رواية بعد الاسر حمزة ورقية واحمد كاملة جميع الفصول

رواية بعد الاسر هي رواية رومانسية تقع احداثها بين حمزة ورقية واحمد والرواية من تأليف سارة بكري في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية بعد الاسر لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية بعد الاسر هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية بعد الاسر تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية بعد الاسر حمزة ورقية واحمد كاملة جميع الفصول

رواية بعد الاسر من الفصل الاول للاخير بقلم سارة بكري

دخلت شقته بفستان فرحى, مكنتش أتخيل إنِ هتجوزه هو فوقت على صوته
_دى هتكون أوضتك و...
=هتطلقنى إمتى
_قريب لما أحمد يتفك أسره هسلمك ليه 
دخلت الأوضة كانت واسعة و باين أنها أوضته الأساسية, أنا رقية عندى ٢٣سنة وحمزة كان صاحب أحمد خطيبى المقرب وفى يوم فرحنا أنا وأحمد لقيت حمزة هو اللى جاى!
_أحمد مش هيقدر يجى الفرح 
ردينا بصدمة=إييه!
_أحمد اتأثر فى المداهمة و ..
دمـ.ـو.عه نزلت لكن كمل_ انا وعدت أحمد إنى هتجوزك ... محدش هيصدق إن...أحمد أثير مع العدو 
فوقت على صوت أذان الفجر صليت ونمت.
_رقية...قومى أهلك برا 
خرجت لهم بمنظرى الحزين, بابا وماما كانوا عارفين انِ رافضة الجوازة وإنها شكليًا لحد ما أحمد يتفك أسره عشان كده تعاملوا مع وجومِ عادى.
_ الف مبروك يبنتى 
-الله يبـ.ـارك فيكِ يا ماما 
حمزة كان قاعد جنبى لحد ما قومنا انا وماما و سيبناه بيتكلم مع بابا اللى أُعجب جدًا بشخصيته اللبقة.
_مالك يبنتى
-مفيش يا ماما, انا كويسة
_تصدقى إن حمزة ده شكله راجـ.ـل محترم و ...
-ماما متحاوليش تهونى عليا فراق أحمد ... لأنه هيرجع وحتى لو مرجعش مش هخونه ... انا صحيح مكنتش بحب أحمد لكن أديته وعد إنِ هكونله
ماما وبابا مشيوا وعدى أيام كنا زى الأغراب, قاعدة لوحدى فى أوضة حمزة وحمزة فى أوضة الضيوف.
_حضرى هدومك
=إيه نويت تطلقنى ..وتريحنى؟!
تغاضى كلامى_انا قولت لأهلى إن أتجوزتك, لازم نسافر ونعمل فرح هناك
=مستحيل
_انا إبنهم الوحيد مش معقول لما هتجوز هكون بعيد عنهم حتى لو على الورق, شوفى انا ساكت على تحكمـ.ـا.تك دى عشان بس أحمد 
=طلقنى وريحنى الفـ.ـضـ.ـيحة أهون إن أكون على ذمتك
_وحاليا إنتِ على ذمتى والكلمة هتكون فى إيدى, مش هتحضرى هدومك برضوا هتسافرى وهتظهرى إننا أتجوزنا عادى زى ما قولتلهم
بالرغم من حنية حمزة إلا أنه كان متحول جدًا كبرياؤه طاغى على كل شيء فى حنيته, ركبنا أول قطر للصعيد وأول ما وصلنا البلد كلها أتلمت علينا بيبـ.ـاركوا.
_ماما دى رقية مراتى ...رقية سلّمى على أُمى
=إزيك يا طنط 
مامته بصتلى بجمود وطبطبت بقوة_اهلا ... نورت البلد كلها يـا ولدى, خد مرتك وأطلع أرتاح...
