رواية براءتي تحت سطوته هي رواية رومانسية والرواية من تأليف ميادة الجزار في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية براءتي تحت سطوته لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية براءتي تحت سطوته هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية براءتي تحت سطوته تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية براءتي تحت سطوته من الفصل الاول للاخير بقلم ميادة الجزار
- يا بابا ارجوك مش عايزه هتجوز سيبني اكمل تعليمي ارجوك
= اخرسي انا خلاص خدت تمنك
- طـ طب ما انا بشتغل في البيوت اوعدك هنزل اشوف شغل تاني واجيب فلوس كتيره بس خليني اكمل تعليمي ارجوك يا بابا
= ولا تعليم ولا زفت انتي فاهمه كفايه عليكي لغيط كده ده انتي المفروض تحمدي ربنا اني سيبتك تتعلمي بس خلاص انتي جيه اللي يدفع فيكي ملايين
- بس انا مش عايزه اتجوز
= مش بمزاجك انتي فاهمه ويلا اتنيلي خلصي لبس علشان نكتب الكتاب
هي ظلت تبكي لا تريد أن تتزوج وتترك التعليم فماذا عليها أن تفعل هل ستوافق على نصيبها ولا سوف يحدث شئ من أجل مصلحتها
الاب خرج من الغرفه
هي ببكاء : يارب ريحني خدني لي عندك انا تعبت من الدنيا القاسيه دي .. نفسي اجيلك يا ماما لي سيبتيني لوحدي لي
ظلت تبكي
خارج الغرفه
- فين بنتك يا عادل
عادل : البنت بتجهز بس يا باشا
ثم اكمل بطمع : بس يا جاسم بيه انا ليا باقي فلوس ولا رجعت في كلامك
جاسم بغرور : مش جاسم الاسيوطي اللي يرجع في كلامه بس الاتفاق كان علشان اديلك جزء بعد قبل ما نكتب الكتاب وجزء بعد انت اللي شكلك نسيت
( جاسم الاسيوطي 30 سنه راجـ.ـل اعمال مغرور وبيكره اي تاء مونثه ، عايش وحيد في قصر فخم ملئ بالحرس والخدم )
عادل : ماشي يا باشا
عادل بيكلم زوجته : روحي جيبي البت من جوه
حنان : ماشي يا عادل
حنان دخلت لي البطله
حنان بشمـ.ـا.ته : يلا يا زفته خلصي
هي بدمـ.ـو.ع : انا خلصت بس مش عايزه اتجوز .. ارجوكي قولي لي بابا يخليني اكمل تعليم
حنان بضيق : قومي يا بت يلا قال اي تعليم قال كفايه لغيط كده عليكي
( حنان زوجه عادل ، قاسيه لا تحب ابنه زوجها ، عندها ولد واحد بس وبيكون من جوزها بس هي ربيته على الطمع )
هي بدمـ.ـو.ع : حـ.ـر.ام عليكي انا عملت اي علشان تكرهيني كده
حنان بقسوه : اخلصي مش ناقصه وجع دماغ والا والله لاناديلك ابوكي واخوكي
هي بخوف قامت بدمـ.ـو.ع وخرجت مع حنان زوجه والدها
عادل : يلا يا مسك تعالي اقعدي جنب الباشا
مسك بدمـ.ـو.ع : يا بابا انا اعمل اللي انت عايزه بس خليني اكمل تعليم
( مسك ١٦ سنه
عادل بقسوه : اخلصي ويلا روحي اتنيلي علشان نخلص
مسك عيطت بزياده وبصيت لي جاسم برجاء
مسك بدمـ.ـو.ع ورجاء : ممكن حضرتك بلاش تتجوزني ارجوك انا عايزه اكمل تعليم
جاسم ببرود : يلا يا شيخنا اكتب الكتاب
مسك بدمـ.ـو.ع : ارجوك
جاسم بعصبيه : إسمعي يا بت انتي انا دفعت تمنك فـ اخلصي يلا لاحسن لاخليكي تنـ.ـد.مي
اشرف بعصبية مسكها من ايد
عادل بعصبية : اسكتي يا بت والا لاربيكي من جديد
ثم اكمل كلام وهو بيبص لي جاسم : اسف ليك يا باشا انا اربيها من تاني
جاسم ببرود : انا اعرف اربيها بمعرفتي
مسك بدمـ.ـو.ع وخوف قعدت جنب جاسم
جاسم : يلا يا شيخنا اكتب الكتاب
الماذون بدأ يكتب الكتاب كل ده تحت نظرات خوف مسك وكل اللي في تفكيرها جاسم هيكون قاسي عليها زي والدها وزوجته وأخوها ولا ممكن يكون حنين عليها بس كل نظراته ليها قسوه وبرود وغرور ، مليون تفكير جيه في بالها .
جاسم بسخريه : يلا يا عروسه
مروان بهمس وهو مضايق من صاحبه : دي صغيره اوي يا جاسم بلاش قساوه على البنت
جاسم بنفس الهمس : مروان انا خلاص اتجوزتها ودفعت فلوس كتير عليها
ثم اكمل بسخريه : وبعدين ده ابوها نفسه باعاها ليا
مروان بضيق : يعني علشان ابوها بعها ليك انت تكون قاسي معاها
جاسم ببرود : ايوه عادي وبعدين يا مروان خلاص كبر دماغك انا اتجوزتها واللي حصل حصل هي خلاص بقيت في جحيمي .
مروان هز دماغه بضيق من صاحبه وحزن على الطفله البريئه اللي دخلت في جحيم وعرين صاحبه جاسم الاسيوطي
جاسم ببرود وهو باصص لي مسك : يلا
مسك خرجت معاه وهي بتعيط تحت نظرات ابوها القاسيه ونظرات شمـ.ـا.ته وكره من اخوها وزوجه والدها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
طول الطريق مسك بتعيط بخوف وحزن ووجع
جاسم بغرور وقسوه نزل من العربيه
جاسم بقسوه : يلا أنزلي اخلصي
مسك نزلت بخوف من العربيه
جاسم بجمود : تعالي ورايا يلا
جاسم دخل القصر وراء مسك
مسك دخلت القصر انبهرت بجماله لغيط لما فاقت صوت واحده ست كبيره
نعيمه ( الداده) : اهلا يا ابني ثواني وهيكون العشا جاهز
جاسم : اهلا بيكي يا داده
ثم قال ببرود وهو بيشاور على مسك : مسك مراتي يا داده
نعيمه باحترام : الف مبروك
ثم قالت بابتسامه وهي بتبص لي مسك : انا بكون نعيمه رئيسه الخدم هنا ويعتبر اني ربيت جاسم زي ابني بالظبط
مسك ابتسمت براحه لي نعيمه
جاسم بقسوه : اتفضلي واقفه كتير يلا اطلعي
مسك بخوف : حاضر
مسك طلعت مع داده لي جناح جاسم
نعيمه : برواحه عليها يا ابني وبعدين دي طفله
جاسم : داده نعيمه حضرتك عارفه اني بحترمك قد اي
نعيمه بتفهم : اكيد عارفه يا ابني ده البيت دي بيتي وربنا يعلم اني بعتبرك زي ابني
جاسم : يبقي بلاش تتكلمي معايا في الموضوع ده
نعيمه بحزن : حاضر يا ابني
ثم اكملت بابتسامه : بس يلا علشان تطلع ترتاح مع العروسه يكون العشا جاهز
جاسم بسخريه : عروسه !!
جاسم طلع للجناح
نعيمه بحزن : ربنا يسعدك يا ابني يارب وتتغير للاحسن
( نعيمه بتكون رئيسه الخدم عند جاسم من قبل ما يتولد كمان وبعد موت أهله هي اللي اهتمت بيه بس كل فتره بتسافر البلد وبترجع تاني على طول علشان مينفعش تسيب القصر خالص أما جاسم دايما بيحترمها من وهو صغير بس بسبب قسوه قلبه فمش بيسمع كلام اي حد حتي لو هي )
داخل الجناح
مسك بدمـ.ـو.ع قاعده على السرير : يارب اعمل اي انا خايفه منه بس حاسه اني الداده طيبه بس اعمل اي يارب ساعدني هو باين عليه انه قاسي
ظلت مسك تبكي بخوف وحزن
جاسم فتح الباب ورزعه جـ.ـا.مد لدرجه اني مسك اتخضت
مسك بصيت لي جاسم بخوف ودمـ.ـو.ع قامت بسرعه من على السرير
جاسم بغضب : بطلي عـ.ـيا.ط
مسك بخوف ودمـ.ـو.ع : حـ حاضر
جاسم بسخريه : شاطره بتسمعي الكلام
مسك بدمـ.ـو.ع : طب ممكن تخليني اكمل تعليمي ارجوك
جاسم بقسوه : تعليم اي يا بت انتي ها ، انتي اتفضلي في القصر مفيش خروج
مسك بدمـ.ـو.ع : يعني اتحبس هنا
جاسم : بالظبط اتتحبسي ، وزي ما انتي شوفتي واحنا داخلين ، القصر مليان حرس فـ هيكون من الصعب عليكي الهروب انتي فاهمه
مسك بدمـ.ـو.ع : حـ.ـر.ام عليك انا اذيتك في اي
جاسم بقسوه : اسمعي يا بت انتي مش عايز وجع دماغ انتي فاهمه وكل كلامي يتسمع
مسك بخوف ودمـ.ـو.ع : حـ حاضر
جاسم بدأ يقرب منها بخبث : الف مبروك يا عروسه
مسك بخوف بتبعد عنه : ممكن بلاش تقرب
جاسم ضحك بسخريه : لا مش انت اللي تقولي اقرب أمته وابعد أمته وبعدين انتي مراتي يعني اكيد اخد حقوقي
مسك ببراءه : حقوقك ازاي يعني
جاسم بخبث : تحبي اوريكي ازاي
مسك عيطت بخوف
جاسم قرب منها جدا
ثم قال بقسوه : انتي اساسا مش من نوعي
مسك بصتله ببراءه : ازاي يعني
جاسم بقسوه : يعني مش انتي الاستايل اللي ممكن اقضي معاه كام يوم
مسك بحزن ووجع : طيب شكرا
جاسم بضيق لف وشه الناحيه التانيه : غوري من وشي يلا
مسك بحزن : طب انا مجيبتش ليا هدوم
جاسم بضيق : عندك هدوم على مقاسك في الدولاب
جاسم خرج من الجناح من غير ما حتي يسمع ردها
مسك بضيق فتحت الدولاب لقيت هدوم كتيره
بعد خروج جاسم من الجناح
جاسم بغضب داخلي : لا انا بس سيبتها علشان هي مش نوعي اساسا ، هي حته طفله مش تهمني اساسا واتكون زيها زي اي حد عمري ما اعتبرها مراتي مستحيل ، ولما يجيلي مزاج ساعتها ارميها هي مش تهمني ، هي زي غيرها كلهم زي بعض انا بكرهم كلهم .
جاسم تذكر الماضي وهو مجروح وموجوع وغضبان زي الاسد الجريح
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشرف بشر وطمع : انا فرحان اوي يا ماما واخيرا خلصنا منها واتجوزت اكبر رجال الاعمال
حنان بطمع : احنا هنعيش ملوك
اشرف بطمع : هي فين الفلوس يا ماما انا عايز اخرج بقا واحتفل
حنان : يا حبيبي عايز كام
اشرف : عايز فلوس كتيره اوي
حنان : طب استنا
حنان راحت تجيب الفلوس
حنان : خد دول ولو احتجت تاني قولي
عادل دخل الاوضه : اي الفلوس دي
حنان : فلوس اللي خدناها من جوز بنتك
عادل وهو بيبص لي اشرف : عارف انا قصدي أمن هتعمل بيهم اي
اشرف بضيق : احتفل يا بابا واخيرا هنعيش في مستوي احسن
عادل بضيق : اها قول كده انت عايز تسهر وتضيع كل الفلوس دي
حنان بتدخل : في اي يا راجـ.ـل ما تسيبوا يفرح ويحتفل وبعدين الفلوس دي لو خلصت هناخد غيرها من جوز بنتك
عادل بسخريه : لا والله ازاي بقا دي الفلوس اللي خدتها منه علشان أبيعها بس دلوقتي مش هينفع اخد منه فلوس تاني
حنان بتبص لي اشرف : خد يا ابني الفلوس وروح يلا اتبسط
اشرف خد الفلوس وسابهم
عادل بضيق : اتخليني انـ.ـد.م اني اديتك الفلوس كلها
حنان : لي بس يا عادل يعني عايزني أحرم ابني من الخروج
عادل : مهو ابني انا كمان بس مش عجبني حاله ولا بيشتغل وكل يوم خروج لوش الصبح وبياخد منك الفلوس
حنان : عادي ما تسيبوا يتبسط ، وبعدين ده انت المفروض تفرح علشان بنتك اتجوزت اكبر رجل اعمال وبسببها هنعيش في عز عمرنا ما كنا نحلم بيه
صمت عادل
حنان باستغراب : مالك يا عادل ساكت لي !!
عادل بتنهيده : تفتكري اللي عملته ده هو الصح .
حنان بضيق : ايوه طبعا صح ، هو انت نـ.ـد.مان ولا اي
عادل : ها لا ابدا مش نـ.ـد.مان ، انا بس قصدي انها كانت بتشتغل برده وبتصرف على البيت وبالمقابل كنت بخليها تدرس
حنان : بس الفلوس اللي كانت بتجيبها مكنتش بتكفينا وكان المفروض نعمل كده من الاول أساسا
صمت عادل بحيره
حنان خافت تكون نـ.ـد.مان ويبدأ يحن لي بنته وهي اللي دايما كانت تخلي يقسا عليها .
حنان بتمثيل بتقرب من عادل : سيبك من كل ده ويلا عايزاك في موضوع مهم
عادل ابتسم بخبث : ماشي يلا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نرجع القصر
جاسم دخل الجناح في نفس لحظه مسك خارجه من الحمام وعيونهم اتقابلوا مع بعض
جاسم فاق لي نفسه
ثم قال بقسوه : انتي هتنامي على الأرض يلا
مسك بحزن : بس يعني مش اعرف
جاسم بقسوه : مت عـ.ـر.فيش اي ها !! انتي فكرك انك هتنامي على السرير ولا اي تبقي مـ.ـجـ.ـنو.نه
مسك بصتله بحزن ووجع ودمـ.ـو.ع في عينها
جاسم بقسوه رمع على الأرض مخده وبطانيه
ثم قال : يلا اتخمدي
مسك هزت راسها بدمـ.ـو.ع محبوسه في عينها
جاسم نام على السرير وطفا نور الاباجوره من جنبه
مسك نامت على الأرض وبدأت تعيط وهي حاطه أيدها على بوقها لأنها خايفه منه
جاسم كان سمع صوت شهقاتها بس غمض عينه وهو متجاهلها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في مكان ما
عاطف وأشرف بيفعلوا ما حرمه الله
عاطف : بس صح مقولتش جيبت الفلوس دي منين
اشرف بدون وعي ضحك : مفيش يا سيدي اختي اتباعت لأكبر رجال الاعمال
عاطف بضحك : يالهوي المزه اختك اتجوزت رجل اعمال يا بخته خد الشهد كله لوحده
اشرف بضحك : مش مهم بقا المهم انها بقيت كنز
عاطف بضحك : يعني اترجع تسهر معانا من تاني
اشرف بوقاحه : ايوه بس هي فين البت بوسي
عاطف بضحك : اه يا شقي مش بضيع وقت انت
اشرف بضحك : ايوه طبعا مينفعش اضيع وقت خالص
ثم قال بوقاحه : بس بصراحه البت جـ.ـا.مده وهي اللي بتبسط معاها
عاطف بغمزه : ماشي على العموم تلاقيها في اي مكان هنا
اشرف : طيب انا اقوم اشوفها
عاطف : ماشي بس خد بالك علشان متوقعش على حد
اشرف راح يدور على بوسي وهو بيتوح يمين وشمال
عاطف سرح شويه
عاطف بغمزه : عامله اي يا قمر
البنت بدلع : الحمدالله يا سكر
عاطف بغمزه : طب مـ.ـا.تيجي
البنت ضحكت بدلع
عاطف خد البنت وراحوا يفعلوا ما حرمه الله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوم جديد
جاسم صحي من النوم كانت مسك لسه نايمه قام دخل الحمام ياخد شاور علشان يجهز ويروح الشركه
بعد نص ساعه خرج من الحمام
جاسم بقسوه : انتي يا بت اصحي يلا
مسك بخضه : في اي
جاسم بسخرية : نموسيتك كحلي ، قومي يلا أنزلي جيبي الفطار هنا يلا اخلصي
مسك بحزن : طب مش هو في هنا ناس بيعملوا ليك الاكل
جاسم بسخريه : انتي فكرك انك اتكوني الهانم هنا ولا اي
ثم قال بضيق : انتي هنا زيك زيهم انتي فاهمه ، وانتي اللي اتعملي كل حاجه تخصني ، الاكل وكل يوم الصبح تجهزيلي الحمام والبدله تكويها ولو لقيت اي غلطه ساعتها عقابك هيكون كبير انتي فاهمه
مسك بخوف : ايوه فاهمه
جاسم رفع السماعه
جاسم : داده نعيمه تعالي حالا
جاسم قفل
مسك بصاله بحزن
جاسم كل نظراته ليها قسوه
بعد خمس دقائق
الباب بيخبط
جاسم : ادخل
نعيمه : نعم يا ابني كنت لسه بجهز ليك الفطار
جاسم : لا يا داده مش عايز اي حد يجهز ليا اي حاجه تخصني
نعيمه باستغراب : لي
جاسم شاور على مسك : علشان هي اللي اتعمل كل حاجه تخصني
نعيمه بصيت بشفقه لي مسك : بس يا ابني احنا بنعمل كل اللي انت عايزه علشان احنا عارفين انت بتحب اي ومش بتحب اي
جاسم : وفيها اي ما تعلميها يا داده زي ما علمتي الخدم كلهم
مسك دمـ.ـو.عها محبوسه في عينها
نعيمه بحزن على الطفله البريئه : ماشي يا ابني
ثم اكملت بحنيه وهي بتبص لي مسك : تعالي يلا
مسك بدمـ.ـو.ع محبوسه هزت راسها
جاسم : بلا تأخري الفطار واي غلطه هتتعاقبي عليها
مسك بدمـ.ـو.ع محبوسه : حـ حاضر
مسك خرجت مع نعيمه وهي ماسكه نفسها من العـ.ـيا.ط
جاسم بدأ يجهز
مسك دخلت المطبخ لقيته كبير اوي وفيه خدم كتير
الداده : ندخل لي البيه الفطار دلوقتي
نعيمه : لا ، عايزه اعرفكم الاول مسك مرات جاسم
كل الخدم اتصـ.ـد.موا
الداده ١ : بس باين عليها صغيره اوي
الداده ٢ : طب مهو في بنات اكبر من كده
نعيمه بحده : كل واحد يخلي في حاله وبلاش تتدخلوا في اللي مالكهمش فيه لو انتم عايزين تكملوا شغل
الداده ١ : طيب خلاص مكنش قصدنا يعني
نعيمه : برده مش عايزه كلام كتير ، واه صح في اجتماع ليكم بعد شويه
الداده ٣ : طب وقطار البيه
نعيمه : اللي اتحضره دلوقتي بتكون الهانم يلا كل واحد يخلي في حاله
نعيمه بتبص لي مسك بحنيه : تعالي يلا يا هانم
مسك بابتسامه : لا بلاش هانم ، اعتبريني زي بنتك ممكن
نعيمه : بس
مسك بابتسامه : بالله عليكي يا داده مش أمن بتقولي لي جاسم بيه ابني قوليلي انا يا بنتي
نعيمه بابتسامه : ماشي يا بنتي يلا بقا علشان اعرفك كل حاجه
مسك بدأت تجهز الفطار مع نعيمه وهي بتقولها جاسم بيحب اي وبيكره اي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البنت : اتفضل الفطار جاهز
مروان بهدوء : تمام شكرا يا اماني بتعبك معايا
اماني : لا مفيش اي تعب ولا حاجه
مروان : انا اجيب خدامه علشان تريحك شويه
اماني : لا مفيش داعي انا مش بعمل حاجه يعني
ثم اكملت بحزن : ده اللي انا دايما كنت بعمله فـ عادي
مروان بحزن : ماشي بس في اي وقت محتاجه ترتاحي قوليلي اتفقنا
اماني : اتفقنا
مروان : يلا بقا علشان تفطري معايا
اماني : مش جعانه
مروان : مفيش حاجه اسمها مش جعانه يلا
اماني : بس
مروان : اماني انا بقالي كتير ساكت على عدم اكلك ده وكمان مش بتاكلي معايا خالص لاني مش حابب اضغط عليكي بس مينفعش لازم تأكلي كويس يلا
اماني قعدت
مروان : يلا كلي
مروان بدأ ياكل مع اماني
( اماني ٢٥سنه زوجه مروان ولكن لا احد يحب الاخر ، ولكن مروان تزوجها لكي يحميها ويحافظ عليها )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الباب بيخبط
جاسم : ادخل
مسك : اتفضل الفطار اهو
جاسم : حطي عندك
مسك حطيت الفطار على الترابيزه
جاسم : في اي واقفه كده لي
ثم اكمل بسخريه : اياكي تكوني فاكره انك اتفطري معايا ، لا انتي اخرك تفطري تحت في المطبخ
مسك بحزن : لا متقلقش مش عايزه افطر اساسا
ثم أكملت بتـ.ـو.تر : انا بس كنت عايزه
جاسم : عايزه اي اخلصي مش فاضيلك
مسك بخوف وتـ.ـو.تر : كنت عايزه اكمل تعليم
جاسم بقسوه قرب منها مسك أيدها جـ.ـا.مد : مش قولتلك بلاش تجيبي سيره تكملي دي ها ابوكي باعك ليا خلاص يعني مفيش تعليم خالص
مسك بدمـ.ـو.ع ورجاء : ارجوك انا في تانيه ثانوي وعايزه اكمل تعليم ارجوك
جاسم بقسوه زقها جـ.ـا.مد على الأرض
مسك بوجع من زقته ليها على الأرض : اه
ثم اكملت بدمـ.ـو.ع : حـ.ـر.ام عليك لي كده انا بس بطلب اكمل تعليمي
جاسم بقسوه : وانا قولتلك مش عايزه كلام تاني في الموضوع ده انتي فاهمه وبعدين انتي خلاص بقيتي اسيرتي يعني اياكي تجيبي سيره التعليم دي انتي فاااااهمه
مسك بدمـ.ـو.ع : لي بتاذيني كده حـ.ـر.ام عليك
جاسم ضحك بقسوه : شكلك ناسيه ولا اي اني ابوكي كان بيعاملك أسوأ من كده وباعك ليا علشان يخلص منك وبس
مسك عيطت
جاسم بقسوه : قومي عيطي في مكان تاني ، عايزه افطر يلا اخلصي
مسك قامت بدمـ.ـو.ع وخرجت من الاوضه
جاسم بغضب خرج من القصر كله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الشركه
مروان : صباح الخير يا جاسم مالك في اي
جاسم : مفيش ما انا كويس اهو
مروان : مهو باين ، بس صح انت اي اللي نزلك انهارده
جاسم بسخرية : اومال اعمل اي يعني ها
مروان : يعني تدي لي نفسك فرصه
جاسم بضيق : مروان مش عايز كلام تاني في الموضوع ده
مروان بضيق : ماشي انا بس صعبان عليا الطفله الصغيره
جاسم بعصبيه : مرووووان مش ناقص ها وبعدين هي خلاص ابوها باعاها ليا يعني من حقي انا
مروان : تروح عامل زي ابوها وتعذبها
جاسم بقسوه : ايوه كلهم عايزين المعامله دي
مروان : طب قولي اي اللي حصل
جاسم : مفيش هي بس هتكون خدامه في القصر مش اكتر
مروان بصدمه : اي !!
جاسم : في اي اخليها خدامه
مروان : يعني مش اتخليها تكمل تعليم
جاسم بضيق : ايوه هي هتفضل محبوسه في القصر
مروان بحزن : بس يا ابني دي طفله وعايزه تكمل تعليم فيها أي
جاسم : مروان انا قولت اخر حاجه مش اخليها تكمل تعليم خالص ويلا قفل على ام الموضوع ده وخلينا نشوف شغلنا
مروان بحزن : ماشي يا صاحبي بس يارب تفوق قبل فوات الاوان
مروان خرج وساب جاسم مضايق بس تجاهل كلام مروان وبدأ يكمل شغل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشرف فتح عينه بتعب : اه دماغي مصدعه اوي
بوسي بغمزه : احكيلي بقا اي سر الفلوس دي
اشرف بخبث : ماشي احكيلك بس الاول تعالي اقولك سر
بوسي بضحكه صوت عالي : مش بتشبع ولا اي وبعدين انا اعملك قهوه علشان تفوق وتبدأ تحكيلي
اشرف بغمزه : هو في حد بيشبع منك برده
ثم اكمل بتعب : ماشي يا روحي اعملي القهوه علشان دماغي مصدعه جدا
بوسي : شكلك تقلت في الشرب امبـ.ـارح
اشرف : ايوه فعلا شربت كتير جداا بس اول مره اتعب كده
بوسي : اتلاقيك بس علشان بطلت شويه
اشرف : ايوه ممكن بس خلاص انا كل يوم هاجي اشرب وأسهر معاكي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مسك في الجناح
مسك بدمـ.ـو.ع : انا لازم احاول اهرب من هنا بس لو هـ.ـر.بت هروح فين بس مش مهم انا اهرب بس وكل حاجه هتكون سهله
مسك قامت لبست بسرعه وخرجت من الجناح
نعيمه باستغراب : اي ده يا ست البنات رايحه فين
مسك بكدب : انا خارجه بس اشم هواء في الجنينه
نعيمه بابتسامه : ماشي يا حبيبتي مش عايزه تأكلي انتي مفطرتيش
مسك : لا يا داده مش جعانه والله
نعيمه بحزن : عارفه انك عيله على كل اللي بيحصل ده بس والله جاسم قلبه طيب ومفيش زيه بس بسبب اللي حصله بقا كده بس والله طيب
مسك ببراءه : لي اي اللي حصله
نعيمه بحزن : ات عـ.ـر.في كل حاجه في وقتها
مسك : ماشي يلا بقا انا اخرج اشم هوا شويه
مسك خرجت بره القصر علشان تشوف مكان تعرف تهرب منه بس القصر كله مليان حرس وده مخليها مش عارفه تهرب وخايفه
- انتي بتعملي اي !!
مسك اتخضت لما سمعت صوت شخص وراها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اي اللي هيحصل !!
عادل هيفضل قاسي على بنته ولا هيحن في يوم !!
حنان هتفضل مقصره على عادل ولا في حاجه هتحصل هتغير كل ده !!
عاطف صاحب اشرف ناوي على اي !!
اي سبب زواج مروان و اماني وعايز يحميها من مين !!
اي سبب قسوه جاسم !!
لي جاسم رافض خروج مسك من القصر ومش عايز يخليها تكمل تعليم !!
مين اللي مسك سمعت صوته وهي بتحاول تهرب !
↚
- انتي بتعملي اي !!
مسك اتخضيت لما سمعت صوت شخص وراها
مسك بخوف : اااانا
جاسم بعيون كلها شراره قرب منها بقسوه وسحبها وراء وهي بتعيط بخوف
مِسِك بدمـ.ـو.ع خوف : ااانا اسفه
جاسم هادئ هدوء ما قبل العاصفه
مِسِك بدمـ.ـو.ع وجع لان جاسم ماسكها من ايدها جـ.ـا.مد : ايدي بتوجعني ارجوك سيبني
جاسم مش بيرد ساحب مِسِك وراء
مِسِك بدمـ.ـو.ع : انا ماذتكش في حاجه طلقني احسن
جاسم وقف بصلها بهدوء مخيف : عايزه تطلقي
مِسِك بخوف ساكته
جاسم بعصبية : انطقي عايزززززه تطلقي ها
مِسِك بتعيط بخوف
نعيمه بقلق خرجت لما سمعت صوت جاسم : في اي
مِسِك بدمـ.ـو.ع : خلي يسيب ايدي يا داده هو بيوجـ.ـعني
جاسم بعصبية : ردي عليييييييييا
مِسِك بتعيط وبتبص للداده برجاء علشان تنقذها من قاسم
نعيمه بخوف على مِسِك : اي اللي حصل
جاسم بيبص لي مِسِك بقسوه : الهانم كانت فاكره انها هتهرب من القصر
مِسِك بتـ.ـو.تر : اااااانا مـ كنتش بهرب بس كنت بشم هوا
جاسم بسخريه : امممممممم تشمي هوا يعني انني شايفه اني اصدق الكلام ده
مسك اتـ.ـو.ترت
نعيمه بخوف على مِسِك : اهدا بس يا ابني
جاسم بقسوة : لو انتي فاكره اني الداده اتقدر تنقذك مني تبقي بتحلمي
ثم اكمل كلامه وهو بيبص لي داده نعيمه : داده انتي عارفه اني طول عمري مش بحب ازعلك بس في الموضوع ده بالذات لا هي تستاهل العقاب
نعيمه : هي خلاص مش اتعمل اي حاجه تاني
جاسم بقسوة بيبص لي مِسِك : لا يا داده انا خلاص خدت قراري ومش عايز اي حد يدخل بعد اذنك
جاسم قرب من مِسِك مسكها من ايدها جـ.ـا.مد
مِسِك بتعيط بخوف من عقاب وقسوه قاسم
نعيمه بحزن وخوف على مِسِك : يارب احميها ويهديك يا جاسم وتفوق قبل فوات الاوان يارب
جاسم دخل الجناح
مِسِك بدمـ.ـو.ع وخوف ساكته
جاسم بهدوء مخيف : يلا اعترفي انتي كنتي عايزه تهربي صح
مِسِك بخوف : لا انا بس
جاسم بعيون تطلع شراره : لا مش عايز كدب
مِسِك بتعيط بخوف مش بترد
جاسم بعصبية : ما تنطقي اتفضلي ساكته
مِسِك بدمـ.ـو.ع ورجاء : ارجوك طلقني ولو على الفلوس ارجعهم ليك
جاسم بهدوء مخيف عكس اللي جواه : امممممم انتي عارفه دفعت فيكي كام
مسك عيطت بزياده
جاسم بقسوه : انا دفعت فيكي ملايين بالرغم انك انتي اخرك تتباعي بالرخيص وبعد كل ده بتطلبي مني الطـ.ـلا.ق وكمان عايزه ترجعيهم ليا بس ازاي وانتي لن إشتغلتي مليون سنه مش اتجيبيهم اساسا
مسك بتعيط
جاسم بقسوه : انتي عارفه اخرك الشارع وانا ارجعك لي من تاني بس لما ازهق منك
ثم قرب منها بقسوه : انتي فكرك اني ابوكي ايستقبلك تاني في بيته بعد ما ارميكي بتكوني غلطانه لانه ايبيعك تاني زي ما باعك ليا بس اكيد ايبيعك رخيص مهو ده اللي في مستواكي .
مِسِك بدمـ.ـو.ع : كفايه اهانه وذل انا عمري ما اذيتك في حاجه انا اساسا عمري ما شوفتك في حياتي
جاسم بقسوة : ما انا قولتلك قبل كده انتي دخلتي في عريني ومن الصعب تخرجي منه
ثم اكمل بخبث وهو بيقرب منها : بس انا ازاي مش واخد بالي من امبـ.ـارح
مِسِك بدمـ.ـو.ع وخوف : لو سمحت خليك في مكانك
جاسم بخبث بيقرب اكتر من مِسِك
جاسم بخبث : انهارده اول يوم لينا مع بعض بعد الجواز
مِسِك بدمـ.ـو.ع : لا ارجوك بلاش تعمل كده فيا ااارجوك
جاسم بسخريه : انتي مراتي ولا نسيتي
مِسِك بتعيط وبترتعش من الخوف
جاسم قرب من ودنها : انتي اساسا مش من زوقي
مِسِك بدمـ.ـو.ع رفعت عينها لي عين قاسم
جاسم بعد عنها بقسوه : ده انذار بسيط علشان لو حاولتي تهربي تاني او لو طلبتي مني الطـ.ـلا.ق تاني ساعتها مش اسيبك المره الجايه ده اخر انذار ليكي
مِسِك بدمـ.ـو.ع هزت دماغها
جاسم بقسوة : اه صح انا جايبك علشان اخر ما ازهق ارميكي بس مش افضل مستني كتير عليكي انتي فاهمه
مِسِك بدمـ.ـو.ع : ح حاضر
جاسم خرج من الجناح
جلست مِسِك على الارض ثم ظلت تبكي من الالم الذي بداخلها
مِسِك بدمـ.ـو.ع : يارب اعمل اي ابويا اللي المفروض يحميني هو اللي باعني لي شخص قاسي
ظلت مِسِك تبكي بمراره من الالم
بعد خروج جاسم من الغرفه وكان لسه هيخرج من القصر كله
نعيمه بحزن : جاسم
وقف جاسم : نعم يا داده
نعيمه بحزن : انتي زي ابني بقالي تلاتين سنه معاك وعمري ما حبيت اسيبك لوحدك حتي بعد موت اهلك الله يرحمهم
جاسم بقسوة : مش عايز اسمع سيره حد منهم
نعيمه بحزن : يا ابني حـ.ـر.ام عليك انا نفسي اشوف ابتسامتك ارجع قاسم القديم فين فرحتك وطيبتك
جاسم بضحكه وجع : تمام ارجع زي ما كنت بس ياتري بقا حياتي القديمه ترجع زي ما كانت
صمتت نعيمه بحزن
ثم اكمل جاسم كلامه بجمود : مفيش حاجه هترجع من قبل العشرين سنه انتي اه ربتيني وفضلتي معايا
ثم اكمل كلامه بضحكه وجع : ده انتي يا داده اللي فضلتي معايا انتي الوحيده اللي مسبتنيش لوحدي
نعيمه دمـ.ـو.عها نزلت علشان جاسم
جاسم بقسوة : انا اللي عملت كل ده بقالي عشرين سنه بجتهد في دراستي وجنب مدرستي وجامعتي كنت بشتغل علشان بس اوصل لكل ده ، القسوه دي بسببهم هما وكل شخص هيكون قريب مني هيتحرق من قسوتي
جاسم خرج من القصر كله
نعيمه بدمـ.ـو.ع : يارب ريح قلبه واجعل ايامه اللي جايه كلها سعاده يارب
نعيمه طلعت لي مِسِك
الباب بيخبط
مِسِك قامت فتحت الباب
نعيمه بحزن : تعالي يا بنتي بطلي عـ.ـيا.ط
مِسِك بدمـ.ـو.ع : هو لي بيعاملني كده يا داده انا معملتش حاجه لكل ده
نعيمه بحزن : والله جاسم قلبه طيب مفيش زيه بس يا بنتي شال الهم من بدري
مِسِك بدمـ.ـو.ع : طب ما انا كمان كده بس عمري ما قسيت على حد
نعيمه بحزن : جاسم مكنش كده بس زمان حصل حاجات خليته كده
مِسِك بتمسح دمـ.ـو.عها بطفوله : طب احكيلي
نعيمه بحزن : مش هينفع احكي لازم جاسم هو اللي يقول كل حاجه
ثم اكملت بحنيه : وبعدين يلا يا ست البنات علشان تاكلي
مِسِك بطفوله : مش جعانه يا داده
نعيمه بحنيه : لا يا ست البنات لازم تاكلي يلا
مِسِك بزعل طفولي : ت عـ.ـر.في يا داده انا كنت بقعد بالايام مش باكل بس مفيش حد كان مهتم
نعيمه بحزن على الم الطفله الصغيره قالت بحنيه : من انهارده انا اللي اهتم بيكي انتي زي بنتي
مِسِك ببراءه : هو فين عيالك يا داده
نعيمه : انا ليا ابن وبنت بس كل واحده منهم اتجوز وبقا في حياته وانا من قبل ما جاسم يتولد وانا موجوده ولما اتولد بقيت يعتبر مربيه بتاعته
مِسِك بحزن طفولي : بس هو قاسي اوي
نعيمه : هيجي يوم وت عـ.ـر.في كل حاجه ويلا بقا علشان تاكلي
مِسِك بحزن : ت عـ.ـر.في يا داده انا ماما مـ.ـا.تت من وانا صغيره سابتني مع اب ميعرفش حاجه عن الحنيه اتجوز وانا قولت يمكن تكون ماما بس طلعت قاسيه هي كمان وجابتلي اخ قسوه الدنيا كلها فيه
نعيمه باستغراب : اخوكي اصغر منك يعني
مِسِك بوجع : لا ده اكبر مني
نعيمه بعدم فهم : ازاي مش انتي اللي اتولدتي الاول
مِسِك : ايوه وانا كمان مستغربه علشان مفيش ولا مره واتكلموا اودامي عن الحكايه دي
نعيمه : طيب يا ابنتي اهدي كده ويلا علشان تاكلي بقا ولا عايزاني ازعل منك
مِسِك بابتسامه : لا يا داده مقدرش على زعلك
نعيمه بحنيه : طب يلا بقا
نعيمه ظلت مع مِسِك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
داخل الشركه
مروان باستغراب : في اي يا بني كنت فين
جاسم : كنت في القصر
مروان باستغراب : بتعمل اي
جاسم بضيق : في اي يا مروان كل شويه بتسالني
مروان بضيق : انا بسالك علشان في شغل كتير وعندنا اجتماعات وانا بحاول اوصلك وحضرتك مش بترد
جاسم ببرود : وفيها اي يعني لو مش برد وبعدين ما تعمل انت شغلك
مروان بضيق : قاسم بالله عليك بلاش برودك ده وقولي كنت بتعمل اي في القصر ولي مقولتش
جاسم ببرود : مش جاسم الاسيوطي اللي يقول هو رايح فين ولا بمشي با اوامر من حد
مروان بضيق : انا بكون صاحبك واخوك وبسالك علشان حقيقي مكنتش عارف روحت فين
جاسم ببرود : وانا قولتلك كنت في القصر
مروان بشك : كنت بتعمل اي
جاسم ساكت
مروان بشك : جاسم اوعي تكون رجعت القصر علشان تاذي البنت حـ.ـر.ام عليك دي عيله على البهدله اللي بتحصل
جاسم بضيق : مروان لاحظ انك بتتكلم على مراتي
مروان : ما انا عارف انها مراتك بس مش لدرجه اسكت على وجعك ليها خليك انت تكون ليها السند متبقاش زي ابوها
جاسم بعصبية : انا كده ومش اتغير ابدا
ثم اكمل ببرود : وبعدين هي غـ.ـبـ.ـيه اوي حاولت تهرب امبـ.ـارح من البوابه اللي وراء كانت فاكره اني انسا احط عليها حرس
مروان : هو انت كان قصدك انك تخلي البوابه من غير حرس
جاسم : ايوه طبعا علشان كنت متاكد انها اتحاول تهرب
مروان بضيق : طب وعملت اي
جاسم ببرود : حذرتها وهي حره علشان لو حاولت تلعب معايا من تاني ساعتها اخلي حياتها جحيم
مروان بسخريه : هو انت لسه هتخلي حياتها جحيم
جاسم ببرود : دي لسه البدايه
مروان بضيق : جاسم انت لي بتعمل كده في البنت دي حـ.ـر.ام عليك هي مش ذنبها حاجه في كل اللي حصلك زمان
جاسم بقسوه : هي لسه مشافتش حاجه مني يا مروان
مروان بنفاذ صبر : مفيش فايده فيك عمرك ما تتغير ابدا او حتي ترجع زي زمان
جاسم بسخرية : معتقدش اني ارجع زي ما كنت ولو اتغيرت هكون اكتر من كده
مروان هز راسه بضيق من صاحب عمره : مفيش فايده فيك برده
جاسم بلامبالاه : مروان يلا روح شوف شغلك عندنا اجتماع بعد ساعه لازم نجهز كويس
مروان بضيق : ماشي
مروان قام يكمل شغله وهو مضايق من أسلوب جاسم وبيدعي ربنا يهدي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشرف : ماما عايز فلوس
حنان : لي يا ابني ما انت خدت مني فلوس امبـ.ـارح
اشرف بضيق : وفيها اي يعني عايز ابسط نفسي شويه
حنان بضيق : ماشي بس مش لدرجه كل يوم تطلب فلوس
اشرف : مش وقته الكلام ده يلا عايز فلوس علشان نازل
حنان : نازل تاني ؟! ده انت مبيت من امبـ.ـارح بره البيت وجاي الصبح
اشرف : ايوه عادي بكون سهران مع صحابي
حنان بضيق : مش هدور على شغل او حتي تشوف دراستك
اشرف بلامبالاه : الشغل هشوفه في اي وقت عادي يعني فكك ويلا بقا عايز فلوس
حنان : ماشي يا ابن بطني بس اياك تجيب سيره اودام ابوك
اشرف : ماشي بس يلا
حنان : خد دول بس بلاش تخلصهم في يوم
اشرف بضيق : بس ده مش هينفع معايا
حنان : مش معايا غيرهم
اشرف بضيق : انا عارف اني بابا بيسيب معاكي الفلوس عايز منهم
حنان : انت عايز ابوك يبطل يسيب معايا فلوس لو عرف اني بديك منهم وكمان ده كده هيخلصوا بسرعه
اشرف : مفيش حاجه هتخلص يلا بقا هاتي فلوس
حنان : ماشي خد دول كمان وبس كده ويلا امشي بقا علشان ابوك ميجيش ويلاقيك بتاخد فلوس مني
اشرف : ماشي ممكن مجيش انهارده سلام
اشرف نزل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان بابتسامه : عامله اي
اماني : بخير الحمدالله
مروان : طيب الحمدالله بقولك صح اي رايك هعدي عليكي اخدك علشان تشوفي مِسِك مرات جاسم
اماني باستغراب : هو الاستاذ جاسم اتجوز
مروان بتنهيده : ايوه اتجوز امبـ.ـارح
اماني : طيب مبروك
مروان : طب اي رايك هاجي اخدك ونروحلهم
اماني : بس ازاي دول لسه عرسان
مروان : احكيلك كل حاجه بس مش دلوقتي المهم انتي موافقه صح ولا لا
اماني بتفكير : اممممم طيب نروح نشوفهم انهارده
مروان بابتسامه : تمام يلا باي
اماني : باي
مروان قفل مع اماني
مروان بابتسامه : اخيرا وافقتي يا اماني اننا نخرج مع بعض حتي لو خروجه عاديه زي دي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك خلصت اكل
مِسِك : الحمدالله
نعيمه : كلي كل السندوتشات واشربي العصير يلا
مِسِك : الحمدالله يا داده شبعت
نعيمه : شبعتي اي يا بنتي ده انتي مكلتيش غير سندوتش واحد
مِسِك : والله يا داده ده اكلي الحمدالله
نعيمه : طب اصبري العصير حتي
مِسِك : الحمدالله يا داده
نعيمه بتنهيده : يا بنتي انتي مكلتيش كويس ولا حتي كملتي العصير
مِسِك بابتسامه : صدقيني يا داده لو كلت اكتر من كده اتعب
نعيمه : طيب بس اعملي حسابك في الغداء هتاكلي بالعافيه علشان ده مش اكل
مِسِك : تسلم ايدك يا داده بس ده اكلي والحمدالله
نعيمه : ماشي يا حبيتي
ثم قامت نعيمه بشيل الصينيه
مِسِك : داده ثانيه
نعيمه : نعم يا بنتي
مِسِك بحزن : اتكلمي مع الاسد ده علشان يخليني اكمل تعليمي
نعيمه بضحك : اسد اي بس انتي عارفه لو جاسم بيه سمعك ايعلقك
مِسِك بضيق : يسمع عادي
نعيمه ضحكت
مِسِك : داده لو سمحتي اتكلمي معاه انا عايزه اكمل تعليمي
نعيمه بحزن : في سنه كام
مِسِك بدمـ.ـو.ع محبوسه : انا عندي ١٧ سنه في تانيه ثانوي
صمتت نعيمه بحزن على هذه الطفله المسكينه
مِسِك بحزن ودمـ.ـو.ع : داده ارجوكي اتكلمي معاه وحاولي تقنعي
نعيمه بحنيه حـ.ـضـ.ـنت مِسِك : مفيش قمر يعـ.ـيط ابدا
مِسِك ببراءه : اومال اعمل اي كل ده بسبب الأسد الكبير
نعيمه بضحك على كلمه الأسد : والله انتي عسل
ثم اكملت بابتسامه : بصي انا مش اكدب عليكي واقولك اعرف اقنعه بس اكيد احاول معاه علشان يوافق
مِسِك بفرحه : وعد
نعيمه بحنيه : وعد يا حبيبتي يلا بقا اقعدي اتفرجي على التليفزيون هنا ولو عوزتي اي حاجه قوليلي اتفقنا
مِسِك : اتفقنا
خرجت نعيمه من الغرفه وهي حزينه على هذه الطفله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البنت بدلع : هاي اي الاخبـ.ـار
جاسم بصلها بقرف
مروان مردش عليها
البنت باحراج : احم في اي
جاسم بضيق : احنا جايين علشان نشوف شغلنا مش علشان نتكلم ونعرف اخبـ.ـار بعض
مروان كتم ضحكته بالعافيه
البنت باحراج وضيق : اووو سوري
مروان يكتم ضحكته : طب يلا نبدا الاجتماع
ايهاب : اه اكيد يلا يا رانا
رانا : اوك
( رانا ٢٦سنه قموره وكل لبسها قصير وضيق ودايما بتحاول تتقرب من جاسم بس هو مش مهتم )
( ايهاب ٢٨سنه بين شركته وشركه جاسم شغل )
جاسم : فين اوراق الصفقه لازم نتأكد منها الاول
ايهاب : اه اكيد
رانا : اهو ورق الصفقه
نسيبهم يكملوا شغل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عادل : البيه ابنك كان فين طول الليل امبـ.ـارح
حنان : في اي يا عادل ما تسيب الواد يخرج ويفرح شويه مش كل شويه تفضل تقوله على الشغل
عادل بضيق : دلعك فيه ده هو اللي مبوزه
حنان : ابني الوحيد وماليش غيره ومن حقه محرموش من اي حاجه عايزها
عادل بضيق : مهو ابني انا كمان بس انا عايز اخلي يعتمد على نفسه
حنان : خلاص بقا يا راجـ.ـل خلي يفرح ويعيش شبابه
صمت عادل بضيق
حنان : قولي صح احنا مش هنروح للمحروسه بنتك
عادل بلامبالاه : مش دلوقتي
حنان بخبث : احسن خليها لما الفلوس تخلص
عادل بلامبالاه : سيبك منها دلوقتي الفلوس اللي معانا تكفينا العمر كله
حنان : على رايك اجيب سيره حلوه يلا تعال علشان نتغدا
عادل بدا ياكل هو وحنان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الشركه
بعد الاجتماع
ايهاب : يلا احنا بقا نمشي
جاسم : تمام
مروان : نورتنا يا ايهاب
ايهاب : بنورك يا مروان
ثم اكمل وهو بيبص لي جاسم ومروان : بس امته اتخلصوا مراجعه الصفقه علشان نبدا فيها
مروان بهدوء : نراجع الصفقه الاول بس
ايهاب : ايوه امته يعني
جاسم ببرود : ناخد وقتنا الاول وبعدين نبلغك
ايهاب بغيظ : عايز معاد محدد
جاسم بحده : ما قولتلك انبلغك بس لما نراجع الصفقه الاول
ايهاب بضيق : تمام يلا يا رانا
رانا بدلع بتقرب من جاسم : باي يا استاذ جاسم
جاسم بقرف بعد عنها
رانا بضيق بصيت لي جاسم من ثم خرجت وراء ايهاب
مروان بضحك : مش قادر اموت 😂😂😂😂
جاسم بضيق : بتضحك على اي
مروان محاولا كتم الضحكه : لا مفيش بس البت شوفت شكلها لما بعدت عنها
جاسم ببرود : ايوه وهي تستاهل المعامله دي
مروان بمرح : البت هتموت عليك بس انت اي مش بتتهز
جاسم ببرود : انا ميهمنيش كل ده ، المهم بس الشغل تمام ونشوف الصفقه
مروان : تمام اه صح احم انا واماني جايينلك انهارده
جاسم : جاي لي
مروان : بزمتك في حد يقول كده لي حد جاي بيته
جاسم ببرود : ايوه انا
ثم اكمل بهدوء يسبق العاصفه : اخلص عايز تيجي لي
مروان : احم عادي يعني اماني عايزه تشوف مراتك ويكونوا صحاب
جاسم ببرود : وانا معنديش كده
مروان بضيق : في اي يا جاسم يعني مراتي عايزه تتعرف على مراتك مفيهاش حاجه وعايزه تبـ.ـارك كمان
صمت جاسم
مروان : جاسم احنا مش انتاخر اساسا خليهم يتعرفوا بس
جاسم بغيظ : ماشي اما نشوف اخرتها معاك
مروان بابتسامه : اخرتها فله يلا انا رايح اشوف شغلي
جاسم هز دماغه بضيق وغيظ وبعد شويه بدأ يركز في شغله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عاطف بغمزه : ايوه يا عم اكيد هتيجي كل يوم وتفضل سهران معانا
اشرف بضيق : بطل قر انا باخد الفلوس بالعافيه
عاطف باستغراب : ازاي
بيشرب اشرف بضيق : باخد الفلوس من امي بس من وراء ابويا
عاطف بتفكير : امممممم طب مش انت بتقول اني اختك إتجوزت من راجـ.ـل اعمال
اشرف بسكر : ايوه
عاطف بتفكير : طب ما تروح تاخد منه فلوس
اشرف بسكر : يارات لو ينفع بس هو اساسا خد وش الفقر وهو مش بيحبها فأكيد مش ايوافق يديني فلوس تاني
عاطف بوقاحه : طب ما كنت استنيت لما اشبع من اختك المزه الاول وبعدين كانت اتجوزت
اشرف بضحكه سكر : مكنش ينفع لازم تتجوز علشان نعيش في نعيم
عاطف بسخريه : اها على اساس انت كده عايش في نعيم
اشرف بسكر : ايوه باخد الفلوس وبسهر معاكم
عاطف بخبث : طب اي رايك ما تحاول تتقرب من جوز اختك وخليني انا كمان قريب منهم
اشرف بسكر : امممممم فكره حلوه بس ده لازم ليها خطه
عاطف بوقاحه : عادي نفكر في خطه بس لازم اتبسط مع اختك يا عم شويه
اشرف بضحك سكر : ايوه اكيد ده انا اخليك تاخدها وعليها كمان واحده هديه
عاطف ضحك بشر في سره : واخير ادوق الشهد حتي لو اضطريت اقـ.ـتـ.ـل الشخص اللي خدك مني هتكوني ليا انتي وفلوسه
اشرف : في اي يا عم سرحت في اي
عاطف بانتباه : لا مفيش انا بس بفكر في خطه
اشرف بسكر : طب افكر معاك
عاطف : مش لما تفوق الاول
اشرف بضحك سكر : ايوه صح
قام اشرف وهو بيهتز من كتر الشرب
عاطف : رايح فين
اشرف بسكر : رايح اشوف البت بوسي فين
عاطف : ماشي
اشرف بسكر راح يدور على بوسي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البنت بضيق : هو انا عملت اي غلط يعني
الشخص : فشلتي في انك تكوني زوجته
البنت بضيق : حاولت اتقرب منه كتير بس هو دايما مش بيكون طايقني
الشخص بضيق : وانتي كان شغلك أنه يشوفك غير الكل بس انتي بغبائك معرفتيش تتقربي منه
البنت بضيق : حاولت كتير بس معرفتش
الشخص بعصبيه : مفيش حاجه اسمها معرفتش انتي لازم تكوني قريبه منه انتي فاهمه عايز اسمع المره الجايه انك عرفتي تكسبي قلبه
البنت : بس
الشخص : من غير بس فكري في كلامي سلام
الشخص بعصبية قفل مع البنت
البنت بضيق : طب اعمل اي علشان اتقرب منه يعني ما انا حاولت كتير اوووووف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ساندي : جاسم بيه
جاسم مشغول في الشغل
ساندي بتـ.ـو.تر : احم جاسم بيه
جاسم من غير ما يبص رد عليها : اخلصي في اي
ساندي : الساعه دلوقتي ٧ امشي ولا اي
جاسم : ما تغوري
ساندي بتـ.ـو.تر : مش قصدي كده انا بس
جاسم بعصبية : سااندي انا مطلبتش مبررات وزي ما انتي شايفه انا مش فاضي فـ يلا غوري من اودامي
ساندي بتـ.ـو.تر : حـ حاضر
ساندي لسه هتخرج
جاسم : ساندي ثانيه
ساندي : نعم يا فنـ.ـد.م
جاسم بشك : في اسرار من الصفقه طلعت بره
ساندي : لا يا جاسم بيه انا مستحيل اخون حضرتك واعض الايد اللي عايشه من خيرها
جاسم بصلها لي ثواني
ساندي : انا خارجه حضرتك عايز مني حاجه
جاسم : لا امشي انتي
ساندي خرجت ثم مشيت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان : انت مش مروح يا ابني
جاسم : هي الساعه كام
مروان باستغراب : الساعه ٨
جاسم باستغراب : انت خلصت شغلك
مروان : لا اكمل الشغل بكره
جاسم برفض : لا كمل دلوقتي يلا
مروان بضيق : لا مينفعش دلوقتي انا عايز اروح اجيب اماني ونجيلك البيت
جاسم : هتروح البيت وانا مش موجود يعني
مروان بضيق : لا علشان كده انت هتقوم دلوقتي علشان تروح يلا
جاسم ببرود : عندي شغل
مروان بضيق : يلا بقا يا جاسم احنا مش انطول
جاسم : امشي انت يا مروان وانا امشي بعد شويه هروح القصر
مروان بابتسامه : ربنا يهديك
مروان خرج بسرعه قبل نا جاسم يغير رأيه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رانا : في اي يا فنـ.ـد.م حضرتك مش هتروح ولا اي
ايهاب بضيق : شوفتي اللي اسمه جاسم بيكلمني ازاي
رانا : ايوه بس هو ممكن فعلا يلغي العقد ما بينا
ايهاب بضيق : ايوه وده مش ممكن ده اكيد ، جاسم طول الوقت مغرور واكيد هيرفض اي صفقه معانا
رانا : متقلقش يا ايهاب بيه ممكن يوافق أن شاء الله
ايهاب بضيق : إن شاء الله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان بابتسامه : إتاخرت عليكي
اماني : لا والله خالص
مروان بمرح : طب هو القمر نزل من السماء ووقف اودامي
اماني بخجل : يلا علشان نمشي
مروان بضحك على كسوفها : ماشي يلا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم رجع القصر
جاسم : داده حضري العشا مروان ومـ.ـر.اته جايين
نعيمه : ماشي يا ابني
جاسم طلع الجناح
مِسِك بصتله بصمت
جاسم من غير ما يبصلها : مروان صحبي ومـ.ـر.اته جايين يارات تجهزي
مِسِك ببراءه : حاضر هي مـ.ـر.اته كويسه
جاسم : معرفش بس اكيد اه تقدري تقابليها وتتكلمي معاهامعاه
مِسِك بفرحه طفوليه : واخيرا هيكون ليا صحاب
صمت جاسم لثواني ثم قال : مش هتكون صحبتك اوي
مِسِك : لي
جاسم : علشان مش كل شويه تقولي عايزه هشوفها
مِسِك بحزن : بس
جاسم مقاطعا بتحزير : واياكي تحكي اي حاجه ما بينا انتي فاهمه
مِسِك بضيق : ازاي مش صحبك ده اللي كان معاك في يوم كتب الكتاب
جاسم بعيون كلها شر بيقرب من مِسِك : انتي لدرجاتي كنتي مركزه
مِسِك بخوف : لا والله انا بس افتكرت عادي
جاسم بغضب : لااااااااا مش عادي بس انا احاول اعديهالك المرادي علشان بس اللي جايين بس بعد كده عقابك هيكون كبير
خرج جاسم وترك مِسِك بتبكي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
- جدعه عرفتي تجيبي كل اسرار الصفقه
= ربنا يستر وميعرفش أنه انا
- متقلقيش حتي لو عرف انا احميكي
= انت متاكد انك اتعرف
- قصدك اي
= يعني شكلك بتخاف منه
قال بعصبية : لا مش بخاااااف انتي فاااهمه واياااااكي تقولي كده تاني والا ساعتها انا اللي اقـ.ـتـ.ـلك
البنت بخوف : ماشي سلام
هو قفل السكه من غير ما يرد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اي اللي هيحصل !!
مِسِك وجاسم بدايه قصتهم هتبدا أمته !!
مروان واماني هتكون نهايه قصتهم ولا لسه في بدايه !!
اي سبب جواز مروان واماني !!
ازاي مِسِك اللي اتولدت الاول وأشرف اخوها اللي اكبر منها !!
اي سر حنان وعادل !!
اشرف ايفضل زي ما هو ولا هيجي يوم ويكون شخص كويس !!
اي العداوه اللي ما بين ايهاب وجاسم !!
عاطف هيعرف يوصل لي مِسِك ولا في حاجه اتمنعه !! وهل فعلا ايعرف يكسب قلبها ولا لا ؟؟
↚
جاسم : نعم يا داده
الداده ( بنت من الخدم ) : مروان بيه تحت
جاسم : ماشي روحي انتي جهزي السفره
الداده : تحت امرك
الداده نزلت
جاسم بيبص لي مِسِك ببرود : امسحي الدمـ.ـو.ع دي وقومي البسي علشان ننزل
مِسِك بتعيط وهي جواها خوف منه
جاسم بنفاذ صبر اتعصب : ماقولتلك إتزفتي قومي وبطلي عـ.ـيا.ط والا اخلي ايامك كلها سوده
مِسِك بدمـ.ـو.ع وخوف : ح حاضر
مِسِك قامت وهي بتمسح دمـ.ـو.عها بخوف
جاسم : استني
مِسِك بصتله بخوف
جاسم قرب منها بتحذير : احنا قدام الناس مبسوطين اي حاجه تانيه لا انتي فاهمه
مِسِك هزت راسها بخوف
ثم اكمل كلامه بسخريه : والاحسن بلاش تاخدي على المدام اماني وده الاحسن علشان متحكيش حاجه ما بينا ليها وساعتها اتنـ.ـد.مي
مِسِك دمـ.ـو.عها نزلت بضعف
جاسم ادالها ضهره : يلا اخلصي اجهزي علشان ننزل
مِسِك بدمـ.ـو.ع دخلت الحمام
جاسم ظل واقف مكانه بشرود
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نعيمه بابتسامه : كل دي غيبه يا ابني
مروان بابتسامه : داده نعيمه عامله اي
نعيمه بحنيه : الحمدالله يا ابني وانت عامل اي بقالك فتره مش بتيجي
مروان : غصب عني والله يا داده مضغوط من الشغل
ثم قال بصوت وا.طـ.ـي : وبعدين كله بسبب جاسم المفتري بيخليني اشتغل من غير ما اخد اجازه والله حتي الاكل مش بعرف اكل بسببه
نعيمه بضحك : انت موطي صوتك كده لي
مروان بصوت وا.طـ.ـي : الحيطان ليها ودان
نعيمه بضحك : الحيطان برده
مروان بضحك : دايما فاهماني يا داده
نعيمه ضحكت
ثم قالت وهي بتبص لي اماني : مش هتعرفني على القمر اللي جنبك
اماني ابتسمت بكسوف
مروان بابتسامه بيبص لي اماني : اماني مراتي يا داده
نعيمه بابتسامه : انت إتجوزت وبرده متقولش
مروان بابتسامه : والله ظروف يا داده غصب عني
نعيمه بابتسامه : ربنا يقويك يا ابني
ثم قالت بحنيه وهي بتنظر لي اماني : بس ما شاء الله قموره
اماني بابتسامه خجل : شكرا لي حضرتك
نعيمه بحنيه : حضرتك اي بس يا بنتي قوليلي يا داده نعيمه من غير كسوف
اماني بابتسامه : حاضر يا داده
مروان بابتسامه : اماني الداده نعيمه بتكون ام ليا انا وجاسم وهي اللي ربيت جاسم برده وبالنسبالي هي امي التانيه
نعيمه بحنيه : وانتم ولادي ربنا يبـ.ـارك فيكم يارب ويحفظكم
اماني بابتسامه : انا فرحانه انِ شوفتك يا داده
الداده نعيمه بحنيه : يا حبيبتي والله انتي سكر ماشاء الله
اماني خدودها احمرت من الكسوف
مروان بابتسامه على خجل اماني : احم داده نعيمه اماني بتكسف ها
نعيمه بابتسامه : بس يا واد سيبها براحتها
ثم قالت وهي بتنظر لي اماني : انتي من انهارده بنتي ولو الواد ده زعلك تعالي قوليلي بس اتفقنا
اماني بابتسامه وبراحه : اتفقنا
مروان بمرح حط ايده فوق راسه وقال بطريقه مضحكه : اااه ياربي انا ماليش حظ ابدا دايما وحداني كده ما بين الناس يا حظك يا مروان دايما منسي
الداده نعيمه نظرت لي اماني وظلوا يضحكوا على مروان
الداده نعيمه بحنيه : انت عمرك ما تكون وحداني وبعدين ده انت معاك القمر والعسل كله
اماني ابتسمت بكسوف
مروان بضحك : احم اماني اتكسفت تاني يا داده
الداده نعيمه بضحك : خلاص انا مش هكسفك تاني يا بنتي
ثم قالت بحنيه : ربنا يسعدكم ويبـ.ـارك فيكم يارب
مروان بابتسامة قام مسك ايد الداده وباسها بحب : ويبـ.ـاركلنا فيكي يا ست الكل
ثم قال بمرح : قوليلي بقا عامله اكل اي انهارده ؟
الداده نعيمه بابتسامه : كل انواع المحاشي وبط وفراخ
مروان بجوع : يا سلام والله واحشني اكلك اوي يا داده
نعيمه بحب : يا حبيبي يا ابني تعال كل يوم انت والقمر اللي جنبك وانا عملك كل الاكل اللي بتحبه
مروان : ياااارات لو ينفع يا داده
ثم نظر لي اماني بحب : بس انا بروح بليل من الشغل وباكل من ايد اماني
اماني نظرت له بخجل
مروان اكمل كلامه بابتسامه : اه صح يا داده على فكره اماني اكلها جميل برده
الداده نعيمه بابتسامه : ربنا يسعدكم يا ابني وبعدين اكيد طبعا مهو واضح انها شاطره كمان واحسن مني في عمايل الاكل
اماني : لا طبعا يا داده استحاله هكون احسن منك وبعدين انا من غير ما اكل وانا متاكده انِ اكلك احسن حاجه
الداده نعيمه بابتسامه : ربنا يبـ.ـارك فيكي يا بنتي
ثم قالت بحنيه : بس قوليلي بقا اوعي يكون بيزعلك
مروان بمرح : انا برده هزعلها ده انا طيوب وكيوت جدا
اماني بابتسامه : لا والله يا داده مش مزعلني
مروان بمرح : واخيرا ظهر الحق شوفتي يا داده نعيمه علشان ت عـ.ـر.في اني طيوب ومش بزعل حد
اماني ابتسمت على كلام مروان
نعيمه بابتسامه : ماشي انا هروح هشوف الاكل بقا
مروان بجوع : هو لسه بدري يا داده على الاكل
نعيمه : اا
جاسم مقاطعا : انت مش بتشبع ابدا
مروان بمرح : الله اكبر في عينك انا بقول برده لي اكلي بقا قليل اتاري القر شغال عليا
جاسم بسخرية : اها انت هتقولي
مروان بمرح : بطل اقر بس علشان اعرف اكل
نعيمه بابتسامه : كلها ثواني والاكل هيكون جاهز
ثم نظرت لي جاسم وقالت بابتسامه : خلي مروان ياكل براحته يا ابني وبعدين ده بقاله كتيره مش بيجي
مروان بابتسامه : حبيبتي يا داده دايما واقفه معايا ثم قال وهو ينظر لي جاسم : وبعدين مش كفايه انك بتسلمني شغال قد كده ويارات كان عاجب
جاسم نظر له بشراره
مروان بخوف مصطنع : احم بس انا عجبني الشغل اكيد
الداده نعيمه بضحك : طب انا هروح بقا هشوف العشا
ثم ذهبت للمطبخ
مروان ينظر لي اماني بابتسامه : احم اماني مراتي ؛ وده بقا يا ستي بيكون جاسم صحبي انتي شوفتي يوم كتب الكتاب فاكره !
اماني بتذكر : ايوه اهلا بحضرتك
جاسم هز دماغه بهدوء
ثم نظر لي مِسِك ببرود : مِسِك مراتي
اماني بابتسامه : الف مبروك وربنا يفرحكم يارب
مِسِك تنظر لي جاسم بخوف ودمـ.ـو.ع محبوسه : الله يبـ.ـارك فيكي
مروان لاحظ نظرات مِسِك لي جاسم وكلها خوف وتـ.ـو.تر وفهم وإتاكد انِ صاحبه قاسي عليها
اماني بابتسامه : بس انتي صغننه اوي يا مِسِك
صمتت مِسِك بدمـ.ـو.ع محبوسه ونطراتها مواجهها لي جاسم
جاسم ببرود : اي اللي مخليكم واقفين اتفضلوا
اماني جلست بجانب مروان بهدوء
مروان بصوت وا.طـ.ـي بجانب جاسم : عملت اي في البنت مخليها خايفه منك كده
جاسم بصوت وا.طـ.ـي هو الاخر : مالكش دعوه يا مروان وخليك عارف انها مراتي
مروان بغيظ : مش علشان مراتك تعاملها وحش دي البنت خايفه منك اوي والله هي صعبانه عليا
جاسم نظر لي مروان بحده
مروان : جاسم انت اخويا وانا نفسي تعيش حياتك صح وتنسا اللي فات
جاسم : لولا انك صاحبي بقالك سنين مكنتش سكتلك دلوقتي علشان كده اسكت وخلي الليله تعدي على خير
مروان هز راسه بياس من صديق عمره
اماني بتنظر لي مِسِك بابتسامه : بما انكم بتتكلموا بصوت وا.طـ.ـي ينفع نقعد انا و مِسِك نتكلم احنا كمان
مِسِك بتنظر لي جاسم بخوف
جاسم بهدوء : تمام بس بعد ما تأكلوا
مروان بجوع : هو الاكل أساسا قرب يخلص
نعيمه بابتسامه : السفره جاهزه يلا
مروان بفرحه : ياااااا يا داده دايما حاسه بيا
نعيمه بحنيه : بالهنا والشفاء يا حبايبي
كلهم قاموا وجلسوا على السفره
بعد الغدا
خرجوا جلسوا في الجنينه
جاسم يجلس مع مروان ولكن نظراتُ موجهه باتجاه مِسِك
اماني بابتسامه بتنظر لي مِسِك : قوليلي يا مسك انتي في سنه كام
مِسِك بتـ.ـو.تر بتنظر لي جاسم اللي عينه عليها
مروان بضيق من صاحبه : بلاش تكون مخوفها منك كده
جاسم ببرود : عايز اي يا مروان
مروان : عايزك تكون مرتاح
جاسم ببرود : ما انا مرتاح
مروان بضيق : جاسم انت مش صحبي وبس لا ده انت اخويا احنا كنا دائما مع بعض من واحنا اطفال وحالك مش عجبني
جاسم : مروان مش عايز كلام في الموضوع ده تمام
مروان بضيق : لا هتكلم لما حالك ميكونش عجبني يبقا لازم هتكلم يا صاحبي لانك اخويا مش صاحب وبس
جاسم بضيق : وانا كويس اطمن
مروان : انت مش ملاحظ طريقتك مع البنت الغلبانه دي ده هي خايفه منك
جاسم بضيق : انا حر هي بقيت مراتي خلاص
مروان بضيق : انت نسيت طريقه جوازك ولا اي
جاسم ببرود : لا منستش بس انت متنساش انِ ابوها خد فلوس قد كده علشان بس يبيعها
مروان بضيق : علشان اهلها باعوها ليك تروح انت تعاملها كده وتخوفها منك لدرجه انها من اول ما قعدنا وكل ما اماني تقولها حاجه تروح باصه ليك وهي خايفه منك
جاسم بضيق : هي مراتي وانا حر
مروان : جاسم انت اخويا علشان كده مش عايزك ترجع تنـ.ـد.م بعدين اسمع مني البنت مش قد اللي انت بتعمله فيها ولو انت مش عايزها سيبها بس بلاش تبهدلها معاك كده
في الطرف الآخر
اماني : مِسِك يلا قوليلي انتي في سنه كام
مِسِك بدمـ.ـو.ع محبوسه : في تانيه ثانوي
اماني بحنيه : يا روحي والله اول ما شوفتك قولت انك صغننه لسه
صمتت مِسِك
اماني بحنيه : طب انتي لي اتجوزتي دلوقتي وفين اهلك
مِسِك بدمـ.ـو.ع محبوسه : انا معنديش حد
اماني بحنيه : لا متقوليش كده مش احنا بقينا اخوات
مِسِك بابتسامه ونسيت كلام جاسم : ايوه طبعا انا لوحدي وكان نفسي الاقي اخت زيك
اماني بابتسامه : انا ليا الشرف والله انك تكوني اختي الصغننه
طول الوقت جاسم عينه على مِسِك مش بتتشال
مروان بيبص في المكان اللي جاسم بيبص فيه : متقلقش اماني مش هتخطفها
جاسم بضيق : انا خلصتها من ابوها ومـ.ـر.اته
مروان : بس انت بتعمل نفس اللي هما عملوا فيها مينفعش تكون قاسي عليها كده مينفعش
جاسم بشرود : بس ده الصح
مروان : انت شايف قسوتك على عيله في سنها بيكون صح ده انت المفروض اللي تكون حنين عليها يا صحبي لانها مشافتش حنيه من اهلها
نظر جاسم لي مِسِك ويراقبها بصمت
مروان ينظر بنفس الاتجاه : جاسم انا والله مش عايزك تنـ.ـد.م بعدين
جاسم بتنهيده حاره : وانا عمري ما هنـ.ـد.م ولا نـ.ـد.مت على قرار خدته قبل كده يا مروان
مروان بضيق من صاحبه : بس
جاسم : مروان انا عارف انك عايز مصلحتي بس انا مش صغير وعارف انا بعمل اي
مروان بضيق : ماشي يا جاسم بس نصيحه مني لو انت مش قادر تكون حنين عليها يبقي تطلقها احسن ويمكن يتجوزها و
جاسم بحده مقاطعا : مروان كلمه زياده مش هتكون صاحبي واخويا ولا هعرفك فاهم
مروان بضيق : ماشي يا جاسم خلاص هسكت اهو
جاسم بضيق مغيرا للموضوع : قولي صح اي اخبـ.ـار المشروع
مروان بتنهيده : كله تمام لما نروح بكره الشركه يبقي نتكلم في الشغل بقا
جاسم : ماشي بس خد بالك في اجتماعات كتيره الفتره اللي جايه
مروان : تمام
ثم قال وهو يقوم : يلا بقا انا همشي عايز حاجه
جاسم : لا يا مروان بس بلاش تنسا بكره عايزك من بدري
مروان : متقلقش مش ناسي ، وانت كمان بلاش تنسا كلامي
جاسم بضيق : امشي يا مروان
مروان بتنهيده : ماشي
الطرف الآخر
اماني بابتسامه : أن شاء الله تفرحي بشهادتك
قالت مِسِك بحزن طفولي : معتقدش ان حلمي هيتحقق
اماني : وانتي عايزه تدخلي كليه اي
مِسِك بحزن : نفسي هدخل كليه طب حلمي انا وماما ربنا يرحمها .
ثم قالت بدمـ.ـو.ع محبوسه : ت عـ.ـر.في ماما كانت دايما تقولي نفسي اني هشوفك دكتوره من وانا عندي 7سنين وده حلمي انا وماما
اماني بحزن حـ.ـضـ.ـنت مِسِك : ربنا يرحمها يا حبيبتي وان شاء الله تحققي حلم والدتك
مِسِك دمـ.ـو.عها نزلت غصب عنها
اماني بمرح : بزمتك في برده قمر يعـ.ـيط ها وبعدين والله مفيش حاجه مستاهله انك تعيطي علشانها ثم قالت بابتسامه : ولو حابه تحكيلي انا موجوده اعتبريني اختك الكبيره اتفقنا
مِسِك بابتسامه : اتففنا
اماني بابتسامه : اشطا بس قولي
مروان مقاطعا : يلا يا اماني بقا
اماني : ماشي
مِسِك بحزن وبصوت وا.طـ.ـي : انتي هتمشي خلاص
اماني بابتسامه : ايوه بس ان شاء الله هجيلك تاني
مروان بابتسامه : باي يا مدام مِسِك
صمتت مِسِك بحزن
اماني : مالك يا حبيبتي لي زعلانه انا أن شاء الله هاجي تاني
مروان بصوت وا.طـ.ـي لي جاسم : شايف مراتك خايفه ازاي منك
جاسم بنفس الهمس : مروان اخرس ويلا خد مراتك وامشي
مروان هز دماغه بيأس من جاسم
اماني بابتسامه : انا هاجي هشوفك تاني
مِسِك ببراءه : بجد
اماني بابتسامه : طبعا بجد انتي اختي الصغيره خلاص
مِسِك ابتسمت بفرحه وسعاده حقيقيه
مروان بابتسامه : يلا بقا احنا لازم نمشي
مروان مشي هو وأماني
مِسِك لاحظت نظرات جاسم بخوف
جاسم بنظرات قاسيه تركها ودخل مكتبه
في الطرف التاني
مروان باستغراب : مالك سرحانه في اي
اماني شارده
مروان باستغراب : امااااني
اماني بتفيق : نعم
مروان : نعم اي؟! من ساعه ما خرجنا وانتي سرحانه في اي مالك
اماني : مفيش
مروان بتنهيده : عارف انك مش معتبراني زوج بس حتي اعتبريني كصديق واحكي اللي جواكي
اماني ساكته
مروان : اماني احكيلي في اي
اماني : هي اي حكايه جواز صحبك و مِسِك
صمت مروان
اماني كملت كلامها : من ساعه ما انا شوفت مِسِك وأنا لاحظت الحزن في عينها
مروان ساكت
كملت اماني بحزن : نفس الحزن اللي جوايا بس اكيد كل واحد مشكلته بتختلف
مروان بيبصلها بحزن
اماني بحزن : هي مِسِك وصحبك مش مبسوطين مع بعض صح
مروان بصلها بنظرات حزن
اماني : ساكت لي يا مروان
مروان : لا
اماني باستغراب : لا اي ؟! اي اللي يخلي صحبك يتجوز بنوته صغننه ده غير كمان انها متكلمتش على دراستها خالص
صمت مروان بحزن
اماني : طول الوقت كنت حاسه اني مِسِك خايفه تتكلم ده كفايه نظرات عينها الحزينه والخوف فيها طب انت تعرف هي حلمها تدخل كليه طب بس قالتلي مش هتعرف تحققه هي لي قالت كده
مروان محاولا الابتسامه قال : مفيش اي حاجه ولو فيه اكيد هحكيلك المهم انتي انبسطي انهارده
اماني بابتسامه : انا فرحت انِ إتعرفت على داده نعيمه و مِسِك بجد شكرا ليك
مروان بابتسامه : وانا فرحان اني شوفت ابتسامتك بعد فتره طويله وعايز دايما اشوف الابتسامه والفرحه اللي في عينيكي
اماني ابتسمت بخجل
ثم قالت مغيرا الحديث : هو فين أهل مِسِك
مروان بصلها وسكت
اماني بحزن : مروان انا كل ما هسالك على حاجه تخص مِسِك و صاحبك تسكت وده مخليني متاكده انِ صحبك هو سبب وجعها .
مروان بحزن : جاسم شاف كتير في الدنيا دي يا اماني
اماني : يعني اي ؟! علشان هو شاف كتير يخلي بنت رقيقه زي مِسِك وكمان لسه صغيره نعيمه في حياتها وتكون حزينه دايما
مروان : لا طبعا ومين قال إنها تعيسه وحزينه
اماني بحزن : نظراتها لي صحبك هي اللي بتقول وباين عليها كمان مغصوبه على الجواز
مروان بتنهيده : كل حاجه هت عـ.ـر.فيها في وقتها
اماني بحزن : امته وقتها
مروان : مش دلوقتي
اماني بحزن : صاحبك لي غصب مِسِك على الجواز
مروان بتنهيده : ابوها ومـ.ـر.اته كانوا بيعذبوها
اماني بسخريه : وهي دلوقتي مش متعذبه يعني ؟!
صمت مروان
اماني بحزن : انا شوفت في عين مِسِك الحزن والخوف اللي جواها ، لو هي عاشت مع اهلها في عذاب معتقدش انها دلوقتي عايشه في جنة مع صحبك
مروان بحزن : اماني كل حاجه هت عـ.ـر.فيها في وقتها وبعدين مش انتي حبتيها اعتبريها اختك وخليكي جنبها
اماني بحزن : انا حبيتها والاكيد انها زي اختي الصغيره ، انا بس عايزه اعرف لي هي موجوعه وحزينه كده بس عرفت السبب وهو صحبك
مروان بحزن : والله يا اماني جاسم شاف كتير زي مِسِك بس جاسم مخبي وجعه وحزنه وراء قسوته بس هو غير كده وهت عـ.ـر.في في الوقت المناسب كل حاجه صدقيني
اماني بحزن : ماشي
مروان بحزن : بالله عليكي بلاش الحزن ده مقدرش هشوفك حزينه كده
اماني دمـ.ـو.عها نزلت غصب عنها : مِسِك فكرتني بنفسي اوي انا برده زيها وحيده ماليش حد
مروان بحزن خدها في حـ.ـضـ.ـنه : اي الكلام ده انا معاكي انتي مش لوحدك
اماني بدمـ.ـو.ع : هيجي يوم تزهق مني وتسيبني
مروان بحنيه : لا استحاله انا مينفعش هزهق منك اصلا او حتي هسيبك انتي مراتي
اماني بدمـ.ـو.ع نظرت في عيون مروان العاشقه لها
مروان بحنيه بيمسح دمـ.ـو.عها ثم قال بحب وعشق : هو في قمر بيعـ.ـيط وبعدين يعني انا خرجتك وجيبتك هنا زي ما وعدتك وانتي برده زعلانه وبتعيطي اهو متخلنيش هنـ.ـد.م اني جيبتك هنا بقا
اماني : انا فرحت انِ شوفت مِسِك دي احسن حاجه انت عملتها ليا انهارده
مروان بابتسامه : طل كويس يعني بقيتوا صحاب خلاص
اماني : طبعا انا عايزه اشوفها كل يوم كمان
مروان بابتسامه : لدرجادي
اماني : واكتر انا شوفت البراءه في مِسِك وحبيتها كا اخت ليا وعايزه هخرجها من الحزن اللي هي فيه
مروان بتنهيده : ان شاء الله
ثم قال مروان في سره : ربنا يهديك يا صحبي وقلبك ينور وتبدأ تفرح من جديد ويحنن قلبك على البنت الغلبانه ومش انا وبس اللي لاحظت حزنها وخوفها لا كمان اماني اللي لاحظت يارب تكون البنت دي سبب فرحتك ورجوعك لينا من تاني
ثم قال وهو ينظر لي اماني : هوعدك اني انسيكي كل الماضي واخليكي سعيده دايما .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حنان بطمع : بس قولي صح انت مش ناوي تروح تشوف بنتك
عادل بقسوه : انا ما صدقت انها اتجوزت وخلصت منها
حنان بضيق : افهم الفلوس اللي معانا ممكن تخلص في اي وقت ومفيش غير الباشا اللي ناخد مره الفلوس
عادل : بس احنا خلاص خدنا تمنها
حنان : افهم يا راجـ.ـل احنا معانا كنز كبير وجوز بنتك هو البنك بالنسبالنا وخصوصا لو الفلوس اللي معانا خلصت ساعتها هنرجع نشحت من تاني
عادل بتفكير : كلامك صح يا حنان انا بيعت البت دي علشان الفلوس ولازم اكسب اكتر من كده
حنان بطمع : يبقي تجهز بكره يا حبيبي علشان نروح نشوف بنتك المصونه
عادل هز راسه بطمع
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم دخل الجناح وسمع صوت عـ.ـيا.ط في البرندا
مِسِك بدمـ.ـو.ع : يا ماما انتي فين حشـ.ـتـ.ـيني و اوي ، لي سبتيني لوحدي انا محتاجلك اوي ، شوفتي يا ماما بابا باعني لي شخص غني حتي انا افتكرت اني الشخص الغني ده هيكون احن عليا بس ازاي إذا كان ابويا نفسه بيكرهني وعمره ما كان حنين عليا
جاسم بيسمع كلامها وغصب عنه قلبه بيوجـ.ـعه علشانها
مِسِك بدمـ.ـو.ع : يا ماما تعالي خديني انا تعبت اوي من بعدك
جاسم خرج من القصر كله وهو موجوع
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشرف : اهلا انتي مش بتروح ولا اي
عاطف بضحك : لا بروح اكيد بس الصبح
اشرف بيشرب : طب هي بوسي جات ولا لسه
عاطف : ايوه جات من شويه بس مع زبون استنا وهتلاقيها جايه
جلس اشرف على مقعده ومنتطر بوسي
عاطف بوقاحه : اه صح هو الراجـ.ـل اللي اتجوز اختك مقالش هيرميها امته
اشرف بشر : لا مش عارف بس اه صح انت فكرت في خطه ولا لسه
عاطف بوقاحه : لا لسه بفكر اهو علشان بس اخد اختك
اشرف : اممممم ماشي فكر وانا برده هفكر ازاي اخد الفلوس من جوزها
عاطف بشر : انت لازم تخلي يثق فيك وندخل انا وانت بيته ويكون في ثقه
اشرف بشر : انا بفكر ازاي هخلي يثق فيا اهو بس اصبر وهتلاقي خطه محدش يعرفها
عاطف بضحك وهو سـ.ـكـ.ـر.ان : هي دي الصحوبيه فعلا
بوسي بدلع : هاي يا روحي عامل اي
اشرف : بخير يا قلبي سالت عليكي عرفت انك مع زبون
بوسي بدلع : ايوه فعلا
اشرف بغمزه : طب اي مش يلا
بوسي بضحك صوت عالي : يلا يا قلبي
عاطف بسكر : ايوه ياعم
اشرف قام مع بوسي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في مكان لا يوجد فيه احد يقف جاسم وذكريات الماضي بتلاحقه
جاسم بوجع : اعمل اي يارب انا تعبت ازاي هنسا اللي فات ، ازاي هعرف هرجع زي ما كنت ازاي ، من وانا صغير لسه وانا تعبان ومن ساعه اللي حصل وانا بقيت قاسي وده الصح كنت زمان لسه عيل مش فاهم حاجه بس دلوقتي انا خلاص كبرت وبقيت راجـ.ـل اعمال وعارف كل حاجه ، جاسم الاسيوطي مستحيل يضعف او يحن افضل طول عمري فاكر الماضي علشان قلبي ميعرفش الرحمه ابدا .
ثم قال بقسوه : عمري ما هحن لي اي شخص دايما هفضل قاسي حتي معاها لازم هكون قاسي هي لازم تخاف مني
ظل واقفا يتذكر ماضيه وتظل المعركه بين قلبه وعقله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
- انا جاي والله اهو دلوقتي في الطائره
مروان بسعاده : بجد احسن خبر ده جاسم هيفرح اوي
- حاولت هكلموا بس موبايله مقفول
مروان بتنهيده : ايوه لما هتيجي هتعرف كل حاجه المهم اودامك قد اي كده
- الطائره لسه مطلعتش اصلا
مروان بابتسامه : تمام مستنيك وهكلم برده جاسم هقوله
- ماشي وقولوا انِ حاولت هكلموا بس فونه مقفول
مروان بابتسامه : تمام متقلقش تيجي بالسلامه
واه صح انا هاجي اخدك بكره من المطار اشطا
- اشطا يلا باي
مروان : باي
مروان اغلق الخط
اماني : ممكن سؤال
مروان : اكيد
اماني : انت لي فرحت لما كلمك الشخص ده
مروان بتنهيده : علشان بقالوا كتير مسافر واحنا صحاب جدا
اماني : طب هو لي سافر
مروان بتنهيده : بسبب قصه حصلت زمان وهو لما سافر علشان ينسا اللي حصل
اماني باستغراب : قصه اي
مروان بتنهيده وهو يتذكر : خطيبته تـ.ـو.فيت من زمان علشان كده هو سافر
اماني بحزن : لا حول الله ازاي ؟!
مروان بحزن : حادثه
ثم قال بابتسامه : وبعدين سيبيك من كل ده انتي مش عايزه تنامي ولا اي
اماني : احم لا هنام تصبح على خير
مروان بابتسامه : وانتي من اهله
ذهبت اماني الي غرفتها
وذهب مروان هو الاخر الي غرفته ولكن وهو شارد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم وصل القصر ثم ذهب الي جناحه ولكن رأي مِسِك نائمه في البرندا وعلى خدودها اثر دمـ.ـو.عها
جاسم نظر لها بنظره مطوله ثم حملها ووضعها على السرير ولكن هي فتحت عيونها بخضه
مِسِك بخوف : انت بتعمل اي
جاسم ببرود : لقيتك نايمه جوه قولت هجيبك هنا احسن
مِسِك : بس انا مش عايزه مساعدتك شكرا
جاسم ببرود : انتي فاكره انِ علشان بس دخلتك من البرندا علشان سواد عيونك بتكوني غلطانه وبعدين انا كنت هصحيكي دلوقتي اساسا
مِسِك بدمـ.ـو.ع : بدل انت مش بتحبني لي إتجوزتني ما كنت تسيبني مع ابويا احسن
جاسم بسخريه : على اساس انك كنتي عايشه في جنه مع ابوكي
مِسِك بدمـ.ـو.ع : بس كنت بكمل تعليمي
نظر لها جاسم : يعني انتي مستعده تضحي علشان دراستك
صمتت مِسِك بخوف
جاسم بعصبيه : ما تنطقي ها ؟!
مِسِك بدمـ.ـو.ع : طلقني ارجوك
جاسم بعصبيه قرب منها : اياكي تنطقي الكلمه دي تاني فااااااهمه
مِسِك بخوف : حـ حاضر
جاسم ببرود : ايوه كده شاطره ولا قومي علشان تنامي في الارض يلا
قامت مِسِك مسرعه بخوف وهي تبكي لكي تنام علي الارض
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوم جديد
جاسم : مروان اياك تتاخر انهارده ها
مروان بابتسامه : ماشي بس صح في مفاجاه ليك
جاسم : مفاجاه اي
مروان بابتسامه : هتعرفها في الشركه يلا سلام اه صح انا هاجي الشركه الساعه 10ونص كده
جاسم : مروان اياك تتاخر
مروان بابتسامه : متقلقش انا هجيلك قبل الساعه 1 والله
جاسم : ماشي اما نشوف يلا سلام
جاسم اغلق الخط مع مروان
جاسم نزل من الجناح
الداده نعيمه : صباح الخير يا ابني
جاسم : صباح الفل يا داده
نعيمه : اي ده مش هتفطر
جاسم : لا هشرب القهوه في الشركه
نعيمه : طب و مِسِك صحيت
جاسم ببرود : معرفش ومش تهمني في حاجه وانا مصحتهاش زي كل يوم مش علشان سواد عيونها يا داده لا علشان انا بس مستعجل انهارده يلا سلام
ذهب جاسم الي الشركه
نعيمه حزن : يارب ريح قلبه ويحن على المسكينه اللي فوق يارب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نزل من الطائره وهو يبتسم
- واخيرا رجعت لي بلدي بعد خمس سنوات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اي اللي هيحصل ؟!
↚
مروان بفرحه : معتز
معتز نظر له بسعاده ثم احتضنه : مروان وحشني اوي عامل اي
( معتز صديق مروان وجاسم من تمن سنوات 28سنه ولكنُ سافر لندن بقاله خمس سنوات عنـ.ـد.ما توفت خطيبته )
مروان بابتسامه : كله زي الفل يا صحبي
معتز بابتسامه : مش باين كده حسيت وانا بكلمك امبـ.ـارح إنِ في حاجه
مروان بابتسامه : هتعرف كل حاجه بس لما ترتاح شويه
معتز بابتسامه : جاسم عرف انِ جاي
مروان بابتسامه : لا ميعرفش لسه
معتز : تمام يلا نروح علي الشركه
مروان بابتسامه : اشطا يلا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم : جهزتي الملف
ساندي : ايوه يا فنـ.ـد.م
جاسم : تمام يلا روحي كملي شغلك
ساندي : عن اذنك
جاسم أومأ بهدوء
ساندي ذهبت لتكمله شغلها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشرف صحي من النوم وجنبه بوسي
بوسي بدلع : صباح الفل
اشرف بملل : خدي الفلوس اهي حق ليله امبـ.ـارح
بوسي بطمع : بس ده قليل اوي
اشرف بضيق : بقولك اي مفيش غير دول لو مش عجبك اخدهم تاني
بوسي بضيق : لا خلاص اخدهم انا
اشرف : ايوه كده بلاش طمع
بوسي : انت رايح فين
اشرف : هروح البيت
بوسي : طب هتيجي انهارده
اشرف : اممممم اكيد بس هاجي هشرب وبس
بوسي بدلع وهي بتقرب منه : طب لي الليله اللي فاتت معجبتكش
اشرف بيبلع ريقه بالعافيه من قربها له : لا طبعا مش كده بس يعني يا قلبي هاجي هتكلم مع عاطف ونشرب وعلشان متزعليش هبقا اقعد معاكي
بوسي : لا يا روحي هنقضي الليله سوا
اشرف : طب خلاص هنقضيها سوا يلا بقا سلام
بوسي بدلع : باي هستناك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان بابتسامه : يلا يا معتز وصلنا
معتز نزل من العربيه بابتسامه وفرحه : انا فرحان جدا واخيرا رجعت مصر بعد غياب خمس سنين وكمان شوفتك ولسه هشوف جاسم
مروان بابتسامه : والله انا مش مصدق واخيرا رجعت مصر من تاني انا وجاسم تعبنا من كتير ما بنقولك إنزل
معتز بحزن : انت عارف يا مروان سبب رفضي غصب عني
مروان بحزن من اجل صديقه : عارف يا معتز علشان كده محبناش نضغط عليك
ثم قال مغيرا للموضوع : وبعدين فيه مفاجات ليك
معتز بابتسامه : اي هي
مروان بابتسامه : تعال نطلع بس وهحكيلك بعدين
معتز ومروان دخلوا الشركه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم بضيق : هدير هو مروان لسه مجاش
هدير : لا يا فنـ.ـد.م لسه
( هدير 25سنه سكرتيرة مروان ومحجبه لبسها دريسات فقط ومن حي فقير )
جاسم بغضب اغلق الخط
هدير بضيق : اي ده قفل السكه في وشي وانا ذنبي اي ان مروان بيه لسه مجاش
جاسم يرن على مروان تاني
مروان : الو يا جاسم
جاسم بغضب : مش بترد لي ها رنيت عليك كتير
مروان بمرح : انا مش خطيبتك يا ابني
جاسم بعصبية : مروان بطل هزار ويلا انت فين
مروان : اودامي بالظبط دقائق وهكون عندك
جاسم بنفاذ صبر : ماشي يا مروان اما هشوف اخرتها
مروان بضحك : اخرتها زي الفل والله
جاسم بغيظ : والله شخص مستفز سلام ، وحسابك معايا لما تيجي
مروان : ماشي يا برنس والله هتنسا لما تشوف المفاجاه يلا سلام
جاسم اغلق الخط مع مروان
بعد ربع ساعه
مروان : صباح الخير يا ساندي
ساندي : صباح النور يا مروان بيه
مروان ينظر لي معتز بابتسامه : يلا ندخل زمان جاسم مستحلف ليا
معتز بضحك : طب يلا
مروان دخل عند جاسم
مروان : احم صباح الفل
جاسم بينظر له بضيق ولكن إتصدم عنـ.ـد.ما راي معتز بجانبه
معتز بابتسامه : عامل اي يا صحبي
جاسم بابتسامه قام باحتضان معتز : واخيرا رجعت
مروان بابتسامه : دي المفاجاه يا جاسم علشان كده إتاخرت عليك
جاسم ينظر له بغيظ : والله ولي مقولتش من الاول
مروان : معتز كلمك امبـ.ـارح بس فونك كان مغلق وبعدين كلمني وقالي ولما انا كلمتك الصبح محبتش هقولك قولت خليها مفاجأة
معتز بابتسامه : لسه زي ما انت يا صحبي
جاسم بضيق : يعني ينفع اللي هو عملوا
مروان بضحك : جرأ اي يا لمبي حبيبت هعملك مفاجاه
جاسم بنفاذ صبر : الساعه دلوقتي 12 وانت قولت انك هتيجي الشركه الساعه 10ونص
مروان : انا روحت هجيب معتز بس هو كان عايز يروح الفندق يسيب الشنطه
معتز بابتسامه : ايوه فعلا ده اللي حصل خلاص يا جاسم بلاش تضايق كده
جاسم محاولا الهدوء : لي مردتش عليا في الاول
مروان بضحك : اللي يسمعك يقول اننا مخطوبين
جاسم بغيظ : انت عمرك ما هتكون جد وتكبر شويه
مروان بضحك :انا هفضل زي ما انا
معتز بضحك هو الاخر : والله وحشني ناقركم
مروان بابتسامه : وانت وحشتنا يا صحبي
ثم قال وهو ينظر لِ معتز بابتسامه : انا كنت عايز هعملك المفاجاه برجوع معتز من تاني
جاسم : انا هعديها بس المرادي علشان المفاجاه حلوه
ثم قال وهو بينظر لِ معتز بتحذير : وانت اياك تقول انك هتسافر تاني
مروان بجديه : ايوه يا معتز احنا ما صدقنا انك رجعت
معتز بابتسامه : مين قال إنِ هسافر تاني
مروان بسعاده : يعني هتستقر هنا
معتز هز دماغه بابتسامه
جاسم بابتسامه : نورت بلدك من تاني يا صحبي
معتز ابتسم واحتضن اصدقائه
ثم قال : بس صح اي اللي حصل في غيابي بقا لانِ من ساعه ما سافرت واحنا مكناش بنتكلم دايما ، اه هو فن رامي ملاحظ انه مش موجود
جاسم بصمت نظر لِ مروان
مروان بحزن : هتعرف كل حاجه يا معتز بس مش هنا في الشركه
معتز باستغراب :طب مـ.ـا.تقول دلوقتي
جاسم محاولا الهدوء : مروان هيحكيلك كل حاجه بعدين
ثم قال مغيرا الموضوع : يلا يا مروان علشان نتكلم على المناقصة قبل الاجتماع
معتز باستغراب نظر لِ جاسم وفهم إنِ في مشكله ولكنُ فضل الصمت
جاسم بابتسامه ينظر لِ معتز : معتز انت طبعا لو حابب تنزل من بكره الشركه مفيش اي مشكله
معتز بابتسامه : اكيد إن شاء الله من بكره هكون موجود معاكم في كل المناقصات
جاسم بابتسامه : إن شاء الله
مروان : انت هتمشي !
معتز بتعب من السفر : ايوه تعبان من السفر وعايز هنام شويه
جاسم بجديه : تمام يا معتز خد راحتك انهارده علشان من بكره هيكون عليك ضغط شغل
معتز بابتسامه خفيفه : انت بطمني كده يعني
مروان بضحك : ده كده جاسم بيطمنك فعلا انت تقلق بس لو مطمنكش
معتز بضحك : علشان كده انا مطمن
جاسم بضيق : اسكت يا خفيف منك لِ
ثم قال بجديه : يلا يا مروان علشان الشغل
مروان بابتسامه : اوك. يلا
معتز بابتسامه احتضن مروان ثم جاسم وبعد ذلك ابتعد وقال بسعاده : انا فرحت إنِ شوفتكم من تاني يا صحابي
جاسم بابتسامه : نورت مصر من تاني يا معتز
معتز بابتسامه : بنورك يا كبير يلا باي
ذهب معتز
وبعد ذهابه جاسم و مروان بيتناقشوا في المناقصة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك صحيت من النوم بتعب وعيونها وارمه من العـ.ـيا.ط ذهبت للحمام وإتوضيت ثم ذهبت لكي تصلي الظهر وظلت تدعي وهي تبكي .
بعد إنهاء مِسِك من فروضها ذهبت للداده
مِسِك : صباح الخير يا داده نعيمه
داده نعيمه بابتسامه : صباح الفل يا ست البنات كل ده نوم
مِسِك بحزن : مفيش حاجه تانيه اعملها علشان ههرب بيها من الواقع المؤلم ده
داده نعيمه بحزن : انتي لسه صغيره يا حبيبتي على كلامك ده
مِسِك بابتسامه حزن : صغيره ! لا يا داده انا اللي شوفتوا في الدنيا دي كبرني بدري
داده نعيمه نظرت لها بحزن
ثم اكملت مِسِك بحزن : انتي عارفه يا داده لما امي مـ.ـا.تت كان عندي سنه ساعتها بابا إتجوز واحده شريره كانت دايما بتضـ.ـر.بني حتي بابا عمره ما حبني
ثم نظرت لي الداده بدمـ.ـو.ع : تخيلي يا داده إنِ بابا دخلني دار الايتام فضلت فيها خمس سنين ولما كنت بسال فين ماما وبابا كانت صاحبه الدار تقولي ابوكي مش عايزك ده حتي صاحبه الدار مصعبتش عليها ، طب ت عـ.ـر.في يا داده انا مكنتش هعرف إنِ ليا اب غير لما بدات اكبر ولقيتهم بيقولوا ابوكي رماكي لغيط لما تميت 5 سنين ولقيت بابا جاي علشان ياخدني بس انا مكنتش عايزه امشي معاه ولا كنت عايزه افضل في الدار بس مشيت معاه واول لما روحت معاه حبسني في اوضه ضلمه علشان كده انا من ساعتها بخاف من الضلمه انا مش عارفه لغيط دلوقتي لي بابا ومـ.ـر.اته بيكرهوني كده مش عارفه لي حتي اخويا بيكرهني ولما كنت بشتغل كان بيضـ.ـر.بني علشان ياخد الفلوس هما لي بيكرهوني يا داده ثم قالت بانهيار : قوليلي لي ماما سابتني لوحدي لي
الداده نعيمه بدمـ.ـو.ع حـ.ـضـ.ـنتها ثم قالت : بس اهدي
مِسِك بدمـ.ـو.ع : ياريتها كانت خدتني معاها
الداده قامت بالابتعاد عن مِسِك ثم قالت وهي بتمسح دمـ.ـو.عها : متقوليش كده بعد الشر عليكي يا حبيبتي وكمان حـ.ـر.ام تقولي كده ده قضاء ربنا
مِسِك بدمـ.ـو.ع : انا حياتي كلها عذاب يا داده حتي الشخص اللي إتجوزني مش طايقني وكل شويه يذلني إنِ ابويا باعني قوليلي انتي يا داده مين اللي يستحمل كل ده
الداده نعيمه بدمـ.ـو.ع : عارفه يا بنتي انك شوفتي كتير بس والله جاسم مفيش اطيب منه
مِسِك بدمـ.ـو.ع : فين الطيبه دي بقالي يومين هنا ومشوفتش منه غير القسوه وبس
الداده نعيمه حـ.ـضـ.ـنت مِسِك وفضلت تهديها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص بحده : كل ده جاسوسك مش عارف يجيب ملف المناقصه
الشخص بتـ.ـو.تر : والله يا كبير هو
الشخص مقاطعا بحده : بقولك اي لو الشخص ده مش عارف يعمل حاجه يبقي نشوف غيره فاهم
الشخص بتـ.ـو.تر : تحت امرك
الشخص اغلق الخط
ثم قال بشر : هخليك تنـ.ـد.م يا جاسم على كل حاجه وفي ثانيه هتخسر كل حاجه حتي البنت اللي انت اتجوزتها هتكون ملكي
ثم ضحك بشر وغل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان بتعب : الحمدالله خلصنا مراجعة الملف
جاسم سرحان
مروان باستغراب : جاسم مالك
جاسم سرحان
مروان : جااااسم انت يا ابني
جاسم بانتباه : في اي
مروان باستغراب : انت اللي في اي سرحت فجاه
جاسم بتنهيده : لا مفيش بفكر بس في المناقصه
مروان باستغراب : على اساس اننا اول مره مناقصة ، انا عارفك يا جاسم واكيد في حاجه تانيه
ثم قال : انت بتفكر في مِسِك اكيد صح
جاسم بحده : لا طبعا وبعدين قولتلك تفكيري كله في المناقصه
مروان بابتسامه : طيب هحاول هصدق
ثم قال بجديه : بس صح بكره ان شاء الله عندنا اجتماع مع شركه ايهاب
جاسم بضيق : عارف
مروان باستغراب : انت مش بطيقه يبقا لي دخلنا معاه في صفقه
جاسم بغموض : ايهاب مش سهل علشان كده وافق بكل سهوله انُ يدخل معانا في صفقه كبيره زي دي
ثم قال وهو ينظر لِ مروان بغموض : لازم كل حاجه تكون سر والاهم من ده كله اننا ناخد بالنا من اسرار الشركه
مروان : متقلقش بس صح انت عرفت مين اللي عرف اسرار الصفقه اللي فاتت !
جاسم بخبث : لا لسه بس هيروح مني فين اكيد هيتكشف
مروان بابتسامه : شكلك ناوي على حاجه
جاسم ابتسم بغموض
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الداده نعيمه بابتسامه وهي تبتعد عن مِسِك : يلا يا ست البنات اشربي العصير وافطري
مِسِك : مش جعانه يا داده انا طالعه الاوضه
الداده نعيمه : لا طبعا يا بنتي لازم تفطري ولا عايزه تزعليني
مِسِك بحزن : لا طبعا مقدرش خلاص علشان خاطرك هفطر
الداده نعيمه بابتسامه : بالهناء والشفاء يا حبيبتي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتز : ايوه يا مروان انا وصلت الفندق
مروان : هو انت مش ناوي تجيب شقه ولا اي
معتز : طبعا هجيب بس لما هصحا هشوف بقا
مروان : ماشي تصبح على خير
معتز : اه صح اعمل حسابك نتقابل بليل علشان تحكيلي كل اللي حصل في غيابي
مروان بضحك : ماشي يا عم الفضولي سلام
معتز ضحك ثم اغلق الخط
ثم نظر لِ الصوره الذي بجانبة بوجع وحزن ودمـ.ـو.عه نزلت غصب عنه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير : تحت امرك يا فنـ.ـد.م
مروان بجديه : خلصتي الشغل اللي طلبتوا منك
هدير : ايوه يا فنـ.ـد.م
مروان : تمام روحي دلوقتي
هدير خرجت وكان موبايلها بيرن
هدير : الو
الشخص : ****
هدير بضيق : ****
الشخص بحده : *****
هدير بضيق : سلام
هدير اغلقت الخط بدون سماع اي رد
الشخص بضيق : بقا تقفلي الخط في وشي يا بنت ال والله لاوريكي هخليكي تنـ.ـد.مي
هدير شردت
مروان مقاطع تفكيرها : هدير في اي
هدير بانتباه : اها يا فنـ.ـد.م
مروان باستغراب : مالك في اي
هدير : لا مفيش يا فنـ.ـد.م
مروان نظر لها ثم قال : طيب يلا علشان الناس الامريكان في اوضه الاجتماعات
هدير : تحت امرك اتفضل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك : الحمدلله
الداده نعيمه : انتي مكلتيش يا بنتي
مِسِك : الحمدلله والله يا داده
الداده نعيمه : بس يا بنتي
مِسِك مقاطعة : معلش يا داده انا هطلع هرتاح شويه
الداده نعيمه بحزن : ماشي يا بنتي
مِسِك ذهبت الي غرفتها
الداده نعيمه بحزن على هذه الطفله : يارب يسعدك يا بنتي ويريح قلبك يا جاسم وتبطل قساوه مع البنت دي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حنان : هنروح انهارده للسنيوره بنتك
عادل بضيق : كام يوم كده وبعدين نروحلها
حنان : لا طبعا البت اتجوزت من يومين وكمان علشان لما نطلب اي فلوس ناخدها
عادل : يعني انتي شايفه كده
حنان : طبعا
عادل بضيق : طيب بس ياتري ابنك هيجي ولا لا
حنان : طبعا هيجي معانا
عادل بضيق : هو لي بيرجع الصبح
حنان بكدب : علشان الشغل
عادل : شغل ! انتي شايفه انِ مصدق الكلام ده وانتي بداري عليه
حنان : عادل انا بس
عادل مقاطعا : انا لغيط دلوقتي صابر عليه بس مش هفضل صابر كتير ها
حنان بضيق : ماشي يا عادل خلاص بقا وانا هروح هصحي دلوقتي
عادل : تمام
حنان خرجت من الاوضه وذهبت الي اشرف
حنان : اشرف اصحا يلا
اشرف بضيق : في اي يا ماما الواحد ميعرفش ينام في ام البيت ده
حنان بضيق : حد قالك تسهر بره وبعدين كنت فين ها
اشرف بضيق : ومن امته بتسالي يا ماما
حنان بضيق : انت كل يوم بتبات بره البيت وابوك بيسالني كل شويه عليك بقولوا بتشتغل
اشرف : طب ما انتي اهو بت عـ.ـر.في تقولي اي حاجه يا ماما اومال لي جايه تصحيني دلوقتي
حنان : في سبب تاني
اشرف بضيق : اي هو
حنان : انا وابوك هنروح انهارده بليل لي الزفته
اشرف باستغراب : لي مش احنا خلصنا منها لي نروحلها بقا
حنان بطمع : علشان ناخد فلوس تاني
اشرف : لي هي الفلوس خلصت
حنان : لا لسه بس اكيد هتخلص ونحتاج فلوس تانيه
اشرف : ماشي سبيني هنام وهبقا هاجي معاكم بليل يلا بقا
حنان : ماشي واه صح ممكن كمان نطلب من جوز المحروسه انُ يشغلك في الشركه عنده
اشرف بنوم : ماشي ماشي
حنان خرجت وتركت اشرف نايم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الاجتماع خلص
الامريكان ذهبوا
مروان بتنهيده : واخيرا خلصنا انا اول مره هقلق كده
جاسم ببرود : لي الاجتماع كان حلو اهو والمناقصه هترسا علينا
مروان بابتسامه : يارب
جاسم : بس صح اي رايك في السكرتيره الجديده هدير
مروان بشرود : شكل في حوار وراها
جاسم باستغراب : حوار اي
مروان بانتباه : هبقا هحكيلك بعدين المهم دلوقتي انا رايح مكتبي واه صح انا هقابل معتز بليل هتيجي !
جاسم بتنهيده : انت هتقابل معتز علشان تحكيلوا كل اللي حصل وانا عايز هنسا والله ساعات بقول لنفسي انه يمكن يكون حلم
مروان بحزن : كل حاجه هتتحل يا جاسم صدقني
جاسم بتنهيده : يارب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ظلت مِسِك تبكي بسبب الدنيا القاسيه
مِسِك بدمـ.ـو.ع : ماما حشـ.ـتـ.ـيني و اوي انا نفسي هجيلك ايوه انا لازم هجيلك سامحني يارب بس انا تعبت
مِسِك نظرت لي السكينه المحطوط في طبق الفاكهه
ظلت مِسِك تبكي وهي تنظر للسكينه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان بابتسامه : عامله اي
اماني : الحمدلله
مروان : اسف علشان مسالتش عليكي من الصبح
اماني بابتسامه : ولا يهمك المهم انت بخير
مروان بابتسامه : انا بخير ما طول انتي بخير
اماني إتكسفت
مروان بضحك : طب خلاص خلاص بلاش تتكسفي
اماني مغيرا للموضوع : هو ينفع هطلب منك حاجه
مروان : اه طبعا اتفضلي
اماني : انا عايزه هشوف مِسِك انهارده
مروان باستغراب : ما انتي شفتها امبـ.ـارح
اماني برجاء : وعايزه هشوفها تاني انهارده
مروان بتنهيده : ماشي يا ستي بس بليل بقا ماشي
اماني بابتسامه : ماشي شكرا جداااااا
مروان بابتسامه : انا جوزك مفيش واحده بتشكر جوزها
اماني بخجل : انا أقفل باي
مروان بابتسامه : باي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص : كل حاجه هتتعمل زي ما احنا عايزين
الشخص المجهول : ماشي اما هشوف اخرتها معاكم
ثم قال بحده : بس لو الخطه باظت ساعتها هتنـ.ـد.م انت واللي معاك
الشخص بقلق : لا يا كبير خليك واثق فيا
الشخص ببرود : تمام سلام
الشخص الكبير اغلق الخط
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك مسكت السكينه وبدون وعي قطعت شرايين ايدها وظلت تبكي وتبكي لفقدت الوعي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ياتري هيحصل اي !!
مين هم اعداء جاسم !!
ومين الشخص الجاسوس اللي بينقل ليهم كل اخبـ.ـار الشركه !
مين هي هدير ! وهل ليها علاقه بالاشخاص المجهولين !!
مروان هيثق في هدير ولا لا !!
جاسم هيكون اي رده فعله لما تكون مِسِك في خطر !
اي سبب كرهه عادل ومـ.ـر.اته لِ مِسِك !
من هو رامي وقصته اي !
اي اللي هيحصل لما جاسم يشوف اهل مِسِك اودامه !
البـ.ـارت المرادي صغير بس البـ.ـارت الخامس هيكون اكبر إن شاء الله وفي ناس جديده هتبدا تظهر منهم الطيب وبيحبوا الخير لِ جاسم ومنهم الشر ونفسهم جاسم يموت انهارده قبل بكره
وهتبدا الاسرار تبان بس امته وازاي واي هي هتعرفوا اكيد .
↚
في حي فقير
- لازم هخلص الاكل يا حبيبه قبل ما هدير وابوكي يجوا من الشغل
حبيبه بضيق : ياربي يا ماما يعني مخليهاني هسيب مذكرتي وجايه هساعدك
( حبيبه تالته ثانوي اخت هدير )
سناء بضيق : بس يا بت وقطعي الطماطم يلا على اساس انِ المذاكره مقطعه بعضها
( سناء والده هدير وحبيبه قلبها طيب وربه منزل)
حبيبه بغرور : طبعا يا ماما انا اساسا هدخل كليه الهندسه وبكره هتشوفي
سناء : بالتـ.ـو.فيق يا بنتي هو انا اكرهه انك تحققي حلمك
حبيبه بابتسامه : يارب
سناء : قطعي يلا الطماطم وبعدين قومي ذاكري
حبيبه : لا خلاص وامري لله هساعدك
سناء : ماشي يا لمضه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الداده نعيمه : خلي عينك على الاكل اللي في النار
الداده 1 ( من الخدم) : حاضر بس رايحه فين
الداده نعيمه : هكون رايحه فين يعني ! طالعه لي الهانم الصغيره اديلها كوبايه العصير
الداده 2 : والله البنت دي صعبانه عليا جدا و
الداده نعيمه بحده مقاطعا : كل واحد يخلي في حاله ها وبلاش تنسوا انكم بتاكلوا عيش في البيت ده
ثم نظرت للداده 2 : وانتي اتعدلي في الكلام وزوجه كبير القصر اسمها الهانم الصغيره ومحدش يتعدي حدوده بعد كده ويلا مش عايزه رغي كتير خلي عينكم على الاكل
الداده نعيمه خرجت من الطبخ
الداده 3 بضيق : هي لي الداده نعيمه اضايقت اوي كده
الداده 2 : علشان الداده نعيمه هي اللي ربيت جاسم بيه وبيعتبر زي ابنها
الداده 3 : عارفه بس مش لدرجادي يعني
الداده 2 : انتي علشان لسه جديده فمت عـ.ـر.فيش الداده نعيمه كويس طيبه جدا ومن قبل ما جاسم بيه يتولد وهي بتشتغل هنا
الداده 1 : كفايه رغي انتي وهي علشان الداده نعيمه لو سمعتنا هنطرد من هنا يلا كل واحده تشوف شغلها
الداده بتخبط على الباب
الداده بقلق : معقول تكون نايمه بس لو فعلا نايمه كانت هتصحا
الداده نعيمه فتحت الباب براحه ودخلت
الداده نعيمه بتبص على السرير ملقتش مِسِك ولكن بتبص على الارض لقيتها
الداده نعيمه بصريخ : مِسِك فوقي اصحي يلا اي اللي انتي عملتي ده يلا فوقي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم : ساندي خلي مدير الحسابات يجي
ساندي : تحت امرك يا فنـ.ـد.م
جاسم : تمام روحي يلا
ساندي : تمام عن اذنك
جاسم هز راسه
موبايل جاسم بيرن
جاسم باستغراب : الو يا داده
داده نعيمه بدمـ.ـو.ع : الحق يا جاسم مِسِك انتحرت
جاسم قام بعدم استيعاب والكلمه اللي بتتردد في ودنه إنتحرت : انتحرت !
داده نعيمه بدمـ.ـو.ع : ايوه قطعت شرايين ايدها
جاسم : حاولي تواقفي النزيف بسرعه
داده نعيمه بدمـ.ـو.ع : ماشي يا ابني بس يلا بسرعه
جاسم بيجري بره المكتب : انا جاي اهو يا داده مش هتاخر
ساندي باستغراب : جاسم بيه جاسم بيه رايح فين
جاسم نزل جري ركب عربيته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان باستغراب : نزل بيجري من الشركه !
ساندي : ايوه
مروان بقلق : تمام
مروان فضل يرن على جاسم بقلق
جاسم : الو
مروان : في اي يا جاسم ولي مش بترد واي اللي حصل كل الشركه بتقول انك نازل بتجري
جاسم بقلق : مِسِك قطعت شرايين ايدها يا مروان
مروان بصدمه : يا نهار اسود ازاي ولي عملت كده
جاسم : سلام دلوقتي يا مروان
مروان : طب ثواني طيب هتاخدها على مستشفي اي
جاسم : هاخدها على مستشفي ال
مروان : تمام وانا هجيلك على هناك
جاسم : تمام
جاسم اغلق الخط وساق باقصي سرعه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير : الو يا ماما
سناء : هتمشي امته يا حبيبتي
هدير : على الساعه 8 كده
سناء : طيب يا حبيبتي تيجي بالسلامه خلي بالك من نفسك
هدير : حاضر يا ماما سلام
هدير اغلقت الخط وظلت تفكر ماذا تفعل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص : بينزل يجري
البنت : ايوه
الشخص باستغراب : طب معرفتيش لي
البنت : لا مش عارفه
الشخص بضيق : وانتي مسالتيش لي
البنت بضيق : لو سالت كانوا ممكن يشكوا وبعدين مروان بيه وجاسم بيه مش موجودين حاليا
الشخص بضيق : ماشي اما هشوف اخرتها معاكي
البنت : وانا عملت اي
الشخص بحده : انا باعتك تشتغلي في الشركه عندهم بس انتي لغيط دلوقتي معملتيش اي حاجه
البنت بضيق : شكل حضرتك نسيت انِ انا
الشخص مقاطعة بحده : انا منستش بس انتي اللي شكلك نسيتي اي سبب شغلك في الشركه
البنت : لا منستش وانا بحاول هجيب اي اسرار المناقصه اللي جايه
الشخص بحده : بتحاولي !! لا انتي المفروض تنفذي الاوامر لانك لو منفذتيش ساعتها الكبير مس هيسكت ومش عايز هقولك هيعمل اي
البنت بقلق : طب انا هنفذ الاوامر كلها اكيد بس اديني فرصه
الشخص : تمام بس مش هنصبر كتير سلام
الشخص اغلق الخط مع البنت وتركها وهي خائفه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم دخل الجناح بقلق : مِسِك
داده نعيمه بدمـ.ـو.ع : يلا يا ابني خدها للمستشفي بسرعه
جاسم نزل جري وهو شايل مِسِك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشرف بتافف : الو نعم
بوسي بدلع : مالك بس يا روحي
اشرف بضيق : هيكون مالي انا نفسي هعرف هنام
بوسي : طب انت جاي انهارده
اشرف : ايوه بس يمكن هتاخر شويه
بوسي باستغراب : لي
اشرف : رايح لي اختي
بوسي : طب وانت رايح لي
اشرف بضيق : مع الاسف بتكون اختي
بوسي : طب وهتتاخر
اشرف : لا مش هطول عندها
بوسي بدلع : تمام يا روحي يلا باي
اشرف : باي
اشرف اغلق الخط
الشخص : هيجي انهارده
بوسي : ايوه علشان تعرف بوسي بتعمل اي
الشخص : طبعا يا روحي عارف بس قوليلي بتحطي المخدرات في اي حاجه بيشربها
بوسي : ايوه طبعا ده يوميا
الشخص : تمام يارات تزودي الجرعه
بوسي بقلق : بس مش كده غلط
الشخص : لا مش غلط انا عايز هشوف تاثير الادمان عليه عايز هشوف وجعه
بوسي : تمام يا روحي من عيني
الشخص بخبث : طب ما تيجي بقا
بوسي بضحك صوت عالي : يلا
ذهبوا يفعلوا ما حرموا الله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في خلال نص ساعه جاسم وصل المستشفي
جاسم بصوت عالي : انتوا يا بهايم
الممرضه بقلق : جاسم بيه
جاسم بغضب : انتي غـ.ـبـ.ـيه روحي نادي اي دكتوره
الممرضه بقلق : حاضر حاضر
في خلال دقيقتين كانت الدكتوره خدت مِسِك للعمليات
مروان : متقلقش يا جاسم هتكون كويسه
جاسم بقلق : يارب يارب
الداده نعيمه بدمـ.ـو.ع : يا حبه عيني شافت وجع وشالت الهم بدري
جاسم غمض عيونه بوجع وقلق
الدكتوره خرجت
جاسم بقلق : مِسِك عامله اي
الدكتوره : نزفت دم كتير بس من حسن حظها انه كان موجود فصيلتها
مروان : ايوه يا دكتوره يعني هتفوق
الدكتوره : شويه كده وهتفوق بس
جاسم بقلق : بس اي
الدكتوره : هي حاولت تنتحر وباين عليها مش بتتغذا كويس ده غير كمان انِ ضغطها عالي وانا علقت ليها محاليل والاحسن انكم تعرفوا اي سبب معامله انتحارها
جاسم : تمام هي هتفوق امته
الدكتوره : شويه كده
ثم نظرت للممرضه : لما المريـ.ـضه تفوق قوليلي
الممرضه باحترام : حاضر يا دكتوره
الدكتوره : عن اذنكم
الدكتوره تركتهم
جاسم ذهب للغرفه ومن ثم دخل
ظل جاسم ينظر اليها بقلب موجوع وهي نائمة
الداده نعيمه : الحمدالله قدرنا نلحقها الحمدالله
مروان : بس اي اللي حصل يا داده علشان تحاول تنتحر
الداده نعيمه بحزن : مينفعش هحكي هنا وهي ممكن تصحا في اي وقت
مروان : طيب تعالي بره قوليلي
مروان ومعه الداده خرجوا من الغرفه
الداده نعيمه حكيت كل حاجه مِسِك قالتها
مروان بحزن على هذه الطفله البريئه : هي شافت كتير مش يصدق إنِ عيله في سنها تكون جواها كل الحزن ده
جاسم كان خرج من الغرفه وسمع الداده وهي بتحكي
مروان خد باله إنِ جاسم واقف وفيه عيونه وجع وحزن نظر لِ جاسم بحزن
الداده نعيمه نظرت لي جاسم بحزن : كويس انك سمعت يا جاسم ، شوفت مِسِك إنتحرت علشان بس ملقتش السعاده ولا مع اهلها ولا معاك دي يا حبه عيني كانت عايزه حنيه وحب
جاسم بوجع : لو سمحتي يا داده كفايه وبعدين اذا كان ابوها نفسه باعها ليا
الداده نعيمه بحزن : تروح انت برده معذبها يا ابني كفايه اللي حصل المرادي المره الجايه ممكن تروح مننا
نظر جاسم بصمت للداده
سمعوا صوت صريخ جاي من غرفه مِسِك
جاسم بقلق وخوف جري على الاوضه ومعاه الداده ومروان
جاسم فتح الاوضه بسرعه
جاسم : مِسِك مالك في اي
مِسِك بتصرخ وعايزه تشيل المحاليل
الممرضه : انا هروح هنادي على الدكتوره بسرعه
جاسم : مِسِك اهدي
مِسِك بصريخ : لي انقذتوني انا كنت عايزه هموت زي ماما لي حـ.ـر.ام عليكم
ثم نظرت لي جاسم : انت عايز مني اي سيبني هموت ارجوك
جاسم اتصـ.ـد.م لدرجه هي عايزه تموت
جاسم بحزن ووجع : اهدي يا مِسِك بلاش اللي بتعملي ده
مِسِك بتحاول تشيل المحلول : سيبوني هموت بقا
جاسم حـ.ـضـ.ـنها فجاءه وفضل يهديها لغيط لما قدر يسيطر عليها وبدات تهدا
الدكتوره دخلت الغرفه
الداده نعيمه بحزن : اي اللي حصل يا دكتوره لي مِسِك فضلت تصرخ كده ومصممه تشيل المحلول
الدكتوره : هي دلوقتي لسه فايقه يعني ده من تعب نفسيتها علشان كده قولتلكم لازم تعرفوا سبب محاوله الانتحار
جاسم غمض عيونه بوجع
الدكتوره : هي لازم تفضل في المستشفي يومين وهتتحسن إن شاء الله
جاسم بتنهيدة : ينفع تخرج وانا هجيب ليها طقم ممرضين
الدكتوره : مفيش مشكله بس المهم تكون رعايه ليها وتقدر تخرج انهارده بليل
الداده نعيمه : طب وضغطها يا دكتوره
الدكتوره : ضغطها لسه عالي بس لو نفسيتها بقيت احسن يبقي ضغطها هيكون طبيعي
جاسم : تمام يا دكتوره يارات تخرجلنا فريق تمريـ.ـض شاطر علشان لو تعبت نلحقها
الدكتوره : تمام وحضرتك متقلقش انا هكون متابعها برده
جاسم : تمام
جاسم نظر لي مِسِك بحزن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البنت : هاي عامله اي انا ندي
هدير بابتسامه : اها اهلا بيكي انتي عامله اي
ندي بابتسامه : الحمدالله بخير اسفه لو ازعجتك
هدير بابتسامه : لا مفيش ازعاج
ندي بابتسامه : بس انتي بقالك قد اي بتشتغلي هنا
هدير : بقالي فتره وانتي !
ندي بابتسامه : انا بقالي فتره برده بس مش كبيره ، ت عـ.ـر.في إنِ كنت دائما بلاقيكي دايما قاعده ساكته وبصراحه كنت بتحرج هكلمك
هدير بابتسامه : بتتحرجي لي تعالي في اي وقت انا بكون موجوده هنا في البريك بشرب كوبايه القهوه بتاعتي
ندي : اممممم بس انتي مالك صح
هدير باستغراب : مالي !
ندي : يعني دايما بلاقيكي قاعده هنا وجواكي حزن
هدير بابتسامه حزن : لا مفيش انا كويسه اهو
ندي : متاكده
هدير بابتسامه : ايوه
ثم قالت وهي بتنظر لِ ندي : بس انتي مت عـ.ـر.فيش اي اللي حصل يعني لي جاسم بيه طلع بيجري من الشركه ومروان بيه نفس الحكايه
ندي : مش عارفه بس اكيد هنعرف
هدير : إن شاء الله
ندي بابتسامه : انتي مخطوبه يا هدير
هدير : لا
ندي : وانا برده لا
هدير بابتسامه : الشباب إتعميت في عينها
ندي بضحك : لا مش لدرجادي
جاء شاب يقاطع حديثهم
الشاب : بتضحكوا على اي
هدير نظرت له بصمت
ندي بضيق : ياربي وانت مالك يا بـ.ـارد
الشاب بضيق : انتي اللي بـ.ـارده
ثم نظر لي هند بابتسامه : عامله اي يا هدير
هدير : تمام يا استاذ مجدي طيب عن اذنكم بقا
مجدي : ثواني بس رايحه فين هو انا كل ما هاجي هقعد معاكي تقومي انتي
( مجدي 26 سنه وبيشتغل في الشركه ودايما بيتابع هدير )
هدير : معلش بقا وقت البريك خلص ولازم هخلص الشغل قبل ما مروان بيه يجي
ندي : شوفت اهو هتخليها تمشي يا رخم وبعدين بطل ترخم عليها
هدير : يا بنتي محصلش حاجه لكل ده انا بس خلصت القهوه والبريك خلص لازم هقوم هخلص الشغل يلا عن اذنكم
هدير ذهبت الي مكتبها
ندي بتنظر لي مجدي بضيق
مجدي : انتي نحس يا ندي
ندي بسخريه : انا اللي نحس دي هيكل ما تشوفك بتقوم
مجدي : هي عندها شغل بس وبعدين يلا قومي علشان الشغل
ندي بضيق : مستفففففز
مجدي بابتسامه صفره : عارف
مجدي ترك ندي وهي مضايقه منه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سناء : مالك بس يا عصام
عصام بحزن : مش لو كنت بشتغل في اكتر من مكان كان زمان هدير متكونش متبهدله كده
( عصام موظف حكومي والد هدير وحبيبه وقلبه طيب )
سناء : وانت فيك صحه تشتغل اكتر من شغلانه
عصام بحزن : انا مكنتش عايز حد من بناتي بيشتغل
سناء بحنيه : عارفه يا حبيبي بس هدير حابه الشغل وهي عايزه كده
عصام بحزن : هي مين امته هدير بتشتكي يا سناء ما انتي عارفه بنتك
سناء بطبطب على كتفه : علشان كده بقولك متقلقش على هدير هي حابه شغلها وبلاش تشيل نفسك الهم علشان متتعبش
عصام : غصب عني يا سناء مش قادره هشوف بنت من بناتي تشتغل
حبيبه ادخلت : وفيها اي يعني يا بابا كل البنات بتشتغل وبعدين هدير مش صغيره وانا برده هشتغل لاني مش صغيره
سناء : امشي يا زفته ذاكري مش لما تفلحي الاول السنادي
حبيبه : وبعدين بقا معاكي يا ست ماما مش علشان انا ساكته تفضلي تزيدي فيها ها
سناء : بس يا بت احترمي نفسك فيها بنت تقول لي امها كده
عصام : اهدي يا سناء
ثم نظر لِ حبيبه : وانتي يا حبيبه عيب تتكلمي مع والدتك كده
حبيبه باسف : انا اسفه يا ماما مش قصدي والله
ثم اكملت بمرح : وبعدين انا جايه هفرفش الجو وهشوف بابا السكر زعلان لي
عصام بابتسامه : مفيش حاجه يا حبيبة بابا
حبيبه : اممممم مش باين يا حاج انا عارفه انك زعلان يا بابا علشان هدير بتشتغل بس والله يا بابا ده احسن من قاعده البيت وبعدين اذا كان عليا انا وهدير نفسنا انت متشتغلش واحنا نشيلك انت وماما على راسنا
عصام بابتسامه : يا حبيبتي ربنا يبـ.ـارك فيكم
بس قوليلي بعد الكلام الحلو ده عايزه كام
حبيبه بابتسامه : عيب يا حاج الكلام ده من قلبي مش علشان الفلوس
سناء : هو انتي بتعملي حاجه ببلاش
حبيبه : ايوه بحبكم ببلاش
عصام بضحك : ماشي يا لمضه يلا روحي شوفي مذكرتك
حبيبه : حاضر
حبيبه ذهبت الي غرفتها
سناء : انت عجبك دلعك فيها
عصام بضحك : في اي يا سناء البنت بتنكشك
سناء : والله انت اللي مدلعها
عصام : خليها تتدلع براحتها اومال تدلع على مين وانا عايش
سناء بابتسامه : ربنا يخليك لينا يا حبيبي يلا بقا قوم ارتاح لغيط لما الغدا يخلص
عصام بابتسامه : ماشي يا حبيبتي تصبحي على خير
سناء بابتسامه : وانت من اهل الخير
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك صحيت
جاسم : هجبلك تشربي
مِسِك ساكته ودمـ.ـو.عها على خدها
الداده نعيمه بحزن : يا بنتي خدي طيب اشربي العصير
مِسِك : لا مش عايزه انا عايزه هخرج من هنا
جاسم بتنهيده : متقلقيش هتخرجي بس لازم تشربي العصير كله
مِسِك بعناد : وانا قولت مش هشرب حاجه وانت مالكش دعوه بيا
جاسم بغضب : احترمي نفسك ومش علشان
مروان مقاطعا : جاسم تعال ثواني معايا يلا
جاسم خرج مع مروان بالعافيه
جاسم : نعم يا مروان
مروان : اهدا انت مش سامع كلام الدكتوره مينفعش تخاطر وممكن المره الجايه تاذي نفسها
جاسم بضيق : انت مش شايف عنادها
مروان : برده مينفعش وبعدين يعني كنت عايز هتكلم معاك في موضوع مهم
جاسم : هو وقته
مروان : ايوه وقته الموضوع يخص مِسِك
جاسم باستغراب : موضوع اي
مروان : مِسِك لازم تكمل دراستها اعتقد ده سبب من اسباب إنِ نفسيتها تعبانه كده
جاسم ساكت
مروان اكمل كلامه : وبعدين كل المستشفي عرفوا انها مراتك يعني كلها شويه والصحافة تعرف وطبعا انت عارف لو عرفوا إنها مش مكمله تعليمها انت هتكون منظرك اي
جاسم نظر له بضيق ثم قال : انا داخل ليها
جاسم دخل الاوضه
مروان بتنهيده : ربنا يهديك
مروان كلم اماني
مروان : الو يا اماني ممكن بس تسمعيني
اماني : ايوه معاك
مروان : احم مِسِك حاولت تنتحر
اماني بصدمه : اي !!! ازاي طب هي كويسه وانت لي مقولتش لي
مروان : اماني اهدي هي ايوه كويسه وهتخرج انهارده يعني كلها ساعه وهتخرج اما بقا لي مقولتش ليكي علشان متقلقيش وتفضلي تعيطي
اماني بحزن : بس ده مش سبب
مروان : لا سبب وبعدين هي والله كويسه ويا ستي علشان هرضيكي اي رايك لما تخرج بس هاجي هخدك
اماني : يارات علشان هطمن عليها
مروان بابتسامه : حاضر يلا سلام
اماني : سلام
اماني بحزن اغلقت الخط مع مروان
اماني بدمـ.ـو.ع : ياربي اي يخلي عيله زي مِسِك تحاول تنتحر يارب ريح قلبها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب : رانا اعملي حسابك بكره في اجتماع مع جاسم
رانا بدلع : تمام متقلقش كل حاجه هتكون تحت السيطره
ايهاب بابتسامه : عارف اكيد ويلا بقا شوفي شغلك
رانا : اوك باي
رانا خرجت
ايهاب بشرود : ياتري ناوي على اي يا جاسم بس استحاله هخليك بس استحاله هخليك تفوز كتير ده انا مستحمل معاملتك بقالي كتير علشان بس مصلحتي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في احد القصور
رامي بابتسامه : صباح الخير يا حبيبتي
( رامي 30 سنه كان صديق جاسم ولكن الآن بقا عدوه لي اسباب هنعرفها بعدين ومتزوج ولكنُ لا يوجد لدي اولاد )
رودينا بابتسامه : صباح الفل كل ده نوم
( رودينا 27سنه كانت صديقه رامي ولكنُ تزوجها ويعتبر هي الوحيده اللي وقفت جنبه بعد اللي حصل في حياته )
رامي بابتسامه : اصل امبـ.ـارح كان عندي شغل كتير
رودينا : ماشي يا روحي يلا تعال افطر
رامي قعد على السفره وهو شارد
رودينا : بتفكر في اي
رامي بابتسامه : مفيش يا حبيبتي يلا نفطر مع بعض
رودينا بابتسامه : ماشي
رامي ابتسم لها ولكن بداخله شي يخفيه لا يعرفوا الا الله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعتين
مِسِك ذهبت الي القصر
الداده نعيمه بابتسامه : يلا يا بنتي اطلعي ارتاحي وانا هجيبلك علشان تاكلي
جاسم : تعالي يا مِسِك
مِسِك بتجاهل نظرت إلي مروان بحزن : هي فين اماني معقول مجتش تشوفني
مروان : لا لا هي اساسا مكنتش تعرف والله ولما انا كلمتها قولتلها هاجي هاخدك بس لما انتي تخرجي
مِسِك بحزن : طب ينفع تيجي دلوقتي
جاسم ينظر لي مروان : مروان روح انت جيب مراتك
ثم نظر لِ مِسِك : مش يلا بقا علشان ترتاحي
مِسِك نظرت له ثم ذهبت من امامه
مروان : جاسم بلاش تنسا اللي قولتوا في المستشفي
جاسم : روح جيب مراتك اخلص
مروان : ماشي
مروان ذهب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ندي : شكلك إعجبت بي هدير
مجدي بابتسامه : بصراحه ايوه بس هي كل لما هاجي هكلمها بتقوم
ندي بضحك : انت اللي بطفشها
مجدي بضيق : لا والله وبعدين هي اكيد بتقوم علشان بيكون وراها شغل وكده
ندي بسخريه : هو ده عذر ولا اي
مجدي بضيق : قومي يا ندي من وشي مستقزه
ندي بطلع لسانها : اهو انت
مجدي بضيق : طفله والله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه : الو مين
الشاب : عامله اي
حبيبه بضيق : مين معايا
الشاب بضحك : معقول مش عارفه صوتي
حبيبه : والله لو مقولتش هقفل السكه
الشاب : لا خلاص وعلى اي هقولك ، احم انا عبد الرحمن
حبيبه باستغراب : جيبتي رقمي منين
عبد الرحمن بابتسامه : هيكون منين يعني اكيد من السنتر
حبيبه بضيق : وهي دي الامانه
عبد الرحمن : انا معملتش حاجه غلط انا بس كنت عايز هتكلم معاكي
حبيبه بنفاذ صبر : عايز اي !
عبد الرحمن بابتسامه : انا بحبك يا حبيبه وعايز هرتبط بيكي
حبيبه بحده : انت اتجننت انا مش بفكر في الحاجات دي
عبد الرحمن : وفيها اي نرتبط دلوقتي بس وساعتها هتفكري
حبيبه بضيق : انا مش برتبط ويارات تبعد عني
عبد الرحمن : لي لا انا والله ناوي السنه الجايه هتقدملك
حبيبه بحده : ابعد عني واياك تحاول تكلمني تاني
حبيبه اغلقت الخط بغضب
عبد الرحمن بحزن : ماشي يا حبيبه
( عبد الرحمن 24 سنه وبيشتغل في السنتر اللي حبيبه بتاخد فيه الدروس )
حبيبه بضيق : بني ادم مش محترم
ثم عملت له حظر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان ومعه اماني وصلوا الي القصر
الداده ( واحده من الخدم ) : جاسم بيه بيقول لي حضرتك اتفضلوا على الجناح
مروان : يلا يا اماني
اماني دخلت الغرفه
مِسِك بسعاده : اماني حشـ.ـتـ.ـيني و اوي
اماني بابتسامه : وانتي اكتر يا حبيبتي
ثم اكملت كلامها بحزن : كده برده تغضبي ربنا
مِسِك بحزن : غصب عني تعبت من الدنيا
اماني : تعبتي ارجعي لي ربنا مش تعملي ذنب زي ده
مِسِك نظرت لها بحزن
جاسم بضيق : يلا بقا كلي وبلاش دلع عيال
مِسِك بعناد : انا حر ومش عايزه اكل
اماني : لا طبعا يا مِسِك لازم تاكلي يلا
مِسِك : انا مش جعانه
الداده نعيمه : يا بنتي مينفعش كده الدكتوره قاله لازم تاكلي كويس علشان صحتك
مِسِك : ماليش نفس
مروان : يعني انا جيبت ليكي اماني وانتي برده عايزه تزعليها
مِسِك نظرت لِ اماني بحزن : مش عايزاكي تزعلي بس انا ماليش نفس
جاسم محاولا الهدوء : ت عـ.ـر.في لو كلتي هخليكي بعد ما تقومي بالسلامه تروحي المدرسه
مِسِك نظرت لُ بصدمه وكل اللي في الاوضه اتصـ.ـد.موا
مِسِك بصدمه ممزوجه بسعاده : بجد انا ممكن هنزل من بكره المدرسه و
جاسم مقاطعا : لا مش بكره كام يوم كده تكوني قومتي بالسلامه بس الكلام ده لو كلتي وشربتي العصير
مِسِك بفرحه : لا انا اكل اهو
مِسِك بدات تاكل تحت انظار مروان والداده واماني
جاسم ينظر للممرضه : بعد ما هي تاكل يبقي تديلها العلاج
الممرضه : تمام يا فنـ.ـد.م
جاسم خرج ومعه مروان والداده نعيمه
الداده نعيمه : شوفت يا ابني كلمه منك بس فرحتها ازاي ربنا يسعدك زي ما فرحتها
الداده نعيمه ذهبت الي المطبخ
جاسم : بتبصلي كده لي
مروان بخبث : مستغرب
جاسم : مين اي
مروان : ما تقول إنِ الصناره غمزت وخلاص
جاسم بضيق : صناره اي يا مـ.ـجـ.ـنو.ن انا بس لقيت إنِ كلامك صح وبعدين افرض لو انتحرت تاني ساعتها سمعتي هتبوظ وانا مش عايز كده
مروان بابتسامه : اها انت هتقول
جاسم بضيق : بـ.ـارد والله
داخل الجناح
اماني : اياكي يا مِسِك تعملي كده تاني فاهمه
مِسِك بابتسامه : حاضر متقلقيش والله بس انا مبسوطه اوي واخيرا الراجـ.ـل الضخم وافق هرجع لِ دراستي
اماني بضحك : قصدك جاسم بيه الراجـ.ـل الضخم
مِسِك : ايوه انا فرحانه اوي
اماني بابتسامه : ربنا يفرحك دايما يا قلبي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان كلم الموظفين في الشركه وقالهم يمشوا
ندي : انتي بيتك فين يا هدير
هدير بابتسامه : بيتي في حي شعبي مش معروف اوي
ندي : طب وبتركبي اي
هدير : بركب من المحطه يلا بقا باي
ندي : اوك باي
مجدي : هدير ثانيه
هدير : ايوه
مجدي بابتسامه : تحبي هوصلك
هدير : لا شكرا عن اذنك
هدير ذهبت
ندي بشامته : احسن
مجدي نظر لها بضيق وذهب هو الآخر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشرف : ايوه يا عاطف
عاطف : مش جاي ولا اي
اشرف : لا طبعا جاي بس رايح لي الزفته اللي اسمها مِسِك
عاطف : لي
اشرف بسخريه : رايحين نمثل على جوزها
عاطف : طب انا عايز هروح
اشرف : لا طبعا مينفعش
عاطف : لي مينفعش ابعت انت بس العنوان ومتقلقش
اشرف : لا يا عاطف
عاطف : اشرف وفيها اي انا صحبك مش هيحصل حاجه
اشرف : ماشي خلاص هبعتلك اللوكشين دلوقتي
عاطف : تمام
اشرف اغلق الخط ومن ثم ارسل اللوكشين لِ عاطف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير ذهبت لي بيتها
هدير بابتسامه : مساء الخير
عصام بحنيه :مساء النور يا بنتي عامله اي
هدير بابتسامه : الحمدالله يا حبيبي
سناء بابتسامه : بس جيتي بدري يعني
هدير : مفيش حصلت مشكله بس في الشغل فـ المدير مشينا بدوي
سناء : طب كويس قومي يلا غيري عقبال ما هحط الاكل
هدير : حاضر
هدير ذهبت الي غرفتها ولكن بعد ثواني الباب خبط
سناء : هدير
هدير : ايوه يا ماما
سناء : في واحد عايزك بره
هدير باستغراب : عايزني انا
سناء : ايوه
هدير : طب قاعد فين
سناء : قاعد مع ابوكي يلا البسي الاسدال واخرجي
هدير : حاضر
حبيبه بغمزه : مين ده يا هدير ها
هدير باستغراب : معرفش لسه هخرج هشوف اهو
هدير خرجت وهي لابسه الاسدال
هدير : ايوه
عصام : تعالي يا هدير الاستاذ بيسال عليكي
هدير بتنظر لُ ولكنها إتصدمت
هدير بصدمه : انت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اي اللي هيحصل !!
مين البنت اللي بتساعد الشخص المجهول !!
اي سبب عداوه رامي وجاسم !!
هل محاوله انتحار مِسِك هتخلي جاسم قلبه يحن ويبدا يحبها ولا هيكون قاسي !!
هل جاسم فعلا هيخلي مِسِك تكمل دراستها !!
جاسم هيعمل اي لما يشوف اهل مِسِك !!
لي بوسي بتحط مخدرات لِ اشرف ! ومين هو الشخص المجهول !
هل حبيبه هتحب عبد الرحمن ولا لا !!
مين الشخص اللي هدير اتصـ.ـد.مت لما شافته ، وهل هي البنت اللي بتنقل اخبـ.ـار الشركه !
عاطف هيخطط لِ اي علشان يوقع مِسِك !!
↚
هدير بصدمه : انت
الشخص بخبث : عامله اي
هدير واقفه مصدومه بس جواها خوف وقلق
البنت : واو انتي فعلا حلوه اوي زي ما ابيه قال
ثم قالت بفرحه : انا اسمي مايا اخت ابيه فهد
( مايا 20 سنه تانيه كليه صيدله اهلها توفوا وهي في سن ال 5 سنوات وبعد ذلك فهد الذي قام بتربيتها
عصام بابتسامه : بصي يا بنتي فهد إتقدملك وانا موافق وعايز هعرف موافقتك انتي برده
هدير نظرت له بصدمه ثم قالت : يتقدم بس انا
فهد بخبث وهو ينظر الي هدير مقاطعا : ممكن بس يا عمي نتكلم انا والعروسه جوه في البلكونه
( النقيب فهد الشناوي 30 سنه سنه نقطه ضعفه هي أخته مايا وله أعداء كثير لذلك يجعل دائما حرس مع أخته )
عصام : اكيد طبعا يا ابني إتفضل
ثم نظر الي هدير : يلا يا بنتي واقفه كده لي ادخلوا البلكونه
هدير بضيق : حاضر يا بابا إتفضل
فهد وهدير دخلوا البلكونه
سناء باستغراب : مين ده يا عصام ويعرف هدير منين ولحق يتقدملها امته ده قعد معاك بس خمس دقايق
عصام نظر الي مايا بابتسامه : اقعدي يا ابنتي البيت بيتك وحبيبه معاكي اهي
مايا بابتسامه : ميرسي يا عمو
عصام نظر الي سناء : تعالي هحكيلك جوه في الاوضه
بداخل الغرفه
عصام بتنيهده : هحكيلك
فلاش بااااااااك
الشخص : لو سمحت ثانيه
عصام باستغراب : ايوه
الشخص : ممكن نتكلم في مكان تاني غير هنا إتفضل
عصام باستغراب : نتكلم في اي !!
الشخص : إتفضل نروح اي كافيه قريب
عصام : ماشي
في الكافيه
عصام : في اي
الشخص : انا النقيب فهد الشناوي وعايز هتقدم للانسه هدير
عصام بحيره : طب وتعرف هدير منين
فهد : انا شوفتها مره واحده بس ومن ساعتها اعجبت بيها كفايه اخلاقها واحترامها وكمان انا سالت عليها في الشارع وكلهم شكروا في اخلاقها فلو سمحت حضرتك مترفضش طلبي
عصام بابتسامه : والله كلام ده يا ابني وضحلي قد اي انت شخص كويس بس احنا لسه منعرفكش
فهد : عادي لو حابب تسال عليا معنديش مشكله بس حتي هاجي انهارده بليل هتكلم مع الانسه هدير ولو وافقت يبقي نتفق
عصام بتفكير : ماشي يا ابني تنور البيت بس لازم اهلك يجوا معاك
فهد : انا والدي ووالدتي متـ.ـو.فيين مش معايا غير اختي الصغيره وهي اللي هتيجي معايا
عصام : ربنا يرحمهم ماشي يا ابني تعال انت واختك تنوروا في اي وقت
فهد بابتسامه :بنورك يا عمي بس ممكن طلب
عصام : اكيد اتفضل
فهد : ممكن محدش يعرف إنِ في عريس متقدم للانسه هدير حتي هي نفسها مش عايزها تعرف
عصام باستغراب : لي
فهد : هي لو عرفت قبل ما هتكلم معاها ممكن ترفض وخصوصا انُ حصل ما بينا موقف ومن ساعتها انا اعجبت بيها
عصام : موقف اي
فهد : إتخـ.ـنـ.ـقنا في الشارع قبل كده بس حقيقي مكنش قصدي وحابب إنِ اصلح الموقف ده
عصام : ماشي يا ابني مفيش حد هيعرف
فهد : شكرا لِ حضرتك واتفضل معايا بقا علشان هوصلك
عصام : لا يا ابني مفيش داعي
فهد : لا طبعا إتفضل
باااااااك
عصام : وبس ده اللي حصل
سناء بضيق : يعني انت عارف انه جاي ومتقولش
عصام بابتسامه : حقك عليا يا حبييتي بس كنت عارف إنك لو عرفتي هتروحي تقولي ليها
سناء بضيق : اكيد مش بنتي وكنت عايزها تتزوق وبعدين تعال هنا انت لي إستغربت لما لقيته بيسال على هدير وكمان قولت عليه استاذ
عصام بضحك : انا اضطرت اعمل كده علشان عارفك هتدخلي لِ هدير وتقولي ليها في عريس وهي كالعاده هترفض علشان كده مثلت إن مستغرب
سناء بضيق : ماشي يا عصام بتمثل عليا
عصام بتنهيده : يا حبييتي انا نفسي هفرح بِ هدير بس من ساعه اللي حصلها وهي بترفض العرسان
سناء : وانا كمان نفسي هفرح بيها
عصام : طيب متزعليش مني وادعي انها توافق
سناء : يارب توافق يارب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك : الحمدالله شبعت
اماني : كملي اكلك والله هقول للاستاذ جاسم
مِسِك : والله كلت الحمدالله
اماني : طب كلي حتي السندوتش ده بس يلا
مِسِك بطفوله : لا لا مينفعش شبعت
اماني : طيب خلاص كملي باقي العصير
مِسِك : بس
اماني مقاطعة : اهو ده عصير مش اكل يلا بقا
مِسِك : حاضر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عادل : احنا اهل مِسِك
الداده 1 : اهلا بيكم اتفضلوا
الداده طلعت تبلغ جاسم
حنان بطمع : كل ده قصر بنتك محظوظه
أشرف بطمع : احنا لازم نطلب مبلغ كبير
عاطف بخبث : ايوه صح
ظلوا يتكلموا وبداخلهم شر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان : اه صح عرف مين اللي بياخد أسرارنا وبينقلها
جاسم بغموض : انا
الداده 1 مقاطعة : جاسم بيه اهل الهانم الصغيره تحت
مروان باستغراب نظر الي جاسم
جاسم بسخريه : امممممم تمام خليهم تحت وانا شويه كده وهنزلهم
الداده 1 : تحت امرك
الداده 1 مشيت
مروان باستغراب : اي ده يا جاسم اهل مِسِك اي اللي جابهم مش هما خدوا الفلوس خلاص
جاسم بسخريه : المفروض بس انا كنت متاكد إنهم هيجوا في يوم
مروان باستغراب : ازاي بقا
جاسم : اهل مِسِك بيحبوا الفلوس اكتر من اي حاجه وهما جايين انهارده بس علشان الفلوس
مروان بصدمه : مش قادر هصدق في اهل كده دول بيحبوا الفلوس اكتر من بينتهم طب نقول إنِ مرات ابوها بتكرهها بس ازاي اب يبيع بنتُ كده .
صمت جاسم بغموض
ثم قال : انا داخل هشوفها خلصت اكل ولا لسه
مروان إبتسم على اهتمام صاحبه بِ مِسِك
جاسم دخل الغرفه
جاسم ينظر لِ اماني : كلت كويس
مِسِك بسرعه : ايوه والله كلت وشربت العصير كله وخدت العلاج كمان
جاسم ببرود : تمام شاطره
مِسِك ببراءه : انا كده هروح المدرسه تاني صح
جاسم ببرود : اكيد مش جاسم اللي يخلف بوعده
مِسِك بفرحه : بجد شكرااااااا جدا
مروان ابتسم ونظر الي جاسم بخبث
جاسم نظر لها ببرود وخرج من الغرفه
مروان ابتسم بهدوء ثم خرج هو الاخر
مروان : جاسم انت لي مقولتش لِ مِسِك انِ اهلها تحت
جاسم ببرود : عادي وبعدين انت نسيت ولا اي ابوها اللي تحت ده باعها يعني مش مهم لو عرفت موجود ولا لا
مروان بضيق : برده مفيش فايده فيك بـ.ـارد و مش هتتغير
جاسم ببرود : ومش هتغير
مروان : ولي بقا انت لازم تنسا اللي فات علشان تتغير يا جاسم
جاسم غمض عيونه بوجع : ساعات بيكون صعب ننسا الماضي علشان نكمل يا مروان
مروان بحزن : بس
جاسم مقاطعا : مروان خلاص مش عايز هسمع اي كلمه في اللي فات وخليني هشوف اللي تحت دول جايين لي
مروان بتنهيده : ماشي
جاسم نزل ومعه مروان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير بعصبيه : ممكن تقولي انت لي جيت هنا ها وبعدين اي حكايه إنك متقدملي دي
فهد بحده : اياكي تتعصبي او تعلي صوتك عليا تاني فاهمه
نظرت لُ هدير بضيق ثم قالت محاولة الهدوء : طب ممكن اعرف لي حضرتك إتقدمتلي
صمت فهد بابتسامه وتذكر المكالمه التي دارت بينهم في ذلك اليوم
فلاش باااااك
هدير : الو
فهد بخبث : اهلا
هدير بضيق : مين معايا والله مقولتش مين لاخليك
فهد بحده مقاطعه : اهدي اهدي بس يا كتكوته علشان متنـ.ـد.ميش على كلامك
صمتت هدير باستغراب
ثم اكمل فهد كلامه : انا فهد الشناوي اللي انتِ ضـ.ـر.بتي بالقلم ومفيش حد اتجرا يعملها
هدير : جيت رقمي منين
فهد بضحك : انا النقيب فهد يعني بكل سهوله هقدر هجيب رقمك وعنوانك
هدير بضيق : حصلنا القرف
فهد بعصبيه : احترمي نفسك يا حلوه علشان بكلمه مني لاخليكي تنـ.ـد.مي على طول لسانك دِ
هدير بضيق : انت فاكرني هخاف منك ولا اي
فهد بضحك : لازم تخافي مني علشان اهلك
هدير : انت لو بس حاولت تقرب من اهلي انا مش هسيبك
فهد بخبث : مهو ده المطلوب انك متسبينيش المهم انهارده فيه مفاجاه ليكي سلام
هدير وبداخلها خوف : سلام
باااااك
فهد : فاكره لما كلمتك انهارده قولتلي في مفاجاه ليكي انهارده هي دي بقا المفاجأه اي رايك فيها عجبتك اكيد
هدير : انت اكيد مـ.ـجـ.ـنو.ن هو انا هعرفك او انت تعرفني علشان تتقدم
فهد ببرود : بس انا هعرفك من يومين ساعه الخناقه فاكره
هدير : انت مـ.ـجـ.ـنو.ن دي كانت خناقه وانت اللي كنت بدات كمان
فهد بسخريه : احنا مش في المدرسه علشان نشوف مين اللي بدا الاول
هدير بنفاذ صبر : اسمع انا مش موافقه عليك اساسا وهخرج دلوقتي هقول لِ بابا كده انِ مش موافقه
فهد : تمام اخرجي قولي انك مش موافقه بس مترجعيش تعيطي
قامت هدير للخروج ولكنها توقفت عند سماع فهد
هدير : انا مش بتهدد
فهد : بس انا مش بهددك انا بقولك اي اللي هيحصل
نظرت لُ هدير
اكمل فهد كلامه : انا بكلمه مني انتي واهلك تقعدوا في الشارع واختك يا حـ.ـر.ام هتتفصل من مدرستها ومفيش مدرسه واحده هتقبلها ده غير كمان ابوكي اللي شقيان علشانك ممكن يترفض من الوظيفه اللي هو فيها وبرده مفيش مكان هيقبل يشغلوا وساعتها هينزل يشحت علشانكم
نظرت لُ هدير بصدمه ثم قالت وعينها محبوس فيها الدمـ.ـو.ع : انت لي بتعمل كده معايا
فهد ببرود : حظك وحش اللي وقعك في طريقي
ثم قال بحده : وهوحش لما اتجراتي وضـ.ـر.بتيني
نظرت لُ هدير بحزن شـ.ـديد : طب ده بينا احنا ذنبهم هما اي
فهد ببرود : ذنبهم انك بنتهم مع الاسف
ثم قال بغضب وعينيه فيه شراره نار : والله لاخلي حياتك جحيم
نظرت لُ هدير بدمـ.ـو.ع وبداخلها خوف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم بسخريه : اهلا بحمايا العزير
كلهم نظروا لِ جاسم
عادل بتـ.ـو.تر : عامل اي يا ابني
مروان نظر لهم بضيق ثم قعد
جاسم ببرود قعد بجانب مروان : انا كويس بس غريبه يعني اي اللي جابكم
اشرف بتمثيل : احنا جايين علشان نشوف اختي مِسِك
جاسم بسخريه : امممممم اختك
عاطف بصوت عالي : في اي يا عم انت من ساعه ما جينا وانت عمال تشتري وتبيع فينا
جاسم نظر لُ ثم قام وبيقرب منه بحده : صوتك ده ميعلاش تاني فاهم ولا لا
عاطف بشجاعه مصطنعه : على فكره انا مش بتهدد وبعدين احنا جايين علشان نشوف مِسِك
جاسم بهدوء قبل العاصفه : انت مين اول مره هشوفك
قام مروان وهو عارف انِ وراء هدوء جاسم عاصفه قويه
عاطف نظر لِ اشرف بتـ.ـو.تر
جاسم بهدوء : بص ليا انا انت تقرب اي لي مراتي
عاطف بتـ.ـو.تر : ااانا بكون صاحب اشرف و
جاسم بهدوء ما قبل العاصفه : وجاي لي
اشرف تدخل : ده صاحبي وفيها اي لما يجي معايا
جاسم تجاهل اشرف ثم قال بهدوء لِ عاطف : جاوب جاي لي !!
صمت عاطف بتـ.ـو.تر وخوف
جاسم بحده وهو ماسك عاطف من رقبته : قولي اي الي جابك هنا ما تنطق
مروان : جاسم سيب الواد هتموته
اشرف ووالده حاولوا يبعدوا جاسم عن عاطف
مروان : جاسم خلاص سيب الواد هيموت في ايدك
جاسم ترك عاطف بالعافيه
ثم قال بغضب كالثور : انت حقير والله لاقـ.ـتـ.ـلك
عاطف بيكح جـ.ـا.مد
مروان : اهدي يا جاسم هتوسـ.ـخ ايدك بدم واحد زيه
اشرف بضيق : هو غلط في اي يعني
جاسم بيقترب من اشرف وفي عينه شراره : انت شايف انُ مغلطش
اشرف بخوف : لا انا قصدي انُ بيعتبر مِسِك زي اخته
جاسم بحده : بس مش اخته فااااهم
عادل إدخل بسرعه : اهدا بس يا ابني اشرف ميقصدش وكمان عاطف صاحبه ومكنش يقصد اي حاجه مين اللي جات في دماغك
ثم نظر بحده لِ عاطف واشرف : صح ولا لا
عاطف نظر لُ بضيق
اشرف بخوف تسرع : ايوه صح
جاسم نظر لِ عاطف بحده : انا هعتبرها غلطه بس صدقني المره الجايه هتكون بقـ.ـتـ.ـلك فاااااهم
نظر عاطف لُ بغل
جاسم بدا يقترب من عاطف بغضب
جاسم بحده : ما تنطق فاهم ولا لا
عاطف بسرعه : فاهم فاهم
جاسم بخبث : برافو عليك يلا زي الشاطر اخرج بره القصر
نظر عاطف لُ بغل وغيظ
اشرف : طب لي هيخرج هو عرف غلطته ومش هتتكرر تاني
جاسم ببرود : مش هتتكر تاني غصب عنه بس وبعدين هو وجوده مالهوش لازمه اساسا
ثم اكمل بسخريه : انتوا جايين كعائله مراتي هو بقا قاعد لي وهو مش من ضمن العائله
اشرف : بس
جاسم بحده : هو لو مخرجش يبقا كلكم هتخرجوا ومش عايز كلمه تانيه
عادل : خلاص بقا يا اشرف اسكت
ثم نظر لِ عاطف : اخرج يلا يا عاطف استنا بره يلا
عاطف نظر بصدمه لِ والد اشرف
اشرف بهمس : اخرج دلوقتي يا عاطف علشان اديك شايف اي اللي ممكن يحصل فينا يلا
جاسم : اسمع كلام اشرف علشان دقيقه كمان وكلكم هتكونوا مطرودين
سناء : يلا بقا يا عاطف امشي
عاطف بغيظ : تمام
ثم نظر لِ جاسم بغل وحقد
ثم خرج من القصر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك : هو انا هفضل قاعده في الاوضه
اماني بابتسامه : عايزه تروحي فين طيب
مِسِك بابتسامه : تعالي ننزل تحت انا مبسوطه جدا
اماني بابتسامه : يا قلبي ربنا يسعدك ويفرحك يا روحي
مِسِك : طب يلا علشان هنزل
اماني : طب ثواني بس انتي لسه خارجه من المستشفى علشان متتعبيش
مِسِك : انا بقيت كويسه والله يلا بقا
اماني بابتسامه : ماشي يلا قومي بالراحه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهد خرج من البلكونة ومعه هدير
فهد بفرحه مزيفه : مايا هدير وافقت
مايا وحبيبه نظروا لي بعض بفرحه
حبيبه حـ.ـضـ.ـنت هدير بفرحه : الف مبروك يا قلبي
مايا بفرحه : الف مبروك يا ابيه
الف مبروك يا هدير ربنا يسعدكم يارب
نظرت هدير لِ فهد بحزن ثم ابتسمت بحزن
عصام بابتسامه : في اي
حبيبه بفرحه : هدير وافقت يا بابا
عصام بفرحه : بجد يا بنتي الف مبروك
ثم قام باحتضان هدير بسعاده
ثم نظر لِ فهد بابتسامه : الف مبروك يا ابني
فهد : الله يبـ.ـارك فيك يا عمي
حنان بفرحه : الف مبروك يا عيال. عقبال ما هشيل عيالكم
هدير وفهد نظروا لي بعض
فهد : يلا نقرا الفاتحه وبعدين نتفق يا عمي
عصام : طبعا يا ابني اتفضل
هدير غمضت عينها بوجع وحزن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم نظر لهم ببرود : اممممم خير في اي
عادل : جايين علشان نشوف بنتنا
جاسم بسخريه : امممممم بنتكم
عادل : ايوه يا ابني
جاسم : طب ما نيجي نتكلم على المكشوف
صمت عادل
ثم قال اشرف : ازاي نتكلم على المكشوف مِسِك تبقي اختي ومينفعش تبعد عننا
مروان : بس انتوا اصلا خليتوها تتجوز علشان تبعد عنكم
جاسم ببرود : بالظبط انتوا جايين تضحكوا على نفسكم ولا اي
عادل : احنا
جاسم : ثانيه بس تعالوا نتكلم بصراحه اي رايكم
عادل وحنان واشرف نظروا لي بعض
ثم اكمل جاسم كلامه بخبث قال : هي الفلوس اللي معاكم قربت تخلص ولا خلصت !!!
حنان بطمع قالت : قربت تخلص
نظر لها جاسم : شوفت يا حمايا العزيز مراتك صريحه اهي
عادل نظر لها بضيق
مروان بعدم استيعاب : انت ازاي كده بجد ازاي في حد يبيع بنته ده في ناس بتتمنا ضفر عيل انت ازاي بجد اب
اشرف بضيق : بقولك اي يا استاذ احنا هي خلاص اتباعت بس احنا عايزين فلوس تانيه وده سبب من الاسباب اننا وافقنا انها تتجوز ليك والا بقا كنا جوزنها للراجـ.ـل غني غيرك
مروان نظر له بصدمه
جاسم بغضب : انت عبـ.ـيـ.ـط
مروان وقف اودامه : جاسم اهدا
ثم نظر لِ اشرف بقرف : انا بجد مش قادر اصدق انت ازاي اخوها
اشرف ببجاحه : في كتير كده اومال نعيش ازاي
مروان بحده : لا مش كتير في رجاله بجد مش زيك
اشرف بغيظ : انا راجـ.ـل اوي على فكره وبعدين ما الباشا خدها مننا وهي اللي كانت بتجيب لينا الفلوس
مروان بحده : انت
جاسم مقاطعا : ثانيه يا مروان
ثم قال ببرود : عايزين كام تاني
عادل بطمع : مليون
اشرف بطمع : لا ده قليل اوي يا بابا عايزين تلاته مليون
حنان ابتسمت لِ ابنها بطمع
جاسم ببرود : ا
- بس ده قليل اوي
كلهم نظروا لِ مصدر الصوت
جاسم بصدمه : مِسِك
مِسِك بدمـ.ـو.ع : ايوه
اماني بحزن : تعالي يا حبيبتي اطلعي ارتاحي
مِسِك بدمـ.ـو.ع : فين الراحه دي !!
نظر لها جاسم بصمت
مروان نظر لها بحزن
مِسِك بدمـ.ـو.ع نظرت إلي اخيها : يلا يا اشرف كمل عايز كمان تاني يلا
نظر لها اشرف ببجاحه: هو انتي اول مره ت عـ.ـر.في إنِ احنا كده ولا اي
مِسِك بدمـ.ـو.ع : كنت بحسب إنكم عرفوا قيمتي
حنان بسخريه : نعرف قيمتك في تلات ايام !! وبعدين حتي لو مر فوق السنه مستحيل نعرف قيمتك لانك مش بتفرقي معانا
مِسِك نظرت إلي والدها بدمـ.ـو.ع : وانت يا بابا مش عايز تقول حاجه انت كمان
عادل نظر لها
اكملت مِسِك بدمـ.ـو.ع : قولي يا بابا لي بتكرهني كده لي بالرغم انا بنتك بس انت عمرك ما حسستني بحنيه ، طب عارف اي دي انا حاولت هنتحر وهروح لي ماما بس فشلت رد عليا يا بابا لي بتعمل كده معايا
ثم اكملت بانهيار : بابا انت اعتبرتني سلعه علشان بس الفلوس باعتني لِ شخص قاسي عليا ده انت المفروض تكون حنين عليا قولي يا بابا لي ، لي كل ما هشوف بنت مع ابوها قلبي يتوجع لي
جاسم بوجع بيقرب منها : مِسِك اهدي ويلا علشان تطلعي ترتاحي شويه
مِسِك بانهيار : راااااحه اي هرتاح ازاي وانا شايفه اهلي باعوني ولما الفلوس قربت تخلص جايين يطلبوا تاني طب قولي انتي يا اماني هرتاح ازاي
اماني بدمـ.ـو.ع : اهدي يا مِسِك
مِسِك بانهيار قربت من والدها تاني : بابا ساكت لي انا عمري ما شوفت في عينيك نظره حب ليا او خوف عليا
ثم بدات تهدا شويه : فاكر يا بابا لما اتعورت في المدرسه وكلموك علشان تيجي تاخدني فاكر عملت اي !!
ثم نظرت لِ اماني بدمـ.ـو.ع : ساعتها ضـ.ـر.بني يا اماني وحبسني في الاوضه الضلمه ومنع عني الاكل والشرب
ينظر لها جاسم وبداخله وجع وحزن
مروان حزين على هذه الطفله
الداده نعيمه ساعتها جات على الصوت وعيطت من كلام مِسِك
نظرت مِسِك بدمـ.ـو.ع إلي والدها من جديد : صح يا بابا ما ترد عليا انا عملت ليك اي من وانا صغيره وانت بتقسي عليا انا عملت اي لكل ده لي بتكرهني لي عمري ما شوفت منك حنيه لييييييييي
سناء بضيق : بقولك اي يا بت انتي احنا جايين علشان ناخد الفلوس ونمشي مش ناقصه دراما
جاسم نظر لها بحده
مِسِك بدمـ.ـو.ع : دراما !! طب انتي مش حاسه بوجعي علشان مرات ابويا بكل اسف
ثم نظرت لِ والدها : بس انت يا بابا لي مش حاسس بوجعي هي طمعانه لكن انت ابويا
اشرف بحده : ما تحترمي نفسك يا بت انتي مش علشان ساكتين ليكي تزيدي فيها
مِسِك بابتسامه كلها دمـ.ـو.ع : اووووووه جيت على الجرح ولا اي بس دي الحقيقيه مرات ابويا واخويا وابويا طمعانين
اشرف بغضب قرب منها : يا بنت
جاسم بعصبية وقف اودامه : تعرف لو كنت قربت منها خطوه كنت خليتك تنـ.ـد.م
مروان ينظر لِ اماني : اماني خدي مِسِك فوق
اماني بدمـ.ـو.ع : يلا يا حبيبتي يلا
مِسِك نظرت لِ والدها بدمـ.ـو.ع ووجع وحزن
اشرف ببجاحه : واخيرا خلصنا من الدراما دِ
جاسم نظر لُ بغضب ثم ضـ.ـر.به بالبوكس
اشرف بوجع : ااااه
مروان : جاسم خلاص كفايه كده واحد زي ده بلاش تلوث ايدك
جاسم : معاك حق يا مروان واحد زي ده اخره يشحت هو واهله
عادل بتـ.ـو.تر : قصدك اي
جاسم بسخريه : اهلا واخير رديت اومال لي مكنتش بترد على بنتك ها
صمت عادل
ثم اكمل جاسم كلامه بحده : قصدي انكم مالكوش حاجه عندي
اشرف بغضب : نعمممممممم
جاسم بحده : وطي صوتك ياما قسما بالله لاخليك تنـ.ـد.م
صمت اشرف بخوف
ثم اكمل جاسم كلامه : قبل كتب الكتاب استلمتوا مني دفعه اولي ويوم كتب الكتاب استلمتوا باقي الفلوس خلاص يعني مالكوش حاجه عندي
سناء : بس الفلوس قربت تخلص مننا
جاسم ببرود : مش مشكلتي والله انا نفذت الاتفاق وانتوا مالكوش اي فلوس تاني
عادل بضيق : يعني اي
جاسم قعد وحط رجل على رجل بغرور : يعني مفيش ربع جنيه هتاخدوا ويلا امشوا من هنا
اشرف بغضب : اي الكلام ده تمام انا اخد البت اللي فوق وهطلقها
قام جاسم ثم قرب منه بعيون كلها شر وغضب : هطلق مين تعرف لو بس حاولت تطلع فوق ساعتها رجلك هتتكسر وانت نفسك هتنـ.ـد.م بلاش تختبر صبري اكتر من كده
عادل : يلا يا اشرف يلا
اشرف بجنون : لا يا بابا الفلوس لو خلصت هنعيش ازاي
مروان بضيق : ما تشتغل
اشرف : لا مش هشتغل واخد الفلوس
جاسم بغضب : وانا قولت مفيش فلوس ويلا على بره والا قسما بالله لادخلك اوضه هنا وهخليك تشوف العذاب الوان
عادل بحده : يلا يا اشرف نمشي يلا يا سناء
ثم نظر إلي جاسم بضيق
ثم ذهبوا
مروان بتنهيده : واخيرا مشيوا انا كان نفسي هقـ.ـتـ.ـلهم والله
نظر لُ جاسم بغموض
مروان : يلا علشان تطلع تطمن على مراتك وحاول
تهدا عليها شويه هي مش مستحمله
نظر له جاسم بشرود
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهد : يلا يا مايا
عصام : ما لسه بدري
سناء : الاكل والله على النار
فهد : معلش بقا ورايا شغل بكره
عصام بابتسامه : ماشي يا ابني الف مبروك
فهد بخبث ينظر إلي هدير : الف مبروك يا عروستي
نظرت لُ هدير بحزن : الله يبـ.ـارك فيك
ثم نظرت إلي مايا : باي يا مايا
فهد ومايا ذهبوا
حبيبه بابتسامه : انا داخله الاوضه بقا باي
هدير : وانا داخله هنام تصبحوا على خير
سناء باستغراب : مش هتاكلي يا بنتي
هدير بحزن : شبعانه تصبحوا على خير
سناء وعصام نظروا الي بعض باستغراب
حبيبه دخلت الاوضه لقيت مسدج من رقم مجهول : انا فرحان علشان هشوفك بكره في السنتر
حبيبه بضيق عملت حظر للرقم وجلست تفكر ماذا تفعل لانها خائفه
حبيبه تنظر إلي اختها : مالك يا هدير
هدير بابتسامه حزن : ماليش يا حبيبتي
حبيبه : طب مش هتاكلي !!!
هدير : مش جعانه انا هنام تصبحي على خير
حبيبه باستغراب : وانتي من اهل الخير
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتز بضيق : اهلا بالاستاذ اللي قال إنه هيجي انهارده
مروان : اصبر يا ابني بس حصلت مشكله
معتز : مشكله اي
مروان احكيلك لما هاجي بس اصبر شويه
معتز بضيق : ماشي اما هشوف اخرتها سلام
مروان : سلام
جاسم : في اي
مروان : مفيش ده معتز مستني في الفندق
جاسم بتنهيده : ماشي
اماني بحزن : مِسِك نامت بالعافيه فصلت تعيط جـ.ـا.مد
جاسم بتنهيده : تمام شكرا لانك فضلتي مع مِسِك
اماني بحزن : شكرا اي مِسِك اختي الصغيره وواجبي هكون جنبها
جاسم : لا شكرا كده الممرضه موجوده
اماني بحزن : هو انا ينفع هاجي هشوفها بكره
جاسم : اكيد هتنوري
اماني : شكرا
مروان بابتسامه : طب يلا احنا يا اماني
اماني : يلا
مروان واماني نزلوا
جاسم دخل الغرفه وظل ينظر إلي مِسِك بشرود وبداخله وجع
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان بحزن : ممكن تهدي
اماني بدمـ.ـو.ع : شوفت هي كانت عامله ازاي دي نامت بالعافيه
مروان : طب اهدي
اماني بدمـ.ـو.ع : اهدا ازاي يا مروان وهي يا حبيبتي كانت منهاره انت شوفت كانت بتعيط ازاي
مروان حـ.ـضـ.ـن اماني وفضل يهديها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشرف بغضب : احنا مكنش ينفع نمشي غير لما ناخد الفلوس او ناخد البت دِ
عادل بسخرية : وازاي بقا يا كنت هتاخدها ها على اساس إنِ هو كانت هيقف ساكت ها
اشرف بغضب : اومال كنا نعمل اي احنا مش عارفين ناخد منه الفلوس ولا حتي عرفنا ناخد البت منه بس والله مش هسيبوا يتهنا
عادل بغضب : اسمع يا اشرف احنا مش عايزين مصايب انت فاهم علشان جوز المحروسه اختك مش سهل زي ما انت شوفت ولو كنا فضلنا في القصر دقيقه كمان كانت رجالته اللي هيخرجونا بطريقتهم وبعدين شوف بقا كان هيعمل فينا اي تاني
اشرف بغضب : اومال ازاي هناخد فلوس تاني
عادل : نفكر في اي حاجه بس من غير مصيبه
اشرف بغضب : احنا روحناله بالادب ومنفعش
عادل بغضب : يبقي نستنا شويه بس اياك يا اشرف تتصرف من دماغك
اشرف بغضب : يووووووه بقا
حنان : ثواني يا اشرف رايح فين
اشرف : رايح في داهيه سلام
حنان بضيق : على فكره اشرف بيتكلم صح
عادل : صح اي فين ده
حنان بضيق : هو رفض يدينا فلوس علشان كده احنا لازم ناخد بنتك بالعافيه
عادل بحده : حنااااان اياكي انتي والزفت التاني تفكروا في كده علشان ساعتها هتكون نهايتنا
حنان : قصدك اي
عادل : قصدي إنِ اي غلطه دلوقتي القديم كله هيتفتح ولو إتفتح هتكون مصيبه
صمتت حنان بتـ.ـو.تر وقلق
ثم قالت : كلامك صح يا عادل
عادل : يارات تعقلي ابنك علشان مش ناقصيين مصايب
حنان : طيب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اماني : انا بقيت كويسه يلا بقا علشان هروح
مروان بابتسامه : طب لي كده
اماني باستغراب : لي اي
مروان : لي بعدتي عن حـ.ـضـ.ـني
إبتسمت اماني بخجل شـ.ـديد
مروان بابتسامه : يا خراشي على الطماطم
اماني بخجل : ممكن يلا
مروان بابتسامه : ماشي
قام مروان بسواقه العربيه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص بشرود
البنت : بتفكر في اي يا بوس
الشخص : مفيش
البنت بدلع : لا اكيد فيه قولي يلا بلاش تخبي عليا
الشخص : بفكر في اللي جاي
البنت باستغراب : اول مره هشوفك خايف
الشخص : لا مش خوف
البنت : اومال
الشخص : انا بفكر ازاي هكسب
البنت : طب وعرفت
الشخص بخبث : طبعا
البنت : ازاي
الشخص بغمزه : هقولك بعدين تعالي بس نتكلم في موضوع مهم
البنت بدلع : اوك يا روحي يلا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مايا : عارف يا ابيه انا فرحانه اوي انهارده
فهد بابتسامه : يارب دايما يا حبيبتي
مايا بابتسامه : ابيه اوعي تزعل هدير باين عليها طيبه جدا
فهد بتنهيده : إن شاء الله وبعدين يلا بقا قومي نامي علشان الجامعه بتاعتك
مايا بابتسامه : تصبح على جنه يا حبيبي
فهد بابتسامه : وانتِ من اهلها يا بنوتي
طلعت مايا الي غرفتها
فهد إتنهد ودخل غرفته هو الآخر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عاطف بسخريه : اهلا بصحبي
اشرف بضيق : بلاش تتريق وبعدين كنت عايزني هعمل اي ما انت برده غلطت
عاطف بحده : لا مغلطش اختك كانت من حقي بس انتوا جوزتوها
اشرف : كان غصب عننا يا صحبي
عاطف : ماشي
اشرف : خلاص بقا متزعلش
عاطف : طب اي خدتوا كام
اشرف بضيق : رفض يدينا فلوس
عاطف : لي
اشرف ظل يحكي بضيق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان : يلا وصلنا
اماني : ثانيه
مروان : ايوه
اماني : انا عارفه انك المفروض تقابل واحد صحبك فروح انت ومتقلقش انا هطلع
مروان : لا طبعا مينفعش
اماني : لا ينفع انا والله هكون كويسه متقلقش عليا
مروان بتصميم : لا مش هينفع هسيبك يلا وهبقا هروحلوا بكره
اماني : بس
مروان : من غير بس يلا اودامي
اماني بتنهيده : حاضر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
- لازم يموت لو فضل عايش هيكون خطر علينا
= طب امته هنفذ
- اول لما هقولك تنفذ يبقي تقـ.ـتـ.ـلوا
= تمام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشرف بضيق : بس ده اللي حصل
عاطف بضيق هو الآخر : انا هفكر في خطه وهقولك
اشرف بضيق : لسه هتفكر !
عاطف بضيق : ايوه انا في الاول فكرت في خطه بس على اساس انه مش لدرجادي بس ده طلع اذكي مما كنت هتخيل فلازم هفكر في حاجه تخلي ينـ.ـد.م
اشرف بشر : تمام وانا معاك
ابتسم عاطف بشر هو الآخر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اي اللي هيحصل ؟!
فهد هيعمل اي مع هدير فعلا هينتقم منها ولا لا ؟؟
هدير حصلها اي في الماضي علشان كده بترفض اي عريس بيتقدم ؟!
مِسِك هتكون كويسه ولا هتفضل تعبانه وحزينه بسي اهلها ؟! وجاسم هيفضل يوجـ.ـعها ولا هيكون حنين عليها ؟!
عاطف هياخد فعلا مِسِك ولا لا ؟!
عاطف واشرف هيكون اي اتفاقهم ؟!
مين البوص والبنت اللي معاه ؟!
مين الأشخاص اللي بيفكروا في القـ.ـتـ.ـل وعايزين يتخلصوا من مين ؟!
حبيبه هتعرف تتخلص من شاب السنتر ولا هيفضل ملاحقها ؟!
عادل لي خايف يحصل مصيبه واي الحاجه القديمه اللي لو اتفتحت هتكون مصيبه عليهم ؟
لسه في احدات متشوقه اكتر من كده وفيه ناس جديده هتظهر
↚
يوم جديد
مِسِك صاحيه من النوم وهي دماغها مصدعه بتبص جنبها لقيت جاسم نايم ومحاوطها بايده
مِسِك سرحت فيهِ وقالت بداخلها : اي حكايتك يا جاسم وازاي بتكون طيب وتقلب في ثانيه تكون قاسي .
ظلت تنظر لُ ولكن جاسم كان بدا يصحا
جاسم صحي من النوم بصلها قائلا : هتفضلي تبصي ليا كده كتير
مِسِك بتـ.ـو.تر : ومين قالك انِ ببصلك
ثم قالت مغيرا الموضوع : وبعدين صح انت لي نمت جنبي استغليت الموضوع
جاسم برفع حاجب : استغليت الموضوع !!
مِسِك : ايوه
جاسم بضيق : بس انا جوزك على فكره
مِسِك : بس انا مش بعترف بكدا
جاسم بحده : وانتي اصلا مش تهميني في حاجه وانا نمت جنبك امبـ.ـارح علشان انتي كنتي تعبانه امبـ.ـارح ولو حصلك حاجه ذنبك هيكون في رقبتي وانا مش عايز هشيل ذنب حد
مِسِك بسخريه : ولما اتجوزتني بالعافيه ده مش ذنب
جاسم بسخريه هو الاخر : على اساس انِ اهلك كانوا عايزينك ده انتي المفروض تبوسي ايدك وش وضهر علشان بس إتجوزتك
مِسِك بوجع غمضت عينها : شكرا
نظر لها جاسم بضيق من نفسه
مِسِك قامت تدخل الحمام
جاسم بوجع شرد
مِسِك دخلت الحمام وظلت تبكي على حالها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مايا بابتسامه : صباح الخير يا ابيه
فهد بحنيه : صباح الفل يا قلب أبيه تعالي يلا علشان تفطري
مايا قاعده بتاكل
فهد : عندك جامعه انهارده
مايا : اه
فهد : الساعه كام
مايا : على الساعه 10
فهد : ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
مايا بابتسامه : حاضر يا ابيه متقلقش
فهد بابتسامه : ازاي مقلقش عليكي اومال هقلق على مين ها
مايا بغمزه : تقلق مثلا على هدير
فهد مغيرا الموضوع :انا رايح الشغل بقا باي اه افطري كويس واه صح عندك فلوس في درج المكتب
مايا بابتسامه : حاضر يا ابيه
ثم قالت بغمزه : بس اي يا ابيه مش ناوي تغير الاوضه !!
فهد : هغيرها لي
مايا بغمزه : علشان العروسه يا ابيه
فهد : لا مش هغير حاجه
مايا : لي يا ابيه
فهد بضيق : كده
مايا : بس
فهد بحده مقاطعا : مايا انتي عارفه مش بحب اعاده الكلام كتير
مايا : خلاص يا ابيه بس عايزه هعرف لي
فهد : كده ويلا باي علشان الشغل
مايا باستغراب : ماشي يا ابيه باي
ذهب فهد
مايا ظلت تفكر اي سبب عصبيه فهد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك خرجت من الحمام وهي باين على عيونها انها كانت بتعيط
جاسم نظر لها : مِسِك
مِسِك بدون أن تنظر له : نعم
جاسم : على فكره انا منستش إنِ وعدتك تكملي دراسه
مِسِك بتلقائيه نظرت له
جاسم بحزن حاول اخفائه : احم انتي بكره بعد يومين تروحي المدرسه عادي بس بشرط
مِسِك بفرحه : شرط اي
جاسم باستغراب لِ تغيرها هذا : السواق كل يوم هيجيبك ويوديكي وكمان لازم يكون معاكي حرس
مِسِك باستغراب : لي كل ده
جاسم : علشان انا مش قليل وليا أعداء كتير وممكن يكونوا بيراقبوني فـ مينفعش تروحي مدرستك من غير حرس أو حتي السواق
صمتت مِسِك بتفهم
ثم اكمل جاسم كلامه : وعايزك كمان تقولي السنتر اللي بتاخدي فيه دروسك
مِسِك بحزن : بس انا مكنتش باخد دروس
جاسم : تمام يبقي في مدرسين هيجوا علشان يدولك الدروس
مِسِك : لا مفيش داعي انا بفهم من المدرسين في المدرسه
جاسم ببرود : بس ده مش علشانك واه صح اياكي تقولي لي حد انك مراتي ولو على الحرس والسواق هبلغهم يستنوكي بعيد
مِسِك بحزن : تمام اي حاجه تانيه
جاسم ببرود : لا
ذهبت مِسِك من امامه وهي حابسه دمـ.ـو.عها
جاسم دخل الحمام بعد خروج مِسِك من الغرفه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اماني بابتسامه : صباح الخير
مروان بعشق : صباح الفل بس اي ده
اماني : في اي
مروان : اي ده
اماني بقلق : في اي يا مروان قلقتني
مروان بمزاح : هو في حد يكون قمر كده وهو لسه صاحي من النوم
اماني بغيظ : انت خضتني على فكره
مروان بعشق وهو بيقرب منها : لا حقيقي ماليش حق
اماني بتـ.ـو.تر : مروان
مروان : اممممم
اماني : احم ممكن تبعد عني علشان هروح الحمام
مروان بخبث : طب ما تروحي
اماني : هروح ازاي بقا وانت واقف اودامي
مروان بيقرب منها اكتر
اماني اتكسفت كل لما يقرب منها
اماني بتـ.ـو.تر وخوف : ممكن تبعد مينفعش كده
مروان شاف في عينها نظره الخوف قال بهمس : متخافيش انا عمري ما هذيكي
اماني نظرت في عيونه
مروان ابتعد عنها بابتسامه : ويلا بقا علشان انا جعان
اماني باحراج : حاضر ثواني والفطار هيكون جاهز
اماني ذهبت الي المطبخ
مروان بتنهيده : هتفضلي لغيط امته خايفه مني كده معقول لسه مفيش ثقه بينا
اماني دخلت المطبخ وغصب عنها دمـ.ـو.عها نزلت : يارب اعمل اي حاولت هنسا وهعيش حياتي بس معرفتش كل لما هفتكر اللي حصل بتوجع
مروان دخل المطبخ فجاءه شافها قاعده على الأرض وبتعيط
مروان بقلق : اماني مالك في اي
اماني بشهقه : انا عارفه إنِ تقلت عليك وكمان
مروان قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد : بس اهدي متقوليش كده انتي مش تقيله عليا ولا حاجه وبعدين ده انتي مراتي
اماني بشهقه : ايوه بس انت يعني من حقك
مروان مقاطعا : بس اهدي خلاص انا يا ستي مش عايز اي حاجه والله انا كنت عايز هرخم عليكي بس
ظل مروان يحتضن اماني لكي تهدأ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه بابتسامه : صباح الخير يا هدير
هدير سرحانه
حبيبه باستغراب : هدير انتي كويسه انتي يا بنتي
هدير بانتباه : ها في اي
حبيبه باستغراب : انتي اللي في اي ؟!
هدير : مفيش
حبيبه : لا اكيد فيه احكيلي يلا مالك
هدير بابتسامه : مفيش يا قلبي انا كويسه
حبيبه : متاكده !
هدير بابتسامه : ايوه متاكده
حبيبه : ماشي يا ستي هحاول هصدق
إبتسمت هدير ولكن بداخلها حزن و
ثم نظرت الي حبيبه : بس صح اي اللي مصحيكي بدري كده
حبيبه : انا منمتش اصلا
هدير : لي
حبيبه : كنت بذاكر وكمان عندي امتحان انهارده في الدرس
هدير : ماشي يا حبيبتي بس لازم تنامي شويه قبل الدرس
حبيبه : انا فعلا هنام دلوقتي لاني فصلت
هدير بابتسامه : ماشي يا قلبي ربنا يوفقك
حبيبه : يارب
هدير دخلت الحمام خدت شاور وصليت فروضها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم ذهب إلي الشركه
داده نعيمه : يلا يا ست البنات علشان تفطري
مِسِك : لا يا داده ماليش نفس
داده نعيمه : لا يا بنتي لازم تاكلي يلا بقا علشان خاطري
مِسِك بابتسامه : حاضر
ثم قالت وهي تنظر الي الداده نعيمه : ممكن سؤال يا داده
الداده نعيمه بابتسامه : اتفضلي يا ست البنات
مِسِك بابتسامه : بقالك كتير عايشه هنا
الداده نعيمه بابتسامه : يااااه ده انا يا بنتي بقالي سنين عايشه هنا
مِسِك ببراءه : هو حضرتك مش عندك عيال
الداده نعيمه بابتسامه : لا يا بنتي عندي ولدين
مِسِك ببراءه : طب وهما فين
الداده نعيمه بحزن : كل واحد ملهي في حياته يا بنتي
لاحظت مِسِك الحزن في عين الداده نعيمه
ثم قالت بحزن : انا اسفه يا داده مش قصدي والله
ثم اكملت بطفوله : بس اعتبريني بنتك ينفع ولا مينفعش
الداده نعيمه بابتسامه : لا طبعا ينفع وبعدين انتي اساسا بقيتي بنتي من اول يوم شوفتك
مِسِك بسعاده قامت باحتضانها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رودينا : صباح الخير يا حبيبي
رامي بابتسامه : صباح الفل يا رودي
رودينا بحب : ما تخليك معايا انهارده
رامي بابتسامه : يارات بس انتي عارفه انا لازم هروح الشغل
رودينا بتنهيده : عارفه
ثم قالت بتردد: بس قولي صح
رامي باستغراب : قولي انا سامعك
رودينا : هو انت بتشوف جاسم او مروان أو حتي كلمت معتز
تغيرت ملامح رامي
رودينا بترقب : رامي
رامي : نعم
رودينا بحنيه : انا عارفه يا حبيبي انك انت وجاسم ومروان صحاب
رامي بحده : كنا بس دلوقتي لا والصداقه دِ انتهت من يوم اللي حصل
رودينا بحزن : ازاي يا رامي الصداقه اللي بينكم مكنتش شهر او سنه حتي انتوا فضلتوا صحاب لمده
رامي مقاطعا : لمده سبع سنين
ثم قال بحده : بس هما هانت عليهم العشره والصحوبيه
رودينا بحزن : طب ما انت كمان هانت عليك
رامي بحده : لا يا رودينا انا غلطت من الاول انِ دخلتهم حياتي
رودينا بحنيه : طب اهدا يا حبيبي انت كلمت طيب معتز
رامي : لا
رودينا باستغراب : ليه ! بالرغم إنه ميعرفش بالمشاكل اللي حصلت بينكم
رامي : معتز مش بيكون صحبي اوي هو في الأساس بيكون صاحب مروان
صمتت رودينا لِ ثواني ثم قالت : طب انت مينفعش ترجع ال
رامي بحده مقاطعا : لا مينفعش ويارات بلاش تتكلمي في الموضوع ده تاني
رودينا بحزن : طيب بس اهدا
رامي : سلام انا نازل
ثم نظر لها قائلا : لو عايزه اي حاجه كلميني
رودينا بابتسامه : حاضر
ذهب رامي الي الشركه
رودينا بتنهيده : ربنا يهديك يا رامي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان بابتسامه : صباح الفل يا برنس
جاسم : صباح الخير
مروان : اي اخبـ.ـار مِسِك دلوقتي
جاسم : تمام
مروان : جاسم اوعي تكون زعلت البنت هي فيها اللي مكفيها
جاسم بضيق : مروان اللي بتتكلم عنها دِ بتكون مراتي
مروان بتنهيده : يا صحبي انا مقصدش هضايقك بكلامي بس انا خايف عليك ومش عايزك تكون قاسي كده
جاسم بسخرية : مش عايزني هكون قاسي ؟!
مروان بتنهيده : ايوه عارف والله انُ غصب عنك بس أنت بايدك ترجع جاسم بتاع زمان
جاسم : لا يا مروان مبقاش ينفع خلاص
مروان بضيق : طب حتي بطل قسوتك علي مراتك هي مش ناقصه
نظر جاسم الي مروان ببرود
مروان بضيق : طب قولي انت ناوي تقولها امته
نظر له جاسم لثواني ثم قال : مش هينفع هقولها دلوقتي خالص
مروان : طب لي
جاسم بغموض : لسه بدري على الحقيقه
مروان بترقب : طب وانت هتعمل ايه بعد ما تقولها !
نظر له جاسم
ثم اكمل مروان حديثه : يعني هطلقها ولا هتفضل على ذمتك
جاسم بلا مبالاه : مش فارقه
مروان بضيق : يعني اي
جاسم : مروان خلاص روح شوف الشغل وجهز للاجتماع اللي عندنا مع مهاب
مروان بتنهيده : ماشي يا جاسم بس فكر انت عايز اي بالظبط
ذهب مروان الي المكتب
جاسم بشرود : إن شاء الله كل حاجه هتنتهي قريب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير : صباح الخير يا مروان بيه
مروان : صباح النور يا هدير لو سمحتي اطلبي ليا فنجان قهوه
هدير : حاضر اي أوامر تانيه
مروان : لا
ذهبت هدير الي مكتبها وطلبت له فنجان قهوه مثلما طلب
موبيلها بيرن
بتشوف مين المتصل
هدير : الو
فهد بخبث : اهلا بِ مراتي المستقبليه
هدير بضيق : لا انا عمري ما هكون مراتك انت فاهم
فهد بسخريه : ازاي بقا ولا غيرتي رايك
هدير بضيق : لا مغيرتش رأي
ثم قالت مكمله كلامها : بس انا بضحي علشان اهلي فخليك عارف انِ استحاله هكون مراتك
فهد بسخريه : على اساس انِ انا هموت عليكي لا فوقي انا بس هتجوزك علشان هعلمك الادب وبعد كده هرميكي في الشارع
صمتت هدير بحزن
ثم اكمل فهد : سلام يا قطه
فهد اغلق الخط
هدير بحزن : يارب ساعدني يارب ماليش غيرك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتز بابتسامه : صباح الخير
هدير : صباح النور
معتز : مروان جوه
هدير : ايوه حضرتك ليك معاد سابق !
معتز بضحك : معاد اي بس انا ومديرك صحاب
هدير : انا بعتذر لِ حضرتك بس دِ اوامر
معتز بابتسامه : عارف مفيش مشكله ممكن تبلغي مروان انِ موجود قوليلوا معتز
هدير : مروان بيه في شخص اسمه معتز عايز يدخل لِ حضرتك
مروان : دخلي طبعا يا هدير وبعد كده لما يجي يدخل على طول
هدير نظرت الي معتز : اتفضل
معتز دخل المكتب
معتز بضيق : اهلا
مروان بضحك : طب اسمعني امبـ.ـارح مرات جاسم حاولت تنتحر و
معتز بصدمه مقاطعا : مـ.ـر.اته !
مروان بضحك : اه صح بص هحكيلك بس مينفعش دلوقتي خالص
معتز بفضول : لا احكي من دلوقتي يلا
مروان بابتسامه : ماشي ارتاح الاول
معتز : ها احكي يلا
مروان بتنهيده قعد يحكي كل حاجه لِ معتز
معتز بضيق : يعني يحصل كل ده ومحدش يقول
مروان : والله يا معتز مش حابين نضغط عليك
معتز : انت غـ.ـبـ.ـي يا ابني كنت المفروض هكون معاكم
مروان : اهو اللي حصل بقا
معتز بتنهيده : طب ورامي !!
مروان بتنهيدة حزن : احنا ورامي صدقتنا انتهت
معتز : ليه
مروان بحزن ووجع : علشان
معتز بصدمه : اي ؟؟ طب واي اللي حصل
مروان بحزن : محصلش اي حاجه من ساعتها واحنا مش بنتكلم معاه
معتز : طب انا هتكلم معاه
مروان : لا يا معتز بلاش علشان متخسرش جاسم ولا تخسرني
معتز : بس
مروان : معتز لا
معتز : ماشي
مروان : اه صح شوفتك مكتبك
معتز بابتسامه : لسه
مروان : طب يلا بقا علشان فيه اجتماع
معتز : ماشي يلا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب : اهلا يا جاسم باشا
جاسم ببرود : اهلا
ايهاب نظر له بضيق
رانا بدلع : عامل اي يا جاسم بيه والله وحـ.ـشـ.ـتني
جاسم نظر لها بقرف ثم قال لي ساندي : فين ملف الصفقه !!
ساندي : الملف اهو يا فنـ.ـد.م
جاسم : تمام
مروان ومعتز دخلوا اوضه الاجتماع
مروان : عامل اي يا ايهاب
ايهاب ينظر الي جاسم بضيق : بخير
مروان : معتز من انهارده معانا في الشركه
ايهاب : اهلا بحضرتك نورت الاجتماع
معتز بابتسامه : بنورك
جاسم : عامل اي يا معتز نورت
معتز : بنورك يا صحبي
جاسم : يلا بقا علشان الاجتماع
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سناء : مالك يا عادل من امبـ.ـارح وانت بتسرح كتير
عادل : مفيش يا سناء
سناء : لا اكيد فيه انت من ساعه ما جينا امبـ.ـارح من عند المحروسه بنتك وانت ساكت !!
ثم قالت بسخرية : ولا بنتك صعبت عليك
عادل : لا طبعا مصعبتش عليا
ثم قال بحقد : انتي عارفه كويس إنِ كانت امنيه حياتي هي موت البت دِ بس مع الاسف عايشه اهي
سناء : لدرجادي بتكرهها
نظر لها عادل بضيق وحقد : وانا من أمته حبيتها يا سناء ، انتي عارفاني طول عمري بكره البت دي .. ده كفايه انها شبه امها ونحس زيها
سناء : طب تفتكر إنِ في حد هيعرف اللي حصل زمان
عادل بشر : لا طبعا ولو حد عرف مثلا ساعتها مش هنسيبوا
سناء : طب وهتعمل اي مع جوز بنتك !!
عادل بشر : ده بقا لي خطه تانيه لازم هخلي ينـ.ـد.م على تصرفوا معانا والبت دِ هي السبب في كل ده
ثم ضحك بصوت اعلي : دِ افتكرت إنِ كلامها هيخليني هتغير
سناء بضحك هي الاخري : لانها غـ.ـبـ.ـيه وفاكره إنك ممكن قلبك يحن
ابتسم عادل بشر : الناس كلها قلبها يحن ماعدا انا
نظرت له سناء بابتسامة شر هي الاخري
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب بحده : يعني اي ده مش اتفقنا
جاسم ببرود : الاتفاق إتغير
ايهاب بحده : بس مينفعش تغير اتفقنا من نفسك
جاسم ببرود : انا حر
ايهاب بعصبية : انت اكيد مـ.ـجـ.ـنو.ن حد يرفض عرض زي ده
جاسم بغضب هو الآخر : الزم حدودك في الكلام وخليك عارف انك بتكلم اسيادك وبعدين انا كلامي مع اللي باعتك مش ليك انت
مروان : اهدوا يا جماعه مينفعش كده
معتز باستغراب : في اي لكل ده
ايهاب بغضب : جاسم احنا بينا اتفاق وانت مينفعش تلغي كده
جاسم ببرود : الاجتماع خلص
ايهاب بغضب : لا مخلصش لسه في اتفاقيات
مروان : اهدا يا ايهاب جاسم ميقصدش حاجه
جاسم ببرود : لا قاصد
ثم نظر إلي ايهاب بحده : انا خلاص عرفت انت تبع مين ولا انت فاكر إنِ اديك الثقه الكامله قبل ما هشوف مين اللي وراك
نظر له ايهاب بضيق : تمام سلام وخليك فاكر انك هتنـ.ـد.م
جاسم بلامبالاه : تمام خليني هنـ.ـد.م
ذهب ايهاب بغضب ومعه رانا
مروان : اي اللي حصل يا جاسم
جاسم بشرود : عرفت كل حاجه
معتز باستغراب : عرفت اي
نظر جاسم الي معتز و مروان قائلا : انا عرفت مين اللي بعت ايهاب لي شركتنا علشان نخسر الصفقه الجديده
مروان : مين !
جاسم بغموض : هو **
مروان ومعتز نظروا لي بعض بصدمه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب بغضب : الو
الشخص باستغراب : مالك !
ايهاب بغضب : جاسم عرف كل حاجه واكيد كان مراقبنا
الشخص بهدوء : طب اهدا
ايهاب : اي الهدوء اللي انت فيه ده
الشخص بضيق : انا كنت عارف انِ جاسم هيكتشف كل حاجه
ايهاب بغضب : بدل انت عارف يبقا لي خلتني هاجي الاجتماع
الشخص : ممكن تهدا
ايهاب بغضب : اهدا !!!!!
الشخص : ايوه وبعدين انت متعصب لي
ايهاب بغضب : خطتنا اتكشفت تقدر تقول هنعمل اي بعدين
الشخص بتنهيده : اهدا الاول علشان نفكر في خطه تانيه
ايهاب محاولا الهدوء : طيب اما هشوف اخرتها
الشخص : سلام دلوقتي
ايهاب : سلام
اغلق الشخص الخط مع ايهاب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص 1 ببرود : عارف كل حاجه
الشخص 2 ببرود : نعم ازاي
الشخص 1 : انا كنت متاكد انُ هيكتشف كل حاجه
الشخص 2 بحده : انت بتكلم ببرود كده لِ
الشخص 1 : العصبيه مش هتخلي خطتنا تنجح
الشخص 2 بغضب : اومال البرود اللي هتخلي الخطه تنجح
الشخص 1 : لا بس هتخلينا نفكر
الشخص 2 محاولا الهدوء : انت عايزني همشي وراك تاني
الشخص 1 : ايوه وده الاحسن سلام
الشخص 2 بغيظ : سلام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه : عامله اي يا فروحه
فرح : الحمدلله وانتي عامله اي
( صاحبه حبيبه من اولي ثانوي )
حبيبه بابتسامه : الحمدلله
فرح : ذاكرتي
حبيبه : ايوه بس ربنا يستر برده
فرح : يارب
نور : اهلا يا متفوقه
حبيبه بضيق : بقولك اي يا نور انا مجتش هتكلم معاكي
نور بغرور : وانتي تطولي تتكلمي معايا اصلا
فرح بضيق : خلاص بقا يا نور
ثم نظرت الي حبيبه : يلا يا حبيبه احنا
عبد الرحمن بتدخل : في اي !
نور : مفيش
ثم نظرت الي حبيبه بسخريه : بس في بنات كده بيمثلوا الاخلاق
حبيبه بحده : احترمي نفسك يا نور وانا الحمدالله اخلاقي مفيش زيها والكل عارف كده
نور نظرت لها بغيظ ثم تركتها وذهبت
عبد الرحمن : حبيبه
نظرت له حبيبه بحده : نعم
عبد الرحمن : بلاش تزعلي نفسك
حبيبه : وانا مش زعلانه اصلا
ثم قالت بضيق : حضرتك عايز اي
عبد الرحمن : احم لسه فاضل على الدرس نص ساعه ما تيجي هعزمك على حاجه
حبيبه بحده : شكل حضرتك نسيت بس انا هرجع هقولها انا مش موافقه اصلا وقولتلك مليون مره انك تبعد عني
ثم نظرت الي فرح : يلا يا فرح
عبد الرحمن بضيق : لا مش هبعد عنك يا حبيبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك با بتسامه : الو يا اماني عامله اي
اماني بابتسامه : الحمدالله يا قلبي وانتي عامله اي
مِسِك : الحمدالله
اماني بابتسامه : قوليلي بقا هتنزلي امته المدرسه
مِسِك بسعاده : من بكره ان شاء الله
اماني : ان شاء الله يا قلبي عايزاكي تجيبي مجموع عالي اتفقنا
مِسِك بابتسامه : اكيد ان شاء الله
ثم قالت : ممكن سؤال يا اماني
اماني بابتسامه : اسالي يا حبيبتي
مِسِك : انتي ومروان اتعرفتوا على بعض ازاي
اماني بحزن : اتعرفنا على بعض في ظروف صعبه
مِسِك : ازاي
اماني بتنهيده : انا اقفل معاكي دلوقتي وهبقا هحكيلك كل حاجه بعدين
مِسِك بحزن : انتي زعلتي مني
اماني بابتسامه : لا يا قلبي يلا باي
مِسِك : باي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بوسي بفضول : عايزه هسالك سؤال
الشخص : امممم
بوسي : انت لي عايزه اشرف ياخد المخدرات دِ
الشخص بشر : اللي حصل زمان كلُ بسبب اشرف
بوسي بفضول : اي اللي حصل بقا
نظر الشخص بوجع الي بوسي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خلصت الدرس وماشيه مع فرح صحبيتها
فرح : هدير لي مش عايزه توافقي على عبد الرحمن
حبيبه بسخريه : هو متقدمش يا فرح
فرح : يعني لو اتقدم هتوافقي عليه
حبيبه : لا طبعا
فرح باستغراب : ليه !
حبيبه بتنهيده : مينفعش وخلاص
فرح : لا عايزه هعرف السبب معقول لسه بتحبي
حبيبه بحده : فرح بس
فرح بضيق : انا خايفه عليكي يا حبيبه
حبيبه بتنهيده : عارفه بس متقلقيش عليا
فرح بابتسامه : ماشي يا حبيبتي يلا باي
حبيبه : باي
ذهبت حبيبه الي البيت وهي شارده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهد بخبث : عامله اي
هدير برفع عينها بصدمه : انت بتعمل اي هنا
فهد ببرود : مش جايلك انا جاي علشان مروان وجاسم
هدير بصدمه : نعم !!
مروان بيخرج من المكتب بابتسامه
مروان : فهد عامل اي
فهد بابتسامه : الحمدالله انت عامل اي
مروان بابتسامه : فله يا باشا
كل هذا تحت نظرات هدير المصدومه
مروان : طب تعال يلا ادخل
فهد بخبث ينظر الي هدير : انا جاي علشان هعزمك على فرحي
مروان : بجد الف مبروك
فهد : الله يبـ.ـارك فيك
ثم قال وهو ينظر الي هدير بخبث : نسيت هعرفك على العروسه
بيشاور على هدير : هدير مراتي المستقبليه
مروان بدهشة : معقول
فهد : ايوه
مروان : الف مبروك يبقي خلاص هوصي عليكي بقا
فهد : لا براحتك طبعا انت عارفني مش بحب التوصيه اصلا
مروان بضحك : عارف
فهد : انا رايح لِ جاسم بقا
مروان بابتسامه : تعال نروح سوا يلا
مروان وفهد ذهبوا
هدير قعدت بضيق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم بابتسامه : اهلا بالرائد فهد
فهد بابتسامه : عامل اي يا جاسم
جاسم بابتسامه : الحمدالله
مروان : فهد هيتجوز
جاسم بابتسامه : الف مبروك يا فهد
مروان : تخيل مين
جاسم باستغراب : مين
مروان : هدير السكرتيره بتاعتي
نظر جاسم الي فهد باستغراب
فهد بتنهيده : عارف الاسئله اللي في دماغكم
جاسم : طب كويس انك عارف احكيلنا بقا
فهد بتنهيده : ضـ.ـر.بتني بالقلم في الشارع
مروان بضحك : واخيرا في حد قدر عليك
فهد نظر له بضيق ثم اكمل كلامه قائلا :
ساعتها انا بعت حد جابلي كل المعلومـ.ـا.ت عنها ومن ضمنها عرفت انها شغاله هنا وكمان عرفت رقمها علشان كده فكرت هنتقم منها
جاسم : وبعدين
فهد : اتقدمتلها وهي وافقت مجبره
جاسم : ازاي
فهد : هددتها انها لو موافقتش ساعتها اهلها هيكونوا في الشارع
مروان : يعني انت هتنتقم منها علشان ضـ.ـر.بتك بالقلم
فهد : ايوه طبعا انت مشوفتش كمية الناس اللي كانوا بيتفرجوا علشان كده قررت هنتقم
مروان بنفاذ صبر : انا صحابي إتجننوا اكيد
فهد صاحب جاسم ومروان من سنه ونص وبالرغم المده قليله بس صداقتهم دِ احسن صحوبيه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه : في اي يا ماما
حنان بفرحه : في ضيف
حبيبه باستغراب نظرت الي الشخص الذي امامها ولكنها تبدلت ملامحها الي صدمه ممزوجه بالفرحه والحزن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ماذا سوف يحدث ؟!
ما هو سر كره عادل لِ مِسِك ؟؟
ما هو سبب انهاء الصداقه بين جاسم ومروان مع رامي ؟؟
جاسم مخبي موضوع اي ؟!
من هو الشخص الذي قام بـ.ـارسال ايهاب الي جاسم ؟؟
من هم الشخص 1 والشخص 2 ؟؟
عبد الرحمن هيخلي هدير تحبوا ولا مش هيعرف !
من هو الشخص الذي راتُ حبيبه ؟!
هدير وفهد قصتهم هتبدا ازاي وهتنتهي ولا لا ؟!
مين هو الشخص اللي بيخلي بوسي تخدر اشرف علشان يكون مدمن واي هو السبب !
اي حكايه اماني ولي لما مِسِك سالتها جالها حزن !
طبعا في اشخاص هتظهر تاني
اه صح
جاسم اتجوز مِسِك وهي 16سنه يعني اقل من السن القانوني وده سبب من الاسباب اللي مخلي جاسم مش عايز يعرف الصحافه علشان سمعته زي ما بيقول
↚
حبيبه : في اي يا ماما
حنان بفرحه : في ضيف
حبيبه باستغراب نظرت الي الشخص الذي امامها ولكنها تبدلت ملامحها الي صدمه ممزوجه بالفرحه والحزن
الشخص : عامله اي يا حبيبه
حبيبه بصدمه ممزوجه بالفرحه والحزن : حازم !
حنان بفرحه : حازم يا حبيبه هيستقر هنا في مصر انا والله يا ابني فرحانه جدا
حازم بابتسامه : ربنا يخليكي يا خالتو
ثم نظر إلي حبيبه : مش ناويه تسلمي عليا ولا اي
( حازم 26سنه ابن خاله هدير وحبيبه وكان مسافر بره لسه نازل مصر بيشتغل مهندس )
حبيبه بكسوف : احم عامل اي يا حازم
حازم : الحمدالله
حبيبه بابتسامه : انت ناوي فعلا تقعد هنا في مصر
حازم بابتسامه : ايوه إن شاء الله
حنان : انت تقعد هنا معانا ده انت ابن الغاليه اختي
حازم : لا يا خالتو مفيش داعي انا اقعد في فندق لغيط لما الشقه تتنضف
حنان برفض : لا يا حازم هتقعد معانا حتي لغيط لما الشقه تتنضف ماشي
حازم : بس
حنان : مفيش بس انا خلاص قررت
حازم بابتسامه : ماشي يا خالتو اللي تشوفي
حنان تنظر إلي حبيبه بابتسامه : حبيبه ادخلي يلا نضفي اوضه ابن خالتك يلا
حبيبه بفرحه مداريه : حاضر يا ماما
ذهبت حبيبه بفرحه الي الغرفه لكي تقوم بتنضيفها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان بمزاح : انا صحابي اتجننوا اكيد
ثم اكمل بجديه : المهم انت عامل اي في شغلك يا فهد
فهد بتنهيده : الحمدالله
ثم قال بابتسامه وهو ينظر لهم : بس انتوا عاملين اي بقالي كتير متكلمتش معاكم بس غصب عني والله
جاسم : الحمدالله يا فهد
فهد : امممممم مش باين اعترف يلا في اي
مروان بمزاح : اصل جاسم عمل زيك إتجنن
فهد باستغراب : يعني اي !
مروان : يعني اتجوز من كام يوم
فهد بصدمه نظر إلي جاسم : بجد !
هز جاسم رأسه
فهد باستغراب : طب ليه مقولتش ده حتي مفيش خبر نزل انك اتجوزت
جاسم ببرود : علشان هي 16 سنه لسه عيله
فهد بصدمه : 16 سنه ! اكيد بتهزر
جاسم ببرود : وانا من أمته بهزر في كده
فهد : انت اتجننت يا جاسم اتجوزت عيله صغيره لسه دِ حتي لسه مكملتش السن القانوني
مروان : قولوا يا فهد انا والله تعبت من كتر ما بنصحوا
جاسم بضيق : انا عارف بعمل اي
فهد : جاسم انت مستوعب اللي انت عملتوا اتجوزت بنت صغيره عندها 16 سنه
جاسم ببرود : اه عارف
فهد : ده كده جريمه
جاسم : عارف أنها جريمه ولو عايز تحبسني اتفضل بس خليك عارف انِ مش اقعد في الحبس دقيقه
فهد بتنهيده : عارف بس يا جاسم ده غلط مينفعش
جاسم : لا ينفع وانا كبير وعارف الفرق بين الصح والغلط مش محتاج حد يقول
فهد : انا صحبك مش حد غريب
جاسم : فهد بقولك اي اقفل على الموضوع ده وبعدين كلها شويه وقت وهطلقها
فهد : انت اتجوزتها لي اساسا !
جاسم نظر إلي مروان ثم نظر إلي فهد مره تانيه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير بغيظ : ماشي يا فهد الشناوي والله لاخليك تنـ.ـد.م على كل اللي بتعملوا ماشي والله هتشوف
ندي بابتسامه : بتكلمي نفسك يا هدير
هدير تنفخ بضيق : مفيش
ندي باستغراب : لا اكيد فيه مالك بقا
هدير محاولا الابتسامه : شويه مشاكل بس عادي وان شاء الله هتتحل
ندي : طيب لو عايزه تحكيلي انا موجوده
هدير بابتسامه : تسلمي يارب يا ندي ربنا يخليكي يارب
ندي بابتسامه : ويخليكي يا روحي
هدير بابتسامه : بس صح كنتي عايزه حاجه
ندي بابتسامه : لا كنت جايه هطمن عليكي وكمان علشان هقولك هناكل مع بعض انهارده اشطا
هدير بابتسامه : اشطا
ندي بابتسامه : يلا بقا باي هروح اكمل شغلي
ذهبت ندي
هدير بشرود : يارب كل حاجه تتحل يارب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه : احم حازم الاوضه جاهزه ادخل ارتاح
حازم بابتسامه : ماشي شكرا يا حبيبه
حبيبه بابتسامه : لا مفيش داعي للشكر دي حاجه بسيطه
ابتسم حازم بهدوء
حبيبه : انت لقيت شغل هنا
حازم : ايوه انا قبل ما هنزل كنت ظبط كل حاجه بس ماعدا حاجه واحده
حبيبه : اي هي
حازم : هشوف حد ينضف الشقه
حبيبه : متقلقش ماما هتشوف ليك واحده شاطره جدا
حازم : إن شاء الله يلا انا هدخل هرتاح شويه
حبيبه بابتسامه : اتفضل
ذهب حازم الي الغرفه
ابتسمت حبيبه بفرحه وسعاده وذهبت الي غرفتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشرف : اي يا عاطف قولت هتفكر في خطه
عاطف بتفكير : انا لسه بفكر
اشرف بضيق : كل ده
عاطف : ايوه لازم هفكر في خطه علشان محدش يكشفنا
اشرف : معاك حق المهم هنتقابل في المكان بتاعنا على الساعه 10 كده
عاطف : ايوه
اشرف : تمام انت فين صحيح
عاطف : هكون فين يعني اكيد في البيت
اشرف بضحك : كنت بحسبك في الشغل
عاطف بملل : لا يا خفيف انا سيبت الشغل يلا سلام بقا
اشرف : سلام
اغلق عاطف مع اشرف
اشرف بتعب : انا مالي بقالي كام يوم تعبان كده لي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهد بحزن : جاسم الكلام ده هيكون بينا ومفيش حد هيعرف انك اتجوزت عيله عندها 16 سنه برغم انِ ده ضد القانون بس انا هفضل ساكت مش علشان انت صحبي لا لغيط لما هعرف ايه نهايه الموضوع تمام
جاسم : ماشي يا فهد
ثم اكمل ببرود : بس حتي لو قولت والناس كلها عرفت عادي مش فارق معايا
فهد بضيق : ماشي سلام بقا
مروان : راح فين يا ابني لسه بدري
فهد : راجع الشغل تاني
جاسم : انت كنت جاي علشان تقولنا انك هتتجوز
فهد : ايوه
مروان : اكيد عايز توصي عليها صح
فهد : لا بالعكس أنا عايزك تعذبها في الشغل
مروان : امشي يا فهد روح كمل شغلك يلا
فهد بضحك : ماشي يلا باي
ذهب فهد
مروان نظر إلي جاسم بضيق ثم قال : مجانين والله
جاسم بضيق : روح شوف شغلك يا مروان يلا علشان مجيش هوريك مين المـ.ـجـ.ـنو.ن
في ثانيه كان مروان اختفي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير قاعده على مكتبها وبتخلص شغلها
فهد بخبث : عامله اي يا خطيبتي
نظرت لُ هدير بضيق : جاي ليه تاني ممكن اعرف
فهد ببرود : لا يا حلوه مش فهد المنشاوي اللي يقول مبررات وأسباب
هدير بضيق : انا مش بقولك قول مبرر انت جيت فجاءه واكتشفت انك صاحب مديري انت جاي يعني علشان تخلي يرفضني
فهد : امممممممم انا بكل سهوله ممكن هخلي يرفضك بس لا هخليكي تكملي عادي لغيط لما نتجوز علشان بس تفضي لِ عذابك
هدير بصدمه : انت اكيد مـ.ـجـ.ـنو.ن
فهد قرب منها بهمس : الزمي حدودك او هقولك اغلطي زي ما عايزه علشان قريب اوي هتكوني في جحيمي
نظرت لُ هدير بدمـ.ـو.ع محبوسه
فهد بعد عنها قائلا : اه صح انا هكلم مع اهلك اننا نتجوز على اسبوع اللي جاي
هدير : لا طبعا مينفعش
فهد بخبث : لا ينفع انتي لو رفضتي ساعتها اهلك هيكونوا في الشارع فكري كويس علشان مترجعيش تعيطي سلام يا قطه
ذهب فهد وترك هدير تبكي على حالها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مايا واقفه مع زميلتها
داليا بضيق : فهمتي من الدكتور حاجه
مايا بابتسامه : يعني شويه
داليا بضيق : ربنا يستر في الامتحانات
مايا : اياكي متكونيش فهمتي
داليا بابتسامه : فهمت شويه المهم يلا نروح ناكل عقبال المحاضره التانيه
( داليا 20 سنه صاحبه مايا ومعاها في كليه الصيدله )
مايا بابتسامه : اوك يلا
الشاب : عامله اي
نظر مايا الي داليا باستغراب
الشاب بابتسامه : انا هشام ومعاكم في المدرج
داليا : اه يعني عايز اي
هشام بابتسامه ينظر إلي مايا : عايز هتعرف على الانسه مايا انا عارف اسمك بس
مايا بحرج : يلا يا داليا
هشام بسرعه : ثانيه بس انا عايزه هتعرف عليكي والله مش اخد من وقتك كتير
مايا : مش بتعرف يا استاذ عن اذنك
مايا ذهبت ومعاها داليا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهد يتحدث مع والد هدير
فهد : الو يا عمي انا عايز الفرح يكون الاسبوع اللي جاي
عصام : بس يا ابني ده انتوا حتي معملتوش خطوبه
فهد : عادي يا عمي نلبس الدبل في الفرح وخلاص
عصام : بس
فهد : انا معجب بي هدير بقالي كتير وعايز يكون كلام معاها حلال ومش حابب هكتب الكتاب قبل الفرح علشان كده عايز نتجوز على طول
عصام بتفكير : طيب يا ابني سيبني هشوف راي هدير
فهد : تمام مستني
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مع تسرييع الأحداث
بعد اسبوع
مِسِك ذهبت الي مدرستها
اماني و مِسِك يتحدثون كل يوم
حبيبه بتروح دروسها وكل مره بتصد عيد الرحمن
حازم رجع شقته بس كل يوم بيتغدا عند خالتو
والد هدير اخد رأيها وهي وافقت خوفا عليهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم و مِسِك جالسين على السفره لا احد منهم يتحدث .
مِسِك بتـ.ـو.تر : احم ممكن هقول حاجه
جاسم بدون النظر لها قال ببرود : اممممم في اي
مِسِك بتـ.ـو.تر : هو انا ينفع هروح معاك الفرح بكره
صمت جاسم لِ ثواني ثم قال : مين قالك إنِ في فرح بكره
صمتت مِسِك بتـ.ـو.تر
نظر لها جاسم ببرود قائلا : اماني مرات مروان اللي قالتلك صح
مِسِك بخوف : هي كانت فاكره انك قولتلي
جاسم : تمام بس لا مش اخدك معايا فرح بكره
مِسِك بدمـ.ـو.ع محبوسه : ليه !
جاسم بدون النظر لها قال : خلصي اكل يلا علشان تنامي
مِسِك بدمـ.ـو.ع محبوسه : انا شبعت
جاسم قام من على السفره قائلا ببرود : تمام قومي نامي
جاسم يتجه الي المكتب ولكن هوقفوا صوت مِسِك
مِسِك بدمـ.ـو.ع محبوسه : من ساعه لما دخلت القصر ده وانا محبوسه ولو خرجت بيكون علشان المدرسه ومش بروح في اي مكان تاني
جاسم بسخرية : اللي يسمع كده يقول بقالك سنين في القصر ده
مِسِك : انا حاسه فعلا بكدا
جاسم : تمام اتعودي على الإحساس ده بقا
مِسِك بدمـ.ـو.ع : انا نفسي هنزل وهخرج لو سمحت
جاسم : وانا قولت لا ومش بحب كلام كتير
مِسِك بدمـ.ـو.ع : انا عارفه انك بتكرهني بس نفسي هخرج
نظر لها جاسم ثم ذهب
مِسِك طلعت الجناح وظلت تبكي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه بمرح : وعندنا عروسه وانتوا لااااااااااااا
هدير بعصبيه : بسسسسسس
حبيبه باستغراب : مالك يا هدير انا بهزر معاكي وبعدين فرحك بكره المفروض تكوني فرحانه
هدير : معلش يا حبيبه دماغي مصدعه شويه
حبيبه : علشان مكلتيش كويس تحبي هجبلك حاجه
هدير محاوله الابتسامه : لا يا حبيبتي انا هنام وعقبال بكره هكون كويسه
حبيبه : اشطا تصبحي على خير
هدير : وانتي من أهله
خرجت حبيبه من الغرفه
هدير بدمـ.ـو.ع : يارب ساعدني انا خايفه اوي من بكره يارب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اماني : مروان
مروان : اممممم
اماني : هو الاستاذ جاسم ليه مقالش لِ مِسِك اننا رايحين بكره فرح صاحب ليكم !
مروان بتنهيده : انتي قولتلها !!
اماني : كنت بتكلم معاها الصبح فقولتلها هتلبسي ايه بكره في الفرح لقيتها مش عارفه
صمت مروان
اماني بضيق : مروان مينفعش صحبك يعامل مِسِك كده
مروان بهدوء : جاسم مش عايز مِسِك معاه علشان الناس متستغربش
اماني : ازاي !
مروان بتنهيده : مفيش حد لسه عرف بجوازهم
اماني : عارفه بس ده مش سبب برده
صمت مروان
اماني بحزن : مروان مِسِك المفروض تخرج وتفرح طب بص حتي تيجي معانا على اساس انها صحبيتي ومش هتكون مع صحبك
مروان بتنهيده : طيب ترتاحي انتي بقا وانا هتكلم مع جاسم تمام
اماني بابتسامه : شكرا
مروان ابتسم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوم جديد
مايا بفرحه : يلا يا ابيه انهارده فرحك ااااااابيه يلا
فهد : اهو قومت يا مايا يلا بقا اتنيلي اجهزي يلا
مايا بضحك : انا رايحه لِ هدير
فهد بتنهيده : ماشي
مايا خرجت من الغرفه بفرحه إنِ اخوها سوف يتزوج
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه : يلا بقا يا عروسه كل ده نوم
هدير بنوم : حبيبه سبيني هنام شويه
حبيبه : لا مينفعش يلا قومي بقا
هدير بنوم : الساعه كام
حبيبه : الساعه 11
هدير : طيب لسه بدري يلا سبيني ساعه كمان
حبيبه برفض : لا يلا قومي الكوافيره قربت توصل
هدير بتافف : اوفففف بقا اهو صحيت
حبيبه : اياكي تنامي تاني
هدير نظرت لها بغيظ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رامي بابتسامه : صباح الخير
رودينا بحزن : صباح النور
رامي باستغراب : اي ده مالك
رودينا بدمـ.ـو.ع : نفسي اوي هخلف منك يا رامي
رامي بحنيه يمسح دمـ.ـو.عها : يا قلبي من بكره هيكون عندنا عيال بنات شبهك والصبيان شبهي
رودينا بدمـ.ـو.ع : انا بتكلم بجد
رامي بحنيه : طب اهدي يا قلبي انتي مؤمنه بربنا صح
رودينا : ايوه
رامي بابتسامه : يبقا بلاش تياسي الله واعلم يمكن ربنا عايز لينا حاجه احسن صح
رودينا بابتسامه : ايوه صح
رامي بحب إحتضن رودينا : بحبك اوي
رودينا بحب : وانا كمان بحبك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص 2 : بقالك اسبوع بتقول انِ كل حاجه تمام وانا مشوفتش اي حاجه لغيط دلوقتي
الشخص 1 : هتشوف كل حاجه هتكون تمام بس بلاش تفضل كل شويه تسال على النتيجه
الشخص 2 بضيق : شوف انا بقالي قد اي صابر مستني النتيجه
الشخص 1 بشر : انا مستي لحظه عذاب جاسم وصحابوا اكتر منك مفيش منهم هيفلت من العذاب
الشخص 2 : جاسم كل مره يكسبنا الصفقه عايزين المره الجايه احنا اللي نكسب الصفقه
الشخص 1 : اكيد هنكسب وخصوصا إنِ الجاسوس بتاعنا شاطر اصبر انت بس
الشخص 2 بحده : انا صابر اهو اما هشوف اي النهايه بس لو الجاسوس مفيش منه استفاده اقـ.ـتـ.ـلوا
الشخص 1 ببرود : انا عارف بعمل اي مش محتاج انك تعرفني
الشخص 2 نظر له بضيق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان : جاسم
جاسم : ايوه يا مروان في حاجه ولا اي
مروان : ايوه فيه
جاسم : خير !
مروان بتنهيده : جيب معاك مِسِك
نظر لُ حاسم بحده
مروان بسرعه قائلا : كانها صاحبه اماني
صمت جاسم
مروان : جاسم صدقني الاحسن إنِ مِسِك تخرج انهارده وتبعد عن الاكتئاب شويه لو سمحت خليها تيجي كانها صاحبه اماني
جاسم : مروان روح شوف شغلك علشان لو مخلصتش الشغل مفيش مرواح فرح يلا
ذهب مروان بضيق الي مكتبوا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البنت : هتفضل سايبها كده
الشاب بشر : مين قالك انها سايبها
البنت : اهو بقالك شهر سايبها في حالها
ثم قالت بخبث : ولا خايف
الشاب بشر قرب من البنت قائلا بحده : استحاله هخاف مش انا اللي يخاف انتي فاهمه وانا سايبهم علشان بس مزاجي كده بس انا قريب اوي راجع ليهم وهكون القدر الاسود اللي في حياتهم .
البنت ابتسمت للشاب بشر وخبث
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اي رايكم !!
عارفه البـ.ـارت صغير إن شاء الله المره الجايه هيكون كبير
في اشخاص تانيين هتظهر في الروايه منهم الطيب والخبيث بس ياتري مين فيهم الطيب ومين الخبيث !
مين هما الاشخاص المجهولين واي سبب انتقامهم من جاسم وصحابوا !
مين البنت والشاب وكانوا بيتكلموا على مين !
جاسم هيوافق انِ مِسِك تروح الفرح معاه ولا لا !
عاطف واشرف ناويين على اي !!
اي سبب عداوه رامي وجاسم !
اولا كل الاسئله من اول البـ.ـارت الاول هيتجاوب عليها بس مش دلوقتي
ثانيا اسرار الروايه كتير وكل حاجه هتبان واحده واحده
↚
مايا بابتسامه : الف مبروك يا هدير انا مبسوطه اوي انك هتيجي تعيشي معانا كان نفسي اوي يكون ليا اخت اكبر مني
هدير بابتسامه حزن : انتي خلاص بقيتي اختي الصغيره زي حبيبه بالظبط
مايا بفرحه حـ.ـضـ.ـنت هدير وجواها سعاده وحب
حبيبه ومايا فضلوا يرقصوا بفرحه
هدير دمـ.ـو.عها محبوسه جواها حزن ووجع
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قبل الفرح بساعتين
مِسِك نايمه على السرير بتعيط
جاسم دخل الجناح بحده خفيفه : انتي يا استاذه ليه مجهزتيش ها
مِسِك نظرت لُ بعدم فهم
جاسم : لو عايزه تيجي معايا الفرح اودامك ربع ساعه علشان تكوني جاهزه
مِسِك ببراءه مسحت دمـ.ـو.عها قائلا : بجد هروح معاك الفرح
جاسم : ايوه يلا بقا ولا غيرتي رايك
مِسِك قامت بسرعه : لا لا ثواني وهكون جاهزه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اماني : الو يا حبيبتي بجد
مِسِك بفرحه : ايوه بجد انا فرحانه اوي
اماني بابتسامه : يا قلبي وانا فرحانه علشان هشوفك انهارده
مِسِك : وانا كمان يا اماني يلا بقا انا اقفل علشان قالي معاكي ربع ساعه
اماني بابتسامه : باي يا قلبي
اماني اغلقت الخط مع مِسِك
مروان باستغراب : فيه اي !
اماني بفرحه : مِسِك جايه الفرح
مروان : بجد ده جاسم مقالش حتي لما حاولت هقنعوا بكدا هو رفض
اماني بابتسامه : مِسِك لسه قافله معايا وقالتلي كده
مروان بـ.ـارتياح : طب الحمدالله
ثم قال بحب وهو بيقرب منها : عارفه
اماني بتوهان : ايه !
مروان بحب : الفستان حلو بيكي
اماني بخجل : شكرا
مروان بضحك : شكرا ايه يا بنتي هو انا بقولك تعالي كلي
اماني بـ.ـارتباك : ممكن تخرج بقا علشان نلحق الفرح
مروان بضحك : بس انتي خلصتي
اماني بـ.ـارتباك : لا لسه على فكره
مروان بضحك : طب خلاص انا هخرج
مروان خرج من الغرفه وهو يضحك على ارتباك اماني وخجلها
اماني حطيت أيدها على قلبها : اهدا يا قلبي اهدا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سناء بدمـ.ـو.ع : الف مبروك يا بنتي واعيش وهشيل ولادك
هدير بدمـ.ـو.ع : ماما اوعي تعيطي وبعدين مش ده اليوم اللي كنتي بتتمني ليا
سناء بدمـ.ـو.ع : غصب عني يا بنتي كل لما هفتكر انك هتبعدي عني مش بستحمل
هدير بدمـ.ـو.ع : انا مش هسيبكم اصلا يا ماما هفضل معاكم والله
حبيبه : بس كفايه عـ.ـيا.ط يا ماما هدير مكياجها باظ
سناء بتمسح دمـ.ـو.ع هدير بحنيه : الف مبروك يا بنتي ربنا يفرحك ويسعدك
ابتسمت هدير واحضتنت والدتها
عصام بحنيه : الف مبروك يا حبيبه بابا
هدير بابتسامه حزن قربت من والدها : الله يبـ.ـارك فيك يا بابا
عصام ابتسم بحنيه واحتضن ابنته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك : انا خلصت
جاسم بيرفع عينه وينظر لها
مِسِك بخجل من نظراته
يظل جاسم النظر لها
مِسِك بخجل : جاسم يلا علشان منتاخرش
يفيق جاسم قائلا بحده : اي ده
مِسِك باستغراب : فيه ايه !
جاسم بحده يقترب منها : الروج ده
مِسِك ببراءه : فيها اي ده خفيف
جاسم بحده اخذ منديل يمسح الروج
مِسِك بغضب طفولي : انت بتعمل ايه وبعدين كل البنات بتحط روج
جاسم بحده : وانتي مش لازم تكوني زيهم يعني
مِسِك بغضب طفولي : بس
جاسم بحده : اوعي تحطي اي حاجه على وشك تاني فاهمه
نظرت لُ مِسِك بضيق طفولي
جاسم بعصبية : فاااااهمه
انتفضت مِسِك بخوف قائلا : حاضر حاضر
جاسم محاولا الهدوء : روحي اغسلي وشك يلا
مِسِك بحزن : حاضر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير بوجع في داخلها : يارب ساعدني انا خايفه اوي انهارده يارب اديني القوه يارب انا لقيتك تعبانه
ظلت هدير تتذكر ما حدث في الماضي
سناء : يارب فهد يعوض هدير عن كل حاجه وحشه شافتها يارب
عصام : يارب يا حنان
مايا بفرحه دخلت الي هدير الغرفه
مايا بفرحه : ابيه وصل يلا يا هدير
هدير خرجت من الغرفه ووالدها سلمها الي فهد
فهد بسخريه : الف مبروك يا عروسه
نظرت له هدير بخوف وحزن شـ.ـديد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عاطف : بترقبوها زي ما قولتلكم
درويش : ايوه متقلقش بنراقبها من بعيد لي بعيد من غير ما حد ياخد باله
عاطف : تمام متعملش اي خطوه غير لما هبلغك
درويش : ماشي بس لسه فيه باقي فلوس
عاطف : باقي الفلوس هتاخدها لما الخطه تتنفذ يلا سلام
درويش : سلام
عاطف اغلق الخط مع درويش
عاطف بشرود قائلا : قربت اوي اخد غرضي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البنت : وحـ.ـشـ.ـتني اوي
الشاب بخبث : وانتي اكتر
ثم اكمل بشر : بس اي الاخبـ.ـار
البنت بملل : تمام بس انا زهقت امته بقا هنعيش حياتنا
الشاب بخبث : قريب يا حبيبتي متقلقيش
البنت : خايفه هتكشف وهتكون مصيبه
الشاب : متخافيش مفيش حد هيشك فينا
البنت : بتمنا
الشاب بخبث : بس قوليلي ايه الجمال ده
البنت بدلع : عجباك
الشاب بغمزه : جدا
وذهبوا يفعلوا ما حرموا الله وهم غائبون عن عقاب الله لهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مايا بصدمه : عمتو رحاب !
رحاب : ايوه عمتك اللي انتوا نسيتوها
فهد ببرود : اهلا يا عمتي نورتي القاعه
رحاب بضيق : كده برده يا ولاد اخويا يكون فرحك انهارده يا فهد وانا معرفش غير من الفيسبوك
( رحاب عمه فهد ومايا سافرت بره مصر ومكنتش بتسال على ولاد اخوها وكل فين وفين لو كلمت مايا )
مايا : معلش يا عمتو كل حاجه جات بسرعه
رحاب بضيق : ما انتوا عازمين ناس كتير اهو
فهد ببرود : الناس دول اللي معانا في كل حاجه يا عمتي
نظرت لُ رحاب بضيق
فهد جلس بجانب هدير
مايا بـ.ـارتباك : اتفضلي يا عمتو ارتاحي
رحاب بضيق نظرت لها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك بفرحه : اماني حشـ.ـتـ.ـيني و اوي
اماني بحنيه : يا قلبي وانتي حشـ.ـتـ.ـيني و جدا بس ايه القمر ده
مِسِك بخجل : انتي القمر
اماني بابتسامه : يا روحي انتي اللي عينيك حلوه
مروان بابتسامه : يلا بقا اقعدوا
جاسم جلس بجانب مروان وجنبه مِسِك
مروان : تعال نبـ.ـارك لي فهد
جاسم : يلا
مروان بابتسامه : اماني انا وجاسم هنقوم نبـ.ـارك لي فهد
اماني : طب واحنا عايزين نبـ.ـارك لي العروسه
مروان : طيب
مِسِك ببراءه : وانا عايزه هقوم ابـ.ـارك
جاسم بتنهيده : طب يلا علشان نخلص
اماني و مِسِك قاموا ومعهم جاسم ومروان
اماني بابتسامه : الف مبروك يا عروسه
هدير بابتسامه حزن : الله يبـ.ـارك فيكي
مِسِك بابتسامه : الف مبروك
هدير : الله يبـ.ـارك فيكي
فهد بهمس لي جاسم : اوعي تقول إنِ مراتك اللي هي الصغيره دِ
جاسم : ايوه هي
فهد : الله يخربيتك يا جاسم ده مش بس سنها صغير ده شكلها صغنن جدا
جاسم بضيق : ممكن تخرس خالص ومالكش دعوه
مروان يكتم ضحكته
فهد بغمزه : هي الصناره غمزت ولا اي
جاسم بضيق : لا طبعا ولا غمزت ولا نيلت بس انت عمال تبحلق فيها كده وعروستك جنبك
فهد بغمزه : مالكش دعوه انت
جاسم بغضب مكتوم : انا رايح اقعد
مروان : ثانيه بس خدني معاك
ثم نظر الي فهد : اسكت علشان متروحش ليله فرحك على المستشفى
ضحك فهد
الاغاني بدأت تشتغل
فهد وهدير قاموا يرقصوا سلو
هدير بضيق : انا عملت اللي انت عايزوا يارات بقا تشيل اهلي من دماغك
فهد بسخريه : انتي واهلك اصلا مش في دماغي
نظرت له هدير بضيق
ثم اكمل فهد : وبعدين انا متجوزك علشان هربيكي من جديد وبعدين هرميكي لي اهلك
هدير بدمـ.ـو.ع محبوسه : كل ده علشان بس تنتقم مني علشان حاجه تافهه زي دي تضيع سعادتي
فهد بغيظ : بالظبط الحاجه التافهه دي بالنسبالي كبيره
ثم اكمل بسخريه قائلا :
وبعدين بلاش تعيطي خلي الدمـ.ـو.ع دي بعد ما نروح علشان متخلصش
هدير : انا بكرهك
فهد باستفزاز : القلوب عند بعضها
حبيبه واقفه وفي عيونها الفرحه لي اختها
حازم بابتسامه : عقبالك
نظرت له حبيبه بخجل : شكرا وعقبالك
حازم بابتسامه : تسلمي
ظل حازم وحبيبه يتحدثون
مروان بابتسامه : تعالي نرقص احنا كمان
اماني بخجل : ها لا خلينا احسن قاعدين
مروان : لا تعالي وبطلي كسوف
اماني بخجل : لا بلاش مش بعرف هرقص
مروان بحب : هعلمك يلا
مروان مسك ايد اماني وطلعوا يرقصوا
جاسم ينظر الي مِسِك يراها سعيده وبتسقف
جاسم بهدوء : مبسوطه !
مِسِك بفرحه : جدا انا اول مره هفرح كده
جاسم بهدوء : وان شاء الله متكونش اخر مره
نظرت له مِسِك ببراءه : شكرا جدا
جاسم : على ايه
مِسِك : علشان انت وافقت هاجي معاك على الأقل هرتاح شويه من المذاكره
جاسم : اللي يسمع كلامك ده ميقولش انك كنتي عايزه تكملي لدرجه حاولتي تنتحري
مِسِك : ولسه مصممه اكمل واحقق حلم ماما بدخولي كليه الطب
ابتسم جاسم على براءتها وطيبتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اماني بترقص مع مروان وهي مكسوفه وعينها في الأرض
مروان بحب : اماني
اماني بخجل وهي تنظر إلي الأرض قائلا : نعم
مروان بضحك : ارفعي عينيك هتفضلي باصه في الأرض كتير
اماني بخجل : كده كويس
مروان بضحك : لا مش كويس يلا بقا ارفعي عينيك
ثم اكمل بحب شـ.ـديد : عايز هشوف عينيك اللي بتسحرني
نظرت له اماني بتلقائيه
نظر مروان في عيونها بحب قائلا : عارفه من اول يوم شوفت عينيك فيها سحرتيني
اماني سرحت في عينه
مروان بحب : بحبك
اماني بتوهان : ها
مروان بهمس : بحبك من اول يوم شوفتك فيه
اماني بخجل : انا تعبت من الرقص
مروان بابتسامه : طب تعالي نرتاح
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بوسي : انا هحطلوا حبيتين علشان يكون مفعول الإدمان اسرع
اشرف بصوت عالي : يلا يا روحي كل ده
بوسي : اهو انا جايه
بوسي خرجت من المطبخ قائلا : يلا اشرب الكوبايه دي
اشرف خد منها الكوبايه وشربها
اشرف بتعب : يلا بقا علشان نقضي احسن ليله
بوسي بخبث : يلا يا قلبي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عادل : مالك يا وليه لي قاعده كده مبوظه
حنان بضيق : الفلوس خلاص بتخلص
صمت عادل
ثم اكملت حنان كلامها بضيق : تقدر تقول هنعمل ايه خلينا المحروسه تتجوز من راجـ.ـل اعمال علشان بس ناخد اللي عايزينه لما نطلب واهو جوز المحروسه طردنا ورفض يدينا فلوس تاني ، يبقي كنا جوزناها للراجـ.ـل التاني بس انت اتسرعت وجوزتها للشخص ده
عادل بضيق : وانا كنت هعرف منين انه هيتعامل معانا كده ، انا كنت فاكر اننا لما نطلب فلوس هيدينا لو كنت أعرف أنه هيعمل كده كنت جوزتها للراجـ.ـل التاني
حنان بضيق : طب والعمل الفلوس اللي انت بتجيبها من شغلك مش بتكفي
عادل بشر : لازم جاسم بيه يطـ.ـلق البت دي
حنان باستغراب : انا بقولك عايزين ناخد منه فلوس تقولي يطـ.ـلقها !
عادل بشر : هو لو طلقها ساعتها هشوف اي راجـ.ـل اعمال غيروا بس ساعتها العريس الجديد نمضي عليه وصل امانه
حنان : طب وهنعملها ازاي
عادل بتفكير : لسه عايز هخطط و هبقا اقولك
ثم اكمل بحده : وبعدين هو فين ابنك يعني انا عندي ولد على الفاضي
حنان : فيه ايه ما تسيب الواد يروق على نفسوا شويه
عادل بحده : مش كفايه وبعدين مش المفروض يساعد
حنان : اهدا بس ولما يجي يبقي تفكروا على خطه علشان نخلي جوز المحروسه يطـ.ـلقها
عادل بضيق : ماشي اما نشوف اخرتها معاكم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مايا بابتسامه : مالك بس يا عمتو ليه زعلانه
رحاب بضيق : يعني مش عارفه ليه يا بنت اخويا
مايا : احم والله يا عمتو احنا
رحاب بضيق مقاطعا : ياتري بقا مين العروسه دي وهي اتجوزت فهد علشان فلوسه اكيد
مايا : لا طبعا يا عمتو هي وأبيه بيحبوا بعض
رحاب بسخرية : مهو واضح فعلا
تنهدت مايا بحزن على أسلوب عمتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان بهمس : ارتاحتي
اماني بخجل : لسه وبعدين مش ارقص تاني خلاص
مروان بضحك : ماشي
ثم نظر إلي جاسم : هتفضل قاعد كده مش هتقوم ترقص مع مراتك
جاسم بغيظ : مالكش دعوه وبلاش تتدخل
مروان بضحك : ماشي خلاص
مِسِك تنظر لي اماني بابتسامه : اماني
اماني : نعم يا حبيبتي
مِسِك ببراءه : ت عـ.ـر.في انكم لايقين على بعض
اماني وشها احمر من الكسوف
مِسِك اكملت كلامها قائلا : بقالكم قد اي متجوزين صح
اماني : احم انا ومروان بقالنا شهرين
مِسِك ببراءه : بس شكلوا بيحبك اوي
اماني بخجل : بس يا مِسِك خلاص بقا وانتي صغيره على الكلام ده دلوقتي
ضحكت مِسِك بطفوله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب بحده : فضلت تقولي هتصرف هتصرف ومعرفتش تعمل اي حاجه
الشخص الآخر بحده : فيه ايه يا ايهاب براحه على نفسك
ايهاب محاولا الهدوء : اصلك مشوفتش جاسم بيكلمني ازاي حقيقي بنادم مستفز
الشخص بتنهيده : كل حاجه وليها نهايه يا ايهاب ومتقلقش حقك هيرجع
ايهاب : ماشي يلا سلام
الشخص : سلام
الشخص بشرود اغمض عيونه بوجع
ايهاب : ها يا رانا فيه حاجه
رانا بدلع وهي بتقرب منه : لا مفيش انا بس كنت عايزاك متزعلش نفسك
ايهاب : اااا
فجاه الباب إتفتح
البنت بدمـ.ـو.ع : كنت متاكده انك مستحيل تتغير كلامهم كان صح الخاين هيفضل خاين
نظر لها ايهاب
ثم اكملت البنت ببعض من الشجاعه : طلقني يا ايهاب انا خلاص اكتفيت
البنت نزلت دمـ.ـو.عها على خدها
رانا بـ.ـارتباك : ايهاب بيه انا
ايهاب : امشي يا رانا الساعه 9ونص يلا
رانا : اوك عن اذنك
هز ايهاب راسه
ايهاب شرد
البنت نزلت من الشركه
البنت بدمـ.ـو.ع : الو يا سميه
سميه بقلق : مالك يا تقي بتعيطي ليه
تقي بدمـ.ـو.ع : انا خلاص مش اكمل مع ايهاب
سميه بقلق : طب اهدي وقولي ليه اي اللي حصل
تقي بدمـ.ـو.ع : مش هيتغير هيفضل خاين ياريتني كنت سمعت كلامكم لما حذرتوني منه
سميه : طب اهدي يا حبيبتي قوليلي انتي فين وانا هجيلك
تقي بدمـ.ـو.ع : انا معايا السواق هخلي يوصلني ليكي
سميه بقلق : طيب يا قلبي تعالي مستنياكي
تقي بدمـ.ـو.ع : حاضر
( تقي 24 سنه تزوجت ايهاب عن حب طيبه ورقيقه وبريئه ولازم تتعامل زي الطفله بالظبط )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد انتهاء الفرح
رحاب بقرف تنظر إلي هدير قائلا : انا مش هسافر دلوقتي جايه هقعد معاكم شويه
فهد ببرود : تنوري
ثم نظر إلي هدير وأخذها الي غرفته
مايا بابتسامه : اتفضلي يا عمتو نورتي الفيلا
رحاب : بنورك بس قوليلي يا مايا
مايا : نعم يا عمتو
رحاب : هو فهد عرف البنت دي منين أصلها باين عليها وعلى أهلها انها مش من مستوانا
مايا : ليه يا عمتو دي هدير كويسه جدا هي واهلها ومحترمه كمان
رحاب بضيق : ماشي كل حاجه هتبان إذا كانت طماعه ولا لا
نظرت مايا الي عمتها بحزن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهد بسخريه : اتفضلي يا عروسه
دخلت هدير بخوف الي الغرفه
ثم نظرت إلي فهد بخوف : انا مينفعش هنام معاك في اوضه واحده
ضحك فهد قائلا : على اساس اني هموت عليكي يعني
ثم اكمل بزهق : انا اللي مش طايق اقعد معاكي في مكان واحد بس طبعا ده ميمنعش اخد حقوقي منك
هدير بخوف : مين قالك اني هوافق
فهد بتفكير : امممممم علشان اهلك مثلا
هدير بدمـ.ـو.ع : لا انا وافقت هتجوزك علشان تبعد عن اهلي
صمت فهد
اكملت هدير بدمـ.ـو.ع : ارجوك بلاش تنتقم مني بالطريقه دي
فهد :ادخلي الحمام غيري الفستان يلا
نظرت له هدير
فهد : يلا ما تخلصي
هدير دخلت تغير الفستان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سميه بقلق : تقي
تنظر لها تقي بدمـ.ـو.ع : شوفتي يا سميه الخاين انا حبيته ليه بيعمل كده فيا ليه وانا اللي لازم هسامح والله تعبت
سميه بدمـ.ـو.ع على حال تقي : انتي ايه اللي وداكي الشركه عنده في الوقت ده
تقي بدمـ.ـو.ع : كنت رايحه هعملوا مفاجاه علشان بحبه بس هو طلع بيخوني وقال ايه عنده شغل كتير مش هيعرف يتعشى معايا علشان يقضيها مع السكرتاريه بتاعته
احتضنت سميه تقي وظلت تهديها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب بتنهيده : الو
السواق : الو يا بيه
ايهاب : وصلت الهانم فين !
السواق : وصلتها على عنوان
ايهاب بتنهيده : تمام
ايهاب قفل مع السواق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم : مِسِك
مِسِك : نعم
جاسم : من بكره لازم تاخدي دروس في السنتر
مِسِك : لا مفيش داعي انا بفهم من المدرسه
جاسم : مش كل حاجه بتتقال في المدرسه
مِسِك بإحراج : كفايه مصاريف المدرسه
جاسم : اولا انتي مراتي ومن حقوقك عليا اني هصرف عليكي
مِسِك : شكرا
جاسم ببرود : العفو
مِسِك باستغراب : رايح فين !
جاسم ببرود : رايح على المكتب اكيد
ذهب جاسم من أمامها تحت انداهشها
مِسِك باستغراب : ايه ده شويه كويس وشويه شرير
ذهبت مِسِك الي الغرفه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان : اماني
وقفت امانه بـ.ـارتباك : نعم !
مروان : مردتيش عليا
اماني بتبلع ريقها بصعوبه : على ايه !
مروان بابتسامه يقترب منها قائلا : لما قولتلك بحبك
اماني غمضت عينها : مينفعش
مروان : ايه اللي مينفعش
اماني : حبك ده شفقه ليا
مروان : لا طبعا مش كده
نظرت له اماني : لا هو كده
مروان : لا يا اماني
اماني : لو سمحت يا مروان انت عايزه هنام تصبح على خير
ذهبت اماني الي غرفتها بوجع في قلبها
مروان بغضب ذهب الي غرفته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه : مالك يا ماما سرحانه فيه ايه !
سناء : مش مطمنه على اختك
حبيبه باستغراب : ليه يا ماما
سناء : مشوفتيش عمه فهد كان بتبص لينا ازاي
حبيبه : اه شوفت بس برده خدت بالي من معامله ابيه فهد ليها
سناء بخوف على ابنتها : انا خايفه على اختك
حازم : خالتو كلام حبيبه صح معتقدش انها ممكن تاذي هدير
سناء بتنهيده : يارب
حبيبه : تصبحوا على خير
حازم بابتسامه : حبيبه
حبيبه : ايوه
حازم : عندك دروس بكره
حبيبه بضيق : مع الاسف ايوه
حازم بضحك : الساعه كام
حبيبه : الساعه 2
حازم : وهتخلصي امته
حبيبه : الساعه 4
حازم : ماشي ان شاء الله
ثم ينظر إلي عصام وحنان : احم هستاذنكم اني هوصل حبيبه بكره بكره وهجيبها
نظرت له حبيبه بفرحه
عصام : اكيد يا ابني انت اخوها الكبير
حازم بابتسامه : اكيد طبعا عن اذنكم
عصام : اتفضل
نظرت له حبيبه بحزن ووجع : بس هو مش اخويا معقول يكون لسه شايفني حبيبه الصغيره اللي بيعتبرها أخته طب اشمعنا انا مش بعتبره اخويا اشمعنا
ذهبت الي الغرفه وظلت تفكر لماذا هي تعشقوا ولكن هو لا يفكر بها ويعاملها كا اخت له ايعقل إن احساسها ليس صحيحا .
ظلت تفكر وتفكر حتي نامت بتعب من البكاء والتفكير .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فكروا معايا كده مين الشخص والبنت المجهولين دول !
ليه فهد بيعامل عمته كده !
عمة فهد هتحب هدير ولا لا !
فهد وهدير حياتهم هتكون عامله ازاي !
مين هو الشخص اللي بيخلي بوسي تحط لي اشرف الحبوب !
عادل هيفكر في خطة ايه !
ايه اللي حصل زمان في حياه هدير !
حازم هيحب حبيبه ولا لا !
ايهاب شخص كويس ولا لا ! وهل هو وزوجته هيرجعوا لي بعض ؟
مين هو الشخص المجهول اللي كان بيكلم ايهاب ؟
ايه خطة عاطف !
جاسم و مِسِك هيطـ.ـلقوا بسبب الخطط دي ولا لا !
ليه اماني قالت كده لي مروان !
انتظروني في البـ.ـارت العاشر
ومعلش انا اتلغبطت بين مرات ابو مِسِك وبين ام هدير
مرات ابو مِسِك اسمها حنان
ام هدير اسمها سناء
↚
يوم جديد تشرق الشمس على ابطالنا
جاسم صحي من النوم ذهب الي الحمام خد شاور
مِسِك : صباح الخير
جاسم ساكت ببرود
مِسِك باستغراب : جاسم انت كويس
جاسم ببرود : انتي شايفه ايه !
مِسِك باستغراب : انت مردتش عليا لما قولتلك صباح الخير
جاسم ببرود : انا حر واياكي تفتكري اني علشان خرجتك معايا امبـ.ـارح او علشان رجعتك للمدرسه هبقا عادي معاكي لا انا بس عملت كل ده علشان شفقه عليكي
نظرت له مِسِك بدمـ.ـو.ع محبوسه : عارفه كل ده مش لازم تقول كل شويه
جاسم بحده خفيفه : بدل عارفه يبقي تغوري من اودامي
نظرت له مِسِك بوجع ثم ذهبت الي الحمام لكي تبكي
نظر جاسم الي اثرها وتنهد بهدوء ثم خرج من الغرفه
جاسم : صباح الخير يا داده
الداده نعيمه بابتسامه : صباح الخير يا ابني
جاسم بتنهيده : داده خلي مِسِك تفطر كويس
الداده نعيمه : ماشي يا ابني
ثم قالت بحزن : بس انت اتخـ.ـنـ.ـقت معاها صح ؟
تنهد جاسم قائلا : انا رايح على الشركه يا داده
الداده نعيمه بحزن : جاسم يا ابني البنت غلبانه بلاش تقسي عليها متبقاش انت والزمن عليها يا ابني
نظر جاسم الي الداده نعيمه بتنهيده قائلا : ده اللي لازم يحصل يا داده لغيط لما هخلص اللي بعملوا وبعدين هطلقها سلام
ذهب جاسم الي الشركه
الداده نعيمه بشرود : يارب اجعل مستقبلهم احسن واسعدهم يارب دول ميستاهلوش العذاب ده .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اماني صحيت لقيت مروان واقف في المطبخ بيعمل فنجان قهوه
اماني : صباح الخير
مروان ساكت
اكملت اماني كلامها : طب ثواني انا هعملك الفطار وسيب القهوه انا اعملها ليك
مروان : شكرا مش عايز
اماني : لا هات بس
مروان بحده : قولتلك مش عايز حاجه منك
اماني بحزن : بتعاملني كده ليه !
مروان ساكت
اماني بدمـ.ـو.ع محبوسه : انا عارفه إنك مضايق مني علشان امبـ.ـارح بس والله غصب عني انا
صمتت اماني وظلت تبكي
مروان مقدرش يشوفها كده شـ.ـدها في حـ.ـضـ.ـنه
مروان بحنيه : بسسس اهدي انا اسف حقك عليا
اماني بدمـ.ـو.ع : انا اللي اسفه
مروان بحنيه : لا يا قلبي انا المفروض هصبر عليكي مكنش ينفع هضغط عليكي كده
نظرت له اماني بدمـ.ـو.ع
مروان بحنيه مسحلها دمـ.ـو.عها وظل يهديها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مايا بابتسامه : صباح الخير يا عمتو
رحاب : صباح النور يلا تعالي افطري
مايا قعدت على السفره بتاكل
رحاب : عندك جامعه انهارده
مايا : ايوه الساعه 11
رحاب : تمام
ثم اكملت بضيق قائلا : هي مرات اخوكي هتفضل نايمه يعني اقوم اصحيها انا
مايا باستغراب : تصحيها ليه يا عمتو دي عروسه لسه
رحاب : يعني علشان عروسه تفضل نايمه
مايا : يا عمتو والله هدير مفيش اطيب منها انتي بس حاولي تحبيها
رحاب بسخريه : كفايه انتوا بتحبوها
نظرت مايا الي عمتها بضيق قائلا : كلت الحمدلله عن اذنك يا عمتو
ذهبت مايا الي غرفتها بضيق من طريقه عمتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الداده نعيمه : مِسِك يلا علشان تفطري
مِسِك عيونها منفوخه من العـ.ـيا.ط قائلا : ماليش نفس
الداده نعيمه بحزن : علشان خاطري يا بنتي يلا
نظرت مِسِك الي الداده نعيمه بدمـ.ـو.ع محبوسه : خاطرك غالي عندي يا داده بس ماليش نفس
الداده نعيمه بحنيه : طب بصي كلي السندوتش ده بس
مِسِك بدمـ.ـو.ع محبوسه : لا
الداده نعيمه بحزن : يا بنتي لازم تفطري
نظرت مِسِك لها بدمـ.ـو.ع : هو ليه كده يا داده ده انا مصدقتش نفسي لما لقيتوا كويس معايا بس ليه كده ، كلمني بطريقة وحشه اوي انا بكرهه
الداده نعيمه بحزن خدت مِسِك في حـ.ـضـ.ـنها وظلت تهديها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان بابتسامه : صباح الخير يا جاسم
جاسم شارد
مروان باستغراب : انت يا ابني
جاسم بانتباه : بتقول ايه
مروان باستغراب : انت مش معايا خالص فيه ايه مالك
جاسم : لا مفيش المهم انت جيبت سكرتيره ليك بدل هدير ولا لسه
مروان باستغراب : انت نسيت ولا ايه يا ابني ما انا عملت انترفيو مع بنت من يومين وقبلتها في الشغل وهي زمانها جايه
جاسم بتذكر : اه صح
مروان باستغراب : لا ده كده فيه حاجه كبيره
جاسم بتنهيده : لا مفيش
مروان : فيه اي يا جاسم ما تحكي ؟
نظر له جاسم بصمت
مروان : بدل انت ساكت كده ومش عايز تتكلم يبقي الموضوع فيه مِسِك صح ، اوعا تكون زعلتها انت مشوفتش هي كانت فرحانه ازاي امبـ.ـارح
جاسم بتنهيده : مكنش ينفع هتعامل معاها بحنيه
مروان : نعم !! يعني اللي ينفع انك تتعامل معاها بقسوه
جاسم : ايوه علشان لما يجي يوم واطلقها متتوجعش
مروان : يعني انت محبتهاش
جاسم : لا طبعا مينفعش اساسا
مروان : بلاش تكابر يا جاسم البنت دي غلبانه متساهلش منك قسوه
جاسم غمض عيونه بقوه
اكمل مروان حديثه قائلا : جاسم انا متاكد انك بدات تحبها انت مشوفتش ازاي كنت بتبصلها امبـ.ـارح
جاسم : لا مش بحبها واقفل على السيره دِ
تنهد مروان بحزن على صديق عمره
معتز دخل بقلق من ملامحهم
معتز بقلق : فيه اي مالكم
مروان بتنهيده : مفيش
معتز : مش باين
جاسم : ركزوا في الشغل متنسوش إننا داخلين في صفقات ومشاريع مش عايزين نخسر حاجه
معتز بتنهيده : متقلقش يا جاسم كل حاجه هتكون تمام
جاسم : ان شاء الله
مروا ن : اه صح يا معتز ليه مجتش فرح فهد ؟
معتز : انا معرفهوش علشان هحضر الفرح
مروان : يا ابني انا كنت هعرفك عليه
معتز : عادي هتعرف عليه مره تانيه بقا
مروان : ماشي
معتز بابتسامه : بس كل واحد عامل اي مع زوجته
مروان بابتسامه : الحمدالله
جاسم شارد
معتز : جاسم انت معانا
جاسم : ايوه فيه ايه
معتز : لا ده انت مش مركز اساسا
جاسم بابتسامه : انا مركز بس تركيزي اكتر في الشغل مش زيكم
معتز ومروان نظروا الي بعض ثم ضحكوا
جاسم : ايوه يا ساندي
ساندي : فيه بنت اسمها نهي بتسال على مروان بيه
جاسم : تمام خليها تقعد لغيط لما مروان يخرجلها
ساندي : تمام
مروان : البنت جات صح
جاسم : ايوه
مروان : تمام انا خارج ليها
معتز بغمزه : ايوه بقا
مروان : فيه اي يا ابني سكرتيره جديده بدل هدير وبعدين انا مراتي ماليه عليا دنيتي
معتز بابتسامه : ربنا يسعدك يا صحبي
مروان بابتسامه : ويسعدك
جاسم ببرود : هو انتوا فاضيين لدرجادي
مروان بضحك : انا خارج اهو
معتز بضحك : خدني معاك
مروان ومعتز خرجوا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان بجديه : اهلا يا استاذه نهي
نهي باحترام : اهلا بحضرتك انا اسفه علشان اتاخرت
مروان بجديه : تعالي هفهمك الشغل
معتز بابتسامه : طب انا رايح على مكتبي بقا
معتز راح علي مكتبوا
مروان راح على المكتب ومعه نهي
مروان بجديه : اتفضلي يا استاذه نهي
نهي قعدت بتـ.ـو.تر
مروان : اولا انا مش هركز المرادي في التاخير علشان بس اول يوم ليكي في الشركه
نهي بتـ.ـو.تر : والله انا
مروان مقاطعا : ثانيا لما هكون بتكلم مش بحب حد يقاطعني المهم الشغل بيبدا الساعه 10 بس انتي المفروض تكوني موجوده قبلي بنص ساعه على الاقل
هزت نهي راسها بتـ.ـو.تر
ثم اكمل مروان حديثه : ثالثا طبعا انتي هنا علشان السكرتيره اللي قبلك اتجوزت ولو حبيت ترجع في اي وقت ساعتها هتكونوا بتساعدوا بعض
رابعا الشغل اللي هتاخدي مني لازم يخلص في خلال ساعتين ولو شغل كتير يبقي في خلال يوم كامل ميكونش اكتر من كده
خامسا مفيش شغل يروح معاكي البيت لان ده ملفات خاصه بالشركه يبقي يتعمل في الشركه
سادسا وقت البريك نص ساعه ممكن ساعتها تقعدي في كافيه الشركه عادي بس المهم متتاخريش بعض النص ساعه
سابعا متفضليش طول اليوم تتكلمي في الموبايل لازم الشغل يكون المهم ماطول انتي في الشركه
وطبعا اخيرا اي اجتماع هقولك عليه قبله بيوم واول لما تيجي الشركه يوم الاجتماع تجهزي الاوراق بس لما انا هكون موجود في المكتب تمام
ولو عندك اي سؤال اتفضلي
نهي بتـ.ـو.تر : انا بس كان عندي سؤال واحد
مروان : اتفضلي
نهي : يعني كده لما السكرتيره القديمه تيجي هنساعد بعض في الشغل يعني انا مش همشي
مروان : لا مش هتمشي واه هيكون فيه تعاون ما بينكم لغيط لما هشوف اي قسم من الاقسام اللي تنضمي ليها او ممكن تروحي في اي فرع من الفروع بس طبعا ده في حاله لو عجبني شغلك بس لو شوفت اهمال ساعتها هتمشي اكيد
نهي بتفهم : ايوه طبعا عارفه وحضرتك متقلقش شغلي هيعجب حضرتك
مروان : تمام اتفضلي
خرجت نهي بسعاده
مروان : الو يا موني
اماني بخجل : اول مره تدلعني
مروان بحب : اتعودي على كده مفهوم
اماني بخجل : احم انا اقفل
مروان بضحك : ثانيه طيب
اماني : نعم
مروان بحب : بحبك
اماني بخجل : سلام
اغلقت اماني بخجل في وش مروان
مروان بضحك : يا مـ.ـجـ.ـنو.نه قفلت السكه في وشي بس اعمل ايه بحبها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مجدي : طب ليه مقولتيش اني فرحها كان امبـ.ـارح
ندي بضيق : انا نسيت يا مجدي وبعدين انا مكنتش هعرف اصلا لغيط لما عرفت اني في بنت تانيه جايه تشتغل بعد هدير
صمت مجدي بحزن
ندي بصدمه : انت بجد حبيت هدير
مجدي : انتي هتروحي ليها انهارده
ندي : امممممم هكلمها الاول وهشوف ينفع ولا لا
مجدي : تمام لو هتروحي قوليلي علشان هاجي معاكي
ندي : ليه !
مجدي بتنهيده : كده من غير ليه
ندي : ماشي يا مجدي اما هشوف اخرتها معاك
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الباب بيخبط
سميه بصدمه : ايهاب
ايهاب ببرود : فين تقي
سميه بحده : وانت مالك بيها مش كفايه انك كل شويه بتخونها
ايهاب ببرود : وانتي مالك بلاش تتدخلي ما بيني وبين مراتي
سميه : مراتك دي بتكون صحبيتي
ايهاب بصوت عالي : تقيييييييييي
تقي بغضب : اي اللي جابك هنا مش مكفيك اللي عملتوا فيا
ايهاب ببرود : تعالي نتكلم فيه بيتنا
تقي بحده : لا انا مش هروح معاك في اي حته طلقني يا ايهاب وخليك مع الزباله اللي شبهك
ايهاب بغضب : تقي الزمي حدودك ويلا
تقي : لا مش هروح معاك في اي مكان
ايهاب محاولة الهدوء : حبيت هسيبك امبـ.ـارح تهدي وقولت هجيلك تكوني اهديتي
تقي بدمـ.ـو.ع : اهدا ! انت مصدق نفسك طب ازاي وانت خونتني
ايهاب : انا والله مخونتك انا كنت لسه ازقها لقيتك دخلتي
نظرت له تقي بدمـ.ـو.ع
ايهاب : والله يا تقي انا اتغيرت ومش لدرجادي صدقيني
تقي بدمـ.ـو.ع : كل مره بصدقك وفي الاخر بتصدم فيك
ايهاب : تقي
تقي بدمـ.ـو.ع : طلقني يا ايهاب وده اخر كلام عندي
ايهاب بحده : مش هطلقك يا تقي ولو وصلت إني اطلبك في بيت الطاعه اعملها فاهمه
تقي بدمـ.ـو.ع : تمام وانا هرفع عليك قضية خلع
نظر لها ايهاب بغضب ولكنه ذهب وتركها تبكي على حبها له
سميه بحزن : اهدي يا قلبي اهدي
تقي بدمـ.ـو.ع : بحبه اوي يا سميه
سميه بحزن : طب ما كنتي سامحتي وخلاص
تقي بدمـ.ـو.ع : لا مش اقدر استحمل خيانتوا ليا بس غصب عني والله بحبه
ظلت تقي تبكي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حازم بابتسامه : منوره العربيه
حبيبه بحزن في داخلها : بنورك
طول الطريق كانوا ساكتين
حازم قطع الصمت قائلا : عامله اي في المذاكره
حبيبه : تمام
حازم : ان شاء الله تجيبي مجموع عالي السنادي علشان تدخلي اللي تتمني
حبيبه : يارب
حازم : عايزه تدخلي ايه
حبيبه ببرود : لسه معرفش
حازم باستغراب : ازاي اللي انا هعرفوا انك محدده حلمك من زمان
حبيبه ببرود بتبص من الشباك : زمان بقا
حازم وقف العربيه فجاه
حبيبه باستغراب : فيه ايه ؟
حازم بغيظ : انتي مالك انهارده فيكي ايه !
حبيبه : مفيش
حازم : لا اكيد فيه بتردي عليا بطريقة مش حلوه ودي مش طريقتك كالعاده
حبيبه : ممكن تمشي علشان انا متاخره
حازم بغيظ : بقا كده ماشي
ساق حازم العربيه وبداخله غضب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك : داده نعيمه هو جاسم ليه قاسي كده
الداده نعيمه بحزن : شاف كتيره يا بنتي
مِسِك ببراءه : طب ما انا شوفت كتير برده ومعاملتش حد بقسوه
الداده نعيمه بحنيه : ده انتي بسكوته خالص
مِسِك بابتسامه : ربنا ما يحرمنيش منك يا داده
الداده نعيمه بابتسامه : ولا منك يا ست البنات
مِسِك : برده مقولتيش جاسم شاف ايه زمان
الداده نعيمه بحزن : اهل جاسم كانوا قاسيين عليه جدا بس فيه مره عملوا حادثه وتوفوا
مِسِك : طب وهو زعلان على موتهم
الداده نعيمه بحزن : ايوه طبعا بس شاف منهم كتير علشان كده قلبوا قاسي
مِسِك بطفوله : خلاص انا هفضل معاه علشان ميكونش قاسي كده
الداده نعيمه بابتسامه : ربنا يسعدك يا ست البنات يلا انا هروح المطبخ علشان الغداء وانتي ذاكري اتففنا
مِسِك بابتسامه : اتففنا
ذهبت الداده نعيمه الي المطبخ تاركه مِسِك شارده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب بضيق : اهلا اللي بسببه سمعت كلام قد كده من جاسم
رامي بضحك : عامل ايه يا صحبي
ايهاب بضيق : والله شخص مستفز يعني انت عارف اني جاسم هيكتشف ومخليني هعمل معاه صفقه
رامي بتنهيده : مكنتش هعرف انه هيكشفنا بالسرعة دي وبعدين ما انت اللي طولت معاه اوي في الصفقه
ايهاب بضيق : دلوقتي انا الغلطان
رامي بضحك : ايوه
ايهاب بضيق : غور من هنا
رامي : هي رانا معرفتش تتقرب من جاسم !
ايهاب : لا كل لما كانت بتقرب منه بيصدها
رامي بشرود : جاسم زي ماهو استحاله يبص للبنات
ايهاب بضيق : يعني انت عارف كده وبرده قولتلها تتقرب منه
رامي بضحك : قولت هجرب وبعدين انت ليه مضايق
ايهاب بتنهيده : مفيش
رامي بهدوء : لا اكيد فيه احكي
ايهاب : تقي طالبه الطـ.ـلا.ق
رامي بصدمه : ايه ليه كده !
ايهاب غمض عيونه بوجع : دخلت ورانا واقفه جنبي وبتحاول تتقرب مني
رامي بصدمه : يا نهار ابيض ايهاب اوعي تكون
ايهاب مقاطعا : رامي انا اتغيرت والله كنت لسه ازقها بس لقيت تقي دخلت
رامي : وطبعا مش مصدقه
ايهاب بحزن : ايوه
رامي : طب هي راحت لي اهلها
ايهاب : لا عند صحبيتها سميه
رامي : طب ما تمشي رانا وريح نفسك
ايهاب : انا اكيد همشيها ايوه
رامي : ان شاء الله ومتقلقش تقي بتحبك
ايهاب بتنهيده : المرادي مصممه على الطـ.ـلا.ق
رامي : هتغير رايها علشان بتحبك
ايهاب : ان شاء الله المهم مراتك عامله ايه ؟
رامي : الحمدالله بخير
ايهاب : ربنا يسعدكم يا صحبي
رامي بابتسامه : يارب ويهدي ليك مراتك
ايهاب : يارب
رامي : يلا بقا سلام
ايهاب : لسه بدري
رامي : انا جيت بس علشان متكونش زعلان
ايهاب بحب اخوي : مينفعش هزعل وانا معايا اخ زيك
رامي بابتسامه : ربنا ما يحرمني منك
ايهاب بابتسامه : ولا منك ومتزعلش بقا علشان فشلت خطتنا
رامي بابتسامه : لا عادي ده كان المتوقع يلا سلام
ذهب رامي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير بطيبه : صباح الخير
رحاب بضيق : كل ده نوم يا عروسه
هدير باحراج : انا
رحاب مقاطعا : انا مردتش هصحيكي بنفسي بس المره الجايه اعملها علشان ميعجبنش التصرفات دي
هدير : انا
فهد مقاطعا : فيه اي !
رحاب بضيق : بشوف مراتك اللي صاحيه الظهر
فهد ببرود : احنا عرسان يا عمتي لسه
ثم نظر الي هدير وذهبوا الي الغرفه تحت انظار رحاب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عادل بغضب : انت يا زفت كنت فين طول اليوم امبـ.ـارح
اشرف بتعب : كنت مع صحابي
عادل بغضب : مع صحابك من بليل لغيط دلوقتي فاكرني غـ.ـبـ.ـي ها انا عارف كل قرفك
اشرف : يوووووه بقا
عادل بغضب : احترم نفسك والا والله هربيك من جديد
حنان : اهدا بس يا عادل على الواد شويه
ثم نظرت الي ابنها : اشرف انا وابوك بنفكر في خطه علشان المحروسه اختك
اشرف بتعب : طب وفكرتوا
حنان : بنفكر لسه
اشرف بتعب : طب هنام وبعدين نفكر
عادل بحده : نعم يا روح امك
حنان : تعال معايا يا عادل
عادل خرج بالعافيه
عادل بحده : انتي مدلعه الزفت ده لغيط لما بوظتي
حنان : اهدا بس يا عادل الواد يرتاح وبعدين نتكلم معاه
عادل بضيق نظر لها ثم ذهب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عبد الرحمن : حبيبه ممكن ثانيه
حبيبه : نعم
عبد الرحمن : مين اللي جابك ده انهارده
حبيبه بضيق : وانت مالك
عبد الرحمن بحزن : انا بس بسالك
حبيبه : انت
حازم شاف حبيبه واقفه مع عبد الرحمن اضايق وبقا غضبان
حازم بصوت عالي : حبببييييييبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اماني باستغراب : الو
الشخص بضحك : عامله اي يا قلبي
اماني بصدمه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اي اللي هيحصل ؟؟
جاسم هيفضل لغيط امته يعامل مِسِك ببرود ؟؟
هل جاسم هيطـ.ـلقها في الاخر ؟؟
جاسم عايز يعمل ايه الاول قبل ما يطـ.ـلق مِسِك ؟؟
تقي هتسامح ايهاب ولا لا ؟؟
مين هو الشخص اللي اماني اتصـ.ـد.مت لما سمعت صوته ؟؟
رحاب هتفضل تعامل هدير كده ولا هتتغير للاحسن وتعاملها حلو ؟؟
حبيبه هتفضل تتعامل ببرود مع حازم ؟؟
حازم هيعمل اي لما شافها واقفه مع عبد الرحمن. ؟؟
انا جاوبت على كازه سؤال قبل كده
والبـ.ـارت ده جاوبت على سؤال منهم
من هو الشخص الذي كان يتحدث مع ايهاب ؟؟
كان رامي الشخص ده
↚
اماني باستغراب : الو
الشخص بضحك : عامله اي يا قلبي
اماني بصدمه : انت
الشخص بخبث : وحشاني جدا
اماني بانهيار قفلت السكه
اماني بانهيار : لا مش عايزه عذابي يرجع تاني ... طب هو كده ممكن ياذي مروان ...... يارب يبعد عن حياتنا يارب
ظلت اماني تبكي بانهيار وتدعي الله أن يبعد عنهم الشر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حازم بغضب : حبيييييييبه
حبيبه انتفضت من صوت حازم
حبيبه بتبلع ريقها بصعوبه قائلا : حازم انا
حازم بعصبية مقاطعا : حسابك معايا بعدين
عبد الرحمن بضيق : ومين حضرتك بقا
حازم بعصبية ينظر له : انا المفروض اسال السؤال ده مش انت
عبد الرحمن بحده : اسمع يا
حازم بعصبية مقاطعا : انت اللي تسمع الكلام ده علشان مش هعيده كتير ... انا بكون ابن خالتها ولو بس فكرت تكلمها تاني ساعتها هتنـ.ـد.م
عبد الرحمن بضيق : انا مش بخاف واعمل اللي عايزوا
ثم قال بابتسامه برود : وبعدين انا اصلا مستني لما هي تخلص السنادي وهتقدملها
حبيبه نظرت له بصدمه ... ومعرفتش تنطق كان لسانها اتجمد من الصدمه
حازم بغيره وعصبيه مسك عبد الرحمن من رقبته لدرجه انه كان هيموتوا
حازم بغيره : انا حذرتك والله لاقـ.ـتـ.ـلك
حبيبه فاقت على صوت الناس بتحاول تبعد حازم عن عبد الرحمن بالعافيه
حبيبه بخوف و دمـ.ـو.ع محبوسه قائله : حاازم خلاص يلا نمشي بالله عليك
حازم لما شاف ملامح خوف حبيبه اهدي وبعد عنه
عبد الرحمن كان عمال يكح
حازم مسك ايد حبيبه وركبوا العربيه ومشيوا
حبيبه بخوف : حازم ممكن تسمعني
حازم بغيره وحده : مش عايز هسمع منك حرف فاااهمه
صمتت حبيبه بدمـ.ـو.ع محبوسه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير : ممكن سؤال
فهد ببرود : لا
هدير بضيق : ماشي
فهد بضيق : وبعدين انتي ايه اللي قومك وخرجك من الاوضه وانا نايم
هدير بغيظ : ليه هو انا لازم اخد الاذن منك
فهد بابتسامه برود : ايوه مش انا جوزك لازم تاخدي اذني في كل حاجه
هدير بضيق : ليه انا مش محبوسه
فهد : لا محبوسه انتي نسيتي انا اتجوزتك ليه
هدير بضيق : لا مش ناسيه بس برده مش محبوسه
فهد ببرود : لا محبوسه
ثم اقترب منها قائلا : وبلاش تخليني هنـ.ـد.مك على أسلوب الكلام دي فاهمه
هدير بتبلع ريقها بصعوبه قائلا بخوف : ح ح حاضر
فهد بابتسامه : شطوره اه صح انزلي يلا اعملي ليا فطار
هدير باستغراب : بس انا شوفت داده تحت
فهد ببرود : الداده مالهاش دعوه باي حاجه تخصني انتي اللي هتعملي ليا الاكل وكمان هتحضري ليا هدومي والحمام وليلتك سوده لو لقيت بس غلطه
هدير بصدمه : انت جايبني خدامه ليك
فهد بضحك : خدامه فين دي ؟؟
ثم اكمل ببرود : انتي مراتي وده المفروض يحصل
هدير بغيظ : بس انت بتؤمرني
فهد ببرود : ايوه بالظبط ويلا اعملي الفطار اودامك عشر دقائق علشان تخلصي
هدير نظرت له بصدمه ثم خرجت من الغرفه بدمـ.ـو.ع محبوسه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سميه بحزن : تقي يا حبيبتي وحياتي عندك تهدي
تقي بدمـ.ـو.ع : مش قادره هنسا يا سميه بحبه اوي
سميه بحزن : خلاص ارجعيلوا
تقي بدمـ.ـو.ع : هو خاين ازاي هرجع انا سامحت كتير بس خلاص اكتفيت
سميه : طب اهدي
تقي بدمـ.ـو.ع قامت من جنب سميه
سميه : رايحه فين
تقي : داخله الاوضه معلش يا سميه سبيني لوحدي
سميه تنهدت بحزن : ماشي يا حبيبتي ادخلي
ذهبت تقي بانهيار الي غرفتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان باستغراب : نهي بتعملي ايه هنا
نهي بحماس : بشتغل
مروان : بس دلوقتي وقت البريك
نهي : علشان هخلص الشغل
مروان : هتخلصي بس لازم تاخدي البريك يلا روحي اتغدي
نهي : تمام يا فنـ.ـد.م عن اذنك
هز مروان رأسه
ذهبت نهي
مروان ذهب إلي جاسم
مروان : اوعا تقول انك بتشتغل
جاسم : انت شايف ايه
مروان بضيق : ده وقت البريك
جاسم بسخرية : صدق اول مره هعرف
مروان بضيق : طب بطل شغل ويلا علشان ناكل انا جعان جدا
جاسم : مش بتبطل اكل
مروان : لا
معتز بيخبط على الباب
جاسم : اتفضل
معتز باستغراب : ايه ده انتوا بتشتغلوا في وقت البريك
مروان بضيق : قولوا بالله عليك مش قادر يبطل شغل ربع ساعه حتي
جاسم ببرود : هو انا مفجوع زيك
معتز ضحك
مروان بضيق : ماشي يا عم مقبوله منك بس بالله عليك يلا ناكل بطني فيها كتاكيت
جاسم : مش المفروض عصافير
مروان بضيق : اي حاجه بس المهم ناكل
معتز : بصراحه وانا كمان جعان جدا
جاسم : اي ده بقيت زيه
معتز بضحك : انا مكلتش من الصبح يلا
مروان : يلا يا جاسم
جاسم بتنهيده : عايزين تأكلوا
معتز و مروان بصوت واحد : ايوه
جاسم : ماشي بس ناكل هنا
مروان بثقه : كنت متاكد انك هتقول ناكل هنا علشان كده من عشر دقائق طلبت اكل لينا
معتز : اها علشان كده سالتني هتاكل ايه
مروان بثقه : بالظبط
جاسم بضيق : تمام ممكن بقا تخلص لغيط لما يجي الاكل
مروان بضيق : ماشي
جاسم نظر إلي معتز : معتز هي السكرتاريه الجديده شاطره !
معتز بابتسامه : ايوه يا جاسم وبعدين يا ابني ده تاني يوم ليها لسه برده معرفش اوي إذا كانت ممتازه ولا لا
جاسم بتنهيده : أن شاء الله تكون كويسه
معتز : أن شاء الله
مروان بغمزه : ايوه يا عم بس البنت عجبتك صح
معتز : بنت مين
مروان بغمزه : السكرتيره اللي عندك
نظر له جاسم بحده علشان يسكت
معتز بحزن : هو فيه حد هيكون مالي عيني غيرها يا مروان
صمت مروان بضيق من نفسه وحزن على صديقه
جاسم بحزن : ربنا يرحمها يا معتز ادعيلها دايما
ثم نظر إلي مروان بضيق : وانت عارف مروان بيحب يهزر
مروان بحزن : اه والله يا معتز انا بهزر معاك مش قصدي حاجه
معتز بابتسامه حزن : عارف يا ابني وانا مش زعلان
مروان : طب رايح فين
معتز بحزن : رايح المكتب
مروان بحزن : طب مش هتاكل
معتز بابتسامه حزن : لما يجي الاكل قولي
ذهب معتز الي مكتبه بحزن ووجع
جاسم بحده : ينفع اللي عملتوا ده
مروان بحزن : مكنش قصدي يا جاسم
تنهد جاسم بحزن وضيق
مروان بحزن : انا هروح هتكلم معاه
جاسم : ثانيه يا مروان هو دلوقتي عايز يكون لوحده ولما الاكل يحي يبقي تناديلوا وساعتها نتكلم معاه
تنهد مروان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حازم وصل حبيبه
حبيبه بدمـ.ـو.ع محبوسه : حازم
حازم تجاهلها ونزل من العربيه وهي وراء
سناء باستغراب : فيه اي مالكم
حازم بتمثيل الابتسامه : مفيش يا حبيبتي
سناء تنظر إلي حبيبه بشك قائلا : مالك يا بنتي فيه حد مزعلك
ثم نظرت إلي حازم قائله : اوعوا تكونوا اتخانقتوا زي زمان انتوا كبرتوا خلاص
حازم بتنهيده : مفيش حاجه يا خالتو ولا اتخـ.ـنـ.ـقنا ولا اي حاجه يلا انا همشي
سناء : ثواني الغداء على النار
حازم بابتسامه : مش جعان دلوقتي يا خالتو وبعدين لسه هرجع الشغل
سناء : لا مينفعش لازم تتغدا قبل ما ترجع شغلك
حازم باستسلام : حاضر يا خالتو علشان خاطرك بس
سناء بابتسامه : يلا ادخل
دخل حازم متجاهلا نظرات حبيبه
حازم بابتسامه : عامل ايه يا عمي
عصام بابتسامه : الحمدلله يا ابني انت عامل ايه في شغلك
حازم : الحمدالله نقلت كل شغلي في الشركه بتاعتي اللي هنا ولسه بتبدا تشتغل
عصام بحب ابوي : يا حبيبي ربنا يوفقك يارب
حازم بابتسامه : يارب
حبيبه دخلت الي غرفتها ظلت تبكي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتز دخل الي المكتب
معتز ينظر إلي الصوره بوجع : يااااااه حشـ.ـتـ.ـيني و اي السنين عديت بس انتي لسه في قلبي وحشاني يا كل حياتي سيبتني لوحدي طب انا اعمل ايه من غيرك حاولت هنساكي سافرت وبعدت بس انتي لسه في بالي وحشاني يا حبيبتي
ثم قائلا بضحكه وجع : فاكره لما نزلت معاكي المول فضلنا نلف كتير اوي
صمت بوجع ودمـ.ـو.عه نزلت غصب عنه
فلاش بااااااك
معتز بضيق : خلاص بقا يا اشرقت كفايه كده
اشرقت بطفوله : لا مش كفايه
( اشرقت 20 سنه وكانت خطيبه معتز وتـ.ـو.فيت ومن يومها معتز عاهد نفسه أنه مستحيل يحب غيرها أو يتجوز غيرها )
معتز بصدمه : مش كفايه يا مفتريه كل ده ومش كفايه بقالنا خمس ساعات بنلف وبتقولي مش كفايه
اشرقت بحزن : شكلك زهقت بدل انت كده قبل الجواز هتبقي ازاي بعد ما نتجوز
معتز بصدمه : اي الدراما دي كل ده علشان بقولك كفايه
نظرت له اشرقت بحزن طفولي
معتز بتنهيده : طب خلاص يا قلبي انا اسف متزعليش بقا
اشرقت بحزن طفولي : هتخليني هجيب اللي عايزاه براحتي ومتقولش كفايه
معتز بتنهيده : ماشي يا ستي بدل ده يرضيكي انا موافق
اشرقت بفرحه : يا حبيبي يا ناس
معتز بضحك : يا مـ.ـجـ.ـنو.نه استني طيب
بااااااك
معتز بدمـ.ـو.ع : حشـ.ـتـ.ـيني و يا اشرقت ..... حشـ.ـتـ.ـيني و يا قلبي
الباب يدق
معتز يمسح دمـ.ـو.عه : ادخل
مروان بحزن : معتز الاكل جيه
معتز بابتسامه : ماشي يلا
مروان احتضن معتز بحزن ووجع : مكنش قصدي .. انت عارفني بحب الهزار بس والله مكنش قصدي هشوفك كده
معتز بابتسامه : يا ابني عادي وبعدين انا مزعلتش منك
ثم اكمل بحزن : انا عمري ما نسيتها يا مروان هي دايما لي بالي ومعايا كل ايامنا سوا
مروان بحزن : ربنا يرحمها يا صحبي
ثم اكمل بمزاح : وبعدين يلا علشان بطني فيها كتاكيت
معتز بضحك : يلا على رأي جاسم مفجوع
مروان ضحك ومعه معتز ثم ذهبوا الي المكتب
جاسم بابتسامه : يلا يا معتز علشان مروان هياكلنا شويه كده
مروان بجوع : خافوا مني
جاسم ومعتز ظلوا يضحكوا
معتز بابتسامه : طب براحه يا ابني
مروان : حاضر حاضر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تقي جالسه في غرفتها تنظر إلي صور ايهاب بدمـ.ـو.ع وتتذكر اول مره شافوا بعض فيها
فلاش بااااااك
ايهاب : يا انسه انتي يا انسه
تقي بضيق : نعم فيها ايه حتي الصبح معاكسات
ايهاب بصدمه : معاكسات !!
تقي بحده : ايوه كل شويه تنادي عليا ايه مفيش دم خلاص
ايهاب بعصبية : احترمي نفسك
ثم قال بسخرية : وبعدين انا هعاكس فيكي ايه ها انتي اصلا شكلك مش حلو
تقي بحده : نعم ؟؟ احترم نفسك
ايهاب بعصبية : انتي اللي تحترمي نفسك مفهوم وبعدين انا مش بعاكس هو بس موبايلك وقع منك
صمتت تقي بصدمه ثم اخدت منه الهاتف بإحراج
ايهاب بضيق : عن اذنك
تقي بإحراج : انا مكنتش اعرف
ايهاب بسخريه : لو اديتي نفسك فرصه كنتي عرفتي ليه بنادي
ذهب ايهاب تحت نظرات ضيق تقي
بااااااك
ظلت تقي تبكي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عبد الرحمن من وقت اللي حصل وهو متعصب
الشاب : ها بقيت كويس
عبد الرحمن بضيق : ايوه يا حسين
حسين : متاكد
عبد الرحمن بعصبية : لا مش متاكد انا على اخري اقسم بالله
حسين : طب اهدا وبعدين انا حزرتك كتير تبعد عن البنت دي
عبد الرحمن بحده : لا مش هبعد انا بحبها وهتقدم ليها كمان وغصب عن اي حد هي هتكون ليا
حسين بضيق : بس شكلها مش بتحبك ده كل خوفها كان على الشخص اللي معاك
عبد الرحمن بغضب : لا هي هتحبني انا اما ابن خالتها انا هخلي ينـ.ـد.م على اليوم اللي فكر بس يمد أيده عليا
هز حسين دماغه : برده مفيش فايده فيك يا صحبي اهدا كده
نظر له عبد الرحمن بحده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه قاعده تنظر إلي حازم وهو يتجاهلها
سناء باستغراب : فيه اي يا ولاد ما تأكلوا
عصام ينظر لهم : فيه حاجه حصلت انهارده وانتوا مخبين
حازم بابتسامه : لا مفيش يا عمي
عصام : طب ما تأكلوا
حازم : اهو انا باكل
حبيبه : وانا كمان باكل
حازم وحبيبه بيمثلوا انهم بياكلوا تحت نظرات شك سناء .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير بضيق : اتفضل الفطار اهو
فهد ببرود : خمس دقائق تأخير
هدير بضيق : هو انا فيه شغل
فهد بابتسامه برود : حاجه زي كده
نظرت له هدير بغيظ
ثم اكمل فهد ببرود : المرادي مسموح بالتاخير بس المره الجايه لا
جلس فهد ياكل تحت نظرات هدير
هدير بغيظ في داخلها : يارب صبرني
فهد : هدير
هدير بضيق : يا نعم حاجه تاني
فهد ببرود : فين فنجان القهوه
هدير بضيق : قهوتك ايه
فهد ببرود : ساده اودامك خمس دقائق تعمليها واه صح لو طلعت وحش ارميها في وشك
نظرت له هدير بدمـ.ـو.ع محبوسه : تمام عن اذنك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب يجلس في مكتبه ويتذكر تقي
فلاش بااااااك
ايهاب بابتسامه : الف مبروك يا حبيبتي
تقي بكسوف : الله يبـ.ـارك فيك
ايهاب بخبث : ايه ده هو انتي بتتكسفي
تقي بضيق : طبعا مش انا بنت
ايهاب بضحك : اي بنت بس انتي لا
تقي بضيق : والله ماشي يا ايهاب
ايهاب بسرعه : طب ثواني
تقي : نعم
ايهاب بعشق : انا بحبك والله وبحب انكشك
تقي بحب : وانا بحبك وبحب ادلع عليك شويه
ايهاب بابتسامه : ادلعي براحتك
بااااااك
ايهاب بتنهيده : هراضيكي ازاي يا تقي استحاله هسيبك لازم هرجعك ليا انتي وثقتك فيا
رانا : ايهاب بيه
ايهاب بانتباه : نعم انتي هنا من أمته
رانا بغيظ : بقالي شويه بس حضرتك مش مركز
ايهاب بتنهيده : فيه حاجه
رانا بغيظ : لا خلصت الشغل بس
ايهاب :, تمام خدي اعملي الشغل ده بدل خلصتي القديم
رانا بغيظ : تمام
ايهاب : رانا
نظرت له رانا : نعم
ايهاب : اياكي تحاولي تتقربي مني تاني بالطريقه دي فااااهمه
رانا بغيظ : ايهاب بيه انا بس
ايهاب بغضب : فاااااااهمه
رانا انتفضت بخوف : ايوه فاهمه
ايهاب ببرود : شاطره هدومك دي من بكره تتغير البسي حاجات طويله انتي في شركه مش في كازينو وإذا كنت سيبتك كده علشان بس تحاولي تلفتي نظر جاسم بس معرفتيش يبقى تغيري كل ده فاهمه
رانا بخوف : فاهمه
ايهاب : روحي على شغلك يلا غوري
خرجت رانا مسرعه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير : اتفضل القهوه
فهد ببرود : تمام
فهد شرب بوق القهوه بس راح وقع الفنجان بغضب
هدير انتفضت
فهد بعصبية : ايه القهوه دي ها
هدير بخوف : هعملك واحده غيرها
فهد بعصبية مسكها جـ.ـا.مد : انا حذرتك غلطه واحده هتنـ.ـد.مي عليها
هدير بخوف : طب هي مالها والله حاولت اعملها حلوه
فهد بعصبية : غوري من وشي
ذهب فهد تاركا هدير تبكي
كل هذا تحت سماع عمة فهد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حازم : الحمدالله شبعت
سناء : بس يا ابني ده انت مكملتش طبقك
حازم بابتسامه : شبعت والله يا خالتو يلا بقا علشان متاخرش
عصام : ماشي يا ابني اتفضل
ذهب حازم تحت نظرات وجع حبيبه
حبيبه : عن اذنكم
سناء باستغراب : وانتي رايحه فين
حبيبه : رايحه هنام شويه علشان هذاكر بليل
ذهبت حبيبه مسرعه الي غرفتها
سناء بشك : اي ده مالهم العيال دول
عصام : ممكن يكونوا اتخانقوا ما انتي عارفه ناقر ونقير دايما
نظرت له سناء بصمت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير بابتسامه : ممكن اقعد معاكي شويه يا مايا
مايا بابتسامه : طبعا اتفضلي
هدير بابتسامه : عايزه اسالك سؤال
مايا : اتفضلي
هدير بتنهيده : هي ليه عمتك مش بتحبني كل ما تشوفني تبص ليا بقرف بالرغم اني معملتش ليها حاجه
مايا : عمتي دايما بتكون كده لو تلاحظي اني ابيه مش بيطيقها كل ده بسببها هي
هدير باستغراب : ازاي
مايا بتنهيده : عمتي دايما كانت بتحاول تعمل مشاكل ما بين ماما وبابا وكل ده كان اودام ابيه فهد وانا مكنتش عارفه اي حاجه عن كده لغيط لما بدات اكبر وافهم ليه ابيه بيكرهها
هدير : طب ليه كانت بتعمل كده
مايا : كانت بتغير من ماما وخصوصا انها ولدتني انا وأبيه وهي لا
هدير : يعني هي مش عندها عيال
مايا : لا
ظلوا يتحدثون كثيرا عن أشياء أخري ويمزحون معاً
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد خمس ساعات
نهي بابتسامه : مروان بيه انا خلصت الشغل
مروان : برافو عليكي خلصتي في الوقت
نهي بابتسامه : قولت لي حضرتك اني شغلي هيعجبك
مروان : أن شاء الله بدل ده اول يوم ليكي ونجحتي يبقي اكيد هتستمري
نهي بفرحه : شكرا جدا لي حضرتك عن اذنك
مروان : اتفضلي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتز : مرام خلصتي شغل
مرام : ايوه يا فنـ.ـد.م
معتز : تمام امشي
مرام : عن اذن حضرتك
هز معتز دماغه
( مرام 24 سنه لسه جديد في الشركه بتشتغل سكرتيره معتز )
مروان : ايه يا ابني مش هتمشي ولا ايه
معتز بابتسامه : لا همشي طبعا روح انت لي جاسم هكون انا خلصت الشغل ده
مروان بابتسامه : ماشي يا عم
ذهب مروان الي جاسم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ساندي : جاسم بيه حضرتك مش هتروح
جاسم : وانتي مالك امشي انتي
ساندي بإحراج : انا بعتذر لي حضرتك
جاسم بضيق : امشي يا ساندي يلا
ساندي : تمام عن اذنك
مروان : جاسم مش ناوي تمشي ولا ايه
جاسم : لا همشي طبعا بس هخلص شويه شغل
مروان : تمام هستناك بقا انت ومعتز
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشاب بضيق : قفلت السكه في وشي بنت ال
الشخص : استني يومين وكلمها تاني انا عايز حياتهم تكون جحيم
الشاب بخبث : من عيني يا باشا بس كده الفلوس هتزيد
الشخص : اديلك اللي انت تطلبوا بس تنفذ اوامري
الشاب : تحت امرك يا باشا بس سؤال
الشخص : ايه ؟
الشاب : انت ليه عايز عايزني هدخل حياتهم من تاني
الشخص : مالكش فيه تنفذ اللي قولتوا وبس
الشاب بضيق : تمام
الشخص : يلا سلام
الشخص قفل مع الشاب
الشاب بشر : اللعبه دي عجباني جدا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان يدخل الشقه
مروان : اماني انتي فين
اماني بحزن : انا هنا اهو
مروان باستغراب : مالك فيه اي
اماني : لا مفيش ادخل ارتاح لغيط لما هحط الغداء
مروان بشك : انتي مش شايفه شكلك فيه اي مالك
اماني بتـ.ـو.تر : لا والله مفيش يلا بقا علشان ناكل انا جعانه بس مستنياك
مروان بتنهيده : تمام يا اماني روحي بس نتكلم بعد الاكل
اماني ذهبت مسرعه الي المطبخ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم دخل القصر شاف مِسِك قاعده بتتفرج على كرتون
جاسم بذهول : بتعملي ايه ؟؟
مِسِك ببراءه : بتفرج على التليفزيون
جاسم بذهول : انتي متاكد انك في ثانوي
مِسِك : ايوه طبعا ليه
جاسم بسخرية : اصل اللي يشوفك وانتي بتتفرجي على الكرتون ميقولش انك كبيره وواعيه
مِسِك بطفوله : ده كرتون حلو اوي تعالي اتفرج معايا
جاسم بضيق : صبرني يارب ... اي اللي مقعدك هنا طيب ليه مش بتتفرجي فوق
مِسِك : انا زهقت من الاوضه قولت هنزل هتفرج تحت شويه
جاسم بضيق : طب ليه مش بتذكري
مِسِك : طبعا ذاكرت بس قولت هريح شويه
ينظر لها جاسم بضيق
الداده نعيمه بابتسامه : مساء الخير يا جاسم
جاسم : مساء النور يا داده
الداده نعيمه : يلا يا ابني روح البس علشان تاكل انت و مِسِك
جاسم : هي مِسِك مكلتش
مِسِك ببراءه : لا كنت مستنياك
جاسم : احم تمام
ذهب جاسم الي غرفته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سناء : حبيبه
حبيبه : نعم يا ماما
سناء : منمتيش ليه
حبيبه : عادي
سناء : طب انتي وابن خالتك لي زعلانين من بعض
حبيبه : لا مش زعلانين مين قال كده
سناء : نظراتكم اللي بتقول يا بنتي فيه ايه احكيلي
حبيبه بابتسامه : مفيش يا ماما لو فيه هحكيلك
نظرت لها سناء بشك : بحاول اصدقك يا بنتي اما هشوف اخرتها
ثم قالت بحنيه : بس في اي وقت عايزه تحكيلي انا موجوده ماشي يا بنتي
حبيبه بابتسامه حزن : اكيد يا ماما ربنا ما يحرمنيش منك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رامي باستغراب : رودينا انتي فين يا روحي
رودينا بابتسامه : رامي حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني اوي
رامي بحب : وانتي كمان يا قلبي قوليلي بقا عملتي اي لوحدك
رودينا بابتسامه : قعدت بتفرج على التليفزيون وبعدين قومت جهزتلك الاكل اللي بتحبوا
رامي بجوع : الريحه باينه انا هموت من الجوع
رودينا بحب : ثواني والأكل هيكون جاهز
رامي : ماشي يا قلبي هكون غيرت هدومي
رودينا بابتسامه : ماشي يا حبيبي
ذهب رامي الي الغرفه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان : تسلم ايدك يا حبيبتي
اماني : بالهناء والشفاء انا هقوم اعملك كوبايه شاي
مروان مسك أيدها بهدوء قائلا : اماني
اماني : نعم يا مروان
مروان بتنهيده : مالك فيكي ايه احكيلي
اماني بابتسامه حزن : مفيش حاجه صدقني
نظر لها مروان بشك
ثم قالت اماني بابتسامه : انا هروح بقا اعملك كوبايه شاي
ذهبت اماني
مروان بتنهيده : مخبيه عليا ايه يا اماني اكيد فيه حاجه ربنا يستر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم بياكل
مِسِك : جاسم
نظر لها جاسم
ثم اكملت مِسِك بتنهيده : انا مش عارفه ايه سبب كرهك ليا حتي لما سالت الداده نعيمه مقالتليش اي حاجه انا بس عايزه هعرف ايه اللي حصل مخليك كرهني وكمان متجوزني ودفعت عليا فلوس قد كده
جاسم مقاطعا : انتي مالكيش اي حق تسالي عن حياتي انتي فاهمه
مِسِك بشجاعه : طب قولي الاوضه المقفوله فيها ايه
جاسم نظر لها بصدمه اتحولت لي غضب
ثم اكملت مِسِك بتـ.ـو.تر بعد ما شافت ملامحه الغاضبه
قائلا : انا كنت بمشي في القصر لقيت اوضه مقفوله بس انا
جاسم بعصبية : سامعه قولتلك ايه بلاش تتدخلي في اللي ملكيش فيه فاااااهمه واياكي تقربي من الاوضه دي تاني
نظرت له مِسِك بدمـ.ـو.ع محبوسه
قام جاسم ليذهب الي المكتب
مِسِك بدمـ.ـو.ع محبوسه : طب عندي فكره حلوه
جاسم بحده : مش عايز هسمع افكار
مِسِك بدمـ.ـو.ع محبوسه : طب اسمعني المرادي بس
نظر لها جاسم
مِسِك ببراءه : نكون اصدقاء .... انا عارفه انك وافقت اني اكمل دراستي زي ما انت قولت صعبت عليك وكلامك صح انا اهلي مش بيحبوني كمان بس انت اتجوزتني اكيد مش هنفضل عايشين مع بعض وانت كارهني
جاسم لف بضهره
مِسِك برجاء : بالله عليك وافق نكون اصدقاء
جاسم بتنهيده نظر لها : كملي اكلك يا مِسِك وبعدين روحي ذاكري أو تنامي
مِسِك بدمـ.ـو.ع محبوسه : ليه بتعمل كده معايا
جاسم بحده : انا بعمل ايه ؟؟ خليتك ترجعي لي مدرستك من تاني وكمان هخليكي تاخدي دروس في السنتر وبعد ده كله تقولي بعمل كده ليه ها أنا مش بعمل حاجه وهقولها ليكي تاني يا مِسِك مش معنى اني بسكتلك في حاجات كتير تزيدي فيها .
ذهب جاسم سريعا الي المكتب
جلست مِسِك بدمـ.ـو.ع على الكرسي
الداده نعيمه : اهدي يا حبيبتي
ظلت مِسِك تبكي في حـ.ـضـ.ـن الداده نعيمه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشرف : مش انتوا عايزين تخربوا حياه البت دي
عادل : اخلص يا زفت
اشرف بضيق : ماشي هقولكم
ثم قال بابتسامه شر : عاطف
عادل باستغراب : مالوا
اشرف بخبث : عاطف عايز مِسِك
عادل بصدمه : نعم يا روح امك
اشرف بلع ريقه بصعوبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نهي : الو
الشخص : عملتي ايه انهارده
نهي :
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايه اللي هيحصل ؟؟
مين هو الشاب اللي كلم اماني وايه قصته ؟؟
مين الشخص المجهول اللي قال للشاب يكلم اماني ؟؟ وليه عايز يخرب حياه مروان واماني ؟؟
عبد الرحمن هيعمل ايه ؟؟
حبيبه وحازم هيتصالحوا ولا لا ؟؟
عمة فهد هتعمل ايه لما سمعتوا بيتخانق مع هدير ؟؟
مين الشخص اللي كلم نهي ؟؟
اي سر الاوضه المقفوله ؟؟
جاسم هيتقبل وجود مِسِك في حياته وايه سبب منعه لي قبولها وليه عايز يطـ.ـلقها ؟؟
معتز هيحب غير خطيبته ولا لا ؟؟
اشرقت توفت ازاي ؟؟
هل عادل هيقلب على ابنه لما يعرف اني صاحبه عينيه على بنته ؟؟
↚
نهي : الو
الشخص : عملتي ايه انهارده
نهي : زي ما اتفقنا
الشخص : برافو عليكي في ثانيه اتغيرتي
نهي بضحك : لازم هتغير علشان الفلوس بس ان جيت للحق هو يستاهل
الشخص بضحك : شكلوا عجبك
نهي بضحك : بصراحه الاتنين عجبوني
الشخص بخبث : اووووه جاسم ومروان عجبوكي بس انا عايزك تلعبي على مروان و اي حاجه تبلغيني بيها
نهي : طب وجاسم
الشخص بخبث : ده جاسم الاصل واكبر عدو ليا هو وبس وكل اللي قريبين منه هيتعذبوا الاول اما هو عذابوا هيكون مختلف
نهي بفضول : انت ليه بتكرهم كده
الشخص بغل : اذوني كتير ولو هطول هقـ.ـتـ.ـل جاسم اعملها
نهي : طب ومروان ليه
الشخص بغل : علشان صاحبه لازم هنتقم منه هو كمان
نهي : امممممم طب وليهم صديق تالت اسمه معتز تقريبا مش هتنتقم منه
الشخص بغل : لا طبعا هنتقم من كلوا مش هسيب حد قريب من جاسم الا ولو انتقمت منهم
نهي : طب ايه سبب الانتقام ده
الشخص بضيق : وانتي مالك ؟؟ ويلا غوري بقا دلوقتي سلام
نهي بضيق : ماشي سلام
اغلقت نهي مع الشخص
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشرف بخبث : عاطف عايز مِسِك
عادل بصدمه : نعم يا روح امك
اشرف بلع ريقه بصعوبه
حنان : فيه ايه يا عادل
عادل بغضب : انتي مش سامعه اللي ابنه بيقولوا
حنان بخبث : طب مهو ده في مصلحتنا
عادل بغضب : نعمممممم
حنان بخبث : فيه اي بس يا عادل انا بقول الصح صدقني عاطف اللي هيساعدنا
عادل : لا طبعا انا اه مش بحب البت دي ومش خايف عليها ان شاء الله حتي تموت ميهمنيش بس شرفي وشكلي اودام الناس هيكون ايه
اشرف : يا بابا هو انا بقولك انه هيعمل حاجه غلط معاها هو بس هيساعدنا في الخطه
صمت عادل بتفكير
حنان بخبث : ها موافق
عادل بتفكير : ايوه موافق
اشرف بفرحه شر : تمام انا هتكلم مع عاطف وندخلوا معانا
ابتسمت حنان بشر وغل
هز عادل راسه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك بدمـ.ـو.ع : عمره ما هيتغير يا داده
داده نعيمه بحزن : اهدي يا بنتي
مِسِك بدمـ.ـو.ع : انا قولت هطلب منه نكون اصدقاء بس هو رفض وزعقلي كل ده علشان سالتوا ليه الاوضه اللي فوق مقفوله
داده نعيمه بصدمه : انتي طلعتي فوق ؟؟
مِسِك بدمـ.ـو.ع : ايوه بس لقيتها مقفوله
داده نعيمه بتنهيده : الاوضه دي فيها صور اهل جاسم علشان كده هو قافل الاوضه عليهم
مِسِك بطفوله : كان قالي بس هو زعق فيا
داده نعيمه بحنيه : طب خلاص متزعليش نفسك يا ست البنات هو بس اتعصب لما عرف انك روحتي للاوضه وهي مقفوله من ساعه لما البيه والهانم توفوا
مِسِك بطفوله مسحت دمـ.ـو.عها ثم قالت ببراءه : ربنا يرحمهم يا داده انا مكنتش قصدي اني هروح عند الاوضه بس لقيت نفسي اودامها وانا بتمشى في القصر الكبير ده
الداده نعيمه بحنيه : طب في اي وقت عايزه تتمشي في القصر تاني قوليلي وانا هكون معاكي
مِسِك بابتسامه : حاضر يا داده
الداده نعيمه بحنيه : يلا بقا كملي طبقك
مِسِك بابتسامه : حاضر يا داده
الداده نعيمه بحزن في داخلها : ربنا يهديك يا جاسم وتعيش اللي جاي وتنسا الماضي بوجعك وحزنك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم في مكتب القصر
جاسم : ادخل
الداده نعيمه دخلت
الداده نعيمه بحزن : بص يا ابني انا عارفه انك شوفت كتير وعارفه اني قولتلك الكلام ده كتير برده بس البنت ذنبها ايه في كل اللي حصل دي غلبانه ويتيمه وصغيره علي كل اللي بيحصلها
جاسم بغموض : كل حاجه هتنتهي قريب يا داده هي بس مساله وقت وكمان هي هرتاح بعد طـ.ـلا.قنا
ثم اكمل وهو ينظر لها : بس يا داده مينفعش تروح عند الاوضه دي تاني خليكي معاها
الداده نعيمه : حاضر يا بني وانا قولتلها انِ الاوضه دِ بتكون بتاعت اهلك
جاسم بتنهيده : طيب يا داده
الداده نعيمه : جاسم البنت عايزاك تكونوا اصدقاء وافق يا ابني وبلاش تكسر بخاطر البنت الغلبانه دِ
صمت جاسم بشرود
الداده نعيمه بحزن طبطبت على جاسم بحنيه قائلا : انا عارفه انِ جواك حزن ووجع ربنا يسعدك ويريح بالك يا ابني
الداده نعيمه بحزن خرجت تركت جاسم شارد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه بدمـ.ـو.ع : الو يا فرح
فرح بقلق : اي اللي حصل يا حبيبه
حبيبه بدمـ.ـو.ع حكت لها كل حاجه
فرح : طب انتي ليه مقولتلوش اني هو اللي بيتكلم معاكي وانتي كل مره بتصدي
حبيبه بدمـ.ـو.ع : مخلنيش هتكلم يا فرح قالي مش عايز هسمع منك كده
فرح : طب مهو ممكن يكون غيران علشان كده
حبيبه بدمـ.ـو.ع : لا هو مش غيران هو بس فاكر اني خونت ثقتهم فيا بس هو محبنيش
فرح : طب اهدي متعيطيش ياريتني كنت موجوده معاكي انهارده والله مكنتش خليت عبد الرحمن يكلمك اصلا
حبيبه بدمـ.ـو.ع : قوليلي اعمل ايه مش راضي يرد عليا خالص بحاول هحكيلوا بس هو مش راضي يتكلم معايا
فرح : طب اهدي علشان نفكر قوليلي هو هيجي انهارده
حبيبه بدمـ.ـو.ع : مش عارفه
فرح : طب اسالي طنط سناء بطريقه غير مباشره
حبيبه : ماما سالتني فيه ايه انتي زعلانه مع ابن خالتك قولتلها لا ومردتش هحكيلها حاجه
فرح : طب اهدي كده واغسلي وشك وبعدين اسالي طنط
حبيبه : طب ولو مش هيجي
فرح : يبقي نتصرف بس يلا روحي دلوقتي اغسلي وشك واهدي كده ماشي
حبيبه : ماشي انا اقفل دلوقتي باي
فرح : باي
أغلقت حبيبه مع فرح ثم قامت تغسل وجهها وتحاول أن تهدأ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحاب بتمثيل الحنيه : عامله ايه يا هدير
هدير باستغراب : الحمدالله يا طنط
رحاب ثم نظرت إلي مايا : عامله ايه فيه كليتك يا بنت اخويا
مايا : الحمدالله يا عمتو
رحاب : ربنا يسعدكم يا ولاد
نظرت لها مايا بشك
هدير بابتسامه : طب انا هقوم هجهز الغداء
مايا : خليكي يا هدير الداده اللي هتعمل الغدا
صمتت هدير بتذكر كلام فهد ثم قالت بابتسامه حزن : لا يا مايا عادي هقوم اجهز انا الغداء
رحاب بخبث : ايوه يا مايا مش هي مـ.ـر.اته يبقي لازم تقوم تحضر الغداء
ابتسمت هدير بحزن ثم قامت الي المطبخ
رحاب ابتسمت بخبث
مايا : طب انا هقوم اساعد هدير
رحاب : لا طبعا يا مايا خليها هي دي جوزها وبعدين انتي اصلا مش بت عـ.ـر.في تعملي الاكل صح
مايا : ايوه بس عادي هتعلم
رحاب : ماشي براحتك قومي ساعدي مرات اخوكي
قامت مايا تحت نظرات ضيق عمتها رحاب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سميه بضيق : انت تاني
ايهاب : انا جاي لي تقي هي فين
سميه بضيق : تقي جوه ومصممه على الطـ.ـلا.ق
ايهاب بحده : انا جاي هتكلم معاها
سميه بحده : انت السبب في جرحك ليها
ايهاب محاولا الهدوء : انا اتغيرت يا سميه والله بحبها خليها بس تتكلم معايا
سميه بضيق : ماشي اما هشوف
تقي خرجت بانهيار قائلا : جيت تاني ليه ها مش قولتلك الصبح اني مش راجعه معاك انت واحد خاين
ايهاب برجاء : طب خلينا نتكلم شويه لوحدنا وانتي هت عـ.ـر.في اني مستحيل هخونك
تقي بصراخ : وانا قولت لااااااااااااا كل اللي بينا انتهي خلاص طلقني
ايهاب بغضب : وانا مش هطلقك وجيتلك بهدوء وانتي لسه زي ما انتي مصممه على قرارك
تقي بعصبية : طلقني يا ايهاب ياما هرفع عليك قضيه خلع
ايهاب ببرود : تمام يا قلبي ارفعي قضيه خلع براحتك وانا من حقي هطلبك في بيت الطاعه
تقي بغضب : مش هرجعلك برده يا خاين
ايهاب ببرود : هنشوف يا حياتي
خرج ايهاب من المنزل تحت نظرات غضب تقي
تقي بغضب : شوفتي يا سميه انا كرهتوا
سميه تكتم ضحكتها : طب اهدي بس
تقي بصراخ : والله لارفع عليه قضيه خلع اوريك يا ايهاب وكمان هكسبها هتشوف
ثم ذهبت الي غرفتها بغضب
سميه تكتم ضحكتها عليهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه بابتسامه حزن : مساء الخير يا ست الكل
سناء بابتسامه : مساء النور يا حبيبتي
حبيبه : بتعملي ايه
سناء بابتسامه : بغسل المواعين
حبيبه : امممممم بس صح يا ماما هو فين بابا
سناء : ابوكي مريح شويه
حبيبه : اممممم طب انهارده العشاء ايه
سناء باستغراب : زي كل يوم
حبيبه بتـ.ـو.تر : اممممممم
سناء بشك : بس ليه بتسالي كل ده
حبيبه بتـ.ـو.تر : ها لا عادي يعني يا ماما اصل يعني اكيد مينفعش ناكل زي كل يوم علشان بس ابن خالتي لما يجيلنا يتعشى
سناء بشك : لا متقلقيش حازم مش بيقول حاجه وبعدين هو مش جاي
حبيبه نظرت لها بصدمه : مش هيجي يتعشى معانا
سناء بشك : ايوه شكل في حاجه زعلان منها
حبيبه بدمـ.ـو.ع محبوسه : ماشي يا ماما عن اذنك
ذهبت حبيبه الي غرفتها
والدتها نظرت إلي أثرها بشك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهد : مساء الخير
مايا بابتسامه : مساء النور يا ابيه
فهد بحنيه : عامله ايه
مايا بابتسامه : الحمدالله يا ابيه
رحاب بخبث : عامل ايه يا فهد
فهد ببرود : الحمدالله بخير
ثم نظر إلي هدير : الغداء جاهز
هدير بابتسامه حزن : ايوه جاهز
فهد ببرود : تمام انا طالع هغير يارات الاكل يتحط على السفره
ثم ذهب الي غرفته
قامت هدير ومعها مايا لكي تساعدها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم دخل الجناح شاف مِسِك قاعده بتذاكر بتركيز ظل يراقب تصرفاتها وهو مبتسم
مِسِك خدت بالها أنه موجود نظرت له بخجل من نظراته
جاسم : احم انتي بتذاكري هنا ليه
مِسِك : عادي زهقت تحت قولت هغير شويه
جاسم : امممممم طب بتذاكري ايه
مِسِك بابتسامه : بتذاكر رياضه اكتر ماده بحبها
جاسم : ماشي ربنا يوفقك
مِسِك : يارب
جاسم بتذكر : اه صح عندك درس بكره الساعه 4 في السنتر اعملي حسابك السواق هيوصلك ويجيبك
مِسِك باحراج : شكرا
جاسم بيقترب منها : على ايه
مِسِك باحراج : يعني علشان بعد ما كنت رافض دراستي وافقت وكمان هتخليني هاخد دروس في السنتر
جاسم ببرود : عادي حاجه بسيطه
مِسِك بصدمه : هو انت ازاي بتتحول كده
جاسم : بتحول ازاي يعني
مِسِك بطفوله : شويه بتكلم معايا كويس وشويه ببرود
جاسم ببرود : اها عادي بقا
مِسِك تنظر له : هو انت هتنزل ولا ايه
جاسم : اه
مِسِك : طب رايح فين
جاسم بحده : وانتي مالك
مِسِك بدمـ.ـو.ع محبوسه : عادي بسالك
جاسم ببرود : لا متساليش وركزي في المذاكره
ثم دخل جاسم الي الحمام لكي يقوم بتغيير ملابسه
نظرت مِسِك الي أثره بحزن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مايا بابتسامه : تسلم ايدك يا هدير الاكل يجنن
هدير بابتسامه : بالهناء والشفاء يا قلبي
رحاب بخبث : اي رايك في اكل مراتك يا فهد
فهد ببرود : تمام ثم قام من جلسته قائلا : شبعت الحمدالله
ذهب فهد الي الغرفه
هدير بغيظ في داخلها : متكبر ومغرور
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فرح بحزن : يا ابنتي اهدي
حبيبه بانهيار : مش هيجي يا فرح ومش عارفه هشوفوا بكره ولا لا اعمل ايه
فرح : طب اهدي علشان نفكر
حبيبه بدمـ.ـو.ع : هنفكر فيه ايه
فرح : انتي بتقولي أنه مش بيرد عليكي صح
حبيبه بدمـ.ـو.ع : ايوه
فرح : تمام بصي هو ممكن يكون عايز يهدأ الاول
حبيبه بدمـ.ـو.ع : قصدك اني هسيبوا انهارده
فرح : ايوه لغيط لما يهدأ
حبيبه بدمـ.ـو.ع : طب وافرضي بكره رفض يجي
فرح : لا هيجي صدقيني أن شاء الله بس المهم تهدي وبطلي تعيطي
حبيبه حاولت تكف عن العـ.ـيا.ط : هحاول يا فرح يلا باي
فرح بتنهيده : باي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حازم وهو يتذكر حبيبه
حازم في داخله : لا انا مينفعش هحن واحاول ابعد عنها باي طريقه
البنت بابتسامه : باشمهندس حازم
حازم بانتباه : ايوه يا فاطمه فيه حاجه
فاطمه باستغراب : الشغل خلص كلهم مشيوا ماعدا حضرتك
حازم بتنهيده :ماشي امشي انتي
فاطمه باستغراب : طب وحضرتك
حازم : شويه كده وهمشي
فاطمه بإعجاب : طب انا ممكن هستنى حضرتك عادي
حازم : لا طبعا مينفعش اتفضلي امشي انتي
فاطمه : طب حضرتك عايز اي حاجه
حازم : لا شكرا اتفضلي
ذهبت فاطمه الي بيتها
وبعد قليل ذهب حازم هو الآخر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشرف : عامله ايه يا عاطف
عاطف : تمام
اشرف بخبث : أنت بتراقب مِسِك صح
عاطف : ايوه
اشرف بشر : طب فكرت في خطه
عاطف : لا لسه
اشرف بشر : تمام ماما وبابا عايزين يشاركوا
عاطف باستغراب : هما عرفوا
هز اشرف دماغه قائلا : متقلقش هما برده عايزين يفرقوا ما بينهم علشان يطـ.ـلقها وساعتها تعمل اللي عايزوا فيها واحنا نكمل تعذيبها شويه
عاطف بابتسامه شر : كده حلو اوي المهم انت رايح فين كده
اشرف : رايح لي بوسي
عاطف بغمزه : ايوه يا عم
ضحك اشرف ثم راح يدور على بوسي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير بـ.ـارتباك : احم ينفع هقول حاجه
نظر لها فهد ببرود قائلا : فيه ايه
هدير بـ.ـارتباك : هو انا ينفع هرجع الشغل من بكره
فهد ببرود : لا مينفعش
هدير بحزن : طب ليه انت بتنزل الشغل ومايا بتروح كليتها وبكون زهقانه
فهد باستفزاز : ليه هو انا متجوزك علشان هفرحك او هسليكي
نظرت له هدير بحزن
ثم اكمل فهد كلامه ببرود قائلا : انتي هنا تعملي الاكل وتروقي
قالت هدير بحزن : تمام شكرا
فهد ببرود : العفو
نظرت له هدير بحزن ثم ذهبت من الغرفه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان : مش عايزه برده تقوليلي مالك
اماني بابتسامه حزن : مفيش والله انا كويسه
نظر لها مروان بعدم تصديق
اكملت اماني بحزن : تصبح على خير
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يجلس معتز وهو يتذكر كل شي متعلق بـ حبيبته اشرقت قائلا : حشـ.ـتـ.ـيني و اوي يا اشرقت مش قادر هنساكي ولا قادر هرجع زي ما كنت موتي وخدتي روحي معاكي كل حاجه كانت حلوه سببها انتي
ثم قال بحزن وهو يمسك صورتها : فاكره لما كنت بغير عليكي من اي شاب والله كنت بموت
فلاش بااااااك
معتز بغيظ : والله وانتي اصلا اي اللي وقفك معاه ها
اشرقت : هو اللي واقف معايا
معتز بغيره : وانتي كان فين لسانك وقتها ها
اشرقت تكتم ضحكتها : اتكسفت هتكلم
معتز بغيره : والله اتكسفتي تتكلمي ولما وقف معاكي متكسفتيش
اشرقت : خلاص بقا اسفه مش هتكرر تاني
معتز بزعل مصطتنع : لا زعلان منك
اشرقت بطفوله : لا وحياتي عندك متزعلش
ينظر لها معتز بابتسامه : اياكي تسمحي لي حد غيري يوقف يتكلم معاكي اتفقنا
اشرقت بابتسامه حب : اتفقنا
بااااااك
ظل معتز يتحدث مع صوره اشرقت وهو يبكي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخل جاسم الي الغرفه راي مِسِك تنام بوجه طفولي جلس بجانبها قائلا في داخله : عارف اني دايما بجرحك بس غصب عني كل مره بحاول اهدا علشان مجرحكيش بس اعمل ايه غصب عني مش عايز يكون في بينا علاقه زواج بجد وخصوصا إنِ إتجوزتك لي سبب وعارف انك لما هت عـ.ـر.في هتتوجعي ويمكن كمان متسامحنيش لانك برغم انك حنينه وطيبه وبريئه بس عمرك ما تنسي اي حاجه وجعتك انا متاكد ، كل اللي انا هعملوا ده علشانك انتي وبس ومش عايز هحكيلك حاجه علشان مشوفش في نظراتك خوف ووجع وحزن .
ظل جاسم يتحدث معها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صباح جديد
رانا بهمس : الو
الشخص : متصله ليه
رانا بضيق : علشان فلوسي
الشخص بضحكه شر : هتاخدي زي ما اتفقنا متقلقيش
رانا بضيق : امته
الشخص : في الوقت المناسب
رانا بضيق : ماشي يا ****
الشخص بغضب : انتي يا غـ.ـبـ.ـيه مش قولتلك بلاش تنادي اسمي
رانا : مفيش حد موجود
الشخص بحده : برده سلام
رانا : سلام
ايهاب : رانا
رانا بصدمه تتلفت بقلق : ااااا
ايهاب باستغراب : مالك يا بنتي
رانا بـ.ـارتباك : لا مفيش انا كويسه
نظر لها ايهاب : اكيد
رانا بـ.ـارتباك : ايوه اكيد
ايهاب : طيب ابعتيلي الملفات
رانا بـ.ـارتياح : تحت امرك
هز ايهاب راسه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك : صباح الخير
جاسم : صباح النور رايحه المدرسه انهارده
مِسِك : ايوه
جاسم : تمام قومي افطري يلا
مِسِك : حاضر بس ممكن طلب
جاسم : طلب ايه ؟؟
مِسِك ببراءه : ينفع تفضلي كده
جاسم باستغراب : ازاي
مِسِك ببراءه : يعني تفضل تتكلم معايا كويس ومتتغيرش
نظر لها جاسم قائلا : يلا انزلي افطري علشان متتاخريش
ذهب جاسم سريعا من أمامها
مِسِك قامت بكسل ثم دخلت للحمام وذهبت تصلي فروضها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اماني بابتسامه : صباح الخير
مروان : صباح الفل عامله ايه أنهارده
اماني بابتسامه : بخير الحمدالله
مروان يقترب منها ممسكا يدها قائلا : متاكد
اماني بـ.ـارتباك من قربوا : ايوه مفيش حاجه
مروان بابتسامه : متاكد
اماني تهزر رأسها بخجل شـ.ـديد
مروان : طب لو عايزه اي حاجه قوليلي
اماني بابتسامه : حاضر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص 1 : كل حاجه تمام
الشخص 2 : ايوه الخطه كلها ماشيه زي ما حضرتك ما خططت
الشخص 1 : تمام وده اللي عايزوا سلام
الشخص 2 : سلام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مايا بضيق : مش تاخد بالك يا غـ.ـبـ.ـي انت
الشاب بعصبية : احترمي نفسك
مايا بعصبية : انت المفروض اللي تحترم نفسك
الشاب بحده : لولا اني مراعي انك بنت كان زمانك في خبر كان
نظرت له مايا بخوف ولكنها تداري
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اي اللي حصل ؟؟
ليه الداده نعيمه قالت لي مِسِك اني الغرفه فيها حاجات أهل جاسم ؟؟
اي سر جواز جاسم و مِسِك ؟؟
نهي هتعمل ايه علشان توصل لي مروان ؟؟
مين الشخص الي عايز ينتقم من جاسم وكل اللي حوليه واي سبب الانتقام ده ؟؟
رانا كانت بتكلم مين ؟؟
اماني هتقول لي مروان ولا هو اللي هيعرف ؟؟
تقي وايهاب هيرجعوا ولا لا ؟؟
هيظل فهد يعامل هدير كده ولا هيتغير. ؟؟
عمه فهد ومايا ناويه على ايه ؟؟
اشرف وعاطف بيفكروا فيه ايه ؟؟
↚
مايا بضيق : مش تاخد بالك يا غـ.ـبـ.ـي انت
الشاب بعصبية : احترمي نفسك
مايا بعصبية : انت المفروض اللي تحترم نفسك
الشاب بحده : لولا اني مراعي انك بنت كان زمانك في خبر كان
نظرت له مايا بخوف ولكنها تداري ثم قالت : انت اصلا متعرفش تعمل حاجه
الشاب بغيظ : حظك اني انا مستعجل ولا كنت وريتك اللي هعملوا
نظرت له مايا بضيق ثم تركته وهو كذلك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك بابتسامه : اتاخرت عليك
جاسم بهدوء : افطري يلا علشان متتاخريش عن المدرسه
مِسِك : حاضر
جاسم : خدي
مِسِك بإحراج : ايه ده
جاسم بهدوء : مصروفك
مِسِك : بس دول كتير اوي
جاسم : خديهم يلا يا مِسِك
ابتسمت مِسِك وهي محرجه قائلا : شكرا
جاسم ببرود : على ايه انتي مراتي ويلا افطري علشان متتاخريش
مِسِك : حاضر
قام جاسم وهو يقول لها : مِسِك السواق بره هياخدك من المدرسه ويوصلك على السنتر ها
مِسِك بابتسامه : ماشي
ذهب جاسم الي شركته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير : صباح الخير
فهد : الفطار جهز
هدير بحزن : ايوه وكمان حضرت ليك الحمام
فهد : تمام
قام فهد الي الحمام
هدير بتنهيده حزينه قامت تجهز السفره
هدير بابتسامه : صباح الخير يا طنط
رحاب : صباح النور
هدير : اتفضلي حضرتك افطري
هزت رحاب دماغها ثم نظرت رأت فهد ينزل
رحاب : صباح الخير يا فهد
فهد ببرود : صباح النور يا عمتي
ثم قال باستغراب : هي فين مايا
مايا بابتسامه : انا اهو يا ابيه
رحاب باستغراب : كنتي فين يا مايا من الصبح كده
فهد : تعالي افطري يا مايا
جلست مايا بجانب هدير
رحاب بغيظ : انا بسالك يا بنت اخويا
مايا بلا مبالاه : نزلت هجري شويه
فهد بابتسامه : مش عندك جامعه انهارده صح
مايا : ايوه يا ابيه صح
رحاب باستغراب : بس الساعه 7 لسه
مايا بتوضيح : ايوه يا عمتو انا في أيام اجازتي من الجامعه بنزل همشي شويه من الساعه 6 وبعد كده باجي هفطر وبنزل تاني
فهد : افطري كويس يا مايا علشان تنزلي
مايا : حاضر يا ابيه
ثم.نظرت إلي هدير بابتسامه قائلا : ايه رايك يا هدير تيجي معايا
فهد : تيجي معاكي فين يا مايا
مايا بابتسامه : تتمشى معايا يا ابيه
هدير بابتسامه : انا
فهد بحده مقاطعا : لا يا مايا مينفعش
مايا باستغراب : ليه يا ابيه فيها ايه
فهد : كده يا مايا مينفعش وخلاص
نظرت له هدير بحزن قائلا : الحمدالله شبعت عن اذنكم
نظرت لهم رحاب بفرحه داخليه
مايا بعتاب : ليه كده يا ابيه انت هتنزل الشغل وهي اكيد هتكون عايزه تخرج
فهد بضيق : قولت لا يعني لا
ثم ذهب
قامت مايا الي هدير
مايا بحنيه : هدير متزعليش من أبيه هو والله بيحبك
هدير بابتسامه حزن : عادي يا مايا مفيش حاجه وبعدين انا كنت هقولك اني تعبانه فمكنش ينفع هخرج معاكي
مايا بقلق : تعبانه مالك
هدير بابتسامه : دماغي مصدعه شويه بس هرتاح شويه وهكون زي الفل يلا بقا انتي روحي افطري علشان تنزلي لو عايزه
مايا بابتسامه : ماشي يا حبيبتي ارتاحي شويه وانا كلها ساعه وهجيلك هنتكلم اليوم كله
هدير بابتسامه : أن شاء الله
خرجت مايا من الغرفه
بعد خروج مايا
هدير دمـ.ـو.عها خانتها وظلت تتذكر الماضي ما به من الم وعذاب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ساندي : صباح الخير يا فنـ.ـد.م
جاسم ببرود : خلصتي الشغل
ساندي : ايوه هسلموا لي حضرتك حالا
جاسم : تمام روحي دلوقتي
ساندي خرجت
مروان : صباح الفل
جاسم : صباح الخير يا مروان تعال يلا علشان نشوف الصفقه الجديده
معتز بابتسامه : صباح الخير عاملين ايه
جاسم : الحمدالله يا معتز تعال انت كمان اقعد
جلس جاسم ومعتز ومروان يتناقشوا الصفقه الجديده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مجدي بضيق : ندي مش انتي كنتي هتروحي امبـ.ـارح لي هدير
ندي : ايوه بس مكنش ينفع علشان عروسه جديده
مجدي : طب هتروحي انهارده
ندي بتفكير : امممممم مش عارفه
مجدي بضيق : اومال مين اللي هيعرف ها
ندي : اهدا بس هدير اتجوزت خلاص يعني انت مينفعش تعجب بواحده متجوزه
مجدي بغضب : ماشي يا ندي خلاص
ندي بهدوء : طب اهدا خلاص نروحلها انهارده بس بلاش تعمل اي حاجه ماشي
مجدي : تمام
ذهب مجدي الي مكتبوا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رامي بتنهيده : الو
رودينا باستغراب : مالك يا رامي
رامي : لا مفيش يا قلبي انا كويس
رودينا : لا صوتك مش كويس
رامي بحنيه : لا يا قلبي انا كويس والله المهم انتي كويسه
رودينا بابتسامه : ايوه كويسه
ثم قالت : بس ممكن طلب
رامي : اها طبعا اطلبي
رودينا بابتسامه : ينفع هروح لي صحبيتي بعد الظهر هي والله تعبانه من يومين وانا مروحتش ليها خالص وكنت هقولك قبل ما تنزل بس انت كنت مستعجل
رامي بابتسامه : ماشي يا قلبي روحي بس متتاخريش
رودينا بابتسامه : ماشي يا حبيبي متقلقش
رامي بابتسامه : ماشي يلا باي
رودينا : انت وصلت الشركه ولا لسه
رامي : ايوه لسه واصل اهو دلوقتي
رودينا : ماشي يلا باي
رامي : باي
ثم نظر أمامه باستغراب قائلا : ايهاب
نظر له ايهاب بحزن : عارف انك مستغرب وخصوصا اننا لسه في اول يوم بس اعمل ايه يا رامي انا تعبان
نظر رامي للسكرتيره قائلا : اطلبي لينا اتنين قهوه واحده ساده والتاني مظبوطه
السكرتيره باحترام : تحت امرك يا فنـ.ـد.م
رامي : تعال يا ايهاب نتكلم جوه
دخل رامي ومعه ايهاب
رامي : قولي فيه ايه
ايهاب بوجع : هتبعد عني مش قادره تسمعني
رامي بحزن : هي بتحبك واكيد هترجع ليك
ايهاب بوجع : المرادي مصممه على الطـ.ـلا.ق
رامي بتنهيده : هي غصب عنها برده يا ايهاب
ايهاب بوجع : والله يا رامي انا كنت لسه ازقها بس لقيت تقي دخلت معرفتش هتصرف وبعدين ده كله بسببك
رامي : بسببي انا ليه
ايهاب بضيق : مش انت اللي اخترت ليا البنت دي على اساس انها توقعوا واهو هو موقعش انا اللي بيتي اتخرب
رامي : وانا مالي انت كنت المفروض تطردها
ايهاب بغيظ : كنت هطردها بس قولت هشوف واحده تانيه الاول
رامي : طب خلاص اطردها من دلوقتي
ايهاب بغموض : هطردها بس في حاجه لازم اعرفها الاول
رامي باستغراب : حاجه ايه
ايهاب : هقولك بعدين المهم انت مالك
رامي : مالي ما انا كويس اهو
ايهاب باستغراب : لا فيك حاجه
رامي بتنهيده : مفيش يا ايهاب انا تمام
ايهاب : ماشي انا هروح الشركه بقا سلام
ذهب ايهاب الي شركتوا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مايا بابتسامه : صباح الفل
هدير بابتسامه : تعالي يا هدير لسه جايه
مايا بتعب : ايوه انا تعبانه اوي
هدير بابتسامه : طب قومي خدي شاور وارتاحي شويه
مايا بابتسامه : اوك اول لما اصحا هتكلم معاكي
هدير بابتسامه : ماشي
ذهبت مايا الي غرفتها
رحاب بضيق : انتي ليه مجتيش ؟؟
البنت : انا هاجي بليل
رحاب بتنهيده : ماشي بس اوعي تتاخري مني فاهمه
البنت : حاضر يا طنط باي
رحاب : باي
رحاب بابتسامه شر : استحاله لاسمح الجواز دي تكمل ومن حسن الحظ اني فيه بينكم مشاكل دلوقتي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ساندي : ثانيه يا ندي رايحه فين
ندي بابتسامه : داخله لي جاسم بيه
ساندي : اوك ثواني هبلغوا
ندي : اوك
جاسم : ايوه يا ساندي فيه ايه
ساندي : ندي عايزه تدخل لي حضرتك
جاسم : دخليها
ساندي : تحت امرك
ثم نظر إلي ندي قائلا : ادخلي
دخلت ندي بحزن : بقا كده يا جاسم بيه بتعمل مدير عليا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه قاعده في الاوضه بتحاول تذاكر
حبيبه بحزن في داخلها : ياربي اعمل ايه من امبـ.ـارح مش مركزه وحازم مش راضي يرد عليا من الأساس اعمل ايه طيب هروحلوا المكتب ايوه هو قالي قبل كده عنوان المكتب وانا راجعه من الدرس هروحلوا وخلاص بس يارب يتقبل يتكلم معايا
ظلت حبيبه تتحدث في داخلها بحزن ووجع شـ.ـديد على حبيبها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نهي بابتسامه : صباح الخير يا مروان بيه
مروان : صباح النور يا نهي
ثم نظر لها بجديه : خدي دول اشتغلي عليهم كويس
نهي بابتسامه : حاضر
خرجت نهي وهي تفكر كيف توقع مروان في شبكتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرام باعجاب : معتز بيه
ينظر لها معتز باستغراب : ايوه يا مرام فيه حاجه
مرام بإحراج : احم ايوه هجيب لي حضرتك فنجان قهوه
معتز : لا شكرا
مرام بإحراج : تمام يا فنـ.ـد.م عن اذنك
معتز : مرام خلصتي الشغل اللي قولتلك عليه
مرام بابتسامه : ايوه يا فنـ.ـد.م
معتز : تمام روحي انتي دلوقتي
ذهبت مرام باعجاب ولكنها تذكرت معاملته الرسميه معاها قائلا : لا يا مرام ميتفع تعجبي بحد مش بيفكر فيكي اصلا بس اعمل ايه غصب عني وقعت يارب قويني علشان هنساه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم باستغراب : فيه ايه يا ندي مالك ؟؟
ندي بضيق : يعني مش عارف يا جاسم بيه
جاسم بحده : فيه ايه يا ندي اخلصي
ندي بحزن : يعني انا اول لما رجعت من دبي جيتلك علشان هشتغل معاك في الشركه خلتني هشتغل في قسم الحسابات علشان ده مجال شغلي وساعدتني الاقي شقه كويسه في مكان راقي وده شكرا بس انا من ساعه ما اشتغلت في الشركه وانت مش بتسال عليا حتي لما كنت باجي علشان هشوفك بلاقيك في اجتماع أو مش موجود اصلا ولما كنت برن عليك مش بترد عليا ولما
( ندي صديقه جاسم منذ أربع سنوات ولكنها كانت في دبي وعنـ.ـد.ما رجعت مصر وظفها حاسم في الشركه قسم الحسابات )
جاسم مقاطعا : حيلك حيلك كل ده
ندي بحزن : ايوه كل ده ولسه فيه كتير
جاسم بتنهيده : متزعليش يا ندي بس انتي عارفه الشغل كتير وكل ده ضغط عليا والله فغصب عني
ندي بحزن : انا فعلا زعلت منك جدا حتي لما روحت فرح هدير وصاحبك مقولتش
جاسم باستغراب : انتي ت عـ.ـر.في هدير
ندي : ايوه تخيل انها سكرتيره مروان بيه
جاسم : ايوه بس استغربت انتي في قسم الحسابات
ندي : عادي حتي هي نسيت تعزمني ولما عاتبتها قالتلي غصب عنها
جاسم : ايوه فعلا غصب عنها
ندي بحزن : طب وانت ليه مقولتش ليا إنت عارف اني بحب احضر الافراح اوي بس برده مقولتش
جاسم بابتسامه : خلاص يا هدير ميبقاش قلبك اسود بقا
هدير : طب ودي مين
نظر جاسم لها باستغراب ثم الي الصور قال بهدوء : الصور دي عادي
ندي بسخريه : عادي ازاي يعني البنت دي قاعده جنبك وشوف كانت بتبصلك ازاي
ثم قالت بعتاب : وانت كمان نظراتك ليها غريبه فأكيد مش عادي ولا مش عايز تحكيلي وتخبي عليا
صمت جاسم لثواني ثم قال بتنهيده : البنت دي بتكون مراتي
هدير بصدمه : اتجوزت من غير ما تعزمني
جاسم :جات بسرعه وكانت غصب عني
ندي : ازاي
جاسم بتنهيده يحكي لي ندي كيف تزوج مِسِك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير بابتسامه : عامله ايه يا ماما انتي حشـ.ـتـ.ـيني و اوي انتي وبابا وحبيبه
سناء : وانتي كمان يا بنتي عامله ايه
هدير : الحمدالله بخير
سناء : وجوزك عامل ايه
هدير بابتسامه : الحمدالله يا حبيبتي
سناء : سلميلي عليه هو و مايا اتفقنا
هدير بابتسامه : حاضر يا ماما
سناء بابتسامه : يلا باي
هدير : باي
اغلق هدير الخط مع والدتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتز : تعالي يا مرام
مرام : اتفضل
معتز أخذ منها ملف الشغل
ظلت مرام تنظر له بإعجاب واضح
نظر لها معتز باستغراب : شكرا يا مرام اتفضلي
معتز بضيق من نظراتها قال بحده : مراااااااام
مرام انتفضت من الصوت قالت بإحراج : انا انا
معتز بحده مقاطعا : بقالي كتير بنادي عليكي معقول مش مركزه
مرام : انا بتاسف لي حضرتك
معتز بحده : انا مش عايزك تتاسفي
ثم قال بانذار : مش عايز اللي حصل ده يتكرر تاني ولو انتي مش قد الشغل قوليلي هشوف حد تاني
مرام بحزن : حاضر عن اذنك
معتز بضيق : اتفضلي
ذهبت مرام بحزن الي مكتبها
معتز بضيق نظر إلي صوره اشرقت بوجع : يا حبيبتي هي فاكره اني ممكن هفكر فيها بس ازاي وانتي في قلبك حبك هيفضل موجود استحاله هفكر في غيرك انا بحبك وبعشقك انتي بس حشـ.ـتـ.ـيني و اوي يا اشرقت اوي
ظل معتز يتحدث مع حبيبته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ندي بصدمه : يعني انت متجوز عيله
جاسم بتنهيده : ايوه بس غصب عني
ندي : غصب عنك ازاي انت ظلمتها معاك
جاسم بتنهيده : سبب جوازي منها مش هت عـ.ـر.في دلوقتي لسه الوقت المناسب
ندي بتنهيده : ماشي انا رايحه اكمل شغل
ثم نظرت له بابتسامه : ومش زعلانه منك يلا باي
جاسم : باي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الساعه 1
فرح بابتسامه : هتعملي ايه دلوقتي
حبيبه بحزن : هروحلوا الشركه طبعا
فرح : ماشي يا قلبي خدي بالك من نفسك
حبيبه بابتسامه حزن : حاضر
عبد الرحمن بضيق ينادي عليها : حبيبه
حبيبه بضيق : يووووووه
فرح بتكتم ضحكتها : انا معاكي اهو متقلقيش
نظرت له حبيبه بضيق قائلا : نعم يا استاذ عبد الرحمن خير
عبد الرحمن بضيق : ممكن اعرف الشخص بتاع امبـ.ـارح جيه هنا ليه واصلا ليه يوصلك
حبيبه بسخريه : يا سلامه عقلك انت نسيت انه قال إننا ولاد خاله
عبد الرحمن بضيق : لا منستش بس هو مكنش لازم يجي يوصلك وكمان يتجرأ يمد أيده عليا
حبيبه بضيق : حضرتك اللي غلطان كلمتني امبـ.ـارح وانهارده كذلك ابن خالتي خاف على سمعتي بس حضرتك مش مكفيك اللي حصل امبـ.ـارح لا وجاي تكمل انهارده عن اذنك
ذهبت حبيبه ومعاها فرح
عبد الرحمن بغيظ : ماشي يا حبيبه اما وريتك مبقاش عبد الرحمن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه بابتسامه : لو سمحتي عايزه اقابل الباشمهندس حازم
السكرتيره : عندك معاد
حبيبه : لا انا بكون بنت خالته
السكرتيره : تمام ثواني
حازم : ايوه
السكرتيره : فيه بنت هنا بتقول انها بنت خاله حضرتك
حازم بصدمه : حبيبه
السكرتيره : هدخلها يا فنـ.ـد.م
حازم بانتباه : ماشي دخليها
حبيبه دخلت ولكنها رأت فاطمه جالسه
حبيبه بغيره : ايه ده مين دي
فاطمه بابتسامه : انا فاطمه مهندسه هنا
حبيبه بغيره : طب وبتعملي ايه هنا
حازم مقاطعا : فاطمه روحي كملي شغلك
ذهبت فاطمه تحت نظرات الغيره من حبيبه
نظر إلي حبيبه بحده قائلا : خير
حبيبه بتنهيده : عارفه انك خايف على سمعتي بس والله اللي حصل مش زي انت شوفت
حازم بغيره : ازاي بقا ده كان واقف معاكي
حبيبه : ايوه بس اسمعني
حازم : قولي سامعك اهو
حكت حبيبه كل شي
حازم بتنهيده : بس برده مكنش ينفع توقفي معاه بره
حبيبه : اخر مره والله
حازم : طيب ولو ضايقك تعالي قوليلي ماشي
حبيبه بابتسامه : ماشي خلاص بقا
حازم بابتسامه : ماشي خلاص
حبيبه : طب يلا بقا نفطر
حازم بابتسامه : ايه الطمع ده
حبيبه بضحك : ايوه طمعانه يلا
قام حازم وهو يضحك ومعه حبيبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم : الو وصلت الهانم للدرس
السواق : ايوه يا فنـ.ـد.م
جاسم بتنهيده : طيب كويس سلام
اغلق جاسم مع السواق وهو يفكر بها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص بغضب : انتي غـ.ـبـ.ـيه مش قولتلك حاولي توقعي في حبك
البنت بضيق : ما انا عملت كل اللي اقدر عليه
الشخص بحده : كلكم اغـ.ـبـ.ـياء
البنت : انا هحاول تاني
الشخص بحده : تمام اما هشوف اخرتها
اغلق الشخص الخط بغضب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايه اللي هيحصل ؟؟
مين الشخص اللي اتخانقت معاه مايا ؟؟
ايهاب ليه مش عايز يطرد رانا دلوقتي ؟؟
عمة فهد ومايا كانت بتكلم مين وهتنجح فيه خطتها ولا لا ؟؟
مين الشخص والبنت دول ؟؟
جاسم هيطـ.ـلق مِسِك ولا ؟؟
معتز هيحب مرام ولا لا ؟؟
↚
حازم وحبيبه يجلسان في إحدى المطاعم
ظل حازم ينظر إلي حبيبه بحب
حبيبه لاحظت نظراته قائلا بإحراج : احم بتبصلي كده ليه
حازم بابتسامه : عادي بس انتي شكلك مكلتيش اي حاجه من الصبح
حبيبه : ايوه فعلا
حازم : طب ليه
حبيبه : مكنش ليا نفس اكل
حازم : طب انتي عامله ايه في المذاكره
حبيبه بتنهيده : اهو ماشي الحال
حازم بابتسامه : عايز مجموع
حبيبه : لا تقلق
حازم : انا مش قلقان مرعوب بس
ضحكت حبيبه ومعها حازم
ثم قال حازم بغيره : والزفت اللي كنتي واقفه معاه كلمك تاني
حبيبه : عايز الصراحه
حازم بضيق : اكيد
حبيبه بتبلع ريقها بصعوبه قائلا : هو كلمني تاني انهارده بس انا والله مسكتش
حازم بضيق : انتي ليه مغيرتيش السنتر ده
حبيبه : انا باخد فيه دروسي من سنه أولي ثانوي وكمان المدرسين شطار اوي وصحابي في السنتر ده
حازم بضيق : طب ما تروحي اي سنتر تاني وهتلاقي مدرسين وصحاب احسن
حبيبه : بصراحه مش هكون مرتاحه
ثم قالت بسرعه : بس والله انا مش بسكتلوا
حازم بغيره : طب وهو فعلا هيجي يتقدملك وانتي بقا هتواقفي
حبيبه : حتي لو اتقدم انا مش هوافق عليه
حازم بابتسامه : ماشي
ابتسمت حبيبه بخجل من نظراته
ثم قالت بغيره : بس مين البنت اللي كانت قاعده في المكتب دي
حازم : دي فاطمه مهندسه في الشركه وبعدين ماهي عرفتك بنفسها
حبيبه بضيق : ايوه هي كانت بتعمل ايه بقا في المكتب عندك
حازم : كانت عايزه ننزل نفطر سوا
حبيبه بغيره : وانت وافقت
حازم : لا يا ستي قولتلها عندي شغل كتير فمش هينفع
حبيبه : اممممممم ماشي
ظل حازم وحبيبه يتحدثون مع بعض
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعتين
الداده نعيمه بابتسامه : حمدالله على سلامتك يا ست البنات
مِسِك بتعب : الله يسلمك يا داده
الداده نعيمه : مالك يا حبيبتي
مِسِك : صاحيه من الساعه 7 يا داده ولغيط دلوقتي منمتش تاني
الداده نعيمه بحنيه : طب يلا اطلعي خدي شاور عقبال ما اعملك سندوتشات تاكليهم وترتاحي شويه لغيط لما اعمل الغداء
مِسِك بابتسامه : انا اطلع اخد شاور بس مش جعانه دلوقتي خالص
الماده نعيمه : لا طبعا لازم تاكلي يلا اطلعي
مِسِك بتنهيده : حاضر يا داده
ذهبت مِسِك بتعب الي غرفتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم : طيب يا داده خليها تاكل وترتاح شويه لغيط الغداء
الداده نعيمه : انا لسه بعملها اهو سندوتشات تأكلهم
جاسم : ماشي يا داده يلا لازم اقفل دلوقتي علشان ورايا شغل
الداده نعيمه : ماشي يا ابني سلام
جاسم : سلام
اغلق جاسم الخط مع الداده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير : مساء الخير يا مايا
مايا بابتسامه : مساء النور
رحاب بخبث تنظر إلي هدير قائلا : بقولك يا هدير
هدير : ايوه يا طنط
رحاب بخبث : اعملي غداء بزياده
مايا باستغراب : ليه يا عمتو فيه حد جاي
رحاب بحزن مصطنع : ايوه يا مايا بنت صحبيتي مالهاش حد هنا في مصر وواقعه في مشكله كبيره خطيبها حاول يعتدي عليها ومستحلف ليها وفي نفس الوقت مش هتعرف تسافر دلوقتي خالص فانا قولتلها تيجي تقعد هنا لغيط لما تسافر
مايا بضيق : طب وحضرتك قولتي لي ابيه
رحاب بحزن : هو فهد هيعترض
مايا بضيق : ايوه ممكن وخصوصا اننا منعرفش مين دي
رحاب : انا عارفها
مايا بضيق : حضرتك اللي عارفها بس احنا لا
رحاب بحزن مصطنع : يعني يا مايا كنتي عايزاني هعمل ايه هقولها متجيش
مايا بضيق : خلاص يا عمتو اللي حصل حصل وربنا يستر علشان ابيه فهد مش هيسكت
هدير : تعالي يا مايا
هدير اخذت مايا
مايا بضيق : والله ابيه معاه حق يكرهها
هدير بصوت وا.طـ.ـي : بس يا مايا كده عيب دي مهما كانت عمتك
مايا بحزن : عمتي اللي دايما بتكرهني انا وأبيه وكمان هي اللي حاولت تفرق بين ماما وبابا ت عـ.ـر.في يا هدير بابا هو اللي سافرها بره مصر لما لاحظ اني المشاكل بتزيد ما بينوا هو وماما فكان لازم تسافر
هدير احتضنت مايا بحزن
مايا بحزن : خلي بالك يا هدير لانها هتعمل اي حاجه علشان تخرب ما بينك انتي وأبيه
هدير بحزن في داخلها : على اساس اننا عايشين كاي زوجين
ثم نظرت إلي مايا بابتسامه حزن : متقلقيش علينا يا حبيبتي
ثم قالت بمرح : وبعدين احكيلي بقا اللي حصل انهارده
مايا بابتسامه ظلت تحكي لي هدير
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رامي : انت متاكد
الشخص : ايوه متاكد
رامي : يعني ايه كده
الشخص : يعني قريب اوي كل ده هيخلص
رامي : تمام
الشخص : سلام ومش عايزك تقلق كل حاجه هتخلص في الايام دي
رامي بتنهيده : ماشي سلام
الشخص : سلام
اغلق رامي مع الشخص بشرود
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتز باستغراب : مالك يا مروان
مروان بتنهيده : لا مفيش
معتز باستغراب : لا اكيد فيه احكي بس مالك
مروان بحزن : مش عارف يا معتز من امبـ.ـارح اماني متغيره
معتز : طب ما تحاول تسألها
مروان : سالتها كتير وبتقولي مفيش انا كويسه
معتز : طب اهدا بس ولما تروح افضل وراها لغيط لما تقولك
مروان بتنهيده : إن شاء الله
ثم قال بغمزه : بس ايه بقا
معتز باستغراب : ايه
مروان بغمزه : مش عايز تعترف يا خلبوظ
معتز بضيق : ما تفهمني يا ابني
مروان بغمزه : السكرتيره بتاعتك شكلها معجبه بيك
معتز بضيق : وانت اي اللي عرفك انها معجبه
مروان بضحك : نظراتها ليك كلها اعجاب بيك
معتز بضيق : طب اخرس بقا
مروان بهدوء : انت لسه بتفكر فيها
صمت معتز بحزن
ثم اكمل مروان بحزن على صاحبه : معتز عارف انك بتحبها اوي بس هي ربنا يرحمها مبقتش موجوده مينفعش تفضل موقف حياتك عليها
معتز بعصبية : فيه اي يا مروان انت كنت عارف قصه حبي انا و اشرقت حتي بعد ما سابتني في الدنيا دي لوحدي انا بحبها وعمري ما هحب غيرها
مروان بحزن : عارف انك لسه بتحب اشرقت ربنا يرحمها بس هي اكيد زعلانه علشانك لانها حاسه بيك وانك حزين و موجوع
معتز بضيق قام واقف قائلا : بقولك ايه اقفل على الموضوع ده علشان ده موضوع منتهي بالنسبالي ولو عايز نفضل صحاب لغيط دلوقتي اياك تجيب السيره دي تاني انا عمري ما احب غير اشرقت حبي ليها واستحاله انساها
نظر له مروان بحزن قائلا : ماشي يا معتز انا بس عايزك مبسوط
معتز بضيق : وانا مبسوط كده يا مروان مجتش اشتكيلك
ثم قال بحزن : سلام يا مروان
خرج معتز من الشركه باكملها وهو حزين و موجوع
مروان حاول يوقفوا بس معرفش
إتنهد مروان بحزن ثم ذهب إلي مكتبة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ندي بابتسامه : ساندي جاسم بيه جوه
ساندي : ايوه يا ندي ثانيه هبلغوا
جاسم : خليها تدخل
ساندي : ادخلي يا ندي
ندي دخلت بابتسامه
جاسم باستغراب : انا شايف انك خدتي انك تيجي يومين وراء بعض
ندي بابتسامه : ايوه عندك مانع
جاسم بابتسامه : لا ياستي تنوري
ندي بابتسامه : بنورك بس انا جايه لي سبب
جاسم باستغراب : ايه هو
ندي : عايزه هشوف مِسِك
جاسم : ليه
ندي : ليه ليه يا جاسم انا بعتبرك اخويا الكبير ومن حقي هشوف مراتك
جاسم بتنهيده : ماشي يا ندي بس هشوف الوقت اللي هكون فاضي فيه علشان تيجي تشوفيها
ندي : اوك
جاسم : يلا بقا شوفي شغلك
ندي بابتسامه : اوك باي
ذهبت ندي الي شغلها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه بابتسامه : عاملين ايه يا اهل الدار
ضحك حازم عليها
سناء خرجت من المطبخ على صوتها قائلا : بس يا بنتي
ثم نظرت إلي حازم بابتسامه : عامل ايه يا حازم
حازم بابتسامه : الحمدالله يا خالتو
سناء بابتسامه : امبـ.ـارح مجتش بس انهارده هتاكل معانا مفهوم
حازم بابتسامه : اكيد يا خالتو انا بس هروح اخلص شغل وهاجي بعد كده
سناء بابتسامه : ماشي يا ابني
حازم نزل
سناء تنظر إلي حبيبه بخبث : ايه يا حبيبه
حبيبه بابتسامه : نعم يا ماما
سناء بخبث : مش ناويه تدخلي تغيري هدومك ولا ايه
حبيبه بخجل : اه صح انا داخله اوضتي سلام
ذهبت حبيبه من أمام والدتها مسرعه
ضحكت سناء على خجل ابنتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الساعه 7
ندي بابتسامه : عامله ايه يا عروسه
هدير بابتسامه : الحمدلله بخير وانتم عاملين ايه
مجدي بحزن : الشركه وحشه من غيرك والله
صمتت هدير بخجل
ندي تنظر إلي مجدي بضيق بسبب كلاموا قائلا : مش ناويه ترجعي الشركه تاني ولا ايه
هدير بابتسامه حزن : لا مينفعش دلوقتي وكمان لسه هحاول اقنع فهد
نظر لها مجدي بضيق
مايا بابتسامه : مساء الخير
ثم تنظر إلي هدير : مش ت عـ.ـر.فيني
هدير بابتسامه : هعرفكم مايا اخت فهد وزي اختي الصغيره ..... مايا دي ندي صحبيتي من الشركه والاستاذ مجدي بيشتغل في الشركه برده
مايا بابتسامه : اهلا بيكم منورين
هدير / مجدي بابتسامه : بنورك
رحاب بضيق : اهلا بالضيوف
هدير بطيبه : طنط دي ندي صحبيتي من الشركه ... ومجدي بيشتغل في الشركه برده
ثم قالت وهي تنظر لهم : طنط رحاب بتكون عمة فهد ومايا
ندي بابتسامه : اهلا بحضرتك
رحاب بضيق : اهلا
طب انا طالعه اوضتي لغيط لما بنت صحبيتي تيجي
ثم تركتهم وذهبت الي غرفتها
ظلت ندي ومجدي يتحدثون مع هدير ومعاها مايا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حنان : يلا يا عاطف قولنا ايه الخطه
عاطف : انا مخلي حد يراقبها
عادل : كويس يعني انت عارف انها فين دلوقتي
عاطف بضيق : ايوه عارف هي في البيت حاليا بس راحت المدرسه وكان عندها درس وكمان اللي بيوصلها السواق ومعاها حرس
حنان بضيق : غريبه يعني واحنا اللي فاكرين انها هتتعذب مع اللي اسمه جاسم
اشرف بضيق : شكلنا كنا مخدوعين في الشخص ده وخصوصا أنه رفض يدينا فلوس تانيه
عاطف : معاك حق يا اشرف المهم انا خطتي اني في حد بيراقب مِسِك ومستني مني بس مكالمه علشان نكمل الخطه
اشرف : طب وليه تكمله الخطه
عادل : احنا عايزين جاسم يطـ.ـلق البت دي علشان نجوزها لي واحد تاني
عاطف وهو ينظر لهم بخبث : هنخطفها
عادل وحنان واشرف نظروا لي بعض بصدمه ثم قال اشرف : طب ازاي وفيه معاها حرس
عاطف : ازاي دي بقا شغلي انا لسه هكمل الخطه بس الاكيد اننا هنخطفها
عادل بضيق : بس احنا عايزينها تطلق
نظر لهم عاطف بخبث : مهو هو هيطـ.ـلقها
حنان باستغراب : ازاي
عاطف بخبث : ازاي دي بقا مش هقولكم غير لما الخطه تتنفذ اتفقنا
اشرف ينظر لهم : احنا موافقين صح
حنان بخبث : انا عن نفسي معنديش مشكله
عادل بشر : وانا موافق
ابتسم عاطف بشر وهو ينظر لهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحاب بغضب : انتي فين كل ده
البنت : في الطريق والله ساعه او ساعتين وهكون عندك
رحاب بحده : ماشي حاولي تسرعي
البنت : انا لسه في الطائره يلا باي
رحاب : باي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعه
ندي : كفايه كده بقا يلا احنا لازم نمشي
هدير بابتسامه : الوقت جري بسرعه
مايا بابتسامه : تشرفت بيكي يا ندي
ندي بابتسامه : الشرف ليا والله يا مايا
مجدي وهو ينظر إلي هدير بابتسامه : أن شاء الله تيجي تنوري الشركه من تاني والله الشركه مضلمه من غيرك
نكزت ندي مجدي بضيق
فهد بسخرية : معلش ركب لمبه
كلهم نظروا الي مصدر الصوت
راح وقف بجانب هدير محاوطها بايده قائلا ببرود وهو ينظر الي مجدي : اه صح نسيت هعرفكم بنفسي انا النقيب فهد الشناوي جوز المدام
مايا : احم ابيه دول زمايل هدير في الشركه
فهد وهو ينظر الي مجدي بغيره : اه اهلا
ندي بإحراج : الف مبروك
فهد ببرود : الله يبـ.ـارك فيكم شكرا
مجدي بضيق : يلا يا ندي
فهد بسخرية : متنساش تجيب لمبه علشان تنور
نظر له مجدي بضيق قائلا : تشرفت بيك
فهد ببرود : شكرا
ذهب مجدي وندي
ابتعد فهد عن هدير وهو ينظر لها بغيظ
مايا : ابيه على فكره طول الوقت هدير كانت بتكلم ندي صحبيتها بس الاستاذ اللي كان قاعد هو اللي بيوجهه كلامه لي هدير بس هي متكلمتش معاه وتجاهلته
فهد : ماشي يا مايا
ثم قال بحنيه : انتي عامله ايه
مايا بابتسامه : الحمدالله يا ابيه
قام فهد باحتضان أخته بحنيه
ثم نظر إلي هدير : يلا
فهد مسك أيدها الي الغرفه
تنهدت مايا ثم ذهبت الي غرفتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ندي بعصبية : اي اللي انت هببتوا ده
مجدي ببرود : معملتش حاجه
ندي بعصبية : لا عملت طول الوقت تقول لي هدير كلام مينفعش اصلا وخصوصا انها متجوزه
مجدي بضيق : غصب عني يا ندي اعمل ايه يعني
ندي محاولا الهدوء ثم قالت : مجدي انا عارفه انك معجب بيها بس هي خلاص اتجوزت كمل حياتك عادي بلاش تسمع اني الحب يكبر جواك علشان متتعبش
مجدي بتنهيده : بحاول
ندي : لا مينفعش تحاول قول انها هتعمل كده بالفعل علشان هي خلاص متجوزه
صمت مجدي بحزن
ندي بابتسامه : ربنا هيرزقك ببنت الحلال صدقني
مجدي بحزن : أن شاء الله يلا نمشي
ذهب مجدي وندي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير بخوف : انا والله متكلمتش معاه طول الوقت كنت مع ندي
فهد ساكت
هدير بخوف : والله صدقني وكمان مفيش حاجه ما بينا والله انا استغربت طريقته انهارده حتي اسال مايا
فهد بحده اقترب منها : بلاش تدخلي مايا في كده فاااااهمه .... انتي اصلا مش تهميني بس حتي راعي انك متجوزه
هدير بدمـ.ـو.ع : قصدك ايه
فهد بعصبية : قبل ما نتجوز تعملي اللي عايزاه بس دلوقتي لا فاااااااهمه ومش علشانك لا انتي غوري علشان بس صورتي اودام الناس
هدير بدمـ.ـو.ع : كفاااايه حـ.ـر.ام عليك انا عمري ما عملت حاجه غلط ولا قبل ما هتجوزك ولا بعد انت كل ده متجوزني علشان تنتقم مني بس انا تعبت خلاص كفايه حـ.ـر.ام عليك
فهد بوجع احتضانها قائلا : بسسس اهدي
هدير بدمـ.ـو.ع : والله انا مش كده
فهد بوجع : طب اهدي
ظل فهد محتضن هدير يهديها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب ببرود : اهلا يا سميه فين تقي
سميه بحزن : تقي في الأوضه جوه
ايهاب ببرود : طب ممكن تناديها
هزت سميه دماغها .... ثم راحت جابت تقي
تقي بعيون وارمه من العـ.ـيا.ط قائلا بصوت مبحوح : نعم
ايهاب : موافق هطلقك
نظر له تقي بصدمه
سميه بصدمه : انت فعلا هطـ.ـلا.قها
ايهاب وهو ينظر الي تقي : ايوه مش ده حلم صحبيتك
نظرت سميه بحزن الي تقي
تقي بوجع : انت بجد هطلقني
ايهاب ببرود : ايوه انا خلاص اكتفيت وانتي كلامك صح انا خاين ازاي هترجعي لواحد خاين مش ده كلامك
صمتت تقي بوجع
ايهاب ببرود : اتفضل يا مأذون
المأذون دخل ومعه شهود ومن ضمنهم رامي
رامي بحزن على ايهاب : ايهاب فكر
ايهاب وهو ينظر الي تقي : أنا خلاص فكرت مش دي رغبتها انا هنفذها
تقي قعدت بوجع ودمـ.ـو.ع محبوسه وجنبها سميه بتواسيها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك بابتسامه : عامل ايه
جاسم : انتي اللي عامله ايه
مِسِك : كله زي الفل
جاسم بابتسامه : طب والمذاكرة
مِسِك : زي الفل
ثم قالت بصدمه : ايه ده
جاسم باستغراب : فيه ايه
مِسِك بطفوله : اول مره هشوفك بتبتسم
ضحك جاسم
مِسِك بهمس : ممكن طلب
جاسم بنفس الهمس : اطلبي
مِسِك : ممكن تفضل على طول مبسوط وبلاش تزعل علشان اي حاجه وكمان ضحكتك حلوه
جاسم : انتي الحلوه
مِسِك بخجل : شكرا
جاسم بـ.ـارتباك : طب انا نازل هخلص شويه شغل تحت في المكتب
ذهب جاسم مسرعا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهب المأذون والشهود
ايهاب : أن شاء الله كل حقوقك هتوصلك
نظرت له تقي بكسره ثم ذهبت الي الغرفه
سميه بحده : انت السبب في وجع صحبيتي اتفضل بره
خرج ايهاب ومعه رامي
رامي بحزن : ايهاب انت كويس
ايهاب بوجع : ايوه كويس يا رامي انا بس محتاج اشم هوا
رامي طبطب على كتفه قائلا : ليه اتسرعت
ايهاب بوجع : هي كانت عايزه كده كل مره بعتتلي رساله فيها تقولي هطلقني امته وصلت لدرجه انها تقولي هرفع عليك قضيه علشان كده انا اكتفيت منها هي مصدقه اني خونتها فهي حره بقا
رامي بحزن : ربنا يسعدك يا ايهاب
ابتسم ايهاب بحزن قائلا : معلش يا رامي سيبني لوحدي
ذهب ايهاب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سميه بحزن : متزعليش نفسك يا تقي ربنا يعوضك بالاحسن هو ميستاهلكيش والله
ظلت تقي تبكي في حـ.ـضـ.ـن سميه وهي تهديها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان : كده يا معتز مش عارف هوصلك من الصبح
معتز : عايز ايه يا مروان
مروان بتنهيده : مكنش قصدي هزعلك انا بس خايف عليك
معتز بضيق : متخافش عليا انا مش صغير وعارف مصلحتي
مروان : طيب خلاص متزعلش حقك عليا يا صحبي
اتنهد معتز بابتسامه ثم قام باحتضان مروان قائلا : انا اسامحك المرادي علشان عارف ومتأكد أنك قلقان عليا بس انا كده مبسوط ومرتاح جدا كمان كفايه اني بحب اشرقت
مروان بابتسامه : ربنا يرحمها يا صحبي ويسعدك
معتز : اللهم امين
مروان : يلا بقا انا مروح
معتز : طب ما تخليك نتغذا سوا
مروان : مره تانيه بقا
معتز بابتسامه : ماشي باي
ذهب مروان الي بيته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهد بمرح : ينفع كده بهدلتي البدله دمـ.ـو.عك
ابتعدت هدير بخجل : انا اسفه
فهد : لا متتاسفيش
ثم قال وهو يمسك أيدها : رايحه فين
هدير : هجهز السفره
فهد : لا خليكي الداده هتجهز
نظرت له هدير باستغراب
فهد : خليكي انتي علشان محدش يشوفك وانتي عينك كده
هدير بضيق : ماشي
ذهب فهد
هدير بضيق : وانا اللي فاكره انه هيتغير معايا بس ماشي اما هشوف اخرتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان بابتسامه : مساء الخير
اماني : مسا النور ادخل غير هدومك هكون حطيت الاكل على السفره
مروان بتنهيده : انتي مالك فيكي ايه
اماني بابتسامه حزن : مفيش حاجه انا كويسه اهو يلا بقا
نظر لها مروان بتنهيده ثم ذهب الي الغرفه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب : *****
البنت : *****
ايهاب : *****
البنت : *****
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم : طب وعندك امتحان امته
مِسِك : لا حاليا مش عارفه
ظلت مِسِك تتحدث
جاسم شرد
مِسِك باستغراب : جاسم انت معايا
جاسم بانتباه : ايوه كنتي بتقولي ايه
مِسِك بابتسامه : كنت بقولك المدرس اللي في الدرس شرحوا حلو
جاسم بابتسامه : طب كويس اتجدعني بقا
مِسِك : ماشي
ثم قالت وهي تنظر إلي جاسم بطفوله : هو بابا مش بيسال عليا خالص
نظر لها جاسم بصمت
مِسِك ببراءه : اكيد كلامي ضايقوا بس غصب عني والله
جاسم : انتي طيبه اوي يا مِسِك حتي بعد اللي هو عملوا وانتي بتسالي عليه
مِسِك ببراءه : مهما عمل ده ابويا واستحاله هزعل منه
جاسم بتنهيده حزن : طب اتغدي يلا
مِسِك : كلت الحمدالله يلا هروح هغسل ايدي
ذهبت مِسِك الي الحمام
جاسم بشرود : نهايتكم قربت اوي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البنت : ايهاب وحـ.ـشـ.ـتني اوي
ابتسم ايهاب بهدوء
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايه اللي هيحصل ؟؟
البنت اللي تبع رحاب هتيجي تعمل ايه ؟؟
فهد هيحب هدير ولا لا ؟؟
معتز هيفضل على ذكرى اشرقت ولا هيحصل حاجه هتقلب كل ده ؟؟
مين الشخص اللي كلم اماني ؟ واي سبب انها مش عايزه تقول لي مروان ؟؟
ايهاب ليه غير رأيه وطلق تقي ؟
هل ايهاب فعلا خاين ولا لا ومين البنت دي ؟؟
↚
البنت بابتسامه : وحـ.ـشـ.ـتني
ابتسم ايهاب بهدوء قائلا : عامله ايه يا سميه
سميه بدلع بتقرب منه : وحـ.ـشـ.ـتني اوي
ايهاب بخبث : وانتي اكتر بس صح قوليلي عملتي ايه مع تقي علشان ت عـ.ـر.في تيجي
سميه بضيق : عادي قولتلها عندي مشوار
ايهاب : اممممم بس اكيد إستغربتي لما كلمتك
فلاش باااااك
ايهاب : عامله ايه يا سميه
سميه بضيق : انت متصل ليه مش كفايه
ايهاب مقاطعا : انا بحبك يا سميه
سميه بصدمه : ايه ؟؟
ايهاب بتنهيده : ايوه زي ما سمعتي وطلقت تقي علشانك
سميه بامل : بجد يا ايهاب
ايهاب : ايوه بجد انا بحبك انتي وعايزك ولو ينفع تديني فرصه اثبتلك يارات اما لو رفضتي هبعد عنك وهسافر كمان
صمتت سميه لثواني ثم قالت بفرحه : انا بحبك يا ايهاب من زمان اوي وموافقه
ايهاب : طب يا حبيبتي ينفع تيجي ليا الشقه
سميه : ليه ؟؟
ايهاب بحزن : عايز نتكلم مع بعض لوحدنا وهوعدك مش اقرب منك
سميه بسعاده : موافقه
ايهاب : ماشي يا حبيبتي مستنيكي
سميه : اوك باي
ايهاب : باي
بااااااك
سميه : اه استغربت فعلا بس تقي اصلا مكنتش تستاهلك انا بس اللي هستاهلك
ايهاب : غريبه بالرغم انها صحبيتك
سميه بغل و حقد : تقي عمرها ما كانت صحبيتي دايما مغروره في نفسها وكل حاجه لازم تكون ملك ليها حتي انت المفروض تكون معايا انا مش معاها هي
ايهاب باستغراب : ازاي
سميه بغل : انا اللي شوفتك الاول وأعجبت بيك كنت المفروض تكون ملكي انا
ايهاب : طب وتقي كانت عارفه كده
سميه : انا
تقي بدمـ.ـو.ع مقاطعا : لا
نظرت سميه الي مصدر الصوت بصدمه قائلا : تقي
تقي بدمـ.ـو.ع : ايوه تقي صحبيتك واختك .... اللي اول ما واجهت مشكله كلمتك انتي علشان بثق فيكي ... ده انتي كنتي اغلي شخص في قلبي .. كلهم حزروني منك وقالولي انك مش بتحبي ليا الخير بس قولتلهم لا دي سميه اختي وصحبيتي بتحبني وبتحب ليا الخير
سميه ساكته
اكملت تقي كلامها بدمـ.ـو.ع : قوليلي انا اذيتك فيه ايه والله لو كنتي قولتي انك بتحبي ايهاب كنت بعدت حتي لو بعشقه بس كنت بعدت علشانك انتي ... لييييه يا سميه ده انتي اختي
سميه بعصبية : انتي بتسالي اذيتيني فيه اي ؟؟ انتي طول عمرك بتاذيني من واحنا مع بعض في ابتدائى كل المدرسين بيفضلوا يشكروا فيكي انتي اما انا لا سميه الفاشله حتي عندك اهلك بيحبوكي اشمعنا انتي .... ليه عندك كل حاجه وانا لا ليييه .... حتي الشخص اللي انا شوفتوا قبلك حبيتوا وكنت بحاول هتقرب منه بس جوزك انتي اشمعنا
تقي بانهيار : طب وانا ذنبي ايه في كل ده اهلي كانوا نصيب من عند ربنا والدراسه كنت شاطره بفضل ربنا برده ... ولو كنتي قولتي من الاول انك بتحبي ايهاب كنت بعدت حتي لو بموت فيه بس كنت بعدت علشانك انتي بس انتي مثلتي عليا الصاحبه الجدعه والاخت اللي مفيش زيها قوليلي ليييه انا حبيتك ووثقت فيكي
سميه بغل : انتي انانيه مش بتحبي غير نفسك وبس دايما بتمثلي دور الملاك بس انا عارفاكي على حقيقتك .
تقي بدمـ.ـو.ع : انا انانيه يا سميه ؟؟ طب وانتي ايه قوليلي بس انتي جيتي قولتي انك بتحبي ايهاب ؟؟
نظرت لها سميه بغل بصمت
تقي بدمـ.ـو.ع : ليه ساكته ما تجاوبي ... لييييه يا صحبيتي ليييييه
ايهاب بحزن على حبيبته اقترب منها قائلا : تقي اهدي يا حبيبتي هي متستاهلش
نظرت له سميه بصدمه : حبيبتك ؟؟ اومال انا ايه مش انت قولتلي انك بتحبني
ايهاب بضيق : كانت كدبه علشان هكشفك على حقيقتك اودام تقي
سميه بصدمه : يعني انت مش بتحبني زي ما قولت بس ازاي وانت طلقتها فعلا
ايهاب : اها انا طلقت تقي فعلا بس رجعتها تاني ليا
سميه : لا اكيد بتكدب
ايهاب ببرود : لا حقيقي انا طلقتها اودامك انتي بس بعد كده رجعتها ليا
نظرت له سميه بصدمه
اكمل ايهاب كلامه ببرود : بصراحه كنت فاكر انك هتاخدي وقت معايا بس مخدتيش وقت خالص وده سهل عليا الدنيا
تقي بدمـ.ـو.ع : ايهاب عمل كده علشان يثبت حقيقتك اودامي انا اتصـ.ـد.مت لما لقيتوا بعد الطـ.ـلا.ق بيكلمني ويقولي تعالي اثبتلك اني مظلوم وفعلا كلاموا كله صح
سميه بغل : انتي السبب في كل ده انا بكرهك يا تقي
ايهاب بحده : مفيش غيرك السبب ده انتي خونتي صاحبه عمرك دي كانت بتثق فيكي وبتحبك زي اختها بس انتي مطمرش فيكي اي حاجه
سميه تقترب منه : ايهاب انا بحبك هي ميستاهلكش صدقني
ايهاب بقرف زقها بعيد عنه قائلا : اياكي تقربي تاني فاهمه
ثم قال ببرود : وبعدين انتي غـ.ـبـ.ـيه اوي شوفتي انا شاطر ازاي وكشفتك ... اولا سمعت مكالمتك مع رانا السكرتيره
فلاش باااااك
رانا بهمس : الو
الشخص : متصله ليه
رانا بضيق : علشان فلوسي
الشخص بضحكه شر : هتاخدي زي ما اتفقنا متقلقيش
رانا بضيق : امته
الشخص : في الوقت المناسب
رانا بضيق : ماشي يا سميه
سميه بغضب : انتي يا غـ.ـبـ.ـيه مش قولتلك بلاش تنادي اسمي
رانا : مفيش حد موجود
سميه بحده : برده سلام
رانا : سلام
باااااك
ايهاب : ساعتها انا سمعت كلامها بس عملت نفسي مسمعتش
سميه واقفه مصدومه وجواها خوف وشايفه انها خسرت كل حاجه
نظر ايهاب الي رجالته قائلا : دخلوها
رانا بدمـ.ـو.ع : ايهاب بيه انا معملتش حاجه صدقني
ايهاب بحده : أخرسي ودلوقتي انتوا الاتنين هتعترفوا بكل حاجه
تقي قاعده تنظر لها بعـ.ـيا.ط على ثقتها في صاحبه عمرها
ايهاب ببرود : ها يا رانا ناويه تتكلمي ولا اكمل حبسك
رانا بخوف : لا لا عندي استعداد هتكلم
نظرت لها سميه
ايهاب ببرود : اممممم اتكلمي يلا مستني اهو
رانا بخوف وهي تنظر إلي سميه : الانسه سميه قالتلي هبلغها بكل تحركاتك وهتديني مبلغ كل شهر وانا وافقت علشان كده حاولت اقرب منك علشان تطلق مراتك بس حضرتك كنت رافض
ايهاب : تمام ثانيه انتي
ثم نظر إلي سميه بحده : ناويه تتكلمي ولا لا بس لهيكون في علمك انتي في الحالتين هتخسري فالاحسن انك تقولي كل حاجه
نظرت له سميه بداخلها خوف
ايهاب : والله لو ما نطقتي ساعتها هخلي حياتك جحيم
سميه بخوف : لا لا انا هحكي اهو
صمتت سميه وهي تنظر إلي تقي بغل قائلا : انا كنت عارفه انك بتاع بنات وحاولت ابعد تقي عنك بس هي مكنتش راضيه لغيط لما اتجوزتوا وانت اتغيرت ساعتها شوفت رانا عندك في الشركه خدت رقمها ساعتها وطلبت منها تساعدني بمقابل مبلغ كل شهر وهي وافقت ولما تقي كانت بتجيلك كانت بتقولي لغيط لما في يوم قررت هخلي حد يراقبها لغيط لما الشخص اللي بيراقبها قالي انها نزلت اودام شركه كلمت رانا بسرعه وقولتلها تتدخل تحاول تتقرب منك وهي عملت كده ونجحت ساعتها تقي بعد ما خرجت من عندك كلمتني فجيت ليها بسرعه علشان اخدها معايا عندي .... كنت بحاول هخلي تقي تطلب منك الطـ.ـلا.ق بسبب الرسائل اللي بتتبعت ليها
تقي بدمـ.ـو.ع : انا فعلا بقالي فتره رسائل بتجيلي انك بتخوني
ثم قالت وهي تنظر إلي سميه بانهيار : يعني انتي اللي كنتي السبب في ده كله ليييييه كل الغل ده اتجاهي اعتبرتك اختي ليييييه
ايهاب بوجع اقترب منها ثم احتضانها قائلا : اهدي يا حبيبتي اهدي
تقي بدمـ.ـو.ع : كان معاك حق يا أيهاب لما قولتلي انها من جواها مش صافيه اتجاهي وانا اللي قولتلك استحاله دي صحبيتي طلع معاك حق
ظلت تبكي بوجع وهي محتضنه ايهاب
نظر ايهاب إلي سميه بحده : انتي اي اللي موقفك عندك
سميه بانهيار : ايهاب انا بحبك والله بحبك اديني فرصه واحده بس
ايهاب بغضب : بره مش عايز هشوف وشك تاني ولو شوفتك بالصدفه والله لاخليكي تنـ.ـد.مي
نظرت له سميه بخوف ثم ذهبت
رانا بتـ.ـو.تر : ايهاب بيه انا والله ماليش ذنب انا بس
ايهاب بحده مقاطعا : مش عايز هسمع حاجه انا اللي غلطت اني شغلت واحده زيك معايا امشي غوري واياكي تدخلي الشركه تاني انتي مرفوضه برررررررره
خرجت رانا بخوف مسرعه
ظل ايهاب محتضن تقي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الداده تنظر الي رحاب : في بنت اسمها ليان بتسال على حضرتك
رحاب : اه دي ليان بنت صحبتي دخليها
فهد بحده ينظر الي الداده : استني
ثم قال بضيق : مين دي
رحاب : ليان بنت صحبيتي متجوزه بس جوزها طلقها وعايز ياذيها علشان كده قولتلها تيجي هنا
فهد : وانا ايه اللي يخليني اوافق بنت غريبه تقعد معانا
رحاب بحزن تمثيلي : انا عارفه اني اخويا عرف يربي البنت معندهاش حد هنا ومش هتعرف تسافر دلوقتي
صمت فهد لثواني ثم قال : تمام خليها قاعده بره لغيط لما هخرج ليها
الداده : تحت امرك يا فنـ.ـد.م
الداده خرجت
رحاب : انا رايحه هشوفها
خرجت رحاب
مايا : ابيه انت ليه وافقت
فهد بتنهيده : هتفهمي كل حاجه بعدين
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك بابتسامه : جاسم ممكن طلب
جاسم ينظر لها باستغراب : طلب ايه ؟؟
مِسِك ببراءه : ينفع هشتغل عندك في الشركه
جاسم باستغراب : ليه ؟؟
مِسِك ببراءه : علشان مكونش حمل تقيل عليك
ابتسم جاسم على برائتها ثم قال : انتي مراتي يا مِسِك يعني لازم هصرف عليكي فهمتي
مِسِك ببراءه : ايوه فهمت بس انت دفعت لي بابا فلوس كتيره
جاسم بابتسامه : الفلوس دي كانوا مهرك .... واياكي بعد كده تقولي الكلام ده تاني انتي مراتي ومن حقك هصرف عليكي فاااهمه
مِسِك بابتسامه : ايوه فاهمه
جاسم : شطوره يلا بقا روحي ذاكري
مِسِك : بس انا مصممه هشتغل
جاسم بهدوء : خلصي دراستك الاول ماشي بلا بقا روحي
مِسِك : ماشي
ذهبت مِسِك الي الجناح
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رودينا باستغراب : رامي مالك يا حبيبي
رامي بابتسامه : مفيش يا قلبي انا كويس بس قوليلي صح جيتي امته من عند صحبيتك
رودينا بابتسامه : لسه دلوقتي واول لما جيت لقيتك نايم على الكنبه
ثم قالت بقلق : انت كويس صح ؟؟
رامي بابتسامه : ايوه يا قلبي كويس متقلقيش عليا
رودينا بحب : طب يا حبيبي ادخل ريح جوه في الاوضه هكون انا جهزت الاكل
رامي بابتسامه : روحي انتي جهزي الاكل وانا هكلم ايهاب
رودينا بابتسامه : اوك
ذهبت رودينا الي المطبخ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص : عامله ايه مع مروان
نهي : بحاول هقرب منه بس هو شكله دايب في مـ.ـر.اته
الشخص : اعملي اي حاجه علشان تتقربي منه انتي فاهمه
نهي : اوك بس انت برده مش عايز تقول اي سبب كرهك ليهم
الشخص بحده : بقولك ايه مش بحب الرغي الكتير وانا ممكن بكل سهوله هجيب واحده غيرك فاااهمه
نهي بتبلع ريقها بصعوبه قائلا : ايوه فاهمه انا بس كنت بسال عادي
الشخص بحده : لا متساليش سلام
الشخص اغلق الخط
نهي بضيق : نفسي هعرف مين انت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حازم بابتسامه : تسلم ايدك يا خالتو
سناء بحنيه : بالهناء والشفاء يا ابني يلا قوم اغسل ايدك عقبال ما هشيل الاكل وهعملك القهوه
حازم بابتسامه : ماشي يا حبيبتي
نظرت سناء الي ابنتها بخبث : مش هتقومي تذاكري
حبيبه : اقوم اهو بس مش عايزة مساعده
سناء : لا ادخلي ذاكري بس
حبيبه : ماشي يا ماما اقوم اهو
ذهبت سناء الي المطبخ
حبيبه : احم طب انا اقوم اذاكر بقا
ذهبت حبيبه الي غرفتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحاب بخبث : ده بقا يا ليان فهد ابن اخويا
ليان بابتسامه : هاي انا ليان
فهد ببرود : مراتي هدير
نظرت لها ليان بابتسامه : هاي انا ليان
هدير بابتسامه : اهلا بيكي نورتي والله
فهد ببرود : انت في البيت ده لازم تحترمي اولا لازم تلبسي لبس محترم ثانيا انا بس هخليكي تقعدي معانا بسبب ظروفك تمام
ليان بدمـ.ـو.ع محبوسه : حضرتك متقلقش وبجد شكرا
نظر لها فهد ببرود ثم امسك ايد هدير ذهابا الي الغرفه
نظرت لها مايا بضيق ثم ذهبت الي غرفتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رامي بتنهيده : عملت ايه يا ايهاب الخطه نجحت
ايهاب بحزن وهو ينظر الي زوجته تقي : ايوه نجحت بس
رامي باستغراب : بس ايه
ايهاب بحزن : شايف وجع تقي يا رامي لقيتها انهارت اودامي
رامي : متقلقش هي بس صدمتها في صحبيتها خليك جنبها هي اكيد محتاجك دلوقتي
ايهاب بتنهيده : انا فعلا جنبها واستحاله هسيبها المهم انت مالك
رامي : انا كويس
ايهاب : لا اكيد في حاجه احكيلي ولا انت فكرت في خطه تانيه ضد جاسم ومروان من ورايا وفشلت برده
رامي : لا مش كده
ايهاب : اومال ايه مالك احكي يلا ؟؟
رامي بتنهيده : الموضوع باختصار ********
ايهاب بصدمه : انت متاكد
رامي : ايوه المهم انا اقفل معاك دلوقتي وخليك جنب مراتك
ايهاب : ماشي وانت متقلقش انا معاك في اي حاجه
رامي بابتسامه : عارف يلا باي
ايهاب بتنهيده : باي
ايهاب اغلق الخط
ثم نظر الي تقي بحزن : عارف اني صدمتك قويه في صاحبه عمرك سامحيني بس كام لازم ت عـ.ـر.في حقيقتها بس هوعدك افضل انا جنبك مستحيل هسيبك
ثم باس جبينها واحتضنها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه : الو مين
الشخص : انا عبد الرحمن
حبيبه بحده : متصل ليه
عبد الرحمن : الاول ليه عملتي حظر علي رقمي
حبيبه بحده : انت شخص مـ.ـجـ.ـنو.ن
عبد الرحمن بضيق : انا بحبك
حبيبه بغضب : انا بكرهك بجد ابعد عني
عبد الرحمن : لا مش هبعد وهنتجوز فاهمه
اغلقت حبيبه الخط في وش عبد الرحمن
ثم ظلت تفكر تحكي لي حازم ولا تتصرف بنفسها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اماني : ممكن سؤال
مروان ينظر لها : اتفضلي
اماني بوجع : انت ممكن تسيبني في اي لحظه
مروان اقترب منها بسرعه قائلا : لا طبعا مين اللي قالك كده
اماني بوجع : عادي مجرد سؤال
مروان : لا يا اماني مش مجرد سؤال اكيد فيه سبب علشان كده بتسالي
اماني : مفيش
مروان بحده : لا فيه احكيلي فيكي ايه
صمتت اماني
مروان محاولة الهدوء اقترب منها قائلا : متزعليش مني بس اعمل ايه فكره انك مخبيه عليا حاجه مضايقني
اماني بابتسامه وجع : انا مش مخبيه حاجه صدقني
مروان : بس عينك مش بتقول كده
نظرت له اماني بوجع قائلا : انا ادخل الاوضه هرتاح شويه
ذهبت اماني الي غرفتها تحت نظرات مروان الموجوعه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهد : الو ايوه معاك ثواني بس ها قول
الشخص : *****
فهد : *******
الشخص : سلام
فهد : سلام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص 1 بغضب : خلي بالك النقيب فهد مش هيستسلم
الشخص 2 بتنهيده : عارف بس بنحاول اهو
الشخص 1 : لا مفيش حاحه اسمها بنحاول علشان كده مش هننجح
الشخص 2 : تحت امرك يا فنـ.ـد.م
الشخص 1 : المهم شحنه المخدرات اللي هربنها بالعافيه عامله ايه ؟؟
الشخص 2 : لا تمام
الشخص 1 : تمام سلام
الشخص 2 : سلام يا كبير
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليان بضيق : لا يا طنط استحاله اعمل كده
رحاب بغضب : اومال انا جايبكي ليه
ليان : انا كنت فاكره انهم يستاهلوا بس هما طلعوا كويسين جدا وكمان علشان موضوع جوزي واول لما هطمن هروح مسافره عند بابي ومامي
رحاب بغضب : ماشي يا ليان براحتك
ذهبت رحاب بغضب تاركا ليان لوحدها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوم جديد تشرق الشمس
جاسم : افطري كويس يا مِسِك
مِسِك بابتسامه : حاضر انا بفطر اهو
جاسم : شطوره
مِسِك : رايح فين
جاسم : رايح الشركه اكيد يلا باي
ذهب جاسم على الشركه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مع تسرييع الاحداث
تقي صحيت ثم بدات تتذكر كل ما حدث بالامس نزلت دمـ.ـو.عها غصب عنها ثم نظرت بجانبها رات ايهاب نظرت له بوجع قائلا : انا ظلمتك انت بالرغم انك مالكش ذنب .... استحملت كلامي وبعد ده كله فضلت جنبي .. انا محظوظه بيك
ايهاب فتح عيونه فجاه لدرجه انِ تقي اتخضت
ايهاب قرب منها بقلق : اهدي انا مش قصدي هخضك
ثم قال بخبث : بس ليه وانا نايم كنتي باصه ليا
صمتت تقي بخجل
اقترب منها ايهاب بحب قائلا : حشـ.ـتـ.ـيني و اوي
تقي بخجل : وانت كمان
ايهاب بضحك : يا الهوي على الطماطم
تقي بخجل : انا اقوم هحضر الفطار
ايهاب بحب : لا خليكي مرتاحه انا هحضروا مش هتاخر عليكي
تقي : ايهاب انت مش رايح الشركه انهارده
ايهاب بحب : لا قاعد معاكي
قام ايهاب تحت نظرت حب تقي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم باستغراب : مالك يا ابني سرحان فيه ايه
مروان بتنهيده : اماني مخبيه عليا حاجه
جاسم : مخبيه ايه
مروان : مش عارف هي مش راضيه تقول
جاسم بتنهيده : متاكد انها مخبيه حاجه
مروان : ايوه متاكد
جاسم : طب سالتها
هز مروان راسه قائلا : ايوه بس هي قالت مفيش حاجه
جاسم : طب خليك هادي كده واسالها تاني وهي اكيد هتحكيلك
مروان بتنهيده : يارب
جاسم : بس صح فيت معتز برده امبـ.ـارح مشوفتوش
مروان بحزن حكى لي جاسم كل حاجه
جاسم : انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يا ابني تقولوا كده وانت عارف اني معتز لسه بيحب اشرقت ربنا يرحمها
مروان بحزن : مكنش قصدي والله يا جاسم كنت عايزوا يكمل حياتوا
جاسم بحزن : انت عارف كويس اني معتز بيعشق اشرقت الله يرحمها وموتها وجع وده سبب انه هرب من الحقيقه دي وسافر
مروان بحزن هو الاخر : عارف والله يا جاسم بس هو جاي انهارده
جاسم بتنهيده : طيب الحمدالله
مروان بهدوء : عملت ايه في الموضوع
جاسم بغموض : كل حاجه هتخلص المهم انك تسمع اللي هقولوا ده
مروان بمرح : كلي اذان صاغيه
جاسم بابتسامه : **********
مروان باستغراب : *******
جاسم بتنهيده : ايوه مفيش حل تاني غير كده
مروان : طب مش ناوي تقولها
جاسم : لا مينفعش
مروان بتفهم : ربنا معاك يا صاحبي وانا معاك دايما
جاسم بابتسامه : ربنا يخليك يا مروان
ثم قال بنبره جديه : وبعدين يلا بقا روح على شغلك
مروان بابتسامه : ماشي
ذهب مروان الي مكتبه
جاسم شرد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرام باعجاب : صباح الخير يا معتز بيه
تجاهلها معتز
مرام بضيق : ايه ده هيفضل يتعامل معايا كده طب انا معجبه بيه اعمل ايه
بداخل المكتب
معتز بضيق : البنت دي شكلها مش هتبطل بس والله لو تعديت حدودها ساعتها هطردها
ثم نظر الي الصوره بحزن : حشـ.ـتـ.ـيني و اوي يا اشرقت فاكرين اني هعرف هنساكي واكمل بس ازاي وانتي حياتي كلها ربنا يرحمك يا حبيبتي بعدتي وخدتي معاكي قلبي مستحيل هنساكي ولا هنسا يوم وفاتك
ثم شرد في ذلك اليوم وهو بداخله وجع وحزن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بوسي بدلع : صباح الفل يا روحي
اشرف بتعب : اه دماغي مصدعه اوي
بوسي بتقرب منه بدلع : اقوم اعملك قهوه
اشرف : يارات بس بسرعه ... انا معرفش ليه بتعب كده
بوسي بخبث : اكيد لما بتبعد عن الشرب بتتعب
اشرف : ايوه اكيد يلا روحي انتي اعملي القهوه لغيط لما البس
بوسي بدلع : ماشي يا بيبي بس صح قولي هتيجي انهارده نسهر
اشرف بيبلع ريقه بصعوبه من قربها : اكيد يا قلبي
قامت بوسي بدلع دخلت المطبخ تحت نظرات اشرف
بوسي بصوت وا.طـ.ـي : الو لقيتك رانن عليا فيه حاجه ولا ايه
الشخص بخبث : جدعه عرفتي تخلي يقضي معاكي اليوم امبـ.ـارح
بوسي بدلع : اي خدمه وبعدين المفروض علشان اعرف احطلوا الحبوب
الشخص : زودي الجرعه
بوسي : طب افرض عرف
الشخص : يعرف عادي هو اصلا تلاقي بقا مدمن يعني مش هيعرف يعمل حاجه حتي لو عرف انك وراء كل ده
بوسي بدلع : طب يا روحي ايه مش ناوي تيجي بقا تقضي معايا يوم انت وحـ.ـشـ.ـتني اوي
الشخص بخبث : وانتي اكتر يا قلبي
بوسي بدلع : طب ايه هتيجي امته بقا
اشرف : بوسي
بوسي قفلت السكه ثم نظرت له بـ.ـارتباك
اشرف بعصبية :
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايه اللي هيحصل ؟؟
سميه هتبعد عن تقي وايهاب ولا هترجع ليهم تاني ؟؟
ايه سبب تغير جاسم مع مِسِك ؟؟
مين الشخص اللي بيكلم نهي وايه سبب كرهه لي جاسم وليه عايز ينتقم منه ومن كل شخص قريب منه ؟؟
مين الشخص اللي اماني خايفه منه ؟ وايه سبب انها مش عايزه تحكي لي مروان على المكالمه دي ؟ وهل مروان هيعرف ولا لا ؟ والشخص ده هيكلمها تاني ولا لا ؟
حبيبه هتحكي المرادي لي حازم ولا لا ؟؟
ليان فعلا كويسه ولا لا ؟؟
ايه سبب موافقه فهد اني ليان تقعد ؟؟
مين الشخص اللي بيكلم بوسي ؟؟
اشرف سمع المكالمه ولا لا ؟؟ ولو سمع هيعمل ايه في بوسي ؟؟
معتز هيفضل عايش على ذكرى اشرقت ؟؟
جاسم بيفكر فيه ايه وقال ايه لي مروان ؟؟
مين الشخص اللي بيكلم فهد ؟؟
مين الشخص 1 والشخص 2 دول ؟؟
↚
بوسي بصوت وا.طـ.ـي : الو لقيتك رانن عليا فيه حاجه ولا ايه
الشخص بخبث : جدعه عرفتي تخلي يقضي معاكي اليوم امبـ.ـارح
بوسي بدلع : اي خدمه وبعدين المفروض علشان اعرف هحطلوا الحبوب
الشخص : زودي الجرعه
بوسي : طب افرض عرف
الشخص : يعرف عادي هو اصلا تلاقي بقا مدمن يعني مش هيعرف يعمل حاجه حتي لو عرف انك وراء كل ده
بوسي بدلع : طب يا روحي ايه مش ناوي تيجي بقا تقضي معايا يوم انت وحـ.ـشـ.ـتني اوي
الشخص بخبث : وانتي اكتر يا قلبي
بوسي بدلع : طب ايه هتيجي امته بقا
اشرف : بوسي
بوسي قفلت السكه ثم نظرت له بـ.ـارتباك
اشرف بعصبية : انتي بتعملي ايه كل ده
بوسي بـ.ـارتباك : انت متعصب ليه
اشرف بعصبية : علشان دماغي مصدعه وقولتلك تعملي ليا فنجان قهوه بس انتي بتتكلمي في الموبايل
بوسي بتـ.ـو.تر : كنت بكلم واحده صحبيتي اهدا كده مش مستاهله تتعصب
اشرف محاولا الهدوء : متزعليش يا بوسي بس اعمل ايه صاحي دماغي مصدعه وبقيت اعصابي تعبانه وكمان طلبت منك فنجان قهوه بس لقيت بتتكلمي في الموبايل ولسه معملتيش القهوه
بوسي بدلع بتقرب منه : طب اعمل ايه صحبيتي بترن عليا فقولت هرد عليها علشان اعملك القهوه على رواقه
اشرف بيبلع ريقه من قربها : طب يلا اعملي القهوه علشان هروح
بوسي : انت لسه مش بتشتغل
اشرف : مش مستمر في شغلانه
بوسي : امممممم طب اقعد بره دقيقتين والقهوه هتكون جاهزه
اشرف : ماشي مستني اهو بره
خرج اشرف تحت نظرات بوسي المرتبكه
بوسي بتاخذ نفسها بـ.ـارتياح : الحمدالله مسمعش حاجه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب بابتسامه : قولي بقا عايزه تروحي فين انهارده
نظرت له تقي بحزن : مش عايزه هخرج كفايه انك منزلتش الشركه بسببي انهارده
ايهاب بحنيه : ازاي هنزل وهسيبك وبعدين ده انا واخد ليكي اليوم كله علشان نخرج ونتفسح
نظرت له تقي بدمـ.ـو.ع محبوسه
ايهاب بتنهيده : تقي انا عارف انها كانت صدمه عليكي غصب عني والله يا حبيبتي سامحيني بس مكنش اودامي غير الحل ده علشان ترجعيلي
تقي بدمـ.ـو.ع محبوسه : انت ذنبك ايه مكنش صح تفضل مخبي عليا الحقيقه حتي لو وجع بالنسبالي انا بس مصدومه في صاحبه عمري والله يا ايهاب كنت بعتبرها اختي طب هي ليه عملت كده فيا ... انا ذنبي ايه في كل ده .. ليه تخون ثقتي فيها ليييه
ايهاب بوجع احتضانها قائلا : انتي مالكيش اي ذنب دي واحده مريـ.ـضه نفسيه غيرتها منك وحقدها عليكي كبر جواها بس انتي علشان طيبه وهي متستاهلش صاحبه زيك
نظرت له تقي بدمـ.ـو.ع : انا اسفه ظلمتك كتير وجرحتك بكلامي وانت كنت بتسمع وتحارب برده علشاني سامحني
ايهاب بحب يمسح دمـ.ـو.عها قائلا : بس يا بت انتي مراتي بتتاسفي على ايه ... وبعدين انا نسيت اي حاجه فاتت والاحسن انتي كمان تنسي علشان والله مفيش حاجه في الدنيا تستاهل تخلي العيون الحلوه دي تبكي .
نظرت له تقي بابتسامه
ايهاب برفع حاجب : ايه ده بقا انتي بتعيطي ولا بتبتسمي يا مدام
تقي بحب : كنت بعيط بس حبك ودعمك ليا طول الوقت خلوني ابتسم واضحك اوي كمان
ايهاب بضحك : طب ايه هنفضل نرغي كده ... عايز هخرج يا ناااااس
ضحكت تقي قائلا : ربنا مايحرمني منك
ايهاب بعشق : ولا منك يا حياتي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليان بابتسامه : صباح الخير
تجاهلتها مايا
هدير : صباح النور
رحاب : ايه يا مايا مش هتردي على ليان دي حتي بنت صحبيتي يعني ضيفه
مايا بسخرية : والله يا عمتي الضيفه لو يكون مرحب بيها غير كده فهي لا تستاهل وبس التجاهل
ليان بحزن : معاكي حق انا بس معرفش عملت ايه علشان تكرهيني كده عن اذنكم
ذهبت ليان مسرعه الي الغرفه
رحاب بحده : هي دي تربيه اخويا
مايا بعصبية : بابا عرف يربي يا عمتي
رحاب بحده : اه باين فعلا
نظرت لها مايا بغضب ثم ذهبت الي غرفتها مسرعه
هدير : مايا استني
ذهبت هدير وراها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان : معتز انت لسه زعلان برده
معتز بابتسامه : لا يا عم كان مفيش حاجه حصلت انسا خلاص
مروان بابتسامه : بجد
معتز بابتسامه : اكيد يا صحبي
مروان براحه : طب كويس
ثم قال بمزاح : ده انا قولت انك بقا عندك دم وبتزعل
معتز بضحك : لو عندي دم بقا
ظل مروان ومعه معتز يضحكون
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رودينا بفرحه : رامي انا عندي مفاجاه ليك
رامي بحب : مفاجاه ايه يا قلبي
تمسك رودينا ايد رامي وتحطها على بطنها قائلا : فيه هنا حاجه تخصك
رامي بفرحه : انتي حامل يا رودي بجد
هزت رودينا دماغها بفرحه
احتضانها رامي بسعاده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم : ايوه تمام بس لازم نعرف مين اللي بيعمل كل ده
الشخص : ****
جاسم : طب كويس بس لا متقلقش
الشخص : *****
جاسم بتنهيده : تمام سلام
اغلق جاسم مع الشخص المجهول وهو شارد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير : غلط اللي عملتي ده يا مايا
مايا بحزن : انا خايفه اني عمتي تفرق ما بينك وبين ابيه
هدير بشرود قائلا بداخلها بسخريه : احنا كده كده متفرقين .
مايا بحزن : انا خايفه عليكي انتي وابيه علشان كده كلمت البنت بالطريقه دي
فاقت هدير من شرودها بابتسامه حزن قائلا : لا يا حبيبتي متقلقيش علينا وبعدين البنت دي ذنبها ايه ما يمكن هي تكون غير طنط رحاب وفعلا جايه علشان مفيش غيرنا نساعدها
مايا : لا يا هدير مينفعش نثق في البنت دي
هدير بابتسامه : نديلها فرصه يا حبيبتي علشان منكونش ظالمين
مايا بتنهيده : ماشي
هدير بابتسامه : شطوره يلا بقا اضحكي كده وفرفشي
ابتسمت مايا على حنيه زوجه اخوها وتدعو الله إنه يسعدهم ويبـ.ـارك في حياتهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحاب بغضب : شوفتي اهو
ليان : شوفت ايه يا انطي
رحاب بغضب : معاملتهم معاكي عامله ازاي .... يبقي المفروض تساعديني
ليان بضيق : لا يا انطي مش هساعدك عارفه ليه ؟؟ لاني شوفت طيبه هدير ومايا كمان بس هي اكيد مش عايزه تثق فيا ومعاها حق بصراحه
نظرت لها رحاب بغضب قائلا : بس انا جيبتك هما علشان كده
ليان ببرود : وانا يا انطي لما شوفتهم غيرت رايي
نظرت لها رحاب بغضب ثم ذهبت الي غرفتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الساعه 2
عبد الرحمن : حبيبه استني
حبيبه بحده : فيه ايه
عبد الرحمن : انتي ليه بتعملي كده معايا انا بحبك
حبيبه بحده : ما تحترم نفسك بقا .... ابعد عني احسنلك فاهم
حبيبه جات تمشي
عبد الرحمن مسك أيدها بعصبية : انا مش افضل صابر عليكي فاهمه ولو موافقتيش عليا بالزوق ساعتها هاخد غرضي بالعافيه
نظرت له حبيبه بصدمه ولكن بداخلها خوف
حبيبه بعصبية تداري خوفها : انت ازاي تتجرا تمسك ايدي ... انت فاكر هخاف من واحد زيك
عبد الرحمن بخبث : اه انا عايزك تخافي علشان مش هسيبك ولو مرضيتيش بالحلال ساعتها هتنـ.ـد.مي
ذهبت حبيبه من امامه مسرعه ومحضرتش الدرس
ظلت فرح تتصل بها ولكن حبيبه مردتش عليها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم : الو يا داده نعيمه .. لا انا لسه كنت بكلم السواق وهو في الطريق اهو للبيت ... المهم بس اول لما توصل خليها تاكل وترتاح شويه
الداده : ماشي يا ابني متقلقش
جاسم بتنهيده : ماشي يا داده
الداده : ربنا يريح قلبك يا ابني
جاسم : يارب يلا سلام دلوقتي
الداده : سلام
اغلق جاسم مع الداده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعه
حبيبه وصلت عند حازم
السكرتيره كلمت حازم
حازم : ايوه طبعا دخليها
السكرتيره : اتفضلي
دخلت حبيبه
فاطمه نظرت لها بضيق
حازم لما شاف حبيبه قلق عليها لان ملامحها باين عليها التعب والارهاق
حازم نظر إلي فاطمه : باشمهندسه فاطمه روحي على مكتبك
فاطمه : ماشي يا باشمهندس عن اذنكم
خرجت فاطمه وهي مضايقه من وجود حبيبه
حازم بقلق : مالك يا حبيبه انتي تعبانه
نظرت له حبيبه بـ.ـارهاق وتعب
حازم زاد قلقوا : تعالي اقعدي ارتاحي
جلست حبيبه شفايفها بيضه .... وشها اصفر .... عيونها باين عليها التعب
حازم : اطلبي للانسه حبيبه كوبايه عصير فراوله حالا
السكرتيره : تحت امرك يا فنـ.ـد.م
حازم نظر الي حبيبه بقلق وخوف : مالك يا حبيبه رودي عليا فيه ايه .... مش انتي كان عندك درس انهارده مروحتيش ليه
حبيبه خانتها دمـ.ـو.عها
حازم بقلق : لا انتي كده قلقتيني فيه ايه قوليلي يلا
حبيبه بنبره متقطعه من البكاء قالت : ه هو هو
حازم يقترب منها بقلق : اتكلمي يا حبيبه مالك فيكي ايه احكيلي حد قربلك قوليلي هو مين
نظرت له حبيبه بدمـ.ـو.ع : ع عبد الرحمن
حازم اول لما سمع اسمه قال بعصبية : ماله قربلك قوليلي
بدات حبيبه تحكي وعـ.ـيا.طها بيزيد
حازم بوجع من دمـ.ـو.عها : طب اهدي متخافيش
حبيبه بدمـ.ـو.ع : مش عايزه هروح السنتر ده تاني
حازم : طيب خلاص متروحيش هنشوف سنتر تاني اتفقنا بس اهدي
هزت حبيبه دماغها بدمـ.ـو.ع
حازم بغضب بداخله قائلا : يا ابن ال والله لاخليك تنـ.ـد.م على كل دمعه نزلت منها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليان : انا عارفه انه مش السهل تثقي فيا انا والله كلها كام يوم وهسافر ومش هرجع هنا تاني
هدير بابتسامه : يا حبيبتي ده انتي منوره البيت والله
ليان بابتسامه : شكرا يا هدير بجد على كلامك عن اذنكم
مايا : لحظه
وقفت ليان
مايا بتنهيده : بصي انا مش من السهل هثق فيكي بس ممكن اديلك فرصه
ليان بابتسامه : إن شاء الله انا قد الفرصه دي
مايا بابتسامه : إن شاء الله
من بعيد كانت عيون رحاب تراقبهم بغضب وغل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البنت : *********
الشخص : *********
البنت : ********
الشخص : *******
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ندي بابتسامه : انا عزمت نفسي انهارده خلاص
جاسم باستغراب : عزمتي نفسك فين ؟؟
ندي بابتسامه : عندك في القصر اكيد
جاسم : ندي انا مش فاضي
ندي بحزن : ليه يا جاسم عايزه هشوف البنت اللي سرقت قلبك
جاسم : مفيش حد سرق قلبي
ندي بغمزه : لا فيه مراتك
جاسم : مفيش حد اصلا عرف يسـ.ـر.ق قلبي ولا مراتي ولا غيرها
ندي : لا فيه
جاسم بحده : ندي انا قولت مفيش تمام ويلا اتفضلي روحي على شغلك
نظرت له ندي بحزن ثم ذهبت الي شغلها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص : *****
مرام : *****
الشخص : ******
مرام : ********
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رامي شارد
رودينا باستغراب : رامي انت كويس
رامي بانتباه : بتقولي ايه ؟؟
رودينا : لا ده انت مش معايا اصلا
صمت رامي
رودينا بحزن على زوجها : رامي يا حبيبي لو انت عايز ترجع لي صحابك مفيهاش حاجه والله
رامي : لا طبعا انا مستحيل هسامح جاسم او اي شخص تبعوا هما استغلوا طيبتي وحبي ليهم وخانوا ثقتي فـ استحاله هرجع تاني وسطهم
نظرت له رودينا : طب انت ليه دخلت صاحبك ايهاب في وسطهم
رامي بحقد : علشان هنتقم من جاسم بس طلع ذكي في ثانيه كل حاجه اتكشفت ... انا كنت ناوي هدمر جاسم وهخلي يخسر كل حاجه بس هو لما سال وفتش وراء ايهاب كشف المستخبي بس انا استحاله هنسا انتقامي منه
نظرت له رودينا بحزن : طب بطل تفكير وكفايه انتقام
رامي بغضب : ازاي عايزاني هنسا اللي جاسم عملوا كلهم وقفوا معاه ضدي ولو انتي نسيتي انا مستحيل هنسا
نظرت له رودينا : طب اهدا يا حبيبي
ثم قالت بابتسامه ' وبعدين احنا عايزين نجيب حاجات النونو
رامي ابتسم غصب عنه قائلا : انا تحت امره طبعا
نظرت له رودينا بابتسامه حب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حازم بابتسامه : بقيتي كويسه
حبيبه : اه انا اسفه على الازعاج
حازم بحب : ازعاج ايه بس تعالي في اي وقت
نظرت له حبيبه بخجل قائلا : طب انا مروحه
حازم : لا انا هروحك واعملي حسابك بعد كده لازم انا اللي هوصلك
حبيبه : ليه
حازم : علشان الزفت ده ممكن يكون بيراقبك فالاحسن هكون معاكي لغيط لما هخلي ينـ.ـد.م على كل اللي عملوا
حبيبه : طب انت هتعمل ايه
حازم بابتسامه : لا دي بتاعتي انا بقا انتي بس ذاكري وركزي في المذاكره
حبيبه : حاضر بس توعدني انك تقولي
حازم : ماشي يا ستي ابقا اقولك يلا بقا علشان هروحك واه صح عقبال بكره إن شاء الله هكون شايف ليكي سنتر تاني تاخدي في دروس ومتقلقيش مدرسين شطار جدا
حبيبه بابتسامه : ماشي
حازم : يلا
حازم وحبيبه ذهبوا من الشركه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حنان : انت يا زفت
اشرف : اوففففف بقا يا ماما فيه ايه
حنان بضيق : اصحا كده معايا وجاوبني
اشرف بضيق : هجاوب على ايه
حنان : انت والزفت صاحبك قولتوا هتخطفوا البت دي ومقولتوش ازاي ولا حتي نفذتوا الخطه
اشرف : يا ماما عاطف لسه بيراقبها واول لما تسمع الفرصه انه يخـ.ـطـ.ـفها هيعملها
حنان بضيق : امته
اشرف : لسه معرفش ممكن بقا تسيبيني هتخمد
حنان بضيق : ماشي اتخمد
خرجت حنان من الغرفه
حنان بشرود : البت دي كان لازم تموت .. لان ما طول هي عايشه عامله لينا مشاكل كتير
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص 2 : طب انا بكرهه جاسم علشان اذاني انت بقا بتكرهوا ليه
الشخص 1 : علشان اذاني برده
الشخص 2 باستغراب : ازاي
الشخص 1 : هتعرف كل حاجه في وقتها
الشخص 2 : تمام
الشخص 1 : المهم فيه ناس بتراقبهم من بعيد
الشخص 2 : ايوه
الشخص 1 : تمام خليك مراقبتهم
الشخص 2 بوقاحه : بس مـ.ـر.اته حلوه اوي
الشخص 1 بضحك : نخلص بس وبعدين يبقا تاخذها
الشخص 2 بضحك : ايوه طبعا مش هسيبها غير لما هاخد اللي بفكر فيه
ظلوا يضحكون معا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مجدي بحزن : مش عارف هنساها انا اعجبت بيها جدا
ندي : لا المفروض تنساها يا مجدي علشان هدير بقيت متجوزه خلاص
تنهد مجدي بحزن قائلا : ادعيلي
ندي بحزن : إن شاء الله تنساها
مجدي : يارب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص : الو يا موني عامله ايه
اماني محاولا الشجاعه : عايز ايه
الشخص بشر : عايزك يا روحي والله حشـ.ـتـ.ـيني و
اماني بعصبية : ابعد عني فاااااهم ياما والله لاقول لي مروان
الشخص بضحك : قوليلوا انتي فكرك اني هخاف
ثم قال بخبث : بس برده مش هيعرف يعمل حاجه سلام يا قطه
اغلق الشخص الخط
اماني بدمـ.ـو.ع قعدت على الارض بشرود
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ندي بحزن : انا عايزه اقدم استقالتي
جاسم : ليه يا ندي ناويه تسافري
ندي بحزن : لا بس هشتغل في مكان هفرق معاهم فعلا
جاسم بتنهيده : ندي انتي عارفه اني قافل قلبي ومش بعترف بالحب وانتي مصممه تضايقيني
ندي بحزن : مكنش قصدي انت صديق ليا وانا من حقي افرح لما الاقيك بتحب
جاسم بتنهيده حزينه : مينفعش احب
ندي : ليه
جاسم : هت عـ.ـر.في كل حاجه بعدين
ندي : طب عايزه هشوف مِسِك
جاسم : ماشي ياستي روحي كملي شغل وفي اخر اليوم تروحي معايا تشوفي مِسِك تمام كده
ندي بابتسامه : ايوه تمام يلا باي
ذهبت ندي الي مكتبها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتز بعصبية : مش قولتلك تخلصي الشغل ده
مرام بخوف : انا والله قربت هخلصوا
معتز بعصبية : قربتي ايه ؟؟ الشغل المفروض يخلص في يوم بس انتي بقالك يومين وانا ساكت وبفوت بمزاجي
صمتت مرام بخوف
معتز بعصبية : بدل انتي مش قد الشغل ليه جايه تشتغلي
مرام بدمـ.ـو.ع محبوسه : والله ساعتين واكون خلصتوا
معتز بعصبية : اخر انذار ليكي والله لو لقيتك مش مركزه في شغلك او مهمله ساعتها متلوميش غير نفسك فااااااهمه
هزت مرام راسها بدمـ.ـو.ع محبوسه
معتز بعصبية : اتفضلي امشي
خرجت مرام مسرعه بخوف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مع تسرييع الاحداث
مروان دخل البيت
مروان بصدمه : اماني
مروان شاف اماني نايمه على الارض
مروان بقلق : اماني مالك يا قلبي فيكي ايه
اماني صحيت بعيون وارمه من العـ.ـيا.ط
مروان لما شافها كده خدها في حـ.ـضـ.ـنه وهو يهديها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايه اللي هيحصل ؟؟
مين الشخص اللي بيكلم بوسي ؟؟
مين هما الشخص 1 والشخص 2 ؟؟
رحاب هتعمل ايه لما لقيت ليان ضدها ؟؟
مين الشخص اللي كلم اماني ؟؟
جاسم عمل ايه في رامي زمان علشان كده عايز ينتقم ؟؟
مين الشخص اللي كلم جاسم ؟؟
حازم هيعمل ايه مع عبد الرحمن ؟؟
مين الشخص اللي كلم مرام ؟؟ واي السبب ؟؟
مين البنت والشخص دول ؟؟
↚
ندي بابتسامه : ياااااه بقالي كتير مدخلتش القصر ده
جاسم : طب اقعدي يلا لغيط لما مِسِك تنزل
ندي بابتسامه : ماشي
مِسِك بابتسامه : مساء الخير يا جاسم
جاسم : مساء النور يا مِسِك عامله ايه
مِسِك : الحمدالله بخير
ثم قالت بحيره : طب انت مطلعتش ليه فوق ده حتي الداده قالتلي انك عايزني
جاسم : ايوه عايز هعرفك على حد
مِسِك : مين
ندي بابتسامه : انا طبعا اسمي ندي
نظرت مِسِك باستغراب إلي جاسم
جاسم بتفهم : مِسِك دي ندي صممت تيجي تشوفك انهارده ويتكون صديقه ليا
مِسِك : اها اهلا بحضرتك
ندي بحنيه : لا طبعا مفيش بينا حضرتك ولا الكلام ده ... انتي من انهارده اختي الصغيره اتفقنا
مِسِك : ماشي
جاسم : اهو يا ستي شوفتيها والحمدلله بطلتي زن
ندي بضحك : لا مش هبطل
ظل جاسم وندي يتحدثون معاَ تحت نظرات مِسِك
ندي باستغراب : مِسِك انتي معانا
مِسِك بانتباه : ها في ايه
ندي بابتسامه : شكلك مش معانا
مِسِك : لا انا اهو موجوده بس عندي مذاكره عن اذنكم
جاسم باستغراب : طب ما تقعدي مع ندي تتكلموا حتي تاخدي راحه شويه
مِسِك بحزن : لا حتي علشان تعرفوا تتكلموا براحتكم
ذهبت مِسِك الي الجناح مسرعه
ندي : هي مالها يا جاسم معقول تكون غيرانه مني
جاسم : اكيد لا هي بس
ندي مقاطعا : ليه لا ؟؟ المهم هي اكيد غيرانه عليك وبصراحه معاها حق وخصوصا انها متعرفنيش كويس
ظل جاسم بشرود ينظر الي السلالم
ندي : يلا انا مروحه بقا وهبقا هتعرف عليها في يوم تاني باي
مازال جاسم ينظر الي السلالم قائلا : خدي السواق معاكي
ندي : لا مش لازم
جاسم : لا خدي السواق يوصلك
ندي : ماشي يلا باي
ذهبت ندي
جلس جاسم بشرود وهو يتذكر كلام ندي عن غيرة مِسِك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مازال مروان محتضن اماني بوجع
مروان بوجع بداخله : مالك بس يا حبيبتي ايه اللي حصل يعمل فيكي كل ده ..... لو اعرف بس فيكي ايه وايه اللي غيرك كده .
ظل مروان شارد وهو ينظر الي اماني النائمه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشرف بضيق : يا عاطف خلينا نخلص بقا من الحكايه دي
عاطف : انا لسه مخلي حد يراقب اختك
اشرف : تمام انا عارف بس امته هنفذ الخطه
عاطف بهدوء : مش دلوقتي
اشرف : اومال امته
عاطف : لما يجي وقتها
اشرف بضيق : طب هنخطفها ازاي
عاطف بابتسامه : هتعرف برده في الوقت المناسب
اشرف بغضب وتعب : امته بقا الوقت المناسب
عاطف باستغراب : لسه شويه
ثم قال بقلق : مالك يا اشرف تحت عينك اسود كده ليه انت نفسك باين عليك التعب
اشرف بتعب : مش عارف بقالي فتره مش تمام
عاطف بقلق : طب تعال علشان هروحك
اشرف بتعب : لا انا بس
بوسي بخبث : خد اشرب الكاس ده يا اشرف وانت هتبقي زي الفل
عاطف : لا طبعا مينفعش يا اشرف تشرب الكاس ده وخصوصا انك تعبان
اشرف بتعب : يمكن افوق
اشرف خد الكاس بتعب وشربوا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم طلع للجناح ثم دخل
جاسم : مِسِك
جاسم لاحظ إنِ مِسِك عيونها ومناخيرها حمره من العـ.ـيا.ط
مِسِك : نعم
جاسم بحده : ممكن اعرف ايه اللي عملتي ده
مِسِك بضيق : عملت ايه ؟؟
جاسم بحده : والله مت عـ.ـر.فيش عملتي ايه ؟؟
مِسِك بطفوله : لا معرفش
جاسم بحده : انتي في العاده بتاخدي علي الناس بسرعه ... لييييه بقا متكلمتيش مع ندي هي عملتلك ايه
مِسِك بغضب طفولي : يعني انت جاي تزعقلي علشان طريقتي معاها وكمان بتقولي انها صديقه ليك
جاسم بعصبية زياده : مِسِك اياكي تتكلمي بالطريقه دي انتي فاهمه والا والله مش هيحصلك كويس بس اظهار كده اني خدتك عليا
نظرت له مِسِك بدمـ.ـو.ع محبوسه
ثم اكمل جاسم بنفس نبرة صوته قائلا : بلاش تنسي نفسك فااااااااهمه واياكي بعد كده تشوفي ندي تتعاملي معاها كده تاني فااااااهمه ولا لا
مِسِك باندفاع : لا مش فاهمه انا عملت ايه غلط لقيتك بتقولي صديقه ليا وعاملين تضحكوا وانا قاعده حتي متكلمتش معايا
جاسم بعصبية : وانتي مالك هتكلم معاها ولا لا .. ايه اللي دخلك اصلا ... صدقتي انك مراتي بجد ولا ايه لا فوقي هي بس شويه وقت وبعدين هرميكي
مِسِك بانهيار : طب ما ترميني دلوقتي احسن انت اصلا ليه اتجوزتني انا ما كنت تروح تتجوزها هي
نظر لها جاسم وهي يحاول ان يهدا
ثم اكملت مِسِك بانهيار اكتر : انا خرجت من عذاب بابا وكنت فاكره هرتاح معاك ده انا قولت انك اتغيرت بس طلعت غـ.ـبـ.ـيه
جاسم كلامها وجع قلبه هو غصب عنه مش عايز يعيشها في وهم وفي نفس الوقت مش بيصدق الحب .
خرج جاسم سريعا من الجناح
ظلت مِسِك تبكي
الداده نعيمه : جاسم رايح فين
جاسم بوجع : خارج هشم هوا يا داده
الداده نعيمه بحنيه اقتربت منه قائلا : عارفه انك موجوع بس مسير كل حاجه هتخلص
جاسم بتنهيده حزينه : يارب
ثم قال بهدوء عكس اللي جواه : داده اطلعي لي مِسِك
الداده نعيمه : حاضر يا ابني
خرج جاسم من القصر
ذهبت الداده الي الجناح
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليان بغمزه : طب ايه اطلعي لي جوزك
مايا بضحك : ايوه يلا اطلعي انتي يا هدير
هدير : بس يا بت منك ليها
طلعت هدير لي فهد
هدير : احم مساء الخير
فهد : مساء النور
ظلت هدير واقفه بصمت
نظر لها فهد : هتفضلي واقفه كده ؟؟
هدير : انا بس عايزه اعرف انت محتاج اي حاجه
فهد : لا
هدير : طيب انا رايحه هحضر السفره
فهد : هدير استني
نظرت له هدير : نعم
فهد : انا لاحظت انك انتي ومايا قاعدين مع الضيفه
هدير : اها اصلها طلعت كويسه جدا
فهد بسخرية يقترب منها : عرفتي منين بقا دي هي مش بقالها يوم عندها
هدير بتـ.ـو.تر من قربوا : باين عليها
فهد : اممممم ماشي
هدير : طب انا نازله بقا
فهد : ماشي
هدير نزلت تجهر السفره
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الداده نعيمه دخلت الجناح لقيت مِسِك بتعيط
الداده نعيمه بحزن : اهدي يا بنتي
مِسِك حـ.ـضـ.ـنت الداده نعيمه بدمـ.ـو.ع قائلا : هو ليه بيكرهني كده طب لييه اتجوزني ... قوليلي انتي يا داده ليه
صمتت الداده نعيمه بحزن
ظلت مِسِك تبكي بوجع في حـ.ـضـ.ـن الداده نعيمه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم بوجع ذهب إلي مكان لا يوجد فيه احد
جاسم بوجع : يارب انا تعبت كل حاجه ضدي من وانا لسه صغير وانا بتعذب ملقتش الحنيه ولما السعاده بدات تدخل حياتي اختفت في ثانيه برده ... بس دلوقتي اعمل ايه انا تعبان يارب ساعدني ماليش غيرك .
ظل جاسم يدعوا ويتحدث بالم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب بابتسامه : ها تتغدي ايه
تقي بحب : اي حاجه يا حبيبي
ايهاب بعشق : من عيوني
طلب ايهاب الغذاء لهم
ايهاب : تحبي بعد الغداء نروح فين
تقي : اي مكان عادي
ايهاب : لا قولي عايزه تروحي فين يلا
تقي بابتسامه : اي مكان معاك حلو والله
ايهاب : ايه الرومانسيه دي انا كده هبدا هخاف منك
تقي بضحك : ليه
ايهاب : علشان انتي رومانسيه انهارده جداا
تقي بابتسامه : مش عجبك اي حاجه
ايهاب بغمزه : لا عجبني انتي
ابتسمت تقي بخجل قائلا : الحمدالله كلت رايحه التوليت
ابتسم ايهاب على خجلها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحاب بغيظ : شبعت
ثم نظرت إلي ليان : تعالي يا ليان عايزاكي
ليان : اوك
قامت ليان مع رحاب
مايا : اكيد هتقولها انتي ايه اللي خلهاكي تكوني صحبتهم
هدير : بس ليان كويسه ومش هتسمع كلام طنط رحاب اكيد
مايا : ربنا يستر
ثم نظرت باستغراب إلي فهد : ابيه انت كويس
فهد : ايوه يا حبيبتي كويس كنتي بتقولي ايه
مايا : لا مكنتش بقول حاجه لقيتك بس سرحان
فهد بابتسامه : لا يا حبيبتي مفيش حاجه يلا انا طالع هرتاح شويه
ذهب فهد الي الغرفه
هدير بتنهيده : مايا ثانيه وجايه تاني
مايا بغمزه : لا خليكي براحتك شوفي بس ابيه زعلان من ايه
هدير بابتسامه : بس يا بت
ذهبت هدير الي الغرفه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تقي في الحمام
سميه بسخريه : اهلا بـ صحبيتي
تقي بصدمه : سميه !
سميه : اممم ايوه انا
تقي فاقت من صدمتها قائلا بضيق : بتعملي ايه هنا
سميه بغل : جايه هخلص معاكي حسابنا
تقي بضيق : كفايه غل وحقد بقا فوقي يا سميه علشان هيجي يوم وهتكوني لوحدك في الدنيا زي
سميه بغل : انا طول عمري لوحدي بس انتي كلهم حواليكي
تقي بحده : انتي اللي شايفه كده ... انا دايما كنت معاكي بس انتي اصلا متستاهليش غير انك تكوني لوحدك
سميه بغل : سيبي ليا ايهاب
تقي : انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه عايزاني هسيب حبيبي وجوزي ليكي
سميه بسخريه : دلوقتي حبيبك وجوزك اللي يشوف كده ميشوفكيش وانتي مصممه على الطـ.ـلا.ق
تقي بعصبية : كل ده بسبب واحده مريـ.ـضه زيك .. انتي السبب في كل المصايب دي .
ثم اقتربت منها بقوه : اياكي يا سميه تحاولي تتقربي من جوزي فاهمه المره اللي فاتت عديتها بس المرادي مش هسكت
خرجت تقي تحت نظرات سميه الحقوده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبه : ايوه يا فرح
فرح بضيق : اهلا بالاستاذه اللي مش بترد
حبيبه بتنهيده : غصب عني
فرح : ايه اللي حصل طيب
حكيت حبيبه كل اللي حصل
فرح بصدمه : يا نهار ابيض طب ابن خالتك هيعمل ايه فيه عبد الرحمن
حبيبه بتنهيده : مش عارفه بس هو قالي متقلقيش .. انتي عارفه يا فرح لما حصل كده روحت الشركه لي حازم وفضلت اعيط واترعش من الخوف بس هو طمني وكمان قالي الدرس اللي فاتني انهارده هو هيشرحوا ليا وكمان من بكره هروح سنتر تاني
فرح بابتسامه : ربنا يسعدك يا حبيبه
ثم قالت بحزن : طب وانا هكون لوحدي في السنتر
حبيبه بابتسامه : طب ايه رايك نروح السنتر الجديد مع بعض
فرح : طب المدرسين شطار
حبيبه : ايوه يا بنتي حازم قالي ممتازين
فرح : اممممم طب خلاص اشطا موافقه
حبيبه بابتسامه : اشطا يلا بقا باي
فرح : باي
ظل عبد الرحمن يرسل مسدجات الي حبيبه محتواها انها هتكون معاه ومفيش حد يقدر ينقذها منه بس هي تجاهلته وركزت في المذاكره زي ما حازم قالها .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهب جاسم الي القصر ... اتجه الي الجناح
جاسم شاف مِسِك نايمه تنهد ثم اقترب منها باسها من جبينها ثم خرج
مِسِك فتحت عينها الوارمه من العـ.ـيا.ط قائلا : ايه ده هو راح فين طب اقوم هشوفوا .. لا يا مِسِك هو اللي المفروض يعتذر
ظلت مِسِك تتحدث مع نفسها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير دخلت الاوضه لقيت فهد مغمض عيونه بتعب
هدير بقلق : انت كويس
فهد : ايوه
هدير : انت باين عليك التعب
فهد بحده : ما قولتلك كويس
هدير بحزن : انا عارفه انك مش بتعتبرني مراتك بس لقيتك من ساعه ما جيت من بره وانت ساكت وباين عليك التعب قولت هسالك فيه ايه بس انا اسفه علشان اهتميت وسالت عن اذنك
خرجت هدير بدمـ.ـو.ع محبوسه من الاوضه سريعا
فهد اضايق من نفسه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رامي بحب : رودي انتي المفروض ترتاحي
رودينا بحب : حاضر يا حبيبي بس ابنك مبهدلني
رامي بحب : الف بعد الشر عليكي من البهدله بس هيطلع شقي لي ابوه
ضحكت رودينا على كلام رامي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ظلت مِسِك تنتظر جاسم نص ساعه
مِسِك : ايه ده هو هينام بره الاوضه ولا ايه ايوه انا اقوم وخلاص
قامت مِسِك براحه ثم خرجه من الجناح بس لاحظت حاجه غريبه الاوضه المقفوله دايما إتفتحت .
مِسِك راحت عند الاوضه بس شافت جاسم اودامها
مِسِك باستغراب : جاسم
جاسم : بتعملي ايه هنا
مِسِك باستغراب : لقيت الاوضه مفتوحه
جاسم : انتي مش كنتي نايمه ايه اللي خرجك
مِسِك بضيق من طريقتوا : كنت نايمه وصحيت
جاسم بضيق : طب يلا روحي كملي نوم
مِسِك : اي اللي جوه الاوضه
جاسم قفل الاوضه من تاني قائلا بضيق : مالكي دعوه
نظرت له مِسِك بحزن
جاسم غصب عنه حن من نظراتها قائلا : الاوضه دي فيها كل حاجه تخص اهلي
مِسِك ببراءه : بجد
ابتسم جاسم على برائتها قائلا : ايوه بجد يلا بقا علشان تنامي
مِسِك باحراج : اصل انا
جاسم : ايه
مِسِك : بصراحه انا جعانه جدا
ضحك جاسم عليها قائلا : طب خلاص روحي على الجناح وانا هشوف الداده نعيمه
مِسِك : بس هتاكل معايا صح
جاسم بابتسامه : ماشي بس يلا روحي
ذهبت مِسِك الي الجناح
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير قاعده سرحانه
نظر لها فهد بهدوء : مش هتنامي
هدير بحزن : لا هنام اهو
فهد تجاهل حزنها قائلا ببرود : تمام تصبحي على خير واه صح اطفي النور
هدير : حاضر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب بابتسامه : اتبسطي انهارده
تقي بفرحه : جدا يا ايهاب ربنا ما يحرمنيش منك
ايهاب بحب : ولا منك يا قلبي
ثم قال بهدوء : كنت عايز هسالك سؤال
تقي : امممم اسال
ايهاب بتنهيده : انتي لما خرجتي من الحمام صممتي اننا نمشي من المطعم ده حتي شكلك كان مضايق
تقي بابتسامه : اديك قولت كان
ايهاب بحب : احكيلي طيب مالك ؟؟
تقي بتنهيده : انا خدتك ساعتها ومشينا من المطعم علشان محدش ينكد علينا اليوم
ايهاب باستغراب : مين اللي كان هينكد
تقي بحزن : سميه
ايهاب باستغراب : وايه اللي كان هيجيب سميه المطعم ده
تقي بحزن : انا شوفتها في المطعم
ايهاب بعصبية : نعممممم شوفتيها فين البت دي والله مش هرحمها المرادي
تقي مسكت ايده : ممكن تهدا
ايهاب محاولا الهدوء : كلمتك قالتلك ايه
حكيت تقي كل حاجه حصلت
ايهاب اتعصب في الاول بسبب كلام سميه بس بعد كده ابتسم .
ايهاب بابتسامه : بس قوليلي انتي كنتي غيرانه عليا
تقي بغيره : ايوه طبعا غيرانه عليك
ضحك ايهاب على زوجته قائلا : والله بحبك
ثم قال بغضب مكتوم : اما بقا البت دي انا ليا معاها تصرف تاني لاني حذرتها
تقي بابتسامه : يا حبيبي سيبك منها هي اصلا متعرفش تعمل حاجه
ايهاب : افرضي لو عملت حاجه.. هي جات المطعم اللي كنا فيه معني كده انها بتراقبنا
تقي بابتسامه : برده ما طول احنا مع بعض مفيش اي حاجه تقدر تاذينا
ايهاب بابتسامه حـ.ـضـ.ـن تقي بحب قائلا : ربنا يبـ.ـاركلي فيكي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اماني صحيت لقيت نفسها في حـ.ـضـ.ـن مروان وهو يحب على حركتها
مروان بقلق : انتي كويسه يا حبيبتي
اماني بكسوف : ايوه انا كويسه بس يعني
مروان بابتسامه : لقيتك نايمه بره خدتك الاوضه هنا ونمت جنبك وبعدين انا جوزك مش غريب يعني
اماني بابتسامه : طب انا اقوم هحضرلك العشاء
مروان مسك ايدها : اماني استني
نظرت له اماني : مالك
مروان : ايه اللي حصلك يا حبيبتي احكيلي
صمتت اماني شرود تتذكر مكالمه هذا الشخص
مروان : اماني
اماني بانتباه : ها فيه ايه
مروان باستغراب : انتي فيكي ايه متغيره كده احكيلي
اماني : مفيش انا بس تعبت شويه
مروان بشك : تعبتي بس
اماني : ايوه تعبت يلا انا اقوم هجهزلك حاجه تاكلها
قامت اماني مسرعه
مروان بشك داخلي : لا اكيد فيه حاجه حصلت علشان كده كنتي منهاره ده مش تعب استحاله يكون تعب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك قاعده بتاكل وجنبها جاسم سرحان فيها
مِسِك لاحظت نظراتة قائلا بكسوف : ما تاكل
جاسم : شبعت الحمدالله
مِسِك برقه : ممكن سؤال
جاسم : اسالي
مِسِك : انت ليه شويه بتقسي عليا وشويه بتحن عليا
صمت جاسم بشرود
مِسِك بحزن طفولي : انا معرفش انت شوفت ايه في حياتك علشان تبقي قاسي كده بس كلام الداده نعيمه صح
جاسم : كلام ايه
مِسِك ببراءه : انك حنين
ابتسم جاسم بهدوء قائلا : انتي اللي غريبه على فكره
مِسِك : ازاي
جاسم اقترب منها وهو ينظر في عيونها قائلا : يعني بالرغم اني زعقـ.ـتـ.ـلك انهارده وجرحتك بكلامي بس انتي اهو قاعده معايا وبتتكلمي كاني مفيش اي حاجه حصلت
مِسِك سرحانه في عينه
ثم اكمل جاسم بهمس : ت عـ.ـر.في انك طيبه اوي ده كفايه انك بتسامحي مهما حصل صح
مِسِك بتوهان من قربه : ها
جاسم بهمس : خليكي دايما الطفله البريئه وطيبه كده مش عايزك تتغيري ابدا .
ظلوا ينظروا الي بعضهم
جاسم بدا يبعد عنها
مِسِك بخجل : انا داخله الحمام
مِسِك بخجل دخلت الحمام سريعا
جاسم قعد على السرير بشرود
مِسِك بخجل وقفت اودام المرايه وايدها على قلبها بيدق بسرعه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد يومين بدون اي احداث جديده
عبد الرحمن بخبث : عامله ايه
حبيبه بصدمه : انت بتعمل ايه هنا
عبد الرحمن بوقاحه : جاي ليكي بس تصدقي انك احلويتي في اليومين دول
حبيبه بحده : احترم نفسك
عبد الرحمن يقترب منها : طب ما تيجي معايا يلا
حبيبه زقتوا بقوه لكن من جواها خوف
فرح كانت شايفه كل حاجه من الاول
فرح : ابعد عن حبيبه يا عبد الرحمن
عبد الرحمن : بس يا شاطره
ثم نظر للرجاله اللي معاه قائلا : مستنين ايه يلا خدوها على العربيه
نظرت له حبيبه بخوف
فرح حاولت تمنع انهم ياخدوها
حبيبه بصراخ : ابعد عني
الناس بدات تتلم بس طبعا خافوا يقربوا
حبيبه ظلت تصرخ
حازم : سيبها
عبد الرحمن : ابعد عن طريقي حبيبه ملكي انا وبس
حازم بهدوء ما قبل العاصفه : لو مخلتش رجالتك يمشوا وتسيب حبيبه ساعتها هتنـ.ـد.م
عبد الرحمن بضحك : انت بتهددني بجد فاكرني هخاف .. ده انت المفروض اللي تخاف مش انا
ثم اكمل بتهديد : انت لوحدك اما انا معايا رجاله يقدروا يتخلصوا منك باشاره واحده مني
حازم ببرود : اممممم تمام انا مستني اهو خليهم يجوا يتخلصوا مني يلا
عبد الرحمن : يعني مش هتبعد عن طريق؟
حازم ببرود : لا مش هبعد
عبد الرحمن نظر الي رجالته
حبيبه تنظر الي حازم بدمـ.ـو.ع وخوف عليه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ندي : انت كويس يا جاسم
جاسم : ايوه يا ندي بخير
ندي بابتسامه : طب و مِسِك عامله ايه
جاسم : الحمدالله بخير
ندي : طيب الحمدالله
صمتت قليلا ثم قالت : ينفع هشوف مِسِك تاني
نظر لها جاسم
ندي : انت عارف انا معنديش حد ليا غيرك انت صديقي واخويا الكبير وانا بقيت بعتبر مراتك اختي الصغيره حتي لو مش بتكلم معاها
جاسم بابتسامه : عارف يا ندي وانتي اختي ... وبعد ما تخلصي شغلك هخليكي تشوفي مِسِك
ندي بابتسامه : اوك يلا رايحه هخلص شغلي
خرجت ندي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حازم ضـ.ـر.ب الرجاله كلهم
عبد الرحمن مسك ايد حبيبه جـ.ـا.مد ثم نظر الي حازم قائلا : انا همشي من هنا ابعد عن طريقي
حازم ببرود : ايه ده انت خايف ولا ايه
عبد الرحمن بيبلع ريقه بصعوبه : لا طبعا انا مش خايف ابعد عن طريقي احسنلك
حازم في ثانيه قرب من عبدالله الرحمن فضل يضـ.ـر.بوا
حازم بغضب : والله لاخليك تنـ.ـد.م يا حقير لاقـ.ـتـ.ـلك
ظل حازم يضـ.ـر.بوا لغيط لما الشرطه وصلت
الظابط : خلاص سيبوا
اقبضوا عليه
حبيبه بدمـ.ـو.ع : لا يا حضره الظابط والله حازم معملش حاجه
ثم قالت وهي بتشاور على عبد الرحمن قائلا بانهيار : هو اللي حاول يخـ.ـطـ.ـفني حازم بس كان عايز ينقذني
كل الناس بدات تاكد على كلام حبيبه
الظابط بتفهم : تمام خدوا الواد ده واللي معاه
ثم نظر الي حازم : يارات تيجوا معانا القسم علشان نفتح محضر
حازم : تمام
الظابط نظر الي الناس : يارات كمان يكون فيه شهود منكم علشان نفتح محضر رسمي
الظابط مشي
حازم : اهدي يا حبيبه انتي كويسه
حبيبه بدمـ.ـو.ع : ايوه
ظل حازم يهديها
حازم : يلا بقا علشان نروح نقفل المحضر
حازم ومعه حبيبه وفرح راحوا القسم وفيه اتنين من الشهود
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتز باستغراب : مالك يا مروان انت كويس
مروان بتنهيده : ايوه كويس
معتز : اممممم مش باين يعني
صمت مروان
معتز : احكيلي يا صحبي مالك فيه ايه
مروان بتنهيده : مفيش يا معتز انا كويس
معتز : مش باين .. طب انت متخانق مع مراتك
مروان بتنهيده : شويه مشاكل عادي كل حاجه هتتحل
معتز : إن شاء الله هقولك حاجه يا مروان
مروان : قول يا معتز
معتز بتنهيده حزينه : بلاش تخلي الزعل يدخل ما بينكم يا مروان .. عارف انا لسه فاكر اخر مره خناقتي مع اشرقت ولما مـ.ـا.تت سابتني نـ.ـد.مان علشان جرحتها في يوم
مروان بحزن على صاحبه : ربنا يرحمها يا صحبي احنا دلوقتي في مكان احسن من الدنيا دي ادعيلها
معتز بشرود : دايما بدعيلها يا مروان
ثم قال بحزن : بس عمري ما نسيتها
مروان : انا كنت عايز هسالك سؤال
معتز : اسال
مروان باستغراب : انت ليه مدورتش على حقيقه موت اشرقت
معتز باستغراب : ازاي
مروان : يعني انت ليه متاكدتش قبل ما تسافر اذا كان موتها حادثه ولا مقصوده
معتز بوجع : مكنش في دماغي اي حاجه يا مروان هي كل حياتي بس في يوم وليله اتاخدت مني
مروان بحزن : ربنا يرحمها انا والله مكن قصدي بس اكيد لو عرفت الحقيقه كنت هترتاح
معتز بحزن : عمري ما كنت هرتاح يا مروان علشان كده سافرت كنت فاكر بسفري هقدر هتخطاها بس معرفتش
مروان بحزن : ربنا يريح قلبك
معتز بابتسامه حزينه : يارب
ثم قال بهدوء : المهم انت المفروض تخلص من اي مشكله ما بينك انت ومراتك يا مروان
مروان بابتسامه : إن شاء الله
معتز : يلا بقا رايح مكتبي عايز حاجه
مروان : لا هشوفك إن شاء الله على الغداء
معتز بابتسامه : إن شاء الله
خرج معتز
مروان بتنهيده : ربنا يهديكي يا اماني وتحكيلي ايه اللي مزعلك اوي كده
الباب بيخبط
مروان : ادخل
نهي دخلت
مروان باستغراب : فيه حاجه يا نهي
نهي : لا مفيش يا مروان بيه انا بس
مروان باستغراب : فيه ايه احكي على طول
نهي بتنهيده : جايه هشوف ليه حضرتك متغير بقالك كام يوم
مروان بضيق : وانتي مالك ؟
نهي باحراج : انا عارفه اني ماليش حق ادخل بس انا معنديش اخوات وشايفه حضرتك اخويا الكبير فكنت عايزه هعرف ايه اللي مضايقك بس
مروان : عارف يا نهي بس اديكي شايفه فيه شغل عندنا كتير فـ اكيد مينفعش نسيب الشغل ونقعد نحكي
نهي بإحراج : ايوه طبعا كلام حضرتك صح انا بعتذر لي حضرتك
مروان بهدوء : تمام محصلش حاجه اتفضلي روحي كملي شغل
نهي : تمام عن اذنك
خرجت نهي وهي تتنفس بضيق
نهي بضيق : ياربي ايه ده كويس انه مشكش فيا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الظابط : تمام بش غلطت لما اتصرفت من دماغك
حازم : عارف اني المفروض كنت هبلغ بس كان عقبال ما تيجوا هيكون خطفها علشان كده وقفتهم ومكنش ينفع هسكت وهو بيخـ.ـطـ.ـف بنت خالتي
الظابط : تمام لولا الشهود دول كان زمانك محبوس
اتفضلوا انا عملت المحضر وهو هيتحبس
حازم : تمام يلا يا حبيبه
خرجوا
فرح بابتسامه : واخيرا خلصنا من الزفت ده
حبيبه : الحمدالله
ثم نظرت إلي حازم قائلا باستغراب : حازم انت عرفت ازاي انه هيخـ.ـطـ.ـفني
حازم بتنهيده : هحكيلك .. فاكره اليوم اللي جيتي فيه عيطتي
حبيبه : ايوه
حازم : اليوم ده بقا كنت بدات اعمل خطه علشان هوقعوا في شر اعماله وخصوصا اني كنت متاكد انه استحاله يسيبك واكيد هيعرف مكان السنتر اللي هتاخدي فيه علشان كده انا عملت خطه
حبيبه : ايه هي
حازم : الخطه كانت
فلاش بااااااك
حازم : انا عايزك تحمي الانسه حبيبه فاهم
الراجـ.ـل : تمام
حازم : اه صح وعايز كمان تبعت شخص يراقب واحد اسمه عبد الرحمن اديلك عنوان المكان اللي هيكون فيه
الراجـ.ـل : تحت امرك يا بيه
بااااااك
حبيبه : وبعدين كمل
حازم بتنهيده : ساعتها الشخص اللي كان بيراقب معتز بعتلي صور انه هو واقف مع رجاله اللي انا ضـ.ـر.بتهم دول وطبعا شكيت في الموضوع ده لغيط لما الشخص ده قالي عنوان مكان قريب من السنتر اتاكدت انه هو هيحاول يخـ.ـطـ.ـفك ... ساعتها نزلت بسرعه قبل ما تخرجي من الدرس ولما وصلت كان انتي خرجتي وانا قولت للشخص اللي بيراقبك ميدخلش علشان لو هو شافوا كان خدك وهرب بيكي ومكنتش هعرف هوصلك .
حبيبه بدمـ.ـو.ع محبوسه : انت عملت كل ده علشاني انا
حازم بابتسامه : ايوه طبعا
نظرت له حبيبه بعشق
فرح : احم احم طب انا بقا هروح ها
حبيبه بانتباه : اوك يا فروحه باي
فرح مشيت
حازم بابتسامه : يلا بقا علشان هوصلك
حازم وصل حبيبه ثم ذهب الي الشركه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الساعه 9
ندي بابتسامه : عامله ايه يا مِسِك
مِسِك : الحمدالله بخير
جاسم : طب انا هسيبكم بقا وداخل المكتب
ظلت مِسِك تنظر له بهيام
ندي بابتسامه : بتحبي صح
مِسِك بكسوف : لا انا بس
ندي بابتسامه : متقلقيش مش هقولوا والله وبعدين مش عيب تحبي جوزك
ابتسمت مِسِك بكسوف
ندي بضحك : طب خلاص مش هتكلم تاني علشان وشك بقا طماطم
ثم قالت بهدوء : قوليلي بقا عامله ايه في الدراسه
مِسِك بابتسامه : الحمدالله بخير
ندي بابتسامه : طب الحمدالله
ظلت مِسِك و ندي يتحدثون معاً
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مر شهر
في خلال الفتره دي محصلش احداث جديده
عبد الرحمن لسه محبوس بسبب محاوله خطف حبيبه .
حازم بقا دايما يوصل حبيبه السنتر ويرجعها البيت تاني .
هدير وفهد دايما بيتخانقوا بس وراء الخناق ده بدات قصة حبهم بس مخبين مشاعرهم .
اماني لسه مخبيه على مروان ودايما فيه مشاكل بينهم .
الشخص اللي كان يهدد اماني في الموبايل بطل يتصل بيها تاني .
جاسم بيخطط لي حاجه بمساعده من مروان .
مِسِك اعتبرت ندي اختها زي اماني بالظبط ودايما بيتكلموا .
نهي بتحاول بكل الطرق تتقرب من مروان بس مش عارفه .
معتز يوميا حزين على فراق حبيبته لدرجه انه فكر يسافر تاني بس المرادي للابد .
سميه حاولت كتير تقـ.ـتـ.ـل تقي بس كل مره ايهاب كان ينقذها لغيط لما اتحبست لمحاوله قـ.ـتـ.ـل تقي .
جاسم مخبي مشاعره بس حبه ليها بيظهر وهو غيران او خايف عليها ودايما بيقول هطلقها بعد ما تعرف الحقيقه .
اما بقا عن بطلتنا الصغيره مِسِك فهي حبها لي جاسم بيزيد يوم عن يوم ونفسها تعترف بس خايفه ميكونش هو كمان بيحبها فـ فضلت السكوت .
بوسي يوميا بتحط الحبوب لي اشرف في اي مشروب وهو بقا باين عليه التعب بسبب الإدمان .
عاطف لسه مخلي حد يراقب مِسِك بس جات فيه باله خطه .
رامي بيهتم بزوجته رودينا بس دايما قاعد سرحان ولما رودينا بتسالوا مالك يقولها مفيش يا حبيبتي مشاكل شغل بس .
علاقه مايا وليان اتحسنت شويه بس ليان اعتبرت هدير ومايا اخواتها وهما كمان .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم : مِسِك يلا قومي بلاش دلع
مِسِك بطفوله : سيبني هنام شويه كمان
جاسم : لا يلا بقا اصحي كفايه نوم
مِسِك قامت بضيق : اهو قومت نعم بقا
جاسم : نعم ايه ؟؟ قومي اصحي كده علشان تروحي المدرسه .
مِسِك بضيق طفولي : يوووه بقا انا عايزه هنام
جاسم بضيق : محدش قالك تنامي متاخره يا استاذه .. فضلت هقولك امبـ.ـارح نامي يا مِسِك وانتي تقولي لا سيبني هموت هتفرج على الكرتون ده
مِسِك بغضب طفولي : يعني متفرجش على كرتون توم وجيري
جاسم بسخرية : ليه انتي عندك خمس سنين ولا ايه
مِسِك ببراءه : لا عندي 16 سنه
جاسم بسخرية : اها مهو باين
مِسِك بضيق طفولي : انت بتتريق عليا يا جاسم
جاسم ببرود : يلا من غير رغي كتير قومي علشان تجهزي .
قامت مِسِك بغضب طفولي وهي تقلد جاسم : يلا من غير رغي كتير قومي علشان تجهزي .
يسمعها جاسم ولكنه يكتم ضحكته قائلا : نعم بتقولي ايه يا ام لسان ونص
مِسِك بـ.ـارتباك : مبقولش
جاسم : ماشي بطلي تكلمي نفسك علشان انتي مش ناقصه جنان
مِسِك بغضب طفولي : انا مـ.ـجـ.ـنو.نه يا جاسم
جاسم ببرود : ايوه ويلا بقا خلصي
دخلت مِسِك وهي تتحدث مع نفسها بضيق
ضحك جاسم عليها ثم خرج
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اماني : مروان
مروان : نعم
اماني : هتفضل زعلان مني
مروان بضيق : اماني انتي بقيتي تخبي عليا حاجات
اماني بـ.ـارتباك : مش بخبي حاجه
مروان بتنهيده : بقالك شهر بتقولي كده
ثم قام ترك اماني زعلانه علشان ضايقتوا بدون قصد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تقي بحب : صباح الخير
ايهاب بعشق : صباح الفل على قلبي
تقي بحب : طب يلا بقا قوم علشان تفطر وتروح الشركه
ايهاب بعشق : صحيت اهو
تقي بابتسامه : طب يلا قوم اتوضا وصلي ركعتين الصبح وتعال افطر
ايهاب : ماشي يا حبيبتي
خرجت تقي تحضر الفطار
ايهاب قام يدخل الحمام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص : هو فين
بوسي بهمس : نايم باين عليه تعبان جدا
الشخص بشر : يبقا خلاص لازم يعرف كل حاجه
بوسي بخوف : يعرف ازاي بس ده لو عرف اني وراء كل ده هيقـ.ـتـ.ـلني
الشخص بضحك : متقلقيش يا قلبي انا هكون معاكي
بوسي : بجد
الشخص : ايوه طبعا بجد هو لازم يعرف كل حاجه
بوسي بقلق : ماشي
الشخص : يلا سلام دلوقتي
بوسي : سلام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهد : هدير
هدير : نعم
فهد : احم لو عوزتي اي حاجه من بره قوليلي
هدير بابتسامه : حاضر
فهد : يلا باي بقا
خرج فهد تحت انظار هدير العاشقه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرام : اهلا بحضرتك يا معتز بيه
معتز ببرود : خلصتي الشغل
مرام : ايوه يا فنـ.ـد.م
معتز : تمام
دخل معتز المكتب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الساعه 12 ظهرا
حازم بابتسامه : عندك امتحان انهارده
حبيبه : عرفت ازاي
حازم : باين عليكي
حبيبه باستغراب : ازاي
حازم : قلقك من الامتحان باين
حبيبه بقلق : ربنا يستر انا فعلا عندي امتحان في الدرس انهارده
حازم بابتسامه : ربنا معاكي مش عايزك تقلقي اتفقنا
حبيبه : حاضر هحاول
ظل حازم يتحدث مع حبيبه وهو يوصلها للسنتر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اماني لقيت رقم مجهول بيرن عليا كان جوها خوف ترد بس في الاخر رديت
اماني بخوف : الو
الشخص بخبث : ايه يا موني مش بتردي ليه ... بس اي خدمه بقالي شهر مش بكلمك اهو
اماني بتمثيل القوه : انت عايز ايه ابعد عني بقا
الشخص بغل : مش هبعد غير لما هخلي جوزك ينـ.ـد.م والله لاخليكي تلبسي الاسود عليه سلام يا قطه
الشخص اغلق الخط
اماني تتردد في مخها جمله واحده بس : لاخليكي تلبسي الاسود عليه
قامت بسرعه تكلم مروان بانهيار
مروان : الو
اماني بانهيار : مروان
مروان بقلق : فيه ايه مالك يا حبيبتي
ظلت اماني تبكي وهو يحاول يهديها في الموبايل
مروان بقلق : انا جايلك حالا بس اهدي ها
خرج مروان سريعا بقلق على زوجته حتي لو زعلان منها بس هي بتكون حبيبته ومـ.ـر.اته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتز : مالك يا جاسم انت كويس
جاسم بتنهيده : ايوه بس رامي بدا يهاجمني تاني
معتز باستغراب : ازاي
جاسم : بدا يهاجمني في الشغل وبيحاول ياخد الصفقه دي منه
معتز : طب وهتعمل ايه
جاسم بتنهيده : اكيد مش هسيب الصفقه بس الاكيد هخلي هو اللي يقع ويجي يتحايل عليا كمان
معتز : مش ناويين توقفوا الانتقام ده
جاسم بحزن : رامي اللي بدا ودلوقتي بينتقم مني على حاجه انا معملتهاش
معتز بحزن : إن شاء الله كل حاجه هتتحل
جاسم : إن شاء الله
معتز : بس صح هو مروان راح فين
جاسم باستغراب : هو مروان مش في مكتبه ؟؟
معتز بقلق : ايوه السكرتيره بتاعته بتقول انه نزل يجري
جاسم بقلق : طب انا هكلموا ربنا يستر
مروان : الو يا جاسم
جاسم : فيه ايه يا مروان انت فين انا ومعتز قلقانين عليك لما نهي قالت انك نزلت تجري
مروان : انا مروح البيت
جاسم : ليه
مروان : مش عارف لقيت اماني بتكلمني ومنهاره من العـ.ـيا.ط فقولت هروح ليها وهفضل جنبها انهارده
جاسم : طيب خلي بالك من نفسك وابقا طمني
مروان بتنهيده : حاضر سلام
معتز : ها قالك ايه
جاسم حكى لي معتز
معتز بقلق : ربنا يستر
جاسم : يارب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان دخل البيت
مروان : ااااااماني انتي فين انا جيت اهو
اماني سمعت صوته خرجت حـ.ـضـ.ـنته بانهيار
مروان بقلق : اهدي مالك بس ايه اللي حصل
ظلت اماني تبكي اكثر من الاول في حـ.ـضـ.ـن مروان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مع تسرييع الأحداث
مِسِك شارده
الداده نعيمه : مالك يا ست البنات قاعده سرحانه فيه ايه
مِسِك : ممكن سؤال يا داده
الداده : اسالي يا بنتي
مِسِك : هي الاوضه المقفوله دي فيها ايه
الداده بـ.ـارتباك : ما انا قولتلك قبل كده فيها حاجات تخص اهل جاسم
مِسِك : متاكده يا داده ؟؟ اصل كازه مره هشوف جاسم خارج من الاوضه وهو يتلفت حواليه ويرجع يقفلها .
الداده نعيمه : عادي يا بنتي دي كانت اوضه اهل جاسم وهو مش بيحب حد يدخلها حتي انا مش بدخلها .
صمتت مِسِك
الداده نعيمه مغيره الموضوع : بس قوليلي بقا عامله ايه في المذاكره
مِسِك بابتسامه : الحمدالله كله فل
الداده نعيمه بابتسامه : طيب الحمدالله يلا كلي وبعدين قومي ذاكري
مِسِك : حاضر يا داده
الداده نعيمه دخلت المطبخ بقلق : ربنا يستر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عاطف : هقولكم ايه الخطه لاني محتاج مساعدتكم فيها
اشرف : قول يا عاطف
عاطف : *******
عادل : *******
عاطف : ********
ابتسمت حنان بشر
اشرف : بس كده الخطه يعني
عاطف : ايوه بس كده
حنان : يعني هي كده خلاص هنخطفها بكره
عاطف : ايوه
اشرف شرد
عاطف : مالك يا اشرف
اشرف بتعب : لا مفيش مصدع بس شويه انا هنزل شويه
عاطف : طيب خدني معاك يلا
نزل اشرف ومعه عاطف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الساعه 7
مايا وليان وهدير قاعدين بيضحكوا بس استغربوا لما شافوا فهد بيدخل
مايا باستغراب : انت كويس يا ابيه اول مره تيجي بدري يعني
فهد بابتسامه : ايوه يا حبيبتي كويس بس معايا ضيف
نظرت له مايا باستغراب
هدير لبست حجابها ومايا كذلك
فهد : اتفضل ادخل
مايا بصدمه : انت
الشخص بصدمه هو الآخر : انتي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الداده نعيمه : انا قلقانه يا ابني هي تعرف قبل ما تقولها انت
جاسم بتنهيده : هي بس مساله وقت وكل حاجه هتنتهي يا داده
الداده نعيمه : ازاي بس يا ابني دي هي لما تعرف هتبعد عننا
جاسم بحزن : عارف مفيش حل تاني غير انها تعرف .. المهم يا داده خليكي على كلامك كلها كام يوم وكل ده هينتهي
الداده نعيمه : ماشي يا ابني ربنا يهدي الحال
جاسم : الو يا مروان ايه الاخبـ.ـار كله تمام
مروان ينظر الي اماني : مش عارف يا جاسم جيت لقيتها منهاره لغيط لما نامت
جاسم : متقلقش إن شاء الله لما تصحا هتحكيلك
مروان : يارب
جاسم : مروان كنت عايز كمان هسالك عملت ايه في الخطه
مروان : متقلقش الخطه ماشيه تمام
جاسم بتنهيده : تمام إن شاء الله كلها كام يوم وكل حاجه تظهر
مروان : مالك فيه ايه
جاسم بتنهيده : مِسِك شاكه اني فيه حاجه في الاوضه
مروان : ما انا قولتلك يا ابني لازم تخرج كل الحاجات في مكان تاني علشان مِسِك
جاسم بحزن : مش اقدر اخرج حاجه بره الاوضه .. الاوضه دي فيها كل حاجه حلوه ازاي هخرجها من القصر
مروان بتنهيده حزينه : إن شاء الله كل حاجه هتكون تمام
جاسم : ان شاء الله يلا انا اقفل معاك باي
مروان : باي
مروان نظر إلي اماني
مروان : اماني
اماني فتحت عينها ثم احتضنت مروان
مروان بحب : اهدي انا معاكي اهو بس عايز هعرف انتي فيكي ايه احكيلي انا مستحيل هسيبك
اماني بدمـ.ـو.ع : هو كلمني تاني
مروان باستغراب : هو مين ؟؟
اماني بدمـ.ـو.ع : هو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايه اللي هيحصل ؟؟
↚
مروان : اماني
اماني فتحت عينها ثم احتضنت مروان
مروان بحب : اهدي انا معاكي اهو بس عايز هعرف انتي فيكي ايه احكيلي انا مستحيل هسيبك
اماني بدمـ.ـو.ع : هو كلمني تاني
مروان باستغراب : هو مين ؟؟
اماني بدمـ.ـو.ع : هو ابن عمي
مروان بصدمه : علاء كلمك بعد خروجوا من السجن بس ازاي ده بقالوا تلات شهور خارج
اماني بصدمه ما بين دمـ.ـو.عها : انت كنت عارف انه خرج طب ليه مقولتش
مروان بتنهيده : فهد اللي قالي اني في حد دفع كفاله خرجوا بس معرفش مين الشخص ده .. ومقولتش علشان مكنتش عايزك تخافي وخصوصا اني لقيتوا اخد عمك وسافروا بس مكنتش اعرف انه رجع تاني
اماني بدمـ.ـو.ع : اهو رجع وكلمني كمان
مروان بعصبية مكتومه : هو كلمك انهارده بس ؟؟
اماني بدمـ.ـو.ع : لا كلمني من شهر مرتين
مروان بغضب : يعني انهارده كانت تالت مره ومتقوليش يا اماني لييييه
اماني بدمـ.ـو.ع : خوفت تسيبني وكمان خوفت عليك منه
مروان بغضب : هسيبك لييه لو كنت عايز هبعد عنك كنت عملتها من الاول بس فضلت معاكي تروحي مخبيه عليا وكمان خايفه عليا منه ليييه هو انا مش هقدر عليه لييييه كده ليييييييييه
اماني بدمـ.ـو.ع : غصب عني يا مروان .. طب ما انت خبيت عني انه خرج من السجن
مروان بعصبية : طب انا خبيت علشان مشوفش الخوف في عينك بس انتي مفيش ولا عذر ليكي على كدبك
اماني بدمـ.ـو.ع : مروان انا
مروان بغضب مقاطعا : بس ماشي يا اماني انا افضل معاكي بس لغيط لما هجيب اخر الزفت ده بس بعدها هطلقك
اماني بصدمه : تطلقني ؟
مروان : ايوه بس انتي السبب فيه كده خبيتي عليا وبلاش تقولي اعذار لاني مفيش حاجه هتخليني هعدي كدبك عليا
نظرت له اماني بصدمه وعـ.ـيا.طها بيزيد
خرج مروان من الشقه كلها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهد : اتفضل ادخل
مايا بصدمه : انت
الشخص بصدمه هو الآخر : انتي
فهد باستغراب : ايه ده عارفين بعض ازاي
مايا بعصبية : الشخص ده مستفز يا ابيه شوفتوا قبل كده وانا بجري بره وخبطني وبدل يعتذر اتعصب
الشخص بعصبية : انتي اللي مستفزه وغـ.ـبـ.ـيه كمان وفوق كل ده انتي اللي غلطانه مش انا
مايا بعصبية : انا برده اللي غلطانه ولا انت بني ادم بـ.ـارد
الشخص بعصبية : احترمي نفسك احسن ليكي
فهد بعصبية : بسسسسسس فيه ايه هتفضلوا تتخانقوا كده
ثم نظر إلي مايا ثم الي رامي قائلا بهدوء : حد يقولي اي اللي حصل وشوفتوا بعض فين
رامي يكتم غضبه : شوفتها هنا وخبطت فيا وبدل تعتذر غلطت
مايا بعصبية : انت اللي خبطتني مش انا وغلطت فيا وكمان هددني يا ابيه
رامي بغضب : انتي
فهد : بسسسس مش عايز هسمع اي كلمه تاني ... رامي عايز هعرفك الاول مايا اختي الصغيره .. والمدام هدير مراتي وكمان الانسه ليان ضيفه عندنا .... ده بيكون رامي صاحبي
مايا نظرت لي رامي بتحدي وهو كذلك
فهد ينظر لهم قائلا بهدوء : انتوا الاتنين غلطانين
مايا بضيق : ابيه هو اللي غلط
فهد : لا انتم الاتنين اولا عاملين تتخانقوا ثانيا انت يا رامي اكيد مكنتش مركز وانت ماشي اما انتي يا مايا اكيد كنتي بتسمعي مزيكا وانتي بتجري فـ انتم الاتنين غلطانين ولازم تعتذروا لي بعض .
رامي نظر لي مايا بضيق : انا مستحيل اعتذر
مايا بضيق هي الاخري : وانا استحاله هعتذر للشخص ده
فهد بضيق : لا هتعتذروا لي بعض حالا
هدير بهمس : يلا يا مايا اعتذري وخلاص
مايا بضيق : لا استحاله مش هعتذر
فهد ينظر لي رامي بضيق : يلا يا رامي خليك انت الكبير
رامي : لا يا فهد
فهد بضيق : انتم الاتنين هتعتذروا مع بعض يلا بقا
مايا بضيق : لا يا ابيه
فهد بنفاذ صبر : انتم الاتنين يلا إتاسفوا لي بعض يلا ومن غير لا ولو منفذتوش .. انتي يا مايا مش هكلمك وهكون زعلان منك .. وانت كمان يا رامي هفضل زعلان منك ومش هرد عليك برده
مايا ورامي بضيق نظروا لي بعض قائلا معا : انا اسف / ة
فهد بابتسامه : ايوه كده يلا يا رامي ارتاح
جلس رامي
هدير وليان ومايا طلعوا الاوضه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ظلت اماني تبكي وهي تتذكر ما حدث في الماضي
فلاش باااااك
اماني بدمـ.ـو.ع : ارجوك يا عمي مش عايزه هتجوز علاء ارجوك
عمها بعصبية : انتي تطولي تتجوزي ابني
اماني بانهيار : طب هو بني ادم كويس يتجوز واحده غيري بس انا لا يا عمي ارجوك
عمها بغضب : لا هتتجوزي ابني انتي فاهمه او تعيشي في الشارع
نظرت له اماني بانهيار قائلا : ده بابا لسه متـ.ـو.في من شهر يا عمي معقول هتطردني بره بيتي
عمها ببرود : ايوه هطردك واخد منك كمان البيت ده اختاري
اماني بدمـ.ـو.ع : هرفع عليكم قضيه
عمها بسخرية : ارفعي براحتك وانا فيا اثبت اني اخويا كتب ليا البيت ده وشوفي بقا مين اللي هيصدقك
اماني بتوهان : ده انا بنت اخوك
عمها بخبث : وفيها ايه خلصي يا بنت اخويا موافقه ولا تخرجي بره البيت ده
اماني بدمـ.ـو.ع : ماشي يا عمي موافقه هتجوز علاء
عمها : شاطره يا بنت اخويا .. كتب الكتاب والدخله هتكون بكره الساعه 10 م
عمها تركها تبكي بدون رحمه
بااااااك
اماني بدمـ.ـو.ع : سيبتني لوحدي يا بابا لييييه انا ماليش حد حتي الشخص اللي حافظ عليا منهم هيسيبني هو كمان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ظل مروان بوجع يفكر بها وبما حدث قبل جوازهم
فلاش باااااك
مروان : مالك يا اماني فيكي ايه احكيلي
اماني بدمـ.ـو.ع محبوسه : لا مفيش يا فنـ.ـد.م انا بس
مروان : لا اكيد فيه احكيلي مالك خليكي واثقه فيا
اماني فتحت في العـ.ـيا.ط قائلا : عمي عايز يجوزني ابنه
مروان بغضب مكتوم : نعمممم ازاي ده وليه اصلا يتجوزك ابنه
اماني بدمـ.ـو.ع : علشان مبقاش في الشارع بس حتي لو بقيت في الشارع عمي وابنه مش هيسيبوني في حالي انا لوحدي بابا مـ.ـا.ت وسابني
مروان بغضب مكتوم : لا مش هتكوني لوحدك انا معاكي
اماني بدمـ.ـو.ع : بس عمي قالي اني هتجوز ابنه بليل الساعه 10
مروان محاولا الهدوء قائلا ببرود : ومين قالك انك هتتجوزي ابن عمك بليل
اماني بدمـ.ـو.ع : عمي اللي قالي
مروان بحنيه : طب ممكن تهدي بس اولا انتي هتروحي البيت عادي كانك هتتجوزي ابن عمك بس متقلقيش انا هنقذك منه
اماني بدمـ.ـو.ع : ازاي
مروان بتنهيده : الاول خليكي واثقه فيا اتفقنا
هزت اماني دماغها قائلا : ماشي هحاول
مروان بابتسامه : ماشي يا ستي حاولي ويلا
اماني باستغراب : هروح فين
مروان بتنهيده : هنتجوز
اماني بصدمه : نعم لا طبعا مينفعش
مروان : ممكن تهدي بس اولا احنا لو اتجوزنا هقدر بكل سهوله هرفع قضيه على عمك وابنه انهم خطفوكي فهمتي وطبعا علشان انا جوزك مفيش حد هيقدر يتكلم معايا
نظرت له اماني بدمـ.ـو.ع محبوسه : ماشي موافقه
ذهب مروان ومعه اماني للماذون وتزوجها وكان يوجد شهود
مروان بتنهيده : انتي كده هتروحي البيت متقلقيش ماشي
نظرت له اماني بصمت ثم نزلت بحزن ودمـ.ـو.ع محبوسه
جاء الليل
الماذون بدا يكتب الكتاب
مروان ببرود : لحظه يا ماذون ازاي مراتي هتتجوز تاني
عمها بصدمه : مراتك مين
علاء بحده : انت اكيد مـ.ـجـ.ـنو.ن
مروان ببرود : اممممم مراتي المدام اماني وانتوا خطفتوها علشان تجوزها لي ابنك
علاء بغضب : انت كـ.ـد.اب فين ورقه الجواز
مروان ببرود : اممممم عقد الجواز لسه مطلعش بس فينا نثبت في المحكمه
فهد دخل : اقبض عليهم
عمها : ده كـ.ـد.اب يا باشا بنت اخويا مش متجوزه
فهد : الكلام ده في القسم وهنثبت كل حاجه هناك يلا
بعد ما دخلوا القسم
فهد : اتفضل يا مروان امشي انت
علاء بحده : يمشي فين لا طبعا ده المفروض يتحبس
فهد بعصبية : اولا الزم حدودك واتكلم كويس او هربيك بنفسي ... ثانيا فعلا المدام اماني متجوزه وده غلط في حق القانون حتي مينفعش تخطفوها علشان تتجوز مره تانيه
ذهب مروان بابتسامه عريضه لنجاح خطته
بااااااك
مروان بوجع : لييه يا اماني تخبي عليا ليييه .. طب هو انا هقدر اصلا هسيبك ده انتي كل حياتي وفرحتي لما اتجوزتك يومها .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهد : قولي بقا يا رامي عملت ايه مراتك
رامي بوجع : رودينا حامل يا فهد
فهد بصدمه : حامل منك
رامي بابتسامه وجع : لا استحاله تكون مني اذا كان هي بتاخد برشام منع الحمل علشان متـ.ـخـ.ـلفش مني لغيط لما بدات تبعدني عنها وكل لما هقرب منها تقولي انها تعبانه يبقي ازاي هتكون حامل مني
فهد بحزن : اهدا يا رامي
رامي بوجع : اهدا ازاي مراتي وحب عمري بتخوني ده انا لما شكيت في خروجها الكتير كلمتك علشان تساعدني
فلاش بااااااك
رامي : فهد عايزك تساعدني
فهد : ازاي
رامي بتنهيده وجع : عايزك تشوف حد كويس وثقه يراقب رودينا
فهد بصدمه : نعم طب ليه
رامي بوجع : مش عارف هي بتخرج كتير ده كمان اني لاحظت بتتكلم في موبايلها بصوت وا.طـ.ـي ولما كنت بسالها تقولي صحبيتي انا عارف اني مينفعش هشك فيها وانت عارف اني بحبها بس المرادي حاسس انها مخبيه عليا حاجه وكمان انا شوفتها قبل كده طالعه عماره في منطقه اسمها (...) ولما سالتها قالتلي خرجت مع صحبيتي في كافيه
فهد بتنهيده : حاضر متقلقش انا هخلي شخص يراقبها
رامي : تمام يا فهد ولما توصل لي حاجه بلغني
فهد بتنهيده : حاضر بس فيه حاجه
رامي باستغراب : ايه
فهد : هتفضل انت وجاسم ومروان زعلانين من بعض.
رامي بحزن : سيبها بظروفها يلا باي
باااااك
فهد بتنهيده : ساعتها بعت شخص وراها يراقبها لغيط لما عرفت انها طالعه في نفس العماره اللي انت قولتلي عليها
رامي بحزن : من يوم ما قولتلي وانا تعبان مش عارف هفكر وكنت بتمناه انها تكون طالعه لي واحده صحبيتي لغيط لما لقيتك بتقولي انها نازله مع شاب بس مش باين ملامحه اوي
فلاش باااااك
فهد بحزن : رامي انا عرفت حاجه بس لازم تمسك نفسك
رامي بقلق : فيه ايه يا فهد ما تقول
فهد : الراجـ.ـل اللي بيراقب مراتك بيقولي انه شافها نازله مع شخص بس ملامحه مكنتش باين اوي لانه كان من ظهره مش ظاهر وشه
رامي بصدمه : انت متاكد يا فهد يعني ايه رودينا بتخوني
فهد : رامي اهدا
رامي بغضب : انا هروح اقـ.ـتـ.ـلها
فهد : لا يا رامي اوعا تعمل حاجه انت مينفعش تلوث ايدك بواحده خاينه زيها
رامي بوجع : اومال اعمل ايه ده انا وثقت فيها
فهد بتنهيده : روح بيتك وخليك طبيعي اودمها لغيط لما نعرف مين الشخص ده
رامي بوجع : ازاي هكون طبيعي وهي خاينه
فهد : لازم تعمل كده صدقني يا رامي دي الطريقه الوحيده اللي نعرف بيها مين الشخص ده
رامي : ماشي هحاول هكون طبيعي سلام
باااااك
فهد : كنت قلقان انك تبوظ الخطه
رامي : مكنش ينفع هبوظها علشان كنت عايز اعرف مين اللي هي بتخوني معاه وكمان كنت عايز هعرف هو جاسم فعلا خاني ولا لا
الشخص : وفي الاخر مطلعتش خاين صدقتني
نظر رامي وفهد الي مصدر الصوت
فهد بابتسامه : جاسم اهلا اتفضل
دخل جاسم وهو ينظر الي رامي
رامي بحزن : كان غصب عني يا جاسم لما لقيت رودينا بتكلمني وتصرخ وتقولي الحقي يا رامي صحبك بيحاول يتهجم عليا انا اتصـ.ـد.مت ساعتها وخصوصا ايه اللي خلاك تفضل في الشركه للوقت ده وكمان عقبال ما وصلت الشركه لقيتها مغمي عليها والدكتوره بتقولي محاوله اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب
جاسم : قولتلك كل الكلام ده كدب هي اللي عملت كل ده خدت موبايلك وبعتتلي رساله انك عايزني وبرده فيه حد بعت من موبايلي رساله ليها انها تيجي الشركه
رامي بوجع : غصب عني صدقت سامحني
جاسم بابتسامه قام احضتنوا : انا مسامحك لانك اخويا
فلاش باااااك
فهد بتنهيده : رامي انا دلوقتي اتاكدت اني البنت دي كدبت بخصوص جاسم
رامي : يعني علشان هي خاينه تكون حاولت تتبل على جاسم
فهد : ايوه ليه لا ؟؟ انت نسيت اني جاسم كان بينصحك تبعد عنها علشان هي مش كويسه
رامي بتذكر : ايوه فعلا
فهد بابتسامه : اهو شوفت
صمت رامي
فهد : رامي انا هكلم جاسم يجي ويحكي اللي حصل يومها
رامي بتنهيده : ازاي ده لو طلع مظلوم استحاله يسامحني
فهد : كل حاجه هتتحل
باااااك
جاسم بابتسامه : ساعتها انا استغربت لما لقيتك يا فهد بتكلمني علشان كده ساعتها عرفت اني الحقيقه بدات تظهر اودامك يا رامي
فلاش باااااك
جاسم بتنهيده : انا يومها مفكرتش هقرب من مراتك هي اللي جاتلي الشركه بليل وحاولت تتقرب مني ولما انت دخلت علينا كانت هي عامله نفسها اغمى عليها
رامي : عرفت روحت للدكتوره اللي كشفت عليها واجبرتها تحكي الحقيقه لقيتها بتقولي اني رودينا قالتلها لو عملت غير كده هيكون حياتها هي وعيالها في خطر علشان كده كدبت سامحني يا جاسم
جاسم بحب اخوي حـ.ـضـ.ـن رامي قائلا : انا مسامحك من زمان
فهد : المهم دلوقتي عايزين نعرف مين الشخص اللي عايز يفرق ما بينكم علشان كده رودينا هنفضل نراقبها لغيط لما نوصل للشخص ده
باااااك
جاسم بحزن : انا مش قادر اصدق لغيط دلوقتي معتز هو اللي عايز يفرق بينا بس ليه
رامي : لييه دي هو اللي لازم يجاوب
فهد بتنهيده : بس مش دلوقتي
جاسم باستغراب : ليه
فهد : فيه شخص هو اللي بيساعد معتز وكمان عرفت اني معتز ليها علاقه بالمخدرات
جاسم : طب مين الشخص ده
فهد : لسه مفيش حد عرف بس بندور
جاسم بتنهيده : اه صح مروان جاي في الطريق
فهد : طب كويس
رامي : بس اكيد معتز مش غـ.ـبـ.ـي اوي كده علشان ميراقبش حد مننا
فهد بابتسامه : عادي يراقب بس هو ميعرفش اننا كشفناه وكمان ممكن هو اللي يوصلنا بالكبير من غير قصد وكمان انا ومعتز مش صحاب اوي فعادي
جاسم بابتسامه : بس انا كلمت معتز واكيد جاي علشان لو بيراقبنا يبقي عارف اننا متجمعين
رامي بفهم : طبعا هنتخانق صح
جاسم بابتسامة : لا مش بالظبط كده انت هتمشي وطبعا معتز لما يجي هنعرفوا اننا اتخانقنا
ابتسم رامي على الخطه
مروان دخل بوجع
فهد : مالك يا ابني انت كمان
مروان حكلهم اللي حصل
جاسم : معقول يكون معتز وراء كل ده
فهد : اه وارد طبعا يكون وراء كل ده واكيد هو اللي خرج علاء وابوه من السجن
مروان : طب وهنعمل ايه دلوقتي
فهد : هتتحل نعرف بس مين الشخص التاني اللي بيساعد معتز
رامي : طب انا مروح بقا سلام
سلم رامي على صحابه ثم خرج
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتز بضيق : مش كفايه انك معرفتيش تتقربي من جاسم
ندي بضيق : طب اعمل ايه حاولت ومعرفتش لغيط لما اتجوز بنت ال
معتز بحده : انا حذرتك كتير قولتلك حاولي تتقربي منه ده انا خليتك تت عـ.ـر.في عليه علشان يحبك انتي ويتجوزك
ندي : ما احنا بقينا صحاب بس معرفتش هخلي يحبني علشان كده صممت هتعرف على البت دي
معتز بعصبية : انتي غـ.ـبـ.ـييييه انا كنت عايزك تتقربي منه هو
ندي بخوف : طب اعمل ايه اكتر من كده حاولت ومعرفتش لغيط لما اكتشفت خبر جوازته
معتز محاولا الهدوء : ماشي البنت دي متجوزهاش صدفه
ندي : ازاي
معتز : هت عـ.ـر.في كل حاجه بعدين يلا سلام
ندي : سلام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علاء : انتي عرفتي توقعي مروان فيه حبك
نهي بضيق : لا وانت عملت ايه مع اماني
علاء بضيق : لسه معملتش حاجه معاها بس والله لاخليها هي وجوزها ينـ.ـد.موا
نهي بضيق : متعملش حاجه دلوقتي علشان متبوظش الدنيا
علاء بضيق : انا مش اعمل اي حاجه دلوقتي اكيد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عاطف : انا هكون عايز هبقا مع مِسِك لوحدنا في المكان ولما اخد اللي عايزوا يبقوا تيجوا تاخدوها تمام
اشرف : اشطا انا موافق
عادل : بس هي شرفي مهما كان يعني
عاطف بضحك : عادي بقا يا عمي هبقا هتجوزها شهر وهطلقها بعد كده
عادل : تمام موافق
حنان : طب انت هتخطفها امته
عاطف : اكيد لما انتوا تكلموها
حنان : طب احنا هنكلمها بكره
عاطف : تمام مفيش مشكله
اشرف بتعب : طب انا نازل دلوقتي سلام
عاطف : خدني معاك يا ابني انت
عاطف واشرف نزلوا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتز بابتسامه : عاملين ايه
فهد : اتفضل يا معتز
جاسم حكى لي معتز اللي حصل ما بينوا وبين رامي
معتز بتمثيل الحزن : انتوا مهما كان صحاب
جاسم بضيق : بس هو اللي خان العشره دي وكمان اتهمني بتهمه زي دي بس خلاص كفايه كده
ابتسم معتز بخبث على نجاح خطته ثم نظر إلي مروان : وانت مالك كده
مروان بتنهيده حكى هو كمان
ظلوا يتحدثون ولكن معتز يسمع لهم بشر وغل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حنان : مالك يا عادل بقالك كازه يوم مش على بعضك
عادل بقلق : فيه رسائل بتيجيلي بقالها فتره
حنان : رسائل ايه وانت ليه خايف كده
عادل بيبلع ريقه بخوف : علشان حبل المشنقه قريب هتكون حوالين وثبتنا
حنان بتـ.ـو.تر : ايه اللي بتقولوا ده
عادل : زي ما بقولك فيه رسائل بقالها فتره بتيجي اني احنا قـ.ـتـ.ـلنا ومعاه دليل كمان
حنان بخوف : يا نهار اسود تفتكر حد شافنا يومها
عادل : لا معتقدش انا حاسس اني الشخص ده بيكـ.ـدب
حنان بقلق : طب لو هو بيكـ.ـدب عرف ازاي اننا قـ.ـتـ.ـلنا خد
عادل : مش عارف
حنان : طب كلمت الشخص ده
عادل : لا بس بعتلي رساله انه هيبعتلي عنوان نتقابل فيه علشان يوريني الدليل وطلب مني فلوس
حنان بتـ.ـو.تر : طب ازاي واحنا مش معانا
عادل : انا هقـ.ـتـ.ـل الشخص ده علشان ميكونش فيه دليل علينا
حنان بتـ.ـو.تر : انا قلقانه
صمت عادل بخوف هو الآخر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مايا : واخيرا صاحبك الرخم مشي يا ابيه
فهد : مايا كده عيب مينفعش تقولي على رامي كده وبعدين انتوا الاتنين غلطانين
مايا : انا اسفه يا ابيه بس هو عصبني
فهد : طب يلا روحي على اوضتك
مايا : اوك
نظر فهد الي هدير : تعالي يا هدير عايزك
هدير : ماشي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم قاعد مغمض عينه بتعب
مِسِك بقلق : انت كويس
جاسم بيفتح عينه : ايوه كويس كنتي محتاجه حاجه
مِسِك : لا بس اول لما جيت من بره لقيتك قاعد كده حسيت انك مهموم
جاسم بابتسامه : مفيش انا كويس بس صح عامله ايه في المذاكره
مِسِك بابتسامه : الحمدالله كويسه
جاسم : اكيد عايز مجموع السنادي
ضحكت مِسِك قائلا : لا تقلق ده انا هبهرك
جاسم بمرح : انا مش قلقان .. انا مرعوب بس
ضحكت مِسِك ومعها حاسم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اماني : مروان انا اسفه سامحني
مروان بتعب : انا تعبان داخل هنام
اماني بدمـ.ـو.ع : سامحني بالله عليك انا غلطت اني خبيت اسفه مش هخبي حاجه تانيه
مروان : مش انتي عايزه الطـ.ـلا.ق
اماني بدمـ.ـو.ع : كنت بس والله انا بحبك
اتصـ.ـد.م مروان قائلا ببرود : اكيد بتقولي كده علشان بس احميكي بس متقلقيش مش هيعرف يقرب منك
اماني بدمـ.ـو.ع : مروان انا
مروان : تصبحي على خير
ذهب مروان الي غرفته
اماني بدمـ.ـو.ع ذهبت الي غرفتها وهي بتبكي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رودينا : انت كويس يا حبيبي
رامي : اه كويس
رودينا : طب تعال يلا علشان ننام
رامي : طيب اسبقيني انتي
رودينا : اوك
رامي بشرود وجع : انا غـ.ـبـ.ـي اوي حبيتك يا رودينا وفي الاخر مقابل حبي هي خيانتك ليا بس قريب كل حاجه هتبان حتي خيانتك ليا هتظهر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرام : والله يا فهد بيه حاولت اقرب منه
فهد بهدوء : عارف يا مرام مفيش اي مشكله وانا بتاسفلك علشان طلبت منك كده
مرام : لا عادي يا فنـ.ـد.م طبعا بس انا كده مهمتي خلصت
فهد : لا لسه معتز مش لازم يشك انك تبع البوليس انتي فاهمه
مرام : ايوه فاهمه بس نظراته مش مريحه
فهد : ازاي
مرام : حضرتك قبل كده قولت انه كان بيحب خطيبته طب ازاي وهو نظراته ليا مش تمام شاكه انه فيه حاجه
فهد : كل حاجه هكشفها يلا سلام دلوقتي
اغلق فهد الخط
هدير بغيره : مرام مين
فهد : بنت بتساعدني المهم مش عايزك انتي ومايا تثقوا فيه ليان اوي
هدير باستغراب : ليه
فهد بغموض : هت عـ.ـر.في بكره يلا تصبحي على خير
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بوسي : ادخل
دخل الشخص بشر
اشرف بتعب : فيه ايه يا بوسي
الشخص بشر : عامله ايه يا صحبي
اشرف باستغراب : عاطف
عاطف : اممممم عاطف اللي السبب في تعبك
اشرف : مش فاهمه ازاي
عاطف بضحك : ايه دي يا قلبي لسه مقولتيش لي اشرف انه مدمن ولا ايه
بوسي بخوف : لا لسه
اشرف : مدمن ايه انا مش بشرب مخدرات
عاطف ببرود : لا بتشرب وبقيت مدمن كمان
ثم اقترب منه بشر : انا خليت بوسي تحطلك حبوب مخدر
نظر له اشرف بصدمه
كمل عاطف بغل كلامه : فاكر البنت اللي انا حبيتها وفي الاخر حبيتك انت كان لازم انتقم منك واقرب اكتر علشان تكون وحش شبهي يعني
اشرف بتعب : انت يا عاطف
عاطف بصوت عالي : ايوه اناااا طلبت منك هتجوز اختك علشان هنتقم منك وبرده حبيتها بس انت عملت ايه رفضت حتي محاولتش مع اهلك
نظر له اشرف وهو مغمض عينه بتعب
عاطف يقترب منه : انا فرحان وانت بتتعذب كده .. واقولك كمان على المفاجاه اختك الحلوه هتشوفك وانت كده يا حـ.ـر.ام انت عذبتها بس مع ذلك طيبه وعبله
اشرف بتعب : انا تعبان يا عاطف لو انت اللي بتديني المخدر انا عايزوا
عاطف بضحك : لا هتموت مدمن
ثم نظر إلي الرجاله اللي معاه قائلا : خدوا للمخزن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوم جديد
الساعه 1
مِسِك : الو
عادل بتمثيل التعب : الو يا بنتي أنا عايزك تيجي حالا
مِسِك بقلق : مالك يا بابا انت كويس
عادل بتمثيل التعب : تعبان اوي يا بنتي وعايز هشوفك
مِسِك بقلق : حاضر يا بابا انا هجيلك بعد المدرسه
عادل بتمثيل : لا يا بنتي علشان لو جوزك عرف
مِسِك ببراءه : لا يا بابا متقلقش جاسم طيب
عادل بكدب : طيب ايه يا بنتي ت عـ.ـر.في جالي من كام يوم وقالي لو قربت منك ممكن يقـ.ـتـ.ـلني يا بنتي
مِسِك : جاسم قالك كده
عادل بخبث : ايوه لو عايزه تيجي تعالي بس من غير السواق والحرس علشان ميقولوش لي جاسم
مِسِك ببراءه : حاضر يا بابا انا هخرج من البوابه التانيه
حنان : ها عملت ايه
عادل بخبث : جايه في الطريق لوحدها
حنان بخبث : كده الخطه نصها نجح
ابتسم عادل بخبث
ابتسمت حنان بشر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان : مالك يا جاسم انت كويس
جاسم بانتباه : بتقول ايه
مروان باستغراب : انت مش معايا خالص فيه اي
جاسم : مفيش المهم انت عملت زي ما قولتلك
مروان : ايوه زمانهم دلوقتي خايفين
ابتسم جاسم قائلا ببرود : قريب اوي وحبل المشنقه هتتلف حولان رقبتها
مروان : أن شاء الله
ظل جاسم ومروان يتحدثون
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك خرجت من المدرسه من غير ما حد يشوفها
مِسِك فيه عربيه وقفت اودامها وخدوها بالعافيه
فلاش باااااك
عاطف : هقولكم ايه الخطه لاني محتاج مساعدتكم فيها
اشرف : قول يا عاطف
عاطف : اولا يا عمي لازم تكلم بنتك وتمثل انك تعبان
عادل : طب افرض لو مجتش
عاطف : لا انا مش عايزها تيجي انت بس تقولها انك تعبان واني جاسم طلب منك تبعد عنها وانت خايف منه طبعا هي هبله هتصدقك وهتهرب من السواق والحرس وطبعا لما انا اخطفها ساعتها هنوصل لي جاسم اني هي اللي جاتلي بمزاجها وساعتها هتطلق
ابتسموا جميعا بشر على الخطه
باااااك
عاطف خدر مِسِك واتجه بيها لي مخزن مهجور
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم باستغراب : ايه ده
مروان : فيه ايه مالك
جاسم : ثانيه يا مروان
جاسم : الو هي الهانم فين
السواق : الهانم لسه في المدرسه
جاسم بغضب : لسه في المدرسه ايه يا غـ.ـبـ.ـي .. الهانم بقالها عشر دقائق خارجه من الزفت المدرسه يلا اخلص خد الحرس لغيط لما هقولكم هي رايحه على فين
السواق بـ.ـارتباك : حاضر يا فنـ.ـد.م
جاسم اغلق الخط
مروان : مالك يا جاسم
جاسم بيقوم بسرعه : مِسِك اتخطفت
مروان بصدمه : نعم ازاي
جاسم : مش عارفه لسه بس السلسله اللي في رقبتها هي اللي ظاهر فيها كده
مروان : طب ثانيه هاجي معاك
نزل جاسم ومعه مروان سريعا
مروان سايق العربيه
جاسم جنبه قلقان وهو يتذكر
فلاش باااااك
جاسم : مِسِك
مِسِك : نعم
جاسم يقترب منها بابتسامه بدأ يلبس ليها السلسلة
جاسم بهمس : مش عايزك تقلعيها خالص فاهمه
مِسِك بكسوف : حاضر
باااااك
جاسم : الحمدالله اني مِسِك لسه لابسه السلسله علشان جهاز التعقب فيه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رودينا : يعني هتعمل ايه ؟؟
معتز : هقـ.ـتـ.ـلهم
رودينا : كلهم
معتز : ايوه كفايه عليهم كده
رودينا : طب هتعمل ايه الاول
معتز بشر : هخليهم يتجمعوا هنا علشان اقـ.ـتـ.ـلهم واخلص بس الاكيد هنلعب لعبه
ضحكت رودينا وهو معاها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مِسِك بدأت تفوق
مِسِك بخوف : انا فين
مِسِك شافت اشرف مرمي على الأرض جريت عليه قائلا بدمـ.ـو.ع : ايه ده ايه اللي حصلك اصحا يلا قوم معايا
اشرف بيفتح عينه بتعب
مِسِك بدمـ.ـو.ع : اشرف قوم ياربي احنا فين
عاطف بخبث يقترب منها : انتوا في المخزن يا قلبي
مِسِك بخوف : ايه ده بتعمل ايه هنا وبعدين اشرف ماله فيه ايه
عاطف بضحك : اشرف تعبان شويه اما انتي بقا هتكوني ملكي انهارده
ظل عاطف يقترب منها
اشرف بتعب : مِ سِك
ظلت مِسِك تصرخ
عاطف يقترب منها ولسه يلمسها
جاسم بغضب مسك ايده
عاطف بصدمه : انت
جاسم ببرود : ايه كنت فاكر اني غـ.ـبـ.ـي
عاطف بيبلع ريقه بتـ.ـو.تر
جاسم بغضب ضـ.ـر.بوا
عاطف وقع على الأرض
جاسم بغضب : انا والله لاخليك تنـ.ـد.م يا حقير
ظل جاسم يضـ.ـر.ب فيه
مِسِك بدمـ.ـو.ع جريت على اخوها اشرف ومعاها مروان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حنان : مش ملاحظ انك ابنك مش ظاهر
عادل بضيق : تلاقي سهران زي كل يوم
حنان : طب انت عملت ايه الشخص ده بعتلك اي حاجه تاني
عادل : لا لسه
حنان : طب انت فعلا هتقـ.ـتـ.ـلوا
عادل : ايوه طبعا الشخص ده لازم يتقـ.ـتـ.ـل حتي لو مش معاه ادله بس يكفي أنه عارف بحاجه زي كده
حنان : معاك حق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهد : جاسم خلاص يلا سيبوا
ثم نظر إلي الرجاله : يلا خدوا
مِسِك بدمـ.ـو.ع : اشرف مش بيرد عليا
جاسم ببرود : فيه عربيه اسعاف هتيجي تاخدوا
العربيه جات
مروان راح البيت لي اماني
فهد قبض على عاطف
مِسِك بدمـ.ـو.ع : ممكن بس تسمعني والله بابا كلمني وقالي أنه تعبان
جاسم بغضب : انتي صدقتتتتي بعد كل اللي عملوا فيكي تصدقي أنه تعبان بس تمام كده خلاص انا غلطان اني دلعتك
مِسِك بدمـ.ـو.ع : انا اسفه بالله عليك تسامحني
نظر لها جاسم بغضب ثم ذهب تركها تبكي
مروان : اهدي يا مِسِك جاسم هيسامحك صدقيني
مِسِك بدمـ.ـو.ع : انا غلطت اني صدقت بابا هو معاه حق
مروان بحنيه اخويه : اهدي طيب ومتقلقيش جاسم عارف انك طيبه وبعدين يلا علشان تروحي
مِسِك راحت لي جاسم بحزن والدمـ.ـو.ع ماليه وشها : ممكن هروح لي اشرف المستشفي
جاسم بحده : بعد كل اللي عملوا فيكي ها اكيد هو كمان متفق معاه عليكي
مِسِك بدمـ.ـو.ع : بس هو اخويا اشرف عمره ما كان قاسي معايا هو اه بيسهر وممكن كمان يكون بيعمل حاجات حـ.ـر.ام بس كل ده بسبب صاحبه
جاسم قلبه حن قائلا : طب خلاص تعالي نروح المستشفي
مِسِك ركبت مع جاسم ومعاهم مروان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتز سرحان
الشخص : مالك يا معتز سرحان فيه ايه
معتز بغل : عايز هفرق جاسم عن مـ.ـر.اته
الشخص بشر : وانا كمان عايز هوجعوا اكتر واكتر هو سبب كل المشاكل اللي حصلتلي
معتز بشر : احنا لازم نحدد يوم أنه كلهم يتجمعوا مع بعض علشان تكون اخر وداع بينهم
الشخص بصدمه : انت عايز تكشفنا اودامهم
معتز بغل : نفسي هشوف نظره الوجع في عين جاسم لما هموت حبيبته اودامه عينه
الشخص : انت ايه اللي اكدلك انه جاسم بيحبها
معتز بضحكه شر : لمعه عينه هي اللي كشفت حبه وبعدين انت نسيت هي بنت مين يعني اكيد اتجوزها علشان بيحبها مش لي اي سبب تاني
هز الشخص دماغه بتفهم
معتز بشر : انا شاكك أنهم كشفوني
الشخص بصدمه : ازاي انت غلطت اودامهم فيه حاجه
معتز : لا بس انا سمعت مكالمه البنت اللي اسمها مرام لقيتها بتقول هتحاول تتقرب مني فأكيد فيه حد زقها عليا
الشخص بغضب : يا نهار اسود انا حذرتك بطل القرف اللي بتعملوا لغيط لما نخلص
معتز بضيق : يا باشا انا مكنتش اعرف اني البت دي معاهم بس خلاص انا اقـ.ـتـ.ـلها وفي نفس اليوم اقـ.ـتـ.ـلهم كلهم
الشخص : انت ناوي تقـ.ـتـ.ـل فهد كمان
معتز بغل : فهد علشان ادخل في شغلنا وكمان هموت اودامه أخته ومـ.ـر.اته ... و جاسم هموت اودامه مـ.ـر.اته .. ومروان هموت اودامه مـ.ـر.اته هو كمان .. رامي هقـ.ـتـ.ـلوا هو كمان
الشخص : بس انت لازم متخليش اي دليل ضدنا
معتز بشر : ندي وعلاء ونهي هقـ.ـتـ.ـلهم اكيد بس مش دلوقتي
الشخص : طب و رودينا
معتز بضحك : لا رودينا دي بقا هقـ.ـتـ.ـلها في الاخر م دلوقتي خالص
الشخص بضحك : اه يا شقي
معتز والشخص ظلوا يضحكون .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم : دكتور فيه ايه
الدكتور : مع الاسف يا جاسم بيه المريـ.ـض تعاطى مخدرات وكمان باين عليه بقالوا كتير
مِسِك سمعت كده ظلت تبكي على اخوها
جاسم : طب يا دكتور ايه العمل
الدكتور : الصح دلوقتي أنه يروح يتعالج في المصحه علشان ممكن يموت في اي وقت
جاسم : تمام يا دكتور اتفضل
ذهب الدكتور
مِسِك بدمـ.ـو.ع : اشرف عمره ما كان كده صاحبه هو السبب يا جاسم اااااه يا اخويا
ظلت تبكي مهما شافت من اخوها بس هو كان حنين عليها في الاول وبقا قاسي بسبب صحاب السوء
جاسم مقدرش يشوفها دمـ.ـو.عها حـ.ـضـ.ـنها بوجع : اهدي بس متقلقش هيروح المصحه ويتعالج بس انتي اهدي علشان خاطري
مروان : المصحه اللي الدكتور قال عليها كويسه جدا هعرف ناس راحوا اتعالجوا هنا خرجوا وهما متعافين
مِسِك : يارب
جاسم : يلا علشان ترتاحي
مِسِك برجاء : انا عايزه هدخل هشوفوا
جاسم : طيب تعالي ندخل
مروان : جاسم عايز اي حاجه انا رايح هطمن على اماني
جاسم بابتسامه : لا شكرا يا صاحبي
ذهب مروان الي زوجته
مِسِك بدمـ.ـو.ع دخلت الغرفه ومعها جاسم
مِسِك بدمـ.ـو.ع : اشرف هتكون كويس صدقني
اشرف فتح عيونه بتعب : بتعيطي ليه ربنا خدلك حقك مني
مِسِك بدمـ.ـو.ع : لا متقولش كده هتقوم وتكون كويس
اشرف بتعب : سامحيني يا مِسِك عمري ما كنت السند ليكي
مِسِك بدمـ.ـو.ع : لا متقولش كده طول عمرك كنت سندي بس انا عارفه السبب هي طنط حنان كرهتك فيا وكمان صاحبك هو السبب .. انا مسامحك يا اشرف يلا قوم وارجع اشرف بتاع زمان
اشرف بوجع : انا مكنتش هعرف أني عاطف متفق مع بوسي عليا . اتاريهم كانوا بيحطوا ليا حبوب مخدرات علشان اكون مدمن ويقـ.ـتـ.ـلوني بالبطىء
مِسِك بدمـ.ـو.ع : ربنا شايف كل حاجه وهيجيبلك حقك منهم
اشرف بدمـ.ـو.ع ونـ.ـد.م : تفتكري ربنا هيسامح شخص زاني .. انا زانيت يا مِسِك وشربت اللي ربنا حرموا ودخلت الديـ.ـسـ.ـكو
مِسِك بدمـ.ـو.ع : ربنا غفور رحيم والله هيسامحك المهم انك نـ.ـد.مان
اشرف بدمـ.ـو.ع : يارب
جاسم قلبه وجع لما شاف دمـ.ـو.ع مِسِك قائلا : بس اهدي هو كويس اهو
اشرف بتعب : شكرا انك حفظت على اختي يا جاسم بيه
جاسم : مفيش داعي للشكر انا بحافظ على مراتي يا اشرف
اشرف بوجع : سامحني يا جاسم بيه علشان برده غلطت فيه حقك انت كمان
جاسم بهدوء : مِسِك سامحتك والاكيد انا كمان سامحتك علشان خاطر مِسِك بس ويلا لازم تكون قوي لسه الحياه اودامك علشان تتوب لي ربنا وتكمل حياتك
اشرف بوجع : هتوب ازاي انا بقيت مدمن وفيه اي وقت هتعب علشان اخد الجرعه بتاعتي
جاسم بهدوء : لا يا اشرف انت هتروح تتعالج في المصحه ولازم تكون قد الاختبـ.ـار علشان خاطر اختك
صمت اشرف بتعب ووجع
مِسِك : انت هتروح من بكره تتعالج اشطا علشان خاطري
اشرف بابتسامه تعب : موافق بدل انتم معايا
ابتسمت مِسِك بفرحه
جاسم : يلا بقا يا مِسِك علشان ترتاحي
اشرف : امشي يا حبيبتي يلا
مِسِك : انا هكلمك ماشي
اشرف : ماشي
ذهب جاسم و مِسِك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان دخل الشقه بس شاف اماني مرميه على الأرض
مروان جري عليها بقلق : اماني يا حبيبتي اصحي يلا قومي يا اماني .... اماني
مروان شالها بسرعه نزل بيها للمستشفى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب بحب : يا الهوي يا ناس على القمر
تقي بعشق : بحبك وعندي ليك مفاجاه
ايهاب : مفاجاه ايه بقا
تقي مسكت ايده حطتها على بطنه : انا حامل في شهرين يا قلبي
ايهاب بفرحه : بجد حامل
هزت تقي رأسها بسعاده
ايهاب حـ.ـضـ.ـنها بفرحه وهو يتذكر كل أيامهم الحلوه
ايهاب بعد عنها براحه : ده رامي ثانيه يا قلبي خليكي مرتاحه هنا مش هينفع تتحركي فاهمه
ابتسمت تقي بعشق : حاضر شوف بس صحبك عايز ايه يلا
ايهاب بفرحه : مش هتاخر عليكي يا قلبي
ايهاب رد على رامي
ايهاب بنبرة سعاده : الو يا كبير
رامي بابتسامه : عامل ايه يا صحبي
ايهاب بابتسامه : بخير يا رامي الحمدالله انت عامل ايه
رامي بتنهيده : اهو تمام
ايهاب باستغراب : فيه ايه مالك احكيلي
رامي : انا جايلك في الطريق فاضي
ايهاب بابتسامه : اكيد فاضي تعال انت تنور
رامي بابتسامه : ماشي سلام
تقي بابتسامه : مين اللي جاي
ايهاب : رامي جاي نتكلم شويه
تقي بابتسامه : طيب يا حبيبي اقعدوا براحتكم انا هعملكم عصير وبعدين هدخل هرتاح
ايهاب : لا طبعا يا قلبي ادخلي انتي ارتاحي ومتقلقيش انا هظبط الدنيا
تقي : لا طبعا مينفعش
ايهاب : لا ينفع يلا بقا
ايهاب خد تقي لي الاوضه علشان ترتاح
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم : داده نعيمه حد يعمل لي مِسِك عصير وتاكل كويس
الداده : ماشي يا ابني
مِسِك : انت رايح فين
جاسم بحنيه : عندي مشوار مهم هروحوا ومش هتاخر عليكي
مِسِك ببراءه : وعد مش هتتاخر
جاسم بحنيه : وعد
قام جاسم من جنبها ثم خرج من القصر باكملوا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان بقلق : فيه يا دكتوره مالها
الدكتوره : انا علقـ.ـتـ.ـلها محاليل هي بس المدام ضغطها وا.طـ.ـي بسبب عدم اكلها وكمان ارهاق .. وعلى الفكره ممكن كمان الزعل يخليها تعبانه كده
مروان بوجع : تمام يا دكتوره اتفضلي
ذهبت الدكتوره
دخل مروان بوجع الي الغرفه رآها نايمه بتعب
مروان بوجع : انا اسف بسببي تعبتي كده قومي بقا يا موني انا بحبك مش قادر هشوفك كده .. طب انتي عارفه انا هجيب حقك من الحقير ده صدقيني
اماني بدأت تفتح عينها بتعب وهي تتمتم باسمه : مروان
مروان : قلب مروان انا معاكي يا حبيبتي
اماني نظرت له بتعب : اسفه
مروان : هوسسس انا مش زعلان منك اصلا
اماني : بجد
مروان بابتسامه : ايوه بجد يا قلبي انتي كل حياتي ازاي بس هزعل منك
اماني بدمـ.ـو.ع محبوسه : بس انت قولت هطلقني
مروان بحنيه : مجرد كلمه قولتها اتوجعت لما خبيتي عليا
اماني : اسفه يا مروان
مروان بابتسامه : انا مش زعلان خلاص بقا
ابتسمت اماني بتعب
مروان بأس جبينها قائلا : كنت هموت عليكي لما شوفتك مرميه على الأرض
اماني بلهفه : بعد الشر عليك
مروان بعشق خدها في حـ.ـضـ.ـنه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم ببرود : عامل ايه يا حمايا
عادل بيبلع ريقه بتـ.ـو.تر : جاسم بيه عامل ايه
جاسم جلس على الكرسي ببرود قائلا : احسن منك
عادل بيبلع ريقه بخوف
حنان بخبث : هي مِسِك عامله ايه يا جاسم بيه
جاسم بضحك صوت عالي
حنان باستغراب نظرت إلي عادل المستغرب هو الآخر
جاسم وقف ضحك قائلا ببرود : محدش قالكم ولا ايه
حنان بتبلع ريقها : قالنا ايه
جاسم ببرود : اممممم اني انا أنقذت مِسِك من الز*باله اللي خطفها
عادل بصدمه نظر إلي حنان
جاسم : اه صح نسيت هقولكم عاطف اتقبض عليه بس متقلقوش قريب أوي هتحصلوا
عادل بكدب : هنحصلوا ليه يا جاسم بيه احنا معملناش حاجه
جاسم بغضب : انتم فاكرين اني غـ.ـبـ.ـي زيكم لا انا كنت متاكد انكم هتحاولوا تاذوها اللي زيكم مستحيل يتغير ده انتم حتي مسالتوش عن ابنكم اللي بقا مدمن زيكم
حنان بصدمه : ايه الكلام ده لا استحاله
جاسم ببرود : روحي مستشفى (...) وانتي هتشوفي ابنك هناك علشان من بكره هيروح المصحه علشان مينفعش حد يشوفوا بعد كده
عادل اتصـ.ـد.م من الكلام
اكمل جاسم كلامه بخبث وهو ينظر لهم مره اخري : اه صح كلامي معاكم لسه مخلصش سلام مؤقت
ذهب جاسم
عادل : يا نهار اسود عاطف اتقبض عليه يارات البت دي كانت مـ.ـا.تت من زمان
ثم نظر إلي حنان بغضب : حتي ابنك مدمن
حنان : انا مكنتش اعرف اني اشرف بيتعاطى تعال نروحلوا المستشفى يلا
عادل بحده : قومي البسي علشان انا هربي ابنك من تاني يلا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب بابتسامه : اتفضل يا رامي ادخل ارتاح
دخل رامي
ايهاب : تشرب ايه
رامي بحزن : انا مش جاي هشرب حاجه انا بس عايز هتكلم
ايهاب بقلق : مالك يا رامي فيك ايه
رامي بوجع : تعباااان حاولت هستحمل اني مراتي الخاينه تكون اودامي وانا همثل كاني مفيش اي حاجه
ايهاب بوجع : اهدا طيب والله هي متستاهلش
رامي بوجع : عارف بس غصب عني نفسي هخلص من كل القرف ده
ايهاب : هتخلص منها صدقني بس قولي فهد عمل ايه
رامي بتنهيده : لسه عايزين نشوف مين الشخص اللي بيساعد معتز وليه بيعملوا كل ده
ايهاب : يبقي قريب إن شاء الله هتخلص من كل ده
رامي : يارب
ايهاب بابتسامه : انا معاك في اي حاجه يا صاحبي اتفقنا
رامي بابتسامه : ربنا مايحرمني منك يا ايهاب انت اللي فضلت معايا حتي لما كنت فاكر اني جاسم خاني طلبت مساعدتك علشان هنتقم وانت عمرك ما خذلتني
ايهاب بابتسامه : هخذلك ازاي بس وانت اخويا
رامي بابتسامه : ربنا يخليك ليا
ايهاب : سيبك من كل ده عندي خبر حلو
رامي : خبر ايه
ايهاب بابتسامه : بعد كام شهر هكون اب
رامي بفرحه : بجد يا ايهاب
ايهاب : ايوه بجد
رامي احتضن ايهاب بسعاده قائلا : الف مبروك يا ايهاب
ايهاب : الله يبـ.ـارك فيك يا صاحبي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عادل بغضب : بقا انت بتكون مدمن يا حقير
حنان : اهدا يا عادل بس مش وقته
اشرف بكرهه : عايزين ايه جايين ليه
حنان : ايه الكلام ده احنا اهلك
اشرف بعصبية : اهلي ؟؟ انتم السبب في كل حاجه حصلتلي اولا انت عمرك ما تكون اب بيعت بنتك علشان بس الفلوس وانتي عمرك ما كنتي ام ليها دايما بتكوني مرات الاب وبس ... بس ازاي وانا زيكم شاركت في عذابها في الاول كنت كويس مع اختي لغيط لما انتي فضلتي تلعبي في دماغي علشان بس هكون زيكم وفعلا بقيت زيكم مجرم
عادل بغضب : احترم نفسك يا ولد
اشرف بعصبية : بس كفايه عارفين عاطف اللي انتم وثقتوا فيه بالرغم إنه بيسهر في ديـ.ـسـ.ـكو عمره ما كان صاحب كويس بس انتوا اعتبرتوا ابنكم التاني هو السبب اتفق مع الز**باله التانيه علشان تحط ليا حبوب مخدر لغيط لما بقيت مدمن كل ده بسببكم انتم بس والمسكينه اللي انا عذبتها واقفه جنبي انتم عمركم ما كنتوا أهل امشوا من هنا مش عايز هشوفكم تاني .. امشووووووا
حنان بحزن : تعال يا عادل يلا نسيبوا يهدأ شويه
عادل خرج بالعافيه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم : الو يا مروان انا عايز الخطه تتنفذ بعد يومين
مروان : طب هتتقابلوا فين
جاسم ببرود : في مكان اسمه (...)
مروان : طب و مِسِك
جاسم : انا مش عايز مِسِك تسمع الكلام ده ... انا عايز اقولها الحقيقه بنفسي
مروان : طيب ماشي متقلقش
جاسم : تمام انا عايزك تبعت لي ابوه مِسِك العنوان في الرساله عادي وهو لما يجي هنعرف الحقيقه كلها
مروان : ماشي سلام
جاسم : سلام
مِسِك كانت بتعدي من اودام المكتب سمعت المكالمه دي
مِسِك باستغراب : جاسم هيقابل اهلي طب ليه وليه المكان ده انا لازم اعرف اللي بيحصل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عادل بصدمه : طب بعتلي اسم المكان
حنان : فين
عادل : المكان (...) بس المقابله بعد يومين
حنان بشر : يبقي لازم نفكر فيه خطه علشان نقـ.ـتـ.ـل الشخص ده
عادل : سرنا هيدفن مع الشخص ده هانت كلها بكره بس
ابتسمت حنان بشر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد يومين
اماني خرجت من المستشفى بس مروان محافظ عليها علشان متتعبش تاني والغريب اني علاء بطل يكلمها
جاسم ومروان بيجهزوا للخطه
عادل وحنان بيفكروا ازاي يقـ.ـتـ.ـلوا الشخص ده
مِسِك بتفكر ازاي تهرب من السواق والحرس وتروح مع جاسم لغيط لما لقيت الحل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حنان بتـ.ـو.تر : هو فين الشخص ده
عادل : اهدي يا حنان اكيد زمانه جاي
- عاملين ايه
عادل وحنان نظروا الي مصدر الصوت بصدمه
جاسم ببرود : مالك يا حمايا اتصـ.ـد.مت ليه
عادل بيبلع ريقه بخوف : انت بتعمل ايه هنا يا جاسم بيه
جاسم بضحك : اممممم زيكم بالظبط جاي لي نفس السبب
عادل بصدمه : قصدك ايه
جاسم بيقترب منهم بخبث : انا اللي ببعت الرسائل
حنان بصدمه : انت
جاسم : امممم ايوه انا
عادل بتـ.ـو.تر : عايز ايه
جاسم ببرود : عايز ايه يا جاسم عايز ايه
ثم نظر لهم بهدوء ما قبل العاصفه : عايز هشوفكم متعلقين في حبل المشنقه
عادل بعصبية : ايه الكلام ده يلا يا حنان علشان نمشي
جاسم بغضب : خليكوا مكانكم انا عارف الحقيقه من بدري انتوا اللي قـ.ـتـ.ـلتوا والدة مِسِك
عادل : الكلام ده كدب
جاسم ببرود : بس انا معايا دليل
حنان نظرت إلي عادل بتـ.ـو.تر وهو كذلك
عادل بيبلع ريقه بخوف : انت بتكدب
جاسم ببرود : لا مش بكدب اقولكم اللي حصل من قبل 16 سنه
عادل وحنان اتصـ.ـد.موا
جاسم كمل كلامه ببرود : والدة مِسِك عرفت انك كنت متجوز قبلها الست دي وكمان عندك منها ولد اللي هو اشرف اخو مِسِك الكبير .. انت اتجوزتها علشان تاخد أملاك والدها وطبعا لما عرفت كده طلبت منك الطـ.ـلا.ق علشان متتفضحش وانتم علشان خايفين الثروه دي تروح عليكم قـ.ـتـ.ـلتوها بدم بـ.ـارد وخدتوا ورث مِسِك ده انتم كنتوا بتخلوها تخدم في بيوم الناس وانتوا سارقين ورثها ومش بس كده لا كنتوا عايزين تجوزها لواحد كبير علشان بس الفلوس
عادل بـ.ـارتباك : انت عرفت ازاي كل ده
جاسم بسخرية : قولتلك يا حمايا العزيز معايا دليل
عادل بشر : بس انت مش هتخرج من هنا عايش بس الاول اقولك ليه عملت كل ده علشان انا كنت بحب حنان واتجوزتها وجيبنا اشرف بس بعدها اشتغلت مع أبوه رقيه ( والدة مِسِك ) ومثلت عليها الحب وهي غـ.ـبـ.ـيه وافقت عليا على اساس اني ايد ابوها اليمين وقال ايه حبتني بس مكنتش تعرف اني متجوز غـ.ـبـ.ـيه بقا فضلنا متجوزين سنه وبعدها جابت مِسِك وانا قبل ما هي تموت خلتها تمضي على تنازل كل حاجه
جاسم بعصبية : ماما رقيه وثقت فيك ازاي تعمل كده فيها دي حبيتك كانت دايما تقولي قد ايه بتحبك انت اللي غـ.ـبـ.ـي مش هي
عادل بصدمه : ماما رقيه ؟؟
جاسم بوجع : إيوه ماما رقيه شوفتها مره في النادي كنت أنا قاعد زعلان هي جات واتكلمت معايا ورسمت الضحكه على وشي ولما انا قولتلها عايز هشوفك تاني كتبتلي رقمها وبقيت كل يوم بتيجي تشوفني في النادي او في القصر عندنا لقيت الاهتمام منها مكنش فيه اهلي الحقيقين ومن ساعتها بعتبرها ماما رقيه .. اليوم اللي انتم قـ.ـتـ.ـلتوها فيه كنت ساعتها انا وراها بس هي مخدتش بالها وطلعت وراها الشقه وكنت مستخبي وسمعت كل حاجه من البدايه شوفتكم قـ.ـتـ.ـلتوها بكل قوه وبعد كده انت قولت انها مرجعتش البيت من ساعتها والقضية اتسجلت ضد مجهول انتوا ااااازاي تعملوا فيها كده ااااازاي
عادل بصدمه : يعني انت مش معاك دليل
- اه بس دلوقتي بقا فيه دليل
حنان وعادل نظروا لي بعض بخوف
فهد : اقبضوا عليهم يلا
جاسم : ثانيه يا فهد
جاسم نظر لهم قائلا : جوازي من مِسِك كان متخطط علشان احميها منكم
مِسِك بانهيار : ابويا قـ.ـتـ.ـل امي
جاسم نظر الي مصدر الصوت بصدم
رقيه بحنيه : لا طبعا بيحبوك جدا كمان
جاسم بحزن : مش باين
رقيه حـ.ـضـ.ـنت جاسم بحزن
بااااااك
دمـ.ـو.ع جاسم نزلت
الداده نعيمه بوجع : جاسم يا ابني قوم صلي ركعتين واهدا
جاسم بدمـ.ـو.ع : ماما رقيه وحـ.ـشـ.ـتني اوي
الداده نعيمه بوجع : ربنا يرحمها يا ابني يلا قوم علشان ترجع لي مِسِك
قام جاسم غسل وشه ثم ذهب الي المستشفي
جاسم بوجع : قومي يا حبيبتي مش اقدر هشوفك كده
ظل جاسم يتحدث معاها مثل كل يوم ولكن هذه المره مِسِك سمعت حديثه وفاقت
مِسِك بتعب : ماما
جاسم بفرحه : مِسِك يا حبيبتي
مِسِك فتحت عيونها بتعب : ماما
جاسم قال للدكتوره جات شافتها
الدكتوره : الحمدالله ضغطها اتظبط وحالتها مستقره بس لازم تاكل كويس علشان جـ.ـسمها ضعيف
جاسم : تمام يا دكتوره
ذهبت الدكتوره
جاسم دخل لي مِسِك اللي في حـ.ـضـ.ـن اماني
جاسم بوجع : مِسِك غلط عليكي الحزن اهدي
نظرت له مِسِك بوجع ثم ظلت تبكي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد اسبوعين
3 س
مشاركة
Wr Mayada El Gazzar
كاتب
جاسم بعصبية : ليه بتعمل كل ده
معتز بغل : بسببك فاكر اشرقت خطيبتي حبيتك انت وهي معايا كانت بتفكر فيك انت انا كنت عارف من نظراتها ليك بس عمري ما تصورت انها تيجي وتقولي عايزه تبعد عني وتسافر بس سالتها ليه رفضت تقولي بس انا كنت عارف السبب بس ساعتها مثلت عليها اني عايز هشوفها لي اخر مره وهي غـ.ـبـ.ـيه اوي جاتلي في مكان مهجور بس في الحقيقه مكنتش تعرف انه مهجور المهم ساعتها انا قـ.ـتـ.ـلتها
جاسم بعصبية : انت اللي قـ.ـتـ.ـلت اشرقت لييييه تعمل كده لييييه
معتز بوجع : علشان حبيتك انت اشمعنا ولما لقيتك مش بتحبها قررت تسافر وتبعد عني
فهد : تروح قـ.ـا.تلها وتركب نفسك جريمه زي دي
معتز بغضب : ايوه لاني حبيتها بجنون وهي خانت حبي بس قـ.ـتـ.ـلتها بسببك يا جاسم علشان كده قررت هنتقم منك واخد حقي من كل اللي حواليك ... اولا وقعت بينك انت ورامي على اساس حاولت تتقرب من مـ.ـر.اته رودينا ونجحت الخطه ... ثانيا طلعت علاء ابن عم مراتك من السجن يا مروان علشان يساعدني هنتقم منك ... ثالثا نهي حاولت توقعك يا مروان علشان بس تخرب بينك وبين مراتك بس الغـ.ـبـ.ـيه معرفتش ... رابعا ثم نظر إلي جاسم بخبث تحت انظار جاسم المصدومه لما شاف ندي داخله قائلا : ندي بتكوني جاسوسه عليك المفروض كنت تحبها بس هي برده غـ.ـبـ.ـيه معرفتش وانت اتجوزت مِسِك
جاسم بغضب : ده انا وثقت فيكي يا ندي والله لاخليكم تنـ.ـد.موا
- اهدا يا جاسم متبقاش عصبي زي امك
جاسم نظر إلي مصدر الصوت بصدمه : انت
الشخص بخبث : ايوه انا ابوك اللي انتي حبستوا
جاسم بعصبية : متقولش ابويا انت حاولت تتقرب من ماما رقيه كان لازم هساعدها يا استاذ فريد
فريد بغضب : تقف قصاد الغريب اودام ابوك
جاسم بعصبية : ابويا ده مكنش يهموا اي حاجه تخصني مش لوحدك لا انت والست اللي هي ولدتني مع الاسف .. دايما كنتوا بتجرحوا ماما رقيه بس هي كانت بتيجي علشاني انا كرهتكم
فريد ببرود : وانا كمان بكرهك انت اه ابني بس انا طول عمري بكرهك ودلوقتي هتموتوا كلكم
معتز بضحك : ايوه بالظبط
ندي : بس احنا متفقناش على كده
معتز ببرود : الاتفاق إتغير
مِسِك أغمي عليها
جاسم جري عليها قائلا : مِسِك يا حبيبتي فوقي مِسِك
فهد خد عادل وحنان للقسم
جاسم شال مِسِك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعتين
فهد بيشغل تسجيل صوت بخبث
رحاب نظرت إلي ليان بصدمه
التسجيل كان
ليان بغل : بس ايه رايك يا انطي رسمت عليهم الطيبه
رحاب بضحك : جدعه ده انا صدقتك
ليان : المهم يا انطي نعمل ايه
رحاب : نخلي فهد يطرد مـ.ـر.اته وانتي اللي تكوني زوجته
ليان : واو يا انطي طب والخطه بقا ايه
رحاب : بصي بما انك بقيتي صاحبه هدير واختها احنا نخلي يشك فيها
ليان : قصدك نخلي يشك انها بتخونوا
رحاب : ايوه
ليان بشر : تمام
هدير ومايا بصدمه نظروا الي ليان
ليان بتبلع ريقها بتـ.ـو.تر : ده مش صوتي
فهد : ازاي وانا اللي بنفسي سجلتوا في الحقيقه مدخلش عليا حوار انك طيبه ده خالص وبقيت براقبكم علشان كده ركبت في الاوضه بتاعتك وطبعا انتي كذلك يا عمتي جهاز يسجل الصوت علشان كده عرفت الحقيقه
مايا : انا كنت متاكده انك استحاله تكوني طيبه
هدير بحزن : ليه يا ليان احنا اعتبرناكي مننا
نظرت لهم ليان بصمت
فهد ببرود : عمتي انا حجزت ليكم تذكره الطائره بعد ساعه
رحاب بصدمه : بتطرد عمتك يا فهد
فهد ببرود : ايوه انا ميشرفنيش انك تكوني عمتي .. العمه مستحيل تحاول تخرب بيت ابن اخوها بس خلاص بقا انا جيبت اخري منك يا مدام رحاب ..و يلا بقا اجهزوا علشان فيه حد تبعي هيوصلكم وطبعا لو شوفت حد منكم ساعتها هحبسوا حتي لو انتي يا عمتي
قال اخر كلمه بسخرية
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مع تسرييع الأحداث
بعد اسبوع
مِسِك في غيبوبه بسبب الصدمه جاسم جنبها دايما
علاء اتهجم على اماني في البيت بس مروان انقذها كالعاده أما علاء اتقبض عليه بتهمه محاوله اعتداء
اشرف راح يتعالج في المصحه
ايهاب مش بيخلي تقي تتحرك
رامي بيرسم اودام رودينا الحب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم دخل الاوضه
جاسم بوجع مسك صوره : سامحيني يا ماما رقيه معرفتش احمي مِسِك من الحقيقه دي سامحيني يا حبيبتي
فلاش باااااك
جاسم بطفوله : بعد كده هقولك يا ماما رقيه
رقيه بحنيه : طبعا يا حبيبي قول يا ماما براحتك
جاسم بحزن طفولي : هي ليه ماما وبابا مش بيحبوني
نظرت له هدير بفرحه مداريه : قولت ايه
فهد بحب : لسه مقولتش على فكره
ثم اقترب منها ونظر الي عينها قائلا : انا بحبك يا اول حب والاخير في حياتي وعايز اكمل معاكي باقي عمري كله
هدير بدمـ.ـو.ع حـ.ـضـ.ـنته : بحبك اوي يا فهد
فهد بحنيه : طب ليه بتعيطي بقا
هدير : دمـ.ـو.ع الفرحه
فهد بحنيه يمسح دمـ.ـو.عها قائلا : لا مش عايز دمـ.ـو.ع الفرحه انا عايز ضحك وسعاده دايما
هدير بحب : ده هيحصل وانا معاك انت وبس
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مع تسرييع الاحداث
بعد سنه
حازم بابتسامه : الف مبروك يا حبيبه
حبيبه بسعاده : الله يبـ.ـارك فيك يا حازم
حازم نظر لها بعشق قائلا : حبيبه
حبيبه : نعم
حازم بعشق : انا بعشقك
نظرت له حبيبه بصدمه : ايه
حازم بضحك : بقولك بعشقك وكمان اتقدمتلك بس كنتي لسه في تالته ثانوي اما دلوقتي فـ انتي أولي كليه خلاص
حبيبه : قول والله
حازم بضحك : والله العظيم بحبك
سناء بضحك على بنتها : قولتلك يا حازم براحه عليها اهي مصدومه
حازم بضحك : شكلي هغير رايي يا خالتي
حبيبه بسرعه : لا تغير رايك ايه بس انا موافقه عليك
حازم نظر إلي سناء ثم ضحكوا
حبيبه بخجل ذهبت سريعا الي غرفتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اتحكم على عادل وحنان بالاعدام لقـ.ـتـ.ـل رقيه
اتحكم على معتز بالاعدام لقـ.ـتـ.ـل اشرقت
اتحكم على فريد بالسجن المؤبد لمحاولة قـ.ـتـ.ـل جاسم وأصحابه
اتحكم على علاء بالسجن المؤبد لمحاوله اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب اماني
وطبعا رودينا ونهي اتسجنوا هما كمان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد تلات سنوات
جاسم و مِسِك وبنتهم ( رقيه )
مروان و اماني وابنهم ( ياسر )
تقي و ايهاب ابنتهم ( همس ) ومستنين طفل تاني
فهد و هدير توامهم ( مليكه و ملك )
ايهاب و مايا بدأت بينهم قصه حب
حازم و حبيبه لسه مستنين نونو جاي في الطريق
اشرف اتعالج وبقا احسن من الاول وبدأ يحب مرام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اولا وضحت كل حاجه في البـ.ـارت الاخير
ايه سر الاوضه المقفوله هي أنها مليانه بصور رقيه والدة مِسِك
مين الأشخاص المجهولين هما معتز وفريد وتبعهم نهي و رودينا و ندا و علاء
اي سر أهل مِسِك هو ابوها السبب في موت والدتها
تمت بحمدلله