رواية كنتي درسي الاول هي رواية رومانسية تقع احداثها بين احمد وفرح والرواية من تأليف امل شعبان في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية كنتي درسي الاول لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية كنتي درسي الاول هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية كنتي درسي الاول تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية كنتي درسي الاول من الفصل الاول للاخير بقلم امل شعبان
بدات قصتي لما بابا توفى اضطريت انزل اشتغل
عشان اصرف على ماما واختي مكه
بقلم امل شعبان.......
يا ماما انا نازله ..
استني يا فرح افطري الاول وبعدين انزلي ...
مش هينفع يا ماما حنان واقفهلي تحت مش عاوزه اتاخر على الانترفيو .....
روحي يا بنتي يجعلك في كل خطوه سلامه.....
ربنا ما يحرمني منك يا ماما ولا من دعواتك يلا باي...
يا حنان بصه حنان لفرح وضحكه اش اش ايه الحلاوه دي يا عم......
فرح عاجبك الفورمان اللي انا لابساه ده.....
حنان جـ.ـا.مد اوي يا فرح ......
ملحوظه فرح عندها 20 سنه فتاه جميله بيضاء اللون شعرها اسود وعيونها عسليه وسعين
اما بالنسبه لحنان عمرها 23 سنه فتاه جميله بيضاء اللون شعرها اصفر وعيونها زرقاء اللون هم اصدقاء منذ الطفوله بس كل واحده ليها شخصيه عكس بعض......
حاضر .......
(بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب)
نرجع لموضوعنا......
يلا خلينا نمشي يا فرح......
انا خايفه يا حنان لا ما يقبلونيش في الانترفيو......
حنان ازاي ما يقبلكيش انا بذا نفسي مكلمه لك كريم
موصيه عليك......
فرح يعني هيقبلوني ما ت عـ.ـر.فيش اللي انا محتاجه الشغل ده قد ايه......
حنان يا بنتي انتي هتروحي هتبداي الشغل
وبعدين ما انا قلتلك اعملي زي ما انا بعمل شويه سهواك على شويه مياسه وتصاحبي على ده وده
بدل ما تبقي مساعده سكرتيره تبقى مساعده المدير في الشركه زيي بدل ما انتي عامله زي لوح الخشب ضحكه ضحكه مايصه كده........
فرح اهدي يا حنان احنا في الشارع مش في الكبـ.ـاريه.......
حنان اضحك يا اختي في اي حته هو حد ليه حاجه عندنا بس اهو الاتوبيس وصل .......
ا ركبنا الاتوبيس واحنا في نص الطريق تليفون حنان رن الو يا ماما مال صوتك تعبانه ازاي انا جايلك...
فرح مال خالتو سعاد يا حنان.......
حنان ماما تعبانه اوي يا فرح انا هضطر ارجع اول ما توصلي الشركه اسالي عن كريم قولو انا تبع حنان.....
فرح لا يا حنان انا هروح معاكي نطمن على خالتو سعاد بكره نروح الشغل عادي......
حنان لا يا روحي مش لازم اول يوم ليكي في الشغل ما تيجيش لازم تروحي على شغلك
ابقى اطمنك على ماما في التليفون يلا باي يا حبيبتي هاتي بوسه .......
نزلت حنان بعديها بربع نزلت من الاتوبيس متجهه ناحيه الشركه
ايه جمال المناطق دي ده عالم تاني مش الحاره بتاعتنا الجربانه وما واخداش بالي دوست على ديل القطه القطه مسكت في رجلي اترعـ.ـبت وانا عماله اتنطط واصرخ واخداش بالي عربيه جات من ورايا طيرتني ما لقيتش نفس غير وانا عماله اتشقلب زي الكوره قمت قعدت على ركبتي يا نهار اسود هدوم اتبهدلت لقيت شاب خرج من العربيه جاي يجري عليا كان يخرب بيت ام قمرايه
المهم لقيته جاي بيقولي انتي بخير يا انسه
قمت وقفت و قربت منه رحت بصاله وانا وشي عليه علامه الغضب كان شعري منكوش وكنت هدوم اتبهدلت تراب رحت مزعقه بصوت عالي دي منظر واحده كويسه بدل ما انتي مش بتعرف تسوق بتركبها ليه
بصلي وبصوت رجولي اوي انتي ازاي بتتكلمي معايا بالطريقه دي تاني حاجه انتي اللي رميتي نفسك قدام العربيه
خفت من طريقه صوته بصيتلي وانا صوتي وا.طـ.ـي كل ده بسبب القطه هي ليه مسكت في رجلي ....
اللي حصل خير تعالي اوصلك انتي رايحه فين ....
بصيتله وقلت نعم نعم يا يا عينيا وتوصلني بمناسبت ايه......
بصله وضحك ده انتي شكلك مـ.ـجـ.ـنو.نه اوعي كده يا شاطره....
راكب عربيته ومشي....
ببص في الساعه لقيت الساعه 8:30 يا لهوي اتاخرت
يا ريتني كنت خليته وصلني لازم اعمل نفس السفيره عزيزه
وخدتها جري
وصلت عند الشركه كانت كبيره اوي ظبطت هدومي ولميت شعري ودخلت سالت على استاذ كريم قالوالي في المكتب فوق طلعت وخبطت......
كريم اتفضل....
دخلت لقيته بيبصلي من فوق لتحت ما ارتحتلهوش بصراحه قلتله وانا مبتسمه انا تبع حنان....
كريم انتي فرح تعالي اقعدي يا فرحه....
قعدت على الكرسي وانا متـ.ـو.تره رن على حد بالتليفون لقيت الباب خبطت....
كريم اتفضل...
دخلت انسه جميله جدا كانت بشوشة الوجه فرح دي استاذه شيماء سكرتيره علاقات عامه وانتي هتبقي مساعده الاستاذه شيماء .......
هزيت براسي ......
كريم خديها يلا يا استاذه شيماء و عـ.ـر.فيها الشغل....
شيماء اسمك حلو اوي يا فرح .....
بالعكس انتي اللي جميله جدا شكلك طيوبه اوي...
شيماء لا مش طيوبه اوي اوي يعني في الشغل ما عنديش ياما ارحميني ....
بصيتلها وانا متـ.ـو.تره....
شيماء مالك خفتي ليه كده بهزر معاكي ادي المكتب بتاعك يا فروح .....
هزت براسي
ومر ساعه وانا في الشغل
تليفون رن بتاع الشركه الو
شيماء تعليل المكتب يا فرح
اتـ.ـو.ترت هو انا عملت حاجه ولا ايه
دخلت في حاجه ولا ايه يا استاذه شيماء
شيماء هتاخدي المستندات دي هتوديها الاستاذ احمد في الفيلا عنده ابعتلك اللوكيشن على الوتساب.....
معلش يا استاذه شيماء عايزه اسال على حاجه هو مين استاذ احمد.....
شيماء استاذ احمد صاحب الشركه....
يعني مش استاذ كريم هو صاحب الشركه....
شيماء لا استاذ كريم المدير التنفيذى. يلا خد المستندات وروحي وديها....
حاضر .......
(بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب)
خدت المستندات ونزلت من الشركه وقفت تاكسي
وقلتله عاوزه اروح العنوان ده مره ربع ساعه وانا في التاكسي .......
السواق وصلتي يا انسه ...
نزلت من التاكسي بصيت امامي لقيت فيلا كبيره جدا الله ايه الحلاوه دي فعلا صدق اللي قال ناس عايشه وناس دايخه مش وقت ادي امثال
دخل لقيت بوابه الفيلا مفتوحه كان حوالين الفيلا جنينه كبيره وفيها حمام سباحه كانت الجنينه جميله اوي مليانه بالورد يا لهوي لو اختي مكه اللي شافت الجنينه دي تحلف انها تدفن فيها
لفتت انتباهي ورود جميله جدا وطيت وقطفت ورده
نسيت خالص ان انا رايحه اسلم المستندات ليه استاذ احمد .......
سمعت صوت شخص ورايا بيقول انتي بتعملي ايه هنا عدلت وشي لقيت الشخص اللي هو خبطني بالعربيه رحت بصله وانا مبرقه وبصوت عالي انت تاني .......
قرب مني وهو ينظر لي بعنيه الحاده انتي بتراقبيني ولا ايه........
حاضر .......
اراقبك ايه يا جربوع انت انت مفكر نفسك مين اصلا وايه اللي مدخلك الفيلا بتاعه استاذ احمد.......
شـ.ـدني من دراعي علي وقاللي بصوت عالي بس مش عاوز اسمع صوتك.....
لسه رايحه اشتم قاطعني صوت شخص ....
يااستاذ احمد الحاجات اللي طلبتها احطها فين
بصيتله وانا مصدومه وبتهته بالكلام حضرتك استاذ احمد
↚
بصيتله وانا مصدومه وبتهته بالكلام حضرتك استاذ احمد ....
احمد حط الحاجه يا عم منعم واخرج ....
لقيته نظر ليه نظره حاده وتقدم خطوتين نحوي ....
حسيت كان قلبي وقع في رجلي وانا دماغي عماله تجيب وتودي ده اللي مسكني موتني هنا محدش يعرف عني حاجه يا فرح
ما لقيتش نفسي غير وانا بصرخ يا عم منعم ....
طلعت اجري وانا مرعوبه مسكني من ايدي وشـ.ـدني ناحيته ونظر لي حسيت قلبي سيتوقف وانا عماله بتهته بالكلام سيبني انا اسفه على اي شتيمه قلتها
والله ما كنت اعرف ان حضرتك استاذ احمد خليني اروح لماما واللي كان على الشغل انا هسيب الشغل خليني امشي
فجاه وانا عماله اتكلم لقيت ايده حطها على بقي وبصوت عالي
ممكن تبطلي رغي
بصيتله وهزيت براسي
شال ايده من على بقي وقاللي ايه اللي جابك هنا
بصيتله وبلعت ريقي حضرتك كنت طالب مستندات من الشركه وانا جبتهالك.....
احمد هو انتي السكرتيره الجديده ....
هزيت بالراس وقلتله ايوه وادي المستندات لحضرتك كنت طالبها.......
احمد اسمك ايه....
بصيتلي وانا متـ.ـو.تره اسمي انا....
احمد ايوه انتي اسمك ايه....
اسمي فرح...
احمد طيب اقعدي يلا يا فرحه وهات المستندات......
هو حضرتك مش هتطردني....
احمد وهتردك ليه وابتسم ابتسامه بسيطه.......
انا بصيت وابتسمت ابتسامه خوف أ.
احمد اقعدي يلا
بالقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
قعدنا في الجنينه واحمد طلع المستندات فاضل يقرا فيها وانا قاعده على الكرسي اللي جنبه كنت متـ.ـو.تره اوي عماله العب في صوابع ايدي من التـ.ـو.تر
احمد ت عـ.ـر.في تعملي قهوه.......
انا.
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
احمد هو ايه حكايه كل شويه انا انا هو في حد موجود تاني غيرك ت عـ.ـر.في تعملي قهوه ولا لا.........
بصيتله وانا متلبكه وقلتله ايوه بعرف اعمل قهوه......
احمد طيب اعملي لي فنجان قهوه ساده......
هزيت براسي قلتله ماشي.....
وانا دخلت جوه افتكرت ان انا ما اعرفش اعمل قهوه
ايه النصيبه اللي انتي وقعت نفسك فيها دي يافرح
اوف اوف يا ربي دخلت الفيلا من جوه جميله اوي
هو فين المطبخ اكيد اللي هناك ده
دخلت المطبخ اوبا ايه ده كل ده مطبخ ده قد شقتنا طيب اعمل القهوه ازاي وانا ما اعرفش
اه صحيح اجيب الطريقه من على الانترنت
ادي طريقه القهوه
هو حاطط القهوه فين نسيب فرح بالقهوه بتاعتها وناخد لفه مع احمد
احمد قاعد في الجنينه ومن دمج في قراءه المستندات فجاه سمع صوت حاجه اتكسرت جوه
هي بتعمل ايه المـ.ـجـ.ـنو.نه دي
ما حطش في باله وكمل قرايه سمع صوت حاجه اتكسرت تاني هي بتعمل قهوه دي ولا بتحارب جوه
دخل يشوف
بص ليه فرح واقفه وفناجين القهوه واقعه على الارض متكسره
زعق بصوت عالي ايه اللي انتي عملتيه ده
فرح اتخضت من صوت احمد العالي كانت ماسكه فنجان قهوه في ايديها وقع من ايديها من الخضه
بصيتله انا اسفه ما كانش قصدي والله هلمهم دلوقتي.......
احمد بصلها يا ريت ما كنت قلتلك اعملي قهوه ....
فرح وطي تلم الفناجين القهوه المكسره....
احمد سيبيهم عشان ايدك ما تتجرحش .....
لا انا اللي هلمهم عشان انا اللي كسرتهم ....
خرج احمد وساب فرح جوه بتلم الحاجه اللي اتكسرت فرح عماله تعيط وتقول مفروض شغل في الشركه مش في المطبخ بعمل قهوه ما اخداش بالها وايديها اتجرحت فرح بصوت وا.طـ.ـي اه
وايديها نزلت دم كتير فرح قعده مكانها وعيطت
دخل احمد بالصدفه شاف فرح ايديها مجروحه جري عليها قلت لك ما تعمليش حاجه ليه ما بتسمعيش الكلام
وريني ايدك شاف الجرح
ما تخافيش الجرح سطحي هعقمهو لك وهتبقى كويسه دخل احمد جاب علبه الاسعافات وقعد فرح على الانتريه بدا يعقم لها الجرح
فرحه عماله تقول بالراحه بيحرق اوي مغمضه عينيها
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
احمد مركز مع فرح عماله تعمل حركات بتاعه الاطفال واتكلم في سره والله مـ.ـجـ.ـنو.نه ابتسم
فتحت عينيها فرح بتبص لقيت احمد بيبتسم هو بيضحك على ايه ده
احمد خلصنا تعقيم ......
فرح هو انا ينفع ارجع على الشغل .......
احمد اه فيك تروحي.......
↚
فرح هو انا ينفع ارجع على الشغل .......
احمد اه فيك تروحي.......
بصيتله وهزيت براسي وخرجت
بعد ما خرجت وماشيه افتكرت ان السلسله بتاعتي نسيتها في المطبخ
لا كده كتير السلسله كانت جباله حنان في عيد ميلادي وانا عمال اكلم نفسي ارجع اجيبها
لا ترجعي على فين يا فرح انتي ما صدقت خرجتي ترجعي برجريكي تاني
واقفه مستنيه تاكسي كان تليفوني بيرن
طلعت من الشنطه بشوف مين اللي بيرن
كانت حنان الوو
حنان ايوه يا فرح احكيلي عملت ايه لما رحتي الشغل .....
خليك معايا دقيقه يا حنان هركب التاكسي
ايوه يا حنان.......
حنان احكيلي يلا يا فرح قابلت كريم ايه رايك في شاب شهم .....
النهارده كان اليوم صعب اوي يا حنان ...
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
حنان ليه ايه اللي حصل....
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
فرح حكيت كل حاجه لحنان من ساعه ما نزلت من الاتوبيس لغايه ما خرجت من البيت استاذ احمد.......
حنان ده انتي نحس يا بنت يا فرح يعني اول يوم
ليكي شغل ما توقعيش غير مع استاذ احمد .....
انا بصراحه ياحنان قلت هيرفضني من الشغل بس لقيته بيقول لي عادي حصل خير........
حنان استاذ احمد ده بالذات ما عندوش ياما ارحميني في الشغل ده عامل رعـ.ـب للموظفين في الشركه ده انا من ساعه ما اشتغلت في الشركه ما شفتوش بيضحك ولا بيهزر مع الموظفين.......
خلاص يا حنان انتي بتـ.ـو.تريني اكثر من انا متـ.ـو.تره
المهم انتي مامتك عامله ايه...
حنان ماما الحمد لله كويسه كان الضغط عالي عليها بقيت كويسه دلوقتي........
دائما يا رب تبقى بخير......
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
حنان يا رب يا حبيبتي.....
ماشي يا روحي هقفل معاك عشان انا وصلت الشركه..
حنان ماشي يا فروح يلا باي...
دخلت الشركه وطلعت على مكتبي
قعدت فتحت الكمبيوتر كنت بدخل شويه بيانات
لقيت كريم جاي
ايه يا فروح عاجبك الشغل
هزيت براسي وابتسمت قلتله ايوه
كريم وريني بتعملي ايه......
بدخل البيانات على الكمبيوتر زي ما قالتلي استاذه شيماء.....
كريم قرب من فرح ولمس ايديها ...
فرح شلت ايديها بسرعه وهي مصدومه من اللي بيعملوا كريم ده ......
كريم في ايه مالك ما كنتش اقصد لو عايزه حاجه انا في المكتب
نهارك اسود يا فرح في اللي انتي فيه ده واحد متحرش والتاني محسسني ان انا بتعامل مع وحش ايه فيلم الهندي اللي انا عايشه فيه ده
دخلت شيماء ايه يا فروح دخلت البيانات على الكمبيوتر .......
اه قربت اخلص اهو....
شيماء طيب على السريع يلا عشان قربنا نروح .....
حاضر يا استاذه شيماء.....
خلصت شغلي مروحه دخلت الاسانسير عشان انزل
لقيت كريم دخل ورايا الاسانسير
بصيتله وانا متـ.ـو.تره. اول حاجه خطرت في بالي
ده اكيد هيتحرش بيا في الاسانسير بس يفكر يعمل حاجه انا اديله بوكس في وشه اعوجله مناخيره لا عامله زي الكرنبه
كريم بيبص ليه فرح لقيها بتبرقله وبتجز على اسنانها
كريم اتـ.ـو.تر هي مالها دي هتتحول ولا ايه
الاسانسير فتح خرج كريم وخرجت ورا وفرح
نسيب فرح وناخد لفه عند احمد
احمد قاعد على الكرسي مشغل فيلم اكشن بيتفرج عليه
بعد كده قام احمد يعمل فنجان قهوه دخل المطبخ
هو بيحضر في فنجان القهوه بيبص لايه سلسله محطوط على الرخامه
بتاعه مين دي فتح السلسله لقيي صوره فرح وجنبيها حنان
سرح بخياله في الصوره وتذكر الموقف اللي حصلت بيني وبين فرح ابتسم ابتسامه بسيطه خذي الفنجان القهوه وخرج
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
نرجع لفرح
فرح كانت نايمه صحها صوت التليفون وهو بيرن
الو مين
حنان هو ايه اللي مين انا حنان يا فرح هو انتي لسه ما قمتيش......
فرح في حد برن على حد دلوقتي يا حنان.......
حنان وقت ايه يا هانم الساعه 7:45 قومي اجهزي يلا عشان رايحين الشغل .......
يا لهوي الشغل ده انا نسيت يلا باي يا حنان قفلت التليفون جهزت نفسي نزلت جري على تحت
لقيت حنان واقفلي تحت وموقفه تاكسي
القلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
حنان كل ده يا هانم
معلش يا حنان نسيت اظبط المنبه انتي بتصحي الساعه كام .....
حنان بصحى الساعه 5:45 ....
فرح بصيتلها باستغراب نعم يا اختي ليه رايحه تبيعي لبن......
حنان ليه يعني هو اللي بيصحى بدري بيبقى رايح يبيع لبن لا يا حبيبتي بجهز نفسي عشان اطلع بالحلاوه دي.......
ليه يعني ساعتين ونص بتجهزي نفسك ده انا بلبس بقيت هدوم وانا نازله على السلم
حنان على السلم يا فرح انزلي يا اختي وصلنا الشركه
حاسبنا سواق التاكسي ومشينا شفنا كريم واقف بيتكلم في التليفون
حنان روحي انتي يا فرح انا جايه وراكي
دخلت مستنيه الاسانسير ببص لقيت استاذ احمد داخل من بوابه الشركه بلعت ريقي مش عارفه ليه لما بشوفه حس احساس غريب كانه خوف على تـ.ـو.تر
جه واقف جنبي ومستني الاسانسير بصيتلو وابتسمت ابتسامه صغيره
الاسانسير اتاخر جيت اطلع على السلم
احمد فرح اسانسير فتح
بصيتلو وانا متـ.ـو.تره لا يا استاذ احمد هطلع على السلم السلم رياضه
بصلي وما نطقش اي كلمه ودخل الاسانسير
طلعت على مكتبي
بعد ساعه من الشغل
حنان جايه جايبه معاها قهوه فروح
ايوه يا حنان
جبتلك قهوه معايا
قاعدين بنشرب القهوه انا وحنان
سمعنا صوت خطوات كعب عالي كانها تقول يا ارض تهد ماعليك قدي ببص لقيت
فتاه جميله ترتدي فستانا قصير بين جـ.ـسمها هي متجهه ناحيت مكتب استاذ احمد
حنان بتتكلم بمياصه شايفه يا فرح ياما كنت بقولك بيني وركايه او كتفايه ما كنتيش بتسمعي كلامي ......
فرح بصتلها وهي مستغربه وركايه ايه يا حنان وكتف ايه .....
بصيتلها حنان وهي بتضحك ورك فرخه يا فرح عاوزه اجيب فرخه افتح دماغي هشوف جواها ايه
انا رايحه على شغل يا فرح هيجيلي جلطه.........
قاعده وعيني على المكتب عاوزه اعرف هم قاعدين
جوه بيعملوا ايه الفضول كان هيموتني
ببص لقيت استاذ شيماء جايبه القهوه راح تدخلها الاستاذ احمد
قمت جريت عليها انا هدخلها القهوه عنك يا استاذه شيماء
شيماء مفيش داعي يا فرح هادخلها انا ....
لا ما يصحش يا استاذه شيماء هدخلها انا
شيماء بصت لفرح باستغراب قلتلها ماشي
اخذت القهوه وخبطت على الباب المكتب
↚
اخذت القهوه وخبطت على الباب المكتب
فتحت الباب ودخل رايت استاذ احمد يجلس على الكرسي وجلسه امامه الفتاه كانوا يتحدثون سويان
نظر لي استاذ احمد نظره حاده وانا اسير نحوه وحمل في يدي صينيه كنت اشعر بالتـ.ـو.تر وانا بعطي فنجان القهوه الاستاذ احمد كانت يدي بترجف وهو ينظر الي رفعت الفنجان التاني للفتاه وانا بعطيها اياه الدلق على قدميها بصيت لي وهي بتصرخ بتقول رجلي رجلي من التـ.ـو.تر ما لقيتش نفسي غير وانا برفع كوبايه الميه وكبيتها على رجليها
بصيتله وزعقـ.ـتـ.ـلي بصوت عالي ايه اللي انتي عملتيه ده يا حـ.ـيو.انه
انا اسفه ما كنتش قصدي والله
اسفه ايه وخرا ايه انتي عارفه الفستان اللي بوظته ده تمنه كام قطعها بالكلام استاذ احمد خلاص يا رانيا
انتي ازاي تشغلوا معاكم ناس في الشركه حمير كده
بصيتلها وكان هاين عليها امسك الصينيه اللي في ايدي انزلها على دماغها بس قلت لا انا اللي غلطانه
استاذ احمد بصلي زعقلي بصوت عالي وقال لي اخرجي وشوفي شغلك يلا
اتخضيت من صوته ما لقيتش نفس غير وانا بجري على بره وانا بجري اتخبطت في استاذه شيماء
شيماء في ايه يا فرح وليه استاذ احمد بيزعق
ما كنتش قصدي ادلقت القهوه على الانسه اللي جوه
شيماء دلقتي القهوه على رانيا
ما كنتش قصدي والله
شيماء اهدي طيب روح اقعد على مكتبك
رحت قعدت على المكتب وانا بلوم في نفسي تستاهلي يا فرح اديك جبت لنفسك التهزيق عشان تدخلي في اللي ما لكيش فيه ببص لقيت حنان جايه وهي فرحانه كانت هتطير من الفرحه
......
حنان فرح فرح فرح عندي ليك مفاجاه...
مفاجاه تاني غير اللي انا فيها دي قولي يا حنان هي كده كده خربانه .....
حنان في ايه مالك يا فرح
لسه رايحه تكلم لقيت رانيا خارجه من مكتب استاذ احمد كانت بتبصلي بقرف .......
حنان هي مالها دي بتبصلنا ليه كده وايه اللي حصل لفستانها متبقع من ورا ومن قدام ليه كده ......
فرح بصه لحنان وهي متـ.ـو.تره وبتضحك ضحكه خوف ما ههو اللي حصل اني ده دلققققت
حنان في ايه يا فرح مالك بتتهتهي ليه كده ..
ما هو انا اللي دلقت عليها القهوه غصب عني....
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احله
حنان بصت لفرح وهي مصدومه نهارك اسود يا فرح دلقت القهوه على رانيا حنان بصه لفرح هاتك يا ضحك 😂😂😂😂
فرح بتضحك على ايه يا حنان انا شكلي مش هكمل في الشغلانه دي ما بقىليش يومين في الشغل والنصيب عماله تنزل على دماغي ......
حنان انتي اصلا نحس يا فرح وبعدين تستاهل رانيا ما حدش بيطقها في الشركه بتبقى بنت عم استاذ احمد حط عينيها علي المهم هي قصه طويله وبعدين احكيها لك خلينا في الموضوع
.......
موضوع ايه يا حنان....
حنان خميني يا فرح قولي ايه هي المفاجاه........
ليه يا اختي شايفاني بقرا على كف ايدي خشي في الموضوع بسرعه يا حنان انا مش فايقلك......
حنان عيد ميلاد كريييييييم النهارده بالليل وعازم كل اللي في الشركه عشان كده هنروح بدري النهارده ....
طيب وانا مالي اعملله ايه ....
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
حنان هو ايه اللي انتي مالك انتي غـ.ـبـ.ـيه يا فرح
فتحي مخك معايا شويه بقولك حفله عيد ميلاد كبيره واكيد هيحضروها ناس اكابر يعني ممكن حد من اولاد الاكابري يشوفك يعجب بيكي ويتجوزك ويرفعك من الفقر انتي واهلك وانا التاني اكون قريبه من كريم
فرح ايه يا حنان جو الكرتون سندريلا اللي انتي عايشه فيه ده وبعدين سيبيني اخلص شغلي
حنان تصدقي يا بنت انتي غاويه فقر اشتغلي يا اختي كويس....
بصيتلها فرح وضحكت اه هشتغل .....
ناخد لفه عند احمد
جالس في مكتبه ماسك في ايده السلسله بتاعه فرح وهو ينظر اليها
باب المكتب خبط شال السلسله بسرعه في الدرج
اتفضل
دخلت شيماء ادي العقود اللي طلبتها يا استاذ احمد ما فيش غير امضه حضرتك ......
احمد اوكي عرفت الموظفين انهم هيمشوا النهارده بدري......
شيماء ايوه يا استاذ احمد
والاجتماع اللي بينك وبين استاذ امجد اتلغى لان حصل عنده ظرف طرق ومش هيقدر يجي
عاوز حاجه تانيه يا استاذ احمد قبل ما امشي
احمد لا فيك تمشي
خارجه شيماء صديفها كريم
شيماء كل سنه وانت طيب يا استاذ كريم.......
كريم وانتي طيبه يا شيماء اكيد هتيجي الحفله بالليل
شيماء اكيد طبعا يا استاذ كريم استاذن انا ....
كريم تفضلي
دخل عند احمد ايه يا ابو الصحاب النهارده شفت رانيا كانت موجوده في الشركه
احمد ايوه كانت جايه تعزمني نسهر بره سوا
كريم انت قلتلها ايه
احمد قلتلها لا عشان مشغول
كريم والله حـ.ـر.ام عليك البنت بتحبك وغير كل ده بنت حلوه وشيك وبنت عمك مش هتلقي احسن من كده عروسه .....
احمد قلتلك يا كريم مش بفكر في الموضوع دلوقتي
كريم امال هتفكر امتى انت قفلت ال 30 يا احمد هتلحق تكون اسره امتى
احمد انت اللي بتقول الكلام ده يا كريم .....
كريم اه انا اللي بقول عاوزه افرح بيك قبل ما اموت
بصله احمد وفضل يضحك هههههههه كريم بدلوا نفس الضحك ههههههههه
احمد كفايه ضحك كده ويلا نمشي
خرج كريم وخرج وراء احمد
احمد وهو خارج نظر الى فرح هي تجلس على المكتب وينظر الى ملامح وجهه البريئه
فرح وهي تجلس على المكتب بتلم اغراضها عشان تروح بتبص رات احمد ينظر اليها شعرك بالتـ.ـو.تر
هو بتبصلي ليه كده ده
ماشي يا حنان بتسيبيني وتمشي
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
نسيب فرح ناخد لفه عند حنان
حنان في غرفتها مطلع هدومها كلها ورمياها على الارض يا رب اختار اني فستان سهره طويله ولا قصير عايزه اطلع بشكل مميز الفت انتباه كريم
فستان الطويل ده للفرح والقصير ده ليا وارن على البنت لوزه تيجي تعملي المكياج
يا ماما انا نازله رايحه عند فرح
سعاد ماشي يا حنان
حنان نزلت جري على بيتي فرح خبطت فتحتلها مكه
حنان اختك فرح فين يا مكه
مكه فرح قاعده في اوضتها
مين اللي بيخبط يا مكه
حنان ده انا يا خالتي نعمه
دخلت حنان جري على اوضه يااااااافرح
فرح في ايه يا حنان بتصرخي ليه كده وايه الشنط اللي معاكي دي......
حنان يلا البسي بسرعه عشان لوزه جايه ...
فرح لوزه مين....
حنان لوزه الكوافيره وبعدين ايه اللي انتي رابطاه على راسك ده وايه بجامه ستك اللي انتي لابساها دي .....
دماغي مصدعه ربط طرحه بعدين البيجامه اللي انا لابساها دي مش بتاع ستي دي بجامتي وبحبها .....
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
حنان يا ستي خلاص حقك عليا قومي يلا البسي الفستان .....
يا حنان مش عاوزه اروح وبعدين ما جبتش هديه.....
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
حنان انا عارفه ان انتي هتقولي كده عشان كده جبتلك هديه معايا وبعدين ابقي اديني فلوسها بعدين جبتلك فستان من بتاعي احنا الاتنين بنلبس مقاس بعض الباب بيخبط اكيد لوزه هروح افتح عقبال ما تغيري هدومك .......
اهي لوزه يا فرح نظره حنان الى فرح بدهشه كانت ترتدي الفستانا الخمري طويل ضيق يرسم معالم جسدها
حنان ايش اش ايه الحلاوه دي يا عم الفستان هياكل منك حته
بس ناقص المكياج خدي يا بنت يا لوزه عاوزاكي تعملي لها مكياج جريء جدا
وبالنسبه لشعرها عاوزاك تلميه تعملي كعكه منخفضه وتنزلي خصلتين من قدام
اما بالنسبه لي انا يا لوزه تعملي لي مكياج خفيف وتفردي لي شعري بلولوه من تحت
ابداي في فرح عقبال ما انا البس الفستان
↚
ابداي في فرح عقبال ما انا البس الفستان
بدات لوزه في عمل الميك اب لفرح
لوزه ايه رايك كده في المكياج
حنان حلوه اوي اوي اوي اوي وبعدين عاوزه رايكم في الفستان بتاعي
كانت حنان ترتدي فستانا زهريه اللون قصيرا بدون اكتاف كانت تشبه الاميرات
فرح حاسه الفستان قصير اوي يا حنان
لوزه بالعكس الفستان جميل اوي يا فرح
حنان سيبك منها يا لوزه دي متعرفش يعني ايه موضه .......
كانت تجلس في الصالون مامت فرح واختها مكه يشاهدون التلفاز
خرجت فرح وحنان من الغرفه كانوا يبدون مثل لاميرات اللي هربانه من عالم ديزاين
بصت مامت فرح بدهشه ايه اللي انتم عاملينه في نفسكم ده يا بنات
ردت عليها حنان ايه رايك في الفساتين يا خالتي نعمه عجبتك صح
نعمه يجنن بس الفستان بتاعك يا فرح ضيق
حنان بالعكس يا خالتو نعمه الفستان هياكل من فرح حته وبعدين هي الموضه كده يلا يا فرح عشان اتاخرنا
فرح يلا باي يا ماما باي يا مكه
نزلنا وركبنا التاكسي
وصلنا لمكان الحفله كان فندق كبير جدا لاول مره نيجي مكان زي ده
نظرنا اليه باعجاب وانبهار حتى اشتفاقنه من شرودنا على صوت
السائق وصلتم
نزلنا من السياره ننظر حولنا من
شـ.ـده جمال المكان
فرح يا الله المكان شكله يبهر من بره اما من جوه عامل ازاي يا حنان
مش عارفه يا فرح اتصرفي كان عادي يلا نخش
وفور دخولنا كان جميع من في الحفله ينظر الينا كنت اشعر البتـ.ـو.تر
احمد كان جالس هو وكريم ورانيا
كريم ايه ده مش دي حنان وفرح
احمد سمع اسم فرح نظر ليرى فرح
واقفه كانت تشبه الاميرات وهو
ينظر اليه باعجاب وانبهار
حس بشعور غريب احمد كاني مشاعر جديده بدات تتسلل ليه قلبه الذي طالما كان مغلقا بوجهه الجميع
ولكن تلك الفتاه دخلت قلبي دون استئذان مقول هذا هو الحب الذي يقولون عنه
حتى اشتفاقه من شروده على صوت
رانيا
مالك يا احمد شارد في ايه
احمد ايه
رانيا ايه ده انت مش معايا خالص يا احمد سرحان في ايه كده
احمد ولا حاجه يا رانيا
رانيا اوكي يا حبيبي هخش التواليت
اتت حنان وفرح
كل سنه وانت طيب يا كريم ودي حاجه بسيطه
كريم وانتي طيبه يا حنان
فرح اتفضل يا كريم كل سنه وانت طيب
كريم ينظر الى فرح بالاعجاب اخذ من فرح الهديه لمس ايديها شـ.ـدت ايديها بسرعه فرح شعرك بالخوف من نظراته المريبه
حنان تنظر الى كريم وهي واقع في حبه بنت يا فرح ايه رايك اروح اعترفله بحبي
فرح بس يا حنان لا تفضحينا وبعدين مش عارفه عاجبك ايه في البومه دي
حنان تصدقي يا بنت انتي اللي بومه انا غلطانه اللي بكلم واحده جيبله
بصيتلها فرح وفضلت تضحك كانت ضحكتها جنان نظرها اتجه ناحيه احمد بالغلط لترى ينظر اليها كتمت الضحك فوران
اتت رانيا بصت لفرح بقرف ايه ده انتي تاني قطعتها
في الكلام حنان فستانك يجنن يا رانيا
رانيا بصت لحنان كلمتها بتناكه ايوه عارفه ان الفستان يجنن لان بلبس من اغلى الماركات
فرح قربت من حنان بصوت وا.طـ.ـي هي بتتكلم ليه كده بنت الرفض دي فعلا على راي المثل لبسوا البوصه تبقى عروسه
حنان بصيت لفرح وهاتك يا ضحك 😂😂😂😂
فرح بصوت وا.طـ.ـي وهي بتضحك بطلي ياحنان ضحكه هتفضحينا
كريم بتضحكوا على ايه يا بنات ما تضحكونا معاكم
فرح ولا حاجه افتكرنا بس موقف وضحكنا عليه
حنان ما نيجي نرقص يا كريم ....
كريم يلا
فرح ما تسيبنيش مع الاتنين دول يا حنان فرح بصه لاحمد ورانيه وابتسمت ابتسامه بسيطه
جه شاب وسيم اتجه ناحيت فرح تسمحيلي بالرقصه دي يا انسه
فرح بصيتلي باستغراب انا
كان جالس احمد وماسك في يديك كاسه من الخمر ينظر الى فرح وذلك الشاب الذي يتحدث معه كان يبدو عليه علامـ.ـا.ت الغضب
الشاب اكيد يا انس تسمحيلي بالرقصه دي
فرح بصيتلي بكل عفويه وضحكتها بس انا مش معرف ارقص بصراحه ...
الشاب ده سهل خالص قطع صوت احمد الذي خبط الكاسه على الترابيزه وبنبره صوت مخيفه مش قالتلك ما بتعرفش اتفضل
فرح بصت وهي متضايقه هو ازاي يكرر عني هوايه هيتحكم فيها في الشغل وهنا كمان بصه للشاب وابتسمت يلا نرقص راحت فرح مع الشاب بدا يرقصوا
احمد كان جالس على الترابيزه وغاضب جدا كان جايله زي احساس عاوز يقوم يمسك الشاب ده يضـ.ـر.به طلع غضبه كله في الشرب
رانيا في ايه يا احمد مالك بتشرب ليه كده
احمد ما كانش منتبه ليه كلام رانيا انتباهه كله على فرح الذي كانت ترقص مع الشاب
احمد بص لرانيا تعالي نرقص
رانيا ما كانش مصدقه نفسها كانت هتطير من الفرحه
بداوا الرقص واحمد اقترب من فرح والشاب وهم بيرقصون وحط قدمه خلي الشاب وقع على الارض
وفرح وقعت ايضا
جريت عليها حنان انتي كويسه يا فرح
فرح بصيت لها وهي محروج من الموقف اللي هي في ده ايوه كويس يا حنان
الشاب قام وبص لاحمد انت اللي حطيت قدمك عشان اقع
بصله احمد باستفزاز وضحك ضحكه وقاله بنبره مخيفه بدل ما انتي ما بتعرفش ترقص بترقص ليه
الشاب اتضايق من طريقه كلام احمد اتجه ناحيت احمد وراح يديله بالبونيه
احمد مسك ايده الشاب قبل ما يضـ.ـر.به راح مديله بالروسيه وقع الشاب على الارض
كريم اتدخل وهدى الموضوع وخد احمد على جنبه
ايه اللي انت عملته ده يا احمد انت عارف الشاب اللي انت ضـ.ـر.بته ده ابن مين
احمد بيكون ابن مين يعني
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
كريم بيكون اياد ابن امجد اول مره اشوفك منفعل كده انت في حاجه مضايقاك يا احمد
احمد لا ما فيش حاجه مضايقاني يا كريم
كانت فرح واقفه متضايقه حنان انا هروح حاسه نفسي تعبانه.....
حنان مالك يا فرح انتي كويسه
حاسه نفسي تعبانه شويه عايزه اروح انتي هتروحي يا حنان
حنان طيب خليك قاعده شويه لغايه ما تخلص الحفله عشان ما ينفعش اسيبك تروحي لوحدك يا فرح......
لا بجد حاسه نفسي تعبانه يا حنان خليك انتي وانا هركب تاكسي وهروح هروح اعتذر لكريم اللي انا مش هقدر اقعد لغايه ما يقطعوا التورته
حنان طب ثواني انادي على كريم يا كريم
كريم كان يجلس هو واحمد انتبه لحنان اللي هي بتنادي عليه
كريم ايوه يا حنان
فرح كان نفسي اكمل معكم عيد الميلاد بس حاسه اني تعبانه شويه مضطره اني اروح وكل سنه وانت طيب يا كريم
كريم تحبي ابعت حد معاكي يوصلك
تسلم يا رب انا هركب تاكسي يلا باي يا حنان
حنان ماشي يا روحي اول ما توصلي ابقي كلميني
فرح بصيتلها وابتسمت وخرجت لاحظها اياد وهي خارجه خرج وراها
كان جالس احمد على الترابيزه شاف اياد وهو خارج ورا فرح
فرح يا فرح انتبهت فرح بتشوف مين اللي بينادي عليها شافت اياد
في حاجه ولا ايه يا اياد
اياد انتي رايحه فين كده يا فرح
حسيت نفسي تعبت شويه ومروحه
اياد تحب اوصلك معايا في الطريق انا كده كده كنت مروح
اياد ليه ايد اتحطت على كتفه بيبص بيشوف مين لايه احمد بيقوله طريقك غير طريقها وفرح انا هوصلها
بصله اياد باستغراب انت مين انت عشان تكرر عنها وبعدين هي تقول مين اللي وصلها ومين ما يوصلهاش
احمد بنبره مخيفه انا مش بعيد كلامي مرتين اتفضل امشي بدل ما امشيك على طريقتي
فرح بصوت عالي بس بطلوا خناق انا ما طلبتش من حد فيكم انه يوصلني اصلا لا انت ولا هو
ومشيت فرح كانت ماشيه على الطريق عماله تكلم نفسي انا ايه اللي خلاني اسمع كلام حنان واجي
اصلا
سمعت صوت عربيه وراها عماله تزمر ببص لقيت احمد عملت نفسي مش واخده بالي وكملت الطريق
لقيته قرب مني بالعربيه وبيشاور لي اقف يا فرح
وقفت قلتله نعم عاوز ايه نزل من العربيه
بصلي وقال بتكلميني كده ليه على فكره انا مديرك
جمعت شجعتي وبصيتله مديري في الشركه اما بره الشركه انت ملكش دعوه بيا اعمل اللي انا عاوزاه واللي كان على الشغل انا مستقيله
احمد بصلها وضحك خلصت كلام يلا اركبوا بطلي شغل العيال الصغيره ده
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
فرح قلتلك مش راكبه يلا وريني عرض كتافك
احمد عرض كتافي لا ده انتي شكلك دماغك ناشفه وهتتعبيني معاكي
فرح بصيتله وما ردتش عليه ومشيته
مش وراء احمد وماسك ايديها يلا امشي
فرح انت ازاي تجرني وراك زي الجاموسه كده قلتلك مش راكبه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
احمد فتح باب العربيه ودخل فرح لسه رايح يركب العربيه لايه فرح خرجت من العربيه وهي عماله تزعق هو بالعافيه قلتلك مش عاوزك توصلني
قرب منها احمد هو ينظر الى عيونها راح رزعها بوسه
احمر وجهي فرح من الخجل وهي واقفه مصدومه من العمل احمد......
احمد فتح باب العربيه وقالها اركبي
واللي ما ركبتيش دلوقتي هعيد البوس تاني
فرح بصيتله وهي مصدومه و حط ايديها على شفايف وهزت راسا وقالتله هركب العربيه
↚
فرح بصيتله وهي مصدومه و حط ايديها على شفايف هزه راسا وقالتله هركب العربيه
ركبت العربيه واحنا في الطريق كنت قاعده مرعوبه حرفيا هو ايه اللي حصل ده ازاي تسكت على الغلط
ده يا فرح بدل ما تديله قلم على وشه تركبي معاه
العربيه كمان لا كده كتير لسه كنت رايحه اتكلم لقيته هو سابقني في الكلام
احمد انا بعتذر لك على اللي حصل من شويه يا فرح
ما لقيتش طريقه اسكتك واخليكي تركبي العربيه غير كده
بصيتله كان جوايا كلام كتير عاوزه اقوله وازعقله واقوله كده ما يصحش ازاي تستجرى تعمل كده
بس لقيت كان لساني مربوط تفكير مشوش اكتفيت اني ابصله وسكت
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
احمد ساكته ليه يا فرح ما بتتكلميش ليه
بصيتله وسكت
تليفوني رن كان المتصل محمد ابن خالتي بعتبر اخويا الكبير واخدين على بعض حرفيا يعني اتبسطت اوي اول ما عرفت هو اللي كان بيرن
الو يا ابو الصحاب يا اللي ما بتسالش
محمد ايه يا فروحه غصب عني والله يا فرح الشغل واخد كل وقتي
الشغل بردك يا لئيم
محمد قولي لي يلا عملت ايه اول يوم شغل ليكي
لسه كنت رايحه اتكلم لقيت احمد حط ايده على الدركسيون فضل يزمر بالعربيه وسرع أوي
هقفل معاك دلوقتي يا محمد ولما اروح اكلمك
على فكره الطريق فاضي ما فيش داعي تزمر وهدي السرعه شويه هنتقلب بالعربيه على فكره انا بكلمك هدي السرعه شويه العربيه هتتقلب بينا
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
بصلي وما اتكلمش كان بان على معالم وش الغضب
هو ماله ده كان من شويه كويس هو عنده انفصام في الشخصيه ولا ايه
لو سمحتي هدي السرعه شويه العربيه هتتقلب بينا انا مش عاوزه اموت دلوقتي انا لسه صغيره
لو سمحت طب نزلني على جنب بعدين سرع براحتك اللي قدرت تطير في الجو طير
ببص لقيت عربيه داخله علينا كنا خلاص هنخبط فيها
ما لقيتش نفسي غير وانا مغمضه عين وكـ.ـلـ.ـبشت في دراعه وعلى صرخه واحده قلت خلاص العربيه اتقلبت بينا
بعديها بشويه لقيت العربيه وقفت رفعت راسي ببص لقيت احمد بيبصله ويضحك
هو انا لسه عايشه ما متش ازاي حاسه قلبي وقع في رجلي
بعديها بشويه استوعبت اللي انا ماسكه دراعه حشت ايدي بسرعه وقلتله اسفه ما كنتش اقصد
لقيت بصلي وضحك بصراحه خفت قلت ده باين علي بني ادم مريـ.ـض مش تصرفات بني ادم عاقل خالص لسه كنت رايحه افتح باب العربيه انزل اجري
احمد اقفلي باب العربيه يا فرح
بصراحه خفت كانت المنطقه مقطوعه وده شكله مـ.ـجـ.ـنو.ن رسمي اقعدي بكرامتك يا فرح بدل ما يخبطك بحاجه تروحي فيها قفلت باب العربيه وقعدت وكملنا الطريق كنت حاسه رجليه دي بتخبط في بعضيها
احمد هو مين اللي كنت بتكلميه في التليفون
بصيتلي باستغراب انا
احمد لا مش انتي يا فرح بكلم الكرسي اللي وراكي
نهار اسود يا فرح وكمان بيكلم الكراسي ربنا يسترها ويعدي اليوم ده على خير لغايه ما اروح بيتنا
احمد اه بكلمك انتي هو في حد تاني غيرك في العربيه مين الشخص ده
ده محمد
احمد اه عارف اللي اسمه محمد علاقته ايه بيكي باين من طريقه كلامكم واخدين على بعض
بصيتله وانا مستغربه هو ماله دوت واخدين على بعض ولا لا يخصوا في ايه
احمد سكت ليه يا فرح
ما سكتش بس مستغربه من السؤال
احمد عادي بندردش مع بعض عقبال ما نوصل
لسه كنت رايحه اتكلم تليفوني رن كانت حنان المتصل قلت الحمد لله لرنيتي يا حنان في وقتك
الو يا حنان
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
حنان ايه يا فرح وصلت ولا لسه
لسه في الطريق قربت اوصل خلاص
حنان يا لهوي يا فرح فاتك حاجات كتير ما شفتيش ايه اللي حصل لرانيا
خلاص يا حنان لما اروح ابقى اكلمك
حنان مالك يا فرح بتتكلمي كان تحت تهديد سلاح
تهديد سلاح ايه يا حنان بقولك لما اروح اكلمك
حنان في حاجه ولا ايه يا فرح حد جنبك
ايوه استاذ احمد بيوصلني
حنان انتي بتهزري يا بنت اللعيبه استاذ احمد بنفسه بيوصلك اه يا سهتانه انتي طلعت مش سهله
لعيبه ايه يا حنان ده انا قطعت الخلف من ساعه ما ركبت العربيه
حنان ساكته ليه يا فرح
هقفل معاكي دلوقتي يا حنان ولما اروح اكلمك
حنان ماشي يا روحي
الحمد لله قرب أوصل
احمداخش من انهي شارع
اول شارع على ايدك اليمين نزلني في اوله
احمد الشوارع عندكم غريبه اوي
اه غريبه ايوه نزلني هنا بس
لسه بفتح باب العربيه
احمد استني يا فرح في حاجه انت ناسياها معايا
انا ناسيه حاجه معاك هي ايه
احمد طلع السلسله من جيبه اظن دي بتاعتك صح
اه دي سلسله بتاعتي نسيتها عندك في المطبخ اللي انا كسرته كان موقف يعري بصراحه
احمد اه فاكر كنت طالب منك فنجان قهوه كسرتيلي نص المطبخ لو طلبت منك تعمليلي اكل كنت ولعت في البيت كله وضحك بصوت عالي ههههههههههه
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
بصيتله باستغراب لان الموقف مش بيضحك على فكره مش عارفه بيضحك على ايه بس اضطريت ابدله نفس الضحكه هههههههههه
احمد ما حدش قال لك انك ضحكتك حلوه أوي يا فرح
لا بس ماما على طول بتقوللي اللي انا فيشتاء عايمه بضحك عمال على بطال
احمد يعني ايه فيشتك
فيشتي يعني مش عارفه بصراحه بس هو مثل بيقولوه لما يلقوا الواحد بيفضل يضحك على طول
احمد بصلها باستغراب اه
متشكره اوي على التوصيل يا استاذ احمد استاذن حضرتك
نزلت وانا مكمله طريقي الى بيتنا كان في شارع طويل لسه همشي
وفي نص الشارع شفت كلاب
لا ده كده كتير اوي هش هش امشي يا كـ.ـلـ.ـب شكلي هنام في الشارع ولا ايه اخذت طوبه ورميتها على الكـ.ـلـ.ـب لقيت الكلاب كلها جايه تجري عليا
مسكت الجزمه في ايديا وطلعت اجري وانا بصرخ ياماما
وما اخديش بالي خبطت في شخص ببص لقيت احمد
انت هنا الحمد لله
احمد في ايه يا فرح بتجري ليه كده انت خايفه من الكـ.ـلـ.ـب
ايوه بخاف منهم اوي وبعدين ايه اللي يرجعك
احمد نسيت السلسله جيت اديهالك شكل جيت في الوقت المناسب وايه اللي ماسكه في ايدك ده
دي الجزمه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
احمد بصلها وهاتك يا ضحكه ههههههههههه
هو الموقف مش بيضحك خالص على فكره لان فعلا بخاف منهم اوي بس اضطريت ابدل نفس الضحكه
احمد تعالى اوصلك ليه ما خلتنيش اوصلك لغايه البيت جوه خليتيني انزلك بره على الشارع
خفت لحد يشوفنا بصراحه يقولوا مين ده اللي راكبه معاه في نص الليل
احمد ما يقول اللي يقولوه بدل ما انتي ما بتعمليش حاجه غلط
بس الناس ما بتشوفش غير الظاهر وكلام الناس بيوجـ.ـع مش هيوجـ.ـعني انا اكتر ما يوجـ.ـع مامتي
احمد فضل بصصلها وهو مستغرب عارفه بتفكريني بمين يا فرح
بمين يعني
احمد بمامتي الله يرحمها نفس طريقه كلامك وبتتصرفي على طبيعتك مش متصنعه عكس البنات اللي انا اعرفهم يمكن يكون ده اللي شـ.ـدني اليكي
ت عـ.ـر.في يمكن ما ضحكتش في حياتي قد النهارده
بصيتله وانا مستغربه ليه ده هو شايفني اراجوز ولا ايه قدامه
احمد ساكته ليه يا فرح
لا مش ساكته بس بسمعك اهو وصلت اهو ده بيتنا يا استاذ احمد
كان نفسي اقولك اتفضل اشرب حاجه بس الوقت متاخر زي ما انت عارف
استاذن حضرتك
احمد ابتسم وقال لي تصبح على خير يا فرح
بصيت لي وانا مبتسم وحضرتك بخير
↚
احمد تصبح على خير يا فرح
وحضرتك بخير
ا احمد راكب عربيته ومشي وهو متجه الى المنزل رنه تليفونه المتصل كريم الو
كريم ايه يا احمد مشيت من الحفله من غير ما تقول رنيت عليك كذا مره تليفونك كان مقفول
احمد معلش يا كريم اضطريت اروح نتقابل بكره في الشغل ونتكلم
كريم اوكي يا احمد
كريم دخل جوه وصادف رانيا قدامه ايه يا رانيا حاسك متضايقه في حاجه ولا ايه
رانيا اه متضايقه يا كريم احمد مشي مره واحده كده حتى من غير ما يقوللي حتى ما اعرفش راح فين برن عليه تليفونه مقفول
كريم احمد لسه مكلمه روح على البيت مش عارف النهارده حسيته متغير مش احمد اللي انا اعرفه
رانيا اه وانا كمان لاحظته اللي هو متغير هو في حاجه مضايقاه يا كريم بانكم اصدقاء واسراركم مع بعض
كريم لا خالص
وحنان واقفه بص على رانيا وكريم هم بيتكلموا
كل ده بيتكلموا في ايه اوف يا ربي الفضول هياكلني
اروح اشوفهم بيتكلموا في ايه
راحت حنان ناحيتهم وهي متصنعه ابتسامه على وشها
هاي يا رانيا لقيتكم واقفين قلت اجي اقف معاكم بتتكلموا في ايه
بصيتلها رانيا بقرف وما ردتش عليها وعدلت وشها تاني ناحيت كريم وقالتله بنبره صوت مايصه باي يا كريم بكره نكمل كلام ومشيت بكل تناكه كانها تقول يا ارض اتهدي ما عليك قدي
حنان بصلها وهي شارده في افكارها هي مالها دي بتتكلم ليه كده فعلا ليها حق ترفع مناخيرها لفوق بس ان شاء الله هكسرها لها قريب ما بقاش انا حنان
حتى اشتفاقه من شروده على صوت
كريم حنان مالك شارده في ايه
حنان بصيتله وهي بتتكلم بمياصه ولا حاجه يا حبيبي بقولك يا كرومي محدش قالك انك حلوه اوي النهارده
كريم بصلها وهو متصنع ابتسامه على وشه كل اللي يجي الحفله يا حنان قالي اني حلوه اوي
حنان بس انت يا حبيبي حلو في كل وقت وبما ان المعازيم مشو ما فيش غير كم واحد ما تيجي نلف شويه بالعربيه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
كريم بصلها مش قادر والله يا حبيبتي روحي انتي وانا كمان هروح عشان هموت وانام ونتقابل بكره في الشركه
حنان بصيتله وهي متضايقه اوكي يا كريم ومشيت
كريم ايه اللزقه السوداء اللي انا وقعت نفسي فيها دي
ناخد لفه عند فرح بدا صباح جديد
المنبه رن يووووووه الساعه كام دلوقتي ببص في الساعه كانت 7:30 يوووووه ما لحقتش انام
مش هيجرى حاجه لو انام خمس دقائق بس لسه
رايحه انام تليفوني رن مين اللي بيرن اكيد حنان الزنانه
ببص بشوف مين المتصل طلع محمد ابن خالتي
الو يا حموده
محمد صباح الخير يا فروح
صباح النور يا محمد غريبه يعني بتصل الصبح كده
محمد يا بت انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه يعني ارن عليك مش عاجب ما ارنش مش عاجب بما ان النهارده اجازه قلت اوصل فروحه الشغل........
فرح غريبه يعني من امتى الحدايه بتحدف كتاكيت
محمد تصدقي يا بنت انا غلطان قلت اكسب فيكي ثواب ووصلك بس طلعت ما تستاهليش
فرح اه اكل بعقلي حلاوه كل على اساس انا صدقتك كده خش في الموضوع على طول يا محمد انت جاي عشان تشوف حنان
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
محمد بدل ما انت عارفه يا ام 44 ليه مخلياني عمال اهري في الكلام
فرح انا قلتلك يا لوحه اعترف لها بمشاعرك وعلى فكره حنان بتحب الراجـ.ـل الجريئه بس حنان بترن اهي اخش البس على السريع تكون انت جيت
اخذ لفه عند حنان
واقفه تحت البيت بترن على فرح لمحت عربيه محمد
ملحوظه محمد عندي 27 شاب وسيم وجـ.ـسم رياضي ومكافح من صغره معجب بحنان جدا
محمد ازيك يا حنان عامله ايه
حنان بصيتله وهي مبتسمه الحمد لله كويسه يا محمد انت عامل ايه ما بنشوفكش كتير زي الاول
محمد ممما هو انا اغلبيه وقت في الشغل قلت النهارده بدل ما انا اجازه اوصلكم اهي فرح نزلت
فرح بصه لمحمد وضحكت اش اش من لقى احبابه نسى اصحابه
محمد هو نظري على حنان ويرسم ضحكه على وشه
يلا اركبي عشان ما تتاخروش على الشغل
حنان بصيتله بدلته نفس الضحكه
محمد بصرلها وفتح الباب العربيه اللي حنان وركبها من قدام
فرح بصه لمحمد وهي بتضحك وترقص حواجبها ايه يا محمد مش هتفتحلي باب العربيه انا كمان
محمد بصه لفرح وضحك اركب يا حاجه خلصي
فرح انا حاجه انا الملكه فرح
ركبنا واحنا في نص الطريق محمد شغل اغنيه ام كلثوم عن الحب
حنان بصه لمحمد وهي بتتكلم بصهوكه الله بحب الاغنيه دي اوي يا محمد
محمد بجد انا من عشاق ام كلثوم بسمع كل اغانيها
فرح في ايه يا جماعه هو انا طرطور قاعد ورا ولا ايه
محمد وحنان بصه لفرح وهاتك يا ضحك هههههههههه
وفرح بدلتهم نفس الضحكه هههههههههه
فضلنا نضحك الطريق كله لغايه ما وصلنا
نزلنا من العربيه
حنان ميرسي اوي يا محمد عالتوصيله
محمد وهو واقع في دباديبه هزعل منك اوي يا حنان اللي قلت كده ده اقل حاجه اعملها
فرح يا مراره الطفحه ياني يا امي كفايه يا محمد المراره هتفرقع
حنان بصيتلها وضحكت لمحه كريم جاي
استاذنك يا محمد
وانتي يا فرح اطلعي وانا جايه وراكي
محمد اتفضلي يا حنان
وبص لفرح وقالها بنبره صوت مضحكه اموتك ولا اعمل ايه فيك وامسكها من مناخيرها
فرح لا سيب مناخيري بتوجعني اوي يا محمد اةةة
محمد لسه راح يتكلم قطع شخص بالبونيه في وشه
فرح بتبص لقيت احمد ايه اللي انت عملته يا استاذ احمد ده جريت على محمد انت كويس يا محمد
احمد سمع اسم محمد بصه لفرح وهو بيتجز على اسنانه ومشي من غير ما ينطق باي حرف
محمد مين ده
فرح ده استاذ احمد مديري في الشغل
محمد هو ده مديرك ايدي تقيله اوي
فرح انا اسفه اوي يا محمد على اللي حصل لك بسببي
حنان جات ايه ده انت لسه موجود يا محمد مالك في ايه
فرح حكت لحنان على اللي حصل
حنان عادي ممكن يكون مفكر حد بيضايقك عشان كده ضـ.ـر.ب يلا نطلع الشغل قبل ما يعملوا لنا تاخير يا فرح يلا باي يا محمد
واحنا طالعين صدفت شيماء نازله
فرح انتي كويسه يا استاذه شيماء
شيماء لا حاسه نفسي تعبانه شويه عشان كده مروحه هتاخدي انتي مكان النهارده لو في اي حاجه عايزه تسالي عليها رن عليا او ابعتيلي على الوتساب.
واعمل الاستاذ احمد فنجان قهوه اول ما تطلعي على طول
فرح خلاص ماشي يا استاذه شيماء
شيماء في النهارده اجتماع بره الشركه مع رجل الاعمال امجد بيه هتروحي مع استاذ احمد مكاني عاوزاكي ترفع راسي النهارده يا فرح
فرح بصيتلها وتصنعت ابتسامه على وشها وهزه راسها بكل تـ.ـو.تر واتجهت الى المكتب بدات شغل بعديها بخمس دقائق افتكرتك القهوه يا وقعتك سوداء يا فرح
نسيب فرح بالقهوه بتاعتها وناخد لفه عند احمد
جالس في المكتبه بيراجع في الاوراق
خبط الباب
احمد اتفضل
دخل كريم جلس على الكرسي امام احمد
كريم النهارده هتمضي العقود انت وامجد وهتبقى شراكه وساعتها بالاسهم اللي هيخش بيها امجد هنوسع في مجال التصدير ساعتها الشركه هتبقى اسمها معروف في انحاء العالم
احمد انت عارف يا كريم انا ما بحبش موضوع ان يكون حد شريك معايا في شغلي ومن الناحيه التانيه هي فرصه حلوه زي ما انت قلت
كريم لسه بيتكلم قطع صوت تليفونه بيرن بيبص بيشوف مين المتصل ظهر على وشه علامه التـ.ـو.تر بلا عريقه بصه لاحمد قاله بنبره صوت متـ.ـو.تره هرد على المكالمه يا احمد وجاي
احمد بص له وقاله اتفضل وهو مستغرب هو ماله اتخض اول ما شاف المكالمه ما حطش في باله احمد وكمل قرايه
بعدها بشويه خبطت فرح على باب المكتب ودخلت
تفضل فنجان القهوه يا استاذ احمد
احمد وهو مركز في القراءه كلمها بنبره صوت مخيفه حطيها على المكتب والساعه 2:00 في اجتماع مع امجد
فرح بصيتله ومستغربه هو ماله بيكلمني ليه كده
اه حضرتك استاذه شيماء قالتلي تامر باي حاجه تانيه يا استاذ احمد
احمد لا يا فرح فيك تخرجي
فرح خرجت وهي عماله تكلم نفسها هو ماله ده بيكلمني ليه كده كاني قـ.ـا.تله له قتيل قعدت فرح على المكتب وكملت شغل بعدها بشويه جت حنان
حنان فروح فروح فروح
ايه يا حنان
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
حنان جبت لنفسي كابتشينو جبتلك معاي
تعالي تعالي نقف في البلكونه ونتكلم
احكي لي يلا حصل ايه بينك وبين احمد لما وصلك ما عرفتش اتكلم معاك الصبح عشان كان محمد معانا
فرح بصه لحنان فكرت لو قلت لحنان اللي هو بسني
هتكبر لي الموضوع وتعيشني في عالم سندريلاا
الاحسن احكي لها الموضوع من اول ما ركبت لغايه ما وصلني البيت
حنان في ايه يا فرح شارده في ايه
ولا حاجه يا حنان بصي يا ستي اول ما خرجت من الحفله بدات فرح تحكي بحنان من ساعه ما ركبت لغايه ما وصلها
وحنان هيغمى عليها من كتر الضحك
فرح بتضحكي يا حنان كل اللي حصل ده كوم والعربيه كانت هتتقلب بينا دي كوم تاني ما كانش ستر ربنا كنت انتقلت الى رحمه الله
حنان بص لفرح ومن طريقه كلامها عماله تضحك بصوت عالي مره واحده حنان كتمت الضحكه برات بعينيها لفرحه عماله تقولها بص وراكي استاذ احمد
فرح والله زي ما بقولك كده يا حنان ده بني ادم لا لمـ.ـجـ.ـنو.ن اللي عنده انفصام في الشخصيه مالك يا حنان بتبري بعينيكي ليه كده في ايه مستغربه ان انا بقول علي مـ.ـجـ.ـنو.ن اه مـ.ـجـ.ـنو.ن
حنان رفعت ايديها وشوره وراها وبنبره صوت خوف اسكت يا فرح
فرح في ايه يا حنان ورايا بتبص وراها فرح لقيت استاذ احمد برقه عينيها و بلعت رقها بالعافيه اسسسسسسستااااذ اححححمد اشرح لحضرتك كل حاجه
احمد كان ينظر اليها نظره حاده وكان مرسوم على وجهه علامه الغضب كلمها نبره صوت غضب يلا عشان رايحين الاجتماع وخرج
فرح بصه لحنان وهي متـ.ـو.تره ادعي عليك بايه يا حنان وانتي فيك العبر كلها
حنان وانا مالي يا فرح انا كنت عماله ابصلك وانتي ما رضيش تسكتي كانك حنفيه ما صدقت فتحت
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
فرح انا يا حنان ماشي وخرجت فرح لبسه شنطتها نزلت مع استاذ احمد ركبت معي العربيه واحنا في الطريق مناطقش باي كلمه
بصراحه حسيت ان انا غلطت في حقه مفروض اعتذر له يعني بعد ما وصلني بالليل في لاخر اشتمه واقول عليه مـ.ـجـ.ـنو.ن كنت لسه رايحه اتكلم تليفوني رن ببص بشوف مين المتصل طلع محمد مش وقتك
يا محمد كنسلت بعديه على طول رن تاني كنسلت بردك رن تاني ده انت زناني يا محمد
احمد ضـ.ـر.ب فرامل وقف العربيه مره واحده تليفون اتنطر من ايدي وقع
لقيت احمد بصلي وبصوت عالي
لا ترد على التليفون او تفصليه خالص
بصيتل و هتزيد براسي وطيت خدت تليفوني وحطيته في الشنطه من سكات وكملنا طريقنا عادي
↚
بصيتل و هتزيد براسي وطيت خدت تليفوني وحطيته في الشنطه من سكات وكملنا طريقنا عادي
كنت قاعده العب بصوابع ايدي متـ.ـو.تره المفروض اعتذرله ولا بلاش يا فرح هو مش طايقك اصلا
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
كنت شارده في افكاري فجاه العربيه وقفت ببص من شباك العربيه لقيت اللي احنا قريبين من البحر وكان حوالي سفن
كنت مستغربه احنا هنعمل ايه هنا مش مفروض احنا رايحين اجتماع اه يا وقعتك سوده يا فرح لا يكون هينتقم منك زي ما بيجي في الافلام
خرج استاذ احمد من السياره ونظر ليه ويكلمني بنبره صوت غضب مش هتنزلي ولا هتفضلي قاعده مكانك كده يا فرح
خفت من نبره صوته وكلمته وانا بتهته بالكلام لا انا مرتاحه في القعده هنا يا استاذ احمد لو حضرتك هتروح تجيب حاجه وراجع تاني انا هستنى حضرتك هنا
احمد نظر الى فرح وضحك على كلامها انتي بتهزري يا فرح صح انجزي يلا عشان هنتاخر على الاجتماع
نظرت الي وضحكت زي الهبله خرجت من السياره ومشيت وراها كان احمد خطواته سريعه كنت بمد ورا وانا نفسي مقطوع
احمد مد شويه يا فرح
ما انا بمد اهو يا استاذ احمد
وبكلم نفسي بصوت وا.طـ.ـي الله يخرب بيتك قطعت نفسي مركب عجلات في رجليك
احمد نظر الى فرح بتقولي حاجه يا فرح
بصيتله وانا نفسي مقطوع هو انا قادره اخد نفسي يا استاذ احمد عشان اتكلم
احمد نظر الى فرح كلمه وهو يبتسم جايبه اللمضه دي منين يا فرح
نظرت اليه ما كنتش منتبهه الى كلامه لان ضحكته فظيعه شـ.ـدتني اليه وبدلت نفس الضحكه
احمد فرح يا فرح شرده في ايه
ولا حاجه يا استاذ احمد
احمد طب يلا عشان وصلنا
نظرت لم ارى الا يخت كبيره فخمه لم ارى مثله كنت واقفه مستغربه
وصلنا على فين يا استاذ احمد مش فاهمه احنا مش مفروض عندنا اجتماع لازم نروحه.
احمد نظر الى فرح ولم ينطق باي كلمه وعدل وشه وكمل طريقه بالدخول الى اليخت
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
وانا بعدي عشان اخش اتكعبلت كنت هقع لكن احمد شـ.ـدني اليه قبل مقع كانت يديه اليمين ملفوفه على وسطي كان وشه في وشي وانا انظر اليه درجه انفاسنا اختلطت ببعض شعرت شعور غريب اول مره احسه خوف على تـ.ـو.تر على فرحه ملخبط في بعضيه كده بدات ضـ.ـر.بات قلبي عم تنبض سريع
احمد كان ينظر الى فرح وهي باينه يدي كان مبسوط اوي بس مش مبين على ملامح وجه كان باين عكس الاحساس الجميل اللي هو عايشه اللي هو لسه واخد موقف من اللي قالته عليه فرح
فرح فاقت من الاحساس اللي كانت عايشه فيه
حم حم بعدت نفسها عن احمد وشالت ايه ده من عليها وقالتله بنبره صوت خجل شكرا
احمد نظر اليها لم ينطق باي كلمه بل دخل فورا الى اليخت
فور دخولنا الى اليخت كان المكان مبهر كان يشبه المطاعم من الداخل كنت مبهوره اوي من المنظر
اوبا فينك يا حنان شوفي اللي انا فيه
اتى رجال يرتني لبس جرسون اتفضلي يا استاذ احمد استاذ امجد مستنى حضرتك
احمد تمام
قبلنا استاذ امجد وعرفته عن نفسي
كان يبلغ في العمر 50 عاما ما كانش باين عليه سني كان جـ.ـسمه رياضي ولديه شعره كثيف اسود يظهر في راسه من امام خصله بيضاء يرتدي بدله رسميه
كان جذاب جدا
امجد بدا الحديث وينظر الى فرح على فكره يافرح شكلك بنت متحمسه ومرحه
نظرت اليه وابتسمت ميرسي جدا على ذوق حضرتك يا استاذ امجد
احمد قطعها في الكلام حم حم حم نبدا في الشغل ولا ايه
امجد النظر الى احمد اوكي
نسيب فرح وناخد لفه عند حنان
حنان كانت جلسه في مكتبها و سرحانه في افكارها هو ليه كريم كان بيجري كده ليكون في حاجه معاه
ارن عليه اشوفه في ايه
طلعي التليفون ورنيت على كريم جرس
الوو
كريم الو يا حنان في حاجه ولا ايه
حنان لا يا حبيبي بس شفتك النهارده مش على بعضك وخرجت بسرعه خفت ليكون في حاجه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
كريم لا يا حنان ما فيش حاجه انا على الطريق وبسوق مش عارف اكلمك هقفل دلوقتي
حنان اوكي يا حبيبي
حنان قفلت مع كريم وكانت مرسومه على وشها الزعل وشردت في افكارها
هو ما بقاش يحبني زي الاول ولا ايه يا حنان دايما بتهرب مني ولا انا يمكن يكون فعلا ظلمـ.ـا.ت وهو فعلا مشغول
سيب حنان وناخد لفه عند كريم
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
كان راكب جوه السياره جالي تليفون كان المتصل اياد
كريم ايوه يا اياد هركن العربيه وجاي
اياد اوكي منتظرك
بدا كريم بركن العربيه وذهب الى اياد دخل الى فندق وجد اياد جالس
و جلس كريم ايضا وبداوا يتحدثون
كريم مش قلت لك كذا مره يا اياد ما ترنش عليا انا اللي هكلمك
اياد في ايه يا كريم اتقل كده كلها يومين بالكتير واهخش الشركه زي ما انا عاوز والمبلغ اللي طلبته هتاخده
كريم بس انا خايف على احمد ما تنساش بردك ان احمد ده يبقى صاحبي
اياد ما تخافش يا كريم على صاحبك البضاعه هنحطها في السفن هنخرجها بره البلد من غير ما حد يحس وصاحبك هيبقى في السليم
كريم تمام رنيت على امجد بيه مضى العقود ولا لسه
اياد هو لما يخلص الاجتماع مع احمد هيرن عليا
كريم تمام همشي انا دلوقتي لحد يشوفني
اياد اوكي
نسيب كريم وناخد لفه عند احمد
امجد بس احنا اتفقنا الاسهم انت 50% وانا 50%
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
احمد ده اخر كلام عندي يا امجد انا هبقى 60% يعني اي حاجه تخص الشركه لازم ترجع لي انا الاول
والشروط والاحكام زي ما انت عارف
اكيد اتفرجت وشفت السفن عامله ازاي
امجد اوكي اتفقنا. هبعت المحامي بكره يقوم باجراء الاوراق القانونيه
احمد اوك
امجد فرصه سعيده باي يا فرح
قمت سلمت عليه وانا اسعد جدا يا استاذ امجد ويزيدني شرف اني تعرفت على حضرتك
خرج امجد
بعديها بشويه التليفون استاذ احمد رن اتشغل بالتليفون
خرجت انا بره من اليخت كنت انظر الى السماء وغروب الشمس كان المنظر جميل اوي خطر على بالي بابا الله يرحمه لما كنا بنصيف كنا نجلس انا وبابا اننظر الى غروب الشمس حسيتش بنفسي غيري وانا عمال اعيط
احمد خلص المكالمه خرج بيبص على فرح راحت فين لقيها واقفه على اليخت تنظر الى البحر قرب منها من الخلف وهمس في ودنها بصوت وا.طـ.ـي حلو الغراب لما الشمس تغيب صح
فرح شهقت وخدت نفسها لفت نفسها بصت لاحمد وهي مخدوده
احمد اهدي يا فرح في ايه انتي دايما مخضوضه كده
فرح لا يا استاذ احمد بس اعتقد اي بني ادم طبيعي هيتخض لما يلاقي حد جاي من وراه وبيهمس في ودنه
احمد اوكي انا بعتذر لو كنت خضيتك
وانا كمان بعتذر لك يا استاذ احمد على اي اساءه قلتها في حقك
احمد قبلت اعتذارك يا فرح
فرح نظره اللي وهي مبتسمه مدت يديها اليه يبقى صافي يا لبن
احمد نظر اليها وهو مستغرب انتي بتشتميني تاني ولا ايه يا فرح
لا لا يا استاذ احمد انا بقولك صافي يا لبن انت ترد عليا تقول لي حليب يا اشطه يعني كده متصالحين
احمد نظر الى فرح وابتسم ماشي يا ست فرح حليب يا اشطه
فرح نظره اليه وهي عم تضحك ايوه كده يا استاذ احمد
نظرت الى احمد الذي كان يطلع اليه لم يحوش نظره الى عيونه شعرت بالخجل بعدت نظري عنه
اه صحيح يا استاذ احمد احنا مش خلصنا الاجتماع مش هنمشي
احمد لا خلينا قاعدين شويه الجو حلو
جلسنا وكنا ننظر الى السماء والبخت يمشي بينا في البحر وعدى الوقت بينا ومضى ساعه
غوطنا في البحر لجوه بالبخت شعرت بالخوف غير كده الوقت اتاخر قلت اتحجج باي حاجه عشان نمشي
اه صحيح استاذ احمد ما كده ممكن التكلفه بتاعه التاجير اليخت تيجي عليك كتير خلينا نرجع احسن
احمد بصلي هو مستغرب تكلفه ايه يا فرح اليخت ده بتاعي
بصيتله بدهشه لسه كنت راح اقوله اليخت بتاع حضرتك
الراجـ.ـل اللي بيسوق اليخت خرج
استاذ احمد حصل عطل في اليخت وهنصلحه على طول
حسيت نفسي في وسط هدومي يافضايحك السوده يا فرح الراجـ.ـل يقول عليك ايه دلوقتي عينيها وحشه
احمد غريبه اول مره تحصل
نظرت الى حسيته بوجه عليا الكلام ايه الفضيحه السوداء اللي انا حطيت نفسي فيها دي لازم افهم اللي انا عينيا مش وحشه
لسه كنت رايحه اتكلم قطعني استاذ احمد بالكلام
احمد صدفه حلوه كمان اليخت حصل في عطل عشان نكمل قعدتنا في الجو الجميل ده
بصيتله وانا مبتسمه وهزيت براسي من الكسفه ايوه صدفه وانا بردك كنت هقول كده
احمد احكيلي عن حياتك يا فرح
ليه يعني يا استاذ احمد
احمد عادي قصدي ندردش شويه عقبال اليخت يتصلح
اه عادي حياتي زي اي انسان
احمد نظر اليها وبدا بالضحك ما انا عارف يا فرح ان انتي حياتك زي اي انسان هو انا قلت ان إنتي جايه من الفضاء
بصيتلو وضحكت بصراحه عنده حق هو ايه اللي انا بقوله ده يعني احكي زي ايه مثلا
احمد عن حياتك ايه الحاجه اللي بتحبيها وايه الحاجه اللي بتكرهيها بتحبي تاكلي ايه ايه اكثر موقف حصل في حياتك بتضحك عليه زي كده مثلا ابدا باول سؤال ايه اكثر اكله بتحبيها
اه فهمت يعني انا اكثر اكل بحبها الملوخيه والرز يا لهوي فظيعه يعني دلوقتي لما جبت سيرتها حسيت ان انا جعت
والبطاطس المحمره يمكن اقعد بالسنين اكل فيهم ما ازهقش
احمد نظر الى فرح وابتسم السؤال اللي بعده ايه اكتر حاجه مش بتحبيها في شريك حياتك المستقبلي
فرح بصيتله وضحكه بعد الشر عليا لان انا مش بفكر في الجواز لان الرجاله دماغهم لسعه وما يطقوش
بعيد عنك
احمد نظر الى فرح ومرسوم على وشه الاستغرام
لا والله يعني الرجاله دماغها لسعه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
بصيتله وانا متـ.ـو.تره شكلك عكيت الدنيا يا فرح طب ما هو راجـ.ـل يا غـ.ـبـ.ـيه دايما تقولي الكلام قبل ما تفكري فيه
احمد في ايه يا فرح سكت ليه
بصراحه نظرت الى ما كنتش عارفه اتكلم اقول ايه اكتفيت بالسكات
احمد اوكي خلاص نغير الموضوع ايه اكثر موقف حصل معاكي بتضحكي عليه كل ما تفتكري
الفصل التاسع بقلم امل شعبان
حصل معايا موقف من كم شهر
احمد ينظر الى فرح وهو مبتسم احكي لي يلا يا فرح
اسمع يا عم
كنت رايحه المول واخده اولاد خالتي معايا الصغيرين
احمد اه
وفور دخولي الى المول
.. وواحد عمال يعاكسني .. وكل ما أروح حته يروح ورايا .. وبدأ يعرفني بنفسه انه محامي .. وبدأ يرخم عليا جـ.ـا.مد جدا .. روحت من نرفزتي أتعصبت عليه .. وفضلت أشتمه بصوت عالي جداً .. لحد ما الناس أبتدت تبص علينا .. والأمن سمع .. ولقيتهم جايين كلهم 😳
احمد اه
😲 فجأة لقيت الشاب اللي كان بيعاكسني واقف مرعوب
وعرقان وبيبص عليهم مره وعليا مره .. وراح رافع إيده وضر * بني على وشي وصرخ أنتي طالق طالق طالق .. 😨😳🤔
🤔 وراح ماشي وهو بيمثل إنه متعصب .. وعدي من جنب الأمن ومن قدام الناس كلها وطلع برا المول بصنعة لطافه 😳
احمد انتي بتهزري يا فرح
فرح بصه لاحمد وهي بتضحك اسمع للاخر بس
🤔 وانا بقي واقفه مذهوله من اللي حصل .. وعماله أعيط من وجع القلم اللي انضـ.ـر.بت بيه علي وشي .. واردد واقول طالق !! .. طب طالق ازاي يعني؟! 🤔🤔🤔
وانا بقصد إني طالق ازاي وانا أول مره أشوفك يعني !
احمد ينظر الى فرح بدهشه اه وبعدين
لكن أكتشفت إن الناس فاهمين إني مصدومه .. وإن جوزي طلقني فعلاً 😂 .. وأبتدت ستات تيجي ناحيتي وتواسيني وانا مزهوله! ..
وتقولي حـ.ـر.ام عليكي عصبتيه ليه بس؟! 🥴🤔🥴 وكمان بيشاوروا على اولاد خالتي الصغيرين .. ويقولولي طيب هتروحي فين بالعيال دي دلوقت ..؟!😂🤔😅
احمد نظر الى فرح وهاتك يا ضحك هههههههههه
نظرت الي انا ايضا وبدلت نفس الضحكه كنت اول مره اشعر بالسعاده كنت مبسوطه جدا مش عارفه من ايه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
احمد ينظر الى فرح والى روحها الجميله الذي لن تتلوث من هذه العالم
الذي خطفت قلبي من اول يوم رايتها في لم ينتبه الى كلام فرح بل ينظر الى ملامح وشها وخصله الشعر اللي طايره على وشها اللي جذبتني اليها اكتر
وبدا احمد يقرب من فرح تدريجيا هو ينظر الى عيونها مد ايده الى وجهي
و رفع خصله الشعر اللي على وش فرح حطها ورا ودنها وهو يلمس وجهها
فرح كنت انظر اليه وانا خجلانه ومتجمده مكاني وبدات ضـ.ـر.بات قلبي عم تزيد شعرت ببروده اول ماقرب مني
بعد كده ادركت اللي انا بعمله ده غلط ما يصحش
نظرت الى حم حم كمل كلام
احمد تراجع للخلف شعر بالخجل اه كمل يا فرح
فرح بدات تحكي
بعد الموقف ده .. كنت هموت من الضحك .. وهموت وأعرف
جاب الفكره دي منين .. بس رجعت وأفتكرت أنه محامي عقر 😂
احمد نظر اليها وهاتك يا ضحك هههههههههه
ما شفتش بنت فقريه قدي
.. البنات تروح المول .. يشوفها شاب صدفه ويحبها ويروح يخطبها .. وانا اروح المول وأرجع مض*روبه بالقلم وكمان مطلقه .. لاء ومعايا عيال كمان 😂😅
هههههههههههه
احمد كان هيغمى عليه من كتر الضحك 😂😂😂
فرح فعلا هم يضحك وهم يبكي 😂😂😂😂😂
واحنا منـ.ـد.مجين في الضحك
اليخت بدا يتحرك
نسيب فرح وناخد لفه عند حنان
حنان كانت جالسه في الصالون تشاهد مسلسل
وهي منسجمه مع المسلسل
تليفونها رن
خدت التليفون بتشوف مين المتصل كانت نعمه مامت فرح
الو يا خالتي نعمه في حاجه ولا ايه
نعمه ايه اللي اخركم في الشغل كده يا حنان وبعدين برن على فرح تليفونها مقفول ليه
حنان ايه ده هي فرح لسه ما روحتش لغايه دلوقتي
نعمه في ايه يا حنان قلقتيني فرح فين وايه اللي اخركم اوي في الشغل كده
حنان لا ما تخافيش يا خالتو نعمه فرح كانت رايحه اجتماع مع استاذ احمد عشان كده انا روحت لوحدي النهارده هاتصل على استاذ احمد واطمنك.
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
حنان قفلت مع نعمه
غريبه كل دوت فرح في اجتماع الساعه 2:30 لغايه الساعه 11:00 ولسه ما رجعتش يا لهوي ليكون جرى لها حاجه فرح
رنيت على استاذ احمد
جرس الوو
↚
بصيتل و هتزيد براسي وطيت خدت تليفوني وحطيته في الشنطه من سكات وكملنا طريقنا عادي
كنت قاعده العب بصوابع ايدي متـ.ـو.تره المفروض اعتذرله ولا بلاش يا فرح هو مش طايقك اصلا
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
كنت شارده في افكاري فجاه العربيه وقفت ببص من شباك العربيه لقيت اللي احنا قريبين من البحر وكان حوالي سفن
كنت مستغربه احنا هنعمل ايه هنا مش مفروض احنا رايحين اجتماع اه يا وقعتك سوده يا فرح لا يكون هينتقم منك زي ما بيجي في الافلام
خرج استاذ احمد من السياره ونظر ليه ويكلمني بنبره صوت غضب مش هتنزلي ولا هتفضلي قاعده مكانك كده يا فرح
خفت من نبره صوته وكلمته وانا بتهته بالكلام لا انا مرتاحه في القعده هنا يا استاذ احمد لو حضرتك هتروح تجيب حاجه وراجع تاني انا هستنى حضرتك هنا
احمد نظر الى فرح وضحك على كلامها انتي بتهزري يا فرح صح انجزي يلا عشان هنتاخر على الاجتماع
نظرت الي وضحكت زي الهبله خرجت من السياره ومشيت وراها كان احمد خطواته سريعه كنت بمد ورا وانا نفسي مقطوع
احمد مد شويه يا فرح
ما انا بمد اهو يا استاذ احمد
وبكلم نفسي بصوت وا.طـ.ـي الله يخرب بيتك قطعت نفسي مركب عجلات في رجليك
احمد نظر الى فرح بتقولي حاجه يا فرح
بصيتله وانا نفسي مقطوع هو انا قادره اخد نفسي يا استاذ احمد عشان اتكلم
احمد نظر الى فرح كلمه وهو يبتسم جايبه اللمضه دي منين يا فرح
نظرت اليه ما كنتش منتبهه الى كلامه لان ضحكته فظيعه شـ.ـدتني اليه وبدلت نفس الضحكه
احمد فرح يا فرح شرده في ايه
ولا حاجه يا استاذ احمد
احمد طب يلا عشان وصلنا
نظرت لم ارى الا يخت كبيره فخمه لم ارى مثله كنت واقفه مستغربه
وصلنا على فين يا استاذ احمد مش فاهمه احنا مش مفروض عندنا اجتماع لازم نروحه.
احمد نظر الى فرح ولم ينطق باي كلمه وعدل وشه وكمل طريقه بالدخول الى اليخت
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
وانا بعدي عشان اخش اتكعبلت كنت هقع لكن احمد شـ.ـدني اليه قبل مقع كانت يديه اليمين ملفوفه على وسطي كان وشه في وشي وانا انظر اليه درجه انفاسنا اختلطت ببعض شعرت شعور غريب اول مره احسه خوف على تـ.ـو.تر على فرحه ملخبط في بعضيه كده بدات ضـ.ـر.بات قلبي عم تنبض سريع
احمد كان ينظر الى فرح وهي باينه يدي كان مبسوط اوي بس مش مبين على ملامح وجه كان باين عكس الاحساس الجميل اللي هو عايشه اللي هو لسه واخد موقف من اللي قالته عليه فرح
فرح فاقت من الاحساس اللي كانت عايشه فيه
حم حم بعدت نفسها عن احمد وشالت ايه ده من عليها وقالتله بنبره صوت خجل شكرا
احمد نظر اليها لم ينطق باي كلمه بل دخل فورا الى اليخت
فور دخولنا الى اليخت كان المكان مبهر كان يشبه المطاعم من الداخل كنت مبهوره اوي من المنظر
اوبا فينك يا حنان شوفي اللي انا فيه
اتى رجال يرتني لبس جرسون اتفضلي يا استاذ احمد استاذ امجد مستنى حضرتك
احمد تمام
قبلنا استاذ امجد وعرفته عن نفسي
كان يبلغ في العمر 50 عاما ما كانش باين عليه سني كان جـ.ـسمه رياضي ولديه شعره كثيف اسود يظهر في راسه من امام خصله بيضاء يرتدي بدله رسميه
كان جذاب جدا
امجد بدا الحديث وينظر الى فرح على فكره يافرح شكلك بنت متحمسه ومرحه
نظرت اليه وابتسمت ميرسي جدا على ذوق حضرتك يا استاذ امجد
احمد قطعها في الكلام حم حم حم نبدا في الشغل ولا ايه
امجد النظر الى احمد اوكي
نسيب فرح وناخد لفه عند حنان
حنان كانت جلسه في مكتبها و سرحانه في افكارها هو ليه كريم كان بيجري كده ليكون في حاجه معاه
ارن عليه اشوفه في ايه
طلعي التليفون ورنيت على كريم جرس
الوو
كريم الو يا حنان في حاجه ولا ايه
حنان لا يا حبيبي بس شفتك النهارده مش على بعضك وخرجت بسرعه خفت ليكون في حاجه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
كريم لا يا حنان ما فيش حاجه انا على الطريق وبسوق مش عارف اكلمك هقفل دلوقتي
حنان اوكي يا حبيبي
حنان قفلت مع كريم وكانت مرسومه على وشها الزعل وشردت في افكارها
هو ما بقاش يحبني زي الاول ولا ايه يا حنان دايما بتهرب مني ولا انا يمكن يكون فعلا ظلمـ.ـا.ت وهو فعلا مشغول
سيب حنان وناخد لفه عند كريم
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
كان راكب جوه السياره جالي تليفون كان المتصل اياد
كريم ايوه يا اياد هركن العربيه وجاي
اياد اوكي منتظرك
بدا كريم بركن العربيه وذهب الى اياد دخل الى فندق وجد اياد جالس
و جلس كريم ايضا وبداوا يتحدثون
كريم مش قلت لك كذا مره يا اياد ما ترنش عليا انا اللي هكلمك
اياد في ايه يا كريم اتقل كده كلها يومين بالكتير واهخش الشركه زي ما انا عاوز والمبلغ اللي طلبته هتاخده
كريم بس انا خايف على احمد ما تنساش بردك ان احمد ده يبقى صاحبي
اياد ما تخافش يا كريم على صاحبك البضاعه هنحطها في السفن هنخرجها بره البلد من غير ما حد يحس وصاحبك هيبقى في السليم
كريم تمام رنيت على امجد بيه مضى العقود ولا لسه
اياد هو لما يخلص الاجتماع مع احمد هيرن عليا
كريم تمام همشي انا دلوقتي لحد يشوفني
اياد اوكي
نسيب كريم وناخد لفه عند احمد
امجد بس احنا اتفقنا الاسهم انت 50% وانا 50%
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
احمد ده اخر كلام عندي يا امجد انا هبقى 60% يعني اي حاجه تخص الشركه لازم ترجع لي انا الاول
والشروط والاحكام زي ما انت عارف
اكيد اتفرجت وشفت السفن عامله ازاي
امجد اوكي اتفقنا. هبعت المحامي بكره يقوم باجراء الاوراق القانونيه
احمد اوك
امجد فرصه سعيده باي يا فرح
قمت سلمت عليه وانا اسعد جدا يا استاذ امجد ويزيدني شرف اني تعرفت على حضرتك
خرج امجد
بعديها بشويه التليفون استاذ احمد رن اتشغل بالتليفون
خرجت انا بره من اليخت كنت انظر الى السماء وغروب الشمس كان المنظر جميل اوي خطر على بالي بابا الله يرحمه لما كنا بنصيف كنا نجلس انا وبابا اننظر الى غروب الشمس حسيتش بنفسي غيري وانا عمال اعيط
احمد خلص المكالمه خرج بيبص على فرح راحت فين لقيها واقفه على اليخت تنظر الى البحر قرب منها من الخلف وهمس في ودنها بصوت وا.طـ.ـي حلو الغراب لما الشمس تغيب صح
فرح شهقت وخدت نفسها لفت نفسها بصت لاحمد وهي مخدوده
احمد اهدي يا فرح في ايه انتي دايما مخضوضه كده
فرح لا يا استاذ احمد بس اعتقد اي بني ادم طبيعي هيتخض لما يلاقي حد جاي من وراه وبيهمس في ودنه
احمد اوكي انا بعتذر لو كنت خضيتك
وانا كمان بعتذر لك يا استاذ احمد على اي اساءه قلتها في حقك
احمد قبلت اعتذارك يا فرح
فرح نظره اللي وهي مبتسمه مدت يديها اليه يبقى صافي يا لبن
احمد نظر اليها وهو مستغرب انتي بتشتميني تاني ولا ايه يا فرح
لا لا يا استاذ احمد انا بقولك صافي يا لبن انت ترد عليا تقول لي حليب يا اشطه يعني كده متصالحين
احمد نظر الى فرح وابتسم ماشي يا ست فرح حليب يا اشطه
فرح نظره اليه وهي عم تضحك ايوه كده يا استاذ احمد
نظرت الى احمد الذي كان يطلع اليه لم يحوش نظره الى عيونه شعرت بالخجل بعدت نظري عنه
اه صحيح يا استاذ احمد احنا مش خلصنا الاجتماع مش هنمشي
احمد لا خلينا قاعدين شويه الجو حلو
جلسنا وكنا ننظر الى السماء والبخت يمشي بينا في البحر وعدى الوقت بينا ومضى ساعه
غوطنا في البحر لجوه بالبخت شعرت بالخوف غير كده الوقت اتاخر قلت اتحجج باي حاجه عشان نمشي
اه صحيح استاذ احمد ما كده ممكن التكلفه بتاعه التاجير اليخت تيجي عليك كتير خلينا نرجع احسن
احمد بصلي هو مستغرب تكلفه ايه يا فرح اليخت ده بتاعي
بصيتله بدهشه لسه كنت راح اقوله اليخت بتاع حضرتك
الراجـ.ـل اللي بيسوق اليخت خرج
استاذ احمد حصل عطل في اليخت وهنصلحه على طول
حسيت نفسي في وسط هدومي يافضايحك السوده يا فرح الراجـ.ـل يقول عليك ايه دلوقتي عينيها وحشه
احمد غريبه اول مره تحصل
نظرت الى حسيته بوجه عليا الكلام ايه الفضيحه السوداء اللي انا حطيت نفسي فيها دي لازم افهم اللي انا عينيا مش وحشه
لسه كنت رايحه اتكلم قطعني استاذ احمد بالكلام
احمد صدفه حلوه كمان اليخت حصل في عطل عشان نكمل قعدتنا في الجو الجميل ده
بصيتله وانا مبتسمه وهزيت براسي من الكسفه ايوه صدفه وانا بردك كنت هقول كده
احمد احكيلي عن حياتك يا فرح
ليه يعني يا استاذ احمد
احمد عادي قصدي ندردش شويه عقبال اليخت يتصلح
اه عادي حياتي زي اي انسان
احمد نظر اليها وبدا بالضحك ما انا عارف يا فرح ان انتي حياتك زي اي انسان هو انا قلت ان إنتي جايه من الفضاء
بصيتلو وضحكت بصراحه عنده حق هو ايه اللي انا بقوله ده يعني احكي زي ايه مثلا
احمد عن حياتك ايه الحاجه اللي بتحبيها وايه الحاجه اللي بتكرهيها بتحبي تاكلي ايه ايه اكثر موقف حصل في حياتك بتضحك عليه زي كده مثلا ابدا باول سؤال ايه اكثر اكله بتحبيها
اه فهمت يعني انا اكثر اكل بحبها الملوخيه والرز يا لهوي فظيعه يعني دلوقتي لما جبت سيرتها حسيت ان انا جعت
والبطاطس المحمره يمكن اقعد بالسنين اكل فيهم ما ازهقش
احمد نظر الى فرح وابتسم السؤال اللي بعده ايه اكتر حاجه مش بتحبيها في شريك حياتك المستقبلي
فرح بصيتله وضحكه بعد الشر عليا لان انا مش بفكر في الجواز لان الرجاله دماغهم لسعه وما يطقوش
بعيد عنك
احمد نظر الى فرح ومرسوم على وشه الاستغرام
لا والله يعني الرجاله دماغها لسعه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
بصيتله وانا متـ.ـو.تره شكلك عكيت الدنيا يا فرح طب ما هو راجـ.ـل يا غـ.ـبـ.ـيه دايما تقولي الكلام قبل ما تفكري فيه
احمد في ايه يا فرح سكت ليه
بصراحه نظرت الى ما كنتش عارفه اتكلم اقول ايه اكتفيت بالسكات
احمد اوكي خلاص نغير الموضوع ايه اكثر موقف حصل معاكي بتضحكي عليه كل ما تفتكري
الفصل التاسع بقلم امل شعبان
حصل معايا موقف من كم شهر
احمد ينظر الى فرح وهو مبتسم احكي لي يلا يا فرح
اسمع يا عم
كنت رايحه المول واخده اولاد خالتي معايا الصغيرين
احمد اه
وفور دخولي الى المول
.. وواحد عمال يعاكسني .. وكل ما أروح حته يروح ورايا .. وبدأ يعرفني بنفسه انه محامي .. وبدأ يرخم عليا جـ.ـا.مد جدا .. روحت من نرفزتي أتعصبت عليه .. وفضلت أشتمه بصوت عالي جداً .. لحد ما الناس أبتدت تبص علينا .. والأمن سمع .. ولقيتهم جايين كلهم 😳
احمد اه
😲 فجأة لقيت الشاب اللي كان بيعاكسني واقف مرعوب
وعرقان وبيبص عليهم مره وعليا مره .. وراح رافع إيده وضر * بني على وشي وصرخ أنتي طالق طالق طالق .. 😨😳🤔
🤔 وراح ماشي وهو بيمثل إنه متعصب .. وعدي من جنب الأمن ومن قدام الناس كلها وطلع برا المول بصنعة لطافه 😳
احمد انتي بتهزري يا فرح
فرح بصه لاحمد وهي بتضحك اسمع للاخر بس
🤔 وانا بقي واقفه مذهوله من اللي حصل .. وعماله أعيط من وجع القلم اللي انضـ.ـر.بت بيه علي وشي .. واردد واقول طالق !! .. طب طالق ازاي يعني؟! 🤔🤔🤔
وانا بقصد إني طالق ازاي وانا أول مره أشوفك يعني !
احمد ينظر الى فرح بدهشه اه وبعدين
لكن أكتشفت إن الناس فاهمين إني مصدومه .. وإن جوزي طلقني فعلاً 😂 .. وأبتدت ستات تيجي ناحيتي وتواسيني وانا مزهوله! ..
وتقولي حـ.ـر.ام عليكي عصبتيه ليه بس؟! 🥴🤔🥴 وكمان بيشاوروا على اولاد خالتي الصغيرين .. ويقولولي طيب هتروحي فين بالعيال دي دلوقت ..؟!😂🤔😅
احمد نظر الى فرح وهاتك يا ضحك هههههههههه
نظرت الي انا ايضا وبدلت نفس الضحكه كنت اول مره اشعر بالسعاده كنت مبسوطه جدا مش عارفه من ايه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
احمد ينظر الى فرح والى روحها الجميله الذي لن تتلوث من هذه العالم
الذي خطفت قلبي من اول يوم رايتها في لم ينتبه الى كلام فرح بل ينظر الى ملامح وشها وخصله الشعر اللي طايره على وشها اللي جذبتني اليها اكتر
وبدا احمد يقرب من فرح تدريجيا هو ينظر الى عيونها مد ايده الى وجهي
و رفع خصله الشعر اللي على وش فرح حطها ورا ودنها وهو يلمس وجهها
فرح كنت انظر اليه وانا خجلانه ومتجمده مكاني وبدات ضـ.ـر.بات قلبي عم تزيد شعرت ببروده اول ماقرب مني
بعد كده ادركت اللي انا بعمله ده غلط ما يصحش
نظرت الى حم حم كمل كلام
احمد تراجع للخلف شعر بالخجل اه كمل يا فرح
فرح بدات تحكي
بعد الموقف ده .. كنت هموت من الضحك .. وهموت وأعرف
جاب الفكره دي منين .. بس رجعت وأفتكرت أنه محامي عقر 😂
احمد نظر اليها وهاتك يا ضحك هههههههههه
ما شفتش بنت فقريه قدي
.. البنات تروح المول .. يشوفها شاب صدفه ويحبها ويروح يخطبها .. وانا اروح المول وأرجع مض*روبه بالقلم وكمان مطلقه .. لاء ومعايا عيال كمان 😂😅
هههههههههههه
احمد كان هيغمى عليه من كتر الضحك 😂😂😂
فرح فعلا هم يضحك وهم يبكي 😂😂😂😂😂
واحنا منـ.ـد.مجين في الضحك
اليخت بدا يتحرك
نسيب فرح وناخد لفه عند حنان
حنان كانت جالسه في الصالون تشاهد مسلسل
وهي منسجمه مع المسلسل
تليفونها رن
خدت التليفون بتشوف مين المتصل كانت نعمه مامت فرح
الو يا خالتي نعمه في حاجه ولا ايه
نعمه ايه اللي اخركم في الشغل كده يا حنان وبعدين برن على فرح تليفونها مقفول ليه
حنان ايه ده هي فرح لسه ما روحتش لغايه دلوقتي
نعمه في ايه يا حنان قلقتيني فرح فين وايه اللي اخركم اوي في الشغل كده
حنان لا ما تخافيش يا خالتو نعمه فرح كانت رايحه اجتماع مع استاذ احمد عشان كده انا روحت لوحدي النهارده هاتصل على استاذ احمد واطمنك.
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
حنان قفلت مع نعمه
غريبه كل دوت فرح في اجتماع الساعه 2:30 لغايه الساعه 11:00 ولسه ما رجعتش يا لهوي ليكون جرى لها حاجه فرح
رنيت على استاذ احمد
جرس الوو
↚
وقفنا عند حنان لما رنت على احمد تساله فرح ما روحتش البيت لغايه دلوقتي
رنيت على استاذ احمد
جرس الوو
احمد ايوه يا حنان
حنان اسفه على الازعاج يا استاذ احمد بس فرح لسه ما روحتش من ساعه ما راحت معاك الاجتماع
احمد اه فرح لسه معايا وهي مروحه دلوقتي
فرح بصيت لاحمد وقالت له بنبر صوت مرح حنان اللي هي معاك على الفون
احمد بصلها واهز راسه ايوه امسكي الفون كلميها
فرح معاكي يا حنان.......
حنان ايوه يا زفته يا فرح كل ده كنت بتعملي ايه وقافله ام التليفون بتاعك ليه
فرح اهدي يا حنان وبطلي نرفزه مش بايدي تليفوني تقريبا فاصل شحن بعد ما خلصنا الاجتماع ورايحين نروح اليخت حصل في عطل عشان كده اتاخرت وادينا مروحين دلوقتي
حنان طيب انجزي يا هانم امك صدعتني من كتر الرنه وهي عماله فين فرح تليفونها مقفول ليه يا حنان ما يكونش انا خلفتك ونسيتك انجزي يلا وانا هرن عليها اقول لها هي جايه.....
فرح ماشي احن حنون في الدنيا
حنان ماشي يا بكاشه يلا باي
فرح باي
احمد ينظر الى فرح مرسومه على وجه ابتسامه بسيطه
فرح كانت تنظر الى اتجاه اخر كانت تعلم جيدا ان احمد ينظر اليها كانت تشعر بالخجل وهي مرسوم على وجهها ابتسامه.........
نسيب فرح واحمد وناخد لفه عند كريم .
كريم كان راكب سيارته منتجه الى المنزل وهو مركز في السواقه رن تليفونه كان المتصل امجد
كريم ايه يا امجد بيه نقول مبروك
امجد بنبره صوت غرور وتكبر ومين يرفض عرض امجد بيه اكيد طبعا قول مبروك
رد علي كريم بمنتهى البرود ما تنساش بردك اللي انا كان ليا فضل اني اقنعت احمد انك تبقى شريكو في الشركه بعد ما كان رافض فكره ان حد يخش معاه شريك مهما كان مين مهما كان العرض
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
رد عليه امجد هو يضحك ضحكه خبيثه على اساس انك اقنعته ببلاش ما علينا يا كريم
الفلوس اللي اتفقنا عليها هتوصل لك على الحساب بتاعك
كريم اوكي يا امجد بيه اكيد هيبقى في شغل بينا كتير
امجد اكيد طبعا يا كريم طول ما احنا مش مختلفين هيبقى في شغل بينا
نسيب امجد ناخد لفه عند نعمه مامت فرح
نعمه كانت واقفه في البلكونه كانت متـ.ـو.تره وخايفه على بنتها اللي اتاخرت بره مع ان حنان اطمنتها قالتلها ان فرح جايه في الطريق
كان قلبها مقبوض على فرح
ماسكه تليفونها في ايديها ترن على فرح تليفونها مقفول يوه يا فرح افتح ام التليفون طمنيني عليك يا بنتي وهي شارده في افكارها دخلت مكه
مكه لسه بردك يا ماما فرح ما جتش الساعه 12:30
نعمه بصيتلها وهي متـ.ـو.تره وبين على وشها الخوف
لا يا مكه يا بنتي لسه ما جاش بس انا كلمت حنان وقالتلي جايه في السكه خشي انتي نامي دلوقتي يا مكه عشان وراكي مدرسه الصبح
مكه حاضر تصبح على خير
نعمه وانتي بخير
دخلت مكه ونعمه فضلت واقفه في البلكونه عدى خمس دقائق كانت قلقانه حنان قالت لي ساعه وهتكون في البيت عدى ساعه وربع والبنت لسه ما جتش ارن تاني على حنان اشوفها وصلت لفين
لسه رايحه ترن على حنان لقيت عربيه وقفت قدام بيتهم كانت عربيه سوداء اللون فخمه بتركز على العربيه وهي مستغربه بتبص لقيت فرح نازله من العربيه
نسيب نعمه وناخد لفه عند فرح
فرح كانت تنظر الى احمد وهي خجلانه وابنبر الصوت خجل
متشكره جدا يا استاذ احمد
احمد نظر اليها متشكره على ايه يا فرح
فرح نظره الي وهي متـ.ـو.تره وابنبر صوت خجل
لانك ما سبتنيش لوحدي
يعني قصدي انك ما خلتنيش اروح في الوقت ده لوحدي يعني وصلتني ايه الهبل اللي انا بقوله ده بدات تشبك صوابع ايديها في بعضيها
احمد نظر اليها كان مبسوط اللي هوصلها بس في نفس الوقت كان واخد موقف منها بسبب الكلام اللي قالته في حقه
وبنبر صوت تكبر ولا شكر ولا حاجه يا فرح لان اي موظفه عندي الوقت اتاخر وهي كانت معايا في اجتماع اكيد هوصلها انتي يلا اطلعي اكيد والدتك قلقانه عل
قطع في الكلام التليفون جت رساله نظر الى الرساله بدا معالم وشه تبدو عليها القلقله
بصيتله فرح وهزه براسها يعني ماشي لسه احمد هيمشي بالعربيه فرح قالتله استنى في حاجه كمان
احمد واقف العربيه وهو مستغرب حاجه ايه يا فرح
فرح قربت من الشباك بتاع العربيه ناحيه احمد هي تنظر الى عيني وبنبره صوت تـ.ـو.تر
انا بعتذر لك يا استاذ احمد انا عارفه اني قلت كلام مش كويس في حقك انت بني ادم كويس جدا انا بس اللي كلامي دبش ما اعرفش انا بقول ايه
قاطعها احمد في الكلام تمام يا فرح اتكلم في الموضوع ده بعدين عشان انا ورايا مشوار ضروري
نسيب فرح ونروح لنعمه مامه فرح
نعمه كانت واقفه في البلكونه وبص على فرح من فوق كانت بتاكل في نفسها ما كفكيش يا فرح راجعه في نص الليل وجايه مع واحد غريب ايه اللي موقفها كل ده تحت
نسيت نعمه وناخد لفه عند فرح
بصيتله فرح وهزت راسها تمام
احمد ماشي بالعربيه
وفرح طلعت الى شقتهم تفتح باب الشقه لقيت نور الصاله مطفي ولعته النور بتلفت راسها لورا لقيت مامتها واقفه وراها فرح برقت عينيها واتخضت بصوت عالي يا ماما في ايه واقفه ليه كده خوفتيني وهي بتاخد نفسها من الخضه في حاجه ولا ايه يا ماما
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احبه
نعمه بصك لفرح ومرسوم على وشها الغضب نبر صوت عاليه هو انتي بتخافي اصلا اللي مخليكي بتكدبي على امك وتقولي اللي انتي في اجتماع في شغل وانتي عماله تتصرمحي مع الحـ.ـيو.ان ده وما كفكيش كمان جايبه تحت البيت ايه البجاحه دي
يا بت
الناس تقول علينا ايه البنت ابوها مـ.ـا.ت ومحدش قادر يحكمها ده انا هربيك من اول وجديد مسكه فرح من شعرها هاتك ضـ.ـر.ب بالاقلام على وشها
فرح مفيش غير في صدمه مش مستوعبه مامتها مالها مفيش غير دمـ.ـو.ع عماله تنزل من الضـ.ـر.ب وهي عماله تقول لها في ايه يا ماما وحـ.ـيو.ان مين ده اللي انتي بتقولي ايه انا مش فاهمه حاجه في ايه تضـ.ـر.بيني ليه كده
صحيت مكه على الصوت الزعيق خرجت من الاوضه لقيت مامتها ماسكه في فرح ونازله ضـ.ـر.ب في فرح جريه مكه على مامتها عشان تحوش فرح وهي عماله تعيط سيبيها يا ماما في ايه لكل ده
بصيت لها نعمه وهي ماسكه شعر فرح في ايديها وبصوت عالي هقول لك انا في ايه الهانم اختك عماله تلف على حل شعرها مع راجـ.ـل غريب في نص الليل وما كفهاش كل ده لا وجايبها لغايه البيت عشان تخلي اللي اللي يسوى وما يسواش يتكلم علينا هتفضحين على اخر الزمن يا فرح
بصيت لها فرح بصدمه وهي منهاره من العـ.ـيا.ط رفعت ايديها شالت ايد مامتها من على شعرها ورجعت لورا خطوتين وهي موجهه نظرها الى امها واخذت نفس عميق وبنبره صوت حزن ايه الكلام اللي انتي بتقوليه ده يا ماما بدل ما نازله في ضـ.ـر.ب من غير ما تعرف السبب اساليني مين ده
المفروض تكوني انتي عارفه بنتك كويسه انا لو حد غريب قال نفس الكلام اللي انتي قلتيه ده يا ماما
انا مش هزعل من الكلام ولا يفرق معايا اصلا لان ما يعرفنيش ولا يعرف يعني ايه اخلاقي اما انتي امي اللي مربياني وعارفاني كويس عارفه اخلاق بنتك تقولي عليا كده يا ماما
نعمه وهي تنظر للفرح مرسومه على وشها الغضب لكني من جواها عكس كده اللي هي حزينه على فرح اللي هي شـ.ـده عليها بالكلام لكن بينت عكس كده خالص كلمتها بصوت عالي امال مين يا هانم اللي راكبه مع العربيه في نص الليل وقفت ربع ساعه معاه تحت
فرح بصيتلها هي مرسومه على وشها الحزن اخذت نفس عميق وبنبره صوت عاليه الحـ.ـيو.ان اللي انتي بتقولي عليه ده بيبقى استاذ احمد مديري في الشغل كنت معاه في الاجتماع ولما اتاخر الوقت ما سابنيش اروح لوحدي
فرح وهي تنظر الى مامتها وعيونها غرقانه دمـ.ـو.ع نبر صوت حزن كلامك واجعني اوي يا ماما
سابت مامتها ودخلت على اوضتها رزعت الباب وراها
مكه بصت لمامتها ومرسوم على وشها الزعل وبنبره صوت حزن عاجبك اللي انتي عملتيه ده يا ماما
ا نعمه بصيتلها هي متضايقه جدا ما نطقتش باي كلمه راحت وقعدت على الانتريه
قربت منها مكه وهي متضايقه انا بكلمك يا ماما عاجبك اللي انتي عملتيه ده
بصيتلها نعمه وهي حزينه وكانت تمسك دمـ.ـو.عها بالعافيه وبنبره صوت هاديه خشي اوضتك يا مكه دلوقتي واسبيني لوحدي
مكه بصيتلها وبصوت عالي لا مش داخله يا ماما غير لما تجاوبي على سؤالي عاجبك اللي انتي عملتيه دلوقتي ليه فرح
الفصل ال 9 بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
نعمه بصيتلها وهي منفعله وقامت وقفت وهي تنظر اليها بغضب وبصوت عالي من امتى يا مكه بتعلي صوتك على مامتك لما اقول لك خشي اوضتك تخشي
مكه بصيت لها هي من دهشه من مامتها لان اول مره تعلي صوتها عليها وبنبره صوت خوف حاضر يا ماما داخله اوضتي
نسيب نعمه ناخد لفه عند حنان
اشرق صباح جديد
كانت حنان غرقانه في النوم بدا المنبه يرن تن تن تن
بدات حنان تستيقظ من النوم مسك تليفونها كانت الساعه 8:30 بصوت عالي يا لهوي اتاخرت على الشغل قامت بسرعه تجهز هدومها عشان تلبس وهي بتجهز نفسها افتكرت ترن على فرح ييووه رن على فرح تنجز تلبس بسرعه زمانها في سابع نومه خدت تليفونها بدات ترن على فرح جرس محدش بيرد
نسيب حنان وناخد لفه عند فرح
فرح جلسه على السرير وعيونها منتفخين من البكاء ما كانتش نامت من امبـ.ـارح وهي شارده في افكارها في كلمـ.ـا.ت مامتها اللي جرحت قلبها
بدات تنتبه للتليفون كان عمال يرن قامت خدت التليفون من على الكومودينو كان المتصل حنان
الو
حنان ايه يا زفته يا فرح لازم كل يوم انا اللي فوقك عاجبك كده اديني اتاخرنا على الشغل الساعه داخله 9:00 لبست ولا لسه
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
فرح كان صوتها باين عليه اللي هي تعبانه من كتر العـ.ـيا.ط معلش يا حنان روح انتي النهارده الشغل انا مش قادره اروح النهارده
حنان بنبره صوت قلقله مالك يا فرح انتي كويسه في حاجه مزعلك ولا ايه
فرح ربنا ما يجيب زعل يا حنان بس تعبانه شويه هاخد النهارده اجازه
حنان انتي متاكده يا فرح انا حاسه حاجه غير كده مش قصه انك تعبانه
فرح ايه يا حنان جو المحققين بتاعك ده تعبانه شويه مش هقدر اروح الشغل بس كده
حنان ماشي يا فروح بس لو في اي حاجه كلميني اوكي يلا باي
فرح باي
نسيب فرح وناخد لفه عند احمد
احمد جالس في مكتبه وكان جالس امامه كريم كان يتحدثون في موضوع الشراكه بتاعه امجد
كريم امجد جاي الشركه النهارده
احمد ايوه لانه من هنا ورايح بقى شريك في الشركه
مع اننا كتبنا العقود واتفقنا وخلصنا بس مش مرتاح له
كريم بصله بصه خبيثه وبنبره صوت هاديه بالعكس يا احمد ده احلى قرار انت اخذته انك تدخل امجد بيه شريك معاك وهو ما دخلش غير ب 40% من الاسهم يعني اي قرار للشركه لازم يرجع لك اولا
بصله احمد باستغراب عرفت ازاي يا كريم اللي هو دخل ب 40% مع اني انا لسه ما قلت لكش
بصله كريم بتـ.ـو.تر بلع ريقه وضحكه ضحكه خوف
ايوه يا احمد انت ما قلتليش انا عرفت من ياسر المحامي
احمد كان ينظر الي وهو مستغرب من تـ.ـو.تر كريم هز براسه وقال له تمام
كريم تمام يا احمد هسيبك دلوقتي عشان اكلم شيماء تجهز المكتب لامجد
نسيب احمد وناخد لفه عند نعمه
نعمه واقفه في المطبخ بتحضر احلى اكله بتحبها فرح الملوخيه والرز
دخلت مكه شافت مامتها هي بتحضر الاكل لفرح
بصيتلها وضحكه ضحكه خبيثه ايش ايش ايش اللي يشوفك امبـ.ـارح يا نعوم ما يشوفكيش النهارده وانتي عامله الشيف الشربيني
بصيت لها نعمه وهي ماسكه الكوبشه في ايديها وبنبر صوت ضحك عارفه يا مكه لو ما خرجتيش دلوقتي من المطبخ بالكبشه دي هديها في دماغي يلا يا بنت اطلعي بره
مكه بصيتلها وهي متصنعه ابتسامه على وجهها وتبربش بعيونها وبنبره صوت سهتانه
خلاص خلاص يا نعومتي وبعدين بتعملي
لفرح الاكله اللي هي بتحبها وانا لا لا لا لا لا لا ما كنتش متوقعه منك الغدر ده خالص يا نعمتي
قطعتها في الكلام نعمه وهي تضحك على كلمـ.ـا.ت مكه غدر ايه يا شبر ونص انتي
انتي ربنا قصر في طولك وطول في لسانك
نعمه وهي بتتكلم شمه ريحه شياط كان الرز بيشيط
يا لهوي الرز اتحرق
نسيب نعمه ومكه وناخد لفه عند فرح
فرح داخل اوضتها جلسه على السرير ماسكه برواز ا في صوره عائليه متجمعين فيه هي وباباها ومامتها ومكه وهي تنظر الى البرواز فشعرت بالاشتياق الى ابيها المتـ.ـو.في
فاخذت البرواز وتضمه الى صدرها وهي عم تبكي
وسرحت في ذكرياتها ايام مكان باباها عايش
نسيب فرح وناخد لفه عند حنان
حنان بتتمشى في الشركه بتدور على كريم هي بتتمشى صدفت شيماء متجهه ناحيه مكتب استاذ احمد
حنان شيماء
شيماء بصيت لها وكانت حمله في ايديها ملفات
ايوه يا حنان
حنان بصيت لها ورسمت على وشها الضحك وبنبره صوت هاديه ما شفتيش استاذ كريم اصل كنت بدور عليه ما لقيتهوش في المكتب
شيماء اه استاذ كريم في مكتب استاذ امجد
حنان اوكي
شيماء تمام خد الملف ده معاكي ادي الاستاذ كريم هو كان طالبه
حنان بصت لشيماء وابتسمت واخذت الدوسيه من شيماء وهي متجهه الى مكتب امجد بيه
بنما كان امجد وكريم في المكتب يتحدثون ويشربون القهوه وهم واقفين قدام النافذه
امجد كان يمسك في يده اليمين فنجان القهوه ويده الشمال يضعها في جيبه كان يتحدث الى كريم ونظره موجه الى النافذه
بينما كريم كان ينظر الى امجد ويمسك في يده فنجان القهوه
كريم بس انا مستغربه يا امجد بيه انت شريك احمد في الشركه لو الحكومه اكتشفت شحنه الاسلحه
هتبقى انت كمان متهم معاه لانك شريكه
بصله امجد وهو يرسم على وجهه ضحكه خبيثه
لا ما تخافش انا في السليم انا نسبتي في الشركه 40% اما احمد نسبته 60% يعني
ما فيش اي سفينه تخرج من الميناء غير باذن من احمد
قطع في الكلام كريم ده على كده يتخاف منك يا امجد بيه
بصله امجد وهو يضحك ضحكه شريره لا ما تخافش يا كريم طول ما انت في صفي ومعايا ما تخافش
لسه كريم كان راح يتحدث نظره اتجه ناحيه الباب بالخطا راى امامه حنان وهي مرسومه على وشها علامه الدهشه
↚
لسه كريم كان راح يتحدث نظره اتجه ناحيه الباب بالخطا راى امامه حنان وهي مرسومه على وشها علامه الدهشه
تنظر الى امجد وكريم هي واقفه بتـ.ـو.تر من نظرات كريم وامجد اليها بلعت ريقها من التـ.ـو.تر وتقدمت خطوتين نحو كريم وموجهه نظره الى امجد هي متىصنع ابتسامه وبنبره صوت تـ.ـو.تر نورت الشركه يا استاذ امجد
امجد نظر اليها اكتفى انه اتصنع ابتسامه وهز براسه ولم ينطق باي كلمه
حنان نظرت اليه وخافت من نظراته المريبه صنعت ابتسامه وجهت نظرها الى كريم وهي متصنعه ابتسم وبنبره صوت متـ.ـو.تره الدوسيه اللي حضرتك طلبته يا استاذ كريم لو احتجت حاجه انا في مكتبي
كريم ما نطقش باي كلمه اكتفى فقط بهز راسه يعني تمام
وبدات حنان بالخروج من المكتب
كان احمد موجه نظره اليها هو متـ.ـو.تر ليكون سمعت حاجه بينه وبين امجد
امجد نظر الى كريم نبره صوت غضب
عاوزك تستدرجها بالكلام تعرف منها سمعت الكلام اللي بينا ولا لا مش عاوزين نتكلم في اي موضوع يخص الشغل بتاعنا في الشركه عاوزين شغلنا يمشي مظبوط
ناخد لفه عند احمد
احمد كان خارج من المكتب نظر الى مكتب فرح لم يجدها نظر الى الساعه في يده كانت الساعه 1:15 هي ما جتش النهارده ولا ايه
لمح حنان داخله على مكتبها تقدم ناحيتها خطوتين بنبره الصوت هاديه حنان
حنان كانت شارده في افكارها من نظرات كريم وامجد المريبه
افاقها صوت احمد بدات تنتبه نظرت اليه نعم يا استاذ احمد
احمد كان لسه راح يتكلم يسالها هي فرح ما جتش النهارده
لكن قطعته رانيا في الكلام
حنان نظرت اليها هي متفاجئه جت امتى البومه دي
رانيا بنبرات صوت مايصه معلش يا حبيبي اتاخرت عليك
احمد نظر اليها ونظر الى حنان وبنبره صوت هاديه
عاوزه يا رانيا في المكتب
رانيا بصيتله وهي متصنعه ابتسامه وجهت نظرها الى حنان ورفعت حاجبها وبنبره صوت مايصه حاضر يا روحي جاي وراك تقدمت خطوتين الى حنان وهي تنظر الى عينيها وبنبره صوت خبيثه عاوزه حاجه يا حنان عشان خطيبي مستنيني
حنان نظرت اليها بدهشه فلم تنطق باي كلمه بل حركت راسها لا
نسيب حنان وناخد لفه عند فرح
فرح جلسه في اوضتها ماسكه تليفونها بتحاول تشغله
خبط الباب
فرح بنبره صوت عاليه مش عاوزه اتكلم مع حد سيبوني لوحدي
نعمه فتحت الباب ودخلت هي ومكه وحمله في ايديها الصينيه محطوط فيها الطعام
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
مكه تقدمت ناحيه فرح هي مرسوم على وجهها الضحكه هو انتي ليكي حد تتكلمي معاه اصلا غيرنا
التخري كده قاعديني جنبك مفاصل رجل وجعتني وانا واقفه في المطبخ من الصبح وانا بعمل لك الاكل يا رب يطمر
فرح بصيت لها وضحكت من كلمـ.ـا.ت مكه
ومين قال لك ان انا جعانه ما ليش نفسي اكل اصلا
مكه بصت لفرح وهي رافعه حاجبها لفوق وبصوت عالي
صوت معدتك فضحتك يا فرح مسمعه اخر الشارع بتقول جعانه يا ناس
نعمه نظرت اليها وهي عم تضحك
فرح نظرت الى مكه وهي مبتسمه لا والله
مكه بقول لك ايه يا فرح انا هموت من الجوع الست اللي واقفه جنبك دي رضيتش تديني ولا لقمه قالت لي ايديكي ما تتمدش على الاكل غير الاميره فرح تاكل الاول يبقى انجزي في يومك الاسود ده عشان انا جعانه وماما ما اكلتش حاجه من الصبح
فرح نظره الى مامتها مع انها زعلانه منها واخده موقف من اللي حصل امبـ.ـارح بس محبتش تكسر بخاطرها وافقت انها تاكل معاها نظرت الى مكه وابتسمت قالت لها يلا بينا يا مكه ناكل
وبداوا بالاكل
نسيبهم وناخد لفه عند احمد
احمد كان واقف موجه نظره الى رانيا كان مرسوم على وجهه الغضب وبنبره صوت غضب
اتفضلي تفسري لي ايه اللي انتي عملتيه بره ده يا رانيا
رانيا نظرت لي وبتـ.ـو.تر من انفعال احمد لان اول مره يتكلم معاها بالطريقه دي وبنبره صوت هاديه انا اسفه يا حبيبي ما كنتش اقصد يمكن قمصت الدور زياده عن اللزوم
احمد تقدم خطوتين الى رانيا ويبضوا عليه الانفعال راح مسكها من درعها هو يضغط عليه اوي
مش حابب اشوف منك التصرف ده تاني يا رانيا انتي عارفه ان انا وانتي ما فيش حاجه بينا واحنا بنمثل كده ان احنا مخطوبين قدام ستي لان ده شرطها عشان تكمل العلاج الكيميائي
كانت تنظر اليه رانيا وهي تحاول ان تبعد ايديها لانه كان ضاغط عليه اوي وبنبره صوت خوف تمام يا احمد طيب يلا بينا نمشي عشان ميعاد جلسه العلاج بتاع تيته
احمد نظر اليها وساب درعها لم ينطق باي شيء بل خرج من المكتب
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
نسيب احمد وناخد لفه عند حنان
حنان كانت واقفه جوه مكتبها وعماله تدور حول نفسها تفكير ازاي رانيا واحمد واتخطبوا امتى
بينما هي كانت واقفه متـ.ـو.تره تدور حول نفسها
كان كريم واقف امام مكتبها وكان باب المكتب مفتوح
كريم كان ينظر اليها وهي تعبير وشها الذي يبدو عليها التـ.ـو.تر والقلقله
معقول لا تكون سمعت اللي بيني وبين امجد
حنان طلعت تليفونها ورنت على فرح
الو
فرح ايوه يا حنان في حاجه ولا ايه
حنان في مصيبه يا فرح لو كنت سمعت اللي انا سمعته كنت اتصـ.ـد.مت يا فرح
فرح في ايه يا حنان خوفتيني
بنما كانت حنان تتحدث في الهاتف كان كريم يستنط الى الحديث وهو شارد في افكاره كده اتاكدت ان حنان سمعت الحديث بيني وبين امجد
افاق صوت شيماء الذي اتى من الخلف
شيماء استاذ كريم
نظر اليه كريم نعم يا شيماء
شيماء استاذ ياسر المحامي مستني حضرتك في المكتب ا استاذ امجد لان استاذ احمد خرج من شويه
نظر اليها كريم ولم ينطق باي كلمه بل ذهب الى مكتبه
نرجع لحنان
حنان خوفتك ايه يا نصيبه انتي عارفه العقربه رانيا
طلعت مخطوبه هي واحمد
فرح احمد مين ورانيا مين
↚
وقفنا عند حنان لما كان بيتكلم فرح في التليفون
حنان خوفتك ايه يا نصيبه انتي عارفه
العقربه رانيا
طلعت مخطوبه هي واحمد
فرح احمد مين ورانيا مين
حنان بنبره صوت نرفزه احمد مين احمد السباك اللي هو اول الشارع يا فرح
فرح يعني بذم دينك يا حنان رن عليا عشان تقولي لي احمد السباك خطب ما يخطب او يغور في داهيه انا مالي
حنان بنبره صوت نرفزه
يافرح اقفلي لو رنيت عليك تاني ما ترديش يلا غوري في داهيه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
فرح ما تهدي يا حنان في ايه فهميني بالراحه؟
لا ثواني انتي قصدك استاذ احمد ورانيا
حنان بنبره صوت دهشه يا لهوي يا فرح ايه الذكاء ده ايوه
فرح انتي بتهزري وازاي
حنان انا زيك كده مصدومه بص يا فرح هقفل معاكي دلوقتي عشان اخلص الشغل اللي في ايدي وبعدين نتكلم على روقان
نسيب حنان وناخد لفه عند فرح
فرح جلسه في الصالون هي ومامتها ومكه بيشاهدون التلفاز
نعمه وهي تنظر الى فرح في حاجه يا بنتي هي حنان كويسه
نظره اليها فرح ولم تنطق باي كلمه
قربت منها نعمه جلست جنبها على الانتريه ضمتها الى حـ.ـضـ.ـنها هي تضع يديها على راسها
وبنبره صوت حزينه انتي لسه زعلانه مني يا فرح
انا عارفه اني انفعلت عليك امبـ.ـارح وانفعالي دوت كان خوف عليك والله يا بنتي بخاف لحد يقول عليك كلمه مش كويسه
فرح بعدت من حـ.ـضـ.ـن مامتها وهي تنظر الى عيونها
وبنبره صوت حزينه بس انا مش بعمل حاجه غلط يا ماما وانتي عارفه كده كويس والناس تقول اللي هي عاوزاه
نظره اليها نعمه ومسكت ايديها وهي عيونها مليانه دمـ.ـو.ع
بس الكلام بيوجـ.ـع وانتي صغيره يا فرح والدنيا سارقاك ما ت عـ.ـر.فيش الصح من الغلط انا لو كنت قلتلك كلمه جرحتك يا بنتي هعرف اداويكي بعديها
اما كلام الناس بيفضل سايب علامه فينا واحنا يا بنت ولايا ملناش حد غير ربنا
فرح نظره الى مامتها وهي عيونها مليانه دمـ.ـو.ع وبنبره صوت نـ.ـد.م وانا عمري ما ازعل منك انتي يا ست الكل بوعدك يا ماما مش هعمل اي حاجه تضايقك او تزعلك مسكه ايد مامتها راحت بيساها
نعمه ضمتها فرح الى حـ.ـضـ.ـنها ربنا يحفظك يا بنتي واشوفك احسن الناس
قطعتها في الكلام مكه ايه الجو الاوفر ده انا حاسه ان انا دخلت فيلم هندي وسعوا كده قعدوني جنبكم
نظرت اليها فرح ونعمه وهمت يضحكان
نعمه بنبره صوت ضحك تعالي يااخر قدري والله ما في حد خارج من فيلم هندي غيرك انتي يا مكه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
مكه جلست في النص بين فرح ونعمه
وهي عماله تضحك تصدقي يا ماما انا كده اتاكدت ان انا مش من العيله دي اكيد انتوا خاطفني
نعمه نظرت اليه وهي عماله تضحكي لا يا مكه احنا مش خاطفين احنا زمان لقيناك على باب الجامع قلنا ناخدها نكسب فيها ثواب صح يا فرح
فرح هي ميته على نفسها من الضحك ايوه يا مكه الكلام ده صح ما تزعليش هندور لك على اهلك
مكه برقت بعينيها لفرح ورفعت حاجبها
فرح بصت لها وهاتك يا ضحك الحقي يا ماما بتبرقلي ازاي
نعمه خلاص يا بنات كفايه ضحك اتفرجوا على المسلسل بدا
مكه صحيح يا فرح الصوره بتاعتك اللي انتي منزله على فيسبوك حلوه اوي
فرح بصيت لها عجبتك يا مكه
قطعتها في الكلام نعمه ايه يا فرح انتي بتنشري صورتك على فيسبوك
فرح اه يا ماما فيها ايه
نعمه بنرفزه فيها كتير يا فرح و يفترض حد خد صورتك دلوقتي ويركبوها على معزه عريانه
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
مكه يعني يا ماما سابوا الناس كلها وهياخدوا صوره فرح يحطها على معزه بعدين ذنبها ايه المعزه تشبهيها بفرح
نعمه منرفزه مكه انا مش بهزر
فرح بضحك😂😂 ما تخافيش يا ماما انا عامله قفل الصفحه بتاعتي واي حاجه بنزلها للاصدقاء اللي هم على الصفحه
نسيب فرح ناخد لفه عند احمد
احمد كان في المستشفى مع رانيا كان ذاهب لزياره جدته فاطمه ام بابا عندها السرطان بتاخد علاج كيماوي هي اللي كانت مربيهاه بعد وفاه مامته
بيعتبرها مامته التانيه
فاطمه في غرفتها نايمه على السرير خبط باب الغرفه
نظره رات احمد ورانيا وابتسمت ابتسامه عريضه
قرب منها احمد وبس يديها وبنبره صوت حزن ستشفي قريبا يا ستي وهتبي احسن من الاول
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
فاطمه نظرت اليه وهي تبتسم عارف يا احمد انا لو اعرف ان المرض ده كان سبب انك توافق تتزوج وافرح بيك يا ابني كنت اتمنيته من ربنا من بدري
رانيا قطعتها في الكلام ليه بتقولي كده يا تيته ان شاء الله هتخفي وهتبقي كويسه وهتشوفي فرحنا انا واحمد وهتشوفي اولادنا كمان صح يا احمد
احمد لم ينطق باي كلمه فقط نظر الى ست وابتسم
رانيا قربت من احمد مسكه ايده وهي تنظر الى عينيها هي مرسوم على وشها الضحكه
فاطمه وهي تنظر الى احمد و رانيا وهي مبتسمه وسعيده وانتي يا احمد مش هتلقي عروسه احلى من بنت عمك رانيا بنت جميله ومتعلمه بتحبك
نظرت اليها رانيا وهي طايره من الفرحه من الكلام اللي هي بتقول عليها وتصنعت ابتسامه وبنبره صوت هاديه وانا يا تيته لو لفيت العالم كله مش هلاقي زي احمد
احمد نظر الى رانيا واخذ نفس عميق لانه كان متضايق من الوضع ده بس كان مجبر انه يمثل عشان جدته فاطمه تكمل علاج
ونظر الى جدته ورسم على وجه ابتسامه بسيطه ولم ينطق باي كلمه
نسيب احمد وناخد لفه عند كريم
كريم كان متجه الى مكتب امجد وصل الى باب مكتبه خبط ودخل كان امجد جالس وجالس امامه ياسر المحامي كان يتحدثون
امجد وجه نظره الى كريم ويبدو عليه القلق
ثم بدا الحديث مع ياسر تمام يا ياسر كده كل الورق خلص لو في اي حاجه هكلمك
ياسر تمام يا امجد بيه بدا بالخروج ياسر
امجد في ايه يا كريم تعبير وشك بتقول في حاجه
كريم بنبره صوت خوف وتـ.ـو.تر بصراحه كده في اخبـ.ـار مش كويسه
امجد اخبـ.ـار ايه
كريم حنان سمعت الحديث اللي دار بيني وبينك لو نطت باي كلمه قدام احمد هننتهي وانا اكتر واحد هتاذي
امجد ما تخافش سيب الموضوع ده عليا
كريم وهو ينظر الى امجد بدهشه هتعمل ايه
امجد انا قلتلك يا كريم سيب الموضوع عليا اتفرج بس ايه اللي هيحصل
نسيب امجد وكريم وناخد لفه عند حنان
اشرق صباح جديد كانت حنان نايمه بدا الجرس المنبه يرن حنان بدات تفوق من النوم بصت على الساعه كانت الساعه 7:00
الحق اقوم اخذ شاور وجهز نفسي
نسيب حنان وناخد لفه عند فرح
فرح لبست وجهزت نفسها باي يا ماما عاوزه حاجه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
نعمه عاوزه سلامتك يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
فرح حاضر يا ماما
ناخد لفه عند حنان
حنان كانت واقفه قدام المرايه بتظبط مكياجها تليفونها رن كان المتصل فرح
حنان الو يا فرح جهزت ولا لسه
فرح جهزت من بدري واقفهلك تحت البيت انجزي يلا هنتاخر على الشغل
حنان بدهشه وبنبره صوت تريقه اول مره تحصل من ساعه ما نزلت الشغل دايما انا اللي بفضل مستنياك تحت البيت عقبال ما تنجزي
فرح قطعتها بالكلام في ايه يا حنان لا كده عاجب ولا كده عاجب
حنان بنبره صوت ضحك خلاص يا فرح اديني خلصت ونازله ما كانش يوم استنيتيني في
نسيب حنان وناخد لفه عند امجد
امجد كان راكب سيارته وفي طريقه الى الشركه مسك تليفونه بدا في مكالمه
الو بعتلك صوره البنت مش عايز اي غلطه فاهم من غير ما حد يحس
الصوت اللي جاي من التليفون تمام يا امجد بيه
نسيب امجد وناخد لفه عند حنان وفرح
كان ماشيين يتحدثون عقبال ما يوصلوا عند موقف الاتوبيسات بتاع الهيئه
حنان والله يا فرح لو كنت شفت امبـ.ـارح رانيا واحمد كنت اتصـ.ـد.متي شكلهم كانوا بيحبوا بعض مخبيين
فرح بصيتلها وهي حاسه بضيقه في صدرها مش عارفه من ايه لكن بينت عكس ده خالص قدام حنان اكني لا مبالاه
عادي يا حنان ممكن يكونوا كانوا بيحبوا بعض بس احنا انا مش واخدين بالنا اه صحيح ما يحبوا بعض او اتنيلوا ب 60 نيله نعمل لهم ايه يعني
حنان بصيتلها وقفشتها هي متضايقه
وبنبره صوت خبيثه ايه ده انتي متضايقه يا فرح
فرح بصيتلها كاني لا مبالاه وهتضايق على ايه يعني
لسه حنان كانت رايحه تتكلم قطعها صوت تليفونها كان بيرن كان المتصل محمد
حنان بنبره صوت سهوكه الو يا محمد عامل ايه
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
محمد الحمد لله يا حنان انتي عامله ايه طمنيني عليك
حنان انا بخير الحمد لله
محمد اصل كنت برن على فرح لقيت تليفونها مقفول قلت اكيد هي معاك عشان كده رنيت قلت اطمن عليك بردك
حنان نظره الى فرح هي تضحك وبنبره صوت مايصه
محمد بيرن عليك تليفونك مقفول ليه يا فرح
فرح هي تنظر لحنان وعم تضحك قولي له والله
حنان وهي تتحدث مع محمد على الهاتف تمام يا محمد هي هتفتح تليفونها وابقى كلمها باي
حنان وهي تتحدث الى فرح عارفه يا بنت يا فرح
ببقى في صراع بين قلبه وعقلي
لما باجي اتكلم مع محمد بفكر بقلبي هو شاب حلاوه وابيضاني وغير كل ده بيحبني
لما باجي افكر بعقلي ببص من ناحيه كريم بقول هو ده اللي هينجدني من الفقر اللي انا في ده غير كل ده شاب اسمراني جذاب يشـ.ـد اي فتاه اليه
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
فرح ما كانتش منتبه لكلام حنان لانها غارقه في افكارها بسبب احمد
حنان في ايه يا فرح انتي مش معايا خالص
فرح افاق على صوت حنان لا مركزه معاكي
انا برايي يا حنان يختي والله ما فارقه اسمراني ولا ابيضاني الاتنين هيخزوقوكي في الآخر
وبصيتلها فرح وهاتك يا ضحك 😂😂😂😂وطلعت تجري
حنان طلعت تجري وراها خد يا بنت انا حنان مين اللي هخزوقني
فرح وهي عماله تجري ميته عن نفسها من الضحك😂😂😂 وبدل ما يبقى اسمك حنان سيد هيبقى اسمك حنان خازوق تصدقي يا حنان لايق عليك الاسم ده
↚
فرح وهي عماله تجري ميته عن نفسها من الضحك😂😂😂 وبدل ما يبقى اسمك حنان سيد هيبقى اسمك حنان خازوق تصدقي يا حنان لايق عليك الاسم ده
نسيب حنان وفرح وناخد لفه عند احمد
احمد كان لسه داخل الشركه
متجه الى المكتب بينما هو كان متجه الى المكتب نظر الى مكتب فرح ولم يجدها ونظر الى الساعه كانت 8:10 هي مش جايه النهارده ولا ايه
بينما هو كان شارد في افكاره لمح شيماء جايه
بقلم امل شعبان
شيماء صباح الخير يا استاذ احمد
احمد نظر اليها صباح الخير
شيماء رسمه على وجهها ابتسامه بسيطه تمام يا استاذ احمد الملف اللي كنت حضرتك طالبه امبـ.ـارح هخلصه واجيبلك تراجعه
احمد تمام اه صحيح هي مش جايه النهارده
شيماء نظرت ليه باستغراب هي مين
احمد فرح
شيماء لا جايه النهارده
نظر اليها احمد ولم ينطق باي كلمه فقط اكتفى بهز راسي ودخل على مكتبه
نسيب احمد ناخد لفه عند فرح وحنان
وصلوا كانوا نازلين من الاتوبيس التوبيس كان زحمه موت
نزلت فرح ونزلت وراها حنان
حنان استني يا فرح ارفع البنطلون
فرح بصيتلها ايه اللي انتي بتعمليه ده بذمتك يا حنان
وحده زيك ف جمالك ف دلالك ف شقاوتك ف حلاوتك
ترفع البنطلون ف نص الشارع.!!
نظرت اليها حنان وهي عم تضحك ما انا اللي ما رفعتش البنطلون يا حاجه فرح هيقع مني في الشارع وهتبقى فضحتنا بجلاجل
فرح وهي عم تنظر الى حنان مرسوم على وشها الضحكه 😂خلاص يا حنان ما كانش كلمه قلتها يلا عشان نعدي الطريق
عدوا الطريق ومتجهين الى الشركه وبينا ما هم سايرين الى الطريق اتت سياره سوداء من خلفهم مسرعه وقفت امامهم
وقفت حنان وفرح وهمت في دهشه من وقوف السياره امامهم بهذا الشكل
تقدمت حنان الى السياره وهي عم تشتم بصوت عالي انت يا حـ.ـيو.ان لسه ما كملتش الجمله خرج من السياره ثلاث رجاله لابسين بدل سوداء ونظاره كان شكلهم مثل المافيا
مسكو حنان بدا يدخلوها الى السياره بقوه وهي عماله تصرخ ابعدي ايدك يا حـ.ـيو.ان عني ايه اللي انت بتعمله ده
فرح طلعت تجري عليها وهي ماسكه شنطتها عماله تضـ.ـر.ب في الرجاله وتصرخ بصوت عالي الحقوني يا ناس
دخلوا حنان بقوه في السياره
فرح ماسكه في باب السياره وهي عم تصرخ سيبوها عاوزين منها ايه
واحد من الرجاله اللي خرج من السياره قالهم هاتوا البنت التانيه دي مش عايزين شوشره دخلوا فرح وقفلوا باب السياره ومشيوا بيهم
فرح وحنان بصوت واحد انتم عاوزين مننا ايه وخاطفيننا ليه ما فيش حد من الرجاله اللي قاعده رد عليهم
فرح هي تنظر الى الرجاله مرسوم على وجهها تعبير خوف وبنبره صوت هاديه على فكره احنا مش حيلتنا حاجه لو كنت خاطفيننا بسبب فديه ولا حاجه احنا شحاتين مش لاقيين ناكل ما يغركش لبسنا ومنظرنا ده احنا شحاتين بس شيك
قطعتها صوت حنان وهي بتزعق ايه اللي انتي بتقوليه ده يا فرح هم مفكرين الدنيا سائبه
قربت منها فرح وبصوت وا.طـ.ـي اهدي ياحنان على نفسك متفتحيش صدرك اوي يخبطوك بحاجه تروحي فيها
حنان نظره الى الرجل من اللي جالسين في السياره وبنبره صوت سهوكه شكلك ابن ناس ومحترم انا حنان ودي صاحبتي فرح
رد عليها الرجل ما احنا عارفين ان انتي حنان اما صاحبتك فرح دي ما نعرفهاش خدناها بالغلط
قطعوا صوت الرجل اللي بيسوق السيارات بصوت عالي رامي
فرح طيب يا اخ رامي انتوا خدتوني بالغلط خلوني اروح وانا والله والله كاني لا شفت حاجه ولا سمعت حاجه
حنان بصت لفرح بغضب اه يا خاينه عاوزه تسيبيني
قربت منها فرح وبصوت وا.طـ.ـي اسكتي يا غـ.ـبـ.ـيه لو نزلوني انا حافظه رقم العربيه اروح ابلغ البوليس
حنان معلش يا فروحه ظلمتك
قطعهم صوت الرجل السائق السياره بشخيط اخرسي منك ليها لو سمعت نفس حد فيكم انتم الاتنين المسدس ده هفرغه في دماغكم فاهمين
نظرت اليه حنان وفرح بخوف ورعـ.ـب ولم ينطقوا باي كلمه فقط اكتفى بهذا راسهم
وفضلت ماشيه بيهم السياره في الطريق حوالي نص ساعه
نسيب فرح وحنان وناخد لفه عند كريم
كريم كان راكب سيارته متجه الى منزل امجد
بنا ما هو كان في الطريق
كان امجد جالس في الصالون يشرب فنجان القهوه
وبدا هاتفه يرن كان المتصل واحد من رجالته
امجد ايه الاخبـ.ـار
المتصل كله تمام يا امجد بيه والبنت وديناها المخزن زي ما حضرتك قلت بس في مشكله
امجد مشكله ايه
المتصل واحنا بنحاول نخطف البنت كان معاها واحده تانيه اضطرينا ناخدها هي التانيه
بينما كان امجد يتحدث في الهاتف كان يقف في الخلف اياد ابن امجد يستنط للحديث
امجد بنرفزه اغـ.ـبـ.ـياء اقفل دلوقتي استنى مني مكالمه هقول لك تعملوا ايه
كان واقف امجد وهو متعصب جدا وفي يده فنجان القهوه ثم رمى فنجان القهوه على الارض بقوه
قطعوا صوت اياد اللي اتى من خلفه
ايه اللي حصل لكل ده
امجد التفت لاياد ما تحطش في بالك حاجه مش مستاهله
اياد نظرله باستغراب طيب ما بدل ما هي حاجه مش مستاهله اللي بيعصبك كده
امجد حكى لاياد ابنه كل حاجه
اياد نظر ليه باستغراب هو ده السبب اللي معصبك
لو عاوزني اروح انا بنفسي اخلص عليهم عادي دي حاجه مش جديده علينا
امجد لا ما تدخلش نفسك انت في الامور دي سيب الموضوع ده عليا
اياد تمام زي ما انت عاوز
اياد ندى على الشغاله تيجي تنظف مكان القهوه
بينام كريم وصل الى منزل امجد وبدا بركن السياره بتاعته واتجه ناحيه المنزل
كان ينظر الى المنزل بدهشه كان المنزل كبير جدا مثل القصر
بدا يطق الباب فتحتله الشغاله وبدا بالدخول
الشغاله اتفضل يا استاذ كريم استنى استاذ امجد في الصالون
دخل كريم لغرفه الصالون وبدا بالجلوس
اتت الشغاله حضرتك تشرب ايه
كريم نظر اليها فنجان قهوه ساده
الشغاله تمام بدات بالخروج
كريم وقف وعمال يتمشى في انحاء المنزل وينظر الى المنزل بدهشه وهو شارد في افكاره افاقه صوت اياد اللذي اتى من الخلف التفت خلفه وهو متصنع ابتسامه على وجهه
اياد كان واقف ويضع يده في جيب بنطاله ويتحدث بغرار اظن انك ما شفتش منزل قبل كده بهذا الشكل
كريم نظر اليه باحراج عندك حق والمنزل جميل جدا
بس مش هيجي جنب منزل زين ابو احمد ما علينا امال فين امجد بيه
اياد هيخلص المكالمه وسياتي
نسيب كريم وناخد لفه عند احمد
احمد كان جالس في مكتبه يراجع الملفات الباب خبط دخلت شيماء
شيماء ده اخر ملف حضرتك طلبته والساعه 5:00 في اجتماع مع السيد نبيل في الفندق ابعتلك اللوكيشن على الوتساب
احمد تمام وابعتيلي فرح
شيماء فرح ما جتش النهارده مع اني كنت متوقعه اللي هي جايه عشان ما اخذتش اذن اللي هي هتغيب النهارده
لو في اي حاجه يا استاذ احمد انا ممكن اساعدك
احمد نظر اليها ونظر الى الساعه كانت الساعه 1:30 تمام لو احتاجت حاجه هقولك
خرجت شيماء من المكتب بنا مكان احمد جالس شارد في افكاره
ليكون صار شيء معاها رن عليها اسالها ما جتش ليه النهارده خد تليفوني وكان لسه راح يرن بعد كده تراجع في رايه ارن عليها بصفتي ايه حط التليفون على المكتب
نسيب احمد وناخد لفه عند الفرح وحنان
فرح وحنان كانوا داخل مخزن كبير والمخزن محطوط فيه عبـ.ـاره عن كراتين وصناديق من الخشب وفرح وحنان كانوا مربوطين في الكراسي ظهرهم في ضهر بعض وحنان كانت عماله تندب حظها
حنان شكل طموحاتنا واحلامنا انتهت
فرح واضح أن احلامنا الورديه ياحنان اتغسلت مع كلوت اسود مطين ب 60 نيله
حنان هاتك يا ضحك،😂😂😂😂
فرح بنرفزه وانتي ليكي نفسي تضحكي يا حنان في اللي احنا فيه ده
بقلم امل شعبان
حنان وانتي سبت كل حاجه وشبهت حياتنا بكلوت اسود مش عاوزه انا اضحك اكيد هضحك على خيبتنا اللي ما وردتش على حد
فرح بس غريبه يا حنان هم تخطفين ليه وعاوزين ايه مننا
حنان بس هم قصدياني انا مش انتي يافرح
اكيد ليا اعداء وانا ما اعرفش يا فرح
فرح اتنيلي بستين نيله يا حنان اعداء ايه هم شكلهم خطفونا بالغلط
حنان بنرفزه ليه يا فرح هو انا مشبهش ولا ايه
فرح بمسخره لا يا حبيبتي ده انتي تشبهي بلد بتصرفات اللي انت بتعمليها دي ولو كانت امك ده عيالك وعرفتي تخرجي من النصيبه اللي احنا فيها دي يا حنان مش بعيد على طول هياخدوك اداب وهتجريني وراكي
حنان باستغراب اداب ايه يا فرح وايه اللي انتي بتقوليه ده
فرح استعـ.ـبـ.ـطي يا حنان انتي ما شفتيش نفسك وانتي بتتكلمي مع اللي اسمه رامي في العربيه ازاي
ده كان فاضل شويه كنت هتقومي تحـ.ـضـ.ـني
حنان بضحكه مايصه اتنيلي يا بنت يا هبله انا كنت بعمل كده عشان نقدر نخرج من النصيبه اللي احنا فيها دي استني بس واتفرجي حاولي تشغلي مخك ده شويه
فرح بنبره صوت نرفزه عارفه يا زفته يا حنان
كل ما أجمع شويه حسنات
يطلعلى حد يجبرنى أوزعها على شجرة عيلته بالتساوي وشكلهم هيكونوا من نصيبك
لسه كانت حنان هتتكلم اتفتح باب المخزن دخلوا ثلاث رجاله من ضمنهم رمي
↚
لسه كانت حنان هتتكلم اتفتح باب المخزن دخلوا ثلاث رجاله من ضمنهم رمي
تقدموا رجلين باتجاه فرح وحنان
كانت فرح تنظر اليهم وهي مرعوبه بنبره صوت تهتها
هيعملوا فينا ايه يا حنان
حنان كانت تنظر باتجاه اخر لم ترى الرجاله بل تسمع خطوات اشخاص تاتي نحوهم وانا هعرف منين يا فرح ما انا مربوطه معاك اهو
الرجاله اقتربوا من فرح وبداوا يفكوا الحبال من على فرح وحنان
فرح بخوف وتـ.ـو.تر وبنبره صوت تهتها هو حضرتكم هتعملوا فينا ايه
واحد من الرجاله موجه المسدس باتجاه فرح وحنان وبنبره صوت رجوليه اتحركوا قدامنا من غير كلام
نسيب فرح وحنان وناخد لفه في منزل امجد
بينما امجد وكريم واياد جالسين في الصالون يتحدثون ويشربون القهوه بدا تليفون امجد يرن
كان المتصل واحد من رجالته امجد بيه
امجد اتكلم في ايه
المتصل الحكومه عملت كبس على المخازن وعرفنا انا والرجاله نخرج البضاعه اللي جوه والبنتين فرح وحنان مستنين اوامر حضرتك نعمل فيهم ايه
امجد بتـ.ـو.تر حصل امتى الكلام ده
المتصل من قيمه نص ساعه يا امجد بيه
امجد البضاعه حطوها في المخازن الجهه الغربيه اما بخصوص فرح وحنان ابعت اتنين من رجالتنا ياخدوهم في حته مقطوعه ويخلصوا عليهم مش عاوز اي غلطه تاني
المتصل تمام يا امجد بيه
بينما كان كريم ينظر الى امجد هو يشعر بالتـ.ـو.تر وشارد في افكاره يا نهار اسود هيموتهم
امجد خلص المكالمه اولع السيجار هو موجه نظره الى كريم واياد و بنبره صوت هاديه الحكومه حط عينيها علينا الايام دي اي خطوه بنمشيها تكون بحساب
اياد كنا وقفنا الشغل بتاعنا الايام دي لما الدنيا تهدى وبعدين نرجع تاني
امجد مش ينفع محددين الميعاد مع الناس مش هينفع نرجع في كلامنا
كريم وهو موجه نظره الى امجد وبنبره صوت تـ.ـو.تر
مش لازم تموت البنتين ممكن تخوفهم بس ومش هيتكلموا كده انت هتخلي الحكومه تفتح عينيها علينا اكتر
امجد اطمن يا كريم محدش هيعرف لهم طريق
كريم ينظر الى امجد مرسوم على وجهه التـ.ـو.تر بلع ريقه و بنبره صوت خوف تمام
نسيب امجد وكريم ناخد لفه عند احمد
احمد كان جلس في الفندق مستني السيد نبيل لان في بينهم اجتماع كانت جلسه جنبه شيماء السكرتيره
احمد كان جالس وينظر الى الساعه كانت حوالي 5:10 هو مش مفروض يكون وصل من 10 دقائق
شيماء نظرت اليه ايوه يا استاذ احمد المفروض يكون وصل دلوقتي اهو استاذ نبيل وصل
اتى سيد نبيل اسف على التاخير
احمد تمام ما فيش مشكله بس بحب الشخص اللي هتعامل معاه في الشغل يكون عنده انضباط في المواعيد
السيد نبيل تمام
بقلم امل شعبان
نسيب احمد وناخد لفه عند فرح وحنان
فرح وحنان رابطين ايديهم ومدخلينهم جوه السياره
حنان بتـ.ـو.تر وبدات بالبكاء شكلنا هيموتونا يا فرح
فرح بصيت لها وهي اعصابها منهاره حنان اسكتي بقى عشان انا ماسكه نفسي بالعافيه ما تـ.ـو.ترنيش اكتر ما انا متـ.ـو.تره
حنان اتـ.ـو.تر يا اختي براحتك شكلها اخر تـ.ـو.تر هنعيشه انتي مش سامعاهم بيقولوا ايه هيخلص علينا عايزه اعترف لك بحاجه قبل ما نموت
فرح باستغراب حاجه ايه يا حنان
حنان فاكره ساعه ما رحنا نصلي صلاه العيد وشبشبك اتسرق
فرح وده يوم يتنسي يا حنان ساعتها روحت حافيه
وبعدين ايه اللي فكرك
حنان انا اللي سرقت الشبشب كنت متضايقه منك وحبيت اعقبك
فرح بصيت لها وهي مبرقه انتي بتهزري يا حنان
حنان تنظر اليها فلم تنطق باي كلمه اكتفت بهز راسها يعني لا
فرح بصيت لها بنرفزه يعني اعمل ايه فيكي في اللي احنا فيه ده
قطعتها في الكلام حنان بس اسكت يا فرح هموت جايين
اتو رجلين ومن ضمنهم رامي واحد ركب من قدام يسوق السياره ورامي ركب جنب فرح وحنان وبدات
السياره تتحرك
حنان بنبره صوت حزينه طيب على الاقل قبل ما نموت نعرف هتموتونا ليه
رامي نظر اليها ولم ينطق باي كلمه
فرح بدات بالبكاء
حنان خلاص يا فرح ما تعيطيش طولنا او قصرنا هنموت في الاخر
فرح انا مش بعيط عشان هموت انا بعيط عشان اختي وماما ما لهمش حد غيري ماما مريـ.ـضه سكر مين هيصرف عليهم
فجاه وقفت السياره
رامي في ايه يا مصطفى
مصطفى شكل السياره تعطلت خليك انت قاعد هنا وانا هطلع اشوف في ايه
خرج مصطفى من السياره بينما هو بيحاول يصلح السياره اقترب رامي من حنان وهمس في ودنها
افك ايديكم بسرعه تاخدوا المسدس اللي معايا وتوجهوا عليا وتحاولوا تهربوا ده اللي اقدر اعمله
حنان بدهشه وفرحه بجد هتساعدنا يا رامي
رامي وطي صوتك هتفضحينا
بقلم امل شعبان
حنان وفرح نظرت اليه ولم ينطقه اي كلمه هز براسهم يعني ماشي
بينما كان مصطفى بيصلح في السياره خرج رامي وحنان وفرح خلفه وهي موجه المسدس عليه
مصطفى طلع المسدس وجهه عليهم
فرح سيب المسدس ده من ايدك بدل ما نموتلك صاحبك
رامي نزل المسدس يا مصطفى لا يقـ.ـتـ.ـلوني
مصطفى ينظر اليهم وهو يبدو عليه الغضب ويجز على اسنانه حط المسدس على الارض
فرح زق المسدس برجليك ناحيتنا
حنان راحت جابت المسدس وجهته ناحيه مصطفى وبنبره صوت غضب خش جوه السياره وانت يا رامي
فرح طلع تليفونك
مصطفى نظر الهي وهو عمال يجز على اسنانه
فرح موجهه المسدس الي وبنبره صوت عاليه بقول لك طلع التليفون
حنان قفلت عليهم السياره يلا اطلعي اجري يا فرح
طلع يجروا فرح وحنان كان المكان مقطوع عبـ.ـاره عن طريق زراعيه
فرح شكلنا بعدنا عنهم
هات التليفون بسرعه رن على كريم يجي يلحقنا
عماله ترن حنان جرس بس ما فيش حد بيرد
رد يا كريم بالله عليك
فرح طب رن على مامتك انجزي يا حنان قبل ما حد يجي يمسكنا
عماله ترن الرقم غير متاح
شكل تليفون ماما مقفول خذي رن على خالتي نعمه
فرح كتبت الرقم بدات ترن ماما كمان تليفونها مقفول يا حنان مش حافظه اي ارقام يا حنان حد يجي يساعدنا
حنان بعـ.ـيا.ط لا فرح
فرح اه صح انا حافظه رقم شيماء
بدا يرنوا على شيماء
بينما شيماء كانت جلسه في اجتماع مع احمد مع السيد نبيل بدا هاتفها يرن
شيماء نظرت الى هاتفها كان الرقم غير معروف لم ترد من اول رنه بدا الهاتف بالرن مجددا
فتحت الهاتف الو
حنان وفرح بصوت واحد الحقينا يا شيماء احنا مخـ.ـطـ.ـوفين
شيماء باستغراب مين معايا
فرح وهي عم تبكي انا فرح يا شيماء ناس خطفونا من قدام الشركه انا وحنان وعرفنا نهر وانقطع الاتصال
حنان الو الو يا فرح انتي سامعاني
احمد كان ينظر اليها بنبره صوت رجاليه مالها فرح يا شيماء
شيماء وهي تنظر الى احمد كان يبدو على معالم وشها القلقله
احمد بنبره صوت غضب انا بكلمك يا شيماء بقولك مالها فرح
بقلم امل شعبان
شيماء فرح وحنان شكلهم مخـ.ـطـ.ـوفين
احمد بنرفزه يعني ايه طلع تليفونه بسرعه بدا يرن على رقم فرح اعطاء ان الرقم مغلق رن على الرقم حنان كان مغلق
شيماء احنا لازم نبلغ البوليس يا استاذ احمد
السيد نبيل هو في ايه يا استاذ احمد
احمد نظر اليه ولم ينطق باي كلمه وبدا بالخروج
من الفندق مسرع واتت خلفه شيماء
↚
احمد نظر اليه ولم ينطق باي كلمه وبدا بالخروج
من الفندق مسرع واتت خلفه شيماء
نسيب احمد وناخد لفه عندي اياد
اياد كان في الجيم هو عم بيتمرن تليفونه رن اياد توقف عن التمرين واخذ تليفونه
كان المتصل واحد من الرجاله
اياد اتكلم يا معتز في ايه
معتز قال كل حاجه لاياد من ساعه ما اخذوا فرح وحنان لغايه ما هـ.ـر.بت منهم
اياد بنرفزه بصوت عالي انتم ما تعرفوش تزفت وتشتغلوا شغلكم عدل
اياد نظر لاكل الموجودين في الجيم نظره اليه لان كان صوته مبالغ فيه
انا جاي لكم دلوقتي ابعت لي اللوكيشن وصوره البنتين اللي غفلوكم يا بهايم
نسيب اياد ناخد لفه عند حنان وفرح
فرح هو ده وقته التليفون يفصل ايه النحس ده يا ربي
حنان بنبره صوت نرفزه المفروض كنا رنينا على الحكومه ما شفتش اغبى مننا
بينما ما هي كانت تتحدث مع فرح نظرها راح باتجاه الطريق رات سيارتين اتيين
حنان فورا سرعان متغير ملامح وجهها من الغضب الى الفرحه
بنت يا فرح بصي هناك كده
فرح نظره رات سيارتين جايين باتجاههم
فرح وحنان طلع يجروا على الطريق وبيلوحوا بايديهم وبصوت عالي حد يساعدنا
بداوا بالاقتراب من السياره
والسيارتين توقفوا
فرح نظره لحنان وهي طايره من الفرحه الحمد لله يا ربي حنان وفرح توجه خطوتين ناحيه السياره
السياره خرج منها الرجاله تبع امجد اللي هو امرهم يخـ.ـطـ.ـفوا فرح وحنان
فرح وحنان بصدمه حنان بشهيق يا نهار اسود انتوا طلعتنا منين اجري يا فرح
حنان وفرح طلع يجري دخلوا في الغيطان كانت الغطان مزروعه قمح فرح كانت ماسكه ايد حنان وطالعين يجروا
وعم يلحقوهم رجاله امجد
بقلم امل شعبان
حنان وهي نفسها مقطوع من الجري عملت ايه يا رب في دنيتي بيحصل فيا كده
فرح بنبره صوت نرفزه مش وقته يا حنان تفتكري اعمالك السوداء اللي عملتها في حياتك دلوقتي اجري يا حنان هيمسكونا
حنان وهي بتاخد نفسها بصعوبه من الجري مش قادره يا فرح
فرح وهي تنظر باتجاه رجاله امجد كانوا بعيد عنهم ببضع خطوات
اجري ياحنان قربوا يمسكونا
خرجت حنان وفرح من الغيطان رائد حنان امام منزل ما كانش في غيره على الطريق كان المنزل حوالي جنينه صغيره مزروع فيها فواكه كان المكان عبـ.ـاره عن غيطان ما فيهوش غير المنزل ده
تعالي يا فرح في منزل هناك ممكن حد يساعدنا
طلعت تجري حنان وفرح باتجاه المنزل وهم عم يصـ.ـر.خون بصوت عالي اي حد يساعدنا هيموتوني
واقتربوا من المنزل
زقوا الباب بتاع الجنينه ودخلوا متوجهين الى باب المنز حنان زقت باب المنزل كان مفتوح كمان ودخلت هي وفرح بسرعه وقفلت باب وراهم
فرح وحنان نظره الى المنزل كان يبدو من الداخل منزل قديم مفهوش عفش غير اربع حجاره مرصوصين جنب بعض محطوط عليهم بطانيه كان كنبه جلوس
بينما حنان وفرح داخل المنزل
رجال امجد واقفين في الخارج يحاولوا يكسروا الباب
فرح وحنان واقفين مرغوبين هم تنظرون الى الباب
حنان فرح تعالي بسرعه ارفعي معايا الحجاره دي نحطها ورا الباب
نسيب فرح وحنان وناخد لفه عند احمد
احمد كان راكب السيارت كانت جلسه جنبه شيماء وهو سائق السياره بسرعه جدا ومتوجه الى قسم الشرطه
طلع تليفوني ورن على صديق لي في قسم الشرطه
احمد وهو يتحدث في الهاتف بنبره صوت رجوليه على قلقله
الو يا رائد
رائد ازيك يا ابو الصحاب يا اللي مش بتسال على اصدقائك
احمد رائد عاوزك في خدمه هبعتلك رقم تليفون تعرفلي اخر مكان اتكلم منه كان فين
رائد في حاجه ولا ايه يا احمد قلقتني
احمد في موظفتين شغالين عندي في الشركه تم خطفهم اخر مكالمه رن علينا منها من رقم مجهول بعد كده اتقفل الخط
رائد تمام يا احمد ابعتلي الرقم واسامي البنات اللي اتخطفوا هعمل محضر ونقوم حمله من عندنا يدوروا على البنات ما تشغلش بالك انت سيب الموضوع ده عليا
احمد استعجل بس يا رائد مستني منك رساله
نسيب احمد وناخد لفه عند كريم
كريم في الحمام عم ياخد شاور
في الصالون الهاتف بتاع بيرن
خلصت شاور وبدا ينشف نفسه اخذ الفوطه لفها حوالين خسره بدا الخروج من الحمام وهو متوجه الى غرفته انتبه ان تليفونها عمال يرن
رجع خد التليفون بتاعه كان المتصل السيد نبيل
كريم واقف مستغرب هو بيرن عليا ليه السيد نبيل هو مش في اجتماع مع احمد هو شارد في افكاره
بدا الهاتف يرن مجددا
كريم رد ازيك يا سيد نبيل
بقلم امل شعبان
السيد نبيل تمام يا كريم بخير انا حاولت اتواصل مع الاستاذ احمد اطمن عليه لكنه مش بيرد على اتصالاتي
كريم باستغراب تطمن عليه هو ايه اللي حصل
السيد نبيل حكى لكريم اللي حصل
كريم كان واقف مصدوم من اللي هو بيسمع وهو شارد في افكاره وقعت نفسك في مصيبه يا كريم بسبب طمعك وجشعك
قفل السكه في وشي نبيل من غير ما يقوله سلام
بدا يرن على امجد كان الرقم غير متاح رد هنروح في مصيبه ينعل ابو معرفتك بدا يرن كذا مره الرقم غير متاح
اروح للبيت دلوقتي يشوف حل في مصيبه اللي وقعنا في
طلع يجري على بره وهو متوجه الى السياره
اول ما وصل عند السياره بيفتح الباب نظر الى نفسه ما كانتش لابس هدوم مفيش غير الفوطه اللفافه حوالين خصره
بدا بالصراخ اااااااةةةةةة وبكل قوته رزع باب السياره
نسيب كريم وناخد لفه عندي فرح وحنان
حنان وهي تتمشى في المنزل و بصوت عالي في حد هنا يساعدنا
فرح بدات بالبكاء وجسدها بدا يرجف من الخوف جلست على ركبتيها وهي منهاره من العـ.ـيا.ط
بقلم امل شعبان
نظرت اليها حنان وجريت عليها وضمت فرح الى حـ.ـضـ.ـنها بدات تمشي يديها على وجهها تمسحلها دمـ.ـو.عها وبنبره صوت هاديه اهدي يا فرح ما تخافيش
والله هنخرج من هنا وهنروح بيتنا كمان اهدي يا فرح عشان خاطري
بينما حنان بتحاول تهدي فرح
كان رجال امجد واقفين في الخارج بيحاولوا يكسروا الباب باي طريقه
مصطفى بصوت عالي انجزوا يا اغـ.ـبـ.ـياء امجد بيه لو عرفت البنات لسه عايشه لغايه دلوقتي مش بعيد هيخلص علينا احنا
كان في اربع رجاله ومن ضمنهم رامي بيحاولوا يكسروا الباب
رامي نظر الى مصطفى شكل في حاجه ورا الباب عشان كده مش راضي يفتح
مصطفى نظرله بغضب بصوت عالي ما كل ده بسببك
اموت واعرف عرفوا يفكوا الحبال ازاي وياخدوا مسدسه من غير ما تحس وانت قاعد جنبيهم
رامي نظرله وهو متـ.ـو.تر وبرع ريقه غير الموضوع خلينا في اللي احنا فيه يا مصطفى هنكسر الباب دلوقتي ازاي
ناخذ لفه عند احمد
احمد كان جالس في سيارته وشيماء كانت جالسه جنبه
احمد انزلي روحي انتي يا شيماء
شيماء طيب لو وصلوا اي حاجه بخصوص حنان وفرح طمني
احمد نظر اليها كان لسه هيتكلم قطعوا صوت رساله من تليفونك
اخذ التليفون بلهفه ونظر اليه كان رائد باعتله الموقع
شيماء وهي تنظر اليه وصلوا لحاجه بخصوص فرح وحنان يا استاذ احمد
احمد بصوت رجولي انزلي يا شيماء وبعدين نتكلم انجزي يلا
شيماء نزلت لسه ما قفلتش باب السياره احمد مشي بسرعه بالسياره
شيماء كانت واقفه مستغربه اول مره اشوف استاذ احمد كده من امتى وهو بيخاف على موظفينه
بينما احمد كان يسوق سيارته باقصى سرعه وهو متجه الى الموقع اللي بعتله رائد
بينما حنان وفرح واقفين يمسكون يد بعض ينظرون الى باب المنزل الذي كان على وشك الانهيار
↚
فرح بتـ.ـو.تر لا قصدي اه كويسه وبدات بالشعور كاني حراره جسدي ارتفعت
احمد بدا الاقتراب منها حط ايده على جبينها وهو ينظر الى عيونها
فرح بينما انا كنت نبضات قلبي كانت عمه تنبض بسرعه جدا بدات الشعور كان الجو حر جدا مش عارفه ايه اللي حصل لاول ما اقترب من لها الدرجه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
بينما احمد كان ينظر الى فرح وهي بتحاول تهرب بنظرها ويبدو عليها القلقله وبنبر صوت هاديه انتي
كويسه يا فرح حرارتك مرتفعه
فرح بينما انا كنت انظر اليها بلعت ريقه بعدت نظري عن عيونه سبب كل منظر الى عيونه اشعر بلخبطه تـ.ـو.تر بدات اشبك صوابع يدي في بعض بدات اشعر ضـ.ـر.بات قلبي بدات تزيد هو ايه اللي بيحصل لي ده
بينما كان احمد ينظر الى فرح والى يديها اللي يبدو عليها القلقله انتي كويسه يا فرح
فرح اه كويسه بس عاوزه ارتاح شويه لو سمحتي
نسيب فرح واحمد وناخد لفه عند حنان
بينما حنان واقفه ويقف امامها رائد ضابط الشرطه كان بسالها اتخطفوا ازاي وحصل امتى
بينما كانت حنان واقفه تنظر اليها وتكلمها بكل ثقه
هو احنا كنا رايحين الشغل كالعاده بعد ما عدينا الطريق العمومي كنا خلاص داخلين على الشركه
جات سياره من الخلف بسرعه وقفت امامنا وخرج منها ثلاث رجاله وبدا يدخلونا في السياره بقوه
نسيب حنان وناخد لفه عند رانيا
بينما رانيا كانت لسه واصله المشفى كان مامتها يسرا معاها همت مسرعين الى غرفه احمد
رانيا وهي عم تبكي خايفه يا ماما ليكون احمد
جرى له حاجه
يسرا ما تخافيش يا رانيا لسه مكلمني كريم وطمني هو بخير واهدي
بينما كان كريم واياد واقفين يتحدثون كريم لمح رانيا ومامتها جايين كريم ذهب اليهم وهو ينظر الى رانيا وهي عم تبكي قرب منها بنبره صوت هاديه اهدي يا رانيا في ايه
يسرا من ساعه ما عرفت اللي حصل لاحمد وهي على هذا الحال مش مبطله عـ.ـيا.ط
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
كريم اهدي يا رانيا احمد بخير الدكتور قال بكره بالكتير هيخرج بدا يتقرب من رانيا ويمسح لها دمـ.ـو.عها بيديه بدا يغزلها وبعدين العيون الحلوين دول ما ينفعش يعـ.ـيطوا
بينما رانيا كانت تنظر اليه ا كريم ولم تنطق باي كلمه اكتفت فقط بهذا راسها وذهبت مسرعه الى غرفه احمد
كريم كان ينظر الى رانيا الذي لا تبالي بكلامي كان في داخل ومثل البركان عم يغلي ولكنه ما بين عكس كده وهو يرسم ابتسامه صغيره على وجهي
بينما حنان كانت واقفه تنظر اليهم بدات تشعر بالغيره بدا معالم وشها يبدو عليها الحزن بدات تتحدث مع نفسها بصوت منخفض حتى ما كلفش نفسه انه يجي يطمن عليا او يسالني عامله ايه بدات عيونها تتملي بالدمـ.ـو.ع ولكن سرعان اما مسحت دمـ.ـو.عها بسرعه وبنبره صوت كبرياء مش حنان اللي تعيط
قطعها صوت تليفونها الذي بدا يرن كان المتصل مامتها
حنان ايوه يا امي فينكم كده
سعاد احنا في قسم مسالك بوليه
حنان بنبره صوت نرفزه يا نهار اسود بتعملوا ايه هناك يا امي
سعاد بنرفزه بصوت عالي في ايه يا حنان انتي هتنسي أنك بتكلمي امك ولا ايه وبعدين المستشفى كبيره وتهنى فيها
حنان يا نهار اسود اتفضحت خليكيم مكانكم وانا جايه لكم حالا
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
نسيب حنان ناخد لفه عند فرح
بينما فرح كانت جالسه على السرير تضع يدها باتجاه قلبها وهي شارده في افكارها لا مش معقول تكوني حبيتي يا فرح
بدات فرح تبتسم ابتسامه جميله كانها
اشرقت الحياه اليها
بدات فرح تهمس بكلمـ.ـا.ت تعبر عن الشعور الذي يخرج من قلبها
لا شيء اجمل من بدايات الحب... ولا شيء اجمل من تلك الروايات التي تحتفظ بها القلوب برونقها ومشاعرها ولو بعد مضي سنوات من ولادة هذا الحب... يبقى ذاك الحنين يعيدنا الى بداياته وتبقى حروف اسماء من نحبهم هي الاجمل وملامحهم هي التي تحيا بنا.... لا يشبهها انسان آخر بهذا العمر.
بينما كان أحمد جالس في غرفتي و هو شارد في افكاري بدات ايتذكر فرح من اول يوم قبلها فيه هو عم يرسم على وجه ابتسامه وبدا يتحدث مع نفسي بصوت منخفض
يحدث احيانا ان نلتقي باشخاص نجهلهم تمام الجهل ومع ذلك نشعر الاهتمام بهم وبدافع يقربنا منهم قبل ان نبادلهم كلمه واحده
سيب احمد وناخد لفه عند حنان
بينما كانت حنان ونعمه وسعاد متجين الى غرفه فرح
حنان وهي موجهه نظرها الى نعمه بس يا خالتي نعمه ده اللي حصل لغايه ما جينا المستشفى لولا استاذ احمد لحقنا في الوقت المناسب لا كنا دلوقتي في اعداد الموتى
نعمه يا قلبي يا بنتي وبدات بالبكاء
حنان يوه يا خالتي نعمه بتعيطي ليه تاني ما قلنا خلاص فرح كويسه كلها نص ساعه وهيقولك خدي بنتك وامشي
انتي مش شايفه امي عامله ازاي ما نزلتش دمها عليا من ساعه ما جت ده انا لو كنت بنت درتها كانت زعلت عليا اكتر من كده هو انا مش بنتك ولا ايه ياما
سعاد لا يا حنان انتي بنت الجيران ايه السؤال الغريب ده
حنان لا ياما اصلا مش شايفاك منزله دمعه عليا
سعاد طب ما انتي زي القرده قدامي اهو ربنا سترها من عنده
حنان ادينا وصلنا غرفه فرح يا خالتو نعمه ذهبت نعمه الى غرفه فرح مسرعه
لسه حنين هتخش وقفتها مامتها
سعاد بنت يا حنان شكل المستشفى غاليه
حنان اطمني يا ماما مش هندفع مصاريف ولا غيره
لان استاذ احمد دافع المصاريف مش هتخش تشوفي فرح ولا هنفضل واقفين كده
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احبه
بينما نعمه كانت واخده فرح في حـ.ـضـ.ـنها وهي عماله تبكي يا قلب امك يا بنت حد عمل فيك حاجه يا فرح قولي لي انا مامتك
بينما فرح كانت لسه هتتكلم دخلت حنان ومامتها
تعالي اقنعيها يا حنان ان ما فيش حاجه
حنان بضحك يوه انتي لسه بتعيطي يا خالتي نعمه
الله يكون في عونك يا فرح لان ربنا اعطاك احلى ام في الدنيا
نظرت اليها سعاد وانا مش احلى ام يا حنان
حنان بضحكه ده انتي الحته الشمال اللي في قلبك يا احلى سعاد في الدنيا سامحني يا رب على الكذب اللي انا بكدبه ده
سعاده ماشي يا حنان
بدات فرح بالضحك ونعمه وسعاد مشاركتهم الضحكه حنان
بينما كان احمد جالس في غرفته كانت وقفه امامه رانيا ومامتها وكريم
احمد وستي عامله ايه دلوقتي
يسرا وهي ترسم على وجهها القلقله هي كانت تعبانه اعطيناها الادويه بتاعتها ونايمه ما حبناش نقولها انك في المستشفى عشان ما تقلقش
↚
يسرا وهي ترسم على وجهها القلقله هي كانت تعبانه اعطيناها الادويه بتاعتها ونايمه ما حبناش نقولها انك في المستشفى عشان ما تقلقش
احمد نظر اليها ولم ينطق باي كلمه اكتفى فقط بهز راسه
بينما بدات تقترب رانيا من احمد ومسكت ايد احمد هي مرسوم على وجهها الحزن وبنبر الصوت حزينه
خفت عليك اوي يا احمد ليكون جرىلك حاجه لقدر الله
وبدات رانيا تغير معالم وجهها الى استغراب
وبعدين ايه اللي وداك هناك كنت بلغت البوليس وهم تتصرفوا
بينما احمد حش ايده من ايد رانيا بسرعه هو ينظر اليها بدا يوجه نظره الى يسرا وكريم وبنبره صوت رجوليه كريم خذ مرات عمي ورانيا روحهم على البيت
قطعته في الكلام رانيا بس احنا لسه واصلين حالا وما لحقناش نطمن عليك يااحمد
كريم شكل احمد تعبان وعايز يرتاح شويه يا رانيا
نسيب احمد وناخد لفه عند فرح
بينما فرح كانت في غرفتها جالسين حواليها مامتها وحنان وسعاده وهمت يتحدثون دخل الدكتور
الدكتور ازيك يا فرح حاسه نفسك كويسه دلوقتي
فرح وهي تنظر اليه وهي مبتسمه ايوه كويسه يا دكتور
بينما فرح كان تتحدث اتدخلت في الكلام نعمه
يا دكتور هي بنت بقت كويسه صح
الدكتور ايوه انا شايف حالتها كويسه وفيها تروح معاكم النهارده حمد لله على سلامتك يا فرح
وبدا بالخروج الدكتور
بينما حنان اقتربت من فرح وهمست في ودنها بصوت وا.طـ.ـي بنت يا فرح بقولك ايه عاوزين نخش الاستاذ احمد نطمن عليه ونشكره على الموقف اله عمله عشان
بينما فرح سمعت إسم احمد شعرت كان نبضات قلب عم تزيد بدات اشعر بالتـ.ـو.تر
مش لازم يا حنان يعني قصدي يبقى نشكره بعدين كده فهماني يا حنان
بينما حنان كانت تنظر الى فرح ليبدو على معالم وجهه التـ.ـو.تر نبره الصوت نرفزه يعني يا فرح الراجـ.ـل خاطر بحياته كان ممكن يخسر وانتي مش راضيه تروحي تطمني عليه او تشكري وبعدين تعالي لي هنا حاساك مش على بعضك مخبيه ايه عليا يا فرح
فرح متـ.ـو.تر وهخبي عليك ايه يا حنان كل ده عشان قلتلك يبقى نشكره بعدين
بالقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
حنان بنبره صوت نرفزه طيب انجزي يلا يا فرح هنروح للاستاذ احمد دلوقتي
بينما فرح وحنان ذهبين الى غرفه احمد وبدا الاقتراب من غرفه راى رانيا ومامتها وكريم خارجين من غرفه احمد
نظره رانيا رات فرح وحنان وهي تنظر اليهم ن
بينما اقتربت فرح وحنان الى غرفه احمد
وقفت امامهم رانيا بوبنبره صوت تنكه حالك منك ليها رايحين على فين كده
حنان نظرت اليها وكانت توجه نظرها الى كريم الذي حتى لم يكلف نفسه ان يسال عليه وبنبر الصوت هاديه كنا داخلين اطمن على استاذ احمد ونشكره
نظره اليها رانيا بتكبر وهي ترفع حاجبها وبنبره الصوت مستفزه حبيبي احمد محتاج يرتاح دلوقتي محدش يخشلي عشان ما تعملهوش ازعاج بدات توجه نظرها ناحيه مامتها وبنبره صوت هاديه يلا يا مامي لان المكان اصبح لا يطاق وبدات بالمشي كانها تقول يا ارض اتهدي ما عليك قدي
فرح مسكه ايد حنان وبنبره صوت وا.طـ.ـيه قلتلك بلاش يا حنان ادينا سمعنا كلمتين ما لهمش لازمه
بينماحنان كانت تنظر الى رانيا وبنبره صوت مرتفعه عشان تسمع رانيا
فعلا يا بنت يا فرح ربنا يكفيك شر المصديين لما تلمعهم الايام
والمعفنين لما يحطوا برفان
التفتت اليها رانيا وهي موجهه نظرها الى فرح وحنان وبنبره صوت غضب هو ايه اللي انتي بتقوليه ده
قطعتها في الكلام فرح وهي كتمه الضحكه سلامه سمعك يا رانيا احنا ما قلناش حاجه يلا يا حنان عشان اتاخرنا
رانيا بنبر صوت غضب استني منك ليها انا متاكده اني سمعتكم قلت حاجه
فرح تقدمت ناحته وبنبر صوت استهزاء سلامه سمعك يا رانيا انا بنصحك تكشفي على ودانك لاننا احنا ما قلناش حاجه يا حبيبتي
ذهبت فرح وحنان بينما كانت رانيا واقفه مكانه وهي غاضبه اقتربت منها مامتها
يسرا مين البنتين دول وازاي تسيبيهم يتجرو يكلموكي كده يا رانيا
رانيا وهي موجهه نظرها الى مامتها وكان مرسوم على وجهها الغضب دول البنتين اللي كانوا مخـ.ـطـ.ـوفين اصبري عليا بس يا ماما وانا هوريهم مين رانيا
بينما فرح وحنان راكبين في العربيه متوجهين الى منزلهم بينما كان سعاد ونعمه جالسين من الخلف ينظرون الى فرح وحنان وهمت ميتين على نفسهم من الضحك
سعاد باستغراب البنات مالهم يا نعمه من ساعه ما ركب العربيه وهم كركر كركر مش مبطلين ضحك
نعمه العلم علمك يا سعاد انا بردك مستغربه البنات مالهم استني كده اسالهم مالهم دول في ايه يا بنت منك ليها
بينما فرح وحنان منـ.ـد.مجين في الضحك اول ما سمعت صوت مامتها توقف عن الضحك
حنان وهي موجهه نظرها الى مامتها وخالتها نعمه وهي ترسم على وجهها ابتسامه في ايه يا ماما في ايه يا خالتو نعمه مبسوطين عشان ربنا نجانا من اللي احنا كنا فيه وبعدين هو حـ.ـر.ام نضحك يعني
نعمه الحمد لله يا رب اضحكوا حبايبي زي ما انتم عاوزين ربنا يجعل ايامكم كلها فرحه وضحك
بينما فرح كانت تنظر الى حنان وهمست في اذنها وبصوت وا.طـ.ـي اول مره اشوف رانيا بالحاله دي يا حنان كلوكم وحته لما انتي قلتلها ربنا يكفيك شر المصديين لما تلمعهم الايام
حنان وهي بتنظر الى فرح بتحاول تتكلم بس مش قادره من كتر الضحك ولا انتي 😂😂يافرح لما قلتلها 😂😂 ابقي اكشفي 😂😂😂 على ودانك يا رانيا😂😂😂 على اساس هي طرشه ولا ايه
فرح حطت ايديه على فم حنان وبصوت وا.طـ.ـي يخرب بيت سنينك يا حنان بطلي ضحك هتفضحينا
نسيب فرح وحنان وناخد لفه عند احمد
بينما كان احمد واقف وهو ينظر من النافذه وشارد في افكاري وهو يتذكر الموقف حصلت بيني وبين فرح وبدا يرسم ابتسامه على وجهي وبدون ما يشعر
توجه ناحيه غرفت فرح هو
نسيب احمد وناخد لفه عند فرح
(الفصل 21 بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب)
بينما فرح وصل الى منزلها كانت جالسين حنان وسعاد ونعمه في الصالون يتحدثون ويشربون الشاي ويتفرجون على التلفاز
سعاد يا لهوي الكلام خدني والوقت عدى يلا يا حنان عشان نروح
نعمه وهي تنظر الى سعاد ما تبيتوا معانا النهارده يا سعاد
بالقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
فرح ايوه يا خالتو سعاد مـ.ـا.تبيتي معانا النهارده ما تقولي لها حاجه يا حنان
حنان وهي تنظر الى مامتها خلاص يا ماما خلينا نبيت النهارده
سعاد خلاص يا بنات زي ما انتم عاوزين
نعمه اه صحيح بقولك ايه يا سعاد عارفه الوليه ام مصطفى
سعاد مالها قطيعه تاخدها وتاخد اللي جابها وليه بومه مش بطيئها
بينما فرح وحنان ينظرون الى مامتهم وعم يضحكوا
فرح كده ام مصطفى مش هيسيبوها غير لما ينطفوها ريشة ريشة
حنان والنصيبه الكبرى بقى يافرح هيفضلوا يتكلموا على الست وهينتفوها ريشه ريشه بيخلصوا كلامهم
في الاخر يقولولك استغفر الله العظيم يا رب الواحد ما بيحبش يجيب سيره حد
نسيب فرح وحنان وناخد لفه عند احمد
بينما احمد واقف امام غرفه فرح وحاطط ايده على المقبض الباب وبدا يجمع تركيزه وحش ايده من على
مقبض و بدا بالرجوع خطوتيني الى الخلفها عم يحدث نفسه بصوت منخفض هو ايه اللي أنا اعمله ده بدا بالرجاء الى غرفته بينما هو متوجه الى غرفته توقف والتفت الى غرفه فرح
هو يتحدث مع نفسه وبصوت منخفض مش هيجر حاجه يعني لما اخش اطمن عليا ممكن تكون محتاجه مساعده بدا بالرجوع الى غرفه فرح
فتح الباب ودخل ولكن اتفاجئ لانه لم يرى فرح في الداخل بدا بالخروج من الغرفه مثل المـ.ـجـ.ـنو.ن
وهو عم بينادي باسمها يااافرح وكل اللي كان شغل تفكيره ليكون حد حاول يذيها من اللي كانوا خاطفينها
وهو عمال يلتفت حواليه راى ممرضه خارجه من غرفه مريـ.ـض توجه ناحيت الممرضه بنبره الصوت قلقله لو سمحت
توقفت الممرضه ونظرت إليه نعم
احمد كان في مريـ.ـضه في الغرفه دي اسمها
قطعته في الكلام الممرضه ا الانسه فرح الدكتور اذنلها بالخروج وروحت مع اهلها
احمد تمام شكرا بدا بالرجوع الى غرفته
نسيب احمد وناخد لفه عند كريم
بينما كريم واياد جالسين في مطعم يتحدثون كان ينتظرون امجد
بينما اياد كان يشرب فنجان القهوه وينظر الى كريم ويتحدث معه ما قلتليش يعني يا كريم ان فرح هي البنت اللي انا قبلتها في حفله عيد ميلادك
بينما كريم كان ينظر لاياد باستغراب وهيفرق ايه يعني لما تعرف هي ولا مش هي اه استنى اوعى تكون البنت دخلت مزاجك
اياد فيك تقول حاجه زي كده
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
كريم سيبك من فرح دي بنت ساذجه وغير كل ده مش هتيجي معاك سكه بينما كريم كان يتحدث مع اياد نظر شاف امجد اتى
اياد قافله على الموضوع يا كريم
كريم اوكي
بينما اتى امجد وبدا بالجلوس وطلب فنجان قهوه ساده وبدا بالحديث مفيش غير مصطفى الشرطه اللي قبضت عليه اما رامي عرف يفلت منهم
كريم وهو ينظر الى امجد وبنبر صوت تـ.ـو.تر شكل حنان ما سمعتش حاجه
امجد بنبره صوت نرفزه يعني ايه اللي انت بتقوله ده يا كريم هو ده شغل عيال وايه اللي عرفك ان هي ما سمعتش حاجه
كريم لاني كنت مراقبها اليوم كله في المستشفى
حتى اتحدث معاها الضابط الشرطه رائد وسالها
لو كنت تشك في حد وكده كان جوابها لا وانا معرفتبيه بحنان هي بنت ذكيه جدا لو كان فعلا سمعت الحديث اللي دار بيناكان اول ناس خطر على بالها احنا
وكانت طول اليوم قريبه من احمد في المستشفي لو فعلا سمعت حاجه كانت قالتله شكلي انا غلطت وفكرتها اللي هي سمعت الحديث اللي بينا
امجد بنرفزه وهو ينظر الى كريم بسبب غبائك واحد من رجالتي واتقبض عليه واحنا في شغلنا يا كريم ما فيش حاجه غلطت وما غلطتش لو حد غلط ما فيش حد بيسمى عليه
كريم كان ينظر الى امجد ويشعر بالخجل بعتذر لك يا امجد بيه
اياد تدخل في الموضوع اللي هي لطيف الجو خلاص يا جماعه حصل خير
نسيب كريم وناخد لفه عند فرح وحنان
بينما فرح وحنان كانوا نايمين على السرير وينظرون الى سقف الغرفه
بينما كانت فرح سرحانه في افكارها تذكرت رانيا لما قالت لها ده حبيبي
ا اوف يا رب وجع القلب ده يوم مقلبي يدق لحد يبقى واحد مخطوب بيحب خطيبته ايه الهبل اللي انا بقوله ده يعني على اساس اللي هو مش مخطوب هيبص لواحده زيك يا فرح فوق يا ماما هو فين وانتي فين كان التفكير عمال يجيب ويودي للدرجه سرق النوم من عيني افاقني على صوت حنان
حنان بنت يا فرح نمتي ولا لسه
لا يا حنان مش جاي لي نوم
حنان عدلت نفسها وبصت لفرح ورفعت حاجبها وبنبره صوت خبيثه هو ايه اللي شاغل بالك مخلي النوم مسـ.ـر.وق من عينك يا فرح
وانتي عرفت منين لا قصدي يعني مش جاي لي نوم عادي يعني
حنان بنبره صوت خبيثه اه مش جايلك نوم بس شكلك بيقول حاجه غير كده
فرح عدلت نفسها وقعدت وهي تنظر الى حنان في ايه يا حنان بتبصلي ليه كده بقولك ايه صح يا حنان
بما انك دخلت في علاقات حب كتتير والحمد لله يعني بما انك اتخزوقت من كله بقيتي عارفه مواصفات الراجـ.ـل الغلط ومواصفات الراجـ.ـل الصح
اديني فكره يعني كد
بينما حنان كانت تنظر الى فرح وهي عم تبتسم ابتسامه خبيثه وبتقولي لي ما فيش حاجه شاغله بالك يا فرح ماشي هعديها لك اسمعي يا ست هنبدا
بيواصفات الشخص الغلط:
١- جذاب.
٢- شكله حلو و فيه كل المواصفات الـ physical اللي تشـ.ـدك.
٣- مُعقد نفسياً من تجارب سابقة. وهيعقد اللي جابوكي معاه 😂
٤- بيفكر كتير و مش عارف هو عايز ايه من الدنيا.
٥- اهم حاجه هتلاقيه بيلبس حلوه
٦- تقيل و غامض.
٧- اوبن مايند وسايبك على راحتك.
٨- مُعقد نفسياً تاني. عشان كده لما الواحده تسيب حبيبها بيقولوا لها انتي اخذت خازوق
٩- مستواه الاجتماعي مناسبة جدا.
١٠- الكيميا معاه بتبقي في احلي حالاتها. لدرجه بتنسي الدنيا بما فيها
١١- عربيته حلوة.
١٢- برضه مُعقد نفسياً .. ركزي في النقطه دي
توكسيك
توكسيك
توكسيك
أما بالنسبه لمواصفات الشخص الصح:
١ - بييجي في وجود الشخص الغلط..! حابه تسالي عن اي حاجه تاني يا فرح
الله يخرب بيتك يا حنان يا ريتني ما سالتك
حنان عاوزه تخربي بيتي ليه يا فرح اللي انا لسه ما دخلتهوش
ما تزعليش اوي يا حنان شكلي انا وانتي مش هنخش بيت بعد الكلام اللي انتي قلتيه ده قاطعها صوت تليفونها جات رساله
اخذت تليفونها فرح وفتحته وبتشوف الرساله بدات تنظر الى الرساله وتنظر الى حنان
بينما حنان كانت تنظر الى فرح في ايه مالك بتبرقي لي وبتبرقي للتليفون كده ليه هو ايه اللي في التليفون ده وريني
حنان بصت في التليفون لقيت احمد بعت رساله لفرح بيقول لها حمد لله على سلامتك يا فرح قلقت عليك لما مشيت من المستشفى من غير ما ت عـ.ـر.فيني
حنان بدات تنظر الى فرح نظارات خبيثه وهي عم تضحك وانا كنت بسال مشغول بالك في ايه يا فرح
دلوقتي عرفت الاحداث اتربطت في بعضيها
بينما فرح كانت تنظر الى حنان كان يبدو عليها القلقله والتـ.ـو.تر
احدث ايه اللي انتي بتقوليه ده يا حنان عادي مديري بعد رساله بيطمن علينا يعني فيها ايه بتكبري الموضوع ليه يعني كده وبعدين هاتي تليفوني ده
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
حنان وهي تنظر الى فرح وحاطه ايديها على خدها ونبره صوت ضحك لا مش عادي يا فرح كلمه انا قلقت عليك دي انا سمعتها اكثر من عدد شعر راسي
يعني من كتر ما انا سمعتها خرمت وداني الاثنين
فرح وهي تنظر الى حنان وتشعر بالخجل الشـ.ـديد ارد عليها اقوله ايه بعد الكلام اللي انتي قلتيه ده
حنان كانت تنظر الى فرح وهي عم تضحك على تصرفاتك راحت نتشت التليفون من ايد فرح
نسيت فرح وحنان وناخد لفه عند احمد
بينما كان احمد واقف في الغرفه وهو متـ.ـو.تر اول مره يشعر بالتـ.ـو.تر لهالدرجه بدا يتحدث مع نفسي بصوت منخفض هو ايه اللي انا عملته ده مش صح اني بعتلها رساله في الوقت ده خد تليفون وراح يمسح الرسالة ليه ايه فرح بعتله رساله وكاتبله انا كنت داخله يا استاذ احمد اطمن عليك واقولك اللي انا مروحه لكن رانيا منعتني وقالتلي انك تعبان وعاوز ترتاح عشان كده ما حبتش ازعجك
بينما فرح بتحاول تاخد التليفون من حنان تشوفها كتبت ايه اخذت التليفون وبتبص في صدمت من الي حنان كاتباه وبنبره صوت نرفزه الله يخرب بيت سنينك يا حنان ايه اللي انتي كاتباه ده فرح مسك التليفون وفصلته بسرعه قبل ما احمد يبعت لها رساله
حنان بتفصلي التليفون ليه يا غـ.ـبـ.ـيه استنى هنشوف هيقول ايه
↚
حنان بتفصلي التليفون ليه يا غـ.ـبـ.ـيه استنى هنشوف هيقول ايه
ما حسيتش على نفسي غير وانا بتنرفز على حنان وبصوت عالي يا غـ.ـبـ.ـيه يا غـ.ـبـ.ـيه ايه اللي يخليك تردي وتقولي كده
بينما حنان كانت تنظر الى فرح باستغراب ونفعلها لانها اول مره تشوف فرح منفعله كده وبنبر الصوت زعل خلاص يا فرح ما حصلش حاجه وانا اسفه يا ستي وعدلت نفسها وراحت نامت
نظرت الى حنان حسيتها اللي هي زعلت ايه اللي انا عملته ده يا ربي انتي زعلت مني يا حنان حنون والله ما يهون عليا زعلك طيب يا رب يا رب يا رب
لو ما صالحتنيش دلوقتي وشك الجميل دوت يتشوى
حنان نظرت لفرح بدهشه وهي تضع يديها على وجهها بنبره صوت نرفزه بعد الشر على وشي ان شاء الله اللي يكرهني وبعدين في حد بيصالح حد يدعي عليه كده وربنا مـ.ـجـ.ـنو.نه يا فرح بس هعمل ايه بحبك واخذت فرح بالحـ.ـضـ.ـن
نسيب فرح وحنان وناخد لفه عند رانيا
في صباح باكر كانت رانيا واقفه في غرفتها عماله ترمي هدومها في كل مكان مش عاجبها ولا لبس
بينما يسرا دخل غرفه رانيا لسه بتفتح الباب هتخش اتصـ.ـد.مت من منظر الغرفه ايه اللي حصل لغرفتك كان عاصفه عدت من هنا
رانيا جلست على السرير وهي عماله تنفخ وتفشي اوف اوف يا ربي ما فيش ولا حاجه عجباني المفروض اكون جهزت دلوقتي عشان اروح لاحمد المستشفى لانه خارج النهارده والمفروض اكون جنبه وانا حتى لسه ما لبستش
يسرا قربت منها اهدي يا رانيا في ايه وبعدين ما تزعليش نفسك ارن لك على ساره دلوقتي تجبلك مجموعه من الفساتين تختاري اللي يعجبك
نسيب رانيا وناخد لفه عند فرح وحنان
فاقد حنان بصت في تليفونها لقيت الساعه 7:00
بتبص على فرح لقيتها لسه نايمه في سبع نوم بدات تفوق فرح
انتي يا زفته يا فرح فوق يلا هنتاخر على الشغل
بينما فرح كانت غرقانه في النوم بدات تهلوس بالكلام خلاص يا ماما مش عاوزه اكل تاني
بينما حنان كانت تنظر الى فرح وعماله تضحك
يا نهار اسود حتى وانتي نايمه همك على الاكل يا فرح وبصوت عالي في ودان فرح وقالت تووووو تووووو
فرح قامت مفزوعه في ايه يا حنان في حد يقوم حد كده حـ.ـر.ام عليك يا شيخه خرمت طبله ودني
حنان انجزي يا اختي هنتاخر عن الشغل هروح البس انا وانتي الحقي البسي يلا
فرح خلاص ماشي هقوم اغسل وشي كده عشان افوق
بينما فرح وحنان خارجين من الغرفه صدفوا نعمه في الصالون
نعمه ايه اللي مصحيكم بدري كده يا بنات
حنان باستغراب رايحين على الشغل يا خالتو نعمه
نعمه فرح مش هتنزل الشغل تاني
فرح باستغراب ليه ماما في ايه
نعمه بنرفزه هو ايه اللي فيه ايه يا فرح وانتي نسيت ان انتي امبـ.ـارح كنت مخـ.ـطـ.ـوفه ربنا نجاكي من ايديهم ولو كان على المصاريف انا هجيب مكنه خياطه هشتغل بها في البيت ومعاش ابوكي وهنمشي بيه نفسنا
حنان ما تخافيش يا خالتو نعمه وبعدين الناس اللي كانوا خاطفين خطفونا بالغلط وادينا كويسين ما حصلناش حاجه
نعمه انا قلت ما فيش نزول شغل تاني انا مش مستغنيه عنك يا فرح
جت سعاد على الصوت الزعيق في ايه يا جماعه مال صوتكم عالي كده ليه
قلم امل شعبان علمتني ازاي احب
حنان وهي تنظر الى مامتها خالته نعمه رافضه فرح تنزل الشغل
بينما كانت حنان منتظره من مامتها تقول لها وانتي كمان ما تنزليش يا حنان تحسسها فقط انها خايفه عليها
لكن سعاد قالت عكس كده خالص
ليه كده يا نعمه وبعدين هي هتروح لوحديها هي هتروح مع حنان وهترجع مع حنان
نعمه بنبره صوت قلقله قلبي مش مطمن يا سعاد
سعاد ما تخافيش واطمني البنات مش صغيرين عشان تخاف عليهم
نعمه خلاص هتروحي الشغل بس بشرط
حنان وفرح بصوت واحد هو ايه
نعمه هوصلكم كل يوم الشغل وانتم رايحين
فرح وحنان بصوا لبعض
حنان خلاص اللي انتي عاوزاه يا خالتو سعاد
نسيب فرح وحنان وناخد لفه عند رانيا
وصلت المستشفى كانت لابسه فستان احمر فاقع الون وقصير مبين جـ.ـسمها وحاطه ميك اب جريء كانها راحه كبـ.ـاريه
وهي ماشيه كانها تقول يا ارض اتهدي ما عليك قدي
وصلت الى غرفه احمد خبطت على الباب الغرفه ودخلت وتفاجات اني احمد مش جوه بدات تلتفت يمين ويسار هو راح فين
طلعت هاتفها من شنطتها بدات ترن على رقم احمد ولكنه لم يرد وعاده الاتصال اكثر من 10 مرات
خرجت من الغرفه تدور عليه صدفت الدكتور اللي كان بيعالج احمد
يا دكتور دكتور
التفت اليها الدكتور ايوه يا فنـ.ـد.م
جريت عليه رانيا كانت متـ.ـو.تره احمد اللي كان في الغربه هو مش موجود
الدكتور طلب انه يخرج امبـ.ـارح بالليل وهو حالته كويسه
رانيا وهي مرسومه على معالم وشها الغضب بدات الخروج من المستشفى وهي شارده في افكارها وانا اللي تاعبه نفسي عشانه يااحمد
نسيب رانيا ناخد لفه عند كريم
كريم كان في سياره ومشغل اغاني متوجه الى الشركه بينما هو كان منـ.ـد.مج مع الاغنيه تليفونه رن اخذ التليفون بشوف مين كان المتصل رانيا
فتح التليفون ولسه بيقول الو سمع صوت رانيا منهاره من العـ.ـيا.ط
في ايه يا رانيا اهدي بس انتي فين كده جاي لك حالا
نسيب كريم وناخد لفه عند فرح وحنان
فور دخول الشركه انا وحنان بدا كل اللي في الشركه يااطمنوا علينا حسسونا كاننا راجعين من حرب دماغي صدعت اوي يا حنان
لكن حنان ما كانتش مركزه معايا كانت عماله تتلفت حواليها كانها بتدور على حد
قربت من حنان بصوت وا.طـ.ـي في ايه يا حنون
بدات حنان تنتبه لكلامي في ايه يا فرح
لسه كنت رايحه اتكلم قطعني صوت شيماء اللي اتى من الخلف التفات الى شيماء رايتها جايبه لنا قهوه وجايه كانت ترسم على وجهها ابتسامه جميله
شيماء بما ان النهارده مفيش ضغط شغل نقعد مع بعض نشرب فنجان القهوه بعدين نكمل شغلنا
نسيب فرح وحنان ناخد لفه عند كريم
في قلم امل شعبان علمتني ازاي احب
بينما كريم وصل الى الكافيه لا قالتلي عليه رانيا فور دخوله الى الكافيه راى رانيا
كانت جلسه و يبدو عليا الحزن قرب منها وحط يده على كتفها وبنبره صوت قلق في ايه يا رانيا انتي قلقتني عليك
نظرت اليه رانيا وكانت عينيها حمراء من كتر العـ.ـيا.ط
كريم جلس على الكرسي اللي جنبيها ماسك ايديها كان يشعر بالحزن
لانه بيحس باتجاهها بمشاعر لكن مخبي مشاعره لانه عارف ما فيش حد في قلبها غير احمد عشان كده بيحقد على احمد بدا يتقرب منها ومسح لها دمـ.ـو.عها وبنبره صوت حنونه ممكن عشان خاطري يا رانيا ما تعيطيش انا لما بشوفك بالحاله دي قلبي بعد كده توقف عن الكلام
نظرت اليه رانيا وبنبره صوت حزن معلش يا كريم عارفه اني تعباك معايا بس ما لياش حد اثق فيه او اتكلم معاه غيرك
كريم وهو موجه نظره الى عيونه ومسك ايديها الاتنين وشعار انه هيضعف قدامها ولكنه تمسك نفسه وبنبر صوت حنونه بالعكس يا رانيا لا تعب ولا حاجه في اي وقت احتجتيني تلاقيني جنبك قولي بقى ايه اللي مضايقك
رانيا بدات تحكي لكريم ان احمد مش مهتم بيها وهي بتحبه تعمل كل حاجه عشان تسعده لكن هو مش مديني اي اهتمام حتى رنيت عليه النهارده اكتر من 50 مره عشان اطمن عليه مش بيرد على اتصالاتي
كريم نظر اليها وكان في داخل مثل البركان لكن تتصنع ابتسام على وجهك وبنبره صوت هاديه يعني انتي زعلانه كل ده عشان مش بيرد عليك ما تخافيش يا رانيا احمد بخير انا كلمته الصبح وهو في منزله ما راحش الشركه
رانيا نظرت اليها ومسحت دمـ.ـو.عه وبنبره صوت فرحه يعني احمد دلوقتي في المنزل طب يلا بينا نروحله
بينما كريم كان يضم يدي بكم ومن الغيظ بصنع ابتسامه على وجهها
نسيب كريم ورانيا وناخد لفه عند احمد
بينما كان احمد جالس في الصالون ويضع امامي فنجان القهوه و يمسك في يدي سلسله وينظر اليها
هو الشارد في افكاري
اكيد هتعجب السلسله بس اديهالها بمناسبه ايه ثم وضع السلسله في علبتها
ثم اخذ هاتفه ينظر اليه يشوف فرح ردت على الرساله ولا لا
ولكنها لم ترد على رسالته ثم بعتلها رساله كمان بايسالها انتي كويسه دلوقتي يا فرح ثم وضع الهاتف على الترابيزه واخذ فنجان القهوه بينما هو يشرب قهوته اتت رساله من الهاتف
فرح ردت على رسالته وقالتله اه الحمد لله بخير يا استاذ احمد شكرا على سؤالك انا حاليا في الشركه
بينما احمد كان ماسك تليفون وهو متـ.ـو.تر مش عارف يقولها ايه بعد كده كتب تمام ورجع مسحه قبل ما يبعتها بدا يحدث نفسه بصوت وا.طـ.ـي تقول لها ايه يا احمد لو حابه تاخدي اجازه بكر ترتاحي مفيش مشكله
فرح بعتتله ايموجي استغراب بكره الجمعه يا استاذ احمد واكيد في اجازه 🙂 صح
احمد اكيد طبعا في اجازه
ثم خرج من الشات رن على واحد وطلب منه اني حضرله مكان لان هيعمل مفاجاه لفرح
نسيب احمد وناخد لفه عند فرح وحنان
كنت ماسكه هاتف وانا شارده في افكاري كنت اشعر بسعاده لا توصف فجاه يجيلي احساس بشع ازاي احببت دون علمه فماذا افعل وبدات الاسئله تروضني
بينما حنان كانت تنظر الى فرح وهي تعلم جيده ان فرح مخبيه حاجه عنها
بينما فرح كانت غرقانه في افكارها لكن افاقها صوت شيماء في ايه يا بنات مالكم انتم الاتنين سرحانين في ايه
حنان لا مش سرحانين ولا حاجه وبعدين اتطلقت ليه
فرح بينما كانت شيماء تحكي لنا قصه حياتها وازاي اتطلقت بعد شهرين وانها عانت في حياتها كثيره
بدات اسالها ايه اسباب الطـ.ـلا.ق لكنها نظرت لي نظره مريبه وبدات تضحك نظرت اليها باستغراب في ايه يا شيماء
شيماء وهي تنظر الى فرح وحنان مرسومه على وجهات ضحكه هي اسباب الطـ.ـلا.ق غريبه جدا ممكن تضحكوا عليها
حنان بالفضول هي ايه اسباب الطـ.ـلا.ق
بدات شيماء تحكي لنا ايه اسباب الطـ.ـلا.ق
كنت لسه متجوزه جديده بتكسب اقعد مع جوزي واتكلم وكده واحنا قاعدين قال نفسي تاخدي عليا وما تتكسفيش مني ونهزر ونشتم بعض عادي فقلتله ماش وهو نازل على الباب قلتله مع السلامه يا ابن الوسـ.ـخه لقيته ورجع ضـ.ـر.بني وقعدت شهر غضبانه في بيت اهلي
كنت انظر اليها انا وحنان واحنا كاتمين الضحكه خوف على مشاعرها
بعد كده جي خدني من بيت اهلي فقلت لازم اصالحه
يا ريتني ما حاولت اصالحه
بينما كنت انظر اليه انا وحنان بفضل نبره صوت واحده انا وحنان ايه اللي حصل قولي
اللي كان سبب طـ.ـلا.قي فيلم رومانسي مش احنا
يا بنات
دايما بنشوف فى الأفلام
البطلة تروح تستخبى للبطل ورا الباب
ولما يدخل الاوضة
تطلعله من ورا الباب ع أساس تهزر و تعمله مقلب
يروح هو يمسكها و يشيلها و يفضل يلف بيها
ويفضلوا يضحكوا و التصوير بطئ و مبسوطين و طايرين
وبعدين يرميها عالسرير
ومن كتر ما سريرهم ريش و ناعم هى تغطس جواه
وتختفى بين المخدات ..
بدانا نستغرب انا وحنان وبدانا نساله ايه الوحش في فيلم رومانسي جميل
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
شيماء ما انا داخله لكم في الموضوع اهو يا بنات جيت انا قلت "لازم أقلدهم"
عندى زوج، وأنا هأعمل دور البطلة
هاتفرق إيه عنى يعنى؟
رحت أول حاجة طلعت قميصه الأبيض من الدولاب ولبسته
عشان آل إيه أبئى كيوت وإنى لابسة حاجة واسعة و كدا
ورحت رفعت شعرى كعكة وبليته مية لحد ما مسكت الكعكة عشان من زمان مسرحتهوش فماسك ف بعضه زي مكانس القش
المهم كان جوزى نايم عالكنبه فالصالون ، رحت انا الكيوت الناعمة ،
جيت من بعيد و نطيت ع طرف الكنبه الي هو نايم عليها
كان كل قصدى بس اخليه يتخض وكدا
بس بالغلط لما نطيت أخطأت التصويب و وقعت على راسه
و بعدين اتقلبت عالأرض بين الكنبه و الترابيزة
ربنا ستر ورقبته ماإتكسرتش
طبعا هو من الضـ.ـر.بة الي خدها قام زي المـ.ـجـ.ـنو.ن
أنا بقيت أستجمع قوتي زي الي بطلع من حفرة
وجريت ع الأوضة
هو قام و جري ورايا، أنا كل فكري إن احنا حاليا قاعدين بنعمل زي الأفلام ، و هو بيجري ورايا يكمل الهزار معايا ..
و أنا بطير زي العاهة عالأوضه صباع رجلي الصغير إتخبط ف بوز ترابيزة السفرة
رحت من الوجع اتشقلبت عالأرض و فضلت أرقص زومبا عالشقلوب
جه هو إتعنئل فيا و وقع برضه و جه صابعه فزاوية الباب
أنا لسا قال مفكرة نفسي كيوت و حلوه و قمت أكمل جري و بضحك
المهم خلاص وصلت اوضه النوم و مفيش مجال اهرب
جه جوزي زي الطور الهايج و عنيه حمرا و بيجز على سنانه
شالني و رماني عالسرير من شـ.ـدة الرمية خبط راسي بخشبة السرير فضلت اولول
و من كتر ماالمرتبة وخشب السرير واحد ، جاني تهتك مفاصل ، وباظت كل ملامح جـ.ـسمي
بعدين نزل فيا شلاليط وإقلام عالتصوير السريع
هنا استوعبت إن دى خناقة مش هزار
بعدين الله يحميه خد باله اني لابسة قميصه
اتجنن بزيادة لأنه لسه جايبه من المكوجى
عشان يلبسه ف اجتماع بكره ف الشغل
راح نزل فيا بوكسات و مسكني من كعكتي و مسح بيا الاوضة
وبعد كده جلس على الانتريه وعمال يصوت بيقول رقبتي اتكسرت بدا يقولي منك لله يا شيخه
صعبت عليا نفسي قلت والله ما قاعده لك في البيت على اساس اللي هو يجي ياخدني لقيته باعتلي ورقه طـ.ـلا.ق
كنت انا وحنان خلاص مش قادرين نمسك الضحك اكثر من كده لدرجه حنان كان هيغمى عليها من كتر الضحك 😂😂😂😂😂
↚
كنت انا وحنان خلاص مش قادرين نمسك الضحك اكثر من كده لدرجه حنان كان هيغمى عليها من كتر الضحك 😂😂😂😂😂
بدات احس ان شيماء بدات تتضايق من ضحكنا عليها بصراحه لان الموقف كان يضحك اوي
حاولت اتوقفت عن الضحك لكن حنان اللي كانت مافوره في الضحك اوي حاولت اغمز لحنان كذا مره تتوقف عن الضحكه ولكنها ما انتبهتش
ليا الجاموسه دي قربت من حنان وهمست في ودنها بصوت وا.طـ.ـي بطلي ضحكه ياغـ.ـبـ.ـيه شيماء زعلت
بينما كانت شيماء تنظر لي نظره حزن كانها تخبي دمـ.ـو.عها كانت مفكره ان انا بتريق عليها مع حنان
ثم قامت من على الكرسي وهي تنظر الي وبنبره وبصوت حزينه ساذهب الى التواليت
ثم ذهبت
حنان باستغراب هي اتضايقت مننا ولا ايه
نظرت الى حنان بغضب عماله اغمز لك اغمز لك يا حنان وانتي زي الجاموسه مش مبطله ضحك
بسبب خطا ما كناش قاصدينه كسرنا بخاطرها
بينما كانت حنان تنظر اليه وتحاول تخفي ضحكتها ولكن سرعان بدات بالضحك مجددا
تصدقي يا بنت يا حنان انتي حلوفه بقولك البنت كسرنا بخاطرها زمانها عماله تعيط جوه وانتي عماله تضحكي بردك
حنان بدات تاخذ نفس عميق وحاولت تمسك نفسها عن الضحك هي موجهه نظرها الى فرح
خلاص يا بنتي مالك بتبصيلي ليه كده بصراحه الموقف ليه حكيته بيضحك يعني غصب عننا
ما كناش قاصدين نضايقه
نسيب فرح وحنان ناخد لفه عند احمد
بينما كان احمد واقف امام خزانه ملابسه
هو شارد في افكاره
ينظر الى ملابسه مش عارف يلبس ايه
لانه معتاد على اللبس الرسمي
وبدا يختار بدله سوداء اللون وقميص ابيض
هو ينظر اليهم بدا يهمس بصوت منخفض
لا شكله مش مناسبين
ثم دخل الملابس تاني الى الخزانه
احمد اللي ما فيش حاجه ما يقدرش يعملها
مش عارف يلبس ايه
ثم تذكر فرح والملابس اللي هي ترتديها
ثم همس بصوت منخفض
لبس كاجوال هو المناسب
ا بينما كان احمد شارد في افكاره افاق صوت الجرس
بينما رانيا وكريم وصلوا بيت احمد بدا يرن الجرس
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
رانيا اول احمد فتح الباب اخدته بالحـ.ـضـ.ـن قلقت عليك اوي يا احمد لما رحت المستشفى ما لقيتكش ورنيت عليك انت ما كنتش بترد على اتصالاتي
احمد كان واقف مستغرب وهو يشعر بالاحراج من انفعال رانيا وبدا يبعد رانيا عنه
بينما كريم كان ينظر الى احمد نظره كره بدا كره الى احمد يزيد ثم اخذ نفس عميق
و توجه ناحيه رانيا واحمد وهو يرسم على وجهي ابتسامه وبنبره صوت هاديه
في ايه يا جماعه هنفضل واقفين كده على الباب ولا ايه
احمد نظر الى كريم وبنبره صوت رجوليه
ايه اللي انت بتقوله ده يا كريم البيت بيتك
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
ثم بدا بالدخول وجلسوا في الصالون
احمد كان جالس كل شويه يبص في الساعه
بدات تلاحظ الرانيه هو انتي مستني حد يا احمد او وراك مشوار
ا
حمد نظر اليها باستغراب وبنبره صوت هادئه
ليه يعني يا رانيا بتقول لي كدا
رانيا
اصل شايفاك كل شويه تبص في الساعه
ثم تدخل في الكلام كريم
هقوم اشوف اي حاجه في المطبخ نشربها
رانيا هي تنظر الى كريم بابتسامه اوكي اعملي معاك واحد اسبريسو
كريم نظر اليها اوكي يا رانيا ما انت مش هعمل لك يا احمد قوم اعمل لنفسك ثم ذهاب الى المطبخ
رانيا بدات بالضحك هي تنظر الى احمد لذيذ اوي كريم
ثم قامت من مكانها وجلست جنب احمد ومسكت يدي وبنبره صوت مايصه انت ليه مش حاسس بيا يا احمد
بينما احمد ينظر الى رانيا مرسوم على وجه الغضب شال ايده فورا وقام من جنبيها وبنبره صوت رجوليه
انت اتمديت حدودك معايا يا رانيا ويا ريت التصرف اللي انتي عملتيه على الباب دوت ما يتكررش تاني
رانيا
وقفت رانيا قدام احمد وهي تشعر بالاهانه وبنبره صوت تكبر انت ليه بتعاملني كده وبعدين انا هبقى خطيبتك قريب المفروض ما عملتك تبقى كويسه معايا احسن من كده
احمد
احمد بنبره صوت رجوليه ما انا عارف اللي انت هتبقي خطيبتي بس دي تمثيليه وانت عارفه عشان ستي تكمل علاجها لكن هتتمادي حدودك يا رانيا
قطع صوت تليفونه اللي بيرن اخذ تليفون وهو موجه نظره الى رانيا هرد على المكالمه وجايلك
بينما كان رانيا واقفه متجمده مكانها هي تشعر بالغضب بدات تتحدث بصوت منخفض مهما سمعت منك كلام يسم بدن لن اتركك بسهوله لانك انت ملكي انا فقط لن اتركك بسهوله يااحمد
بدات بالخروج بينما هي خارجه تذكرت شنطتها
ذهبت تاخذ شنطتها لفت انتباهه علبه فتحتها وجدت في داخلها سلسله حريمي انيقه جدا بدات تغير معالم وجهها الى استغراب بدات تسال نفسها احمد بيعمل ايه بسلسله حريمي بينما هي شارده في افكارها سمع صوت كريم جاي رجعت العلبه مكانها واخذت شنطتها هي خارجه من الصالون وقفها كريم
كريم في ايه مالك يا رانيا رايحه فين كده
رانيا وهي متعصبه روح اسال صاحبك وبدات بالخروج
كريم استني يا رانيا لكنها لم ترد عليه وخرجت
ثم خرج مسرعه خلفها
نسيبهم وناخد لفه عند فرح
بينما فرح كانت جلسه في مكتبها براجع بيانات في الكمبيوتر اتت رساله من هاتفي اخذت التليفون بشوف مين كان الاستاذ احمد
باعتلي جهزي نفسك عشان في اجتماع يا فرح
استغربت
ازاي مع ان استاذه شيماء ما قلتليش حاجه
بعتله تمام يا استاذ احمد الساعه كام الاجتماع
احمد 10 دقائق وهاجي اخدك من قدام الشركه
تمام يا استاذ احمد
حطيت تليفونك في شنطتي ودخلت الى التواليت كنت واقفه امام المراه انظر الى ملامح وجهي كنت حاسه ان انا مبسوطه اوي طلعت احمر الشفاه حطيت القليل على شفايف ثم وضعت على خدودي من احمر الشفاء لكني كثرت في خدودي اوي يا نهار اسود ايه اللي عملته في نفسي ده كاني واخده
بوكسين في وشي بدات امسح خليته على خفيف
ثم نظرت الى شعري في المراه بقرف ايه المنظر العره ده كنت لفه شعري كحكه
ايه اللي انا عاملاه في شعري ده كان في خازوق فوق راسي
فكيت شعري ورحت فرده كان شكلك كيوت اوي لفت انتباه هدومي اللي كانت شبه الشحاتين
كنت ارتدي بنطلون البوى فريند ثلجي وارتدي تيشرت ابيض مخطط
يعني تعميت في نظري البس التيشرت بتاع الحـ.ـر.اميه
كنت انظر الى المراه لاول مره في حياتي اهتم بشكل للدرجه دي

افقت على صوت رساله جات من تليفوني كان استاذ احمد بعتلي مستنيك تحت
خرجت من الشركه وانا واقفه وانا عماله التفت حواليا امال فين استاذ احمد قال اللي هو مستنيني تحت وما فيش حد
لفتت انتباهي سيارته مش دي سياره استاذ احمد امال هو فين
كان في شخص يقف جنب السياره لكني لم ارى وجهك كان يعطيني ظهري
توجهت ناحيه السياره وانا انظر الشخص اللي كان واقف جنب السياره التفت اليه كان استاذ احمد
وقفت مكاني بدهشه معقول هذا استاذ احمد طب ازاي استاذ احمد من ساعه ما اشتغلت في الشركه وهو استايل لبسه اسود ورسمي نهارك اسود يا فرح وانا من حبي في الراجـ.ـل بقيت اتخيله في كل مكان
بينما فرح كانت واقفه متجمده مكانه كان احمد ينظر اليها
هي دي مالها واقفه مكانها ما بتتحركش ليه ممكن تكون ما عجبهاش اتستايل لبسي ذهب اليها احمد

بينما فرح كانت واقفه وهي تنظر اليه يخرب بيت امك ايه الحلاوه دي فعلا على الراي المثل الخنفيسه في عين امها عنقاء هو ايه الهبل اللي انا بقوله ده
بينما احمد اقترب من فرح هو ينظر اليها ويبتسم فرح فرح ولكن فرح كانت في عالم سمسم ما سمعاش حاجه
فرح بينما انا كنت انظر اليه بدات اشعر برشفه في قلبي كان عم يطير من الفرح افقت من هذا الشعور الجميل على صوت احمد
ايوه يا استاذ احمد
احمد انتي كويسه يا فرح عماله اكلمك ما كنتيش منتبه
فرح بتـ.ـو.تر لا مش كويسه قصدي كويسه يعني
احمد انتي متاكده انك بخير
ايوه بخير بس شكلي اخذت ضـ.ـر.به شمس عشان كده مش مركزه في الكلام
احمد نظر اليه باستغراب ونظر الى الجو كان الجو جميل
نسيبهم وناخد لفه عند حنان
حنان خرجت من مكتب شيماء هي متوجهه الى فرح بصيت على المكتب ما لقيتهاش
امال راحت فين المـ.ـجـ.ـنو.نه دي
↚
حنان خرجت من مكتب شيماء هي متوجهه الى فرح بصيت على المكتب ما لقيتهاش
امال راحت فين المـ.ـجـ.ـنو.نه
طلع التليفون وبعدت رساله لفرح انتي
فينك يا مصيبه
ردت عليها فرح برساله انا رايحه اجتماع مع استاذ احمد
حنان ايه الاجتماع اللي جه مره واحده ده يا فرح🤔🤔
فرح العلم علمك يا حنان ما اعرفش الاجتماع فين حتى وبعدين ايه الايموجي اللي انتي بعدها ده
حنان 🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
فرح ماشي يا مـ.ـجـ.ـنو.نه
نسيب حنان وناخد لفه عند فرح
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
فرح بينما انا كنت جالسه في السياره جنب احمد بحاول ابعد نظري عنه ولكن بدون ما اشعر الاقي نفسي ببصله كنت فرحانه جدا لدرجه نسيت اساله هو الاجتماع فين ليه الاستاذه شيماء ما اعطتنيش علم
بينما مكان احمد سائق السياره موجه نظره الى الطريق كان يعلم جيده اني فرح تنظر الي بدا يبتسم
ثم وجه نظر الى فرح بنبره صوت هاديه مالك يا فرح سرحانه في ايه
فرح نظرت اليه باستغراب هو عرف منين اللي انا سرحانه نهار اسود للدرجه دي باين عليا حاول اغير الموضوع بسرعه لا يا استاذ احمد مش سرحانه ولا حاجه بس مستغربه لاني كنت قاعده مع استاذه شيماء وما قالتليش ان في اجتماع النهارده
احمد ينظر الى فرح وملامح وجهها وشعرها اللي كان عمال يتميل على وشها وهو عم يبتسم وبنبر صوت هاديه هو احنا مش رايحين اجتماع بالظبط رايحين مكان اهم من الاجتماع بكثير
بينما فرح كانت تنظر الى احمد وهي سرحانه مش منتبهه لكلامه
وقف السياره احمد واقترب من فرح هو ينظر الى عيونها وجها اللي بقى احمر من الخجل
ثم رفع يديه وقربها ناحيه فرح لم شعرها اللي جايه على وجها ويرجعه ورا ودانها ثم همس بصوت وا.طـ.ـي وهو نظري الى عيونها فرح خلاص وصلنا
فرح بينما انا كنت انظر اليه وضـ.ـر.بات قلبي كانت عم تزيد ثم اخذت نفس عميق وانا احضك في عيني وبنبره صوت منخفضه جدا قلتله ماشي بدات انظر من نافذه السياره اشوف احنا فين دلوقتي لان ما كنتش منتبهه للطريق لان كان تركيزه كله عليه اول ما بصيت من النافذه اندهشت من المكان كان اسطبل احصنه كبير جدا بدات اسال حالي معقول في اجتماع هنا بينما انا غرقا في افكاري اقترب احمد ونظر الي من النافذه وهو يرسم ابتسامه جميله على وجهه وبنبره صوت حنونه ايه يا فرح هتفضل قاعده في السياره مش هتنزلي
ثم فتحلي باب السياره وخرجت وانا موجهه نظري اليه
بينما احمد كان ينظر الى فرح و يرسم ابتسامه على وجهي بنبره صوت حنونه عجبك المكان يا فرح
فرح بدلت نفس الابتسامه وانا انظر اليه
ثم وجهت انظر الى المكان وبنبره صوت هاديه المكان روعه بس مستغربه هو في اجتماع هنا
احمد بنبر صوت حنونه عارفه يا فرح ده اكتر مكان بحب اجي فيه لما اكون عاوز اريح اعصابي او متـ.ـو.تر بهرب على المكان ده
فرح هو بصراحه المكان جميل اوي يا استاذ احمد بس بما ان ما فيش اجتماع انا بعمل ايه هنا
احمد بما انك كنت مخـ.ـطـ.ـوفه وعديت بوقت صعب جدا جبتك هنا هتريحي اعصابك
فرح كنت انظر الى احمد هو ايه اللي بيحصل ده هو انا بحلم ولا ايه فضلت واقفه مكاني متنحه مش عارفه اتكلم اقول ايه ثم قرب مني احمد وهو ينظر الى عيون ويرسم على وجه ابتسامه جميله ثم حدثني بنبره صوت حنونه في ايه يا فرح ساكته ليه يلا نظرت اليه ولم انطق باي كلمه كاني عجزه عن الحديث بينما كان بنتمشى مع بعض كنت موجه نظري الى الطريق كنت اعلم جيدا ان احمد ينظر اليه لكنني لم ابادله نفس النظره لاني كنت اشعر بالخجل شـ.ـديد
بينما احمد كان موجه نظره الى فرح وبنبر صوت هاديه تعال اعرفك على حبيبتي
فرح نظرت اليه بدهشه لم انطق باي كلمه اكتفيت بهذا راسي كملنا طريقنا عادي بدات اسال نفسي
كنت مفكره ايه يا فرح هيبصلك انتي او يحبك
طلع جايبني هنا شفقان عليا مش اكتر كنت خلاص تكه تاني ودمـ.ـو.عي كانت هتنزل لكن مسكت نفسي بينت كاني ما فيش حاجه كملنا طريقنا عادي لغايه ما دخلنا الاسطبل
بينما احمد توقف ونظر الى فرح بنبره صوت هاديه بعرفك الى حبيبتي نجمه
فرح بصيت اشوف حبيبته نجمه ولكني لم ارى احد ما كانش في غير احصنه نظرت اليه باستغراب امال فين حبيبتك يااستاذ احمد
لقيت نظر ليا وهو عم يبتسم واقترب باتجاه مهره صغيره ثم حدثني بنبر صوت حنونه ايه رايك في نجمه
فرح نظرت الي باستغراب بدات اكلم نفسي بصوت منخفض هي دي حبيبتك طيب افرح انا ولا ازعل ولا ايه بالظبط بينما انا كنت انظر الى احمد وهو عم بيطعم المهره مكعبات سكر كان يبدو عليه شخص حساس عكس اللي بنشوفه في الشركه وعكس اللي حنان حكيتولي
بينما احمد كان ينظر الى فرح وهو عم يبتسم
واقفه بعيد كده ليه يافرح تعالي
بينما انا كنت انظر اليه وضـ.ـر.بات قلبي كانت عمه تنبض بسرعه وبنبره صوت خجل هو انا ممكن اوكلها
احمد انا ما عنديش مشكله بس هي ما بتاكلش من اي حد
فرح نظرت اليه وبنبره صوت ثقه اديني اجرب هنشوف هتاكل مني ولا لا
اخذت منه مكعبات السكر كانت المهره جميله جدا حطت ايدي على راسها بدات اكلمها كانها طفله صغيره يا اختي كميله يا الله قدي حلوه اوي وفعلا اكلت مني مكعبات السكر كنت مبسوطه اوي
وانا انظر الى احمد شكلها حبتني اوي
بينما احمد كان ينظر الى فرح هو عم يبتسم شكلها مش هي بس اللي حبيتك يا فرحه
فرح بينما انا كنت انظر الى احمد نبضات قلبي كانت عم ترقص من الفرحه شعرت بخجل شـ.ـديد جدا ما كنتش عارفه اتكلم اقول ايه حاولت اهرب بنظري بعيد عن عيون احمد ثم اخذت نفس عميق وانا شارده في افكاري اهدي يا فرحه ا ده انا لو هحارب مش هتـ.ـو.تر كده وبعدين الراجـ.ـل ما قالش حاجه
بينما انا كنت خارقه في افكاري قطعني صوت احمد وهو بيكلمني بنبره صوت حنونه انتي كويسه يا فرح
نظرت اليه وانا ارسم على وجهي ضحك 😂😂 عبـ.ـيـ.ـطه لم انطق باي كلمه اكتفيت بهز راسي
احمد كان ينظر الى فرح وهو عم يضحك على تصرفاتها هو يعلم جيدا ان هي اتكسفت لكن يسكت لا بدا يغزلها وهو موجه نظره الى المهره وبنبر
صوت حنونه
لا أستطيع التوقف عن التفكير فيك. · ستكونين دائما فتاتى المدللة. · منذ اليوم الذي قابلتك فيه، لم تعد حياتي كما كانت.
ثم وجه نظره الى فرح وهو عم يبتسم
نظرت اليه وانا متـ.ـو.تره جدا وانا بدات اشبك صوابع ايديا في بعضيهم لدرجه كان هيتكسروا من كتر ما انا اتـ.ـو.ترت الله يخرب بيت كده 🤭🤭🤭
ثم وجعت نظري ناحيه المهر كنت اعلم جيدا ان هو ينظر اليه ثم بدا يقترب مني وانا انظر الى المهره بدات ضـ.ـر.بات قلبي كنت عم تزيد بدات احس ان الجو بدا يحرر جدا مع ان الجو كان جميل بينما هو كان مقترب مني رفع يديه اليسرى وجعها ناحيه وجهي بينما انا كنت انظر اليه بتـ.ـو.تر بدات ابلع ريقي
ثم يحدثني بنبره صوت حنونه حرارتك مرتفعه
يا فرح انتي كويسه
نظرت اليه وانا بحاول اهرب بنظري باتجاه اخر ورجعت خطوتين للخلف كلمته بنبره صوت تـ.ـو.تر شكل الجو بدا يحرر عاوزه اشرب ميه
احمد بينما ينظر الى فرح وهو عم يبتسم على تصرفاتها الطفوليه بس الجو جميل
فرح مش عارفه يمكن يكون انا تقلت في اللبس
احمد وهو عم يضحك بس لبسك مناسب
فرح بتـ.ـو.تر نظرت الى ملابس ثم وجهه نظرها الى احمد وبنبره صوت تـ.ـو.تر اه هروح اشرب ميه وجايه
احمد خليك هروح اجيب لك ميه ثم ذهب
فرح بينما انا كنت واقفه مكاني متجمده وضعت يدي على وجهي حسيت فعلا ان الحراره مرتفعه ثم بدات احدث نفسي مثل المـ.ـجـ.ـنو.نه نهار اسود ايه اللي بيحصل لده بينما اناكنت شاري ده في افكاري قطعني صوت التليفون اللي كان بيرن كان المتصل حنان
فرح الو
حنان فينك يا فرح انا مروحه دلوقتي ومامتك واقفه لي تحت اقول لها ايه
فرح وهي شارده في افكارها لو قلت لها ما كانش في اجتماع اصلا خرجنا انا واحمد اقول لها ولا لا
بصي يا حنان قولي لها هي في اجتماع مع استاذ احمد وهتروح على طول مش هتتاخر
حنان بخبث
يعني انا ما بصدق اطفش من امي من البيت تطلع لي امك قدام الشركه وبعد ما تخلصي الاجتماع اللي جه مره واحده ده تحكي لي كل حاجه بالتفاصيل
فرح بتـ.ـو.تر
قصدك ايه يا حنان
حنان وهي عم تضحك
مش قصدي حاجه يا فروحه وبعدين لما تخلصي اجتماع ترن علي وتحكي لي كل حاجه بالتفاصيل
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
نسيب احمد وفرح وناخد لفه عند رانيا
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
بينما كانت رانيا قافله على نفسها باب غرفتها هي منهاره من العـ.ـيا.ط فضلت تكسر في كل حاجه في الاوضه
بينما مامتها كانت واقفه امام الباب عماله تخبط وبنبر صوت خوف افتح الباب يا رانيا عشان خاطري قولي لي طب مالك اللي مضايقك كده
بينما رانيا كانت في الداخل عماله تصرخ بصوت عالي سيبوني لوحدي مش عارفه اكلم حد
يسرا طب افتحي الباب عشان خاطري يا رانيا
بينما رانيا كانت واقفه امام المراه وماسكه في ايديها قزازه برفان راحت رميتها على المرايه كسرتها بدات تصرخ ونهارت من العـ.ـيا.ط وقعت الارض
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
بينما يسرا كانت وقفه في الخارج عماله تصرخ يا رانيا افتحي الباب يا بنتي ثم بدات تنادي على الخدم ثم اتوا الخدم بدا يزقوا الباب يكسرون يسرا واقفه مكانها وهي منهاره من العـ.ـيا.ط واول باب الغرفه اتفتح دخلت تجري لقيت بنتها ملقاه على الارض وهي عماله تعيط كانت الغرفه كلها متبهدله ثم دخلت وخرجت الخدم وقفلت الباب خلفها وذهبت مسرعه الى رانيا قومي يا بنتي بينما رانيا كانت بتاخد نفسها من العـ.ـيا.ط قامت يسرا جابت لها كاسه ميه وشربتها وخليتها جلست على السرير اهدي بقى كده يا رانيا وقولي لي مالك
رانيا بحزن وغضب
عملت كل حاجه عشان تقربني منه بردك ما فيش فايده
يسرا بغضب
قلتلك بدل المره 1000 يا رانيا حاولي تسيطري على غضبك وبعدين مش مهم اني يحبك المهم انك تتجوزيه عشان كل الاملاك اللي احنا فيها دي بتفضل تحت ايدينا وكلها ايام معدوده وهتصيري خطيبته رسمي بس انتي امشي على الخطه اللي انا عاملاها وبلاش الحركات الغـ.ـبـ.ـيه اللي انتي بتعمليها دي
رانيا بحزن
بس انا حبيته ما كنتش اعرف اني احبه اوي كده
وبعدين الدكتور كلمني وقالي تيته فاطمه جـ.ـسمها مش قابل العلاج
يسرا باستغراب
يعني ايه
رانيا لا مبالاه
علمتيني ازاي احب الفصل 26
يعنيسرطان الدم الحادّ ينمو ويتفاقم بسرعة كبيرة جدا، وقد يهدّد الحياة. وغير كده انها كبيره في السن ده اللي انا فهمته منه يعني ما فيش نجاه
يسرا بتـ.ـو.تر
يعني هو ده وقته عاوزين نتصرف بسرعه قبل ما فاطمه يحصل لها حاجه وكل خططنا تروح
رانيا
تصرفي تعملي ايه يعني
يسرا نبره صوت خبيث
لازم نستغل الوضع دوت لصالحنا جتلي فكره وهي ضحكه ضحكه خبيثه
رانيا وهي تنظر الى مامتها
الضحكه دي انا عارفاها ايه اللي في دماغك قولي لي يلا
يسرا وهي تنظر الى رانيا بخبث
هت عـ.ـر.في بعدين بس المهم تقومي تغسلي وشك وتلبسي احلى حاجه عندك وانا هنادي الخدم ينظفه الفوضى اللي انتي عملتيها دي
رانيا باستغراب
البس احلى حاجه عندي طيب عـ.ـر.فيني يا ماما بس ايه اللي بيدور في دماغك
يسرا بنبره صوت بـ.ـارده
اعتبريها مفاجاه يا رانيا يلا قومي انجزي
نسيب رانيا ويسرا وناخد لفه عند حنان
بينما كانت حنان جالسه في الصالون بتتفرج على التلفاز كانت تشعر بالجوع
بنبره صوت عاليه يا ماما الاكل قرب يجهز ولا لسه
بينما سعاد خرجت من المطبخ وذهبت الى حنان وجلست جنبها نبره صوت غضب في ايه يا حنان قلتلك ربع ساعه وهيكون جاهز
حنان وهي تشعر بالجوع
انتي يا ماما ليكي نص ساعه وانتي عماله تقولي لي ربع ساعه اموت واعرف الربع ساعه دي مش راضي تخلص ليه
سعاد وهي تنظر الى حنان بابتسامه😊😊
بقوللك ايه يا بنت حنان سيبك من الاكل دلوقتي في موضوع عايزه اكلمك فيه
حنان بقلق 😟
قولي يا ماما هي الضحكه دي اصلا مش بتبشر بالخير
سعاد بابتسامه😊😊😊
-إبن عمك إتكلم عليكي
حنان باستغراب
=ربنا يسامحه هما كدا كدا أصلاً عيله زباله طول عمرهم بيتكلموا على الناس
سعاد بنرفزه😤
انتي فهمت ايه يا غـ.ـبـ.ـيه انتي قصدي عاوز يطلب ايدك
حنان باستغراب🤔
وهيطلب ايدي هيعمل بيها ايه وضحي كلامك اكتر يا ماما
سعاد بنرفزه بصوت عالي
انتي عاوزه تموتيني ناقص عمرو بقول لك ابن عمك جاي يتقدملك عاوزاني اوضح لك ايه اكتر من كده
حنان بدهشه
اه معلش يا ماما اصلا انا طول ما ببقى جعانه ما بقاش مركزه في اي حاجه غير اني عاوزه اكل
وبعدين ملاقياش غير العيله المنتنه الزباله دي وعاوزه تناسبيهم
سعاد بخبث
ما العيله المنتنه الزباله اللي مش عاجباكي دي على قلبهم قد كده معاهم اراضي وفلوس وغير كده معاهمش غير اسلام على البنات وبصراحه كده الواد كامل من كل حاجه
حنان بنبره صوت ثقه
انا حنان يوم ما اتجوز اتجوز واحد من عيله اكابر مش اتجوز الجربوع ده وبعدين يا امي ده معاه اربع اخوات بنات عقارب ما لقيتيش غير اسلام يا امي
سعاد بنرفزه😤
اهدي يا حبيبتي ما تاخديش في نفسك مقلب انتي ليكي ثلاث سنين في الشركه عماله تقولي لي هرجعلك بعريس مريش يا امي يرفعنا من الفقر اللي احنا في ده ما شفتش اي حاجه غير كل يوم والتاني راجعه لي قفاك بيامر عاش
اسمعي كلام امك وانتي هتكسبي احسن ما العمر يعدي بيكي في الاخر هترسي على اللي اسمه محمد اللي ما يشتغل شغلتين عشان يقدر يصرف على اهله
حنان بحزن🥺🥺🥺
ليه الاحباط ده يا ماما وبعدين ماله محمد بني ادم مكافح وطيب
سعاد بنبره صوت استهزاء
اسمعي يا حبيبتي انا مش عاوزه نصيبك يبقى زي اديني انا اخذت الطيب المكافحه عمل ايه من كتر ما هو مش قادر يصرف علينا طفش وسابنا وسابنا في الدنيا تلطش فينا فهماني يا حنان
حنان بحزن🥺🥺
ايوه يا ماما فاهماكي
سعاد بابتسامه
انا عارفه يا حبيبتي اني شايلتك حمل اكبر منك بس واثقه فيك انك قد الحمل ده
حنان بنبر صوت ضحك😂😂😂😂
بس ما تحمليش اوي يا ماما لا ظهري يتكسر
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
سعاد بنرفزه😤😤
بصي البنت بكلمها في ايه وهي تكلمني ايه
حنان ابتسامه ☺️
خلاص يا امي فك كده لاني مش متعوده على الجو الكابه ده هوافق بس بشرط
سعاد استغراب
اتشرطي يا حنان هنشوف اخرتها ايه
حنان بخبث
هنعمل فتره خطوبه اتعرف عليه ما عجبنيش يغور في داهيه مع اني واثقه 100% انه مش هتتم الجوازه دي على خير
سعاد
ماشي يا حنان بما ان بكره الجمعه واجازه من الشغل
اعطتهم ميعاد بكره ا بعد صلاه الظهر هيكون عندنا انهم هيجوا يقروا الفاتحه
حنان باستغراب ودهشه
وانتي بتديهم ميعاد ليه من غير ما ت عـ.ـر.فيني ويفرض انا ما وافقتش
سعاد
اعطتهم ميعاد لاني عارفه اني هقنعك
اسيبك اروح اشوف الاكل
حنان بنرفزه
تعالي لي هنا اكل ايه دلوقتي😞
انا كان معايا حق ضحكتك دي مش بيجي ومن وراها خير يا ماما
نسيب حنان وناخد لفه عند فرح واحمد
↚
عطتهم ميعاد لاني عارفه اني هقنعك
اسيبك اروح اشوف الاكل
حنان بنرفزه
تعالي لي هنا اكل ايه دلوقتي😞
انا كان معايا حق ضحكتك دي مش بيجي ومن وراها خير يا ماما
نسيب حنان وناخد لفه عند فرح واحمد
بينما فرح كانت واقفه تنظر الى الحصان وترسم على وجهها ابتسامه جميله وكانت تمسك في يديها اللجام وبيديها الاخرى كان تمشيها على وجه الحصان برفق كانت تشبه الاميرات
بينما احمد كان يقف بعيد عن فرح ببضع خطوات كان ينظر الى فرح ويرسم على وجه ابتسامه
بينما هو كان سرحان بالنظر الى فرح هبت نسمه هواء بـ.ـارد بعثرت خصلات شعر فرح على وجهها بينما احمد كان ينظر اليها وهو يحدث افكاري
لم أقع في حبك بل وقع العالم من عيني حين أحببتك
ثم طلع هاتفه والتقط صوره لفرح بدون ما هي تشعر ثم ذهب اليها وهو ينظر اليها نظره عشق
نسيب احمد وناخد لفه عند يسرا
بينما يسرا كانت واقفه امام غرفه فاطمه ثم خبطت على الباب ودخلت الى الغرفه بينما كانت فاطمه جالس على السرير وتمسك في يديها المصحف كانت عم تقرا سوره الرحمن بصوت منخفض
بينما يسرا تنظر الى فاطمه وهي تقترب إليه و متصنعه ابتسامه على وجهها
وبنبره صوت هاديه عامله ايه دلوقتي يا مرات عمي
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
نظرت اليها فاطمه هي يبدو عليها الارهاق والتعب
وبنبره صوت ارهاق اهو الحمد لله على كل حال
بينما كانت يسرا تنظر اليها ومسكت ايد فاطمه بدات تغير معالم وجهها الى الحزن وبنبر صوت حزينه
ما انتي لو كنت سمعت كلام احمد وسافرت بره نعالجك كان هيبقى في تحسن احسن من كده
فاطمه بنبره صوت ارهاق
ما فيش داعي بره زي جوه يا يسرا حتى العلاج الكيميائي اللي انا باخده ملهوش داعي
بس شرط احمد زي ما انتي عارفه اني اكمل علاجي
اه صحيح الخدم قالوا لي ان رانيا كانت قافله على نفسها الباب غرفتها ما كانتش راضيه تفتح لحد
خير هي كويسه
بقلم امل شعبان علمتيني ازاي احب
يسرا وهي تنظر الى فاطمه نظره خبيثه وبدات ترسم على معالم وجهها الحزن
مش عارفه وقته يا مرات عمي اقولك ولا لا
ولا بلاش انتي فيك اللي مكفيكي مش حابه اشغل بالك
فاطمه بقلق
في ايه يا يسرا قلقتيني رانيا كويسه
يسرا
بصراحه يا مراه عمي احمد ورانيا متخانقين عشان كده هي كانت منهاره في اوضتها ومش راضيه تكلم حد وبتقول مش عايزه تكمل في الخطوبه دي
فاطمه بحزن و قلقله
خير ايه اللي حصل
واتخانقوا ليه
وبعدين ازاي يا رانيا مش عايزه تكمل الخطوبه انا شفت الحب في عينيها لاحمد
يسرا بخبث
ما المشكله يا مراه عمي هي بتحبه اوي بس احمد مش مديها اي اهتمام ورانيا كرامتها فوق اي حاجه
فاطمه بحزن
انا عارفه احمد لانه دايما مشغول بالشغل عشان كده اهمل رانيا شويه
يسرا وهي تنظر الى فاطمه مسكت يديها برفق
انا جاتلي فكره يا مراه عمي نصالح احمد ورانيا على بعض بس محتاجاك انتي تساعديني في الموضوع ده
فاطمه هي تنظر الى يسرا وترسم ابتسامه على وجهها
شوفي يا يسرا انا هقدر اساعدك بايه وانا معاكي يا بنتي
نسيبهم ناخد لفه عند رانيا
بينما رانيا كانت واقفه امام المراه وهي ترتدي فستانا لونه اوف وايت قصير مكشكش باكمام طويله ورقبه مربعه
وارتدت حذاء جنزاري ذو كعب عالي
كانت تضع ميك اب جريء
بينما هي كانت واقفه تنظر الى حالها بكل ثقه
افاقت على صوت تليفونها اللي بيرن المتصل كريم
رانيا بكل ثقه
ايه يا كيمو
كريم باستغراب
كيمو في ايه يا رانيا انتي كويسه
رانيا بضحكه
ولا حاجه بس مبسوطه شويه قل لي بقى كنت بتتصل ليه
كريم
قلقت عليك لما قفلت تليفونك ومشيت مره واحده قولي لي ايه اللي حصل
رانيا
ما فيش حاجه حصلت بس كان مزاجي معكر شويه هقفل معاك دلوقتي يا كيمو عشان انا مشغوله
يلا باي
رجعت رانيا وقفت امام المراه تظبط حالها وهي محتاره تعمل تسريحه شعرها ايه
التسريحه المناسبه لها اللبس
تسريحة "الكعكة الفوضوية
بدات تعمل في التسريحه شعرها
نسيب رانيا وناخد لفه عند احمد وفرح
فرح
بينما كنا نتمشى في طريق انا واحمد لفتت انتباهي مجموعه من الزهور شكلهم حلو اوي كنت عاوزه اروح اقطف شويه زهور ولكني كنت متردده لان احمد كان يسير بجنبي
احمد
بينما احمد توقف ونظر الى عيون فرح اللي كانت موجهها الى الزهور
ثم ذهب ناحيه الزهور بدا يقطف الازهار
فرح
بينما انا كنت واقفه مكاني لم اتحرك كنت انظر الى احمد بااستغراب هو بيعمل ايه ده
احمد
بينما احمد انتهى من قطف الازهر ثم توجه ناحيه فرح وهو يحمل في يديه الزهور
فرح
بينما انا كنت انظر اليه ثم بدا ياقترب باتجاهي احمد وكان يحمل في يديه الزهور اقدمها اليه نظرت اليه باستغراب ونظرتي الى الزهور قلتله بنبره صوت تـ.ـو.تر دول عشان انا
احمد وهو يرسم على وجه ابتسامه جميلة نبره صوت حنونه ايوه عشانك
فرح
شعرت بالتـ.ـو.تر مع اني كنت فرحانه اوي بالزهور لكن من التـ.ـو.تر قلتله بس انا مش عاوزاهم
لقيتك بدا يقترب الي جدا وهو ينظر الى عيوني بدات اهرب بنظري باتجاه اخر ثم بدا يحدثني بنبره صوت حنونه بس عيونك بتقول غير كده يا فرح
ثم نظرت اليه ولم انطق باي كلمه اكتفيت فقط بالنظر الى عيونه اللي رايت فيها مشاعر لم اراها من قبل حسيت كان الزمان وقف في هذه اللحظه بدات احس بشعور من اعماق قلبي
شعور يغمر روحي بالحياه كاني اتولدت من جديد
الحب ليس من يُبهرنا من اللقاء الأول، بل من يتسلل داخلنا دون أن نشعر، وكأنك فجأةً تكتشف، أنّه هو الهواء الذي تتنفسه
احمد
بينما احمد ينظر الى عيون فرح ومعالم وجهها الذي يبدو عليها الخجل الشـ.ـديد
في كل مرة أرى وجهك البريء وألقي نظرة في عينيك المذهلة ، والضُحكه الي ترتسم في شفاتك
أقع في حبك أكثر
ثم اقترب من فرح جدا لدرجه انفسهم اختلطت ببعض كان على وشك انه يقبلها لكن قطعوا صوت تليفون فرح لي كان بيرن ثم تراجع وبعد عن فرح بخطوه
فرح
بينما انا كنت واقفه متجمده مكاني وانا انظر اليه وضـ.ـر.بات قلبي كانت عمه تنبض بسرعه جدا شعرت بتـ.ـو.تر رهيب حتى لم اسمع صوت تليفوني اللي كان بيرن حاولت ان امشي بعيد عنه لكن احمل اقترب مني ومسك ايدي وبنبره صوت حنونه استني يا فرح
بقلم امل شعبان علمتني ازاي احب
احمد كان ينظر الى فرح وهو يمسك يديها كان خلاص على وشك ان يعترف لها بحبه لسه كان راح يتكلم بح قطع صوت تليفونه كان المتصل فاطمه
نظر الى فرح دقيقه واحده يا فرح ارد على المكالمه
نظرت اليه ولم انطق باي كلمه كنت حاسه كاني جـ.ـسمي عم يرجف ثم حطيت يدي باتجاه قلبي كان عم بينبط بسرعه كبيره انا انظر الى احمد اللي كان يتحدث في الهاتف فجاه لقيت معالم وجهه اتغيرت
الى قلقله