رواية بلوة حياتي الجزء الثاني هي رواية رومانسية والرواية من تأليف سارة في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية بلوة حياتي الجزء الثاني لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية بلوة حياتي الجزء الثاني هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية بلوة حياتي الجزء الثاني تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية بلوة حياتي الجزء الثاني من الفصل الاول للاخير بقلم سارة
في الطائرة
“لم يعد يحتمل قلبي البعد عنك،وها هو قد عاد لك ولرؤيتك،اااه من ذلك القلب الذي احبك،ااااه من هذا القلب الذي أصبح لك،اه من روحي التي اصبحت لك،نعم أصبحت لك منذ أن رأيت عينيك اصبحت لك دون أن يدرك قلبي،مع الأسف أحببتك وأصبحت لك لم أكن أعلم إن وراء وجهك البرئ تلك القسوة،لم أكن أعلم إنك سوف تجرح قلبي يوما دون أن تدرك،لا يسعني سوى أن أقول لعن الله قلبي الذي احبك وأصبح لك،لعن الله روحي عنـ.ـد.ما أصبحت لك وتعيش لك،لماذا أصبحت لك؟!”
وقفلت بطلتنا “ميساء” مذاكراتها التي تدون بها خواطرها وجروحها
ميساء:يا تري يا مالك بقيت عامل إزاي في السنتين ونص دول دول يا تري زعلت من غيابي ولا لسا زي ما انت قاسي بـ.ـارد غير مبالي
في مكان آخر مالك بيجري
مالك.بيكلم نفسه: خلاص أنسي إنت بلا ماضي ومعندكش ماضي متجبرش نفسك تفتكر
…يا عالم دم مين بيجري في دمك إياك تربط نفسك بعلاقة إنت هتفضل مالك القوي اللي مستحيل يخضع لمشاعر عبـ.ـيـ.ـطة إسمها حب
…ادفن اي دقة وخبي زي ما كنت بتخبي متبقاش زي ما ضعيف يا مالك
…هي دلوقتي بعيدة عنك من سنة ونص اكيد قلبك نسي إزاي يدق ليها هتكون قوي لما تروح تجيبها من المطار
ميساء:يمكن دلوقتي انا بتمني الوقت يعدي بسرعة عشان اقدر اشوفك وإنت بتستمتع مع واحدة ولا حاجة اوووف مش قادرة اكرهك لحد دلوقتي
ميساء غمضت عنيها وافتكرت مشهد مؤلم حرق قلبها…
فلاش باااااااااااااااك
اسراء:مالك هقولك علي حاجة بس اوعدني مش هتقول لحد….
مالك.وهو بياكل:قولي يانيـ.ـلـ.ـة النيـ.ـلـ.ـة
اسراء: إنت تعرف إن ميسو بتحبك
مالك.ساب الأكل وركز معاها هو عارف إنها بتحبه لكن مكنش متأكد: بتقولي إيه ؟!
اسراء:بقولك ميسو بتحبك …وهي قررت إنها هتعترف بحبها ليك بكرا
مالك!!!!
اسراء.بغيرة:مالك هو إنت بتحبها ؟!
مالك في نفسه:كلمة بحبها دي قليلة انا بعشقها وبموت فيها هي الماضي الوحيد في حياتي هي طفولتي اللي مش فاكرها هي أول كل حاجة حلوة في حياتي انا اتربيت وكبرت علي حبها قلبي ده حبها اتعود عليها انا كلي ليها اصلا
اسراء:مالك إنت روحت فين؟!
مالك: لأ مش بحبها هي ولا حاجة
اسراء.ب ابتسامة نصر:طيب هتعمل ايه دي هتروحلك بيتك اللي جنب البحيرة وتقولك إنها بتحبك
مالك:مالكيش دعوة انا هتصرف …لما ماما تصحي ابقي قوليلها إني هاجي أشوفها ب الليل
اسراء:تمام
*عارفة لسا محدش فاهم حاجة بس استنوا صبركم عليا بس 😂🌚*
~لازم نوصف مالك شوية أيوة نعم هو نسخة طبق الأصل عن عمر لكن مالك دائما شعره لحد عينه ودقنه تقيلة يعني الواد مش باين من ملامحه غير عنيه اللي جايبله الكافية وانفه علي عكس عمر دقن مرسومة ملامحه كلها واضحة شعره قصير شوية عن مالك~
في الوقت نفسه ميساء كانت بتحاول تشجع نفسها إنها تقوله إنها بتحبه
ميساء:انا لازم اهدي خلاص مفيش تراجع هقوله بحبك بكرا وحسم الأمر …وابتسمت ضحكة رقيقة…انا هقوله بحبك عند البحيرة في المكان اللي شوفته فيه لأول مرة في المكان اللي كنت حد تاني قصاد عنيه انا بقيت ليه وقتها….اصبحت لك أيها المالك منذ أن رأيت عينيك ♥️
~نوصف ميساء بقي وصف ميساء هي فتاة جميلة ذات وجه القمر 🌚 ذو بشرة قمحاوية وشعر أسود وعيون بنية وخدود بلون الطماطم وشفايفها ك حبة الفراولة سبحان الخالق الذي أبدع في هذه الشفايف بجد🌚💖 مش طويلة ولا قصيرة وجـ.ـسمها مظبوط”الوصف حقيقي”~
ميساء:وفرصة بكرا بيقضي اليوم هناك يعني مش هيكون هنا “لفت حوالين نفسها”.. بجد مش قادره فكرة إني اعترف بحبي دي وحدها كفاية انا بحس إني طائرة من الفرحة انا عارفة إن لوكا بيحبني كمان 🥰
كانت ميساء في أحلامها الوردية اما مالك ف كان في افكاره المظلمة وعدي الوقت لحد تاني يوم
ميساء.رايحة عند البحيرة عشان تشوف مالك:هو هيكون صحي دلوقتي ياتري…؟!
… أيوة هيكون صحي مالك بيحب التجديف بدري وكمان يجري أكيد صحي
…بس أفرض مش بيصحي بدري كده في الأيام دي ..
… عادي هروح اصحيه هو انا غريبة عليه ده انا هكب عليه ماية واصحيه زي زمان 😂
ميساء وصلت عند منزل مالك الصغير وخبطت علي الباب
مالك.فتح الباب وهو مش لابس تيشرته
ميساء.كانت داخلة بس شافت واحدة معاه….!!!! “يا وسـ.ـخ”
مالك.ببرود:خير فيه إيه…
ميساء.بتحاول تكون طبيعية بعد اللي شافته:احم احم …انا ..انا
مالك: إنتي إيه
ميساء.بكسرة:كنت عايزة اقولك إني هكمل دراستي في المانيا بس الظاهر جيت في وقت غير مناسب
مالك.مصدوم مكنش متخيل إنها هتبعد للدرجة دي بس بردو مش بين إنه زعل وبكبرياء:طب حضرتك جاي تقوليلي بصفتي إيه؟!
ميساء:بصفتك صديق…
مالك: طيب يلا بالتـ.ـو.فيق
ميساء:ماشي انا هجهز كل حاجة وموعد سفري هيكون قريب
مالك:انا مسألتش…!!
ميساء:اه معاك حق ومشيت من غير ما تقول كلمة تانية
ميساء.في نفسها بحزن وكسرة:بردو لسا بتحبيه بعد المنظر اللي شوفتيه بردو لسا مفكرة إنه بيحبك بردو لسا مفكرة إن هو ليكي زي ما إنتي بقيتي ليه… إيه يا شيخة مش عندك كرامة للدرجة دي ازاي لسا بتحبي انسان زي ده…ليه بقيت ليه من أول مرة ليه حبيته”لماذا اصبحت لك أيها المالك البـ.ـارد”
مالك.في نفسها: ابعدي ابعدي اكتر انا مش ليكي وعالمي مش ليكي انا وحش مش استاهلك خالص ابعدي أفضل ليكي 💔
…انا مخونتش حبي ليكي واظن خطتي بدل ما تمنعك إنك تقوليلي بحبك وتبعدك شوية هتبعدك خالص بس ده أفضل 💔
ميساء.رجعت اوضتها وبعـ.ـيا.ط شـ.ـديد:مش قادرة اصدق…انا كنت مفكرة إنه بيحبني…بس طلع اهتمامه بيا شفقة مش أكتر…هو انا ليه كنت مخدوعة فيه ليه كنت بشوف الحب في عنيه …عنيه اللي لما شوفتها حبيته ليه كده يا مالك ليه عملت كده …
وكسرت صورة بتجمعها مع مالك وفضلت تعيط وهي مكسورة
باااااااااااااااك
ميساء.بدأت تكتب في مذكراتها قبل هبوط الطائرة: “ألم يمل قلبي من حب شخص لا يحمل في قلبه حبا لي كان حبه خادع واهتمامه زائف لقد كان يشفق علي لا أكثر وماذا حدث لي انا …اصبحت له…نعم أصبحت لك يا مالك قلبي الي الآن والي اخر نفس في حياتي…”
مالك وصل المطار وفي انتظار وصول ميساء
مالك.في نفسه: إنت مش بتحب حد إنت مفيش في حياتك حاجة اسمها حب إنت بلا ماضي إنت مينفعش إنك تربط حد بيك إنت عالمك مظلم اوي وموحش مش لازم يكون حد معاك
ميساء.بتمشي خطواته بثبات وفي انتظار إن عنيها تلمح مالك:انا مش هكون ضعيفة زي زمان انا هكون اقوي وهتنـ.ـد.م يا مالك
وأخيراً الاتنين شافو بعض مع إن الاتنين كانو مفكرين إن البعد خلاهم نسيو بعض ولو شوية لكن لما شافوا بعض قلوبهم رجعت طارت في السماء من جديد بعد ما شافت اللي بتحبه كانت قلوب مشتاقة لو كان الوضع يسمح كانو غرقو في عالم تاني في حب بعض …
مالك.بيحاول يكون طبيعي ببرود: حمدالله على السلامة
ميساء.ببرود مماثل:الله يسلمك
مالك خد الشنط ودخلها العربية
ووقف فتح لميساء الكرسي اللي جنبه لكن هي وقفت بكبرياء أمام باب الكرسي الخلفي منتظرة إنه يفتح الباب
مالك.فتح الباب ليها بصدمة هي عمرها ما عاملته علي إنه سائق ليها مش اكتر كان دائما صديقها وعمرها ما قعدت ورا حتي في اصعب الأوقاف حتي لما وصلها اخر مرة مكنتش كده برغم إنها كانت زعلانة منه كان مصدوم من برودها وتغيرها المفاجئ هو دائما كان بيشوف الحب في عنيها وبيحسها مع كل كلمة لكن دلوقتي لأ هي اتغيرت فعلاً وابتدي يقلق لحسن تكون حبت غيره وركب وساق وهو بيفكر
~~~~~~~~~
في فيلا الصياد
فريده:يا عمر وطي صوتك هيخاف
عمر.بيبص لمالك إبنه بغيظ وبصوت عالي:ده هيخاف ده الواد ده يخاف طب قولي غيرها
…وقرب من مالك وبصوت عالي…يا مطلع عيني إنت ياخي من ساعة ما دخلت حياتي وهي منيـ.ـلـ.ـة إنت إيه يبني ده انا في مقام ابوك بردو
مالك كان بيبص ليه كأنه بيسمع نكتة مستنيها تخلص عشان يضحك هو لسا مازال عنده كام شهر
عمر:حـ.ـر.ام عليك يا اخي قرفتني في عيشتي دائما مبوظ كل حاجة انا بقالي كتير هموت علي شهر العسل بس جدتك وعمتك وانت منكم لله مش عارف اطلع بسببكم
فريده:عمرررر
عمر: إيه في إيه حـ.ـر.ام والنعمة يعني بعد ما نتجوز امي تتعب وأفضل جنبها شهرين لحد ما تخف… واخوكي واختي اتخانقو وكان الدم هيوصل للركب قعدنا نهدي فيهم واتاجل شهر كمان…نيجي لسفر مهاب ونقل شغله فضلنا شهر كمان مع زفت مهاب بعد ما خلاص فرجت اعرف إن الزفت اللي راكض ده مينفعش نسافر بسببه هل ده يرضي حد
مالك الصغير بيبص لعمر ويضحك زي اللي فاهم هو بيقول إيه وإن الكلام عليه
عمر.بص لفريده وبغيظ: شوفي بيضحك ازاي زي ما قولتلك ده فاهم كل حاجة بس بيغفلنا تحت مسمى إنه طفل
…اهو ده بالذات يتحط تحته ألف خط أحمر الواد ده بيبقى عارف إحنا بنام ايمتا ويعـ.ـيط قولت ماشي ناكل ايمتا قولت ماشي لكن لما اكون معاكي أو ننوي نسافر ويتعب ده مش ماشي خالص ارحمني يا اخي
فريده:نسافر وهو يتعب يعني
عمر:ماهو لو تفهمي ونسيبه لامي ودادة مش بتفهمي والله
فريده:عمررر
عمر:نعممممم
فريده:من كل عقلك دادة تاني؟!
عمر:هي كانت مرة واحدة الدادة المسكينة نعست ونامت وهو فضل يعـ.ـيط زي عادته
فريده:عمررر
عمر:ماشي ومرة تانية كانت الدادة الجديدة بتأكله وهو لسا مش في عمر مناسب…
فريده:عمرررر
عمر: خلاص دي آخر دادة جبناها سابته وراحت تشوف حبيبها التعبان… يعني تسيب حبيبها يرضيكي؟!
فريده: لأ ميرضنيش… واسيب إبني اللي كان هيقطع النفس وحده
عمر:اه من اخوكي ابو دم تقيل لو يرضي يخليني اسيبه مع شهد…بس لأ هو بيكره الواد الرخم ده زييي عارف إنه مفسد كل اللحظات الجميلة
فريده:ملوكي ده قلبي مامي ولا إيه يا ملوكي .
عمر.بصوت عالي ودراما: والله اكون قـ.ـا.تله قدامك انا اتحرمت من الكلام الحلو ده بسببه
مالك.ضحك بصوت عالي ورفع ايده ناحية عمر بمعنى إنه يشيله
عمر.ضحك:بصي بيضحك عليا عشان ما اسمعش الكلام الحلو بتاعي 😂
وراح شال مالك اللي هو نسخة مصغرة عنه هو ومالك بس بنفس عين مالك الرمادية وبشرة فريده البيضاء 🌚
عمر:افنـ.ـد.م يا رخم انا المفروض اقولك بلوة حياتي لكن مامي البلوة الأولي والأخيرة
مالك الصغنن بيضحك “عايزكم تتخيلو ضحكه الطفل الصغير الجميلة دي اللي تتطلع اي حد من اي مود 😂”
عمر: عارف يا مالك إيه اللي مصبرني عليك …ضحكتك دي …وانا معتبر إن ضحتك دي موافقة إننا نسافر يا حبيبي خلاص ضـ.ـر.بت في دماغي هنسافر يعني هنسافر
فريده: عمر إنت اتجننت؟!
عمر: أيوة اتجننت انا هطلع شهر عسل يعني هطلع انا لو فضلت اخر اكتر مش هنطلع إلا واحنا شايلين عيال الزفت ده 😂
… خلاص ملوكي بتاعك موافق هتزعليه يعني هو موافق جهزي إنتي كل حاجة وملكش دعوة
فريده:هنروح بس مش هسيب مالك هناخده معانا
عمر:ابدااااااااااا مش هيحصل هيدمر كل حاجة
فريده:هنجيبله دادة هناك بس مش هقدر اخليه بعيد عني صدقني
عمر:تمام ولا انا كمان ف موافق وامري لله
فريده:هو إنت ليه مش زي أبيه مش عايز شهر عسل
فريده: وإنتي ليه مش زي اختي اللي خدت اخوكي غصب عنه شهر العسل انا لقيت في خلل في الاعدادات قولت اصلحها واكون انا المصر 😂 “اهم عمر وفريده دول السكر بتاع الرواية الحزينة دي”
فريده:طب والله بحبك اوووووي
عمر: الله واكبر قولتي بحبك ومعيطش الله أكبر
فريده.باسته من خده:بحبك♥️…شوفت إنت ظالمه ازاي 🙂
عمر:طب استني اجرب انا لسا هيقرب بدأ مالك يعـ.ـيط 😂
“الواد بيتغاظ من أبوه ومستحلف ليه 😂”
عمر.بدراما:خدي إبنك انا هنام احسن
فريده:خدت مالك وقعدت تالعب فيه وعمر راح نام 😂
~~~~~~~~~~
عند مالك وميساء
مالك:هنرجع البلد
ميساء: لأ اطلع على اسكندريه هروح أقعد مع أسر
مالك.اول ما سمع إنها عايزة تقعد مع أسر اتضايق هي فعلاً ناوية تبعد خالص
ميساء.كملت جملتها:وبعدين نرجع
مالك.اتنهد براحة:تمام
وبعد ساعات وصلو علي اسكندريه في المنزل الخاص بعائلة المهدي
مالك:هتفضلي هنا كتير
ميساء.مشيت من غير ما ترد عليه.وطبعا مالك اتغاظ هو عمره ما اتعود منها علي كده
ميساء.دخلت اوضة آسر بخفة عشان ما يحسش بيها
آسر.كان قاعد كعادته مركز في الشغل*آسر المهدي 30 سنة اخو ميساء وهو شاب طوله معقول وجـ.ـسمه رياضي شعره اسود وعينيه سودا بشرته بيضاء وهو شاب عملي جدا كل حياته عبـ.ـارة عن شغل مثالي زيادة عن اللزوم*
اسر.مركز مع الكومبيوتر ومن غير ما يبص: متحاوليش يا ميسو…
ميساء.بدهشة:عرفت إزاي!!!!
اسر.قام وسحبها في حـ.ـضـ.ـنه بسرعة: يعني تكون اميرتي ام دم تقيل في مكان ومحسش ليه شايفني إيه
ميساء:بس إنت كنت مركز مع شغلك
أسر.رجع خصلات شعره لورا:فكرك اني لما أكون مركز مع شغلي مش ببقي عارف الخطوات اللي حواليا…
ميساء.حـ.ـضـ.ـنته جاااامد: وحـ.ـشـ.ـتني يا توتي
اسر: وحـ.ـشـ.ـتني يا ميسووو والله وبعدين انا كنت عندك من فترة
ميساء.خدت تفاحة:يعم عارفة بس وحـ.ـشـ.ـتني بردو
آسر:والله غريبة مالك مش جاي في ديلك 😂✋
ميساء:انا قولتله ينام في اوضة الملحق اللي برا لحد ما اشوف هرجع الفيوم ايمتا
آسر.فتح عينيه بدهشة الملحق؟!!!… إنتي إللي قولتي ليه؟!!
ميساء:اه
اسر: الظاهر إن في تغيير ملحوظ بعد العودة من المانيا
ميساء:سيبك إنت من ده كله…هي لسا عايشة؟!!
آسر:هي مين؟!
ميساء:مرات ابوك
آسر.بغضب واضح:مش إسمها مرات ابوك اسمها ماما ليلي قولت
ميساء.بتحدي:وانا معنديش غير ام واحدة وليلي عمرها ما هتكون امي
آسر:هي فعلاً عمرها ما هتكون امك لأنها افضل بكتير من اللي إنتي مسميها امنا…!!!
ميساء:إنت ليه بتكره ماما كده هي عملت إيه
آسر:مش أم اللي تسيب ولادها اطفال وتمشي…دي حتي عمرها ما سالت علينا…!!
ميساء: لأ هي أكيد بتسأل علينا بس مرات بابا الحية دي مش بتخلينا نعرف
آسر: خليكي في عالم الاحلام براحتك
ميساء: اسر إنت تعرف حاجة ومخبيها
آسر.اتـ.ـو.تر:ااااا لأ مش مخبي حاجة
ميساء: لأ كرهك لماما ده كأنك عندك سبب مقنع للموضوع
آسر.فعلا مخبي لكن هو شايف إن عدم معرفتها أفضل..: مفيش حاجة يا ميسو
ميساء:تمام
مالك.في الملحق متغاظ من تصرفات ميساء: لأ هي اتغيرت جدا انا حاسس إني مش عارفها مختلفة خلاص عن ميسو اللي أعرفها من 18 سنة …هي حد تاني جديد مش عارفه شخصية جديدة غير الشخصية اللي عارفها مش مالك الأدهم اللي يبقي كده ويتعامل كده … الأدهم مين ده انا مش عارف انا مين بما أني طلعت مش ابن عيلة الأدهم…
طبعاً عايزين تعرفوا مالك عايش ازاي… فلاش باااااااااااااااك من 18 سنة
يوم الحادثة تحديدا….
عمر.ركب عجلته ومشي
وبعد ما عمر مشي بكام دقيقة كان في عربية راجعة من الاسكندرية وفيها 3 أشخاص ..
العربية وقفت عند سيارة حسين والد عمر
مجهول:ده حسين الصياد…!!!
السائق:فيه ولد هناك اهو …
المجهول جري بسرعة عشان يشوف الولد
مجهول:صغير عائلة الصياد…وقرب يتأكد من نبضه:عايش
مجهول:يا تري إنت مين من ولاد زينب عمر ولا مالك؟!.
المجهول فتح عنيه عشان يعرف هو مين بالظبط:العينين الرمادية الساحرة زي عنين امك يبقي إنت مالك الصياد
المجهول بيضحك جـ.ـا.مد:غريبة النهاردة مـ.ـا.ت مالك ابن ماذن الادهم ولقيت مكانه مالك الصياد … المجهول بص لمالك… إنت تعرف إن إنت كان ممكن تكون ابن ماذن الادهم لو امك اتجوزته زمان…بس يلا مكنتش ابنه وقت جواز امك منه دلوقتي هتكون علي إسمه عصفورين بحجر واحد مـ.ـا.ت مالك جه واحد لما اخدك واحرم امك منك هكون انتقمت من زينب بجد وكمان هستفاد منك من طرف ماذن الادهم وعيلة الصياد
المجهول.بص للسائق:هات الواد من العربية …
السائق راح جاب جثة وباين إنها حادثة من وقت قصير وكان هيتخلص من الجثة في أي مكان
كان الجثة طفل في عمر مالك يمكن الفرق سنتيمترات لا أكثر كان بنفس العمر تقريباً
المجهول لبس الطفل الميت لبس مالك ومسك حجر دمر بيه ملامح الطفل بشكل بشع جدا
المجهول.للسائق:خده ركبه العربية عايزين ناخده المستشفى
وحط جثة مالك الادهم مكانه
في المستشفى .
الدكتور:الولد دلوقتي بخير بس غالبا حصل معاه فقدان ذاكره عشان الخبطة كانت جـ.ـا.مده
المجهول.بتفكير:في احتمال ترجع؟!!
الدكتور: ممكن كام يوم وترجع
المجهول.في نفسه:وانا مش هسمح إنها ترجع…
… شكراً يا دكتور
المجهول.راح لدكتور نفسي واخد منها أدوية ودي لما ياخدها مالك ب استمرار لفترة طويلة بتأخر من إنه يستعيد ذاكرته
بعد.اسبوع من الحادثة المجهول خد مالك وهو مازال لم يستعيد وعيه وطلع بيه علي الفيوم
في منزل عائلة غنية
المجهول يمشي ب إتجاه الملحق الخاص بالمنزل
محمد *رجل كبير في السن والد إسراء:ازيك يا… ،مين اللي معاك ده؟!!!
المجهول:ده مالك ابن اخوك
محمد:بس ده ..
المجهول:من هنا ورايح ابن الصياد هو ابن اخوك إنت فاهم وإلا صدقني هتشوف اللي عمرك ما شوفته
محمد.بخوف:حاضر اللي إنت عايزه
المجهول:هيعيش معاك بصفته ابن اخوك هاجي استرده منك في الوقت المناسب أو هخليه تحت سيطرتي وهو معاك اصلا
محمد.بص لمالك بخوف عليه وبلع ريقه بقلق: حاضر
عدت الايام ومالك استعاد وعيه بس مكنش بيتكلم مع حد لفترة طويلة
وطبعاً المنزل اللي فيه مالك هو منزل عائلة المهدي ومالك قدام الكل هو ابن اخ محمد
↚
وقفنا البـ.ـارت اللي فات لما مالك قرر يعرف مين عيلته وجاله تليفون
مالك.ابتسم بكسرة:عالمك المظلم بينادي عليك يا تري إيه اللي هتعمله تاني
…يا تري هتعمل مصيبة إيه ومهمة إيه … هتاذي مين تاني يا مالك عشان تعيش حياتك
…هتدمر حياة مين عشان نفسك هتخلي مين يعيش تعيس بسببك اااااه الموت الراحة الوحيدة من العذاب ده
مالك.رد علي المكالمة:نعم
……
مالك:طيب المهمة مطلوب تتنفذ ايمتا؟!
…..
مالك:حلو اوي كده تمام هظبط المهمة اللي قدامي الاول وبعدين هفضي المهمة دي
….
انتهت المكالمة
مالك:اووووووف ألم جديد هكون انا سببه وألم صعب من الطرفين…!!! هحرق قلبين مش قلب واحد
~~~~~~~
في اليوم التالي
نيجي للجواز التافهين… اللي الزمن غيرهم ~يوسف وشهد~
يوسف:يا حبيبتي والله انا مش شايف غيرك في حياتي
شهد.بتجاهل لكلامه الصادق:وانا مش هقبل إني اكون أنانية واحرمك تكون اب طول عمرك….
يوسف: يبنتي افهمي ابوس ايدك دي فترة وهتعدي والله
شهد:لأ مش هتعدي
يوسف:طب وربنا انا شامم ريحة غيرة وحضرة جنابك عايزة تنكدي علي اللي جابوني…!!!
شهد.بثبات:لأ مفيش غيرة ولا حاجة انا مش عايزة اظلمك معايا…!!!
يوسف:يا الله يا ولي الصابرين عايز افهم الدكتورة قالت إيه؟!
شهد:انا عارفة إني مش هخلف تاني بسبب اللي حصل لكن إنت اللي خليتها تضحك عليا بالكلام ده..!
يوسف: والله العظيم انا ماليش دخل بالموضوع انا أصلا مكنتش اعرف إنك حامل ولا إنتي كنتي عارفة وقتها يبقي ازاي خليتها تقول الكلام ده
شهد:معرفش بقي…
يوسف:يا حبيبتي انا كنت مسافر واول ما جيت دخلت عندك بسرعة واتصـ.ـد.مت زيي زيك والله كل كلمة بتقولها الدكتورة صح الحادثة اللي حصلت خلت الرحم تضرر احتمال عشان يحصل حمل يطول ممكن ياخد كذا سنة أو عادي علي حسب بقي
… وبعدين إحنا متفقين على إيه يا زفتة إنتي مفيش جو العـ.ـبـ.ـط بتاع اهلك ده وموضوع الفراق
~باستفزاز~: يعني عايزني اروح اتجوز واحدة غيرك وأكون لغيرك لو موافقة معنديش مانع 😁😁
شهد: ده انا هروح بيك في داهية حوار إنك تفكر تتجوز ده تنساه خالص خالص أقسم بالله اقـ.ـتـ.ـلك يا يوسف 😒
يوسف: طيب في إيه يا قلبي مالك منكدة عليا من الصبح انا عارف إن في حاجة مضايكي عشان كده بتنكدي عليا انا عارف
شهد.مسكت المخدة:اما إنت يا تافه عارف كويس إني بغير عليك ليه تقف قريب من البنات اللي بتشتغل عندك هااا وخصوصاً البت الملزقة بتاع الصبح… وحدفت المخدة عليه 😂😲 “محدش يفكر في موضوع الريش عشان انا مصدومة من سنة لما بنت خالتي قالتلي إنها كانت متخانقة مع جوزها ولسا متصالحين وانا قولتلها أكيد ضـ.ـر.بتو بعض بالمخدات ونزل ريش صدمتني إن مفيش حاجة اسمها ريش والحوار ده اشتغالة مسلسلات+انا عايزة ريش 😂”
يوسف:نهار اسود إنتي مراقبني يا بت عرفتي إزاي هااا
شهد:إنت مالك عرفت زي ما عرفت بقي
يوسف: لأ يختي مانا لازم اعرف لحسن تكوني عندك حاسة سادسة زي اخوكي
شهد:انا جيتلك امبـ.ـارح ولقيتك واقف مع الملزقة السكرتيرة بتاعتك وإنت قريب منها
يوسف:امممم عشان كده منكدة عليا من امبـ.ـارح ،،وعلي فكرة انا كنت بشوف الملفات ومش واخد بالي إنها جنبي
شهد.بتفكير شوية وبجدية:إنت لو عايز تتجوز تاني بجد طلقني الاول
يوسف.بضجر من المشكلة اللي بقي بيضطر يتعامل معاها في حياته كتير:شكل الخناق هيقلب جد وهنكد علي بعض انا خارج لحد ما تهدي عشان بجد مش عايز اتخانق
شهد.بغضب:انا عارفة إنك مليت وعايز تكون اب وان المشكلة مني لكن أنا مش هتحمل إني اكون سبب في كده ..
يوسف.بهدوء: اقعدي كده بالراحة وفكري والنبي في اللي اتكلمنا فيه بعد الحادثة وفكري بقلبك وعقلك وبلاش ننكد علي بعض الخلفة مش كل حاجة وانا عارف إنك عارفة كده كويس ،،بتقولي إنك ظلماني بس انا مش مظلوم يا ستي لأني عايش معاكي مع اللي بحبها اللي هي عالم خاص بيا بنتي وامي واختي وصحبتي ،،انا عايش مع حبيبتي اللي قدرت تعمل ليا دنيا تانية وانا معاها ،،دنيا مش بكون عايز غيرها فيها انا بكون عايزك إنتي وبس فاهمة…
شهد:…….
يوسف.خد مفاتيح عربيته وخرج
~~~~~~~
عند البحر عمر هناك زي عادته ويوسف كمان راح عند البحر
يوسف:متخانق إنت كمان
عمر.بصله:تعالي شرف ،،ومش انا اللي بتخانق يا بني
يوسف.قعد جنبه:اومال في ايه؟!
عمر:اتخـ.ـنـ.ـقت
يوسف:من ايه ؟
عمر:من الدخيل اللي دخل حياتي وغيرها خالص وبقي هو محور الاهتمام الأهم
يوسف: يبني الواد لسا أربع شهور اومال لما يكبر شوية هتعمل ايه ده هيطلع عينك
عمر:انا لحد دلوقتي مش متقبل مسؤولية طفل،،وكمان من ساعة ما اتولد وانا حاسس إني اتركنت علي الرف !
يوسف:هتتعود
عمر:هتعود مين ده انا شوية وهكون أول اب يقـ.ـتـ.ـل إبنه 😂
يوسف:محسسني إنك مش بتحبه يبني إنت روحك فيه بس بتكابر
عمر: والله ما اعرف بس كل اللي أعرفه إنه قلب حياتي انا بقيت بغير منه اكتر من ما بغير منك متخيل إنت !
يوسف:هي وصلت لكده يا منيل إنت
عمر:بص والله انا اتنسيت اختك نسيت إنها متجوزة هو أصلا الزفت ده ينسي اي حاجة مرة يتعب مرة يعـ.ـيط مرة يتزفت ده محتاج يوم 48 ساعة مش 24 ده حتي كده مش هيكفي
،،كان في أول أسبوع بينام طول النهار دلوقتي مش عارف هو إزاي بينام 10 دقائق ويصحي طول اليوم ،،والله لو ما اتظبط لاظبطه انا
يوسف:اهو الدخيل اللي مجننك ده ،،منكد عليا من غير ما يجي
عمر:بص والله نصيحة من مجرب متفكروش تخلفو غير بعد 50 أو 60 سنة استمتع الاول بحياتك يا حبيبي 😂
يوسف: المشكلة إن شهد مصرة إن انا اللي قولت للدكتورة تقولها إنها ممكن تخلف،،وهي حاطة في دمغها إنها مش هتخلف تاني مش قادر أقنعها إنها فترة وهتعدي !
عمر:هو لازم يكون الإنسان كده عمره ما بيرتاح في حاجة خالص
يوسف:انا مش عارف الحل إيه
عمر:تاخد علي دماغها وتعقل
يوسف: ازاي يا فالح
عمر:اختي وعارف اللي هيجيب معاها اسمع*****
يوسف.بصوت منفعل:اه يا عمر إنت كده هتخرب بيتي اكتر ما هو مخروب !
عمر.بص قدامه بثقة:انا قولتلك اللي فيها إنت حر بقي بس خليك عارف إن ده الحل الوحيد عشان تعيشو مرتاحين
يوسف.بتفكير: يعني ده رائيك
عمر: أيوة ،،يلا شوفلي حل بقي بالله عليك
يوسف:لأ إنت مشكلتك مع إبنك روح حلها راجـ.ـل لراجـ.ـل لو كنت متخانق مع اختي كان ممكن افيدك
عمر:طيب كنت عارف إن المشكلة دي لازم يتخلص عليها من البداية 😂😂
…انا كنت عبـ.ـيـ.ـط اوي لما عرفت إني هكون اب الواد بوظ حياتي والله ايكاشي يتخطف واخلص منه 😂
يوسف.وقف:خليك فكر كده واعقل وخليك عارف إن أول فترة بتبقي كده شهرين كمان ولا حاجة وهيكبر وحياتك هترجع طبيعية وأفضل مع وجوده أصبر شوية يا بني
عمر:مانا صابر اهو…يلا امشي إنت
~~~~
كان في الوقت نفسه بعد ما يوسف راح لعمر شهد خرجت من البيت وراحت لفريده
فريده:ازيك يا شهد
شهد:مش كويسة خالص
فريده: نفس المشاكل؟
شهد: أيوة نفس المشاكل بسبب الحادثة نفسها
…فلاش باك الحادثة
كانت في بداية زواج يوسف وشهد بعد جوازهم بكام شهر كانت شهد متعرفش إنها حامل وكانت لابسة كعب وهي في الشركة عادي وكانت لسا عيلة صغيرة وتافهة *زي حالي*
شهد كانت نازلة من علي السلم وطبعاً مش نزول عادي بتنزل سلمة وتنط 10 ~انا والله~ وكانت مكملة علي نفس النظام لحد ما خدت باقي السلم كله ~حصل معايا أول يوم رمضان 😅😌~
وتم نقلها علي المستشفى ويوسف فعلاً كان مسافر ولما رجع الدكتورة قالت إن فيه تضرر في الرحم واحتمال الحمل يطول لحد ما يحصل
~~~~~
فريده:يا بنتي متوهميش نفسك علي الفاضي
شهد: يعني هو إنتو بجد مش بتضحكو عليا ؟!
فريده:والله كل حاجة قالتها الدكتورة صح بس انتي اللي واهمة نفسك وبتفكري كتير بلاش هتتعبو إنتو الاتنين
شهد:مش قادرة مفكرش 😢
فريده: كده هيحصل فتور في علاقتكم عايزة يحصل كده ؟
شهد: صدقيني مش عايزة يحصل كده انا بجاهد نفسي علي طول إني ما اجبش السيرة لكن فاجئة كده بلاقي نفسي اتكلمت
فريده:انا مش هقدر اقولك إني حاسة بيكي لكن إن الله مع الصابرين …اصبري وعيشي حياتك
…ده عمر خلاص حاسة إنه هيفرقع من مالك والله انا في أوقات بخاف اسيبه مع مالك واحده
شهد.بتضحك جـ.ـا.مد:اياكي تسبيه لحسن مش هترجعي تلاقي الواد اساليني انا …ده انا اللي عارفة عمر من ساعة طفولته المشردة
فريده:اشجيتي يا قلبي
شهد:بصي يا ستي عمر اي حد بيحبه بيكون ملكية خاصة… مثلاً إنتي ملكية خاصة ويتحط تحتك ألف خط …انا كنت صغيرة وقتها…بس كل اللي افتكره إن خناقات مالك وعمر كانت دائما لسبب واحد …واحد منهم بتعدي حدوده مع الملكية الخاصة للتاني
فريده: ازاي يعني كل واحد كان ليه إيه ملكية خاصة
شهد:عمر بابا كان هو الملكية الخاصة ليه ومالك كانت ماما وانا كنت بين البينين طبعاً كنت عبـ.ـارة عن مشاهد مش اكتر …وكان دائما كل المشاكل بتبدا بسبب مالك لأن عمر من وهو وصغير عمره ما جرب يتقرب من ماما اما مالك كان مفتوح علي الكل 🌚
فريده: أيوة كملي
شهد:عمر معروف عنه إنه هادي طبعاً بس لما حد بيقرب من حاجة تخصه دائما منفعل وصوته عالي علي الرغم من حبه للي قدامه بس بردو الخاص بيه دائما خاص ومهما كان مش بيحب يشارك حد فيه
فريده:يالهووووي عمر دائما صوته عالي مع مالك
شهد:ههههه احذري يا اختاه هيقـ.ـتـ.ـل الواد…بس معتقدش هو بيحب مالك بس مش مبين مكابر بس شوية ويتعود
فريده.بهم: تفتكري انا مش عارفة بحس عمر بيحاول يكون هادي مش متقبل وجود مالك مكنتش أتخيل إن ممكن يكون كده…غير سي مالك شاغلني معاه واخوكي منفسن من كده 🙂
شهد.بهزار:الحقي نفسك وكبري دماغك من مالك لحسن عمر يرميه ويتبري منه 😂
فريده:انا اتجننت ده بيفضل لاوي بوزه لما بطول وانا بنيم مالك…علي فكرة كان كيوت أوي لما مالك اتولد 😂
شهد:كان كيوت وبعدين شاف إن مالك هيقطع عليه
فريده:عيشي حياتك يا بنتي بدل ما تتهمي كده زيي عمر بيعند ومالك بيعند معرفش هلاحق علي مين
شهد:مشاكلك بتخليني افكر 🙂…ما تجيبي مالك يفضل معايا النهاردة اهو يريح عمر
فريده:الله وتتطلقي علي طول روحي اتصالحي مع أبيه الأول لحسن يشوفله شوفة
شهد.قامت بخضة:هو ممكن يعملها ؟
فريده: معرفش 😌😌
شهد.بتاخد شنطتها بسرعة:باي يا فري ابقي بوسيلي مالك أما يصحي 😂 ومشيت
~~~~~~~
احب انكد شوية مالك وميساء
مالك: إنتي يا ابلة كل ده نوم ومتنيـ.ـلـ.ـة مصحياني من النجمة
ميساء.بلا مبالاة: عادي اصحي وقت ما انا عايزة إنت مجرد شغال عندي
مالك.بألم:بقي كده…طيب
ميساء.ركبت ورا ومالك بدأ يسوق
وكان طول الطريق ساكتين
مالك.في نفسه:هي ليه بقي كده انا غلط وقتها لما عملت كده انا عايز ميسو اللي أعرفها عايز اللي كانت أنقي حاجة في حياتي مش عايز الغريبة دي ااااه لو الزمن يرجع تاني
ميساء.في نفسها:انا تعبت من إني أكون بالشخصية دي انا عايزة اتكلم معاه زي زمان ده كان هو الوحيد اللي بتكلم معاه عشان شبهي
مالك:يا تري الوضع في المانيا كان عامل إيه ؟
ميساء:حلو عن هنا بكتير عشان مكنش فيه ناس غير مرغوب فيهم معايا
مالك:قصدك ليلي
ميساء:ليلي وناس تانية
مالك.بضيق:هتروحي علي البحيرة ولا علي البيت علي طول
ميساء:البيت بحيرة بس هو الواحد فاضي
مالك.بصلها بصدمة:نعم ياختي
ميساء:بص قدامك
مالك.وقف العربية:إنتي مستوعبة بتقولي ايه ؟!
ميساء:إنت مين بالنسبة ليا عشان تتدخل في حياتي
مالك.عرف إنها بترد ليه اللي عمله بس بردو فكرة إنها ممكن تكون بتحب غيره بتغيظه جدا.وشغل العربية ومشي وهما ساكتين ووصلو
مالك وميساء الاتنين كانو من جواهم كانو عايزين يروحو البحيرة ويقعدو ويهزرو كالعادة بس كان كل واحد بيكابر
ميساء:انا داخلة
مالك:وانا هدخل الشنط وهمشي
ميساء:تمام
ميساء.دخلت ومالك دخل الشنط
كان جوا في منزل في شاب عمره 22 سنة بيجري ورا سيدة في ال 50 من عمرها
حازم:هاتي يا ليلو بالله عليكي
ليلي: مش هتخرج يا حازم وابقي وريني هتخرج ازاي من غير فون 😛😂
حازم.وهو مخلي صوته جدي:ليلو عيب الكلام ده إحنا مش صغيرين
ليلي: إنت يا واد مش ناوي تكبر وتتلم بقي ؟
حازم:يا ليلي يا حبيبة قلبي أكبر إزاي وإنتي موجودة ده انا بكون عيل معاكي
ميساء.كانت واقفة متابعة الموقف وزفرت بضيق.وفي نفسها:مش عارفه يا اسر ليه إنت وحازم متعلقين بالست دي كده !
~حازم هو اخ ميساء الصغير وبينهم وبين بعض سنة وكام شهر من نفس الام~
~ليلي طبعاً دي مرات أبوها وهي مش بتحبها ابدا ولا عمرها بتسمح إنها تقرب منها~
حازم.وهو بيكلم ليلي شاف ميساء.وطلع يجري عليها وحـ.ـضـ.ـنها:ميسو مش معقول إنتي مش المفروض تيجي الأسبوع الجاي !
ميساء: قول بقي إنك مش مبسوط إني جيت مانا عارفك
حازم:مين اللي مش مبسوط اسكتي إنتي ده انا طاير من الفرحة
ميساء.زقته من حـ.ـضـ.ـنها:طب ابعد بقي مليييييت
حازم.بعد: اووووووف لسا زي ما إنتي مش اتغيرتي 😒
ليلي.بتحاول تقرب وهي مترددة:حمدالله على السلامة يا حبيبتي
ميساء.بضيق منها:بابا فين يا حازم
حازم.حط ايده علي شعره: الحاج في الجيزة فيه شوية مشاكل بيحلها
ميساء:هيرجع ايمتا
حازم:امممم 3 ايام كده ولا حاجة
ميساء:طيب انا في اوضتي
حازم:وانا هخرج واسيبك ترتاحي النهاردة وبكرا هنخربها سوي
ميساء:هههه ماشي غور بقي 😌
حازم.خد الفون من ايد ليلي وهي واقفة مش واعية وخرج
ليلي: حبيبتي حمدالله على السلامة ♥️
ميساء:مش قادرة أفهم إنتي ازاي بتقدري تمثلي بالحرفية دي !
ليلي: إنتي ليه مش قادرة تفهمي إن كلكم ولادي صدقيني لو كنت أنا إللي ولدتكم مش عارفه كنت هحبكم كل الحب ده…انا روحي فيكم يا حبيبتي
ميساء:لو سمحتي ابعدي عني كفاية عليكى حب آسر وحازم ليكي متستنيش حبي… عشان انا مش بحب غير امي وبس وانا واثقة إنها هترجع عشانا …
ليلي: ماشي انا هكون بعيدة…بس خلي في بالك لما تضيق الدنيا عليكي…وعايزة تكلمي مع حد في ام ليكي تسمعك… الأم مش ضروري تكون هي اللي ولدت وانا امك حتي لو إنتي مش معتبراني كده انا هفضل امك وإنتي بنتي…مش كل العلاقات لازم تكون مبنية ب رابط قلب… المشاعر كفاية …
ميساء:انا في اوضتي
*في نفسها*
“انا مش عارفة ليه بحس إن كلام ليلي طالع من قلبها… لأ أكيد مش صح كل زوجات الأب زي بعضهم كلهم مش بيحبو اطفال زوجهم كلهم عايزين الزوج من غير ولاد…بس هي ربت حازم من وهو طفل صغير…ده حازم ممكن دلوقتي ميكونش فاكر أصلا ماما الحقيقة…حازم اكيد مفكر دلوقتي إن ليلي هي امه الحقيقة مش مرات أبوه”
ليلي في نفسها”مش عارفة ليه يا ميساء بتبعدي عني انا عمري ما عملت حاجة تاذيكي انا طول عمري عايزة سعادتكم إنتو ولادي…مش شرط تكونو من دمي عشان اكون امكم… إنتو ولادي الحقيقين…انا كملت وانا معاكم حسيت بالأمومة والدفة معاكم…عشت في جو العيلة معاكم… إنتو ولادي وانا امكم 😭”
عند مالك
اسراء:مالك مالك هو إنت شوفت آسر ؟!
مالك: عايزة إيه من آسر يا بنتي ارحميني
اسراء.بوضع كوميدي:لك أن تتخيل بقالي 10 سنين كده تقريباً مش شوفته مع إنه كان صديق الطفولة
مالك:اممممم كمل الثانوية في أمريكا وخد الجامعة هناك ونزل مليون مرة إجازة وست الحسن والجمال مش شافته اقتنع انا بالكلام الغير منطقي ده ازاي !
اسراء.بحزن: إنت عارف ماما بقي كانت بتمنعني وبتقولي إني كبرت وميصحش وكمان هما اسيادنا مش لازم نقرب اكتر
مالك:اممممم
اسراء:شكله بقي عامل إزاي بقي ؟!
مالك:لسا مسلوع مفرقش عن الأول
اسراء: خلاص خلاص يا مالك
مالك:اهدي خلينا اركز في المهمة بقي
اسراء:جالك مهمة جديدة!
مالك:اه
اسراء:تمام خلي بالك من نفسك وخليك حذر اوعي تعيد الغلط نفسه من جديد…وخلي بالك لحسن تأذي حد بتحبه
مالك:انا خايف اوي يا اسراء
اسراء: متخافش انا جنبك… وإنت نفذ مهمتك وانا مش هخلي ماما تحس وكده ولا كده هي وبابا مش هنا لكام يوم
مالك:مش عايز ارجع للعالم ده…بس انا مجبور…لازم أحافظ علي مستقبلي… وكمان ..
اسراء:كمان إيه ؟
مالك: لأ مفيش روحي نامي وانا هنام برة مع الشباب يلا تصبحي علي خير
اسراء: وإنت من اهله
~تعالو بقي عشان كلكم ظلمتو اسراء في البداية واغلبكم فكر إنها شريرة ومش عايزة ميساء ومالك مع بعض لكن بالعكس اسراء الوحيدة اللي عارفة عالم مالك المظلم وخافت علي صحبتها…ومالك بالنسبة ليها مش ابن عم لأ هي نسيت علاقة ابن العم هو أخوها وهي بنوتة طويلة بشرتها اقرب إلي السمراء وعيونها عسلي شعرها أسود…وهي عندها طبع الغيرة وحب المال ودي مشكلتها وعائق حياتها*
~~~~~
عند يوسف وشهد
شهد.رجعت البيت ومتوقعة إن يوسف مش رجع بس هو كان موجود في البيت
يوسف.كان قاعد وكان بيغلي من جواه عايز يقوم يزعق ويسأل هي كانت فين وازاي تخرج من غير إذنه لكن كان بيتظاهر بالبرود زي نصائح عمر.وفضل قاعد ببرود
شهد.كانت واقفة ومنتظرة إنه يجي يسألها كانت فين زي عادته بس هي شافته قاعد علي كنبة الصالون ولا حياة لمن تنادي
شهد.حاولت تلفت الإنتباه:احم احم
يوسف:ابقي اطفي النور عشان هنام هنا
شهد.وقفت مصدومة لأنها متعودة بعد اي مشكلة مش بيتحمل وبيجي يصالحها.عشان كده كانت بنتخانق بقلب جـ.ـا.مد وواثقة إنه هيرجع يصالحها
شهد:انا كنت هنا عند فريده
يوسف:وانا مسألتش اتفضلي وسبيني انام
شهد:مش هتنام في الاوضة ؟
يوسف.قام وقعد مظبوط: لأ هنفضل كده فترة علاقتنا محتاجة فترة راحة
شهد.بصدمة:فترة راحة !
يوسف:أيوة زي ما سمعتي ويلا طفي النور
شهد:انا آسفة إني اتخانقت معاك
يوسف: الأسف مش بينفع في بعض الأحيان وانا مليت إنتي مصرة تخلي حياتنا كلها مشاكل مش عايزة ترضي بالأمر الواقع
شهد: إنت مفروض تفهمني
يوسف: وإنتي كمان من المفروض تفهمي إنك اهم حاجة في حياتي ووجودك وحده كفاية لكن مصرة تخلقي مشاكل وانا مليت….
شهد.بعـ.ـيا.ط:معاك حق محتاجين فترة راحة تصبح علي خير …وطلعت تجري على الاوضة
يوسف:منك لله يا عمر… استحمل انا إزاي إنها تنام زعلانة بس لازم إنها تاخد درس عشان نعيش حياتنا من غير مشاكل…كتر المشاكل هتسبب انهيار علاقتنا
شهد.كانت في الاوضة بتعيط بحرقة لأنها عمرها ما فكرت إن مثلاً في يوم ممكن يوسف يبعد هي حاطة في بالها إنه الوحيد اللي هيستحملها في كل حالاتها لكن هو مش جنبها
يوسف.برة في نفسه:انا أكيد متقبلك بكل حالاتك انا بجد بحبك بس انا مش هقدر اسيبك تزعلي نفسك كل مرة بسبب موضوع الخلفة لازم ت عـ.ـر.في إني مش عايز في حياتي غيرك إنتي
~~~~~
ومشاكل الابطال مش عايزة تنتهي عمر وفريده حتي لو بيهزرو وبيتخانقو محتاجين قعدة لأن عمر لسا مش متقبل المسؤولية الجديدة في حياته …لسا محتاج وقت
وكمان فريده لسا صغيرة ومش قادرة تفهمه ومالك الصغير فعلاً بقي واخد كل وقتها
عمر.رجع البيت وكالعادة مالك قالب الدنيا عـ.ـيا.ط وفريده بتحاول تنيم فيه
فريده:بس يا مالك بقي كفاية نام شوية ..
عمر:اوووف الزفت ده بينام ايمتا عايز افهم بس
فريده:مش بينام والله
عمر:طيب هاتيه وارتاحي إنتي خلينا انا وهو راجـ.ـل لراجـ.ـل
فريده.ادته مالك.ك عادة مالك بيسكت مع عمر علي طول الطفل كده في أول مرحلة في حياته بيسكت مع أشخاص مش بتكون معاهم علي طول بس بيكونو سعداء معاهم
عمر ركض علي السرير ب مالك: يلا يا سيدي نام بقي وانا مش هتخانق معاك
فريده:والله ده ظلم أقعد طول النهار اسكت فيه ويجي في ثواني كده يسكت معاك
عمر: والله مش عارف مش بيحبك الظاهر
فريده:يمكن وبعدين بصت لعمر بحب هي بتبقي مبسوطة لما يكون هادي وبيحاول يتقالم مع وجود مالك في حياتهم
عمر:متبصيش كده بضعف والله هقوم اتخانق معاه دلوقتي
فريده: لأ خليكم كده بتكونو كيوت سوي…لما بتكون شايل مالك وقريب منك بشوف قد إيه هو شبهك ده نسخة مصغرة عنك
عمر:هههه اصلك بتحبيني اوي ف قررتي تخلفي نسخة عني بقي
فريده:بحبكككككك اوووووي أكتر ما تتخيل
عمر:اه منك يا بلوة حياتي عايزني اتخانق مع الواد انا فاهم 😂
فريده: عارف يا عمر والله مش بهزر بس انا حاسة إني شوفتك كتير وإنت صغير بس مش فاكرة مين
عمر.بص لمالك:يخربيتك جننت امك وخليتها بدأت تخرف قال شافتني قال
فريده:يا حبيبي والله مش بهزر 🤭
عمر: ارتاحي يا حبيبتي ارتاحي
~~~~
في صباح اليوم التالي
كان مالك خرج من شعوره وراح عند البحيرة في النهاية المكان فيه ذكريات كتير حلوة علي قد ما فيه حقيقة مرة
مالك قعد بيسترجع ذكريات أول لقاء ليه مع ميساء ♥️
وكانت ميساء قاعدة في زاوية تانية من بعيد في النهاية البحيرة هي أهم مكان في حياتهم هنا ابتدو سوي في المكان
فلاااااااااش باااااااااااااااك
بعد مرور فترة من تواجد مالك مع الحاج محمد وزوجته وخلاص بقي خد الوضع معاهم وبقو اهله
محمد: اسراء يا حبيبتي خدي مالك معاكي برة يلعب معاكي إنتي وآسر
اسراء:حاضر يا بابا… تعالي معايا يا لوكا هنلعب عند البحيرة مع آسر يلا
مالك.بحماس.عشان هيتعرف علي أشخاص جديدة غير الوسط اللي اتعود عليه
مالك طلع واتعرف علي آسر ولعبو كتير سوي ومالك استمتع معاهم كتير
بس لفت نظر مالك ميساء اللي قاعدة علي البحيرة وحيدة
مالك.وهو بيهمس في ودن اسراء:مين اللي قاعدة هناك دي ؟!
اسراء:قصدك ميساء
مالك:اه اللي قاعدة هناك
اسراء:دي ميساء اخت آسر بس خرصة من سنة ومش بتقول حاجة
مالك:ليه مش بتكلم ؟
اسراء: عشان امها سابتهم ومشيت من زمان وهي بتحبها وزعلانه عشان مشيت عشان كده مش بتكلم حد
مالك: خلاص العبو إنتو وانا هرتاح شوية
اسراء:تمام باي بقي
مالك.قرب من ميساء الطفلة اللي عمرها حوالي 7 سنين وقعد من غير ما يتكلم
ميساء.بصتله بصة سريعة ورجعت بصت علي البحيرة تاني
صوت مالك وهو كبير بيقطع الفلاش باك “لحظة ما قعدت جنبها كنت عايزة اقولها اتكلمي كلمة واحدة كفاية بس اتكلمي انا عايز أسمع صوتك”
ميساء.بصت لمالك وهو قاعد جنبها وسرحت في عنيه شوية
صوت ميساء وهي كبيرة بيقطع الفلاش باك”انا أول ما شوفت عنيه وقتها برغم من إني كنت طفلة بس معرفش ليه حسيت بحاجة غريبة حسيت إن هو ده الشخص اللي هتكلم معاه حسيت اني بقيت ليه من لما سرحت وشوفت عنيه مش عارفة حاجات غريبة لدرجة إني كنت هنطق لأول مرة بس مسكت نفسي”
كان قاعد مالك جنب ميساء بصمت وبقي يوميا بيروح يقعد جنبها من غير ما يتكلم كلمة واحدة
ميساء.واخيرااا اتكلمت: إنت ممكن تسمعني ؟!
مالك.بصلها بصدمة وقال: إنتي اتكلمتي؟!
ميساء:أيوة انا بتكلم بس مش بلاقي الحد اللي يسمعني ويفهمني 🥺
مالك:طيب انا موجود يا ستي 🥺
ميساء.بصعوبة: ماما مشيت وسابتنا كله عشان بابا اتجوز واحدة تانية وهي ليلي
مالك:ايوة كملي
ميساء:انا عايزة ماما… عشان صاحبتي بتقول إن مرات الأب وحشة وبتخلي الاب يكرهنا ويقعد يزعق ويضـ.ـر.بنا
مالك.مسح دمـ.ـو.عها:بس هي ممكن متكونش وحشة وصاحبتك بتخوفك
ميساء: لأ هي بتقول إن أبوها عايز يتجوز واحدة تانية وبيقعد يضـ.ـر.ب مامتها كل يوم وكمان بيحبسها…بابا هيعمل كده
مالك:بس هو معملش حاجة صح
ميساء:صح
مالك: عشان هو بيحبك ~وشاور علي آسر~ وبعدين انتي عندك آسر اخوكي كبير وهيحميكي من اي حاجة…وانا …انا كمان موجود ومش هسمع لحاجة تحصلك يا جمليتي
ميساء: وعد…انا خلاص عايزة اتكلم وارجع العب انا مكنتش هتكلم غير لما ماما تيجي بس هي شكلها مش هتيجي تاني
مالك:انا موجود معاكي علي طول ممكن بقي تيجي تلعبي معانا ؟
ميساء:طيب انا مش عارفة اسمك ولا حتي إنت مين
مالك:بصي يا ستي انا حكايتي تزعل اكتر من حكايتك…انا عمو قالي إن انا وبابا وماما عملنا حادثة… وهما مـ.ـا.تو وانا زي ما إنتي شايفة انا نسيت كل حاجة…حتي مكنتش عارف إسمي بس اتعودت… يعني انا معنديش اب ولا أم…بس عندي عمو ومرات عمو واسراء هما عيلتي
ميساء.بصتله وعنيها دمعت.وحـ.ـضـ.ـنت مالك.وقالت بصعوبة:ي..ي.. يعني….ا…ا.. إنت مش عندك اب ولا أم أنت وحيد
مالك:هوب هوب… براحة مالك …انا أصلا مش زعلان عشان عندي عمي ومرات عمو هما أبويا وأمي وانا أصلا مش فاكر حاجة عن اهلي
ميساء:بس اكيد عايز تفتكر
مالك.شـ.ـدها من ودنها:ده إنتي مطلعتيش عيلة صغيرة زي ما كنت مفكر إنتي طلعتي بتفهمي
ميساء: وإنت طلعت طيب وجميل زي عينيك
مالك: عندك كام سنة يا اوزعة إنتي
ميساء:7 سنين
مالك:انا كده اطمنت علي مستقبل البلد 🤭
ميساء.بتردد: ممكن متقولش لحد إني اتكلمت …
مالك:بس إحنا اتفقنا إنك هتقومي وتلعبي معانا مش كده
ميساء:بس انا خايفة
مالك:خلاص مش بقي في داعي للخوف وانا موجود
ومسك ايديها وخدها معاه والكل عرف ومن اللحظة دي الأمان بالنسبة لميساء مالك،،ومالك موجود حولها في كل مكان عشان حبه وأمانه والاكيد لسا في ذكريات كتير لمالك وميساء هنعرفهم واحدة تلو الأخرى مع الاحداث
باااااااااااااااك
مالك”اهو يا ميساء معاملتك الزفت معايا اليومين دول كفيلة تخليني أبعد عنك ومش هكون امانك… مش عارف انا عشت الفترة اللي مكنتيش فيها موجودة دي إزاي…يلا خليني احيي شوية ذكريات” وطلع فونه وشغل اغنية ميساء المفضلة من الطفولة
~انا وليلي…لكاظم الساهر~
أول ما اشتغلت الأغنية ميساء قربت من مالك من غير ما ياخد باله وقعدت جنبه والاتنين سرحو في الأغنية
*مـ.ـا.تت بمحراب عينيكِ ابتهالاتي . واستسلمت لريـاح اليـأس راياتـي
*جفت على بابك الموصود أزمنتي . ليلى . ما أثمرت شيئـاً نداءاتـي
*عامان ما رف لي لحنٌ على وتر. ولا استفاقت على نـور سماواتـي
*أعتق الحب في قلبي وأعصره . فأرشف الهـم فـي مغبـر كاساتـي
*ممزق أنـا لا جـاه ولا تـرف . يغريـكِ فـيّ فخلينـي لآهاتـي
*لو تعصرين سنين العمر أكملها . لسال منها نزيـف مـن جراحاتـي
*لو كنت ذا ترف ما كنت رافضة حبي . لكن عسر فقر الحال مأساتـي
*عانيت عانيت لا حزني أبوح به . ولست تدرين شيئاً عـن معاناتـي
*أمشي وأضحك يا ليلى مكابرة . عليّ أخبي عن النـاس احتضاراتـي
*لا الناس تعرف ما أمري فتعذرني . ولا سبيل لديهـم فـي مواساتـي
*يرسوا بجفني حرمان يمص دمـي . ويستبيـح إذا شـاء ابتسامـ.ـا.تـي
*معذورة أنت أن أجهضت لي أملي . لا الذنب ذنبك بل كانت حماقاتـي
*أضعت في عرض الصحراء قافلتي . وجئت أبحث في عينيك عن ذاتي
*وجئت أحضانك الخضراء منتشيا . كالطفل أحمل أحلامـي البريئـات
*غرست كفك تجتثيـن أوردتـي . وتسحقيـن بـلا رفـق مسراتـي
*واغربتاه مضاع هاجرت مدني عني . وما أبحرت منهـا شراعاتـي
*نفيت وأستوطن الأغراب في بلدي. ودمروا كـل أشيائـي الحبيبـاتٍ
*خانتك عيناك في زيف وفي كذب . أم غرك البهرج الخداع مولاتـي
*فراشة جئت ألقي كهلى أجنحتي .لديـك فاحترقـت ظلمـاً جناحاتـي
*أصيح والسيف مزروع بخاصرتي . والغدر حطم آمالي العريضـاتِ
*وأنتِ أيضا ألا تبت يـداك ؟؟. إذا أثـرت قـ.ـتـ.ـلـي استعذبـت أناتـي
*ليلـى … مـن لـي؟؟ . بحـذف اسمـك الشفـاف مـن لغـاتـي
*إذن ستمسـي بـلا ليلـى . ليلـى . يــا ليـلـى . حكايـاتـي
بينما مالك وميساء في عالم الذكريات عادت أبواب الشر لتطرق الباب علي أبطالنا
~~~~~~
فادي: خلاص عمر مبقاش ليه لازمة في اللي انا عايزه
… دلوقتي صغير الصياد هو اللي انا هستفيد منه كل اللي عايزه دلوقتي مالك وفريده الصياد وعمر مبقاش مهم
…لازم احط خطة مظبوطة لأن لما يكون معايا صغير الصياد ده مش هيبقي فيه حد قدي خلاص هقضي عليك يا عمر يا صياد كل اللي عايزه دلوقتي ابنك وإنت مش مهم خلاص هقـ.ـتـ.ـلك بقلب جـ.ـا.مد …. يعني دلوقتي خطتي الجديدة ابنك ومراتك إنت مبقتش مهم خالص
↚
وقفنا البـ.ـارت اللي فات لما مالك قرر يعرف مين عيلته وجاله تليفون
مالك.ابتسم بكسرة:عالمك المظلم بينادي عليك يا تري إيه اللي هتعمله تاني
…يا تري هتعمل مصيبة إيه ومهمة إيه … هتاذي مين تاني يا مالك عشان تعيش حياتك
…هتدمر حياة مين عشان نفسك هتخلي مين يعيش تعيس بسببك اااااه الموت الراحة الوحيدة من العذاب ده
مالك.رد علي المكالمة:نعم
……
مالك:طيب المهمة مطلوب تتنفذ ايمتا؟!
…..
مالك:حلو اوي كده تمام هظبط المهمة اللي قدامي الاول وبعدين هفضي المهمة دي
….
انتهت المكالمة
مالك:اووووووف ألم جديد هكون انا سببه وألم صعب من الطرفين…!!! هحرق قلبين مش قلب واحد
~~~~~~~
في اليوم التالي
نيجي للجواز التافهين… اللي الزمن غيرهم ~يوسف وشهد~
يوسف:يا حبيبتي والله انا مش شايف غيرك في حياتي
شهد.بتجاهل لكلامه الصادق:وانا مش هقبل إني اكون أنانية واحرمك تكون اب طول عمرك….
يوسف: يبنتي افهمي ابوس ايدك دي فترة وهتعدي والله
شهد:لأ مش هتعدي
يوسف:طب وربنا انا شامم ريحة غيرة وحضرة جنابك عايزة تنكدي علي اللي جابوني…!!!
شهد.بثبات:لأ مفيش غيرة ولا حاجة انا مش عايزة اظلمك معايا…!!!
يوسف:يا الله يا ولي الصابرين عايز افهم الدكتورة قالت إيه؟!
شهد:انا عارفة إني مش هخلف تاني بسبب اللي حصل لكن إنت اللي خليتها تضحك عليا بالكلام ده..!
يوسف: والله العظيم انا ماليش دخل بالموضوع انا أصلا مكنتش اعرف إنك حامل ولا إنتي كنتي عارفة وقتها يبقي ازاي خليتها تقول الكلام ده
شهد:معرفش بقي…
يوسف:يا حبيبتي انا كنت مسافر واول ما جيت دخلت عندك بسرعة واتصـ.ـد.مت زيي زيك والله كل كلمة بتقولها الدكتورة صح الحادثة اللي حصلت خلت الرحم تضرر احتمال عشان يحصل حمل يطول ممكن ياخد كذا سنة أو عادي علي حسب بقي
… وبعدين إحنا متفقين على إيه يا زفتة إنتي مفيش جو العـ.ـبـ.ـط بتاع اهلك ده وموضوع الفراق
~باستفزاز~: يعني عايزني اروح اتجوز واحدة غيرك وأكون لغيرك لو موافقة معنديش مانع 😁😁
شهد: ده انا هروح بيك في داهية حوار إنك تفكر تتجوز ده تنساه خالص خالص أقسم بالله اقـ.ـتـ.ـلك يا يوسف 😒
يوسف: طيب في إيه يا قلبي مالك منكدة عليا من الصبح انا عارف إن في حاجة مضايكي عشان كده بتنكدي عليا انا عارف
شهد.مسكت المخدة:اما إنت يا تافه عارف كويس إني بغير عليك ليه تقف قريب من البنات اللي بتشتغل عندك هااا وخصوصاً البت الملزقة بتاع الصبح… وحدفت المخدة عليه 😂😲 “محدش يفكر في موضوع الريش عشان انا مصدومة من سنة لما بنت خالتي قالتلي إنها كانت متخانقة مع جوزها ولسا متصالحين وانا قولتلها أكيد ضـ.ـر.بتو بعض بالمخدات ونزل ريش صدمتني إن مفيش حاجة اسمها ريش والحوار ده اشتغالة مسلسلات+انا عايزة ريش 😂”
يوسف:نهار اسود إنتي مراقبني يا بت عرفتي إزاي هااا
شهد:إنت مالك عرفت زي ما عرفت بقي
يوسف: لأ يختي مانا لازم اعرف لحسن تكوني عندك حاسة سادسة زي اخوكي
شهد:انا جيتلك امبـ.ـارح ولقيتك واقف مع الملزقة السكرتيرة بتاعتك وإنت قريب منها
يوسف:امممم عشان كده منكدة عليا من امبـ.ـارح ،،وعلي فكرة انا كنت بشوف الملفات ومش واخد بالي إنها جنبي
شهد.بتفكير شوية وبجدية:إنت لو عايز تتجوز تاني بجد طلقني الاول
يوسف.بضجر من المشكلة اللي بقي بيضطر يتعامل معاها في حياته كتير:شكل الخناق هيقلب جد وهنكد علي بعض انا خارج لحد ما تهدي عشان بجد مش عايز اتخانق
شهد.بغضب:انا عارفة إنك مليت وعايز تكون اب وان المشكلة مني لكن أنا مش هتحمل إني اكون سبب في كده ..
يوسف.بهدوء: اقعدي كده بالراحة وفكري والنبي في اللي اتكلمنا فيه بعد الحادثة وفكري بقلبك وعقلك وبلاش ننكد علي بعض الخلفة مش كل حاجة وانا عارف إنك عارفة كده كويس ،،بتقولي إنك ظلماني بس انا مش مظلوم يا ستي لأني عايش معاكي مع اللي بحبها اللي هي عالم خاص بيا بنتي وامي واختي وصحبتي ،،انا عايش مع حبيبتي اللي قدرت تعمل ليا دنيا تانية وانا معاها ،،دنيا مش بكون عايز غيرها فيها انا بكون عايزك إنتي وبس فاهمة…
شهد:…….
يوسف.خد مفاتيح عربيته وخرج
~~~~~~~
عند البحر عمر هناك زي عادته ويوسف كمان راح عند البحر
يوسف:متخانق إنت كمان
عمر.بصله:تعالي شرف ،،ومش انا اللي بتخانق يا بني
يوسف.قعد جنبه:اومال في ايه؟!
عمر:اتخـ.ـنـ.ـقت
يوسف:من ايه ؟
عمر:من الدخيل اللي دخل حياتي وغيرها خالص وبقي هو محور الاهتمام الأهم
يوسف: يبني الواد لسا أربع شهور اومال لما يكبر شوية هتعمل ايه ده هيطلع عينك
عمر:انا لحد دلوقتي مش متقبل مسؤولية طفل،،وكمان من ساعة ما اتولد وانا حاسس إني اتركنت علي الرف !
يوسف:هتتعود
عمر:هتعود مين ده انا شوية وهكون أول اب يقـ.ـتـ.ـل إبنه 😂
يوسف:محسسني إنك مش بتحبه يبني إنت روحك فيه بس بتكابر
عمر: والله ما اعرف بس كل اللي أعرفه إنه قلب حياتي انا بقيت بغير منه اكتر من ما بغير منك متخيل إنت !
يوسف:هي وصلت لكده يا منيل إنت
عمر:بص والله انا اتنسيت اختك نسيت إنها متجوزة هو أصلا الزفت ده ينسي اي حاجة مرة يتعب مرة يعـ.ـيط مرة يتزفت ده محتاج يوم 48 ساعة مش 24 ده حتي كده مش هيكفي
،،كان في أول أسبوع بينام طول النهار دلوقتي مش عارف هو إزاي بينام 10 دقائق ويصحي طول اليوم ،،والله لو ما اتظبط لاظبطه انا
يوسف:اهو الدخيل اللي مجننك ده ،،منكد عليا من غير ما يجي
عمر:بص والله نصيحة من مجرب متفكروش تخلفو غير بعد 50 أو 60 سنة استمتع الاول بحياتك يا حبيبي 😂
يوسف: المشكلة إن شهد مصرة إن انا اللي قولت للدكتورة تقولها إنها ممكن تخلف،،وهي حاطة في دمغها إنها مش هتخلف تاني مش قادر أقنعها إنها فترة وهتعدي !
عمر:هو لازم يكون الإنسان كده عمره ما بيرتاح في حاجة خالص
يوسف:انا مش عارف الحل إيه
عمر:تاخد علي دماغها وتعقل
يوسف: ازاي يا فالح
عمر:اختي وعارف اللي هيجيب معاها اسمع*****
يوسف.بصوت منفعل:اه يا عمر إنت كده هتخرب بيتي اكتر ما هو مخروب !
عمر.بص قدامه بثقة:انا قولتلك اللي فيها إنت حر بقي بس خليك عارف إن ده الحل الوحيد عشان تعيشو مرتاحين
يوسف.بتفكير: يعني ده رائيك
عمر: أيوة ،،يلا شوفلي حل بقي بالله عليك
يوسف:لأ إنت مشكلتك مع إبنك روح حلها راجـ.ـل لراجـ.ـل لو كنت متخانق مع اختي كان ممكن افيدك
عمر:طيب كنت عارف إن المشكلة دي لازم يتخلص عليها من البداية 😂😂
…انا كنت عبـ.ـيـ.ـط اوي لما عرفت إني هكون اب الواد بوظ حياتي والله ايكاشي يتخطف واخلص منه 😂
يوسف.وقف:خليك فكر كده واعقل وخليك عارف إن أول فترة بتبقي كده شهرين كمان ولا حاجة وهيكبر وحياتك هترجع طبيعية وأفضل مع وجوده أصبر شوية يا بني
عمر:مانا صابر اهو…يلا امشي إنت
~~~~
كان في الوقت نفسه بعد ما يوسف راح لعمر شهد خرجت من البيت وراحت لفريده
فريده:ازيك يا شهد
شهد:مش كويسة خالص
فريده: نفس المشاكل؟
شهد: أيوة نفس المشاكل بسبب الحادثة نفسها
…فلاش باك الحادثة
كانت في بداية زواج يوسف وشهد بعد جوازهم بكام شهر كانت شهد متعرفش إنها حامل وكانت لابسة كعب وهي في الشركة عادي وكانت لسا عيلة صغيرة وتافهة *زي حالي*
شهد كانت نازلة من علي السلم وطبعاً مش نزول عادي بتنزل سلمة وتنط 10 ~انا والله~ وكانت مكملة علي نفس النظام لحد ما خدت باقي السلم كله ~حصل معايا أول يوم رمضان 😅😌~
وتم نقلها علي المستشفى ويوسف فعلاً كان مسافر ولما رجع الدكتورة قالت إن فيه تضرر في الرحم واحتمال الحمل يطول لحد ما يحصل
~~~~~
فريده:يا بنتي متوهميش نفسك علي الفاضي
شهد: يعني هو إنتو بجد مش بتضحكو عليا ؟!
فريده:والله كل حاجة قالتها الدكتورة صح بس انتي اللي واهمة نفسك وبتفكري كتير بلاش هتتعبو إنتو الاتنين
شهد:مش قادرة مفكرش 😢
فريده: كده هيحصل فتور في علاقتكم عايزة يحصل كده ؟
شهد: صدقيني مش عايزة يحصل كده انا بجاهد نفسي علي طول إني ما اجبش السيرة لكن فاجئة كده بلاقي نفسي اتكلمت
فريده:انا مش هقدر اقولك إني حاسة بيكي لكن إن الله مع الصابرين …اصبري وعيشي حياتك
…ده عمر خلاص حاسة إنه هيفرقع من مالك والله انا في أوقات بخاف اسيبه مع مالك واحده
شهد.بتضحك جـ.ـا.مد:اياكي تسبيه لحسن مش هترجعي تلاقي الواد اساليني انا …ده انا اللي عارفة عمر من ساعة طفولته المشردة
فريده:اشجيتي يا قلبي
شهد:بصي يا ستي عمر اي حد بيحبه بيكون ملكية خاصة… مثلاً إنتي ملكية خاصة ويتحط تحتك ألف خط …انا كنت صغيرة وقتها…بس كل اللي افتكره إن خناقات مالك وعمر كانت دائما لسبب واحد …واحد منهم بتعدي حدوده مع الملكية الخاصة للتاني
فريده: ازاي يعني كل واحد كان ليه إيه ملكية خاصة
شهد:عمر بابا كان هو الملكية الخاصة ليه ومالك كانت ماما وانا كنت بين البينين طبعاً كنت عبـ.ـارة عن مشاهد مش اكتر …وكان دائما كل المشاكل بتبدا بسبب مالك لأن عمر من وهو وصغير عمره ما جرب يتقرب من ماما اما مالك كان مفتوح علي الكل 🌚
فريده: أيوة كملي
شهد:عمر معروف عنه إنه هادي طبعاً بس لما حد بيقرب من حاجة تخصه دائما منفعل وصوته عالي علي الرغم من حبه للي قدامه بس بردو الخاص بيه دائما خاص ومهما كان مش بيحب يشارك حد فيه
فريده:يالهووووي عمر دائما صوته عالي مع مالك
شهد:ههههه احذري يا اختاه هيقـ.ـتـ.ـل الواد…بس معتقدش هو بيحب مالك بس مش مبين مكابر بس شوية ويتعود
فريده.بهم: تفتكري انا مش عارفة بحس عمر بيحاول يكون هادي مش متقبل وجود مالك مكنتش أتخيل إن ممكن يكون كده…غير سي مالك شاغلني معاه واخوكي منفسن من كده 🙂
شهد.بهزار:الحقي نفسك وكبري دماغك من مالك لحسن عمر يرميه ويتبري منه 😂
فريده:انا اتجننت ده بيفضل لاوي بوزه لما بطول وانا بنيم مالك…علي فكرة كان كيوت أوي لما مالك اتولد 😂
شهد:كان كيوت وبعدين شاف إن مالك هيقطع عليه
فريده:عيشي حياتك يا بنتي بدل ما تتهمي كده زيي عمر بيعند ومالك بيعند معرفش هلاحق علي مين
شهد:مشاكلك بتخليني افكر 🙂…ما تجيبي مالك يفضل معايا النهاردة اهو يريح عمر
فريده:الله وتتطلقي علي طول روحي اتصالحي مع أبيه الأول لحسن يشوفله شوفة
شهد.قامت بخضة:هو ممكن يعملها ؟
فريده: معرفش 😌😌
شهد.بتاخد شنطتها بسرعة:باي يا فري ابقي بوسيلي مالك أما يصحي 😂 ومشيت
~~~~~~~
احب انكد شوية مالك وميساء
مالك: إنتي يا ابلة كل ده نوم ومتنيـ.ـلـ.ـة مصحياني من النجمة
ميساء.بلا مبالاة: عادي اصحي وقت ما انا عايزة إنت مجرد شغال عندي
مالك.بألم:بقي كده…طيب
ميساء.ركبت ورا ومالك بدأ يسوق
وكان طول الطريق ساكتين
مالك.في نفسه:هي ليه بقي كده انا غلط وقتها لما عملت كده انا عايز ميسو اللي أعرفها عايز اللي كانت أنقي حاجة في حياتي مش عايز الغريبة دي ااااه لو الزمن يرجع تاني
ميساء.في نفسها:انا تعبت من إني أكون بالشخصية دي انا عايزة اتكلم معاه زي زمان ده كان هو الوحيد اللي بتكلم معاه عشان شبهي
مالك:يا تري الوضع في المانيا كان عامل إيه ؟
ميساء:حلو عن هنا بكتير عشان مكنش فيه ناس غير مرغوب فيهم معايا
مالك:قصدك ليلي
ميساء:ليلي وناس تانية
مالك.بضيق:هتروحي علي البحيرة ولا علي البيت علي طول
ميساء:البيت بحيرة بس هو الواحد فاضي
مالك.بصلها بصدمة:نعم ياختي
ميساء:بص قدامك
مالك.وقف العربية:إنتي مستوعبة بتقولي ايه ؟!
ميساء:إنت مين بالنسبة ليا عشان تتدخل في حياتي
مالك.عرف إنها بترد ليه اللي عمله بس بردو فكرة إنها ممكن تكون بتحب غيره بتغيظه جدا.وشغل العربية ومشي وهما ساكتين ووصلو
مالك وميساء الاتنين كانو من جواهم كانو عايزين يروحو البحيرة ويقعدو ويهزرو كالعادة بس كان كل واحد بيكابر
ميساء:انا داخلة
مالك:وانا هدخل الشنط وهمشي
ميساء:تمام
ميساء.دخلت ومالك دخل الشنط
كان جوا في منزل في شاب عمره 22 سنة بيجري ورا سيدة في ال 50 من عمرها
حازم:هاتي يا ليلو بالله عليكي
ليلي: مش هتخرج يا حازم وابقي وريني هتخرج ازاي من غير فون 😛😂
حازم.وهو مخلي صوته جدي:ليلو عيب الكلام ده إحنا مش صغيرين
ليلي: إنت يا واد مش ناوي تكبر وتتلم بقي ؟
حازم:يا ليلي يا حبيبة قلبي أكبر إزاي وإنتي موجودة ده انا بكون عيل معاكي
ميساء.كانت واقفة متابعة الموقف وزفرت بضيق.وفي نفسها:مش عارفه يا اسر ليه إنت وحازم متعلقين بالست دي كده !
~حازم هو اخ ميساء الصغير وبينهم وبين بعض سنة وكام شهر من نفس الام~
~ليلي طبعاً دي مرات أبوها وهي مش بتحبها ابدا ولا عمرها بتسمح إنها تقرب منها~
حازم.وهو بيكلم ليلي شاف ميساء.وطلع يجري عليها وحـ.ـضـ.ـنها:ميسو مش معقول إنتي مش المفروض تيجي الأسبوع الجاي !
ميساء: قول بقي إنك مش مبسوط إني جيت مانا عارفك
حازم:مين اللي مش مبسوط اسكتي إنتي ده انا طاير من الفرحة
ميساء.زقته من حـ.ـضـ.ـنها:طب ابعد بقي مليييييت
حازم.بعد: اووووووف لسا زي ما إنتي مش اتغيرتي 😒
ليلي.بتحاول تقرب وهي مترددة:حمدالله على السلامة يا حبيبتي
ميساء.بضيق منها:بابا فين يا حازم
حازم.حط ايده علي شعره: الحاج في الجيزة فيه شوية مشاكل بيحلها
ميساء:هيرجع ايمتا
حازم:امممم 3 ايام كده ولا حاجة
ميساء:طيب انا في اوضتي
حازم:وانا هخرج واسيبك ترتاحي النهاردة وبكرا هنخربها سوي
ميساء:هههه ماشي غور بقي 😌
حازم.خد الفون من ايد ليلي وهي واقفة مش واعية وخرج
ليلي: حبيبتي حمدالله على السلامة ♥️
ميساء:مش قادرة أفهم إنتي ازاي بتقدري تمثلي بالحرفية دي !
ليلي: إنتي ليه مش قادرة تفهمي إن كلكم ولادي صدقيني لو كنت أنا إللي ولدتكم مش عارفه كنت هحبكم كل الحب ده…انا روحي فيكم يا حبيبتي
ميساء:لو سمحتي ابعدي عني كفاية عليكى حب آسر وحازم ليكي متستنيش حبي… عشان انا مش بحب غير امي وبس وانا واثقة إنها هترجع عشانا …
ليلي: ماشي انا هكون بعيدة…بس خلي في بالك لما تضيق الدنيا عليكي…وعايزة تكلمي مع حد في ام ليكي تسمعك… الأم مش ضروري تكون هي اللي ولدت وانا امك حتي لو إنتي مش معتبراني كده انا هفضل امك وإنتي بنتي…مش كل العلاقات لازم تكون مبنية ب رابط قلب… المشاعر كفاية …
ميساء:انا في اوضتي
*في نفسها*
“انا مش عارفة ليه بحس إن كلام ليلي طالع من قلبها… لأ أكيد مش صح كل زوجات الأب زي بعضهم كلهم مش بيحبو اطفال زوجهم كلهم عايزين الزوج من غير ولاد…بس هي ربت حازم من وهو طفل صغير…ده حازم ممكن دلوقتي ميكونش فاكر أصلا ماما الحقيقة…حازم اكيد مفكر دلوقتي إن ليلي هي امه الحقيقة مش مرات أبوه”
ليلي في نفسها”مش عارفة ليه يا ميساء بتبعدي عني انا عمري ما عملت حاجة تاذيكي انا طول عمري عايزة سعادتكم إنتو ولادي…مش شرط تكونو من دمي عشان اكون امكم… إنتو ولادي الحقيقين…انا كملت وانا معاكم حسيت بالأمومة والدفة معاكم…عشت في جو العيلة معاكم… إنتو ولادي وانا امكم 😭”
عند مالك
اسراء:مالك مالك هو إنت شوفت آسر ؟!
مالك: عايزة إيه من آسر يا بنتي ارحميني
اسراء.بوضع كوميدي:لك أن تتخيل بقالي 10 سنين كده تقريباً مش شوفته مع إنه كان صديق الطفولة
مالك:اممممم كمل الثانوية في أمريكا وخد الجامعة هناك ونزل مليون مرة إجازة وست الحسن والجمال مش شافته اقتنع انا بالكلام الغير منطقي ده ازاي !
اسراء.بحزن: إنت عارف ماما بقي كانت بتمنعني وبتقولي إني كبرت وميصحش وكمان هما اسيادنا مش لازم نقرب اكتر
مالك:اممممم
اسراء:شكله بقي عامل إزاي بقي ؟!
مالك:لسا مسلوع مفرقش عن الأول
اسراء: خلاص خلاص يا مالك
مالك:اهدي خلينا اركز في المهمة بقي
اسراء:جالك مهمة جديدة!
مالك:اه
اسراء:تمام خلي بالك من نفسك وخليك حذر اوعي تعيد الغلط نفسه من جديد…وخلي بالك لحسن تأذي حد بتحبه
مالك:انا خايف اوي يا اسراء
اسراء: متخافش انا جنبك… وإنت نفذ مهمتك وانا مش هخلي ماما تحس وكده ولا كده هي وبابا مش هنا لكام يوم
مالك:مش عايز ارجع للعالم ده…بس انا مجبور…لازم أحافظ علي مستقبلي… وكمان ..
اسراء:كمان إيه ؟
مالك: لأ مفيش روحي نامي وانا هنام برة مع الشباب يلا تصبحي علي خير
اسراء: وإنت من اهله
~تعالو بقي عشان كلكم ظلمتو اسراء في البداية واغلبكم فكر إنها شريرة ومش عايزة ميساء ومالك مع بعض لكن بالعكس اسراء الوحيدة اللي عارفة عالم مالك المظلم وخافت علي صحبتها…ومالك بالنسبة ليها مش ابن عم لأ هي نسيت علاقة ابن العم هو أخوها وهي بنوتة طويلة بشرتها اقرب إلي السمراء وعيونها عسلي شعرها أسود…وهي عندها طبع الغيرة وحب المال ودي مشكلتها وعائق حياتها*
~~~~~
عند يوسف وشهد
شهد.رجعت البيت ومتوقعة إن يوسف مش رجع بس هو كان موجود في البيت
يوسف.كان قاعد وكان بيغلي من جواه عايز يقوم يزعق ويسأل هي كانت فين وازاي تخرج من غير إذنه لكن كان بيتظاهر بالبرود زي نصائح عمر.وفضل قاعد ببرود
شهد.كانت واقفة ومنتظرة إنه يجي يسألها كانت فين زي عادته بس هي شافته قاعد علي كنبة الصالون ولا حياة لمن تنادي
شهد.حاولت تلفت الإنتباه:احم احم
يوسف:ابقي اطفي النور عشان هنام هنا
شهد.وقفت مصدومة لأنها متعودة بعد اي مشكلة مش بيتحمل وبيجي يصالحها.عشان كده كانت بنتخانق بقلب جـ.ـا.مد وواثقة إنه هيرجع يصالحها
شهد:انا كنت هنا عند فريده
يوسف:وانا مسألتش اتفضلي وسبيني انام
شهد:مش هتنام في الاوضة ؟
يوسف.قام وقعد مظبوط: لأ هنفضل كده فترة علاقتنا محتاجة فترة راحة
شهد.بصدمة:فترة راحة !
يوسف:أيوة زي ما سمعتي ويلا طفي النور
شهد:انا آسفة إني اتخانقت معاك
يوسف: الأسف مش بينفع في بعض الأحيان وانا مليت إنتي مصرة تخلي حياتنا كلها مشاكل مش عايزة ترضي بالأمر الواقع
شهد: إنت مفروض تفهمني
يوسف: وإنتي كمان من المفروض تفهمي إنك اهم حاجة في حياتي ووجودك وحده كفاية لكن مصرة تخلقي مشاكل وانا مليت….
شهد.بعـ.ـيا.ط:معاك حق محتاجين فترة راحة تصبح علي خير …وطلعت تجري على الاوضة
يوسف:منك لله يا عمر… استحمل انا إزاي إنها تنام زعلانة بس لازم إنها تاخد درس عشان نعيش حياتنا من غير مشاكل…كتر المشاكل هتسبب انهيار علاقتنا
شهد.كانت في الاوضة بتعيط بحرقة لأنها عمرها ما فكرت إن مثلاً في يوم ممكن يوسف يبعد هي حاطة في بالها إنه الوحيد اللي هيستحملها في كل حالاتها لكن هو مش جنبها
يوسف.برة في نفسه:انا أكيد متقبلك بكل حالاتك انا بجد بحبك بس انا مش هقدر اسيبك تزعلي نفسك كل مرة بسبب موضوع الخلفة لازم ت عـ.ـر.في إني مش عايز في حياتي غيرك إنتي
~~~~~
ومشاكل الابطال مش عايزة تنتهي عمر وفريده حتي لو بيهزرو وبيتخانقو محتاجين قعدة لأن عمر لسا مش متقبل المسؤولية الجديدة في حياته …لسا محتاج وقت
وكمان فريده لسا صغيرة ومش قادرة تفهمه ومالك الصغير فعلاً بقي واخد كل وقتها
عمر.رجع البيت وكالعادة مالك قالب الدنيا عـ.ـيا.ط وفريده بتحاول تنيم فيه
فريده:بس يا مالك بقي كفاية نام شوية ..
عمر:اوووف الزفت ده بينام ايمتا عايز افهم بس
فريده:مش بينام والله
عمر:طيب هاتيه وارتاحي إنتي خلينا انا وهو راجـ.ـل لراجـ.ـل
فريده.ادته مالك.ك عادة مالك بيسكت مع عمر علي طول الطفل كده في أول مرحلة في حياته بيسكت مع أشخاص مش بتكون معاهم علي طول بس بيكونو سعداء معاهم
عمر ركض علي السرير ب مالك: يلا يا سيدي نام بقي وانا مش هتخانق معاك
فريده:والله ده ظلم أقعد طول النهار اسكت فيه ويجي في ثواني كده يسكت معاك
عمر: والله مش عارف مش بيحبك الظاهر
فريده:يمكن وبعدين بصت لعمر بحب هي بتبقي مبسوطة لما يكون هادي وبيحاول يتقالم مع وجود مالك في حياتهم
عمر:متبصيش كده بضعف والله هقوم اتخانق معاه دلوقتي
فريده: لأ خليكم كده بتكونو كيوت سوي…لما بتكون شايل مالك وقريب منك بشوف قد إيه هو شبهك ده نسخة مصغرة عنك
عمر:هههه اصلك بتحبيني اوي ف قررتي تخلفي نسخة عني بقي
فريده:بحبكككككك اوووووي أكتر ما تتخيل
عمر:اه منك يا بلوة حياتي عايزني اتخانق مع الواد انا فاهم 😂
فريده: عارف يا عمر والله مش بهزر بس انا حاسة إني شوفتك كتير وإنت صغير بس مش فاكرة مين
عمر.بص لمالك:يخربيتك جننت امك وخليتها بدأت تخرف قال شافتني قال
فريده:يا حبيبي والله مش بهزر 🤭
عمر: ارتاحي يا حبيبتي ارتاحي
~~~~
في صباح اليوم التالي
كان مالك خرج من شعوره وراح عند البحيرة في النهاية المكان فيه ذكريات كتير حلوة علي قد ما فيه حقيقة مرة
مالك قعد بيسترجع ذكريات أول لقاء ليه مع ميساء ♥️
وكانت ميساء قاعدة في زاوية تانية من بعيد في النهاية البحيرة هي أهم مكان في حياتهم هنا ابتدو سوي في المكان
فلاااااااااش باااااااااااااااك
بعد مرور فترة من تواجد مالك مع الحاج محمد وزوجته وخلاص بقي خد الوضع معاهم وبقو اهله
محمد: اسراء يا حبيبتي خدي مالك معاكي برة يلعب معاكي إنتي وآسر
اسراء:حاضر يا بابا… تعالي معايا يا لوكا هنلعب عند البحيرة مع آسر يلا
مالك.بحماس.عشان هيتعرف علي أشخاص جديدة غير الوسط اللي اتعود عليه
مالك طلع واتعرف علي آسر ولعبو كتير سوي ومالك استمتع معاهم كتير
بس لفت نظر مالك ميساء اللي قاعدة علي البحيرة وحيدة
مالك.وهو بيهمس في ودن اسراء:مين اللي قاعدة هناك دي ؟!
اسراء:قصدك ميساء
مالك:اه اللي قاعدة هناك
اسراء:دي ميساء اخت آسر بس خرصة من سنة ومش بتقول حاجة
مالك:ليه مش بتكلم ؟
اسراء: عشان امها سابتهم ومشيت من زمان وهي بتحبها وزعلانه عشان مشيت عشان كده مش بتكلم حد
مالك: خلاص العبو إنتو وانا هرتاح شوية
اسراء:تمام باي بقي
مالك.قرب من ميساء الطفلة اللي عمرها حوالي 7 سنين وقعد من غير ما يتكلم
ميساء.بصتله بصة سريعة ورجعت بصت علي البحيرة تاني
صوت مالك وهو كبير بيقطع الفلاش باك “لحظة ما قعدت جنبها كنت عايزة اقولها اتكلمي كلمة واحدة كفاية بس اتكلمي انا عايز أسمع صوتك”
ميساء.بصت لمالك وهو قاعد جنبها وسرحت في عنيه شوية
صوت ميساء وهي كبيرة بيقطع الفلاش باك”انا أول ما شوفت عنيه وقتها برغم من إني كنت طفلة بس معرفش ليه حسيت بحاجة غريبة حسيت إن هو ده الشخص اللي هتكلم معاه حسيت اني بقيت ليه من لما سرحت وشوفت عنيه مش عارفة حاجات غريبة لدرجة إني كنت هنطق لأول مرة بس مسكت نفسي”
كان قاعد مالك جنب ميساء بصمت وبقي يوميا بيروح يقعد جنبها من غير ما يتكلم كلمة واحدة
ميساء.واخيرااا اتكلمت: إنت ممكن تسمعني ؟!
مالك.بصلها بصدمة وقال: إنتي اتكلمتي؟!
ميساء:أيوة انا بتكلم بس مش بلاقي الحد اللي يسمعني ويفهمني 🥺
مالك:طيب انا موجود يا ستي 🥺
ميساء.بصعوبة: ماما مشيت وسابتنا كله عشان بابا اتجوز واحدة تانية وهي ليلي
مالك:ايوة كملي
ميساء:انا عايزة ماما… عشان صاحبتي بتقول إن مرات الأب وحشة وبتخلي الاب يكرهنا ويقعد يزعق ويضـ.ـر.بنا
مالك.مسح دمـ.ـو.عها:بس هي ممكن متكونش وحشة وصاحبتك بتخوفك
ميساء: لأ هي بتقول إن أبوها عايز يتجوز واحدة تانية وبيقعد يضـ.ـر.ب مامتها كل يوم وكمان بيحبسها…بابا هيعمل كده
مالك:بس هو معملش حاجة صح
ميساء:صح
مالك: عشان هو بيحبك ~وشاور علي آسر~ وبعدين انتي عندك آسر اخوكي كبير وهيحميكي من اي حاجة…وانا …انا كمان موجود ومش هسمع لحاجة تحصلك يا جمليتي
ميساء: وعد…انا خلاص عايزة اتكلم وارجع العب انا مكنتش هتكلم غير لما ماما تيجي بس هي شكلها مش هتيجي تاني
مالك:انا موجود معاكي علي طول ممكن بقي تيجي تلعبي معانا ؟
ميساء:طيب انا مش عارفة اسمك ولا حتي إنت مين
مالك:بصي يا ستي انا حكايتي تزعل اكتر من حكايتك…انا عمو قالي إن انا وبابا وماما عملنا حادثة… وهما مـ.ـا.تو وانا زي ما إنتي شايفة انا نسيت كل حاجة…حتي مكنتش عارف إسمي بس اتعودت… يعني انا معنديش اب ولا أم…بس عندي عمو ومرات عمو واسراء هما عيلتي
ميساء.بصتله وعنيها دمعت.وحـ.ـضـ.ـنت مالك.وقالت بصعوبة:ي..ي.. يعني….ا…ا.. إنت مش عندك اب ولا أم أنت وحيد
مالك:هوب هوب… براحة مالك …انا أصلا مش زعلان عشان عندي عمي ومرات عمو هما أبويا وأمي وانا أصلا مش فاكر حاجة عن اهلي
ميساء:بس اكيد عايز تفتكر
مالك.شـ.ـدها من ودنها:ده إنتي مطلعتيش عيلة صغيرة زي ما كنت مفكر إنتي طلعتي بتفهمي
ميساء: وإنت طلعت طيب وجميل زي عينيك
مالك: عندك كام سنة يا اوزعة إنتي
ميساء:7 سنين
مالك:انا كده اطمنت علي مستقبل البلد 🤭
ميساء.بتردد: ممكن متقولش لحد إني اتكلمت …
مالك:بس إحنا اتفقنا إنك هتقومي وتلعبي معانا مش كده
ميساء:بس انا خايفة
مالك:خلاص مش بقي في داعي للخوف وانا موجود
ومسك ايديها وخدها معاه والكل عرف ومن اللحظة دي الأمان بالنسبة لميساء مالك،،ومالك موجود حولها في كل مكان عشان حبه وأمانه والاكيد لسا في ذكريات كتير لمالك وميساء هنعرفهم واحدة تلو الأخرى مع الاحداث
باااااااااااااااك
مالك”اهو يا ميساء معاملتك الزفت معايا اليومين دول كفيلة تخليني أبعد عنك ومش هكون امانك… مش عارف انا عشت الفترة اللي مكنتيش فيها موجودة دي إزاي…يلا خليني احيي شوية ذكريات” وطلع فونه وشغل اغنية ميساء المفضلة من الطفولة
~انا وليلي…لكاظم الساهر~
أول ما اشتغلت الأغنية ميساء قربت من مالك من غير ما ياخد باله وقعدت جنبه والاتنين سرحو في الأغنية
*مـ.ـا.تت بمحراب عينيكِ ابتهالاتي . واستسلمت لريـاح اليـأس راياتـي
*جفت على بابك الموصود أزمنتي . ليلى . ما أثمرت شيئـاً نداءاتـي
*عامان ما رف لي لحنٌ على وتر. ولا استفاقت على نـور سماواتـي
*أعتق الحب في قلبي وأعصره . فأرشف الهـم فـي مغبـر كاساتـي
*ممزق أنـا لا جـاه ولا تـرف . يغريـكِ فـيّ فخلينـي لآهاتـي
*لو تعصرين سنين العمر أكملها . لسال منها نزيـف مـن جراحاتـي
*لو كنت ذا ترف ما كنت رافضة حبي . لكن عسر فقر الحال مأساتـي
*عانيت عانيت لا حزني أبوح به . ولست تدرين شيئاً عـن معاناتـي
*أمشي وأضحك يا ليلى مكابرة . عليّ أخبي عن النـاس احتضاراتـي
*لا الناس تعرف ما أمري فتعذرني . ولا سبيل لديهـم فـي مواساتـي
*يرسوا بجفني حرمان يمص دمـي . ويستبيـح إذا شـاء ابتسامـ.ـا.تـي
*معذورة أنت أن أجهضت لي أملي . لا الذنب ذنبك بل كانت حماقاتـي
*أضعت في عرض الصحراء قافلتي . وجئت أبحث في عينيك عن ذاتي
*وجئت أحضانك الخضراء منتشيا . كالطفل أحمل أحلامـي البريئـات
*غرست كفك تجتثيـن أوردتـي . وتسحقيـن بـلا رفـق مسراتـي
*واغربتاه مضاع هاجرت مدني عني . وما أبحرت منهـا شراعاتـي
*نفيت وأستوطن الأغراب في بلدي. ودمروا كـل أشيائـي الحبيبـاتٍ
*خانتك عيناك في زيف وفي كذب . أم غرك البهرج الخداع مولاتـي
*فراشة جئت ألقي كهلى أجنحتي .لديـك فاحترقـت ظلمـاً جناحاتـي
*أصيح والسيف مزروع بخاصرتي . والغدر حطم آمالي العريضـاتِ
*وأنتِ أيضا ألا تبت يـداك ؟؟. إذا أثـرت قـ.ـتـ.ـلـي استعذبـت أناتـي
*ليلـى … مـن لـي؟؟ . بحـذف اسمـك الشفـاف مـن لغـاتـي
*إذن ستمسـي بـلا ليلـى . ليلـى . يــا ليـلـى . حكايـاتـي
بينما مالك وميساء في عالم الذكريات عادت أبواب الشر لتطرق الباب علي أبطالنا
~~~~~~
فادي: خلاص عمر مبقاش ليه لازمة في اللي انا عايزه
… دلوقتي صغير الصياد هو اللي انا هستفيد منه كل اللي عايزه دلوقتي مالك وفريده الصياد وعمر مبقاش مهم
…لازم احط خطة مظبوطة لأن لما يكون معايا صغير الصياد ده مش هيبقي فيه حد قدي خلاص هقضي عليك يا عمر يا صياد كل اللي عايزه دلوقتي ابنك وإنت مش مهم خلاص هقـ.ـتـ.ـلك بقلب جـ.ـا.مد …. يعني دلوقتي خطتي الجديدة ابنك ومراتك إنت مبقتش مهم خالص
↚
في فرنسا وبالتحديد بـ.ـاريس في واحد من اشهر الكافيهات موجودة زينب الصياد
كانت زينب قاعدة في قمة الكبرياء والأناقة كعادتها مش بيبان عليها عمر ابدا وهي قاعدة في راجـ.ـل من الواضح إنه من عمرها وأكبر
عادل:ياربي منك يا صاحبة عنين القطة لسا مش باين عليكي عمر 🖤
زينب.بصتله باستهزاء: وإنت مي…
عادل.غمزها:ياريت تكوني عرفتيني يا صاحبة عنين القطة
زينب.وهي مش مصدقة اللي قاعد قدامها:ع..ا..دل
عادل.ب ابتسامة ومش باين عليه عمر من روعة ابتسامته: أيوة عادل مش عارف تقريباً آخر مرة شوفتك لما كان مالك وعمر عندهم 8 سنين ولا حاجة
زينب: فعلاً من 20 سنة يا عادل
عادل:بس لسا مش باين عليكي سن لسا زي ما إنتي من 20 سنة
زينب: وإنت لسا زي مانت شاب يا عادل
عادل:انا بتعاكس دلوقتي ولا إيه
زينب:ههههه مين يصدق إننا متربين مع بعض
عادل:كنا ثلاثي جـ.ـا.مد فاكرة
زينب.بضيق:بلاش السيرة دي يا عادل
عادل.بغيرة:ليه لسا بتحبي مازن الأدهم ؟
زينب:ده كان حب مراهقة انا مش بحب غير حسين الله يرحمه
عادل:علي العموم مازن الله يرحمه هو كمان
زينب:هو مـ.ـا.ت؟
عادل: أيوة مـ.ـا.ت وبعدها مـ.ـا.تت مـ.ـر.اته ومش عايش غير مالك ابنه ….قاله وهو متقصد يذكر إسم مالك قدامها…
زينب.بدمعة بتحاربها إنها متنزلش:مالك؟
*احم قصة زينب باختصار ومين عادل✓عادل ده ابن خالتها وقضت طفولتها معاه أما بالنسبة لمازن ف كان حب المراهقة بتاع زينب بمعنى اصح الحب الأول واللي عرف زينب علي مازن هو عادل اللي كان عاشق ليها حد النخاع ف في نظره غلطة حياته أنه عرفهم علي بعض وكمان عادل في حاجة كتير مخبيها ولسا هيظهر من وراه حاجات كتير تخص زينب وعمر ومالك*
عادل.بيتصنع عدم المعرفة:احم هو مالك اللي مـ.ـا.ت في الحادثة من ولادك ؟
زينب: أيوة مالك
عادل:اممم مكنتش أعرف…طيب أخبـ.ـار عمر إيه وبنتك…هي كان اسمها إيه ؟
زينب:عمر وشهد كويسين
عادل: إنتي هتفضلي هنا كتير ؟
زينب: يعني مش عارفة …بس إنت خرجت ايمتا ؟
عادل:احم احم…اااا انا..خرجت اااا من سنين
زينب:طيب فرصة سعيدة إني شوفتك يا عادل اتمني نتقابل تاني
عادل.بصوت منخفض: لأ إحنا هنتقابل كتير متخافيش …وبعدين بصوت عالي… أتمني يا صاحبة عنين القطة
زينب:سلام
عادل:هنتقابل كتير ههه ده انا حتي أعرف كل حاجة عن حياتك أكتر من مانتي ت عـ.ـر.في معايا أسرار لو خرجت هتتصدمي يلا انا وإنتي والزمن طويل…يبنت خالتي…يا أول حب في حياتي…يا أكبر وجع…يا اكبر غدارة…انا هسترجع كل حاجة كانت حقي من سنين وكمان كروتي الرابحة هتظهر قريب لكن المطلوب من إبنك الغـ.ـبـ.ـي إنه يكون عاقل
~مش فاهمين مش كده كنت ناوية افهمكم بس اتراجعت ☺️ مرة تانية~
~~~~~~
عند مالك
الزعيم:مهمتك حلها عندي لكن أنا عايزك تنفذ مهمتي انا بقي
مالك: وايه هي المهمة
الزعيم:مالك الصياد
مالك.تصنم ثواني بعد سماع الإسم في إحساس جواه بيقوله انت تعرف الإسم كويس في علاقة ليك بالاسم ده الإسم ده مش غريب عليك انت ليك ماضي مع الصياد أو الصياد أصلا ماضيك
مالك:قولتلي مين
الزعيم:مالك الصياد…ابن عمر الصياد…عمر واحد من أكبر رجال الأعمال في مصر وكمان ليه مستوى عالمي ومن الصعب خطف إبنه لأنه مش أي حد…عمر شخص ليه سلطة كبيرة يقدر يختفي وقت ما هو عايز ويظهر وقت ما هو عايز كل اللي لازم تعرفه إن المهمة مش هتكون سهلة
مالك:انا موافق اعمل المهمة لكن أهم حاجة مهمتي تخلص بسرعة وفي اقرب وقت مالك ده هيكون بين ايديك
الزعيم: الموضوع محتاج خطة مدروسة بقولك ده ابن عمر الصياد وعمر الصياد معناه الرجل الغير متوقع ومقدور لو نفذت المهمة دي هتكون ملك لو قدرت تتخطي ذكاء عمر الصياد
مالك: خلاص المهمة اعتبرها تمت المهمة دي عبـ.ـارة عن تحدي ليا
الزعيم:اما نشوف ومشكلتك حلها عندي…بس هي مين المزة
مالك.وبدأت عروقه تظهر وعينيه الرمادية تحولت لسوداء:كلمة زيادة وأقسم بالله يا خليل لأكون قـ.ـا.تلك…وحاول بس تقرب من حياتي الشخصية…مش هرحمك وهقـ.ـتـ.ـلك من غير ما اتردد…انا دخلت العالم ده بشرط إنك تبعد عن حياتي الشخصية وعن عيلتي لكن لو فكرت مجرد تفكير تدخل لحياتي مش هتردد وهقـ.ـتـ.ـلك…فاهم
خليل(الزعيم): خلاص اهدي يا لوكا مش كده
مالك.مسكه من قميصه:أخرس خلاص إنت أصلا أكتر إنسان نـ.ـد.مت إني عرفته… إنت حولت حياتي لجحيم…ودخلتني العالم المظلم ده…انا عرفت معني صديق السوء ده بسببك إنت…لكن هيجي يوم وهصفي دمك يا خليل وهصفيه بكل برود مش وانا مجبور بالعكس وقتها هكون اسعد إنسان لما اعذبك وأشوف روحك بتطلع قدامي…ف خلي بالك من تصرفاتك وحركاتك *وبعدين سابه ومشي*
خليل: أقسم بالله لو حد تاني مكانك وعمل اللي إنت عملته كان زماني دافنه مكانه…بس هفضل صابر عليك مش ب ايدي غصب عني… إنت تبع الراس الكبيرة ومجبور استحملك عشان خاطر الريس وبس
~~~~~~
في صباح يوم جديد في منزل عمر
مالك.كان بيشـ.ـد عمر من شعره وهو نايم 😂
عمر:خدي إبنك ده بعيد عني
….
مالك مازال بيشـ.ـده من شعره
عمر:ياض غور عند ماما سبني انام
عمر.قام: لأ ده إنت رخم بصحيح منك لله
عمر.بص حوالي مش لقي فريده وبعدين بص لمالك:هي ماما فين
عمر طلع الممر لقيها في المطبخ كان رايحلها بس بعدين أبتسم ابتسامة جانبية ودي معناها إنه بيخطط لحاجة !
عمر دخل الاوضة ولبس وبص لمالك:من هنا لاسبوع ماما هتعرف معني التغير اللي انا عارفه والنبي لاجننها 😂
واخد مفاتيح عربيته وتليفونه وخرج من باب الجنينة وطبعاً مش من عادة عمر إنه يخرج غير لما يودعها أو دون علمها
بعد مدة قصيرة
فريده.داخلة الاوضة:يلا يا عمر… إيه ده هو راح فين ؟
دورت عليه في كل مكان مش موجود وعرفت إنه خرج من رائحة العطر بتاعته
فريده.مسكت تليفونها ورنت عليه لكن جرس ومش بيرد
عمر.سايق العربية وبيبتسم ابتسامة لعوبة ومش هامه الاتصال 🙄
في شركة الصياد
يوسف:اي ده إنت مش شايف إنك جاي بدري شوية عن العادة
عمر:ما خلاص المهم إني جاي بدري بقي
يوسف:طب تعالي شوية كده عايزك
عمر:طيب…خير في إيه
يوسف عطي لعمر ملف وعمر بص عليه وبعدين :
يوسف:انا عارف إنك مش بتدخل في مجموعتك الخاصة ب المعمار كتير بس بردو لازم يكون عندك فكرة بالمشروع ده
عمر:ي بني بلاش مقدمـ.ـا.ت وادخل في الموضوع علي طول
يوسف:بص يا سيدي هي شركة مش معروفة والمالكين بتوعها 4 شركاء وعلي حسب المعلومـ.ـا.ت اللي عندي… إن الشركة علي وشك إن هي تفلس وفرصة العمل مع مجموعة الصياد حبل نجاة الشركة دي
عمر: وبعدين يعني
يوسف:انا شايف إن المشروع والعمله مش مفيد لينا لكن مدير قسم المعمار رأيه غير
عمر:انا مع رأي مدير قسم المعمار
يوسف: بس
عمر.قاطعه:بس إيه؟
يوسف:انا اللي المفروض هتعامل مع الشركة ومتابع كل حاجة في الموضوع وانا مش عايز المشروع من أساسه
عمر:والسبب وإنت عارف إن المشروع في صالحنا
يوسف.عمل دائرة علي إسم في الملف اللي مع عمر:هو ده السبب
عمر:آسر المهدي…مش فاهم
يوسف:لو انا وهو اتعاملنا مع بعض لا انا ولا هو هنسلك مع بعض والمشروع هيكون حرب بيني وبينه
عمر: ممكن أفهم ليه
يوسف.بحرج:بينا ماضي مشترك…وغمض عنيه ب ألم وكمل…ب اختصار كده أم آسر هي نفسها الست اللي هشام (ابوه) اتجوزها وهي السبب في عذابنا…ونفس الكلام في حياته هشام سبب في عذابهم وكمان حصل تغير كلي في شخصية آسر وانا لو اتعاملت معاه ياما هنكون أعداء ومش هنتفق ياما كل واحد كل ما يشوف التاني هيفتكر ماضي بيحاول ينساه…وانا مش عايز أرجع للماضي ومش عايز اشوف نظرة الحزن والانكسار في عنيه ولا نظرة الكره والاتهام إحنا الاتنين شوفنا كتير سوي وعشنا كام سنة صعب اي حد مننا يقدر ينساها
عمر:مش عارف اقول ايه بس القرار قرارك لو عايز ترفض المشروع والصفقة تمام عايز تكمل بردو تمام المهم تفكر كويس وخد وقتك في التفكير وشوف هتوصل لايه في الآخر
يوسف:تمام…رد علي تليفونك اللي إنت عامله صامت وكل شوية مش بترد
عمر.رجع ظهره علي الكرسي بمتعة:خليها كده تجنن شوية
يوسف:هي مين دي ؟
عمر:فريده…قررت أكون بـ.ـارد شوية واتغير
يوسف:يا حبيبي إنت عمرك ما عرفت تكون بـ.ـارد إحنا هنهزر…تعرف إيه عن البرود… وكمان بتعمل كده ليه
عمر:براحة واحدة واحدة مش كده…علي العموم عشت 12 سنة مع مالك اخويا الله يرحمه وهو كان بـ.ـارد ف طبيعي اكون عارف شوية عن البرود… وبعمل كده لأن يا سيدي هنسافر كمان اسبوع ولا حاجة عايز اجننها واخليها زي حالي كده عشان تفهمني وبعدين هنتصالح أفهم إنت
يوسف:عليه العوض ومنه العوض مش كفاية هتبوظلي جوازي عايز تبوظ جوازك إنت كمان
عمر: هتفضل طول عمرك أهبل يلا انا رايح علي مكتبي عندي اجتماع كمان شوية
…في منزل عمر…
فريده:غريبة والله أول مرة يطلع من غير ما يقول
شوية ووصلتها مسدج من عمر”معلش يا حبيبتي مشغول شوية مش هعرف اكلمك دلوقتي لما افضي هبقي اكلمك”
فريده.بغيظ:طيب علي الأقل رد وقول الكلمتين دول وابقي أقفل…مش كده إنت أصلا عمرك ما عملت كده والله هشك فيك يا زفت إنت (الهرمونات معلش 😂)
~~~~في الفيوم~~~~
ليلى: إنت يا واد يا حازم اصحي بقي .
حازم: خلاص يا لي سبيني انام هبقي اصحي اقعد معاهم ب الليل
ليلى: يلا يا حازم بقي قوم عشان تفطر مع بابا وآسر …طب بذمتك آسر مش وحشك
حازم.بنوم:ليه كان حبيبتي عشان يوحشني…مش آسر اللي يوحشني يا ماما يا حبيبتي يلا بقي روحي افطري وسبيني انام
ليلى.مسكت دورق الماية: حاضر يا حبيبي نام وارتاح…وهوب الدورق كله كان علي الواد…
حازم.قام بفزع:في إيه في إيه انا بغرق ولا إيه
ليلى.ب ابتسامة صافية:صباح الخير يا قلب لي
حازم: صباح الياسمين عليكي يللي مطلعة عيني…برة بقي عشان اغير واصحصح كده
ليلى: لأ إنت هتنام تاني انا هفضل هنا لحسن تنام تاني
حازم.بصوت مضحك:بنت عيب برة 😂
ليلى:هههههه أقسم بالله هتجنني
حازم:طيب يلا برة بقي
وفي الخارج يجلس في الصالون خالد (والد آسر وميساء وحازم)
خالد: يعني أهم حاجة ناوية تعملي إيه يا حبيبتي
ميساء: إن شاء الله هفتح عيادة هنا يا بابي
خالد:شوفي يا حبيبتي اللي إنتي عايزه وانا هعملوه ليكي إحنا عندنا كام ميساء… آسر عايزك تشوفلي مكان كويس وهنتفتحلها فيه العياده
آسر:…..
خالد: إنت معايا يا آسر
آسر:وهو بيدرس ملف:اممم معاك يا بابا
خالد: إنت بتعمل إيه علي الصبح يا بني كده
آسر: ابدا براجع مشروع كده وبضيف أفكار جديدة
خالد: المشروع اللي قدمت يكون مع شركة الصياد
آسر: أيوة
خالد:طب يلا تعالي نتكلم عن المشروع ده علي الفطار
آسر: حاضر
وقعدو علي السفرة من غير ليلى وهما قاعدين دخل حازم عليهم بشكل مضحك خالص وقعد
خالد.بص ليه من تحت لفوق إيه ده هو انا عندي بنتين وانا مش عارف
*كان حازم لابس تيشرت بينك وشورت ابيض ولابس طوق بناتي في شعره 😂 كان شكله بنوتة اوي*
ميساء:ههههه الله يخربيتك يا حازم إنت لابس الطوق بتاعي 😂
حازم.بمرح:بس حلو لما تبقي تشتري لنفسك ابقي اعملي حسابي ده انا زي اخوكي يا ميسو
خالد:طيب مفيش لا سلام ولا كلام كده يبني
حازم: أسلم بتاع إيه إحنا لما بنكون في نفس المكان بيبقي نفس الوضع بنشوف بعض كل فترة
آسر:ماما ليلى فين مش هتفطر ؟
حازم.بص لميساء: إنت نسيت !
آسر: طيب شوية وهاجي
آسر.دخل المطبخ علي ليلى وهي كانت بتعمل حلويات: خير يا ست الكل مش هتفطري
ليلى: لأ يحبيبي افطرو انتو بقالكم فترة مش بتقعدو مع بعض…مش عايزة ميساء تقوم أنت عارف إنها مش بتحب تقعد معايا علي نفس السفرة
آسر: انا بقول إحنا نقولها دلوقتي بقي كفاية كده !
ليلى:اوعي يا آسر بلاش يا حبيبي هتتعب
آسر:مش شايفة أنه كفاية…تعتبر واحدة متستهلش ام ولا كأن في حاجة… إنتي هي الأم علي فكرة…منال عمرها ما كانت ام لينا …مستحيل انسي يا ماما إنها بعد ما اطلقت رجعت وفضلت تهددكم إنها هتاخد ميساء وحازم…هي كانت عارفة إن ميساء نقطة ضعف بابا وإنها اكتر واحدة متعلقة بيها ف كانت بتستغل كده عشان تخوف بابا وتاخد ميساء عشان بس تاخد فلوس…مش هنسي كل مرة كنت بقف قدامها وابص في عنيها علي أمل نظرة القسوة والطمع تختفي وترجع نظرة الأمومة وتاخدني في حـ.ـضـ.ـنها…لكن ده مكنش بيحصل كل مرة كانت بتيجي كانت بتطلب فلوس…هي إنسانة مريـ.ـضة مش أم…كانت سبب عذابنا سنين وهي وهشام اللي راحتله واتجوزتو دمرو ناس عشان يتجوزو تحت مسمي الحب…!…هو ساب ولاده وهي سابت ولادها دمرونا هما الاتنين انا بكرها
ليلى:معلش يا حبيبي بس إنت ترضي إنك تخلي اختك تعرف كل ده وبعدين هي عارفة كل حاجة بس الصدمة خلتها تنسي وإنت عارف إن الدكتور قال إن مش نحاول إن إحنا نقولها هي هترجع تفتكر اليوم لوحدها عشان خاطري بلاش
آسر.ببكاء:لازم نقولها يا ماما إنتي عارفة إني المدعوة امنا دي مازالت بتهددنا إنها تكلم ميساء…وانا عارف ميساء لو شافت منال هتروح ليها ولو قولنا ليها حاجة هتكذبنا وقتها وهتفضل تعيش معاها…وانا مليت من تهديدها لينا طول السنين دي…عقلي مش قادر يستوعب إن دي أم انا بجد خايف تاخد ميساء مننا… صدقيني لو طلعت في حياة ميساء هتخليها تعتبرنا أعداء وإنتي عارفة كويس قد إيه بابا متعلق ب ميساء دي لما كانت بتكمل الدكتورة في المانيا قضي معاها اغلب السنتين دول مكنش بيخليها لوحدها… مش عايز انا اشوف أختي مع منال خالص… يلا نقولها إن الام اللي مستنياها دي اتجوزت من زمان وإنها مش هترجع زي ما في بالها وإن هي بعيدة عننا بمزاجها مش غصب عنها ولو رجعت مش هتجيب غير الالم لحياتنا خليها تعرف إن إنتي هي الأم يا ماما مش منال…خليها تقرب منك عشان تعرفك من قريب زييي كفاية كده
ليلى:طيب مش دلوقتي يا حبيبي خلاص شوية بس وهنقولها مش دلوقتي هقولك علي الوقت المناسب
آسر:طيب يلا هنفطر سوي من هنا ورايح عشان بس ميساء تتعود على وجودك ومتحاولش تهرب من الحقيقة…انا عارف إن هي محتارة وشايفة إنك ام كويسة لكن بتحاول تهرب من حقيقة إنك أفضل من أمها الحقيقة وعايشة في وهم إنك زي زوجات الأب اللي بيتكلمو عنها
ليلى.بمحاولة تغير مزاجه.حطت ايديها علي خصرها:قولي بقي يا سي آسر انا زي زوجات الأب دول 🖐️
آسر.ضحك: لأ ده إنتي اختي يا ليلو 😂…يلا بقي عشان الحاج عايزني برا
ليلى:يلا وامري لله
وطلعت ليلى مع آسر وقعدت معاهم.ميساء اضايقت اول ما قعدت بس محبتش تقوم وتبوظ مزاج الكل وخصوصاً إنها مش اتجمعت مع اخواتها من فترة طويلة جداً
خالد:قولي بقي يا آسر مش عايزة تكمل صفقة المشروع مع شركة الصياد ليه مع إنك كنت بتقول إن المشروع هيكون نقلة لينا بس شايف إنك غيرت رأيك
آسر:احم هما اصلا مش هيقبلو المشروع والصفقة دي
خالد:ليه
آسر.بمحاولة ميساء متفهمش: يعني المسؤول عن متابعة الصفقة دي انا وهو مش علي وفاق من عيلة البحيري عارفها إنت
خالد.وفهم قصده:بس دي فرصتنا يا آسر لو الصفقة دي متمتش هنخسر كتير
آسر:ربنا يسهل يا بابا
خالد:طيب دلوقتي في موضوع تاني
آسر: إيه هو
خالد: إنت هتروح فرع الجيزة وهتفضل هناك فترة كده تتابع الشغل من غير ما حد يعرف هويتك الحقيقة
آسر:حاضر اللي تشوفه يا بابا
حازم.بصله بنفاذ صبر وخصوصاً إنه عارف إن آسر بيكره يكون في الجيزة وبيفضل العمل ب فرع الاسكندريه: إنت عمرك ما بتعترض علي حاجة ليه ي غـ.ـبـ.ـي إنت هاااا؟!
آسر: الله يسامحك يا سي حازم
حازم.وقف وراح وقف قدام آسر:يا اخي أنت إيه كتلة اخلاق ماشية ع الأرض انا عمري في حياتي ما شوفتك بتعترض علي حاجة دائما شكراً وحاضر مفيش حاجة اسمها لأ عندك اخلاقك دي مش موجوده من زمان ليه كده
آسر:أقعد مكانك يا حبيبي مش وقته الكلام ده
حازم.قعد قدامه ع الأرض ب كوميديا:طيب بما أنك مش بتعترض علي حاجة ف هطلب منك طلب….ابوس ايدك يا آسر دورلك علي عروسة انا عايز اتجوز بقي ولو فضلنا ع الحال ده انا هعنز جنبك اقسم بالله 🖐️…وشاور علي ميساء…والمسكية اللي قدامك دي قالت مش هتجوز غير ما اخويا حبيبي يتجوز 😂
ميساء:قوم ياض انت هتموتني
حازم.راح وقف جنبها وهمس في ودنها:علي فكرة مالك مز وهيتخطف ف الحقي نفسك عشان لما تجوزي اخدك حجة واتجوز عشان آسر هيخليني اعنز علي فكرة وإنتي بتحبي مالك وهقول للكل …
ميساء.داست علي رجله جـ.ـا.مد:قليل أدب والنعمة جرب بس يا زفت وهكون مرتكبة فيك جريمة
حازم:اههههه يا كـ.ـلـ.ـبة رجلي…وبكوميديا وصوت بناتي… حاضر مش هقول ده انا ستر وغطي علي يا واختشي 😂🖐️
ميساء:طب الحمدلله انا كلت هطلع اوضتي شوية
خالد:تمام *وطلعت ميساء*
حازم.بص لمالك:اتجوز هنعنز انا واختك يرضيك
آسر:كمل اكل ولا كأن فيه حد بيتكلم 😂
~~~~~~~~~~~
في الملحق عند مالك
اسراء:يلا سلام يا مالك هطير انا…سلام يا والدتي العزيزة اما إستاذ آسر يرجع ابقي قولي متسبنيش ملقحة عند خالتي كتير
أمينة: امشي اخلصي
ومشيت اسراء
مالك: ممكن أفهم ليه بتخليها تمشي لما آسر بيكون موجود وأصلا في حازم هنا علي طول
امينة (ام اسراء): خايفة منها يا مالك يبني
مالك:والسبب يا أمي
أمينة:مش هكدب عليك يا مالك في مرة كانت عايزة تروح رحلة مع أصحابها البنات…وانا يبني مكنش معايا الفلوس اللي تخليها تروح…قعدت تقولي انا ليه مش زي ميساء ومش ومش وكلام كتير يا بني… قولتلها عشان إحنا مش زيهم ولا عمرنا هنكون زيهم…وقتها لقيت عينيها لمعت وقالتلي بالنص “انا هكون زيها يا ماما عارفة هعمل ايه انا هتجوز آسر ابنهم وهكون سيدة البيت ده…هكون زيهم وهعيش زيهم…وهلبس زيهم…انا هتجوز آسر المهدي وهتبقي فلوسه هي فلوسي ومش هحتاج حاجة…انا هعمل اي حاجة عشان أكون مرات آسر هوصل لأي مرحلة هعمل أي حاجة ممكن تتخيليها وهكون سيدة البيت وبكرة تشوفي إني هعمل كده حتى لو…” *مكملتش وأمها ضـ.ـر.بتها بالقلم*…ومن ساعتها وانا بخاف إنت عارف اسراء ممكن تعمل اي حاجة عشان تنفذ كلامها … عيطت…انا خايفة يبني تربيني تروح علي الفاضي لازم أبعدها عن آسر ده من وقت كلامها وانا خايفة كانت لسا مراهقة بس بردو خايفة يكون في دماغها اللي في دماغها يا مالك
مالك.قام وحـ.ـضـ.ـنها:متخافيش يا أمي مش هيحصل حاجة وبعدين انا موجود مش هسمح ليها تروح اي طريق غلط هي اختي في الأول والآخر
أمينة:خلي بالك منها يبني لو في يوم مكنتش انا موجودة فيه عشان خاطر ربنا
مالك:حاضر يا أمي…
أمينة.هديت:انا واثقة فيك يابني
مالك:وانا هكون عند ثقتك يا أمي…يلا انا هخرج دلوقتي وشوية وهرجع
مالك.خرج وراح عند البحيرة ومن الحظ كانت ميساء هناك مش راحت اوضتها وكانت عند البحيرة
ميساء:عامل إيه
مالك:كويس… وإنتي؟
ميساء:كويسة… خلاص قررت هفضل هنا … وبمحاولة لاستفزاز مالك وتشوف إذا كان بجد بيغير عليها ولا لأ… وكمان سام خلاص هيجي ويستقر هنا وكده ف الدنيا ماشية وكده
مالك.ولسا ملامح وجهه زي ما هي وبصوت كله برود:يلا ربنا يوفقكم في حياتكم…بقي عندي فضول أقابل سام ده…وكمل ببرود أكبر…وانا كمان لقيت الإنسانة اللي هكمل حياتي معاها…!
ميساء:افنـ.ـد.م؟
مالك:يعني انا بحب من فترة وكده…وإنتي عشان زي اسراء في حياتي وكده حبيت اعرفك وكده عشان إنتي أختي وصديقة طفولتي في الأول وفي الآخر *اروح انتحر انا احسن 🚶🚶*
ميساء.بغيرة واضحة:ومين دي بقي
مالك.ب ابتسامة وبرود: لأ يا قطة مش دلوقتي هبقي أعرفك قريب عليها وإنتي كمان ابقي عرفتيني علي سام وقتها…يلا سلام عندي شوية حاجات عايز اعملها
ميساء.بتكلم نفسها بعد ما مشي”إيه ده في إيه هو إيه اللي بيحب اكيد بيضحك عليا لأ مش معقول هو انا كنت غـ.ـبـ.ـية وحبيتك وحدي مش قادرة استوعب اوقات بشوف الحب في عينيك و اوقات تانية لأ انا ليه بقيت لواحد زيك اللعنة علي ذلك القلب الذي أصبح لك أيها المالك البـ.ـارد القاسي حقا كرهت تلك اللحظة اللعينة التي اصبحت لك بها”
~~~~~~
مكالمة تليفونية بين خليل (الزعيم) والمجهول
المجهول: إيه آخر الأخبـ.ـار عندك…اديته مهمة جديدة
خليل: أيوة يا ريس…جه امبـ.ـارح وطلب خدمة واديته مهمة جديدة
المجهول: وايه هي المهمة دي
خليل:هيخـ.ـطـ.ـف عيل صغير ابن عمر الصياد
المجهول:ابن مين يخويا؟
خليل:مالك ابن عمر الصياد
المجهول.بصوت كله غضب: ازي انت اتجننت… إنت ازاي مقولتليش علي المهمة دي
خليل: إنت اللي قولتلي اخيله في مهمـ.ـا.ت بعيدة عن القـ.ـتـ.ـل
المجهول:خليه يبعد عن الصياد الغي المهمة دي أتصرف
خليل:مش هينفع يا ريس هيشك فينا كده..!
المجهول:طب أقفل هفكر وبعدين اكلمك
وانتهت المكالمة
المجهول: لأ مش لازم يحصل كده مش لازم مالك يقرب من حياة عمر…عشان مفيش غير نهايتين …هي إن عمر هيخلص علي مالك عشان حاول يقرب من عيلته من غير ما يعرفه… أو مالك هيعرف حقيقته لازم أبعد مالك عن عمر…ثم أصلا محدش عرف يقرب من مرات أو ابن عمر من زمان….اي حد كان بيحاول كان عمر بيكشفه…ف دلوقتي أكيد عمر هيعرف إن مالك عايش وده مش وقته مالك مش لازم يظهر دلوقتي مش لازم عمر يعرف…انا لازم اتصرف
↚
مكالمة تليفونية بين خليل (الزعيم) والمجهول
المجهول: إيه آخر الأخبـ.ـار عندك…اديته مهمة جديدة
خليل: أيوة يا ريس…جه امبـ.ـارح وطلب خدمة واديته مهمة جديدة
المجهول: وايه هي المهمة دي
خليل:هيخـ.ـطـ.ـف عيل صغير ابن عمر الصياد
المجهول:ابن مين يخويا؟
خليل:مالك ابن عمر الصياد
المجهول.بصوت كله غضب: ازي انت اتجننت… إنت ازاي مقولتليش علي المهمة دي
خليل: إنت اللي قولتلي اخيله في مهمـ.ـا.ت بعيدة عن القـ.ـتـ.ـل
المجهول:خليه يبعد عن الصياد الغي المهمة دي أتصرف
خليل:مش هينفع يا ريس هيشك فينا كده..!
المجهول:طب أقفل هفكر وبعدين اكلمك
وانتهت المكالمة
المجهول: لأ مش لازم يحصل كده مش لازم مالك يقرب من حياة عمر…عشان مفيش غير نهايتين …هي إن عمر هيخلص علي مالك عشان حاول يقرب من عيلته من غير ما يعرفه… أو مالك هيعرف حقيقته لازم أبعد مالك عن عمر…ثم أصلا محدش عرف يقرب من مرات أو ابن عمر من زمان….اي حد كان بيحاول كان عمر بيكشفه…ف دلوقتي أكيد عمر هيعرف إن مالك عايش وده مش وقته مالك مش لازم يظهر دلوقتي مش لازم عمر يعرف…انا لازم اتصرف…
~~~~~~
في المساء يوسف رجع البيت وكان مقرر إنه يكمل خطة التجاهل
بس سمع شهد في الاوضة بتعيط …قلبه ما استحملش اكتر من كده
يوسف.في نفسه:لا انا مش هستحمل أكتر من كده…مش هستحمل حزنها…كنا في البداية بنتخانق وننكد علي بعض بس كنا في الآخر بنتصالح ونضحك ونهزر مش كده…انا مستعد استحملها بكل حالاتها مهماً كانت لكن مش هفضل بعيد…هي أكيد فهمت انا قصدي إيه ببعدي لكن انا مش هسمع نصايح عمر… وأصلا مش هسمح للمشاكل دي تنكد علينا
يوسف.دخل عليها:انا آسف 🥺
شهد.وبتحاول تكون طبيعية:آسف على إيه…انا اللي مفروض اعتذر إني دائما بفتح الموضوع وبزعلك 🥺
يوسف.راح قعد قدامها:بصي يا حبيبتي افتحي الموضوع براحتك كتير ازعلي وكل حاجة بس خليكي عارفة إني بزعل مش عشان إنتي حاطة موضوع الخلفة في دماغك وكده لأ انا بزعل عشان بشوفك زعلانة انا مش متعود اشوف التافهة بتاعتي زعلانة…انا متعود من لما عرفتك نتخانق ونبقي تافهين سوي… يعني انا مش بحب اشوفك زعلانة…والله لما بتكوني بحس إن روحي بتتحرق مقدرش أشوف في عنيكي الحزن وآسف عشان خدت قرار غـ.ـبـ.ـي إني أبعد واتغير عليكي… عشان تفهمي إن في حاجات في حياتك أهم من موضوع الخلفة…وتحسي إنك هتفقدي الأهم…مش عارف إذا كان القرار كان صحيح ولا لأ لكن حاسس إني غلط…انا مش قصدي ازعلك أو اتسبب في حزنك أكتر…انا أصلا بتعذب معاكي… ودلوقتي اظن حبيبتي التافهة فهمت الدرس اللي كنت عايز اوصله ليها ولا إيه…ومسح دمـ.ـو.عها… وبعدين كفاية عـ.ـيا.ط بقي دمـ.ـو.عك دي غالية عليا… وبعدين بتبقي طماطم اوي لما تعيطي 😂
شهد:الطاطم مش حلوة يعني
يوسف: أيوة كده انا عايزة التافهة الهبلة ولو نكدتي علينا تاني هسكر رقبتك… إنتي فاهمة،،والطاطم هو فيه احلي منها
شهد:بحبك…وانا آسفة إني دائما بزعلك…بس والله مابيكونش قصدي انا دائما مش بفكر في الموضوع عشان إنت جنبي…بس فاجئة كده بخاف اوي…بخاف إنك تبعد عني عشان يكون عندك إبن…مع إني واثقة إنك عمرك ما هتبعد عشان عارفة إنك بتحبني بس بردو بخاف دائما بتخانق معاك عشان ارتاح وببقي واثقة إنك هتفضل جنبي…لكن وعد دلوقتي والله مش هفتح الموضوع تاني واللي عايزه ربنا هيكون خلينا في عالمنا التافه مش عايزة عيل زي مالك يجنني
يوسف.حـ.ـضـ.ـنها هو عارف إن هي هتبقي صعب تعمل كده او متفتحش الموضوع لكن كفاية عنده إنها هتحاول متفكرش ومتنكدش:مالك…الواد مالك ده بقي طير الباقي من عقل عمر اخوكي… عمر قرر يكون بـ.ـارد
شهد.خرجت من حـ.ـضـ.ـنه:ده إزاي يعني
يوسف:هو المتـ.ـخـ.ـلف أو ممكن العبقري اللي نصحني اعمل كده معاكي عشان تفهمي شوية… دلوقتي هو قرر إنه يتبع خطة البرود عشان يفهم فريده التغير اللي هو حاسس بيه من بعد ولادة مالك…هيقعد كده أسبوع لحد ما يسافرو سوي 😂… يعني يجننها وبعدين يصالحها لحد ما تكون اتعلمت الدرس
شهد.بصوت مش مسموع:ده لو مشكتش فيه
يوسف: بتقولي حاجة
شهد:هااا…بقول بما اننا اتصالحنا يلا نكمل هاري بوتر 😂
يوسف:انا هقوم اعمل فشار وانتي شوفي وقفنا عند انهو سيزون
شهد: هعمل الفشار انا طيب
يوسف: لأ يا حبيبتي مش مستعد اكل فشار محروق تاني شوفي إنتي السيزون يا روحي
يوسف دخل يعمل الفشار
شهد: آخر سيزون سمعناه كان
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban مش كده ؟
يوسف: تقريباً اللي بعده
Harry Potter and the Goblet of Fire
شهد:ذاكرتك قوية يا حبيبي والله
يوسف: وإنتي بتنسي بسرعة وشكلك هتخرفي بدري يا حبيبتي 😂
شهد: ميرسي يا روحي
نسيبهم في عالم التفاهة بتاعهم والحب ونخرج برة مصر
~~~~~~~~~~
ماشي في طرقات المانيا وحد مراقبه
جاله.مكالمة رد عليها
سام: Und ich sage, warum Deutschland heute aufgeklärt ist
(الألمانية~وانا بقول المانيا منورة ليه)
سارة:اوووووف
سام: ¿Qué pasa, cariño, estás triste?
(الإسبانيا~في إيه يا حبيبتي إنتي زعلانة ولا إيه)
سارة:بكرهككككك يا سام
سام:Почему дорогой, я в основном хороший
(الروسية~ ليه يا حبيبتي ده انا لطيف بردو)
سارة.بغيظ: إنت ليه كده حـ.ـر.ام عليك كان يوم أسود يوم ما حبيتك كان يوم أسود لما عرفتك كان يوم أسود يوم ما شوفتك حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا سام تقعد تكلم بمليون لغة إني أفهم كلمة ابدا إنت ليه بتعمل فيا كده ليه بتبعد عن العربي والانجليزي والفرنسي تقعد تتكلم معايا بلغات مش عارفها عشان تستفزني…علي فكرة إنت كده بتخليني اكرهك واشك فيك والله
سام:Damn Sarah, I only understood the word black day. Speak slowly, sweetheart
(الانجليزية~يالهوي يا سارة مفهمتش غير كلمة يوم أسود اتكلمي براحة يا حبيبتي 😂)
سارة:This is how I feel when speaking languages that I do not understand to provoke me
(الانجليزيه~ايوة بقي ده اللي بحس بيه وإنت بتكلم ب لغات غريبة عشان تستفزني)
سام:بحبك يا زوجتي العزيزة 😂❤️
سارة: أيوة خليك جدع واتكلم عربي يا زوجي العزيز
سام:علي فكرة بحبك وإنتي متعصبة اوووووي 🥰
سارة:قدامك كتير لما توصل البيت
سام: دقيقة واكون عندك قربت أوصل اهو ❤️
سارة.خرجت من الشقة:وانا هستناك برة
بعد أقل من دقيقة وصل سام قدام العمارة وكانت سارة مستنياه
سام.حـ.ـضـ.ـن سارة وشالها ولف بيها:وحشتيننننننيييي
سارة: وإنت اكتر يا مستفزي الحبيب
سام:طب إيه هنفضل برة كده كتير
سارة.باسته:ممنوع الدخول يا زوجي العزيز بابا هيقـ.ـتـ.ـلك وياخد اعضائك ويبيعها
سام.تمتم بالروسية:Я ненавижу твоего отца, моя дорогая. Почему мы на тебе женились ?!
(بكره ابوكي اوي يا حبيبتي اومال اتجوزنا ليه)
سارة:اوف بقي…بتقول إيه 🙄
سام:بقول مفيش مشاكل هنقعد هنا في الجنينة…ولو أننا متجوزين بس يلا هستحمل ابوكي حقه بردو
سارة:بحبك وإنت فاهم كده
وكان في حد بياخد ليهم صور طبعاً الصور دي لمالك 😂
*نوصف سام شاب متوسط الطول جـ.ـسمه رياضي شعره بني عينيه لونه فيروزي ولون بشرته حنطية مع اللون الاحمر في الخدود ودقن خيفية وعواجبه عريضة والفم والانف متناسقين واسمه الحقيقي سامر بس اتعود علي سام* (مز من الاخرررر)
*وصف سارة بنفس طول سام وده بالنسبة لبنت تبقي طويلة شعرها لونه اسود وعنيها بلون حبة القهوة بشرة شرقية سمراء رفيعة شوية*
سام:يلا اقعدي
سارة.مسكت ايديه: إنت زعلان
سام.بيحاول يخلي ملامحه طبيعية: أيوة انا كويس
سارة:سام بالله عليك قول اللي مزعلك
سام.بص في عنيها وبهدوء:انا كنت مفكر إن إحنا لما نكتب الكتاب هقدر اخدك وتعيشي معايا بس ابوكي طلع عمل كده عشان مصلحتك… وعشان لو حصل حاجة ميروحش كبريائه في الآخر…انا لما كتبت كتابنا كله عشان تكوني بتاعتي وملكي ومعايا في أي مكان اروحه سارة انا بحبك بجد مش حب تعود زي ما ابوكي مفكر لأ انا بحبك وبعشقك…مش لمجرد إني لقيت حد شبهي ف اتمسكت بيه… لأ والله بحبك وتعبت من ابوكي اللي مفرقنا عن بعض وواقف لينا علي كل حاجة
سارة: حبيبي والله بابا بيحبك من زمان بس هو مشكلته إنه مش بيثق في الناس وهو مش قادر يقتنع إنك بتحبني ومش متعلق بيا عشان قضينا اغلب وقتنا مع بعض ومن بلد واحدة وعاداتنا زي عادتكم…بابا مش في مكانا عشان يفهم مشاعرنا هو محتاج وقت عشان يطمن ويثق أن إنت بتحبني مش موضوع وقت وتمل مني وتسبني…هو شايف عشان إنت متربي في الغرب بتميل للأجانب أكتر… وعشان إنت كل مرة في بلد شكل بعيد عن اهلك وكده فهو مش قادر يثق فيك…لكن أنا عارفك كويس يا حبيبي وعارفة داخلك كويس…من رأيك مش كفاية ثقتي انا ومعرفتي ليك…نصبر شوية وبالمرة تكون استقريت ❤️
سام.بحركة سريعة وخدها في حـ.ـضـ.ـنه وبعد عنها وقبلها بشوق:اهو انا عادتي زي الغرب في دي بس
سارة:الله يخربيتك يا سام افرض حد شافنا
سام:متخافيش ده عادي هنا 😊
سارة:ومالك بتقولها وإنت منشكح كده
سام:عشان هعملها تاني 😁
سارة:اياك يا وملحقتش وهو سبقها وقبلها قبلة اطول من الأولي وهي استسلمت ليه
والشخص خد الصور ومشي
سارة:انا همشي من هنا كان يوم أسود يوم ما جيت ليك
سام:هتروحي فين يا بنتي 😂
سارة:متخافش جنبك انا قايلة لبابا إني جاية لميساء ف مقعد في الشقة اللي كانت قاعدة فيها مع البنات
سام:طب ابقي خلي الشباك مفتوح… واستني اما اوصلك مش هتمشي لوحدك طبعاً
سارة: طبعاً اومال 😂
………………………………………..
مالك كان قاعد بيفكر في ميساء وموضوع سام ومستني علي نار إنه يعرف عن سام كل حاجة
مالك.رايح جاي في اوضته:طيب لو هي فعلاً بتكلم جد وحبت غيري انا هعمل إيه…وحط أيده علي شعره بغيظ… اكيد مش هسمح إنها تكون لغيري…انا بحبها أوي ومش هسمح إنها تكون لغيري انا بقيت مستعد دلوقتي أدخلها حياتي المظلمة ولا إنها تبقي لحد غيري ده مستحيل… اووووووف الحب ده حاجة غريبة بيخلي الواحد مش عارف يفكر ولا عارف هيتصرف ازاي…بس حلو لما بشوفها سعيدة… وروحي بتحترق لو لمحت حزنها والاصعب لما أكون عارف إنها حزينة بسببي… وقعد وحط أيديه الاتنين علي وشه…مكنش لازم اعمل اللي عملته عشان متعترفش بحبها ياريت الزمن يرجع وكنت هسيبها وهعترف ليها انا كمان…انا محتاج حد يساعدني اطلع من العالم إللي انا دخلت ليه غصب عني انا عايزها معايا في حياتي…مش هستحمل بجد إنها تتجوز غيري…وخد نفس عميق…انا لازم أتصرف عشان ترجع تحبني من جديد هي لازم تنسي سام ده لو هي كانت بتحبه هي لازم تعرف إني بحبها
وشوية وجاله إتصال
خليل:مش كنت عايز تعرف معلومة عن سامر**
مالك.بفضول:أيوة
خليل:تعال في معلومـ.ـا.ت مهمة وكمان تغير في المهمة اللي هتعملها
مالك:طيب شوية واكون عندك
مالك.خرج وراح لخليل
خليل:امممم دلوقتي عندي المعلومـ.ـا.ت اللي هتريحك
مالك:طيب انجز بقي
خليل:وانجز ليه خد شوف بنفسك
مالك.خد منه الظرف اللي فيه معلومـ.ـا.ت كتير أوي عن سام وكمان الصور اللي كانت متاخدة ليه وهو وصورة والعقد اللي يثبت إنه متجوز هو وسارة
مالك:اممم مكنتش متوقع إنك هتنجز المهمة دي بسرعة
خليل:لسا معايا الاحلي
مالك:مش فاهم !
خليل: آخر مكلمـ.ـا.ت عملها وكده
مالك: أيوة وبعدين
خليل.بمحاولة ينقي كلامه عشان يتفادى غضب مالك: يعني كان في مكالمـ.ـا.ت ومن ضمنهم رقم مصري…ف قولت ممكن يكون الأمر يهمك يعني ولا حاجة
مالك.بغضب مسيطر عليه:هات المكالمة مستني ايه
مالك.خد منه التسجيل اللي فيه المكالمة وطبعاً عرف إنها لسا بتحبه زي ما هو بيحبها من كلام سام وعرف إن كل كلمة اتقالت مش هي اللي قايلها وفرح من جواه جدآ
مالك.خلص التسجيل:تمام دلوقتي المهمة إيه التغيير اللي فيها
خليل:المهمة هي إنك هتخطف الولد بس متحاولش إنك تعرف اي معلومـ.ـا.ت عن أبوه لأن عمر الصياد دائما مصحصح ولو عملت كده وحاولت تعرف عنه معلومـ.ـا.ت هتكون بتغلط خالص لأن عمر هيعرف وياخد كل احطياتطه…فهو الولد بس وطبعاً المهمة هتم بعد رجوع عمر ومـ.ـر.اته من السفر لأنك لو خطفته صعب ترجع بيه لأنه مش ابن أي حد وعمر ليه ناسه في كل مكان إحنا عايزين الواد في مصر ياريت تكون فهمت
مالك.في نفسه:انا لو قولت للحـ.ـيو.ان ده انا بقي عندي فضول عشان اعرف عمر ده وكل حاجة عن حياته عشان ارضي فضولي هيتصدم ما علينا انا كل المهم اخلص المهمة دي وعهد علي نفسي هتكون اخر مهمة مهما كانت العواقب حتي لو هضطر انهي حياتي بعدها لكن كل اللي انا عايزه اعترف بحبي للانسانة اللي بحبها…انا عايزها تعرف إني بحبها تماما زي ما هي بتحبني… إن شاء الله تكون آخر مهمة ومهما كانت النتائج
خليل:متفكرش كتير يا مالك وخليك عارف إنك مهما عملت مش هتعرف تخرج من العالم ده غير ب أذني انا لو انا سمحت إنك تخرج هتخرج إنت فاهم
مالك:ابقي قولي ايمتا أنفذ المهمة وانا هنفذها ومشي
خليل.رن علي المجهول
خليل: أيوة يا ريس انا قولتله المطلوب…تمام كده يا عادل بيه *أيوة المجهول هو عادل مش فادي ولا فارس “فارس مـ.ـا.ت يا جماعة فادي اللي عايش”وطبعاً هو بيعمل كده ليه هنعرف بعدين*
عادل: عارف يا خليل الكـ.ـلـ.ـب لو حصل حاجة للاتنين حتي لو خدش واحد هقـ.ـتـ.ـلك مالك الصياد ميوصلش لايد فادي الصياد ابدا لما الواد يجيلك هتجيبوه ليه واي خدش فيه مش هرحمك وطبعاً مش هوصيك علي حماية مالك الادهم وتامنه لحد ما يخـ.ـطـ.ـف الواد
خليل:طالما إنت عايز سلامة الاتنين ما كنت خليني اقوله المهمة انتهت ومش عايزين ننفذها…بدل الهم ده
عادل:ما هو لو مالك الصياد ما تمتش مهمة خطفه مش بعيد الوسـ.ـخ فادي يكلف حد تاني عشان يخـ.ـطـ.ـف الولد وانا مش عايز فادي يقرب من حد أصلا…وزي ما قولتلك راقب حركات فادي كويس وابقي اعلمني بكل جديد
خليل:تمام ياريس
وانتهت المكالمة
خليل: والله انا ما بقيتش فاهم حاجه منه يقولي ادخل مالك الادهم العالم المظلم ده ومنه يقولي ابعده عن القـ.ـتـ.ـل والجرائم وبردو يجي اي مشكلة تبقي هتحصل مع المدعو عمر الصياد ينقذه انا مش فاهم الريس بيفكر في إيه (والله وانا يا خليل)
…..
عادل:انا طبعاً مش هسمح لفادي إنه يقرب من عمر وابنه فادي مفكر نفسه ذكي ومفيش حد كاشف خطته…يمكن عمر مش عارف إنك عايش لكن أنا عارف يا فادي ومش هسمحلك تخرب المخططات بتاعتي خالص
~~~~~~~
ميساء.بتكلم مع حازم:حازم بجد لو حاولت إنك تقول لحد حاجة هتزعل مني إنت فاهم
حازم:يعني إنتي زعلتي ولا إيه انا كنت بهزر معاكي ومش هقول لحد مهما كان دي أسرار بينا وبين بعض يا ميسو متفكريش إني اخوكي الصغير واهبل وطايش…لأ انا وقت الجد راجـ.ـل وانا لو شايف في حاجة غلط في حبك لمالك أو حتي علاقة وكلام وكده بينكم كنت كسرت رقبتك… فاهمني ؟
ميساء.فتحت بوقها بصدمة:واد إنت بتكلمني كده ازاي علي فكرة انا الأكبر مش إنت
حازم.قعد قصادها:ميسو بصي انا أهبل وبهزر وكده بس طبعاً أنا شوفتك بتغلطي مش هسيبك انا في النهاية اخوكي ومش فارقة إذا كنت صغير ولا كبير بس في النهاية راجـ.ـل ولو حد اتعرضلك مش هرحمه ولو إنتي غلطي مش هرحمك
آسر كان وقف وسمع اخر كلام لحازم: الله الله الكلام ده والحساب المفروض انا اللي اعمل كده مش إنت يا صغير
حازم عندي 21 سنةةةةةةةة مش صغير يجدعان بقييييي انا راجـ.ـل بشنبات
آسر.بحب:ومين قال إنك صغير لا إنت راجـ.ـل وكبير بس انا مبسوط عشان شايفك كده يا اميري الصغير كبرت… إنت وهي مش اخواتي وبس لا إنتو ولادي كمان وانا دائما موجود في حياتكم فاهمين
ميساء:انا محظوظة إنكم في حياتي
حازم: محظوظة أكتر بوجودي وا عـ.ـر.في إني وقت الهزار هزار ووقت الجد جد فاهمة انتي
آسر:لا متكلمش بالالغاز يا حبيبي محسوبك فاهم
ميساء.بخجل: لأ بجد
آسر.قعد جنبها:يا بنتي انا عارف من وأحنا صغيرين…بس عايزة اقولك فكري وشوفي مشاعرك كويس ممكن يكون تعلق عشان إنتي متعودة عليه من وانتوا صغيرين والوحيد اللي شوفتيه شبهك وكده…نصيحة يا تعملي بيها يا بلاش محسوبك مش مجرب
حازم: لأ نصيحة مني ماخديش بكلامه إنتي بتحبي الدور والباقي عليه… إحنا ممكن عادي نثبته ونجوزكم غضبا عنه 😂
آسر:انا بقول تطلع برة يا حازم
حازم:انا أصلا ماشي من غير حاجة 😯🚶…بس علي فكرة يا آسر إنت طلعت اجمد من ما كنت متوقع 😅
آسر:طب يلا طير انت عشان هقولها حاجة وطالع
حازم:تمام سلام ومشي حازم
آسر:بصي مش مالك مهندس وكده بس مش متوظف وتقريباً بنت عمه بردو ف دلوقتي محتاجين عمال في فرع الجيزة وكده ممكن تشوفيهم
ميساء:تمام هقول لاسراء بالنسبة لمالك مش هضمن إنه هيوافق بس اسراء كانت عايزة شغل وبتدور من زمان كانت وضحت قدامي لما رجعت
آسر:علي العموم شوفيهم…تصبحي علي خير
ميساء: وإنت بخير
**************
عند عمر وفريده
عمر.رجع وعلي غير اما بالنسبة لفريده كانت قاعدة وماسكة في ايديها الفون وبتبص فيه بعدم تصديق
كانت بتشوف صور عمر وهو قاعد مع واحدة في فندق
ومكتوب رسالة”اظن الصورة كفاية تثبت إنه بيخونك معايا محبتش ابعتلك صور غير واحنا قاعدين بناكل سوي انا مش عايزة ازعلك اكتر…لكن لو عايزة غير كده تمام معنديش مشكلة مفيش اكتر من الصور معايا*
فريده.بصت لعمر وفعلاً اللبس اللي هو لابسه نفس اللي في الصور بس هي مش مصدقه إنه ممكن يكون بيخونها هي واثقة فيه…بس اللي محيرها هو ليه قاعد معاها في اوضة فندق لوحدهم ؟!
فريده.بهدوء: حمدالله على السلامه يا حبيبي…طلعت النهاردة بدري
عمر.وهو لسا ماشي في خطته وهي البرود: أيوة اصلي الفترة دى مشغول أوي
فريده:طيب يومك كان عامل إيه ؟
عمر: عادي زي اي يوم
فريده:كان عندك اجتماعات النهاردة ولا حاجة
عمر.ب استغراب ومش قادر يفهم هي بتفكر في ايه مش زي ما متوقع كلامه مش زي ما هو متوقع وبيحاول يعرف بتفكر في ايه زي كل مره لكن مش قادر: أيوة كان عندي اجتماعات…خير
فريده: لأ مفيش بسأل عادي…فيها حاجة لما أسمع يومك كان عامل إزاي
عمر:كان عادي اليوم وكان فيه اجتماع برة الشركة كان المفروض ارجع بدري بس أخرت شوية *بالرغم من إنه متبع قاعدة التغيير والبرود بس بردو بيسرح في الكلام لأنه مش متعود يعاملها كده ومتعود أنهم يتكلموا علي طول أهبل مش عارف يكمل خطته*
فريده~ من جواها عايزة تسألها الصور دي إيه لكن مستني هو يحكيلها وهي مازالت متأكدة إن الصور دي ليها أسباب تانية وهو مستحيل يخونها~
“طيب يا حبيبي تصبح على خير”
عمر.كان رايح يقبل جبينها زي كل يوم بس أتراجع عشان خطته: وإنتي بخير
وكل واحد منهم في جنب
فريده في نفسها”انا واثقه في عمر ومش صور هي اللي تخليني اشك فيه اكيد ده شغل بس في حد عايز يبوظ علاقتنا…بس عمر متغير…انا مش هسمحله يتغير …وقامت وقبلت وجنتيه
ورجعت ركضت تاني
عمر.في نفسه”اجمد يا عمر مش كده كمل في برودك مش جملتين وبوسة يخلوك تنهار إحنا لسا قدامنا اسبوع في المعاملة دي…بس انا حاسس إني في حاجة غلط يعني انا شايف تأثير التغيير عليها عامل أعراض جانبية…مش ده اللي متوقعها انا كنت متوقع تبقي متغاظة عشان خرجت من غير ما نفطر سوي زي العادة كنت متوقع تتخانق معايا واتصرف معاها ببرود بس انا شايف إن هي اللي بتتصرف ببرود…طب أقوم اسألها في إيه…ووقف تفكير شوية… ورجع قال في تفكيره….لما كانت ماسكة الفون كان فيه في عنيها صدمة هو في إيه انا هقوم اشوف الفون”
كان عمر هيتحرك ويقوم يشوف الفون ويستفسر منها هي مالها وينهي موضوع التغيير والبرود اللي كان ناوي عليه بس وقف بعد ما حـ.ـضـ.ـنته من ضهره وهو راكض ومديها ضهره
فريده.حـ.ـضـ.ـنته من ضهره ودفنت رأسها في ضهره وفي نفسها”انا واثقة فيك يا عمر وصور الدنيا مش هتكسر ثقتي فيك ابدا وانا واثقة إنك مشغول عشان كده خرجت بدري وإنت تعبان من ضغط الشغل عشان كده متغير وكمان بتحاول توريني إنك متغير عشان احس بشعورك بعد ما اتغيرت عليك بعد ولادة مالك”
عمر.بعد ما حـ.ـضـ.ـنته قال وهو مش حاسس بنفسه:بحبككك ❤️
فريده:وانا كمان بحبك ❤️
↚
الثنائيات والشخصيات عشان الناس اللي تاهت الأول
عمر💕فريدة ♥️♥️
طبعاً معروفين من الجزء الاول
يوسف 💕شهد
يوسف اخ فريده وشهد اخت عمر وهما معروفين من الجزء الأول 😌
مالك 💕 ميساء
مالك توأم عمر وميساء شخصية جديدة
آسر 💕إسراء
آسر اخ ميساء وهو شخصية جديدة هو واسراء
سام 💕 سارة
سارة بنت خالة يوسف وفريده وظهرت في الجزء الاول وسام اتكلمنا عنه بسيط في الجزء الأول
حازم 💕 آسيل
آسيل الاخت الصغيرة ليوسف وفريده وحازم الاخ الاصغر ل آسر وميساء 😌
عادل~ابن خالة زينب ام عمر وهو نفسه الشخص اللي خد مالك بعد الحادثة يعني عارف إن مالك عايش
خليل~ده رجل عادل وهو اللي مسيطر على مالك ومخليه بيعمل حاجات مش كويسة ودي أوامر عادل
فادي~وده الشرير المعفن في حياة عمر وبردو يبقي عمه للأسف 🙂🙂
خالد &ليلى
خالد~والد آسر وميساء وحازم
ليلى~زوجة ابوهم اللي كانت الأم الحقيقة مش زوجة الأب
هشام &منال
هشام ده ابو يوسف وفريده 🙄 ومنال ام آسر وميساء يعني هما الاتنين سابو اطفال وراهم عشان يكونو مع بعض ونفهم من ده إن عيلة يوسف وفريده تعرف عيلة آسر وميساء وكمان هما عارفين بعض 😌
محمد &أمينة
دول أهل اسراء والناس اللي عايش معاهم مالك مع العلم محمد عارف شخصية مالك الحقيقة وإنه ابن حسين الصياد 😌
ومع الأحداث هتظهر شخصيات هنبقي نتعرف عليهم
~~~~~~~~~~~
مالك.مسك تليفونه عشان يرن علي ميساء وبالفعل رن: الوو
ميساء:ابن حلال كنت لسا هتصل عليك
مالك.بدهشة:هتتصلي…! الله أكبر محصلتش من سنتين واكتر …انا اللي كنت برن وإنتي ما رنتيش عليا من سنتين…إنتي كويسة؟!…ولا أقولك هقفل وابقي رني إنتي… وحشني اوي اشوفك اسمك علي شاشة الفون ومكتوب “يتصل الآن”
ميساء: إنت من ايمتا بقيت رغاي كده ؟
مالك:انا كده على طول …بس بعض الناس مش بتلاحظ
ميساء:والنبي تستني أما أسجل المكالمة عشان آخر مرة اتكلمت فيها كده كان من حوالي 9 سنين أول مرة صوتك يكون مرح كده
مالك:ههههه سجلي يا طفلة
ميساء.شالت التليفون من علي ودنها وقربت من حازم اللي مستني انتهاء المكالمة وحطت أيدها علي سماعة الفون.وبتـ.ـو.تر وعدم تصديق:حازمم اقرصني كده عشان حاسة نفسي بحلم
حازم.رفع حاجبه بعدم استيعاب:افنـ.ـد.م !!!
ميساء: اقرصني يا حازم الواد بيضحك وصوته في مرح بقالي9 سنين ومحستش بيه كده🌚
حازم.قرصها:عليك وعلي غبائك وعلى مالك الزفت ده
ميساء:امممم فيه ألم يعني مش حلم….اخرص إنت اللي غـ.ـبـ.ـي 🙄
حازم.بهمس:طب انجزي يا أخت
ميساء.رجعت تكمل المكالمة:كنا بنقول إيه ؟
مالك:كنا بنقول هتسجلي المكالمة 😂
ميساء:هااا….سجلت
مالك:كنتي عايزة تقولي إيه بقي؟
ميساء:يعني انا وحازم هنروح النادي هنا وإنت هتوصلنا
مالك: لأ بجد هو حازم أهبل زيك مش بيعرف يسوق ؟
ميساء.بتـ.ـو.تر ومش عارفه تجاوب:حازم مش بيعرف يسوق…
حازم.شاور ليها وهمس:عنده صداع وتعبان… وآسر هناك وهو مصر يجي
ميساء.رددت اللي قاله حازم: لأ حازم عنده صداع ومصر يجي عشان يقعد معايا انا وآسر هناك…ف إنت هتوصلنا
مالك:ماشي يا طفلة
وانتهت المكالمة…
ميساء في نفسها”مش مصدقة هو ده مالك…ده أتغير…وبيقولي يا طفلة زي ما كنا صغيرين… ثواني وقلبي طاير من الفرحة عشان بيقولي طفلة…ده انا كنت بضايق لما كان بيقول كده وإحنا اطفال…يااااه وأخير البـ.ـارد رجع زي ما كنت عارفه…انا متحمسة اوووي عشان اشوفه…My Love is back… My old Malek”
مالك.واقف قدام المراية وبيكلم نفسه”اظن أني لازم انسي اللي عشته من سنين لازم أرجع أقف من جديد انا وقعت من سنين لكن محاولتش اقف عشان كده لازم اقف… خلاص مبقاش يفرق الماضي معايا…مش هتعب نفسي ولا هفكر فيه…مين ما كنت هكون دم مين اللي بيجري في دمي مبقاش يفرق المهم عندي دلوقتي هو الحاضر والمستقبل…الماضي إسمه ماضي لو عرفته مش هيتغير في يوم بالعكس ممكن انـ.ـد.م إني عرفته…لازم دلوقتي أكون انسان كويس زي زمان…ولازم ابدأ ب أول خطوة عشان اتقدم في حياتي….”
مالك.لبس هدومه: دلوقتي لازم اروح المكان اللي غير شخصيتي كتير
وراح علي مكان علي بحيرة قارون لكن مش المكان المعتاد اللي بيروحه مكان تاني
مالك.بص لنقطة معينة: اللحظات اللي حصلت هنا لازم ادمر الذكري بتاعتها
فلاش باااااااااااااااك من عدة سنوات
كان مالك في طالب في أول مراحل في الجامعة
ومن عادته إنه بعد ما بيخلص بيروح يتمشي علي البحيرة…يمكن دي واحدة من العادات اللي بتجمع عمر ومالك في الشخصية…الاتنين بيلاقو الراحة والاطمئنان في سماع صوت المياه ومراقبتها لوقت كبير دون ملل 😌
مالك.وهو بيتمشي.شاف محمد واقف مع شخص في مكان بعيد قرب عشان يشوف عمه واقف مع مين لكن اتصلب مكانه بعد ما سمع جملته
محمد:كفاية كده لازم مالك يعرف إنه مش إبن أخويا…لازم يعرف إنه مش مالك الأدهم هو مالك ال
مكملش جملته وقاطعه عادل بصوت غاضب: لأ هو إبن أخوك وهيفضل إبن أخوك… وإلا والله يا محمد زي ما انا انقذتك من مصيبة من سنين…قادر احطك في مصيبة غيرها ومش هتلاقي اللي يساعدك…فكر في بنتك ومراتك هيلاقو مين غيرك
محمد:لكن مش حـ.ـر.ام كده هو المفروض يعرف مين عيلته…انا هيجي يوم ومش هكون موجود…وانا مش هقدر اروح قبري وانا مخبي حاجة زي كده…حـ.ـر.ام عذاب أمه عليه…حـ.ـر.ام يكون بعيد طالما عنده عيلة
عادل.بغموض:مين قالك أمه عايشة أو حتي عيلته عايشة هو مالك الأدهم لحد ما أنا انهي كل حاجة انا عايز انهيها إنت فاهم… وإلا والله مش هتردد ثانية إني اقـ.ـتـ.ـلك أو ادمر حياتك…سلام
كل ده مالك سمعه لكن صدمته أثرت عليه…هو حتي مش اتحرك عشان يوقف عادل ويشوف هو مين…أو يتقدم يسأل محمد عن عيلته…في اللحظة دي اتمكن منه شعور العجز اللي مهماً كنت مين لكن بيجي وقت تكون عاجز فيه إنك تعمل حاجة تقول حاجة مش بيكون ب إيدك لكن بيكون ب أمر من عضو في جـ.ـسمك وهو العقل بيخليك عاجز لراحته هو …فضل مالك كده عدة أشهر خايف يروح يسأل مش متشجع من داخله شعور غريب لأن اهله اللي مفكرهم ميتين عايشين… يعني هو مش يتيم…لكن خايف يتألم لو مش عايشين …كان عايش علي أمل يعرف في يوم لكن أمله مـ.ـا.ت مع موت محمد اللي يعرف حقيقته !!
ولحظة موت محمد خلقت مالك جديد هادي لو شوفته من بعيد لكن لو قربت منه تشوف وحش …
(يالهوووي علي المبالغة بتاعتي 😂)
……………………………….
في القاهرة
عمر: صباح الخير…
فريده:صباح النور…يلا هنتأخر
عمر.بتمثيل عدم الفهم:هنتأخر علي إيه؟!
فريده: النهاردة الجمعة !
عمر:اهااا… لأ انا مش جاي النهاردة هوصلك وهروح اخلص شوية شغل ولو خلصت بدري هبقي اجي اقعد شوية
فريده:اه شغل…ويوم الجمعة !
عمر: الشغل في أي وقت 😌
فريده.قربت منه وهو قاعد علي السرير ومكنش فيه فرق بينهم يعتبر ورفعت صبعها في وشه وبتحذير: عارف لو كل اللي بيحصل دلوقتي لعبة تصرفاتك الصور البرود التجاهل وكل ده لعبة ف بلاش يا عمر عشان والله هتنـ.ـد.م 🙄
عمر:صور إيه ؟
فريده: يعني سيبت كل حاجة الغرابة اللي عملتها في يوم واحد وعلقت علي الصور…واضح إن دي خطة من غباوتك
عمر:غباوتي…قولي كده…ورفع كتفه ببراءة…بس علي فكرة انا متغيرتش يمكن عشان إنتي اللي اتغيرتي شايفني متغير بس انا زي ما انا
فريده.بغيظ:ايوة زي ما أنت…خرجت امبـ.ـارح من غير ما اعرف…مش بترد علي اتصالاتي…مش اتصلت ولا مرة ودي مش عادتك…بتتصرف ببرود… واخد جنب… كده زي ما أنت ؟
عمر.بهدوء:يعني عشان مشغول وتعبان واتغيرت يوم واحد زعلتي وحضرتك متغيرة من كام شهر وانا ساكت
فريده:بس…
عمر.قاطعها:انا داخل الحمام 🙄 ومشي
فريده.طلعت الفون وفتحت الصور اللي مبعوتة وفضلت تقلب فيهم الصورة مش فيها حاجة غير إنه قاعد مع مرفت (كانت السكرتيرة بتاعته القديمة بس طبعاً طاقم العمل كله اتغير بسبب ماضيه الاسود 😂)
فريده.بغيظ:انا عارفة دماغك وافكارك اللي مش محسوبة بس بجد لو كان كل ده خطة يا زفت إنت لهرجع بلوة حياتك وهنكد عليك وابقي وريني هتعيش إزاي…سبق وقولتلك أصلا خططك وأفكارك ابعدهم عن علاقتنا بس إنت مبتسمعش الكلام 🙄
……………………………… كتابات أميرة الجنة 💕
آسر:اتأخرتو كده ليه…ده انا قولت مش هتيجو
حازم.بسخرية:متسألش يا آسر بجد إنك تستني بنت تجهز…اصعب من إنك تستني ظهور نتيجة الثانوية 😂
ميساء:هاهاها…علي اساس إنت أهون مني ده إنت كان ممكن تنسي نفسك كل دقيقة يا أخي العزيز
مالك:احممم هو انتوا مش بتملو خالص هو إنتو متأكدين إنكم أخوات…والله انا اشك… انتو أصلا كل واحد منكم دماغها في حتة تانية خالص… انتو أخوات عجيبة والله
آسر:وهاااا قد عاد ملك السخرية والمواعظ…كنت فين من سنين يا حـ.ـيو.ان
مالك:حـ.ـيو.ان!
آسر:احممم…هو انا بتخيل ياض إنت وهي ؟ (حازم وميساء)
حازم:ده موال بقي واحد بيتخيل والتانية بتحلم…انا عايز افتكر إنت من سنين كنت عامل إزاي يا مالك؟!
ميساء:استني هقولك…كان زمان شخص بيحب الحياة دائما بيضحك… عنده إرادة وعزيمة…بيحب التحدي ولو اتحديته مش بيستسلم ابدا ولازم يكسب التحدي…كانت عنيه زمان بتفضحه لما يكون زعلان فرحان عامل مشكلة…كان مرح وبيبتسم…ويعرف معني العلاقات بجد…كان شخص جميل جداً لدرجة إنك كنت بتتمني اللحظة اللي بتكون فيها معاه…الزمن يقف لأن الوقت معاه بيجري بسرعة…كان هدوءه وسماعه ليك لحد ما تخلص مشاكلك…بيجبرك دائما إنك تبوح ليه ب كل حاجة جواك… لأنك واثق ومتأكد إنه هيسمع ليك ب اهتمام ومن غير ملل…واثق إنك لو قولت مشكلتك ياما يحلها ولو مش ب أيده…بيقف جنبك للنهاية…مش بيكتفي ب كلمة… لأ بيقف جنبك بدعمه وتصرفاته وكل حاجة…. ميساء بعد ما لاحظت مشاهده الجميع ليها ونظرات آسر اللي كلها وعيد ونظرات حازم اللي بتقولها كملي وطلعي كل اللي جواكي ده الطريق لقلب من تحبي ونظرات مالك اللي كلها دهشة هو فعلاً الكلام ده ليه وهو …هي شايفاه كده وشايفه اكتر من كده لكن كلمـ.ـا.تها لم تكتمل وبص ليها مترقب اجابتها… وبعدين رجعت تكمل بتبرير لكل حاجة قالتها….يعني قولت كده لأنه فضل جنبي من أيام طفولتي فعشان كده بقول كده لأنه كان اخويا القريب مني وقتها حتي اكتر من آسر~قالت أخويا بتعمد إنها تستفزه وتعصبه لأنها لحد دلوقتي متعرفش إنه عرف ب موضوع لعبة سام ولسا معتقدة إن فيه حد في حياته وإن اللي في حياته سبب التغير مش هي~
حازم.عمل أيده كأنه ماسك مايك: وأنت يا آسر بيه مش عندك شوية كلام تقوله بمناسبة إن هذا المالك اللي قدامك ابتدي يكون زي زمان… ممكن تحكيلنا هو كان عامل إزاي… لأني مزيع مظلوم معشتش اي حاجة من دول يلا نسمع هتقول إيه وتشجع مالك إنه رجع زي زمان
آسر.بص لمالك وبنظرة تمني إن يكون حال مالك اتغير ورجع الطفل اللي اتربي معاه:بص يا لوكا إنت عارف إنك اكتر واحد بـ.ـارد شوفته في حياتي والوحيد اللي قدامه وفي كلامي معاه بركن ميثاليتي علي جنب… لأن البرود والمثالية مش لبعض خالص…ف دائما كنت بخرج عن شعوري معاك… وكمان إنت جيت في لحظة عوضت غياب صديق غالي جداً عليا…بقيت علاج لاختي إللي كنت هجنن وترجع تكلم… إنت رديت فيها الروح وانا هبقي مدين ليك ب ده طول عمري
مالك.بتأثر فعلاً كان جنبه أشخاص في حياته ميتعوضوش لكن هو اللي اختار صديق سىء زي خليل اختار خليل صديق ليه وبعد عن اللي اتربي معاهم بعد ما عرف إنه مش إبن ماذن الادهم وإن اصله مش معروف بعد وقتها وقرب من شخص حقير دمر حياته.وقال بصوت نـ.ـد.م:انا اتجبرت إني اتغير كده…مش ب اختياري انا اتغيرت من دون ارادتي مكنتش اعرف إن اختيار سىء واحد…هيكون سبب في حاجات أسواء…لكن كل اللي أعرفه إني خلاص قررت أكون أنا مالك اللي تعرفوه وافتح صفحة جديدة
حازم:جميل جميل… نأكل وبعدين نبقي نشوف موضوع الصفحة الجديدة ده انا مفطرتش…!
الكل بصله بغضب ف دائما حازم بيقدر يدمر أي لحظة عميقة…زي الاصحاب إللي بتبوظ البوست بتاعك العميق ع الفيس….
لحد ما جه إتصال من خالد علي تليفون آسر
آسر:الو….
……………………………… كتابات أميرة الجنة 💕
في القاهرة عمر وصل فريده عند والدتها وكان تصرفاته كلها برود وهو مع الأسف قرر يكمل في خطته اللي تمنها هيكون كبير….
عمر.بعد ما نزل فريده حس بخـ.ـنـ.ـقة شـ.ـديدة مبقاش مطمن حاسس إني فيه حاجة هتحصل قريب… وكمان عايز يفضفض لحد بيحبه ويسمعه لانه شايف إنه لو اتكلم مع فريده الكلام اللي جواه هيزعلها…كان مقرر إنه يروح لمي أخته لكن هو حس إنه مشتاق لحد تاني بحاجة لحد تاني
ومشي عمر بعربيته واشتري بوكيه ورد ومياه ووصل أمام مقبرة والده
عمر: اووووووف…لو تعرف قد إيه انا محتاج نصايحك انا حاسس إني تايه وبتخبط في كل حتة…يمكن إنت زعلان مني علي تصرفاتي مع مالك ومكنتش متوقع مني أكون كده مع إبني…بس انا مشكلتي أني مرسمتش خطة ولا فكرت إن يكون عندي طفل أصلا…لكن القدر بقي ومكنتش اقدر وقت ما عرفت إن فريده حامل اقولها تنزله انا مش عايز أطفال…وبضعف…انا مازالت بخاف اوي علي اللي بحبهم…بخاف في يوم يبعدو عني… وكمان خايف إني أكون شبه ماما…مش بيقولو إن الأبناء بتكون شبه اهلها…وانا خايف اميز حد من ولادي عن التاني لو حصل وبقي عندي أكتر من طفل…واسيب في قلب حد نفس الفراغ اللي مازال في قلبي… أو … أو إبني يتعلق بيا ويكون مصيري زيك واسيبه وحده ويفضل سنين محتاج ومتالم… أيوة أيوة عارف إن تفكيري غريب و أشبه ب مـ.ـجـ.ـنو.ن…لكن أنا كل يوم بمنع خطر جديد يقرب من عيلتي وانا عارف إن ممكن مرة تصيب مع حد…انا بحب فريده اوي وبخاف في يوم يحصل معاها حاجة بسببي… وكمان مالك ما هو إبني وحتة مني بخاف عليه انا عارف إنه بقي هدف كتير…وزي ما قولت انا مكنتش مستعد لمسؤولية وجوده في حياتي أو اكون اب في يوم….لكن كفاية إنه ابني من الإنسانة اللي عشقتها وده سبب كافي إن أعشق الرخم ده واللي شقلب حياتي وخد جزء صغير من الاهتمام… اللي مجنني ده…وبمزاح وكان أبوه عايش مش ميت…لقد سلب كل ما هو حقي…وانا ساكت ليه عشان مالك الكبير وإلا كان زماني الأب قـ.ـا.تل إبنه من الغيرة…يلا عيل رخم بس بحبه…بس طبعاً بحب بلوة حياتي أكتر من الدخيل ده… وبمحاولة لاستجماع نفسه ورجوعه لشخصيته الثابتة…علي كل حال انا هقوم امشي دلوقتي عشان تقريبا كده هشوفك كتير اليومين دول لعلي وعسي الخـ.ـنـ.ـقة والخوف دول يروحو… وبعد اذنك يا حج انا قلقان علي بلوة حياتي ودخيل حياتي ف خليني عاقل واكون جنبهم عشان اطمن….سلام
ده هو عمر…الطفل اللي متعلق ب أبوه مازال متعلق ب أبوه زي وكأنه طفل عمره ما يكبر ولا يمل من إنه يروح يفضفض قدام قبره…ويحكي اللي بيخـ.ـنـ.ـقه…هو بردو من اللازم إنه يشارك حاجات كتير مع فريده لكن بيخاف عليها…مش هيقدر كل فترة ابننا كان هيتخطف أو هو كان هيتقـ.ـتـ.ـل وحاجات كتير ياما…
ومشي وخد عربيته ووصل عند فاطمة وقعد وكان هو وفريده الاتنين بيتجاهلوا بعض هو مكمل في بروده وهي عشان تثبتله إن هي تقدر تكون بـ.ـاردة وتاخد موقف
……………………………… كتابات أميرة الجنة 💕
آسر:الو يا بابا خير فيه حاجة…
خالد.وهو بيحرر رابطة عنقه وبضيق وتعب:آسر عينك علي ميساء وحازم كويس لحد ما ترجعو
آسر.بص لمالك وحازم أنهم ميتحركوش ومشي يتكلم مع أبوه بعيد
وحازم راح وراه لأنه خلاص مل وبقي عايز يعرف كل حاجة عن أمه الحقيقة واللي هو ميعرفش عنها حاجة خالص بس بقي عنده فضول من رؤيته لخوف أبوه وأخوه.وكمان هو استشف إن الكلام اللي ابوه عايز آسر فيه هو أمه لأنه كان قاعد جنب آسر ومن نعمة ربنا علي حازم إن سمعه عالي شويتين
وفضل عاشقان الطفولة مع بعضهم
ميساء.بداخلها سعادة ممزوجة بغيرة السعادة عشان مالك عايز يرجع زي زمان ويفتح صفحة جديدة وغيرة من تفكيرها إن بيعمل كده عشان بيحب غيرها وعايز يتغير عشان اللي بيحبها…ومش قادرة تعرف إنه بيتغير عشانها هي عشان بيحبها هي… عشان عايز يفتح صفحة جديدة ليهم سوي ويبدأ حياة جديدة معاها هي…لكن الأكيد هتعرف في يوم من الايام…
اما مالك في من داخله بياخد قرار…وقرر إنه مش هيعترف بحبه غير لما يكون انفصل عن العالم المظلم ويفتح صفحة بشخصية جديدة نظيفة عشان تكون حياتهم الجديدة كلها حب وسعادة
مالك:ثواني هجيب كوباية قهوة وجاي تمام….
ميساء:تمام
مالك.قام وعدي من جنب سيدة كبيرة وهي أول ما شافتها الست دي
عائشة (سيدة تبلغ من العمر 80 سنة موجودة في النادي مجبرة مع احفادها): عمر يا عمر استني عمررر
مالك.مش عطي أهمية للصوت اللي واصله إن هو الشخص المطلوب وكمل مشواره لأنه ب اختصار مش إسمه عمر… ميعرفش الغـ.ـبـ.ـي ده أنه لو كان راح للسيدة دي كانت تغيرت حياته لكن القدر وما يريد…
آسر:في إيه يا بابا مالك
خالد.بتمالك:منال وهشام في مصر خلي بالك من اخواتك
آسر:يعني الولية دي رجعت من جديد
خالد: أيوة رجعت
آسر.مسك خصلات شعره بغيظ وكمان بخوف من المستقبل:ربنا يسترها وييسر يا بابا
وانتهت المكالمة مع أبوه
حازم.واقف وراه بثبات وبرغبة كبيرة:انا عايز اعرف مين هي أمي الحقيقة وليه هي وحشة كده اظن من حقي أعرف واكون جنبك شوية يا آسر…وبصوت جـ.ـا.مد… متقلقش عليا ولا تخاف لأن أصلا انا المفروض اخر واحد تخاف منه لأن الولية دي مش امي ولا عمرها هتكون امي لكن أنا من حقي أعرف حاجات كتير زي زيك
آسر.وبمحاولة للشرح لحازم بطريقة بسيطة وطبعاً مبقاش في مهرب من حازم طول ما هو قرر يعرف يبقي صعب يخلص منه:في البداية كده بابا اتجوز ماما وهو بيكن مشاعر ليها…لكن هي للأسف كانت متجوزة منه عشان تنتقم من هشام واحد كانت بتحبه قبل ابوك واتجوز وهي اتجوزت عشان توريه إنها مش اقل منه وطبعاً كل من الطرفين بقي عنده اطفال ولأنهم من سن بعض اتجوزو ومكنش الفرق بينهم غير كام شهر…ف بقينا إحنا موجودين وكمان هشام عنده تلاتة ولاد…قامو هما الاتنين وبكل انانية اعترفوا لبعض أنهم لسا بحاجة لبعض وكل واحد منهم بدأ يدمر علاقته مع شريكه هي مع بابا وهو مع أم يوسف لحد ما ماما اتطلقت لكن فضلت كذا سنة عشان تجتمع مع هشام وكانوا السنوات دي أسواء سنوات حياتي انا اتدمرت حرفيا لاني مشوفتش إمي انا شوفت حد مش عارفه وكانت بتستمتع لضـ.ـر.ب هشام لمـ.ـر.اته كل يوم عشانها…فضلت هي وهشام سنين بيحرقو اكتر من روح عشان اناننيتهم وبس
حازم.سمع كلام آسر وده ميمنعش إنه أتألم جـ.ـا.مد لأنه مهما خبي عن اخواته إلا إنه من جواه كان نفسه يتعرف علي أمه الحقيقية لكن دلوقتي خلاص رغبته إن يشوفها اتحولت لنار غصب وكره وعرف قد إيه هي إنسانة لا يصلح إنها تكون ام او إنسانة
حازم.وقف وحط أيده علي كتف آسر:وانا مش هسمح إنها تفسد حياتنا وساعدتنا وإنت كمان كذلك
آسر.بنظرة حنان وحب: أكيد وإنت طول ما انت جنبي وفي ظهري صدقني انا بحس إني مالك كل قوة العالم لأن أخويا وحبيبي الصغير في ضهري
……………………………… كتابات أميرة الجنة 💕
في القاهرة…
كان عمر وفريده وفاطمة ويوسف والخ قاعدين بيهزرو لحد ما رن فون عمر
عمر.بهزار بعد ما شاف المتصل:حالة طوارئ حالة طوارئ
فريده:خير في إيه
عمر:دي تيتا عائشة
يوسف:الله الله كملت
فاطمة.رد وافتح المكبر يا عمر
عمر.فتح الخط:الوووو يا اجمل نساء حواء
عائشة.بغضب:يا وسـ.ـخ يا زبـ.ـا.لة يا***** إنت لسا معدي من جنبي وندهت عليك ومش رديت…وازاي تيجي الفيوم من غير ما تعدي عليا…ومعاك ابو طويلة(يوسف) والقطة (شهد)والجزمة عيون البحر (فريده) والملاك الصغير (مالك) ولا بتعمل ايه
عمر.بصدمة بس انا في القاهرة يا تيتا
عائشة.بصت قدامها علي مالك وكان مالك بيتكلم في الفون وهي مفكرة إنه عمر:بس بقي كدب مانت واقف قصادي هناك اهو…استني انا جايلك يا وسـ.ـخ
عمر.بحيرة ودهشة: قدامها…تيتا إنتي بتكلمي جد ولا بتهزري
“عمر علي وشك كشف حقيقة إن مالك عايش كما إنه حبيس أربع جدارن مهدد ب انطـ.ـلا.ق أربع طلقات في ان واحد ومن اتجاهات مختلفة طلقة تريد سلب معشوقته وطلقة تريد سلب طفله وطلقة تريد سلب حياته والطلقة الرابعة تريد سلب كل شىء وطبعاً لن يستطيع عمر التصدي لكل هذه الطلقات…ف من الأكيد ستصيبه طلقة
↚
عمر.بصدمة بس انا في القاهرة يا تيتا
عائشة.بصت قدامها علي مالك وكان مالك بيتكلم في الفون وهي مفكرة إنه عمر:بس بقي كدب مانت واقف قصادي هناك اهو…استني انا جايلك يا وسـ.ـخ
عمر.بحيرة ودهشة: قدامها…تيتا إنتي بتكلمي جد ولا بتهزري
“عمر علي وشك كشف حقيقة إن مالك عايش كما إنه حبيس أربع جدارن مهدد ب انطـ.ـلا.ق أربع طلقات في ان واحد ومن اتجاهات مختلفة طلقة تريد سلب معشوقته وطلقة تريد سلب طفله وطلقة تريد سلب حياته والطلقة الرابعة تريد سلب كل شىء وطبعاً لن يستطيع عمر التصدي لكل هذه الطلقات…ف من الأكيد ستصيبه طلقة ف من ستسلب تلك الطلقة يا تري”
……………..
عمر.كان بيبص ليوسف والاتنين بيضحكو علي عائشة.لانهم عارفين إنها تعبانة وبتتخيل حاجات مش صحيحة وكده:هااا يا تيتا لقتيني ولا لسا 😁
عائشة.بعد ما قربت من مالك:هقفل بقي اديني وصلتلك وقفلت من غير ما تسمع رد عمر
يوسف.انفجر من الضحك:هههههههه مش قادر تيتا دي رهيبة أقسم بالله
فاطمة:هي كده من زمان
عمر.وهو مندهش وبداخله تمني:ل لحظة حسيت إن مالك عايش !
يوسف.خد نفس عميق: إنت مسكت في كلامها بسرعة…مانت عارف إنها بتتخيل حاجات مش مظبوطة…دي موهمة أن جدو عايش لحد دلوقتي… إنت مدرك لكده !
فريده.مسكت أيده:انا عارفة إنك مشتاق لمالك وأنك بتتمني إنه يكون موجود…لكن إنت مش بتقول إن المستحيل الوحيد عندك هو إنه يرجع حد من الموت والفراق الوحيد عندك هو فراق الموت… عشان كده لازم تصدق اللي بتقوله الأول…لازم تعرف إن الميت مستحيل يرجع
أسيل:لا علي فكرة يا فريده الميت بيرجع عادي يعني
عمر ويوسف بسخرية وفي صوت واحد: إزاي يا دكتورة المستقبل ؟
أسيل:اوووف بقي انتوا أكتر اتنين متنمرين شوفتهم في حياتي والله 🙄
يوسف.موجها كلامه لعمر: إنت مصدق إن واحدة زي دي في تالتة ثانوي ؟!
عمر:هههه حاجة زي كده
فاطمة:انا أملي اتقطع فيها خلاص دي 24 ساعة افلام ومسلسلات انا تعبت منها والله 😌
أسيل:سافر الهند يا عمر
عمر:افنـ.ـد.م!
أسيل: يعني هتروح الهند هتلاقي مالك في وشك اصل الهند دي بلد عجيبة والله اللي بيموت بيرجع ف إنت روح وجرب حظك
شهد:انا أتفق وخدني معاك عشان اشوف شاروخان والنبي
يوسف:حسبي الله ونعم الوكيل… عايزة تشوفي شاروخان…والله عيب عليك ده انا حتي قمر عنه 😂
فريده: هاهاها هو في حد زي شاروخان بس اسكتوا
عمر:بتقوليها قدامي !
فريده:هااا
***Ana Sara***كتابات أميرة الجنة 💕
عائشة.وقفت قصاد مالك: وحـ.ـشـ.ـتني يا ***
مالك.رفع حاجبه بتعجب:احمم…هو حضرتك ت عـ.ـر.فيني
عائشة:واد يا عمر انا بخرف وبشوف حاجات مش مظبوطة لكن إنت الوحيد اللي عمري ما اغلط فيه انا بحبك لله ياض
مالك.بتهديب:بصي يا حجة انا مش عارف عمر مين…وحضرتك مش بتتخيلي بس انا مش عمر… إنتي أكيد غلطانة…بس انا مش عمر *ولف عشان يمشي*
عائشة.بحزم وغضب:اقف هنا وانا بتكلم معاك وإلا والله ابعت اجيب فريده والواد إبنك واقولك معنديش بنات للجواز وإنت اتجوزتها من غير موافقة جدتها ~استهدي بالله يا حجة 😂😂~
مالك.في نفسه:عمر مين وفريدة مين… لأ وكمان عندي إبن مشاء الله ده أشبه بالمسلسلات والنعمة…طب اعمل ايه طيب مش فاهم… أقوله انا عمر وارتاح وبعدين اسيبها وامشي ولا اعمل ايه
عائشة: إيه يا ابن الصياد واقف بتفكر في ايه عشان تهرب مني…يا *** بقالي زمن بقولك تيجي إنت وابو طويلة وتجيبو فريدة واختك بس كل مرة تقولي حاضر يا تيتا ربنا يسهل وهنيجي…والله لولا أني تعبانة ومش حمل سفر لا كنت جيت وفضلت قاعدة علي قلبك…انا اصلي بحبك أكتر من احفادي نفسهم والله
مالك.لف ليها وبهدوء:والله انا مش عمر والله إنتي أكيد بتشبهيني بيه لكن أنا مش هو…مش عارف أقولك إيه أكتر من كده…لكن إنتي باين عليكي تعبانة فين عيلتك وانا اوصلك ليهم…
عائشة:اوووف إنت فعلاً رخم يا زفت إنت بتحب تهزر كده كتير يا عمر والله هزعل
مالك.لسا هيتكلم بس لقي آسر وحازم بيتخانقو ف ساب عائشة وراح ليهم
***Ana Sara***كتابات أميرة الجنة 💕
عند حازم وآسر من البداية….
حازم.مشي بعد حوراه مع آسر وبعد اللي عرفه عن أمه ومكنش مركز وخبط في شخص وده من سوء حظ حازم إنه خبط فيه
عبدالله:ااااا حازم ازيك يا بني
حازم.بصله بضيق وقرف:اوووف أبعد من وشي انا أصلا مش ناقصك
*عبدالله (ابن عصام البحيري عم فريده كان موجود في الجزء الأول) وطبعاً عبدالله ده كان موجود في انتقام هيثم وكان عايز فريده تتجوز عبدالله…ليه بقي… عبدالله بسم الله ما شاء الله عليه…رد سجون…مدمن…بيقـ.ـتـ.ـل القتيل ويمشي في جنازته…مش فارق معه حاجة…عايش حياته بالطول والعرض…عامل كل حاجة وحشة ممكن حد يتخيلها…هو مش انسان…ده شيطان بهيئة إنسان… وأهم حاجة بيعملها إنه سبب في إدمان أشخاص كتير… وطبعاً هيثم كان علي دراية بكل ده…😁*
عبدالله:تؤ تؤ…ابعد من وشك…دي صعبة شوية يا زوما…وقرب منه وهمس في ودنه…لو مخـ.ـنـ.ـوق ولا حاجة…قولي مش هتلاقي احسن مني يريحك…ده انا عبدالله بردو…وإنت محظوظ علي فكرة…انا معايا في جيبي حتة إنما إيه…دماااااغ…استني خدها يا عم …وطلعها من جيبه وحطاها في جيب حازم…خدها وإنت تنسي مشاكلك وكمان تنسي أمك الجميلة خرابة البيوت…
حازم.ضـ.ـر.به بغيظ من كلامه علي أمه وكمان اصراره إنه يخلي شباب عندهم مشاكل بسيطة لمدمنين وللاسف حازم كان ضحية عبدالله في يوم: إنت أكيد مش إنسان… إنت شيطان حسبي الله ونعم الوكيل فيك…انا مصدقت اتخلصت من الهباب ده…حـ.ـر.ام عليك بقي يا اخي أنت بتضيعنا وأحنا مش عارفين…. إنت ***إنسان شوفته في حياتي… وكمان حاجة اياك تجيب سيرة أمي علي لسانك تاني…وفضل يضـ.ـر.ب فيه بغيظ… إنت فاهم
آسر.شافه من بعيد وراح يسلك بينه وبين عبدالله وكان كل من حازم وعبدالله بيبادلو بعض الضـ.ـر.بات
حازم: أقسم بالله انا دلوقتي ممكن اقـ.ـتـ.ـلك في أيدي يا زفت إنت …ف ابعد من وشي
آسر.بغضب:طب فهمني في إيه الأول
عبدالله.بسخرية: الله الله عاش من شافك يا آسر افندي… إلا قولي متعرفش أمك خرابة البيوت عاملة إيه مع عمي
آسر.من غير تردد بدأ يضـ.ـر.ب في عبدالله.بغضب: إنت بالذات اياك تتكلم ومهما كانت أمي عاملة…لكن إياك ثم اياك تنسي إنها أمي في الآخر….فاهم يعني انا مستحيل اسيبك أو اسمحلك إنك تكلم عليها كلمة… وإياك تتعرض أو تقرب من حازم تاني… وإياك أصلا تخرج قدامي مرة تانية… إنت فاهم!
عبدالله.وفمه بينزف:تؤ تؤ…هخرج قدامك تاني…انا حر من النهاردة مش مسجون ولا حاجة…ف انا وانتم والزمن طويل…في النهاية… أنتم أعدائنا…والواحد لازم يقوم بالواجب مع أعدائه…وانا هقوم بالواجب ده…انا وأنتم والزمن طويل
مالك.جه وسلك حازم وآسر ووقتها كان عبدالله هرب من قدامهم…مهما كان عبدالله ف هو حتة عيل جبان مفهوش حيل أصلا من المخدرات…كان نفختين كمان وهيكون تحت التراب….
آسر.بغضب:يلا قدامي علي البيت يا استاذ حازم… إنت باين بينك وبين الزفت ده حاجات تانية…وبص لمالك… وإنت يا مالك هات ميساء وحصلنا علي برة
مالك:تمام شوية ونيجي…
مالك راح عند ميساء.وكانت بتكلم ع الفون
ميساء:يعني أبلغ بابا وآسر؟!
اسراء: أيوة يا بنتي…ده انا مصدقت… الاقي مكان أشتغل فيه بعد التخرج…ده انا ممكن اطير ع المكتب من دلوقتي
ميساء: لأ مانا عارفة إنك مـ.ـجـ.ـنو.نة وتعمليها يا اسراء هانم
اسراء:اهااا…انا ملكة الجنان يا ميسو… إنتي هتوهي عني…يلا أقفل انا دلوقتي… عشان تقضي وقت مع أخواتك
ميساء:تمام…سلام
مالك.بهدوء: آسر وحازم زمانهم مشيو
ميساء.باستفهام:مشيو إزاي…هو إحنا لحقنا نقعد حاجة
مالك:كان لازم اصل حازم اتخانق وكانت الخناقة هتكبر بعد تدخل أسر…لكن هما دلوقتي برا مستنين…أو بمعنى أصح مشيو لأن حازم مستحيل يقف ثانية عاقل وأكيد اسر هيكون خده وروح…
ميساء.بضيق: اووووووف حازم بوظت اليوم ربنا يهديك
مالك: عادي ممكن نعمل حاجة مختلفة
ميساء.بدهشة:زي؟
مالك.حط ايده علي شعره واتكلم ب ارتباك: يعني مش لما كنا صغيرين بنقعد عند البحيرة ونحكي همومنا وكده…وانا قولت إني هفتح صفحة جديدة وعندي شوية حاجات عايز اشاركهم معاكي لو ينفع…يمكن توقولي ليا إيه الطريق الصحيح اللي امشي فيه 🙂
ميساء.بسعادة:وانا موافقة يلا اهو بالمرة يكون آسر وحازم حلو مشاكلهم
مالك:تمام يلا اسبقي إنتي وانا جاي وراكي… كده ولا كده البحيرة مش بعيدة
ميساء:تمام
**Ana Sara***كتابات أميرة الجنة 💕
مريم (بنت خالة اسراء):اوف يا بنتي كفاية بقي خرمتي ودني اسكتي بقي ماما هتسمع
اسراء.بتطلع للمستقبل: دلوقتي انا هبدا شغل وكمان…هدور علي حد غني وكده…طالما آسر مش نافع
مريم:طيب إنتي ليه ولا مرة حاولتي تشوفي آسر ده
اسراء.بسخرية: لأن ده السيد المثالي….ده إنسان غامض اوي
مريم:انا قصدي تشوفي من خلال الحسابات بتاعته علي مواقع التواصل الاجتماعي بتاعته وكده
اسراء:ههههه….ما قولتلك ده السيد المثالي…كل حسابته غامضة… الانستجرام برايفيت…الفيس بقالي قرون باعتة ادد ومش قبله…تويتر فاضي…انا حاولت قد كده اعرف شكله لكن لأ
مريم:ومش حاطط صورة بروفايل ليه ولا حاجة!
اسراء:ههههه بقاله يجي 10 سنين حاطط نفس الصورة ….الصورة اللي بتجمعنا سوي واحنا صغيرين
مريم:بتجمعكم سوي…. قصدك إنتي وهو؟!
اسراء: لأ وفيه وميساء وحازم… يعني صورة متجمعين كلنا فيها وكده
مريم:اهاااا..
اسراء:بقولك إيه ما تيجي نعمل سيرش كده عن الاغنياء وكده
مريم:ده إنتي مصرة بقي إنك توقعي حد غني…بس يلا
مريم:بصي يا ستي…فيه فارس الريس (بطل رواية الغرفة المضيئة…هتنزل بعد اصبحت لك 😂)…بصي ده صاحب افضل المستشفيات في الشرق هنا وكمان معروف جدا برغم سنه الصغير ودي صورته
اسراء:يالهوووي مز…بس دكتور صعب اوصله
مريم:وفيه ياسين الريس اخوه بردو وتقريبا مشهور عشان اخو فارس…وفيه إياد عز الدين بس ده لسا متجوز من قريب بس عسل والله (رواية الشاب الأسمر موجودة علي الواتباد بتاعي 😂)
اسراء:ما علينا كملي
مريم: وطبعاً في عمر الصياد وده مفيش حد ميعرفوش…بس متجوز ومفيش ولا صورة ليه…وفيه شريكه يوسف البحيري
اسراء: قولتي يوسف إيه؟!
مريم: البحيري !
اسراء:واو يوسف هشام البحيري…انا عارفه من وأحنا صغيرين…وخدت منها التليفون عشان تشوف شكله بعد ما كبر…اوبس الواد بقي مز أوي خلاص انا قررت هو يوسف اللي هرسم عليه…ده حتي معرفة قديمة كنت مع اخته في المدرسة وكنا احيانا بنلعب سوي😂
مريم:كم إنتي محظوظة يا فتاة…فيه موضوع شغل بينه وبين الشركة اللي هتشتغلي فيها… يعني عندك فرصة تشوفيه…بس هو متجوز
اسراء:متجوز ولا مش متجوز انا عزمت النية خلاص إن مكنش ابن المهدي ف ابن البحيري موجود 😌
مريم:تمام
***Ana Sara***كتابات أميرة الجنة 💕
مالك:يلا هنقعد هنا مفيش وش كتير
ميساء:تمام…ادينا قعدنا…عايز تقول إيه بقي
مالك.بحيرة:والله انا مش عارف هبدا منين انا مشتت اوي أصلا
ميساء: تمام ابدأ من اي حتة
مالك.خد نفس عميق: يعني مش عارف اقولها ازاي لكن اتخيلي… إنك تكتشفي بعد فترة أن اللي إنتي مفكرهم عيلتك دول مش عيلتك… يعني انا مش عارف عيلتي مين… عمي محمد وماما أمينة…لا يقربو ليا ولا أعرفهم…انا لما عرفت كده حسيت بسعادة كبيرة وفجأة السعادة دي اتقلبت لحزن كبير… ملحقتش افرح حتي…ليه بقي… عشان بعد ما كنت مفكر إني يتيم… دلوقتي عندي عيلة…يمكن اب او أم أو أخ أو اخت… مهما كان لكن عندي حد…أيوة كان عندي عمو محمد وماما أمينة…لكن كان فيه نقص جوايا…أول ما عرفت…إني مش إبن مازن الأدهم…بقي عندي أمل… عندي أمل أعرف عيلتي الحقيقة…لكن رجعت حزنت…فكرت من جوايا ليه محدش منهم حاول يوصل ليا مثلاً؟!…أو هل هما عايشين أصلا ولا لأ…والاسواء بقي شعور العجز اللي حسيت بيه…لما لقيت نفسي متكتف كده مش اعرف اروح أسأل عمي محمد عن عيلتي وعن اصلي…فضلت عايش شهور… بشعور الغضب والخوف من جوايا…كان الغضب لأن جزء من قلبي مصدق إني عندي عيلة وأب وام والخ لكن حسيت إن محدش منهم بيدور عليا وإني مش فارق معاهم…الخوف بقي من إن مين هما أبويا وأمي وهل هما ناس كويسين ولا لأ مش قادر أصلا اسكت الشعورين دول طول السنين دي…وبسببهم دخلت في عالم…خلاني مضطر أبعد عن كل قريب…وجرحت حبيب وكسرت صديق…كل ده بسبب اختيار غلط اختارته بسبب مشاعري المتلغبطة…جرحت أكتر شخص حبيته في حياتي وكان حقيقتي الوحيدة في الحياة…وكسرت صديق كان جنبي من بداية حياتي كان بيسمع همي وبسمع همه…بقيت وحيد بسبب اختيار خاطئ…انا كرهت نفسي بسبب العالم اللي دخلت فيه ده…بقيت بتمني إني املك القدرة علي الرجوع بالزمن…اوقف نفسي لما جرحت الحبيب وكسرت الصديق اوقف نفسي وقت ما قررت أدخل العالم المظلم *** ياريت عندي القدرة امنع نفسي…لكن دلوقتي فرصتي الوحيدة هي حد ينصحني ويوجهني للطريق الصحيح (كان قصده بجرح الحبيب هي…وكسر الصديق هي بردو)
ميساء.بدهشة من كل كلمة قالها:مبقتش قادرة تفهم قد إيه هو متحمل وشايل جواه ومفيش حد جنبه مبقتش عارفه تزعل منه لأنه خبي عليها حاجة زي دي بالرغم من إن هو عرف من وهما صغيرين وفضل مخبي عنها سنين…او تديه الحق إنه مقالش ليها حاجة…بقت محتارة تقوله إيه…زي ما كان هو محتار يبدأ يتكلم ويقول إيه
ميساء: مش قادرة أتخيل حتي نفسي مكانك لثانية… إنت إزاي قادر تعيش وجواك بركان كده ازاي قادر تكون هادي… وإنت جواك نار وطاقة تلف العالم لف عشان تعرف مين عيلتك…انا أصلا مش عارفة اقولك إيه…لكن معقول محاولتش تخطي خطوة وتحاول تعرف اهلك مين؟!
مالك:قررت بدل المرة ألف إني أعرف هما مين لكن مع الأسف مفيش ذاكرة…وبيرجع الغضب والخوف يتملكوني!!
ميساء:طيب مش فاكر وأحنا صغيرين…لما كنا دائما بنلعب سوي وحازم ياما كل شوية بيقع ياما يخسر…مش فاكر كنت بتقوله إيه…مش كنت دائما بتقوله… إن الأطفال دائما بتقع وده عادي لأنهم لسا بيكتشفو الحياة… وإن ده طبيعي لكن اللي مش طبيعي إنك تفضل تعيط…وتستني حد يجي يمدلك أيده عشان تقف…لازم تتعلم تقف لوحدك لأن لسا قدامك تجارب كتير في الحياة ولسا هتقع وفي وقت من الأوقات مش هتلاقي الايد اللي تتمد ليك عشان ترجع تقف…ف اتعلم تقف لوحدك من غير ما تستسلم أو تستني عشان ممكن تستني كتير ومفيش أيد تتمد ليك…اتعلم تقف وتواجه كل مشاكل ومصاعب الحياة اوعي تستسلم ابدا…اياك أصلا تستسلم… فاكر كل ده… إنت تعرف إن حازم دلوقتي بقي في طب…بسبب كلامك اللي إنت كنت بتقولها… دائما بلاقيه بيستعين بجملك لما بيتعب…وبلاقيه بينصحني زي ما أنت كنت بتنصحه… إنت نصحته وهو عمل بنصيحتك لكن دلوقتي الدور والباقي عليك أنك تعمل بالنصيحة اللي هي سبب في تقدم شخص في الحياة دي…اقف بنفسك اوعي تستني حد يمد ايده ليك… إنت اللي دخلت العالم المظلم بنفسك انا هرشـ.ـدك وإنت حاول تطلع زي ما دخلت لأني مش عارفة الطريق زي ما أنت عارفه… إنت الوحيد اللي تقدر تساعد نفسك…انت الوحيد اللي هتقدر تلاقي اهلك لو حاولت تدور…ومين يعرف مش يمكن أول ما تبدأ تدور عليهم تقدر توصلهم بسرعة لأنهم أصلا بيدورو عليك!… يمكن هما بيدورو عليك من سنين بس إنت مش مديهم الفرصة أنهم يلاقوك وأول ما تدور هتديهم الفرصة والخيط…ف يلا اقف علي رجلك من جديد واياك تستسلم يلا حدد وجهتك يا مالك… وساعد نفسك عشان ترتاح
مالك:انا هقف لكن لو رجعت وقعت…هتشجعيني إني اقف من جديد…لأني تعبت من نفسي اوووي… مخـ.ـنـ.ـوق والله بسبب العالم اللي انا فيه…عالم وحش وكل حاجة فيه وحشة وانا تعبت…ف عشان كده توعديني…إنك تكوني جنبي لو وقعت وتشجعيني إني اقف من جديد؟!
ميساء:وعد هكون جنبك علي طول…بس إنت مش ناوي تقولي عن العالم المظلم ده…أو مش دلوقتي لو مش عايز
مالك.بصلها بهدوء:اتاكدي إني أصلا عايز اقولك النهاردة قبل بكرة عايز اقولك…لكن وعد هقولك لما يجي الوقت المناسب تمام؟!
ميساء:تمام 💙
***Ana Sara***كتابات أميرة الجنة 💕
ومر اسبوع علي ابطالنا بهدوء بين عمر اللي بيتصرف ببرود لكن خلاص بروده علي وشك الانتهاء لأنه خلاص جه الوقت اللي مستنيه وبين فريده اللي بتتصرف مع عمر بنفس البرود ومالك اللي بيحاول يبدأ حياة جديدة ويعرف حقيقته…وبين آسر اللي خايف من رجوع أمه هو وخالد أبوه…وحازم المشتت بعد اللي سمعه وبيحاول إنه ياخد قرار مصيري…وبين يوسف اللي بقي عنده نفس هم اسر لأن عرف بردو إن أبوه رجع وخايف إنه يزعل أخواته وخايف علي حزنهم… وطبعاً الشر اللي حوالين كل شخص في كل لحظة
…………………….
فريده:ده إنت رخم بجد !
عمر.بغرور:قولت أتصرف ببرود لحد ما اعملك مفاجأة لكن مشاء الله عليكي كنتي أبرد مني…وانا اللي كنت بتقهر بدل ما اقهرك
فريده:واتصرفت ببرود عشان كده ولا فيه حاجة تانية أو التصرف ببرود والتغير خطتك بس ولا فيه حاجة تانية ؟!
عمر: الحقيقة فيه…
فريده.بحماس عشان تعرف موضوع الصور: إيه ؟
عمر:انا كنت عايز اوصلك بطريقة ما إنك اتغيرتي معايا جـ.ـا.مد بعد ما جه دخيل حياتي…بس عرفت إني أناني… لأني عايز كل الاهتمام ليا…لكن أنا دلوقتي ومن موقعي هذا بقولك… إني قررت أكون اب صالح وحنون لذلك الدخيل 😂…لكن بشرط
فريده: وايه هو شرطك بقي
عمر:يعني تعلمي الدخيل ده معني الخصوصيه وإنه مش مسموح ليه يعـ.ـيط في أوقات غلط ويحاول يبقي راجـ.ـل وبلاش يتعب كتير وكده
فريده:عندك اومر تانية يا فنـ.ـد.م ؟
عمر:لا انا عندي طلب واحد وبس
فريده.بمكر: وايه هو طلبك
عمر.بدراما:انا أريد من زوجتي الجميلة أن تسمح لي بتقبيلها ومعانقتها لي لأني حقا أشتاق لها 😁♥️
فريده:لكن زوجتك تريد أن تسالك بعض الأسئلة 😌
عمر.شـ.ـدها ليه:تؤتؤ مفيش وقت للكلام لقد اشتقت الي زوجتي ♥️
ونسيبهم مع بعض والمشهد ده اعتذاراً مني علي النكد القادم تمام 😂
**Ana Sara***كتابات أميرة الجنة 💕
مالك.وصل للمكان اللي فيه خليل
مالك:خير في إيه…اوووه نسيت مفيش منك خير أصلا
خليل:هقولك علي الجديد من الخطة
مالك:اتفضل قول
خليل:******* يعني بالمختصر المفيد هيسافرو مع بعض لكن كل واحد منهم هيرجع لوحده
مالك:قد إيه هي خطة ق-رة زيكم
خليل:بدل ما تشكرنا إن ده هيسهل شغلك
مالك:هيسهل شغلي…ده انتوا كده بتسلبو منهم في الأول حبهم وعلاقتهم وبعدين هتسلبو ابنهم…يا تري ودنك سمعت الخطة الق-رة اللي قولتها
خليل:ده شغل شغل لازم تفهم
مالك:****إنت مدرك عايز تخلي شكله عامل إزاي قدام مـ.ـر.اته مدرك إن الخطة دي هتقضي علي علاقتهم خالص…وهي هتدمر وهو هيتظلم وهو برئ وهيكون عاجز إنه يثبت براءته قدامها… إنت مدرك إنك بتفرق حبيبين وانا مستحيل أسمح بكده
خليل:ما هو إنت مالكش دعوة باللي هيحصل بينهم كل اللي عليك أنك تخطف الواد
مالك.سكت شوية وقعد يفكر للحظة وأن دي آخر مهمة ليه ولازم يعملها عشان يخلص بقي
خليل.وهو فاهم كويس مالك بيفكر في إيه: متفكرش كتير انا اللي بقولك اهو دي آخر مهمة إنت هتعملها تمام
مالك.وبعد تفكير:تمام خلاص…قول الخطة تاني من جديد واشرح بالتفصيل من أول تدمير علاقتهم لحد ما إزاي هخطف الولد يلا اخلص معنديش وقت خليني اشوف أتصرف إزاي !
خليل:تمام بص يا سيدي **** اي خدمة تانية
مالك: لأ كده تمام…..
وبالفعل تاني يوم عمر وفريده سافرو ويا تري إيه اللي هيحصل ويخلي كل واحد يرجع لوحده ؟!
↚
في الجيزة….
آسر:تمام فهمت… محدش هيعرف هويتي وهكون مشرف علي قسم المحاسبة وكمان هاخد فريق تدريب العمال الجديدة
محمد: تمام يا آسر بيه…بالنسبة للبنت اللي عينها والدك هي برة دلوقتي…
آسر:اممممم… إسراء…!!؟
محمد: أيوة…هو دلوقتي إحنا مش عارفين هتكون في فريق مين لو عايزها مع حضرتك تمام
آسر:خلاص خليها معايا وهي كده ولا كده مش هتفتكرني ف هتفضل هويتي الحقيقة مخفية لحد ما تلاقي الشخص اللي بيسـ.ـر.ق في المحاسبة
محمد: تمام حضرتك كده…اتفضل عشان تتعرف على المتدربين
آسر:يلا
محمد:ريان ومنار واسراء
آسر.بصدمة: إنت بتعمل إيه هنا يا ريان… شركة ابوك راحت فين
ريان:اووووف علي حظي…هو اي مكان اروحه يجيبلي سيرة ابويا قصر يا عم آس…
آسر.قاطعه:هششسس… تعالي معايا ثواني
آسر.خد ريان علي جنب:شششش يا متـ.ـخـ.ـلف… محدش يعرف هنا إني آسر المهدي…تمام ف خلي بالك
ريان.بضيق:وانا محدش يعرف إني ريان السيوفي ف خلي بالك إنت كمان…انا هنا ريان معتز محمد…فاهم
آسر:فاهم يا معقد…بس يا بني إنت شركتكم تفوق شركتنا بمراحل وازي بشمهندس معتز سامح إنك تتدرب أو تشتغل برة مش فاهم
ريان.بحنق:آسر إنت أكتر واحد عارف إن الأولوية عند بابا مراد مش انا ومراد هو اللي مسيطر على الشركة عندنا…وانا مش قليل كرامة عشان استحمل اومر مراد إنت فاهمني…
آسر:ثواني بس إنت أكبر من مراد ب تلات سنين إزاي هو اللي مسيطر هو بشمهندس معتز بيهزر…؟!!
ريان:هه…إنت نسيت إني ابن البطة السودة ومتحمل ذنب…انا ماليش دعوة بيه ف كبر دماغك يا كبير وفكك مني والنبي …ومشي ريان وساب آسر…
آسر.في نفسه:الواد ده لازم يتعالج نفسي وإلا هينتحر من اللي عايش فيه… مش فاهم أبوه ده بيتصرف كده ليه… وبعدين مراد مين اللي يسيطر ده المعقد ده دماغه توزن بلد…!!!
(تراني والله اموت بهل المعقد الجدير بالذكر إنه أحد ابطاا رواية بتتكتب والحلقة الأولي منها خلصت ومنار بردو واحدة من الابطال 😁لسا محتارة في إسم الرواية 😁)
منار.بصت لريان بعد ما رجع: إنت كويس ؟!
ريان:اووووف يا منار انا كويس…انا جايبك تتطمني عليا انا جايبك تشتغلي لأنك صديقة طفولتي واختي…يعتبر إنتي عيلتي وخلي في دماغك إن مستحيل يحصل اكتر من كده ومتحلميش بعيد يا منار…فهمتي…!
منار:هااا…فهمت يا ريان بيه… هيفضل طبعك كده…مانت ريان السيوفي
اسراء.كانت رامية ودنها معاهم ماهي فضولية وفي نفسها:ده باين ريان ده حد تقيل أو من عيلة تقيلة…فرصتك يا بت اسراء…أما ابحث عنه وأعرف هو مين…
اسراء.بحثت عن ريان وبعد البحث بلعت ريقها بصدمة وفي نفسها”ده مش ريان السيوفي…ده شوية ويكسر العدد القياسي ف اكتر حد حاول ينتحر… إيه ده…بس بردو ده ميمنعش إنه ريتش مان 😂…ريان الغني…لأ لا ريان انتحار…
آسر:احممم…نكمل يا جماعة خليني اعرفكم على نفسي طيب…انا بشمهندس…احمد وكلنا كده مع بعض وعايزين نقدم أفضل ما عندنا وانا عارف إن كلكم كنتو متفوقين في الجامعة وانا معايا عباقرة…
اسراء:طيب حضرتك عبقري زينا…!؟
آسر.رفع حاجبه:ما هو انا لو مش عبقري مش هكون في المكان ده بدرب بعض الأشخاص الغـ.ـبـ.ـية…!!!
اسراء:امممم…وفي نفسها…انا ليه شاكه إنه آسر ؟!!
آسر:العباقرة ريان ومنار امكانكم هنا…وفيه شوية مشاريع ورسومـ.ـا.ت بصو عليها…أما بالنسبة للغـ.ـبـ.ـية إسراء ف إنتي تعالي ورايا يختييي
اسراء:كمل متخافش…قول تعالي ورايا يختييي ليلتك سودة قول متتكسفش
آسر.بصلها بضيق ومشي من غير ما يتكلم
آسر.خد اسراء وراح مكتب محمد وكان فاضي
إسراء:خير يا استاذ عايز إيه!؟
آسر بياخد نفسه بهدوء وبيحاول يكون هادي …وفي نفسه…”لسا زي ما هي عيلة متـ.ـخـ.ـلفة…ما بتصدق ترفع مناخيرها والموكوسة شايفة إنها جاية بواسطة من واحد من المدراء…ف محدش هيعرف يفتح بوقه معاها…اصدمها واقولها إني آسر واجيب أجلها من الصدمة ولا اكسر شوفة نفسها دي إزاي”
اسراء:هستني كتير حضرتك
آسر:بصي يا آنسة اسراء …مش معني إنك جاية واسطة عن طريق بشمهندس خالد وبشمهندش آسر… إنك تشوفي نفسك …وتتصرفي علي هواكي… صدقيني أقسم بالله ما هتردد لحظة وأكون طاردك…ومتتغريش اوي لأن البشمهندس خالد مش المالك الوحيد للشركة…ف خلي بالك من تصرفاتك…فهمتي…!؟!
اسراء.بتـ.ـو.تر:لا حضرتك…والله انا مش شايفة نفسي ولا حاجة…بس انا طبعي كده دمي خفيف وبحب الهزار…وبحب افرفش الجو وكده اوعي تكون زعلت ولا حاجة لو سمحت
آسر…في نفسه…”دمك خفيف!!؟…ده انا اكتر واحد عارفك…هتروحي من ربنا فين يا كـ.ـد.ابة 😂“
اسراء: ممكن أخرج… عشان اشوف الرسومـ.ـا.ت والمشاريع مع زمايلي !؟
آسر:اتفضلي…
وخرجت إسراء…أما بالنسبة لأسر فهو ابتسم ابتسامة…ومعناها إنه بيحب اسراء من لما كانوا مراهقين…واما نشوف حبهم هيستمر إزاي… خصوصا إن آسر مثالي وطيب جدآ…واسراء العكس تماماً بتغير جدآ كل اللي يشغل بالها الفلوس وبس الفلوس عندها يمكن اهم من الحب نفسه عندها…!!
*************************
في الفيوم…
حازم قاعد في اوضته ودي بقت عادته في الاسبوع الأخير قاعد في جنب بعيد عن الكل بعد ما آسر حكي ليه عن أمه…وبعد اللي اتعرض ليه في النادي… كمان كان في صراع مع نفسه يرجع الادمان ولا لأ خصوصا إنه معاه قطعة من المخدرات…محتفظ بيها من وقت ما عبدالله ادها ليه في النادي…
ليلي.دخلت عليه الاوضة وقفلت الباب:حازم إنت كويس!؟
حازم:اممممم كويس…خير فيه حاجة
ليلي:حازم عشان خاطري…قولي يا حبيبي فيك إيه…احكيلي مالك إيه اللي شاغل بالك واللي مغيرك إنت مش كده أكيد فيه حاجة
حازم:مفيش يا ماما…بس محتاج اكون وحدي شوية… ممكن تسبوني وحدي المرة الجاية
ليلي.بتردد:حازم…ه…هو اللي مغيرك… إن آسر حكي ليك عن والدتك الحقيقة…وكملت بحزن…حازم انا عارفة إني مهماً عملت مش هغير حقيقة إنها امكم الحقيقة وإن كل واحد فيكم سواء إنت وآسر أو ميساء…كلكم جواكم الرغبة والتمني إنها تكون معاكم… لأن في الأول وفي الآخر دي غريزة حب من ربنا في قلوبكم ومستحيل تتغير ومهما حصل… لأن دي سنة الحياة…وحبيبي إنت لو عايز تشوفها أو تتعرف عليها قولي…وانا هكلم ابوك إنت من حقك تعرفها وتشوفها…وكملت بهزار…هي أصلا أما تشوفك كده هتحبك علي طول ده إنت مز يا واد وتخطف قلب اي حد حتي لو امك مانت خاطف قلبي
حازم:ماما بصي خليك عارفة إنك إنتي أمي مش هي… إنتي هتفضلي أمي وهي عمرها ما كانت ولا هتكون ام…انا اللي مضايقني… إن دمها بيجري في دمي…دم واحدة زيها بيجري في دمي…يمكن هي اكتر واحدة انا كرهتها من غير ما اشوفها…!!!
ليلي:مفيش حاجة اسمها بتكرها يا حازم… إنت بتخدع نفسك…!!
حازم:هو في حد بيحب حد من غير ما يعرفه أو يعرف بوجوده…انا لا أعرفها ولا شوفتها ولا اتكلمت معاها مرة عشان احبها…هي زيها زي اي حد عايش الكوكب ده وانا مش عارفه… إنتي أمي…كل اللي مزعلني هو آسر يعني انا مجرد إني حطيت نفسي مكانه حاجات بسيطة تعبت…هو عارفها…عارف شكلها اتكلم معاها كانت أم ليه في يوم من الايام…لكن أنا لأ… كمان ميساء اللي بتحبها حب أعمي و….
ميساء.دخلت فاجئة وقالت بدهشة:هي مين دي اللي بحبها حب أعمي…!!؟
حازم.وليلي سكتوا
حازم.بعد عدة ثواني صمت:هي البعيدة ما بتسمعش كويس ولا نسيت العربي…!!
ميساء:اوووف اخلص مين ؟!
حازم:انا كنت بقول إنك بتحبي مالك حب أعمي وماما ليلي عارفة كده من زمان
ميساء.بصتله والشرار بيطاير من عنيها:حسابنا بعدين مع بعض…المهم الشاحن بتاعي بايظ ف خلي الفون بتاعي عندك علي الشاحن شوية لحد ما أجيب شاحن
حازم:طب جربي تشيلي تليفوني من علي الشاحن وانا ارتكب فيكي جريمة كده
ميساء:حازم بالله عليك خليه يشحن ده 5% وخلاص هيفصل
حازم:ابدااااا إلا الشاحن… ممكن تاخدي حياتي إلا الفون والشاحن
ميساء.شالت تليفونه من علي الشاحن:علي فكرة تليفونك 90%…بلاش رخامة بقي
حازم:مش مسامحك يا ميسو ع ال 10%
ميساء:سلام يا زوما اشوفك كمان ساعة إياك تقرب من الفون… ومشيت…
ليلي: الحمدلله يا حازم عرفت تحل الموضوع
حازم:انا مش اي حد يا لي لي بردو يلا بقي إنتي كمان برا انا مش فاضي عندي حاجات مهمة….يلا برااا هو مفيش شوية خصوصية في البيت ده…؟!!
ليلي:خصوصية…لأ انا كده اطمنت إنك كويس سلام يخويا
وخرجت ليلي
اما بالنسبة لحازم فقام ورمي المخدرات اللي معاه وقال في نفسه
“انا مش هدمر نفسي وخلاص عشان واحدة زي ما قولت مشوفتهاش ولا أعرفها…يمكن كنت مدمن في فترة عشان كان عندي فضول أجرب…لكن دلوقتي كنت ضعيف…وانا عمري ما كنت ضعيف…انا لازم أكون جنب آسر ماهو مش معقول هيتحمل هو كل حاجة وحده…هو محتاج حد يكون جنبه”
*********************
في مكان ما
هشام: إحنا مش هنظهر قدامهم فاجئة كده… إنتي عليكي تخوفي خالد وآسر وانا هخوف يوسف إبني وبس… إحنا كده ولا كده مش عايزين حاجة من العيال… إحنا عايزين فلوس وبس وهنرجع نمشي تاني
منال: يعني هنعمل ايه المرة دي ؟!
هشام: إنتي شوفي حد من عيالك تكلمي معاه عشان خالد يقلق منك ويديك فلوس عشان يبعد…أما أنا هكلم فاطمة خليني اعرف اخد قرشين من الواد يوسف
منال:طيب خلاص…انا هرن على…ميساء
هشام:وانا زي ما قولتلك هرن على فاطمة (مـ.ـر.اته السابقة)
منال:طيب رن واتكلم انت وانا هدخل الاوضة اللي جنبك اتكلم
هشام كان رن أصلا!
هشام:الو… السلام عليكم
أسيل:الو… وعليكم السلام…مين معايا !
هشام:ده تليفون فاطمة البحيري
أسيل:اهااا…انا أسيل بنتها وهي غيرت رقمها اقولها مين…؟!
هشام.بعد صمت ثواني:قولي ليها بابا
أسيل.بعدم فهم:بابا…!؟
هشام: أيوة انا ابوكي يا أسيل…
أسيل.بثبات:احم بس انا معنديش اب…انا ابويا ميت…يوسف أخويا هو الأب… الرقم والوجهة غلط…ياريت متتصلش تاتي
وقفلت في وشه
أسيل.كانت مصدومة ومش عارفه تعمل إيه وصوت انفاسها بدأ يعلي…ف فتحت الواتس وكتبت حالة “بابا؟!”
………………………….عند منال
منال رنت علي رقم ميساء
تليفون ميساء رن وطبعاً الفون موجود في اوضة حازم
حازم خرج من الحمام وشاف رقم غريب خد الفون وراح عشان يديه لميساء…بس ميساء مكنتش موجودة…رجع اوضته وساب الفون يرن وقعد مسك فونه يلعب فيه لحد ما ميساء ترجع وتبقي ترد وفضل الفون يرن
حازم.في نفسه”اووووف كل ده رن…مين المزعج ده…أما أقوم أشوف مين”
حازم.قام ورد علي الفون
حازم:الو…نعم خير مين؟!
منال:احم…مش ده تليفون ميساء خالد؟!
حازم: أيوة بس هي مش موجودة دلوقتي…أما ترجع هبقي اخليها تكلمك
منال: استني… إنت آسر
حازم: لأ…ثم حضرتك عارفة آسر منين…وكمل بشك… وحضرتك مين أصلا؟!
منال:طيب يا حازم أما ترجع ميساء خليها تكلمني!
حازم.بعد ما قالت أسمه شكه زاد وبقي متأكد يعتبر…وقال بنبرة مهزوزة: إنتي مين…!!؟
منال: إنت عرفتني مش كده…!!؟… إنت لسا فاكرني صح؟!
حازم.بثبات:وانا هعرف حضرتك منين من غير ما تقولي أسمك… مكنتش بشم علي ضهر ايدي انا !!
منال:طب حاول كده تحذر انا مين يا حبيبي
حازم: لأ إحنا شكلنا هنلعب مع بعض وانا مش فاضي اصلا !
منال:طب علي فكرة…كلكم وحشتوني
حازم.بحدة: ممكن حضرتك تقولي… إنتي مين عشان انا زهقت
منال:انا…انا امك يا حازم يا حبيبي… وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا بني
حازم:هااااا… إنتي منال؟!
منال: أيوة انا
حازم:طب عايز اصححلك شوية حاجات كده… أولا إنتي مش امي وأصلا لا يصلح إنك تكوني أم…!!!…. ثانياً بقي ابعدي عن ميساء وابعدي عن آسر واتقي ربنا بقي حـ.ـر.ام عليكي…. ثالثاً انا مش هسمح ليكي إنك تتدمري التوزان في عيلتنا… رابعاً إحنا عندنا ام وهي ليلي هي امنا وافضل منك بمليون مرة…واياك تتصلي تاني إنتي فاهمة مالكيش ولاد… وحاولي بس تقربي مننا وانا اللي هقف ليكي فاهمة؟!
منال:بس..
حازم:مبسش…ابعدي عننا… الوداع مفيش سلام عشان مفيش امل نتكلم أو نتلاقي!
وقفل الفون
حازم.وقف وقال بغيظ”هه قال امك قال ووحـ.ـشـ.ـتني قد إيه هي بجحة إيه ده في إيه…لأ وبترن علي ميساء***اوووف مش هسمح إنها تكلمها…ولا هديها أصلا الفرصة تبعد ميسو عننا سواء بمزاج ميسو أو غصب عنها…انا لازم اروح اتكلم مع بابا”
وخرج حازم وراح لخالد اوضته
حازم:فاضي…يا بابا
خالد: أيوة يا حازم فاضي خير في حاجة
حازم:كل خير…ده انا حتي جاي أوفق راسين في الحلال
خالد:حازم لو فاضي وجاي تضيع وقت معايا ف انا عندي مشاكل تكفيني
حازم.قعد:أخص عليك ده انا بقولك هنوفق راسين في الحلال!
خالد:حازم هو إنت نويت تتجوز ولا إيه؟!
حازم:أقسم بالله يا حج نفسي بس اخويا الكبير منه لله موقف حالي
خالد: اومال إيه آسر ربنا فك كربه وحب ولا حاجة
حازم.بضحكة رقاصة:هيهيهيهي…لأ ده بقي إنت هتموت قبل ما تشوفه عريس… قصدي كلنا هنموت قبل ما نشوفه عريس
خالد: اومال جاي تصدع أمي في إيه!!؟
حازم:يعم جيلك عشان ميساء
خالد:لا بنتي حبيبتي لسا صغيرة
حازم:اخص…بقي يا راجـ.ـل عايز تخلص مني انا وآسر وميسو لأ…طول عمرك بتكرهنا…طب والله لانا قاعد على قلبك يا خالد يا مهدي ومانا متجوز اهو يانا يانت…وكمان هجوز ميساء وابقي وريني
خالد:ياض يا زفت إنت انا مش قايل بلاش هزار وكلام فاضي بما أنك فاضي غور قوم أخرج…بلاش تشتغلني انا
حازم:صبرني يارب بقولك جاي اوفق في الحلال…ما تسمع بقي !
خالد:ارغي…
حازم.بجدية: دلوقتي هي رنت علي ميساء !
