رواية المظلومة والقاسي المتعجرف هي رواية رومانسية تقع احداثها بين الياس وميرا والرواية من تأليف اسراء الاتربي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية المظلومة والقاسي المتعجرف لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية المظلومة والقاسي المتعجرف هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية المظلومة والقاسي المتعجرف تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية المظلومة والقاسي المتعجرف من الفصل الاول للاخير بقلم اسراء الاتربي
هتتجوز بنت عمك.. ي إلياس دي شرفنا والبت دي صـ.ـا.يعه وقليلة الربايه.
إلياس بغضب: بس انا مستحيل اتجوز بالطريقه . وانت عارف كده ي بابا. وبعدين انت نسيت اني خاطب.
اسمع ي بني انت الوحيد اللي هتقدر تسيطر عالبنت دي وإلا سمعتنا هتدمر. وجدتك ممكن يجرالها حاجه. وبعدين انت خاطبها علشان بينك شغل انت وابوها مش حب فيها يعني. وبعدين محدش يعرف انك خاطب غيري.
إلياس باستفهام: انا مش فاهم هما مش مسافرين برا مصر. وبعدين انا مش هسيب شاهيناز.
امها بتشتكي منها... وبتقول عليها مصاحبه رجاله ولافه علي حل شعرها. واحنا صعايده ومنقبلش نسيب شرفنا.
في مكان تاني تحديدا ايطاليا
بكره هننزل مصر وهنكتب كتابك علي إلياس ابن عمك ي ميرا.
ميرا بصدمه: ازاي ده ي ماما انا مش موافقه طبعاً.
والدة ميرا: مفيش نقاش انا اللي عندي قولته. وبعدين ماله إلياس كويس وغني وهيعيشك في مستوي حلو.
ميرا ببكاء: بابا قول حاجه انا مش عايزه اتجوزه معرفوش اخر مره شوفته كنت لسه طفله. وبعدين ده صعيدي انا مش هقدر اعيش معاه.
الاب بصلها بقلة حيلة: اسمعي كلام والدتك ي ميرا بكرا هننزل مصر جهزي نفسك.
ميرا طلعت اوضتها وكانت بتبكي.
والدة ميرا: كده احسنلها احنا كده بنحميها من الخطر اللي انته حطيتها في.
والد ميرا: خلاص كفايه مش كل شويه تفكريني انا لازم اسدد الديون ومش لازم الكـ.ـلـ.ـب ده يعرف اننا راجعين مصر. انا هطلب من إلياس بس، يارب ميرفضش.
والدة ميرا: ماهو بيرفض، من اي مش كل شويه مضيع فلوسك في البرصه وبتخسر واهو بنتك هتدفع التمن.
تاني يوم نزله ميرا واهلها مصر.. بالتحديد في الصعيد. نزله ودخله السريا. كان برا بيجهزه للفرح.
عم ميرا: ي اهلا ي خوي نورت مصر.. وبص لميرا بقرف... اطلعي فوق ي بت انتي وما عوزش اشوف خلقتك غير بعد ما تكوني مرات والدي.
ميرا باصتله باستغراب وهو ليه بيعملها بالطريقه دي.. دمـ.ـو.عها نزلت وجت الخدامه دالتها علي اوضتها.
شويه وباب اوضتها خبط. كانت والدتها ومعاها الفستان والمجواهرات.
والده ميرا: يلا اجهزي ي ميرا
ميرا ببكاء: ي ماما انا مش عايزه انته ليه بتعملوني كده
والدة ميرا بحده: ميرا اجهزي يلاا وغطي وشك بالطرحه.
ميرا اخدت الفستان بقلة حيلة. ولبسته وغطت وشها بالطرحه زي ما والدتها قالتلها.
شويه. ونزلت كتبه الكتاب.
بـ.ـارك لكما وبـ.ـارك عليكما وجمعا بينكم في خير.
واخدتها مرات عمها ومامتها المكان المخصص لستات تحت نظرات الشر من عمتها وبنتها وإلياس طلع مع الرجاله.
وبعد شويه طلعه ميرا اوضتها هي وإلياس.. وإلياس كمان طلع. دخل الاوضه و واقف قدامها.
إلياس بقرف: قومي غيري هدومك والبسي زي اي عروسه.. ولا تكونيش فاكره اني مش هاخد حقوقي منك. يلاا الرجاله مستنيه تحت.
ميرا اتكلمت بقوه وصرخت في وشه.
ميرا: اسمع اياك تقربلي.. انت فاهم.
إلياس بغضب: انا هوريكي متفكريش اني ميت عليكي بس برضو حقوقي هاخدها.ولاتحبي انزل اقول انك مش بنت وافضحك تحت.
إلياس قرب عليها وهي بتبعد برعـ.ـب لحد ما لازقت في الحيطه و... يتابع.
↚
إلياس قرب منها وهي بتبعد برعـ.ـب لحد ما لازقت في الحيطه إلياس حوطها من خصرها بايد وايده التانيه شال الطرحه من علي وشهها... وتاه في جمالها مكنش عارف انها بكل الجمال ده.
إلياس بدون وعي: انت جميله اوي... إلياس رجع لوعيه و زقها.
ميرا ببكاء: انت قليل الادب.
إلياس بغضب: متخلنيش اتغابي عليكي. يلاا علشان الرجاله اللي تحت مستنيه قولت.
ميرا : انا مش فاهمه حاجه
إلياس باستغراب: يعني اي مش فاهمه حاجه.
ميرا ببرائه: يعني اي الرجاله مستنيه تحت عايز اي مش فاهمه.
إلياس بغضب: لا بقولك اي دور العبـ.ـيـ.ـطه ده تعمليه علي واحد اهبل مش عليا انا عارف انك صـ.ـا.يعه ولافه علي حل شعرك.
ميرا بكل قوتها ضـ.ـر.بته بالقلم.
ميرا بغضب: اخرس انا اشرف منك ي حـ.ـيو.ان.
إلياس عنيه احمرت بغضب... وقرب منها مسك شعرها بقسوه. مزق فستانها وباسها بعنف بس فجاءه ميرا فقدت الوعي.
إلياس بعد عنها شالها حطاهها عالسرير، ونده... علي والدتها. والدة ميرا طلعت وفوقتها وكان الكل متجمع في الاوضه.
والد إلياس: اخلص وهات الامانه الرجاله مستنين تحت.
إلياس هز راسه... والكل طلع.
إلياس قرب منها بخبث. واعتلاها كمل تقطيع فستانها. وابتدا يتجرا وهي بتصرخ اكتر... قام من عليها وجاب سكينه عور نفسه.
ميرا ببكاء:انت بتعمل اي ي مـ.ـجـ.ـنو.ن
إلياس: اخرسي اصرخي يلاا علشان يصدقه
ميرا فضلت تصرخ.. شويه وإلياس قلع قميصه وحط الدم علي منديل و ادهلهم.
ميرا: شكرا انا كنت فاكراك هتعمل كده بجد.
إلياس: انا عملت كده علشان مش انا اللي اجبر اي واحده عليا وبعدين روحي شوفي نفسك شبه معدومة الانوثه مليش مزاج ليكي وفي حياتي واحده تانيه.
ميرا بصتله ومن جواها كلامه جراحها وجرح انوثتها وقررت انها هتعقبه علي كلامه. قامت طلعت برمودا قصير دخلت اخدت شور ولابستها. وكان شكلها حلو جدا ومغري.
إلياس بصلها وبلع ريقه بصعوبه. قام وقف قصادها ماسكها من خصرها.
إلياس بتوهان: الله يخربيتك اي الجمال ده ادخلي.. وفجاءه فاق وبعد عنها... ادخلي غيري القرف ده.
ميرا بعناد: و ده ليه بقا ان شاء الله.
إلياس مسح وشه بغضب: بصي خلينا نعدي اليله دي علي خير لحد ما بكرا نروح القاهره.
ميرا باستغراب: هو انت مش ساكن هنا.
إلياس: لا انا شغلي وحياتي في القاهرة باجي هنا كل فتره.
ميرا: علشان كده مش بتتكلم صعيدي.
إلياس: لع انا بعرف اتكلم صعيد حلو جوي.
ميرا بضحك: لهجتك تضحك بجد
إلياس للحظه تاه في ضحكتها.
إلياس: و اي بقا اللي يضحك اسمعي انا شكلي اديتك زياده عن حجمك.
ميرا: انا اصلا مش عايزه اتكلم معاك ومش عارفه هما جوزونا لبعض ليه.
إلياس بتريقه: مش عارف ليه.. علشان انتي واحده رخيصه و هتوسـ.ـخي شرفنا. وانا اللي هقفلك.
ميرا بصدمه: انت بتقول اي انا معملتش حاجه. انت واحد حقير علشان تقولي كده.
إلياس بغضب. لوي درعها بقسوه وميرا دمـ.ـو.عها بتنزل.
ميرا بوجع: سيب دراعي ايدك بتوجعني.
إلياس: مش واحده زيك اللي تضـ.ـر.بني بالقلم وتشتمني انتي اللي اذيتي نفسك بنفسك وهتشوفي انا هعمل فيكي اي.
في مكان تاني مجهول
مجهول واحد بغضب: يعني اي نزله مصر واتجوزت انت هتستهبل.
مجهول 2:هو ده اللي حصل ي بيه واللي عرفته انها متجوزه واحد محدش بيقدر عليه ممكن يدمر اي حد في دقيقه.
مجهول 1:انا نازل مصر ميرا دي بتاعتي انا.
تاني يوم ميرا وإلياس رجعه القاهره. دخله فيلا فخمه جدا بتاعت إلياس.
ميرا: ممكن اعرف اوضتي فين انا تعبانه وعايزه ارتاح من السفر.
إلياس تجاهلها وطلع اوضته غير هدومه ونزل... وفي واحده دخلت. وجريت عليه حـ.ـضـ.ـنته... وفجاءه.
↚
إلياس تجاهلها وطلع اوضته غير هدومه ونزل... وفي واحده دخلت. وجريت عليه حـ.ـضـ.ـنته. وإلياس بدالها.
إلياس ببرود بعدها عن حـ.ـضـ.ـنه.
إلياس: اعرفك دي تبقا ميرا بنت عمي و زي اختي.
ميرا بصتله بصدمه. وشاهيناز بصتلها بقرف.
شاهيناز بتكبر: اهلا انا شاهيناز... تعالي ي حبيبي عايزاك في موضوع.
شاهيناز اخدته وبعدت شويه. بس كانت قاصده ترفع صوتها علشان ميرا تسمع.
شاهيناز بغضب: اي ده بقا ان شاء الله هي هتعيش، معاك هنا.
إلياس بغضب: شاهيناز متعليش صوتك انتي فاهمه
شاهيناز بغل: يبقا البت اللي برا دي تمشي.
ميرا كانت سامعه كل حاجه مستحملتش وطلعت من الفيلا.
إلياس: شاهيناز اخرسي دي بنت عمي وجايه علشان جماعتها هنا.
شاهيناز: وانا مليش دعوه بالكلام ده.
إلياس بصلها بغضب وسابها وخرج من الفيلا. ندا عليه واحد من الحراس.
إلياس بيه البنت اللي كانت لسه داخله معاك خرجت وكانت بتعيط.
إلياس بغضب: وانت لسه فاكر تقولي.
إلياس ركب عربيته وفضل يدور عليها. لاقها قاعده عالرصيف بعيد شويه عن الفيلا نزل وقعد جنبها.
إلياس بغضب: انتي اي اللي خرجك من الفيلا.
ميرا: ملكش دعوه
إلياس قام وجذابها من دراعها بقسوه فتح باب العربيه و زقها.
ميرا بغضب: انت انسان غـ.ـبـ.ـي
إلياس: بت انتي انا لو سمعت صوتك تاني مش هقولك انا هعمل هسيبك تتخيلي.
ميرا بصتله بكره... وهو بصلها ببرود. إإلياس وصل الفيلا وساحبها علي الاوضه من ايديها.
إلياس بغضب: اسمعي ي بت انتي خروج من الاوضه لا وإلا متلوميش إلا نفسك انتي فاهمه.
ميرا: انا عملت اي علشان كل كده. مين اللي قالك عليا اني مش كويسه.
إلياس بصلها ومردش ساب ايديها بحده ونزل طلع من الفيلا.. راح شركته.
وصل مكتبه ودخل... الباب اتفتح و دخل مراد يبقا صاحب إلياس.
مراد: حمدالله على سلامتك ي إلياس نزلت امتا.
إلياس: لسه نازل النهارده عملت اي في ثفقة الشركه الروسيا.
مراد: متقلقش احنا اللي اخدناها بس، شكل الراجـ.ـل ده مش ناوي علي خير.
إلياس بغموض: بنته معايا ميقدرش، يعمل حاجه.
مراد: علفكره ي إلياس البنت دي انا مش مرتحلها.
إلياس: متقلقش انا بس عايز اسيطر علي ابوها بيها هي.
مراد: تمام انا رايح مكتبي.
إلياس خلص شغل في الشركه و روح الفيلا طلع اوضته غير هدومه. وطلع وقف قدام اوضه ميرا وكان متردد انه يدخل. بس قرر انه هيدخل ويتكلم معاها فتح الباب ودخل ميرا كانت لسه طلعه من الحمام بتاخد شور. وطلعت بالبورنص.
ميرا بغضب: انت اي اللي دخلك اوضتي بالطريقه دي.
إلياس مكنش مركز في كلامها.. قرب منها شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه استنشق رايحتها المميزه اللي مليه الاوضه مقدرش يقاوم رغبته قرب من شفايفها باسها بعمق. وهي حاولت تزقه ودمـ.ـو.عها بتنزل. واخيرا بعد عنها وهو بيلهث.. وعنف نفسه علي اللي عامله.
ميرا بغضب: انت واحد قليل الادب هو مش انت قولت اني زي اختك.
إلياس ببرود: انا هتجوز شاهيناز بعد يومين كتب كتابنا.
ميرا بصتله بصدمه... وفجاءه.
↚
إلياس خلص شغل في الشركه و روح الفيلا طلع اوضته غير هدومه. وطلع وقف قدام اوضه ميرا وكان متردد انه يدخل. بس قرر انه هيدخل ويتكلم معاها فتح الباب ودخل ميرا كانت لسه طلعه من الحمام بتاخد شور. وطلعت بالبورنص.
ميرا بغضب: انت اي اللي دخلك اوضتي بالطريقه دي.
إلياس مكنش مركز في كلامها.. قرب منها شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه استنشق رايحتها المميزه اللي مليه الاوضه مقدرش يقاوم رغبته قرب من شفايفها باسها بعمق. وهي حاولت تزقه ودمـ.ـو.عها بتنزل. واخيرا بعد عنها وهو بيلهث.. وعنف نفسه علي اللي عامله.
ميرا بغضب: انت واحد قليل الادب هو مش انت قولت اني زي اختك.
إلياس ببرود: انا هتجوز شاهيناز بعد يومين كتب كتابنا
ميرا بصتله بصدمه... بس حاولت علي قد ما تقدر تخلي رد فعلها بـ.ـارد.
ميرا ببرود: اتجوز ولا تولع ولا يفرق معايا.
إلياس بصلها بغضب: والله العظيم لاخليكي تتقهري علشان مش واحده دايره علي حل شعرها زيك تتكلم معايا انا كده وبعدين انا مش باخد رايك انا بقولك علشان ت عـ.ـر.في هتتعملي ازاي.
ميرا بغضب: انت انسان حقير انا عايزه اعرف مين قالك عليا الكلام ده.
إلياس عنيه اسودت بغضب ومسكها من شعرها.
إلياس: اسمعي ي، بت انتي هنا مش اكتر من خدامه ليا... ساب شعرها و رماها عالارض بعنف. وسابها ومشي.
إلياس راح سهر في بـ.ـار هو شاهيناز وبعدين اخدها معاه و روحه علي الفيلا بتاعته. ميرا كانت واقفه في بلكونة اوضتها شافتهم. حست بقهر هي صحيح متعرفوش وجوزهم جه بسرعه بس برضو هتتاثر باللي بيعمله. طلعت من اوضتها وكانو هما واقفين علي السلم
وشاهيناز قربت شفايفها عليه وباسته. ميرا جريت علي اوضتها من غير ما حد ياخد باله وقررت انها هتهرب منه.
إلياس بعدها عنه: امشي ي شاهيناز
شاهيناز بدلع: ليه بس ي حبيبي مش احنا هنتجوز اي اللي يمنع.
إلياس بصلها بقرف وغضب: انا قولتلك امشي كلها يومين وهنتجوز.
شاهيناز بصتله بضيق . ومشيت وهو بص علي اوضة ميرا ... دخل لاقها نايمه عالسرير او بالاصح عامله نفسها نايمه.
إلياس: علفكره انا عارف انك صاحيه.. قومي لازم نتكلم
ميرا فتحت عيونها وبانت الدمـ.ـو.ع اللي كانت بتحاول تداري فيها.
إلياس باستغراب: بتعيطي ليه
ميرا بصوت مرتعش: مبعيتطش عايز تتكلم في اي
إلياس بدون وعي قرب ايديه ومسحلها دمـ.ـو.عها اللي بتنزل.
إلياس: ممكن تبطلي عـ.ـيا.ط وتفهميني في اي
ميرا بجمود: مفيش حاجه عايز تتكلم في اي علشان عايزه انام.
إلياس: بصي شاهيناز هتعيش هنا بس انتي هتبقي بنت عمي وبس يعني هي مينفعش تعرف انك مراتي.
ميرا: يكون احسن برضو
إلياس بصلها بغضب: بطلي طولت لسانك ده هقصهولك اصبري عليا. إلياس سابها ومشي.
مر اليومين بسرعه كبيره وجه اليوم اللي إلياس هيتجوز في شاهيناز. كان الماذون تحت وشاهيناز في اوضة إلياس بتجهز.
وبعد وقت خلصت. ونزلت وبدا الماذن في كتب الكتاب.
ميرا استغلت الفرصه.. وطلعت علي سور البلكون بتاعة اوضتها وكانت المسافه مش بعيده نطت وفضلت تتسحب... بس فجاءه.
↚
ميرا استغلت الفرصه.. وطلعت علي سور البلكون نطت وفضلت تتسحب... بس فجاءه. لاقيت إلياس في وشها.
إلياس بغضب: انتي رايحه علي فين فكرك هت عـ.ـر.في تهربي.
ميرا بقوه: انا مستحيل اقدر اعيش معاك مش انت هتتجوز عايز مني اي خليك في حياتك.
إلياس مسك ايديها بقسوه. ودخل بيها الفيلا وسط النااس اللي قعده طلعها اوضتها.. و رزع الباب قفله.
إلياس بنظره مرعـ.ـبه: عارفه انا هعمل فيكي اي
ميرا بصوت مرتجف: م مش هتقدر تعملي حاجه
إلياس قرب منها وبسرعه البرق قيد حركتها بايده وشـ.ـد شعرها بقسوه واتكلم بفحيح مرعـ.ـب.
