رواية نور الجاسم جاسم ونور كاملة جميع الفصول

رواية نور الجاسم هي رواية رومانسية تقع احداثها بين جاسم ونور والرواية من تأليف نيللي ياسر في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية نور الجاسم لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية نور الجاسم هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية نور الجاسم تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية نور الجاسم جاسم ونور كاملة جميع الفصول

رواية نور الجاسم من الفصل الاول للاخير بقلم نيللي ياسر

شاب ماشي وخبط في بنت و قف وبص ليها ببرود ومستني أنها تزعقله وتقوله انت حمار اعمي مبتشوفش..الخ"
جاسم: بقولك ايه انا مش ناقص وجع دماغ انتي اللي خبطيني ف مش عايز أسمع كلامكم المعفن ده ع الصبح.
البنت ببكاء: ا  انا اسفه  والله  اانا  اللي غلطانه.
  " جاسم: الصراحه استغربت انا اللي خبط فيها وهي لايه بتعيط بس كنت هلف وامشي سمعت صوتها وهي بتعيط لفيت لقيتها قاعده علي الرصيف وبتعيط والكتب بتاعتها علي الأرض معرفش لايه روحت قعدت جنبها"
جاسم: طب انتي بتعيطي لايه دلوقتي.
نور: ع  علشان  انت  زعقـ.ـتـ.ـلي  و   وبابا كمان هيزعقلي.
جاسم: بابا!!... انتي عندك كام سنه.
نور بدمـ.ـو.ع: 19 سنه وده اول يوم ليا في الجامعة.
جاسم: طب انا اسف اني زعقت بس كنت متعصب شويه.
  " بدأت تلم في حاجتها وبعدين قامت علشان تمشي"
جاسم: طب تحبي اوصلك.
نور بهدوء: لا شكراً.
  " لفت علشان تمشي بس انا ندهت عليها"
جاسم: يا انسه.. أنتي اسمك ايه.
  " لفت علشان تقولي اسمها والشمس كانت ضـ.ـر.به في عنيها العسلي وحاجه كده زي القمر"
نور: أسمي نور عن أذنك.
  " ومشيت وانا روحت البيت وانا بفكر فيها وفي إسمها الجميل وجمالها بس فجأة جه في بالي الكلمه بتاعت بابا هيزعقلي..معقوله انسه كبيره خايفه من والدها لدرجه انها تعيط وهي معملتش حاجه أصلا.. و بعدين افتكرت حاجه وحطيت أيدي في جيبي"
.... " عند نور واقفه قدام باب الشقه وخايفه تخبط بصت في الساعه تاني وكانت 3 العصر خافت اكتر بس خبطت في الاخر واول لما الباب اتفتح واحد شـ.ـدها من شعرها لجوه"
كارم: كنتي فين يا بنت ال*** يا وس*** الساعه 3 العصر والهانم لسه جايه.
نور ببكاء و وجع: اااه..والنبي يا بابا سيبني انا معملتش حاجه ورحمه ماما سيبني ااااه!!.
كارم: داهيه فيكي وفي امك جابت ليه بت كـ.ـلـ.ـب مش هتعرف تسندني لما اكبر اتفووو عليكي وعلي امك!!.
نور: يا بابا حـ.ـر.ام عليك هي ماما ذنبها ايه دي حاجه مش بايديها.
كارم: مش فاضل غير بنت وس** زيك تقولي ايه الحلال و الحـ.ـر.ام ده انتي هتتربي من اول و جديد.
  " ونزل فيها ضـ.ـر.ب وهي بتصرخ جـ.ـا.مد لغايه لما أبوها سابها وخرج من الشقه وهي بتعيط ومش قادر تقوم والموبايل بتاعها رن وكان رقم غريب"
نور ببكاء: ا   الو.
جاسم: انسه نور.
نور ببكاء: ايوه مين حضرتك.
جاسم: انا الشاب اللي خبط فيكي الصبح..انتي كويسه.
نور ببكاء: ااا..انت أسمك ايه.
جاسم: احم..جاسم.
نور ببكاء: ابوس رجلك الحقني انا..انا عرفاك ممكن تيجي ليا دلوقتي في العنوان*** ومعاك مأذون.
جاسم بصدمه: مأذون...مأذون لايه.
نور ببكاء أكثر: انا كتب كتابي النهارده علي تاجر مخدرات ممكن تيجي وانا هفهمك والله كل حاجه بس تعالي بسرعه.
جاسم: حاااضر..حاضرر انا جي.
.....
   " مخلوقه اقتحمت حياتي بدون أذن.. ولاكن لماذا انا سعيد🖤🖤✨"
  " نور بنت عندها 19 سنه بيضه وشعرها دهبي كده زي الصوره وعنيها عسلي وقصير والناس بتفتكرها عندها16 سنه مثلاً بس هي هاديه جداً ومش محجبه امها متـ.ـو.فيه ومعندهاش اخوات "
" جاسم شاب عنده29سنه امحاوي وعنيه لونها أخضر فاتح شعره بني فاتح ودقنه بني شخصية عصبيه ومتملكه جدا معندوش غير أخته اسمها ملك وعندها18 سنه وجميله اوي.
جاسم: حاضر..حاضر انا جي.
  " نور دخلت أوضتها وقعدت تعيط علي حظها الوحش ومعامله ابوها القاسيه جدا وبعدين مسحت دمـ.ـو.عها وقامت تصلي وبعدين بدأت تكلم ربنا..معندهاش حد غير 💔"
نور ببكاء: يارب انا والله مش مستحمله اي حاجه بتحصلي انا مستاهلش.. عارفه أنه اختبـ.ـار ليا بس ليه مش بيخلص..
  " وقعدت تفتكر أمها واهانه أبوها ليها و لأمها"
« فلاش بااك»
الاب: انتي يا زفته..تعالي يا روح امك مش هنادي كتير.
الأم بخوف وهي بتقرب: و  والله انا مكنتش اقصد.
الأب: بتشتكيني لأختي..ههههه..اهي خدت علي دماغها وانتي هتتربي من اول وجديد..مش كفايه مستحملك انتي والمقرفه بنتك..داهيه تاخدكو.
  " كل ده و نور واقفه ماسكه العروسه بتاعتها وبتعيط وكان عندها7 سنين بس"
الأم: انا ذنبي ااااااااااايه..مش بايدي اجيب ولد او بنت.
الأب: وانتي مش لزماني بس لولا أن عمي وصاني عليكي قبل ما يموت كان زماني طلقتك من بدري.
الأم: وانت كده بتعمل بوصيه عمك..كل يوم اهانه وبتقولي وصيه عمي.. حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا اخي.
الأب: يا بنت ال*** يا و*** بتدعي عليا انا يا وا.طـ.ـيه.
  " ونزل فيها ضـ.ـر.ب ونور بتعيط جـ.ـا.مد"
« باااك».
نور ببكاء: طول عمره بيكرهني...بس خلاص انا لازم اهرب واتصرف بس يارب يطلع طيب زي ما شوفته في الحلم.
.... " عند جاسم"
ملك ( اخته): جاسم..انت رايح فين.
جاسم بسربعه: معلشي يا كوكي لما اجي هفهمك.
ملك بغمزه: مقابله من بتوع نص الليل.
جاسم ضحك: اخرسي انتي يا ام نص لسان..خلي بالك من نفسك ومتفتحيش لحد تمام .
ملك: ماشي..
  " جاسم راح العنوان بتاع نور وطلع خبط علي الشقه ومعاه المأذون"
جاسم: تك..تك.
نور برعـ.ـب: م  مين.
جاسم: انا جاسم.
  " نور فتحت وكان باين علي وشها الدمـ.ـو.ع والحزن وكانت لابسه فستان لونه لبني بكم وكوتشي أبيض ورافعه شعرها على هيئة كحكه نازل منها خصل"
جاسم: نور...انتي كويسه.
نور بدمـ.ـو.ع: ممكن تدخل وانا هفهمك...اتفضل يا سيدنا الشيخ.
جاسم بعد لما دخل: ليه طلبتي اجيب معايا مأذون.
نور بـ.ـارتباك: علشان...علشان..ت  تتجوزني.
جاسم بصدمه: انتي بتقولي ايه.
الشيخ: هو انتو مخطوبين يا ابني.
جاسم بعصبية: أهدي انت يا حج دلوقتي.
 " نور خافت ورجعت لورا ومعرفتش هو اتعصب لايه..هبله"
جاسم: انتي مش بتقولي كتب كتابك النهارده.
نور: أبوس رجلك اكتب عليا دلوقتي انا ابويا زمانه جاي ومعاه تاجر مخدرات عايزني اتجوزه.
جاسم: انا مش فاهم حاجه؟!.
نور ببكاء: انا اعرفك...ش  شوفتك في الحلم انهارده قبل ما اروح وكنت طيب اوي..انا عارفه أن الكلام اللي بقوله اهبل بس ممكن تكتب عليا دلوقتي ولما نمشي هحكيلك.
جاسم: أنتي.. أنتي اكيد....
نور بدمـ.ـو.ع وباصه في عينه: ارجوك.. أنا محتجاك.
  " جاسم حس أنه مش مظبوط كده لما بصت في عنيه وحس بإحساس غريب ونسي غضبه منها"
جاسم للشيخ: اكتب الكتاب يا سيدنا الشيخ.
  " نور ابتسمت و سط دمـ.ـو.عها وهو أبتسم لما ضحكت "
  " اتجوزو  عـ.ـر.في لأكن جاسم هيوثق الجواز بس اتقلو"
جاسم: مبروك.
نور بهدوء: الله يبـ.ـارك في...
الأب: انتي بتعملي ايه يا بنت ال***.
  " نور استخبت وراء جاسم اللي حس أن ده أبوها"
جاسم: انت حمايا بقي صح!!.
الأب بغضب: حماك مين يا مـ.ـجـ.ـنو.ن انت.
جاسم ببرود: تؤ تؤ عيب كده يا انكل.
الراجـ.ـل اللي جي مع ابوها: انت مين.
جاسم: انا جوزها.
الراجـ.ـل: انت مش قولتلي أنها لسه بنت ومش متجوزه ( بيكلم ابوها هو ده تاجر المخدرات).
الأب: في حاجه غلط ..اتكلمي يا بت.
جاسم:عن أذنك بقي يا انكل علشان النهارده دخلتنا .
  " وخد ايد نور وهي مرعوبه ومش مصدقه أنها اتحررت من البيت ده حتي لو لأيام.. وأبوها اتعصب جدا وراح نحيه الشيخ وحكاله من اول لما دخلو البيت"
...( في عربيه جاسم كان قاعد ساكت ونور شارده بس قررت تتكلم).
نور: انا عرفه انك عايز تفهم  وانا هفهمك انا الصبح قبل ما اروح الجامعه حلمت بيك وكنت ماسك أيدي وقدامنا شيخ وبنكتب الكتاب بتاعنا ولما خبط فيك محبتش أحكي وقولت صدفه بس أبويا مكنش عايز يدخلني جامعه لأسباب هقولهالك بعدين بس مع الحاح عمتي وافق بشرط أن أول عريس يتقدم اتجوزو انا وافقت وقولت أن مفيش عرسان هتيجي دلوقتي بس من أول يوم ليا في الجامعه اتقدملي الشاب اللي شوفته هناك ده ساعتها انت جيت في بالي ...هو انت جبت رقمي منين؟!.
جاسم: لما حاجتك وقعت وقع منها ورقه مكتوب عليها رقم جربته وطلع رقمك.
نور: ايوه علشان كنت لسه جايبه الخط جديد.
نور: هو انت أسمك جاسم صح 
جاسم: ايوه عرفتي منين.
نور: انت جوزي!!.
جاسم ضحك: ههههه..
نور ببرود: الشيخ وهو بيكتب الكتاب قولت اسمك.
جاسم: احم..عندك حق.
نور: هو انت بتشتغل ايه.
جاسم: زعيم ماڤيا!!.
نور: انت بتهزر صح.
جاسم ببرود: ههزر لايه انتي بتسأليني وانا جاوبت.
نور: انت بتقول ايه.
جاسم: انا زعيم  م  ا  ڤ  ي  ا  صعبه.
نور فتحت الباب بتاع العربية وجاسم بحركه سريعه**
" نور فتحت باب العربية علشان تنط بس جاسم بحركه سريعه مسك وسطا وقفل الباب وكانت قريبه منه وهو بيضحك وهي سرحانه في ضحكته"
جاسم بيضحك: انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه يا بت..ههه .. هترمي نفسك.
نور: ممكن ... ت.. تبعد.. شويه!!.
جاسم: انا دكتور جراحه أكبر دكتور جراحه في مصر والشرق الأوسط ها ارتحتي كده.
نور: هرتاح اكتر لو بعدت شويه.
   " جاسم بعد شويه وهى سكتت لغايه لما وصل قدام ڤيلا شيك في كمبوند وشكلها مبهج ولونها ابيض من بره"
جاسم: دي الڤيلا بتاعتي قبل ما أنزل عايز اعرفك كام حاجه عني انا معنديش أهل ابويا سابني وانا طفل صغير  منعرفش راح فين حتي..وامي عرفت أنها حامل بعد ما أبويا سابنا بشهرين و وهي بتولد مـ.ـا.تت وسابت ليا اختي وكل حاجه في حياتي...ملك هي أصغر منك بسنه و هي هتقعد معانا وربنا يعلم اني مليش حد غيركو ( راجـ.ـل اوي يعني ♥️♥️😂).
نور: طب ممكن تفتح باب العربيه.
 " جاسم افتكر أنه قفل الماسوجر لما كانت هتنط ف نزل وفتح ليها الباب"
جاسم: يلا انزل.
نور بخوف: ح..حاضر.
جاسم: مالك؟!.
نور بتـ.ـو.تر: مفيش هنزل اهو.
  " العربيه كانت عاليه جدا وهي طولها مش مساعدها تنزل ومكسوفه تقوله نزلني..وجت تنزل كانت هتقع بس نزلت في حـ.ـضـ.ـنه..ايوه هو شالها وقفل باب العربيه وهي متشعلقه في رقبته بخوف"
جاسم: مش كنتي تقولي انك اوزعه يا اوزعه.
نور وهي لسه في حـ.ـضـ.ـنه: انت اللي طويل.
جاسم: بس يا اوزعتي.
نور بتعجب: اوزعتك!!.
جاسم: انتي مراتي.
  " نور ضحكت جـ.ـا.مد لاول مره من قلبها وحست أنه بيردهلها لما قالتله (انت جوزي) في العربيه"
جاسم: ضحكتك حلوه اوي.
نور بكسوف: طب ممكن تنزلني.
جاسم: حاضر..( ونزلها).
  " وقفو قدام الباب وجاسر كان هيفتح الباب بس حس أن نور متـ.ـو.ترة جدا"
جاسم: انتي خايفه من ايه..انا مش هلمسك غير لما أفهم كل حاجه.
نور بتـ.ـو.تر: خايفه أن اختك... يعني...
جاسم: انتي خايفه أن أختي متحبش وجودك؟؟!.
نور:( هزت رأسها بمعني أيوه).
جاسم: لا متخافيش أختي طيبه جدا وهتحبك.
  " جاسم فتح الباب ودخل وهو ماسك ايد نور و لقي ملك نايمه علي الكنبه والتلفزيون شغال علي كارتون وهي نايمه ابتسم ودخل طفي التلفزيون"
جاسم: دي ملك أختي.
نور: شبهك اوي.
جاسم: بصي انا هسيبها نايمه وتعالى نطلع احنا.
نور بتـ.ـو.تر: انا هنام في اوضه لوحدي صح.
جاسم بخبث: لا انتي هتنامي في حـ.ـضـ.ـني.
نور:( شهقت وحطت اديها علي بوقها بكسوف).
جاسم بضحك: يا بت بهزر...ده انتي علي نياتك اوي..ههههه.
نور: طب فين اوضتي.
جاسم: تعالي انتي هتنامي في اوضه ملك النهارده والصبح هجيب حد ينضف الاوضه بتاعتك.
نور: طب واختك.
جاسم: لا هي بتنام كده كل يوم.
  " جاسم طلعها اوضتها وقالها تلبس من هدوم ملك اخته لغايه لما يجيب لبس ليها و دخل ينام و نور لبست بنطلون بيتي خفيف لونه رمادي وتيشيرت اسود بنص كم وفردت شعرها الطويل ولسه هتنام الباب اتفتح"
نور: اعاااا
نور: اعاااااا.
ملك: اعاااا... انتي مين؟!.
نور: انا نور.
ملك: نور مين؟!.
جاسم: بتصوتو لايه حد حصله حاجه؟!.
ملك: مين دي يا جاسم.
جاسم: دي مراتي.
ملك بصدمه: امته وازاي.
جاسم: طب تعالي احكيلك بره..عن أذنك يا نور.
  " جاسم دخل البلكونه وحكي ل ملك كل حاجه وهي رحبت بيها جدآ وفرحت لاخوها.. وبعدين دخلو لنور تاني"
ملك: مبروك يا نور.
نور: الله يبـ.ـارك فيكي.
  " جاسم موبايله رن وكان المتصل بإسم شادي"
جاسم: طب عن أذنكم ارد على الموبيل.
ملك: انتي عندك كام سنه شكلك 15 او16..صح.
نور: ههههه..لا مش صح انا عندي18 سنه.
ملك: انا قدامي شهرين ويبقي عندي18 برضو.
  " جاسم دخل وهو فرحان "
ملك: خيرر..مبسوط لايه؟!.
جاسم: شادي هينزل بعد بكره يا كـ.ـلـ.ـبوبه.
ملك بصدمه وتـ.ـو.تر: شادي!!.
جاسم: اه كان بيتصل يقولي.
  " ملك حاولت تكتم دمـ.ـو.عها"
ملك: طب انا هروح انام.
نور: طب تعالي نامي هنا معايا.
ملك: لا انا..انا بحب انام تحت أصلا عن أذنكم.
" نور لاحظت حزنها بس مفهمتش مين ده وهي زعلانه لايه"
نور: مين شادي ده.
جاسم: ده زي أخويا بالظبط هو متربي معايا وهو اللي مربي ملك معايا بس من 3 سنين سافر بدون سبب وهيرجع بعد بكره اهو اه صح هو أكبر مني بسنه واحده.
نور: طيب تصبح على خير.
جاسم بإعجاب: وانتي من اهله.
  " جاسم دخل اوضته و نام وهو بيفكر .(.معقول بنت خبطت فيها صدفه في نفس اليوم اتجوزها..بس مش مهم انا حاسس ان ربنا اختارني لحاجه مش عارفها).
..." عند ملك طفت انوار البيت كله وشغلت كرتون روبانزل وهي متغطيه وبتعيط بصوت مكتوم ومشغله التلفزيون علشان محدش يحس بيها وبتعيط اوي وافتكرت حاجه وجعاها.
« فلاش بااك».
ملك ببكاء: انت بتتضـ.ـر.بني يا شادي!!.
شادي بصوت عالي: واديكي بالجزمه لما احس اني قصرت في تربيتك.
ملك بغضب وبكاء: بطل بقي تمثل دور اخويا انت مش اخويا سامعني مش اخوياااااااااا ( بتصرخ وفجأة نزل قلم علي وشها من شادي).
شادي: انا هبعد عنك يا ملك بس علشان اخويا وصاحب عمري بس ا عـ.ـر.في انك صغرتي في نظري أوي.
  ( ومشي وسابها وهي بتعيط وتصرخ في الأرض).
« باااك».
  " ملك عيطت اكتر بصوت وا.طـ.ـي وبعدين شالت الغطي من عليها وحطته علي كتفها وخرجت الجنينيه وهي بتعيط و وقفت في مكان في الجنينه ونزلت علي الارض وبتعيط"
ملك ببكاء وصوت ضعيف: في المكان ده وجعت قلبي.. حـ.ـر.ام عليك..انت..انت كسرتني اوي..انا..انا مش عارفه اعيش أنا بمثل اني كويسه بس انا تعبانه والله .. سبتني وسافرت تعيش حياتك حرااااااام عليك.( عيطت كتير لغايه لما المطره بدأت تنطر قعدت تحت المايه ونامت في الأرض مكانها.
....( ابو نور قعد يدور علي جاسم وحاول يعرف اي حاجه عنه بس اكتشف أنه شخص مشهور ودكتور كبير ولما عرف اسمه بالكامل اتصـ.ـد.م وروح البيت وهو مصدوم).
ابو نور: ا.. إزاي اتجوزها...ده..ده مينفعش..
....( تاني يوم نور صحيت الساعه7 الصبح وخرجت البلكونه اللي في اوضتها وباصه للسما وحست أن حد وراها لفت تشوف مين بسرعه).
جاسم: انتي اتخضيتي لايه كده انا لقيت الباب مفتوح قولت اقعد معاكي شويه قبل ما اروح الشغل.
نور: امممم..اتفضل اقعد.
جاسم قعد: نمتي كويس امبـ.ـارح.
نور: يعني.
جاسم: المرتبه مش مريحه للدرجه دي..
نور: هههه..لا والله بس كنت بفكر في كذا حاجه.
جاسم: ابوكي.
نور: اه..من وانا صغيره وهو بيعاملني انا وامي وحش علشان معرفتش تجبله الولد اللي عايزه وكان بيضـ.ـر.بها قدامي كتير ولما ماما كانت حامل في بنت تاني خلاها تسقط بالعافيه..ولما حملت بس في ولد كان بيعاملها كويس اوي بس وهي بتولد مـ.ـا.تت هي و البيبي..بابا دخل وقعد يضـ.ـر.ب فيها وهي ميته ويصـ.ـر.خ أنا مكنتش مصدقه للدرجه دي عايز ولد ..من ساعتها وبابا بيعاملني وحش اوي بس عمتو كانت بتحاول تدافع عني بس كان بيضـ.ـر.بها معايا وسافرت من حوال 6شهور وكلمتني مره واحده تتطمن عليا وقالتلي أنها سافرت بعد لما بابا خلاها تبيع شقتها بالعافيه مقابل اني اروح الجامعه..عمتو صفيه طيبه اوي غير بابا.
جاسم: أنا مش مصدق إزاي واحد يعمل كده فيكي و في والدتك الله يرحمها لمجرد أنه عايز ولد مش بنت دي حاجه بتاعت ربنا وبعدين هو يطول بنت زي القمر كده.
  " نور اتكسفت وبصت نحيه الجنينه وشافت ملك وحوليها دم كتير اوي"
نور: ملك...الحق ملك.
جاسم: مللللك!!!!.
جاسم: مللك!
  " جاسم جري علي تحت ونور وراه ولقي أن ايد ملك متعوره..شالها و وداها المستشفى ومعاه نور والدكتور دخل وقفل الجرح وخرج لجاسم اللي هيموت من القلق"
جاسم: طمني يا دكتور هي كويسه.
الدكتور: الحمدلله بقت كويسه بس من الواضح أنها اتعورت بأله حاده جدا.
نور: يعني فاقت اقدر أدخلها.
الدكتور بإعجاب: طبعاً يا آنسه.. حضرتك اسمك ايه.
جاسم بغضب: مدام اسمها مدام .
الدكتور: ا..اتفضلو.
  " دخلو كلهم ل ملك اللي كانت بتضحك عكس اللي جواها"
ملك: ههههه..معرفش اني غاليه عندك كده.
جاسم وهو بيبـ.ـو.س دماغها: كنت هموت من القلق عليكي.
ملك: بعد الشر عليك..انا..انا بس اتعوت في باب الجنينه.
جاسم: ازاي ده.
ملك: المطره مطرت وانا خرجت أقف في الهواء تحت المايه وانا بجري في الجنينه مسمار الباب بتاعها عورني كنت هدخل اوقف الدم بس تقريبا أغمي عليا. ( بتكدب 😂) .
نور: حمد الله على السلامه يا ملك.
ملك: الحمدلله يا نور.
نور: ممكن يا جاسم تجيب اكل لملك علشان الدم اللي  خسرته.
جاسم بحب: اكيد عن أذنكم. ( وخرج)
نور: ملك انتي حاولتي تنتحري.
ملك بتـ.ـو.تر: ا..ايه..اللي..انتي بتقوليه ده.
  " نور طلعت أله حاده من جيب البنطلون وفيه دم"
نور: لما جاسم كان بيشيلك انا لقيته تحتك وخدته.
ملك ببكاء: ارجوكي جاسم ميعرفش حاجه.
نور: اكيد مش هيعرف بس انتي عملتي كده؟!.
 « فلاش باك»
 ( ملك بعد لما نامت تحت المطره حلمت بشادي صحيت وهي بتصرخ وكانت الساعه حوالي6 ونص ومحدش صاحي ولقت أله حاده زي المطوه قدام باب الڤيلا مسكتها وعيطت وعورت اديها وكانت هتدخل الڤيلا بس أغمي عليها.).
  « باااك»
ملك ببكاء: أيوه انا عملت كده.
نور: لايه كده يا ملك.
ملك: ممكن لما نروح هحكيلك.
نور: اكيد.
جاسم: تك..تك  ( وفتح الباب) أتأخرت عليكو.
نور: انت كنت بتجري ولا ايه ده انت مقعدتش نص دقيقه..هههههه.
ملك: ههههه..عندها حق.
جاسم: نينينينينينيني...بس يا بت منك ليها خدو افطرو.
 " كلهم فطرو وبعدين جاسم روحهم البيت وراح المستشفى"
نور: احنا بقينا لوحدنا دلوقتي ممكن تحكي لو حابه.
ملك بدمـ.ـو.ع: هو انا لو محكتش انتي ممكن تقولي لجاسم.
نور: لا طبعاً مش هقوله..لو مش حابه تحكي براحتك.
ملك بابتسامه: انتي طيبه اوي يا نور.
نور:( ابتسمت).
ملك: تعالي نحضر الغداء النهارده سواء ونعمل الاكل اللي جاسم بيحبه ده حتي لسه عريس جديد( بتغمز 😌😉)
نور بكسوف: لا انا هحضر الاكل بس قوليلي هو بيحب ايه.
ملك: انتي بت عـ.ـر.في تتطبخي؟!.
نور: اه وبيقولو اكلي حلو.
ملك: طب هساعدك.
نور: لا انتي تعبانه..قوليلي الاكل اللي بيحبه واستريحي.
ملك: ماشي هو بيحب الورق عنب و البانيه و المكرونه بالبشاميل.
نور: ماشي اطلعي استريحي بقي.
ملك: ربنا يكون في عونك..ههه.
نور: ههههه.
  " نور دخلت المطبخ وحضرت الاكل اللي بيحبه وكانت تعبانه شويه من الوقفه وبعد كده حطت الاكل لملك و ملك كان ونامت وهي لبست فستان بيتي قطن بنص كم وديق لونه اسود ورفعت شعرها ديل حصان وشراب ابيض وشبشب عليه فرو كتير لونه ابيض واستنت جاسم"
جاسم: ايه ده انتي لسه صاحيه.
نور بتعب: كنت مستنياك.
جاسم: وملك نامت طبعا علشان تعرف تسهر باليل صح 
نور: ههههه..صح.
جاسم: الفستان هياكل منك حته.
نور بمداعبة: الفستان بس؟؟.
جاسم: وانا طبعاً..ههه.
نور بكسوف: مقصدش كده..انا اقصد الشبشب.
جاسم: ماشي وانا برضو هموت واكل..
نور بكسوف: احترم نفسك.
جاسم: ظلمتيني انا اقصد هموت واكل الورق عنب..ههه.
نور بضحك: طب يلا الاكل هيبرد.
جاسم: يلا.
  " جاسم بياكل ونور قاعده جمبه ومتبعاه وهو بياكل"
جاسم: الاكل تحفه تسلم ايدك.
نور: طب كمل أكلك.
جاسم: لا انا شبعت معلشي هتعبك معايا ممكن تعملي كوبايه نسكافيه وتيجي عايز اتكلم معاكي في موضوع.
نور: اكيد حاضر.
جاسم: انا هتعبك معلشي بس انا كنت ناوي اجيب خدامه النهارده بس انتي شوفتي اللي حصل لملك.
نور: لا عادي روح وانا هاجي وراك.
  " نور شالت الاطباق وعملت النسكافيه وخرجت لقت جاسم غير لبسه ببنطلون رمادي شروال بيتي وتيشيرت ابيض بنص كم وقاعد في الجنينه باصص للسماء"
نور: ها كنت عايزني في ايه.
جاسم: ابوكي جيه النهارده المستشفى عندي.
 " نور وقفت بخوف وجاسم وقف قدامها ومسك اديها"
جاسم: نور ابوكي قالي حاجه غريبه اوي.
نور: قالك ايه؟!.
جاسم: انتي..انتي متجوزه.
نور:***
جاسم: انتي ..انتي متجوزه.
نور بصدمه: انت.. أي الكلام ده؟!..انت إزاي تقول كده.
جاسم بحزم: نور ردي عليا انتي متجوزه.
  " نور وقفت وهي بتعيط وجاسم وقف قدامها ومسك اديها"
جاسم: ردي عليا يا نور؟!.
نور: اكيد لا .. مين قالك الكلام ده.
جاسم: ابوكي..
نور ببكاء: با..بابا قال كده يعني عايز يدمرني باي شكل.
جاسم: أهدي يا نور و انا هحكيلك...انا كنت قاعد في المكتب و....
 « فلاش بااك»
  " جاسم قاعد على المكتب و السكرتيره نهي بتخبط"
جاسم: أدخل.
نهي: دكتور جاسم في واحد بره عايز يقابل حضرتك.
جاسم: مين ده؟!.
نهي: بيقول أنه حماك..
جاسم: طيب خليه يدخل.
...
نهي: اتفضل يا فنـ.ـد.م.
جاسم: أهلا يا عمي المستشفى نورت.
أبو نور: انت عايز ايه من بنتي.
جاسم: تقصد.. مراتي!!.
ابو نور: أنا متأكد أن بنتي مش بتحب حد أنا عارف كده.
جاسم ببرود: وياتري عرفت منين؟!.
ابو نور: انا...
جاسم: اقولك انا .. انت متأكد علشان انت كرهتها في الرجاله بمعاملتك الزباله ليها..بس انا احب اقولك أن بنتك حبتني اممم متستغربش كده.. بقولك بقت مراتي و بتحبني.
ابو نور: انت...انت لمستها.؟!.
  " جاسم أستغرب للسؤال بس حاول ميبينش غضبه"
جاسم: تحب نسمي الاحفاد ايه؟!..
ابو نور بغضب: يعني انت لمستها.
جاسم ببرود: مرااااااتي..ايه مش بتسمع.
ابو نور وقف: مينفعش.. مينفعش.
جاسم بعدم فهم: هو ايه اللي مينفعش؟!.
ابو نور: نور...نور متجوزه أصلا.
  "جاسم وقف قدامه بغضب وضـ.ـر.به بالبوكس وطلب الأمن"
جاسم: طلعوه برره.
 « باااك»
نور ببكاء: انا..انا خايفه اوي يا جاسم.
جاسم: من ايه يا نور انا جنبك.
نور: بابا زمان كان مدمن مخدرات وانا خايفه يكون باعني...
جاسم: متخافيش انا معاكي..اطلعي استريحي بقي.
نور: حاضر..تصبح على خير.
جاسم بحب: وأنتي من أهله.
  " نور طلعت وجاسم واقف يدخن ويبص للسما وبعد دقائق لقي حد بيخبط علي كتفه بالراحه رمي السيجاره ولف"
جاسم: نور..انا افتكرتك نمتي.
نور بطفوله: اصل ملك نامت علي سريرها وانا محبتش اصحيها علشان تعبانه.
  " جاسم أبتسم علي طريقتها الطفولية وملامحها الهاديه"
جاسم: امممم..عايزه تنامي معايا يعني؟!.
نور بتحول: لا طبعاً..انت ممكن تنام على الكنبه و انا ..
  " جاسم شالها وطالع بيها الاوضه"
نور: ونبي نزلني... والله هقع اعاا.
جاسم: يا بت اخرسي شويه..انا هحن عليكي واخليكي تنامي جنبي..مع اني أخاف علي نفسي منك.
  " نور ضحكت ضحكه رنانه وعاليه لأول مرة تضحك من قلبها وهو ابتسم"
جاسم: اوباااا الانحراف بدأ..
نور: يا جاااسم...
  " جاسم دخل اوضته وقفل الباب ونزلها"
جاسم وهو بيقرب: عيوووون جاسم.
نور: طب انا هنام تحت.
جاسم: تؤ.
نور: خلاص هنام علي الكنبه.
جاسم: تؤ.
نور: يوووه خلاص هنام في الأرض.
جاسم: تؤ.
نور: هو ايه اللي تؤ تؤ هو النهارده عيد ميلاد التؤ.
جاسم: ههههه..انتي هتنامي علي السرير وانا ع الكنبه.
نور: لا طبعاً دي اوضتك..نام انت علي السرير.
جاسم: خلاص براحتك.
  " جاسم نام على السرير وهي وقفه في نص الاوضه حطه اديها في وسطها وفاتحه بوقها"
جاسم: انتي يا بت الدبانه هتخش في بوقك.
  " نور بحركه طفوليه حطت اديها علي بوقها بسرعه"
جاسم: ههههههه...
نور: انت لما صدقت.. خلاص تعالي نام على الكنبه.
جاسم: لا مش أنتي قولتي نام على سريرك خلاص.
نور: والله مكنتش اقصد يا اسطاا.
جاسم: اسطااا..تعالي تعالي..نامي علي سريري وانا هنام علي الكنبه..يلا بدل ما اغير رأي.
نور بحب: شكراً يا جاسم.
جاسم:( أبتسم).
....
  " كل ده وملك واقفه بتسمعهم وهي بتضحك..هي كانت صاحيه بس حبت تقربهم من بعض شويه وبعدين طفت انوار الڤيلا وشغلت TV ومسكت الموبيل وفتحت بروفايل شادي وهي بتتفرج علي اخر الصور بتاعته"
ملك: مش عارفه هشوفك ازاي يا شادي.
جاسم: نور...نور انتي يا اوزعه.
نور بنوم: امممم.. صباح الخير.
جاسم وهو بيلبس الساعه: صباح النور ...
نور: أي ده انت رايح فين.
جاسم: هروح المطار علشان اجيب شادي.
نور: طب انا وملك هنيجي معاك.
جاسم: لو حابه تيجي تعالي.. اصلا الشغاله جايه النهارده تنضف الڤيلا.. اكيد مش هتحبي الكركبه وكده.
نور بضحك: ااااكيد.
جاسم: هه..طب قومي البسي انتي وملك.
نور: حاضر.
  " نور بتفتح الباب بس جاسم مسكها من وسطها وباسها من خدها وفتح ليها الباب علشان تخرج وهي جريت"
جاسم: ههههه...خدي يا اوزعه ( بصوت عالي).
....
  " نور وقفت قدام باب ملك وبتخبط جـ.ـا.مد وهي مخضوضه"
ملك: في اي...يا رتني كنت كملت نوم في الصاله..
نور: الحقيني يا ملك.
ملك: اي ده مالك مخضوصه و وشك احمر لايه كده.
نور: ا..اخوكي باسني...
ملك: ههههه..طب ادخلي.. أدخلي.
..
ملك: يا هبله ده جوزك.. 
نور: انا خوفت اوي وحسيت أن أعصابي سابت.
ملك: معلشي..هو بس منحرف شويه..هههه.
نور: نينينينينينيني..طب قومي البسي بقي.
ملك: ايه ده رايحين فين.
نور: هنروح المطار علشان..اسمه ايه..اه شادي.
ملك: لا..انا مش .. مش هروح روحو انتو.
نور: لايه يا ملك ده حتي جاسم بيقول أنه زي اخوكي.
ملك بصوت عالي: مش اخويااا..مش اخويااا.
نور: طب أهدي يا ملك.
  " ملك حست انها هتعيط خدت هدوم وكانت هتطلع من الاوضه بس نور وقفتها"
نور: ملك!!.
ملك:( بصت ليها).
نور: انا معرفش ايه اللي حصل بينك وبين شادي بس كل اللي اعرفه انك لازم تواجهي الماضي..وبنفسك.
ملك: انا هروح اغير في الحمام..
 " ملك لبست سلوبت ابيض قماش ونضاره سوده ورفعت شعرها ديل حصان مموج..ونور لبست هاي كول جملي غامق وبنطلون قماش ابيض وشعرها المموج فردته علي ضهرها
وجاسم لبس بنطلون اسود و تيشرت أبيض وچاكت جلد اسود وركبو كلهم العربية "
ملك بتـ.ـو.تر: هو..احنا قدمنا كتير.
جاسم: لا احنا قربنا.
ملك: هو شادي هيرجع يقعد معانا تاني؟!.
جاسم: اكيد لا.
ملك بأرتياح: طب كويس.
جاسم: بس هيقعد معانا طول النهار ويروح علي النوم.
ملك: احم..طيب.
نور: جا..جاسم..ممكن..ااه..
ملك بخضه: نور انتي كويسه؟!.
جاسم: انتي من امبـ.ـارح شكلك تعبانه.
نور بتعب:لما بتـ.ـو.تر بطني بتوجعني اوي كده.
جاسم:طب هو حد جه جنبك دلوقتي.
ملك بخبث: يمكن حد قرب منها ولا حاجه في البيت سامعني يا ابو احمد يا لمنحرف..
جاسم: اه..احم..طب يلا انزلو.
  " نزلو كلهم وفضلو مستنين شادي لغايه لما خرج شاب طويل وعنده عضلات زي جاسم بالظبط وبشرته بيضه وعنيه رمادي وشعره مش طويل اوي ولابس بنطلون اسود وقميص أبيض وكوتشي أبيض.
جاسم: شاادي!!!
   " شادي بيقرب علشان يحـ.ـضـ.ـنه ولاكن جاسم ضـ.ـر.به بوكس جـ.ـا.مد جدا والبنات اتخضت"
جاسم: بقي يا ابن ال*** تسافر تلات سنين من غير ما ترجع مره تتطمن عليا.
شادي بيحـ.ـضـ.ـنه: اعذرني بس والله شغل.
جاسم: طب مش هتسلم ( بيبص لملك).
شادي: لا طبعاً..ازيك يا ملك( بيسلم بأيده)
ملك بخجل: الحمدلله.
جاسم: اول مره تسلم عليها كده..
ملك: عادي انا كبرت..ولو كان قرب مني كنت بعدته.
شادي وهو بيشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه: كبرتي علي نفسك..
  " ملك حست أنه بيحـ.ـضـ.ـنها بغل..مش ده الحـ.ـضـ.ـن اللي بتترمي فيه اللي بتحس أنه زي حـ.ـضـ.ـن أخوها..بعدت عنه واتكسفت جدا وجاسم ماخدش باله"
جاسم: سلم علي مراتي.
شادي: اوووبا انت اتجوزت.
جاسم: اه..تعالي يا نور.
نور بتسلم:.حمد الله على السلامه.
شادي: الله يسلمك يا نور..انتو اتجوزتو امته؟!.
جاسم: من حوالي يومين.
شادي: بتهزر..طب ما أنا كنت جي..
جاسم: لا ده الموضوع كبير لما نروح هحكيلك.
شادي: ماشي يلا.
ملك: انا..مش هروح البيت.
شادي بغضب: لايه؟!.
   " ملك شـ.ـدت ايد نور بخوف"
ملك: هروح اجيب لبس لنور.
جاسم: طيب تعالى اوصلكم.
ملك: لا انا أتصلت بالسواق وهو جي..
شادي: جاسم قال هيوصلكم..خلصت.
ملك: خلاص مش رايحه في حته..يلا يا نور ( بعصبية).
جاسم: يلا يا شادي.
  " ركبو العربيه و هما ماشين فجأة طلع عربيه قفلت عليهم الطريق ونزل منها رجاله كتير و واحد قرب من العربيه وفتح باب نور بقوه"
الشاب بغضب: انت خدت مني مراااااتي..تعالي يا نور
نور بخوف: انت..مين الحقني يا جااااااسر.
جاسر بغضب وهو بينزل:*
جاسم وهو بينزل من العربيه: لا ده انت كده متعرفش مين هو جاسم عبدالله ومتعرفش بيعمل ايه في اللي يجي جمب حاجه بتاعتي ( ونزل فيه ضـ.ـر.ب والرجاله اللي معاه كانو هيضـ.ـر.بوه بس شادي بدأ يضـ.ـر.ب فيهم لغايه لما تقريباً كله أغمي عليه وركبو العربيه).
نور ببكاء: اك.. أكيد بابا اللي عمل كده..
جاسم: لا يا نور..ابوكي أضعف من أنه يعمل كده.
ملك: خلاص يا نور بطلي عـ.ـيا.ط.
شادي: أنا عايز افهم أبوها هيعمل كده لايه؟!.
جاسم: لما نروح..
  "ملك كانت طول الطريق بتبص لشادي..بس هو مش واخد باله ولابس الهندفري وبيبص من الشباك وهي بصت للشباك وبدأت تفتكر حاجات من الماضي.. "
 « فلاش بااك من 3سنين».
  " شادي واقف قدام مدرسه انترناشيونال ومتـ.ـو.تر شويه وملك خرجت وهي فرحانه وحـ.ـضـ.ـنته"
ملك: اعااااا.. نجحت يا شادي نجحت.
شادي: مبروك يا روح قلبي وعقبال الجامعة يا رب.
ملك بحب: يا رررب بقي..
شادي: هههه..يا عم المستعجل انت.
ملك: أخيراً هخلص من إعدادي دي.
شادي: طيب بنوتي الحلوه عايزه آيس كريم..
ملك: بس متقولش بنوتي...وهاتلي شوكولاته..
شادي: هههه..ماشي يا ستي هروح اجيب خليكي هنا.
ملك: ماشي متتأخرش.
  " ملك واقفه جمب المدرسه وجيه جمبها شابين"
ملك: اي ده ما توسع يا اض انت وهو ناقصه تلزيق.
شاب1: انا عن نفسي بموت في التلزيق..
شاب 2: لا ومع واحده زيك بطل كده.
  " ملك كانت هتمشي بس واحد مسك اديها ولسه هتشـ.ـدها منهم شادي جي وضـ.ـر.بهم وكان متعصب أوي"
ملك: شادي أنا...
شادي بعصبية: اسكتي دلوقتي يا ملك..
ملك: طب انت زعلان مني؟!.
شادي: لا انا مضايق من العيال دول إزاي واحد يمسك ايدك كده اااازاي.
ملك: هههه.
شادي بغضب: انتي بتضحكي لايه دلوقتي.
ملك: اصل...ههههه..اصل الايس كريم واقع علي هدومك وشكلك يضحك أوي.
  " شادي بس علي الهدوم وضحك"
 « بااك».
  " فاقت من شرودها علي صوت شادي"
شادي ببرود: انزلي.
ملك: هو فين جاسم ونور؟!.
شادي: نور نامت وشادي شالها وطلع بيها وقالي أقفل العربيه واطلع وراهم وأنتي سرحانه ومش حاسه بحد ممكن أعرف بقي سرحانه في مين؟!( بيتكلم بعصبيه).
ملك ببرود: لا مش ممكن..
شادي بغضب: ملك همد أيدي عليكي.
ملك بصوت عالي: يبقي اتجننت..وانا مش ملك بتاعت زمان اللي كسرتها لمجرد انها...
شادي بغضب: مش عايز اتكلم في الموضوع ده..اخرسي بقي.
  " ملك نزلت بسرعه والدمـ.ـو.ع في عينيها وطلعت اوضتها وشادي دخل الڤيلا وقعد يتكلم مع جاسم وحكاله كل حاجه وقرر أنه يطلع يشوف ملك"
شادي: تك..تك.
ملك بصوت باكي: ا.. أدخل.
شادي: انتي نسيتي النضاره بتاعتك في العربيه.
  " ملك دمـ.ـو.عها بتنزل وبس"
شادي بغضب: انتي بتعيطي لايه.
  " ملك عيطت اكتر وهو قفل الباب ونزل نام في الاوضه بتاعته وده كان طلب جاسم"
....
 " جاسم طلع ينام شويه بس مش عارف ينام"
...
 " عند نور نايمه وحست أن حد في حد شايلها فتحت عنيها ولسه هتصرخ حط أيده علي بوقها"
: اهدي يا مراتي...
جاسم: أهدي يا مراتي..
نور بصراخ: حـ.ـر.ام عليك والله اتخضيت.
جاسم: يا بت ده انا جوزك..
نور:جاسم..نزلني علشان تعبانه وعايزه انام اوي..
جاسم: انا صحيتك علشان نتغدي كلنا.
نور: لا مش جعانه... انا عايزه انام.
جاسم: عند امك..
نور: جاااسم.
جاسم بحب: عيونه.
نور: طب..طب نزلني هروح اصحي ملك.
جاسم: ماشي روحي.
  " جاسم نزلها ولسه هتمشي مسك وسطها وباسها وهي اتكسفت وطلعت تجري علي ملك وهو ضحك وطلع لشادي"
نور: تك..تك.
ملك بدمـ.ـو.ع: أدخل.
نور: اي ده انتي منمتيش.
ملك ببكاء: تعبااانه أوي..
  " نور قفلت الباب وقعدت جمبها"
نور:ملك هو شادي السبب في زعلك صح؟!.
ملك:______
نور: ماشي براحتك لو مش حابه تحكي بس انا جمبك لو احتجتي تحكي انا موجوده.
  " ملك عيطت اكتر وهو حـ.ـضـ.ـنتها لغايه لما هديت وبعدين بعدت عنها"
نور: انا هروح أغير هدومي وانتي كمان غيري ويلا علشان الغداء.
ملك:( هزت رأسها بمعني ماشي).
...
جاسم: واد يا شاااااادي... اصحي يا اض.
شادي: ينعل شكلك عايز انام.
جاسم: يا اض بلا الغداء جهز.
شادي بنوم: مش جعان .. ( غمض عيونه ونام ).
جاسم: بقي كده.. طيب.
  " جاسم مسكه من دماغه وشادي بيضـ.ـر.به وهو ماسك دماغه ودخله الحمام ونزل دماغه تحت الحنفيه و شادي بيضحك"
شادي: ااااه.. خلاص يخربيتك أقفل الحنفيه.
جاسم ( بصوت أحمد حلمي): ولو ولو لازم اغرقك..
شادي: ههههه.. خلاص والله صحيت.
جاسم وهو بينشف أيده: ماشي غير هدومك وتعالى.
  " جاسم كان هيخرج بس وقفه صوت شادي"
شادي: جاسم!!.
جاسم: ممم.
شادي بابتسامة: عامل غدا ايه؟!.
جاسم وهو بيحدفه بالفوطه: يا ابن الكـ.ـلـ.ـبه انت..انا افتكرتك هتقول حاجه عميقه..
شادي: هو في أعمق من كده..
جاسم: ههههه..طب يلا يا أخويا البس.
  " جاسم نزل وقعد علي السفره وبعد شويه نزلت نور وهي لابسه جلابيه بيتي لونها نبيتي وديقه سيكا ومفتوحه من الجنب وشعرها على هيئة كحكه لفوق"
جاسم بصدمه: يا نهارك اسود يا فوزي..
نور بخوف: في ايه؟!.
جاسم: اي الجلابيه دي.
نور: مالها.
جاسم وهو بيقرب منها: جـ.ـا.مده فيكي.
نور بحب: بجد!!.
جاسم: اه..بس اطلعي غيريها.
نور: انت مش لسه قايل حلوه.
جاسم: هتبقي حلوه في اوضه النوم مش هنا..
نور: يووووه.
جاسم: أمشي يا بت.
  " نور طلعت تجري علي الاوضه وهو ضحك..شويه ونزلت ملك وهي لابسه بنطلون اسود بيتي وتيشيرت قصير اسود وشعرها ديل حصان ونازل منه خصل"
جاسم: شكرا الله سعيكم..
ملك: ههههه..
جاسم: أنتي كنتي بتعيطي؟!.
ملك: لا.. بتسأل لايه؟!.
جاسم: شكلك معيطه.
ملك بتـ.ـو.تر: لا ده انا كنت بجرب ميكب وكده ولما جيت امسحه تقريبا طلع نوعه وحش علشان كده خلي شكلي معيط
  " جاسم مكنش مصدق وجاله تلفون خرج يتكلم وملك حست أن حد وراها"
شادي: لو هو صدقك..انا مش مصدقك يا ملك.
ملك ببرود وهي بتقعد: مش مهم تصدق.
شادي بعصبية: بطلي بقي طريقتك دي.
ملك: طريقتي عجباني ومش مسموح ليك تعلي صوتك عليا كده.
  " شادي فضل السكوت وقعد قدامها علي السفره وشويه وجاسم دخل وقعد ونور نزلت وغيرت لبسها ولبست سلوبته بيتي لونها رمادي زي بتاعت الارنب ولبست الطقيه بتاعتها"
جاسم: اوزعتي..تعالي اقعدي هنا ( بيشاور علي الكرسي اللي جمبه).
نور: ماشي.
شادي: جاسم..هي نور عندها كام سنه انا حاسس انها 16 سنه او حاجه زي كده..
نور بعصبية طفوليه: انا عندي18 سنه.
جاسم: ولا متتريقش علي اوزعتي.
شادي: هههه..ماشي.
جاسم: ملك انتي مش بتتكلمي لايه؟!.
  " ملك بتلعب بالشوكه في الاكل وانتبهت علي صوت جاسم"
ملك: هه..لا عادي هقول ايه.
جاسم: ده انتي مكنتيش بتقعدي دقيقه من غير كلام.
ملك: لا عادي..
جاسم: ماشي..كلي طيب.
ملك: حاضر.
شادي: هو في حد ضايقك يا كوكي.
  " ملك انتبهت ليه لما قال كوكي علشان كان بيقولها كده زمان وحست أنها هتعيط"
ملك وهي بتقوم: لا محدش يقدر ( وطلعت اوضتها).
  " هما كملو اكل لاكن فجأة سمعو ضـ.ـر.ب نار كتير من بره"
نور: اي الصوت ده.
  " جاسم طلع مسدسه من الدرج جمب السفره وشادي طلع جاب مسدسه ونور خايفه جدآ.
جاسم: اطلعي اقفلي علي نفسك..بسرعه.
نور: طب وانت.
جاسم بعضب: بسرعه يا نور يلا.
   " جاسم خرج يشوف في اي وشادي نازل من علي السلم لقي صوت في اوضه ملك دخل ولقي حد حاطط جمب رقبتها مسدس وحاطط ايده علي بوقها"
شادي بغضب: ملك...
الشخص: فين اوضه نور.
  " شادي كان هيضـ.ـر.به بالمسدس بس فجأة صوت ضـ.ـر.ب نار وملك بتقع في الأرض"
شادي: ممممممممملك!!!!!.
شادي: ممممممممملك!!!.
  " الرصاصة طلعت من مسدس جاسم اللي دخل بالصدفة لما سمع صوت شادي وملك أغمي عليها من الخوف"
جاسم بصوت عالي: خلي بالك من ملك انا هروح اشوف نور.
شادي: ماشي خلي بالك من نفسك يا صاحبي.
جاسم: خليها على الله.
شادي: ملك...ملك فوقي.
...
 " نور خايفه جدا وقاعده في الاوضه زي ما جاسم قالها بس لما سمعت صوت شادي وهو بيقول اسم ملك قررت تخرج ولسه بتفتح الباب دخل واحد وقفل الباب "
نور بخوف: انت مين؟!.
الشاب: نستيني.
نور بصراخ: الحقون...
  " حط ايده علي بوقها بسرعه واتكلم جمب ودنها"
الشاب: انا جوزك...امم..جوزك من عشر سنين ابوكي جه لابويا اللي هو عمك رأفت اكيد فكراه وكان عايز فلوس ساعتها أبويا قال فكره رهيبه جدا هي أن اتجوزك بس أنتي ساعتها كنتي لسه طفله و...
« فلاش بااك».
ابو نور: ارجوك هات الفلوس..
رأفت: انا هديك الفلوس بس بشرط.
ابو نور: شرط اي؟!.
رأفت: انا هجوز نور ل يوسف ابني.
أبو نور: بس..بس دي لسه عيله.
رأفت: العيله بكره تكبر.
ابو نور: موافق..موافق.
رأفت: " بص لأخوه بحزن علي حالته".
 « بااك».
يوسف: أنا يوسف يا نور..
  " يوسف سابها وهي بتعيط وقعدت علي السرير ومفيش في دماغها غير جاسر..وهي إزاي هتسيبه قطع شرودها صوت يوسف"
يوسف بصوت عالي وغضب: بتفكري فيه..لايه حبتيه.
نور:_____.
يوسف: انا اه كنت ساعتها مش موافق وشايف انك طفله بس..بس أبويا كان عنده حق الطفله كبرت وبقت زي القمر كمان ( بيبص ليها من فوق لتحت).
نور ببكاء وصوت ضعيف: ج..جاسم.. جاسم الحقني.
يوسف بغضب: اخرررسي ( ضـ.ـر.بها بالقلم) اسم راجـ.ـل تاني ميجيش على لسانك.
نور ببكاء اكتر: يا..يا جاسم.
يوسف: انتي كده اللي جبتيه لنفسك..
  " يوسف قلع الجاكت وبيقرب منها وهي بترجع لورا وهي بتعيط وبتنادي جاسم بصوت ضعيف"
نور بقوه: جاااااااااااسم ( بتصرخ).
   " يوسف قرب منها وبيحاول يغتصبها وهي بتعيط وتصرخ وفجأة الباب اتكسر ودخل جاسم وبدأ يضـ.ـر.ب فيه بغل لغايه لما وشه وجـ.ـسمه بقي بيجيب دم و نور بتعيط "
نور ببكاء: ج... جاسم.
  " جاسم وقف ضـ.ـر.ب فيه ( هو تقريبا مـ.ـا.ت 😂) وقرب منها وهي هدومها متقطعه وشالها وهي حـ.ـضـ.ـنته جـ.ـا.مد وبتعيط وهو حاسس أن قلبه هيخرج من مكانه علشانها"
جاسم: انتي كويسه.
نور ببكاء: لا..لا..متسبنيش يا جاسم..ارجوك.
جاسم: هششش..انا جمبك أهدي.
  " جاسم دخل بيها الاوضه وسابها علي السرير وهي بتعيط وراح لملك بسرعه علشان تيجي تغيرلها هدومها"
...
ملك: اااه..هو جاسم كويس.
شادي ببرود: اه.
ملك: طب انت قاعد هنا لايه؟!.
شادي بغضب: ده انتي بـ.ـارده اوي يعني..انا كنت قاعد جمبك علشان كان مغمي عليكي.
ملك: خلاص شكرا..اطلع بره بقي ونادي علي نور.
شادي بغضب: انا نفسي أعرف انتي لايه بتعامليني كده انا كان عندي حق في اللي عملته علشان...
جاسم: ملك..تعالي بسرعه ( وخرج).
  " ملك بصت لشادي نظره ( هي نور كويسه) وخرجت بسرعه علي اوضه نور وشادي وراها"
جاسم: خليك انت يا شادي... أدخلي يا ملك و..واطمني عليها.
  " شادي بعد شويه علشان جاسم يعرف يتكلم"
ملك: انت قلقتني هي حصلها حاجه؟!.
جاسم: نور..نور في واحد حاول يتهجم عليها و ...
ملك: نور..( ودخلت بسرعه).
جاسم: شااادي.
شادي: في اي نور كويسه؟!.
جاسم: في كـ.ـلـ.ـب حاول يتهجم علي نور.
شادي: نعممم..طب هي كويسه.
جاسم: لا..عماله تصرخ وتقول متسبنيش علشان كده دخلتلها ملك..
شادي: طب والحـ.ـيو.ان ده فين.
جاسم: ابن ال*** دخلتها الاوضه بعد لما ضـ.ـر.بته وجيت ادخله تاني لقيته هرب.
شادي: طب والرجاله اللي كانو تحت.
جاسم: رجالتي قـ.ـتـ.ـلوهم.
شادي: طيب نطمن علي نور وانا هعرفلك هو مين.
جاسم: ماشي..
...
ملك: نور..انتي كويسه الكـ.ـلـ.ـب ده عملك حاجه..يعني لمسك.
نور: متسبنيش يا جاسم..
ملك: نور..نور فوقي انتي كويسه؟!.
نور: جاااسم..
  " ملك حست انها مش في وعيها فمحبتش تتكلم اكتر من كده وغيرت ليها هدومها ببچامه سوده بكم وشعرها مفرود"
جاسم: ها يا ملك هي كويسه؟!.
ملك: اه الحمدلله كويسه...بس هي عماله تقول اسمك كتير ممكن تدخلها هي شكلها محتجالك.
جاسم: ماشي قولي لشادي يبات معانا النهارده وقوليله جاسم بيقولك هتقعد معانا زي زمان ومفيش نقاش.
ملك بحزن: ماشي.
..
شادي: هي نور كويسه.
ملك ببرود: اه كويسه..وجاسم بيقولك هتقعد معانا ومفيش نقاش.
شادي: تمم انا هبقي اتكلم معاه.
ملك: طيب اتفضل نام بقي علشان انا هنام ع الكنبه.
شادي: انا رايح أصلا.
  " ملك طفت انوار الڤيلا كالعاده وشغلت كرتون سيمبا وحطت بطانيه ع الكنبه وبدأت تعيط بصمت زي كل يوم متعرفش أن شادي بيراقبها..شويه وخرجت الجنينه و وقفت عند مكانها المفضل وبدأت تعيط بصمت كتير" 
شادي: ملك!!.
ملك بصدمه: انت..انت هنا من امتي؟!.
شادي: انتي بتعيطي بسببي.
ملك: لا..عن أذنك.
شادي مسك اديها: ملك انا مكنتش اقصد.
ملك: ابعد بعيد عني بقييييي!!!.
....
نور: اعاااا.
جاسم: نور انتي كويسه.
نور: جاسم متسبنيش.
جاسم: نور هو حصل اي؟!.
نور: أنا..انا متجوزه!!.
جاسم بصدمه: اااااي!!!!.
....
جاسم بصدمه: ااااايه!!.
نور ببكاء: والله انا..انا..مكنتش اعرف...
جاسم بغضب: متجوزه مين...انطقي.
نور ببكاء: يوسف ابن عمب..و وهو اللي اتهجم عليا!!.
جاسم: ( بصلها بغضب وشفقه وخرج ).
نور ببكاء: جاسم استني... متسبنيش!!.
   " جاسم خرج وقفل الباب و وقف وراه وغمض عينه هي ملهاش ذنب بس هو زعلان..ولما سمعها بتعيط وتنده عليه دخل تاني لقاها قاعده في الارض بتعيط خدها ف حـ.ـضـ.ـنه"
نور ببكاء: و..والله.. والله انا مكنتش أعرف..
جاسم: خلاص يا نور انا هتصرف اهدي..
نور: يعني مش هتسبني.
جاسم بحب: عمري ما اقدر يا اوزعتي.
نور: هههه..
جاسم: يلا ننام بقي.
نور: ( هزت رأسها بمعني ماشي)
  " جاسم فضل جنبها لغايه لما نامت وبعدين قام ودخل يصحي شادي"
جاسم: شادي..شادي اصحي.
شادي: جاسم..في اي انت كويس؟!.
جاسم: اه..اصحي هنروح مشوار.
شادي: مشوار اي دي الساعه اربعه بليل؟!.
جاسم: اصحي البس وهفهمك.
شادي: ماشي.
   " جاسم عمل مكالمـ.ـا.ت كتير وبعدين خرج هو وشادي"
شادي: هنروح فين بقي.
جاسم: هتعرف لما نوصل.
....
  " تاني يوم ملك صحيت ودورت علي جاسم ملقتهوش ودورت علي شادي برضو مش موجود وطلعت لنور"
ملك: تك..تك..
نور بنوم: مين.
ملك: انا ملك يا نور.
نور: ادخلي.
ملك: صباح الخير يا نور.
نور: صباح الخير يا حبيبتي.
ملك: عامله ايه دلوقتي.
نور: الحمدلله احسن.
ملك: هو فين جاسم..و..و شادي مش موجودين.
نور: مش عارفه.. تقريباً خرجو.
ملك: طب نور هو مش انتي قولتيلي لو حبيت أحكي..اجيلك.
نور: اه طبعا انا سمعاكي.
ملك: انا زمان كنت....
جاسم: نور..يا نور.
ملك: ده صوت جاسم تعالي نشوف في اي.
   " نزلو تحت ونور اتصـ.ـد.مت من اللي شافته يوسف غرقان في دمه وباين أنه مضروب جـ.ـا.مد وشادي ماسكه و واقف جمب جاسم راجـ.ـل هي تعرفه كويس..ده..ده .. رأفت عمها"
نور: عمو رأفت؟!.
رأفت: ايوه يا حبيبتي حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي.
جاسم: هتحكي انت ولا انا.
رأفت: انا اللي هتكلم.
نور: هو في اي.
رأفت: زمان يا نور لما جوزتك ابني وانتي عيله كان علشان احميكي من ابوكي قولت احميها علشان اكيد لما تكبر هيجوزها حد زباله شبهه..قولت اهي تكون مرات ابني وساعتها مش هيقدر يجوزها..وبعدها سافرت انا واولادي بس لما يوسف كبر كان عايز يتجوز وانا رفضت وقولتله انا مش هقبل علشان انت متجوز..هو رفض وراح طلقك رسمي و دي ورقه طـ.ـلا.قك ( طلع ورقه) اتجوز من بت خوجايه مقعدش سنه وطلقها ولما رجعنا مصر وعرف انك اتجوزتي وشاف صورك طمع فيكي..طلع وسـ.ـخ زي عمه..بس والله هو طلقك والورقه اهي يا نور.. سامحيني يا بنتي.
   " نور حـ.ـضـ.ـنت عمها وهي بتعيط وبعدين بعدت وبصت لجاسم"
نور: انا مش عارفه اشكرك ازاي بس بجد انا متشكره اوي من غيرك مكنتش هعرف اعمل اي حاجه.
جاسم ببرود: متقوليش حاجه..انتي طالق!!.
جاسم: متقوليش حاجه...انتي طالق!!.
   " صدمه للجميع..ملك مصدومه وشادي بيبص لجاسم بعدم فهم ورأفت مش فاهم حاجه..ونور بتبصله وبتدمع وفجأة"
جاسم: والله يا جماعه انا خساره ابقي هنا..انا المفروض اكون في الوسط الفني..هههه..يا هبله احنا متجوزين  عـ.ـر.في أصلا.
   ( خضتكو صح😂😂😂).
  " نور خدت نفسها وحـ.ـضـ.ـنته جاامد وملك بتضحك وشادي مش مصدق صاحبه والمقالب بتاعته ورأفت قرر يخرج وخد ابنه معاه"
جاسم: يلا بقي علشان ورانا مشوار مهم.
نور: مشوار ايه..؟!.
جاسم: هروح اكتب عليكي رسمي.
نور: " ابتسمت بحب"
جاسم: طبعاً هتيجي معايا يا شادي علشان تشهد على العقد وهات معاك الواد عمر صاحبنا وهيبقي الشاهد التاني.
شادي بخـ.ـنـ.ـقه: هو لازم عمر ده .. هجيب اي حد.
جاسم: لا هات عمر..واطلع البس بقي.. وانتي كمان يا ملك.
ملك: ماشي..يلا يا نور نروح نلبس.
نور: يلا.
..
  " هقولكم معلومه صغيره شادي مش عايز يجيب عمر ده علشان عارف أنه بيحب ملك".
..
رأفت: فوقت يا وسـ.ـخ..يا ابن ال***.
يوسف: اااه.. أنت اكيد قولتلهم.
رأفت: طبعاً قولتلهم..انت عايز تخرب ع البنت لايه مش كفايه اللي شافته..رايح تخرب عليها حياتها كمان..
يوسف: دي مراااتي..انا أولي بيها من الغريب.
رأفت بغضب: انت مصدق نفسك...مين دي اللي مراتك مش انت طلقتها لما روحت اتجوزت بنت زباله شبهك.
يوسف: كنت غلطان بس..بس انا بحبها.
رأفت: لا...انت مش بتحبها..انت طمعان فيها..لما شفتها وهي كبيرة طمعت فيها..انت نسخه من عمك.. اتفووو عليك.
يوسف: وحياه اللي خلقني وخلقها ما هسيبها..وهوريك أن هيا اللي هتيجي تحت رجلي..( خد الچاكت بتاعه ومشي).
رأفت: الو..الو يا صفيه..نور اتجوزت.
صفيه:____.
رأفت: مش مهم أمتي ومين..انتي لازم تنزلي مصر.
صفيه:____.
رأفت: لا متخافيش من اخوكي..نور محتجاكي يا صفيه.
صفيه:______.
رأفت: ماشي وانا هحجزلك علي أول طياره نازله مصر.
..
  " نور لبست فستان أبيض شيفون طويل ومش واسع أوي وماسكه علي أيديها چاكت جلد وشعرها المموج فردته وملك حطت ليها ميكب خفيف ولبست شوز بكعب اسور..وملك لبست فستان قطن ديق بكم لونه اسود وحزام وسط لونه اوف وايت وشوز بكعب أوف وايت وشعرها مفرود"
..
جاسم: هما اتأخرو لايه كده..
شادي بسخرية: مستعجل يا عريس..
  " جاسم كان هيضـ.ـر.به بالبوكس بس وهو بيلف وشه شافها وهي نازله من علي السلم تنح فيها شويه ومش مصدق أن اوزعته الصغيرة شكلها انسه كده لغايه لما نزلت"
نور: هو الميكب مخليني شكلي كبير صح..؟!.
جاسم: شكلك زي القمر.
ملك: ههههه..نحن هنا.
  " كانت ضحكه ملك اللي خلت شادي يلف ويشوفها حس لثواني انها فعلا كبيرة مش طفله وكان عندها حق لما قالتله...بس نفض الفكره علي طول من دماغه".
شادي: احم..طب انا هستني في العربيه.
جاسم: طب خد ملك معاك في عربيتك علشان عايز أبقي لوحدي مع نور.
شادي: تمام..يلا.
ملك بتـ.ـو.تر: طب ما هستني انا فوق.
جاسم: يلا يا كوكي بقي.
ملك: ماشي يلا.
   " ملك وشادي راحو العربيه بتاعت شادي".
...
نور: هو انت خليتهم يستن..
   " باسها وهي مخضوضه جداً..وبعد شويه بعد عنها "
جاسم: الروچ كان تقيل شويه..
نور:( بصاله ومصدومه واتصـ.ـد.مت اكتر لما شالها).
جاسم: انتي مش عارفه تمشي بالكعب وانا مش عايز رجلك توجعك..
نور: " ابتسمت لان فعلا هي قصيره جدا ولما لبست الجزمه الكعب كانت مش عارفه تمشي بيها خالص وهو لاحظ"
جاسم فتح باب العربيه: يلا يا اوزعه.
نور: هههه.
جاسم: اي الضحكه السـ.ـا.فله دي يا لطفي.
نور: انت بـ.ـارد والله..اوعي بقي نزلني علشان اركب.( نزلها)
جاسم: انتي بتعلي صوتك.
نور: لا والله معلتش صوتي.
جاسم: يعني انا كـ.ـد.اب صح..
نور: لا انت مش كـ.ـد.اب.
جاسم: لا انا كـ.ـد.اب بقي.
نور: لا انا مقصدش.
جاسم: خلاص هاتي بوسه وهتركبي.
نور: ايه ده مش هعمل كده طبعاً..
جاسم: يبقي هاخد انا.
نور: لا..لا.
جاسم: طب يلا خدي اهو مستنيكي.
نور: طب..ماهو شادي وملك باصين علينا.
جاسم: امم.. عادي.
نور: يا جاسم..
جاسم: يبقي هاخد انا.
نور بتسرع: لا..خلاص..غمض عينيك.
جاسم: ماشي..اهو.
   " نور قربت منه ببطى وباسته وملك طالعه من شباك عربيه شادي وبتصفر وشادي بيضحك وبعدين جاسم فتح عيونه وهي كانت اختفت من قدامه ضحك وركب جمبها"
.....
  " كلهم متجمعين عند المأذون مستنين عمر شويه ودخل شاب لابس بنطلون چينز ازرق غامق وتيشيرت ابيض وبليزر ازرق غامق وكوتشي أبيض وشعره كيرلي وكبير بس ناعم واصفر وعيونه لبني وبشرته بيضه.. وجـ.ـسمه رياضي واول ما دخل كان بيزغرط".
عمر: لولولولولولولي 💃🔥..مبروك يا جااااااسم ( حـ.ـضـ.ـنه).
جاسم: الله يبـ.ـارك فيك...وحـ.ـشـ.ـتني والله.
عمر بصوت انوثي: هان عليك متسالش عليا يا وحش..طب انا مخصماك"
جاسم: يخربيتك..ههههه...
عمر بلطف: ازيك يا كوكي وحشاني والله.
ملك: وانت والله وحـ.ـشـ.ـتني بقالي كتير مشوفتكش.
   " شادي وقف قدامها ومسك ايديه"
شادي: وانا موحشتكش..
عمر ببرود: خاااالص...يلا يا جاسم علشان كتب الكتاب.
 « بعد دقائق»
الشيخ: بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير.
ملك: مبروك يا نور.
نور: الله يبـ.ـارك فيكي.
شادي: مبروك يا جاسم.. مبروك يا نور.
الاتنين: إلله يبـ.ـارك فيك.
عمر: مبروك يا جودعاان.
الاتنين: الله يبـ.ـارك فيك.
عمر: وعقبالك يا ملك.
ملك:" ابتسمت ابتسامه باهته".
شادي: مش يلا يا جاسم.
جاسم: بلا.
...
 " عند ابو نور الباب بيخبط وهو سـ.ـكـ.ـر.ان".
أبو نور: ا..اي..ايوه ياللي بره.
 تك..تك.
أبو نور: يوووه..جاي...
  " فتح الباب"
ابو نور: أنت مين.
 : معقوله نسيت جوز بنتك بالسرعه دي!
أبو نور: انت مين؟!.
يوسف: معقول نسيت جوز بنتك بالسرعه دي!!.
ابو نور: بس..بس انت م..مش.. جاسم.
يوسف: جاسم ده اللي خطفها مني..لاكن انا جوزها الحقيقي.
ابو نور بصدمه: يوسف!!!
يوسف: مش هدخل بقي..
ابو نور: أدخل.
يوسف: والله وحـ.ـشـ.ـتني يا عمي..
ابو نور: انت رجعت انت وابوك واخوك.؟!.
يوسف: رجعت انا وابويا بس .. لاكن انت عارف اياد ديما بيعرضني في كل قراراتي...المهم عايزك في موضوع.
ابو نور: موضوع ايه..
يوسف: زمان لما اتجوزت انا ونور وهي عيله.. أبويا كان معاه نسخه وانت كمان كان معاك نسخه من ورقه الجواز..صح.
ابو نور: انت عايز ايه؟!.
يوسف: الورقه..عايز الورقه وهدفع فيها اللي انت عاوزه.
....
عمر: هو انتو هتروحو..
جاسم: اه.
عمر: أنت بتهزر صح..مش هنخرج ونحتفل بالمناسبة دي.
جاسم: اممم..انتو عايزين تخرجو؟!.
شادي: انا عن نفسي مش عايز أخرج..ملوش لازمه.
ملك بمعارضه: هو اي اللي ملوش لازمه..احنا لازم نحتفل.
عمر: صااااحبي اللي بيفكر زي يا ناااس..( بيكلم ملك).
ملك: ههههه..اي خدمه يا اسطااا.
شادي بغضب: ملك..الوقت أتأخر.
عمر بضحك: هو انت من اهل الكهف..دي الساعه لسه9.
ملك: لو مش عايز براحتك..هخرج انا و عمر.
عمر: باين عليه مش عايز يخرج..يلا احنا.
جاسم: ولا أهدي..اخرج معاهم يا شادي..يلا.
شادي: بس...
جاسم: خلي بالك من ملك.
عمر: متخافش مش معاها سوسن يعني.
جاسم: هههه.. ماشي يا راجـ.ـل.
ملك: طب وانت ونور؟!.
جاسم: لا انا ونور لينا خروجه تانيه..باي.
الكل: بااي.
جاسم: عايزه تروحي فين بقي ..؟!
نور: نعم!!
جاسم: ها عايزه تروحي فين. 
نور: يعني انت مش عارف هنروح فين وبتقولهم..لا انا ونور لينا خروجه تانيه ( بتقلده).
جاسم: بصي يا اوزعه..انا ممكن اخليكي تلفي ال..
نور لطفوله: العالم!!!.
جاسم بضحك: لا مش للدرجه دي..انا اقصد المنطقه دي.
  " نور ضحكت وزقته في كتفه بالراحه"
جاسم: هاتي ايدك.
نور؛( ادته اديها).
  " جاسم مسك اديها وفضل يجري وهي وراه بتضحك و وقف عند النيل وبيضحكو كتير وبيتكلمو".
.... ( في الملاهي).
شادي: انت مالك اصلا.. حشري.
عمر: انا بقدونس ملكش دعوه.
شادي بغضب: محدش هيركب معاها غيري.
عمر: لايه حضرتك لازق نفسك فيها؟؟.
شادي: لم نفسك يا عمر..
عمر وأيده في جيبه: انت شايفني مبعطر يعني؟!.
شادي: اه.
عمر: يبقي نظرك ضعيف..
شادي:( لسه هيضـ.ـر.به سمع صوت ملك).
ملك وهي بتاكل ايس كريم: بسسسسس..ايه جالي صداع.
شادي: ملك..انتي هتركبي الصاروخ معاه ولا معايا.
ملك: هششش..اي هي المشكله ما تركبو انتو الاتنين.
عمر: اللعبه اللي عايزه تركيبها مفيهاش غير ٢ كرسي بس.
ملك:تمام.
شادي: تمام ايه؟!.
ملك: هركب مع سما.
عمر: سما مين.
ملك: دي..
   " طلعت من ورا ضهرها بنوته لابسه هاي كول نبيتي وجيبه جلد وقموره اوي وشعرها كيرلي اصفر وبتاكل ايس كريم...عيونها خضراء ولابسه كوتشي أبيض .
عمر: يخربيتك خطفتيها منين دي..
ملك: بس يخربيتك هتوديني في داهيه..انا لقتها واقفه ع جمب بتعيط جبتلها ايس كريم ولما سألت ع امها قالت سابتني ومشيت..هتركب معايا اللعبه وبعدين هروح للأمن بتوع الكاميرات ونشوف امها راحت فين.
شادي: انتي اسمك اي .
البنت ببراءة: كنز.
عمر: اسمك كنز؟!.
كنز: اه..وانت اثمك اي.
عمر: اسمي عمر...انتي عندك كام سنه.
كنز:( طلعت صوابعها ع ٣ صوابع).
ملك: أنتي عندك3 سنين.
كنز: اه.
ملك: طب يلا نركب مع بعض.
كنز: تؤ..مث هلكب.( جماعه هي قصدها مش هركب).
شادي: لايه يا كوكي.
كنز: عثان هخاف..
  ( ملك خدتها وراحت للكاميرات ومعاها عمر وشادي وفضلو يرجعو الكاميرا لغايه لما دخلت ومعاها واحده ست شكلها صغيره مش كبيره).
شادي: هي دي مامتك.
كنز: اه..مامي اهي.
عمر: لا بس امها صارروخ.
ملك: عمر مش قدام البنت..
  " الست وقفت كنز علي جمب وسابتها وخرجت"
ملك بدمـ.ـو.ع: دي بترميها!!.
عمر: طب باب اسمه ايه يا كنز.
كنز: توتي.
شادي: مش الاسم الدلع اسمه الحقيقي ايه.
كنز: مث عارفه.
ملك شالتها: انا هاخدها معايا يا شادي.
الامن: مينفعش يا فنـ.ـد.م دي لازم تروح البوليس وهما يدورو علي اهلها.
ملك: اتصرف يا شادي.
شادي: بص احنا..
عمر: خديها يا ملك..روح معاها يا شادي واستنو تحت.
   ( ملك وشادي وكنز نزلو تحت).
إلامن: مينفعش كده يا فنـ.ـد.م من فضلك هات ال...
عمر: هششس انت رغاي لايه..خد دول ليك( طلع من الچاكت فلوس كتير جداً).
الراجـ.ـل: ده كتير اوي يا باشا.
عمر: لا مش كتير عليك..محدش يعرف موضوع البنت تمام.
الراجـ.ـل: حاضر.. حاضر.
 ...
عمر: يلا انا اتصرفت.
شادي: عملت ايه.
عمر: اديته فلوس.
ملك: شكرا يا عمر..يلا نروح علشان شكلها هتنام.
شادي: ماشي يلا.
...
نور: جاسم انا عايزه انام ممكن نروح.
جاسم: ماشي يلا.
...
  ( جاسم دخل باب الڤيلا هو ونور ولسه هيطلع ع السلم الباب اتفتح ودخلت ملك و شادي ومعاهم بنت صغيره).
جاسم: مين دي يا ملك..
ملك بـ.ـارتباك: دي..دي...ك..
كنز وهي بتجري عليه: بااااابي***
...
ملك بـ.ـارتباك: دي...دي..ك..
كنز وهي بتجري عليه: بااابي..
    " جاسم شالها علي دراعه"
جاسم: بابي مين يا حبيبتي انا مش بابي.
كنز: لا انت بابي.
جاسم: يا بنتي هو بالعافيه..
كنز: هههه.
   " جاسم نزلها و وجه كلامه لملك".
جاسم: مين دي يا ملك..
ملك: دي ( حكتله اللي حصل).
جاسم: انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه يا ملك..ازاي تعملي كده اكيد اهلها قالبين عليها الدنيا..
ملك: بقولك امها رمتها..
جاسم: ممكن متكونش امها و دي واحده خطفتها.
ملك: لا انا لما سألت كنز قالتلي دي مامي.
جاسم: هي اسمها كنز؟!.
ملك: اه..وعندها3سنين.
جاسم: طيب يلا يا حبيبتي علشان تنامي معانا.
ملك: هنام معاك انت ونور إزاي.
جاسم: انتي هبله يا بت انا بكلم كوكي..كنز.
كنز: مين دي يا بابي ( شاورت علي نور).
جاسم: دي مراتي يا حبيبتي وانا مش بابي.
كنز: بس يا كوكو..
جاسم: حاضر يا...ايه بتقوليلي بس يا ايه؟!.
كنز: كوكو.. انا علي طول بقولك تده.
جاسم: تده...طب يلا يلا ننام...يلا يا نور.
    " طلعو الاوضه علشان ينامو "
شادي: ملك..
ملك: عايز ايه.
شادي: انتي بتعاملي عمر كده لايه.؟!.
ملك: كده إزاي يعني.
شادي: كده..يعني..انتي بتحبيه؟!.
ملك بدمـ.ـو.ع: حاجه متخصكش..وعلشان اريحك اه.
شادي: انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه ازاي تعملي كده؟؟.
ملك بسخرية: اعمل ايه هو الحب بأدينا؟؟!.
  " شادي سكت وهي طلعت أوضتها وافتكر من تلات سنين قالها نفس الجمله".
 « فلاش بااك ».
شادي: ت عـ.ـر.في يا بت يا ملك..انا اول مره ابقي مبسوط كده.
ملك: ايه اللي مخليك مبسوط بقي؟!.
شادي: انا حاسس اني بحب..
ملك بصدمه: بتحب..بتحب مين؟!.
شادي: مايا..
ملك بصدمه: موظفه الحسابات عندك في الشركه.
شادي: اه..بحبها اوي..وعايز اعترف ليها.
ملك: انت إزاي تعمل كده.
شادي: اعمل ايه هو الحب بأدينا؟!!
 « باااك ».
... " في مكان تاني في مصر واقف واحد باين عليه انا صغير ومتعصب جداً"
ادم: انتي السبب يا ريناد..
ريناد بدمـ.ـو.ع مزيفه: والله العظيم هي اللي جريت من أيدي..وملحقتهاش وقولت للجارد يدورو عليها بس مفيش اثر.
ادم: انا ..هتصل ب عاصم..هو اكتر واحد بثق فيه وهو اللي هيلاقي بنتي...
رينا: ايوه..كلمه أن شاء الله هيلاقيها.
ادم: الو يا عاصم..بنتي لقتها.
عاصم: للاسف كنز ملهاش اثر.
ادم بعضب: يعني ايه بنتي ضااااعت.
عاصم: لا طبعاً أنا بدور عليها وأن شاء الله هلاقيها.
أدم: ماشي يا عاصم .
عاصم: سلام يا فنـ.ـد.م.
....
   " جاسم بيهزر مع كنز وهي بتضحك ونور كانت بتاخد دوش وخرجت وهي لابسه ترنج ازرق"
جاسم: يلا يا مصلحجيه عايزه شوكلاته واقولك ( بيقلدها).
كنز بضحك: انا مش..مصتحلجيه..انا كنت هقولك بس هات شوكولاته الاول.
نور بمداعبة: اممم..ده شكله سر..كنتي هتقوليله ايه.
كنز: كان عايز يعلف..
جاسم: اااايه..بس ده سر.
كنز: يعني هتجيب شوكولاته؟؟.
جاسم: هو انا قولت غير كده.
نور: كنز انتي لايه قولتي لجاسم يا بابا.
كنز بطفوله: علسان هو بابا...هو شبه اوي!!.
نور بصدمه:**
نور بصدمه: انت متجوز ومخلف.
جاسم: يخربيتك هتلبسيني مصيبه!!.
كنز: بابي..
جاسم: يا روح بابي.
كنز: عاوزه ادخل التويلت...
نور: شكلك متجوز والله.
جاسم: طب دخلي كوكي الحمام بس وغيرليلها هدومها.
نور بعناد: كنت هعمل كده من غير ما تقولي أصلا.
جاسم: طب ادخلي بسرعه احسن البت تعملها عليا..
كنز: ههههه.
   " نور خدت كنز الحمام وغيرت ليها هدومها وكانت بتضحك معاها جـ.ـا.مد وعرفت أن كنز ذكيه جدآ ولما خرجت لقت جاسم نايم بهدومه علي السرير نامت جمبه وكنز جمبهم في النص"
....
   " ملك قاعده بتلعب في الفون وصلت ليها رساله ع الواتس من رقم غريب"
شخص: الجميل سهران لايه...
ملك: مين؟؟.
شخص: واحد معجب!!.
ملك: لايه حد قالك اني امير كراره.
شخص: لا طبعاً.. ياسمين صبري بس علي صغنن.
ملك: هتقول مين ولا أعمل بلوك.
شخص: خلاص..انا عمر.
ملك: كنت حاسه والله.
عمر: سهرانه لايه بقي يا استاذ امير كراره عندنا تصوير بكره.
ملك: ههههه..يخربيتك أقفل.
عمر: طب فكري.
ملك: اقفل.
عمر: فكري.
ملك: اقفل.
عمر: فكري ده انا واد لذوذ وعندي20 سنه..
ملك: اقفل يا لذوذ بقي...واه تعالي بكره قضي معانا اليوم باي.
عمر: باي.
   " ملك خدت نفس ونامت علي طول علشان محضره مفجأه بكره لنور وجاسم بمناسبة كتب الكتاب"
....
ادم: مفيش أخبـ.ـار يا عاصم.
عاصم: للأسف لا .. والشارع اللي جريت فيه مفيهوش كاميرات.. وسألت ناس كتير و شافو صورتها بس قالو أنهم مشافوهاش خالص.
ادم بتعب: يعني بنتي ضاعت مني..
ريناد: لا طبعاً متقولش كده ربنا يرجعها بالسلامه.
ادم: انا حاسس ان قلبي هيوقف من كتر القلق عليها.
رينا: اطلع استريح يا حبيبي ولو في أخبـ.ـار اكيد هصحيك.
  " ادم استجاب ليها وطلع ينام وهي قربت من عاصم وحاوطت رقابته"
ريناد: كده بقي اقدر اقولك مبروك علينا فلوس ادم كلها.
عاصم: متفرحيش اوي كده انا حاسس ان ممكن حد يلاقيها ويرجعها.
ريناد: اكيد محدش عارف أبوها أو بيته.
عاصم: كل الناس عارفه مين هو ادم الأمير وهو بيخلي ناس فقراء كتير يجو البيت ويديهم صدقه ف اكيد عارفين بيته.
ريناد: طب خلي بالك من الموضوع ده ولو حد طلب فديه أو جيه هنا القصر اديلو فلوس ومشيه وانا هحاول اخليه يسافر.
عاصم: ماشي انا همشي علشان ميشكش في حاجه..باي.
ريناد: ياي يا قلبي.
...
رأفت: انت كنت فين يا يوسف.
يوسف: كنت بحاول اخد ورقه جوازنا انا ونور من عمي.
رأفت: اكيد مخدتهاش.
يوسف: اه قالي انك كنت واخد الورقتين.
رأفت: طب خلي في بالك لو حاولت تقرب من نور والله انا اللي هقف ليها انت فاهم..
يوسف: لا مش فاهم..( سابه ودخل ينام).
...
  " الساعه4ونص الفجر جاسم بيصحي نور"
جاسم: نور..انتي يا بت اصحي..
نور بنوم: عايز ايه بقي.
جاسم: قومي.
نور: اقوم ايه قامت قيامتك..
جاسم: يا بت قومي.. هضـ.ـر.بك يا نور قومي.
نور قامت: عايز ايه.
جاسم: قومي بالراحه علشان كنز متصحاش.
  " نور قامت بالراحه وخرجت بره الاوضه وهو وراها"
نور: انت لابس لايه.
جاسم: هخرج انا وانتي بس.
نور: انت عارف الساعه كام.
جاسم: اه عارف..روحي البسي بقي.
نور: هنروح فين.
جاسم: ملكيش فيه..اه والبسي حاجه تنفع للجري.
نور بصدمه: جررري..لا يا خويا روح لوحدك.
جاسم: والله العظيم لو ملبستيش هضـ.ـر.ب بوكس اخنفك.
نور: يوووه رايحه البس اهو.
   " جاسم لابس بنطلون شروال رمادي وتيشيرت برتقالي فاتح وكاب أسود وكوتش اسود.. ونور خرجت من اوضه ملك وهي لابسه بنطلون شروال اسود وتيشيرت احمر وكوتش ابيض وكاب اسود"
نور وهي بتضـ.ـر.ب رجلها في الارض: يا جاسر مش عايزه أجري بقي.
جاسم: مفيش حاجه اسمها كده..يلا بقي يا كسوله.
نور: يوووه ماشي.
  " جاسم خدها مشي الاول وبعد كده بدأ يجري وهي وراه بس كل شويه تتعب وتقف وهو يضحك عليها".
نور: ااااه استني هموت.
جاسم: هههه..ده النت اسرع منك.
نور: بجد مش قادره تعالي هاتلي عصير علشان انعنش.
جاسم: هههه..في كافيه قريب تعالي.
  " جاسم راح جابلها عصير وهي معاه وكل ده والنهار لسه مشقشق أو مطلعش أوي يعني..وصل قدام البيت و وقف"
جاسم: نور هاتي ايدك.
نور: خد اهي يا اخويا.
جاسم: اخوياا..ما علينا حطي السماعه دي في ودنك.
  " نور خدت السماعه وكان شغال فيها اغنيه لحماقي وبدأ يرقص معاها في الشارع سلو"
  * انت اللي بين ايديك بدأت اعيش..حبيت سنيني بيك علشان بحبك ❤️❤️ خليت حياتي جنه من مفيش خلتني انام واقوم اقول بحبك*
  " وهي الاغنيه بتقول بحبك..جاسم قالها بس من غير صوت نور خلعت السماعه بسرعه علشان تعرف هو قال كده فعلاً بس لقت معظم الناس واقفه بتتفرج وبيسقفو اتكسفت ودخلت هي وجاسم".
...
جاسم: هههه..يأتي بطه بتتكسف.
نور بضحك: والله اتكسفت اوي.
جاسم: ده انتي خدودك طماطم خالص.
نور: ههه..جاسم.
جاسم: عيون جاسم.
نور: هو انت قولت حاجه وانا حاطه الهند فري.
جاسم: اه.
نور: قولت ايه.
جاسم: قولت..بح****.
جاسم: قولت..بحبك!!.
نور بصدمه: انت..انت بتتكلم بجد!.
جاسم: يعني مش بجد اوي..انتي عبـ.ـيـ.ـطه بقولك ب..ح..ب..ك.
نور: بالسرعه دي..
جاسم: اه بالسرعه دي.. علشان الحب مفيهوش وقت حاجه بتيجي بالصدفه في ناس محظوظة بتلاقيه وناس تانيه بيقعدو طول عمرهم يدورو عليه..وميلقهوش.
نور بكسوف: طيب..
جاسم: طيب ايه؟؟.
نور: عايز ايه خلاص..وانا كمان.. احم..
جاسم: وحيات عيالي ما هسيبك الا لما تقولي بحبك.
نور بضحك: هي عافيه.
جاسم: اه عافيه.
نور: وانا كمان..بحبك  ( ودخلت اوضتها وهي مكسوفه وقفلت الباب وحاطه ايديها علي قلبها).
جاسم: قالت بحبك...وطلعت تجري..هههه مـ.ـجـ.ـنو.نه والله.
...
  " ملك نايمه وموبيلها بيرن"
ملك بنوم: الو..
عمر: اي يا بت صحيتي ولا زي العاده.
ملك: ايه يا عمر..لا بصحي اهو.
عمر: طيب انا علي باب الكمبوند اهو.
ملك: طيب جبت البلالين والحاجه..اوعي تكون نسيت.
عمر: جبت كل حاجه..
ملك: طيب أقفل علشان اقوم البس.
عمر: ماشي وانا لبست اللي اتفقنا عليه.
ملك: ماشي يا اسطا سلام.
عمر: سلام.
  " ملك قامت ودخلت الحمام خدت شاور ولبست بنطلون اسود مقطع وتيشيرت ابيض وچاكت چنز فاتح وشعرها كحكه نازل منها خصل وكوتشي ابيض وكانت قمر ونزلت"
...
ملك: ايوه يا عمر انا خارجه اهو.
عمر: طب بسرعه بقي.
ملك: ماشي
...
  " ملك خرجت ولقت عمر واقف ولابس زيها ومعاه شنطه كبيره لونها ابيض وفيها الزينه وكده"
عمر: ايه يا زميلي كل ده تأخير.
ملك: معلشي كنت بتأكد ان كلهم نايمين.
عمر: طيب انفخي البلالين بقي علشان نعلقها في الجنينه.
ملك: اشطاا يا ابا.
   " كانو بيعلقو الزينه والبلالين في الجنينه وملك واقفه علي سلم علشان تعلق على باب الڤيلا وعمر بينفخ بلالين تاني وفجأة كانت بتصرخ وهتقع من ع السلم راح مسكها من وسطها بسرعه وكانو قريبين من بعض جدا"
ملك: كويس انك لحقتني.. علشان كنت...
شادي بغضب: انا مغلطش لما قولت اني قصرت في تربيتك.
....
  " نور صحيت علي صوت كنز وهي بتصحيها"
كنز: نول...نول اصحي.
نور: ايه يا حبيبتي ايه اللي صحاكي بدري كده.
كنز: في صوت بله جـ.ـا.مد وانا خايفه..
   " نور سمعت صوت خناقه جي من الجنينه وجاسم كان نايم على الكنبه سمع الصوت خرج وخرجت وراه نور وشايله كنز علي ايديها"
جاسم بعضب: انتو بتتخانقو..مش هتبطلو شغل العيال ده.
شادي بخـ.ـنـ.ـقه: مفيش حاجه يا جاسم.
عمر بغضب: الاستأذ بيحب يتحشر اوي يعني.
شادي: احترم نفسك يا اض بدل ما والمصحف اموتك.
عمر: انا محترم غصب..
  ( بقلم نيللي ياسر .. علشان الرواية بتتسرق)
جاسم بصوت عالي: بسسسسسسس..اخرس انت وهو...ايه اللي حصل يا ملك.
ملك بدمـ.ـو.ع: كنت هقع من علي السلم وانا بعلق الزينه عمر مسكني علشان مقعش لقيت شادي بيزعق ولما عمر زعقله ضـ.ـر.به وبعد كده نزلو ضـ.ـر.ب في بعض.
جاسم: ينفع كده يا شادي..انا مقدر انك بتحب ملك زي اختك بس هي كانت هتقع كان لازم تسمع الاول.
شادي: عندك حق..عن أذنكم...( طلع اوضته)
عمر: يلا في داهيه.
جاسم: عمر أهدي شويه مش كده..انت كان لازم تفهمه.
عمر: هو ادي لحد فرصه ده نزل ضـ.ـر.ب على طول.
جاسم: خلاص حصل خير..انت ايه اللي جابك يلا؟؟
عمر: بص حوليك كده.
   " جاسم بص وكانت الجنينه متزينه وجميله جدا وملك حطه مفرش كبير وحطه عليه الفطار وحلويات وفواكه وعصير ومحطوط زي سماعات كبيره وبلالين كتير".
ملك: انا قولت نعمل احتفال صغير كده بمناسبة كتب الكتاب.
عمر: الف مبروك يا جاسم الف مبروك يا نور.
الاتنين: الله يبـ.ـارك فيك.
نور: طب انا هطلع اغير.
جاسم: طيب وانا كمان.
  " طلعو هما الاتنين وملك وعمر وقفو يتكلمو"
....
شادي: انا غلطان..كان لازم اسمعها بس مش النهارده..انا كان لازم اسمعها وافهمها من زمان اوي.. دلوقتي انا اللي خسرتها.
 « فلاش بااك».
ملك بفرحه: شادي.. شادي.
شادي: ايه يا قلبي.
ملك: نجحت يا شادي نجحت. ( وحـ.ـضـ.ـنته).
شادي: مبروك يا كوكي وعقبال الجامعة بس شـ.ـدي حيلك انتي نجحتي في تالته اعداي اهو ..يعني لازم تركزي علشان ثانوي.
ملك: أن شاء الله.
شادي: طيب تحبي اجبلك هديه ايه؟!.
ملك باندفاع: انت..انا عيزاك انت.
شادي: مش فاهم.
ملك: شادي انا..بحبك.
   " شادي ضـ.ـر.بها بالقلم وكان واقف عند الجنينه"
ملك: انت بتضـ.ـر.بني يا شادي!!.
شادي بغضب: واكسر دماغك كمان..لما احس أني قصرت في تربيتك.
ملك: وانت تربيني لايه..رد عليا لايه تربيني.
شادي: علشان انتي اخت..
ملك: لا يا شادي انا مش اختك..وانت مش اخويا انا معنديش غير اخ واحد وانت صاحبه وانا بحبك يبقي لايه تكسر قلبي.
شادي: انتي مستوعبه كلامك..حته عيله عندها15سنه بتحب.
ملك: ____.
  ( بقلم نيللي ياسر.. علشان الروايه بتتسرق).
شادي: انا هعتبر كلامك ده حب مراهقه..
ملك: لا يا شادي ده مش حب مراهقه انا فعلاً بحبك.. علشان انا مش اختك زي ما بتقول.
شادي: انتي فعلاً من النهارده مش أختي ولا اي حاجه بالنسبة ليا...انا هسافر ومش هرجع غير لما تكبري وتعترفي أن ده حب مراهقه..
ملك: شاااااادي..ياشاااادي!!!
 « بااك».
.... ( بقلم نيللي ياسر )
يوسف: هو ده اللي حصل يا حضرت الظابط وده ورقه بتزبت اني ردتها في فتره العده..بس هي اتجوزت.
الظابط: تمام احنا هنروح نجيبها وانت تتطلبها في بيت الطاعه.
....
  " نور نزلت ومعاها كنز وجاسم وكانو بيفطرو بس شادي نزل لما عرف غلطه..وبيضحكو فجأة لقو ظابط ومعاه ناس"
الظابط: حضرتك استاذ جاسم عبدالله؟!.
جاسم: ايوه حضرتك عايزني.
الظابط: احنا عايزين الاستاذ نور مدام الاستاذ يوسف.
جاسم: هي مش مـ.ـر.اته..وعايزنها لابه؟!.
الظابط: مطلوبه في بيت الطاعه..
نور بصدمه:*****.
الظابط: مطلوبه في بيت الطاعه..
نور بصدمه: نعممم...مين اللي عمل كده.
   " يوسف كان واقف بعيد قرب من الظابط واتكلم"
يوسف: انا اللي عملت كده..اظن حقي لما مراتي تتجوز واحد وهي علي زمتي اني اطلبك في بيت الطاعه.
جاسم بتجاهل كلام يوسف: انت تعرف انا مين..
الظابط: ايوه طبعاً حضرتك دكتور جاسم عبدالله المنياوي أكبر دكتور جراحه في مصر و الشرق الأوسط بس دي..
جاسم بصوت عالي: حلو اوي اظن عرفت انا ممكن اعمل فيك ايه..غورو من هنا ...يلا.
الظابط: يا فنـ.ـد.م مينفعش.
جاسم بعضب: ايه اللي خلاه مينفعش.
  " زق الظابط بره الباب وقفل الباب في وشهم"
...
يوسف: هو حضرتك هتسكت.
الظابط: انا كل اللي هعمل اني أبلغ أن المدام مكنتش موجوده.. ونروح بكره بس مع فرقه.
يوسف: بس كده..طب ده..ده ضـ.ـر.بك.. عادي!!.. انت المفروض تعمل شكوه أنه تعدي عليك بالضـ.ـر.ب..
الظابط بسخرية: يبقي متعرفش هو ممكن يعمل فيا ايه.
  " الظابط مشي هو والاتنين اللي معاه ويوسف بص للڤيلا ومشي وهو متضايق جداً"
...
جاسم: شادي أتصل بالمحامي بتاعي قوله يجي بسرعه.
شادي: اعتبره حصل.
جاسم: وانت يا عمر..
عمر: اوأمرني.؟.
جاسم: روح..هههه.
عمر: هي بقت كده يا رياسه.
جاسم: روح يلا شغل الاغاني وانتي يا نور متخافيش من حاجه أنا معاكي اعتبري اللي حصل ده محصلش اصلا.
نور:( ابتسمت ليه بحب كبير..هو طمنها..مخلهاش تحس انها حمل عليه أو هي سبب المشاكل اللي هو فيها..بالعكس شغل اغاني و حاول يبسطها..اختارو صح!!).
....
ريناد: ادم..انت مينفعش تفضل كده..انت بقالك تلات ايام مش بتاكل..ارجوك كل حاجه.
ادم: الحاجه الوحيده اللي فضلت ليا راحت مني..كنز ضاعت..انا الغلطان اني جيت بيها مصر علشان اخرجها واعرفها أن امها كانت من هنا الله يرحمها.
ريناد: لا طبعاً يا حبيبي أن شاء الله هترجع.
ادم: كنز وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا ريناد.
ريناد: وانا والله وحـ.ـشـ.ـتني انت عارف ان كنز كانت زي بنتي وعمري ما اعتبرتها انها بنت جوزي.
ادم: انتي فعلاً طيبه يا ريناد وعمرك ما خلتيها تحس ان امها مـ.ـا.تت وانك مرات أبوها!!.
... ( بقلم نيللي ياسر..الروايه بتتسرق يا جدعان).
نور: جاسم..
جاسم: عيون جاسم.
نور: انا بحبك اوي.
جاسم: وانا بعشقك يا روح جاسم.
نور: هو انا ينفع اطلب منك طلب..
جاسم: اطلبي يا اوزعتي.
نور: ينفع اخلي ملك تنام معايا النهارده؟؟!.
جاسم: اه طب...ايه قولتي ايه؟!.
نور: ملك هتنام معايا النهارده.
جاسم: يا نور بقي إحنا لسه متجوزين امبـ.ـارح عيزاهم يقولو عليا سوسن؟؟!..مش كفايه اليوم بتاع امبـ.ـارح اللي البت كنز خربته!!.
نور: عايزه اتكلم معاها شويه..علشان خاطري.
جاسم  بضعف: طب ابعدي خاطرك عني علشان متهورش..
نور: ههههه..حاضر.
  " جاسم نزل علشان ينادي ملك ولقي ملك بتهزر مع عمر وشادي قاعد بيشيط ضحك ونزل من ع السلم"
جاسم: قلب جاسم.
ملك: انا يا اسطا.
جاسم: انتي بنت انتي...المهم اطلعي لنور عيزاكي.
عمر: انت مش عامل حسابك أنها قاعده معايا؟؟!.
جاسم: ولا يا عمر ادخل أعمل فشار وانت يا شادي هات لب من جوه وشويه تسالي وانا هحضر فيلم رعـ.ـب.
عمر: يبقي هبات معاك النهارده..حبيبي يا رياسه.
جاسم: ايوه يا اض.
شادي: ماشي هروح احضر الحاجه.
...
ملك: نعم يا نور عيزاني..
نور: انتي كنتي هتقوليلي حاجه من كام يوم بس حصلت مشاكل وكده..يلا انا سمعاكي..
....
ريناد: بص يا حبيبي احنا لازم نرجع امريكا تاني..
أدم بغضب: **
ادم بغضب: انتي اتجننتي عيزاني اسافر ومدورش علي بنتي.
ريناد: لا طبعا يا حبيبي انا وانت اللي هنسافر وعاصم هيفضل هنا يدور على كنز ولما يلاقيها هنرجع طبعاً..
ادم: ده مستحيل يحصل يا ريناد فاهمه.
ريناد: يا حبيبي الشغل كده هيبوظ والناس اللي اتفقنا معاهم علي المشروع الجديد ممكن يمشو.
ادم:____.
عاصم: استاذ ادم..انا..انا لقيت كنز!!!.
...
ملك: من تلات سنين انا قولت لشادي اني بحبه وده كان السبب أنه يسافر..
نور بهدوء: بس اللي انتي عملتيه ده غلط انتي كنتي طفله.
ملك: حبيته غصب عني..واحد عايش معاكي..بيخرجك يجبلك هدايا ويدافع عنك ومهتم بتفاصيلك..بيلعب معاكي ويتفرج معاكي علي الكرتون..غصب عني حبيته.
نور: طب وهو عمل ايه؟!.
ملك ببكاء: ضـ.ـر.بني..وقالي اني اخته..بس..بس هو مش اخويا..عمري ما اعتبرته اخويا يا نور.. مستحيل انسي حبه.
نور بمواساه: طب اهدي..اهدي..يا ملك.
 ( بقلم نيللي ياسر).
....
  " جاسم قاعد علي الكنبه وجمبه شادي وعمر وبيتفرجو علي فيلم رعـ.ـب والنور مطفي"
جاسم: ولا يا عمر الفشار خلص..روح اعمل تاني.
عمر: وحيات امي ما هتحرك خطوه من غيركم.
شادي: يا نوغه..روح يا اض اعمل الفشار.
عمر: طب..طب تعالو معايا..الصحبه حلوه ونونس بعض.
جاسم: هشششش بقي مش عايز حاجه خلاص.
...
يوسف بغضب: بابا..بابا.
رأفت: عايز ايه من بابا.
يوسف: انا عايز ورقه جوازي انا ونور .
رأفت: انا قولتلك قبل كده انك مش هتشوف الورقة دي.
يوسف بغضب: انا لازم اخدها..فاهم لازم اخدها.
رأفت بغضب: انت بتعلي صوتك عليا يا حـ.ـيو.ان ( ضـ.ـر.به بالقلم
يوسف: انت بتضـ.ـر.بني.
رأفت: اطلع بره يا وسـ.ـخ.
يوسف: هاخد الورقه يعني هاخدها!!
رأفت: اطلع بررره!!.
( بقلم نيللي ياسر.. علشان الرواية بتتسرق).
يوسف: ماشي..ماشي.
...
ادم: انت بتتكلم بجد..لقتها فين انطق.
عاصم بتمثيل: للأسف كنز لقينا جثتها علي الطريق الصحراوي و..وشها متشوه تماماً.. وخالية من أعضائها.
   " ريناد بتبتسم لعاصم بشر".
ادم: انت..انت..بتقول ايه..اكيد دي مش كنز..انا بنتي م..
ريناد بصراخ: اااادم!!!.
  ( بقلم نيللي ياسر).
... 
  " ملك نزلت من عند نور وهي بتكلم صاحبتها في الموبيل وخرجت الجنينه وشادي خرج وراها من غير ما حد يلاحظ"
ملك: ههههه.. ماشي يا ندي..سلام.
شادي: ملك.
ملك: اعاا..خضتني!!
شادي: انا عايز اتكلم معاكي.
ملك: مش فاضيه.
شادي: ارجوكي اسمعيني.
ملك: انجز.
شادي: انا كنت غلطان يا ملك.
ملك: غلطان في ايه؟!
شادي: ملك انا..انا بحبك!!.
شادي: ملك انا بحبك!!.
...
ملك: اعاااا...
نور: مالك يا ملك..
ملك: حلمت حلم..بس اتخضيت اوي.
نور: حلمتي؟؟...شوفتي ايه.
ملك: شادي كان بيقولي بحبك.
نور:طب وهي دي حاجه تخض.
ملك: آه يا نور.. بالنسبة ليا تخض اوي.
نور: طب يلا ننزل نشوفهم بيعملو إيه.
ملك: اوكيه يلا.
...
      " ادم صحي لقي نفسه نايم علي سرير في مستشفى"
ادم: اااه..انا ايه اللي جبني هنا.
ريناد: حمدالله على السلامه يا ادم..انت أغمي عليك لما عرفت خبر كنز ربنا يرحمها ومكنتش بتفوق وجبناك هنا.
ادم بدمـ.ـو.ع: انا مش مصدق أن كنز مـ.ـا.تت قلبي بيقولي انها كويسه!!.
ريناد: معلشي يا حبيبي ربنا يرحمها..ادعلها.
أدم بغضب: بقولك بنتي عايشه...تقولي ادعيلها.
ريناد: انا كنت فاكره أنها عايشه بس للاسف...
ادم: اتكلمي!!!.
ريناد: عاصم عمل تحليل DNA علشان يتأكد أنها كنز.
ادم: والنتيجه بتاعته ايه.
ريناد: للأسف طلعت كنز!!!.
ادم: اعاااااااااااااااااااا....كنز....بنتي!!!!!!!.
....
يوسف: عايزك تراقبها 24 ساعه فاهم.
الراجـ.ـل: فاهم.
يوسف: ولما تلاقي الوقت المناسب..خلص.
الراجـ.ـل: أوامرك يا باشا..بس الموضوع كبير و يعني..
يوسف بقرف: هشششش..امسك دول والباقي بعد لما تخلص.
الراجـ.ـل: ماشي يا باشا هطير انا.
يوسف: لو مش هتكوني ليا..مش هتكوني لغيري.
...
راجـ.ـل: بقولك ايه يا حج انت متأخر عليك الايجار5شهور..وانا ساكت بس لو مدفعتش والله العظيم لحبسك.
أبو نور: هي شغلانه..قولتلك مش معايا زفت فلوس اعمل ايه.
الراجـ.ـل: مش مشكلتي..وانا بكلمك قدام الناس اهو لو مدفعتش هحبسك امين...امين.
  " ابو نور قعد علي الكرسي اللي في القهوه"
واحد: هو الراجـ.ـل اللي كان بيكلمك قدام القهوة ده هو صاحب العمارة اللي انت ساكن فيها.
ابو نور: ايوه هو.
الراجـ.ـل: اممم... لا مؤاخده بس انا عايز القسط بتاع العربية.
ابو نور: منين يا رامز ما انت عارف اني مش معايا فلوس.
رامز: احنا اتفقنا انك تجوزني نور والعربيه اللي خدتها مني بالقسط تبقي بتاعتك...والبت طلعت متجوزه وانا بقي عايز قسط العربية..أو هاخدها.
أبو نور: ماشي يا رامز..انا هتصرف و كمان يومين فلوسك هتبقي عندك.. بالسلامه.
....
   " نور نزلت هي وملك لقت جاسم نايم على الكنبه و شادي في الأرض بطريقة مضحكة وعمر نايم على الكنبه الصغيرة"
ملك: ههههه..شكلم يضحك أوي .
نور: انتي مش شايفه مبهدلين الڤيلا إزاي..
ملك بصدمه: يا نهار Black ... انا جاتلي فكره.
نور: اممم.. فكره ايه؟!.
ملك: هخليهم يضحكو اكتر.
نور: ازاي.
ملك: هتشوفي.
   " ملك جابت الميك اب بتاعها ونور بتضحك..وقعدو يعملو لجاسم وعمر وشادي ميكب واشكال تضحك..وبعد كده ملك جابت صواريخ وحطتها بين صوابع رجل جاسم وشادي وعمر و ولعتهم و وقفت جمب باب الڤيلا".
نور: الصواريخ مش بتفرقع لايه.
ملك: 3..2...1.
   " الصواريخ بدأت تفرقع بصوت عالي وصحيو كلهم"
ملك: هههههه... شكلك كان يفطس من الضحك يا بروو.
نور:هههههههه..هموت من الضحك.
جاسم بغيظ: لا يا روحي انتي هتموتي من الضـ.ـر.ب بتاعي.
  " قعد يجري وراها هي وشادي بيجري ورا ملك وعمر كمل نوم ..وجاسم مسك نور"
جاسم: طب لو انتي مكاني هتعملي ايه.
نور: هسامحك.
جاسم: لا والله...طب انا ظالم بقي ومش مسامحك.
نور: طب..طب عايز ايه بقي.
جاسم: انتي بتتنرفزي عليا!!.
نور: انا.
جاسم: اومال انا؟؟
نور: والله متنرفزتش.
ملك: جاسم الحق في واحده بتقول انها الداده بتاعت كنز.
نور: داده..
كنز وهي بتجري: حور!
كنز وهي بتجري: حووور!!.
   " جاسم بص ولقي بنت واقفه عند باب الڤيلا شعرها قصير واصفر طبيعي وعيونها اخضر فاتح جـ.ـسمها رشيق ولابسه بدله بناتي لونها اسود وكوتشي أبيض..البنت حـ.ـضـ.ـنت كنز"
جاسم: هو حضرتك ت عـ.ـر.في كنز؟؟.
حور: ايوه انا كنت الداده بتاعتها...هي إزاي لسه عايشه؟؟
جاسم: انا مش فاهم السؤال.
حور: اقصد..أن أبوها ومـ.ـر.اته قالو انها مـ.ـا.تت وسافرو النهارده رجعو نيويورك علشان هما اصلا عايشين هناك وكنز شافتني مره في السوبر ماركت في نيويورك ولما عرفت اني بتكلم عربي مكنتش عايزه تسبني.. وأبوها عرض عليا اني ابقي الناني بتاعت كنز وانا وافقت.. السؤال ازاي كنز عايشه.
جاسم: طب ممكن تقوليلي اسم أبوها.
حور: اسمه..ادم الأمير..انت لازم ترجعها لأهلها.
جاسم: مش هيحصل.
حور: نعممم.
جاسم: اللي ترمي بنتها في الشارع.. وأبوها يطلع اشاعه أنها مـ.ـا.تت ويسافرو بالسرعه دي..يبقو ميستاهلوش الطفله دي.
حور: بس دي مرات أبوها..وانت عرفت منين أنها رمتها هي بتقول انها تاهت.. وكمان انت مين.
نور: طيب ده الموضوع كبير أدخلي ونتكلم.
   " البنت قعدت علي كرسي جمب عمر اللي نايم علي الكنبه علشان ده المكان النضيف..وملك حكت ليها إزاي لقت ملك"
نور: طب وانتي عرفتي منين أن كنز هنا.
حور: انا كنت معديه من الشارع علشان المفروض اني هشتغل في ڤيلا جمبكم..شوفت كنز بتبص من بلكونه.. الأول مكنتش مصدقه أنها عايشه بس اما لقتها بتنده عليا دخلت الڤيلا.
ملك: انا شايفه انك بتتكلمي عربي كويس يعني كنتي موجوده في نيويورك لايه..
حور: بابا وماما مـ.ـا.تو من كام سنه وسافرت لعمي بس هو مش غني يعني فقررت اشتغل علشان اصرف على نفسي.
ملك: طيب انتي هتعيشي معانا.
نور: اكيد.
حور: لا طبعاً مش هينفع.
: لايه بس ده المكان كبير ويساع من القمرات الف.
حور: مش هينف....اعااا انت مين؟؟
عمر: انا خدامك عمر..صاحب جاسر ومعايا عربيه سقف مفتوح لونها احمر وشقه في الزمالك هتيجي معايا امته ( بيغمز ليها).
"حور ضـ.ـر.بته بالقلم"
عمر: هو ده قلم حقيقي!!!
حور: انت مش محترم.
عمر: الله يخليكي والله..ناس كتير بتقولي كده.
حور: اوووف..عن أذنكم.
كنز ببكاء: انتي هتسبيني يا حوول.
حور: انا هشتغل جمبك..وهبقي اجي اطمن عليكي يا روحي.
جاسم: حور انتي هتقعدي هنا واعتبري نفسك رجعتي الناني بتاعت كنز.
حور: بس..
كنز: والنبي يا حول.
عمر: اه والنبي يا حور.
   " نور ضحكت علي عمر وطلعت مع البنات علشان تغير"
....  
    " ادم فاق لقي نفسه نايم على سرير بس مش في مستشفى"
ادم: انا فين.
ريناد: احنا علي طياره مجهزه ليك علشان نسافر نيويورك.
ادم بغضب: انتي ازاي تعملي كده انتي اتجننتي.
ريناد: يا حبيبي انت اول ما شفت جثه كنز دخلت في غيبوبة أو زي ما تقول عقلك رفض الواقع.. عاصم قام بالواجب ودفن كنز وانت لازم ترجع علشان الشغل.
ادم: شغل انتي مش طبيعيه..انتي واحده زباله.
ريناد ببرود: عارفه.. أهدي بقي علشان متتعبش.
... 
ملك: انا فرحانه اوي يا بنات أن الڤيلا اتملت كده.
نور: هو انتي عندك كام سنه يا حور.
حور: انا عندي19..وانتو عرفوني بنفسكم.
نور: انا اسمي نور18سنه وكمان كام شهر هتم 19..وانا مرات جاسم.
ملك: انا اسمي ملك عندي 17 وكمان 4 شهور هتم 18 وان شاء الله الشهر الجاي هنزل أنا ونور الجامعة مع بعض.
حور: انا مبسوطه اني اتعرفت عليكو.
كنز: جاسم عايزكو في السطح بسرعه.
حور: كلنا؟؟.
عمر: يلا يا ملك انا ظبط السطح علشان المـ.ـا.تش النهارده وكلنا لابسين تيشرت الاهلي .. حور انتي اهلويه.
حور: طبعا.
عمر: طيب خدو البسو 2 تيشرت للاهلي و واحد زمالك.
نور: لمين الزمالك؟؟.
عمر: هتقولي انتي ولا اقول انا..
ملك: نينينيني...انا زملكاويه.
الكل: هههههههه..
ملك: ده انتو عيال بـ.ـارده اوي والله.
كنز: بابي بيقولك البسي بسرعه يا بليله.
ملك: ايه..هي وصلت لكده!!!.
   " جرس الباب رن كلهم نزلو يشوفو مين وكان ظابط"
الظابط: استاذ جاسم انا جي اخد المدام نور وحضرتك اكيد عارف لايه..بس المره دي هاخدها بالقوه.
جاسم بعضب: ***,
جاسم بغضب: انت سامع انت بتقول ايه؟؟!.
الظابط: انا اسف يا دكتور بس دي القوان...
   " مكملش كلامه وجاسم نزل فيه ضـ.ـر.ب والعساكره اللي معاه حاولو يبعدوه بس فشلو وفي الآخر شادي وعمر بعدوه"
الظابط وهو بيكتم الدم اللي نازل من مناخيره: انا مقدر اللي انت فيه بس دي القوانين وانا غصب عني لازم انفذها.
جاسم بغضب: في الوقت اللي انت بتتكلم فيه ده في لجنه بتفحص الورقه اللي يوسف بلغ بيها..الورقه اللي بتثبت أن هو رد نور..واللجنه هتكتشف أنها مزوره ودلوقتي الظابط هيتصل بيك يقولك ارجع زي الشاطر تاخد يوسف بتهمه ازعاج سلطات..
" الظابط وقف متنح من اللي بيسمعه وكمان دقائق تلفونه رن"
جاسم: رد..رد
الظابط: أيوه يا فنـ.ـد.م..
:_____
الظابط: حاضر يا فنـ.ـد.م..
: _____
الظابط: اتفضل يا باشا..مع السلامه..
جاسم: اقدر اقولك بقي...غور في داهيه ( وقفل الباب).
جاسم: يلا يا شباب المـ.ـا.تش..
  " نور جريت عليه وحـ.ـضـ.ـنته وهي عنيها مدمعه"
نور: انا مش عارفه اقولك ايه..انت وقفت جمبي كتير اوي.
جاسم: انتي مراتي يا نور ومن حقي اني اقف جمبك وانتي كمان وقفتي جمبي كتيرررر اوي.
نور وهي بتبعد: انا؟!...
جاسم: اه انتي..وهقولك لما نطلع انتي عملتي ايه.
ملك: احم..يا برو انا سنجل برضو..مش كده راعي شعوري.
جاسم: ههههه..ماشي يا بليله.
ملك: مش هنطلع بقي نتفرج علي الاهلي وهو بيخسر.
شادي: قصدك الزمالك وهو بيتزف..
ملك: نينينيني..يلا يلا نطلع.
     " طلعو كلهم السطح وهما لابسين تيشرت الاهلي وملك لابسه تيشرت الزمالك وطلعو السطح اللي كان فروع لمض حمره وطربيزه عليها شيبسي وعصير ولب وحاجات زي كده وقاعدين علي كنبه جلد وبن باج.."
....
يوسف: ممكن أعرف انتو طلبتوني لايه؟!.
الظابط: انت متهم بقضيه تزوير في اوراق رسميه وكمان ازعاج سلطات.
يوسف ببرود: والحل.
الظابط بنرفزه: جري ايه يلا ما تتكلم عدل بدل ما ارميك في الحبس...
يوسف: طب انا عايز اعمل مكالمه.
الظابط: ماشى امسك التلفون اهو.
يوسف: الو يا جابر.
جابر: الو يا باشا.
يوسف: اول حاجه اطلب المحامي بتاعي يجي قسم-- وتاني حاجه ..نفذ في اسرع وقت انت فاهم.
جابر: فاهم يا باشا..سلام.
...
جاسم: جووووووول.. بقولك يا بليله.
ملك بخـ.ـنـ.ـقه: عايز ايه.
جاسم: احنا بقينا 2 وانتو صفر ف اظن انك تقومي من هنا.
ملك: ده الحكم قابض يا عم.
عمر: الحجه بتاعت كل متش.
ملك: يووه..انا قايمه.
  " ملك قامت وشادي قام وراها.
ملك: نعم.
شادي: بحبك.
ملك: انا بحلم.
شادي: بقولك بحبك
ملك:**
شادي: بقولك بحبك.
ملك ببرود عكس اللي جواها: وانا المفروض اقولك وانا كمان.
شادي اتنهد: انا عارف ان ليكي حق تكرهيني..بس انا كان لازم اعمل كده..مكنش ينفع اقولك وانا كمان بحبك..كنش ينفع اقولك انا عمري ما حسيت انك اختي..انا من يوم ما اتولدتي وشيلتك علي ايدي..وانا شايف انك ملكي..بتاعتي انا وبس..حتي جاسم كنت بغير عليكي منه..انا حبيتك اوي.
ملك بدمـ.ـو.ع: لايه مقولتش كده من 3 سنين..لايه مكنش ينفع..لايه سبتني اتعذب وانت بعيد عني..
شادي: كنتي صغيره اوي..خوفت..خوفت يكون ده حب مراهقه ولما تكبري تقولي انا لايه اتجوزته..ملك انا اكبر منك ب 10 سنين ده علي اعتبـ.ـار انك عندك20 سنه...انا كنت بفرح بيكي وانتي بتكبري قدامي..كنت بقول هانت كلها كام سنه وتبقي ملكي..كنت ببقي نفسي اقولك انا بحبك بس بخاف..بخاف عليكي انك تكبري وتقولي انا لايه حبيته.
ملك: واتأكدت اني لسه بحبك..الغـ.ـبـ.ـي ده ( بتشاور علي قلبها)
لسه بيحبك..بعد اللي انت عملته لسه لما بيشوفك بيحس انك ليك سلطه عليه..انا قلبي لسه بيحبك يا شادي.
    " شادي أبتسم وبيقرب منها هي بعدت وزقته".
ملك بدمـ.ـو.ع: بس انا مش هسمحله يحبك..انت فاهم ( ومشيت).
   '" شادي وقف للحظات بيستوعب اللي حصل..وفاق علي دمـ.ـو.عه اللي نزلت من غير ما يحس..مسح دمـ.ـو.عه وخرج بره الڤيلا كلها ركب عربيته وراح مكان يسهر فيه"
...
جاسم: هو شادي فين يا ملك..
ملك: مشي.. تقريباً راح مشوار.
جاسم: طيب..نور كنز نامت.
نور: اه.
جاسم: طب ممكن يا ملك تنيميها النهارده معاكي.
ملك بشرود: اه..اه طبعا.
نور: ملك انتي كويسه.
ملك: اه..عن أذنكم.
جاسم: تعالي يا نور عاوزك.
حور: دكتور جاسم..انا أسفه بس انا فين اوضه كنز علشان اقدر اهتم بيها وكده.
جاسم: وتهتمي بيها لايه.
حور: علشان انا الناني بتاعتها.
عمر: ههههه..دي صدقت يا برو.
جاسم: لا انا قولتلك كده علشان تقعدي..انا برضو لما اتجوزت نور فهمتها اني هطلقها قريب..بس اهي شكلها هتكمل معايا حياتي وهتقرفني بقي.
حور: بس طبعا مينفعش هقعد بصفتي ايه.
جاسم: عمر..استلم البت دي ( بيشارو علي حور وبيمشي وهو حاضن نور وهي بتضحك علي كلامه).
حور: متبعد شويه يا اض.
عمر: اموت انا في البنات اللي بتقلب سرسجيه دي.
حور: ( ضـ.ـر.بته بالقلم وقامت).
عمر: لا دي البت دي عايزاني اعلمها الادب بقي..خدي يا بت.
...  ( في اوضه جاسم ونور).
جاسم: نور هو  مش انا جوزك.
نور بكسوف: ا..اه.
جاسم: طيب مش..
نور: احم..
  " جاسم ابتسم وقفل باب الاوضه"
...
كنز: ملك انتي بتعيطي لايه.
ملك: زعلانه.
كنز: انا مش بحب اسوفك زعلانه.
   " ملك حـ.ـضـ.ـنتها و شغلت التلفزيون وملك اتنفضنت وقالت"
كنز: ملك..بابي اهو ..اهو.
ملك بصراخ: جاااسم.
ملك بصراخ: جاااسم..
   ( جاسم كان نايم جمب نور ..بعد عنها وجري علي اوضه ملك ونور بتجري وراه وهي بتلبس الاسدال).
جاسم: مالك يا ملك.. بتصرخي لايه؟؟!.
ملك: انت في التلفزيون.
جاسم: هنهزر..يعني ده وقت هزار!!
ملك: والله بتكلم بجد..بص ( بتشاور علي التي ڤي).
    " جاسم بص وكان واحد شبهه بالظبط بس عنده شويه شعر ابيض قليل جدا..ودقنه كبيرة بس نسخه من جاسم وكنز عماله تتنطط وتقول" بابي يا جاسم..بابي اهو" "
نور: ده شبهك اوي يا جاسم..
جاسم بأستغراب: عادي في ناس كتير أوي شبه بعض مش بيقولو يخلق من الشبه اربعين..
ملك: ده نسخه منك..بس انتي متأكدة أنه ده بابا يا كنز.
كنز: Yes he is My Dad;!.
نور: طب هو طالع في برنامج امريكي يقول ايه..علي الصوت
   " ادم كان بيتكلم عن الشغل والشركات والمشروعات اللي هيعملها ومتكلمش عن كنز خالص"
ملك: جاسم كنز بتنام.
جاسم: كويس..انا مش فاهم رجل أعمال كبير زي ده لايه يرمي بنته.
نور: خلاص يا جاسم ربنا هيحاسبه.
جاسم: عندك حق..طب انا داخل انام مش هتيجي ( بيغمز).
نور: ههههه..لا مش هاجي.
جاسم: براحتك يا وحش الكوون.. تصبحي علي خير يا ملك.
...
   " حور نايمه في اوضتها وكل شويه عمر يخبط عليها"
عمر: تك..تك.
حور وهي بتفتح: نعم.
عمر: عندكو شامبو؟؟!.
حور: لا عندنا دبادشيب يا خفيف.
عمر: طب ما تجيبي دبدوب.
  " حور قفلت الباب ودخلت"
after 5 minutes..
عمر: تك..تك.
حور: يا نعم.
عمر: عم عبد المعبود موجود؟؟!.
حور: يا عمر بطل رخامه..اوووف
after 10 minutes..
عمر: تك..تك.
حور بصراخ: غووووور نااااام!!!
عمر: حاضر يا فوزي تصبحي علي خير.
حور بخـ.ـنـ.ـقه: وانت من اهله.
...  ( الساعه 5 الفجر نور نازله علي السلم وكانت جعانه جدا نزلت تعمل سندوتش لقت شادي بيطوح وباين أنه سـ.ـكـ.ـر.ان جريت سندته بسرعه).
شادي بدروخه: انتي جميله اوي يا ملك.
نور: انا مش ملك يا شادي.
شادي: طب انا زعلتك.
نور: لا خالص..تعالي أطلع بس.
شادي: طب انا بحبك.
نور: ماشي ماشي..تعالي اطلع بقي.
   " نور مخدتش بالها أن في حد بيشوفهم وبيكتم عـ.ـيا.طه ودمـ.ـو.عه اللي نازله"
 " في اوضه نور"
شادي بيشـ.ـد نور: يا بخت جاسم بيكي.
نور بتـ.ـو.تر: ابعد عني يا شادي.
شادي بيقرب:**"".
شادي بيقرب: أنا..انا بحبك يا ملك.   ( واترمي علي السرير ونام).
نور وهي بتقفل باب الاوضه عليه:  استغفر الله العظيم بيشرب خمره.. خمره.. استغفر الله العظيم.
...
    " ملك في اوضتها ضمه رجليها وبتعيط"
...
نور: جاسم..جاسم يا ابني اصحي.
جاسم: ايه يا نور بتصحيني لايه.
نور: قوم شوف شادي.
جاسم: لايه.
نور: نزلت اجيب حاجه اكلها لقيت شادي داخل وباين عليه أنه سـ.ـكـ.ـر.ان دخلته اوضته.
جاسم بغضب: سـ.ـكـ.ـر.ان..اوعي يا نور من قدامي.
نور: انت هتروحله دلوقتي.
جاسم بغضب: نور خليكي هنا.
نور: حاضر.
...
المحامي: الحمدلله انك خرجت يا يوسف.
يوسف: الحمدلله يا متر..كنت عايز اتكلم معاك في موضوع كبير.
المحامي: اتكلم يا ابني.
يوسف: مش هينفع هنا تعالي نتكلم في اي كافيه
...
جاسم بغضب: شااادي..انت يا اض اصحي.
شادي بتعب: عايز ايه يا جاسم.
   " جاسم بيشـ.ـده من دراعه وقومه وبيزعق فيه ونور واقفه قدام الباب وجمبها ملك اللي خرجت علي الصوت"
شادي بغضب: عاااايز ايه مني بقي.
   " جاسم ضـ.ـر.به بالبوكس وفضلو يضـ.ـر.بو في بعض جـ.ـا.مد والبنات خايفه لأن شكلهم بيضـ.ـر.بو بعض جاامد"
ملك: روحي هاتي المناديل من تحت علشان شادي اتعور وأما هروح اجيب مايه.
نور : ماشي.
   " نور بتجيب المناديل وحد حط ايده علي بوقها وجمب دماغها مسدس وايده فيها منديل خلاها تنام وخرج بيها بره الڤيلا وركبو عربيه"
الشخص: الو يا باشا..الامانه معانا.
يوسف بشر:****.
...
حور: ملك هي فين نور.
ملك: قولتلها تنزل تجيب مناديل.. معرفش أتأخرت لايه.
حور: انا هنزل اشوفها.
   " شادي كان في اوضته جوه الحمام وجاسم علي السرير"
حور: عمر مشوفتش نور عماله ادور عليها مش لقيها.
عمر وهي بياكل شيبسي: تلقيها هنا ولا هنا.
حور: انا مشوفتش حد بـ.ـارد كده..بتاكل وصاحبك بيتخانقو.
عمر بلا مبالاة: ده العادي بتاعهم..علي طول لما حد يغلط التاني ينزل ضـ.ـر.ب فيها علشان يعرف غلطه..بس بيحبو بعض.
حور: ايه الورقه دي.
  " حور قربت من الورقه ولقتها صوره علي ضهرها قلبتها علي وشها وشافت صوره لملك بنفس اللبس اللي كانت لبسها من شويه وحد حاطط ايده علي بوقها*.
عمر: يا نهار اسود دي البت اتخطفت!!.
حور: جااسم..جاسم..يا ملك تعالو بسرعه.
....
رأفت: يوسف.. عايز اتكلم معاك.
يوسف بتعب: مش دلوقتي ورايا مشوار.
رأفت: بقولك عايزك دلوقتي.
يوسف: اوووف..نعم.
رأفت: هو انت بتشتغل ايه.
يوسف بسخرية: انت الذاكرة كويسه يا حج..
رأفت بغضب: رد علي قد السؤال.
يوسف: ايه يا بابا في الشركه بتاعتي انت نسيت.
رأفت: الشركه اللي انت صفتها من تلات سنين.
يوسف بصدمه: انت عرفت الكلام ده منين.
رأفت: يعني انت فعلاً صفيت الشركه..طب..طب الفلوس الكتير اوي دي بتجيبها منين..رد عليا بتجيبها منين!!.
يوسف اتنهد: بابا انا خارج دلوقتي لما ارجع نبقي نتكلم.
   " يوسف خرج وساب رأفت في حيره وافكار كتير"
...
جاسم: طب ازاي..فين الامن بتوع الكمبوند.. الكاميرات.
ملك: احنا لازم نشوف الكاميرات اكيد هنلاقي حاجه.
    " جاسم جري علي اللاب توب وشغل الكاميرات وشاف اتنين رجاله دخلين مع واحد من الأمن بيفتح ليهم الباب بتاع الڤيلا بقلق وبياخد فلوس ويمشي وهما بيدخلو دقائق وبيخرجو علي كتفهم نور وبيركبو عربيه من غير نمره ويمشو
ملك: طب موبايل نور كان معاها في جيب الترينج..
عمر: انا هكلم واحد يعرف مكانها من الموبايل.
  " جاسم بص لشادي وشادي فهم نظرته وخرجوا من الڤيلا وراحوا لمكان الراجـ.ـل بتاع الأمن وكان قاعد بيشرب شادي زق الكبايه والصنيه ومسكه من القميص بكل غل".
جاسم: بقي انا يا ولاد**** تتفقو عليا وتخطفو مراتي...ده انت حياتك كلها هتبقي جحيم...( وضـ.ـر.به بالبوكس).
شادي: تؤ تؤ..استني يا جاسم مش كده..هو هيقول هي فين.
الراجـ.ـل بتـ.ـو.تر: انا معرفش حاجه.
شادي بغضب: لا هيبقي انت عايز تضـ.ـر.ب بقي.
الراجـ.ـل بخوف: ا..انا..انسه ملك ادتني المفتاح علشان احط ليها الخضار وكده وهي كانت في العربيه وانا عملت نسخه علشان الاتنين اللي خطفوها قالولي كده وكل اللي عملته اني فتحت ليهم الباب ومشيت.
شادي بسخرية: لا الصراحه الراجـ.ـل غلبان معملش حاجه يدوب شارك في خطف واحده ( بصوت عالي).
جاسم: مش انا اللي هحاسبك الحكومه هي اللي هتحاسبك.
  " شادي اتصل بأداره الكموند وهما اتواصلو مع البوليس واتقبض علي الراجـ.ـل ده"
...
ريناد: ادم يا حبيبي..خد امضي.
ادم بسرحان وهو بيفتكر كنز: امضي علي ايه.
ريناد: ده ورق شغل مهم لازم امضتك.
ادم بتعب: هاتي. ( مضي).
ريناد بفرحه: شكرا يا حبيبي.. باي.
ادم استغرب من فرحتها: ____.
    " ريناد بتخرج من الڤيلا وبتروح الجنينه الخلفيه وتحـ.ـضـ.ـن عاصم وبتهمس جمب ودنه بفرحه"
ريناد: كل حاجه ماشيه تمام.
....
عمر: جاسم صاحبي عرف مكان نور.
جاسم: فين المكان قول بسرعه.
شادي: اخلص..
عمر: المكان اهو ******.
...
   " يوسف طلع عماره شيك جدا وقدام باب شقه كان واقف قدامها اتنين رجاله هما اللي خطفو نور"
يوسف: امسك الفلوس اهي.
راجـ.ـل: من يد ما نعدمها يا باشا.
يوسف: انتو ولا شفتوني ولا شتفكو.
راجـ.ـل تاني: طبعاً يا باشا.
  " الرجاله مشيت ويوسف دخل الشقه وبيمشي بخطوات ثابته وبيفتح باب الاوضه اللي فيها نور ويدخل"
يوسف: هنشوف بقي لما دكتور جاسم يعرف انك اتصورتي وانتي نايمه مع راجـ.ـل تاني هيكون رده ايه.
    " يوسف لسه بيقرب منها سمع صوت الموبيل بيرن مسكه"
يوسف بغضب وهو بيرمي الفون: اه يا بنت ال...
 : تؤ..عيب كده يا چو..دي فيها قطع لسانك.
  " يوسف لف ولقي جاسم في وشه ونزل فيه ضـ.ـر.ب "
شادي: خلاص يا جاسم هيموت يخربيتك.
جاسم بغضب: ما يموت..بيحرق قلبي علي مراتي يا شادي.
شادي: خلاص سيبه وانا هتصرف معاه..شوف نور.
  " جاسم قرب من نور وشالها بالراحه وركب بيها العربيه لغايه لما وصلو قرب منها وشالها ودخل الڤيلا"
حور: هي كويسه؟؟!.
ملك: هو كان خطفها فين..
جاسم: هطلعها ولما انزل هتكلم.
عمر: ده انتو رغايين.
ملك: لايه متقولش انك انت اللي بـ.ـارد.
عمر: نينينينينينيني..غوري يا بت.
...
    " ادم راح الشركه بتاعته دخل ولقي ريناد قاعده علي المكتب"
ادم: ايه ده انتي مش قولتي انك وراكي مشوار.
ريناد ببرود: اممم..الشغل بقي يا حبيبي اهم.
ادم: طيب..انتي قاعده علي مكتبي لايه؟!.
ريناد بنفس البرود: مكتبك...تقصد مكتبي.
ادم بعدم فهم: لا انا اقصد مكتبي..قومي يا ريناد.
ريناد: اطلع بره المكتب يا ادم.
ادم بغضب: انتي بتطرديني من مكتبي.
ريناد: لا من الشركه كلها.
ادم بزعيق: انتي اتجننتي يا بت.
ريناد: انت نسيت انك مضيت علي ورقه بيع الشركة ليا؟.
ادم: انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه انا ممضتش علي حاجه.
ريناد: طب والورقه دي ايه.
ادم: دي..مش دي ورقه الشغل بتاعت امبـ.ـارح.
ريناد: الله ينور عليك..طلعت روقه بيع الشركه.
أدم بغضب: يا بنت الكـ.ـلـ.ـب ده انا هوديكي في ستين داهيه.
ريناد: سكيورتي..خدوه بره.
ادم: والله لوريكي..ابعدو عني دي شركتي.
...
   " نور كانت نايمه علي السرير صحيت لقت نفسها نايمه في الأوضه لوحدها صحيت وكانت هتخرج بس لقت مذكرات جاسم ومقفوله علي صفحة معينة"
     * عشقتها وكأنها اخر النساء.. قصيره زي الاطفال لما بتبصلي لازم ترفع وشها..وعيونها فيها سحر..سحر جميل مش بقدر اقاومه.. ضعيفه جدا..زي الاطفال لدرجه ان مجرد صوتي العالي بيخليها تترعش..رقيقه وحـ.ـر.ام اللي حصل فيها..جميله اوي..هي ملكه ومحدش يستحقها غير انا⁦⁦♥️
   " نور ابتسمت وجالها فكره"
...
جاسم: انا مش عارف شادي مش بيرد لايه..
ملك بتـ.ـو.تر: ا..ا..طب ما تيجي نروحله.
عمر: انا هروح اشوفه.
جاسم: ماشي انا هطلع اشوف نور.
.
.
.
جاسم: تك..تك...
نور: ادخل..
جاسم بصدمه: ايه اللي انتي لبساه ده!!
..
جاسم بصدمه: ايه اللي أنتي لبساه ده!!.
نور بتلف: حلو.
     " نور لابسه الفستان اللي تحت ده بس هي حلوه فيه"
جاسم: هو جاحد..ا..اقصد اقلعي المسخره دي مش هتنزلي تحت كده..ده الواد عمر هيقعد يعاكس فيكي.
نور وهي بتقرب: وانت هتسكتله؟!.
جاسم: تؤ..ده انا هاكله..
نور: هههه..طب هو انت اللي كنت بتهزر معايا وحطيت ايدك على بوقي.
جاسم بخـ.ـنـ.ـقه: لا..انتي كنتي مخـ.ـطـ.ـوفه.
نور: يا نهار اسود.. مخـ.ـطـ.ـوفه..طب ازاي ده انا محستش.
جاسم بغمزه: ما انا مرضتش اصحيكي..كان شكلك حلو.
نور: بس بقي يا اض.
جاسم: يا اض..ده انتي قفلتيني.
نور: طب هنخرج.
جاسم: نخرج نروح فين؟!.
نور: هنروح نتغدي بره اومال انا لبست لايه.
جاسم: لبستي..هو انتي عايزه تفهميني انك هتخرجي من باب الاوضه حتي كده!!!.
نور: يا جاسم انا عايزه انزل بيه.
جاسم: لايه واخدك علشان اقول للناس بصو المزه اللي معايا؟
نور بتمرد طفولي: وانا قولت مش هغيره.
After 20 minutes..
    " جاسم لابس بدله سوده وقميص أبيض فاتح اول زرارين ونور نازله من علي سلم الڤيلا وحطه شال لونو أوف وايت علي الفستان ولبسه شراب فيليه اسود وجزمه بكعب لونها احمر"
نور: يا جاسم طب..طب هقلع الشال طيب.
جاسم: نور انتي عيزاني احبسك ومحدش يشوفك غيري؟!.
نور ببراءة: لا.
جاسم: يبقي تسمعي كلامي وتلبسي زي ما اقول.
نور بتزمر: اوووف.
جاسم: هههه..طب شكلك حلو علي فكره.
نور: عارفه علي فكره.
جاسم: يا واد يا واثق انت.
نور: هههههه.
حور: بسم الله ماشاء الله زي القمر يا نور.
ملك: ( بتصفر) ايه الشياكه دي يا برو.
جاسم: دي اقل حاجه عندي.
نور: ما تيجي معانا يا ملك انتي وحور هنتعشي بره.
ملك من غير ما تبصلها: شكراً..
     " نور استغربت رد ملك وطريقتها وحور لاحظت فحبت تغير الجو"
حور: لا يا ستي مش عايزين نبوظ الليله بتاعتكم.
جاسم: انا اصلا مكنتش هاخد حد..ده انا بفكر اسيب نور.
نور: والله!!.
جاسم: ههه..ملك هو شادي لسه مجاش..مش عمر قال هروحله.
ملك: مش عارفه بك...
نور بصدمه: شادي.
   " عمر داخل من باب الڤيلا وساند شادي اللي واخد طلقه في كتفه".
جاسم وهو بيجري عليه: انت كويس يا شادي..
شادي بوجع: ااه..في ايه صاحبي اخوك راجـ.ـل وبعدين دي رصاصه يعني..اه..مش بتوجعني ( بيتكلهم وهو تعبان).
عمر بسخرية: ما هو واضح انها مش وجعاك خالص..
شادي: ينعل ابو هزارك.
جاسم: بسس..هو ايه اللي حصل.
عمر: روحت العنوان لقيت اخوك الراجـ.ـل سايح في دمه و واخد رصاصه..ركبت بيه العربيه وجيت علي هنا.
جاسم: هو كان معاه مسدس.
شادي بألم: اه..اااه..ايوه لسه بقرب منه علشان اكمل ضـ.ـر.ب عليه لقيته..اه..لقيته طلع مسدس وضـ.ـر.بني وجري.
جاسم: طب اطلع استريح وانت يا عمر اطلب دكتور..وانا هجيب الواد ده بطريقتي.
   " شادي لاحظ ملك اللي دمـ.ـو.عها نازله وحس أنها خايفه عليه ابتسم ليها وكأنه بيقولها بنظرته* متخافيش انا كويس*  
وطلع اوضته ومعاه عمر ونور وجاسم راحو مطعم"
...
   " طياره خاصه بينزل منها ادم ويركب العربيه بتاعته ويوصل للڤيلا بتاعت مـ.ـر.اته القديمه والسواق بيقف قدام باب الڤيلا وهو بينزل ويفتح الباب اللي بقاله سنين متفتحش"
ادم: كح..كح..الڤيلا مش نضيفه..بس لسه جميله.. شبهك يا هدي.. فاكره لما قولتيلي أن انتي اللي هتختاري الوان الڤيلا.
Flash back..
ادم: يا هدي يعني بعد ما اكلم البنت اللي هتختار الوان الڤيلا تقوليلي الغي معاها انا اللي هختار الالوان.
هدي بابتسامة: وفيها ايه..هو انا زوقي وحش كده.
ادم: لا طبعاً يا روحي.
هدي: نفسي احنا اللي نختار كل حاجه في حياتنا محدش يدخلها غيرنا..نخليها مملكتنا الخاصه بينا ممنوع حد يعدي السور بتاعها انا وانت اللي نختار كل ركن في الڤيلا هيبقي لونه ايه...حتي العفش و..واللبس..وحتي اسم اولادنا كله كله.
ادم بحب: ربنا يخليكي ليا يا هدي.
هدي بحب: ويخليك ليا يا روح هدي.
...
  " ادم دمـ.ـو.عه نزلت وراح وقف قدام برواز كبير جدا متعلق علي الحيطه وعليه قماشه شال القماشه وفضل يبص للصوره عبـ.ـاره عن بنت عيونها لبني وشها مدور وشعرها قصير و ويڤي ولابسه سلوبته چينز وتحتها تيشرت أبيض والسلوبته متغرقه الوان وايديها عليها الوان وبتقرب ايديها من ادم وهي  بتضحك وهو لابس زيها وبيبعد وشه وهو بيضحك".
ادم ببكاء: لسه فاكرك يا هدي لسه بحبك..انتي قولتيلي مش هتسبيني..سبتيني لايه..طب فاكره المطعم..ههه..فاكره لما قولتيلي واحنا بنرقص انك حامل في كنز و..وانا شيلتك والناس اللي في المطعم كانت بتسقف..حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي..
       " مسح دمـ.ـو.عه وفتح باب الڤيلا وركب عربيته ومشي"
....
نور: جاسم انا شبعت..
جاسم: طيب تحبي اطلبلك حاجه تاني.
نور: بقولك شبعت..تعالي نرقص.
جاسم: ماشي.
    " جاسم خد اديها وبدأو يرقصو وبعد شويه دخل ادم المطعم وقعد علي تربيزه"
جاسم: مش كفايه بقي ويلا.
نور: انا لسه عاي..
   " جاسم بص في عنيها جـ.ـا.مد وده خلاها تفقد تركيزها"
جاسم: لسه عايزه ايه.
نور: هه..يلا..ن..نروح.
   " جاسم ضحك وخدها في حـ.ـضـ.ـنها و اد بيقوم خبط فيه"
ادم: انا اس...
جاسم:**
ادم: انا اس..
جاسم من غير ما يبصله: ولا يهمك.
  " جاسم مشي علي طول من غير ما يبصله بس ادم بصله وشافه واستغرب جدا أنه شبه هو اصلا كان جاي علشان ده المطعم اللي كان بيقعد فيه مع هدي علي طول"
...
شادي: اه..بالراحه.
الدكتور: انا اصلا خلصت...خلي بالك من صحتك وكل خضار.
شادي: حاضر.. شكرا يا دكتور.
الدكتور: العفو ده شغلي.
عمر: طب اتفضل يا دكتور..
      " الدكتور خرج من الاوضه وشادي نايم علي السرير من غير قميص وملفوف علي دراعه الشاش الطبي وملك واقفه بعيد عنه بكسوف"
شادي بخبث: اااااه..
ملك بتجري عليه: ايه اللي وجعك.
شادي: هنا..دوسي عليها كده..
  " ملك قربت اديها وهو شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وهي مصدومه فضلو علي الحال ده لدقائق لغايه لما هي سندت علي صدره علشان تقوم وهو اتوجع بس محبش يبين وقامت وقفت"
ملك: انت..انت إزاي تعمل كده.
شادي بحب: خوفتي عليا...
ملك بـ.ـارتباك: لا..انا..انا بس اتخضيت.
شادي: بحبك..
  " ملك لفت علشان تمشي و هي علي الباب"
شادي: اااه..
   " ملك لا إراديا كانت هتجري عليه تاني بس هو كان بيضحك لفت وهي متعصبه ونزلت تحت وهو ضحك"
...
     " كل يوم بيفوت ويمشي ساب اكيد جواك علامـ.ـا.ت زكريات مع ناس نضيفه أو مقاسي وناس لمامه اللي حبك رغم حملك شال معاك الحمل يا ما واللي مهما بيبتسملك في صفار في الابتسامه..💃🔥" ( عمر بينضف مع حور الڤيلا وهو مشغل الاغنيه دي وهي بتضحك علي طريقته وهو بيعاكسها).
عمر: يعني هتفضلي تتقلي عليا كده..
حور: انت عبـ.ـيـ.ـط يا اض هو انا كنت عشمتك بحاجه..
عمر بصوت انوثي: بقي كده يا بيبي بتتخلي عني..
حور: ههههه..والله انت مشكله.
عمر: ههههه..يعني حاجه بهون بيها حياتي.
حور بعدم فهم: مش فاهمه.
عمر: ولا حاجه..كملي كملي..علشان انا هموت من الجوع فيدوب نروق ونروح نعمل لقمه ناكلها.
حور: ماشي نضف يا اخويا نضف.
...
   " عيونه لما قبلوني نادو لقلبي شغلوني♥️🎼خدوني سافرو بيا و ودوني دنيا بعيد ♥️🎼كلامه بحر حنيه غرامه فرحه وهديه ♥️🎼 ده احساس جديد عليا قبله معرفتوش.
    " جاسم ماسك ايد نور ومشغلين الاغنيه دي"
نور: جاسم انا في حاجات كتير معرفهاش عنك.
جاسم: طيب يا ستي انا اسمي جاسم عندي29 سنه بابا مكنتش بشوفه اصلا وانا كنت طفل صغير وماما اصلا يونانيه وكان معاها فلوس وبابا اتجوزها علشان الفلوس ولما بقت حامل في ملك سابها ومشي وهي زعلت جدا علشان كانت بتحبه ولما كانت بتولد ملك مـ.ـا.تت ومن يومها وانا بعتبر ملك بنتي وشادي اخوها وأخيرا بعشقك..
نور بابتسامة: يعني عشت حياه صعبه.
جاسم: الحمدلله الفلوس كانت بتساعدنا كتير بس عمرها ما عوضتنا عن الاهل والدفي.
نور: طب انا بحبك اوي.
جاسم: وانا بعشقك.
...
رأفت: يوسف..انت  كويس مين ضـ.ـر.بك.
يوسف بغضب: مفيش حاجه.
رأفت: لا في انت مش شايف وشك.
يوسف: يووووه قولت مفيش.
رأفت: هو انت بتشتغل ايه.
يوسف: لو قولتلك هتستريح.
رأفت: اه.
يوسف:****.
رأفت: ايه..ا..ابني..ان..اااااااه.
يوسف: بابا..بابا.
...
جاسم: يلا انزلي وصلنا.
نور: ماشي.
   " نور واقفه جمب جاسم وهو لسه بيفتح الباب"
: نور... استاذ جاسم.
جاسم:**
ابو نور: نور... استاذ جاسم.
جاسم: حمايا العزيز..يا تري جاي لايه.
أبو نور بخبث: انا كنت جاي اعتذر لنور بنتي علي اللي عملته معاها واعتذر لحضرتك..انا غلط في حقك يا نور و انا اسف.
جاسم ببرود: خلصت..عايز كام.
ابو نور:_____.
جاسم: هه..مكسوف تقول مع انك مش وش كسوف خالص.
   " جاسم رمي ليه فلوس وخد نور ودخل والراجـ.ـل مشي"
كنز وهي بتجري عليه: باااابي..وحستني اوي.
جاسم: وانتي اكتر يا روح بابي.
نور وهي بتشيلها: حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي.
كنز: وانتي كمان.
نور: بصي جبتلك معايا..اه  ( طلعت تجري علي الحمام وجاسم وحور وراها وهي كانت بترجع"
جاسم: حور اتصلي بالدكتور.
حور: حاضر.
نور: مش لازم يا جاسم انا كويسه.
جاسم: لا مش كويسه ( قرب وشالها وطلع بيها اوضتهم مستني الدكتور).
....
    " يوسف واقف قدام اوضه العمليات ومتـ.ـو.تر جدا"
يوسف: ها يا دكتور ابويا كويس.
الدكتور بأسف:  احنا عملنا اللي علينا وطبعاً الباقي علي ربنا بس هو جاله جلطه وشـ.ـديده اوي نتيجة خبر وحش.
يوسف بتـ.ـو.تر: يعني أبويا هيبقي كويس؟!.
الدكتور: ادعيله.
...
  " ملك كانت نايمه وصحيت علي صوت المنبه علشان هي ظبطته قبل ما تنام علي معاد الدواء بتاع شادي غسلت وشها وراحت الاوضه بتاعته وكان نايم قربت من تصحيه"
ملك بحب: شادي..شادي اصحي علشان معاد الدواء.
شادي: اممم.. سيبني شويه.
ملك: خد الدواء وكل وبعد كده نام.
شادي بنوم: لا انا تعبان مش هصحي دلوقتي.
   " ملك تخيلت للحظات أن شادي جوزها وهي بتصحيه وبكل حب لمست جبينه ولقته سخن جداً"
ملك بخضه: يا نهار اسود...ده انت مولع.
شادي بضحكه وجع: لسه برضو مش هتسمحي لقلبك يفضل يحبني..!!    ( ونام تاني وهي لمست وشه وهي بتعيط).
ملك: عمري ما قدرت ولا هقدر.
    " ملك جابت مايه ساقعه من تحت وفوطه وبدأت تعمله كمدات وهو نايم ومسبتهوش"
....
جاسم: ها يا دكتوره هي كويسه.
الدكتوره: اطمن يا دكتور جاسم هي بخير وكمان البيبي بخير
جاسم: طب الحم... أنتي قولتي ايه!!.
الدكتوره بابتسامة: مبروك المدام حامل.
جاسم بفرحه: نور...نور انا هبقي بابا...انا هيبقي عندي نسخه صغننه منك!!.
نور بفرحه ودمـ.ـو.ع: انا مبسوطه اوي!!!.
حور: مبروك يا نور.
نور: الله يبـ.ـارك فيكي.
الدكتوره: طيب انا ممكن اتابع حالتها لأن هي ضعيفه جدا ف انا هستأذن دلوقتي وهاجي كمان يومين اطمن عليهم عن أذنكم.
جاسم: اتفضلي.
...
حور: عمر...عمر.
عمر: هو انا اسمي جـ.ـا.مد كده.
حور: نور حامل.
عمر: بجد وعقبالك.
حور: اممم..شكرا.
عمر: هو انتي لايه لابسه دبله.
حور: علشان في ناس بتحب تعاكس كده زيك ف الدبله دي بتخرسهم معرفش ازاي مشوفتهاش من بدري.
عمر: بس انا شوفتها من اول يوم بس انا عارف انك مش مخطوبه.
حور: عرفت منين.
عمر: باين من طريقتك وهزارك لو مخطوبه اكيد مكنتيش قعدتي معايا دلوقتي.
حور: طلعت بتفهم...هو انت أسمك الحقيقي عمر.
عمر: اه لايه.
حور: مش لايق عليك.
عمر:: نينينيني..
حور: شكلك بتكدب عليا واسمك الحقيقي سوسو الدلوعه.
عمر: تحبي تشوفي البطاقه.
حور: اه..هات.
    " حور مسكت البطاقه وشافتها من الضهر علشان تعرف هو متجوز ولا لا وهو لاحظ".
عمر: طلعت سنجل.
حور: اه...ا..اقصد معرفش انا بشوف الاسم.
عمر: لا يا شيخه.
حور: اه والله وتعالي بقي بـ.ـارك لنور.
عمر ابتسم: يلا.
....
    " في نص الڤيلا جاسم واقف وجمبه نور "
عمر: مبروك يا نور.
نور: الله يبـ.ـارك فيك.
جاسم: ملك يا ملك.
ملك نزلت: نعم.
جاسم: مش تبـ.ـاركي لنور طلعت حامل.
ملك بسخرية: ويا تري البيبي ده ابنك ولا ابن شادي.!!!.
ملك بسخرية: ويا تري البيبي ده ابنك ولا ابن شادي!!.
   " جاسم بكل قوته ضـ.ـر.بها بالقلم وهي وقعت في الارض ومناخيرها بتجيب دم وشادي نازل بالراحه من علي السلم وجري قعد قدامها وبيمسح الدم بس هي زقت ايده و وقفت"
ملك ببكاء: انت اول ما اتجوزت نور قولتلي انك مش هتزعل واحده فينا علشان ملكش غيرنا بس انت..انت اخترتها هي.
جاسم: انتي مستوعبه كلامك يعني ايه البيبي ده ابني ولا ابن شادي انتي اتجننتي!!.
ملك ببكاء: انا شوفتهم...شوفتهم..كان شادي سـ.ـكـ.ـر.ان وهي كانت سنداه ودخلت معاه الاوضه....صدقني!!.
جاسم بصراخ: شوفتيهم مع بعض...ررررردي عليا.
ملك:____.
جاسم: نور لما لقت شادي سـ.ـكـ.ـر.ان دخلته الاوضه ودخلت بعد كده اوضتي وقالتلي اجي اشوف شادي علشان سـ.ـكـ.ـر.ان بس انتي بمجرد ما شوفتيهم وهما دخلين الاوضه دخلتي اوضتك صح!!!؟.
ملك: ____.
جاسم: اعتذري لنور....يلا.
ملك ببكاء: انا اسفه...مش هعتذر لحد ( وطلعت تجري بره الڤيلا كلها).
شادي بغضب: لو ملك حصلها حاجه أنا مش هسامحك.
   " شادي ركب عربيته وطلع بيها جوه الكمبوند يدور علي ملك ولقاها بتجري زقف بالعربيه ونزل خدها ف حـ.ـضـ.ـنه من غير كلام وهي بتعيط".
شادي: متعيطيش يا ملك كفايه.
ملك ببكاء: بس..بس..انا غلطت في حقك انت..انت و نور.
شادي: انا مسامحك يا ملك ونور هتسامحك.
ملك: لا..اكيد..اكيد كلكم شايفني وحشه.
شادي: بالعكس أنا شايفك زي القمر بخدودك الحمره دي.
ملك بدمـ.ـو.ع: هههه..مش قصدي كده.
   " شادي مركز معاها وهي بتبص في عينه وهو مبتسم ولا إراديا قرب منها وباس خدها وهي حـ.ـضـ.ـنته وركبت معاه العربية.
...
    " رأفت نايم علي سرير المستشفى وفي اجهزه كتير في جـ.ـسمه ويوسف قاعد قدامه علي كرسي ودمـ.ـو.عه نازله".
يوسف بدمـ.ـو.ع: طب اصحي سامحني..انا والله العظيم كان غصب عني...ونور انا بحبها فعلاً..من زمان وانا شايفها بتاعتي..ولما انت خليتها مراتي فرحت اوي..بس لما فكرت قولت هي ممكن تكرهني لما تكبر علشان انت جوزتهالي وهي صغيره..هي فعلاً كانت صغيرة وانا كنت خايف عليها مني... سامحني والنبي..انا لما اتجوزت كريستينا كان غصب عني كنت بحاول انسي نور..بس...بس معرفتش.
     " صوت بيعلن عن موت رأفت.. جهاز النبضات بيصفر.. يوسف مسح دمـ.ـو.عه وجري علي بره ينادي الدكتور وفعلاً الدكتور دخل وخرج يوسف بره وبيحاول ينعش القلب"
الدكتور خرج
يوسف: ها يا دكتور بقي كويس.
الدكتور: ربنا يرحمه..شـ.ـد حيلك.
يوسف بدمـ.ـو.ع: هه..انت مـ.ـجـ.ـنو.ن انا ابويا مش هيموت دلوقتي..سااااامع ادخل صحيه...ااااادخل..يا بابا...ادخل بقولك...ابويا مش هيموت.. سااااامع..يا بابااااا!!.
...
ملك بدمـ.ـو.ع: انا اسفه يا نور..
نور حـ.ـضـ.ـنتها: وانا مسمحاكي.
ملك: احم...
جاسم: عايزه ايه.
ملك ببكاء: سامحني يا برو.
جاسم: ___.
ملك: ورحمه ماما.
    " جاسم شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه"
جاسم: لو مكنتيش تحلفي....يا عبـ.ـيـ.ـطه انا عمري ما زعلت منك.
ملك ببكاء: انا بحبك اوي يا جاسم.
جاسم: والله مش من شويه كنتي بتكرهيني.
ملك: قلبك ابيض بقي.
شادي: جاسم انا بطلب منك طلب.
جاسم: اطلب.
شادي: انا عايز اتجوز ملك..و  ولو مش موافق علشان انا اكبر أو اي حاجه تاني انا مش هزعل..و بس انا والله بحبها.
جاسم: مبروك يا عريس.
   " شادي رفع راسه بصدمه وجري حـ.ـضـ.ـنه"
جاسم: والعروسه.
ملك: العروسه موافقه.
عمر: هو انتي مت عـ.ـر.فيش حاجه اسمها كسوف.
ملك: معداش عليا.
نور: مبروك يا ملك 
ملك: الله يبـ.ـارك فيكي.
حور: الف مبروك.
عمر: وعقبالك يا قمر.
حور: شكراً.
..." بعد خمس شهور"
نور: جاسم انت لايه جايبني فندق انت مش قولت ان انت هتاخدنا رحله وملك وشادي وعمر و حور هيجو ورانا.
جاسم: خدي البسي ده الاول.
نور: ايه ده.
جاسم: انتي شايفه ايه.
نور: شايفه فستان فرح...جاسم متهزرش.
جاسم: انا مش بهزر...انا نفسي اشوفك بالابيض.
نور: جاسم انتي جي دلوقتي تقولي نفسي اشوفك بالابيض..ده انا بطني مترين قدام...وهيبقي شكلي وحش.
جاسم: بس انا معنديش شك انك هتبقي زي القمر.
نور: بس الفستان حلو اوي.
جاسم: هيبقي احلي عليكي ادخلي جربيه.
   "  نور في السويت بتاعها ودخلت الحمام لبست الفستان الابيض وخرجت من الحمام لقت جاسم لابس بدله سوده جميله جدا وماسك شريط ابيض في ايده.
نور: حلو.
جاسم: جميل اوي فيكي.
نور: هي كنز مش كانت معانا راحت فين.
جاسم: اطمني...وتعالي هنا.
    " نور قربت وجاسم حط الشريط الابيض علي عنيها وخد ايديها وركب الاسانسير"
نور: جاسم انا مش شايفه حاجه.
جاسم: اهدي انا عاملك مفجأه.
    " الاسانسير وقف في نص الفندق والاتنين خرجوا من الاسانسير وجاسم شال الرباط ونور اتصـ.ـد.مت لما لقت ملك وحور لابسين فساتين سهره بينك وعمر وشادي بدل رمادي
والفندق متزين بالورد الابيض وفي ناس كتير بتسقف"
جاسم: استاهل حـ.ـضـ.ـن.
نور وهي بتحـ.ـضـ.ـنه: انا بحبك اوي يا جاسم.
جاسم: وانا بع...
   " صوت رصاصه خرج واستقر في ضهر نور عند قلبها وهي حاضنه جاسم...الدم بينزل من قلبها و يوسف واقف بيضحك زي المـ.ـجـ.ـنو.ن بعد ما ضـ.ـر.بها بالنار وجاسم صامت والصمت كان عام علي المكان كله".
جاسم بجنون: اطلبو الاسعاف....نور اصحي..مش هتموتي..يا نووووووووور...اصحي ابوس رجلك.
     " الاسعاف جت خدت نور لمستشفى خاصه وجاسم راكب معاها بيعـ.ـيط زي الطفل وهو بيتوسل ليها أنها تصحي..و وصلو المستشفى ودخلوها العمليات فوراً وبعد ساعات عدت علي جاسم زي السكينه اللي بتدبحه ببطئ خرج الدكتور"
جاسم: قولي أنها عايشه.
الدكتور: البقاء لله..مقدرناش ننقذ الجنين أو الام.
   " صراخ..صراخ كتير من ملك وحور وجاسم صامت..صمته مريب بس كل اللي في باله اللحظات اللي عاشها مع ملك وفجأة وقع علي الارض والدكاتره جريت عليه وخرجو قالو أن جاسم دخل في غيبوبة لان عقله رافض تماماً الواقع وبعد مرور شهرين جاسم بيفوق ويلاقي اهله حواليه بس اهم حد مش موجود"
جاسم: نور...نور فين.
ملك: ربنا يرحمها يا جاسم.
جاسم: انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه هي ممـ.ـا.تتش انا حاسس بكده والله ما مـ.ـا.تت..اتكلم يا شادي...حور نور ممـ.ـا.تتش..عمر رد عليا
   " بس للأسف محدش بيرد بيعـ.ـيطو علي حالته وبس"
جاسم بضعف وبكاء: كنز..انتي اللي حاسه بنور زي..هي..هي ممـ.ـا.تتش صح؟!.
كنز ببكاء: مامي نور عايسه.
   " ست كبيره في العمر دخلت ولابسه اسود وحـ.ـضـ.ـنت جاسم"
جاسم: انتي مين؟!.
   " في مكان تاني عربيه بتعمل حادثة ويخرج منها بنت وهي الدم محاوطها وبتعيط وبتسند علي صخره كبيره والدنيا بتسود بس فجأة واحد بيقرب منها"
شخص: يا انسه انتي سمعاني... إسعاف بسرعه.
البنت: ال...الحقني.
     " وإذا وعدتك في يوم أن لا أغادر فا أعذرني الموت لم يرحم حبنا⁦..
فجأة افترقنا وفرقنا سرقنا من حـ.ـضـ.ـن بعض..بعد اتفقنا و وفقنا القرب اتغير لبعد..سافر نصيبي بحبيبي وكأن مفيش بنا وعد..واللي انا رتبته وبانيته متهانتش بيه..قلبي اتلغبط في حسباته متغير مش لاقي حل..مرمي في سجون زكرياته والوحده احساس ممل..يا سنين وخداني وكمان وخداه..من بعده بعاني اكبر معناه..حكياته معايا انا منستهاش..والشوق جوايا نار مبتهداش..🖤✨
... " بعد مرور سنتين علي موت نور"
      " قدام مستشفى للأمراض العقلية واقف شاب كل ملامح الجمال اختفت من وشه واتبدلت بملامح حزن وشه اشبه بوش المدمنين..رفيع جدا..دقنه كبيره..ده جاسم"
الدكتور: طب يا جاسم يا ابني استني بكره معاد الزياره بتاعتك واختك واصحابك هيروحوك.
جاسم بتهتها: ل...لا..ا..انا...ه..ه..هروح لوحد..لوحدي.
الدكتور بشفقه: ربنا معاك يا حبيبي.
    " جاسم ركب اول تاكسي قدامه وقاله عنوان الكمبوند وقاعد سرحان جمب الشباك مبيتكلمش"
السواق: هو انت يا باشا هنا بتتعالج ولا دكتور..
جاسم:_____.
السواق: يا باشا بكلمك.
جاسم:_____.
السواق: والله شكلك مـ.ـجـ.ـنو.ن...هو يوم باين من اوله.
.
.
.
جاسم: امسك ( بيديله فلوس).
السواق: ماشي يا باشا.
     " جاسم دخل الكمبوند ومحدش من الأمن قدر يمنعه لأنهم عارفين هو مين..فضل ماشي ودمـ.ـو.عه علي خده بيفتكر لما كان بيجري مع نور واول يوم جت هنا معاه زكريات كتير تعباه مش عارف يخلص منها.. وأخيراً وصل قدام بابا الڤيلا طلع المفتاح ودخل..كانت ملك بتحط اكل علي السفره وحور بتساعدها وشادي ماسك الموبيل وعمر بيلاعب كنز"
ملك وهي بتجري عليه: جاسم..وحـ.ـشـ.ـتني اوي.
شادي بيحـ.ـضـ.ـنه: طب ما احنا كنا جايين بكره كنت هتروح معانا.
عمر: جاسم انت سامعنا.
حور: جاسم..جاسم.
    " كلهم بيتكلمو وهو مركز في الڤيلا ودمـ.ـو.عه نازله وشايف نور في كل مكان وكل ركن في الڤيلا ودمـ.ـو.عه مش يتقف*
ملك: يا جاسم..حبيبي ادعيلها.
شادي: ربنا يرحمها يا جاسم..انساها بقي.
     " جاسم ملامح وشه اتحولت لغضب ومسك رقبه شادي وبيخـ.ـنـ.ـقه في الحيطه"
جاسم: نور ممـ.ـا.تتش.... سااااامع..نور عايشه..عايشه وهترجع.
عمر بصوت عالي: لا هي مـ.ـا.تت..وانت لازم تنساها..انت مش شايف شكلك..حـ.ـر.ام عليك نفسك..تفتكر لو حد عرف أن دكتور جاسم اكبر دكتور جراحه دخل مستشفى مجانين هيبقي شكلك وسمعتك ايه...احنا قدرنا نقنع الناس انك سافرت علشان تعمل عمليات بره مصر ..لاكن لو حد شافك بالمنظر ده محدش هيصدق...انت سامع.
    " جاسم بكل غضب مسك عمر وفضل يضـ.ـر.ب فيه بس اللي وقفه صوت...صوت هو حافظه كويس"
كنز: بابي!!.
      " جاسم ساب عمر ولف شاف كنز اللي بقي عندها 5 سنين..بس ملامحها اتغيرت لملامح نور..خدت ملامح نور..نفس الشعر الدهبي الطويل المموج..نفس المناخير..الاختلاف الوحيد هو العيون..كنز عيونها زرقاء"
جاسم وهو بيقرب منها ويلمس وشها: ك..كنز.
كنز بتحـ.ـضـ.ـنه: وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا بابي.
جاسم: وانتي كمان.. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي.
كنز: ومامي نور...وحـ.ـشـ.ـتني هي فين..ليه مجتش معاك.
جاسم ببكاء: هترجع يا حبيبتي هترجع.
كنز: عمتو ملك قالتلي انها هتجيب نونو صغنن.
جاسم: ( بص لملك اللي بطنها كبيره وابتسم وطلع اوضته).
...
    " ڤيلا ضلمه تماماً ولونها اسود..نور الشمس مش داخل ليها ومضلمه خالص..وشاب قرر انه يعيش لوحده ومش عايز حاجه من الماضي اللي سرق منه مـ.ـر.اته وبنته وشركته.. اتحول 180 درجه...قاعد في ركن ضلمه وبيشرب من فنجان قهوه وست كبيره بتخبط علي باب اوضته"
ادم ببرود: ادخل.
سعديه الشغاله: استاذ ادم انا جايه اطلب من حضرتك اجازه شهر.
ادم ببرود: يا تري لايه؟!.
سعديه بخوف: اصل يا استاذ ادم..بنتي حامل وحملها صعب وتعبانه اوي..ولازم حد جمبها..هو شهر واحد بس.
ادم: لو هتاخدي الاجازه دي يبقي تتصرفي وتجيبي ليا واحده تانيه غيرك.
سعديه: ايوه يا باشا منا لقيت بنت عايزه شغل..هتيجي تشتغل الشهر ده بدالي..هي بنت عندها..
أدم: هششش..خلاص تيجي بكره قبل ما تسافري تفهميها الشغل وتسافري مفهوم.
سعديه: مفهوم.
ادم: يلا اطلعي بره وخدي المرتب بتاعك من البواب تحت.
سعديه: عن أذنك يا باشا.
    " قفلت الباب وهو مسك قلب لونه احمر بس زجاج..وجواه صوره ليه هو وهدي مـ.ـر.اته اللي مـ.ـا.تت..وفضل يتأمله وبعدين شاله جوه المكتبه اللي في اوضته ولبس علشان يروح شركته الجديده"
...
    " جاسم قاعد علي الارض وبيعـ.ـيط وماسك قميص بكم بتاع نور وطويل وافتكر اخر مره لما كانت لبساه"
Flash back..
       " جاسم قاعد علي السرير وبيعمل شغل علي اللاب توب ونور واقفه قدام المرايا ولابسه قميص بكم لونه رمادي وطويل واصل لركبتها وماسكه بطنها وهي فرحانه"
نور: جاسم..جاسم.
جاسم: ايه يا روح جاسم.
نور: بص..بص بطني كبيره ازاي.
جاسم: هههه..كبيره ايه يا نور انتي لسه في الشهر التالت.
نور بعناد: برضو كبيره..انت ايش فهمك اصلا.
جاسم: طب يا ستي بطنك كبيره اوي كمان.
نور بحزن: يعني شكلي وحش وهي بطني كبيره.
جاسم: دي هرمونات حمل دي ولا ايه.
نور: هششش..تعالي اسمع كده.
   " جاسم قرب وحط ودنه علي بطنها"
جاسم: انا مش سامع حاجه.
نور: انا حسيت بالبيبي بيتحرك.
جاسم: طب يا نور انا مش سامع.
نور: انا سامعه تحب اقولك بيقول ايه.
جاسم بابتسامة: بيقول ايه.
نور قرب من ودنه: بيقول بحبك يا بابي.
جاسم: قوليله وانا بعشق امك..
Back..
       " جاسم بيعـ.ـيط اكتر وهو ماسك الموبيل وبيتفرج علي صورهم وافتكر الست اللي دخلت عليه المستشفى"
   Flash back..
   " ست لابسه اسود دخلت وحـ.ـضـ.ـنت جاسم والكل مش فاهم حاجه بس جاسم بيعـ.ـيط في حـ.ـضـ.ـنها الست شاورت ليهم يخرجو و فعلاً خرجو وبعد شويه بعدت عنه"
الست: بس بقي يا ابني كفايه عـ.ـيا.ط.
جاسم بدمـ.ـو.ع: انا اسف...بس انتي مين.
الست: انا صفيه ابقي عمت نور...اول ما عرفت الخبر نزلت مصر..
جاسم: خبر ايه..انتي..انتي فاكره نور مـ.ـا.تت.
الست بدمـ.ـو.ع: ربنا يرحمها.
جاسم: لا..ههههه ..انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه...نور عايشه انا .انا حاسس بيها...ا..اطلعي بره انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه.
صفيه: انا كمان حاسه انها عايشه..بس..ده مجرد احساس.
جاسم: نور عايشه انتي فاهمه... وابني اللي في بطنها عايش انتي فاهمه...هي هترجع...والله هترجع..يا نور ارجعي بقي.
   " جاسم بدأ يعـ.ـيط ويكسر كل حاجه والدكاتره ادوله مهدأ وصفيه مشيت من غير كلام..وكل ما يفوق يصوت ويعـ.ـيط والدكاتره اقنعو شادي أن لازم جاسم يروح مصحه نفسية وبعد إلحاح من الدكاتره جاسم دخل المستشفى في سريه"
Back..
   " الباب بيخبط وتدخل كنز"
كنز: بابي في واحده عيزاك بره.
جاسم بدمـ.ـو.ع: واحده مين..
_: انا...
انا..
جاسم: حاجه صافيه... حضرتك عامله ايه حشـ.ـتـ.ـيني و  جدا.
صفيه: وانت كمان يا ابني...هو انت كويس؟!.
جاسم: لا انا تعبان اوي من غيرها.
صفيه: ينفع يا حبيبتي تسبيني اتكلم مع بابا شويه.
كنز: حاضر.
   " كنز خرجت وصفيه راحت قعدت جمب جاسم "
صفيه: بص يا ابني انا مش هكدب عليك بس انا حسه أن نور لسه عايشه..انا اللي ربيتها بعد موت امها انا اللي دايما بحس بيها واحساسي بيقولي انها كويسه.. كويسه اوي كمان.
جاسم بأمل: يعني ممكن ترجعلي؟!.
صفيه: معرفش..بس لو رجعت وشافتك كده هتبقي مبسوطه.
جاسم:______.
صفيه: انت لازم ترجع زي الأول لازم تكون كويس علشان هي كمان تكون كويسه..انتو شخص واحد وبتحسو ببعض ولو انت كويس هي هتبقي مبسوطه...
جاسم: مش قادر...مش قادر استوعب انها راحت وابني راح.
صفيه: هما لقو يوسف.
جاسم: ايوه كان رايح المطار علشان يهرب بس عمل حادثه على الطريق ومـ.ـا.ت..
صفيه: لقو جثته؟؟!.
جاسم: ايوه...انتي تقصدي ايه.
صفيه: مقصدش حاجه ومش عايزه ازرع جواك امل علي الفاضي..
جاسم: ممكن تقعدي هنا...يعني تيجي تعيشي معايا انا واختي في الڤيلا هنا..هي طيبه وبتحبك.
صفيه: مش هينفع يا ابني..انا هاجي اطمن عليك.
جاسم: ارجوكي انتي فيكي من ريحه نور..وانا نفسي اي حد من طرفها يقعد معايا..عايز احس انها موجوده..لغايه ما ترجع.
      " صفيه شافت في عينه دمـ.ـو.ع كتير وحست أنه فعلاً محتاج حد من أهل نور وأخير وافقت"
صفيه: ماشي هقعد معاك بس ليا عندك طلب.
جاسم: اتفضلي.
صفيه: ترجع جاسم بتاع زمان 
جاسم: اوعدك لما اقدر هرجع جاسم بتاع زمان.
صفيه: لا هتبدأ من النهارده.
جاسم: والله مش هق..
صفيه: لا هتقدر علشان انت قوي وربنا بيحبك علشان كده ابتلاك بفراقك عن نور ولازم تخلص من الازمه دي من غير ما تتغير فاهمني.
جاسم:( هو رأسه بمعنى حاضر).
صفيه: هستناك تحت..
   " صفيه خرجت وجاسم فتح الدولاب جاب لبس وشم هدوم نور وابتسم وأمل بيتزرع جواه أن حبيبته هترجع ودخل ياخد دوش ويحلق دقنه"
 ..... " في اوضه ملك"
ملك: شادي.
شادي: امممم.
ملك: احنا لازم نساعد جاسم انت مش شايف حالته.
شادي: نرجعه المستشفى تاني؟!.
ملك: احنا لو رجعناه المستشفى يبقي كده بنـ.ـد.مره.
شادي: طب هنعمل ايه.
ملك: بص انا عندي فكره كده بس...
شادي: فكره ايه.
ملك اتنهدت: هدخل واحده ست في حياته!!.
...
      " في ڤيلا ادم واقفه سعديه الشغاله في الريسبشن وقدامها بنت لابسه فستان اسود وطرحه نبيتي حرير وباصه في الارض وبتسمعها والطرحه بتتزحلق وبتعدلها "
سعديه: انا مسافره بكره مش عايز ارجع الاقيكي عامله مشاكل!!.
البنت: أن شاء الله مش هيحصل مشاكل.
سعديه: فهمتي البيه بيصحي الساعه كام لشغله علشان تحضري الفطار قبلها.
البنت: ايوه.
سعديه: خلي بالك الباشا عصبي جداً وبيحب الالتزام بالمواعيد ف اوعي تتأخري.
البنت: حاضر.
سعديه: خدي القهوه اديهاله و عـ.ـر.فيه علي نفسك هو في الأوضه اللي علي الشمال فوق.
البنت: حاضر.
سعديه: ربنا يستر.
     " البنت خدت القهوه وطلعت الاوضه وهي متـ.ـو.ترة لان من كلام سعديه عليه واضح أنه راجـ.ـل عصبي اوي..خدت نفس وبدأت تخبط"
البنت: تك...تك.
_____.
البنت: تك....تك.
_____.
البنت: هو مش بيفتح لايه.. وبعدين الاوضه ضلمه شكل مفيش حد جوه..
    " فتحت الباب ودخلت بالراحه..النور مطفي ومش شايفه حاجه من الضلمه..مشيت بالراحه وهي ماسكه القهوة بايد والايد التانيه بتدور علي النور وهوووووب"
ادم: انتي مين؟!.
البنت: اعاااااااااا!!
   " القهوه وقعت من ايديها واتدلقت والطرحه وقعت من علي شعرها...ادم فتح النور والبنت خافت لما لقت القهوه مدلوقه علي هدومه"
البنت: ا..ا..انا اسفه..و.. والله..ات.. اتخضيت...مقصدش.
ادم ببرود: انتي مين اصلا.
البنت: انا ليلي..الخدامه الجديده.
ادم: نعم...انتي الخدامه الجديده.
   " ليلي رفعت راسها ليه علشان هو اطول منها"
ليلي: اه في مشكله؟!.
ادم: اه ومشكله كبيرة كمان.
ليلي: هو انت مين و واقف تهزء فيها كده لايه روح نادي ادم بيه.
ادم: انا مين ؟!..... يعني كمان مش عارفه صاحب الڤيلا.
   " ليلي اتصـ.ـد.مت لأنها كانت فاكره أنه راجـ.ـل عجوز متعرفش أنه شاب وسيم جداً وفي أوائل الثلاثينات"
ادم: انتي عندك كام سنه يا شاطره.
ليلي: ____.
ادم: مبترديش لايه؟!.
ليلي بدمـ.ـو.ع: هو حضرتك ينفع متمشينيش.. لأني بجد محتاجه الشغل.
ادم: انا بسألك دلوقتي علشان اقرر هتشتغلي ولا لا.
ليلي وهي بتمسح دمـ.ـو.عها: 21 سنه.
ادم: امممم...طيب.
ليلي بفرحه: هشتغل.
    " ادم بص لشعرها وهي لاحظت ده وفهمت أن الطرحه وقعت و نزلت جابتها وغطت شعرها ونزلت"
....
عمر: بت يا حور.
حور: عايز ايه.
عمر: بصي بقي علشان انا مبتكسفش..انا عايز اتجوزك.
حور بفرحه: تتجوزني!!!.
عمر: اه عندك مانع.
حور: ا..انا...طب اديني فرصه افكر.
عمر: حقك.........ها فكرتي.
حور: انا لحقت.
عمر: مش هنسطعـ.ـبـ.ـط علي بعض انا بحبك..وانتي كمان بتحبيني..يلا نتجوز بقي.
حور بفرحه: طب ينفع نستني شويه لغايه لما جاسم يتحسن 
عمر: انا بس بعرف رأيك.
حور: ما انت عارفه من زمان.
عمر: طب بحبك.
حور بفرحه: امممم.. ماشي.
عمر: لا لا انتي بتتكسفي ..
حور:بس بقي يا رخم...انا هقوم احضر الغداء.
عمر: ماشي يا امريكاني يا قمر انت.
...
     " بعد شويه كلهم قاعدين علي السفره مستنين جاسم..شويه ونزل وهو لابس بنطلوه خروج قماش رمادي وقميص اسود وفاتح أول زرارين ولابسه سلسلة فضه وساعه لونها فضي وجزمه بتلمع لونها اسود وحالق دقنه بطريقة جميله وشكله بيوحي بأمل"
حور: واوووووو.
ملك: ايه الجمدان ده؟!.
عمر: ( بيصفر) ايه يا برو الجمدان ده.
صفيه: بسم الله ماشاء الله زي القمر يا حبيبي.
كنز: بابي انت حلو اوي.
جاسم: انتي احلي.
شادي: لا بس شياكه يا اض.
جاسم ابتسم: طب عن أذنكم هروح مشوار.
ملك بـ.ـارتباك: م..مشوار ايه بس..انت..انت محتاج تستريح.
جاسم وهو ماشي: لما ارجع هستريح....باي.
ملك: اعمل ايه يا شادي ده خرج.
شادي: مليش دعوه دي مشكلتك انتي.
ملك: اووووف.
..
    " جاسم ماشي وبنت ندهت عليه "
البنت: جاااااااااااسم.
جاسم: حضرتك ت عـ.ـر.فيني.
البنت: هو انت مش فاكرني ازاي....انا نور****
جاسم: حضرتك ت عـ.ـر.فيني؟!
البنت: هو انت مش فاكرني ازاي انا....نور!!.
     " جاسم اول حد جيه في باله نور مـ.ـر.اته اللي مـ.ـا.تت بس دي مش هي نهائي دي بنت جـ.ـسمها كيرڤي سيكا وجميل وشعرها قصير ولونه اسود عيونها بني فاتح وبشرتها خمريه لابسه بنطلون اسود وتيشيرت ابيض بنص كم وكوتشي أبيض ولابسه كاب اسود وسلاسل وخواتم..مش نور خالص"
جاسم: نور مين؟؟.
البنت: انا نورهان وانت كنت بتقولي يا نور انت ازاي مش فاكرني؟!.
جاسم: انا أسف...ازيك يا نورهان عامله ايه.
نورهان: تمام وانت اخبـ.ـارك ايه.
جاسم: الحمدلله طب اتفضلي اقعدي مع ملك وشادي دول هيفرحو اوي لما يعرفو انك رجعتي..انا رايح مشوار..سلام.
نورهان: سلام.
STOP...
      " نورهان: كانت زميله جاسم في الجامعه اتعرف عليها اول يوم في الجامعه وكان في شباب بيضيقوها وجاسم ضـ.ـر.بهم من يومها وهي شايفه انه سوبر هيرو ومينفعش تبقي لحد غير..المهم جاسم اعتبرها صحبته وعرفها علي ملك ولما جاسم اتخرج وفتح مستشفيات كتير اشتغلت معاه في مستشفى منهم دكتوره نساء علي امل يحبها ويتجوزها بس لما عرفت انه اتجوز سافرت تشتغل بره لان اهلها توفو وجت النهارده بطلب من ملك"
....
سعديه: خلي بالك من الخضار علشان الباشا مش بيحبه مستوي اوي.
ليلي: حاضر.
    " ليلي افتكرت امها"
ليلي: معلشي ممكن اعمل مكالمه اطمن علي أمي.
سعديه: والخضار اللي هيتحرق ده؟!.
ليلي: ممكن تخلي بالك منه..انا والله هطمن عليها بس.
سعديه بتنهيده: اتفضلي لما نشوف اخرتها.
     " ليلي مسحت اديها وخرجت من المطبخ بتتريق علي سعديه وبتقول كلامها بطريقه مضحكه وبعد كده وقفت علي جمب واتصلت بأمها"
ليلي بلهفه: الو...الو يا ماما.
ام ليلي: الو يا حبيبتي..عامله ايه يا ليلي.
ليلي: الحمدلله يا ماما انا بخير متشغليش بالك بيا المهم انتي كويسه..
أم ليلي: الحمدلله يا بنتي.
ليلي: خدتي الدواء بتاعك.
ام ليلي: خالتك يا حبيبتي لسه مديهولي.
ليلي: سلميلي عليها وانا ان شاء الله هخلص علي 9بليل .
ام ليلي بحزن: انا عارفه كان مالك ومال شغل الممرضين ده.
ليلي: متخافيش عليا يا ماما وبعدين انا في شغاله ممرضه في مستشفى يعني حاجه كويسه.
أم ليلي: ربنا معاكي يا حبيبتي.
ليلي: يلا سلام دلوقتي علشان اشوف شغلي.
ام ليلي: سلام يا حبيبتي.
     " ليلي قفلت مع امها ودمعه هـ.ـر.بت من عيونها ..لان ليلي مفهمه امها أنها شغاله ممرضه في مستشفى مش خدامه لأنها لو كانت قالت لامها أنها هتشتغل خدامه كانت هترفض وهي محتاجه الشغل لأن من بعد موت ابوها حالتهم الماديه بقت وحشه جدا وامها تعبانه وبتاخد علاج للكلي وساكنين في منطقة عشوائية وهي كل يوم تودي امها عند خالتها وتيجي الشغل"
ليلي: يارب اشفيها يا رب.
    " ليلي بتلف علشان ترجع المطبخ خبطت في ادم وكان لابس بدله سوده وقميص اسود وفاتح أول زرارين ونضاره شمس وباين انه رايح الشركه بتاعته....كانت قريبه منه وشاف ملامحها كويس.. بشرتها بيضه عيونها زتوني وشفايفها صغيره ومناخيرها صغيره..ياااه جميله اوي بلنسبالنا بس بالنسبه له هو مش عايز ستات تاني....اهدو 😂"
سعديه: انتي واقفه هنا وانا بدور عليكي...لامؤاخذه يا ادم بيه.
ليلي: انا اسفه مكنتش اقصد.
ادم بجمود: حصل خير...اتفضلي شوفي شغلك.
سعديه: يلا قدامي.
....
جاسم: تك...تك.. تك.
كارم ( ابو نور): ايوه...هه..ايوه جاااي.
    " جاسم اتصـ.ـد.م لما شاف ابو نور لانه واضح من شكله وازازه الخمره اللي في ايده أن المخدرات لحست مخه بس ثواني هو جاب الفلوس دي منين اخر مره قابله كان مديون وهيطرد من الشقه...اي اللي حصل؟!".
كارم بيطوح: اهلا..ب...ب...دكتورنا..اتفضل اتفضل.
     " جاسم قلع النضاره ودخل قعد وأبو نور قعد قدامه"
كارم: خير يا باشا...لا باشا دي للظابط انت دكتور...لا اكبر دكتور جراحه...ههههههههههههه.
جاسم بقرف: وانا اللي جاي اديك فلوس وبقول شكله بقي ع الحديده واساعده علشان نور ربنا يرحمها.
كارم وهو بياكل من قدامه سوداني: يوسف..امم..قال كده برضو.
جاسم قام وقف: يوسف...انت قابلته امتي انطق.
كارم بيشرب: يمكن امبـ.ـارح يمكن اول..أو السنه اللي فاتت..لا لا السنتين اللي فاتو...ههههههههع.
     " جاسم مسك رقبته واتكلم بغضب"
جاسم: اقسم بالله ورحمه نور لو مقولتش كل حاجه تعرفها لهقـ.ـتـ.ـلك...فااااهم.
....
         " جاسم وصل قدام الڤيلا بتاعته ودخل لقي اللي قاعد في الرسيبشن نورهان وكنز علي الكنبه شادي علي كرسي وعلي رجله ملك و بيتكلم معاها و عمر علي كرسي ومركز مع  كنز ونورهان وبيضحك وحور مش معاهم"
نورهان: ها عجبتك الحدوته يا حبيبتي.
كنز برزاله: لا وحشه جدا.
عمر: هههههههه....هات الدكتور علشان يخيط.
نورهان: احم.
جاسم: وحشه لايه يا كنز...هي بتحكي عن ايه.
كنز: الأمير كان بيحب الاميره وبعد ما الاميره مـ.ـا.تت الاميره ..الأمير بقي بيحب واحده تانيه واتجوزها.
       " كلهم ركزو مع نورهان وفهمو هي عايزه توصل ل ايه"
ملك: ا...ا...طب..ما الحدوته حلوه اهي يا كنز هو مش لازم الحياه متقفش علي حد والواحد يكمل حياته.
كنز بغضب: لا الحياه لازم تقف لو الشخص اللي بنحبه مـ.ـا.ت ومينفعش نكمل حياتنا عادي كأنه مكنش موجود لازم يعيش جوانا...وماما نور لسه عايشه ومش جوانا بس..
      " طلعت اوضتها وهي متنرفزه وكلهم مستغربين عرفت منين أن نور مـ.ـا.تت كلهم بيقولولها أنها مسافره وايه الكلام اللي مش لايق علي سنها..مخها اكبر من سنها بكتير ..جاسم طلع ليها الاوضه"
جاسم: تك...تك.
كنز بغضب: ادخل.
جاسم: يا ساتر يا رب ... لا هاجي وقت تاني بقي.
     " جاسم كان قصده يهزر معاها بس لقاها ساكته وقف مكانه يتابعها بس شويه ولقاها بتحط ايديها علي وشها وتعيط قلبه وجعه وراح قعد جمبها "
جاسم: و وحـ.ـشـ.ـتني انا كمان اوي.. نفسي اودعها حتي..ايوه يا كنز نور مـ.ـا.تت..( عيط من غير صوت) عمري ما كنت اتصور أنهم ينسوها بالسرعه دي..وانتي اللي تفتكريها وترفضي واحده تاخد مكانها...
كنز ببكاء: وانت كنت فين...لايه معرفتش تحميها.
جاسم ببكاء: عندك حق...بس..ب..بس..والله مكنتش أعرف أن كل ده هيحصل انا كنت عايز..ا..اع...اعملها..فر...فرح...و..و..ابسطها.
كنز ببكاء ونظره طفوليه: ي...يعني..خ...خلاص كده؟!.
جاسم حـ.ـضـ.ـنها: لو هي مـ.ـا.تت مكنتش انا هبقي لسه عايش 🖤
         " جاسم حـ.ـضـ.ـنها ونام..."
....   " في فرنسا"
 : اتكلم معايا عربي انا مصريه مش فرنسيه.
شاب: تمام..انا بقول مفيش سفر لأن دي أوامر..
: انا هنا اللي اقول الامر وانت تنفذه.
شاب: كلامك يحترم...بس ملهوش قيمه عندي لأن انا عندي اوأمر بمنعك من السفر.
: والأوامر دي منه؟!.
واحد تاني دخل لابس بدله: وهي تنفع تبقي من حد تاني؟!.
: هسافر يعني هسافر.
اللي لابس البدله: مادلين!!!!!.
   " حياتي وهو مش فيها..؛ سنين عدت رضيت بيها؛ وفاكر
        لو قابلت عنيه.."" عادي جداً هعديها؛ واديك يا اللي 
  " افتكرت نسيت؛ قابلته الليله واتهزيت؛ طب ازاي في 
       حاجات بتموت.."؛ وتيجي الصدفه تحيها؛
وافتكرت لما جت عينه في عيني..؛ سنيني معاه..
وافتكرت وعد كان بيني وبينه؛؛ زمان خدناه"
   وافتكرت مسكته في ايدي..وأيدي خلاص سيباه؛؛
قصادي عيونه محتاره؛؛ يقرب ولا يداره..وجه اليوم اللي اشوفه انا فيه..!! ومنتكلمش يا خساره...
دي صعبه عليا واعمل ايه؟!!.. مفيش في ايديا شئ تاني
       خلاص اهو اسمي شوفت عينيه علشان دي بجد وحشاني 🖤🥺
....
نورهان: يلا همشي انا بقي.
ملك: لايه كده خليكي معانا.
نورهان: لا طبعاً مش هينفع... وبعدين ورايا حاجات كتير عايزه اعملها في شقه ماما الله يرحمها.
شادي: ا..احم..نورهان ماشيه يا جاسم.
جاسم بسرحان: ا..اه..سلام يا نورهان.
شادي: طب تحبي حد يوصلك؟!.
نورهان: لا انا خلاص طلبت اوبر.
شادي: طب لما تروحي ابقي اتصلي بجاسم طمنيه انك وصلتي.
     " نورهان بصت لجاسم وابتسمت وجاسم متضايق من محاوله انهم يقربو نورهان منه"
عمر: لا اتصلي بشادي طمنيه..هو مهتم اكتر.
شادي: يا ابن ال***.
حور: باي يا نورهان.
نورهان: باي.
     " جاسم قام وقف بعد لما نورهان مشيت وهو متضايق"
جاسم: كلمه واحده هقولها...انا ولا هحب..ولا هتجوز..ولا هقرب من نورهان أو واحده ست خلقها ربنا..علشان مش هعيش غير لنور..ولو..ولو..طلعت مـ.ـا.تت فعلاً ( اتنهد)..هعيش علي زكراها...تمام..( شال كنز وطلع اوضته).
ملك: وبعدين يا جماعه هنعمل ايه.
شادي: احنا هنخليها تيجي باستمرار وهو مع الوقت هيتعود علي وجودها في حياته و هيحبها.
حور: يا جماعه لازم كمان ترجع شغلها علشان تكون جمبه حتي في الشغل.
ملك: بالظبط.
عمر: والله!!.
شادي: في ايه؟!.
عمر: انتو مش بتحسو لايه..انتو إزاي كده.
حور: عمر احنا عايزين مصلحته.
عمر: وهو لما انتو تعلقو واحده بيه علي امل أنه يتجوزها وينسي مـ.ـر.اته وابنه..دي مصلحته..دي مش مصلحه اصلا
انتو متأكدين أن عمره ما هينسي مـ.ـر.اته وابنه..يبقي لايه تأذوه نفسياً لما يشيل زنب بنت انتو مفهمينها انه هيتجوزها.
       " كلهم سكتو لأنهم عارفين أنه بيتكلم صح وبعد وقت كله دخل اوضته ينام بس جاسم كان واقف في البلكونه بتاعت اوضته وبيفتكر كلام ابو نور"
Flash back...
جاسم: اقسم بالله ورحمه نور لو مقولتش كل حاجه لهقـ.ـتـ.ـلك.
كارم بيتخـ.ـنـ.ـق: اه..خلاص..هق.. هقول.
       " جاسم سابه وقعدو وأبو نور بدأ يتكلم"
كارم: قبل موت نور بشهرين بس يوسف جالي وقالي أنه محتاج شويه أوراق تخص نور.
جاسم: أوراق زي ايه؟!.
كارم: شهادة ميلاد..صوره بطاقه وكد.. أوراق شخصية يعني.
جاسم: وبعدين.
كارم: حاولت اعرف الاوراق دي عايزها لايه..بس رفض يعرفني..وساب لي مبلغ كبير اوي ومشي هو ده اللي اعرفه.
جاسم: اقسم بالله لو طلعت بتكدب عليا لهوريك وشي التاني.  ( وقام ومشي).
Back..
.....
     " ادم فتح باب الجنينه ودخل لقي سعديه علي البوابه وهتخرج ومعاها شنطه"
ادم: ايه ده يا داده سعديه هو مش انتي مسافره بكره.
سعديه: معلشي يا ابني بس بنتي تعبانه اوي ولازم اسافر النهارده.
ادم: اه..طب واللي جوه.
سعديه: تقصد ليلي...هي حضرت العشاء لحضرتك واول لما تشوفك داخل هتمشي علشان انا منبها عليها متمشيش غير لما انت تيجي.
ادم: ماشي يا داده مع السلامه.
    " ادم دخل الڤيلا وشافها نضيفه جدا وفيها ريحه غريبه هي الريحه حلوه بس جديده عليه بس برضو حاسس انه شمها قبل كده..ايوه افتكر لما ليلي خبطت فيه وكانت قريبه منه كانت هي دي ريحتها اشبه بريحه الورد او الفراوله"
ليلي بتجري عليه: استاذ ادم..كويس أن حضرتك جيت ممكن امشي بقي.
ادم: أهدي وخدي نفسك..في ايه مستعجله كده لايه.
ليلي: م..ماما تعبانه و في المستشفى وانا لازم اكون جمبها.
ادم: طيب تعالي انا هوصلك قوليلي بس مستشفى ايه.
ليلي: مفيش داعي انا هروح لوحدي.
ادم: الوقت متأخر دلوقتي وبعدين أنا قولت هوصلك..اركبي.
         " ليلي قالتله علي اسم المستشفى وكانت مستشفى حكومي دخلت تجري اول ما وصلت وهو وراها وادم سأل علي اسم مامتها ودخلو الاوضه بسرعه"
ليلي: خالتو..ماما فين..هي كويسه؟!.
خالتها بتعيط: معرفش يا ليلي دخلت الاوضه والدكتور والممرضه معاها ومقلوش حاجه.
     " ليلي طلعت تجري واقتحمت الاوضه وادم بيحاول يمنعها بس دخلت وكانت امها نايمه علي السرير والممرضه بتديها حقنه والدكتور بيكتب حاجه"
ليلي: دكتور...ماما..ماما يا دكتور..هي كويسه.
الدكتور: هشششش..ممكن نتكلم بره علشان متصحاش.
    " خرجو كلهم بره وادم ملاحظ حاجه غريبه"
الدكتور: انتي بنتها؟!.
ليلي بدمـ.ـو.ع: ايوه.
الدكتور: طب عايزك في المكتب ثانيه اشرح لك حالتها.
    " ليلي بصت لادم ودخلت المكتب مع الدكتور وبمجرد ما قفلت الباب آدم اتـ.ـو.تر بدون سبب"
ليلي: ها يا دكتور حالتها ايه.
د: طبعاً انتي عارفه انها عندها فشل كلوي في كليه واحده ولازم تتشال بس دي هتحتاج عمليه كبيره..تدخل جراحي وده هيتكلف مبلغ كبير.
ليلي بتعيط: طب هو مفيش حل تاني غير العملية.
الدكتور: للأسف لا.
    " ليلي بدأت تعيط والدكتور قام قعد جنبها وحط ايد علي رأسها وهي اتخضت وشالت أيده"
ليلي بتـ.ـو.تر: ا..ط..طب انا خارجه..
الدكتور مسك اديها: استني بس مش انا لقيتلك حل تاني.
   " مدهاش فرصه تتكلم لأنه شـ.ـدها عليه واتكلم جمب ودنها"
الدكتور بهمس: هتيجي معايا ليله واحده واعتبري العمليه خلصت..
ليلي: سيب ايدي يا حـ.ـيو.ان.
.
.
.
ادم بره: انا مش عارف هي اتأخرت لايه انا هدخلها.
   "أدم فتح المقبض بتاع باب المكتب علشان يشوف الدكتور حاطط ايده علي بوقها والطرحه واقعه من علي شعرها وبتعيط والدكتور بيحاول يقرب منها"
أدم: انا قولت يا برضو كده يا و**
     " ادم شـ.ـده من عليها وضـ.ـر.به لدرجه أنه اغمي عليه"
ادم: يا أخي اتفو علي اشكالك الو**.
   " ادم لف ليها علشان يلقيها بتعيط ولازقه في الحيطه شعرها اسود وناعم جداً طويل و واصل لغايه ركبتها حرفياً..قرب منها وجاب الطرحه من علي الأرض وحطها علي شعرها ودخلها جوه حـ.ـضـ.ـنه وخرج بيها"
خالتها: ليلي مالك يا حبيبتي...
ادم: خديها وروحو وانا اول ما الحاجه تفوق هنقلها مستشفى احسن وهفضل جمبها وبكره هتصل بيكو.
خالتها: لا مينفعش يا باشا..
ادم: اتفضلي يا أمي علشان اوصلكم.
      " ادم وصلهم البيت ورجع نقل ام ليلي من المستشفى لمستشفى اغلي بكتير واحسن وعملها العمليه وبقت كويسه وبقي بيتجنب ليلي نهائي..ومر شهرين علي الحال ده"
...." بعد مرور شهرين في ڤيلا جاسم"
     "جاسم رجع احسن من الأول في شغله وفي رياضته وكل حاجه واتكرم من كذا بلد بسبب عمليات صعبه عملها وبيسافر كتير للمؤتمرات بره وصحته بقت احسن بس لسه متعلق بنور ومش بينساها...كلهم قاعدين في الجنينه وشادي بيشوي ونورهان وحور بيحطو الاطباق وعمر بيلاعب كنز كراتيه وجاسم البرنس لابس شورت اسود وتيشيرت بنص كم برتقالي وكروكس وعمال يتريق عليهم ويضحك ويساعدهم"
شادي: جاسم.
جاسم: نعم.
شادي: انا جالي أوراق لازم امضي عليها علشان صفقه كده في الشركه فتعالي اشوي بدالي وانا هروح الشركه اخلص الورق واجي.
جاسم: ماشي متتأخرش بقي.
شادي: هوا.
       " شادي ركب العربيه ومشي وملك كانت بتحضر البيبسي وكده لأنها متقدرش تعمل حاجه علشان خلاص في الشهر التاسع ..شويه وبدأت تتعب وتتعب وقعدت"
ملك بصراخ: جاااااااااااسم.
جاسم: ايه يا بت صوتك عالي لايه.
ملك: اعاااااا بولد.
حور: لا يا ملك استني شويه..اليوم هيبوظ متبقيش بـ.ـارده.
ملك: اعاااااا..هو بمزاجي.
عمر: اي ده ملك بتصرخ لايه.
جاسم: قال ايه بتولد.
عمر: وهو ده اسمه كلام..بطلي دلع وقومي اعملي رز علشان نأكله جمب الكفته.
    " ملك مسكت ايد عمر وعضتها"
عمر: اه يا بنت العضاضه.
ملك ببكاء وصراخ: تاتا صفيه الحقيني من المتـ.ـخـ.ـلفين دول بولد.
صفيه: يا حبيبتي ما انتي كل شهر تقولي كده ونروح المستشفى ويقولو لسه بدري.
ملك: نورهان علشان خطري انا بولد....اعااااااااااااه.
نورهان: لا كده كتير حد يشيلها يحطها في العربيه ونروح بيها المستشفى.
جاسم: لا انا ضهري وجعني..واللي بيشيل فلسع.
عمر: وانا بقي هموت واكل من صباع الكفته ده والصراحه انا مش بقدر اشيلك لوحدك..فهشيلك انتي وابنك.
ملك: اعاااااااااا..هاتولي جوزي.
جاسم: طب بصي اولدي ومش هنبص عليكي.
ملك ببكاء: جاسم علشان خاطري ورحمه نور الحقني انا بولد.
   " جاسم سكت لثواني وتخيل لو نور مكانها..شالها علي طول وعمر فتح ليه باب العربيه وكلهم راحو وكنز وصفيه فضلو في البيت"
  ( في مستشفى من مستشفيات جاسم اللي علي اعلي مستوي).
نورهان: دخلوها اوضه العمليات بسرعه وانا هعقم نفسي وادخلها....بسرعه.
     " الممرضات دخلوها وملك وهي علي الترولي وداخله"
ملك: هاتولي ابن الكـ.ـلـ.ـب...اعاااااا..منك لله يا شادي..الحقوني.
عمر بصوت انوثي وعالي: منه لله ياختي عمل عملته وهرب اااه.
   " كلهم ضحكو وحور وعمر واقفين بيتكلمو وجاسم ماسك موبايله وبيشوف صور نور وعينيه دمعت وبيتخيل لو نور مكان ملك"
       & صوت كعب عالي بيمشي في المستشفى وطفل بيضحك جاسم بص نحيه الصوت والموبايل وقع من ايده من الصدمه &
جاسم بصدمه: ن...نو...نور!!!.
       " جاسم شافها قدامه..ايوه هي نور بتضحك قدامه مع طفل صغير..لابسه فستان لونه نبيتي وقصير وكت وديق وچاكت جلد اسود وشعرها قصير و اسود ولابسه جزمه كعب سوده...والطفل اللي جمبها معقول يكون ابنه!!!.
جاسم بصوت عالي: نووووووووور!!.
      " انتبهت للصوت ولسه هتلف وتبصله كان هو جري عليها وشـ.ـدها من دراعها جـ.ـا.مد لدرجه انها حست أنه اتخلع..وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد والكل اللي في المستشفى مش مصدقين معقول مرات الدكتور جاسم عايشه وحور وعمر مش بيتحركو"
نور وهي بتحاول تبعد: Qui êtes Vous Jê ne Vous Connais pas؟!.
    الترجمه ( من انت انا لا اعرفك؟!).
جاسم بيضحك بفرحه: نور انتي بتتكلمي فرنساوي لايه؟!...اتكلمي عربي..
نور: انت مين...ومين نور دي...انا اسمي مادلين..
      " صمت..صمت قطعه صوت بيبي خارج من اوضه العمليات اللي فيها ملك..حياه جديده بتتولد بس مش للبيبي بس..لجاسم كمان"
جاسم بسخريه: هههه...نور انتي بتهزري انا..انا جاسم جوزك.
مادلين: نعم!!... لا اكيد انت اتلغبط عن أذنك..
    " لسه هتمشي جاسم شـ.ـدها من دراعها"
جاسم: انتي..ا..انتي بتهزري..انتي مراتي..م.. ممكن تكوني..تكوني..اه...فقدتي الذاكره ايوه بتحصل..نور انا جاسم.
مادلين: ايه الفيلم البايخ ده.. فقدت ذاكره ايه..انا عمري ما اتخبط بالعربيه..بص اكيد حضرتك اتلغبط ما بينا لأن انا اسمي مادلين ومتجوزه ومن فرنسا وانا هنا مجرد رحله..
جاسم بغضب: لا انتي نور ..ولو انتي مش فاكره انا هفكرك.
      " جاسم شالها علي كتفه ومعاه الولد الصغير وركب العربيه وهي بتصرخ بس مين هيقف قصاده..اخيرا حور فاقت من الصدمه علي صوت الممرضه"
الممرضه: الف مبروك استاذه ملك جابت بنوته زي القمر شبه دكتور جاسم بالظبط.
حور: هه..اه..الله يبـ.ـارك فيكي..طب هما فين.
الممرضه: البيبي ده دكتوره نورهان بتغيرلها وتحميها و  استاذه ملك اتنقلت اوضه تانيه وشويه وهتفوق..عن أذنك.
حور: عمر...عمر يا ابني روحت فين..
عمر: هو اللي انا شوفته ده حقيقيي.
حور: ايوه..حقيقي..عمر انت لازم ترجع الڤيلا انا حاسه ان في حاجه هتحصل.
عمر: طب وانتي وملك.
حور: ارجوك روح وانا اول ما شادي يجي هاجي انا وملك يلا.
     " عمر راح علي الڤيلا وحور مستنيه ملك تفوق علشان تقدر تروح الڤيلا "
....
       " في الشهور اللي فاتت ادم بيعامل ليلي بجفاء تماماً وبيتجاهلها ودي حاجه ضيقتها خصوصاً أنها افتكرت انه عايزها جمبه علشان خلي سعديه تشتغل في مكان تاني بس بعد كده عرفت انه عمل كده علشان تبقي قريبه من بنتها والنهارده   ادم في شركته و..."
ادم: انا مش فاهم يعني ايه الشركه اللي المفروض نتعاقد معاها تيجي انت بكل بساطة تلغي العقد انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يا عابد.
عابد: ادم انا صاحبك قبل ما اكون مدير الشركه وانا مش حابب القعد ده او يعني الشغل بين الشركتين.
ادم بعصبية: يعني ايه مش حابب هو بمزاجك..!! الشركه اسمها ايه؟!.
عابد: احم..الشركه بتاعت ريناد اقصد بتاعتك القديمه!!.
ادم:____.
عابد: شوفت بقي اني كان عندي حق اني ارفض.
ادم: المعاد زي ما هو ومش هيتغير.
...
       " ملك فاقت من البنج وشايله بنتها ودخلت عليها بقتحام حور"
حور وهي بتلم لبس ملك: حمدالله على السلامه..الف مبروك..قومي بسرعه علشان نمشي..
ملك: ههه..انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه.. وبعدين..انتي بتعملي اي يا بنتي سيبي هدومي!!.. وهدوم بنتي كمان..
حور وهي بتشيل الشنطه: قومي معايا بسرعه...نور رجعت.
ملك: نور ايه!!!!...انتي بتقولي ايه؟!.
حور: هفهمك كل حاجه..المهم أن نور عايشه وجاسم خدها البيت.
         " في اللحظه دي دخل شادي وهو فرحان وجري علي ملك اللي مصدومه جداً"
شادي: حمدالله علي السلامه يا روحي...بسم الله ماشاء الله البنوته قمر اوي..
ملك: شادي روحني بسرعه!!.
شادي: نعم.. حبيبتي انتي تعبانه لازم تستريحي.
ملك: نور رجعت وهي دلوقتي في الڤيلا.
شادي بصدمه: ايه!!! انتو متأكدين من اللي بتقولوه ده.
حور: ايوه انا شفتها بعيني..
شادي: طيب يلا نروح بسرعه.
       " شادي خدهم وركبوا العربيه وخدو كمان نورهان اللي اتصـ.ـد.مت اوي خصوصا لان جاسم كان اتحسن وافتكرت انها كده ممكن تقرب منه بس...بس...نور رجعت!!!"
....
       " جاسم وصل بعربيته قدام الڤيلا ولسه نور بتصرخ والولد الصغير مش فاهم حاجه...وعمر كمان وصل وكلهم بيركنو العربيه بسرعه والبوابين مصدومين لما شافو جاسم نازل من العربيه..وشال نور وهي بتزعق وتصرخ وعمر مسك ايد الولد الصغير ودخلو الڤيلا وكانت كنز قاعده قدام صفيه بتضفر لها شعرها"
نور: بقولك نزلني كفايه كده!!...انا مش نور انا اسمي مادلين!!.
جاسم نزلها: وانا بقولك انتي اكيد فقدتي الذاكره!!.
كنز بفرحه: مامي نور!!.
نور: !!Jê ne suie pus mamê
كنز: نعم...مامي انتي كويسه؟!.
نور: يووووه..انا مش أم لحد غير ابني يوسف.
جاسم مسك دراعها بغضب: نعم..انتي سمتيه يوسف انتي اتجننتي!!.
نور بتشـ.ـد ايديها: ألزم حدودك معايا انا سكتالك كتير.
ملك وحور جريو حـ.ـضـ.ـنوها: نور وحشتينا اوي.. حمدالله على السلامه يا نور.
نور بعدت: انا اسفه بس انا مادلين... مادلين.
عمر: نور انتي بجد مش فكرانا.
نور: انا معرفش حد منكم..
صفيه: ولا فكراني انا كمان يا بنتي.
نور: ولا حضرتك.. لأن انا ببساطه مادلين مش نور.
شادي: جاسم احنا ممكن ناخدها نكشف ع...
جاسم بصوت عالي: لا محدش هياخدها دي ملكي انا وأخير رجعت حتي لو مش هتفتكرني هخليها تحبني من جديد وهحاول افكرها بينا وهتعيش معايا لاني بحبها ومش هسيبها.
     " نور واقفه مش فاهمه حاجه بس حاسه ان الشخص ده صادق جدا..ونورهان واقفه علي الباب دمـ.ـو.عها نازله وقلبها بيتكسر مليون حته.. وفجأة صوت شخص وراها"
# مادلين..انتي ايه اللي جابك هنا انتي مش فاهمه انا عملت ايه علشان الاقيكي..انت ازاي تجيبها هنا هي وابني غصب!.
# مادلين انتي ايه اللي جابك هنا.. انتي مش فاهمه انا عملت ايه علشان الاقيكي..انت ازاي تجيبها هنا هي وابني غصب عنها.
       " نور مجرد ما شافته جريت عليه وحـ.ـضـ.ـنته وكمان الولد الصغير ودي حركه جننت جاسم"
نور: نادر الحقني ده مـ.ـجـ.ـنو.ن..فاكرني مـ.ـر.اته..احنا لازم نرجع فرنسا..اكيد حازم بيدور علينا دلوقتي..
نادر: أهدي يا مادلين..احنا هنمشي دلوقتي..يلا.
جاسم وهو بيقرب منه: طب مش هتسلم علينا قبل ما تمشي. ( ضـ.ـر.به بالبوكس ونادر مسح الدم وبعد نور والولد ورد ليه البوكس).
جاسم: طب حيث كده بقي نبدأ اللعب..
    " عمر وشادي قربو من صاحبهم لاكن رجعهم وري وقلع القميص ولف رقبته اللي طلعت صوت ومسك نادر ضـ.ـر.به وبدأو يضـ.ـر.بو في بعض من غير ما حد يستسلم"
نور: كفايه يا استاذ ( قصدها علي جاسم).. حـ.ـر.ام عليك هتموته..نادر كفايه...يا جااااااسم كفايه!!.
    " بمجرد ما قالت اسمه وقف وفضل باصص ليها افتقدها كتير..محدش عرف يقول اسمه بطريقتها..بصلها وهي واقفه قلقانه وده باين عليها وشعرها القصير بيطير علي وشها نادر وهي مش عارفه حصلها ايه بس للحظه قالت لنفسها* مش يمكن اكون نور؟!* بتقنع نفسها انها نور..بتقول اي حاجه غير أنها مش نور..سرحت في عيونه وهو كمان مش قادر يبعد عنها لغايه لما فاقت علي صوت الولد الصغير" واد بـ.ـارد😂"
يوسف الصغير: مامي..هو ده بابي؟!.
نور: ا..أا.
جاسم بيشيله: اه يا حبيبي انا بابي..انت مش متخيل انت واحشني ازاي.
يوسع: هو انت كنت تعرفني من زمان.
جاسم: من وانت في بطن ماما..بس من النهارده ممكن اقولك يا چو بدل يوسف..
يوسف: اكيد بابي!!.
      " كلمه جديده عليه بس فرحته اوي واكيد طبعا كلنا عارفين لايه مش عايز يقوله يا يوسف"
جاسم: نور اطلعي غيري الهدوم دي.
نور بعناد: دي هدومي ومش هغيرها وبعدين انا اعرفك يا افندي؟!.
     " حست انها عايزه تشاكله أو تضايقه..عايز تشوفه وهو متعصب...اتكلمت وابتسمت وجاسم هيموت من الغيره"
جاسم بغضب مكتوم: نور غيري هدومك بسرعه..
نور: امممم..لا!!.
جاسم: نور لو مغيرتيش هدومك هغيرهالك انا..
نور بتـ.ـو.تر: ا.. إزاي ده بقي...وانا هسمحلك اصلا..
جاسم بمشاكسه: تيجي نجرب؟!..
     " نور ضيقت عنيها وبتبصله وفجأة جري عليها وده خلاها تصوت وتتطلع تجري علي فوق وكلهم ضحكو والابتسامه رجعت من تاني للبيت..ونور لا إراديا دخلت الاوضه بتاعتها وهي متعرفش و وقفت مصدومه لما شافت الصور وجاسم دخل يجري بس شافها واقفه قدام برواز ليهم وساكته وقف جمبها بسكون تام"
جاسم: شعرك كان احلي وهو طويل ولونه طبيعي دهبي.
نور: انا من يوم ما اتولدت وشعري اسود..اه كان طويل بس انا قصيته لاكن كان اسود مش دهبي.
جاسم: نور انا هفكرك كل حاجه وهفضل جمبك..طب بصي تعالي بصي..
     " جاسم جري وقف جمب صندوق لونه بينك ومكتوب عليه بالانجليزي نور الجاسم بطريقة جميله وفتحه وهي ابتسمت بحزن و وقفت جمبه وطلع منه فستان"
جاسم: بصي..فاكره ده؟!.
نور: ( هزت دماغها ب لا).
جاسم بأمل: ده لبستيه واحنا رايحين نتعشي بره وكان مميز علشان في اليوم ده عرفت انك حامل يا نور.
نور: انت لايه مش فاهم..انا مش فاكره.
    " جاسم تجاهلها وطلع تيشرت اسود"
جاسم: اول يوم دخلتي البيت ده لبستيه من دولاب ملك ومكنتيش ت عـ.ـر.في أنه اصلا بتاعي ومن يومها واحنا محتفظين بيه"
        " نور ابتسمت بحزن لأنها مش فاكره الحاجات دي"
جاسم: طب فاكره ده..
       " كان عبـ.ـاره عن كارت موبيل اللي وقع منها اول يوم شافته"
نور: اي ده!!.
جاسم: ده كارت موبيل..
نور: ايوه محتفظين بيه لايه..اقصد محتفظ بيه لايه؟؟!.
جاسم: الكارت سبب اني اعرف اوصلك هو اللي خلاكي مراتي يا نور..انا سميته كارت سعادتي.
نور: إزاي.
جاسم ابتسم: هحكيلك..........
... 
     " ادم روح بيته مخـ.ـنـ.ـوق ومتضايق جدا وحس أنه لوحده وزعلان من نفسه لانه مش بيروح قبر بنته من مده وكان هيروح بس الوقت متأخر جداً وهو بقاله تلات ساعات بيلف بالعربيه وزهقان وأخيرا روح البيت واول ما دخل ليلي جريت عليه"
ليلي بسرعه: اتفضل يا ادم بيه المفتاح اهو والعشاء جاهز انا لازم اروح لأن الساعه داخله علي اتنين الفجر ماشي..
ادم بزعل: طب..طب اصبري اوصلك.
ليلي: لا متشكره عن أذنك..
     " ليلي خرجت بره الباب وهو قفله وفضل ساند علي الباب لأنه كل يوم بيعدي بيحس بالوحده اكتر وهي خرجت وبتفتح شنطتها علشان تطلع الموبيل تطلب اوبر ملقتهوش وافتكرت انها نسيته علي طربيزه المطبخ لأنها كانت بتكلم امها خبط وادم فتح بلهفه."
ليلي: انا اسفه بس نسيت الموبيل جوه.
ادم: طيب اتفضلي هاتيه.
     " ليلي دخلت جابته ولسه هتخرج لقت ادم واقف قدامها"
ليلي: احم..عن أذنك.
ادم: ليلي ممكن تقعدي معايا وانا والله هوصلك شويه كده.
      " ليلي كانت هترفض بس شافت في عيونه رجاء وكأنه بيتوسل ليها بعيونه أنها تفضل معاه..لا إراديا وافقت وهو ابتسم ودخلت واول ما قفل الباب فاقت وعرفت أن اللي بتعمله ده غلط..وفي اللحظه دي رن الموبيل بأسم" ماما".."
ليلي: الو يا ماما..
امها: ايه يا حبيبتي خلصتي ولا لسه.
ليلي: معلش يا ماما بس ممكن أتأخر علشان في أطفال  عملو حادثه وتعبانين واحنا والدكاتره معاهم ف ممكن أتأخر..
امها: يا ساتر يا رب..طب يا حبيبتي انا هبات عند خالتك ولما تقربي تمشي اتصلي عليا..
ليلي: حاضر يا ماما سلام.
     " ليلي بتلف لقت ادم غير هدومه بهدوم بيتي عبـ.ـاره عن شورت لونه زيتي وتيشيرت لونه ابيض وسلسه فضه واضحه جدا وكروس ابيض و واقف وراها"
ليلي: اعااا..انا اسفه بس اتخضيت..
ادم بابتسامه: طب تعالي نتعشي سوا..يلا.
ليلي: لا انا اكلت..اقعد كل وانا هقعد معاك.
ادم: اوكيه تعالي..
     " ادم قعد يأكل وليلي جمبه بتبص عليه وهو بيأكل"
ادم: الحمدلله أكلك جميل اوي يا ليلي.
ليلي: علشان كده مكملتش اكلك.
ادم: صدقيني شبعت.
ليلي: طيب انا هشيل الاطباق تحب اعملك حاجه تشربها..
ادم: ممكن قهوه..وانا هستناكي في الجنينه.
ليلي: حاضر.
    " ليلي دخلت غسلت الاطباق وبتعمل القهوه ومتخيله أنها في بيتها وده جوزها ومبسوطه بالحلم البسيط ده بس صوت القهوه خلاها تفوق..صبت القعوه وخرجت لقته واقف قدام البيسين من غير تيشيرت"
ليلي بكسوف: احم..
ادم: شكراً يا ليلي.
ليلي: مظبوطه؟!.
أدم بأبتسامه: مظبوطه..
ليلي: هو..هو حضرتك متجوز.
أدم: ومخلف كمان.
ليلي بحزن: طب وهما فين.
ادم: ربنا يرحمهم.
ليلي: انا اسفه.
ادم: ولا يهمك عادي انتي بتسألي.
     " ليلي بصت لموبيل ادم ولقته بيرن بأسم مش عارفه تقرأه لانه مش واضح والموبيل صامت فضلت تبص علي الموبيل ومخدتش بالها و وقعت في البيسين"
ليلي: اعاااااا...هغرق...
    " ادم رمي القهوة ونط بسرعه جابها والطرحه اتزحلقت وشاف شعرها لتاني مره فضل يحسس علي شعرها وهي تعيط لأن الجو برد "
ادم: خلاص بطلي عـ.ـيا.ط ما انا لحقتك اهو.
ليلي وهي بتحدفه بالمايه: انت السبب حد يعمل بيسين في الجنينه؟!.
ادم: اومال اعمله فين في اوضه النوم!!.
    " ليلي ضحكت وهو كمان وفضل باصص لها وهي بتضحك وبتمسح عنيها زي الأطفال واول ما بصتله داري وشه وشالها طلعها و وقف قدامها"
ليلي: اروح ازاي انا كده..
ادم: امممم...اقلعي..
ليلي بصدمه: نعممم!!.
ادم: امممم..اقلعي..
ليلي بصدمه: نعمممم!!.. 
ادم: يا بنتي اقصد هاتي الفستان احطه هو و الطرحه في المجفف والبسي اي حاجه من عندي...
ليلي: لا انا هروح كده وخلاص..
ادم: هتروحي كده ازاي..انتي هبله.
       " ادم بص ليها.. الفستان لأن لونه ابيض ولازق فيها من المايه وشعرها طويل واسود واقفه بتترعش ونور المايه بيعكس علي وشها..ابتسم..ونط جاب الطرحه وطلع وقف قدامها وشاورلها تدخل وهي دخلت"
ادم: خدي شوفي دول يجو علي قدك..
       " كان سوي تشيرت لونه رمادي فرو وبنطلون شروال اسود"
ليلي: تمام.
      " ادم خرج وهي قفلت الباب وهو حط الفستان في الجفف و واقف بيكويه"
ليلي: احم...ممكن انا اكويه..
      " السوي تشيرت جميل فيها والكم طويل وهي بتشـ.ـد فيه من الكسوف والبنطلون طويل ورافعه شعرها كعكه لفوق وخدودها حمره شكلها جميل اوي..فضل باصص لها وهي باصه في الارض واخيرا رفعت وشها"
ليلي: اعااااا.. الفستان!!.
ادم: مكنتش اقصد بس سرحت شويه..
ليلي: عادي فداك..المشكله هروح ازاي.
ادم: تعالي معايا...
....
جاسم: وبعد كده كنتي حامل في التاسع وانا قررت اعملك فرح..
مادلين: هههه..وهي وافقت!!
جاسم: لا انتي مكنتيش ت عـ.ـر.في..كانت مفاجأة.
مادلين: وبعدين حصل ايه؟!.
جاسم بتذكر: _____.
مادلين: كمل حصل ايه في الفرح..
جاسم بحزن: قلبي اتخلع من مكانه..والدم نشف في عروقي..وعقلي وقف عن التفكير..روحي طلعت من جـ.ـسمي..كنت عاجز..مش عارف الحقها..بتقع قدامي..كانت في حـ.ـضـ.ـني..بس..بس مبقتش في حـ.ـضـ.ـني..
مادلين بدمـ.ـو.ع: جاسم انت كويس؟!..
جاسم بدمـ.ـو.ع: حتي..معرفتش احميها..
مادلين بدمـ.ـو.ع: هو اليوم ده اللي...
جاسم باصص في الارض ودمـ.ـو.عه بتنزل: ا..ايوه..لبست الفستان الابيض..ونزلت بيها..مكنتش تعرف أنه فرح ليها..شافت كل اصحابها والناس فرحانه ليها..لفت علشان تحـ.ـضـ.ـني..كنت دافن وشي في رقبتها.. وفجأة سمعت صوت رصاص..وهي بتمسك في هدومي جـ.ـا.مد..وهمست جمب ودني..قالت..قالت انا بحبك اوي يا جاسم..و وقعت..وانا وقعت معاها في الارض..مش مصدق حاجه..فستانها الابيض بقي لونه احمر..ايدي..ا..أيدي بقي عليها دمها..متحركتش..حسيت..حسيت ان الساعات وقفت؛ والناس اتجمدت.. ومفيش غيري انا وهي بس..مخي بيعرض كل ذكري لينا..
نور بتعيط:____.
جاسم بوجع ودمـ.ـو.ع: لسه سامع صوت الدكتور وهو بيقول.. البقاء لله مقدرناش ننقذها ولا حتي الطفل؛ لسه فاكر كنت حاسس بأيه كأنه امبـ.ـارح..رجلي مش شيلاني؛ دمـ.ـو.عي غرقت البدله؛ عيوني بتقفل وتضلم علي صورتها وهي في حـ.ـضـ.ـني..
#بقلمي.
جاسم بدمـ.ـو.ع اكتر: لما فوقت قالو اني كنت في غيبوبه وعقلي مستحملش اللي حصل..مكنوش يعرفو ان قلبي كمان مش مستحمل فراقها..ولا ودني مستحمله كلامهم..ولا عيوني قادر تشوف غيرها..سألتهم هي فين؟!.. قالو..قالو دفناها..كان..كان نفسي احـ.ـضـ.ـنها واشوفها..طب ازاي..ازاي؛ حكايتنا تخلص كده..من غير ما اشوفها حتي..من غيرها ما اخدها في حـ.ـضـ.ـني..
مادلين بتعيط وبتحاول تواسيه: جاسم اكيد..( عيطت ومعرفتش تكمل بس هو كمل).
جاسم بدمـ.ـو.ع: لسه صورتها وهي بتقع في خيالي..لسه بحس أن دمها علي ايدي..طب ت عـ.ـر.في..انا مروحتش ولا مره قبرها..لاني حاسس وعارف أنها عايشه..ايوه هي قالتلي بنفسها..
       " مادلين بصت ليه بأستغراب وهو كمل"
جاسم بدمـ.ـو.ع: لما دخلت مستشفى للأمراض النفسية..كانو بيقولولي لو استسلمت للواقع وقلت أنها عايشه هتخرج؛ بس اللي انا فيه ده الواقع..لو هما استسلمو ليه كانو هيصدقوني..في يوم بصيت من شباك اوضتي للسما والقمر وقعدت اعيط واشتكي ربنا..صوتي كان مسموع لدرجه انها سمعته..بعد لما خلصت العـ.ـيا.ط المستمر..افتكرتها وجت علي بالي اغنيه بتحبها.. بدأت اغنيها وانا بعيط؛ كلامها كان بيقطع فيها..سكت وحطيت ايدي علي وشي وعيط من كل قلبي..وسمعت صوتها بتكمل الاغنيه مصدقتش نفسي..بصيت ولقتها قدامي..لابسه فستان الفرح اللي راحت بيه بس نضيف جدآ لونه ابيض صافي زي قلبها..بدأت تغني..عيط قدامها وحـ.ـضـ.ـنتها..لسه فاكر كلامها وهي بتقولي"
..
نور: ليه بتعيط يا حبيبي..مش انت واثق اني عايشه..
جاسم بدمـ.ـو.ع طفل: بس..بس محدش..مصدقني.
نور: احساس الحبيب لحبيبته..محدش بيحس بيه غيره وانت الوحيد اللي حبيبي ومحدش هيحس باللي انت حاسه غير اللي بيحبني بجد زيك.
جاسم: انتي..انتي حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي.
نور بابتسامة: اخرج يا جاسم من هنا يا جاسم.
جاسم: ازاي.
نور: قولهم اللي عايزين يسمعوه واحتفظ باحساسك هنا.
       " حطت اديها علي قلبه"
..
جاسم بدمـ.ـو.ع: واختفت..قعدت أصرخ في الارض..عارف أنه كان طيفها اللي مش بيفارقني ابدأ...
      " مادلين بدمـ.ـو.ع حـ.ـضـ.ـنته وهو مسكها زي الطفل"
...
       " الشخص اللي جاسم ضـ.ـر.به ده اسمه نادر وهنعرف هو مين في الأحداث.."
نادر بعصبية: هو كل ده بيعمل ايه معاها..
عمر بسخرية: ما تهدي يا باشا شويه علي نفسك ده حتي العلقه لسه مبردتش.
شادي: عمر اخرس..ممكن نعرف انت مين!!.
نادر: مادلين هي اللي هتقول مش انا.
حور: چو حبيبي هو ده بابا..
چو: لا ده انكل نادر..
حور: مين انكل نادر.. يعني يعرفك منين؟!.
چو: معرفش..بس مامي بتحبه اوي.
     " حور اتنهدت بخوف من اللي جاي"
نورهان ببرود: لو تحب اني انضف الجروح اللي في وشك..انا دكتور.
نادر بعصبية: شكرا..انا مش جاي مستشفى انا جاي اخد مادلين ويوسف وامشي.
نورهان بغضب: انت بتتعصب لايه انا بس حبيت اساعد كان ممكن تقول لا بأحترام وانا كنت هسيبك..عادي يعني.
ملك: أهدي يا نورهان حصل خير..
         " كله بيتكلم وبيحاولو يعرفو مين ده بس هو عنده رد لايي سؤال..غير انه يعرفهم هو مين..كنز ساكته وبصاله بغموض وأخيراً قربت و وقفت قدامه وهو قاعد علي الكنبه"
كنز: هو انت اللورد؟!.
 " نادر قام وقف بصدمه..وفي اللحظه دي كان جاسم نازل"
نادر بصدمه: انتي ت عـ.ـر.في الإسم ده منين...انطقي!!!!.
" آقسم أنني أخشي إعتيادك؛ ثم فقدانك دفعه واحده"🖤✨
..
كنز: هو انت اللورد؟!.
نادر بصدمه: انتي ت عـ.ـر.في الإسم ده منين..انطقي!!.
كنز ببرود: اظن اني مش مضطره اقولك انا عرفت الاسم ده منين..مع اسلوبك وطريقه كلامك دي.
ملك: كوكي حبيبتي..ممكن تقولي عرفتي الإسم ده منين؟.
كنز: مش دلوقتي.
نادر بعصبيه: يعني ايه مش دلوقتي..
كنز: يعني مش وقته.. وبعدين عمر لما سألك انت مين مردتش تقول يبقي متجبرنيش اقولك انا عرفت الإسم ده منين لمجرد انك أكبر مني!!.
       " كلهم مستغربين اسلوب كنز اللي اكبر من سنها"
نادر من بين اسنانه: أخير نزلت من فوق..فين مادلين.
جاسم: انت لسه هنا لايه.
نادر: انا هاخد مادلين ويوسف وهمشي..
مادلين وهي نازله السلم: ممكن اتكلم انا ونادر لوحدنا.
جاسم: انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه عايزه تقعدي معاه لوحدكو.
مادلين: ارجوك انا محتاجه افهم.
       " مادلين لبست هاي كول زيتي وبنطلون اسود وكوتشي اسود"
جاسم: ماشي يا نور.
      " مادلين خدت نادر وقعدو في الجنينه"
نادر: الموضوع مش للنقاش اصلا..انا لسه عارف ان البوص مـ.ـا.ت.
مادلين بصدمه: مـ.ـا.ت..انت بتتكلم جد.
نادر: ايوه جد جوزك مـ.ـا.ت..انا لايه حاسس انك مبسوطه.
مادلين بصوت عالي: حاسس..انت اكتر واحد عارف الشخص ده عملي ايه..
      " خدت بالها أن صوتها عالي ف لفت وشها واطمنت ان محدش بيسمعها بعدها كملت بصوت وا.طـ.ـي"
مادلين بهمس: لايه مكونش نور...مش يمكن..
نادر بعصبية مكبوته: لا يا مادلين..لا مش يمكن.
مادلين بصوت غاضب: انت تعرف منين..نور ميته من تلات سنين وانت جيت من سنتين بس..يبقي لايه لا.
نادر بصوت وا.طـ.ـي بس غاضب: انتي هتستهبلي..طب انا وجيت من سنتين ومعرفش حاجه..وانتي ايه مش فاكره اذا كنتي خدتي طلقه ولا لا..اذا كنتي حامل فعلاً ولا لا.
مادلين: يوسف عنده تلات سنين يبقي.
نادر: يبقي اكيد ده ابنه؛ صح؟!.
مادلين: نادر انت الوحيد اللي حاسس بيا وعارف انا بفكر ازاي..انا بجد تعبانه..تعبت اوي..طب تقدر تقولي بعد لما حازم مـ.ـا.ت الناس اللي معاه هيعملو فيا انا وابني ايه...رد عليا.
نادر: هقدر احميكو..
مادلين: يبقي بتضحك علي نفسك..انت عارف ان بأشاره منهم كلنا هنكون تحت التراب..
نادر: _____.
مادلين: ممكن بقي تسمعني!!.
....
ادم: تعالي معايا.
ليلي: علي فين؟!.
ادم: هتلبسي اي حاجه من عند مراتي تروحي بيها..
ليلي: حاضر.
     " دخلو الاوضه وللعلم ادم مش بينام فيها ومانع ليلي تنضفها وبيجيب واحده ست كل شهر كبيره في السن تنضفها"
ادم بتـ.ـو.تر: اا..ليلي ممكن تخليكي هنا.
ليلي: ماشي.
ادم: معلشي بس مفيش بنت بتدخل الاوضه دي.
ليلي: عادي انا متفهمه ده..اتفضل.
      " ادم ابتسم ودخل جاب لليلي لبس وخرج اداهولها ودخلت الحمام تغير"
ليلي: يلا انا لبست.
     " ليلي لابسه فستان شتوي ديق وطويل وبكم ورقبه لونه اوف وايت.. وطرحه السوده بتاعتها والجزمه بكعب سوده برضو بتاعها"
ادم: تمام يلا.
     " ركبو العربيه وادم وصلها وطول الطريق كلهم ساكتين تماماً وليلي متصلتش علي امها وطلعت الشقه غيرت ونامت"
....
      " في اوضه ملك وشادي ملك فارده علي السرير وماسكه لعبه بتعمل صوت وبتضحك للبيبي وشادي خارج من الحمام وراح قعد قدامها"
ملك بضحك: ياروحي...بص يا شادي بتفتح عينيها..
شادي بفرحه: الله اكبر..لونهم اخضر زي جاسم وانتي.
ملك: انا فرحانه اوي.
شادي: وانا كمان يا قلبي فرحان...ملك كنت عايزك في موضوع.
ملك: قول يا حبيبي.
شادي: انتي طبعاً عارفه أن من ساعت ما ابويا وامي واختي مـ.ـا.تو في حادثه وانا صغير وانا وحيد ومليش عيله.
ملك: ربنا يرحمهم يا حبيبي.
شادي: يا رب...المهم انا أخيرا بقي ليا عيله خاصه بيا عيله صغيره انا وانتي وروح صح.
ملك بشك: شادي انت عايز تقول ايه؟!.
شادي: بصي يا ملك انا الڤيلا اللي كلمتك عليها خلصتها خلاص وانا شايف أن قعدتنا هنا ملهاش لازمه..يعني حور وعمر وكمان نورهان وتاتا صفيه وغير كنز وجاسم ونور كلهم موجدين بس احنا مختلفين عنهم احنا بقي معانا بنت وبقينا عيله فلازم بقي نعيش لوحدنا.
ملك بغضب: انت اتكلمت معايا علي موضوع الڤيلا دي وانا حامل صح..وانا كنت رافضه تماماً.. تقوم تخلصها من ورايا وتقولي يلا ياروحي هاتي بنتنا ويلا نعيش لوحدنا..لا يا شادي لا انا مش هسيب عيلتي.
شادي: ملك اتكلمي كويس... وبعدين هو انتي هتسافري دي الڤيلا جمبهم..والمفروض تدوري علي راحتي انا وبنتك عيلتك حالياً.
ملك: اطفي النور يا شادي انا تعبانه ومحتاجه ارتاح.
      " شادي طفي النور بغيظ ونام جمبها وروح بنتهم علي السرير بتاع البيبي"
...
عمر: الحوار بيكبر اوي انا مش مصدق اللي جاسم فيه وكمان البت كنز كلامها غريب.
حور: عندك حق بس انا فرحانه أن جاسم لقي نور ونور رجعت أخيراً.
عمر بخبث: عارفه انا بقي فرحان لايه؟!.
حور بضحك: لايه..
عمر: عشان الامريكاني ابو شعر اصفر ده هيبقي ملكي قريب.
حور بمشاكسه: ده بعينك..
عمر: هي بقت كده...ايه ده مستحيل اللي بيحصل.
     " حور بتبص علي المكان اللي عمر ركز عليه وفجأة قرب وباسها وهي زقته بكسوف وهو بيضحك"
عمر: لا بس امريكاني علي ابوه..
حور بتجري وراه: يلا يا حـ.ـيو.ان...
...
جاسم: يعني الشخص ده هيفضل معانا هنا..
مادلين: الشخص ده بقاله سنتين بيحميني مش معقول اجي دلوقتي واول ما الاقي جوزي اقوله سوري مبقتش محتاجاك.
جاسم بيقرب منها بفرحه: انتي قولتي ايه؟!.
مادلين بتبعد: مقولتش حاجه!!.
       " جاسم في لحظه كان هيقرب منها بس الباب خبط"
جاسم: ادخل.
چو: مامي انا خايف انام لوحدي..
جاسم: طب تعالي يا روحي نام جمبنا.
چو: يعني مش تضايق.
جاسم بص لنور اللي اتكسفت وبصت في الارض: لا الصراحه هتضايق...بس مش مهم عارف لايه لانك بقيت ابني..ابن جاسم سليمان الوردي..
      " جاسم نام علي السرير وچو في النص ونور جمب چو"
....
     " الصبح بدري شادي نزل الشركه لأنه مخـ.ـنـ.ـوق واول ما وصل دخل وطلب السكرتيره"
شادي بعصبيه: نهي هاتي القهوه بتاعتي بسرعه.
نهي: أوامرك يا فنـ.ـد.م.
 تك..تك.
شادي: أتفضل.
نهي: القهوه يا مستر شادي.
شادي: ها في ايه النهارده.
نهي: حضرتك كنت عامل اجتماع لاصحاب الشركات الكبـ.ـار في مصر علشان المشروع الجديد.
شادي: الاجتماع فاضله قد ايه.
نهي: اظن حضرتك مش هتحتاج للاجتماع لان صاحب شركات Alsaiad Group بره وكل اللي اعرفه أنه مستعد يمول المشروع كله.
شادي: نعم هو عارف المشروع ده هيتكلف كام.
نهي: طبعاً.
شادي: طيب دخليه بسرعه.
نهي: حاضر.
     " شادي عدل البدله واستني ثواني والباب خبط قام وقف وهو بيقول"
شادي: اتفضل.
ادم بابتسامه: اهلا استاذ شادي.
شادي بصدمه: جاسم انت ايه اللي جابك هنا..
    "أخشي عليك من عيون الناس وقولها؛ فالناس تحسد 
          كل حسن نادر"🖤✨
..
ادم بابتسامه: اهلا استاذ شادي..
شادي بصدمه: جاسم..انت ايه اللي جابك هنا!!.
       " ادم قفل باب المكتب و وقف قدام شادي"
ادم: استاذ شادي انا ادم الصياد اكيد انت تعرفني.
شادي بصدمه: ا..ا..اتفضل.
ادم قعد: الحقيقه انا عرفت فكره المشروع وعجبتني وعرفت برضو أنه محتاج تمويل كبير وانا ممكن ادفع..بس عندي كام ملاحظه كده.. استاذ شادي!!.
       " شادي سرحان وفاق علي صوت ادم"
شادي: ا..مع حضرتك..
ادم: كنت بقول أن الأرض اللي هيتعمل عليها المشروع مش مناسبه..لكذا سبب الأول أن المنطقة دي لسه بتتبني..يعني مش مكتمله بالسكان..واظن فكره المشروع قايمه علي الناس ...ده غير انها منطقه حر جدا وطبعاً اللي هيجي مره ويركن عربيته في الشمس مش هيجي تاني بسبب ارتفاع الحراره..و كمان... استاذ شادي انا بتكلم..
شادي بسرحان: انا اسف بس سرحت شويه.. حضرتك تشرب ايه؟!.
      " ادم بصله بعدم اهتمام وموبايله رن باسم Gamal بس قبل لما الموبيل رن شادي شاف صوره كنز وهي صغيره يعني في الوقت اللي جت فيه بيت جاسم محطوطه خلفيه ودي حاجه صدمته"
ادم: الو يا عم جمال..انا مش قولتلك متتصلش غير لو في مشكله حصل ايه؟!.
جمال البواب: اصل يا باشا انسه ليلي جت الشغل من كام ساعه ومن شويه لقناها بتصوت وتصرخ ومش بتفتح.
ادم وقف بصدمه: طب ما تفتحو الباب يا بهايم..مش انتو معاكو مفتاح.
جمال بتـ.ـو.تر: اصل يا باشا..اصل احنا مش لاقين المفتاح تقريبا ضاع.
أدم بغضب: ضاع!!.. ده انا هاجي اضيع عمرك دلوقتي.
      " ادم قفل الموبيل وخد مفاتيح عربيته وطلع علي الڤيلا وشادي بيجري وراه علشان يلحقه بس ادم ركب عربيته ومش وشادي وقف علي البوابه بتاعت الشركه وطلع الموبيل بتاعه من الچاكت"
شادي: الو...ايوه يا جاسم..
جاسم بنوم: اي ده انت خرجت.
شادي: ايوه يا سيدي وفي مصيبه..
جاسم: مصيبه ايه!!.
...
      " نادر في الجنينه من بدري لابس بنطلون رياضي اسود وقالع التيشيرت وبيعمل ضغط ومشغل اغاني رياضيه علي الصب  وسمع صوت بنت وراه"
نورهان: انت يا بني ادم..
نادر وقف وهو بيمسح وشه: افنـ.ـد.م..
نورهان: مش تعمل حسابك أن في ناس نايمه.. إزاي معلي صوت الاغاني كده.
نادر بسخرية: وهي الناس اللي نايمه دي عينوكي المتحدثه الرسميه بتاعتهم..
نورهان بغضب: لا يا خفيف..الاوضه بتاعتي جمب باب الجنينه علشان كده الصوت واصلي.
نادر: مش مشكلتي انهم ادوكي اوضه البواب!!.
نورهان بعصبية: بواب!!؛ انت بني ادم مش محترم و وطي الصوت شويه!!.
       " نادر وطي علي الصب وعلي الصوت ونزل علي الارض يكمل الضغط اللي بيعمله وهي ضـ.ـر.بت رجلها في الأرض بعصبية ودخلت اوضتها"
نورهان بتعب: اه يا دماغي..حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا نادر!!.
         " نادر خلص الرياضه بتاعته وبيلم حاجته وجي بيقفل الصب حب يضايق نورهان وعلي الصوت وحط الصب جمب باب اوضتها وطلع اوضته ياخد شاور"
         " نورهان في اوضتها حطه مخده فوق راسها ومش عارفه تنام ودماغها صدعت"
نورهان بعصبية: لاااااا..كده كتير كتير اوي انا تعبت.
     " فتحت باب الاوضه ولسه هتمشي خبط في الصب..بصت عليه وفتحت بوقها وطلعت الجنينه ملقتهوش طلعت اوضته وهي متعصبه"
نورهان بتفتح الباب: بقي انت يا حـ.ـيو.ان بتحط..اعااااا!!.
      " نورهان فتحت الباب من غير ما تخبط وشافته لافف فوطه علي وسطه وقالع التيشيرت و واقف في وشها بالظبط"
ادم شـ.ـدها لجوه وقفل الباب: انتي ازاي تدخلي كده مش يمكن قالع!!.
نورهان بعصبية وهي باصه في الارض: قالع اكتر من كده!!.
ادم ببرود و وقاحه: اوضتي وانا حر فيها..هو لا مؤاخذه لو انتي في اوضتك وانا فتحت الباب من غير استأذان وانتي يعني..لابسه حاجه كده ولا كده..كنتي عملتي ايه؟!.
نورهان بعصبية: جرب كده علشان يكون آخر يوم في عمرك.
ادم: شوفي انا بقي مش هعمل كده هكتفي بأني اجرب افتح عليكي الباب واشوف رد فعلك!!.
     " نورهان بصتله بقرف وخرجت من الاوضه وهي ضحك وبس في المرايه بثقه..شعره اسود وعيونه عسلي فاتح..جـ.ـسمه رياضي..وكفايه شخصيته الجذابه.."
...
      " ادم وصل قدام الڤيلا ونزل يجري وزق البواب والأمن اللي واقفين علي الباب وطلع المفتاح ودخل بسرعه بس الڤيلا كانت هاديه خالص "
ادم: ليلي... يا ليلي..
       " ادم شاف كـ.ـلـ.ـبه ماكس الضخم جي يجري عليه"
ادم: ماكس..انت رجعت اكيد صالح هو اللي رجعك..مشوفتش ليلي.
       " الكـ.ـلـ.ـب طلع يجري علي فوق و ادم معاه والكـ.ـلـ.ـب وقف قدام الباب بتاع هدي مرات ادم اللي مـ.ـا.تت والباب مقفول"
ادم: امممم.. اظن انها خافت منك صح!!.
ادم: طيب روح انزل تحت...يلا.
     " الكـ.ـلـ.ـب نزل تحت وادم فتح الباب واول ما دخل لقي ليلي قاعده علي السرير بتعيط ولابسه تي شيرت بنص كم برتقالي ديق وقصير و هوت شورت اسود واسع سيكا وشعرها مرفوع لفوق ونازل منه خصل واول ما شافته جريت وقفت قدامه وبتتكلم وهي بتعيط وتمسح دمـ.ـو.عها بايديها"
ليلي ببكاء وشهقات: ا..الحقني..في..ا..في..كل..كـ.ـلـ.ـب..كبير..كا..كان..ه..هي..هيموتني..وا..انا اسفه..دخل..دخلت..أو..اوض..
ادم خدها في حـ.ـضـ.ـنه: هشششش..أهدي محصلش حاجه ده الكـ.ـلـ.ـب بتاعي بس الوقت اللي جيتي فيه هو كان في المستشفى وتقريبا صاحبي جابه والحـ.ـيو.انات اللي بره دول مخدوش بالهم..اهدي.
     " ليلي بعدت عنه وهي لسه بتعيط"
ليلي: بس..لا ده كان..هيموتني..انا كنت بنضف ولقيته بيشـ.ـد الكرسي اللي واقفه عليه..كنت هموت.
ادم بضحك: بعد الشر عليكي..وبعدين عنده حق لما يلاقي واحده خارجه من البحر واقفه بتنضف يجري عليها.
ليلي: خارجه من البحر انت تقصد ا..( حطت اديها علي بوقها)
ادم: بالظبط هسيبك تلبسي هدومك.
     " ليلي كانت بتنضف وعلشان كانت لابسه فستان لونه سماوي خافت يتوسـ.ـخ فقلعته وكانت لابسه تحتيه الهدوم دي
ادم: يلا يا ماكس..خلي بالك هتقع.
      " ليلي خرجت والكـ.ـلـ.ـب اول ما شافها هوهو عليها وهي استخبت وراء ادم"
ادم: ماكس دي ليلي..بتقعد في البيت كتير لازم تاخد عليها علشان متخوفهاش ولازم تحميها انت فاهم..
ليلي: الصبر من عندك يا رب: انت بتكلم كـ.ـلـ.ـب.
ادم: ايوه طبعاً وهو فاهم انا بقول ايه..
      " الباب خبط ادم سابهم وراح يفتح والكـ.ـلـ.ـب بيحاول يلحس ليلي وهي بتبعده بس قرفانه وخايفه وادم فتح الباب"
ادم: شادي انت جي لايه؟!.
شادي: الحقيقه..يعني..
جاسم: انا اللي جاي وانا اللي عاوزك مش هو!!!.
...
جاسم: انا اللي عاوزك!!.
        " ادم اتصـ.ـد.م لأنه شاف جاسم قبل كده في المطعم"
ادم: مين حضرتك..انا حاسس اني اعرفك...
جاسم: طب هنتكلم علي الباب.
ادم: ثانيه واحده.
      " ادم دخل الڤيلا"
ادم: ليلي ادخلي جوه.
ليلي: حاضر.
     " ليلي دخلت وجاسم وشادي دخلو قعدو"
ادم: ممكن اعرف بقي حضرتك مين وعايز ايه؟!.
جاسم بهدوء: انا معايا بنتك!!
        " في لحظه كان ادم ماسك رقبه جاسم وبيتكلم بعصبيه و وشه احمر"
ادم بغضب: بنتي.. ازاي..انطق!!!
...
   " ملك في اوضتها مع البيبي و بتتصل بشادي مش بيرد"
تك..تك.
ملك: ادخل..
مادلين: احم..ازيك يا ملك.
ملك: ازيك يا نور اتفضلي.
مادلين: عامله ايه النهارده والبيبي عامله ايه.
ملك: الحمدلله.
مادلين: احم..هو ممكن اسألك علي حاجه.
ملك: اتفضلي..
مادلين: هي نور ..اقصد انا كنت بتعامل ازاي معاكم قبل ما اموت أو ابعد عنكم..
ملك بابتسامة: يعني..كنتي طيبه وحنينه جداً وكنتي بتخافي وبتتخضي بسرعه..روحك كانت بتتحب كده.
مادلين: طيب شكراً..بس هو انتي كويسه يعني شيفاكي قلقانه ومتـ.ـو.تره.
ملك: اتخانقت مع شادي..
مادلين: شادي..اللي هو جوزك.
ملك: ايوه.
مادلين: ممكن اعرف لايه؟!.
ملك: هحكيلك.
...
        " صفيه بتتكلم مع كنز في الاوضه علي السرير"
صفيه: احكيلي بقي عرفتي أن نادر اسمه اللورد ازاي.
كنز: معرفش..بس حسيت اني شوفته قبل كده.
صفيه: ازاي؟!.
كنز: حسيت ان بابي قابله واتكلم معاه وقاله يا لورد!!.
صفيه: ازاي بس ده جاسم حتي اول مره يشوفه.
كنز: معرفش..
...
        " نورهان في الاوضه لابسه بيچامه بينك وبتلعب بالفون ونادر معدي جمب الاوضه فتح الباب"
نورهان: اعااااا..انت مـ.ـجـ.ـنو.ن..
نادر: يعني بيقولو.
نورهان: غور بره.
نادر قفل الباب: مالك يا وحش زعلان لايه.
نورهان بتبعد: والمصحف هصوت والم عليك الناس.
نادر: صوتي..
نورهان: ا..ا..اخرج بره.
نادر بيقرب منها: اممم.. افكر..
نورهان: لو سمحت ابعد.
نادر: انا اصلا...
      " سمع صوت مادلين بتنده عليه فخرج"
نورهان: اووووف..بني ادم مش متربي..
...
نادر: في ايه يا مادلين..
مادلين: مش عارفه بس سامعه صوت جاسم معاه حد بره.
نادر: في الجنينه.
مادلين: ايوه.
   " نادر فتح الباب واول ما فتح قابله جاسم وادم وشادي"
ادم دخل بسرعه: كنزز...يا كننننننز...بنتي فين يا ولاد ال**.
كنز نازله علي السلم: بابي انت بتنده عليا.
جاسم: تعالي يا كنز..
ادم: بنتي...كنز!!!.
...
# عمو انا حاسس انها بتتحرك والله انا حسيت بيها.
# يا حبيبي ما احنا جمبها اهو ومتحركتش..
# بس انا حسيت بيها.
ادم: كنز...بنتي!!.
         " كله بيبص لبعضه ومحدش فاهم مين ده ولايه موجود هنا "
كنز برفعه حاجب: بنت مين..بابي اتكلم مين ده؟!.
جاسم: احم..بصي يا كنز انا هفهمك...
       " ادم بيبصلها بفرحه وساكت"
كنز: تفهمني؟!.
ملك بصدمه: هو ده !!!
جاسم بهدوء: ايوه يا ملك..
كنز: طب ممكن تفهموني انا مين ده؟!.
جاسم: بصي يا كنز..زمان وانتي صغيره ملك لقتك وانتي تايهه..عارف ان الموضوع صعب بس دي الحقيقه..انتي بنت ادم جلال الصياد..أنا لما لقيتك كتبتك بأسمي علشان اقدر ادخلك مدرسه بس انتي الحقيقه مش...
كنز بدمـ.ـو.ع: مش بنتك..طب انا بنت مين..بنت الراجـ.ـل ده..طب لايه مدورش عليا..لايه سابني من غير ما يعرف انا فين!!.
       " ادم قعد قدامها علي ركبه ومسك كتفها"
ادم: لا..لا انا دورت عليكي كتير.. كتير اوي لغايه لما..
كنز بصراخ: لغايه لما زهقت!!.
أدم: لا ..انا..انا شوفت جثتك بعيني..ومكنتش مصدق وعملتDNA علشان أتأكد وفعلاً التحليل طلع مطابق..
جاسم: مطابق ازاي وهي قدامك..
ادم: الموضوع كبيره..انا اتلعب عليا.
كنز: وانا المفروض اصدق بالسهوله دي.
ادم: لا انا هثبتلك..هجيبلك صورك وانتي صغيره..وصورك مع امك..
ملك: امها اللي رامتها..
ادم وقف: امها مين اللي رمتها!!.
عمر: احنا لما لقينا كنز شوفنا الكاميرات افتكرناها تايهه لاكن شوفنا واحده ست ومن الواضح انها امها وبتسيبها وتمشي ولما سألنا كنز قالت دي ماما..
ادم: لا بالراحه كده واحكولي كل حاجه بالتفصيل.. لأن ام كنز مـ.ـا.تت وهي بتولدها!!.
...
          " كلهم اتكلمو مع بعض وادم عرفهم اللي ريناد عملته معاه واكيد هي اللي فهمته أن دي جثه كنز وغيرت في تحليل DNA وفهم منهم هما لقو كنز ازاي وكل ده ومادلين مش فاهمه اي حاجه "
ادم: تمام انا مضطر امشي دلوقتي وهاخد كنز!!.
عمر بسخرية: تاخد مين يا معلم مش يمكن تكون مش بنتك.
ادم: كنز بنتي..ومش انت اللي هتمنعني اخدها.
عمر بضحكه: هه..وانا مش هسيبهالك..كنز بقت بنتي..انا اللي خدتها من الملاهي..وانا اللي بذاكرلها..وانا اللي بعلمها كارتيه..وانا اللي بلعب معاها..لو عايز ممكن تيجي تزورها.
جاسم: عمر أهدي محدش هياخد كنز!!.
ادم: انتو مجانين..كنز بنتي..وهاخدها.
جاسم: انا اتأكدت أنها بنتك بطريقتي..بس انا اقصد هي مش مؤهله نفسياً أنها تسبنا وتمشي..
مادلين: ممكن تيجي تزورها وتجيب لها لعب وتقنعها انك ابوها وبعد كده هي اللي هتطلب منك تاخدها.
ادم: ___.
جاسم: لو حابب تبات معاها مفيش مشكله.
         " ادم غصب عنه فكر في ليلي ولقي انه مينفعش يسيبها لوحدها مع الكـ.ـلـ.ـب خصوصا لانه لسه متعودش عليها"
ادم: لا مش هينفع انا هاجي بكره.
جاسم: تمام..مع السلامه.
      " جاسم مد ايده يسلم عليه وادم سلم عليه وفضلو بصين لبعض ثواني وبعد كده ادم مشي وهو بيفكر في موضوع تاني...ايه الشبه اللي بينه وبين جاسم ده..معقوله صدفه!!"
جاسم بص لنادر: نور تعالي عايزك.
مادلين: حاضر ثواني.
  " نادر بص لنورهان وغمز لها وهي اتكسفت ودخلت اوضتها"
...
جاسم: ممكن افهم الواد اللي بره ده مين؟!.
مادلين: ده البودي جارد بتاعي وزي اخويا.
جاسم: ممكن تحكيلي كل حاجه.
مادلين: انا مش فاكره اي حاجه عن الماضي كل اللي فكراه اني واحده كنت متجوزه بقالي تلات سنين ونادر جه من سنتين وكان البودي جارد بتاعي وجوزي اسمه حازم ومكنش عايز ينزلني مصر إطـ.ـلا.قاً وانا مش فاهمه لايه كان رافض كده وهو من فتره سافر شغل وانا طلبت من نادر اني انزل مصر لان حازم كان بيقولي اني من مصر ونزلت مصر ويوسف تعب من تغير الجو وجيت المستشفى بتاعتك..وانت شوفتني وبس!!.
جاسم: يعني كنتي عايشه مع وأحد تلات سنين ک جوزك.
مادلين: مكنش بيلمسني..مكنتش بسمحله..كنت بكرهه.
جاسم بابتسامة: يعني انتي نور الجاسم..وبس.
مادلين بضحكه: ههههه..وبس.
     " جاسم كان هيقرب منها بس هي بعدت فجأة"
مادلين: ممكن تكتب كتابك عليا من جديد.. لأن انا مش فاكره انك جوزي..يعني عايزه اكون مطمنه وانت بتلمسني.
جاسم وهو بيبـ.ـو.سها: وماله!!.
...
# انا شايف أن في تحسن كبير .
# ازاي يا دكتور دي بقالها سنين علي الحاله دي.
# قريب هتبقي كويسه..وقريب أوي.
# شكراً.
" ادم وصل الڤيلا ودخل رمي مفاتيحه بإهمال علي الطربيزه وقعد حط راسه بين ايده"
ليلي: احم.. حمدالله على السلامه يا ادم بيه.
ادم: الله يسلمك يا ليلي..انا جيت خلاص ممكن تروحي..
         " ليلي كشرت علشان كلامه ده"
ليلي بحزن: انا كنت مستنيه حضرتك علشان امشي اصلا.
ادم: طيب..انا طالع انام اقفلي الباب كويس وانتي ماشيه.
        " ليلي فضلت باصه عليه وهو طالع السلم وبعد كده ابتسمت بحزن ومشيت"
... " تاني يوم"
چو: باااابي اصحي الحفله قربت تبتدي.
       " چو بيتنطط علي السرير ومادلين نايمه في حـ.ـضـ.ـن جاسم وصحيو علي صوته"
جاسم بيتاوب: صباح الازعاج!!.
مادلين: چو حبيبي أخرج احنا خلاص صحينا.
جاسم: انزل العب مع كنز علشان عايز اتكلم مع مامي..
    " مادلين لفت وشها الناحيه التانيه وابتسمت وشعرها الاسود القصير داري وشها"
جاسم: النهارده سبوع روح بنت ملك.
مادلين بضحك: اممم.
جاسم: بتضحكي لايه دلوقتي.
مادلين: شكلك حلو وانت صاحي..
       " جاسم باسها من خدها وبعدين مسك خدها برفق"
جاسم: وانتي شكلك حلو في كل وقت..
مادلين: طب كنت عايز تقول ايه؟!.
جاسم: كنت عايز اقولك ان النهارده احنا عاملين حفله صغيره بمناسبه سبوع روح وانتي والبنات هتلبسو فساتين زي بعض ف كنت حابب اورهولك يعني..
مادلين: اكيد هيبقي حلو..
جاسم: طب والله مفيش احلي منك.
مادلين: طيب انا هدخل الحمام اجهز وانت اجهز في الاوضه.
جاسم: ماشي.
...
ملك: يلا بقي قوم اجهز يا شادي..
شادي ببرود: اجهزي انتي الاول.
ملك: طب ومالك بتتكلم معايا كده لايه؟!.
شادي ببرود: مالي بتكلم ازاي..
ملك بتأفأف: شادي انا مش فايقه لوصله الخناقات بتاعت كل يوم..ممكن تروح تجهز.
         " شادي ساب الموبيل من ايده وفتح الدولاب خد هدومه ودخل الحمام"
..
صفيه: يلا يا حبيبتي قومي اجهزي بقي..
كنز: مش عايزه..
صفيه: لايه يا حبيبتي..
كنز بسخرية: هنزل لايه الحفله..دول مش أهلي .
صفيه: لا طبعا دول اهلك وبيحبوكي..هما اللي ربوكي وعمرهم ما قصرو معاكي في حاجه أبدا..
كنز: تاتا صفيه انا مش حابه أنزل.
صفيه: ده اخر كلام.
كنز بحزن: اخر كلام!!.
...
         " نورهان واقفه قدام المرايه وضهرها للباب بتاع اوضتها وبتحاول تقفل السسته بتاعت الفستان من وراء ومش طايله والباب بتاع الاوضه مش مقفول كويس وبالصدفه نادر كان معدي وشافها وهي بتحاول تقفل السسته ودخل بالراحه ونزل ايديها ورفع ليها السسته وهي متنحه"
نادر وصوابعه علي ضهرها: المفروض تشكريني لأني ساعدتك.
نورهان بتوهان: ش.. شكراً..عن أذنك..
نادر وهو بيمسك ايديها: هههه..دي اوضتك انتي.
نورهان: اه..طب أتفضل انت.
نادر: ماشي يا عسليه..
نورهان: عسليه!!.
...
 حور: عمرررر!!.
عمر: يا فضيحتي يا فضيحتي انتي ازاي يا بت تفتحي باب الاوضه بتاعتي كده..
حور: يا عم اتنيل..ايه رأيك في الفستان؟!.
        " حور بتلف علشان يشوف الفستان بس هو شـ.ـدها من وسطها وبقت قريبه منه وبتضحك"
عمر: زي ما وصفت..امريكاني امريكاني..
حور: ههههه..
عمر: يا لهوي علي الضحكه اللي مفيش منها في الدنيا دي.
حور: بتحبني يا عمر.
عمر وهو بيبـ.ـو.س خدها: بعشقك يا روح عمر!!.
حور: يعني لما نتجوز مش هتزهق وتعرف واحده تانيه؟!.
عمر: انتي ت عـ.ـر.في عني كده.
حور وهي بتزقه بعيد: ده انت نسوانجي يا عمر!!.
عمر: مين قالك..اا..اقصد عمري ما هزهق منك يا روح قلبي.
حور بابتسامة: طب انا هستانك بره..
عمر: انا خلاص فاضلي الكوتشي وخارج وراكي..
....
       " الكل نزل الحفله اللي معموله في الجنينه ومتزينه ببلالين باللون البينك ..والبنات لابسين فساتين شيفون اوف شوردر وكوتشي ابيض بس بختلاف الالوان..مادلين ازرق غامق..وملك ابيض..وحور بينك..ونورهان اخضر فاتح جدا ..والرجاله لابسين بدل الوانها فاتحه وقميص ابيض فاتحين ازرارهم..جاسم بدله لبني ونضاره سوده..شادي بدله جملي ونضاره عسلي..عمر بدله بينك ومش لابس نضاره..ونادر بدله بيضه ونضاره زرقاء"
جاسم: هي فين كنز مش شايفها..
صفيه: مش حابه تنزل.
جاسم: إزاي يعني..انا طالعلها..
مادلين: لا خليك انا هطلع.
.
.
مادلين: تك..تك..
كنز بصوت كاتم بكاء: ادخل.
مادلين: الجميل زعلان لايه؟!.
كنز: مش زعلانه..
مادلين: ولو انتي مش زعلانه طب مش عايزه تنزلي لايه.
كنز: علشان انا مش بنتكم ومش منكم!!.
مادلين حـ.ـضـ.ـنتها: لا طبعا انتي هتفضلي مننا وبنتنا..ولو انتي متهمناش مكنش كلهم سألو عليكي تحت.. انتي بنتي واحلي بنوته كمان..ولو أنتي منزلتيش انا هفضل قاعده ونعيط مع بعض بقي...
كنز بدمـ.ـو.ع حب: انا بجد بحبك اوي..
مادلين: وانا اكتر.
..
      " مادلين نازله وفي ايديها كنز وجاسم بصلها بحب كبير وبدأو كلهم يضحكو وينبسطو"
جاسم: انا بحبك اوي يا نور..
مادلين: وانا بحبك اوي..
     " جاسم حس بوجع في قلبه بس تجاهله وكمل الحفله"
...
# دكتور الحق دي مؤاشرات القلب بتزيد فجأة..
# ايييه!!
# ايه اللي بيحصل حد يفهمني هي كويسه..
# هي مامي لايه بتعيط.
     " الراجـ.ـل وهو بيمسح دمـ.ـو.عها وهي نايمه علي سرير المستشفى وفي اسلاك كتير في جـ.ـسمها"
# معلشي يا حبيبي بكره تبقي كويسه..
          " جاسم بيرقص مع مادلين بس قلبه بيوجـ.ـعه بدون سبب وبيتجاهل الوجع بس قلبه وجعه جدا انسحب بعيد وحط ايده علي قلبه وغمض عيونه بوجع علشان يسمع صوت صراخ جوه ودنه حط ايده علي ودنه ولسه مغمض عينيه علشان يفوق علي ايد مادلين علي كتفه"
مادلين: جاسم..جاسم انت كويس؟!.
جاسم الوجع اختفي: اه..كويس.
مادلين: طب انا هطلع اغير هدومي علشان نروح للمأذون!!.
جاسم: مأذون!!.
مادلين: ايوه يا حبيبي..مش انت قولتلي النهارده هنروح المأذون يكتب كتابنا من الاول..
جاسم بتوهان: اه..اطلعي البسي.
        " مادلين طلعت تلبس وشادي قرب من جاسم"
شادي: انت مش حاسس ان في حاجه غريبه؟!.
جاسم: حاجه غريبه ازاي.
شادي: يعني لو مادلين..اقصد نور فقدت الذاكره زي ما قولنا ف اكيد مع الوقت اللي قضته معانا والحكايات اللي حكتهلها كانت هتسترجع ولو جزء بسيط من الذاكرة ولو اللي عندها ده مش فقدان ذاكره وصدمه من أنها بعدت عنك فمجرد ما بتشوفك المفروض تفتكر..بس هي محصلهاش حاجه من دول!!
جاسم: انت تقصد ايه.
شادي: مقصدش يا صاحبي..بس حاول تفهم!!.
...
         " ليلي دخلت الڤيلا كالعاده بس كانت اتعودت علي الكـ.ـلـ.ـب شويه وبدأت تنضف وطلعت اوضه ادم نضفتها وفتحت باب الحمام بتاع الاوضه علشان تتصدم وهي شايفه ادم لابس بنطلون بس و واقف يسرح شعره"
ليلي وهي بتداري وشها: ا..ا انا اسفه ب..بس مكنتش اعرف انك هنا...
ادم: معلشي انا اللي محستش بيكي..
ليلي: انت منزلتش لايه..اقصد يعني..النهارده أجازه؟!.
ادم أبتسم: يعني حاجه زي كده..قررت أخد النهارده وبكره اجازه.
ليلي بفرحه: بجد!!.
ادم: مالك فرحانه كده لايه..
ليلي بتصنع التكشيره: انا فرحان..لا خالص.
ادم: طب انتي قاعده كتير.
ليلي: قاعده فين..ااه..لا هسيبك تلبس عن أذنك..
ادم بصوت عالي: حضري لينا الفطار بقي..هتفطري معايا.
ليلي من تحت: حاضر!!.
....
          " جاسم لبس بدله سوده وقميص أبيض فاتح اول زرارين و واقف هو والشباب مستني مادلين اللي البنات طلعو يجهزوها وأخيراً نزلت لابسه فستان ابيض برقبه وبتلت كم ديق جدا واصل لبعد الركبه بشويه وجزمه بكعب سوده مع شعرها الاسود القصير والميكب والروچ الاحمر.." حلوه بس نور احلي" جاسم قال الجمله دي في نفسه واستغرب هو قالها لايه بس اتصنع الابتسامه"
مادلين: مبروك يا حبيبي.
جاسم: اللي يبـ.ـارك فيكي.
حور: ايوه يا عم عروسه من اول وجديد..
مادلين: ههههه.
عمر: وعقبالك يا قمر.
حور: يارب..امتي بقي نتلم في بيت..ههههه.
       " وسط ما كلهم بيتكلمو صفيه مسكت ايده وقربت منه وقالت"
صفيه: جاسم..انا مش مستريحه!!.
جاسم وهو بيربط علي كتفها: ولا انا!!!!.
مادلين: مش يلا يا حبيبي.
جاسم: يلا.
      " ركبو العربيات كلهم واتجهو للمأذون"
..
# يا دكتور إشارات القلب بتزيد جداً.
# فوقي بقي فوقي..هي عايزه تفوق بس جـ.ـسمها رافض.
# ارجوك اتصرف..
# هي قويه وهتفوق اللي تستحمل اللي حصلها ده كله لازم تفوق..حكايتك مش هتخلص مش هتخلص يا نور!!!.
...
المأذون: قول وانا قبلت زواجك.
جاسم:_____.
المأذون: يلا يا ابني قول وانا قبلت زواجك.
جاسم:____.
مادلين: جاسم حبيبي..يلا قول وراه.
      " شادي بيبص لصاحبه ومبتسم"
ملك: جاسم في ايه؟!.
 جاسم قام وقف: انا مش موافق!!!.
...
# جاااااااااااسم!!!.
جاسم وقف: انا مش موافق..
نادر وقف: يعني ايه مش موافق..
مادلين: جاسم..في ايه يعني ايه مش موافق..ايه اللي حصل.
جاسم:_____.
ملك: جاسم رد..مش موافق ازاي؟!.
شادي: في ايه يا جماعه يمكن حابب يأجل النهارده..دي خصوصياته ابقي اتكلمي معاه يا نور لما تروحو..يلا يا شيخ خلصنا من الاتنين دول واخدم البشريه..
عمر بفرحه: انا والبت دي؟!.
ملك: ايوه خلينا نخلص..
حور: ههههه..عمر طب والفرح..
عمر: كل حاجه بعدين.
       ( بعد دقائق).
الشيخ: بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير..
حور: لولولولولولولي...
عمر: وخدت الامريكاني..
جاسم: مبروك يا صاحبي..مبروك يا حور.
        " ملك بالصدفه بصت لمادلين و شافتها بصه لحور بغيره وحقد نور عمرها ما عملت كده ديما بتحب الخير لغيرها ملك بصت ليها بشك وسكتت "
جاسم: يلا يا جماعه..
كلهم: يلا.
.....
جاااااسم...
       " ممرضه بتجري في المستشفى وبتدخل مكتب دكتور من غير حتي ما تخبط."
الممرضه: دكتور...مدام نور..الحاله اللي بقالها تلات سنين في غيبوبه أخيراً فاقت.
الدكتور وهو بيجري: بتتكلمي بجد... انتي متأكدة..
           " واحد واقف في الاستراحه وجمبه طفل صغير عنده تلات سنين واقف بيلاعبه شاف ممرضه بتجري عليه"
الممرضه: استاذ اسر..نور قريبتك فاقت اخير.
اسر: ايه نور فاقت...مامي فاقت يا نوح..
الولد الصغير اسمه نوح: بجد..يلا نروح لها.
        " طلعو يجرو علي الاوضه ومعظم الممرضين بيجرو معاهم ودكاتره كمان..لانها حاله نادره بتحصل في الحقيقة بس قليل وسببها معظم الأوقات بيبقي من النزيف الداخلي"
اسر: نور.. حمدالله على السلامه..
       " واقفه قدام السرير مش فاهمه ايه اللي حصلها بس بتدور بعيونها علي حبيبها بتدور علي جاسم عايزه تشوفه وهو داخل وماسك ابنها وبيقولها مفيش حاجه هتفرقنا بس مش لقياه"
اسر: نور..انا اسر ابن عمك..اخو يوسف انتي مش فكراني..
نور حـ.ـضـ.ـنته: اسر..فين جاسم عايزه اشوفه...هو فين..وفين..وفين.
       " حطت ايديها علي بطنها ولقت بطنها صغيره بصت ليه وهي هتعيط.
نور: اب..ابني حصله..حاجه..
اسر وهو بيمسك ايديها: لا..لا ابنك اهو..نوح مامي اهي سلم عليها..
          " طلع ولد من ورا ضهره لابس سلوبته چينز بتاعت اطفال وتحتها تي شيرت ابيض وكوتشي ابيض والشراب طويل شويه شعره دهبي وعيونه عسلي زي نور بالظبط ولابس نضاره نظر بس كبيره عليه واضح انها بتاعت شادي"
نور قربت منه وحـ.ـضـ.ـنته وخدت نفسها بسعاده: كان نفسي اشوك وانت بيبي بس اكيد جاسم شافك...فين بابي.
نوح: معرفس..بس انا علي طول مع انكل اسل..( اسر).
دكتور: احم.. حمدالله على السلامه يا مدام نور..انا دكتور مصطفى انا اللي متابع حالتك اول ما جيتي ايطاليا.
نور بصدمه: ايطاليا...
الدكتور: طيب ممكن بس اطمن أن مفيش اي مشكله واقيس الضغط وبعد كده اسيبكم لوحدكم..
         " نور باصه ل اسر ومستنياه يفهمها"
       " الدكتور بيقيس النبض والضغط وكل حاجه كويسه"
الدكتور: لا الحمدلله مدام نور بخير هسيبكم معاها بقي.
اسر: اتفضل يا دكتور.
    " الدكتور خرج واسر شـ.ـد كرسي وقعد قدامها ونور قاعده علي السرير قدامه وحاضنه ابنها وشعرها طويل مغطي كتفها"
اسر اتنهد: عارف انك عندك اسئله كتير..وانا هجاوبك..
...
        " كلهم دخلو الڤيلا واول ما دخلو مادلين طلعت اوضتها وحتى مبـ.ـاركتش لحور وعمر..جاسم طلع وراها دخل الاوضه وقفل الباب لقاها واقفه قدام التسريحه وحطه ايديها في وسطها وبتبصله في المريا"
جاسم: بصي يا نور..انا بس حبيت اغير المعاد عارف اني ضايقتك بس انا...يعني...
مادلين لفت بغضب: انت ايه..انت سبتني قدامهم كلهم..حسستهم انكخمش عاوزني..يعني قولت بطريقه مش مباشره..انا مش عايزك تبقي مراتي مش عايز المسك..لا وخليت واحده حـ.ـيو.انه وجربوعه...تتجوز بالبساطه دي قبلنا وكمان هتعيشهم في بيتك..انت بجد مريـ.ـض..
         " جاسم أتأكد أن دي مش نور مستحيل تكون هي نور عمرها ما كانت كده... اللي قدامه دي حربايه..جاسم قرب منها وضـ.ـر.بها بالقلم وقعها في الأرض و وقف قدامها"
جاسم: القلم ده علشان عليتي صوتك وشتمتي واحده ملهاش زنب في قراري وانا بعتبرها اختي..واه انا مش عايز المسك وكمان مش عاوز اتجوزك..انا بكرهك..انتي شيطانه..انتي مستحيل تكوني نور... مستحيل.
    " جاسم خرج ورزع الباب ونزل قعد في الجنينه لوحده"
ملك: شادي هو جاسم شكله متضايق لايه.. ممكن يكون اتخانق مع نور؟!.
شادي ببرود: قولتلك متتكلميش معايا..
      " شادي سابها وخرج الجنينه لصاحبه وصفيه قربت من ملك"
صفيه: اسمعي كلام جوزك..جوزك بيحبك وعايز مصلحتك..صالحيه وشوفي مصلحتك انتي وجوزك وبنتك.
ملك: حاضر انا هصالحه..( طلعت اوضتها).
....
اسر اتنهد: في اليوم اللي لقيتك فيه انا كنت متخانق مع مراتي وطلبت الطـ.ـلا.ق كنت نازل متضايق و..
*Flash back..
           " اسر سايق عربيته وبيتكلم في الفون"
اسر: هطلق وابني انا هعرف اخده..اي ده اقفلي دلوقتي.
        " اسر شاف العربيه بتتقلب قدامه قفل الفون ونزل بسرعه كانت نور فتحت باب العربيه ومطلعه دماغها من الباب وفستانها مليان دم"
اسر: انتي كويسه يا انسه... إسعاف بسرعه.
نور بكلمـ.ـا.ت متقطعه: ا..ا..الحقني!!.
اسر: انتي..نور!!!....اسعاااااااف.
       " اسر شالها وميعرفش مين اللي معاها دخلها العربيه بتاعته ورايح العربيه يطلع اللي جوه لقي العربيه انفجرت..قرب بسرعه وحاول يلحق اللي جوه بس مفيش أمل..رجع لنور علشان يوديها اقرب مستشفى بس هما كانو قريبين من المطار والاسعاف قدامها كتير اسر جري بيها وهو شايلها ودخل المطار والناس اتصـ.ـد.مت"
اسر بعصبيه: اي دكتور هنا بسرعه...حد يلحقها..الناس بتتعب في المطار هنا بتروح فين يا بهايم..
واحد قرب: انا دكتور حطها علي كرسي بسرعه..
       " اسر حطها والدكتور قرب منها وشويه وبعد"
الدكتور بعصبيه: دي حامل والطفل هيتخـ.ـنـ.ـق جوه بطنها..و واخده رصاصه في ضهرها وعندها نزيف داخلي..وممكن تخش في غيبوبه..دي لازم تسافر دلوقتي..حد يجهز طياره مجهزه بسرعه...اي طياره طالعه دلوقتي....
        " نور طلعت ال طياره ومعاها الدكتور مصطفى واسر و ممرضه كانت مع الدكتور لانه كان مسافر يعمل عمليه بره و الدكتور ولدها في الطياره وكانت خلاص بتدخل في الغيبوبه..اخير وصلو المستشفى اللي في ايطاليا ونور دخلت العمليات والعنايه المركزه.."
الدكتور: للأسف دي غيبوبه طويلة والغيبوبه بتاخد وقت..ومحدش يعرف وقتها..انت متعرفش اللي حصلها ده ازاي.
اسر: يا دكتور أما كنت مسافر بره واخويا وابويا رجعو مصر من فتره ولما عرفتغان ابويا مـ.ـا.ت واخويا محدش يعرف عنه حاجه نزلت ودفنت ابويا ومعرفتش اخويا راح فين و كنت راجع امريكا بس في عربيه اتقلبت ولما نزلت لقيتها هي..في الأول مكنتش اعرفها لاني بقالي حوالي سبع سنين مسافر بس لما ركزت لقتها هي..انا معرفش فين ابوها لانه عزل ولا اعرف اتجوزت مين والولد ده ابن مين..انا كل اللي هعمله هستني لما تفوق واعرف منها و اكيد اللي متجوزاه هيدور عليها....
الدكتور: ربنا يقومها بالسلامه..هتسمي الولد ايه..
اسر: انا هقوله يا نوح..وهي لما تفوق تعمله شهادة ميلاد لاني معرفش اسم الاب حتي..
الدكتور: الولد زي القمر..
اسر بابتسامة: شبه مامته اوي..
back..
نور بنفس الصدمه: يعني فين جاسم..هو مدورش عليا..طب ازاي..لا انا لازم اروحله..انا عايزه ارجع مصر...
اسر: بس...
نور: حالا!!!.
....
شادي: يعني ده اللي حصل..
جاسم: ايوه..
شادي: اظن انت كده اتأكدت انها مش..
جاسم: ايوه..حتي الشبه مش اوي..انا كنت اعمي ازاي كده..شعرها اسود وقصير..عيونها مش عسلي زي نور عيونها بني..اطول من نور..واتخن منها..طب انا كنت اعمي انتو.
شادي: وحيات خالتك..احنا كلنا كنا شكين ده حتي عمر لما عرض عليك نكشف عليها ونشوف هي عندها فقدان ذاكره ولا لا كنت هتقـ.ـتـ.ـله...
جاسم: انا كنت غـ.ـبـ.ـي..غـ.ـبـ.ـي اوي..بس لازم أتأكد الاول..
شادي: ازاي..
جاسم: اطلع لمراتك دلوقتي..وبكره هقولك.
شادي: ماشي تصبح علي خير..
جاسم: وانت من اهل الخير..
...
        " مادلين قاعده علي السرير لابسه بيچاما وچو نايم في حـ.ـضـ.ـنها وبتتكلم في الفون"
مادلين؛ يا نادر بقولك عرف.
نادر: هو قالك..
مادلين: لا بس حسه.
نادر: خلاص لو بكره فتح الموضوع نلم هدومنا ونمشي.
مادلين: نمشي..
نادر بعصبية: اه نمشي..انا أصلا قولت كده من الاول بس انتي اختارتي تقعدي استحملي بقي..
مادلين: اوووف..ماشي يا نادر هنمشي.. سلام بقي.
...
ادم: وبس يا ستي لقيت كنز بنتي وأخيرا شوفتها..
ليلي: بعد كل السنين دي..
ادم: انا ديما مقتنع أن ربنا لما بيبعد حد عننا بيبقي بيختبر ايمانا..وفي الاخر يا يرجعه لينا يا يبعده عننا وفي الحالتين خير وهو بينقي الاحسن ديما...
ليلي بضحك: يارب نص ايمانك.. وربع حلاوتك..
ادم: هههههه..
ليلي: ده الوقت أتأخر انا همشي بقي.
ادم: ماشي خلي بالك من نفسك.
ليلي بابتسامة: سلام.
      " ليلي قفلت الباب وهو طلع ينام والكـ.ـلـ.ـب وراه"
... 
     " في الطياره خاصه بتاعت الدكتور مصطفى راكبه نور وسرحانه جمب الشباك و في حـ.ـضـ.ـنها نوح ونايم و علي كرسي تاني مصطفى الدكتور اللي اصر يجي معاهم..واسر"
نور: هي الساعه تبقي كام دلوقتي في مصر..
مصطفى وهو بيبص في الساعه: يعني حوالي الساعه عشره الصبح..
نور: طب احنا قدامنا كتير.
اسر: لا يدوب دقائق..
نور: يا رب.
مصطفى: ت عـ.ـر.في انك مؤمنه اوي يا نور..يعني يحصلك كل ده ويوسف يحاول يقـ.ـتـ.ـلك زي ما حكيتي لينا وتاخدي طلقه ويجيلك نزيف وتبعدي عن حبيبك وتولدي في طياره وتقعدي في غيبوبه تلات سنين ولسه عايزه ترجعي مصر لحبيبك..انتي بجد قويه..
نور: شكرا..بس القوه دي انا وخداها من جاسم انا واثقه انه حاسس بيا وبيدور عليا..بس بيدور عليا جواه.. مش بين الناس.
...
      " كلهم قاعدين علي السفره وجاسم بيبص لمادلين بشك وهي متـ.ـو.ترة"
جاسم: مادلين عايزك في موضوع..
      " كلهم استغربو لانه قالها يا مادلين"
مادلين: نعم؟!.
جاسم: لايه لسه بتكدبي..انا خلاص عرفت انك مش نور..
مادلين: ايه اللي انت بتقولو ده...انا نور.
جاسم بغضب: ولو انتي نور..معرفتنيش لايه..ردي..
مادلين: علشان..علشان..
جاسم: علشان ايه..
مادلين بدمـ.ـو.ع: علشان كان نفسي اكون هي لما شفت حبك ليها قولت لايه مكونش هي..ايوه يا جاسم انا مش هي انا مش شبها..انت اللي شفتني شبها..أما حتت بت شغاله في مصنع ملابس..بيشتريها واحد من ابوها بكام ألف ويسفرها بره ويتجوزها..وتكتشف انه تاجر مخدرات كنت بترجاه انزل مصر بس بيرفض..ولما في يوم سافر بره فرنسا خدت الحارس نادر..شفق عليا ونزلني مصر وفعلاً ابني تعب وانت شوفتني..سعتها انا طلعت الف سبب اني اكون نور واكون معاك..اتمنيت اخد حبك..بس انت من جواك كنت حاسس اني مش هيا.. واكبر دليل انك ملمستنيش حتي..سامحني يا جاسم واتمني تلاقي نور...
        " جاسم باصص في الارض الصدمه مش كبيره عليه لانه كان حاسس وكلهم ساكتين يعني كانو متوقعين ده يحصل"
...
        " قدام مستشفى جاسم الوردي في مصر نور بتجري واسر ومصطفى والولد وراها ونور بتقف قدام السكرتيره"
نور بتنهج: ج..جاسم فين..
البنت بصدمه: انتي لسه عايشه طب ازاي.
نور: جاسم فين ردي.
البنت: جاسم في البيت مع مـ.ـر.اته..
نور: مـ.ـر.اته...لا مستحيل يتجوز..
      " نور طلعت تجري وركبت العربيه تاني وهما وراها معادا اسر اللي شاف دكتور بيبص لنور برعـ.ـب قرب منه ودخل يتكلم معاه"
...
        " مادلين لمت هدومها وبتعيط وماسكه الولد وخارجه و وراها نادر وبتفتح باب الجنينه شافت قدامها نور لابسه قميص اسود لكم وبنطلون چينز وكوتشي أبيض مادلين بصت لجاسم وابتسمت وقربت من نور اللي محدش واخد باله أن نور في الجنينه وقالت"
مادلين بهمس: جوزك بيحبك اوي..حافظي عليه!!.
     " نور استغربت وطلعت تجري علي الڤيلا وبتخبط جـ.ـا.مد الشغاله فتحت ليها ودخلت شافت جاسم واقف بضهرهه "
نور ببكاء: وحـ.ـشـ.ـتني اوي..
      " جاسم اتصـ.ـد.م من الصوت شريط زكرياته هو ونور بيمر قدامه لسه هيلف وشه كانت هي بتجري وشعرها الدهبي وراها وحـ.ـضـ.ـنته من ضهره لف وهي حـ.ـضـ.ـناه ومش مصدق وحـ.ـضـ.ـنها بتملك وهي بتعيط رفع وشه ليها وباسها قدامهم"
جاسم: نور..نور انتي رجعتي حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي..
ملك بتحـ.ـضـ.ـنها: حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي.. الحمدلله انك بخير..
         " بعد سلامـ.ـا.ت كتير وكلام كتير بينهم ونور حكت ليهم اللي حصل وجاسم ساكت ساكت تماماً دخل اسر"
اسر: نور انا عرفت انتي ازاي مشيتي من المستشفى..انا الدكتور اللي دخلت اتكلم معاه قالي..
Flash back..
الدكتور: للاسف مقدرناش ننقذها ولا حتي البيبي..
    " جاسم اغمي عليه ودخل اوضه وكلهم معاه الدكتور دخل الاوضه اللي فيها نور تاني"
الدكتور ل ممرضه: يلا بسرعه علشان نخرجها من الباب اللي ورا..
الممرضه: حاضر يا دكتور هي جاهزه خرجها بسرعه قبل ما حد يلاحظ...
      " الدكتور خرج الرصاصه لنور وركبها عجله بتاعت المرضي وخرجها من الباب اللي ورا كان في عربيه چيب مستنياهم  و واقف يوسف بيدخن اول لما شاف الدكتور خد نور حطها في العربيه"
الدكتور: البنج ده موضعي و هتفوق في وقت قصير لازم توصلها اقرب مستشفى علشان ميحصلهاش نزيف داخلي..
يوسف: فلوسك اهي..
     " وركب العربيه ومشي"
back..
نور: طب وعملت ايه..
اسر: طلبتله البوليس وهو اعترف علي نفسه...وكمان الجثه اللي في القبر اللي المفروض بتاعك جثه بنت تانيه..
نور: طب انت رايح فين..
اسر: الطياره بتاعتي قدامها نص ساعة..يلا باي يا نوح باي يا نور..خلي بالك منها يا جاسم..
      " اخر الليل نور طلعت اوضتها واول ما شافته دخل وقفل الباب حـ.ـضـ.ـنته"
نور: عارفه انك حاسس بالذنب بس انا مسمحاك انت مكنتش تعرف اني عايشه وكمان دخلت مصحه أمراض نفسية فكان لازم تبقي تعبان ومتـ.ـو.تر واوعي تقول انك غلطان انك مدورتش عليا ...انا مسمحاك واهو في الاخر احنا مع بعض.
جاسم وهو بيبـ.ـو.سها: انا بحبك اوي..
" في اوضه باين عليها الطابع الاولادي نايم ولد شعره دهبي وعيونه عسلي وابيض بطريقه مضحكه علي سريره والاوضه متبهدله دخلت نور وهي لابسه فستان خروج لونه موڤ وجزمه بكعب لونها بيج وشعرها زي ما هو طويل ودهبي..داخله وباين أنها متعصبه جداً"
نور: نوح...قومي يا نوح..الباص جاي..انت صغير يعني علشان اجي اصحيك..يا واد قوم الباص خلاص قدامه نص ساعه ويوصل...يا نوووح..
نوح بنوم: طب انا كام مره اقولك يا نونو أن صوتك مزعج..
نور: انا صوتي مزعج يا قليل الأدب..يا نوح قوم!!.
نوح بنوم: انا مش صغير علشان تصحيني كده انا في اولي ثانوي..
نور وهي بتشـ.ـده من علي السرير: عندك حق المفروض تصحي كده...قوم يا حـ.ـيو.ان وعقبال ما اشوف اختك تكون لبست..
نوح: ماشي..ماشي.
..
     " نور في اوضه تانيه باين انها بناتي اكتر وصاحبه الاوضه معلقه صورها في كل حته..نور بتخبط علي باب الحمام بتاع الاوضه بعصبية"
نور بغضب: تاليا اخرجي حالا...
تاليا: يا نونو باخد شاور وهخرج حالا..
نور: تاليا انتي مش كل يوم تاخدي شاور قبل الباص ما يوصل بدقايق...اخرجي يا بت!!.
      " خرجت بنت قمحاويه وعيونها اخضر وشعرها طويل ولونه بني وناعم جداً..لابسه بورنص وماسكه برفيوم في ايدها وبترش منه"
تاليا: مامي روحي صحي نوح الاول ولا علشان انا اصغر منه بتلات سنين تزعجيني انا..
نور بصوت عالي: والله!!.. بقيت انا الازعاج دلوقتي..بطلي رش من البرفان هتخـ.ـنـ.ـق!!.
       " دخل جاسم وهو لسه بوسامته وجـ.ـسمه متغيرش لابس بدله زيتي وقميص ابيض فاتح اول زرارين وجزمه بنص سوده ولابس نضاره شفافه بس مش نظر ولونها دهبي"
جاسم وهو بيقرب ويبـ.ـو.س نور من خدها: بونچور يا روحي..
نور بهدوء وابتسامه: بونچور يا قلبي..ايه الشياكه دي زوق مين الجميل ده!!.
جاسم بمشاكه: زوق حبيبه قلبي..تاليا.
نور: نعم!!.
جاسم: وهو في حد زوقه حلو في البيت ده غيرك عارفه لايه؟!.
نور بضحك: لايه؟!.
جاسم: علشان اتجوزتيني انا!!.
     " نور بتخبطه في كتفه بالراحه وبتضحك"
نوح من علي باب الاوضه: كل يوم تقولها نفس الجمله وهي تضحك ايه مبتزهقوش..
نور: ولد!!.
جاسم بضحك: صباح الخير يا نوح..
نوح: صباح الخير يا كبير..
جاسم: روح البس هتتأخر علي المدرسة.. تاليا بلاش تتعبي مامي..
تاليا: يا بابي انا بقيت في تانيه اعدادي مش معقول كده.
جاسم: برضو متتعبيش مامي..انا هروح اخد عمر ونروح المستشفى عايزه حاجه؟!.
نور بضحك: عيزاك ترجعلي بخير.
جاسم باسها من خدها: بحبك.
نور: وانا كمان..
     " نور فضلت بصاله واول ما نزل لفت لعيالها"
نور: يلا يا جزم الباص جاي..
 ...
          " عمر دخل اوضته وهو لابس قميص ابيض برقبه وبنطلون اسود ولسه قمور وشعره كيرلي دخل قعد علي السرير جمب ابنه"
عمر: انت قاعد لايه يا اض يا يزيد ما تنزل تحت مع ولاد عمك..
يزيد: تعالي يا بابي عايزك في موضوع..
عمر وهو بيقعد: ايه الاحترام ده..عايز ايه.
يزيد: انا جبت في امتحان الماس 8من20..
عمر: يا نهار اسود..طب ده وانا في سنك كنت..
يزيد: عموره متحورش انت كنت طفل صـ.ـا.يع..
عمر: يا ابن الجزمه كنت هقولك انت المفروض ترفع رأسك ده انت كنت بشيل مواد من وانا في ابتدائي.
يزيد: يعني مش هتقول ل مامي؟!.
عمر: اه بس انت تنسي اني كنت بكلم بنت امبـ.ـارح..
يزيد: لا انا كرامتي متسمحش يا برنس..لازم اقول لماما.. او يعني تزود مصرفي للضعف!!.
حور دخلت: يزيد..يلا ولاد عمك بيسألو عليك..
يزيد: حاضر انا نازل يا مامي..
عمر بتصنع جديه: استني عندك..ت عـ.ـر.في يا هانم ابنك جاب كام في امتحان الماس بتاع كل شهر..
حور بتـ.ـو.تر: انا زاكرتله اول امبـ.ـارح طول الليل اكيد جاب رقم عالي..
عمر بصوت عالي: ابنك يا هانم جايب تمن من تلاتين..
حور: يعني ايه تمن..
عمر: يعني من الاخر ابنك ساقط... البس يا عم..
يزيد: والله ما حصل..
حور بصراخ: اعاااا.. ساقط يا يزيد..والمذاكره اللي قعدت طول الليل اذاكرهالك..وفي الاخر ساقط يا ابن الجزمه..
عمر وهو خارج: ايوه يا ابن الجزمه..يا جماعه يزيد في زمه الله!!!.
يزيد: أهدي يا مراا..استني يا عمور!!.
     " يزيد بيجري لتحت وحور وراه بالشبشب واستخبي ورا جاسم"
يزيد: الحقني يا عمو..الوليه هتقـ.ـتـ.ـلني.
جاسم بضحك: اهي يا حور ده لسه في تانيه اعدادي..
حور: هيجنني..يا جاسم..دي تربيه عره!!.
يزيد: بقي دي امريكانيه دي جايه من شبرا..
حور: انت تاني..طب تعالي..
      " كله بيضحك ونوح بيستفز حور هو ويزيد وتاليا واقفه جمب صفيه بتضحك ولابسه الچيب بتاع المدرسه علي القميص والجرافت وشعرها سايب وهوب بتنزل كنز من علي السلم بس اتغيرت تمام..مش طويله اوي بس رفيعه وشعرها دهبي وطويل بس كيرلي وهو طويل ولابسه برضو الچيب والقميص ومش رابطه الجرافته وعيونها زرقاء وحاجه زي القمر..."
كنز وهي بتبوس جاسم: بونچو جسومي!!.
جاسم: بونچور يا كوكي..ايه القمر ده!!.
كنز: بونچور يا نونو..بونچور يا تاتا.
نور: صباح الخير يا كوكي.
صفيه: صباح الخير يا حبيبتي.
عمر: ايه يا بت بنچور دي اسمها صباح غيا ابا يا اما احنا رجاله يا بت..ولا نسيتي التمرينات..
كنز: هههه..صباح الخير يا عمور.
نوح: مامي هي روح انكل شادي هيوصلها النهارده برضو.
نور: يا حبيبي ما هي بتبقي معاكو طول اليوم في المدرسه وفي البيت وبتروح الڤيلا بتاعتها مع ملك وشادي باليل ف طبيعي شادي يوصلها لأن شركته قريبه من المدرسه بتاعتكو.
نوح بخـ.ـنـ.ـقه: هوووف..
تاليا بهمس مستفز: المفروض نخلي مامي تعمل لست روح سرير جمب.. علشان متوحشكش..
نوح: اقسم بالله يا تاليا هضـ.ـر.بك..وبعدين لمي شعرك مش رايحين حنه خالتك..
تاليا بغضب: طب والله لضـ.ـر.بك يا نوح.
نوح: اتكلمي علي قدك يا..يا توتي..
تاليا بغضب: يوووه.
جاسم: كوكي ادم قالك هيوصلك النهارده.
كنز: اه كلمته وهو قالي انه جاي..جسومي هو النهارده كام في الشهر..
جاسم: متلمحيش انا فاكر.. بكره عيد ميلادك ال 16 كل سنه وانتي معايا يا حبيبتي.
كنز: وانت معايا يا حبيبي..
كلهم: كل سنه وانتي طيبه يا كنز.
كنز: وانتو طيبين يا جماعه أن شاء الله كل سنه تفضلو معايا وحواليا كده..
...
         " ليلي واقفه في الصاله لابسه فستان جلد ازرق غامق بكم وديق وطويل وجزمه بكعب لبني وطرحه لبني و واقفه جمب الكـ.ـلـ.ـب بتتفرج علش ادم وهو بيلم مفاتيحه"
ادم: ليلي انا رايح لكنز وهتيجي تبات معاكي باليل تصوري حبتك اكتر مني...هههه.
ليلي بضحكه حزن: وانا كمان والله بحبها زي بنت..اقصد اختي الصغير..
ادم: طب يلا بأي باي.
ليلي: باي.
     " ادم قفل الباب وليلي بصت للكـ.ـلـ.ـب"
ليلي: بحبه اوي وهو مش بيفهم..اعااا.. اعمل فيه ايه بس.
...
نور: يلا الباص وصل..
كنز: وبابي كمان وصل.
     " الاولاد بدأو يقومو من علي الأكل وياخدو الشنط"
كنز وهي بتحـ.ـضـ.ـن ادم: بابي...صباح الخير.
ادم: صباح الخير يا عيون بابي..جاسم مشي.
كنز: اه وقالي سلميلي عليه..
ادم: طب يلا اركبي هنتأخر..
تاليا: ممكن اركب معاك يا دومي..
ادم: العربيه عربيتك يا توتي..
      " كلهم وصلو للمدرسه وادم راح شغله وهما خلاص داخلين المدرسه شافو روح واقفه علي الباب شعرها بني وقصير وعيونها اخضر وبيضه ومتعصبه"
روح: أخيراً شرفتو انا مستنياكم بقالي كتير..
نوح باحترام: معلشي يا روح بس هما اللي اخروني..
كنز: وه..
نوح: يلا ندخل علشان تلحقي الكلاس بتاعك انتي برضو في تالته اعدادي...
روح بكسوف: طب يلا.
      " كنز اطمنت ان كلهم دخلو الحصص بتاعتهم وبعدين دخلت الكلاس بتاعها واليوم خلص وباليل خرجو كلهم راحو الملاهي بمناسبه عيد ميلاد كنز وهي اللي طلبت متعملش عيد ميلاد وكلهم بدأو يلعبو ويهزرو"
كنز: بابي هروح اشتري ايس كريم من هناك..
ادم: طيب نوح تعالي روح مع اختك..
كنز: لا سيبه يلعب انا هجيب واجي علي طول..
       " كنز راحت واشترت اتنين وبتلف خبطت في ولد لابس كاب احمر وچاكت جلد اسود وبنطلون اسود وكوتشي احمر و وقعت الايس كريم عليه..الولد بصلها عيونه لونها رمادي وبشرته بيضه وشعره اسود وباين قليل من الكاب وطويل وعنده عضلات وكان ماسك اتنين ايس كريم رماهم في الارض ومسك كنز من دراعها جـ.ـا.مد.."
مالك: انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه يا بت..عمياء مبتشوفيش..
كنز وهي بتزق ايده وبتبصله جـ.ـا.مد: انت اللي مـ.ـجـ.ـنو.ن علشان تمسكني كده ولمعلومـ.ـا.تك بشوف بس انت اللي مش هتشوف.
      " كنز وقفت علي أطراف صوابعها وضـ.ـر.بته بالبوكس هو متأثرش بس في اللحظه نور وجاسم وقفو جمبها"
نور: كنز في ايه..
كنز: اللي مش محترم ده بيزعقلي..
     " نزلت ست من عربيه چيب عاليه رغم كبر سنها لاكن جميله جدا وقفت جمب الولد"
الست: مالك انت كويس..حصل ايه.
جاسم: انت ازاي تزعقلها..
مالك: المدلعه وقعت الايس كريم عليا وبدل ما تعتذر بتضـ.ـر.بني..ده انا اعمل منك اربعه يا بت.
كنز: بت أما تبتك يا حيلتها..
جاسم: بسس..اعتذري يا كنز لأنك ضـ.ـر.بتيه..
كنز بغضب وهي بتمشي: انا اسفه يا بابي..مش انا اللي اعتذر لواحد زي ده..
مالك بغضب: من الواضح أنها متدلعه بجد..ماما انا في العربيه..
نور: احنا اسفين جداً بس هي عصبيه..انا نور مرات دكتور جاسم الوردي..
جاسم: أهلا بحضرتك.
كريستينا: طبعاً غني عن التعريف..انا كريستينا وده ابني مالك بس معلشي هو عصبي.. لأنه مر بظروف صعبه..
نور: اتشرفنا بحضرتك.
كريستينا: وانا اكتر عن أذنك.
..
         " مالك سايق بغضب وساكت"
كريستينا: نفسي تعيش حياتك بقي وتعيش سنك..
مالك وقف العربيه: عمري ما هعيش سني..وحتي لو نسيت هيفضل اسمي في البطاقه يفكرني..هيفضل اسمي..مالك يوسف رأفت..

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات