رواية حبيبتي الحورية يزن وتيا كاملة جميع الفصول

رواية حبيبتي الحورية هي رواية رومانسية تقع احداثها بين يزن وتيا والرواية من تأليف شهد سيد في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية حبيبتي الحورية لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية حبيبتي الحورية هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية حبيبتي الحورية تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية حبيبتي الحورية يزن وتيا كاملة جميع الفصول

رواية حبيبتي الحورية من الفصل الاول للاخير بقلم شهد سيد

في أحد الشوارع الشعبيه في الاسكندريه
الام: اصحى يا زفته كل ده نوم ثم نظرت لزياد قوم يا موكوس عشان الجامعة قوم هخرج لو مقمتوش هتصرف معاكوا بقا بطريقتي 
تيا بصوت ناعس : جرا اى يا سوسو سبيني انام هو الواحد ميعرفش يستريح ابدا في البيت ده 
الام : سوسو ! البت بتقولى سوسو قومى نامت عليكي حيطه انا هعرف اقومك ازاى 
تيا: اى يا ساره حرام اقولك سوسو! طريقتك كله الا طريقتك يا ست الكل انا هقوم اهو.
ثم خرجت ساره (الام) 
في الغرفه .
تيا:  يلا ياسي زوز امك بطريقتها هتنفخنا 
زياد : فكك نامى نامى هتعمل اى يعنى 
تيا : تصدق عندك حق انا اصلا مش عاوزه اروح الجامع......
لم تكمل تيا كلامها وقالت 
تيا :استهدى بالله بس يا ست الكل كله الا ابو فيونكه 
ساره :بقا مش عاوزه اروح الجامعه يا فشله خلفت اى دى ياربى .
زياد :جرا اى ياست الكل احنا عملنا حاجه .
ساره : لا يا عيون امك قوم فز يلا ولبسته ابو فيونكه في وشه 
زياد:خلاص قومت اهو 
تيا بهزار : مبراحه علينا يا حج عدوه .
ساره : عدوه!!! في بنت تقول لمها عدوه انا هوريكي 
كانت ساره تجرى وراه تيا بلشبشب (ابو فيونكه)
تيا بضحك: احى الحقنى يا زياد كله الا ابو فيونكه 
زياد :وانا مالى انتى عاوزانى اتضرب 
ساره : اخرس منك ليها ثم ألقت ابو فيونكه اتجاه تيا تيا تفاده الضربه 
تيا : مجتش فيا 😂
زياد :خلاص يا ست الكل هنلبس اهو .
حضرت ساره السفره 
تيا :الله على ست الحبايب لمه تكون رايقه يعيني اديني في البطاطس .
ساره كلى يختى البطاطس بتاعتك إلى بتفضحيني عليها 
زياد : دى هتكولنا احنا شخصيا .
تيا : اسكت انت يبتاع الشيبسي .
زياد يوجه نظره لساره : تسلم ايدك يا ست الستات ربنا يخليكي لينا 
ساره : ويخليكوا ليا يا حبايب قلبي انتوا ♥️
تيا : ايوه بقا بحبك انت وانت عاطفي يا جميل .
ساره : اتلمى يا بت .
تيا : استأذن انا بقا عندى جامعه عشان متاخرش ثم قبلتها على جبنها
ساره : ربنا معاكى يا حبيبتى .
زياد باس ايد ساره : يلا سلام يا ست الكل .
ساره : ربنا معاكوا ويستر طريقكم يارب 
مشي كل من تيا وزياد
نتعرف بقا على الاسره الجميله .
(عائله الدسوقي عائله متوسطه في المعيشه وساره والده زياد وتيا وهى امرأه طيبه جدا )
(تيا بنوته جميله جدا وشديده الجمال ذات عيون رمادى فاتح و غمازات وشعر أسود داكن وطويل وهى مختمره  وعندها 24 سنه في جامعه نظم و معلومات وعاوزه اقول على حاجه هى دى بطلت قصتنا )
(زياد شب وسيم وجميل ولون شعره أسود داكن وعينه بنى وعنده ٢٣سنه في كليه هندسه )
في القاهره
في فله عائله السويسي 
كان يغير ملابسه وهو يزن السويسي بطل قصتنا هو شب وسيم جدا شديد الوسامه  ولون عيونه ازرق غامق وشعره بنى فاتح ومجنن جميع البنات بس هو مش بيحبهم هو عايش في فيلا هو واخته سالى  وهو يدير شركات السويسي بعد وفاه ابوه وامه وهو عصبي جدا وغيور جدا ومحدش يعرف يتحدى وكل ده من عقده وموقف في الماضي هتعرف على بعدين )(يعينى على البنت إلى هتقع في أيده 😂😂)
(سالى بنوته جميله وكيوت والواحيده إلى يزن بيتعامل معاها بحب وحنان عندها١٨سنه)
كان ينزل يزن من على الدرج 
سالى :  رايح فين يا يزن 
يزن : القمر بتاعى عامل اى النهارده .
سالى: الحمدالله يا أبيه مش هتاكل 
يزن : هاكل طبعا اومال اسيب نور عيني تاكل لوحدها .
أنهى يزن من تناول الطعام 
يزن: انا رايح الشغل وعاوز الكتكوته بتاعتى ارجع تلقيها مخلصه مذاكرتها 
سالى : عيب عليك يا ابو الاشباح 
يزن : طلامه ابو الاشباح دى يبقا مش متفال 
سالى بضحك: لالأ عيب عليك تفأل 
يزن :مش عاوز مرقعه .
سالى : انت تعرف عنى كدا 😂
يزن : ده انتى ابو كدا قال كدا وهو يخرج 
وصل يزن لأكبر شركه برمجه في الشرق الأوسط وهو يديرها بعد وفاه والده .
داخل بكل هيبه والكل بيترعب منه الانه شخصيته قويه دخل يزن إلى مكتبه مباشرا .
يزن بجديه :اسراء هاتى كل الاوراق والدفاتر إلى عاوزه امضي عليها بسرعه .
اسراء (السكرتيره الخاصه ) : ح.....حاضر يا فندم 
دخلت اسراء ومعها جميع الوراق والصفقات
اسراء بخوف : اتفضل يفندم دى كل الاوراق والصفقات والعقود يا فندم 
يزن : تمام اخرجى انتى دلوقتي قتى لو في حاجه هنديلك
خرجت اسراء وقفلت الباب خلفها بعد قليل فتح الباب 
...اهلا اهلا يا زوز وحشتنى ياعم..
كان المتحدث اياد صديق يزن المقرب والمدير التنفيذى للشركه 
يزن : حبيب قلبي عامل اى 
اياد : الحمدالله ياصحبي 
في جامعه نظم ومعلومات 
وصلت تيا الكليه وقبلتها صحبتها
تيا : حبيبي حبيبي وحشتيني يا رودى اوى 
رودى : وانتى كمان يا ست البنات 
 تيا: بقولك اى احنا علينا محضره الاوله لدكتور خالد 
رودى : اه ده دكتور دمو زى السم ومحضرته مش مقبوله 
تيا :يلا هنعمل اى نصبنا 😂
رودى : تعالى نزوغ من المحاضره 
تيا بضحك : بنت عيب انتى تعرفي عنى كدا 
رودى :انا مش قصد......
تيا : بس اسكتى وله كلمه يلا نزوغ يا فوزى هنروح نفطر وبعدين نبقي ندخله 😂
رودى : اخويااا إلى قرينى يلا بينا
تيا : يلا 
وهما مشيين فجأه 
...بس بس انسه انسه انتى.....
الشاب : بس بس انسه انتى يا انسه 
تيا : ممكن اعرف عاوز اى 
الشاب : انا اسمي احمد يا جميل 
تيا : هعمل اى يعني 
رودى :ممكن تمشي وتسبنا فحالنا 
احمد : بس انا عاوز اتعرف على القمر 
تيا : علفكره ميسحش كدا واتفضل امشي احنا مش بنتعرف على حد 
ثم مشيوا 
احمد في سره : والله مهمه  تهربي منى لهتكونى ليا 
(بعد مرور سنه ) 
فلاااااااااش
نشوف بقا احداث سريعه الابطالنا 
تيا خلصت جامعتها وبتدور على شغل وعمر اخر سنه لى في كليه هندسه ويزن في شغله وبيدير شركات السويسي وسالى دخلت كليه هندسه 
بااااااااااااك
في بيت الدسوقي 
تيا بفرحه: ماما يا سوسو 
ساره : في اي يا تفها 
تيا : لقيت شغل حلو اوى ومرتب حلو وبشهادتى 
ساره : طب كويس فين 
تيا : في شركه السويسي اكبر شركات في الشرق الأوسط 
ساره: طب فين دى 
تيا : في القاهره 
ساره : نعم قاهره مين إلى هيوديكى القاهره 
تيا : انا يا ماما هروح هقعد هناك في شقه ايجار 
ساره :انتى بتستعـ.ـبـ.ـطي استحاله اسيبك 
تيا : والنبي يا ماما ده براتب كويس وانا هطمنكوا عليا علطول 
ساره : انا قولت لا يعنى لا 
تيا: عشان خطرى يا سوسو 
ساره : ممكن تقفلى الموضوع ده
دخلت تيا الغرفه وهى تبكي 
زياد : انتى لسه مسره على الشغل ده 
تيا : ايوه ده كويس وبشهادتى ومرتبه حلو ليا 
زياد : طب اى رايك أقنعها 
تيا : بجد يا زيزو 
زياد : طبعا يا بنتى استني بس واتفرجي 
تيا : اهم حاجه تقنعها 
زياد : بقولك عيب عليكى انتى مستقليه بيا وله اى 
تيا : طب يلا يا زوز
خرج زياد الاقناع ولدته واقنعها بعد مجادله كبيره 
داخل الغرفه 
زياد :عدي الجمايل يا جميل 
تيا: حبيب قلبي وربنا 
زياد : انتى كدا هتسفرى الصبح 
تيا : ايوه عشان الحق 
زياد : يعنى هتسبيني لوحدى يا مشاكسه قلبي 
تيا : متقلقش يا أبوا الصحاااااب هجي واقرفك وهشاكسك 😂
وذهبوا كل واحد إلى غرفته عشان يناموا 
بقلم /شهد سيد
في الصبح  
في شركه السويسي 
يزن : اسراء تجبيلى الاوراق والصفقه واسماء البنات إلى بتقدم على شغل 
اسراء :حاضر يا فنـ.ـد.م 
يزن : تمام 
فتحت الباب وهى ترتدى ثياب قصيره 
يزن : اى إلى جابك 
ريتاج : اى يا يا يزن يا حبيبي بطمن عليك 
يزن : بزعيق متقوليش الكلمه دى ميت مره اقولك وبعدين انتى مين عشان تقولى كدا
ريتاج : انا بحبك يا يزن الله يا بيبي 
يزن بغضب وزعيق : اخرسي والله لو محترمتيش نفسك هعرفك مين هو يزن السويسي 
ريتاج بخوف : خلاص خلاص 
يزن : اطلعي برا ومشوفش وشك هنا تانى  فاهمه بزعيق اكتر فااااااهمه 
ريتاج بخوف : فاهمه
ثم خرجت من المكتب واياد كان داخل 
اياد : اى مالك يا ابو الاشباح 
يزن : البنت بنت الكل..... مش عاوزه تجبها البر 
اياد: فكك يا ابو الاشباح دى بت مش كويسه وكلنا عارفين انها بتلف عليك
يزن بغضب : اقسم بالله لو مسكت لهتشوف وشي التانى يا اياد
اياد بخوف الانه عارف صحبه وهو متعصب بيتحول : حاضر يا صحبي
عند عائله الدسوقي 
كان كل من زياد وساره بيودعوا تيا 
تيا : هتوحشيني اوى يا ماما 
الام : وانتى يا بنتى انتى مسره انك تروح لى 
تيا : معلش يا ماما هو انا مش هطول بس انا عاوزه اشتغل بشهادتى 
الام : ربنا معاكى يا حبيبتى ويرزقك ويوقفلك ولاد الحلال 
تيا وهى تنظر لزياد : هتوحشنى يا مشاكس
زياد : وانتى اكتر يا قلب المشاكس 
تيا : يلا عشان توصلنى 
زياد بضحك: يلا هنخلص منك اخيرا هعرف انام براحتى
 ومحدش يزعجنى 
تيا : يابابا البيت من غيري ملهوش لازمه اصلا 
ثم ذهبت تيا باتجاها الى القاهره
وصلت عند شركه السويسي 
تيا : ينهار مش فايد على جمال الشركه شكلها هتحلو معاكي يا تيا يبنت الدسوقي 😂
دخلت تيا الشركه 
تيا : فين مكتب المدير لو سمحت 
الرجل :الدور ال23يا انسه 
تيا : تمام شكرا 
ذهبت تجاه المصعد 
دخلت المصعد ولسه الباب هيتقفل دخل هو بكل هبته وبكل شخصيته 
تيا في سرها : الله يخربيت جمالك اى ده هو في كدا 
يزن اتذهل من جمالها وتخمرها و في حاجه شـ.ـدته اتجاها 
يزن بجمود: طالعه فين 
تيا : انت مالك اصلا وبعدين انت مين عشان تسالنى 
يزن : انتى بتقولى لمين انت مالك انتى قد الكلمه دى انتى هبله يا بت انتى 
تيا بصوت مهموس : والله مفيش اهبل منك 
يزن : سمعتك علفكره بقا انا اهبل صح 
كان بيقول كدا وهو بيتقرب منها 
تيا بصوت متردد : انت بأقرب لى في اى 
يزن : هعرفك مين اهبل 
اقترب يزن منها جدا جدا وقعد يعطل في زراير المصعد 
تيا بصوت مش طالع : بعد ازنك ممكن تبعد 
يزن وهو يهمس عند أذنها : بقا مش عاوزه تقوليلي طالعه عند مين ثم  يدهو لمست يدها 
تيا اتنفضت : هقولك انا طالعه عند المدير عندى مقابله عنده 
يزن في سره : احلوت انا هتسلي عليكي بقا 
ثم بعد عنها وقال 
يزن : متخفيش يا قطه مكنتش هعمل حاجه 
ثم غمز لها وقال خليتك تقولى الى انا عاوزه خلاص يا هبله 
تيا : انا هبله والله انت شكلك عبـ.ـيـ.ـط وربنا يستر المدير إلى الكل مرعوب منه ده شكله هيبقا عبـ.ـيـ.ـط زيك وله اى مش فاهمه شايفين نفسكم على اى 
يزن : امم المدير عبـ.ـيـ.ـط واهبل صح وانا عبـ.ـيـ.ـط واهبل 
ثم قال في سره ده انا هوريكي ايام سوده شوفي بقا هتشتغلى ازاى 
تيا : وانت مش محترم كمان وقليل الا....... 
لم تكمل تيا كلامها ثم فتح المصعد خرج يزن 
تياوهي تخرج : اى ده اختفا ده وله اى عامل زى عفريت العلبه 
سالت تيا رجل : هو فين مكتب المدير
 الرجل : اخر مكتب على ايدك اليمين 
تيا بابتسامه : تمان شكرا لحضرتك 
ذهبت تيا للمكتب 
تيا : انا ممكن اقابل المدير 
اسراء : انتى عندك معاد معاه 
تيا : ايوه انا جايه اقدم على شغل 
اسراء : تمام ثانيه واحده هبلغه وهدخل حضرتك 
تيا : تمام يا قمر 
دخلت اسراء وطولت 
تيا : هي هتبات جوه وله ا... 
لم تكمل كلامها ثم خرجت اسراء 
اسراء : اتفضلى يا انسه .....
تيا : انسه تيا اسمي تيا 
اسراء : عاشت الاسامي يا سكر 
تيا :ميرسي 😚
ثم ذهبت إلى المكتب طرقت الباب ولم يجيب أحد بعد 
دخلت تيا المكتب ولم تجد أحد 
تيا : هما الناس هنا بتروح فين بيموته وله اى واى الصمت إلى فى الشركه ده شكله المدير شـ.ـديد 
شخص يتكلم خلفها 
لا يا حلوه مهو أنا إلى عامل فيهم كدا وهيتعمل فيكي اوس*خ من كدا 
تيا نظرت خلفها ثم صدمت مما رأته 
تيا :....... 
تيا : نظرت خلفها ثم صدمت مما رأته ثم أغلقت عيناها 
تيا : الله يخربيتك اى إلى انت عامله ده 
يزن : وانتى دخلتى من غير استأذن لى 
تيا بصوت مسموع : روح استر نفسك الله يخربيتك قليل الادب ومتربتش 
يزن : انا هعرفك مين قليل الادب ومترباش 
تيا : احى ده سمعني ازاى 
كان يزن يرتدى بنطال فقط وعارى الصدر ثم ارتدى قميصه وجاكيته
يزن : خلاص انا خلصت 
تيا : متاكد 
يزن بزعيق : انا ههزر معاكى لى 
تيا نظرت لها بغضب : بعد ازنك اتكلم معايا باحترام 
يزن بغضب : كنتى عاوزه اى 
تيا : انا جايه اقدم على شغل 
يزن قصده ينرفزها : وانا معنديش شغل ليكي 
تيا : لى بقا إن شاء الله 
يزن : كدا انا حر 
تيا : أنا لحد دلوقتى محترمه نفسي 
يزن : وانا ممكن اشغلك لو انتى محتاجه الشغل 
تيا : انا محتاجه الشغل اوى 
يزن بخبث : هشغلك بس عندى شرط ......
بقلم /شهد سيد 
في بيت عائله الدسوقي 
الام : ربنا معاكي يا بنتى ويوقفلك ولاد الحلال 
زياد : يارب يا ماما 
الام : رن على اختك اطمن عليها 
زياد : رنيت ياست الكل وقالتلى أنها وصلت 
الام : طيب الحمدالله 
زياد : عاملالنا فطار اى يا جميل 🥹
الام : بطل غلاسه يلا وبعدين انت مش عندك جامعه
زياد : عندى هروح بس جعاااااااان 
الام : طب يلا الفطار جاهز 
ارتدى زياد ملابسه وذهب للخارج 
الام : ربنا معاكوا يا حبيبي ويوقفلكم ولاد الحلال 
ثم حزنت الام على فراق زوجها 
بقلم/شهد سيد 
يزن : هشغلك بس بشرط 
تيا : علفكره انا متعلمه وبتعليمى اقدر اشتغل هنا ممكن حضرتك تشوف الاوراق 
يزن بجديه : ورينى 
ثم قرأ الورق بذهول 
يزن في سره :انا بقا هنـ.ـد.مك على اليوم إلى شتمتى في يزن السويسي 
ثم بصوت عالى : انا برضه مسر على الشرط غير كدا مفيش شغل 
تيا بغضب : ممكن اعرف الشرط بقا 
يزن : إنك ........
بقلم/شهد سيد 
في بيت عائله السويسي 
كانت جالسه في غرفتها وترسم اللوح بتاعتها سالى السويسي 
ثم طرق باب الغرفه 
سالى : اتفضل
فتحيه (الشغاله وبمقام ولده سالى هي مربياها): يلا يا بنتى الفطار جاهز 
سالى : مليش نفس يا ماما 
فتحيه : مينفعش كدا يلا لو مقمتيش انتى عارفه هعمل اى 
سالى : متدارى عليا يا جميل 😂
فتحيه : قومى يابت يلا افطرى 
سالى : جرا اى يا فتوحه  مسره 
فتحيه : اه وله اقول ليزن بيه
سالى بخضه : يزن لا كله الا يزن انا جايه اهو 
فتحيه بضحك : ايوه كدا اجيب سيره يزن تتعفرتى 
سالى : انتى بتمسكيني من ايدى إلى بتوجعنى 
فتحيه : اه يلا 😂
سالى : ربنا يكون في عون البنت إلى هتتجوزو  والله 
بقلم /شهد سيد 
في شركه السويسي 
يزن : ......
فى شركه السويسي
يزن : انك تتجوزيني 
تيا بصدمه : نعم 
يزن : زى ماسمعتى 
تيا : انت اتجننت انت بتقول اى 
يزن بسخريه ,: خلاص مفيش شغل 
تيا : انا محتاجه الشغل بس استحاله اعمل كدا 
يزن ببرود : وانا مش هشغلك غير كدا 
تيا : انت واحد وقح ومتربتش
وقف يزن إمامها ثم مسكها من زرعها 
يزن : هتنـ.ـد.مى على كل كلمه قولتيها
تيا : انا ماشيه من الشركه القرف دى 
يزن : خلى بالك كتب كتابك عليا بعد يومين بمزاجك أو غصب عنك 
تيا : هو اجبـ.ـارى
يزن بسخريه : ميشغلنيش 
تيا : تبقي اهبل لو فكرت انى ممكن اوافق على الهبل ده 
يزن : انا مش باخد رايك انا بعرفك  
تيا : بعينك 
ثم خرجت من المكتب وهي غاضبه 
في فيله السويسي 
كانت سالى تجلس أمام التلفاز 
يزن : اى يا قلبي الى مقعدك لدلوقتى 
سالى : مهو أبوا الاشباح مش ناوى يفرج عنى وبجي بدرى 
يزن : وانتى مستنيانى لى 
سالى : في اى يا عم ده جزاتى عشان مستنياك ومكلتش
يزن : خلاص يا رتاته 
سالى : انا رتاته ماشي يا دراكولا 
يزن :دراكولا!! طب يلا يختى عشان تكلى وتنامي 
في الصباح 
في منزل عائله الدسوقي 
كان زياد يرتدى هدومه ليذهب الامتحانات ثم طرق الباب 
ساره : استني يبني انا هفتح 
زياد : لا يماما خليكي انتى انا إلى هفتح 
فتح زياد الباب 
الرجل : السلام عليكم منزل عائله الدسوقي 
زياد : ايوه خير في حاجه 
الرجل وهو يطلع ورقه : حضرتك في محضر معمول ليكوا علشان في ميزانيه على البيت وصحابوا عاوزينوا 
زياد : حضرتك بتقول اى احنا مش علينا فلوس لصحاب البيت 
الرجل : لا حضرتك عليك وكان بيجي للست ولدتك 
زياد : طب المبلغ المالى كام 
الرجل : 30الف جنيه وخلال اسبوع تكونوا سايبين البيت 
ثم ذهب الرجل 
زياد : اى يا ماما الكلام ده احنا في علينا فلوس للبيت 
الام : سكتت 
زياد : ماما اتكلمى احنا لازم نمشي كمان اسبوع 
الام : ايوه يبنى كان بيجيلي ورق للمنزل وانا كنت مخبيه عليكوا 
زياد بغضب وزعيق : طب لى طيب لى عملت كدا 
الام : عشان مشيلكوش حاجه فوق طاقتكم
زياد بغضب : مين قال كدا كنا زمانا حلينا المشكله 
الام بدمـ.ـو.ع : مش عارفه يبنى 
زياد هدى نسبيا : خلاص يا ست الكل متحطيش في بالك 
الام : روح يبني امتحانك ولمه تيجي انا هشوف حل 
ثم ذهب زياد 
الام : فراقك وجعني اوى وشيلني حمل اكتر من طقتي ربنا يرحمك ياارب ثم حـ.ـضـ.ـنت الصوره وقعدت تبكي 
فاقت على صوت رنين هاتفها 
الام بحزن تمحى : الوا يا حبيبتي 
تيا : عامله اى يا ست الكل 
الام بصوت مبحوح : الحمدالله يا حبيبتي متشغليش بالك 
تيا : لا يا ماما انتى صوتك مش كويس 
الام : مفيش حاجه يا قلبي طمنيني عليكي انتى 
تيا : انا مش كويسه طول مانتى مش كويسه قولى مالك ياماما 
الام : حكت لها كل حاجه 
تيا : وازاى يا ماما متقوليش كل ده ليا لو مكنتش كلمتك مكنتيش هتقولى
الام : يبنتي انتى فيكي إلى مكفيكي 
تيا : محدش لى في وانا لمه اشوف زياد 
الام : هو كان هيعرفك يا بنتي بس غصب عنوا 
تيا : خلاص ياماما متشغليش بالك انا هحللك الموضوع بسرعه
ثم قفلت تيا الفون 
تيا : ياارب هعمل اى في المصيبه دى لازم اتصرف واجيب فلوس البيت 
تيا : عرفت هعمل اى يااارب يوافق 
بقلم / شهد سيد 
في بيت عائله السويسي 
يزن : كان يرتدى بدلته 
ثم ذهب إلى أسفل 
سالى : ابو الاشباح اى الشياكه دى 
يزن : اتلمى يا بت 
سالى : يلهوى يبخت إلى هتاخدك يابني 
يزن : ابنى !! ماشي انا هعرفك مين ابنك بس لمه ارجع 
سالى بهزار : ههههههههه لا ده انا بقول أبيه انت مسمعتنيش 
يزن : ايوه كدا اتلمى 
ثم ذهب إلى شركه السويسي
بقلم / شهد سيد 
إنما عند تيا 
كانت ترتدى فستان من اللون البينك وخمار من اللون السكرى وكانت في غايه الجمال 
ثم ذهبت إلى مكان ما 
تيا : ياارب يوافق ياارب 
بقلم / شهد سيد 
في شركه السويسي 
كان يدخل بكل شموخ إلى الشركه وهبته المعتادة 
طرق الباب 
يزن : اتفضل 
اياد : اى ياعم مش بتسال 
يزن : وانا اسال عليك لى يلا 
اياد : يلا هو حد واخد عقلك وله اى يا أبوا الاشباح 
يزن بغضب : اخلص كنت عاوز اى 
اياد : مبراحه يا عم 
يزن بزعيق : اخلص كنت جاى لى 
اياد : كان في صفقه عاوزك تشوفها قبل ممضي عليها 
يزن : وريني 
أعطاه اياد الوراق 
يزن : لا متوقعش عليها الصفقه دى مش كويسه 
اياد : إلى انت شايفه يا باشا 
يزن : ماشي يا لمض 
في دخول مازن 
اهلا اهلا بالاندال
كان المتحدث مازن 
فلاااااش
(تعالو نتعرف على شخصيه مازن مازن شب وسيم جدا ذات عيون بنيه وشعر بني غامق وابيض اللون وهو صديق التانى ليزن )
باااااااااااااااااك 
اهلا اهلا بالاندال 
كان المتحدث مازن  
يزن : انت إلى محدش بيشوفك يا خفيف 
اياد : حبيب حبيب عمو ايوه اكتمل الثلاثي المرح
مازن : مرح اه مهو طلامه معانا يزن يبقا مرح 
اياد : فكك منه يا موز انت ده واحد معقد ربنا يكون في عون إلى هتاخده 
يزن نظر لهم بغضب جحيمي : والله لو مخرجتوش انت وهو دلوقتي من وشي لهعمل حاجه مش هتعجبكم 
نظر اياد ل مازن بخوف : يلا يبني بدل دراكولا ميتحول علينا  
 يزن  : بره منك لى فاهم  
ثم خرجوا من المكتب 
بقلم/ شهد سيد
وصلت تيا  أمام الشركه 
تيا : ياارب البـ.ـارد ده يرضي يديني الفلوس 
ثم ذهبت للمكتب 
اسراء : اهلا حبيبتي عامله اى 
تيا : الحمدالله 
اسراء : عندك معاد مع يزن بيه 
تيا : لا انا جايه أقوله على حاجه بس 
اسراء : تمام هبلغه 
تيا : انا مش عارفه انتى بتتعملى معاه ازاى 
اسراء : ضحكت عليها انتى كدا مشوفتيش حاجه 😂
طرقت تيا الباب 
سمح لها بالدخول 
يزن : انا مش قولتلك هتجيلي 
تيا : أنا مش جايه عشان اوافق على طلبك انا مسره على قراري
يزن : متقلقيش مش هتستمرى على الرفض 
تيا : انا هطلب منك طلب 
يزن : افنـ.ـد.م بسرعه عشان مش فضيلك
تيا بغضب تملكته : انا طلبه منك تسلفني 30الف عشان البيت على ميزانيه وانا محتاجه الفلوس دى عشان اهلى 
يزن بخبث : وانا موافق
تيا بابتسامه : بجد يعني هتوافق 
يزن عجبته ابتسامتها : بس لمه توافقي على الشرط 
انسحبت ابتسامه تيا تانى : هو انت لى بتعمل كدا انت مش كويس 
يزن بزعيق : هو ده إلى عندى موافقه وله لا 
تيا خافت : خ...خلاص ا..انا م..وافقه .على طلبك 
يزن : يبقي هاجي اتقدملك بكره عشان ميشكوش في حاجه 
وكتب الكتاب هيكون بكره واهلك هيقعدو معانا لحد اما اخلص موضوع البيت 
تيا بصدمه : نعم بكره !! بس عندى شرط 
يزن : اى  
تيا : هنعيش مع بعض زى اخوات ونحل موضوع البيت وتطلقنى
يزن : مين قلك انى ممكن احب واحده زيك أو اقربلها 
تيا : انت اى يا اخى انا بكرهك    
اتجهت نحو الباب 
يزن : استني هنا 
تيا : افنـ.ـد.م 
يزن : انا مش عاوز اهلك يعرفوا 
تيا : لا متقلقش هعرفهم أننا هنبقي زى اى اتنين متجوزين  انا مش عاوزه ماما تتعب 
يزن : ايوه بلظبط كدا  
ثم ذهب نحوها وهو يقترب 
تيا اهتز جسدها 
يزن وهو يقترب اكتر وفجأه 
يزن : .........
يزن : وهو يقترب اكتر وفجأه 
ثم قبلها من خدها 
تيا بخجل : انت قليل الادب ومتر........
لم تكمل تيا كلامها ثم 
يزن : انتى لو كترتى اكتر من كدا  هعرفك قلت الادب على أصول
خرجت تيا من الشركه وهى تسب وتلعن لحظها 
في اليوم التالى 
يزن : الوا
زياد : الوا مين معايا 
يزن : انا يزن السويسي صاحب شركات السويسي 
زياد : اهلا بحضرتك اتشرفت بمعرفتك خير 
يزن : انا مدير الشركه إلى بتشتغل فيها تيا وانا طالب أيدها 
زياد : تمام تشرفنا 
يزن : انا جاي النهارده بليل ومعايا تيا بس انا هكتب الكتاب النهارده
زياد : إلى هو ازاى ده هو انا رامي اختي 
يزن : لا بس هو انا سايب شغلى وحالى وهسافر كمان اسبوعين فلازم تيا تسافر معايا 
زياد : مهو ممكن لمه ترجع من السفر تتجوزوا
يزن : مهى هتسافر معايا 
زياد : ازاى يعني 
يزن : عشان هي هتشتغل معايا 
زياد : مهو مينفعش تسافر معاك بردو 
يزن : مهو أنا هكتب الكتاب عشان لمه تسافر معايا هتبقي مراتى راسمي ومحدش يتكلم عليها 
زياد : تمام هستني حضرتك النهارده بليل 
يزن: تمام 
اغلق يزن الهاتف 
ثم ذهب إلى المنزل 
سالى : اى يا باشا اتاخرت لى
يزن : كان عندى شغل كتير 
سالى : ربنا يرزقك يا حبيب اختك ويقويك
يزن : ياارب يا حبيبتي 
يزن: صحيح كنت عاوزه اقولك على حاجه 
سالى : قول يا أبوا الاشباح في مصيبه وله اى 😂 
يزن : اتلمى يابت بدل مخليها مفاجاه ومعرفكيش 
سالى : لالأ خلاص قول والنبي 
يزن : انا هتجوز بكره 
سالى بضحك : ده الضهر وله العصر ده 😂😂
يزن : سالى انا مش بهزر 
سالى : إلى هو ازاى يعني 
يزن : عادى المهم انا مسافر بكره اسكندريه عشان هكتب الكتاب واجبها واجي 
سالى : انا مش هقدر اروح معاك عشان عندى امتحانات 
يزن : خلاص هروح انا ومش هتأخر
سالى : خلصانه يا أبوا الاشباح لمه نشوف إلى هتجبهلنا انا مستنيه 
يزن : اتلمى يا بت 
ثم ذهب الى الغرفه
غير وتصتح على السرير 
في غرفه تيا 
غيرت ملابسها وتصتحت على السرير بتفكر في حظها 
فاقت على رنت هاتفها
تيا : مين في الوقت ده هيرن عليا 
تيا: الوا
يزن : الوا 
تيا : مين 
يزن : قدرك الاسود 
تيا  عرفت صوته : يزن
يزن : بلظبط كدا 
تيا بغضب : جبت رقمى منين 
يزن : عيب عليكى يا قطه انا يزن السويسي 
تيا : عاوز اى 
يزن : حضري نفسك بكره هتسفرى معايا اسكندريه 
تيا : لى أن شاء الله 
يزن : عشان بكره كتب كتابك عليا 
تيا بحزن : تمام ماشي 
يزن : من بكره هتدخلى جحيمي 
تيا بحزن : انا بكرهك 
يزن : اغلق الخط في وشها 
تيا بحزن لى ياارب كدا انا عملت اى في حياتى لكل ده واحد حقير بكرهك 
في الصباح 
يزن : .......
في الصباح 
استيقظ يزن ثم ذهب إلى الشركه 
يزن : هاتيلي الورق والصفقات يا اسراء 
أسراء : تمام يا فنـ.ـد.م دقيقه وهيكونوا عندك 
في بيت تيا 
تيا : الوا 
زياد : الوا يا تيا 
تيا تدارى حزنها : اى يا زوز اخبـ.ـاركم اى 
زياد : صحيح يا تيا اى موضوع كتب الكتاب ده 
تيا : اه هو يزن كلمك صح 
زياد : اه كلمنى وانا استحاله اوافق على المهزله دى 
تيا : عشان خطرى وافق يا زياد 
زياد : اوافق على لى هو انا رميكي لي 
تيا : لا يا زوز بس انا حبيته وانت لو شوفتوا هتحبه والله 
زياد : تيا انا مش راضي اتعصب عليكي 
تيا : في اى بس يا زوز بدل متفرح لختك 
زياد : افرح بختى ارميها لايد واحد غريب 
تيا تخفي حزنها : لا متقلقش يزن شخص كويس اوى ومحترم جدا وانت هتشوف ده 
زياد : انا استحاله اوافق وقولت إلى عندى 
تيا : انت كدا بتقف قدام اختك  بس هو انا اتعاملت معاه اسبوع وهو شخص محترم انت هتقعد معاه وتشوف  
زياد : لمه نشوف اخرت الزفت ده اى 
تيا : تمام افرح بقا يا زوز كدا 
زياد : يلا يابت انتى انا مش عارف ازاى هتسبيني كدا 
تيا : انا إلى مش عارفه هقعد بعيد عن قلبي ازاى 
زياد : والله هتخليني ارفض وله جواز وله بتاع 
تيا : لا لا خلاص سلام يا زميكس 
زياد : سلام يا قلب الزميكس 
في المساء 
ذهب يزن إلى الفيلا
سالى : اى يا حبيبي حمدالله على السلامه
يزن : الله يسلمك 
سالى : الاكل جاهز يلا كل عشان تلحق يا عريس 
يزن : ذهب الى السفره قام بتناول الطعام 
بعد مرور وقت 
سالى : يلا تروح بالسلامه 
يزن : الله يسلمك يا حبيبتي 
سالى : علفكره انا هستنى المزه إلى هتجبهلنا إلى هتبقي مرات المز اخويا 
يزن : بس يا بت يا بكاشه 
ثم ذهب إلى السياره 
عند تيا 
ارتدت تيا فستان من اللون الكشميري وخمار من اللون الابيض كانت في غايه الجمال
كانت بتظبت الخمار فاقت على صوت رنين الهاتف 
تيا : الوا
جهزى نفسك واديني العنوان عشان جاى 
كان المتحدث يزن 
تيا في سرها  : مستعجل اوى لى ده  
يزن : اكيد مش هموت عليكى اخلصي اديني الزفت 
فاقت تيا على حديثه : انت عرفت ازاى انا بفكر في اى 
يزن : متشغليش بالك 
تيا في سرها بـ.ـارد ثم أكملت : العنوان .............
يزن : تمام حضري نفسك انا جاى 
تيا : تمام 
بعد مرور وقت 
نزلت تيا وركبت السياره جنب يزن 
يزن : ساكنين فين في الاسكندريه 
تيا بغضب: العنوان اهو .......
يزن ء: ايوه خليكي كدا زى الشطره
تيا : بكرهك 
يزن : يعنى انا إلى بموت فيكي
تيا والدمـ.ـو.ع على خدها طول الطريق بتندب حظها 
ظلوا في صمت طول الطريق 
حتى نامت تيا 
كان يزن يتأمل ملامحها ثم طرد الفكره من دماغه 
بعد مرور ساعه 
يزن : انتى يا غيبوبه 
تيا : اى مبراحه بتصحي جموسه 
يزن : مش بعيد 
تيا : قصدك اى انى جموسه 
يزن : إلى على رأسه بطحه بيحسس عليها 
تيا بغضب : انا مش هرد عليك عشان انت قليل الاد.....
لم تكمل كلامها قاطعها يزن 
يزن : اخلصي انزلى مش فاضى للرغي ده 
تيا بصوت مش مسموع : بـ.ـارد 
يزن : مفيش أبرد منك 
ثم ذهبوا إلى منزل عائله الدسوقي 
رن يزن الجرس
ساره : استنى انا هفتح 
زياد : خليكي انتى يا ست الكل انا هفتح 
ثم فتح الباب 
 زياد : اهلا وسهلا اتفضل 
جلس يزن وتيا بجانب زياد 
والده تيا : ازاى حضرتك يبنى خير 
يزن : انا طالب ايد تيا وهكتب الكتاب النهارده وهتيجوا معايا 
زياد : بس انا مش موافق 
يزن : ممكن اعرف مش موافق لى
زياد الان انا مش رامى اختى انت هتاخد جوهره البيت 
يزن بخبث : هي فعلا جوهره بس احنا هنتجوز بسرعه عشان أنا مسافر بعد اسبوعين كدا شغل وهى بتشتغل معايا لازم هتسافر معايا بس تسافر وهى مراتى 
زياد : وهو مينفعش لمه ترجع تتجوزوا وهى تسيب الشغل عادى 
يزن بخبث : الاسف مش هينفع عشان هي ماضيه على عقد أنها لوسابت الشغل هتدفع مليوون جنيه وبصراحه اخت حضرتك محترمه 
زياد : طب اى الحل انا مش موافق 
يزن : الحل انك توافق نتجوز واسال تيا 
زياد موجه نظره لتيا : انتى موافقه 
تيا اومأت برسها انا موافقه .
زياد : تمام أنا موافق بس اهم حاجه سعاده اختى 
يزن بحقد : الانسه تيا في عيني 
زياد : تمام على بركه الله 
بعد مرور دقائق جى المأذون 
وفاقت تيا من شرودها على المأذون قائلا 
((بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكم في خير ))
كانت الدنيا مظلمه في عينيها ومتعرفش اى المنتظرها في المستقبل فاقت من شرودها على صوت اكتر حد كرهته في حياتها 
يرن : الف الف مبروك يا عروسه 
تيا بحقد وكره : الله يبـ.ـارك فيك 
يزن موجه كلامه لزياد : اتفضلوا لموا حاجتكوا عشان راجعين معايا القاهره 
زياد : ده لى احنا استحاله نسيب بيتنا 
يزن : تيا حكتلى على كل حاجه ممكن تسمع الكلام 
زياد : وانا مقبلش أن جوز اختى يشفق عليا انا هشتغل وهسد الديون 
يزن خلاص يا عم تعالى اقعد عندنا يومين هجبلكم بيت وانت تشتغل في الشركه معايا وتسدلى الفلوس مفيش مشكله 
زياد : تمام أنا موافق بس هتاخد فلوسك كلها 
يزن : تمام يلا لموا حاجتكوا 
بعد مرور وقت 
كان الكل مجهز حجتوا ووصلوا الى القاهره
في فيلا السويسي 
اتفضلوا 
يزن : داده فتحيه فين سالى 
فتحيه : فوق يبنى في اوضتها 
يزن : ندلها يا داده وقوليلها يزن جى 
ذهبت فتحيه
يزن الاحد الخدم : جمعيلي الخدم كلهم 
اجتمعوا الخدم ثم تحدث يزن 
من النهارده تيا مراتى هتبقي موجوده في البيت ودى مامتها وأخوها كلامهم يبقي زى كلامى وكلام سالى فاهمين 
الخدم : فاهمين 
يزن الاحد الخدم : طلعي الشنط دى غرفتى 
الخادمه : حاضر يا فنـ.ـد.م 
جائت سالى جرى على القدم 
سالى : يزن حبيبي حمدالله على السلامه ثم حـ.ـضـ.ـنته 
يزن : الله يسلمك يا حبيبتي 
سالى : اتاخرت لى  
يزن : معلش يا قلبي 
إنما تيا كانت بتولع من داخلها وعاوزه تعرف مين دى ثم حدثت نفسها 
تيا : انا مالى انا يكش يولع هو وهى انا لى اتضايقت كدا 
فاقت على صوت يزن 
يزن : تيا مراتى سالى اختى 
تيا فرحت داخلها أنها أخته 
تيا : اهلا اتشرفت بمعرفتك 
سالى : اى ده اى ده اى ده يا ابو الاشباح يخربيت القمر انا معرفش أن زوقك حلو كدا ثم غمزتله 
يزن : بس يا بت يا بكاشه 
سالى نظرت لى تيا : ده انا إلى اتشرفت بمعرفتك بجد فرحانه جدا انى عندى مرات اخ حلوا كدا وطيوبه 
تيا : حبيبتي ربنا يخليكي 
سالى : من النهارده اختى وصحبتي موافقه 
تيا : طبعا موافقه يا روحى
يزن : خلصنا من العشق الممنوع ده 
سالى : في اى يا أبوا الاشباح بلاش احب في مع مرات اخويا 
تيا بضحك جـ.ـا.مد : ابو الاشباح !! 
يزن.: اى عجبتك اوى كدا 
تيا بضحك : بصراحه اه 
سالى : متسبها براحتها يا عم
زياد بخبث : احم احم ملناش دور احنا وله اى 
يزن : معلش يا زوز 
يزن يوجه نظره لسالى : سالى زياد اخو تيا 
سالى مدت يدها بحرج : اهلا اتشرفت بمعرفتك 
زياد مد يده وقلبه يدق جـ.ـا.مد : انا إلى اتشرفت بمعرفتك 
((إن هو الحب يا ساده 🥹))
يزن : سالى دى مامت تيا 
سالى حـ.ـضـ.ـنت ساره : اوى حضرتك يا طنط 
ساره : الحمدالله يا حبيبتي 
سالى : من النهارده عندى عيله وعيلتى كملت بجد انا مبسوطه جدا يمكن اول مره تشوفون بس هتبقي أقرب لبعض 
ثم نظرت لساره 
سالى : تقبلي تكونى مامتى التانيه 
ساره : طبعا يا حبيبتي يزيدنى الشرف 
سالى : خلاص من النهارده انتى امتى وانا بنوتك 
ساره بضحك على البنت المشاكسه دى : موافقه يا مشاكسه انتى 
زياد : بعد اذنك يا امى ده لقبي انا مسمحش لحد ياخدو 
سالى وهو تنظر لهم بغضب : احذر منى ها 
زياد : هتعمل اى يعنى 
سالى : هتشوف سالى السويسي هتعمل اى 
يزن : بس يا جماعه حصل خير سالى ورى ماما غرفتها وانتى يا فتحيه ورى زياد غرفته 
كل واحد ذهب على غرفته 
تيا : وانا في الغرفه بتاعتى 
يزن : انتى هتنامى معايا في غرفتى
تيا : إلى هو ازاى يعنى 
يزن زى الناس ومش عاوز كلام كتير عشان مش عاوزين حد يحس بحاجه وله نسيتي كلامك 
تيا : اى القرف ده واحد مقرف بكرهك 
يزن : وانا مبكرهش قدك وانا هوريكي ازاى تتكلمى معايا بالاسلوب ده 
ثم سحبها من يدها 
تيا : ..........
يـزن: تعـالـي مـعـايا بسقوط. احسنلك
تيا : طيب اوعا ايدى يزن بتوجعنى
يزن:  متـخافـيش انا مش هعملك حاجه مش يزن السويسي اللي يمد ايدو علي واحده ست وخصوصا مراتو
ثم ترك يدها 
تيا بعـ.ـيا.ط : انا بكرهك 
ذهب يزن إلى المرحاض 
غيرت تيا ملابسها بملابس فضفاضه واتجهت إلى السرير كى تاخد مخده ولحاف 
يزن : انتي بتعملي ايه متنامى على السرير 
تيا : ملكش في وبعدين استحاله انام جنب واحد زيك 
يزن : براحتك عنك ما نمتي هنا
تيا في سرها : واحد بـ.ـارد ودمك سم مش عارفه بيتيقوا ازاى 
يزن : سمعتك علي فكره
ثم اتجهت تيا نحو الاريكه
أما يزن نام متجهلها
في الصباح 
استيقظ يزن مبكرا وذهب لتغير ملابسه ارتدا بدله سوده وقميص اسود كان في غيه الجمال 
عدى دقايق واستيقظت تيا 
تيا يلهوى الساعه كام 
يزن : خلى بالك هتصحي بدرى عشان عندك شغل 
تيا : نعم هو انا رايحه الشغل 
يزن : لى انتى فاكره نفسك في اجازه 
تيا : لا مش فاكره نفسي في اجازه يا يزن باشا 
يزن : تجاهل كلامها 
اتجهت تيا كى تغير ملابسها بـ.ـارتداء فستان اسود في ابيض وعليه خمار نبيتى كانت جميله جدا 
تيا : انا خلصت 
يزن : طيب يلا عشان ننزل نفطر معاهم
اعجب يزن بيها جدا 
ثم ذهبوا إلى أسفل 
فتحيه : الفطار جاهز يبنى 
يزن : الكل موجود يا داده 
فتحيه : ايوه يبنى الكل موجود مستنينك  انت والهانم 
يزن : تمام روحي انتى يا داده 
يزن : صباح الخير
الام : صباح النور يا حبيبي اى عاملين اى 
يزن : الحمدلله يا ست الكل
زياد : اى يباشا صباحيه مبـ.ـاركه يا عريس 
تيا غضبت من اخوها كتير واتوعدتله 
يزن بغضب : لم نفسك يلا وكل 
زياد : اى يا عم خلاص هتكولنا 
سالى : فكك منه , مرات اخويا القمر عامله اى 
تيا : الحمدالله ياقلبي
زياد : عامله اى يا صاحبييي 
 تيا : الحمد الله يا زفت 
زياد : اى يا ستى ده اه مهو ست سالى خدت الحب كله 
ساىى : انت مالك انت ده انت بـ.ـارد 
زياد : والله مفيش أبرد منك بس موز 
سالى بخل : لم نفسك الامه وربنا هوريك مين هي سالى السويسي 
زياد : هموت واشوفها 
ثم اكمله اكلهم 
يزن : يلا عشان منتاخرش 
تيا : يلا 
الام : ربنا معاكوا يا حبايبي 
ثم ذهبوا إلى الشركه 
تيا : ممكن اعرف فين المكتب بتاعى 
يزن : جوه مكتبي 
تيا : الى هو ازاى يعنى 
يزن : امشي وانتى ساكته 
تيا : امشي وانتى ساكته باارد 
يزن : هعديهالك بمزاجى 
ثم ذهبوا إلى المكتب 
يزن : ده المكتب بتاعك اى حد موجود هنا متخرجيش من مكتبك 
تيا : ده اشمعنا يعنى 
يزن بزعيق : تسمعي الكلام وانتى ساكته 
تيا بخوف جـ.ـسمها اتنفض : حاضر 
يزن : ايوه كدا زى الشاطره على مكتبك 
تيا : حاضر ثم أكملت فسرها جوازه اى دى يااربي 
بعد مرور وقت 
اهلا اهلا يزن باشا 
كان المتحدث ريتاج 
يزن بغضب جحيمي : اى إلى جابك هنا 
ريتاج : جايه ليك يا زوز 
خرجت تيا من المكتب وكانت هتولع 
تيا : زوز في عينك متحترمى نفسك يا حبيبتي 
ريتاج : انتى مين انتى وبعدين مالك بزوز حبيبي 
تيا : حبك برص يا شيخه وبتقوليها قدامى 
كان يزن مبسوط من تيا أنها غيرانه فحب يستفذها 
يزن : اى يا ريتاج عاوزه اى يا حبيبتي 
تيا : حبك برص انت وهيا تولعوا بجاز وسـ.ـخ 
ريتاج : اى يا يزن الاشكال البيئه إلى مشغلها عندك دى 
يزن بغضب كان هيرد عيها لاكن قطعته تيا 
تيا : انا بيئه يزباله روحي بس لملمي حبه اللحم إلى باين منك ده 
ريتاج : كانت ترتدى جيب قصيره على طوب 
ريتاج : انتى واحده زباله ومتربتي..........
لم تكمل كلامها صفعها يزن على جبهتها 
يزن بصوت جمهورى : لمه تتكلم مع مرات يزن السويسي تتكلمى عدل 
يزن بزعيق : يلا اتفضلى اطلع بره
ثم ذهبت ريتاج خارج الشركه وبتتوعد لتيا 
في المكتب 
يزن : انا مش قولتلك متخرجيش من المكتب وحد موجود 
تيا بدون وعى وغضب : ازاى مخرجش وانا شيفاها بتتمايع على حضرتك وبعدين هى مين دى 
يزن بفرحه تظاهر الجديه : بعدين حاجه متخصقيش وله يمكن تكونى غيرانه  مثلا
تيا فاقت لنفسها : لا غيرانه اى وبعدين مين دى إلى اغير منها 
ثم ذهبت جرى مكتبها
يزن : مش عارف عملتى فيا اى يا حوريه قلبي 
في فيلا السويسي 
كانت في الجنينه بتشم هوا 
اى ده اى ده الجميل واقف لوحده لى 
كان المتحدث زياد 
سالى : لم نفسك يلا 
زياد : يلا 
سالى : ايوه يلا وبعدين انت واقف معايا لى 
زياد : خلاص يا ستى انا غلطان انا ماشي 
سالى بسرعه: لالأ خلاص اقف معايا اهو الا قي حد أناقش في 
زياد : قصدك اى بقا 
سالى : مش قاصدي حاجه ياعم 
زياد : بقولك اى يا ستي متيجي نبقي اصدقاء ونفقنا من شغل ناقر ونقير ده 
سالى : سبني افكر 
زياد : هو انا بطلب ايدك 
سالى : خلاص يعم بهزر 
زياد : ها موافقه 
سالى : موافقه يا صاحبي 
زياد : خلصانه يا زميلي 
زياد : كلميني بقا عن حياتك 
سالى : بص يا سيدى .....
في شركه السويسي 
كان يراجع يزن الاوراق طرق الباب 
يزن : اتفضل 
اياد : اى يا عم الديراكولا انت محدش سمع صوتك يعني 
يزن : اسكت يا عم الواحد في إلى مكفيه 
اياد : بس اى يا عم كل مره تحلو كدا 
مازن : متلم نفسك يلا ده بقا قمر هو اى إلى خلاك تحلو كدا يلا 
يزن : حسبي الله ونعم الوكيل فيكوا انا بقيت اشك فيكوا والله 😂
مازن يوجه نظره ل إياد : اى يا عم العاشق عملت اى في حياتك عرفتها وله لسه 
إياد : لسه يعم مش حسه بيا خالص 
يزن بخبث : اسراء شخصيه كويسه ومحترمه متستهلكش اصلا 
أياد بضحك : كده يا ابو الصحاب ده العشم بردو 
ضحكوا كلهم على كلام اياد 
تيا : يزن في ورق عاوزاك تبص على 
إياد اي ده اى ده انت مشغل معاك مزز ومش قايلنا 
مازن : مش عيب كدا تخبى على شقق 
(يويلك منك لى 😂)
يزن بغضب : اسكت منك لى 
ثم وجه نظره لتيا: ادخلى على مكتبك 
تيا : بس في ورق عا..........
لم تكمل تيا كلامها 
يزن بزعيق جحيمى : قولتلك ادخلى على مكتبك وحسابك معايا بعدين 
تيا بخوف : حاضر 
ثم ذهبت إلى مكتبها 
يزن يوجه نظره الاصحابه 
يزن : احب اعرفكوا حرم يزن السويسي 
اياد : اى ده انت اتجوزت 
مازن : عرفنا طيب عملت كدا امتى 
يزن بزعيق : اخرجوا برا انتوا الاتنين بدل مرتكب فيكوا جريمه انا عفاريت الدنيا بتطنتت في وشي 
حس مازن وإياد بغضب يزن ثم ذهبوا إلى الخارج 
ثم طلب تيا إلى المكتب 
تيا : نعم يا يزن 
يزن وهو يقترب منها : انا مش قولتلك متجيش وحد هنا 
تيا بخوف وهى تتراجع للخلف : انا والله مكنتش عارفه 
يزن بزعيق جمهورى : يعنى كااان عاااااجبك نظرتهم ليكى 
تيا بخوف : ب..بس ا..انا م...مكنتش اعرف ان في حد ه........
لم تكمل تيا كلامها ثم قطعها بقبله كلها غضب وعشق وحنين وشوق 
كانت تيا تزقه وتعيط 
بعد يزن عنـ.ـد.ما شعر أنها محتاجه إلى هوا 
تيا شفايفها كانت تنزل دم 
تيا : انا بكرهك 
يزن : عشان تبقي تخرجي وحد موجود تانى بلذات اى راجـ.ـل في المكتب يكون موجود ملمحقيش 
تيا تنظر له نظره عتاب : ماشي يا يزن بيه 
يزن : ...............
تيا نظرت له نظره عتاب : ماشي يا يزن بيه 
قالت جملتها وهى تخرج من الباب 
يزن : استنى عم سعيد هتلاقي مستنيكي بره هيروحك 
تيا : مستغنيه عن خدمـ.ـا.ت حضرتك 
يزن : سمعتي انا قولت اى 
تيا بأفأفه : حاضر 
ثم ذهبت إلى الخارج 
عم سعيد : اى يا بنتى رايحه فين 
تيا : وصلنى على البيت يا عم سعيد 
عم سعيد : حاضر يا بنتى 
في فيلا السويسي
كانت سالى تجرى وراه زياد عشان الشيبسي 
سالى : هات يلا كيس الشيبسي بتاعى 
زياد : ابقي قبليني لو ختى 
سالى : وربنا هنفخك يا زياد الكـ.ـلـ.ـب 
زياد : خلاص يا ستى خدى هو الواحد ميعرفش يهزر معاكي ابدا 
سالى : ايوه إذا كان عجبك 
زياد بغمزه : طبعا عجبني مش هيعجبنى ازاى يعنى 
سالى بخل : زياد احترم نفسك 
زياد : سالى انا كنت عاوز اقولك على حاجه 
سالى : قول انا سمعاك
زياد : انا مع........
لم يكمل كلامه 
تيا : اى جوز الشماليل واقفين مع بعض لى تتحسدو 
سالى : لا مهو احنا اتهدينا وبقينا صحاب 
زياد : لا ممكن تقولى اكتر من كدا شويه 
سالى بخجل : لا صحاب بس 
تيا : ربنا يهديكم ياارب 
في شركه السويسي 
إياد : استاذه اسراء ممكن اشوف الاوراق دى 
اسراء : اتفضل  
اياد كان مستنى اى فرصه عشان يتكلم معاها 
إياد : ممكن اسالك سوال يا استاذه اسراء 
إسراء : اتفضل 
إياد : هو حضرتك في حد في حياتك 
إسراء : حضرتك احنا بنتكلم في الشغل مقدرش ارد على سوال حضرتك وكمان اسفه يعني دى حاجه متخصكش 
إياد قلبه وجعه : طب ممكن اطلب منك طلب 
اسراء : تمام 
اياد : ممكن نبقي صحاب وزمايل 
إسراء:  تمام انا موافقه 
إياد اتبسط من داخله : تمام أنا عازمك النهارده على الغدا ممكن حضرتك تشرفيني 
إسراء : مش هينفع والله 
إياد : بما اننا هنبقي زمايل وأصحاب 
إسراء : طيب تمام 
إياد : هستناكى 
اسراء : إن شاء الله 
اياد : أن شاء الله 
في المساء 
رجع يزن من الشركه 
يزن : داده فتحيه 
فتحيه : ايوه يبنى في حاجه 
يزن : لا ياداده بس حضرى الفطار على ماخد شاور 
فتحيه : حاضي يبني 
يزن : هي تيا فين 
فتحيه : هى مالها يبني من ساعت مجت من الشغل وهى قاعده فأوضتها مخرجتش منها 
يزن اتضايق : يعنى مكالتش 
فتحيه : لا يبني مش راضيه تاكل خالص 
يزن : خلاص يا داده طلعى الاكل فوق 
فتحيه : حاضر يبني 
ذهب يزن إلى الغرفه يبحث عنها لقاها نايمه والدمـ.ـو.ع على خدها 
يزن اتجه إليها 
يزن : انا اسف انا بجد كنت متضايق منك اوى انا مش عارف انا حبيتك امتى وازاى بس انا حبيتك انا بعشقك كمان وقريب اوى هعترفلك بده بس استنى بس عليا لمه تقومى كدا هعرفك ازاى متكليش 
ثم كمل بمزح : كل ده عشان حته بوسه وشخته بس 
ثم اتجه إلى الحمام ياخذ شاور يريح أعصابه 
تيا حست بحركه في الحمام فاقت فضلت قاعده على الأريكة تعيط 
خرج يزن من الحمام وهو يرتدى بنطال فقط وهو ينشف شعره 
تيا بصوت مبحوح وهى تغلق عينيها : هو مش في بنأدمه هنا معاك 
يزن : اولا انتى كنتى نايمه ثانيا انتى مراتى 
تيا فرحت بكلمته جدا : ماشي بس مينفعش كدا 
يزن : لا ينفع وبعدين انتى مغمضه عينك لى 
تيا : كدا غير يلا عشان أنا زهقت وبعدين مبكلمكش 
يزن بضحك : انا عملت اى لده كله 
تيا : مش عارفه عملت اى بصراحه 
يزن قرب عليها ومسكها من معصمها الاتنين وقومها 
يزن : تيا بصيلي هنا 
تيا : لا مش هينفع 
يزن : تيا بقولك فتحى عينك انا جوزك علفكره 
تيا : لا وانا مش معتبراك جوزى ها 
يزن بخبث: لو مفتحتيش عينك هتخليني اعمل حاجات تانيه انا هموت واعملها 
تيا بخجل ووجها كله بقا فراوله 
تيا :  علفكره انت سـ.ـا.فل وقليل الادب
يزن : ومتربتش ووقح كمان تحبي تشوفي 
تيا بخجل : لالأ خلاص 
يزن : طب يلا فتحي عينك 
تيا كانت تفتح عنها ببطئ شـ.ـديد فتحت عنها ثم نظرت إلى الأرض 
يزن : ارفعى وشك وبصيلي 
تيا : مش عاوزه 
يزن مسك وجهها ورفعه اتجاه 
تيا كانت بتعيط 
يزن ممكن اعرف انتى مكلتيش لى ومخرجتيش من اوضتك 
تيا محرجه : كدا وبعدين ملكش دعوه 
يزن : انا بحاول أهدى نفسي واتكلمت معاكي ببطئ وبهداوه 
اى إلى خلاكى متكليش 
تيا بدمـ.ـو.ع هستيرى  : انت اتهامك ليا وانا والله العظيم مكنتش عارفه أن في حد بره يا يزن والله  
يزن : خلاص انا مصدقك 
تيا بدمـ.ـو.ع : اومال انت قسيت عليا في المكتب كدا لى 
يزن : اقولك لى ومتزعليش 
تيا :اه 
يزن : عشان بغير عليك مش عارف أمتي وازاى بس كل الى اعرفه لمه شفت نظرتهم ليكى كنت هموت واضـ.ـر.بك عشان خرجتى من مكتبك 
تيا كانت مصدومه : بتغير على مين عليا انا 
يزن : ايوه انتى يا حوريه قلبي انا مش عارف حبتك ازاى بس انا حبيتك ومش عارف ازاى بلسرعه دى بس انا اول مشوفتك في حاجه شـ.ـدتني ليكي 
تيا : انت بجد يزن الى انا عرفاه يعني انت بتكلمنى انا 
يزن : ايوه بكلمك انتى 
تيا : انا اول مره اشوفك بتتعامل معايا بلطريقه دى واول مره تبقي حنين عليا كدا 
يزن سحبها من خسرها كى ترتطم في صدره العارى
يزن : ومش اخر مره يا حوريه قلبي 
تيا : عارف يا يزن انا كمان بحبك اوى ومش عارفه ازاى بس حبيتك رغم قساوه قلبك عليا وانا حبيتك 
يزن وهو يداعب وجنتها : طب منا عارف انك بتحبيني 
تيا :عرفت امتى وازاى 
يزن بغمزه : بأمارت ريتاج والمكتب
تيا بغضب : صح مين البت السل*عوه دى 
يزن : دى واحده بتشتغل معانا في الفرع التانى وانا زى منتى شايفه كدا بتلف عليا 
تيا : وربنا اقطم رقبتها قبل متعملها واوعى انت كمان تبصلها انت لسه متعرفنيش
يزن : عيب عليكي مفيش غير واحده بس هى إلى ملكت قلبي هى حوريتى
تيا بخجل : ايوه كدا 
فاقوا على طرق الباب 
يزن ارتدى التيشيرت ثم فتح الباب 
دخلى الاكل يا داده 
دخلت فتحيه الاكل ثم ذهبت 
يزن : يلا بقا عشان ناكل 
تيا : لا مش جعانه 
يزن : انتى هتكدبي عليا من اولها يلا عشان تكلى 
تيا : بصراحه انا جعانه اوى 
يزن بضحك : طب يلا شكلك مفجوعه وهتطلعى عيني 
تيا بغضب : وفيها اى لمه اطلع عينك 
يزن : انتى اعملى كل حاجه براحتك وعلى قلبي زى العسل 
ثم اطعمها تيا استنى انا هأكلك دوق الشوربه دى كدا
يزن بخبث : لا انا مش عاوز ادوق الشوربه انا عاوز ادوق 
دى 
ثم التهم شفتيها فتره طويله ابتعد عنها عنـ.ـد.ما شعر أنها بحاجه الى الهواء وتيا استجابت معاه الاول مره 
تيا : ....................
تيا :احمر وجهها عنـ.ـد.ما حدث ذلك 
يزن : اى الفراوله ظهرت اهي. 
تيا :.......
يزن : اى ياقلبي مكسوفه اهو كسوفك ده هيخلينى اكلك 
تيا بخجل : بس يا يزن 
يزن وهو يقترب منها: بقولك اى فاكره لمه كنت بقولك في حاجات عاوز اعملها ونفسي اعملها 
تيا : ايوه اى هي بقا عشان أنا مش فاهمه 
يزن : طب تعالى افهمك 
ثم التهم شفتايها بقبله كلها شوق وحنين وعشق ثم نزل على عنقها بقبلات حاره 
بينما تيا كانت ذايبه بين يديه 
قطعهم طرق الباب 
يزن بنفخ : اوووف اى القرف ده مين الرخم إلى بيخبط علينا 
تيا بخجل : ههههههههههههههه يزن قوم شوف مين إلى بيخبط 
يزن : بقولك اى فكك من إلى بيخبط كدا كدا هيزهق ويمشي 
تيا بخجل وخوف : يزن يلا.........
لم تكمل تيا كلامها ثم قلع يزن التيشيرت 
تيا : حتط أيدها على عنيها الله يخربيتك بتعمل اى 
يزن : بعمل كدا ثم التهم عنقها بقبلات ملتهبه عنقها 
ثم زاد طرق الباب 
يزن : يخربيت ام كدا 
تيا : هههههههههههه قوم بقي شوف يمكن حاجه مهمه 
يزن : ماشي يا ستى 
كان ذاهب لفتح الباب 
تيا : يزن انت بتعمل اى 
يزن : هفتح الزفت 
تيا : والله منغير التيشيرت 
يزن : انا هفتح كدا إذا كان عجبهم
ثم اتجه ليفتح الباب ويتوعد من على الباب 
يزن بغضب : اى يا داده فتحيه في اى
فتحيه : يبنى كنت بخبركم أن الاكل جاهز وهما مستنينكوا 
يزن بغضب : حبكت يعنى دلوقتى خلاص مش قادره تصبرى احنا مفتحناش خلاص اسكتى 
تيا كانت تقبح ضحكتها 
بينما داده فتحيه كانت تقبح ضحكتها 
تيا بصوت مهموس: يزن عيب كدا براحه 
يزن : اخرصي انتى كمان دلوقتى انا عفريت الدنيا بتتنطط فى وشي قوللهم يفتحيه أننا هنلبس ونزلين 
فتحيه : ماشي يبنى 
يزن : غلق الباب 
تيا : ينفع كدا تحرجنا 
يزن : يستي اسكتى بقي بقولك اى متيجي نكمل إلى كنا بنعمله
تيا بغضب : يزن يلا ادخل خد شاور بسرعه 
يزن : طب بقولك اى متيجي ناخده مع بعض
تيا : يزن لم نفسك 
يزن : خلاص يا ستى 
دخل يزن ياخذ شاور 
ثم ارتدت تيا دريس بلون النبيتي
ثم ذهبوا إلى أسفل 
ساره : اقعدو يا حبايب قلبي يلا
يزن : عامله اى يا ست الكل 
تيا : عامله اى يا ماما 
ساره : الحمد الله 
زياد بغمزه ليزن : اى يا معلم إلى اخرك كدا كنت بتاخد شاور 
يزن : اتنيل كتك وكسه مهما قطعوا عليا 
كلا من ساره وتيا وسالى ضحكوا 
تيا بخجل : يلا بقي عشان ناكل 
زياد : وله ولقيتك مكسوفه يا كـ.ـلـ.ـبه البحر انتى 
يزن بغضب : لم نفسك يلا انت ناسي أن دى حرم يزن السويسي والى يغلط فيها تطير فيها رقاب احترم نفسك لقمه مش هخليك تطول أنك تهزر معاها 
زياد : صح يا يزن انت مش قولت متجوزها عشان تسافر في شغل 
يزن : مهو أنا كنت بضحك عليك عشان اتجوز حبيبت قلبي 
زياد : يعنى اى ده إن شاء الله 
يزن بزعيق مصتنع: اى مش عاجبك وله اى
زياد : لا يباشا طبعا عاجبنى مش هيعجبنى ازاى  
يزن : ايوه كده ولم الدور 
زياد نظر لسالى : كنت عاوز افتح معاك موضوع كده يا يزن 
يزن : تمام بعد الاكل نتكلم في المكتب 
زياد : تمام
ثم ذهبوا إلى المكتب
يزن : قول إلى عندك يلا 
زياد : احم انا كنت 
يزن : يعم متخلص 
زياد : انا كنت عاوز اطلب ايد سالى منك 
يزن : واى إلى مخليك واثق انى ممكن اوافق 
زياد : يزن انا بحب سالى اوى وأعجبت بيها وهنزل معاك الشغل وهقدر اعيشها عيشه حلوه 
يزن : تمام وانا موافق 
زياد بفرحه : بجد يا يزن 
يزن : والله العظيم موافق وانت مفكرنى أن مشايف حبك ليها 
زياد ': ده انت طلعت خبيث خبث 
يزن : عيب عليك يلا
زياد : طب الفرح أمتي ياعم 
يزن : مستعجل اوى 
زياد: انا هموت مش مستعجل بس 
يزن : علفكره هتبقي خطوبه بس 😂
زياد : عادى بقي اى حاجه المهم ارتبط بيها 
يزن : الف الف مبروك يا حبيبي 
زياد : الله يبـ.ـارك فيك يا صاحبي 
عند سالى وتيا 
تيا : تفتكرى زياد عاوز يزن لى 
سالى بكسوف : وانا ايش عرفني 
تيا : انتى هتعمليهم عليا يختي ده انا حفظاكى 
سالى : تفتكرى يزن هيوافق 
تيا : مش عارفه ده يزن ممكن يضـ.ـر.ب زياد لو قاله 
سالى : يارب يوافق
تيا : متخافيش هيوافق لو حس بحبكم لبعض يزن طيب وحنين 
سالى : اى ده اى ده انتى حبتيه وله اى 
تيا بـ.ـارتباك : مهو أنا ويزن اصلا بنحب بعض
سالى : في الاول مكنتوش بتطيقوا بعض إنما لحقتي تحبي أمتي 
تيا : انتى ايش عرفك 
سالى : عيب عليكي كان باين عليكوا اوى 
تيا : بجد والله 
سالى : اه والله بس احكيلي اعترفتوا لبعض بحبكم ازاى 
حكت لها تيا ما حصل 
سالى : اوبا اخويا وقع على شوشته
تيا : اومال انا اى حد وله اى 
سالى :طبعا يا موزتى 😂
تيا : بيني وبينك انا اخوكي كنت بحسه بـ.ـارد اوى 
"بتقولى اى سامعك بتقوليلها اخوكى ده اخوها اى بقي 
كان المتحدث يزن 
تيا بخوف : ده انا بقول اخوها ده قلبي وحبيبي 
يزن بغمزه : نبقي نشوف الكلام ده لوحدينا
يزن وجه كلامه لسالى 
يزن : سالى زياد طلب ايدك موافقه 
سالى بـ.ـارتباك : إلى تشوفه يا يزن 
يزن بخبث : انا شايف طلامه انتى كده يبقي مش عاوزه خلاص يا زياد كل .......
لم يكمل كلامه 
سالى : لالأ استني 
يزن : اى في اى هخلصك منه 
سالى : لا يا يزن انا موافقه 
زياد : العب يملعب 
يزن : احترم نفسك يلا دى اختى 
يزن : سالى خطوبتك على زياد الاسبوع الجاى
الكل بـ.ـارك لسالى وزياد وكل واحد ذهب لغرفته 
في غرفه يزن 
كنتي بقي بتقوللها اخوكي حبيبي وقلبي مش كدا 
تيا وهي بترجع للخلف:  كدا كده والله 
يزن : طب متيجي اثبتلك 
ثم قلع تيشرته وهو يقترب منها طبع قبله حنينه على شفايفها ثم ذهب إلى عنقها 
تيا بخوف : يزن يزن حبيبي ممكن ثوانى عاوزه اقولك على حاجه 
يزن : في اى يا قلب يزن 
تيا : يزن بلاش دلوقتى انا مش مستعده انا واحده لسه مفرحتش ومتعمليش فرح ودخلت كدا سكيتي فأنا مش مستعده الاى حاجه دلوقتي 
يزن : ...................
تيا :احمر وجهها عنـ.ـد.ما حدث ذلك 
يزن : اى الفراوله ظهرت اهي. 
تيا :.......
يزن : اى ياقلبي مكسوفه اهو كسوفك ده هيخلينى اكلك 
تيا بخجل : بس يا يزن 
يزن وهو يقترب منها: بقولك اى فاكره لمه كنت بقولك في حاجات عاوز اعملها ونفسي اعملها 
تيا : ايوه اى هي بقا عشان أنا مش فاهمه 
يزن : طب تعالى افهمك 
ثم التهم شفتايها بقبله كلها شوق وحنين وعشق ثم نزل على عنقها بقبلات حاره 
بينما تيا كانت ذايبه بين يديه 
قطعهم طرق الباب 
يزن بنفخ : اوووف اى القرف ده مين الرخم إلى بيخبط علينا 
تيا بخجل : ههههههههههههههه يزن قوم شوف مين إلى بيخبط 
يزن : بقولك اى فكك من إلى بيخبط كدا كدا هيزهق ويمشي 
تيا بخجل وخوف : يزن يلا.........
لم تكمل تيا كلامها ثم قلع يزن التيشيرت 
تيا : حتط أيدها على عنيها الله يخربيتك بتعمل اى 
يزن : بعمل كدا ثم التهم عنقها بقبلات ملتهبه عنقها 
ثم زاد طرق الباب 
يزن : يخربيت ام كدا 
تيا : هههههههههههه قوم بقي شوف يمكن حاجه مهمه 
يزن : ماشي يا ستى 
كان ذاهب لفتح الباب 
تيا : يزن انت بتعمل اى 
يزن : هفتح الزفت 
تيا : والله منغير التيشيرت 
يزن : انا هفتح كدا إذا كان عجبهم
ثم اتجه ليفتح الباب ويتوعد من على الباب 
يزن بغضب : اى يا داده فتحيه في اى
فتحيه : يبنى كنت بخبركم أن الاكل جاهز وهما مستنينكوا 
يزن بغضب : حبكت يعنى دلوقتى خلاص مش قادره تصبرى احنا مفتحناش خلاص اسكتى 
تيا كانت تقبح ضحكتها 
بينما داده فتحيه كانت تقبح ضحكتها 
تيا بصوت مهموس: يزن عيب كدا براحه 
يزن : اخرصي انتى كمان دلوقتى انا عفريت الدنيا بتتنطط فى وشي قوللهم يفتحيه أننا هنلبس ونزلين 
فتحيه : ماشي يبنى 
يزن : غلق الباب 
تيا : ينفع كدا تحرجنا 
يزن : يستي اسكتى بقي بقولك اى متيجي نكمل إلى كنا بنعمله
تيا بغضب : يزن يلا ادخل خد شاور بسرعه 
يزن : طب بقولك اى متيجي ناخده مع بعض
تيا : يزن لم نفسك 
يزن : خلاص يا ستى 
دخل يزن ياخذ شاور 
ثم ارتدت تيا دريس بلون النبيتي
ثم ذهبوا إلى أسفل 
ساره : اقعدو يا حبايب قلبي يلا
يزن : عامله اى يا ست الكل 
تيا : عامله اى يا ماما 
ساره : الحمد الله 
زياد بغمزه ليزن : اى يا معلم إلى اخرك كدا كنت بتاخد شاور 
يزن : اتنيل كتك وكسه مهما قطعوا عليا 
كلا من ساره وتيا وسالى ضحكوا 
تيا بخجل : يلا بقي عشان ناكل 
زياد : وله ولقيتك مكسوفه يا كـ.ـلـ.ـبه البحر انتى 
يزن بغضب : لم نفسك يلا انت ناسي أن دى حرم يزن السويسي والى يغلط فيها تطير فيها رقاب احترم نفسك لقمه مش هخليك تطول أنك تهزر معاها 
زياد : صح يا يزن انت مش قولت متجوزها عشان تسافر في شغل 
يزن : مهو أنا كنت بضحك عليك عشان اتجوز حبيبت قلبي 
زياد : يعنى اى ده إن شاء الله 
يزن بزعيق مصتنع: اى مش عاجبك وله اى
زياد : لا يباشا طبعا عاجبنى مش هيعجبنى ازاى  
يزن : ايوه كده ولم الدور 
زياد نظر لسالى : كنت عاوز افتح معاك موضوع كده يا يزن 
يزن : تمام بعد الاكل نتكلم في المكتب 
زياد : تمام
ثم ذهبوا إلى المكتب
يزن : قول إلى عندك يلا 
زياد : احم انا كنت 
يزن : يعم متخلص 
زياد : انا كنت عاوز اطلب ايد سالى منك 
يزن : واى إلى مخليك واثق انى ممكن اوافق 
زياد : يزن انا بحب سالى اوى وأعجبت بيها وهنزل معاك الشغل وهقدر اعيشها عيشه حلوه 
يزن : تمام وانا موافق 
زياد بفرحه : بجد يا يزن 
يزن : والله العظيم موافق وانت مفكرنى أن مشايف حبك ليها 
زياد ': ده انت طلعت خبيث خبث 
يزن : عيب عليك يلا
زياد : طب الفرح أمتي ياعم 
يزن : مستعجل اوى 
زياد: انا هموت مش مستعجل بس 
يزن : علفكره هتبقي خطوبه بس 😂
زياد : عادى بقي اى حاجه المهم ارتبط بيها 
يزن : الف الف مبروك يا حبيبي 
زياد : الله يبـ.ـارك فيك يا صاحبي 
عند سالى وتيا 
تيا : تفتكرى زياد عاوز يزن لى 
سالى بكسوف : وانا ايش عرفني 
تيا : انتى هتعمليهم عليا يختي ده انا حفظاكى 
سالى : تفتكرى يزن هيوافق 
تيا : مش عارفه ده يزن ممكن يضـ.ـر.ب زياد لو قاله 
سالى : يارب يوافق
تيا : متخافيش هيوافق لو حس بحبكم لبعض يزن طيب وحنين 
سالى : اى ده اى ده انتى حبتيه وله اى 
تيا بـ.ـارتباك : مهو أنا ويزن اصلا بنحب بعض
سالى : في الاول مكنتوش بتطيقوا بعض إنما لحقتي تحبي أمتي 
تيا : انتى ايش عرفك 
سالى : عيب عليكي كان باين عليكوا اوى 
تيا : بجد والله 
سالى : اه والله بس احكيلي اعترفتوا لبعض بحبكم ازاى 
حكت لها تيا ما حصل 
سالى : اوبا اخويا وقع على شوشته
تيا : اومال انا اى حد وله اى 
سالى :طبعا يا موزتى 😂
تيا : بيني وبينك انا اخوكي كنت بحسه بـ.ـارد اوى 
"بتقولى اى سامعك بتقوليلها اخوكى ده اخوها اى بقي 
كان المتحدث يزن 
تيا بخوف : ده انا بقول اخوها ده قلبي وحبيبي 
يزن بغمزه : نبقي نشوف الكلام ده لوحدينا
يزن وجه كلامه لسالى 
يزن : سالى زياد طلب ايدك موافقه 
سالى بـ.ـارتباك : إلى تشوفه يا يزن 
يزن بخبث : انا شايف طلامه انتى كده يبقي مش عاوزه خلاص يا زياد كل .......
لم يكمل كلامه 
سالى : لالأ استني 
يزن : اى في اى هخلصك منه 
سالى : لا يا يزن انا موافقه 
زياد : العب يملعب 
يزن : احترم نفسك يلا دى اختى 
يزن : سالى خطوبتك على زياد الاسبوع الجاى
الكل بـ.ـارك لسالى وزياد وكل واحد ذهب لغرفته 
في غرفه يزن 
كنتي بقي بتقوللها اخوكي حبيبي وقلبي مش كدا 
تيا وهي بترجع للخلف:  كدا كده والله 
يزن : طب متيجي اثبتلك 
ثم قلع تيشرته وهو يقترب منها طبع قبله حنينه على شفايفها ثم ذهب إلى عنقها 
تيا بخوف : يزن يزن حبيبي ممكن ثوانى عاوزه اقولك على حاجه 
يزن : في اى يا قلب يزن 
تيا : يزن بلاش دلوقتى انا مش مستعده انا واحده لسه مفرحتش ومتعمليش فرح ودخلت كدا سكيتي فأنا مش مستعده الاى حاجه دلوقتي 
يزن : ...................
يزن بصراخ جحيمي : تياااااااااااا 
جرى عليها وكانت بتنزف جـ.ـا.مد 
جرى عليها وراح بيها المستشفي 
يزن : اى دكتور بسرعه 
يزن : مراتى بتموت هنا 
الدكتور : دى محتاجه عمليه فورا ولازم تمضي على اجراءات العمليه 
يزن بغضب : اسمع إلى هقوله انا همضي مراتى لو حصلها اى حاجه هضمرك وهقفلكوا المستشفي دى فاااااااهم 
الدكتور بخوف : فاهم فاهم 
دخلت تيا العمليات ويزن واقف بره مستني وهو قلقان ومتـ.ـو.تر 
زياد جى بيجرى لمح يزن في اخر الطرقه 
زياد : يزن يزن تيا مالها هي كويسه فيها اى قولى. 
يزن : حد ابن ميتين .......... ضـ.ـر.بها بالعربيه
زياد : مين ابن الك**لاب ده 
يزن : ورحمه امى لهعرف ومهحلوا 
يزن : عيونه دمعت ومش قادر يداريها 
سالى اتجهت نحيته بدمـ.ـو.ع : هتبقي كويسه هى غلبانه وكلنا بنحبها وهتقوم متقلقش 
يزن بدمـ.ـو.ع : خايف خايف مترجعليش تانى خايف متقومش وترجعلى انا بحبها اوى وهى عارفه كدا انا اول مره ابقي ضعيف بالشكل ده انا حاسس انى عاجز مراتى بتموت قدامى وانا مش عارف اعمل حاجه 
سالى بعـ.ـيا.ط : خدت يزن في حـ.ـضـ.ـنها صديقتى هيا عشان بتحبك هتحارب وسط وجعها والمها وهتسيطر على نفسها عشان ترجعلك 
اتجهت سالى تسند على الحائط بدمـ.ـو.ع هستيرى 
زياد اتجه نحيتها بصدمه: سالى هى هتقوم صح هى هتكون كويسه اصل مش هينفع مترجعش هى الوحيده إلى في حياتى انا مليش غيرها 
سالى : انا كمان خايفه اوى دى اعز واحده عندى واقرب من يزن ليا انا مش هستحمل لو حصلها حاجه 
مسح زياد على وجهها : متخافيش هتبقي كويسه ثقي في ربنا 
سالى : انت عرفت ماما 
زياد : لا لو عرفتها هتتعب لمه نروح نبقي نقولها 
سالى : تمام إلى انت شايفه 
في مكتب إسراء 
كانت بتراجع الاوراق بتاعه الصفقه 
إياد : عاوز اتكلم معاكى شويه 
إسراء : هنتكلم معايا في اى 
إياد : إسراء انا بحبك وعاوز اتجوزك تقبلى تكونى مراتى 
إسراء بفرحه وقلبها بيرقص الان هيا كانت بتحبه وفكرت انوا مش هيبصلها 
إسراء بخجل : بص يا استاذ اياد انا يزدنى الشرف طبعا بس ممكن تديني فرصه افكر 
اياد : عادى معاكى كل الوقت بس إلى عاوزك ت عـ.ـر.في انى انا بحبك وعمرى محبيت غيرك يا جميل 
قطع كلامه رنت الفون 
اياد : الو 
.................
اياد : هو انت مش جاى 
...................
اياد : انا جاى حالا ومازن هرن على يجي بدالى انتوا في مستشفي اى .
.................
إياد : ازاى حصل ده انا جايه 
اسراء : في اى يا اياد 
اياد : لازم اروح المستشفي حالا 
اسراء : لى في اى 
اياد : تيا عملت حدثت وفي العمليات من بدرى 
اسراء بدمـ.ـو.ع: ازاى  انا كنت مكلماها الصبح ومستنياها وقالتلى جايه هى مستحيل تسبني وتمشي صح 
اياد بحنان : متخافيش هي هتبقي كويسه وهتقوم لينا بالسلامه متخافيش 
اسراء : طب يلا نروح مفيش وقت 
في المستشفي 
الدكتور خارج من العمليات والممرضه بتجرى 
يزن جرى على : في اى يا دكتور مالها مراتى في اى حد يرد عليا مسك الدكتور من البالطو وبيضـ.ـر.ب في كان زياد بيحاول يهدى 
زياد : أهدى يا يزن مش كدا اهو جى اهو اياد 
زياد : تعالى الحقنا ماسك في الدكتور 
اياد : سيب الدكتور وكلمنا طيب واهدى هي هتبقي كويسه 
يزن : مراتى لو حصلها حاجه هضمركوا كلكوا حـ.ـر.ام عليكوا 
اياد حـ.ـضـ.ـنه وقعد يعـ.ـيط في حـ.ـضـ.ـنه 
يزن : تيا هتروح منى يا اياد هو لى كل حد بحبه ويدخل حياتى بيخرج منها تانى ماما بعدين بابا بس هى مش هستحمل مش هستحمل تسبني وتبعد 
الممرضه للدكتور : انا مش لاقيا يا دكتور فصيله دمها وهى نادره اوى 
الدكتور : لازم نلاقي متبرع في اقرب وقت 
يزن بسرعه : هى فصيله دمها اى يا دكتور 
الدكتور : فصيله دمها O
يزن : انا كمان فصيله دمى O 
الدكتور : بس احنا هنسحب تلات اكياس دم وده خطر على صحتك 
يزن : مش مهم اهم حاجه عندى هى تعيش 
الدكتور للممرضه : خدى جهزى للعمليه 
دخل يزن وعقموا كويس وحطوا جنب تيا في عمليات مسك أيدها ومكنش قادر يبص على المنظر 
مسك أيدها وقال أنا مش هسيبك لو موتى هنموت سوا ولو عيشتى هنعيش سوا انا مستعد أضحي بحياتى علشان 
حس بضغط أيدها على ايدو اكنعا يتستمد الامان والطاقه 
يزن : ارجعيلي والنبي انا مش هعرف اعيش من غيرك حتى فقد الوعى 
اسراء : متخافيش يا سالى هتبقي كويسه وهترجعلنا بالسلامه 
سالى :يارب ياارب يا حبيبتي 
بعد مرور ساعتين 
خرج الدكتور ومعاه يزن ودخله غرفه 
زياد : دكتور هي تيا حالتها عامله اى دلوقتى 
الدكتور : ادعولها 
سالى : يارب قومهلنا بالسلامه يااارب 
اسراء : ياارب انت الشافي المعافي اعفوا عنها ياارب
بعد شويه خرجوا تيا في العنايه المركزه 
بعد شويه فاق يزن ومش قادر يقف 
يزن : ت....تيا....ت...تيا
حاول يقف يخرج من الغرفه 
اياد دكتور ممكن حضرتك تفهمنا ملها المريـ.ـضه 
الدكتور : ادعولها هي حالتها مستقره بس في حاجه 
زياد وسابى : في اى يا دكتور 
الدكتور : دخلت في غيبوبه والله اعلم هتفوق امتى 
" يعنى اى الكلام ده  "
التفت الجميع حول الصوت 
يزن كان المتحدث 
يزن : يعنى اى غيبوبة
وكان هيقع سنده اياد 
اياد :امسك نفسك يا صحبي انت طول عمرك قوى انا اول مره اشوفك كدا 
يزن مش هستحمل تبعد عنى عاوزه ابقي جنبها و.....
لم يكمل كلامه فقد الوعى 
الدكتور هو غلط عليه كدا هو مش سهل على لازم يتعلقله محاليل ضرورى تعوضه عن فقر الدم 
اياد : ممكن تحطوه في سرير جنبها 
دكتور : هو مش هينفع 
زياد : حاول يا دكتور 
الدكتور تمام 
دخلوا يزن غرفه تيا السرير. إلى جنبها وهو لسه فاقد الوعى 
سالى انا في موقف عمرى مكنت استحمله اخويا ومـ.ـر.اته شكلهم صعب اوى يااارب تقوموا بلسلامه يااارب 
اياد : الوا 
مازن : الوا اى يا اياد عملت اى 
اياد : حالتها مستقره بس دخلت في غيبوبه 
مازن : يلهو طب ويزن اى إلى حصله 
اياد : يزن اول مره اشوفه ضعيف كدا يا صحبي 
مازن بزعل : بيحبها بيحبها اوى 
اياد : ربنا يخليهم لبعض 
مازن : ياارب اديهونى أكلمه 
اياد : مش هينفع هو اتبرعلها بالدم وتعب وهو جنبها في العنايه 
مازن : اى انا جاى حالا
...............
يتبع 
يزن بصراخ جحيمي : تياااااااااااا 
جرى عليها وكانت بتنزف جـ.ـا.مد 
جرى عليها وراح بيها المستشفي 
يزن : اى دكتور بسرعه 
يزن : مراتى بتموت هنا 
الدكتور : دى محتاجه عمليه فورا ولازم تمضي على اجراءات العمليه 
يزن بغضب : اسمع إلى هقوله انا همضي مراتى لو حصلها اى حاجه هضمرك وهقفلكوا المستشفي دى فاااااااهم 
الدكتور بخوف : فاهم فاهم 
دخلت تيا العمليات ويزن واقف بره مستني وهو قلقان ومتـ.ـو.تر 
زياد جى بيجرى لمح يزن في اخر الطرقه 
زياد : يزن يزن تيا مالها هي كويسه فيها اى قولى. 
يزن : حد ابن ميتين .......... ضـ.ـر.بها بالعربيه
زياد : مين ابن الك**لاب ده 
يزن : ورحمه امى لهعرف ومهحلوا 
يزن : عيونه دمعت ومش قادر يداريها 
سالى اتجهت نحيته بدمـ.ـو.ع : هتبقي كويسه هى غلبانه وكلنا بنحبها وهتقوم متقلقش 
يزن بدمـ.ـو.ع : خايف خايف مترجعليش تانى خايف متقومش وترجعلى انا بحبها اوى وهى عارفه كدا انا اول مره ابقي ضعيف بالشكل ده انا حاسس انى عاجز مراتى بتموت قدامى وانا مش عارف اعمل حاجه 
سالى بعـ.ـيا.ط : خدت يزن في حـ.ـضـ.ـنها صديقتى هيا عشان بتحبك هتحارب وسط وجعها والمها وهتسيطر على نفسها عشان ترجعلك 
اتجهت سالى تسند على الحائط بدمـ.ـو.ع هستيرى 
زياد اتجه نحيتها بصدمه: سالى هى هتقوم صح هى هتكون كويسه اصل مش هينفع مترجعش هى الوحيده إلى في حياتى انا مليش غيرها 
سالى : انا كمان خايفه اوى دى اعز واحده عندى واقرب من يزن ليا انا مش هستحمل لو حصلها حاجه 
مسح زياد على وجهها : متخافيش هتبقي كويسه ثقي في ربنا 
سالى : انت عرفت ماما 
زياد : لا لو عرفتها هتتعب لمه نروح نبقي نقولها 
سالى : تمام إلى انت شايفه 
في مكتب إسراء 
كانت بتراجع الاوراق بتاعه الصفقه 
إياد : عاوز اتكلم معاكى شويه 
إسراء : هنتكلم معايا في اى 
إياد : إسراء انا بحبك وعاوز اتجوزك تقبلى تكونى مراتى 
إسراء بفرحه وقلبها بيرقص الان هيا كانت بتحبه وفكرت انوا مش هيبصلها 
إسراء بخجل : بص يا استاذ اياد انا يزدنى الشرف طبعا بس ممكن تديني فرصه افكر 
اياد : عادى معاكى كل الوقت بس إلى عاوزك ت عـ.ـر.في انى انا بحبك وعمرى محبيت غيرك يا جميل 
قطع كلامه رنت الفون 
اياد : الو 
.................
اياد : هو انت مش جاى 
...................
اياد : انا جاى حالا ومازن هرن على يجي بدالى انتوا في مستشفي اى .
.................
إياد : ازاى حصل ده انا جايه 
اسراء : في اى يا اياد 
اياد : لازم اروح المستشفي حالا 
اسراء : لى في اى 
اياد : تيا عملت حدثت وفي العمليات من بدرى 
اسراء بدمـ.ـو.ع: ازاى  انا كنت مكلماها الصبح ومستنياها وقالتلى جايه هى مستحيل تسبني وتمشي صح 
اياد بحنان : متخافيش هي هتبقي كويسه وهتقوم لينا بالسلامه متخافيش 
اسراء : طب يلا نروح مفيش وقت 
في المستشفي 
الدكتور خارج من العمليات والممرضه بتجرى 
يزن جرى على : في اى يا دكتور مالها مراتى في اى حد يرد عليا مسك الدكتور من البالطو وبيضـ.ـر.ب في كان زياد بيحاول يهدى 
زياد : أهدى يا يزن مش كدا اهو جى اهو اياد 
زياد : تعالى الحقنا ماسك في الدكتور 
اياد : سيب الدكتور وكلمنا طيب واهدى هي هتبقي كويسه 
يزن : مراتى لو حصلها حاجه هضمركوا كلكوا حـ.ـر.ام عليكوا 
اياد حـ.ـضـ.ـنه وقعد يعـ.ـيط في حـ.ـضـ.ـنه 
يزن : تيا هتروح منى يا اياد هو لى كل حد بحبه ويدخل حياتى بيخرج منها تانى ماما بعدين بابا بس هى مش هستحمل مش هستحمل تسبني وتبعد 
الممرضه للدكتور : انا مش لاقيا يا دكتور فصيله دمها وهى نادره اوى 
الدكتور : لازم نلاقي متبرع في اقرب وقت 
يزن بسرعه : هى فصيله دمها اى يا دكتور 
الدكتور : فصيله دمها O
يزن : انا كمان فصيله دمى O 
الدكتور : بس احنا هنسحب تلات اكياس دم وده خطر على صحتك 
يزن : مش مهم اهم حاجه عندى هى تعيش 
الدكتور للممرضه : خدى جهزى للعمليه 
دخل يزن وعقموا كويس وحطوا جنب تيا في عمليات مسك أيدها ومكنش قادر يبص على المنظر 
مسك أيدها وقال أنا مش هسيبك لو موتى هنموت سوا ولو عيشتى هنعيش سوا انا مستعد أضحي بحياتى علشان 
حس بضغط أيدها على ايدو اكنعا يتستمد الامان والطاقه 
يزن : ارجعيلي والنبي انا مش هعرف اعيش من غيرك حتى فقد الوعى 
اسراء : متخافيش يا سالى هتبقي كويسه وهترجعلنا بالسلامه 
سالى :يارب ياارب يا حبيبتي 
بعد مرور ساعتين 
خرج الدكتور ومعاه يزن ودخله غرفه 
زياد : دكتور هي تيا حالتها عامله اى دلوقتى 
الدكتور : ادعولها 
سالى : يارب قومهلنا بالسلامه يااارب 
اسراء : ياارب انت الشافي المعافي اعفوا عنها ياارب
بعد شويه خرجوا تيا في العنايه المركزه 
بعد شويه فاق يزن ومش قادر يقف 
يزن : ت....تيا....ت...تيا
حاول يقف يخرج من الغرفه 
اياد دكتور ممكن حضرتك تفهمنا ملها المريـ.ـضه 
الدكتور : ادعولها هي حالتها مستقره بس في حاجه 
زياد وسابى : في اى يا دكتور 
الدكتور : دخلت في غيبوبه والله اعلم هتفوق امتى 
" يعنى اى الكلام ده  "
التفت الجميع حول الصوت 
يزن كان المتحدث 
يزن : يعنى اى غيبوبة
وكان هيقع سنده اياد 
اياد :امسك نفسك يا صحبي انت طول عمرك قوى انا اول مره اشوفك كدا 
يزن مش هستحمل تبعد عنى عاوزه ابقي جنبها و.....
لم يكمل كلامه فقد الوعى 
الدكتور هو غلط عليه كدا هو مش سهل على لازم يتعلقله محاليل ضرورى تعوضه عن فقر الدم 
اياد : ممكن تحطوه في سرير جنبها 
دكتور : هو مش هينفع 
زياد : حاول يا دكتور 
الدكتور تمام 
دخلوا يزن غرفه تيا السرير. إلى جنبها وهو لسه فاقد الوعى 
سالى انا في موقف عمرى مكنت استحمله اخويا ومـ.ـر.اته شكلهم صعب اوى يااارب تقوموا بلسلامه يااارب 
اياد : الوا 
مازن : الوا اى يا اياد عملت اى 
اياد : حالتها مستقره بس دخلت في غيبوبه 
مازن : يلهو طب ويزن اى إلى حصله 
اياد : يزن اول مره اشوفه ضعيف كدا يا صحبي 
مازن بزعل : بيحبها بيحبها اوى 
اياد : ربنا يخليهم لبعض 
مازن : ياارب اديهونى أكلمه 
اياد : مش هينفع هو اتبرعلها بالدم وتعب وهو جنبها في العنايه 
مازن : اى انا جاى حالا
...............
يتبع 
تعليقات