حمزة عيلته كان كبيرة فى البلد وعيلته كلها عايشة فى البيت ده أو شبه قصر بيجمعهم, جريت بنت عليه وحـ.ـضـ.ـنته
_وحشتنى أوى يا ولد عمى 
حمزة بعدها بالراحة_كبرتى يافرحة ... رقية مراتى
_اه أهلا ... مش هتصدق المفاچأة اللى محضراهالك ... تعالى أوريك 
شـ.ـدته كأنها هى اللى مـ.ـر.اته ودخلت جوا
بصيت لأمه.
_حمزة من يومه بيحب بت عمه ... ومش هيفترق عنها ان شالله 
الليل جاه والفرح بدأ, بالرغم إنِ عارفة انه صورى لكن برضوا كنت حاسة بشعور فرح, لبست فستان أبيض و حمزة جلبية صعيدى ونزل مع الرجـ.ـا.لة تحت, الكل حواليا.
_ما شاء الله عليكِ ... يازين ما أختار حمزة
=شكرا ... إنتِ تبقى قريبة حمزة
_انا أخته الصغيرة ندى ... انا مكنتش هنيه الصبح عشان كده مشوفتكيش...بس تقدرى تعتبرينى صحبتك
الفرح خلص وطلعت الأوضة مكنش فيها حد لسة بحاول أقـ,ـلَع فستانى لقيت حد بيفتح السوستة.
=حمزة ... بتعمل إيه
_أسف يا رقية لازم أعمل كده!! 
زقيته بأعلى قوة لكن مبيتحركش_أنت أتجننت 
=شش وطى صوتك 
_انا عاوزة أمشى من هنا ولو مسيبتنيش
هصوت وألم الدنيا عليك
كتمنى بأيده وانا بحاول أبعد إيده_خلاص بقا أخرسى ...إنتى مبتفصليش 
مرة واحدة لقيت حاجة نغزتنى فى إيدى فصوتت, لقيته غرز سكينة صغيرة فى كتفى, شـ.ـد إيدى ومسحها فى ملاية السرير
=إنت بتعمل إيه يا متـ.ـخـ.ـلف ... إنت شخص سادى و غبى ...بتطاول على ست 
_شش .. تعالى هلفهالك بس مـ.ـا.تعمليش صوت
=مش عاوزة منك حاجة ...انا عاوزة أمشى
_هنمشى حاضر
=وإمتى بقا
_قريب هنقعد هنا أيام وهنرجع تانى القاهرة ... انا هنام على الأرض ونامى إنتِ على السرير
=فى السقعة دى 
أخد لحاف ومخدة_مش مهم المهم كل حاجة تعدى على خير 
حسيت بعطف نوعًا ما خصوصا البرد كان قارص الليلة دى, حاولت ألف إيدى ونمت
نوم عميق صحيت منه على صوت زغاريط والباب بيخبط, جريت على حمزة وصحيته بسرعة.
=حمزة قوم بسرعة مامتك وكلهم برا
لقيته فرك عينه , كان شكله وسيم وهو صاحى ومش مركز , لقيته نام على السرير.
-صباحية مبـ.ـاركة يا عروسة...عدينى أشوف ولدى
~الف مبروك يا رقية ... أنى ندى
=اه فكراكِ طبعًا ...أخت حمزة ج..جوزى
~جوزك بس ههه...ده أحنا هنتكلم كتير بقا وتقوليلى وقعتى الراجـ.ـل إزاى
_-هتفضلوا تتكلموا كتير ... مش هتيجى توكلى جوزك مش كفايا معملتيلوش الفطار
_يا ماما انا مش طالب منها كل ده ... رقية مراتى مش خدامتى
-والله ياولدى بقا بنت البندر قدرت تأثر عليك إكده... أهلك معلموكيش إن الواحدة لما بتتجوز بتبقى تحت رجل جوزها
=ماما بعد إذنك ... انا عارف الطريقة اللى بتعامل بيها مع مراتى وطلباتى منها تخصنى انا
روحت عليه_خلاص ياطنط...اتفضل كُل يا حمزة
لقيته شـ.ـد منى المعلقة=انا اللى هأكلك يا رقية 
-يلا يابتى ...شكلها سحراله أما أروح أشوف البت اللى هتموت نفسها دى
أم حمزة خرجت ومعاها ندى ومش مبطلة كلام عليا.
