رواية بنت الرعد رعد واسيل كاملة جميع الفصول

رواية بنت الرعد هي رواية رومانسية تقع احداثها بين رعد واسيل والرواية من تأليف رحمة سامي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية بنت الرعد لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية بنت الرعد هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية بنت الرعد تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية بنت الرعد رعد واسيل كاملة جميع الفصول

رواية بنت الرعد من الفصل الاول للاخير بقلم رحمة سامي

(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير).... فوقت علي كلمة الماذؤن المشهورة وانا دموعي بتنزل مني بق*هر علي حالي دا. 
قرب بابا مني وقال: استحملي شوية يا اسيل هو يا حبيبتي شوية وقت بس اول ما الاقي اختك اوعدك هترجعي لحياتك الطبيعية بس انتي اصبري. 
اسيل: وانا اقدر اعمل حاجه غير اني استحمل يا بابا بس ياريت متتاخرش لان الوضع دا مش هفضل فيه كتير. 
بابا: حاضر والله انا هقلب الدنيا كلها علي اختك وان شاء الله الاقيها قريب بس اوعي رعد يحس بحاجه. 
اسيل بوج*ع: وهو فين رعد دا يا بابا انا لحد دلوقتي معرفش شكله اي... اكيد راجل عجوز.... دا مهنش عليه يحضر فرحه حته. 
بابا: مش مهم كل دا المهم ان الجوازة تتم ومحدش يعرف أن الشركة هتعلن افلاسها. 
اسيل: انا اهم حاجه عندي اطمن علي اختي.... او ساعتها هنسي كل حاجه وهمشي. 
وقبل ما بابا يرد قرب العاصي (جد رعد): معلش يا عروسة رعد عنده شغل كتير.... بس انا هوصلك لحد فيلتك..... يلا بينا يا عروسة. 
اسيل بتريق*ة: اكيد طقم سنانه وقع عشان كدا مقدرش يجي.... مش مشكلة هروحله بنفسي. 
&مشيت مع العاصي بيه وانا طول الطريق بفتكر ملك اختي التؤام لما جت تزورني عند ماما لان هي عايشه مع بابا بعد انفصالهم وكانت فرحانه اوي... 
اسيل: اي اللي مغيرك كدا يا ملك.... ووشك احمر كمان.... قوليلي اي سر السعادة دي. 
ملك: حبيته اوي يا اسيل.... انا مش مصدقة ان في حد بالجمال والحنيه دي.... بس في مشكلة انه كبير شوية. 
اسيل بتريق*ة: بتحبي راجل عجوز يا ملك..... دا ازاي قدر يوقعك دا.... يا عيني عليكي يا اختي. 
ملك: بس يا اسيل بلاش رخامه.... دا مفيش منه ومحدش يصدق سنه.... انا بجد عرفت معني الحياة علي ايده. 
اسيل بحب: يا حبيبتي ربنا يسعدك.... بس خليه يتقدم بقي.... احنا معندناش بنات تكلم شباب من وراءنا. 
ملك بحز*ن: ياريت ينفع يا اسيل انا بتمني.... بس الموضوع متعقد اوي.... بس ان شاء الله يتحل. 
اسيل: في اي يا ملك احكيلي يمكن اقدر اساعدك... اي الحكاية يا حبيبتي. 
&بس قبل ما تحكيلي دخلت ماما علينا وهي سكتت ومن يومها مشوفتهاش تاني لحد ما بابا قالي انها هر*بت يوم الفرح وكان لازم اخد مكانها او هتحصل مشاكل كتير اوي وسمعت اختي هتدمر غير الشركة اللي هتعلن افلاسها وبابا اللي هيتحب*س... 
فوقت علي صوت العاصي بيه: يلا يا عروسة احنا وصلنا اهو.... تقدري تدخلي تستني جوزك جوه. 
اسيل: بس حضرتك الفيلا دي كبيرة اوي..... هدخل ازاي وهقولهم اي وانا عروسة داخله لوحدي كدا. 
العاصي: هما عندهم خبر بوجودك يلا انزلي بلاش كلام كتير. 
دخل وانا متعصبة من الرا*جل دا واول ما دخلت كان في جنينه حلوة اوي دخلت الفيلا وكانت كبيرة اوي شوفت راجل شاب قاعد وحاطط رجل علي رجل. 
رعد: نورتي بيتك يا عروسة.... كنت فاكر ان عندك دم ومش هتيجي.... بس الظاهره ان مفيش كرام*ة خالص. 
اسيل: مش معقول اوع تكون انت العريس.... امال اي كبير في السن دا.... دا انت اصغر مني شخصياً. 
رعد باستغراب: انتي بتقولي اي..... عالي صوتك كدا مش سامع. 
اسيل: دا شكله واقع علي ودنه وهو صغير.... بقول لحضرتك ان كان لازم اجي هو دا الاتفاق ولا نسيت. 
رعد بخب*ث: انسي ازاي بس.... انتي واحده وافقتي تتجوزيني عشان خاطر الفلوس.... مش مشكلة يلا تعالي ورايا. 
اسيل: اجي وراءك فين انت هتعمل فيا اي...... بقولك اي اوع تفكر اني هسمحلك تيجي عليا او تقولي انتي خدامة هنا او الشغل دا.... لا فوق يا بابا انا غير اي حد عرفته. 
رعد باستمتاع: لا حلو اوي.... شكلنا هنتسلي اوي.... طب تعالي ورايا يا ملك مش هكرر كلامي تاني. 
اسيل: ملك..... حاضر حاضر جاية وراءك.. 
&وصلنا الاوضة وكانت حلوة اوي بس استغربت ان كلها اسود في اسود كانت تخوف بس حلوة. 
رعد: هتفضلي واقفه مكانك كتير..... تعالي هنا. 
اسيل باستغراب: اجي هنا فين مش فاهمه. 
رعد: دي الاوضة بتاعت اللي وراه الباب دا عشان تدخليها لازم تدخلي من اوضتي... واياك حد يعرف انك بتنامي في اوضة تانية فاهمه. 
اسيل بفرحة: بس كدا حاضر من عيني.... دا انت طلعت عسل اوي اهو. 
فجاه سمعت صوت طفل دخل الاوضة بفرحة: بابا وحشتني اوي ليه اتاخرت كدا. 
اسيل بصدم*ة: بابا... انت مخلف.... 
رعد بغض*ب: اظن دي حاجه متخصكيش.... يلا روحي علي اوضتك ومتخلنيش اشوف وشك احسن ليكي. 
اسيل: ازاي يعني متخصنيش..... انت جوزي ومن حقي اعرف كل حاجه عنك.... يطلع مين دا وازاي محدش قالي انك مخلف. 
رعد بخب*ث: ايوة ابني ودا بقي امر واقع لازم تقبلي بيه.... يلا بقي علي اوضتك. 
زياد: بابي هي مين دي.... دي حلوة اوي ينفع نكون اصحاب والعب معاها. 
رعد: بكره يا زياد مش وقته.... دي هتبقي مامي الصغيرة اتفقنا يا حبيبي. 
زياد بفرحة: اتفقنا يا بابي. 
اسيل مقدرتش تستحمل وجريت علي الاوضة وساعتها رعد ضحك وبص لزياد: شاطر يا زياد.... اوع اسيل تعرف انك مش ابني.... مش انت بتحبني يبقي تسمع الكلام. 
زياد: حاضر يا بابي بس ليه مش عايز تقولها الحقيقه. 
رعد: وبعدين معاك بقي.... دا كلام كبـ.ـار يا حبيبي.... مينفعش ندخل فيه. 
داده سعاد: وبعدين معاك يا زياد بقي.... قولتلك مية مره مينفعش تيجي هنا...  انا اسفه يا مستر رعد. 
رعد بحب: في اي يا سعاد مالك.... انتي عارفه اني مش بزعل من زياد.... بس عايز اطلب منك طلب.... قدام مراتي زياد يبقي ابني مش ابن اختك ممكن. 
داده سعاد باستغراب: ليه كدا يا ابني.... دي عروسة جديده ليه توجع قلبها كدا. 
رعد: معلش يا سعاد سبيني علي راحتي.... ولكل حاجه وقتها.... واعملي حسابك زياد هيفضل هنا فترة وانتي معه. 
داده سعاد: اللي انت عايزوا يا ابني انا تحت امرك.... يلا يا زياد عشان تنام. 
زياد: بس انا عايز انام جانب بابي رعد بليز. 
داده سعاد: وبعدين معاك يا زياد اسمع الكلام بقي. 
&سمع زياد الكلام وخرج مع داده سعاد ورعد بقي باصص في المرايا وشايف اسيل وهي رايحه جاية في الاوضة... لان المرايا منها تقدر تشوف اللي في الاوضة لكن اللي في الاوضة ميعرفش يشوف ويفتكرها مرايا عادية... وكمان الاوضة عازلة للصوت.... بقي يبصلها وهو مستغربها وميعرفش ليه حاسس انه مشـ.ـدود ليها من اول ما عينيه شافتها... لانه طول فترة الخطوبة عمره ما قابلها. 
اسيل في الاوضة: بقي طلع مخلف.... اكيد عشان كدا ملك هرب*ت منه.... وبعدين انا هتصرف معه ازاي.... لازم الاول اوصل لملك وبعد كدا يحلها ربنا.... بس برضو لازم اخليه يطـ.ـلقني انا مستحيل اقبل ان اختي تعيش مع واحد زي دا. 
دخلت اسيل غيرت هدومها ونامت من التعب وبعدها رعد ابتسم وراح نام هو كمان صحي الصبح علي صوت صريخ اسيل جري علي الاوضة واتصـ.ـد.م وهو شايفها واقفه علي السرير. 
رعد: اي في اي بتصرخي كدا ليه.... واي موقفك علي السرير كدا.... اي اللي حصل انطقي. 
اسيل بخو*ف: في صرصار يا رعد..... انا بخاف منهم اوي.... اتصرف والنبي يا رعد. 
رعد بتريقة: انتي اكيد بتهزاري.... خايفه من حته صرصار.... انزلي وبطلي دلع مفيش حاجه. 
اسيل بعصبي*ة: انت اي مش بتخاف من حاجه خالص.... بقولك صرصار وعنده شنبات طويلة ومش بعيد يكون بيعرف يطير.... لا لا انا مش هنزل.
رعد قرب منها وشـ.ـدها: انزلي بقي انا مش فايق للعب العيال دا. 
&اسيل وقعت في حـ.ـضـ.ـن رعد والاتنين وقعوا علي السرير واسيل علي رعد وشعرها كله واقع عليه رفعه هو براحه رفعت اسيل عينيها واتلاقيت مع عيون رعد وفضلوا الاتنين سرحانين مع بعض وقبل ما رعد يقرب منها ويبو*سها دخل زياد. 
زياد: انتوا بتعملوا اي بقي.... كنت بتبو*سها منت بتبو*سها. 
بعد رعد بسرعه عن اسيل: زياد اي اللي بتقوله دا عيب كدا يا حبيبي. 
زياد: عيب ليه مش هي دلوقتي مراتك.... عادي يعني لو عملت كدا يا بابي. 
اسيل: زياد مينفعش كدا بابي كان بس بيحكلي قطرة يا حبيبي. 
زياد بخب*ث: وهو في فكرة بتتاخد في البؤق يا مامي.... خلاص بقي هعتبر نفسي مشوفتش حاجه... داده قالتلي اقولكم ان الفطار جاهز. 
رعد: طب يلا يا زياد وانتي غيري هدومك وتعالي ورايا. 
اسيل بغض*ب: هو فاكر نفسه مين دا عشان يديني اؤامر... استاذ ديناصور دا. 
رعد برفعة حاجب: انتي بتقولي اي.... عيدي كلامك تاني كدا مسمعتش. 
اسيل بابتسامه: مقولتش بقول حاضر جاية وراءك علي طول. 
رعد: بحسب يلا متتاخريش عشان الفطار بمعاد.
اول ما رعد نزل:اووف عليك دا انت ديناصور فعلا.... هقوم البس احسن يجي ياكولني.
&نزل رعد ودخل المكتب يرد علي التلفون... 
رعد: اي يا مراد نازل رن من الصبح ليه. 
مراد: عندي ليك خبر معرفش حلو ولا وحش بس اخوك طلع هنا. 
رعد: هو رجع امتا... وليه مجاش يقابلني لحد دلوقتي. 
مراد: انت عارف اللي فيها يا رعد.... وعارف جدك قد اي بيكر*ه بسبب ان ابوك اتجوز امه في السر وهي مش قد المقام. 
رعد بغض*ب: نفسي جدي يبطل تفكيره دا... عمتا حاول يا مراد تجبلي رقمه. 
مراد: حاضر يا باشا ومتقلقش علي الشغل انا هشيله اليومين دوال. 
رعد: ماشي يا صحبي يلا سلام. 
&قفل رعد وخرج بره اتصـ.ـد.م اول ما شاف اسيل بتضـ.ـر.ب بالقلم واول ما شاف اللي عملت كدا اتصـ.ـد.م......... 
ياتري مين اللي ضـ.ـر.بت اسيل وليه..... واي حكاية اخو رعد.... واي سبب هروب ملك.... تتوقعوا اي اللي جاي... 🤔🤔🤔
رعد بغض*ب: انتي اللي عملتيه دا يا مايا.... انتي فاكرة نفسك مين.... ازاي تسمحي لنفسك تمدي ايدك علي مراتي. 
مايا وهي بتضحك: مين دي اللي مراتك يا رعد انت هتضحك عليا ولا اي.... انا عارفه اللي فيها.... اجري يا بت هاتلي كوباية مياه يلا.... انتي هنا خدامه وبس. 
اسيل كانت منهارة وقبل ما تتحرك رعد مسك ايديها: مايا اعتذري حالا لملك.... هي هنا مش خدامه.... هي صاحبة البيت اللي انتي واقفه فيه دا.... ولو مش هتحترمي صحبته يبقي تتفضلي من غير مطرود. 
مايا بغض*ب: انت بتطردني عشان البتاعة دي يا رعد... هو دا حبك ليا.... اي يا رعد نسيت مين هي مايا.... نسيت حبنا وايامنا سوي. 
رعد بتريقة: والله كل واحد فينا عارف مين اللي نسي كويس.... وملهوش لازمه الكلام دا اتفضلي اعتذري لمراتي فوراً. 
مايا بحق*د: حاضر يا رعد عشان خاطرك بس.... انا اسفه يا مدام ملك.... بس انا ضيفة كان المفروض تخليني ادخل مش تقفيلي علي الباب كدا. 
اسيل بغض*ب: انتي مرضتيش تقولي انتي مين.... وهي مش زريبة عشان اي حد يدخل ويخرج كدا. 
رعد: حصل خير.... روحي يا ملك حضري الفطار مع داده عشان خاطر زياد.... وانتي يا مايا تعالي ورايا المكتب. 
مشيت اسيل علي المطبخ ومايا دخلت وراه رعد وهو قال: خير يا مايا.... اي اللي جابك هنا ورجعتي امتا من امريكا. 
مايا: رجعت عشانك يا رعد.... انت وحـ.ـشـ.ـتني اوي.... انا دلوقتي ناجحه وبقيت حاسه اني استاهلك.... وانت عارف مين كان سبب سفري... بس دلوقتي خلاص اظن اني استاهل اكون مراتك. 
رعد بتريقه: وميت قالك اني هقبل تكوني مراتي.... اللي تتخلي عني عشان الفلوس وسفرية كويسه.... مقبلش بيها في حياتي.... اتفضلي ارجعي مكان ما جيتي يا مايا. 
مايا: بس انا عملت كل دا عشانك يا رعد.... هتتخلي عني دلوقتي.... اوع تقول انك بتعمل كدا عشان البت دي. 
رعد بغض*ب: مايا التزامي حدود قولتلك دي دلوقتي مراتي.... لو مس هتحترميها هتشوفي مني تصرف مش هيعجبك ويلا اتفضلي لاني مش حابب وجودك هنا. 
مايا بخب*ث: حاضر يا رعد انا همشي.... بس صدقني هتشوفني كتير اوي.... وانت اللي هتطلب بنفسك اني ارجع لحياتك.... وساعتها هوافق عشان بحبك. 
دخلت اسيل: الفطار جاهز يا رعد وزياد مش عايز ياكل من غيرك. 
رعد: شرفتي يا انسة مايا... ابقي خدي الباب وراكي لان محدش فاضي يقفله.... يلا بينا يا ملك. 
&خرجت مايا ومشيت وهي الغض*ب مسيطر عليها لابعد الحدود... في مكان تاني شقة بسيطة جدا.... كانت ملك بتبص من شباك الصالة.... دخل واحد وحـ.ـضـ.ـن*ها من ضهرها. 
ملك: خضتني يا برق.... قولتلك كذا مره تعمل صوت وانت داخل.... لازم توقع قلبي في كل مره كدا. 
برق: حقك عليا يا حبيبتي.... بس قولتلك مليون مره متخفيش طول ما انا معاكي. 
ملك: انا فعلا خايفه اوي.... بس مش علي نفسي انا خايفه علي اسيل.... مكنش ينفع تدخل اللعبة دي.... اسيل مش قد رعد خالص. 
برق: متقلقيش عليها يا ملك انا عيني دايما هتكون عليها... بس مكنتش هقدر اسيبك تتجوزي حد غيري. 
ملك: عشان كدا هـ.ـر.بت.... انا عندي امو*ت ولا اني اتكتب علي اسم غيرك يا برق.... بس اسيل غلبانه وملهاش ذنب في كل دا. 
برق: هي فترة صغيرة يا ملك وكل حاجه هترجع لمكانها الصح.... اضحكي بقي خلي الدنيا تنور من تاني. 
ملك: انا واثقه فيك وعشان كدا هطمن.... بس لو حسيت بخطر علي اسيل.... انا هتخلي عن كل حاجه عشان خاطر هي تبقي كويسه. 
برق: ان شاء الله مش هيحصل حاجه.... يلا بقي خلينا نفطر سوي.... وحشني الاكل من ايدك. 
&عند رعد خلص فطار وزياد راح المدرسة واسيل كانت قاعده مخـ.ـنـ.ـوقة.... وقبل ما رعد يخرج قرب منها وهي بتقلب في التلفزيون. 
رعد: كمان شوية في ناس هتيجي وجايبة ليكي شوية حاجات.... عايزاك تبقي جاهزة بليل عشان هنروح حلفة سوي. 
اسيل: بس انا مش حابه اخرج... تقدر تروح لوحدك.... او خد البلياتشوا اللي جت الصبح دي. 
رعد وهو بيضحك: بلياتشوا..... يخرب عقلك.... دي واخده جايزة ملكة جمال قبل كدا.... انتي شكلك معندكيش زؤق خالص.... او يمكن غيرانه. 
اسيل: ملكة جمال علي اي دي كلها صناعي.... وبعدين اغير علي مين ان شاء الله... هو انت في حد يقبل يبص في وشك اصلا. 
رعد بغض*ب: انتي قصدك اي.... هو انتي شتيفاني وحش ولا اي. 
اسيل ببرود: للاسف انا مش شايفك اصلا يا استاذ رعد.... وقولتلك مش هاجي حفالات... متتعبش نفسك معايا. 
رعد قرب ومسك ايدها جـ.ـا.مد: انا مش بحب اقرر كلامي كتير انتي فاهمه.... هعدي عليكي بليل تكوني جهزتي مفهوم. 
اسيل بو*جع: مفهوم بس سيب ايدي.... هتتكسر في ايدك. 
&رعد سابها ومشي وهي بقيت بتستحلف ليه وبعدها الناس وصلت وبداءت تجهز وهو من غيظه منها بعت السواق ياخدها علي مكان الحفلة.... وصلت اسبل بفستان الاحمر اللي خطف انظار الجميع. 
مراد: نهار ابيض.... اي القمر اللي داخل علينا دي.... انت ازاي سيبتها تيجي لوحدها يا رعد. 
رعد وهو بيبص مكان نظر مراد: يخرب عقلك انتي ازاي حلوة كدا.... ربنا يسترها والحفلة دي تخلص علي خير. 
مراد: انت لسه مكانك روح بس الحقها قبل ما تتخطف منك. 
رعد جري ناحيتها: نورتي الحفلة.... طب ما احنا بنعرف نكون بنات حلوين اهو.... امال ليه الدك*ر اللي عايش معايا من امبـ.ـارح دا. 
اسيل بكسوف: لكل حاجه وقتها بقي... خلينا ندخل ولا هنفضل علي الباب. 
دخلو وبداء الكل يرحب بيهم وبعد شوية جه حد من ضهر رعد وخبطه وهو بيقول: انت نسيت اخوك ولا اي يا عم رعد. 
رعد بصد*مة: برق...... 
برق بحنية: اي انت نسيت اخوك ولا اي يا رعد.... الف مبروك يا حبيبي عرفت انك اتجوزت. 
رعد بحب: انا اقدر انساك يا حبيبي.... الله يبـ.ـارك فيك عقبال ما افرح بيك. 
برق: امال فين عروستك مجبتهاش معاك ولا اي. 
رعد: لا اكيد تعال اعرفك عليها... ملك دا برق اخويا الكبير... ودي ملك مراتي. 
برق بخب*ث: اتشرفت بيكي يا استاذة ملك... الف مبروك معلش جت متاخر. 
اسيل: ولا يهمك والله يبـ.ـارك فيك. 
برق: بس عروستك حلوة اوي يا رعد... جدك عرف يختارلك صح. 
رعد بغض*ب: انت عارف الجوازة دي حصلت ليه..... واللي في بالك مستحيل يحصل.... هي فترة وهطلقها. 
برق باستغراب: ليه يعني يا رعد.... البنت حلوة مش وحشه.... اي اللي مش عجبك فيها. 
رعد: انا مستحيل اوافق اني اتجوز بالطريقة دي مهما حصل. 
كان رعد وبرق بيتكلموا بعيد عن اسيل وهي قاعده علي الترابيزة زهقانه فجاه قرب منها شاب. 
الشاب: تسمحيلي يا انسة بالرقصة دي لو سمحتي. 
اسيل: اسفه بس انا مبعرفش ارقص. 
الشاب بابتسامة: مش مشكلة انا هعلمك لو تقبلي يعني. 
اسيل كانت خايفه تقوم وقبل ما تمد ايدها جه رعد: خير يا استاذ في حاجه. 
الشاب: هرقص مع الانسة في حاجه. 
رعد بغض*ب: في انك عايز ترقص مع مراتي. 
الشاب باستغراب: مراتك... اسف مخدتش بالي اصلها لوحدها ومش لابسه خاتم في ايديها. 
رعد: طب اتفضل هي مش هترقص. 
بعد ما الشاب اعتذر ومشي... اسيل: هو في اي مش انت راميني ومش بتسال فيا... وانا زهقت بصراحه. 
رعد: عايزة ترقصي ماشي من عيني الاتنين. 
اسيل بخو*ف: استنا يا رعد انا اصلا مبعرفش ارقص والله خلاص هفضل قاعده. 
*رعد مسمعش منها وشـ.ـدها وبداء يرقص معاها وهو باصص في عينيها والكل من حواليهم بعدوا وبقوا بيرقصوا لوحدهم واسيل بتتمايل علي انغام رعد بكل بساطة زي ما تكون حرفية رقص وكل تركيزها في عيونه اللي اسرتها وفجاه بداء رعد يغني مع الاغنية اللي شغاله واللي خلي اسيل تسرح خالص مع صوته اللي يخـ.ـطـ.ـف اي حد. 
يا اميرتي يا جميلتي
يا سيدة كل النساء
لا تتركيني فى وحدتي
فالابتعاد عنكي ابتلاء
يصعب علي تحمله
وحان وقت الانتهاء
ساكون معكي برغبتك
وكما مولاتي تشاء
يا حور عين قد اكتفيت من العذاب
الله رحيم فكيف انتي لا ترحمي
سؤالي انتي وانتي الرد والجواب
حني على قلب قد بات مغرم. 
&خلصت الاغنية والكل سقف بانبهار واسيل بسرعه بعدت عن رعد بكسوف وهي مش عارفه اي حصلها عشان تسرح معه كدا.... وعدي الوقت والحفلة انتهت. 
رجع برق البيت وبسرعه ملك جريت عليه: طمني يا برق اسيل عامله اي.... هي كويسه رعد عمل فيها حاجه.... كشفها ولا حاجه. 
برق: اهدي يا ملك في اي.... اختك كويسه والله. 
ملك: انا حاسه بالذنب ناحيتها.... جدك لو كشفها مش هيسكت. 
برق: متخفيش رعد شكله مهتم بيها ومش هيسمح لحاجه تحصلها. 
ملك باستغراب: ليه اي اللي حصل عشان تقول كدا. 
برق وراها الفديو بتاع الرقصة: شايفه بيبصلها ازاي.... رعد وقع خلاص. 
ملك: ربنا يسترها... بس انت ناوي علي اي يا برق.... هو انا هفضل مستخبيه كتير. 
برق: استحملي شوية يا ملك.... اللي في دماغي يحصل وساعتها هتطلعي للعالم كله وانتي مراتي. 
ملك: يارب يا حبيبي. 
*في شقة مايا كانت قاعده متعصب*ة بعد ما شافت فديو رقصة اسيل ورعد دخلت عليها امها. 
الام: وبعدين معاكي يا مايا.... انتي رجعتي ليه... رعد خلاص مبقاش ليكي. 
مايا بغض*ب: متقوليش كدا تاني.... رعد طول عمره ليا انا وبس. 
الام: دا كان زمان قبل ما تقبلي عرض جده وتسافري وتسيبه يا مايا.... انتي اتخليتي عنه عشان خاطر الفلوس. 
مايا: كان جده هيدم*رني لو مكنتش قبلت.... قولت استفيد وبعدها ارجع وانا قوية. 
الام: واديكي خسرتي كل حاجه.... وانسي انك ت عـ.ـر.في توصلي لرعد. 
مايا بخب*ث: انتي مت عـ.ـر.فيش حاجه.... قريب اوي رعد هيكون ليا.... وبرغبته كمان ومش بعيد يتحايل عليا. 
الام: مش مطمنالك يا بنت بطني.... بتمني تخالي بالك من نفسك.... احسن ما تخسريها هي كمان. 
مشيت امها وهي مسكت التلفون واتصلت بشخص غامض: بقولك اي خلينا نتقابل النهارده في الكافيه بتاع زمان.... بس بلاش تتاخر فاهم. 
قفلت مايا وهي بتقول: ما هو يا انا يا انت يا رعد.... قولتلك مش هسمحلك تكون لغيري لو اي حصل.... وهتشوف مايا هتعمل اي عشان تبقي ليها من تاني. 
*وصل رعد واسيل البيت وقبل ما اسيل تطلع اوضتها. 
رعد: استني عندك انتي راحه فين.... احنا لسه متحسبناش. 
اسيل باستغراب: نتحاسب علي اي مش فاهكه. 
رعد: ازاي كنتي هتسمحي لنفسك ترقصي مع راجـ.ـل غريب.... هو انتي متجوزة رجل كرسي. 
اسيل وهي بتحاول تكتم ضحكتها: متقولش علي نفسك كدا انت رجل سفرة. 
رعد بغض*ب: انتي كمان بتهزاري.... ملك اتظبطي وا عـ.ـر.في انتي متجوزة مين.... عشان متزعليش مني. 
اسيل بغض*ب: بقولك اي انت بنفسك مش قابل بالجوازة دي.... يعني انا حره اعمل اللي انا عايزاه.... وانت كمان حر. 
رعد مسك دراعها بعصب*يه: ملك بلاش تستفزيني.... عشان انتي اللي هتنـ.ـد.مي في الاخر. 
