بحب : أنا أسعد واحده في الدنيا دي كلها إني متجوزة راجـ.ـل زيك ياحبيبي..
بعد مرور ست شهور رزق يوسف و رنا بطفل سموه سليم 
اما جاد فكان نعم الزوج والسند لكيندرا في وقت تعبها كان مش مخليها تعمل حاجة 
في المساء جاد جه من الشركه دخل البيت شاف كيندرا حاطه إيدها على بطنها والألم باين على وشها جري ناحيتها وقعد جنبها
جاد بخوف : حبيبتي مالك إنتي كويسة .. 
كيندرا : أنا كويسة ياحبيبي مجرد ألم عادي  إبنك قاعد بيرفس برجليه ..
جاد ببتسامة : هو طالع شقي لمين ..
ضحكت كيندرا : ههههه لأبوه طبعاً..
جاد : لا بقى أبوه هادي جداً ..
كيندرا : جاد إنت عايز ولد ولابنت ..
جاد : أنا بحب الإثنين بنت ولد مش فارقه المهم يجي ويملى علينا البيت أنا بحب الأطفال أوي ..
كيندرا : كل اللي يجيبه ربنا كويس المهم الخلقه التامه ..
جاد ضمها لحـ.ـضـ.ـنه بحب 
جاد : كيندرا إنتي أغلى جوهرة عندي إنتي سبب سعادتي إنتي بنتي وحبيبتي أنا بحبك أوي ..
دخل سام و وسيم جريوا ناحية كيندرا وحـ.ـضـ.ـنوها
سام : إحنا اشتقنالك أوي .. 
كيندرا : وأنا كمان اشتقـ.ـتـ.ـلكم أوي ..
جاد بغيظ : حسام أبعد ولادك عن مراتي قبل ما كسر دماغهم ..
بصله سام وطلعله لسانه 
سام : كيندرا حبيبتي أنا وأنا جيت علشان أشوفها هي مش إنت ..
وسيم : وأنا جيت علشان أشوف البيبي جه ولا لسه علشان أخذوا ..
جاد بغيظ : تأخذ مين يلا أنا مش هسمحلكم تاخذوا إبني أو حتى تقربوا منه وبص لريم بغيظ ريم ابعدي ولادك عن مراتي ..
                            *********************
بعد مرور ثلاثه شهور العيلة اتجمعت على الغدا وسط جو عائلي مليان سعادة وبهجه 
ووسط ماهما قاعدين حست كيندرا بألم فظيع حاولت إنها مـ.ـا.تبينش حاجة لكن لما الألم زاد مقدرتش تستحمل وصرخت جري عليها جاد 
كيندرا بألم : جاد جاد أنا بولد ياجاد أعمل حاجة .. 
جاد بخوف : اتصلوا بالإسعاف بسرعه استحملي ياحبيبتي هتكوني بخير ..
                         ***********************
وصلت الإسعاف للمستشفى شالوها ودخلوها المستشفى
كيندرا بألم : جاد الألم فضيع أعمل حاجة..
خذها دخلوها غرفة العمليات 
سناء : اهدى يابني هتبقى كويسه ..
جاد بخوف : يارب احميها وخرجها بالسلامه ..
يوسف : مـ.ـا.تقلقش هتبقى بخير ..
بعد مدة قصيرة سمعوا صوت بكاء طفل صغير يأتي من الغرفه 
نزلت دمـ.ـو.ع جاد بفرحة لكن قلبه بيتألم علشان صغيرته 
خرجت الدكتوره تحمل في كل يد طفل 
الدكتوره : مبروك ياجاد بيه بنت وولد زي القمر ماشاءالله ..
أول ماحطت البنت بين إيديه جاد حس بإحساس مايتوصفش وهو شاف أد إيه هي صغيره ارتعشت إيديه و هو بيكبر في وذنها 
نزلت دمـ.ـو.عه بفرحه وبعدها خذ الولد في الإيد الثانية .. 
جاد بلهفه : دكتوره كيندرا عامله إيه ..
الدكتوره : مـ.ـا.تقلقش هي بخير شوية وهننقلها لأوضة عاديه ..
تم نقل كيندرا لأوضتها بعد مدة قصيرة  فتحت عينيها شافت الكل قاعد حواليها 
كيندرا بتعب : جاد إبني فين ..
جاد : حبيبتي ارتاحي أنا هجيبهوملك ..
خرج جاد ورجع وهو شايل ولاده  
كيندرا بفرحه لا توصف وهي شايفه ولادها 
كيندرا بفرحة : بص ياجاد دول شبهك ..
يوسف :  هههه لا هما شبهي أنا ..
كيندرا : لا هما شبه جاد وبس ..
خالد : ألف مبروك يابنتي وحمدالله على سلامتك..
زينب : ما شاءالله ربنا يحفظهم ..
حسام : إنتوا هتسموهم إيه ..
جاد : أنا قلت لوبنت هسميها جوهرة لأنها من جوهرتي ..
كيندرا : وأنا قلت لو ولد هسميه أمان لأنه من أماني ..
سناء : جوهرة جاد المالكي و أمان جاد المالكي ..
ريم : كلنا كنا بنتمنى إننا نشوف ولادك ياجاد وأهو اتحقق الحمدلله  ..
                       ************************
بعد خمس سنوات في قصر جاد كانت العيله كلها متجمعه 
جوهرة : بابا شوف ثليم  بيضـ.ـر.بني ..
جاد بغيظ : يوسف ابعد إبنك عن بنتي ولا مش هرحمه ..
أمان :  لوقرب من أختي مرة ثانية أنا اللي هحاسبه ..
حسام بضحكه : ههههه جاد مـ.ـا.تخفش بنتك عندها اللي يحميها ..
جاد بحب : ربنا يحفظكم ياولادي وتكونوا دائما سندا لبعض ..
حسام : عايزين ناخذ صورة عائليه ..
جاد : إستنى هجيب كيندرا ..
جاد راحلها علشان يجيبها كانت حامل ومـ.ـا.تقدرش تتحرك  كثير
جاد : أنا شايف إنك تعبانه ..
كيندرا : لا حبيبي دا مجرد تعب عادي أنا كفاية عليا إني شيفاك مبسوط أنا بحبك ياأجمل زوج وأغلى سند ..
جاد بحب : إنتي سر سعادتي الحقيقيه إنتي و أمان و جوهرة بحبك ياأجمل زوجه وأجمل صدفه في حياتي ..
الجميع : جااااااااااد تعالى بسرعه ..
ضحك جاد : هههه طيب طيب أنا جاي شالها بين إيديه وجري عليهم وسط خجل كيندرا وضحك الجميع 
نزلها على الأرض وضمها لحـ.ـضـ.ـنه وولاده قعدوا قدامه كانت أجمل صوره لأجمل عيله 
كيندرا : مهما مر علينا من صعاب وأحزان وألم لوكان الحب حقيقي وقوي هينتصر
          تمت  الحمد لله
تعليقات