_انا أسف يا رقية 
=وانا كمان بشكرك إنك جبتلى حقى ومقللتش منى 
فجأة مسك إيدى وبصلى بإبتسامة_أحمد
كان دايمًا بيحكيلى عنك وعن رقتك ... بس لما شوفتك إكتشفت غير كده خالص
=أكتشفت إيه
_عندية و دماغك عاوزة تتكسر ... ولسانك أطول منك 
=طب إيه رأيك إنِ غلطانة...
مكملتش كلامى وسمعنا صوت حاجات بتتكسر تحت, حمزة نزل بسرعة يشوف فيه إيه, لقينا بنت عمه فرحة بتكسر كل حاجة ومنهارة والكل كان حواليها أم حمزة و رجـ.ـا.لة العيلة اللى معرفهومش, حمزة قرب
&بعد عنى لو قرب هقـ.ـتـ.ـل نفسى
_فرحة بلاش شغل عيال ...سيبى السكينة دى
&قولتلك أبعد 
كنت واقفة من جنبها وحسيتها فرصة أنقذها رغم إن معرفهاش وشـ.ـديت السكينة منها.
&هاتى السكينة ... إنتِ دخلك إيه دمرتى حياتى
حمزة شـ.ـدها ودخلوا جوا وقفل الباب عليهم.
~لا حول ولا قوة إلا بالله ... دى أتجننت خالص 
بصيت لندى أخت حمزة=هى بتعمل كده ليه
~لاه دى قصة طويلة أوى
-بتعملى إيه يا مرت إبنى ... المفروض تكونى فى المطبخ دلوقتى ... مش هتدوقينا أكلك ولا مبت عـ.ـر.فيش تطبخى
=اه طبعا بعرف 
دخلت المطبخ وندى دخلت تساعدنى فى الحقيقة انا علاقتى بالمطبخ كوباية شاى و ساندوتش جبنة غير كده إحنا متخاصمين, حسيت إن تايهة وسط أنواع كتير من الأكل ومش عارفة أعمل حاجة
~إنِ صح هساعدك بس هقولك تعملى إيه ومعاكِ خطوة بخطوة
=انا مش عارفة أقول إيه بس الطبخ بالنسبالى صفر
~انا معاكِ وبالمرة نتكلموا شوية عن البندر
إتكلمنا كتير أوى وحقيقى كانت أكتر واحدة أرتاحتلها لحد ما حسيتها فرصة اسألها عن فرحة وحمزة .
=هى فرحة زعلانة ليه؟!
~فرحة مـ.ـجـ.ـنو.نة متشغليش بالك بيها
=زعلانة عشان حمزة أتجوز
~ها ... هى يعنى من وقت ما أبوها مـ.ـا.ت وهى ملهاش حد غيرنا حتى أمها أتجوزت وسابتها
=عشان كده حبت حمزة 
~من زمان وأمى بتوعدها حمزة ليكِ عشان كده هتحبه ... متاخديش فى بالك حمزة بيحبك أنتِ (شباب ياريت تعملوا متابعة لـ صفحة حكايات ساره لان عليها كل الأسكريبتات بـ قلمى و اللى يعمل يبعتلى ع الخاص عشان ليه مفاجأة) 
سرحت شوية وحسيت بحزن نوعًا ما, انا مبحبش ولا حبيت حمزة لكن كون إن واحدة عاوزة تاخد مكانى ده بيحسسنى إن مهدده وفى خطر, طلعت على الغدا معاهم وحمزة كان لسة خارج مع فرحة 
.. بيضحكوا وبيهزروا , باين عليهم هما اللى عرسان جداد وانا الخدامة اللى بروق بس هانت كلها وقت صغير وإن شاء الله الشرطة هتدخل وأحمد هيتفك أسره وكل حاجة هترجع لوضعها.
~دوق يا أخويا أكل مرتك ... انا محطتش يدى فى حاجة هى اللى عملتلك كل حاجة بيدها
شـ.ـدنى وقعدنى جنبه_تسلم إيدك 
=شك..شكرا
-الأكل زايد ملح ... الله يرحم أيامك يافرحة الأكل كان يطلع من تحت إيدك دهب
&تسلمى يا خالة ... أحطلك يا حمزة
أخدت معلقة وكانت هتحطله~شكلك جعانة يا فرحة كلى وسيبى مـ.ـر.اته تحطله
حطتله الأكل ونظرات الغيظ من فرحة قوية_شكرا انا هاكل لوحدى ... كلى إنتِ
كل حاجة عدت على خير وعدى يومين كلهم منافسة مع فرحة وأم حمزة.
حمزة دخل الأوضة_لسة صاحية؟؟
=اه صاحية مستنياك تخلص مع مراتك
_مراتى؟؟
=هى فرحة مش مراتك...صدق فكرتها مراتك
_اه دى خناقة ... انا مش ناوى أتخانق وعاوز انام عشان بكرا هنسافر
=أحسن برضوا اللعبة بوخت أوى وانا شايفة إنك تريحنا وكل واحد يروح لحاله
نام على الأرض بإنهاك_انا كمان بتمنى ده ... بس صبرك
=للدرجة دى هتموت وتخلص منى عشان تتجوزها 
_ما أنتِ نبيهة أهو ... عرفتى إن بحبها بسرعة
=انا مليش دعوة أصلا ...ربنا يسعدكوا
_مع إن حاسس فيها ريحة غيرة ..بس شكرا
=وهغير ليه؟! ... انتوا مش فى بالى أصلا 
حمزة ودع كل أهله وقبل ما يمشى أخد فرحة بعيد وأتكلموا, كنت بتمنى أكون بعرف أقرا حركة الشفايف بس معرفتش
~هتوحشينى أوى 
=إنتِ أكتر يا ندى ... مش هشوفك تانى؟!
~وه هاجى قريب عشان هقدم جمعتى فى القاهرة
=هتنورى
_يلا يا رقية 
مشينا برا القصر وركبنا عربيته وطول السكة ساكت لحد ما حد رن عليه.
_ايه يا سيف ... هاجى علطول مش هتأخر ... إييه!! إزاى ده حصل..أقفل
=فيه إيه؟!
_مفيش حاجة فى الشغل
=أحمد حصله حاجة؟؟ ... هيرجع إمتى؟!
بلع ريقه بصعوبة_مش عارف 
=إزاى مش عارف...هو إنت بتعيط
_لاءتراب دخل عينى...هوصلك البيت وهطلع على الشغل 
=طب ودينى عند ماما وبابا  وحشونى أوى
روحت لماما واليوم ده حمزة بات فى الشغل فبيت عندهم وتانى يوم حمزة جاه أخدنى البيت.
=هو أنت فيه حاجة حصلت
_لاء مفيش
= أنت عملت إيه مع أحمد ...هيرجع إمتى
_أحمد أحمد ... كل شوية تسألى انا مفيش فى إيدى حاجة التـ,ـكفيـرين أثروا كتيبة بحالها مفيش حد بيتكلم غيرك إن كان مـ.ـا.ت أو عاش الوضع خارج السيطرة والكل مهدد
حسيت بغصة مريرة, أحمد عمره ما زعقلى قبل كده, يمكن محدش كلمنى بالطريقة دى لإنى دايما ما بعيط من أقل حاجة, دخلت أوضتى وبعيط وبعد شوية لقيته دخل وقعد جنبى.
_حقك عليا...انا مضغوط من الشغل وجات فيكِ
صوت عـ.ـيا.طى زاد فلقيته شـ.ـدنى فى حـ.ـضـ.ـنه وبيطبطب على راسى.
_أرجوكِ تبطلى عـ.ـيا.ط والله ما كان قصدى
مسحت وشى فى التيشرت=أنت زعقـ.ـتـ.ـلى
_عمرى ما هزعقلك تانى بالشكل ده ...بس متعيطيش
مسح دمـ.ـو.عى وباس راسى_خلاص بقا... إمسحى فى التيشرت إمسحى
ضحكت من وسط دمـ.ـو.عى ولقيته بينشف وشى بحنان
_تعالى هننزل نروح فى اى حته المهم الزعل ده يروح
نزلت معاه وأتفسحنا فى كل مكان حرفيًا لحد ما روحنا السينما كان فيه فيلم معروض جديد.
_خليكِ هنا هقطع تذاكر وأجيب فشار
=حاضر
وقفت لوحدى ببص حواليا لحد ما لقيت واحد بيقرب منى.
-لو سمحتى يا أنسة ممكن تساعدينى
=فى إيه
-انا داخل سينما ومكنتش عارف أدخل فيلم إيه ... عاوز فيلم حلو زيك  
أخدت الورقة وشاورتله على الفيلم_ده كويس جدًا
_رقية! ... مين ده
=ده ..ده كان عاوزنى أختارله نوع فيلم
_ليه مبتعرفش تنقى ياروح أمك 
مسكه من ياقته وضـ.ـر.به لحد ما الناس بعدوه, وأنتهت فى الأخر إننا روحنا
_أتفضلى يا هانم 
=عملت خناقة والراجـ.ـل معملش حاجة
_عاوزانى أشوف راجـ.ـل واقف مع مراتى وأسكت 
=كان بيسألنى عن حاجة ... ثم أنت مالك
أصلا ... إنت نسيت إن جوازنا صورى ورق تبله وتشرب مايته
منكرش إن صوتى علّى, حمزة عروقة ظهرت ولقيته شـ.ـدنى_أولا صوتك ميعلاش عليا ... ثانيًا بقا إنت دلوقتى مراتى لما أطلقك أعملى ما فى وسعك 
دخل وقفل بقوة وراه وأيام بتمر وشهور وأنا وحمزة مش بنتكلم إلا فى أضيق الحدود 
لحد ما مرت فترة كل ما بسأل عن أحمد يقولى راجع لحد ما بطلت اسأل وهو بطل يجاوب.
_ندى جاية النهاردة طبعا مش هوصيكِ
ندى جات وحقيقى هونت كتير عليا كنا أصحاب وزى الأخوات.
~هو أنتِ وحمزة متخانقين
=لاء ليه
~مفيش ... هو فى أوضته دايمًا مش معاكِ
=أه هو قاعد جوا مع سيف صاحبه
إبتسمت~هو...سيف صاحبه متجوز
=لاء ... إيه فرحانة 
~لالا ...وهفرح ليه يعنى
حمزة وسيف خرجوا وبيضحكوا.
~حمزة فينك
-تعالى يا ندى ... سيف صاحبى
~إزيك
سيف أبتسم _الحمدلله ... إزيك يا مدام رقية 
~الحمدلله بخير 
بعد ما سيف مشى حمزة أخد ندى فى موضوع و انا نمت , تانى يوم بعينى لقيت نفسى حاضنه حمزة نايم جنبى.
=إنت بتعمل إيه الله يخربيتك
_إيه...حد يصحى حد كده
=إيه اللى نيمك هنا
_عاوزة ندى تقول إيه لما تشوفنى نايم فى أوضة وأنتِ فى أوضة ...وبعدين هى نامت فى أوضتى
=فى طنبة ولا هو تمحك وخلاص
_إيه تمحك ؟؟ يالله من لسانك...الكنبة صغيرة عليا
=وأنت ما شاء الله طول العمود
_كنت عاوز أعرفك حاجة كده...سيف متقدم لندى 
=سيف كويس ومحترم
_أيوة ... وهى قالتلى هتفكر عاوزك تعرفى هى هتوافق ولا لاء
=ده سر أكيد مش هقولك ... أنت عاوزنى أخون ثقتها
_وانا اللى كنت ناوى أقولك على مفاجأة 
=إيه هى ... خلاص هقولك
_وانا إيه ضمنى
=والله هقولك بس قول
_انا روحت أول أمبـ.ـارح الجامعة وقدمتلك عشان تكملى كليتك
=بجد
حـ.ـضـ.ـنته بفرحة =انا مش عارفة أقولك إيه ... انا بحبك أوى أوى 
فوقت من اللى بيعمله لقيته كاتم الضحكة_ا..انا ...ندى بتنادى 
جريت من الكسفة, ندى وافقت على سيف وعملوا خطوبة.
