رواية انت لا حدود لك هي رواية رومانسية تقع احداثها بين ادهم وعائشة والرواية من تأليف عائشة الكيلاني في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية انت لا حدود لك لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية انت لا حدود لك هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية انت لا حدود لك تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية انت لا حدود لك من الفصل الاول للاخير بقلم عائشة الكيلاني
مالك يا حبيبي
بص ليها بحب حط ايده على خدها:ـ ت عـ.ـر.في ان بحبك اوى بحبك فوق متتخيلي انا بحبك اوى يا عائشة و مش قادر اتخيل حياتي من غيرك
عائشة بابتسامة و عيونها بتلمع بفرح:ـ انا كمان بحبك اوى يا سيدي بحبك اوى يا ادهم (بعدت عنه بصت فى عيونه بوجع)يمكن اكون انانية بس انا مقدرش اشوف ست تانية مشاركني فيك و انا اتفرج الموت اهون ليا بس متبقش لحد غيري حقك بس انا هتر انسحب من حياتك . عارفه ان حقك تتجوز و عارفة ان ده شرع ربنا عايز تتجوز اتجوز يا ادهم بس تطـ.ـلا.قني
ادهم حط صباعه على فمها:ـ هششش جواز ايه يا عشق قدرتي تقوليها عائشة انا بحبك و مش عايز غيرك من الدنيا عايز اكمل عمري معاكي انتي
عائشة بعدت عنه لفت و لسه ها تمشي ادهم شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه و انهارت في البكاء
ادهم بيحرك ايده على شعرها بحنان و حزن:ـ اهدي يا حبيبتي انا معاكي مستحيل اسيبك أو اسمح لحد يفرق بينا مهما حصل
عائشة مسكت فيه جـ.ـا.مد:ـ ليه ليه يا ادهم ليه بيحصل معانا كل ده ليه الدنيا كلها ضدنا ليه مصرة تبعدنا عن بعض مش ذنبي والله ما ذنبي فى كل حاجة بتحصل حبيتك مع ان المفروض العكس معقول ده يك يكون من غضب امي عليا معقول يكون غضب اهلي عليا علشان اختارتك
ادهم شالها و اتجه لى اوضتهم قاعد على السرير و هى مذلة في حـ.ـضـ.ـنه بعده عنه رفع راسها بايديه و قال و هو بيصب فى عيونها بتوهان :ـ عائشة اهلك بيحبوكي مهما حصل مستحيل اهل يكرهو بنتهم صحيح اتجوزنا في وقت غلط و ظروفو صعبة بس مستحيل يغضبو عليكى انتي بنتهم الوحيدة و مستحيل يستحملو يشوفو دمـ.ـو.عك ولا انا استحمل اشوف دامعة في عينك بحبك يا عائشة بحبك اوى
قبل شافيها عائشة غمضت عيونها
"تانى يوم "
عائشة بتحط هدوم ادهم في الشنطة:ـ كان لازم يعني السفرية دى يا ادهم اشمعنا انت اللي تسافر متخلي اخوك انت عارف انى مش مستحمل كام ساعة و انت في الشغل تقوم فجأة كدا تسافر اسبوع اسبوع يا ادهم
ادهم لفها له و حاوط خصرها:ـ لولا ان السفرية دى مهما انا مكنتش سيبتك انا فى الشركة و ببقا هموت من القلق عليكى هحاول ارجع قبل اسبوع اوعدك
عائشة حاوطت رقبته:ـ مش عارفه اوصفلك الاسبوع ده هيعدي عليا الزاي هتوحشني اوى ارجوك متتاخرش عليا و تلفونك اوع تقفله عارف لو قفلته انا هنكد عليك يا ادهم ابقي وريني بقا هتضحك عليا بكلمتين زى كل مرة الزاي
ادهم ضحك و حـ.ـضـ.ـنها بابتسامة حب:ـ عمرك ما هتتغيري ابدا انا عمري ما ابعد عنك ثانيه حتي لو كنت مسافر مش هقفل تلفوني بس عارفه لو مردتش عليا هعمل فيكي اه و تقفلي الباب كويس و
عائشة بمقاطعة:ـ و بصي من العين السحرية الاول قبل ما تفتحي ادهم انا مش صغيرة عشان تخاف عليا كل دا انا مش طفلة صغيرة
ادهم:ـ انتي مش طفلة انتي طفلة كبيرة انا لو مخوفتش عليكى هخاف على مين و بعدين مانتي عمل تدني دروس من الصبح و انا متكلمتش
عائشة كشرت بطفولة:ـ انت كمان عايز تتكلم و
ادهم:ـ ارجع و نتخاق زى ما انتى عايزة تمام
ادهم ودع عائشة و مشي عائشة فضلت تبص عليه لحد ما اختفه
"و بالليل عند ادهم"
بـ.ـارك الله لكم وبـ.ـارك عليكم وجمع بينكما في خير
الام حـ.ـضـ.ـنت ادهم بفرح:ـ مبروك يا حبيبي أيوة كدا انت كدا ابني بحق و حقيقي
ادهم:ـ الله يبـ.ـارك فيكي يا امي
الام بعدت عنه و اقتربت منه زوجته التانية
نسرين بابتسامة:ـ مبروك يا حبيبي
ادهم بضيقة:ـ مبروك يا نسرين
نسرين حـ.ـضـ.ـنت ادهم بفرح:ـ ياااه اخيرا اتجوزنا انا مش مصدقة اننا بقينا لبعض انا اكيد بحلم صح انا مش عايزة افوق من الحلم ده
ادهم حـ.ـضـ.ـن نسرين رفع راسه بصدمة:ـ عائشة
عائشة بصت ليهم و دمـ.ـو.عها بتنزل وشها
↚
عائشة بصت ليهم و دمـ.ـو.عها بتنزل على وشها في صمت ادهم ساب نسرين جري على عائشة بلهفة و خوف عليها
ادهم قرب منها:ـ عائشة ان انتي فاهمه غلط مفيش حاجه من الى في دماغك انا مش بحب ولا حبيت غيرك
عائشة سحبت ايديها من ايديه بصت له بصدمة و عتاب غضب لحد ما قالت بصرخ و انهيار:ـ بسس بقاا كفااااية يا ادهم كفااااية مش بتتعب من الكدب شايفك بعيني و انت بتكتب كتابك عليها و حـ.ـضـ.ـنها و تقولي فاهمه غلط ( و تقول بصرخ اكتر) اوماللل اي الصح بتاعك ها اي هو الصح بتاعك الغدر و الخيانة انك تستغفلني مترد يا ادهممم
الام بسخرية:ـ عندك يا عائشة مالك يختي دخلة بعفريتك و فردة جناحتك علينا على اى ده انتي حتي مش ق
ادهم بص لامه بغضب و قال:ـ محدش يدخل بيني وبين مراتي ان شاء الله تولع فيا اقت.لها احنا احرار مع بعض لاخر مرة هقولها محدش يدخل بينا كفاية ارجوكي كفاية لو سمحتي كفاية لحد كده
نسرين شاورت على عائشة بغضب:ـ بتبيع اهلك و تجرح امك علشان دى يا ادهم اشحال ان اخوها ولا بلاش
ادهم ضـ.ـر.ب نسرين بقلم على وشها بغضب:ـ اخرسييي و متنسيش نفسك انتي مقامك عندي هيفضل زى ما هو صفر سامعة يا نسرين
عائشة بغضب و جنون:ـ يا تطـ.ـلا.قني بالذوق زى اى راجـ.ـل محترم ياما متزعلش لم اخلعك مبروك يا حبيبي ابقا اعزمني على سبوع البيبي
عائشة قالت كلامها و جريت و هى حرفيا بتموت من جوها مش شايفة ولا سامعة غير صوت كسرت قلبها و ذكرياتها مع ادهم و حياتها و كل حاجة سبتها علشانه ادهم جري وراها
"عند نسرين "
نسرين بغضب:ـ عجبك كده يا طنط هو دا الى هيطـ.ـلا.قها دا انا الى هطـ.ـلا.ق عجبك طرقيته دى كان ناقص يقت.لني علشانها
الام بغضب:ـ البت دى عرفت الزاي مين الى قال ليها هى عارفة انه فى شغل و انا مسافر
مصطفى ببرود:ـ انا الى قولت ليها اي كنتو عايزين تضحكو عليها اه بكرها بس هى ذنبها اي في كل ده اخوها مجرم روحو خدو حقكم منه مع ان مـ.ـا.ت خلاص هتخدو حقكم الزاى لازم نذق ادهم على عائشة و نفضحها مش كده و لم عمل العكس بقت العيلة كلها غضبانة (ضـ.ـر.ب ايديه في الحيط بغضب)عليه حـ.ـر.ام عليكم كفااااية بقا يا امي كفااااية
قال كلامه بغضب و سبهم و مشي
نسرين بغضب:ـ و بعدين يا امي هنسيب البت دى تخد ادهم مننا اكتر ما هي وخده
الام:ـ تستحمل الى هيحصل فيها
نسرين:ـ يعني اي مش فاهمه
الام بابتسامة:ـ هقولك
نسرين ضحكت بشر:ـحلو الكلام
"عند ادهم "
عائشة بصرخ و وجع:ـ سبني بقااا عايز مني اي تانى خلاص مش خدت الى انت عايزه علقتني بيك خلتني اخسر اهلي و حياتي و شغلي علشان خاطرك ا انا خسرت علشانكك كل حاجة حاجة اي ااااي يا ادهم ارحمني ارحمني و سبني في حالي
ادهم مسكها من كتفها:ـ مش هسيبك انتي حالي زي ما انتي خسرتي انا كمان خسرت عائشه انا بحبك و عمري ما شوفت ست غيرك
عائشة ذقت ايديه بغضب:ـ ما كفاية كدب بقا لسه مصمم تكدب انت وقعت من نظري يا ادهم عارف يعني اي يعني مش راجـ.ـل
ادهم رفع ايديه علشان يضـ.ـر.بها لكن اترجع عائشة بعدت عنه و كملت رص هدومها في الشنط
خصلت رفعت صباعها في وشه بغضب:ـ ايك تجي ورايا و خليك متاكد ان الى بينا انتهى و انت الى نهيته ( طبطبت على كتفه بسخرية و غيرة) مبروك يا عريس ربنا يرزقك الذريه الصالحه
خدت شطنها و مشيت ادهم كل ده واقف في صدمه و وجع و قهره
"بعد وقت عند عائشة دقت الباب "
عائشة بدمـ.ـو.ع:ـ عارفة ان استاهل ان تقفلي الباب فى وشي بس انا حقيقي معرفش و مليش غيرك.....
↚
"بعد وقت عند عائشة دقت الباب "
عائشة بدمـ.ـو.ع:ـ عارفة ان استاهل ان تقفلي الباب فى وشي بس انا حقيقي معرفش و مليش غيرك أجرى ليها وقت ما الدنيا تقفل كل بابانها في وشي
ميرنا فتحت درعتها ليها:ـ تعالي يا عائشة
عائشة اترمت في حـ.ـضـ.ـن ميرنا و انهارت حرفيا في البكاء:ـ ااااه اااه كسرني يا ميرنا كسرني بعد ما خسرت كل حياتي بسببه بعد ما اتغيرت علشانه سبني و اتجوز عليا اتجوز عليا طب انا عملت ا انا طول السنتين الى عشتهم معاه مكنتش بعمل اي حاجة غير انى ارضاي في الاخر يتجوز عليا
ميرنا دخلت بيها جوه خدت الشنط و قفلت الباب و رجعت حـ.ـضـ.ـنت عائشة ميرنا:ـ بس يا حبيبتي علشاني خاطري دا واحد ميستاهلش الى عامله في نفسك دا علشانه
عائشة ببكاء و حطه ايديها على قلبها:ـ ياريتني سمعت كلامك لم قولتي دا بيتسلي بيكي و يوم ما ها يزهق ها يرميك حاسه بنار في قلبي ن.ار مش قادرة تطفي ياريتني كنت أنا الى موت بدل اخته أو كان
ميرنا طالعتها من حـ.ـضـ.ـنها و قالت بغضب صارم:ـ كلمة كمان و هنزل ايدي على وشك هو اي الى حصل لي اخته هى الى رخص.ة نفسها محدش ض.ربها على ايديها انتي مصدقه بجد انا عمر اعت..داء ردي عليا معقول لحق لحس دماغك لدرجة ان تشكي فيي اخوووكي الميت حـ.ـر.ام عليكى كل ده علشان ادهم عمر مش كدا تمام في عي..وب الدنيا بس ميعملش كدا ميس مـ.ـا.تت بسبب نفسها و جنانها و بعدين هما كانوا فين من لم بنتها مق.ضيها و هيعمل كدا ليه و هى في الاصل مـ.ـر.اته صحيح في السر بس هى برضو الى قبلت دا على نفسها
عائشة سرحت و قالت:ـ مش قادرة انسا شكلها مش قادرة انسا شكلها و هى مرميه و م.دب..وحة قدامي
ميرنا:ـ ربنا يرحمهم و يسامحهم ادهم كان أو تنت.قم بس من الشخص الغلط هتعملي اي دلوقتي اوعي تكوني ناوية تعشي مع امك و جوزها و المقرف الى معاهم
عائشة بسرعة و خوف:ـ لا طبعا انا مستحيل ارجع لي حد منهم ولا حتي هقول لحد اول حاجة لازم ارجع شغلي لازم ارجع المصحة
ميرنا:ـ عمار هيوافق دا انتي اخر مرة اتكلمتي معاه بى منتهى قلت الذوق و الادب و كل ده علشان مين
عائشة:ـ ياريتك يا ميرنا كنتي منعتني كنتي عملتي اي حاجة بس كنتي منعتي الجوازة
ميرنا:ـ مممم مانا منعت و اتكلمت مرة و اتنين و اتكلمت بالقوة حتي حياة حاولت معاكي كللل دا و منعتش فيكي انتي مش صغيرة يا عائشه و عارفة الصح من الغلط حبك لادهم عمكي عن حاجات كتير كان واخدك بذنب اخوكي بس حبك له مخلكي معمي عن الحقيقة احمدي ربك انه معملش فيكي زي ظهرت الثالوث و رما..ك بفستان الفرح دول عالم زبـ.ـا.لة ربنا ريحك منه ولا تزعلي بصي اول حاجة لازم تفكري ها تعملي اي لازم تخدي قرار يا عائشة
عائشة:ـ لازم ادمره زى ما دمرني
"عند ادهم"
ادهم مسك الفون:ـ عند ميرنا الحمدلله انها مرحتش عند امها بس ميرنا هتلعب في دماغها ( اتنهد بغضب رما الفون على الأرض بغضب و قعد يكسر كل حاجة قدامه) غـ.ـبـ.ـي غـ.ـبـ.ـي الزاي اعمل كدا عملت كدا الزاي
فلاش
ادهم بغضب:ـ اي الى بتقولوه ده انا مستحيل اعمل حاجة زى دى اموت ولا اتجوز على حب عمري
الام:ـبس ده مكنش اتفاقنا اتفاقنا انك ترميه مش تحبهاااا يا ادهم دى اخت الى ات.ل اختك فوووق بقاا
ادهم:ـو هى ملهاش ذنب و انا اموت ولا اذي حب عمري تمام
ادهم لف و لسه هيخرج
ابوه:ـ يبقا متزعلش لم تشوفها مقـ.ـتـ.ـو.لها قدام عينك إلى حصل في ميس فاكرها بس المرة دا عائشة هتموت قدام عينك و ابقا وريني هتمنعنا الزاى ياما تتجوز نسرين ياما انفز كلامي و انت عارف لم بقول كلمة بنفزها
باك
"بعد ساعات "
ادهم بيبص لى الخبر بصدمة و غضب:ـ اه يا بنت الك.لب عملتيها يا نسرين والله ما ها سيبك يا ح.يوانية
"فى بيت ميرنا"
الام بعصبية:ـ يعني اي الكلام دا حقيقي ما تنطقي
الام مسكت ايد عائشةبغضب:ـالمرة دى مش هسيبك هتجي معايا يعني هتجي معايا
عائشة بغضب:ـ دا مستحيل انا مش هرجع بيت الراجـ.ـل دا مهما حصل الراجـ.ـل الى ات..ل ابويا
ميرنا بتـ.ـو.تر:ـ يا جماعه اهدو مش كدا طنط سبيها معايا دلوقتي و بكرا انا هجبها لحد عندك
الام بغضب:ـ انتي تخرسي خالص لانك السبب في قسوتها عليا انتي السببب في كل حاجة حصلت ليها قعدى تقولي حرية و مش عارفه اي لحد ما ضاعت و
عائشة بغضب:ـ كلمة كمان و هولع في نفسي قدام عينك هروح معاكي بس الحـ.ـيو.ان دا طول ما انا في البيت ميجيش ولا اشوف وشه.. أيوة بيتي بيت ابويا الى كتبه باسمك قبل ما يموت و حضرتك اتجوزتي فيه
الام بهدوء و نفز صبر:ـ تمام يلا
عائشة بصت لميرنا و ودعتها و مشيت مع امها
ميرنا مسكت الفون بتـ.ـو.تر و عصبية:ـ مترد يا زفت انت مشش بيرد ليه طب اعمل اي دلوقتي حتي مينفعش انزل في وقت زى دا اعمل اي ( حطت ايديها على راسها و هي هتموت من التفكير) هى مش صغيرة صحيح بس مـ.ـجـ.ـنو.نة انا عارفها مـ.ـجـ.ـنو.نة و ممكن في اى لحظة تتهور
"فى بيت اهل ادهم"
الام:ـ عائشة هترجع مع امها لان يحـ.ـر.ام هى دلوقتي بتتشعلق في اي حاجة تنفذها
نسرين:ـبعدين يعني
الام بابتسامة:ـو القلب و ما يريد ادهم هيطـ.ـلا.ق عائشة من نفسه مش بعيد ياتي.تهل ابني يسامح في اي حاجة الا الخ.يانة
نسرين:ـ والله انتي هندسه يا حمـ.ـا.تي اي الحلاوة دى
"في بيت اهل عائشة"
عثمان:ـ لازم نسافر دلوقتي للاسف لان الشغل في خطر
الام نظرت لعائشة:ـ طب و عائشة
عائشة ابتسمت بسخرية:ـ متخفيش عليا انا مش صغيرة سافري يا امي و انا صدقيني بخير مع ان شاكة انك خايفه عليا اصلا
قالت كلامها و طالعت على اوضتها رمت نفسها على السرير و قعدت تبكي بقهرة
"بعد وقت "
ادهم اخيرا فتح فونه و شاف مكالمـ.ـا.ت ميرنا
ادهم:ـالو
"عند عائشة"
عائشة خرجت من التواليت قعدت اودام التسريحة بصت لى الى وراها قبل ما تتكلم كان هو سبقها و حط المنديل على انفها بعد حط المخدر فيه
تتوقع اي الى هيحصل في البـ.ـارت الجاي
و إلى جاي نار و دمار
↚
عند عائشة"
عائشة خرجت من التواليت قعدت اودام التسريحة بصت لى الى وراها قبل ما تتكلم كان هو سبقها و حط المنديل على انفها بعد حط المخدر فيه
"عند ادهم "
ادهم جري زى المـ.ـجـ.ـنو.ن ركب عربيته و ساق باقس سرعة بعد كلام ميرنا و المجهول مش شايف قدامه غير عائشة و انهيارها و كلام المجهول فضل يض.رب المقود بغضب و يلعن في نفسه لحد ما وصل كانت بوابة الفيلا مفتوحة و باب الفيلا كمان بص حوليه و طالع بلهفة فتح الباب
ادهم مسك شهاب و ض.ربه بغضب:ـ ااانت بتعمل اي يا حيواان بتعمل اي
شهاب بتـ.ـو.تر:ـ انا مليش دعوه يا ادهم مراتك الى اتصلت بيا و قالت عايزني و بتحبني و كل حاجة برضاها
ادهم لكمه في وشه بغضب و فضل يض..رب فيه لحد مبقا بي..نزف من انفه و فمه لحد ماكان هي..موت شهاب ذق ادهم و جري بخوف قبل ميم..وت بجد ادهم بص لعائشة الى مش حاسه باي حاجة حصلت اتجه ليها حـ.ـضـ.ـنها و بقا بيضـ.ـر.ب خدها بخفة
ادهم بخوف:ـ عائشة عايشة ردي عليا عائشه حبيبتي سمعني انا اهو مفيش حاجه حصلت انتي كويسة حبيبتي ردي عليا
ادهم اتصل بالدكتورة فضل حـ.ـضـ.ـنها لحد ما الدكتورة جت و فحصتها
الدكتورة بهدوء:ـ هى كويسة اطمن
ادهم:ـ و منظرها من شوية و انها مش بترد ولا بتتحرك ده يبقا اي
الدكتورة:ـ بسبب المخ.در مش اكتر لانه كان مفعوله اشتغل و بالتالي اثر عليها و على الحركة مؤقت انا عطيت ليها مهدوء لان واضح جدا ان أعصابها تعبانة شوية و ها تفوق
ادهم حسب الدكتورة و مشيت ادهم فضل جانب عائشه بيحرك ايديه على شعرها بحنان و حب قبل جبينها:ـ انا السبب لى الى كان هيحصلك انا عارفه ان بنتي مستحيل تخ..وني ولا تبص لحد غيري ( و يكمل بتوعد) أما بقا شهاب دا ف له معايا متصرف تاني علشان يبقا يتجري يهوب ناحيتك ( شهاب يبقا ابن عثمان) احنا الزاي هنا اصلا الزاي في بيت الناس دى
"بعد ساعتين في بيت اهل ادهم"
نسرين بابتسامة:ـ تفتكري يا حمـ.ـا.تي ادهم كانت رد فعله اي لم شاف العصفورة مع حبيب القلب
الام بفرح:ـ نزل فيه ض.رب أو بل.غ عنهم البولي.س المهم انه خلص منها شوفتي بقا لم كلمتي شهاب و اتفاقتي معاه على الخطة اي الى حصل اهو ادهم بقا ليك و تفرحي زى اي
و قبل ما تكمل كلامتها قامت هى و نسرين بصدمة و غضب لم شافوا ادهم جاي و مسك ايد عائشة .....
↚
الام بغضب:ـاي الى جاب البت دى هنا احنا مش قفلنا الموضوع دا مترد
ادهم مسك ايد عائشة بقوة و اكنه بيقولها مفيش حاجه أو شخص يقدر يفرقني عنها
ادهم بص في عيون عائشة بعشق:ـ مراتي اي الى جايبها هنا ليه جايبها لان دا بيتها قبل ما يكون بيتي و بعدين مش انا اتجوزت نسرين خلاص ييقا محدش ليا دعوة بيا بعد النهاردة
نسرين بعصبية مفرطة:ـ يعني اي مراتكك يعني اييي ادهم انت جوزي انا انت مع الانسانة الغلط و
ادهم بص ليها بغموض:ـ مممم فعلا كفاية انتي يا بنت الاصول و الحسب و لآخر مرة هقولها دا بيت عائشة و الى يفكر يزعلها اوعدو انى مش هرحمو ( قال كده و هو بصص لنسرين و موجه الكلام ليها) ادهم شال عائشة و اتجه لى السلم عائشة من التعب سندت راسها على كتفه و غمضت عينها اكنها في عالم تاني حتي مكنتش مركزة في كلام ادهم مع اهلو
"فى اوضة ادهم"
ادهم نزل عائشة على السرير نزل على الأرض و شال الكوتشي من رج..ليها:ـ و ادينا يستي بعدنا عنهم
عائشة سرحانة فضلت شوية في الحل ده لحد ما قالت بتعب:ـ هو انت عايز مني اي يا ادهم عايز توصل لاى مش حققت هدفك و خليتني احبك و اتعلق بيك خسرت كل حاجة و اتجوزتني صحيح هو جوازنا دا حقيقي
و تكمل بسخرية:ـ اصلها تبقا مصي.بة متجوزة الإنسانة الى اخوها السبب في م.وت اخوتك
ادهم قام من غير اي رد فعل واقف قصادها بيسمع ليها
عائشة بعصبية مفرطة:ـ رد عليااا انا بكلمك جوزنا ده حقيقي ولا لعبة ( دمـ.ـو.عها تنزل على وشها) لعبة صح المؤذن و كل ده اتفاق معاهم يعني احنا جوزنا باط.ل يا ادهم لا برافو احيك على اللعبة دى بس الحق مش عليكي الحق على المتـ.ـخـ.ـلفة الى صدقتك و حبيتك خافت أنها تخسرك و متعرفش ان قربك منها خسرها حالها هههه لعبتها صح اوووى قولتهلك زمان قولتلك انى مليش غيرك بعد بابا و عمر مـ.ـا.ت.و مبقتش اعرف غيرك قولت بلاش تستغل نقطة ضعفي خسرت كل حاجة علشان خاطرك سمعت كلام زى السم من صحابي و قطعتهم علشان بحبك
تتجه له و تقول و هي بت..ضـ.ـر.به فى صدره :ـ بكرهك يا ادهم بكرهك بكرهكككك ياريتني ما حبيتك ياريتني سمعت لعقلي انت حقي.ر حق..ير يا ادهم
ادهم مسك ايديها و حـ.ـضـ.ـنها بايديه التانية
عائشة ببكاء:ـ انت دمرتني و موتي كل حاجة جوايا
ادهم بنـ.ـد.م بيحرك ايديه على شعرها:ـ انا محققلك ليكى حق تعملي اكتر من كده حتي لو اتلت..يني ف ده حقك
عائشة افتكرت شهاب و مسكت فى ادهم بخوف و غمضت عيونها وهي هى مذلة تبكي و برضو بتتوعد له
"و تانى يوم "
ادهم صاحي من النوم:ـ عائشة عائشة راحت فين دى
ادهم اتجه لى التواليت لكن ملقش حد اتجه لى تيراس برضو ملهاش فضل يدور عليها زى المـ.ـجـ.ـنو.ن لحد ما نزل تحت
نسرين بضحك:ـ هى طف.شت منك ولا اي يا عريس تو تو شكلها مهانش عليها تسيب حبيب القلب زعلان
ادهم مسكها من دراعها بغضب و قال:ـ كلمة كمان و هخليكي خرسة بحق و حقيقي اياكى تتكلمي عن اسيادك بالطريقة دى مفهوم غوري من وشي
الشغلة:ـ المدام نزلت من بدري و كانت بتكلم في الفون شكلها كان مستعجل اه افتكرت كانت باين كده بتكلم راجـ.ـل كانت تقريباً الله اعلم كانت بتقولو لازم اقبلك دلوقتي
ادهم
↚
ادهم طالع لى اوضتهم غير هدومه و ركب عربيته بعصبية و خوف عليها
"عند عائشة في مكتب عمار"
عائشة بعصبية:ـما خلاص بقا يا اخي ما قولت اسفة و راجعة اعمل اي تانى
عمار بص ليها بغيظ:ـ شوفتي لسانك دا هو الى هيزعلك.. عائشة انا عمري ما كنت ضد سعادك بس انا مقدرش اخليكي هنا حالتك النفسيه لا تسمح بالشغل من اصلا انتي محتاجة الى يسمعك مش الى يشغلك
عائشة بألم:ـ يا عمار افهمني انا حاليا بقيت ميتة أو شبها ميتة معنديش غير شغلي وحـ.ـشـ.ـتني نفسي يا عمار وحشني عائشة القديمة انا لم اتعصبت لان مكنتش اعرف ان كل دا هيحصلي ( و تقول بابتسامة) بس كل ما ابص في عينك بشوف فيك عمر و خوفه عليا لم وقعت ملقتش غيرك الى يسمعني و ينجدني انت بتقول انك بتعتبرني زى اختك صح لو صحيح كدا يبقا خليني ارجع الشغل
عمار رجع ضهرو لوراء: جوزك عارف بالقرار دا
عائشة:ـ مش مهم خلاص مبقش فارق معايا حد خصوصا ادهم ما هو اتجوز يبقا يعيش حياته بعيد عني
ميرنا:ـ مممم طب و بالنسبة ان حضرتك حامل و محدش يعرف هتعملي اي
فلاش
مشهد مفقود
عائشة لميرنا و انهارت و قبل ما امها تجي بشوية
عائشة:ـ انا مش عارفه اعمل اي يعني يوم ما اعرف انى حامل اعرف في نفس الوقت انه بيتجوز عليا
مشهد مفقود
"فى بيت ادهم و عائشة"
عائشة في التواليت مسكة الاختبـ.ـار و فرحانة سمعت الفون بيرن حطت الاختبـ.ـار فى شنطتها و خرجت
عائشة بفرح:ـ الو
جوزك بيضحك عليكى كدب عليكى و فهمك انه مسافر لكن الحقيقة هو بيتجوز لو مش مصدقني تعالى على المكان الى بعته ليكى دلوقتي
باك
عمار بص ليها:ـ انا منعت و اتكلمت و طربقت الدنيا عليكى و انتي اصريت متتكلميش ولا تقولي كنت منعتني تمام
ميرنا:ـ ادهم لازم يتربة شوية اول حاجة خلي يحس بالذنب
عائشة:ـ تو هعمل الكبيرة هخد حقي و اطرب..قها على الكل و خصوصا امو و نسرين و هخد حق اخويا الى متأكدة انو ممـ.ـا.ت..ش في ح.ادثة دى مدبرة و بعدين اخد ابني و محدش يعرفلي طريق هح..رق قلبه عمار وافق بقا يارب تنجح
ميرنا:ـ طبعا طبعا دا عمار برضو اخونا و مفيش اخ يرضا ان اختو تتبهدل في مصحة تانية
عمار:ـ المشكلة انك صحبتنا من زمان بس لو قلتي ادبك بعد كده
ميرنا:ـ حقك تعمل اكتر من كدا شكرا يلا يا عائشه جو
عمار :ـتعالوا معايا اوريكم الحالات الى هتبوا مسؤولين عنهم بس الغلطة بذهاب ورايا
عمار قام من المكتب خرج و ميرنا و عائشة وراه
"بعد شويه ادهم راح ليها"
ادهم بص ليها بغضب لم شافها وقفة مع زميل زيها و بيضحكو الغضب و الغيرة زاتو جواه اتجه ليها
عائشه بضحك:ـ زى ما انت مسخرة كمل عملت اى
ادهم:ـ والله يعني انا قالب الدنيا من خوفي عليكي و حضرتك بتهزري و تضحكي مع الغرب
عائشه:ـ دا مش غرب دا هاني زميل من زمان بس كان مسافر و لسه رجع قولت من امتي
هاني:ـ من يومين مين حضرتك
ادهم لكمه بغيرة لم حس ان نظرتو لعائشة مش طبيعية
عائشه بزعيق:ـ اي الى عملتو دا هاني انت كويس حصلك حاجة
ادهم مسك ايديها ضغط عليها بغضب و خرجو من المكان ركبها العربية و بعدين ركب الناحية التانية و اتحرك بغضب
عائشه بزعيق و عصبية:ـ انت بجد مش طبيعي اي الى عملتو دا انت سوت لى قدام زمايلي يعني مكفكش الى عملتو فيا زمان و دلوقتي جاي تكمل عليا عااايز مني اي ما كفاية بقا أنا زهقت
ربعت ايديها و ودت وشها الناحية التانية بغضب ادهم بقفل الشباك الى تجاها
"و بعد شويه في اوضتهم"
عائشه ربعت ايديها و بصت له:ـ انا مش ملزمة استحمل و اعيش في الارف دا انا زهقت ف لاخر مرة هقولها يا ادهم لو عايز تخلي احفظ على الحلو إلى بين دا لو كان فيه يبقا تطـ.ـلا.قني أنا مش عايزك ولا عايزة عائلتك أنا زهقت و ارفت تعبت منك
ادهم بسخرية:ـ تعبتي ولا اصحابك لعبو في دماغك هو مش انا اقولت ابعدي عنهم و قولت ( يكمل بعصبية) برضو متخرجيشششش من غير اذني و مع ذلك لا لازم عااائشة تكسر كلامي انتي بتعملي معايا كدا ليييه هااا ليه مصرة تطلعي اوحش ما فيا ليييه
عائشه:ـ أنا بقيت بقرف منك و من تحكمـ.ـا.تك قرفت فيااا بقرف من نفسي لاني حبيتك و صدقتك أنا مش هعمل على زعلك تاني ولا حتي على احترامك كنت احترمت نفسك و احترمتني و كنت عطيتني الاختيار مششش تكدب عليا يا ادهم أنا من هنا و رايح واحدة جديدة و هنزل شغلي برضك غصب عنك هشتغل أنا بعرفك و زى ما هتعمل هعمل انت اتجوزت ملكش دعوه أنا بعمل ولا هعمل اي تمام
ادهم بص ليها بغضب اتجه ليها.........
ملحوظه كلام عائشة الى اتقال مش حقيقي ادهم و عائشة متجوزين و جوازهم حقيقي هى قالت كدا لانه اتجوز عليها و من غير علمها ف توقعت منه كدا لكن جوازهم حقيقي ج
يا ترى ادهم هيعمل في عائشه اي بعد الى قالتو
↚
عائشه:ـ أنا بقيت بقرف منك و من تحكمـ.ـا.تك قرفت من بقيت بقرف من نفسي لاني حبيتك و صدقتك أنا مش هعمل على زعلك تاني ولا حتي على احترامك كنت احترمت نفسك و احترمتني و كنت عطيتني الاختيار مششش تكدب عليا يا ادهم أنا من هنا و رايح واحدة جديدة و هنزل شغلي برضك غصب عنك هشتغل أنا بعرفك و زى ما هتعمل هعمل انت اتجوزت ملكش دعوه أنا بعمل ولا هعمل اي تمام
ادهم بص ليها بغضب اتجه ليهاادهم بيقرب منها و هى بتبعد لحد ما راسها خبطت في الحيط قال جانب اذنها بهمس:ـ انا بقول ياحبيبتي بلاش تلعبي معايا لانك هتزعلي و انا زعلي وحش انا على كلامك دا المفروض اتل.ك بس انا علشان بعشقك هعمل نفسي مش سامع حاجه
بص لشعرها و وشها و هدومها حرك ايديه على خدها بغضب :ـ من رغم قسوتك بس قمر في كل حالاتك شعرك و هو قصير احلي بالكتير
عائشة بصت له بغضب ادهم قربها له و قبل شفاي..فها بقسوة و بعدين ضـ.ـر.ب..ها بالقلم بغضب عائشة حطت ايديها مكان الكف بصدمة
ادهم بغضب:ـ دا بس علشان ت عـ.ـر.في انتي متجوزة مين بتقولي زى ما بعمل هتعملي واقفة بتتكلمى و تضحكي مع راجـ.ـل غريب اي الى عمله في نفسك دا انا بحبك بس اموت ولا ست تهين كرامتي و سمعتي الى شوفتو تو مانا نسيت اقول هتفضلي في الاوضة دى لحد ما حد فين يم.وت
عائشة بصت له بصدمة و دمـ.ـو.ع في عيونها. ذقته وجريت على التواليت سندت ضهرها على الباب و حطت ايديها على قلبها و قعدت تبكي بقهرة و وجع:ـ مكنتش كدا الزاي الزاي طالعت بالغباء دا الزاي سمحت له يعمل كدا بعد ما دمرني الزاي انا مش عايزة ابقا ضعيفة مش عايزة اضعف تانى انا محدش مد ايده عليا بس هو مده ادهم باين الوحش الى جوه بس ماشي يا ادهم
"عند ادهم"
ادهم قاعد حطتت راسه بين ايديه و هو متعصب و يلعن في نفسه
ادهم:ـ انا السبب غـ.ـبـ.ـي غـ.ـبـ.ـي انا السبب. مكنتش كدا عمرها ما رفعت صوتها عليا اتغيرت اوى مش دى البت الى حبتها و وقفت قدام الدنيا كلها علشانها الزاى اعمل فيها كدا الزاي دمرت بيتي بايدي الزاي عملت كده الزاي مدت ايدي عليها الزاي اجرحها الزاي اضـ.ـر.ب..ها عائشة الزاي اعمل كدا في حب عمري الزاي
ادهم قام اتجه لى التواليت خبط على الباب:ـ عائشة افتحي الباب و نتفاهم بهدوء عائشة ردى عليا قولت اخرجي نتكلم و اوعدك هحل كل حاجة
ادهم لم لق مفيش رد كسر الباب لق عائشة مرمي على الارض جري عليها بخوف شالها و خرج من التواليت حطها على السرير و اتصل بالدكتورة بالفعل جت الدكتورة و فحصت عائشة
الدكتورة:ـ مفيش اي حاجه هى كويسة
ادهم:ـ كويسة الزاي و هى بياغمو عليها كل شوية
الدكتورة:ـ ما دا طبيعي في أول الحمل
الام بعدم فهم:ـ حمل اي
الدكتورة:ـ لان المدام حامل في اسبوعين الف مبروك عن اذنكم
ادهم حسب الدكتورة و مشيت اما هو ف مصدوم و فرحان متلخبط اما امو و نسرين ف بقو في قمت الغضب خصوصا نسرين
بعد شوية فاقت عائشة
ادهم قبل راسها:ـ الف مبروك يا حبيبتي
عائشة:ـ مبروك على اي مش فاهمه
الام بحقد:ـ مبروك يا قلبي هتبقي ام يا روحي اسبوعين تخبي الخبر الحلو دا علينا
نسرين:ـ ملكيش حق صحيح دا احنا نفرحلك برضو
عائشة بتعب و سخرية:ـ تفرحوا ليا ااه انا عارفه من يومين بس انا مش عايزة الطفل دا
عائشة سحبت ايديها من ايديه:ـ انا هنزل الطفل لانى مش عايزة حاجة تربطني بيك ولا باهلك .....