اسيل بتحدي: اعلي ما في خيالك اركبه... انا طالعه اوضتي. 
اسيل جريت علي اوضتها من نظرات رعد اللي كانت هتاكلها ورعد طلع وراها وشغل المرايا عشان يشوفها والفكرة ان هو ممكن يسمع اللي هي بتقوله لكن هي متسمعش ولا تشوف. 
اسيل قعدت علي السرير وهي بتقول: فاكر نفسه مين عشان يتحكم فيا كدا.... عم الديناصور دا.... وبعدين دا غلطه حد يتجوز من غير خاتم.... وجاي يحاسبني.... عيل رخم والله. 
رعد ضحك وحس ان عندها حق.... الغلط مش عندها... وقرر انه يعاقبها برضو علي تصرفها. 
*مايا وصلت الكافية واول ما وصلت ابتسمت: اهلا اهلا بي برق بيه...... 
برق بضحكة: عاش من شافك يا مايا.... خير طلبتي تشوفيني ليه. 
مايا بخب*ث: انا عارفه اللي انت عايز توصله... واظن انت هتحتاج مساعدتي.... اي رايك نتعاون سوي.... انت توصل لغرضك وانا كمان اوصل لغرضي. 
برق: اللي هو رعد طبعا مش كدا. 
مايا: بالظبط كدا.... فأنا عايزاك تتصرف ودخلني الشركة عشان اقدر ابقي قريبة من رعد... واقدر ساعتها اوصلك كل المعلومـ.ـا.ت اللي انت عايزاها. 
برق: وانا اضمن منين انك متلغيش الاتفاق عشان حبيب القلب. 
مايا: الشغل شغل معايا اطمن.... دا اللي اتعلمته من جدك يا استاذ رعد. 
برق: ماشي يا مايا... بس دخولك الشركة مش هيكون سهل.... وانا هقولك تقدري تدخلي ازاي.... بس انتي نفذي كلامي بالنص. 
مايا بخب*ث: اتفضل سمعاك وبتمني فكرتك تنفع. 
$تاني يوم اسيل صحيت وهي مضايقة ودخلت اخدت دش ونزلت تحت كان البيت هادي خالص وزي ما يكون رعد مش موجود. 
اسيل: داده سعاد امال رعد فين هو وزياد. 
داده سعاد: زياد في المدرسة يا بنتي.... ورعد بيه قال ان عنده مشوار مهم وطلب مني اجهزلك الفطار. 
اسيل: انا مش جعانه عايزة بس كوباية نسكافية عقبال ما البس عشان خارجه. 
داده سعاد: هتخرجي تروحي فين يا بنتي.... وازاي من غير ما ت عـ.ـر.في رعد.... كدا هتحصل مشكلة كبيرة.... اتصلي  عـ.ـر.فيه افضل يا حبيبتي. 
اسيل بغض*ب: هو مش ولي امري عشان اعرفه حاجه عني.... انا ورايا مشوار مهم لازم اروحه.... حضرتك ابقي  عـ.ـر.فيه لما يرجع. 
داده: بس يعني يا بنتي. 
اسيل: من غير بس يا داده معلش اعمليلي نسكافية بسرعه عقبال ما البس. 
$اسيل طلعت لبست وشربت النسكافية وخرجت وهي في دماغها تروح لصديقها الوحيد في البلد هنا..... في مطعم فخم وصلت اسيل واول ما زين شافها جري عليها وحـ.ـضـ.ـنه*ا. 
زين: انتي كنتي فين يا ملك.... حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي.... ازاي وافقتي علي الجوازة دي. 
اسيل: زين بس سبني انا مش ملك انا اسيل.... اي مش عارف تفرق بينا. 
زين بحزن: معلش يا اسيل.... انا اوقات بتلغبط فعلا.... بس انتي بتعملي اي هنا. 
اسيل: دا موضوع طويل اوي خلينا نقعد وهحكيلك كل حاجه.... انا مش بثق في حد غيرك. 
قعدت اسيل وحكيت كل حاجه لزين: ودلوقتي انا عايزة اوصل لمكان ملك.... انا قلبي مش مطمن عليها.... ومحدش هيساعدني غيرك. 
زين: بس هي هـ.ـر.بت ليه يا اسيل.... وياتري راحت فين.... اختك ملهاش علاقة بحد غيرنا. 
اسيل: مش عارفه وخايفه يكون حصلها حاجه.... ساعدني عشان اطمن عليها يا زين. 
زين مسكها من خدودها وقال: اطمني يا لمضة هانم.... اكيد هنوصلها في اقرب وقت. 
في نفس الوقت كان رعد داخل وشافها وهي بتضحك وزين ماسك خدودها قرب وشـ.ـدها بغض*ب: اي اللي بتعمليه دا.... وازاي تخرجي من غير اذني.... ويطلع مين دا. 
زين: انت اللي مين وازاي تمسكها كدا ابعد عنها. 
رعد بغض*ب: انا ابقي جوزها يا حيوا*ن... امشي قدامي يا هانم. 
اسيل: استني يا رعد وانا هفهمك والله انت فاهم غلط. 
رعد بش*ر: انتي تفضلي في العربية هنا لحد ما اخلص الاجتماع المهم اللي عندي.... لو اتحركتي من هنا يا ملك يومك مش هيعدي علي خير. 
اسيل بخو*ف: بس. 
رعد بتحذير: انا مش هكرر كلامي مرتين مفهوم. 
$اسيل سكتت ورعد ساب الحراس معاها ودخل يخلص الاجتماع وبعد كدا ركب العربية واتحرك هو واسيل لوحدهم وامر الحراس انهم يمشوا وراه بالعربية التانية. 
$في بيت العاصي وصلت مايا ودخلت بكل غرور بعد شوية دخلت مكتب العاصي. 
العاصي: خير يا مايا.... اي رجعك تاني. 
مايا: انا جاية اعرض عليك تعاون هيكبر اسم العاصي في السواق.... واظن انت هتبقي حابب دا. 
العاصي بشك: ودا هيحصل ازاي.... واي اللي هستفاده من التعاون دا. 
مايا بابتسامة: الصفقة اللي حضرتك مستني تكسبها... اللجنه لو عرفت اننا متعاونين سوي.... هيبقي سهل تكسبها... واظن دي ضـ.ـر.بة قوية لشركة العاصي. 
العاصي باعجاب: حلو اوي دا.... تمام يا مايا قبلت التعاون معاكي.... تقدري تروحي الشركة لرعد وانا هبلغه موافقتي. 
مايا بخب*ث: بس انا عندي شرط وحيد. 
العاصي بشك: اي هو الشرط دا. 
مايا: رعد هو اللي يكون مسؤال عن الصفقة دي كلها.... وانا يبقي ليا مكتب في الشركة لحد ما الصفقة تتم وتنجح. 
العاصي بخب*ث: تمام موافق بس متنسيش ان دا شغل.... وان رعد متجوز. 
مايا بخب*ث: متقلقش انا مبنساش حاجه. 
$وصل رعد البيت وطلع باسيل علي اوضته وزقها علي السرير. 
اسيل بخو*ف: رعد اسمعني انت فاهم غلط.... زين دا يبقي صديق قديم. 
رعد بغض*ب: انتي لازم ت عـ.ـر.في انتي متجوزة مين.... والحركات الزبال*ة دي متحصلش وانتب شايله اسمي..
اسيل: انا مسمحلكش انت فاكر نفسك مين.... انا محترم*ة غصب عنك... قولتلك دا صديق قديم.... ولو مش مصدقني ممكن تطلقني ونخلص.... انا اصلا مش عايزة اعيش معاك. 
رعد بغض*ب مسك ايديها: بي عينيك يا ملك.... انتي هتفضلي علي ذمتي حته لو غص*ب عنك.... مش هسمحلك تروحي لحبيب القلب بتاعك.... ولو انتي اهلك معرفوش يربوكي انا هعيد تربيتك من جديد... لان شكلك مت عـ.ـر.فيش يعني اي احترام شر*ف جوزك واسمه.
اسيل بدمو*ع: انا بكر*هك يا رعد بكر*هك ومش عايزة اعيش معاك ابعد عني بقي. 
رعد حس بوج*ع في قلبه لمجرد ما سمع الكلمتين دوال وقال: ميفرقش معايا حبك او كرهك يا ست ملك... واعملي حسابك مفيش خروج من البيت غير باذني... واياك تخرجي ساعتها مش هيحصل طيب. 
$رعد سابها ومشي واسيل جريت علي اوضتها وهي بتعيط وحاسه ان طاقتها كلها خلصت............. في بيت برق اول ما رجع دخل ودور علي ملك ملقهاش.... واول ما وصل لاوضة النوم شاف اللي صدمه وشل حركته..... 
$ياتري اي اللي حصل.... واسيل هتستلم لتحكم رعد.... ورعد ليه حس بوج*ع من كلامها.... وياتري اي اخرة القساوة والعناد اللي بينهم... 🤔🤔🤔
$برق اتصـ.ـد.م اول ما شاف ملك مرميه علي الارض والد*م حواليها بسرعه شالها حطها علي السرير واتصل بالدكتور الخاص بيه وجه في اسرع ما يمكن وبعد ما كشف عليها. 
برق: طمني يا دكتور اي اللي حصل وهي فيها اي واي سبب كل الد*م دا. 
الدكتور: انا مش قادر اديك تشخيص نهائي المدام لازم تيجي المستشفي وتعمل شوية تحاليل واشعة وبعدها هقدر اقولك عندها اي. 
برق بخو*ف: حضرتك قلقتني.... هي ممكن يكون عندها اي. 
الدكتور: استاذ برق المدام ممكن يكون عندها كان*سر.... لازم تعمل التحاليل والاشعة دي في اسرع وقت... عشان نعرف هي في المرحلة الكام. 
برق بصد*مة: انت بتقول اي يا دكتور لا مستحيل... ملك مستحيل تروح مني. 
الدكتور: ان شاء الله يطلع معندهاش حاجه.... او تكون في مرحلة اولي.... ساعتها هنقدر نلحقها.... بس حضرتك متاخرهاش.... وكمان عشان الطفل اللي في بطنها
برق بحزن: طفل ملك حامل... متقلقش يا دكتور في اسرع وقت هنعملهم ونيجي لحضرتك. 
مشي الدكتور وبرق دخل قعد جانب ملك ومسك ايدها: انا مش هسمح يحصلك حاجه يا ملك.... مش بعد كل دا تسبيني.... انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك.... انا ضحيت بكل حاجه عشان نكون سوي.... وانتي وعدتيني نكمل حياتنا كلها سوي.... قومي يا ملك لازم تقفي علي رجلك عشاني وعشان ابننا. 
&عند رعد رجع البيت في وقت متاخر.... 
رعد: داده هي ملك نزلت اكلت ولا لا. 
داده سعاد: لا يا ابني مخرجتش من اوضتها خالص... ولا حته رضيت تنزل تاكل مع زياد. 
رعد: طيب يا داده جهزي الاكل وانا هجبيبها وهنزل علي طول. 
طلع رعد الاوضة وبص من المرايا شاف اسيل قاعده علي السرير بتعيط راح خبط علي الباب: انا عارف انك صاحي افتحي الباب. 
اسيل: انا عايزة انام لو سمحت.... نتكلم بعدين. 
رعد: بقولك افتحي الباب بدل ما افتحه انا يا ملك. 
اسيل: ملك ملك ملك.... ربنا يسامحك يا ملك انتي وبابا.... حاضر جاية. 
رعد: ما كان من الاول.... يلا انزلي عشان ناكل سوي. 
اسيل: انا مش جعانه روح كول انت واشبع. 
رعد: انا سبق وقولتلك مش بحب اكرر كلامي مرتين.... يلا عشان ناكل. 
اسيل: رعد انا عايزاك تطلق*ني.... انا منفعكش صدقني. 
رعد: انا قولتلك مش هنطلق.... اقفلي الموضوع دا ويلا انزلي قدامي بقي. 
اسيل: بس انا مش عايزة اعيش معاك هو بالعافية يا اخي. 
رعد: صوتك ميعلاش تاني ويلا قولتلك خلينا ناكل. 
اسيل: يووه طب انا عايزة انزل شغل.... انا مس بحب قاعده البيت دي... وعشان انا بحب الطبخ هشتغل مع زين في المطعم. 
رعد بزعي*ق: انا قولتلك متجبيش سيرة راجـ.ـل تاني علي لسانك انتي مبتفهميش.... ومفيش شغل. 
اسيل: قولتلك مش بحب قاعده البيت دي. 
رعد: يبقي هتشتغلي معايا في المكتب من بكره.... غير كدا معنديش كلام تاني. 
ومسك ايدها ونزلوا تحت اكلوا ولما خلصوا... اسيل: طيب يا رعد انا موافقة لما نشوف اخرنها. 
رعد ابتسام: الساعه سته الصبح تكوني جاهزة. 
تاني يوم الصبح وهما في العربية رعد طلع علبة وقال: البسي الخاتم دا.... انا نسيت ادهولك امبـ.ـارح.... وياريت تلتزمي بحدودك مع الموظفين. 
اسيل: خاتم جواز.... كنت فكراك مش بتهتم بالحاجات دي. 
رعد: دا بس عشان شكلي قدام الناس. 
وصلنا الشركة واول ما دخلنا المكتب دخلت مايا: انا بقالي كتير مستنياك يا رعد اتاخرت ليه. 
رعد: انتي بتعملي اي هنا يا مايا وعايزة اي. 
مايا بخب*ث: هو جدك مقالش اني هشتغل معاك علي الصفقة الجديده باسم شركتي. 
رعد: لا مقاليش.... انتي مش هتبطلي حركاتك دي.... عموما تمام نورتي الشركة... ملك روحي هاتيلي نسكافية. 
اسيل بغض*ب: انا جاية استلم شغلي مش جايه اعمل نسكافية... اتفضل قولي هشتغل اي. 
رعد بابتسامه: انتي السكرتيرة الخاصة بتاعتي ومكتبك هنا مع مكتبي اتفضلي نفذي اللي طلبته منه. 
مايا بعد ما قعدت وحطيت رجل علي رجل: وانا كمان عايزة نسكافية بلاك. 
اسيل: انا سكرتيرة جوزي مش خدامه عندك... هبقي ابعتلك الفراش يشوفك تشربي اي. 
رعد وهو فرحان من كلمة جوزي ابتسام: يلا يا ملك ومتتاخريش. 
خرجت اسيل ومايا قالت: انت مستحمل الشئ دا ازاي بجد. 
رعد: ياريت تتكلمي عنها باحترام.... دي مراتي وغيرانه عليا فيها اي دي.... خلينا نشوف شغلنا. 
مايا بحق*د: ماشي يا رعد. 
اسيل وهي بتعما النسكافية دخلت منه وقالت: اي دا هو انتي حقيقيه ولا عروسة لعبة. 
اسيل: اي في اي مالك.... ايوة يا حبيبتي انا ملك سكرتيرة مستر رعد. 
منه: نورتي الشركة يا حبيبتي... وانا منه سكرتيرة مستر مراد.... قوليلي هي مين الحلوة اللي مع مستر رعد. 
اسيل: دي انسة مايا شغاله علي المشروع الجديد. 
منه: انا سمعت انها كانت حبيبته زمان ورجعت دلوقتي عشان تسرقه من مـ.ـر.اته. 
اسيل بغيرة: قولتيلي بقي... ماشي يا منه هروح لمستر رعد عشان متاخرش. 
اسيل اول ما دخلت قربت من مايا عشان تديها النسكافية راحت موقعه عليها: اوبس سوري يا حبيبتي مكنش قصدي. 
مايا: انتي غـ.ـبـ.ـيه اي اللي عملتيه دا بوظتي الفستان انتي عارفه بكام. 
اسيل: هو مش بسعر الفستان... دا باللي لابسه يا حبيبتي... القالب غالب. 
مايا: انا همشي يا رعد وهاجي بكره نكمل كلامنا خلاص يومي اتقفل. 
خرجت مايا وجت اسيل تخرج شـ.ـدها رعد: ممكن اعرف اي اللي عملتيه دا. 
اسيل: عملت اي قولتلها مكنش قصدي محصلش حاجه يعني. 
رعد: والله دا انتي الغيرة باينه عليكي اوي شكلك وقعتي يا ملك ولا اي. 
اسيل: غيرة اي انت بتحلم.... انت اصلا مش زوقي خالص... سبني بقي خليني اشوف شغلي. 
رعد اتغاظ وراح مقرب وباسها وبعدين قال: تقدري تروحي تشوفي شغلك. 
اسيل اتغاظت وبسرعه راحت قعدت علي مكتبها. 
$عند برق حاول يقنع ملك تروح تعمل الاشعة والتحاليل بس هي كانت رافضة وبقي مجبور ياخد عينه من دم*ها.... وراح هويد يعمل التحاليل عشان لو اتاكد ساعتها ليه كلام تاني معاها. 
ملك: برق مالك يا حبيبي راجع مضايق ليه من بره... انا كويسه اهو والله. 
برق: ملك انتي خلاص هتم*وتي. 
ملك بصد*مة: برق بطل هزار اي اللي بتقوله دا انا مش بحب المقالب دي. 
برق بدمـ.ـو.ع: انتي لازم تتعالجي او هتروحي مني عشان ابننا يا ملك وافقي.... انتي عندك كان*سر في مرحلة متاخرة
ملك مكنتش مصدقة وراح مغمي عليها من الصدم*ة... برق بسرعه شالها وطلع بيها المستشفي. 
*عند اسيل كانت شغاله علي مكتبها وفجاه دخل واحد المكتب ورعد مكنش موجود واول ما شافها قرب منها بش*ر وفجاه....... 
ياتري مين الشخص دا وعايز اي من اسيل.... ومايا ناوية تعمل اي..... واي هيحصل مع ملك وبرق...... 🤔🤔🤔
قرب الجد بش*ر من اسيل: انتي بتعملي اي هنا.... ورعد فين وازاي ينزلك الشركة من غير ما ياخد اذني. 
اسيل بخو*ف: عاصي بيه انا هنا بشوف شغلي... ورعد اللي صمم اني اشتغل هنا... حضرتك تقدر تتكلم معه هو. 
العاصي بش*ر: انتي مكانك البيت وبس... انا جوزتك رعد عشان تجبيلي حفيد يشيل اسم العيلة... مش عشان تشتغلي وتقعدي بين الموظفين. 
اسيل: بس الست مش عيب تشتغل وانا اقدر اجيب الحفيد واشوف شغلي. 
العاصي: انتي كمان بتردي عليا... شكلي اخدت قرار غلط في الجوازة دي. 
اسيل بقوة مصطنعه: حضرتك فعلا غلطان.... مكنش ينفع تجبر حفيدك علي حاجه مش عايزها.... وطبيعي تكون النتيجة مش حلوة... وبتمني ظني يخيب. 
العاصي بزعي*ق: انا كلامي مش هيكون مع عيله زايك... رعد فين اتصلي ليه حالا. 
مسكت اسيل التلفون وبلغت رعد ان جده موجود نهي رعد الاجتماع بسرعه وجه لجد: خير يا جدي حضرتك معرفتنيش ليه انك جاي. 
الجد: رعد انا عايز اتكلم معاك لوحدنا... اطلب من مراتك تخرج بره لو سمحت. 
رعد استغرب: وفيها اي لما تتكلم قدامهم يا جدي.... ملك مش غريبة دي مراتي... واظن انها اختيارك قول اللي انت عايزوت قدامها عادي. 
الجد بغض*ب: بقولك خليها تخرج بره عايز اتكلم معاك لوحدنا... مش بحب اعيد كلامي مفهوم. 
اسيل قامت: انا هنزل الكافتيرا اشرب حاجه.... تكونوا خلصتوا كلام. 
اول ما خرجت رعد قال: في اي يا جدي انا مش فاهم حاجه... انت ليه متعصب كدا وليه خرجت ملك بره. 
الجد: انت مين سمحلك تشغلها هنا.... هو انت مش عارف متجوزها ليه.... وبعدين شكلها متنفعكش وهخليك تسيبها. 
رعد وهو مصدو*م: جدي انت بتقول اي.... هو الجواز برغبتك والطـ.ـلا.ق كمان برغبتك... كفايه كدا... انا مش هسيب ملك. 
الجد بغض*ب: يبقي معاك شهر واحد يا رعد... لو مبقتش حامل.... هتسيبها او هتتجوز عليها اللي انا اختارها برضو. 
رعد بزعي*ق: كفايه بقي يا جدي انا تعبت من تحكمـ.ـا.تك دي.... انا دي حياتي وانا ليا حرية التصرف فيها.... ارجوك كفايه. 
الجد: انا اللي عندي قولته ومش هغيره... هو شهر يا رعد.... واه ياريت تعامل مايا كويس... دي دلوقتي مهمه للشركة. 
رعد بتريقة: سبحان الله دلوقتي مايا بقيت مهمه.... ماشي يا جدي اللي انت عايزوا. 
مشي الجد ورعد قعد وحط ايده علي راسه بتعب دخلت اسيل عليها: رعد انت كويس... تحب اجبلك مسكن. 
رعد: لا يا ملك مش عايز حاجه.... بس لو سمحتي الغي كل الاجتماعات وخلينا نروح... انا مبقتش قادر اشتغل خلاص. 
اسيل بخوف واضح عليه: حاضر يا رعد... ارتاح بس لحد ما اعرف السواق... انت مش هينفع تسوق في حالتك دي. 
&في المستشفي وصل برق هو وملك وهو مرعوبة عليه دخل الدكتور وبداء يعمل باقي الاشعة والتحاليل المطلوبة. 
برق: طمني يا دكتور هي كويسه.... انا بمجرد ما عرفتها انها مريـ.ـضه وهي اغمي عليها ومش راضية تفوق خالص. 
الدكتور: متقلقش يا برق هي كويسه... هي بس من الخضة مستحملتش... احنا دلوقتي هنقدر نحدد هي في انهي مرحلة. 
برق: بس حضرتك قولتلي انها في مرحلة متاخرة..... هي ممكن تكون لسه في البداية. 
الدكتور: ايوة يا برق بيه.... اديني بس شوية وقت... وانت تقدر تدخلها دلوقتي. 
جري برق علي جوه وحـ.ـضـ.ـنها: كدا تخضيني عليكي.... انتي عارفه اني مستحملش الهواء يقربلك يا حبيبتي. 
ملك: انا خلاص همو*ت يا برق.... ليه تعلق نفسك بيا.... انت لازم تسبني... ولازم اعرف رعد كل حاجه وابعد اسيل عنه. 
برق: بس بقي بلاش الكلام دا.... انتي ان شاء الله تبقي كويسه.... واسيل بخير صدقيني. 
ملك: نفسي اعرف جايب التفائل دا منين... انا خلاص بودع.... وهسيبلك ابني تخالي بالك منه يا برق كويس... وتعرفه اني بحبه اوي. 
برق رجع حـ.ـضـ.ـنها: بلاش كلامك دا يا ملك عشان خاطري بقي.... انتي هتبقي كويسه وهتقومي وهنرابي ابننت سوي. 
$في مطعم زين جاله تلفون من رقم غريب رد وهو خايف يسمع خبر وحش علي حبيبته ملك. 
زين: الوو... ايوة انا زين مين حضرتك. 
شوقي: انا اللي حضرتك واصيته يعرف مكان انسة ملك... وانا عندي معلومه جديده عنها. 
زين بخو*ف: خير طمني.... ملك فين وفيها اي. 
شوقي: انسة ملك لسه موجوده هنا في البلد واخر مره اتشافت كانت من ساعه في المستشفي العامة ولسه مخرجتش. 
زين: انت متاكد من المعلومـ.ـا.ت دي... انا لو لاقيتها هناك هيبقي ليك مكافاة كبيرة اوي. 
شوقي: عيب عليك يا بيه.... انا عارف شغلي كويس... هي لسه موجوده هنا مع راجـ.ـل. 
زين باستغراب: راجـ.ـل.... طيب تمام شكرا هروح واول ما الاقيها فلوسك هتوصلك. 
زين قفل بسرعة واخد الجاكت بتاعه وخرج وطول الطريق بيرن علي اسيل وهي قاعده جانب رعد ومش بترد عليه. 
رعد: في اي يا ملك متردي علي التلفون بقاله ساعة بيرن. 
اسيل: لا دي مكالمه مش مهمه متشغلش بالك انت... يلا احنا وصلنا. 
نزلت اسيل هي ورعد وطلعته الاوضة: هنزل اعملك شوربة سخنه كدا هتظبط معاك الدنيا. 
سايبت اسيل تلفونها جانب رعد ونزلت في نفس الوقت بعت زين رساله مكتوب فيها: انا مستنيكي في المطعم ضروري... عندي ليكي خبر حلو متتاخريش. 
اتعصب رعد اوي بس حاول ميظهرش دا وساب التلفون مكانه واستني يشوف اسيل هتعمل اي. 
وصل زين المستشفي وفي نفس الوقت خرجت ملك هي وبرق من الباب التاني.... بسرعه زين سال علي غرفة ملك بس اتصـ.ـد.م لما عرف ان مفيش حد بالاسم دا هنا... قلب المستشفي كلها وبرضو مفيش اثر ليها. 
نزل اتصل بشوقي: انت بتضحك عليا.... انسي انك تاخد جنيه مني.... لما تلاقي ملك فعلا كلمنس... وياريت يكون معاك اثبات انها هي المره الجاية. 
قفل زين في وشه وركب عربيته واتحرك علي البـ.ـار وفضل يشرب لحد ما فقد الوعي. 
*اسيل عملت الشوربة وطلعت لرعد وبداءت تاكله ولما مسكت التلفون اتصـ.ـد.مت بالرسالة. 
رعد: اي يا ملك مالك.... في حاجه حصلت. 
اسيل بتـ.ـو.تر: هو في مشوار مهم لازم اروحه... ولو اللي في بالي حصل هحكيلك كل حاجه صدقني. 
رعد: مشوار ي دا وليه متعرفنيش دلوقتي. 
اسيل: مش هقدر يا رعد صدقني... بس عايزاك تثق فيا. 
رعد: انا بثق فيكي بس برضو مشوار اي... واي اللي مخبيه عليا. 
*فجاه دخل شخص صدم اسيل وهو بيقول: انا هقولك مخبيه اي.... 
ياتري مين الشخص دا.... وحقيقه اسيل هتتكشف ولا لا.... 🤔🤔🤔🤔
اسيل بصدم*ة: ماما انتي عرفتي مكاني منين... اقصد يعني حمدالله علي السلامه يا حبيبتي. 
رعد باستغراب: مامتك.... هو مش المفروض ان ابوكي ارمل... انا مش فاهم حاجه. 
اسيل: لا ماما عايشه بس هما من ساعة ما اطلقوا وكل واحد معتبر التاني متـ.ـو.في. 
الام: طب اي يا جوز بنتي مش هتسلم عليا ولا اي... انا اسفه اني جيت اوضة النوم بس حبيت اعملها مفاجاه لي.. 
قطعتها اسيل بسرعه: لي ملك حبيبتك يا ماما... دي احلي مفاجاه والله.... انتي كنتي وحشاني اوي والله. 
رعد: طب واي اللي ملك مخبيه وانتي كنتي هتقوليه يا حمـ.ـا.تي. 
الام: انها مش بتحب الراجـ.ـل الشكاك يا رعد.... هي بدام قررت تقولك لما ترجع يبقي لازم تثق فيها يا ابني... لان اي علاقة مبنيه علي الثقه. 
رعد بشك اكبر: تمام عمتا نورتي يا حمـ.ـا.تي يلا يا ملك ننزل تحت اكيد مش هنفضل في اوضة النوم كدا. 
اسيل: اكيد طبعا يلا بينا... تعالي يا ماما نسبقه احنا علي تحت. 
نزلت بسرعه اسيل مع امها: ماما عشان خاطري اوعي تقولي قدام رعد اني اسيل مش ملك... او تقولي ان ليا اخوات اصلا. 
الام بزعيق: انتي ازاي تعملي كدا وتاخدي مكان اختك.... افرضي اتكشفتي الراجـ.ـل دا هيعمل فيكي اي... وبعدين اختك فين دلوقتي. 
اسيل: معرفش يا ماما بس اظن زين قدر يوصلها... انا لازم اروح اشوفه.... خالي بالك انتي من رعد عشان ميخرجش ورايا وانا مش هتاخى. 
الام: ماشي يا اسيل لما ترجعي لينا كلام تاني مع بعض.... يلا متتاخريش. 
خرجت اسيل بسرعة ورعد شافها من البلكونه وقرر يخرج من الباب الخلفي ويشوفها مخبيه اي. 
$وصل برق بملك البيت واول ما دخل جوه قالها: خليكي يا حبيبتي مرتاحه بقي... وانا هدخل اعملك حاجه تاكليها اكيد جعانه. 
ملك: برق انت ليه خرجتني من المستشفي... مس الدكتور قال لازم نبات يومين.
برق: انتي عارفه لو حد شافك هيحصل اي يا ملك... وانا مش عايز اخسرك... انا حته حطيت اسم غير اسمك... عشان اكيد ابوكي لسه بيدور عليكي. 
ملك: برق انا خايفه امو*ت قبل ما اشوف اسيل.... انا لازم اتاسفلها وافهمها ليه عملت كدا. 
برق: ممكن تهدي وتبطلي الكلام دا... انتي هتعيشي قولتلك كدا مية مره. 
ملك: خلاص يا حبيبي اهدي... ممكن تروح تجبلي اكل بقي.... انا فعلا جعانه اوي. 
خرج برق وملك ابتسمت بخب*ث ومسكت تلفونها طلبت حد وقالت: كله ماشي تمام اوي الخطة بتتنفذ بالحرف. 
الشخص المجهول وصوته مش متحدد هو راجـ.ـل ولا ست: حلو اوي اهم حاجه انه يكون مصدق انك مريـ.ـض*ة... لازم عيلة العاصي تدفع تمن كل اللي عملته قبل كدا. 
ملك: بس انا خايفه برق لو كشفني هتبقي مصي*به.... هو مش غـ.ـبـ.ـي اوي كدا اينعم بيحبني بس برضو. 
الشخص المجهول: متقلقيش كل حاجه معمول حسابها كويس اوي.... هي بس مسالة وقت... انتي دلوقتي لازم تلعبي في دماغه انه يسرع في تنفيذ خطته ضدد العاصي ورعد. 
ملك: بس كدا من عيني حاضر... كل المطلوب هيتنفذ... انا عمري ما هنسي الظلم بتاع عيلة العاصي. 
المجهول: ايوة كدا خليكي دايما فاكرة ظلمهم وساعتها الخوف هيختفي.... بس انتي حامل فعلا ولا دا انتي زودتيه من دماغك. 
ملك بش*ر: مين دي اللي حامل ومن برق... لا طبعا مستحيل.... انا بس قولت ازود العيار شوية.... يلا انا هقفل عشان مياخدش باله. 
قفلت ملك وهي بتضحك بش*ر وبتقول: هانت وكل واحد هياخد حقه وزيادة الصبر حلو يا احفاد العاصي. 
*وصلت اسيل البـ.ـار بسرعه ودخلت واول ما شافت زين وهو سكرا*ن جريت عليه بخوف. 
اسيل: زي اي اللي انت عامله في نفسك دا.... انت ازاي شربت بالشكل دا... قوم معايا كفايه. 
زين: ملك انتي جيتي يا حبيبتي.... انتي ليه بتعملي فيا كدا... ليه مش عايزاني اوصلك... انتي عارفه كويس اني بحبك. 
اسيل: اي اللي بتقوله دا يا زين... انا اسيل مش ملك.... اللي بتعمله دا غلط حـ.ـر.ام عليك نفسك قوم معايا. 
زين: ايوة فعلا انتي اسيل.... رغم انكم شبه بعض بس مستحيل تبقي ملك في يوم من الايام... انا تعبت هي ليه مش عايزاني اوصلها... مين اللي بتعمل عشانه كل دا. 
اسيل: مش وقته يا زين قوم معايا بقي.... انت لازم تروح مش هينفع اسيبك في الحاله دي. 
زين: بحبك صدقيني بحبك. 
وصل رعد علي الكلمتين دوال وقرب بش*ر من اسيل وقال: هو دا اللي مخبيه عني... بقي بتسيبي البيت وتمشي عشان خاطر عشيق*ك. 
اسيل بصدم*ة: انت بتقول اي يا رعد لا انت فاهم غلط... زي يبقي اخويا وبس والله. 
زين: وانت مالك بيها.... انت سبب كل دا هي مش بتحبك ولا عمرها هتحبك... سيبها في حالها بقي وابعد عن حياتنا. 
رعد اول ما سمع كدا اتجنن وراح ضارب زين بالبوكس: انت اللي ابعد عن مراتي... المره الجاية لو فكرت تقربلها همحيك من علي وش الدنيا. 
اسيل: حـ.ـر.ام عليك يا رعد كفايه ابعد عنه هو معملش حاجه لكل دا. 
رعد مسكها من ايديها جـ.ـا.مد وشـ.ـدها: امشي معايا عشان مفرجش عليكي امة لا اله الا الله. 
خرجوا بره المطعم وهي قالت بدمـ.ـو.ع: رعد عشان خاطري هو مش في واعيه وكمان متعور... ارجوك خلينا نوصله بيته بس. 
رعد ميعرفش ليه ضعف قدام دمـ.ـو.عها وقال للسواق: لو سمحت في شاب جوه وصله بيته وانا هاخد عربيتي وتقدر تروح انت بيتك بعد كدا. 
رعد قال كدا واخد اسيل ومشيوا علي البيت وبمجرد ما وصلوا. 
الام: في اي يا ابني انتوا كنتوا فين... ومالك يا ملك بتعيطي ليه يا حبيبتي. 
رعد: بعد اذنك يا حمـ.ـا.تي انا محتاج مراتي في كلمتين البيت بيتك طبعا. 
رعد شـ.ـد اسيل علي الاوضة فوق واول ما قفل الباب بقي بيقرب منها بش*ر.... وفجاه... 
ياتري رعد هيعمل اي في اسيل بعد ما سمع اعتراف زين بحبه.... وملك كانت بتكلم مين وليه بتعمل كدا في برق رغم حبه ليها... 🤔
اسيل بخو*ف: انت بتقرب كدا ليه يا رعد... اعقل بالله عليك... اللي هتعمله دا مينفعش. 
رعد بغض*ب: وانك تقربي لشاب غريب وتسمحي انه يلمسك دا عادي يا محترمه. 
اسيل بدمـ.ـو.ع: قولتلك الف مره زين زي اخويا ومتربين سوي.... بطل تخلف بقي. 
رعد: انا دلوقتي هوريكي التخلف بي عينيه يا ست ملك.... انتي مش مراتي... يبقي اخد كل حقوقي منك. 
رعد بقي يقرب بوحش*ية علي اسيل وهي خايفه ومش عارفه تعمل اي لانه مهما كان جوز اختها مش جوزها رعد قرب ولسه هيلمسها نزلت اسيل عند رجله بانهيا*ر. 
اسيل: رعد بالله عليك متعملش كدا... ايوة انا بحب زين ومش هقدر اسمحلك تقربلي... انا مستحيل احبك لو اي حصل.... خليك راجـ.ـل ومتجبرش واحده عليك. 
رعد اتصـ.ـد.م من كلامي ومعرفش ازاي قولت كدا ولاقيته زقني وقال: انتي اصلا مش زؤقي... ظا انا اقر*ف اقرب منك... غوري من وشي وزين دا انسيه خالص. 
اسيل مقدرتش تستحمل وجريت علي اوضتها بانهيار ورعد بقي يكسر كل اللي في اوضته وهو منها*ر وقعد علي الارض وهو بيعـ.ـيط وبيقول: كلكم صنف واحد.... مفيش حد فيكم ليه امان.... كنت فاكر انك غيرهم عشان قدرتي تحركي قلبي.... بس انتي طلعتي ازبل منهم كلهم.... والله لانـ.ـد.مك يا ملك علي كل حرف قولتيه.... وهوريكي مين هو رعد العاصي. 
اسيل كانت في اوضته بسرعه دخلت الحمام ووقفت قدام المرايا وقالت: انا اي اللي عملته دا.... وازاي قدرت اقول كدا اصلا... وبعدين وفيها اي مش انا عايزاه يسبني.... طب ليه قلبي وجعني عليه بالمنظر دا... انا اي اللي بيحصل ليا... فوقي يا اسيل رعد يبقي جوز اختي وبس. 
غيرت اسيل هدومها ودخلت نامت ورعد نزل المكتب وفضل يشرب لحد ما بقي مش في وعيه خالص وبعدين طلع الاوضة ودخل عند اسيل وهو بيتوح يمين وشمال قرب منها وقعد جانبها علي السرير وبقي يهز فيها. 
رعد: قومي يا ملك انتي هتقضيها نوم... قومي ردي عليا انا عايز اعرف حاجه واحده بس. 
اسيل بخضه: انت بتعمل اي هنا يا رعد... وازاي تدخل عليا وانا نايمه كدا... وبعدين انت شارب اي. 
رعد: مش مهم كل دا.... انا عايزاك تردي عليا.... هو فيه اي احسن مني.... اي اللي يخليكي تحبيه هو وانا لا. 
اسيل: مش وقته الكلام دا يا رعد.... روح اوضتك نام وبكره نتكلم. 
رعد: لا مش هقوم انا عايزاك تردي عليا.... ليه بتحبي زين وانا لا.... دا انا مصدقت قلبي رجع يدق تاني... انتي ليه بتعملي فيا كدا. 
اسيل بدمـ.ـو.ع: مش هينفع يا رعد.... مش هينفع تحبني... انت متعرفش حاجه خالص... اللي بتقوله دا مستحيل ينفع. 
رعد بنوم: خليني انام جانبك النهارده يا ملك.... انا خايف انام لوحدي.... النهارده بس لو سمحتي. 
اسيل اتنهدت وخدته جانبها وغطته كويس وهي بتقول: ياريت كونا اتقابلنا في وقت غير دا.... كان حاجات كتير اتغيرت يا رعد... بس انا اسفه اننا نجتمع سوي دا مستحيل. 
$اتنهدت اسيل ونامت هي كمان.... تاني يوم برق صحي وملك مكنتش موجوده اتخض عليها وفضل يدور عليها في كل مكان في الشقة ومكنش ليها اثر بعد شوية دخلت ملك من باب الشقة. 
برق بخو*ف: انتي كنتي فين يا ملك.... وازاي تخرجي من غير ما ت عـ.ـر.فيني.... انتي مش عارفه ان في خطر عليكي لما تخرجي. 
ملك: في اي يا برق... انت عارف كويس اني بكرهه حبسة البيت دي... وبعدين انا روحت السوبر ماركت وجيت علي طول... اهو افك عن نفسي شوية. 
برق بحنيه: يا حبيبتي انا مش بحبسك... انا بس خايف عليكي حد يشوفك... او لاقدر الله تتعبي.. 
ملك: متخفش انا كويسه اهو.... انت مش عندك مشوار مهم... منزلتش ليه لحد دلوقتي. 
برق: كنت مستني اطمن عليكي.... ادخلي خدي العلاج ونامي شوية لحد ما ارجع. 
ملك: برق هو جدك ليه بيكرهه امك اوي كدا.... ومتقوليش بسبب فرق الوضع الاجتماعي. 
برق بحزن: لا يا ملك مش بسبب كدا بس... بسبب ان جدي كان بيحب جدتي اوي وهي رفضته لانه كان حبه للفلوس اكتر بكتير. 
ملك باستغراب: يعني جدك محاولش تاني واختار الفلوس... ولما ابوك حب امك جدك مقدرش يقبل العلاقة دي. 
برق: بالظبط كدا... وعشان كدا مش قادر يتقبلني انا شخصيا. 
ملك: ان شاء الله كل حاجه تتصلح.... يلا روح مشوارك انت. 
$خرج برق وملك ضحكت بخبث وبعتت رسالة لنفس الشخص اللي كانت بتكلمه وبعدين غيرت هدومها ونزلت هي كمان..... في البيت صحيت اسيل علي صوت تلفونها بصيت جانبها لاقيت رعد لسه نايم بصتله بحب ولسه هتقوم. 
لاقيت رعد بيقول: انتوا ليه كلكم بتتخلوا عني.... ليه كل اللي بحبهم بيسبوني.... حسوا بيا بقي شوية... نفسي شخص واحد يكمل معايا. 
اسيل بدمـ.ـو.ع: رعد رعد.... قوم يلا هنتاخر علي الشغل.... يا رعد قوم بقي. 
قام رعد وهو مصدع: اي في اي صوتك عالي علي الصبح كدا ليه.... وبعدين انا اي اللي جابني هنا. 
اسيل: اسال نفسك بسبب القرف اللي شربته بليل انت مكنتش في وعيك... يلا قوم في احتماع مهم هنتاخر. 
رعد ببرود: عشر دقايق وتكوني جاهزة.... والسواق تحت هيوصلك يا مدام. 
اسيل باستغراب: هو احنا مش هنروح مع بعض زي امبـ.ـارح. 
رعد: لا مش حابب وجودك جانبي في نفس العربية... يلا متتاخريش. 
اسيل اضايقت بس حاولت متبينش دا ودخلت لبست ووصلوا الاتنين الشركة بس رعد وصل قبلها دخلت المكتب من غير ما تخبط واتصـ.ـد.مت اول ما شافت مايا واقفه جانب رعد وهو قاعد وايديها علي كتفه. 
اسيل بغضب: هو اي اللي بيحصل هنا بالظبط.... دا مكتب مش كافيه. 
رعد بغض*ب: ملك يلا علي شغلك ومتدخليش في اللي ملكيش فيه... ومتنسيش القهوة بتاعتي. 
اسيل اضايقت انه كسفها وهي خرجت ابتسمت مايا وقالت: انتوا متخانقين ولا اي يا رعد... بس تعرف مش مهم مبسوطة انك كسفتها كدا.
رعد زق ايديها وقال: روحي اقعدي مكانك.... وبعد كدا متتخطيش حدودك معايا يا انسة مايا. 
مايا بخب*ث: ماشي يا بيبي مفيش مشكلة... احنا ايامنا سوي لسه طويلة. 
$في بيت العاصي وصل برق ودخل فضل مستني كتير لحد ما العاصي وافق يقابله. 
العاصي: اي اللي جابك هنا يا ولد انت. 
برق: جدي لو سمحت انا تعبت من الحال... حضرتك مش ناوي تحن وتقبل بيا. 
العاصي: الكلام دا انت مش بتزهق منه... قولتلك رايي مش هيتغير... وانت مستحيل تكون من عيلة العاصي. 
برق بغض*ب: بس انا مش هسكت وهاخد حقي غصب عنك.... انت هيفضل الطمع عميك... وبسببك الاحفاد هتاكل في بعض. 
العاصي: رعد قدك وزيادة.... واللي عندك اعمله يا برق.... لكن انسي انك تاخدي اسمي او جنيه مني. 
$خرج برق بغض*ب من عند جده وهو مصمم ينفذ اللي في باله..... رعد استغرب تاخير اسيل وعمل نفسه رايح الحمام ولما خرج اتصـ.ـد.م باللي شافه..... 
ياتري رعد شاف اي.... واسيل هتعمل اي في مشاعرها ناحية رعد.... وملك نزلت راحت فين تاني.... وبرق ناوي علي اي.... 🤔🤔🤔
رعد اتصـ.ـد.م اول ما شاف اسيل واقفه مع واحد وبتضحك وتهزار معه اوي... قرب منهم وهو الغضب مسيطر عليه. 
رعد: ممكن افهم اي اللي بيحصل هنا دا... انت سايب مكتبك يا نادر وواقف هنا تعمل اي. 
نادر: استاذ رعد انا بس كنت جايب اجيب قهوة وقولت ارحب بالموظفة الجديده... انا اسف هروح مكتبي دلوقتي. 
اسيل بخب*ث: خلاص روح يا نادر ونتقابل في الاستراحة نكمل كلامنا معلش عطلتك. 
نادر بابتسامة: ولا عطلة ولا حاجه يا انسة ملك انا مبسوط اني اتعرفت عليكي ونورتي الشركة فعلا. 
رعد بغض*ب: اي يا استاذ نادر انت مش ملاحظ الخاتم اللي في ايديها ولا اي... اظن اسمها المدام ملك... والشركة مش ساحة تعارف... اتفضل يلا علي مكتبك. 
نادر: انا اسف مخدتش بالي عن اذنكم. 
اسيل: هو في اي.... هو حلال ليك تهزار وتضحك وحـ.ـر.ام ليا.... اظن اني حره في حياتي يا رعد وتاني مره متدخلش. 
رعد مسك ايدها جـ.ـا.مد: ملك انا صبري بيخلص صدقيني... فبلاش تختبريني اكتر من كدا.... قولتلك متقربيش من اي راجـ.ـل انتي فاهمه. 
اسيل: لا مش فاهمه ولو مش عجبك ممكن اشوف مكان تاني اشتغل فيها. 
رعد بغي*ظ: تمام يا ست ملك... اتفضلي ورايا علي المكتب. 
رجعا اسيل معه المكتب وهناك مايا قالت: اي كل دا رعد هنتاخر علي الاجتماع كدا... ممكن يلا ولا اي. 
رعد: ملك تقعدي تخلصي الورق دا كله واياك تخرجي من المكتب قبل ما يخلص انتي فاهمه ولا لا. 
اسيل: بس دا كتير اوي ومش هلحق اخلصه كله النهارده... ممكن اخلي استاذ نادر يساعدني. 
رعد بغض*ب: انا قولت تقعدي تخلصي كل الورق دا.... كلامي يتنفذ انتي فاهمه. 
اسيل: حاضر يا مستر رعد تحت امرك. 
ابتسمت مايا وخرجت ورعد واسيل قالت: ماشي يا رعد والله لاوريك ازاي تكسفني قدام العقربة اللي معاك دي اصبر عليا. 
ملك نزلت وراحت شقة متوسطة الحال واول ما دخلت قابلها زين وهو بيبتسم.. 
زين: اتاخرتي كدا ليه يا ملك.... هو انتي لازم ت عـ.ـر.في المجهول كل خطواتك... انا نفسي اعرف مين هو المجهول دا.
ملك: طبعا يا زين عشان اللي بنخطط ليه ميبوظش انت متعرفش احنا تعبنا ازاي... ومش من مصلحتك تعرف هو مين اكيد هيجي الوقت المناسب اللي هتعرفه فيه.
(يظهر ان زين مش هو المجهول وفي طرف تاني). 
زين: يا ملك انا خايف عليكي اللي بتعمليه دا غلط وكمان اسيل رعد بيعاملها وحش اوي انتي مش شايفه عمل اي في وشي... انتي ناوية تظهري امتا بقي.
ملك بضحك: بصراحه تستاهل حد قالك تحـ.ـضـ.ـنها وتقولها بحبك قدام جوزها. 
زين: كنت سكر*ان اعمل اي يعني... بس عايز اعرف هي اسيل معاكي في خطتك ولا لا... واي هي خطتك اصلا انتي لحد دلوقتي معرفتنيش.
ملك بغض*ب: ملكش دعوة يا زين وياريت تعرف حدودك كويس... انا عايزة منك خدمه بسيطة. 
زين: خير يا ملك عايزة اي... اتفضلي انا تحت امرك. 
ملك: عايزاك تخلي رعد يفضل يغير علي اسيا منك... بمعني اصح عايزاه يحبها بسبب غيرته منك. 
زين: ودا ليه يا ملك انا بجد مش فاهم اي اللي في دماغك. 
ملك: مش مهم بكره تفهم.... يلا انا همشي مش هينفع افضل هنا اكتر من كدا. 
زين: طب مش ناوية تقوليلي انتي عايشه فين ومع مين... ومين الراجـ.ـل اللي كنتي معه في المستشفي. 
ملك بزعي*ق: زين انت لو فضلت تدخل في اللي ملكش فيه انا هستغني عن خدمـ.ـا.تك. 
زين: ماشي يا ملك... كله يهون لاجل حبي ليك. 
ملك: حب اي بس شيل الموضوع دا من دماغك يلا انا همشي. 
خرجت ملك وزين قال: انا معرفش اخرتها معاكي اي يا ملك.... امتا هتحسي بيا وبحبي ليكي. 
خلص رعد الاجتماع وبسرعه راح علي المكتب واول ما دخل كانت اسيل واقفه علي الكرسي بتجيب ورق من المكتب فوق وفجاه اختل توازنها وكانت هتقع جري رعد عليها بسرعه ووقعت في حـ.ـضـ.ـنه وبقي مركز في عيونها ولسه هيقرب ويبـ.ـو.س*ها دخلت مايا. 
مايا بغض*ب: رعد اي اللي بيحصل هنا... افرض حد من الموظفين دخلوا هيقولوا اي. 
اسيل نزلت بسرعه ورعد قال ببرود: وفيها اي راجـ.ـل ومـ.ـر.اته... اظن دا مكتبي وانا حر فيه وقولتلك مية مره تخبطي قبل ما تدخلي. 
مايا بحق*د: ماشي يا رعد بيه انا همشي متنساش معادنا بليل. 
خرجت مايا واسيل قالت: انا اسفه مخدتش بالي.... الورق كله خلص اهو ممكن انزل اتغداء. 
رعد: لا هليكي هنا انا هطلب غداء لينا سوي. 
اسيل بغض*ب: بس انا مش عايزة اكل معاك يا رعد لو سمحت... انا هنزل اتغداء تحت مع منه سكرتيرة مراد بيه. 
رعد راح قفل الباب وقال: ليه بتحبي تخليني اعيد كلامي مرتين... اقعدي هنتغداء سوي او مفيش اكل ليكي وانتي حره. 
قعدت اسيل بغضب وبقيت تبصله وهو شغال وقالت بصوت مسموع: هو انت كنت بتحب مايا يا رعد. 
رعد: وانتي بتسالي ليه يا ملك... اظن دا حاجه في الماضي ملهوش لزوم نتكلم فيه. 
اسيل: بس هي باين عليها لسه بتحبك وعايزة ترجعوا لبعض. 
رعد: هي مبقاش ليها مكان عندي خلاص.... وللاسف حد تاني خد قلبي. 
اسيل بغيرة: دا مين الحد التاني دا... انت بتخوني يا رعد. 
رعد ببرود: وهو احنا في بينا حاجه عشان اخونك.... يلا الاكل جه اهو. 
فتح رعد الباب واخد الاكل وقعد ياكل وقال: يلا تعالي كولي وبلاش عناد. 
اسيل: لا شكرا انا مش جعانه خلاص. 
رعد شـ.ـدها وقعدها جانبه ومسك الاكل اكلها بي ايديه: انتي مش عيله صغيرة يلا كولي لوحدك. 
اسيل بعناد: لا اي رايك بقي ان انت اللي هتاكلني بنفسك. 
ابتسم رعد: بس كدا ماشي يا ستي بس متتعوديش علي كدا. 
رعد بقي ياكل اسيل وهي مبسوطة وهو مبسوط اوي وحاسس انه قاعد مع بنته واسيل نسيت خالص انه المفروض جوز اخوتها مش جوزها. 
في مكتب مراد دخل برق وقاله: عاش من شافك يا مراد ها طمني كل حاجه ماشية تمام. 
مراد بخب*ث: كله تمام يا باشا... بس انت ليه دخلت مايا المكتب تاني... البت دي مش سهله صدقني. 
برق: متقلقش هي ليها عوزة هتفهم كل حاجه مع الوقت... المهم رعد بيثق فيك ولا لسه. 
مراد: دا بيثق فيا ثقه عامية.... اي رايك نخسره الصفقة اللي جاية. 
برق: دي صفقة مهمه اوي.... حلو العب عليها. 
مراد: بس انت ليه جيت هنا افرض رعد شافك هنقوله اي ساعتها. 
برق: انا عارف بعمل اي كويس دا احنا كدا بنبعد العين عنا خالص... يلا شوف شغلك انا لازم امشي. 
مراد: طب عدي سلم علي رعد الاول يكون احسن. 
خرج برق وقبل ما يوصل المكتب خبط في واحده ولما شافه بصلها بصدمه.... 
*ياتري مين دي وليه برق اصدم كدا... واخرتها مع اسيل ورعد... ومايا هتعمل اي في معاد بليل... واخرتها في حب زين لملك وتصرفات ملك... ومين المجهول دا.
برق اتصـ.ـد.م اول ما شاف منه قدامه وقال: 
منه انتي بتعملي اي هنا.... اوعي تقولي انك بتشتغلي هنا بجد.... من امتا انا اول مره اعرف. 
منه بهدوء قالت: 
اهلا يا مستر برق.... ايوة انا سكرتيرة مستر مراد بقالي اكتر من سنه شغاله هنا... ازاي حضرتك متعرفش. 
رد برق وقال: 
لا كويس منورة الشركة كله يا منه.... معرفش انا لازم امشي.... اكيد هنتقابل كتير الفترة اللي جاية دي.... مبسوط اني شوفتك. 
برق سابها ومشي وهي بصيتله بحزن وهي بتقول: 
اي اللي رجعك تاني يا برق.... دا انا ما صدقت اني بداءت اتعود علي عدم وجودك... ربنا يعدي الايام دي علي خير. 
وصل برق عند مكتب رعد ودخل من غير ما يخبط كان رعد بياكل ملاك ضحك برق وقال: 
عشت وشوفتك بتهتم بحد يا رعد.... لا وكمان بتاكلها بي ايدك.... يا بختها يارتني كان اسمي نور يا اخويا كان زمانك بدلعني زايها. 
اتكسفت وقومت وانا بقول: 
طب عن اذنكم انا عندي شغل.... هروح بس الحمام وهرجع اشوف شغلي.... نورت المكتب يا برق.... عن اذنكم بقي. 
جريت وانا مكسوفة ورعد قال: 
كان لازم تيجي دلوقتي يعني.... بس كويس انك جيت كنت وحشني وكنت هكلمك اصلا.... طمني عليك روحتي لجدي. 
رد برق وقال: 
كالعادة يعني طردني.... متشغلش بالك انت بالموضوع دا.... شايفك بداءت تتقبل نور.... دي حاجه كويسه.... شكلها طلعت تستاهل حبك. 
اتنهد رعد وقال: 
مش عارف يا برق والله.... بس مشـ.ـدود ليها بطريقة غريبه.... رغم انها يعني.... اصلي خايف تطلع زي مايا. 
ابتسم برق وقال: 
بلاش تخاف لان الخوف بيضيع كل حاجه مننا..... وصوابعك مش زي بعضها يا حبيبي.... فوق وخالي بالك نور تستحق المجازفة. 
ابتسم رعد وبرق مشي بحجة ان عنده شغل.... رعد طلع عشان كان خايف اكون واقفه مع نادر بس ساعتها اتصـ.ـد.م من وجود زين في الشركو وقبل ما يقرب منها مسكت زين وشـ.ـديته بره الشركة خالص. 
وبسرعه قولتله: 
انت بتعمل اي هنا يا زين... انت عارف لو رعد شافك اي اللي هيحصل.... دا انا كدبت عليه وقولتله اني بحبك وانا بتحبني... صدقني لو شافك ممكن تقوم مشكلة كبيرة. 
رد زين وقال: 
واخرتها يعني يا ملاك.... انتي هتفضلي كدا لحد امتا.... رعد دا شكله خطر عليكي.... دا لو عرف انك ملاك تؤام نور ومش نور مـ.ـر.اته مش هيحصل طيب. 
اتنهدت وقولتله: 
انا عارفه يا زين وعشان كدا مش لازم يعرف لحد ما اقدر اوصل لاختي.... وساعتها يعرف ولا ميعرفش مش هيفرق... انا اصلا نفسي يعرف. 
استغرب زين وقالي: 
في اي يا ملاك.... هو انتي حبيتي رعد ولا اي حكايتك.... انا اول مره اشوفك بتتكلمي كدا عن حد... انتي اتغيرتي خالص يا ملاك. 
ابتسمت وقولت: 
والله مش عارفه يا زين.... انا حاسه بمشاعر حلوة ناحيته.... بس مش قادرة اوصف دا حب ولا اي.... وبعدين مش هينفع رعد يبقي جوز نور يعني جوز اختي مش هينفع احس بي اي حاجه ناحيته. 
قرب زين ومسك ايدي وقال: 
اختك لو كانت بتحبه مكنتش هـ.ـر.بت منه يا ملاك.... رعد لو حبك يبقي من حقك انتي مش هي.... بلاش تحملي نفسك فوق طاقتك. 
اتنهدت وقولت: 
ملهوش لازمه الكلام دا دلوقتي.... انت بس ساعدني اوصل لنور... وبلاش نتقابل ولا تتصل بيا... ابقي ابعتلي رسالة لو في جديد وانا هتصرف واكلمك او اقابلك يا زين. 
ابتسم زين ومشي ودخلت جوه وانا مش واخده بالي من رعد وهو واقف وسامع كل حرف حصل بيني وبين زين. 
رجع رعد مكتبه وقعد وهو بيفكر وبيقول بصوت مسموع: 
عشان كدا كنتي بتبعدي عني وبتمثلي انك بتحبي زين... بس ياتري انا مشـ.ـدود لنور ولا لملاك.... اكيد لملاك لاني عمري ما اتعملت مع نور.... بس حلوة اللعبة دي... انا لازم اجننها شوية. 
رجعت المكتب وقولت لرعد: 
عايز مني حاجه تاني يا رعد.... بصراحه انا تعبانه ومحتاجه اروح.... وحابه اقعد مع امي شوية دا بعد اذنك طبعا. 
قام رعد وقرب مني وهو بيقول: 
طب ما انا جوزك ومن حقي تقعدي معايا شوية.... انا حابب تقعدي قدامي كدا لحد ما اخلص شغل.... او اي رايك نروح سوي ونقضي بقيت اليوم في اوضتنا سوي. 
اتكسفت اوي وهو بيقول كلامه دا وبيغمزلي في الاخر بسرعه قولتله: 
وعلي اي لا يا حبيبي اقعد شوف شغلك مش هينفع نعطلك..... اتفضل شوف شغلك وانا هقعد هنا علي الكنبه. 
ضحك رعد وقال: 
اموت في الفراولة الحمراء.... مسيرك تقعي بين ايدي.... بس نروح بيتنا يا حبيبتي.... يلا اقعدي بقي خليني اشوف شغلي. 
قعدت وانا مستغربة طريقتها اللي اتغيرت مره واحده دي.... وقولت دا اكيد عنده انفصال شوية حلو وشوية وحش.... ربنا يستر يا رعد هتجنني. 
رجع برق البيت كانت نور قاعده قدام التلفزيون قرب منها وهو بيضحك وبيقول: 
اسكتي مش شوفت ملاك اختك النهارده ورعد بياكلها بي ايده.... كان شكلهم حلو اوي سوي... شكل رعد هيقع وساعتها هيسهل علينا موضوعنا.
نور بضيق قالت: 
هي ملاك كدا بتحب شغل العيال دا.... المفروض تراعي انهم في المكتب اي اللي هي بتعملها.... ربنا يستر ونخلص بقي عشان كل واحد يرجع لحياته الطبيعيه. 
برق قال باستغراب: 
وانتي عرفتي منين انهم كانوا في المكتب يا نور.... انا قولت اني شوفتهم بس... وبعدين حياة اي اللي عايزة ترجعي ليها مش فاهم. 
اتـ.ـو.ترت نور وقالت: 
يا حبيبي ما اكيد كنت في المكتب لانك او روحت البيت كنت عرفتني.... واقصد يعني انزل واروح واجي براحتي بدل الحبسة دي. 
ابتسم برق وقال: 
هانت يا حبيبتي معلش استحملي شوية.... قوليلي حاسة بي اي دلوقتي.... لسه بتصدعي وبتتعبي... والبيبي عامل اي. 
رديت نور وقالت: 
لا يا حبيبي الوجع بسيط مع العلاج بيروح اصلا.... والبيبي معرفش ليه مش حاسه بحركته جوايا.... حاسه انه مش موجود اصلا.... هو ينفع نروح للدكتور نطمن. 
برق بخوف قال: 
انتي بتقولي اي.... يلا يا حبيبتي البسي خلينا نروح نطمن.... انتي ازاي متتصليش بيا ت عـ.ـر.فيني... انتي بقيتي مهمله خالص يا نور اتفضلي قومي. 
قامت نور وهي بتبتسم بخبث وبتقول في نفسها: 
وهو انت لسه شوفت حاجه يا حفيد العاصي... انا هدمركم واحد واحد.... ولسه ست ملاك هانم اللي عايشه في دور سندريلا. 
وصل برق ونور المستشفي وفجاه نور صرخت وقالت: 
اااه بطني يا برق الحقني.... اااه بطني وجعني اوي يا برق في ضـ.ـر.ب جـ.ـا.مد في بطني وضهري.... مش قادرة الحقني. 
وفجاه وقعت اغمي عليها برق بسرعه دخلها عند الدكتور وبعد ما خرج والدكتور كشف عليها خرج الدكتور وقال: 
استاذ برق انا اسف معنديش حل تاني عشان ننقذ حياة الام.... لازم نضحي بحد فيهم. 
برق بخوف علي نور قال: 
مش مهم يا دكتور انا اهم حاجه عندي حياة نور.... ارجوك هي لازم تقوم ليا بالسلامه انا مليش غيرها.... اعمل اللي تقدر عليه عشام تبقي بخير. 
ابتسم الدكتور بخبث وقال بحزن مصطنع: 
انا اسف جدا يا استاذ برق.... بس مفيش حل تاني.... عن اذنكم احنا هنعمل اللي هنقدر عليه....  وكل اللي يجيبه ربنا خير. 
في المكتب النوم غلبني ورعد خلص شغل وقرب مني وقال بصوت وا.طـ.ـي: 
انتي جننتيني اليومين اللي فاتوا دوال... وجه دوري يا ملاك الرعد.... استحملي شوية ولما نشوف اخرتها في اي وهتعترفي بحبك ليا امتا. 
اتحركت وفتحت عيني لاقيته في وشي اتخضيت وقولت: 
اي في اي.... انت بتعمل اي يا رعد.... اسفه نمت غصب عني.... اي خلصت شغل ولا لسه انا زهقت بجد وعايزة اروح بقي لو سمحت. 
وقبل ما رعد يرد اتصلت مايا وقالت: 
اي يا رعد فينك كل دا.... قولتلك انا عازمك علي العشاء بليل.... ممكن اعرف حضرتك فين كل دا.... وهتيجي امتا. 
اضايقت وسحبت التلفون من ايده وقولتلها: 
والله رعد مش هيقدر يجي لانه مع مـ.ـر.اته دلوقتي.... تقدري تتعشي انتي لوحدك... اصل رعد حبيبي مش بيعرف ياكل من غيري. 
وقفلت السكة في وشها وانا بقول: 
بت ملزقة معرفش اي دا.... لدرجادي معندهاش دم وبجحه.... يلا اهي غارت في داهيه... دي عامله زي البلياتشو والله. 
رعد وهو بيضحك قال: 
ممكن اعرف اي اللي عملتيه دا.... مين سمحلك تردي عليها وتقولي الكلام دا.... هو انتي بتغيري عليا لسمح الله يا نور. 
اتـ.ـو.ترت وقولت: 
بغير لا طبعا انت بتقول اي.... انا بس بساعدك لانك قولت في غيرها في قلبك.... وعارفك مش حابب تكسفها... وانا وفرت عليك مش اكتر. 
ضحك رعد وقال: 
اذ كان كدا ماشي.... يلا بينا انا خلاص خلصت.... وحمـ.ـا.تي اتصلت وقالتلي انها محضرة لينا الاكل اللي انتي بتحبيه.... يلا بينا بقي وبعد كدا بطلي تعملي صوت وانتي نايمه. 
اتصـ.ـد.مت وقولتله: 
مين دي اللي بتعمل صوت وهي نايمه.... انت اكيد بتكدب.... انا مستحيل يطلع مني حاجه زي دي.... انت رخم يا رعد وربنا. 
رعد ضحك وقال: 
المره الجايه هبقي اعملك فديو واوريكي.... يلا يا اختي خلينا نروح.... انا هقع من طولي من قلة الاكل خلاص مش قادر. 
بصيتله بغيظ ومشيت معه.... في بيت مايا رجعت البيت وهي متعصبة وقفتها امها وقالت: 
مالك يا مايا في اي..... اكيد رعد تاني مش كدا.... قولتلك يا بنتي رعد مش ليكي.... انتي ليه مصممه تاخدي حاجه مش بتاعتك. 
اتعصبت مايا اكتر ما هي متعصبة وقالت: 
اسكتي بقي بقولك اسكتي.... رعد دا بتاعي انا وبس.... وهعمل المستحيل عشان يرجعلي.... حته لو اتجبرت انهي حياة اي حد يقف في وشي. 
اتصـ.ـد.مت امها وقالت: 
اي اللي بتقوليه دا يا مايا.... انتي اتجننتي رسمي... فوقي بقي حبك لرعد هيدمرك.... انتي مكنتيش كدا اي اللي حصلك بس يا بنتي. 
رديت مايا وقالت: 
الحياة دي غابة ومحدش هيعرف يعيش فيها لو مش قوي.... وانا مش هسيب رعد.... لانه حقي انا وبس انتي فاهمه. 
سابتها مايا ودخلت الاوضة وامها قالت: 
انا لازم اتصرف انتي كدا هتروحي مني يا مايا.... انا اسفه علي اللي هعمله بس معنديش حل تاني. 
مايا وهي في اوضتها اتصلت ببرق ومكنش بيرد وبعد رن كتير رد بزعيق وقال: 
في اي يا مايا نازلة رن رن من الصبح.... انا مش فاضي ليكي دلوقتي خالص.... نبقي نتكلم بعدين يلا اقفلي واوعي تتصلي بيا تاني. 
قفل السكة في وشها وهي قالت: 
هي بقيت كدا يا برق ماشي اصبر عليا.... مجبره استحملك لحد ما اوصل للي عايزاه.... وبعدها والله لانـ.ـد.مك علي اسلوبك معايا. 
رجعت البيت ورعد راح حـ.ـضـ.ـن امي وقالها: 
منورة يا احلي حماة في الدنيا كلها.... هطلع اغير هدومي وهنزل علي طول عشان نتعشاء سوي.... يلا يا نور مش هتغيري هدومك... ولا تحبي اساعدك انا يا مراتي.
رديت بخوف وقولت: 
ها لا اكيد هغير بس اطلع انت وانا هاجي وراءك علي طول.... هقول لماما بس كلمتين وهحصلك يا باشا مش هتاخر. 
ضحك رعد وطلع وامي قربت وقالتلي: 
هو جوزك ماله يا ملاك.... اقصد جوز اختك ماله.... اي اللي غيره كدا مره واحده.... هو شارب حاجه ولا اي الحكاية. 
رديت بتـ.ـو.تر وقولت: 
مش عارفه يا ماما اي اللي حصل.... مره واحده بقي زي ما انتي شايفه كدا.... انا خايفه منه اوي مينفعش يحصل بينا حاجه. 
ضحكت امي وقالتلي: 
عليا انا يا بت.... دا انتي هتموتي عليه وبصراحه الواد ميتقومش خالص.... ربنا يكون في عونك يا قلب امك.... معرفش اختك هـ.ـر.بت وسابته ليه. 
اتنهدت وقولتلها: 
والله يا امي مش عارفه.... دا رعد ملاك نازل من السماء... هو بس عصبي شوية.... بس والله طيب وحنين اوي اوي يا ماما. 
ضحكت امي وقالت: 
طب يا اختي اطلعي غيري هدومك بسرعه.... ولا حابه الحنين يساعدك.... وهو شكله مستعد لكدا كويس اوي. 
اتخضيت وبسرعه جريت علي فوق كان رعد واقف من غير تيشرت غمضت عيني بسرعه وقولت: 
اي اللي انت عامله دا يا رعد.... استر نفسك بسرعه هو انت عايش هنا لوحدك.... لاحظ اني لازم ادخل اوضتي من اوضتك. 
ابتسم رعد بخبث وقال: 
وفيها اي يعني انتي نسيتي انك مراتي.... وبعدين انا مبقتش حابب نظام اوضتي واوضتك دي.... انتي من النهارده هتنامي معايا هنا يا حبيبتي. 
شهقت بصدمه وقولت: 
انت اتجننت ولا اي.... مين دي اللي هتنام معاك هنا لا مستحيل.... انا هروح اوضتي انت شكلك مش في وعيك خالص. 
رعد بسرعه مسك ايدي قبل ما ادخل اوضتي وشـ.ـدني في حـ.ـضـ.ـنه وهو بيقول: 
وبعدين معاكي بقي.... يا بنتي انا جوزك وبعدين انا خلاص غيرت رايي ومش هطلق لو اي حصل.... احنا هنكمل جوازنا دا اي رايك بقي. 
اتـ.ـو.ترت وانا لازقه في حـ.ـضـ.ـنه وقولت: 
رعد لو سمحت ابعد بس شوية.... مينفعش اللي احنا فيه دا.... بعد اذنك ابعد عني.... بلاش ترخم عليا وسبني. 
رعد رد بخبث وقال: 
وليه مينفعش بقي يا نور.... هو مش انتي مراتي.... واحنا متجوزين عشان اهلنا.... فيها اي لما نحاول ندي بعض فرصة. 
اتـ.ـو.ترت اكتر ووشي احمر وقولت: 
بس يا رعد احنا اتفقنا نطلق.... وكمان انت عارف اني بحب زين وهو بيحبني.... وانت في واحده تانيه في قلبك. 
ابتسم وقال: 
مش مشكله كل دا.... انا حابب احاول اكسب قلبك.... مش يمكن تحبيني وتنسي اللي اسمه زين دا.... يلا يا حبيبتي ادخلي غيري وعقبال ما نتعشاء هدومك هتتنقل هنا ومش هتنامي بعيد عني. 
سابني وانا معرفتش ارد عليه وبسرعه جريت علي اوضتي وقفلت الباب وانا باخد نفسي وقعدت علي السرير ورعد فتح المرايا يشوفني. 
وبقيت بقول: 
اي اللي بيحصل دا.... هو اتجنن ولا اي.... انا كدا مش هعرف اقاومه فعلا.... يارب هي ليه بتتعقد كدا.... هتصرف معه ازاي دا انا خايفه يكشف امري.... بس يخربيته دا عنده عضلات وزي القمر. 
ضحك رعد وهو سامعني وزعق وقال: 
اي كل دا بتغيري.... يلا بقي يا حبيبتي انا جعان...... شكلك محتاجه مساعده وانا بحب اساعد.... استني هدخلك يا نور. 
رديت بسرعه وقولتله: 
تدخل فين لا خليك عندك يا رعد.... انا خلاص اهو جاية.... دا انا خلصت من بدري اصلا.... انت بس اللي مستعجل انزل وجاية وراءك. 
ضحك رعد وهو شايفني بجري في الاوضة زب الهبلة وقال: 
طيب يا حبيبتي انا هسبقك علي تحت.... ياريت متتاخريش بقي.... عشان ساعنها هعاقبك عقاب نفسي فيها اوي. 
نزل وانا اتنهدت وقولت: 
انت مش ناوي تجبها لبر معايا يا رعد.... يارب صبرني انا مش حابه اغلط.... ولما البس بسرعه بقي قبل ما المـ.ـجـ.ـنو.ن دا يرجع تاني. 
مراد كان خلص شغله ولسه هيخرج من المكتب لاحظ ان منه لسه موجوده استغرب وراح قالها: 
انتي لسه هنا يا منه.... ممشيتيش مع زمايلك ليه.... معاد الشغل خلص من بدري. 
ابتسمت وهي بتقول: 
حضرتك انا السكرتيرة بتاعتك ومينفعش امشي قبل ما حضرتك تخلص شغل.... عشان كدا كنت شغاله شوية. 
ابتسم مراد وقال: 
شكلك بتحبي شغلك اوي.... يلا انا خلصت تعالي هوصلك في طريقي.... متخفيش مش هاكلك. 
ضحكت وقالت: 
انا مش حابه اتعب حضرتك بس لو مصمم مفيش مشكلة.... دقتقين بس هجيب حاجتي وهاجي مع حضرتك او ممكن تسبقني انت. 
نزل مراد ومنه نزلت وراه وهما في الطريق مراد قال: 
مقولتليش يا منه.... انتي لسه بتحبي برق.... مستغربيش انتي باين عليكي اوي.... وبصراحه انا حضرت اللي حصل زمان بينكم. 
اتـ.ـو.ترت منه وقالت: 
حضرتك الكلام دا كان زمان.... وخلاص انا نسيت الموضوع وبرق بالنسبة ليا اخو صاحب الشغل وبس. 
سكت مراد ومنه سرحت وهي بتفتكر اللي حصل من كام سنه في يوم عيد الحب....(فلااااش باااك). 
برق وصل الكافيه وقال بزهق: 
خير يا منه انا جيت اهو.... ليه صممتي نتقابل هنا ما احنا بنتقابل كل يوم في الكلية.... قوليلي عايزة اي بسرعة لاني مش فاضي. 
رديت منه بتـ.ـو.تر وقالت: 
بصراحه يا برق اللي كنت عايزة اقوله مكنش ينفع يتقال في الكلية.... انا معجبه بيك من اول سنه في الكلية.... ودلوقتي اتاكدت من مشاعري.... انا بحبك يا برق. 
برق اتصـ.ـد.م وقال وهو بيضحك: 
انتي اكيد بتهزاري يا منه.... قولي انك بتهزاري.... هي دي بروفة عشان تعترفي بحبك لحبيبك مش كدا.... بصراحه برافو عليكي كنت صادقة اوي. 
منه بدمـ.ـو.ع قالت: 
بس انا بتكلم عليك انت يا برق.... انا بحبك انت بجد.... كنت خايفه اعترف ليك بس مبقتش قادرة اخبي اكتر.... صدقني انت اغلي حاجه في حياتي... اديني فرصة وانا هخليك تحبني. 
برق زق ايديها وقال: 
منه انتي بالنسبة ليه زميلتي وبس.... وانا بصراحه بحب واحده تانيه.... ومش هقدر اشوف غيرها في حياتي.... انا اسف ان شاء الله ربنا هيرزقك باللي احسن مني... عن اذنك انا لازم امشي. 
برق مشي بعد مكسر قلب منه وهي قعدت علي الارض وهي بتعيط ومنهارة وبتقول: 
ليه كدا يا برق دا انا محبتش غيرك.... ليه تكسرني بالشكل دا.... بس صدقني هتنـ.ـد.م علي انك سبتني لانك مش هتلاقي حد يحبك زيي... وهيجي اللي يكسر قلبك زي مكسرتني. 
فاقت منه علي صوت مراد وهو بيقولها: 
منه احنا وصلنا اي كنتي سرحانه في اي.... انتي كويسه تحبي نروح المستشفي.... ولا اطلع اوصلك لفوق. 
ابتسمت منه وقالت: 
لا شكرا يا استاذ مراد.... انا تعبتك معايا ميرسي.... يلا تصبح علي خير وخالي بالك من نفسك. 
طلعت منه ومراد اتنهد بحزن ومشي..... في المستشفي الدكتور خرج من العمليات جري برق عليه وقال بخوف: 
طمني يا دكتور.... نور عامله اي دلوقتي.... هي كويسه مش كدا.. 
الدكتور بحزن قال....... 
ياتري الدكتور هيقول اي.... نور كويسه ولا بتخطط لي اي تاني.... ورعد هيعمل اي في ملاك تاني.... ومراد لي بيبص لمنه كدا.... هنعرف مع الاحداث... 🤔
الدكتور بحزن قال: 
انا اسف يا استاذ برق.... زي ما قولتلك كان لازم نضحي بحد من الاتنين... وانت اختارت اننا ننقذ حياة مدام نور... هي دلوقتي هتنقل اوضة عادي. 
برق اتنهد بحزن وقال: 
شكرا يا دكتور الحمدالله علي كل حال... المهم دلوقتي هنبداء علاج علي المرض بتاعها امتا... انا مش هستحمل تروح من ايدي. 
رد الدكتور وقال: 
تقوم بالسلامه بس وبعد كام يوم ممكن نحدد هنبداء امتا... بس انت لازم تخالي بالك منها كويس ومن صحتها.... وبلاش اي حاجه تزعلها.
شكر برق الدكتور ودخل الاوضة عند نور ومسك ايدها بحب وقال: 
الحمدالله انك بخير يا حبيبتي دا اهم حاجه عندي.... بكره يا نور لما جدي يقبل بيا ونتجوز هنملي البيت كله اطفال... كفايه انهم هيكونوا منك.... يلا يا حبيبتي شـ.ـدي حيلك معايا بقي. 
في البيت نزل رعد نزل كانت امي قاعده قرب رعد منها وقال: 
عامله اي يا حمـ.ـا.تي.... معلش اتاخرت عليكي بس عقبال ما نور تلبس... انا قولت اسبقها عشان متقعديش لوحدك.
ضحكت امي وقالت: 
بلاش تستهبل عليا يا رعد.... انت عرفت حقيقة نور مش كدا.... باين عليك علي فكرة جدا... وانا معاك وممكن اساعدك دا لو كلامك عجبني. 
ابتسم رعد وقال: 
هي الامهات كدا محدش يعرف يهرب منهم او يكـ.ـدب عليهم.... هي حقيقه انا عرفت انها ملاك مش نور.... بس مش حابب انها تعرف اني عرفت. 
استغربت امي وقالت: 
اشمعنا يعني.... اوع تكون عايز تاذي ملاك... هي ملهاش ذنب يا رعد.... هي بس كانت بتنقذ سمعت اختها. 
ابتسم رعد ومسك ايد امي وهو بيقول: 
انا عمري ما اقدر اذي ملاك.... انا بس حابب العب معاها شوية.... ولازم اتاكد من مشاعرها ناحيتي... وساعتها هعرفها وهنشوف حل لوضعنا دا. 
ابتسمت امي وقالت: 
ماشي يا رعد وانا ارتحتلك وعندي ثقه فيك... بس خلي بالك.... مش هينفع يحصل حاجه بينك انت وهي... خليك فاكر انك متجوز اختها. 
اتنهد رعد وقال: 
متقلقيش يا امي.... ملاك هتبقي في عيني... وهحافظ عليها حته من نفسي.... لحد ما تكون حلالي وليا وساعتها هغرقلك البيت دا عيال. 
ضحكت امي علي نزولي وانا استغربت وقولت: 
انتوا بتضحكوا علي اي.... ومن امتا وانتوا صحاب يعني... اي الحكاية يا رعد... انت ناوي تاخد امي مني ولا اي... مش هسمحلك انا مليش غيرها. 
قرب رعد مني وقال بحنيه: 
طب وانا روحت فين يا حبيبتي... دلوقتي بقي عندك انا وماما... وعمرك ما هتكوني لوحدك.... لاني مش ناوي اسيبك ابدا. 
اتصـ.ـد.مت من رده وحطيت ايدي علي راسه باستغراب وانا بقوله: 
انت كويس يا رعد.... من امتا الحنيه دي... انت اي اللي حصلك النهارده بجد... اكيد حد شربك حاجه والله مش معقول. 
ضحكت امي وقالت: 
في اي يا نور انتي نسيتي انكم عرسان جداد... وجوزك بيدلعك افرحي.... دا ابوكي عمره ما عملها... يلا بقي خلينا ناكل. 
وقبل ما اتكلم لاقيت رعد شـ.ـدني من ايدي وقعد علي السفرة وراح مقعدني علي رجله اتصـ.ـد.مت وقولتله: 
انت بتعمل اي يا رعد.... عيب كدا احترم ان ماما قاعده.... اوعي خليني اقعد علي الكرسي... انا مش عيله صغيرة. 
ضحك وقال: 
بطلي حركة خليني اعرف اقعد يا بت انتي... وبعدين ماما معندهاش مشكلة اني ادلع مراتي.... يلا يا حبيبتي عشان اكلك بي ايدي. 
كنت مكسوفة اوي وهو اكلني روحت عضيته من صوابعه صرخ وقال: 
اي يا عضاضة انتي.... اي اللي عملتيه دا يا نور.... انتي اتجننتي ولا اي... هو انتي فاكره نفسك عيله صغيرة كنتي هتقطعي صوابعي. 
ضحكت وانا بقوم من علي رجله وبقوله: 
ما انا لسه كنت بقولك اني مش عيله صغيرة مسمعتش كلامي... معلش بقي يا ابيه تعيش وتاخد غيرها.... انا شبعت هطلع انام تصبحي علي خير يا ماما. 
سيبتهم وجريت علي اوضتي وماما ضحكت وقالت: 
ربنا يسترها دا انتوا اتنين مجانين اتلميتوا علي بعض.... انا مش عارفه والله اي اللي جابني... جيت للصداع برجلي... خلي بالك ملاك مش سهله. 
ابتسم رعد بخبث وقال: 
متقلقيش عليا يا حمـ.ـا.تي.... هي عجباني زي ما هي... اهو خلينا نتسلي سوي شوية.... هطلع اشوفها بقي تصبحي علي خير. 
طلع رعد ورايا وامي قالت: 
ربنا يجعله من نصيبك يا ملاك وتفوقي من الوهم اللي انتي فيه.... كان مكتوبلك تكوني مكان اختك عشان تقابلي الحب الحقيقي. 
كنت بعدل السرير وهو دخل حدفت عليه المخدة والبطانية وقولتله: 
بدام هتجبرني انام معاك هنا.... يبقي انت هتنام علي الكنبه وانا علي السرير... ولو قولت حرف هسيبلك الاوضة وهروح انام في حـ.ـضـ.ـن امي. 
قرب عليا وراح شـ.ـدني في حـ.ـضـ.ـنه وقال: 
انتي مكانك هنا وبس.... اوعي تفكري اني ممكن اسيبك في يوم تنامي بعيد عني... انا مبقتش اقدر استغني عنك يا....(وكمل بخبث).. يا نور. 
بعد ما كنت مبسوطة بكلامه فوقت وانا بقول بحزن: 
نور.... طب ابعد عني يا رعد.... انا تعبانه وعايزة انام لو سمحت.... وبلاش تعاند معايا في شغل كتير بكره ولازم نكون فايقين. 
ابتسم رعد وقال: 
ماشي هعديها المرادي بمزاجي.... بس مش تتعودي علي كدا... لان شوية وهتلاقي نفسم في حـ.ـضـ.ـني علي طول... وبعدين مالك استغربتي من اسمك ليه. 
رديت وقولتله: 
هو ينفع اطلب منك طلب يعني يا رعد.... هو متستغربش بس حابه اجرب.... هو ينفع تقولي ملاك كدا بدل نور. 
رعد عمل نفسه مستغرب وقال: 
اشمعنا الاسم دا يعني.... لا مش هقول لان اسم نور احلي بكتير.... يلا نامي بقي وكفايه رغي او هاجي انام جانبك. 
اضايقت وسيبته ونمت من غير ما ارد عليه وهو ضحك عليا ونام علي الكنبة. 
تاني يوم زين كان قاعد في المطعم وبيكلم نور في التلفون وبيقولها: 
انا روحت الشركة بس ملاك رفضت نتكلم وخلتنا خرجنا بره.... اعمل اي يعني.... مفيش اي سبب يخليني ادخل الشركة. 
رديت نور وقالت: 
انا سمعت ان رعد هيعمل غداء للشركة كلها النهارده... بطرقتي هخلي موظفة الاستقبال تكلمك... وانت قدم عرض كويس وساعتها قدام رعد تقول انك عملت كدا عشان حبيبتك. 
اتنهد زين وقال: 
ماشي يا نور اللي انتي عايزاه هعمله.... بس انا محتاج اقابلك.... عندي كلام مهم لازم اقوله ليكي ولازم يبقي وش لوش. 
نفحت نور بضيق وقالت: 
هظبطها وهكلمك يا زين.... انت بس نفذ اللي طلبته منك تمام... يلا انا هقفل علي برق صحي ومينفعش يشوفني بكلمك. 
قفلت نور بسرعه ورجعت مكانها علي السرير وبداءت تتحرك بصوت ملي برق يفوق وقال بسرعه: 
طمنيني عليكي يا حبيبتي عامله اي دلوقتي.... حقك عليا يا نور انتي كل اللي بيحصلك دا بسببي.... بس كله هيتصلح قريب. 
ابتسمت نور بحزن وقالت:
انا واثقه فيك يا حبيبي... ومش مهم اللي حصل المهم اللي جاي... وكفايه انك معايا فيه... بس انا زهقت خلينا نمشي من هنا. 
وافق برق ونزل يدفع حساب المستشفي وفي وقتها نور مسكت التلفون وبعتت رسالة للمجهولة وقالتله: 
الخطة ماشية علي حلو اوي.... خلي بالك بقي لان اللي جاي مش سهل... لازم نعمل كل حاجه بحذر تام... وانا هكلمك عشان نتقابل قريب. 
قفلت التلفون واستنيت برق وعلي الناحية التانية ظهر المجهول وهو قاعد علي كرسي وجـ.ـسمه ووشه مش باينين ومش واضح هو راجـ.ـل ولا ست. 
وقال وهو بيضحك بشر: 
اكيد لازم نتقابل.... خلينا ننهي اللعبة دي بقي... وكل واحد ياخد حقه.... اذ كان فلوس او حب... كله هيبان قريب اوي بس الصبر. 
في البيت كنت نايمه صحي رعد وقرب مني بحب وقال وهو بيصحيني: 
يلا يا حبيبتي قومي هنتاخر علي الشغل.. وبعدين معاكي بقي.... اتحركي من علي السرير بلاش كسل مفيش وقت... قومي يا بنتي. 
قومت وقولتله: 
انت اي مش بتتعب.... دا احنا مش بنلحق ننام... خلاص قومت اهو... ربنا يسامحك يا مفتري انت... والله ربنا علي الظالم. 
ضحك وقالي: 
طب قومي يا ست الشيخه.... بلاش رغي علي الفاضي.... واه نسيت اقولك حاجه مهمه.... صباح الخير يا ملاكي. 
فتحت عيني وبؤقي بصدمة وهو قرب مني وهو بيضحك وبيقفل بؤقي وبيقول: 
عيب كدا يا حبيبتي... افرضي الدبانة دخلت في بؤقك... هتعملي اي ساعتها... يلا مش وقت تسبيل قومي البسي. 
مسكت ايده قبل ما يبعد وقولتله: 
استنا يا رعد لو سمحت.... انت قولت صباح الخير يا اي... قول اللي انت قولته تاني كدا... انا مسمعتش كويس معلش. 
رعد ابتسم وقال: 
يا حبيبتي انا تعبت اقولك اني مش بحب اعيد كلامي.... قومي بقي وكفايه لماضة... غلبتي العيال الصغيرة والله. 
زقيته بعصبيه وقومت طلعت هدوم وقبل ما ادخل الحمام حـ.ـضـ.ـني من ضهري وقال: 
هو عشانك انتي بس وعشان انتي حبيبتي هعيد كلامي وبدل المره مليون مره.... صباح الخير يا ملاكي.... يلا عشر دقايق وتكوني جاهزة. 
قال كدا وسابني وخرج من الاوضة وانا ضحكت زي الهبلة ومسكت صورته وقولت: 
يخربيت حلاوة اسمي من علي لسانك... لا وياء المليكة... يالهههوي بقي... اكد من فرط الجمال اذوب... هتعمل فيا اي تاني يا رعد... قربت ارفع راية الاستسلام لحبك. 
في الشركة وصل مراد كانت منه قاعده بتشوف شغلها... قرب منها وابتسم وهو بيقول: 
صباح الخير يا انسة منه.... يعني جاية بدري انا عمري ما شوفت سكرتيرة بتيجي قبل مديرها.. دا احنا تعبنا من عدم الالتزام. 
ابتسمت منه وقالت: 
انت اول مره تشوفني جاية بدري ولا اي يا استاذ مراد.... دا حالي كل يوم.... انا بحب شغلي ومش بحب حد يعدل عليا.... وعشان كدا ملتزمه دايما. 
رد مراد وقال: 
طب تعالي ورايا المكتب عايزاك في حاجه.... واه هاتي ملف الصفقة الجديده معاكي وحصليني بسرعه يا منه. 
استغربت منه بس دخلت وراه وقالت: 
خير يا مستر مراد... اول مره تطلب مني اجيلك بدري كدا... اتفضل حضرتك محتاج اي اعمله... بس ثواني نسيت النوت بتاعتي بره. 
مراد قرب مسك ايدها وقال: 
استني يا منه انا مش عايزاك تعملي حاجه.... بس عايزاك تقعدي زي الشاطرة كدا.... وتاكلي المكرونه بشاميل دي. 
استغربت منه وقالت: 
نعم.... حضرتك بتقول اي.... مكرونة بشاميل اي اللي حضرتك عايزني اكولها.... ومين جاب هنا حاجه زي دي مستر رعد لو عرف مش هيسكت. 
ضحك مراد وقال: 
اهدي بس في اي.... دي ماما عاملتها مخصوص وانا مش بحبها... وعارف انك بتعشقيها... فبدل ما ارميها قولت اسيبهالك تاكليها... يلا بقي قبل ما رعد يقفشنا. 
ضحكت منه وقعدت تاكل لانها مش بتقدر تقاومها ومراد قعد يتفرج عليها وبقي يصورها من غير ما تاخد بالها وهو مبسوط. 
وصل رعد المكتب وانا روحت اجبله القهوة وانا راجعه خبطت فيا مايا ودلقتها علي فساتني زعقت وقولتلها: 
انتي اتعميتي ولا اي.... بت انتي انا سكتلك كتير اوي.... وخلاص جبت اخري معاكي.... انتي لو مبعدتيش عني والله هتزعلي علي نفسك. 
ضحكت مايا بغرور وقالت: 
مبقاش غير الزبـ.ـا.لة تتكلم... يلا يا بت شوفي تمني راحه فين... واظن مينفعش تقعدي في المكتب بمنظرك دا... العملاء هتطفش منك. 
سابتني ومشيت وانا متغاظه منها اوي ومش عارفه اعمل اي.... دخلت الحمام وقعدت اعيط دخلت عليا منه. 
وقالت: 
اي دا مالك يا نور في اي.... انتي كويسه يا حبيبتي... مين زعلك وبهدل هدومك بالشكل دا.. 
رديت وقولتلها: 
مش مهم يا منه بس انا محتاجه هدوم ضروري... رعد عنده اجتماع مهم وطالب اني احضره... ومش هينفع احضر بمنظري دا. 
ابتسمت منه وقالتلي: 
اهدي يا حبيبتي.... انا حصلي قبل كدا نفس الموضوع... وبقيت عامله حسابي وجايبه هدوم احتياطي في مكتبي.... هجبهالك تلبسيها. 
فرحت اوي وشكرت منه وغيرت هدومي وجهزت نفسي عشان الاجتماع.... في المكتب مايا كانت بتقول لرعد: 
رعد العميل دا مهم اوي.... انت لازم تبقي هادي معه.... وكويس ان وش المشاكل مش موجوده عشان كان هتبوظ كل حاجه. 
دخلت بكل ثقه وانا بقول: 
دا شغل جوزي مستحيل ابوظه.... يلا يا رعد اوضة الاجتماعات جاهزه... سوري اتاخرت بس حصل ظرف كدا هحكيلك بعدين. 
ابتسم رعد وبداء الاجتماع وفي نصه قال العميل: 
بس يا استاذ رعد المشروع دا هيكلف ملايين... اي يخليني اجازف باسم شركتي معاك... وانت مبقتش زي زمان في الشغل. 
قبل ما رعد يرد ابتسمت وقولت: 
اسمحلي اجاول علي حضرتك.... شركة العاصي معروفة جدا في السوق من زمن الزمن... والكل بيكون عايز يتعاون معاها... وبعدين حابه اعرف حضرتك ان الخسارة بالنص... والمكسب بالنص... وشركة العاصي عمرها ما خسرت... فاكيد حضرتك كسبان معانا... والتسليم هيكون قبل المدة اللي قولنا عليها... لاننا بنقول مدة عشان يكون عندنا مساحة بس في النهاية بننجح اننا نسلم باحسن جودة. 
بعد ما خلصت ابتسم العميل وقال: 
الموظفة دي كويسه.... رغم قلة الكفاءة في شركة العاصي الفترة دي... بس يكفي أن لسه في موظفيين بيعرفوا يتعاملوا كويس... بتمني تتعلمي منها يا انسة مايا... تمام يا رعد قبلت المشروع. 
ابتسم رعد ومايا كانت متغاظة اوي وبعد ما الاجتماع خلص ومشي العميل قرب رعد وقالي: 
مش قولتلك ملاكي.... كنت خايف اوي من الصفقة دي... بس بفضلك بعد ربنا كسبنها... شكرا يا حبيبتي. 
مايا مستحملتش اكتر وعملت ان التلفون بتاعها رن وبعدين رديت وفجاه صرخت وقالت: 
رعد الحقني ماما اغمي عليها في الشقة... ارجوك تعالي معايا انا مش هعرف اسوق ولازم نلحقها.... بسرعه يا رعد. 
رعد جري معاها من غير حته ما يبصلي بس انا مكنتش مطمنه وعشان كدا قررت امشي وراهم... معرفش ليه حسيت ان مايا مش ناوية علي خير. 
وصل برق البيت هو ونور وقعدها علي السرير وقال: 
بصي يا حبيبتي... انتي لازم ترتاحي شوية.... مفيش حركة اليومين دوال.... انا مش عايز اخسرك فهماني. 
وقبل ما نور ترد الباب خبط وقام برق وهو مستغرب وقال: 
خليكي هنا يا نور.... اوعي تخرجي من الاوضة مهما حصل انتي فاهمه.... هروح اشوف مين يا حبيبتي وهاجي ماشي. 
خرج برق ونور وقفت تشوف مين... اول ما برق فتح اتصـ.ـد.م بالعاصي قدامه وقال باستغراب: 
جدي انت بتعمل اي هنا.... اقصد اهلا وسهلا نورت بيتي اتفضل يا جدي. 
دخل العاصي وبص بقرف علي البيت وقال: 
هو دا بتسميه بيت.... يلا مش مشكلة.... انا عايز اعرف ابوك الفاشل فين.... اكيد انت الوحيد اللي تعرف مكانه. 
رد برق وقال: 
خير العاصي بيه عايز اي من بابا.... مش انت طردته من زمان عشان اتجوز امي.... عايز منه اي دلوقتي ان شاء الله. 
زعق وقال: 
وانت مالك يا ولد... انا اسال وانت ترد فاهم ولا لا.... انا عايزاه خليه يظهر او يكلمني ضروري... او مش هيحصل طيب انت فاهم ولا لا. 
رد برق وقال: 
لا مش فاهم ابويا مش هخليه يتعامل معاك تاني..... انت اتخليت عنه في اصعب اوقاته.... اكيد عايزاه عشان مصلحة ليك... وانا مستحيل اساعدك.
اتعصب عاصي وقال: 
انا غلطان لما جيت لعيلك زايك.... فعلا مستحيل تبقي من عيلة العاصي.... ابوك هوصله ولو قررت اسامحه مستحيل اقبل بيك يا برق. 
ضحك برق وقال: 
وانا مبقتش عايز منك تعترف بيا.... انا هخليك تعترف غصب عنك... لما ادمرلك شركتك واسمك وحفيدك رعد اللي مفضله عني. 
وقف العاصي بغضب وقال: 
انت اتجننت.. عايز تدمر اخوك.... دا انت قليل الاصل صحيح.... ابقي فكر تقرب من رعد.... ساعتها هتلاقيني انا واقف في وشك. 
مشي العاصي وبرق كسر الفازة بعصبيه خرجت نور بسرعه وقالت: 
اهدي يا برق مينفعش اللي بتعمله دا.... جدك عنده حق... رعد يبقي اخوك.... يكفي تخسره في الشغل.... لكن بلاش تاذيه. 
ابتسم برق وقال: 
متقلقيش يا حبيبتي.... انا معنديش مشكلة مع رعد.... انا بس كنت بضايق جدي.... يلا يا حبيبتي ادخلي ارتاحي.... هعمل مكالمه وهاجي. 
استغربت نور ودخلت الاوضة وبرق كلم ابوه وقاله علي اللي حصل وبعدين قال: 
بتمني متخونش وعدك ليا يا بابا.... انا لازم اثبت نفسي لجدي وميلاقيش غيري قدامه.... بلاش تتخلي عني انت كمان. 
رد ابوه وقال: 
متقلقش يا برق.... انا في ضهرك دايما.... بس بلاش تغلط وتنسي ان دا جدك وان رعد اخوك. 
قفل برق وهو بيتنهد وبيقول: 
ياريت جدي كان افتكر كدا.... بس متقلقش يا بابا انا عمري ما هكون نسخه منهم.... انا برق مستحيل اكون العاصي. 
وصل رعد مع مايا الشقة بتاعتها وقال: 
اطلعي يا مايا اطمني علي امك وانا هستناكي هنا.... ولو احتاجتي اي حاجه اتصلي بيا هطلع ليكي او هطلب الاسعاف. 
مايا برجاء قالت: 
رعد لو سمحت تعال معايا.... انا جد خايفه اوي ومليش غيرك بعد ماما.... وهي بتحبك وانت عارف.... يلا اطلع معايا بقي احنا اتاخرنا. 
اتنهد رعد بقلق وقال: 
كنت جبت نور معايا يا مايا.... بس مش مشكلة يلا بسرعه نطلع نشوفها.... ومتقلقيش ان شاء الله هتبقي كويسه. 
نزل رعد وطلع مع مايا.... ساعتها وصلت انا كمان ولاقيته طالع معاها اتعصبت اوي وقولت: 
اكيد البت دي ناوية علي مصيبه.... انا اصلا مش برتاح ليها.... دي واحده معندهاش اخلاق... ومستحيل اسيب رعد يقع في فخها. 
نزلت بسرعه وطلعت وراهم.... رعد كان وصل فوق واول ما دخل فضل ينادي علي ام مايا ومكنش في رد. 
استغرب وقال: 
هي فين امك يا مايا.... انا شايف البيت فاضي.... انتي كنتي بتضحكي عليا مش كدا.... انا غلطان اني قلقت عليكي وجيت معاكي. 
مايا قربت وحـ.ـضـ.ـنته وقالت: 
انا كنت واثقه انك بتحبني انا يا رعد.... ربنا يخليك ليا يا حبيبي.... ومعلش اصبر هو شهر وابقي طلق البت دي وبكدا تكون رضيت جدك.
وقفت مصدومه من المنظر وقولت: 
يعني كل دا كان كدب.... كنت بتلعب بيا يا رعد.... انا اللي غلطانه اني حاولت اصدقك. 
ونزلت اجري ورعد ورايا وفجاه........ 
ياتري اي اللي حصل..... واي سر العاصي عشان يعوز ابنه.... ونور ناوي علي اي ومين المجهول دا.... وزين هيعمل اي مع رعد.... ومايا قدرت تعمل مشكلة بين ملاك ورعد ولا هتفشل..🤔🤔🤔
رعد اتصـ.ـد.م اول ما شاف العربية هتخبطني جري عليا ومسكني وهو بيقول: 
انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه اي اللي انتي بتعمليه دا.... افرضي كان حصلك حاجه كنت انا هعمل اي دلوقتي... بطلي تهور بقي وافهمي قبل ما تحكمي. 
زقيته وانا بقول: 
وانت خايف عليا بتاع اي... متخلي بالك من حبيبت القلب.... ملكش دعوة بيا انت عايز مني اي... بدام بتحبها هي خليك معاها. 
مسكني جـ.ـا.مد وقال: 
انا مش بحبها قولتلك مية مره مش بحبها... ومكنتش اعرف انها بتكدب عليا.... بس بدام انتي مش عيزاني انا هبعد يا نور حاضر. 
وقبل ما يبعد مسكت ايده وقولتله: 
انت رايح فين... اي هتسيب العقربة دي تفوز عليا... يلا خلينا نروح واعمل حسابك مفيش شغل معاها غير في وجودي وبس انت فاهم. 
ضحك رعد وقال: 
انتي بتتحولي ازاي فجاه كدا.... مش كنتي من دقيقه بتقوليلي ابعدي.... متجوز عيله مـ.ـجـ.ـنو.نه والله ربنا يستر انا مش ناقص هبل.
ابتسمت وقولتله: 
اذا كان عجبك بقي.... قولتلك طلقني وانت متمسك بيا.... يبقي تستحمل بقي.... ويلا لاني جعانه وهتعزمني علي الاكل. 
رد وقال: 
انتي جايه في طمع بقي.... ماشي يا ستي اللي انتي عايزاه.... يلا اركبي العربية بقي شوية وهنلاقي الناس بتتفرج علينا. 
ضحكت وركبت العربية ولاقيته بيقولي: 
نور هو احنا هنخلي جوازنا رسمي.... انتي ناسية ان جدي قال معاكوا شهر بس وعايز حفيد.... هنعمل اي بقي في المشكلة دي. 
ضحكت زي الهبله وانا بقوله: 
عادي محلولة نروح نجيبله حفيد من السوبر ماركت.... هو جدك مستعجل كدا ليه... لو عايز طفل يروح يتجوز ويجيب هو. 
لاقيته وقف العربية بصدمه وقالي: 
بت انتي هبله ولا بتستعـ.ـبـ.ـطي.... بقولك عايز حفيد يشيل اسم العيلة.... وبصراحه انا ناويت اتمم جوازنا.... والنهارده اجهزي بقي با عروسة. 
اتصـ.ـد.مت وبصيتله وانا بقول: 
انت اكيد بتهزار يا رعد مش كدا.... جواز اي اللي نتممه... دا مستحيل انا مش موافقه خالص... انسي الموضوع دا خالص انت فاهم. 
بصلي وقال بحزن مزيف: 
هو انتي لدرجادي مش عيزاني.... يعني انتي مكنتيش بتكدبي لما قولتي اني وحش ومفيش واحده تقبل بيا.... ماشي يا نور اللي انتي عايزاه...
اتنهدت وقولتله: 
مش كدا يا رعد والله انت فاهمني غلط.... الحكاية كلها اني لسه مش مستعدة... وبعدين احنا لسه مخدناش علي بعض. 
ضحك وقال: 
خلاص نتمم جوازنا وبعدين ناخد علي بعض يا حبيبتي.... يلا بقي نروح نتعشاء بره وتروحي تجهزي.... دا انتي هتتعبي معايا اوي. 
اتحرك بالعربية وانا مش عارفه اعمل اي.... في بيت برق دخل ينام وقبل ما ينام قربت منه نور وقالتله: 
خد يا حبيبي اشرب العصير دا.... انت باين عليك التعب.... العصير دا هيديك طاقة... يلا يا حبيبي متكسفنيش بقي. 
مسك برق الكوباية وشرب العصير وبعدين قال: 
تسلم ايدك يا حبيبتي... انا مش عارفه من غيرك كنت هعمل اي... بس ت عـ.ـر.في يا نور.... انتي الوحيده اللي مصبرتي علي حياتي دي ومقوياني. 
ابتسمت نور وهي شايفه بيروح في النوم خالص وبعد ما اتاكدت من نومه قامت وبعتت رسالة للمجهولة وقالتله: 
يلا تعالي انا مستنياك.... العنوان بعتهولك متتاخرش بقي يا حبيبي. 
قفلت نور وقامت لبست وجهزت وبعد نص ساعه وصل المجهول واول ما دخل حـ.ـضـ.ـنته نور بحب وهي بتقول: 
وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا سامر.... انت مش عارف انا كنت هتجنن واقابلك ازاي..... بس اعمل اي في تصميممك اننا نصبر. 
ابتسم سامر وقال: 
اديكي شوفتيني اهو يا حبيبتي.... ممكن اعرف مالك بقي.... حاسه مش كويسه خالص اليومين دوال.... اي الحكاية ملاك تاني مش كدا. 
اتنهدت نور بشر وقالت: 
حاولت ادمرها وخلتها تتجوز مكاني وبرضو مفيش فايدة.... قدرت تكسب رعد لصفها... انا معرفش فيها اي زيادة عني. 
رد سامر وقال: 
انا عايز اعرف ليه بتكرهي ملاك كدا.... رغم انها اختك التؤام يعني.... حته تعليمها اقل منك.... ليه عايزة تدمريها. 
رديت نور بشر وحقد وقالت: 
عشان هي طول عمرها احسن مني.... ماما خدتها هي وحرمتني من احساس حب الام وسابتني مع بابا.... كل حاجه شوفي ملاك بتعمل اي شوفي ملاك متواضعه ازاي.... حته يوم ما حبيت خدت حبيبي مني. 
قرب سامر منها وقال: 
ما انا بقيت معاكي اهو يا نور.... انا طول عمري بحبك انتي مش ملاك... اينعم كنت مخدوع فيها الاول.... بس بعد ما كشفتيلي حقيقتها كرهتهت وبقيت مـ.ـجـ.ـنو.ن بعشقك انتي. 
ابتسمت نور وهي بتفتكر اللي حصل من سنين...(فلااااش باااااك). 
سامر كان راجع من شغله ونور قابلته وهي بتقول: 
سامر في حاجه مهمه لازم تشوفها.... انا مش هقدر اخبي اكتر من كدا.... تعالي معايا بسرعه.... يمكن اللي هعمله غلط بس لازم تعرفه. 
استغرب سامر وقال: 
في اي يا نور انا مش فاهم حاجه.... واصلا انتي بتعملي اي هنا.... جاية تزوري ملاك ولا اي.... وعايزة توريني اي. 
زعقت نور وقالت: 
مش وقت اسئلة قولتلك في حاجه مهمه لازم تشوفها.... انا مش هتكلم لما تشوف بي عينيك هتفهم كل حاجه. 
سامر مشي مع نور ووصلوا المطعم بتاع زين اللي في البلد بتاعتي انا وامي واول ما وصل شاف زين وهو بيحـ.ـضـ.ـني وبيقول بحبك اوي. 
سامر مستحملش ودخل ضـ.ـر.ب زين وبصلي بغضب وقال:
انا معرفش ازاي كنت مخدوع فيكي كدا.... انتي طلعتي ارخص انسانه شوفتها في حياتي.... بقي مقضيها معايا ومعه في نفس الوقت... انا بكرهك ومش عايزة اشوفك تاني. 
خرج سامر بسرعه وقبل ما اجري وراه وقفتني نور وهي بتقول: 
استني يا ملاك.... انا ياما قولتلك سامر مينفكيش يا حبيبتي.... دا معندهوش ثقه فيكي خالص... انسيه يا ملاك هو ميستهلكيش. 
عيط وانا بقولها: 
عندك حق يا نور انا معرفش ازاي مكنتش شايفه دا.... الحب مبني علي الثقه وكان لازم يسمعني الاول قبل ما يحكم عليا. 
رد زين وقال: 
بس برضو يا ملاك لازم تبرري ليه الموقف... هو يمكن من غيرته مقدرش يحكم صح.... روحي اتكلمي معه علي الاقل تفهميه موقفك. 
كنت هسمع كلام زين بس نور قالت: 
انت بتقول اي يا زين.... ما سامر عارف قد اي انتوا صحاب.... هو ميستهلش تتكلمي معه انسيه يا حبيبتي دا احسن ليكي. 
سمعت كلام نور وبعدت عن سامر.... وبعد كام يوم نور راحت لسامر: 
انت كويس يا حبيبي... اسفه يا سامر... بس هي دي الحقيقه انا بحبك.... وملاك لما عرفت مثلت عليك الحب عشان تاخدك مني... اديني فرصة واحده بس وصدقني مش هتنـ.ـد.م. 
ومن يومها سامر ونور بقوا سوي وبقي يساعدها عشان تنتقم من ملاك ومن عيلة العاصي...(بااااااك). 
نور اتكلمت وقالت: 
انا مش عارفه من غيرك كنت هعمل اي بجد... انت كل حياتي يا سامر... واحنا سوي هنعرف ناخد حقنا من عيلة العاصي وحقك انت بالذات. 
ابتسم سامر وقال: 
اكيد يا حبيبتي احنا مش هنسيبهم... بس خلينا نقعد سوي شوية... المهم انتي متاكده ان برق مش هيصحي خالص. 
ابتسمت نور وقالت: 
لا متقلقش المنوم اللي اخده قوي اوي... يلا بقي دا انت وحشني... وبعدين نبقي نشوف هنعمل اي سوي. 
عند مايا رجعت امها من بره وقالت: 
اي اللي كسر الترابيزة كدا يا مايا... ومالك فرحانه كدا ليه.... انتي هببتي مصيبه اي تاني يا بنت بطني انطقي. 
رديت مايا وقالت: 
هكون عملت اي يعني... برجع حقي ليا من تاني.... قولتلك قبل كدا مش هسيب رعد للبت دي لو هيكلفني الموضوع حياتي. 
اتنهدت امها وقالت: 
انا زهقت وتعبت منك يا مايا.... انا هسيبلك البيت وهمشي خالص.... وانتي اعملي اللي انتي عايزاه انا مبقتش عارفه اعمل معاكي اي. 
ضحكت مايا وقالت: 
تصدقي فكرة حلوة اوي.... اهو هستفيد منها برضو.... يلا يا مامي مع السلامه.... هروح اوضتي بقي عشان اشوف الخطوة الجاية. 
اتعصبت امها منها وقالت: 
ربنا يهديكي يا بنت بطني انا لازم اعمل اللي فكرت فيه.... هو مفيش حل غيره يا مايا وكله عشان مصلحتك يا بنتي. 
وصلنا انا ورعد البيت واول ما وصلت جريت علي اوضة امي ضحك رعد وجه ورايا امي اول ما شافتني قالت: 
في اي يا بت انتي اتجننتي ولا اي.... اي اللي حصل يا رعد انتوا اتخـ.ـنـ.ـقتوا تاني ولا اي حكايتكم يا مجانين انتوا. 
ضحك رعد وقال: 
والله يا حمـ.ـا.تي مش عارف بنتك مالها... هي شكلها مكسوفة مني... اصلي بصراحه كدا نويت اجبلك حفيد يسليكي شوية. 
ضحكت امي وقالت: 
طب كويس والله انا كنت ناوية اكلمكم في الموضوع دا.... انا عايزة افرح بعيالكم بقي... يلا يا نور شـ.ـدي حيلك شوية. 
اتصـ.ـد.مت وقولتلها: 
انتي بتقولي اي يا ماما.... لا انتوا كلكم اتفقتوا عليا ولا اي.... انا مش موافقه علي الهبل دا انا لسه صغيرة.... ووسع كدا يا جدع انت هي ناقصة هبل. 
فجاه لاقيته مسكني من قفايا وقال: 
استني هنا انتي راحه فين.... انا معرفش حمـ.ـا.تي كانت مستحملاكي ازاي.... عن اذنك يا امي بقي اصل مراتي شكلها عايزة تتعلم ازاي تسعد جوزها. 
ضحكت امي وقالت: 
لا براحتك يا ابني... دي مراتك وانت حر فيها طبعا... بس نصيحة يا نور... اسمعي كلامك جوزك يا بنتي.... وربنا يسعدكم سوي. 
كنت مصدومه من كلامها وهي عارفه اللي فيها وبسرعه زقيت ايده وجريت علي اوضتي وفضلوا يضحكوا هما الاتنين وبعدين امي قربت من رعد. 
وقالت: 
انت ناوي تعمل اي.... رعد اوع تنسي اللي فيها انت مينفعش تقرب من ملاك لو اي حصل.... بلاش تغلط غلط زي دا يا ابني. 
ابتسم رعد وقال: 
متقلقيش يا امي.... قولتلك انا بلعب معاها مش اكتر.... لكن مستحيل احطها في موقف زي دا.... هفضل مستحمل لحد ما تكون مراتي حلالي. 
اتنهدت امي براحه وقالت: 
الحمدالله طمنت قلبي يا ابني.... يلا روح شوف هتعمل اي في الهبلة اللي فوق دي... بس خلي بالك لحسن تعورك دي مـ.ـجـ.ـنو.نه. 
ضحك رعد وطلع ورايا ودخل وهو بيقول: 
اي يا قطتي انتي فين.... عريسك وصل اهو مستعده ولا لا.... انا بصراحه خلاص مبقاش عندي صبر اكتر من كدا. 
فجاه طلعت وانا بضحك وقربت منه بدلع وقولت: 
كان نفسي اكون جاهزه والله يا حبيبي... بس المشكلة ان دلوقتي مبقاش ينفع تقرب مني... اصل بقي عندي عذر قهر. 
ضحك رعد وقال: 
تصدقي حلوة التمثلية دي... بس للاسف مش هتدخل عليا يا نور... جوازنا هيتم النهارده ومفيش حاجه هتمنعني. 
صرخت بصدمه ودمـ.ـو.ع وانا بقول: 
يا رعد والله مش بكدب.... حته خلي ماما تيجي تشوف.... انا مش معترضة بس فعلا مش بي ايدي دي حاجه بتاعت ربنا. 
رعد قرب مني بخوف وقال: 
اهدي يا نور حقك عليا... انا مكنش قصدي اخوفك كدا.... انا بس عايز اخليكي ملكي لاخر العمر... انتي مت عـ.ـر.فيش انتي بقيتي عندي اي. 
اتنهدت وقولتله: 
انت ليه ظهرت في حياتي يا رعد.... انا مبقتش عارفه اعمل اي واتصرف ازاي.... انت بقيت بالنسبة ليا حاجه كبيرة اوي... بس مش هينفع صدقني مش هينفع خالص. 
رعد بصلي اوي وقال: 
طول ما احنا سوي كل حاجه هتنفع.... ومش هيبقي في حاجه مستحيلة.... بس انتي خليكي جانبي وفي ضهري... وانا هحارب الكون كله عشانك يا حبيبتي. 
ابتسمت بوجع وحـ.ـضـ.ـنته اوي وهو شالني وحطني علي السرير ونام جانبي وانا قولت: 
خليك جانبي يا رعد.... متسبنيش ارجوك انا مش بطمن غير في وجودك... اوع تتخلي عني في يوم. 
اتنهد رعد وباس دماغي وهو بيقول: 
اوعدك اني عمري ما هسيبك.... يلا يا حبيبتي نامي وارتاحي.... وانا جانبك اهو متخفيش. 
نمت وهو في حـ.ـضـ.ـني وهو ابتسم ونام جانبي..... تاني يوم صحيت وانا سامعه صوت زعيق تحت نزلت بسرعه انا ورعد واتصـ.ـد.مت لما شوفت ماما بتزعق مع مايا. 
رعد استغرب وقال: 
اي اللي بيحصل هنا.... انتي اي اللي جابك هنا يا مايا.... وبتزعقي مع حمـ.ـا.تي ليه ان شاء الله... اخلصي وجيبي اللي عندك. 
قربت مايا وقالت بدلع: 
سوري يا بيبي صحيتك بصوتها العالي.... اصلي جيت اعيش معاك هنا.... وجدك موافق بكدا حته ممكن تساله يا حبيبي. 
استغرب رعد وبسرعه اتصل بجده وقال: 
اي اللي بيحصل دا يا جدي.... ازاي تخلي مايا تيجي تعيش معايا في البيت... اي الهبل دا انت ناسي اني متجوز. 
رد جده وقال: 
سبق وقولتلك المشروع دا مهم اوي.... ومايا لازم تبقي معايا ليل ونهار عشان نكسب المشروع دا... وعشان كدا هتعيش معاك وكدا كدا امها مسافرة ياريت تخالي بالك منها. 
قفل رعد وهو متعصب اوي وقال: 
نور لو سمحتي خالي داده تحضر اوضة الضيوف لمايا.... وتعالي معايا الاوضة عشان عايزاك... معلش يا حمـ.ـا.تي انا بتاسفلك علي اللي مايا عملته. 
ابتسمت امي وقالت: 
ولا يهمك يا حبيبي العيب مش عليك.... هي في ناس كدا متعرفش يعني اي رباية.... خد مراتك واطلع انت وسبيهالي انا هوصلها الاوضة. 
ابتسم رعد وشـ.ـد ايدي وطلعنا الاوضة وانا طول الوقت ساكته دخلت اطلع هدوم عشان الشغل رعد مسك ايدي وقرب مني. 
وقال: 
هتفضلي ساكته كتير.... متقلقيش يا نور مايا بقيت ولا حاجه بالنسبالي.... وانا هحافظ علي كرامتك انتي مراتي وهعرف اصونك. 
ابتسمت وانا بقوله: 
مش دي اللي اغير منها يا حبيبي.... يلا نجهز عشان الشغل.... واه اعمل حسابك مفيش خروج من اوضتنا دي غير علي رجلي. 
ابتسم رعد وحـ.ـضـ.ـني وقال: 
وهو انتي بتغيري عليا ولا اي يا حبيبتي.... اعترفي بقي انك بتحبيني وواقعه علي الاخر.... بطلي البرود اللي فيكي دا. 
زقيته وقولت: 
بي عينيك يا حبيبي.... يلا البس بقي هنتاخر... وياريت تقفل زراير قميصك كويس انت مش تامر حسني في نفسك اتنيل واتلم. 
ضحك رعد وقال: 
والنبي انتي ما ت عـ.ـر.في حاجه... دا انا البنات هتموت عليا... انتي بس اللي محتاجه تكشفي نظر... يلا هدخل البس بسرعة واجيلك. 
ضحكت عليه ولبست انا كمان وانا بدعي ربنا ان البت دي متعملش مشاكل في حياتنا... وبقيت افكر ازاي اوصل لنور في اسرع وقت لان كدا مش هينفع خالص. 
في بيت برق صحي بتعب وقال: 
نور انتي فين يا حبيبتي.... هو اي اللي حصل حقك عليا انا معرفش نمت ازاي وسيبتك.... طمنيني يا روحي انتي كويسه. 
نور بخبث قالت: 
عادي يا حبيبي انت كان باين عليك التعب مش مشكلة.... يلا قوم بقي انا عايزة انزل اتمشي شوية.... زهقت من البيت. 
رد وقال: 
ننزل ازاي بس يا حبيبتي... النزول غلط عليكي... بصي استني بليل تكون الدنيا هادية وهاخدك لمكان هيعجبك اوي يا نور.... عايزاك تجهزي وتلبسي الفستان الاحمر اللي بحبه. 
استغربت نور وقالت: 
حاضر يا حبيبي من عيني.... يلا قوم بقي خلينا نفطر سوي... وتلحق تروح لابوك.... اكيد مستنيك من الصبح. 
ابتسم برق وقام ونور قالت: 
ياتري بتجهزلي اي يا برق.... مش مهم انا مستنيه يا خبر بفلوس بليل يكون ببلاش... واديني مستنيه اهو. 
في الشركة وصلت انا ورعد ومايا معانا لانها صممت تيجي في نفس العربية واول ما دخلت الشركة اتصـ.ـد.مت بزين. 
استغربت وقولتله: 
انت بتعمل اي هنا يا زين.... وبعدين معاك مش قولتلك متجيش الشركة تاني.... عايز تودينا في داهيه اعمل فيك اي بس. 
ابتسم زين وقال: 
في اي يا حبيبتي بس اهدي.... انا جاي هنا في شغل.... ومستني رعد بيه متقلقيش.... طول ما انا معاكي مفيش حاجه هتحصلك. 
دخل رعد بعد ما ركن العربية وقال بشر: 
انت بتعمل اي هنا يا جدع انت.... اتفضل اطلع بره شركتي خالص احسن ليك.... وانتي يا نور تعالي جانبي حالا. 
ضحك زين وقال: 
اهدي شوية يا رعد بيه.... موظفة الاستقبال هي اللي اتصلت بيا وطلبتني... بسبب الحفلة اللي عملها للموظفين عشان الاكل هيكون من مطعمي طبعا. 
اتعصب رعد وقال: 
وهو مفيش غيرك يعني.... ماشي يا زين بتمني الاكل يكون كويس... عشان مطعمك ميقفلش خالص... وبتمني تبعد خالص عن مراتي. 
وقبل ما زين يرد رعد مسك ايدي وشـ.ـدني علي المكتب بتاعه وقفل الباب في وش مايا اللي استغربت وبقيت عايزة تعرف حكاية زين دا. 
قربت منه بخبث وقالت: 
وانت اي حكايتك انت كمان.... دا رعد مش طايقك خالص.... عملتله اي عشان يتعصب منك اوي كدا يا بتاع انت. 
رد زين ببرود وقال: 
خليكي في حالك يا انسة انتي.... وياريت متدخليش في اللي ملكيش فيه.... هي مش ناقصة قرف والله.. 
ومشي وسابها اتعصبت مايا وقالت: 
هو ازاي يكلمني كدا الجدع دا.... والله لاعرفه مين هي مايا كويس اوي.... بس برضو لازم اعرف قصتك الاول. 
في المكتب زقيت ايد رعد وقولتله: 
انت مالك متعصب كدا ليه.... متهدي علي نفسك شوية ما انت عارف ان زين اخويا مش اكتر.... اي لازمتها المعاملة دي. 
قرب ومسك دراعي جـ.ـا.مد وقال: 
ت عـ.ـر.في لو سمعت اسم راجـ.ـل تاني علي لسانك هعمل فيكي اي.... انتي تخرسي خالص والمكتب دا متخرجيش منه مهما حصل... واياك اشوفك قريبة من زين مفهوم. 
عيطت وقولتله: 
رعد سيب ايدي انت بتوجعني...... انت ليه بتعمل فيا كدا ليه.... انت اي مش واثق فيا لدرجادي... كلكم زي بعض. 
رعد اتعصب اوي من الجمله دي وقال: 
انتي قصدك اي يا نور.... هو انتي كنتي ت عـ.ـر.في حد تاني.... انطقي مين اللي بتتكلمي عنه..
رديت وقولتله: 
ولا حاجه يا رعد.... حاضر انا هسمع كلامك... اي اؤامر تاني يا رعد بيه.... انا هروح اشوف شغلي. 
سيبته وقعدت علي مكتبي وهو بقي مركز معايا وقلبه وجعه علي دمـ.ـو.عي.... وفجاه جت في باله فكرة وساب المكتب وخرج وبعد شوية رجع. 
واتصـ.ـد.مت من اللي معه....
رجع رعد وهو ماسك في ايده طاجن نوتيلا وقال:
مين القمر اللي هياكل النوتيلا دي دلوقتي... انا عارف انك بتحبيها... اي رايك ناكلها سوي ولا اكولها لوحدي بقي.
رديت وقولتله:
اشبع بيها يا رعد... انا مش عايزة منك حاجه... ومش هتضحك عليا بطاجن نوتيلا.... ماما بتعمل احسن منه اكيد.
قرب مني وقال بحنيه:
انا اسف مكنش قصدي اتعصب عليكي بالشكل دا.... بس انا اوقات مبعرفش مبعرفش اسيطر علي اعصابي... حقك عليا يا حبيبتي اوعدك همسك نفسي بعد كدا.
عيط وقولتله:
بس انت شكيت فيا يا رعد... انت المفروض تبقي واثق فيا اكتر من كدا.... انت عمري ما كان في طبعي الخيانه ابدا... وطول ما انا شايله اسمك مستحيل اعمل حاجه غلط.
ابتسم رعد وقال:
انا عارف يا حبيبتي... بس اعمل اي بغير بقي... المهم مش هتاكلي الطاجن دا معايا يعني ولا اي نظامك انا مش قادر اقاوم اكتر من كدا.
ضحكت وقولتله:
لا طبعا هاكله.... امال هسبهولك لوحدك انت عبـ.ـيـ.ـط ولا اي.... هات يا عم الطاجن دا كدا... وروح شوف شغلك بقي متعطلنيش عن حبيبي.
ضحك رعد عليا وبعدين قال:
نور هو انتي مش عايزة تحكي ليا اي حاجه... ولا عايزة تقوليلي مين الشخص اللي كنتي بتتكلمي عنه دا... كل دا في الماضي متقلقيش هنسي.
اتنهدت قولتله:
دا حب قديم يا رعد... بس دلوقتي اكتشفت انه عمره ما كان حب.... كان مجرد انجذاب بسيط.. لاني دلوقتي اكتشفت....
سكت ومقدرتش اكمل ورعد قال:
اكتشفتي اي يا نور كملي ومتخفيش.... انا عمري ما هاذيكي ابدا يا حبيبتي... قوليلي كل اللي في نفسك واعتبري نفسك بتتكلمي مع خيالك.
ابتسمت وقولتله:
لكل حاجه وقتها يا رعد.... اوعدك اول ما يجي الوقت المناسب هتلاقيني بقولك علي كل حاجه من نفسي... وكل اللي جوايا هقوله من غير خوف.
ابتسم رعد وقال:
ماشي يا نور وانا مش هضغط عليكي.... يلا كولي النوتيلا بتاعتك.... وبعدين كملي الشغل... وزي ما قولتلك بلاش تقربي من زين يا نور.
اتنهدت وقولتله:
حاضر بس موعدكش يا رعد... لان في شغل بيني انا وزين... بس حاول اقلل كلام معه اوعدك... يلا بقي شوف شغلك وبطل رغي.
مشي رعد وانا اتنهدت وقولت:
نفسي اقولك علي اللي في قلبي كله... بس لسه مجاش الوقت المناسب... انا لازم اقوم اشوف زين... لازم نوصل لنور كفايه كدا.
قومت واستغليت ان رعد في الحمام ونزلت الكافتريا كان زين بيجهز الوجبات قربت وقولتله:
انت شكلك نسيت موضوع نور خالص... انا تعبت يا زين وعايزة اخلص من الموضوع دا... مبقتش مستحمله الوضع دا خالص.
رد زين وقال:
اهدي بس يا ملاك وان شاء الله نلاقيها قريب اوي.... بس عصبيتك دي مش هتحل حاجه خالص... لازم تطولي بالك شوية يا بنتي.
زعقت وقولته:
مبقتش قادرة يا زين انت ليه مش حاسس بيا.... انا بحبه وبحبه اوي كمان.... انا خايفه اغلط... وجودي معه بقي خطر ومش هقدر اسكت اكتر.
فجاه ظهرت مايا وقالت:
ايوة بقي هي الحكاية كدا بقي... وانا بقول رعد مش حابب وجود الجدع دا ليه... عشان طلع الحب بتاعك يا قطة.
اتعصبت وقولتلها:
بقولك اي هي مش طلباكي خالص اقسم بالله يا مايا.... ابعدي عني وخليكي في حالك احسن ليكي.... دي حياتي وخصوصياتي ياريت متدخليش فيها وتخليكي في حواراتك انتي.
ضحكت مايا وقالت بصوت عالي خلي الكل يركز معانا:
اي يا مدام.... مش عايزة الكل يعرف حقيقتك ويعرف انك علي علاقة بواحد غير جوزك.... ما انتي مت عـ.ـر.فيش ربنا... مقضيها في الحـ.ـر.ام ما الباشا.
عيط من كسفتي قصاد الناس وزين زعق وقال:
اخرسي يا ست انتي.... انتي اتجننتي ولا اي... اي اللي بتقوليه دا... نور اشرف منك ومن عشرة زايك.... ولو مسكتيش دلوقتي رد فعلي مش هيعجبك خالص.
رديت مايا وقالت:
وانا مش هسكت ووريني هتعمل اي.... لازم رعد يجي يشوف الموظفة المحترمه اللي شغلها عندها.... وهي مقضيها حب وعشق في الشركة.
جه رعد وانا جريت عليه وقولتله:
انا معملتش حاجه يا رعد والله هي بتكدب وفاهمه غلط.... انا مش زي ما هي قالت صدقني يا رعد.... زين صديقي مش اكتر والله صدقوني.
كنت مستنيه رد رعد وانا خايفه يصدقها وفجاه لاقيته قال:
مايا حالا تاخدي بعضك وتمشي من الشركة.... اللي ميحترمش الموظفيين بتوعي يبقي ملهمش مكان وسطنا... وانا عارف كويس بعيين مين عندي... وبالاخاص مدام نور.
اتكلم واحد من الموظفين وقال:
واشمعنا حضرتك مهتم بالموظفة دي اوي كدا... مع انها لسه جديده وشكلها فاشله ومبتعرفش تعمل اي حاجه في اي حاجه... حضرتك لازم تطردها عشان سمعت الشركة.
وواحده تانية قالت:
اكيد الهانم قدرت تسيطر علي استاذ رعد... هي شكلها مش سهله وبتبدل في الرجـ.ـا.لة براحتها.... امشي اطلعي من شركتنا احنا ميشرفناش واحده زايك تشتغل معانا.
مكنتش قادرة استحمل اكتر ولسه هجري بس رعد مسك ايدي وقال بصوت عالي:
عايزين تعرفوا ليه بدافع عنها... واشمعنا هي بالذات واي اللي بيربطني بيها.... حاضر انا هجاوب علي الكل... المدام نور تبقي مراتي.
الكل اتصـ.ـد.م وسكت وانا بصيت لرعد بصدمه وهو قال:
شايف انكم سكتوا يعني.... اي متكملوا اتهامـ.ـا.ت وكلام ملهوش لازمه.... المدام نور تبقي مراتي... وعشان كانت حابه تقرب منهم رفضت ان حد يعرف... بس لو الموضوع هيوصل لسمعتها انا مش هسكت اكتر من كدا.
الكل اتأسف لينا وزين قرب وقال:
رغم اني كنت خايف عليها.... بس دلوقتي اطمنت... خلي بالك منها يا رعد... لانك مش هتقدر تعوضها لو اي حصل... دي ملاك نازل من السماء.
رعد بصلي وهو ساكت وبعدين بص لمايا وقال:
اظن المسرحية خلصت يا انسة مايا.... احب اعرف هتمشي وتسيبي الشركة... ولا هتعتذري لمراتي قصاد كل الموظفيين حالا.
قربت مايا بغل وحقد وقالت:
انا اسفه يا مدام نور... انا فهمت غلط ومكنتش اعرف انك مرات رعد.... بتمني تقبلي اسفي... وبعد كدا تبعدي عن اي شوبهات.
رد رعد وقال:
وانا واثق في مراتي كويس اوي يا مايا.... واقدر اسيبها وسط مية راجـ.ـل وانا عارف انها هتبقي المية وواحد.... ياريت تهتمي بشؤؤنك وبس زي ما هي سبق وقالتلك.
اتعصبت مايا وخرجت من الشركة خالص وقبل ما اتكلم رعد قال:
يلا الكل علي شغله... وانت يا زين ياريت تخلص شغلك بسرعه وكفايه فضايح لحد كدا.... وانتي يا حبيبتي تعالي معايا علي مكتبنا يلا.
طلعت معه وانا خايفه قربت منه وقولت:
رعد انا اسفه علي اللي حصل تحت... بس والله مش بي ايدي.... الست مايا مش وراها غير المسرحيات وبس... انا كنت بطمن علي الشغل وبس والله.
رعد رد وقال:
انا مسالتش يا نور... وانتي مش محتاجه تبرري حاجه.... يلا اتفضلي شوفي الشغل اللي وراءكي... وبتمني متفتحيش الموضوع دا تاني.
سابني وقعد علي مكتبه يشتغل وانا كنت مضايقه من نفسي اوي علي اللي عملته وقررت اني لازم اصلح اللي خربته.
في بيت ابو رعد وصل برق وهو مضايق واول ما ابوه شافه قال:
اهلا بالباشا عاش من شافك.... هي ست نور هتفضل لحد امتا واخده عقلك منك كدا يا برق...... انت بقيت فظيع بجد.... فين برق ابني.
رد برق بحزن وقال:
بحبها يا بابا مش بي ايدي.... نور هي الوحيده اللي وقفت جانبي لما جدي طردني... وقبل ما اعمل حاجه غلط هي منعتني وفضلت في ضهري.
اتعصب ابوه وقال:
فكك من الهبل دا وخلينا في المهم... جدك كان عايز مني اي بالظبط.... معني انه يدور عليا بعظ السنين دي كلها يبقي الموضوع كبير اوي... اي الحكاية فهمني.
رد برق وقال:
اكيد حاجه بخصوص الشركة ما انت عارف جدي كويس.... عمره ما هيتغير لو اي حصل... المهم انت ناوي علي اي هتظهر ولا هتفضل مدوخه.
ضحك وقال:
لا سيبه يتعب شوية.... وهفكر في الموضوع وهشوف العين بتاعتي في الشركة.... هي اللي هتفهمني اللعبة فيها اي.
رد برق وقال:
طيب انا لازم امشي دلوقتي عشان عندي مشوار مهم اوي.... ياريت تخالي بالك ولو هتعمل اي حاجه عرفني الاول دا لو سمحت يعني.
مردش عليه وخرج برق وهو في الطريق بالصدفه قابل منه وهي بتجيب ورق من المكتبه للشركة وكانت متاخره علي الشغل.
استغرب وقالها:
انتي عامله في نفسك كدا ليه يا منه.... شكلك مبهدل وتعبان خالص... انتي مش بترتاحي خالص يا منه حـ.ـر.ام عليكي نفسك.
اتنهدت منه وقالت بتريقة:
علي اساس انه يهمك اوي... انا كويسه يا مستر برق شكرا لحضرتك... وعن اذنك لاني متاخره جدا علي شغلي ومش عايزة اترفض.
رد وقال:
طب اركبي خليني اوصلك معايا انا رايح الشركو اصلا.... بدل ما تتبهدلي في المواصلات وتتاخري اكتر... احنا كونا صحاب برضو.
ضحكت منه وقالت:
شكرا انا مستغنيه عن خدمـ.ـا.تك جدا.... انا عارفه طريقي كويس اوي.... اتفضل حضرتك متشغلش بالك بيا.... عن اذنك.
اضايق برق من طريقة منه ومسك ايدها وقال بغضب:
هو انا مش بكلمك... ازاي تسبيني وتمشي كدا.... انتي مت عـ.ـر.فيش اني ممكن ارفضك فعلا من الشركة.... متنسيش انه شركة عيلتي.
وقبل ما منه ترد جه مراد وقال:
في اي يا مستر برق.... بعد اذنك سيب ايد منه مينفعش تلمسها.... وبعدين عيب كدا انتوا في الشارع.... لو سمحت سيبها.
برق سابها باستغراب وقال:
وانت بقي المحامي بتاعها ولا اي الحكاية.... انت نسيت نفسك ولا اي يا مراد.... فوق وبلاش تخلينا نخسر بعض... وانت فاهمني كويس.
رد مراد وهو ماسك ايد منه وقال:
والله انا لو هخسرك عشان خاطر بدافع عن خطيبتي.... فانا معنديش مشكلة اخسرك... وعن اذنك عشان عندنا شغل.
منه اتصـ.ـد.مت ومشيت مع مراد وبرق بقي هيتجنن ازاي مراد يتكلم معه كدا وبقي ناويلة علي نية سودا.
اول ما منه ركبت مع مراد زعقت وقالت:
انت اي اللي عملته دا... وازاي تقولي عليا خطيبتك يعني.... هو اي كلام وخلاص... مين سمحلك تدخل اصلا.
رد مراد وقال:
انا مش عايز اسمع صوتك خالص.... انتي ازاي تقفي معه بعد اللي عمله فيكي... وازاي تسمحيله يلمسك اصلا يا منه.... انتي اتهبلتي يا بت ولا اي بالظبط.
اتصـ.ـد.مت منه وقالت بتـ.ـو.تر:
وانت عرفت منين الكلام دا.... وبعدين اصلا انت اي دخلك في حياتي يا مراد... اقصد يا مستر مراد... لو سمحت نزلني هنا وتاني مره ملكش دعوة بيا.
زعق مراد وقال:
ت عـ.ـر.في تخرسي ولا لا.... انتي مش هتكوني لحد تاني غيري.... انا دخلت نفسي في مصايب مش هتخلص عشان خاكرك.... ومش بعد كل دا هفرط فيكي يا منه.... انتي ليا بمزاجك او غصب عنك خلصنا.
منه سكتت من خوفها وبعدين عيطت وقالت:
انت بتعمل فيا كدا ليه.... هو عشان مليش حد واهلي اتـ.ـو.في ومليش ضهر هتتحكم فيا.... انا مش بحب اتغصب علي حاجه.... ابعد عني يا مراد.
مراد اضايق اوي من كلامها وقال:
بكره تفهمي انا بعمل كدا ليه... ومن هنا ورايح انتي خطيبتي.... وقريب اوي هيكون فراحنا... عايزاك تبقي جاهزه يا عروسة.
منه سكت ومكنتش عارفه تعمل اي وبتفكر في حل تخرج بيه من المشكلة دي... لانها مستحيل تقبل بمراد زوج ليها.
في البيت عند نور كانت قاعده زهقانه ومتـ.ـو.ترة اتصلت بسامر وقالتله:
انا معرفش خايفه ليه.... هو برق ممكن ياذيني يا سامر... حاسه من اسلوبه ونبرة صورته بحاجه غريبة اوي.... مش دا برق اللي اعرفه.
ضحك سامر وقال:
متخفيش يا نور انا معاكي وفي ضهرك... ومتنسيش انا طول الوقت بكون مراقبك ومش بتغيبي عن عيني... لو حسيتي بي اي قلق شغلي جهاز التتبع.
رديت وقالت:
حاضر يا سامر ربنا يستر.... بس خالي بالك لو حصل اي حاجه متنساش الامانة اللي معاك.... انا مش بثق في حد غيرك وانت الوحيد اللي هتحافظ عليها.
رد وقالها:
اهدي يا نور انتي مش هيحصلك حاجه طول ما انا موجود..... مش عايزاك تخافي من اي حاجه خالص.... وخليكي قوية زي ما علمتك.
ضحكت نور وقالت:
حاضر هقوم اجهز عشان برق زمانه جاي.... وخليك فاكر كلامي كويس.... واعرف اني بحبك اوي يا سامر... واي حاجه عملتها كانت عشانك.
قفل سامر وهو مش فاهم حاجه وبيقول في نفسه:
ياتري مخبيه عليا اي يا نور.... انا من بدري مش مطمن ليكي.... ربنا يستر ومتكونيش خدعتيني انتي كمان... ساعتها هدمرك مع اختك صدقيني.
في الشركة جه وقت الحفلة والكل اتجمع تحت في الكافتريا وزين قعد مع رعد علي الترابيزة مكنتش عارفه اعمل اي.
لاقيت رعد مسك ايدي وقال:
اهدي يا نور متخافيش انا اللي بقولك.... قولي بقي يا زين انت تعرف نور من امتا.... احكيلي عنها شوية انا حابب اعرفها اكتر منك.
ابتسم زين وقال:
نور دي مفيش منها صدقني.... دي جوهره هي اه طفلة في نفسها.... بس في وقت الشـ.ـدة تلاقيها بمية راجـ.ـل.... يا بختك بيها والله.
رعد مسك ايدي بتملك وقال:
ايوة طبعا نور دي احلي حاجه حصلت في حياتي.... هي اللي طلعت بيها من الدنيا.... ومستحيل اخلي حد ياخدها مني... واللي يفكر يبصلها ممكن ادمره نهائي.
ابتسم زين بتحدي وقال:
يا عالم اوقات بتكون في ايدك وبتقسم لغيرك يا رعد.... فحاول تحافظ علي اللي معاك علي قد نا تقدر... عشان متنـ.ـد.مش بعدين.
رعد قام وقف وقال:
معلش يا جماعه المدام تعبانه ولازم نروح... بتمني الكل يتبسط بالاكل وبالف هنا ليكم... ودايما عامر بوجودكم عن اذنكم.
خرج رعد وهو بيشـ.ـدني وراه وركبني العربية بالعافية وقال:
بتمني مسمعش صوتك طول الطريق.... عشان متسمعيش مني حاجه مش هتعجبك خالص.... انا خلاص جبت اخري ومش عايزاها تطلع فيكي.
سكت خالص لحد ما نمت غصب عني وفوقت لاقيت رعد وقف قدام النيل استغربت وقولتله:
انت وقفت هنا ليه يا رعد... مش المفروض مونا مروحين اي اللي حصل.... انت كويس يا رعد.
رعد رد وقال:
انزلي يا نور خلينا نتكلم... انا بحب المكان دا جدا ومش اي حد بجيبه هنا.... لما بحب اهرب من الدنيا باجي هنا.
رديت وقولت:
طب وانت جايبني هنا ليه يا رعد.... انت فيك اي انا مش فاهمه.... هو انت زعلان مني في حاجه... قولي بصراحه لو غلط في حاجه.
نفخ رعد وقال:
نور انا غيرتي وحشه ومش معني اني واثق فيكي انك تستغلي ثقتي دي... انا عارف انك مغلطيش وبتتعملي بطبيعتك... بس الناس مش بترحم وانا سمعتي دايما مهددة.
اتنهدت وقولته:
عندك حق يا رعد انا بجد اسفه... يمكن اتصرفت من غير تفكير حقك عليا... بس صدقني عمري ما فكرت استغل ثقتك فيا ابدا.
مسك ايدي وقال:
ت عـ.ـر.في اللي نفسي فيه اي... انك تثقي فيا زي نا انا بثق فيكي يا نور.... ت عـ.ـر.في انا الوحيد اللي عمري ما هضرك مهما حصل... لانك بالنسبة ليا حاجه كبيرة اوي.
عيوني دمعت وقولتله:
انا مش عارفه اقولك اي يا رعد.... بس اوعدك مش هفضل ساكته كتير... هي خطوة واحده وبعدها اللي يحصل يحصل مش هعمل حساب لحاجه بس استحملني.
اتنهد رعد وقال:
ماشي يا نور انا معاكي لاخر.... بس بتمني تنجزي لاني مش هصبر كتير.... رغم ثقتي فيكي بس حابب يكون كل دا متبادل ارجوكي بلاش تكسري قلبي.
حـ.ـضـ.ـنته وقولتله:
عمري ما هعمل كدا يا رعد حته لو هدفع التمن حياتي.... بس استحملني يا حبيبي... وانا قريب هحل كل حاجه صدقني.
رعد فرح اوي بكلمه حبيبي وشالني ولف بيا وهو بيقول:
اخيرا سمعت منك كلمه حلو يا نور.... انتي مت عـ.ـر.فيش مستني اسمع حرف منك من امتا.... ربنا ما يحرمني منك ابدا ويقرب البعيد بقي.
ضحكت وقولتله:
طب ممكن نروح بقي احنا سايبين ماما طول اليوم لوحدها.... مينفعش كدا زمانها زهقانه علي الاخر.... يلا نروح نقضي الليله معاها.
ضحك رعد ومشينا سوي وانا مبسوطة اننا اتكلمنا شوية والدنيا هديت بينا.
مراد وصل منه البيت وقال:
ياريت متنسيش كلامي يا منه.... انا مش هكرره تاني.... واعملي حسابك ان كل خطوة ليكي دلوقتي محسوبة تمام.
زعقت وقالت:
انت يعني مصمم علي الجنان دا.... قولتلك منفعكش يا مراد.... سبني في حالي بقي وبكره هقدم استقالتي.
مراد مسك ايديها جـ.ـا.مد وقال:
صوتك ميعلاش تاني انتي فاهمه ولا لا.... ولو عاندتي اكتر هاخدك احبسك في البيت بتاعي لحد ما اتجوزك.... بلاش تتحديني يا منه.
منه بوجع قالت:
مراد خلاص سبني انا اسفه هسمع كلامك والله.... بس سبني الناس هتقول اي واحنا تحت بيتي.... لو سمحت خاف علي سمعتي شوية.
مراد سابها وقال:
اتفضلي اطلعي واعملي حسابك هاجي بكره اوصلك الشركة معايا.... واياك تنزلي من غيري عشان ساعتها مش هيحصل طيب.
منه نزلت وجريت علي فوق وهي بتقول:
ربنا ياخدك يا مراد.... يخربيت الساعه اللي قابلتك فيها.... كان يوم ابيض مطلعش ليه شمس.
رجع برق البيت وقال:
يلا يا نور جاهزه..... معلش يا حبيبتي اتاخرت عليكي.... دا اي القمر دا كويس انك جاهزة... يلا عشان منتاخرش.
رديت نور وقالت:
هو احنا هنروح فين يا برق.... متقولي قبل نا ننزل عشان بس يكون عندي علم احنا رايحين فين... هينفع امشي كدا وانا مش فاهمه حاجه.
ضحك برق وقال:
وانتي هتخافي مني ولا اي يا نور.... يلا يا حبيبتي دي مفاجاه.... واظن هتعجبك اوي امشي بقي وبلاش عناد معايا.
نزلت نور معه وهو خبي عينيها بشريط وبعد شوية وصل مكان واول ما شال الرابطه من علي عين نور اتصـ.ـد.مت.....
ياتري برق خدها فين وهي اتصـ.ـد.مت من اي.... واي هيحصل مع ملاك ورعد.... ومايا هتعمل اي بعد الاهانة اللي حصلت.... وزين ناوي علي اي... واي حكاية سامر والامانه.... وابو برق ورعد اي في دماغه.... ومراد عايز اي من منه وهتتصرف معه ازاي.... 🤔🤔🤔
نور اول ما فتحت عينيها لاقيت نفسها في بيت في الصحراء اتصـ.ـد.مت وقالت:
انت جايبني هنا ليه يا برق.... انا مش فاهمه حاجه.... مفاجاة اي دي خلينا نرجع بيتنا لو سمحت معجبنيش المكان.
ولافيت عشان تمشي برق مسكها وقال:
استني يا نور انتي لازم تتعالجي يا حبيبتي... وبعدين البيت هناك بقي معروف... اديكي شوفتي جدي جه ازاي... البيت دا محدش يعرفه هتعيشي هنا امان اكتر.
اضايقت نور وقالت:
انا زهقت من الوضع دا.... هفضل محبوسة لحد امتا.... هو انت مش نافع لحاجه خالص.... متشوف حل مع جدك بقي يا برق... انا عايزة ارجع لحياتي.
برق اضايق من طريقه كلامها وقال:
يا نور قولتلك هانت... وان شاء الله يا حبيبتي كام يوم وهترجعي لحياتك..... المهم تعالي افرجك علي البيت هيعجبك والله.
اتنهدت نور وقالت:
ماشي يا برق لما نشوف اخرتها.... بس اخرك معايا الاسبوع دا... وبعد كدا مش هاخد اي علاج.... وهظهر للكل حته لو هكون مرات اخوك.
رد برق وقال:
وقبل الاسبوع كمان يا حبيبتي... يلا بقي عشان كمان مجهزلك اكل علي زؤقي وواثق انك هتاكلي صوابعك وراءه.
وصلت انا ورعد البيت واول ما دخلنا لاقيت ماما قاعده بتعيط خوفت عليها وجريت قولتلها:
مالك يا ماما في اي.... انتي بتعيطي اي اللي حصل يا حبيبتي.... تعال يا رعد شوف ماما مالها..... يا حبيبتي اتكلمي اي اللي حصل.
رديت امي وهي بتمسح دمـ.ـو.عها وقالت:
مفيش حاجه يا حبيبتي انا كويسه.... دي بس حاجه دخلت في عيني.... قوليلي انتوا اتاخرتوا كدا ليه.... انا مكلتش ومستناكم.
ابتسم رعد وقال:
مع اني مش مصدق بس هعديها.... يلا ناكل اطلعي بس يا نور غيري هدومك وانزلي... عقبال ما اجهز السفرة مع حمـ.ـا.تي.
سيبتهم وطلعت وماما قالت:
رعد البنت دي مينفعش تفضل في البيت هنا مهما حصل... هي مش ناوية علي خير... لاقيتها النهارده في اوضتكم بتفتش في حاجه ملاك.
استغرب رعد وقال:
دا اشمعنا يعني... هي مايا مش هتجبها لبر معايا.... رغم اني حذرتها كتير.... بس مفيش فايدة تستحمل بقي اللي هعمله فيها.
رديت امي وقالت:
ناوي تعمل اي يا حمزة انا مش فاهمه.... وبعدين جدك دا عايز يوصل لي اي.... مش هو اللي اختار تتجوز بنتي... اي حكايته بقي.
ضحك رعد بتريقة وقال:
هو جدي طول عمره كدا.... كل همه الفلوس وبس.... متشغليش بالك انتي يا حمـ.ـا.تي وانا هتصرف.... المهم خلي بالك من ملاك.
ابتسمت امي وانا نزلت وقولتلهم:
فين بقي الاكل اللي قولتوا عليه.... انتوا بتضحكوا عليا وكنتوا بطفشوني مش كدا... قولي كنتوا بتقولوا اي لبعض.
ضحك رعد وقال:
مش هخليكي تراضي فضوالك انسي.... ويلا تعالي ساعديني انتي نحط الاكل... انتي مش برنسيسة واحنا هنخدمك.
زقيته ودخلنا جبنا الاكل ولسه هنقعد ناكل دخلت مايا وقعدت وهي بتقول:
اي الاكل دا يا رعد.... من امتا وانت بتاكل الاكل الغريب دا.... فين ايام الاستيك والمشاوي... دلوقتي بتاكل كشري... دا بجد يعني حصلك اي.
ابتسم رعد وقال:
والله مش عجبك الاكل تقدري تقومي تطلبي اكل من بره.... انا اللي طلبت الاكل دا من حمـ.ـا.تي... بجد تسلم ايدك يا حبيبتي.
ضحكت وانا بقول:
ت عـ.ـر.في يا مايا انتي فعلا مينفعش تاكلي الاكل دا... لانك مش قده انتي فرفورة خالص... ولو انا كـ.ـد.ابة ممكن ندخل تحدي شطة سوي.
بصتلي مايا بعصبيه وقالت:
مش مايا اللي تخسر تحدي.... انا موافقه واللي هيخسر هيقوم يغسل المواعين دي كلها بعد ما يشرب طبق الشطة دا.
ضحكت بخبث وقولتلها:
بس كدا من عيني انا موافقة.... يلا خلينا نبتدي وانتي يا ماما هاتي تلت اطباق شطه اتنين للتحدي وواحد للي هيخسر وانت يا رعد الحكم.
رد رعد بخوف وقال:
ما بلاش يا نور.... الشطة دي جـ.ـا.مده اوي.... شوفوا اي تحدي تاني يا حبيبتي.... انا اللي بعملها وبحذرك.
بصتله بغضب وقولت:
ممكن متدخلش انت تكون حكم وبس فاهم.... ويلا بقي الشطة جت اهي.... وريني شطارتك يا انسة مايا ابداءي يلا.
بداءت انا ومايا ناكل وبعد شوية انا كنت خلصت طبقي ومشربتش نقطة مياه ومايا مقدرتش تكمل نص الطبق وشربت ازازة مياة.
ضحكت بانتصار وقولتلها:
قولتلك انتي مش قدي مسمعتيش مني.... استحملي النتيجة بقي يا حبيبتي.... يلا المواعين مستنياكي... وعشان انا طيبة مش هخليكي تشربي الشطة.
اتعصبت مايا وقالت:
انتي اتجننتي مواعين اي اللي اغسلها دا مستحيل... ووسعي بقي من وشي انا مليش في شغل العيال دا كتك القرف في شكلك يا شيخه.
جريت مايا علي اوضتها وقعدت اضحك انا ورعد وماما وبعدين قولت:
مش قولتلكم هي مش قدي.... يلا مش مهم هنعديها هي عيله صغيرة برضو.... مش يلا عشان ننام بقي يا رعد ولا اي في شغل كتير بكره.
طلعنا انا ورعد وماما راحت اوضتها واول ما دخلنا الاوضة قولت لرعد:
وبعدين معاك بقي مش ناوي تنام علي الكنبه وترحمني من لعب العيال دا.... انا مش بعرف انام جانب حد يا رعد.... بطل ترخم عليا بقي.
ضحك رعد وقرب مني وقال:
مبقاش بي ايدي والله يا حبيبتي.... ت عـ.ـر.في مبقتش اعرف انام غير في حـ.ـضـ.ـنك.... زي ما يكون بقي ادمان والله يا بنتي.
فرحت اوي من كلامه وقولت بكسوف:
انا مش عارفه اقولك اي بس يعني انا مش بكون مرتاحه كدا.... وانت عايز تجبرني ليه معرفش... بس عمتا براحتك هدخل اغير هدومي.
سيبته وجريت علي الحمام وهو وقف مضايق وقال:
مبقتش فاهمك يا ملاك.... هو انتي بتحبيني ولا لا.... يعني انا بجبرك تنامي في حـ.ـضـ.ـني... بجد مكنتش اعرف... حاضر يا ملاك انا مش هقرب منك تاني بدام مش عايزة.
خرجت من الحمام واتصـ.ـد.مت لما لاقيت رعد نايم علي الكنبه استغربت وقولتله:
هو انت بحالات يا ابني... انا بجد مبقتش فاهمك.... من شوية كنت بتعاند معايا.... اي اللي اتغير دلوقتي.... انت بجد شخص غريب اوي.
رد رعد بحزن وقال:
مش انتي مش بتكوني مرتاحه في قربي... وانا يهمني راحتك... وعشان كدا هنام هنا بعد كدا... والسرير عندك نامي براحتك عليه... تصبحي علي خير.
معرفش ليه اضايقت ونمت علي السرير وفضلت اتقلب كتير لحد ما زهقت وقومت نورت النور من تاني رعد استغرب.
وقالي:
وبعدين معاكي بقالك ساعه بتفركي في اي.... طفي النور ونامي بقي انا مش عارف انام من صوتك يا نور... حسي بيا عندي شغل كتير بكره.
زعقت وقولتله:
ما انا مش عارفه اتزفت انام من غيرك.... ممكن تبطل شغل عيال وتيجي جانبي.... خليني انام بقي في الليله دي يا رعد.
رعد برفعة حاجب قال:
يا سبحان مغير الاحوال.... انتي ملبوسة يا بنتي.... مش لسه كنتي بتقوليلي نام بعيد عني... ارسي علي حال يا نور ومتتعبنيش معاك.
رديت عليه بدمـ.ـو.ع وقولت:
رعد انا اه بتكسف منك بس مبقتش ارتاح ولا احس بالامان غير في حـ.ـضـ.ـنك.... ممكن تيجي بقي وبلاش تحرجني اكتر من كدا.
رعد بسرعه قرب مني وقال:
بس يا نور انا مش عايزاك تعيطي تاني ابدا... انا مش عايز احس اني بعمل حاجه غصب عنك مش اكتر... وبعدين يا حبيبتي انا جوزك مينفعش تتكسفي مني.
حـ.ـضـ.ـنته بخوف وقولتله:
اوع مهما حصل تسبني يا رعد... انا مبقتش اقدر اعيش من غيرك.... انت كل حياتي والله... رعد انا.... انا.
رعد بتـ.ـو.تر قال:
انتي اي يا نور.... كملي يا حبيبتي.... انا عايز اسمعك قولي كل اللي في نفسك ومتخفيس من اي حاجه.... طول ما انا معاكي اوعي تخافي.
قولت بخوف:
انا عايزة اكمل عمري كله معاك وفي حـ.ـضـ.ـنك... مش عايزة حاجه تفرقنا.... انا معرفش اي هيحصل ايامنا الجاية.... كل اللي اعرفه اني عايزاك انت وبس.
رعد فرح اوي رغم انه كان مستني يسمع حاجه تانيه وطبطب عليا وهو بيقول:
متخفيش يا حبيبتي انا عمري ما هسيبك لحظه واحده.... يلا بقي غمضي عيونك الحلوة دي ونامي.... واطمني رعد جانبك لاخر العمر.
فرحت وحـ.ـضـ.ـنته ونمت وانا مبسوطة اوي وبعد شوية لما روحت في النوم رعد قام من جانبي وراح خبط علي باب اوضة مايا.
مايا استغربت وقالت:
اي اللي جابك يا رعد.... غريبة يعني سايب حبيبت القلب وجايلي.... هي اي مش قايمه بالواجب يا حبيبي ولا اي.
رعد بغضب قال:
مايا اتظبطي احسن ليكي عشان متنـ.ـد.ميش... انا لو لمحتك قريبة من حبيبتي تاني.... هزعلك مني انا ياما حذرتك وانتي مستهونه بكلامي... متخلنيش اوريكي الفعل اللي يزعلك.
مايا قربت منه بدلع وقالت:
وبعدين في قساوتك دي بقي... انت مش ناوي تحن عليا شوية... دا انا برضو كنت الحب يا رعد... ازاي قدرت تنساني بالسهولة دي.
ضحك رعد وزق ايدها بعيد عنه وقال:
ومين قالك ان اللي كان بينا كان اسمه الحب... انا اكتشفت اني عمري ما حبيتك يا مايا... انا محبتش غير حبيبتي وبس.
مايا رديت وقالت:
اي الهبل اللي بتقوله دا يا رعد... انت محبتش غيري... ومستحيل تحب غيري مهما حصل... انت بس زعلان وشوية وهتسامحني وهترجعلي.
ضحك رعد وقال:
انتي بتحلمي يا مايا.... عارفه انا زمان كنت فاكر اني بعشقك.... بس فعلا اكتشفت ان كل دا وهم... انا نفسي اشكر جدي علي اللي هو عمله... عشان خلاني افوق علي الحقيقه.
مايا بدمـ.ـو.ع قالت:
بس انا بحبك يا رعد.... وعارفه انك بتحبني... قولي يا رعد انك بتحبني وانك كل دا بتهزار... رعد بصلي انا مايا حبيبتك... مايا اللي كنت بتتمناه رضاها عليك... مايا اللي كنت بترسم احلامك معاها.
رعد بغضب قال:
وفي الاخر عملتي فيا اي يا ست مايا... انتي كسرتيني.... ضحتي بيا مقابل الفلوس والبعثة... سمعتي كلام جدي وسافرتي وسبتيني لوحدي.... عايزاني بعد دا كله اثق فيكي تاني... دا مستحيل.... انا ربنا عوضني باللي احسن منك... ومستحيل اخونها عشان واحده زايك.
مايا بانهيار قالت:
وانا مش هسيبها تتهنا بيك يا رعد.... لانك لو مبقتش ليا مش هتبقي لغيري.... افتكر كدا كويس يا رعد.... انت ليا ومش لغيري...
رعد بصلها بقرف وقال وهو خارج:
انا قولت اللي عندي يا مايا والقرار ليكي انتي... وانتي اللي هتختاري مسيرك بي ايدك... وبراحتك بقي.... بس افتكري اني مش رعد اللي كنتي ت عـ.ـر.فيه تمام يا حلوة.
ضحكت مايا ووقفت رعد علي صوتها وهي بتقول:
طب ابقي خالي بالك من حبيبت القلب... يا عالم اي ممكن يحصل ليها بسببك.... ابقي خد حذرك يا حبيبي.... لحسن البرنسيسة تضيع.
رعد اتعصب وخرج من غير ما يرد عليها ورجع جانبي من تاني وحـ.ـضـ.ـني وهو بيقول:
انا مستحيل اسمح لحاجه تحصلك يا ملاك.... اما حبيتك فعلا.... ومش عايز غيرك.... وهعمل المستحيل عشان تكوني مبسوطة.... حته لو هخسر كل اللي حواليا عشان تبقي معايا.
وراح نايم جانبي...... تاني يوم في بيت منه لبست ونزلت بدري شوية عشان مراد ميلحقهاش بس اتصـ.ـد.مت اول ما شافت مراد مستني تحت.
شهقت بصدمه وهي بتقول:
انت بتعمل اي هنا الله يخربيتك.... هو انا يعني مش هعرف اهرب منك.... يا رعد سبني في حالي انا منفعش ليك والله صدقني.
مراد ابتسم وقال:
صباح الخير يا حبيبتي.... انا عارف انك نشيطة وعشان كدا جيتلك بدري اهو.... يلا بقي يت حبيبتي اهو نوصل بدري سوي.
اتنهدت منه وركبت وراه اتعصب مراد وقال:
هو حد قالك اني السواق بتاع حضرتك.... اتعدلي يا منه وتعالي اركبي قدام.... انا مش الخدام بتاعك يا عسل.... يلا انجزي بقي مش هفضل واقف كتير.
اتعصبت منه ونزلت ركبت قدام ومراد اتحرك وهي قالت:
طب ممكن اعرف انت بتعمل كدا ليه.... اشمعنا انا يا مراد.... اظن في غيري كتير اوي.... ارجوك انا قلبي مش ليا ومش هقدر اديك حاجه خالص والله.
ابتسم مراد وقال:
مفيش حاجه مستحيله يا منه.... وطول ما انا باسعي هوصل لمرادي مهما طال الوقت.... وانا احلامي اتعودت اني دايما لازم احققها مهما كلفني الموضوع.
منه كانت مستغربة اوي وقالت:
انت قصدك ان انا من احلامك يا مراد.... طب ازاي وليه اصلا.... دا انا كل معاملتي معاك شغل وبس.... انت اكيد هتنـ.ـد.م علي اللي بتعمله دا.
ابتسم مراد وقال:
مبعرفش النـ.ـد.م يا حبيبتي.... ويلا بقي اتفضلي انزلي عشان نفطر سوي هنا الاول.... والايام هي اللي هتجاوب علي اسئلتك يا حبيبتي.
منه بغضب قالت:
وانا مش عايزة افطر.... لو سمحت خلينا نطلع علي الشركة.... وياريت بلاش توصلني كل اليوم.... انا معنديش غير سمعتي ومش عايزة حد يتكلم عليا نص كلمه.
مراد نزل وفتح الباب ناحيتها وقال:
قولت هننزل نفطر يلا انا مش بحب حد يكسر كلامي.... وبالنسبة لكلام الناس متخفيش... انا عارف بعمل اي كويس اوي... يلا اتفضلي بقي بعد اذنك.
نزلت منه بغضب ودخلت قعدت في المطعم وقررت انها تضايقه وطلبت كل الاكل اللي مرتد مش بيحبه وهو فهم هي بتعمل اي وضحك وبداء ياكل الاكل عادي عشان خاطرها وهي مصدومه.
وقالت:
والله انت بـ.ـارد ومش بتحس.... كفايه يا مراد انت مش مجبور تاكل حاجه مش بتحبها.... خلاص رفعة الراية البيضاء عشان خاطرك... شوف هتاكل اي واطلبه انت.
في بيت زين صحي تعبان ومستغرب ان نور مكلمتهوش كل دا وبسرعه اتصل بيها واول ما رديت قال بخوف:
انتي فينك من امبـ.ـارح.... مختفيه ومتصلتيش ت عـ.ـر.في اي اللي حصل... انتي كويسه يا نور... ارجوكي بقي  عـ.ـر.فيني عنوانك خليني اعرف اوصلك.
رديت نور وقالت:
مش وقته الكلام دا قريب هتعرف كل حاجه.... المهم متنساش النهارده عيد ميلاد ملاك.... لازم تبعت ورد احمر علي البيت وفيه كلمتين حلوين.
زين باتسغراب قال:
انتي بتقولي اي يا نور.... صدقيني رعد مستحيل يشك في اختك.... انا حاسس انه بيحبها بجد.... اظهري يا نور وخليه يطـ.ـلقك ويتجوز هو وملاك بقي ونشوف احنا حياتنا.
ضحكت نور وقالت:
لا دا انت اتهبلت خالص يا زين.... قولتلك انا مستحيل اكون ليك.... وملاك مستحيل اخليخا تتهني في حياتها.... واقولك حاجه خلاص انا مستغنية عن خدمـ.ـا.تك.... وعارفه كويس هعمل اي يلا سلام يا حلو.
قفلت نور وزين بصدمه قال:
انتي ازاي بقيتي كدا يا نور.... انا لازم انبه ملاك منك.... انتي مبقتيش زي الاول.... لازم احطلك حد بدل ما تاذي البرئية دي معاكي.... يارب ساعدني اصلح غلطي.
عند نور خرج برق من الحمام وقال:
انتي كنتي بتكلمي مين يا نور.... في حاجه ولا اي وبعدين مين اللي لسه علي تواصل معه دا يا حبيبتي.... وريني كدا كنتي بتتكلمي مع مين دلوقتي.
نور بتـ.ـو.تر قالت وهي بتقفل الفون خالص:
هكون بكلم مين يعني يا برق.... دا انا كنت بسمع ريكورد قديم ليك يوم عيد ميلادي.... شكلك نسيت النهارده كام... انا زعلانه منك اوي.
برق بصدمه قال:
يالهههوي وهو انا اقدر انسي برضو يا حبيبتي دا انا اللي ازعل منك بقي.... ابقي افتحي الدولاب وشوفي انا جبتلك اي عشان تقولي نسيت كويس.
قامت نور بسرعه وهي بتحط التلفون في جيبها وفتحت الدولاب ولاقيت فستان اسود شيك جدا عجبها اوي وقالت:
دا حلو اوي يا برق.... ربنا يخليك ليا يا حبيبي يارب.... انا مش عارفه اقولك اي بجد... دايما بتخلي اليوم دا مميز ليا.
حـ.ـضـ.ـنها برق وقال:
ولسه يا حبيبتي ربنا يقدرني واحققلك كل اللي بتحلمي بيه.... يلا بقي قومي خدي دش وانا هخرج اخلص شوية شغل ولما ارجع عايز اشوفه عليكي اتفقنا.
ابتسمت نور وبرق مشي وهي اتحولت ورميت الفستان علي السرير وقالت:
فاكر انك هتشتريني بحته فستان يا حفيد العاصي... انت بتحلم والله.... انا عمري ما هنسي ان جدك هو سبب دمار عيلتي... بسبب حقده خلي ابويا يقرر يطـ.ـلق امي مقابل شوية فلوس... وكل دا ليه عشان امي ضـ.ـر.بت ابنه بالقلم لما فكر يقربلها.... والله لانـ.ـد.مه علي كل اللي عمله.
في البيت صحيت الصبح ودخلت الحمام وجه اشعار علي فوني ورعد مسك التلفون واتصـ.ـد.م ان النهارده عيد ميلادي وبسرعة مسح الاشعار.
خرجت ولاقيته ماسك تلفوني قولتله:
في اي يا رعد انت ماسك تلفوني كدا ليه.... في حاجه ولا اي.... اي عايز تعمل مكالمه ومكسوف ان مش معاك رصيد ولا اي قول متتكسفش.
ضحك رعد وقال:
لا يا اختي هو كان هيقع بس ولحقته.... يلا انجزي بقي في شغل كتير اوي... وهنروح سوي انا غيرت راي وبقيت اغير عليكي من السواق.
ضحكت وقولتله:
لا دا انت بقيت اوفر اوي والله... دا الراجـ.ـل عحوز خالص تغير عليا منه ازاي بس.... عمتا ماشي اسبقني علي تحت وانا هنزل وراءك.
نزل رعد ومسكت التلفون وبعت رسالة علي فون نور رغم اني عارفه انه مقفول وكتبتلها:
النهارده عيد ميلادنا يا تؤامتي.... اول مره متكنيش معايا فيه... رغم انك كنتي دايما بترفضي تحتفلي بيه معايا بس مكنتش بسيبك... كل سنه وانتي طيبه يا حبيبتي وعقبال مية سنه.... بتمني تظهري بقي يا نور لانك حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي والله العظيم.
قفلت التلفون ومسحت دمـ.ـو.عي وبداءت البس... ورعد تحت قال لامي:
انا مش عايزاك تعيدي علي ملاك.... اعملي نفسك نسيتي الموضوع.... النهارده هحضر ليها مفاجاه حلوة اوي... ولازم نعترف بكل اللي مستخبي بقي.
ابتسمت امي وقالت:
حاضر يا ابني اللي انت عايزوا من عيني.... وربنا يسعدكم بس خلي بالك لانها هتبقي عصبيه اوي لاني مفتكرتش ربنا يستر.
نزلت تحت وقبل ما انزل فجاه حصلت المفاجاه........
ياتري اي اللي هيحصل.... ورعد محضر اي لملاك وناوي يعترف بي اي.... وياتري ملاك هتتكلم ولا هتفضل مخبيه.... ونور هتعمل اي مع نفسها... وزين هيلحق ينبه ملاك وياتري هتصدقه... وبرق شغل اي اللي وراه وازاي هيتصرف مع جده في اقل من اسبوع.... 🤔🤔🤔
اول ما نزلت اتصـ.ـد.مت بزين واقف علي الباب جريت عليه وقولتله: 
انت بتعمل اي هنا يا زين.... ووشك ماله اي اللي حصل معاك.... تعال بس اقعد وفهمني حصل اي... رعد هات مياة بسرعه بالله عليك. 
رعد بعصبيه قال: 
انتي بتعملي اي يا نور.... قومي تعالي هنا انتي ازاي تمسكيه كدا.... بقولك سبيه انتي بتبصيلي كدا ليه... اتزفتي تعالي هنا يلا. 
بصتله بغضب وقولتله: 
انت بتقول اي يا رعد هو وقته الهبل دا... انت مش شايف هو عامل ازاي.... روحي يا ماما هاتي مياه انتي رعد هيفضل متصنم مكانه كدا كتير. 
امي جابت المياة وزين شرب وبعدها رعد قال: 
اظن انك بقيت كويس.... عايز اعرف بتعمل اي في بيتي المتواضع دلوقتي.... ياتري اي سبب الزيارة اللي مش مرحب بيها دي. 
رد زين وقال: 
انا عايز اتكلم معاكي لوحدنا... لازم اقولك حاجه مهمه.... بس رعد لازم يمشي من هنا انا مش هعرف اتكلم قدامه. 
رعد اتعصب وقال: 
انت جاي بيتي تطردني منه ولا اي يا زفت انت... انا مش هتحرك من هنا واللي عايز تقوله قوله قدامي... اظن دي مراتي ومش هتخبي عني حاجه. 
زعق زين وقال: 
لا مش مراتك.... افهم بقي دي مش نور مراتك.... دي اختها التؤام ملاك.... ومستحيل تبقي نور في يوم من الايام.... كفايه بقي لحد كدا. 
بصتله بصدمه وقولت: 
اي اللي انت بتقوله دا يا زين.... انت اتجننت انت بوظت كل حاجه بغبائك دا... مين سمحلك تتكلم وتقول كدا... انت فاكر نفسك مين امشي اطلع بره يا زين حالا. 
زين قرب ومسك ايدي وقال: 
لا يا ملاك مبقاش ينفع اسكت اكتر.... انتي بتعملي كل دا عشان مين... مش عشان اختك... وياريتها تستاهل يا ملاك.... نور مش عايزة غير دمارك وبس. 
اتعصبت اوي وقولتله: 
انت فاكر نفسك مين ازاي تتكلم علي اختي كدا.... امشي يا زين ونا لوحدي هعرف اوصل لاختي ومش عايزة منك حاجه... وانسي اننا اصحاب واخوات من دلوقتي. 
زين قرب من امي وقال: 
خليها تقتنع يا امي... نور مش زي ما هي فاكره... نور بتغير منها وعايزة تاذيها بي اي شكل.... ارجوكي خلي بالك منها لانها معمية بحب اختها. 
وبعدين قرب مني وقال: 
انا همشي يا ملاك بس افتكري كلامي كويس... وخالي بالك من نفسك.... وعلي فكرة اختك موجوده هنا في البلد وبتتفرج عليكي لا وكمان عايزة تعمل مشاكل بينك انتي ورعد. 
زعقت وقولتله: 
اطلع بره يا زين.... امشي انت كـ.ـد.اب وانا مش عايزة اشوفك تاني.... انا اللي غلطانه من الاةل اني وثقت فيك واعتبرتك اخويا.... امشي يا زين. 
زين خرج ورعد قرب مني وقال: 
ممكن تهدي يا ملاك.... العصبية وحشه عشانك بعد اذنك اهدي شوية.... ممكن نتكلم شوية لو سمحتي بس من غير عصبيه. 
بصيتله وقولت: 
طبعا عايز تسمعني محاضرة وعايز تبرير عن اللي حصل.... بس انا اسفة يا استاذ رعد انا معنديش حاجه اقولها خالص.... واللي عندك اعملها ايوة انا ملاك اخت نور التؤام يعني مش مراتك... هتعمل اي دلوقتي. 
رديت امي وقالت: 
اهدي يا ملاك.... رعد يعرف كل حاجه من البداية.... وهو مش هياذيكي لانه لو كان عايز كان ممكن يعملها من بدري. 
بصيتله بصدمه وبعدين ضحكت وانا بسقف وبقول: 
لا برافو بقي.... يعني انت عارف كل حاجه وانا الهبلة اللي بحاول اخبي.... وعماله اتعذب بسبب مشاعري ليك.... وانت بتلعب بيا وفرحان باللي بيحصل معايا صح يا رعد. 
رعد قرب بس بعدت عنه وهو قال: 
يا ملاك انتي فاهمه غلط.... انا بحبك والله... وكنت عايز اعرف الحقيقه منك انتي... كنت عايزاك تثقي فيا وتحكيلي من نفسك. 
ضحكت وقولت: 
كان مستحيل يا رعد.... انا مهما حصلت كان مستحيل احكيلك وافضح اختي.... حته لو هضحي بنفسي كنت هفضل مخبيه. 
رعد قرب وقالي: 
طب خلاص والحقيقه اتكشفت لوحدها اهي... وانا بحبك انتي يا ملاك.... نور عمري ما شوفتها ومفيش حاجه جوايا ليها صدقيني. 
رديت وقولتله: 
وانا مستحيل اكون ليك.... انت جوز اختي.... وحته لو مش هتكونوا لبعض.... مستحيل اكون معاك غير لما هي تظهر... وتقرر انها مش بتحبك ومش عايزاها. 
رعد اتعصب وقال: 
انتي بتقولي اي يا ملاك.... انتي ازاي انانية كدا... قولتلك انا بحبك انتي.... انتي عايزاني اعيش علي مزاج اختك اللي سابتني وهـ.ـر.بت يوم الفرح انتي بتتكلمي ازاي. 
بعدت عنه وقولتله: 
مش بي ايدي.... انت قدام الكل متجوز نور يا رعد.... لما الحقيقه دي تتغير... ممكن ساعتها يكون لينا فرصة سوي.... يلا بينا يا امي احنا مبقاش لينا عيش هنا. 
فجاه جه صوت من وراءنا بيقول: 
ازاي يعني يا ملاك.... دا بيت اختك برضو هتروحوا فين.... ولا انت ناوي يا رعد تطردهم من البيت... اظن دا بيتي زي ما هو بيتك. 
بصينا كلنا لمصدر الصوت واتصـ.ـد.منا لما شوفنا نور اختي واقفه عند الباب..... كانت بتبص بابتسامه خبيثة وهي بتفتكر اللي حصل من كام ساعة وهي في بيت الصحراء.(فلااااش باااك). 
كانت نور في المطبخ وتلفونها رن وبرق مش في البيت مسكته ورديت وهي بتقول: 
اخيرا يا سامر افتكرتني.... انت وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا حبيبي.... انا معرفش هفضل محبوسة هنا لحد امتا.... انا بفكر نلغي فكرة الانتقام دي ونهرب سوي بعيد عن كل دا. 
سامر رد بخبث وقال: 
اي اللي بتقوليه دا يا حبيبتي.... لا طبعا هي بس الخطة هتتغير.... انتي لازم تظهري وتروحي بيت رعد.... ودلوقتي كمان. 
نور اتصـ.ـد.مت وقالت: 
انت بتقول اي يا سامر.... ازاي يعني اظهر.... طب هقوله اي.... وهظهر ليه اصلا انا مش فاهمه حاجه.... انت اي في دماغك بس فهمني. 
رد سامر وقال: 
يا حبيبتس افهميني.... انتي هتظهري دلوقتي وهتعملي اللي هقولك علي بالنص.... ومش عايز اي غلط يا نور انتي فاهمه. 
نور بخوف قالت: 
طب وبرق يا سامر.... اكيد مش هيسكت هعمل اي معه.... انت بتتسرع يا سامر خلينا نحسبها كويس.... برق لما يلاقيني رجعت لرعد مش هيسكت وانا مش هعرف ارد عليه. 
سامر بخبث قال: 
ما هو دا المطلوب.... هما لازم يمكسوا في بعض.... يمكن يخلصوا علي بعض ونخلص.... يلا انتي بس لمي هدومك وروحي بيت رعد حالا. 
نور وافقت بكلام سامر وقررت تنفذ اللي قاله بالحرف ومشيت علي بيت رعد.( باااااك).. 
جريت عليها وحـ.ـضـ.ـنتها وانا بقول: 
اخيرا ظهرتي يا نور انا كنت خايفه عليكي اوي... انتي اكيد شوفتي رسالتي عشان كدا جيتي يا حبيبتي مش كدا... اي اللي حصل يا نور انتي كنتي فين وجعتي قلبي عليكي. 
بس اتصـ.ـد.مت لما نور زقتني وقالت: 
انتي هتستهبلي يا بت ولا اي.... انتي شكلك معرفتيش ترابي اختي يا ماما.... بقي المحترمه تاخدني يوم الفرح وتخبيني عشان غيرانه مني وتاخد مكاني.... عايزة تاخد جوزي مني. 
بصتلها بصدمه وقولت: 
انتي بتقولي اي يا نور.... مين دي اللي خبيتك...... انتي بتكدبي ليه انا عملتلك اي... دا انا ملاك اختك يا نور انتي اي اللي حصلك. 
نور بصتلي بشر وقالت: 
مبقاش عندي استعداد اخبي يا ملاك.... انا قولتلك سبيني ارجع لجوزي ومش هقول حاجه بس انتي صممتي.... استحملي بقي لازم ت عـ.ـر.في انك غلطي. 
امي قربت من نور وضـ.ـر.بتها بالقلم وقالت: 
انتي اللي شكل ابوكي معرفش يرابيكي يا نور.... انتي ازاي تقولي كدا علي اختك.... هي ضحيت بحياتها وعاشت باسمك عشان سمعتك... وفي الاخر تفتري عليها كدا. 
رعد زعق وقال: 
كفايه اسكتوا كلكوا.... انا دماغي وجعتني منكم كلكم.... انا مبقتش عارف مين الصادق ومين الكـ.ـد.اب... بعد اذنك يا ماما.... ملاك نور تعالوا. 
قربت بانكسار من رعد ونور قربت وهو قال: 
من الاخر كدا.... انتي ليه عملتي في نور كدا يا ملاك.... اي الغرض من اللي حصل دا.... وانتي يا نور قدرتي تهربي ازاي وتيجي وليه مهـ.ـر.بتيش من بدري ليه ان شاء الله. 
رديت نور وقالت: 
هو انت فاكر الموضوع دا سهل يا رعد.... انا عملت المستحيل عشان ارجعلك يا حبيبي.... صدقني انا تعبت عقبال ما عرفت ارجعلك. 
رعد بصلي وقال: 
وانتي يا ملاك مش هتقولي اي حاجه.... هتفضلي ساكته كتير.... قولي اي حاجه دافعي عن نفسك... او من حقي اصدق كلام اختك. 
بصتله بانكسار وقولت: 
مبقاش عندي حاجه اقولها يا رعد.... عايز تصدقها صدقها.... مبروك رجوعك يا نور.... يلا يا ماما انا مستحيل اقعد في البيت دا دقيقه واحده. 
جريت من قدامه وامي قربت وقالت: 
حسبي الله ونعم الوكيل في كل ظالم.... انتي مستحيل تكوني نور بنتي.... قلبي مش راضي عنك يا بنت بطني.... وانت لو مشيت وراءها والله ما هتكسب. 
في بيت برق رجع ونور مكنتش موجوده كان هيتجنن وبسرعه طلع علي بيت ابوه وقاله: 
انت عملت اي في نور.... انا غلطان اني سمعت كلامك وجبتها البيت دا.... قولي كان في دماغك اي ووديتها فين. 
رد ابوه وقال: 
الهانم رجعت بيت جوزها.... قولتلك دي ملهاش امان.... رايح تحب واحده بتكرهه نفسها اصلا.... اهي باعتك ورجعت للي معه فلوس وجدك معترف بيه. 
برق كان هيتجنن وقال: 
انت بتقول اي لا مستحيل.... نور بتحبني مش بتحب فلوسي.... واكيد انت اللي خدتها من البيت.... قولي وديتها فين يا بابا.... انا بحبها ومش عايز غيرها والله. 
ابوه مسكه من دراعه وقاله: 
فوق بقي انا مبكدبش عليك.... لو مش مصدقني روح بيت رعد وهتلاقي الهانم بتاعتك هناك.... هي عمرها ما حبيتك ولا عمرها هتحبك... اللي زي دي متسواش جنيه. 
برق اتعصب وزق ابوه ومشي وقبل ما يخرج قال: 
لو طلعت بتكدب عليا والله ما هسامحك يا بابا.... لان كله الا نور وانا ياما قولتلك كدا.... واه ابقي روح لجدي وقوله اني اتنزلت عن كل حاجه ومش عايز منه حاجه كفايه كدا. 
جري برق من البيت وقبل ما يوصل بيت رعد قابلته مايا وقالت: 
استنا انت رايح فين.... مش هينفع تدخل دلوقتي دا في مسرحية جوه... مش طلعت الهانم بتضحك علي رعد.... وتبقي اخت العروسة مش العروسة. 
برق اتاكد ان ابوه بيقول الحقيقه وبقي قاعد في العربية مصدوم وهيتجنن ويعرف نور ليه عملت كدا..... من الناحية التانية اخدت هدومي انا وامي ومشينا من القصر تحت نظرات رعد وانسكاري انه موقفش جانبي. 
روحت انا وامي عند زين اللي اول ما شافني قال: 
مش قولتلك اهو انا كنت خايف عليكي من الصدمه دي.... ادخلي يا ملاك تعالي يا ماما.... انا اسف اني مقدرتش احميكي من شيطان اختك. 
دخلت قعدت علي الكنبه وانا مش عارفه ولا فاهمه حاجه وبعد شوية امي قالت: 
اهدي يا ملاك هي متستهلش اللي انتي فيه دا عشانها.... انسي خلاص وخلينا نرجع لحياتنا... حته رعد انسيه خالص بدام موقفش جانبك. 
رد زين وقال: 
بس رعد بيحبها يا امي.... اكيد في سبب للي هو عمله دا.... بلاش تظلميه يا ملاك انا شوفت العشق في عيونه ليكي. 
اتنهدت وقولت: 
انا كل اللي عايزة اعرفه ليه نور عملت فيا كدا... انا مش واحده صحبتها ومش عدوة ليها.... ليه تعمل فيا كدا بجد. 
رد زين وقال: 
الغيرة والحقد يعملوا اكتر من كدا.... ونور من زمان بتغير منك.... حته كانت هتتجنن من علاقتك بسامر لو تفتكري.... وهي سبب انكم تفشكلوا. 
اتنهدت بحزن وقولت: 
بس انا لازم اتكلم معاها... انا مش هرجع البلد دلوقتي.... زين لو سمحت خليني اشتغل عندك في المطعم اليومين دوال. 
ابتسم زين وقال: 
بس كدا من عيني حاضر.... من بكره تقدري تنزلي الشغل.... يلا ادخلي ارتاحي انتي وماما.... وانا هنزل اجيب شوية طلبات من تحت. 
في بيت العاصي وصل ابو برق ودخل من غير اذن اتعصب العاصي وقال: 
انت مين سمحلك تدخل.... مش ناوي تتعلم الادب شوية بقي.... هتفضل لحد امتا عيل صغير في نفسك كدا. 
ضحك وقاله: 
عادي يعني هو انا جديد عليك... المهم قولي اللعبة دي هتخلص امتا... برق مش هيستحمل اكتر من كدا صدقني. 
رد وقال: 
برق كان لازم يتصدم فيها عشان يصدق انها متنفعهوش.... انا اللي اتفقت مع ابو نور انه يجيب ملاك مكان نور.... لاني من البداية بحب ملاك مش نور المغرورة. 
رد ابنه وقال: 
بس نور معذورة.... هي فاكرة ان انت سبب طـ.ـلا.ق امها وتفريقت عيلتها... يعني لازم تعرف الحقيقه يا بابا... وبرق لازم يعرف انك بتحبه بس بتعاقبه عشان اختياره الغلط. 
اتنهد العاصي وقال: 
برق طايش عكس رعد برغم ان برق الكبير.... انا مقدرش احرمه من اسمي.... انا نـ.ـد.مان علي كل غلطاتي زمان... وعشان كدا بحاول اصلح كل حاجه دلوقتي. 
وفجاه دخلت ام سامر وقالت: 
وبالنسبة لابني اللي انت راميه يا ابن العاصي... هو مش ليه حق هو كمان في كل دا... ولا انت كل همك رعد وبرق وبس.... لازم يعرفوا ان ليهم اخ اسمه سامر. 
اتصـ.ـد.م العاصي وقال: 
بتقول اي الولية دي.... انت كنت متجوز تاني من ورايا وكمان مخلف.... اعمل فيك اي بس... وياتري سامر دا قد اي. 
ابتسمت الست وقالت: 
اصغر من برق بسنتين يا عمي.... وشبهك اوي... ارجوك انا عايزة يعرف ان ليه اهل وعزوة.... ضمه لحـ.ـضـ.ـنك مع برق ورعد. 
اتنهد الدمنهوري وقال: 
اسمعني كويس.... في خلال يومين انا عايز كل احفادي في حـ.ـضـ.ـني.... او متخلنيش اشوف وشك دا تاني انت سامع. 
ابتسمت ام سامر وابو برق قال: 
حاضر يا بابا اللي انت عايزوا.... عن اذنك انا همشي دلوقتي.... ويومين وهتلاقيني هنا مع الكل وكل حاجه محلولة. 
في اوضة رعد كانت نور قاعده متـ.ـو.ترة جه رعد وقال: 
مالك قاعده كدا ليه.... مش ناوية تقوليلي الحقيقه.... هـ.ـر.بتي ليه يوم الفرح.... واي رجعك دلوقتي واي سبب الكدب دا كله. 
ضحكت نور وقالت: 
وبدام انت عارف اني بكدب ليه وقفت جانبي.... طبعا عشان عايز تعرف اجابة كل اسئلتك.... بس للاسف انا مش هريحك ومش هقولك حرف. 
رعد اتعصب وقال: 
وتفتكري اني معرفش انك مع برق.... انا مش عبـ.ـيـ.ـط يا نور ومن ساعة ما عرفت ان ملاك اللي معايا وانا جبت كل حاجه عنك. 
نور اتصـ.ـد.مت وقالت: 
اه دي الحقيقه... بس انا اكتشفت اني مش بحب برق.... وان حياتي معاك انت احسن بكتير... وعشان كدا رجعتلك من تاني. 
رعد قرب ومسكها من دراعها جـ.ـا.مد وقال: 
طب وملاك ذنبها اي.... ليه قولتي كدا عليها... هتكسبي اي من كلامك دا.... دي بتحبك وعملت كل حاجه عشانك. 
ضحكت نور وزقيته وقالت بحزن: 
عشان هي اخدت مني كل حاجه... زي ما انت واخد من برق كل حاجه برضو.... ملاك طيبه ملاك كويسه ملاك متواضعه.... طب وانا فين.... انا صفر علي الشمال جانبها... وعشان كدا لازم الكل يشوفها شيطانه. 
رعد بصلها بقرف وقال: 
والله انتي صعبانه عليا يا نور.... انتي كان ممكن تبقي احسن منها.... بس بسبب غيرتك بقيت اقذر خلق الله.... نور انتي طالق. 
رعد قال كدا وسابها ومشي وهي بسرعه اتصلت بسامر وقالتله راح رد وقال بغضب: 
انتي مبقاش في منك نفع.... ولا انتي ولا اختك.... يلا يا حبيبتي طريقك اخضر مش عايز اسمع صوتك تاني. 
نور اتصـ.ـد.مت وقالت: 
انت بتقول اي يا سامر.... هو انت مش بتحبني زي ما انا بحبك.... اي اللي حصلك مره واحده كدا.... في اي يا سامر. 
رد وقال: 
مين دا اللي بيحبك.... انا لو كنت هحب كنت حبيت ملاك اختك.... لكن انتي كنتي مجرد وسيلة عشان اخد حقي من عيلة العاصي... وخلاص وقتك انتهاء. 
قفل السكة في وشها ووقعت علي الارض منهارة وهي بتقول: 
انا كدا خسرت كل حاجه.... حته برق اللي بيحبني خسرته.... يارتني كنت زي ملاك فعلا.... انا لازم اروحلها.... لازم ارجعها لرعد... اهو اعمل حاجه صح. 
تاني يوم في بيت مايا كانت بتاخد حاجات من الشقة فجاه دخلت امها وقالت: 
انتي راحه فين يا مايا.... مفيش خروج من البيت دا تاني.... انتي لازم تترابي من اول وجديد يا مايا. 
مايا بغضب قالت: 
انتي بتقولي اي يا ماما.... انتي عايزاني بعد ما فرصتي رجعت مع رعد اضيعها.... وسعي يا ماما من وشي والنبي هي مش ناقصة. 
فجاه دخل ابوها وقال: 
انا رجعت يا مايا.... وخلاص وقت اللعب خلص.... ارجعي اوضتك احسن ليكي... انا مش عايز امد ايدي عليكي انتي فاهمه. 
ضحكت مايا بوجع وقالت: 
انت لسه فاكر ترجع.... انت جاي متاخر اوي... انا اللي انا فيه دا بسببك انت.... انت لو كنت عرفتني الصح من الغلط مكنتش وصلت لكل دا. 
رد ابوها وقال: 
وانا جاي اصلح غلطي.... هاتي الحبل يا ام مايا.... هي مش هتخرج من هنا غير اما تنسي رعد واللبس الزبـ.ـا.لة اللي بتلبسه دا وتبقي مايا بنتي. 
وفعلا ربطها وحطها في اوضتها..... في المطعم وصلت نور وانا كنت بنزل الطلبات قربت مني وقالت: 
ملاك انا اسفه.... انا عارفه اني غلط في حقك سامحيني.... انا خلاص عرفت كل غلطي ونـ.ـد.مانه عليه... حته رعد طلقني وتقدري ترجعيله. 
قربت وقولتلها: 
انتي اختي يا عبـ.ـيـ.ـطه.... ومستحيل ازعل منك.... دا لولا اللي حصل مكنتش قابلت حبي الحقيقه.... والحمدالله انك بخير ومعايا. 
نور حـ.ـضـ.ـنتها وقالت: 
يارتني كنت زايك وعندي قلبك يا ملاك.... ربنا ما يحرمني منك يا حبيبتي..
في نفس اليوم في بيت سامر فتح الباب ولاقي امه ومعها ابوه ضحك وقال: 
اللي جاب الراجـ.ـل دا هنا.... هو لسه فاكر ان ليه ابن.... خير عايز مني اي. 
رد وقال: 
عايزاك تيجي معايا يلا.... بيت جدك مفتوح... وجدك واخواتك مستنينك يا سامر. 
سامر ضحك وقال: 
اي دلوقتي عرفتوا اني موجود.... ابنك اللي سرق مشروعي وكتبه باسمه.... اينعم موظف عنده اللي عمل كدا.... بس برضو تبع ابنك. 
رد ابوه وقال: 
انسي اللي فات وخلينا نبداء من دلوقتي.... ومكانك موجود يا حفيد العاصي... يلا قوم بقي ااحـ.ـضـ.ـن ابوك. 
سامر حـ.ـضـ.ـنه وهو بيعـ.ـيط بوجع واخده علي بيت العاصي. 
في المطعم جه رعد وقف قدامي وقال: 
مش ناوية ترجعي لحياتي من تاني..... انا بحبك يا ملاك وعايز نبداء حياتنا سوي. 
مقدرتش ارفض ورجعت ليها وبرق جه معه وقال لنور: 
عارف انك كنتي بتلعبي بيا.... بس انا بحبك وعايز فرصة اخليكي تحبيني يا نور. 
بس نور رفضت لانها كانت عايزة تعوض زين وبرق مقدرش يعترض بدام دي رغبتها... 
والنهارده تبقي فرح مراد ومنه... فعلا منه في الاخر وافقت بمراد بعد ما فضل يعمل كل حاجه عشان يثبتلها حبه ليها ووقعت في حبه..... وفي نفس الوقت فرحي انا ورعد.... وخطوبة نور وزين.... حته برق لاقي البنت اللي تعوضه عن اللي فات... وسامر نسي كل الحقد ومسك الشغل في شركة العاصي.... وبكدا كل واحد رجع لمكانه الصح.... تمت... 

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات