رواية رعاكي في كل خطوة تميم وفرحة كاملة جميع الفصول

رواية رعاكي في كل خطوة هي رواية رومانسية تقع احداثها بين تميم وفرحة والرواية من تأليف رنا تامر في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية رعاكي في كل خطوة لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية رعاكي في كل خطوة هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية رعاكي في كل خطوة تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية رعاكي في كل خطوة تميم وفرحة كاملة جميع الفصول

رواية رعاكي في كل خطوة من الفصل الاول للاخير بقلم رنا تامر

في غرفه شاب في اوائل الثلاثينات.
كان يغفو بعمق حتي رن هاتفه عده مرات ومن ثم استيقظ بإنزعاج وقام بالرد علي هاتفه. 
اللواء منير بغضب/ ايه يا تميم بيه تحب اجي اجيب سيادتك من علي السرير ولا ايه مش فاهم. 
تميم بضيق/ ايوه يا فنـ.ـد.م عشر دقايق وهكون عند حضرتك. 
اللواء منير بسخريه/ ياريت فعلا تكون صادق وتيجي في عشر دقايق.
تميم بزفر/ إن شاءلله يا فنـ.ـد.م..مع السلامه. 
اللواء منير بضيق/ سلااام. 
اغلق تميم هاتفه وقام بوضعه جانبا ومن ثم نظر امامه بزفر. 
بعد دقائق.. 
دخل التويلت ومن ثم قام بتجهيز حاله وذهب الي عمله. 
«تميم الهلالي/ 30 عاما.. شخصيه متعصبه جدا.. يعمل ظابط مخبرات سري وهو جاد جدا في عمله.. والده و والدته تـ.ـو.فيا وهو عائش وحيدا.. شخص مغرور جدا.. وهو في قمه الواسامه فهو ذات جـ.ـسم رياضي وبشره خمريه وعيونه رمادي وشعره اسود كثيف.. وهو وسيم بمعني الكلمه». 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر ضخم للغايه.. 
في غرفه فتاه في اوائل العشرينات.
كانت تقف امام المراءه وتصفف شعرها الدهبي والساحر وتنظر ل نفسها بحماس. 
بعد دقائق.. 
دخلت الداده صباح وتحدثت بحنان/ صباح الخير يا حبيبتي. 
فرحه بمرح/ صباح الصباح علي احلي صابوحه. 
داده صباح بإبتسامة/ والله انتي اجمل حاجه في القصر.
فرحه بغرور مصتنع/ ايوه ما انا عارفه..دي حاجه معروفه.
صباح بضحك/ اكيد يحبيبتي..المهم لو خلصتي انزلي عشان الفطار جهز وباباكي مستنيكي. 
فرحه بإبتسامة/ حاضر انا نازله حالا. 
«فرحه رشـ.ـدي/ 20 عاما.. كليه طب.. ابنة اكبر رجل اعمال في الشرق الاوسط.. بنت جميله ذات عيون خضراء وشعر دهبي وبشره بيضاء.. والدتها تـ.ـو.فيت منذ والادتها وهي تعيش مع والدها والداده تباعها وهي تكون مقربه جدا من فرحه وتحبها مثل ابنتها تماما.. فرحه فتاه مرحه وتحب المزاح طوال الوقت.. ولديها صديقه مقربه منها جدا مثل اختها تماما». 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في القطاع... 
وصل تميم وركن سيارته ومن ثم دخل وجد صديقه في وجهه. 
عمار احتضنه وتحدث بهمس/ عايز اقولك انه اللواء منير مش طايقك. 
تميم نظر له بإبتسامة مزيفه وتحدث بضيق/ عارف و ربنا يستر عشان انا مخـ.ـنـ.ـوق خلقه. 
عمار بسخريه/ انت هتقولي.. ده انا بقيت خبره معاك. 
تميم بضيق/ طب انا همشي بقي عشان اشوف عايزني في ايه. 
عمار بإبتسامة/ تمام.. سلااام. 
ذهب عمار الي عمله واتجه تميم الي مكتب اللواء منير وقام بأخذ نفس عميق ومن ثم طرق الباب ودخل. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر رشـ.ـدي.. 
هبطت فرحه ونشرت فرحتها المعتاده في المكان. 
فرحه بإبتسامة/ صباح الخير يا بابي. 
رشـ.ـدي نظر اليها وتحدث بإبتسامة/ صباح النور يا فرحة باباكي. 
فرحه بإبتسامة/ ايوه يا بابي علي طول مدلعني كده. 
رشـ.ـدي بإبتسامة/ اومال لو مدلعتكيش.. هدلع مين يعني.. ولا تكوني زعلانه اني بدلعك. 
فرحه في سرعه/ لا طبعا مش زعلانه.. ثم اكملت بإبتسامة.. بس انا كده هتغر ومحدش هيعرف يكلمني تاني. 
رشـ.ـدي بضحك/ وماله يا ستي انا معنديش مانع خالص. 
فرحه قامت بتقبيل يد والدها وتحدثت بإبتسامة/ ربنا يخليك ليا يا احلي اب في الدنيا. 
رشـ.ـدي بحب/ ويخليكي ليا فرحه حياتي. 
فرحه نظرت الي ساعتها وتحدثت بأسف/ طيب يا بابي انا مضطره امشي عشان متأخرة. 
رشـ.ـدي بجديه/ طيب استني عشان الحارس لسه مجاش. 
فرحه بصدمه/ حااارس.. حارس مين ده. 
يـتـبـع🌚... 
فرحه بصدمه/ حااارس.. حارس مين ده. 
رشـ.ـدي بجديه/ اقعدي يا فرحه وانا هفهمك كل حاجه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في مكتب اللواء منير.. 
دخل تميم بعد ان اذن له منير بالدخول ومن ثم تحدث منير بكل سخريه/ ما بدري يا سي تميم.. الاحسن كنت تقولي ابعتلك الشوفير الخاص يجي يجيب سيادتك من البيت عشان متتعبش نفسك . 
تميم في داخله بزفر/ مش هنخلص اناا عارف. 
تميم بتظاهر الاسف/ معلش يا فنـ.ـد.م اوعدك مش هتتكرر. 
اللواء منير بسخريه/ كل مره تقول كده وانا زي الاهبل بصدقك.. ثم اكمل بحزم.. انت عارف لولا انك ممتاز في شغلك انا كنت زماني رفدتك.
تميم بضيق/ طب يا فنـ.ـد.م حضرتك كنت عايزني في حاجه ولا اروح اشوف شغلي. 
اللواء منير قام باخذ نفس عميق وهدأ قليلا ونظر الي تميم وتحدث بجديه/ اقعد يا تميم. 
جلس تميم وتحدث منير بجديه/ انت وراك مهمه جديده. 
تميم بتساؤل/ مهمه ايه يا فنـ.ـد.م. 
منير اعطاه فايل ومن ثم تحدث بجديه/ ده فايل فيه كل المعلومـ.ـا.ت وانا بردوا هقولك وده ابقي اقرأه براحتك.. دي بنت اكبر رجل اعمال في الشرق الاوسط اسمها فرحه رشـ.ـدي.. باباها بقي عايزينا نحرسها عشان سبب هو مش عايز يقوله بس هو قال انه موضوع خطير ولازم بنته تبقي في حمايه طول الوقت لانه بإختصار هي كل حاجه في حياته لانه معندوش غيرها و والدتها تـ.ـو.فيت وهي بتولدها والبنت من ساعتها و هي بقت كل حاجه لباباها.. فهمت. 
تميم بتفهم/ ايوه يا فنـ.ـد.م فهمت.
منير بجديه/ طيب انت دلوقتي هتروح فيلا رشـ.ـدي بيه هو دلوقتي زمانه مستنيك. 
تميم بجديه/ تمام يا فنـ.ـد.م.. اي اوامر تانيه. 
منير بجديه/ لا اتفضل انت. 
تميم بأحترام/ عن اذنك يا فنـ.ـد.م. 
منير بجديه/ اذنك معاك. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر رشـ.ـدي.. 
فرحه بضيق/ بس انا مش صغيره عشان تجيبلي بودي جارد يا بابي. 
رشـ.ـدي امسك يديها وتحدث بحنان/ حبيبتي انا عارف انك مش صغيره بس ده مؤقتا لغايه ما اطمن عليكي. 
فرحه بضيق/ تخاف عليا من ايه بس يا بابي. 
رشـ.ـدي بإبتسامة حنان/ انتي وردة حياتي ازاي مش عايزاني اخاف علي وردتي الوحيده اللي من غيرها انا اموت.. انتي كل حاجه في حياتي يا فرحه انتي اختي وحبيبتي وصحبتي قبل ما تكوني بنتي.. انتي فااهمه. 
فرحه بإبتسامة/ فااهمه يا احلي بابي في الدنيا. 
رشـ.ـدي بإبتسامة/ طيب يلا يحبيبتي اخرجي وهتلاقي الحارس مستنيكي. 
فرحه بإبتسامة/ حاضر.. لا إله إلا الله. 
رشـ.ـدي بإبتسامة/ محمداً رسول الله. 
خرجت فرحه من القصر و رشـ.ـدي شرد امامه ويفكر في حياه ابنته الوحيده. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم في العربيه... 
تميم بخـ.ـنـ.ـقه وهو يحدث صديقه المقرب/ اناا مش فاهم ازاي يخليني احرس بنات تاني هو مش عارف اللي فيها. 
باسل بهدوء/ معلش يا تميم اهدي بس ونبقي نشوف حل للموضوع ده بعدين المهم انت فين دلوقتي. 
تميم بضيق/ رايح للست هانم. 
باسل بهدوء/ طب اهدي بقي ومتتعصبش عليها عشان انا عارفك ممكن تطلع خلقك علي البت والبت تترعـ.ـب منك وتطلب من ابوها انك متحرسهاش تاني. 
تميم بإبتسامة خبيثه/ تصدق اول مره تقول حاجه صح انا هخليها هي اللي تطلب اني محرسهاش تاني. 
باسل بضحك/ اقسم بالله انت مشكله. 
تميم بضيق/ طب سلام بقي عشان انا تقربيا وصلت. 
باسل/ طيب سلام. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فرحه... 
كانت واقفه وتحدث نفسها بضيق. 
/ من اولها كده تاخير.. يعني اناا مش فاهمه يعني كان لازم حارس هو اناا صغيره عشان يبقي في حارس بيحرسني. 
ظلت واقفه حتي رأت من يدخل عليها ب سياره سوادء اللون و توقفت السياره وخرج منها شاب طويل القامه ومنتفغ العضالات.. وفجاءه تحدث معاها بتساؤل. 
/ انتي فرحه رشـ.ـدي. 
يـتـبـع🌚..
الشخص بتساؤل/ انتي فرحه رشـ.ـدي. 
فرحه بإستغراب/ ايوه اناا.. انت مين. 
تميم بضيق/ انا حارسك الخاص. 
فرحه بزفر/ اووف واخيرا جيت انا كنت شويه وهمشي.. انت عارف انت اخرتني قد ايه بجد اناا مش عارفه ايه اللي بابي عمله ده مكنش المفروض خالص انه يبقي عندي حارس يعني بجد...... 
تميم بمقاطعه/ بسسسسس.. ايه بالعه راديو ولا ايه.. اهدي شويه واتفضلي اركبي عشان متتاخريش رسمي. 
فرحه ذهبت الي السياره وركبت ورأ بضيق. 
تميم بغضب يحاول اخفائه/ حد قال ل سيادتك انه اناا سواقك الخاص. 
فرحه برفع حاجب/ ااه مش انت حارسي. 
تميم بنفاذ صبر/ حارسك مش سواقك.. اتفضلي يا انسه اركبي قدام. 
فرحه بزفر/ ياالله يعني اناا مش فاهمه ايه مشكلتك اني اركب ورا من قدام. 
تميم ببرود/ معلش انا كده..و يلا بقي عشان متتاخريش اكتر من كده. 
فرحه خرجت من السياره وركبت امام وتحدثت بضيق/ ياااارب نخلص. 
تميم نظر لها بإبتسامة انتصار وركب بجانبها وقام بتشغيل السياره واتجهوا الي الجامعه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر رشـ.ـدي.. 
كان يجلس في مكتبه ويعمل بعمق حتي رن هاتفه وقام بالرد. 
رشـ.ـدي بتساؤل/ ايوه مين. 
/ مش مهم تعرف اناا مين المهم تعرف انه بنتك في خطر ولازم تحميها كويس. 
قام بقطع الاتصال ورشـ.ـدي شرد امامه يفكر في ابنته. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم وفرحه.. 
كانت فرحه صامته وتنظر من نافذه السياره بشرود.
تميم كان يراقبها ومتعجب ويحدث نفسه بتفكير/ هي مش زي باقي البنات ولا ايه.. ولا ده هدوء ما قبل العاصفه. 
فرحه لاحظت انه يراقبها وانه متعجب منها. 
فرحه بإبتسامة/ متستغربش اوي كده.. انا طبعي كده لما بتعرف علي حد جديد مبعرفش اتكلم معه علي طول.. بس ما علينا يعني لو انت بتحب الكلام ف اناا ممكن اتكلم عادي. 
تميم بدهشه/ هو انتي مش متعصبه علي التاخير اللي اناا سببتهولك. 
فرحه بضحك/ ياااه انت مفكرني من البنات اللي بتزعل والكلام ده.. لا اناا مش كده خااالص.. لعلمك انا فرفوشه جدا ولما اتعود عليك هقرفك. 
تميم نظر امامه وتحدث في نفسه بضيق/ تتعودي عليا ده ايه.. ده انا عايز اطفشك. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجامعه.. 
كانت واقفه امام الجامعه وتتحدث بضيق/ نفسي مره تنصفني وتيجي بدري. 
ظلت واقفه بغضب وهي تنتظر صديقتها ومن ثم وجدت سياره فخمه سوداء اللون تقترب منها. 
توقفت السياره ونزلت... 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم وفرحه... 
وصلوا الجامعه وتميم تحدث اليها دون انا ينظر لها. 
/ لما تخلصي الجامعه ابقي رني عليا. 
فرحه بهدوء/ تمام. 
خرجت فرحه من السياره و وجدت صديقتها واقفه امامها بغضب. 
فرحه فهمت عليها وكانت صديقتها ستتحدث ولكن فرح قاطعاتها وتحدثت في سرعه/ والله ما تتعبي نفسك وتقولي حاجه.. بعد المحاضره قولي اللي نفسك فيه.. ويلا بقي عشان احنا اتأخرنا جدا. 
فرحه هـ.ـر.بت من امام صديقتها وهي ظلت واقفه في صدمه. 
فرحه رأتها واقفه ف عادت اليها ونظرت اليها وتحدثت بسخريه/ ايه يا فاطمه  يا حبيبتي ناويه تلزقي هنا كتير.. يلا يا حبيبتي ورانا محاضرات.
قامت فرحه بي سحبها من يديها وفاطمه لازلت تحت تاثير الصدمه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الكافيه... 
كان يجلس هو وباسل ويتحدثون سويا.. 
باسل بإستغراب/ يابني انت مش المفروض تبقي معاها بتحرسها.. قاعد معايا بتعمل ايه. 
تميم بحده/ هي مين دي اللي افضل معاها.. بقولك مش طايقها تقوم تقولي افضل معاها احرسها.. انت عايز تجنني يا باسل. 
باسل وهو ينظر الي الناس ويحاول ان يهدئه/ طب خلاص اهدي عشان احنا قدام الناس. 
تميم زفر ونظر امامه بضيق. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجامعه.. 
انتهت فرحه من محضارتها وحاولت التهرب من فاطمه ولكنها لم تعرف ان تفلت منها. 
فاطمه بتماسك/ انا لا هتعصب ولا هزعق ولا هتخانق.. اناا بس عايزاكي تديني سبب مقنع في تاخير سيادتك انهارده. 
فرحه بمرح/ بصي يا فاطومي يا حبيبتي احنا نروح الكافيه ونطلبلنا حاجه ونفرفش علي نفسنا وبعديها احكيلك اللي نفسك فيه. 
فاطمه بفراغ صبر/ هقول ايه اناا عارفه انك هتتعبيني معاكي.. اتفضلي امشي قدامي يا اخره صبري. 
رحلوا كلام من فرحه وفاطمه الي الكافيه. 
في مكان اخر.. 
كانوا يقفون شابان ونظراتهم غير مبشره بالخير تماما. 
شاب 1/ انت ناوي علي ايه. 
شاب 2/ هخليها تنـ.ـد.م انها فكرت انها تقولي لأ.. كارم الفشاوي ميتقلوش لأ علي حاجه ابدا. 
شاب 1/ بس اللي انت ناوي عليه ده خطر. 
كارم بلا مبلاه/ انا مبيهمنيش حاجه وانت عارف كده كويس. 
رامي بفراغ صبر/ والله يا صاحبي انا حظرتك وانت حر بقي.. المهم انت هتنفذ للي بتخططله امتي. 
كارم بإبتسامة خبيثه/ قريب اوووي.. قريب اوي هعرفها مين هو كارم الفشاوي. 
يـتـبـع🌚.. 
في الكافيه... 
كانت تمسك ب كأس العصير وترتشف منه بإستمتاع. 
فاطمه بترقب/ ها يا انسه خلصتي ولا تحبي اقوم اطلبلك اتنين شاورما. 
فرحه انتبهت وتركت الكأس وقامت بالنظر الي فاطمه بإحراج/ انتي طبعا مستنيه اني ابررلك تاخيري صح. 
فاطمه كانت ستتحدث ولكنها شردت في شئ ومن ثم ابتسمت ابتسامه خبيثه ونظرت الي وتحدثت بمكر/ لأ.. بس عايزه اعرف حاجه تانيه. 
فرحه بإستغراب/ ايه هي. 
فاطمه بفضول/ مين اللي كان معاكي في العربيه؟؟. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم... 
ترك بااسل وذهب الي سيارته وقام بتشغليها ليذهب عند فرحه. 
بعد دقائق في الجامعه.. 
وصل تميم وركن امام الجامعه وظل منتظر موعد خروجها. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الكافيه... 
فرحه نظرت لها بطرف عنيها وتحدثت بسخريه/ وانتي شاغله بالك ليه. 
فاطمه بـ.ـارتباك/ لا شاغله بالي ده ايه..اناا بسأل عادي يعني. 
فرحه نظرت لها ومن ثم ضحكت ضحكه عاليه وتحدثت بضحك/ مش عايزه اقولك قد ايه انتي شكلك مسخره. 
فاطمه بسخريه/ هو انتي لسه هتقولي ما انتي قولتي خلاص. 
فرحه توقفت عن الضحك وتحدثت بجديه/ طب ايه بقي مش هنقوم ولا ايه. 
فاطمه بتهنيده/ عمري ما بعرف اخد منك لا حق ولا باطل ابدا..يلا يا فرحه امشي قدامي. 
ذهب كلا من فرحه و فاطمه علي محضارتهم. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر رشـ.ـدي..
في مكتبه..
كان يجلس وهو قلق علي ابنته كثيرا ولا يعرف ماذا من المفترض ان يفعل من اجل حمايتها. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦ 
في الجامعه..
انتهوا من كل محضارتهم واستعدوا للذهاب.
فرحه بإبتسامه/ باااي يا قلبي هبقي اكلمك لما اروح.
فاطمه بإبتسامه/ تمام يا قلبي..بااي.
ذهبت فاطمه وفرحه كانت ستذهب ولكن اوقفها بصوته قائلا/ ايه يا روحي عايزه تمشي من غير ما تسلمي عليا اخص عليكى. 
فرحه بضيق/ عايز ايه يا كارم احنا مش هنخلص بقي.. هو انتي مش جيت اتقدملي وانا رفضتك عايز ايه تاني بقي.
كارم بطريقه مرعـ.ـبه/ ما هو عشان كده اناا مش هسيبك في حالك عشان كارم الفشاوي محدش بيرفضه هو بس اللي بيرفض.
فرحه بلا مبلاه/ اعلي ما في خيلك اركبه.. انت عارف كويس انها مبتفرقش معايا .
فرحه كانت ستذهب ولكن امسك يديها بقوه.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم....
كان ينتظرها حتي القي نظره علي الجامعه ووجدها واقفه ويوجد احد ممسك بيديها بقوه. 
ذهب اليهم بغضب وامسك كارم وضـ.ـر.به لكمه قويه جعلته يسقط ارضا. 
كارم نظر له بغضب قائلا/ انت عارف عقوبه اللي انت عملته ده ايه. 
تميم بإبتسامة سخريه/ طبعا عارف ده انا واخد دروس فيه.. تحب اوريك. 
كارم امسك نفسه و وقف امامه بغضب وكان سيضـ.ـر.ب تميم ولكنه كان اسرع منه وضـ.ـر.به لكمه اخري جعلته ينزف بشـ.ـده. 
تميم بحده/ لو قربتلها تاني محدش هيسمي عليك انت فااااهم. 
تميم اخذ فرحه وذهبوا وتركوا كارم يتوعد لهم بأشـ.ـد العقاب. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في بيت فاطمه.. 
دخلت فاطمه وهي متعبه كثيرا وذهبت الي غرفه المعيشه وجدت والدتها تشاهد التلفاز وتبكي. 
فاطمه بخضه/ مالك يا ماما في ايه. 
رحمه والدتها ببكاء/ البطل مـ.ـا.ت يا فاطمه انا مش هقدر اكمل المسلسل ده من غيره. 
فاطمه بصدمه/ بقي بتعيطي كده يا امي عشان البطل مـ.ـا.ت اومال لما انا اموت هتعملي ايه.. هتفرقي شربات. 
رحمه بخضه/ بعد الشر عليكي وبعدين ايه الهبل اللي انتي بتقوليه ده.. ثم اكملت بتأثر.. اكمني زعلت علي البطل شويه تقومي تقولي كده. 
فاطمه بضحك/ انا بهزر معاكي يا ماما.. يلا بقي انا داخله انام شويه لحسن انا تعبانه اوي. 
رحمه بسرعه/ مش هتكلي. 
فاطمه بإبتسامة/ لا يا ماما كلت في الجامعه.. يلا تصبحي علي خير يا ست الكل. 
دخلت فاطمه ل تسترخي ورحمه اكملت بكاء علي مسلسلها. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر رشـ.ـدي.. 
وصلوا كلا من فرحه وتميم وتميم نظر ل فرحه وتحدث بإهتمام/ مين بقي الواد ده. 
فرحه بهدوء/ ده واحد كان متقدملي بس رفضته. 
تميم نظر الي يديها بالصدفه وتحدث بإستغراب/ ليه هو انتي مخطوبه. 
فرحه ادركت انه راي الخاتم وتحدثت بهدوء/ لا مش مخطوبه.. اما بالنسبه للخاتم ده ف ده ذكري من مامي الله يرحمها. 
تميم بتاثر/ انا اسف. 
فرحه بإبتسامة/ متتاسفش.. وبجد انا بشكرك علي اللي عملته معايا انهارده. 
تميم بإبتسامة خفيفه/ متشكرنيش علي حاجه.. انا بعمل واجبي. 
خرجت فرحه ودخلت القصر وهو انتظرها حتي دخلت وذهب بسيارته الي عمله. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
 مسااااءاااا.. 
كانت جالسه في غرفتها وتتحدث مع فاطمه. 
فرحه بإبتسامة/ فاتك نص عمرك انهارده. 
فاطمه بإستغراب/ ليه.. ايه اللي حصل. 
فرحه قصت لها كل شئ. 
فاطمه بدهشه/ اوووباااا.. ينهااار انا ازاي فوتت حاجه زي دي. 
فرحه باسف/ معلش يا روحي تتعوض ان شاءلله. 
فاطمه بإبتسامة/ خير خير. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في فيلا تميم.. 
كان يجلس هو وباسل ويتحدثون. 
باسل بدهشه/ ايه اللي انت عملته عند الجامعه ده انت لحقت يابني. 
تميم بجديه/ عملت ايه يعني انا بعمل شغلي. 
باسل بغمزه/ بتعمل شغلك بردوا.
تميم بحده/ جرا ايه يا باسل ما انا لسه قايلك الصبح اني مش طايقها.. احنا هنقعد نزيد في الموضوع كتير. 
باسل بمكر/ تنكر انك اتعملت معاها كويس بعد الخناقه دي.
تميم بضيق/ لا منكرش بس ده مش معناه انه انا بحبها او اعجبت بيها. 
باسل بخبث/ بس انا مقولتش انك بتحبها او اعجبت بيها.. انا قولت انك اتعاملت معاها كويس. 
تميم بانتباه/ احم اومال مين اللي قال. 
باسل بغمزه/ انت يا بااارو. 
تميم نظر له بضيق وحاول التهرب من الموضوع/ تشرب قهوه. 
باسل بإبتسامة/ اشرب مشربش ليه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فرحه.. 
فرحه كانت تتحدث مع فاطمه ولكن سمعت صوت غريب من غرفه والدها. 
فرحه بهدوء/ بقولك يا فاطمه اقفلي دلوقتي واكلمك شويه كده. 
اغلقت فرحه الهاتف وذهبت الي غرفه والدها وانصدمت عنـ.ـد.ما رات ابيها مرمي ارضا. 
فرحه بصدمه/ بااااباااااا. 
يـتـبـع🌚.. 
فرحه بصدمه/ باااابااااا. 
ذهبت اليه وحاولت ايقاذه ولكن لا فائده.. ظلت تبكي وكانت لا تعرف ماذا تفعل. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
جلس واعطي باسل القهوه. 
تميم بإبتسامة/ عملتهالك زي ما بتحبها. 
باسل بضحك/ كتر خيرك. 
كانوا يضحكون ولكن اوقفهم رنه هاتف تميم. 
تميم بإستغراب وهو ينظر للاسم/ اده دي فرحه. 
باسل في سرعه/ طب رد مستني ايه. 
اجاب تميم ولم يسمع اي شئ بسبب بكائها. 
تميم بقلق/ مالك يا فرحه بتعيطي ليه كده. 
فرحه ببكاء/ الحقني يا تميم بابا وقع ومش عايز يفوق واناا مش عارفه اتصرف ازاي. 
تميم وهو يحاول تهدأتها/ طيب اهدي اهدي.. اناا جاي حالا. 
اغلق تميم الهاتف ونظر الي باسل وباسل تحدث بقلق/ ايه في ايه. 
تميم في سرعه وهو ياخذ مفاتيح السياره/ تعالي معايا هبقي احكيلك في الطريق. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فاطمه.. 
اغلقت مع فرحه و جلبت اللابتوب تبعها وظلت تتفحص مواصل التواصل الاجتماعي.
بعد دقائق.. سمعت والدتها تنده عليها بصوت عالي. 
رحمه بفرح/ فاااطمه تعالي يا بت في مفاجاءه. 
فاطمه بزفر وهي تحدث ذاتها/ مفاجاءه ايه بس يا امي.. تلاقكي هتقوليلي البطل لسه عايش.. هو انا مش عارفاكي. 
خرجت فاطمه وهي تتحدث بممل/ ايه يا امي خير ايه الم... 
لم تكمل جملتها وانصدمت عنـ.ـد.ما راته يقف امامها و يفتح يديه لها. 
فاطمه وهي تضع يدها علي فمها بصدمه/ ااااحمد. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر رشـ.ـدي.. 
وصل تميم وباسل وفتحت لهم فرحه وهي تبكي. 
تميم بخضه من منظرها/ اهدي يا فرحه.. هو فين بالظبط. 
فرحه ببكاء/ موجود في اوضته.
باسل بسرعه/ طب ورينا اوضته بسرعه. 
فرحه اخذتهم علي غرفه والدها وباسل وتميم قاموا بحملوا الي السياره. 
فرحه ذهبت ورأهم وهي تبكي بحرقه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فاطمه.. 
ذهبت الي احمد واحتضنته بشـ.ـده. 
رحمه بسخريه/ نحن هنا. 
فاطمه اتكسفت واحمد نظر ل خالته وتحدث بإبتسامة/ ماشي يا خالتي بس لما تبقي مراتي ساعتها مش هتقدري تمنعيني. 
رحمه بسخريه/ لما تبقي مراتك بقي ان شاءلله. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في المشفى..
دخلوا المشفى والممرضين اتوا واخذوه في سرعه الي غرفه الكشف.
ظلوا منتظرين بالخارج وفرحه كانت منهاره وتميم كان يحاول تهدئتها .
خرج الدكتور وتحدث بحزن قائلا/ .......
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فاطمه...
كانوا يجلسون هما الاتنين بسعاده ورحمه كانت تحضر العشاء.
رحمه بصوت عالي نسبيا/ يلا يا ولاد العشا جاهز.
ذهبوا ليتعشوا وكانوا في قمه سعادتهم.
رحمه بابتسامة/ قولي بقي يا احمد ايه اخبـ.ـار سفريتك كانت متعبه ولا ايه. 
احمد بهدوء/ والله يا خالتي اكدب عليكي لو قولتلك انها كانت مريحه بالعكس كانت متعبه جدا والشغل كان فوق راسي والعمليات مبتخلصش.. ثم اكمل بغمزه وهو ينظر ل فاطمه.. بس كل ما كنت اتعب اوي افتكر فاطوم وساعتها تعبي كل كان بيروح.
رحمه بضحك/ يا سيدي يا سيدي.. ماشي يا عم هعدهالك المرادي بس عشان انت لسه راجع من السفر. 
فاطمه كانت في قمه خجالها واحمد كان ينظر لها بابتسامة عشق ورحمه كانت سعيده لهم كثيرا.
احمد بإبتسامه/ بقولك يا خالتي .
رحمه بإبتسامه/ قول يا قلب خالتك.
احمد بإبتسامه/ انا بطلب منك ايد فاطمه.. واعتقد انها قربت تخلص جامعتها ولا ايه.
رحمه بمكر/ والله الراي راي العروسه لو موافقه تمام مش موافقه سامحني مش هقدر اوافق.
رحمه بإبتسامه خبيثه/ ها يا فاطوم موافقه ولا ايه.
فاطمه كانت صامته وتبتسم فقط.
رحمه بمكر/ شكلك كده مش موافقه..ثم اكملت وهي تنظر ل احمد.. خلاص يا بني كل شئ قسمه ونصيب.. واكيد هتلاقي البنت اللي من نصيبك. 
فاطمه في سرعه/ اناا موافقه يا ماما موااافقه.
رحمه بضحك علي ابنتها/ ده انتي واقعه واقعه.
احمد وهو ينظر لها بعشق/ مش لوحدها يا خالتي مش لوحدها.
رحمه كانت تنظر اليهم بإبتسامه وتحدث نفسها بإرتياح/ ربنا يخليكم لبعض ويحببكم في بعض كمان وكمان يا حبايبى.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في المستشفى..
الدكتور بأسف/ للاسف الضغط على عليه وكان هيدخل في جلطه بس الحمدلله لحقناه.. لازم تخدوا بالكم منه كويس عشان حالته النفسيه مش كويسه خاالص.
تميم بهدوء/ هو ممكن يخرج انهارده يا دكتور.
الدكتور بهدوء/ ااه بس محتاج راحه ساعتين كده عقبال ما يفوق ويبقي كويس.
باسل بهدوء/ طب هو ينفع ندخله.
الدكتور/ ااه ممكن تدخلوا.
دخلوا ل رشـ.ـدي وفرحه كانت تبكي بحرقه علي ابيها.
فرحه جلست بجانبه وتحدثت بإبتسامه وسط بكائها/ كده يا بابا كنت عايز تسيب فروحتك لوحدها.. بس انا مش زعلانه منك عارف ليه.. عشان انا مقدرش ازعل منك.. يا بابا انت كل حياتي انا من غيرك مقدرش اعيش..ثم اكملت ببكاء.. متسبنيش يا بابا ونبي ما تسبني.. يااارب ونبي متعملش فيا كده ونبي يااارب.. بابا الوحيد اللي بقيلي من الناس اللي بحبهم ونبي يارب ما تبعدوا عني .
تميم وباسل كانوا واقفين وعينهم تدمع وفرحه صعبت علي تميم بشـ.ـده وذهب اليها واخذها في حـ.ـضـ.ـنه وتحدث بهدوء/ اهدي يا فرحه ان شاء الله هيبقي كويس وخلاص الدكتور طمنا يعني مش محتاجه تخافي.
فرحه شعرت بالاطمأنان وهي في حـ.ـضـ.ـن تميم وكانت تتمني ان يكون كلامه صحيح وابيها يصبح بخير.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
صباااااااحاااااا..
في غرفه رشـ.ـدي..
استيقظ من النوم وجد فرحه نائمه علي الاريكه بجانب سريره نظر اليها بحب وحاول ايقظها.
رشـ.ـدي بإبتسامه/ فروحتي اصحي يا حبيبتي .
استيقظت فرحه بخضه/ بابي انت كويس.
رشـ.ـدي بضحك/ ايوه يا حبيبتي كويس..قومي يلا عشان متتاخريش علي جامعتك.. ثم اكمل بتذكر.. ااه و عـ.ـر.في تميم انه احنا عزمينوا علي العشا انهارده.
فرحه بإستغراب/ حاضر يا بابا.. يلا انا هقوم اجهز واروح الجامعه لحسن اتاخرت.
قامت فرحه بتجهيز نفسها و ودعت ابيها وذهبت.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم..
تميم بتساؤل/ باباكي عامل ايه.
فرحه بإرتياح/ الحمدلله بقي كويس.
تميم بإبتسامه/ الحمدلله.
شغل تميم السياره واتجه الي وجهتهم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجامعه..
وصل كلا من احمد وفاطمه.
فاطمه بإبتسامه/ انا خايفه اخد علي كده.
احمد بحب/ خدي راحتك يا قلبي.. انتي طول ما انتي معايا كل اللي نفسك فيه انا هحققهولك.
فاطمه بحب/ ربنا يخليك ليا يا احلي احمد في الدنيا.
احمد بحب/ ويخليكي ليا يا احلي فاطومي.. يلا بقي امشي عشان متتاخريش.
فاطمه بضحك/ حاضر يا حماده.
احمد ابتسم بحب.. وفاطمه ذهبت الي جامعتها.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم وفرحه.. 
وصل تميم وفرحه الي الجامعه. 
فرحه بإبتسامة/ عايزه اقولك انه بابا عازمك علي العشا. 
تميم بجديه/ انا مش ضامن هبقي فاضي ولا لأ.. بس اكيد لو فاضي هاجي. 
فرحه بإبتسامة/ اشطا.. يلا انا همشي عشان متأخرش. 
تميم بدون ما يفكر/ خلي بالك من نفسك. 
فرحه بإبتسامة/ حاضر. 
ذهبت فرحه وتميم كان ينظر لها بإبتسامة واستغرب لما فعله ولكنه يشعر انه شعور حلو. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
مسااااءاااا..
علي مائدة العشاء..
كانوا يجلسون جميعا ويأكلون بهدوء .
رشـ.ـدي بإبتسامه/ ها يا تميم ايه رايك في الاكل.
تميم بإبتسامه/ حلو يا رشـ.ـدي بيه.
فرحه بغرور/ لازم طبعا يكون حلو مش انا اللي عملاه اكيد لازم يكون حلو.
تميم بإستفزاز/ علي فكره انا كنت بجامل.
فرحه بسخريه/ مش عليا الكلام ده يا تميم بيه..وبعدين كلمه الحق هي اللي بتطلع الاول ف اسكت بقي.
تميم ابتسم لذكاء هذه الفتاه وهذا ما جعله يعجب بيها اكثر.
بعد دقائق.. انتهوا من الاكل وفرحه ذهبت الي حديقه المنزل اما رشـ.ـدي فإستغل الفرصه وجلس هو وتميم في غرفه المعيشه.
تميم بهدوء/ خير يا رشـ.ـدي بيه.. ايه الموضوع اللي حضرتك عايزني فيه.
رشـ.ـدي بجديه/ بص يا تميم يابني انا عارف كويس انك مش حارس وانك ظابط مخابرات سري ومتخفش السر ده محدش هيعرفه عشان ده هيضر شغلك انا عارف..وبشكرك علي انك بتحمي بنتي وبشكرك علي اللي عملته امبـ.ـارح معانا وانك ساعدت فرحه ساعت لما كنت تعبان.
تميم بمقاطعه/ متشكرنيش يا فنـ.ـد.م وبعدين انا اعرف كمان انه حضرتك كنت اشطر ظابط مخابرات زمان يعني حضرتك قدمت خدمـ.ـا.ت كتير ل بلدك ف ده جزئ صغير بنردهولك من الخدمـ.ـا.ت اللي كنت بتقدمها.
«ملحوظه: رشـ.ـدي كان ظابط مخابرات بس استقال واتجه للعمل بالشركات حتي اصبح رجل اعمال كبير». 
رشـ.ـدي بهدوء/ بص يابني انا كنت زمان بعمل شغلي ف ده بالنسبالي كان اكبر انجاز بس انا لما استقلت ف ده عشان كنت خايف انه يجرالي حاجه واسيب فرحه لوحدها.. اما دلوقتي الخطر بقي عليها اكبر.. وانا بقيت عاجز اني احميها او مش هقدر ابقي جمبيها.. لانه زي ما انت شوفت حصلي ايه.. الله اعلم ربنا مخبيلي ايه بكره.. فعشان كده انا طالب منك طلب واتمني تقبله. 
تميم بهدوء/ قول يا رشـ.ـدي بيه. 
رشـ.ـدي بعد تفكير طويل ونفس عميق/ انا طالب منك تتجوز فرحه.
تميم بصدمه/ ايييييه. 
يـتـبـع🌚.. 
رشـ.ـدي بعد تفكير طويل ونفس عميق/ تتجوز فرحه. 
تميم بصدمه/ ايييييه.
رشـ.ـدي بـ.ـارتباك/ بص يا تميم انا عارف انه صعب عليك وصعب عليا انا كمان والله.. و بعدين مش لازم تحبها انا بس عايزك تتجوزها عشان تبقي ليها سند من بعدي.. اوعي تفتكر انه اللي انا بعمله ده سهل عليا بالعكس انا لو عليا مش عايز اسيبها تبعد عني بس انا لازم احميها ولو عايز تطلقها ممكن تطلقها لما تحس انه الخطر اتشال من عليها.. هاا ايه رايك. 
تميم بعد تفكير كتير وتأثر وإستسلام/ خلاص يا رشـ.ـدي بيه انا موافق ومتخفش عليها مش هزعلها ابدا وهحميها. 
رشـ.ـدي بإبتسامة/ ربنا يخليك يابني انا كده اقدر اطمن عليها واموت وانا مرتاح. 
تميم في سرعه/ متقولش كده يا رشـ.ـدي بيه ربنا يديك الصحه وطولة العمر. 
رشـ.ـدي بإبتسامة خافته/ كلنا هنموت يابني مفيش حد بعيد عن الموت والموت علينا حق. 
تميم بجديه/ طب تحب اطلب الماذون امتي.
رشـ.ـدي بهدوء/ خليها بكره يكون اتكلمت مع فرحه. 
تميم بجديه/ تمام يا رشـ.ـدي بيه.. استاذن انا بقي. 
رشـ.ـدي بإبتسامة/ اذنك معاك يابني. 
ذهب تميم ورشـ.ـدي اتجه الي ابنته ليطمأن عليها. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في حديقه المنزل..
كانت فرحه تتحدث مع فاطمه وقصت لها كل شئ. 
فاطمه بحده وحزن/ انتي هبله يا بت..انتي ازاي يعني يحصل كل ده معاكي وانا اخر من يعلم يا هاااانم. 
فرحه باسف/ خلاص بقي يا فاطوم المهم انها عدت علي خير وربنا ستر.. ثم اكملت بحب.. بس انتي مشوفتيهوش عمل ايه معايا.. كان جمبي في كل ثانيه وكان واضح اوي انه هو خايف اوي وزعلان عليا. 
فاطمه بغمزه/ ايوه يا عم..وبعدين مش ده اللي مستحيل يا فاطمه يحصل اللي في دماغك..اهو حصل يختي.
رشـ.ـدي كان واقف ورأها وسمعها عنـ.ـد.ما كانت تتحدث عن تميم.. ظل واقف يستمع الي حديثها بإرتياح وشعر انه اختار لها الشخص الصحيح والذي هي كمان تحبه وتشعر معه بالاطمأنان. 
صعد رشـ.ـدي الي غرفته وقرر ان يتركها تتحدث علي راحتها و انه سيتحدث معها غدا. 
فرحه بحيره/ عارفه يختي بس اعمل ايه حبيته بقي معرفش بقي ده حب من اول نظره ده ولا ايه..ثم اكملت بإبتسامة خبيثه.. وبعدين مش اناا لوحدي انتي كمان.. بأمارة حماده بيه اللي جيه يوصلك انهارده. 
فاطمه بكسوف/ بس بقي متكسفنيش.. وبعدين ده لسه راجع امبـ.ـارح وطلب ايدي من ماما وانا الصراحه وافقت مقدرتش بصراحه. 
فرحه بضحك/ طول عمرك واقعه كده.. قولتلك مليون مره اتقلي مفيش فايده فيكي. 
فاطمه بلا مبالاه/ يشيخه اسكتي بلا اتقل بلا متقلش مبقاش ياكل الكلام ده مع الرجاله دلوقتي.. وبعدين لما انا اتقل عليه هيشوف غيري.. طب وعلي ايه.. انا اكسبه ل صفي بدل ما تيجي واحده ملهاش لازمه تخدوا مني. 
فرحه بممل/ طب يلا بقي اقفلي عشان انا زهقت منك ومن سي احمد بتاعك ده. 
فاطمه بضحك/ ماشي يختي سلااام.
اغلقت فرحه الهاتف وذهبت للاطمانان علي والدها وبعدما اطمأنت عليه.. ذهبت الي غرفتها وغفوت وهي تفكر فيه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في فيلا تميم.. 
دخل الفيلا والقي المفاتيح جانبا وصعد الي جناحه ل يستريح. 
طول الوقت كان يفكر في فرحه وفي ابتسامتها وضحكتها ومرحها وعنـ.ـد.ما كانت تبكي علي ابيها.. وكان يفكر في زواجه منها وهل هي هتقبل تتزوجه ام لا. 
جلس علي السرير وكان يوجد حديث بين عقله وقلبه.. عقله بحده/ هو انت رجعت تحب تاني ولا ايه وبعدين مش دول هما اللي خدعوك راجع تأمنلهم من تاااني انت اييه مبتحرمش. 
قلبه بحنان/ مش كلهم زي بعض واكيد فرحه احسن بكتير. 
عقله بحده/ مفيش حد احسن من حد كلهم زي بعض.. كلهم زي بعض افهم بقي. 
قلبه بحده/ لا مش هفهم وفرحه من حقها نديها فرصه. 
عقله بسخريه/ اديها فرصه.. بس لو اتجرحت منها مترجعش تعيط وتقول انت كان عندك حق. 
تميم اتخـ.ـنـ.ـق من هذا الحديث و تحدث هو بتماسك/ انا اكيد مش هحبها انا بس هحميها عشان دي وصيه باباها غير كده لأ. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
صبااااحاااا.. 
استيقظت ب نشاطها المعتاد وجهزت نفسها وهبطت الي الاسفل وجدت ابيها جالس و وضع الفطار. 
فرحه بمرح/ الله الله يا رشـ.ـدي بيه عايز تفطر من غير بنتك. 
رشـ.ـدي بإبتسامة/ مقدرش اعملها يا فروحتي. 
جلست فرحه وكانت تفطر بإستمتاع. 
رشـ.ـدي بتردد/ فرحه انا عايزك في موضوع. 
فرحه وهي تأكل/ قول يا بابا. 
رشـ.ـدي بهدوء/ انتي هتتجوزي تميم انهارده. 
فرحه بصدمه/ ايييييييييييييييه. 
رشـ.ـدي بهدوء/ فرحه اهدي عشان خاطري.. كل ده عشان مصلحتك والله. 
فرحه بسخريه/ مصلحتي.. مصلحتي في انك تجوزني الحارس بتاعي.. مصلحتي انك تسبني ابعد عنك..كل ده ومصلحتي.. انا بجد مش مصدقاك يا بابا. 
رشـ.ـدي بحزن/ يحبيبتي انا بحبك وخايف عليكي وهت عـ.ـر.في فيما بعد انه ده من مصلحتك.. بس انتي لازم توافقي عشان اكون مرتاح. 
فرحه بحده/ وفين راحتي اناا.. ليه عايز تجوزني لواحد لسه معرفوش بقالي يومين..ثم اكملت بحزم وجديه.. بس عارف انت معاك حق انا لازم اوفق عشان انا بقيت عبئ علي سيادتك يا رشـ.ـدي بيه. 
ذهبت فرحه ورشـ.ـدي ظل ينده عليها حتي تعب و جلس علي الكرسي ل يستريح. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في لندن.. 
في قصر كبير للغايه.. 
كان يجلس في غرفه التدريب ويتدرب بكل قوته.. حتي جاءه اتصال جعله يتوقف عن التدريب. 
عادل/ خير.. انا بقلق من اتصالاتك المفاجأة دي. 
مجهول/................
عادل بعصبيه/ انت بتقول ايه.. انا لازم اجي حالا. 
اغلق المكالمه علي الفور واتجه الي قصره وتحدث الي الخدم بصوت عالي نسبيا. 
/ جهزولي الشنط بتاعتي بسرعه واحجزولي علي اول طايره ل مصر انهارده. 
صعد الي جناحه الخاص وقام باخذ شاور وجهز نفسه ونظر الي نفسه في المراءه وتحدث بإبتسامة تدل علي الشر/ جايلك يا فرحتي واوعدك انك مش هتكوني لغيري ابدا. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
مر اليوم علي خير دون ان يحدث اي شئ جديد. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
مسااااااءاااااا.. 
في قصر رشـ.ـدي.. 
كانوا جميعا يجلسون وكانوا غير سعادين بالمره. 
المأذون كان يجهز اورواق الزواج و اخذ بطاقات الشهود وهما عمار وباسل.. وكان سيبدا في عقد الزواج.. ولكن جاء من سيوقفهم من الزواج. 
عادل بسخريه/ بقي كده يا عمي متعزمنيش علي فرح مراتي حبيبتي. 
يـتـبـع🌚.. 
عادل بسخريه/ بقي كده يا عمي متعزمنيش علي فرح مراتي حبيبتي. 
رشـ.ـدي بصدمه/عاادل!! انت ايه اللي جابك. 
عادل بسخريه/ ايه اللي جابني.. اقولك انا يا عمي العزيز ايه اللي جابني.. جيت عشان المهزله اللي بتحصل.. كده يا عمي عايز تجوز مراتي لواحد تاني.. طب ده حتي حـ.ـر.ام شرعا وقنونا. 
فرحه بصدمه/ انت بتقول ايه.. انت اتجننت في نفوخك ولا ايه.
عادل بإبتسامة استفزاز/ عيب يا فروح لما تكلمي جوزك حبيبك بالطريقه دي. 
عادل وهو يطلع ورقه من جيبه/ عشان مضعيش وقتكم و وقتي دي ورقه جوزنا والماذون قاعد خليه يأكدلكم كلامي لو مش مصدقين. 
بالفعل الماذون تاكد من الورقه ووجدها سليمه. 
فرحه بجنان وهي تنظر ل والدها/ طب ازاي.. ازااااي اتكلم قول حاجه ساكت ليييييه.
تميم كان مصدوم ويتابع الحديث هو وباسل وعمار بصمت. 
رشـ.ـدي بكسره/ كلامه صح يابنتي.. انتي فعلا مـ.ـر.اته.. قبل ما تدخلي الجامعه.. هو جيه وطلب ايدك ولما انا رفضت هددني بيكي انه هو هيقـ.ـتـ.ـلك لو انا موافقتش وللاسف وافقت عشان انقذك. 
فرحه بدمـ.ـو.ع/ ياريتك كنت سيبته يقـ.ـتـ.ـلني ياريتك.. ارتحت يا بابا اديني دلوقتي هموت بالبطئ.
فرحه نظرت ل تميم بدمـ.ـو.ع/ تميم انت اكيد مش مصدق اللي بيحصل زاي صح. 
تميم كان ينظر لها بتاثر. 
عادل بغيره/ خدوها علي العربيه. 
فرحه بجنون/ انت بتقول ايه انا مش متحركه من هناا انت فاااهم. 
عادل بغضب/ قولت خدوها.
فرحه بدمـ.ـو.ع وهي تترجي تميم/ تميم انت هتسبهم ياخدوني.. اعمل حاجه ونبي انا مستحيل اروح معاه.
تميم وقف امامه وحدثه بتحدي/ اولا جوازك منها باطل لانه ده بالاجبـ.ـار يعني مينفعش لا شرعا ولا قنونا ولو ممشتش من هنا دلوقتي ساعتها قول علي نفسك يا رحمن يا رحيم. 
عادل وهو ينظر ل فرحه/ حلو اوي البطل اللي كنتي هتتجوزيه ده بس للاسف مش هينفعك دلوقتي ب حاجه. 
جاء الحراس وقاموا باخذ فرحه بقوه بعد محاولات كثيره من تميم وباسل وعمار ف انهم يأخذوها. 
فرحه ببكاء هيستيري/ تمييييم متسبنيش يا تميم.. باااابااا انقذني يا بااابااا.. اعملوا اي حاجه متسبونيش مع الحيوااان ده. 
رشـ.ـدي اغمي عليه وكلهم حاولوا ايقاذه ولكن لا فائده وقاموا بأخذوا للمستشفي. 
اما فرحه ف قاموا باخذها وذهبوا.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فاطمه.. 
كانت ترن علي مرارا وتكرارا علي فرحه ولكن فائدة كان هاتفها مغلق. 
فاطمه بقلق وهي تحدث والدتها/ ماما انا قلقانه علي فرحه.. عمال برن عليها مبتردش. 
رحمه بهدوء/ معلش يا روحي تلاقيها مشغوله في حاجه ومش شايفه الفون. 
فاطمه بقلق/ بس ده مغلق. 
رحمه بهدوء/ يبقي اكيد نسيت تشحنه.. بكره ابقي كلميها.. يلا بقي روحي نامي وسيبيني اكمل المسلسل. 
فاطمه بخـ.ـنـ.ـقه/ انا زهقت من المسلسل والله.. وبعدين مش البطل مـ.ـا.ت بتتفرجي عليه تاني ليه. 
رحمه بإستفزاز/ لا ما ده مسلسل تاني فيه نفس البطل. 
فاطمه تركتها وذهبت الي غرفتها بزهق.. ومازالت تفكر في فرحه ولماذا هاتفها مغلق. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في المستشفي.. 
خرج الدكتور وتحدث بإبتسامة/ الحمدلله بقي كويس.. هو دلوقتي هيفضل تحت الرعايه.. لحد ما يتحسن خالص. 
تميم بـ.ـارتياح/ الحمدلله.. ربنا ستر. 
باسل بهدوء/ فعلا الحمدلله. 
عمار في سرعه/ يجماعه احنا هنسيب بنته كده احنا لازم ننقذها. 
تميم بإبتسامة شر/ اكيد هننقذها..اما عادل ف جه في ملعبي وكل العابه ومخططاته هتتكشف.. والمرادي مش هسيبه الا لما يتمسك وياخد جزائه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر عادل.. 
وصلوا.. وعادل فتح باب السياره وامسك فرحه بقوه ودخل بيها الي القصر تبعه. 
فرحه بكره/ سيب ايدي يا حـ.ـيو.ان. 
عادل رمها ارضا وتحدث بغضب/ لسانك اللي عايز قطعه ده لو متعدلش انا هعدلهولك انتي فاهمه. 
فرحه بكره/ لا مش فاهمه واعلي ما خيلك اركبه يا حـ.ـيو.ان يا زباله. 
عادل قام بشـ.ـدها من شعرها بقوه وتحدث بغضب جحيمي/ انا حظرتك قبل كده وهحظرك تاني.. اياكي لسانك ده ينطق حرف مش عجبني.. فاااهمه يا زباله. 
عادل القها ارضا وفرحه كانت تصرخ من شـ.ـده الوجع. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
صبااااحاااا.. 
في القطاع.. 
دخل تميم بغضب وتحدث بحده/ سيادتك كنت تعرف انه عادل الحريري يقرب ل فرحه وخلتني احرس فرحه عشان عادل الزفت ده صح. 
اللواء منير ببرود/ انت ايه اللي انت عملته ده ازاي يعني تدخل من غير استاذان. 
تميم بنفاذ صبر/ انا اسف يا فنـ.ـد.م.. ممكن بقي ترد عليا. 
اللواء منير بجديه/ ااه كنت عارف انت ايه اللي مضايقك بقي. 
تميم بغضب/ اللي مضايقني انك مقولتليش وكمان عادل طلع متجوز فرحه وهو دلوقتي واخدها في بيته بالغصب. 
منير ببرود/ مش لازم تعرف كل حاجه..انت عارف كويس جدا انه شغلنا ده بيحتاج سريه تامه.. وبعدين كل اللي انت قولته ده انا عارفه انا مش نايم علي وداني يا سيادة الرائد. 
تميم بضيق/ طيب ودلوقتي ايه هي الخطه عشان نمسك عادل وننقذ فرحه.. ولا الحاجات دي كمان فيها سريه. 
منير بهدوء/ اقعد يا تميم واهدي. 
منير قام بمحادثة امين القطاع/ قول ل سياده الرائد باسل وسياده الرائد عمار يجوا المكتب حالا. 
الامين بإحترام/ حاضر يا فنـ.ـد.م. 
منير بهدوء وهو ينظر ل تميم/ دلوقتي هنتجمع وهقولكوا ايه المفروض يحصل. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر عادل.. 
فاقت فرحه وكانت موجوعه جدا و وجدت نفسها في غرفه غريبه ومن ثم تذكرت ما حدث بالامس وكانت ستبكي.. ولكن حدثت حالها وقوت نفسها/ قسما عظما لاعرفك مين هي فرحه الحريري يا عادل يا حيواان. 
امسكت هاتفها وقامت بالاتصال علي تميم/ ايوه يا تميم. 
تميم في سرعه/ ايه يا فرحه انتي فين بالضبط. 
فرحه بهمس/ اسمعني يا تميم انا هحاول باقصي الطرق اجاي انهارده الجامعه.. واكيد عادل هيحطلي حراسه قدام الجامعه.. انت بقي هتيجيلي من ورا الجامعه.. فيه باب ورا الجامعه بيفتح في البريك.. تميم انت لازم تيجي عشان اناا لازم اتكلم معاك اوعي تتاخر. 
تميم في سرعه/ تمام يا فرحه متخفيش انا هاجي.. بس اهم حاجه انتي تيجي. 
فرحه بهمس/ لا متخفش من ناحيتي انا هتصرف واجي. 
تميم بهدوء/ طيب خلي بالك من نفسك سلام.
اغلقت فرحه الهاتف وجهزت نفسها وفكرت ماذا ستفعل وجاء في بالها فكره عبقاريه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فاطمه.. 
كانت جالسه وتفطر وتحاول الاتصال ب فرحه ولكن دون فائده. 
بعد دقائق كان احد يدق الباب ورحمه قامت بفتح الباب.
رحمه بإبتسامة/ قلب خالتك يا حماده.. ادخل ادخل. 
رحمه بفرحه/ حمـ.ـا.تك بتحبك ادخل افطر معانا. 
احمد بغمزه وهو ينظر ل رحمه/ ما انا فعلا حمـ.ـا.تي بتحبني.. ولا ايه يحمـ.ـا.تي. 
رحمه بضحكه خفيفه/ ااه طبعا اومال يا جوز بنتي المستقبلي. 
جلس احمد هو ورحمه ولاحظوا ان فاطمه تاكل بهدوء وشارده ولم تنتبه علي احمد. 
احمد بمرح/ سرحانه في مين غيري يا بطه. 
فاطمه بإنتباه/ اده احمد انت جيت امتي. 
احمد بضحك وهو ينظر ل رحمه/ دي في عالم موازي. 
احمد بهدوء/ مالك يا حبيبتي ايه اللي شاغل بالك. 
فاطمه بحزن/ فرحه من امبـ.ـارح بتصل بيها يا اما مبتردش يا اما بيديني مغلق.  
احمد بهدوء/ طب اهدي كده افطري وبعد ما نخلص انا هتصرف والاقي مكانها. 
فاطمه بفرحه/ بجد يا احمد. 
احمد بإبتسامة/ بجد يا روح احمد. 
فاطمه بإبتسامة/ ربنا يخليكي ليا يا حماده. 
احمد بحب/ ويخليكي ليا يا فاطومي. 
رحمه كانت تبتسم لهم بحب وكانت سعيده بهم. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في القطاع.. 
كلهم كانوا مجتمعين في مكتب اللواء منير. 
اللواء منير بجديه/ دلوقتي احنا ما صدقنا انه عادل رجع.. احنا بقي لازم نكشفه ونكشف خططه قبل ما يفكر يعمل حاجه جديده. 
باسل بجديه/ واحنا ايه الخطه اللي هنشتغل بيها يا فنـ.ـد.م. 
تميم بجديه/ وكمان فرحه عنده يعني ممكن يهددنا بيها. 
اللواء منير بإبتسامة خبيثه/ ما هو فرحه هي اللي هتساعدنا في اننا نمسك عادل الحريري. 
يـتـبـع🌚.. 
اللواء منير بإبتسامة خبيثه/ ما هو فرحه هي اللي هتساعدنا في اننا نمسك عادل الحريري.  
عمار بتساؤل/ ازاي يا فنـ.ـد.م. 
اللواء منير بجديه/ ركزوا معايا. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فرحه.. 
هبطت الي الاسفل بعدما جهزت نفسها وكانت في كامل اناقتها. 
عادل بسخريه/ طول عمرك توقعي وتقومي اقوي من الاول. 
فرحه بثقه/ ما انت عارف يعني مش جديد عليك. 
عادل بسخريه/ ويا تري بقي متشيكه كده وناويه تروحي فين. 
فرحه بجديه/ رايحه الجامعه ولا ناوي تمنعني ان شاءلله. 
عادل ببرود/ وانتي مين قالك انك هتخرجي من هنا اصلا. 
فرحه بهدوء ما قبل العاصفه/ انا اللي قولت وياريت بقي تخليني اروح عشان انت شكلك كده لسه متعرفنيش يا ابن عمي. 
عادل بتحدي/ طب انتي مش هتخرجي من هنا وعايز اتفرج هتعملي ايه. 
فرحه في نفسها بإبتسامة شر/ كنت متاكده انك هتقول كده ومش هتسبني اخرج بسهوله.. قابل بقي يا عم الشهم. 
فرحه بإبتسامة شر/ من عينيا الاتنين.. تعالي بس نفطر الاول وبعد كده هقولك انا هعمل ايه. 
عادل بإستغراب/ نعم. 
فرحه ذهبت الي مائدة الطعام وجلست ببرود وهو ذهب وجلس بإستغراب. 
فرحه كانت تاكل بهدوء وتنتظره حتي ياكل وبالفعل اكل وبعدما اكل هي ابتسمت بإنتصار وظلت تعد علي يديها حتي نظرت اليه و وجدته يتوجع. 
عادل بوجع/ ااااااه. 
فرحه بخضه مصتنعه/ مالك يا عادوله بتتوجع من ايه. 
عادل بوجع/ بطني بتتقطع مش قادر.
فرحه بخضه مصتنعه/ يحرااام انا كده لازم اجبلك الدكتور.. خليك مكانك وانا هروح اجبلك الدكتور واجي. 
عادل لم يهمه امر خروج فرحه من القصر وكل ما كان يهمه هو نفسه وان يصبح بخير. 
خرجت فرحه وكان يوجد حراس وقاموا بمنعها من الخروج ولكن علي من. 
فرحه في سرعه/ اوعي يا بني انت وهو انا لازم اجيب دكتور ل عادل بيه.. لانه تعبان جدا. 
الحراس تركوها وفرحه اخذت سيارة عادل وذهبت بإنتصار وكانت تحدث حالها بإبتسامة سخريه/ بجد كنت شايله همهم طلعوا شويه بهايم بيصدقوا اي حاجه بسرعه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجامعه.. 
وصلت فاطمه هي واحمد. 
فاطمه بإبتسامة خافته/ مع السلامه يا حماده. 
احمد بإبتسامة/ مع السلامه يا روح حماده. 
فاطمه كانت ستذهب ولكن احمد امسكها من يديها وتحدث بإبتسامة/ متخفيش انا هدور عليها واقولك علي مكانها.. مش عايزك تقلقي. 
فاطمه بحب/ طول ما انت جمبي انا مطمنه.. وانا واثقه انك هتلاقيها. 
ذهبت فاطمه الي الجامعه وانطلق احمد ب سيارته بعدما اطمان عليها. 
بعد دقائق كانت وصلت فرحه وكانت تركن السياره جانبا.. ومن ثم دخلت الي الجامعه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الكافيه.. 
كان يجلس كلا من باسل وتميم ويتحدثون. 
باسل بتساؤل/ كلمتك صح. 
تميم بإستغراب/ هي مين دي. 
باسل بسخريه/ اللي شاغله بالك.. ثم اكمل بجديه.. بص يا صاحبي انا اكتر واحد عارفك وبعرفك لما بتحب ساعت ما كنت بتحب قبل فرحه كنت بتبقي كده برضوا. 
تميم بنفس عميق/ بص انا مش هنكر اني حبيتها فعلا.. بس خايف.. خايف انها تروح مني و اخسرها او تخدعني زي اللي قبلها.. مش عارف اعمل ايه. 
باسل بإبتسامة/ اسمع كلام قلبك واكيد قلبك مش هيخذلك المرادي. 
تميم بنفس عميق/ اتمني يكون كلامك صح يا صاحبي. 
باسل بإبتسامة/ ان شاءلله هيطلع صح بكره تقول باسل قال.. المهم هي قالتلك ايه بقي لما كلمتك. 
تميم قص له كل ما قالته له فرحه في المكالمه. 
باسل في سرعه/ طب مستني ايه.. روحلها دلوقتي. 
تميم وهو ينظر في الوقت.. ويتحدث بهدوء/ طيب انا هقوم اروحلها يارب بس تكون جت.
باسل بهدوء/ ان شاءلله هتكون جت.. خلي بالك من نفسك. 
تميم بجديه/ اوك.. سلاااام. 
باسل بهدوء/ سلااام. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في القصر عند عادل.. 
كان مازال يتوجع والوجع يزداد اكثر ف اكثر وهو كان قلق انه يصير له شئ. 
عادل بوجع/ انتو يا بهايم حد ينقذني.. مش قااادر.. اااه. 
ظل عادل يتوجع ولم ياتي احد لانقاذه لانه كان معطي اجازه لكل الخدم الذين يعملون عنده. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجامعه.. 
وصل تميم و وجد سيارة عادل موجوده.. دخل الجامعه و ظل يبحث عن فرحه. 
عند فرحه وفاطمه.. 
فاطمه بدمـ.ـو.ع/ كده يا فرحه من امبـ.ـارح معرفش عنك حاجه وتلفونك مغلق. 
فرحه بإبتسامة حب/ معلش يا حبيبتي حقك عليا بس اما احكيلك هتقدرى. 
فرحه قصت كل شئ ل فاطمه وفاطمه كانت مصدومه لما سمعته. 
فاطمه بصدمه وضحك/ علي راي المثل هم يبكي وهم يضحك.. ثم اكملت بإبتسامة.. بس والله جدعه طلع ميتخفش عليكي صحيح. 
فرحه بغرور/ اوومال يابنتي انتي فاكره انك مصاحبه اي حد ولا ايه. 
فاطمه بإبتسامة/ لا طبعا..ثم اكملت بحزن.. طب وتميم تلاقيه قلقان عليكي. 
فرحه بحزن/ انا بجد كل اللي مضايقني هو تميم.. انا علي قد ما كنت زعلانه انه انا هتجوزه غصب بس في نفس الوقت كنت فرحانه.. اهو ربنا خلصني منه وروحت للي بكرهوا وبكره سيرته. 
فاطمه بحزن علي صديقتها/ معلش يروحي.. استحملي عشان تجيبي حقك وكلنا هنبقي جمبك متخفيش. 
فرحه بنفس عميق/ ياريت يا فاطوم.. ياريت اقدر اكمل واستحمل. 
فاطمه بثقه/ انا واثقه انك قدها وهتقدري. 
فرحه بإبتسامة/ ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منك ابدا. 
فاطمه بإبتسامة/ ويخليكي ليا يا فروحتي. 
عند تميم.. 
وجدها تجلس مع فاطمه فقام بالذهاب اليهم. 
تميم بإرتياح/ فرحه. 
فرحه بإبتسامة/ تميم انت جيت امتي. 
تميم بإبتسامة/ لسه جاي.. بس انتي جيتي ازاي. 
فرحه بغرور/ الاسئله دي مينفعش تتسألي يا تميم بيه. 
فاطمه بضحك/ انت شكلك متعرفش بتكلم مين.. دي لو شغاله ظابط سري هتكون افضل ظابط.. دي عندها شويه خطط انما ايه عنب. 
فرحه بضحك/ بغض النظر عن الحسد اللي بتحسدهولي بس هي عندها حق. 
تميم كان يضحك وغمزاته بانت وكان اول مره يضحك من قلبه. 
فرحه رات ضحكته وكانت اول مره تري ضحكته وغمزاته.. ظلت فتره شارده في ضحكته وانتبهت عليها فاطمه وقامت بخبطها بخفه ل تفوق من شاردها. 
فرحه بإنتباه/ احم طب انا بقول نقعد بدل ما احنا واقفين كده. 
قاموا بالجلوس بالفعل وتحدثت فاطمه بهدوء/ طب انا هروح اطمن علي احمد. 
فرحه بإبتسامة/ تمام يا حبيبتي. 
ذهبت فاطمه ونظر تميم ل فرحه وتحدث بتساؤل/ بجد بقي جيتي ازاي ده حتي مفيش حرس بره انتي قـ.ـتـ.ـلتيه ولا ايه. 
فرحه بضحك/ لا لا انا بإختصار حطتله سم في الفطار. 
تميم بصدمه وصوت عالي نسبيا/ عملتي اييييه. 
فرحه في سرعه/ اهدي هتفضحنا.. ايه في ايه انت دماغك راحت ل فين انا اكيد مش هودي نفسي في داهيه عشان واحد زي ده ميستهلش.. انا حطلته شبيه للسم هيقعدله كام ساعه يتوجع وبعد كده يبقي كويس.. مش حكايه يعني. 
تميم بدهشه/ يخربيت دماغك انا ابتديت اخاف منك. 
فرحه بإبتسامة/ احم والله انا مش عارفه انت بتشكر فيا ولا بتهزئني. 
تميم بضحك/ لا متخفيش بشكر فيكي. 
فرحه وضعت يديها علي خدها وشردت فيها مره اخري وكانت تقول في نفسها/ يخربيت جمال ضحكتك يا شيخ.. كان فين ضحكتك دي من زمان. 
تميم بإستغراب/ فرررحه انتي معايا. 
فرحه بإنتباه/ ااه معاك طبعا كنت بتقول ايه بقي. 
تميم بسخريه/ لا واضح انك كنتي معايا.. ما علينا احكيلي عملتي ايه مع الزفت ده. 
فرحه بهدوء/ حاضر هحكيلك بس قولي الاول.. بابا عامل ايه.. قلبي مش مطمن وحاسه انه مش كويس. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فاطمه.. 
كانت جالسه علي طاوله ما في الكافيه تبع الجامعه وتشرب القهوه تبعها وتتصل ب احمد. 
فاطمه بإبتسامة/ ايوه يا حماده. 
احمد بإبتسامة/ ايوه يا فاطوم شكلك مزاجك رايق. 
فاطمه بفرحه/ الصراحه ااه عشان شوفت فرحه جت الجامعه. 
احمد بإبتسامة/ طب كويس.. كانت فين؟؟. 
فاطمه بهدوء/ هبقي احكيلك بعدين.. المهم انت عامل ايه دلوقتي. 
احمد بإبتسامة/ الحمدلله يحبيبتي وانتي عامله ايه. 
فاطمه بإبتسامة/ بخير طول ما انت بخير. 
احمد بحب/ يارب دايما يا فاطومي. 
فاطمه بإبتسامة/ طيب اسيبك بقي تكمل شغلك واروح انا علي محضراتي. 
احمد بإبتسامة/ طيب يا روحي.. سلااام
فاطمه بحب/ مع السلامه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
تميم بإرتباك وكذب/ باباكي!! باباكي كويس جدا.. هو بس زعلان انه انتي مشيتي وعادل اخدك بالطريقه دي. 
فرحه بـ.ـارتياح/ طيب كويس طمنتني وانا بردوا هحاول اروحله او اكلمه. 
تميم بإبتسامة مصتنعه/ ان شاءلله. 
فرحه بإبتسامة/ بص بقي يا سيدي اللي حصل كالاتي.... 
فرحه قصت له كل شيء. 
تميم بغضب/ والحـ.ـيو.ان ده ازاي يمد ايده عليكي. 
فرحه وهي تنظر حوليها ونظرت له وتحدثت بغيظ/ انت ناوي تفضحني صح قول انك ناوي تفضحني ما هو مش معقول كل حاجه تعلي صوتك كده يا تميم. 
تميم بحده/ اومال عايزاني اسمع الكلام ده واروح اشكره مثلا. 
فرحه بهدوء/ لا يا تميم متشكروش بس انا اخدت حقي ولسه هاخده اكتر واكتر. 
تميم بزفر/ طيب والمفروض هتعملي ايه الخطوه اللي بعد كده. 
فرحه بتفكير/ معرفش.. بس اكيد هلاقي عليه حاجه تكون هي نقطه ضعفه وتخليه يطـ.ـلقني ما هو انا اكيد مش هفضل عايشه مع البنادم ده كتير. 
تميم بتساؤل/ هو مش ابن عمك.. يعني اكيد عارفه عنه اي حاجه كده ولا كده. 
فرحه بهدوء/ للاسف لا معرفش لانه مكنش بيجي عندنا كتير ولما دخلت الجامعه هو كان سافر و ل سبب انا معرفوش ومكنش همماني اعرفه انا ارتحت اصلا.. اساسا من صغري وانا مبطقهوش معرفش ليه بس هو سبحان الله مكنش بينزلي من زور.. بس دلوقتي عرفت ليه انا مبطقهوش. 
تميم بحيره/ والله مش عارف اقولك ايه بس كده مش هينفع.. احنا لازم نلاقي حل. 
فرحه بهدوء/ انا اكيد مش هفضل قاعده كده انا اكيد لازم هلاقي حل.. بص انا هخلص بقيت محضراتي واروح واقعد افكر هعمل مع الحـ.ـيو.ان ده ايه.. وانت لو لقيت حل ابعتلي ماسج عشان هو ميعرفش اني معايا موبايل اصلا. 
تميم بنفس عميق/ تمام انا همشي انا بقي.. خلي بالك من نفسك. 
فرحه بإبتسامة/ حاضر.. وانت كمان خلي بالك من نفسك.
تميم بإبتسامة/ حاضر. 
ذهب تميم وفرحه ظلت شارده فيه حتي اختفي ومن ثم ذهبت هي ايضا الي محضاراتها.   
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر عادل.. 
كان صعد الي غرفته ل يستريح.. وكان يتوجع ولكن فجاءه لم يشعر باي وجع. 
عادل باستغراب/اده انا بقيت كويس ازاي واللي حصلي ده. 
ظل يفكر ل دقائق وبعد ذلك تحدث بغضب جحيمي/ هي فرحه الكـ.ـلـ.ـب.. والله لوريكي يا فرحه مين هو عادل الحريري. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجامعه.. 
انتهت فرحه من محضراتها و اتجهت هي وفاطمه عند باب الجامعه. 
فاطمه بحزن/ انتي هتروحيلوا وانتي معاكي فرصه انك تهربي. 
فرحه بسخريه/ اهرب من ايه يا فاطمه لو هـ.ـر.بت منه هستفاد ايه.. هل هو هيطـ.ـلقني بالعكس هفضل علي ذمته يبقي مستفدتش حاجه.. انا لازم ادوقه من العذاب الوان لازم اكره في اليوم اللي فكر فيه انه يهدد بابا عشان يتجوزني.. يا انا يا هو. 
فاطمه بأمل/ وانا هفضل وافقه جمبك يا قلبي.. وقت ما تحتاجيني هتلاقيني جمبك.. ولو بردوا عايزه احمد يساعدك في حاجه هو موجود. 
فرحه بتفكير/ صح انتي كنتي قايلالي انه احمد بيشتغل ظابط يعني هيفدني كتير في اللي انا عايزه اعمله.
فاطمه بإبتسامة/ اكيد طبعا وقت ما تحتجينا هنكون جمبك علي طول. 
فرحه بإبتسامة/ ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منگ ابدا يا اغلي حد في حياتي. 
فاطمه بضحك/ الكلام ده قبل ما ت عـ.ـر.في تميم ولا بعديه. 
فرحه وهي تضـ.ـر.بها علي كتفها بخفه/ ظريفه خفي شويه.
فاطمه بضحك/ حاضر. 
فرحه بإبتسامة/ يلا انا ماشيه.. سلااام. 
فاطمه بإبتسامة/ خلي بالك من نفسك.. سلااام. 
ذهبت فاطمه وكانت ستذهب فرحه لكن وقف بطريقها شخص تكره كثيرا. 
فرحه بنفاذ صبر/ اللهم طولك يا روح.. بص يا كارم انا علي اخري وعفاريت الدنيا بتتنطط قدامي ف اتقي شري انا بقولك اهو. 
كارم بضحكه سخريه/ احلي حاجه بتعجبني فيكي تهديتاتك الجميله. 
فرحه بضحكه ثقه/ بس للاسف انا مبهددش انا بنفذ.. لو تحب ممكن اوريك معنديش مشكله.  
كارم بهدوء غريب/ بصي يا فرحه اللي عمله فيا الواد بتاعك اللي انتي فرحنالي بيه ده ساعتها كان واخدني علي غدر و وعد مني لهنـ.ـد.مكوا علي اللي عملتوا ده.. انتي فاااهمه. 
فرحه بسخريه/ لا مش فاااهمه ومستنيه اشوف انت هتعمل ايه.. شاووو يا بيبي.
ذهبت فرحه وتركت كارم في قمه غضبه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
مساااااااءااااااا.. 
في قصر عادل.. 
وصلت فرحه وركنت السياره ودخلت القصر بعد ان اخدت نفس عميق وتوعدت ل عادل بإنه سيتلقي اشـ.ـد العذاب لما فعله بيها. 
دخلت القصر وجدته مظلم وكانت ستصعد لاعلي ولكن فجاءه الضوء انفتح وتحدث عادل بسخريه وهو جالس علي الاريكه ويضع قدم فوق الاخري/ اهلا اهلا بالسنيوره. 
يـتـبـع🌚.. 
عادل بسخريه/ اهلا اهلا بالسنيوره.. ما بدري يا هانم.  
فرحه وقفت مكانها بضيق وحدثت نفسها بضيق/ ليه يارب مخدتوش وخلصتني منه بقي. 
عادل قام من مكانه واتجه اليها وتحدث بهدوء ما قبل العاصفه/ ينفع اعرف ايه اللي عملتيه الصبح ده. 
فرحه ببرود/ هو انا مش قولتلك هروح الجامعه وانت مرضتش خلاص استحمل بقي. 
عادل بحده/ وانا عشان مرضتش لازم تمشي كلمتك وتخرجي..و كنتي عايزه تموتيني عشان تخرجي. 
فرحه بسخريه/ اموتك!! فين ده ما انت زي القرد ب سبع ترواح . 
عادل بتهديد/ قسما عظما لوريكي يا فرحه. 
فرحه ببرود/ قولتهالك قبل كده وهقولهالك تاني اعلي ما خيلك اركبه واللي في دماغي هو اللي هيتنفذ دايما.. فاهم يا عادل بيه. 
فرحه ذهبت من امامه وهو نظر لها بغضب. 
فرحه صعدت الي الدرج وعادل تحدث بحده/ خدي هنا يا فرحه انا لسه مخلصتش كلامي معاكي. 
فرحه بصوت عالي/ وانا معنديش كلام اقوله. 
عادل صعد ورأها بغضب وامسك يديها بقوه. 
فرحه نظرت له بغضب وتحدثت بهدوء ما قبل العاصفه/ سيب ايدي يا عادل احسنلك. 
عادل بتحدي/ لا مش هسيبها وعايز اشوف هتعملي ايه المرادي. 
فرحه بسخريه/ كل مره لازم تكسف نفسك كده. 
فرحه في حركه فجائيه ضـ.ـر.بته لكمه قويه جعلته يتأوء وترك يديها. 
فرحه بحزن مصتنع/ يحـ.ـر.ام بجد في كل مره بتصعب عليا. 
صعدت فرحه الي غرفتها واغلقت علي نفسها الباب.. اما عادل فنظر لها نظره توعد وكلها غضب وكره. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في فيلا تميم.. 
كان يجلس هو و باسل ويتحدثون.. 
تميم بغضب/ انا بجد مش عارف اعمل ايه.. ولا مني عارف اساعدها ولا مني عارف اهدي. 
باسل بهدوء/ اهدي بس يا بـ.ـارو.. وبعدين ما انت مش عايز تعرفها انك ظابط سري. 
تميم بنفي/ مينفعش يا باسل.. مينفعش تعرف انه انا ظابط سري. 
باسل بإستغراب/ ليه بقي مينفعش.. اومال هي هتساعدنا ازاي. 
تميم بهدوء/ هو كده مينفعش تعرف وخلاص.. ومن ناحيه هتساعدنا ازاي ف المهمه دي علي رشـ.ـدي بيه.. اكيد هو يعرف حاجه عن عادل. 
باسل بتذكر/ ااه صح هي مسألتش علي باباها. 
تميم بحزن/ سالت وانا كدبت عليها وقولتلها انه كويس.. مرضتش اقولها انه تعب بعد ما عادل اخدها. 
باسل بحزن/ ربنا معاه ومعاها انا بردوا حاسس انه عادل مش ناوي علي خير. 
تميم بثقه/ انا واثق في فرحه هي اللي  هتعلمه الادب صح. 
باسل بغمزه/ ااه زي ما علمتك الادب وخليتك تقع في حبها. 
تميم ضـ.ـر.به بالوساده بغيظ وتحدث بضيق/ بقولك ايه عندك حاجه كويسه قولها معندكش قوم امشي عشان عايز انام. 
باسل بإستفزاز/ الله يا بـ.ـارو مش بقول الحقيقه.. اكدب يعني واخش جهنم عشان سيادتك ترتاح. 
تميم بغيظ/ لا يخويا نقطني بسكاتك بس مش عايز منك غير كده.. خلينا نشوف حل للمصيبه اللي احنا فيها دي. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في منزل فاطمه.. 
كانت جالسه في غرفتها وكانت تتمني ان تعرف ان تتصل ب فرحه وتقوم بالاطمأنان عليها ولكن فرحه محذرها انها لا تتصل لان عادل لا يعرف انها معها هاتف بالاساس. 
بعد دقائق.. دخل احمد بعد ان دق علي الباب. 
قام بالجلوس بجانبها وتحدث بمرح/ الجميل قاعد لوحده ليه. 
فاطمه بحزن تحاول ان تخفيه/ مفيش يا احمد انا كويسه. 
احمد مسك يديها وتحدث بهدوء/ انتي لسه قلقانه عليها. 
فاطمه بحزن/ ايوه. 
احمد بهدوء/ مش هي قالتلك انها هتتصرف وانه لو احتاجت مساعدتنا هتقولنا. 
فاطمه بحزن/ عارفه بس انت متعرفش عادل.. ده شخص شرير وممكن يئذيها. 
احمد بإبتسامة/ متخفيش احنا مش هنسيبها. 
فاطمه نظرت له بإبتسامة خافته ومن ثم نظرت امامها بحزن. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
صبااااااحاااااا.. 
في المستشفي.. 
دخل كلا من باسل و تميم المستشفي وسالوا عن رشـ.ـدي وعلموا ب رقم الغرفه تبه وذهبوا لعنده. 
دخلوا بهدوء وقاموا بالجلوس ومن حسن حظهم انهم وجدوا فاق واصبح بخير قليلا. 
رشـ.ـدي وهو ينظر اليهم ويتحدث بتساول وتعب/ فين فرحه.. هي مجتش معاكوا ليه هي لسه زعلانه مني. 
تميم بهدوء/ بص انا عايز حضرتك تهدي خالص.. هو في الحقيقه بعد ما عادل اخد فرحه حضرتك تعبت وجبناك علي المستشفي وهو اخدها علي بيته ولسه لغايه دلوقتي هي عنده. 
رشـ.ـدي بصدمه/ يعني بنتي لسه موجوده عند الحـ.ـيو.ان ده.. وانتم قاعدين بتعملوا اييه. 
باسل بهدوء/ لو سمحت يا رشـ.ـدي بيه اهدي شويه.. احنا دلوقتي مش في ايدينا حاجه نعملها وهي كويسه احنا عرفنا نطمن عليها.. واللي هيساعد فرحه وينقذها من عادل هو حضرتك. 
رشـ.ـدي بإستغراب/ اناا.. طب ازااي وانا ايه في ايدي اعمله ومعملتوش. 
تميم بهدوء/ ما هو ده اللي احنا جاين عشانه.. بما انه عادل ابن اخوك ف اكيد حضرتك تعرف عنه اي حاجه تبقي هي نقطه ضعفه. 
رشـ.ـدي بعدم معرفه/ للاسف معرفش.. بس انا مش فاهم حاجه.. ازاي تخليه ضعيف يعني. 
باسل بهدوء/ بص يا رشـ.ـدي بيه عادل بيشتغل زعيم مافيا ومعاه ورق لو قدرنا نلاقي الورق ده ساعتها يبقي قدرنا ننهي عادل نهائي. 
رشـ.ـدي بتفكير/ هو انا اول مره اعرف الموضوع بصراحه.. بس ليه مفكرتوش انه ممكن يكون شايله في بيته اللي في لندن. 
باسل بنفي/ معتقدش انه يكون ساذج بالطريقه دي.
تميم باقتناع/ انا راي من راي باسل احنا فكرنا في موضوع انه ممكن يكون شايله في لندن بس مش في البيت جايز يكون في حته تانيه.
رشـ.ـدي باسف/ للاسف انا حاولت اساعدكوا بس معرفتش.. بس اكيد لو افتكرت حاجه هبلغكوا. 
تميم بنفس عميق/ عموما حمدالله على سلامتك يا رشـ.ـدي بيه.. وان شاءلله هنعمل اقصي جهدنا عشان نخلص فرحه من الجوازه دي. 
رشـ.ـدي بإبتسامة/ انا واثق فيكم. 
تميم نظر له بإبتسامة ونظر الي باسل وتحدث بهدوء/ يلا يا باسل عشان ورانا شغل كتير. 
تميم بإبتسامة ل رشـ.ـدي/ هنبقي نيجي نطمن علي سيادتك. 
رشـ.ـدي نظر له بإبتسامة.. وخرج كلا من باسل وتميم وتركوا رشـ.ـدي في حزن وتفكير في ابنته. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر عادل.. 
كانت تجلس فرحه وتشاهد التلفاز بإستمتاع. 
هبط عادل وهو مستغربها بشـ.ـده. 
عادل بإستغراب/ ايه اللي انتي بتعمليه ده. 
فرحه ببرود/ انت شايف انا بعمل ايه. 
عادل بزفر/ ايوه ما انا شايف حد قالك اني اعمي.. انتي مين ازنلك تقعدي كده وتتفرجي. 
فرحه قامت من مكانها وتحدثت بحده/ مين ازنلي!! هي الحاجات دي كمان بستاذان.. يعني انت جيت من لندن وجيت بوظتلي الجوازه وخدتني بطريقه زباله زايك.. عشان في الاخر تقولي مين اذنلك تقعدي كده وتتفرجي.. ثم اكملت بسخريه.. اياك تكون فاكر انه لما اكتشف انه انت متجوزني بالغصب وتجبني هنا بالغصب انت كده هتقدر تحقق هدفك وتنتقم مني او تعرف توجعني او تكسرني.. لا يا حبيبي انسااا.. انا فرحه الحريري و اللي يفكر بس يمس شعره مني يبقي حكم علي نفسه بالاعدام.. ثم اقتربت منه وهمست في اذنيه بنبره تهديد.. ولسه متخلقش اللي يقدر يوجـ.ـع او يكسر فرحه الحريري.. فااهم يا ابن عمي. 
رجعت فرحه وجلست علي الاريكه واكملت مشاهدتها ببرود وصعد عادل الي الطابق العلوي وهو يحدث نفسه بتوعد/ مااشي يا فرحه انا كل ده بحوشلك عشان لما اقلب لوشي التاني يبقي عندي حق. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجامعه.. 
وصلت فاطمه و ودعت احمد ودخلت الجامعه ولكن لاحظت سياره تميم واقفه جانبا. 
ذهب احمد واتجهت فاطمه الي تميم. 
فاطمه باستغراب وهي تنظر ل تميم من نافذه السياره/ تميم انت بتعمل ايه هنا؟؟. 
تميم بـ.ـارتباك/ فاطمه ازايك.. احم انا كنت جاي اشوف فرحه هتيجي انهارده ولا لا. 
فاطمه بحزن/ معتقدش انها هتيجي انهارده.. انا بجد قلقانه عليها اوي. 
تميم بنفس عميق/ طب بقولك يا فاطمه.. مت عـ.ـر.فيش حد ممكن يساعدنا في موضوع عادل ده. 
فاطمه بتفكير/ ااه عندي خطيبي ظابط كويس جدا. 
تميم بإبتسامة/ طب كويس ممكن عنوانه. 
فاطمه بإبتسامة/ اكيد. 
فاطمه اعطته عنوانه وتميم تحدث بإبتسامة/ شكرا جدا.. خلاص تقدري تمشي عشان متتاخريش اكتر من كده. 
فاطمه بهدوء/ تمام.. لو عرفت حاجه بخصوص فرحه طمني. 
تميم بهدوء/ تمام. 
ذهبت فاطمه وجاء باسل الذي كان يتحدث في الهاتف. 
باسل بتساؤل/ هاا جت. 
تميم بيأس/ لأ.. بس لقيت الشخص اللي هيساعدنا. 
باسل بإستغراب/ مين. 
تميم شغل السياره وتحدث بإبتسامة/ هقولك في الطريق. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر عادل.. 
في غرفته.. 
قام بمحادثه رقم غريب قائلا/ انا عايز اعرف كل حاجه عنها ومين كل اللي معاها في الجامعه من اول اللي بيكرها لحد اللي بيحبها انت فااهم.
انهي حديثه ومن ثم نظر للفراغ بإبتسامة خبيثه. 
بعد دقائق.. هبط عادل وهو في قمه وسامته.. ونظر الي فرحه التي كانت تشاهد التلفاز وتحدث بهدوء. 
/ انا رايح مشوار. 
فرحه ببرود ومقاطعه/ مسألتكش انت رايح فين. 
عادل بضيق/ عارف انا بس بعرفك اني هخرج عشان شطانك ميوزكيش وتحاولي تخرجي من القصر. 
فرحه بسخريه/ لا متخفش انا اصلا مليش مزاج اخرج انهارده. 
عادل بزفر/ انا ماشي. 
ذهب عادل بضيق ونظرت فرحه اليه بضيق و رجعت تشاهد التلفاز وهي تحدث نفسها بإبتسامة شر/ احسن انه غار اما اقوم اعملي حاجه اكلها وادور علي اي حاجه تبعه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم وباسل.. 
كان يسير تميم بسرعه الي عنوان احمد. 
بعد دقائق.. وصلوا ودخلوا بهدوء وسالوا عن احمد وامين الشرطه اخبرهم. 
دخلوا بعدما دقوا الباب. 
احمد بإبتسامة/ اتفضلوا اهلا اهلا. 
جلس كلا من باسل و تميم.. وتحدث تميم بهدوء/ احم انا تميم الهلالي انا جيت من خلال فاطمه خطيبتك. 
احمد بإستغراب/ فاطمه خطيبتي وانت تعرف فاطمه منين. 
تميم بهدوء/ فاطمه تبقي صاحبت فرحه. 
احمد بعدم فهم/ انا مش فاهم حاجه. 
باسل بهدوء/ انا هفهمك كل حاجه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في المستشفي.. 
كان يجلس في غرفته وكان يفكر في ابنته وكان حزين عليها.. حتي دخل عليه عادل. 
عادل بإبتسامة/ اهلا اهلا يا عمي.. انا عرفت انك تعبان و قولت لازم اجي اطمن عليك.
رشـ.ـدي بحده/ انت ايه اللي جابك وفين بنتي. 
عادل بسخريه/ بنتك في بيت جوزها يا رشـ.ـدي بيه متخفش عليها.. خاااف علي نفسك الاول. 
رشـ.ـدي بـ.ـارتباك/ احم انت عايز ايه. 
عادل بإبتسامة خبيثه/ حلو اوي انك سالتني السؤال ده.. اولا احب اشكرك علي الفيلم الهندي اللي ألفته علي بنتك والناس اللي كانوا موجودين دول.. ثانيا بقي بنتك هتفضل علي ذمتي ومش هطلقها.. وثالثا وده الاهم لو فكرت انك تنطق بحرف وتبقي فاكر انك لما تتكلم هتعرف تنقذ بنتك بالعكس انت كده تبقي بتضرها اكتر.. واكيد انت مترضاش لبنتك الاذيه.. ولا ايه يا رشـ.ـدي بيه. 
رشـ.ـدي بكره/ انت ايه مش بنأدم انت مستحيل تكون زينا انت شيطان.. ازاي تعمل اللي بتعمله ده مع عمك وبنت عمك. 
عادل بإستفزاز/ والله يا عمي انا قولت اللي عندي ومعنديش حاجه تاني اقولها.. وخليك فاكر دايما انه بنتك تحت ايدي. 
ذهب عادل وظل رشـ.ـدي يسب ويلعن عادل. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في مكتب احمد.. 
باسل بتهنيده/ ودي كل الحكايه واحنا طالبين مساعدتك. 
احمد بإستغراب/ بس ليه يعني طالبين مساعدتي وانتو ممكن تخلوا فرحه تساعدكوا وكمان هي موجوده في بيت عادل يعني فرصه كويسه. 
تميم بياس/ لانه بتختصار انا مينفعش اقول ل فرحه انه انا ضابط سري لانه علي حسب معشرتي ل فرحه عرفت انها مبتعرفش تحفظ سر خطير للدرجه دي.. فعشان كده فرحه مينفعش تعرف لانها ممكن من غير قصدها تتكلم قصاد عادل وساعتها عادل يعرف وده هيبقي فيه مشكله كبيره.. فاهمني. 
احمد بهدوء/ طبعا فاهمك.. خلاص تمام انا هساعدكوا بس انتو طالبين مني اعمل ايه. 
باسل بهدوء/ احنا هنقولك. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
بعد يومين.. 
لقد عرف عادل انه يوجد شخص يطارد فرحه وقرر انه سيجعلها تحبه من خلال هذا الشخص الذي يطاردها ولكنه فكر ف انه سيردلها ما فعلته به اولا ثم يتظاهر امامها انه يحبها. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر عادل.. 
فرحه كانت تقف بغضب وتتحدث بحده مع عادل/ بقولك ايه انا هخرج يعني هخرج وبلاش بقي تعصبني عشان انا عصبيتي وحشه. 
عادل كان يجلس علي الاريكه ويتحدث ببرود وعند/ مش هتخرجي يا فرحه واعلي ما خيلك اركبيه. 
فرحه بتوعد/ ماشي يا عادل بس متزعلش بقي من اللي هيحصل. 
فرحه ذهبت الي المطبخ.. وعادل كان جالس علي اعصابه لانه عالِم انها ستفعل شيء مـ.ـجـ.ـنو.ن. 
في المطبخ.. 
دخلت فرحه وجلبت سكينه ونظرت الي السكينه بنظره شر وتوعد وخرجت من المطبخ. 
اقتربت فرحه وهي تمسك السكين و وقفت امام عادل و قربت السكين علي يديها. 
عادل بصدمه/ انتي هتعملي ايه يا مـ.ـجـ.ـنو.نه. 
فرحه بتهديد/ قسما عظما لو ما سبتني اخرج ولوحدي من غير حرس لهكون مموته نفسي. 
يـتـبـع🌚.. 
فرحه بتهديد/ قسما عظما لو ما سبتني اخرج ولوحدي من غير حرس لهكون مموته نفسي. 
عادل في سرعه/ لا لا خلاص هسيبك تخرجي بس سيبي البتاع اللي في ايديك دي. 
فرحه بسخريه/ ما كان من الاول لازم يعني اوريك كل يوم الاستعراض اللي علي الصبح ده.. بيعجبك اوي يعني. 
خرجت فرحه من القصر و ركبت سياره من سيارات عادل وابتسمت إبتسامة انتصار وتحدثت بسخريه/ بجد ساذج اوي.. مفكر اني ممكن اموت نفسي عشان اخرج.. وميعرفش انه السكينه لعبه اصلا..نييييهههههه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الكافيه.. 
وصلت فرحه وركنت السياره واتجهت الي طربيزه معينه وجلست وتحدثت بهدوء/ ايه يا احمد عايزني في ايه. 
احمد بهدوء/ احم في حاجه خطيره انا عرفتها عن عادل الحريري. 
فرحه بتساؤل/ حاجه خطيره!! ايه هي الحاجه دي. 
احمد بهدوء/ عادل يبقي تاجر مخدرات كبير و كان بيشتغل هنا زمان والمفروض انه كان فيه حد بيحميه بس الحد ده اتخلي عنه فضطر انه يسافر عشان حس انه لو فضل هنا في مصر من غير حمايه اكيد هيتمسك.. ولما رجع المرادي رجع عشانك عشان هو عرف انك هتتجوزي عشان كده جه ومكنش عامل حسابه لاي حاجه.. مكنش خايف علي نفسه ولا خايف علي شغله ولا خايف انه ممكن يتكشف.. كل اللي كان همه انه يوقف جوازك من اي حد غيره.. وهو دلوقتي قاعد هنا عشانك انتي بس وفي اي وقت ممكن يخطر في باله انه ياخدك ويسافر لندن عشان يكمل عميلته الجديده اللي بيخططلها.. احنا بقي لازم نكون اسرع منه يعني علي راي المثل.. 
فرحه بمقاطعه/ نتغدي بيه قبل ما يتعشي بينا.
احمد بإبتسامة/ صح كده.. وعشان كده انا كلمتك عشان تساعدينا يعني عايزك لما هو يخرج تقلبي القصر لحد ما تلاقي الورق بتاع العمليه الجديده اللي بيخططلها. 
فرحه بتفكير/ بس انت ايه اللي مخليك متاكد انه الورق ده موجود في مصر ما يمكن سايبه في لندن. 
احمد بإقناع/ لانه بالعقل كده لو فعلا هو سايبه في لندن.. اكيد مش هيبقي مرتاح لانه زي ما ليه اعداء في مصر ليه اكتر في لندن وعشان كده هو هيفضل انه الورق يفضل معاه.. طبعا عشان محدش يغدر بيه وياخده في لندن.. فهمتي.
فرحه بنفس عميق/ فهمت يا احمد فهمت. 
احمد بإستغراب/ بس غريبه يعني.. اول ما عرفتي انه عادل تاجر مخدرات مشوفتش في وشك اي دهشه او صدمه. 
فرحه بسخريه/ لانه بإختصار عادل يكون ابن عمي ومن زمان وهو يحب الشمال وبيحب يعمل اي حاجه غلط.. ثم اكملت بتذكر.. زمان واحنا صغيرين كنت انا اشطر منه في كل حاجه وهو علي طول يفشل معأنه كان بيقلدني عشان يبقي شاطر زي بس معرفش وعمي علي طول كان بيقارنه بيا لغايه ما عادل استسلم وكرهني وعاند عمي وبقي يمشي في الغلط ولما عمي مـ.ـا.ت عادل خد حريته اكتر ومبقاش يجي عندنا كتير ولما كان بيجي عندنا كنت بتأصد اني مكنش موجوده عشان مبحبش اشوفه مكنتش بأقبله نهائي.. بس عشان كده متصدمتش لما عرفت انه تاجر مخدرات.. لاني من ساعت ما روحت معاه القصر وانا عارفه انه هو وراه حاجه مش مظبوطه.. وبكلامك ده انا اتأكدت انه كان احساسي صح.. واني مكنتش ظلماه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في طربيزه اخري.. 
كان يجلس شخص وينظر الي فرحه ويقوم بتصوريها.. وقام بكتابه رقم ما وقام بمحادثه. 
الشخص/ ايوه يا بوص.. ايوه هي قدامي اهي.. بس انا مش سامع بيقولوا ايه هي والشخص اللي معاها ده.. تمام تمام.. مع السلامه. 
اغلق الشخص وذهب بعد ان انهي عمله. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في مكان اخر.. 
كان يجلس تميم وباسل في السياره ويستمعون لحديث احمد وفرحه. 
باسل بتساؤل/ طيب ادي فرحه عرفت ايه بقي الخطوه اللي بعد كده. 
تميم بهدوء/ زي ما احمد قال ل فرحه هي هتروح علي قصر عادل وتستناه لما يخرج وبعد كده تدور علي الورق.. بس هي مينفعش تعمل الكلام ده دلوقتي لازم تقعد كام يوم كده عشان عادل ميكشفهاش.. عشان انا متاكد انه بيبعت حد يراقب تحركتها.
باسل بهدوء/ طب وانت هتفضل مخبي عليها كده كتير. 
تميم بنفس عميق/ مش عارف والله يصحبي انا بس كل اللي في بالي دلوقتي اني امسك عادل الحريري. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر عادل.. 
كان يجلس ويحدث نفسه بتفكير/ انا كده لازم افكر ازاي اخلي فرحه تحبني.. انا عارف اني هتعب معاها بس لازم اخليها تحبني. 
ثم نظر للفراغ بإبتسامة شر و عرف ماذا سيفعل جيدا. 
بعد دقائق.. دخلت فرحه بهدوء وراته جالس وهو يبتسم بإبتسامة غير مبشره بالخير. 
فرحه في نفسها بقلق/ شكله كده مش ناوي علي خير ابدا طلما بيبتسم كده.. يبقي اكيد هيعمل نصيبه. 
فرحه كانت ستصعد الي غرفتها ولكن اوقفها بصوته قائلا/ جرا ايه يا فروح مش ناويه تقوليلي كنتي فين. 
فرحه استدارت اليه وتحدثت بنفاذ صبر/ وانت مالك. 
عادل وهو يقف امامها ويتحدث بإستفزاز/ طيب بلاش دي.. انتي ت عـ.ـر.في انه باباكي حبيبك في المستشفى. 
الخبر وقع كالصدمه علي فرحه وتذكرت عنـ.ـد.ما سالت تميم عن والدها واخبرها انه بخير.. وهو كان يكذب عليها. 
عادل بإستفزاز/ اتصـ.ـد.متي صح.. يعيني مكنتيش ت عـ.ـر.في يعني حبيب القلب مكنش قايلك.. بس مش مشكله اديكي عرفتي.. وانا كازوج صالح هخدك لباباكي عشان تشوفيه. 
فرحه بحده/ انت اكيد كـ.ـد.اب.. اللي انت بتقوله ده اكيد كدب.. ده مش حقيقي. 
عادل ببرود/ والله ممكن لما تروحي المستشفى تتاكدي بنفسك. 
فرحه بتحذير/ انا فعلا هروح بس لو عرفت انك كنت بتكدب عليا والله يا عادل لهوريك بجد مين هي فرحه الحريري. 
ذهبت فرحه من امامه وهو ظل ينظر اليها ويضحك بشـ.ـده. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في المستشفى.. 
وصلت فرحه ودخلت بلهفه وتحدثت الي موظفه الاستقبال في سرعه/ لو سمحتي المريـ.ـض رشـ.ـدي الحريري موجود في انهي اوضه. 
موظفه الاستقبال ظلت تبحث ومن ثم تحدثت باسف/ للاسف هو لسه طالع من المستشفي من حوالي تلات ساعات. 
فرحه بـ.ـارتياح/ تمام شكرا. 
موظفه الاستقبال بإبتسامة/ العفو. 
ذهبت فرحه الي قصر رشـ.ـدي لتطمأن علي والدها. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر رشـ.ـدي.. 
كان يجلس في غرفته ويجلس معه تميم ويتحدثان بهدوء. 
تميم بهدوء/ الف سلامه علي حضرتك يا رشـ.ـدي بيه. 
رشـ.ـدي بتعب/ الله يسلمك يا تميم يا ابني.
تميم بهدوء/ حضرتك خرجت ليه من المستشفى.. كنت تخليك شويه عشان تبقي كويس. 
رشـ.ـدي بتعب/ بيني وبينك انا مبحبش جو المستشفى ده وبعدين انا مبرتحش غير في بيتي وعلي سريري.. المهم سيبك مني وخلينا في فرحه.. هي عامله ايه طمني عليها. 
تميم باسف/ والله يا رشـ.ـدي بيه احنا بنحاول نعمل اي حاجه عشان ننقذها من اللي اسمه عادل ده. 
رشـ.ـدي كان سيتحدث ولكن قاطعه دخول فرحه المفاجئ. 
رشـ.ـدي بصدمه/ فرحه!! 
تميم كان مصدوم مثل رشـ.ـدي ولكنه كان مكتفي بالصمت. 
فرحه بدمـ.ـو.ع وهي تجري علي والدها/ بابا وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا بابا.. بجد انا لما عرفت انك في المستشفى كنت هموت.. انا اصلا من ساعت ما مشيت وانا بموت بالبطئ من غيرك يا بابا. 
تميم كان متاثر ب فرحه وكان يتمني ان ياخذها في حـ.ـضـ.ـنه ويشعرها بالامان الذي هي تحتاجه. 
رشـ.ـدي وهو يملس علي شعرها بحنيه/ حقك عليا يا بنتي مقدرتش اعملك حاجه. 
فرحه وهي تنظر لابيها وتحاول ان تهدي حتي تتحدث بهدوء/ متقولش كده يا بابا.. وبعدين انا كويسه قدامك اهو متخفش.. انا بمجرد ما اشوفك ببقي كويسه.. بس انا بحب ادلع عليك. 
فرحه كانت تحاول ان ترجع بهجتها المعتاده مع والدها ولكنه فهم عليها وادرك انها تفعل هكذا حتي تشعره انها بخير ولكنها ليست بذالك. 
فرحه نظرت ل تميم وتحدثت بحده/ بقي كده يا تميم اسالك عن بابا تقولي انه بخير ومتعرفنيش انه بابا كان في المستشفى. 
تميم بـ.ـارتباك/ بصي هو انتي عندك حق.. بس انا كمان عندي حق لانه ساعت لما سالتيني عن باباكي كان لسه رايح المستشفى ف انتي كنتي هتروحيله علي الفاضي لانه كان لسه تعبان وانتي كنتي هتتعبي دماغك وانتي كنتي في مصيبه اكبر.. فاهماني. 
فرحه بتفَهم/ فاهماك يا تميم.. فهماك. 
تميم بهدوء/ طيب هستاذن انا بقي. 
رشـ.ـدي بإبتسامة/ اذنك معاك يا بني. 
خرج تميم ونظر رشـ.ـدي ل فرحه وتحدثت بتساؤل/ طمنيني عنك يحبيبتي انتي كويسه بتكلي وتشربي كويس. 
فرحه بنفس عميق/ ياريت تيجي علي الاكل والشرب بس يا بابا.. انا بجد حاسه اني في حرب ومش هعرف اخرج منها الا ولازم اكون انا اللي منتصره فيها.
رشـ.ـدي بوجع علي ابنته/ معلش يا بنتي استحملي وانا واثق انك هتطلعي منتصره وربنا هيقف جمبك ومش هيسيبك. 
فرحه بهدوء وهي تحرك راسها بقله حيله/ يارب يا بابا يارب.. ثم اكملت بنفس عميق.. انا هضطر امشي بقي عشان عادل ميجيش يخدني بالغصب مش ناقصه جنان.. بجد انا مخـ.ـنـ.ـوقه لوحدي. 
رشـ.ـدي في سرعه/ انتي هترجعيله تاني ازاي. 
فرحه بهدوء/ متخفش يا بابا انا كويسه وهو مش هيقدر يعملي حاجه.. ثم اكملت بغرور قائله.. وبعدين حضرتك عارفني مش سهل حد يكسرني. 
رشـ.ـدي بقلق يحاول اخفاءه/ ربنا معاكي يا حبيبتي. 
فرحه بهدوء/ طب انا همشي دلوقتي ومتخفش انا هاجي تاني. 
رشـ.ـدي بقلق/ خلي بالك من نفسك يا حبيبتي. 
فرحه بإبتسامة/ حاضر يا رشـ.ـدي بيه. 
ذهبت فرحه وتركت رشـ.ـدي في قلق عليها. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
خرجت فرحه من القصر وجدت تميم يقف امام سيارته. 
فرحه ذهبت اليه بإستغراب/ ايه يا تميم ممشتش ليه. 
تميم بـ.ـارتباك/ احم يعني انا قولت استناكي واروحك بدل ما تروحي لوحدك وحد يضايقك. 
فرحه باسف/ للاسف لازم اروح لوحدي عشان عادل ميخدش باله ويكون مراقبني. 
تميم بنفس عميق/ طيب بصي يا فرحه من الاخر هو فيه حاجه عايز اعترفلك بيها. 
فرحه بقلق/ ايه يا تميم في ايه قلقتني. 
تميم بـ.ـارتباك/ انا.. انا.. 
فرحه بقلق/ انت ايه يا تميم اتكلم. 
تميم بنفس عميق/ خلاص هتكلم اهو.. انااا...... 
يـتـبـع🌚.. 
فرحه بقلق/ انت ايه يا تميم اتكلم. 
تميم بنفس عميق/ خلاص هتكلم اهو... انا ابقي ظابط مخابرات.
فرحه بصدمه/ انت بتقول ايه. 
تميم بتصنع الهدوء/ احم.. زي ما سمعتي كده. 
بدات الدمـ.ـو.ع تتجمع عند فرحه ومن ثم تحدثت بكسره/ ليه؟؟ 
تميم بتاثر/ فرحه انا مش عايزك تزعلي عشان خاطري. 
فرحه بحده وسط دمـ.ـو.عها/ رد عليااا.. لييه ليييه عملت فيا كده.. عملتلك ايه عشان تشك فيا ولا عشان تخبي عليا..للدرجه دي شايفني مقدرش احفظ سر زي ده.. انا بجد مصدومه فيك. 
تميم بحزن/ يا فرحه انا كل اللي هقدر اقوله انه انا بجد اسف.. اسف علي اي حاجه جرحتك مني بس والله غصب عني. 
فرحه قامت بمسح دمـ.ـو.عها وتحدثت بجديه/ انا همشي عشان متأخرش اكتر من كده.. ااه وعايزاك تنسي انك كنت تعرف واحده اسمها فرحه واياك تفكر تتصل بيا.. انت فاااهم يا تميم.. ثم اكملت بسخريه.. ولا خليها يا سياده الرائد احسن.. فيها شياكه بردوا. 
رحلت فرحه وتركت ذالك المسكين الذي انكسر قلبه للمره الثانيه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
مساااااءااااا.. 
في بيت باسل. 
باسل بصدمه/ انت قولت ايه. 
تميم وهو ينظر امامه بجمود/ زي ما سمعت.. انا قولتلها اني ظابط. 
باسل بتساؤل/ وهي كان رد فعلها ايه. 
تميم بسخريه/ تتوقع هتعمل ايه يعني.. هتخدني بالحـ.ـضـ.ـن.. اكيد يعني اختارت انها تفارق.. زيها زي اي واحده.. خلاص بقيت متعود منهم كلهم علي كده. 
باسل بعدم استيعاب/ ازاي يعني.. انا مش فاهم حاجه. 
تميم بضيق/ بقولك ايه انا اتخـ.ـنـ.ـقت وهقوم امشي. 
باسل بحده/ استني هنا.. انت مش هتمشي غير لما تفهمني ايه اللي حصل. 
تميم بحده/ عايز تفهم ايه يا باسل عايز تفهم انه انا بحبها ومقدرش استغني عنها وبقيت بخاف عليها اكتر من نفسي.. ثم اكمل بسخريه وحزن.. ولا عايز تفهم انه هي طلعت مبتحبنيش واختارت انها تسبني بسهوله.. اختارت انها تفارق من غير ما تديني فرصه تسمعني او تفهم مني اي حاجه. 
باسل بحزن علي صديقه/ احم.. طب خلاص اقعد واهدي يا تميم.. اكيد في حل ما هو اللي حصل ده مش طبيعي. 
تميم بضيق/ معلش يا باسل.. سبني علي راحتي انا محتاج اقعد لوحدي شويه. 
باسل بإستسلام/ تمام يا صاحبي.. بس ابقي طمني عليك. 
تميم بهدوء/ تمام يلا سلام. 
باسل بحزن/ سلام يا صاحبي. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر عادل.. 
كانت تجلس فرحه علي الاريكه وتشاهد التلفاز بممل. 
عند عادل.. دخل القصر واتجه الي فرحه وجدها جالسه ومن ثم تحدث بسخريه/ غريبه يعني انا كنت فاكرك هتباتي مع ابوكي. 
قامت فرحه من مكانها و وقفت امامه وتحدثت بهدوء/ احم.. اولا اسمها باباكي.. ثانيا انت ملكش الحق انك تدخل في حياتي.. انا حره اعمل اللي انا عايزاه. 
عادل بحده/ لا يا روحي.. الكلام ده كان قبل ما اروح لابوكي واخليه يمضي علي ورقه جوزنا.. انما انتي دلوقتي بقيتي مرات عادل بيه الحريري.. يعني لازم اكون عارف كل خطوه بتخطيها.. فاهمه يا روح باباكي. 
فرحه ببرود/ لا مش فاهمه ومش عايزه افهم.. و وسع كده عشان انا تعبت وعايزه انام. 
صعدت فرحه علي الدرج ونظر لها عادل وتحدث بتساؤل/ فرحه.. مش انتي مش بتخافي ومستعده لاي مواجهه صعبه. 
فرحه بثقه وهي ترفع لايقه التيشرت اللي لابساه/ sure ya byby. 
عادل بإبتسامة خبيثه/ حلو اوي استعدي بقي للجاي عشان اللي جاي كله مفاجأت. 
فرحه بسخريه/ مستعده.. بس انت مستعد. 
عادل بغرور/ اكيد مستعد. 
فرحه بإبتسامة/ كويس بردوا.. يلا بقي معطلكش تصبح على خير. 
عادل بسخريه/ وانتي من اهله. 
صعدت فرحه الي غرفتها ودخلت وغفوت دون ان تفكر في اي شيء. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
بعد مرور شهر.. 
كانوا ابطالنا عائشون في تعاسه و كانوا في حزن شـ.ـديد.. 
عند فرحه.. كانت حزينه انها تركت تميم وكانت تفعل اقصي جهدها حتي تتخلص من عادل نهائيا. 
عند تميم.. كان حزين علي فرحه ولكن كان يلهي نفسه بالعمل طوال الوقت ومن ثم يذهب الي بيته ويستسلم للنوم بتعب. 
عند فاطمه.. كانت طوال الوقت تفكر في صديقتها وتحاول الاطمأنان عليها بقدر المستطاع.. واحمد كان بجانبها دائما ويحاول ان يساعدها حتي لا تظل حزينه. 
عند عادل.. كان يحاول اقصي جهده ان يجعل فرحه تحبه ولكن لا فائده وكان يفكر في خطه ل ينقذ بيها نفسه و فكر فان من ستنقذه هي فرحه ف هو بوسعه ان يفعل شئ يجعله ينفد من المصائب الذي هو فيها بواسطه فرحه. 
عند رشـ.ـدي.. كان يجلس مع نفسه وكان لا يخرج ولا احد يزوره فهو فقط يفكر في ابنته ويفكر كيف ينقذها وراي انه لا حل غير انه يتحدث.. راي ان ابنته اهم من اي احد حتي لو كان ابن اخيه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر عادل.. 
فرحه نزلت الي الاسفل وجدت عادل يقف وكانه ينتظرها. 
فرحه بضيق/ خير مالك واقف كده ليه. 
عادل بتساؤل/ رايحه فين. 
فرحه بضيق/ ملكش دعوه. 
عادل بحده/ تاااني. 
فرحه بحده/ ااه تاني وتالت.. اياك فاكر لما تعلي صوتك انا كده هخاف لا يا حبيبي فوق كده واعرف انت بتتكلم مع مين.. ثم اكملت بنبره تهديد.. ولو مش عارف اعرفك انا معنديش مشكله. 
عادل بنفس عميق وهدوء/ خلاص يا فرحه اتفضلي اخرجي ومن غير حرس كمان. 
فرحه في نفسها/ احم ده مـ.ـجـ.ـنو.ن ده ولا ايه.. هو ناوي علي ايه يا تري. 
فرحه بإبتسامة/ كويس انك وافقت بسهوله وانك معندتنيش عشان منتخـ.ـنـ.ـقش علي الصبح لحسن انا خلقي بيضيق بسرعه. 
عادل بإبتسامة/ انا ناويت انه انا هتغير معاكي وانتي كمان لازم تتغيري لازم ندي بعض فرصه. 
فرحه اندهشت من حديثه في الاول ولكنها جاءتها فكره عظيمه سوف تجعلها تمسك شئ ضد عادل. 
فرحه بإبتسامة خبيثه/ موافقه. 
عادل بدهشه مخفيه/ اتفقنا. 
ذهبت فرحه بإبتسامة انتصار. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجامعه.. 
وصلت فرحه الي الجامعه وقابلت صديقتها فاطمه. 
فاطمه بإبتسامة/ شايفاكي بقيتي بتيجي بسهوله. 
فرحه بضحك/ شكله كده خاف مني. 
فاطمه بضحك/ ايوه شكله عرف انك مسجله خطر. 
فرحه بغرور/ اووومال هو انا اي حد ولا ايه ده انا جايه من العباسيه. 
فاطمه بضحك/ طب يلا بقي ندخل عشان منتاخرش اكتر من كده. 
فرحه بإبتسامة/ يلا يا اوختي. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في مكان قريب من الجامعه كان يقف بإبتسامة حزينه وهو ينظر اليها من بعيد وبتحدث مع نقسه قائلا/ انا متاكد انك هتسامحيني.. شويه وقت وهتسامحيني ان شاءلله. 
باسل بإبتسامة/ اكيد هتسامحك بس انت لازم تسعي عشانها مينفعش تبقي بعيد عنها وتدعي ربك انها تسامحك. 
تميم بياس/ يعني عاوزني اعمل ايه يا صاحبي. 
باسل بضحكه سخريه/ انا بردوا اللي هقولك تعمل ايه يا سياده الرائد. 
تميم نظر للفراغ بنفس عميق وتفكير. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند عادل في مكتبه.. 
كان يري امر الملف تبعه الذي يملك فيه كل جرائمه. 
عادل وهو ينظر للملف/ مكنش ينفع اسيبك في لندن.. كده كان ممكن اتمسك اكتر.. هو انت هنا معايا بامان محدش هيقدر يعرف انك هنا.. ثم نظر للفراغ واكمل بإبتسامة شر.. محدش هيعرف يكشفني ابدا. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجامعه.. 
كانت تجلس هي و صديقتها بعدما انهت محضاراتها. 
فاطمه بتساول/ انتي مش هترجعي ل تميم؟؟. 
فرحه كانت ترتشف بعض من كاس الايس كوفي تبعها ومن ثم تركته ونظرت ل فاطمه بحزن/ انا بموت في اليوم الف مره بسبب الموضوع ده.. معرفش انا كبرت الموضوع ولا هو الموضوع فعلا كبير.. بجد مش عارفه افكر ازاي.. بس الغريبه انه من ساعتها وانا مشوفتوش خالص وده اللي مخليني مخـ.ـنـ.ـوقه اكتر. 
فاطمه بحزن علي صديقتها/ معلش يا حبيبتي.. انا مش هقولك انك غلطانه بس في نفس الوقت اعذريه يعني شغلته دي من اخطر الشغلنات.. مش عايزاكي تعتبريه انه مش واثق فيكي بس ممكن تقولي انه خايف انه يكون في حرس بتوع عادل بيرقبوكي.. ليه مفكرتيش في كده مثلا. 
فرحه بإقتناع/ صحيح انا ازاي مفكرتش في كده.. انا ظلمته من غير ما اديله فرصه. 
فاطمه بإبتسامة وغرور/ شوفتي بقي.. لازم تشكريني.. انتي اكيد من غيري مكنتيش هت عـ.ـر.في تعملي ايه. 
فرحه بسخريه/ مكنتش هعمل حاجه ده اولا.. ثانيا شكرا علي لا شيء. 
فاطمه بغيظ/ والله انك عيله مستفزه وانا هسيبك واروح اكلم خطيبي احسن منك. 
فرحه بضحك/ ماشي يا بتاعه حماده. 
فاطمه بغيظ وهي ذاهبه/ عيله رخمه بصحيح. 
ذهبت فاطمه وظلت فرحه تفكر في امر تميم وهل تعود محادثته ام لا. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
كان يجلس في مكتبه ومن المفترض انه يعمل ولكن عقله مشغول بهذه من سرقت قلبه. 
تميم بضيق/ انا تعبت ياربي انا لا قادر مفكرش فيها ولا عارف اكلمها.. اعمل ايه بس ياربي. 
تميم ظل يفكر طويلا حتي قرر انه سيفعل اقصي جهده حتي تسامحه وتعود اليه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجامعه.. 
انتهت كلا من فرحه وفاطمه من محضاراتهم واستعدوا للذهاب من الجامعه. 
فاطمه بحزن وهي تودع صديقتها/ هتوحشيني يا رخمه. 
فرحه وهي تحتضنها بشـ.ـده/ وانتي هتوحشيني اكتر يا روح الرخمه. 
كانت فرحه ستذهب ولكن جاءت سياره سوداء كبير وقامت اخذ فرحه بالقوه وفاطمه كانت تحاول اقصي جهدها ان تنقذها ولكن لم تنجح وظلت تنده باسمها بشـ.ـده وهي تبكي. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
قرر انه سيذهب عند فرحه ليبقي معاها ويحاول الاعتذار منها ولكنه عنـ.ـد.ما وصل الي الجامعه راي شيء غريب يحدث امام الجامعه.. ومن ثم راي السياره تنطلق وكانت فاطمه واقفه وتبكي وتصرخ باسم صديقتها. 
تميم وقتها قلبه تحطم وتحدث بصدمه/ فررررررحه. 
يـتـبـع🌚.. 
تميم بصدمه/ فرررحه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فاطمه.. 
كانت واقفه تبكي بشـ.ـده وتحاول ان تنقذ صديقتها ولكن لم تعرف ماذا تفعل. 
قامت باخراج هاتفها و قامت بالاتصال علي احمد. 
فاطمه بإنهيار/ الحقني يا احمد.. فرحه اتخطفت قدام عيني ومعرفتش انقذها الحقني ونبي يا احمد. 
احمد وهو يحاول تهدئتها/ طيب اهدي طيب يا حبيبتي وانا جايلك حالا. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم... 
فاق من صدمته وجن جنونه وقرر الذهاب لانقاذ حبيبته. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فرحه.. 
كانت مربطة اليدين والرجلين ويوجد لاصق علي فمها حتي يمنعها من الحديث وكانت كل ما تفعله هو ان تحاول ان تصرخ وكانت تتحرك كثيرا حتي الحبل يتفكك من يديها. 
بعد دقائق.. 
اخذوها علي مكان شبه مهجور و اخرجوها من السياره بعد عذاب وكانت تحاول الهروب ولكن لم تعرف. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
كان يتحدث مع اللواء منير وهو في سرعه وغضب. 
تميم في سرعه/ يا فنـ.ـد.م انا دلوقتي في طريقي للمكان اللي اخدوا فيه فرحه. 
اللواء منير بتحذير/ تميم اياك تتصرف اي تصرف غلط احنا هنبعت قوات يجيوا ينقذوها لكن انت متوقعش نفسك في مشكله انت فاهم. 
تميم بغضب/ لا يا فنـ.ـد.م مش فاهم حاجه..كل اللي انا فاهمُه اني مش هسيبها تروح مني انا هروح وهنقذها حتي لو هموت بدالها لكن مش هسيبها تموت.. مع السلامه يا فنـ.ـد.م. 
اغلق تميم الهاتف دون ان ينتظر رد من اللواء منير وزاد من سرعه السياره و انطلق الي وجهته. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فاطمه... 
جاء احمد و وجدها واقفه وتبكي بحرقه علي صديقتها..
اول ما راته اترمت في حـ.ـضـ.ـنه وقامت بالبكاء اكثر. 
احمد كان يحاول تهدئتها باقصي الطرق ولكن لا فائده. 
احمد بهدوء/ اهدي يحبيبتي عشان خاطري.. ان شاءلله هنعرف ننقذها بس اهدي ونبي. 
فاطمه ببكاء وهي يديها بداتا تترعشان/ مش قادره يا احمد مش قادره اتخيل انها اتخطفت قدام عيني وانا مقدرتش اعملها حاجه.. انا بمووووت يا احمد بموووت. 
احمد بحزن عليها/ بعد الشر عليكي يا حبيبتي متقوليش كده.. اهدي عشان خاطر فرحه طيب اكيد هي مش هتبقي كويسه لما تشوفك بالحاله دي.. اهدي شويه عشان نفكر ننقذها ازاي. 
فاطمه توقفت عن البكاء ونظرت له بصدمه وتحدثت بحده/ احنا لسه هنفكر لا يا احمد مفيش وقت احنا لازم نعرف هي فين في اسرع وقت وننقذها.. انت فااهم يا احمد.. لازم ننقذها. 
احمد امسك بيديها وتحدث بهدوء/ حاضر والله هنلاقيها وننقذها بس انتي اهدي عشان خاطري. 
اخذها في حـ.ـضـ.ـنه مره اخري وهي ظلت تبكي مره اخري. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند رشـ.ـدي... 
كان يحاول الاتصال بالرقم الذي اعطته اياه فرحه ولكن لا رد.. وهذا ما قلقه عليها وشعر بشعور سئ. 
رشـ.ـدي بدعاء/ يارب جيب العوائب سليمه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فرحه.. 
ادخلوها غرفه مظلمه والقوها بقوه مما جعلها وقعت ارضا واقترب واحد منها و ازال اللاصق من فمها.. 
فرحه بصريخ/ فكووووني يا كلاااب. 
واحد منهم بغضب/ اخرررسي منسمعش صوتك خااالص انتي فاهمه. 
خرجوا جميعهم واغلقوا الباب بشـ.ـده وهي ظلت تتحرك يمينا ويسارا حتي توجد طريقه تهرب بيها ولكن لا فائده. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
كان في طريقه الي المكان التي توجد فيه فرحه ولكن جاءه اتصال من صديقه. 
تميم وهو مترقب الطريق/ ايه يا باسل عاوز ايه. 
باسل بتساول/ يابني انت فين انا بدور عليك مش لاقيك وعرفت من اللواء منير انه فيه عمليه جديده ف قولت اكلمك عشان تيجي معانا. 
تميم بهدوء/ لا روحوا انتوا.. انا مش جاي. 
باسل بإستغراب/ ازاي يعني مش جاي.. هو في حاجه يا تميم. 
تميم بضيق/ بعدين يا باسل بعدين. 
اغلق تميم الهاتف و ظل مترقب الطريق. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فرحه.. 
كانت تبحث علي طريقه لتزيل الحبل من يديها ولكن لم تجد شيء.. حتي وقع نظرها علي قطعه زجاج حاده. 
ظلت تزحف الي قطعه الزجاج هذه حتي وصلت اليها.. كانت تحاول الامساك بقطعه الزجاج وكانت ستتقرب من الحبل حتي تمزقه ولكن لاحظت انه يوجد احد يحاول ان يفتح الباب ف قامت بترك قطعه الزجاج جانبا. 
نظرت الي الباب ودخل منه شخص هي تعرفه جيدا. 
فرحه بسخريه/ هو انت بقي اللي عامل المسرحيه دي.. بس والله عجبتني واحلي حاجه عجبتني فيك هي شجاعتك. 
كارم بغرور/ اومال يا حياتي هو انا اي حد ولا ايه.. بس سيبك انتي قوليلي ايه رايك في المفاجأة الحلوه دي. 
فرحه بإبتسامة سخريه/ مفاجأة فظيعه.. حقيقي برافوا. 
كارم بهدوء/ بصي بقي يا بنت الناس انا جبتك هنا عشان اخد حقي منك. 
فرحه بإبتسامة غير مبشره بالخير/ طب ما تفكني عشان الكلام يبقي جد شويه.. عشان انا كده مقتنعه انك جايبني عشان تاخد حقك مني. 
كارم بشك/ انتي قصدك ايه. 
فرحه بإبتسامة انتصار/ قصدي واضح جدا.. بس هقولك برضوا عشان صعبت عليا.. اللي انا اقصده انك لسه بتحبني وجبتني هنا عشان تهددني وتخوفني وتعمل الشويتين اللي بقوا معروفين اوي.. ف انا هختصرلك كل ده.. بص يا كارم انا مش بحبك عشان انا صريحه مبحبش اضحك علي حد او العب بيه.. لو انت عايز تتقبل كده يبقي حلو جدا.. مش عايز تقتنع.. ف اقـ.ـتـ.ـلني واعتقد كده انت هتاخد حقك مني عشان انا رفضتك. 
كارم بإبتسامة خبيثه/ هي فكره مش بطاله بردوا.. بس للاسف كده مش هحس اني اخدت حقي منك.. عارفه انا هعمل ايه.. انا هتجوزك وهخليكي تموتي في اليوم الف مره. 
فرحه في نفسها بضيق/ هو ايه حوار كل شويه واحد يجي ويقولي انا هتجوزك.. هو انا جورجينا ولا اي يجدعان. 
فرحه نظرت له بفراغ صبر/ بص يا ابن الناس عشان انا صبري بدا ينفذ.. انا واحده متجوزه ولو مسبتنيش امشي من هنا انا هخليك تنـ.ـد.م بحق وحقيقي.. بجد يعني هخليك تكره اليوم اللي قررت فيه تلعب مع فرحه الحريري. 
كارم بسخريه/ عجبني تهدديتك بس مش هيتنفذ للاسف. 
فرحه كانت اثناء هذا الحديث كانت ممسكه بقطعه الزجاج وتمزق الحبل واخيرا تمزق في هذه اللحظه التي كان يتحدث فيها كارم بسخريه. 
فرحه بإبتسامة ثقه/ بس للاسف انا مبهددش انا بنفذ علي طول. 
فرحه في حركه مفاجأة جلبت الحبل ولفته حول رجل كارم مما جعلته يسقط ارضا. 
فرحه فكت الحبل من قدميها و وقفت ونظرت له وهو مرمي ارضا وتحدثت بكل ثقه/ صدقتني بقي لما قولتلك اني هخليك تنـ.ـد.م بجد.. بس للاسف انت مصدقتنيش.. تعالالي بقي. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
وصل الي المكان الذي توجد فيه فرحه ولكن راي شي غريب.. راي عادل وهو خارج من سيارته ويدخل الي هذا المكان المهجور. 
تميم بغضب/ ااه يا عادل يابن*** وديني ل وريك.. مااااشي. 
خرج تميم من سيارته ودخل ورا عادل وهو يتوعد له باشـ.ـد العقاب. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في القطاع.. 
باسل عرف من اللواء منير ما هي العمليه هذه واقترح باسل علي اللواء منير فكره جيده. 
باسل بهدوء/ انا من راي يا فنـ.ـد.م انه بلاش احنا اللي نروح.. انا ليا واحد صديقي ظابط في قسم****.. ممكن انه يروح هو ويبقي معاه اذن انه هيروح ينقذ فرحه. 
اللواء منير باقتناع/ تمام انا معنديش مشكله كلمه فورا. 
باسل قام بالفعل بالاتصال ب احمد وانتظر حتي يجيب. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في القسم.. 
في مكتب احمد.. 
كان يجلس ويحاول ان يبحث عن اي طرف خيط يوصله ب فرحه وكانت فاطمه تجلس علي الاريكه وتبكي بصمت وهو كان قلق عليها بشـ.ـده.. حتي رن هاتفه واجاب قائلا.
/ الو يا باسل ازايك. 
باسل بهدوء/ بخير الحمدلله.. بص يا احمد دلوقتي فرحه مخـ.ـطـ.ـوفه وانا عارف مكانها فين و زمان تميم هناك دلوقتي بس هو مش بيرد علي حد ف انا من راي انك تاخد اذن انك رايح تنقذها وتمسك اللي خاطفها بعد ما تنقذها وتشوفها بخير. 
احمد في سرعه/ طيب تمام ابعت العنوان بسرعه. 
باسل بهدوء/ تمام.. سلام. 
احمد في سرعه/ مع السلامه. 
فاطمه كانت تقف امامه وتتحدث بدمـ.ـو.ع/ ايه عرفت حاجه. 
احمد بإبتسامة/ عرفنا هي فين اطمني يا حبيبتي. 
فاطمه بسعاده/ بجد يا احمد.. انا حقيقي مش مصدقه.. الحمدلله يارب الحمدلله. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في المكان المهجور.. 
عند فرحه.. 
قامت بربط كارم جيدا وامسكت ب حته اللاصق ونظرت له بإبتسامة شر وتحدثت قائله/ بص يا كوكو انا هحطلك اللزقه الحلوه دي وانت هتسمع الكلام ومش هتعمل صوت اتقفنا عشان ابقي اجبلك شوكلت يا كتكوت. 
وضعت فرحه اللاصق و كارم كان ينظر لها بغضب ويتحرك يمينا و يسارا بغضب شـ.ـديد. 
فرحه بتحذير/ اياك تحاول تبقي ذكي زي وتعمل حاجه تمام.. ثم اكملت بغرور.. انا اصلا مفيش حد بذكائي.. يلا باي يا بيبي عشان متاخرش.. اصل ورايا مشاوير كتير مش فضايلك.. تشاااو. 
خرجت فرحه بانتصار وتركته في غضب شـ.ـديد. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
كان يسير ورا عادل بخطوات بطيئه حتي لا يشعر به عادل.. 
ظل عادل يسير وكانه يعلم هذا المكان جيدا.. ظل يسير الي مكان طويل حتي دخل غرفه معينه ومن ثم انصدم لما رأه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فرحه.. 
خرجت من الغرفه وظلت تجري بسرعه وكانت تبحث عن مكان للخرج من هذا المكان ثم وقفت لتستريح وكانت تحدث نفسها بحسره/ هو انا مقطوعه ولا ايه الا ما حد جيه يتف في وشي ويمشي.. يارب مليش غيرك يارب انقذني يارب. 
ظلت تسير بخطوات سريعه وتبحث عن باب للخروج من هذا المكان الضخم. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم..
 كان يقف ورا باب الغرفه الذي يوجد فيها عادل. 
عادل انصدم لما رأه وبعد ذلك ظل يضحك ويتحدث بسخريه/ والله طلعت فعلا مش سهله.. عرفت تغفلك يا اهبل. 
كارم كان ينظر له بغضب وكان يريد ان يفكه. 
عادل بهدوء/ انت اكيد طبعا عايزني افكك لكن لا.. انا مينفعش اضيع وقت انا لازم القيها وابينلها اني بحاول انقذها عشان تثق فيا وتحبني. 
تميم عنـ.ـد.ما سمع ذلك الغضب تملكه وكان يريد ان يدخل له و يربحه ضـ.ـر.با ولكنه فكر فيما قاله عادل وإن تحقق ما قاله لابد ان فرحه تحب عادل بالفعل وتنساه هو.. ف قرر انه سيسبق عادل ولن يجعله ينفذ خططته بنجاح. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند احمد.. 
كان يركب في سياره القسم الخاصه و وراه سياره البوكس وكانت تجلس بجانبه فاطمه وكانوا متجهان الي المكان الذي توجد فيه فرحه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
ظل يسير بخطوات سريعه وهو يبحث عنها وظل يسير كثيرا حتي يلحقها حتي وجدها تقف امامه. 
تميم بصوت عالي نسبيا/ فرررحه. 
فرحه عنـ.ـد.ما سمعت صوته تحدثت بشك/ انا الصوت ده انا عارفاه كويس. 
فرحه نظرت ورأها وجدته بالفعل.. هنا ارتسمت الابتسامه الساحره علي وجه هذه الفتاه جميله الابتسامه. 
فرحه بسعاده/ تميييييم. 
كان يفتح يده لها وهي كانت تجري حتي تصل اليه وتحتضنه ولكن جاء من يخرب لهم كل شيء و وقف بينهم ونظر الي فرحه بطريقه مستفزه. 
فرحه توقفت بصدمه من الجري عنـ.ـد.ما راته و تميم انصدم.. كيف جاء بهذه السرعه. 
عادل ذهب اليها وتحدث بقلق مصتنع/ انتي كويسه يا حبيبتي طمنيني عليكي.. حد عملك حاجه. 
فرحه فاقت من صدمتها وتحدثت بضيق/ انا محدش يقدر يعملي حاجه اصلا. 
عادل احتضنها بشـ.ـده وتحدث بـ.ـارتياح/ الحمدلله يا حبيبتي بجد انتي طمنتيني دلوقتي انا بجد كنت قلقان عليكي اوي. 
تميم كان يقف والغضب تملكه تماما و وكان باقي دقائق وينفجر من كثره الغضب والغيره. 
فرحه بإبتسامة مصتنعه/ لا متقلقش يا عادل يا حبيبي انا بخير قدامك اهو محدش قدر يعملي حاجه. 
اقترب منهم تميم وتحدث بهدوء مصتنع/ اهلا يا انسه فرحه.. كويس انه انتي بخير واني اطمنت علي سيادتك. 
فرحه كانت ستتحدث ولكن تحدث تحدث عادل بطريقه مستفزه/ اولا اسمها مدام فرحه عشان هي مرات عادل بيه.. ثانيا اشكرك تقدر تمشي عشان احنا هنروح دلوقتي. 
تميم بتامسك وابتسامه مزيفه/ اااه طبعا قوي قوي.. بس لازم الاول نطمن علي مدام فرحه ونوديها المستشفى. 
فرحه سبقت عادل وتحدثت بوجع مصتنع/ ااه انا بقول كده برضوا انا حاسه اني مش كويسه خالص.. يلا يا عادل نروح المستشفى.. انت معاك عربيه يا تميم. 
تميم في سرعه/ ااه معايا. 
عادل باستغراب/ بس انا معايا عربيتي. 
فرحه بضيق/ لا يا عادل انت عربيتك بتخـ.ـنـ.ـقني.. سبحان الله عمري ما ارتحت وانا ركباها ممكن عشان هي بتعتك ولا ايه مش عارفه الحقيقه.. ثم اكملت بوجع مصتنع.. المهم انا بقول نستعجل عشان حاسه اني تعبانه اووي. 
تميم ابتسم بسعاده وعادل نظر الي تميم بغضب وخرجوا جميعهم من هذا المكان المهجور وهما في طريقهم للسياره. 
جاءت سياره الشرطه وهما توقفوا باستغراب. 
توقفت سيارات الشرطه ونزل كلا من  احمد و فاطمه وكل رجال الشرطه. 
فاطمه عنـ.ـد.ما رات صديقتها ركدت عندها علي الفور. 
فاطمه بسعاده وهي تبكي/ فرررحه. 
فرحه بسعاده/ فااااطومي. 
فرحه اخذتها بالحـ.ـضـ.ـن و احتضنتها بشـ.ـده وهما الاثنين كانوا يبكيان بشـ.ـده. 
كان تميم يقف وهو ينظر لهم بتاثر هو واحمد وعادل كان يقف بغضب ويريد ان كل شي ينتهي فورا. 
بعد وقت خرجت فاطمه من حـ.ـضـ.ـن فرحه ونظرت لها بحب وتحدثت بدمـ.ـو.ع/ انتي كويسه يا حبيبتي طمنيني عليكي ياقلبي. 
فرحه بإبتسامة/ اطمني يا حبيبتي انا بخير الحمدلله. 
فاكمه ببكاء اكثر/ لا انتي بتكدبي عليا انتي مش كويسه. 
فرحه بضحك/ الله وانا هكدب عليكي ليه يا عبـ.ـيـ.ـطه انتي.. انا بكلمك بجد والله انا كويسه. 
فاطمه بدات تهدي من بكائها/ يعني انتي بجد كويسه. 
فرحه بإبتسامة/ ااه والله انا كويسه وعشان تطمني اكتر احنا رايحين المستشفي وتطمني بنفسك. 
فاطمه بإبتسامة/ طيب تمام. 
اقترب احمد وتحدث بإبتسامة/ حمدلله علي سلامتك يا فرحه. 
فرحه بإبتسامة/ الله يسلمك يا احمد. 
احمد بجديه/ قوليلي انتي ت عـ.ـر.في مين اللي خطفك. 
فرحه بسخريه/ الا اعرف ده انا اعرفه عز المعرفه.. بص عشان مطولش عليك انت والرجاله.. هو مرمي فوق ومربوط.. وعشان اوفرلك السؤال.. انا اللي رابطه و رميته علي الارض وهو دلوقتي بيحاول يهرب ومش هيعرف نيييههه. 
جميعهم ضحكوا ماعدا عادل الذي كان يريد ان يتركهم ويذهب. 
احمد هدا من ضحكه ومن ثم نظر الي رجال الشرطه وتحدث بحده/ اطلعوا هاتوا فورا. 
بالفعل تم القبض علي كارم واعوانه. 
عادل بنفاذ صبر/ مش يلا يا فرحه ولا ايه. 
احمد بهدوء/ حضرتك هتتفضل معانا يا عادل بيه. 
عادل بتساؤل/ خير حصل حاجه. 
احمد بجديه/ اطمن محصلش حاجه بس هناخد اقوالك بما انك جيت وشفت الخاطف وكده. 
عادل بإبتسامه/ ااه طبعا قوي قوي.. يلا يا فرحه يا حبيبتي. 
احمد بهدوء/ احم.. احنا مش عايزين فرحه في حاجه احنا عايزين حضرتك بس. 
عادل بهدوء مصتنع/ تمام مفيش مشكله. 
تميم وفاطمه وفرحه كانوا يقفون ويمسكون انفسهم من الضحك. 
عادل نظر الي فرحه التي تظاهرت بالجديه عنـ.ـد.ما نظرت له.. وتحدث عادل بحنيه/ انا راجع يا حبيبتي متقلقيش. 
ذهب عادل مع احمد وانطلقت سيارات الشرطه. 
فرحه وهي تقلد عادل/ انا راجع يا حبيبتي متقلقيش.. ثم اكملت بغيظ.. روح يا شيخ اللهي ما ترجع.
فاطمه وتميم ظلوا يضحكوا. 
تميم اقترب من فرحه وتحدث بحب/ حشـ.ـتـ.ـيني و . 
فرحه بزعل/ بس انا لسه زعلانه منك علي فكره. 
تميم بحب/ و ياتري بقي عايزاني اصالحك ازاي؟. 
فرحه بإبتسامة/ والله بقي انت و ذوقك شوف ممكن تصالحني ازاي وصالحني. 
تميم بإبتسامة/ تمام.. انا عرفت هصالحك ازاي.. اوعدك يا فرحه اني هخلصك من عادل في اقرب وقت ساعتها ممكن تسامحيني اكيد صح ولا ايه. 
فرحه بتفكير/ هو موضوع عادل ده تافه اصلا انا عارفه اخلص منه ازاي.. بس هفكر في كلامك متخفش. 
فاطمه بغيظ/ ايه يا بت اللي انتي بتعمليه ده ما تصلحيه وتخلصينا. 
تميم بحزن مصتنع/ قوليلها ونبي يا فاطمه لحسن انا غلبان خالص وهي مش مصدقه. 
فرحه بغيظ/ بس يا ماما انتي وهو ويلا نمشي عشان اتخـ.ـنـ.ـقت. 
تميم بتساؤل وابتسامه/ عايزه تروحي فين يا سياده الملكه. 
فرحه بتفكير/ اروح فين.. اروح فين.. ااه عرفت فيه حته مطعم فتح جديد بس اكله جـ.ـا.مد. 
فاطمه بدهشه/ احنا مش علي الاساس هنروح المستشفى. 
فرحه بضحك/ انتي صدقتي.. ده انا كنت بعمل فيلم علي عادل عشان كان عايز يخدني عافيه للبيت وانا الصراحه مش عايزه اروح وكويس انه احمد جه اخدوا عشان اخلص منه شويه. 
تميم بسخريه/ يعني انتي مسكتي في انها مش هتروح المستشفى وسبتي المطعم اللي فتح جديد وهي جربت اكله كمان. 
فاطمه باستغراب/ ااه صح انتي في كل اللي انتي فيه ده ليكي نفس تروحي تجربي مطاعم جديده. 
فرحه بغيظ/ الله اكبر في عينكوا.. ايه في ايه عايزني اموت يعني ماله اللي انا فيه.. عادل وقربت اخلص منه ايه بقي المشاكل اللي في حياتي تاني.. وبعدين مش هيجي واحد زي عادل يخلي حياتي كئيبه للدرجه دي يعني.. ثم اكملت بغرور.. لسه متخلقش اللي يكسر فرحه الحريري. 
تميم بعشق/ طبعا لسه متخلقش.. وطول ما انا جمبك مش هسمح لاي حد يمس شعره من حبيبتي الغاليه. 
فرحه نظرت اليه بخجل وفاطمه نظرت لهم بحب وتحدثت بغمزه/ ايوووه بقاااا. 
اتجهوا جميعهم الي السياره وشغل تميم السياره وانطلقوا. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
مسااااءاااا.. 
في قصر عادل.. 
جاء وهو في قمه ارهاق وتعب وتفكير وقلق. 
اقترب من باب القصر وفتحه ودخل القصر وصعد الي غرفته وعنـ.ـد.ما دخل غرفته وفتح الانوار انصدم مما رأه.. 
عادل بصدمه/ فررحه. 
يـــتـــبـع🌚..   
عادل بصدمه/ فررحه. 
فرحه كانت في قمه اناقتها.. وظلت تسير في خطوات بطيئه اتجاه عادل ومن ثم وضعت يديها حول رقابته بدلع. 
فرحه بدلع/ جرا ايه يا عادوله انت مصدوم كده ليه . 
عادل كان تحت تاثير الصدمه وكان غير مستوعب ان هذه فرحه. 
فرحه بدلع/ يحبيبي انت هتفضل مصدوم كده كتير. 
عادل فاق من صدمته وتحدث بصعوبه/ ه. هو. ا. انتي. ف. فررحه. بجدد. 
فرحه بضحكه مكتومه/ ايوه طبعا يا حبيبي انا فرحه و بجد كمان اومال هكون بهزار يعني.. ثم اكملت وهي تسحبه من يديه مثل الاطفال.. اما انا بقي مجزهالك حته عصير انما ايه هيخليك تشوف الاوضه دي بتلعلع كده.. تعالي بس ده انا هدلعك. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في فيلا تميم.. 
كان باسل يشاهد التلفاز وياكل فشار.. و تميم كان يتحرك بخطوات سريعه وموتره يمينا و يسارا..
مما جعل باسل يتحدث بحده/ يابني اقعد بقي خيلتني. 
تميم جلس وتحدث بتـ.ـو.تر/ مش عارف اهدي يا باسل مش عارف اهدي.. انت مش عارف هو ممكن يعمل معاها ايه ده مـ.ـجـ.ـنو.ن. 
باسل بهدوء/ اهدي بس يا صاحبي.. وبعدين بالعقل كده فرحه هتعمل كده عشان هدف معين ومتخفش فرحه اذكي مني ومنك يعني اللي هي مخططاله هيحصل ومش هيحصل اي حاجه من اللي في بالك دي خالص.. ف اهدي بقي كده وبطل غيرتك دي شويه وسبني اكمل الفيلم اللي مش عارف اخلصه بسببك. 
تميم نظر للفراغ وظل يفكر في فرحه وكانت راسه سوف تنفجر من كثره التفكير في الذي من الممكن ان يفعله عادل مع حبيبته.  
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في غرفه عادل.. 
فرحه قامت بإعطأه كأس العصير وتحدثت بإبتسامة/ دوق وقولي رايك. 
عادل امسك منها الكاس وهو في صدمه. 
قام باخذ شفته من الكاس وكان سيتركه ولكن فرحه تحدثت في سرعه/ لااا استني انت لازم تشربه كله لحسن طعمه يروح بعد ما تسيبه. 
عادل بتساؤل/ يعني ايه. 
فرحه بهدوء/ اصل ده عصير انا اللي مخترعاه والعيب اللي فيه انك لو مشربتوش في وقت ما اتعمل طعمه هيروح وهيمرر.. فهمت يا روحي. 
عادل وهي يهز راسه/ ااه فهمت. 
فرحه بإبتسامة مزيفه/ شاطر.. اشرب بقي مستني ايه. 
عادل قام بشرب الكأس باكملها حتي انتهت. 
فرحه نظرت له بإبتسامة انتصار وقامت باخذ الكاس منه بهدوء. 
فرحه بإبتسامة/ بالهنا والشفا يا قلبي. 
بعد عده دقائق.. عادل بدا يدوخ وعينيه تري الغرفه تدور بسرعه.. وفرحه نظرت للفراغ وابتسمت وهي تتذكر كيف جعلته يدوخ هكذا. 
𝒇𝒍𝒂𝒔𝒉 𝒃𝒂𝒄𝒌..
خرجت فرحه مع تميم وفرحه واخبرتهم بخططها التي ستفعلها حتي تكشف عادل ولكن اعترض تميم وتحدث بغضب/ ازاي عايزه تعملي اللي بتقوليه ده. 
فرحه بغيظ/ بقولك ايه يا تميم مش وقت غيرتك دي خالص علي فكره انت مش عارف انا بحس ب ايه وانا قاعده مع الكائن ده تحت سقف واحد.. انا نفسي انام اقوم الاقي نفسي خلصت منه ف لوسمحت خليني اتصرف انا بطريقتي. 
فاطمه بهدوء/ فعلا يا تميم فرحه معاها حق.. احنا كلنا منعرفش هي بتتعذب ازاي بسبب شخص زي ده كفايه انها شايله اسمه والاسم انها تبقي مـ.ـر.اته.. دي ف حد ذاته عذاب. 
تميم بنفاذ صبر/ وافردي بقي يا هانم لمسك ولا قربلك.. هيكون موقفي ايه بقي.. ساعتها ممكن ارتكب فيه جريمه عادي صح. 
فرحه بغرور/ انت لسه لغايه دلوقتي متعرفنيش يا تميم انا فرحه الحريري اللي لما تكون عايزه حاجه بتوصلها من غير اي مشاكل.. واللي انا مخططاله هيتم من غير ولا غلطه. 
تميم بنفس عميق/ اما نشوف.. يلا نقوم نمشي بقا. 
وصل تميم كلا من فرحه وفاطمه وذهب هو الي بيته. 
عند فرحه.. 
دخلت وذهبت الي المطبخ وفعلت مشروبها المفضل و وضعت بعض من قطرات الاعتراف والحقيقه ونظرت الي الكاس وتحدثت بإبتسامة شريره/ بمجرد ما تشرب الكوبايه دي هتتعرف بكل حاجه.. للاسف المشكله الوحيده انه هيخليك تنام.. بس ليها تصريفه انا مفيش حاجه بتقف قصادي.. نييهههههه. 
قامت فرحه بتبديل ملابسها وظلت منتظره قدومه بفارغ الصبر. 
𝒃𝒂𝒄𝒌.. 
فرحه نظرت له بإبتسامة خبيثه وتحدثت بإبتسامة/ كده نبدا الشغل اللي علي اصوله. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
انتهي باسل من الفيلم ونظر الي تميم الذي كان شارد طوال الوقت. 
باسل بهدوء/ ايه يا صاحبي هتفضل كده لحد امتي. 
تميم وهو شارد بهدوء/ لحد ما اطمن عليها يا باسل. 
باسل بمرح/ بس انا ميرضنيش اشوفك بالحاله دي.. وعشان كده هقوم اعملك حاجه انت بتحبها اوي. 
بعد نصف ساعه جاء باسل وجلس بجانب صديقه. 
تميم بتساؤل/ انت قومت روحت فين. 
باسل بإبتسامة/ اما انا مجهزلك مفاجأة.. انما ايه هتدعيلي بعدها. 
بعد عده دقائق.. تميم شم رائحه غريبه. 
تميم بإستغراب/ ايه الريحه دي. 
باسل ببلاه/ ريحه ايه. 
تميم بشك/ يا بني فيه ريحه مش طبيعيه كانه فيه حاجه بتولع. 
باسل بـ.ـارتباك/ احم هو انا نسيت اقولك انه انا وانا بحضر الوصفه ملقتش مكون من المكونات ف استبدلته ب مكون تاني شبه.. ف ممكن يكون هو اللي هيعمل حريقه دلوقتي. 
تميم بفزع/ حريقه!! حريقه ايه يخربيتك قوم قدامي بسرعه نشوف المصيبه اللي هببتها دي. 
باسل قام من مكانه في سرعه وتميم قام ورأه في سرعه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فرحه.. 
جلست بجانب عادل وتحدثت بإبتسامة/ قولي بقي يا عادل انت ليه سافرت لندن. 
عادل بدا يتكلم بصعوبه قائلا/ كان لازم اسافر عشان متمسكش هنا. 
فرحه بعد اقتناع/ بس اللي انا اعرفه انه البوليس لما بيكون بيدور علي حد بيقفله كل سبل الهروب من برا البلد انت بقي هـ.ـر.بت ازاي؟؟. 
عادل وهو يتحدث بصعوبه/ ما هو فيه حد من امن الدوله هو اللي ساعدني علي الهروب. 
فرحه بحماس/ ايووه مين هوو بقي. 
عادل كان سيتحدث ولكن الدوخه زادت لديه وكان يريد ان يغفو. 
فرحه في سرعه/ لا لا عادل.. عادل فوق انا لسه مخلصتش فوق. 
عادل كان يغمض عينيه ويفتحها بصعوبه. 
فرحه بإبتسامة/ يلا يا حبيبي.. يلا يا بابا ركز معايا كده.. قولي مين اللي ساعدك عشان تخرج برا البلد؟؟. 
عادل كان تحت تاثير المخدر وكان لا يستطيع التحدث تماما.. 
فرحه بإبتسامه صبر/ طيب بلاش السؤال ده قولي الملف بتاعك مخبيه فين. 
عادل ظل صامت لبعض الدقائق ومن ثم تحدث بصعوبه تماما/ ف. في..المكتب. ب. بتاعي. 
فرحه بإستغراب/ بس انا دورت في المكتب كله ملقتش حاجه. 
عادل وهو يتحدث بصعوبه/ ف. فيه. دورج. م. مخفي في ا. المكتب. ن. نفسه. 
فرحه وهي تنظر للفراغ بتذكر/ ايوه صح كان فيه دورج انا شوفته ومرضاش يفتح معايا تقربيا كان عايز مفتاح.. ثم اكملت بإبتسامة انتصار.. اخيراا عرفت مكانه. 
عادل كان تاثير المخدر احتله تمام ولم يستطيع المقاومه تماما وغفو بعد مقاومـ.ـا.ت كثيره ف انه لا يغفو.. فرحه لم تهتم بامره وظلت تبحث عن المفتاح حتي وجدته ومن ثم نظرت الي المفتاح بإبتسامة انتصار/ ياااه كان فينك من زمان. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
في المطبخ.. 
تميم كان يخرج صينيه الكيكه الذي فعلها باسل و وضعها علي الطربيزه بضيق. 
تميم وهو يقلد باسل/ عملك مفاجأة انما ايه هتدعيلي بعدها.. ثم اكمل بسخريه.. انا فعلا هدعيلك.. روح يا شيخ ربنا يسامحك. 
باسل بمرح/ خلاص بقي يا بـ.ـاروا متبقاش قفوش كده انا حاولت افرفشك.. بس بذمتك حلوه مش كده.
تميم بسخريه/ ااه حلوه جدا.. عاوزك تخلصها بقي. 
باسل بضحك/ الله وانا مالي يا لمبي. 
تميم بسخريه/ مش انت عملتلي فيها الشيف الشربيني وفي الاخر كنت هترحقلي في الفيلا.. كل بقي. 
باسل وضع يده علي كتف تميم وتحدث باسف/ بص يا صاحبي كانت سهره غير ممتعه بالمره ف انا بقول كفايه كده وهمشي بقي عشان متقلش عليك اكتر من كدا. 
تميم ربع يديه الاثنين وتحدث بسخريه/ ليه كده يراجـ.ـل ما انت لسه قاعد.. ليه ماشي بسرعه كده.. محستش بيك تخيل كنت قاعد معايا زي النسمه. 
تميم نظر له بنظره حزن مصتنعه/ معلش بقي يا صاحبي هي الاوقات الحلوه كده بتعدي بسرعه مبنحسش بيها. 
تميم بضحكه مكتومه/ طب ايه بقي مش ناوي تمشي ولا ايه. 
باسل بتساؤل/ انت بتكلمني انا؟؟. 
تميم بغيظ/ اومال بكلم الهو.. هو فيه حد غيرك واقف قدامي. 
باسل في نفسه بإحراج/ ايه الاحراج ده بس ياربي. 
باسل بإبتسامة/ احم طيب انا بقول امشي بقي عشان انت شكلك عاوز تنام.. مع السلامه يا صاحبي. 
ذهب باسل ونظر تميم اليه حتي ذهب وظل يضحك علي خفه ظل صديقه.. وبعد عده ثواني اختفت هذه الضحكه وتحولت الي ضيق وتفكير في حبيبته. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فاطمه.. 
كانت جالسه في غرفتها وتنظر من نافذه غرفتها حتي لاحظت رنين هاتفها باسم حياتي. 
فاطمه جلست علي السرير واجابت ب رومانسيه/ قلبي و روحي وعمري عامل ايه طمني عليك. 
احمد بعشق/ بخير طول ما انا شايفك مبسوطه ومرتاحه يا حبيبتي. 
فاطمه بسعاده/ فعلا انا فرحانه اوي ومبسوطه عارف ليه؟.
احمد بمرح/ ليه يا غاليه. 
فاطمه بحب/ عشان انت جمبي❤. 
احمد بعشق/ وانا اتخلقت عشان ابقي ليكي الامان والحب والسند وكل حاجه انتي محتاجاها يا اغلي حد في حياتي. 
فاطمه بخجل/ طيب كفايه كده بقي عشان حاسه اني مش عارفه اتكلم من كتر كلامك الحلو ده. 
احمد بضحك/ ماشي يا حبيبتي.. ثم اكمل بحب.. تصبحي علي خير يا فرولتي. 
فاطمه بحب/ وانت من اهله يا روح فرولتك. 
اغلقت فاطمه الهاتف وهي في قمه سعادتها وغفوت وهي مبتسمه وسعيده. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فرحه.. 
ذهبت الي المكتب وقامت بمحاوله فتح الدرج وبالفعل فتح معاها بنجاح مما جعل فرحه تزقطط فرحاً. 
كان يوجد عده ملفات ظلت تبحث عن الملف المقصود وبالفعل وجدته لهذا الملف الذي سيجعل عادل يتمني الموت الف مره بدلا من ان ينكشف ويسجن بقيت حياته بالسجن. 
 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
صبااااااحااااا.. 
في غرفه عادل.. 
استيقظ من نومه وهو يشعر بدوار شـ.ـديد في راسه وحاول ان يتذكر ماذا حدث بالامس ولكن لم يتذكر اي شيء. 
عادل بدوخه/ اده انا مش فاكر حاجه ليه كده.. انا لازم افتكر اللي حصل. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجامعه.. 
في الكافيه.. 
تميم بتـ.ـو.تر/ يعني هو عمل فيكي حاجه. 
فرحه بممل/ يا تميم يا حبيبي انت للمره المليون سالني السؤال ده وقولتلك لا.. والله لأ. 
تميم بهدوء/ طيب عرفتي الملف فين. 
فرحه بغرور/ اه عرفت طبعا.. هحاول اجيبه قريب عشان ميخدش باله.. ثم اكملت باستغراب.. بس طلع فيه حد ساعد عادل علي انه يهرب برا مصر. 
تميم بإستغراب/ ازاي يعني استحاله حد يعرف يساعده وبالذات انه البوليس كان بيدور عليه. 
فرحه بحيره/ لا ما هو قال انه فيه حد من امن الدوله هو اللي ساعده علي الهروب. 
تميم بصدمه/ ايه ازاي يعني الكلام ده.. اكيد كان بيخرف لا مش معقول.. هيكون مين يعني. 
فرحه بحيره/ مش عارفه والله هو مقالش اي اسامي خالص.. وانا كان نفسي اعرف بس هعمل ايه هو كان في غيبوبه خالص. 
 تميم كان سيتحدث ولكن اقتربت عليهم فاطمه. 
فاطمه جلست وتحدثت بإبتسامة/ صحبتي الغاليه.. عامله ايه. 
فرحه بإبتسامة/ بخير يا حبيبتي وانتي عامله ايه. 
فاطمه بحب/ اكيد بخير طول ما انا شيفاكي بخير.. ثم اكملت بتساؤل.. وصلتوا ل حاجه في موضوع عادل. 
فرحه بهدوء/ ايوه. 
فرحه قصت لها كل شيء وفاطمه فرحت كثيرا لهذا الخبر. 
فاطمه بإبتسامة/ طب انتو ناوين تعملوا ايه. 
تميم بتحمس/ انا في خطه في دماغي بس محتاج مساعدتكم كلكم حتي احمد خطيبك يا فاطمه. 
فرحه وفاطمه في نفس الوقت/ نــــحـــــــن مـعـك بـالتـأكـيد. 
تميم بإبتسامة خبيثه/ كده هنقدر نغلب عادل بسهوله. 
يـــتـبـع🌚.. 
عند عادل.. 
كان يجلس في مكتبه وينظر الي بعض الاوراق وبعد ذلك تذكر الملف تبعه وقرر الاطمأنان عليه. 
ظل يبحث في جيب البنطلون تبعه عن المفتاح و وجده وقام ب فتح الدرج و وجد الملف وقام بالاسترخاء تماما عنـ.ـد.ما وجده. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجامعه.. 
انتهت كلا من فرحه وفاطمه من محضاراتهم علي الاخير. 
فاطمه بتساؤل/ هو احنا هنبدا في خطه تميم من امتي. 
فرحه بحيره/ والله يا فاطوم مش عارفه بس هو قال انه فيه حاجه هيقولي عليها لما اروح.. عموما لو انا عرفت اي جديد هقولك. 
فاطمه بإبتسامة/ تمام يا حبيبتي انا همشي انا بقي.. خلي بالك من نفسك.. سلام. 
فرحه بإبتسامة/ سلام يا حبيبتي. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
مساااااءااااا.. 
في فيلا تميم.. 
باسل بصدمه/ ايه اللي انت بتقوله ده.. قصدك ايه ب اننا واخير هنقبض علي عادل الحريري.. انت مستوعب انت بتقول ايه. 
تميم بإبتسامة ثقه/ انا عمري قولت حاجه غلط. 
باسل بحيره/ والله هو اللي انا اعرفه عن تميم الهلالي انه عمره ما قال حاجه غلط.. بس اللي انا بسمعه دلوقتي ده ميتصدقش الصراحه.. يعني احنا ازاي هنقبض عليه من غير دليل؟؟. 
تميم بسعاده/ لا هو انا مقولتلكش.. اصل فرحه عرفت فين الملف. 
باسل بدهشه/ بتهزر!!. 
تميم بجديه/ هو يعني الحاجات دي فيها هزار يا باسل. 
باسل بحماس/ لا استني بقي كده هروح احضر فشار واجي تقولي ايه اللي حصل بالتفاصيل. 
تميم بسخريه/ خلي بالك بقي المرادي بدل ما الاقي الفيلا بتولع بينا. 
باسل بغمزه/ عيب عليك يا بـ.ـاروا.. عايزك متقلقش خاالص.
تميم بقله حيله/ ربنا يستر. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في فيلا رشـ.ـدي.. 
كان يصلي و يسجد ل ربه وبعد ذلك انتهي من الصلاه وظل يدعي ل ابنته وبعد ذلك ظل يبكي لانه هو من فعل ب ابنته هكذا والقاها في النار بيديه الاثنان. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في فيلا عادل.. 
كانت تجلس في غرفتها وتنتظر مكالمه منه ولكنه لم يتصل فقررت انها ستذهب الي المطبخ لتعد شيئا خفيفا تاكله. 
خرجت من غرفتها ولكن انصدمت عنـ.ـد.ما رات عادل واقف امامها. 
فرحه بفزع/ عادل!!  
عادل بسخريه/ مالك يا روحي شوفتي عفريت ولا ايه. 
فرحه وهي تاخذ نفس/ لا بس مش متعوده تيجي وتقف قدام اوضتي كده. 
عادل بجديه/ فرحه انا عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم. 
فرحه بكل سرور/ اكيد طبعا.. بس الاول لازم اروح المطبخ عشان حاسه اني جعانه اوي.
عادل بهدوء/ تمام انا رايح معاكي. 
ذهبوا الاثنين الي المطبخ وفرحه اتجهت الي البراد واخرجت منه خبز وعدة اطباق اما عادل ف جلس علي كرسي من احد الكراسي التي توجد امام المطبخ. 
فرحه كانت تعد لها بعض السندوتشات الخفيفه ثم نظرت الي عادل وتحدثت بهدوء/ اتفضل يا عادل اتكلم انا سمعاك. 
عادل بنفس عميق/ هو اللي حصل امبـ.ـارح ده بجد ولا انا كنت بتخيل. 
فرحه تركت الخبز من يديها ونظرت له وتحدثت بإستغراب/ وهو ايه اللي حصل امبـ.ـارح اصلا. 
عادل قص لها كل ما حدث ليله امس. 
عادل بهدوء/ بس كده.. انا بقي فاكر لحد هنا ومن ساعت ما شربت العصير وانا ومش فاكر اي حاجه بعدها. 
فرحه نظرت له بإبتسامة خبيثه واقتربت منه في خطوات هادئه ومن ثم جلست علي الكرسي المقابل له. 
فرحه بدلع/ انت بجد مش فاكر اللي حصل امبـ.ـارح يا عادل. 
عادل بيأس/ لا حقيقي مش فاكر لو انتي عارفه اي حاجه ياريت تقوليلي لانه فعلا دماغي تعبت من كتر اني بحاول افتكر اي حاجه. 
فرحه بدلع مصتنع/ كل اللي اقدر اقولهولك يا عادوله.. انه ليله امبـ.ـارح كانت من اجمل الليالي اللي عيشتها في حياتي. 
فرحه تركته وهي تبتسم بإبتسامة سخريه.. وعادل ظل شارد لمده دقائق ويفكر في حديث فرحه جيدا وهل حديثها صحيح بالمعني الذي فهمه من حديثها ام هي تكذب عليه ولم يحدث اي شيء. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
جاء باسل ومعه صحن الفشار.. وجلس امام تميم وتحدث بحماس/ يلا بقي احكيلي كل اللي حصل.
تميم قص له كل شيء صار. 
باسل بصدمه وهو ياكل الفشار/ ايييه.. ثم اكمل بحزن مصتنع.. بقي كده يا تميم كل ده يحصل وتخبي عليا واكون اخر من يعلم.. اخس عليك لا بجد اخس.  
تميم بهدوء/ في ايه يا بـ.ـارو ما انا بحكيلك اهو..متبقاش قفوش بقي. 
باسل بإبتسامة/ انا اصلا مش زعلان ههههه.. المهم انت هتعمل ايه عشان تقبض عليه يعني ايه هي الخطه. 
تميم بحماس/ بص بقي يا بيسو.. الخطه هي انه فرحه هتجبلنا الملف ده واحنا هنعمل واحد زايه بالضبط والنسخه اللي هنعملها هي دي اللي هديها ل فرحه تحطها مكان النسخه الاصليه واحمد خطيب فاطمه هنحتاج مساعدته في انه هو اللي هيقبض علي عادل واحنا مش هنظهر في الصوره خالص غير لما يبقي تحت ايدينا عشان نضمن انه ميهربش وانا بالذات لازم ميعرفش انه انا ظابط مخابرات.. عشان لو عرف اكيد انت عارف ايه اللي هيحصل. 
باسل بهدوء/ طبعا عارف ايه اللي هيحصل اولا هيأذي فرحه ثانيا هيأذيك ثالثا هيخرب كل حاجه احنا بنخططلها عشان نقبض عليه رابعا هيهرب ومش هنعرفله طريق جره. 
تميم بإبتسامة/ الله ينووررر عليييك. 
باسل بإبتسامة/ عيب عليك يا بـ.ـارو..المهم فرحه عرفت هي هتعمل ايه. 
تميم بهدوء/ لا لسه هقولها دلوقتي. 
باسل بإبتسامة/ طيب يا بـ.ـارو هسيبك انا بقي وهطلع الجنينه اغير جو شويه. 
تميم بإبتسامة/ تمام يا حبيبي. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر عادل.. 
في غرفه فرحه.. 
دخلت غرفتها ونسيت ان تغلق باب غرفتها ثم جلست علي سريرها و من ثم وجدت هاتفها يرن بإسم تميم. 
فرحه بإبتسامة/ ازايك يا تميم. 
تميم بإبتسامة/ بخير يا حبيبتي. 
فرحه بهدوء/ ها بقي ايه الحاجه اللي كنت عايز تقولهالي. 
تميم قص لها كل ما في باله. 
فرحه بإبتسامة/ شكلك اتعديت من ذكائي.. لا بس عاجبني تفكيرك يا سياده الرائد. 
عادل كان يقف عند باب غرفه فرحه قم تحدث بتساؤل/ بتكلمي مين يا فرحه؟؟. 
فرحه نظرت له بصدمه والقت الهاتف علي السرير بكل صدمه وعجزت عن الكلام نهائيا. 
عادل اقترب ب خطواته اليها ثم جلس علي طرف السرير تبعها وفرحه نظرت الي هاتفها وادركت انه تميم اغلق المكالمه.
عادل بإبتسامة/ مالك يا حبيبتي اتصـ.ـد.متي كده ليه لما دخلت. 
فرحه بمحاوله اخفاء قلقها/ لا يا عادوله انا متصدمتش خالص بس اتخضيت كان المفروض تخبط قبل ما تدخل اوضتي. 
عادل بإبتسامة/ معلش يا روحي اسف اني خضيتك. 
فرحه بإبتسامة/ ولا يهمك يا عادوله.. المهم انت كنت جاي في ايه. 
عادل بإبتسامة خبيثه/ الصراحه انا فكرت في الليله اللي انا مش فاكرها دي وبفكر لو تيجي وتفكريني بالليله دي تاني يمكن افتكر اي حاجه.
فرحه انصدمت كثيرا لما قاله عادل ونظرت له بكل صدمه ولم تعرف ماذا ستقول له.
عادل بإبتسامة خبيثه/ ها يا فروحتي ايه رايك مش انا جوزك حبيبك بردوا ولا ايه يا حبيبتي. 
يــتــبــع🌚.. 
عادل بإبتسامة خبيثه/ ها يا فروحتي ايه رايك مش انا جوزك حبيبك بردوا ولا ايه. 
فرحه انصدمت كثيرا ولم تعرف ماذا تقول او ماذا تفعل. 
فرحه كانت ستتحدث ولكن تحدث هو بإبتسامة خبيثه/ انا عارف انك مكسوفه عشان كده هسيبك براحتك.. يلا جود نايت يا روحي. 
فرحه هدئت بعض الشئ وتحدثت بإبتسامة بلهاء/ وانت من اهله يا عادل. 
خرج عادل وهو يبتسم بسخريه وفرحه لم تصدق ماذا حدث للتو. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
كان يجلس علي اعصابه عنـ.ـد.ما سمع صوت عادل وهو يتحدث مع فرحه وكان قلق علي فرحه كثيرا ويريد الاطمأنان عليها في اسرع وقت. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
صبااااحاااا.. 
في الجامعه.. 
وصلت فاطمه وبعدها ب دقائق جاءت فرحه. 
فاطمه بإبتسامة/ عامله ايه يا فرحتي. 
فرحه بحب/ بخير يا حبيبتي وانتي عامله ايه. 
فاطمه بإبتسامة/ بخير طول مانتي بخير ياقلبي.. ثم اكملت بتساؤل.. انتي مكلمتنيش امبـ.ـارح يعني. 
فرحه بتهنيده/ تعالي بس ندخل وهبقي احكيلك بعدين. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في القطاع.. 
في مكتب اللواء منير.. 
اللواء منير بجديه/ ادخل. 
دخل تميم بكل هدوء واحترام. 
اللواء منير بإبتسامة/ اتفضل يا تميم اقعد. 
جلس تميم بهدوء وتحدث بجديه/ انا عرفت الملف بتاع عادل فين. 
اللواء منير بإستغراب/ طيب كويس.. انت مستني ايه. 
تميم بهدوء/ حضرتك لو تسمحلي انا عندي خطه في دماغي هنعرف نمسكه بيها. 
منير بتساؤل/ وايه هي الخطه دي يا سياده الرائد. 
تميم قص له كل الخطه. 
اللواء منير بإبتسامة/ عال والله يا تميم.. بجد انا فخور بيك.. انا موافق ب الخطه دي وتاكد انه احنا كلنا جمبك وهنساعدك لحد ما نمسك عادل. 
تميم بإبتسامة/ انا بشكرك جدا يا سياده اللواء واتمني اكون عند حسن ظن حضرتك. 
منير بإبتسامة ثقه/ ان شاءلله يا تميم وانا واثق منك يا سياده الرائد. 
تميم بإبتسامة/ وانا ان شاءلله مش هخذلك يا فنـ.ـد.م.. ثم اكمل بإحترام.. عن اذنك يا فنـ.ـد.م. 
منير بإبتسامة/ اذنك معاك يا تميم. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجامعه.. 
انتهت كلا من فرحه وفاطمه من محضاراتهم وجلسوا ساويا في الكافيه.
فاطمه بإبتسامة/ ها بقي احكيلي ايه اللي حصل. 
فرحه قصت لها كل ما حدث. 
فاطمه بصدمه/ ينهااار ازاي يعني يعمل كده. 
فرحه بشك/ والله انا شاكه انه عرف اني بحور عليه ف عشان كده عمل الشويتين دول. 
فاطمه بشك/ اه والله انا كمان حاسه ب كده.. ثم اكملت بتساؤل.. طب وبعدين هتعملي ايه. 
فرحه بضيق/ مفيش هعمل اللي تميم قالهولي عشان عايزه اخلص من اللي اسمه عادل ده في اسرع وقت.. انا بجد اتخـ.ـنـ.ـقت. 
فاطمه بحزن علي صديقتها/ معلش يا حبيبتي استحملي فتره وهتعدي وانا هفضل جمبك ومش هسيبك. 
تميم بحب/ وانا كمان هفضل جمبك ومش هسيبك. 
فرحه بسعاده/ تمييييم. 
فرحه قامت من مكانها واحتضنته بشـ.ـده وبحب. 
تميم كان سعيد وكان ينظر ل فاطمه و فاطمه غمزت له بإبتسامة. 
فرحه خرجت من حـ.ـضـ.ـنه ونظرت له بـ.ـارتياح/ بجد انا ارتحت جدا لما شفتك انا بجد محتجالك اوي يا تميم محتاجه انك تكون جمبي انا بجد اتخـ.ـنـ.ـقت ونفسي اتنفس وارجع ل حياتي القديمه انا بجد حاسه اني في كابوس ومش عايز ينتهي. 
تميم بحب/ هينتهي طول ما انا جمبك الكابوس ده هينتهي وانتي هتفضلي في امان طول الوقت وبعدين فين حبيبتي القويه اللي انا متعود عليها.. خليكي قويه وثقي في ربنا ثم فيا وان شاءلله مش هتخافي وهتخرجي من الكابوس ده زي شكه الدبوس مش هتحسي بيه خااالص. 
فرحه بإبتسامة خافته/ اتمني يا تميم اتمني. 
تميم بهدوء/ يلا بقي قوليلي الزفت ده كان عايز منك ايه امبـ.ـارح. 
فرحه نظرت ل تميم بقلق ونظرت ل فاطمه ولم تعرف ماذا تقول. 
فاطمه بإبتسامة بلهاء/ طيب يا فروحه انا هتمشي شويه في الجامعه.. يلا اشوفك بعدين باااي. 
فرحه في نفسها بتوعد/ ااه يا فاطمه الكـ.ـلـ.ـب وديني لوريكي.. ثم اكملت بتـ.ـو.تر.. طب انا هقوله ازاي ده مش بعيد يروح يقـ.ـتـ.ـله.. خلاص انا هقوله وخلاص. 
تميم بإبتسامة خفيفه/ ايه يا حبيبتي مالك سرحانه في ايه.. بقولك عادل كان عايز ايه. 
فرحه بتـ.ـو.تر/ تميم انا هحكيلك بس اوعدني انك متتعصبش عشان خاطري. 
تميم بنفاذ صبر/ اوعدك.. اتكلمي بقي يا فرحه علي طول لوسمحتي. 
فرحه قصت له كل شئ. 
تميم بحده/ اييييييه. 
فرحه بتـ.ـو.تر/ تميم انت وعدتني انك مش هتعمل حاجه.. عشان خاطري يا تميم اي حاجه هتفكر تعملها مش هتبقي ليها لازمه وهتبوظ خطتنا.. عشان خاطري حاول تكون هادي. 
تميم بتماسك/ ماشي يا فرحه مش هعمل حاجه دلوقتي.. بس وديني اول ما يبقي تحت ايدي مش هرحمه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
مساااااءااااا.. 
في قصر عادل.. 
كان يجلس في مكتبه ويعمل بانـ.ـد.ماج ويخطط للعمليه القادمه حتي رن هاتفه وقاطعه عن عمله. 
عادل بضيق/ خير يا وش الخير عندك اخبـ.ـار ايه جديده. 
مجهول/ انا عرفت انه اللي اسمه تميم ده يبقي ظابط سري. 
عادل بصدمه/ اييييييييه. 
يـــتـــبـــع🌚.. 
عادل بصدمه/ ايييييه.. طب اقفل.. اقفل. 
عادل اغلق الهاتف وكان سيذهب ل فرحه ولكن هدئه بعض الشئ ونظر الي الفراغ بإبتسامة غير مبشره بالخير تماما. 
عادل وهو يحدث نفسه بتوعد/ وديني لهنـ.ـد.مكوا علي اللحظه اللي اتخلقتوا فيها. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
بعد مرور يومين..
فرحه وتميم قد اتمموا عمليه الملف واتجهوا للخطوه التاليه بمساعده الاخرين. 
اما عادل فكان يجهز خطه عظيمه لينتقم بها من فرحه وتميم. 
فاطمه كانت تساعد صديقتها بكل حب وكانت تتمني ان صديقتها تنتهي من هذا الكابوس في اسرع وقت. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
مساااااءااااا.. 
في فيلا تميم.. 
في غرفته.. 
كان يجلس علي فراشه ويتذكر ما حدث قبل اسبوع عنـ.ـد.ما ذهب الي رشـ.ـدي والد فرحه.. 
𝒇𝒍𝒂𝒔𝒉 𝒃𝒂𝒄𝒌..
في فيلا رشـ.ـدي.. 
دق باب الفيلا وقام رشـ.ـدي ب فتح الباب. 
رشـ.ـدي بترحيب/ اهلا يا تميم يا ابني اتفضل ادخل. 
تميم دخل بهدوء وذهبوا هما الاثنين ساويا وجلسوا في غرفه الضيوف. 
تميم بإبتسامة/ ازاي حضرتك يا رشـ.ـدي بيه. 
رشـ.ـدي بإبتسامة خافته/ اكيد مش كويس وبنتي بعيده عني.. بس اهو الحمدلله علي كل شيء. 
تميم بتساؤل/ خير يا رشـ.ـدي بيه حضرتك كلمتني وقولتلي اجي عشان في موضوع مهم لازم اعرفه يا تري ايه هو الموضوع ده. 
رشـ.ـدي بتنهيده/ هقولك يا بني بس قبل ما تعرف اي حاجه لازم توعدني انك مش هتقول ل فرحه اي حاجه. 
تميم بهدوء/ هو انا مش فاهم حاجه بس اوعدك اني مش هقول ل فرحه اي حاجه. 
رشـ.ـدي بإرتياح/ كويس انا كده هقولك وانا مرتاح.. ثم اكمل بجديه.. شوف يا تميم انا هحكيلك علي كل حاجه بس لوسمحت متقطعنيش لحد ما اخلص كل كلامي.. من سبع سنين كانت فرحه لسه مدخلتش الجامعه وكانت لسه في المرحله الثانويه.. ساعتها كان عادل سايب تعليمه وكان بيشتغل مع اكبر تاجر مخدرات وانا ساعتها كنت لسه في امن الدوله ومكنتش لسه قدمت استقالتي وانا في الوقت ده كنت متكلف ب مهمه القبض علي تاجر المخدرات ده ولما بحثت وراه وعرفت عنه كل حاجه وعرفت مين اللي بيساعدوا  وبيشتغلوا معاه.. عرفت انه عادل من ضمن اللي بيساعدوا وهو كان جزء رئيسي من خطط تاجر المخدرات ده.. وقبل اليوم اللي كنا هنقبض فيه علي تاجر المخدرات واللي معاه انا كلمت عادل قولت مهما كان هو ابن اخويا واخويا الله يرحمه هو كان موصيني عليه.. ساعتها جه فعلا وفرحه كانت في مدرستها.. اما جه وعرفته انه انا عارف عنه كل حاجه وحظرته انه يبعد عن الراجـ.ـل ده عشان ميتمسكش معاه هو رفض كلامي وحب يكمل في الطريق اللي هو ماشي فيه.. المهم جه اليوم اللي المفروض هنقبض فيه علي تاجر المخدرات واعوانه وبفضل الله قدرنا نمسكهم كلهم بس ماعدا عادل كانه فص ملح وداب.. وعدي فتره علي الموضوع ده بعد محاولات مني كتير فاني الاقيه بس في الاخر فقدت الامل في اني الاقيه.. فرحه بفضل الله جابت مجموع عالي وقدر يدخلها طب وكانت اول سنه ليها في الجامعه.. قبل ما تبدأ دراستها في الجامعه.. ظهر عادل وجه الفيلا ولحسن الحظ انه فرحه كانت عند صحبتها.. المهم عادل جه وهددني انه لو انا مساعدتهوش انه يخرج من برا البلد من غير ما حد يكشفه ساعتها هو هيقـ.ـتـ.ـل فرحه وانا اول ما سمعته بيجيب سيره فرحه نسيت كل حاجه في الدنيا وتخيلت لو فرحه جرالها حاجه انت متعرفش يا تميم فرحه بالنسبالي ايه فرحه دي مش بنتي بس فرحه كل حاجه في حياتي بعد ما مامتها اتوفت.. المهم انا وافقت بدون ما افكر وعشان هو يضمن اني فعلا مش هغدر بيه خلاني امضي علي ورقه تثبت فيها انه هو و فرحه متجوزين بمعني اصح قسيمه جواز.. وهو وعدني انه هو مش هيعمل بيها حاجه غير انه هضمن بيها اني مش هغدر بيه او اسلمه للشرطه وللاسف انا صدقته وساعدته يخرج من برا البلد ونسيت مهنتي وشغلي واي عواقب ممكن تحصلي لو الموضوع ده اتكشف وبعد كده قدمت استقالتي عشان مكنتش هقدر اكمل طول ما انا شايف اني خنت شغلي ومهنتي ولغايه اللحظه اللي انا فيها محدش يعرف السر ده غيري انا وعادل..واللي خلاني احكي كل ده لاني فعلا عايز انقذ بنتي ومش عارف ازاي..حتي عادل هددني كتير انه لو انا حكيت اي حاجه هو هيقـ.ـتـ.ـل فرحه بس انا مش قادر اسكت اكتر من كده.. ثم اكمل بتنهيده.. واديك دلوقتي انت كمان بقيت عارف السر اللي اتخبي لمده سبع سنين ودلوقتي انا خلصت كلامي لو عندك حاجه تقولها اتفضل اتكلم اكيد اي كلمه هتقولها هيبقي من حقك يا ابني. 
تميم كان يستمع للحديث بصمت وصدمه. 
تميم بعدم استيعاب/ والله يا رشـ.ـدي بيه انا مش مصدق اللي حضرتك بتقوله.. مش عارف استوعب اي حاجه. 
رشـ.ـدي بحسره/ عندك حق هي فعلا حاجه متتصدقش بس هقول ايه للاسف ده اللي حصل. 
تميم بإستغراب/ ومخوفتش من العقوبه وحضرتك بتحكيلي. 
رشـ.ـدي بحسره وحزن/ بص يا تميم انا واحد بنته شبه مخـ.ـطـ.ـوفه ومحدش عارف ينقذها وهي نفسها مش عارفه تنقذ نفسها.. ف حكايه العقوبه دي انا فكرت فيها كتير.. وزي ما قولتلك انه فرحه اهم من اي حاجه في حياتي وانا لما حكيتلك مكنتش بفكر انا هتبقي اي عقوبتي.. قد ما كنت شايل هم فرحه.. لكن انت دلوقتي عرفت كل حاجه ودلوقتي تقدر تنقذها من اللي اسمه عادل.. ولو عايز تسلمني للشرطه دلوقتي انا جاهز. 
تميم بحيره/ والله يا رشـ.ـدي بيه هو انا كل اللي هقدر اعمله دلوقتي اني انقذ فرحه اما حضرتك ف انا مش عارف والله اقولك ايه حقيقي انا اول مره اتحط في موقف زي ده.. مش عارف الحقيقه افكر ازاي ولا اعمل ايه. 
رشـ.ـدي بتفهم/ انا فهمك يا بني روح انت بس دلوقتي ومتشلش هم.. انا هتصرف.. بس كل اللي هاممني انك تنقذ فرحه. 
تميم بنفس عميق/ متقلقش يا رشـ.ـدي بيه.. فرحه هنقذها و هتبقي بخير. 
رشـ.ـدي بإرتياح/ انا كده ارتحت وهبقي مطمن عليها طول ما هي معاك. 
 تميم نظر له بإبتسامة خفيفه ومن ثم ودعه وذهب. 
𝒃𝒂𝒄𝒌..
تميم بتهنيده/ انا بجد مبقتش عارف اتصرف ازاي.. ثم اكمل بجديه.. بس كل اللي اقدر اقوله انه عادل نهايته قربت واوي كمان. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
صبااااحاااا.. 
في قصر عادل.. 
كان يجلس كلا من عادل وفرحه علي مائده الافطار. 
عادل بإبتسامة/ فروح. 
فرحه بإبتسامة مزيفه/ نعم يا عادوله. 
عادل بإبتسامة/ اعملي حسابك اني عزمك بليل علي العشا.. هوديكي افخم مكان في الشرق الاوسط. 
فرحه في نفسها بقلق/ مش مطمنالك يا عادل انت اكيد في خطه بتحاول تنتقم مني بيها.. بس للاسف مش عليا انا هوريك. 
فرحه بإبتسامة/ سبني افكر اصل دي اول مره نخرج فيها مع بعض ف من حقي افكر ولا ايه. 
عادل بإبتسامة/ اه طبعا اوي اوي.. فكريّ زي ما انتي عايزه.. وهستني ردك بعد ما ترجعي من الجامعه. 
فرحه بإبتسامة مزيفه/ من عيوني يا عادوله يلا تشااااووو. 
عادل بإبتسامة مزيفه/ تشاااااوووو يا بيبي. 
ذهبت فرحه وعادل نظر للفراغ بإبتسامة خبيثه وتحدث بإبتسامة شريره/ و بكده اقدر اقول انه عادل الحريري هيقدر ينتصر للمره التانيه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في القطاع.. 
في مكتب اللواء منير.. 
اللواء منير بجديه/ ادخل. 
دخل تميم وتحدث بجديه/ خير يا فنـ.ـد.م حصل حاجه جديده. 
منير بجديه/ انا وصلتلي اخبـ.ـار انه عادل الحريري عرف انك ظابط سري.. ممكن تقولي هتحل المشكله دي ازاي. 
تميم بصدمه/ وهيكون عرف منين يا فنـ.ـد.م انا كنت واخد بالي من كل حاجه انا بعملها.. وحضرتك اكتر واحد عارف انا شغلي بعمله بدقه ازاي. 
منير بحيره/ وعشان كده انا بسالك.. ثم اكمل بجديه.. المشكله دي لو متحلتش في اسرع وقت يا تميم انت هتتوقف عن العمل.. مفهوووم. 
تميم بتماسك/ مفهوم يا فنـ.ـد.م مفهوم.. عن اذنك. 
خرج تميم وهو غاضب ومن ثم قابل باسل وهو في طريقه للخروج من القطاع. 
باسل بإستغراب/ ايه يا تميم رايح علي فين كده.
تميم في سرعه/ تعالي معايا وهفهمك بعدين. 
خرجوا هما الاثنين من القطاع و ركبوا السياره وذهبوا الي الجامعه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجامعه.. 
في الكافيه.. 
كانوا يجلسون جميعا.. فرحه وفاطمه وباسل وتميم. 
فرحه بسخريه/ قال ايه عادل عازمني انهارده علي العشا. 
فاطمه بتساؤل/ وانتي قولتيله ايه. 
فرحه بسخريه/ هقوله ايه يعني.. قولتله هفكر.. ثم اكملت بشك.. للصراحه انا مش مطمناله حاسه انه في خطه بيلعبها عليا. 
تميم بحسره/ اكيد عشان عرف انه انا ظابط سري. 
جميعهم بصدمه/ اييييييييه. 
تميم نظر الي من ينظر اليهم في الكافيه بإبتسامة مزيفه ومن ثم نظر اليهم وتحدث بغيظ/ انتو ايه هبل ما اقوم اجبلكم ميكرفون بالمره. 
باسل بصدمه/ عرف ازاي يعني. 
تميم بحيره/ معرفش انا هتجنن معرفش عرف ازاي. 
فرحه بتساؤل/ وايه الحل. 
تميم بجديه/ خططنا هتتغير.. بما انه عادل عازمك علي العشا يبقي انتي هتوفقي وهتروحي معاه.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
مساااااءااااا.. 
في قصر عادل..
هبطت فرحه وهي كامل اناقتها وكانت احلي من الاميرات. 
عادل كان يجلس في انتظارها وعنـ.ـد.ما رأها شرد فيها قليلا ومن ثم اتجه اليها وقبل يديها وتحدث بإبتسامة/ احلي واحده في الدنيا.
فرحه بضحك/ دي عينك هي اللي حلوه يا روحي.. ثم اكملت بإبتسامة.. مش يلا بقي ولا ايه.. عايزين نلحق السهره من اؤلها. 
عادل بإبتسامة/ طبعا طبعا.. يلا ياروحي. 
خرجوا هما الاثنين سويا وركبوا السياره وفرحه نظرت الي المراءه وابتسمت ابتسامه امان وتذكرت ما خططته مع تميم.
𝒇𝒍𝒂𝒔𝒉 𝒃𝒂𝒄𝒌..
تميم بجديه/ خططنا هتتغير.. بما انه عادل عازمك علي العشا يبقي انتي هتوفقي وهتروحي معاه.. ثم اخرج شيء صغير من جيبه ومن ثم اكمل حديثه.. وهتكون معاكي دي. 
فرحه وهي تمسك بالشئ الصغير هذا وتنظر له بإستغراب وتتحدث بتساؤل/ ايه البتاعه دي هعمل بيها ايه. 
تميم بسخريه/ هتلعبي بيها يا روحي.. ثم اكمل بغيظ.. هتكوني هتعملي بيها ايه مثلا يا اخره صبري.
فاطمه بمرح/ احنا اسفين يا صلاح.. اتفضل كمل وبهدوء الله يرضي عليك احنا في الجامعه ومش عايزين حد ياخد باله. 
تميم بنفس عميق/ دي سماعه وجهاز تتبع في نفس الوقت.. انا هفضل متابعك بيها عشان انا متاكد انه عادل هيغدر.. وعشان كده هفضل متابعك وهبقي وراكي خطوه ب خطوه مش هسيبك متقلقيش.. المهم انا عايزك تطمني وتفضلي واثقه من نفسك ومتخفيش ولو ل ثانيه واحده.. انتي فهماني.
فرحه بإبتسامة ثقه/ فاهمه يا روحي فاهمه. 
𝒃𝒂𝒄𝒌..
فرحه في نفسها بحماس/ كده اللعب هيحلو. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم في السياره.. 
كان هو و باسل سويا ويراقبون الوضع من بعيد. 
باسل بجديه/ متقلقش يا صاحبي انت هتفضل وراها وهتنقذها. 
تميم بهدوء/ مقدرش انكر اني قلقان عليها.. بس اللي مطمني شويه انه فرحه مبتستسلمش بسهوله.. وعشان كده انا واثق منها و واثق اني هنقذها وانها مش هيجرلها حاجه ان شاءلله. 
باسل بإبتسامة/ خير ان شاء الله. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في سياره احمد.. 
كان يسير بخطوات هادئه ومن ثم تحدثت فاطمه بتساؤل/ احم هو انت هتقبض علي عادل لوحدك.
احمد بضحكه خفيفه/ ليه بتقولي كده. 
فاطمه بإستغراب/ مش شايفه يعني الرجاله اللي انت سحبهم معاك في اي حته.. او حتي الرجاله اللي بشوفهم في التلفزيون وبيبقوا جايين يقبضوا علي الناس من غير سبب. 
احمد لم يتحمل نفسه وظل يضحك بشـ.ـده. 
فاطمه بغيظ/ انت بتتضحك علي ايه يا حبيبي. 
احمد هدأ بعض الشيء وتحدث بجديه/ اولا هما مسموهمش رجاله اسمهم رجال شرطه.. رجاله دي تقوليها لما تكوني بتكلمي بلطجي وساحب رجلته وراه فهماني.. وبعدين هو احنا بنيجي نقبض علي الناس من غير سبب كده ازاي يعني.. يعني احنا لاقينا نفسنا فاضين مثلا ف قولنا ننزل نتسلي شويه ونقبض علي اي حد من غير سبب كده. 
فاطمه بحيره/ معرفش والله يا احمد يا حبيبي انا قولتلك اللي بشوفه في التليفزيون وبس.
احمد ضحك بخفه ومن ثم تحدث بهدوء/ عموما يا فاطوم.. عربيه البوكس زمانها جايه هتلحقنا متقلقيش.. 
نظر امامه وظل يسير بهدوء ورأ سياره تميم. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في سياره عادل.. 
فرحه بإبتسامة/ مقولتليش بقي يا عادل.. انت واخدني علي فين. 
عادل بإبتسامة/ مكان هتحبيه اوي انا واثق من ده.. تاكدي انه اليوم ده عمرك ما هتنسيه في حياتك. 
فرحه بإبتسامة مزيفه/ اكيد طبعا هو كل ايامي معاك دي تتنسي يا عادوله. 
عادل بإبتسامة خبيثه/ لا بس اليوم ده بالذات.. انا متاكد انك عمرك ما هتنسيه. 
فرحه بإبتسامة قلق/ خير خير 🙂. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في القسم.. 
دخل القسم وهو منكسر وحاسس ب شعور سيء. 
سال عن الظابط سامي ودخل عنده. 
سامي بترحيب/ اهلا اهلا رشـ.ـدي بيه بنفسه عندي.. انا لما عرفت انك ننا مصدقتش. 
رشـ.ـدي بإبتسامة مزيفه/ لا صدق يا سامي.. ثم اكمل بنفس عميق.. في الحقيقه انا كنت جاي في موضوع مهم. 
سامي بإبتسامة/ اتفضل يا رشـ.ـدي بيه.. بس الاول تشرب ايه. 
رشـ.ـدي بإبتسامة مزيفه/ لا ولا اي حاجه خالص.. ثم اكمل بجديه.. انا جيت عشان اسلم نفسي. 
يــتــبــع🌚.. 
رشـ.ـدي بجديه/ انا جاي عشان اسلم نفسي. 
سامي بصدمه/ ايه اللي حضرتك بتقوله ده.
رشـ.ـدي بثبات/ زي ما سمعت كده. 
سامي بتساؤل/ وايه السبب اللي يستدعي انه حضرتك تسلم نفسك عشانه. 
رشـ.ـدي قص له كل شئ وسامي كان يستمع له بصدمه. 
سامي بحيره/ والله يا رشـ.ـدي بيه انا مش عارف اقول ل حضرتك ايه.. 
رشـ.ـدي بمقاطعه/ متقولش حاجه انت دلوقتي هتعمل شغلك وانا كا واحد اتسترت علي جريمه بشعه زي دي ومبلغتش وكل ده لاسباب شخصيه.. ف انا دلوقتي استاهل اي عقاب اخدوا.. اتمني تشوف شغلك يا سامي بيه. 
سامي نظر له بحيره وشفقه واتخذ كل الاجراءات حتي تم القبض علي رشـ.ـدي حمدان ابو الوفا بالسجن لمده اربع ايام علي ذمه التحقيق. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند عادل وفرحه.. 
فرحه بملل/ جري ايه يا عادل انت واخدني الصحراء ولا ايه.
عادل بضحكه خفيفه/ زي ما تقولي كده يا حبيبتي.. اصل انا هخطفك. 
فرحه بإستغراب/ يعني ايه.. انا مش فاهمه حاجه. 
عادل بإبتسامة خبيثه/ هتفهمي كل حاجه دلوقتي يا روحي. 
وصلوا الي المكان الذي يقصده عادل ومن ثم جلب قطعه قماش وكان فيها منوم و وضعه علي فمها سريعا. 
فرحه غفوت بعد مرور عده ثواني.
عادل بإبتسامة شريره/ نوم الهنا يا روحي. 
عادل قام بحملها وصعد بيها الي برج كبير وقام بدخول احدي الشقق الفارغه ومن ثم القاها ارضا. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
بعد عده دقائق وصل كلا من تميم وباسل الي المكان الذي جاء فيه عادل ومعه فرحه. 
وبعد عده دقائق اخري وصلا كلا احمد وفاطمه.. و كانوا رجال الشرطه في طريقهم للوصول للمكان الذي يتواجدون فيه جميعهم.. 
تميم بحده/ كنت عارف انه هيعمل كده. 
فاطمه بفزع/ يعني ايه الكلام ده.. هو فرحه هيجرالها حاجه ولا ايه.
احمد وهو يحاول تهدئتها/ اهدي يا حبيبتي هي مش هيجرالها حاجه باذن الله. 
تميم بجديه/ بص يا احمد انت هتستني القوات هنا لحد ما يوصلوا وهتستني اشاره مني.. وانت يا باسل تعالي معايا. 
احمد بهدوء/ تمام خلو بالكم من نفسكم. 
تميم بجديه/ ربنا معانا. 
ذهب كلا من باسل وتميم و وقفوا امام البرج. 
تميم وهو بنظر الي صديقه بإبتسامة ثقه/ جاهز يا صاحبي. 
باسل بإبتسامة ثقه/ اكيد يا صاحبي جاهز في كل الاوقات. 
تميم بحماس/ استعني علي الشيئا بالله. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند عادل.. 
قام بربط فرحه ومن ثم جلب مياه ورشها عليها مما جعلها تستيقظ بفزع. 
فرحه نظرت الي نفسها وكيف هي مربوطه ومن ثم نظرت الي عادل وتحدثت بحده/ ايه يا حـ.ـيو.ان اللي انت عامله فيا ده. 
عادل بسخريه/ ايوه بقي هي دي فرحه اللي انا اعرفها.. للامانه مكنش لايق عليكي دور الملاك البرئ ده خاالص. 
فرحه بتحذير/ فكني يا عادل والا.. 
عادل بمقاطعه وهو يتحدث بإستفزاز/ والا ايه يا روحي هتقولي ل بابي ولا هتقولي ل حبيب القلب.. ثم اكمل وهو يضـ.ـر.ب علي راسه بخفه.. اخخخ هو انا مقولتلكيش مش انا عرفت انه حبيب القلب طلع ظابط سري.. اكيد انتي كنتي عارفه ومخبيه طلعتي سوسه يا فرحه لا والله جدعه فعلا. 
فرحه بشمئزاز/ تعرف انه بكرهك اوي.. وبأقرف منك اوي اوي كمان.. وبتمني لو تفكني دلوقتي وانا اوعدك بعون الله ما هخلي فيك حته سليمه هخلي كل حته منك مرميه في مكان شكل ايه رايك بقي يا ابن عمي.. ثم اكملت بسخريه.. بس هتفكني ازاي وانت متاكد انك لو فكتني انا مش هسكت.. بس تعرف انت كده معروف انه انت بتباين رجولتك علي اللي اضعف منك.. غير كده انت بتبقي جبان والرجوله دي معدتش عليك في يوم. 
عادل بتماسك عكس ما بداخله/ اولا انا راجـ.ـل وراجـ.ـل اوي كمان.. ثانيا كلامك ده مفدنيش ب اي حاجه.. ثم اكمل بإبتسامة خبيثه.. بس اللي هقولهولك دلوقتي هو اللي هيفيدك جدا.. انتي اكيد عرفتي انه انا ابقي تاجر مخدارات.. وكمان ت عـ.ـر.في انه البوليس كان بيدور عليا وانا كنت هربان.. اكيد بقي انتي بتسالي نفسك انا هـ.ـر.بت ازاي من برا البلد.. هقولك انا.. اللي هربني من برا البلد حد من امن الدوله.. الحد ده حد غالي عليكي اوي. 
فرحه بان عليها الاهتمام والفضول ف انها تعرف من هرب عادل خارج البلد. 
عادل بإبتسامة/ عال شكلك مهتميه ت عـ.ـر.في.. خلاص هقولك عشان صعبتي عليا.. اللي هربني من برا البلد.. هو رشـ.ـدي بيه.. باباكي يا فرحه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
كانوا يصعدون كل دور ويبحثون في كل الشقق ولكن لا جدوه.. لم يجدوا احد موجود.. ظلوا يصعدوا ظلوا يصعدوا حتي وصلوا الي شقه معينه كانت الاضواء مشعله فيها. 
باسل بشك/ انا حاسس انه هي دي. 
تميم بنفس الاحساس/ وانا بردوا. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فرحه.. 
الخبر وقع كالصدمه عليها وكانت غير مستوعبه هو ماذا يقول. 
فرحه بنفي/ لا لا لا.. انت اكيد بتكذب عشان توقع ما بيني انا وبابي صح. 
عادل بضحكه خفيفه/ لا وحياتك انا اول مره اكون صادق في مواضيع زي دي.. بصي انا هحكيلك كل حاجه. 
عادل قص لها كل ما صار منذ سبع سنوات وفرحه كانت تستمع لحديثه وهي تقوم بهز رأسها يمينا ويسارا بمعني انها لم تصدق ولا كلمه من الذي قالها عادل. 
عادل بإبتسامة استفزاز/ بس وده كل اللي حصل يا فروحتي.. ودلوقتي اقدر اقول انه الشر هو اللي هينتصر علي الخير في النهايه.. بجد انا اسف للنهايه الحزينه دي بس هنقول ايه هي الدنيا كده يوم ليك ويوم عليك. 
تميم بسخريه/ وللاسف الدنيا جت عليك وبالاقوي كمان يا عادل يا حريري. 
عادل بصدمه/ انت عرفت المكان ده ازاي. 
تميم بهمس/ اصل انا ظابط سري بقي.. المهم متشغلش بالك انت.. دي حاجات اكبر من عقلك انت متستوعبهاش. 
تميم نظر ل باسل وباسل فهمه وقام ببعت اشاره لاحمد. 
تميم بسخريه/ اكيد انت مستغرب انا بعرفك اني ظابط سري ليه.. هقولك انا. 
𝒇𝒍𝒂𝒔𝒉 𝒃𝒂𝒄𝒌..
قبل ثلاثه ايام.. 
في الكافيه.. 
كان يجلس كلا من باسل وتميم واحمد ويتحدثون في الخطه. 
بعد دقائق لاحظ باسل انه يوجد احد ينظر اليهم بشـ.ـده. 
باسل بإستغراب/ الواد ده بيبص علينا بطريقه غريبه. 
تميم واحمد نظروا اليه ولاحظه ان حديث باسل صحيح. 
تميم بإستغراب/ معاك حق هو بيبصلنا كده ليه. 
احمد بهدوء/ طب قوموا نروحله نشوفه عايز ايه. 
بالفعل قاموا ثلاثتهم واتجهوا الي ذالك الشاب.. وعنـ.ـد.ما رأهم الشاب انهم متجهين اليه كان سيذهب ولكن لحقوا وجعلوه يجلس كما كان. 
تميم بهدوء/ قولنا بقي يا حلو انت مين وليه كنت بتبصلنا كده. 
الشاب بكذب ولجلجه في الحديث/ انا مكنتش ببصلكم خالص انا كنت ببص عادي. 
احمد بهدوء/ بص يا حبيبي الحركات دي احنا عرفنها كويس.. ف ياريت تتكلم بكرمتك احسن ما نخليك تتكلم من غيرها. 
باسل بمرح/ بص يا كتكوت دول عصبين وخلقهم ضيق ف سيبك منهم خالص و خليك معايا انا.. ثم اكمل بحده وهمس.. بص يا چنتل انت لو متكلمتش في خلال دقيقه واحده هتلاقي المسدس اللي في جيبي ده مخلص رصاصه كلو فيك.. ها بقي تحب اوريك انه كلامي صح واني انا مبكدبش. 
الشاب بخوف/ خلاص خلاص انا هتكلم. 
تميم بسخريه/ ما كان من الاول لازم يعني الفرهده دي. 
احمد بإبتسامة مزيفه/ يلا يا بابا اتكلم ربنا يهديك. 
الشاب بإعتراف/ انا من رجاله عادل الحريري.. وهو باعتني عشان اراقبكم كلكم حتي فرحه هانم. 
تميم وهو يضـ.ـر.ب علي الطاوله بغضب/ كنت متاكد انه باعت حد يراقبنا.
باسل بسخريه/ ما انت طلعت شاطر اهو.. اومال غلبتنا معاك ليه من الاول. 
الشاب بدمـ.ـو.ع/ ونبي يا بيه متعرفوش عادل بيه انه انتم عرفتوا حاجه عشان هو مهددني بخواتي اني لو اتكلمت هيقـ.ـتـ.ـلهم ونبي يا بيه هما ملهمش ذنب. 
تميم بهدوء/ خلاص اطمن هما هيبقوا في امان طول ما انت هتسمع الكلام. 
الشاب وهو يمسح دمـ.ـو.عه ويتحدث بقبول/ حاضر يا بيه هعمل كل اللي انت عاوزه. 
باسل بهمس ل تميم/ انت هتخليه يعمل ايه. 
تميم بهمس/ هتتفرج دلوقتي استني بس. 
تميم وهو ينظر للشاب ويتحدث بجديه/ انت هتتصل ب عادل وهتقوله اللي انا هقولهولك بالحرف. 
بالفعل قام بالاتصال ب عادل واخبره بما قاله له تميم. 
تميم بإبتسامة انتصار/ دلوقتي يا حبيبي انت في امان بس لو عرفت انك عملت حركه كده ولا كده بجد هتنـ.ـد.م نـ.ـد.م عمرك.. مفهوووم. 
الشاب بخوف/ مفهوم يا بيه مفهوم.. عن اذنك يا بيه. 
ذهب الشاب من امامهم او بمعني اصح ركض سريعا. 
احمد بإستغراب/ انت ليه عملت كده.. متعرفش انه ده فيه ضرر علي شغلك. 
باسل بتساؤل/ احمد معاه حق يا تميم.. انت ليه عملت كده. 
تميم بهدوء/ ممكن تسمعوني شويه.. دلوقتي انا بقي معايا ملف عادل.. ودلوقتي انا عرفتكوا مين اللي هربوا كمان. 
احمد بحزن/ انا حقيقي زعلت لما عرفت انه رشـ.ـدي بيه ليه يد في الموضوع. 
باسل بحزن/ وانا كمان.. انا مكنتش متخيل انه يعمل كده. 
تميم انـ.ـد.مج معهم وتحدث بحزن/ انا بجد شايل هم فرحه لما تعرف انه باباها غطي علي جريمه زي دي. 
تميم انتبه علي حاله وعلي حال باسل واحمد وتحدث بجديه/ احم عموما عادل كده خلاص نهايته قربت قوي.. وانا متاكد دلوقتي انه بعد ما عرف اني ظابط سري اكيد مش هيسكت وهيخطط لخطه عشان ينتقم مني انا وفرحه.. وساعتها كل خططه هتنقلب ضده. 
𝒃𝒂𝒄𝒌..
تميم بإبتسامة انتصار/ بس كده ده الموضوع بإختصار يعني لولا انا خليتك تعرف انت مكنتش عرفت. 
عادل بجنون/ يعني ايه انا كده خسرت.. لااا عادل الحريري مينهزمش بالسهوله دي.. انت فاهم يا تميم. 
تميم بسخريه/ لا مش فاهم يا حبيبي وللاسف مفيش وقت عشان تفهمني عشان البوليس جاي في الطريق. 
تميم نظر ل باسل وباسل فهمه وذهب وقام بمسك عادل مسكه محكمه.. وتميم اتجه الي فرحه وقام بفكها وفرحه كانت مصدومه وغير مستوعبه لاي شيء يحدث امامها. 
تميم بقلق/ فرحه انتي كويسه.. اتكلمي يا فرحه طمنيني عليكي ونبي. 
فرحه كانت تحت تأثير الصدمه ولم تعود تسمع اي شيء غير انه ابيها من قام بالتستر علي هذه الجريمه البشعه.. وانه هو من القاها في النا بيديه الاثنين وضحي بحياه ابنته الوحيده. 
جاءت الشرطه وقامت بإعتقال عادل وكانوا سيذهبون لكن عادل اوقفهم وتحدث بحده وتهديد/ مش هسيبك يا تميم ولا هسيبكوا كلكم.. انا هرجع وهخلي حياتكم جحيييم. 
تميم بسخريه/ مستنيك يا روحي.. ثم ضـ.ـر.ب راسه بخفه وتحدث بحزن مصتنع وهو يقترب اليه.. كنت هتنسيني اهم حاجه.. اخرج ورقه من جيبه ومعها قلم وتحدث بإبتسامة استفزاز.. خد يا عادل امضي علي الورقه دي.. هوفرلك الوقت وهقولك دي ورقه ايه.. دي ورقه طـ.ـلا.قك من فرحه.. ثم اكمل بجديه.. زي ما خدتها بالغصب هطلقها بالغصب.. اتفضل يا بيه امضي. 
عادل نظر له بكره وحقد وقام بمسك القلم ومضي ومن ثم القي القلم ارضا. 
تميم بسخريه/ وفرت عليا التعب انا بردوا كنت عايز اغيره بس مكنتش لاقي الوقت الكافي.. ميرسي يا عادل يا حبيبي.
كانوا رجال الشرطه سيذهبون ومعهم عادل ولكن اوقفهم نداء تميم وهو يتحدث بسخريه/ متخفش يا عادل يا حبيبي انا هاجي ازورك في الحبس وهبقي اجبلك معايا عيش وحلاوه.. تشااااووو يا عادوله. 
عادل نظر له بغضب ومن ثم قاموا باخذه واتجهوا الي سياره الشرطه واخير وليس اخرا قاموا بالانتهاء من هذا الوغد نهائيا. 
تميم ذهب الي فرحه التي كانت واقفه مع فاطمه واحمد وباسل وتحدث بقلق/ هي لسه مش بتتكلم. 
فاطمه بدمـ.ـو.ع/ لا مبتتكلمش ومعرفش مالها من ساعت ما نزلتوا وهي بالحاله دي. 
تميم بحده/ لازم يكون الحقير ده حكالها عن قصه باباها. 
باسل في سرعه/ طيب يلا يا جماعه نخدها علي المستشفى بسرعه. 
تميم قام بحملها واتجه بيها الي سيارته. 
فاطمه بدمـ.ـو.ع/ احمد انا مش هقدر اسيب فرحه لازم اكون معاها. 
احمد بتفهم/ خلاص يا حبيبتي روحي انتي معاهم وانا هلحقكم بعربيتي.
باسل في سرعه/ ااه وانا جاي معاك. 
احمد في سرعه/ طيب يلا بسرعه.
بالفعل ذهبت فاطمه مع فرحه وتميم.. وباسل ذهب مع احمد. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في المشفي... 
وصلوا جميعا وادخلوها الممرضين لغرفه الكشف. 
بعد نصف ساعة.. 
خرج الدكتور وجميعم اتجهوا اليه ثم تحدث تميم بقلق/ ها يا دكتور.. هي كويسه؟؟ 
الدكتور باسف/ للاسف لا هي مش كويسه خالص.. جالها صدمه عصبيه خلتها مش مستوعبه ايه اللي بيحصل قدامها ومخليها ولا بتتكلم ولا بتستجيب ل اي حد ولا اي حاجه خالص.
فاطمه بدمـ.ـو.ع/ هي هتفضل كده علي طول يا دكتور. 
الدكتور بهدوء/ لا هي مش هتفضل كده علي طول بس بردوا منعرفش هي هتفوق من صدمتها امتي.. ممكن تفوق بكره بعده بعد شهر.. مش عارفين بس هي هتمشي علي علاج معين وان شاءلله يتم شفاها علي خير.. عن اذنكم. 
باسل بهدوء/ اهدي يا صاحبي هي هتبقي كويسه ان شاءلله. 
تميم بقلق/ يارب يا صاحبي تبقي كويسه.. ياااارب. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
صبااااحاااااا.. 
كان نائم علي الاريكه التي توجد بجانب فراشها.. استيقظ عنـ.ـد.ما صوت باسل. 
باسل بهدوء/ تميم.. تميم.. اصحي يا ابني. 
فاق من غفوته ونظر حوله ومن ثم قام من مكانه ونظر الي فرحه التي كانت تنظر للفراغ ولا تفعل اي شئ. 
باسل جلس بجانبه وتحدث بهمس/ هي لسه علي الحاله دي من امبـ.ـارح. 
تميم بحسره/ للاسف متكلمتش خالص.. حاولت اني اتكلم معاها لكن مستجابتش خااالص. 
باسل وهو يربط علي كتفيه ويتحدث بإبتسامة/ اطمن يا صاحبي هي هتخف ان شاءلله.. ادعيلها انت بس وخليك جمبها طول الوقت ده هيساعد نفسيتها لما تلاقي كل اللي بيحبوها حاوليها وبيتكلموا معاها هي باذن الله هتستجيب وهترجع فرحه اللي احنا نعرفها بجد. 
تميم بإبتسامة تفاؤل/ اكيد يا صاحبي هي هتبقي كويسه وهفضل جمبها ومش هسيبها ابدا.. فرحه دي روحي.. واكيد مفيش حد بيسيب روحه.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
بعد اسبوعين.. 
مر اسبوعين ولم تتحسن حاله فرحه وكانت علي نفس حالتها حتي جاء اليوم المفاجاء. 
في المشفي.. 
في غرفه فرحه... 
كان تميم جالس امامها ومنتظرها ان تعود الي حالتها الطبيعيه. 
بعد دقائق... 
تحدثت فرحه فجاءه ومن ثم تحدثت بتساؤل وهي تنظر للفراغ بشرود وتساؤل/ انت كنت تعرف باللي بابا عمله؟؟ 
تميم كان لا يصدق حاله وكان ينظر الي فرحه بسعاده كبري. 
تميم بعدم تصديق/ انتي بجد اتكلمتي ولا انا بحلم. 
فرحه نظرت له وتحدث بحزم/ رد عليا يا تميم لوسمحت.. انت كنت تعرف باللي بابا عمله.. اه ولا لأ. 
تميم صمت ونظر للفراغ واخد نفس عميق ومن ثم نظر لها وتحدث بهدوء/ ااه كنت اعرف.. ثم اكمل بدفاع.. بس والله انا مكنتش اعرف غير من اسبوع وهو قالي اني مينفعش اعرفك عشان متتعبيش زي ما تعبتي.. ثم اكمل بسعاده.. بس الحمدلله انتي بقيتي احسن ورجعتي فرحه حبيبتي.. بجد مش مصدق يا روحي. 
فرحه كانت ستبكي ولكن تمسكت ثم تحدثت بجديه/ اخرج برا يا تميم. 
تميم بصدمه/ ايه.. اخرج برا ليه.. انتي مش عايزه تتكلمي معايا. 
فرحه بحده/ لا يا تميم مش عايزه اتكلم معاك ولا عايزه اشوفك بعد انهارده.. انت فاهم يا تميم. 
حديث فرحه وقع علي تميم كالصدمه. 
تميم بصدمه/ ايه اللي انتي بتقوليه ده. 
فرحه بحزم/ زي ما سمعت يا سياده الرائد.. خلاص اللي بينا انتهي.. ياريت تتفضل تخرج بره وياريت بعد اذنك تنساني خالص.. ثم اكملت بدمـ.ـو.ع بسيطه بدات تظهر في عيونها.. وانا بردوا هحاول انساك. 
تميم بحده/ انتي اتجننتي يعني ايه انساكي.. يعني ايه ردي عليا.. انتي عارفه انتي بتقولي ايه.. فرحه انتي بقيتي حياتي كلها ازاي يعني يخطر في بالك اننا نسيب بعض.. انا غلطت معاكي في ايه عشان تعملي معايا كده. 
فرحه قامت بالاسترخاء علي فراشها ومن ثم ادارت وجهها عن تميم وتحدثت بجديه/ ياريت لو خلصت كلامك تتفضل تخرج برا وتسيبني ارتاح بعد اذنك. 
تميم نظر لها بإستغراب وتحدث بسخريه/ زي ما بتحبي يا فرحه هانم.. انتي تؤموري واحنا ننفذ.. ثم اكمل بحزم.. بس خلي في علمك احنا مش هنسيب بعض.. انتي فاهمه يا فرحه.. انا مستحيل اسيبك.. مستحيييل. 
خرج تميم واغلق الباب ورأه بغضب وترك فرحه وهي الدمـ.ـو.ع تملكتها وظلت دمـ.ـو.عها تسيل بحرقه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
خرج من الغرفه وذهب عند باب المشفي ومن ثم قابل باسل في طريقه. 
باسل اوقفه وتحدث بتساؤل/ ايه يابني العصبيه دي انت رايح فين وسايب فرحه لوحدها. 
تميم وهو لا ينظر امامه وفي قمه غضبه/ لو سمحت يا باسل سبني دلوقتي وبعدين هبقي اكلمك. 
ذهب تميم دون ان يسمع رد باسل وركب سيارته وانطلق بسرعه الصاروخ دون ان يعرف الي اين هو متجه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
بعد ساعه.. في المشفي.. 
في غرفه فرحه.. 
كانو جميعهم يجلسون حول فرحه وكانوا سعداء كثيرا لان فرحه اصبحت بخير. 
فاطمه وهي جالسه بجانب فرحه وتتحدث بهمس/ اومال فين تميم يا فروحه. 
فرحه بلا مبالاه/ معرفش ومش عايزه اعرف هو فين. 
فاطمه بإستغراب/ ازاي يعني.. ليه بتقولي كده.. انتم اتخانقتوا. 
فرحه بزفر/ لوسمحتي يا فاطمه اقفلي الموضوع ده عشان انا مخـ.ـنـ.ـوقه. 
صمتت فاطمه ونظرت لها بإستغراب شـ.ـديد. 
احمد كان ينظر الي باسل الذي كان يعير انتباهو للهاتف ويظهر علي وجه القلق. 
احمد بتساؤل/ في ايه يا باسل في حاجه حصلت ولا ايه.. وبعدين فين تميم ماله مختفي ليه كده. 
باسل بحيره/ مش عارف والله يا احمد هو فين وبحاول اتصل عليه بيكنسل. 
احمد بهدوء/ خير انشاء الله.. تلاقيه رايح مشوار وجاي علي طول متقلقش. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم.. 
كان يسير بالسياره ولا يعرف الي اين يذهب.. كل اللي في باله انه يسير بالسياره فقط لا شئ. 
كان باسل يتصل عليه عده مرات وهو يغلق المكالمه ولكنه مل من صديقه واجاب عليه. 
تميم بضيق/ خير يا باسل عايز ايه. 
باسل بتساؤل/ تميم انت فين.. طمني عليك. 
تميم بضيق/ انا كويس بس عايز ابقي لوحدي شويه. 
باسل بإبتسامة/ تمام يا صاحبي.. ااه صح فرحه بقت بتتكلم وبقت كويسه. 
تميم كان سيتحدث ولكن نظر امامه بصدمه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في المشفي.. 
باسل بإستغراب/ تميم.. تميم انت معايا. 
بعد دقائق سمع باسل دوشه صادره من الهاتف وقام بفتح المكبر الصوتي و جميعهم سمعوا وشبه علموا ماذا حدث مع تميم وكانوا في صدمه كبيره. 
فرحه بصدمه/ تمييييييم. 
يـتـبــــــع🌚..
عند تميم.. 
تميم كان سيتحدث ولكن نظر امامه بصدمه.. وقام بمحاوله التحكم في السياره ولكن الفرامل خرجت عن سيطرته وبعد محاولات كثيره منه علي اوقاف السياره.. بالاخير اصتدم في شجره كبيره واصتدمت راسه بالدريكسيون وغاب عن الوعي وبدات الدماء تنزف من راسه. 
 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في المشفي.. 
كانت فرحه تستمع للمكالمه وتستمع الي كل ما يحدث مع تميم وكانت في صدمه. 
فرحه بصدمه/ تميييييم. 
جميعهم انصدموا وفرحه بدأت الدمـ.ـو.ع تجتمع في عيونها. 
فرحه نظرت ل فاطمه التي كانت تحاول ان تهدئها. 
فرحه بدمـ.ـو.ع/ فاطمه.. هو انا مسمعتش صح مش كده.. يعني تميم ما جرالوش حاجه صح؟؟.. و من ثم نظرت الي باسل وتحدثت بدمـ.ـو.ع.. باسل.. تميم كويس صح هو مجرالوش حاجه صح.. رد عليا يا بااااسل. 
باسل بحزن/ لو سمحتي اهدي يا فرحه عشان خاطر تميم ارجوكي. 
احمد بهدوء/ اهدوا يا جماعه ارجوكوا.. باسل احنا هنروح ندور علي تميم وان شاءلله هنلاقيه سليم.. وانتي يا فاطمه خليكي مع فرحه متسبهاش لوحدها. 
ذهب كلا من باسل واحمد ليبحثوا عن تميم.. وتركوا تلك المسكينه التي ظلت تبكي في احضان صديقتها. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
بعد ان ذهبوا كلا من عادل ورشـ.ـدي الي المحكمه وتم الحكم علي رشـ.ـدي بالسجن لمده ثلاث سنوات و عادل تم الحكم عليه بالسجن لمده عشر سنوات. 
في القسم.. 
في زنزانه كلا من عادل ورشـ.ـدي.. 
عادل بسخريه/ مش مصدق انه رشـ.ـدي بيه بنفسه بقي معايا في نفس الزنزانه. 
رشـ.ـدي بسخريه/ لا صدق يا اخويا صدق.. ثم اكمل بإرتياح.. انا كل اللي مفرحني انه واخير فرحه خلصت من واحد زايك.
عادل بتوعد/ متفرحش كتير يا عمي عشان مسيري اخرج وساعتها بجد هنتقم من كل واحد فيهم. 
رشـ.ـدي بتوعد/ وانا اوعدك يا ابن اخويا اني مش هخليك تشوف النور طول ما انا عايش علي وش الارض.. بنتي انت مش هتعرف تقربلها تاني انت فااااهم. 
عادل بإبتسامة مزيفه/ والله الافضل انك تخلي الموضوع ده للايام هي اللي هتحدد اذا كلامي انا اللي صح ولا كلامك اللي صح يا عمي العزيز. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند باسل واحمد.. 
ظلوا يبحثوا في كل مكان حتي اكتشفوا مكانوا وذهبوا لعنده علي الفور وكان معهم رجال الاسعاف وقاموا بأخذه علي الفور. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في المشفي.. 
دخلوا رجال الاسعاف وهما حاملين تميم وكان ورأهم باسل واحمد. 
دخلوا بيه لغرفه العمليات وفاطمه كانت مع فرحه في غرفتها وعنـ.ـد.ما عرفوا الخبر فرحه لم تنتظر لحظه وذهبت الي غرفه العمليات و وقفت امام الغرفه وظلت تبكي بحرقه وصديقتها كانت تحاول تهدئتها وهي تبكي علي بكاء صديقتها.. باسل كانت الدمـ.ـو.ع بدات تتجمع في عيونه وكان يدعي ربه ان يتعافي صديقه في اقرب وقت وان يفوق ب سلام ولا يحدث معه اي شئ سيئ. 
بعد ساعه.. فرحه ظلت تبكي كثير حتي انتهت الدمـ.ـو.ع لديها وفجاءه شعرت بدوار شـ.ـديد و بعدها بعده ثواني وقعت ارضا. 
فاطمه بفزع/ فرررحه.
قاموا باخذها الي غرفه عاديه حتي تسترخي فيها قليلا.. بينما ذالك المسكين كان يصارع الموت وهو في غرفه العمليات. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في غرفه فرحه.. 
كانت تنظر اليها بدمـ.ـو.ع واحمد كان يقف بجانبها و يواسيها. 
احمد بحزن علي حاله حبيبته/ حبيبتي انتي كده هتتعبي عشان خاطري اهدي شويه. 
فاطمه ببكاء/ اهدي ازاي بس يا احمد.. قولي اهدي ازاي.. مش شايف حاله فرحه عامله ازاي.. انا كل ما اشوفها بالحاله دي انا بحس انه فيه سكاكين بتتقطع جوايا.. عارف امتي ابقي انا هاديه وكويسه.. لما اشوفها هي كويسه ومرتاحه.. فرحه دي مش صحبتي و بس لأ دي اختي وبنتي وصديقة طفولتي وكل حياتي.. انا مستحيل اشوفها بتتوجع واسكت يا احمد مستحيييل. 
احمد اخد نفس عميق ونظر لها بحزن واخذها في حـ.ـضـ.ـنه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
امام غرفه العمليات.. 
كان يقف علي اعصابه ويدعي ربه بان صديقه يتعافي ويصبح بخير وكانت الدمـ.ـو.ع مرافقته في دعائه. 
بعد دقائق.. 
خرج الدكتور وباسل تقدم نحوه في خطوات سريعه ونظر له وتحدث بتساؤل/ ها يا دكتور هو بقي كويس مش كده؟؟ 
الدكتور بأسف/ للاسف حالته سيئه جدا.. الحادثه اثرت فيه جـ.ـا.مد واحنا بنعمل اللي علينا وان شاءلله يبقي كويس. 
رحل الدكتور وباسل نظر الي غرفه العمليات بحزن وظل يردد في نفسه قائلا/ ان شاءلله هيبقي كويس ان شاءلله. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
مساااااءااااا.. 
في غرفه فرحه.. 
فاقت وظلت تذكر اسم تميم وذهبت الي غرفه العمليات وكانت تركض ورأها فاطمه التي لم تعرف ان توقفها او تهدئها. 
فرحه نظرت من زجاج غرفه العمليات ورأته وهو مسترخي علي الفراش وتحاوطه الاسلاك من كل مكان في جـ.ـسمه وكانت تنظر له ببكاء ثم تحدثت بإبتسامة مزيفه وسط بكائها/ تميم يا حبيبي انت هتفوق وهتبقي كويس يا حبيبي.. واول ما هتفوق هتلاقيني جمبك فورا مش هسيبك يا حبيب فروحتك.. تميم انت وعدتني انك مش هتسبني.. ايه هتخلف بوعدك ولا ايه.. لا يا تميم ارجوك تقوم ومتستسلمش بالسهوله دي.. تميم حبيبي عمره ما يستسلم.. انا واثقه فيك انت هتفوق.. واحنا هنكمل بقيت حياتنا مع بعض.. ثم نظرت الي فاطمه وتحدثت بإبتسامة مزيفه.. هو هيقوم يا فاطمه مش كده قوليلي ونبي انه هو هيبقي كويس مش كده. 
فاطمه اخذتها في حـ.ـضـ.ـنها وتحدثت ببكاء بسيط وهي تملس علي شعرها بحنان/ ايوه يا حبيبتي هو هيبقي كويس ان شاءلله.. اهدي انتي بس عشان هو يفوق بسرعه. 
فرحه خرجت من حـ.ـضـ.ـن فاطمه ونظرت لها بإبتسامة وهي تمسح دمـ.ـو.عها وتتحدث بسعاده/ خلاص انا هبقي كويسه عشان تميم ميزعلش وهفضل مستنياه يفوق.. انا واثقه انه مش هيسبني ومش هستسلم بالسهوله دي.. هو هيفوق ان شاءلله. 
كانت تدعي ربها بأن ينقذ حبيبها ويتعافي ويصبح بخير.. وصديقتها كانت تنظر لها بحزن وبعد ذالك اتجهت الي خطيبها وارتمت في حـ.ـضـ.ـنه وظلت تبكي.. اما هي ف عادت تنظر من زجاج غرفه العمليات وهي تردد في نفسها قائله/ هتفوق انت مستحيل تسبني لوحدي.. هتفوق انا واثقه. 
ظلت تردد هذه الجمله مرارا وتكرارا حتي فجاءه سمعت صوت صادر من جهاز نبض القلب وعنـ.ـد.ما نظرت الي الجهاز وجدته يصفر وكانه قلب حبيبها سيتوقف.. نظرت الي الجهاز بصدمه وجميعهم اقتربوا اليها عنـ.ـد.ما روأها تصرخ بأعلي صوت لديها وتخبط علي الزجاج باقصي قوه لديها. 
/ لا لا لا.. تميم لا يا تميم.. انت مش هتسبني بالسهوله دي.. لااا يا تميييم لاااااا متموتش وتسبني.. لاااااااا.. تميييييييييم. 
يــتــبــع🌚.. 
فرحه بطريقه جنونيه وهي تدب علي زجاج غرفه العمليات بقوه/ تمييييييم.. فووووق.. يا تمييييم متسبنييييييش.. تمييييييم. 
استقيظت من غفوتها بفزع وظلت تذكر اسمه عده مرات متتاليه دون ان تتوقف. 
فاطمه كانت جالسه بجانبها وتنتظرها حتي تستيقيظ وفزعت عنـ.ـد.ما راتها تذكر اسم تميم بهذه الطريقه المخيفه. 
فاطمه اقتربت منها وتحدثت بقلق/ فرحه يا حبيبتي مالك في ايه. 
فرحه وهي تاخذ انفاسها بصعوبه/ تميم يا فاطمه.. تميم هيموت يا فاطمه.. ثم اكملت والدمـ.ـو.ع اجتمعت في عيونها.. تميم مينفعش يموت ويسبني يا فاطمه.. مينفعش يبعد عني.. مينفعش مينفعش. 
فاطمه اخذتها في حـ.ـضـ.ـنها بهدوء وظلت تملس علي شعرها بهدوء وتحدثت بحنان/ اهدي يا حبيبتي تميم هيبقي كويس وان شاءلله مش هيموت.. حتي لو تحبي تعالي نروح نشوفه. 
فرحه خرجت من حـ.ـضـ.ـن فاطمه ونظرت لها وتحدثت برجاء/ اه ونبي يا فاطمه ياريت.
فاطمه بحزن/ طب يلا يا حبيبتي تعالي اساعدك ونروح نطمن عليه. 
بالفعل فاطمه ساعدتها و اتجهو الي غرفه العمليات.. وهما في طريقهم الي غرفه العميات قابلوا باسل في طريقهم. 
باسل بإبتسامة/ افرحي يا فرحه تميم خرج من العمليات وهو دلوقتي في العنايه المركزه. 
فرحه ابتسمت بإرتياح ثم تحدثت بتساؤل وقلق/ طب هو ليه في العنايه المركزه. 
باسل بهدوء/ متخفيش انا سالت الدكتور وقال هيفضل في العنايه المركزه لمده 24 ساعه عشان يطمنوا انه بقي كويس وانه الخطر اتشال من عليه بشكل كامل. 
فاطمه بإبتسامة/ الف حمد وشكر انه بقي كويس. 
فرحه بسعاده/ فعلا الحمدلله انا بجد فرحانه قوي.. ان شاءلله هيقوم وهيبقي احسن من الاول باذن الله. 
فاطمه بإبتسامة/ ايوه كده هي دي فرحه اللي انا متعوده عليها.. عايزاكي تفضل الفرحه والابتسامه علي وشك طول العمر فهماني يا فروحتي. 
فرحه بإبتسامة/ فاهماكي يا فاطومي. 
باسل نظر لهم بإبتسامة ثم تحدث بحماس/ يلا بقي نروح نطمن علي تميم.. هنفضل واقفين هنا كتير. 
فرحه بحماس/ لا طبعا.. يلا نروح نشوفه بسرعه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الحبس.. 
كان يجلس رشـ.ـدي ويفكر في ابنته ويحدث نفسه بحزن/ يا تري فرحه هتسامحني علي اللي انا عملته ده.. اكيد لأ مش هتسامحني.. انا نفسي مش مسامح نفسي.. طب اعمل ايه ياربي ساعدني يارب واعرف اخلي بنتي تسامحني. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في المشفي.. 
كانت تنظر له من خارج غرفه العنايه المركزه وتبتسم ابتسامه حزن ثم تحدثت بحزن/ قوم يا تميم وخليك معايا.. انا مبقاليش غيرك في الدنيا دي.. كل اللي بحبهم سابوني لوحدي.. ماما توفت وهي بتولدني وابن عمي اللي المفروض يكون زي اخويا طلع شخص مش كويس و وراني ايام صعبه وكاني كنت في سجن وبابا اللي هو كان كل حياتي رماني في النار وقال ايه كان بيحميني.. مبقاش ليا في الدنيا غيرك انت وفاطمه.. ارجوك متسبنيش عشان مش هستحمل اي بعد تاني من اي حد بحبه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
صباااااحااااا.. 
كانت جالسه هي وصديقتها و وجهها كله شاحب والحزن متملكها بشكل كامل. 
جاء باسل ومعه طعام وقام باعطاؤه ل فاطمه وتحدث بهدوء/ خدي يا فاطمه كلي انتي وفرحه انتو مكلتوش من امبـ.ـارح. 
فاطمه اخذت الطعام وفتحته وقامت باعطاء فرحه لكنها رفضت الاكل وتحدثت بثبات وهي تنظر للفراغ بشرود/ مليش نفس يا فاطمه. 
فاطمه بصدمه/ انتي بتتكلمي ازاي انتي مكلتيش حاجه من امبـ.ـارح.. ازاي يعني ملكيش نفس. 
فرحه بضيق/ فاطمه لوسمحتي سبيني علي راحتي. 
فرحه قامت وكانت ستذهب لكن اوقفتها فاطمه عنـ.ـد.ما تحدثت بتساؤل/ رايحه فين؟؟ 
فرحه بنفس عميق/ طالعه اغير جو في الجنينه. 
باسل نظر لها بمعني انها تتركها تذهب وفاطمه نظرت لها بنظره استسلام. 
خرجت فرحه وجلست علي مقعد فارغ وظلت تنظر للفراغ وتتذكر اللحظات التي كانت بينها وبين تميم. 
𝒇𝒍𝒂𝒔𝒉 𝒃𝒂𝒄𝒌..
قبل ان تعرف فرحه ب زواجها من عادل.. 
في الكافيه.. 
كانت تضحك بشـ.ـده علي حديثه ومن ثم نظرت له وتحدثت بإبتسامة عنـ.ـد.ما راته ينظر لها بشـ.ـده وكانه يتأملها/ انا عارفه اني حلوه بس مش للدرجاتي يعني. 
تميم بحب/ انتي مفيش احلي منك.. انتي بجد احلي بنت قبلتها في حياتي. 
فرحه اعجبها حديثه كثيرا لكن لم تظر شيء وتحدثت بغرور/ كلهم بيقوليلي كده غيرو غيرو. 
تميم بغيره/ قصدك مين ب كلهم. 
فرحه لاحظت انها خربت كل شيء بغبائها ثم تحدث بـ.ـارتباك/ احم احم قصدي يعني علي فاطمه وبابا.. انت فكرت ايه يعني. 
تميم بسخريه/ اه طبعا انا مصدقك بأماره وشك اللي هيموت من كتر التـ.ـو.تر. 
فرحه بضحك/ ما انت تـ.ـو.تر اي حد الصراحه. 
تميم بغرور/ كارزمتي هي اللي بتـ.ـو.تر.. انا مليش دعوه انا غلبان. 
فرحه بحب/ وده اللي خلاني اعجب بيك اصلا. 
تميم بعدم تصديق/ ايه قولتي ايه.. لا قولي كده تاني عشان مسمعتش. 
فرحه بضحك/ لا انا بقول الحاجه مره واحده لو مسمعتش تبقي دي مشكلتك بقي. 
تميم بسعاده/ لا ازاي مسمعتش سمعت طبعا بس حاسس اني بحلم انا مش مصدق.. اخيرا قولتيها.. ده انا مستني الكلمه دي بفارغ الصبر. 
فرحه بإبتسامة/ لا صدق يا تميم.. صدق يا حبيبي.. ثم اكملت بغمزه.. وبعدين احنا هنقضيها كلام ولا ايه بقي. 
تميم بعدم فهم/ قصدك ايه. 
فرحه بصراحه/ يعني انا بقولك معجبه بيك وكلام رومانسي وكده يعني.. والصراحه من كتر الرومانسيه انا هبطت.. ثم اكملت بغمزه.. ف ايه بقي مش هتعزمني علي حاجه بقي ولا ايه. 
تميم بصدمه/ انتي بتهزري صح.. ده انتي داخله اربع مطاعم وخلصتي المنيو بتاعهم كله لحد ما الزباين سابولك المطعم ومشيوا ودخلنا كافهين وده التالت.. انتي ايه يشيخه ده انتي اللي يشوفك يقول مكلتيش بقالك سنتين.. ده انا خايف شويه 
كده الاقيكي كلتيني. 
فرحه كانت ترتشف بعضا من العصير تبعها وثم نظرت له وتحدثت بنظره مرعـ.ـبه/ خلصت؟؟ 
تميم بقلق من نظرتها/ تقريبا. 
فرحه بحماس/ يلا بقي نروح المطعم عشان تعزمني.
تميم بنفس عميق وإستسلام/ يلا امشي قدامي يا اخرت صبري. 
𝒃𝒂𝒄𝒌..
ابتسمت ابتسامه خفيفه لهذه الذكري الجميله ثم تحدثت بنفس عميق/ ربنا يقومك بالسلامه يا حبيبي وتفضل جمبي طول العمر ومنتفرقش ابدا. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في غرفه العنايه المركزه.. 
فاق تميم بعد طول انتظار من الجميع وكان باسل جالس بجانبه.. 
تميم فتح عيونه ونظر حوله وكانه يتفحص ما هذا المكان ومن ثم نظر الي باسل الذي كان سعيدا لانه صديقه واخيرا فاق واصبح بخير. 
باسل بسعاده/ تميم واخيرا فوقت.. الف حمدالله على السلامة يا صاحبي. 
تميم بإبتسامة تعب/ الله يسلمك يا صاحبي.. ثم اكمل بتساؤل.. اومال فين فرحه هي مجتش معاك ولا ايه. 
باسل في سرعه/ لا ازاي ده انت من ساعت ما تعبت وهي منهاره ولا كلت ولا شربت بسببك. 
تميم بصدمه/ اييييه ازاي يعني الكلام ده.. ثم اكمل بتساؤل.. وهي فين دلوقتي. 
باسل بهدوء/ اهدي يا صاحبي متقلقش هي في جنينه المستشفى.. حبت تقعد مع نفسها شويه. 
تميم بقلق/ لا انا مش مطمن لازم اروح اشوفها. 
قام تميم بمحاوله النهوض وباسل تحدث بصدمه/ ايه يا بني الهبل اللي انت بتعمله ده.. مينفعش انت لسه تعبان. 
تميم بحده/ انت هتساعدني ولا هتقعد ترغي كتير. 
باسل بإستسلام/ هعمل ايه غير اني هساعدك.. قوم معايا براحه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجنينه.. 
فاطمه بحنان/ مالك يا حبيبتي انتي ليه حزينه كده.. انتي مش عرفتي انه بقي بخير وكلها كام ساعه وهيفوق. 
فرحه بحزن/ مش عارفه يا فاطمه.. انا كل اللي عرفاه انه لغايه ما تميم يفوق انا مش هبقي كويسه. 
كانت فاطمه ستتحدث ولكن اوقفها نداء تميم ل فرحه. 
تميم بصوت عالي نسبيا/ فررررحه. 
فرحه بعدم تصديق/ تميم!!. 
فرحه الي فاطمه وتحدثت في سرعه/ فاطمه اقرقصيني ونبي عشان اعرف اني مش بحلم المرادي. 
بالفعل فاطمه قرصتها وفرحه تأوءت كثيرا ومن ثم اتجهت الي تميم وهي تركض وبعد ذلك عانقته بشـ.ـده وهي تبكي. 
تميم وهو يعانقها بشـ.ـده ويتحدث بإبتسامة/ متعيطيش يا حبيبتي انا بقيت كويس. 
فرحه خرجت من حـ.ـضـ.ـنه ومسحت دمـ.ـو.عها وبعد ذلك ظلت تنظر له وكانها تتأمله. 
تميم نظر لها بحب وهي تحدثت بحزن/ تميم انا بجد بشكر ربنا انه كتابلك عمر جديد.. بجد لو كان جرالك حاجه انا كنت هموت. 
تميم بحب/ بعد الشر عليكي يا حته من قلبي.. وبعدين انا عايزك تنسي بقي كل حاجه عشان انتي من انهارده بقيتي حره ومفيش حاجه هتقدر تفرقنا عن بعض بعد كده. 
فرحه بعدم فهم/ قصدك ايه. 
تميم بإبتسامة/ يعني عادل طلقك وانتي دلوقتي بقيتي حره وطول ما انا جمبك عمر المشاكل ما هتقرب منك ابدا. 
فرحه بسعاده/ بجد يا تميم.. انا بجد بحبك اوي. 
تميم بعشق/ وانا بعشقگ يا احلي بنت عرفتها في حياتي. 
فاطمه وباسل وهم يغمزون لهم/ يا بختووو. 
تميم نظر لهم بضيق وفرحه نظرت لهم وضحكت ضحكه خفيفه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
مساااااااءاااا.. 
كانوا جميعهم جالسين في غرفه عاديه تبع المشفي ويتحدثون ويمزحون. 
احمد بإبتسامة/ تعرف يا تميم فرحه كانت حرفيا منهاره جدا ونفسيتها ادمرت علي الاخر كل ده عشان انت عملت حادثه واتأخرت في العمليات. 
تميم وهو ينظر لها بحزن/ حقك عليا خليتك تتعبي بسببي. 
فرحه بحب/ متقولش كده يا تميم.. انا كفايه بس اشوفك كويس دي عندي بالدنيا وما فيها. 
باسل بحماس/ طب يا جماعه احنا لازم نحتفل كده علي الضيق كده.. انا هروح اجيب شويه حاجات وجاي. 
احمد بحماس/ وانا كمان جاي معاك. 
باسل بإبتسامة/ تعالي يلا. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
خارج المشفي.. 
كانت واقفه فتاه امام المشفي وتبتسم ابتسامه غير مبشره بالخير تماما وبعد ذلك دخلت وسالت موظفه الاستقبال عن غرفه تميم وبعدما علمت اتجهت الي غرفته وفي طريقها قابلت باسل واحمد ونظرت اليهم وكأنها تعرفهم جيدا. 
هي بإبتسامة/ لوسمحتوا.. 
باسل بإستغراب/ حضرتك تقصدينا احنا. 
هي بإبتسامة/ ااه انا بس كنت عايزه اسألكوا الاقي فين غرفه تميم الهلالي. 
احمد بإستغراب/ وحضرتك تبقي مين عشان تسالي علي تميم. 
سمر بإبتسامة/ انا اسمي سمر.. سمر معتز. 
باسل بتساؤل/ ايوه حضرتك بردوا مقولتيش انتي تقربيلوا ايه عشان تيجي تسالي عليه. 
سمر بإبتسامة ثقه/ انا خطيبت تميم وحبيبته من زمان. 
احمد وباسل بصدمه/ ايييييه. 
يـــــتــبـع🌚.. 
سمر بإبتسامة ثقه/ انا خطيبيت تميم وحبيبته من زمان. 
باسل بصدمه/ انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه ولا ايه ازاي يعني خطيبته.. تميم ملهوش غير حبيبه واحده وهي اسمها فرحه.. غير كده هو لا مخطوب ولا عنده حبيبه تانيه. 
سمر بابتسامه استفزاز/ بص حضرتك انا كل ده ميهمنيش.. انا اللي يهمني دلوقتي اني اشوف تميم واطمن عليه.. بعد اذنكم عشان متأخرش علي حبيبي اكتر من كده. 
ذهبت سمر من امامهم واتجهت الي غرفه تميم واحمد وباسل كانوا في صدمه ثم ذهبوا ورأها في خطوات سريعه وباسل تحدث بصوت عالي نسبيا/ خدي هنا.. انتي رايحه علي فين. 
سمر لم تُعيره اي اهتمام وفتحت الباب ودخلت دون ان تطرق الباب. 
تميم كان يضحك ويمزح مع فرحه وفاطمه وكانوا يضحكون بسعاده حتي دخلت هذه الحيه عليهم وخربت سعادتهم. 
سمر عنـ.ـد.ما راته مسترخي علي فراشه.. ركضت نحوه وعانقته بشـ.ـده وظلت تبكي بكاء مزيف. 
احمد وباسل دخلوا وانصدموا اكثر عنـ.ـد.ما رأو سمر تعانق تميم بشـ.ـده.. وهو كان متعجب من هذه الفتاه التي لم يري وجهها بعد.. اما فرحه ف كانت تنظر لهم بصدمه وغيره . 
باسل بصدمه/ يا نهاااار مش فايت.. ايه اللي بتعمله البت دي. 
احمد بهمس وصدمه/ مش عارف والله بس اللي اعرفه انه فرحه هتخرب الدنيا. 
تميم اخرجها من حـ.ـضـ.ـنه وتحدث بضيق/ اوعي كده لو سمحتي انتي ت عـ.ـر.فيني منين ع... 
كان سيكمل حديثه لكن صمت عنـ.ـد.ما راي وجهها. 
تميم بصدمه/ سمر!!.. انتي ايه اللي جابك هنا. 
سمر بحزن مصتنع/ بقي كده يا تميم يا حبيبي متضايق اني جيت عشان اطمن عليك.. ده انا اول ما عرفت انك تعبان مستحملتش الخبر وقولت لازم اجي بنفسي واطمن علي تميم خطيبي وحبيبي. 
فرحه كانت متابعه الحديث بصمت حتي سمعت كلمه خطيبي.
فرحه نظرت لها وتحدثت بإستغراب/ خطيبك!! خطيبك ازاي يعني. 
سمر بإبتسامة استفزاز وهي تنظر الي فرحه/ ايوه خطيبي احنا مخطوبين بقلنا سنه.
تميم بحده/ انتي كدااابه.. ثم نظر الي فرحه وتحدث بجديه.. دي كـ.ـد.ابه يا فرحه متصدقهاش احنا فعلا كنا مخطوبين بس فسخنا الخطوبه عشان مكناش مناسبين لبعض.. دي كل الحكايه. 
سمر بإستفزاز/ حبيبي انت اكيد تعبان ومش عارف بتقول ايه اهدي انت بس كده وارتاح.. ثم نظرت ل فرحه واكملت.. بصي يا حبيبتي تميم من سنه كان بيشتغل حارس خاص وكان بيحرسني ومع الايام حبينا بعض جدا وبعديها هو جيه وخطبني ومن ساعتها واحنا مخطوبين.. وانا قولتله اني هسافر عشان بابي وراه شغل برا ولازم يخدني معاه.. بس اقولك للامانه انا كنت متابعه تميم اول باول وعلي طول كنا بنطمن علي بعض واول ما عرفت انه هو في المستشفي مقدرتش استحمل واخدت اول طياره نازله مصر وجيت بسرعه عشان اشوف حبيبي واغلي حد في حياتي.. ثم اكملت بتساؤل.. صحيح مقولتليش انتي تبقي مين؟؟. 
فرحه نظرت لها وتحدثت بسخريه/ انا ابقي المغفله اللي كنت نايمه علي وداني طول الفتره اللي فاتت.. ت عـ.ـر.في انا كمان البيه كان بيحرسني في الاول بس طلع بيحرسني عشان هدف معين هو عايز يوصله.. ثم نظرت له و اكملت.. واعتقد انه وصل ل هدفه ودروي انا انتهي لحد كده.. مش كده يا تميم بيه.. ليه عملت فيا كده.. يا اخي ده انا حبيتك بجد وشفت فيك اللي مشوفتوش في اي راجـ.ـل تاني.. من ساعت ما اتعرفت عليك وحبيتك وانت بقيت كل حياتي.. بقي دي جزاتي في الاخر.. رد عليااا ساااكت ليييه. 
تميم كان ينظر الي سمر بغضب وتوعد ثم نظر الي فرحه وتحدث بتماسك/ فرحه لوسمحتي اقعدي واسمعيني.. 
فرحه بحده ومقاطعه لحديثه/ اسمع ايه تاني اكتر من اللي سمعته.. عايزني اسمع ايه تاني يا تميم بيه.. عايز تكدب عليا تاني وانا زي الهبله اصدقك تاني.. لااا انسااا انا المرادي مش هصدقك.. اكملت بسخريه.. بس عارف انت كان معاك الصبح لما قولتلي انتي بقيتي حره.. انا فعلا بقيت حره.. بقيت حره من عادل ومشاكله وبقيت حره منك.. وكويس اوي اني اكتشفت الموضوع ده بدري عشان مش عايزه ادخل في مشاكل من اول وجديد وساعتها بجد يا تميم كنت هنـ.ـد.مك علي اللحظه اللي فكرت فيها تلعب بمشاعري. 
فرحه مانت ستذهب ولكن اوقفها تميم عنـ.ـد.ما تحدث بصدمه/ انتي رايحه فين. 
فرحه بضيق/ هروح في اي حته انت متكونش فيها وياريت بجد المرادي تنسي انك عرفت واحده اسمها فرحه.. وحاول انك تكون كويس مع خطيبتك عشان حـ.ـر.ام ظلمتها معاك كتير.. كنت محسسها انك بتحبها وانت كنت بتشتغفلنا احنا الاتنين وتلعب ب مشاعرنا.. لكن لأ لحد كده واستوووب انا مش هستحمل اكتر من كده.. اكملت بجديه.. انا ماشيه يا تميم واتمنالك حياه سعيده مع خطيبتك. 
ذهبت فرحه و ورأها فاطمه واحمد ذهب وراهم. 
تميم وهو يحاول النهوض وكان يذكر اسم فرحه بصوت عالي/ فرحه.. فرحه اسمعيني انتي فاهمه غلط.. ثم نظر ل باسل وتحدث في سرعه.. الحقها بسرعه يا باسل.. انا ما صدقت انه حياتنا اتحسنت. 
باسل في سرعه/ حاضر يا صاحبي. 
ركض باسل ورا فرحه.. اما سمر ف كانت متابعه للحديث بصمت واستمتاع. 
تميم نظر لها وتحدث بغيظ/ انتي ايه اللي رجعك يا سمر الزفت.. انتي مش خرجتي من حياتي بإرادتك.. ايه اللي دخلك حياتي من جديد.. عايزه مني ايه. 
سمر بتصنع الحب/ تميم يا حبيبي انت كل حياتي ازاي يعني عايزني اسيب حياتي واعيش كده عادي. 
تميم بحده/ سمرررر اخلصي وقولي انتي جايه في ايه. 
سمر بإعجاب/ تعجبني وانت فاهمني.. بص ياسيدي.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فرحه.. 
كانت تسير بخطوات سريعه والدمـ.ـو.ع ترافقها وفاطمه كانت تسير بجانبها وتحاول تهدئتها. 
احمد بهدوء/ انا هروح اجيب العربيه من الجراش.. استنوني هنا. 
ذهب احمد وفرحه وفاطمه ظلو منتظرين احمد. 
باسل وهو يركض وياخذ انفاسه بصعوبه. 
/ فرحه.. فرحه استني بس انتي فاهمه غلط خالص. 
فرحه مسحت دمـ.ـو.عها وتحدثت بجديه/ لوسمحت يا باسل روح ل صاحبك وقولوا ينساني خالص.
باسل بحزن/ متقوليش كده يا فرحه انتي مينفعش تسيبي تميم لوحده.. تميم بيحبك ميقدرش يستغني عنك. 
فرحه بحده ودمـ.ـو.ع/ وانا بكرهوواا عارف يعني ايه بكرهووا.. علي قد ما حبيته زمان علي قد ما بقيت بكرهو دلوقتي.. تميم خدعني يا باسل ومقاليش الحقيقه.. كان فيها ايه لما يعرفني.. مسحت دمـ.ـو.عها ثم اكملت بجديه.. انت تعرف انه انا مش مصدقه كلام البت اللي فوق دي ولو عليا عايزه اروح اموتها وعارفه انها بتحور وانهم مبقوش مخطوبين زي ما هو قال.. بس اللي كاسرني انه كدب عليا وخدعني معرفنيش الحقيقه.. ثم اكملت بسخريه.. بس ايه الجديد يعني ما هو علي طول كده مبيقوليش علي اي حاجه في حياته او اي حاجه بتحصل معاه.. عايزني بقي افضل مع واحده مخبي عليا اسراره ومش بيثق فيا.. لا يا باسل.. لأاا كفايه لحد كده.. الحمدلله هو بقي كويس وبقي زي الفل يعني مش محتجلي.. خليه بقي يرجع للسنيوره بتاعته اللي سابها زي ما بيقول.. وينساني خالص وقوله انه لو شافني في مكان يعمل نفسه ميعرفنيش.. قوله انه انا صفحه واتقفلت.. فااااهم. 
جاء احمد ونظر ل باسل بنظره حزن واخذهم وذهب وباسل ظل مترقب ذاهبهم وظل يفكر في صديقه بعدما يقص عليه كل ما حدث وما قالته فرحه عليه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في غرفه تميم.. 
تميم بغضب/ اخرجي بره يا سمر.. اخرجي برررره. 
سمر نظرت له بإبتسامة استفزاز وخرجت وهي تشعر بإحساس الانتصار. 
بعد دقائق دخل باسل وجلس امام صديقه ونظر له بيأس. 
تميم بتساؤل/ ايه عملت ايه. 
باسل بيأس/ رفضت الكلام خالص.. ومش موافقه انها تسمعك. 
تميم غضب كثيرا وتحدث بحده/ منك لله يا سمر الكـ.ـلـ.ـب.. وديني لوريكي. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في فيلا رشـ.ـدي.. 
فاطمه بإصرار/ يا بنتي انتي لازم تيجي معايا مينفعش تقعدي هنا لوحدك. 
فرحه بإرهاق/ معلش يا حبيبتي سبيني علي راحتي.
احمد بهدوء/ خلاص يا فاطمه سبيها علي راحتها.. واحنا هنبقي نيجي نطمن عليها كل يوم. 
فاطمه بتنهيده/ تمام يا حبيبتي علي راحتك بس لما تبقي عايزه حاجه رني عليا علي طول متفكريش. 
فرحه بإبتسامة خفيفه/ من غير ما تقولي يا حبيبتي. 
هبطت فرحه من السياره ونظرت الي فيلا ابيها وابتسمت بسخريه ومن ثم ودعت صديقتها ودخلت وهي تاخذ نفس عميق. 
دخلت وظلت تنظر ل كل ركن من اركان الفيلا وتتذكر كل الاحداث التي كانت تحدث معاها وذكرياتها الجميله مع ابيها.. ثم نظرت الي الصالون الذي كانت جالسه فيه مع ابيها وتميم وتذكرت عنـ.ـد.ما جاء تميم ليتزوجها وجاء عادل وخرب كل شيء وخرب حياتها بالكامل.. قامت باخذ نفس عميق ومن ثم صعدت الي غرفتها ودخلتها ودخلت التويلت وبدلت ملابسها وقامت بالاسترخاء علي فراشها وبدات الدمـ.ـو.ع تتجمع في عيونها وبدات تتذكر كل الاشياء السيئه التي حدثت معاها.. حتي ارهقت من البكاء واستسلمت للنوم. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
صباااااااحاااااا.. 
عند سمر.. كانت جالسه في الكافيه وتشرب قهوتها المفضله وتتذكر عنـ.ـد.ما اتفقت مع عادل حتي تخرب حياه فرحه وتميم. 
𝒇𝒍𝒂𝒔𝒉 𝒃𝒂𝒄𝒌..
في الكافيه.. 
سمر بتساؤل/ خير يا استاذ عادل. 
عادل بإبتسامة/ انا عارف عنك كل حاجه.. حتي عارف انك كنتي خطيبه تميم السابقه. 
سمر بسخريه/ يعني انت مخليني انزل من ايطاليا ومسيبني شغلي عشان تقولي انا عارف عنك كل حاجه. 
عادل ضحك ضحكه عاليه ومن ثم تحدث بجديه/ لا يا سمر هانم انا جيبتك هنا عشان موضوع تاني.. تميم بيحب مراتي ومراتي كمان بتحبه وانا مش مبسوط بكده وعايز اخرب علاقتهم بس مش عارف ازاي وجايبك انتي تساعدني. 
سمر بلا مبالاه/ تميم مبقاش ليه لازمه بالنسبالي ده شخص مش كويس وانا استحاله ارجعله او اشوف وشه مره تانيه. 
عادل بإبتسامة ثقه/ انا عارف انك انتي اللي خدعتيه وكسرتي قلبه وسبتيه وهو معملكيش حاجه زي ما انتي بتقنعي نفسك بكده.. بس عموما انتي المفروض تبقي اذكي من كده وتاخدي الموضوع ل صالحك.. ومتسبهوش يحب حد تاني ويفضل نـ.ـد.مان طول حياته انه انتي سبتيه ومشيتي. 
سمر فكرت في حديث عادل واقتنعت بالحديث ونظر له وابتسمت ابتسامه شر/ موافقه.
عادل بإبتسامة انتصار/ يبقي اتفقنا. 
 𝒃𝒂𝒄𝒌..
نظرت للفراغ وابتسمت ابتسامه شر وتحدثت الي نفسها بنفس عميق/ كده اقدر اقول انه خطيتي هتمشي زي ما انا عايزه بالضبط. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
بعد اسبوع.. 
في فيلا تميم.. 
تميم بغضب وهو يرن عليها للمره المائه وهي لا تجيب. 
تميم بحده/ ردي بقي.. ردي ولو مره واحده. 
باسل وهو يحاول ان يهدئه/ اهدي ياصاحبي وبعدين الحكايه مش بالسهوله دي انت بردوا كان لازم تحكيلها. 
تميم بحده/ هو كان بمزاجي يا باسل مش شياف احنا كنا في ايه طول الفتره اللي فاتت.. طول الوقت كنت بفكر ازاي انقذها من اللي اسمه عادل ده.. كنت هقولها امتي وفين وازاي.. مكنش بمزاجي يا باسل.. وبعدين انا قولتلها في المستشفى متصدقهاش.. لكن هي كعادتها صدقت بسهوله.. ومصدقتش كلامي انا.
باسل بنفس عميق/ فرحه مصدقاك يا  تميم. 
تميم بإستغراب/ ازاي يعني. 
باسل قص له كل ما حدث في المشفي وكل ما قالته فرحه علي تميم. 
تميم كان يستمع لحديث باسل وقلبه يموت بالبطئ. 
تميم بدات الدمـ.ـو.ع تتجمع في عيونه وتحدث بعدم تصديق/ يعني ايه انساها يعني ايه.. هي ازاي تفكر في حاجه زي دي.. هي متعرفش انه هي كل حياتي.. دي حتي مفكرتش هيحصل فيا ايه لما هي تسبني.. ازاااي.. ازاااي تسبني وتختار انها تفارق بالسهوله دي.. للدرجه دي انا مش غالي عليها خالص.. في كل مره بتختار انها تفارق بسهوله وانا اللي قلبي بيفضل يتقطع.. لييه بتعمل معايا كده.. كل ده عشان حبيتها بجد ومن قلبي.. في الاخر متدنيش حتي فرصه تانيه وتحاول تسمعني وتصدقني.. لييييييه. 
تميم ظل يحطم في اي شيء امامه بغضب وباسل كان ينظر له بحزن شـ.ـديد ويحاول تهدئته باقصي الطرق.
بعد عده دقائق.. جلس تميم وهدأ قليلا ومن ثم صعد الي غرفته دون انا يتحدث وباسل نظر له بنظره يأس وحزن علي صديقه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
صباااحااااا.. 
في الجامعه.. 
انتهت من محضراتها هي وصديقتها واتجهو الي الكافيه. 
فاطمه بتنهيده/ لحد امتي هتفضلي كده. 
فرحه بجديه/ لحد ما انساه خالص واعرف اطلعه من قلبي. 
فاطمه بحزن/ وعلي ايه كل العذاب اللي بتعمليه في نفسك ده بس يا حبيبتي. 
فرحه بضيق/ لوسمحتي يا فاطمه اقفلي الموضوع ده وحاولي تساعديني اني انساه بدل ما انتي قاعده بتفكريني بيه كده. 
فاطمه بتنهيده/ انا هسكت خالص. 
فرحه بلا مبالاه/ يكون احسن بردوا. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في فيلا تميم.. 
تميم بيأس/ انا تعبان يا صاحبي مش قادر استحمل بعدها عني اكتر من كده. 
باسل بإبتسامة خبيثه/ انا عندي خطه هتخلي فرحه ترجعلك جري. 
تميم بسخريه/ انت مـ.ـجـ.ـنو.ن صح؟؟.. فرحه استحاله تيجي جري زي ما انت بتقول. 
باسل بثقه/ اسمع مني بس اوعدك مش هتنـ.ـد.م. 
تميم بلا مبالاه/ اعمل اللي انت عاوزه اهم حاجه فرحه ترجعلي. 
باسل بإبتسامة/ يبقي اتفقنا يا بـ.ـاروا. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
بعد مرور عده ايام.. 
كان باسل يخطط جيدا وتميم ينفذ كل ما يقوله له باسل.. وفاطمه واحمد كانوا يساعدون باسل.. وفاطمه كانت تساعد باسل حتي تجعل صديقتها تتخلص من هذا الاكتئاب الذي يوجد لديها. 
اما تميم ف شبه ابتعد عن فرحه ولم يعد يحادثها او يحاول مقابلتها مره اخري و وجه تركيزه علي عمله وحياته.. وحسن علاقته ب سمر حتي تقتنع انه عاد يحبها مره اخري. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في القطاع... 
كانوا يقفون بكل إحترام والجديه تظهر علي واجههم. 
اللواء منير كان يقف وينظر لهم بفخر ثم تحدثت بإبتسامة/ انا بجد فخور بيكم جدا.. ومصر كمان فخوره بيكم عشان قدرتوا تنفذوا العمليه دي بكل جداره ونجاح.. ومبروك علي الترقيه يا شباب. 
باسل وتميم كانوا يقفون بنفس واقفه الجديه ثم تحدثوا بإبتسامة خفيفه/ الله يبـ.ـارك في حضرتك يا فنـ.ـد.م. 
اللواء منير بهدوء/ دلوقتي اقدر اقولكم انه اجازتكم هتبدا من النهارده لحد اخر الاسبوع.. استمتعوا كويس عشان بعد الاسبوع ده هترجعوا للجد.. فاهمين يا شبااااب. 
تميم وباسل بإحترام/ تمااام يااا فنـ.ـد.م. 
اللواء منير بضحكه مكتومه/ تقدروا تتفضلوا. 
ذهب كلا من باسل وتميم وركبوا السياره وتحدث باسل في سرعه/ احنا لازم نخلص الخطه دي خلال الاسبوع ده.. الاجازه دي لو خلصت قبل ما نخلص الخطه.. كده انت تقدر تقول علي فرحه صفحه واتقفلت. 
تميم بتشاؤم/ بعد الشر ايه اللي انت بتقوله ده.. قول كلام كويس يا اما متتكلمش خالص. 
باسل بهدوء/ انا بقولك الحقيقه يا صاحبي. 
تميم بضيق/ طب شغل العربيه واخلص بقي. 
باسل شغل السياره وانطلقوا الي وجهتهم. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في السجن... 
كانت تجلس امام ابيها وهو كان ينظر لها ثم تحدث بحزن و رجاء/ سامحيني يا بنتي ارجوكي.. انا عارف اللي انا عملته ده ملهوش مبرر بس انا نفسي تسامحيني.. انا حرفيا مبنمش من كتر التفكير فيكي يا بنتي. 
فرحه بلا مبالاه/ مبقتش فارقه يا بابا انا حياتي كلها ادمرت في غمضه عين.. ومش هرمي الغلط كله عليك.. بس حضرتك اللي خلتني اشوف العذاب بحق وحقيقي وانا عايشه مع البنأدم ده تحت سقف واحد.. حتي اول حب ليا راح.. حتي حضرتك ياا بابا ضيعت نفسك وسبتني لوحدي. 
اكملت بنفس عميق قائله/ انا جيت اشوفك للمره الاخيره يا بابا.. عشان انا مسافره وتقريبا مش هرجع تاني عايزه ابدأ حياه جديده مع نفسي مفيهاش اي ضغط او اي تعب.. اتمني انه حضرتك تخرج بالسلامه ومتخفش يا بابا انا مسمحاك مهما كان حضرتك بابايا ومينفعش ازعل منك مهما عملت فيا كل اللي نفسي فيه.. انك تتعلم من اخطائك فعلا يا بابا.. ارجوك. 
رشـ.ـدي بإبتسامة حزن/ حاضر يا بنتي.. انا المهم عندي انك سامحتيني وانا اوعدك اني بعد كده مش هعمل اي حاجه تخليكي تزعلي بسببي او اي حاجه تأذيكي. 
فرحه بإبتسامة خفيفه/ اتمني يا بابا.. يلا انا مضطره امشي عشان فيه شويه ارواق عايزه الحق اخلصها لزوم السفر وكده. 
رشـ.ـدي بإبتسامة/ ربنا يوفقك يا بنتي وابقي طمنيني عليكي اول بأول. 
فرحه بإبتسامة/ اكيد يا بابا. 
رشـ.ـدي عانق ابنته بشـ.ـده وهي كانت مرتبكه في الاول حتي شعرت بالراحه والاطمأنان عنـ.ـد.ما عانقها والدها وهي ايضا عانقته بشـ.ـده. 
فرحه خرجت من حـ.ـضـ.ـن والدها وتحدثت بإبتسامة/ اشوفك علي خير.. مع السلامه يا بابا. 
رشـ.ـدي بحزن يحاول ان يخفيه/ مع السلامه يا حبيبتي. 
ذهبت فرحه وابيها ظل يترقبها حتي ذهبت والدمـ.ـو.ع بدات تجتمع في عيون رشـ.ـدي اشتياقاً ل ابنته التي سترحل وتتركه. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
مسااااااءااااا.. 
في فيلا رشـ.ـدي... 
كانت تجلس هي و صديقتها ويتحدثان سويا بهدوء. 
فاطمه بتساؤل/ هو تميم مبقاش يكلمك. 
فرحه بلا مبالاه عكس ما بداخلها/ لا واحسن.. انا كده بقيت مرتاحه.. وهبقي مرتاحه اكتر لم اسافر علي خير. 
فاطمه بدهشه/ تسافري!!. 
فرحه بهدوء/ ايوه هسافر.. هسافر يا فاطمه وهبدأ حياه جديده مع نفسي.. حياه خاليه من المشاكل والدمـ.ـو.ع والوجع والالم اللي شفتوا الفتره اللي فاتت.. كفايه عذاب في حياتي بقي.. ثم اكملت بحزم واصرار.. انا خلاص قررت ولوسمحتي مش عايزه اسمع اعتراضات منك. 
فاطمه بسخريه/ وانا هعترض ليه يا صحبتي وعشره عمري.. انتي خلاص خدتي قرارك وبتنفذيه.. انتي تلاقيكي قولتي تعملي اللي عليكي من ناحيتي وت عـ.ـر.فيني والمفروض انا اسمع قرارك واقولك بالتـ.ـو.فيق يا حبيبتي في حياتك الجديده مش كده.. ثم اكملت بإبتسامة مزيفه.. حاضر يا صحبتي.. بالتـ.ـو.فيق يا صحبه عمري في حياتك الجديده. 
فرحه بحزن/ فاطمه متفهمنيش غلط ونبي.. انا بجد مش ناقصه.. كفايه اني كل يوم مش بعرف انام من كتر التـ.ـو.تر والتعب اللي في حياتي.. ارجوكي حاولي تفهميني وتقفي جمبي لاني بجد حاسه اني بقيت وحيده اوي ومليش حد غيرك دلوقتي. 
فرحه بدات تجتمع الدمـ.ـو.ع في عيونها وظلت تبكي وفاطمه حزنت كثيرا علي صديقتها واخذتها في حـ.ـضـ.ـنها وظلت تهدئها ثم تحدثت بهدوء/ خلاص يا حبيبتي اعملي اللي يريحك وانا معاكي في اي قرار انتي عايزاه.. اهم حاجه تكوني مرتاحه ومشوفكيش زعلانه ابدا يا روح اختك. 
فرحه وهي تنظر الي صديقتها بإبتسامة خفيفه/ حبيبتي ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منگ ابدا يااختي. 
فاطمه بحب/ ويخليكي ليا وميحرمنيش منگ ابدا يا حبيبتي.. ثم اكملت بتساؤل.. قوليلي بقي انتي هتسافري امتي؟؟. 
فرحه بهدوء/ هو انا فاضلي شويه اجراءات عشان الاوراق تبقي كامله.. ف ممكن كده اسافر بكره بليل. 
فاطمه بإبتسامة مزيفه/ ربنا معاكي يا حبيبتي ويوفقك وترتاحي في حياتك الجديده. 
فرحه بإبتسامة خافته/ يارب يا فاطومي يارب. 
فاطمه في نفسها بقلق/ كده لازم اقول ل باسل وتميم بسرعه عشان يلحقوا يتصرفوا. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
صباااااااحاااااا.. 
في فيلا تميم.. 
كانوا الاربعه جالسون سويا ويتحدثون في امر الخطه. 
فاطمه بنفس عميق/ جماعه قبل ما تتكلموا في اي حاجه.. لازم تعرفوا انه فرحه مسافره انهارده بليل. 
جميعهم بصدمه/ ايييييه. 
تميم بدهشه/ ازاي يعني الكلام ده.. هي اتجننت ولا ايه.. ثم نهض من مكانه وتحدث بإصرار.. انا لازم اروحلها انا استحاله اسمحلها تاخد قرار زي ده.. هي كده بدمر كل حاجه انا بعملها عشانها. 
باسل بحده/ انت كده اللي هتدمر كل اللي احنا بنخططله.. اقعد يا تميم واهدي شويه عشان نفكر هنعمل ايه. 
احمد بهدوء/ باسل معاه حق يا تميم.. اقعد واهدي عشان نعرف نفكر وان شاءلله هنلاقي حل.
تميم بحده/ خلاص كلكوا بقيتوا حكماء وبتعرفوا تفكروا وانا اللي بقيت مـ.ـجـ.ـنو.ن.. ثم جلس واكمل بنفاذ صبر.. اديني قعدت لما نشوف اخرتها معاكوا. 
باسل بهدوء/ تميم انت هتاخد بعضك وتروح عند سمر وتحاول تقنعها انكم تتجوزوا انهارده وانا هسابق فرحه علي المطار والحقها.. ثم اكمل بإبتسامة خبيثه.. وسيبوا الباقي عليا.. اما خليتها جيالك جري علي الفرح مبقاش انا باسل الخولي. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الكافيه.. 
سمر بصدمه/ اييييييه انت عايز تتجوزني. 
تميم بإبتسامة مزيفه/ ايوه يا حبيبتي انا عايز اكمل بقيت حياتي معاكي.. انتي حبي الاول والاخير وانا استحاله استغني عنك. 
سمر بعدم تصديق/ معقوله يا تميم الكلام اللي انا بسمعه ده.. انا حاسه اني بحلم. 
تميم بإبتسامة/ لا يا حبيبتي مبتحلميش ولا حاجه.. وعشان اثبتلك اني بتكلم بجد.. فرحنا هيكون انهارده بليل. 
سمر بدهشه/ انهارده بليل!!. 
تميم بإبتسامة/ ااه انهارده بليل ومتخفيش انا مجهز كل حاجه انتي كل اللي عليكي تجهزي نفسك بس. 
سمر بإبتسامة/ اذا كان كده انا موافقه يا حبيبي. 
تميم في نفسه وهو ينظر لها بسخريه/ هنتقم منك يا سمر علي اللي عملتيه فيا زمان و دلوقتي.. وحبيبتي هترجعلي وانتي هبيعك واستغني عنك زي ما استغنيتي عني زمان. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
مسااااااءااااا.. 
في المطار.. 
كان يقف بعيدا ب سيارته وينتظر قدومها بفارغ الصبر.. 
بعد دقائق.. جاءت فرحه ودخلت المطار.. 
باسل لاحظ دخولها المطار وبعد ذالك ركن السياره وخرج من السياره وركض ورأها الي المطار. 
باسل بصوت عالي نسبيا/ فررررحه. 
فرحه سمعت اسمها يذكر من صوت احد هي تعرفه. 
فرحه ادارت وجهها ونظرت علي من يناديها وجدته باسل. 
فرحه بإستغراب/ باسل!!. 
باسل اتجه اليها وتحدث بصعوبه/ الحمدلله اني لحقتك قبل ما تسافري. 
فرحه بتساؤل/ انت بتعمل ايه هنا يا باسل. 
باسل اخذ انفاسه بهدوء ثم تحدث بنفس عميق/ فرحه احنا لازم نتكلم.
فرحه بضيق/ مبقاش فيه كلام نقوله يا باسل.. كل اللي كنت عايزه اقوله لصاحبك قولتهولك.. عشان تقولهوله. 
باسل بهدوء/ بصي احنا هنتكلم بهدوء ومش هاخد من وقتك غير ربع ساعه.. لو الكلام معجبكيش خلاص هسيبك تسافري.. لكن ارجوكي انتي لازم تسمعي الكلام اللي انا هقولهولك. 
فرحه بتنهيده/ هقول ايه امري لله.. اتفضل شوف هنقعد فين عشان نتكلم. 
نظر الي المقاعد التي كانت في المطار واشار اليهم وقاموا بالجلوس ثم تحدث باسل بهدوء/ بصي يا فرحه انا مش جاي انهارده عشان ادافع عن صاحبي ولا حاجه انا جاي عشان احكيلك قصه صغيره.. من سنه ونص تقريبا تميم كان عنده عمليه.. وكان مطلوب منه انه يحرس سمر معتز.. و اكيد كان فيه هدف من حراستها ف عشان كده كان بيحرسها.. مع الايام سمر اتعودت عليه وتميم اتعود عليها وجريت الايام وحبوا بعض وفي يوم قرر انه يخطبها.. ساعتها انا كنت مسافر ومقدرتش اروح معاه.. واصلا سمر دي انا عمري ما شوفتها تميم كان بيحكيلي عنها وبس.. مجتش مناسبه اني اتعرف عليها وش ل وش.. المهم راح طلب ايديها من باباها واتخطبوا.. سمر دي بقي كان الهدف من حراستها انه باباها كان ديلر كبير.. وتميم بعد ما خطبها عرف انها بتساعد باباها في تهريب المخدرات.. واما عرف انصدم اوي وقرر انه هيكمل في الخطوبه عشان يعرف منها اي معلومه.. وفي يوم كانوا هيهربوا نوع خطير جدا من انواع المخدرات وتميم اتطلب منه انه ياخد القوات ويروحوا يقبضوا عليهم.. ساعتها والد سمر عرف ب انه تميم يبقي ظابط سري وانه مش حارس ولا حاجه وساعتها عرف سمر.. وهربوا هما الاتنين برا البلد بطريقتهم الخاصه واما تميم راح علي الفيلا بتاعتهم وخلي القوات تدور عليهم في كل شبر في الفيلا.. في الاخر لقي ورقه ومعاها دبله والورقه كان مكتوب فيها.. انا اسفه اني هـ.ـر.بت بس مكنش ينفع تمسكني واتمنالك حياه سعيده مع واحده غيري.. تميم طبعا اتعصب وتعب وحالته ادهورت.. بعديها ب ايام انا رجعت من السفر وفضلت جمبه طول الوقت ومن ساعتها وانا مبسبهوش.. الهدف من اللي انا بحكهولك دلوقتي انه تميم صادق جدا في مشاعره ولما بيحب حد بيحبه من قلبه.. وانتي يا فرحه حبه ليكي كان اقوي من حبه ل سمر.. تميم معتبرك حبه الاول والاخير.. ثم اكمل بيأس.. انا جيت احكيلك عشان متفضليش ظلماه طول العمر.. هو دلوقتي لما فقد الامل ف انه يعرف يتواصل معاكي ب اي طريقه.. قرر انه يرجع ل سمر تاني.. وهما دلوقتي بيتجوزا.. زمان المأذون جايلهم في الطريق. 
فرحه كانت تستمع لحديث باسل بعده مشاعر مختلطه ولكن عنـ.ـد.ما استعمت لخبر زواج تميم وسمر انصدمت كثيرا ولم تعد تعرف تتحدث او تقول اي شئ. 
باسل بحزن لعدم ردها/ انا عملت اللي عليا وجيت عرفتك كل حاجه.. وانتي دلوقتي قدامك القرار يا تسافري يا اما تيجي معايا تلحقي تميم. 
فرحه كانت مصدومه وكانت لا تستجيب لاي حديث اخر.. و باسل عنـ.ـد.ما رأها هكذا نهض من مكانه ثم تحدث بيأس/ خلاص يا فرحه انا عرفت قرارك.. سافري يا فرحه وابدأي حياتك من جديد واكيد تميم هيبقي مضايق جدا بس هنقول ايه انتي مينفعش تكملي حياتك مع حد متحبوش. 
باسل كان سيذهب ولكن اوقفته فرحه بصوتها قائله/ بااسل استني انا جايه معاك.. انا استحاله اسيب تميم او استغني عنه.. تميم ده حب حياتي واستحاله ابعد عنه. 
باسل بحماس/ طب يلا بسرعه مستنيه ايه. 
فرحه بإبتسامة/ يلاااا. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الفرح.. 
كانوا يقفون المعازيم في كل مكان وفاطمه واحمد كانوا يقفون بعيدا عن تميم وسمر حتي لا تراهم سمر وتتعرف عليهم والخطه تفشل. 
فاطمه بقلق/ تفتكر هيعرف يقنعها انها تيجي. 
احمد بهدوء/ علي حسب معشرتي ل باسل وتميم.. عرفت انهم صادقين جدا ولما بيقولوا علي حاجه بتتنفذ.. ف طلما باسل كان بيتكلم بثقه يبقي ان شاءلله هيعرف يقنعها تيجي. 
فاطمه بعدم اطمأنان/ اتمني لانه فرحه لو سافرت انا بجد مش هستحمل. 
احمد بإبتسامة/ اطمني يا حبيبتي هي مش هتبعد عنك ابدا. 
فاطمه بتمني/ يارب يا احمد يارب. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند سمر وتميم.. 
كانوا جالسين بجانب بعض ثم تحدثت سمر بإبتسامة/ انا بجد فرحانه اوي اننا هنتجوز يا حبيبي. 
تميم بإبتسامة مزيفه/ وانا اكتر يا حبيبتي. 
تميم في نفسه/ ما تخلص يا باسل.. كل ده بتقنعها تيجي. 
سمر بإستغراب/ مالك يا حبيبي شكلك قلقان ليه كده. 
تميم بإنكار/ لا يا حبيبتي.. انا هقلق ليه.. اما بس مش مصدق نفسي من الفرحه. 
سمر بإبتسامة/ وانا كمان يا حبيبي بجد فرحتي متتوصفش فعلا. 
بعد دقائق جاء المأذون.. وتميم انصدم كثيرا وتحدث في نفسه بصدمه/ كده كملت. 
جلس الماذون وكان يحضر ل ارواق الزواج وكان سيبدا في عقد الزواج ولكن جاءت فرحه ومعها باسل وتحدثت بصوت عالي نسبيا/ تمييم استني. 
تميم بسعاده لا توصف/ فرررحه. 
تميم نهض من مكانه واتجه اليها وتحدث بسعاده/ اخيرا رجعتي يا فرحه.. انا كنت حاسس انك مش هترجعيلي تاني من كتر انك مش عاوزه تكلميني او تقبليني. 
فرحه بإبتسامة/ اديني رجعت يا تميم وعمري ما هفكر اني اسيبك ابدا. 
اقتربوا احمد وفاطمه كانوا ينظرون لهم بسعاده.. اما سمر فكانت في حاله ذهول وصدمه لو توصف. 
سمر نهضت من مكانها واتجهت الي تميم وتحدثت بصدمه/ يعني ايه الكلام ده.. يعني انت كنت بتضحك عليا.. كنت بتخدعني. 
تميم بإبتسامة استفزاز/ ايوه كنت بضحك عليكي وبخدعك.. ودلوقتي هعمل معاكي زي ما عملتي فيا زمان.. زمان انتي هـ.ـر.بتي عشان ممسكيش لكن دلوقتي انا اللي سبتك وانتي بردوا مش هت عـ.ـر.في تهربي.. انا كلمت البوليس وزمانه جاي في الطريق. 
سمر بجنون/ لا استحاااله.. استحاااله انا اخسر بالسهوله دي.. لأ يا تميم لأ. 
سمر اخرجت من حقيبتها مسدس وقامت بتوجيه علي تميم وجميعهم انصدموا.. وعنـ.ـد.ما اطلقت الرصاص باسل وقف امام صديقه في سرعه وقام بأخذ الرصاصه مكان صديقه. 
تميم بصدمه وهو يمسك ب صديقه/ بااااسل. 
سمر نظرت لهم بصدمه وجميعهم نظروا ل باسل بصدمه. 
تميم بعدم تصديق/ باسل.. لا يا صاحبي انت مش هتموت وتسيبني.. باسل قوم يا باسل انت قوي وهتقوم.
باسل بتعب/ تميم انت كنت افضل اخ انا شوفته في حياتي انت مكنتش صاحبي قد ما كنت كل عيلتي.. انا لو موت مش عايزك تنساني يا صاحبي.. ثم وضع يده علي قلب تميم واكمل.. انا عارف اني هفضل موجود هنا وانه انت عمرك ما هتنساني يا اخويا. 
باسل اغلق عينيه تدريجيا تحت نظرات تميم له وصدمته التي لا توصف.. وجميعهم بدوا في البكاء.. ثم تحدث تميم بدمـ.ـو.ع وصدمه/ باسل.. قوم معايا صاحبي.. انت هتفوق وهتبقي كويس.. لا يا صاحبي ارجوك متعملش فيا كده.. انا مقدرش اعيش من غيرك يا صاحبي.. قوم يا باسل.. قوم قوم متموتش.. بااااااسل. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
بعد مرور عشرت اعوام... 
في فيلا تميم...
في حديقه الفيلا.. 
كان يجلس باسل بهدوء ثم تحدث بإبتسامة وهو ينظر الي طفلان صغيران/ بس يا مريومه دي كل الحدوته. 
مريم بصوت طفولي وبتساؤل/ وحضرتك حصل فيك ايه بعد ما الشريره دي ضـ.ـر.بتك بالمسدس. 
باسل بإبتسامة/ مفيش ودوني المستشفي وبقيت زي الفل ومحصليش حاجه.. باباكي بس اللي كان مأڤور حبتين. 
كريم بصوت طفولي وتساؤل/ والشريره دي حصل فيها اي يا انكل. 
باسل بهدوء/ البوليس جه ومسكها واخدت عقابها بالكامل.. ثم اكمل بمرح.. بس وبعد كده كل ثنائي اتجوزوا وعاشوا في سعاده وتوته توته خلصت الحدوته. 
مريم بإبتسامة/ الله دي حدوته جميله اوي. 
كريم بإبتسامة/ عندك حق يا مريومه.. تعرف يا انكل باسل انا كمان هكون زي انكل تميم وهكون حارس خاص ل مريومه. 
مريم بسعاده/ بجد يا كريم. 
كريم بإبتسامة/ بجد يا روح كريم. 
باسل انصدم عنـ.ـد.ما سمع هكذا.. ثم دخلوا الاربعه فجاءه وسمعوا اخر الحديث بين مريم وكريم وتحدث تميم بسخريه/ الله الله بنتي بتتشقط وانا لسه عايش يجدعان. 
فاطمه بغيظ/ ايه بتتشقط دي.. ثم اكملت بغرور.. وبعدين انت تطول اصلا انه ابني يحرس بنتك. 
تميم بغرور/ ااه اطول ومطولش ليه ان شاءلله..ليكون ابنك ابن الملك فاروق و انا معرفش. 
فاطمه بغرور/ لا يا تميم بيه.. انا ابني ابن اكبر ظابط في العيله. 
تميم بسخريه/ علي الاساس اللي واقف قدامك ده كيس جوافه مثلا. 
فاطمه بـ.ـارتباك/ لا انا مقولتش كده.. انا قصدي انه ابني مش اي حد يعني. 
تميم نظر الي احمد الذي كان يضحك بشـ.ـده وتوقف عنـ.ـد.ما نظر له تميم. 
تميم بفراغ صبر/ سكت مراتك يا احمد عشان منزعلش من بعض. 
احمد بضحكه مكتومه/ حاضر. 
باسل كان جالس ويضحك بشـ.ـده وفرحه كانت واقفه بين تميم وفاطمه وتضحك ايضا بشـ.ـده وبعدها تحدث باسل بهدوء بعدما حاول السيطره علي ضحكه/ خلاص يا جماعه استهدوا بالله وتعالوا اقعدوا. 
ذهبوا الاربعه وجلسوا امام بعض بهدوء. 
باسل بهدوء/ خلاص يا جماعه اهدوا محصلش حاجه لكل ده يعني. 
فرحه بهدوء ل تميم/ خلاص يا حبيبي.. مش كل يوم خناق انت وفاطمه بسبب كريم ومريم. 
تميم بنفاذ صبر/ انتي مش شايفه صحبتك بتتكلم ازاي.. وبتستفزني ازاي. 
فاطمه بغيظ/ قال يعني انت اللي ملاك.. ده انت اكتر واحد مستفز ورخم ورزل.. 
احمد بمقاطعه لحديثها وبحده/ فاااطمه.. كفايه كده.. احنا قدام الاطفال ميصحش كده. 
فاطمه التزمت الصمت وتميم كان في قمه غضبه ولكن تحدثت فرحه بمرح/ خلاص يا جماعه حصل خير.. يلا يا ولاد روحوا العبوا شويه. 
ذهبوا الاطفال حتي يلعبون و يستمتعون سويا اما باسل وفرحه ف ظلوا يتحدثون بمرح ومزاح حتي يغيروا هذا الجو الموتر وبالفعل نجحوا وظلوا الخمسه يضحكون ويمزحون سويا.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
مسااااااءااااا.. 
في فيلا احمد... 
احمد بإبتسامة/ بغض النظر عن خناقتك انتي وتميم بسبب مريم وكريم.. بس كان يوم حلو. 
فاطمه بإبتسامة/ عندك حق.. انا اصلا يكفيني اني اكون مع صحبة عمري.. دي لوحدها كفايه. 
احمد بغمزه/ طب ايه هنفضل نتكلم علي صحبه عمرك كتير ولا ايه. 
فاطمه قد فهمت قصده ثم تحدثت بخجل/ احمد.. عيب الولد واقف. 
احمد بإبتسامة وهو ينظر لابنه/ اطلع يا حبيبي علي اوضتك وخلي الداده تغيرلك هدومك وتنام عشان انا وماما في كلام سر ما بينا. 
كريم بسخريه/ كلام سر بردوا.. مااشي يا بابي.. تصبحوا علي خير. 
ذهب كريم ثم تحدثت فاطمه بصدمه/ شوف الولد بيتكلم ازاي. 
احمد بفخر/ انا حقيقي عرفت اربي.. شوفي الولد فاهم علي ابوه وحاسس بيه ازاي.. ثم اكمل برجاء.. حسي بيا بقي انتي كمان ارجوكي. 
فاطمه بخجل/ احمد. 
احمد حملها وابتسم بحب/ روح احمد وقلب احمد وحياه احمد كلها. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في فيلا تميم.. 
كانوا يسيرون سويا وتميم كان واضع قماشه علي عيون فرحه حتي يجعلها لا تري اي شئ. 
فرحه بملل/ يا تميم انا تعبت.. عايزه افتح عيني بقي. 
تميم اوصلها الي حديقه المنزل التي كانت مزينه بالورود الحمراء والشموع ثم تحدث وهو يزيل القماشه من عيونها/ كده اقدر اقولك فتحي عينكي. 
فتحت عينيها تدريجيا وانصدمت لهذا الجمال الذي راته ونظرت الي تميم بصدمه الذي كان ينظر لها بحب ثم اخرج من جيبه علبه صغيره وفتحها وتحدث بحب/ كل سنه واحنا مع بعض يا احلي فرحه دخلت حياتي. 
فرحه نظرت الي الخاتم الذي يوجد بداخل العلبه وكانت في قمه سعادتها.. ثم تميم اخرج الخاتم والبسه لها بحنان وقبل يديها برقه. 
فرحه بحب/ بجد انا مش مصدقه.. انت كل سنه بتفاجئني عن السنه اللي قبلها مش معقول يا تميم.. انت مفيش مره نسيت فيها عيد جوزنا. 
تميم بإبتسامة/ اديكي قولتيها عيد جوزنا.. ازاي بقي عايزاني انسي احلي عيد في حياتي.
فرحه بعشق/ انا بجد بعشقگ يا تميم.. بعشقگ بعشقگ بعشقگ. 
فرحه عانقته بحب وهو عانقها بحب وتحدث بعشق/ وانا بموت فيكي يا فروحتي. 
فرحه نظر له وتحدثت بحب/ ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منگ ابدا يا حارسي الخاص. 
تميم بإبتسامة وحب/ ويخليكي ليا وميحرمنيش منگ ابدا يا روح حارسك الخاص. 
النــــــهايـــــــه♥🥹
تعليقات