_مش هتنزلى بالفستان ده يارقية
=حـ.ـر.ام عليك ده حلو أوى عليا
_حلو وضيق كمان...قولت لاء يعنى لاء
عندك حاجات كتير حلوة
~أخويا بيغير 
_إسكتِ إنتِ 
سيبتهم بيتخانقوا وروحت لبست فستان تانى واسع وشيك كنت شراياه كبديل
وخرجت عليهم لقيته لوحده
_إيه الجمال ده.
=أحم ...هى فين ندى
_ندى سيف جاه وأخدها ... يلا
حطيت إيدى فى دراعه ونزلنا, الكل جاه من أهل حمزة وهو راح سلم عليهم وأخدهم.
_إزيك يابنتى
=عمو حسن وحشتنى أوى
عمو حسن والد أحمد ولوا
_وإنتِ كمان يبنتى ... زى ما أحمد وحشنى..لسة فكراه؟!
=طبعا يا عمو ... أكيد هيرجع انا واثقة
_هو حد بيرجع من الموت
=موت؟! ... موت إيه هو أحمد مش أسير
_أسير إيه يبنتى أحمد أبنى مـ.ـا.ت من شهرين ... بعد ما التكفريين قـ.ـتـ.ـلوه هو حمزة ماقالكيش
الأخير
لسانى أت. شل من الصدمة,أحمد ماظت يعنى الأمل اللى عيشتله أنطفى,انا مكنتش بسأل عنه بس كان وهجة أمل جوايا
وكله من ... حمزة ...حمزة السبب لو كان قالى إنه فى خ. طر كنت حتى روحتله, كان يقدر ينقذه, أكيد دى كلها خطته
بس ليه؟؟
_واقفة لوحدك ليه يا رقية ... تعالى سلمى على مامتك حتى ...رقية ...يارقية 
=روحنى 
_أروحك إيه ...أنتِ كويسة؟؟
=انا عاوزة أروح بدل ما تكون فضي. حتك قدام الناس
_أنتِ أكيد جرا لعقلك حاجة واعية بتقولى إيه 
طلعت وسيبته وهو كان ورايا لحد ما طلعنا برا القاعة.
_أستنى يا رقية
=نعم
_فى إيه 
=فى إنك إنسان كدد.. اب وقا... تل ومج.. رم ... فى إنك حبكت خطتك بنجاح ...أحمد أسد. ير مع الجيش ولازم نتجوز ده وصانى عليكِ وانا زى الهبلة أصدق ... وأما اسألك تتهرب ...منك لله
زقيته بقوة كنت بضظ. رب بكل غضب جوايا
=ياريت كان أنت اللى مود. ت مش هو
_أهدى يا رقية
الغريب إن حمزة ثابت زى الصخر, بيستقبل منى إتهامـ.ـا.ت و ضر.. ب وبيحاول يضمنى فزقيته
=أبعد عنى وعن طريقى ورقى طـ.ـلا.قى توصلى وده أكرملك ...ح.. سبى الله ونعم الوكيل فيك
مشيت مع ماما وبابا وحمزة قالهم إن نفسيظتى تعبانة شوية ولما روحت ماما حاولت تفهم اللى حصل بس انا مقدرتش أتكلم, وعدت فترة حمزة كل يوم يحاول يكلمنى أو يكلم بابا لكن كنت برفض لحد ما بابا دخل بعصبية.
_انا نفسى أفهم سايبة بيت جوزك ليه؟
=جوزى! ...هو مقالكش إن طالبة الطـ.ـلا.ق
_ليه ... كل ده عشان خبى عليكِ موت أحمد 
=أنت كنت عارف؟! ...حتى أنت يابابا
_اه كنت عارف حمزة قالى و خاف عليكِ من الصدمة قال يهيئلك الجو 
=يهيئلى الجو شهرين ... شهرين عايشة على أمل إن أحمد راجع وهو بيكـ.ـدب 
..شهرين فى عصمة راجـ.ـل كل اللى بيربطنى بيه ماظت 
_الحى أبقى من الم.. يت يابنتى ,وانا مش هلاقيلك أحسن من حمزة خلقًا و عقل ...حاولى تبدأى معاه من جديد مش يمكن ده نصيبك
=للأسف يا بابا نصيبى م.. ات
مكنتش عارفة انا ببكى ليه, يمكن عشرة أحمد وحبه ليا صعب عليا إن خو.. نته ولا عشمى فى حمزة اللى كذب عليا 
=وانا مش هخ.. ونك يا أحمد 
تانى يوم قررت أروح لَـ أحمد المقا.. بر دعيتله وأشتكيتله من اللى حصل, بررتله إن مش السبب بس أحساسى بالذنب من أشتياقى لحمزة وبيتى أو بيته , فرحتى بغيرته عليا ... مشاكلنا و خناقتنا الكتير, وحتى لما كان بيصالحنى, طردت كل أفكارى وخرجت من المقابر.
_أستنى يا رقية 
=أنت؟! ... بتراقبنى بقا
_ممكن تدينى فرصة ...تعالى معايا نقعد فى أى حتة نتكلم
بصيت لساعتى=نص ساعة بس
هز راسه وأخدنى وروحنا كافية قريب.
_حقك تزعلى عشان كده سيبتاك الوقت اللى تراجعى نفسك فيه
=أراجع نفسى فى أيه
_فى علاقتنا!
=الأمر محسوم ... ده جواز وقتى والكل عارف بكده
_انا مش كـ.ـد.اب ولا خاين زى ما قولتى...
أحمد كان أخويا مقدرش أخو. نه و أنتِ مراتى مقدرش أصدمك... كنت بحاول أهيئك لحياة من غير أحمد
مسك إيدى فشـ.ـدتها_انا حياتى أتغيرت بيكِ منكرش إنِ فى الأول مكنتش حاطك فى بالى غير خدمة لـ أحمد لكن...بعد كده كل حاجة أتغيرت شعورى نحيتك ونظرتى ليكِ بدأت تختلف... بقيتى جزء من حياتى
=وانا كمان أكتشفت حاجة لما عرفتك 
...أنت بتستمع بوجع اللى حواليك ... أنت بتحب فرحة ولا عاوز تكون معايا  
...أنت عاوز إيه
مسك إيدى بقوة مقدرتش أتملص منه_عاوز نبدأ من جديد ...فرحة مكنتش غير بنت عمى انا بس كنت بستفزك وقتها
وانا فهمتها أنها زى ندى 
سرحت شوية فقال_ هسيبلك أسبوع يا رقية قبل ما أسافر ولو قولتى لاء ... هطلقك 
=هتسافر فين
_هسافر برا مصر 
تليفونه رن ورد عليه وبعد شوية قام_انا هوصلك وأروح ماما تعبانة 
وصلنى لحد البيت وخلال الأسبوع كنت فى حالة تشتيت, جزء أكبر بيتنطط من السعادة لمجرد الموافقة أكون معاه وجزء بيلومنى أبعد.
ماما دخلت
_يووه أنتِ أيه اللى مصحيكِ لدلوقتى؟
=حمزة مسافر بكرا
_إديله فرصة ومتحرميش نفسك منها ولا من شريك عمر زى حمزة
_أنتِ محتاجة تسامحى نفسك يبنتى زيه 
...زى ما هو غلط أنتِ كمان غلطى فى حق نفسك لما مليتيها أتهامـ.ـا.ت ... أحمد
لو مكنش عارف إن حمزة راجـ.ـل محترم مكنش كلفة بمهمة زى دى ... أحمد بنفسه أختارهولك بداله 
أخدتنى فى حـ.ـضـ.ـنها الدافى وطبطبت عليا_لو مش عاوزاه هقول لأبوكِ ويطـ.ـلقك منه ... بس مش جايز ده حب حياتك يابنتى؟؟ ... سبحان القدر اللى جمعكوا
نمت فى حـ.ـضـ.ـن أمى ومصحتش غير على تانى يوم.
_حمزة ... حمزة سافر 
ماما ضحكت_حمزة برا مع أبوكِ ... مستنيكِ
=انا خارجة
_أستنى قبل ما تطلعى راجعى نفسك فى قرارك دى حياة يبنتى وهتتهد بكلمة منك
خرجت لقيته قاعد بيتناقش مع بابا فى حاجات عامة وأول ما شافونى بابا استأذن
_تعالى أقعدى
قعدت فقرب منى= انا أجلت طيارتى شوية 
_والدتك عاملة إيه
مسك إيدى وبا.. سها_أحسن 
أتـ.ـو.ترت ووشى أحمر=معرفتش أجى عشان ...
_حقك عليا يا حبيبتى ... انا معرفتش معنى حياتى غير معاكِ انا جيت عشان أشكرك وأودعك 
=ل..لو قولتلك لاء هتعمل إيه
_هطلقك يا رقية
=بالسهولة دى
_ده أختيارك مقدرش أجبرك تعيشِ معايا
=بس انا مش هتغرب بعيد عن أهلى و ..
أخدنى فى حـ.ـضـ.ـنه_هو شهر بس أعتبرينى أهلك
_و ...وأنت مسافر ليه بقا ...شغل؟؟
=عسل 
_أفنـ.ـد.م
=شهر عسل ... انا معملتلكيش شهر عسل وكمان الشهر ده هنتعرف على بعض ده لو هتوافقى 
_ولو لاء
=هسافر أبعد عنك شوية ... أبعد عن الهوا اللى فيه نفسك عشان مشتاقش
وقفت كتير ساكتة معرفش عدى قد إيه لقيته قال_خلاص يا رقية رسالتك وصلت... انا هسافر وورقة طـ.ـلا.قك هتوصلك بكرا 
مكنتش فاهمة ليه مجرتش وراه ليه ممنعتهوش, محستش غير بصوت الباب وهو بيتقفل غمض عينى وعيطت.
_ليه يبنتى ... ليه
_حـ.ـر.ام عليكِ نفسك ...دمرتى حياتكوا شايفة بتك يا سعاد
=عقلى رافض يا ماما ... عقلى حصر قلبى أنه ينطق ويقول اللى جواه
ماما حـ.ـضـ.ـنتنى_روحيله يا رقية ...طاوعى قلبك... السعادة قلوبنا هى اللى بتختارها
وصلت المطار كان فيه ناس كتير, قلوب بتتلاقى وقلوب بتودع بعض,عيون مشتاقة وبتتلهف على روحها, لفيت حواليا كتير لحد ما شوفته, ماسك شنطة سفرة وماشى بوجع.
=حــــمــــزة ....حمزة 
بصلى وعيونه مليانة حزن, أترميت فى حـ.ـضـ.ـنه وضميته ليا قوى.
=بصراحة شهر العسل ده من حقى انا كمان
_حـ.ـضـ.ـنى تانى وشالنى من على الأرض وبعد وقت بعدنى ومسح دمـ.ـو.عى بص 
فى عيونى_الغيرة اللى كانت بتاكل قلبى, عيونك اللى كانت بتداوى أى جر.. ح حسيت بيه, وحتى عـ.ـيا.طك وغلاستك ... مشاعرى و انا جنبك خلقـ.ـتـ.ـلى شرا. رة بوصفها بكلمة واحدة ... بحبك يا رقية
أبتسمت بحب_انا مش عاوزة أكمل معاك...عاوزة ابدأ من تانى ...عاوزة فوق مشاعرك مشاعرى وأخليهم كيان واحد
حمزة ورقية
"أنت ما جال ببالى و قلبى حينما دق قلبى بالحب💖"
تمت

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات