رواية من جمالها اغرق حسن وحور كاملة جميع الفصول

رواية من جمالها اغرق هي رواية رومانسية تقع احداثها بين حسن وحور والرواية من تأليف نور محمد في عالم مليء بالتناقضات صعيصياصيصصوالأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية من جمالها اغرق لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية من جمالها اغرق هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية من جمالها اغرق تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية من جمالها اغرق حسن وحور كاملة جميع الفصول

رواية من جمالها اغرق من الفصل الاول للاخير بقلم نور محمد

:هي دي العروسه؟! 
:ايوه ياأمي هي
:يعني ملقتش غير دي تاجي تخطبها؟
:ليه ياأمي مالها وحشه!!
:ايوه وحشه انت مش شايف شكلها ايه،رفيعه وسمرة وملامحها حتي مش حلوه
:لو سمحتي يأمي انا اللي هجوزها مش انتي،وهي عجباني كده
:انا بس بقول بنات العيله اولا وحلا منها كمان يابني 
:لا ياأمي انا عاوز دي بقلم نور محمد
:ماشي براحتك لما نشوف اخرتها ايه؟
:خير ياام حسن شيفاكي بتهمسي انتي وابنك من وقت،في حاجه
:لا مفيش بنتكلم عن العروسه بس
:تمام ايه رأيك بقى في عروسه ابنك؟
:بصراحه يختي هي يعني وحـ..
قاطعها بسرعه:طنط هو عمي هيتأخر كتير
:لا مسافه الطريق بس يابني 
:احم طيب ممكن كوبايه ميه 
:حاضر دقيقه بس
:ماما ممكن تهدي انتي ليه عاوزه تدمري كل حاجه؟
:يابني دي مش من مقامك او مقامنا اسمع مني بنات العيله كتير واحسن منها
:لا انا عاوز دي ومصمم عليها كمان
:ماشي ياحسن براحتك
:الميه يابني 
:تسلمي ياطنط بس ممكن تستعجلي عمي علشان عندي شغل
:حاضر هكلمه دقيقه بس
:وبعدين بقى هنفضل كده كتير انا زهقت
:معلش ياأمي استحملي شويه علشاني
:لا كده كتير بصراحه دي قله زوق مش كفايه اجه لبنته مهندس قد الدنيا،مكنتش تحلم بيه،لا وكمان بيتأخر علينا،تعال يابني بنات الناس كتير
:معلش يام حسن اصل شغله بعيد عن هنا بس زمانه في الطريق 
:ياأمي نستني شويه كمان الغايب حجته معاه 
:يووه بقى ماشي لما نشوف اخرتها 
وبعد وقت وصل الاب
:السلام عليكم
:وعليكم السلام ياعمي 
بضيق:وعليكم السلام يابو حور ايه ياخويا كل ده في الطريق
بأحراج:معلش مكنش فيه مواصلات 
:لا عادي والا يهمك ياعمي،بس ندخل في الموضوع علطول علشان انا عندي شغل
:اكيد يابني اتفضل
:انا اجيت اتقدم لبنت حضرتك حور وليا الشرف طبعا
:حور؟!
:ايوه ياعمي في حاجه 
:لا بدا يابني،وانا موافق طبعا مش هلاقي احسن منك لبنتي بقلم الكاتبه نور محمد
:تمام على بركه الله نقرأ الفاتحه 
: لا استني انا عندي كلام لسه عاوزه اقوله
:اتفضلي ياام حسن ده حقك
:بص بقى ياخويا ده جواز،وزي ماانت شايف ابني مهندس قد الدنيا وكمان حلو مشاء الله يعني مال وجمال 
:ايوه عندك حق كملي
:تمام بقى انا عندي شروط علشان الجواز ده يكمل
: شروط؟!! 
: ياأمي انتي بتقولي ايه؟! 
: اسكت انا امك وعارفه مصلحتك فين؟
:ايه شروطك ياام حسن؟
:بص بقى اللي اوله نور اخره سلامه ياخويا وانا حيلتي حسن وهند بس طلعت بيهم من الدنيا
:تمام مفهوم كملي
:اولا انا ابني هيجوز في بيتي هو عنده شقته الخاصه، بس انا عاوزه يفضل معايا في البيت قولت ايه؟
:امم ماشي وايه كمان
:وكمان انا معنديش جو اهلي وحشوني وعاوزه اقعد معاهم يومين بنتك لو دخلت بيتي مفيش خروج منه غير في الحالات الضروريه بس ها قولت ايه؟
:لا طبعا مش موافقين 
:موافقين ياام حسن 
:انت بتقول ايه ياعلي؟؟ 
:طيب عن ازنكم ياجماعه هتكلم مع مراتي دقيقه بس
:اذنك معاك اتفضل
:ياأمي انتي ليه مصره تدمري كل حاجه؟ 
:وانا عملت ايه يعني!
:ايه الشروط دي اكيد هيرفضوا وده اللي عاوزاه انتي مش كده،اصلا الشروط دي صعبه على اي حد وانا مش موافق عليها
:انت تسكت خالص انا بعمل كده لمصلحتك
:لا مش هسكت حـ.ـر.ام اللي بتعمليه معايا ده،انا هقول لعمي اول مايرجع انك كونتي بتهزري بس
:لا ياحسن عارف لو عملت كده انا مش هقف في فرحك ابدا وانت حر بقى 
:ماشي ياأمي،ربنا يستر
:انت ازاي توافق على الشروط دي ياعلي؟!
:وانتي عاوزاني اعمل ايه ياهبه ده عريس لقطه مستحيل بنتك تلاقي زيه تاني، وبعدين انا المهم عندي هو مستقبل بنتي
:بس انا مش موافقه دي عاوزه تحرمني من حور ياعلي
:يعني عاجبك قعدتها قدامك كده بعد خمسه وعشرين سنه خلاص بنتك شويه كمان وتبور ياهبه افهمي بقى 
:فاهمه بس يعني
:مفيش بس انا شايف الولد موظف ومحترم كمان وبأذن الله هيسعدها
:ماشي ياعلي اللي تشوفه 
"كانت تقف امام غرفتهم وهي كاتمه دمـ.ـو.عها وصوتها، بعد ماسمعت كلامهم واول ماحست انهم خارجين، جرت غسلت وشها بسرعه ورجعت الصالون تاني"
:معلش اتأخرنا عليكم،واحنا موافقين ياام حسن على شروطك
:عين العقل يابو حور نقرأ الفاتحه بقى
وفي الليل في غرفه حور كانت ماسكه فونها بتردد
:ارن عليه او لا، بس انا لازم ارن عليه ضروري
:الوو السلام عليكم
:وعليكم السلام مين؟
:انا حور 
:حور بجد عامله ايه؟
:كويسه الحمد لله،بصراحه انا رنيت علشان عاوزاك في موضوع مهم
:تمام اتفضلي 
:لا مش هنا انا عاوزه اقابلك بكره ممكن
:بكره!! طيب ممكن نأجلها لبعد الخطوبه افضل علشان اهلك 
:لا لازم اقابلك ضروري بخصوص الخطوبه 
:تمام بكره في كافيه( **) الساعه(**) هكون في انتظارك
:اتفقنا بكره باذن الله اشوفك سلام 
:سلام 
"وفي الصباح جهزت حور نفسها لمقابله حسن واخدت ازن اهلها بعد ماكذبت عليهم طبعا بس كان لازم تعمل كده وطلعت "
:اتأخرت عليك 
:لا اتفضلي اطلبلك عصير
:لو ممكن
:تمام ممكن اتنين عصير لو سمحت 
:اتفضلي عاوزه تقولي ايه؟
:بصراحه انا فضلت الليل كله بفكر كويس في ارتباطنا سوى و..
قاطعها:عارف انك زعلتي من كلام امي امبـ.ـارح بس انا ناوي ا....
قالت بسرعه:انا مش موافقه على الجواز ده
رد بصدمه:اييه!!
يتبع... بقلمي نور محمد
:اتأخرت عليك 
:لا اتفضلي اطلبلك عصير
:لو ممكن
:تمام ممكن اتنين عصير لو سمحت 
:اتفضلي عاوزه تقولي ايه؟
:بصراحه انا فضلت الليل كله بفكر كويس في ارتباطنا سوى و..
قاطعها:عارف انك زعلتي من كلام امي امبـ.ـارح بس انا ناوي ا....
قالت بسرعه:انا مش موافقه على الجواز ده
رد بصدمه:اييه!!
:اسفه انا مقدرتش ارفض امبـ.ـارح قدام اهلي علشان مش عاوزه احرجهم قدامكم بس انا مش موافقه
:انا متفهم ده بس لو سبب رفضك شروط امي، فانا حابب اقولك اني مش هعمل حاجه غير بوافقتك، لان دي حياتك قبل أي شئ
:ايوه انا مش موافقه عليها لانها كده عاوزه تحبسني في البيت و انا هدمر حياتي بالطريقه دي
:تمام بصي انا مش هضعط عليكي في شئ، لاني من اول ماشوفتك حسيت انك من نصيبي، بس كله في يدك ممكن اخد فرصه تت عـ.ـر.في عليا اكتر، وبعدها اللي تشوفيه موافق عليه
:امم تمام انا موافقه 
:الحمد لله يبقى الخطوبه الاسبوع الجاي وخير البر عاجله ايه رأيك؟
:تمام موافقه
:طيب تعالي اوصلك
:لا شكرا انا هروح لوحدي
:تمام براحتك
وبعد مامر اسبوع اجه يوم خطوبه حور وحسن،حور كانت متـ.ـو.تره اوي لانها خطوبه كبيره وفيها ناس كتير وخايفه تحرج حسن قدم اهله وصحابه
:انا غيرت رأيي الغي الخطوبه
:الغي ايه ياحور ده كل حاجه بقت جاهزه حتي الناس كلها اجو
:بصراحه انا خايفه ومتـ.ـو.تره اوي اطلع كده قدامهم
:خايفه من ايه وبعدين انا مش مهم عندي حد يشوفك قمر كفايه في عنيا انتي قمر 14
:بجد ياحسن
:بجد ياحور اجهزي بقي بسرعه علشان انا كمان جهزت من بدري
:حاضر خمس دقايق بس 
:هستناكي تحت اوك
:اوك 
تحت كان حسن واقف مع اهله وصحابه وهو سعيد جدا
:الف مبروك ياعريس عقبال الليله الكبيره
:الله يبـ.ـارك فيك وعقبالك انت كمان 
:حسن امال خطبتك اتأخرت ليه؟
:زمانها نازله ياأمي 
:ربنا يعدي الليله دي على خير ومتحصلش فضيحه بسببها
:امي لو سمحتي متقوليش عليها كده 
:ماشي ياحسن هسكت اهو بس ابقى سكت باقي الناس لما يشوفوها 
بعد وقت نزلت حور وكان خايفه ومتـ.ـو.تره اوي وامها جنبها بتدعمها
:ارفعي رأسك ياحبيبتي متخافيش انا معاكي
:انا خايفه اوي ياماما تعالي نرجع 
:نرجع ازاي بصي حسن تحت اهو بيبص عليكي هناك
:فينه ياماما؟!
بصت حور على حسن وهو مركز معاها ونست كل الناس الموجوده وابتسمت بسعاده
:ممكن اخدها ياطنط 
:اكيد يابني اتفضل 
:احلا بنت في الدنيا ياحوري
:بجد ياحسن
:بجد ياحور عيوني
تقدم بها عند اهله وصحابه اللي اول ماشفوها انصدموا
:اقدملكم حور خطيبتي 
:دي خطيبتك؟!
:ايه ياعمي مالك ايوه خطيبتي
:انت ازاي تخطب البنت دي انت مش شايف شكلها ايه؟!
:مالها يعني وبعدين انا شايفها قمر
:دي وحشه اوي ياماما شوفي شكلها ازاي وحش
:عندك حق ازاي حسن يخطب بنت زيها
:ماما هي دي خطيبه حسن اخويا 
:ايوه هي 
:وانتي ازاي توافقي عليها دي هتفضحنا وسط اهلنا وصحابي كمان
:وانا اعمل ايه اخوكي اللي مصمم عليها 
:لا لازم تتصرفي مستحيل حسن يجوز البنت دي 
:اتصرف ازاي انا حاولت معاه كتير بس هو برضو عاوزها
:تمام انا هتصرف معاها لازم اخرب الخطوبه دي بأي طريقه بقلمي نور محمد
بغضب:مش عاوز اسمع سيره خطيبتي على لسان حد فيكم واللي مش عاجبه يتفضل من هنا 
:انت بتطرد اهلك علشان دي ياحسن انت اجننت 
:لا مش اجننت ياأمي بس دي بقت خطيبتي وكرامتها من كرامتي يعني اللي هسمعه بيقول عليها كلمه انا هقف قدامه 
:لا كده كتير ياسلمى انتي سامعه ابنك بيغلط فينا ازاي 
:معلش اكيد ميقصدش حاجه مش كده ياحسن
:لا اقصد كل كلمه قولتها انتوا اصلا ناس بتحب المظاهر بس لكن جوهر الانسان مش مهم عندكم وانا خطيبتي عجباني اوي ومش مهم عندي رأي أي حد تاني فيها
:ايه ده ياسلمى ابنك بيغلط فينا علشان واحده متستهلش تبقى بنت اصلا واحنا غلطانين اننا اجينا نفرح معاه عن ازنك ودي اخر مره نحضر مناسبه لابنك تاني 
:لا استنوا معلش حقكم عليا انا متمشوش
:عاجبك كده ياحسن فضحتنا قدام اهلنا والناس كلها
:ياأمي انا مقولتش حاجه غلط واصلا بكره يرجعوا تاني علشان مصالحهم اللي عندي دي عالم بتاعه مصلحتها بس
"وعند حور كان قاعده بعيد بتبص عليهم بدمـ.ـو.ع مكتومه وحاسه بزنب لانها سبب اللي بيحصل مع حسن دلوقتي وزعلانه عليه اوي"  
:اهلا انتي خطيبه حسن؟
:ايوه
:اتشرفنا انا ابقى اخته هند 
:الشرف ليا انا 
:بصي بقى انا مش بحب اتكلم مع البنات امثالك لاني بقرف منهم بس عاوزه اقولك انك مستحيل تبقى مرات حسن اخويا
:علفكره امثالي الي بتقرفي منهم دول من خلقه ربنا يعني زيي زيك بس الفرق ان قلبي احلا واجمل من قلبك 
:انتي بتردي عليا وكمان بتغلطي فيا انا يازباله طيب تعالي بقى اعرفك مقامك فين؟
قربت هند ومسكت حور من حجابها بعنف ونزلت فيها ضـ.ـر.ب وحور فضلت تصرخ وهي بتحاول تبعدها عنها 
وفجأه لقت شخص سحبها بقوة بعيد عن حور وضـ.ـر.بها كف قوي رن في المكان كله قدام الكل
وقال بغضب عارم:انتي ازاي تمدي ايدك عليها
بخوف وصدمه:حسن انا....
يتبع...بقلمي نور محمد 
:اهلا انتي خطيبه حسن؟
:ايوه
:اتشرفنا انا ابقى اخته هند 
:الشرف ليا انا 
:بصي بقى انا مش بحب اتكلم مع البنات امثالك لاني بقرف منهم بس عاوزه اقولك انك مستحيل تبقى مرات حسن اخويا
:علفكره امثالي الي بتقرفي منهم دول من خلقه ربنا يعني زيي زيك بس الفرق ان قلبي احلا واجمل من قلبك 
:انتي بتردي عليا وكمان بتغلطي فيا انا يازباله طيب تعالي بقى اعرفك مقامك فين؟
قربت هند ومسكت حور من حجابها بعنف ونزلت فيها ضـ.ـر.ب وحور فضلت تصرخ وهي بتبعدها عنها 
وفجأه لقت شخص سحبها بقوة بعيد عن حور وضـ.ـر.بها كف قوي رن في المكان كله قدام الكل
وقال بغضب عارم:انتي ازاي تمدي ايدك عليها
بخوف وصدمه:حسن انت بتمد ايدك عليا علشان دي 
بحده:ايوه أمد ايدي عليكي وكمان هكسر رقبتك وايدك لو اتمدت على حور تاني ياهند
:حسن انت اجننت بتمد ايدك على اختك انت عمرك مامديت ايدك عليها
:صحيح ياامي انا عمري مامديت ايدي عليا بس لما تغلط لازم امد ايدي، ودي اخر مره اشوفك بتمدي ايدك على مرات اخوكي المستقبليه ياهند فاهمه
هند نزلت دمـ.ـو.عها بخوف منه ومردتش عليه، فصرخ في وشها بغضب
:مش سامع صوتك، ردي عليا 
:حـ حاضر 
:تمام إعتزري لحور على الي عملتيه معاها ياله
:بس انا مش غلـ...
قاطعها بغضب جامح:انا قولت ايه اعتزر منها حالا اخلصي
بخوف:حاضر انا اسفه ياحور سامحيني 
: كده تمام خديها ياأمي من وشي مش عاوز اشوفها قدامي دلوقتي
:ماشي ياحسن تعالي يابنتي معايا
:انتي كويسه ياحور؟
: ايوه كويسه واسفه كل ده حصل بسببي
:اسفه على ايه انتي عملتي ايه؟ بصي دي ناس بتقيم الانسان بجماله الخارجي لكن جوهره الحقيقي محدش منهم بيقدر يشوفه وأي حد يقولك انك مش قمر ياحور يبقى مريـ.ـض نفسي ومش انسان من الاساس 
:شكرا ياحسن كلامك ريحني اوي 
:حور انا عاوزك بس تبقى دايما على طبيعتك، انا اللي شـ.ـدني ليكي هو انك دايما على طبيعتك يعني من جوه وبره نضيفه مش زي باقي البنات 
:حاضر ياحسن، انا هفضل طول عمري كده 
:وانا عاوزك تشاركيني حياتي كلها وانتي كده
:طيب ممكن توصلني للبيت علشان انا تعبانه
:حاضر ياحوري ياله بينا 
:شوفتي اللي عمله فيا ياماما  ضـ.ـر.بني وهزقني قدام الناس كلها علشان الزباله دي 
:اهدي ياهند انا مش عارفه ازاي حسن يعمل كده ده عمره ماعمل معاكي كده في حياته
:كله بسببها الزباله دي انا مش فاهمه ازاي بيبص عليها اصلا دي وحشه اوي ياماما
:حتي انا قولت كده برضو وحاولت اضغط على اهلها بشروط علشان يرفضوا بس المشكله انهم وافقوا رغم كل ده 
:اكيد هيوفقوا ياماما اصلا هيلاقوا مين تاني يبص لبنتهم دي وحسن اخويا عريس لقطه طبعا 
:عندك حق بس وحياتك لازم افركش الخطوبه دي واخربها عليهم، وحقك هاخده منها لازم اخليه يسيبها ويضـ.ـر.بها كمان قدام الكل، زي ماعمل معاكي
: بجد ياماما طيب هتعملي ايه؟ 
: اصبري وهتشوفي بنفسك  
وعند حور حسن وصلها بعربيته وطلعت البيت وهي فرحانه اوي وبتغني كمان بسعاده
:بسم الله مشاء الله ايه البسمه العسل دي 
بكسوف:شكرا يابابا كلك زوق 
:طيب ممكن اعرف مين سببها علشان اروح ابوسه
بضحك:عيب يابابا متقولش كده وبعدين انا بغير عليه 
:بسرعه دي لحقتي تحبيه ياحور
:بصراحه ايوه حبيته يابابا من معاملته معايا وكلامه الحلو علق قلبي بيه اوي
:ربنا يديمها عليكي فرحه يابنتي 
:امين يارب يابابا عن اذنك هدخل ارتاح شويه 
:تمام ازنك معاكي ياحبيبتي 
دخلت حور غرفتها بسعاده وهي بتتذكر كلام حسن وقلبها بيدق بقوه من الفرحه،وفي صباح اليوم التالي صحيت على رنت الفون وطبعا كان حسن
:صباح العسل ياحوري
:صباح النور ياحسن 
:نومتي كويس امبـ.ـارح؟
:ايوه الحمد لله 
:طيب معاكي حاجه تعملها دلوقتي؟
:لا ليه بتسئل؟!
:بصراحه انا حابب اخرج افطر معاكي دلوقتي ممكن 
بفرحه:اكيد ياحسن ممكن بس هقول لبابا وماما الاول ماشي 
:تمام انا هستناكي تحت العماره متتأخريش عليا
:حاضر ياحسن سلام 
:سلام ياحوري
قامت حور بكل نشاط وهي فرحانه اوي بمكالمته لها وطلعت بسرعه من الغرفه 
:بابا ماما انتو فين؟
:مالك ياحور انتي كويسه؟!
:ايوه كويسه كويسه اوي، حسن كلمني يابابا وعاوز اخرج معاه نفطر سوى ممكن اخرج معاه ارجوك
بفرحه لفرحه ابنته:ممكن طبعا ياحبيبتي المهم ابتسامتك دي عندي 
:شكرا يابابا انت احلا بابا في الدنيا 
:ربنا يسعدك يابنتي دايما 
وبعد وقت جهزت حور نفسها بفرحه كبيره ونزلت تحت لقت حسن في انتظارها
:اتأخرت عليك 
:لا اتفضلي اركبي ياحوري
:شكرا ياحسونه 
:بلاش حسونه، حسن احسن
:حاضر ياحسن
وصلوا لنادي سوى وحسن كان فرحان معاها وبعد ماطلبوا الاكل
:الاكل حلو ياحور
:ايوه حلو اوي ياحسن 
:ده علشان انتي بتحلي كل حاجه ياحوري
اتكسفت منه ومردتش عليه وفجأه سمعت صوت شخص تاني من خلفها بيقول
:ايه ده انتي هنا حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياحور
بغضب:انت مين وتعرفها منين؟
ببرود:انا حبيبها انت تبقى مين بقى؟
بغضب وغيره:انا ابقى خطبيها....
يتبع...بقلمي نور محمد
:الاكل حلو ياحور
:ايوه حلو اوي ياحسن 
:ده علشان انتي بتحلي كل حاجه ياحوري
اتكسفت منه ومردتش عليه وفجأه سمعت صوت شخص من خلفها
:ايه ده انتي هنا حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياحور
بغضب:انت مين وتعرفها منين؟
ببرود:انا حبيبها انت تبقى مين بقى؟
بغضب وغيره:انا ابقى خطبيها....
بصدمه: وده امتى الكلام ده؟! 
بغضب: من امبـ.ـارح ياستاذ، حور انتي ت عـ.ـر.في الشخص ده؟
بصت عليه حور بخوف وقالت: لا والله مااعرفه، انا اول مره اشوفه في حياتي 
: كذابه ياحور، انتي ليه بتعملي كده بعد كل الحب الي حبيته ليكي تقولي عليا كده 
: انا عمري ماشوفتك قبل كده، انت بتتبلى عليا ليه؟
: باااس مش عاوز اسمع صوت حد فيكم، حور بصى في عنيا وقولي الحقيقه وانا هصدقك 
بصت حور في عنيه بكل صدق وقالت بدمـ.ـو.ع: والله انا اول مره اشوفه في حياتي، مش عارفه هو بيقول عليا كده ليه ياحسن؟ 
: علفكره دي بتكذب عليك احنا نعرف بعض من زمان وبينا علاقه طويله كمان وو
بغضب: اخررس مش عاوز اسمع صوتك تاني، حور بتقول الحقيقه انا شوفت في عنيها الصدق، واللي زي حور دول عنيهم مستحيل تكذب 
ابتسمت حور براحه من كلامه وقلبها دق بسعاده كبيره لانه وثق فيا وصدقها
: تمام بس افتكر انك هتنـ.ـد.م بعدين، انا كونت زيك في الاول وانخدعت في برائتها، وقولت دي وحده نضيفه مش زي باقي البنات، بس بعدين عرف حقيقتها وانها طلعت بنت وسـ.ـخـ
وقف بغضب ومسكه بعنف ونطق بشر وعينه بقت حمره: اخررس قطع لسانك حور انضف ميه مره منك ومن امثالك، وصدقني لو سمعت كلمه منك عليها تاني، انا هقطع لسانك خالص انت متعرفش انا مين وممكن اعمل في امثالك ايه؟
برعـ.ـب منه:حـ حاضر انا كونت عاوز احظرك منها بس انا اسف 
نطق من بين اسنانه بغضب:انا عمري ما هشك في اخلاق خطيبتي حور ابدا،لاني متأكد من اخلاقها وعمر نظرتي في الناس ماخابت قبل كده،وانت لو لمحت ظلك تاني قدامي حتي بصدفه انا هنـ.ـد.مك صدقني،ياله غور من وشي عالم زباله بصحيح 
فر من قدامه برعـ.ـب حقيقي منه وهو بيحمد ربنا انه طلع من بين ايديه كويس وبعد ما اطمن انه بقى بعيد منهم مسك فونه ورن عليها
:انا اسف حاولت اوقع بينهم بس مقدرتش،ابنك كشفني وهددني كمان،علشان كده انا مش هقرب منهم تاني 
بضيق:تمام انت عملت اللي عليك،بس الظاهر ان تأثيرها على حسن ابني كبير،بس انا وراها ولسه اللعبه هتبدأ
:تمام براحتك سلام 
:سلام 
:ها ياماما طمنيني عمل ايه حسن سابها مش كده 
:لا حسن كشفه انا عارفه ابني اول ما يثق في شخص صعب يشك فيه بسهوله بس انا مش هسيبها لازم اخلص منها بأي طريقه ولسه الدنيا بدري وهتشوفي 
:حور انتي كويسه 
:بصراحه انا مش عارفه اقولك ايه،لان لو أي شخص كان مكانك كان شك فيا،بس انت معملتش كده شكرا اوي ياحسن على ثقتك فيا
:شكرا على ايه ياحور، اولا انا بحكم بقلبي لانه عمره ماكذب عليا، واول ما بصيت في عنيكي شوفت الصدق الحقيقي فيهم علشان كده بدون تردد وثقت فيكي،وانا متأكد انك مستحيل تخذلي الثقه دي ابدا
:اوعدك عمري ماهخذلك ابدا ياحسن 
: تمام ياله نرجع الوقت اتأخر 
:حاضر ياله بينا
وصلوا بعد وقت للبيت ونزلت حور ونزل معاها حسن 
: انت هتطلع معايا 
: ايوه عاوز اكلم عمي في موضوع مهم
: تمام 
طلعوا سوى وحور كانت متـ.ـو.تره وحسن لاحظ ده فمسك ايدها قبل ما يوصلوا وقال
: حور عاوزك تطمني انا مستحيل اسيبك، ممكن تثقي فيا 
: حاضر ياحسن 
وبعد مادخلوا قعد حسن مع والد حور بتردد وقال
: عامل ايه ياعمي 
: كويس يابني الحمد لله اتفضل 
: بص ياعمي انا عارف اني كده بستعجلك، بس انا حابب يكون فرحي انا وحور الاسبوع الجاي وانا جاهر ومستعد لكل طلباتك 
بصدمه: الاسبوع الجاي بس يابني بصراحه احنا مش جهزنا حاجه لسه و
قاطعه بسرعه: انا مش عاوز منكم حاجه ياعمي غير حور بس قولت ايه؟
: قولت نشوف العروسه رأيها ايه الاول موافقه ياحور
بكسوف: ايوه موافقه يابابا 
: تمام على بركه الله وانا موافق كمان 
بفرحه: الحمد لله وانا هجهز كل حاجه من النهاردا ماشي ياعمي
: اللي تشوفه انت يابني 
: تمام انا همشي دلوقتي ومتشلش هم حاجه ياعمي انا موجود 
: تمام يابني ربنا يبـ.ـارك فيك 
: امين يارب سلام عليكم 
: وعليكم السلام 
وبعد وقت في منزل حسن كانت سلمي مستنيه حسن على نار لانه اتأخر اوي 
: السلام عليكم ياامي عامله ايه؟ 
: وعليكم السلام ياحبيبي امال اتأخرت كده ليه؟ 
: مفيش كونت بحجز القاعه وبظبط باقي الامور 
: قاعه ايه حد من صحابك هيجوز وطلب منك المساعده 
: لا ياامي دي قاعه فرحي انا 
: فرحك ازاي لسه الدنيا بدي على الكلام ده ياحبيبي 
: لا مانا روحت لعمي وطلبت منه يكون فرحي انا وحور الاسبوع الجاي وهو وافق الحمد لله
بصدمه كبيره:اييه،انت بتقول ايه؟!! بقلم الكاتبه نور محمد
:في ايه ياأمي بصراحه انا مش قادر استنا اكتر، وبعدين خير البر عاجله مش كده 
بغيظ:عندك حق يابني اللي تشوفه انت طبعا 
:تمام ممكن تحضري ليا العشاء علشان انا هموت من الجوع
:حاضر ياحبيبي خمس دقايق بس 
:شكرا ياأمي ربنا يخليكي ليا 
وبعد وقت في غرفه هند:يعني ايه فرحه على البنت دي الاسبوع الجاي ياماما 
:اخوكي قال كده وانا هموت من الغيظ 
:لا ياماما لازم نتصرف مستحيل البنت دي تدخل بيتنا ابدا 
:متقلقيش حتي لو الفرح كمل انا هخلص منها هنا بطريقتي 
:تمام ياماما لما نشوف 
وبعد مرور اسبوع جاء يوم فرح حسن وحور وكانت الاجواء رائعه وحسن فرحان اوي وحور هتطير من الفرحه معاه
:شايفه ياماما مفيش حد من اهلنا حضر الفرح اهو كله بسببها الزباله دي
:اسكتي ياهند انا اللي فيا مكفيني انا حاولت معاهم بس رفضوا بسبب اللي عمله معاهم اخوكي في الخطوبه بس ماشي انا ياانتي في البيت ياحور 
:فرحانه بالفرح ياحبيبتي 
:ايوه فرحانه اوي اوي ياحسن،بس مفيش حد من اهلك حضر الفرح بتاعنا، اسفه اكيد ده بسببي انا 
:حور اخر مره اسمع منك كلمه اسفه،انتي مش السبب،واصلا الناس دول مش فارقين معايا وجودك معايا بالعالم كله ياحوري 
:انا بحبك اوي ياحسن 
:وانا كمان بحبك اوي  ياحور
وبعد ماخلص الفرح حسن اخد حور من اهلها بعد ما ودعتهم بحزن وذهبوا للمنزل بتاعهم 
حملها حسن بحب ودخل بيها البيت وقال:الف مبروك علينا عش زواجنا ياقلبي 
حور اتكسفت منه اوي:الله يبـ.ـارك فيك 
ودخل حسن لغرفته بيها وفي الخارج كانت سلمي وبنتها هند بيولعوا حرفيا من الغيظ
:انا مش هسيبها ياماما في البيت بكره هطردها زي الكلاب من هنا 
:اهدي ياهند كله بوقته يابنتي، وانا اصلا ناويه اخلص منها بس الصبر حلو برضو 
بغيظ شـ.ـديد:حاضر ياماما لما نشوف اخرتها ايه 
وفي اليوم التالي حسن حصل معاه مشكله كبيره في الشغل فكان لازم يروح بنفسه هناك وساب حور معاهم في البيت لوحدها فطلعت حور من غرفتها بخوف منهم وفجأه انصدمت
:تعالي ياحبيبتي افطري معانا،انا حضرت الفطار ده بأيدي لكي ياعروستنا 
حور استغربه من كلامها الحلو معاها بس قعدت  معاهم بتـ.ـو.تر:شكرا ياطنط كلك زوق
:طنط ايه بقى قوليلي ياماما، انتي زي هند عندي دلوقتي 
: حاضر ياماما 
: تمام اتفضلي كلي ياحبيبتي انا عملتلك الاكل ده مخصوص علشانك 
حور بصت للاكل بشك بس محبتش تكسفها فمسك الشوكه وبدأ تاكل: شكرا ياماما الاكل جميل جدا 
: العفو ياحبيبتي بالهنا والشفا على قلبك  
وبعد وقت في غرفه حور كانت قاعده سارحه في طريقه سلمي الكويسه معاها وكانت مبسوطه اوي انها اتقبلتها اخيرا من معاملتها اللي اتغيرت معاها جدا وفجأه حست بألم كبير في بطنها فصرخت 
:اااه ياماما الحقيني 
:مالك ياحور انتي كويسه؟
:مش عارفه بطني بتتقطع اتصلي على حسن بسرعه ارجوكي 
:احم حاضر طيب اهدي  بقلم الكاتبه نور محمد 
خرجت سلمي وسابت حور على نفس الحال والألم زاد عليها اكتر وفجأه سمعت صوت هند بتصرخ من الخارج فخرجت لقتها على الارض بتعيط وهي ماسكه رجلها بألم 
:هند انتي كويسه هي مالها ياماما؟
:وقعه بقوه على رجلها وانا اتصلت على حسن وزمانه في الطريق 
:تمام طيب شوفي رجلها لتكون اتكسرت ياماما 
:احم ايوه عندك حق هشوفها حالا
وبعد دقايق وصل حسن بخوف وبص قدامه لقي هند في الارض بتعيط وحور ماسكه بطنها بألم كبير
بخوف:في ايه، حصل ايه هنا ياماما؟!
:مفيش يابني الحمد لله انك وصلت تعال شيل اختك بسرعه من بدري بتعيط كده خدها للمستشفي 
حسن قرب من هند بتردد وفجأه سمع صوت حور وهي بتصرخ بألم كبير:حسن الحقني انا هموت من الألم 
جرى عليها بخوف:مالك ياحور انتي كويسه؟
:لا ارجوك الحقني بطني بتتقطع متسبنيش ياحسن 
:ياحسن الحق اختك الاول وسيبها ده مغص عادي انا هعمل لها حاجه سخنه وهتبقى زي الفل متقلقش 
حسن بص على وجه حور برعـ.ـب لما لقى لونه بقى شاحب واصفر وشفايفها بقت لونها ازرق
برعـ.ـب:حور ليه بقى لونك كده، انتي حصلك ايه؟
:حسن الحقني بسرعه انا بموو...
وقبل مـ.ـا.تكمل جملتها فقدت الوعي وحسن حملها بسرعه ورعـ.ـب وقال
:ماما انا لازم اخد حور حالا على المشفى وهتصل على دكتور ياجي يفحص هند هنا عن ازنك 
خرج حسن بسرعه كبيره من البيت ونزل تحت حط حور في العربيه وقلبه بيدق بقوه ورعـ.ـب حقيقي عليها وساق العربيه بسرعه البرق
وعند سلمي وهند وقفت تاني وبطلت تمثيل بعد ماخرج حسن بحور 
:وبعدين ياماما خطتنا كده فشلت
:اخرسي شويه عاوزه افكر في طريقه بسرعه نطلع بيها من الورطه دي،لو حسن كشف عليها هتتكشف كل حاجه،وهنروح في داهيه 
:طيب والعمل ياماما دلوقتي 
:انا هتصرف بسرعه 
وعند حسن وصل المشفى وحمل حور بخوف ودخل للدكتور بسرعه وقال 
:الحقني يادكتور مراتي هتموت مني 
:تمام حطها هنا بسرعه،واخرج بره علشان اكشف عليها
:حاضر يادكتور بس ارجوك انقذها 
:ان شاء الله خير اتفضل انت بس 
خرج حسن وقلبه خلاص هيقف عليها من الخوف،وبعد مرور ساعه خرج الدكتور بتعب 
:ها طمني يادكتور مراتي بقت كويسه 
:انا عملتها غسيل معده وبقت كويسه الحمد لله،بس لازم نبلغ الشرطه حضرتك لان دي حالة تسمم حاد، ولو اتأخرت شويه كمان كانت المريـ.ـضه مـ.ـا.تت للاسف
حسن سمعه بصدمه وغضب وقال: اييه، حاله تسمم حاد!!..
:ها طمني يادكتور مراتي بقت كويسه 
:انا عملتها غسيل معده وبقت كويسه الحمد لله،بس لازم نبلغ الشرطه حضرتك لان دي حالة تسمم حاد، ولو اتأخرت شويه كمان كانت المريـ.ـضه مـ.ـا.تت للاسف
حسن سمعه بصدمه وغضب وقال: اييه، حاله تسمم حاد!! انت متأكد يادكتور 
:ايوه ياستاذ فيه ماده مسممه كانت في اكل المريـ.ـضه،بس الحمد لله لحقتها في اخر لحظه
:تمام شكرا يادكتور،ومفيش داعي لشرطه لو سمحت 
:تمام زي مـ.ـا.تحب يافنـ.ـد.م عن ازنك
رحل الدكتور وحسن دخل غرفه حور بحزن عليها،وقعد جنبها قبل ايدها بحنيه وقال
:انا اسف ياحوري،كل ده بسببي
فاقت حور على لمسته وفتحت عنيها بتعب وقالت:حسن انا فين؟
:انتي في المشفي دلوقتي ياحبيبتي وبقيتي كويسه الحمد لله،بس انا عاوز اسئلك عن حاجه ممكن 
:اكيد ياحسن اتفضل 
بشك:انتي اكلتي حاجه من الصبح ياحور؟
بتذكر:ايوه انا بس فطرت مع شهد وماما،وهي كانت محضره ليا اكل مخصوص علشاني،تعرف ياحسن ماما سلمي كانت بتعاملني حلو اوي من الصبح،وانا فرحانه اوي 
ابتسم حسن على برائتها وقال:تمام ياحوري نامي علشان انتي لسه تعبانه اوك
:اوك ياحسن تصبح على خير
قرب منها وقبل جبينها بحب،وسابها وخرج من الغرفه،وفجأه لقى امه اجت وهي متـ.ـو.تره وخايفه اوي
:طمني ياحسن حور بقت كويسه 
بخبث:ايوه ياأمي بقت كويسه الحمد لله،لحقتها في اخر لحظه،وعرفت كل حاجه كمان
:تمام الحمد لله،ايه قصدك عرفت كل حاجه،هو حصل حاجه يابني؟!
:ايوه حصل،تعالي معايا عاوز اتكلم معاكي ياأمي.
سلمي تـ.ـو.تره اوي من طلبه،بس مشت معاه ونزلوا لكافيه تحت،وحسن قعد قدامها بغضب وقال
:ممكن اعرف انتي ليه حاولتي تسممي مراتي ياأمي؟
بخوف:اسمم مراتك انا ياحسن،انت بتشك في امك تعمل كده وتقـ.ـتـ.ـل عادي كمان 
:بصراحه انا لو شوفت بعيني ياأمي كونت قولت عنيا بتكذب عليا،بس لما شوفت حالة مراتي وهي بين الموت بقيت اصدق أي حاجه عادي
:حسن لدرجه دي امك بقت رخيصه عندك،  انا اقـ.ـتـ.ـل بسهوله دي وكمان مراتك يابني 
:انا بحكم دلوقتي بعقلي ياأمي مش بقلبي،طول عمري بفكر بقلبي بس دي محاوله قـ.ـتـ.ـل مراتي،وحور قالت انها مأكلتش حاجه غير الفطار ومن ايدك انتي كمان 
:انت بتشك اني حطيت حاجه في الأكل ياحسن،طيب مانا واختك اكلنا من نفس الاكل ونفس الطبق كمان،وعندك هند في البيت اسئلها 
:تمام ياأمي مش مهم اعرف مين عمل كده ،بس انا خلاص قررت اخد مراتي لشقتي الخاصه فوق وهعيش انا وهي لوحدنا
بصدمه:انت اكيد بتهزر،عاوز تبعد عني ياحسن،دنا مش عندي غيرك انت واختك بس يابني في الدنيا
:معليش ياأمي بس انا لازم اعمل كده،لسلامه حور وكمان احنا عرسان جداد وانا حابب افضل معاها براحتنا 
بحزن وغيظ:تمام يابني اللي تشوفه 
حسن سابها وهي قالت انها تعبانه ووقت تاني تطمن على حور ومشت وحسن طلع لحور تاني وتصل على امها وقالها كل حاجه 
:حور بقيتي احسن دلوقتي 
:ايوه الحمد لله بقيت كويسه اوي
:تمام احنا لازم ترجع بس هاخدك لشقتي الخاصه،في نفس العماره بس الدور السادس تحت شقه ماما بدورين تمام 
:تمام ياحسن انا اروح معاك مكان مانت تحب ياحبيبي 
قرب وحـ.ـضـ.ـنتها وهو بيطمن نفسه عليها وقال:ربنا يخليكي ليا وما يحرمني منك ابدا ياحوري 
وفي منزل سلمي رجعت البيت وهي بتولع حرفيا من الغيظ
:ها ياماما مـ.ـا.تت اخيرا مش كده
بغيظ:لا حسن انقذها في اخر لحظه،طلعت محظوظه اوي،والمشكله ان حسن شك فيا،وقرر يسكن معاها في شقته بعيد عني 
:اييه،انتي بتقولي ايه،يعني خلاص اخدت حسن  مننا كمان 
:لا وحيات الغالي ما هسيبها تتهني بيه،صحيح انا فشلت المره دي،بس المره الجايه هتشوفي هعمل فيها ايه؟!
:تمام ياماما لما نشوف بقى 
وعند حسن وحور اخد حسن حور ودخلوا شقته الخاصه وهي كانت زعلانه علشان حسن هيسيب بيته تحت وامه واخته لوحدهم
:يعني كان لازم ناجي هنا،ونسيب ماما وهند لوحدهم
بحنيه:معلش ياحوري بس انا حابب اقعد معاكي لوحدنا،وبعدين احنا عرسان جداد يعني لازم نقعد ونسهر سوى بدون ازعاج مش كده
حور بصت عليه بكسوف وحسن قرب حملها بحنيه ودخل غرفه النوم وحطلها على السرير بهدووء وقال
:انتي تعبانه لسه ياحوري وانا كلمت طنط هبه تاجي تقع معاكي، وانا هخرج اجيب طلبات البيت وكمان هدور على وحده تساعدك في البيت لغايه مـ.ـا.تخفي خالص تمام ياقلبي 
:تمام ياحسن 
:قلب حسن وخدي بالك من نفسك كويس
:حاضر 
:ياله انا همشي دلوقتي ماشي
:ماشي ياحبيبي
خرج حسن وبعد دقايق وصلت هبه ام حور وجرت حـ.ـضـ.ـنتها بخوف وقلق
:حبيبتي انتي كويسه،حسن قال انك تعبني اوي،بقيتي احسن دلوقتي 
:ايوه ياماما متقلقيش عليا،حسن بياخد باله مني اوي 
:ربنا يخليكم لبعض ياحبيبتي
:امين يارب ياماما
تحت عند سلمي وهند:وبعدين ياماما هنسيبها فوق براحتها كده مع حسن 
:اهدي انا بفكر في حظه اخلص منها خالص وهدمرها كمان 
:خطه ايه ياماما دي؟
:تمام اسمعي انا هعمل فيها ايه......
وبعد مرور شهر كانت الاوضاع مستقره عند حور وحسن،وكمان حسن احضر لها وحده تساعدها في البيت وتاخد بالها منها في غيابه 
في المساء دخل حسن بتعب لقى البيت هادي على غير العاده فنادي بسرعه على الخدامه
:سعاد تعالي عاوزك 
:نعم يابيه أمر 
:فين حور هانم دلوقتي؟! 
:في اوضتها يابيه من الصبح مخرجتش منها 
:ايه ليه مخرجتش،وانتي ازاي تسبيها كده،انا مش منبه عليكي تفضلي معاها دايما
:ايوه يابيه بس هي من الصبح نايمه،ومش عاوزه تقوم 
:تمام روحي حضري العشاء لاني هموت من الجوع،وهاتيه في غرفتي انا وحور تمام 
:حاضر يابيه عن ازنك
رحلت من قدامه ودخل حسن لغرفته لقى النور مطفي ففتحه بهدووء وقرب منها قعد جنبها،ومسد على جبينها بحنيه
حوري اصحي كفايه كده ياقلبي
فتحت حور عنيها على صوته وقامت بتعب وقالت 
:حمدله على سلامتك ياحبيبي 
قرب وقبل جبينها بحب وقال بقلق:انتي كويسه ياحبيبتي؟
:ايوه كويسه بس...
وقفت حور عن الكلام وفجأه حست بألم في بطنها وسائل نزل منها فكشفت البطانيه برعـ.ـب وقالت 
:ياحسن الحقني بسرعه 
حسن بص عليها بصدمه ورعـ.ـب حقيقي لما لقى السرير بقى قدامه كله د*م 
بصدمه:حور ايه ده؟انتي كويسه؟! 
:حسن بطني بتوجعني اوي 
:تمام هنروح لدكتور حالا،حاولي تتماسكي بس ياحبيبتي 
بتعب:حـ حاضر 
قرب حسن برعـ.ـب وحملها بالبطانيه وخرج بسرعه البرق من الشقه ونزلت حطها في العربيه وانطلق للمشفي بأقصى سرعه
فوق في شقه حسن الخدامه سعاد شافته وهو بيجري بحور فمسكت فونها برعـ.ـب ورنت على سلمي 
:سلمى هانم الحقيني،كل حاجه انكشفت 
:انتي بتقولي ايه،حصل ايه عندك انطقي؟
:البيه حسن اجه البيت،ومن شويه كده لقيته بيجري بالهانم حور وشكله مرعوب اوي عليها 
:تمام طيب اهدي،ده كله ماشي مع الخطه،ويارب تنجح المره دي واخلص منها بجد بقى 
:لا ياهانم احنا متفقناش على القـ.ـتـ.ـل،انا كده هروح في داهيه 
:قولتلك اهدي بصي خليكي عندك اوعي تتحركي،لانك لو هـ.ـر.بتي حسن هيشك فيكي،وهيجيبك لو في بطن امك تاني فاهمه 
:حاضر ياهانم طيب لو اجه سئلني اقوله ايه؟
:قولي معرفش حاجه يابيه تمام 
:تمام ياهانم سلام 
:سلام 
:ها ياماما حصل ايه طمنيني بقى
:بصي الخطه ماشيه تمام اوي،بس انا لسه خايفه حسن يصدقها تاني والخطه تفشل زي المره الي فاتت
:لا اكيد هتنجح المره دي مفيش فرصه اصلا تفشل انا متأكده
:يسمع منك ربنا،ويسترها علينا لو فشلت بقى 
وعند حسن كان وقف قدام غرفه العمليات برعـ.ـب على حور حتي خرج الدكتور 
:طمني يادكتور مراتي مالها،وليه كانت بتنز*ف كده؟!
:الحمد لله احنا وقفنا النز*يف بمعجزه حضرتك،وربنا ستر قبل مايحصل مضاعفات اكتر وكان ممكن المريـ.ـضه تخسر حياتها او الرحم بتاعها 
بصدمه:اييه؟!! طيب المهم بقت كويسه،وايه سبب كل ده؟؟
:ايوه بقت كويسه ونقلنا لها د'م،والسبب ان المدام بتاخد حبوب غلط على حالتها،وهي ضعيفه وممنوع عليها تاخد الحبوب دي ابدا،كان لازم تشوف طريقه افضل من الحبوب 
بعدم فهم:قصدك ايه يادكتور،انا مش فاهم حاجه،انت بتتكلم عن حبوب ايه باظبط؟!! 
:حبوب منع الحمل حضرتك،وكمان من النوع القوي،كانت بتاخد منه بانتظام،وده سبب النز*يف اللي حصل معاها 
بصدمه  وعدم تصديق:حبوب منك الحمل،وانا مراتي هتاخد الحبوب دي ليه اصلا؟!
:معرفش التحاليل كانت ظاهره فيها نسبه الحبوب دي بكميه كبيره اوي،وده غلط على اي وحده تاخد منها بالطريقه دي،وممكن تمو*ت بسببها كمان
بغضب:تمام يادكتور،وشكرا على المساعده تعبتك معايا
: العفو ده شغلي يافنـ.ـد.م،عن ازنك 
رحل الدكتور وحسن دخل غرفه حور وهو غضبان اوي 
بغضب:حوور
فتحت حور عنيها بخضه منه وهي تعبانه وقالت 
:حسن انت كونت فين؟
:كونت بتكلم مع الدكتور بره،وعرفت كل حاجه منه 
بعدم فهم:عرفت منه ايه ياحسن؟
بعضب:عرفت انك كونتي بتاخدي حبوب منع الحمل،وبسببها كونتي هتمو*تي مني،ليه عملتي كده ياحور؟!
بصدمه:حبوب منع الحمل!!،انت بتقول ايه والله انا مستحيل اخد منها ياحسن صدقني 
:حور انا قلبي مصدقك،علشان كده بصي في عنيا وقولي الحقيقه وانا هصدقك 
بصت حور في عنيه بدمـ.ـو.ع وصدق وقالت:والله انا   مستحيل اخدت منها ياحسن،دنا هموت على طفل منك ويكون شبهك كده كمان ياحبيبي 
حسن ركز نظره معها وشاف الصدق بجد في عنيها فتهند بتعب وقال
:تمام ياقلبي انا مصدقك،وأوعدك هاخد حقك من اللي عمل كده معاكي لو كان مين؟
:حسن اوعدني عمرك مـ.ـا.تبعد عني ابدا 
دمعت عين حسن بتأثر:اوعدك عمري ماهبعد عنك ابدا ياحوري
بمرح:طيب ليه الدمـ.ـو.ع دي دلوقتي؟
قرب منها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه بقوه وخوف عليها لانه كان هيخسرها للابدا،لولا لطف ربنا بيه كان خسرها فعلا وقال 
بدمـ.ـو.ع:كونت خايف اوي اخسرك ياحور 
طبطبت حور على ظهره بحنيه وقالت 
:هشش اهدي انا معاك مش هسيبك،وقاعده على قلبك للابدا بأذن الله 
ابتسم:انتي قاعده جوه قلبي ياحوري،ربنا مايحرمني منك ابدا 
:امين يارب والا يحرمني منك ابدا ياقلبي 
وفي المساء حسن ساب حور في المشفي علشان لسه محتاجه عنايه كبيره وعلاج ورجع هو للبيت تاني علشان يعرف الحقيقه 
:سعاااد تعالي هنا عاوزك 
بخوف:نعم يابيه 
قرب ومسك ايدها بعنف:مين امرك تحطي حبوب منع الحمل لمراتي يابت ها انطقي
برعـ.ـب:انا معرفش حاجه يابيه عن الكلام ده صدقني 
بغضب:نعم ياروح امك،انتي هتعمليهم عليا يابت ال***،انا متأكد انك السبب،اعترفي بازوق احسن اجرك زي الكلاب للقسم،وتعترفي هناك بالعافيه 
برعـ.ـب منه:والله مش انا السبب صدقني يابيه،انا نفذت بس المطلوب مني 
:تمام مين طلب منك تعملي كده انطقي بسرعه؟
:سلمي هانم يابيه اجت وجابت الحبوب ليا وقالت احط منهم كل يوم للهانم حور،والله انا مش ليا زنب،ابوس ايدك انا عندي عيال عاوزه اربيهم 
بغضب:ماشي غوري من وشي ومش عاوز اشوفك هنا تاني ياله اخلصي 
:حاضر حاضر يابيه 
خرجت سعاد برعـ.ـب منه وحسن قعد على الكنبه جنبه وحط ايده على رأسه بتعب وقال
:ليه ياأمي؟؟ ليه تعملي معايا كده بس ليه؟
وتحت نزلت سعاد بسرعه لسلمي وخبطت عليها برعـ.ـب ففتحت لها سلمي بخوف 
:في ايه يابت انتي ايه نزلك هنا،انا مش قولت متطلعيش من البيت ياغـ.ـبـ.ـيه 
برعـ.ـب:البيه حسن عرف كل حاجه ياهانم 
:اييه،وعرف ازاي يابت الكـ.ـلـ.ـب انتي 
:انا قولتله الحقيقه،هو كشفني وهددني فخوفت  وقولت كل حاجه من خوفي منه 
:الله يخرب بيتي،خربتي كل حاجه،غوري من وشي وانا هتصرف معاكي بعدين 
:حاضر ياهانم سلام
:في ايه ياماما،صوتك عالي كده ليه؟
:حسن عرف كل حاجه من الغـ.ـبـ.ـيه سعاد
:يالهووي عرف كل حاجه،لا احنا لازم نهرب ياماما بسرعه قبل ماياجي حسن هنا 
:اهرب ليه واسيب بيتي،حسن مهما حصل ده ابني واكيد مـ.ـر.اته دي مش اهم من امه 
:بس انا خايفه منه ياماما،دي تأثيرها سحر على حسن اخويا
:متخافيش انا متأكده مستحيل حسن ابني يعمل حاجه لأمه او...
قاطعها صوت الباب وهو بيخبط بقوه فبلعت ريقها بخوف وقربت فتحته وانصدمت 
برعـ.ـب:حضرت الظابط،افنـ.ـد.م حضرتك في حاجه 
:انتي سلمي سليمان خليل 
بلعت ريقها بخوف:ايوه حضرتك خير
:تمام معايا امر بالقبض عليكي بتهمه محاوله قـ.ـتـ.ـل مرات ابنك وووو
برعـ.ـب:حضرت الظابط،افنـ.ـد.م حضرتك في حاجه 
:انتي سلمي سليمان خليل 
بلعت ريقها بخوف:ايوه حضرتك خير
:تمام معايا امر بالقبض عليكي بتهمه محاوله قـ.ـتـ.ـل مرات ابنك
: اييه، محاوله قـ.ـتـ.ـل بس انا يافنـ.ـد.م مستحيل اعمل كده
: تمام في القسم هنعرف كل حاجه ممكن تتفضلي معايا 
: حاضر يافنـ.ـد.م، بس ممكن اعرف مين قدم البلاغ ده فيا
: ابن حضرتك البشمهندس حسن سعيد خليل
بصدمه: حسن ابني!! 
وعند حسن رجع عند حور تاني علشان يطمن عليها
: حوري بقيتي احسن دلوقتي
بتعب: الحمد لله ياحسن بقيت احسن شويه، وشكرا على وقفتك جنبي 
:شكرا على ايه ياحور انتي مراتي وحته من قلبي،ومستحيل اسيبك ابدا 
:ربنا يخليك ليا العمر كله ياحبيبي 
:امين ياحبيبتي ويديمك لقلبي العمر كله و
فجأه قاطعه دخول هند وهي بتعيط ومنهاره اوي
:حسن اللحقني ماما اخدها الظابط للقسم
ببرود:عارف ياهند انا اللي بلغت عنها 
حور بصدمه:اييه!!،ماما سلمي في السجن وانت اللي بلغت عنها ليه ياحسن؟!! 
:ايوه انا ياحور لانها سبب حالتك دي دلوقتي،وانا وعدتك هاخد حقك من اللي عمل كده معاكي لو كان مين 
:ياحسن ارجوك انا عارفه ان ماما غلطانه بس دي امك في الاخر حـ.ـر.ام تعمل معاها كده
بحده:حـ.ـر.ام اعمل معاها كده،ومش حـ.ـر.ام اللي عملته في مراتي ياهند،انا كونت هخسر حور مرتين بسببها،انتي مستحيل تحسي بوجعي وانا شايف مراتي بتمو"ت مرتين قدامي وكل ده بسبب امي 
حور نزلت دمـ.ـو.عها بصدمه بعد ماسمعت كلامه وهي بتقول لدرجه دي حمـ.ـا.تها سلمي بتكرها حتي توصل لقـ.ـتـ.ـلها كمان بكل بساطه 
: حسن طلع ماما وانا اوعدك مش هنقرب من حور تاني بس طلعها ارجوك 
: انتي المفروض تطلبي ده من حور مراتي مش مني انا ياهند لانها اتعذبك كتير بسببكم 
هند بترجي: حور ابوس على ايدك قولي لحسن يطلع ماما من السجن دي كبيره في السن ومش هتستحمل المكان هناك ارجوكي اعتبريها زي مامتك 
: حسن لو سمحت طلع طنط سلمي من السجن 
بصدمه: اييه، انتي بتقولي كده ياحور؟!
:ايوه بقول كده علشان لو حصل ايه معايا بسببها بس هي في الاخر امك وانا مستحيل اسمحلك تسجن امك حتي لو علشاني 
بحده:سامعه ياهند كويس دي نفسها اللي حاولتي انتي وامك تخلصي منها، سامعه بدافع عن امك ازاي قدامي، اهو ده الفرق بينكم وبين حور قلبها انضف منكم ميه مره 
:عندك حق ياحسن طيب ممكن تطلع ماما دلوقتي 
:حاضر هطلعها علشان خاطر حور بس 
:تمام شكرا اوي ياحسن 
وفعلا حسن طلع سلمي من القسم ورجعت بيتها تاني وحسن اخد حور لشقته علشان ترتاح
:ممكن تهدي بقى ياماما وكفايه اللي حصل معاكي 
:لا مش ههدي انا سلمى سليمان خليل ادخل القسم بسبب الزباله دي طيب وحيات الغالي لانـ.ـد.مها 
:لا ياماما كفايه ارجوكي انا بالعافيه قنعت حسن يخرجك وكمان اترجيت مراتي علشان تقنعه كفايه كده بقى 
:اييه،اترجيتي مـ.ـر.اته انا بنتي اللي ظفرها برقبة اللي اسمها حور دي تترجاها علشاني،طيب وحيات غلاوتك ياهند عندي المره دي لازم اخلي حسن يضـ.ـر.بها ويرميها زي الكلاب بره الشقه وتتفضح كمان قدام الكل زي ماحصل معايا وبكره تشوفي بعينك هعمل ايه؟
بيأس:تمام ياماما،ربنا يستر بقى
وبعد مرور اسبوع كمان كان الوضع مستقر عند حسن وحور لغايه مااجه لحسن شغل مهم اوي ولازم يبات بره البيت علشانه
:يعني لازم تروح وتسيبني لوحدي هنا
قرب وقبل جبينها بحب:معلش ياقلبي بس ده شغل مهم اوي مقدرش اسيبه، وبكره الصبح اول ماالشمس تطلع هكون قدامك علطول تمام 
:تمام ياحبيبي وخد بالك من نفسك كويس 
:حاضر ياقلبي وانتي كمان خدي بالك من نفسك  واقفلي على نفسك الباب كويس اوك ياحوري 
:اوك ياحسن 
خرج حسن بعد ماودعها بحب وحور قعدت على التلفزيون بملل لغايه ماسمعت صوت الباب فتـ.ـو.تره بس طلعت تفتح 
بصدمه: طنط سلمى؟! 
: اهلا ياحور عامله ايه ياحبيبتي؟
بتـ.ـو.تر: كويسه الحمد لله ياطنط
بتمثيل:حور انتي لسه زعلانه مني مش كده 
:احم انا بس
:طيب هتسيبي حمـ.ـا.تك كده على الباب كتير 
:لا طبعا اتفضلي ياحمـ.ـا.تي 
:شكرا ياحبيبتي وقوليلي ياماما بتطلع احلا منك 
بتـ.ـو.تر:تمام ياماما
:بصي بقى انا عارفه انك لسه زعلانه مني، بس انا اجيت هنا مخصوص علشان اعتزر منك ياحور 
حور بصت عليها بهتمام وسلمي كملت:انا اسفه كونت بغير منك علشان حسن ده مش ابني بس لا ده كل حاجه عندي، وغيرتي عليه عمتني يابنتي اسفه سامحيني 
حور فرحه اوي ان سلمى اجت واعتزرت منها وقالت مش مهم حصل ايه زمان المهم سلمى تتقبلها علشان تعيش مع حسن وباقي العيله بسعاده فقالت بفرحه
:تمام انا مسمحاكي ياماما لان بصراحه حسن أي حد يعرفه لازم يحبه ويغير عليه اوي كمان 
بغيظ:طبعا ياحبيبتي عندك حق،ومدام اتفقنا بقى هقوم احضرلك عصير من ايدي المره دي بكل حب ماشي 
بخوف:لا خليكي ياماما انا احضره
:ليه ياحور هي انا غريبه ده بيتي كمان مش كده 
باحراج:ايوه عندك حق تمام اتفضلي 
دخلت سلمي المطبخ وحضرت العصير وقبل مـ.ـا.تخرج حطت فيه بدره غربيه وقلبته كويس علشان ميبنش وقدمتها لحور 
:تسلم ايدك ياماما تعبتك معايا 
:الغفو ياحور بالهنا والشفا على قلبك ياحبيبتي
وبعد وقت حور حست بدوخه فمسمت رأسها بتعب
:مالك ياحور انتي كويسه 
:ايوه كويسه بس حاسه بدوخه شويه كده 
:تمام تعال جوه ارتاحي ياحبيبتي ده اكيد اجهاد  من الشغل هنا لوحدك
:حاضر ياماما
سلمي اخدت حور لغرفه نومها وحطتها على السرير دقايق وحور نامت في سبات عميق
بخبث:كده تمام نص الخطه نجحت باقي النص التاني بس 
خرجت من الغرفه ورنت على شخص تاني وبعد دقايق رن جرس الباب فطلعت وفتحت بسرعه
:اتأخرت عليكي 
:لا في وقتك ادخل وزي مـ.ـا.تفقنا تعمل بالظبط فاهم
:حاضر ياهانم هنفذ بالحرف الواحد
:تمام وخد بالك انا حطيت كاميره في الاوضه علشان اراقبك، لو شيطانك وزك وقربت منها انا هطلع اقـ.ـتـ.ـلك، دي مهما كان مرات ابني وانا بعمل كده بس علشان حسن يطـ.ـلقها وخلص منها مفهوم
:مفهوم ياهانم ومتقلقيش كل حاجه هتمشي تمام 
:طيب ادخل هي في الاوضه الي قدامك دي 
:تم ياهانم كله تحت السيطره
سلمي بصت عليه بنظره تحزير اخيره وخرجت من البيت وسابته وهو دخل الغرفه وقفلها خلقه بهدووء
وفي صباح اليوم التالي صحيت حور بألم وحطت ايدها على دماغها بتعب واول مافتحت عنيها لقت شخص نايم جنبها وهو بيبتسم بخبث
:صباح الخير ياعسل 
بخضه وصدمه:انت مين؟؟ وبتعمل ايه هنا؟!
بخبث:انا اللي هدمرك ياحور 
بخوف:وانا هصوت وألم عليك الناس 
قرب منها بشر:صوتي ياحلوه ده المطلوب منك
برعـ.ـب منه:ياناااس الحقووو....
فجأه سكتت حور على صوت فتح باب الغرفه ولقت حسن وقف قدامها بصدمه كبيره 
بتمثيل الصدمه:ايه ده انتي مش قولتي زوجك هيتأخر لبعد العصر النهاردا ياحبيبتي 
حور بصدمه:انت بتقول ايه،حسن انا معرفش ده مين او دخل هنا ازاي والله انا....
قاطعها صوت حسن بغضب عارم:حووور
فجأه سكتت حور على صوت فتح باب الغرفه ولقت حسن وقف قدامها بصدمه كبيره 
بتمثيل الصدمه:ايه ده انتي مش قولتي زوجك هيتأخر لبعد العصر النهاردا ياحبيبتي 
حور بصدمه:انت بتقول ايه،حسن انا معرفش ده مين او دخل هنا ازاي والله انا....
قاطعها صوت حسن بغضب عارم:حووور
حور بلعت ريقها وبقت بتترعش بخوف من حسن وفجأه قرب حسن عليهم وشـ.ـد الشاب ده من جنب حور وقال بغضب 
: انت مين ودخلت هنا ازاي ياروح امك 
ببرود: انا ابقى عشـ'يق مراتك حور وهي اتصلت عليا امبـ.ـارح وقالتلي تعال وحـ.ـشـ.ـتني وزوجي خرج وانا قاعده لوحدي و
قاطعته حور بدمـ.ـو.ع: كذاب والله ده بيكذب ياحسن انا كونت لوحدي بعد مامشيت انت وبعدها اجت طنط سلمي قعدت معايا ومش فاكره حصل ايه بعدها صدقني 
حسن سمع اسم امه وشك في الموضوع فشـ.ـد الشاب بغضب كبير من هدوومه وقال
: تعال معايا يابن الـ ** وانا هعرفك ازاي تدخل بيتي وتقرب من مراتي كمان 
: انا بقولك الحقيقه مراتك السبب وكمان هي عملت الـ... 
ضـ.ـر.به حسن كف قوي شفته نزفت بسببه وقال
: مش عاوز اسمع صوتك دلوقتي انا هعرف الحقيقه كلها بطريقتي تعال اعلمك الادب من اول وجديد ياروح امك 
طلع حسن ومعاه الشاب بيترعش برعـ.ـب وحسن نزل تحت وفجأه لقى امه طالعه تجاهه بتقول
: في ايه ياحسن انت بتعمل ايه ومين ده؟ 
حسن بص عليها بشك وضيق بس قال: مفيش ياماما ده واحد غلط في حقي وانا هعلمه ازاي يعرف يغلط في حقي تاني 
برعـ.ـب: ياهانم ارجوكي الحقيني منه انا معملتش حاجه والله انا.. 
قاطعته سلمي بسرعه: سيبه ياحسن باين من شكله انه بريئ اكيد مراتك هي السبب
حسن بص عليها بصدمه بعد مـ.ـا.تأكد من شكه وقال
: وانتي عرفتي منين اني جايبه من عند مراتي ياامي؟ 
سلمي بصت عليه وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر بعد ما غلطت قدامه وقالت
: انا انا بس خمنت انك لقيته عندها لانك مش كونت طالع برضو لشقتك يابني 
: تمام ياامي ومدام عرفتي الحقيقه بقى يبقى لازم اخذ حقي منه لان دخل شقتي من ورايا وكمان قعد مع مراتي في نفس الاوضه وانا متأكد انه حط لها حاجه علشان بس يفضل معايا وانا اشوفه بعدين مش كده يابن الـ**
بص عليه الشاب برعـ.ـب كبير وبعدها وجه نظره لسلمي بترجي وقال
: لا انا مظلوم مش انا اللي عملت كده صدقني الحقيني ياهانم او انا هقوله كل حاجه 
سلمي خافت اوي تتكشف فقالت بسرعه: حسن سيبه ومتفضحش نفسك يابني ده شرفك حتي لو مراتك مظلومه
حسن جز على سنانه بغضب وقال: تمام تعال معايا انت كده كده هتقول كل حاجه بس تحت عندي في المخزن القديم 
وقبل مايتكلم الشاب حسن جره بقوه خلفه وسلمي جرت خلفهم برعـ.ـب 
وعند حور كانت خايفه اوي بعد ماحسن طلع وسابها فرنت على امها بسرعه وقالت
:ماما الحقيني انا محتجاكي جنبي اوي 
:مالك ياحور ياحبيبتي انتي كويسه 
:لا ياماما حصل مصيبه هنا وانا خايفه اوي 
:تمام اهدي وانا هاجي فورا 
:ماشي متتأخريش عليا 
وعند حسن في المخزن القديم ربط الشاب قدامه ومسك عصا كبيره وقال 
:ها هتقول كل حاجه بازوق او اخليك تقول بالقوه 
برعـ.ـب:لا انا هقول كل حاجه والله اوعدك 
اجت سلمي بخوف:ياحسن اسمعني الاول يابني ارجوك 
:بعدين ياأمي انا عاوز اسمع منه الاول الحقيقه 
:وانا هقول كل حاجه انا عملت كده سبب امك الهانم سلمي هي طلبت مني اعمل كده والله 
حسن بص على امه بغضب وقال:صحيح الكلام ده ياأمي 
:حسن انا اسمعني انا 
:اسمع ايه تاني بقى حـ.ـر.ام عليكي دمرتي حياتي الاول ودلوقتي عاوزه تدمريها تاني انا عملت ايه لكل ده ياماما والله انا تعب اوي
سلمي بصت عليه بشفقه وقربت منه وقالت:طيب اهدى ياحبيبي انا اسفه خلاص اهدي 
:اهدي ايه وليه،مش كفايه اللي حصل معايا زمان بسببك اخترت الجمال وتعبت علشان ارضيكي ولما قلبي اختار وحب بجد انتي عاوزه تكسري قلبي تاني انا مش ابنك ليه مصره تدمريني 
:حسن صدقني انا بخاف عليك اكتر من نفسي انا
قاطعها بحده:اصدقك بعد كل اللي حصل بسببك اصدقك تاني دمرتيني زمان مره ودلوقتي الزمن بيعيد نفسه تاني ارحميني اعمل ايه علشان اقدر اعيش زي باقي الناس 
انهار حسن بوجع وسلمى قربت منه وحـ.ـضـ.ـنته بنـ.ـد.م ودمـ.ـو.ع:اهدي خلاص انا اسفه والله انا مش عندي اغلى منك ومن اختك يابني اسفه سامحني المره دي بس 
حسن بدمـ.ـو.ع:اسامحك بعد كل ده؟
:اخر مره اوعدك مش هعمل حاجه تاني ليك او لمراتك وهحبها كمان زيك علشان خاطرك انت اوعدك
:تمام ياامي هسامحك لما اشوف بعيني الاول كلامك ده
وعند حور وامها حكت حور كل حاجه لامها فقامت هبه امها وقالت:بقى الوليه الحربايه دي تعمل معاكي كل ده وانتي مش تقولي ليا ياحور 
:ياماما اهدي انا عاوزه احافظ على بيتي علشان كده استحملت وكمان لاني بحب حسن اوي بصراحه هو مفيش منه اتنين ياماما 
:انا عارفه حسن جدع ونعمه الزوج الصالح كمان بس امه دي لازم تتعلم الادب و
قاطعها دخول حسن هو وسلمي معاه واول ماهبه شافتها جرت بغضب ومسكتها وقالت 
:بقى انتي ياوليه تعملي كل ده في بنتي انا 
سلمي بألم:ابعدي ايدك عني احسن اكسرها ليكي 
:تكسري ايه ياوليه ياحربايه والله ماهسيبك من ايدي النهاردا قبل ماخد حق بنتي منك 
تدخلت حور بخوف:ياماما ارجوكي سيبها دي مهما حصل حمـ.ـا.تي 
:اصيله يامرات ابني ابعدي بقى ايدك عني انا اجيت اعتزر منها والله توبت خلاص 
:لااا اخد حق بنتي وبعدها توبي ياختي براحتك
قامت الخناقه بين هبه وسلمي وحسن وقف يتفرج ومتدخلش ابدا وحور كانت هتقرب منهم بس حسن شـ.ـدها ليه وقال
:تعالي معايا وسبيهم يتفاهموا مع بعض انا عاوزك 
:يتفاهموا ازاي ياحسن دول بيقطعوا في بعض 
:قولتلك سبيهم مع بعض انا عاوز اخرج معاكي دلوقتي نشم هواء سوى ايه رأيك 
:بجد ياحسن طيب ياله بينا 
: ياله بينا ياقلب حسن 
وبعد وقت في عربيه حسن:ها ياقلبي عاوزه تروحي فين؟!
بحماسه:عاوزه اروح الملاهي نفسي اروحها اوي
ببسمه:حاضر ياحوري انتي تطلبي بس وانا انفذ 
حور ابتسمت بسعاده كبيره وفضلت الطريق كله تتأمل في حسن جنبها 
وفي الملاهي:حور خدي بالك من نفسك كويس..حاسبي ياحور 
:حسن تعال معايا نلعب سوى اللعبه دي حلوه اوي 
بقلق:حاضر انا جاي اهو خلى بالك من نفسك بس 
وبعد ساعه خرج حسن وحور من الملاهي وهي كانت فرحانه اوي 
:مبسوطه ياحبيبتي دلوقتي 
:اوي اوي ياحسن انا بحبك اوي 
:وانا كمان بحبك اوي ها عاوزه حاجه تاني 
:ايوه نفسي في ايس كريم ممكن 
:من عنيا خمس دقايق بس اوعي تخرجي من العربيه ماشي 
ببرائه:حاضر ياحسن 
خرج حسن واحضر الايس كريم لحور ورجع بسرعه اول مادخل العربيه انصدم 
بقلق وصدمه:حور هي راحه فين انا سيبها هنا من خمس دقايق بس 
خرج حسن من العربيه بخوف على حور وفضل يدور عليها في كل مكان لغايه مـ.ـا.تعب من البحث وقال بجنون
:حووور انتي روحتي فين؟
وعند حور فتحت عنيها بألم وبصت حوليها على المكان بصدمه كان مكان قديم وفيه تراب كتير 
بخوف:انا فين؟؟ وايه حصل انا اجيت هنا ازاي؟
حاولت تتحرك بس كانت مربوطه بقوه في مقعد قديم وفجأه لقت وحده دخلت قدامها وقالت
:اهلا ياعروستنا نورتي المكان كله 
حور بصت عليها بصدمه وهي بتتأملها قدامها بنت جميله اوي في العشرين من عمرها بملابس راقيه وشيك اوي فقالت 
:انتي مين؟؟وعاوز مني ايه؟!!!
قربت منها البنت وهي بتبص عليها بقرف وقالت 
:انا ابقى ضرتك ياحلوه مرات حسن جوزك وووو
انتي مين؟؟وعاوز مني ايه؟!!!
قربت منها البنت وهي بتبص عليها بقرف وقالت 
:انا ابقى ضرتك ياحلوه مرات حسن جوزك 
بصدمه:لا مستحيل انتي بتقولي ايه؟!
قربت منها البنت ببرود وقالت 
:دي الحقيقه ياحلوه انا ابقى مرات حسن الاولي وانتي رقم اتنين في حياته 
حور انصدمت بشـ.ـده منها وقالت:انتي كذابه لو حسن كان مجوز بجد كان قلي من زمان انا مش مصدقاكي ابدا 
بعدت عنها البنت بسخريه وقالت:تمام هتشوفي بعينك الحقيقه وهتصدقي كمان كل حاجه 
وعند حسن فضل يدور على حور بدون فايده ولما تعب قدم بلاغ في الشرطه ورجع البيت بتعب وخوف على حور 
:حسن انت رجعت ياحبيبي اخيرا 
وبصت خلفه بقلق وكملت:فين حور مراتك ياحسن هي مش كانت معاك يابني 
حسن سمعها وحـ.ـضـ.ـنها بقوه ودمـ.ـو.ع وقال
:معرفش ياماما كانت معايا وسبتها خمس دقايق بس واختفت معرفش فيه وانا هموت من الخوف عليها 
طبطبت عليه سلمي بقلق وقالت 
:اهدي يابني اكيد خرجت تجيب حاجه بس وهترجع تاني حور بتحبك اوي ومستحيل تسيبك ابدا 
:انا عارف ياماما بس انا دورت عليها في كل مكان بدون فايده والله وقدمت بلاغ بختفائها كمان بس انا خايف اوي عليها 
:طيب تعال كل لقمه الاول وانزل دور عليها تاني ياحبيبي تعال معايا 
سلمي اخدت حسن ابنها معاها بحزن على حالته وبقلق على حور مـ.ـر.اته وحطت ليه الاكل وقالت 
:كل ياحبيبي انت وشك بقى اصفر اكيد مأكلتش حاجه من الصبح 
بدمـ.ـو.ع:مش قادر والله ياماما خايف عليها اوي 
: اهدي وبأذن الله هتاجي حالا دلوقتي و
قاطعها صوت جرس الباب فقامت بفرحه وحماسه وقالت 
:اهو مش قولتلك هترجع اكيد هي ياحسن 
حسن وقف بفرحه كبيره وهو بيبص على الباب وفجأه دخلت وحده تاني فقال بصدمه 
:ليلى؟!!
دخلت ليلى ووقفت قدامه بدلال وقالت 
:وحـ.ـشـ.ـتني اوي ياحسن اجيت اشوفك ياحبيبي 
دخلت سلمي خلفها بغضب ومسكتها من ايدها بعنف وقالت
:انتي ازاي تدخلي هنا يازباله اخرجي بره فورا 
ليلى سحبت ايدها من سلمى بكل برود وقالت 
:كده ياحمـ.ـا.تي دي معامله تليق بمرات ابنك الوحيد حسن و
قاطعها حسن بعضب رهيب وقال
:انا طلقتك من زمان ياليلى والا انتي نسيتي ده
قربت منه ليلي بدلال اكتر وحطت ايدها على صدره بخبث وقالت 
:لا منستش ياحسن لاني مستحيل اقدر انساك ابدا ياحبيبي علشان انا بحبك اوي اوي 
بعد حسن ايدها عنه بقرف منها وقال بحده
:ابعدي ايدك الو'سخه دي عني واخرجي بره فورا ياليلى انا بقيت بقرف منك اوي 
ليلى سمعته بغضب شـ.ـديد وقالت بحده 
:تمام ياحسن براحتك بس احب اقولك ان حبيبه قلبك دلوقتي بقت معايا انا واقدر اخلص عليها حالا قولت ايه؟!
حسن سمعها بصدمه كبيره وكمان سلمي وسعوا عنيها بصدمه وخوف وقال
:انتي بتقولي ايه حور معاكي انتي؟!
ضحكت ليلى على صدمته وقالت 
:ايوه ياحبيب قلبي حور مراتك عندي في الحفظ والصون بس انا بفكر اخلص منها لانها بصراحه مش من مقامك ياحسن 
حسن عنيه بقت حمره من شـ.ـده الغضب وقرب منها  بغضب رهيب ومسكها بقوه وقال
:وديني لو لمستي شعره وحده منها ياليلى انا هدفنك في مكانك هنا سامعه
ليلى خافت من شكله المرعـ.ـب قدامها بس قالت ببرود
:تمام ياحسن انا هسيبها بس بشرط واحد 
ضغط حسن عليها اقوى بغضب كبير وقال
:موافق عاوزه ايه ياليلى وتسيبي حور حالا
ليلى رغم ألمها منه قربت منه بخبث ولمست وجهه بحب وقالت 
:انا عاوزك انت بس ياحسن ومش عاوزه حاجه تاني منك 
حسن الدم غلى في عروقه بشـ.ـده وكان هيرد عليها بس سلمى سحبتها منه بعنف وضـ.ـر.بتها كف قوي رن في المكان كله وقالت 
:انتي بتحلمي بس ياليلى انا ابني مستحيل يرجع لوحده خاينه زيك باعه شرفه بتراب علشان شويه فلوس ياحـ.ـيو.انه
ليلى حطت ايدها على خدها بألم وبصت على سلمي بغضب وتوعد وقالت 
:هتدفعي تمن القلم ده غالي اوي ياحمـ.ـا.تي اوعدك
وبصت عليها بسخريه وقالت 
:وبعدين ياحمـ.ـا.تي مش انتي اللي حاولتي تخلصي من مرات ابنك من فتره كده علشان مش من مقامه كمان مش كده 
سلمي بصت عليها بحده وقالت بنـ.ـد.م
:ايوه حصل بس انا كونت غلطانه كونت فاكره انها هطلع زيك خاينه وتوجعه بعدين بس طلعت غلطانه اوي لان حور ظفرها بمليون وحده خاينه وخسيسه زيك 
ليلى سمعتها بغضب رهيب بس تصنعت البرود قدامهم وقالت
:تمام ياحمـ.ـا.تي براحتك وانا قولت اللي عندي حسن يرجع لحـ.ـضـ.ـني انا تاني ووقتها هسيب حور تخرج غير كده انا هخلص عليها النهاردا قبل بكره
حسن جز على سنانه بغضب بس تمالك نفسه قدامها وقال بخبث
: وانا موافق ياليلى بس لازم اشوف حور الاول
سلمى سمعته بغيظ وقالت بحده 
: انت بتقول ايه ياحسن ده وحده خاينه وكـ.ـلـ.ـبه يابني متضيعش نفسك تاني معاها
حسن بص على امه وغمز لها بدون مـ.ـا.تاخد ليلى بالها منه وقال 
:لا ياامي انا مستعد اعمل أي حاجه مقابل سلامه حور مراتي 
ليلى سمعته بفرحه كبيره وقربت منه وقالت بخبث
:عين العقل ياحبيبي انت كده بتعمل الصح امتي بقى اجيب المأزون ونكتب الكتاب 
حسن بص عليها بضيق وقال
:بعد مااطمن على حور الاول وبعدها هعملك اللي انتي عاوزاه
ابتسمت ليلى بانتصار كبير وقالت 
:من عنيا تعال معايا نروح سوى نشوفها 
حسن هز رأسه بهدووء وليلى طلعت خلفه وسلمي جرت معاهم بخوف وقلق
وعند حور كانت لسه مكانها وهي خايفه اوي ودمـ.ـو.عها ملت وجهها بألم وهي بتقول
:لا مستحيل حسن مستحيل يكذب عليا انا متأكده ايوه البنت دي اكيد كذابه بس و
قاطعها صوت الباب قدامها ودخل شاب بملامح جميله جدا وجذابه وقرب منها بهدووء وبدأ يفك الحبل بتاعها وقال 
:قومي معايا بسرعه قبل ما ليلى ترجع ياله ياحور مفيش وقت
حور بصت عليه بصدمه وعدم فهم وقالت
:انت مين وتعرف اسمي منين؟!
خلص الشاب فكها ومسك ايدها بسرعه وقال
:تعالي معايا مفيش وقت كتير وهت عـ.ـر.في كل حاجه بعدين 
وشـ.ـدها بسرعه معاه وخرج من الغرفه كلها 
وعند ليلى وحسن وصلت لمكان وجود حور وفتحت الباب ودخلت بكل ثقه وقالت 
:اهه قدامك ياحسن ولسه بخير كمان و
قبل مـ.ـا.تكمل جملتها قاطعها حسن اللي قال بحده
: ليلى انتي بتلعبي معايا مفيش حد هنا حور مراتي فين ؟!!
ليلى بصت في الغرفه بصدمه وقالت 
:والله كانت هنا من ساعه بس ياحسن صدقني انا سبتها هنا و
قرب منها حسن بغضب ومسكها بقوه وقال
:وديني ياليلى دي لو كانت لعبه منك وحور حصل معاها حاجه بسببك انا هطلع روحك في ايدي حالا وبدون تردد كمان 
ليلى بلعت ريقها برعـ.ـب من شكله وقالت 
:والله انا بقول الحقيقه سبتها هنا مربوطه بس معرفش هـ.ـر.بت ازاي صدقني
حسن سابها وسحب شعره بغضب وخوف على حور وبقى بيلف حور نفسه بتـ.ـو.تر وقلق وفجأه اجه ليه رساله على الفون
اول مافتحها عنيه وسعت بصدمه كبير من محتواها اللي بيقول
:مراتك حور بقت معايا انا يابشمهندس حسن ولو عاوزها ترجع ليك سليمه لازم تقـ.ـتـ.ـل ليلى الاول وووو
يتبع.. بقلمي نور محمد
مراتك حور بقت معايا انا يابشمهندس حسن ولو عاوزها ترجع ليك سليمه لازم تقـ.ـتـ.ـل ليلى الاول
حسن من الصدمه الفون وقع منه على الارض وقرب من ليلى بشر ومسكها بقوه وقال
: ليلى قولي الحقيقه انتي عندك عدو عاوز يقـ.ـتـ.ـلك؟!
ليلى بلعت ريقها قدامه بعدم فهم وقال
:انت بتقول ايه انا مش فاهمه حاجه منك؟!!
بعد حسن عنها وخد فونه من الارض وحطه قدامها وقال
:ايه ده مين عاوز يخلص منك وبيساومني بحور مقابل قـ.ـتـ.ـلك ياليلى
ليلى بصت على الفون بصدمه كبيره وقالت 
:والله انا معرفش مين ده صدقني انا 
قاطعها حسن بغضب رهيب وقال
:كفايه كذب بقى انتي مستحيل تكذبي عليا تاني قولي الحقيقه فورا ياروح امك اخلصي 
ليلى تراجعت من قدامه بخوف وهي بتترعش وقالت 
:انا مش بكذب والله انا بقول الحقيقه و
حسن سمعها وفاض بيه الامر منها فقرب منها بشر وخبث وقال
:تمام انا حاولت اساعدك بس انتي اللي مصره فمبقاش قدامي غير حل واحد بس 
بلعت ليلى ريقها قدامه برعـ.ـب وقالت
:حل انت قصدك ايه ياحسن؟!!
ابتسم حسن بعد ماشاف الخوف محفور في عنيها وكمل 
:قصدي اني لازم انفذ المطلوب مني علشان اتفذ حور مراتي 
ليلى سمعته برعـ.ـب ولسه هتجري من قدامه مسكها حسن بقوه وقال
:على فين لسه الحساب مخلصش 
وعند حور كانت في غرفه مرتبه جميله اوي وهي بتتأملها بفرحه وفجأه دخل الشاب ومعاه اكل لها وقال
:اتفضلي ياحور الاكل ده علشانك اكيد انتي جعانه اوي 
حور بصت على الاكل بجوع كبير وبدأ تاكل بسرعه فقال الشاب 
:براحه الاكل مش هيطير من قدامك كلي على مهلك 
ابتسمت حور باحراج منه وقالت 
:اسفه بس انا بجد جعانه اوي 
ابتسم الشاب لها بهدووء وقال
:تمام كملي اكلك باهنا والشفا 
وبعد وقت حور خلصت اكلها وبصت عليه بتسائل وقالت 
:الحمد لله شبعت بس ممكن اعرف انت مين وعاوز مني ايه؟!
تـ.ـو.تر الشاب من سؤالها وبس لملامحها الهادئه وقال
:احم انا اسمي فارس احمد صديق حسن جوزك من زمان 
حور سمعته بصدمه وقالت 
:صديق حسن جوزي طيب ازاي ده عمره حسن ماجاب سيرتك قدامي قبل كده؟!!
فارس تهند بحزن والدمـ.ـو.ع ملت عنيه وقال
:علشان حسن كان اكتر من اخ ليا بس انا غلط في حقه زمان غصب عني ومن يومها وحسن قاطعني ومش بيكلمني ابدا
حور بصت على دمـ.ـو.عه بشفقه وبقى عندها فضول تعرف حصل معاه ايه زمان بعده عن حسن كده فقالت
:طيب اهدي انا اسفه مقصدش ازعلك كده بس ممكن اعرف حصل معاكم ايه زمان وصلك للحاله دي وانا ممكن اساعدك بعدين 
ابتسم فارس بأمل لان بجد نفسه برجع يكلم حسن تاني زي زمان فقال
:تمام انا هقولك حصل ايه زمان اسمعي بقى 
:انا وحسن صحاب اوي من ايام الطفوله ودايما مع بعض في كل حاجه حتي الشغل بقينا سوى مع بعض وزي الاخوات تمام بس في يوم اجت موظفه جديده على الشركه اللي انا وحسن شغالين فيها والموظفه دي تبقى ليلى طليقه حسن كانت جميله ورقيقه اوي وكل الشركه معجبه بيها بس هي كانت معجبه بيا انا بس لاني مرح مع الكل والشركه كلها كانت بتحبني، بس انا كونت بشوفها زميلتي في الشغل وعمري ماكان عندي مشاعر لها بس العكس حسن كان معجب بيها اوي وانا لما عرفت ده بعدت عنها خالص وبقيت بتحاشى اقف اتكلم معاها علشان حسن ميزعلش مني بس في المقابل كانت ليلى متدايقه اوي من تصرفاتي دي معاها وفي يوم اجت واعترفت ليا بمشاعرها تجاهي وانا انصدمت منها 
بس قولتها انا مش بحبك وعمرى ماهقدر احبك ابدا ياليلى بس حسن بيحبك بجد والمثل بيقول خدي اللي بيحبك ومتخديش اللي بتحبيه وهو مش بيحبك علشان كده ربنا يسعدك مع حسن 
وسبتها بعدها تفكر براحتها وفعلا بعد مده حسن قالى انه اتقدم لها وهي وافقه عليه وانا كونت سعيد اوي لحسن طبعا بس بعد جوازهم بشهر حسن كان عنده شغل مهم لازم يروحه وانا عرضت عليه اروح مكانه بس هو رفض وبعد مامشى على شغله انا كونت في الشركه وقتها ودخلت ليلى مكتبي وكانت لابسه لبس قصير اوي ومكشوف وانا انصدمت منها
وزعقت فيا وقولت انتي ازاي تلبسي لبس زي ده هنا في الشركه ده حسن لو شافك كده هيقـ.ـتـ.ـلك بس هي تجاهله كلامي كله وقربت مني بطريقه مش كويسه وانا بعدت عنها بسرعه بس هي رمت نفسها عليا وحـ.ـضـ.ـنتني بقوه وانا تسمرت في مكاني من الصدمه
وقالت فارس انا لسه بحبك حاولت كتير انساك بس مقدرتش اعمل كده حتي بعد مااجوزت حسن انت لسه في قلبي وعقلي ارجوك ساعدني انا مش عاوزه غيرك انت بس
سمعتها بصدمه كبيره والكهرباء ضـ.ـر.بت جـ.ـسمي كله وانا مش قادر احرك صباعي حتي وفجأه وانا في صدمتي الكبيره منها دخل حسن المكتب بتاعي وشافنا كده سوى وووو
سمعتها بصدمه كبيره والكهرباء ضـ.ـر.بت جـ.ـسمي كله وانا مش قادر احرك صباعي حتي وفجأه وانا في صدمتي الكبيره منها دخل حسن المكتب بتاعي وشافنا كده سوى 
وانا اول ما عيني وقعت عليه فوقت لنفسي بسرعه ودفعتها بعيد عني وقولت حسن انت فاهم غلط صدقني والله انا مظلوم و
بس قاطعني صوت حسن اللي دخل مسك ليلى من شعرها بعنف وقال اه ياو*سخه اسيبك في البيت تعبانه واجي هنا علشان نسيت ملف مهم اشوفك في حـ.ـضـ.ـن صاحبي
ليلى كانت بتصرخ منه وانا تقدمت وحاولت اخلصها منه علشان احنا في الشركه وكده شرفه وسمعته هتبقى على كل لسان هنا وقولتله اهدي ياحسن انا هفهمك كل حاجه سيبها الشركه هتتلم كده علينا و
كونت هكمل بس حسن ضـ.ـر.بني بوكس على وجههي بقوه وقال بغضب:افهم ايه تاني بعد اللي شوفته ده بعيني انا عمري ماكونت اتخيل انك تطعني في شرفي كده ابدا يافارس ده انت اكتر من اخويا اللي مجبتوش امي
سمعته ونزلت دمـ.ـو.عي قدامه بوجع وجريت عاوز افهمه اني مظلوم فعلا وعمري ما بصيت عليها وهي لسه مش مـ.ـر.اته علشان عرفت بس انه بيحبها بيقى ازاي هبص عليها واقرب منها بعد مابقت مـ.ـر.اته وقولتله:ياحسن انت ظالمني والله انا مظلوم ياصاحبي انا من وقت ماعرفت بحبك لها مبصتش اصلا عليها تاني صدقني ومستحيل اعمل كده واخونك ابدا لانك اكتر من اخويا عندي
حاولت كتير افهمه بس هو كان عاميه الغضب وقرب من ليلى وضـ.ـر.بها كف قوي وقالها:انتي طالق ياو*سخه وانا ميشرفنيش ابقى مع وحده خاينه زيك 
وسابها وخرج وانا جريت خلفه وحاولت كتير افهمه بس هو رفض يسمعني حتي وقطع كل حاجه كانت بينا من وقتها 
خلص فارس سرد الحكايه قدام حور اللي نزلت دمـ.ـو.عها بحزن عليه وعلى حسن جوزها وقال
:خلاص اهدي وبأذن الله كل حاجه هترجع زي الاول واحسن كمان حسن مستحيل يكرهك ابدا بس هو اكيد مجروح منك ومحتاج يعرف الحقيقه كامله واكيد هيسامحك بعدها 
فارس مسح دمـ.ـو.عه بحزن وغضب وقال
:كله منها الخاينه دي دمرت علاقتي انا وحسن زمان ومكفهاش ده رجعت علشان تدمر علاقتك انتي وحسن كمان بس متقلقيش انا هاخد حقك وحقي وحق حسن كمان منها
حور بصت عليه بقلق وقالت
:انت ليه بتقول كده انت عملت ايه؟!!
ابتسم فارس بخبث وقال
:طلبت من حسن يقـ.ـتـ.ـلها ده حقه لانها وحده خاينه وكان لازم من زمان تموت على ايده ويغسل عاره منها بنفسه
حور سمعته وشهقت بصدمه وقالت 
:انت مـ.ـجـ.ـنو.ن عاوز تدمر حيات حسن وتعدمه كمان 
رد فارس بتخطيط ومكر وقال
:لا انا مستحيل اعمل كده في حسن انا عاوز اخد حقه منها بس ومستعد اتحمل الجريمه مكانه كمان بس اخلص منها الاول
حور بصت في عنيه على كميه الغل والأنتقام الواضحه فيها وقالت 
:فارس اهدي دي مش الطريقه الصحيحه صدقني كده انت هتدمر حيات حد فيكم والنهايه هتبقى حزينه 
وقف فارس بعند واصرار وقال
:مش مهم حتي لو هموت في النهايه بس لازم انتقم منها الاول بأي طريقه 
خلص كلمه وسابها وخرج من الغرفه بغضب كبير وحور بصت في اثره بشفقه 
وعند حسن وسلمي حسن حط ليلى في صندوق كبير بعد ماخلص كل حاجه في دماغه فقالت سلمى بخوف
:انت اجننت ياحسن هتودي نفسك في داهيه علشان دي 
حسن رفع الصندوق بتعب للعربيه وقال بلامبالاه 
:مش مهم ياامي انا عندي سلامه حور مراتي بأي شئ في الدنيا انا لازم اخد ليلى عنده دلوقتي وارجع حور لحـ.ـضـ.ـني تاني 
تحرك حسن علشان يركب عربيته بس سلمى وقت قدامه باصرار وقالت
:انت مش هتتحرك من هنا على جثتي اسيبك تعمل كده وتعرض حياتك للخطر بالطريقه دي 
حسن تجاهل كلامها وركب في العربيه ببرود وقال
:اسف ياماما بس مقدرش اتراجع دلوقتي وكل حاجه بقت تمام متقلقيش انا عامل حسابي لكل حاجه
سلمي بصت على الاصرار اللي في عنيه بيأس وركبت جنبه في العربيه بقلق وقالت 
:تمام يبقى هاجي معاك مش هسيبك لوحدك تاني 
حسن كان هيرد عليها بس بص في الساعه لقى الوقت اتأخر فشغل العربيه وقال
:تمام ياله بينا 
وعند فارس وحور حاولت حور كتير تقتعه يبعد عن الطريقه دي بس فارس كان مصمم اوي وفجأه سمعوا صوت عربيه حسن فتهند فارس وقال
:اخيرا وصل حسن اهدي ياحور كل حاجه هتمشى تمام ان شاء الله 
حور بصت عليه بقلق وفارس سابها وخرج بره لقى حسن بيدفع في صندوق كبير قدامه فحط القناع على وجهه الاول وتقدم منه وقال
:خلى عندك انا هساعدك ندخله جوه
حسن سمعه وكان مستغرب اوي الصوت ده مألوف اوي ليه بس تجاهل الشعور ده وشالوا الصندوق سوى ودخلوا البيت
وبعد وقت وقف حسن قدامه وشاور على الصندوق وقال
:الامانه بتاعتك هنا زي ماطلب مني فين حور مراتي بقى؟!
فارس بص عليه باشتياق وكان نفسه يقرب يحـ.ـضـ.ـنه بس تمالك نفسه وقال ببرود
:مراتك جوه في الحفظ والصون بس الاول اطمن انك خلصت المهمه صح
حسن بص عليه بضيق بس هز رأسه بهدووء وفارس قرب من الصندوق وفتحه وهنا كانت الصدمه بجد....
يتبع بقلمي نور محمد
حسن بص عليه بضيق بس هز رأسه بهدووء وفارس قرب من الصندوق وفتحه وفجأه انصدم وقال
: ايه ده فين ليلى؟! 
قرب منه حسن بشر وقال
: ليلى هـ.ـر.بت مني للاسف قبل مااخلص عليها بس انت مستحيل تقدر تهرب مني دلوقتي
فارس بلع ريقه بخوف من حسن وفجأه حسن هجم عليه بقوه وبقى بيضـ.ـر.به بعنف وفارس محولش يرفع ايده عليه ابدا بس كان بيدافع عن نفسه بس قدامه 
وعند حور وفقت بقلق وقربت من باب الغرفه بتردد وقالت
:لا انا لازم اطلع اطمن عليهم قلبي قلقان اوي 
وفعلا حور خرجت من الغرفه  ونزلت تحت بهدووء وفجأه انصدمت من شكلهم قدامها فصرخت برعـ.ـب
:لاااا ياحسن سيبه ارجوك كفايه انت بتعمل ايه 
رفع حسن نظره لها بصدمه وقال
:حور انتي كويسه ياحبيبتي الحـ.ـيو.ان ده عمل ليكي حاجه؟!
قربت منه حور بسرعه وخوف وقالت
:انا كويسه اوي اوي ياحسن بس سيبه انت متعرفش مين ده
حسن بص لدمـ.ـو.ع في عنيها وبعد عنه وقرب لحور اخدها في حـ.ـضـ.ـنه بقلق وقال
:خلاص اهدي المهم انك كويسه ياقلبي دلوقتي
حور نزلت دمـ.ـو.عها وهي بتبص على فارس في الارض بقلق وخوف بعد مابقى شكله متبهدل اوي قدامها وبينزف كمان فبعدت عن حسن وقالت
:حسن انت ليه ضـ.ـر.بته كده حـ.ـر.ام عليك انت متعرفش مين ده؟
حسن بص عليها بستغراب من خوفها عليه وقال بضيق
:ويطلع مين ده بقى ياحور
حور بلعت ريقها من نبره حسن الحاده وقالت
:تعال معايا وهتعرف ده مين بنفسك
حسن قلق اوي من كلامها وبص على فارس وهو مرمي على الارض قدامه وقرب منه بخوف ورفع القناع بتاعه بهدووء ونصدم
:فارس؟!!
جرت عليه حور بسرعه وقالت
:ايوه فارس صديقك القديم ياحسن وهو قالى كل حاجه حصلت معاكم زمان وصدقني فارس مظلوم  اسمعه مره بس علشان خاطري
حسن سمعها وتذكر حصل معاه ايه زمان فوقف بضيق وقال
:ياله ياحور احنا لازم نمشي فورا من هنا 
حور كانت هترد عليه بس حسن مسك ايدها بقوه وقال
:مش عاوز اسمع منك كلمه كمان في البيت نتكلم سوى
وجرها خلفه بس وقف فجأه على صوت فارس بعد ما فاق بتعب
:حسن استني ارجوك اسمعني الاول المره دي بس وحيات صداقه عمرنا مع بعض اسمعني
حسن وفق مكانه وقلبه دق بحنين لصديق عمره وبص عليه بضيق وقال
:مش عاوز اسمع منك حاجه تاني يافارس كفايه اللي شوفته بعيني منك انت خونتني خيانه كبيره اوي عمري مااتخيلها تطلع منك انت باذات
فارس سمعه ودمـ.ـو.عه ملت عنيه وقال بتعب كبير وقال
:والله ماخونتك ياحسن انت كونت اقرب شخص ليا من الطفوله وكونت مستعد اضحي بنفسي علشانك ولحد الأن انا كمان مستعد اعمل كده علشانك والله انا مظلوم وهي السبب دخلت زي المرض وفرقت بينا اسمعني بس المره دي و
قبل مافارس يكمل جملته دخلت ليلى ومعاها سلمي وهي مصوبه عليها المسدس بخبث وقالت
:برافو ونعم الصداقه الجميله ياشباب انا فعلا تأثرت من مشاعركم دي لبعض بجد
حسن وحور وحتي فارس بصوا عليها بصدمه كبيره وحسن قال
:ليلى سيبي امي فورا انت حسابك معايا انا ابعدي عنها
ضحكت ليلى بصوت عالي رن في المكان كله وقالت
:انت عندك حق انا حسابي معاك انت الاول وبعدها مع صديقك ده اللي فضلك انت عليا 
حسن سمعها بصدمه وقال
:يعني فارس كان عنده حق وكله طلع بسببك انتي ياخاينه
ابتسمت ليلى باستفزاز قدامه وقالت بخبث
:ايوه عنده حق انا عمري ماحبيتك ابدا ياحسن كل قلبي كان مع فارس من الاول بس لما يأست منه قولت اقرب منك انت الاول علشان اوصله في الاخر بأي طريقه بس هو طلع وفي ليك وبرضو رفضني بكل بجاحه
حسن كان قلبه هيقف من الحزن على فارس صديقه لانه الوقت ده كله كان ظالمه علشان الحـ.ـيو.انه دي وفارس الدم غلى في عروقه منها وقال
:شوفوا مين بتتكلم عن البجاحه ده انتي اكتر بنت و*سخه في الدنيا كلها حاولتي معايا ولما رفضتك قربتي من حسن صاحبي علشان يبقى كوبري ليكي يابت الـ*** انتي حتي خساره فيكي الشتيمه والله
ليلى سمعته بغضب رهيب وهو بيغلط فيها فدفعه سلمي بعنف بعيد عنها وتقدمت من حسن وقالت بشر
:تمام يافارس انا هنـ.ـد.مك على كلامك ده قدامي وهحرق قلبك على صديق عمرك كمان
خلصت كلامها ووجهت المسدس على رأس حسن بغضب اعمى وفجأه خرج الرصاصه وصابت  
بصدمه:فااااااارس
جرى حسن بسرعه عليه بعد ما فارس دفعه بسرعه من قدام ليلى واخد الرصاصه مكانه وقال
: لا ارجوك يافارس متعملش فيا كده لا متسبنيش دلوقتي بعد مانـ.ـد.مت اني مسمعتكش زمان انا اسف قوم معايا والله انا نـ.ـد.مت اوي 
فارس فتح عنيه بألم وقال
: اهدي ياحسن انا كويس مش هسيبك تاني اوعدك خلاص كفايه بعد بقى لغايه كده 
نزلت دمـ.ـو.ع حسن عليه وحـ.ـضـ.ـنه بقوه وخوف وقال
: انا هاخدك لمستشفي فورا وهتبقى كويس خليك معايا بس 
حسن شاله بسرعه وحور بصت عليهم بدمـ.ـو.ع وليلى تسمرت مكانها بصدمه وعدم تصديق وهي بقول بجنون
: لا لا انا كونت عاوزه اقـ.ـتـ.ـل حسن مش فارس حبيبي لا مستحيل 
وقع المسدس من ايدها وسلمي جرت عليها بشر وقالت 
: تعالي معايا يابت الـ *** انتي حسابك بقى كبير اوي وديني لاسلمك لشرطه بأيدي المره. دي
ليلي كانت مصوبه نظرها كله على فارس قدامها ومش مركزه معاها اصلا 
وعند حسن وفارس وصل للمستشفي بسرعه البرق وهدومه بقت دم من فارس صاحبه ودخل زي المـ.ـجـ.ـنو.ن وهو بينادي
: عاوز دكتور فورا ارجوكم بسرعه فارس هيموت مني 
جرو عليه بسرعه واخدوا منه فارس للعمليات وبعد وقت كان حسن هيموت من الخوف على فارس وجنبه حور بتواسيه بدمـ.ـو.ع
: اهدي وان شاء الله هيبقى بخير ادعي ليه بس 
حسن بص عليها وعنيه غرقانه دمـ.ـو.ع وقال
: حور انا هموت لو فارس جراله حاجه انتي مت عـ.ـر.فيش انه اكتر من اخويا عندي انا عمري كله كان معاه هو بس 
انهار حسن في حـ.ـضـ.ـنها وحور فضلت تطبطب عليه بحنيه 
وبعد ثلاث ساعات خرج الدكتور بتعب فجري عليه حسن برعـ.ـب وقال
: طمني فارس بقى كويس مش كده
: ايوه بقى كويس الحمد لله الطلقه اجت في كتفه وطلعناها بسلام 
حسن سمعه وبقى يحمد ربنا كتير بفرحه وقال
: الحمد لله يارب رجعته ليا تاني سالم الحمد لله
وبعد وقت قليل طلع فارس لغرفه عاديه وحسن قعد جنبه بقلق وفجأه دخلت سلمي امه وقالت
: ها طمني فارس بقى كويس
حسن هز رأسه بفرحه وهو بيبص على ملامح فارس وقال
: ايوه بقى تمام الحمد لله ياأمي 
وبص عليها بتعجب وكمل
: بس انتي كونتي فين الوقت ده كله ياماما
ردت عليه سلمي بشمـ.ـا.ته وقالت
: اخدت الكـ.ـلـ.ـبه ليلى على القسم وسلمتها بنفسي كمان وتقبض عليها الحمد لله 
ابتسم حسن براحه وبص على فارس تاني وقال
: طيب الحمد لله خلصنا منها
: ايوه خلصنا منها اخيرا انا هطلع اشوف حور اتأخرت بره ليه وهاجي اشوفك تاني تمام
: تمام ياأمي 
خرجت سلمي وحسن مركز نظره مع فارس وفجأن فتح فارس عنيه بتعب وقال
: انا بقيت فين انا دخلت الجنه صح
حسن سمع صوته بسعاده كبيره وقال
: لا لسه ياحبيب اخوك اشبع منك الاول وبعدها روح الجنه براحتك
ضحك فارس عليه بألم وقال
: ده يوم الهنا انا من زمان على نار علشان اللحظه دي بس 
قرب منه حسن باشتياق وحـ.ـضـ.ـنه بقوه وقال
: وحـ.ـشـ.ـتني اوي اوي يافارس والله 
رد عليه فارس بألم وقال
: وانت كمان ياحسن بس حاسب الجرح جديد لسه ياجدع حـ.ـر.ام عليك
ضحك حسن وبعد عنه بسرعه وقال
: قـ.ـا.تل اللحظات الرومانسيه انت يافارس
ضحك فارس معاها وقال بسخريه 
: الحظات الرومانسيه دي مع مراتك حور ياحبيبي مش معايا انا اه انا راجـ.ـل اوي 
ضحك حسن بصوت عالي عليه وقال
: والله وحـ.ـشـ.ـتني اوي ياض يافارس ووحشني هزارك كمان 
فارس بص عليه بطفوله وقال 
: يعني دلوقتي بقينا صافي بالبن 
قرب منه حسن تاني وحـ.ـضـ.ـنه بس برفق وقال
: حليب ياقشطه ياقلب اخوك
وبعد مرور سنه كانت الاوضاع مستقره في بيت حسن وكمان فارس اتعرف على بنت جميله اوي وحبوا بعض اوي وجه يوم الخطوبه بتاعته
حسن بص على حور بقلق وقال
: انتي كويسه ياحوري البيبي تاعبك لسه 
ابتسمت حور بتعب وقالت
: لا انا كويسه بس حاسه بدوخه شويه بس 
: طيب تعالي نرجع البيت ترتاحي ياحبيبتي 
: لا مينفعش تسيب فارس لوحده النهاردا ده يوم مهم اوي ليه 
: عندك حق طيب انا هقول استعجله بس بسرعه
وفعلا حسن راح لفارس وقاله 
: فارس اخلص حور تعبانه من الحمل ولازم ترتاح
وقف فارس بسرعه وقال
: تحب اخلص الخطوبه دلوقتي حالا مش مهم احنا لبسنا الدبل خلاص 
صربته خطيبته في ايده بغيظ وقالت
: لم نفسك يافارس لسه الحفله في اولها 
بص عليها فارس بأسف وقال
: معلش ياقلبي بس انتي عارفه ان حمل حور صعب اوي الفتره دي صح
هز رأسها بأسف وقالت
: عندك حق انا اسفه خلاص مش مهم باقي الحفله انا المهم عندي اني بقيت خطبيتك بس يافارس
فارس قلبه دق بفرحه من كلامها وقال
: قلب فارس انا بموت فيكي 
: وانا كمان بحبك
حسن بص عليهم بفرحه وقال
: تمام انا همشي ربنا يهنيكم ببعض 
ورجع تاني عند حور وقعد جنبها بحب وقال 
: حوري هنسمى البيبي ايه 
: لو اجه ولد نسميه فارس على اسم صاحبك ولو بنت 
قاطعها حسن بسرعه وقال
: هسميها حور طبعا لاني بعشق الاسم ده ويبقى معايا حورتين في البيت مش وحده بس 
ابتسمت حور بفرحه وقال
: انا بحبك اوي ياحسن 
بادلها حسن الابتسامه بحب وقال
: وانا بعشقك بجنون ياحوريتي الجميله 
النهايه.... 
تعليقات