رواية كبرياء بنت عمي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين رضوي ويونس والرواية من تأليف زهرة الربيع في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية كبرياء بنت عمي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية كبرياء بنت عمي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية كبرياء بنت عمي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية كبرياء بنت عمي من الفصل الاول للاخير بقلم زهرة الربيع
الحقي يا بت جوزك رجع ومعاه واحده انما ايه موووز يابت حاجه من بتاعة بلاد بره
قالت بسعاده…ايه رجع امتى ولسه هتجري مسكت ايدها وقالت..يا بت انتي هبله بقولك جاي ومأنج واحده حلوه معاه شكلها خطبتو ولا مراتو
بصتلها بزهول وقالت..مراتو..مراتو ازاي…طب وانا…لا لا طبعا اكيد شعاله معاه ولا حاجه
قالت بضيق يا بت انتي هتفضلي عبـ.ـيـ.ـطه كده لامتى معروفه يا اختى الي بتكون شغل من الي بتكون حاجه تانيه دي عمال يضحك معاها وحاطط ايده ورا ضهرها وكل شويه يوشوشها ويضحكو واخر مسخره
حست بقلبها هيقف وقالت..انتي..انتي متأكده يا فتحيه ولا بتشتغليني يا بت
فتحيه قالت يسرعه..الاهي تعدميني لو كنت كـ.ـد.ابه..انا شوفتهم بعيوني والبت ايه حلوه قوي يا بت يا رضوى
رضوى قالت بغيظ..هو انتي حد سلطك عليا امشي من هنا يا فتحيه يلا روحي شوفي وراكي ايه
فتحيه مشيت وهيه بتقول بضيق..خيرا تعمل شرا تلقى
رضوى اتنهدت بحزن وبقت تأكل الحمام وحست بيأس مكانتش عايزه تنزل وتشوفو بعد ما عرفت ان معاه واحده
بس مقدرتش كان واحشها جدا هتموت وتشوفو وتشوف ملامحو بقت ازاي ابتسمت ومسحت دمـ.ـو.عها وقالت…لا لا البت فتحيه دي عبـ.ـيـ.ـطه..هما في بلاد بره بيعاملو الكل كده…اكيد ..اكيد يونس فاكرني ومستحيل يتجوز وحاولت تقنع نفسها بكده ونزلت جري تشوفو وهيه قلبها هيطلع من مكانو
تحت في الصاله كان قاعد شاب في التلاتين بملامح قويه جذابه وجمبو بنت جميله طويله وجـ.ـسمها متناسق ولابسه هدوم مكشوفه
قاعد قصادهم راجـ.ـل في الخمسين قال بضيق…٨ سنين محدش يشوفك ولا كأن ليك اهل
يونس ابتسم وقال..ازاي بقى يا بابا ما انا كل يوم بكلمك
بقلم..زهرة الربيع
ابتسم بسخريه وبص للبنت الي معاه من فوق لتحت وقال..اه ..لا فيك الخير برضو انك بتكلمني واضح عليك مشغول..مقولتليش انك خطبت يعني وانت بتكلمني
يونس ابتسم وقال..معلش يا بابا اصل الموضوع جيه فجأه ..جوليا اهلها في كندا وجم كام يوم على ايطاليا فعملنا الحفله بسرعه قبل ما يمشو
ابوه قال بضيف شـ.ـديد…امم..وبالنسبه لرضوى ايه نظامك
ابتسم وقال..رضوى هيه فين صحيح ده انا جايب لها العروسه الي كان نفسها فيها
ابوه ابتسم بسخريه وقال..عروسه..دي هيه الي بقت عروسه..بنت عمك كبرت وعمرها بقى ٢٠ سنه لك حق تنساها اذا كنت ناسي ابوك
خلينا في المهم هتعمل ايه في موضوعها
يونس قال باستغراب موضوع ايه
بصلو بضيق وقال..ركز معايا شويه..مش انت قبل ما تسافر اتجوزتها
يونس ضحك جـ.ـا.مد وقال..اتجوزتها..اتجوزتها ازاي بس يا بابا انت كمان مصدق الكلام ده..دي حتى حتت الورقه الي كتبناها حتى مش متوثقه في المحكمه.. انا بس كنت مش عايز ازعل عمي علشان تعبان
ابوه قال بضيق …عمك كان تعبان في جـ.ـسمو مش في دماغو علشان تاخدو على قد عقلو
في الوقت ده نزلت رضوى بفرحه ولسه هتجري عليه شافت البنت الي معاه نايمه في حـ.ـضـ.ـنو اتجمدت مكانها بس الي صدمها اكتر كلامو لما قال…يا بابا انا مقصدش حاجه بس رضوى دي اختي ده انا كنت اشلها على حجري ولما عملنا الي انت بتسميه جواز ده كانت هيه يادوب ١٢ سنه يعني صغيره قوي ..ومع ذلك لو انت مصر اني كده متجوزها..مش مشكله هطلقها حتى اتجوز جوليا وووووووو
↚
لو معتبرين ده جواز اطلقها حتى اتجوز دي بسيطه يعني مش حكايه ممكن اطلق النهارده عادي
ابوه وقف وقال بضيق وغضب تطلق بنت عمك اللي مننا وعلينا وعارفينها علشان تجيب واحده من بره ما نعرفش عنها اي حاجه
البنت الي معاه بان عليها الضيق ويونس مسك ايدها وابتسم لها وقال بابا لو سمحت بلاش للكلام ده انا الي هتجوز وانا عارف جوليا كويس
ابوه قال بغضب شـ.ـديد اه يعني بتقولي اطلع منها
رضوى سمعت كل كلامهم وكانت دمـ.ـو.عها متعلقه في عيونها بس خافت الموضوع يكبر لما لقت عمها متعصب اتقدمت عليهم وقالت بسرعه …. يا اهلا يا اهلا يا ابن عمي قالولي انك جاي انت وخطيبتك يا الف الف بركه
ابوه اتفاجئ بكلامها ويونس وقف وهو بيبص لها من فوق لتحت بابتسامه واعجاب واضح وقال انتي رضوى يخرب عقلك كبرتي واحلويت و ربنا لولا انك قولتي يا ابن عمي ما كنتش عرفتك
رضوى ابتسمت ومدت ايدها بكبرياء وقالت…و انت كمان اتغيرت قوي …يا اهلا بيك
يونس سلم عليها وهو مثبت نظره عليها وهي سلمت على جوليا وقالت اهلا يا اختي وبصت لعمها وقالت ايه يا عمي زي ما اكون سمعت صوتك عالي هو في حاجه ولا ايه
عمها اتنهد بحزن وقال.. ابدا يا بنتي
رضوى ابتسمت وقالت.. طب كويس انا بقى عامله غدا حلوه قوي علشان ابن عمي..عملالك الرقاق اللي بتحبه رضوى كانت بتتحاول تتكلم عادي عكس الالم اللي جوه قلبها اللي حرفيا بين،زف و يونس حس بكده واضح من عيونها ونظراتها وطريقه كلامها الي بتوهم الكل بيها انها كويسه ابتسم بخفه وقال… اكيد احب اكل من تحت ايديك
رضوى ابتسمت ومشيت وهيه منهاره من اللي سمعته ومن اللي حصل كله مش ده الي كان في خيالها عن يوم رجعت ابن عمها وجوزها
ابو يونس اتنهد ومشي وسابوا ويونس اتنهد وحاول يبتسم وبص لجوليا وقال ها يا روحي تعالي افرجك على البيت
جوليا ابتسمت وكانت طريقه كلامها مش سليمه علشان اتربت بره وبتتكلم بالعافيه قالت.. واضح انهم مش حابينني خالص يا يونس
يونس ابتسم وقال…اكيد لا بس هما اتفاجأو مش اكثر تعالي معايا واخدها وبقى يفرجها على البيت
يونس فرجها على البيت ووراها أوضتها ونزل على المطبخ عند رضوى
في المطبخ كانت رضوى دمـ.ـو.عها على خدها وهي بتحضر الاكل سمعت صوته بيحمحم وقال..احم شوفتي الشنطه اللي جبتها علشانك
رضوى مسحت دمـ.ـو.عها بسرعه وقالت من غير ما تبص له لا ما شفتهاش..بس شكرا مقدما ولو اني متأكده مش هيبقى فيها ولا حاجه تناسبني
يونس ابتسم وقال ليه بتقولي كده بالعكس دي في حاجات هتعجبك جدا
رضوى ابتسمت وبصتله وقالت من وقت ما كنا صغيرين لحد دلوقتي كل حاجه اتغيرت كل حاجه اهتمامـ.ـا.تنا واحتياجاتنا وحتى زوقنا.. فاكيد اللي هيكون فيها مش هيناسبني و مع ذلك شكرا انك تعبت نفسك وافتكرتني
يونس ابتسم وقال..انا اكيد فاكرك..بس مكنتش فاكر انهم رابطينك بالموضوع ده ومعتبرينو جواز يعني هيه حتت ورقه ومش متسجله لو اعرف انهم اعتبروه جواز مكنتش اسيبك كل الوقت ده يعني كنت اكيد هرجع قبل عن كده شويه بس مع ذلك برضه انا اسف
رضوى بصتلو وقالت بضيق..مش الورقه الي ربطتني بيك..انت كتبت كتابي بسنة رسول الله وبشهادة نص البلد..توثيقها في المحكمه ماهو الا اجراء قانوني انما قدام ربنا ملهاش لزوم…ومع ذلك ولا يهمك…انا مخسرتش هكون خسرت ايه يعني مخسرتش كثير وبقت تكمل تحضير في الاكل وقالت بهمس كل الي خسرتو شوية دقات ملهمش لازمه
يونس ما سمعهاش قال…نعم قولتي ايه
رضوى ابتسمت بالعافبه وقالت…لا ولا حاجه متشغلش بالك ربنا يهنيك ولسه هتطلع مسك ايدها وقال رضوى انا حاسك مش مبسوطه خالص صدقيني مش راضيني ابدا لو انتي حابه ..احم حابه تكملي معايا تقدري تقولي عادي انا ممكن اخليكي على ذمتي لو انتي حابه كده وبالنسبه لجوليا هتفاهم معاها يعني هنتجوزها عادي و ابقى اجي على فترات علشانك
رضوى ضحكت بالم وبصتله وقالت… لا شكرا انا مستغنيه عن خدمـ.ـا.تك مبـ.ـارك حضرتك على ست جوليا لو كنت حابه افضل معاك كنت قلت لك يا ابن عمي بس انت ما طلعتش زي ما انا كنت متخيله وانا اللي مش حابه اكمل معاك
لسه هتمشي مسك ايدها تاني بزهول وقال..نعم ..انتي قولتي ايه…مطلعتش زي ما انتي متخيله يعني ايه بقى لكون معجبتش حضرتك ولا ايه
رضوى ابتسمت وبصتلو من فوق لتحت تقييم وقالت لا انت حلو وتمام بس يا دوب على الست جولي انما انا استاهل احسن من كده بكتير
رضوى قالت كده ومشيت بثقه مصتنعه
يونس بص لطيفها وضحك وقال فعلا تستاهلي احسن بكتير يا بنت عمي
بالليل كانو على العشا وابو يونس كان متضايق جدا خصوصا لما يونس قال حضرتك تقدر تكلم الماذون او شيخ البلد او ايا كان علشان نخلص الموضوع اللي احنا اتفقنا عليه ونشوف هطلق ازاي ..علشان انا كلها يومين وهمشي اهل جوليا هيجو على ايطاليا وعايزين نعمل الفرح واول ما نجهز تيجي بقى علشان تحضر معايا
ابوه ابتسم بسخريه وقال..وعلى ايه التعب اعمل فرحك هناك وانا مش جاي اصلا بلاش ابوك يشوفك عريس مش شرط
يونس ضحك بخفه وقال …وبعدين يا حاج هو انا مش عارف ارضيك خالص
ابوه قال ..انت عارف ايه اللي يرضيني
يونس اتنهد قال…بابا انا اتكلمت مع رضوى هي كمان حابه تطلق كانت
رضوى كانت بتجيب العشا وسمعتهم وكانت زعلانه جدا بس حاولت تقوى وحطت الأكل قدامهم عادي وعمها وقفها وقال.. انتي بجد موافقه على الكلام ده
رضوى كانت حاسه بنار في قلبها بس قالت اكيد انا اتمنى اني اتطلق واشوف حياتي كفايه كده بقى كمان يونس لازم يستقر موضوعنا ده اصلا مبقالوش لزوم
ابو يونس بصلهم بغضب وقال… يعني انتو متفقين.. تمام طيب بس ما تطلقش دلوقتي يوم ما تيجي تمشي ترمي عليها اليمين
بقلم….زهرة الربيع
بصولو باستغراب ويونس قال ليه يعني يا بابا هتفرق ايه
ابوه قال انت كده كده هتطلقها هتفرق ايه دلوقتي من بعدين.. الحمد لله انا شبعت
قال كده ومشي ورضوى لسه هتروح اوضتها بس يونس قال وانتي مش هتتعشي يا رضوى
رضوى قالت بحزن انا تعشيت اكلت كتير يا ابن عمي وراحت على اوضتها بحزن
بعد شويه يونس خلص اكل وطلع جوليا على اوضتها هو كمان طلع على اوضتو بس استغرب لما لقا باب الاوضه مفتوح مع انه سايب الاوضه من زمان دخل لقاها مترتبه ومتنضفه ومتعطره ..بقى يبدل هدومه بس اتفاجئ بباب الحمام بيتفتح وطلعت رضوى وهي بتنشف شعرها وبلبس النوم كانت منزله راسها وبتنشف في شعرها مش واخده بالها ليه
يونس اتجمد مكانه وبصلها باعجاب وزهول مش مصدق كتله الجمال والانوثه اللي قدامه
رضوى رفعت شعرها ولسه هتتحرك اتصـ.ـد.مت بشـ.ـده لما شافته في وشها من الخضه كانت هتصرخ بس حط ايده بسرعه على بقها وقال يخرب بيتك هتفضحينا
بصتلو جـ.ـا.مد وعيونها مفتوحين على اخرهم يونس كان قريب منها جدا وحاطط ايده على بقها وبيبصلها باعجاب شـ.ـديد ونزل ايده من على بقها وقال… هو انتي ازاي مخبيه كل الجمال ده بالعبايات والطرحه
رضوى ارتبكت وقالت .. الجمال اتخلق علشان يتصان يا ابن عمي
بص لعيونها جـ.ـا.مد وقال..ايوه بس انتي حلوه قوي ..قوي
كان قلبها بيدق بسعاده
ويونس قرب منها اكتر وقال وهو بيتأملها ..كمان عيونك حلوين قوي..ولا ضحكتك وغمزات خدودك وتوقف لحظات وقال كل ما فيكي يقـ.ـتـ.ـل
رضوى ارتبكت وحاولت ترجع لورا بس قربها عليه اكتر وقال..بصي هعمل حاجه بس اوعي تزعلي
رضوى بصتله باستغراب بس قبل ما تنطق هجم هلى شفايفها وووووو
↚
بصي هعمل حاجه بس اوعي تزعلي
رضوى بصتله باستغراب بس قبل ما تنطق هجم هلى شفايفها في لحظه جميله اتمناها من وقت ما شافها
رضوى كانت هتقع من طولها ومقدرتش تبعده من شـ.ـدة صدمتها
يونس بعد شويه وقال.. غرااام . غرام
رضوى دفعته بقوه وبعدت وقالت بغضب شـ.ـديد.. انت عملت ايه …يلا اطلع.. اطلع من هنا
يونس ضحك وقال…ليه يا قلبي انا عملت ايه لكل ده وبعدين هو مين اللي يطلع هي مش المفروض دي أوضتي ولا لاني سافرت مبقاليش مكان هنا
رضوى اتسعت عنيها بحرج شـ.ـديد لما افتكرت ان فعلا دي اوضته وهي من ساعه ما مشي وهي قاعده فيها ونسيت خالص ان المفروض تفضي له الاوضه قالت بـ.ـارتباك.. انا.. انا قاعده هنا يعني من ساعه ما انت مشيت عمي قالي خلي الاوضه مفتوحه ما تقفليهاش اقعدي فيها انا..انا اسفه هطلع حالا
بس قاطعها لما قرب وقال.. خير ماعمل وبعدين تطلعي ليه ..هو احنا مش المفروض متجوزين
رضوى رفعت حاجبها بسخريه وقالت..دلوقتي بقينا متجوزين
يونس ضحك وقال… يعني بما اننا يعني عادي نقعد مع بعض وكده نقدر نقعد في الاوضه سوا لحد ما تجهزي لك اوضه عشان الاوض مقفوله وكده
رضوى دفعته وبعدت وقالت ..ملكش دعوه بيا انا هتصرف
طلعت العبايه بتاعتها بسرعه ولبستها وبقت تقفلها
بس يونس وقف قدامها وحاول يمنعها وقال بقول لك ايه احنا ممكن نستغل الوقت ده يعني ان المفروض اننا متجوزين وكده..ممكن نقضي يومين حلوين قبل ما نتطلق عادي ..وما حدش هيعرف حاجه
رضوى بصتلو بزهول شـ.ـديد من الطريقه اللي بتكلم معاها بيها كانها واحده جايبها من الشارع وفي ثواني ضـ.ـر.بته قلم ضعيف وقالت بـ.ـارتباك..ايه السفا،،له اللي انت فيها دي …وقح بجد
يونس اتسعت عنيه بدهشه وحط ايده على خده وابتسم وقال …كده برضو الخد ده …يتضـ.ـر.ب..على العموم انتي الخسرانه انا كان قصدي ارضيكي مش اكتر ملكيش في الطيب نصيب
رضوى دفعته وبعدت وقالت خلي الطيب بتاعك للست جوليا..صحيح انت مش نايم عندها ليه اوعى تقولي ان كل واحد بينام في اوضه مصدهاش
يونس ضحك بشـ.ـده وقال.. لا مش هكذب عليكي بنام سوا بس طبعا مش هينفع نعمل كده هنا عند بابا وبعدين حفاظا على مشاعرك كمان
رضوى قالت بغيظ..لا وانت بتفهم في المشاعر قوي انا ايه الي هيضايقني في كده بقى ان شاء الله
يونس قرب منها قوي وقال..يعني عادي عندك ابات عندها كده قدامك هنا
رضوى قالت بـ.ـارتباك …مش هتفرق معايا هنا او هناك انت اصلا ما تفرقليش اوعى من سكتي بقى خليني امشي
بس يونس وقف قدامها وقال بسرعه…طب ممكن قبل ما تمشي نكرر الي عملناه مره كمان..مره واحده …..انتي جننتيني قوي بشكلك ده
رضوى زقتو وقالت انت وسـ.ـخ قوي ..وسـ.ـخ وراحت ناحية الباب بسرعه وغضب وارتباك شـ.ـديد
يونس ضحك جـ.ـا.مد وقال ..طيب براحتك كده كده بابا قال خليكم متجوزين لحد ما اجي امشي ..لو محتاجه حاجه كده ولا كده انا جاهز جاهز قوي وفي اي وقت
رضوى ما ردتش عليه وخرجت وهي هتموت من الكسوف وقلبها بيضـ.ـر.ب جـ.ـا.مد…اول ما طلعت قالت.. يالهوي كان هيغمى عليا
يونس بص لطيفها وقال ..يخرب بيت كده هو فيه جمدان بالشكل ده
واستغرب نفسه وقال…فيه ايه يلا اجمد كده هيه دي اول مره تشوف بنت
واتنهد وقال..بس اول مره اشوف حاجه حلوه اوي كده يا خراااااابي هتقـ.ـتـ.ـلني
بقلم…زهرة الربيع
في صباح يوم جديد كانت رضوى فوق السطح بتأكل الحمام زي العاده سمعت صوته من وراها بيقول …اه يا بخت الحمام
رضوى شهقت بخضه وبصتله وقالت ..يونس انت بتعمل ايه هنا ايه اللي طلعك فوق السطوح
يونس اتنهد وقال قولت اجي وراكي بقالي ساعه براقبك علشان تروحي في حته لوحدك عايز اتكلم معاكي مش عارف
رضوى بصتلو باستغراب وقالت.. ليه في حاجه عايز تقولها
يونس ابتسم وقرب اكتر وقال عايزه اقولك اني مش عارفه انام من امبـ.ـارح من ساعه ما شوفتك في الاوضه كل ما افكر فيكي قلبي بيدق جـ.ـا.مد حاولت انام بالعافيه بس حتى لما نمت حلمت بيكي
رضوى بصتله وقالت ..حلمت بيا انا
يونس بص لعنيها وقال…اه تحبي احكيلك الحلم ..كان يجنن اوي
رضوى ارتبكت قوي ورجعت لورا خطوه وقالت.. لا خلاص مش مهم
بس يونس قرب عليها وقال ..بس انا نفسي احكيلك
رضوى قالت… طيب ماشي قول
قرب منها وقال بهمس حلمت انك ما طلعتيش من الاوضه بعد ما تكلمنا فضلتي معايا ونمتي جمبي وبعد كده …..
بس قاطعتو وقالت بسرعه وتـ.ـو.تر..خلاص ..خلاص انا مالي ومال كده مش عايزه اعرف و لسه هتمشي شـ.ـدها عليه وقال.. قلتلك حابب احكيلك بقى
رضوى بصتله بـ.ـارتباك شـ.ـديد وقالت …ايوه وانا فهمت خلاص
يونس ضحك جـ.ـا.مد وقال… فهمتي ايه
رضور قالت بـ.ـارتباك ..فهمت اننا نمنا يعني
يونس ضحك وقال بس احنا ما نمناش انا حبيت الي حصل حتى لو كان حلم
فصلت بتبص لعنيه بس اتنهدت بحزن وقالت… انت عايز ايه يا يونس
يونس قربها عليه وقال..عايز احقق حلمي..عايز نفس طلب امبـ.ـارح انا لسه مصر احنا كده كده متجوزين فايه المانع معاكي
رضوى بصتلو بغضب وقالت …انت ايه اللي انت بتقوله ده انت عايز تيجي وتقول انك مش معترف بجوازنا ده وان لو بعتبره جواز تطلقني بعد كده لمجرد ان الباشا عايزني اقولو تحت امرك انت شايف نفسك ايه حل عني احسن اقول لابوك وانت حر
يونس ضحك جـ.ـا.مد وقال..هتشتكيني لبابا طب ايه رايك لو قلتيله هيطلع رايه من رايي .. على الاقل يمكن اسيب له حفيد قبل ما امشي
رضوى اتنهدت بغضب وقالت.. والله حابه اشتمك بس خساره فيك ودفعتو وجريت على تحت
يونس فضل باصص لطيفها بابتسامه وقال..ايه اللي انا بعمله ده ايه اللي انا بعكه ده.. في ايه بس ليه مش عارف امسك نفسي قدامها
بعد شويه رضوى كانت لابسه عبايتها وطرحتها و جاهزه وطالعه هي وعمها و يونس قال باستغراب على فين
ابوه قال.. رايحين المزرعه العمال النهارده اجازه وفيه كام حاجه لازم تتعمل هناك.. المواشي لازم تاكل بروح انا ورضوى يوم اجازتهم
يونس قال بحماس.. ممكن اروح معاكم المزرعه
رضوى قالت ..مش هتستحمل الشمس والتعب بعدين المكان بعيد جدا انت عارف انو في الجبل وبعيد من هنا
يونس قال..والله معاكي حق
بس ابوه قاطعو وقال لا لا لا ده راجـ.ـل طبعا ما فيش حاجه تهزه ده كان صغير وكان يجي معايا يلا يلا حبيب بابا
يونس قال بلا مبالاه اوكي ماشي طب اصحي جوليا
ابوه قال بسرعه.. وتصحيها ليه البنت هناك بتنام متاخر سيبها ترتاح واحنا مش هنتاخر اصلا
يونس طلع معاهم ومشيوا سوا وركبوا العربيه كان يونس سايق ورضوى جنبه وابوه من ورا
يونس كان كل شويه يبص لها بطرف عينه وهي كانت منزله عينيها في الارض بكسوف منه
عدى اكثر من ساعه وصلوا مكان في الجبل واسع جدا وفيه مزرعه مواشي وطيور كبيره وفيها بيت صغير والمكان كان فاضي ومفيش حواليه اي حد
اول ما وصلو هناك بقم يمرو على الطيور والمواشي
يونس كان مبسوط جدا لانه بقالو فتره مجاش المكان بقى يجري يسابق الخيول زي ما كان يحب يعمل وهو صغير طبعا الخيل كان سابقه بكتير بس هو دي كانت هوايته المفضله
رضوى كانت بتبصلو وبتضحك وبتقول بصوت عالي خلاص قربت فاصلك 10متر وتقربلو وبقت تضحك
يونس اتغاظ ووقف وهو بينهج بس بقى يبص لضحكتها الجميله بابتسامه وبعد كده بقو يتكلموا ويهزرو بسعاده
بس والد يونس استغل انشغالهم وطلع في العربيه ومشي بيها ومكانش فيه عربيه غيرها وسابهم لوحدهم في المكان من غير اي وسيلة مواصلات يرجعوا بيها ولا اي طريقه تساعدهم لانه مفيش حد في المكان كله وووو
↚
مشي وسابهم لوحدهم في المكان من غير اي وسيلة مواصلات يرجعوا بيها ولا اي طريقه تساعدهم لانه مفيش حد في المكان كله
يونس خلص جري وقال بصي هدخل اخد دش عرقت جدا وهاجي اساعدك
رضوى ابتسمتلو وهو دخل ياخد دش في بيت المزرعه
رضوى بقت تكمل شغلها بس عنينها جات على مكان العربيه واتفاجأت انها مش موجوده استغربت جدا وبقت تنادي على عمها بس ما كانش موجود بقيت تدور عليه في المكان ملقتهوش ولا لقت العربيه
واتصـ.ـد.مت لما لقيت مكان لاطارات العربيه راجعه من نفس طريق اللي جم بيه
اتسعت عنيها بزهول وجريت بسرعه على بيت المزرعه اول ما دخلت بقت تنادي وتقول يونس الحقني يا يونس
يونس كان في الاوضه طالع من الحمام ومكملش لبس
رضوى شهقت بحرج وبصت بعيد وقالت .. انا انا اسفه.. اسفه دخلت كده اسفه يا لهوي على الكسوف اللي انا فيه
يونس ضحك وقرب منها وقال.. في واحده تتكسف من جوزها
رضوى اتجمدت مكانها من قربه وهو قال.. ليه كنت خايفه كده
رضوى بصت في عيونه ونسيت هي كانت جايه ليه اصلا وقالت.. انا.. انا
ابتسم وقرب وقال.. انتي ايه
رضوى قالت بـ.ـارتباك.. انا جيت علشان.. كنت.. ممكن تبعد شويه عشان اعرف اتكلم
يونس ضحك وقرب عليها اكتر وضمها وقال ..حابب اعترف لك بحاجه.. انا عارفه ان اللي بعملو معاكي غلط بس مش قادر ابطل افكر فيكي الموضوع زايد عن حده قوي اللحظه اللي احنا فيها دي انا هموت عليها من امبـ.ـارح انا مرتاح قوي وانتي بين ايديا
رضوى كانت مبسوطه جدا بكلامه و ابتسمت بدمـ.ـو.ع وقالت يونس عايزه اقولك حاجه
بس كان في دنيا تانيه و قال هو مغمض عينيه بهدوء…اممم قولي كل حاجه.. قولي كل اللي في قلبك.. انا حاسس ان في قلبك حاجات كتير من ساعه ما شوفت نظراتك ليا اول يوم كان نفسي اسالك بتحسي بايه تجاهي اتكلمي متتكسفيش
رضوى قالت بـ.ـارتباك شـ.ـديد.. يونس عمي خد العربيه معاه ومشي شكله مش ناوي يرجع
يونس اتسعت عنيه بزهول وبعدها عنه بسرعه وقال انتي بتقولي ايه انت بتهزري صح
رضوى هزت راسها بالرفض وقالت للاسف لا بقول لك مشي وسابنا حتى العربيه اخدها احنا هنرجع ازاي
يونس جذب شعره لورا وقال..وبعدين في الراجـ.ـل ده..ابه الحركات دي طيب انا هحاول ارن له ده اذا كان في شبكه هنا
رضوى اتنهدت وقعدت وقالت متحاولش مفيش شبكه خالص هنا احنا بنيجي هنا على طول
يونس غمض عنيه وفتحهم بغضب وقال مش طبيعي حركاتنا احنا المصريين تفرس
رضوى بصتلو بضيق وقالت ومالهم المصريين مش احسن من ناس مش من طينطتك ولا تعرف عنهم حاجه
يونس قال…الناس اللي مش من طنتي مش بيعملوا الحركات النص كم دي واصلا الدنيا بسيطه ومش مستاهله العك ده… واحد زائد واحد يساوي اثنين المفروض كل واحد يقول هو عايز ايه بالظبط من غير لف ودوران يعني عندك مثلا جوليا ..هيه الي جات قالتلي انها بتحبني
رضوى بصتلو بزهول وقالت..وانت تحب ان البنت هي اللي تقول لك انها بتحبك
يونس قال بسرعه انا احب ان اي حد عندو مشاعر يعترف بيها ولد بنت مش هتفرق .. اولا لان المشاعر ما بتتخباش اصلا ثانيا بقى عشان لو في حاجه ممكن تتلحق يلحقوها فهمتي قصدي
رضوى قالت بضيق…انا بقى بافضل ان الواحده مترخصش نفسها واذا فيه حد حبتو وحست انو مش بيبادلها نفس المشاعر..فالافضل متقلوش حاجه لان المشاعر مبتطلبش وتصون كرامتها ولو راح واحد يجي عشره
يونس ابتسم وقال..انا بتكلم عن الحب.. الحب اللي هو الانسان اللي راح ما يعوضوش كنوز الدنيا
رضوى لمعت عنيها بالدمـ.ـو.ع وقالت.. لو الواحده عندها واحد زي كده ولو راح ما تعوضوش كنوز الدنيا بس هو مش عايزها ما تتعبش نفسها معاه.. وتجرب تلاقي شخص تاني حتى لو مش هتحبو بنفس الطريقه بس هيقدرها ويحترمها كده احسن ما تظلم نفسها مع واحد مهما حبيته هتفضل مشاعره لحد ثاني
يونس قرب ومسك ايدها وقال.. مين قالك ان في مشاعر لحد تاني مش يمكن يكون بيرتبط لمجرد الارتباط وبس او لقا واحده مناسبه والسلام
بقلم…زهرة الربيع
رضوى بصتلو باستغراب.. وقالت انت قصدك ايه
يونس اتنهد وقال ابدا كلام عن العامه يعني
يلا خلينا نطلع نلف شويه يمكن نلاقي حد قريب ولا حاجه يساعدنا
رضوى قالت.. بص متتعبش نفسك خالص هنا ما فيش اي حد هو لو عارف ان احنا هنعرف نرجع ما كانش عمل كده من الاساس ..هنبات الليله وخلاص بقى بكره الخدم كده كده جايين وبيجوا بعربيات وتوصلنا
يونس ابتسم بخبث وقال انا وانتي هنبات هنا لوحدنا لحد بكره
رضوى قالت بسرعه و براءه.. اه بقى الليله بس وبكره هيجوا الخدم و…
بس قطت كلامها وقالت بـ.ـارتباك شـ.ـديد انت معك حق مش هينفع نبات هنا لوحدنا خالص ولسه هتطلع بس قاطعها لما شـ.ـدها عليه وقال دي فرصتنا علشان نتكلم انا وانتي في حاجات مهمه لازم نتكلم فيها
رضوى بصت له وقالت حاجات ايه يعني مفيش ما بيني وما بينك اي حاجه تتقال
ولسه هتطلع شـ.ـدها تاني و بص لعيونها وقال….فيه بنا كتييير يا رضوى كتير قوي وقرب منها وباسها برقه شـ.ـديده وسند جبيبنه على جبينها وقال…. ممكن تباتي جنبي هنا..هنام بس انا ببقى مرتاح وانتي معايا
رضوى بصتلو بدمـ.ـو.ع وقالت.. انت عايز مني ايه حـ.ـر.ام عليك و نزلت دمـ.ـو.عها اللي مش قادره تحبسها اكتر من كده
يونس ابتسم بسعاده من جواه ومسح دمـ.ـو.عها وقال ..انتي بتحبيني يا رضوى..صح..انا حسيت بيكي من اول يوم متكدبيش عليا وعلى قلبك
رضوى نزلت دمـ.ـو.عها اكتر وقالت ..طيب وافرض ايه الفايده انت فاضل يومين وتمشي… انت هتتجوز وانا مضطره اوافق على اول عريس يتقدملي
يونس اتسعت عنيه بدهشه وقال.. تتجوزي ..تتجوزي ليه
رضوى ابتسمت بالم وسـ.ـخريه وقالت هو ايه اللي ليه هفضل كده لامتى لازم في الاخر هضطر اوافق على اي عريس
يونس بص لعيونها وقال انا مش هسيبك يا رضوى انا الحقيقه مش عارف ..مش عارف انا عايز منك ايه ومش عارفه انا مهتم بيكي كده ليه..و مشـ.ـدودلك قوي كده ليه ..بس اللي اعرفه اني بقضي معاكي اسعد ايام حياتي وقلبي بيبقى مرتاح قوي وانتي معايا
رضوى قالت بدمـ.ـو.ع..طب وجوليا
يونس ابتسم وقال..هيه حاجه وانتي حاجه تانيه خالص..انتي غير اي واحده عرفتها
بقت تبص لعيونه جـ.ـا.مد بابتسامه هو قرب وقال..انا محتاجلك يا رضوى.. من ساعه ما شوفتك وانا مهوس بيكي
رضوى ابتسمت وحست بسعاده الدنيا كلها بصت لعيونه وقالت …يعني يعني بتحبني
يونس مكانش متأكد ايه المشاعر دي و حس بتـ.ـو.تر شويه بس قبل ما يفكر قال ..شكلي كده انا حابب قربك قوي.. قوي عايزك يا رضوى عايزك قوي
رضوى نزلت دمـ.ـو.عها بسعاده وقالت…و انا كمان بحبك قوي.. قوي يا ابن عمي بحبك يا يونس وما حبتش غيرك في حياتي
يونس ابتسم بسعاده من العشق الواضح اللي في عيونها واتردد شويه بس مقدرش يفكر في اي حاجه في الوقت ده قرب منها بشوق شـ.ـديد كانها اخر مره يقرب لست في حياته
رضوى كانت مبسوطه جدا بين اديه وممنعتهوش ابدا وغابو سوا في لحظات جميله جمعتهم
في صباح يوم جديد صحي يونس لقاها بين اديه وافتكر كلامه ليها وحبها الي كان واصح في عيونها حس بحزن شـ.ـديد من نفسه
اتنهد وقام بضيق شـ.ـديد
رضوى فتحت عنيها لما قام وقالت بابتسامه …صباح الخير
يونس بصلها وابتسم بتردد وقال صباح النور نمتي كويس
رضوى ابتسمت بكسوف وقال اه..نمت حلو
يونس وقال.. ده انت اللي حلو وقمر وطعم قوي
رضوى ضحكت بكسوف وقالت ..بس بقى.. الخدم زمانهم على وصول هروح استحمى ونجهز علشان نمشي
يونس كان حاسس بتـ.ـو.تر رهيب وكان عايز يتكلم معاها وقال رضوى.. انتي بنت عمي و..وغاليه قوي عندي ومش عايز ازعلك..انا مكانش في نيتي اعمل كده ابدا بس مقدرتش امسك نفسي من ساعه ما شوفتك وانا مسيطره علي رغبه قويه اني اكون معاكي…بس مش بالطريقه دي..كنت عايز نعمل كده من غير ما اجرح مشاعرك واقولك اني بحبك ووو
↚
رضوى بصتلو بزهول وقالت بصدمه…. يعني ايه.. انت كل اللي قولتهولي ده كان كدب..كان علشان تطولني
يونس مسك ايدها و قال بسرعه.. كل حاجه قولتها لك كانت من قلبي انا لا عشت ولا هعيش اجمل من الوقت الي كنتي فيه بين اديا ..و مبسوط قوي باللي حصل بنا ونفسي يتكرر مره واتنين وعشره …بس كل الحكايه اني مش هقدر اسيب جوليا انا ما حكيتلكيش عن كل اللي بينا جوليا شركتي بنسبه 50% من كل البيزنس اللي عملته طول السنين الي فاتت..وبنا عقود ومشاريع كبيره الموضوع كبير بجد يخسرني كثير قوي من اللي عملته فانا حابب يعني زي ما قلتلك قبل كده هسافر معاها ..وهاجي على طول علشانك انا مش حابب اطلقك مش حابب انك تكوني مع اي حد غيري قولتي ايه يا رضوى
رضوى نزلت دمـ.ـو.عها بغزاره وضحكت بياس وحسره وقالت.. انت مغلطتش يا يونس كل حاجه واضحه ..اناالي غـ.ـبـ.ـيه..وقلبي سرح بيا زياده ونفضت ايده بغضب ومشيت على الحمام
يونس قعد على السرير وحط ايده على راسه ودمـ.ـو.عه بتلمع في عينيه وهو بيفتكرها.. كانت بتبتسم له بسعاده الدنيا كلها وهي بتعترفلو انها بتحبه وبتسلم نفسها بكل ارادتها جذب شعره لورا وهو بيلعن نفسو
بعد شويه خرجت بعد ما استحمت ولبست هدومها وباين على وشها انها بكت كتير قالت بدمـ.ـو.ع اتفضل استنى الخدم بره حابه اقعد لوحدي
يونس قال بحزن …رضوى احسبيها بالعقل..وانتي اكيد ميرضيكيش اني اخسر كل ده ..انا والله مش عايز اخسرك الموضوع مش مجرد رغبه فيكي وانتهت لا انا محتاج لك قوي جنبي عايزك تفضلي معايا.. كبري عقلك شويه وانا هاجي على طول علشانك
رضوى بصتلو بغضب شـ.ـديد وقالت..انت هتطلقني وتغور في 60 داهيه بعد كده انا مش حابه اعرفك تاني يا يونس مش عايزه
قالت كده بغضب شـ.ـديد وطلعت بتشم هوا
يونس اتنهد ودخل ياخد دش ولبس هدومه وطلع
لسه هيكلمها وصلت عربيات الخدم ورضوى وقفت واحد من السواقين وقالت..عم ادريس ما تنزلش..هتروحنا انا ويونس باشا مروحين
يونس بصلها بحزن وركبو العربيه اللي طلعت بيهم على البيت وكانو طول الطريق ساكتين
رضوى كانت دمـ.ـو.عها بتنزل ومش مصدقه اللي عملته في نفسها مش مصدقه غبائها
اول ما وصلو البيت رضوى دخلت على اوضتها وقفلت عليها الباب
يونس طلع وراها جري وهو بيخبط على الباب وبيقول رضوى رضوى اعقلي شويه وخلينا نتكلم
رضوى كانت سانده ضهرها على الباب وهي بتبكي جـ.ـا.مد
يونس سند جبينه على الباب وهو بيقول..افتحي يا رضوى ما تعمليش كده
في الوقت ده جات جوليا وقالت.. يونس حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني كنت فين كل ده وضمته
يونس غمض عنيه بحزن والم وقال انتي انتي كمان حشـ.ـتـ.ـيني و
رضوى كانت جمب الباب وسمعتو ورمت نفسها على السرير و سمحت لنفسها تخرج كل اللي جواها وبقت تبكي بحرقه
تاني يوم كانو بيجهزوا الشنط بتاعتهم وخلاص ماشيين وابوه حس بياس شـ.ـديد اتصل على شيخ البلد الي شهد على جوازهم علشان يشهد طـ.ـلا.قهم
ورضوى كانت طول الوقت في اوضتها مش عايزه تطلع
يونس كان هيموت ويودعها بس رفضت تخرج ولسه هيطلع ابوه وقفو وقال ..استنى شيخ البلد على الطريق هيشهد طـ.ـلا.قكم ..هتطلقها قبل ما تمشي علشان تشوف نصيبها هيا كمان
يونس اتنهد وقال.. انا مش هطلقها.. رضوى مراتي وبنت عمي وانا عايزها انا هسافر مع جوليا وهبقى ارجع ونتفاهم في الموضوع ده
ونادى لجوليا وقال يلا يا جوليا
ابوه قال بغضب شـ.ـديد ..متخلينيش اتكلم قدامها
يونس بص لو وقال بابا لو سمحت انا مش هطلقها و
بس طلعت رضوى وسمعته وقالت بغضب يعني ايه مش هتطلقني حضرتك..سبتني تمن سنين ومشيت ودلوقتي عايز تضيع من عمري كمان .. لا حبيبي فوق لنفسك وبصلي كويس انا 1000 مين يتمناني ..وعلى بال ما حضرتك تخلص فرحك مع ست جوليا وتيجي تلاقيني بقى معايا عيل ولا اثنين
يونس كان بيبصلها بابتسامه كان نفسو يشوفها قبل ما يمشي قال… انا هسافر دلوقتي وهبقى اكلمك ونتفاهم هرجع مش هتأخر
ولسه هيمشي مسكت ايده بغضب وقالت ..وانا قلت هتطلقني حالا حالا يا يونس..والا هارفع عليك قضيه بشهادة الكل واوديك في60 داهيه
يونس ابتسم لها وشـ.ـدها قدام ابوه بحنيه وضمها لقلبه وقال هتوحشيني يا دودو راجع لك تاني وحياه عيونك راجع
ومشي هو وجوليا اللي كانت فاهمه نص الكلام ونصه لا بسبب لغتها
رضوى كانت بتزعق وبتقول له استنى هنا بقول لك طلقني الاول ..وقعدت على الانتريه وبقت تبكي بشـ.ـده
عمها وقف جنبها وقال بحزن… بس يا بنتي اهدي والله لاعمل لك كل اللي انتي عايزاه لو حتى عايزه ترفعي عليه قضيه هرفعها اهدي
في المطار كانو يونس وجوليا قاعدين مستنيين الطياره..يونس كان مرجع راسه لورا على الكرسي وهو بيفتكر كل لحظاتو معاها من اول ما كانت طفله وقت ما كان يمرجحها ويلعبها وينيمها بين اديه وهي صغيره و نظراتها يوم ما رجع ودمـ.ـو.عها اللي في عنيها محبوسه لما عرفت انه خاطب افتكر كل لحظه عدت عليه معاها خصوصا الوقت اللي قضوه في المزرعه من شغل وهزار لحد ما كانت بين ايديه بكل ارادتها وبكل مشاعرها
سمع صوت نداء الطياره وجوليا وقفت وقالت يلا يا يونس
يونس وقف وهو بيبص للطياره وبيفتكر رضوى كأنها قدامو قال…مستحيل مش هقدر اهرب..مش هقدر ابعد دي قدامي طول الوقت
بقلم…زهرة الربيع
جوليا قالت باستغراب ..انت بتقول اايه الطياره جات يلا
اتنهد وقال..انا راجع لمراتي يا جوليا..مش هقدر ابعد..مش هقدر اسبها تاني
جوليا قالت بزهول انت بتقول ايه انت تجننت وانا
قال بحزن انا اسف..بس مش قادر ..مش هقدر اكسرها اكتر من كده..عن اذنك ..ولسه هيمشي مسكت ايده وقالت بغضب …يونس لو انت مشيت تنسى كل بيزنس اللي كان بينها هتخسر كتير يا يونس
يونس ابتسم بسخريه وقال..ولو جيت معاكي هاخسر ..هاخسر قلبي و هخسر واحده حبتني من غير ما تعيش معايا حتى…انا مش هسيب رضوى ابدا لو خسرت الشغل كله .. انا راضي باللي وصلت له وهكلم مدير اعمالي هناك يخلص معاكم
جوليا وقالت بغضب.. هتخسر كل حاجه يا يونس علشان بنت قرويه بطل غباء
ابتسم وقال.. تشرفت بمعرفتك يا جوليا بجد اسف وقلع دبلتو وادهالها ..ومشي جري لحد ما طلع على الشارع وقف اول تاكسي وطلع على البيت
في البيت كانت رضوى مخـ.ـنـ.ـوقه جدا وقاعده على السطوح مع الحمام وبتشم هوا وهيه بتفكر فيه بدمـ.ـو.ع قد ايه كان حنين معاها.. شافت احساس حلو في عيونه ليها.. ازاي قدر يخدعها كده كل حاجه كانت بتدور في دماغها ودمـ.ـو.عها بتنزل بحزن شـ.ـديد
يونس اول ما وصل البيت بقى ينادي عليها زي المـ.ـجـ.ـنو.ن
ابوه وقف بفرحه وقال يونس انت رجعت يا ابني انا كنت متاكده
يونس حـ.ـضـ.ـنو و باس على ايده وراسه وقال ما بقتش اقدر ابعد خلاص يا بابا..مراتي فين
ابوه ابتسم بفرحه وقال هي فوق عند الحمام ضحك بسعاده وطلع جري على السلم اول ما اوصل لقاها قاعده ماسكه حمامايه في ايدها وبتمشي ايدها على جناحتها ودمـ.ـو.عها على خدها وبتقول.. جناحك اتكسر يا زغلول ما تزعلش بكره يطيب وترجع تطير مانا قدامك اهو انا قلبي اتكسر مع ذلك هاستني يجي يوم ويطيب
يونس قرب منها بدمـ.ـو.ع وقال.. انا ماعرفش زغلول هيطيب امتى بس اكيد مش هسيب قلبك مكسور
رضوى بصتله بصدمه بزهول واقالت بصوت مهزوز يونس
يونس شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقال.. قلب يونس و امسح دمـ.ـو.عها بايديه ويص لعنيها وقال.. سامحيني
رضوى كانت مش مصدقه نفسها وهتقع من طولها حرفيا بقت بتمشي ايديها على دراعاته مش مصدقه انه بين ايديها وقالت بدمـ.ـو.ع ..انت هنا بجد..ولا..لا انا بتهيألي
يونس نزلت دمـ.ـو.عه من منظرها وضمها لقلبه قوه وقال سامحيني يا رضوى سامحيني على كل دقيقه نزلت دمـ.ـو.عك فيها بسببي..و كل لحظه كنتي محتاجاني وملقيتنيش ..سامحيني انا اسف يا بنت عمي هعوضك يا رضوى هعوضك عن كل ده هخليكي اسعد واحده في الدنيا كلها
رضوى كانت بتبصلو بزهول وقالت..انت ازاي هنا…طب..طب وجوليا
يونس ابتسم و احط ايده قدامها وكانت الدبله مش فيها وقال.. فكريني اشتري واحده عليها اسمك الصباع ده مش متعود يبقى ساده كده
رضوى ضحكت بخفه وزهول وهي مش مصدقه نفسها وقالت انا مش عارفه انت بتقول ايه انا مش فاهمه حاجه
يونس ابتسم وقال افهمك ومسك ايدها وحطها على قلبه وقال القلب ده مدقش غير باسمك ومبقاش عايز غيرك ولما خيروه اختارك… اختارك عشان كده رجعت ..مش عايز فلوس الي يفضل يفضل والي يروح يروح ..هفضل عايش معاكي حتى لو هنبدا من جديد وهستثمر كل وقتي فيكي وغمز وقال..وهبدا اثتثمار حالا
رضوى ضحكت بسعاده شـ.ـديده وضمته بكل قوتها وهي مش مصدقه.. وقالت بزهول وسعاده ..يعني هتفضل معايا مش هتتجوز بجد
يونس ضحك وقال خلاص بقى هتجوز ازاي العروسه اصلا طارت بص لعيونها وقال ..بس جاهز اتجوز هنا يعني لو حتى في عشة الحمام دي مش مشكله
رضوى ضـ.ـر.بتو في صدره بخفه وضحكت و قالت بطل سفاله يلا
يونس ضحك وقال .. ليه يا عم ما هم عايشين حياتهم اهو كأننا حمامتين من ضمن
رضوى ضحكت بقوه وهي بتقول انت مـ.ـجـ.ـنو.ن مـ.ـجـ.ـنو.ن بحبك قوي
يونس قال …انا كمان حبيبتك حبيبت علشان جمال قلبك وكبريائك اللي مخليكي ملكه في عيوني… دخلتي قلبي ولفيتي على دماغي لف بحبك يا رضوى وراضي بيكي راضي بيكي ومكتفي وعايزك ووجودك ثروتي ومش ناقصني غيره يا بنت عمي😘😘
تمت…….
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