إلياس: انتي لو عايزة تهربي وتمشي علي حل شعرك هقـ.ـتـ.ـلك من غير ما افكر هتنزلي دلوقتي معايا وهخليكي تتقهري وانتي بتشوفيني بتجوز واحنا مبقلناش اسبوع مع بعض.
إلياس خلص كلامه وجذابها ونزل. قعدها تحت نظرات اهل شاهيناز اللي كانه مستغربين تصرفات إلياس. الماذون بدا كتب الكتاب وخلص والناس ماشيه كلهم م عادا مراد صاحب إلياس.
مراد: إلياس تعالي عايزك
إلياس: خير ي مراد
مراد: هي مين البنت اللي انت دخلت بيها دي.
إلياس بغضب: وانت مالك بيها
مراد بخبث: في اي يعم انا قولت اي البنت بصراحه جميله اوي وعايز اتقدملها.
إلياس عنيه اسودت بلون الجحيم. مسك مراد من تلابيب قميصه.
إلياس بغضب جحيمي: انت تعرف دي مين يحـ.ـيو.ان مراتي.
مراد بضحك: طب اهدي انا كنت حاسس، ان تصرفك م طبيعي علشان كده استفزيتك
مراد اخد باله من اخر كلمه قالها إلياس.
مراد بصدمه: دي مراتك ازاي.. واللي انت لسه متجوزها دي وافقت كده عادي.
إلياس: متعرفش انها مراتي قولتلها بنت عمي وجايه علشان جماعتها هنا.
مراد: يخربيتك بجد انت جبروت.. بس حـ.ـر.ام عليك ليه تكسرها دي بنت عمك ولسه متجوزها.
إلياس: مراد انت متعرفش حاجه يبقا تسكت.
مراد: خلاص ي إلياس اللي انت شيفه انا ماشي.
مراد مشي... وإلياس طلع علي اوضة فتح الباب لاقي شاهيناز لابسه قميص نوم مغري جدا وحاطه مساحيق التجميل بكتره.
قربت منه بدلع حوطته من رقبته مسكت زراير قميصه بتفتحها.
شاهيناز بدلع: انا مش مصدقه اني معاك دلوقتي ي حبيبي.
إلياس ضحكلها ببرود غصب عنه هو اصلا قرفان من تصرفاتها الجريئه. فتحت قميصه شالته خالص. قربت جـ.ـا.مد من إلياس بس هو ميعرفش ماله مش حاسس انه عايزها نهائي. مسك ايديها.
إلياس: شاهيناز مش دلوقتي
شاهيناز قربت من اكتر حطت شافيفها وباسته... إلياس بعدها عنه بغضب.
إلياس بغضب: قولتلك مش دلوقتي
شاهيناز بزعيق: يعني اي مش دلوقتي ولا السنيوره اللي انت كنت جررها النهارده عاجبك انت فاكر اني عديت اللي عملته.
إلياس عنيه اسودت بغضب وضـ.ـر.بها بالكف وقعها علي الارض.
إلياس: اسمعي اللي قعده دي تبقا بنت عمي وبس اياكي تجيبي سيرتها بحاجه وحشه انتي فاهمه.
شاهيناز قامت وقفت قدامه بجراءه وحـ.ـضـ.ـنته وحاولت تثيره بلمساتها بس هي متعرفش انها كده بتقرفه منها اكتر.
شاهيناز بدلع: انا بحبك ي إلياس.. وعايزاك معايا.
إلياس مسح وشه بايده بغضب وحاول يبعدها عنه وهي ماسكه فيه.
إلياس: ي بنتي انتي اي الجراءه اللي فيكي دي الحاجات المفروض انا اللي اقولهالك مش انتي.
شاهيناز بغل من ميرا لانها شاكه انها السبب... وبعلو صوتها ضحكت وفضلت تتكلم كأن إلياس متجوب معاها وإلياس مصدوم من عمايلها.
إلياس بغضب: انتي شكلك اتجننتي.. إلياس جه يمشي جريت بسرعه عالباب وقفلته بالمفتاح.
عند ميرا كانت سامعه صوت شاهيناز وهي بتضحك.. حطت ايديها علي ودنها ودمـ.ـو.عها بتنزل زي السيل.
ميرا: والله لانـ.ـد.مك ي إلياس
عند إلياس وشاهيناز... إلياس قرب منها خلها تفكر انه هيعمل اللي هي عايزاه واخد منها المفتاح براحه و زقها بقرف وطلع من الاوضه نزل حديقة الفيلا.
شاهيناز في الاوضه فضلت تعمل علامـ.ـا.ت علي جـ.ـسمها و راحت لميرا اوضتها علشان تغيظها. خبطت وميرا فتحتلها.
شاهيناز: اي ي حبيبتي هو انتي مطوله القعده مش شايفه اننا عرسان جداد وعايزين ناخد راحتنا ولا اي
ميرا بصتلها بغضب: بقولك اي انا مش ناقصاكي اطلعي برا
شاهيناز بغل:لا مش طالعه غير لما انتي تغوري من هنا إلياس اصلا عايز يمشيكي وهو قالي كده هيبعتك الصعيد.
شاهيناز وميرا مسكه في، بعض وصوتهم بقا عالي جدا.
إلياس كان قاعد حاطط... راسه بين ايديه وسمع صوت صريخ عالي قام جري علي فوق... وفجاءه.
↚
إلياس كان قاعد حاطط... راسه بين ايديه وسمع صوت صريخ عالي قام جري علي فوق.
شاهيناز كانت ماسكه.. ميرا من شعرها اول ما حست ان حد جاي ولمحت إلياس سابتها وفضلت تعيط.. جريت عليه وحـ.ـضـ.ـنته.
شاهيناز بدمـ.ـو.ع مزيفه: شوفت ي حبيبي عملت فيا اي انا كنت جايه اعتذرلها واتقرب منها وهي راحت ضـ.ـر.باني.
إلياس بعدها عنه وبص لميرا.. اللي كانت واقفه مصدومه من كلامها.
إلياس بهدوء: ميرا اعتذري منها
ميرا بصتله: انا معملتش حاجه ومش هعتذر لحد.
إلياس بغضب: قولتلك اعتذري منها وحالا
ميرا دمـ.ـو.عها خانتها ونزلت.
ميرا: مش هعتذر انت حتي مفكرتش تسمع مني
إلياس: اسمعه بقا انته الاتنين.. انا لو واحده فيكم عرفت انها قربت من التانيه متلوش إلا نفسها.
قال كلامه وطلع.. وشاهيناز طلعت معاه راح اوضته واترمي علي، السرير.. شاهيناز دخلت طلعت جنبه ودفنت راسها في حـ.ـضـ.ـنه.
إلياس بغضب: بصي ي شاهيناز انا مش عايز اتغابي عليكي.. انا عايز انام في هدوء قومي شوفي مكان تاني نامي في.
شاهيناز: هو مش انت بتحبني اي اللي حصلك ليه مش عايزاني.
إلياس اتعدل وبعدها عنه
إلياس: انا عمري قولتلك كلمة بحبك
شاهيناز بغل: لا بس انا حسيت انك بتحبني وعايزاني
إلياس ببرود: والله مش كل حاجه نحس بيها المفروض نصدقها.
شاهيناز بغضب: علفكره بقا انا ليا حقوق عليك
إلياس بصلها باشمئزاز: متقلقيش حقوقك هتاخديها بس قولتلك مش دلوقتي. انا مش عارف انتي اي جرائتك دي.
إلياس نام وادها ضهره وطفي النور وهي قربت وحوطته. إلياس تنهد بغضب بس سابها ولما حس انها نامت قام طلع من الاوضه خالص.
إلياس بص علي اوضة ميرا و راح فتح الباب براحه ودخل كانت نايمه وفي بقايا دمـ.ـو.ع علي وشها... قرب ايده مسحها وبدون وعي قرب شم ريحتها اللي بيدمنها وميعرفش ليه... طلع جنبها عالسرير وحوطها بايديه ونام.
تاني يوم.. ميرا صحيت لاقيته حاجه تقيله محاوطها بتبص لاقيت إلياس واتعصبت.
ميرا حاولت تبعده وهو ماسك فيها جـ.ـا.مد.
ميرا بغضب: انت ي بني ادم اي اللي نايمك هنا.
إلياس قام بنعاس: انتي صوتك عالي ليه عالصبح.
ميرا: اي اللي نايمك هنا.
إلياس ببرود: مراتي ونمت جنبها فيها حاجه دي
ميرا بغضب: اه فيها اني مش بطيق وجودك معايا في مكان واحد.
إلياس بغضب: ولا انا كمان طايقك متفتكريش اني ميت عليكي.
ميرا بغضب: انت فعلا انسان حقير.. انا مش عارفه اي سبب كرهك ليا.. بس تعرف انا كمان بكرهك.
إلياس بغضب جذابها من شعرها.
إلياس بغضب: انتي واحده رخيصه وانا اصلا مستنضفش اكون مع واحده زيك
ميرا بوجع: سيب شعري ايدك بتوجعني
إلياس سابها قام بغضب وطلع من الاوضه في نفس الوقت اللي شاهيناز طلعت في من اوضته بصتله بصدمه... وفجاءه.
↚
إلياس سابها قام بغضب وطلع من الاوضه في نفس الوقت اللي شاهيناز طلعت في من اوضته بصتله بصدمه.
شاهيناز بغضب: كنت بتعمل اي في اوضتها سايبني في ليلة دخلتنا طالع من عند الهانم اللي عايزه تسرقك مني.
إلياس بصلها.. بغضب و راح سحابها من دراعها دخلها الاوضه.
شاهيناز بغل: اه عايزه تلف عليك وتاخد ماهي اصلها واحده زباله وماشيه علي حل شعرها.
إلياس ضـ.ـر.بها بالقلم.
إلياس بغضب: انتي تخرسي خالص ومش عايز اسمعلك صوت.. ميرا تبقا مراتي زيها زيك.
شاهيناز بصدمه: مراتك يعني اي
إلياس: انا متجوزها مؤقت
شاهيناز بغل: تطلقها ياما انا همشي
إلياس ببرود: الباب قدامك
شاهيناز بصتله بحقد وغضب وهو اخد هدوم و دخل الحمام اخد دوش وطلع. لاقي شاهيناز بتلم هدومها. تجاهلها ونزل تحت قعد علي السفره علشان يفطر.
فوق شاهيناز لمت هدومها. وبصت بشر علي اوضة ميرا... راحت وفتحت الباب ودخلت.
ميرا بغضب: انتي ازاي تدخلي اوضتي بالطريقه دي مفيش باب تخبطي عليه.
شاهيناز بغل: جايه اعرف إلياس كان بيعمل عندك اي امبـ.ـارح.. و ازاي انتي مـ.ـر.اته.
ميرا ببرود: روحي اسأليه انا مليش دعوه
شاهيناز بغل مسكتها من شعرها..وميرا بتحاول تفلت منها وبتصرخ.
إلياس سمع الصوت وطلع لاقي شاهيناز فوق ميرا وعماله تشـ.ـد في شعرها... جذابها من فوقها... وضـ.ـر.بها بالقلم.
إلياس بغضب: انتي اي اللي بتعمليه ده انتي اتجننتي.
شاهيناز بحقد: ايوا اتجننت البت دي لازم تغور من هنا.
إلياس بغضب: هي هنا قبلك انتي انا اتجوزتك عليها متجوزتهاش هي عليكي عجبك علي كده تمام مش عجبك الباب مفتوح.
شاهيناز بصتلهم.. واخدت شنتطها وطلعت من الفيلا.
ميرا كانت بتبكي إلياس. قرب منها بدون وعي مسح دمـ.ـو.عها.برقه وبعدين فاق واتكلم بجديه.
إلياس ببرود: بصي انا اللي عملته ده مش علشانك ولا حاجه بس انا مينفعش اسيبك تمشي انتي ممكن تدمري سمعتنا.
ميرا بصتله بكره: انت انسان غـ.ـبـ.ـي فعلا انت شوفتني بعنيك بعمل حاجه مين اللي قالك كده
إلياس بغضب جذابها من دراعها بعنف :ملكيش دعوه.مين اللي قالي انتي متساليش عن اي حاجه بتحصل نهائي.
ساب دراعها اللي علم مكان قوة ايديه عليها وبصلها بغضب ومشي راح الشركه.
في مكان تاني مجهول
مجهول 1: انا نازل مصر بكرا... وعايزك تبعت حد ل إلياس الشركه بعرض مغري عايز اشتغل معاه
مجهول 2:اؤمراك بس انت ناوي علي اي مش كنت تخطفها احسن
مجهول 1 بغضب: ملكش دعوه اعمل اللي بقوله وخلاص... وقفله مع بعض.
إلياس في مكتبه كان حاطط راسه بين ايديه بشرود مش اخد باله من مراد اللي بيكلمه بقاله ساعه.
مراد بزعيق: انت ي بني عندنا اجتماااع الناس جت
إلياس بانتباه: معلش ي مراد مخدتش بالي
مراد بضحك: مانت ليك حق متجوز اتنين وتلاقيهم قالبين دماغك في حد يعمل في نفسه عمله سودا زي دي.
إلياس بصله بغضب وقامه دخله اوضه الاجتماع. وكان راجـ.ـل باين عليه الهيبه والرقي وبنته.
إلياس بجديه: اهلا بحضرتك ي علي بيه
علي: اهلا إلياس بيه.. اعرفكم ببنتي كاميليا هي اللي هتمسك معاكم الشغل اعرفك ي كاميليا مراد وإلياس بيه هتشتغلي معاهم.
مراد بصلها ومش قادر يشيل عنيه من عليها من جمالها إلياس لاحظ وفضل.. ينغزه براحه في رجله.
مراد بصله: في اي
إلياس: عنيك هتطلع علي البت ابوها اخد باله.
مراد باحراج: احم طب ي جماعه يلاا نبدا
وبعد ما خلصه الاجتماع
إلياس: انا برأي مراد وكاميليا يمسكه المشروع مع بعض لاني مش فاضي الفتره دي.
علي: مفيش مشكله ي إلياس بيه نستاذن احنا... ومشيه
إلياس رجع مكتبه وفضل يشتغل لوقت متاخر.. بص في الساعه لاقي بعد نص اليل نزل من الشركه وصل الفيلا وطلع اوضته فتح الباب واتصـ.ـد.م لما شاف..
↚
إلياس رجع مكتبه وفضل يشتغل لوقت متاخر.. بص في الساعه لاقي بعد نص اليل نزل من الشركه وصل الفيلا وطلع اوضته فتح الباب واتصـ.ـد.م لما شاف.. شاهيناز قاعده عالسرير وحاطه ميك اب صارخ ولابسه فستان مغري جدا.
إلياس بصلها ببرود: اي اللي رجعك تاني
شاهيناز قربت منه بدلع حوطت رقبته.
شاهيناز: مقدرتش ابعد عنك وجيتلك
إلياس بعد ايديها.. بقرف.
إلياس: تمام روحي نامى
شاهيناز قربت منه... تاني.
شاهيناز بدلع: بس انا مش عايزة انام
إلياس بغضب: شاهيناز ابعدي عني دلوقتي
شاهيناز بزعيق: هو انت كل ما اقربلك تقولي ابعدي عني يعني مشتني غضبانه تاني يوم جوازنا ودلوقتي مش عايزني.
إلياس بغضب: مش عايزك علشان بقرف منك ومن جرأتك الزياده انا مشفتش كده ي شيخه.
شاهيناز: يعني علشان بحبك وعايزاك ابقا كده جريئه.
إلياس مسك دماغه بايديه.. مكنش قادر من شـ.ـده غضبه.
إلياس: بصي ي شاهيناز انتي مبتحبنيش. انا وانتي متجوزين علشان شغلي انا وابوكي وأنتي كنتي موافقه يعني جوازنا مش عن حب ولا حاجه
شاهيناز: بس حبيتك ي إلياس
إلياس بغضب: بالطريقه بتاعتك دي انتي مش بتحبيني انتي عايزة حقوقك مني وخلاص اهو تستفادي من الجوازه.
شاهيناز بغل: انت اتغيرت وانا عارفه مين اللي غيرك... بس اسمع انا ليا حقوق عليك وانت جوزي.
إلياس بغضب: تمام مش انتي عايزة حقوقك هتاخديها بكرا ليلتك انتي.
شاهيناز بزعيق: ليه مانت كنت عندها امبـ.ـارح.
إلياس: ملكيش دعوه حاجه متخصكيش.
شاهيناز: يعني انت هتروحلها
إلياس بغضب: النهارده ولا انتي ولا هي انا عايز انام.
قال كلامه وبصلها بقرف... وطلع و رزع الباب.. راح اوضة الضيوف. علشان ينام بس معرفش. من كتر التفكير ميرا ابتدا تشغل جزء من تفكيره... ريحتها المميزه جمالها برئتها اللي هو شايفها بس مش قادر يصدقها بسبب كلام مامتها. بس في نفس الوقت مقدرش يقاوم رغبته انه يروحلها وياخدها في حـ.ـضـ.ـنه وينام.
إلياس راح اوضتها افتكر انها هتكون نايمه فتح الباب كانت ميرا... قاعده في ركن في عند الحيطه وضمه رجليها وبتبكي إلياس اتصـ.ـد.م من.. منظرها.
قرب منها ونزل قصادها رفع وشها بايديه.
إلياس باستغراب: ميرا انتي بتعيطي ليه
ميرا مكنتش قادره تاخد نفسها من كتر العـ.ـيا.ط.
إلياس بخوف من حالتها: ميرا ردي عليا مالك... إلياس شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه.
ميرا ببكاء: انت ليه بتعمل معايا كده انا مش وحشه ي إلياس والله.
إلياس قلبه وجعه من كلامها.
إلياس بحنيه: طب ممكن تهدي ونتكلم.
عند شاهيناز كانت في الاوضه. وهتموت من غيظها وقررت انها... لازم تدمر ميرا وتخلي إلياس يطردها... وافتكرت كلام مامتها لما روحت غضبانه.
فلاش باك
شاهيناز بغضب: بقولك مش عايزني ي ماما ولا عايز يقربلي حتي.
والدة شاهيناز: انتي شايفه ظروف باباكي في النازل وهو محتاج ت عـ.ـر.في كل حاجه عن إلياس... وبعدين ده انتي هتموتي عليه استحملي وبأي شكل تخليه يقرب منك علشان تجيبي منه بيبي.. سعاتها هتربطيه مش هيقدر يسيبك.
شاهيناز بغل: والله لوريها ميرا الكـ.ـلـ.ـب اللي عايزه تاخده مني.
والدة شاهيناز: قومي روحي والبسي حاجه حلوه و ظبطي نفسك واستنيه.
باك
شاهيناز بغل: ان مخليتك تقولي حقي يرقبتي مبقاش شاهيناز.
عند ميرا و إلياس
ميرا فضلت تبكي لفتره وإلياس. وخدها في حـ.ـضـ.ـنه وبيملس علي شعرها بحنيه لما هديت.. رفع وشها ومسح بقايا دمـ.ـو.عها.
إلياس: ممكن بقا تهدي... بصي ي ميرا انا مش.. هقولك مين اللي قالي بس انتي هنا معايا امانه.
ميرا بتريقه: لا وانت بصراحه محافظ اوي علي الامانه دي. وبعدين انته كلكم بتعملوني نفس المعامله حتي عمي يوم وصلنا.. كلمني بطريقه وحشه مش عارفه ليه.
إلياس حاول يتحكم في اعصابه.. علشان ميدايقهاش.
إلياس بهدوء: ميرا ... تعالي خلينا ننام
ميرا بغضب: ننام تصدق انك بـ.ـارد.. هو مش المفروض اني مراتك وشايف الكل واخدين عني فاكره غلط.. حتي انت مصدق بس صدقني هعرف ي إلياس ومش هرحم حد.
إلياس مقدرش يتحكم في اعصابه اكتر من كده. مسكها من دراعها بقسوه وقالها... يتابع
↚
إلياس مقدرش يتحكم في اعصابه اكتر من كده. مسكها من دراعها بقسوه.
إلياس بغضب:عايزه ت عـ.ـر.في مين اللي قالي والدتك اللي قالت عايزاني اعمل اي اقرب واحده ليكي بتقول كده يبقا لازم اصدق.
ميرا حاسة الدنيا بتلف بيها و رجليها مش شايلها... وإلياس نـ.ـد.م من تسرعه هو مكنش هيقول بس هي استفزته.
إلياس قرب منها بخوف. لما لاقي شهقاتها بتعالي.. وكانت هتقع عالارض بس ايده لاحقتها.
ميرا بصريخ: ابعد عني ازاي ماما تقول عني كده... والله انا مش وحشه ي إلياس
إلياس بخوف من حالة الهستيريا اللي دخلت فيها. ضمها لحـ.ـضـ.ـنه بقوه وحاول يهديها.
إلياس: خلاص اهدي ارجوكي انا هردلك كرامتك ي ميرا اوعدك.
ميرا بصتله: انت مصدقني
إلياس وده وشه الناحيه التانيه... هو برضو مش قادر يصدقها.
إلياس بجديه: ميرا علي ما اظن مفيش ام هتتبلي علي بنتها.
ميرا: يعني انت مصدقها انا هثبتلك العكس وهتنـ.ـد.م ي إلياس
إلياس بصلها... ومكنش، عارف يقول اي هو عايز يصدقها ومش قادر.
إلياس: انا شايف انك عايزه ترتاحي شويه ي ميرا.
ميرا جت تقوم كانت هتقع إلياس شالها ولسه بيحطها عالسرير، الباب اتفتح. ودخلت شاهيناز.
شاهيناز بغضب: طب مانت كويس اهو ي إلياس بيه اشعنا عندي ومش عايز.
إلياس بغضب: شاهيناز الزمي حدودك وامشي علي اوضتك.
شاهيناز بزعيق: مش همشي غير وانت معايا... وانتي يلي عامله نفسك طاهره وشريفه عايزه تاخديه ليكي لوحدك.
إلياس بغضب جحيمي: شاهيناز قولتلك امشي علي اوضتك.
شاهيناز بحقد: انا مستنياك لو مجتش هجيلك تاني.
ميرا بتريقه: روحلها مستني اي، ي إلياس بيه
إلياس بصلها بغضب: انا اكون في المكان اللي عايزه انتي فاهمه.
إلياس قفل الباب. بالمفتاح... وطفي النور وطلع جنبها شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه شم ريحتها اللي بيدمنها.. وكان مرهق جدا ونعس.
شاهيناز لاقيته اتاخر. قامت وفضلت ترزع علي، الباب محدش فتحلها وميشيت وحلفت انها مش هتسيب ميرا في حالها.
تاني يوم... في الشركه.
مراد وكاميليا كانه بيظبطه تفاصيل المشروع مع بعض. مراد كان بصصلها.. اول مره قلبه يميل لحد بشكل ده ومن اول نظره... انتبه من سرحانه علي صوتها.
كاميليا: مراد بيه.. احنا بنشتغل ياريت تركز.
مراد باحراج: اه انا اسفه سرحت شويه.. هو ممكن يعني تقوليلي مراد بس وانا اقولك كاميليا.
كاميليا بحده: استاذ، مراد احنا هنا في شغل مش مسموح بالكلام ده متتعداش، حدودك.
مراد بعصبيه: وانا قولتلك اي لده كله
كاميليا: مقولتش خلينا نكمل شغل.
مراد: علفكره احنا هنسافر بكره علشان نتابع المشروع بنفسنا.
كاميليا بجديه: تمام... عن اذنك
مراد: طب ممكن نشرب قهوه مع بعض
كاميليا: استاذ مراد انا مليش في الكلام ده لو سمحت.
مراد حس انه كده هيجي علي كرامته.
مراد بجديه: تمام ي استاذه كاميليا.. اتفضلي.
كاميليا طلعت وهو قعد علي مكتبه بانزعاج.
مراد بغضب من نفسه: انا غـ.ـبـ.ـي يارتني ما شوفتك.. طايرتي النوم من عنيا ي كاميليا
في مكتب إلياس.. كان قاعد بيشتغل الباب خبط.. ودخلت السكرتيره.
إلياس بيه... في واحد برا وعايز حضرتك بيقول اسمه... شاهين.
إلياس باستغراب: مين ده... طب دخليه.
شاهين دخل وقعد: إلياس بيه انا جايلك من طرف تامر الاسيوطي هو كان مسافر برا مصر و رجع النهارده وحابب يعمل مع حضرتك شغل.
إلياس اول ما سمع اسمه عرفه... ده راجـ.ـل بتاع ستات وسمعته سبقاه بس إلياس قال ملوش دعوه وإللي ليه الشغل.
إلياس بجديه: تمام شغل اي
اداله ملف في... مشروع كبير جدا بمبالغ كبيره.
إلياس: هو المشروع كويس وكل حاجسه بس لما تامر يبقا يجيلي بنفسه هنتكلم...اتفضل انت.
شاهين: تمام عن اذنك
إلياس اشتغل لوقت متاخر ومكنش عايز يروح... قام نزل ركب عربيته وفضل يلف شويه... بس في الاخر رجع الفيلا طلع
بص علي اوضة ميرا وفتح الباب براحه لاقها نايمه قرب من السرير قعد قصادها شال شعرها اللي نازل علي وشها طبع قبله علي جبينها وقام وهو مستغرب نفسه وليه بيعمل معاها كده ودخل اوضته لاقي شاهيناز مستنياه والاوضه متزينه ومجهزله العشا كمان.
شاهيناز بدلع: مالك ي حبيبي اتاخرت ليه
قرب منه وشالت جكيت البدله بتاعته. رمته عالسرير.. حوطت رقبته.
شاهيناز: انا جهزتلك العشا بايدي تعالي يلاا
إلياس بصلها. وحوطها من خصرها.
إلياس: اي الجمال ده كله
شاهيناز: بجد يعني عجبتك
إلياس: اوي ي حبيبتي بس مش عجبني الفستان ده كنت عايزاك تلبسي واحد تاني هموت واشوفه عليكي.
شاهيناز بدلع: بس كده هاته هروح البسه فورا
إلياس طلعلها واحد غير اللي لابساه وقالها تدخل تغير... دخلت وبعد شويه طلعت وقربت منه بدلع.
شاهيناز: اي رايك.
إلياس: جميل عليكي... تعالي يلاا ناكل
شاهيناز جت تقعد علي رجليه بس هو مانعها قاعدة جنبه وكانت بتاكله.. وهو شال كوبايه عصير و خلاها شربتها كلها.
إلياس: خلاص انا شبعت مش هاكل تاني
شاهيناز قومته وشغلت موسيقه.. وفضلت ترقص معاه... وقربت بتفك زراير قميصه...بس فجاءه
↚
شاهيناز قومته وشغلت موسيقه.. وفضلت ترقص معاه... وقربت بتفك زراير قميصه. بس فجاءه.. شاهيناز حست بدوار حاولت تتماسك.. بس مقدرتش.. إلياس شالها حاطها عالسرير.
إلياس: انتي اللي اضطرتيني اعمل كده
إلياس طلع من الاوضه.. راح اوضة ميرا معدش بيرتاح غير لما يكون معاها وميعرفش ليه. طلع نام جنبها وحوطها. بايده و دفن راسه في شعرها ونام بعمق.
و اول ما النهار طلع قام.. رجع اوضته. وشال قميصه جاب حاجه لون الدم رشها عالسرير وطلع جنب شاهيناز.ابتدت تفوق... وقامت كان إلياس صاحي.
شاهيناز بدلع: صباح الخير ي حبيبي.. هو اي اللي حصل امبـ.ـارح.
إلياس:اللي انتي عايزاه حصل وخلاص ي شاهيناز... بس انتي نمتي بعدها.
شاهيناز: انا اسفه ي حبيبي
إلياس تجاهل كلامها.. وقام طلع هدوم وغير ونزل راح الشركه.
عند ميرا باب اوضتها اتفتح وكانت شاهيناز
شاهيناز بغل: اي مالك قالبه وشك ليه علشان إلياس كان معايا امبـ.ـارح
ميرا بغضب: لتاني مره تدخلي اوضتي من غير مـ.ـا.تخبطي.
شاهيناز ببرود: ده بيتي، واعمل اللي انا عايزاه.
ميرا بغضب: وبيتي انا كمان.
شاهيناز بحقد: تؤتؤ، الفيلا وحتي إلياس بتوعي لوحدي
ميرا: اشبعي، بيهم يلا طرقينا.
شاهيناز بصتلها بغل. وطلعت هي، كانت قاصده تروح وتغيظها.و راحت اوضتها وطلعت تلفونها اتصلت برقم.
شاهيناز بشر: عايزاك في موضوع... وقالتله علي حاجه هيعملها.
مجهول: اعتبريه حصل بس ازاي
شاهيناز بغل: يبقا هكلمك تاني هقولك تنفذ امتا وفين.. شاهيناز قفلت مع اللي كانت بتكلمه.
شاهيناز: انا هوريكي ازاي تلعبي مع شاهيناز.
عند إلياس في الشركه.. كان قاعد ما تامر اللي اول ما دخل كان مستنيه.
إلياس بجديه: تمام ي تامر انا موافق علي المشروع.
تامر بخبث: اذا كان كده يبقا لازم اعزمك انت.. والمدام ع العشا.
إلياس.. رفض وقاله انه هو عازمه عنده في الفيلا وهو ده بالظبط اللي تامر كان عايزو.
بليل عند مراد وكاميليا سافره... مع بعض علشان المشروع. وكانو في حفله تخص الشغل. جت بنت وقربت منهم.
البنت بدلع وكلمت مراد: هاي انا ماجي
مراد: اهلا انا مراد
ماجي سحبته من ايديه قومته
ماجي: ممكن نرقص مع بعض
مراد بص لكاميليا لاقها مش فارق معاها
مراد: اكيد يلاا
كاميليا كانت قاعده بتبصلهم... وحاسه بغيره مش عارفه ليه. بس مقدرتش وقامت بعدت ماجي عن مراد. و رقصت هي معاه.
مراد: اي مالك زقتيها كده ليه
كاميليا بغيظ: انت تسكت خالص
مراد كان فرحان من جواه لانه شاف الغيره في عنيها.
مراد بصلها بتوهان: انتي جميله اوي ي كاميليا.
كاميليا: انت عايز اي ي مراد ملخبطني معاك.
مراد: شوفتي مراد طالعه جميله منك ازاي
كاميليا ابتسمت بخجل: خلاص بقا يعني انا اعتبرتك صديق مش اكتر
مراد بصلها بصدمه: صديق جايه ع نفسك اوي الصراحه.
كاميليا: مراد خلينا صحاب احسن
مراد من جواه زعل بس قال صحاب احسن من مفيش.
مراد: ماشي ي كاميليا... كامله الرقصه مع بعض وما حسوش بالوقت كل واحد فيهم جواه مشاعر بيداريها. علي التاني. مشاعر من النظره الاولي.
بليل إلياس روح كان طالع لسه عالسلم لاقي شاهيناز مستنياه.
شاهيناز بدلع: حمدالله على سلامتك ي حبيبي.. تعالي يلاا انا محضرلك العشا.
إلياس ببرود: ليلتك كانت امبـ.ـارح النهارده انا عند ميرا.
شاهيناز بغضب: ي سلام انا لسه عروسه جديده المفروض تكون معايا علطول.
إلياس: وهي برضو عروسه جديده ي شاهيناز ابعدي خليني اطلع.
ميرا كانت عطشانه ومكنش عندها مياه طلعت من اوضتها كانت نزله علشان تشرب.. شاهيناز شافتها.. و راحت محوطه رقبت إلياس وقربت من شفايفه قبلته .. ميرا شافت المنظر و دخلت اوضتها تاني.. وإلياس اخد باله زق شاهيناز.
إلياس بغضب: الحركات اللي بتعمليها دي بلاش منها احسنلك ي شاهيناز امشي علي اوضتك.
إلياس طلع دخل اوضة... لاقها قاعده وكانت بتعيط اول ما شافته مسحت دمـ.ـو.عها بسرعه.
إلياس: ميرا انتي فهمتي غلط
ميرا ببرود: اي اللي جابك ي إلياس بيه ما تروح تكمل.
إلياس بغضب: ميرا انا مش ناقصك انتي كمان.
ميرا بزعيق: تمام اطلع من اوضتي
إلياس بصلها بغضب... وقرب منها جذابها بقبضة ايده من خصرها بعنف.
إلياس بهمس مرعـ.ـب: انا مش عايز اسمع اي حاجه تاني انتي فاهمه. يلا علشان النهارده ليلتك.
ميرا بخوف: يعني اي
إلياس بخبث: يعني انا جوزك وانتي مراتي عايز حقوقي عليكي.
ميرا.. برعـ.ـب رجعت لورا.. وإلياس يقرب وهي تبعد لحد اخر الاوضه.. لازقت في الحيطه اللي وراها وإلياس حوطها. بايديه وقرب منها جـ.ـا.مد... وفجاءة.
↚
ميرا.. برعـ.ـب رجعت لورا.. وإلياس يقرب وهي تبعد لحد اخر الاوضه.. لازقت في الحيطه اللي وراها وإلياس حوطها. بايديه وقرب منها جـ.ـا.مد.
ميرا ببكاء: إلياس ابعد والنبي
إلياس بتوهان قرب من شفايفها والتهمها. بشوق. بعد عنها لما حس بدمـ.ـو.عها وانها مش قادره تتنفس. إلياس حس بخوفها وقشعرتها من لامساته.. استغرب ازاي واحده بكل الخجل ده تبقا عارفه رجاله.
إلياس بهمس : ميرا ممكن متعيطيش مش هعملك حاجه انا مبجبرش واحده عليا.. تعالي يلاا ننام.
إلياس مسح دمـ.ـو.عها بحنيه... وشالها حاطها عالسرير وهي في حـ.ـضـ.ـنه.. فضل يلعب في شعرها لحد ما نامو.
شاهيناز في اوضتها... كانت بتغلي وقررت تنفذ خططتها .
وفي يوم جديد .. إلياس قام من جنب ميرا
اللي كانت نايمه غير هدومه ونزل.
إلياس: دادة سميره جايين ضيوف ع العشا النهارده.
داده سميره: اؤمراك ي إلياس بيه هنحضر كل حاجه
إلياس طلع من الفيلا... ركب عربيته و راح الشركه.
بليل رجع إلياس.. طلع اوضته وغير هدومه قربت منه شاهيناز .
شاهيناز بدلع: هو انت رايح في حته ي حبيبي
إلياس: في ضيف جايلي ومش عايزك ولا انتي ولا ميرا تنزله تحت يبقا روحي قوليلها.
إلياس خلص كلامه.. ونزل وشاهيناز ابتسمت بخبث.. وطلعت راحت لميرا
ميرا ببرود: عايزه اي
شاهيناز: إلياس قالي اطلع اناديكي عايزك تحت.
ميرا:وهو إلياس مش لاقي غيرك يبعتهالي
شاهيناز: هو كان عندي وقالي وانا جيت قولتلك انزلي علشان هو شكله متعصب.
ميرا.. زقتها ونزلت. إلياس وتامر كانو قاعدين في اوضة السفره وميرا دخلت وإلياس شافها عنيه بقت بلون الجحيم لما شافها وشاف لابسها اللي عبـ.ـاره عن برمودا قصيره جدا .. اما ميرا كانت مرعوبه وبتبص للشخص اللي قاعد برعـ.ـب.
جذابها إلياس من ايديها بقسوه وطلع جررها عالسلم.. دخل الاوضه و رزع الباب. وماسكها من شعرها.
إلياس بغضب: اي اللي نزلك تحت بمنظرك ده... مانتي صحيح مبهمكيش واحده رخيصه زيك ي هانم بس اسمعي طول مانتي هنا ومعايا مش عايز اشوفك برا الاوضه دي.
ميرا حاولت تتكلم من وسط شهاقتها و دمـ.ـو.عها بس هو مداهاش فرصه.
إلياس رامها عالارض بقسوه... راسها اتخبطت في الكومود جـ.ـا.مد وفقدت الوعي و راسها انجرحت. إلياس جري عليها بلهفه وحاول يفوق فيها مفيش فايده.. شالها حاطها عالسرير واتصل بالدكتور.
شاهيناز كانت سامعه اللي بيحصل وشمتانه... وبتضحك بخبث.
شاهيناز بغل: ده جزا صغير بس من اللي هعمله فيها. وخرجت تلفونها. عملت مكالمه... تنفذ اللي قولته بكرا انته فاهم.
قالت كلامها وقفلت الخط... إلياس نزل اعتذر لتامر ومشي.. والدكتور وصل إلياس اخده وطلع.
الدكتور: تمام ي إلياس بيه انا عقمت الجرح وبعد شويه المدام هتفوق.
الدكتور مشي وإلياس فضل قاعد جنب ميرا... ابتدت تفوق وتقول كلام مش مفهوم قامت مره واحده وهي بتصرخ.
ميرا: ابعده عني هيدبحني ي بابا
إلياس قرب منها بلهفه جذابها في حـ.ـضـ.ـنه واستغرب كلامها.
إلياس بحنيه: اهدي مفيش حاجه شكلك شوفتي كابوس.
ميرا مسكت في هدومه برعـ.ـب.
ميرا: انا خايفه ي إلياس
إلياس افتكر انها خايفه منه: خايفه من اي والله ما هعملك حاجه ي ميرا
ميرا سكتت ودمـ.ـو.عها بتنزل بصمت وإلياس واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وبيملس علي شعرها بحنيه.
إلياس لاقها هديت بيرفع وشها لاقها نعست.. طلع جنبها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه بس لاقي الباب بيرزع. قام وفتح وكانت شاهيناز.
شاهيناز: علفكره النهارده ليلتي.
إلياس كان ناسي الموضوع.. ومكنش عارف المره دي هيتصرف معاها ازاي
إلياس ببرود: و اي المطلوب
شاهيناز بغل: المطلوب انك تكون معايا انا مش مع الست هانم اللي جوا
إلياس: وطي صوتك علشان ميرا تعبانه ونايمه
شاهيناز ساحبته من ايديه وهو نتشها. و راح معاها.شاهيناز قفلت الباب وحوطت رقبته.
شاهيناز بدلع: اي موحشتكش
إلياس شال ايديها من عليه.
إلياس: شاهيناز انا عايز انام
شاهيناز بغضب: مانت لو كنت مع ميرا هانم مكنتش هتقول كده
إلياس بغضب: شاهيناز صوتك ميعلاش.مش دي ليلتك وانا اهو موجود معاكي.
شاهيناز بحقد: فين ده اللي معايا انت مش معايا ولا عايزني ولا انا فارقه معاك
شاهيناز مثلة عليه انها بتبكي وضمته.
شاهيناز: ليه ي إلياس بتعملني كده انا بحبك
إلياس مكنش عارفة يعمل اي حوطها بايده وهي ابتسمت بخبث. رفعت وشها مقابل وشه.. وقربت منه لسه هتقبله إلياس بعدها عنه.
إلياس: تعالي يلاا ننام ي شاهيناز
شاهيناز... بدلع قربت منه تاني.. إلياس مداهاش فرصه.. وبعدها طفي النور وطلع نام و اداها ضهره.
شاهيناز بحقد: ماشي ي إلياس اوعدك اخليك تكرهها.. وتيجي تتذللي.
في يوم جديد... عند مراد وكاميليا. كانو واقفين مع العمال اللي بتشتغل في بناء منتجع سياحي كبير جدا... وهما الاتنين مهندسين بناء كاميليا طلعت فوق وكانت هتقع لتحت... مراد جري عليها وشـ.ـدها وقع وهي وقعة فوقه.
مراد تاه في عنيها وجمالها حتي هي تاهت في نظراته ليها... مراد قرب من شفايفها والتهمها بعشق.. هي اتجوبت معاه في الاول بس فاقت.. وقامت بغضب.
كاميليا بغضب: انت بني ادم قليل إلادب وانا ميشرفنيش اشتغل معاك.
مراد: كاميليا انا اسف والله معرفش، عملت كده ازاي
كاميليا: انا مش واحده رخيصه زي اللي انته بترقص معاهم ي مراد بيه.
مراد: كاميليا انتي فاهمتي الموضوع غلط
كاميليا دمـ.ـو.عها نزلت وكانت مكسوفه وانها ازاي اتجوبت معاه.
مراد بصلها بعشق: انا بحبك
كاميليا بصتله بصدمه: بتحبني احنا مبقلناش كتير يعني علشان تقولي كلمه كبيره زي دي
مراد: قلبي دق لما شوفتك جتيلي في احلامي ت عـ.ـر.في اني كنت قبل ما تظهري بشوف واحده شابهك في احلامي ي كاميليا.
كاميليا: انا مش هقدر اكمل المشروع ده معاك انا لازم امشي.
مراد بحزن: كاميليا ارجوكي متسبنيش، انا مصدقت لاقيتك
كاميليا بصتله: مش هقدر ي مراد انا مش هنفعك صدقني
مراد: ليه ي كاميليا والله انا بحبك
كاميليا بدمـ.ـو.ع: ي مراد هتقبل تتجوز واحده خطيبها اعتدي عليها وهي دلوقتي مش بنت. دلوقتي هتصدقني اصلا اني مظلومه وانه مش ذنبي.
مراد بصلها بصدمه.. ومن صدمته مردش عليها.. وهي فهمت انه خلاص زي ماهي بتفكر مش هيبقا عايزها جريت من المكان ومراد طلع وراها بس كانت اخدت عربيتها وميشيت.
بليل إلياس رجع من الشركه... طلع علي اوضة ميرا... فتح الباب ودخل و اتصـ.ـد.م وعنيه بقت بلون الجحيم من اللي شافه قدامه...
↚
بليل إلياس رجع من الشركه... طلع علي اوضة ميرا... فتح الباب ودخل و اتصـ.ـد.م وعنيه بقت بلون الجحيم من اللي شافه قدامه... شاف ميرا و واحد نايم جنبها اخدها في حـ.ـضـ.ـنه. اول ما شاف إلياس قام بسرعه وحاول يهرب.
إلياس مكنش مركز معاه راح علي ميرا اللي كانت مش واعيه لحاجه اصلا صاحيه بس مش قادره تتحرك ولا تصرخ. مسكها من شعرها جرها وفضل يصفع فيها علي وشها خلع حذام بنطلونه وفضل يضـ.ـر.ب فيها.
إلياس بغضب ووجع: بقاا انا تخونيني ليه هقـ.ـتـ.ـلك ي ميرا منك لله ي شيخه.
ميرا بضعف: إ إلياس ممعملتش حاجه
إلياس وهو نازل ضـ.ـر.ب فيها منخيرها نزلت دم وجـ.ـسمها كله بقا علامـ.ـا.ت.
إلياس بغضب: مش هرحمك هقـ.ـتـ.ـلك انتي واحده زباله وخاينه حقيره. مخفتيش وانتي جايباه هنا
كل اللي في الفيلا سمعه صوت إلياس الحراس طلعه وشاهيناز الحراس ماسكه إلياس بالعافيه.
إلياس بغضب: كله برا وإلا والله ما هخلي واحد عايش بررررررا.
إلياس طلعهم كلهم و رجع لميرا ماسكها من شعرها زي المـ.ـجـ.ـنو.ن إلياس في اللحظه دي فعلا كان مـ.ـجـ.ـنو.ن.
إلياس بفحيح مرعـ.ـب: هخليكي تتمني الموت متلقهوش.
ميرا حاولت تتكلم هي ضعيفه ومش قادره تنطق.
ميرا: ااا انا معملتش حاجه والله صدقني.
إلياس بغضب: اصدق اي انا شوفتك بعيني ي حقيره.عملتي كده في اوضتي وعلي سريري ي حـ.ـيو.انه.
ميرا بضعف: بكرههك ي إلياس
وفضل إلياس يضـ.ـر.ب فيها لحد ما فقدت الوعي.. وجـ.ـسمها بينزف بشـ.ـده. إلياس قرب منها بقرف.
إلياس بغضب: بطلي تمثيل وقومي
إلياس لاقها مبتردش قرب منها رغم وجعه ورغم كرامته رغم انها في نظره خاينه بس اتلهف عليها لما لاقها مبتنطقش ونفسها بيروح وبتنزف اخدها ونزل ركب عربيته واتجه لاقرب مستشفي.
نزل وشالها.. و دخل بيها والدكاتره اخدوها منه... بعد شويه الدكتور طلع.
الدكتور: بعد شويه هتفوق.. ي إلياس بيه.
إلياس مكنش، قادر عامل زي الاسد الجريح بينزف من جواه... طلع تلفونه و رن علي مراد. لانه كان محتاجله ف الوقت ده. ولحسن الحظ ان مراد رجع ورا كاميليا لما مشيت... بعد شويه كان موجود جنب إلياس في المستشفى.
مراد: اي اللي حصل ي إلياس انت خوفتني
إلياس بحزن: خنتني ميرا خنتني ي مراد
مراد بصدمه: إلياس انت بتقول اي.. انا صحيح مشوفتش ميرا غير مره بس مستحيل تعمل حاجه زي دي.
إلياس بغضب: عملت هموتها ي مراد مش انا اللي واحده تخوني.
مراد خاف علي إلياس.. نظراته كانت مرعـ.ـبه جدا.
إلياس: انا لازم الاقي الكـ.ـلـ.ـب اللي كان معاها
مراد: سايبها عليا انا هكلم الرجاله وهندور عليه.
إلياس بغضب: عيزه يكون عندي في اقرب وقت ي مراد
مراد: طب اهدي ي إلياس هي ميرا فاقت ولا لا
إلياس: مش عارف مش عايز اشوف وشها
مراد خلي إلياس يطلع يشم هوا برا المستشفى ودخل لميرا اللي ابتدت تفوق.
مراد: ميرا انا مش عارف الكلام اللي بيتقال صح ولا لا بس، اللي اعرفه انك لازم تمشي من هنا إلياس ممكن يقـ.ـتـ.ـلك قومي يلاا هتيجي معايا.
ميرا دمـ.ـو.عها كانت بتنزل.. مراد اداها الجاكيت بتاع بدلته وحاول يسندها وطلع بيها من غير ما حد ياخد باله. ساب عربيته واخد تاكسي.. وصله تحت عماره فخمه جدا نزل مراد ونزل ميرا وطلعه فتحت الباب بنت جميله جدا تبقي اخت مراد.
نور باستغراب: مين دي، ي ابيه
مراد: نور ي حبيبتي دخليها معاكي دلوقتي وانا لما اجي هفهمك لازم امشي
مراد نزل بسرعه... ركب تاكسي و راح ل إلياس تاني... لاقي واقف هيتجن والكل بيدور علي ميرا .
مراد: في اي ي إلياس
إلياس بغضب: الهانم هـ.ـر.بت
مراد: طب اهدي بس هنلاقيها ي إلياس
إلياس كلف حد من رجالته يدور عليها هو خلاص معدش قادر.. مراد اخده بالعافيه و روحه الفيلا طلع بس راح اوضة ميرا وقفل الباب.
إلياس انهار ع الارض ضعفه بان و دمـ.ـو.عه نزلت.
إلياس: ليه عملتي كده.. انا كنت خلاص هوثق فيكي. انا ح... إلياس مقدرش يكمل الكلمه وقام بغضب فضل يكسر في كل حاجه في الاوضه.
عند مراد قرر انه يتكلم من ميرا ويفهم منها الموضوع.
مراد: نور ي حبيبتي ادخلي نديلي ميرا من جوا
نور دخلت ندتها.. وميرا طلعت
ميرا ببكاء: شكرا ي مراد انك ساعدتني
مراد بجديه: بصي، ي ميرا انا جبتك هنا علشان خايف، علي، إلياس ممكن يموتك ويودي، نفسه ف داهيه انا عايز اعرف منك كل اللي حصل بالتفاصيل.
ميرا افتكرت اللي حصل... وابتدت تحكيله وهي بتبكي.
فلاش، باك
ميرا كانت قاعده علي الكنبه اللي في وبتقرا كتاب كان في ايديها فجاءه لاقيت حد بينط من البلكونه... حاولت تصرخ جري عليها الشخص ده وكتم بقؤها طلع سرنجه من معاه وغزها في رقبتها من بعدها جـ.ـسمها ارتخي ومبقتش قادره تقوم او تعمل اي حاجه.
باك
ميرا بدمـ.ـو.ع: والله هو ده اللي حصل انا كنت شبه واعيه بس مش دريانه بحاجه.. مش قادره اقاوم او اصرخ.
مراد حاس بصدق كلامها.
مراد: تمام انا لازم اخلي إلياس يتاكد من كلامك ده بس الدكاتره ليه محدش قال علي المخدر اللي في جـ.ـسمك.
ميرا: ارجوك متقولوش علي مكاني انا همشي من هنا وهبعد عنه نهائي
مراد: ميرا إلياس فاهم الموضوع غلط ارجوكي اهدي... ادخلي اوضتك دلوقتي و ارتاحي.
عند إلياس.. دمر اوضة ميرا تكسير وتقطيع في هدومها بقا زي المـ.ـجـ.ـنو.ن... شاهيناز فتحت الباب و دخلت اترعـ.ـبت م منظره.
شاهيناز بخبث: إلياس هو في اي وميرا فين.
إلياس قرب منها.. وجذابها من خصرها وقبلها بعنف... حس ان ميرا اللي قدامه مش شاهيناز.. استغلت الفرصه وضعفه اللي هو في قربت منه اكتر.... بس فجاءه...
↚
عند إلياس.. دمر اوضة ميرا تكسير وتقطيع في هدومها بقا زي المـ.ـجـ.ـنو.ن... شاهيناز فتحت الباب و دخلت اترعـ.ـبت م منظره.
شاهيناز بخبث: إلياس هو في اي وميرا فين.
إلياس قرب منها.. وجذابها من خصرها وقبلها بعنف... حس ان ميرا اللي قدامه مش شاهيناز.. استغلت الفرصه وضعفه اللي هو في قربت منه اكتر.... بس فجاءه.
ومن حسن الحظ تلفون إلياس رن.. زق شاهيناز.. وشاف الفون كان مراد.. بس مردش.
إلياس: اطلعي برا
شاهيناز بدلع: ليه ي حبيبي ما احنا كنا كويسين.
إلياس بغضب: انا قولت اخرجي برا
شاهيناز انتفضت برعـ.ـب من صوته وطلعت.
شاهيناز بغل: حتي لما بعدتك مش قادره اقربله. هقـ.ـتـ.ـلك ي ميرا.. طلعت تلفونها واتصلت باللي كان مع ميرا.
شاهيناز: ايوا ي زياد طلعت من مكانك ولا لا إلياس لو لاقك هيموتك اخلص بسرعه. يلاا سلام.
وفي يوم جديد إلياس قام علي صوت تلفونه. وكان اللي بيتصل والد ميرا.
إلياس: ايوه ي، عمي... ميرا نايمه. تمام لما تصحي هخليها تكلمك.
إلياس قفل واتنهد بتعب.. وقام اخد دوش ولبس.. نزل تحت كان مراد مستنيه.
مراد: إلياس قادرنا نوصل. ل الود اللي كان مع ميرا موجود دلوقتي في المخزن بتاعنا.
إلياس عنيه اسودت بغضب وبقت مرعـ.ـبه طلع ومراد طلع معاه. ركبه العربيه وإلياس
ساق بسرعه كبيره جدا
مراد: إلياس براحه الله يخليك احنا كده هنموت قبل ما نوصل.
إلياس بصله.. نظره رعـ.ـبته
مراد: خلاص موتنا براحتك
مراد وإلياس وصله.. إلياس نزل بسرعه واندفع ناحية الشخص المربوط علي الكرسي وضـ.ـر.به لحد ما عضمة طق واتكسر مراد ادخل وحاول يشيله من عليه بس مقدرش.
إلياس بغضب: انطق كنت تعرفها من امتي ي كـ.ـلـ.ـب
زياد: انا وهي نعرف بعض من زمان.
إلياس بفحيح: هقـ.ـتـ.ـلك انت وهي
مراد قرب من زياد وطلع سلاح.
مراد: انطق يلاا وقول الحقيقه متكدبش وإلا مش هستني لحظه هفرغ السلاح فيك انطققق. قول مين اللي خلاك تعمل كده ومتقولش، انك كنت تعرفها انطق
زياد انتفض برعـ.ـب وهو اصلا مش قادر يتحرك لان إلياس كسرله عضمه.
إلياس بغضب: ماهو قال ان الست هانم كانت عرفاه من زمان
مراد: اهدي انت ي، إلياس
مراد نزل ومسكه من تلابيب قميصه.
مراد بنظره مرعـ.ـبه: هتنطق ولا اشـ.ـد الزناد وافجر راسك
زياد برعـ.ـب: مانا قولت الحقيقه
زياد اترعـ.ـب وحس ان مراد بيتكلم بجد لما شـ.ـد الزناد وكانت الرصاصه هتطلع.
زياد برعـ.ـب: خلاص خلاص هقول انا وميرا منعرفش بعض نهائي انا اللي نطيت عليها وخدرتها وعملت كده علشان إلياس يسيبها.
إلياس واقف مصدوم مش مستوعب حاجه معقول ظلم ميرا دي لو كانت عملتها كان اهونله من الالم اللي حاسس، بيه دلوقتي. علي اهانته وضـ.ـر.به ليها.
إلياس قرب منه بغضب ومسكه بقبضة ايده من رقبته.
إلياس بفحيح مرعـ.ـب: مين اللي قالك تعمل كده انطقققق
زياد: مش هقول
إلياس بغضب فضل يضـ.ـر.ب في تاني وهو برضو مش عايز يقول
إلياس وهو بينهج نتيجة غضبه.
إلياس: مراد هسبالك الكـ.ـلـ.ـب ده ربيه انا لازم الاقي ميرا بنفسي.
إلياس مشي وهو مش قادر من صدمته ازاي ميرا هتسمحه بعد اللي عمله فيها ده كان هيموتها. ده كان تفكيره.
إلياس فضل يدور ويدور وملقهاش روح الفيلا وهو حزين ومكسور.. طلع اوضتها اللي هو كسرها بصلها بحزن. افتكر ضـ.ـر.به ليها وضعفها وهي بتقوله يصدقها.. ولما قالتله بكرهك سككين كانت بتقطع في قلبه.
إلياس: انا لازم ارجعها... انا غـ.ـبـ.ـي في وقت غضبي مفكرتش صح...
إلياس مقدرش يتحمل اكتر من كده ونزل ركب عربيته و راح سهر في بـ.ـار وفضل يشرب كتير. وميرا مش مفارقه خياله وهو بيضـ.ـر.بها وهي، بتصرخ بين ايديه.
عند مراد... رجع البيت وقال لميرا اللي حصل.
مراد: ميرا انا عارف انه مش سهل ترجعي، بعد اللي حصل بس والله إلياس في وقت غضبه بيكون واحد تاني.
ميرا: انا هطلق منه مش عايزاه ي مراد
مراد: اهدي وفكري ي ميرا وانا اوعدك مش هعرفه مكانك علشان انا كمان عايز اربيه واعلمه ميتسرعش رغم انه ممكن ينهي، صدقتنا بعد العمله دي
ميرا: شكرا ي مراد... بس انا فعلا مش هقدر ارجعله انا اتاذيت منه كتير ولو رجعتله هأذيه وهاخد حقي.
مراد بجديه: انا عارف انك مجروحه ي ميرا بس برضو الوضع اللي شافك في اي راجـ.ـل مكانه كان هيعمل اكتر من كده كمان اهدي وفكري بعقل.
ميرا دخلت اوضتها.. هي اتشـ.ـدت ل إلياس بس عمايله معاها خليتها مش قادره تعرفه هو حنين ولا قاسي... قاعدة علي السرير، وفضلت تبكي.
إلياس روح الفيلا.. وكان سـ.ـكـ.ـر.ان جدا وبيترنح في، ماشيته.. شاهيناز سمعت صوت عربيته ونزلت سندته واخدته معاها طلعته الاوضه... إلياس قرب منها.. وقال.......
↚
إلياس روح الفيلا.. وكان سـ.ـكـ.ـر.ان جدا وبيترنح في، ماشيته.. شاهيناز سمعت صوت عربيته ونزلت سندته واخدته معاها طلعته الاوضه... إلياس قرب منها.. وقال.
إلياس بتوهان: ميرا انا بحبك ارجعيلي، انتي هنا صح.
شاهيناز عنيها بقت مليانه شرررر. إلياس مكنش قادر يقف وقع عالسرير. شاهيناز قربت منه. و قررت حاجه في عقلها.
وفي يوم جديد... مراد قرر انه هيروح لكاميليا ويتكلم معاها. لبس ونزل ركب عربيته.. وبعد شويه وصل قدام الفيلا ونزل استقبله والد كاميليا.
مراد: احم انا اسف علي الازعاج ي علي بيه ممكن اشوف الانسه كاميليا.
علي: اتفضل ادخل ي بني انا هنديهالك.
مراد قعد في الصالون وكاميليا نزلت.
كاميليا برسميه: اهلا ي مراد بيه في حاجه
مراد بصلها وكان مشتقلها..... جدا
مراد: اه في ي كاميليا.. اقعدي علشان نتكلم
كاميليا بجمود مزيف: مظنش ان في بينا كلام انا خلاص سبت المشروع
مراد: مانا عارف انا مش جاي علشان المشروع انا جاي علشانا ي كاميليا
كاميليا: مفيش حاجه اسمها علشانا احنا مفيش بينا حاجه
مراد: لا في ي كاميليا في اني بحبك وعايزك معايا. انا يوم ما قولتيلي مسبتيليش فرصه اتكلم ومشيتي.
كاميليا: اي المطلوب مني ي مراد عايز اي
مراد: عايز اسمعك ي كاميليا انا مصدقك والله.
كاميليا: مراد مش هقدر احكي اللي حصل صدقني مش جاهزه.
مراد بتفهم: وانا مش هجبرك ي كاميليا بس هترجعي الشغل تاني مش عارف اعمل حاجه من غيرك
كاميليا هزت راسها بالموافقه وكانت فرحانه م جواها من موقف مراد وتفهمه. مراد ودعها... ومشي.
عند إلياس فاق واتصـ.ـد.م لما لاقي شاهيناز نايمه في حـ.ـضـ.ـنه وهو عاري الصدر.
إلياس بعدها عنه بغضب.. ومسك دماغه.
إلياس: اي اللي انا هببته ده معقول حصل بينا حاجه انا مش فاكر.
شاهيناز قامت وشـ.ـدت ملياية السرير عليها وقربت من إلياس.
شاهيناز بدلع: صباح الخير ي حبيبي
إلياس: اي اللي حصل امبـ.ـارح
شاهيناز بخبث: يعني اي اللي حصل امبـ.ـارح
إلياس بغضب: شاهيناز انا مش فاكر حاجه حصل بيني وبينك حاجه.
شاهيناز بزعيق: ايوه انا مش فاهمه يعني انت متعصب ليه انا مراتك علفكره
إلياس مسك دماغه بغضب... وقام وهو بيعنف نفسه اخد دوش ولبس بس افتكر حاجه بص عالسرير مكنش في دم اساسا وهو المره اللي فاتت مقربش منها معني كده ان شاهيناز بتكدب.. اتنهد براحه وكمل لبس ونزل. علي الشركه.
مر شهر... وإلياس بيدور علي ميرا زي المـ.ـجـ.ـنو.ن.. مراد مكنش، قادر يقول او يتكلم بس من جواه كان حزين علي شكل إلياس خس جدا... مبقاش مهتم بنفسه من كتر حزنه. اما مراد وكاميليا مراد بيحاول يقربها منه بأي طريقه.. تامر كان بيدور برضو علي ميرا لانه عرف بطريقته انها مش موجوده مع إلياس. اما شاهيناز بقت بتحقد علي ميرا اكتر إلياس مش مديها فرصه تقربله نهائي. هو معرفهاش انه محصلش.بينهم حاجه.
إلياس كان في مكتبه بيحاول يشغل نفسه. دق الباب ودخل مراد.
مراد: إلياس... اللي انت عامله في نفسك ده مينفعش صدقني
إلياس بحزن: معقول مش هلاقيها ي مراد انا اذيتها.
مراد: هترجع صدقني... انا حاولت اخلي زياد ده يعترف بس مفيش فايده مقلش مين اللي قاله يعمل كده.
إلياس بغضب: انا هقـ.ـتـ.ـله واطلع بروحه هو اللي معاه هعرف بأي طريقه هما السبب في اذيتي لميرا بشكل ده.
مراد كان حزين عليه.. جدا بس في نفس الوقت ميرا مش عايزاه يعرف مكانها رغم انها اشتقـ.ـا.تله واشتقات لما كان بيخدها في حـ.ـضـ.ـنه وينام. بس مش قادره تنسي وهي بتترجاه وانه ضـ.ـر.بها و اذاها بدون رحمه.
مراد: اهدي ي إلياس... انا هخليه يعترف بأي طريقه.
عند ميرا... كانت قاعده في اوضتها وضمها نفسها بايديها وبتبكي.. إلياس مبيفرقش خيالها بتحلم بيه دايما وهو بيبكي وبتقوم مفزوعه من النوم..دخلت عليها نور.
نور بحزن: ميرا ي حبيبتي كفايه عـ.ـيا.ط بقالك علي الحال ده شهر مش معقول كده.
ميرا ببكاء: مش قادره ي نور نفسي ارجعله معرفش ليه واحشني ليه بفكر في اساسا بس مش هاجي علي كرامتي ابدا
نور: عايزه رائي ي ميرا.. هو بصراحه اي راجـ.ـل كان هيعمل زيه كده واكتر كمان ده رد فعل طبيعي يعني عارفه انه صعب بس انا راي ارجعيله وعقبيه زي مانتي عايزه.
ميرا: مستحيل ارجعله
نور اتنهدت بيأس، منها... الفتره اللي فاتت بقت هي وميرا صحاب جدا وميرا حكتلها كل حاجه.
مراد رجع حاول يتكلم مع ميرا وحكالها حالة إلياس.
مراد: ميرا إلياس بجد نـ.ـد.مان
ميرا مكنتش عارفه تقول اي.. هي عايزه تشوفه متنكرش بس في نفس الوقت مش قادره ترجعله بعد اللي حصل.
ميرا: انا محتاجه اهدي الاول ي مراد
مراد بتنهيده: خدي وقتك بس بجد ي ميرا إلياس حالته صعبه ومدمر. ولو حصله حاجه انتي هتكوني السبب ي ميرا.
ميرا كان سككين بتقطع فيها وبتنزف. م كلام مراد ليها بس هي مش قادره هتسمحه علي جوازه عليها ولا علي ضـ.ـر.به واهانته ليها. وعدم ثقته فيها.
إلياس كان ماشي بعربيته وسرحان ودمـ.ـو.عها في عنيه... وسايق بسرعه كبيره جت قدامه شاحنه كبيره..مقدرش يسيطر علي عربيته وفجاءه... يتابع.
↚
إلياس كان ماشي بعربيته وسرحان ودمـ.ـو.عها في عنيه... وسايق بسرعه كبيره جت قدامه شاحنه كبيره..مقدرش يسيطر علي عربيته و اصدمت بالشحنه.
ناس كتير اتلمت وطلعه إلياس من العربيه ونقلوه المستشفى.
عند ميرا كانت نايمه وقامت مفزوعه من النوم علي كابوس مرعـ.ـب.
ميرا: معقول إلياس حصله حاجه انا قلبي مش مطمن.
مراد كان نايم وصحي علي صوت تلفونه.
مراد بصدمه: إلياس انا جاي حالا
مراد قام نزل جري.. ومكنش، مصدق وكان بيأنب نفسه وانه هو السبب لو كان قاله علي ميرا مكنش وصل لكده. مراد وصل المستشفى.
مراد بخوف: دكتور إلياس حالته خطر
الدكتور بأسف: للاسف حالته وحشه.. احنا بنجهزه هندخل عمليات.
مراد رجليه مكنتش شايلاه.. ودمـ.ـو.عه نزلت معقول هيفقد صاحب عمره.
مراد: متسبنيش، ي إلياس وانا هجبلك ميرا انا اسف.
مر وقت طويل وإلياس في العمليات فجاءه الباب اتفتح وخرج الدكتور.
مراد جري عليه.
مراد: خير ي دكتور إلياس كويس صح
الدكتور: اهدي ي بني في نزيف داخلي قدرنا نوقفه بس للاسف دخل في غيبوبه.
مراد بصدمه: غيبوبه... هيفوق منها امتي
الدكتور بأسف: الحقيقه مش هنقدر نحدد هيفوق منها امتي احنا عملنا اللي علينا.
الدكتور مشي وساب مراد اللي من صدمته انهار ومكنش عارف يتصرف. تلفونه كان بيرن.
مراد: ايوه ي نور إلياس عمل حادثة وانا معاه حالته خطيره ودخل في غيبوبه بس اوعي ميرا تعرف حاجه.. انتي فاهمه.
مر اسبوعين... ومراد معرفش حد بحاجه واللي يسأله لان تلفون إلياس مقفول يقولهم في، شغل او مسافر.. و ميرا حاسه طول الفتره اللي فاتت بحاجه مش طبيعية
ميرا: نور انتي ت عـ.ـر.في حاجه ومخبيه عليا صح... مراد شكله حزين وبقا بيجي البيت الصبح.. إلياس في حاجه صح.
نور مقدرتش تصمود اكتر من شكل ميرا.. ودمـ.ـو.عها نزلت.
ميرا ببكاء: إلياس حصله اي.. انا حسيت طول الفتره اللي فاتت كوابيس إلياس بس هو اللي فيها
نور: لو سمحتي اهدي ي ميرا انا هقولك إلياس عمل حادثة كبيره و دخل في غيبوبه.
ميرا اتصـ.ـد.مت.. وحاسة الدنيا بتلف فيها ووقعت فاقده للوعي.. نور حاولت تفوقها مقدرتش اتصلت بمراد.
نور ببكاء: ابيه مراد الحقني ميرا فقدت الوعي وانا مش عارفه اصحيها تعالي بسرعه والنبي.
عدي نص ساعه مراد.. رجع واخد ميرا المستشفى.
مراد بغضب: وانتي ازاي ت عـ.ـر.فيها ي نور
نور ببكاء: ي ابيه هي كانت حاسه وصعب عليا منظرها.
مراد مسح وشه بايديه... ميرا فاقت ونور كانت جمبها فصلت المحلول اللي في ايديها علشان تقوم نور حاولت توقفها بس مقدرتش سندتها لبرا لعند العناية اللي فيها إلياس.
ميرا ببكاء: انا عايزه ادخله اقولهم ي مراد والنبي.
مراد فعلا قال لدكتور وجهزه ميرا ودخلت قعدت علي كرسي جمب السرير مسكت ايديه. وبصت علي، ملامحه.
ميرا ببكاء: إلياس ارجوك فوق وانا هرجعلك هسيبك تعمل فيا اللي انت عايزه بس فوق.
ميرا فضلت تتكلم معاه... دخلت الممرضه واجبرتها تطلع.
طلعت ميرا... ومراد طلب من نور تاخدها وتمشي.
عند شاهيناز مكنتش عارفه اي حاجه عن إلياس ومش فارق معاها كانت فاكره انه مسافر لشغل.. كل يوم سهر في البـ.ـارات للصبح ومقضيه حياتها. بس شرها مبيخلص
وبتخطط تتخلص من ميرا وبدور عليها
.بس كانت بترن كتير علي تلفون مراد
ومراد زهق منها وقالها علي حالة إلياس.
جت شاهيناز... وشافت ميرا
شاهيناز بغل: انت بتعملي اي هنا امشي
ميرا بغضب: انت اللي تمشي من هنا مش انا
شاهيناز: اللي جوه ده جوزي علي الاقل انا مخنتوش زيك
مراد بغضب: شاهيناز اخرسي ميرا مخنتش إلياس
شاهيناز: انا بكرهك ي ميرا انتي السبب في كل حاجه
ميرا بصتلها ونور جذبتها وطلعت بيها من المستشفى بالعافيه.
شاهيناز بغل: ماشي انا هوريكي هتقربي منه ازاي.
إلياس كان سامع كل حاجه ميرا قالتها وحس بوجودها شم ريحتها اللي عمره ما ينساها... ابتدا يتحرك ويفتح عنيه براحه. واول حاجه قالها.
إلياس: ميرا انتي هنا
الدكتور: إلياس بيه حمدالله على السلامة
إلياس بتعب: ميرا كانت هنا
الدكتور باستغراب بصله.. فحصه وطلع ندا مراد.... مراد دخل. وشاهيناز دخلت معاه.
مراد بابتسامة: حمدالله على سلامتك ي إلياس.
إلياس: مراد... ميرا كانت هنا صح انا حسيت بيها.
مراد بـ.ـارتباك: ميرا اي اللي هيجبها هنا ي إلياس
شاهيناز بصتله بشرررر.. وقررت حاجه في نفسها.
إلياس بغضب: بقولك انا حسيت بيها سمعتها وهي بتكلمني ريحتها ف المكان ي مراد.
إلياس حاول يقوم.. وشال الاجهزه اللي عليه. مراد جري عليه.
مراد: إلياس انت اتجننت اهدي ارجوك
شاهيناز فضلت واقفه وبصله بحقد وحلفت لتخليه يتحسر علي ميرا... اخدت بعضها وطلعت.
مراد ندا الدكتور... ومسكه إلياس بالعافيه و ادوه مهدا ونام.
مراد اتنهد بحزن: اعمل اي بس انا لازم اروح واتكلم مع ميرا انا خايف من رد فعله لما يعرف ممكن ينهي صدقتنا إلياس بيكره الكذب.
ميرا ونور... وصله تحت العماره ولسه هيدخله وقفت عربيه ونزل منها اتنين اخده ميرا معاهم... وسط صريخ نور.. اللي طلعت تلفونها بايد بتترعش واتصلت بمراد.
نور ببكاء: مراد الحقني ميرا في ناس اخدوها.
مراد.. طلع من المستشفى ركب عربيته وبسرعه كبيره كان وصل لاقي نور منهاره من العـ.ـيا.ط.
مراد: نور اي اللي حصل بطلي عـ.ـيا.ط وفهمني
نور: في عربيه وقفت قدامنا فجاءه ونزل منهم اتنين اخده ميرا.
مراد: يادي المصيبه السودا انا هقول ل إلياس اي اقوله مراتك كانت عندي ومقدرتش احافظ عليها.
نور بتفكير: ابيه انا حفظت رقم العربيه
مراد بصلها: طب هاتيه بسرعه.
مراد اخد منها الرقم واتصل برجالته.. واتصل بواحد زميله هو و إلياس في الشرطه و اداله الرقم بتاع العربيه.
عند ميرا ابتدت تفوق من تاثير المخدر لاقيت نفسها في اوضة معتمه جدا وفي حد قاعد قصادها.. ميرا بصت بصدمه وقالت..
↚
ميرا ابتدت.. تفوق لاقيت نفسها.. في اوضة معتمه جدا وفي حد قاعد قصادها.....ميرا بصت بصدمه وقالت.
ميرا بصدمه: شاهيناز.. انتي اللي خطفاني
شاهيناز بغل: ايوا انا
ميرا بغضب: فكيني وخليني امشي
شاهيناز ضحكت بشر: تؤ تؤ انا هقـ.ـتـ.ـلك ي ميرا وهحرق قلب إلياس عليكي.
ميرا: انتي اللي خلتي اللي اسمه زياد يعمل كده صح
شاهيناز: ايوا انا... وانا برضو اللي هقـ.ـتـ.ـله قبل ما يفتح بؤقه ويقول ان انا اللي وراه.
ميرا: انتي واحده قذره ي شاهيناز ت عـ.ـر.في كده
شاهيناز قربت منها بغضب..مسكت وشها جـ.ـا.مد
شاهيناز بغل: انا هقـ.ـتـ.ـلك إلياس ده بتاعي انا هو و فلوسه بتوعي مش قادره امتلكه حتي بعد ما غورتي.
ميرا بغضب: عمرك ما تملكيه علشان انا في قلبه.
شاهيناز: وانا هعرف ازاي احرق قلبه عليكي ويكون ليا انا وبس. لما يقوم ويقف علي رجله بعد ما فاق.
ميرا ابتسمت وكانت مبسوطه علي الاقل عرفت انه فاق واطمنت عليه وانه اكيد مش هيسبها.
شاهيناز بصتلها بغل: انا هوريكي هخليكي تتمني الموت متلقهوش ي ميرا.
ميرا ببرود: اعلي ما في خيلك اركبيه متقدريش تعمليلي حاجه.
إلياس مفعول المهدا ابتدا يروح...وبيفوق. ومراد كان موجود جنبه.
إلياس بتعب: ميرا... عايز اروحلها
مراد بـ.ـارتباك: إلياس ميرا مكنتش هنا
إلياس: ميرا كانت هنا انا شميت ريحتها وسمعتها وهي بتكلمني ي مراد
مراد مكنش عارف يعمل.. ومعدش قادر يخبي علي إلياس.
مراد: إلياس ميرا اتخطفت
إلياس بغضب: يعني اي اتخطفت ي مراد يعني هي كانت هنا وانت بتكدب عليا
مراد: إلياس لو سمحت اهدي.. انا كلمت رجالتنا واياد كمان معانا رقم العربيه وهنوصل للمكان.
إلياس اتحامل علي نفسه وقام.. ومراد جري عليه.
مراد بغضب: انت لسه تعبان رايح فين
إلياس بغضب: هروح ادور علي ميرا و ارجعها ي مراد.
إلياس قام.. وطلع من المستشفى ومراد طلع وراه.. مراد ماشي و راح علي فيلا إلياس.
إلياس بغضب: انت جبتني هنا ليه
مراد: ممكن تهدي هتروح فين يعني ده علي اساس انك عارف مكانها ي إلياس.. انزل غير هدومك هتمشي بهدوم المستشفى
نزل إلياس... وطلع اوضته ومراد ساعده في البس خلصه ونزله.
إلياس: انا عايز افهم حاجه لما ميرا كانت هنا ليه سبتها تمشي ي مراد
مراد: إلياس ميرا كانت عندي الفتره اللي فاتت
إلياس عنيه اسودت بالون الجحيم.. مسك مراد من تلابيب قميصه
إلياس بغضب: يعني اي كانت عندك بتعمل ي مراد انطققق
مراد بغضب: إلياس نزل ايدك انت بتفهم المواضيع علي مزاجك... انت كنت هتقـ.ـتـ.ـلها ي إلياس وهتودي نفسك في داهيه كنت عايزني اعمل اي يعني.
إلياس: انت كنت شايف حالتي عامله ازاي كنت بموت من غيرها.. مفكرتش تيجي تقولي وترحمني من عذابي ي مراد
مراد: إلياس ميرا مكنتش عايزاك تعرف حاجه عنها هي اللي طلبت كده
إلياس سابه وقال.
إلياس بتعب: حسابك معايا بعدين.. يلا هنروح القسم نشوف اياد وصل لفين.
مراد: إلياس انت تعبان ومش قادر تقف
إلياس بغضب: مراد يلااا انا قولت
إلياس و مراد طلعه... وصله القسم ودخله ل اياد.
اياد: إلياس وحشني ي جدع حمدالله على سلامتك
إلياس: الله يسلمك ي اياد... لاقيت حاجه
اياد بجديه: انا حاليا ببحث عن العنوان وقربنا نوصل.. انا كنت لسه هتصل بيكم بس هو كان في حد معاها وقت اللي حصل
مراد: ايوا نور كانت معاها
اياد: محتاج اشوفها واحقق معاها يمكن تفدنا بحاجه تاني
مراد: تمام انا هروح اجبها واجي
عند ميرا شاهيناز مشيت... و رجعتلها بعد شويه وكان في واحد معاها ميرا اول ما شافته اترعـ.ـبت جـ.ـسمها ابتدا ينتفض ويترعش.
تامر بابتسامه: كده ي ميرتي تسبيني وتتجوزي.
ميرا برعـ.ـب: ا نن انت عايز مني اي
تامر بحقاره: عايز اكمل اللي كان هيحصل بينا وللاسف نفدتي من تحت ايدي. كنتي شرسه يومها ي ميرا
ميرا مقدرش... والدنيا لافت بيها وفقدت الوعي.
شاهيناز بشرر: يلاا هسبهالك تعمل اللي انت عايزه فيها.
تامر: مش عارف اشكرك ازاي علي موافقتك انك تساعديني
شاهيناز: ميرا لازم تدمر.. انا مش عايزاها ترجع ل إلياس تاني.
تامر بصلها بثقه... وفضله يحاوله يفوقه ميرا.
في القسم مراد وصل هو و نور.. دخلت وإلياس و مراد فضله برا
اياد بصلها بعشق هي نفسها نور الصغيره اللي ادمنها كبرت و واقفه قدامه ملامحها البريئه متغيرتش هي نفسها برضو اللي كان بيخاف عليها من نفسه علشان كده دخل كليه الشرطه وبعد عنها لانها كانت طفله ومشاعره مكنش ينفع تكون موجود بسبب فرق السن اللي هو عمله مشكله..فاق علي صوتها.
نور بضيق: انت ي استاذ عايزين نخلص هتحقق معايا في اي
اياد: بس ي بت واحترمي نفسك مش علشان اخت صحبي مش هعرف اقتعلك لسانك ده
نور بغضب: لا ي خويا اقطعه كده لو تقدر
اياد بغضب رزع علي... المكتب
اياد: اكتمي بقا... قوليلي اي اللي حصل بالتفاصيل
نور بصتله بغيظ... وابتدت تتكلم
اياد: ده كل اللي حصل
نور: ايوا
اياد: تمام تقدري تمشي.. علفكره لسانك ده ممكن يوديكي في داهيه
نور بغضب: ملكش دعوه بني ادم مستفز
اياد بصلها... وكتم ضحكته بالعافيه من منظرها... الباب اتفتح و دخل مراد وإلياس.
اياد: للاسف مفدتش بحاجه
نور بصتله بغضب... وهو بصلها باستفزاز
اياد: خلال ساعه... بالظبط والمكان هنعرفه احنا عملنا تتبع لنمرة العربيه علشان نعرف المكان.
عند ميرا...شاهيناز وتامر بيحاوله يفوقه فيها.
شاهيناز: وانت بتفوقها ليه ما تخلص وهي فقده الوعي
تامر: حاجه متخصكيش انا عايزاها وهي صاحيه
ميرا ابتدت تفوق... وتامر بيملس علي وشها بقذاره... وابتدا يتجرا شاهيناز وقفه بتبص للي بيحصل وشمتانه.. تامر مزق هدوم ميرا تحت صراخاتها وقرب منها جـ.ـا.مد..وفجاءه..
↚
ميرا ابتدت تفوق... وتامر بيملس علي وشها بقذاره... وابتدا يتجرا شاهيناز وقفه بتبص للي بيحصل وشمتانه.. تامر مزق هدوم ميرا تحت صراخاتها وقرب منها جـ.ـا.مد..وفكها.
شاهيناز: انت بتفكها ي غـ.ـبـ.ـي
تامر: اصل انتي مت عـ.ـر.فيش ميرا شرسه ازاي وبتعجبني فاكره ي ميرا ليله ما اخدتك الفيلا اللي كنا هنتجوز فيها و.. ولا بلاش اهو انا بقا هعمله دلوقتي.
ميرا بصراخ: انت بني ادم قذر.. إلياس مش هيسبكم.
تامر بوقاحه.. قرب منها وهو بيفك زراير قميصه.
تامر: اكتر حاجه بحبها فيكي الشراسه عايزك دلوقتي تبقي شرسه علي الاخر
ميرا ببكاء: اياك تقربلي ي حـ.ـيو.ان.. إلياس الحقني.
تامر بضحك: محدش هينجدك مني اصرخي من هنا لبكره.. بقا ابوكي ياخدك ويهرب.. وانتي مخطوبه ليا.
ميرا كانت بترتعش بقوه... وتامر جذابها مره واحده من خصرها وقبلها بشراسه.. وهي فضلت تخربش في.. وتزقه.. وشاهيناز كانت وقفه بتتفرج وبتصور.
زقها تامر عالسرير واعتلاها وابتدا يعتدي عليها بوحشيه وميرا علي قد ما تقدر بتبعده عنها... بس فجاءه بيتزق باب الاوضه.
إلياس بغضب جحيمي جري علي تامر.وشاله من علي ميرا وفضل يلكم في بغضب وغيره. مخلاش في حته سليمه.
واياد و مراد... خلصه برا من الرجاله اللي كانت محاوطه المكان.
شاهيناز حاولت تهرب... بس إلياس زق تامر وطلع سلاحه وطلع طلقه جت جنب قلبه رمه علي الارض وجري علي شاهيناز اللي كانت هتجري مسكها م شعرها.
إلياس بغضب: اه ي حقيره بقا انتي سبب كل المصايب... ي زباله ده انا هموتك.
مراد واياد... طلعه وخلصه من ايده شاهيناز
مراد بص لاقي تامر.. غرقان في دمه
مراد بصدمه: إلياس انت عملت اي قـ.ـتـ.ـلته.
اياد رد: يستاهل ي مراد وقانونا وشرعا إلياس كان بيدافع علي عرضه يعني مش هيتسجن.
إلياس بغضب... مسك سلاحه ووجهه ناحية شاهيناز.
إلياس بغضب: انتي طالق بالتلاته ي حـ.ـيو.انه.
كانت الطلقه هتطلع بس اياد مسك السلاح منه.
اياد: متوسـ.ـخش ايدك كفايه تامر روح شوف مراتك ي إلياس
إلياس بص علي ميرا لاقها جثه هامده مبتتحركش.. واثار خربشه علي جـ.ـسمها.. إلياس جري عليها و دمـ.ـو.عه سابقاه شالها بتعب.. لان كان في جروح مكان الحادثه في جـ.ـسمه ونزل بيها علي المستشفى.
نور وقتها كانت... قاعده في عربية مراد بتبكي وخايفه. لانها اصرت تروح معاهم.
اياد.. قبض علي شاهيناز ... وتامر اتنقل مستشفي.
مراد: اياد انا لازم اروح ل إلياس وصل انت نور
اياد: تمام روح انت انا هوصلها وهجيلك
نور مكنتش عايزه تروح معاه وكانت عايزه تروح لميرا... بس مراد رفض.
ركبت مع اياد.. بتذمر
اياد بصلها: ت عـ.ـر.في مشفناش بعض من امتي ي طفلتي المدلله.
نور بصتله واتجمعت دمـ.ـو.ع في عنيها حاولت تدرايها.
نور بعناد: نسيت ومش فاكره
اياد بابتسامه جذابه: لا انتي فاكره بس بتكبري كنت دايما اقولك طفلتي المدلله فاكره
نور بغضب: مش انت اللي مشيت عايز مني اي ي اياد كنت دايما بتيجي عند ابيه مراد اتعلقت بيك اكتر منه بس فجاءه لاقيتك بتعملني بقسوه وبتتجنبني. وبعدين بعدت ومعدتش بشوفك نهائي.
اياد بصلها بحزن... هو بيعشقها.. بس هو عارف ان فرق السن بينهم كبير.
اياد بوجع: علفكره انا مش قصدي حاجه ي نور انت عارفه بعتبرك اختي. وانا مكنتش بتعامل معاكي كده بقصد.
نور بصتله بغضب: نزلني هنا
اياد: مفيش نزول غير عند البيت ي نور
نور: قولت نزلني هنا
اياد اتجاهل كلامها... وكمل طريقه.
عند إلياس... وصل المستشفى والدكاتره اخدوها منه. وإلياس منهار.. نزل علي ركبه قدام الاوضه اللي هي فيها ودمـ.ـو.عه بتنزل بوجع وجرح كبير في قلبه... مراد وصل وقف جنبه حط ايده علي كتفه.
مراد: هتبقا كويسه ي إلياس صدقني
إلياس بصله... ومراد بصله بنـ.ـد.م واسف.
بعد وقت خرجت الدكتوره... إلياس جري عليها.
إلياس بلهفه: ميرا فاقت
الدكتوره بأسف: لا لسه و ده احسنلها بس علي العموم هتفوق خلال ساعه بالكتير محاولة الاعتداء كانت علي وشك انها تتم.
إلياس غمض عنيه بمراره و بغيره و وجع غضب.
إلياس: ممكن ادخل اشوفها لو سمحتي
الدكتوره هزت راسها بالموافقه.. إلياس دخل وقعد جنبها و دمـ.ـو.عه بتنزل بغزاره. مسك ايديها وضمها لحـ.ـضـ.ـنه.
إلياس ببكاء: انا اسف ي حبيبتي انا غـ.ـبـ.ـي و اذيتك ... اوعدك لو طلع عايش هموته ي ميرا. ارجوكي فوقي وخليكي معايا.
إلياس فضل قاعد جنبها... وبيتكلم معاها وهو بيبكي.
بعد شويه ميرا فاقت... وابتدت المشاهد توضح قدامها وافتكرت اللي حصل.. فضلت تصرخ بهستيريا. إلياس قام واخدها في حـ.ـضـ.ـنه بقوه... واشتياق.
إلياس بلهفه: متخفيش ي حبيبتي انتي معايا.. محصلش حاجه
ميرا اتشبثت في بقوه وهي بترتعش وتنتفض بخوف.. إلياس ملس علي شعرها بحنيه.
ميرا ببكاء هستيري: دبحني ي إلياس انا خايفه ابعده عني.
إلياس غمض عنيه بمراره: انا معاكي ي روحي متخفيش... حالتها بتزيد وإلياس ندا علي الدكتور و اداها مهدا.
عدي يومين... ميرا خرجت من المستشفي وماشيه بالمهدات بسبب حالتها.. وإلياس حزين و موجوع... مراد حاول انه يخلي إلياس يسمحه وإلياس رفض.
عند كاميليا و مراد... سافره تاني علشان يتبعه المشروع مع بعض.
مراد بابتسامة جذابه: ت عـ.ـر.في اني مبسوط اننا رجعنا نشتغل مع بعض تاني
كاميليا: انا رجعت علشان بحب شغلي مش اكتر
مراد بغمزه: شغلك بس
كاميليا بصتله: اه شغلي وبس ي مراد
مراد بصلها بحزن... وبشاره شغلهم.
عند نور كانت طالعه من جماعتها وكان في واحد زميلها بيتكلم معاها وبيضحكه وقف قدامها عربيه... ونزل منها اياد بغضب مسكه ونزل في ضـ.ـر.ب.
نور بغضب: انت بتعمل اي ي مـ.ـجـ.ـنو.ن سيبه
اياد بغضب: انتي تخرسي حسابك معايا بعدين.
نور بزعيق: حساب مين انت ملكش اي حاجه عندي
اياد ساب اللي كان بيضـ.ـر.به من ايديه. وبصلها.
اياد: لا ليا ي نور
نور بغضب: ليك اي عندي وبعدين انت اي اللي جابك هنا
اياد بغضب: ملكيش دعوه انتي اي عندي اطلعي قدامي ي هانم
نور: مش طالعه امشي من هنا
اياد بغضب قرب منها وشالها حاطها في العربيه.. وطلع
عند إلياس وميرا...ميرا كانت نايمه و إلياس كان قاعد جنبها وضممها لحـ.ـضـ.ـنه. وقرر انه هيكلم والدها و يعرف منه حكاية تامر.
ميرا... كانت بتشوف كابوس مرعـ.ـب وبتنتفض في حـ.ـضـ.ـن إلياس.. إلياس فضل يفوق فيها. قامت ميرا وهي بتنتفض وتبكي بهستيريا. إلياس دفنها في حـ.ـضـ.ـنه بقوه.
إلياس بحنيه: متخفيش ي حبيبتي انا معاكي ده كابوس كل اللي حصل كان حلم مرعـ.ـب وخلص مش هسمح لحد ياذيكي تاني.
ميرا اتكلمت من وسط شهقاتها وقالت.....يتابع
↚
ميرا... كانت بتشوف كابوس مرعـ.ـب وبتنتفض في حـ.ـضـ.ـن إلياس.. إلياس فضل يفوق فيها. قامت ميرا وهي بتنتفض وتبكي بهستيريا. إلياس دفنها في حـ.ـضـ.ـنه بقوه.
إلياس بحنيه: متخفيش ي حبيبتي انا معاكي ده كابوس
ميرا اتكلمت من وسط شهقاتها وقالت.
ميرا ببكاء: حاول زمان يعملها... و دلوقتي خلاص دمرني.
إلياس بغضب: معملش حاجه مكملش ي ميرا بس انا مقبلش اسيب حد لمس حاجه ملكي عايش لو فضل عايش هموته اوعدك انا عايز اعرف اللي حصل معاكي ي ميرا
ميرا ببكاء: مش عايزه افتكر م قادره
ميرا شهاقتها عالية... وإلياس ضممها لحـ.ـضـ.ـنه لحد ما هديت ونامت. طلع تلفونه واتصل علي والدها.
إلياس: ايوه ي عمي انا عايز اقبلك.. هتنزل مصر امتا... تمام ياريت تعرفني علشان اجيلك.
بليل عند مراد وكاميليا... كانو في حفله مع بعض.تبع الشغل... مراد كان واقف وفي وسط بنات كتير حواليه بيضحك معاهم وكاميليا قاعده علي تربيزه. بتبصله بغيظ.
احم... ممكن ارقص معاكي ي انسه كاميليا
كاميليا بصت علي مراد... وقامت رقصت. بس متعرفش ان اللي كانت بترقص معاه شخص مش كويس.
كاميليا بغضب: ممكن تبعد شويه مالك لازق ليه كده... انت انسان قليل الادب
مراد لاحظ عدم وجودها... دور بعنيه لاقها بترقص شاف المنظر وعنيه احمرت بغضب.. راح ناحيتهم ومسك اللي كانت بترقص معاه ضـ.ـر.به بغيره وغضب وجذابها من ايديها وطلع بيها. ركبها العربيه من غير كلام.. وصله الفندق ونزله.
مراد: اطلعي علي اوضتك
كاميليا: مش عايزه اطلع
مراد بغضب: انا قولت اطلعي علي اوضتك علشان ثانيه كمان وممكن ارتكب جنايه
كاميليا: وانت مالك متعصب ليه وازاي اصلا تكلمني كده.
مراد بغضب: انتي تخرسي خالص بقا في واحده محترمه ترقص بالطريقه دي مع الرجاله.
كاميليا بزعيق: ملكش دعوه بيا روح شوف نفسك وانت واقف تتميل مع البنات وتضحك.
مراد جذابها من دراعها بحده
مراد بهمس: انتي ملكي ي كاميليا مش م حق اي حد يلمسك او يتكلم حتي معاكي غيري انتي فاهمه.
كاميليا بألم: ايدك بتوجعني سبني ي مراد
مراد خف ايديه وبصلها بعشق.. وتملك جذابها من خصرها برقه وهمسلها.
مراد: مش عايز اذيكي ي كاميليا ارجوكي متخلنيش اعمل حاجه انا مش عايز اعملها معاكي ... انا بحبك ي كاميليا.
كاميليا اتـ.ـو.ترت من كلامه وقربه منها معرفتش ترد... مراد قرب شفايفه منها وقبلها بشغف وعمق.
كاميليا زقته وبصتله بغضب
كاميليا: انت قليل الادب ي مراد ووانا غلطانه اني رجعت اشتغل معاك
مراد : تتجوزيني ي كاميليا
كاميليا بعناد: لا ي مراد
كاميليا جت تمشي مراد مسك ايديها
مراد: كاميليا هسيبك تفكري.
كاميليا بصتله... وطلعت اوضتها.
مر شهر... ميرا نوعا ما فاقت وإلياس قالها انهم هيسافره الصعيد علشان يشوفه والدها والدتها.... طبعا الاتنين لسه محدش قال ل التاني مشاعره... وميرا رفضه انها تسمحه علي ظلمه ليها واتهمه وضـ.ـر.به ليها بدون حتي ما يسمعها... ومراد حاول يرجع صداقتهم وإلياس بيرفض.
ميرا: انا مش عايزه اشوف حد ي إلياس
إلياس: ميرا انا لازم اروح علشان اشوف اهلي مش هقدر اسيبك هنا
ميرا بتريقه: اي ي إلياس بيه خايف اجيب رجاله البيت
إلياس بغضب: ميرا انتي كنتي عايزاني اعمل يومها.... احمدي ربنا اني مقـ.ـتـ.ـلتكيش
ميرا بغضب: ياريتك كنت قـ.ـتـ.ـلتني ليه مقـ.ـتـ.ـلتنيش ي إلياس
إلياس باندفاع: علشان بح... معرفش ي ميرا
ميرا: انا مش هاجي معاك مش عايزه اشوفهم
إلياس: ميرا مش معني اني نـ.ـد.مان علي ضـ.ـر.بي ليكي انك ترفضيلي كلمه. هنسافر ي ميرا بكرا.
ميرا ببكاء: انا بكرهك ي إلياس علي تحكمك فيا.
إلياس متحملش دمـ.ـو.عها وقرب ضمها لحـ.ـضـ.ـنه.
إلياس بحنيه: ممكن متعيطيش انا مش هسمح لحد يتكلم معاكي هناك وهخلي اي حد قال في حقك كلمه يدفع التمن.
إلياس رفع وشها.. وبص في عيونها وسرح فيهم... قرب من شفايفها والتهمها.. بس، اتفجاء م رد فعل ميرا اللي فضلت ترتجف وترتعش ودمـ.ـو.عها بتنزل.
إلياس بخوف: ميرا مالك انا اسف مش هقرب منك تاني
ميرا ببكاء وصوت مرتعش: انا خايفه ي إلياس
إلياس: هشش متخفيش مش عايز اسمع منك الكلمه دي طول مانا معاكي ي ميرا انتي فاهمه.
عند نور كانت... في اوضتها سرحانه وصلها مسدچ علي موبيلها. نور لو سمحتي قبليني في... لو مجتيش، هجيلك انا واللي يحصل يحصل... إياد
نور شافت الرساله و رمت الفون جمبها بغضب.
نور بغيظ: والله لوريك ي إياد انا مش فاهمه عايز مني اي... انا مش هعمل اللي قولته ولا هقبلك.
عند مراد وكاميليا... كان اخر يوم ليهم في شغلهم مع بعض... طول الفتره اللي فاتت كاميليا بتتجنب مراد.
مراد بغضب: كاميليا ممكن افهم انتي ليه بتتجاهليني... وبعدين علفكره موضوع الجواز اللي بقالي شهر مستني منك اجبته براضاكي غصب عنك انتي ليا فاهمه.
كاميليا بعناد: متقدرش تجبرني علي حاجه ي مراد
مراد: انا نفسي افهمك مره واحده ي شيخه بحاول اسمعك وبحاول اقربلك بس انا مش فاهم بتعملي ليه كده ي كاميليا.
كاميليا بصتله بحزن: عمرك ما هتفهمني ي مراد
مراد: كاميليا انا بحبك بجد اول مره اتعلق بحد بالشكل ده... مش قادر ابعد عنك احكيلي ي كاميليا وهنعدي كل حاجه مع بعض بس متسكتيش.
كاميليا ببكاء: انا كنت مخطوبه ي مراد لوحد كان زميلي في الجامعه كنا بنحب بعض... وصيلني مسدچ في صور ليه مع واحده في الشقه اللي هنتجوز فيها انا طبعا مستحملتش و روحت.. .لاقيته فعلا معاها في منظر بشع هي قامت وميشيت وهو حاول يشرحلي اللي حصل بس انا رفضت و رمتله الخاتم في وشه... راح سحبني من ايدي... و
كاميليا شهقاتها بتعلي ومش قادره تكمل مراد قرب واخدها في حـ.ـضـ.ـنه.
مراد بحنيه: كملي ي كاميليا طلعي كل اللي جواكي
فلاش باك
كاميليا بصريخ: ابعد عني ي حـ.ـيو.ان
نادر بوقاحه:مش قبل ما متلكك ي كاميليا
نادر... مزق هدومها وكاميليا فضلت تدفع في وتبعده بس للاسف كتفها بايده بقوه ووو..اعتدي عليها.
باك
مراد سمع كلامها وغضبه كان عميه وحلف هيجيب حقها بأي تمن. رفع وشها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دمـ.ـو.عها.
مراد بعشق: كفايه عـ.ـيا.ط ي حبيبتي اوعدك هجبلك حقك... موافقه اروح اطلبك من والدك.. مش طالب منك اي حاجه غير انك تكوني معايا وبس ي كاميليا
كاميليا بصتله... وهزت راسها بالموافقه.
عند... نور عندت ومردتش علي اياد ولا رحتله.. جالها منه رساله تاني... انا تحت البيت انزلي وإلا والله هطلع انا.
نور جريت علي بلكونة... اوضتها لاقيته فعلا موجود وبيبتسملها بثقه.
نور بصتله بغيظ... دخلت لبست ونزلت.
اياد بابتسامه:لازم يعني اللي انتي عملتيه ده
نور بغضب: عايز اي ي اياد والله لو ممشيت ل هقول لابيه مراد.
اياد: روحي هو انا مسكتك... انا كنت عايز اعرف اي سبب كرهك ليا ي نور
نور: انت متفرقليش ولا بكرهك ولا حتي بحبك.
اياد بصلها: ت عـ.ـر.في بيني وبينك كام سنه ي نور... حوالي13 سنه فرق كبير صح.
نور بتريقه: انديلك بابا يعني مثلا
اياد بغضب: نور اتكلمي عدل
نور: عايز اي ي اياد بعد الكلام ده وضح كلامك
اياد: عايز اعرف بتكرهيني ليه رغم اننا وانتي صغيره كنتي قريبه مني
نور: اسال نفسك ي اياد متسالنيش، انا مش انت برضو اللي بقيت بتعملني بجفاف وبتبعدني عنك لحد ما سفرت حتي لما رجعت دخلت كليه الشرطه علشان متكنش موجود برضو
اياد بصلها بحزن: نور انا اسف.. عارف ان ده كله حصل بس صدقيني ليه سبب مش هقدر اقوله
نور بزعيق: علشان انت جبان ي اياد
نور قالت كلامها... وسابته واقف بيبصلها بوجع ومشيت.
في يوم.. جديد إلياس قام من جمب دخل اخد دوش وطلع كان حاطط فوطه حوالين وسطه وبينشف شعره... وميرا كانت صحيت شافته... وبصتله بانبهار عضلاته الضخمه البـ.ـارزه وشعره الكثيف... ملامحه الرجوليه... فاقت من سرحانها علي إلياس وهو بيضحك من منظرها.
إلياس بضحك: اقفلي بؤقك ي ميرا
ميرا بصتله بغضب: انت بني ادم قليل إلادب اي اللي مطلعك كده
إلياس بغمزه: انا في اوضتي وانتي مراتي فيها حاجه دي وبعدين انتي اللي كنتي بتبصي اي ذنبي انا
ميرا عنيها دمعت بخجل... إلياس حس انه زعلها قرب وقعد جنبها.
إلياس: ميرا انا اسف كنت بضحك معاكي
ميرا وهي موديه وشها الناحيه التانيه من خجلها: تمام انا هقوم البس.
في الصعيد... في سرايا والد إلياس.
فهمتي هتعملي اي ي مقصوفة الرقبه إلياس جاي النهارده.
حاضر... فهمت يامه بس، فرضا انكشفنا
انتي تكتمي واللي بقوله يتنفذ إلياس كان المفروض يتجوزك انتي
عند ميرا وإلياس... خلصت لبس وطلعت إلياس بصلها بغضب.
إلياس بغضب: اي اللي انتي لابساه ده يتغير فورا
ميرا: ماله لبسي ي إلياس ولا انت عايز تتحكم فيا وخلاص
إلياس بغضب: لا يا هانم مفهوش حاجه خالص ضيق وقصير بس... امشي من قدامي غيري احسنلك
ميرا بعناد: مش هغير مش كل حاجه هتمشيها علي مزاجك.
إلياس بنظره مرعـ.ـبه: انتي قد كلمك ده ي ميرا
إلياس غضبه عماااه قرب منها... شالها رماها علي السرير بغضب وووو...
↚
إلياس غضبه عماااه قرب منها... شالها رماها علي السرير بغضب
إلياس بغضب: انا هوريكي ي ميرا ازاي متسمعليش كلمه.
إلياس.. فتح سوسته فستانها.. راح علي الدولاب وطلعلها فستان محتشم.. وقرب منها.
ميرا برعـ.ـب: انت هتعمل اي
إلياس: هغيرلك طالما انتي مش عايزه
ميرا بغضب: ابعد عني انت اتجننت
إلياس بيشيل فستانها... وميرا بتبكي وبتزق في.
ميرا ببكاء: انا بكرهك ي إلياس ابعد
إلياس بصلها وبعد... رمالها الفستان
إلياس بحزم: خمس دقايق تلبسي وتبقي تحت قدامي.
قال كلامه... ونزل وميرا بصتله بغضب وقامت غيرت ونزلت. ركبت جنبه من ساكت.. و إلياس اتحرك. بعد كام ساعه وصله.ونزله والد إلياس رحب بيهم.
والدة ميرا قربت علشان تسلم عليها وتحـ.ـضـ.ـنها.. وميرا بعدتها عنها.
ميرا: إلياس عايزه اطلع الاوضه علشان ارتاح
إلياس بصلها باتفهم... واخدها وطلع اوضتهم. ميرا دخلت وجريت الحمام وقفلت الباب واجهشت في بكاء مرير.
إلياس سمع صوتها وقلبه اتنفض م مكانه جري علي الباب فضل يخبط علشان تفتحله.
إلياس بخوف: ميرا ارجوكي افتحي والله هكسر الباب
ميرا مردتش ولا فتحتله.. إلياس فضل يركل الباب برجله لحد ما اتكسر دخل لاقها واقعه في الارض وبتبكي. إلياس وطي وماسكها من دراعها قومها من علي الارض شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه.
إلياس بحنيه: هششش اي سبب العـ.ـيا.ط ده مفيش حاجه تستاهل دمـ.ـو.عك ي ميرا
ميرا ببكاء: والله هي ظلمتني ي إلياس انا مش وحشه زي ماهي كانت بتقول
إلياس: وانا مصدقك وهعرف الحقيقه ي ميرا بس بطلي عـ.ـيا.ط.
إلياس رفع وشها بين ايديه... مسح دمـ.ـو.عها وطبع قبله علي جبينها شالها بين ايديه وطلع قعدها عالسرير.
إلياس: غيري هدومك انا نازل تحت وجاي
ميرا هزت راسها... و إلياس طلع.
عند مراد وكاميليا... كانو راجعين مع بعض.
كاميليا: مراد انت مش هتنـ.ـد.م انك اتجوزتني
مراد بصلها: كاميليا انا الحاجه الوحيده اللي ممكن انـ.ـد.م عليها هي اني اسيبك شيلي كل الكلام ده من دماغك.
كاميليا بصتله عيونها دمعت بعشق وقالت.بدون وعي.
كاميليا: مراد انا بحبك
مراد فرمل و وقف بالعربيه
مراد بسعاده: قولتي اي
كاميليا بخجل: مراد خلاص بقا
مراد: والنبي قوليها تاني.. ده انا عايز ارقص ي شيخه
كاميليا بإبتسامة: مراد خلاص متكسفنيش.
مراد قرب منها وكان هيقبلها.. بس كاميليا بعدته.
كاميليا بخجل: مراد احنا في الشارع لو سمحت بلاش حركاتك دي
مراد بغمزه: ماشي مسيرك تيجي تحت ايدي
كاميليا بضحك: احترم نفسك ي مراد
مراد: بقولك اي تيجي نكتب الكتاب النهارده
كاميليا: انت مـ.ـجـ.ـنو.ن صح
مراد بصلها بعشق: مـ.ـجـ.ـنو.ن بيكي ي كاميليا
كاميليا بصتله بكسوف... وهو بدالها بنظرات العشق.
عند نور خلصت محاضرات في جامعتها وخرجت وقفت عربيه قدامها.. وكان اياد.
اياد: اركبي ي نور عايز اتكلم معاكي
نور بغضب: هو انت استحلتها والله العظيم هقول لمراد
اياد نزل من عربيته... واقف قدامها
اياد بصلها وكان باين من نظراته انه حزين. نور لاحظت.
نور: مالك ي إياد
إياد بحزن: نور انا محتاج اتكلم معاكي انا مش جبان زي ما قولتي
نور بصتله: امال انت اي ي إياد هروبك زمان كان سببه اي
إياد: تعالي نقعد في مكان ونتكلم لو سمحتي... نور طلعت معاه. وهو اتحرك.
عند إلياس وميرا.... إلياس نزل وجمع العيله كلها.
إلياس بجديه وجهه كلامه لوالد ميرا و والدتها.
إلياس: اي حكاية تامر وميرا احكولي ومن غير كذب
والد ميرا و والدتها بصه لبعض بصدمه و رعـ.ـب.
إلياس بصلهم: تعرفه انه خطف ميرا انا تقريبا عارف كل حاجه بس في جزا ناقص وهعرفه منكم.
والدة ميرا ببكاء: بص ي بني انا هقولك وهحكيلك الحقيقه... تامر كان خطيب ميرا عمك لما شركته وقعت استلف منه فلوس كتيره علشان يقدر يقف من تاني... بس للاسف خسر ومقدرش يردله الفلوس.. تامر شاف ميرا وعجبته طلبها مننا مقابل الفلوس اللي ليه تامر شخص جشع وظالم محدش بيقدر عليه... غصبنا ميرا علي الخطوبه بس اللي حصل انه حاول يعتدي عليها ومن حسن الحظ اننا.. لاحقناها... اضطريت اكذب واقول انها ماشيه مع رجاله علشان عارفه انكم مش هتقبله شرفكم يتبهدل وانهم هيجوزهالك.. علشان شرف العيله وانا علشان احميها عملت كده عشان انت الوحيد اللي كنت هتقدر تقف لتامر.
إلياس بصلها بغضب: انتي مش بني ادمه بجد مش معني كده انك تتهميها بالطريقه دي كان ممكن تقولي الحقيقه واحنا نتصرف انما تعملي كده ليه انا اذيتها كتير بسببكم.
والدة ميرا ببكاء: انا اسفه ي بني والنبي خليها تسمحني.
إلياس بصلها: ت عـ.ـر.في اي الحاجه الوحيده الصح اللي انتي قدمتيها ليا اني اتجوزت ميرا ودخلت حياتي بسببك.
ميرا كانت واقفه ع مقاربه منهم... وسمعت كل حاجه... و دخلت وهي بتبكي.
ميرا ببكاء: انا مستحيل اسامح حد فيكم انا بكرهكم... قالت كلامها وطلعت علي الاوضه.و إلياس جري وراها.
إلياس قرب منها... وميرا دفعته بعيد عنها.
ميرا بغضب: انت كمان زيهم اذتني مش هسماحكم
إلياس بصلها بحزن... قرب منها جذابها لحـ.ـضـ.ـنه بالغصب. حوطها بايده بقوه. دفن راسه في رقبتها
إلياس بعشق: ميرا انا بحبك
ميرا الكلمه لجمتها رفعت راسها وبصتله.
ميرا بعناد: وانا بكرهك ي إلياس. انت اتجوزتني مجبر.. طلقني
إلياس بصلها بصدمه.وقال...
↚
إلياس بصلها بحزن... قرب منها جذابها لحـ.ـضـ.ـنه بالغصب. حوطها بايده بقوه. دفن راسه في رقبتها
إلياس بعشق: ميرا انا بحبك
ميرا الكلمه لجمتها رفعت راسها وبصتله.
ميرا بعناد: وانا بكرهك ي إلياس. انت اتجوزتني مجبر.. طلقني
إلياس بصلها بصدمه.وقال.
إلياس: ميرا انتي واعيه للي بتقوليه انا عارف اني ظلمتك بس كان غصب عني
ميرا بجمود: غصب عنك او لا انا عايزه اطلق ي إلياس
إلياس بغضب: مفيش طـ.ـلا.ق ي ميرا
ميرا بغضب: لا في ي إلياس انت فاهم
إلياس: مفيش طـ.ـلا.ق انا مبطلقش
ميرا: هرفع خلع ي إلياس انا هنزل دلوقتي وهقول اننا هنطلق.
إلياس بغضب: الباب قدامك روحي قولي و عـ.ـر.فيهم كمان اني مقربتش منك لحد دلوقتي.
برا تحديدا قدام باب اوضتهم كان في اتنين واقفين بعيد شويه بس كانو سامعين . عمة إلياس وبنتها.
فريال بشر:سمعتي اللي انا سمعته... يعني إلياس لسه مقربش منها انا هعرف جدتك.
تغريد: ايوه يامه بس جدتي هتصدق
عمة إلياس بحده: ملكيش دعوه انتي تعالي معاي.
عند إلياس وميرا... ميرا جريت عالباب علشان تفتحه وتنزل تقول انهم هيطـ.ـلقه.. إلياس سابقها ورزع الباب قفله بالمفتاح.
ميرا بزعيق: افتح الباب ي إلياس
إلياس بغضب: مش هفتح ي ميرا طـ.ـلا.ق مفيش... انتي ملكي وانا مبسبش حاجه ملكي. انتي فاهمه
ميرا بكت بضعف... إلياس قرب منها وميرا بعدت خطوه لورا.
ميرا: خليك بعيد عني
إلياس جذابها من خصرها... لحـ.ـضـ.ـنه وهمسلها.
إلياس بهمس عاشق: انا بحبك ي ميرا عارفه يعني اي انا اتنزلت عن كبريائي وقولتلك رغم اني مكنتش عارف هتتقبلي ولا لا بس مهمنيش... وكمل بنبره تملك.. بس، ا عـ.ـر.في انك ملكي واني مستحيل اسيبك.
إلياس رفع وشه وبصلها... وهي دمـ.ـو.عها بتنزل.. ومتـ.ـو.تره من قربه. إلياس قرب والتهم شافتيها في قبله عميقه. بعد عنها وهو بيلهث ولما حس بخوفها و ارتعاشها.
ميرا ببكاء: انت قليل الادب مش قولتلك متقربليش تاني.
إلياس بأسف لانه ضعف قدامها.. ونسي انها مش مستعده.
إلياس: انا اسف ي حبيبتي مقصدتش.. بس علفكره كل ما هتعيطي هعمل كده وانتي حره.
ميرا بصتله بغضب وهو بصلها بعشق وابتسامه جذابه.
عند نور وإياد... كانو قاعدين مع بعض في مكان هادئ عالبحر. إياد بصلها وبدا الكلام.
إياد بوجع: عايزه ت عـ.ـر.في ليه انا مشيت ي نور. علشان حبيتك.. مشاعري مقدرتش اتحكم فيها ولو ممشتش كان ممكن اذيكي ده غير فرق السن اللي بيني وبينك. وكنت خايف اخون ثقة مراد فيا.
نور بصتله بصدمه... كلامه كان مفجاءه بالنسبالها.
إياد: اي استغربتي
نور بدمـ.ـو.ع: وليه مقولتش ليه مجتش م زمان ي إياد وسبتني اتعذب
إياد بصلها: ي نور فرق السن بينا كبير وانتي وقتها كنتي طفله اصلا وانا مشاعري انجذبت لطفله كنت هقولك اي ساعتها
نور قامت علشان تمشي.. إياد قام وراها جذابها من ايديها.
إياد: نور مش عايزه تقوليلي حاجه
نور بغضب: سيب ايدي بقا سيبني اتعذب ده كله وجاي تقولي فرق السن وانجذبت لطفله
إياد برجاء: نور ارجوكي افهميني انا بحبك بعدت علشان مأذيكيش
نور نتشت ايديها من ايده.. وبصتله بغضب
نور بغضب: انا بقا مبحبكش و في حد تاني في حياتي... قالت كلامها وميشت من المكان تحت غضب وصدمه إياد من كلامها.
بليل عند ميرا وإلياس... فريال دخلت اوضة جدة إلياس.
فريال: الحقي ياما انا سمعت إلياس بالغلط وهو بيقول انه مقربش من مـ.ـر.اته لحد دلوقتي
جدة إلياس: انتي بتقولي اي إلياس ورانا شرف ميرا يوم فرحهم
فريال: والله هو ده اللي سمعته شكلهم ضحكه عليكي.
جدة إلياس قامت بغضب: تعالي معاي لازم اتاكد بنفسي.
عند ميرا وإلياس... سمعه صوت رزع علي الباب إلياس قام فتح لاقها جدته.
جدة إلياس بغضب: إلياس صحيح انك مدخلتش علي مراتك.
إلياس بغضب: مين اللي قالك الكلام ده انا موريكم كل حاجه
جدة إلياس: هتاكد بنفسي ودلوقتي
ميرا قامت بفزع وقفت... ورا إلياس
إلياس بغضب: تتاكدي من اي محدش هيقرب من ميرا
جدة إلياس بغضب: هتعصي كلامي ي إلياس انا كده اتاكدت انك بتكدب.
إلياس بغضب: انا قولت كلامي محدش هيقرب من ميرا
جدة إلياس: انا هطلع قدامك خمس دقايق وتوريني شرفها وهتاكد بنفسي.
إلياس قفل الباب... وبص لميرا اللي بتترتجف وراه قرب منها. وقال.
↚
إلياس قفل الباب... وبص لميرا اللي بتترتجف وراه قرب منها. وقال.
إلياس: متخفيش ي حبيبتي انا مش هجبرك علي حاجه
ميرا ببكاء: طب هنتصرف ازاي
إلياس بحنيه قرب منها وضمها لحـ.ـضـ.ـنه.
إلياس: متعيطيش واهدي يلاا هنمشي من هنا
إلياس وميرا لمه هدومهم.... وغيره ونزله.
جده إلياس بغضب: رايح فين ي إلياس
إلياس بصلها بحده: ماشي انا ومراتي
جدة إلياس: مش هتطلع من هنا غير لما اشوف شرفها الاول
إلياس بغضب: ميرا اشرف من اي حد وانا واثق فيها مش هجبرها علي حاجه
والد إلياس اتدخل... واتكلم وهو نـ.ـد.مان من معملته لميرا.
والد إلياس: خد مراتك واطلع ي بني اوضتكم احنا ظلمنا ميرا بسبب امها و مش هنظلمها تاني.
جدة إلياس بحده: هتخلي ابنك يعصي كلامي
والد إلياس بحزم: انا قولت كلمتي.. يلاا ي إلياس خد ي بني مراتك واطلعه ارتاحه.
إلياس اخد ميرا اللي كانت بتترعش وبتبكي من ايديها وطلع اوضتهم.. ميرا من غير مقدمـ.ـا.ت دفنت راسها في حـ.ـضـ.ـنه. إلياس ضمها ليه بحنيه وهو بيملس علي شعرها.
إلياس: ميرا كفايه عـ.ـيا.ط محدش يستاهل انا قولتلك مستحيل اسمح لحد انه ياذيكي ي حبيبتي.
ميرا خرجت من حـ.ـضـ.ـنه... وهو استغرب.
ميرا: انا عايزة انام
إلياس شالها... حطها عالسرير وضمها لحـ.ـضـ.ـنه ودفن راسه في حـ.ـضـ.ـنها وهي ممنعتش، لانها كانت حاسه براحه وهي ف حـ.ـضـ.ـنه.
تاني يوم عند نور... مراد دخل عليها الاوضه لاقها بتبكي.
مراد بقلق: نور بتعيطي ليه ي حبيبتي
نور بكذب: مفيش ي ابيه تعبانه شويه بس
مراد بحنيه: تحبي نروح لدكتور ي حبيبتي
نور: لا ده شويه صداع بس
مراد ضمها لحـ.ـضـ.ـنه بحنان اخوي.
مراد: نور في عريس متقدملك وانا وافقت انه يجي وتقعده مع بعض الاول
نور بصدمه: لا ي ابيه انا مش عايزه
مراد: ي حبيبتي وانا مش هجبرك بس انا اديته كلمه قبليه الاول اقعده اتكلمه وبعدين يبقا قرري براحتك.
عند ميرا وإلياس... إلياس كان بياخد دوش وميرا الباب خبط وفتحت لاقت الخدامه.
فريال هانم عايزه حضرتك تحت
ميرا استغربت... لان عمتها من ساعة ما
جت وهي متكلمتش معاها نهائي. نزلت ميرا تشوفها.م فضولها.
دخلت تغريد بعد ما ميرا... خرجت وقفلت الباب إلياس طلع كان لابس بنطلون وعاري الصدر.. بصلها واتفجاء وقربت عليه.
إلياس: انتي بتعملي اي هنا وفين ميرا
تغريد قربت منه... حطت ايديها علي صدره... إلياس بعدها بغضب.
تغريد: انت بتاعي انا ي إلياس انا وانت المفروض اننا كنا لبعض ميرا اخدتك مني
إلياس بغضب: انتي اتجننتي ي تغريد انتي اختي
تغريد بغل: انا مش اختك ي إلياس انت فاهم
تغريد فضلت تصرخ وتقطع في هدومها وتقرب من
إلياس كل اللي تحت سمعه الصوت وطلعه وفجاءه..
↚
إلياس قفل الباب... وبص لميرا اللي بتترتجف وراه قرب منها. وقال.
إلياس: متخفيش ي حبيبتي انا مش هجبرك علي حاجه
ميرا ببكاء: طب هنتصرف ازاي
إلياس بحنيه قرب منها وضمها لحـ.ـضـ.ـنه.
إلياس: متعيطيش واهدي يلاا هنمشي من هنا
إلياس وميرا لمه هدومهم.... وغيره ونزله.
جده إلياس بغضب: رايح فين ي إلياس
إلياس بصلها بحده: ماشي انا ومراتي
جدة إلياس: مش هتطلع من هنا غير لما اشوف شرفها الاول
إلياس بغضب: ميرا اشرف من اي حد وانا واثق فيها مش هجبرها علي حاجه
والد إلياس اتدخل... واتكلم وهو نـ.ـد.مان من معملته لميرا.
والد إلياس: خد مراتك واطلع ي بني اوضتكم احنا ظلمنا ميرا بسبب امها و مش هنظلمها تاني.
جدة إلياس بحده: هتخلي ابنك يعصي كلامي
والد إلياس بحزم: انا قولت كلمتي.. يلاا ي إلياس خد ي بني مراتك واطلعه ارتاحه.
إلياس اخد ميرا اللي كانت بتترعش وبتبكي من ايديها وطلع اوضتهم.. ميرا من غير مقدمـ.ـا.ت دفنت راسها في حـ.ـضـ.ـنه. إلياس ضمها ليه بحنيه وهو بيملس علي شعرها.
إلياس: ميرا كفايه عـ.ـيا.ط محدش يستاهل انا قولتلك مستحيل اسمح لحد انه ياذيكي ي حبيبتي.
ميرا خرجت من حـ.ـضـ.ـنه... وهو استغرب.
ميرا: انا عايزة انام
إلياس شالها... حطها عالسرير وضمها لحـ.ـضـ.ـنه ودفن راسه في حـ.ـضـ.ـنها وهي ممنعتش، لانها كانت حاسه براحه وهي ف حـ.ـضـ.ـنه.
تاني يوم عند نور... مراد دخل عليها الاوضه لاقها بتبكي.
مراد بقلق: نور بتعيطي ليه ي حبيبتي
نور بكذب: مفيش ي ابيه تعبانه شويه بس
مراد بحنيه: تحبي نروح لدكتور ي حبيبتي
نور: لا ده شويه صداع بس
مراد ضمها لحـ.ـضـ.ـنه بحنان اخوي.
مراد: نور في عريس متقدملك وانا وافقت انه يجي وتقعده مع بعض الاول
نور بصدمه: لا ي ابيه انا مش عايزه
مراد: ي حبيبتي وانا مش هجبرك بس انا اديته كلمه قبليه الاول اقعده اتكلمه وبعدين يبقا قرري براحتك.
عند ميرا وإلياس... إلياس كان بياخد دوش وميرا الباب خبط وفتحت لاقت الخدامه.
فريال هانم عايزه حضرتك تحت
ميرا استغربت... لان عمتها من ساعة ما
جت وهي متكلمتش معاها نهائي. نزلت ميرا تشوفها.م فضولها.
دخلت تغريد بعد ما ميرا... خرجت وقفلت الباب إلياس طلع كان لابس بنطلون وعاري الصدر.. بصلها واتفجاء وقربت عليه.
إلياس: انتي بتعملي اي هنا وفين ميرا
تغريد قربت منه... حطت ايديها علي صدره... إلياس بعدها بغضب.
تغريد: انت بتاعي انا ي إلياس انا وانت المفروض اننا كنا لبعض ميرا اخدتك مني
إلياس بغضب: انتي اتجننتي ي تغريد انتي اختي
تغريد بغل: انا مش اختك ي إلياس انت فاهم
تغريد فضلت تصرخ وتقطع في هدومها وتقرب من
إلياس كل اللي تحت سمعه الصوت وطلعه وفجاءه..
↚
الياس لبس ونزل... والده بدا الكلام.
والد إلياس: إلياس هيتجوز تغريد
إلياس بغضب: هتجوزها وانا معملتش حاجه مش هتجوز.
والد إلياس: خليني اكمل كلامي إلياس هيتجوزها بس لو اعترفت وقالتلنا اللي حصل بالظبط
فريال بغضب: هتقول اي مانته شوفته بعنيكم
والد إلياس بحزم: فريال إلياس ابني راجـ.ـل ميتعداش ع عرضه ابدا وانا عارف نيتك عايزه تخلصي من بتك وبتلزقيها لولدي صح.
فريال بـ.ـارتباك: اي اللي بتقوله ده ي خوي
والد إلياس بغضب: بقول الحقيقه مش انتي اللي يوم ما إلياس اتجوز فضلتي تزعقي وتقولي انه لبنتك وميرا اخدته منها
فريال بغل: ايوا مش دي الحقيقه إلياس لبنتي.
والد إلياس بغضب: إلياس متجوز وانتي بطريقتك. دي اثبتي ان ابني معملش، حاجه
فريال بغضب: يعني اي بنتي بتتبلي عليه
والد إلياس: او انتي اللي قولتي لبنتك تعمل كده مثلا
فريال ببكاء مزيف: انا مش هعقد في البيت ده ثانيه واحده
والد إلياس بغضب: اطلعي علي اوضتك و رجليكي متطلعش من البيت.
ميرا كانت نايمه في الاوضه... الباب خبط وقامت فتحت كانت تغريد.
تغريد: ممكن ادخل انا عارفه انك مش عايزه تشوفي وشي بس انا عملت كده غصب عني ايوا إلياس معملش حاجه امي اجبرتني اعمل كدا علشان إلياس يكون ليا وتخلص مني... تغريد دمـ.ـو.عها نزلت.
ميرا حاسة بالشفقه عليها.
تغريد ببكاء: انا اسفه بجد والله عملت كده غصب عني سامحيني ي ميرا
ميرا رغم اللي عملته بس محقدتش عليها واتعطفت معاها طبطبت عليها وتغريد بصتلها بنـ.ـد.م.
إلياس طلع ولاقي تغريد بصلها بغضب وهي بصتله باحراج ونـ.ـد.م وطلعت.
إلياس من غير ما يبص لميرا طلع هدوم وقالها
إلياس: يلاا هنمشي من هنا البسي
ميرا وإلياس... نزله وطلعه من السرايا ركبه العربيه.. وبعد كام ساعه كانو ف القاهره.
وصله الفيلا ونزله طلعه.. اوضتهم وإلياس مبيتكلمش مع ميرا
ميرا دخلت غيرت... وطلعت إلياس كان قاعد علي السرير حاطط راسه بين ايديه.
قعدت جنبه.
ميرا: إلياس نفس الموقف لما حصل معايا قولتلي كنتي عايزاني اتصرف ازاي احاسسك وقتها نفس احساسي انا كمان
إلياس رفع راسه وباصلها.
إلياس: علفكره انا مش زعلان وعارف ان رد فعلك طبيعي ي ميرا بس والله انا بحبك مستحيل اخونك ت عـ.ـر.في اني ملمستش شاهيناز ولا مره.
ميرا بصتله بصدمه: بتتكلم بجد
إلياس: ايوا ي ميرا بجد كنت بتمني كل لحظه تكون معاكي انتي.
ميرا بصتله ودقات قلبها زادت هي حبته زي ما حبها بس مكنتش عايزه تقول علشان كرامتها واللي عمله.
إلياس بصلها وتاه في عنيها قرب منها والتهم شافيفها ف قبله عميقه.وعاشقه ابتدت ايديه تتجرا بس ميرا بعدته
ميرا بخوف: إلياس مش هقدر مش هينفع
إلياس ابتسم لها: ولا يهمك تعالي يلاا ننام
إلياس ضمها ليه بقوه وعشق.ونامو.
مر ثلاثة اشهر.. إلياس بيحاول يرجع علاقتهم حاسس بحب ميرا ليه بس هي مكبره ومش عايزه تعترف. مراد طلب كاميليا وفرحهم بعد يومين. إياد ونور... اياد بيحاول معاها بقاله كتير علشان توافق بـ.ـارادتها.
عند نور كانت قاعده في كافتيريا الجامعه لاقيت... حد جه وقعد قصادها كان إياد.
إياد بإبتسامة جذابه: عامله اي ي حبيبتي هااهنتجوز امتا بقا
نور بصتله بغيظ: مش هتجوزك
إياد بهدوء: بصي ي نور انا صابر عليكي علشان عارف اني غلطان بس انا مش قادر اعيش من غيرك مش هقدر تبقي لغيري ي نور
نور بصتله هي بتحبه... ومتعلقه بيه بس انه يمشي ويسبها زمان كان جراحها.
إياد بحزن: انا فضلت اتعذب انت فاهمه اني كنت عايش مرتاح ومبسوط لا انا كنت بموت... نور متسبينيش. اديني فرصه.
نور بصتله وعنيها دمعت: موافقه ي إياد هديك فرصه بس هيبقا في فترة خطوبه علشان نتعرف علي بعض
إياد بغيظ: خطوبه يعني احنا منعرفش بعض ي نور
نور: لا منعرفش بعض موافق ولا ارجع في كلامي.
إياد: موافق
عند ميرا وإلياس .... إلياس كان في الشركه رجع لاقي ميرا كانت قاعده وبتبكي.. دخل وقعد. جنبها.
إلياس بحنيه: انا مش قولت مش عايز اشوف دمـ.ـو.عك تاني ي ميرا
ميرا: انا مبعيطش
إلياس: لا بتعيطي امال اي الدمـ.ـو.ع دي انا قولتلك هعقبك لو عيطي تاني.
ميرا بصتله باستغراب... وهو قرب شفايفه منها والتهم شافتيها في قبله عميقه بعشق جارف... استاجب ميرا معاه. معدتش بتخاف منه وبقت مطمنه علي نفسها معاه بعد ما واقف قدام الكل و ما اجبرهاش علي حاجه. وكمان موضوع تغريد كان صادق في. اتفهم خوفها واحتواها.
إلياس بعد عنها وهو بيلهث من فرط مشاعره وعشقه ليها حاس انها مش قادره تتنفس.
ميرا بصتله: انا بحبك ي إلياس
إلياس بصلها بصدمه: بتقولي اي
ميرا بابتسامه: بحبك ي إلياس وكمان مسامحك انت ملكش ذنب كفايه انك وقفت قدام الكل علشان متجبرنيش علي حاجه
إلياس عيونه دمعت جذابها لحـ.ـضـ.ـنه بقوه مسك وشها بين ايديه.
إلياس بعشق: انا مش بس بحبك ي ميرا انا بعشقك ي قلب إلياس
إلياس بصلها وقال
إلياس بعشق: مستعده تكوني ملكي ي ميرا
ميرا هزت راسها بالموافقه.. التهم شفايف بشوق شالها لسرير نزلها.. قبلها قبلات متفرقه علي جسدها ليضع صك ملكيته....... ليغيبو ف عالم خاص عالم جديد مليان حب وعشق. لتصبح زوجته قولا وفعلا.
عدي يومين... وجه فرح مراد وكاميليا.
وكان الكل مبسوط... وبعد انتهاء الفرح إياد اخد نور علشان يوصلها اما مراد وكاميليا و ميرا وإلياس كانو حاجزين في الفندق.
عند كاميليا ومراد...دخله الاوضه.
مراد بسعاده: مش مصدق انك معايا ي كاميليا ده اسعد يوم في حياتي بحبك.
كاميليا بعشق: انا اللي سعيده انك معايا ي مراد انا مش بس، بحبك انا بموت فيك.
مراد بصلها بعشق وضمها لحـ.ـضـ.ـنه.
مراد: اوعدك هتكوني اسعد واحده معايا ي كاميليا هعوضك ع كل اللي حصلك ي حبيبتي.
كاميليا بصتله وعنيها دمعت.. مش مصدقه ان ربنا عوضها بشخص زي مراد.
مراد بمرح: لا ما احنا مش هنقلبها هم احنا ورانا حرب عالميه.
كاميليا ضحكت علي كلامه.
كاميليا: ممكن تخرج علشان اغير
مراد بغمزه: مش عايزاني اسعدك
كاميليا بضحك: لا شكرا
مراد قرب منها واقف وراها وهمسلها.
مراد: هفتحلك السوسته.
شـ.ـد مراد سحاب الفستان ودفن راسه في عنقها قبلها برقه. لافها ليه كاميليا كانت مكسوفه جدا.
مراد بصلها بعشق: بحبك ي كاميليا
كاميليا بصتله: وانا كمان ي مراد انت بجد كتير عليا.
مراد: هشش انتي اللي كتيره عليا ي كاميليا
مراد قرب من شفايفها قبلها بعشق.. شالها وحاطها عالسرير... وسكتت شهرزاد عن الكلام المباح.
عند نور واياد... إياد طول الطريق كان باصص لنور بعشق ومركز معاها.
نور: بتبصلي ليه
إياد بعشق: بحبك ي نور كان نفسي النهارده يبقا فرحنا احنا اتخيلتك.
نور دارت وشها بكسوف... وقالت
نور: علفكره انا موافقه نتجوز
إياد وقف مره وحده
إياد: قولي والله
نور بضحك: والله... بحبك ي إياد
إياد مسك قلبه: لا انا كده يجرالي حاجه
نور: بعد الشر عليك
إياد: ليه موافقتيش من الاول
نور: كان لازم اشـ.ـدلك ودنك علشان متبعدش عني تاني.
إياد بعشق: انتي روحي ي نور مقدرش ابعد عنك تاني.
نور بصتله بعشق... وهو قرب واخد شافتيها في قبله عاشقه... بعد عنها.
إياد بعشق: بحبك ي نوري
نور: بحبك ي إياد.
عند ميرا وإلياس.... ميرا دخلت وكانت الاوضه مزينه بشكل خطف قلبها. إلياس ضمها من خسرها ودفن راسه في عنقها.
إلياس بعشق: ت عـ.ـر.في اني نـ.ـد.مان علي كل لحظه عدت مني ومكنتش معاكي فيها ي ميرا.
ميرا: انا حبيتك من اول ما شوفتك ي إلياس جذبتني كنت بموت لما كنت بتروح لشاهيناز.... إلياس قاطعها.
إلياس بعشق: هشش انا عايزك تنسي كل حاجه حصلت ي ميرا دلوقتي مفيش غيرنا وبس. انا . مش بس حبيتك.. مفيش كلام يقدر يوصف حبي ليكي.
ميرا بصتله عيونها دمعت بسعاده من كلامه.
ميرا: انا كمان بحبك اوي ي ليسو
إلياس بضحك: اي ليسو دي اوعي حد يسمعك وانتي بتقوليها هبتي هتروح.
ميرا ضحكت من كلامه... وهو قرب منها شاورلها علي فستان عالسرير جميل جدا.
إلياس: البسي ده وتعالي
ميرا اخدت الفستان ولابسته وطلعت بعد ما عدلت الميك اب بتاعها... إلياس شافها وانبهر من جمالها... قام وقرب منها ساحبها لحـ.ـضـ.ـنه وكان في موسيقي رومانسيه شاغله حط ايده علي خصرها ودفن راسه في عنقها رقصه وهما تايهين في عيون بعض وكلمـ.ـا.ت العشق اللي بتنطقها عيونهم من غير كلام.
إلياس شالها.. ونزلها برقه عالسرير.. قبلها قبلات متفرقه عاشقه علي انحاء جسدها.
إلياس بعشق: انا ادمنتك ي ميرا بتمني اكون معاكي لحد اخر نفس فيا.
ميرا: وانا بعشقك ي إلياس بتمني اعيش عمري كله معاك... إلياس قبلها بعشق ليغيبوا في عالم العشق والجنون.
تمت بحمد الله
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