رواية بنت البائعة ايلاف وادهم كاملة جميع الفصول

رواية بنت البائعة هي رواية رومانسية تقع احداثها بين ايلاف وادهم والرواية من تأليف شيماء منير في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية بنت البائعة لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية بنت البائعة هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية بنت البائعة تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية بنت البائعة ايلاف وادهم كاملة جميع الفصول

رواية بنت البائعة من الفصل الاول للاخير بقلم شيماء منير

عائلة ااشهاوي
ادهم الشهاوي
ذو الثلاثون عاما شخصيه قويه جاد جدا وخصوصا في عمله يتميز بكول بنيته وجسده الرياضي وعيون الخضراء وشعره الاسود الناعم وبشرته الخمريه
يمتلك شركه كبيره متخصصه في تصميم الملابس وتقوم بعمل عروض ازياءمشهوره
يمتلك هو مصنع لملكيته الخاصه ولكن الشركه تخص العائله ولكن يتصل بشغل الشركه
زهيره الشهاوي
وهي سيده عجوز في 70 من عمرها هي جدة ادهم وتعيش معهم في القصر
امجد عامر الشهاوي
بن عم ادهم ذو 27عام طويل القامه يتميز بالعيون السمراء والبشره البيضاء والشعر الاسود
متزوج من ابنة خالته وتدعى مي
وهي فتاه في منتصف العشرينات تتميز بالعيون اابنيه والشعر الاسود المموج
رائد خالد الشهاوي بن عم ادهم الثاني
شاب في منتصف العشرينات يتميز بالعيون البنيه والشعر البني والبشره البيضاء طويل البنيه هو الاقرب ل ادهم
ليس ذلك فقط بل خطيب اخته سما
سما:فتاه في اوائل العشرينات تدرس في الجامعه في كلية الفنون الجميله تتميز بالشعر اابني والعيون العسليه فتاه طيبه ومحبوبه
هند ابنة عم ادهم واخت امجد فتاه ذات26عاما ذات العيون االعيون ااسوداء والشعر الاسود
إيلاف
بنوته في اوائل العشرينات تدرس في كلية الفنون الجميله ذات العيون الزرقاء لون عيون المياه والبشره البيضاء والشعر الاسودالكاحل كسواد الليل ولكنها تخفيه تحت الحجاب
في قصرا كبير بيدو عليه الفخامه ذو طراز عالى
في الدور الارضي
توجد غرف الخدامين وغرفه اخرى خاصه بالجده التي لاتسطيع صعود السلم …وغرفة مكتب كبيره
وفي الدور العلوي العديد من الغرف يستقل كل شخص بغرفته
ينزل هو على الدرج يرتدي جاكت من اللون الكحلي وتحته قميص من اللون الابيض وبنطال من نفس لو الجاكت
اقترب من السفره الكبيره
وكان الجميع يجلسون لتناول الافطار
ادهم : صباح الخير
الجميع:صباح النور
اقترب من جدته وقبل يديها بحنو
ادهم وهو ينحي اليها:صباح الخير ياتيتا
زهيره وهي تربت على كتفه صباح الورد ياحبيبي
فك ازرر جاكته وجلس على في مقدمه السفره
وبداء في تناول الطعام
امجد : هو احنا هنعمل ايه في العرض اللي سعد الرفاعي رجع فيه
ادهم بحده وهو ينظر في طبق الاكل اللي قدامه اعتفد الكلام ده مش مكانه هنا يا امجد ده مكانه في الشغل
امجد بتلجلج:ان اقصد…
قاطعه ادهم وهو يشير بيديه خلصنا
ابتلع امجد كلامه بضيق وسكت
هو لايحب ادهم ولكن لايستطيع ان يبوح بذلك لانه يعتبر كبير العيله بعد وفاة ابيه واعمامه ولكن الشئ الوحيد الذي يجبرهم على العيش مع بعض في هذا القصر هو جدتهم اللي طبعا مكتوب بإسمها كل شئ وهي عامله توكيل ل ادهم فقط وهو الوحيد له حق التصرف في اي شئ
تدخل الاخر بخفوت احم طيب انا هعدي انا على المصنع والا ايه؟
ادهم باختصار:اه
رائد:تمام
قام من مكانه وهو يغلق ازرر جاكته استعددا للخروج
قام كل من رائد وامجد فور وقوفه
كاد ان يتحرك من مكانه
ولكن جاءها صوتها
هند:ادهم فكرت في كلامي عشان شغلي
ادهم وهو يديروجهه لها انا قايلك مفيش شغل ياهند
هند برجاء انا عايزه اشتغل معاكم في الشركه عشان خاطري وافق
ادهم:انتي ناقصك حاجه
هند واقتربت ووقفت قدامهم ناقصني الشغل انا من وقت ماخلصت كليه وانا قاعده وزهقت ومليت وبعدين اشمعنا سما هتستغل معاكم اما تخلص كليه
نظرت لها سما الجلسه بضيق فهي دائما مـ.ـا.تقارن نفسها بيها
ادهم:من قالك ان سما هتشتغل سما لسه بتدرس
هند:طيب انا عايزه اشتغل معاكم طالما مش هينفع اشتغل في مكان تاني
ادهم بنفاذ صبر:ماشي اسبوع كده وهشوفلك مكان في الشركه
ابتسمت هند بنصر ماشي هستنى الاسبوع
توجه ادهم خارج القصر وورائه امجد ورائد
هند بفرحه وهي تطنط تلف في مكانها اسبوع وهشتغل ييس
سما بضيق:ماشي بس بلاش تحطني في كل حاجه كده انتي مالك اذا كنت اشتغل والا لا
هند:انا عارفه انك داخله الفنون الحميله عشان هتلاقي بها مكان في الشركه وانتي مش احسن مني
سما :بضيق اكثر يابنتي وانتي مالك بيا متشتغلي هو حد ماسكك بس مدخلنيش في كل حاجه
هند بكيد:مفيش اصلا مقارنه بيني وبيني 7dayوانا هشتغل
ابتسمت سما بسخريه انت فعلا محتاجه7dayوتروحي العباسيه hospetl
هند بضيق :ا�
اهو انتي اللي مـ.ـجـ.ـنو.نه
خرجت عن صمتها بضيق في ايه انتوا الاتنين مش عامللي اي احترام وانا قاعده وسطكم
هند بمكر:هي اللي بدات ياتيتا ومضايقه اني هشتغل
سما بضيق:انا هضايق ليه وبعدين..
قاطعتها زهيره خلاص ياسما انتي كده هتتاخري على جامعتك يلا ياحبيبتي عشان متتاخريش
سما بطاعه واقتربت منها وقبلت يديها حاضر ياتيتا مش عايزه اي حاجه اجبهالك وانا راجعه
زهيره بحنان لاياحبيبتي خودي بالك من نفسك بس
سما:حاضر
وتحركت من مكانها وهي تنظر لهند بضيق
زهيره وهي تقوم من مكانها وتستند على عكازها انا هقوم اصلي الضحى واقراء وردي
ثم اتجهت الى غرفتها
فهي تعبت من كثرة المناوشات كل يوم وكل ساعه بين سما وهند وتعلم ان هند تقارن نفسها دائما بسما وتلتمس لها العذر لان السن متقارب وخصوصا بعدما اتخطبت ل رائد فاعتبرتها هند انها تفوقت عليها في نقطه
اغلقت الباب خلفها وبداءت في اداء صلاتها وهي تجلس على احد الكراسي
في الخارج
نزلت على السلم
مي:ايه الدوشه دي؟
هند بفرح:بـ.ـاركلي ادهم وافق اني اشتغل معاه في الشركه
مي بتعجب بجد وافق؟؟
هند:اه وافق واسبوع وهشتغل
مي:اوعي يكون بيسكنك
هند:لا ادهم لو مش عايزني اشتغل هيقول لا لكن انا عارفه كلمته ووعد
مي:طيب اهي فرصتك عشان تقربي ليه اكتر يبقا هنا وفي الشغل
هند بتفكير:دا كله عايز تخطيط
مي :ايوه بس اصبري هاخد شاور واقعد اخطط انا وانتي
ثم نادت بصوت مرتفع نسبيا ياسعديه سعديه
اقتربت منها سعديه تحت امرك ياهانم
مي:خلي اي حد من البنات يطلع يجهزلي الحمام
سعديه:حاضر ياهانم
…….
انتهت من ارتداء حجابها امام مرأتها الصغيره
رتبت غرفتها البسيطه والتي تتكون من سرير صغير وكمودينو صغير يوضع عليه المنبه وبعض اشيائها الخاصه بها
خرجت من الغرفه بعد أن انتهت من عملها
وجدت والداتها تجهز بعض الاشياء
إيلاف:ايه ياماما هتنزلي بردوه
سميحه:ايوه ياحبيبتي الفطار جاهز في المطبخ افطري الاول قبل مـ.ـا.تنزلي
إيلاف:ياماما انتي كده هتتعبي نفسك انا هدور على شغل تاني
سميحه:هنعمل ايه يابنتي صاحب البيت هيجي يطلب الايجار وانتي عارفه مش هيصبر لحد مـ.ـا.تلاقي شغل انا هنزل اقعد تحت البيت ابيع الحاجه دي اللي ربنا بيرزق بيه بينفع
إيلاف بحزن:بس انتي تعبانه ياماما
سميحه:ما انا كويسه اهوه بطلي انتي قلق بس انا نازله عشان الوقت اتاخر والحق ابيع الحاجه دي بدري
ثم اكملت وهي تتجه الى الخارج متنسيش نفطري
اتجهت إيلاف الى المطبخ الصغير وبداءت في تناول الطعام ولكن خانتها دمـ.ـو.عها وهي تصعب عليها والداتها وهي مريـ.ـضة كنسر ظهر هذا بعد وفاة والداها الذي تبدل حالهم سواء بعد ان كانوا اسره سعيده فوالدها كان يعمل عامل في احد المصانع وكان مرتبه يساعدهم في المعيشه حتى انها تذكرت انا صاحب المصنع هو الذي اختار لها هذا الاسم… ولكن بعد وفاته ليس لهم مصدر دخل فما كان ورائهم شيا غير العمل فوالدتها تبيع المناديل والحلويات امام منزلهم
وهي كانت تعمل بجانب الدراسه في احد المطاعم
ولكن صاحب المطعم في الاوان الاخيره استغنى عنها لعدم تناسب مواعيدها مع العمل
مسحت دمـ.ـو.عها وهي تنظر الى هاتفها البسيط الذي بداء بالرنين
ايلاف بصوت متشحرج من اثر البكاء:ايوه ياسما
سما:ايه يابنتي فينك؟
إيلاف :انا هخرج منالبيت اهوه
سما:ماشي متتاخريش مش هدخل المحاضره من غيرك
إيلاف:ماشي مش هتاخر
اغلقت الخط
واستعدت للذهاب الى الجامعه
…….
كان يجلس على كرسي مكتبه الخاص
ويجلس امامه رائد وامجد
رائد متقلقش انا ظبط كل حاجه في المصنع
ادهم:تمام ثم اكمل وهو ينظر ل امجد سعد الرفاعي لو حابب ميخدوش الطلبيه مياخدهاش بس يدفع الشرط الجزائي
امجد :تمام هتصل بيهم وابلغهم
رائد:بس احنا هنعمل ايه بالبضاعه دي كلها
ادهم:انا هتصرف بس سعد الرفاعي ده اخر مره نتعامل معه انا مش بحب الشغل المتردد ده
……..
خرجوا من باب المدرج بعد ان انهوا المحاضره
كانت سما تتحدث وإيلاف نستمع لها بصمت
سما:مالك يا إيلاف ساكته ليه؟
إيلاف :عادي مفيش
سما:لا في حاجه صوتك كان متغير في الموبيل بس انا قولت اما اشوفك يمكن مش صح بس شكلك في حاجه
تجمعت الدمـ.ـو.ع في مقلتيها إيلاف مفيش انا بس مضايقه شويه
سما:لا في حاجه انتي هتخبي على صاحبتك..طنط كويسه؟
إيلاف وهي تقاوم دمـ.ـو.عها:اه كويسه
سما وشعرت بالخـ.ـنـ.ـقه في كلامها في ايه إيلاف فهميني
إيلاف ودمـ.ـو.عها نازله اصل صاحب الكافيه طلب مني مروحشي لان موعده مش متناسبه معايا
سما:الكلام ده من امتى؟
إيلاف:دا تالت اسبوع
سما بتعجب:طيب انتي ليه مقولتليش
إيلاف :مكنتش حابه اتكلم
سما بتفكير بوصي ياإيلاف انا هحاول اشوفلك مكان في الشركه عندنا
يتبع…
سما بتفكير:بوصي يا إيلاف انا هحاول اشوفلك مكان في الشركه عندنا بس مش متاكده اذا كنت هلاقي والا لا انتي عارفه انتي لسه بتدرسي ودول بيقوا عايزين شهادات خبره
إيلاف بحرج بلاش ياسما متحطيش نفسك في موقف محرج مع اخوكي
سما:عيب عليكي اهي محاوله مش هنخسر حاجه بس انتي متزعليش نفسك وان شاء الله ربنا هيحلها
إيلاف :ان شاء الله ..صحيح كنت بتقولي هند بنت عمك عملت ايه معاكي الصبح
سما بتذكر:اه تعالي اما احكيلك..
…….
في الشركه
ادهم:تمام كويس انك حليت مشكلة المكن
رائد: متقلقش كله بقا تمام وان شاء الله هستلم بعد يومين المكن اللي جاي من بره
ادهم:مش عايز غلطه وخلي امجد يشوف التصاميم الجديده حركوا شويه يا رائد عشان انا لو حركته بنفسي هزعله
رائد :لا سبهولي انا وانا هشوف الموضوع ده
ادهم بضيق :كفايه الشغل بتاع سعد الرفاعى اللي هو ورطنا فيه وفي الاخر ااتدبست انا في الشغل
رائد محاولا لتهدئة ماهو هيدفع الشرط الجزائي يا ادهم
ادهم:انت عارف انه ميفرقش معايا الشوية الفلوس اللي هيجوا منه انا اهم حاجه عندي شغلي يكون في السوق وميتركنش عندي او الج الى اني اصرفه بسعر اقل
رائد: متقلقش انت بس وكل حاجه هتكون تمام
…….
وصلت الى الشقه
لم تجد والداتها ولم تقابلها تحت البيت فعلمت انه ذهبت لمكان اخر لتبيع الاشياء التي معها
تنهدت بضيق
ابدلت ملابسها ودخلت المطبخ وبداءت في تحضير بعض الطعام
سمعت صوت باب الشقه بيتفتح
وجدت والداتها
إيلاف: حمدلله على السلامه ياماما
سميحه بتعب:الله يسلمك يابنتي
اقتربت منها إيلاف بكوب ماء اشربي ده شكلك تعبانه
ثم اكملت بزعل بردوه ياماما تتعبي نفسي وتروحي تلفي بالحاجه
سميحه وهي تجلس مش مشكله يابنتي اهم حاجه اني بعت كل حاجه
إيلاف بأمل ان شاء الله قريب هلاقي شغل
سميحه:اهم حاجه دراستك وبعد كده كل حاجه تهون
إيلاف:لا ياماما وعلاجك والجلساات بتاعتك
سميحه:لا دراستك اهم انا مش ضامنه اعشلك لحد بكره كليتك هي اللي هتنفعك
إيلاف بحزن ربنا يبـ.ـارك في عمرك ياماما متقوليش كده
سميحه:لا إجمدي ياإيلاف انا مش عايزكي ضعيفه عشان تواجهي الدنيا بقلب جـ.ـا.مد
…….
عاد من عمله
توجه الى غرفة جدته كعادته ليسلم عليها
طرق على الباب طرقات خفيفه
جاءه صوتها من الداخل
تعالى يا ادهم
فتح ادهم الباب بابتسامه ايه ده بتعرفني من دقاتي على ااباب
زهيره بابتسامه وهي جالسه على احد الكراسي لا بس انت الوحيد اللي بتسأل عليا
ادهم:ليه بس ياحبيبتي ما احنا كلنا حواليكي
زهيره بتنهيد:من بره بس
ادهم وهو يقترب منها ويجلس القرفصاء امامها اوعي يكون حد مزعلك هنا
زهيره:لا ياحبيبي محدش مزعلني
ثم اكملت مغيره الموضوع انت مش هتفرحني بيك بقا يا ادهم
ادهم بابتسامه وهو مازل على وضعه هوهو كل االي انا فيه ده ومش فرحانه بيا
زهيره :بطل استعباط بقا انت فاهم قصدي كل واحد كون اسره وانت الوحيد اللي زي ما انتي هالك نفسك في الشغل بتعملهم ومش بتعمل لنفسك
ادهم:اهم حاجه شغلي دلوقت وبعد كده اي حاجه تانيه
زهيره:لا حياتك انت اهم
ادهم متاعبا مش يمكن ملاقتش واحده قمر زيك
زهيره:ياسلام الحلووين كتير وبعدين ما تفكر في هند واهي بنت عمك واولى بيك واهو تريحنا من صوتها شويه
انفجر في الضحك لم يستطع كتم ضحكاته وعشان تخلصي منها تدبسني انا فيها وعموما هي اصلا هتيجي الشركه تشتغل وهترتاحي منها شويه
زهيره:ماشي ربنا يهديها المهم فكر في اللي قولتلك عليه
ادهم وهو يقوم من مكانه
لا انا عاجبني حياة العزوبيه
سلام ياقمر جعااان نوم
خرج من الغرفه
توجه الى السلم وصعد الدرج
قابل مي في طريقه
مي بتـ.ـو.تر:مساء الخير
ادهم بابتسامه مزيفه:مساء النور
ثم توجه الى غرفته واغلق الباب
مي بضيق وصوت هامس:اووف مش بطيقك ياشيخ امتى ربنا يتوب علينا بقا
اقتربت هند منها
ايه يابنتي بتكلمي نفسك
مي بضيق:مفيش انتي خارجه؟
هند:اه هروح اشتري شوية حاجات
مي:طيب استني هاجي معاكي هلبس بس
هند:تمام بس متتاخريش
………
دخلت الشركه بهدوء واستقلت الاسانسير
وتوجهت الى مكتبه
طرقت على الباب
رائد:ادخل
سما بابتسامه:مساء الخير
رائد وهو يقف مكانه بقلق مساء النور
ايه ياسما في حاجه
سما:لا مفيش انت قلقان كده ليه انا بس جايه عايزه منك مساعده
رائد:خير في ايه؟
سما:وحكت له ظروف إيلاف وانها محتاجه شغل
رائد:والله اما اشوف ادهم مقدرش اشغل حد هنا من غير اذنه
سما :طيب هتساعدني وانا بكلمه
رائد :ماشي تعالي يلا
وخرجوا من المكتب متوجهين الى مكتب ادهم
رائد :سمر ادهم بيه جوه
سمر:ايوه يافنـ.ـد.م
طرق على الباب بخفه
جاءه صوت ادهم ادخل
رائد ودخل و سما ممسكه في ايده
رائد:فاضي شويه؟
ادهم وهو ينظر اليه هو وسما ولو مش فاضلي افضالك عشان السنيوره اللي ماسكه في ايدك دي
تركت سما يد رائد واقتربت من ادهم واحتضنته
قابلها ادهم الحـ.ـضـ.ـن
ابتعدت عنه ببطء
وجلست امامه هي ورائد
ادهم وهو يغلق الاب توب امامه ها خير؟
سما بتـ.ـو.تر خفيف:انا كنت عايزه منك خدمه
ابتسم ادهم بخفه على طريقة حديثها ثم تكلم بمرح حتى يخرجها من تـ.ـو.ترها ايه النور قاطع عندكم ومش عارفين تدفعوا الفاتوره وحابه اتوسطلكم
ابتسمت سما على حديث اخيه
تكلم ادهم بجديه خفيفه ما تخلصي يابت انتي عايزه ايه وايه المقدمـ.ـا.ت دي ثم اكمل وهو ينظر لرائد وبعدين جايبه سبع الليل معاكي واسطه والا ايه ادخلي في الموضوع على طول
سردت له سما موضوع ايلاف
فتح ادهم الدرج بجانبه واخرج مبلغ من المال ووضعه امامها دا اللي اقدر اسعدك بيه
نظرت سما الى رائد بخيبة امل
تدخل رائد :احم بس هي مش عايزه فلوس هي عايزه تشتغل
ادهم بسخريه مانت عارف ياحيلتها انا احنا معندناش اماكن والمكان اللي موجود اشتغلت فيه هند
سما وقفت وبتلقائيه صاحبتي اولى لانها محتاجه الوظيفه انما هند دي مش محتاجاها
ادهم بعصبيه خفيفه وهو يخبط بكفيه على المكتب خبطه وقفت على اثرها سمااا هند مش مجرد موظفه دي ليها اسهم في الشركه زي وزيك يعني صاحبة مكان مش زي اي حد
سما تحركت بخوف وراء رائد اللي كان بيشاور ابيده ل ادهم يعني براحهتنهد ادهم بضيق سما انا مش عايز مشاكل خصوصا مع هند وامجد اللي هو اصلا بيتلكك عشان يعمل مشكله وانا صابر عليه
تيتا مش هتتحمل اي مشكله وانا مش مستغني عنها عشان خاطركم هي في كفه وانتم كلكم في كفه فاعقلي كده
ثم اكمل بتحذير
مش عايزك تعملي اي تاتشات نهائي مع هند فاهمه عشان هتزعلي مني
سما بضيق :انا اصلا مش بحب حتى اشوفها
ثم اكملت برجاء المهم دلوقتي هتشغل صاحبتي والا ايه
نظر لها ادهم بنفاذ صبر هو يشير باحد اصابعه هو انتي يابت دماغك دي ايه قافله
نظرت ل سما ل رائد بحزن
رائد :طيب انت مش كنت عايز واحده تساعد سمر ممكن تيجي تساعد سمر في الشغل
سما وهي تقترب من ادهم برجاء ايوه يا ادهم خليها تساعد سمر والله هي شاطره جدا ومتقنه اووي في اي حاجه بتعملها
ادهم بضيق:بت انتي اتعلمتي الرغي فين ..ماشي خليها تيجي بكره واشوف بس دي انترفيوو شغل يعني ممكن تتقبل او تترفض انتي عارفه كويس مستوى الناس اللي بتشتغل عندنا عامل ازاي
سما بسعاده: ان شاء الله فيها القبول بس لاحظ انها طالبه لسه براحه عليها شويه
ابتسم ادهم بخفه على طريقة اخته
ثم تكلم وهو بيفتح الاب توب يلا خودي خطيبك وخلوني اكمل شغلي
خرجوا من غرفة مكتب ادهم
سما بابتسامه:شكرا يا رائد
رائد:انا عملت ايه يعني ياقلبي اهم حاجه اشوف ضحكتك دي
سما:ربنا ميحرمنيش منك
رائد: ولا يحرمني منك ياروح قلبي
……
كانت تجلس في غرفتها
إيلاف وهي تجلس شارده
شكل سما نسيت تكلم اخوها
انا هنزل من بكره اشوف شغل ماما بتتعب اوي وانا مش هتحمل اشوفها كده
فاقت على صوت رنين هاتفها
بصت في الموبيل لقت سما
إيلاف وهي تفتح بسرعه الو
سما:ايوه ياإيلاف عامله ايه؟
إيلاف:الحمدلله وانتي؟
سما:تمام الحمدلله كويسه ..المهم جهزي نفسك بكره عندك انترفيو في الشركه بكره
إيلاف بسعاده بجد؟
سما:اه بجد بكره تجهزي كده على الساعه10 هعدي عليكي
إيلاف :سما انا خايفه اكون تقلت عليكم او حطتك في موقف محرج مع اخوكي
سما بعتاب عيب عليكي يا إيلاف وبعدين ادهم رحب بالفكره جدا
إيلاف :انا مش عارفه اشكرك ازاي ياسما
سما:ياستي مش عايزه شكر عايزه عزومه حلوه كده مع اول مرتب
إيلاف بابتسامه :إن شاء الله
سما:ماشي يلا بقا سلام اشوفك بكره على خير
إيلاف :ماشي سلام
….
تاني يوم إيلاف صيحت من النوم بنشاط وبداءت تستعد عشان تروح الانترفيو….
ياترى ايه اللي هيحصل
وياترى إيلاف هتتقبل والا لا؟؟
يتبع…
إيلاف فاقت من النوم بنشاط وبداءت تستعد عشان تروح الانترفيوو
حاولت تختار انسب طقم ممكن تروح بيه
إيلاف وهي تبص في المرايه اللبس كان واضح عليه انه متبهدل من كثرة لبسه يلا اهوه كويس هو احسن الموجودين
خرجت من غرفتها
وجدت والداتها تستعد للنزول
إيلاف :ايه ياماما نازله؟
سميحه وهي تنظر لها اه انتي خارجه والا ايه؟
إيلاف:اه رايحه مقابلة شغل
حلو الطقم ده؟
سميحه:اهوه كويس لما نقبض الجمعيه ابقى هاتيلك واحد جديد
إيلاف :مش لو كملنا الجمعيه
سميحه :مالك بقيتي مش متأفله كده ولاتيسوا من روح الله
إيلاف:ونعم بالله مش يأس ولا حاجه ياماما بس من وقت ما صاحب الكافيه استغنى عني بعد ماكان مبسوط بشغلي وقالي اني منفعش اكون موجوده وانا حسيت ان ممكن اي حاجه تتغير في لحظه
ثم تنهدت بضيق حتى الشغل اللي انا رايحه ده ممكن متقبلش لانها مقابله شغل مش وظيفه
سميحه بحنو اتركيها لربك وهو هيقدملك الخير
إيلاف:يااارب
رن هاتفها وكانت سما
إيلاف ووضعت الهاتف على اذنها الو
سما :صباح الخير
إيلاف:صباح النور
سما:جاهزه ياقلبي؟؟
إيلاف:ايوه جاهزه
سما:طيب ماشي ورقه وقلم واكتبي العنوان وانا هكون مستانيكي هناك
إيلاف بتـ.ـو.تر :ماشي بس متتاخريش
سما:متقلقيش انا خلاص هطلع انا ورائد اهوه مسافة الطريق وهكون مستنايكي هناك
إيلاف:تمام قولي العنوان ايه؟
سما:العنوان…… هطلعي الدور التالت
إيلاف:تمام
اغلقت الهاتف
إيلاف:ماما انا همشي بقا عشان متاخرش
سميحه:ربنا يجعل في وشك القبول
إيلاف وهي تضع قبله على وجهها ياارب ياماما دعوه في وقتها
بعد كده نزلت و ركبت تاكسي ووصلت للعنوان اللي قالت عليه
بصت على الشركه من بره بانبهار من حجم المبنى
تقدمت بخطوات الى الداخل
وجدت امامها الاسانسير
تقدم بخطوات اليه
كان احد الاشخاص يتقدم للاستقلال به
مدت رجليها للدخول
ولكن استوقفها كلام العامل اللي واقف على الاسانسير
الاسانسير ده خاص بمدراء يا استاذه اتفضلي حضرتك الاسانسير التاني
نظرت له إيلاف بإحرج وتحركت خطوه للامام لكي تخرج
ولكن توقفت عند سماع صوته مفيش مشكله خليها موجوده
نظرت الى مصدر الصوت
وجدت شخص في قمة اناقته يرتدي بليز من اللون الاسود وتحته تشيرت من اللون الازرق وبنطال من نفس لون البليز وهو الاسود وكان شعره مصفف بعنايه كبيره
فاقت من شرودها على صوت العامل
تحت امرك يااباشا
استقلت الاسانسير معه ضعط هو على الثالث فظلت واقفه ثابته
فجاءه ووتوقف الاسانسير انقطع الكهرباء
ابتلعت ريقها بخوف
نظرت له وجدت يقف بثبات ويضعه يديه في جيبه
إيلاف بخوف في كلامها:الاسانسير وقف
ادهم بجديه خفيفه:هيشتغل دلوقت
إيلاف نظرت له بصمت
وقفت بتـ.ـو.تر كانت خايفه تتاخر على ميعاد المقابله
اخرجت هاتفها اابسيط
وبداءت في إجراء اتصال
ادهم بهدوء:على فكره الاسانسير مش بيبقا فيه شبكه
شعرت بالإحراج فهي لم تركب اسانسير قبل كده اتكسى وجهها بلون الحمره وظلت ناظره في الارض
ابتسم بخفه عليها وعلى خجلها
فجاءه حصلت هزه في الاسانسير
إيلاف ومكنتش مركزه واختل توزنها كانت هتقع
ادهم لحقها بسرعه حاااسبي مالت بجسدها على ذراعه
تقابلت عيونهم للمره الاولى
سرح في زرقيتها عيونها كاللولوء في لمعتها ..بشرتها اابيضاء الصافيه كبشرة الاطفال وخدودها الحمراء التي تزيدها جمالا وانفها الصغيره الحمراء من تـ.ـو.ترها… وشفاتيها الكرزيتين ظل يتأملها كأنه يتامل لوحه فنيه
شعرت بالخجل من قربه منها حاولت التملص من بين يديه ولكن فشلت
فاق من شروده على صوتها
إيلاف بخوف لو سمحت سبيني
ابتعد عنها بحرج انا اسف
كادت ان تتكلم لكن اخيرا الاسانسير فتح
العامل اللي واقف احنا اسفين ياباشا
لم يرد عليه ادهم وتقدم بخطوات سريعه في اتجاه مكتبه
خرجت إيلاف من الاسانسير وهي تتنفس بسرعه شـ.ـديده
حاولت تهدئة نفسها
رن هاتفها
إيلاف بتـ.ـو.تر:ايوه سما
سما:انتي فين اتاخرتي كده ليه؟
إيلاف :انا في الدور التالت الاسانسير كان عطل
سما:طيب انا هاجي اخدك خليكي واقفه مكانك
إيلاف:ماشي
شويه وسما جاءت واخدتها
وروحوا عند مكتب ادهم
رائد كان مستنيهم هناك في مكتب السكرتيره
في مكتب ادهم
قعد على الكرسي بإهمال
مسح على شعره بتعب
سمر وهي تضع بعض الاوراق امامه دي العقود اللي حضرتك طلبت اخلصها امبـ.ـارح
تحممم ادهم واعتدل في جلسته تمام سيبهم واخرجي وابعتلي قهوتي
سمر:حاضر يافنـ.ـد.م
وخرجت من المكتب
ذهبت الى مكتبها
وجدت رائد وسما وإيلاف في المكتب
سمر وهي تنظر لهم بتعجب:صباح الخير
الجميع :صباح النور
سمر:اي خدمه؟؟
رائد :ادهم وصل؟
سمر:ايوه وصل
ثم رفعت الهاتف وطلبت قهوه ل ادهم
رائد وهو ينظر لسما وإيلاف طيب يلا ندخل
رائد وطرق على الباب طرقات خفيفه ودخل
دخل وراه سما وإيلاف
رائد:صباح الخير يا ادهم
ادهم وهو ينظر في الورق صباح النور ايه مش المفروض تكون في المصنع دلوقت
نظرت إيلاف ل ادهم بصدمه وبصوت هامس لااا هو ده ادهم
نظرت لها سما باستفهام بتقولي ايه؟
إيلاف :مغيش
رائد :ايوه هروح دلوقت بس انت نسيت والا ايه الانترفيووو
ادهم ورفع رأسه من الورق
ونظر الى رائد
ثم نظر الى سما وتلك التى تقف ورائها تتحاشي النظر اليه
ادهم تلقائيه قام وقف وهو ينظر اليها
انتي؟؟
رائد وسما بصوا على إيلاف
اللى وشها بقا ميت لون
ادهم وهو يجلس بتـ.ـو.تر بيحاول يداريه اقصد انتي اللي هعمل معاكي الانترفيوو
رائد:ايوه دي صاحبة سما
سما وتقدمت خطوات ايوه يا ادهم يلا ابدء معها الانترفيو
ادهم وهو يغلق الملف اللي قدامه ويوجه كلامه لرائد طيب خود خطبتك ويلا بره
سما:طيب ممكن ابقا موجوده مش هتكلم والله يا ادهم
ادهم بعصبيه وهو يضـ.ـر.ب على المكتب بكفه سما اخرجي انا مبهزرش هنا
رائد :خلاص خلاص ياسما يلا هنستناها بره
ادهم بضيق:هي هتستنها انت اتفضل شغلك
رائد بإحراج:حاضر
ومسك سما من إيدها عشان يخرجوا
إيلاف ومكنتش عايزه تسيب ايد سما التانيه
سما اشارت لها بعينها متخافيش
خرجت سما ورائد
إيلاف فضلت واقفه مكانها متـ.ـو.تره
ادهم :اتفضلي تعالي اقعدي
إيلاف واقتربت بحذر وجلست امامه على الكرسي
ادهم :ممكن بطاقتك
إيلاف وخرجت من شنطتها البطاقه اتفضل
ادهم وهو ينظر في البطاقه بابتسامه إسمك إيلاف
إيلاف بحرج:اممم
ادهم:بتدرسي في فنون جميله مع سما
إيلاف بتـ.ـو.تر:ايوه
ادهم بابتسامه :اهدي شويه متـ.ـو.تره كده ليه؟ اول مره تشتغلي في مكان
إيلاف:لا اشتغلت في كفايه حوالي شهرين
ادهم كأنه بيحاول يفتح معها حوار وليه سبتيه
إيلاف بحرج عشان صاحب الكافيه لاقى مواعيدي مش مناسبه مع الشغل
ادهم :تمام
رفع الهاتف امامه سمر تعالي عايزك
ثم اغلق الهاتف
واخرج بعض الاوراق من مكتبه
بوصي ياإيلاف انتي هتمضي دلوقت عقد لمدة 6شهور بس يعني اسمه عقد مبدئي ممكن انتي متحبيش الشغل فيكفي انك بعد 6شهور تمشي عادي لكن قبل كده المفروض هيبقا فيه شرط جزائي عشرة الالف جنيه
ايلاف فكرت شويه بس هي مقدمهاش حل غير الموافقه
ماشي تمام اناموافقه بس الدراسه انا بحضر3ايام في الاسبوع هخلص فيهم محاضرات وارجع والايام الباقيه هكون موجوده في ميعاد الشغل
طرقات على الباب
ادهم:ادخل
سمر ودخلت تحت امر حضرتك يافنـ.ـد.م
ادهم:إيلاف هتكون مساعدك في الشغل هتحضر 3ايام بس لان الايام التانيه هتكون عندها محاضرات وطبعا مش هتعرف تيجي
ابتسمت ايلاف بخفه على نبله
اكمل ادهم عايزك ت عـ.ـر.فيها كل حاجه ودرابيها على كل حاجه
سمر:حاضر يافنـ.ـد.م
ادهم:خودي العقد ده هي هتمتضي عليه
ثم وجه كلامه ل إيلاف
 عـ.ـر.في سمر الايام اللي هتبقي موجوده فيها امتى
إيلاف وهي تقف:حاضر بس انا هبداء شغل امتى
ادهم:من دلوقت لو تحبي
إيلاف بابتسامه :تمام
ادهم:تقدروا دلوقتي تتفضلوا
سمر وإيلاف خرجوا من المكتب
كانت سما منتظراها
سما:ها ايه الاخبـ.ـار
إيلاف بابتسامه:خلاص همضي العقد دلوقت
سما بفرحه:مبروك ياقلبي
إيلاف:شكرا اوي ياسما
سما:بطلي بقا شكر وهبل
إيلاف ومضت العقد وكانت سما واقفه جمبها
جاءت هند عليهم
هند بتعجب:غريبه سما ايه اللي جابك هنا
سما وبصت لهند:وانتي مالك
هند:وانا اقول الشركه مولعه ليه قصدي منوره عشان انتي هنا
سما:لا الحقيقه هي بقت كحل من وقت ما انتي بقيتي فيها
كانت سمر وإيلاف ينظرون لهم في صمت
هند:اصل نور على نور مينفعش
سما:ياشيخه حـ.ـر.ام عليكي بتظلمي النور دا انتي عتمه خراب عارفه انتي شبه البومه اه والله
هند بصوت عالي وضيق:والله انتي اللي شبه العقربه انا سايباكي في البيت جايه هنا ليه
سما ببرود انا عند مكتب اخويا انتي اللي كائن لزج وجايه هنا ليه
هند بعصبيه وقد نجحت سما في استفزازها :والله انا ساكته بس عشان احنا في الشركه غير كده كنت جبتك من شعرك
سما بصوت عالى:شعري؟؟! والله دا انتي اللي شعرك شكله مش عجبك وعايزه تشوفيه في ايدي
هند وقربت من سما ومسكتها من ذراعها جـ.ـا.مد
سما بصويت وهي تمسك شعر هند بايدها التانيه سيبي دراعي يامتـ.ـخـ.ـلفه انتي
هند بتوجع :اما تسيبي انتي شعري الاول
كادت إيلاف ان تدخل
ولكن خروج ادهم من مكتبه
في ايه ايه الصوت العالى ده
ياترى ايه اللي هيحصل
يتبع…
إيلاف كانت هتداخل
بس ادهم طلع من مكتبه
ايه الصوت العالي ايه؟
اتفاجاء بشكل سما اللي ماسكه هند من شعرها وهند االي ماسكه سما من شعرها
ادهم بعصبيه وهو يبعد ايد سما عن هند انتوا اتجننتوا انتو الاتنين
سما:هي اللي بداءت الاول
هند:ياسلام انتي االي ملاك اوي الصراحه
هتر ادهم بعصبيه بسس في ايه متعرفوش حاجه عن احترام اللي قداكم ولااا احترام المكان اللي انتوا فيه
ثم وجه كلامه لسما انتي مامشيتش ليه؟
سما:كنت مع إيلاف و..
قاطعها ادهم بعصبيه إيلاف هتشوف شغلها يلا امشي على البيت
نظرت سما في الارض بضيق
ثم وجه كلامه لهند
وانتي سايبه شغلك وطالعه ليه؟
هند بتلجلج كنت جايه اسلم عليك
ادهم:اممم وانتي جايه تقضيها سلامـ.ـا.ت والا تشتغلي
نظرت هند في الارض بحرج
ادهم بضيقمش عايز اشوف وحده فيكم في المكتب هنا والمهزله الا انتوا عملتهوه دي حسابها في البيت مش هنا
ثم تحدث بنبره اعلى يلااا واقفين ليه
تحرك الاتنين بسرعه وخرجوا من المكتب
اداروجهه وجد سمر واقفه وإيلاف واقفه وراها وبتبص في الارض وواضح عليها التـ.ـو.تر والخوف
ابتسم بخفه عليها
ثم وجه كلامه لسمر تعالوا عايزكم
سمر:حاضر يافنـ.ـد.م
سمر اتحركت من مكانها
إيلاف فضلت واقفه على وضعها
سمر وهي تحرك إيلاف بخفه ايه يلا مسمعتش بيقول عايزنا
إيلاف وواضح عليها التـ.ـو.تر:هو على طول بزعق كده اصل انا بخاف من الصوت العالي اصلا
لم تسطتيع سمر كبت ضحكاتها بكره تتعودي ويلا عشان منترفدش انا وانتي
……….
كانت تجلس في قلق وهاتف ابنتها مغلق
سميحه:ياترى اتاخرتي ليه إيلاف
لم تكمل كلامها
حتى سمعت صوت مفاتيح في ااباب
إيلاف بابتسامه مساء الخير
سميحه:مساء النور اتاخرتب كده ليه؟
إيلاف معلش ياماما اصل انا استلمت اول يوم شغل النهارده
سميحه:على طول كده؟
إيلاف:والسعاده ظاهره على وجهها اه ياماما دا بفضل ربنا ثم بفضل داعواتك
سميحه:في شركة اخو صحبتك بردوه؟
إيلاف وهي تنزع حجابها اه ياماما حاجه كده انبهار شكل الشركه من بره بس رهيب تخيلي بقا من جوه حاجه كده جنان
سميحه:ماشي بس خودي بالك من نفسك
إيلاف متقلقيش انا اصلا مش لوحدي انا معايا سمر
وبداءت إيلاف تحكيلها على اللي حصل
سميحه:ربنا يابنتي يكتبلك الخير
إيلاف :ياارب ياماما ادعيلي كده على طوول
………
كانوا يجلسون على مائدة الطعام يتناولون الغداء
انهى طعامه
ادهم وهو يشير لسما وهند خلصوا اكل وحصلوني على المكتب
ثم توجه الى غرفة المكتب
حركت سما فمها يمينا ويسارا بقلق
اما هند فكانت تكمل طعامها
تسألت الجد بعدم فهم هو في ايه؟
هند بتمثيل الدمـ.ـو.ع يرضيكي ياتيتا تمسكني من شعري في الشركه
سما بعصبيه:ياسلام بريئه انتي اووي وانتي مش مسكتني من دراعي
ثم اقتربت من زهيره وهي تشير لذراعها شوفتي ايدها معلمه على دراعي ازاي ياتيتا
هند :انتي اللي غلطي وقولتي يابومه
سما:وانتي قولتلي ياعقربه لسانك مش قصير يعني
تكلمت زهيره بعصبيه بس انتي وهي …هي حصلت تتخانقوا في الشركه كمان انا عايزه يخلصني منكم انتوا الاتنين عشان ارتاح
ثم اشارت الى الخادمه اللي واقفه تعالي يابنتي وصليني ل اوضتي انا مش قادره اتحمل كده
اقتربت منها الخادمه
وذهبتالى غرفتها
…….
كانوا يتحدثون في غرفتهم
مى:انت لازم تكلمه احنا منبقاش لينا فلوس وهو متحكم في كل حاجه كده
أمجد:قولتلك هكلمه بس اصبري
مي:لحد امتى بقا؟
أمجد بعصبيه خفيفه:قولتلك هكلمه ..انتي معاكي كام من فلوس المشروع
مى:مسألش على اللي معايا قوله المشروع هيكلف 10مليون واحنا عايزنهم
أمجد:مش انتي كنتي قولتي معاكي فلوس
مى بعصبيه:دي فلوسي انا هو ملوش فيها اشمعنا هو عنده مصنع خاص بيه
أمجد:المصنع ده وراثه من عمي ملوش دعوه بإملاك جدي
مى بسخريه:وانت عارف منين انت كنت شوفت
أمجد:هحاول اجبلك 5مليون مقدرش اكلمه في اكتر من كده
مى:هو انت خايف منه والا ايه انت زيك زيه على فكره
أمجد بضيق:مي اسكتى شويه بقا قولتلك هجبلك الفلوس
مي:ماشي بس10مش 5
………
كانوا يجلسون امامه بخوف
ادهم وقفل الاب توب
عايزه اعرف بقا انتوا الاتنين مش هتعقلوا بقا وتبقوا قد سنكم
هند:هي اللي دايما بتستفزني
سما وهي تقف وتضع ايدها في جمبها ملاك انتي اوي يابت
نظر لها ادهم بغضب اترزعي
سما وقعدت بسرعه
اسمعوا انتوا الاتنين انتوا لو اطفال هعقبكم واحرمكم من الشكولاته والا الخروجه
لكن في الحقيقه هو الشكل كبـ.ـار والعقل اصغر من الاطفال وبما إنه كده فاسمعوا اللي هتغلط فيكوا تتحرم فعلا حتى من الحاجه اللي هي بتحبها مهما كانت مهمه شوفوا بقا انتوا الاتنين ايه الحاجات المهمه االي انتوا مستغنين عنها
نظرت كل واحده فيهم للتانيه بصمت
ادهم:سما اتأسفي ل هند
نظرت له سما بإعتراض
ادهم بجديه:سمااا
سما بضيق:انا اسفه
ادهم لهند اتأسـ.ـا.فلها ياهند
هند بضيق هي الاخرى:انا اسفه
ادهم :تمام اتفضلوا يلا وزي ماقولت االي هتعمل تصرف عيالي هتتحرم من اهم حاجه عندها
……….
تاني يوم في الشركه
كانت إيلاف تجلس على المكتب
وبتعمل شغل كلفتها به سمر
سمر:انا هنزل الاداره اخلص الورق ده
إيلاف:ماشي
بعد شويه
اتفاجاءت باللي واقف قدمها
إيلاف بخضه وهي تقف في مكانها اي خدمه؟؟
أمجد:هو انتي مين؟
إيلاف:انا سكرتيره مساعدة سمر
أمجد وهو يتفحصها اه من امتى؟
إيلاف:من امبـ.ـارح بس
أمجد وهو ينظر لعيونها ويغازلها والقمر ده بيشتغل سكرتيره
إيلاف وهي تتحاشى النظر اليه حضرتك مقولتش عايز ايه؟
أمجد :ايه زهقتي مني؟
كادت إيلاف ان ترد
ولكن سمر كانت جاءت
سمر:مساء الخيراهلا يا امجد بيه اي خدمه
إيلاف افتكرت ان ده امجد اخو هند ابن عم سما اللي حكتلها عنه
أمجد وهو نظره مثبت على إيلاف لا ادهم بيه جوه
سمر:ايوه يافنـ.ـد.م
امجد :تمام
واتحرك من مكانه ودخل الى مكتب ادهم
إيلاف قعدت كانت مضايقه من طرقته وخصوصا انها عارفه انه متجوز ليه بيكلمها كده
……….
في مكتب ادهم
ادهم:10مليوون ليه؟؟
أمجد بتـ.ـو.تر: عشان الجيم هيحتاج الالات ومعدات تمنها غالي
ادهم بجديه:انت مقتنع باللي بتقوله دهوالا بتشتغلني
أمجد بضيق:مقتنع مي عايزه تفتح المشروع ده
ادهم:اااه قولتلي مي ..ودا مش مجالنا ولا شغلنا ولابنفهم فيه ولاحتى هنفضى ليه
امجد:ماهي مي هي االي هتشتغل فيه وهتبقا مسؤله عنه
ادهم بعد اقتناع مي؟؟ معتقدش مي في الاخر هدور على حد يباشر لها الشغل
أمجد وهو يقف بعصبيه ماهو بقا مش تحقيق انا ليا فلوس وعايز اخد منها
ادهم وقف بغضب اكبر وطي صوتك واتكلم كويس انت ملكش حاجه طالما دا اسلوبك كل حاجه باسم تيتا واحنا يدوب بنمشي الشغل يعني بنشتغل عندها
أمجد :بس في الاخير بتاعتنا
ادهم: بردوه مش هسمحلك تصرف الفلوس في الهواء
أمجد بضيق :هو انا عيل صغير وانت ولي امري
ادهم:اه لما احس انك بتردد كلام وبس وانا عارف انك مش مقتنع بيه يبقا في نظري عيل
أمجد:بس انا مقتنع
ادهم بنفاذ صبر:تمام سيبني افكر في الموضوع وهرد عليك
……….
عدت الايام
كانت ايلاف بتحضر 3ايام
وكانت بداءت تفهم الشغل
في مكتب ادهم
ادهم بجديه وهو يعطي لسمر بعض الاوراق الشغل ده عايزك تخلصيه بنفسك دلوقت
سمر:حاضر يافنـ.ـد.م بعد الاجتماع هخلصه
ادهم:لا بقولك دلوقت انا محتاجه على طول
سمر :طيب والاجتماع
ادهم وهو ينظر ل إيلاف الواقفه بجانبها إيلاف تحضر هي وانتي خلصي الشغل
سمر :حاضر
خرجوا من مكتب ادهم
إيلاف :هو انا هحضر الاجتماع لوحدي
سمر:ايوه وانا مفهماكي كل حاجه
إيلاف:بس انا خايفه اغلط في حاجه
سمر:متخافيش زي مافهمتك خودي الورق اهوه وانا مفهرسه كل حاجه واللي يطلبوه منك خرجيه من الملف
إيلاف بتـ.ـو.تر:ماشي
بعد ساعه في غرفة الاجتماعات
كان يجلس ادهم في المقدمه وعلى يساره أمجد ويمينه رائد
واتنين موظفين مسؤلين عن الحسابات
كانت إيلاف تقف بجانب ادهم
وتحمل بعض الاوراق
وكانوا بيتناقشوا في الشغل والحسابات الخاصه بالشركه
أمجد ل إيلاف روحي هاتيلي قهوه عشان دي بردت
إيلاف كانت هتتحرك من مكانها
ادهم ل إيلاف رايحه فين؟؟
نظرت له إيلاف بصمت
ثم نظر ل أمجد بجديه هي دي شغلتها يا استاذ قوم اطلب في التليفون قهوه حد من الكافيه يجبهالك
أمجد نظر بضيق ل إيلاف اللي تـ.ـو.ترها زاد اكتر
ووقفت اكتر بجانب ادهم وكأنها بتحاول تتحمى فيه
رائد محاول تهدئة الموقف انا كده كده هطلب ليا هطلبلك معايا
وقام من مكانه ورفع الهاتف الموجود المكتب وطلب قهوه ليه ول أمجد
وبدواء يكملوا شغل تاني
بس امجد كان مضايق من الموقف
طلب ورق من إيلاف فضلت تدور عليه مش لاقيه
اتـ.ـو.ترت اكتر
أمجد بعصبيه ممزوجه بالسخريه ايه مش ده شغلك مش عارفه تطلعي الملف
نظرت له إيلاف بصمت وفضلت تدور في الملف تاني
ادهم بعصبيه :انت متتكلمش معها كده دي سكرتيرتي انا وانا االي انتقدها مش انت ماشي؟
نظر له امجد بصدمه من دفعه عنها وهو يرفع حاجبيه بضيق
نظر ل رائد الذي لايقل عنه صدمه من تصرف ادهم
فهو لايحب الاهمال في اي حاجه في الشغل
الصمت هو سيد الموقف
ادهم بهدوء عكس ما في داخله إيلاف هاتي الملف ده
إيلاف والتي كانت على وشك البكاء من الموقف واعطت له الملف
ادهم واخد الملف وطلع منه الورق االي امجد طلبه
ادهم ورمى الورق بإهمال قدام أمجد الورق اهوه شوف عايز ايه منه
واغلق الملف ورجعه تاني ل إيلاف التى اخدته بيد مرتعشه
و…
يتبع…
خرج من غرفة الاجتماعات بعد ان انتهى من عمله
توجه الى مكتبه
ادهم:سمر خليهم يجبولي قهوتي
سمر وهي واقفه:حاضر يافنـ.ـد.م
اتت بخطوات بطيئه الى المكتب وضعت الملف بهدوء على المكتب امام سمر
نظرت لها سمر بقلق:مالك يا إيلاف
نظرت لها إيلاف بصمت
وجلست على الكرسي
سمر باستفسار:انتي كويسه؟
اشارت لها إيلاف برأسها بالايجاب
سمر:طيب مبتتكلميش ليه؟
رن هاتف المكتب
رفعت سماعة الهاتف
سمر:ايوه يافنـ.ـد.م ..حاضر
واغلقت الهاتف
انا هدخل ادهم بيه عايزني
سمر ودخلت جوه
بعد شويه طلعت
سمر:إيلاف قومي يلا روحي
إيلاف وهي تقف مكانها وابتلعت ريقها بخوف ليه هو رفدني
سمر بتعجب:هيرفدك ليه؟ هو بس قال انك تعبتي اوي النهارده في الاجتماع وروحي وتعالي بكره في ميعادك
إيلاف:قالك كده بس؟
سمر بعدم فهم ايه هو في حاجه حصلت انا معرفهاش
إيلاف بتـ.ـو.تر:لا انا بس بسال طيب اساعدك في حاجه قبل ما امشي
سمر:لا خلاص انا هخلص الشغل اللي في ايدي ده وادخله ل ادهم بيه عشان هو محتاجه دلوقت
إيلاف:تمام انا همشي واشوفك بكره إن شاء الله
سمر:إن شاء الله
…….
في مكتب رائد
أمجد بضيق:هي الحكايه
ان شاء الله؟؟
رائد:حكاية ايه؟
أمجد وهو يجلس امامه يعني مش واخد بالك والا بتستعـ.ـبـ.ـط
رائد بحده:هو انا فاهم انت بتتكلم عن ايه اصلا
أمجد :البت الجديده دي وايه الحنيه اللي نازلت على ادهم فجاءه في الشغل دا كان كل اجتماع ماسح بسمر وبينا الارض وصوت جايب لعند الاسانسير
رائد :عادي ياعم عشان بس لسه جديده ومش عارفه
أمجد بسخريه:اااه ودي شغلتها ايه اصلا
رائد :بتساعد سمر
امجد بسخريه لاذعه والا ادهم
رائد بحده امجد وضح كلامك
امجد:هو انت يابني كنت نايم في الاجتماع والا ايه انت مكنتش شايف بيعملها ازاي وياخد الملف ويفهمها ويطلع بدلها الورق دا كان فاضل شويه ويقعدها على رجله وياكلها بنفسه
رائد :يابني حـ.ـر.ام عليك البت لسه جديده ومش عارفه الشغل وبعدين ظروفها صعبه اوي يا امجد لو عرفتها هتصعب عليك
امجد:وانت ان شاء الله عرفت ظروفها منين؟؟
رائد:ماهي صاحبة سما
امجد:اااه قولتيلي طيب احكيلي بقا بالتفصيل كل حاجه
……….
دخلت الشقه وهي متعبه
وضعت اشيائها بإهمال
لم تجد والداتها فعلمت انها لم تعود من الخارج
رمت نفسها على اقرب كرسي بإهمال
تذكرت ماحدث اليوم
كانت في موقف لاتحسد عليه
وهي تتذكر تـ.ـو.ترها مره وان تقع الملفات منها مره اخرى
ولكن في وسط كل ذلك ابتسمت بخفه على طريقته معها وهو بيفهمها الشغل
وياخذ الملف ويخرج منه ماهو مطلوب
وعنـ.ـد.ما طلب من احد العمال الاتيان لها بكرسي وجلست بجانبه فكانت حقا متعبه..
كنت تشعر بالخجل من قربها منه ولكن تشعر ايضا بالامان وخصوصامن نظرات امجد التي كانت قد تشقها نصفين
ظلت تفكر حتى ذهبت في نوم عميق
………
دخل القصر
كان في قمة تعبه
كاد ان يصعد الدرج ولكن اوقفه صوت جدته
ايه هتطلع من غير مـ.ـا.تسلم عليا
التفت لها ادهم وجدها تجلس وتنظر اليه بابتسامه تراجع للخلف وذهب اليها وقبل يديها بحنان متزعليش انا كنت هجيلك بس كنت مرهق شويه
زهيره:انا عارفه وعشان كده ناديت عليك عشان تطلع ترتاح براحتك بدل مـ.ـا.تطلع وترجع تنزل
وضع ادهم قبله خفيفه على رأسها ربنا ميحرمنيش منك يارب
زهيره ولا يحرمني منك ياحبيبي اطلع ارتاح بقا
ادهم:مش عايزني مني اي حاجه
زهيره:عايزك بس تفكر في اللي قولتلك عليه على الاقل تبقى راجع تعبان زي كده تلاقي صدر حنين تترمي عليه
ابتسم ادهم بقوه على حديثها ثم تحدث وهو يشير اليها هو انا هلاقي احن من ده
زهيره:يعني انا هعيش اكتر من اللي عشته
ادهم :ربنا يديكي العمر الطويل ياتيتا
……
في عرفة امجد ومي
مي بعصبيه:هو بقاله اكتر من شهرين بيفكر
امجد:اصبري بس يامي قولتلك هكلمه
مي :ايوه امتى؟ روح كلمه دلوقت
امجد: مش هينفع انا النهارده متخانق انا وهو في الشغل خليها بكره
ثم اكمل وهو يتجه الى باب الغرفه
انا هنزل دلوقت عايزه اعمل حاجه كده
مي:حاجة ايه؟
امجد:اما اعملها هقولك سلام
واغلق الباب ونزل الى غرفة جدته
……….
خرج من الحمام
وهو يضع البشكير حول وسطه
رم بنفسه على السرير بتعب
ابتسم بخفه عليها تصرفاتها كطفلة في كجي وان تعرف حل المسأله وتخاف ان تكتب الاجابه
الغريب انه يتقبل كل هذا لايعرف من اين جاءه الصبر
يعترف انه لوكان احدا غيرها لكن تصرفه عكس ذلك
تذكرت نظرات عيونها الزرقاء وهي تنظر اليه كمنقذ لها من خوفها
ادهم:ايه الحكايه ياست إيلاف هفضل افكر كده فيكي كتير
……
زهيره:اخيرا فكرت تيجي تقعد شويه معايا
امجد:معلش ياتيتا انتي عارفه الشغل
زهيره:يعني ادهم ورائد مش موجودين في نفس الشغل
امجد بإحراج وهو يقبل يديها معلش ياتيتا حقك عليا
زهيره:ربنا يبـ.ـارك فيك ياحبيبي
امجد بمكر:والله الواحد مشغول ومش بينام من التفكير
زهيره بتساؤل ليه ياحبيبي
امجد:والله مشغول على هند نفسي ربنا يرزقها بابن الحلال
زهيره:يارب يابني
امجد :هو انتي كلمتي ادهم
زهيره:كلمته بس مش عارفه بيقول حابب حياة العزوبيه
امجد:هو في حد يازوزه بيحب حياة العزوبيه بردوه
زهيره:والله هو قالي كده
امجد بمكر:بصراحه في بنت كده في الشركه شكلها بتلف عليه
زهيره:بتعجب بنت مين دي؟
امجد:سكرتيره جديده كده المهم انا بقول هند مننا وعارفناه
زهيره:والله ياريت مشكلتها في صوتها العالي وادهم مش بيحب الواحده اللي صوتها عالي وعموما انا هتكلم معه تاني
………
فاقت من نومها على صوت حركه في المطبخ
إيلاف قامت وراحت في إتجاه المطبخ لاقت سميحه بتجهز الاكل
إيلاف:ليه ياماما مصحتنيش
سميحه :مش مشكله دا انتي محستيش بيا وانا داخله كان واضح عليكي انك تعبانه حتى وانتي نايمه
إيلاف:كان يوم متعب في الشغل النهارده
سميحه:لو الشغل بيتعبك بلاشه وركزي في الدراسه
إيلاف :هو يعني معطلني عن الدراسه دا انا بروح3ايام في الاسبوع
ثم اكملت بمرح
ولاكأني صاحبة الشركه
سميحه:اهم حاجه تاخدي بالك من نفسك
إيلاف:متقلقيش عليا ياست ماما بنتك اسد
سميحه:شكلك فايق ومبسوط القايمه النوم تهزري
إيلاف:هو انتي يعني تزعلي اني اكون مبسوطه
سميحه:لا يابنتي دا اسعد وقت عندي انك تكوني مبسوطه
…….
بعد يومين في الجامعه
سما:إيلاف هتيجي حفلة بيرث داي بتاعتي
إيلاف بابتسامه:كل سنه وانتي طيبه ياقلبي
سما:وانتي طيبه ها اعملي حسابك هتيجي
إيلاف:انتي عارفه انه صعب وكمان مش هعرف ارجع متاخر كده
سما:بطلي حجج ولو على رجوعك انا هخلى عمي حسن السواق يرجعك لحد البيت
إيلاف :افهمني بس يا سما ا..
قاطعتها سما انسي ولو عايزاه يجي ياخدك كمان هبعتهولك
إيلاف :لا انا هاجي لوحدي
سما:ماشي هبقا ابعتلك المكان في رساله اصل انا مش عاملاها في القصر
إيلاف:ليه؟
سما:ادهم اخويا مش بيوافق بيقول الحفلات تبقا بره القصر
………
في القصر
في غرفة الجده
كانت تجلس على الاريكه وينام هو على قدميها
كانت تتخلل باصابعها في شعره
زهيره :ادهم
ادهم:اممم
زهيره:كنت عايزه اتكلم معاك بس بجد شويه
ابتسم ادهم اتكلمي يازوزه بجد
زهيره:انت ليه مش تتجوز هند وتلم شملنا وكمان بدل ما نصيبها في الشركه يروح لحد غريب انت تبقا اولى بيه
ادهم وهو يجلس طيب بذمتك هند دي تنفعني دا انا كان معايا مصيبه وتدبستها في الواد رائد اروح انا بقا ادبس نفسي في مصيبه ابديه لا مفر منها
زهيره :ليه بس هي صوتها عالي شويه
نظر لها ادهم وهو يرفع حاجيبه
زهيره :عالي حبتين بس طيبه واخوها عايز يطمن عليها
ادهم بتساؤل:عايز يطمن عليها ازاي؟؟
زهيره:اصله جالي هنا وكان زعلان وبيقول انه نفسه يجوزها ويطمن عليها مع راجـ.ـل يقدرها ويحميها
ادهم بانتباه:لا انتي تحكيلي الحوار بالظبط عشان انا نش فاهم
………
كانت تجلس بين ملابسها
دخلت عليها والداتها
سميحه:انتي مطلعه كل اللبس ده ليه
إيلاف وهي تزفر بضيق مفيش حفلة عيد ميلاد سما بكره وكنت عايزه اروح بحاجه كويسه بس مش لاقيه والفلوس اللي معايا هجيب بها هديه ليها
ثم اكملت وهي تتحرك من مكانها حاولت اتهرب باي طريقه اني مروحش بس هي اصرت اني احضر
سميحه:معلش اهو هنقبض الجمعيه الاسبوع الجاي وابقي اشتري طقم
إيلاف:هي الجمعيه هتسدد ايه والا ايه والا الايجار المتاخر
سميحه:اتركيها لربك
إيلاف وهي ترتبت ملابسها ونعم بالله
………
تاني يوم إيلاف نزلت عشان تشتري هديه ل سما
واشترت الهديه
وهي راجعه وجدت اتليه عامل عرض بياجر فساتين سهره باسعار رخيصه
اقتربت وسالت وجاتلها فكرة انها تأجر فستان تحضر بيه الحلفه وتبقا ترجعه وبالفعل اختارت فستان من اللون الكشميره صاق كله مساا واحد من فوق لتحت بكم وعليه استرس خفيف من على الصدر ونفسه على الكم وافتكرت انها عندها طرحه من نفس اللون
واخدته وروحت على البيت
…..
جيه وقت الحفله
كانت في قاعه في اوتيل كبير
إيلاف لبست الفستان كان جميل عليها كأنه بتاعها ومتفصل ليها
ولبست الطرحه
سميحه:بسم الله ماشاء الله قمر ياحبيبتي
إيلاف وهي تنظر لنفسها في المرايه:بجد ياماما حلو
سميحه :بقولك قمر
إيلاف بابتسامه :طيب انا همشي بقا عشان اجي بدري
سميحه:ماشي خودي بالك من نفسك
إيلاف:حاضر
وخرجت من البيت واستقلت احد التاكسي
ووصلت الاوتيل
تقدمت بخطوات بسيطه
وصلت عند باب القاعه
الكل كان موجود
يتبع…
دخلت القاعه خطوات بطئه متـ.ـو.تره
كان في ناس كتير
ايلاف دورت على سما بعينها وجدتها تقف جمب رائد ومعهم ناس كانت سما ترتدي فستان من اللون السيلفر طويل من وراه قصير من قدام وسايبه شعرها وحطه تاج بسيط على شعرها وميكب اب خفيف
ابتسمت إيلاف على جمالها
وهي تقف بجانب رائد الذي يضع يديه حول وسطه ويضمها ليه فهم حب منذ الطفوله كما حكت لها سما
انهى مكالمه في هاتفه
رفع عينه ونظر في اتجاه الباب واخفضها
ولكن رجع ورفعها تاني بسرعه وهو يجدها تقف واخته ترحب بها
ابتسم بتلقائيه
سما:وليه تاعبه نفسك يا قلبي
إيلاف:ولاتعب ولا حاجه دي حاجه بسيطه
سما:متحرمش منك ابدا يا إيلاف انا مبسوطه اوي انك جيتي
إيلاف بابتسامه:عشان بس متزعليش
سما:تعالي بقا اعرفك على تيتا
سما ومسكت إيلاف من ايدها ورواحو عند التربيزه اللي قاعده عليها زهيره
سما :تيتا اعرفك إيلاف صاحبتي اللي كلمتك عنها
زهيره بابتسامه اهلا يابنتي
اقتربت منها إيلاف ووضع قبله على يديها اهلا ياتيتا
ابتسمت لها زهيره وربتت على كتفها اهلابيكي ياحبيبتي اقعدي
إيلاف قعدت امامها
زهيره:انتي زميلة سما في الكليه؟
ايلاف بابتسامه:اه
اقترب البنات من سما يلا عشان نرقص بقا
سما وراحت معاهم
اقترب منهم
جاء من خلف جدته وهو عيون مثبته علي إيلاف
وضع قبله خفيفه على رأس جدته وهو يضع يديه على كتفها
ابتسمت زهيره وهي تربت على يديه المثبته على كتفها ربنا يبـ.ـارك فيك ياحبيبي
ايلاف اول ماشافته اتـ.ـو.ترت وشها بقا ميت لون وبصت في الارض
ادهم وجلس بجانب زهيره
ازيك ياإيلاف
إيلاف بخجل :كويسه الحمدلله
زهيره:قومي ياحبيبتي هيصي مع البنات لو عايزه
إيلاف:لا ياتيتا انا هقعد شويه وهمشي عشان متاخرش على ماما
تأملها وهي تحول نظرها في المكان وهي تتحاشى النظر اليه
ابتسم بخفه عليها هو يعشق خجلها هذا
اقتربت هند منهم
وجلست بجانب زهيره كانت ترتدي فستان من اللون الموف الغامق كب لحد فوق الركبه
انا زعلانه ياتيتا
زهيره:ليه بس؟
هند:عشان القاعه دي اكبر من القاعه االي كان معمول فيها عيد ميلادي
نظر ادهم لزهيره بتأفف
زهيره:عيد ميلادك اللي جاي ابقى اعملي فيها
هند :طيب ثم نظرت لإيلاف مش انتي السكرتيره؟؟ صاحبة سما؟؟
إيلاف وهي تشير برأسها اممم
ثم مالت على اذن زهيره وهي تنظر ل ايلاف نظره مشمئزه من فوق لتحدت شوفتي بتصاحب ناس عامله ازاي حتى مش عارفه تختار صاحبها
زهيره بنظره حاده وصوت هامس عيب كده اسكتي
هند بملل:طيب
ايلاف لم تسمع شئ ولكن شعرت بالضيق من نظرات هند وهي تتحدث مع زهيره
هند ل ادهم مـ.ـا.تيجي نرقص
ادهم بابتسامه بـ.ـارده مبرقص
هند بضيق وهي تقف ماشي
إيلاف وهي تقف طيب انا همشي ياتيتا بقا
ثم نظرت الى سما وهي منشغله مع رائد وناس تانيه ابقى سلميلي على سما عشان هي مشغوله
زهيره:انتي مستعجله ليه اقعدي شويه يابنتي
إيلاف بابتسامه:معلش عشان ماما تصبحي على خير
زهيره:وانتي من اهله
تحركت إيلاف بخطوات سريعه واتجهت الى خارج القاعه
كانت تشعر بالاختناق من نظرات هند لها وطريقة حديثه مع الجده هي لم تسمع شئ ولكن من الواضح ان الحديث كان يخصها
وقفت امام احد المرايات اللي الموجوده في الصاله الخارجيه للقاعه
ونظرت لتفسها
تجمعت الدمـ.ـو.ع في عيونها اغمضت عيونها وقالت من بين دمـ.ـو.عها واضح ان انتي بس اللي بتشوفني قمر ياماما
فتحت عيونها ببطء وهي تنظر في المراءه وجدته يقف خلفها
ادرات وجهه بسرعه وهي تشعر بالخضه
ادهم:مالك؟
إيلاف وهي تمسح دمـ.ـو.عها وبابتسامه مفيش دخل في عيني حاجه فكنت بشوفها في المرايه دي انا ماشيه
كادت ان تتحرك ولكن مسكها من ذراعها بهدوء في حد زعلك؟
ابتعدت عنه وهي تملص ذراعها من يديه ببطء لا مفيش حاجه
ادهم:طيب يلا عشان اوصلك
إيلاف وهي تتراجع للخلف انا هركب تاكسي
ادهم:مش هينفع الوقت اتاخر دلوقت يلا
تقدمها بخطوات اتبعته بخطوات بطيئه
اقترب من السياره وفتح الباب لها
إيلاف بابتسامه شكرا
ادهم وهو يغلق الباب العفو
ثم تحرك وجلس في مكان القياده
كانت تشعر بالخجل وهي تجلس بجانبه كانت تنظر امامها
كان هو بين الحين والاخر ينظر اليها
ادهم:عندك شغل بكره
آيلاف ايوه يوم الشغل بكره
ادهم:اما تبدئي امتحانات خودي اجازه عشان ت عـ.ـر.في تركزي
إيلاف :لا عادي انا مرتبه مذكرتي وهقدر اوصل عادي
ادهم:لا دراستك اهم
وصلوا الشارع اللي إيلاف ساكنه فيه
إيلاف :خلاص حضرتك هنزل هنا عشان الشارع ضيق من قدام والعربيه مش هتمشي فيه
ادهم وقف العربيه
إيلاف بابتسامه :تصبح على خير
ادهم :وانتي من اهله
نزلت إيلاف من السياره
وتقدمت بخطوات
ظل يراقبها حتى اختفت من أمامه
ادرالسياره مره اخرى
كاد ان يتحرك ولكن …
اقتربت إيلاف من منزلها وجدت مجموعه من الاشخاص يقفون
اقتربت بخوف وجدت
والداتها ملقاه على الارض وبعض السيدات يحاولون افقتها
وبعض اثاث منزلهم ملقى بجانبها
إيلاف بصراخ ماماااا
اقتربت منها ببكاء ايه اللي حصل ياماما ردي عليا
اجبتها سيده من الواقفين وهي تنظر الى صاحب البيت منه لله رمى حاجتكم بره الشقه عشان ياجرها لناس تانيه وهي ياحبيبتي مستحنلتش ووقعت بنحاول نفوق فيها مش بترد علينا
اخرجت زجاجة برفان من حقيبتها وحاولت افاقتها ولكن لا رد…
سمع صوت صرخها نزل من السياره واغلقها
تقدم بخطوات مسرعه في اتجاه الصوت
وصل وجدها تجلس على الارض وتبكي وتمسك بيد والداتها
اقترب منها بحذر إيلاف في ايه؟
إيلاف ببكاء ماما ..ماما
ادهم بحده كأنه بيحاول يفوق إيلاف من الصدمه
طيب قومي هناخدها المستشفى
ادهم وشال سميحه بكل قوته واتجه بها ناحية السياره
إيلاف جريت وراه وبسرعه فتحتله باب السياره الخلفى
وضعها فيه
واتجه ناحية المستشفى
اول ماوصلوا المستشفى طاقم التمريـ.ـض اخدها من العربيه
ادهم مسك ايد إيلاف ودخلوا وراه
الدكتور فاصحها للاسف البقاءلله
ادهم بص لايلاف
اللي ارتطمت بالارض واغمى عليها
ادهم شالها بسرعه وهو بيجري بقلق دكتور بسرعه
……..
في مكتب ادهم
القى الاوراق بعنف على الارض دا شغل اطلع بيه للناس
رائد:يا ادهم انا بفرجك عليه لو مش عجبكنغيره
ادهم بعصبيه ولما انت شايف ان هو مينفعش بتورهوني ليه انتوا ايه محدش فيكم عارف يشوف شغله والاستاذ التاني فين
رائد بضيق بيحاول يدريه:امجد مـ.ـر.اته تعبانه وراح يكشف عليها
ادهم بعصبيه ممزوجه بالسخريه والكشف ميبقاش غير وقت الشغل
نظر له رائد بصمت
ادهم:اتصل بيه خليه يخلص ويجي احنا مش بنلعب هنا انا عايز شغل والقرف اللي انتي جايبهولي ده مش عايز اشوفه عايز شغل نضيف
رائد وهو يشير برأسه بالايجاب حاضر
توجه رائد الى الخارج
رفع ادهم سماعة الهاتف سمر خليهم يعموللي قهوه
…….
رائد كان ماشي في الطرقه اللي بتودي لمكتبه قابل امجد
رائد كويس انك جيت كنت لسه هرن عليك
امجد :ايه هو ساعتين اللي خرجتهم كمان مش رحمني فيهم
رائد :طمني الاول مي عامله ايه؟
امجد :كويسه كان برد في معدتها
رائد :طيب الحمدلله انها كويسه
امجد:وريته التصاميم
رائد :اه مش عاحبينه
امجد بضيق:افنـ.ـد.م دي للمره التالته
رائد :وانا اعمل ايه رمها في وشي زي المرتين اللي قبلهم
امجد:انت بتهزر مش فكرة تصاميم هي من وقت البت اياها ما اختفت وهو متغير والعفريت راكبه
رائد:الله يحرقك وطي صوتك انتي عايزوه يطلع يمسح بينا بلاط الشركه دي
امجد:انا زهقت اصلا وبعدين موضوع الجيم انا مكلمه بقالي فتره طويله ولحد دلوقت لسه بيفكر
رائد :عايز نصحتي بلاش الايام دي خالص هو مش ادهم العادي بقا بيتعصب على الهواء
.
ياترى ايلاف راحت فين؟
يتبع…
كانت تجلس مع جدتها
كانت شارده بحزن
زهيره:وهي مش بتيجي الكليه
سما:لا ياتيتا وروحت سالت في البيت اللي كانت ساكنه فيه محدش يعرف عنها حاجه حتى الشقه سكنت ناس تانيه
زهيره بحيره غريبه يعني هتكون راحت فين؟
سما بحزن:مش عارفه
زهيره:يمكن تيجي في الامتحانات
سما:دا الامل الوحيد غيابها مأثر فيا اووي ياتيتا مكنتش اعرف اني بحبها كده
زهيره وهي تنظر من شباك غرفتها المطل على الجنينه
وكان يجلس ادهم ويرجع رأسه للخلف وهو شارد
زهيره بتنهديه مش انتي لوحدك يابنتي
سما بعد فهم:قصدك ايه؟
زهيره:مفيش اطلعي ارتاحي شويه ومتفكريش كتير
ثم اكملت بتذكر وصلحي رائد انتي زعلتيه امبـ.ـارح من غير داعي
سما:ماهو انا كنت مضايقه وشايفني زعلانه وجاي يهزر
زهيره:مش بيحاول يخرجك من الزعل وعايزك تضحكي وبعدين كفايه عصبية ادهم عليه ياحبيبي دا رائد ده بيكتم في نفسه كتير
سما بإحراج من جدتها :حاضر يا تيتا هاصلحه
……
كان يجلس شاردا ينظر في السماء
اقتربت منه وهي تستند على عكازها
جلست بجانبه بهدوء
ادهم واعتدل في جلسته احم انتي كويسه ياتيتا
زهيره:اه كويسه …بس مش المهم انا المهم انت مش كويس
ادهم:انا كويس اهوه مالي
زهيره:انا عارفه انك كنت بتحبها انا فاهمه نظراتك ليها من يوم عيد ميلا سما
ادهم بإحراج:هي مين؟
اكملت زهيره انا عارفه ان فراقها وجعك بس احنا منعرفش هي فين
نظر ادهم امامه بصمت ولم يتحدث
….
تاني يوم في الشركه
كان يجلس يقوم ببعض الاعمال
سمع طرقات على الباب
ادهم :ادخل
امجد:عايز اتكلم معاك شويه
ادهم بجديه:تعالى
امجد دخل وقعد على الكرسي امامه
ادهم:خير
امجد :احم.. موضوع الجيم االي كنت كلمتك فيه من3شهور وقولتلي هفكر
اغلق ادهم الاب توب امامه
انت شايف ان ده وقته
امجد بحده:ما كل حاجه ماشيه في الحياه اشمعنا الحاجه دي اللي مش هتنفع
ادهم بضيق:دايما باصص لكل حاجه من منظور ضيق او اللي يخصك بس.. احنا في اخر السنه يابيه وانت عارف الوقت ده بنبقا مزنوقين في الاردات
امجد:طيب عايز اعرف امتى هبداء تنفيذ فيه
ادهم :على الاقل بعد شهرين كمان
امجد بضيق:ماشي
ادهم وهو يفتح الاب قوم يلا شوف هتعمل ايه وركز شويه التصاميم مش عجباني
………….
في المساء
كان يجلس في غرفته
جاءه صوت طرقات على باب الغرفه
رائد وقام بتعب وفتح الباب
اتفاجاء انها سما
سما:مساء الخير
رائد:مساء النور في ايه؟
سما:مفيش انت هتفضل زعلان مني كده
زفر بضيق ودخل الغرفه وجلس على السرير
دخلت ورائه وتركت الباب مفتوح
سما وهي تقف امامه والله ما كان فصدي ازعلك كنت مضايقه
ظل ينظر امامه بصمت
جلست بجانبه هتفضل ساكت كتير
رائد:اوقات السكوت بيكون احسن
سما بضيق وصوت عالى انا معملتش حاجه لكل ده
رائد ووقف بضيق متعليش صوتك ده
وقفت سما تنهدت بضيق مش بعلى صوتك
رائد بعصبيه :لا صوتك دايما عالى كأنك انتي الراجـ.ـل
سما:ماهو انتي بتعصبني
رائد:بردوه عودي نفسك متعليش صوتك عليا ياسما
سما بزعل وصوت مكتوم :ماشي
زفر هو بضيق رائد وماسكها من ايدها وقربها ليه متزعليش انا بس اضايقت انك اتعصبتي عليا قدام كل الموجودين
سما ببكاء:انا اسفه بس كنت مضايقه
رائد وهو يمسح دمـ.ـو.عها بابهامه انا كمان اسف حقك عليا
ثم اكمل بمرح ويلا امشي بقا على اوضتك عشان ادهم لو شافك هنا مش هيحصل كويس وهيشردني يرضيكي اتشرد
ابتسمت من بين دمـ.ـو.عها لا ميرضنيش
…….
في غرفة أمجد
مي بضيق :يعني ايه شهرين؟؟
أمجد :يعني شهرين الشركه دلوقت مش متحمله اي مصاريف زياده
مي:انا مش مقتنعه باللي انت بتقوله ده
امجد بنفاذ صبر براحتك
مي:دلوقت الشركه محتاجه فلوس إنما نجيب سكرتيره ملهاش لازمه نشغلها وندفعلها مرتب يبقا فلوس عشان على مزجنا
امجد بعصبيه:اسكتي يامي شويه اياكي تكرري الكلام ده تاني قدام اي حد انا مش عايز مشاكل مع ادهم ودي اسرار الشركه ادهم لو سمع اي كلمه من االي انتي بتقوليها دي مش هيعديها على خير
مي بضيق:اما نشوفوا اخرة سي ادهم دي ايه
…….
تاني يوم في ااشركه
كانت تجلس على مكتبها نقوم ببعض الاعمال
اقترب منها احدهم
صباح الخير يا أنسه هند
هند وهي تنظر اليه:صباح النور افنـ.ـد.م؟
الشخص وهو يعطيها بعض الورق الحاجات مطلوب من حضرتك تخلصيها
هند وهي تاخد من الورق ماشي سيبهم
على:تمام
ظل واقفا يتأملها وهي تنظر في الورق
على في نفسه مش عارف اصارحها ازاي بحبي …خايف اقولها تفهمني غلط
تنهد بضيق
هند وهي تنظر له وترفع حاجبيها في حاجه؟
على بتـ.ـو.تر:احم لا بس الورق بس
هند:تمام تقدر تتفضل انت
على:ماشي عن اذنك
هزت هند رأسها باللايجاب في صمت
……..
في غرفة الاجتماعات
كان يجلس شاردا
وهو يتذكرها يتذكر ابتسامتها وخجلها وتـ.ـو.ترها وهي تقف بجانبه
فاق من شروده على صوت رائد ايه يا ادهم مش هنبداء
ادهم بتنهديه ماشي يلا
بداء امجدالحديث وهويضع
ملف امام ادهم احنا بداءنا تنفيذ كل التصاميم اللي موجوده في الملف اللي انت طبعا اختارتها
ادهم بتركيز:تمام
اكمل امجد طبعا التصاميم دي هي اللي هتكون في العرض السنووي االي هو بعد اسبوعين
ادهم :تمام
رائد ووضح ملف امام ادهم الملف ده كل التكاليف االي اللي هتتصرف لحد يوم العرض
ووضع ملف تاني امامه
الملف ده فيه اسماء الناس اللي منتظره تاخد تصاميم بعد العرض طبعا
ادهم:تمام
ثم اكمل حديثه ل امجد عايزك يوم العرض تكون شغلك اليوم ده هناك في مكان العرض
امجد:تمام
ادهم:اي غلطه صغيره هتتحاسب عليها انت
امجد:ماشي
ثم وجه حديثه لرائد وانت طبعا هتكون موجود في المصنع عشان الحاجه اللي هتخرج من هناك
رائد :متقلقش انا مرتب كل حاجه
ادهم:تمام في اي حاجه عايزين تقولها
الاتنين:لا
ادهم وهو يقوم من مكانه تمام
خرج من المكتب توجه الى غرفة مكتب
دخلت سمر وراه
ادهم وهو يفك ازز قميصه العليا بخـ.ـنـ.ـقه
سمر ابعتلي قهوه
سمر:حاضر يافنـ.ـد.م اي اومر تانيه
اشار ادهم له بيديه ان تخرج
تنفس بتعب وهو يرجع رأسه للخلف ويسنده على الكرسي
Flash back
ادهم وهو يحملها بقلق وباعلى صوت:دكتور بسرعه
طاقم التمريـ.ـض يحملونه ويوضعونها على السرير المتحرك ونقلوه الى احدى الغرف بداء الطبيب بفحصها
كان يقف في الخارج بقلق
حتى خروج الطبيب
ادهم:طمني هي عامله ايه؟
الطبيب للاسف المريـ.ـضه دخلت في غيبوبه مؤقته رافضه تفوق
ادهم بعصبيه:يعني مش هتفوق
الطبيب بخوف من عصبية ادهم : انا مقولتش مش هتفوق انا قولت مؤقت بس مش عارفين لحد امتى
BACK
اخرج من صدره تلك السلسه التي يرتدها وهي سلسله من الفضه مكتوب عليها حرفE كانت هي ترتديها في تلك الليله
ولكنه هو اخذها وارتدها كي تكون قريبة من قلبه
تنهد ادهم بتعب وهو ينظر الى السلسله مش هتفوقي بقا وترحمي قلبي من الوجع اللي هو فيه بسببك ايه انتي بقالك اكتر من شهر في دنيا تانيه
رن هاتفه المحمول
نظر فيه بإهمال ..ولكن سرعان ما اعاد النظر مره اخرى وضع يديه على زر الاجابه
ادهم بقلق:الو
:ايوه يا ادهم بيه الحقني الانسه إيلاف فاقت بس منهاره جدا
ادهم :فاقت!!طيب انا جاي حالا خليكي جمبها يامديحه انا مسافة الطريق
مديحه:حاضر يابيه
خرج من المكتب مسرعا
قابله رائد
رائد:رايح فين؟
لم يرد عليه ادهم
واتجه مسرعا الى اسفل واستقل سيارته
وانطلق بسرعه حتى وصل الى وووقف امام احدى العمارات الكبيره في احدى المناطق الراقيه
نزل من السياره
عنـ.ـد.ما رأه البواب وقف بسرعه اهلا يا ادهم بيه
لم يرد عليه ادهم واستقل الاسانسير
اللي وقف في الدور الخامس
وقف امام الشقه يلتقط انفاسه بصعوبه
وضع يديه على الجرس
يتبع…
وضع يديه على الجرس
ولكنه سمع صوت صراخ من الداخل
اخرج نسخة المفتاح التي معه من جيبه وفتح الباب
دخل مسرعا الى الغرفه ااموجوده فيها
وجدها تبكي وتصرخ بهستريا تمسك احدي الزجاجات في يديها وهي تحاول ان توصلها ليديها ولكن مديحه تمسك يديها بقوة
اقترب منهم بسرعه شـ.ـديده واقعها إيلاف على السرير
ابتعدت مديحه عنها اول ما شافت ادهم
ضغط على يديها بقوه فخارت قوتها فاخذ منها الزجاجه التي في يديها
اعطاها لمديحه التي كانت تقف بقلق بجانبهم
ادهم بجديه وهو ينهج بقوه:مديحه هاتلي شنطة الاسعافات
مديحه بطاعه :حاضر يا ادهم بيه
خرجت مديحه من الغرفه مسرعه واحضرتها
مديحه:اتفضل يا ادهم بيه
ادهم اخد منها الشنطه وفضل يطهر الجروح اللي في ايد إيلاف اللي كانت مستسلم وهي مسطحه على السرير والدمـ.ـو.ع تنهطل من عيونها بغزاره
ادهم ل مديحه اخرجي واقفلي الباب وراكي وجهزي الاوضه التانيه عشان الهانم هتتنقل فيها
مديحه:حاضر يابيه حضرتك مش محتاج مني اي مساعده
ادهم وهو يضع اللزق حول كف ايلاف لا اعملي كأس ليمون للهانم
مديحه:حاضر يابيه
وخرجت من الغرفه
انتهى من وضع اللزق قبل يديها برقه
وجدها مازلت تبكي
اتى من جانبه بمنديل مسح دمـ.ـو.عها
ادهم بصوت هادئ
لو انتي مستغنيه عن نفسك انا مش مستغني عنك
مش معقول نفسك ضعيفه كده ونفسك رخيصه عندك وكمان عايزه تموتي منتحره
ثم اكمل وهو يمسح دمـ.ـو.عها بإبهامه
كل اللي حصل كان قضاء ربنا وقدره مامتك في مكان احسن من هنا واكيد هي بتتعذب لما تشوفك كده
بداءت ايلاف في البكاء بانين وصوت
ادهم محاولا تهدئتها:إيلاف كده هتتعبي اكتر عشان خاطري بطلي عـ.ـيا.ط
استمرت في البكاء بصوت
ادهم :طيب ممكن تبطلي عـ.ـيا.ط شوري بس على االي انتي عايزه وانا اعمله
إيلاف ببكاء:عايزه امي
ادهم بفرح من جواه انه سمع صوتها بقاله شهر بيتمنى ده حبيبتي ماما في مكان احسن من هنا واكيد هي لو شافتك مبسوطه هتبقى هي كمان مبسوطه
إيلاف ببكاء:هي اتندفت فين وازاي عايزه ازور قبرها
ادهم:متقلقيش انا خلصت كل حاجه ولما تبقي كويسه هوديكي تزوريها
إيلاف وكأنها لسه مستبوعه وجودها انا فين؟
ادهم :انتي في شقتي
إيلاف قعدت فجاءه ايه ؟؟فين؟؟
ادهم:اهدي الشقه دي انا اصلا مش بجيها انا قاعد في القصر بس كنت شاريها اوقات كنت بحب اقعد في هدوء بعيد عن القصر كنت باجي هنا
إيلاف بصوت متعب:طيب انت ليه جبتني هنا؟؟
ادهم : مش وقت اسئله دلوقت انا عايزك تقومي تاخدي شاور عشان توفقي
إيلاف وهي تنظر في الغرفه حواليها اللي كله مليانه اجهزه ومحاليل وادويه هو انا بقالي كتير هنا؟؟
ادهم:بقالك شهر
طرقات على ااباب
ادهم:ادخل
مديحه وفتحت ااباب وقالت وهي تحمل صنيه عليها العصير االي حضرتك طلبته
ادهم:العصير ده الهانم هتشربه وبعدها هتساعديها تاخد شاور
مديحه:حاضر يا ادهم بيه
ادهم ووقف انا همشي
نظرت له إيلاف بصمت ولكن في عيونها مائة سؤال
ادهم واخد العصير من مديحه وبداء يشربه بنفسه ل إيلاف رفضت في الاول
بس ادهم اصر عليها وبداءت تشرب منه حبه بحبه ..ثم تكلم وهو يصوب الكأس اتجه فمها مش هتاخر عليكي هروح اشوف شغلي اللي في الشركه على بس ما تاخدي شاور
هزت راسها بالايجاب
انتهى من تناولها العصير
تحرك من مكانه
ادهم وهو يتجه ناحية الباب مديحه عايزك تعالي
مديحه وهي تتجه ناحيته حاضر
خرجت مديحه وراء ادهم
ادهم مش عايز حاجه زجاج اوي اي حاجه حاده في الاوضه اللي هتبقا فيها الهانم
مديحه:حاضر
ادهم:عايزك تنضفي الاوضه اللي كانت فيها وتمحي اي حاجه فيها ادويه اي حاجه عايزاها كأنها جديده وكمان متسبهاش لوحدها نهائي حتى لو نايمه
مديحه:حاضر بيه
ادهم وهو يخرج بعض النقود من جيبه خودي دول علشانك
مديحه:مفيش داعي يابيه خيرك سابق
ادهم:دول حلاوة ان الهانم فاقت
مديحه بخجل وهي تاخد الفلوس ماشي يابيه ربنا يكمل شفاها على خير
بعد ما ادهم مشي
دخلت مديحه الغرفه عند إيلاف التي مازلت جالسه مكانها
مديحه:يلا ياهانم عشان اساعد حضرتك عشان تاخدي شاور
إيلاف:اسمي إيلاف ممكن متقولليش هانم دي
مديحه:مقدرش اقول غير كده دي طالما ادهم بيه نطقها كده ليا اناكمان مقولش غير كده انا مش مستغنيه عن نفسي
إيلاف:هو انتي معايا من امتى؟
مديحه:من يوم ماجيتي هنا يلا قومي عشان تلاحقي تخلصي الشاور قبل ما ادهم بيه يرجع
إيلاف قامت بمساعدة مديحه واخدت الشاور
مديحه جبتلها لبس ولبسته
وخرجت من الحمام
مديحه بابتسامه:تعالي بقا عشان اسرحلك شعرك على فكره انا طول الشهر اللي فات انا بسرحهولك
ايلاف وهي تجلس امامها بابتسامه شكرا
مديحه بحنان وبداءت تصفف شعر إيلاف:والله كنتي صعبانه عليا بقيت ابوصلك وقول الجمال دا كله ماشاء الله نايم كده كنتي ياحبيبتي في دنيا تانيه
إيلاف بتساؤل:هو انا كان عندي ايه؟
مديحه:والله االي فهمته انك كنتي في غيبوبه بيقولوا مؤقته دا اللي فهمته من الدكاتره االي كانوا بيجوا هنا اصل نص كلامهم انجيلزي وانا يدوب بفك الخط
ابتسمت إيلاف على حديثها
اكملت مديحه بس الشهاده لله ادهم بيه مقصرش معاكي
إيلاف اول ماسمعت اسمه ظهرت ابتسامه على وشها وكانت حاسه ان قبلها هيخرج من مكانه من سرعة دقاته
مديحه:كل يوم دكتور مختلف ويجي ويقعد يتكلم معاكي بالخمس ساعات وكان خايف عليكي من الهواء انا عمري ماشوفته هادي غير معاكي انتي دا في القصر صوته عالى على الكبير قبل الصغير ماعدا ستي الحاجه بيخاف عليها بردوه من الهواء
إيلاف:هو انتي ت عـ.ـر.فيه منين هو انتي كنتي شغاله في القصر؟
مديحه:ايه رايك كده شعرك كويس كده
إيلاف وهي تنظر في المراءه:اه كويس شكرا
مديحه:اه انا كنت شغاله عندهم في القصر اعتبر متربيه هناك اصل انا امي سعديه كبيرة الخدم هناك ولما اتجوزت جوزي الله يرحمه قالي بلاش اشغل اتستتي بقا بس بعد مامـ.ـا.ت احتاجت الشغل جيت ارجع القصر كانوا جابوا خدامين والقصر ماشاء الله اتملى بس ادهم بيه وعدني لو فضى مكان هيبعتلي على الرغم انه مقصرش معايا الله يوسع عليه
بس لاقيته من شهر بعتلي وجابنبي على هنا
إيلاف:طيب من جابلي الهدوماللي انا لابسه دي؟
مديحه:ادهم بيه
إيلاف:اممم طيب ممكن تجبيلي حاجه بكم وطويله وعايزه حجاب
مديحه :حاضر كل اللي انتي عايزاه موجود
…….
دخل الشركه توجه الى مكتبه
ادهم :لوسمحتي ياسمر عايز قهوتي
سمر بتعجب من تغير حاله حاضر يافنـ.ـد.م
ادهم بابتسامه شكرا
سمر وهي تبتسم بتعجب اكتر العفو
دخل مكتبه
رفع الهاتف رائد تعالى عايزك
واغلق الهاتف
بعد دقائق جيه رائد
رائد:ايوه ياادهم كلمتني
ادهم وهو ينظر في الاب:اقعد الاول
رائد وهو يجلس قعدت في ايه؟
ادهم وادار له الاب توب في اتجاهه التصممين دول؟
رائد وهو ينظر في الاب ايوه مالهم
ادهم:جهزوا والا لسه؟
رائد :مانت عارف لسه كل حاجه تحت التجهيز شغالين على اخرنا والله
ادهم:انا عارف انا مش بتكلم على الشغل انا عايز دول يتعمل منهم واحد واحد بس وتجهزهملي وماينزلش زيهم العرض
رائد بعد فهم:مش فاهم؟
تكلم ادهم بحده خفيفه هو انا بتكلم الماني انا بقولك عايز الفستانين دول يتعملو ويجولي وميتعملش زيهم وبوضوح مينزلش زيهم العرض
رائد :طيب ليه؟
ادهم :كده ومش عايز اسئله كتير ورغي كتير
رائد :هو في جديد والا ايه مـ.ـا.تفهمني؟
ادهم :امممم طيب عايز تعرغ الجديد
رائد وعلى وجهه ابتسامه :ياريت
ادهم:الجديد انك هتكون شغتلك بكره تسقي الزرع اللي في القصر مكان الجانيني لومقومتش تنفذ اللي قولتلك عليه
رائد واختفت الابتسامه من على وجهه حاضر
ادهم بجديه:وعايزهم قبل يوم العرض باسبوع
رائد:كمان صعب اووي
ادهم:مش صعب والفستانين دول كوم والعرض كله دول تاني مش عايز فيهم غلطه
رائد بنفاذ صبر ولكن لايستطيع التحدث:حاااضر اي اوامر تانيه
اشار له ادهم ان يخرج
مسك هاتفه المحمول
وضـ.ـر.ب احد الارقام
ادهم:ايوه يامديحه ايه الاخبـ.ـار عندك
مديحه:كله تمام يا ادهم بيه مش عايزه حضرتك تقلق
ادهم:اوعي تسيبها لوحدها
مديحه :متقلقش هي اتوضت وصلت وقالت هتنام شويه على ماحضرتك تيجي
وانا كنت جمبها بس خرجت ارد على التليفون عشان هي متقلقش
ادهم:تمام انا هخلص شغل واعدي عليكم
مديحه قفلت الموبيل
وفتحت الاوضه بهدوء
إيلاف:انا صاحيه على فكره
مديحه وهي تضع ايدها على صدرهت بخضه وانا اللي فكرتك نايمه خضتني والله
إيلاف وهي تجلس وتضحك:متتخضيش انا حسيت بيكي من اول ما الموبيل رن
مديحه:طيب انا هروح اجهزلك حاجه تكليها
إيلاف :انا نفسي اشرب شاي
مديحه :كولي واشربي بعدها شاي
………
كان يسوق سيارته بسرعه بعد ان انهى عمله كان يريد ان يرأها فهي التى هزت عرش قلبه كانت الابتسامه لاتفارق شفاتيه
رن هاتفه
بص في الموبيل لاقى سما اخته
ادهم وهو يضع الهاند فري في اذنه:الو
سما ببكاء:الحقني يا ادهم الحق تيتا
ادهم ووقف العربيه في ايه بتقولي ايه؟
يتبع…
ادهم وقف العربيه ايه بتقولي ايه ياسما في ايه تيتا مالها
سما ببكاء اغمى عليها ومش عارفين نفوقها
ادهم وهو يدير السياره وغير اتجاهها انا جااي مسافة الطريق
بعد وقت مش كتير كان الجميع يقف امام غرفة الجده في قلق
كانت سما لاتكف عن اابكاء وبجانبها هند وهي تبكي ايضا
ورائد يقف بجانبها في قلق
وامجد الذي كان يقف بجانب مي التي كانت تحاول ان تخفي فرحتها
خرج هو والطبيب من غرفة الجده
ادهم ل رائد:وصل الدكتور
رائد:حاضر ..اتفضل يادكتور
التف الجميع حول ادهم
امجد:طمنا يا ادهم تيتا عامله ايه؟
ادهم :كويسه
سما ببكاء:فاقت؟؟
ادهم:ايوه فاقت
هند وهي تمسح دمـ.ـو.عها :طيب عايزين نشوفها
ادهم:لا هي نايمه دلوقت
ثم ناد بصوت عالي نسبيا
سعديه …سعديه
اتت اليه مهرولة
تحت امرك يا بيه
ادهم وهو يعطي لها الروشته الخاصه بالدواء خلى حد من الخدم يجيب العلاج
وتحصلني على المكتب انتي واللي حضر الاكل اللي اكلته زهيره هانم
سعديه بتـ.ـو.تر:حاضر يابيه
امجد وهو يقف امام ادهم مـ.ـا.تفهمنا في ايه؟ واكل ايه؟
ادهم وهو يتجه الى مكتبه متقلقش مش وقته يلا ياريت شوية هدوء عشان هي ترتاح
……..
كانت تجلس في البكونه تتناول الشاي
وتجلس امامها مديحه
إيلاف وهي تقف وتنظر للاسفل هو احنا في الدور الكام
مديحه :في الخامس
إيلاف:امممم اصل انا بخاف من الاماكن العليا
مديحه:دا مش عالي انا اشتغلت في عند ناس كانوا ساكنين في الدور 50
إيلاف :وهي تنظر للاسفل اممم هي الساعه كام
مديحه:الساعه8
إيلاف وهي تجلس :ماشي
مديحه:زمانه جاي انتي عارفه مشاغله كتير وحمله كبير
إيلاف بتـ.ـو.تر:هو مين؟
مديحه بابتسامه هيكون مين ادهم بيه
إيلاف ووشها جاب ميت لون عادي على فكره مايجي وقت مايجي
……..
في مكتب ادهم
كان يجلس على كرسي مكتبه وتقف امامه سعديه واحدى الخادمـ.ـا.ت
ادهم بجديه انا مش مديكم نظام ل اكل زهيره هانم
سعديه بخوف:والله يا ادهم بيه انا ماشيه على النظام زي اللي في الورقه بالظبط
ادهم بعصبيه خفيفه:ازاي الدكتور قال انها اكلت نسبة سكريات عاليه وكانت هتدخل في غيبوبه
سعديه وهي تنظر للخادمه االي واقفه جامبه بحوف والله يابيه سوسن محضره الاكل قدامي ومكانش فيه غلطه
طرقات على الباب
ادهم بجديه:ادخل
سما ببكاء:انا عايزه اتكلم معاك شويه.
ادهم:مش وقته ياسما هبقا اجيلك اوضتك
سما وهي تتقدم الى الداخل لا لازم اقول دلوقت انا اللي اكلت تيتا شكولاته كانت معايا
ثم اكملت ببكاء بس والله مكنتش اعرف انها هتتعب كده
اشار ادهم لسعديه وسوسن بالخروج
قام من مكانه واقترب من سما التي تبكي
ادهم واحتضتنها خلاص بطلي عـ.ـيا.ط
سما مين بين شهقاتها انا اسفه …بس خوفت اوي لما شوفتها اغمى عليها وجـ.ـسمها وايدها تلجت كنت هموووت ولقتني بطلع الموبيل واتصل عليك
ادهم :طيب بس اهدى خلاص بس متكررش تاني انتي عارفه انها مريـ.ـضة سكر والحاجات دي غلط عليها
سما بدمـ.ـو.ع حاضر بس عايزه اشوفها
ادهم:هي نايمه دلوقت
سما برجاء:عشان خاطري يا ادهم ابص عليها بس مش هرتاح غير لما اشوفها
ادهم وماسكها من ايدها:ماشي تعالي يامتعبه
……..
كانت تجلس بضيق
نظرت في ساعة الحائط امامها
وجدتها 11
إيلاف وقامت من مكانها انا هدخل انام
مديحه وهي تشعر بضيقها طيب مش هتكلي حاجه
إيلاف وهي تتجه ناحية الغرفه:لا مش عايزه
ودخلت الغرفه واغلقتها
جلست على السرير بضيق وهي تحرك رجليها بضيق
قامت من مكانها وهي تفرك في ايدها بتـ.ـو.تر
انا مضايقه ليه ..ميجيش عادي وبعدين اصلا انا وجودي هنا مش مفهوم اصلا دماغي راحت فين اقعد في بيت راجـ.ـل غريب
كان مجرد مديري في الشغل…
…….
كان يجلس بجانب جدته النائمه في ثبات عميق
ادهم وهو يقبل يديها خضتني عليكي ياتيتا عايزه تسبيني لوحدي والا ايه
وقف امام الشباك تذكر إيلاف ضـ.ـر.ب بخفه على مقدمه رأسه
واخرج الهاتف وجد الوقت قد تعدى الواحده صباحا رن على مديحه
ادهم :ايوه يامديحه
مديحه :ايوه يا ادهم
ادهم:الهانم نامت؟
مديحه:ايوه يابيه نامت فضلت منتظره حضرتك بس زهقت ونامت
ادهم :ماشي حصلت ظروف ومعرفتش اجي بكره هعدي عليكم خودي بالك منها وخليها تاكل كويس
مديحه:حاضر يابيه
………
في الصباح
وجد نفسه نائم على الكرسي
مسح على وجهه بتعب
نظر امامه على السرير لم يجد جدته نظر حوله بسرعه وجدها تصلي وهي تجلس على احد الكراسي
انتظر حتى انتهت من صلاتها
اقترب منها وقبل يديها تقبل الله ياتيتا
زهيره:منا ومنك ياحبيبي
ادهم :كده ياتيتا تخضني عليكي كده دا انا كنت هموت لما البت سما البومه دي كلمتني معرفش انا وصلت لحد هنا ازاي
زهيره:ههههههه يعني هيحصل ايه هموت العمر واحد والرب واحد
ادهم:بعد الشر عليكي ربنا يطول عمرك… بس انتي مش عارفه ان الشكولاته غلط عليكي
زهيره :والله دي مكنتش كتير ومكنتش اعرف انها هتعمل فيا كده
ادهم وهو يربت على يديها بحنو يلا اهي عدت على خير بس ياريت متكررش تاني
………..
فاقت من النوم
نظرت في الساعه الموجوده على الحائط
وجدتها الثانيه عشر ظهرا
إيلاف:معقول نمت كل ده
قامت دخلت الحمام واخدت شاور واتوضت ولبست وصلت الظهر
خرجت من الغرفه
دورت بعينها على مديحه بس سمعت صوت من المطبخ اتجهت للمطبخ
إيلاف :صباح الخير
مديحه بابتسامه:صباح الورد على عيونك بس ايه النوم دا كله دخلت كذا مره اصحيكي بس كل مره صعبتي عليا قولت اسيبك تصحي براحتك
إيلاف :محستش بنفسي غير من شويه
ثم نظرت الى مافي يديها اساعدك ايه؟ ثم نظرت الى الحوض اللي فيه الاطباق انا ممكن اغسلك الاطباق دي
واتجهت ناحية الحوض
مديحه وهي تمسكها من ذراعها انتي رايحه فين
إيلاف:هغسلك الاطباق اللي في الحوض
مديحه وهي تشـ.ـدها وتخرجها انتي عايزه توديني في داهيه انتي تروحي تقعدي معززه مكرمه على السفره دي وانا هجبلك تفطري
إيلاف:وفيها ايه يعني اما اساعدك انتي تقريبا بتعملي كل حاجه لوحدك
مديحه:ودا شغل اللي انا باخد عليه فلوسه
يالهووي انا مش متخيله لو ادهم بيه جاءه ولاقكي واقفه في المطبخ مش قادره اتخيل اصلا دا يعلقني في ميدان عام
ايلاف: انتي اووفراووي على فكره
وياستي لو قال حاجه هقولك انا اللي اصريت عليكي
مديحه وهي تعوج فمها يمينا ويسارا لاشكرا اقعدي يلا عشان هجبلك الفطار
جلست إيلاف بضيق انا زهقت اصلا وبعدين من قالك انه هيجي
مديحه وهي تضع الطعام امامها هو االي قالي كلمني امبـ.ـارح بعد انتي مانمتي وقالي هيجي بعد الشغل
إيلاف بصوت هامس ماهو قال امبـ.ـارح كده
مديحه :بتقولي ايه؟
إيلاف بملل مفيش بقولك طيب افطري معايا
مديحه:لا انا فطرت من بدري
نظرت لها إيلاف بضيق
مديحه:هقعد بس اسليكي بالكلام شويه
ابتسمت إيلاف وبداءت في تناول الطعام
………
فتحت باب الغرفه بهدوء
سما:صباح الخير
زهيره وهي تفتح لها ذراعيها :صباح النور تعالي ياحبيبتي
سما ورمت نفسها في حـ.ـضـ.ـن جدتها وبدمـ.ـو.ع انا اسفه
ابتسمت زهيره وهي تربت على شعرها ياحبيبتي هو انت اكلتني غصب عني والحمدلله عدت على خير
سما بابتسامه:الحمدلله وجودك بنا بالدنيا كلها ياتيتا
……..
كانت تجلس بالغرفه
دخلت عليها مديحه الغرفه
مديحه:ادهم بيه بره وعايز حضرتك
إيلاف وقفت مكانها وظهرت ابتسامه على وجهها
ولكن سرعان ما اختفها ماشي هلبس واجي
مديحه بتعجب من حالها طيب اساعدك في حاجه
إيلاف:لا شكرا
خرجت مديحه
إيلاف فتحت الدولاب وخرجت الهدوم وبداءت تلبس…
يتبع…
خرجت من الغرفه
كانت ترتدي فستان بيتي من اللون الموف الهادي بكم منقوش بورد من اللون الاسود يصل لتحت ولابسه طرحه من اللون الاسود
ادارت عينها بالمكان وجدت يقف في البلكون يعطى ظهره لها ويتحدث في الهاتف
اقتربت ببطء
ادهم وهو يتحدث في الهاتف ماشي.. مش هتاخر عليكي ..خودي بس انتي العلاج زي ما اتفقنا ..ماشي ياحبيبتي بخلص مشوار كده وهرجع ..تمام
مع السلامه
كنت تستمع الى حديثه في الهاتف
شعرت بالضيق في داخلها
ظلت واقفه مكانها وهي تفكر مع من كان يتحدث ذلك كان يظهر الضيق على وجهها
اغلق الهاتف ادار وجهه
وجدها تقف وتنظر امامها بشرود ووجهها عابس
ادهم بابتسامه وهو يتأملها:حمدلله على السلامه
إيلاف وهي تعتدل في وقفتها :احم الله يسلمك
ادهم :مالك؟ حاسه بتعب او اي حاجه
إيلاف:لا انا كويسه ..ثم تكلمت بجديه كنت عايزه اتكلم مع حضرتك شوويه
ادهم وهو مستغرب من طريقتها طيب ممكن نقعد الاول
إيلاف:ماشي
وقعدوا على الكراسي الموجوده حول التربيزه الموجوده في البلكونه
ادهم :اتفضلي كنتي عايزه تتكلمي معايا شويه
إيلاف بتردد :انا كنت عايزه اعرف حاجتي فين وماما مدفونه فين؟
ادهم:حاجتك كلها انا حطتها في مخزن بتاعي ماعدا الكتب هي اللي جبتها هنا ثم اشار باحد اصابعه
موجوده في المكتبه دي بس طبعا انتي كنتي في غيبوبه والامتحانات عدت بس احتفظتلك بيهم وبالنسبه لمامتك في اي وقت لو تحبي اوديكي تزوري قبرها
إيلاف:اولا انا بشكر حضرتك على كل حاجه عملتها معايا بس كنت عايزه كل حاجتي عشان انا هأجر شقه واقعد فيها
ادهم :ما انتي قاعده في شقه اهوه
إيلاف بحرج:دي شقة حضرتك وكتر خيرك لحد كده انا هاجر شقه تانيه مش هينفع اجي هنا كتير
ادهم بعصبيه خفيفه بطلي هبل انا مش باجي هنا اصلا انا على طول في القصر الشقه دي كنت شريها من زمان وكنت اما اتخـ.ـنـ.ـق اجي اقعد فيها بس انا دلوقتي مشغول ومش بفضي اجي ..وبعدين هي خلاص بتاعتك وقبل ما امشي هغيرلك كالون الشقه عشان متبقيش قلقانه
إيلاف وهي تقف مش فكرة قلقانه انا اسفه انا عايزه امشي حتى لو هأجرها من حضرتك مش هقدر على إيجارها فانا هأجر شقه في مكان على قدي وانقل حاجتي فيها انا وجودي هنا ملهوش مبررر
ادهم وهو يمسكها من ايدها ممكن تقعدي
إيلاف وبعدت ايده بسرعه
ادهم ويبعد ايده طيب لو سمحتي اقعدي ونتكلم مبحبش اتناقش مع حد وهو واقف
إيلاف وقعدت وكانت بتهز رجليها بتـ.ـو.تر
ساد الصمت لدقائق
قطعه ادهم تتجوزيني؟؟
رفعت نظره اليه بصدمه هزت رأسها بتلقائيه كانها تحاول استيعاب مع سمعت هل هو حقيقه ام خيال
ظلت تنظر له في صمت
اتت مديحه وهي تحمل فنجان من القهوه
مديحه: اتفضل يا ادهم بيه القهوه اللي حضرتك طلبتها
ادهم:ماشي يامديحه شكرا
مديحه :العفو يابيه تؤمرني بحاجه تانيه
ادهم :اعملي كأس عصير ليمون للهانم
إيلاف واتكلمت بصوت متشحرج من اثر السكوت لا مش عايزه مليش نفس
ادهم :روحي يامديحه واعملي اللي قولتلك عليه
مديحه بطاعه حاضر يابيه
ادهم:مرتديش عليا؟
آيلاف:هو حضرتك بتقول كده ليه ؟
ادهم:ممكن تبطلي تقولي حضرتك قوليلي ادهم
إيلاف بإحراج:لا مينفعش
ادهم:لا هينفع عادي ..عموما بعد يومين هعدي عليكي عشان تروحي تزوري قبر والدتك واسمع ردك ايه فكري واي رد هحترمه منك
نظرت له إيلاف بصمت
ادهم وارتشف من فنجان القهوه
ووضعه مره ثانيه
ووقف
ثم تكلم وهو بياخد مفاتيحه وموبيله انا همشي دلوقتي
تحبي اجبلك حاجه وانا جاي او ابعتلك حاجه
إيلاف:شكرا بس هو موبيلي فين والا في المخزن
ادهم:لا معايا هجبولك معايا اي حاجه تانيه
إيلاف :لا شكرا
ادهم:تمام اشوفك بعد يومين
إيلاف بعد ادهم ما مشي فضلت قاعده مكانها بتفكر ياترى هو طلب مني كده ليه لما سألته مردش عليا اكيد بيعمل كده عطف عليا
لو بيحبني كان على الاقل رد عليا وقالي عشان بحبك دماغي هتنفجر
دخلت عليها مديحه
مديحه:يلا ياهانم انا جهزتلك العشا
إيلاف:مليش نفس اكل
مديحه:ليه بس عشان العلاج اللي بتخديه
إيلاف:مش جعانه
مديحه:في ايه بس وبعدين من وقت من ادهم بيه مشي بقالك اربع ساعات قاعده كده قومي يلا عشان تاكلي
إيلاف بغضب اول مره يظهر عليها اسكتي بقا شويه مش عايزه اكل ايه هتاكلني بالعافيه
مديحه ونظرت لها بصمت انا اسفه ياهانم انا في المطبخ لو حضرتك احتاجتي حاجه
وتحركت من مكانها و راحت المطبخ
زفرت إيلاف بضيق ودي ذنبها ايه بقا ..انا بس مضايقه شويه
……..
كان يجلس في غرفته
طرقات على الباب
رائد:ادخل
سما وفتحت الباب فاضي والا
رائد:ولو مش فاضي افضى للقمر
سما ابتسمت ودخلت كنت هاخد رايك في حاجه
رائد وهو يجلس امام الاب توب الموضوع على المكتب الموجود في غرفته :حاجه ايه؟
سما وهي تقف بجانبه تضع التاب بتاعها امامه ايه رايك انهي واحد احلى في دوول
رائد بتفكير الازرق احلى ثم اكمل وهو يغزلها وهيبقا عليكي يجنن
سما بخجل:بس بقا يعني الازرق احلى عشان هحضر بيه يوم العرض
رائد :اممم احلى
سما بحزن:كنت باخد راي إيلاف بس مش موجوده
رائد:ان شاء الله هترجع بالسلامه
سما وتنهطل الدمـ.ـو.ع من عيونها انت مش متخيل غيابها مأثر فيا قد ايه
رائد وهو يقف ويمسح دمـ.ـو.عها بإبهامه حبيبتي خلاص ان شاء الله هي كويسه والغايب مسيره يرجع
سما بتمني وهي بتبكي : يارب
رائد وهو يحتضنها خلاص بقا بطلي عـ.ـيا.ط شكلك اصلا بيبقا قمر وانتي بتعيطي
ابتسمت سما من بين دمـ.ـو.عها
رائد :بحبك يامـ.ـجـ.ـنو.نتي
سما :وانا كمان بحبك
ولكن ابعدها رائد عنه وهو ينظر ل ادهم الواقف على الباب ينظر لهم بغضب
سما واول ما شافت ادهم ابتلعت ريقها بخوف وهي تنظر له
اشار لها ادهم بسبباته ان تاتي اليه
تحركت من مكانها بخوف وذهبت اليها امسكها من يديها بغضب وتحرك في الطرقه اللي امام الغرفه متجها الى اسفل
رائد وهو يتحرك مسرعا ويتجه ناحيتهم ويمسك ادهم ذراعه ادهم استنى متفهمش غلط
نفض ادهم بغضب ايد رائد اللي على دراعه
رائد برجاء:ادهم عشان خاطري متأذهاش هي ملهاش دعوه نتكلم انا وانت
ادهم بغضب وهو ينظر له:استتني في اوضتك ليا كلام معاك تاني
واخد سما اللي كانت بتبكي
ونزل للاسفل
كان يضغط على يديها بغضب ويمشي بخطوات سريعه
كانت سما تنهطل الدمـ.ـو.ع من عيونها والله يا ادهم انت فاهم غلط
ادهم مردش عليها واتجخ ناحية غرفة زهيره
فتح الباب بغضب على طول من غير مايخبط
كانت جدتهم بتقرأ في المصحف
ادهم ورمي سما بعنف وقعت على السرير
زهيره بصلتهم بخضه وقفلت المصحف
في ايه؟
سما وقامت واترمت في حـ.ـضـ.ـنها
زهيره وهي تحتضنها ممكن افهم في ايه؟
ادهم بغضب:هي البت دي انا مش محذرها ومأكد عليها متروحش ناحية اوضة رائد
نظرت لها زهيره بعتاب
اخفضت سما نظرها في الارض وهي تبكي والله ياادهم انت فاهم غلط
ثم اكملت وهي تنظر لزهيره والله ياتيتا كنت بسأله على حاجه
ادهم بغضب ممزوج بالسخريه اه ياهانم كنت بتسأليه في حاجه انتي واقفه في حـ.ـضـ.ـنه
نظرت لها زهيره بغضب
سما ببكاء اكتر:والله ماهو كده طيب اسمعني
زهيره:خلاص يا ادهم روح انت وسيبني معها
ادهم خرج بغضب من غرفة جدته واتجه الى اعلى
ثم الى غرفة رائد
رائد كان قاعد في قلق مش عارف ادهم هيعمل ايه مع سما
فجاء بص قدامه لاقى ادهم واقف قدمه
رائد وقف لسه هيتكلم
ادهم قربله وكور ايده وادله بوكس في وشه.
و…
يتبع…
ادهم قرب منه ولكمه في وجهه
رائد وقع على السرير من اثر الضـ.ـر.به
ادهم كان هيلكمه التانيه بس حد ماسكه من ذراعه وبعيده عنه
امجد بقلق:في ايه ؟؟
ادهم بانفاس متقطعه ملكش دعوه اطلع بره
امجد :طيب افهم في ايه اللي حصل
ادهم بغضب وصوت عالى اخرج بره بقولك
امجد وبص لرائد اللي كان بيمسح الدم اللي نازل من مناخيره وفمه
اشار رائد له ان يخرج
امجد باستسلام خرج من الاوضه
ادهم واغلق الباب وراه
وقرب من رائد…
…….
دخلت المطبخ وجدتها تجلس
إيلاف :متزعليش مني انا كنت مضايقه
مديحه وهي تقف:لا ياهانم ولايهم حضرتك
إيلاف بضيق:متخنوقنيش اكتر بالله عليك انا اصلا بتعصب اما اسمع كلمة هانم دي
مديحه :مقدرش اقول غيرها
إيلاف:لا تقدري تقوليلي باسم
مديحه بمرح اسمك صعب انا هقولك ياهانم وخلاص
إيلاف بابتسامه متزعليش منى انا كنت مضايقه
مديحه :مش زعلانه بس بشرط
إيلاف بتعجب كمان شرط
مديحه:ايوه تاكلي لانك مأكلتش من وقت مافطرتي
الصبح
ن
إيلاف:والله ماليش نفس بجد
مديحه:بس لازم تاكلي عشان العلاج
إيلاف :انا بقيت كويسه مش محتاجه علاج
مديحه:اااه طيب انا كده هتصل بادهم بيه وهو يجي يتصرف بنفسه
إيلاف:لا لا خلاص هاكل
مديحه :ههههههه طيب اسبقيني على السفره
………
كانت تجلس وعيونها متورمه من كثرة البكاء
زهيره:بطلي عـ.ـيا.ط بقا عشان نتكلم
سما نظرت لها ببكاء
زهيره:هو انا مش قولتلك متدخليش اوضة رائد
سما بصوت مبحوح من كثرة البكاء:والله ياتيتا كنت بسأله على حاجه
زهيره بحده خفيفه دا انتي لو هتسأليه في البتاع اللي اسمه الموبيل اللي معاكي ده
سما بدمـ.ـو.ع:كنت بورايه الفستان اللي هلبسه يوم العرض
زهيره بعصبيه:في اوضته ليه ما الجنينه واسعه تحت اهيه واكملت بعصبيه اكتر اخوكي منبه عليكي متدخليش حصل والا لا
سما من بين دمـ.ـو.عها حصل
زهيره وهي تهز رأسها خلاص اي قرار هو هياخده محدش هيقف قصاده فيه
سما ببكاء:يعني ايه اي قرار هياخده
زهيره:اما ينزل نبقا نشوف
…….
في غرفة رائد
ادهم وقرب من رائد ومسكه من مقدمة قميصه اختي مش زي اي حد وانت مش قد الثقه االي انا ادتهالك
رائد برجاء:اسمعني يا ادهم بس اسمعني والله العظيم ماحصل حاجه
ادهم بعصبيه وان شاء الله انا هستنا اما يحصل يا… انت
رائد بحده:خلاص نتجوز احنا بقالنا سنتين مخطوبين
ادهم:واتفاقنا بعد مـ.ـا.تخلص كليتها بس انا غيرت الاتفاق
نظر له رائد بعدم فهم
اكمل ادهم وهو يترك لايقة قميصه بإهمال مفيش جواز خالص اختي مش ليك
نظر له رائد بصدمه وهو يفتح عيونه
تركه ادهم واتجه الى الخارج
خرج ورائه رائد امسكه من ذراعه انت بتقول ايه انت اكيد بتهزر
ادهم ببرود وههزر مع واحد زيك ليه
كاد ان يتحرك اوقفه رائد الذي كان يتحدث بهدوء لانه يعلم ان لافائده للعصبيه مع ادهم
رائد :ادهم القرار ده اخده انا وسما انا بحبها وهي بتحبني
ادهم:تعرف تخليك في نفسك ومتتكلمش عنها خالص
رائد بصوت عالى ماهو دا جنان بقا انا مش هسمح بيه
ادهم بغضب:متعليش صوتك واتكلم بصوت وا.طـ.ـي ومتنساش نفسك
رائد بعصبيه:ماهو انا مش هسكت على الهبل ده انا مش هاسبها
تحرك ادهم من مكانه واتجه الي اسفل
اكمل رائد بصوت اعلى مش هاسبها يا ادهم سامع لحد اخر يوم في عمري
……..
مديحه:طيب انتي قلقانه ليه ماهو دخل البيت من بابه اهوه
إيلاف وهي تتوقف عن الاكل خايفه يكون عطف منه وانا مش عايزه ده
مديحه :والنبي ياختي فهميني كده الا انا مش بفهم الا على قدي ايه معني اللي انتي قولتيه ده
إيلاف وهي تمنع ضحكاتها قولي لا اله الا الله الاول
مديحه:لا اله الا الله محمد رسول الله
إيلاف :عليه الصلاة والسلام..بوصي انا لما سالته انت عايز تتجوزني ليه مردش عليا وطنش السؤال
نظرت لها مديحه بعدم فهم
إيلاف اقصد نفسي اما اتجوز حد يكون بيحبني وانا بحبه
مديحه :اااااه فهمت ماهو لو مش بيحبك مكانش قال كده وانا شاهده انه بيحبك اصلك مشوفتهوش وانتي تعبانه كان عامل ازاي دا كان زي المـ.ـجـ.ـنو.ن
إيلاف:مايمكن كنت صعبانه عليه
مديحه :دا انتي متعلمه وتفهاميها وهي طايره لو كان بيعطف عليكي كان سابك في اي مستشفى
انما جابك هنا وحوليك الاوضه اللي جواه دي كأنها مستشفى ودكاترة ايه اللي خارجه وداخله
ومشفتهوش لما واحد فيهم يقوله انك هتفوقي قريب كانت عيونه دي تلمع من الفرحه والا لما حد يقوله العكس يالهووي كنت بمشي من قدامه عيونه دي كانت بتتحول اسود من الغضب
إيلاف نفسي اشوف كل اللي انتي بتقوليه دا بنفسي
مديحه:والله الايام هتثبتلك كتير وت عـ.ـر.في انه بيحبك وانتي بتقولي انه قالك فكري مايمكن عايزك تفكري من غير ما كلمه تأثر عليكي
إيلاف بحيره:مش عارفه
……..
دخلت غرفتها
ارتمت على السرير وهي تبكي بصوت
بعد ان اخبرها اخاها بان انه تم فسخ خطوبتها هي ورائد
طرقات على الباب
وفتح الباب
هند وهي تقترب من سما:في ايه مالك؟
سماببكاء مفيش اطلعي بره مش عايزه اشوف حد هنا
هند:طيب لو في حاجه ممكن اساعدك
سما:بصوت عالي لا واطلعي بره بقا
هند بضيق:انا غلطانه اولعي
سما وهي تقوم من مكانها يارب ارتاحتي بقا يلا اخرجي
هند وخرجت من غرفة سما
كان ادهم يتجه الى غرفته
ويعتريه الغضب
هند:مساء الخير
لم يرد عليها ادهم ودخل غرفته واغلقها بشـ.ـده
هند:هما مالهم دول والله انا غلطانه اني بعبرهم
……..
في الصباح
كان يجلس الجميع على مائدة الافطار
يجلس ادهم في المقدمه وعلى يمينه زهيره وبجانبها سما وهند
وفي الجهه المقابله يجلس رائد وبجانبه امجد وبجابنه مي
الصمت هو سيد الموقف الجميع ياكل في صمت ماعدا سما اللي تحرك الاكل فقط وعيونها متورمه من كثرة البكاء
ورائد وعلى وجهه اثر ضـ.ـر.بة ادهم وهو يحاول اختلاس النظر اليها
كان يسود الصمت جو من التـ.ـو.تر
قاطعه ادهم وهو يوجه كلامه لرائد
تطلع على المصنع تشوفلي ايه الاخبـ.ـار هناك وتشوفلي التصميم هتجهز امتى والتصممين اللي طلبتهم منك عايزهم النهارده
رائد بتعجب النهارده!!
ادهم :اه
رائد:انت مش قولت قبل العرض باسبوع
ادهم ببرود وهو يضع الطعام في فمه غيرت رأي
نظر له رائد بغضب مكتوم بس مستحيل يخلصوا النهارده
ادهم ببرود:اقعد جمب المكن يجهزوا باي طريقه انت بقيت فاضي وراك ايه
نظر له رائد وهو يكور يديه بضيق حااضر
وجه كلامه ل امجد وانت يا امجد
نظر له امجد بانتباه
ادهم تروح الصاله اللي هيتعمل فيها العرض وتشوف اي حاجه فيها مش مظبوطه تظبتها الكاميرات االي في المكان تشوفها شغاله والا لا ولوفيه حاجه مش شغاله تغيرها عايز الصاله ملهاش مثيل من كل حاجه فاهم
امجد:تمام
كان ينظر لها بأسف وهو يرى الدمـ.ـو.ع محتبسه في عيونها
رائد كا نفسه يقوم ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه واللي يحصل يحصل
فاق من شروده
على صوت ادهم وهو يضع يديه على ظهره بعنف كوول يا رائد
رائد :احم انا شبعت هقوم اروح المصنع
اشار له ادهم بيديه الى باب القصر اتفضل
…….
عدى اليومين اللي ادهم اداهم فرصه ل إيلاف
كانت تجلس في البلكونه
كانت تتوقع مجئ ادهم بعد الشغل
كانت متـ.ـو.تره جدا
لكن رن هاتف مديحه التى تركته على المنضده الصغيره الموجوده في الصاله
اقتربت ايلاف من الهاتف ونظرت اليه
لاقت مكتوب ادهم بيه
رجعت بصت من البلكونه بسرعه ملاقتش العربيه تحت العماره
التليفون فصل
بس رجع رن تاني
إيلاف لمديحه اللي كانت في المطبخ
موبيلك بيرن يامديحه
مديحه وجاءت مهروله من المطبخ ومسكت الموبيل وردت بسرعه ايوه يابيه..اه يابيه صحيت …حاضر ..حاضر يابيه ..مع السلامه
نظرت لها إيلاف بتـ.ـو.تر
مديحه ادهم بيه بيقولك هيعدي على حضرتك الساعه5تكوني جاهزه عشان هتروحوا المقابر
إيلاف وهي تهز راسها ماشي هو قالك كده بس
مديحه:ايوه ..اشوف الاكل ليتحرق
الساعه 5
وقف تحت قدام العماره
مسك الموبيل ورن على مديحه
ادهم:ايوه يامديحه الهانم جاهزه …طيب انا مستني تحت خليها تنزل
….
يتبع…
إيلاف مديحه بلغتها ان ادهم منتظرها تحت ف العربيه قدام العماره
إيلاف ونزلت لاقته واقف قدام العربيه وبيتكلم في الموبيل
كانت اول مره تشوفه كاجول
كان لابس تشيرت من اللون الزيتي وبنطلون من اللون الاسود ويصصف شعره الطويل نسبيا الى الخلف
ويرتدي نظارة شمس من اللون الاسود
انهى مكالمته
نظر اليها وهي تقترب منه ببطء
كانت ترتدي فستان طويل من اللون الكحلي ويوجد بيه بعض الخطوط البيضاء وطرحه من اللون الكحلي
ظل يتأملها والابتسامه ظاهره على وجهه
إيلاف:مساء الخير
ادهم وهو يزيل نظاراته:مساء النور ..جاهزه
إيلاف وهي تتحاشي النظر اليه اممم جاهزه
فتح لها باب السياره
جلست اغلق الباب واتجه الى مكان القياده
وادار السياره
بعد وقت ليس بكثير
وصلوا المقابر
ادهم وصلها للقبر اللي فيه والداتها
ادهم:هعمل مكالمه وارجع
إيلاف هزت دماغها بالايجاب
تحرك ادهم من مكانه
جلست إيلاف بجانب قبر والداتها
خانتها دمـ.ـو.عها
واحشتني اووي ياماما
انا محتاجلك اوي والله ..انا وحيده اووي حاسه اني تايهه ومليش حد نفسي اقعد نتكلم انا وانتي واحكيلك كل اللي تاعبني
…….
كانت تجلس في جنينية الفيلا وتجلس بجانبها جدتها
كانت عيونها مثبته على بوابة القصر
زهيره:عينك هتوجعك هي ورقبتك
نظرت لها سما بصمت حزين
نزلت دمـ.ـو.عها بغزاره
زهيره بحنو:بطلي عـ.ـيا.ط ياحبيبتي عيونك هتوجع دي بقا لونها لون الدم
سما من بين دمـ.ـو.عها يعني بذمتك اللي بيحصل ده عدل ولا معقول اصلا يعني ينهي كل حاجه هو
زهيره:انتي عارفه اخوكي لما بيقرر حاجه محدش بيقدر يرجعه فيها
سما ببكاء اكتر والله انتوا مش حاسين بيا اموتلكوا نفسي يعني عشان تحسوا بيا
زهيره بضيق بطلي الهبل ده اخوكي لو سمعك بترددي الكلام الاهبل ده هيموتك هو وريحيك…غلطتي انتي وهو واتحملوا نتيجة غلطكم وعشان بعد كده تنفذي كلام اخوكي في اي حاجه
سما وهي تبكي وتمسك يد زهيره طيب ياتيتا عشان خاطري كلميه يعني انتي راضيه عن اللي حصل ده
زهيره:طالما ادهم راضي انا كمان راضيه
سما ببكاء يوووه بقا انا طالعه اوضتي
……….
اقترب منها بعد ان انهى مكالمته وجدها تبكي
ادهم وهو يجلس القرفصاء امامها وينزل لمستوها ينفع كدا هو احنا جايبك هنا عشان تعملي كده
إيلاف فضلت تبصله ودمـ.ـو.عها نازله
ادهم وقف وماسكها من ايدها ووقفها بطلي عـ.ـيا.ط
اخرج منديل من جيبه واعطه لها
إيلاف اخدت منه المنديل ومسحت دمـ.ـو.عها
وبعد كده راكبوا العربيه
ومشيوا
طول الطريق إيلاف سانده رأسها على الشباك ومغمضه عيونها
ولما تنزل منها دمـ.ـو.عه تمسحها بسرعه بالمنديل
ادهم كان بيصبلها ومضايق عشانها وكمان خايف عليها
فجاءه وقف العربيه
إيلاف فتحت عيونها وبصت حواليها
احنا فين؟؟
ادهم هنقعد شويه في الكافيه ده
إيلاف زهرت راسها بالايجاب
ادهم فاتحلها العربيه ونزلت
ودخلوا الكافيه
قعدوا الى احد الترابيزات واحد طالب ليها عصير وطلب قهوه لنفسه
الصمت هو سيد الموقف
قطعه النادل وهو يضع المشاريب امامهم
النادل:اي اوامر تانيه يافنـ.ـد.م
ادهم :لاشكرا
النادل مشي
ادهم:اشربي العصير
إيلاف ومسكت الكوبايه وارتشفت منها رشفه خفيفه وحطتها تاني
ادهم:احم إيلاف انا عارف انه مش وقته بس كنت عايز اعرف رأيك في الموضوع اللي كنت كلمتك فيه والمفروض هترد عليا النهارده
إيلاف نظرت له بخجل واتحول وجهها للون الاحمر وقالت بتلجلج انا موافقه
ادهم بابتسامه:تمام يلا بينا
إيلاف:يلا بينا فين؟
ادهم هنكتب الكتاب وبعدها هاخدك على القصر
إيلاف نظرت له وفتحت عيونها بشـ.ـده مما سمعته
ادهم :متقلقيش انا هعمل احسن فرح بس انا مأجله شويه عشان والداتك وكمان عشان انتي عارفه العرض السنوي قرب ومشغول
إيلاف :انا مش بتكلم على كده مش لازم نعمل فرح انا بس انا مش عايزه اعيش في القصر
ادهم بعدم فهم:ليه؟
إيلاف بتـ.ـو.تر :يعني دا طلب بطلبه منك انا مش مستعده ل ده هفضل في الشقه اللي انا موجوده فيها
ادهم:امم ماشي بس دا هيبقا مؤقت مش دايما
إيلاف:ماشي
……..
رجع من الشغل كان مرهق جدا بعد يوم طويل كلفه بيه ادهم
كان لسه هيطلع السلم
اوقفته زهيره بصوتها
طيب مش هتسلم عليا دا انا بقالي يومين مشوفتاكش
رائد وبص عليها بتعب
رجع بخطوات وقرب منها ونزل لمستواها وهي قاعده وقبل ايدها
رائد:انا اسفه ياتيتا معلش انشغلت شويه
زهيره بحنان:ولايهمك ياحبيبي
رائد :مش محتاجه اي حاجه اعمهالك
زهيره:لا مش محتاجه غير اني اشوفك كويس
رائد وهو يقبل رأسها ربنا ميحرمنيش منك ياتيتا
ثم اكمل وهو يدور وجهه يمين وشمال هو مفيش حد هنا والا ايه؟
زهيره:لا امجد رجع واخد مي وهند يتعشوا بره وادهم لسه مرجعش
نظر لها رائد وكأنه ينتظر اجابه اخرى بقاله يومين ماشافهاش كان بيخرج بدري ويرجع متاخر
زهيره بتمعن:وسما في اوضتها
رائد:ماشي انا هطلع انام تصبحي على خير
زهيره وهي تشعر بحزنه وانت من اهله
…….
كان يقود السياره وتركب هي بجانبه
بعد ما كتبوا الكتاب
كانوا مروحين على الشقه
ادهم وقف العربيه
إيلاف بصلته باستغراب
ادهم خرج علبه من جيبه وفتحها
كان موجود فيها خاتم سوليتر بسيط ورقيق
ادهم ومد ايده ليها
إيلاف بخجل مدت هي كمان ايدها
ادهم ولبسها الخاتم
وضع قبله رقيقه على ايدها مبرووك
إيلاف بخجل وهي تضغط على شفاتيها الله يبـ.ـارك فيك
..مكنش فيه داعي لده
ادهم وهو يدير السياره ازاي طيب دا اقل حاجه ممكن اقدمهالك
نظرت له إيلاف بخجل وسكتت
وصلوا العماره
وركبوا الاسانسير
ادهم ضغط على الدور الخامس
إيلاف ظهر شبح ابتسامه على وجهها وافتكرت اول يوم مادخلت الشقه وكانت راكبه الاسانسير بردوه مع ادهم
فجاءه ادهم شـ.ـدها ليها وبصوت هامس فاكره اول يوم اتقابلنا فيه
ابتسمت إيلاف بتـ.ـو.تر وكأنه قرأ افكارها اممم فاكره
ادهم ومسك وجهها من مقدمته وبص في عيونها دا احلى اجمل يوم في حياتي
ثم اكمل وهو يحرك ابهامه على شفتايتها عشان قابلت اجمل انسانه شافتها عيوني
إيلاف بصت في الارض بخجل
ادهم :ممكن تبطلي الكسوف ده بقا انا جوزك وانتي مراتي
إيلاف وهي بتحاول
تبقا عاديه انا مش مسكوفه… عادي
ادهم بابتسامه ومسك ايدها ووضع قبله رقيقه في بطن يديها على فكره اكتر حاجه بحبها فيكي كسوفك ثم اكمل وهو بيغمز بعيونه وتبقي حلوه وانتي متـ.ـو.تره
إيلاف ابتسمت بخجل واحمرت وجناتها
اتفتح الاسانسير
ادهم فاضل ماسك ايدها ودخلوا الشقه
ادهم بصوت عالى نسبيا مديحه مديحه
مديحه خرجت من المطبخ تحت امرك يابيه
ادهم واعطها الطعام االي في ايده جهزلنا ده على السفره
مديحه واخدت منه الاكياس حاضر بيه دقائق ويكون جاهز
إيلاف ووقفت في البلكونه
ادهم وراح وقف وراها وحاضنها من الخلف
ادهم ووضع قبله خفيفه على خدها حبيبي بيفكر في ايه؟
إيلاف بإحراج من قربه مش بفكر في حاجه
ادهم:انا نفذت طلبك وجينا على هنا بس انا مش مقتنع وجودنا المفروض يكون هناك
إيلاف: معلش اعتبرنا كننا مخطوبين لسه انا ..
وسكتت
ادهم ولفها لحد ما اصبح وجهه في وجها وايده مازلت في ظهرها
ايه ؟سكتي ليه؟
إيلاف وهي تنظر في الارض بخجل انا عارفه ان الحياه هناك مختلفه وانا مش متعوده ..فاحبه الاول ابقى بعيد شويه
ادهم بعد اقتناع زي مـ.ـا.تحبي بس مش هنطول هنا انا مش هعرف اكون موجود معاكي هنا واسيب القصر والعكس طبعا مينفعش تفضلي هنا بعيد عني
إيلاف وهي مازلت باصه في الارض ماشي
ادهم وهو مازل حاطط ايده وراه ظهرها وبايده التانيه خرج موبيلها القديم من جيبه
ادهم وهو يضعه امام وجهها موبيلك اهوه
إيلاف بلهفه مسكت الموبيل وكأنها لاقيت روحها
إيلاف وهي تمسك الهاتف شكرا
ادهم وحط ايده تاني وخرج موبيل تاني بس حديث وتاتش وده كمان بتاعك
إيلاف :انا معايا ده وخلاص
ادهم :لا عشان انا شيلت الخط من تليفونك القديم وحطتيته هنا
إيلاف واخدت الموبيل منه ماشي
ادهم:حاجه واحده بس هي اللي معايا بس مش هدهلك
إيلاف بتساؤل وعدم فهم ايه هي؟
ادهم وهو يخرج السلسله بتاعتها اللي هو لبسها
دي
إيلاف بتعجب السلسله انا فكرتها ضاعت
ادهم وبيضمها اليه اكتر:تو تو انا كنت خلعتهالك وانتي في المستشفى بس زي ماقولتلك مش هقدر ادهالك لانها هتفضل جمب قلبي هنا
مديحه وهي تقف على مسافه بعيده :احم العشاء جاهز
ادهم وهو ظهره ليها ومازل واضع ايده في ظهر إيلاف ماشي روحي انتي
إيلاف كانت مكسوفه جدا
ادهم وحاسس بكسوفها
وضع قبله خفيفه على شفاتيها وماسكها من ذقنها ورفع وشها وبص في عيونها يلااا ناكل؟
إيلاف وهي تنظراول مره في عيونه يلا
يتبع…
تاني يوم في الشركه
ادهم كان بيخلص شغل في المكتب
طرقات على الباب
ادهم :ادخل
رائد بجديه:صباح الخير
ادهم بجديه وهو ينظر له واضح انه جهز الفساتين اللي كان طلبهم منه:اممم خير
رائد بضيق من اسلوب ادهم بيحاول يداريه:الشغل اللي انت طلبته مني يكون جاهز هو جاهز من امبـ.ـارح بس جيت هنا لقيتك مشيت
ادهم وهو يقوم من مكانه اممم فرجني
رائد وطلع الفستان الاول من جرابه ولابسه لمليكان موجود في مكتب ادهم
ادهم :تمام وريني التاني
رائد وشال الاول وحط التاني
ادهم فضل يبص للفستان شويه وقال الاول كويس انما ده الشغل اللي على الصدر يخف شويه اووفر اووي وكمان شكله مش مظبوط من الوسط
ثم اكمل وهو يجلس مره اخرى على كرسي مكتبه تخلصه وتجيبهم انا اخدهم النهارده
رائد :تمام اي حاجه تانيه
ادهم وهو ينظر في الاب:لا خلاص تقدر تتفضل انت
ادهم كان مشغول جدا في الشغل
ورجع تعبان على القصر ونام من التعب
إيلاف كانت قاعده مضايقه متاصلش بيه حتى
فضلت تبص على الموبيل لاقت الساعه عدت 12بعد منتصف الليل
رمت الموبيل وزفرت بضيق
مديحه قربت منها انا هدخل انام ياهانم هتحتاجي حاجه
إيلاف وواضح عليهاالضيق:لا شكرا روحي نامي
مديحه:طيب مـ.ـا.تجربي انتي ترن عليه يمكن هو مشغول
إيلاف وهي تقف:لا انا هدخل انام تصبحي على خير
إيلاف ودخلت الاوضه وهي مضايقه انه مرنش عليها ولو مره واحده نفسها تسمع صوته ولو مره واحده بس فكرت ترن زي ما مديحه قالت بس لاقت الوقت اتاخر
فضلت تفكر لحد ما راحت في النوم
فاقت الصبح على صوت موبيلها
إيلاف بصوت نائم الو
ادهم:يعني اهون عليكي لحد دلوقت مسمعش صوتك من اول امبـ.ـارح
إيلاف وركزت وقعدت على السرير صباح الخير
ادهم:صباح الورد والفل والياسمين على اجمل عيون في الدنيا
ابتسمت إيلاف
جاءها صوته وحـ.ـشـ.ـتني
إيلاف بخجل وانت كمان وحـ.ـشـ.ـتني
ادهم:طيب ممكن البرنسيسه تسمحلي اجي اتغدى معها النهارده
إيلاف:طبعا تنور في اي وقت
الساعه 4إيلاف كانت جاهزه ومستنيه ادهم
ادهم ورن الجرس
إيلاف و فتحتله الباب
ادهم بتفاجاء القمر بنفسه بيفتحلي
إيلاف :مديحه مشغوله في المطبخ ففولت افتح انا
ادهم وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه ايه ما وحشتكيش
إيلاف وهي تسند رأسها على صدره لا واحشتني اووي
ادهم وهو ينظر اليها انتي ليه لابسه الحجاب انتي في البيت وانا جوزك
إيلاف بخجل مش قصدي عشان مش متعوده
ادهم:لا اتعودي ياقلبي
قعدوا اتغدوا
وبعد الاكل قعدوا في البلكونه يتكلموا
إيلاف: ادهم ايه رايك في الاكل
ادهم:كويس بس ليه؟
إيلاف بابتسامه:انا اللي جهزته
ادهم :اممم هو كويس تسلم ايدك بس متتكررش تاني
إيلاف واختفت الابتسامه من على وجهها ليه؟
ادهم:إيلاف اسمعني انا جايب مديحه عشان تريحك وانتي متعمليش حاجه
إيلاف:بس انا مرتاح طالما الحاجه دي بعملها عشانك
ادهم وقام قعد بجانبها حبيبتي افهمني في القصر الكلام ده ماينفعش وانتي لازم تتعودي على كده
إيلاف: عشان كده بقولك عايزه افضل عايشه هنا مش عايزه اروح القصر هبقا مقيده
ادهم بحده:إيلاف احنا هنا قاعدين مؤقت لكن انتي مكانك في القصر وده قرب على فكره مديحه هتبقا معاكي هناك انا حاسس انك مرتحه معها هتبقا مهمتها انتي وبس
إيلاف بضيق:يعني ايه قرب
ادهم:العرض السنوي يوم الخميس وطبعا انتي هتحضريه وهناك الكل هيعرف انك مراتي
إيلاف وهي وقفت مكانها ومن قال اني هحضر العرض
ادهم :انا اللي قولت
إيلاف:بس انا مش عايزه احضر
ادهم:مش بمزاجك انا اللي اقول مش انتي
نظرت له إيلاف بضيق
ادهم وقام وقف
في فستانين هيوصلكي هنا ومعاهم كل اكسسوراتهم هتلبسي واحد منهم يوم العرض وهعدي عليكي الساعه8 تكوني جاهزه
ثم اتجه الى باب الشقه وخرج واغلق الباب بعنف
إيلاف فضلت واقفه بضيق وبصت عليه من البلكونه وهو بيركب العربيه ويمشي
فضلت قاعده مكانها
مديحه وقربت منها
اعملك حاجه تشربيها ياهانم؟
إيلاف بصت لها ومردتش
مديحه وهي تقف امامها انا ممكن اقولك حاجه
نظرت لها إيلاف بصمت
مديحه:والله انا متصنتش بس صوتكم كان عالي واصلني وانا قاعده في المطبخ انتي غلطانه
نظرت ليها إيلاف ورفعت حاجيبها
مديحه:مش قصدي ادخل بس اي واحده مكانك المفروض تفرح انها هتروح القصر دا انتي هتبقي مرات ادهم بيه انتي عارفه يعني ايه ده يعني كل اللي في القصر هيخدم فيكي وكلمتك هتتنفذ
إيلاف انتي مش فاهمه حاجه
مديحه:طيب مـ.ـا.تفهمني
إيلاف بتعب:مش وقته انا هدخل انام دلوقت دماغي واحعني اووي
….
ادهم وصل القصر
قابله رائد
رائد:كنت عايز اتكلم معاك شويه
ادهم وواضح عليه الغضب انا جايب اخري دلوقت ومش عايز اتكلم في حاجه
رائد بضيق خفيف:طيب هنتكلم امتى
ادهم بعصبيه:بقولك ايه اطلع من دماغي اللي عندي قولته
رائد بعصبيه:ودا مش كلام ناس عاقله انا بحبها
ادهم وهو يتجه ناحية السلم اما تبقا تعرف قميتها تبقا ليك
صعد السلم وتوجه الى غرفته
دخل الحمام واخد شاور
خرج من الحمام وهو بيلف فوطه حوالين وسطه
مسك الموبيل ورن على مديحه
ايوه يامديحه
مديحه :ايوه يابيه
ادهم:الهانم فين؟
مديحه:نامت يابيه من شويه
ادهم:ماشي متسبهاش لوحدهاوخليكي جمبها
مديحه:حاضر يابيه
عدت 3 ايام
ادهم مكانش بيكلم ايلاف او حتى بيروحلها وكمان كان مشغول عشان العرض
في الصاله االي هيتعمل فيها العرض
كان موجود هناك ادهم ورائد وامجد وحتى سمر السكرتيره
وبعض موظفين من الشركه والمصنع والمهندسين االي مسؤلين عن التصاميم وطبعا امجد في مقدمتهم
طبعا كانوا موجودين بيعملو بروفا على العرض
ادهم كان عصبي جدا كالعاده بس كان زياده شويه
الكل كان مفكر انه عصبي عشان العرض اللي هيبقا بكره بس الحقيقه هو عصبي عشان ده رابع يوم مش بيشوفها ولا بيكلمها وبيطمن عليها من مديحه
ادهم بعصبيه وهو بيكلم رائد وواقف بنتين لابسين فساتين
ادهم وهو بيشير للفستان شغلك اوفر ليه مش عارف
رائد:انا ماشي حسب التصاميم
ادهم بعصبيه ممزوجه بسخريه:لا يا بيه التصميم الهيكلي بس انما الشغل االي بره ده شغلتك انت
ثم اكمل وهو يشير الى الفستاين
اللي لابساهم البنتين
شايف مثلا دا
انت بوص كده مش هترتاح لشكلهم اقولك انا بقا ليه الحزام من هنا مش مظبوط زي هنا
ووجه كلامه للبنت لفي كده
والبنت لفت واعطتهم ظهرها
ادهم بوص كده من واره وضحت اكتر
كمان شغله من قدام اووفر والشغل اللي على دراع ده ملوش اي ستين لازمه حاجه تقرف من الاخر يعني
زفر رائد بضيق من طريقة ادهم
ادهم وهو يجلس على احد الكراسي يلا عايز الشغل ده كله يتظبط
رائد ومشي والبنتين
ودخل غرفه كده ملحقه بالصاله
دخل امجد وراه
امجد :هو في ايه هو متعصب اووي كده ليه
رائد وهو ينظر في شغل في ايده ايه الجديد ماهو على طول صوته عالي
امجد:بس الايام اللي فاتت كان اهدى من كده
رائد :بكره نعرف مستعجل ليه
امجد :تقصد ايه مش فاهم؟
رائد بضيق :مقصدش حاجه وسيبني اخلص شغلي ده
…..
عند إيلاف
الفساتين وصلت االي بعتهم ادهم
إيلاف اتفرجت على الفساتين بانبهار
مسكت الاول كان لون احمر بكم من الدنتل طويل لحد تحت مش موجود عليه اي شغل غير انه في وسطه حزام من نفس اللون مرصع بفصوص من االلون الفضي
مسكت التاني كان من اللون الموف كان قطعتين قطعه ساده تحت طويل لحد تحت والتانيه بتتلبس من الوسط بحزام لونها اسود بس منقوشه باللون الموف من نفس درجة القطعه الاولي
مديحه وهي فاتحه بقها ببلاهه ايه الفساتين دي
إيلاف باعجاب وهي تنظر للفساتين ايه رايك
مديحه :دوول حلوين اووي وهيبقوا عليكي احلى
إيلاف بضيق وهي تتجه لغرفتها مش لو روحت
مديحه :انتي بردوه لسه مصممه
إيلاف يعني انت شايفاه معبرني اووي وبقاله 4ايام مش بيكلمني حتى
مديحه :اكيد مشغول .
إيلاف بضيق :بردوه هو االي مش عايز يكلمني وانا بقا مش عايزه اروح العرض
مديحه :نصيحتي اسمعي الكلام وبطلي العند واخذي الشيطان لهتشوفي منه وش تاني عمرك ماشوفتيه
إيلاف وهي تتجه لغرفتها يعمل اللي يعمل هو مش اشتراني
يتبع…
يوم العرض السنوي
ادهم جيه بالعربيه ووقف قدام العماره
بص في الساعه االي في ايده كانت 8.00بالظبط
مسك الموبيل ورن على مديحه
….
فوق في الشقه مديحه موبيلها رن
كانت عارفه انه ادهم
مديحه:ايوه يابيه
ادهم بجديه:الهانم جهزت والا لسه
مديحه وهي تحرك فمها يمينا ويسارا بتـ.ـو.تر مش عارفه يابيه
ادهم بحده خفيفه مـ.ـا.تشوفيها يامتـ.ـخـ.ـلفه انتي والا اطلع اشوفهالك انا
مديحه واتحركت بسرعه اتجاه غرفة إيلاف حاضر يابيه بشوفها
مديحه وخبطت على الباب
فتحت الباب وزي مـ.ـا.توقغت لقت إيلاف قاعده على السرير ومجهزتش
مديحه وهي بتبص ل إيلاف وبتشاور بايدها على الموبيل بتنبها ان ادهم على الخط ادهم بيه بيسأل حضرتك جهزتي والا لسه
إيلاف ببرود وهي مازلت جالسه على السرير قوليله مش جايه
نظرت لها مديحه برجاء ممزوج بالخوف
إيلاف وهي تقف هاتي وانا اكلمه بنفسي
في الوقت دا قفل ادهم الخط
مديحه بصت في الموبيل لقته فصل
لسه هتتكلم
سمعت باب الشقه بيتقفل
ادهم ودخل الاوضه كانت مديحه واقفه على اول الاوضه وايلاف واقفه جو شويه جمب السرير
ادهم بغضب وهو ينظر لمديحه اطلعي واقفلي الباب
مديحه بصتله ورجعت بصت ل إيلاف
ادهم بصوت اعلى:انتي مسمعتيش
مديحه بسرعه خرجت وقفلت الباب من غير ولا كلمه
ادهم وقرب من إيلاف
ملبستيش ليه؟
إيلاف بشجاعه مزيفه:مش ..عايزه اجي
ادهم بعصبيه:هو احنا مش اتكلمنا قبل كده
آيلاف:متكلمناش انت اديت اوامر ومشيت
ادهم:طيب يلا البسي
إيلاف بعند: لا مش لابسه ..مش جايه
ادهم وقرب من ذراعها وماسكها منه
وقال وهو بيضغط على دراعهاكلمة لا دي مش بحب اسمعها ومش بحب اسمع غير حاضر سامعه والا لا
إيلاف بتوجع وهي تبكي:اه سامعه ااه سيب دراعي
ادهم وسابها
وفتح الباب
ونادى على مديحه
اللي جاءت بسرعه تحت امرك يابيه
ادهم:ساعدي الهانم انها تلبس وانا مستني بره
ادهم وخرج وقفل الباب
مديحه واقتربت من إيلاف اللي بتبكي وبصت على ذراعها وكانت صوابع ادهم معلمه عليه
مديحه بحنان :يلا قومي البسي
كان قاعد في البلكونه
بص في الساعه كانت8.45
زفر بضيق
المفروض يكون هناك بدري
قام بتلقائيه وفتح باب الغرفه
كانت مديحه بتربط الحزام ل إيلاف
الاتنين بصوا باتجاه الباب
ادهم بجديه روحي يامديحه وسبيني مع الهانم
انتي عارفه هتعملي ايه؟
مديحه:اه يابيه هجهز الشنط وهستنا الاسطى حسن يجي ياخدني بالشنط
اشار لها ادهم ان تخرج اقترب هو من إيلاف التي تبكي ربط لها الحزام
بحث بعيونه وجد العلبه التي بها الاكسسورات موجوده على التسريحه فتحهاواخرج منها كوليه اللي هو اشترهلها ادهم مسكه بايده وبداء يلبسهولها
ادهم لبسهولها وهو بيعد خصلا شعرها المتبعثره على رقبتها
كل ده وإيلاف ثابته ودمـ.ـو.عها بتنزل من عيونها
ادهم ومسك وشها بين ايده ومسح دمـ.ـو.عها بشفايفه وهو بيحركها على وجهها
واقترب من شفاتيها كاد ان يضع بصمته عليهم
لكن الباب خبط
ادهم زفر بضيق ايه مديحه
مديحه :تليفون حضرتك رن اكتر من مره فقولت اقول لحضرتك
ادهم :طيب سبيه مكانه وانا جاي
ادهم وجاب الطرحه اللي ايلاف هتلبسها
وحاطها على شعرها
ادهم وهو بيلبسهالك شعرك ده اجمل شعر شوفتي في حياتي واحلى حاجه ان انا اللي بشوفه بس
نظرت له إيلاف بصمت
ادهم ولبسها الحجاب بمهاره ايه رايك كده
إيلاف وبصت في المراءه
هزت دماغها بالموافقه
……
رائد:اووف انا مش عارف هو مبيردش
امجد:ممكن يكون جاي في الطريق
رائد دا مش يوم التاخير اصلا
رائد بيدور وشه الناحية تانيه بص وفتح عينه بدهشه
امجد وهو بيص لرائد بتعجب وبص اتجاه ما بيبص
لاقى ادهم داخل وإيلاف متعقله في ذراعه
امجد وملامحه كلها اتحولت لغضب
ادهم وإيلاف قربوا منهم
ادهم :واقفين كده ليه؟
رائد والدهشه مسيطره عليه وهو ينظر لايلاف اللي كانت بتحاول تخبي نفسها في ادهم من نظرات رائد وامجد
رائد: مفيش منتظرينك انت اتاخرت
ادهم وهو يمسك ايد إيلاف انا واصل في ميعادي
واتجه الى الصاله اللي هيتعمل فيها العرض واللي كانت موجود فيها ناس ملهاش عدد
رائد وامجد مشيوا وراه
امجد بغضب:هي البت دي رجعت امتى؟
رائد:معرفش
امجد بضيق: لا كده بقا كتير اووي ياترى هيحصل ايه تاني
ادهم دخل الصاله وإيلاف ماسكه في إيده
كان فيه مصورين كتير وبدوا يلتقطوا صور
ادهم وضغط على إيد إيلاف بيطمنها واتجه للصف الاول
كانت زهيره تجلس وبجانبها سما وبجانبهم مي وهند
الكل بص ناحية ادهم وإيلاف
زهيره اللي هزت رأسها بابتسامه هي عارفه حفيدها لم يحط حاجه في دماغه
سما بدهشه مش معقول إيلاف
هند وهي تنظر ل ايد ادهم اللي ماسكه ايد إيلاف بضيق
ومي اللي عينها كانت على الفستان والكوليه والخاتم اللي لبساهم ايلاف
ادهم وقرب من زهيره وقبل ايدها
زهيره بابتسامه حمدلله على السلامه ياحبيبي
ادهم:الله يسلمك
ادهم وهو يمسك ايد إيلاف اللي واقفه وراه ويوقفها قدام زهيره إيلاف مراتي ياتيتا
هند ومي بصوا لبعض بضيق
وامجد بص لرائد اللي كان سامع بس مركز مع سما اللي بتبص بابتسامه واسعه وفرحانه
زهيره وهي تنظر بابتسامه واسعه ل إيلاف اهلا ياحبيبتي
إيلاف وانحنت لمستوى زهيرها وقبلت يديها اهلا بحضرتك يا تيتا
سما وحـ.ـضـ.ـنت ايلاف جـ.ـا.مد وحـ.ـشـ.ـتني اووي
إيلاف وهي تبادلها الحـ.ـضـ.ـن وانتي كمان وحـ.ـشـ.ـتني اووي
رائد ل ادهم:مبرووك
ادهم :الله يبـ.ـارك فيك
امجد بضيق بيحاول يداريه مبرووك
ادهم :الله يبـ.ـارك فيك
اما هند ومي فالاتنين قعدوا من غير ولا كلمه
ادهم قعد بجانب زهيره وجمبه إيلاف وجمبها سما وبعدها هند وبعدها مي وامجد ورائد جمب امجد
وبداء العرض
ادهم لف ايده حولين كتف إيلاف وبايده ضغط على ايدها اللي حس برعشتها
وبصوت هامس في ودنها مفيش حاجه مستهله التـ.ـو.تر ده كله
إيلاف بصتله ابتسمتله بخفه
ادهم وكأنه مش حاسس بكل اللي حواليه وضع قبله خفيفه على شفايفها
إيلاف بصلته بخجل وبصت في الارض
مي طول العرض وهي مركزه مع إيلاف وادهم
هند كانت باصه قدامها بضيق مش مستوعبه هو في ايه اصلا مش متخيله انه فضل ايلاف عليها واختار إيلاف
عكس سما اللي كانت كل شويه تبص على إيلاف مش
مصدقه انها رجعت
العرض استمر 3ساعات
بعد انتهاء العرض
بدوا يخرجوا من الصاله وكل واحد يستقل عربيته
في عربية رائد ركبت سما وزهيره
وامجد ركب ومعه مي مـ.ـر.اته وهند اخته
ادهم ركب هو آيلاف عربيته
في عربية امجد
مي كانت راكبه جمبه
كانت مضايقه جدا
مي بعصبيه:انا مش مصدقه الجنان ده بقا يجوز بنت البايعه دي
امجد بحده:مي اسكتي شويه
مي:اسكت ايه.. ايه البرود اللي انت فيه ده يعني عجبك ده
امجد:لا مش عاجبني بس هقول ايه هقوله متتجوزش هو حر
مي بعصبيه هو يعني اختار واحده عدله دا اختار وحده جربوعه ومش بس كده شوفت الفستان اللي لابسه دا لا انا ولاهند ولا حتى سما لبسنا زيه والا الكويله والا الخاتم اللي لابسه
امجد مردش عليها هو اللي عامل التصميم دي وعارف ان ادهم منزلش التصميم ده واخده ل إيلاف
تنهد بضيق وانا مقصرتش معاكي في حاجه انتي عندك دا دول 10مرات
مي ونظرت لهند اللي قاعده وراه بنت البايعه عرفت تعمل االي ناس مقدرتش تعمله
هند بصلتها ورجعت بصت من الشباك بضيق
يتبع…
وصلوا القصر
الكل نزل من العربيات
واتوجهوا للداخل
ادهم كان ماسك ايد إيلاف اللي كانت هي كمان ماسكه فيه
بصت للقصر بانبهار كان فخم اووي اكتر ما هي توقعت وتصورت
دخلوا من باب القصر
في المقدمه الجده ورائد ومعهم سما
ووراهم امجد ومي وهند
وفي الاخر ادهم وإيلاف
جلست الجده على اقرب مقعد
زهيره:الف مبروك ياحبايبي عقبال كل سنه وانتم في نجاح واشوفكم دايما في مكانه عاليه
ثم وجهت كلامها ل إيلاف وادهم وانتوا طبعا كملتوا الفرحه ربنا يسعدكم ويهدي سركم
اقترب منها ادهم وقبل رأسها ويبـ.ـاركلنا في عمرك ياتيتا الفرحه كامله بوجودك وسطنا
زهيره بابتسامه ربنا يبـ.ـارك فيك ياحبيبي
ادهم واقترب من إيلاف
وبصوت عالى نسبيا مديحه ..مديحه
اتت مديحه مهروله اليه تحت امرك يا ادهم بيه
تفأجاء الجميع بوجود مديحه
ولكن لم يتحدث احد
ادهم:طلعتي شنط الهانم فوق
مديحه:ايوه يابيه وكل حاجه في مكانها
ادهم:تمام وصلي الهانم للاوضه
مديحه:حاضر يابيه
ادهم ل إيلاف وبصوت هادي اطلعي انتي شويه وهحصلك مش هتاخر
هزت إيلاف رأسها بلايجاب
وتحركت وبجانبها مديحه
زهيره :هي مديحه رجعت امتى؟
ادهم:من النهارده هي تبقا مسؤله بس عن إيلاف
كانت مي قد وصلت لقمة فرستها ونفاذ صبرها
وقالت في نفسها كمان جايب لها خدمه لوحدها كدا كتيرالموضوع زاد عن حده
كانت هند تشعر وكأنها في غيبوبه لم تعد تتحمل كذلك
قامت فجاءه ووجهها غاضب انا تعبانه وطالعه انام تصبحو على خير
الجميع:وانتي من اهله
مي:استني انا كمان هطلع انام تصبحوا على خير
……
في عرفة ادهم
مديحه بسعاده جاليه على وجهها:نورتي القصر ياهانم
إيلاف بابتسامه :شكرا يامديحه
مديحه وهي تشير الى غرفه صغيره ملحقه بالغرفه الموجودين فيها الاوضه دي اوضة اللبس جوع هتلاقي لبسك في الدولاب وفي هدوم تانيه ادهم بيه ادهاني موجوده كمان
إيلاف بتساؤل :هدوم ايه؟
مديحه بابتسامه :احم ابقي شوفها انتي بقا ..الحمام جاهز هتحتاجي مني حاجه
إيلاف: ايه رايحه فين؟
مديحه:هنزل بقا مينفعش افضل هنا اكتر من كده الوضع اتغير هنا مش زي ما كنا في الشقه تؤمرني بحاجه
إيلاف:شكرا
مديحه وخرجت من الاوضه
إيلاف اتفرجت شويه على الاوضه وبعد كده دخلت تاخد حمام
……
جلست على الكرسي في غرفتها بتعب
شكرا ياحبيبي تعبتك
ادهم وهو يقبل راسها ولاتعب ولاحاجه ياتيتا انتي مش عارفه غلاوتك عندي والا ايه
زهيره بزعل مصطنع:اه ما انا عارفه عشان كده اتجوزت بالطريقه دي ومقولتليش
ثم اكملت بنبره تحذريه ومتقولش كل حاجه جاءت فجاءه انت شكلك مرتب كل حاجه
ادهم وهو بيضخك اووي طيب والله كل حاجه جاءت فجاءه
زهيره بلوم:ياسلام طيب ازاي وانت مرتب كل حاجه حتى جبت مديحه
ادهم :هحكيلك كل حاجه بس بعديين
زهيره:ماشي ..اطلع بقا لمراتك متسبهاش لوحدها كل ده زمانه مضايقه جديده في المكان
ادهم وهو يقف:ماشي ياست الكل ان مكنتش بس تحلفي
زهيره بابتسامه واسعه ربنا يسعدكم خود بالك منها شكلها غلبانه وطيبه
خرجت من الحمام
كانت ترتدي برموده من اللون الزيتي كب
جلست امام المراءه تصفف شعرها الناعم الطويل تأملت نفسها بخجل لاول مره ستظهر امامه هكذا شعرت بالتـ.ـو.تر عنـ.ـد.ما سمعت باب الغرفه بيتفتح
بصت في المرايه لقت ادهم داخل كان ماسك الجاكت بتاعه في ايده
ادهم وهو يغلق باب الغرفه مساء الخير
إيلاف بخجل وهي تصفف شعرها مساء النور
ادهم وقرب منها واخد منها الفرشاه وبداء يسرح لها هو شعرها
إيلاف كانت مكسوفه وباصه في الارض
ادهم ولاحظ الكدمـ.ـا.ت اللي على ذراعها من مكان ايده واللي بدات تتحول للون الاحمر الغامق والمايل للاسود
ادهم ساب شعرها ودخل للغرفه الملحقه
إيلاف استغربت انه سابها فجاءه ودخل
بس فهمت لما لاقته راجع بكريم في ايده
ادهم وجلس على الارض على ركبه
ومسك دراعها وبداء يحط على كريم على الكدمـ.ـا.ت ويدلكه برفق
ادهم:عجبك كده شوفتي عيندك وصلنا ل ايه
إيلاف مكنتش مركزه في كلامه متوقعتش انه ممكن يعمل كده قد ايه برغم غضبه وعصبيته بتشوف في عيونه حنيه
افتكرت كلام مديحه لما قالت لها بكره الايام تثبتلك كتير
ادهم خلص الكريم حطه على التسريحه
وقف ومسك ايد إيلاف ووقفها
وضع قبله خفيفه على ايدها
ادهم ومسك وجهها بين ايديه وهو بيحرك إباهمه على شفايفها بحبك
نظرت له إيلاف بابتسامه خجله كان نفسها تسمع الكلمه دي منه
ادهم وهو مازل على وضعه ايه مش هتردي عليا نفسي اسمعها من بين شفايفك
إيلاف بخجل :بح..بك
ادهم وهو ينظر الى شفاتيها قوليها تاني
إيلاف بخجل اكبر واحمرت وجناتها بح.ب
لم تكمل وابتلع كلمـ.ـا.تها والتهم شفاتيها بقبله …..
…….
كانت تمشي في الاوضه ذهابا وايابا في ضيق
امجد بتعب:انتي مش هتقفلي النور بقا انا تعبان بقالي اسبوع منمتش نفسي انام بقا
مي وهي تقترب منه بضيق يابختك ليك نفس تنام
امجد بحده:في ايه يامي مالك هو انتي مش شايفه اني بقالي اسبوع منمتش
مي بضيق:انت المفروض متنامش ونقعد نفكر في المصيبه اللي حصلت دي
امجد:مصيبة ايه؟
مي:الزفته اللي جاءت واتجوزها ادهم دي بنت البايعه جايبها يعملها علينا هانم
امجد بضيق:واحنا مالنا مايتجوز اللي يتجوزها هو حر لو حاجه تهينه فلنفسه واعتقد انه مش عيل صغير وعارف هو بيعمل ايه
مي:انت بتستهبل البت دي مش سهله واحنا مش عارفين ناويه على ايه
امجد وهو ينام :تنوي على اللي تنوي عليه انا اعرف اوقفها عند حدها كويس
ثم اكمل وهو يضع الوساده على رأسه اقفلي النور بقا
……..
تاني يوم
تململت في الفراش ببطء
فتحت عيونها بكسل واغمضت مره اخرى
ولكنها سرعان مافتحتها
نظرت حواليها استوعبت هي فين
دثرت نفسها في الملايه وهي تبتسم بخجل وهي تتذكر ليلة امس
في اللحظه دي خرج ادهم من الحمام وهو يرتدي البوكسر فقط
إيلاف وشـ.ـدت على الملايه اكثر وبصتله بخجل
ادهم بابتسامه وقرب منها صباح الورد
إيلاف بخجل:صباح النور
ادهم وقعد قدامها مش يلا بقا كفايه كسل المفروض البيت كله مستنينا تحت على الغداء
إيلاف بتـ.ـو.تر وملامح وشها اتغير بضيق بتظهر هي عكس بابتسامه بسيطه:حاضر هقوم
اجهز
إيلاف وكانت هتتحرك من على السرير
ادهم ووضع ايده على ايدها مالك؟
إيلاف وهي تهز رأسها:مفيش حاجه
ادهم:ليه دايما متـ.ـو.تره كده؟
إيلاف وهي ترفع كتافيها مش متـ.ـو.تره ولاحاجه
إيلاف وكانت هتقوم
ادهم مسك ايدها مش عايزك دايما خايفه كده انا عارف انك كنتي خايفه من المواجهه واعتقد ماكانتش صعبه
إيلاف ديرت وشها بخجل انه فاهمها
ادهم وماسكها من ذقنها وثبت عيونه في عيونها وهو بيتكلم بجديه باينه في عينه انا عايزك تتعملي مع كل اللي في البيت او اي حد تقابله انك إيلاف مرات ادهم الشهاوي اللي لو اي حد مس شعره منك هخفيه من على وش الدنيا ومحدش هيعرفله طريق
نظرت له إيلاف بصمت
ادهم:يلا قومي اجهزي مينفعش يفضلوا منتظرنا اكتر من كده
إيلاف:حاضر مش هتاخر
…..
كان الجميع ينتظرهم
بعد ادهم ما بلغهم انهم هينزلوا على الغدا
رائد:انا جوعت ياتيتا هما بيعذبونا والا ايه؟
زهيره:زمانهم نازلين اصبر شويه
رائد بمكر وهو ينظر لسما التي يجلس بحانبها ويغمز بعينه:اه يابا عقبالي بقا يابختك يا ادهم طول عمره محظوظ
نظرت له سما بضيق مصطنع وهي بتحاول كتم ضحكاتها
زهيره بجديه مصطنعه طيب قوم من جمبها لو نزل لقاك قاعد جمبها لا هتتجوز ولا هتعيش حتى
رائد وهو يقوم من مكانه ويقعد جمب امجد الذي ينظر في هاتفه المحمول وعلى ايه اقعد جمب امجد احسن
كانت تجلس بجانب هند وعلى ملامحها الضيق
مي :خلينا قاعدين منتظرين السنيوره اما تنزل
هند بضيق:انا معتش قادره استحمل العيشه في القصر ده
مي:مين سميعك شوفتي حتة بت لا راحت ولاجت عملت ايه علمت علينا كلنا انا عايزه اعرف انتي كنتي في الشركه بتعملي ايه هناك
هند بضيق:اعمل ايه يعني انتي مشوفتش كان بيعملني ازاي عايزني اروح مكتبه عشان يهزقني قدام السكرتيره كمان
مي:اهو حتة سكرتيره اخدته في شهرين
هند بغيظ :البت دي مش كانت اختفت وغارت في داهيه
مي بسخريه:اختفت دي كانت مع ادهم بيه
هند كانت هتتكلم
بس نزول ادهم وإيلاف خلها تسكت وتبص عليهم
يتبع…
ادهم وايلاف نزلوا على السلم
الكل باصلهم
ادهم كان لابس تسيرت ازرق وبرموده سوده
إيلاف كانت لابسه فستان ازرق منقوش برود اسود وطرحه سوده
كان شكلهم جذاب
زهيره اول ما شافتهم ابتسمت
ادهم قرب منها وقبل ايدها مساء الخير ياتيتا
زهيره وهي تمسح على شعره بحنان مساء الخير ياحبيبي
إيلاف واقتربت منها ايضا وقبل إيدها
زهيره :عامله ايه ياحبيبتي
إيلاف بابتسامه :الحمدلله ياتيتا
سما واقتربت من إيلاف وسلموا على بعض
سما:وحشاني ونفسي اتكلم معاكي
إيلاف:وانتي كمان ..هنقعد كتير
بدوا كل يتجهوا الى السفره
ادهم ومسك إيد زهيره وقعدها هي في المقدمه
زهيره ابتسمتله بصمت
قعد هو جمب إيلاف
بدوا الاكل
كان3شغالين واقفين جمبهم
وفي مقدمتهم سعديه
ادهم وهوبيص لسعديه
لوسمحتي ياسعديه خلى حد ينادي لمديحه
سعديه :حاضر يابيه
واشارت ل احد الشغالين اللي واقفين ينادي لمديحه
زهيره وهي تنظر ل إيلاف:مش بتاكلي ليه يا ياحبيبتي
إيلاف:انا باكل ياتيتا بس على قد نفسي اصل مش بحب اكل اول اما اصحى من النوم
مي متدخله بابتسامه مستفزه لا اتعودي عشان احنا بنصحى بدري مش بنصحى العصر
ايلاف بصت لمي وسكتت بصت ل ادهم لاقيته مركز في الاكل ومتكلمش
زهيره بصت ل مي بعتاب
اللي ابتسمت بنصر وبداءت تاكل وهي مبتسمه
مديحه جاءت من المطبخ
مديحه وهي تنظر ل ادهم تحت امرك يابيه
ادهم:اطلعي نضفي الاوضه فوق
مديحه وهي تتحرك من مكانها حاضر يابيه
كادت ان تتحرك ولكن اوقفها صوت مي
خودي يامديحه حوطي الموبيل ده في اوضتي على الشاحن
مديحه ومدت ايدها تاخد الموبيل
ادهم وهو بيبص لمديحه ادي الموبيل للهانم تاني يامديحه
وبص لمي مديحه شغلتها اي حاجه خاصه بإيلاف وبس اي حد تاني لا عندك عشرين واحد وواحده شغالين جو ممكن تطلبي منهم اللي انتي عايزاها لكن مديحه لا
مي ولون وشها اتغير وبصت ل إيلاف بضيق ومسكت الشوكه بضيق وبداءت تاكل
الكل كمل اكله بصمت
ادهم لمديحه روحي اعملي اللي قولتلك عليه
مديحه :حاضر واتحركت بسرعه من مكانها
إيلاف حست بالتـ.ـو.تر اكتر كانت حاسه انها هتتخـ.ـنـ.ـق إيلاف في نفسها انامش بحب جو المشاحنات دي واللي شكلها مي دي عايزه تعمل مشكله نظراتها من اول يوم مش عاجبني وحست ان ادهم احرجها
فاقت من شرودها على ادهم وهو بيحط ايده على ايدها مش بتاكلي ليه ياحبيبتي
ايلاف:شبعت الحمدلله
ادهم:طيب قومي
ايلاف وقامت وقفت
ادهم :انا هاخد إيلاف هفرجها على الجنينه ياتيتا
زهيره:ماشي ياحبيبي
ادهم ومسك إيلاف من إيدها وخرجوا على الجنينه
اختاروا مقعد وقعدوا عليه
إيلاف:انت احرجت مي اووي
ادهم :كبري دماغك هي اللي عامله نفسها مش فاهمه
إيلاف:ادهم انا مش فارق معايا ان مديحه تعمل ل اي حد عيري حاجه
ادهم وهو يضع يديه حول كتفها ويضمها ليه سيبك من ده كله قوليلي بقا من سماكي إيلاف
إيلاف بابتسامه بابا الله يرحمه وبالاخص مدير المصنع اللي كان بيشتغل فيه
ادهم بتساؤل :ازاي
ايلاف:بابا يوم ما انا اتولدت كان مبسوط اووي راح يستاذن عشان يروح يسجلني فالمدير ساله المولود ايه قاله بنت
قاله اخترتلها اسم
بابا قاله لسه
قاله خلاص سميها ايلاف انا عندي 3اولاد وكان نفسي يبقا عندي بنت وكنت هسميها إيلاف
وفعلا بابا كتبني إيلاف
ادهم بابتسامه احلى إيلاف في الدنيا
إيلاف بخجل:وانت احلى ادهم في الدنيا
ادهم:مكنتش اعرف ان اسمي جميل كده غير لما بسمعه بيخرج من بين شافيفك
ادهم ووضع قبله خفيفه على شفاتيها بحبك
إيلاف:وانا كمان بحبك
…..
كانت تقف تنظر اليهم من البلكونه
امجد :مي واقفه عندك ليه؟
مي بسخريه بتفرج على المسلسل الرومانسي دا
امجد وقف جمبها بعدم فهم وبص لقي إيلاف وادهم قاعدين وادهم ضممها لصدره بدراعه وبيتكلموا
امجد بعصبيه مي ادخلي حد يشوفك
مي بضيق انا واقفه في بلكونة اوضتي شوف هما اللي قاعدين فين
امجد:هما احرار احنا ملناش دعوه
مي بعصبيه:احنا على طول ملناش دعوه وبنفذ بس
امجد:يووه متفتحليش الاسطونه دي
ودخل الغرفه وسبها بره
……..
جو في الفيلا
رائد كان قاعد جمب سما
سما بخوف:رائد قووم من جمبي ادهم لو دخل ولاقاك قاعد كده مش هيحصل خير
رائد بضيق انا تعبت بقا انا لازم اتكلم معه النهارده اعتقد مفيش وقت هو رايق اكتر من كده
سما:خلي تيتا تكلمه الاول هي قالت هتكلمه براحه
رائد:والله اخوكي دا ظالم عايش حياته ومنكد علينا احنا
جاءه الصوت من خلفه
ماهو النكد بجد هتشوفه دلوقت وانت قاعد ولازق فيها كده
رائد وقام وقف بسرعه
لاقى ادهم واقف وراه وإيلاف واقفه جمبه بتضحك
رائد بتلجلج ماهو انا لازم اتكلم انا وانت
ادهم:ليه دا انا ظالم
رائد :انا مقصودش ظالم بالمعني المفهموم
ادهم:تمام طيب مفيش كلام في الموضوع ده غير بعد مارارجع من بـ.ـاريس
رائد:ماشي لو على اليومين اللي هتروح تمضي فيهم العقود سهله
ادهم بمكر من قالك انهم يومين دول اسبوعين اصل انا هاخد إيلاف معايا
رائد وحرك فمه بضيق ماشي
……..
في غرفة ادهم وايلاف
ايلاف كانت قاعده على السرير
بس حـ.ـر.ام عليك يا ادهم انت عارف انهم بيحبوا بعض تعمل فيهم كده ليه
ادهم:عشان بعد كده يفكروا في الحاجه قبل ما يعملوها
ايلاف:هو انا هاجي معاك بـ.ـاريس بجد
ادهم :اه طبعا هو انا كنت بهزر
إيلاف بابتسامه واسعه ماشي بس مش عايزه اكون هعطلك عن الشغل
ادهم وهو يقترب منها ويجلس امامها لا تعطيل ولاحاجه وبعدين ياستي عطلني براحتك طالما هتبقي جنبي انا موافق
ابتسمت له إيلاف بحب ربنا ميحرمنيش منك..
….
وصل الشركه بخطوات سريعه
وجد امجد يجلس في المكتب ويقوم ببعض الاعمال
رائد وهو يجلس بتعب:مساء الخير
امجد:مساء النور..وصلتهم المطار
رائد:اه دول طارو كمان
امجد بضيق:ماشي
رائد بتساؤل:مالك؟ شكلك مضايق من الصبح بس مردتش اسالك قدام حد وبعدين مي محتضرتش الفطار الصبح هي مالها
امجد:مفيش كانت مصدعه شويه
رائد بعد اقتناع :ماشي… انت مالك بقا
امجد وهو يقوم ويجلس امامه مخـ.ـنـ.ـوق يا رائد وتعبت
رائد:في ايه بس فهمني؟
امجد:مي من يوم ايلاف جاءت وهي باصه في كل حاجه ادهم بيعمله ل إيلاف مع اني والله مقصرتش معها في حاجه ..بس انا مش حابب كل حاجه ادهم بيعملها ل ايلاف لازم هي تكون عندها
رائد بتفهم طيب اهدى وفهمني بالظبط في ايه
……….
وصلوا الجناج االي هيقعدوا فيها في الفندق
ادهم وفتح الباب دخلت ايلاف وادهم وراها وقفل الباب
ادهم :حمدلله على السلامه ياقلبي
ايلاف وهي تتفرج على الجناح الله يسلمك
ادهم ويحتضنها من الخلف عجبك الجناح
ايلاف :جميل اووي
ادهم ويديرها ل وجهه ويقربها ليه هو بالنسبالي جميل عشان انتي موجوده فيه
ايلاف بابتسامه ربنا يخليك ليا
ادهم والتهم شفاتيها بقبله و….
….
زفرت بضيق وهي تتحدث في الهاتف
مي:انا زهقت ياماما امجد مش هيعمل حاجه وهيفضل مكانه
ساميه والدة مي
اصبري بس واتكلمي معها براحه
مي بضيق:براحه ايه وزفت ايه الاستاذ مش عايز يسمع اي كلمه مني وقال ايه طالما حاجه مش جايه على مصلحتي ميهمنيش
ساميه :امم والبت دي شكلها ايه؟
مي بضيق:بت ملزقه كده وعامله نفسها غلبانه بس على مين انا فاهمها من يوم مادخلت القصر
يتبع…
عدى اسبوعين
ادهم وايلاف رجعوا الفيلا
رائد راح جابهم من المطار
اول ماوصلوا الكل رحب بيهم طبعا ماعدا مي وهند اللي كانوا في اوضهم
تاني يوم ما رجعوا
ايلاف فتحت عيونها ببطء
كان ادهم واقف بيلبس قدام المرايا
ايلاف وقعدت صباح الخير
ادهم وهو يعدل رابطة عنقه وبيبصلها في المرايه
صباح النور
ايلاف:انت خارج
ادهم وهو يرتدي جاكت بدالته ايوه رايح الشغل
ايلاف ونزلت من على السرير مش كنت ترتاح النهارده احنا راجعين بالليل من السفر
ادهم :مينفعش انا بقالي اسبوعين مروحتش الشركه كتير اووي وفي شغل متعطل
ايلاف وهي تقف امام وتعدله الكرفته طيب ليه مصحتنيش اول ماصحيت
ادهم وانفجر في الضحك انا على فكره صحيتك مرتين وانتي ولا هنا …غريبه انتي على فكره ياما تفضلي سهرانه ومتناميش ولما تنامي مش بتبقي عايز تقومي
ايلاف بخجل:مكنتش كده الاول مش عارفه ايه اللي جرالي
ادهم وهو يضع قبله خفيفه على شفاتيها براحتك ياحبيبيتي بس اجهزي يلا عشان الفطار كلهم تحت
ايلاف :حاضر ..انت هتتاخر
ادهم :هرجع في ميعاد شغلي
ايلاف:اوك متتاخرش عليا عشان هتوحشني
ادهم وهو يمسك وجهها بين ايده وانتي كمان ياقلبي هتوحشني هحاول ارجع بدري عشانك
ادهم نزل الاول
الجميع كان على مائدة الطعام
مي اول ماشافت ادهم نازل لوحده
قالت بسخريه اهو مصحينا من بدري والسنيوره لسه نايمه
امجد بصلها بتحذير
مي بصتله بضيق وديرت وشها
ادهم نزل السلم ووصل السفره
كانت ايلاف نزلت هي كمان بسرعه على السلم
ادهم صباح الخير
الجميع :صباح النور
ادهم وقعد بعد ماقبل ايد زهيره
جاءت ايلاف بعده والقيت التحيه وبردوه سلمت على زهيره وقعدت
مي كانت بتبصلها بضيق
ايلاف كانت ملاحظه ده
وقررت انها هتخلص فطار وتطلع على الاوضه عشان مـ.ـا.تخطلتش بيها
وفعلا بعد الفطار عملت كده بعد ادهم ما مشي
في اخر اليوم نزلت عشان تكون في استقبال ادهم
وهي نازله على السلم
مي كانت طالعه
مي وخبطت فيها
مي :مش تحاسبي يا اسمك ايه انتي
ايلاف وهي ترفع حاجبيها بتعجب معلش ما اخدتش بالي
وجاءت تنزل مي مسكتها من ذراعها معلش انا عذراكي اصلك اكبر سلم طلعتيه كان5دراجات
ثم اكملت بخبث والا انتي متعوده على الرصيف بس اصلي نسيت ان مامتك كانت بياعه واكيد كنتي معها
ايلاف نظرت لها ببرود عكس اللي جواها مش فاهمه ايه مشكلتك في اللي انتي قولتيه هو بالنسبالي مفيش مشكله مقولتيش حاجه غلط او حتى حـ.ـر.ام مش عارفه بقا انتي شايفه ايه الصراحه
مي وبصت لها بضيق بطلي بقا شغل المثاليه والبراءه اللي انتي راسمها على وشك دي انا فاهمكي كويس وعارفه انتي بتفكري في ايه وعايزه ايه
ايلاف بعدم فهم وهي تربع ايدها ياريت تعرفني لاني بصراحه مش عارفه
مي بضيق:بطلي استعباط بقا انا مش عارفه بت زيك جربوعه قدرت تضحك على ادهم
ايلاف ابتسمت بسخريه والله ابقي اساليه يمكن هو هيرد عليكي كويس
ايلاف نزلت بخطوات سريعه وسابتها
كانت سما قاعده وزهيره
ايلاف قعدت جمبهم ومش مركزه اضايقت من كلام مي
سما بصتلها وكمان زهيره
اللي قالتلها مالك يا إيلاف
إيلاف وهي بتحاول تكون طبيعيه مفيش ياتيتا
وقامت بسرعه معلش مسلمتش على حضرتك
ايلاف وقامت سلمت عليها وقبل ايدها
زهيره وهي تنظر لها مالك انتي تعبانه او حاجه
ايلاف بابتسامه مصطنعه لا انا كويسه خالص
وجلست بجانب سما
سما قالتلك ايه العقربه دي انا شايفها واقفه معاكي على السلم
ايلاف:مقالتش حاجه
سما:ايلاف انا عارفها كويس بتحدف طوب دايما
ايلاف :عادي ياسما قالت اللي نفسه تقوله من اول يوم شافتني
سما كانت هتتكلم
بس لاقت ايلاف وقفت وبتبص على الباب بابتسامه
سما بصت لاقت ادهم ورراه امجد ورائد
ايلاف واتحركت من مكانها وجريت على ادهم وحـ.ـضـ.ـنته حمدلله على السلامه
ادهم وهو يبادلها الحـ.ـضـ.ـن الله يسلمك ياحبيبتي
ادهم وماسكها من ذراعها الاتنين وبص في عيونها انتي كويسه
ايلاف وهي تهز دماغها اه كويسه
ادهم وحاسس انها مضايقه
لما بتكون مضايقه لون عيونها بيبقا متغير مفهوش اللمعه اللي بتبقى موجوده فيها
ادهم مرضيش يتغضط عليها خصوصا والكل واقف
ساب ايلاف واتجه ل جدته وسلم عليها
بعد كده اقعدوا على الغداء
ادهم :فرح رائد وسما اول الشهر الجاي
الكل اتصـ.ـد.م وبصله من غير ما حد يتكلم
رائد بسعاده ومتلخبط من الصدمه يعني بعد عشرة ايام
ادهم :اه
سما:بس انا مش هلحق اجهز ولاحتى اجيب الفستان
ادهم:لا ان شاء الله هتلحقي والفستان موجود وجاي من بـ.ـاريس ومن ذوق صاحبتك والا انتي مش بتثقي في ذوق صاحبتك
سما بابتسامه واسعه وهي تنظر ل ايلاف لا طبعا بثق جدا كمان
سما بصت لرائد بابتسامه واسعه
رائد وحدف لها بوسه في الهواء
سما وبصت في الطبق اللي قدامها بخجل
ابتسمت ايلاف اللي كانت متابعاهم.
………
في اوضتة ادهم وايلاف
داهم كان قاعد على السرير
وايلاف نايمه على صدره
وادهم وهو بيحرك صوبعه في شعرها حبيبي مش هيقولي ماله
ايلاف وهي شارده وكأنها بتفكر مفيش حاجه انا كويسه
ادهم:بس انا مش حاسس كده فيكي حاجه متغيره
ايلاف:لا عادي بس حاسه اني مصدعه شويه
واتحركت ونزلت من على السرير
رفعت الهاتف الموجود بالغرفه
ايلاف ايوه يامديحه هاتيلي اي حاجه للصداع ..دلوقت
ادهم نزل هو كمان من على السرير دماغك وجعك بجد اتصل بالدكتور
ايلاف:لا دول شوية صداع والمسكن هيضيعهم
الباب خبط
ايلاف ولبست الروب عليها وفتحت الباب
مديحه :اتفضلي ياهانم المسكن
ايلاف بابتسامه خفيفه شكرا يامديحه
مديحه:حضرتك تؤمريني بحاجه تانيه
ايلاف:لا شكرا
مديحه مشيت وهي قفلت الباب
دخلت ملقتش ادهم سمعت صوت من الحمام فعرفت ان هو جوه
مسكت كوباية الميه واخدت المسكن وقعدت بتعب وهي بتفرك دماغها تفتكر كلام مي
ايلاف وتنهدت بضيق هو انا مش هبطل تفكير في كلامها بقا دا انا هسمع منه كتير الايام الجايه
نزلت دمـ.ـو.ع من عيونها لازم اكون اجمد من كده عشان اعرف اوجهها كويس
سمعت صوت باب الحمام بيتفتح
مسحت دمـ.ـو.عها بسرعه ورسمت ايتسامه على وجهها
ادهم خرج وهو لافف البشكير على وسطه
بصلها بشك مش مرتاح في حاجه
دخل اوضتة اللبس
لبس وخرج
ادهم:حبيبي انا نازل المكتب تحت هخلص شوية شغل
ايلاف:ماشي وانا شويه وهجهز واجي
…..
هند كانت قاعده في اوضتها
رن موبيلها برقم مجهول
هند:الو
مفيش رد
هند:الو..الو..الو
سامعه اتفاس بس صوت مفيش
هند وقفلت الخط
رن تاني
قفلت الموبيل وحطته على الكمودينو
خرجت من الغرفه
نزلت تحت ملاقتش حد
خرجت الجنينه
لاقت ايلاف قاعده لوحدها
هند وقفت وبصت عليها شويه
وقررت انها تروح تقعد معها
يتبع…
هند وقربت من ايلاف
وجلست بجانبها
ايلاف بصتلها باستغراب
بس سكتت
هند وهي بتبص قدامها ومش باصه ل ايلاف
انت عايزه مننا ايه؟
ايلاف بعد فهم:افنـ.ـد.م ؟؟
هند ودورت وشها ليها تاخدي كام وتمشي من هنا
ايلاف من الصدمه ضحكت انتي بتقولي ايه؟
هند :زي ماسمعتي انا معاكي من مليون لميه بس تمشي وتبعدي عن هنا
ايلاف :يااه ليه كل ده؟
هند:من غير ليه انتي مكان مش هنا شوفي الفرق بينا وبينك المكان ده عالي عليكي اووي فكري وهستنا ردك
هند وهي تقوم من مكانها بااي
ايلاف كانت مصدومه من كلام هند هي كانت متوقعه انهم مش هيقبلوها هنا الشخصيات دي عارفه طبعهم وكل حاجه عنهم من سما
اللي لسه متكلمش هو امجد هو اللي عليه الدور
ايلاف فاقت من شرودها على ايد بتتحط على اكتافها
ادهم:ايه ياحبيبي قاعده لوحدك ليه؟
ايلاف بابتسامه متـ.ـو.تره مفيش مردتش ادخل المكتب واعطلك
ادهم وهو يجلس بجانبها مش هطعتلني ولا حاجه
ابتسمت له بفتور
ادهم وهو ينظر في عيونها للمره المليون بسالك مالك؟
ايلاف :مفيش حاجه انا كويسه..
كملت مغيره الموضوع انا هخرج بكره مع سما هتروح تشتري شوية حاجات ناقصها
ادهم:تمام حسن السواق هيكون معاكم
…….
تاني يوم ايلاف راحت مع سما واشتروا الحاجات
رجعوا الفيلا
مكانش ادهم رجع لسه من الشغل
ايلاف طلعت غيرت هدومها ونزلت
كانت مي قاعده
ايلاف عملت نفسها مش شايفاه
ودخلت على المطبخ
الخدامين اول ماشافوها وقفوا
ايلاف :مساء الخير
الجميع :مساء النور
ايلاف بابتسامه كنت عايزه دقيق عشان اعمل حلويات
الخدامين كلهم بصوا لبعض بتعجب وسكتوا
ايلاف :ايه مالكم؟
سعديه وقربت منها حضرتك قولي عايزه تعملي ايه واحنا نعمله
ايلاف:لا انا حابه اعمل بنفسي لاني هعمل تورته صغيره كدا
سعديه:بس ياهانم دا ممنوع حضرتك مش عارفه دي اوامر ادهم بيه
ايلاف واخدت سعديه على جنب الحقيقه عارفه بس النهارده عيد ميلاد ادهم وشكل محدش هنا فاكر فحبت اعمله التورته مفاجاءه وهاخدها اوضتي محدش هيعرف حاجه بس حابه اعملها بايدي
سعديه:الحقيقه ادهم بيه عمره ما احتفل بعيد ميلاده بس لو حضرتك هتعملي ده علي مسؤليتك انا معنديش مانع لان القصر هنا له قوانين
ايلاف:متقلقيش انا اللي هقوله ان انا اللي اجبرتكم
وبداءت ايلاف تعمل التورته والخدامين كانوا بيساعدوها وبيدوها افكار
لحد ما خلصتها
طلعت قبل ادهم مايجي وغيرت هدومها عشان تكون في استقباله
كانوا قاعدين على السفره كلهم بيتغدوا
ادهم ل سما:خلصتي الحاجات اللي ناقصاكي
سما:ايوه خلصتها انا وايلاف
ادهم :تمام الفستان هيوصل بعد يومين
سما بابتسامه :تمام ايلاف ورتهوني على الموبيل تحفه
ايلاف متداخله وحلوته في الحقيقه كمان
مي بمكر:بمناسبة الحلويات
كنت شايفاكي في المطبخ وسط الخدااامين عملتلنا ايه حلو
ادهم بص ل ايلاف اللي اتـ.ـو.ترت
مي:انا هنادي على سعديه تجبلنا االي انتي عملتيه يمكن يكون شغلك حلو زي الشغالين او احلى
ادهم بعصبيه:مي خودي بالك من كلامك وشوفي بتتكلمي عن مين
مي بتلجلج انا مقولتش حاجه انا بقول بس ان ده شغل الخدامين مش شغلنا
ادهم بضيق:ملكيش دعوه مراتي تعمل االي هي عايزاها
مي بضيق ياسلام هي قوانين القصر دي تمشي على ناس وناس لا
ادهم:وانا مش بمسك لكل واحد فيكم على تصرفاته واعتقد انا سايبك تعملي براحتك في القصر اللي انتي عايزاه
مي كانت هتتكلم
ادهم شاورلها بايده تسكت
ادهم وبص ل امجد:خلي مراتك تفكر في كلامها قبل مـ.ـا.تقوله عشان مش عايز ازعل حد
ادهم وقام من مكانه ايلاف خلصي اكل وحصالني
ايلاف وقامت هي كمان من مكانها وطلعت وراه
ادهم دخل الاوضه بعصبيه
ايلاف ودخلت وراه
وقفلت الباب
ادهم وبصلها بضيق انتي مش عارفه انه ممنوع دخول المطبخ
ايلاف بتلجلج:اه عارفه بس..
ادهم قاطعه بعصبيه بس لازم تنفذي اللي في دماغك خلتني ادخل في جدال مع واحد زي مي ..وبعدين انا مش قايلك متدخليش واي حاجه عايزها قولي للشغالين يعملوها وهتكون جاهزه قدامك ها؟
ردي..
ايلاف وتجمعت الدمـ.ـو.ع في عيونها اه بس النهارده مختلف النهارده..عيد ميلادك وكنت حابه اعملك تورته
ثم اكملت ببكاء
ومكنتش هعرف حد وكنت هاجبها هنا نحتفل انا وانت مكنتش اعرف ان مي مركزه.. كده وهتقول
تنهد ادهم بضيق وقرب منها ادهم وهو بيمسح دمـ.ـو.عها..طيب اهدي حبيبتي انتي كنتي بره كان ممكن تشتري واحده
ايلاف بضيق:ادهم دا احساس ..دا حب انا بطلعه في الحاجه دي وهو مش صعب اني اشتري بس اناحبيت اعملها بايدي
ادهم واحتضنها انا اسف خلاص بطلي عـ.ـيا.ط
وضع قبله خفيفه عل شفاتيها بحبك
ايلاف:وانا كمان بحبك اووي
ادهم وسابها
ورفع التليفون
ادهم:سعديه ابعتي التورته االي ايلاف هانم عاملها
وقفل
ادهم وقرب منها وحاضنها عشان نحتفل انا وانتي بس با اجمل عيد ميلاد في حياتي اللي انا اصلا مبحتفلش بيه
ايلاف:ليه؟
ادهم:من وقت ما امي مـ.ـا.تت لان هي اللي كانت بتحتفل بيه
ايلاف:الله يرحمها
الباب خبط
مديحه ودخلت التورته على ترابيزه
وجمبها اطباق وسكاكين وشيوك
وخرجت
ادهم وبص للتورته باعجاب واطلق صافره واووو ايه الجمال ده
ايلاف بابتسامه بجد عجبتك
ادهم :اه تحفه وقبل ايدها ربنا ميحرمنيش منك ابدا
ايلاف:كل سنه وانت طيب
ادهم :كل سنه وانتي في حياتي…
…..
تاني يوم الصبح
نزل ادهم وايلاف ماسكه في ايده
مي بصتلهم بغيظ كانت متخيله انها هتعمل بينهم مشكله
قعدوا على السفره وبدوا يكلوا ومفيش حد اتكلم في حاجه
وبعد كده ادهم راح الشغل
في الشركه
هند كانت قاعده في مكتبها
اقترب منها
على:صباح الخير
هند:صباح النور اي خدمه
على بتردد كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع
هند:افنـ.ـد.م اتغضل
على:هو احنا ممكن نقعد في الكافتريا
هند بصتله بدهشه
على:دا بعد اذنك يعني مش هاخد من وقتك كتير
هند :ماشي اسبقني وهحصلك
بعد نص ساعه راحتله
هند وهي تقعد خير؟
على:تشربي ايه الاول
هند:ادخل في الموضوع على طول انا مش عايزه اشرب حاجه
على بتـ.ـو.تر:انا معجب بيكي وبحبك…وكنت عايز اتقدملك واكلم الاستاذ امجد اخو حضرتك ..بس قولت اكلمك الاول
مبترتبطش بحد وياريت متتكلمش تاني وتوفر على نفسك الكلام
على:طيب حتى فكري
هند:لا مبفكرش في حد
وقامت وقفت بسرعه ومشيت من غير مـ.ـا.تسمع ولاكلمه
………
في اخر اليوم الكل وصل البيت
ايلاف وهي بتبص اتجاه الباب ادهم مرجعش
ايلاف ل رائد:اومال ادهم فين
رائد باستغراب هو مارجعش دا حتى طلع قبلنا
سما:ممكن يكون راح مشوار قبل مايرجع
ايلاف:ممكن
رن موبيل امجد
امجد لقاه ادهم
امجد باستغراب:الو
:ايوه حضرتك صاحب الموبيل ده عمل حادثه ونقلوه مستشفى
امجد بقلق:حادثة ايه؟…طيب عنوان المستشفى
الكل التف حولين امجد وايلاف اللي مكانتش حاسه برجليها
رائد:ايه يابني في ايه؟
امجد وابتلع ريقه ادهم عمل حادثه وفي مستشفى…
يتبع…
في احدى المستشفيات الكبرى كان الجميع يقف خارج الغرفه منتظرين خروج الطبيب القلق هو سيد الموقف
ايلاف تبكي وبشـ.ـده وبجانبها سما تحاول تهدئتها وهي الاخرى لاتكف عن البكاء
وامجد ورائد يقفون في قلق
وزهيره تجلس والقلق يسيطير على ملامحها وهي تحاول ان تكون قويه
وهند تقف وبجانبها مي التي تحاول ان تكبت فرحتها
خرج الطبيب من الغرفه
اقترب منه الجميع
رائد :طمنا يادكتور ادهم عامل ايه؟
الدكتور:متقلقوش مفيش غير كسر واحد في دراعه
حمد الله الجميع ماعدا مي اللي تراجعت في الاخر بضيق
الدكتور باسف:بس للاسف الخبطه كلها كانت في الدماغ والمريـ.ـض دخل في غيبوبه ومش عارفين هيفوق امتى
شعرت ايلاف بان قدمها لا تحمل استندت على سما بتعب اقتربها من رائد وسندها
رائد :ايلاف امسكي نفسك تعالي اقعدي هنا
رائد وقعدها وقعد سما جمبها
وراح عند الدكتور
رائد :دكتور احنا ممكن نسفره بره يتعالج
الدكتور :ملوش اي لازمه المريـ.ـض كويس جسديا بس الغيبوبه دي ربنا يعلم هيفوق منها امتى ممكن بعد ساعه بعد يوم بعد شهر بعد سنه
امجد:سنه؟؟؟؟
الدكتور:ايوه يافنـ.ـد.م احنا منعرفش هيفوق امتى عن اذنكم
حالة صمت مسيطره على الجميع
ايلاف تبكي وكأنه فقدت الدنيا ومافيها فهو حبيبها الذي تشعر دائما معه بالامان
بعد كده روحوا ايلاف كانت مصممه تاب معه بس رائد رفض وفضل هو معه
عدى اسبوع ومفيش جديد ادهم في دنيا تانيه ومش حاسس بحاجه
وايلاف كانت بتصمم تروحله كل يوم وتقعد معه وتتكلم معه
……
مي كانت قاعده هي وهند
ايلاف كانت راجعه من المستشفى بتعب
ايلاف بصوت متعب:مساء الخير
الاتنين:مساء النور
ايلاف وطلعت على غرفتها على طول
مي بضيق:امتى تغوري بقا من وشنا ونرتاح
هند:هو ايه طول ما ادهم موجود هي هتفضل موجوده
مي:هو انتي فاكرك ادهم هرجع تاني انا سالت الدكتور وقالي بنسبة2%هيقوم من الغيبوبه دي
……
ايلاف كانت قاعده في اوضتها
بتفكر في ادهم
رائد وسما باتوا معه النهارده وهي ميعادها تبات بكره
سمعت حركه في البلكونه
طلعت تبص لاقت حد حط ايده على بوقها ودخلها الاوضه
واخيرا شال ايده من على بوقها
ايلاف وهي بتاخد نفسها انت مين وعايز ايه؟
الشخص ده وبداء يقلع هدومه
ايلاف بصدمه :انت مـ.ـجـ.ـنو.ن انت يابنى ادم انتي عايز ايه
:عايزك ياحلوه
ايلاف:انت اهبل دا انا هصوت والم عليك الدنيا
:طيب ماهو انا عايز كده
وبداء يقرب منها
في الوقت ده اتفتح باب الاوضه بسرعه
وكانت مي:مش قولتلك يا امجد انا بقالي كذا يوم اسمع صوت هنا
امجد وقرب منهم الشخص دا خرج على البلكونه بسرعه ونط منها
امجد ملحقوش
رجع تاني ل ايلاف اللي كانت في صدمه
لسه هتتكلم
ايلاف انا..
امجد ضـ.ـر.بها بالقلم على وشها انتي انسانه قذره ومتستاهلش اللي ادهم عمله عشانك دا كفايه انه لمك من الشارع وجابك هنا
ايلاف وعيونها كانت بتنزل دمـ.ـو.ع وبس
امجد وماسكها من ذراعها وجره بره الاوضه
ونازلها من على السلم
الشغالين كلهم طلعوا على الصوت
وزهيره خرجت من اوضتها
زهيره بصدمه من منظر امجد وايلاف في ايه؟
امجد بعصبيه الهانم المحترمه اللي ادهم جابهلنا من الشارع كان معها واحد فوق في اوضتة نومها ..بس الكـ.ـلـ.ـب هرب
زهيره بعدم تصديق لا مستحيل ايلاف تعمل كده
امجد بعصبيه:اكتر بقولك ياتيتا مخرجه من اوضته نومها والهانم لابسه زي ماهي كده
ايلاف وكانت بتعيط بس ومش بتتكلم
امجد :انتي مش هتقعدي هنا ثانيه واحده وانا متاكد ان ادهم لما يفوق مش هيسيبك على ذمته ثانيه واحده
وكمل جر فيها لحد ما طلعها بره القصر وقفل ااباب بعنف
امجد للشغالين واقفين كده ليه يلا على شغلكم
زهيره قعدت على الكرسي بتعب في حالة صدمه فوق بقا يا ادهم
……
ايلاف خرجت وهي بتبكي مكانتش عارفه تروح فين ولا تعمل ايه وهي لابسه البيجامه
سمعت صوت من وراه
ايلاف هانم..ايلاف هانم
ايلاف بصت وراها
لاقتها مديحه
مديحه وهي تعطيها الكاردجان وطرحه البسي دول
ايلاف مسكتهم بايد مرتعشه وتبكي ولبستهم
….
ادخلي ياهانم تعالي
دخلت ايلاف بتردد
مديحه:تعالي مفيش حد هنا
ايلاف دخلت وقعدت تبص في الشقه
مديحه:معلش بقا الشقه مش قد المقام
ايلاف بعيون متورمه من كثرة البكاء انا كنت ساكنه في شقه اقل من دي ياريتها دامت..وفضلت قاعده فيها
مديحه وقربت منها طيب اهدي ان شاء الله ربك هيفرجها
ايلاف ببكاء:انتي مصدقه اني اعمل كده يامديحه
مديحه:ابدا ياهانم اللي يعرفك عمره مايصدق كده ابدا بس هو ايه اللي حصل
ايلاف ببكاء:كنت قاعده في الاوضه سمعت صوت من البلكونه طلعت ابوص لاقيت الرجل ده لسه هتكلم حط ايده على بوقي ودخلني اللاوضه وخلع هدومه وفجاءخ الباب انفتح وكان امجد ومي والباقي انتي عارفه
مديحه:ااه دا حاجه مترتبه بقا
……….
في الصباح
سما وهي تقف مكانها بغضب مستحيل ايلاف تعمل كده انتوا مجانين
امجد بعصبيه خودي بالك من كلامك كفايه البلوه دي انتي السبب في معرفتها في الاول
سما:اتكلم باسلوب احسن من كده انا بقول ايلاف مستحيل تعمل كده
امجد:انتي غـ.ـبـ.ـيه يابت بقولك لقيته عريانه في اوضتها والهانم واقفه جمبه بالبيجامه ومي سمعت قبل كده اصوات من الاوضه
سما ببكاء كدب مش حقيقه وقربت من رائد وزهيره والله مستحيل ايلاف تعمل كده مستحيل وادهم لما يفوق مش هيصدق كده
امجد:ليه هو انتي فاكره انه هيسيبها على ذمته بعد ما يعرف
……..
عدى اسبوع
مديحه:يعني ايه هتشتغلي ياست هانم هو اانا قصرت معاكي في حاجه
ايلاف:لا يامديحه والله انتي مقصرتيش بس انا لازم اشتغل وخصوصا ابني ده لما يجي مين هيصرف عليه
مديحه:بس انتي تعبانه وبعدين هو انتي مش ناويه ت عـ.ـر.في اهله
ايلاف :اهله مين دا لو عرفه ممكن يموته وادهم في دنيا تانيه والله اعلم لو فاق هيصدقهم والا لا وممكن ميعترفش ان ده ابنه
مديحه بس انتي مظلومه ياست ايلاف
ايلاف:حسبي الله ونعم الوكيل ربنا ينتقم منهم
عد 4شهور
ايلاف كانت فتحت كشك في الشارع اللي ساكنه فيه مع مديحه وكانت بتبيع فيه
….
في الشركه
كان رائد وامجد بيخلصوا شغل
رن موبيل رائد
وكانت المستشفى
رائد ورد بسرعه
الو ..ايه ..طيب انا جاي على طول
رائد قفل واخد مفاتيحه واتجه للخارج
امجد :في ايه؟
راائد وهو خارج من غرفة المكتب ادهم فاق وطلبني في المستشفى
وخرج واتجه للمستشفى
وبسرعه للاوضه اللي فيها ادهم
رائد بسعاده وهو يقرب من ادهم ويحـ.ـضـ.ـنه ادهم حمدلله على السلامه
ادهم بتعب:الله يسلمك ..مجبتش ايلاف معاك ليه؟
رائد وجلس امامه بتـ.ـو.تر اصل..
ادهم:اصل ايه؟
رائد:ادهم نروح وهناك هتفهم كل حاجه
ادهم بعصبيه:رائد فهمني في ايه؟ ايلاف جرالها حاجه
رائد:اسمع من امجد عشان هو اللي شاف انا مشوفتش حاجه…
في القصر
ادهم وهو يقف بعصبيه انت بتقول مستحيل
امجد :دا االي حصل وشوفته بعيني
ادهم:انتوا اصلا جهلاء في تفكيركم جهلاء في مشاعركم حتى في دينكم جهلاء…ثم انت ازاي تمشيها من هنا
امجد بصدمه:كنت عايزني اسيبها هنا يا ادهم بعد االي قولتهولك
ادهم:اه عشان هي مراتي مش مراتك انا االلي اقرر اذا كانت تمشي اولا
ادهم وباعلى صوته ياسعديه ..ياسعديه
رائد :احنا مشينا الخدامين اللي كانوا هنا غيرناهم
ادهم بصلهم بضيق
واتجه خارج القصر
فضل يلف بالعربيه راح المنطقه القديمه االي ايلاف كانت ساكنه فيها بس محدش شافها هناك
راح شقته وسال البواب اذا كانت جاءت هنا والا لا
البواب قاله لا
قعد في العربيه محتار ومش عارف يعمل ايه
فضل اكتر من اسبوع بيدور عليها في اماكن كتير ومستشفيات واقسام في اليوم اللي خرجت فيه من القصر لكن بردوه موصلش لحاجه
وفي يوم كان راجع من بره
وداخل القصر
البواب نادي عليه
ادهم بيه
ادهم وبصله
االبواب قرب منه لو عايز توصل للهانم دور على مديحه بنت سعديه
ادهم بتذكر:مديحه انا ازاي راحت من بالي بس انت ليه متاكد
البواب:انا شوفت مديحه وهي بتجري وراه الهانم يوم ما امجد بيه خرجها وكانت بتديها هدوم ومشيت معها
ادهم بلهفه:تعرف عنوانهم
البواب اه يابيه ساكنين…
ادهم ركب العربيه واتجه للعنوان اللي قاله عليه البواب
ادهم ركن العربيه في ااول الشارع
لانه مكانش عارف يدخل بها عشان الشارع ضيق
نزل ومشي شويه
لاقى كشك قدامه
قرب من الكشك
ادهم مساء الخير
تسمرت مكانها عند سماع صوته
اادرات نفسها ببطء
ادهم وبص لاقها واحده منقبه
ادهم :لو سمحتي في واحده هنا اسمها سعديه وبنتها اسمها مديحه ساكنين في المنطقه دي
ايلاف وكانت بتتنفس بسرعه ومردتش ترد لو ردت اي رد هيعرف صوتها
هي لابسه النقاب عشان محدش يعرفها
ادهم وفاضل يبص في عيونها حاسس بحاجه غريبه
جواه
ايلاف واشارت بايدها لودنها انها مش بتسمع واشارات اتجاه بوقها انها مش بتتكلم
ادهم وهو كمان يشير الى ودنه مش بتسمعي وبشير لفمه بالنفي ومش بتتكلمي
هزت ايلاف رأسها بالايجاب
ادهم واشار لها بايده ومشي
ايلاف بسرعه لمت كل حاجه وقفلت الكشك واتوجهت للعماره اللي ساكنه فيها
ايلاف وقفت قدام باب الشقه رفعت النقاب وبطلع المفتاح من شنطتها
رفعت وشها واتفاجاءت باللي واقف قدمها
ادهم كنتي متخيله مش هعرفك يمكن لو الاحساس غلط بس عيونك دوول عمري ما اتوه عنهم
ايلاف ودمـ.ـو.عها نزلت من عيونها في صمت
ادهم انادورت عليكي في كل حته
ادهم وقرب واحتضتنها واحشتني اووي
كل ده وايلاف ساكته
وفجاءه الباب اتفتح
ادهم وايلاف بصوا
كانت مديحه
مديحه بابتسامه حمدلله على السلامه يا ادهم بيه
بس ياريت تدخلوا جوه احسن عشان الناس اللي طالعه واللي نازله
دخلوا جوه
ايلاف حكت كل حاجه ل ادهم
ايلاف ببكاء:والله دا كل اللي حصل
ادهم:انا مصدقكي ياحبيبتي من غير مـ.ـا.تحلفي انا ثقتي بيكي ملهاش حدود
مديحه ووضعت امامهم
كوبان من الشاي
ادهم:شكرا يامديحه ويلا جهزي نفسك عشان هنرجع القصر
مديحه:ماشي يابيه بس كنت عايزه اقول حاجه لحضرتك الاول
ادهم وبص لها بانتباه
مديحه بتـ.ـو.تر مي هانم انا سمعتها وهي بتتكلم مع حد في الموبيل وبتقوله تعالى بس ياسيد وانا هدخلك ونفذ اللي قولتلك عليه
بس معرفش كانت بتكلم مين
ادهم ووقف بتفكير ماشي نروح القصر وبعدين نبقا نشوف الموضوع ده
ايلاف :وفي حاجه كمان
ادهم:ايه؟
ايلاف:انا حامل
……
بعد ساعه وصلوا القصر
الكل كان موجود
مي اول ماشافت ايلاف اتصـ.ـد.م ازاي ترجع
وامجد مكانش متوقع رجوعها
بس ايلاف كانت اقوى من الاول مكانتش خايفه مكنتش اصلا حاطه حد في دماغها
سما جريت عليها وحـ.ـضـ.ـنتها حمدلله على السلامه ياايلاف
ايلاف بابتسامه:الله يسلمك
ادهم:مديحه خودي الهانم واطلعوا فوق عشان ترتاح
مديحه:حاضر يابيه
وطلعوا فوق
ادهم :اسمعوا ايلاف مراتي واهانتها من اهانتي واللي هيفكر بس يبصلها بصه متعجبنيش ما يلومش غير نفسه
مي طلعت فوق بضيق
وامجد خرج للجنينه
رائد وقرب من ادهم وحط ايده على كتف ادهم حمدلله على سلامتها يا ادهم
ادهم:الله يسلمك
……..
فهمتي يامديحه هتعملي ايه
مديحه:اه يابيه فهمت
ادهم:تمام الخط مفتوح وانا هسمع كل الحوار اللي هيدور بينكم
مديحه :تمام يابيه فهمت والله
ادهم:مي مش سهله ولو عرفت انك بتسجللها هتعيش الدور
مديحه :متقلقش يابيه
……..
مديحه وخرجت من الاوضه
مي كانت قاعده تحت
مديحه:مساء الخير ياهانم
مي:عايزه ايه
مديحه:براحه شويه دا انتي لسه موجوده هنا بسببي
مي وهي تقف:افنـ.ـد.م ياختي انت اتهبلتي يابت
مديحه :بامارة سيد اللي انتي كلمتيه عشان يجي يدخل اوضة ايلاف هانم
مي واتـ.ـو.ترت:انتي بتقولي ايه الكلام ده مش حقيقي
مديحه:لا حقيقي وانا لو قولت الكلام ده ل ادهم بيه يالهوووي الدنيا هتقوم مش هتقعد
مي:بت انتي واخلصي عايزه ايه
مديحه:لا كده منتفقش انا هروح ل ادهم بيه
مي وتمسكها من ذراعها لا قولي عايزه ايه اخلصي
مديحه:عايزه 4مليون جنيه
مي:دا انت جشعه
مديحه:يعني عشتك في القصر ده متسواش 4مليون جنيه
مي:ماشي
مديحه:امتي؟
مي:بكره ..بس اياكي تنطقي حرف واحد
مديحه:ماشي بس قوليلي انتي عملتي معها كده ليه؟
مي بغل:عشان بنت البايعه متجيش تعمل عليا هانم ادت لحتةواد صـ.ـا.يع 2000جنيه وقولتله يدخل اوضتها ويقلع هدومه بس وطبعا هي هتبقا قاعده براحتها واختارت اليوم اللي سما وامجد مش موجودين واللي اقدر اقنع
امجد فيه وكنت خلصت منها
بس للاسف رجعت تاني بنت البايعه
ايلاف جاءت وقفت قدامها
وضـ.ـر.بت مي بالقلم على وشها ودا من بنت البايعه عشان متنسهاش ابدا
مي بصلتها بغل وهي حاطه ايدها على وشها وبصت على ادهم اللي واقف وراها بيبصلها بغضب
مي لحظت دخول امجد
جريت عليه وهي بتمثل العـ.ـيا.ط
الحقني يا امجد
امجد وهو بيحـ.ـضـ.ـنها وملاحظ الاثار اللي على وجهها في ايه؟
ايلاف :ضـ.ـر.بتني من غير سبب وادهم واقف جميها متكلمش معملتش حاجه
امجد وقرب منهم في ايه يا ادهم ايه اللي حصل
ادهم وبص لمي باستحقار اسمع بنفسك
ادهم وشغل التسجيل
امجد مكانش مصدق االي سمعه هو صحيح كان رافض وجود ايلاف في البيت بس مش لدرجة انه يفتري على حد
ادهم:واعتقد القرار دلوقتي قرارك
امجد وقرب من مي اللي كانت خايفه منه وضـ.ـر.بها بالقلم انتي طالق طاالق طالق
مي ببكاء:لا يا امجد لا
امجد:اطلعي بره وكل حقوقك هتوصلك مش عايز اشوف وشك سامعه يلا يره
مي وخرجت بسرعه خوف منه
امجد ووقف قدام ايلاف انا اسف احنا ظلمناكي كتير
ايلاف بابتسامه:ولايهمك انا اللي اسفه اني كنت السبب في الموقف ده
امجد:انتي ملكيش ذنب في حاجه
ثم اكمل وهو ينظر في بطنها خودي بس بالك من نفسك عشان ولي العهد اللي جاي ده
ايلاف وهي تنظر الى بطنها بابتسامه:حاضر
…….
جيه يوم فرح سما ورائد
ايلاف وهي تنظر لبطنها في ايه يعني لو كان الفرح اتاجل لبعد ماولدت شوف بطني عامله ازاي في الفستان
ادهم وهو يقبل بطنها والله قمر
ايلاف بابتسامه ربنا يخليك ليا
ادهم ويخليكي ليا ياروحي
يلااا
ايلاف:يلا
وخرجوا من القصر وروحوا على القاعه اللي موجود فيها الفرح
الكل كان هناك
ايلاف كانت قاعده هي وزهيره على ترابيزه وادهم بجانبهم
وسما كانت اموره بالفستان اللي عجبها اووي وعجبها ذوق ايلاف وكانت قاعده جمب رائد
رائد وهو يقبل ايدها مـ.ـا.تيجي نقوم نروح ونسيب الناس دي
سما بزعل:انت عايز تبوظ فرحي
رائد بمكر:الفرح هناك مش هنا ياقمر
سما بخجل بطل بقا الله
…..
امجد كان ماشي في الفرح
خبط في واحده كانت هتقع
امجد وهو يمسكها حاسبي
سمر ووقفت :انا اسفه
امجد وبص لاقها سمر السكرتيره لا عادي خودي بالك بس وانت ماشيه
سمر بخجل اصل انا لابسه كعب عالي ومش بعرف امشي فيه
امجد بضحك طيب وانتي ايه اللي غصبك
سمر:عشان الفستان
امجد:اممم انتي سيبتي خطيبك ليه
سمر بتفاجاء وهي تشعر بالاحراج مفيش نصيب
امجد وحس انه اطفل عليهاسوري مش قصدي حاجه
سمر:لا عادي ولاحابب احكيلك احكيلك
امجد :اوك احكي
……….
كانت تجلس وهي تنظر اتجاه ادهم وهو ياكل ايلاف الجاتوه بابتسامه
هند وحست انهم ظلموا ايلاف كتير لمجرد انها بنت فقيره ومش غنيه زيهم
الحب اهم من كل ده
المشاعر الحاجه الوحيده اللي منعرفش ندفع فيها فلوس
عينها جاءت عليه وهو قاعد يبوصيلها
هند وشاورتله بايدها
على وجيه ناحيته
على بابتسامه عقبالك
هند:قريب ان شاء الله
على وكشر ربنا يصلحك الحال
هند وابتسمت على تكشيرته على
على وبصالها بانتباه كلم امجد انا موافقه
على وقام نط من مكانه بفرح بجد
هند:ايوه ومتسالش تاني عشان مغيرش راي
على وشارور على بقه بصمت يعني هيسكت
ابتسمت هند على حركته
وقعدوا يتكلموا شويه
فجاءه سمعوا صوت صراخ
بصوا
لقوا ادهم شايل ايلاف وبيجري لخارج القاعه الظاهر انها بتولد
الكل خرج وراه ادهم
رائد هو كمان شال سما وطلع يجري
وركبها العربيه
سما:انا رايحين فين دا مش طريق المستشفى
رائد هنروح بس نخلص حاجه على مايكونوا خلصوا ونروحلهم
سما:انت بتهزر يا رائد ده وقته
رائد :والله انتي اللي بتهزري حـ.ـر.ام عليكي بقالي سنين مستني
….
انتهت القصه

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات