رواية صغيرتي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين نبض وزين والرواية من تأليف اماني المغربي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية صغيرتي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية صغيرتي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية صغيرتي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية صغيرتي من الفصل الاول للاخير بقلم اماني المغربي
احم زين
زين.. خير ي مصطفي
حك مأخرة عنقة بتـ.ـو.تر.... بصراحة ي زين انا طالب إيد نبض بنت اختك
قام بمسكة من ملابسة بغضب .... نعم ي روح أمك عاوز إي
ابعد يد زين بضيق ..... في إي ي زين هو انا بقولك عاوز امشي معاها في الحـ.ـر.ام دا انا بقولك عاوز اتجوزها علي سنة الله ورسولة
لكمة في وجة بغضب ثم رجع مسكة من ملابسة...... تتجوز مين ي بن ..... ضـ.ـر.بة مجداا ..... أنت إزاي سمحت لنفسك تفكر فيها
حاول مصطفي أن يرد له اللكمـ.ـا.ت ولكن لم يستطع أن يضاهي قوة زين فهو قوي البنية عنة
اجتمع بعض الطلاب والدكاترة وحاولوا فض النزاع الذي خرج منة زين دون خدش
بعد أن قاموا بالفصل بينهم مصطفي بغضب .... أنت بتضـ.ـر.بني ي زين عشان إي دا كلة عشان طلبت إيد نبض
حاول التحرر من الأشخاص الذين يمسكونة ... ما تجبش سيرتها علي لسانك نبض خط أحمر وإي حد يفكر فيها يبقا نهيتي علي إيدي
.... اهدوا ي جماعة
تحرر زين منة وصرخ في الجميع.... الكل يطلع برا بررررا
بعد مغادرة المكتب وكل واحد فيهم يبرتم بكلمة شكل قام زين برمي كل ما علي مكتبة بغضب و مسك إطار الذي يحتوي علي صورت نبض ..... أنتي بتاعتي فاااهمة
بتعتي أنا و بس أنا إلي ربيتك واهتميت بيكي ومش هسمح لحد يأخدك مني
قام بأخذ المفاتيح سيأرتة التي ألقاها علي الارض وقت غضبة ثم أخذ جاكيتة وخرج بسرعة لكي يأخذها من الجامعة ويغادور وإلا سيرتكب جريمة
عنـ.ـد.ما خرج وسأل عنها علم إنها في الكافية ذهب لها وجدها تقف مع شاب وتضحك...... نبضضضض
وقع قلبها محلة وبلعت ريقها ونظرت بإتجاة الصوت وابتسمت ابتسامة بلهاء... خالو
اقترب منها بغضب ومسك زراعها... تعالي يلا معايا
نبض بخوف ... حاضر بس هاجيب حاجاتي الاول
أخذت شنطتها وجريت علي العربية
ركب العربية ورزع الباب ... أنتي كدا مفكرة هتهربي مني
نبض ببراءة... والله ي خالو
زين بغضب . ما تقوليش ي زفت انا مش مليون مرة أقولك ما تقوليش ي زفت
نبض ... حاضر ي زفت وضعت يدها علي فمها ونظرت له ببراءة... سوري
انطلق بالسيارة بأقصي سرعة لانة لو تحدث لان سيأذيها وهي اخر شخص يريد إذائها وهي قررت أن تصمت حتي لا يقوم برميها من السيارة
زين بحدة.... اتنيلي أنزلي
ظلت جالسة بخوف
زين .بحدة .. قولت انزلي
نزلت بتزمر... ما انت لو تسمعني
زين... اسمع إي ي هانم انا مش منبة عليكي مليون مرة مش تحتكي بالولاد
قلبت عيونها بملل... هو إلي جة كلمني
زين بسخرية... لا والله ولما هو إلي جاي يكلمك ما صدتهوش لي ولا هي مياصة وخلاص
نبض بضيق.... خالي لو سمحت إنتي مربيني وعارف إني عارفة حدودي كويس
مسكها من زراعها بغضب... ولما عارفة حدودك كويس كنتي قاعدة تتمايصي علية وتضحكي لي
تجمعت الدمـ.ـو.ع في عيونها..... أنا ما تميصتش علي حد دا واحد زميلي دمة خفيف هو كان بيسألني علي حاجة وبعدين قال حاجة تضحك فى ضحكت
ضغط علي يدها أكثر وعيونة بتطق شرار كذ علي سنانة... وانتي عرفتي إنة دمة خفيف منين
نبض بوجع .... خالو انت بتوجعني
قربها اكثر إليه بغضب وهمس لها ..... أنا مش قولت ليكي مليون مرة مش عاوز اسمعك تقولي ي خالو دي
رفعت عيونها المليئة بالدمـ.ـو.ع..... اه . زين أنتي بتوجعني
ابعد يدة و بلع ريقة فهي بمجرد نطق إسمة من بين شفتيها التي تشبة حبة الكرز تجعلة في عالم أخر لايعلم اين ذهب ذالك الغضب الذي كان يشعر به فمجرد أن نظر إلي شفتيها التي ترتعش وتهدد أنها علي وشك البكاؤ بلع ريقة لشعر بجفاف في حلقة أغمض عيونة وتنفس بعمق عنف نفسة كيف يفكر هكذا
زين بهدواء ونـ.ـد.م ..... نبض انا
لم تدعة يكمل حديثة حيث جريت إلي المنزل
أعرفكوا بالشخصيات
زين ٣٠ سنة دكتور نسا وتوليد اتكلف هو وولدتة براعية بنت أختة من وهي عندها ٣ سنين نتيجة لزواج اختة بعد طـ.ـلا.قها وموت أبو الطفلة
نبض ١٩سنة وذي ما عرفنا بتدرس طب لانها نفسها تتطلع ذي خالها هي بتعبره أبوها واخوها وكل حاجة في حياتها هي وجدتها لانها ما تعرفش حد غيرهم خاصة أنها ما بتشوفش امها إلي كل فين وفين
كانت تبكي في غرفتها فهو منذ دخولها الجامعة وهو دائما يغضب علية بسبب غيرتة في كثير من الأحيان تشعر بإنة زوجها وليس خالها
دق علي بابا غرفتها.... نبض افتحي اتنهد نبض انا اسف
ام زين .... عملت فيها إي مش راضية تبطل عـ.ـيا.ط ولا حتي تفتح تكلمني
زين بحدة ... نبض لو مش فتحتي الباب هكسرة
فتحت الباب وجد إن عيونها اصبحت ورمة من كثرة البكاء
عنـ.ـد.ما رأت جدتها .. قامت برمي نفسها في حـ.ـضـ.ـنها
الجدة.... اهدي ي ضنايا وقولي عمل ليكي إي وانا اشـ.ـد ليكي ودانة
تعالت شهقاتها
زين... ممكن ي ماما تسبيني مع نبض شوية
تشبثت بجدتها اكثر وهزت راسها بالنفي
شـ.ـدها من حـ.ـضـ.ـن أمه فصدمت في صدرة نظر إلي والدتة ... معلش ي ماما سبينا لوحدنا
حاولت الابتعاد عنة ولكنة حاوط خصرها ... اششش متحوليش
نبض بحزن ... ابعد عني أنا مخصماك
مسح دمـ.ـو.عها برقة ..... في حد يزعل من خالو حبيبوا
ايعدت وجهها عنة ..... دلوقتي بقيت خالو حبيبي
مسك ذقنها لكي يجعها تنظر له...... عندك شك
لوت فمها... والله بقا مبقتش عارفة
ابتسم .... قلبك جاحد قوي كدا
نظرت له بغيظ.. من عميلك
ابتسم زين... طب إي صاف ي لبن
نبض بدلع ... تؤ تؤ
ضحك زين و إخرج من جيبة لوح شوكولاتة... طب وكدا
ابتسمت وقامت بخطف الشوكولاته .. امممم افكر
ضحك زين وعبث بشعرها.... فكري براحتك ي جلاله الملكه بس اهم حاجه ترضي عني هه
ام زين .. ربنا يهديكوا اروح انا بقا احضر ليكوا العشا
زين.. لا ي ماما احنا هنتعشا برا
قبلت خده بسرعه ... والله انت احلي خالو في العالم
قرص خدها برفق... بردوا خالو
حـ.ـضـ.ـنته... واجمل خالو كمان
↚
زين بحدة... انا قولت لا يعني لا ي امي
الام بحدة.. يعني٣اي هتفضل ليا من غير جواز
زين... انا حر ي ستي حياتي وانا حر فيها
الام .. لا مش حر ي زين مش حر انا من حقي اشوف عيالك قبل ما اموت
زين . بعد الشر عليكي ي امي بس ارجوكي افهميني انا مش عاوز اتجوز دلوقتي
الام... انت مفكر نفسك صغير ي زين انت داخل علي ٣١سنة والعمر بيجري ي بني فجاءة هتلاقي نفسك كبرت وبقبت وحيد من غير ونيس
نبض.. وانا وانتي رحنا فين ي ست الكل وبعدين سيبي خالو براحتوا دا لسا شباب اهو ذي القمر
ام زين بحدة.. اسكتي انتي وما تتكلميش
نبض.. اوووف اهو سكت
زين بضيق... انتي بطلعي زهقك علي البت لي دلوقتي
الام بغضب. هو انا هخلص منك ولا منها شاله تتحرقوا بجاز وسـ.ـخ أنتو الاتنين
نبض بمرح.. بعد الشر علينا ي اوختي بعد الشر علينا ههه
مسك زين ودانها.. مش هتبطلي طوله لسانك دي
نبض.... اه تصدق اني غلطانه اني كنت بدافع عنك تعالي ي ست انتي جوزيه وخلينا نخلص
حاوط وسطها... اممم يعني مش خايفه اتجوز وتاخدني منك
حاوطت عنقه وضحكت... هو انت لي ي خالو ي حبيبي محساسني اني مراتك مش بنت اختك هههههههه
ضغط علي ظهرها جـ.ـا.مد وقربها منه..... مش لازم تكوني مراتي ي لمضه عشان تخافي أن حد يأخذني منك يعني مثلا انا لو اتجوزت هيبقا مراتي وعيالي أول اهتمامتي وانتي واحدة واحدة هتخرجي من حياتي
ابتسمت بحب... يعني لما تتجوز واحدة واحدة هتطلع امك من حياتك او مكانتها هتقل عندك
عقد حاجبه. لا طبعا
قرصت خدة... شفت اهو انا بقا بالنسبه ليك ذي تيته يعني استحاله تقدر تستغني عني حتي لو اتجوزت مليون واحدة
ابتسم بحب.. غلبتيني ي بنت ساميه
نبض.. تلمذتك ي بوص
نبض .. صحيح ي خالو ماما اتصلت وقالت إنها جايه بكرة
زين.. غريب مش من عوايدها تيجي في الوقت دا
هزت كتفها... مش عارفه بقا بس بتقول إنها عندها ليا مفأجاءة
زين.. اممم مفأجاءة ربنا يستر اصل امك مش بيجي من وراها غير النصايب
نبض بضيق... اوووف علي فكرة دي امي إلي بتتكلم عنها
قرص خدها... واختي انا كمان علي فكرة هههه
تسريع الأحداث عدا اليوم بسرعه من غير احداث تاني يوم زين راح المستشفي ونبض فضلت في البيت تستقبل والدتها
نبض ببكاء.... الحقني ي خالو ماما جايه ومصرة انها تاخدني معاها و ناويه تجوزني
زين بغضب. نعممممم تجوزك هي امك اتهبلت
نبض.. انا خايفه ي خالو ومش عاوزة اروح معاها
طب اهدي انتي ي روحي وانا جاي في الطريق
خرج سريعا من المستشفي وقاد سيارته بأقصي سرعه لديه
زين بغضب.... إي إلي سمعته دا ي ساميه انتي اتهبلتي عاوزة تجوزي البت
ساميه بحدة.. احترم نفسك ي زين ومتنساش انك بتكلم اختك الكبيرة وبعدين إي إلي فيها لما تتجوز
زين بغضب... إلي فيها انها لسا صغيرة و بتكمل تعلمها
ساميه..... ولا صغيرة ولا حاجه البت بقت عروسه ذي القمر اهي وبعدين لو التعليم هتكمله لما تتجوز عريسها مش عنده مانع
زين بغضب.. دا علي جثتي الكلام دا يحصل
ساميه...... والله ي زين نبض بنتي وانا حرة فيها انت حيله خالها وانت مش هتعرف مصلحتها اكتر مني
امهم بغضب... اي ي بنت بطني داخله شمال في الكل كدا لي إي محدش قادرك وبعدين نبض دي بنتي انا مش بنتك انا إلي ربيت وتعبت فيها مش انتي انت حيله البطن إلي حبتها علي الدنيا إنما انا إلي سهرت الليالي عشان اربيها واخليها دكتورة قد الدنيا وتيجي في الآخر تقولي لينا انها بنتك
ساميه.. انا مقولتش حاجه ي ماما ولو فضلت طول عمري اشكرك علي إلي عملتيه مش هعرف أوفيكي حقك بس انا من حقي افرح ببنتي واشوفها عروسه قبل ما موت
حـ.ـضـ.ـنتها نبض.. بعد الشر عليكي ي ماما
حـ.ـضـ.ـنتها ساميه وعيطت... كلنا هنموت ي حبيبتي في يوم من الأيام انا ماكنتش عاوزة اقولكوا بس لازم تعرفوا اما من شهر كشفت وعملت تحليل اكتشفت اني عندي ورم في المخ ومبقاش ليا كتير علي ما موت عشان كدا كنت عاوزة اطمن علي بنتي واجوزها قبل ما واجه رب كريم
حـ.ـضـ.ـنتها امها ونبض وعيطوا. بعد الشر عليكي ي نين عيني أن شاء الله تتعالجي وهتبقي كويسه
نبض ببكاء. ايوة ي ماما أن شاء الله تتعالجي وهتبقي كويسه
ساميه مسحت دمـ.ـو.ع نبض... انا هبقا كويسه لما اشوفك مع عريسك بالفستان الأبيض
ابتسمت نبض غصب عنها.. وانا موافقه ي ماما أني اتجوز اهم حاجه تكوني مبسوطه
زين بغضب.. دا علي جثتي
ساميه بحزن..في إي ي زين بقولك بموت وعاوزة افرح ببنتي قبل ما موت
زين بجمود... بنتك ما ينفعش تتجوز إي حد وعلي موضوع تعبك انا ممكن اسافرك برا مصر تتعالجي الطب أتقدم وبقا في علاج لكل حاجه
ساميه.. لا ما انا عاوزة افهم بنتي مت ينفعش تتجوز إي حد لي
اتـ.ـو.تر زين.. انا قصدي يعني مش إي حد هجوزة لنبض
ساميه.. من الناحيه دي ما تقلقش مراد شاب كويس وطيب ومن عيله معروفه غير أنه هو إلي كون نفسه بنفسه ومن يوم ما شاف نبض وهي عندنا وهو هيموت عليها
كور إيدة بغضب.. انا قولت إلي عندي نبض مش هتنجوز حد دلوقتي
ساميه..وانا أمها ي زين واعرف مصلحتها اكتر منك
زين بغضب.. إذاي كنتي انتي أمها فأنا جوزها
نظر له الجميع بصدمه فماذا يقول
استوب 🙂
↚
زين بغضب.. إذا كنتي انتي أمها فأنا جوزها
نظر له الجميع بصدمه
ساميه بصدمه... انت بتقول إي انت اتجننت انت شكلك شارب حاجه قبل ما تيجي مراتك إزاي يعني٣انت نسيت انك خالها
زين ببرود... انا مش خال حد
الام بصدمه وعدم استيعاب.... إي الكلام إلي بتقوله دا ي زين
زين بحدة.. انا بقول الحقيقه انا مش خال حد البنت دي
شاور علي نبض الي حالها ما فرقش عن الباقي من الصدمه تحاول استيعاب كلامـ.ـا.ته
زين ... البنت دي كل إلي يربطني بيها انها حبيبتي ومراتي وبس
ضـ.ـر.بته امه بالقلم.. اخرس مش عاززة اسمع صوتك ولا جنانك دا انت عارف بتقول اي انت اكيد شارب حاجه
وضع يده علي خدة وغمض عينه .... اه عارف عارف انا بقول إي كويس جري علي اوضته
وخرج لهم بورق... اتفضلوا اقروا دي قسيمه جوازي انا نبض قبل ما تم السن القانونين وابويا شاهد عليها ودي القسيمه بعد ما تمت السن القانوي يعني نبض حاليا قانونيا اما جوزها
مسكته ساميه من قميصه... دا اسمه هبل وجنان ازاي بابا يوافق يعمل حاجه ذي كدا ازاي يرضا يجوزك بنت اختك
زين ببرود..... ما انتي مش اختي اصلا
اخرجها ساميه للواراء بصدمه.. انت بتقول اي
قعدت امه علي الكرسي بصدمه .. ا لا انت اكيد اتجننت او جرا لعقلك حاجه
زين... انا مش كنت عاوز اعرف حد بالحقيقه دلوقتي بس انتوا إلي جبرتوني اني اعمل كدا
ساميه مش اختي ولا بنتك ي امي
نظرت له امه بصدمه وببكاء.. انت بتقول اي ي زين انت جاي بعد ٤٢سنة تقولي أن بنتي مش بنتي انت اكيد اتجنيت
جلس علي الارض ومسك يدها
فسحبتها وابعدت وجهها للناحيه الاخري
فتنهد زين.. امي ارجوكي اسمعيني
الام.... غور من وشي ي زين غور مش عاوزة اشوف وشك انت جاي بعد ٤٢ سنه تقولي بنتي مش بنتي طب اصدق إزاي انا ها
اتنهد زين .. للأسف دي الحقيقه إلي لازم تتقبليها
صرخت في وجه . غور ي زين غور من وشي
ساميه.. استني ي ماما انا عاوزة افهم إزاي انا مش بنتها وإزاي بابا خلاك تتجوز من نبض انا لازم افهم كل حاجه ي زين
اتنهد زين... ماما لما كانت حامل في سميرة اختي بابا قابل مامتك
ساميه بصدمه .. امي
تابع حديثه.. ايوة امك الحقيقيه ابويا وامك كانوا بيحبوا بعض من زمان بس القدر كان له رأي تاني وفرقهم كل واحد اتجوز حد تاني غير إلي بيحبه وفي يوم امي كانت بتابع مع دكتور في المستشفي وابويا كان معاها وقابل امك تعرف منها انها مريـ.ـضه و هتموت وأنها خايفه تموت وتسيبك لوحدك خاصه انها وباباكي مقطوعين من شجره فابويا وعدها انه هيهتم بيكي ومن حسن حظ ابويا أن امي وامك ولدوا في نفس الوقت بس للاسف ولدتك توفت وبابا استغل الفرصه وحمد ربنا انك اتولدتي مع سميرة عشان يقدر يخدك تعيشي معاهم علي إنك توئم سميرة
ساميه.. انت عرفت إزاي الكلام دا وعرفته امته
زين.. عرفته يوم ما كنتي عامله عمليه ومحتاجه نقل نـ.ـد.م قدرت ساعتها اكتشف انك مش اختي لان فصيله دمك O+ وبابا فصيله دمه AB وماما فصيله دمها A
ساميه.. يعني إي مش فاهمه
زين... فصيله الدم AB ,A استحاله تنتج O ودي
ساميه.. انا مش فاهمه
نبض بعد صمت داما طويلا قررت أن تتحدث فهي فهمت ما يقصد زين... انا هشرحلك ي ماما
لما شخص يتجوز واحده فصيله دمها A وهو AB الاطفال تطلع فصيله دمهم A ,او B, او AB
وبما إنك Oفبتالي انتي مش بنتهم
اتنهد زين.... اما لما عرفت شكيت في الموضوع ووجهت وللاسف هو مش انكر بل اعترف ليا بكل الحقيقه و خلاني اوعدة اني مش اقول لحد حاجه وافضل محتفظ بالسر
ساميه بصدمه. حتي لو كان كلامك صح دا مش يديك الحق انك تعمل إي عملته وتتجوز بنتي من غير علمها ولا علمنا
زين بجمود ..ما كنش قدامي حل غير دا ما انا مش بعد السنين دي كلها أجي اسلمها لحد غريب انا من اول ما عرفت الحقيقه ونبض بداءت تكبر قدامي كان حبها بيكبر في قلبي فامكنتش هسمح لا ي حد حتي لو كانت هيا شخصيا يبعدني عنها لان بنتك بتاعتي انا وبس
نبض بصراخ....... انت شكل عقل من دماغك طار انا استحاله اقبل بالعلاقه دي انت فاهمه استحاله
اقترب منها حتي انعدمت المسافه.... مش انتي الي هتحددي اذا كانت العلاقه دي هتكمل ولا لا ي زوجتي المصون
زقته بقرف...... مراتك يععععع انت متخيل انت بتقول إي انا من قيمه خمس دقايق بس كنت بقولك ي خالو وبعتبرك ذي ابويا وفجاءة كدا تقولي مراتك يتك مو في عينك ي شيخ
نبض لامها... يلا ي ماما نمشي من هنا معدش لينا قاعده هنا ثم وجهت نظرها لزين بتحدي.... واتصلي بمراد وقولي له يجهز عشان نكتب كتبنا
ساميه..... بس جوازك
نبض بحدة.. انا متجوزتش من حد و الجوازة دي باطل من كل النواحي
مسكها زين من دراعها.. ممكن تكون باطل شرعا بس قانونيا انتي مراتي مرات زين القناوي انت فاهمه
شـ.ـدت زراعه بقرف.. وضـ.ـر.بته قلم. إياك ثم إياك تفكر تلمسني تاني انت فاهم شخص حقير تافه
عيونه بقت شبه الدم وشه احمر وعروق ايدة ظهرت للحظه نـ.ـد.مت علي ما فعلت فهي لاول مرة تري خالها هكذا ابتسمت بسخريه فهذا لم يعد خالها بعد الآن كلما تتذكر كيف كان يقترب منها بحجه تلك العلاقه الكاذبه تستحقره كيف لشخص كانت تعتبرة عالمها اصبحت لا تمقت سواة
فتح عينه ببرود عكس النيران التي تشتعل بقلبه لم تألمه صفعتها بقدر تألمه تلك النظرة التي تنظر بها له الآن
زين.. نبض حبيبتي
نبض بصراخ.. ما تجبش سيرتي علي لسانك الوس*خ دا انت فاهم
اخذ نفس عميق حتي لا يتطاول عليها فا في النهايه هو يعلم انها مصدومه به
زين.... انا عارف انك لسا مصدومه من إلي حصل بس انتي لازم ت عـ.ـر.في اني عملت دا كله عشان بحبك إي كان نوع الحب بس انا بجد بحبك ومحدش هيخاف عليكي ويحبك قدي
نبض بسخريه... بتحبني هه المفروض بقا اترمي في حـ.ـضـ.ـنك واقولك انا كمان بحبك وبموت فيك وتعال نتجوز ونخلف صبيان وبنات
انا لحد دلوقتي مش قادرة استوعب انت إزاي بتفكر فيا كدا دا انت ي شيخ لوكنت اتجوزت كنت خلفت قدي
زين بضيق. علي فكرة انا مش كبير للدرجه دي
نبض بسخريه.. اه انت مش كبير بس بالنسبه ليا كبير وكبير كمان وانا استحاله اقبل اتجوز او اكمل حياتي مع واحد قد ابويا انا يوم ما هتجوز هتجوز واحد من سني من نفس تفكيري يدلعني وأدلعه
زين بغضب ... دا عشان ادفنك انتي وهو مكانكوا عايشين
مسك ايدها بغضب.. فكري بس مجرد تفكير في راجـ.ـل غير واكون دفنك مكانك
نبض ببرود.... انا مش بص هفكر انا كمان هعمل علاقه معاه
ما حسش بنفسه غير وهو بيضـ.ـر.بها بالقلم علي وشها خلاها تقع علي الارض من قوة القلم
زين بغضب..... من النهاردا لحد ما اعلن عن جوازنا هتفضلي محبوسه في أوضتك
سبها وخرج سريعا غاضبا من نفسه ومن كل ما حوله ولكنه تصمم مكانه عنـ.ـد.ما استمع لصريخ ساميه بأن يلحقها
↚
ساميه... مامااااااا
جري زين بسرعه لقي امه أغمي عليها شالها بسرعه وراحوا المستشفي
زين ... طمني ي دكتور والدتي ماله
د.... والدتك عندها القلب ي دكتور زين ومحتاجه راحه تامه وياريت تبعدها عن إي ضغط الفترة دي عشان مش نضطر نعمل لها عمليه
زين بصدمه.. القلب بس انا امي عمرها ما اشتكت قبل كدا من أعراض القلب
د... تلاقيها اتعرضت لصدمه كبيرة واثرت علي القلب خاصه ان والدته حضرتك كبيرة في السن وإي صدمه تعرض حياتها للخطر
هي هتفضل في المستشفي شويه هنتابع حالتها ولو استدعت هنعمل لها عمليه جراحيه عن إذنك
ساميه ببكاء.. انا مش عارفه لي المصايب نزلت ترف ترف علي دماغنا ارحمنا يارب برحمتك
نبض بغضب وبكاء.. دا كله حصل بسببك لو تيته لو حصل لها حاجه انا مش هسمحك ي زين انت فاهم
لم يعيرها إي اهتمام ودخل إلي والدته أماني المغربي
زين . ماما
ابعدت نظرها للجه الاخري
اقترب منها وقام بمسك كفها لتسحبه منه
زين بحزن .. طب انتي زعلانه مني لي دلوقتي انا معملتش حاجه غير اني احتفظت بالسر عشان عيلتنا تفضل متماسكه ومش تشتت
قولي ليا انا غلطت في إي
الام بجمود. غلطت لما اتجوزت نبض ي زين
زين بحدة .. نبض حقي من الدنيا ي ماما وانا استحاله اتنازل عن حقي
الام... لا مش من حقك ي زين ولا عمرها هتكون من حقك في انهي قانون ولا شرع يقول انها حقك اصلا جوازك منها باطل وحـ.ـر.ام
زين..... انا عارف انه باطل وحـ.ـر.ام لانها اتجوزت من غير علمها بس انا هقدر اقنعها واخليها ترضي بالجوازة وترضي بيا كزوج انا استحاله اتخلي عنها امي استحاله
الام .. حتي لو انا قولت ليك اني مش موافقه علي الجوازة دي واستحاله أخلي الجوازة دي تتم
زين. انا اسف ي ماما انا مش هسمح لحد يقف في طريقي حتي لو كانت انتي
الام بحدة .. يعني إي هتعصيني ي زين
سكت زين وابعد نظرة للجه الاخري
الام بتعب ...سكت لي ما تنطقي بس لازم تعرف ي زين انت لو ما طلقتش نبض وسبتها في حالها انت ولا ابني ولا اعرفك اه
مسكت قلبها
ليقترب منها زين بلهفه... ماما انتي كويسه
سحبت يدها من يده.. اطلع برا ي زين مش عاوز اشوف وشك
زين.. ماما ارجوكي
الام بتعب.. بقولك اطلع برا ي زين
مسكه إيدها وباسها ارجوكي ي ماما ما تعمليش فيا كدا ارجوكي ي ماما دمـ.ـو.عه بداءت تنزل
والله العظيم ما اقدر اعيش من غيرها هي النفس إلي بتنفسه ارجوكي انا بعتبرها حته مني انتي اكنك بتطلبي مني اني اخرج روحي من جـ.ـسمي
الام . زين انت بتعيط
بص الارض وسكت
الام.. بص ليا ي زين
عنـ.ـد.ما لم يفعل ما طلبت اعادت إلي مسامعه طلبها
أماني المغربي
فرفع نظره لها..... انت عارف انك ابني الوحيد وانا بحبك قد إي بس الجوازة دي باطل و حـ.ـر.ام غير انك كدا بتظلم نبض معاك لما تكبر وتعرف أن إلي بتحسه تجاه نبض ما هو إلي شعور بالابوة المبكرة مش الحب إلي في دماغك
زين . انتي لي مصرة انك مش تفهميني امدما والله العظيم بحبها كتير انا كبير بما فيه الكفايه عشان اعرف احدد مشاعري تجاها
مسك ايدها.... انتي لي مش راضيه تفهمي أن نبض دي نصيبي وهي مكتوبه بأسمي من قبل ما نخلق اصلا انتي مش ملاحظه حاجه ي ماما أن ربنا جمع بابا بأم ساميه عشان يخليها تيجي تعيش معانا ويشاء القدر انها ترفض الرضاعه منك وتعيش علي اللبن الصناعي عشان ما يربطنيش بيها إي رابط
ربنا زرع حب بنتها في قلبي وخلاني اكتشف الحقيقه قبل إي حد عشان تبقا من نصيبي
دا حتي يوم ما طلبت من ابويا اني اتجوز نبض كان كل حاجه متيسرة
فلاش بالك
الاب ...تعال ي زين
زين .. في حاجه ي بابا
الاب ... انا عاوزك تتجوز نبض
زين ... نبض نبض مين
الاب . نبض بنت ساميه
زين ..انت بتقول إي بابا نبض دا انا بعتبرها بنتي وبعدين انت نسبت اني قدام الناس خالها
الاب .... انا عارف انت بقول اي ي زين و بعدين اكيد السر في يوم هيبان والكل هيعرف الحقيقه وعاوز لما الكل يعرف الحقيقه تكون جوز نبض لانها ملهاش غيرنا لازم يكون في حد بيحميها ومافيش حد هيخاف عليها قدك
زين... ما انا علطول هفضل معاها ومش هسيبها و بعدين هحميها من مين
الاب ... انا خايف ي بني اموت انا وامك او حد يعرف الحقيقه من اهل ابوها ويقرووا يأخدوها
زين بغضب يأخدوا مين دا انا كنت دفنتهم صاحين
الاب . مس كل حاجه بالعصبيه ي زين لازم تاخد كل حاجه٣بالعقل وبعدين دا هيكون حقهم ومحدش هيقدر يمنعهم
اتنهد٣زين ... انا مواقق ي بابا بس إزاي هتجوزها وكل الورق يثبت اني خالها
الاب .. الموضوع دا سيبه عليه انت نسيت أني محامي عقر انا لما ساميه اتولدت عملت لها شهادتين ميلاد واحدة باسم ابوها الحقيقي عشان لو حصل حاجه وحد عرف بالموضوع وواحدة بأسمي عشان تعيش بيها
لا انا هغير ورق نبض و هخليها باسم امها الحقيقي بس اهم حاجه لازم تحرص علي أن نبض ولا حد يقدر يشوف الورق دا
باك أماني المغربي
زين .. شفتي٣ي ماما شفتي يعني كل حاجة بتساعدني عشان نبض تكون مراتي
الام.. انا اول مرة اعرف انك أناني ومش بتفكر غير في نفسك بس ي زين
زين . اناني انا اناني ي امي
الام .. ايوة اناني ي زين واناني اقوي انت ما شوفتش غير ساعدتك انت وبس ما اهتمتش بسعادة نبض انت ممكن تقكر أن السن مش كبير بس هي لا انت بتحبها وهي اه بتحبك بس ذي ابوها وعمرها ما شفتك غير كدا انت هتبقا أناني لو اجبرتها تتجوزك وعمر ما ربنا هيبـ.ـارك لك في الجوازة لانها باطله ي زين باطله وكل ما قام علي باطل فهو باطل
زين .. بس انا بحبها
الام . بس هيا مش بتحبك وانا مش هسمح ليك تظلمها ي زين عشان كدا لازم تتطلقها ولا انت ابني ولا اعرفه وقلبي غضبان عليك ليوم الدين
نظر لها بكسرة ودمـ.ـو.عه نزلت حاسس ان روحه بتطلع
مسح دمـ.ـو.عها زين... بردوا مصرة تكسريني وتكسري قلبي زفر بقوة. حاضر ي امي هعمل ليكي إلي انتي عاوزاه وهطلقها
ما انا مش هخسر آخرتي عشان دنيتي أهم حاجه رضاكي حتي لو علي حساب حياتي
قبل جبهتها وغادر الغرفه
↚
تليفون نبض كان عمال يرن كتير برقم زين بس هي كانت بتكنسل... اوووف بقا
ساميه .... ما تردي ي حبيبتي ممكن يكون عاوزك في حاجه مهم تخص تيته
نبض بضيق. ..اوووف بقا الو انت عاوز اي .... صرخت عنـ.ـد.ما استمعت للطرف الآخر.... اي زين عمل حادثه
ساميه بخوف .. حادثه استر يارب استر وجيب العواقب سليمه
نبض بخوف.. هو في مستشفي إي.. تمام ثواني واكن عند حضرتك شكرا
مسحت دمـ.ـو.عها بسرعه.... جبوة في المستشفي هنا انا هنزل اشوفه وانتي خلي بالك من تيته
قبل أن تستمع إلي الرد من والدتها ذهبت سريعا لكي تراه وظلت تدعي أن يكون بخير فمها حصل بينهم فهو كل ما تملك في هذة الحياه ولا يمكن أن تتخيل حياتها بدونه
ذهبت إلي الاستقبال للأستعلام عن الحاله التي اتت بحادث سيارة
نبض بخوف. لو سمحتي في حاله لسا داخله دلوقتي في حادثه عربيه مكن اعرف هو في انهي اوضه
الممرضع.. اوضه العمليات دور .... غرفه .....
نبض ... تمام شكرا
توجهت حيث اخبـ.ـارتها وجدت شاب يقف أمام باب العمليات
نبض .. حضرتك انت إلي جبت زين
الشاب .. ايوة حضرتك إلي اتصلت بيكي
هزت رأسها بنعم
نبض ... ممكن اعرف إي إلي حصل بالظبط
... كان سايق بسرعه كبيرة وفجاءة لقينا العربيه اتقلبت جرينا عليه وطلعناه بالعافيه وجبناه المستشفي
حطت إيدها علي بوئها وعيطت. .. طب هو عامل اي دلوقتي
.... هو حاليا ذي ما انتي شايفه في العمليات ولسا محدش من الدكاترة طلع
بعد مرور أكثر من ثلاث ساعات من التـ.ـو.تر والخوف خرج الطبيب لتجري عليه نبض بخوف ... طمني ي دكتور زين عامل اي
د..... حضرتك تقربي للمريـ.ـض إي
نبض .. بيكون خال احم قصدي جوزي
د.... هو حاليا احنا عملنا إلي علينا والباقي علي ربنا حالته كانت جايه صعبه جدا احنا قدرنا نوقف نزيف المخ وعلاجنا الكسور إلي في جـ.ـسمه بس لسا مقدرش احدد ليكي حالته غير بعد ٢٤ ساعه الجاين وادعي له يتجاوز مرحله وإلا للاسف هيدخل في غيبوبه لو ما فقش خلال ٢٤ ساعه الحايه عن إذنك
غطت وشها بإيدها وعيطت وظلت تدعي أن ينجوا وإن يكون بخير
عدي تلات ايام ولسا زين مش فاق امه عرفت وإنهارت وفضلت تأنب نفسها لأنها السبب
في اوضه زين
نبض مسكت كف ايدة وباسته ودمـ.ـو.عها بتنزل .... مش ناوي تقوم بقا انت وحـ.ـشـ.ـتني انا اسفه ي خالو مسحت دمـ.ـو.عها انت بتزعل لنا اقولك خالي صح خلاص انا مش عنت هقولك وهقولك زين
عيطت.. مش انت بتقول انك بتحبني وعاوز تتجوزني انا موفقه اتجوزك بس انت قوم انا بحبك قوي ي زين بحبك نامت٣علي صدرة. انت عارف إني ماليش غيرك في الدنيا دي قومي عشان خطري مش عنت هضايقك وهسمع كلامك بس انت قوم
اماني المغربي
حسن بحركه فابعدت بسرعه وقلبها بداء يدق جـ.ـا.مد
نبض بلهفه.. زين انت اتحركت
بس للاسف لقته ذي ما هو رجعت عيطت تاني لما عرفت إنها بيتهيأ لها
في وسط بكائها سمعت صوت خفيف فتختت عيونها بسرعه لقت زين فاق
ضحكت وطلعت تجري تنادي مامتها. ماما زين فاق زين فاق ي تيته
الكل جري عنده بص زين للكل باستغراب.... انا فين وانتوا مين
بصوا الكل لبعضه بصدمه
الام... زين ي حبيبي انا امك انت مش فاكرني
غمض عينه و هز راسه بالنفي
دخل الدكتور... حمد الله بسلامه ي د زين
زين. هو انا اسمي زين
د.... انا مش عارف اسمك
هز رأسه بالنفي
د... ولا تعرف مين دول
زين .. لا
د.... اممم يعني حضرتك مس فاكر إي حاجه
زين . لا
تسريع الاحداث
الام .. طمني ي دكتور هو زين ماله ولي مش فاكر حد فينا
د.... انا دكتور زين عمل حادثه الضـ.ـر.به اثرت علي دماغه جـ.ـا.مد وشكلها اثرت علي الجزء الخاص بالذاكرة بس اطمنوا مع الوقت هيفتكرت كل حاجه بس لازم حضرتكوا تساعدوة بدا وتنشطوا له الذاكرة
الام لزين.. زين حبيبي أماني المغربي
زين . انتي مين
الام بدمـ.ـو.ع انا امك ي حبيبي ابتسم لها وشاور علي الباقي .. مين دول
الام .. دي ساميه اختك ودي بنتها
بصت نبض لستها وسكتت
وإلي واقفه هناك دي سميرة اختك ودا ابنها محمد
ابتسم لهم وسكت
بعد مرور اسبوعين اتحسنت صحه زين وقرر يرجع البيت
ساميه.. يلا ي نبض جهزي هدومك عشان تيجي معايا مبقاش ليكي قاعدة هنا احنا اطمنا علي زين لحد ما بقا كويس فيلا
نبض بجمود ... انا مش هتحرك من هنا في لما يقف علي رجله ويتعافي نهائيا
ساميه.. يعني إي
نبض..... يعني ي ماما انا مش هسيب خالي وامشي
ساميه بحدة .. بس هو مبقاش خالك ولا بقا ليكي اي صله تربطه بيكي عشان تفضلي قاعدة معاه
نبض . لا في انتي نسيتي اني مـ.ـر.اته
ساميه بصدمه. انتي بتقولي اي
نبض... انا بقول إلي انتي نستيه انا مش هسيب زين وهو في الحاله دي مهما حصل
ساميه.. مش دا إلي مش كنتي طيقه تسمعي صوته ولا حتي تشوفي وشه
نبض.... وقتها كنت متعصبه وزعلانه منه ولسا بردوا بس هو دلوقتي محتاجني وانا ماقدرش اسيبه و امشي بعد كل إلي عمله ليا
ساميه.. بس هو دلوفتي مش محتاجك اهله معاه غير انه مش فاكرك اصلا
نبض .. مش مهم المهم اني افضل حانبه لحد ما يقف علي رجله ويرجع زين إلي اعرفه حتي لو ماكنش خالي بس هو إلي مربيني هو إلي بس مجرد ما اعطس كان بيجري يوديني لدكتور ما كنش بيخليني احس اني يتيمه كان دايما بيخاف عليا اكتر من نفسه ولو روحت وسبته دلوقتي وهو في أمس الحاجه ليا يبقا انا قليله قص وخسارة فيا كل إلي كان بيعملوا عشاني
سبتها ودخلت تتطمن علي زين إلي كان بيهزر مع بنت اخته سميرة
كانت بتبص عليهم بحزن لولا إلي حصل كانت دلوقتي هي إلي مكان دهب بتضحك معاه
دهب.... تعالي ي نبض واقفه بعيد كدا لي
دخلت نبض وابتسمت بحزن
دهب. تعرف ي خالو نبض دي كانت لما تشوف حد فينا بيلعب او يهز معاك كانت دايما تيجي تحشر نفسها معانا وتقول دا خالي لوحدي ومحدش يهزر معاه غيري هههه بس دلوقتي تشوفها تحسها واحدة تانيه غير نبض إلي كلنا نعرفها أماني المغربي
زين .. معلش ي دهب ممكن كوبايه ميه
نبض .. خليها وانا هجيب ليك
زين.. لا استني انا عاوز اتكلم معاكي يلا ي دهب
دهب ..حاضر ي خالو
زين ... تعالي ي نبض اقعدي جنبي
اتـ.ـو.ترت وقلبها بداء ينبض جـ.ـا.مد من اول ما عرفت انه مش خالها وهما مش قعدوا اتكلموا مع بعض لوحدهم
اول ما قعدتت مسك ايدها فسحبتها بسرعه وبلعت ريقها
لمس خدها برقه بإيده السليمه فغمضت عينها وبداءت تتمفس بسرعه
ضحك زين.... مالك بترتعشي كدا لي كأني حبيبك مش خالك
فتحت عيونها بسرعه وبداء قلبها يدق جـ.ـا.مد وطلعت جري من الاوضة بسرعه
فابتسم بخبث ومثل أن ايدة وجعته. ق. ااااه
قبل ما تطلع سمعته بيتألم فرجعت له تاني بخوف أماني المغربي
نبض بخوف.... انت كويس اتصل بالدكتور
ابتسم بحب... كويس بس ممكن تساعديني انام
نبض .. حاضر
ساعدته ينام واعتدلت بس هو مسك ايدها
زين.. نبض
نبض بتـ.ـو.تر. ..... نعم
رفع ايدة ورجع شعرها خلف ودنها .... انا
.....ززززين
بصوا الاتنين للصوت
جريت صاحبه الصوت علي زين وزقت نبض
وحـ.ـضـ.ـنته... زين حبيبي الف مليون سلامه عليك ي روحي شاله انا وانت لا ي روحي
بعدها زين... انتي مين
سميرة من الخلف. .... دي رهف خطيبتك ي زين
بص زين علي نبض وقال .. خطيبتي
↚
بعدها زين... انتي مين
سميرة من الخلف. .... دي رهف خطيبتك ي زين
بص زين علي نبض وقال .. خطيبتي
نبض اتصـ.ـد.مت أول ما سمعت الكلام وبصت بسرعه لسميرة
ابتسمت سميرة بخبث وبصت علي امها
فلاش بالك أماني المغربي سبحان الله بحمدة سبحان الله العظيم
سميرة..بصدمه ... انا هتجنن يعني ساميه مطلعتش اختي وزين دلوقتي متجوز من نبض إلي هيا كانت المفروض بنت اخته لا لا بجد انا عقلي مش قادر يستوعب
الام... ومين فينا قادر يستوعب لحد دلوقتي انا لحد دلوقتي مش مصدقه أن ابوكي عرف يضحك علينا الفترة دي كلها وخلاني اربي بنت حبيبته
سميرة. طب هتعملي اي دلوقتي ي ماما
الام ... زين قبل ما بعمل الحاثه وبفقد الذاكرة كان هيطـ.ـلق نبض بس دلوقتي صعب جدا يطـ.ـلقها لاني قولت له انها بنت اخته
سميرة بخبث . طب إلي يخليه يطـ.ـلقها ويخرجلك نبض دي من حياته وتبقا مجرد ذكرا
الام.. وإزاي بقا
سميرة.. همنخليه يمضي علي ورق الطـ.ـلا.ق من خير نا ياخد باله وكدا كدا جوازة باطل من الاول
الام .. و انتي مفكرة لما زين ترجع له الذاكرة هيسكت لما يعرف إلي عملناه
سميرة.. انتي مش لسا قيله انه كان هيطـ.ـلقها قبل الحادثه
الام .. ايوة بس
سميرة ... ما في بس ي امي وعشان نضمن أن زين مش يرجع لنبض تاني هنخلي زين يتجوز بسرعه قبل ما ترجع له ذاكرته
الام .. يتجوز
سميرة... اه انتي عارفه ان رهف أخت محمد جوزي بتحب زين قد إي وكانت هتموت وتتجوزة بس هو في كل مرة يرفض
الام .. طب افرض اتجوزو ورجع له الذاكرة انتي مفكرة انه هيسكت دا أول حاجه هيعملها هيطـ.ـلق رهف ويجري علي نبض ويعمل المستحيل عشان يتجوزها
سميرة... انتي مش قولتي أن ساميه كانت جايه عشان تحوزها من واحد اسمه مراد
الام .. ايوة
سميرة .. يبقا خلاص هنتفق مع ساميه أول ما زين يمضي علي ورق الطـ.ـلا.ق تبداء هي تحضر لجواز نبض باسرع وقت ممكن
الام .. بس نبض ممكن ترفض
سميرة .. لا ما تخفيش من الناحيه دي أن هعرف اقنع نبض إزاي
باك صلو علي أشرف خلق الله
سميرة.. خطيبتك ي زين
دهب... هو امتي خالي زين خطي عمتوا
سميرة بصت لبنتها خلتها تبلع ريقها بخوف
زين باستغراب. خطيبتي ولي ما حدش فيكوا جاب سيرتها كول الفترة إلي فاتت
اقتربت سميرة منه.. اصلها ي حبيبي كانت مسافره واول ما عرفت قالت محدش يجيب له سيرة عني عشان ما تخدش فكرة انها مش بتحبك واول ما لقت الفرصه عشان تنزل من السفر ركبت أول طيارة وجات عليك بسرعه
زين . اها
بص لها... طب بما اني فاقد الذاكرة وكدا مممكن ت عـ.ـر.فيني بنفسك ي جميل
انهي كلامه وغمز لها
ضحكت رهف.... شكل الحادثه خلتك شقي ي زين
زين بمكر.... هههه إي دا هو أنا كنت ممل للدرجه دي
رهف بدلع.. تؤ تؤ انت إي حاجه منك قمر ي زين
زين.. إي دا انا اول مرة اعرف ان اسمي بالطعامه والحلاوة دي
عصا علي شفايفها ووشها جاب ألوان فشخصيته الجديدة راقت لها فهو كام دائما يصدها ويتعامل معاها ببرود شـ.ـديد
كانت نبض بتابع حوارهم بضيق شـ.ـديد تشعر بنيران تشتعل في صدرها لا تعرف لها سبب
لم تستطع تحمل المزيد وخرجت سريعا من الغرفه
تسريع الاحداث باليل علي العشاء
سميرة... إي رائيك ي زين لو تكتب كتابك علي رهف الخميس الجاي
كانت نبض بتاكل واول ما سمعت كدا ظلت تكح... كح كح كح كح
اسرع لها زين وأعطاها كوب من المياه وظل يربط علي ظهرها برفق .. انت كويسه هزت رأسها وهي تنظر داخل عينه الرماديه
والدمـ.ـو.ع تجمعت في عيونها متذكرة حينما كان يخبرها أنها يجب أن لا تدعه يتزوج فلو تزوج يوما سيهتم بزوجته وأطفاله تدريجيا سيبدأ بأهمالها
لاول مرة في حياتها تشعر بأنها يتيمه وإن لا احد يحبها زين لم يدعها يوما تشعر بالحزن حتي عنـ.ـد.ما كان يغضب عليها كان يسرع دائما لكي يراضيها ولكن منذ ذالك اليوم المشؤوم التي عرفت فيه الحقيقه وهي تشعر بأنها يتيمه
زين بخوف.. مالك ي نبض بتعيطي لي
مسحت دمـ.ـو.عها بسرعه... مافيش عن إذنكوا انا هدخل انا شويه حاسه اني تعبانه
جريت من امامهم قبل أن تستمع لا ي منهم
كان سيتبعها ولكن سميرة اوقفته
.... انت رايح فين ي زين٣ سيبك منها هي علطول كدا دلوعه وبتحب تلفت الانتباه لما تلاقي نفسها مش محور الاهتمام
قبض علي يدة بغضب من طريقه كلام اخته علي نبض.. معلش ي سميرة انا بردوا هقوم اشوف مالها مهو مش معقول اقعد اكل ولا كأن حاجه حصلت عن إذنكوا
سميرة بغضب... شفتي ي ماما ابنك كانه عمله له عمل حتي بعد ما فقد ذاكرته مش قادر يستحمل يشوف دمـ.ـو.عها
دهب.. هو في إي ي ماما مالك بتكرهي نبض كدا لي ولي قولتي لخالو أن عمتو رهف تبقا خطيبته
سميرة .. ت عـ.ـر.في تخرسي ومش اسمع ليكي حس وحسك عينك اسمعك بتقولي كدا قدام خالك فاهمه
بصت لامها بضيق وقامت من علي الاكل أماني المغربي
سبحان الله وبحمدة سبحان الله
عند نبض إلي كانت بتعيط ومش عارفه السبب
طق طق
مسحت دمـ.ـو.عها بسرعه.. مين
زين ... انا زين ي نبض افتحي
كتمت صوت بكائها عشان مش يسمعه وحاولت تتكلم بصوت طبيعي
..... في حاجه ي زي قصدي ي خالو
زين .. ايوة عاوز اتكلم معاكي شويه
مسحت اثر الدمـ.ـو.ع بسرعه و حاولت تكون طبيعيه
نبض .. اتفضل ي خالو
مسك ايدها وقعدها علي السرير وقعد جنبها... مالك ي قلب خالك
بصت علي الارض.. مافيش حاجه
مد إيدة ورفع ذقنها..... طب لي عيونك بتقول ان في حاجات وحاجات كتير كمان
دمـ.ـو.عها خنتها ونزلت
مسح دمـ.ـو.عها برفق..... إي إلي مضايقك
اترمت في حـ.ـضـ.ـنه كعادتها عنـ.ـد.ما تحزن او تبكي وبداءت تتحدث بشكل متقطع.. انا مش عارفه مش عارفه بعيط لي بس كل إلي اعرفه ان في حاجه خـ.ـنـ.ـقاني وتسحب روحي من جـ.ـسمي انا لأول مرة من بعد وفات بابا احس اني يتيمه وماليش حد
ابعدها قليلا عنه دون أن يخرجها من حـ.ـضـ.ـنه حاوط وجهها وبداء يمسح دمـ.ـو.عها . وانا رحت فين
بكت اكتر..... انت مبقتش موجود ذي الاول انا حاسه اني وحيدة من ساعه إلي حصل واحنا بعدنا عن بعض
قرب منها ومسح دمـ.ـو.عها بشفايفه فسرت القشعريرة في جسدها وبداء قلبها يدق جـ.ـا.مد وتتنفس بسرعة وظلت تنظر له بصدمة
رجع شعرها للوراء ولم يهتم بصدمتها...انا طول عمري جنبك وعمري ما إي حاجه هتبعدنا عن بعضي روح خالك انا ممكن فاقد الذاكرة بس مش معني كدا اني ابعد عنك وذي ما كنا قبل كدا قريبين هنفضل كدا قريبين لحد ما مموت
باس خدها وقال بمرح .... هطلع انا بقا عشان احدد معاد الفرح عشان تشوفي خالك عريس ي نبض حياتي
قبل ما بخرج مسكت ايدة... ما تتجوزهاش
اقترب منها.... لي
سكتت وخفضت نظرها للأسف فهي لا تعلم لماذا قالت ذالك من الاساس ولكن شعور أن ينتزع منك شخص بالقوة كنت تعتبره كل عالمك مؤلم جدا
رفع ذقنها.... مش عاوزاني اتجوزها لي
الدمـ.ـو.ع اتجمعت بسرعه في عيونها .... عشان انا
حاوط وجهها... عشان انتي نبص
نبض... عشان انا
↚
رفع ذقنها.... مش عاوزاني اتجوزها لي
الدمـ.ـو.ع اتجمعت بسرعه في عيونها .... عشان انا
حاوط وجهها... عشان انتي اي ي نبض
نبض... عشان انا
قبل ما تكمل كلمها دخلت رهف
رهف .... زين انا
ابتعدت نبض سريعا وبلعت ريقها كأنها اقترفت جريمه
غمض زين عيونه بضيق ولعن رهف في سره فهو كان أخيرا سيجعل نبض تعترف له بمشاعرها
فلاش باك صلو علي النبي
عنـ.ـد.ما خرج من عند والدته حزين مكسور القلب اصطدم بأحدهم
زين بحزن.. انا اسف
... زين
رفع نظرة... مروان
مروان.. مالك ي صاحبي
سمح جبهته .. مافيش والدتي تعبانه شويه
مروان.. الف سلامه عليها طب تعال معايا شكلك تعبان
زين .... لا لا مافيش داعي انا كدا كدا مروح
مروان... هتروح ازاي وانت بالحاله دي تعال بس ي زين وبطل عيند
صار معه و لم يجادله كثيرا فهو ليس لديه طاقه أن يتجادل مع أحد فيكفي مايشعر به من هموم
مروان... احكي بقا مالك ي أستاذ زين
زين .. ما فيش حاجه ي مروان
مروان... ما فيش إزاي ي زين انت مش شايف نفسك
وقف زين ...ما انا قولت ليك ي مروان ان امي تعبانه شويه
وقف مروان أمامه .... احنا مش عشرة يوم ولا يومين ي زين احنا عشرة سنين عشان كدا أنا عارف ان دا مش السبب الحقيقي للحاله إلي انت فيها تد
قعد علي الكرسي بإرهاق وبداء يحكي له كل شئ
مروان بصدمه... حكايه ولاا الافلام انا لحد دلوقتي مش قادر استوعب إلي حصل معاك
اتنهد بحزن.. انا مش عارف اعمل اي ي مروان انا بحبها ومقدرش اتخيل حياتي من غيرها وفي نفس الوقت مش عاوز اغضب امي ولا ازعلها
مروان .. اممم إلي فهمته منك ان امك رافضه الجوازة دي عشان نبض رافضه
زين.. اممم أماني المغربي
مروان.. طب إلي يخلي نبض توافق علي الجواز منك وترجع تثق فيك من تاني
زين بلهفه.. اعمل له إي حاجه ي طلبها
ضحك مروان جـ.ـا.مد... للدرجه دي بتحبها
زين بعشق ... انا مش بحبها بس دا انا بموت فيها انا بعتبرها حته من روحي ي مروان
مروان.... ههههه برغم ان القصه عجيبه واول مرة اسمع أن خال يقع في حب بنت اخته
زين بضيق.. اوووف منك ما انا قولت ليك انها مش بنت اختي إي هافضل اغنيها هي مراتي وروحي وبس
مروان.. ههههه ماشي ي العاشق الولهان
زين .. ها هتخلص وتقولي إي الحل ولا اقوم وامشي
مروان ...اسمع ي سيدي انت هتمثل انك فاقدت الذاكرة
زين .. إزاي
مروان .. إزاي دي سبها عليا بس اهم حاجه لازم تخلي نبضك تحبك كحبيب مش كخال في الفترة الجايه
باك لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم أماني المغربي
أما عن رهف فهو قد استمع لحديث والدته مع سميرة وقد عجبته لعبتهم فهم من دون أن يدروا سيساعدوه كثيرا
زين ... في حاجه ي رهف
رهف..... لا بس حبيت اتكلم مع نبض شويه نظرت لها بكرة.... وأطمنها إنك بعد ما نتجوز عمر مُعملتك ما هتتغير معاها
مسكت ايدة.. تعرف ي حبيبي نبض دايما كانت بتغير مني عشان هخدك منها برغم اننا كتير حاولنا نفهمها إني بجوازي منك عمر مامكنتها هتتغير عندك بس نقول إي طفله
قلبت نبض عيونها بملل فتلك الكاذبه تختلق الأكاذيب فا زين لم يكن يطيقها يوما بل هي من كانت دائما تترجاه أن يعطيها فرصه لكي تثبت حبها له ولكن الان هي تريد أن تنتف شعرها شعره شعره وتشوة ذالك الوجه الذي يشبه عروسه المولد بسبب كميه البودرة التي تضعها علي وجهها
زفرت بقوة لا تعرف لماذا اصبحت عدوانيه بذلك الشكل فجاءة وتشعر أنها تكرة تلك الرهف بشـ.ـدة
توجهت رهف لها وحـ.ـضـ.ـنتها... انا بأكد عليكي ي روحي أن جوازي من زين مش غير في علاقتكوا حاجه فبلاش تزعلي و تبكي
همست بكرة حتي لا يسمعها زيم ..... بل انا هخليه يمسحك من حياته مسح ذي ما مسحك من ذاكرته وتبقي مجرد نكرة في حياته
رفعت نبض إيدها وحـ.ـضـ.ـنتها وهمست لها ... النكرة دي هي إنتي مش أنا لأني دلوقتي انا مـ.ـر.اته وانتي حَيلا واحدة رخيصه جايه تمثلي عليه
ابتعدت رهف عنها مصدومه من حديثها لم تعتقد يوما إنها بتلك الشخصيه القويه برغم صغر سنها
نظرت لها نبض بتحدي فأن ظنتها ضعيفه فهي اخطأت ولم تعرف بعد من هيا نبض الحلاواني تربيه زين القناوي زوجها
نظرت له بحب وبداء قلبها ينبض بسرعه فهي لأول مرة تعترف بذالك الزواج أو تعترف به زوج هي دائما كانت تتمني أن تتزوج رجلا مثل خالها الذي أصبح بين ليله وضحاها زوجها لذالك قررت أن تفعل المستحيل لكي يستعيد ذاكرته هي لن تستسيطع أن تخبرة الحقيقه حتي لا تحصل له مضاعافات عند اكتشاف كذب والدته واخته وتسوء حالته لا تريدة أن يتأذي خاصه انه مازال يتعافى
اقتربت نبض من زين وتعلقت في يدة السليمه وابتسمت بخبث..... من الناحيه دي ما تقلقيش ي رهوف لأني عارفه مكانتي كويس عند زين حتي لو كان هو فاقد ذاكرته ومش فاكرني بس انا هفضل حبيبته وحته من قلبه صح ي زين
تعمدت ألا تنطق بكلمه خال حتي تغيظ رهف أكثر و تخبرها بأنها لن تتركه لها مهما حصل
إالتقت أعينهم و قلبه بداء ينبض بشـ.ـدة يريد أن يأخذها داخل أحضانها ويأكد لها علي كل حرف نطقت به وأنها ليست فقد قطعه من قلبه بل قطعه من روحه ايضا
زين بدون وعي... صح ي روح زين
نبض قلبها سريعا جراء كلمـ.ـا.ته واخذت تتطلع لعينه الرماديه هي كانت تعلم إن زين وسيم ولكن لم تعلم انه وسيم لتلك الدرجه ام هو تأثير الحب
رهف بعصبيه... ززززين
(( إلي حابب ي حلوين يدخل الجروب بتاعي هسيب اللينك في صفحتي اتمني من الكل يعمل متبعه لصفحتي ويدخل الجروب عشان الروايه مش تضيع منه😘
اغمض عينه بضيق فتلك المزعجه كل مرة تخرب عليه لحظاته القليله مع نبضه
زين ببرود.. عاوزة إي ي رهف تاني مش انتي قولتي الكلمتين إلي عاوزاهم لنبض اتفضلي بقا اطلعي برا خليني اعرف اتكلم مع بنت اختي شويه
نظرت له بغضب هو ونبض وخرجت
ابتسم زين... هو انا كان فين عقلي وقت ما خطبتها
ضحكت نبض... كان واخد أجازة ومسافر ههههه
أماني المغربي
زين بمكر.. تعالي ي نبض عاوز اسألك عن حاجه
نبض من غير قصد.. حاضر ي خالو
زين بنرفزة .... اوووف مش كنا خلصنا من كلمه خالو دي
نظرت له بصدمه أماني المغربي
زين بتـ.ـو.تر... احم قصدي إن كلكوا عمالين تقولوا خالو خالو مع إني اصغر منكوا ولسا شاب انتو عاوزين تكبروني بدري
ضحكت نبض.. ههه تعرف ي خا احم قصدي ي زين أن دي بدايه مبشره لحالتك وذاكرتك قربت ترجع لأنك دايما ما كنتش تحب أنديلك خالو
زين بحب... وانتي كنتي بتسمعي الكلام
نبض.. تؤ تؤ كنت بحب اشوفك متعصب لان شكلك وقتها بيكون قمر
لمس خدها برفق مما جعلها تغمض عينيها وتبلع ريقها .... ودلوقتي شيفاني اي
فتحت عيونها وظلت ترمش تحاول استيعاب سؤاله
مسح علي شعرها. قصدي ي حبيبه قلبي لما بكون رايق بتشوفيني وحش مثلا
هزت رأسها بالنفي
اقترب منها وهمس بعشق.. اومال بتشوفيني إزاي
بلعت ريقها وكادت ان ترد عليه لولا دخول سميرة
سميره بغضب... انتو بتعملوا اي
نهضت نبض بسرعه لا تصدق إنها كانت بكل هذا القرب منه وضعت يدها علي قلبها الذي كان ينبض بسرعه كبيرة
وقف ببرود.. بنعمل اي يعني بنتكلم
سميرو بسخريه والي بيتكلموا بيكون قريبين بالشكل دا
زين ببرود.. انتي قصدك إي بكلامك دا اومال لو ما كنتش خالها كنتي هتقولي اي
انهي كلامه وهو ينظرلها بتحدي أن تعترض علي كلامه
لعنت سميرة في سرها وحاولت تغيير الموضوع... ممكن افهم انت عملت اي مع رهف خلاها تروح وهي زعلانه بالشكل دا
هز كتفه ببرود.... ولا حاجه
سميره... يعني هيا مـ.ـجـ.ـنو.نه مثلا هتزعل لوحدها
وتروح من الباب للطق
زين بغضب... سميرة انا مش عيل صغير عشان تكلميني بالشكل دا انا قولت اني مكلمتهاش احمدي ربنا اصلا اني إتقبلت العلاقه دي وانا مش فاكر اي حاجه عشانك وعشان بيتك مش يتخرب بعد السنين دي كلها
عن إذنك خرج من الغرفه ولكنه توقف فجاءة
زين لسميرة.... اه قبل ما انسي هاتي عنوان بيت رهف عشان احدد معاد كتب الكتاب مع باباها وبالمرة اعتذرلها برغم اني معملتش حاجه بس أمري لله المهم مش تزعلي
سميرة بفرحه. . بجد ي زين
نظر إلي نبض التي كانت تتطالعه بصدمه
زين ... ايوة بجد هاتي عنوان بقا حماكي عشان احدد معاد الفرح
سميرة بتـ.ـو.تر فحماها لا يعرف شئ من مخططتهم.. احم مش دلوقتي ي زين انت لسا تعبان انا هدي ليهم خبر واخليهم يجوا ليك
زين.. بس الأصول ما بتقولش كدا ي بنت امي وابويا هتجيبي ولا اغير رأي ومش اتجوز واقعد ليكوا من غير جواز ها انتو حرين بقا
ابتسمت سميرة غصب لمزحته... وعلي إي العنوان......
ابتسم بخبث. عنـ.ـد.ما رأي تـ.ـو.ترها فا حماها رجل صارم ولن يعجبه الأمر اذا عرف بتلك التمثليه .... شكرا عن إذنكوا
نظر إلي نبض وابتسم بحب وهو يعزم بداخله انهاء تلك المسراحيه التي بداء فيها
جريت نبض عليه فهي لن تسمح له بأن بتزوج غيرها... زين استني انا عاوزة اقولك علي حاجه
↚
نظر إلي نبض وابتسم بحب وهو يعزم بداخله انهاء تلك المسراحيه التي بداء فيها
جريت نبض عليه فهي لن تسمح له بأن يتزوج غيرها... زين استني انا عاوزة اقولك علي حاجه
مسكتها سميرة ... بعدين ي روحي بعدين خلي خالك ي روح ويجي بسرعه قبل ما الدنيا تليل عليه
حاولت نبض تحرر نفسها... لا انا هقوله دلوقتي
سميره بغضب. نبض اسمعي الكلام وإلا
زين بغضب. سميررررة سبيها
بصت له بغضب أماني المغربي
زين . سميرة انا قولت ليكي سبيها
سبتها بضيق
جريت نبض عليه وحـ.ـضـ.ـنته وعيطت
بادلها الحـ.ـضـ.ـن ولمس علي شعرها بحنان... اششش اهدي وبطلي عـ.ـيا.ط انتي عارفه اني مش بحب اشوف دمـ.ـو.عك
بعدت عنه وظلت تنظر له كأنها تراه لأول مرة هناك شئ بداخلها يخبرها بأن زين لم يفقد الذاكرة وأنه فقط يمثل عليهم تتذكر ذالك اليوم عنـ.ـد.ما كانت تضحك مع محمد ابن سميرة
وكان يبدوا عليه الغضب الشـ.ـديد وعنـ.ـد.ما سألته عن سبب غضبه تجاهلها وغادر
زين.بحب .. عاوزة تقولي ليا إي ي نبضي
بعدت نظرها عنه وقلبها فضل يدق
نبض . ها مافيش تروح وترجع بسلامه عن إذنكوا
اتنهد بضيق و غادر
بعد ما اتاكدت سميرة أنه غادر
سميرة.. نبضضضضض
نبض.. نعم ي خالتو
سميره بكرة.. انا مش خالتك ولا نسيتي أن امك كانت واحدة في الشارع واحنا ربناها
الام بغضب .. سميررة
سميرة بضيق... اي هيا الحقيقه بتزعل اقوي كدا أنا اصلا مش عارفه امها إزاي سيباها عندنا لحد دلوقتي
الام .. سميرة قولت ليكي اخرسي
ابتسمت لنبض.. تعالي ي نبض ي حبيبتي
ارتمت نبض في حـ.ـضـ.ـنها وعيطت
ضـ.ـر.بت سميرة كف بكف.. والله العظيم انا متأكدة ان البت دي عامله ليكوا سحر عشان كلكوا تحبوها كدا
نبض بحزن..هو انتي لي بتكرهيني كدا أنا عملت ليكي اي
سميرة بكرة... انتي وامك عملتوا كتير ابويا جابها علي البيت هنا وحبها اكتر مني وزين حبك اكتر من عيالي دا لو كان طايل يجبلك حته من السما كان جاب طول عمري بشوف بابا بيحب ساميه اكتر مني اقول معلش ي بت دي اختك وهو اكيد مش قصده بس اكتشف بعد السنين دي كلها انه كان بيفضل بنت عشقته علي بنته
مسكت ايدها بغل..عشان كدا أنا لازم اخرق قلب امك عليكي ذي ما هيا حرقت قلبي واخدت مني حبيب عمري طلعت ذي امها خطافه رجاله
رفعت امها وضـ.ـر.بتها قلم
سميرة.. اه انتي بتضـ.ـر.بيني ي امي
الام .. اضـ.ـر.بك واكسر راسك كلام عشان تفوقي انا ازاي ما شفتش كميه الغل والكرة إلي في قلبك ومش دا كله وبس دا انتي كمان خلتيني اشارك في جريمه عشان نكسر قلب اخوكي بس انا إلي غلطت من الاول عشان مشيت ورا كلامك امشي اطلعي من بيتي انتي ولا بنتي ولا اعرفك لحد ما تعقلي
في وسط خناقهم سمعوا صوت صريخ زين الكل طلع يجري ذي المـ.ـجـ.ـنو.ن صلو علي النبي
اماني المغربي
بعد ما زين عند بوابه العمارة بص في كل اتجاه عشان يشوف حد شايفه ولا لا
بعد ما اتاكد أن ما في حد شايفه حط علي راسه مكركرون وابتسم بخبث وبهدل هدومه ورن علي صديقه عشان يجهز ويدخل العمارة أول ما يشوف اهله اتجمعوا حوليه
زين بتمثيل... ااااااااااااه
نزلوا جري أول ما شافوا زين غرقان في دمه وفاقد الوعي
الام بتعب. زين
نبض مسكتها... تيته
لعن زين نفسه لانه اناني فكر في نفسه فقط ونسي أن والدته مريـ.ـضه لن تتحمل أي صدمه قرر أن ينهض ويحكي لهم الحقيقه ولكن مروان كان اسرع منه واقترب يطمئن عليه
مروان..مـ.ـا.تقلقوش ي جماعه هو كويس الحمد. الله بس لازم ناخده المستشفي عشان نعمل له شويه تحاليل
تسريع الأحداث
زين بغضب في اوضه العمليات.... انت ي بنأدم هتخرجني امتي حابب اطمن علي امي
غمز له مروان... الست الوالده بردوا ولا ست الحسن والجمال
زين بغضب... مروااان
ضحك مروان.. خلاص ي سيدي كمان عشر دقايق عشان محدش يشك في حاجه
بعد فترة
زين بتمثيل ... اه انا فين
الام بلهفه.. زين حبيببي انت صحيت
اعتدل زين بتمثيل. ماما إنتي قومتي من سريرك لي انتي لسا تعبانه
الام..... انا كويسه ي حبيبي بس انت انت كويس
زين بحزن... وهبقا كويس إزاي وانتي طلبتي مني اني أطلق روحي
الأم بصت علي سميرة ونبض ورجعت بصت لزين.... انت رجعت ليك الذاكرة
غمض عينه كأنه بيسترجع الذاكرة ( الواد دا خبيث😂 وممثل كبير صلو علي النبي واستغفروا )
ابتسم زين بسخريه... اه شفتوا للأسف رجعت ليا ذاكرتي عشان أبوظ ليكوا خططكوا وما ا تجوز ست رهف
الأم...زين
زين بتمثيل الحزن... عاوزة تقولي إي ي ماما عاوزة تقولي إي تاني للدرجه دي انا رخيص عندكوا عشان كلكوا تكذبوا عليا كذبه بالشكل دا
بص لنبض إلي كانت بتتطلع عليه بحزن وخوف..... اكيد دي كانت فكرتك عشان تخلصي مني وتقدري تتطلقي مني٣ بسهوله
نبض بدمـ.ـو.ع..... لا والله أنا
زين .. اششش مش عاوز اسمع صوتك ابعد نظره عنها وظل يلعن حاله لانه سبب في بكائها ولكن يجب أن يفعل ذالك لكي تكتمل خططته
بص لامه.... انا هنفذ ليكوا إلي انتوا عاوزينه وهتجوز بس مش هتجوز رهف هتجوز واحدة زميلتي وهطلق نبض يارب تكونوا ارتحتوا
مسحت دمـ.ـو.عها خرجت سريعا من الاوضه
زفر بقوة فهو يكرة أن يراها حزينه ولكن ما باليد حيله يجب أن يفعل ذالك حتي تعترف بأنها تحبه
الأم.... زين انت مش مضطر تعمل كدا انت
زين.. معلش ي امي انا تعبان وعاوز ارتاح شويه لو سمحتوا
تسريع الأحداث في الببت بليل
بعد ما زين اتأكد أن امه نامت
ابتسم بخبث ووقف عند الباب وفضل يصـ.ـر.خ بوجع حتي تستمع له نبض فهو لم يراها منذ أمس وقد اشتاق لها كثيرا وهو يعلم أن والدته عنـ.ـد.ما تاخذ دوائها تغط في نوم عميق
زين.. اااااه ااااه صلو علي رسول الله واستغفروا
نبض بخضه... زين جريت بسرعه علي أوضه زين وهو أول ما سمع صوت خطواتها جري بسرعه علي السرير
زين بتمثيل.. اااه
نبض بخوف.. زين مالك حاسس بأي اتصل بدكتور
زين.. لا لا ما في داعي شويه تعب بسيط هيروحوا لحالهم دلوقتي اسف اني قلقت نومك ممكن تروحي ترتاحي دلوقتي
هزت راسها بالنفي... انا مش هسيبك لوحدك وانت بالحاله دي
زين بخبث. طب ممكن تساعديني اقوم
نبض.. حاضر
اول ما قربت منه عشان تساعدة دفن رأسه في رقبتها وظل يتنفس عطرها
أما هيا فكانت متـ.ـو.ترة وقلبها بينبض جـ.ـا.مد
نبض بتـ.ـو.تر وتحدثت دون ان تنظر له.... عاوزني في حاجه تانيه
زين بحب... عاوزك انتي
رفعت عينها له بسرعه بصدمه
شـ.ـد إيدها ووقعها في حـ.ـضـ.ـنه رجع شعرها خلف أُذنيها.... حشـ.ـتـ.ـيني و
بداءت تتنفس بسرعه وقلبها يكاد أن يخرج من محله
حاوط خدها واقترب منها مقبل خدها الاخر.... وحشني كل حاجه فيكي
غمضت عينها وبلعت ريقها ابتسم بحب عنـ.ـد.ما رأي تأثيره عليها
همس زين.. نبض
فتحت عينيها ببطئ... اممم
زين بعشق ... تتجوزيني
ابتعدت نبض بسرعه وظلت ترمش اكثر من مرة تحاول أن تستوعب ماذا كانت تفعل منذ قليل
مسك زين إيدها قبل ما تخرج من الاوضه
وقف خلفها وحاوط خصرها ودفن راسه في عنقها..... تتحوزيني ي نبضي
اغمضت عينيها وظلت تتنفس سريعا.... زين
لفها له بسرعه وحاوط وجهها.. عيونه
سرحت في عينه الرماديه اقترب منها حتي كادت أن تنعدم المسافه بينهم ثم همس .... تتحوزيني ي نبضه قلبي
هزت رأسها بدون وعي بالموافقه
فضحك بسعادة واقترب منها وقبلها
لترفع يدها وتضـ.ـر.به كف
لينظر لها بصدمه وهي تنظر ليدها التي ضـ.ـر.بته بها بصدمه اكبر
وجريت علي اوضتها
عنـ.ـد.ما جريت من امامه ابتسم ثم وضع يده علي خده... هه ضـ.ـر.ب الحبيب ذي اكل الزبيب ثم لمس شفايفه واتنهد.... اخيرا بعد طول الانتظار امنيتي هتتحقق وهتبقا ليا بعد دا كله ليا لوحدي ههههه
يسسسس يسسس
(اهبل زين دا قوي يارب واحد اهبل ذيه😂🙂 )
أما نبض بعد ما اغلقت بابا غرفتها ظلت خلفه تحاول أن تظبط تنفسها لمست شفايفها... اي إلي انا عملته دا
ابتسمت بخجل .. دا طلع قليل ادب
وضعت يدها علي قلبها.. انت عمال تدق كدا لي اهدا
رمت نفسها علي السرير.. معقول بحبه هههه معقول بحب خالي
ضـ.ـر.بت رأسها بإيدها.. هو مش خالك ي هبله هو جوزك هههه
اغمضت عينها ونامت سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم
في صباح اليوم التالي
علي طاوله الأفطار
بعت زين لنبض بوسه طايره فاتكسفت وحطت وشها في الأرض
بص زين علي والدته إلي هيا كانت مشغوله في أكلها
وابتسم بمكر وبسرعه مسك إيد نبض من تحت الطاوله فشهقت نبض ودق قلبها بسرعه
الأم.. مالك ي نبض
نبض بتـ.ـو.تر.. ها ما فيش ي تيته بس شرقت
الأم....طب كُلي براحه ي نبض محدش بيجري وراكي
بلعت ريقها.. حاضر حاضر ي تيته
بصت علي زين بغضب فابتسم لها بالمقابل
حاولت أن تنزع يدها من يده ولكنها لم تستطع
زين بخبث... مالك ي نبض مش بتاكلي لي
نظرت له بضيق فامنع نفسه من الضحك علي منظرها
الأم...مالك ي نبض مش بتاكلي لي
نبض.. باكل ي تيته اهو
الأم... لا انا مش شيفاكي بتاكلي
نظرت لزين بضيق حتي يترك يدها حتي تستطيع الاكل ولكنه لم يستمع لها وظل يأكل بتلذذ
الأم.. نبض هتسمعي الكلام وهتاكلي ولا اجي أكلك
نبض.. حاضر ي تيته هاكل حاضر
نظرت له برجاء فابتسم وترك يدها فتنهدت براحه وبداءت تأكل و لكنها قامت مفزوعه عنـ.ـد.ما لمس زين جسدها
الأم بخضه.. مالك ي نبض
نبض بغضب من تصرفات زين المراهقه... مافيش ي تيته بس شكل في برغوت رزل قرصني
الأم.. طب روحي ي حبيبتي غيري هدومك وتعالي كملي فطار
زين بخبث... البسي بالمرة هدوم خروج عشان هتيجي معانا عشان تخطبوا ليا
نظرت له بصدمه وغضب ثم تركته واغلقت الباب بعنف
فضحك زين بأعلي صوت
امه مسكته من ودانه.... ممكن اعرف انت كنت بتعمل في البت إي
شعر بالحرج لان والدته لاحظت ما كان يفعل.. احم انا انا ما جتش جنبها اصلا
ضغطت علي ودنه.. ي ولا اومال لو ماكنتش شفتك بعيني
اتنهد زين بحب ومسك إيدها وباسها.... انا إمبـ.ـارح عرضت عليها الجواز ورضيت اتمني ما تكونيش معارضه ولا زعلانه
حـ.ـضـ.ـنته... ولا معارضه ولا زعلانه اهم حاجه سعادتك وفرحتك وبعدين انا مش هلاقي افضل من نبض ليك وافضل ليها منك
حـ.ـضـ.ـنها زين انا بحبك قوي ي ماما
الأم.. وانا ي قلب ماما بس إي حكايه هتخطب دي
ضحك زين .. بعكسها ي حجه بعكسها هههه تسمحي ليا بقا اقوم اصلحها
الأم... قوم ي روح قلبي ربنا يسعد قلبك ويسعد كل الناس ويحقق كل امنياتهم اللهم اغفر لي ولوالدي ولجميع المسلمين والمسلمـ.ـا.ت الاحياء منهم والاموات
الأم.. افتحي ي نبض انا عاوزاكي
نبض بحزن.. حاضر ي تيته
الأم غمزت لزين ومشيت
اول ما فتحت لقت زين زقها وقفل الباب
نبض بخوف .. انت بتعمل اي
زين. بعمل إي جاي اصالح مراتي
عقدت يدها امام صدرها وقالت بغيرة . اجري روح شوف انت كنت هتخطب مين
لفها له وحاوط خصرها.. كنت هخطبك انت ي جميل
نبض بمروغه ... بس انا مش موافقه
سابها زين .. براحتك أروح اتجوز بقا البت رهف إلي بتموت فيا
مسكته من ياقه قميصه وقالت بغيرة. فكر كدا تعملها وانا الي هموتك بإيدي
ضحك ورجع حاوط وسطها....ما كنتش اعرف اني عاشق واحدة شرسه كدا
حاوطت عنقه.... لا دا انا مفتريه كمان خاصه لو حد جه قرب علي حاجه ملكي
حاوط وجهها.. انا ملكك وكلي ليكي انتي وبس بس انتي ارضي عليا
حطت رأسها علي صدرة وحـ.ـضـ.ـنته.... انا بحبك ي زين
ابعدها زين عنه وضحك وشالها وفضل يلف بيها وهو بيضحك وانا بموت فيكي ي قلب زين
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