رواية فتون وادم هي رواية رومانسية تقع احداثها بين فتون وادم والرواية من تأليف ميفو السلطان في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية فتون وادم لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية فتون وادم هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية فتون وادم تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية فتون وادم من الفصل الاول للاخير بقلم ميفو السلطان
محافظه الجيزه كانت تمكث عائله الحاج فضل. كان رجلا قويا متسلطا ولكنه كان يحب عائلته بشـ.ـده وكانت الجده ست حنون تراعي الكل والكل يحبها كانت تجلس في الصباح لتدخل عليها حفيدتها المشاكسه فتون.. لتقترب منها وتقبلها......ميفو ميفو.
ازيك يا قمر:::... حبيبي االي بيوحشني يا ناس وظلت تقبلها لتهتف الجده::... يلا يا هبله انجري صحي بنت عمتك نعمه عشان تفطرو عشان جدك مايقطمش رقابيكو..
فهتفت:::. اطمني صحيتها ونازله ورايا
كانت فتون لها عمه وعم اخر فعمتها متوفاه منذ ولدت نعمه.. َنعمه تربت َمعهم ولم تذهب مع ابيها وكانت فتون امها تدعي.. جَملات امراه طيبه لا تتكلم في حالها.. وابيها صالح يعيشان بصحه وسلامه ولكن ابيها رجل طيب لا يعرف شيئا عن الشـ.ـده ومنقاد لابيه... واما العم الاخر حكيم فهو الذي يمسك المزرعه مع فضل ومعه ابنه فريد وكانت نعمه تحب فريد بشـ.ـده ولكنه كان شخصا جـ.ـا.مدا الي حد ما لا يظهر َمشاعره وكانت فتون تلاحظ انه عينه علي نعمه ولكنه يتجاهلها ولا تعلم لماذا يفعل ذلك.. فكانت داهيه لتقرر في نفسها شيئا تجعل الصنم يتحرك... اما الابن الاكبر فكان ادم كان شخصا حادا وعملي سافر من مده كبيره ليدرس بالخارج وبدا في تاسيس حياه له في الخارج كان علي مشارف الثلاثين لا يحب اجواء الزراعه والمزارعين فبمساعده جده اسس شركه له في الخارج وكان لا ينزل الا نادرا فهم لا يعتبرونه من العائله اصلا الا ان فضل له راي اخر في ذلك فادم منذ مده يعرض علي جده نقل شركته الي القاهره ويطالب جده مشاركته ليتوسع معه وهنا ياتي مدخل جده لربط ادم بحياتهم فكان رجلا داهيه ولكن عيشه ادم في الخارج جعلته شخصا عمليا لا يخضع لمشاعر ويصبح جديته هيا من تتحكم به... نعود لفاتنتنا فتون وبعد نزول نعمه اقتربت نعمه من جدتها....ميفو ميفو
لتقول:::: مـ.ـا.تلمي فتون بقي يا تيته هو ايه قله الادب دي كل يوم تغرقني كده
لتستدير فتون وتقول.... مانت اللي متنيله مابتصحيش انا نفسي اعرف هتتخرجي ازاي..
فهتفت نعمه... ::هتخرج انت مالك.. انت واحده بتاكلي الكتب ودحيحه نعملك ايه عقلك لسع..
لتهتف فتون بعظمه:::::.. دا علم يا بنتي فتون والعلم في جمله واحده.. يا سلام كده لما اخلص السنه دي في البيزنس و اقدم عالماستر وابقي صغنونه وحلوه كده ومعايا ماجستير..
لتهتف نعمه:::::: وانت جدك هيوافق
لتقول فتون:::: ومايوافقش ليه.. انا هخليه يوافق انا مابطلبش حاجه غلط..
لتقول نعمه بحده.. :::انت يا بت هبله دا خناقتكو كلها عشان الزفت العلم وانك تتعلمي وهو هيطرشق منك وكل اما يجيلك عربس تطفشيه..
لتهتف فتون.. ::عريس ايه وزفت ايه انا مش عايزه اتجوز لتلف وتهتف... انا وهبت نفسي للعلم ال جواز ال.. واجيب واحد يقرفني بقه واعملي كذا ومـ.ـا.تسويش كذا لا يا ماما انا دخلت بيزنس عشان يبقي ليا كارير وشخصيه انما هبل وجواز مش سكتي....
ليدخل عليهم فريد ::::يلا يا ستي جدي مستني لتنظر اليه نعمه بهيام لينظر اليها ويتجاهلها..
لتهتف فتون :::طيب يا فريد ان ماكنت اجيبك علي بوزك للغلبانه دي.. انت عيل جبله..
ليتجمعا جميعا علي السفره وتتقدم الجده ويجلسو جميعا لتهمس فتون.:::. بت يا نعمه انا هقول حاجه وانت تسكتي لو فتحتي بقك هشقك عالاكل ماشي...
لتنظر اليها ونعمه بخوف وتقول..:: ناويه علي ايه يا زفته.. لتقول لها.:::.. ناويه اوقعلك روح الروح يا قلب زفته..
لتشهق نعمه.:::. بت افتون اتلمي ابت دا جدك يطينها لو عملتي حاجه.....ميفو ميفو
فهتفت:::: اتقلي بس ان ماوريتك يا طور والله لاعرفك ازاي تهبل البت وتعمل دكر وتسيبها هتموت كده ..
ليجلسو جميعا لتجلس نعمه مرتبكه ليلاحظ فريد ذلك فهو يعشقها منذ جاذت للدنيا ويهفو اليها قلبه ولكنه كان جـ.ـا.مدا كجده واخيه والجد يجلس ويناقش الجميع..
لتقول فتون فجأه::: ... بقلك ايه يا جدي
لينظر اليها عايزه :::ايه يا اخره صبري..
لتهتف فتون بحزن::: كده يا جدي دانا لسه مافتحتش بقي. ليقول::: مانت هتفتحيه هتنرفزيني....
ليتدخل ابيها::: فيه ايه يا فتون عالصبح
لتقول:::... لا حول ولا قوه الا بالله هو الواحد مايعملش خير ابدا انتو علي طول كده مضطهديني يا غلبك يا فتون ..
فهتف الجد::: اشجيني يا بنت صالح..
لتقول:::.. ماشي يا جدو بص بقه انا كنت بكلم صاحبتي في القاهره و انا زي مانت عارف كده كنت بسال عالماستر فقاطعها متذمرا :::::يا فتاح ياعليم.. تاني زفت وطين وتعليم مـ.ـا.تتلمي بقه انت ايه غاويه حرق دمي عالصبح..
فهتف::: يا جدي بسال بسال الله.هو انا لسه خلصت السنه بشوف هخلصها ازاي وبسال يا جدي هو السوال حرم . المهم كنت فاتحه شات مع صاحبتي والبت نعمه كانت قاعده جنبي... ليتنبه فريد في لحظه.. لتكمل بعد ان شـ.ـدت انتباهه... َكنا كلنا بنتكلم وجت طنط فوزيه َامها واتكلمنا كلهم المهم يا جدو شافت نعمه وانت عارف ان نعمه قمر ومزه. عجبتها اوي ولقيتها بعد يومين بتكلمني ان عندها ابن ضابط في الجيش وهو واد حلو كده ومز عالاخر...
ليهتف فريد/::: مـ.ـا.تحترمي نفسك هو ايه ده.ايه البجاحه بتاعتك دي واتلمي ولمي ليلتك .
لتقول :::فيه ايه يا فريد انا بكلم جدي... ليتافف فريد
ويهتف الجد :::انجزي ياختي..
فقالت :::هيا عايزه تجيب الواد المز قصدي ابنها وتيجي تخطب نعمه ايه رايك بقه وهما ناس عسل والواد ابن ناس وكويس اوي يا جدو مش هنطول ضفره ونديله نعمه .. ..
ليفزع فريد ويقوم مسرعا ليهتف فريد بغضب... يا نهارك اسود ومطين عايزه بناتنا ينكشفو علي رجاله اقوم ارقدك.انت يا بت اتجننتي نعمه مين االي هتديها له .. وانت يا ست نعمه شافك الامور الضابط الحليوه والا ايه مـ.ـا.تنطقي احس الولعه بداخله كان يقف علي الجمر احس ان روحه ستنسحب منه واراد قـ.ـتـ.ـل فتون وتوسيعها ضـ.ـر.با ....ميفو ميفو..
لينظر الجد ليري فريد قد اهتاج بدون سبب وينظر الي فتون ليجدها تنظر اليه بخبث ليفهم مافعلته ابنة ابنه فهيا ليست سهله وتمتلك روح جدتها الجميله وتمتلك من الخبث والدهاء الكثير فهي ليست كابيها كان يشعر بالفخر وكان له خططا لها كثيره يعلم انها لن تعجبها...
لينظر الي فريد ويهتف بجديه.... ايه يا فريد بتزعق ليه الموضوع بسيط والبت ماشافتش حد ولو الواد مناسب يبقى ليه لا الستر حلو يا ابن حكيم ونعمه تستاهل الخير كله... ليهتف فريد بعنف وقد اشتعل تماما وخاف من تطور الموضوع :::... هو مين اللي مناسب وستر ايه وزفت ايه انت هتسيب حته عيله تجوز بناتنا للاغراب.هنجبلها عرسان من عالنت الست هانم.. شويه ستات هيتلمو ويجو يحدفلنا عيل ماعرفش جايبينه منين . وانت ايه رايك يا ست نعمه.. لتخبطها فتون في رجلها لتقول مرتبكه... ماعرفش..
ليجن جنونه ليقوم ويمسك دراعها.... يا نهارك اسود هو ايه اللي ماعرفش عايزه تتجوزي الواد ده انطقي ...
ليتكلم جده... انت اتجننت يا فريد مالك طايح كده لتبكي نعمه بشـ.ـده من طريقه تهجمه عليها...
لتقول فتون... الله ايه ده وانت مالك بتمسكها ليه كده ليك عليها ايه بتاع ايه تتدخل انت حياله ابن عمها وهو هيكون حوزها مالك انت.. كانت تتكلم وهو يشتعل ويشتعل. لتكمل وانت مش كنت يا جدي كل شَويه بتكلمَنا عن الستره...
ليهتف حكيم... فيه ايه يا فريد مـ.ـا.تهدي مالك كده
ليقوم فريد ويقول... جدي انا مستنيك في المكتب بلاش مسخره وقله ادب ماعدش الا العيال كمان هيتكلمو..
لتهتف نعمه.....:::::انت بتكلمني كده ليه لك ايه عندي عشان تعمل كده....
ليقترب منها محذرا :::عدي يومك انا علي اخري
ولكنها اكملت ::::ليه يعني هو عشان انا يتيمه يعني تقلي قله ادب انا ماعملتش حاجه وخلاص اللي تشوفه يا جدي لو جه خليني اغور من هنا عشان ماحدش يتحكم فيا..
ليشتعل فريد اكثر ليتركهم بعد ان زق الكرسي و َاحس بالنار تشبط في قلبه فهو يحبها ولكنه يظن ان الحب ضعفا فهو يريدها ويحبها وكان ينوي ان يطلبها ولكنه لم يكن يظن ان الموضوع سياتي بسرعه هكذا.....ميفو ميفو.
ليقوم الجد ويقترب من فتون ويهمس في اذنها ::شعليلتيها يا بنت صالح.. بس عجبتيني يا بت.. اروح للطور ده اشوفه احاول اهديه.... ليتركها ويذهب ليدخل علي فريد الذي كان ياكل نفسه:::... مالك يابن حكيم مش علي بعضك..
فقال.:::.. انت فعلا يا جدي هتوافق تدي نعمه للواد ده..
ليهتف فضل بخبث:::... مش يابني لما يتقدم ويجي يشفها وتشوفه ونسأل عليه.. يبقي نقدم المشيئه... بس ليه كده تقهر البت اهي مستنيه الواد يجي عشان تهج من طريقتك معاها انا نفسي اعرف اشمعني نعمه اللي مابتطيقهاش..
ليرتبك فريد:::... مين قال اني مابطيقهاش ابدا ومـ.ـا.تخرجناش بره الموضوع.. هو احنا عندنا بنات توافق او مـ.ـا.توافقش.. فهتف فضل ::::انجز يابن حكيم عايز ايه
ليهتف مسرعا... بناتنا مايخرجوش بره ولا يخرجو بره العيله.. ليجلس جده::: والمطلوب..
فهتف بعنف :::نعمه تبقي ليا.. البت مـ.ـا.تخرجش عن العيله و تفضل وسطنا وانا عايزها بالخلال ..
فهتف الجد... بس هيا يابني بتخاف منك ومابتطيقكش هنعملها ازاي دي هجوزها ليك غصب يابني انت فاهن انت بتقول ايه.. ..
ليقول فريد بحده :::هيا مين اللي مابتطقنيش.. انا اولي بيها يا جدي. بناتنا مايروحش للغرب ورجاله العيل موجوده.. العيله ما عدمتش رجالتها يا جدي وانا راجـ.ـل حر وماطيقش.. ليهتف:::: طب يا فريد ناخد رايها علي الاقل حتي
ليقول فريد غاضبا::.... من امتي يا جدي انا هاخد نعمه وخلصنا من القصه دي....
ليهتف فضل::: ماشي يا فريد اما اشوف يابني هنعملهاا ازاي سيبني بس نعمه طيبه وبكلمتين تتراضي.. بس لازم تحن شويه يبني انت ناشف اوي يا فريد انت كده يابني اخاف منك... الحب مش كلام فارغ ونعمه طيبه وقريبه وانت طبعك صعب ماعرفش ارمي البت توجعها..
ليهتف فريد بصدق .. لا يا جدي عمري ما َهوجعها صدقني.. ليخرج هو ليطلب نعمه لتدخل عليه..
ليبدا الجد في الكلام:: كده يا نعومه قلبي تزعليني كده بقي عشان انت يتيمه.. دي كلمه....
لتذهب وتحتضنه... حقك عليا يا جدي هو اللي نرفزني ليهتف:::... طب يا ستي ممكن بقه نتكلم.. الواد الطور اللي كان بيزعق من شويه عايز يتجوزك ايه رايك لتشهق يدق قلبها بعنف ويحمر. وجهها وتنزله في الارض مش مصدقه ان فريد نطق.. ليقترب ماردتيش..
لتهمس بخجل:::ارد اقول ايه يا جدي.. هو مابيطقنيش اتجوزو ازاي انت مابتشفش معاملته..
ليهتف::: لا هو بس اللي حمار اسمعي مني انت طيبه وحنينه وهو جـ.ـا.مد زي الطوبه انت عليكي تلينيه يا بنتي..
لتهتف::: وانا جايلي بايه يا جدي مايروح لحاله...
ليقترب منها :::جايلك انك بتحبيه يا بنت بنتيوواقعه لشوشتك.... لتشهق بشـ.ـده ليمسكها ويحتضنها هوا انا عشان كبرت فكراني اهبل... بصي هو بيحبك بس طور يبقي نلينه بقه... فكري وطلعي كيد النسا بدل مانت هبله كده خليكي زي العقربه بنت خالك.. يا بت انت طالعه طيبه كده لمين لتخجل وتصمت. بصي انا هقله اني غصبت عليكي بس مفيش جواز الا اما يلين دماغك مانا مش هجوزك غصب...
لتحتضنه بشـ.ـده... ربنا يخليك ليا يا جدي لتخرج وهيا تحس بالسعاده القصوي....ميفو ميفو..
لينادي فريد ليقول بص يا فريد... هيا يابني مش موافقه ليثور فريد.. يعني ايه ان شاء الله هو بكيفها..
ليهتف الجد ::مـ.ـا.تهدي يا غشيم انا غصبت عليها بس البت يتيمه وصعبانه عليا واشترطت عليها مفيش جواز الا لما دماغها تلين ودي عليك بقه.. مش هتعرف تلين دماغها يا واد قول وهتكمل طور كده انت حر والبت هتضيع منك ويجي ياخدها الواد الضابط الحلو المز الامور وانت هتفضل طور..
ليهتف فريد بحنق... مـ.ـا.تبس بقي يا جدي مـ.ـا.تعصبنيش. فهتف خلاص نعمه طيبه اهدي كده علي نفسك وابعد عن الغشوميه ولين دماغ البت الحل في ايدك..
فهتف.. ماشي يا جدي خلاص سيبهالي بنت عمتي هتصرف معاها ليخرج وكله عزم ان يبذل كل مافي جهده لينال محبوبته ويلين دماغها.. (ودماغها لاينه يا مقطف من غير حاجه😁😁😁 .) ..
ليتنهد الجد طب دول خلصنا منهم العقربه هعمل فيها ايه والجحش الكبير دا غول ياكلني لو فكرت في كده ماشي يا ادم... هتيجي يابن حكيم يعني هتيجي...
ذهب فريد يبحث عن نعمه ليجدها تجلس مع فتون ليهتف.. نعمه تعالي عايزك... لتنظر اليه ببلاهه ليهتف.. يلا لتقوم وتذهب اليه.. كان قلبها سينفجر..
ليقول ::بصي يا بنت عمتي انا ماكنش قصدي ازعقلك انا بس خوفت ان حد يكشف حريمنا مايصحش..
لتهتف.. ماهو عيجي يوم اكيد ان حد يشفنا يا فريد...
ليقول وانا نش هسيب حد يقرب يا نعمه لتنظر اليه بدهشه ليكمل. بصي يا نعمه انا عايزك بالحلال وعايزك مرضيه يا بت عمتي.. لتقول.. ربنا يسهل يا فريد هشوف بس شويه كده وافكر.. ماهو انا سكت جدي عشان متعصب.. هبقي اقلك رايي مره تانيه عن اذنك.. وتركته ياكل نفسه من الغيظ ورحلت ببرود لتذهب الي فتون التي كانت تقفز من الفرحه وتقول::والله البت فتون ديمالهاش زي يلا يا كـ.ـلـ.ـبه البحر بوسي ايدي جبتلك الطور علي ملي وشه..
لتهتف نغمه... بس مـ.ـا.تقليش طور..
لتنظر فتون بخبث.. من امتي يا نحنوحه عشنا وشفنا..
لتقول نعمه.. اعمل ايه بحبه اوي..
لتهتف فتون طب ياختي خليكي مسهتنه كده لحد مايركب ويدلدل فريد عايز يتسك يا بنت عمتي انا قلتهالك اهوه وانت حره.. لتتنهد نعمه وتسرح فيما سوف يأتي...
في مكان اخر كان يجلس شابا في اول الثلاثينات تظهر عليه ملامح الجديه كان يجلس مع احد اصدقاذه يتكلمون في العمل ويناقشه في مخططه لتوسيع مشروعه وكان معهم صديقه مقربه لادم تدعي نادينن وكاننت قريبه من ادم وهو يميل اليها ليس حبا وانما يفكر انها من عائله كبيره وتتحدث لغات وذو مكانه فهو شخص عملي يهتم بالمصلحه العامه ليجد اتصالا من جده ليبتسم ويرفع السماعه.. ازيك يا جدي وحـ.ـشـ.ـتني والله وليك شوقه ....ميفو ميفو.
ليهتف الجد::: والا فيك الخير يابن حكيم وحشتك بجد.. ليتذمر ادم ويقول::: تاني يا جدي..
فتكلم الحد بجديه :::طب يا ادم لا تاني ولا تالت نخش في الدوغري.. شوف يابن حكيم انت طلبت انك تشاركني. اوسع شركاتك وانا موافق...
ليهتف ادم وقلبه يخفق::: بجد يا جدي موافق بجد..
فقال له:::: اه موافق بس بشرط..
ليهتف ادم:: وانا مو افق بس تشاركني
ليقول له::: مش لما تسمع شرطي الاول جايز مايعجبكش.. فهتف::: لا هيعجبني انا مو افقم من غير ماسمع بس تشاركني فقال الحد بجديه:::طب يا بن حكيم انا هشاركك وهديك بزياده وممكن كمان اسيبلك الشراكه نصيبي تاخده كمان ومش عايز حاجه منك بس شرطي انك.....
قلم ميفو السلطان
↚
البـ.ـارت الثاني...قلم ميفو السلطان ..
كان الجد يتكلم عن موافقته علي مشاركه ادم للشراكه وتكبير شركته وان يترك له نصيبه ليشطرت عليه
ليهتف ادم بعنفوان::: يا جدي موافق علي كل شروطك وربنا.. فهتف الجد:::طب ماشي طب انا هعلن جوازك من فتون بنت عمك كَان اسبوع..
لينصعق:::... ادم انت بتقول ايه يا جدي ايه الجنان ده فتون مين وزفت مين اللي اتجوزها.. انا مالقـ.ـتـ.ـليش الا دي اتجوزها جدي مش معني انك هتشاركني توقعني وقعه طين انا اصلا مرتبط بواحده فمـ.ـا.تقفلهيش كده يا جدي انا ماستهلش منك كده....ميفو ميفو.
فهتف الجد.. والله ده اللي عندي وفكر وانت حر يابن حكيم.. ليهتف ادم:::... افكر في ايه عايز تجوز ادم حكيم لحته فلاحه دي اخرتها علي اخر الزمن توحلني الوحله دي..
ليضحك فضل::...وانت تطول الفلاحه دي.. دي تلفك علي صباعها انت مش هتلاقي ضفرها اصلا..
ليصـ.ـر.خ ادم::.... جدي اهدي كده وخلينا نتكلم هاتلها عريس من اي مصيبه انت مش قليل انما تلزقهالي انا ذنبي ايه واللي مرتبط بيها دي هعمل فيها ايه يا جدي انت عايز تفضحني فتون دي مين كمان يا جدي انا لا اعرفها ولا شفتها..
فقال له:::... اخرس قطع لسانك فتون ستك َتاج راسك انسي خلاص وانسي اي كلام وخليك عندك بقه وانسي ان يكون ليك حاجه هنا من اساسه او ليك نصيب..
ليهتف ادم استني يا جدي..الكلام مش كده.. يا جدي احنا مش مناسبين ليه تقهرني وتجوزني واحده هخليها تعيسه.. ليهتف الجد :::اقفل يابن حكيم خلصنا لا ليك عندنا ولا لينا عندك وابقي كمل حياتك وشركاتك لوحدك..
ليهتف بقهر.ويحس ان خططه قد ذهبت وولت.. احس بالحزن علي حاله ليهتف ساخطا.. ::::. انا موافق بس ليا شرط.. نصيبي في الشركه يبقي ليا لوحدي من غير شراكه...
فهتف الجد.. وانا موافق...ميفو ميفو
فقال.. ماشي يا جدي كلها اسبوعين وانقل الشركه والإجراءات وساعتها في خلال كام يوم كده اكون كاتب عليها وواخدها معايا القاهره في شقتي... دا اخر كلام سلام يا جدي..
ليتنهد فضل ويقول.. سلام يابن ابني... ليقول... في نفسه ادي ادم قدرنا عليه اما نشوف المزغوده اللي هتقومها حريقه بتاعه العلم والعلماء.. يا رب مخلف معاتيه... ليطلب ابنه صالح وحكيم ويخبرهم بما نوي ليسعد حكيم ويرتبك صالح ولكنه لم يمانع او يقف قدام ابيه..
عند فريد ونعمه.. خرج فريد ليجد نعمه تقف في الفرندا فرجف قلبه ليقترب منها ويقول.. ايه يا نعمه انت مش قلتي هتردي عليا وتقولي رايك.. مابتوفقيش عليا ليه
فهتفت ::واوافق ليه يا فريد انت مابتطقنيش...
ليهتف::: مين الحمار اللي قالك كده تلاقيها العقربه بنت خالك هيا اللي دخلت في دماغك كده مانا عارفها مابطقنيش.. لتهتف بحنق.. فتون َمالهاش دعوه انت باين وواضح وماعرفش انت بتعمل معايا كده ليه..
ليهتف بقهر :::: يعني عايزاني اشوفك بتتجوزي الواد ده واسكت.واسيبك له عادي كده دا بعده.. .
لتنظر اليه غير مصدقه.. لا انت عقلك جراله حاجه انا ماشيه ليقف امامها طب استني طيب.. يا نعمه والله مفيش اللي بتقولي عليه ده انا بس في الامور دي مش اد كده انا مختلف يا نعمه.. انا جـ.ـا.مد صحيح بس انت ليكي جوا احساس مختلف عن اي حد.. ميفو ميفو
لتقترب منه بخجل مختلف ازاي يعني ليرجف قلبه ويقول لا ماهو انا بس.. اناااا.. ...
لتهتف مقاطعه ::: مشكلتك يا فريد انك مش عارف انت عايز ايه ليمسكها ويقربها وينظر اليها بحب::: لا يا نعمه انا عارف كويس انا عايز ايه واللي عايزه واقف قدامي وعايزه اوي كمان لتهمس::: طب يا سيدي طلباتك..
فهتف::: حني شويه مـ.ـا.تبقيش قفوشه كده يا نعمه انا عايزك في الحلال ليه بتبقي صد كده.. لتهتف وقد لانت بعض الشئ.. واتغير ليه هو انا كنت شفت منك حاجه عشان الين..
ليقترب منها ويقول بهيام.. طب لو هتشوفي هتليني..
لتهتف بهمس وتقترب منه:: اما ابقي شوف ساعتها هتشوف انت كمان لتدفعه وتجري بعيدا ليقف مبتسما يشع سعاده وحالما من قرب حبيبته له.. ليهتف.. هتليني يا قلبي وفريد خلاص هيلينك يعني هيلينك.. ماهو ماينفعش اكمل طور كده البت تروح مني.. دانا اموت وربنا.. اه يا قلبك يا فريد اللي نعمه لهفته لهف... ورحل وهو يفكر كيف يلين قلبها اليه..
ليمر اسبوعين علي ادم والجد الذي كان يؤجل كلامه معها حتي لا يقوم في البيت حريقه وعلم ان باقي علي رجوع ادم يومين ليتم الزفاف...
ليستدعيها ويبدا في الكلام ليقول:::.. اسمعي يا فتون انت بت شـ.ـديده وقويه َمحتاجه لحد شـ.ـديد زيك انت صحيح لاسعه وفيكي سنه هبل وعفويه بزياده بس انت ماينفعش تتسابي كده فجالك عريس وانا وافقت..
ليهوي قلبها في قدميها لتقول::::... يا نهار اسود عريس ايه يا جدي اللي وافقت عليه...
ليهتف :::ادم ابن عمك..ميفو ميفو
لتصرخ::: حـ.ـر.ام عليك ادم مين ده انا ماعرفوش ومش عايزه اتجوز مـ.ـا.تقضيش علي مستقبلي حـ.ـر.ام عليك يا جدي ابوس ايدك انا استحاله اوافق انا عايزه اتعلم مش اتجوز ..
ليصـ.ـر.خ فيها... اسمعي يا بنت صالح قدامك حلين يا تسيبي التعليم خالص وتتحبسي في البيت واول عريس يخبط هديكي له.. يا تكملي تعليمك وتتجوزي ادم وتروحي معاه القاهره وتعيش حياتك زي مانت عايزه واضمنلك تعليمك...
ظلت تصرخ وتقول.. حـ.ـر.ام عليك يا جدي انت بتزلني ليه عملت فيك ايه يا جدي انت عايز تموتني مقهوره.. ادم دا مين راخر وجواز ايه عايز تحبسني وتجوزني واحد عمري ماشفته.. اهون عليك توقعني وتكسرني كده...
ليقول.. بجديه دا اللي عندي وشوفي اخرك يا بنت صالح.. لتذهب الي ابيها وامها وتبكي بشـ.ـده... يا بابا مـ.ـا.تسيبهوش يعمل فيا كده ابوس ايديكو انتو ماعندكوش رحمه..
ليهتف صالح.. ادم مايتعيبش يا بنتي وجدك عارف الصالح لينا وانا وافقت وخلصنا تعليم ايه اللي قرفانا بيه...
ظلت تصرخ وتبكي وتلطم وجهها فحياتها ستنتهي لتأتي جدتها وتاخذها في احضانها.. اهدي يا قللبي .. مش كل حاجه ظاهرها وحش ادم انت لحمه ودمه وهيحافظ عليكي.. لتبكي فتون.. انا مش عايزه اتجوز وماعرفوش ومابحبوش انا مش عايزاه حد اليومين دول بيتجوز غصب هما ماعندهمش قلب ليه عملتلهم ايه.. واجهشت بالبكاء ..عافيه يا تيته تجوزوني وتحرموني من مستقبلي..
لتهتف الجده.. طب اهدي يا قلب ستك انت جميله وقمر ومين يتمناكي بس ادم ابننا لتدخل والدتها لتهتف... قوليها يا حاجه دماغها ناشفه..والحاج عارف مصلحتها.. ميفو ميفو
لتصرخ وتبكي وتنهار وتقول:::: حـ.ـر.ام عليكو والله مامسمحاكو لحد ما اموت... وتظل طول الليل تبكي فلم يعد الا يوما واحدا علي قـ.ـتـ.ـلها.. لتخضع اخيرا غصب عنها وهيا تشعر بالقهر فاما ان تتزوجه وتكمل احلامها.. واما ان تتزوج اي شخص وتحبس في البيت كالخادمه في كلتا الحالتين ميته...
ذهبت امها واحضرت لها ثوب زفاف رائع الجمال ومعها نعمه.. لم توافق ان تذهب معهم من الاساس كان فستانا رائعا مرصع باللماظ ومنفوش من الوسط ومن فوق عبـ.ـاره عن كب يظهر جَمال دراعيها وعنقها حتي صدرها وعليه وشاح وطرحه لتخفي وجهها وجسدها.. كان الاحتفال سيبدا في الغد ليصل ادم ليلا ولم يهتم ليري حتي عروسه فكان الغيظ ياكله بانه سيتزوج حته فلاحه لا تليق به... كان مقهورا فقرر ان يمتثل لجده وبعد ذلك ليحل اموره معها فهي لا تناسبه ويشعر بالعار من هذه الزيجه... كانت هيا تتمزق وظلت تنعي حالها لتدخل عليها نعمه ويتمزق قلبها لصديقتها وحبيبتها التي تفارقها.. لتهتف فتون بقهر ::::شفتي يا نعمه موتوني بالحيا انا يتعمل فيا كده ليه َمنهم لله مش مسامحه حد فيهم والله ما مساَمحه مستقبلي ضاع منهم لله... لتاخذها نعمه في احضانها وتبكي من اجلها لتتمزع علي رفيقه حياتها وظلت معها حتي نامت من القهر....
كان فريد ساخطا لان نعمه لم توفق علي كتب الكتاب مثل فتون ليذهب اليها حانقا::: ممكن اعرف الهانم مش راضيه تكتب الكتاب ليه مش هنتتنيل نتجوز بس نكتب الكتاب.. لتهتف::: شوف ولا كأننا اتكلمنا وبتشخط وتزعق اهوه خلاص يا عم بلاها ولا تزعق ولا تقرف نفسك وهمت ان تمشي ليمسكها بسرعه:: مـ.ـا.تهمدي يا بت انت.. انت مش عاجبك حد.. لتهتف نعمه::: انا حره انت بقي مضايق انت حر...
ليقول بمراضيه لها::طب هوكتب كتاب بس يا نعمه ونتجوز بعدين ونعمله مع اخوبا وبنت خالك..
لتقف اماَمه وتقترب منه لتشعله عن اخره انت مانفذتش وعدك انك تبقي حنين وتبطل زعيق وانا مش َفاهمه يا اخي اتجوزك ليه لا بتحبني ولا بحبك ايه يعني بنت عمتك..
ليهتف متذمرا ::: لا هنحب ونتنيل بس اصبري عليا..
لتهتف ساخطه.. احب و اتنيل لا يا عم دا ايه الشبكه السوده دي انا مابتجوزش حد مابحبوش...ميفو ميفو
ليهتف::: ماانا عايز اكتب عشان اخليكي تتهببي تحبيني.. لتهتف باستغراب :::وايه العلاقه مش فاهمه..
ليهتف بخبث ويقترب من وجهها::: عشان اعرف احب صح يا قمر الكلام ده للناس السوسو احنا بتوع افعال لينظر الي شفتيها لتحمر خجلا لتهرب من امامه..لتجري وتضع يدها علي قلبها.. يا نهار اسود دا طلع ليه في قله الادب.. ايه يا نعمه اهدي اهدي... لتقول.. بس ازاي بقله ادبه دي.. قلبي هيقف منك لله يا فريد..
كان فريد يقف مبتسما.. مـ.ـا.تقلقيش يا قلب فريد.. هتحبيني وتموتي فيا كَمان...
. اما الاخر فكان من غيطه وقهرته مستيقظا لا يغفل له جفن فحده انزل عليه مصيبه. بقي انا ادم حكيم اللي الستات بتترمي عليه وماببصش لحد اتجوز دي. يا قهرتك يا ادم اسمي يتربط بدي.. حته بتاعه مـ.ـا.تسواش. انا.. ظل يأكل في نفسه مقررا انه فور زواجه َمنها سياخذها في اليوم التالي مباشره ويتركها في الشقه ولن يكون له بها اي علاقه من اي نوع.فهو ليس في حمل تحمل هذا الزواح البشع المعيب بالنسبه له.. عدي اليوم بتعبه علي الاخرين غيظا علي ادم وقهرا علي فتون ليتم كتب الكتاب وياخذ المأذون موافقه العروس لتوافق قهرا وتلبسها امها فستانها كانت كلولوه تلمع.. قطعه من المرمر الابيض الرائع كانت وجهها احمر من البكاء ولكنها كانت فاتنه والفستان يظهر دراعيها وجسدها الغض بسخاء لتضع طرحتها لتخفي فستانها ومعه وجهها لياتي ادم ويتافف من تلك التي تخفي وجهها لينظر بسخريه اليها وهو لا يطيقها اه والله خبوها ماهي حاجه تقرف. دا هتبقي عيشه هباب.. فادم حكيم لا يتزوج هكذا اجبـ.ـارا وغصبا فهو ليس تلك الشخصيه التي تخضع بسهوله وفوق ذلك لا يتزوج بهكذا فتاه... فقرر ان يتخذ موقفا معها من اول ليله.. لينتهي كل شئ لياخذها ويذهب الي حجرته لتجلس علي السرير باكيه لا تنطق ويجلس هو علي الاريكه يتنظر اليها ويتفرس فيها وهو مغتاظ علي قهرته وحظه السئ.. ليتافف فلا يظهر منها شئ لتنتحب هيا في صمت منتظره قهرا واياما تعيسه..ميفو ميفو
ليبدا هو في الكلام::.. اسمعي يا فتون انت بنت عمي و انا عايز اقلك من الاول يا بنت الناس صحيح كلامي هيبقي صعب علي واحده زيك بس انا مجبور عالجوازه دي وماكنتش موافق بس وافقت عشان مصلحه الشركه وانها تكبر ودا حلمي.. فعشان كده وافقت عالجوازه الهباب دي وانا استحاله كانت تحصل في غير ظروف.. فيا بنت الناس متحطيش في دماغك انك هتبقي مراتي بحق وحقيقي والجواز ده علي ورق.. فشنك يعني وانت كلها كام شهر وترجعي هنا تاني... انا اصلا مرتبط وعايز اللي مرتبط بيها.. فاوزني الامور ومانسببش مشاكل لبعض.لا انت مناسبه ليا ولا انا.انفعلك من الاساس . وانا وافقت عشان اخد نصيبي من الشركه وجدي يساعدني.. فا عـ.ـر.في ان كلها كام شهر وترجعي تاني زي مانتي ماهحطش صباع عليكي وتشوفي حياتك واشوف حياتي ونطلق وكل واحد يروح لحاله...
كان كلامه ينزل علي قلبها مثل البلسم واحست براحه شـ.ـديده وفرحه عامره احست ان قلبها سيقف من الفرحه غير مصدقه مـ.ـا.تسمع لتقف وتجري اليه وترفع طرحتها وترمي وشاحها لتظهر بكامل انوثتها لتهتف من بين دمـ.ـو.عها.وتقول مندفعه دفعه واحده...::: و َالنبي يا ادم بجد انت بتقول الحق ..
تراجع هو قليلا فلم يتوقع فتاه بهذا الجمال كان جسدها يظهر بسخاء وجمال بعد ان نزعت طرحتها ليتساقط شعرها ليحس بالخرس ماهذه الكتله من الانوثه كانت هيا تثرثر وهو في عالم اخر كانت وجهها ملئ بالدمـ.ـو.ع ومناخيرها حمراء وكانت كالطفله الوديعه التي تستنجد بابيها.كانت رائعه الجمال شعرها ينسدل علي جسدها الغض الجميل.ميفو ميفو. كان فستانها مايظهر منه يوقف قلبه..ظلت عيناه تجوبها من شعرها لعينها الرائعه لانفها الصغير لشفتيها الورديتان كانت شفتاها ايه في الجمال لينزل مكتشفا عنقها الطويل وجسدها الرائع ليكمل سارحا في بياض جسدها الوردي.. ما هذه الانثي احس ان قلبه سيقف تماما َمن اين اتت وكيف تكون بهذه الفتنه كان ينظر اليها وهو يسرح في كل انش فيها . لييحاول ان يتحكم في نفسه ونظر اليها وسمعها تقول ما اثار غضبه لتردف هيا وتقول....
قلم ميفو السلطان...
↚
كان ادم مصدوما بهذا الجمال الانثوي الخلاب وكيف تكون هيا بهذه الطله الفاتنه التي ألهبت عقله دفعه واحده.. كان يتفرسها وهيا تتكلم ولا يسمع شيئا من الاساس فهي جعلته صريع هيئتها فاحس بها تتوغل بداخله وتلمس شيئا بداخله لا يعلمه الا انه تحكم في نفسه وادرك ما تقول ليشعر بالغضب قليلا عنـ.ـد.ما قالت بسعاده... انت بتتكلم جد والله..يعني مجبور وانا كمان والله مجبوره ومقهوره كمان. انا بقول كده برضه وانا زيك... والنبي احلف انك بتتكلم جد... وانا مش عايزه الجوازه اكتر منك وموافقه علي كل كلمه قلتها .. وانا مش هعمل مشاكل والله هتلاقيني قدامك مفيش خالص وهسيبك في حالك ونطلق بعدين لما يهدو انا فرحانه اوي وحاسه ان قلبي هيقف.قول والله انك مش عايز نبقي سوا.. احمدك يا رب..ميفو ميفو..
ليسمع لها ليحس ببعض الغضب ان تلك الفلاحه ترفضه حتى لو كانت جَميله فادم حكيم ليس كاي رجل... كان مغرورا بعض الشئ ليحاول ان يقيم الامور ليقترب منها... ويهتف::... ممكن تفصلي وتبطلي عـ.ـيا.ط لتمسح دمـ.ـو.عها ببراءه وتنظر اليه نظره خطفت قلبه.. كانت هيئتها تاخذ العقل.. ليغمض عينيه من جمالها.. لينهر نفسه... فيه ايه يا ادم انت اتهبلت.. مـ.ـا.تهدي علي نفسك اول مره تشوف بت حلوه وقمر كده..مين دي وجتلي منين..اتلم علي بعضك يا ادم.. خلاص البت مش هتعمل مشاكل واهدي كده. انت مالك تنحت كده واي حركه بتخليك مش علي بعضك..هيا مالها مبسوطه اوي كده اني هسيبها.. ازاي يعني.. انا واقف مش علي بعضي ودي قلبها هيقف من الفرحه..
لتبدا هيا بالكلام.. :::ادم انا متشكره ليك انت بجد والله هتبقي زي اخويا انا مبسوطه اوي انت مش عارف جدي دبحني ازاي ليرفع حاجبيه باستغراب.. جوازها مني دبح... دا حاجه مسخره..
فقال.. طيب خلاص خلاص من بكره هنمشي وزي ما وعدتك كلها كام شهر ونتطلق انا قلتلك اني مرتبط..
لتهتف بسعاده.. ربنا يوفقك.. لتضع يدها علي قلبها وتدور سعيده... احمدك يا رب اخيرا.. ربنا بيحبني.. ليحس برجفه في قلبه من منظرها الحالم تدور بفستانها وتشع نورا وقلبه سيتوقف من جمالها كانت سعيده بشـ.ـده.اراد ان يحملها ويدور بها من شـ.ـده انفعالها وسرحانه بها. لينهر نفسه يا رب فيه ايه بقه.. البت تجنن دي جاتلي منين.. وكانت سعادتها طاغيه عليها ليحس هو بعد ذلك بالغيظ الشـ.ـديد فمن هيا لترفضه...
هتفت بسعاده... طب تصبح علي خير بقه واشوفك الصبح انا بقالي يومين سود مانمتش.. اقتربت منه ومسكت يديه وقالت بامتنان... شكرا يا ادم انت مش عارف ريحتني ازاي وشـ.ـددت علي يديه وقالت.. تصبح علي خيير. وتر كته وذهبت علي الفور كانها انجزت مهَمه اسعدتها ..ميفو ميفو
كان متسمرا مكانه من لمستها.. ليهتف وقلبه يرجف.. هو فيه ايه.. مين دي... هيا عامله كده ليه وحلوه وناعمه كده ليه.. . لتذهب بهدوء لتنام هيا عالكنبه كَما هيا فكانت امها قد حضرت لها قَميص نوم ابيض لم تلبسه ونامت سعيده هكذا وديعه بملابسها التي تشبه الملائكه ونامت علي الفور فهي لم تنم منذ يومين قهرا وكمدا ..
اما ادم فظل ينظر اليها وهي نائمه لا يحيد راسه عنها كانت قد نامت بسرعه والارتياح علي مَحياها ليقطب... للدرجه دي َماكانتش عايزاني.. ازاي يعني المفروض اللي زي دي قلبها يقف من الفرحه... بس هيا مالها حلوه كده ليقوم ويقترب منها ودون شعور مد يده ليتلمس دراعها ففتون بشرتها كانت ورديه كانت جميله جمال شرقي بـ.ـارع.. كان هو متعود علي جمال الاجانب ولكنها كانت تاخذ العقل والقلب ما ان تراها..ظل يمسد باصبعه من اول دراعها مرورا بعرقها النابض في رقبتها الذي اشعل قلبه وهو مغيب تماما .. تململت عنـ.ـد.ما للمسها ليبتعد علي الفور.. انت اكيد يا ادم جرالك خلل مـ.ـا.تعقل يا زفت.. ليوزه شيطانه انت اصلا عيل َماعندكش بخت.. فقر عيل فقر.. مش كت يا زفت تصبر كان زمان حته القشطه دي مراتك لازم تخش زي الطور كده وتفركش الليله...دي حاجه تتساب يا فقر لينهره.. عقله.... لاااا انت خلاص اتجننت رسمي.. البت لحستلك َمخك.انت بتفكر في ايه يا هباب انت.. . طب مـ.ـا.تتخمد بقه الا انت خرفت وانت واقف تاكل في نفسك وهيا نايمه حاسه انها فتحت عكه...طب انام ازاي وهيا قدامي حلوه كده.. ليهتف شيطانه تستاهل فوت عليك لوزايه مقشره انت مالكش الخير .. ليسخط اكثر.. اتخمد يا زفت بقه وبطل قله ادب انت اتجننت باين وخيبت علي كبر.. كل نفسك كمان وهيا بتاكل رز مع الملايكه يا حزين ظل ينظر اليها لا يعرف ماذا يفعل.. طب ايه كده خلاص هروح نام.. لينزل الي مستواها واخذ ينظر الي وجهها وهيا ناذمه تاخذ القلب تجعله صريعا دون مجهود.. انت ازاي كده.. ويهتف بغلب... هو فيه كده والنبي.. ظل فتره يتاملها وقلبه يأكله حتي تعب وتنهد وقام مبتعدا وذهب الي السرير ونام حتي غاب عن وعيه متعبا من كثره التفكير...ميفو ميفو .
.في الصباح قامت هيا لتجده نائما لتنظر اليه لتجده نائما لتفرح بما فعله معها لتنظر اليه... مز يا واد انت يا تري فعلك كله هيطلع عسل زيك كده... ياااه اخيرا هشوف حياتي بعيد عن الهم ده... لتذهب وتلبس بنطلونا من الجينز وعليه بلوزه رقيقه ورفعت شعرها بعشوائيه وتساقط منه بعض الخصلات لتذهب لتوقظ ادم لتبدا بالجلوس جنبه لتحاول مشاكسته فهي لا تستطيع ان تترك احدا في حاله فهي فتاه عفويه بدرجه كبيره.. فبدات ان تلعب في مناخيره وتضايقه حتي استيقظ ونظر اليها ليجدها قريبه بهذه الهيئه الرائعه لينظر اليها َمصعوقا وقلبه يرجف... ايه فيه ايه انت مين.. لتقف هيا فوق راسه.. ايه يا ادم انا فتون انت نسيتني.. اوعي يا واد تكون رجعت في كلامك انبي ازعل..
قطب جبينه::: واد.. ورجعت في كلامي.. ليغمض عينيه ليتماسك بشـ.ـده من قربها.. هو صباحها هيبقي كده.. يا غلبك يا ادم.... ليتنهد ويتحكم في نفسه ويقول... لا يا ستي مارجعتش ولا حاجه لتلعب في شعره وتقول::: والنبي عسل يا واد وانا حبيتك اوي وتضحك بشـ.ـده..ميفو ميفو
لينظر اليها ببلاهه وكلمـ.ـا.تها قد اصابته بالتشنج.. فكلمه بسيطه منها انهكت قلبه دون وعي.. طب ازاي . ليحس انه متزوج من ملبوسه او مـ.ـجـ.ـنو.نه.. هيا دي فلاحه ازاي وايه كلامها وطريقتها دي.. دي احلي من حياتي. دا جايه من السما وقاعده قدامي هتجنني... يا صباحك المهبب يا ادم قوم واعقل كده وراك سفر. هتتحمل كل صباح الجمال ده ازاي.. قوم يا ادم قوم دا هتبقي ايامك هباب. كانت سعيده وتحوم حوله وهو لا يقدر علي التركيز ولم يعد محتملا كفاه وجودها المهلك.. ليقول لها اهمدي بقه خيلتيني.. لتضحك ليرجف قلبه يا ربي اتا عملت ايه في دنيتي.. البت هتوقف قلبي... لتقول... لا بقلك ايه يا اخ انت احنا هنقعد مع بعض شهور وانا ماليش في النكد هتنكد لا انا واحده بحب الفرفشه ماليش في القفش.. ليهتف و يقول ماشي يا ست الفرفوشه انا حاسس اني متجوز واحده هبله ارجوز..
لتخبطه في كتفه:: بس َمـ.ـا.تقلش هبله.. ليندهش من تصرفها الطفولي..ميفو ميفو
لتمسك يده وتشـ.ـده:::: يلا يلا الناس مستنينا.. بسرعه والنبي الا انا فرحانه اوي عشان نسيبلهم البيت ونهج من هنا... كانت لمستها عفويه ولكنها اثرت عليه ورجف قلبه بشـ.ـده وكان هذا يضايقه كثيرا فهو ليس له في تلك الامور والمشاعر والاحاسيس فمسك يدها هو ايضا سعيدا بما جادت به عليه لتنزل هيا وهيا في حال غير الحال وكان الكل مستغرب من حالها لياتي وقت الرحيل لتسلم علي الجميع لتقترب من نعمه وتقول::: هتوحشيني بس اسمعي مني مـ.ـا.تبقيش هبله طلعي عين فريد عشان يعرف انك َمش قليله ويعافر عشانك اوعي تنخي وتسحسحي من اول تسبيله. فريد ما هيجيش بخيابتك دي.. فاهمه لتحتضنها هيا وسلمت علي اهلها وجدها بجمود ليركبا العربه وتبدا رحله وفاصل جديد في حياتهما لا نعلم اسيكون حلوا ام مرا...
ذهبت وركبت في العربه والفرحه تغزو قلبها.. لتهمس لنفسها:::اخيرا يا فتون بقيتي حره وهتعيشي حياتك بعيد عن الهم.. الواد ادم شكله َمحترم كده وبيحب واحده يروح يروح الله يسهله وانت بقه كَملي في حياتك واكبري لتمسك يدها وتضعها علي قلبها من السعاده وتبتسم ليدخل هو العربه ليري منظرها وسعادتها ليندهش من تصرفاتها،،،،، هيا هبله.. اكيد فيها عرق هبل مانا ناقص.. ليبدا في تشغيل العربه.. لتبدا في مكالمته كانت لا تفصل تسال عن كل شئ في مخططاته ومشاريع القادمه كانت تحب الطموح والاشخاص الجادين فهو يشبهها كثيرا.. كان هو مستغربا من طريقه كلامها فهي رقيقه ناعمه تتكلم بلباقه ولطف وفوق ذلك جَميله وتنهد.. دي مش جميله دي قمر وربنا ودي هتقعد معاها ازاي يا زفت انت.. لينهره عقله تقعد ايه وتنيل ايه مش قلت هتسيبها في الشقه وتخلع انت عقلك فيوزه اتلسعت.ليدخل شيطانه مره اخره.. تسيب ايه يا اهبل هيا دي تتساب والله ما يحصل.. ليشعر بالغضب ليسكت نفسه بقوه. وظل طول الطريق صامتا يرد عليها باقتصار لما يخالجه بداخله من صراع.. ..
لتنظر اليه مستغربه.. ايه ده هو ماله قامط كده لا هيبقي خنيق ماليش في الخـ.ـنـ.ـقه.. انا مابعرفش امسك لساني دانا اهبله وربنا لو طلع خنيق.. يلا الله يعينك عليا يا ادم طول عمري لاسعه ومـ.ـجـ.ـنو.نه لتهتف بصوت عالي.... بس قمر ليستدير لها.. ادي اخره صبري هبله وبتكلم نفسها كمان.. وقمر فعلا.. يا رب انا ايه اللي عملته طين في حياتي عشان اخد دي.. ليجد هاتف بداخله ومالها دي يا واد دا فلقه قمر حته قشطه يا زفت دا غير رقتها ونعومتها.دا عليها بشره تهبل.. بس بس انت تطول اصلا تقعدك جنبها.. هموت و اقعد جنبها انا . لينهر نفسه بعنف.. هو اه ماهي كانت ناقصه هبل النبي اقطم عشان انا علي اخري.. وصلا الي احد الكافيهات
ليسالها ::::عايزه حاجه...ميفو ميفو.
لتهتف هاتلي... :::::ايس كريم بس كبير.. ليذهب وياخذ قهوه وايس كريم وركن علي الكرسي وظل ينظر اليها.. كانت سعيده وتحدث نفسها كانت كالملبوسه.. جَميله فاتنه تاكل الايس كريم بنهم وجمال ولخبططت وجهها فكانت كطفله رائعه ليسرح هو في شفتيها الملطختين فهو يمنع يده بصعوبه ان تمتد لتمسح ما عليها لينتفض وينهر نفسه ويقول .. والا وخبت يابن حكيم.. ال ادم حَكيم قال.. انت باينك محروم يا زفت وما تعرفش. طب نادين مابتبصلهاش كده ليه واكتشف ان نادين لم تاتي في باله اصلا منذ ان راي فتون ليستعجب من تلك القطه الجميله..
ليجدها تستدير وتنظر اليه ببراءه ألهبته.. يلا يا ادم انت واقف متنح كده ليه..
ليفيق ويقول.. هاه.. اه خلاص اهوه.. والله وهتتفضح يا ادم وتنهد وادار العربه ووصل الشقه وقفل العربه واخذا اشيائهما وصعدا لتبدا اول ليله لهما معا لنري كيف ستكون ماعليه فتون مع هذا الادم وكيف ستسير اموره مع تلك الجَميله الَمـ.ـجـ.ـنو.نه....
دخلت فتون ومن ورائها ادم لتنظر الي الشقه كانت كبيره َجميله َمرتبه علي الطراز الحديث بريسيبشن كبير ومطبخ مفتوح وفيوه جَيل بشرفه رائعه وثلاث حجرات.. كانت شقه رائعه لتستدير وتهتف بسعاده::: حلو الشقه احنا هنعيش هنا.. ليخفق قلبه عنـ.ـد.ما قالت احنا.. فلم ينطق لا يعرف ماذا سيقول.. كيف يستطيع من الاساس ان يتركها هنا..ليهتف شيطانه.. والله ما يحصل انا مش ماشي واسيب دي ابدا.. لتبدا في التجول وعرفت حجرته ودخلت ووضعت اشيائها في حجرتها لتذهب الي المطبخ..
وهيا تهتف::::: تشرب نسكافيه فاشار بالموافقه كان يجلس في الانتريه ويراقبها كانت مشعه بالحياه مبهجه من يراقبها لابد ان يبتسم علي حركاتها
لتساله ::هو انت مخبي الحاجات لا يا عم انا لازم افتش بقه في كلو بس مـ.ـا.تقلقش انا مش هبوظلك حاجتك انا منظَمه زيك بس مش اوي كده انت لاحس الشقه يا واد.. ليضحك لتاتي اليه كان قد وقف وذهب اليها لتضع النسكافيه علي بـ.ـار المطبخ لترتبك فقطب جبينه. وهو يراها تفرك ليبتسم ويقول::: قولي عايزه ايه...
لتبتسم بسعاده::::.. بص يا سيدي بقه بقي انا من بتوع التربيه الاجابيه والعلم والعلماء يعني تقدر تقول مـ.ـجـ.ـنو.نه علم فعايزاك بقه نتفق علي شويه حاجات انا هطبخ بقه واعملك فيها زوجه مطيعه بس تنضيف ماليش في الخـ.ـنـ.ـقه دي وكمان الاَمتحانات قربت وانا في الامتحانات بقلب عفريت فتجيب حد ينضف وبالنسبه بقه للكليه لو معلش تجبلي عربيه صغونه اد كدهون انا قلت اكلم ابويا بس لقيتها وحشه في حقك او عادي والله بس خفت تزعل.. هاتلي اصغر وارخص حاجة انشاله قفص بـ.ـاربع عجلات كانت تتكلم وهو احس بالبلاهه ليهتف لنفسه مصعوقا ::::كليه ايه واَمتحانات ايه و َعربيه ايه اللي عايزه تسوقها.. مين البت دي هو فيه ايه...هو ايه الي بيجرا هنا...ميفو ميفو .
ليهتف بتوجس.. كليه ايه هو انت في كليه..
فاخذت المج لترشف َمنه وتقول.. امم انا في بيزنس اخر سنه يااه يا ادم اخيرا هخلص واخش عالماستر ماعنديش ياما ارحميني اخيرا هحقق طموحي..
ليهتف::: ماستر كان َمصعوقا..
لتهتف باستغراب:: مالك يا ادم كل اما اقلك كلمتين تفتحلي بقك انت عندك مشاكل سَعه واستيعاب.. لتكمل هيا امال اللي وقعني ايه في ام الجوازه الهباب دي..
ليشعر بالغضب وياكل نفسه انا جوازتي هباب..
لتقول ببراءه وحزن ::ماهو كل مشاكلي مع جدي بسبب كده كل اما يجلي زفت عريس اطفشه وجدي مسيطر وانا مابتحَلش لحد ولا بنخ لحد ماطبيت فيك لتشير اليه ليقترب فتتلفت حولها.. ليقول انت ملبوسه يا فتون...
فتهتف:: تعالي بس هقلك اللي فيها اصل جدي ماكنش عاد طايقني ومسميني العقربه اه والله تصدق القمر اللي قدامك دي عقربه والا هو انا عشان ما بسيبش حقي يعني.. شفت بقه فقال خلاص اتخلص منهآ والبسها للواد ادم وخبطته ولبست يا معلم فيا... وضحكت بس انت طلعت واد عسل وطلعت حبيبب وبتحب يلا يا عم الله يسهلو..
لينظر اليها بدهشه ويقول.. واد حبيب وبحب.. انت جبتي الكلام ده َمنين..
لتنظر اليه باستغراب.. مش انت يا عم اللي قايل انك مرتبط يبقي ايه بقه يا فكيك يا وحيد عصرك..
فهتف.. فكيك.. لا.. انا اول مره اشوف حد كده..
لتهتف وتقترب منه وتقول... طبعا هو انا فيه حد زيي.. فابتسم بحالميه وتنهد وقال:: لا والله مافيش..
لتقول:: طب ايه هتجيب العربيه والا هتطلع من بتوع تعذيب المرأه و واكل حق اليتامي بس خد بالك انا مابسكتش فهاتها عشان انزل من علي ودانك وانا االي بحطه في دماغي بجيبه لحد عندي انا مش سهله..
ليهتف دون وعي كانه مغيب.. اي حد يا فتون ..
لتقول حد ايه يا عم بقلك حاجه.. بلا حد بل سبت..
ليهتف ::طب ولَما تخلصي الَماستر هتعملي ايه...
لتجلس على الكرسي وتنظر حالمه... هعمل كارير بقه واشتغل واعيش حياتي... لتشير اليه تكون انت يا واد اتجوزت وجبت عيال وكرشت وبقيت عجوز وانا لسه بعمل مستقبلي ياااااه..
ليقترب منها ويقول :::هو انت مش َملاحظه انك خدتي عليا بسرعه ولسانك ده مبرد..
لتهتف::: تاني يا ادم مانا قلتلك واقتربت من اذنه ما انا ما بحبش الخـ.ـنـ.ـقه ماليش في الرسميات يا عم انت.. كان اقترابها منه وعفويتها يحركان شيئا بداخله وقلبه ينبض بشـ.ـده ومستغرب كيف تكونت كل تلك الاشياء في شخص واحد متعلَمه ولبقه وجَميله َحط تحت جميله دي الف خط ليتنهد.. انهت النسكافيه وانهي هو ايضا وقال::: طب انا ماشي لو عوزتي حاجه كلمي البواب وسبتلك فلوس في الدرج ده علي ماعملك فيزا وحاضر يا ستي هجبلك احلي عربيه...
لتقفز بفرح امامه::: تشكر يا واد يا عسليه انت..ميفو ميفو
ليبتسم ويهم ان يرحل لتصرخ :::ادم استني وتاتي بعفويه لتمد يدها وتلمس شفتاه لتمسح له النسكافيه من علي فمه وتقول بتلقائيه كده تمام ماعتش عندك شنب لتخبطه علي كتفه وتقول يلا سلام واستدارت وتركته وهيا تدندن وكان هو قد تصنم من تلك الحركه وملامسه يدها لشفتيه ليحس بقلبه ينبض وسيخرج من مكانه بشـ.ـده ليضع يده علي فمه ثم يبتسم ببلاهه..فيه ايه.. هيا عملت ايه ببراءه كده وولعت فيا ومشت ولا كانها عملت حاجه دا ماعداش ساعه علي دخولها بيتك امال بعد شويه هتنجلط.. البت دي مش طبيعيه دي جبـ.ـاره.. فيه ايه يا ادم انت مالك قلبك خفبف كده من لمسه ولعت فيك ليهتف داخله.. اتنيل دا ولعت فيا من حركه ولا حست.. انا هعمل ايه معاها دي.. وظل واقفا لفتره يتذكر لمستها.. ليعود الي رشـ.ـده ويذهب مسرعا يفكر في تلك الجميله التي شقلبت حاله.وكيف ستكون عليها الايام المقبله وكيف سيتحمل هو ما تفعله به وهيا لا تشعر بما يجيش في صدره...ميفو ميفو. فكان عقله يصارعه وقلبه يريد شيئا اخر لا يعلمه كل ما يعلمه انهتؤثر عليه بشـ.ـده دون ادني مجهود منها .
↚
كانت نعمه عائده من جامعتها لتدخل بتافف::: امتي اخلص بقه دا حاجه هم ليقترب منها فريد من ورائها ويهمس الجميل زعلان ليه.. لتنتفض وتهتف.. ايه يا فريد حد يخض حد كده.. فضحك لتنظر اليه ببلاهه فهيا تحبه بشـ.ـده وضحكته تنير قلبنا.. فهتف::: ايه رحتي فين وسرحانه كده..
فقالت بحرج مفيش مارحتش..
فقال::: طب يا ستي ايه الي مزعلك...
فهتفت::: اتخـ.ـنـ.ـقت بقه عايزه اخلص السنه دي..
ليقترب منها بشـ.ـده ويهمس بالقرب منها:: طب اساعدك تخلصي ونكتب بعدها..ميفو ميفو
لتهتف بسرحان ::نكتب ايه....
ليقترب من وجهها ::::الكتاب يا قلب فريد لتتسمر ببلاهه ليقرص خدها.. لتحمر خجلا.. ليهتف قمر يا قلب فريد وانت محَمر كده ايه يا ناعومتي انت بتتكسفي مني.. يا فرحتك يا فريد يابن حكيم.. الكسوف ده كله عشان نكتب اَمال لما ندخل هتعملي ايه لتنظر اليه وقلبها يرجف لتجري من امامه. ليبتسم البت:: بدات تلين يا واد يا فريد.. اتقل عالرز بس اوعا كده يشيط.. اشتغل يا. واد اشتغل جدك ده داهيه مش عامل فيها طور ونازل نطح في البت لما خافت منك وكانت هتطفش لا وتتجوزلي عيل ملزق دانا كنت اقـ.ـتـ.ـلها دي بتاعتي بتاعه فريد الحكيم.. باينك بتحب يا واد يا فريد لما بطلت تبقي جحش حسيت بيها.. ولسه يا قلب فريد ان ماخليتك تموتي فيا..ميفو ميفو
في مكان اخر نجد ادم منشغلا بشركته الجديده وتكبيرها وتاسيسها وظل طول اليوم يعمل وكان يوما مرهقا عليه وكان طيفها يزوره بابتسامتها وعفويتها ليبتسم لا شعوريا ليرفع السماعه ويطلب احد اصدقائه ليرسل له عربه صغيره تصلح اكثر للنساء بلونها الاحمر الجميل ليحس بسعاده غير عاديه انه سيحضر لها شيئا ليعود الي البيت ليجدها تقف في المطبخ تلبس بيجامه عليها رسومـ.ـا.ت كرتونيه تظهر ذراعيها وجمالهم وبرومودا تظهر جمال جسدها وكانت تلم شعرها بعشوائيه كعادتها.. ليبتسم من منظرها كانت تغني وهيا تقف وتقلد المغني بحركات بهلوانيه ليظل يقف يراقبها وهو َيبتسم لفتره.. ليهتف في نفسه انت كنت هتسيبها في الشقه وتمشي ياهبل يا خيبتها.هيا دي تتساب اصلا. ليتدخل عقله.. فيه ايه يا ادم انجر وعدي ليلتك البت انت مش في دَماغها اصلا وانت مرتبط فاعقل كده واهدي علي نفسك دانت لسه في اول يوم...
ليفيق علي صرختها.. ادم انت جيت...
ليقترب َمنها اه يا اخره صبري بتعملي ايه..
لتقترب منه مبتسمه لتنعش قلبه.... وتقول... بطبخلك يا ريس امال يقولو طفشت جوزها من اول يوم وتيجي السكرتيره الصفرا تاخدك مني وتاكلك في الَمكتب مانتو عنيكو زايغه.. لا انا ماحدش ياخد حاجه بتاعتي.. كانت تضحك معه الا انه كان سعيدا بتللك الجَمله ...ماحدش ياخد حاجه بتاعتي..
تنهد واقترب منها وقال :::طب بت عـ.ـر.في بقه والا هنطلع عالدفنه مره واحدة..ميفو ميفو
لتذغده::: الملافظ سعد يا ساتر..
ليهتف مشاكسا:: والله الكلام ده يتقال ليا انا برضه..
لتضحك بشـ.ـده.. يلا روح غير وخد حَمام علي ماحضر الاكل ليتنهد وتركها ويعود بعد قليل لتبدا في احضار الطعام َكان يراقبها و لا يحيد بنظره عنها كانت مثيره في كل شئ فاتنه طفله كبيره انثي رائعه..
لتاتي وتتحدث بعفويه..::.. دوق يلا واشكر بسرعه..
ليضحك ويقول مَاشي يا ستي.:::. ليشرع في الاكل وكان لذيذا.. لتهتف:::.. ايه رايك حلو والا نستعجل الدفنه..
ليضحك عليها:: لا والله دا مفيش اكل احسن من َ كده ليظل ينظر اليها لتتلبك هيا من نظراته وتقطب وتهمس لنفسها:::... ماله ده بيبصلي كده ليه.. لتنهر نفسها... فيه ايه يا بتاعه انت الواد عسل اهوه قدامك لا بص ولا اتنيل انت مالك دماغك حدفت شمال كده.. يلا كلي من سكات...
ليحس هو بـ.ـارباكها ليسعد به.:::. ليقول عندي ليكي مفاجأه ليقوم ويخرج من جيبه مفتاحا لتشهق وتمسك يده بالمفتاح... لتهتف.... بجد والا بتهزر ليتنهد من لمستها ليهز راسه لتشـ.ـدد علي يده وتقفز والنبي انت عسليه ومز عالاخر و جرت للشرفه وهو واقف احس ان به شيئا غير طبيعيا.. لمستها تبدل احواله تماما.. كانت فعلتها قد لخبطته كثيرا ليحاول ان يهدا ويلتفت على صريخها وهيا تقف في الشرفه وسعادتها الشـ.ـديده ليتنهد.. ويقول واخرتها انت مالك مابقيتش علي بعضك كده هو ايه اللي بيجرالي..ميفو ميفو
لتعود اليه وهيا سعيده:::: ربنا يخليك ليا يا رب انا مبسوطه رحمتني يا شيخ كنت هتبهدل بهدله.. جدي كان معقربها كان ضد النسويات وان الست تسوق يلا اهو جه جوزي حبيبي وهيخليني اسوق يا بركه دعاكي يا جملات.ربنا يخليك ليا يا دومي يا عسل اعمل فيك ايه يا واد بس. اخش اكمل مذاكره بقه نفسي اتفتحت مساأو يا ادم يا جـ.ـا.مد وتركته ورحلت.. كان هو قد لقط من جملتها ما لخبط حاله.. جوزي حبيبي. كانت كلَمه ذات رنه جميله علي اذنه رغم بساطه تعبيرها ليبتسم ويتنهد.. هتعملي فيا ايه.. ما كفايه اللي بتعمليه وانت مش حاسه... اهدي يا ادم كلها كام شهر وكل واحد يروح لحاله أنت مـ.ـا.تجيش علي كبر وتخيب مافيش حاجه بتهزك.. ليكَمل كلها كام شهر ليهتف بغلب فات منهم يوم.. قوم عدي ليلتك... بعد مده خرج ليجدها تجلس بمفردها لينظر اليها مبتسما كانت تجلس ومعها كتاب لترفع نظرها وتقول.. انت لسه مانمتش...
ليقترب منها ويقول بخمول مش جايلي نوم..
لتهتف وتقول... اقوم اعملك حاجه سخنه انت مالك هلكان كده.. هتوجعلي قلبي عليك ليه..
ليحس بسعاده ويهتف. ما عاش اللي يوجـ.ـعلك قلبك يا فتون..
ليقول بتعملي ايه.. لتتذمر هكون بعمل ايه بذاكر ماده معقربه بس علي مين.. اختك موس مذاكره ما بيهمهاش...
ليفكر قليلا.. هو انت يا فتون ما بتفكريش في حاجه الا المذاكره...
لتهتف::: وافكر ليه انا حاطه عيني علي حاجه لازم اوصلها ماهو مش هبقي زي البنات الهبله واقعد افكر في اوهام..
ليهتف::: هو الحب اوهام يا فتون.. لم يعرف لماذا سالها هذا..
لتقول.:::. ما اعرفش عمري مافكرت ان ممكن حد يحبني او اعمل كده.. لتسرح قليلا:: جايز عشان لاسعه.. اسكت اسكت هو حد هيطيقني بلا حب بلا بتاع ماليش في السحسحه خليتلك انت الحاجات دي وغمزت له...ميفو ميفو
لينظر اليها وهو يحس بالوجوم.. مالهاش فيه ازاي.. انت حد يطيقك. دانت تتحطي جوا القلب.. هو انا ليه مش قابل كلامها ده وقلبي بيرجف كده.. هيا مالها مش حاسه بنفسها كده.. دا الي يشوفها يولع في ثانيه من غير مجهود امال لو فكرت تتدلع عليك يا واد يا ادم.. ليحلم قليلا ويبتسم وهو يتخيلها.. لتجده مبتسما حالما لتتنهد وتقول ::يقطع الحب وسنينه لتخبطه علي كتفه لينتبه مما فيه.. لتهتف:: الحب بهدله يا واد يا دومي ربنا يوعدنا يا عم بواحد حبيب زيك كده ال حقه يقعد يحب فيا كده ويتنح زيك لتضحك دانت يا واد مسخره.. ليقول بدون احساس منه.. يا ريت يا فتون ..
لتقول مشاكسه.. يا ريت ايه يا واد انت لسعت.. والمزه بتاعتك بقه حاسه بالشعطان اللي جواك ده..
ليقول بلا وعي ولا حاسه باي حاجه...
لتقطب جبينها.. ازاي يا واد مش حاسه دانا اللي ما بحسش حاسه بيك..
ليندفع بقوه:: صحيح يا فتون حاسه بيا..
لتهز راسها.. لا انت حالتك صعبه وانا ورايا مذاكره قوم عدي ليلتك ونام بس ابقي خش عالبت وقولها كلمتين حلوين غمزتين اي حاجه اظرفها يا واد تسبيله من دول هتحس.. بلاش تبقي قامط هتسخس في ايدك علي طول بس انت اتلحلح اسيبك بقه تركز.. ركز يا واد بلا خيبه وتتركه..... سلام يا حبيب.....ميفو ميفو..
ليظل ينظر في اثرها وهو مبتسم كالابله حقه لو سخسخت في ايدي يا فتون دانا اموت فيها.. يا تري هتبقي عامله ازاي.. ظل هكذا يفكر فيها وهو حالم حتي تدخل عقله.. خلاص يا ادم.. ماعدش وراك الا فتون والبت مش شيفاك اصلا.. ليهتف طب مش شايفاني ليه طيب... ليزجر نفسه اتلم عشان تعرف تعيش وتكمل اعقل وشوف حالك زي ما هيا مش في دماغها.. انت باينك خيبت وهتخيب اكتر لو كملت كده.. قوم قوم نام واتخمد ليهتف هقوم اتزفت ان عرفت اصلا.... .
استيقظت في الصباح الباكر و قد تركت له رساله انها ذاهبه الي جامعتها ليقوم ليجد الرساله ليتنهد ويجد البيت هادئا بدونها فهيا تواجدها يعطي حياه مفعمه بالحيويه للبيت بعد ان كان ميتا ليلبس هو ويستعد للذهاب الي عمله ويظل يعمل حتي وقت متاخر وكانت قد وصلت نادين من السفر واستقبلها بترحاب وكانت علاقه فاتره ليستعجب لماذا احس بذلك فجاه ولم يعر الامر اهتماما مسبقا. لماذ اصبح يفكر في نادين هكذا وعلاقتهم.. وفتون لا تبرح تفكيره . انشغلا في العمل لفتره طويله واكملا الكثير من نواقص الشركه فكانت نادين ممتازه في تكوين العلاقات ومجال العمل وكانت تسانده بشـ.ـده وكان هو يحب فيها ذلك.. كانو عمليين اكثر من وجود مشاعر نظرا لتربيتهم بالخارج ومكوثهم لفتره ليعود منهكا من العمل والتعب اخذ منه الكثير ليدخل ليجدها تجلس مربعه قدميها علي الانتريه وتلبس بيجامـ.ـا.ت عجيبه عليها رسوم لا يعرف من اين تاتي بهم ولاول مره يراها مسدله شعرها وتجلس امام التلفاز ومعها طبق كبير من الفشار تاكل منه بنهم دخل هو واستند علي الباب دون حركه ليتاملها بشغف.. كل انش فيها يشـ.ـده لا يعلم لماذا تحاصره هكذا وهو بعيد تماما عن هذا الجو كان شيئا جديدا يختبره فقد كان معروفا عنه القسوه والجمود وياتي امامها لا يعرف ماذا يغيره كطفل يتحول امامها لياتي ويجلس بجوارها متعبا مرهقا لتنظر اليه وتحزن لمحياه وتهتف:::: شكلك تعبان..اقوم اجبلك تاكل.. ليهز راسه نفيا.. لتقول:: طب بالراحه علي نفسك يا ادم.. انت بتقـ.ـتـ.ـل نفسك عشان الشغل براحه..
ليهتف... :::كان عندي شغل كتير والله ماعرفتش ونادين جت وفضلنا نشتغل طول الوقت اتردمنا شغل..
لتهتف مشاكسه...:: اممم ماشي يا عم الله يسهلو..
ليقطب حاجبيه بعدم فهم.....ميفو ميفو.
لتخبطه.::.. الحته الطريه يا واد يا حبيب.....
فرفع حاجبيه.::.انت بتكلميني انا. انا حبيب..
لتقول مستنكره::: انت عقلك فيه حاجه نادين يا عم امال ايه مش حبيبتك دي.. اللهم لا حسد هقرش انا مـ.ـا.تخافش عيني حلوه حتي بص وفتحت عينيها ليضحك فهتفت... مـ.ـا.توريني يا واد صورتها والا انت خايف لاحسدك. ليبتسم ويخرج تليفونه يقلب فيه ليعطيها التليفون لتعطيه طبق الفشار وتاخذ التليفون باهتمام كان يراقب كل حركه تقوم بها باهتمام.. لتقفز فجأه علي ركبها وتصبح اعلي منه لتصرخ:: ايه يا واد ده دا مزه اخر حاجه يا بختك يابن حكيم ماشي يا عَم ايه الحلاوه دي يا واد كانت تبتسم وتهز راسها ليهتز شعرها كانت لوحه جميله ليسهم فيها ويهيم بها ويحس بتوهان ويتمتم.. هيا حلوه فعلا.حلوه اوي والله.. لتنظر اليه لتظن انه يسرح في نادين لتهزه.. يا نهارك اسود يا واد انت طلعت خفيف ليه كده... واد يا ادم انت بتحب علي روحك يا واد.. البنات مابتحبش كده لا انت طلعت منهم..
ليبتسم اليها ويركن علي الكنبه ويسند يده علي وجهه مستندا علي مسند الكرسي وينظر اليها وتتسع ابتسامته ويتاملها بحب ليقول.::.. وانت بقه بتحبي ايه يا فتون..
لتندفع وتقول... ::::الستات بتحب يا واد الواد المخلص الجـ.ـا.مد يبقي مز وتقيل كده في نفسه بس برضه مايبقاش مدلوق .. انت فيك كل دول بس مالك مدلوق كده....
لينظر اليها مبتسما :: يعني انت شيفاني ان انا واد مز ومخلص وجـ.ـا.مد وتقيل..
لتهتف:::... اه يا واد مـ.ـا.تندلقش كده انت مش قليل تقوم تركبك َتنفضلك اسمع مني اتقل سيكه تزيد القلب شعلله.
ليضحك بشـ.ـده ليهتف::: وانت خبره بقي والا جايبه الكلام ده منين قولي قولي..
لتهتف :::انا برضه دي اشكال خبره.. لا يا عم انا بشاهد المشهد من بعيد وبحب اتفرج.. انما اخش جواه نو نو. نو... لتقف وتمثل انا بتاعه العلم والعلماء.. ياختاااي شوف اهوه قعدت تشغلني وانا عندي جبال مذاكره اما اقوم وتركته ومشت خطوه لتعود ادراجها لتجده حالما لتنخفض وتقترب منه ليشتعل هو بقربها لتهتف ببراءه وترفع صوباعها:: قوم قوم هتقعد مسهم كده يقطع الحب وسنينه... كان شعرها يتساقط قريبا منه ليرجف قلبه ثم وجدها تستدير مسرعه وتشير اليه مساؤ يا حبيب... كان يجلس لا يعرف ماذا يفعل وماذا حدث له ولاول مره لا يعرف ادم الحكيم مايريد وما يحس وما يجري حوله.كل ما يعرفه انه سعيد . فشعله الجمال هذه كتله النشاط والحيويه اقتحمت حياته البـ.ـارده لتقلب حاله علي اخره ليقوم ويدخل حجرته وتاركا كل شئ وراءه فلقد تعب من التفكير والعمل..ميفو ميفو
نعود الي فريد ونعمه حيث كان يتشاجر معها بشـ.ـده فكان قد وجدها تقف مع ابن عمتها بعد عودتها من الجامعه واهتاج وذهب اليها وظل يصـ.ـر.خ فيها::... انت ازاي تقفي معاه كده لوحدكو انت مالكيش رابط والا فاكراني سوسن تقفي مع كل واحد شويه كانت نعمه ليست كفتون ما ان تتلبك تبكي عنـ.ـد.ما يرفع احدا صوته عليها لتحاول ان تمشي من امامه ليصـ.ـر.خ بها::: انت كمان مش معبراني وعايزه تسيبيني اكل في نفسي لتنفجر في البكاء وتهتف بهمس::: انت بتزعقلي ليه انا ماعملتش حاجه انت مالكش كلمه عليا واديني بقلك اهوه بلاها يا عم الجوازه دي خالص طالما انا بقف مع كل واحد شويه لتستدير وتحاول ان تمشي ليمسكها بسرعه وقد خفق قلبه لنحيبها وكلامها علي تركه وتحكم في نفسه..
ليقول بحنو شـ.ـديد :::طب اهدي مـ.ـا.تعيطيش انا ماستحملتش والله يا نعمه انا مابقدرش امسك نفسي ..
لتهتف بعته شـ.ـديد::.. هو ايه ده اللي ماستحملنوش..
ليقترب منها ويهيم بها ويمسد شعرها:::.. ان حد يقرب منك او يكلمك.. لتنظر اليه ببلاهه.. غير مصدقه...
ليهتف فريد وهو مقتربا والحب بادي في عينيه ويهمس لها.. يا نعمه انا ماعتش قادر اكتم اكتر من كده انت معششه جوايا وعايزك تبقي بتاعتي واي حد يقرب بموت عليكي..
كانت تنظر اليه وقد ارتخت ملامحها من جراء كلامه ولانت اليه واحمر وجهها بشـ.ـده...
ليبتسم ويقترب منها حتي كاد ان يلامسها.. يا نعمه انت مش حاسه بيا بجد.. ليرفع وجهها ويقترب من وجهها ويقترب حتي اختلطت انفاسهما.. حتي جاء الجد مناديا.. فريد.. لتنتفض نعمه وتهرب بسرعه ليغتاظ فريد ويكز علي سنانه ليقترب منه الجد ويخبطه::: بقي يا طور اقلك بطل تبقي طور تقوم عايز تقلبهالي مسخره يا واد انت اتجننت..
ليهتف فريد بحنق :::طب مـ.ـا.تكتبلي عليها طالما زعلان اوي كده والا هو حلو لادم ووحش لفريد..ميفو ميفو
ليبتسم الجد.. انت بتحبها يا واد.. ليخفض راسه لا يريد الاعتراف بذلك ففي نظره الحب ضعف..
فهتف:: حب ايه يا جدي وبتاع ايه انا بتاع المسخره دي.. انا قلتلك عايز اكتب تبقي جنبي بحلال ربنا ..
فهتف الجد::بقي الحب مسخره.. طب ياخويا والله اقنعها. فهتف بغيظ ::واشمعني ادم كتبتله غصب وقطمت رقبه العقربه فتون وسايبني اعض في الارض
لياتي الجد ويقول :::عشان نعمه مش فتون نعمه طيبه غلبانه وانا استحاله اجي عليها غير كده يتيمه..
فهتف:: خلاص اقنعها بقه يا جدي انت هتسيبنني كده اكل نفسي.. هو يعني مش حـ.ـر.ام ادم ياخد فتون وينبسط وانا انقهر وهموت واجوز البت اللي جوا دي ..
ليهتف الجد:: والله بتحبها بس اعمل ايه غشيم ودماغك هتوديك توكر. طب يا خفيف هكلمها.... لينادي عليها لتدخل عليه مشتعله. هتف :::تعالي يا مدوخه الواد. اسمعي انا خلاص هكتب عليكو ومـ.ـا.تبقيش ياختي تسيبي الواد يولع وانت عامله بريئه اوي كده الواد بيجيب دخان..
لتهتف نعمه:::والله ماعملت حاجه يا جدي..
لياخذها في حـ.ـضـ.ـنه عارف يا قلب جدك عارف... خلاص هنكتب عليكو ونسيب الجواز لحد مـ.ـا.تخلصي عشان مـ.ـا.تبلطيش لينا.. واحده بلاطه والتانيه موس مذاكره حاجه خولل وبتنجان يلا روحي وابعتيلي الموكوس.. ليدخل عليه فريد تعال::: يا واد انا اقنعتها بس حسك عينك الاقيك مزعلها نعمه طيبه وانا ساعتها هقفلك..
ليهتف فريد::: والنبي يا جدي بجد وافقت بجد..
فهتف الجد::... عيب عليك يا مقطف دانا فضل..
ليقبل يد جده ويقول مسرعا:: يعني اروح اجيب الماذون.. فهتف الجد:: انت اهبل يا واد لا لازم نعمل ليله حلوه كده اماااال دي نعمه.. ليتمتم فريد عندك حق يا جدي ليهمس بحب دي نعمتي يتعملها احلي ليله.....
نعود لادم الذي انشغل مع نادين وكان يعود ليجد فتون اما تدرس او نائمه فكانت وقت الامتحانات وكانت مجده وسعيده وكان هو يفتقدها كثيرا اثناء انشغالها بامتحاناتها وكانا نادرا مايجتمعان علي الطعام فاصبح تاسيس شركته يشغله ويجعله منغمسا لاخره الا انه يحن بين الحين والاخر اليها لتنتهي اخيرا من الامتحانات ليعود يوما ليجدها جالسه والطربيزه مليئه بالمقرمشات والعصائر فتحت سوبر ماركت عالتربيزه.. ليدخل مستعجبا من منظرها..ميفو ميفو
لتهتف::.. تعال الحقلك حاجه الا انا من الفرحه هاكل روحي ليبتسم علي عفويتها ليهتف :::هو احنا عندنا حفله وانا مش عارف ايه يا بنتي دا كله..
لتقوم وتقف وتتنطط وهو ينظر اليها بتوهان :::وخلصت خلصت اخيرا يا دومي خلصت.. ليرجف قلبه من دلعها له لتتسع ابتسامته ليقترب منها ولم يعلم مالذي جعله ياخذ يدها وياكل منها قطعه الشيبس لتبهت قليلا ثم تهز راسها وتعود الي سعادتها وتهتف :::تعالي خد بتحب ايه لتنتقل سعادتها اليه فقد افتقددها كثرا..
ليقول.. اي حاجه اللي تجودي بيه ماليش في الحجات دي.. لتشهق::: ياختاي يا كاره الحياه يا عديم المتعه يابني انت عايش ازاي بعيد عن الحاجات دي.. دانت فاضلك شويه وتقلب خشبه لتذغده في كتفه فكها واتمتع اقعد اقعد حته فيلم اكشن انما ايه لوز.. والا اقلك خش نام انت تعبان وسيبني مع الواد اللي نازل طحن فيهم ده يبرد ناري شويه ليضحك.:: اكشن يا فتون.وطحن ويبرد نارك. كان يسخر منها.. لتغمز له :::سيبتلك السحسحه يا بتاع نادين لينقبض وجهه فلا يعلم لماذا هزارها معه عن نادين يعكر مزاحه.. فهي لا تعيره بالا او تحس بتقلباته كان متضايقا انها تتكلم بـ.ـاريحيه عن نادين وهو الذي يقف امامها وبداخله نيران مشتعله لا يعلم ماهيتها لتجده متجهم....
. لتهتف ساخطه.::.. يا حزنك يا مرات ادم.. ايه يا واد انت متخانق.. قول دانا اختك يا دومي قول عملت ايه صرعتها ازاي.تلاقيك يا واد منشفها عليها مانت قامط.. عرف اختك يا واد وانا هقف جنبك مش هسيبك مزنوق.. .
ليهتف ساخطا وقد تملك منه الغيظ... انت مش اختي يا فتون فيه ايه مالك مميعه الامور كده.. اختك اختك انت عمري ما هتكوني اختي..
لتنقبض فهذه اول مره يكلمها هكذا لتهتف باعتذار::.. يا سلام زعلتك اوي ايه يا ادم مالك زعلان كده ماشبهش والا ايه عموما يا سيدي تشكر وهمت ان ترحل......
ليمسكها ويشـ.ـدها اليه وهو يتماسك ويقول بحنق ولهفه من زعلها:::.. مش قصدي والله انت ازاي تفكري كده.. لتطرق ليهتف ::طب وحياه دومي مـ.ـا.تزعلي دانت اللي بتهوني عليا لما باجي..والله ماقصد.. دانت الحاجه االي بتسعدني والله بجد.. انت قيمتك عندي كبيره قوي يا فتون...
لتخجل منه وتقول.. خلاص عفوت عنك عيل نكدي مالك لاوي بوزك وجاي تنكد عليا.. انطق... دانت بقيت بومه..
ليهتف بغلب::.. مفيش الشغل تقل عليا بس ونادين هتسافر شويه وترجع كان يحاول ان يجد حجه لانفعاله الزائد الغير مبرر فكان مغتاظا ومهتاجا من الكلمه ولم يتحمل ان تكررها ولا يريدها ان تحس بها..ميفو ميفو
لتتقدم منه وتجلسه وتقترب من وجهه وتسبل له وتمثل الهيام ضحكا وتقول::: مـ.ـا.تقول كده يا نحنوح ان الحته بتاعتك ماشيه.. اجمد ياض.هتموت عالبت قوي كده.. .
كان متضايقا وتحكم في نفسه ليهتف.. انا داخل انام بدل ما اعك تاني وسيبلك الحته خالص تهبدي براحتك.. ..
لتهتف ::::اقعد مالك.. تعال خد طاه.. انت اواد.. وهو لم يتكلم وتركها تناديه والغيظ يتميز منه.. انا بولع ودي بتهزر.. ليتنبه الله وبتولع ليه يا ادم انت يابني اتجننت كل شويه تفكر في حاجات غريبه فتون اختك وهتتطلقو ليهتف داخله النبي اتلهي انت مصدق نفسك لينهر نفسه بشـ.ـده ويحاول ان ينام الا انه لم يستطع وكانت هيا بالخارج قلقه عليه لتقوم وتخبط عليه وتناديه::يا واد يا دومي انت كويس يا واد طمني طيب مش هقول اختك بتزعلك طمن بنت عمك حبيبتك..
ليسمع كلمه حبيبتك ليرجف قلبه ويقوم وهو يحس بقله الحيله فيما هو عليه... حاله يتلبسها ما ان يكون امامها ليفتح ويهتف.. نعم يا فتون كنت رايح اتخمد بتلكي ليه...
لتحس بوجع من منظره وتفكر يا تري هما متخانقين وهو مقهور اوي كده لتمسك يده وتقول :::يا ادم كل حاجه هتبقي كويسه مـ.ـا.تزعلش نفسك طالما جوا هنا عايز يبقي خلاص.. كان هو قد صعد الي السماء من لمستها ليغمض عينيه ويحس بانه اصبح ملبوسا بها وانها تتحكم به وبشـ.ـده..
لتكمل هيا انت ساكت ليه مـ.ـا.تقلقنيش..ميفو ميفو
ليشـ.ـدد علي يدها ويتنهد بغلب ويقول :::اقلقك.. روحي نامي يا فتون انت لا حاسه بحاجه ولا دريانه احمدي ربنا وسيبيني باللي شابط جوايا ويقبل يدها ويهتف.. تصبحي علي خير ويتركها تقف مبهوته من منظره وتحس بقشعريره في جسدها من جراء قبلته لتتنهد وتستدير وهيا فعلا لا تفهم شئ ولا تعلم ان داخل ادهم تربعت فتون واصبحت ذو ثقل تفعل به ماشائت ولكنه لم يعترف بعد بذلك ولكنه يحسه بقوه... ظل هو يفكر بها كيف تشعله دون ان تدري حتي سقط متعبا من الارهاق..قلم ميفو السلطان .
↚
في الصباح استيقظت باكرا لتكلم نعمه فقد غابت عنها لفتره لتهتف:: انت فين يا زفته طب انا بمتحن وبذاكر وانت مابتذاكريش ناسياني خالص والا الحته بتاعتك شغلاكي.. لتهتف نعمه::: اسكتي دا طلع قليل الادب قوي دا فظيع.. لتهتف فتون صارخه..:::. اوعي.. ايه يا بت احكي بسرعه لتكمل فتون عشان ت عـ.ـر.في قيمتي يا كـ.ـلـ.ـبه البحر.. بس اتقلي ابت عليه شويه قليه عالجانبين اما نشوف هيستحمل لحد فين..ونشوف هيكمل طور والا ايه... ميفو ميفو
لتهتف نعمه... نفسي يقلي بحبك يا نعمتي....
لتسخر منها فتون:::: طب يا عبله اما نشوف سي عنتر هيعترف امتي والا انا عارفه هبلك هترضي باي حاجه.. اتقلي ابت تسمعيها وبعدين سحي براحتك.. ليخرج ادم من حجرته وقد استعد للعمل ليجدها تشاكس نعمه
لتقترب منه وتقول :::دي نعمه يا ادم صباح الخيرر يا حبيبي لتشير اليه ان يجاريها ليبتسم اليها وتفتح هيا الكاميرا من الخلف وقلبه يشتعل بسماعه تلك الكلمه منها..
ليحتضنها من الخلف ويقول ببراءه وقلبه يشتعل من احتضانها:: ازايك يا نعمه عامله ايه واللي عندك واخبـ.ـار جدي ايه وعامله ايه مع فريد
لتشعر فتون بالحرج وتشيح بالكاميرا بعيدا وتتحرك
وتقول::: كويسين كويسين..
ليقترب منها ويهمس بحب ووله كانه يهمس في الفون ::عايزه حاجه يا قمري لتتلبك اكتر من طريقه نطقه.. ماله ده عالصبح.. اه عشان نعمه اكيد ايه ده الواد عامل كده ليه هيوقفلي قلبي كانت سرحانه فيه.... ميفو ميفو
لتصرخ فيها نعمه::: انت يا زفته رحتي فين ليودعها ادم ويقترب ويطبع قلبه علي خدها للتسمر لفتره ثم تتنهد::: معاكي اهوه يا اخره صبري وظلا يتحدثان فتره طويله اما ادم فكان يجلس في مكتبه مغمضا عينيه يفكر لحظه احتضانه اياها وتلك القبله وتلفظها بلفظ حبيبي كل ذلك في وقت واحد يهيم بها ليشعر بالسعاده لتقطع افكاره دخول نادين ليقطب قليلا لتقول::: مالك يا ادهم بقالك فتره متغير.. انت فيك ايه من ساعه مـ.ـا.تجوزت...
ليهتف مستنكرا :::مفيش يا نادين معلش انا باجي عليكي كتير وانت مالكيش ذنب..
لتهتف:: بص يا ادهم احنا مختلفين عن اي حد اتنين اعجبو ببعض وعمليين زي بعض دا حاجه حلوه مش وحشه وانت اتفرض عليك وضع فانا مش مضايقه المهم انت ايه..
ليهتف :: ازاي مش َضايقه يا نا دين دي ست معايا في البيت.. مش عارف يا نادين مش عارف..
لتقترب منه وتضع يدها عليه :::لا عادي الامور دي مابتهمش اي بس كده الموضوع عايز قاعده وانا مش فاضيه يلاا سلام.. هناتذكر يوم ان اتي متعبا لتجلس فتون بجانبه وتهون عنه اما نادين فليس لها في تلك الاشياء ليستدير وينخرط في العمل مره اخري ليتصل بعد فتره بفتون ويقول لها انه سيبيت بره فدعت له بالسلامه... ظل يعمل حتي تعب وكل وكان سينام في الشركه فكان الوقت متاخرا الا ان شيئا دفعه الي الذهاب الي البيت احس ان هناك من يشـ.ـده شـ.ـدا رغم تعبه الشـ.ـديد اراد رؤيتها بشـ.ـده فلم يتحمل ليلته بدونها..ميفو ميفو.
دخل البيت ليجده هادي مظلما الا من بصيص نور في المطبخ فدخل وتيقن انها نامت ليذهب الي الانتريه ويجلس واغمض عينيه من التعب وظل مغمضا يحس بثقل في قلبه وهو يفكر بتلك القابعه في الداخل التي لا تحس باشتعاله عليها ليفتحهم بعد ان سمع حركه في المطبخ وما ان فتحهم حتي توقف قلبه لم ينطق احس انه شل في مكانه كانت فتون ترتدي شورتا قصيرا للغايه وعليه بادي حمالات صغير كان جسدها يظهر بسخاء كتله من الانوثه تقف امامه وترفع شعرها كعادتها ووجدها واقفه امام التلاجه تدندن ببراءه لا تحس به فهو لم ياتي بحركه ويجلس في الظلام كانت دقات قلبه تدق بعنف ستخرج من مكانها ليهتف نهارك اسود ايه المنظر ده.. هو فيه كده يا بنت عمي.. كان يعد الثواني ويهتف بداخله هتمشي اهيه هتمشي.هيا ما بتمشيش ليه.. قلبي يا جدعان. اهدي يا ادم.اقوملها يا ولاد اخدها في حـ.ـضـ.ـني والا اعمل ايه دلوقتي هتوقفلي قلبي.. اكتم عشان مـ.ـا.تحسيش بيك. ليجدها تاخذ علبه ايس كريم وتاكل منها بملعقه وتتلزز بها وكان قلبه سيخرج من مكانه عن كل حركه لتتسع ابتسامتها وتحتضن العلبه وحال ادم يا بختك يا دي العلبه.كانت تقف بجمالها وتاكل بهيام كانها عاشقه وهو يمسك قلبه باعجوبه ويمسك نفسه من ان يقوم اليها. لتغلق التلاجه وتاخذ العلبه سعيده وتستدير وهيا تهمهم بكلمـ.ـا.ت لم يحس بمكنونها وترحل وهيا تتمايل من امامه كما جائت لتتركه في غيمه من المشاعر . دخلت حجرتها ليفز ادم من مكانه طب ايه ايه.... انت بتاكل في نفسك وهيا بتاكل ايس كريم ايه اللي زفتك جابك ماكنت اترزيت في المكتب للصبح هيا عامله كده ليه دي دلوقتي .ولابسه ايه وحلوه كده ليه.. لا حلوه ايه دا مافيش فيها غلطه.يا نهارك اسود مخبييه ليا ايه تاني . ظل يدور حول نفسه. طب اخش انام ازاي.. دانا هاين عليا اقرقش الطربيزه هو فيه ايه انا والع كده ليه... انت اتهطلت خلاص يا ادم البت لحستك. بس هيا تلحس لابسه ايه دي.. يا قلبي اللي هينط من َمكانه منك لله يا فتون بقيت والع وانت بتاكلي ايس كريم.. خش بقه يا دكر اتهبب نام ان عرفت.. اتجه الي غرفته وهو يردد يا نهارها اسود بتلبس كده ازاي مش معاها زفت في البيت.. ناويه علي حسرتي ونومي مقهور بعض في الارض وانا جاي تعبان وعايز انام.. هنام ازاي .. دي زي القمر وايه جـ.ـسمها ده يخربيتك يا فتون علم وعلماء ايه دانت عايزه يتهجم عليكي و تتاخدي وتتاكلي.. يا عالم لابسه كده ازاي اتجنن انا دلوقتي... انا معاها في البيت مش كيس جوافه انا هيا مش شايفاني راجـ.ـل الزفته دي... ودخل حجرته انت اهبل يا ادم مانت قلتلها مش جاي انت عقلك خف يابني.. يعيني عليك كنت محترم وتقيل تقل يا واد.. امال لو البت خدت بالها منك وافتكر كلامها اللي احطه في دماغي اجيبه.. امال لو حطتك في دماغها دانت ماهتخدش في ايدها ثانيه.والله وتقلك ده هتسفه وتبلعه في ثانيه ال تقل ال.. بس تاخد بالها هيا مابتاخدش بالها ليه. يادي المرار والغلب.. نام َو اتخمد بقه وغمض عينيك ليتخيلها امامه ليشتعل اكثر ليهب مره اخري لا مانا هموت كده مش عارف اتزفت منها لا انا هروحلها واللي يحصل يحصل مش هنقهر اكتر من كده وهيا بتحلي وتمزمز ليقوم ويذهب اليها لتسمع خبطه علي الباب لتقوم وتلبس روبا قصيرا وتذهب اليه وتفتح الباب.. كان واعي بهيئتها الداخليه وكان يشع حراره يا مرارك يا ادم اجمد يا زفت.. فهتفت بحنان.. انت جيت.. ليهز راسه كان كأنه اخرس لتقول::: انت شكلك تعبان اعملك... حاجه ليهز راسه نفيا كان في حاله من الخدر والتعب واحس انه كان يجري مئات الاميال.. لتقطب::: مالك يا ادم واقتربت منه ومسكت يده انت كويس ليحس بلسعه في جسده ليبتعد ويهتف بحشرجه..::لا مش كويس يا فتون َو ربنا.. ليشعر بالغلب.. اعمل ايه يا عالم دلوقتي .. ليدرك لسعته ليتحكم في نفسه.. قصدي لا مرهق شويه...ميفو ميفو
لتقول::: طب روح نام وارتاح.. .
ليقول في نفسه::ارتاح ازاي والنبي و َانا شايفك كده.. ظل ينظر اليها مشلولا... يريد انا ياخذها في حـ.ـضـ.ـنه لا يعرف ماذا يفعل ليتحرك بغلب وقلبه سيشق صدره ليذهب الي الكنبه ويرتمي عليها فقد تعب من النظر اليها فهيا اهلكته ويريدها بقربه بداخله ولا يريد ان يتركها..كان يريدها بشـ.ـده ولكنه لا ينطق حاله من الخرس تلبسته جراء تحكمه في نفسه..
فذهبت لتجلس بجواره لتهتف بهمس:: مـ.ـا.تقلقنيش عليك.. ليقول بلهفه:::بجد انت قلقانه عليا.. لتستغرب.. مالك يا ادم.. ليتنهد ويهز راسه وظل ينظر اليها ثم اغمض عينيه ورجع راسه للوراء متخيلا اياها وقلبه مشتعلا.. لتشعر انه ليس علي مايرام لتتلمس كتفه بحنيه ليصل هو الي اخر تحكم عنده باشتعاله بلمستها ليقترب منها فجأه ويحتضنها لتنصعق ليهتف::: معلش يا فتون محتاح اعمل كده.. لتحس بالشلل.. وهو يحتضنها بشـ.ـده وقلبه سينفجر من مكانه وهيا مصعوقه.. لتهتف.... ادم فيك ايه انت ونادين كويسين انت مالك عامل كده..ميفو ميفو
ليقول::: ممكن تسكتي شويه بجد والله ما قادر دقيقه والنبي
لتستكين وهيا محرجه بشـ.ـده اما هو فكان يحس بنعومتها وجمالها بين يديه كان قلبه يصـ.ـر.خ بشـ.ـده يحتضنها وقلبه سيقف ولا ياتي بحركه اخري حتي لا تخاف منه.. ظل هكذا فتره يصارع نفسه وهو مشتعل عن اخره ليحاول ان يقاوم لتبعده بالراحه وتنظر للاسفل بخجل.. ليهتف معلش يا فتون غصب عني والله غصب عني.. ..
لتقول:: مـ.ـا.تقلش كده انا جنبك اهو في اي وقت..انت شكلك صعب ما تقلي وانا هساعدك وجايز ترتاح..
ليهتف بغلب.. ارتاح.. والله ولا عت هشوفها اسكتي يا فتون انت مش حاسه بحاجه..
لتقترب منه وتمسك يده وتحسس بحنيه عليه فهو منظره قد اوجع لها قلبها.. وبدات في الكلام.. ايه يا ادم كل ده عشان ايه طيب.. قولي بس وهنحاول نبقي مع بعض ونحل اي حاجه..
اغمض عينيه راضيا بلمستها الحانيه وما تجود به وهتف في نفسه نبقي مع بعض.. انت فين من اللي شابط جوايا دانتي هتموتيني محصور.. هموت واخدك في حـ.ـضـ.ـني اعمل ايه دلوقتي دا ايه الغلب ده....
لتكمل هيا والنبي ما تقلقني انت ساكت كده ليه وعامل كده ليه.. كانت تشعر ان قلبها يتاكل من منظره لتقترب اكتر وتمسد علي ظهره ليحس انه سيموت من جراء كبته ليندفع مره اخري لاحتضانها لتشهق مره اخري ويهتف.. فتون اسكتي.. كان نبرته شـ.ـديده جراء تحكمه في نفسه فصمتت وهيا لا تفهم وشعور الاحراج والخوف عليه مسيطر عليها اما هو فكان في عالم اخر حالما بها بين يديه.. ليهتف داخله ابعد بدل ما هتطينها علي دماغك.. ابعد البت هتخاف وانت والع وهيا ابيض مش حاسه بحاجه.. ابعد ولم نفسك.. ليتحامل علي نفسه.. ليبتعد بهدوء وخدر ليقول وهو يقاوم نفسه من ان ينقض عليها ليشعلها كما اشعلته:: انا اسف بس انا تعبان والله وعايز انام وقام وهو يشعر بالغلب الشـ.ـديد...ميفو ميفو
.لتتركه وهيا مستغربه ممافعل ليذهب هو الي النوم سـ.ـكـ.ـر.انا ليحس بخدر رهيب في جسده جراء احتضانه لها ليس مره بل مرتين ليظل يفكر فيها وملمسها وهيئتها.. ليهتف.. انت خلاااص جبت اخرك.. حتي سقط من التعب ليقول في نفسه.. اتخمد بقه وارضي باللي خدته منها لينام وهيئتها لا تفارق خياله وظل مشتعلا متعبا يأكل نفسه حتي سقط و نام من التعب...
كانت العلاقه بين فريد ونعمه متـ.ـو.تره كان مازال جـ.ـا.مدا ولا يفصح عن مشاعره لياتي الجد ويحدد موعد كتب الكتاب وعدت الايام وكانت نعمه تنتظر فريد فكتب الكتاب لم يبقي عليه الا القليل كانت تريد ان تعرف ماذا ينوي وتحاول ان تجعله يتكلم عن نفسه فهيا دائما مـ.ـا.تتكلم وهو لا يخرح مكنونه.. لتقترب منه وتهتف.. ازيك يا فيري.. ليندهش منها واستدار ليهتف بتقولي ايه يا نعمه.. لتخجل وتقول بدلعك ليتفرس فيها ودا من امتي الرضا ده مانت مصدرالي الوش الخشب بقالك فتره فهتفت بغضب... خلاص يا سيدي انا غلطانه وتركته ومشت ليمسكها ويعيدها ليقول.. ميت مره اقلك بطلي قمص ايه ده عيله صغيره.. لتهتف ساخطه انا عيله صغيره يا فريد كل ده عشان دلعتك.. طب ماهتحصلش تاني ليهتف ويقترب مـ.ـا.تبقيش قفوشه كده بهزر يا رمضان مابتعرفش تهزر لتهتف مانت اللي غلس وبتغلس.. ليقول تصدقي يقطعني دانا وخش اوي ليمسك يدها ويقبلها لتخجل.. هترضي عني امتي يا نعمتي.. مش انا فيري بتاعك هتحني عليا وتبلي ريقي بكلمتين حلوين امتي... لتهتف بخجل يعني اعمل ايه.. واحمرت فهتف مشاكسا لا انت هتحمريلي وتحلوي هعمل ايه انا بقه كده فقالت بس بقه.. ليقترب بطلي وربنا هيبقي فعل فاضح في الفرندا لتشهق وتبتعد وتحاول ان تهرب منه الا انه يحتجزها ويقول لا ماهو مش هتمشي الا اما اسمع كلمتين حلوين.. يعني وحشني يا فيري اي حاجه.. لتهتف قائله وهيا تدفعه لما تبقي تقلها التول انا هقلها باي يا فيري وجريت من امامه اما هو يقف كالابله اقول ايه بس ليتنهد.. مـ.ـا.تحن عالبت يا فريد انت شكل خشب الطربيزه والبت ناعمه وغريبه.. حن يا اخي بطل عقد... الر جاله بتحب عادي هو انت مالك كلاكيع كده اتشجع واظرفها واحده بحبك يا نعمتي جايز تلين البت بقت تسحسح منك وبدات تلين.. ليهتف يبقي خلاص بعد كتب الكتاب يا نعمتي عشان تبقي سحسحه عن حق.. اه يا غلبك يا فريد اخوك متمرغ في العسل وانت بتاكل خشب الحيطان...لا يا اخويا اخوك بيقرقش الخشب وداخل عالحيطان...ميفو ميفو
منذ ان رأها ادم هكذا وهو ينظر اليها نظرات كلها رغبه لتلاحظ هيا ذلك لتخجل منه واصبحت اكثر هدوءا فهو يلاحقها بنظراته وكان هو يحاول ان يعود كالسابق لتعود الالفه بينهن ولكنه لا يستطيع ولا يريد فخجلها واحمرارها يشعله ويريده ان تستمر ويريدها ان تحس به فلن يبقي هو هكذا وهيا لا تشعر به.. منذ ان راها وحدث بداخله شيذا جعله يريدها بقربه فكان ينظر لها بحب شـ.ـديد ولا يخبي نظراته بل يتبجح بها في اي وقت وهيا تشعر بالتشنح جراد تلك النظرات وكانت تتحنب نظراته بشـ.ـده فقلبها يدق بعنف من تلك النظرات.. ففتون داخلها بدا يتـ.ـو.تر هو فيه ايه هو بيبصلي كده ليه كده وبصاته فظيعه اهدي يا فتون مفيش حاجه. لتهتف الواد عليه بصه يالهوي قمر ومز وبيبص بصات تجنن وتخليني مش علي بعضي.. لتتذمر ساخطه انت يا بت مالك مش علي بعضك يا بتاعه العلم والعلماء انت اتجننتي اهدي الواد بيحب نادين... لتهتف بقلق امال بيبصلي كده ليه طيب.. لتهتف لا انا هتصرف عادي وهو حر بقه (ابقي قابليني..😂 😂) .
اتصل الجد بهم ليعلمهم بميعاد كتب كتاب فريد َطلب منهم الحضور.. ليذهب اليها ويخبرها لتشعر بالسعاده...
ليهتف:::: بخبث عقبالك......
لترتبك وتقول لا مانت عارف....
ليضحك ويغمز لها وقال..... اه انت بتاعه العلم والعلماء يلا يا تونه عشان نلحق نوصل وخبطها علي راسها من الخلف... لتكرر تونه.. تونه ايه هو عقله خف الواد اتبدل مالك يا واد.. لتدخل وتستعد للذهاب ليصلو ليلا ليسلموعليهم الجميع وياخذ الجد ادم ويجلسا معا لفتره وتذهب فتون لجدتها ونعمه لتجلس معهم قليلا فامها تنام مبكرا لتذهب جدتها وتبقي نعمه لتهتف فتون:::: ايه يا بت الواد قال والا لسه.. لتهتف نعمه ::::لسه ربنا يفك عقدته.. حساها يا فتون اوي بس هو طوبه مابينطقش...ميفو ميفو
لتقول فتون::: طب مـ.ـا.تدلعي عليه يا بت جايز ينخ...
فهتفت::: لا بتكسف وهو قليل الادب.. ثم اردفت نعمه وانت وادم مبسوطين.....
لترتبك فتون وتقول:::: اه طبعا ادم كويس اوي.. لتهتف نعمه مانا لحظت بيبصلك ازاي ربما يسعدك يا حبيبتي لتقطب فتون قليلا فنعمه لاحظت ايضا يبقي مش تهيوأت يبقي ايه.. انت مالك متلخبطه كده يا فتون اهدي... ليخرج ادم ويذهب اليهم ويقول الجد يلا كل واحد ينام عندنا يوم كبير بكره.. ادم خد مراتك وادخلو قوضتك متوضبه وكويسه يلا تصبحو علي خير وذهبت نعمه ووقفت فتون وادم في صمت ليقترب منها ويهتف بهمس ما تيلا لتتنهد وتتحرك امامه كانت خجلانه منه بشـ.ـده لا تعرف ماذا يحدث معها. فيه ايه يا بتاعه العلم والعلماء.... 😂 😂
ليصعد فوق لتنصدم انه لا يوجد الا سريرا واحدا واتنين فوتيه لتشعر بالخجل الشـ.ـديد اما هو فدخل ولاحظ خجلها ليتجاهل ذلك ودخل وغير ملابسه ليجدها واقفه مكانها لياتي ويقول :::مالك يا فتون..
فهتفت::: بخجل احنا هنام ازاي.
ليقول بلا مبالاه وداخله يشتعل.. :::عادي يا فتون احنا ناس كبيره ومتحضره فيه ايه لتشعر بالحرج من نفسها لتذهب الي الحمام لتغير ملابسها كان هو سعيدا ولا يعرف مصدر السعاده ولكنه كان سعيدا بما هو عليه وبالحاله اللي هوا فيها ليتنهد في نفسه.. طب هننام ازاي متحضرين ايه وزفت ايه دانا صورتها مابتغبش عن خيالي دانا بقيت بحلم بالصوره هتطلعلي في عيني كمان شويه.. اهدي يا ادم ليله و تعدي مـ.ـا.تخوفش البت..ميفو ميفو
كانت هيا تقف :::ايه يا زفته هيقول عليكي ايه دماغك حادفه قله ادب ايوه مـ.ـا.تكبريش الموضوع... لتخرج بهدوء والخجل يميتها لتجده مستلقي علي ظهره لتقترب منه بهدوء لتندس تحت الغطاء لتنكمش علي نفسها وظلت هكذا الي ان تعبت ونامت اما هو ظل ينظر اليها.. نام يا ادم اتخمد بتبص علي ايه.. بتاكل في نفسك و هيا نايمه حلوه كده وانت بتاكل في قطن المخده دي اخرتها.. لتستدير وتضع يدها علي صدره عفويا.. ليتصنم مكانه نهار اسود هنام ازاي.. ليمتد يده الي يدها ويزيلها بهدوء حتي لا تشعل النار بداخله اكثر ثم يهتف اتنيل نام قبل ماقلبك يوقف لينام اخيرا وهو حالم بصورتها التي لا تفارق خياله......
استيقظ ادم في الصباح ليجد فتون نائمه علي صدره ليتوقف قلبه للحظه ليرفع يده بهدوء ويزيح شعرها عن وجهها كانت قريبه جدا يحس بانفاسها ونعومتها الصارخه ليرفع يده بهدوء وحذر ليضعها عليها ويضمها اليه اكثر احس بسعاده لا توصف كونها نائمه بين يديه احساس مختلف كانت يتلمسها بهدود ويلمس وجهها والسعاده ستقفز من قلبه.. هنا ادرك ان فتون خلقت له وان ادم الحكيم اخيراا نبض قلبه ودق.. ادم الحكيم الذي تحطمت الصخره الصماء بداخله علي يد تلك الفاتنه ليدرك انه فتن بها من اول يوم ولم يشعر او ينتبه لنفسه كانت تتغلغل بداخله رويدا رويدا وهو ينكر ويتصدي لشئ حتمي.. احس بالراحه عنـ.ـد.ما اعترف اخيرا انه يريدها ويحبها بل يعشقها فهي فاتنته.. كان سعيدا عند وصوله لتلك النقطه فاقترب منها وقبلها بهدوء لتتململ بين يديه ليبتسم.. هل هناك سعاده اكتر من ان تستيقظ علي هكذا منظر.. ظلت تتململ وتستفيق ليغمض هو عينه وهيا تتحرك بهدوء وبطئ وهو متخشب يحس ان نفسه سيخرج منه من حركاتها لتفتح عينها لتجدها تقريبا ملامسه لوجهه لتبتسم دون وعي وتهمس دومي.. ليحس بان النار شبطت في جسده وظل يدعي ان تفوق لانه لن يحتمل اكثر من ذلك.فوقي فوقي يا فتون وهقوم اهجم عليكي واصرعك فوقي بالله عليكي.. قلبي يا عالم...ميفو ميفو.
. لتبدا في الفوقان لتنتفض وتقول ايه ده.. ازاي.. نهار اسود لتبتعد وتقوم تجري الي الحمام..
ليتنفس اخيرا.. ايه يا ادم قلبك كان هيقف ليه كده.. يا تري هتعملي فيا ايه يا فتون وانت مش حاسه.. بس لا انت اهبل يا ادم دي مراتك وحلالك وعايزها وهتموت عليها يبقي خلاص انسي اي حاجه تانيه وركز انك تخليها تبادلك نفس الشعور لازم يا ادم مفيش حل تاني زي ماعشقتها لازم فتون تعشقك وتبقي بتاعتك ليهتف خلاص يا قلب ادم ايامك الجايه معايا هتبقي عشق وبس.. بس ابقي قابلي بقه اللي هيجرالك .. الحب حلو يا جدعان واخذ مخدتها واحتضنها بشـ.ـده ليشتم رائحتها التي تشعره بالانهيار..
اما تلك المسكينه تقف في الحمام متسمره مشلوله.. يا خربيتك حد يقوم قافش في حد كده.. نهارك مطين طب افرضي كان صحي قبلك كانت هتبقي ايامك جاز.. يا لهوي انا مالي مش علي بعضي كده... اتلمي يا فتون الواد بيحب.. انت كنتي قافشه كأنك ماشفتيش رجاله قبل كده.. قلبي هيقف اهدي كده عادي خلاص اتنفسي يا فتون... لتعود بس انا مش عارفه اهدي.. هو انا نمت الليل كله كده طب هو خد باله طب اطلع ازاي دلوقتي.. اتنيلي اخرجي واهدي.. ايوه َمفيش حاجة... يا رب بطل تدق كده فيه ايه هتتفضحي يا زفته ويقول عليكي خطافه رجاله يا دي النيله اخرتها اخطف الواد من البت وهو يتخطف الصراحه وسرحت قليلا.. لتقول لنفسها فجاه انت اتجننتي يا فتون انت بتفكري في ايه اصلا ماحصلش حاجه.. غصب عنك.. لتخرج ووجهها احمر لتجده يقوم من علي السرير وعنـ.ـد.ما نظر اليها ليجدها محمره ابتسم عاي الفور ليهتف ببهجه ::صباح الخير لتحاول ان تبدو طبيعيه وتقول :::صباح النور..
ليهتف ببراءه::: نمتي كويس يا تونتي..
لتتلبك.:::. نمت.. اه.. نمت.. امال ايه اه نمت كويس...
ليضحك ويقول :::ومالك متلخبطه كده هو فيه حاجه حصلت وانا ماخدتش بالي..ميفو ميفو
لتهتف بسرعه::: لا مفيش هيكون ايه يعني انا انا انا هسبقك تحت و خرجت جري من الحجره ليضحك عاليا عليها يا جمالو وهو محمر كده دي البدايه يا قلبي ال علم وعلماء ال قول حب عشق برقبتي ان انا اسيبك تفلتي مني..قشطه يا بنت الايه وهتوقفيلي قلبي.. ليتنهد ويقول اهدي يا ادم مـ.ـا.تخضش البت دي لسه مـ.ـا.تعرفش النار اللي شابطه جواك اهدي بشويش كده وخش بتقلك واحده واحده جايلك يا وحش.. يا لهوي بحب قمر يا ناس...
قلم ميفو السلطان
↚
نزلت فتون هربا من ادم بعد ان شعرت بالخجل منه في الحجره وكونها قضت الليل كله في احضانه وظلت طول اليوم تتهرب منه.وتبتعد عن مرمي عينيه .ليتم عقد الكتاب وتقام ليله رائعه لنعمه تليق بها وبفريد علي حد سواء لتنتهي الليله بصخبها ليقترب منها فريد ليشـ.ـدها اليه ويحتضنها بشـ.ـده ورفع وجهها وهيا تشعر بالخجل.. لتضع يدها علي صدره وتقول له::: بس بقه ابعد..مايصحش كده..
ليهتف::: انت تسكتي خااص مسمعش اي اعتراض لسنين قدام دانا يا بت كان فاضل تكه واكلم نفسي لتخجل اكتر.. ليهتف :::وبعدين وانت بتحلوي كده لا جتتتي مش خالصه وهاخدك واتجوزك دلوقتي حالا...
لتشهق وتبتعد عنه:::: بطل قله ادب..
ايهتف بهمس ::طب لو بطلت قله ادب قولي الله يرحمك يا رجوله.. دا قله الادب يا قلبي مفيش احلي منها حد طايل يقل ادبه لما يشبع منك يا قمر..ميفو ميفو
لتحمر خجلا وتقول :::لا كده كتير انا همشي سيبني والنبي.. ليتمسك بها بشـ.ـده:: يا بت بطلي الطيبه اللي هتوديكي في داهيه من طيبتك وعـ.ـبـ.ـطك هتوقفي قلبي.. اسيبك ازاي وانا ماصدقت اقفشك في ايدي.. ياني انا سحت وربنا.. لتتنهد وتركن علي صدره ليقول لها طب مش عايزه في المناسبه السعيده تقليلي حاجه..
لتهتف بمكر عيوني.. لتقترب من اذنه وتقترب وهو قد اغمض عينيه وارتخي جسده لتلمس اذنه بشفتيها ليشتعل اكثر. وتقول هامسه::... حاااااجه ثم تدفعه وترحل ليفتح عينه فجاه غير متوقعا مكرها لينظر الي يديه حيث كانت تقف بغىظ.::. طيب يا نعمه.. سهله يا قلبي نزود العيار سيكه مانا مش هسكت الا لما اسمعها منك.....
كان الجميع يجلسون بسعاده لينضم فريد اليهم ويجلس بجانب نعمه ويقرصها في خصرها َيهمس':::: مش هعديهالك يا قلب فريد لتحس بخفقان قلبها.. كان اليوم رائعا مثاليا َالجميع سعداء ليجلس ادم ملتصقا بفتون وهيا تشتعر بسخونه فجاه فمنذ الصباح وهيا ليست علي بعضها.. مر الوقت ولاحظ الجد ان بينهم شئ غريب وانهم ليسو كازواج طبيعين ليفكر ماذا سيفعل مع حفيده. كان الجميع يصعدون فدخلت نعمه وبعد قليل دخل ورائها فريد
لتشهق برعـ.ـب::: انت اتجنن انت ازاي تدخل كده..
فهتف::: يا ماما انا ادخل اي حته من هنا ورايح انت بقيتي بتاعتي وملكي.. الحته اللوز اللي هموت عليها
لتربع يدها :::طب ماشي يلا شكرا عايزين ننام..ميفو ميفو
ففتح عينيه بسعاده:::بجد عايزين ننام طب يلا يا عمري هاخدك في حـ.ـضـ.ـني مش تقول يا قمر عينك مني..
لتضـ.ـر.به وتقول ::: مـ.ـا.تحترم نفسي..
فهتف :::ماعرفهاش..
لتهتف::: هيا ايه دي..
ليقول موضحا :::ماهو انا لو احترمت نفسي ماهعرفهاش... الا انا خلاص والله استويت وبقيت عالاخر ..
لتقترب منه :::خلاص ايه مـ.ـا.تقول يا فيري حاسس بايه ليحتضنها:::.. حاسس بحاجات حلوه كتير.. انت بقيت كل حاجه بتسعدني....
لتتنهد وتقول فري.. انت بتحبني...
ليصمت ويحني راسه ويتجمد قليلا لتنصدم من رده فعله وتحس هيا انها اهانت كرامتها.. لتحس بوجع شـ.ـديد..
لتقول والوجع بداخلها:::انا غلطانه اني سالت تصبح علي خير يا فريد ليقف هو متسمرا يريد ان ياخذها في حـ.ـضـ.ـنه ولكن عقله كانه مبرمجا لا يفصح عن مكنونه بسهوله..
ليهتف بها :::تصبحي علي خير يا نعمتي وقبلها وابتعد وما ان خرج حتي انفجرت في البكاء..
لتقول بقهر:::سنين وانت بتحبيه سنين مستنيه كلمه حب..وهو ماحسسكيش مره انه بيحبك.. لكن لا خلاص يا فريد خلي قلبك ليك كفايه لحد كده..... ميفو ميفو
اما عند فتون وادم فالوضع مشتعل هو يتصنع اللامبالاه وهيا تشتعل وتخاف ان تتكرر ليلتهم مره اخري..
ليهتف :::مش انا وَنادين سيبنا بعض.. واتكلمنا واتراضينا.. لتشهق وتقترب منه وتحاول ان تقف بجواره:: ليه يا ادم مش انت بتحبها فيه ايه لتمسك يده لتعود اليه تلك الحانيه التي افتقدها.. ليحني راسه نتيجه امساكها بيديه لتظن انه موجوع لتحس بنغزه في صدرها عليه.. وتحاول ان تقترب اكثر وتمسد علي ظهره.:::. خلاص يا ادم لو فيه خير كان ربنا كمله.. بكره تحب وتتحب وانت واد امور كده مش قلنا قبل كده..انت مفيش منك اتنين يا دومي..
ليرفع عينيه بحب وهيام::: بس انا مش زعلان..
لتهتف منصدمه :::بجد.. فاومأ لها مؤيدا..
ليقول :::انا بالعكس ارتحت كانت علاقه عمليه صرف.. لتقطب::: ازاي دانت كان شكلك بتحبها..
ليخبطها علي راسها ويقول:: لا دا انتي اللي فرضتي ده انا مافتحتش بقي.. لتقطب وتحس بشئ داخلها مريح فجاه لتتنهد وتقول::: طيب ربنا يوفقك... اقترب بوجهه يا رب يا قلبي ويستجب واللي في بالي انوله .. وقام وقال يلا غيري عشان ننام.. تصبحي علي خير ليتركها ويذهب وكان سيضحك الا انه التزم الصمت لتدخل وتغير ملابسها وتخرج مرتبكه واندست بعيدا عنه وكانت تفكر في انفصاله وكيف انها استقبلت الامر بطريقه مريحه.. فيه ايه يا فتون مـ.ـا.تعقلي بتفكري فيه ليه.. انت مش مـ.ـر.اته بجد اعقلي الراجـ.ـل قال كام شهر ونتطلق. لتحس بنغزه من ذكر تلك الكلمه لتنام ولا تعرف ماذا اصابها.. لينتظر ان تنام ليشـ.ـدها اليه ويحتضنها ويلامسها كان يهيم بها ليقول:::.. انا حاسس بالنار في قلبي.. انت جميله وفاتنه ومشعه بس لسه مش محبه وده همي الوحيد اني اخليه واقع اخليكي تعشقيني عشق زي ما بقيت واقع لشوشتي يا بنت عمي يا قمر... استيقظت في الصباح لتجده مستيقظا ينظر اليها بهيام لتنظر الي حالهم لتتجمد
وتقول:: ايه.. ايه فيه ايه..ميفو ميفو
ليضحك ليقول::: ايه يا فتوون والله ماعرف انا لقيتك كده خفت اصحيكي مافيش حاجه يعني....
لتقفز فجأه:::.. لتسرع بعيدا اسغه يا ادم والله مابحس بنفسي معلش والنبي مابحسش بجد... .. لتدخل الحمام ويصدح ضحكته الي الاعلي و هتف:::: هنبتدي نسخن ونخش عالتقيل يا مراتي يا حبيبتي... يا رب حنن قلبها واهديها ومـ.ـا.تخدش في ايدي كتير الا انا اخري اسبوع وههجم عليها. كانو قد استعدو للسفر لتقترح نعمه ان تسافر مع فتون يومين تشتري طلبات ليغضب فريد لانها سالت جدها ولم تساله لينفعل عليها امام الجميع لتهرب نعمه والحسره في قلبها اهكذا ستكون حياتها معه... لينصرف فتون وادم ويتبقي الجد مع فريد ليقول:::.. اسمع يابن حكيم البت لو جاتلي في يوم وقالت مش عايزاك هطلقها منك انت مش حاسس بالنعمه اللي في ايدك.. استني اما تروح وابقي انـ.ـد.م براحتك يابني
فهتف فريد غاضبا ليه::: هو انا كنت عملت ايه هيا اللي بتدلع زياده وفاكراني همشي وراها.. انا الراجـ.ـل لازم تفهم..
ليهتف الجد.:::. انت الراجـ.ـل بس مش السند انت لسه مابقيتش سندها يا فريد وخايف انها ترفضك ساعتها ماهقدرش اغصبها.انت حر يبني طريقتك هتضيعك وتضيعها....
ليشعر فريد بالغضب مما يحدث ويرحل تاركا تلك الجنيه تبكي بعنف علي حظها .....عاد فتون وادهم مره اخري وظلا فتون وادم صامتين طول الطريق فتذكر ادم مرتهم الاولي وكيف كانت تثرثر بلا صمت
ليقول :::مالك يا فتون ساكته كده خير شكلك مايطمنش انت عمرك ماكنتي هاديه...ميفو ميفو
لتقول:::... لا ابدا مفيش ولكنها كانت سرحانه به عنـ.ـد.ما استيقظت ليصيب قلبها بعضا من سهامه لينتهي الطريق ويصلا اخيرا دون ان تحس بالمسافه..
ليهتف:: اخيرا الواخد مابيرتاحش الا في بيته.. ايه رايك اعملك اكل لتبتسم وتذهب وتجلس امامه ليبدا بعمل دجاج بالمشروم والصوص الابيض وكان معه مكرونه وكان الاكل رائعا وبدا هو يشاكسها وهيا تستجيب وتضحك..
ليسالها :::وانت بقه يا فتون ناويه تكملي حياتك ازاي...
لتقطب جبينها :::مانا قلتلك قبل كده هعمل ماستر واكمل في الكارير بتاعي اشوف مصلحتي..
ليهتف ::طب والحب والارتباط مافكرريش فيه
لتطرق قليلا لتهتف بهدوء:::: تصدق عمري مافكرت خالص في الكلام ده دانا بيني عجيبه يابني..
ليقول :::وقت اما بيدق يا فتون مابت عـ.ـر.فيش تفكري او مـ.ـا.تفكريش ظلت تفكر في كلامه :::ممكن الله اعلم.. كانت تاكل وتتكلم وقامت هيا بعمل نسكافيه
وهتف:: تيجي نتفرج علي فيلم...
لتهتف::: ماشي... وصنعو الفشار والمقبلات وبداو في الجلوس كان فيلما جميلاً عن العلاقات والمشاعر كان هو لا يشاهد الفيلم من الاساس وكل تفكيره مَنصب علي حبيبته التي بجواره ليجدها تتململ و تبدا في الاسترخاء ليقترب منها لتحس به ليضمها اليه لتنظر اليه....
ليقول::: انت تعبانه اركني جنبي لتستجيب له ورويدا رويدا كانت داخل احضانه هادئه مستكينه عليه..كان هو كانه ملك الدنيا وهيا بين احضانه يتوق لقربها . وظلا هكذا الا ان انتهي الفيلم ولم يحس اي منهما بانتهائه ليفيق ادم ويمسد علي زراعها ويقبل راسها ويقول :::فتون... لتهمس:::: نعم..
ليقول::: الفيلم خلص تصدقي.ميفو ميفو.
لتشعر بالحرج فجاه والتـ.ـو.تر :::طيب هقوم بقه انام تصبح علي خير......
ليقوم معها:::: ويقول مش عايزاني اساعدك في حاجه... لتقطب حاجبيها.. فهتف::: جوا يعني في القوضه.. لتندهش بشـ.ـده ليقترب منها لتسند علي الباب ويقول :::اصلك كنتي نايمه ومستسلمه فحـ.ـضـ.ـني قلت اساعدك والا حاجه حـ.ـضـ.ـني متاح في اي وقت لتنصعق من كلامه لتشهق وتهرب من امامه ماله ده ايه قله الادب دي.. هو اتجنن... اكيد دا اثر الانفصال.. عقله لسع فيه ايه وقلبي بيدق ليه كده.. ياني هو انا ناقصه لا لا اهدي..انا هتكلم معاه بكره واشوف ماله...اما هو كان سعيدا واتجه الي حجرته يدندن ويهتف بحب.::. دانت هتشوفي ايام يا قلب ادم.. ايه يا ادم ايييه... يالنار اللي شابطه ونفسي اطفيها.. بحبك يا مغلباني....
في الصباح كانت تقف تعد مجا من النسكافيه ثم مسكته وظلت شارده في تصرفاته لتجده فجاه امامها ملتصقا بها ويقول :::صباح الخير يا بونبونايه لترتبك وتقول:: صباح النور ليتقدم ويحتضنها من الخلف ورفع يدها بالمج وشرب منه رشفه ليتمتم بجانب اذنها::: احلي صباح واحلي نسكافيه.. لترتبك وتبتعد بعنف وقلبها سيخرج من مكانه.. لتهتف ادم كنت.. كنت عايزه اكلمك عن عن.. ليقترب منها ويأخذ يدها.. عن ايه يا قلبي... لتنفعل بشـ.ـده.. لا مفيش خلاص واستدارت لتهرب منه الا انه لحقها واخذها بين يديه وهتف بجوار اذنها مالك فيكي ايه بقيتي متـ.ـو.تره علي طول.. طمنيني عليكي.. لتحاول ان تتكلم فلم تستطيع بعد هذا الهجوم علي قلبها ليحس بـ.ـارتخاء جسدها ويضمها اكثر ويضع راسه في عنقها يشتم رائحتها الخلابه ويقبل رقبتها.. في تلك اللحظه كانت هيا في دنيا تانيه ليديرها وهو ينظر الي وجهها الاحمر ليقبل خدها ليقول::: انا ماشي عايزه حاجه يا عمري.. كان الخرس اصابها ليضحك ويقبلها مره اخري ويرحل وهو سعيد.. وهتف بسعاده دا باينها هتحلو قريب. قوي.. اما هيا ظلت متصنمه لفتره َمن الوقت.. لتفوق.. ايه ده فيه ايه.. هو بيعمل كده ليه وحاسه ان قلبي خرج من مكانه.. يا لهوك يا فتون مش عارفه اهدي انا مش علي بعضي.. فيه ايه طيب هو لسع وعايز اي ست يقفش فيها وانا مالي كنت نايحه وسايحه كده.. دانا كاني مصدقت والواد مز وقمر.. يا نهارك اسود يا فتون انت عينك عالواد.. يا رب دماغي باينها لسعت.. طب انا ماكلمتوش ليه.. اتشجعي وكلميه..هو فيه ايه عقله خف وهيوقفلي قليي واخذت قرارها ان تكلمه..ميفو ميفو
نعود الي فريد ونعمه وكانت الحاله اصبحت بائسه بعد ان احست انها تستجدي منه كلمه حب وهو لا يعرفها فهي تبتعد عنه قدر الامكان من وجعها وهذا سبب له الارتباك وظل يفكر.. هيا ممكن فهلا تبعد عني وتسيبني بقالنا اسبوع ماقربتش مني وحتي لما بقرب بتهرب.. يا غلبك يا فريد طبيت.. بقي حته بت تبهدلك كده.. فريد اجمد انت راجـ.ـل كده هتركبك.. ليحن طب مانا ماعتش قادر امسك نفسي وهيا قمرين وانا قلبي ضعيف وهموت عليها. يا رب اعمل ايه.. ولتظهر فجاه امامه في الجنينه ليبتهج ويذهب اليها مسرعا ليحتضنها من الخلف ويقول::: صباح الخير يا قمري لتتجمد بين يديه وترد ببرود ::صباح الخير يا فريد ليقطب جبينه من تخشبها هكذا واحس بالرهبه.. ليديرها ويقبل جبينها ::مالك يا قلبي فيكي ايه لتبتسم بسخريه.:::. مفيش وتبعد يده ليقف مذهولا من تصرفها وتهكمها ليغضب فجاه.:::. ليمسك يدها.. فيه ايه بقالك اسبوع مقلوبه مـ.ـا.تتعدلي هو انا عشان مابنطقش..
لتنظر اليه ::لا عادي مـ.ـا.تنطق هو حد حاشك...
ليصـ.ـر.خ بها:: بطلي بقه الطريقه دي انت فاكره انت لما تعملي كده هجري وراكي دانا فريد يا نعمه.. اعقلي كده وبلاش جنان.. لتحس بالقهر اكثر.. وعنـ.ـد.ما حاولت الابتعاد مسكها بعنف::: لااا انت كل ده عشان ايه كل همك تسمعي كلام فارغ وحب ونحنحه ومابتشوفيش انا بعمل معاكي ايه اعقلي انا مش بتاع الكلام ده.. عدي امورك يا نعمه فريد ما يتعاملش كده..وا عـ.ـر.في انت هتتجوزي مين كانت هيا قد وصلت لاخر حته تصبر من اجلها..ميفو ميفو
لتصرخ::: ايه انت عايز ايه مـ.ـا.تسيبني في حالي..
ليقترب بهدوء :::مش عارف للاسف..
لتنظر اليه بذهول ووجع.. للاسف يا فريد .. ليرتبك ويحس بسؤ كلامه وفظاعته ويحاول ان يتكلم لترفع يدها :::ولا كلمه زياده الواضح اوي ان الغلط عندي ولازم يتصلح.. ليرجف قلبه ويشعر بان حبيبته ستفةر مصيبه ليهتف بهمس::: قصدك ايه. لتبتعد:: عنه بكره تعرف.... وتتركه واقفا وحيدا يشعر بالوجع.. لياكل نفسه انت ايه يا اخي مابتفهمش شوف حالها حد يقول لحد كده دي كلمه يا طور. ليتدخل عقله.. ايه قال ايه هيا فاكره اني هبقي دلدول ليها دانا فريد الحكيم.. وذهب والهم اطبق عليه لا يعلم ماذا يفعل.. فالحب ليس ضعف او سبه ولكن هناك بعض الرجال يظنونه ضعفا او مرضا سيصيبهم وان قول الحب للانثي سيجعله خاضعا لها مذلولا تفعل به ماربدا لها.. اي مرض يعانون.. .. لتبتعد نعمه وتبتعد هيا الاف الاميال...
لتذهب الي جدها وتقول ::جدي عايزه اتكلم معاك..
ليبتسم ويعرف ان بها شيئا..:: تعالي يا قلب جدك تعالي يا عمري.. لتتقدم جدي:: انا عايزه اروح اعيش عند بابا..
لينصعق الجد مما قالت وينظر اليها غير مصدقا..:: انت بتقولي ايه يا نعمه انت اتجننتي..
لتهتف::: لا مـ.ـا.تجننتش انا حابه كده لان فيه حاجات لازم ابعد عنها فتره. انا تعبانه يا جدي اوي من فضلك...
ليتنهد الجد ::: طب اهدي كده هو ينفع حد يسيب بيته برضه لتهتف هيا بتصميم :::معلش يا جدي انا حابه كده..
ليقول ::طب وجوزك مش هتقوليله..
لتقول بوجع ::ماعتقدش ان يهمه اوي وذهبت لتعد ملابسها وترحل تاركه قلبا تحطم بسبب قسوه حبيبها.... عاد فريد في المساء متعبا ليجد جده جالسا منتظرا ليهتف:: ازيك يا جدي.. ليهتف الجد غاضبا ::ازيك انت يا فريد بيه.. لا بيه ايه دانت بقيت باشا.. ليندهش فريد:: فيه ايه يا جدي بتزعق ليه.. ليقوم الجد غاضبا:::عملت ايه في نعمه يا فريد..
ليقطب قليلا ليقول ساخطا::: ايه هيا الننوسه لخقت تشتكيلك فاكره اني عيل صغير هخاف واكش ..
ليقول الجد بوجع :::يا ريتها يابني اشتكت بس هيا ماشتكتش دي باعت..
ليبهت فريد::: انت باقول ايه يا جدي..
ليصـ.ـر.خ الجد ::: بقلك ان نعمه مشت فبسال عملت في بنتي ايه يوجـ.ـعها عشان تطفش من وشك..
ليتراجع فريد:::.. مشت.. مشت فين..
ليضحك الجد :::راحت لابوها اصل انا ماعتش انفع ولا حد ينفع يبقي سندها راحت تدور علي سند...
ليصيح فريد :::هيا اتجننت هيا فاكره انها مالهاش رابط فاكراني دلدول طب يا نعمه ليستدير
ويلحقه الجد ::ايه رايحلها تشـ.ـدها من شعرها.. اسَمع يابني انت غرورك وغبائك عالين اوي ماعرفش ليه مستقوي ومستكتر نفسك عليها.. بس هيا فعلا مـ.ـا.تنفعكش انت عايز خدامه تخدمك وتقول حاضر وامين انما انا بنتي عايزه راجـ.ـل يحبها ويصونها.. روح روح جرب تجيبها من شعرها عشان تبقي جبت اخرك معاها.. روح يا فريد واعمل ما بدالك نعمه بنتي خلاص بطلت طيبه وهبل اللي كانو احلي حاجه فيها.. اعمل مابدالك واقسي كمان زي مانت وارجعلي معيط وقولي رجعهالي يا جدي افتكر اني قلتلك اديها حبك وانت ما رضيتش.. انت عيل غـ.ـبـ.ـي فاكر ان الخب عيب في حق الراجـ.ـل.. روح كمل عليها وتعالي عيطلي..ميفو ميفو
ليثور فريد::: ليه شايفني واقع اوي كده لا الهانم غلطتت وانا هتصرف. ليناديه الجد:: عيبك انك فاكر ان نعمه مالهاش اخر.. روح يا فريد هات اخرها.. ليسيطر الغضب والغباء عليه.. ليذهب ولا يعلم انه سيرتكب اكبر خطا لينـ.ـد.م عليه ويعض علي يديه ولكن الوقت قد سيكون فات....
كان الغضب قد تملك من فريد وكبرياوه وغباوه جعله ينسي اي تعقل ليذهب لبيت ابيها الذي استقبله بكل ترحاب ليطلب مقابلتها علمت انه بالاسفل.. لا تعلم علي اي حال سيقابلها ولكنها تعلم فريد جيدا.. اجمدي يا نعمه َمـ.ـا.ترخصيش نفسك ليه دوسي عاي قلبك كرامتك فوق الكل.. كان ينتظرها علي نار ليجدها تأتي وتجلس بهدوء ليتركهم الاب ويرحل.. ليهتف غاضبا:::.. ممكن اعرف ايه الجنان ده.. ايه مالكيش رابط مالكيش جوز تساليه.. انت فاكره نفسك مين..
لتبتسم::: مش فاكره نفسي حاجه ومش عارفه انت زعلان ليه..ليهتف غاضبا:::.. لما مراتي تسيب بيتها تبقي ايه يا هانم.لما مـ.ـا.تعبرش جوزها تبقي ايه يا هانم.. ليه متجوزه رجل كنبه . لتقوم فجاه وتقترب منه وتتجاهل كلامه وتهتف::.. انت جاي ليه يا فريد لو عايز تتخانق انا بقلك انا ماعدش عندي طاقه..فيا ريت تقول... انا جايه اريح اعصابي لتهتف بسخريه.. دا بيت ابويا علي فكره..
ليمسكها من يدها.:::. اتعدلي وانت بتكلميني انا ماحدش يكلمني كده..العوج ده مش عندي.. .ميفو ميفو
لتبتعد.:::. وعايزني اكلمك ازاي يا فريد مـ.ـا.تديني فكره....
ليهيج من برودها:: انت مالك بـ.ـارده كده ومش حاسه باللي عملتيه انت عيارك فلت. والا ايه انت فكره اني هسكتلك لا يا هانم ليهتف ::ساخرا ا عـ.ـر.في حجمك كويس.. لتنظر اليه والوجع يمزقها وتضحك ليندهش.. لا فعلا تصدق عندك حق طب يا فريد بيه انا بشكرك فعلا انك قلتلي كده ونبهتني فعلا اني اعرف حجمي كويس.. متشكره بجد انك هتخليني اخليك تعرف حجمي برضه.. لتنادي والدها ليشعر هو بقبضه في قلبه وتقترب من والدها وتقول...
قلم ميفو السلطان....
↚
كنا قد تركنا فريد متصنما عنـ.ـد.ما استدعت نعمه والدها
لتقول له::: تعالي يا حبيبي انا هسيبك مع فريد عشان تتفقو علي اجراءات الطـ.ـلا.ق. انا مش عايزه منه حقوق انا بـ.ـارياه من كل حاجه يا ريت تخلص الموضوع بسرعه وفي هدوء ومانفرجش حد علينا.. ... ليشعر فريد بالشلل مما قالت ازاي قدرت تقول كده هيا ايه اللي جرالها دي نعمه بتاعتي واقتربت منه بهدوء.مبتسمه.:::.. سلام يابن خالي اديني عرفتك حجمي وحجمك كويس اشوف وشك بخير... لتتركه قد تحطم اشلاءا فوق صخره كبرياءه الذي ظن انه ضمن قلبها ولكنه لا يعلم ان القلب لكي تضمنه يحتاج لعطاء السنين.فهو لم يعطيها شيئا لم يكن له رصيد لديها.ميفو ميفو. خرجت هيا مرفوعه الراس وهيا غير نادمه علي حب عمرها وتركته مبهوتا مصعوقا ووالدها يقف لا يعرف ماذا يفعل.. من هذه الفتاه.. كانت فتاه طيبه حنونه لا تستطيع مواجهه احد ولكن كثره القسوه يحول الانسان لشخصا لا يعرفه احد..
لياتي والدها.:::. فيه ايه يا فريد وصلكو لكده.. بنتي متغيره مش دي نعمه. انت عملت فيها ايه خلاها كده..
ليفوق فريد من صدمته وهو مرتبكا واحس ان قلبه سينخلع كان فريد مذبوحا متخشبا يشعر بانفاسه تتمزق من جراء لفظ حبيبته له.. فقد تخلت عنه حبيبته ولكنه هو من دفعها دفعا.. ليتماسك فريد :::بص يا عمي انا ماشي لحد مـ.ـا.تهدي ويا ريت تهديها مفيش حاجه من الهبل اللي قالته هيحصل نعمه مراتي وهتفضل لحد ما اموت..ميفو ميفو
ليهتف والدها :::اسمع يا فريد نعمه مـ.ـا.تجليش كده الا لو ما كنتش عملت فيها حاجه انا مش هدخل دلوقتي بينكو بس يوم مابنتي تشاور انا هنفذ بنتي مش قليله يا فريد...بنتي جيالي واحده تانيه وعيونها بتستنجد بابوها وانا بنتي اللي مايصنهاش ما يلمحلهاش طرف فاهم.. حط دا في راسك انا لا هيهمني نسب ولا عيله.. انا بنتي فوق الكل.. لا هيا قليله ولا حد يتجبر عليها... ليحس فريد بالقهر اكتر انها ستحتمي بأحد غيره انها بحثت عن الامان بعيدا عنه ليرحل فريد والوجع ينهش قلبه كيف تتركه هكذا وتتخلي عنه..كان من الغباء ان يتوهم ان المشاعر هيا سبه في جيبن الرجاله.. لا يخرجون مشاعرهم ولكهنم يترجمو نها في افعال فقط واذا طلبت الانثي التي تكون دا ئما شغوقه ان تسمع كلمـ.ـا.ت الحب والشغف من حبيبها.. تاتيها الغرزه منه في قلبها وتميت بداخلها شعور الحوجه لحبيبها بان يتبجح الرجل من دول بانه يفعل لها ما تريده وانها يجب ان تفهم دون كلام.. اي غباء يتصدر الرجال ان تحن علي انثاك ما هذ الصلف والغرور.. المراه ممكن تعيش علي شح الحال والعيشه ولكنها ابدا لا تعيش علي شح المشاعر فهيا تتنفس مشاعر.. كيف له ان يظن ان قوله الحب لحبيبته ضعف.. ما مفهوم الضعف عنده.. فلتكون ضعيفا لها ماذا سيحدث الا انها ستذوب فيك وتتلاشي تحت جناح حبك.. من الغباء ان تظن ان مقابل الحب ستصاب بالضعف ويتحول لسيطره منها.. هذا ما نسميه الغباء عن حق والضعف الخقيقي.. الانسان الضعيف هو من يخبئ مشاعره خوفا منها.. ففريد ظن ان نعمه ستتحكم فيه بحبه لها.. خاف علي نفسه ونسي حبيبه.. ليته فكر الف مره قبل ان تبيعه.. فالانثي تبيع حين تظن انها تستجدي مشاعرها من حبيبها فتبيعه هو ومشاعرها..ليعيش لينتحب علي ارجاعها ولكن هل ستعود حقا....ميفو ميفو
اما هيا فكانت في حال اخر.. مـ.ـا.تت في قربه ومـ.ـا.تت في بعده احست بالوجع الشـ.ـديد والانهيار.. ليه يا فريد.. دا هيا حته كلمه اتمنتها َمنك.. صعب اوي كده تحبني.. هو انا ماستاهلش اتحب ناقصني ايه يا فريد.. ليه يا قلب نعمه تموتني ببعدك كده وانا اللي اموت قلبي بايدي.. دانا مش طالبه حاجه من الدنيا الا حبك.. انت ازاي كده ا زي وصلتني لكده.. كرهتني في نفسي وحسستني اني قليله ليه يا فريد.. كبرك منعك تلين ليا ليه ماستهلش منك كده ليه.. دانا بتمنالم الرضا يا قلب نعمه.. دنيتك وفلوسك وجبروتك مش عايزاهم بس عايزه قلب فريد.. حنيتك هيا اللي كانت هتشفيني يا عمري بس استكترتها عليا.. ليه يا فريد قلبي هيموتني ليه.. ليه عملت فينا كده حـ.ـر.ام عليك واحهشت بالبكاء...
اما فريد فكافح ليصل البيت ويصعد للاعلي ووجعه طغي عليه ليناديه جده و َكان حكيم واقفا ليحاول ان يتنصل منهم فلم يعد قادرا علي تجبره اكثر َمن هذا كان يريد ان يترك العناء لنفسه لينفجر وحيدا بعيدا عن اي احد...
ليغضب الجد ويصـ.ـر.خ::: مـ.ـا.تيجي يابن حكيم تعالي وقولي خربتها وقعدت علي تلها.. مـ.ـا.تشوف ابنك يا حكيم اللي بغبائنا زرعنا فيه قسوه السنين .. كنت فاكرها غلبانه تقول حاضر وطيب وانت الرجل الدكر مش كده.. طب اشرب بقه يا دكر اهي طالبه الطـ.ـلا.ق ومصَممه.. لا وبرياك كمان ليضحك الجد يعني مش باقيه علي حاجه.فريد حكيم بجلاله قدره مـ.ـر.اته برياله.. يعني تيلا في داهيه. عملت ايه فيها وصلها لكده الحته النسمه اللي مـ.ـا.تتسابش اللي تتحط في العين.. قلتلك هتنـ.ـد.م بس انت بني ادم غـ.ـبـ.ـي.غلبت اقولك البت سهله وقريبه حطها في عينك حبها.. انت يا واد فاكر نفسك ايه ومستكتر نفسك دي تتقلك وتتقل الف من عينتك.. ايه الجبروت ده والله كتر خيرها انها صبرت عليك انت ماحدش يستحملك اصلا.. . وانا مش هدخل كفايه اوي يابن حكيم كده
ليرفع فريد وجهه برعـ.ـب ::::يعني ايه يا جدي هتسمع كلامها.. ليصـ.ـر.خ فيه الجد::: وماسمعش كلامها ليه ست الستات وتتشرط وتتامر ويجلها الرجل اللي يصنها انت فاكر بنت بنتي قليله عنك لا دي ستك وتاج راسك انا بنت بنتي تعمل ما بدالها وانت بقه شوف حالك الله يعينك علي نفسك..
ليصـ.ـر.خ فريد ويمسك جده::: لا يا جدي مـ.ـا.تعملش فينا كده هما شويه زعل وهيروحو روح هاتها يا جدي هيا مش هتقدر تتكلم وهتحط وشها في الارض..ميفو ميفو
لينفعل الجد ويحس بغضب شـ.ـديد'' '.. ليه مـ.ـا.تقدرش تتكلم ليه فيها ايه ناقصها عشان تحط وشها في الارض دي تقف وتتكلم وتدب صوابعها في عينك وانت اللي مـ.ـا.تقدرش تتكلم.عايز تحطلي وشها في الارض من قبل مـ.ـا.تتجوزها وبعد اما تتجوزها هتعمل فيها ايه هتفرج عليها كلاب السكم.. انا بنت بنت تحططلي وشها في الارض يابن حميم. لا عاش ولا كان اللي يعمل فيها كده وانا موجود . وتهالك الجد وشعر بالتعب الشـ.ـديد ووقع ارضا ليصـ.ـر.خ فريد.. جدي جدي.. ليحمله ويذهب به الي المشفي ويلحقه بقيه افراد العائله ليخرج الطبيب ويطمئنهم انها كانت ازمه قلبيه وانتهت بسلام وان الجد يحتاح للراحه.. ليقف فريد مقهورا علي ما وصل اليه من جراء افعاله ليجدها بعد مده تدخل عليهم ملهوفه وتسال علي جدها لتدخل اليه وتخرج باكيه ليحس بغلب شـ.ـديد وانه يريدها في احضانه فهو اصبح كالطفل الشريد بدونها.. ليقترب منها ويحاول ان يكلمها ولكنها كانت تبكي فجدها هو ابيها وامانها وسندها كانت تنتحب ليشـ.ـدها هو اليه ويحتضنها امام الجميع فلم يبالي باحد اظهر حبه وضعفه اخيرا ليشـ.ـدد عليها حاولت ان تتركه فهمس لها بان تهدا لتهدا فعلا فهي لا تعرف اين تذهب بعد ذلك وخارج احضانه لن تجد لها مأوي..
نعود لفتون وادم لنجد فتون تاكل البيت ذهابا وايابا وتعد نفسها لتتكلم مع ادم لتري ماذا ستفعل لان قلبها ياكلها وتتسلط عليها افكارا غريبه في قربه واصبحت في حال مشتته ليدخل ادم وهو متعب لينظر اليها فالقلق يبدو عليها ليبتسم ويعرف انه شغل فكرها اخير فكان سعيدا حتي لو بالقليل ليدخل ويتجه اليها ويقول::... ازيك يا تونه حشـ.ـتـ.ـيني و ويقبل خدها..ميفو ميفو.
لتنتفض وتقول::: ادم ممكن نتكلم..
فهتف ببراءه.:::. طبعا يا قلبي وركن علي المطبخ وظل ينظر اليها وهيا تفرك ليضحك عاليا..
ليهتف :::مالك يا بت مش علي بعض مـ.ـا.تقولي...
لتقترب منه غاضبه ::ايه مش علي بعضي ده مـ.ـا.تتكلم عدل.. ليهتف مشاكسا ::خلاص يا جناب الدوقه مالك..
لتقول مرتبكه ::::هو احنا قدام هنعمل ايه..
فهتف:::: قدام فين مش فاهم.
لتقول ::::يعني بعد الَكام شهر بتوعنا يعني .. ليرفع حاجبيه..
ليبتسم بسخريه ::ااااه انت قصدك علي كل واحد في حاله والعلم والعلماء وكده..
لتقطب جبينها :::ادم انت بتتريق ليهز راسه بالموافقه ويضحك... لتبهت منه وتهتف:::: فيه ايه احنا مش كنا متفقين انت بتغير كلامك انت فيك ايه..
ليرفع كتفه ويتنهد..:: كنا بقه.. كان وكنا واتفرقت الاسباب اما فيا ايه ففيا كتير يا تونه..
.. لتقطب وتحس بالرهبه :::يعني ايه انت تقصد ايه
ليقترب منها ويقول::: يعني الخطط اتغيرت يا قلب ادم.. لتقطب جبينها.:::.ااغيرت.. اتغيرت ازاي ونين اللي غيرها انت انت قصدك ايه....
ليقترب منها وهيا تتراجع لتصل الي احد الاعمده ويضع هو يده حولها لينفجر قلبها من قربه.. ويقول ::::يعني لا فيه علم ولا علماء ولا فيه شهور مستنينها ولا حاجة خالص.. بس فيه ادم وفتون وقلب ادم اللي قرر ياخد قلب فتون وتبقي بتاعته وانه يملك اللي شغلت قلبه ولوعته وانا بقه الي غيرت كل ده.. عشان قلبي هيموت علي قلب حبيبه...
لتنصعق من كلامه وتشهق بشـ.ـده ويرجف قلبها بانفعال لتدفعه بعيدا وكانت في حاله من التخبط من كلامه:::.... انت اتجننت قلب ايه وبتاع ايه دا اتفاق يا استاذ انت ازاي تقول كده وانا اصلا مش هسمح بكده...ميفو ميفو
ليشـ.ـدها اليه بحب ووله::::.. الاتفاق بخ طار.. انما انت مش هتسَمحي دي ماظنش انت بترتعشي بين ايديا يبقي اللي جوا ده دق يا عمري شوفي حالك بين ايدايا ازاي يا قلب ادم..
لتهتف بغضب::... لا انت باين عقلك لسع دق ايه وزفت ايه... ليضحك ويقترب مره اخري وينظر لها نظرات اذابتها..
لتصرخ..:::. مـ.ـا.تقربش الا انه لم يستجب لها ويضعها في موقف تحسد عليه..
ليقترب من وجهها::: والله بيدق عالاخر ومخليكي محمره وقمر ومخليني هموت عليكي.. انت مش شايفه نفسك يا عمري.. مـ.ـا.تحن يا قمر دانت الي عالقلب... كانت مشلوله من تصرفاته وقلبها يدق بعنف فوضعت يدها علي صدرها ليبتسم ولم يدعها تفكر لينحني عليها لتنصعق من فعلته ليذيبها من كثره انفعالها وفرط مشاعره وهيا مستسلمه له لا تعرف ماذا تفعل ويبتعد بصعوبه اخيرا لينظر الي الحاله التي اوصلها اليها ليسعد كثيرا فكانت في حال اخر ومنظرها مفيل بان يبين مشاعرها المفرطه تجاهه لتهرب هيا من امامه لتسمع ضحكته وهيا تقفل الباب.. كانت بالداخل تشتعل:::: يا نهارك اسود يا ادم ايه ده انت ليك في قله الادب دي.. ايه اللي جرا ده..دا قليل الادب موت.. وانت مالك سورقتي كده واتشليتي.. الواد هبلك يا بتاعه انت.. ايه انا مش عارفه فيه ايه.انا مالي سيبتله نفسي كده دانا ماخدتش في ايده ثانيه وقلبي وقف معاه والدنيا ما حسيتش بيها.. انا بقيت اخاف ابص عليه من قله ادبه ونظراته دي.. طب هتعملي ايه يا فتون.. انت قلبك دق والا ايه.. هو انا مش مضايقه ليه طيب.. لتتذكر قبلته وتبتسم بحنان.. لتهتف بس انا فعلا مش زعلانه ليه.. لتسمع بعد فتره طرقات عالباب لتنتفض وتقول :::مين...
لتسمع ضحكته وهو يقول.:::.. البواب.. مـ.ـا.تطلعي يا بنتي انا جاي اقعد لوحدي والا مش قادره يا قلبي انت خايف يا قمر.. لتنتفض وتذهب غاضبه :::.. اخاف اخاف من ايه..
ليقول::: اسالي نفسك قفله ليه كده وخايفه من ايه.. لتفتح الباب وتنظر اليه بتذمر:::... وهخاف من ايه يا بتاع انت... ليشـ.ـدها من يدها ويقبل يدها لتحس بلسعه في قلبها.:::::. طب تعالي نااكل عملت اكل ونسهر شويه لتتنهد وتطيعه وبدا في الاكل وكان هو يشاكسها ويطعمها كان يشن هجوما شـ.ـديدا علي قلبها وهيا من الاساس تحس ببوادر استسلام.. ثم قاما ليسهرا امام التلفاز لتجلس وهو يجلس بقربها وقد التصق بها لتهتف بحنق.:::.. مَاتبعد شويه..ايه ده.
ليقترب اكثر::::..لا انا مبسوط كده.. لتنهره.. ادم..
ليشـ.ـدها اليه :::عيونه وقلبه اللي هيخرج من مكانه..
لتهتف ساهمه:::: انت جرالك ايه..
ليتنهد ويقول.:::. ولعت... قلبي يا فتون قلبي دق..
لتهتف بهمس::: قلبك دق لمين.. ليقترب بوجهه منها ليشير الي قلبها لتحس بتوهان من حركته واستغل ذلك وانحني عليها وتاها ََمعا لفتره وهي تستجيب له غصبا عنها ولا تحس بشئ اخر وهو قلبه سيخرج منه من فرط انفعاله وعشقه لها كانت لينه بين يديه وهو يشعر بسعاده طاغيه لاستجابتها الملهبه ليه.. كان قد غابا لفتره من الزمن يصب هو عليها العشق صبا لتحس بمشاعره التي تشتعل بداخله تنتقل اليها وهنا انذرها عقلها فقد تمادي كثيرا لتدفعه عنها وتهرب الي غرفتها وتقف منفجره وقلبها سيخرج من مكانه تشعر بالصدمه وكيف استجابت له هكذا... كانت تشعر بالصدمه من نفسها.. كيف تركت له نفسها هكذا ظلت جالسه شريده لا تحس الا باثر لمساته وتشعر بقله الحيله وان قلبها لم يعد يتحمل كل هذا... لتدرك فجاه ان قلبها لم يعد ملكها من الاساس .. اما هو استند الي الخلف واغمض عينيه واحس بالخدر في جسده بعد كل ما حدث فكانت شعله بين يديه ليرتاح اخيرا ان مراده تحقق وانها تريده كما يريدها ليطمئن ويرتاح ويهنا بوصوله لقلب حبيبه..ميفو ميفو
في الصباح سمعت طرقا عالباب لتسمع صوته:::: مش هتفطري يا قلببي انا مش هفطر لوحدي اهون عليكي.. لتهتف..::: يا ربي وبعدين ماعتش مستحَمله هو بيعمل فيا كده ليه هوريه وشي ازاي .. بت يا فتون انت باينك حبيتيه باين.. يادي الغلب..
ليطرق مره اخري لتخرج لتجده بجانب الباب لتطرق راسها خجلا.. وتقول صباح الخير.. ليتسع ابتسامته ليشـ.ـدها اليه ويمسكها من راسها ويقول:::: لا الصباح ده مايتقالش كده لتحاول ان تفلت بين يديها ليضمها بشـ.ـده ويحتضنها اهدي يا قلبي اهدي واسمعي لقلبك.. ظلت لفتره هادئه ليقبل راسها ليرفع وجهها :::انت بقيتي حياتي يا فتون ودنيتي اللي جايه.. انا عايش بس عشانك َنفسي اسعدك.. هتحني عليا والا اتصرف انا لتنظر له ببلاهه لينحني ويضمها اكثر انا خلاص جبت اخري وانت مش حاسه بيا بس خلاص بجد فتون ردي انت حاسه بايه ردي.انا حاسس بيكي وحاسس بكل حاجه وانت بين ايديا بس عايز اسمعها قولي يا عمري اللي جواكي.. . لتنظر اليه لتشعر بحب شـ.ـديد اليه كانت تريد ان تقول له انها ايضا تريده بل اصبحت مثله تعشقه كانت تشعرد بالتردد ليقترب منها ويقضي علي مقاومتها تماما وينحني عليها ويهيم معها في وصله من العشق الرائع الذي حعل قلبها يصـ.ـر.خ باسمه ليبتعد ببطئ وهيا تلفظ انفاسها ويضع جبينه علي جبينها وهو يحاول ان يتحكم في نفسه من جراء فرط مشاعره ليهمس.. حاسه بايه قولي دانا قلبي هيقف.. كانت بحال غير الحال تشعر بالحب الشـ.ـديد ولكنها متصنمه ليمسك وجهها وينظر الي عينيها.. فتون قلبي دق بيكي وهيموت علي كلمه منك.. لتتنهد وتحمر بشـ.ـده.. ليهتف طب هتقولي والا اخليكي تقولي بالعافيه.. لتحمر هيا بشـ.ـده وتبدأ في الكلام.. ادم.. انااااا.. ولكن التليفون قاطع لحظتهما ليضمها اليه ادم مغتاظا غاضبا فهيا كانت لينه لدرجه غير عاديه لتهتف.. رد يا ادم وتبتعد عنه.. ليرفع السماعه وهو منهكا ليقع خبر تعب الجد عليه كالصاعقه ليخبر فتون بما حدث فورا... ليسرعا بالذهاب اليه لروءيته ذهبا الي المزرعه وهما يظنان انهم اصبحا شيئا واحدا ولكن من يعلم كيف سيعودان..ميفو ميفو
شـ.ـدا الرحال وما ان وصلا الي المزرعه كان الجد قد عاد وتجمع الجميع واضطرت نعمه ان تعود من اجل جدتها ولم يفارقها فريد لحظه كان كالطفل ينتظر امه.. ولكنها لم تبالي به فقد اكتفت وجع لهذا الحد كان فريد يامل بمكوثها ان يصلح مافعله معها وان يتخلي هو عن طباعه التي جعلتها تنفر منه... كان الجد يجلس متكأ ويظهر عليه التعب واحس بالقهر علي احفاده وما فعله فريد بنعمته وما فعله هو بفتون والقضاء علي احلامها فشعر بالحزن اكثر لم يكن يعلم ان ادم وقع في حبها ولم يكن يعلم انها اصبحت تعشقه فظن ان ادم يلفظها كما لفظ فريد نعمه فقرر ان يتدخل ولكن تدخله هذا سيكون من اسوء ما يكون وسيغير َمجري الاحداث تماما....
.مر اليوم بسلام والجد يفكر في احفاده وكيف كان السبب في تعاستهم ليحاول ان يقف لمن يتبجح علي فتياته.. اتي فريد ليجلس بجوار جده.. حقك عليا يا جدي انا السبب..
ليهتف الجد :::خلاص يا فريد نعمه انا هحترم قرارها..
ليهتف فريد بوجع.::.. لا يا جدي وحياتك دانا اموت انا غلطان يا جدي سيبهالي والنبي انا هعرف الين دماغها..
فهتف الجد ::لا يا فريد مش عشان هيا طييه يبقي اسيبهالك انا خلاص خدت القرار..
ليحس فريد ان قلبه سنخلع من مكانه.::::.. والله يا جدي هرجعها وهحطها في عيني والله يا جدي انا نـ.ـد.مت وماعتش هزعلها سيبهالي بالله عليك مـ.ـا.تسمعلهاش.. ثم نزلت ددمعه من عينه ليحس الجد بالوجع ففريد شـ.ـديد مثله وصعب ازلاله فهتف:::... ماشي يا فريد بس انا ماهغصيبهاش.. انت منك ليها.انا شايفك مقهور اخيرا حسيت بقيمتها.. الخب يابن حكيم مش عيب وانك تديه للست بتاعتك مش عيب.. اللي عيب انك تخلي مشاعرك شحيحه عليها تستعطفها منك.. خلاص يا فريد انا مش هدخل بس ما هغصبهاش..
ليقبل يده::: ربنا يخليك يا جدي والله هشلها في نن عيني ليهتف.::.. خلاص انا هخليها تقعد وانت تشوف تصلح اللي هببته ازاي.. اتعلم من جدك يا غشيم مهما كانت قسوتك وتيجي عند قلبك كده وتقف.. دا ستك دي عندي بالدنيا ولا اطيق زعلها...ميفو ميفو
ليهتف فريد.::: والله يا جدي اتربيت..واستويت والنعمه
ليقول الجد:: طب اطلع نام وبكره يحلها حلال واشوف الطور التاني عامل ايه هو كمان... خرج فريد ليجد فتون ونعمه يجلسان معا وبقيه العائله يجلسان في جنب اخر والحزن بادي علي نعمه ليحس بالوجع..فادرك انه السبب وانها تستحق ان يغدق عليها مشاعره وان يتغلب علي كبر نفسه..
كانت نعمه تكلم فتون وتشكي لها فريد وما فعله معها..
لتقول فتون..::: بت انت حقه عايزه تطلقي....الواد خارج مقهور من عند جدك انت هبله الواد هيموت عليكي..
فهتفت بحزن.:::خلاص بقه لا يموت ولا يزفت الله يسهلو.. فرفعت فتون:::. حاجبيها لا والنبي ايه من امتي يا بنت عمتي دانا عجناكي وخبزاكي وعينك عالواد وهتموتي عليه.. اعقلي كده بس روحه الاول تطلع في ايدك والا هجيبك من شعرك.. انت لسه بتحبيه وبتموتي فيه...
لتتنهد نعمه::: اوي اوي..
لتقول فتون :::طب يا نحنوحه اشتغلي عالجمدان واياكي تنخي.. هاتي بوزه الارض.. طول عمري بقول عليه طور وطلع عندي حق.... الواد مابينزلش عينه قومي اتنيلي اقفي في البلكونه والطشت هيحصلك انا عارفه... وعايزاكي ترصهمله والا هتنخي و هتفضحينا وتسورقي في الفرندا كده..
لتهتف نعمه في تصميم::: طب يا فتون هتشوفي.. وقامت فتون وذهبت لتقول للجميع تصبحو علي خير وكان هناك عيون تتابعها وتنهد وقال في سره:: اه يا واجعه قلبي...
قامت نعمه بهدوء لتخرج الفرندا ليسعد فريد ويهب علي الفور ليذهب الي محبوبته عشق طفولته وهو ينوي ان يلهبها بحبه ويعرفها انها تتغلغل بداخله.. كانت تعلم انه سياتي ورائها فخافت من نفسها فجأه وتراجعت وهمت ان تخرج من الفراندا فشهقت عنـ.ـد.ما راته امامها.. لتصاب بجمود وقلبها يرجف.. لتحاول ان ترحل فوقف امامها
واقترب منها وهتف بحب:::.. انسي انك تسيبيني وتمشي وانسي انك تسيبيني اصلا..ميفو ميفو
لترفع حاجبيها..::: لا والله وجايب الثقه دي منين..
ليهتف بحب.::: جايبها من جوا قلبي جايبها من عشقي لحبيبي.. كده يا نعمه هونت عليكي تسيبيني..
لتهتف::::. وابقي عليك ليه انا شفت منك ايه حلو اصلا غير جمديه القلب وزعيق ونطر وانا خلاص تعبت وكل واحد يروح لحاله..
ليقترب منها::: طب بصي في عيني كده.. مش ناعومه قلبي اللي تقول كده دانا حبيبها وهيا روح قلبي مش كده والنبي يا قمر. دانت اللي جوا القلب يا واجعه القلب...
. لتهتف بهمس ::: فريد لو سمحت احنا كبـ.ـار ولازم نحترم قرارات بعض.احترمني من فضلك.. .
ليقترب منها ويلصقها بالحائط:::.. عايزاني احترمك يا قلبي هحترمك لما اشبع احترام.. اه يا قلبك يا فريد...
لتهتف :::فريد.. وقلبها سيقفز من مكانه...
ليرد هامسا :::عيون وقلب فريد من جوا واقترب منها وشـ.ـدها اليه.. دانا اموت لو فكرت بس ابعد عنك لتضع يدها علي قلبه لا اراديا ليهتف..:::. حاسه بالشعطان هموت وربنا لتستكين بين ذراعيه وتحس بالخدر.. ليهتف.:::. انت القلب اللي انا عايش عشانه.. والله اتربيت واتأدبت ومستني تتنازلي وتتكرمي وتسامحيني.انا عارف اني غشيم وفيا العبر بس بعشقك وعارف اني جـ.ـا.مد وطور بيهيج من غير سبب بس قلبي شـ.ـدني وجاب بوزي الارض.. انا والله اتعلمت وبحبك وهموت عليكي وعارف انك موجوعه من غبائي . وعارف اني جوا هنا مش كدا يا قلبي كان يقترب من وجهها... وهيا مغيبه..ليهتف بهمس بحبك لا بحبك ايه دانا بعشقك يا روح الروح..
لتهمس.. :::فريد.. ليكمل هو :::قولي انك خلاص يا عمري.. هتفضلي معايا وفي حـ.ـضـ.ـني ليرفع وجهها وتنظر بعيونها اليه لتسرح موهومه به ونبض قلبه تحت يديها ويديه حول خصرها وعيونه معلقه بعيونه لتحس انها فعلا ضعيفه امامه وسماع كلمـ.ـا.ت الحب الهبتها لتبدا في الاستسلام... وبدات تهمهم وهو يحرك وجهه علي وجهها بحب شـ.ـديد وعرف انها ستستسلم له فاحس بانه سيطير معها فشـ.ـدد عليها وهم ان يخمد اي اعتراض بداخله لتعود له كامله ووضع وحهه علي وجهه ينوي تقبيلها واذوبان معها وعنـ.ـد.ما تقطعت انفاسهم معا لتنتفض فجاه علي صوت فتون لتسمعها تصيح:::.. بت يا نعمه انت فين.. لتتشنج نعمه وتدفع فريد.. وتقول بتهتهه.... اهوه انا انا اهوه كان فريد يكز علي اسنانه ويحاول السيطره علي نفسه.ويشتم فتون في سره....
. لتذهب اليها وتشـ.ـدها:: طب تعالي عايزاكي.. وتقول لفريد بعد اذنك يا فريد وتبتسم وتمشي..
ليهتف ساخطا.... منك لله يا عقربه الكون البت كانت لانت وهتقول.. اروح اموتها اهي هتعصيها عليا انا عارف فتون مابتسيبش حقها.. منك لله يا بنت عمي.. اه ياني هموت من الغيظ يعني اكل بعضي يا عالم.البت كانت سحت ولانت بين ايديا.. دانت عيل فقر يا غلبك يا فريد هجيب تاني منين اللي حصل ده اشوفك مفلوقه نصين يا فتون.. قوم يا فريد.. دانت عيل بومه قوم عض في بعضك .
اما فتون فكانت تذغد نعمه::: هو ده اللي هتطلعي روحه يا زفته الكلاب.. دانا دخلت لقيتك مسورقه...
لتهتف نعمه :::اعمل ايه ماقدرتش..ميفو ميفو
فهتفت :::مَاشي يا نعمه خليه يركب ويدلدل انت حره انا خلصتك المره دي ولحقتك عايزه تبقي ممسحه ليه انت حره.. لتسهم نعمه وتعرف ان عندها حق لتقول:::... طيب هحاول اجمد وهوريه ابن حكيم...
لتهتف طب يا مسحسحه روحي اتخمدي بقه...بس ا عـ.ـر.في ان كرامتك يا نعمه فوق كل شئ وفريد لازم يحس انه معاه جوهره.. فريد لازم يخرج اللي جواه ويقـ.ـتـ.ـل الكبر والوحش اللي طايح عليه ده.. مهما كان بيخبك لازم تحسي بتنازله عشانك... فريد شخصيه جبـ.ـاره عنفوانه سابقه وانت كده هتبقي تحت رجله.. لازم يعرف انك يوم مـ.ـا.تفكري تزعلي هتوجعيه ويعمل حساب ليكي... ظلت نعمه تفكر في كل ذلك وذهبت لتنام وهيا تتمني في قلبها ان فريد يستجيب لقلبه ويترك نفسه لحبها لتعلمه كيف تكون المشاعر عن حق...
قلم ميفو السلطان
...
↚
كنا قد تركنا نعمه وهيا عازمه علي اكتشاف مكنون فريد بعد ان اعطتخه فتون كلمـ.ـا.ت الهبتها وصممت علي عدم الخنوع لفريد الا اذا اخرح ما في داخله.. لتتركها فتون وتذهب بعد ان انهت مهمتها بنجاح وقد دخلت حجرتها لتجد ادم ينتظرها فقام علي الفور :::انت كنتي فين مش طلعتي تنامي..
فهتفت لا معلش كان عندي مهمه انقاذ وتمت بنجاح وضحكت...ميفو ميفو
فهتف...::: عملتي ايه يا مصيبه عمري..
فقالت.:::.. كنت بعلم علي اخوك وضحكت وتركته ودخلت لتغير ملابسها ويتنهد ويبتسم علي قلبها الرائع المراعي لتخرج وتقترب منه :::::اخوك ده طور كبير ونفسي اروح اخبطه بحاجه.. معرفش جايب الجحوشيه دي منين.. ليضحك..:::. لا الجحوشيه طبع في العيله دي مانا كنت جحش برضه.. بس ربنا عافاني...
لتبتسم وتقول... والله اللي هوا ازاي يعني...
ليقترب منها ويشاكسها...::: من ساعه ماوقعت وطبيت كده وقلبي دق قلبت حد تاني.. انت غيرتي حياتي وقلبتي حالي اعمل ايه بس عشان تحني عليا لتبتسم.. ليهتف::: يا دين النبي يا ولاد انت ابتسمتي والنبي ابتسمتي مش كده.. ايوه العسليه ابتسمت.. ليقترب ويحملها ويدور بها ويقبلها...
لتصرخ::: بس يا مـ.ـجـ.ـنو.ن..
ليهتف بحب::: شششششششش.. سيبيني فرحان انا قلبي هيقف دا البت اللي هموت عليها اخيرا ابتسمت..
لتهتف ضاحكه::: كل ده عشان ابتسامه يعني...
ليتوقف ويضعهاويشـ.ـدها اليه وينظر اليها بوله..::: يا لهوك يا ادم اسكتي والنبي دي عندي بالدنيا معني ان حبيبي راضي وحاسس بيا.. اخيرا يا فتون بقالي كتير والع وانت مش حاسه بيا انت ازاي مش شايفه حالي كده.. لتتنهد وتنام علي صدره وظلا صامتين لفتره..لتهتف بهمس وبعدين معاك في كلامك ده.. قلبي مش مستحمل..ميفو ميفو
ليبعدها عنه وهو مبتسم.. بجد يا فتون قلبك مش مستحمل ايه قولي.. كنا ماشين حلو وهنقول ونسح كل حاجه قبل مانيجي بس انا عيل فقر.. مـ.ـا.تقول يا قوَر الانا شابط جوايا حاجات لو طلعتها هتسورقي في ايدي..
لتخجل منه وتقول.. اقوول ايه بس.. ابعد كده...
ليفتح عينيه.. ابعد كده.. دانا ما صدقت ارشق الرشقه دي.. يا بنتي دانا عشان اوصل للحته دي عدي عليا ايام كنت انا وخشب الحطان بنطحن في بعض. يا فتون شهور وانت شعللتي قلبي وانت مش حاسه وشبطالي زي العيال في العلم والعلماء.. وانا هاين عليا اجيب كتبك دي اقرقشها من غلبي تقولي ابعد والنبي استكي وطريلي قلبي.. اي حاحه والنبي.. حاسه بايه طيب..
لتحمر وجهها خحلا ليقربها اكتر انت بتحمريلي كده ليه هموت وربنا.. لتحاول ان تبتعد وتقول.. لا مانا ماقدرش علي كده اوعي انت مالك بس بقه...
ليقول طب خلاص والله ماهنطق بس قولي اعمل ايه حبيبي حلو ومحمر بين ايديا. طيب هقطم اهوه.. قولي بقه..
لتضحك اقول ايه بس.. طب هو انت حاسس بايه..
ليهتف.. شياط.. والع... الدخان عايز سرينه نطافي تيجي تلحقه....ميفو ميفو
لتبتسم وايه كمان.. ليقول حاسس اني اخيرا عايش وعايز اخش دنيا مع البت اللي هموت عليها.. انا بحبك يا فتون قوي انت اتخلقتي عشان ادم يحبك وبس...
.. لتقول طيب وانا كمان حاسه زيك.. وتدفعه وتذهب بعيدا من الحرج..
ليقول:: حاسه زيي وسيباني وبتزقيني طب اعمل ايه اكل نفسي ليقوم ويشـ.ـدها طب اللي هو ايه.. قولي يا روح ادم.. دانا عايش معاكي بتمني اللحظه دي.. دانا من بعد ماقلت الكلمتين يوم الفرح وانا بعض في روحي من يوميها وانت سقتي فيها وخلصتي عليا.. هو ايه اللي كت فيه ده.. كل يوم حلوه وقمر وواخد عقلي اخش عليكي ومعتبراتي سوسن اخوكي ولا انت هنا لا و بتنصحيني احب ازاي.. دا كان قهر وكـ.ـلـ.ـبشه.. وحبيبك الجنان وصل لعنده وشبط فيه وانت ولا هنا مفيش يوم عدي الا واتمنيتك وانت بريئه قدامي كنت عايزه اهجم عليكي بس اعمل ايه خفت لتعتبريني مـ.ـجـ.ـنو.ن والا يوم التلاجه وربنا كنت هعيط زي العيال وقلبي هيقف وقضيت ليله طين .. لتهتف باستغراب تلاجه ايه مش فاهمه.. ليقول بغلب.. اقول ايه بس خليها لبعدين هقول كل حاجه عشان لو قلت دلوقتي هتخافي مني اسكتي خالص باللي قايم جويا وانت هبله َهتخافي وتسورفي في ايدي ياقمر انت يا مشعوطني.. بحب مزه يا ناس يا تونتي دانا ايام نمت احلم بيكي اقلك ايه بس فيه حاجات لو قلتها هتسورقي عن حق وربنا..ميفو ميفو
لتخجل منه وتقول.. اعمل ايه مانا ماكنتش اعرف حاجه وانت لما قلت انك بتحب انا احترمت حبك..
ليقول بسخط.. احب ايه واتزفت ايه.. دانا ماشفتهاش الا اما كنت جنبك وانت مش حاسه بيا خالص ووانت ماصدقتي شبطتي في الكلمتين الزفت اللي قلتهم.. واستناكي تحسي ماحستيش بس علي مين.. لقيت نفسي بقول انت اهبل يا ادم هتموت عالبت وهيا اصلا بتاعتك.. لا والنبي مايحصل.. وحبيت حبيبي اوي وحبيبي خد باله.. مش خد باله برضه ليحتضنها بحب ويشـ.ـدها اليه ويرفع وجهها.. بحبك يا تونتي..
لتشعر بقلبها سيقفز من مكانه وتقول.. انت ازاي بقيت كده انت كنت واحد تاني انا حاسه بقلبي بيدق جـ.ـا.مد...
لينحني ويقبلها بشـ.ـده ويحتضنها ويقول.. ازاي بقيت كده.. مانا اعمل ايه مانت سوتيني عالجانبين وانتي مش خاسه بحاجه.. فتون نفسي اخدك في حـ.ـضـ.ـني وتبقي بتاعتي وماسيبكيش ابدا.. احتضنها بشـ.ـده وقلبهما سيخرج من مكانه واحسا بالدنيا تتلاشي.. لتتململ هيا باحراج لتشعر بخروجهما عن السيطره لتقول و تبتعد::: بس بقي سيبني انا هلكانه وهموت وانام..
ليهتف ::: بس كده عيوني يا روح الروح دانا هموت وربنا ليحملها ويتجه للسرير...
لتصرخ:::انت بتعَمل ايه يا مـ.ـجـ.ـنو.ن...
ليهتف :::هاخد قلبي في حـ.ـضـ.ـني وانام هعمل ايه تاني يا غلبك يا ادم ..
لتحاول ان تتنصل منه..::: ادم بس بقه...
ليضعها ويضمها بشـ.ـده.:::. ابس بقه انا يتقلي كده... طب اهدي عشان انا جتتي مش خالصه وانت قريبه كده.وقمر وبتنوري في الضلمه.. .
لتخبطه..::: ابعد انت لازق كده ليه..
ليقول بحب::: لا يا عمري اللزق عن حق هتشوفيه بعدين داحنا كده بنسخن انا راضي بكده نامي يا عمري لتتنهد بعنف وتنام وهيا متيقنه انها تعشقه ليقبل راسها ويحس بالسعاده... اخيرا حبيبي في حـ.ـضـ.ـني وراضي وحاسس..لينام واحس انه ملك الدنيا بين يديه...
في الصباح كان ادم استيقظ مبكرا لينزل الي جده ليكلمه في نقل جزء الشركه الخاص به التي اتفق عليها قبل زواجه من فتون فلم يكن الجد قد نقل الشراكه بعد ليدخل الجد وما ان سمع بذلك فهتف ايه:::: يا ادم برضه كل دماغك الشركه وبس مافيش حاجه تانيه..ميفو ميفو
ليهتف ادم باستغراب ..:::: حاجه ايه يا جدي.. مش ده اللي اتفقنا عليه يا جدي من زمان ووقتك تنفذ...
ليقول الجد.. ورجعت في كلامي يابن حكيم.. وعايزك تعيش حياتك وتخلف من فتون..
احس ادم بالغضب الشـ.ـديد فجده زاد عن حده في تدخله في حياتهم وتجبر عليه اكثر وخلف بالاتفاق ورغم حبه لفتون الا ان شخصيته لم تستحمل تحكمـ.ـا.ت الجد فهو شخص عملي يضع حدود لكل شخص وحياته خط احمر..
ليهيج ادم :::انت ايه بتلعب بينا زي مانت عايز فاكرني شخشيخه في ايدك..
ليقول الجد::: انا هكتب الشركه باسم فتون وانت استسمحها وبعد مـ.ـا.تخلفو نبقي نشوف..
فهاج ادم اكثر.:::. لا والله كتر خيرك دانت عملت كل حاجه ومرمط فيا علي اد ماقدر... اتجوز فتون حاضر يا جدي.. خدها َمعاك حاضر يا جدي... وقهرتني ساعتها وسكت وبلعت جزمه.. وعايزني دلوقتي اخلف منها علي كيفك واقول حاضر يا جدي برضه .. خلفت ايه وزفت ايه.. انت مين عشان تجبرني اخلف منها.. فين كلمتك َعايز تكتب ليها شركتي هيا مالهاش علاقه بيها بتاع ايه.. دا كان اتفاق رجاله مش نسوان انت تنسي الكلام الفارغ ده.. انا اتفقت اتجوزها وتكتبلي الشركه انما كل اللي انت قلته عليها مـ.ـا.تتحكمش فيه وبالنسبالي كلام فارغ.. انسي انت فاكرني عملت كل ده ليه عشان شركتي وبس واوصل للحظه دي عملت فوق طاقتي.. جايلي دلوقتي تقلي اعمل عيله وخلف لا و تكتبلها شركتي.. انت بتتحكم فينا ليه احنا مش عرايس كل واحد ليه حياته اللي عايز يعيشها من غير مـ.ـا.تفرض عليا حد او تفرض عليها حد احنا بني ادمين مش شغالين عندك مش زرار هو ادوسه اروح اخلف منها وانبسط.. انت اتفقت معايا وخلفت الاتفاق عشان تاني تبوظلي حياتي.. بس استحاله يحصل ودا حقي وهاخده يا جدي يا تنسي ان ليك حفيد.. خلفه مش هخلف من فتون عشانك ولو انطبقت السما عالارض مش هخلف منها انت مالكش انك تقول ده كفايه اجبرتني مره انا مش عيل صغير هتخططلي حياتي.. شركتي ترجعلي وسمعت كلامك واتجوزتها عشان الشركه وخلف وشروط منك ده كلام فارغ مايمشيش معايا..ميفو ميفو ... ليسمع في الخلف شهقات عاليه ليحس بأن قلبه هوي في اقدامه ليلتفت برعـ.ـب... ليري فتون واقفه وهيا تهز راسها والدمـ.ـو.ع تنزل من عينيها..
ليهتف الجد.:::.. فتون يا بنتي انا اسف وحقك عليا كنت فاكر اني هسعدك كنت فاكر ادم هيتغير ويسعدك كنت فاكره هيحبك زي فريد بس اعمل ايه كل همه الشركات... سامحيني يا بنتي ..(طينتها يا حاج)....
ليصـ.ـر.خ ادم.. انت بتقول ايه حـ.ـر.ام عليك. بتعمل فيا كده. ليه.
لتحاول ان تمسك نفسها لتقول.:::. تسعدني يا جدي لا بجد كتر خيرك.. انتو الاتنين فعلا اسعدتوني...
ليقترب ادم برعـ.ـب... :::فتون انت فاهمه غلط...
لتهتف::::. من فضلك يا ادم كفايه اوي اهانات لحد كده والا ايه يا جدي ولسه بتجبره وبدات تصرخ::::: انت ليه بتعمل فيا كده عملتلك ايه عشان تهيني بالشكل ده ناقصه ايد والا رجل.. ليتجمع الجميع علي صرخاتها...
ليهتف ابيها :::فيه ايه يا فتون بتعلي صوتك علي جدك.. .. لتلتفت والحقد ياكلها:::. اهلا حمدالله عالسلامه وصلت افتكرت تسال عني هو يعمل ويرميني وانت تقول امين افتكرت تعليه الصوت واللي ليك انما اللي عليك لا.. عندي اهل بس ماليش اهل دا نعمه اليتيمه ماحدش عمل فيها كده.. انما انا ليه تأذيني ليه كده تجبره يتجوزني وتجبره يخلف مني وهو مش عايز ليه عملنالك ايه..
ليهتف ادم :::فتون اسكتي انت مش فاهمه حاجه افهمي انا هفهمك والله يا قلبي اهدي .ميفو ميفو.
لتصرخ::: بس بقه تاني يا ادم تاني انتو جايبين القسوه دي منين .. بس لا انا اللي غلطانه انا اللي كان لازم اقف قصاد جدي مش انت يا ادم..ادم دور علي مصلحته وشركته مالوش يتلام.. انما انا ليه يتعمل فيا كده.. ماحد يقلي يا ناس بتعرضني عليه عافيه ليه... ناقصني ايه واحد مش عايز وواقف يقلهالك في وشك.. تسيبه وتسكت؟؟؟ لا ازاي لازم اديله فتون فوق البيعه وبالمره يخلف منها اصلي رخيصه وبتجاب واتحط.. انتو ازاي كده... بس هو قالهالك لا مش هيحصل وانا بقلهالك مش هيحصل...
واتجهت الي ادم::: وانت اظن كفايه تمثيل كفايه كده انا لا واخده شركات ولا عايزه منه حاجه كان نفسي يبقي ليا حد اروحله دلوقتي بس للاسف ماعنديش لتنظر لنعمه وتقول احمدي ربنا انك لما طفشتي لقيني مكان يلمك ويبعدك عن العالم دي.. وانت.. يا ريت تطلقني بقه عشان انا حاسه بقرف مالوش وصف.. اما انت بقه يا جدي اعتبرني مت خلاص ماهو اللي يبيع لحمه بسهوله كده.. لحمه مايدورش عليه.. لتستدير وتجري الي حجرتها وادم خلفها كان كأن روحه تنتزع منه نزعا والكل يقف مبهوتا والجد تهالك علي الكرسي. وهو يهتف :::حقك عليا يا بنتي....(ياخي اتنيل بقه)
كانت تجري كأن الشياطين تطاردها وهو يجري ورائها كان روحه تفارقه لتدخل حجرتها وتقفل علي نفسها ليرزع الباب ويهتف::: افتحي الباب.. انت فهمتي غلط افتحي يا قلب ادم والله انت فاهمه غلط.. افتحي نتكلم وهقلك عالحوار من اوله. حـ.ـر.ام عليكي ما تسيبينيش كده هموت عليكي انا مش همشي الا لما تفتحي حقي تسمعيني.. كانت هيا مدبوحه مقهوره وعماله تسمعه وتبكي و قلبها يقـ.ـتـ.ـلها..ميفو ميفو
لتنعي حالها:::طب ليه دانا كنت في حالي ليه تعمل فيا كده. لا اذيتك ولا جيت جنبك اصلا.. يا ربي علي وجع قلبي...
لتسمع صراخه ::::لو مافتحتيش هكسر الباب انا بقلك حقي انك تسمعيني انت مش فاهمه حاجه..
لرتجف من الغضب لتفتح الباب:::. عايز ايه انت ليك عين تيجي تتكلم انت ايه يا اخي ايه الجبروت ده.. انتو عيله مَاتتعاشرش.. الله يخربيت فلوسكو وشركاتكو.. انت عايز ايه مني.. تقرب مني ليه بالشكل ده وتوجعلي قلبي وتخليني احبك قوي كده.. لينظر اليها وتجمع عينيه الدمـ.ـو.ع..
لينقهر.:::. يعني يوم ماسمعها منك تبقي موجوعه كده.اسمعها منكووانت كده يا قلب ادم واماقدرش اخدك في خضني واحس بيها.. . انت ممكن تهدي وتسمعيني...
لتصرخ فيه::: ليه.. ليه اسمعك هتقول ايه يرجعلي نفسي.. اقتربت منه ودمـ.ـو.عها تنزل::: ليه يا ادم فهمني ليه تعمل كده.. دانا كنت في حالي وماقربتش منك واحترمتك واحترمت قراراتك ليه تقهرني كده..
ليهتف بغلب :::والله يا عمري انت في قلبي.
لتصرخ.. :::. بس بقه بس.. بطل كدب انا سمعت كل حاجه...
ليقترب منها.:::. لا مش كدب وانا ماحدش جبرني اني اقلك كده انا وقفت قدام جدي عشان حاجه واحده.. مالوش يتدخل في حياتنا احنا اللي نقرر نعمل ايه هو يتحكم فينا ليه والله يا قلبي انا ما كان قصدي حاجه دانا هموت عليكي وربنا دانت دنيتي اللي هموت واخشها.. اوعي تفهمي اني مجبور اكمل معاكي او مجبور اقلك بحبك والله بحبك..
لتجلس والقهر يحاوطها.::::. للاسف يا ادم مش مصدقاك ومش عايزه اصدقك.. انا عيزه ابعد عنكو كلكو بس ماليش حته اروحها عشان كده لازم اعمل لنفسي كارير واعتمد علي نفسي.. كفايه مهانه لحد كده وكل واحد يشوف مصلحته ويعيش حياته..ميفو ميفو
ليصـ.ـر.خ فيها::: وانا ماليش حيله بعيد عنك ولا هسيبك انت بتاعتي ومراتي وروحي.. اقترب منها ليه يا عمري توجعي نفسك وتصدقي كلام مش موجود..
لتهتف :::انت عايز ايه تاني مش هتاخد شركتك مـ.ـا.تسيبني بقه..ماعنديش حاجه اديهالك... ليشـ.ـدها اليه ويحتضنها لتحاول ان تنفلت منه الا انه شـ.ـدد عليها وانفجرت هيا في البكاء وظل يشـ.ـدد عليها ويحتويها ويقبل راسها...
ليقول بوجع :::والله بحبك اوي وهموت في بعدك انا مدبوح علي دبحتك دي.. والله يا قلبي مافيه اي كلام من ده كانت تبكي وهيا موجوعه..
لترفع عينيها اليه وتهز راسها وتقول... مش قادره اصدقك.. سيبني من فضلك كفايه كده...
ليهتف بغضب َاصرار:::: لا مش هسيبك علي موتي كانت تحاول ان تبعده الا انها لم تقدر عليه.. لتستكين وهيا تبكي بقله حيله.. ليمسد علي جسدها لتسترخي.. وتهدأ.. وتنهدت وقالت:::: ادم من فضلك سيبني.. الاانه اخذها من يدها وجلس واجلسها في حـ.ـضـ.ـنه.
ليقول بحنو شـ.ـديد::: طب ممكن بس نفكر بالعقل.. هو ليه انا اعمل حاجه زي كده ليه لو ادخلك حياتي واجبرك واتعب لحد ماوصل لقلبك الا لو ماكنتش بحبك.. انا بحبك حب فوق الوصف.. جدي اتكلمت معاه بطريقه يفهمها انما انت مالكيش دخل والله.. اقسم بالله هموت عليكي.. ظل يكرر كللمـ.ـا.ته وحبه لها لتصمت وعقلها يصارع قلبها ابتعدت عنه وقالت :::انا مش حاسه ده يا ادم.. فيه حاجه واقفه بينا وانا مش هضغط علي نفسي من فضلك احترم قراري زي ماحترمت قرارك..
ليصـ.ـر.خ بها :::احترم ايه وزفت ايه. انت عايزه تموتينا احنا الاتنين.. بس لا يا فتون انت مر اتي وهتفضلي مراتي وهنعيش لاخر نفسي مع بعض انا هسيبك تهدي ومش هضغط عليكي بس برضه وانت جنبي يعني هنروح بيتنا وازعلي زي مـ.ـا.تحبي انشالله تقطعي فيا مش هفتح بقي.. بس ازعلي وانت في حـ.ـضـ.ـني..ميفو ميفو
لتهتف :::انت مصدق نفسك اوي ليه كده..
ليصـ.ـر.خ بها ::عشان بحبك يا غـ.ـبـ.ـيه لتنزل دمـ.ـو.عها... اما هو فاحس بالجنون كيف لا تحس... يلا اجهزي عشان هنمشي. هنمشي انهارده وهنرجع بيتنا وهتيجي معايا بكيفك او غصب عنك فاهمه..
لتهتف.. هتغصبني يا ادم انت كمان... ...
ليتالم ويقترب منها :::عمري ماهغصبك علي حاجه الا حاجه واحد حبي االي انا عارف انه جواكي.. احنا اتفقنا زي ماقلتي خلاص نمشيها اتفاق.. اعملي الماستر انا مش هضغط عليكي كملي اتفاقنا للاخر يا فتون يلا انا مستنيكي تحت... تركها وهيا متخبطه لا تعلم ماذا تفعل وقلبها يوجـ.ـعها علي حبها الذي تحطم وكلمـ.ـا.ته تتردد بداخلها ولكنها مهزوزه ولا تعرف ماذا تفعل.. قررت فجاه ان تكمل حياتها وترجع الي نفسها القديمه وفعلا تكمل اتفاقها مع ادم ساعتها هتكون خدت اللي عايزاه مستقبلها وشغلها وبس .. لترتاح قليلا لما وصلت له لتنزل بهدوء لتجد امها ونعمه يبكيان لما حدث لتحتضنهما وتذهب لجدتها وتبوس يدها وتذهب في صمت ليحس الةد ووالدها بالوجع. فالجد وجعها بتحكمه وابيها لم يكن سند لها ولا عون
رحلت معه وهيا مصممه ان تكون لنفسها شخصيه مستقله عن هذه العائله ولا تحتاج لاحد...ميفو ميفو
اصبح الكل موجوع وتفرق كل حبيب عن حبيبه لتبدا حكايتهما تبدأ من اولها ليستعيد الحبيب حبيبه مره اخري وترجع بينهما الثقه.. ففريد يحاول ان يقترب من نعمه ولكن بعد ما حدث مع فتون شعرت بالخوف منهم وتبتعد عنهم جميعا.. كانت تجلس وحيده ولا تفارق جدتها ودا ئما شريده.. لينفذ صبر فريد ويذهب اليها ويشـ.ـدها من يدها ويقول لجدته معلش يا جدتي عايز فتون ويصعد بها لحجرتها ويدخلها ويقغل الباب لتنظر له بدهشه ليتركها ويذهب ويجلس وينظر اليها لتغضب بشـ.ـده::: انت اتجننت ايه اللي عملته ده وازاي تجرني كده هو انا بقره.. كانت غاضبه
ليقول.. خلصتي والا لسه هتاكلي في نفسك كمان... ..
لتقطب جبينها.. نعم انت جايبني هنا عشان تتمسخر.. ليضحك.:::. لا لسه عالمسخره شويه لتحمر خجلا..
لتهتف::: انت عايز ايه...
ليقول ببرود:::: اما تهدي انا مش عارف انت متنرفزه ليه لتهتف ساخطه ::::انت اللي بـ.ـارد وتلاجه..
ليضحك عليها وعلي غضبها::: طب هو انا لسه مافتحتش بقي زعلانه ليه طيب مش لما افتح بقي يا قلبي..
لتضع يدها في خصرها :::اتفضل اشجيني.. ليقوم وهو يهز راسه ويقترب منها ويقول:::: طب احنا هنفضل كده لحد امتي.. انا اتهريت وربنا وانت بقيتي قاسيه قوي ليه يا عمري وانا نـ.ـد.مان والله انا بحبك وبحبك اوي.. انت مش فاهمه ليه طبيعه شخصيتي الغـ.ـبـ.ـيه اني اتذل ليكي كده اكيد عشان انت روحي..
لتهتف :::برضه يا فريد برضه نفس النغمه..
ليتأفف :::بصي يا عمري انا مابعرفش اتكلم ايه رايك مـ.ـا.تيجي تعلميني..فاقترب منها والتصق بها وهتف بحنان شـ.ـديد:: علميني ابقي زيك حنين انا مختلف يا نعمه انا طوبه تلاجه زي مابتقولي بس هنا جوا بيحب.. اقفي جنب حبيبك وخدي بايده يخرج من اللي هو فيه علميني ابقي الحبيب اللي انتي عايزاه..ميفو ميفو
لتنظر اليه وهيا لا تصدق ان فريد بعنفوانه يطلب منها ذلك لتحس بنقطه ضعف بداخله يحاول ان يتغلب عليها لتهدا قليلا.. لتهتف :::ماعرفش يا فريد انت صعب ولو حاولت تاني جايز اتوجع وتفضل زي مانت يبقي قلي ساعتها ايه الحل.. ليهتف::: وهو انت لو ما حاولتيش مش هتتوجعي.. البعد في كل حاله وجع وانا ماقدرش ابعد سنتي لو فيها روحي.. ليقترب :::انت بتاعتي يا نعمه ومفارقتك مستحيله اقترب اكثر::: انا فريد الحكيم بيجي لحدك ويقلك انا عايزك وهموت لبعدك ابعدي عن غضبك وفكري في قلبك اقترب منها بشـ.ـده تقدري تبعدي.. انت تقدري.. لتحس بحنين وتهز راسها نفيا.. ليبتسم علي براءه حبيبته ليمسكها يحتضنها.. يبقي ندي لنفسنا فرصه... ونسيب نفسنا الايام تداوينا...
لتتنهد بغلب:::.. طب لو زعلتني تاني اعمل ايه..
لينظر الي وجهها ::::استحاله اتربيت صح.. والله اتربيت.. لتبتسم.. ليضمها بشـ.ـده وكانت هيا مستسلمه وهو يحس بمشاعره وروحه تعود اليه فهيا اقتنعت وبقي عليه ان يسقيها حبا.. ظل يمسد علي جسدها وهيا ساكنه
ليهتف.::: ويقول نعمه انت نمتي يا قلبي هو حـ.ـضـ.ـني حلو كده لتشهق وتخاول ان تبتعد ليضحك::: راحه فين يا هبله هو انت هتفضلي كده.. لتهتف متزمره:: انا هبله.. ليكمل::: وقمر ومزه.. انت يا بت حتهه مزه نااا ر حاجه تشعلل كده...
لتخبطه... مـ.ـا.تبس بقه عيب...
ليقول بغلب ماكر::: يا رب عيب ايه بس انت عبـ.ـيـ.ـطه يا بنتي.. يا صبرك يا فريد هتعب معاكي اوي بس هبقي مبسوط موت .. لتنظر اليه وتحمر بشـ.ـده :::طب يلا اخرج. ليقول لها:: خايفه مني.... لترد بسرعه::: خايفه خايفه من ايه اخاف من لي.. ليقرب منا ويغمز لها :::ما انت لازم تخافي اصلي ناوي عالعيب كله لتشهق.:::. اخرج يا فريد واحترم نفسك.. ليقترب َمها عيوني يا مزتي وخطف منها قبله طويله اذابتها وهتف هتوحشيني ياعمري بحبك اوي يا قلبي.. وانصرف وهو يقول يا صبرك يابن حكيم قرب الماسافات يا رب...... لتبقي هيا ساهمه ومشاعرها لم تعد قادره من السيطره عليها لتتنهد وتقول وانا يا فريد بحبك او ي ..ماشي يا فريد هساعدك يا قلبي ربنا يهديك ليا....قلم ميفو السلطان
↚
مرت الايام وفريد يحاول السيطره علي طبعه مابين شـ.ـده ولين ويحاول جاهدا ان يسعدها وهيا تتدلل عليه الا ان تمكنت منه ويصبح هو لينا معها يقسو علي من يقسو وياتي لحدها وتنكسر تلك القسوه وكان هو يشن هجوم حبه عليها فاصبحت سعيده من كثره عطائه اما هو فكان يستغرب نفسه وتصرفاته وكيف ان حبها حوله هكذا فاصبح حلو المعشر لين الطباع.. وفي يوم اتت احد الخادمـ.ـا.ت الي نعمه تقول لها ان السيد فريد ينتظرها في الاسطبل لتلبس وتنزل اليه جري ليقابلها هو باحضانه لتخجل وتقول.. ايه يا فريد انت بقيت بجح ليه كده الناس تقول ايه..ميفو ميفو
ليهتف::: مـ.ـا.تولع الناس امال افضل والع حتي مابلش ريقي بحاجه لتضـ.ـر.به:::: مـ.ـا.تتلم بقه..
فهتف بحب::: امتي بقه نتلم سوا امتي يا قلبي لتخجل من كلامه ليحملها ويضعها علي احد الاحصنه ويركب وياخذها امامه وظلا يمشيان حول المزرعه وهيا في احضانه وراسه بين ثنيات شعرها يقبلها كل فتره كان الصمت هو السائد من كثره المشاعر التي يحسان بها لياتي الي احد الاشجار ويترجل هو وينزلها ولكنها تبقي في احضانه سعيده محبه خجوله.. اما هو فكان كأنه ملك الدنيا ليهتف بسعاده :::بحبك يا قلب فريد لتنظر اليه غير مصدقه انه هتف بها هكذا لتحتضنه ليصعق انها اول مره تقترب هيا ليشـ.ـدد عليها ويهتف بمكر::: ايه ده طب مش تقولي كده وانا اقولك بحبك طول النهار الاقيكي رشقه في حـ.ـضـ.ـني.. الا انا حـ.ـضـ.ـني ناعم وحنين لتخجل منه وتحاول ان تبتعد ليشـ.ـدها::: انت هبله وربنا راحه فين.. دا مكانك يا عمري وبتاعك.. انا حبي ليكي وصل انه هيوقف قلبي وانت جنبي كده.ميفو ميفو.
لتهتف بهمس.. كلامك حلو اوي يا فيري كنت فين من زمان.. ليقترب منها اكثر:::كنت حمار.. ليتنهد.. حشـ.ـتـ.ـيني و يا عيون فيري.. انا حاسس انك خلاص سامحتيني مش كده يا حته من قلب فيري لتطرق وتهز راسها ليضحك عاليا ويدور بها والسعاده تقفز منه ليقول طب ايه نخش عالجواز بقه والنبي. الا انا والله خلاص جبت اخري وحاسس اني جتتي هتجيب جاز لتخجل منه ليقول لا لا وحياتك اهدي كده وقولي هنتجوز امتي انا عايز اكلم جدي والنبي يا روح فريد عايزك جنبي ومعايا.. لتهتف طب مانا معاك اهوه..
ليغتاظ :::يا رب بحب هبله يا بنتي بقلك جنبي. معايا وفي حـ.ـضـ.ـني اصحي كده الاقيكي نايمه في حـ.ـضـ.ـني وايديا حواليكي كده والنبي قلبي هيقف من الكلام بس امال
الفعل ايه..
لتهتف.. فريد بطل قله ادب.. مابحبش كده..
لينظر اليها بشغف.. يا نهارك اسود يا نعمه ابطل قله ادب هو الحـ.ـضـ.ـن عندك قله ادب دا اخرك يعني في قله الادب.. دانتي هتتعبي معايا اوي يا بنت عمتي يا بنتي دا اول ليفل دا لسه فيه ليفلات علي ماخلصهم هتسورقي في ايدي مده لا اجمد يا وحش.. لتحمر ويقول بس مـ.ـا.تقلقيش هخليكي تحبيه ماهوانا مش هموت علي روحي لوحدي لازم القمر يحس بيا.. حاسس بيا والنبي يا مز انت يا جـ.ـا.مد...
لتضحك مـ.ـا.تبطل بقه بتكسفني.ميفو ميفو.
ليهز راسه طب اعمل ايه وانت حلوه كده يقولو الراجـ.ـل اتهبل يا بت انت مش عارفه جوزك ايه هو انت فاكراني قليل لتقترب منه وتقول بهمس::: لا يا قلبي عارفه انت ايه...
ليهتف بوله ::::وايه كمان قولي ياختي وطلعي مخبيه ايه عشان اولع اكتر لتضحك منه
لتبتعد وتقول::: اعقل كده بلاش جنان..
ليهز راسه ويقول::: وانت خليتي فيها عقل وبعدين بتبعدي ليه ماكنا ماشين كويس..
لتهتف ::لا بتقل ادبك وانا بتكسف...
ليحتضنها طب قولي حاجه اي حاجه وانا هحاول ابطل. لتقول :::عايزني اقلك ايه..
فهتف::: بحب الي في قلبك..
لتقول بحب ::انا كل اللي حساه اني مبسوطه قوي. واني شيفاك حد تاني حنين وطيب وبتراعيني.. انت اتغيرت لدرجه اني مش عارفاك لدرجه خليت حبك في قلبي هيجنني من كتر ماهو كبير.. انت بقيت دنيتي يا فريد..
ظل فريد ينظر إليها وهو يتنهد ولا شعوريا نزل براسه وقبلها لتحاول ان تبتعد الا انه لم يتركها.. لتمر فتره وهيا في احضانه خجلانه من تصرفه معها وهو يضحك يعني انت كده مكسوفه وراشقه في صدري يا رب تفضلي مكسوفه كده علي طول لتخبطه علي صدره وهيا تشعر بالاشتعال. ليهتف ::انت مراتي يا قلبي ودا مكانك.. وعايز اتم جوازنا بالله عليكي يا نعمه توافقي..ميفو ميفو
لتتنهد::: يا فريد ما ينفعش يعني نبقي احنا مبسوطين لا وكمان بنتجوز وفتون وادم هيطـ.ـلقو..
ليضحك فريد انت هبله يا روحي مين دول اللي يطـ.ـلقو.. ادم بيحب فتون وواقع لشوشته والعقربه بتحبه..
لتهتف.... بطل تقول عليها كده..
ليضحك:: طب يا ستي ادهم مش غشيم زيي او بيقف ويتصدر ادم عنده خبث وانا عارف انها مش هتقف قصاده ولا هتقدر.. زي مانت يا قمر ماقدرتش.....
لتقول.. لا والله ليقبل انفها اه والله يا عمري.. ادم لما بيعوز حاجه بياخدها شفتي وقف قصاد جدي ازاي دي انا ماعرفش اعملها رغم شخصيتي القويه.. ادم مش هيسيب فتون بس هيا هتلسوعه في فخاده.. اخويا صعبان عليا بس نعمل ايه العقربه لما بتزعل بتقلب بومه وليفل الغباء بيعلي.. وانت كلميها برضه حنني قلبها عليه..
لتهتف.... والله دي مفيش احن منها بس مطرقعه.. انا هكلمها عشان والله ادم صعب عليا هو ماكنش يقصد بس هيا كرامتها نأحت عليها.. لتهتف وساعتها بقه اتجوزك يا واد يا فري ونعمل ليله..ميفو ميفو
ليضحك اه والله يا نعومتي دانا هعمل حته ليله بس هبقي فيها لوحدي ليغمز اليها لتخجل منه ويضحك عليها وظلا يتسامران لفتره تاركين نفسهم لسعاده ووعد بحياه تكسرت فيها القسوه وصلد المشاعر علي لهيب الحب...
ظل ادم يحاول التحرك علي تلك الصخره ولكنه يقابل بصلد رهيب فانقلبت فتون تماما من تلك العفويه لشخص عنيف يصد هجمـ.ـا.ت ادم بشـ.ـده.. الا ان الحبيب الذي لم يخطئ في شئ لم ييأس ولم يترك حبيبه.. وكان صابرا عليها لتفرغ شحنات غضبها..كانت فتون متالمه من جدها جدا وكلام ادم اوجعها ودخل عليها افقدها توازنها.. اما ادم فقد هلك في توضيح معني كلامه وانه كان يريد لجده ان يلتزم حدوده وانها خارج الموضوع الا انها لم تستجب رغم حبها الشـ.ـديد له.. لياتي يوما كان هو متعبا من العمل بشـ.ـده ويبدو عليه الارهاق ليجدها جالسه ليذهب ويستلقي بجوارها وينظر اليها ويتنهد وهيا تتصنع الامبالاه.. ولكن قلبها يحن اليه ويشتاق.. ومنظره يتعب قلبها لتهتف بعد فتره.. كلت.. ليبتسم في نفسه. فحبيبته تهتم لامره. ليقول.. لا ماليش نفس انا هلكان تعبنا قوي انهارده.. لتقطب جبينها متسائله... تعبتو.. انتو مين.. ليقول... انا ونادين انهارده كان يوم عالَمي في الشغل..
لتشعر بالغيره تنهش قلبها.. لا والله ايه رجعتو الامجاد..
ليقطب جبينه ليقول... امجاد ايه..
لتقوم بسخط... مفيش مفيش انا داخله ازفت انام خليك انت في اللي كنت معاها وتتركه والغضب ياكلها وهو مسهم يحاول ان يدرك سبب غضبها لتتضح اليه الامور فينفجر ضاحكا.. ايه ده.. دانا قلبي غيران وقام من قدامي والع.. انت حمار يا ادم.. يا عمري انت غيرانه يا قلبي.. ليتنهد.. طب ايه يا ادم مـ.ـا.تدوس يا معلم خلي البت تحن.. ماشي يا حبه القلب جيتي تحت درسي.. كانت هيا تأكل الحجره ذاهبا وايابا.. اه ماخلاص مش ادتيله سكه يا بنت صالح وقلتيله علي اتفاقنا.. قام هو جاب الاتفاق من الاول.. اه يا ناري البت قمر وهو زفت قمر.. طب اكل انا في نفسي وهو يقعد معاها طول اليوم.. لتقول::: لا والله مايحصل اموت بحصرتي كده.. لا دانا هوريهم..ميفو ميفو لتهتف. بس هتعملي ايه يا حزينه بقاله شهر بيحايل فيكي وانت قلبتي عقربه علي راي الزفت فريد وسايقه فيها وهو مايقصدش.. بس كلامه كان زباله لا يستحق كان يقله انا حبيت فتون ياجدي وهنخلف بمزاجنا هو نأحت عليه كرامته ونسي كرامتي.. طب شكلي زباله ليه كده والواد هيروح مني وانا طلعت روحه شهر.. لتجلس بغلب بس انا لسه بحبه وهموت عليه.. يا تري هو زهق وهيرجع لنادين.. بقاله اسبوع مشغول وانا نايمه علي وداني اتاريه معاها وانت بتصديه وهو راجـ.ـل واكيد هيحن للقديم.. يا نهارك الاسود يا فتون هتسيبي الواد بتاعك للبت السحليه دي تاخده.. لتتنهد بس هيا مش سحليه دي قمر فلقه قمر موزه وانت شكل الدكر.. ابن خالته في الشقه.. من كتر تريقتك علي فريد بقيتي زيه.. اروح فين دلوقتي كرامتي وجعاني. وهموت عالواد.. لتقفز لا وربنا كرامه ايه وزفت ايه المز هيروح مني.. كانت تاكل في نفسها لتسمع خبطا علي الباب لتفتح الباب وتقول بحده... نعم عايز ايه.. ليبهت من هجومها.....
ليقول.... ببراءه مالك يا فتون..ميفو ميفو
لتهتف بغيظ:::.. مالي يعني شايفني بشـ.ـد في شعري بتخبط ليه.. ليهتف::::.. لا بقلك بس بكره احتمال ماجيش معلومه يعني.. تصبحي علي خير لتحس انها تريد ان تقـ.ـتـ.ـله وتركها ودخل حجرته.. اه يا حزنك يا فتون هيقضي اليوم مع البت لا وربنا لا لتهب كالمـ.ـجـ.ـنو.نه لتدخل عليه كان قد خلع قميصه ليستدير لتدخل عليه كالعاصفه....
لتقول.:::. هو سيادتك مفكر اني هفضل قاعده في البيت هو انا الشغاله بتاعتك...
ليبتسم ويقول::: انت زعلانه ليه طيب انا عملتلك ايه..
لتقول:::: انا عايزه اجي معاك..
ليضحك::: تيجي معايا فين هو انا هاخدك الجنينه دا شغل.. لتهتف بغضب.:::. وانا مانفعش في الشغل ده والا الشغل له شكل واحد ماشبهش الشغل ده.... .
ليقترب منها ويقول... والله انا مش فاهم انت متنرفزه من ايه.. لتقول ::::عايزه اجي اشتغل انا لازم اعمل لنفسي كارير.. ليرفع حاحبيه:::.. لا والله طيب حاضر يومين كده وابقي اشفلك مكان..
لتقترب منه وتخبطه..::: ايه اشفلك مكان دي هو انا بشحت منك.. ومالك مش مهتم كده..
ليبتسم ويقترب منها ويلصقها في الحائط.. ماهو انا لو اهتميت انت هتحمري مني يا قلبي وساعتها ما هتخرجيش من هنا.. لتهتف:::... ايه ده..
ليقول::::.. القمر والع ليه طيب وانا جاي غلبان ولسه حتي اهوه ماكملتش لبس لتحس فجاه بالحرج وتنظر الي جسده العاري لترتبك وتحاول ان تخرج من بين يديه الا انه قال::. لا يا ست الناس مهتم بس مش عايزك تتعبي....
لتنظر اليه متزمره:::... مالكش دعوه بحب التعب..
ليهتف ويقترب منها اكثر لتضع يدها علي صدره ليحسا معا بلسعه حبهما وشوقهما لبعض..ميفو ميفو
ليهتف..::: عارف انك بتحبي التعب وتعباني وتاعبه روحك.. بس لو تسيبي نفسك شويه هتبقي احلي فتون في الدنيا.. ظلت مسهمه لوقت ليقترب اكثر ويعانقها بشـ.ـده ويمرغ راسه في شعرها وهيا قد اصبحت في عالم اخر ليهمس حشـ.ـتـ.ـيني و .. لتنتفض فجاه وتدفعه:::.. مـ.ـا.تحترم نفسك انت انت.. انت ايه ده.. ودبدبت من غيظها وتركته وهو يضحك لتعود وترفع اصبعها::: من بكره رجلي علي رجلك.. وتتركه وترحل...
ليهتف هو.:::.. والله واللعب هيحلو يا واد يا ادم.. اه ياني بحب جزمه وربنا..
خرجت وظلت تاكل في نفسها ووقفت تشغل نفسها في المطبخ فهيا لم تحد ما يشغلها وهو بالداخل.. وسمعته يتكلم في التليفون... اكيد بيكلمها وانت قاعده تاكلي في بعضك..طب مش هيخرج يقعد معايا شويه هو ماعدش طيقني.. البت بتاعته جتله خلاص وانا اديته سكه.. كانت تقف تخبط في الاشياد بعنف غصب عنها ليخرج هو متعبا ليبتسم علي منظرها ليذهب ويجلس علي احد كراسي البـ.ـار مبتسما بخب.. وهيا تتصنع الامبالاه.. لتستدير.. ايه خلصت نحنحه. ماكنت تكمل للصبح...
ليقطب قليلا.. نحنحه ايه مش فاهم.. دانا كنت بكلم نادين..
لتهتف غاضبه اه كنت بتتكلم اه.. الله يسهلك كانت تحترق وتريد ان تنقض عليه
والله انت عسل يا تونه.. الله يسهلي ايه بالضبط..
لتقول باندفاع.. مش الاموره رجعت خلاص وانت لابدت جنبها فبدعيلك عايزني اعمل ايه.. لتاخذ مشروبها وتذهب وتفتح التلفاز وتجلس والهم في قلبها ولا تري شيئا من الاساس..ميفو ميفو
ليهز راسه ويذهب ليجلس بجوارها.. ويسالها بتشربي ايه..
لتقول بشرب نسكافيه يا سيدي اعملك.. ليقترب منها ويضع يده حولها لا انا مش عايز اوي هشرب معاكي شويه.. وهتابع الفيلم ظل بجوارها ثم وضع يده حولها وقربها منه واخذ يدها وشرب منها المشروب ليدق قلبها بشـ.ـده لتحس بهدوء داخلها بدل تلك العاصفه لتستكين بحاله من الاوعي باحضانه ليضمها اكتر وظلا هكذا فتره يتلمس زراعها بهدوء وكل منهم يفكر في الاخر لتستسلم للخدر بين ذراعيه وتشعر بالامان وتنام ليحس براسها تميل ليبقي بعض الوقت ينظر اليها بحب.. طب وبعدين يا عمري.. بتعملي فينا كده ليه.. ليحملها بين يديه ويضعها علي السرير للتشبث بيده وتهتف باسمه بحب... لم يعرف ان يبعدها عنه ولم يستطيع فقلبه سخرج من مكانه فاندس بجوارها واخذها في احضانه ونام... ليستيقظ في الصباح علي صراخها.. ليقوم ويجلس بغلب... لتهتف انت ايه اللي جابك هنا.. انت اتجننت.. ليهتف بغيظ.. اللي جابني انك اتشعلقتي فيا عشان اصحي مسروع.. كـ.ـلـ.ـبشتي فيا يا فتون امبـ.ـارح وادي جزاتي الخضه هتخلص عليا.. لتهتف انا كـ.ـلـ.ـبشت.. طب خلاص خلاص قوم يلا عشان البس هويني.. ليهتف.. اهويكي.. ليقوم وينظر اليها بخبث.. يعني خدتي غرضك مني ورمتيني.. ليقترب منها ويشـ.ـدها ويقبلها علي خدها.. صباح الخير ويقرصها من وسطها ويقول.. الناس تصحي تقول صباح الخير... مش هجم كده ويتركها ويذهب وهيا تقف مبهوته من وجودها في حـ.ـضـ.ـنه طوال اليل مستسلمه ونائمه بامان.. لتشعر انها بلا حيله في وجوده من الاساس...
... في الصباح لبست فتون واستعدت قبله ليفتح هو الباب ليجدها في انتظاره وهيا تقف متـ.ـو.تره ليقترب منها.:::. برضه دماغك دي ايه هتنفذي اللي في دماغك.....
. لتهتف::: يلا يا بابا.. قدامي اما نشوف اخرتها...
ليغمز اليها.::::اخرتها فرهده بس بعد مانول الرضا...
لتجري من امامه وهيا تهتف.. قله ادبك دي مش طبيعيه.. ليتنهد :::هو انا لحقت يا غلبك يا ادم.. ليركبا العربه وتذهب معه للشركه وتاتي نادين بجمالها وتسلم عليها وظلت منتظره ادم لتعمل معه وهو يقول :::طب يا فتون روحي مع للسكرتيره وهيا هتوديكي لمستر مدحت انا كلمته وذهب وجلس بجوار نادين وبدأ كأنه منهمك معها.. ظلت هيا واقفه تنظر اليه بحسره ورجلها متسمره في مكانها لا تقوي علي الرحيل وتركهم ليرفع راسه ويتسائل بمكر متصنعا البراءه ::::فيه حاجه يا فتون.. لتستدير والقهر في قلبها وتهتف ساخطه:::: لا مفيش وتذهب وتظل تحاول ان تعمل ولكنها لم تستطيع ظلت تأكل نفسها.. طب وبعدين اروحله.. بس هقله ايه.. ظلت تفكر لتذهب اليه وكان وحيدا لترتبك فهيا من ارادت العمل فقالت بقلك يا ادم فنظر اليها.. مـ.ـا.تشفلي شغلانه غير دي ليرفع حاجبيه.. نعم.. هو احنا هنلعب.. لتنظر اليه عايزه اشتغل مع نادين.. ليرفع حاجبه ويكتم الضحك بصعوبه وتصنع عدم الفهم.. نادين ازاي يعني.. نادين هنا عشاني مش هتشغل حد معاها.. لتهتف.. نعم ياخويا عشانك ازاي ومش هتشغل ليه الست هانم تكونش شركه ابوها..هو انت قاعد والهانم بتتحكم امال صاحب شركه ازاي..
ليكمل :::فيه ايه يا فتون بتتكلمي عنها كده ليه..ميفو ميفو
لتقترب منه والغضب يأكلها انا اتكلم براحتي وانت بتدافع عنها بتاع ايه اصله. انت لسه جوزي علي فكره.. لينظر اليها مبهوتا ليبتسم فجاه ويقوم ليقترب منها ويهتف::: ودا ايه عالاقته باللي بنقوله..
لتقول بسخط.:::. انت قلتلها علي اتفاقنا.. اننا هنفضل مع بعض شهور وبس..
ليقول.. وانت بتسالي ليه.. لترفع صباعها وتكز علي أسنانها عارف لو ماجاوبتش انا مش عارفه هعمل فيك ايه..
ليضحك بشـ.ـده:::.. وانت يهمك في ايه..... لتصرخ ادم..
ليقترب منها ويشـ.ـدها اليه::: لا يا ستي ماقلتش انت بقه متنرفزه ليه كده.. اقولها والا لا ايه مشكلتك مش انت اللي عايزه كده وخلاص واخده قرارك ومصممه.. كان قربه يهلكها فهتفت بغلب.. ايوه عايزه كده.. بس َمـ.ـا.تقلهاش.. ليرد عليها ممكن اعرف السبب..
لتقول بغيظ :::كده اهوه كده وخلاص انا لسه مراتك احترمني يا اخي.. شكلي هيبقي وحش..
ليتنهد ويشـ.ـدها اليه ويحتضنها ويقول :::عيوني حاضر مش هقلها لتستكين بين يديه لفتره.. ليقول هديتي خلاص.. لتدفعه..::: ايه هديتي دي شايفني بعض في الارض... انا راجعه شغلي وخليك في نادين بتاعتك.. وخرجت مغتاظه.. ليسعد هو ويقول.. حبيبي بيحبني وبيغير.. هموت عليكي يا فقر يا بتاعه العلم والعلماء... ميفو ميفو
ظلا يعملان لفتره وفتون تغلي من تقاربه مع نادين وليس لها حيله في ذلك لتمر الايام وهيا اصبحت علي حفير الهاويه وادم لا يتدخل ليخمد غضبها فكان مستمتعا بشـ.ـده من غيرتها.ميفو ميفو...
. كانت هيا تكلم نعمه وتشكي لها حالها لتقول نعمه.. اتبسطي اهو الواد هيخلع ويروح للبت الصفرا بعد ماغلب يحايلك يا جزمه...ميفو ميفو
لتهتف فتون طب اعمل ايه طيب ما هو بطل يحايلني وانا عايزه اتصالح ومش هقدر اروحله.. وممكن يكون نادين رجعتله ورجعو لبعض يبقي شكلي وحش انا هموت يا نعمه.. فقالت نعمه... يا خبتك يا عقربه الكون.. بت قومي البسي حاجه كده وادلعي عالواد ولو ما نجحش بقه يبقي ارجعي بتاعه العلم والعلماد اعملك ايه لساني نشف وانت زي الطور الهايج وكرامتك نأحت عليكي اشربي ياختي بقه.. لتقوم فتون وتبحث في دولابها فكانت حزينه وتجرب كل شئ فلم تجد ما يعحبها لتجد بلوزه حمالات صغيره تضهر جمالها ولبست برمودا ضيقه وتركت شعرها وخرجت تقف في المطبخ تعد له الطعام.. وما ان خرج من حجرته حتي توقف قلبه.. ايه ايه مالها دي هيا اتهبلت.. البت كانت بتعض فيا من شويه.. باينها ملبوسه.. اعمل ايه طيب وهيا قدامي كده.. يا رب بقي... ليقترب بهدوء ويحاول ان يتحاشاها فالنظر اليها مهلك.. لتظل تتدلع امامه ليقوم ويبتعد عن المطبخ فاحس انه سيقوم ويخـ.ـطـ.ـفها لتنقهر هيا وتظن انه لا يريدها فتترك ما في يدها وتضع له الطعام وتهم ان تدخل الي حجرتها فقلبها لم يعد يحتمل نفوره منها ليقوم علي الفور.. ويمسك يدها انت راحه فين علي طول كده...
لتقول بتذمر.... هنام الاكل عندك اهوه..ميفو ميفو
ليقول بغلب طب ايه هاكل لوحدي..
لتهتف مانا مش عايزه وهمت ان تمشي فشـ.ـدها اليه لتضع يدها علي صدره فيرجف قلبها.. ليقول لا مانا مش هاكل لوحدي وشـ.ـدها واجلسها بجواره وظل ياكل ويأكلها معه وهيا مستكينه بغلب شـ.ـديد وعقلها تلبسه الغباء بانه لم يعد يريدها كانت ساهمه لتحس به يداعب خدها ويقول مالك يا فتون... لتتنهد وتنظر اليه.. مفيش.. ليشـ.ـدها اليه ويحتضنها بحب لا فيه انت من ساعه مارجعنا من الشغل وانت فيكي حاجه.. لتتذكر وقوفه وضحكه مع نادين لتحاول ان تبعد قبل ان تجهش بالبكاء مفيش انا هنام تصبح علي خير وتركته وذهبت ليقوم علي الفور وقد وجعه هيئتها ليأخذها في حـ.ـضـ.ـنه.. وظلا هكذا لفتره لتتململ وتدخل حجرتها وتقفل عليها وتنفحر في البكاء اما هو فقلبه وجعه عليها.. طب اعمل ايه طيب يا قلبي.... يا رب اهديها انا خلاص تعبت ومش مستحمل بعدها.. يا رب انا جبت اخري في الجمدان وههجم عليها صبرني يا رب وعقلهالي.. ليتنهد ويذهب لينام من غلبه وهيئتها لا تفارق خياله... ميفو ميفو
↚
ومرت الايام وكانت فتون دائما ما تراهم معا لتحس بقهر شـ.ـديد وبدا هو في الاقتراب من نادين امامها لدرجه انه يقوم بايصالها للمنزل كل يوم ويصعد الي بيته ليدخل الي حجرته ويتركها وينام.. لتقرر هيا ان تشعله مره اخري فغيظها وصل لمداه.. . لياتي يوما وتلبس فستانا يظهر جمالها وجمال جسدها ليخرج من حجرته لينصدم من ما تلبسه.. ليحاول ان يصبح بـ.ـاردا... كانت تقف تتدلل وهيا تشرب مشروبها فتظهر رائعه الجمال.. ليهتف... ايه يا فتون انت مش جايه معايا... مالبستيش ليه...ميفو ميفو
لتقطب جبينها وتنظر لنفسها:::ايه يا ادم مابتشفش مانا لابسه اهوه... لينظر اليها نظره ماكره لتحمر.. ليقول :::والله وراحه بده فين كده وجـ.ـسمك مفسر وهينط من الفستان.. انت هبله يا فتون مقعده اريل معاكي ماركبتش قرون لسه... خشي يا ماما البسي حاجه عدله..
لتهتف بغضب.. ماله الفستان والا ماشبهش الست هانم وانت قاعد ولازق ومبسوط.. تيجي عندي ليه وتصدر الوش الخشب..
ليقترب منها ويهتف بمكر... ايه لو عايزاني الزق الزق يا قلب ادم بس فيه ناس هتحمر وتتعب...
لتحمر وتقول::: مـ.ـا.تبطل بقه وفستاني مش هغيره.. ابقي قول لنادين بتاعتك كده...مـ.ـا.تتحكمش فيا اصلا بتاع ايه تتحكم
ليقترب منها.::.. انت اللي بتاعتي وانت اللي هقلها تلبس و َمـ.ـا.تلبسش..وهتحكم وهتشوفي.. فيلا عشان ماهتخرجيش كده ياما يمين بالله اسيبك وامشي اعقلي وماعتيش هتعتبيها..ميفو ميفو
لتشعر بالغيظ وتقف وتتبجح وتضع يدها علي خصرها.. انا مش فاهمه انت بتعمل كده ليه بص فستاني هياكل مني حته انت زعلان ليه بقه مـ.ـا.تخليك في حالك يا اخي..
لينظر اليها بخبث ويقترب منها وهيا تتراجع ليقول.. هو من جهه هياكل منك حته لا دا هياكل حتت كتير وقلبي هيقف عليها ومن جهه اخليني في حالي ليشـ.ـدها اليه ويمسكها بيد واليد الاخري تمسد جسدها ومنحنياتها بوقاحه وهيا انصعقت من وقاحته وتجمدت وقلبها وقف وهتف اخيرا.. دا كله حالي وبتاعي مغيش حد يبصله ولا يلمسه غيري...
لتدفعه وقلبها سيقف مما فعله لتصرخ... انت قليل الادب والله وتستدير مشتعله من فعلته و لما راته من تصميم وهيا تبرطم.. طب يا بتاع نادين اما اشوف اخرتها...
ليتنهد هو ويهتف طب اعمل في دماغك ايه طيب وانت حلوه كده وانت زعلانه ومش حاسه بيا.يلا يا قلب ادم هتفضلي مغلباني لامتي بس وانا ماعملتش حاجه...ميفوميفو
ذهبا الي العمل وظلت تحاول ان تقترب منهم ولكنها كانت تقابل بالصد من ادم.. لتشعر انها ستنهار من التصاقهم ببعض وكان ادم يهتم بنادين حتي يشعل غيرتها.. في احد الايام تركها ترجع من العمل بمفردها وطل هو لفتره يعمل لتشتعل وهيا متظره اياه ليعود وقبل ان يدخل حجرته لم تعد تطيق ذلك لتدخل والغليان علي اخرها لتقف له وتقول::: انا عايزه اعرف انت عايز تجلطني.هو فيه ايه بالضبط
ليبهت فجاه من رده فعلها ويقول::: فيه ايه..قربت منه وخبطته :::يعني مش عارف يا بيه.. لازق للهانم في المكتب وبره المكتب وانا اللي مراتك مش معبرني.. هو فيه ايه بالضبط انت شايفني هبله..ميفو ميفو
فهتف.. انا لازق للهانم وسايبك.. ماخدتش بالي والله.. فاقترب منها وشـ.ـدها اليه لو عايزاني الزقلك ماقلتيش ليه طيب.. وهم ان يقترب منها اكتر...
فصرخت.. ابعد بقلك... ايه قله الادب دي..
ليقول بابتسامه بـ.ـارده:::.. مش انت يا بنتي الي قلتي اني لازقلها.ومقهوره قوي .
لتهتف وتقول::: انت لازم تحترم نفسك وتبعد عنها شويه الناس هتقول عليا ايه مش انا مراتك.. لتقترب منه انا يا استاذ اللي مراتك مش هيا..
ليتنهد ويقول :::والمطلوب..
فصرخت فيه انت بـ.ـارد ليه.. ما تبعد عنها من سكات..
فتحرك وتركها ::بس يا فتون بلاش هري انا تعبان تصبحي علي خير.. لتقف فتون َمصعوقه ايه ده هو سابني من عير مايعبرني.. يا خيبتك يا فتون بقيتي مالكش لازمه وكلها كام شهر ويطردك بره حياته.. دانا ساعتها اموت وهو بطل يصالحني عشان اتصالح.. طب اعمل ايه اخليه يرجعلي ازاي.. ظلت تأكل نفسها طول اليل واجهشت بالبكاء فهي تشتاق اليه والي مداعباته..لا يا ادم طيب ماشي هوريك تيجي لحد عندي لتاتي احد الايام بعد عودتهم من العمل.. دخلت ولبست فستانا قصير بحمالات رفيعه ورفعت شعرها فكانت رائعه ليخرح هو من حجرته ليصاب بالشلل من منظرها.. قلبك يا ادم وقف وهينفجر.. هيا لابستلي كده ليه ناويه علي ايه.. ليتنهد.. اجمد يا ادم خليك مسايرها لحد مـ.ـا.تجيب اخرها دي مخها جزمه وبقالك شهر وهيا مش عارفه هيا عايزه ايه.. اجمد وخليها تقعلك وتنخ شويه... ليتقدم منها لتضع الطعام وهو يحاول السيطره علي نفسه وهيا تتدلل امامه بمكر ليحس بانه مشتعلا وانه سينقض عليها... لينتهي من طعامه ويحاول ان يدخل حجرته لتهتف ::ايه هتنام بسرعه كده.. انا زهقانه مـ.ـا.تيجي نتفرج علي حاجه وتذهب وتجلس وهيا تمسك مشروبها وتشربه بدلع.. ليضـ.ـر.ب بكلامه عرض الحائط ويذهب اليها فهو لم يعد يحتمل فهو يتمناها بشـ.ـده ليجلس بجوارها ليجلسا صامتين لفتره ودون ان يتكلم اقترب منها وضمها اليه فقلبه اهلكه منظرها ولم يعد قادرا ان يبتعد.. لتلقي براسها علي كتفه وظل بجوارها يمسد علي ذراعها ويتلمسه بنعومته وقلبه يرجف بشـ.ـده مرسلا شراره اشتعاله الي ذراعيها لتدخل قلبها ظلا هكذا لفتره وهيا تحترق فاحست انها لن تصمد امام تلك المشاعر لتحاول ان تتجلد لتهمس.. انا هقوم انام تصبح علي خير ليتمسك بها فلم يكن مستعدا ان يتركها من بين يديه ويقول اقعدي يا فتون..مـ.ـا.تروحيش همت ان تتكلم.. ليهتف هامسا.. بس وحياتك مـ.ـا.تتحركيش ونزل براسه وقبل راسها وضمها بيديه.. اهدي وانسي شويه... لتهدأ فعلا وتحس بحبه الشـ.ـديد.. لتتمني ان يعيد مصالحتها لتمتثل اليه وتنتظره بشوق ان يصالحها ولكنه ظل صامتا هائما وهيا في حـ.ـضـ.ـنه يخاف ان يتكلم حتي لا يفسد اللحظه كل ما يشعر به انها بين يديه وانه يتلمسها بحنان ليغمض عينيه ليحس انه لم يعد قادرا ان يتحكم في نفسه ليهتف.. قومي با فتون تصبحي علي خير ويقوم تاركا اياها منصدمه من فعلته لتشعر بالقهر.. وانه استسلم لبعدها وان نادين اقتحمت حياته مره اخري.. لتحزن بشـ.ـده ويصيبها القهر والوجوم وتصاب بحاله من القهر تطغي علي هيئتها لتقرر ان تترك العمل ولكنها لا تعرف ماذا تقول له ظلت جالسه طول اليل تبكي مكانها لم تدخل غرفتها وعينها علي حجره حبيبها الذي تركها ورحل وفقد الشغف بها ليمر بعض الوقت ليخرج ادم ويتجه للمطبخ وكانت هيا تنظر اليه وتنتحب الا انها كانت صامته وكان ادم واقفا ليحس بهمهمه فجاه ليلتفت ليجدها منكمشه علي نفسها والدمـ.ـو.ع تنزل من عينيها ليقع قلبه من مكانه ليقترب منها بسرعه وكانت هيا قد مسحت دمـ.ـو.عها بسرعه وقامت لكي تدخل حجرتها ليمسكها قبل ان تدخل ويحتضنها من الخلف ويقول. فيه ايه بتعيطي ليه طيب حـ.ـر.ام عليكي قلبي ...ميفو ميفو
لتحاول ان تنفلت... مفيش تعبانه شويه وهخش انام...
ليتنهد... يعني بتعيطي عشان تعبانه يا فتون.. كان يشـ.ـدد عليها ويضع راسه في عنقها. ليهمس بحب انت اللي تاعبه نفسك يا قلبي.. كانت قد استكانت بين يديه ليديرها بهدوء ويرفع وجهها كان قلبه سيقف من استكانتها ووجد دمـ.ـو.عها ونظراتها البريئه اكلت قلبه ليقول.. طب مش هتقوليلي حاجه هتفضلي ساكته كده.. كانت كالخرساء تحس بوجع وتخاف ان تتكلم لتطرق راسها وتحاول ان تستدير وتمشي ليشـ.ـدها ويقول لا والله ماسيبك تباتي كده.. قولي يا قلبي فيكي ايه.. كانت تحاول ان تجَمع نفسها لتقول اخيرابغلب.. بس بقه عايزه انام.. ظل ينظر اليها وهيا في تلك الحاله ليتنهد وينحني ليحَملها لتعترض ليهتف بجانب اذنها هشششش اهدي ماسمعش صوتك بقه.. كفايه كدهويذهب بها الي السرير ويضعها ويندس جنبها وياخذها في حـ.ـضـ.ـنه كانت هيا تحاول الاعتراض ولكنه شـ.ـدد عليها وقبل راسها وهتف نامي يا قلبي انت تعبانه نامي يا مغلباني ظل يقبل راسها ويمسد علي جسدها.. لتنام اخيرا في احضان حبيبها وقلبها يشك في حبه ليـ.ـؤ.لمها ويشتت حالها.... .ميفوميفو
مرت الايام وكان قربه من نادين يزداد و كان يشعلها وبشـ.ـده وينغص ايامها حتي اتي يوما كانت نادين تقف بجوار ادم وتتكلم وهيا تقترب لتقول فجاه::: ازيك يا نادين منوره والله.. هو انت يا نادين هتستقري في مصر.. لينظر اليها ادم ويرفع حاجبه لتقول نادين::: والله لسه يا فتون علي حسب يعني.. فيه امور لسه ماحطيتش فيها قرار قدامي شويتين كده..
فرفعت راسها وقالت :::امم اه امور.. طيب ربنا معاكي واتجهت لادم ووضعت يدها في يده::: يلا يا حبيبي مش هنروح..ميفو ميفو
لينظر اليها بدهشه ليقول بتلبك:: اه يا حبيبتي يله.. فشـ.ـدته وخرجت معه وما ان ابتعدت حتي تركت يده وهو يراقب تصرفاتها بصمت.. ليصلا الي البيت.. وتدخل هيا وغيرت ملبسها وجلست بالخارج تنتظره ان يخرج فلم يخرج.. فهتفت :::ايه هو مش هيطلع كمان يقعد معايا.. لا بقه انا ماعتش مستحمله.. لتقوم وتفتح الباب لتجده قد غير ملابسه ويتكلم في الفون كان يكلم نادين.. احست بالنار وخرجت مره اخري:::: افرحي يا بنت صالح بقي بيكلمها كمان لما يروح مش قادر علي بعدها.. ليخرج هوا ليجد وجهها احمر وتاكل في نفسها فجلس جنبها يتصنع الالمبالاه والفرجه علي الشاشه... لتقوم وتجلس علي الكنبه وتستدير له وتقول :::انت مش شايف ان انت زودتها اوي..
فابتسم واستند علي الكنبه ليقول::: انا مش شايف حاجه والله انت الي بقيتي بتعملي حاجات عجيبه ومتنرفزه علي طول..
لتنظر اليه::: والله وعلاقتك بنادين مـ.ـا.تنرفزش...
ليهتف::: وتتنرفزي ليه مش كلها شهور وتسيبيني زي ماخططتي..ميفو ميفو
لتجلس بقهر::: تريد ان تقول له انها تحبه وتريده.لتهتف بس لسه مانفصلناش يبقي مـ.ـا.تعملش كده قدامي عشان بضايق.. ليقترب منها::: وبتضايقي من ايه مـ.ـا.تديني فكره طيب...
لتقول انك تكلمها كل شويه انا مراتك مش هيا..
ليقترب اكثر ويقول بهمس امام وجهها ::يعني انت يا قلبي مضايقه اني بكلمها لتنظر اليه ببلاهه وتسرح في وجهه ولم تنطق فقد وحشها بشـ.ـده فانحني هو معها واستغل سرحانها وهام معها لفتره لتستجيب له بشـ.ـده كان استجابتها رائعه جعلته لا يستطيع ان يبتعد بل اقترب اكثر واكثر..كانت لينه بين يديه وهو من فرط انفعاله ينهل من حبها وعطائها.. وتاهت هيا معه لتحاول ان تعود وتستعيد وعيها لتبعده فجأه فشـ.ـدد عليها لتهمس:: ادم...
ليقول هو بهيام::: شششششششششش... مـ.ـا.تنطقيش مش قادر والله... لياخذها في احضانه ويظلا هكذا ارتخاء وخمول رهيب ومشاعر جياشه ظل طول الجلسه ياخذها في حـ.ـضـ.ـنه ويداعب ذراعها ويدها الاخري في يده واضعا اياها علي قلبه ويقبلها كل حين واخري لتنساب مشاعرها بقوه منتظره منه ان شئ يلهب فؤادها.. كانا في حاله من الاوعي وظل الخدر يسحب اليها الي ان نامت هيا في احضانه ليحس بـ.ـارتخائها فقام وحملها ووضعها في فراشها وظل ينظر اليها اظن كده كفايه يا عمري ومن بكره كل امورنا هتتصلح نامي يا قلبي وتصبحي علي خير ليقبلها ويرحل...ميفو ميفو
في الصباح استيقظت لتجده يجلس في المطبخ وقد اعد الفطور وينتظرها فتذكرت الامس وكيف استسلمت له فاطرقت خجلا..
فهتف بمرح يلا البسي لبس مريح عشان هنخرج نقضي اليوم في المزرعه انا كلمتهم وهنروح لتستغرب..
ليقترب منها ويقول :::اظن كفايه زعل من جدك كده بقالك كام شهر وهو مش هيستحمل كده دا جدنا برضه.لتبتسم له وتهز راسها وتذهب لتستعد ووصلا المزرعه ليسعد بهم الجد واحس ان فتون قد حنت له ليذهب اليها ويأخذها في احضانه لتندس هيا وتتعلق بجدها فهي تحبه و َتقدره ويعتذر هو لها..
لياخذها جدها ويتكلم.. انا عارف اني قهرتك يا فتون وعارف اني جيت عليكي.. بس كنت فاكر اني بعمل الصح.. ادم يا فتون مفيش زيه وبيحبك يا بنتي وانت شـ.ـديده وطلعالي يبفي ليه تعملي كده يا حبيبتي.. هو ما غلطش هو كان عايزني ابطل اتحكم فيكو وكان عنده حق.. فكري تاني يا قلب جدك واسمعي لقلبك وبطلي غشوميه ال فضل اللي فيكو دي.. لياخذها في احضانه ويقول.. عيشي يا قلبي وانبسطي وخدي من الدنيا حلوها.. لتسعد هيا بكلامه وترتاح وتحس ان جبال سقطت من علي كاهلها... وكانت امور فريد ونعمه قد استقرت وفريد ينتظر الموافقه علي زواجه من نعمه التي اصبحت حياته وكل ماليه.. قضو يوما رائعا في المزرعه كله الفه وحب وودعا الجميع علي وعد ان يعودا مره اخري ليدخلا البيت لتدخل حجرتها َتاخذ حماما وتلبس بيجامه رقيقه وتخرج تنتظره لتراه يقف في المطبخ يحضر بعضا من مشروب النسكافيه....ميفو ميفو
وياتي ليجلس بجوارها ليهتف كان يوم جميل مش كده يا تونه.. لتبتسم علي دلعه لها فهو لم يفعل ذلك منذ زمن.. ثم أصابها الهم مره واحده فهو سيتركها قريبا كما خططا لتشعر بغصه لتتوقف عن الشرب وتحس بغصه في حلقها.. ليلاحظ تغير وجهها..
ليهتف بحذر::: مالك يا فتون
لتلتفت بسرعه وتساله بتهور:::.. انت بتحبها..
ليبهت من السؤال ويفكر ويبتسم::: هيا مين يا قلبي..
لتقول ::نادين هو في غيرها انت بتحبها ..
ليهتف وهو يمد يده ويضعها علي شفتها ويمسح المشروب برويه وهدوء لترتعش من حركته.::. انت شايفه ايه.. لتنظر اليه وهمت ان تقوم ليشـ.ـدها اليه ويقول:: راحه فين...
لتهتف غاضبه :::ممكن تسيبني من فضلك انا غلطانه اني سالت مـ.ـا.تحبهت والا تولعو انا مالي...
ليضحك لتقفز عليه وتنزل ضـ.ـر.ب::: فيه ايه انت بتضحك علي ايه يا بـ.ـارد لتصدح ضحكته ويقلبها ويتحكم فيها ويقول بضحك:: على قلبي اللي والع وشايط وزي القمر كده..
لتلين وتقول انت بتحبها قول الحق...
ليهتف بهمس ويقول انا استحاله احب الا واحده بس جوا قلبي دوختني ووجعت قلبي ومخها خشبه ناشفه اعمل ايه
لتهتف بلين ::هيا مين دي..
ليتنهد ويضع وجهه في عنقها ويهمس ::يا عالم هموت يا فتون عليكي بحبك والله
لتهمس :::كـ.ـد.اب ونادين..ميفو ميفو
ليهيم بها و يحرك وجهه في عنقها ليقول مافيش حد غيرك وربنا مفيش الا انت متربعه جوا قلبي لتستكين وتشعر بالسعاده ليهتف::: انت حشـ.ـتـ.ـيني و قوي.. انا حاسس ان قلبي هيجراله حاجه يا عمري وانا واخدك في حـ.ـضـ.ـني وانت كده.. نفسي اسمع كلمه منك تهديني يا قلبي شويه..لتخجل وتصمت.. ليقول :من يوم ماشفتك من اول دقيقه وانت دخلتي واتربعتي وكل يوم بيعدي كنتي بتشعلليني وانت مش حاسه بحاجه.. كنت مقهور انك في دنيا تانيه مش حاسه بالولعه اللي جوايا.. وكل يوم الاقيكي قدامي ايه من الجمال وبساطه الدنيا وانا كاتم ومش عارف انطق لحد ماعرفت انك حبيبتي وقلبي ودنيتي ساعتها قررت اني اخليكي تعشقيني زي مابعشقك ويوم ماحصل اللي حصل وانا حسيت ان الدنيا فضيت عليا.. خفت من جنانك.. قلبي كان بيتمزع عليكي وحاسس اني مظلوم بس صابر عليكي تاخدي وقتك.. كنت بفرح اوي وشايفك بتغيري عليا.... انت بقيتي كل دنيتي يا فتون وماعتش قادر ابعد دقيقه والله حاسس اني اخرتها هضـ.ـر.بك من غلبي وربنا.. انت خدتيني غسيل ومكوه وانا قاطم بس والله خلاص ماعتش قادر.. ليقترب من وجهها ويهمس.. ما تسمعيني كلمه الا قلبي شقق وانت والا هنا.. لتهمس وتقول.. مين قالك كده...
ليهتف بمرح... يا صلاه النبي احسن هتبتدي تندع اهيه.. مـ.ـا.تقول يا قمر حاطط ايه ليا في قلبك.. قول يا اللي مخليني الف حواليا..
لتهتف.. انا يا ادم احساسي بيك والله زيك انا بس.. لتصمت قليلا وتحاول ان تستجمع نفسها من غزو مشاعره بتلك الطريق... انا جوايا كتير والله بس كنت موجوعه اوي سامحني.....ميفو ميفو.
ليحتضنها بشـ.ـده ليقبلها ويقول لسه برضه ماسمعتش قلبي انا حبيبي جواه ايه.ظلت صامته ليقوم بالاقتراب منها وشـ.ـدها واقترب من شفتيها وهمس كلمـ.ـا.ت الحب لعلها تصارحه فانفحر مشاعره مره واحده وهام بها لفتره من الوقت لتشعر بانفجار في قلبها ليظلا هكذا لفتره ليبعدها وهو يتنفس بصعوبه من كم المشاعر.. وكانت هيا كانها في دنيا سارحه مع نفسه ليداعبها لكي تفيق مو هيامها ليهتف بهمس مـ.ـا.تقولي بقه روحي هتطلع وانت مسخسخه كده وقفتيلي قلبي انت حلوه اوي كده ليه وانا والله ماعت مستحمل قولي يا قلبي والله خمسه كده وهتخافي مني ومش هتحكم في نفسي ..
لتشعر بقلبها يرجف وتقول.. وانا كمان يا دومي...
ليقول وانت كمان ايه يا قلب دومك..
لتقول وانا كمان بحبك اوي والله...
ليشـ.ـدها اليه ويهتف اخيرا يا قلبي وقام علي الفور وحملها وظل يلف بيها........
لتهتف::: بطل يا مـ.ـجـ.ـنو.ن..
ليقول::: مـ.ـا.تبس بقه وسيبيني اخد فرصتي دانتي طلعتي عليا الويل لينزلها في حجرتهم ويظل ينظر اليها بحب ويضمها اليه بشـ.ـده لترتكن علي صدره.....
ليهتف.. فتون انا خلاص والله كفايه عليا كده من يوم مادخلتي حياتي وحبك دخل جوايا.. انا حاسس اني ملكت الدنيا......
لتضع يديهاحول رقبته وتقول....... وانا كمان يا قلب فتون بحبك اوي.......
ليحتضنها وينحني ويقبلها بشـ.ـده ليقول.. اخيرا يا عمر ادم.. اخيرا هاخدك في حـ.ـضـ.ـني واحس بيكي جوايا.. انت بقيتي ادمان ليا وحاسس ان جوايا شعله نار ليكي.. عايز افضل معاكي كده لعمر كله قدام.. ومابعدش عنك ابدا..
لتهتف بهمس.. ايه مش هتزهق..
ليقول بهمس ازهق ايه بس دانا شوفت الويل عشان اللحظه دي تيجي واعيشها.. ازهق من قمري اللي هموت عليه.. هموت عليكي يا بت يا قمر انت..
لتهمس.. ادم عيب بقه بطل بتكسف وربنا..
ليقول والله انت باينك هبله.. طب نشوف موضوع العيب ده الاول ونركن الكسوف علي جنب الا عيب منك انت بقه مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيش انت اي حاجه ولا ايه اللي مستنيك يا وحش.. ال عيب ال..والله بحب العـ.ـبـ.ـط كله
لتخبطه وتحاول ان تدفعه.... اوعي عيب بقه بطل كده وبصاتك دي انت قليل الادب كده ليه مش عايزه انا...
ليمسكها ويتحكم فيها ويقول.. يا بت ارحمي امي انت عقلك باينه اتجنن انا حبيبي راضي بين ايديا وانت تقليلي عيب واوعي.. اوعي اروح في انهي نصيبه دانا قلبي واقف يا شيخه.. وانت يعني بصاتي قليله الادب دا انت فاهمه قله الادب غلط.. دا قله الادب واخده علي خطرها دلوقتي.. اما بقه من جهه مش عايزه دي سيبها عليها يا روح ادم من جوا.. مش قليل انا والله وضحك عاليها لتحمر بشـ.ـده وتهتف طب استني بس هقلك والله.. كنت عايزه طلب صغنون يا دومي..
كان يشـ.ـدها والنبي دا وقت طلبات عيوني بس سيبيني اركز لتتذمر وتقول.. بس بقه هذعل والله
ليتهد اطلب يا قمر.. ليتقول عايزه فرح كبير اوي انا البت نعمه نهيص فيه مانا كنت نقهوره يا دومي ومافرحتش..
ليبتسم بس كده يا قلب دومي من جوا دا اعملك احلي فرح واحلي ليله لتونه خبيبه..
لتقفز صحيح يا دومي هتعملي.. ليهز راسه..
لتهب بعيدا وتقول.. طب خلاص بقه يلا تصبح علي خير بعد الفرح بقه يا دومي واقتبت منه وقبلته وهمت ان تبعد ليمسكها. ايه ايه.. سمعيني كده هو ايه اللي بعد الفرح
لتهمس خجلا.. بطل بقه اما اعمل عروسه تبقي تقعد هنا يلا روح قوضتك
ليهتف بذهول انا لسه هستني اما تعملي عروسه دانا اكوو كلت نفسي مرتين.. ليشـ.ـدهها واهون عليك يا قمر انام لوحدي
لتهتف بمراضيه مانا ممكن انيمك جنبي بس انت تبقي مؤدب بس غير كده لا فاهم
ليهتف كده يا تونه دانا خبيبك دا نا قلبي شقق من ايام التلاجه
لتهتف تلاجه ايه
ليقول اللي ولعت في حتتي وحاسس ان الدخان هينفجر ليسدها اليه والله هاكل روحي..
لتهتف مـ.ـا.تبس بقه انت ماصدقت انا قلت بعد الفرح
ليقترب ويهمس.. يعني قلبي هيسيبني كده لبعد الفرح..
لتهمس هاه.. اه هسيبك
ليقول هائما.. وحبيبي هيسيبني انام جنبه عادي ليوم الفرح لتتوه اكتر وتهز راسها بهيام ليحس بانها قد تاهت منه لينزل عليها ويتوه معها لفتره ليهمس لا يا عمري مش قادر والله اما هيا حاوطته بيديها ليرتجف قلبه ويشـ.ـدها اكثر لتتناسي ماحولها وتشـ.ـده اليها ليصل الي الفراش ويريحها بهدوء وينزل معها ليتوه في عالم خيالي حلم به كثيرا وتمناها فيه محبه هالكه بهذا الشكل ليحس ان قلبه قد انشق من كثره رغبته فيها ليمر الوقت.لياخذها في حـ.ـضـ.ـنه ويملس عليها بحب ويقبض عليها بشـ.ـده وظل هكذا الي ان فاقت بعد مده لتخجل وتحاول ان تنفلت منه من خجلها ليشـ.ـدها اليه ويبدا في دغدغتها ويهمس بحبك يا فتونتي بحبك حب مطيرني في دنيا تانيه.. لتهمس.. كده والله انت وخش وانا زعلانه منك ضحكت عليا كده يا دومي
ليهمس بحب ويقبل شفتيها والله ماقدرت دانا قلبي كان هيقف يا شيخه تقوليلي استني..
لتهمس بتذمر.. طب بس بقه اعقل كانت مره وخلاص وهنستني اما ابقي عروسه.. ليضحك عاليا يا دي العروسه اللي كلت مخك لهونتي فاكره ان بعد اللي خصل ده هعتقك.. انت هبله يا قلب ادم
لتقطب حاحبيها.. امال ايه
ليقترب بشفتيه منه ويهمس في اذنها شيئا جعلها تموت خجلا لتخبطه وتقول بس بس بقله ادبك دي اوعي استني اما اعمل عروسه يا رخم..
ليمد يده من تحت الغطا ويلمسها بوقاحه لتتجمد ليقول.. والله لو روحك طلعت مانت هتعملي عروسه َمش هعتقك بعدها بس من هنا لهناك برضه مش هعتقك داما جتتي مش عارف اتلم عليها اسكتي بقه عسان انا عايز اعمل عريس مبكر وانت ابقي استني هواك هفرح بيكي برضه ساعتها لتفتح فمها لكي تعترض ليهيم بها ليزيل كل اعتراض لديها لياخذها لدنيته مره اخري ويهيم بها قد شن هجوم مشاعره وحرمانه طول تلك الفتره عليها لتشتعل هيا و استسلمت لهجومه الضاري عليها محبه راضيه لتسرح معه في عشق وحب وهيام دائم ليصبح كل منهما واحدا محبا للاخر ويبدأ معا اول فصل من فصول سعادتهم معا بعد ان تاها قليلا ليعودا ويتوها معا في حياه سعيده..لتكون فتون هيا شعلته التي تشعله وتنير له حياته ابد الدهر .. ..ميفو ميفو.
دمتم سعداء
قلم ميفو السلطان
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