↚
عائشة بتعب:ـ تفرحوا ليا ااه انا عارفه من يومين بس انا مش عايزة الطفل دا
عائشة سحبت ايديها من ايديه:ـ انا هنزل الطفل لانى مش عايزة حاجة تربطني بيك ولا باهلك لاني ببساطة انا جبت اخري منك يا ادهم جبت اخري بالاوي كمان ف يطـ.ـلا.قني زى الشاطر يا اخلع.ك و برضو هنزل الطفل لانى هكون بظلمو بظلم نفسي للمرة التانية وجودي معاك مهو غير وجع قلب و قلت كرامة
الام بغضب و عصبية:ـ طفل اي الى عايزة تنزليه ياخت الات.ل انتى نسيت نفسك يختي ليكى حق مانتي لولا ابني مكنش حد بص في خلقتك مش معروف ليك اصل من فصل مش بعيد كمان تكوني
كانت هتكمل بس لقت الى بيبص ليها بغضب عائشة قاعدة ببرود حطت ايديها على بطنها فتحت الدرج الى جانبها مسكت فون عمر اخوها:ـ حبيبي يا عمور وحـ.ـشـ.ـتني يا غالي كان نفسي افرح بعيالك بس ربنا يسامح الى كان السبب تو بقول ربنا يخد الى كان السبب في حرمني منك بس معلش هضري افتح فونك دلوقتي
عائشة فتحت الفون ببرود و فتحت مكالمـ.ـا.ت عمر مع ميس و هنا كانت مفاجأة و صدمة كبيرة لادهم و امو
ميس:ـ يعني اي خليه انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يا عمر عمر انا لو حد من اهلي عارف انى متجوزة من وراهم هتبقا مص..يبة انا لازم انزل الطفل حالا
عمر بصدق:ـ يا بنتى اهدي محدش هيعرف انا هعترف بيه هتقدم و لو رفضوا نتجوز عند اي مأذون و نحطهم قدام الامر الواقع
ميس بفرح:ـ قول والله
عمر:ـ والله
ميس:ـ طب و مامتك و جوزها
عمر:ـ امي في كوكب اخر و جوزها مستحيل يتكلم و عائشة مش هتعترض
ريكورد تانى
ميس بغضب:ـ انت فكرك لم تتعصب هخاف منك طب اي رايك انى مش هكمل معاك و الى بينا انتهى و ملكش عيال عندي لانى ببساطة كدا هق..تلو لانى ميشرفنيش ان ابو ابني يبقا واحد زبال.ة و مـ.ـجـ.ـنو.ن زيك
عمر:ـ يبقا انتي الى جاني.تي على حالك و ابقي خالي اخوكي ينفعك
ريكورد تانى
ميس بدمـ.ـو.ع:ـ انا هعمل اي حاجة بس متسبنيش ارجوك
عمر:ـ انا مستحيل اسيبك انتي روحي يا بت مستحيل اسيبك مهما حصل
ريكورد تانى
عمر بغضب:ـ عملتيها يا ميس انتي شي.طانية الزاي تعملي حاجة زى كدا من غير ما ترجعيلي الزاي
ميس بغضب:ـ والله انا حرة واحدة مش عايزة الطفل براحتي و الشطان دا يا حبيبي الى يض.حك على بنات الناس و يعش.مهم سلام يا عمري
عائشة طفت الريكورد و قالت ببرود:ـ غريب الحب مين فاهمو تو تو ع..رفي يا ميس ملهاش حق الصراحة المرحومة الله يرحمها شكلها كانت بتعزكم اوى لدرجة انها اتجوزت عـ.ـر.في من وراكم ملهاش حق ( بصت لحمـ.ـا.تها) صحيح انا مامتي اتجوزت بعد وفاة بابي بسنة بس رباتني انى اعمل كل حاجة في النور ( بعدين بصت لادهم بوجع) و ربات عمر انو يخاف على الى يحبهم صحيح غلط الى عملو بس الله اعلم اتجوزها من وراء الكل ليه انا معرفش الحكاية لانى كنت مسافرة رجعت قبل حادثة بيوم يختي هو انا فض..حت الدنيا اسفة يا قلبي بس كنت بحسبك عارف بجواز اختك و اخويا الع..رفي ربنا يسامحني و امسك لساني بعد كدا سوري يا طنط اقصد يا مامي
نسرين خرجت بغضب و مامت ادهم كمان ادهم كان خارج لكن وقف لم عائشة اتكلمت و كان قصدها تعصبو
عائشة حطت ايديها على بطنها:ـ ولا تزعل يا حبيبي بكرا لم تجي هحبك و اربيك الزاي تحترم مراتك و تحافظ عليها اهم حاجه مش هسماح ليك تس.تغل الناس ولا تنت..قم منهم زى ناس اعرفها عملت و مذلة بتعمل كدا ( بصت له) اوبس انت هنا يا روحي معلش نسيت انك موجود اصلا يلا مش مهم بقولك يا روحي حاسه اني زهقانه ياريت تروح تعمل ليا الكوفي بتاعي و هات معاك اي برطمان مخلل نفسي فيه اوى
ادهم بص ليها بغضب و وجع صحيح مكنش يعرف بس هى كشفت اختو أو فض..حتها قدامهم بعد ما مـ.ـا.تت خرج من الاوضة عائشة قامت اتجهت لى شرفة الاوضة سندت ايديها على السور غمضت عيونها
فلاش
عائشة:ـ انا مش فاهمه انت بتدني الفون ليه مش جبت غيرو ارمي أو اديه لأحد
عمر بهدوء:ـ عائشة لو حصلي حاجة الفون دا امانة عندك محدش يفتحوا ولا يهوب ناحيتو غيرك لو اضريتي ابقي افتحيه هو الباسورد تاريخ ميلادنا خدي بالك من نفسك متخليش حاجة تحطمك فكري بعقلك قبل قلبك اوعي تامني لحد
باك
عائشة بوجع و دمـ.ـو.ع:ـ سامحني يا رب عارفه الى عملتو غلط و غلط كبير بس انا مش هسمح لوحده زى دى تهين فيا و في اهلي و اسكوت سامحني يا حبيبي عارفه انو سر و مينفعش يطلع بره بس انا سكتت كتير اوى سكتت لدرجة ان بسمع اتهام..هم ليك و بسكوت ليه علشاان عمر باشا امرني انى اتستر عليهم و ميس هانم تكون ضحية و عمر هو الشيطان و سي.تين كل.ب بس خلاص انا مش هسكوت تانى و هتبت براتك انا سكت و استحملت بسببك بس خلاص انا مش باقية على حاجة
"في اوضة مامت ادهم "
مامت ادهم مسك صورة ميس بتملس عليها بشوق و عتاب و وجع:ـ ليه يا ميس ليه يا بنتي الزاي تعملي فينا كدا جالك قلب تخ.وني ثقتنا فيكي دا انا كنت بقول عليكى اختي و امى و صاحبتي كنتي كل الى ليا تتجوزي من ورانا طب ليه عملنا اي علشان تعملي كدا احنا محشناش عنك حاجة من و انتي في اللفة و كل طالباتك موجابة تست..غفلينا اخص عليكى يا بنتي ربنا يسامحك و يغفرلك يا حبيبتي ( و تكمل بانهيار) يوجـ.ـع قلبي عليكى اااه يا بنتى اااه يارب صبرني يارب يارب صبرني على غيبها والله ما قادرة استحمل بنتي بنتي ااااه
"و في اوضة نسرين "
نسرين حطت ايديها على رأسها بغضب و تـ.ـو.تر :ـ الزاي الزاي غـ.ـبـ.ـية غـ.ـبـ.ـية افرد كان في مكالمة عني ميس شكلها مكنتش بتخبي حاجة عن عمر
فلاش
ميس بغضب:ـ انتي ولا مش انتييي انطقي
نسرين بتـ.ـو.تر و خوف:ـ ميس انا مكنتش في واعيى انا بحب ادهم مكنش قصدي اخ..ونو صدقيني
ميس بغضب و زعيق:ـ مكنتشي في واعيك لا والله هتخيل عليا يا نسرين انتى كدبة معاكي أربعة و عشرين ساعة يا تنهي إلى حكايتك مع اخويا بهدوء ياما وحيات ربنا ل افض.حك قدام الناس كلها و افض..ح الاعيبك الق..ذرة الى زيك تمام
باك
نسرين بلعت رقها بتـ.ـو.تر:ـ كان لازم اعمل كدا
و من هنا نقول اتقي شر ما احسن ليك إذا غضب يمكن لا اكيد الى عملته غلط بس هى شبعت من اهلو و من جحيمو يا تري عائشة هتستكف بكدا بس ولا دى بداية قوتها و نسرين هتعمل اي و حكايتها اي صحيح نسرين و ادهم كانوا مخطوبين بس سابو بعض بعد وفاة ميس علشان ين..تقم لى اختو
رايكم في تصرف عائشة هو غلط بس عايزة رايكم فيها
↚
فلاش
ميس بغضب:ـ انتي ولا مش انتييي انطقي
نسرين بتـ.ـو.تر و خوف:ـ ميس انا مكنتش في واعيى انا بحب ادهم مكنش قصدي اخ..ونو صدقيني
ميس بغضب و زعيق:ـ مكنتشي في واعيك لا والله هتخيل عليا يا نسرين انتى كدبة معاكي أربعة و عشرين ساعة يا تنهي إلى حكايتك مع اخويا بهدوء ياما وحيات ربنا ل افض.حك قدام الناس كلها و افض..ح الاعيبك الق..ذرة الى زيك تمام
باك
نسرين بلعت رقها بتـ.ـو.تر:ـ كان لازم اعمل كدا كان لازم احمي نفسي منها. م مكنتش هتسبني في حالي دى كانت هتفض..حني
فلاش
نسرين بدمـ.ـو.ع تمثيل:ـ ابوس ايدك يا ميس ابوس ايدك بلاش تعملي فيا كدا ا د دا فرحي بعد اسبوع انتي بت زايى ترضي دا لنفسك
ميس عطيها ضهر لفت ليها بغضب:ـ اخرررسي انا عمري ما هكون زيك اناااا مش زيك بت..خوني خطيبك يرخي..صة و تقوليلي استر عليكى هههه لسه فاكرة ان فرحك بعد اسبوع و انتي معملتيش حساب لدا ليه ولا حبيتي تعمليها مفاجاه لكل منطقي... انا ام.وت ولا اخو.ن انا مش زبال.ة زيك اصلا ادهم هيعرف هيعرف لو مش دلوقتي هيبقا بعدين اصلا يروحي انا هكون الشبح الى هيفضل يطرتك لحد ما نتقابل يروحي اتفضلي بقا اطلعي برا اوضي علشان عايزة انام اصلي تعبانة اوى اطلعي برا
نسرين خرجت لكن وقفت وراء الباب تسمع كلام ميس و ضحكها مع عمر من هنا توعدت ليها انها مش هتخليها تتهني بحياتها
باك
نسرين:ـ ادهم بتاعي انا و مستحيل اسيبو ليكى نهايتك زيك زيها انتوا تستحقو اكتر من كدا
"فى اوضة ادهم"
ادهم:ـ كفاية يا عائشة
عائشة بتاكل المخلل و اكنها بطلع كل غضبها في اكل المخلل:ـ ملكش دعوة بيا لو سمحت سبني يكش اموت تمام
ادهم خد منها البرطمان:ـ كيف بقا ااي مش خايفه على نفسك
عائشة:ـ انا عارفه الصح من الغلط و لتاني مرة بقولك ملكش دعوة بيا يا ادهم تمام
عائشة سبته و اتجهت لى التواليت قعدت تستفرغ الى اكلته ادهم راح ليها لم حس انها مش كويسة حاوط خصرها و رجع شعرها لوراء بعدين فتاح صنبور الماية غسل وشها بخوف و حنان بعدين شالها و خرج حطها على السرير
عائشة بتجاهل و تعب:ـ اطلع برا يا ادهم انا مش عايزة اشوف وشك بتخـ.ـنـ.ـق لم بشوفك ياخي
ادهم قفل باب الاوضة بالمفتاح:ـ اوى اوى براحتك خااالص لم تفوقي نبقا نتكلم
عائشة بغضب و تعب:ـ مفيش كلام بينا بعد النهاردة اعتبرني مي
قبل ما تكمل كلامها ادهم حط ايده على فهمها:ـ هششش بعد الشر عليكى لدرجة دى بقا سهل تقوليها
عائشة مسكت فون عمر و قالت بتجاهل:ـ عادي يا عم انسا كل حاجة عادي ممم اتجوزت عليا قولت على اخويا ات.ل مديت ايدك دا ابويا نفسه عمره ما عملها معايا فكك مني يا عريس و بعدين عائشة مـ.ـا.تت نسرين موجودة
ادهم دخل التواليت و رزع الباب بغضب اما عائشة فهي بتبص لصور عمر و بتبكي بصوت مش مسموع و دمـ.ـو.ع مش باينة وجع كفي يح..رق الكون بحالو :ـ ليه يا عمر ليه قولتلك مليش غيرك ليه تسبني لوحدي في وسط ناس دى سبتني لوحدي و مقولتش اعمل اي ولا اتصرف الزاي انا اتيتمت بجد ا انا اول مرة احس اني يتيمة ( حطت ايديها على قلبها) ياااارب صبرني يااااارب انا انا تعبت تعبت من كل حاجة والله ما قادرة استحمل ولا قادرة اوجها يااارب اااه اااه اااه
بعد وقت عائشة نايمة على السرير ادهم كان هينام لكن قامت قعدت بفزع و برود في نفس الوقت
عائشة ببرود:ـ انت بتعمل اي
ادهم:ـ هنام
عائشة:ـ مممم ممنوع انا واحدة حامل و تعبانة و بصراحة كدا مبحبش حد يشاركني حاجة يعني بالبلدي كدا نام على الارض مريحة و حلوة معلش يا بيبي الوحم جاي معايا كدا ناممم على الارض ياما اسبلك الاوضة كلها و اتخمد في اي مكان
ادهم بنفذ صبر:ـ ياارب حاضر يا عائشة حاجة تانى
عائشة بصت له من فوق لتحت بعدين اتغطت و نامت أما ادهم ف مش عارف ينام كل شوية يبص عليها بنـ.ـد.م و حب
تانى يوم
"في اوضة ميس "
نسرين فتحت الاوضة:ـ يييه اي الارف دا الاوضة متربة اوى مش دا موضوعي يا تري مخبية فونها فين اه يا ق..ذرة و عاملني فيها محترمة يا بتاعت الع..رفي ماشى يا ميس انتي موتي و حبيب القلب الى كنتي بتتحمي فيه خلاص ما..ت و انا هههه هح..رق الدليل دلوقتي زى ما حرق.ت الى قبله
و قعدت نسرين تدور و فضت دولاب ميس يعني بهدلت الاوضة و هي بدور على الفون بتاع ميس
نسرين بغضب:ـ اااه يحقي..رة يعني هتكون ودتهم فين لازم اتخلص من الصور حالا قبل ما حد يشوفها لا انا هكلم شهاب ايوة زى ما ورطني يحل و نخلص من عملنا الاسود عائشة الزفت دى لو شمت بس مش هتتهد
لفت وراها :ـ حاا
الام:ـ خوفتي كدا ليه
نسرين:ـ م ابدا يا ماما انا بس بس كنت بنضف الأوضة بقلها زمان على الحال دا الله يرحمك يا ميس الله يرحمك
الام بغضب:ـ غوررري من وشىى غوررري كدا تبهدلي اوضة بنتي منك لله يا شيخة غوووري
نسرين خرجت من الاوضة بغضب و راحت المطبخ :ـ صباح الخير يا عايدة
عايدة:ـ صباح النور يا هانم
نسرين:ـ بتعملي اي دا فطار دا صح
عايدة:ـ أيوة يا هانم مانتي عارفه ان دا معاد الفطار
نسرين:ـ كوبية اللبن دى لمين
عايدة:ـ لعائشة هانم الهانم الكبيرة امرت ان احط لعائشة هانم اللبن على الفطار علشان البيبي يعني
نسرين:ـ كح كح عايدة هموت هاتي ماية بسرعة
عايدة:ـ حاضر حاضر
عايدة لفت راحت تجيب ماية
بعد وقت مش طويل على السفرة عائشة قاعدة جانب ادهم بس مش عطيا له أي اهمية مسكت كوبية اللبن و حطتها على فهمها .......
↚
مامت ادهم جريت تجاه عائشة خدت منها الكوبية و حدفتها على الأرض و اتكسرت و قالت و هى بتتفحص عائشة:ـ انتي كويسة يا حبيبتي حصلك حاجة
و تقول بدون واعي:ـ الحمدلله ان لحقت يا ميس
الجميع بص ليها بذهول أما نسرين بصت ليها بتـ.ـو.تر و خوف
مامت ادهم بصت لنسرين باحت..قار و قالت بثبات:ـ انتي غـ.ـبـ.ـية يا عايدة حطيت لعائشة لبن قطة ميس مانتي عارفه ان اللبن دا بتاعها
عايدة:ـ اسفة يا هانم بس كيتي مـ.ـا.ت..ت في اليوم الى توف..ت فيه المرحومة
ادهم بص لامه بقلق:ـ انتي كويسة يا امى
الام هزت راسها بحزن و راحت لواضة ميس و شغلت التسجيل تانى و قعدت تبكي في صمت
"بعد وقت في شركة ادهم "
"فى مكتب ادهم "
ادهم حطت ايده على راسه:ـ ادخل
السكرتيرة:ـ ادهم بيه فى واحد جاه و قال اديك الظرف دا
ادهم:ـ مت عـ.ـر.فيش مين
السكرتيرة:ـ لا يا فنـ.ـد.م رفض يقول اسمه بس قال في حلقة مفقودة و لازم تعرف الموضوع بالكامل لوحدك
ادهم استغرب الكلام امرها انها تخرج بالفعل خرجت السكرتيرة ادهم فتح الظرف
ادهم باستغراب:ـ دا مفتاح شقة.. لو عايز تعرف الحقيقة و الموضوع بالكامل روح شقة المعادي مكان الح..ادثة
ادهم قام خرج من المكتب و الشركة ركب عربيته
"بعد وقت في شقة المعادي "
عائشة باستغراب:ـ غريب الباب مفتوح
ميرنا:ـ ممكن يكون ح.رامي بيسـ.ـر.ق الشقة
عائشة:ـ حـ.ـر.ام.ي اي انتي كمان الشقة مفيش حاجه تتس..رق
ميرنا بشك:ـ جايز
عائشة و ميرنا دخلو الشقة و اتصـ.ـد.مو لم شافوا مصطفى الى اتبعت له نفس الظرف و ادهم
ادهم:ـ انتوا بتعملو اي هنا
عائشة بقوة و ثبات:ـ شقة اخويا و جاية علشان انضفها انت مالك اصلا و جيت ليه و بتهببو اي فى شقة اخويا
ادهم بصدمة:ـ شقة اخوكي
ميرنا:ـ مش وقت زفت خناق يعني اي الموضوع كامل هنا و مين دا
مصطفى:ـ نفس الكلام الى اتقال ليا و لي ادهم
ميرنا:ـ انتي ساكته ليه هو مش اخوكي
عائشة:ـ عمر عمروا ما جاب سيرة عن أي حاجة حتي الشقة بس لازم افهم
ميرنا اتجهت قفلت الباب و بداو الأربعة يدورو على اي حاجة ليها علاقه بالح..ادثة
ادهم و مصطفى لفت نظرهم صور ميس و عمر الى متعلق في الحيط صحيح هما راحو المكان وقت الحادثة بس مكنتش الصور دى موجودة لان كانت معظم الاوض مقفولة قعدوا يدورو عائشة فتحت كل الاوض لحد ما لقت خزانة فتحتها برضو كانت بتاريخ ميلادهم لقت سي ديهات كتير لقت برضو لاب توب في الدولاب الى فتحتو بصعوبة
عائشة مسكت سى تى و شغلت الاب توب الى ميس مخبيه
عمر:ـ نفسي اعرف انتي بتسجلي في اي
ميس:ـ علشان لم اموت الموت جاي جاي اساس بس علشان الحقيقة متوهش عن ادهم ولا عن امى
عائشة فضلت تجري لحد المشهد المهم
عمر :ـ يا بنتى افهمي انتي كدا بتوقعي بينها و بين اخوكي افرد كانت بريئة
ميس بصت له و قالت بعصبية:ـ بريئة انت كمان بتقولها في وشي انت عايز تجنني بقولك شوفت الصور بعيني و مش بس صور و كمان زفت كل دا جلي على مكتبي و لم كلمتها مانكرتششش يبقا بريئه منين
عمر بص لصور تانى حدفهم على الأرض:ـ يا ابن الكل..ب يا شهاب
مشهد تانى
ميس بغضب :ـ بقولك بيخ..ونها ابويا بيخ..ون امىى عايزني اهدي الزاي كلكم زبـ.ـا.لة
ادهم بيسمع بغضب و صدمة.....
يا تري ادهم هيعمل أي و مامتو سمعت التسجيلات ولا حست بالذنب
↚
مشهد تانى
ميس بغضب :ـ بقولك بيخ..ونها ابويا بيخ..ون امىى عايزني اهدي الزاي كلكم زبـ.ـا.لة
ادهم بيسمع بغضب و صدمة قام :ـ اااي دا ممم هو كدا جاب اخري معاه
مصطفى قام مسك ايديه بنفس العصبية:ـ مش وقته يا ادهم احنا جايين نفهم الحقيقة ممكن تهدأ
عائشة قامت فتحت الباب:ـ افنـ.ـد.م
ميرنا:ـ متخلص لو غلطان في العنوان قول و خلصنا
هنا جاه ادهم و مصطفى
الشاب:ـ مين فيكم عائشة
عائشة :ـ انا عائشة
الشاب:ـ انتي اخت عمر اختو التوأم صح
الشاب دخل و دا كان معصبهم اكتر:ـ انا اكرم صاحب عمر و اكتر من اخوات
ميرنا:ـ واضح
الشاب عط لعائشة ورق
مصطفى بعدم فهم:ـ اي دا
اكرم:ـ افتحوها و انتوا تعرفوا
ادهم خد الورق من عائشة و اتصـ.ـد.م لم لقها قسيمة جواز
اكرم قبل الحادثة بكام ساعة عمر كلمني و قالي اجيب مأذون و اجي هنا فعلا جبت المأذون و محمد صحابنا علشان نشهد على جواز عمر من ميس عمر في اليوم دا كان غريب اوى كان عاقل زيادة عن اللزوم قالي لو اتاخر هو انا استلامهم بدلو و اخليها معايا لحد ما اسلامهم ليكى
عائشة قامت بغضب و جنون:ـ و ااانت معملتش كدا ليه من بدريي هااا سيبني هتجنن و انا مش عارفه ادفع و اخد حقه ااانت اي
اكرم قام:ـ حضرتك انا دورت عليكى كتير لحد ما وصلت ليكى روحت ليكي مكان شغلك قالوا انكي مشيتي من بدري فجأة لقيت رجلي جيبلي هنا انا عارف ان فراق عمر صعب عليكى انا من ساعة ما ما.ت و انا لوحدي عمر كان اخ اكتر ماكان صاحب ربنا يصبرك عن اذنك
اكرم خرج و سابهم في صدمة و لخبطة ميرنا مسكت سي تي تانى و شغلته
عمر:ـ انا عارف اننا غلط بس انا هصلح كل و دا مش اخد راي دا قراري
ميس حطت ايديها على ايديه بابتسامة من رغم انهم متختقين:ـ و انا اروح معاك في اي داهية
عمر:ـ قومي جهزي نفسك و مش عايز شعرك يبان
بعد وقت عمر فتح الباب و كان المأذون و اصحابو و تم عقد زواج عمر و ميس رسمي عائشة كانت بتسمع و هى بتبص لادهم بغضب و سخرية و ميرنا بتبص ليهم و هى نفسها تقوم تخن.قهم
مصطفى:ـ لا الله يقوي امانو كتر خيره انو اتجوزها رسمي من ورانا
ميرنا ببرود:ـ على الاقل كان راجـ.ـل الله يرحمه عمروا ما خد ذنب حد بحد ولا اي ياستاذ ادهم تانى مرة يا استاذ مصطفى لم تتكلم على حد ميت اتكلم باحترام لان الدنيا دورة و يمكن لم تموت تلقي الى يتكلم عليك بس.وا
مصطفى قام بغضب:ـ احترمي نفسك
ميرنا قامت بغضب:ـ انا محترمة غصب عنك و بعدين بدل ما تتكلم عن الناس بالس.و روح شوف نفسك في المرايا يا كامل الاوصاف و اسال نفسك اختكم راحت لى الغريب ليه و ليه كانت بتهرب منكم و من بيتها مع ان المفروض تبقو امانها مش مصدر خوفها نصيحه ليك روحو اتعلجو
مشهد تانى
ميس:ـ انا روحت لى شهاب النهاردة و
عمر قام بغضب:ـ روحتي لشهاب انتي مـ.ـجـ.ـنو.نة الزاي تعملي كدا
ميس قامت بغضب :ـ كان لازم اعمل كدا يا عمر كان لازم افهم منو
عمر:ـ تفهمي اي و زفت اي
و اتخـ.ـنـ.ـقو هما الاتنين مع بعض عمر خرج بغضب ميس قعدت وراء الباب و انهارت
المشهد المنتظر
الباب خبط ميس قامت بفرح و فتحت الباب:ـ عم
ميس بغضب:ـ ا انت اي الى جابك هنا الزاي تجي لحد بيتي يا بجحتك يا اخي اتفضل اطلع برا حالا
شهاب دخل ببرود:ـ حلو بيتكم بجد والله حلو اوي عمر دائما ذوقو حلو
قال كدا و هو بيبص ليها بطريقة مش كويسة
شهاب:ـ عادي يعني انتي زعلانه ليه عمر راح شهاب موجود و
ميس بغض..ب ضـ.ـر.بته كف :ـ اخرررس يا زباله و اطلع برررا بيتي الا هتصل بعمر و هو يتصرف تصرفه مش هيعجبك
شهاب ببرود:ـ ماهو مش هيلحق عارفه ليه لانه هيموت حالا و انتي كمان بس مش قبل ما اخد حقي منه هح..رق قلبه عليكى و على اخته مش هخليه يتهني بحاجة سرخي بس دا لو حد سمعك ولا عرف بيكي اصلا
ميس جريت و قفلت الباب حاولت تتواصل مع أي حد عمر كان نسي فونه في البيت و مصطفى كان قافل فونه اتصلت بادهم من رغم المص..يبة الى فيها خبت فونها الدرج و قفلت عليه لان فيه كل مص.ايب نسرين شهاب ذق الباب اعت..دا على ميس طبعا شهاب كان واخد كل احتياطيه لان هو عايز عمر الى يلبس التهم..ة و نجح هو و نسرين في دا بس الى مكنش وخد باله منه ان حد فيهم كان مركب كاميرا مش واضحة اصلا دا غير انه كان مخبي وشه و لبس لبس عمر طالع سكي..نة عمر كان مسكها لم كان في فيلا مامته و طبعا السكي..نة عليها بصمـ.ـا.ته مش السك..ينة بس و طعنها في بطن..ها و جري بعد خمس دقائق طالعت نسرين لانها كانت مع شهاب في العربية لانهم متفقين مع بعض
نسرين وقفت تبص عليها ببرود و شمـ.ـا.ته:ـ توتو تو اي يا سوسو كدا كدا اعرف انكي متجوزة ع..رفي بالصدفة
ميس بتعب:ـ نسرين الحقيني ارجوكي
نسرين دخلت مسكت السك..ينة ( نسرين و شهاب كانوا لابسين كوينتي) و ذبحت..ها قعدت تبص عليها بابتسامة بعدين قعدت تدور على حاجاتها بس معرفتش اتجهت ليها طعنت..ها كذا مرة و بص.قت على وشها و خرجت
و انتها الفيديو
ملحوظه عمر قبل ما يحصل كدا قرر يتجوز ميس رسمي
↚
ميس بتعب:ـ نسرين الحقيني ارجوكي
نسرين دخلت مسكت السك..ينة ( نسرين و شهاب كانوا لابسين كوينتي) و ذبحت..ها قعدت تبص عليها بابتسامة بعدين قعدت تدور على حاجاتها بس معرفتش اتجهت ليها طعنت..ها كذا مرة و بص.قت على وشها و خرجت
و انتها الفيديو
مصطفى بص لعائشة بحزن:ـ عائشة اح احنا اسفين حقك علينا و ربنا يصبرك انا دلوقتي عرفت سبب تعلقك بعمر حقك علينا
عائشة ضحكت بسخرية و انهيار:ـ هههه حلوة اوى حقك علينا طب يا سيدى شكرا شكرا بجد شكرا ليكم انكم عرفتو غلطاتكم بس كلمة حقك علينا هترجع عمر هترجع اخويا قولي هترجعو ( قامت بانهيار و سرخة مسموعة) رررررد عليااا اسفين دى ترجع عمر من تاني طب يا ادهم انا مسامحك و مهما عملت مسامحك تقدر ترجع عمر تقدر ترجع سندي و حياتي لا مش كدا روح يا ادهم انت و عايلتك حسبي الله ونعم الوكيل فيكم فوووضى امرررري ليك يارب منكم لله
عائشة قالت كلامها و جريت على برا الشقة
"في بيت اهل ادهم"
في اوضة ميس مامت ادهم مسكة مذكرات بتاعت ميس و بتقرها:ـ لقيت في عمر الى ملقتوش في عائلتي مش عايزة ارجع البيت و معظم فلوسه على اخته ما هو مخلفة و نسيها و طبعا ماما مش بتحب كدا ولا بابا و ادهم هيعمل فيها كبير و هياذن في دماغهم عائلتي كل همها الوحيد هو اسم و سمعة العائليه اتجوز من مستواي واحد مش بحبه بس سمعة العائليه خط احمر انا كلمت ماما و بابا حاولت المح ليهم هههه الجواب ازبل ما توقعت واحد بيئة و برمرم واحد شحات و طمعن فيا علشان كدا قررت انى هتجوز عمر و الى يحصل يحصل
الام قفلت المذكرات و هنا بكت بقهرة و ألم و نـ.ـد.م لانهم كانوا السبب في الى حصل لبنتها
نسرين:ـ حضرتك انتي بقيت مش بتجري من اوضة نسرين ليكى حق بس وحياتك عندي لاخد حق اختي نسرين اختي انا لحد دلوقتي حاسه ان قلبي بيتق..طع عليها
الام بغضب و سخرية:ـ لا ماهو واضح يا حبيبتي اهو ارتاحت عقبالنا الحق هيرجع لصحابه اتفضلي برا اوضة بنتي تانى مرة مدتخليش غير لم اذن ليكي برا
نسرين بصت للتفتر:ـ هو التفتر دا بتاع اي
الام حـ.ـضـ.ـنت التفتر و قالت بعد ما قامت طفت النور:ـ ملكيش دعوة و غوري من وشي
نسرين:ـ عن اذنك
" و عند عائشة و ادهم"
عائشة بتجري وسط العربيات بجنون و انهيار و الدمـ.ـو.ع على وشها
ميرنا بتعب:ـ عائشة استني ارجوكي
ادهم:ـ عائشة اهدي و نتكلم بالعقل
عائشة لفت له:ـ انهييي عقل يا ادهم هاااا انهي عقل العقل انى اعمل نفسي عامية ولا انى استحمل بعد كل الى حصل تصدق انى كان نفسي اخويا يكون فعلا زي ما بتقولو ( و تكمل بدمـ.ـو.ع و وجع) بس الحقيقة الى متعرفوش عنها حاجة ان اخويا انضف منك و من اهلك سااامعني يا ادهم اخويا انضف منكم كلكم انا بكرهك بكرهككككم بكرهكممم
جريت عائشة وصت العربيات......
↚
ادهم:ـ عائشة اهدي و نتكلم بالعقل
عائشة لفت له:ـ انهييي عقل يا ادهم هاااا انهي عقل العقل انى اعمل نفسي عامية ولا انى استحمل بعد كل الى حصل تصدق انى كان نفسي اخويا يكون فعلا زي ما بتقولو ( و تكمل بدمـ.ـو.ع و وجع) بس الحقيقة الى متعرفوش عنها حاجة ان اخويا انضف منك و من اهلك سااامعني يا ادهم اخويا انضف منكم كلكم انا بكرهك بكرهككككم بكرهكممم
جريت عائشة وسط العربيات بجنون لدرجة انها مش شايفة العربية الى بتجري بسرعة ادهم جري عليها شـ.ـدها و وقعو هما الاتنين بعيد
ادهم بص ليها:ـ انتي كويسة
عائشة فتحت عليها و ذقته بغضب:ـ هبقا كويسة لو بعدت عني انت و اهلك
ادهم مسكها من ايديها بجنون و ركبها عربيته غصب عنها و مصطفى و ميرنا ركبو وراء
ميرنا بضيقه:ـ بتقولك مش عايزاك خلي عندك شوية كرامة و طـ.ـلا.قها يعني غلطان و مش عجبك
مصطفى:ـ انتي مالك واحد و مـ.ـر.اته انتي تدخلي ليه و بعدين بدل ما انتي بتحلي مشاكل الناس روحي شوفي مشاكلك
ميرنا بابتسامة مستفزة:ـ تعال عندي العيادة و هعالجك مجانا انتوا محتاجين تتعالجو انتوا مش طبيعيين مش طبيعيين
ادهم بغضب:ـ مصطفىىى اخرس خالص
ميرنا:ـ السيديهات معايا
مصطفى:ـ مش بضيعي وقت يعني صاحبتك هتجنن و انتي وسط كل الزحمه دى خديهم
ميرنا:ـ لا اسبهم لم حد يسـ.ـر.قهم و حق عمر يروح انا كل الى يهمني عمر و بس و الحمدلله ظهر الحق
مصطفى بص ليها بغضب و بص قدامه
"عند مامت عائشة"
قاعدة على الكرسي مغمضة عيونها
فلاش
عمر:ـ انتي مش بتزهقي بقاا حـ.ـر.ام عليكى الى بتعمليه دا نفسي مرة تشوفينا نفسي احس ان لينا ام لو لمرة واحدة
مشهد تانى
الام بغضب:ـ عري..تنا يا كـ.ـلـ.ـب اخر
و قعدت تصرخ و تضـ.ـر.ب عمر بالاقلام
الام:ـ ياريتك موت ياريتني ما خلفتك عملت كدا ليه مفكرتش في اختك ولا فيا هيبقا منظرنا اي قدام الناس منك لله ربنا يخدك و يريحني منك و من ارفكم
عمر سبها و طالع برا بغضب و قعدت الام تدعي بقهرة عليه
باك
الام بوجع:ـ دعيت عليك مكنتش اعرف ان دعوتي استجابت مكنتش اعرف انك مش ها ترجع تاني ههه ولا حتي ان عائشة حالها هيبقا بالشكل دا ياريتني كنت أنا ولا انتوا ك كان نفسي احـ.ـضـ.ـنك كان نفسي اقولك متخرجش من البيت الى حصل محدش السبب فيه غيري ياريت كان لساني انق.طع
" بعد اسبوعين ادهم كان عامل حفله عائلية بالنسبة جوازه من نسرين"
ادهم:ـ اعزائي الحضور أهلا وسهلا بيكم في بيتنا المتواضع النهاردة دعتكم علشان تحتفلو معايا بجوازي من اجمل و احلى انسانه ( ادهم اتجه لنسرين) و علشان ت عـ.ـر.في انى بحبك ليكي عندي هداية هتعجبك اوى اتمنا تحبيها
و هنا اشتغل الفيديو
نسرين ابتسامتها اختفت:ـ ا اي اى داااا وقفوا الفيديو لا ا انا معملتش حاجة والله انا مظلومه ( نسرين بصت لعائشة الى بصت ليها بابتسامة نصر) عملتيها يا عائشه انتي بتغيري مني ف ف بترمي بلا اخوكي عليا انا عارفكي
مامت ادهم شـ.ـدت نسرين من ايديها جـ.ـا.مد و ضـ.ـر.بت..ها كف جـ.ـا.مد لدرجة انها وقعت في الارض :ـ اااه يا كـ.ـلـ.ـبة ليه يا نسرين ليييه دا انا طول عمري معتبركي بنتي و عمرنا ما قصرنا معاكي في حاجة ليييه تحرميني منها
نسرين بصرخ:ـ كااانت هتفضح..نييي عايزني اعمل اي اترجتها والله العظيم اترجتها و قولت ليها ترحمني بس بس هى هى مسمعتش كلامي ميس تستاهل كل الى حصل انا مكنتش لوحدي هو كان معايا ( و تشاور على شهاب) هو الى دمر كل حاجة و هو الى ات..ل عمر استنا لم طالع من البيت و ض.ربه بالرص.اص و علشان مش يتكشف حطه في العربية بعد ما ق..طع الفرامل يعني علشان يطمن ان خلص منه لابد
و هنا جاه الشرطة الى كانت سمعة كل اعترافات نسرين و قبضوا عليها و مسكو شهاب كمان
عائشة ربعت ايديها:ـ عملت زى ما قولت و استحملت شوية طـ.ـلا.قني بقا و الا انت عارف
ادهم كان هيرد عليها لكن بص على شهاب الى خد السل..اح من الشرطي و وجهو ناحية عائشة ادهم ذق عائشة بعيد و الرصاصة جت فيه.......
↚
ادهم بص عليها وقع على الأرض و شريط حياته مع عائشة بيمر قدامه غمض عيونه
الام جريت على ادهم بلهفة:ـ ابنييي قوم يا ادهم فوق يا حبيبي ادهممم
مصطفى شال ادهم مع الحرس و حطه في عربيته عائشة فاقت من صدمتها و ركبت معاهم من وراء
عائشة بدمـ.ـو.ع و انهيار:ـ ادهم حبيبي فوق علشان خاطري ادهم رد عليا يا حبيبي ادهم ارجوك متسبيش ادهم فوق بقولك
ميرنا بتـ.ـو.تر:ـ مصطفى سرع شوية لو سمحت انت ساكت ليه
مصطفى :ـ ممكن تسكوتي ارجوكي اسكوتي
" بعد وقت في المستشفى"
دخل غرفة العمليات و عائشة بتبص عليه من الازاز و الدمـ.ـو.ع بتنزل على وشها عائشة ضمت ايديها و حطيتها على قلبها:ـ قوم علشان خاطري خليك معايا ارجوك بلاش تسبني معرفش حد غيرك
مامت ادهم رتبت على ضهرها عائشة لفت ليها
الام بدمـ.ـو.ع:ـ هيبقا كويس متخفيش
عائشة مسحت دمـ.ـو.عها:ـ مش خايفه و مش فارق معايا اصلا
الام حـ.ـضـ.ـنتها و عائشة انهارت حرفيا في البكاء
" فى الناحية التانية"
مامت عائشة بسرخ:ـ انت ليك عين تجي بعد الى ابنك عملوا اي اااي يا اخي انت معندشك د.م انت اااي
عثمان بحدة:ـ عندك يا عائشة انا جيت احترام لى العشرة الى بينا و علشان عائشة بنتي
عائشة بانهيار:ـ اوعك اوعك تقول بنتي لو كانوا عيالك زى ما بتقول كنت ربيتك ابنك ابنك الىىى حرمني من ابني ابني الى خسرته علشانك
عثمان:ـ ابنك الى موتيه بقسوتك عليهم ولا ابنك الى دعيت عليه ولا ابنك الى دوستي على كرامته و دخلتي رجل غريب بيت ابوه ولا ابنك الى استقلتي بيه و بأخته هما فين عيالك دول ت عـ.ـر.في انهم خسارة فيكي زى ما انا انخدعت فيكي و فكرتك انسانة بس طالعت خد بالمظاهر انتي طالق يا عائشه طالق بالتلاتة صحيح انى غلطت غلطت لم نسيت اربي ابني نسيته بسببك بس خلاص عليه العوض ومنه العوض اتعوض ربنا فيه انا مش عايز اشوف وشك تاني
عائشة مامت عائشة قعدت بصدمة و اكنها في عالم تاني حطت ايديها على وشها و دمـ.ـو.عها رفضة تنزل
" عند مصطفى"
ميرنا رتبت على ضهره بتردد:ـ انت كويس
مصطفى لف ليها بتعب:ـ ممم كويس جدا متشغليش بالك روحي لعائشة بلاش تسبيها انتي كمان
ميرنا:ـ هيبقا كويس صدقني و بعدين مفيش راجـ.ـل بيعـ.ـيط هتعدي
مصطفى:ـ لا خالص مش بعيط اي الى حصل واحدة راحت و التاني بين الحياة والموت ازعل ليه عادي يا ميرنا هى حياتي كدا
ميرنا:ـ لم عمر مت لم سمعت الخبر حسيت ان دنيتي وقفت بس بعدين اتعودت بس مش نسياه عمر كان الاخ الى ربنا مرزقنيش بيه بس لقيت الاخ في عمر حسيت ان حياتي وقفت بس قررت اقوم و ابدا من تاني ادهم مش ها يحصله حاجة
" بعد وقت قدام غرفة العمليات"
خرج الدكتور الجميع جري عليه
عائشة بلهفة:ـ كويس صح ارجوك قولي انه كويس
الدكتور بحزن.....
↚
بعد وقت قدام غرفة العمليات"
خرج الدكتور الجميع جري عليه
عائشة بلهفة:ـ كويس صح ارجوك قولي انه كويس
الدكتور بحزن :ـ هو حاليا حالته مستقرة لكن للأسف دخل في غيبوبة ممكن يقوم منها دلوقتي بكرا شهر سنة اتنين على حسب استجابه للعلاج
عائشة بصت له بصدمة:ـ س سنتين
الدكتور:ـ انا كان نفسي اقولكم فاق بس هو مش متمسك بالحياة الحمدلله الرصاص.ة كانت بعيدة عن القلب
مصطفى:ـ طب ينفع نشوفو
عائشة بصرار:ـ ياريت ارجوك خليني اشوفو حتى لو من بعيد
الدكتور:ـ احنا حاليا هننقله العنايه المركزه علشان يكون تحت الملاحظه ممكن تشوفو بس واحد بس الى يقدر يشوفو عن اذنكم
الدكتور سبهم و دخل غرفة العمليات تانى بعد دقائق خرجوا ادهم عائشة مسكت ايديه و فضلت ماشية معاهم لحد ما وصلوا العنايه المركزة و هنا ايديها و ايد ادهم سابو بعض عائشة كانت هتقع ميرنا جريت عليها حـ.ـضـ.ـنتها و فضلت تطبطب على ضهرها بحنان مامت ادهم فضلت تبص على الغرفة و هى لا قادرة تبكي أو تتكلم مصطفى ساب المكان بضيق ركب عربيته و فضل يلف بيها في الشوارع نزل من العربية في شارع فاضي جدا
بص لسماء بدمـ.ـو.ع و صرخ:ـ اااانا عملت اي وحش في حياتي علشان كل دا انا مستهلش الى حصل و الى هيحصل اتحرمت من الإنسانة الى بحبها دخلت كلية مش عايزاه و ساكت اشتغلت في حاجة مش بحبها اختي مـ.ـا.تت حتي من غير ما أودعها و دلوقتي اخويا ط طب انا عملت اي انا من زمان و مش بعمل اي حاجة غير انى ماشي جانب الحيط و في حالي مصطفى وقع على الأرض و قعد يصـ.ـر.خ
مصطفى بدمـ.ـو.ع:ـ مششش قادر استحمل والله العظيم انا تعبت ياااارب اااااااااه
مصطفى قام ركب عربيته تانى فضل ماشي لحد ما وقف قبل المسجد بشوية ركن العربيه و بعدين دخل المسجد اتوضا وصلي و قعد يدعي و يشكي همو
"فى المستشفى"
مامت ادهم بتبص للفراغ
عصام باباه ادهم قعد جانبها كان هيمسك ايديها
مامت ادهم من غير ما تبص له:ـ ابعد ايدك عني متلمسنيش ادهم يخف و هخلعك طلامة مش هطـ.ـلا.ق
عصام بص ليها بوجع:ـ و هان عليكى تقوليها يا هاندا بعد العمر الى عشناه مع بعض و المشوار الى مشيناه مع بعض هان عليكى تنطقي الكلمة دى
هاندا:ـ زى ما انا هونت عليك تخوني مش كدا عموما مش وقت العتاب لان الى زيك ميتعتابش صحيح حبيتك و كنت فرحتي بس وقعتني على جدور رقبتي دبحت..ني يا عصام بس انا اصرت معاك في اي شوفت اي مني وحش دا انا اتغيرت علشانك نسيت نفسي علشانك و علشان ولادك و عائلتك هههههه فضلت اخاف عليها لدرجة نسيت حته مني ولادي عارف انا السبب في كل دا اه والله مانا لو كنت ركزت مع عيالي و عملتهم على اساس اختهم أو صاحبتهم مكنش حد منهم ضاع ( تبص حاوليها و تكمل بوجع) ه هو فين ولادي هاا ميس و ادهم و مصطفى فين عيالنا اقولك انا فين واحدة هـ.ـر.بت من البيت مش القصد هـ.ـر.بت مننا هـ.ـر.بت من امانها لان مكنش فيه امان راحت دورت عليه برا ليه علشان حرمنها من حياتها حرمنها من نفسها حاضر حاضر نعم فجأة في يوم و ليلة اروح اشوف بنتي في المستشفى مدب..وحة و مطع..ونة كذا طع..نة ميس كانت ميته مـ.ـا.تت بسببنا و دلوقتي ادهم و بكرا أو بعدو الدور على مصطفى جاي دلوقتي تقولي ولاد اي ولاد الى بتتكلم عنهم ولادنا لو دورنا عليهم مش هلقيهم اصلا أنا طالعت مغفلة و صدقتك امشي يا عصام
قامت من مكانها و قالت بثبت:ـ امشي
عصام قام و مشي كل واحد منهم عكس الدنيا عائشة بصت يمين ويسار و دخلت لادهم
عائشة بتلمس وشه بدمـ.ـو.ع:ـ انا قولتلك انى بخاف لم بكون لوحدي قولتلك بلاش تسبني قولتلك انى مليش غيرك تقوم تمشي انت كمان من رغم الى حصل منك بس مش عارفه اكرهك قوم يادهم علشان خاطري قوم علشان مامتك و مصطفى و ابنك الى لسه مشافش الدنيا ولا يعرف عنها حاجة انا محتاجلك اوى يا ادهم محتاجلك اوى
عائشة قبل.ت جبينه و خرجت بسرعة قبل ما حد من الدكاترة يشوفها
"تانى يوم في المصحة "
في مكتب ميرنا
ميرنا مسكة كتاب بتقرا فيه :ـ اتفضل
دكتورا في مريـ.ـض عايز يشوفك بيقول الحالة مستعجلة
ميرنا باستغراب:ـ دلوقتي طب خليه يدخل
ميرنا رجعت تبص للكتاب :ـ خير يا استاذ
مصطفى:ـ الابياري انا جاي اتعالج عند حضرتك لان محدش هيقدر يساعدني غيرك ارجوكي ساعديني يا دكتورا
ميرنا بصت له بهدوء:ـ تمام
و قعد مصطفى يحكي و يتكلم عن طفولته ميرنا كانت بتسمع بهدوء و تركيز و شفقة عليه في نفس الوقت
" بعد ايام "
"في المستشفى"
عائشة وافقة مسك ايد ادهم و بتتكلم معاه ادهم فتح عيونه بالبطي
عائشة حـ.ـضـ.ـنتها بفرح:ـ اخيرا صحيت انا ك كنت حاسه انك مش هتسبني الحمدلله يا رب الحمدلله متتصورش انا دلوقتي مبسوطة الزاي حاسه اني طيرة
ادهم بعدها عنه و قال بثبت:ـ انتي مين
عائشة باستغراب:ـ انا عائشة مراتك
ادهم:ـ انتي كـ.ـد.ابة مراتي الزاي و انا مش متجوز
عائشة جريت تنادي للدكتور
الدكتور خرجهم كلهم فحص ادهم و بعدين خرج
الام:ـ مالو يا دكتور هو. كويس
الدكتور:ـ للاسف فقد الذاكرة
عائشة
يا تري عائشة و ادهم مصيرهم أي و فعلا هو فقد الذاكرة بجد ولا في حاجة غلط
↚
ادهم:ـ انتي كـ.ـد.ابة مراتي الزاي و انا مش متجوز
عائشة جريت تنادي للدكتور
الدكتور خرجهم كلهم فحص ادهم و بعدين خرج
الام:ـ مالو يا دكتور هو. كويس
الدكتور:ـ للاسف فقد الذاكرة
عائشة رجعت لوراء بصدمة مش عارفه تقول اي
الام:ـ طب ممكن نشوفو
الدكتور بمكر:ـ للاسف هو مش فاكر حد الا الاستاذ مصطفى الباقي كله مش موجود
الجميع استغرب
ميرنا بذكاء:ـ رصاصة جانب قلبه تخلي يفقد الذاكرة سبحان الله تو تو
الدكتور بتـ.ـو.تر:ـ احم قدره كدا يا انسه قدره نقول لا يعنى يفقد الذاكرة احسن ما يفضل في الغيبوبة حمدالله على سلامته
ميرنا و مصطفى لبعض و ضحكوا
ميرنا:ـ انتوا عايلة مسخرة ههه
مصطفى:ـ هالله هالله الدكتورة ميرنا بتضحك
ميرنا:ـ حد قالك اني كايئبة ولا اي و بعدين هو اخوك عمل كدا ليه هو فاكر كدا انا محدش يقدر يكشفو على فكرة انا ممكن اروح اقول لعائشة بس علشان هو تعبان هعمل نفسي مش واخدة بالي
مصطفى:ـ انا رايح لادهم
مصطفى دخل لادهم و قعد جانبه:ـ حمدالله على السلامه ي كبير كدا تغضنا عليك و كمان فاقد الذاكرة
ادهم:ـ انت صدقت ولا اي انا قولت للدكتور يقولهم الكلام دا علشان افصل دماغي و امي و عصام بيه يشربو شوية و يشوفو نتيجة الى عملوا فينا زمان لدرجة أنك مريـ.ـض نفسي انت فاكرك انى مش عارف انا عارف من زمان و كنت متفق مع الدكتور بس فشل في علاجك. انا كمان كنت مريـ.ـض نفسي و خفيت على ايد عائشة
مصطفى:ـ بس هيجي وقت و هتعرف و برضو هطـ.ـلا.قها لانها مش هتستحمل انها تكمل بعد الى حصل
ادهم رجع راسه و قال بالم:ـ هعمل الى هقدر عليه هحاول ارجعها مصطفى انا عارف ان هيكون كل حاجة عليك بس معلش لازم اعمل كدا تانى حاجة
مصطفى قام بغضب:ـ معقول هتخليها تعيش معانا انت كدا اتجننت رسمي
ادهم:ـ مستحيل بس لازم يعرف اننا عارفين بكل مصايبو و انو عنده بنت بسبب مصايبو امي لو عرفت ممكن تروح فيها ف يطـ.ـلا.قها بهدوء ياما نقول لى هاندا هانم و تاني حاجة نرجع حق امي
مصطفى:ـ و طبعا انا الى هعمل كدا
ادهم:ـ افوق بس و ننعلب نعلب لحد ما تزهق نسرين اخبـ.ـارها اي
مصطفى:ـ سمعت انها متعلمة الادب بس لسه مش قادر استنا الحكم
ادهم:ـ هانت يا مصطفى
مصطفى قام:ـ طب هخرج انا و انت ارتاح شوية
مصطفى خرج و عائشة دخلت بصت عليه و قالت بتـ.ـو.تر
عائشة:ـ هو انت مش فاكرني بجد يا ادهم
ادهم:ـ للاسف مش فاكرك انتي قريبتي يعني مفيش غير كدا لانى مش متجوز
عائشة قربت منه مسكت ايده حطيتها على بطنها ادهم بص ليها بدهشة و بعد ايده بهدوء
ادهم:ـ دا اي الى عملتيه دا
عائشة بثبت:ـ اااانت طول ع مفيش فايده فيك مش هتتغير معقول محستش معقول مش حاسس انا شيلة ابنك جوايا يا ادهم بس انا بكلم مين اصلا . تمام اخر مرة تشوف وشي ثاني تمام
هاندا دخلت:ـ معقول مش عارف بنت خالتك يا ادهم عائشة قاعدة معانا لان خالتك و جوزها مسافرين و هى هنا علشان شغلها معقول نسيت دى و انا امك يمكن مش فاكرني بس اكيد مش هكدب عليك حمدالله على سلامتك يلا يا عائشة
خرجت هاندا و عائشة هاندا حـ.ـضـ.ـنت عائشة الى التعب ظهر عليها و كل واحدة منهم بتبكي في صمت
"بعد اسبوع ادهم خرج من المستشفى"
في اوضة ادهم
عائشة مسكة ألبوم صور ليهم:ـ كان شكلنا حلو اوي
ادهم:ـ هو انا كنت قريب منك ليه و الزاي تسمحي لحد غريب يمسكك كدا حتي لو ابن خالتك
عائشة بسخرية:ـ اصلنا مشيينا مع بعض
ادهم مسك ايديها جـ.ـا.مد و بص ليها بصة رعـ.ـبتها عائشة سحبت ايديها و جريت و هى بتمنع دمـ.ـو.عها
ادهم:ـ غـ.ـبـ.ـي فاكر انك بتصلح و انت بضيعها منك للمرة الثانية غـ.ـبـ.ـي اعمل اي دلوقتي اعمل اي
بليل كان الكل نايم
"في اوضة عائشة "
كانت بتهز راسها يمين ويسار بخوف و تعب و باين الخوف عليها
عائشة:ـ لا لا ااااااع
ادهم بقلق:ـ عائشة اهدي يا حبيبتي انتي كويسة
عائشة مش مركزة و بتتكلم بخوف:ـ ابني ابني نسرين عايزة تاتل.و هى قالت كدا
ادهم حـ.ـضـ.ـنها و بيملس على شعرها بحنان و حب:ـ اهدي يا حبيبتي انا معاكي محدش يقدر يجي جانب ابننا طول ما انا عايش اهدي
عائشة مسكت فيه تانى غمضت عيونها براحة و فتحتهم تانى
ادهم رجع شعرها لوراء و قال بنـ.ـد.م:ـ انا اسف يا حبيبي
عائشة مش مركزة:ـ اسف على اي
ادهم :ـ لازم ت عـ.ـر.في اني بحبك اوى
ادهم بعدها عنه و حاوط خصرها و قبلها بشوق و حب عائشة بعدته عنها
عائشة:ـ هو انت الزاي مش فاكر حاجة و عملت الى عملتو دا معقول بتستهل اصلا مستحيل واحد يخد رصاص..ة جانب قلبه و يفقد الذاكرة
البس يا ادهم يا تري ادهم هيعمل أي
↚
ادهم رجع شعرها لوراء و قال بنـ.ـد.م:ـ انا اسف يا حبيبي
عائشة مش مركزة:ـ اسف على اي
ادهم :ـ لازم ت عـ.ـر.في اني بحبك اوى
ادهم بعدها عنه و حاوط خصرها و قبلها بشوق و حب عائشة بعدته عنها ( عائشة كانت لابسة جلابية قصيرة ضياقة جدا و كتفها ظاهر كان لونها اسود و سايبة شعرها)
عائشة:ـ هو انت الزاي مش فاكر حاجة و عملت الى عملتو دا معقول بتستهل اصلا مستحيل واحد يخد رصاص..ة جانب قلبه و يفقد الذاكرة شالت الكڤيرتة من عليها بجنون و وقفت على السرير بغضب:ـ انت بتستغفلني يا ادهم هااا فاكرني مش هعرف انت كـ.ـد.اب و انا مستحيل اكمل مع كـ.ـد.اب زيك خاي.ن و كـ.ـد.اب
لفت يمين ويسار مسكت كاس الماية حدفتها بغضب بس مجتش فيه ميلت و مسكت المخدة حدفتها عليه بكل غضب على اد ما هى متعصبة و جن جنونها الا من جوها فرحانة انه مش نسيها قعدت تكسر في الحاجات و تحدف المخدات عليه
عائشة بغضب:ـ حق.يرر انت واحد ح.قير و انا مش هسكوت على الى حصل
اتجهت لغرفة الملابس و قعدت تكسر و ترمي في هدومو بتستغل حبي ليك و تضحك عليا هاا و انا الهبلة الى في الحكاية يلعن الحب الى مخليني احب حـ.ـيو.ان زيك اناني
ادهم ساكت بيسمع بهدوء مستني يشوف اخرتها اي لفت له بغضب و ضـ.ـر.بته في ص..دره بغضب ادهم شـ.ـدها و حاصر خصرها بايديه و هو بيبص لوجهها و عيونها
ادهم بتوهان:ـ انتي الزاي كدا الزاي من رغم الى انتي فيه و الى حصلك و انتي لسه زى القمر و احلي الزاي من رغم لسانك و جنونك بت عـ.ـر.في تشـ.ـدني والله العظيم بحبك اوى يا عائشة بحبك انا بقيت مـ.ـجـ.ـنو.ن بيك ( رجع شعرها لوراء) ازعلي اغضبي كسري اسرخي بس ارجوكي بلاش تسبيني انا مقدرش من غيرك بحبك بحبك اوى
ادهم حـ.ـضـ.ـنها و قبل كت..فها عائشة ضـ.ـر.بي..ته برجليها في ركبته
ادهم:ـ يا بنت المـ.ـجـ.ـنو.نة
عائشة بعفوية:ـ متخلنيش اقولك المـ.ـجـ.ـنو.نة دى تبقا مين انت كدبت و انا ردتلك كدبك دا كدا خلصين تمام و دلوقتي اطلع برا يا ادهم ياما اصوت و الم ناس عليك و اقول انك بتته..جم عليا
ادهم ابتسم غصب عنه و قبل خدها:ـ تصبحي على خير
خرج من الغرفة و اتجه لكرسي و قعدا عائشة خرجت بغضب و حطت ايديها في خصرها
عائشة:ـ و دا اي دا ان شاء الله قوم نام في مكان تاني مش في اوضي
ادهم:ـ و لو قولت لا
عائشة:ـ هخلعك
ادهم قام بص ليها شالها ضمها له اوى قعد على الكرسي
عائشة بغضب:ـ سبني يا حـ.ـيو.ان
ادهم:ـ لسانك هاا مش عايز ازعل منك
عائشة بصت له بعتاب و وجع قالت و هي بتبص في عيونه:ـ هتعمل اي هتضـ.ـر.بني زى معملت ولا هتتجوز عليا تانى مانا الحيطة الميلة بتاعتك مش كدا
ادهم قب.ل كف ايديها بحب:ـ حقك علي قلبي يا قلبي انا ظلمتك و جيت عليكى منكرش بس انا نـ.ـد.مت والله العظيم نـ.ـد.مت و عرفت غلطي انا ضحية نفسي بس انا عايز اصلح كل دا ( حـ.ـضـ.ـن ايديها بايده) عائشة انا مش عايز ابني يشوف الى انا و اخواتي شوفنا و مرينا بيه
عائشة:ـ سمعك انا مستعدة اسمعك لو فعلا نـ.ـد.مان يبقا تحكي كدبت عليا و على الكل و قولت انك فاقد الذاكرة ليه
ادهم:ـ حاضر يستي
ادهم حك كل حاجة لعائشة كل حاجة من اول خيانة ابوه لمامته لحد اختهم الى من ابوهم
ادهم:ـ بس يا ستي هو دا الى حصل عرفت برضو تانى يوم الى عرفت فيه حقيقة ميس و عمر البت جت و قالت انها اختي و معاها شهادة ميلادها و كل حاجة تثبت انها بنته الى في السر مخبيها طول السنين دى علشان شغلو و سمعته أما امى بقا ف دا جزء من الى حصل لكل واحد فينا بسببها و ادني اهو كنت هخسرك بسببها انا اسف
عائشة حطت راسها على كتفه و اكنها بتستخبة فيه:ـ برضو مش مبرر انك تكدب عليا
ادهم بص ليها بذهول:ـ و بالنسبة لي دا اي علشان اكون فاهم
عائشة بنعس:ـ بالنسبة لي اي اه بالنسبة انى مش فايقة ليك لم نفسك و خلي يومك يعدي على خير و سبني انام ( كملت بأمر) خليك مكانك متتحركش ولا تتنقل هنام هنا اتخمد و سبني انام
عائشة قالت كلامها و نامت و هي مش خايفة اول مرة تنام مطمنة من ساعة الى حصل ادهم ابتسم غصب عنه على لسانها و تصرفاتها حـ.ـضـ.ـنها اوى و نام هو كمان نام و هو بيتمني ان حبيبته ترجعله من تاني
" تانى يوم "
عائشة صحيت قبله حركت ايديها على وشه بابتسامة قبلت خده بحب و قامت راحت التواليت خدت شور و جهزت نفسها و نزلت راحت شغلها
بعد شوية ادهم صحي
ادهم:ـ عائشة عائشة
اتجه لتسريحة قرا الكلام الى مكتوبه على المرايا:ـ مدورش عليا لاني مش صغيرة انا فى شغلي الى مش هتنزل عنه علشانك تنزلت كتير لكن لحد تقيد حريتي استوب يا فاقد الذاكرة.. والله العظيم مـ.ـجـ.ـنو.نة ماشى يا عائشة
"في المصحة"
حياة:ـ ياما ليالي وانت مش معايا انا كنت شايفك معايا ترررر ترر الله الحب حلو اوى يا بنات الحمدلله انى شوفت عمار كنت مغفلة و الا اي عايزة اهرب
ميرنا حطة ايديها على خدها و قعدة بتسمعهم:ـ والله مم
عائشة:ـ كان ضروري تلقينا مهما طولت سنين من قبل الحياة و انا حاسه اني قابلتك زمان بحسسس بأمان حتي وانا تنزل على كفتك دمـ.ـو.عي و انت جرحني باوي يا حبيبي بحس بأمان حتي لو بموت بنطق حروف اسمك ترجعلي روحي حبييبييي
ميرنا جن جنونها و ضـ.ـر.بت ايديها على المكتب:ـ ما تتلمي يا طنط أنتي و هي و احترمو سنكم دا اي دا واحد لسه منكد عليكى و على اهلك و الا اي ياما ليالي و انتي بقلو فترة منكد على اهلك و عايز ين.تقم منك و الا اي بحس بامان اتنيلو عليكم و على خبيتكم.... متخلونيش اتجنن و اروح احب انا كمان اوعدني يارب ممكن اسال سؤال هو انتي الزاي بتحبي عمار و عيونك بتبقا بتلمع بفرح من رغم ان من شوية كان بيزعق ليكى و مواقف تانية كتير
حياة بابتسامة:ـ عمار مش بس جوزي و ابو ابني عمار دا حب عمري عوض ربنا ليا عن كل حاجة مريت بيها بيزعق بس في نفس الثانية بيطبطب بيتخانق معايا و عصبيته وحشة و في نفس الوقت يصلحني و يهزر بصي هو بنادم مكس بين النكدي و الفرفوش فاهمين حاجه
ميرنا:ـ والله لحد الان بحاول افهمكم مممم و صغيرة على الحب الى رسمت وشها قلب و مطفحني الفراشات اي نظامك علشان متجننش
عائشة بابتسامة:ـ مش مصدقه ان هيبقا عندي طفل من البنادم الى بعشقو
ميرنا بغيظ:ـ ما تلمي نفسك بقا
عائشة:ـ هو انا مصحباه دا جوزي من رغم اننا اتقابلنا في ظروف صعبة بس ادهم الوحيد الى حسيت معاه بأمان بعد بابا و عمر أسوأ حاجة في ادهم اهلو يمكن لو مكنوش موجودين كان زمان حياتنا احلي بجد انا مش عارفه اعمل اي مش عايزة اسيبو لانى بحبو بس كرامتي
ميرنا:ـ طـ.ـلا.قه و اخلص اخل.عيه
حياة:ـ اهدي شوية يا حاجه لان الموضوع الطـ.ـلا.ق مش سهل ولا الخ.لع
حياة ضـ.ـر.بت على المكتب:ـ هقولك بس اهدي و اسمعي الكلام لاخر
"بليل في بيت اهل ادهم"
عائشة:ـ طـ.ـلا.قني يا ادهم حالا
ادهم :ـ يا حبيبتي بقولك المأذون الله يرحمه
عائشة ربعت ايديها بغيظ:ـ والله ممم طب شوف واحد غيرو
ادهم:ـ مت عـ.ـر.فيش اي الى حصل كل المأذين فقدوا الذاكرة مت عـ.ـر.فيش اي الحظ دا انا لو عليا نفسي اخلص منك دلوقتي قبل بكرا بس الحظ اعمل اي
عائشة:ـ طب متقولي انتي طالق و طـ.ـلا.قني بالتلاتة احسن و مش لازم مأذون
ادهم:ـ انا اتجوزتك عند مأذون و لم اطـ.ـلا.قك برضو يبقا على ايد مأذون و انزلي عن وداني بقا
ادهم شالها حطها على السرير و غطها:ـ نامي بقا انتي مش بتفصلي ليه نامي يا بنتى ربنا يهديكي
عائشة:ـ حد قالك اني مـ.ـجـ.ـنو.نة ما تشوف كلامك دا اي الارف دا اوف
ادهم بحدة:ـ ناميي يا بت
عائشة لفت وشها الناحية التانية بابتسامة و غمضت عيونها و نامت ادهم بص ليها بغيظ و راح نام على الكرسي
"تانى يوم "
ادهم صحي ملقش عائشة نزل و هو بيحاول يكلمها فتح الباب
دا بيت ادهم الابياري
ادهم:ـ ايوة هو
حضرتك نادي عليا علشان يمضي على المحضر
ادهم بنفذ صبر مضي:ـ محضر اي دا
حضرتك المدام عائشة الجبالي رفعه عليك قضية خل.ع
ادهم بصدمة و عصبية:ـ هى مفيش غيرها ميرنا زفت هى اكيد لعبت في دماغها هى الى جانت على روحها
طالع اوضة خد المس..دس من غرفة الملابس و نزل و هو بيتوعد لميرنا
يعيني عليكى يا ميرنا يومك مش هيعدي
يا تري ادهم هيعمل أي و عائشة اختفت فين تتوقعو ميرنا ليها ايد في اختفاء عائشة
↚
"عند عائشة "
عائشة:ـ مش عارفة اعمل اي دلوقتي المكان غريب اوى ياريتني ما سمعت كلامكم
عائشة بصت حواليها اتجهت لى الكنبة غمضت عيونها و راحت في النوم بعد وقت صحيت على دق الباب قامت فتحت الباب
عائشة :ـ انتي
الام دخلت:ـ لقيتك اختفيتي كلمت حياة قالت على مكانك اي المكان دا طول عمرك زي ابوكي هتعيشي و تموتي زيو بيحب وجع القلب مش دا الى قطعتيني علشانه انتي عبـ.ـيـ.ـطة ولا بتستهبلي
عائشة قعدت حطت وشها بين ايديها :ـ دى مثلة شخصية بيني وبين جوزي و بحلها اظن ان حاجة خصوصية و محدش يدخل فيها
الام بحزن:ـ حد بقا انا حد يا عائشة هههه انا امك انا الى شلت و تعبت بقيت غريبه دلوقتي
عائشة:ـ من زمان و احنا اغراب عن بعض عائشة هانم انا مش عايزة ولا قادرة اتكلم في اي حاجة حقيقي مش قادرة نورتي
الام قامت بصت ليها بصدمة و غضب و وجع:ـ شكرا يا عائشة ربنا يهديكي و يكفيكي شر نفسك
الام مشيت و قفلت الباب وراها عائشة قعدت تبكي نزلت من العمارة و اتصلت بادهم و عطيتو العنوان
" عند ادهم"
ادهم:ـ بقا كدا يا عائشة تمشي و تسبيني تهربي مني انا غلطت بس اعتذرت و نـ.ـد.مت اعمل اي تانى بس تمام تمام اوى
"بعد اسبوعين"
ادهم راح لى عائشة
عائشة:ـ و انا مش جاية معاك على مكان انا بكرهك بكرهكككك طـ.ـلا.قني حالا
ادهم شالها و نزل بيها و هو في قمت الغضب بعد وقت وصلوا البيت و طالع على اوضتهم
ادهم بغضب مفرط:ـ اي رايك ان مفيش طـ.ـلا.ق هسيبك بين السما و الارض علشان انتي زوديها اوى و انا تعبت تعبت ااانتي اي انتي كل مرة الى بتبقي بعيدة عني بس المرة دى انا الى مش عايزك يا عائشة الى بينا انتهي من النهاردة
عائشة بثبت عكس ما دخلها:ـ يكون احسن برضو
ادهم خرج و رزع الباب بغضب عائشة حطت راسها بين ايديها و قعدت تبكي و صوت شهقاتها تعلي رفعت راسها و هزت راسها يمين ويسار:ـ لا هو ميستاهلش انى اعيط علشانه يتفلق راحت لى التواليت اتوضت ادت فرضتها خلصت صلاة رفعت ايديها :ـ كل البابان اتقفلت في وشي يارب انت وحدك الى علم الى في قلبي ( تكمل بدمـ.ـو.ع و انهيار في البكاء) انا بحبو اوى بحبو اوى مش قادرة اتخيل حياتي من غيرو ولا قادرة اكمل معاه حاسه الى كان بيتكلم معايا دا حد تاني غير ادهم يارب انا مش عارفه اعمل اي بقيت خايفة من قربه و بعدو يارب
بعد وقت عائشة قامت و شالت سجادة الصلاة فكت الطرحة عن شعرها و قعدت على السرير سندت ايديها و هي مذلة بتبكي
عائشة:ـ مين
الشغالة:ـ هاندا هانم بتقول لحضرتك انزلي علشان العشا جاهز
عائشة بصرمة:ـ قوليها اتخمدت و بلاش تخبطي كل شوية روحي
الشغالة:ـ امرك يا هانم
الشغالة نزلت عائشة ضمت نفسها و نامت بعد وقت ادهم جاه بص ليها بحزن:ـ مكنتش اوصل معاكي لكدا انتي حسستني انى وحش اوي انى أسوأ راجـ.ـل في العالم
عائشة صحيت فتحت عيونها
ادهم بص ليها نزل غاب شوية و طالع وهو معاه صينية الطعام
ادهم بتصنع التجاهل:ـ مش علشانك علشان ابني تمام و دلوقتي تاكلي كل الاكل دا
عائشة ببرود:ـ شكر بس انا مش جعانة تقدر تاكل او تنزل و تسبني انام لاني حقيقي عايزة انام
عائشة كانت هتنام ادهم شالها و قعد على الكرسي و بدا ياكلها
عائشة حطت ايديها على فهمها:ـ كفاية يا ادهم والله مش هقدر اكل اكتر من كدا
ادهم بهدوء:ـ تمام
ادهم اخد الصينية و نزل و طالع بعد وقت كانت سرحانة و بتلعب فى شعرها
عائشة:ـ هنطلق امتي
ادهم:ـ مش وقته و نامي
عائشة:ـ انا عايزة أطلق حالا لاني مش قادرة اكمل اقدر من كدا
ادهم مسك الاب توب:ـ ياريت تنامي و خلينا اشتغل
عائشة بغضب:ـ و انت قولت دلوقتي يعني دلوقتي ارمي عليا يمين الطـ.ـلا.ق حالا خليك اد كلمتك لمرة واحدة
ادهم ساب الاب توب بنفز صبر:ـ انا حقيقي هعمل كدا حالا
ادهم:ـ قرفتي مني و من تحكمـ.ـا.تي صح تمام انا دلوقتي هعفيك من كل دا
ادهم بص لوجهه كان مدقق في كل تفاصيله ركز على عيونها الى بتترجاه و بتقولو لا:ـ عائشة
عائشة بصت في عيونه:ـ قولها يا ادهم
ادهم ابتسم بحزن:ـ انتي
عائشة بسرعة و رجاءا:ـ هشششش متقولهاش علشان خاطري بلاش تقولها متسبنيش يا ادهم
حاوطت خصره و حطت راسها على ص.دره و قعدت تبكي بلاش تطـ.ـلا.قني انا بحبك اوى يا ادهم
ادهم
بت تري ادهم هيكون رده اي و هيتصرف الزاي
↚
ادهم:ـ عائشة انتي كويسة
عائشة هزت راسها يمين ويسار و هى بتحـ.ـضـ.ـنه اوى و دمـ.ـو.ع:ـ لا انا مش كويسة يا ادهم مش كويسة ولا عمري كنت كويسة عمري ما كنت كويسة انا تعبانة تعبانة اوى
ادهم اتنهد تنهيدا طويلة و حـ.ـضـ.ـنها:ـ حقك عليا انا اسف
عائشة بهمس:ـ هششش مش عايزة اسمع اي حاجة خليني في حـ.ـضـ.ـنك يا ادهم بلاش تطـ.ـلا.قني انا اسفة
ادهم قبل راسها و ضمها له اكتر
عائشة فجأة ذقته و بعدت عنه و تقول بضيقة:ـ اي الارف دا انت الزاي تسمح لنفسك تقرب مني كدا
ادهم:ـ انتي مـ.ـجـ.ـنو.نة يا بنتي انتي الى حـ.ـضـ.ـنتيني مش انا
عائشة بحدة:ـ يعني غلطان و تتكلم بعدين اي البرفام المقرف دا
ادهم بنفذ صبر:ـ ياااارب ارحمني برحمتك انتي عايزة اى دلوقتي جيت اطـ.ـلا.قك رفضي انتي عايزة اى افهم بس يا بنتي
عائشة بعفوية و بكاء:ـ يعني مجش في بال اهلك اني حامل مثلا انت كدا دائما نسيني مانت لو كنت مهتم و كتنت اهمك كنت فهمت و عرفت لوحدك بس دايما كدا انا اخر اهتمامـ.ـا.تك ( عائشة راحت لى التواليت و رزعت الباب)
ادهم:ـ يا بت المـ.ـجـ.ـنو.نة
عائشة من جوا:ـ متخليشي اقولك مين المـ.ـجـ.ـنو.نة اتلم و خلي اليوم يعدي على خير
ادهم في سره:ـ والله متجوز طفلة حاسس اني بتكلم بنت اختي طولها اد كدا و لسانها مترين هتعمل معاها الزاي في الشهور دى هى اصلا مـ.ـجـ.ـنو.نة لوحدها كمان الحمل لا كدا كتير
عائشة خرجت و نامت على السرير ادهم اتجه ليها و شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه فضل يملس على شعرها
عائشة عدلت وشها له:ـ ممكن اطلب منك طلب
ادهم:ـ عيون حبيبي تأمر و تعملي الى عايزاه
عائشة:ـ بجد ولا هتعمل فيها اهبل ما دى العادة بتاعتك الاستهبال
ادهم:ـ قولي يا حبيبتي عايزة اي من غير طولت لسانك
عائشة:ـ هو هو بخصوص البيبي
ادهم بقلق:ـ انتي كويسة حاسه بحاجه
عائشة:ـ والله كويسة هو بخصوص الوح.م
ادهم:ـ والله قولي يا ستي
عائشة:ـ احم عايزة روبرت
ادهم:ـ نعمممم ياختي
↚
عائشة :ـ احم عايزة روبرت
ادهم قام :ـ نعمممم ياختي
عائشة قامت قربت منه حاوطت رقبته و تقول بدلع:ـ يادهم انا مش طلبة حاجة كبيرة ولا الماظ انا كل الى عايزاه حد يونسني و يتكلم معايا زى زبونة ما كانت بتتكلم مع سارة و بعدين يا حبيبي يرضيك ابنك يطلع في جس.مه وحمه على شكل روبوت ذات انك مهندس شاطر و ذكي يعني لو
ادهم حاوط خصرها:ـ بت انتي متخلنيش اتجنن عليكى و اه يرضيني مانا مش مـ.ـجـ.ـنو.ن علشان اخلي حد في بيتنا
عائشة ابتسمت بسخرية و عشق :ـ هو فين بيتنا دا و بعدين يا حبيبي هو مش بنادم يعني علشان تتعصب كدا و مرمجه على طريقتك بس وافق بليز ها وافق
ادهم بزهق لان عارف زنها:ـ خلااااص بطلي زن اهلك دا افصلي و نامي ستات هم كتكم الارف كلكم
عائشة:ـ عايزاه زى لذيذ الى في بيتنا روبوت
ادهم بص لوجهها بعشق:ـ هفكر يا حبيبتي هفكر
كان رايح يقبلها عائشة حطت ايديها على ص.دره و بعدته عنها راحت للسرير اتغضت و هى مسكة نفسها من الضحك
ادهم:ـ بقا كدا ماشي يا عائشة
عائشة بضحك و فرح:ـ ماشي ليه مانت قاعد.. نام يادهم علشان ورايا شغل
ادهم راح ليها شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه و ضغط على خصرها بغيرة:ـ لا مهو مفيش شغل بعد الى عملتيه دا و المجانين دول تقطعي علاقتك بيهم او خليكي معاهم بس بلاش تسمعي ليهم كتير علشان منزعلش من بعض
عائشة بصت له بعشق:ـ احنا هنرجع بيتنا امتي البيت وحشني و بعدين انا زهقت من المكان دا
ادهم قبل راسها بعشق:ـ اخلص بس من موضوع اهلي و وعد نرجع البيت يلا نامي بقا صدعتي اهلي نامي يا بنتى ربنا يهديكي و يهديني انا كمان
"تانى يوم في الشركة في مكتب عصام"
عصام:ـ يعني البيه كل دا بيضحك علينا و انت ساكت و بطبل له ماشي
مصطفى:ـ مش معاه الحق و بعدين
ادهم فتح الباب من غير اذن:ـ و بعدين الحق لازم يرجع لصحابه تعترف ببنتك و تطـ.ـلا.ق امي و الا متلقيش اسمك في السوق و اهد الشركة الحلوة دي على دماغنا كلنا
عصام كان هيضـ.ـر.ب ادهم ادهم مسك ايديه بقوة و ضغط:ـ كفاااية بقا كفاية يا عصام اي فاكر انك تغلط و تاذي في خلق الله و متردش ليك جزء من افعالك ج
مصطفى ربع ايديه:ـ معلش يا ادهم اصلا دا عصام بيه الايبـ.ـاري الى مهما حصل و عمل محدش يقدر يقوله انت بتعمل اي بس شوف ربنا عيالك اتجننو و بنتك اتاتل..ت بطريقة دا ذنب الست
ادهم ببرود و سخرية:ـ عيب يا مصطفى دا برضو ابوك مش كدا ياخي
مصطفى ضحك بقهرة:ـ ههه لا حلوة منك اي اب دا هاا اي اب الاب الى كل همو مصلحتو و بس ولا قصدك عصام بيييه عصااام بيه الى ات.ل لينا علشان متجوزهاشش فكرك مكنتش هعرف نفسي اعرف انا اذيتك في اي علشان تحرمني منها للابد ( بص لادهم) علشان كدا اتصلت بعائشة و قولت ليها على جوازتك علشان ابوك كان نوي يغدر بيك و يات..لها بس في غيابك مكنتش عايزك تعيش وجعي الى بقلي سنين عايشو
ادهم:ـ اه صحيح و كل الصفقات الى وقعت الفترة الى فاتت كانت بسببي ما مش معقول بعد الى عملته في غيرك اسيبك مبسوطة كدا حتي تبقا عي.ب في وشي اه صحيح من النهاردة تنسا انك عندك ابن في ادهم انا سبت الشركة و البيت
مصطفى:ـ اساسة مش نفعنا بحاجة و محدناش غير التعب سلام يا عصام بيه
مصطفى خرج و هو حاسس بنتصار
ادهم بص لعصام بحزن و مشي عصام على الكرسي بتعب حط راسه بين ايديه
"بعد وقت في بيت اهل ادهم"
هاندا بهدوء:ـ انا كنت عارفه انك خاي.ن بس مش لدرجة ان ان يبقا عندك عيال من غيري و كمان مش عايز تعترف بيها دا اي الجبروت دا تصدق انت أسوأ غلطة علطها في حياتي
عصام غمض عيونه بوجع:ـ انتي طالق يا هاندا طالق بالتلاتة
هاندا ساكتت دقائق:ـ لووووولىىىىىىىىىىى اخيرا قولتها انت كنت سجن و خرجت منه خدا حاجاتك و متورنيش وشك تاني برا بيتي يا عصام برررا بيتي هو انا مقولتش ليك انى لم عرفت نقلت كل حاجة باسمي و بامض منك بس حضرتك دائما متسربع ف مقرتش الى في الورق البيت و الشركة بقوا بتوعي حتي عربيتك مانت كتب ليا كل حاجة بيع وشراء و دلوقتي برا من غير مطرود تمشي بالهدوم الى عليك
عصام بص ليها بصدمة و حزن و مشي
ادهم:ـ عاااائشة يلا انزلي
عائشة نزلت بهدوء و الشاغلين نزلين وراها بالشنط
هاندا بعدم فهم:ـ اي دا يا ادهم
ادهم بص لعائشة بحب و رجع بص لى هاندا بثبات:ـ رايحين بيتنا يا امي كفاية كدا
هاندا:ـ يعني هنا و هنا و مالوا
ادهم:ـ لا هقعد في بيتي للابد مش معقول ابني يتولد يلقو ابوه قاعد عند اغراب مانا من زمان حاسس بكدا بس اوعدك اني هربي ابني كويس و هخلي يحب بيته هخلي الامان يكون معايا انا و عائشة مش العكس هحبو و هخاف عليه و مش هعمل حساب للناس على حسابه زى ما حضرتك عملتي معانا مهتمتيش لحد مننا حتي ميس الى مـ.ـا.تت قهر عائلي ادهم مشي هو و عائشة في عربية ادهم
عائشة بفرح:ـ ياااه أخيراً مروحينا
ادهم:ـ اكيد هنرجع بيتنا بس الاول ريحين مشوار صغير
عائشة بقلق:ـ مشوار اي دا
ادهم بهدوء:ـ لم نوصل هت عـ.ـر.في
عائشة:ـ تمام
بعد وقت وصلوا ادهم فتح الباب لعائشة:ـ وصلنا انزلي يلا
عائشة:ـ مش مطمنة ليك النهاردة بس تمام
عائشة نزلت من العربية و بصت على المكان
عائشة بصدمة ....
رايكم بقا البـ.ـارت دا و رايكم في هاندا و تصرفها
و عائشة اتصـ.ـد.مت من اي
↚
عائشة بصدمة:ـ ا اي دا يا ادهم انتي متجوز عليا في العمارة دى جيبني هنا ليه
ادهم ضغط على ايديها:ـ ممكن تسكوتي اتفضلي اودامي
عائشة:ـ ربنا يستر مش مرتاحلك النهاردة حاسه انك عامل مصيبة
عائشة و ادهم دخلوا العمارة دخلوا الاسانسير
عائشة بضحك:ـ افكرك اول مرة اتابلنا فيها كانت في الاسانسير و عطل بينا
ادهم:ـ و دا يوم يتنسي قعدنا ساعة لحد ما اتظبط اول مرة في حياتي اشوف دكتورة نفسية عندها فوبيا من الاسانسير
فلاش
ادهم ركب الاسانسير و لسه هيقفل الباب عائشة دخلت من غير اي كلام و ضغطت على الأزرار
ادهم:ـ انتي الزاي تتجرئ و تغيري الدور انا مستعجل
عائشة:ـ والله انا كمان مش جاية العب و لازم اطلع اشوف صاحبتي لانها في مشكلة و لازم اكون معاها لو مش عجبك ممكن تركب اسانسير تاني و
فجأة الاسانسير وقف
عائشة حست بخوف:ـ هو وقف ليه مش معقول اكون وصلت
ادهم ببرود من غير ما يبص ليها:ـ هو وقف لانه عطل
عائشة بانهيار:ـ يعني اي عطل يعني هموت هنا هموت و محدش يحس بيا علشان ميته في الاسانسير
ادهم ببرود :ـ انتي خايفه ليه اهدي شوية و يشتغل روقي
عائشة:ـ اهد اي و زفت اي الاسانسير عطلان و تقولي اهد اهدااا الزاي افتح الباب ارجوك افتح الباب انا بتخـ.ـنـ.ـقق
عائشة الفون وقع منها رجعت لوراء بتعب و خوف ادهم رفع عيونه كم من الفون بص ليها بصدمة:ـ مالك انتي كويسة
عائشة حطت ايديها على رقبتها:ـ ح حاسه اني بتخـ.ـنـ.ـق حاسه اني بموت مش قادرة ادهم
رما الفون من ايديه شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه فضل يملس على شعرها بحنان:ـ روقي هو شوية و هيشتغل روقي
عائشة غمضت عيونها
باك
عائشة رفعت عينيها للسقف بحرج:ـ كان يوم ما يعلم بيه غير ربنا التلفونات اتبدلت و من هنا اتعرفنا على بعض من رغم ان كان خوف بس احلي صدفة
ادهم قبل ايديها:ـ احلي حاجة حصلت في حياتي ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي
عائشة بابتسامة:ـ و يخليك ليا يا حبيبي
الاسانسير اتفتح و وقفوا قدام العيادة بتاعت عائشة رفعت عينيها قرت الاسم بذهول و بصت لادهم
ادهم مسك ايديها و دخلوا جوه
عائشة بصرخ:ـ ااااااع مين دى
الروبوت:ـ انا زومبا انتي الى مين
عائشة:ـ مييين دى يا ادهم و بتتكلم كدا ليه و اي البروت الى فيها دا
ادهم حط ايده على كتفها:ـ اقدملك الروبوت زومبا فرد جديد في عيلتنا الصغيرة هبتقا معاكي على طول و هتبقا السكرتيرة بتاعتك هى و لطيف
عائشة بفرح و حمس:ـ الله دا لطييف جدااا هاي انا عائشة
لطيف ابتسم ليها:ـ ازيك عائشة
ادهم خد عائشة و راحو المكتب بتاعها عائشة حـ.ـضـ.ـنته ادهم بفرح:ـ انت احلي و اجمل زوج في الدنيا شكرا اوى يا حبيبي انا مش مصدقه نفسي انى جبت ليا الروبوت مش قادرة اوصفلك فرحتي بحبك اوى
ادهم حـ.ـضـ.ـنها بهمس:ـ و انا بموت فيكي يا قلب ادهم
ادهم بعدها عنه بص في عيونها:ـ انا كنت اناني زمان قبل ما اعرفك و تبقي الحياة ليا بس دلوقتي خلاص مش هقيد حلمك ولا حلم باباكي و عمر من هنا و رايح مش هتشتغلي غير فى العيادة مفيش مصحات تانى لاني مش هستحمل حاجة تحصل ليكى ولا لابننا
عائشة مسكت ايديه و حطتها على بطنها ادهم لاول مرة يعرف يعني اي فرح و يعني اي عايلة
عائشة بفرح:ـ متأكدة ان ابننا هيكون اسعد واحد في الدنيا علشان انت ابوه بس اوعدني انك متتغيرش الحق عند ربنا يا ادهم و الي عند ربنا مش بيروح مهما الانسان انتق..م و عمل مش هيكون مرتاح لانه بيكون تايه في الدنيا فاهمني
ادهم:ـ انت..قام اي بقا مفيش انت..قام
ادهم قربها له و قبلها بحب عائشة حاوطت رقبته بعدا عنها سند جبينه على جبينها..
ادهم:ـ اوعديني انكي مش هتسبيني مهما حصل حتي لو اختلافنا تعالي و نتفاهم بلاش تمشي تانى يا عائشة
عائشة:ـ اوعدك ان مش هيحصل تانى خلاص انا كمان بقيت انسان جديدة
بعدت عنه و خرجو من العيادة و معاهم لطيف و زومبا و هما في قمت الفرح
" أما في منزل ميرنا"
ميرنا بفرح:ـ وحشتوني اوى اوى اخيرا جيتو
الاب:ـ الشغل بقا
الام:ـ اه بس مش هنسيبك تانى لوحدك انا بقيت في رعـ.ـب و المرة دى هترجعي معانا يعني هترجعي معانا خلصت
ميرنا:ـ يا ماما مينفعش انا مش عايزة اسافر و اسيب شغلي و اصحابي انا حياتي هنا
الاب:ـ قصدك على الضايعين دول طب نفعوكي بحاجة شغلك قعدك مع المجانين هيوصلك لايه حتي العيادة بتاعتك مش بتروحيها
الام:ـ عمر محبكيش ولا عمره حبك هو صرحك و قال انكي اخته مش شايفك غير اخته كفاية يا ميرنا متوجعيش قلبي عليكى اكتر من كدا حياة و عمار معاها و عائشة الحمدلله حياتها بقت احسن طب و انتي فين من كل دا
الاب:ـ اتقدم ليكى عريس شاب محترم و نفس مجالك احنا واقفنا
الام:ـ يعني ملكيش حجة و هتوفقي يعني هتوفقي
ميرنا هزت راسها بهدوء و دخلت اوضتها جهزت نفسها و خرجت من المنزل كله
ركبت عربيتها و قعدت تتمشي بيها وقفت و قعدت تبكي بعد "وقت في منزل ادهم"
ادهم فتح الباب:ـ ميرنا
ميرنا بهدوء:ـ انا اسفة جدا على الازعاج عائشة موجودة اقصد ممكن تنادي عائشة
عائشة خرجت بسرعة:ـ ميرنا تعالي واقفة عندك ليه ادخلي يا بنتى انتي غريبة
ميرنا دخلت ادهم استاذن و خرج من المنزل
عائشة:ـ احلي كيك لاحلي ميمي في الدنيا
ميرنا اترمت في حـ.ـضـ.ـن عائشة و قعدت تبكي بقهرة
عائشة حـ.ـضـ.ـنتها بقلق:ـ مالك يا حبيبتي فيكي اي مالك يا ميرنا ردي عليا متسبنيش كدا اي الى حصل
ميرنا ببكاء:ـ بابا و ماما رجعو من السفر و عايزيني اتجوز عايزيني اسيب شغلي بعد ما تعبت و عنيت علشان اكبر اسمي المرة دى بجد عايزيني اسافر معاهم بيقدو على مستقبلي و حياتي انا مكبرتش يا عائشة علشان اقبل بحاجة مش عايزها اتجوز واحد لا شوفتو ولا سمعت عنه ولا اعرفو كلكم اتجوزتو الى بتحبهم ليه ليه انا الى محكوم عليا اني اعمل حاجة مش عايزها
عائشة:ـ طب اهدي و هلقي حل هنحاول نق
ميرنا بمقاطعة:ـ لالاا ماما مش طايقة حد منكم فاكركم انتوا الى محرضني على رفضي للجواز اتجوز ليه علشان اتعذب زى حياة في جوزتها الاولي ولا علشان واحد زى عمار يقعد يتعصب عليا ولا واحد ينت..قم مني زى ادهم اتجوز ليه يا عائشة قوليلي
عائشة كانت هترد لكن سمعت صوت تك.سير قامت بسرعة هى و ميرنا
ميرنا:ـ مين دى يا عائشة
عائشة:ـ عم.لي الاسود زوزو
ميرنا:ـ عرفتها انا كدا يعني مين برضو
عائشة:ـ الروبوت بتاعي هى و لطيف و هو لطيف
ميرنا:ـ هو انتي ناقصة جنان على جنانك ادهم وافق
عائشة:ـ ما هو الوح
م طالب معايا كدا اعمل اي
ميرنا:ـ ااااع مش عايزة اتجنن زيكم
زومبا:ـ ميرنا الهبلة
ميرنا:ـ لحقتي ترغي معاها عليا ماشي عائشة الف مبروك على العيادة يا ستي
عائشة:ـ مش عارفه ادهم عمل كدا ليه
ميرنا:ـ بصراحة معاه حق هو خايف عليكي بس احسن حاجه انها قريبا من الشركة و بيتكم ربنا يسعدك يا حبيبتي
عائشة:ـ وياكي يا روحي تعالي نخرج بقا زومبا اياك تك.سري طبق تانى مفهوم
زومبا:ـ حااضر
ميرنا:ـ اه يا شللي يلا يا بنتي
"تانى يوم "
عائشة:ـ هو انا رايحين على فين يا دومي
ادهم:ـ انتي بقيتي بتسالي كتير اوى على فكرة بس لم نوصل هت عـ.ـر.في
عائشة بإصرار:ـ لا هتقولي دلوقتي ياما هنزل
ادهم:ـ مش هت عـ.ـر.في تنزلي بس هقولك احنا يا حبيبتي رايحين العلمين نغير جو
عائشة بفرح:ـ واو بس انا كان نفسي نتفسح برا مصر بس مرة تانية بقا
عائشة حطت راسها على كتفه و غمضت عيونها بفرح بعد وقت وصلوا الفندق و راحوا اوضته
عائشة رمت نفسها على السرير :ـ ياااه على التعب ننام شوية و بعدين ننزل البحر هو ينفع البس مايوه
ادهم:ـ و مالوا يا روحي علشان تبقي المرحومة مالك من ساعة بقتي حامل و انتي بقيتي هوبة خالص اظبطي كدا علشان منزعلش من بعض
عائشة:ـ هو انت اتعصب ليه إني كنت بهزير معاك على فكرة بس برضو هنزل البحر مانا مش جاية علشان اتحبس مش هيبقا في البيت و هنا دا مش عدل
ادهم:ـ خلاص خلاص عموماً انا جبت ليكي المايوه لاني عارف جنانك و لو دا كان حصل كنت هرتكب جري..مة ولا يهمني
عائشة:ـ مقولت سوري هى سيرة ولا اي افضل شوية يا عم خمس دقائق و هكون جاهزة
ادهم:ـ لا ماحنا هنزل لم يكون الشاطى فاضي يعني بليل أو على الفجر اومال اسيب الناس تبص على مراتي
عائشة:ـ مش ها تتغير مش هتتغير
عائشة سيبته و اتجهت لى شرفة الغرفة:ـ الو يا ميرنا
ميرنا:ـ عاملة اي دلوقتي
عائشة:ـ هطق عاملة انى هطق منه و من غيرته الى هتموتني ناقصة عمرا سيبك مني قوليلي انتي عامله اي دلوقتي
ميرنا:ـ انا الحمدلله بخير و بجهز علشان اروح الساحل يا ستي
عائشة:ـ مين ايام لم كونا بنسافر احنا التلاتة مع بعض و كونا بنعمل الى عايزينو اما دلوقتي لااا اااع يبختك
ميرنا:ـ ليش عارفه انه مـ.ـجـ.ـنو.ن كنت قولت انكي تسافري معايا اسيبك مع البحر باي باي
عائشة قفلت مع ميرنا و خرجت
"بليل عائشة كانت لابسة فستان ابيض ظهر الاكتاف و طويل و نزل على ضيق اكنه فستان عروسة مع تسريحة شعرها كانت شبه الأميرات"
ادهم وقف وراها لبسها عوقت الماظ عائشة بصت له من انعكاس المرايا حطت ايديها على العوقت:ـ اي الرومانسية دى كلها يا حبيبي انا كدا اتغر و ها شك اي الدلع دا كله
ادهم حـ.ـضـ.ـنها من ضهرها و مسك ايديها:ـ دى حاجة بسيطة يا حبيبتي ولا اي حاجة اعرف اوصف بيها حبي ليكي بس انا هعوضك عن كل اذي تسببته ليكي بحبك
عائشة لفت له حاوطت رقبته:ـ انت بالنسبة ليا كل حاجة مش عايزة غيرك يا ادهم عارف نفسي في اي
ادهم:ـ اي يا حبيبي
عائشة:ـ نفسي تفضل تحبني لحد ما اموت نفسي حبك ليا ميقلش بكرا هكبر و شكلي هيتغير و
ادهم حط ايده على فهمها:ـ بعد الشر عليكى يا حبيبتي انا عمري ما هشوف غيرك و بعدين يا حبيبتي مامتك ما شاء الله عليها الى يشوفها يقول اختك الكبيرة مش باين عليها سن ذات انتي كل ما بتكبري بتحلوي يلا بقا علشان اتاخرنا
مسك ايديها و نزلوا الشاطى كان فاضي جدا كان في ورود على الجنبين و كان في شموع و اشتعلت الصواريخ كان مكتوب بيها بحبك يا عائشة
عائشة حطت ايديها على قلبها بفرح و عيونها بتلمع
ادهم مسك ايديها قبل كتف.ها يقول بحب :ـ بحبك
عائشة لفت له بابتسامة و حب:ـ عائشة اي اي دا
ادهم:ـ مهما اعمل قليل عليكي انا عمري ما هعرف اوصف حبي ليكي و مدا عشقي و اشتياقي ليكي حتي و انتي معايا انا بشكرا الظروف الى جمعتني بيك انتي اجمل انسانة شوفتها في حياتى
عائشة نزلت راسها بفرح و خجل:ـ طب انا اقول اي على كلامك الحلو دا بس تعرف من رغم تحكمك و عصبيتك عمري ما اتصور حياتي من غيرك زعلت لم افتكرت انك نسيتني والله العظيم بحبك اوى يا ادهم و عمري ما فكرت في اهلك ولا الناس انا بحبك انت و مش مهم الباقي ولا هيقولو اي المهم انى معاك
ادهم ركع قدامها فتح العلبة الى في ايديه:ـ تقبلي تكوني معايا لاخر يوم في عمرك و انكي تسامحني و نبدا من جديد
عائشة بفرح:ـ طبعا يا حبيبي اقبل اكون معاك لاخر يوم في عمري
ادهم لبسها الخاتم قبل ايديها بحب اشتغلت اغنية رومانسية و فضلوا يرقصوا ادهم شالها و فضل يدوخ بيها بفرح و حب
"عد سبع شهور"
عائشة اتصلت مع مامتها و ادهم كمان اتصلح مع مامته أما باباه ف مش فى حساباتهم ميرنا قدرت تقنع اهلها بى مصطفى بعد ما اعترف بحبه ليها و هى كمان بتحبه و اخيرا اليوم عقد قران و فرح مصطفى و ميرنا
عائشة:ـ الله شكلهم حلو اوي مع بعض مش مصدقه انهم هيتحوزو كمان شوية
ادهم:ـ اول مرة اشوف مصطفى بيضحك انتوا ساحرين ولا اي وقعت في حبك اول ما شوفتك و مصطفى كمان حب ميرنا اول ما شافها اخويا و حفظه
عائشة:ـ مش كانوا اتجوزو بعد ما اولد بدل شكلي
ادهم:ـ مالوا شكلك مانتي زى القمر اهو هو انتي حامل بجد ولا بتكدبي
ميرنا من وراهم:ـ اوعي تصدقيه و توقعي انا بقولك اهو و في الاخر الحقيني يا ميرناا و اهي اهي خلاااص انا تعيت منكم اتهدو بقا اتهدو
ادهم:ـ هو انتي يا بنتي مالك بيا حطني في دماغك ليه
ميرنا:ـ مش ها رد عليك مصطفى شوق صرف في اخوك دا و
حياة جت و نفذت المواقف:ـ مبروك يا عروسة
ميرنا:ـ لو كنت تهمك اوي مكنتيش اتاخرتي عني
عمار :ـ لا اله الا الله يا بنتي انا جايبها عندك من الصبح كل دا و مش مهتمة
ميرنا :ـ اااع مشي الزفت دى من خلقتي انا ناقصة
بعد دقائق جاه المأذون و قال الجملة الشهيرة:ـ بـ.ـارك الله لكم وبـ.ـارك عليكم وجمع بينكما في خير
مصطفى قبل جبينها و بـ.ـارك الجميع ليهم بفرح و حب و اشتغلت الاغاني
مبروك يا عائشة
عائشة:ـ الله يبـ.ـارك فيك يا اونكل سليمان
سليمان:ـ احم انا
عائشة:ـ حضرتك كويس
سليمان:ـ بصي يا بنتي انا بحبك زى بنتي و أتمنى مترديش طلبي منك انا طالب ايد مامتك انا بحبها و عرض عليها الجواز هى موافقة بس قالت اطلبني من بنتي مقدرش اقول انى موافقة غير لم عائشة توافق
عائشة:ـ يعني انت بتحبها
سليمان:ـ ايوة
عائشة:ـ و هي بتحبك
سليمان:ـ ايوة و واقفين على موافقتك
عائشة:ـ موافقتي هههه ياااه على الدنيا طب و استاذ هاني رايه اي
سليمان:ـ و اي دخل هاني في حياتي هو عايش حياته اعيش انا كمان حياتي عن اذنك اتمني توافقي
سليمان سابها و راح لى عائشة الى هى مامتها
عائشة:ـ ا ااااااه الحقني يا ادهم بوووول.د
ادهم و حياة ة مامته جريو عليها و الجميع
ادهم بقلق:ـ مالك يا حبيبتي
عائشة بتعب و صرخ:ـ مش قادرة بموووووت
حياة:ـ عائشة انتي ب.تولدي
هاندا:ـ ادهم لازم نروح المستشفى بسرعة كلم الدكتورة لحد ما نوصل
ميرنا:ـ عائشة حاولي تهدي نفسك
مصطفى:ـ انتي جاية تولد.ي دلوقتي كنتي صبرتي شوية
ميرنا:ـ مششش وقتتت كلامك دا يلا يا ادهم البت هتموت من التعب يخرب بيتك بيت اخوك
ادهم شال عائشة و ركبوا عربيته هو من قدام و عائشة و مامتها و حياة من وراء و في العربية التانية مصطفى و ميرنا و هاندا وصلوا المستشفى و دخلت عائشة غرفة العمليات بعد ما سبت ايد ادهم بصعوبة ادهم و المجتمع واقفين في الممر قدام غرفة العمليات ادهم واقف هيموت من الخوف و القلق عليها بعد وقت سمعوا صوت بكاء طفل
خرج الدكتور الجميع جري عليه
الدكتور.....
مكنش عريس اتقدم لمامتك يا عائشة
↚
الدكتورة: خرجت و هي شيلة بيبي صغير جدا:ـ الف مبروك يا يادهم باشا
ادهم مركزش مع الطفل :ـ عائشة كويسة هى هتخرج امتي
الدكتورة بهدوء:ـ هى حاليا الحمدلله كويسة بس ولدت بدري عن معادها و دا سبب ليها تعب واضح انها اتعرضت العصبية و انا سبق و حذرت من كدا دا غير ان الحمل كان صعب اتفضل الولد عن اذنكم
ميرنا مضرتش تشيلو خوف من حجمه هاندا خدت الطفل من الدكتورة و شكرتها الدكتورة دخلت تانى غرفة العمليات و بعدين خرجت الممرضة خدت الطفل و وديته الحاضنة هاندا قربت من ادهم رتبت على ضهره بحنان و حـ.ـضـ.ـنته و هي بتحاول تهديه و طمنو
هاندا:ـ هتبقا بخير صدقني باذن الله هتقوم و تبقا احسن من الاول مراتك زى القطط بسابع أرواح و بالنسبة لي الطفل ف انت زمان اتولدت بدري عن معادك متخفش يا حبيبي و اهدا علشان خاطري
ادهم:ـ انا مش هستحمل يحصل حاجة لحد فيهم كله بسببي انا خايف اوى يا امي خايف اوي
ميرنا قامت بتـ.ـو.تر و شفقة على ادهم:ـ انت ملكش ذنب لاخر لحظة كنت بتحاول و هى رفضت مفيش ام يا ادهم توافق انها تجهض ابنها حتي لو التمن عمرها كلنا حاولنا بس عائشة كانت بتمسكة بالطفل دا اوى انا مش عايزك تلوم نفسك كل شوية لان دا نصيب عائشة باذن الله هتكون بخير اطمن
بعد شوية عائشة نقله عائشة اوضة عادية بعدا ما ميرنا و حياة زينو الاوضة باللون البيبي بلوه ادهم شال عائشة و حطها على السرير بحنان و حب فضل يلمس على شعرها لكن اتسعت عينيه
عائشة فى البينج:ـ عليك و على امك يا ادهم منك لله اشوف فيك يوم انت و اهلك يا ابن امك
ميرنا جريت بسرعة حطت ايديها على فمها:ـ احم تخريف
حياة:ـ تعبانكم معانا يا جماعه تقدور تروحو ترتاحو و انا و ميمي هنفضل معاها لان ممكن تطـ.ـلا.قو دلوقتي
هاندا راحت لى ميرنا:ـ يا بنتي شيل ايدك انتي كدا بتموتيها بعدين انتي اي الى حشرك وسطنا هو مش فرحك النهاردة روحي مع جوزك
ميرنا:ـ مستحيل اسيبها لوحدها و هي كدا دا بتقول فض..ايح
هاندا:ـ نهار اسود احنا راضيين
عائشة:ـ نفسي اجيب ولد و اسميه على اسم مستر العلوم لانه ذكي جدا و وسيم
ميرنا:ـ مش بقولك هى ناوية تطـ.ـلا.ق النهاردة خلاص يا ماما فوقي الله يهديكي
هاندا بصت ادهم:ـ هتعمل عاقلك بعقل واحدة في البيج يا ادهم دى عائشة هو انا يعني هعرفك على مراتك
عائشة:ـ نفسي امسك ميرنا دى اجيبها من شعرها بسبب لسانها دا امي هتتجوز يا جدعان يعني انا بنت العروسة بعد العمر دا بقيت بنت العروسة
حياة مسكت ميرنا:ـ بينج بينج قلبك ابيض يا حجة
ميرنا:ـ و ادي قعدة لم نشوف هتقول اي كمان
بعد طبعا الجميع مشي معادة ادهم و هاندا وقت فاقت عائشة بصت له بتعب:ـ اي دا هو اي الى حصل
ادهم قبل ايديها:ـ الف حمدالله على سلامتك يا حبيبتي حاسه بحاجة
عائشة هزت راسها بتعب:ـ حاسه اني مصدعة هو انا جيت الزاي
ادهم:ـ تعبتي فجبناكي على هنا انتي زعلت من حاجة
عائشة هزت راسها بنفي و كدب:ـ لا بالعكس كنت مبسوطة جدا عائشة حطت ايديها التانية على بطنها و بصت لادهم:ـ موت.ا ابني يادهم انت وعدني ا
هاندا دخلت بالطفل:ـ هنبدا تحكومـ.ـا.ت الأمومة ابنك بخير يا حبيبتي
عائشة قامت قعدت و خدت الطفل من حمـ.ـا.تها بصت له بحب و ابتسامة و الدمـ.ـو.ع في عيونها قالت بهمس:ـ ع عمر طول ما امك عايشة مش هسمح لحد ياذيك انت عوضي عن كل التعب الى تعبته من اول ما اتولدت
هاندا:ـ هتسموه اي
ادهم بيملس على خد عمر بحب و فرح:ـ هنسميه عمر يا امي
هاندا سرحت شوية:ـ حلو اوي الاسم دا يتربه في عزكم يا حبيبي و تشوفو زين الشباب يارب
ادهم و عائشة فضلوا يبصو لابنهم بحب
" بعد خمس سنين"
ميرنا و مصطفى حياتهم بقت احسن و بقو متفاهمين اكتر بقا عندهم بنت اسمها هاندا هاندا طبعا بقيت كويسة و بتعمل ميرنا و عائشة اكنهم بناتها عصام بقا مـ.ـا.ت بعد بسبب الى حصلو أو بسبب اعمالو
اليوم تخرج عمر من الحضانة
عائشة شالت عمر بفرح لانه اتخرج من الحضانة
عمر:ـ شوفتي بقا انا شاطر الزاي و اقدر اشتغل مع بابا
ادهم خد عمر من عائشة:ـ لسه يا استاذ عمر الطريق لسه طويل جدا بس برافو عليك يا حبيبي
عمر:ـ هنروح المالديف زى ما وعدت ماما صح
عائشة:ـ هنفكر
ادهم:ـ عاندا فيكي هنروح
عمر وقف في النص مسك ايد عائشة و ايد ادهم و مشيو هما التلاتة عائشة جانب ادهم من قدام و عمر من وراء و طبعا مش موقفين ضحك و هزار
" تانى يوم "
في المقابر عائشة حطت الورد قرأت القرآن و بعدين
عائشة بوجع و دمـ.ـو.ع:ـ وحشتوني اوى وحـ.ـشـ.ـتني اوى يا بابا اوى عمري ما كنت اتخيل ان حد يخد مكانك في حياتي امي ولا انك تسبني لوحدي سبتوني و انا فى اكتر وقت محتاجه ليكم فيه كنت دائما تقولي اميرتي مش ها تعيط طول ما انا على وش الدنيا بس الى متعرفوش انى بموت من غيركم كان نفسي نكون مع بعض وحشني الكلام و الجنان معاك يا عمر مكنش دا كلامك انا مش بعيط اعتراض بس انتوا وحشتوني اوى وحشتوني لدرجة ان نفسي اكون معاكم بس اوعدك انى هربي ابني كويس والى اتحرمنا منو يا عمر مش هعملو مع ابني عمر الصغير طالع شبهك كل يوم يتكلم معايا عنكم من رغم انو مش شاف حد فيكم ربنا يرحمكم و يصبرني على فراقكم لحد ما نتقابل مع السلامة يا حبيبي
" بعد شهر "
في التواليت عائشة حطة ايديها على فمها بصدمة و فرح في نفس الوقت
عائشة:ـ طب افرح ولا احزن ادهم رد فعله هيكون اي يفرح ولا يزعل
عمر من برا:ـ مامااا انتي يا ست انتي
عائشة:ـ ايوة يا حبيبي جاية اهو
عائشة خرجت:ـ مالك يا حبيبي مضيق ليه
عمر:ـ هو احنا مش هنروح عند تيته هاندا
عائشة:ـ لازم يعني النهاردة
عمر:ـ خلاص تيجي هى عندنا ولا نقولك نروح لى تيته عائشة و ج
عائشة غمضت عيونها بتحاول تمصت غضبها:ـ مش انا قولت كذا مرة انا سليمان مش جدو ولا هاني خالو صح ولا لا
عمر:ـ مانا مش عارفه اقول اي
عائشة:ـ مممم هفكر و دلوقتي يلا علشان تتغدا يا استاذ
عمر فضل يجري و عائشة تجري وراه عمر جري على الباب بفرح
عمر راح فتح الباب:ـ بابا جااه
ادهم شال عمر و قبل خده بحب:ـ اكيد الاستاذ تعب عائشة هانم
عمر:ـ والله ابدا هى الى من الصبح الى متعصبة مش عارف ليه
عائشة:ـ يعني بتعصب لوحدي ولا الاستاذ الى عصبني الاستاذ بقله ساعة مجريني وراه مش عايز يكمل ااكله
ادهم بص لعمر:ـ مش عايز تاكل ليه يا استاذ
عمر:ـ لانكم متخانقين مع بعض و طول مانتوا كدا انا مش هاكل لحد ما ام
عائشة:ـ متبطل شغل عيال صغيرة بقا انت كبرت على الحركات دى
ادهم:ـ روح على اوضك دلوقتي
عمر جري على اوضته و قعد يلعب و هو مش عارف هي عائشة متعصبة ليه
عائشة بعصبية:ـ اهو دلعك دا هو الى هيزعلنا كلنا
ادهم بهدوء:ـ عائشة الواد صفير و بعدين ظروفو غير ظروفنا عائشة كانت هتتكلم
ادهم جذبها له حاوط خصرها:ـ متخفيش على عمر صدقيني هيبقا احسن مني و منك و من عمر و ميس شيلي الأفكار دى من دماغك
عائشة حكت له عن كلامها مع امها
عائشة:ـ حقيقي تعبت انا مش قادرة اصدق ولا حتي اشوف نفسي كدا مش عايزة اكون زيها يادهم مش عايزة علشان كدا نكدت عليك امبـ.ـارح مانا لا اقدر اتكلم ولا اقدر اسكوت حاسه اني هطق و الى جناني اكتر لم عمر قال لسليمان يا جدو و لهاني يا خالو كلل دا و اتعمل عادي طب الزاي عارفه انو طفل بس غصب عني يا ادهم غصب عني
ادهم بحب:ـ صدقيني حاسس بيكي يا حبيبتي بس عمر ملوش ذنب و بعدين كنتي قولتيلي من بدري من امتي بنخبي حاجة عن بعض احنا اقل تفاصيل بنقولو لبعض من امتي بنخبي انتي ملكيش مثيل يا عائشة سكتي و استحملتي حاجات كتير محدش يقبل يستحملها انتي مش زى حد انتي عائشة حبيبتي الى مهما عدا عليها الزمن عمرها ما بتقسا ولا بتتغير
ادهم حرك ايديه على شعرها:ـ بحبك
عائشة غمضت عيونها:ـ حتي لو قولت اني حامل عارفه ان نهيني الموضوع و انا فعلا عملت كدا أمر الله اعمل اي يعني انا مش هن..زله صح
ادهم بص ليها بفرح شلها و قعد يدوخ بيها عائشة اتصـ.ـد.مت من رد الفعل بس ابتسمت و مسكت فيه بقوة:ـ انا فرحان اوى بجد مت عـ.ـر.فيش يا حبيبتي انا فرحان اد اي بالخبر دا بحبك اوى بحبك من غير اي حاجة بحب عائشة الى عشقتها عشق من غير اي حدود
نزلها سندت على كتفه بعدين بعدت عنه
عائشة حاوطت رقبته:ـ بحبك اوى يا ادهم
ادهم:ـ بحبك يا قلب ادهم
ادهم ميل قبل.ها بحب و هى كمان
تمت بفضل الله