خالد:هي مين!!؟
حازم.بتصنع عدم التذكر عشان ميديش ابوه الصدمة مرة واحدة:هي مين يا واد يا حازم هي مين…بص كده خلينا علي بلاطه انا ليا 5 آلاف جنيه بعد اللي هقوله
خالد:اتفو عليك قوم من قدامي
حازم:هما 5 آلاف جنيه ادلع بيهم نفسي بعد اللي هقوله وإلا مش هقول والله وإنت حر…اتفقنا
خالد:اتفقنا انجز بقي
حازم:منال… اللي المفروض امنا وكانت رانة علي ميساء بس من حسن الحظ إن التليفون كان في اوضتي وكده
خالد.مسك رأسه بايده:لو اتكلمت مع ميساء ممكن تاخد ميساء…وهي أصلا ما هتصدق عشان كانت متعلقة ب أمه وهي صغيرة….اوووف مش عارف اعمل…الحل إيه
حازم:امممم الحل عندي !!
خالد: وايه الحل؟!
حازم:بص يا بابا ميساء دلوقتي راشـ.ـدة… يعني عندها الحق إنها تختار تعيش معاك أو مع ماما…اقصد منال…وعلي حسب ما حضرتك وآسر بتقولوا إنها متعلقة بيها وممكن تبعد عننا… والإختيار عندها ممكن يكون منال بنسبة كبيرة…وانا عندي الحل اللي مش هيخلي الاختيار في ايد ميسو لأ في ايد حد تاني…والحد ده حضرتك تقدر تقوله يعمل إيه وهكذا
خالد.بحيرة:والحل ده إيه؟!
حازم:طيب حيث كده…اسمع من غير ما تقاطعني…الحل هو أنها تتجوز لما تتجوز هتبقي في عصمة راجـ.ـل ومش هيبقي عندها الخيار إنها تختار تكون مع منال في يوم… لأنها متجوزة ومش هتقدر تبعد عن جوزها… فاهمني ؟
خالد:فاهمك…بس انا مش هجوز ميساء لأي حد ويلا بالسلامة ولا هجبرها علي كده لازم نشوف حل تاني
حازم:لا ما تقلقش مش هتجوزها اي حد ولا هتجوزها غصب عنها لأ بالعكس ده حضرتك هتجوزها وهيكون على قلبها زي العسل…مانا سبق وقولتلك انا جاي اوفق راسين في الحلال…ومن الآخر كده بنتك…بتحب الواد مالك…لأ بتحبه إيه دي بتعشقه وبتموت فيه!!
خالد.بدهشة:من ايمتا…وعرفت منين؟!
حازم:هو كان سر بيني وبينها…بس انا في سبيل مصلحتها وساعدتها قولت لحضرتك…وانا متأكد كمان أن مالك بيحبها…ومالك شاب كويس…ودي هتكون سعادة ميساء وتقدر حضرتك تجيب مالك وتتكلم معاه الأول…قبل ما تكلم مع ميساء
خالد…سكت يفكر شوية وهو من زمان أصلا وهو بيثق في مالك…وهو شايف إن مالك وميساء في بينهم رابط قوي… وكمان خالد مدين لمالك إن ميساء رجعت اتكلمت من جديد وهو بيحبه ومعندوش اعتراض منه هيوفر حماية بنته ومنه هيمنحها الحب والسعادة وده لو اتاكد من حب مالك لميساء…!!
خالد:حازم…تعال يبني رأسك ابوسها
حازم:لأ يحج بلاش انا قولتلك عايز 5 آلاف جنيه… ايدك بقي…عايز ادلع نفسي الله
خالد:وانا هبعتهم ليك على حسابك…طير انت
حازم:تمام…تشكر يا كبير وانا هبعتلك مالك
************************
في حديقة منزل عائلة المهدي
مالك:ازيك؟!
ميساء:بخير وإنت إيه أخبـ.ـارك؟!
مالك:كويس…كنت عايز أسألك سؤال؟!
ميساء: أسأل
مالك:هو مثلاً لو اتنين متجوزين وبيحبو بعض…وفي كتير حاول يفرقهم…بس كان حب الاتنين اقوي…بس حصل وفيه خطة قذ*ة هتفرق بينهم…وهيعملو سوء فهم بينهم وكده…هل ممكن تسامحه؟!
ميساء:مش فاهمة…سوء فهم ازاي ؟
مالك: مثلاً كانت بتثق فيه وهو خان الثقة وكده وعمل حاجة عمرها ما توقعتها منه يوم هل ممكن تسامحه؟! …كان يقصد عمر وفريده ونفسه في نفس الوقت لما عمل خطة عشان يبعدها عنه وكان جايب بنت وكده…
ميساء سكتت فترة…وافتكرت لما كانت رايحة تعترف بحبها ليه وشافته مع بنت ووقت ما ثقتها اتكسرت فيه.وقالت بحزن:مش هتسامحه…ولو الظاهر ليه إنها سامحته وبتتكلم معاه…ف ده الظاهر ليه بس… لأنه مش قادر يشوف الجرح اللي سببته كسر ثقته أو خيانته ليه بعد ما كانت واثقة فيه… تعرف إن أصلا الشعور مؤلم جداً لو كان مثلاً حب بالصمت…ما بالك بقي وأنهم متجوزين وبينهم حب كبير…كسر الثقة بينهم هتكون موت بالبطيئ حاجة صعبة جداً
مالك.في نفسه”انا آسف على الجرح اللي كنت سبب فيه لكن اوعدك إني هرجع اصلح كل حاجة… وكمان مش هسمح لأي حب إنه ينتهي… لأن فكرة الخطة دي صعبة عليا لمجرد إني اتخيلت إنها حصلت معايا…مش هسمح للألم ده يدخل حياة حد… لأن مفيش عشاق يستاهلوا الالم”
مالك: معاكي حق موت بالبطيئ…
حازم:سلام يا قوم
مالك وميساء في نفس الوقت:سلام
حازم:مالك…بابا عايزك جوا…
مالك: خير…
حازم: مش عارف الموضوع قوم شوف بنفسك يا بني
مالك:تمام انا رايح وقام مالك ومشي
حازم:بسسس…انا عندي موهبة غير عادية لسا مكتشفها حالا
ميساء:موهبة إيه يابو المواهب
حازم.بدراما:انا بعرف اشوف المستقبل…انا بعرف اقرأ الكف!!
ميساء:اووووه….وده من ايمتا
حازم:من دلوقتي حالا…هاتي ايدك
ميساء:اتفضل يا أهبل
حازم.مسك أيدها وبص في ايدها وقال اللي عارفه:عندك ملاك في حياتك…ربنا باعته ليكي الملاك ده من شوية ساعد إنه يمنحك أكبر سعادة في حياتك…اووووه الملاك ده هيخليكي تجتمعي بحب حياتك في اليومين دول…وتكوني مع حب حياتك للأبد…وخلال الأيام الجاية حب حياتك هيطلب ايدك للجواز…. (يقصد بالملاك نفسه 😂😂)
ميساء: إنت اوڤر اوي ياض يا حازم والله
حازم:مش مصدقة…طيب الأيام جاية وهتقولي حازم قال…سلام يا قطة
*************
خالد:مالك إنت بتحب ميساء بجد؟!
مالك: افنـ.ـد.م؟!
خالد:انا عايزك تعرف أنك لو فعلاً بتحبها انا هجوزها ليك عشان منال رجعت… وإنت اللي هتحمي ميساء منها فقولي بصراحة يبني إنت بتحب ميساء؟!
مالك.بعد صمت وتفكير:ااااااااه…انا مش بس بحبها…انا عمري ما اتخيلت حياتي من غيرها…نفسي اخد خطوة من زمان عشان أعترف ليها بحبي…لكن عندي خوف متسألنيش منين…بس انا أيوة بحبها من لما كنت صغير وعمري ما حبيت ولا هحب غيرها
خالد:بجد؟!
***************
في مكان آخر…
فادي:هاااا إيه الاخبـ.ـار
مرفت:انا موجودة في نفس الفندق اللي هما فيه… ودلوقتي عمر قاعد بيتغدي معاها
فادي:طيب عنيكي مع عمر والخطة زي ما اتفقنا اكيد!
مرفت: اكيد انا أصلا عايزة حضرتك تقول إني أنفذ دلوقتي قبل بكرا
عمر:مش دلوقتي سيبيه يتبسط شوية وبعدين نبقي نجيب اجله
مرفت:تمام…انا هفضل اوصلك كل جديد بيحصل سلام
↚
عمر:بحبك يا بلوة حياتي
فريده:يالهووووي إنت ما بتصدق يا عمر يا حبيبي بالله عليك الناس كل شوية تبص علينا
عمر:وده ذنبي انا بقي…مين اللي بيقلب طاطم ومش راضية تخلينا نروح مكان واحدنا
فريده:ومين اللي مصدق ومش سايبني في حالي
عمر:على فكرة إنتي من فترة واضح عايزة تقولي حاجة…!
فريده:يا الله يعني يا تكون رومانسي آخر حاجة يا عقلك المريـ.ـض يخترعلك شوية حاجات
عمر:طيب حيث كده وإنتي بتقولي معندكيش حاجة تقوليها…نكمل رومانسيه 😁😎
عمر.مسك ايده وراح اوضتهم في الفندق…
عمر جذبها من خصرها وسند راسه على راسها:انا بجد مش بهزر انا حاسس إني في حاجة إنتي عايزة تقوليها…عايزة تسألي عن حاجة…بصي هو مش عارف أوي لكن حاسس إن في غرابة فيكي الفترة اللي فاتت…هو إنتي لسا زعلانة مني عشان يعني كنت متغير معاكي وكده…!!؟
فريده.مغمضة عنيها وبتسمع كلامه وبعدين ردت عليه:انا مش عايزة أقول حاجة…لكن أنا منتظرة منك تقولي حاجة كده…انا مش هسألك انا هستناك يا عمر…!!
عمر.فتح عنيه وبعدم فهم:مستنية مني أقول إيه…طيب قولي إنتي طيب عشان نرتاح
فريده:أعرف من نفسك
عمر.باسها من خدها: مقولتش بحبك مثلاً ؟! أو مقولتش بموت فيكي أو مقولتش بلوة حياتي …وكل سؤال كان معاه قبلة…
فريده:طيب توضيح كان أول يوم إنت اتغيرت فيه…حصل حاجة إنت مش قولتها…يعني قابلت حد وكده!!؟
عمر.بعدم فهم وتذكر كمان:مش عارف قصدك إيه قولي كل حاجة علي طول
فريده:طيب مش دلوقتي عشان مش ننكد علي بعض 😌
عمر:اممممم معاكي حق مش دلوقتي خلينا نستمتع باللحظة ونستغل عدم وجود مالك…لقد اشتقت لك ♥️
ومفيش ثواني وتليفونه رن
عمر.شاف الاتصال:ههه…تصدقي الواد إبنك ده ابن حلال مسافة ما جبنا سيرته…حب يطمن علينا…!
فريده: إنت اتجننت!!؟
عمر: أيوة يا مي
غيث:هو سؤال صغير!!
عمر: أسأل يخويا
غيث: إزاي مستحمل مالك…انا شوية وهرتكب جريمة والله…ده كل شوية يعـ.ـيط…عمر إنت جايب الواد الرخم ده كده إزاي…انا عرفت هو شبهك وإنت صغير عشان فري اكيد مكنتش كده…مالك ده رخم اوي
عمر.فتح الاسبيكر:بصي يا ست هانم… إبنك جايبلنا الكلام… لأ يا غيث مالك نكدي زي أمه عشان خالك حبيبك من وهو صغير وهو ملاك…حتي أسأل ماما وهي تقولك 😌😌
غيث.ببراءة طفولية:انا مش عارف يا ملك العالم إنت طالع كـ.ـد.اب كده لمين…!
عمر:طب أقفل يا غيث…بتقولي يا عمر وانا ساكت…بنلعب ونهزر وكل ده عادي…لكن وصلت بيك المرحلة تقول إني كـ.ـد.اب!!
غيث:يعني عايزني اكدب عليك يعني وأقول إنك ملاك…خليك فاكر إنك ضحكت عليا وخدت فري مني وخلفت منه مالك…وانا عشان قلبي طيب سامحتك ومردتش اخد فري منك…يبقي خليك طيب وتعال خد ابنك ده
فريده: حبيبي يا غيث…علي فكرة لو عايزني اسيب عمر معنديش مشاكل
غيث:لا لا حـ.ـر.ام عشان مالك يبقي مع أبوه وأمه…ولو عمر زعلك ولا حاجة قولي ليا وانا هجبلك حقك…في ضهرك راجـ.ـل يا فري!!!
فريده…..!!!!!
عمر:انا آسف إني بدخل يا خالو غيث…بس حضرتك عندك كام سنة!!… إنت عندك 40 مثلاً…ولا 80…يبني فوق إنت لسا حتة عيل لا راح ولا جه عنده 8 سنين… إنت مدرك!!؟
غيث:روح روح وإنت مش فاهم حاجه كده…العمر مش بالعمر ده بالعقل يا عيل
فريده:هههههه جبت المفيد يا غيث
عمر: أمك فين؟!
غيث:فوق مع مالك
عمر: وإنت بترن عليا ليه
غيث:مفيش لقيت نفسي فاضي…قولت اشتكي مالك وكده
عمر:عليك وعلى شكلك…أقفل وإياك تتصل تاني دمرت اللحظة
وقفل الخط في وش غيث 😂
فريده.كانت ميتة ضحك من كلام غيث وعمر
عمر:اضحكي إنتي اضحكي…قال في ضهرك راجـ.ـل قال…انا خايف الواد مالك يبقي زيه…!!
فريده:يارب يبقي زيه ده حتي غيث سكرة 😌♥️
عمر:ده انا هموت ناقص عمر كده…ثم نرجع للي كنا فيه ويحرق غيث علي مالك…انا من الأفضل أقفل الفون أصلا
فريده:استني ممكن مي تحتاج حاجة… إحنا في بلد غريب
عمر:ولو بردو….
**********************
عند يوسف وشهد
يوسف.كان نايم على رجل شهد وهي بتلعب فى شعره
شهد:هاااا مش ناوي تقولي مالك؟!
يوسف:مفيش…
شهد: حبيبي يلا قول بقي إيه اللي مخوفك كده… إنت مفكر إني مش ملاحظة ولا إيه في حاجة شغالة بالك ومخاوفك إيه هي بقي ؟!
يوسف.خد نفس عميق: أيوة انا خايف!!!
شهد:خايف من ايه بقي؟!
يوسف:خايف من ابويا…هو موجود في مصر وهو أصلا كان المفروض هو ومـ.ـر.اته برا مصر بس رجعو…وانا خايف أوي…خايف إنه يدخل في حياتنا من جديد او يفكر يقرب مننا…شهد انا كنت بهرب من حياتي بسببه…انا لما دخلت المدرسة الداخلية… عشان اهرب منه…بسببه اتصرفت ب أنانية…هـ.ـر.بت من ضـ.ـر.به ليا كل يوم…وسبت فريده وأسيل ليه…انا لحد دلوقتي بلوم نفسي…علي تعب فريده وموضوع الانهيار بتاع والخوف من الأماكن المغلقة…انا بلوم نفسي إني سبب فيهم…وبلوم نفسي…علي ماضي معلق في عقل أسيل…وخوف من الآباء…مش بتلاحظي تصرفات أسيل العدوانية مع عمر أحياناً؟!!
شهد.سكتت شوية تفتكر: أيوة لو رفع صوته علي مالك في سبيل الهزار وكده…بحس إنها بتنفعل وردها وكلامها مع عمر عدواني… وأحياناً لما بنتجمع…كانت بترفض تدي مالك لعمر
يوسف:وده بسبب إن أسيل بتخاف…بتخاف إن عمر يبقي نسخة عن ابويا…بتخاف لحسن عمر يعنف مالك…زي ما كان بيحصل معاها هي وفريده وهما صغيرين… وعارفة حصل معاهم كده ليه
شهد:ليه
يوسف:كل حاجة حصلت معاهم بسببي…لما انا كنت عايش في البيت بابا كان بيضـ.ـر.بني انا وماما بس مكنش بيقرب منهم…لكن بعد ما مشيت وبعدت عنهم وعدم وجودي للدفاع عنهم…عمل كده لو كنت فضلت موجود…لأ انا ولا عمر كنا هتبقي دائما خايفين علي فريده إنها تتعب…ولا أسيل هتكون فيها الخوف ده…انا دلوقتي خايف يرجع يفتح جرح في قلب ماما…اللي بقالها سنين بتحاول تدفن حبه في قلبها…خايف يرجع…ويرجع معاه الرعـ.ـب في قلوب اخواتي… إحنا بقالنا سنين بنحاول ننسي…لكن المرة دي متأكد… إنه هيحاول يقرب من حد من اخواتي… لأنه ب اختصار عايز فلوس…كل اللي انا بتمناه يظهر قدامي انا وانا مستعد اديه كل ما املك…في سبيل إنه ميقربش مننا
شهد:انا مش عارفة اقولك إيه…بس هو معقول في اباء كده… إنت محكتش ليا كتير عن ابوك لكن فيه كده!!؟
يوسف:وفيه الاسواء اللي متجوزها دي…سايبة وراها 3 عيال هي كمان…
شهد: لأ بتهزر… معقول في ام تسيب ولادها؟!…ده الأم ربنا خلقها تتحمل كل حاجة عشان ولادها…حب الأم للابن بيبقي غريب…دي بتخاف تبعد عنه لحظة…هي إزاي سابت وراها 3 عيال ده مستحيل…دي محصلتش في المسلسلات!!!
يوسف: للأسف حقيقي…ومش عايزة اصدمك واقولك… إنها كانت بتبقي مبسوطة لو شافت في يوم ابويا بيضـ.ـر.ب أمي أو بيضـ.ـر.بني أو بيضـ.ـر.ب اخواتي…كانت بعد طـ.ـلا.قها بتقف تتفرج عليه كده وهو بيضـ.ـر.بني…انا نفسي لحد الآن مش قادر استوعب اللي احنا عشناه…!!
شهد.خدت نفس عميق:يلا ربنا يسامحهم علي اللي عملوه فيكم وعشتوه… وإنت متخافش خلاص خلي جـ.ـا.مد كده يحبيبي…وانا دلوقتي هقوم اعمل فشار خلينا نتفرج على فيلم ونفرفش كده انا اخترت فيلم 3idiots…
يوسف:عارفه ده …آخر مرة سمعته في ثانوي لما كنت محتار اختار علمي ولا أدبي 😂
شهد:حلو الفيلم هيخليك تطلع من المود
يوسف:طب قومي يختي فشلتني بالافلام بتاعتك كل يوم دي
شهد:تغير مود…يلا هروح اعمل الفشار
وقامت شهد ودخلت تعمل الفشار اما يوسف مسك فونه…ودخل شاف الرسائل ورد عليها وشاف الاستوري علي الفيس وبعدين دخل رد علي رسائل الواتس… وبعدين قلب في الحالات
لحد ما وقعت قدامه حالة أسيل “بابا؟!”
يوسف في نفسه “بابا؟!… إيه اللي مخليها منزلة حالة زي دي… يعني هي مثلاً مفتقدة لوجود الأب في حياتها…وانا مآثر معاها ولا…ولا…لا مش معقول يكون أتكلم معاها أو ظهر في حياتها…ومسك راسه ب أيده يفكر…انا لازم اعرف في إيه…اه ممكن يكون استوري عادي…بس بردو لازم اطمن”
يوسف: حبيبتي…انا نازل تحت هتكلم مع أسيل شوية وهطلع تاني
شهد:تمام
*************
اسراء.دخلت المكتب وشافت ريان ومنار وهما بيتناقشوا في الرسومـ.ـا.ت وكده
اسراء: ممكن اجي اشوف معاكم
منار.بضيق وغيرة علي ريان:امممم…ممكن تعالي
ريان:انا هقوم اجيب قهوة…حد عايز اجيبله معايا؟!
منار:استني انا هروح اجيب كده ولا كده كنت هقوم اروح الحمام وراجعة هجيب وانا جاية
ريان:تمام…وبص اتجاه اسراء… وإنتي عايزة قهوة
اسراء.وهي مركزة معاه وفي عنيه:امممم عايزة
منار.شافتها وغارت منها:احممم ما بقولك يا اسراء…ما تيجي معايا اهو بالمرة نتعرف على بعض وكده يعني…
اسراء: والله انا لسا راجعة من عند استاذ أحمد ومش عندي حيل اقوم إنتي…روحي إنتي
منار.مشيت بغيظ من غير ما ترد وبقت بتلعن نفسها بداخلها على تسرعها…
اسراء.مدت اديها لريان:انا إسراء… ممكن نكون اصدقاء!!؟
ريان.بصلها من فوق لتحت كده ورجع بص للورق اللي في ايده من غير ما ينطق بكلمة (ترا هذا الولد يشل 😂)
اسراء:احممم…هو انا عملت حاجة غلط!!؟
ريان:انا ريان السيوفي اه…لكن مش معايا فلوس…ماليش دعوة ب امبراطوريه ابويا انا ماليش في حاجة…ف هدفك وهمك مش عندي…انا زي زيك مرتبي هي فلوسي الوحيدة…ريان السيوفي…ده مجرد إسم وكنية بس…لكن أنا زيكم… عشان كده ابعدي عني انا لا بصاحب ولا بتصاحب…فهماني…؟!!
اسراء.بحرج:امممم…فهمت انا آسفة…لو انت فهمتني غلط…عن أذنك
وقامت اسراء وقعدت علي مكتبها بعيظ.وفي نفسها:ده إيه ده هو عرف إزاي إني بقرب منه عشان كده…!!…لكن بردو مش هبين أن انا الغلطانة…خلي يحس نفسه هو الغلطان…
ريان.بضيق:احمم…انا آسف بس انا كده… ممكن لو سمحتي متحاوليش تتكلمي معايا… لأن طبعي صعب وكده… وآسف
إسراء:تمام
آسر في مكتبه…
محمد:والله حضرتك لحد دلوقتي مش عارفين الشخص اللي بيسـ.ـر.ق…بس إن شاء الله هكون عند حسن ظن حضرتك ونعرفه…
آسر.وهو بيتفقد البريد الإلكتروني بتاعه:تمام يا محمد انا معتمد عليك… أخرج إنت دلوقتي
محمد:تمام وخرج
آسر:ده يعني… إن يوسف وافق ع الثفقة…وهنتقابل كمان يومين… مكنتش متوقع خالص إنه يوافق!!!…يادي النيـ.ـلـ.ـة السودة عليا انا شايل هم المقابلة وهي لسا بعد يومين…!!!…ياتري مين فين إللي هيبدأ الخناق المرة دي…انا كالعادة ولا يوسف المرة دي….ولا هههه ربنا هدانا…لأ متوقعش نكون هدينا…اااااه ياني انا اتجننت ولا إيه عمال اكلم نفسي…استرها يارب علي عقلي…
*************
يوسف دخل على أسيل الاوضة وهي كانت قاعدة بتذاكر…
يوسف قعد بهدوء:عندك مشكلة؟!!
أسيل بمحاولة إنها تخبي إنها اتكلمت مع ابوها: مشكلة إيه؟!!
يوسف: يعني انا مأثر معاكي في حاجة أو محتاجة حاجة…أو زعلانة…أو اي حاجة انا قاعد اهو وهسمعك…وياريت متخبيش عني حاجة
أسيل:انا مش مخبية حاجة…وإنت مش مأثر في حاجة…هو إنت متخانق مع شهد وجاي تضيع وقت معايا؟!!!
يوسف: أسيل مش هكرر سؤالي…عندك مشكلة؟!!
أسيل:مش هتفرق حاجة لو قولت انا شايفة من الأفضل مقولش!!!!
يوسف:مفيش حاجة اسمها مش هتفرق قوليلي معني الاستوري اللي انتي منزلها “بابا؟!”…هل إنتي مفتقدة للاب في حياتك…هل انا مأثر…عشان أسيل اللي أعرفها متنزلش استوري زي ده غير وهي عندها مشكلة…أو متلغبطة ومش عارفه تعمل إيه فبتكتب حاجة في خيالها…وارهنك إنك مش بتذاكري دلوقتي!!!…وعاملة تكتبي حاجات بتدور في عقلك
أسيل:أولا ده استوري نزلته عادي كنت مالة مفيش مشكلة… ثانياً انا كويسة ومش عندي مشكلة ومش متلغبطة… ثالثاً بقي انا بذاكر 😐
يوسف قام وخد الكشكول اللي كانت بتكتب فيه لما دخل:تمام اما نشوف بتذاكري إزاي…وبدأ يقرأ بصوت… “انا بكرهك مفيش حاجة اسمها تكلمني بعد سنين وتقولي انا ابوكي…بابا مـ.ـا.ت بالنسبة ليا من زمان انا أصلا اكتر حاجة بكرها في حياتي هي إنت هو في إنسان طبيعي يسب ولاده سنين من غير سؤال ده حتي مش سايب ليهم ذكرى حلوة إنت مش سايب لينا غير وجع وبس إنت فاهمني مش سايب غير ذكريات مؤلمة إحنا مصدقنا اتعودنا نعيش مع الذكريات دي دلوقتي إنت راجع ليه راجع عشان تسيب ذكريات مؤلمة أكثر لأ وبكل بجاحة كنت بترن على امي منك لله سبت في قلبها جرح وكنت عايز تفتحه من جديد ورجعت الخوف لقلبي من جديد” كان بيقرأ وهو مش مستوعب المكتوب
يوسف: ممكن تفهمني ده إيه ولا حصل إيه…وكفاية عـ.ـيا.ط… اتكلمي
أسيل كانت بتعيط لأنه لما كان بيقرأ كانت الكلمـ.ـا.ت بتزيد آلامها أضعاف:بص…هو…ر…رن النهاردة…و..و..وكان بيرن…علي اساس…
يوسف:طب أهدي كده وفهميني براحة… عشان اعرف اتصرف… اهدي واتكلمي متخافيش
أسيل خدت نفس:رن النهاردة علي اساس إن رقم ماما… يعني أصلا هو كان قصده يكلم ماما…تخيل… عارف لو كان اتكلم معاها كانت هتزعل قد إيه؟!!
يوسف:طب هو قالك إيه؟!!
أسيل:انا مش سبت ليه الفرصة يقول حاجة!!!…انا قولت ليه إنك أنت أبويا… وإنت فعلاً كده إنت أخويا وابويا وسندي…وقولت ليه إن الرقم والوجهة غلط وميفكرش يتصل تاني
يوسف ضم وشها ب ايديه:طيب تمام…واديكي قولت انا مش بس اخ لأ انا اب…ف بلاش تخبي عني حاجة لو سمحتي…لو في حاجات مش قادرة تقوليها ليا عندك فريده عندك شهد…قولي لأي حد منهم…لكن متبقيش بعيدة…انا عارف يا أسيل إنك بتبقي باينة للناس فرفوشة واجتماعية…لكن بردو عندك جانب محدش يعرفه…ومشكلتك إنك شايفة نفسك…مش بحاجة لحد يحل ليك مشاكلك… دائما فريده كانت الأقرب مني…ليه لأنها كانت شايفني اب ومكنتش بتخبي عني حاجة…وكانت مصايبكم أنتم الاتنين بتوصل ليا أول ب أول… انتوا الاتنين فيه فرق بينكم كبير على فكرة… ودلوقتي فريده عندها عمر يحل مشاكلها وهو مسؤول منها…لكن إنتي لحد الآن بنتي واي مشكلة تيجي ليا…يا شيخة عيب عليك بينا سلمتين بس ومتجيش تقولي ليا مشاكلك
أسيل ببراءة:انا بخاف ازعجك معايا… وبعدين اخر مشاكلي…هي المناهج وكده…وخناقات مع اصحابي وهكذا انا مش متعودة علي المشاكل الكبيرة…وانا خبيت إن بابا كلمني عشان مش عايزة حد يرجع يفتكر ماضي…مش بنستفاد من تذكره غير وجع وبس وكل واحد فيه اللي مكفيه!!!
يوسف:تزعجيني!!؟… معقولة انا دائما موجود أسمع مشاكلك واسمعك مهما كان اللي هتقوليه تافه…ومفيش حاجة إسمها تتوجعي إنتي ومتشاركنيش حزنك ووجعك…معا في السراء والضراء…ولازم تقوليلي…وكمل بمزاح…طب تخيلي كده لو منبهتش عمر وهشام كلم فريده… أقسم بالله اختي وعارفها هتنكد على عمر…ومش بعيد الواد يتجنن وينتحر واختك تبقي أرملة ده كان هيتجنن على السفرية دي من زمان تيجي دلوقتي وتبوظ…مش قادر أتخيل رد فعل عمر… والله هيقولي بصتله فيها 😂…وهاتي التليفون خليني اخد الرقم اللي اتصل منه
أسيل حاضر وقامت جابت فونها
ويوسف خد الرقم بس قبل ما يديها الفون حازم بعت مسدج”الحمدلله لسا موفق راسين في الحلال عبال لما أوفق راسي وراسك” (تبا لك يا حازم 😂)
يوسف بهدوء: إيه ده؟!!!
أسيل بخوف: إيه؟!!!
يوسف:مين حازم ده وايه كميات الريكوردات اللي في الشات دي…وايه ده يا أسيل…علي فكرة انا بثق فيكي لآخر درجة…هي دي آخر ثقتي فيكي؟!
أسيل:والله العظيم كل اللي بينا شات بس لأ هو يعرفني ولا انا أعرفه…وكل اللي بينا صداقة…والله العظيم…انا بس…
يوسف بهدوء: إنتي إيه…مش وعدتي فريده من فترة إنك مش هتعملي كده تاني… وإن ده عشان راس ماما متتحنيش قدام اعمامك ولا تربيتها تخيب… دلوقتي إنتي مش بتخوني ثقة ماما وبس لأ إنتي كده بتخوني ثقتي ومفيش أي حاجة مبرر للي بتعملي!!!
أسيل: وإنت عرفت مين إني وعدت فريده!!؟
يوسف:مش لسا قايل من شوية إن إنتي وفريدة مختلفين عن بعض… إنتي بتخبي…لكن هي واخدني اخ وأب وصديق وكانت بتقولي كل حاجة… مكنتش بتخبي حاجة…لما كنت بجي إجازة ونخرج سوي كنت عارف بحكايتك لكن كنت ساكت عشان فريده قالت هتحلها وثقت فيها وفيكي… عشان انا عارف أخواتي كويس… دلوقتي انا هوثق فيكي للمرة الأخيرة يا أسيل وشوفي هتتصرفي ازاي مش هجبرك تعملي حاجة… لأني عارف إن فعلاً اخرك شات لو كنت اعرف إن فيه اكتر مستحيل كنت اسيبك… إنتي فاهمة…هديكي الثقة للمرة الأخيرة ياريت متكسريش ثقتي وركزي علي دراستك وبلاش الكلام ده وشوفي إنتي بقي هتنهي الموضوع إزاي!!!!!!
*****************
الد:مالك إنت بتحب ميساء بجد؟!
مالك: افنـ.ـد.م؟!
خالد:انا عايزك تعرف أنك لو فعلاً بتحبها انا هجوزها ليك عشان منال رجعت… وإنت اللي هتحمي ميساء منها فقولي بصراحة يبني إنت بتحب ميساء؟!
مالك.بعد صمت وتفكير:ااااااااه…انا مش بس بحبها…انا عمري ما اتخيلت حياتي من غيرها…نفسي اخد خطوة من زمان عشان أعترف ليها بحبي…لكن عندي خوف متسألنيش منين…بس انا أيوة بحبها من لما كنت صغير وعمري ما حبيت ولا هحب غيرها
خالد:بجد؟!
مالك:بحبها بجد وبعشقها من وأحنا صغيرين…وصدقني انا عمري في حياتي ما اتخطيت حدودي… عشان انا بحبها بجد واللي بيحب مش بيخلي اللي بيحبه يغلط…وانا قدرت اخليها بعيدة عني كتير لحد ما يجي الوقت المناسب وتكون ملكي وحلالي…والوقت بيقرب
خالد:معاك حق الوقت بيقرب وانا دلوقتي مرتاح لكونك بتحبها… وطول ما حازم قال إن هي بتحبك يبقي انا واثق بكده… لأن حازم طول عمره قريب من ميساء…لتقارب السن بينهم وكده… دلوقتي يا مالك يبني…إنت تقبل إنك تتجوزها في أسرع وقت… عشان حبك وعشان حمايتها
مالك:هيبقي صعب شوية…في بعض الأشياء لازم اصلحها… وكمان حاجات لازم انهيها
خالد:مش فاهم؟!!
مالك:حضرتك انا مش هقدر أوضح دلوقتي…لكن كل اللي اقدر أقوله أن لما يجي الوقت المناسب هفهم حضرتك كل حاجة
خالد.برجاء:مالك لو سمحت… ممكن حتي نكتب الكتاب عشان تكون في عصمتك علي الأقل وبعدين نبقي نعمل الفرح…انا هبقي خايف على طول لحسن تسبني وتمشي…لكن لما تكون مراتك مش هيكون ليها حق تتحرك غير ب أذنك… أرجوك يا مالك… منال مش سهلة إحنا قدرنا نبعد ميساء سنين ونبعد منال عنها…لكن دلوقتي هي خلصت دراسة بقت بتروح وبتيجي انا هخاف عليها
مالك:تمام خلاص وانا موافق لكن اديني يومين على الأقل… أصلح بعض الأمور ومتفتحش الموضوع مع ميساء دلوقتي عشان في حاجات عايز اتكلم معاها فيها دلوقتي…وصدقني هوضح لحضرتك كل حاجة في الوقت المناسب…عن أذنك هخرج
خالد:اتفضل
مالك خرج وراح يتكلم مع ميساء في الجنينة
حازم.بمشاجرة:والله يبنتي انا قلبي بيقولي اختك دلوقتي هطير في السما طير من اللي هيحصل
ميساء:حازم ابوس ايدك قوم من جنبي إنت الظاهر حد ساحرلك
حازم:ولا حد ساحرلي ولا حاجة انا مبروك بالفطرة
ميساء:حازم غور اتكلم مع أسيل ولا حاجة خليني اعجل من موضوع جوزاكم
حازم: والله يبقي فيكي الخير بس انا دخلت كلمتها مردتش ف قولت اجي اونس أختي الجميلة…بما إن المود بتاعي اتظبط وكده
مالك:احم احم …حازم ممكن أقعد اتكلم مع ميساء شوية علي انفراد
حازم:ميصحش لازم محرم أما تتجوزو هبقي اسيبكم وحدكم
مالك:يبني قوم بلاش غباوة إنت سايبنا في اوضة ده احنا في جنينة والناس رايحة وجاي هي…قوم خليك محضر خير
حازم:بس انا عندي فضول اعرف هتقول إيه…انا عايز اكون شاهد على كل لحظة
ميساء:هو انتوا بتكلمو بالالغاز ولا حاجة…انا مش فاهمة انتوا الاتنين عايزين توصلوا ل إيه؟!!!
حازم ميل عليها:بنتكلم في المستقبل… ودلوقتي بس هتصدقي كلامي …وكمل بهمس…مش بعيد يعترف بحبه دلوقتي يالهوووي بقي 😂
مالك:حازززززم أخلص…خلي الموضوع يتم على خير
حازم: خلاص انا هتنازل وهقوم…اصل وحشني اتكلم مع حبيبتي…هكون جدع واسيبكم وحدكم… إحنا كده ولا كده في عز النهار 😂…انا جايلك يا واي فاي وجايلك يا اسو سلام يا قوم ….
مالك في نفسه”روحي الهي ما ترجع عيل غتت…مصر يفقس كل حاجة”
ميساء:هااا عايزني في إيه؟!!!
مالك قعد قدامها وبهدوء: ممكن تديني فرصة!!؟
ميساء:فرصة إيه
مالك:فرصة إني ادواي جرحك واثبت حبي ليكي بجد!!؟
ميساء:حبك!!؟
مالك: أيوة حبي ممكن تدي لقلبك فرصة إنه يرجع يحبني من جديد… ممكن تديني فرصة اوضح اللي حصل من سنتين واكتر… ممكن تديني فرصة اعبرلك فيها…عن مدى حبي ليكي!!؟
ميساء قامت وانفاسها مش مظبوطة من صدمة اللي سمعته…مبقتش عارفه اللي بيحصل بجد ولا حلم…ولا بجد ترد وتقوله إنه مش محتاج فرصة وإن هي لسا بتحبه وبتموت فيه ولا تصرخ في وشه على اللي خلاها تحسه من سنين…فضلت واقفة مش بتكلم صوت انفاسها بس العالي…بعد اللي قاله مالك حست بالاختناق…يمكن من السعادة أو صدمة شعور هي نفسها مش قادرة تميزه…مردتش على مالك…هي هـ.ـر.بت من قدامه
اما بالنسبة لمالك فهو خاف لحسن متديش ليه الفرصة إنه يوضح ليها خاف من إنها تصده للأبد وترفض حبه
****************
After 2 day
مرفت: انا هقفل معاك وهرن على عمر
فادي:الوقت بدأ….
كان عمر وفريده نايمين بسبب التعب في اللف والفسح وهكذا وكمان لأن الوقت ليل
تليفون عمر رن
عمر:الو…مين
….
عمر: وإنتي بتعملي إيه هنا… وعرفتي إني هنا منين
…..
عمر:طيب اقفلي…اقفلي انا جاي اهو مش هطول
عمر قام من جنب فريده بخفة وكالعادة فريده في سابع نومة مهماً حصل لما بتنام مش بتحس بحاجة…
عمر لبس هدومه وقبل ما يخرج ميل وباس فريده وقال:انا آسف… المفروض اقولك قبل ما امشي لكن مفيش وقت أما تصحي هقولك كل حاجة…
وخرج بسرعة وياريته ما خرج 💁🏻♀️
↚
عمر:الو…مين
مرفت:انا مرفت يا عمر…انا هنا في بـ.ـاريس…في فندق ***
عمر: وإنتي بتعملي إيه هنا… وعرفتي إني هنا منين!!؟
مرفت.بتمثيل المرض وبصوت تعبان وبتاخد نفسها بالعافية:مش وقته انا بموت إنت عارف إني عندي الرابو ونسيت البخاخ الحقني ارجوك
عمر:طيب اقفلي…اقفلي انا جاي اهو مش هطول
عمر قام من جنب فريده بخفة وكالعادة فريده في سابع نومة مهماً حصل لما بتنام مش بتحس بحاجة…
عمر لبس هدومه وقبل ما يخرج ميل وباس فريده وقال:انا آسف… المفروض اقولك قبل ما امشي لكن مفيش وقت أما تصحي هقولك كل حاجة…
عمر راح بسرعة واشتري العلاج وراح علي الفندق اللي مرفت قالت عليه وسأل عليها وطلع على اوضتها بسرعة
مرفت فتحت الباب بتمثيل التعب وبنفس متقطع: الحمدلله إنك جيت انا بموت…جبت البخاخ
عمر زفر بضيق وادلها البخاخ وكان ماشي لكن مسكته مرفت وقالت بتصنع التعب:استني شوية طيب
عمر دخل وقعد على اقرب كرسي ومرفت اخدت علاجها
عمر:هااا…حاسة نفسك افضل!!؟
مرفت:اه شوية!!
عمر: إنتي إيه اللي جابك هنا!!!؟
مرفت:انا جاية هنا شغل
عمر بشك:متأكدة!!؟
مرفت:أيوة انا هنا على فكرة من يوم ***
عمر سكت لبرهة لأن التاريخ اللي جت فيه قبله ب تلات ايام وقال في نفسه”موجودة هنا قبلي ب 3 أيام…مش عارف هي اللي غـ.ـبـ.ـية عشان قالت علي التاريخ وخلتني أتأكد من شكي ياما هي وجودها هنا صدفة…بس انا قلبي مش مطمن للموضوع…!!….هي ممكن تكون عارفة إني جاي هنا من الكشف ف جت قبلي وده معناه إنها هتعملي مشكلة اكيد انا لازم اخد بالي!!؟”
مرفت:انا آسفة بجد ازعجتك في وقت متأخر!!
عمر:مش مهم…المهم عرفتي إني هنا منين!!؟
مرفت بتلقائية مدروسة:كنت شوفتك انهاردة في المول وإنت مع مراتك…!!
عمر:اهاااا…طيب لو حصل معاكي اي مشكلة تاني ابقي كلمي اي حد في الفندق…كل حاجة موجودة هنا…انا جيت بس عشان إنتي تعبانة…لكن لو كلمتيني تاني فانا مش هاجي… مرفت لازم تفهمي لو حصل بينا حاجة ف كانت في الماضي وكل حاجة انتهت بمجرد ما حبيت فريده…إنتي فاهمني كل حاجة كانت ماضي…وانا عمري ما وعدتك بحاجة!!…وانا كان يستحيل اقابلك ولا أشوفك بعد محاولتك للتقرب مني آخر مرة!… فاكرة!!؟
مرفت: عمر انا بجد آسفة على كل حاجة حصلت مني في اليوم ده انا بعتذر منك وياريت تقبل اعتذراي…انا مش عايزك تبقي مضايق مني علي اللي حصل ممكن تسامحني
عمر بهدوء:مسامحك…
مرفت: لأ مش مصدقة…استني أما احط عصير ونشرب سوي
عمر: لأ متشكر…انا همشي انا الظاهر إنك بقيتي أفضل!
مرفت:طب لو سمحت…اشرب حاجة بس عشان ابقي مطمنة إنك مش زعلان مني!
عمر: إذا كان كده ماشي!
مرفت:طيب ثواني
********************
في منزل عائلة المهدي…
ميساء:يا حازم قوم مش معقولة تنام بدري كده ده لسا الساعة 7 المغرب!
حازم وهو بيخرف ويتكلم وهو نايم بنبرة مش مفهومة:ماشي يا أسيل بقي انا تعملي فيا كده وتقري رسايلي من غير ما تردي… إن ما عملت ليك بلوك
ميساء بدهشة:بلوك مين وبتقول إيه ما تقوم يا بني!!
حازم مازل بيخرف وهو نايم وكان باين عليه الإرهاق وهو نايم
ميساء:يا حازززززززم عايزك ضروري
حازم مازال نايم بعمق: أيوة بالظبط يا مالك هطب عليها من الشباك ما هو إنت مش هتستني رضوى الشربيني تفسد عقلها!!!
ميساء قعدت تضحك بشـ.ـدة على كلام حازم وكان خالد وليلى خارجين الجنينة شافو باب اوضة حازم مفتوح وميساء ميتة من الضحك 😂
خالد هو وليلى: خير في إيه
ميساء بمحاولة السيطرة على ضحكها: الواد حازم نايم وبيعترف ب اعترفات خطيرة
حازم:حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا آسر هتخليني اعنز جنبك وادي البت مش بترد عليا منك لله خرط عليا
ليلي وخالد بردو فضلو يضحكوا
وكان مالك برا مستني حازم عشان يخرجوا سوي زي ما اتفقوا
مالك بغضب: اووووووف يا حازم يا زبـ.ـا.لة المفروض نخرج على الساعة 6 كده مش هنلحق نشتري المطلوب…اشوفك بس وانا اعمل منك كفتة…وكمل بغضب…وانا استني ليه مانا اروح اجيبه من اوضته من قافه كده ولا كده اوضته في المدخل والدور الأول كمان
ودخل مالك بهدوء ولقي الكل واقف فوق راس حازم وبيضحك
مالك:هو فيه إيه!!؟
خالد:ههههه تعال يا مالك الواد حازم بيقول مصايب وهو نايم…استني يمكن يجيب سيرتك
حازم:ياض يا غـ.ـبـ.ـي أفهم انا هطب عليكم وتجوزو بقي عشان الفـ.ـضـ.ـيحة…
مالك:ا*يه…ده شكله هيقول كل حاجة
مالك بصوت حاد:يا حازم يلا هنتاخر ع المشوار
حازم نايم لكن كان حاسس بدوشة حواليه فتح طرف عينه وشاف الكل فوق دماغه للحظة اتخض واتفزع وقام بشكل مش كامل:في إيه…انا موت!!؟
الكل يضحك:لا ابدا بس كنت بتخرف وإنت نايم
حازم بصلهم بصة جانبية ورجع حط دماغه ع المخدة تاني:بيته مفيهوش ريحة خصوصية …وبعدها راح في نوم عميق تاني
ليلى: نفسي أفهم بيلحق ينام في ثانية كده إزاي !
خالد:ما علينا نطلع إحنا ونسيبهم يصحوه
وخرج خالد مع ليلى
بعد خروجهم مالك قرص حازم بقوة
حازم قام بفزع:ااااااااه مين الغـ.ـبـ.ـي اللي عمل كده
مالك ببرود:انا عندك اعتراض
حازم:ما هو واضح أنه إنت يا ابو أيد تقيلة…عايز إيه إنت وهي
مالك وميساء بصوت واحد :عايزك ضروري!
حازم وهو بيتصنع الغرور: لأ براحة كده… أولا انا مش بفكر في الارتباط…بلاش اكسر قلبكم…انا ناوي أفضل سنجل بائس!… وبعدين انتوا الاتنين كتب كتابكم بعد بكرا!!؟
ميساء وبعد ما افتكرت اللي حصل ابتسمت ابتسامه بسيطة ووشها احمر
حازم بص لمالك:كله بفضلي 😏😌
مالك بصله بغيظ وافتكر هو كمان عمل إيه وخرج بحرج:احم انا خارج …وخرج
حازم مازحا:خرج العريس عايزة إيه بقي يا عروسة
ميساء:بس بقي يا حازم كل ما بنسي تفكرني
حازم وهو سارح بخياله:عبالي 😂🌚
ميساء سرحت تفتكر اللي حصل…
قبل يومين~~~~
ميساء:حبك!!؟
مالك:أيوة حبي ممكن تدي لقلبك فرصة إنه يرجع يحبني من جديد… ممكن تديني فرصة اوضح اللي حصل من سنتين واكتر… ممكن تديني فرصة اعبرلك فيها…عن مدى حبي ليكي!!؟
ميساء قامت وانفاسها مش مظبوطة من صدمة اللي سمعته…مبقتش عارفه اللي بيحصل بجد ولا حلم…ولا بجد ترد وتقوله إنه مش محتاج فرصة وإن هي لسا بتحبه وبتموت فيه ولا تصرخ في وشه على اللي خلاها تحسه من سنين…فضلت واقفة مش بتكلم صوت انفاسها بس العالي…بعد اللي قاله مالك حست بالاختناق…يمكن من السعادة أو صدمة شعور هي نفسها مش قادرة تميزه…مردتش على مالك…هي هـ.ـر.بت من قدامه
اما بالنسبة لمالك فهو خاف لحسن متديش ليه الفرصة إنه يوضح ليها خاف من إنها تصده للأبد وترفض حبه…ف راح لحازم بخوف
كان حازم وقتها بيحاول يكلم أسيل لكن بلا جدوي
مالك: ممكن أدخل!!؟
حازم:تعالي اتفضل…هااا احكيلي حصل إيه!!؟
مالك:حصل….وبس كده يا سيدي هـ.ـر.بت
حازم:وإنت سبتها تهرب يا موكوس على عينك!!؟
مالك:اومال عايزني اعمل ايه
حازم:كنت اتصرف… اهي زمانها بتتفرج على رضوى الشربيني… وبعدين هطلعهم على جتتك…بس استني
مالك:مين رضوى الشربيني دي!!؟
حازم:دي اللي هتربيك…دي واحدة بتعلم البنات ازاي يطلعوا عنينا وكده!!
مالك:طيب هي بتعلم البنات…إنت حاشر مناخيرك ليه!!؟
حازم بغرور: عشان ابقي عارف وسائل الهجوم بتاعتهم…واجهز وسائل الدفاع (حازم ده مش سالك 😂)
مالك:طب والحل بقي!!؟
حازم بتفكير:امممم… عندي خطة تخليكم تتجوزو حالا
مالك بفضول: إيه!
حازم:انت نط عليها من الشباك…وانا هطب عليكم فجأة…واقول هغسل عاري ب أيدي وكلام من ده وبعدين اجيب المأذون ونخلص الليلة
مالك ببرود: إنت عبـ.ـيـ.ـط يا بني!!؟…ده ولا الافلام
حازم: أيوة فيلم سمير وشهير وبهير!
مالك:هو بص بعيد عن الهبل اللي قولته ده…ف انا فيه حتة لفتت نظري!
حازم:هي إيه 🤔
مالك:انا هتشعلق في الشباك وهقولها الكلام نفسه ف هي هتوافق عشان هتخاف اسيب نفسي لحسن اموت
حازم:ما أنت طلعت عيل واهبل زيي اهو!!؟
مالك:طيب انا هروح اعمل اللي قولت عليه…وبص لحازم بتحذير مخيف… أقسم بالله يا حازم لو فكرت تعمل اي تصرف غـ.ـبـ.ـي… لأكون جايب اجلك وحط في بالك إن ده مش تحذير ده حقيقي وربنا
في المساء
طلع مالك على سلم خشبي بمساعدة حازم ومسك في شباك اوضة ميساء 😂(عرق الجنون ده مقسوم بالنص بينه وبين عمر 😂)
مالك:بس بس بس
ميساء بملل وهي بتكتب خواطر:بس يا حازم بلاش رخامة
مالك:أخص عليك يا خيانة مش عارفه صوتي!!؟
ميساء قامت بفزع وبصت وراها:ااا…ان… إنت… بتعمل إيه هنا!!؟
مالك:جاي أسمع ردك 😌
ميساء:ردي على إيه!!؟
مالك:هتديني فرصة تانية!!؟
ميساء سكتت
مالك: ميساء انا عايز اقولك على حاجة
ميساء:قول
مالك:انا تعبت من إني اخبي بس انا بحبك…بحبك بجد صدقيني…من وانا صغير وانا بحبك…وكل ما بكبر حبك بيكبر في قلبي…ارجوكي اديني فرصة انا محتاجك جنبي الفترة الجاية…في حاجات كتير عايز اقولها لكن صدقيني هقولها في الوقت المناسب… أرجوكي…حاولي تديني فرصة…
ميساء:بس إنت قولت إنك بتحب غيري!!؟
مالك:انا عمري في حياتي ما حبيت غيرك…وكمل بغيظ…انا قولت كده عشان استفزك زي ما حضرتك بتستفزيني!!؟
ميساء بتصنع الدهشة وعدم الفهم:انااا!!؟
مالك بتقليد لصوتها: أيوة انتي…ده سام حبيبي ومش عارف إيه
ميساء بتـ.ـو.تر:اه صحيح سام نسيت اكلمه النهاردة
مالك:ميسااااا…انا متنيل عارف عنه كل حاجة…وعارف أن كل اللي بينكم صداقة وإنه جوز صحبتك… وكمان صحبتك دي من هنا…هاااا اي حاجة تاني!!؟
ميساء: وإنت… عرفت كل ده منين
مالك:مالكيش دعوة انا مستحيل أسمح لحد يقرب من حاجة تخصيني…!!
ميساء:وانا مستحيل اسامحك على اللي حصل قبل ما اسافر وتصرفاتك معايا و…
مالك بمقاطعة:محصلش بيني وبينها حاجة دي كانت مجرد خطة عشان امنعك تعترفي ليا بحبك…مش إنتي كنتي جاية عشان كده!!؟
ميساء: أيوة عرفت منين
مالك:مش مهم عرفت منين المهم اني كنت عارف إنك هتعترفي بحبك…ودي كانت الطريقة الوحيدة قدامي عشان اتصرف واخليكي تبعدي عني… لأني… لأني
ميساء: لأنك ايه!!؟
مالك: لأني كنت خايف عليكي… وكمان لسا متأثر بموضوع عيلتي وكده… وكمان في حاجات صدقيني عايزة اقولها ليكي…بس…انا مش شايف إن ده الوقت المناسب…وعد لما يجي الوقت المناسب هقولك…بس انا هكون محتاجك جنبي في الوقت ده…هكون محتاج إيدك تساعدني… لأني وقتها مش هيكون عندي قوة اقف من جديد إلا بمساعدتك…ف عشان كده اديني الفرصة دي اقبلي تكوني جنبي…إحنا هنكتب الكتاب بس…مش هنعمل فرح ولا حاجة…غير بعد ما اقولك كل مخاوفي ومش هيكون بينا اسرار… واضاف بمرح…وافقي يا ميسو عشان انا عارف دلوقتي إنك من جواك بيصـ.ـر.خ من السعادة والحب زي حالي تماماً وافقي عشان انا حافظك وعاجنك وخابزك كويس انا اللي مربيكي يعتبر…وافقي يلا تديني الفرصة…يلا بقي خلينا ننجز
حازم من تحت الاوضة لأنه اللي ماسك السلم:هاااا نزغرط ونجيب شربات!!؟
ميساء ربعت ايديها بغرور طفولي:سبني افكر وبعدين هبلغك قراري
مالك فتح فمه بصدمة:هااا قولتي إيه…سمعني تاني كده…بت إنتي اتهبلتي ولا إيه…هو إيه ده اللي هتفكري…ما انا وإنتي عارفين القرار كويس…ميساااء متحاوليش تستفزيني لو سمحتي عشان ممكن اطب عليكي دلوقتي وانفذ فكرة اخوك الاهبل اللي تحت واخليه يمسكنا بفعل فاضح ونبعت نجيب المأذون
ميساء: الله ما تسكت يا جدع إنت سبني افكر ده من حقي!!؟
مالك:طيب انا نازل بدل ما ارتكب جريمة…مش كفاية إني تصرفاتي بقت اشبه بالمجانين بسبب حضرتك…انا بقيت شخص مختلف ومـ.ـجـ.ـنو.ن مبقتش مالك البـ.ـارد… روحي منك لله كله بسببك…اتلميت على أخوك العيل ده وشكلي هتعدي منه
ميساء:ممكن تتفضل لو سمحت
مالك نزل وقابله حازم
حازم:هااا فرحني قالت إيه!!؟
مالك بغضب مغلف بالبرود: إنت تسكت خالص عشان انا مش ناقصك…قال هتفكر قال!!؟
حازم:هي قالت كده…يبقي اللي كنت خايف منه حصل!!
مالك باهتمام: وايه اللي كنت خايف منه!!؟
حازم بهدوء:اتفرجت على رضوى الشربيني…وعملت عليك حركة هجوم…بس انا عندي حركة الدفاع وهنهجم أحنا
مالك اكتفي بنظرة حارقة وسابه ومشي
حازم:طيب بص انا طالع اتكلم معاها وبعدين هرد عليك…تمام!!؟
مالك:تمام
وطلع حازم لميساء
كانت ميساء رايحة جاية في الاوضة…هي كده ولا كده مش محتاجة تفكر… عشان دلوقتي قلبها وعقلها ليهم نفس القرار…لولا كبريائها كانت صوتت في وشه وهي بتقوله موافقة انت مش محتاج فرصة إحنا هنبدا من جديد انا بحبك من سنين وكنت بتمني حبك مكنتش اعرف إنك بتحبني انا موافقة وانا بحبك…كانت وقتها بتفتكر كلامته وهي اسعد واحدة في الدنيا يعتبر!!
حازم.بمزاح قبل ما يدخل:ازيك عاملة إيه…ياريت تكوني خدتي وقتك في التفكير
ميساء بسعادة عمرها ما تقدر تخبيها عن حازم وكمان عايزة تشاركه سعادتها جريت عليه وحـ.ـضـ.ـنته: مواااااااافقة ♥️
حازم حـ.ـضـ.ـنها بحنان وهو من جواه سعادة أنه قدر يخليها سعيدة بالشكل ده:كنت عارف على فكرة إنك موافقة!!
ميساء بعدت عنه بشك:حازم إنت قولت ملاك…وحبيب واعتراف وسعادة والخ…إنت كنت تعرف حاجة عن الموضوع!!؟
حازم: لأ مكنتش اعرف بس قلبي كان حاسس من تصرفات مالك وبعدين إنتي أختي… يعني بشوف مستقبلك وبووووم اخيراااااااا حد منكم هيتجوز كنت خايف نعنز كلنا مع بعض 😂
ميساء: تصدق إنك رخم اطلع برا عايزة انام 😏
حازم:كنت طالع من غير ما تقولي ورايا حاجة مهمة كده
ميساء:يلا قول لمالك إني موافقة…خليه يروح يكلم بابا!
حازم: لأ ما هو كلمه متخافيش…ده إحنا قولنا لبابا إنك موافقة مقدماً
ميساء:غـ.ـبـ.ـييييي…اطلع براااا
حازم خرج ورن على آسر
آسر:الووو… تصدق إنك إبن حلال!!
حازم:طب أسمع انا متصل ليه …
آسر قاطعه:كنت عايز أسألك هي إسراء مرتبطة أو في أي حاجة كده ولا كده خلينا نبقي على نور
حازم فتح فمه بصدمة:اسراء مين!!؟…قصدك إسراء بنت
آسر:أيوة بنت عم مالك…اخلص
حازم وهو مازال مندهش: لأ بس بتسأل ليه… وبعدين إنت مالك!!؟
آسر:يا بني مش إنت نفسك إني ارتبط…انا بقي في نيتي احقق اللي إنت عايزه!!؟
حازم بفرحة:قول والله انا مش مصدق إنك فكرت في الارتباط أصلا…ولا مختار مين اسراء…ده إنتوا الاتنين كل واحد من كوكب بس يلا انا كده هموت مرتاح…
آسر:ههه هفك عقدتك يا اميري الصغير…ثم إنت مالك عاجبني انا الكوكب الآخر… والحديث ده سر بينا يا حازم
حازم:ما كفاية اسرار يا جدعان…مش ناقصة فضايح هي
آسر:مش فاهم قصدك إيه!
حازم: لأ متقدش… أقفل إنت وظبط موضوع الارتباط ده!
آسر:استني يا بني كنت هتقول إيه!!؟
حازم:هبقي اقولك بعدين مش عايز اخدك من عالم الحب…سلام
آسر: سلام
وانتهت المكالمة
حازم في نفسه”سبحان مغير الاحوال… اخواتي شكلهم هيرتبطو قبلي!!؟…وانا اللي هفضل سنجل…وقال انا اللي كنت مفكر إني هرتبط قبليهم لكن أخواتي غفلوني وهيرتبطو…ده حتي مالك البـ.ـارد وآسر الميؤوس منه هيرتبطو… لأ انا لازم اتصرف!”
وراح حازم قال لمالك على موافقة ميساء
مالك…أصلا كان عارف قرارها…لكن كان جواه خوف وقلق بسيط…بس كان سعيد جداً…وخالد والد ميساء كان سعيد إن مالك نفذ إللي هو عايزه بسرعة وكان ممتن ليه… ميعرفش إن مالك هو اللي ممتن ليه… لأنه كان محتاج كده من زمان…محتاج حد يدعمه ويساعده إنه يتقدم خطوة في الموضوع وكلامه مع ميساء…لو مكنش حصل اللي حصل كان هيطول لما ياخد خطوة…حتي لو كان بعد عن العالم المظلم!!؟
في الوقت الحالي~~~~~
حازم: خلاص كفاية كسوف ها كنتي عايزة إيه!!؟
ميساء:هتيجي معايا عشان توصلني لحد ما اشتري فستان… إنت عارف إن مالك هو اللي كان بيوصلني الاماكن اللي انا عايزها!
حازم: أيوة عارف!
ميساء:طيب يلا لسا بدري شوية يلا
حازم سكت وبيفكر وفي نفسه”طب اتصرف ازاي انا المفروض خارج مع مالك… عشان يشتري الفستان ليها!!…ويشتري كمان حاجة لنفسه وهي مفاجأة أضحك عليها إزاي!!؟”
حازم باسها من خدها:طيب بكرا يا حبيبتي… عشان انا عايز انام… عشان في البيت هنا فيه أشخاص ميعرفوش ريحة الخصوصية وكانوا واقفين فوق دماغي وانا نايم…مش عارف إيه ده افرض بقول حاجة مش لازم حد يعرفها!!؟… إيه عمركم ما شوفتو حد بيتكلم وهو نايم!!؟
ميساء: خلاص يا عم المفركش!
حازم: افنـ.ـد.م يا اختي
ميساء:مش إنت بتقول إنك هتعمل ل أسيل بلوك!!؟…يبقي مفركش
حازم: أولا…ولسا مش كمل ولقي إتصال انستجرام علي فونه…بص لميساء وقالها:مش مفركش اهي بترن 👅ورد ع المكالمة
أسيل رنت عليه بعد تفكير طويل في كلام يوسف وهي طبعاً ثقته فيها عنده أهم…في الأول وفي الآخر هو الأب بالنسبة ليها…وثقة الأب أو الأهل بمعنى أصح…ثقتهم اهم حاجة ومفيش حاجة أهم حتي لو كان إيه
حازم بغضب: أيوة يا زفتة ربنا خدك وريحنا ولا المذاكرة واخداكي
أسيل:براحة يا حازم… أسمع هقولك ايه!
حازم بهدوء:امممم سامع
أسيل:بص يا حازم إحنا اصدقاء من زمان وكده…وانا عمري ما فكرت غير في صداقة وبس وطبعاً مش هنكر إنك جزء مهم من حياتي والله…بس طبعاً عندي الأهم في حياتي وطبعاً ده أبيه يوسف وماما واختي وهما شايفين إني اللي بعمله غلط…وانا مش هزعلهم مني أولا انا كلمت كتير زمان لكن إنت الوحيد اللي مطلعتوش من حياتي بعد وعدي لفريده اختي…لكن دلوقتي انا لازم أكون قد ثقة أبيه ومزعلوش…ف
حازم:ف طبعاً مش هنتكلم تاني… أولا إنتي معاكي حق… ثانياً ثقة أهلنا أهم حاجة وانا مش زعلان وبعترف كمان إنك جزء مهم من حياتي…لكن أنا عشان عندي أخت وانا زيي زي اخوكي مستحيل أسمح ليها تكلم حد حتي لو صداقة… عشان كده ما لا ترضاه لنفسك لا ترضاه لغيرك…وانا يا سيتي مش زعلان بس إنتي قوليلي حتي عنوانك!!؟
أسيل: يخربيت كده والنعمة هتوحشني رخامتك..
حازم بمرح:خلصي إنتي تالتة ثانوي وهبقي اكلمك بعدها وابقي اجي ابـ.ـارك ليك مخصوص بالمرة اتعرف علي اخوك !
أسيل:طيب يلا هقفل بقي وانا اللي هعمل بلوك هاا!؟
حازم: لأ متعمليش وانا وعد مش هتكلم خلاص اشطاااا؟
أسيل:تمام… سلام!
انتهت المكالمة
حازم:فركشت اهو يا اختي…اي خدمة
ميساء:هو إحنا ليه اخوات مش كان زمانا دلوقتي مرتبطين…ده إنت طلعت عاقل قوي مش زي ما بيظهر عليك…والنبي انا محظوظة ب اخواتي الاتنين…عسلات يا ناس
حازم:طيب سبيني انام بقي 😐😐
ميساء:حاضر هسيبك تزعل مع نفسك 🙂🙂
~~~~~~~~~~~~~~~
في احد المطاعم…
يوسف:احم انا آسف لأن المعاد متأخر شوية…لكن صدقني هو ده الوقت الفاضي عندي في الفترة دى وخصوصاً إن عمر مسافر وكده
آسر: لأ عادي مش مشكلة انا سعيد إني شوفتك مر وقت كبير على اخر مرة!!؟
يوسف بص للي قاعدة جنب آسر وهي اسراء
آسر فهم نظرته إن الماضي خاص بيهم وإن اللي قاعدة جنبه متعرفش حاجة!
يوسف:طيب يا بشمهندس آسر يلا نبدأ في مناقشة المشروع
اسراء بصت ناحية آسر بصدمة: إنت آسر!!؟
يوسف!!!!!
آسر:احم أيوة انا بس محدش في الشركة يعرف…وبص ناحية يوسف…انا موجود في فرع الجيزة فترة ومحدش يعرف هوايتي الحقيقة…ودي اسراء بنت عم محمد إنت أكيد عارفه!!؟
يوسف:اه افتكرت…اسراء المشكلجية المغرورة
آسر: بالظبط
يوسف: تشرفنا…فرصة سعيدة إني اشوفكم بعد السنين دي لسا فريق واحد!…
آسر: لأ إحنا نطلع من موضوع الفرق دي عشان ده موال
يوسف: أيوة يلا…
وبدأ يوسف وآسر يناقشو المشروع وكل ده وهما مركزين أما اسراء ف كانت في عالم تاني كانت في دماغها إنها جاية مع آسر على أساس تتقرب من يوسف!!…وهي بتعمل ده كله عشان توصل للفلوس وتكون زي ميساء كان هدفها في البداية آسر لكن شافت إنه بعيد…وهي عارفة كويس إن أمها بتعمل كل ما ب ايديها عشان تبعدها عن آسر!!؟…لكن دلوقتي آسر قدامها وقريب منها!!؟…وهي فرحت من جواها مش عشان شافته من جديد…لاء عشان هتقدر توصل للي هي عايزه وتنفذ الكلام اللي قالته لامها وآسر اقصر طريق عشان توصل للي هي عايزه!
يوسف:خلصنا… وافكارك للمشروع كويسة جدا… والحمدلله عدي اللقاء بسلام!
آسر: احم قصدك إيه!!؟
يوسف:لا ابدا كنت خايف أول ما نشوف بعض نقلب اطفال زي زمان ونتخانق أو كمان نتخانق عشان رجوع اهلنا…واكيد كلموكم مثلاً زي ما والدي كلم أسيل
آسر بدهشة:كلم اختك!!؟
وبعد ما يوسف قال الكلام ده آسر قلق وخصوصاً إن لسا ميعرفش إن أمه كلمت ميساء…ومازال حازم مش قاله اي حاجة
يوسف:امممم…بس الحمدلله جات في أسيل…وانا هتصرف في الموضوع
آسر:وانا كمان انا مش هسمح ليها إنها تيجي تشتتنا وترجع تمشي بعد ما تاخد فلوس…أو تيجي تنكد على ابويا أو عليا وتمشي!!؟
يوسف ملس علي شعره:ياريت لو قدرت توصل لحاجة بردو بلغني… عشان انا زيي زيك مش عايز السلام والهدوء يروح من عيلتي!!
آسر:تمام…وكذلك الحال عندك
يوسف:اوك… والله وكبرنا وعقلنا إحنا كنا بنتخانق كتير اوي وأحنا صغيرين!!؟
آسر ملس على شعره بحرج:انا اللي كنت بتخانق الأول…كنت هادي مع الكل لكن مكنتش هادي معاك
يوسف:عارف…عارف
اسراء: الماضي حلو بردو كنا فرق ضد بعض انا فاكرة… حضرتك وآسر كنتو بتقضوها خناق وفريده وميساء بيقضوها كلام لحد ما إنتوا تخلصوا من ضـ.ـر.ب بعض
آسر:هههه… أيوة أختك كانت بتقعد تستناك لحد ما نخلص وفي الآخر تقولك خلصت ولا لسا عايز تتخانق زي المجانين!!؟
يوسف:ياااه يا بني دي كانت أيام!
وقعدو يرغو في الماضي قد كده!
~~~~~~~~~~
في بـ.ـاريس…
مرڤت:اتفضل
عمر خد العصير منها وشربه وهو حاسس إن فيه حاجة غلط
مرفت كانت عنيها مركزة مع عمر وتحركاته لحد ما خلص كوباية العصير
عمر:انا هقوم انا دلوقتي… عشان مش عايز أتأخر على فريده…
ومفيش ثواني وحس بدوخة غريبة وبقي شايف الدنيا مشوشة قدامه ومش عارف يتحرك
مرفت كانت متابعة كل حاجة ب إبتسامة خبيثة وسعيدة من اللي هي شايفه
لحد ما في الآخر فقد وعيه ومرفت بدأت تنفذ خطتها
بعد مرور بعض من الوقت
عند فريده
كانت صحيت وبتدور على عمر قعدت تستني شوية لكن بردو ل جه ولا حاجة رنت عليه
فريده: إنت فين ومشيت من غير ما تقولي ليه!!؟
مرفت ردت عليها بسخرية:مش قولتلك بيخونك بس إنتي اللي فضلتي لازقة فيه!!؟
فريده:مرفت!!؟…وكملت بقلق…عمر فين !!؟
مرفت:عمر هنا معايا من البدري…هو دلوقتي في المكان المناسب معايا… كالعادة
فريده بحدة: إنتي بتقولي إيه…ده مستحيل أكيد في حاجة غلط!!
مرفت:مش مصدقة تعالي شوفي بنفسك!!
فريده: مكانك فين قولي بسرعة!!؟
مرفت قالت ليها علي المكان وفريده لبست وخرجت
خرجت وهي بتتمني إن اللي بتقوله مرفت يكون كل حاجة غلط خرجت وهي بتجر نفسها يعتبر…هي خارجة رايحة تتأكد من خيانة جوزها…حاجة صعبة جداً…كانت في صراع بين قلبها اللي مش مصدق خالص وبيقولها تفضل مكانها وعقلها اللي بيقولها روحي مش هتخسري حاجة!!؟…راحت تتأكد
فريده وصلت ولقت عمر نايم وهو ومرفت على سرير واحد…ومرفت بتسفزها وكانت سايبة الباب مفتوح وقاعدة قدامها على السرير وعمر جنبها وبتضحك ب استفزاز
فريده كانت في حالة صدمة
مرفت وقفت قدامه وهي لافة نفسها بمفرش السرير:ياريت دلوقتي تنسحبي من حياتنا انا وعمر مع بعض من قبلك وإنتي بالنسبة ليه كنتي مجرد تجربة…وهو خاض التجربة يمكن كان مستمتع في الأول لكن مع الأسف…هو حن لأيام زمان والحرية…هو مش بيحب يربط نفسه بحد عارفة هو أصلا كان عايز يسيبك…لكن للأسف وقت ما فكر يسيبك عرف إنك حامل عشان كده مش رضي يطـ.ـلقك دلوقتي…انتي مش شايفة معاملته لابنك عاملة إزاي أصلا…ده كله لأنه رابطة بيكي إنتي فاهمة…فاكرة لما قولتي ليه إنك حامل… شوفتي وقتها أنه كان مصدوم وباين عليه الحزن فاكرة ولا!!؟
فريده كانت مصدومة منها هي إزاي عرفت أصلا ب لحظة خاصة زي دي إزاي عرفت إن فعلاً عمر كان باين عليه إنه مضايق وحزين… إيه عرفها بمعاملته لمالك وهي حاجات بينهم وفي بيتهم!!؟
مرفت شافت علامة بداية الاقتناع على وجه فريدة…ف حبت تكمل: عارفة عمر كان متغير عليكي فترة… عارفة ليه لأنه كان في الفترة دى معايا!!؟…هو قالك عكس كده وإنه بيعمل كده بس عشان يعملك المفاجأة ويجيبك هنا وكمان عشان تحسي بتغيرك إنك اتغيرتي عليه…ده كله بيعمل ك بداية وبس قبل ما ينفصل عنك إنتي فاهمة كويس!!؟
فريدة بصت ناحية عمر اللي باين عليه نايم بعمق…قربت منه تصحيه…لمست ايديه لكن سحبتها تاني بعد ما افتكرت اللي شافته من شوية وكمان كلام مرفت ف سابت الاوضة وطلعت تجري …
وبمجرد خروجه من الغرفة وخرج من فم عمر سائل ابيض
مرفت أول ما شافت كده اترعـ.ـبت ومسكت تليفونها بسرعة
&:هاااا عملتي إيه بسرعة شافته معاكي وسابو بعض
مرفت برعـ.ـب:بس اسكتي حصل زي ما إنتي عايزة بس عمر تعبان خالص وطلع من فمه سائل ابيض
&:إنتي بتقولي إيه… إنتي حطيتي دوا قد إيه!!؟
مرفت:حطيت كمية كبيرة عشان يفضل فاقد وعيه اكبر
&: أقسم بالله لو عمر جراله حاجة لاقـ.ـتـ.ـلك يا مرفت انا اللي غلطانة!!
مرفت بعصبية وخوف: إنتي لسا هترغي انا عملت اللي عليا تعالي إنتي الحقيه بمعرفتك…واحصدي اللي زرعتيه بنفسك!!؟…وخليه يموت واخسري عشان كنتي عايزة تبعدي عن حبه اتحملي نتائج عملتك…وادعي ربنا يعيش عشان انا هختفي ومش هتلاقيني!!
↚
قاعدة في المستشفى وماسكة رأسها ب ايديها ب ألم… معقول أبنها هيروح من أيديها بسببها هي!!؟…بقاله يومين وضعه مش مستقر… وفجأة عنيها بتحمر !!…وبتمسك تليفونها وبترن علي مرفت
زينب بعصبية:عارفة يا *** لو إبني حصله حاجة انا مش هرحمك… أقسم بالله مش هتردد لحظة وهقـ.ـتـ.ـلك… إنتي فاهمة..
مرفت ببرود:إنتي السبب!!؟
زينب:اخرسي يا *** انا الدوا اللي عطيته ليكي كان مجرد مخدر وبس…والسبب في حالته دي وجود نسبة حديد كبيرة في دمه وداخل علي يومين ولسا مش فاق ووضعه مش مستقر
مرفت بتـ.ـو.تر:لا…اااا…انا…حطيت الدوا اللي إنتي عطتيه ليا…شو..شوفي انتي بقي عملتي ايه في إبنك…
زينب بحدة:كل اللي اديته ليكي مخدر بس…وكان المفروض إنها تشوفكم مع بعض وبعدين هو هيفوق ومش هيعرف يوضح لكن مش كده
مرفت بعصبية مصطنعة:يوووه بقي انا الغلطانة اللي نفذت خطتك ضد إبنك!!؟
وقفلت الفون في وش زينب
مي كانت واقفة وراها وسمعت آخر جملة قالتها زينب وفضلت تدورها في عقلها…بس بسرعة نفضت الأفكار اللي في رأسها… لأنها مش متخيلة إن زينب يوصل بيها الشر للدرجة دي… وكمان بالنسبة للكل زينب اتغيرت!!؟
مي:احم طنط زينب… اتفضلي القهوة دي!
زينب بتعب:مش عايزة يا مي اما اطمن على عمر الأول… شكراً ليكي يا حبيبتي…
مي ركنت القهوة على جنب وقعدت في كرسي قدام زينب وقالت بحرج:احم احم هو حضرتك عرفتي ازاي إن عمر تعبان!!؟… وكمان عرفتي الفندق وكل ده إزاي!!
زينب بضعف وتـ.ـو.تر: إنتي عرفتي إزاي!!؟
مي:رنيت على تليفونه وردت عليا واحدة وقالت الحقه قبل ما يموت…وقتها جريت للمكان بسرعة…
زينب بهدوء:وهو ده اللي حصل معايا بالظبط!!
مي بشك: تمام…يلا ربنا يقومه بالسلامة
زينب فضلت تأنب نفسها على اللي عملته وكانت ناوية عليه…لمجرد أنها كانت عايزة عمر يبعد عن فريدة…كانت هتخسره…عدم رضاها بفريدة ك زوجة لابنها كان هياخد ابنها التاني من بين أيديها وتخسره زي ما خسرت الأول…نظرتها للناس عن طريق الفوارق الاجتماعية…بردو رجعت وأثرت عليها من جديد وبعد ما اتغيرت رجعت زينب الصياد بكبريائها وجبروتها وغرورها…زينب الصياد اللي مستعدة تعمل اي حاجة عشان مظهرها الاجتماعي بين أصدقائها…وكلامهم خلالها تخطط لحاجة زي كده…وهي تبعد أبنها عن حب حياته…وهي عارفة كويس ألم الحب…والم الفراق…بس بكل جحود خلت أبنها يجرب الألم ده!!!؟…
خرج طبيب من غرفة عمر وبدأ في التحدث بالفرنسية عن وضع عمر وكان مي وزينب عارفين اللغة كويس
الدكتور”الآن وضعه أصبح جيد وأيضاً كل الفحوصات تثبت أنها بخير الآن لكن ثمة غرابة هو الآن صامت…يبدو أنه مر بصدمة ما لهذا هو بحاجة لدعمكم الآن…لذا كونوا بجانبه”
مي”هل استطيع رؤيته الان؟!!”
الطبيب”نعم لكن من الأفضل دخول فرد واحد فقط”
مي بصت لزينب:تقدري حضرتك تدخلي
زينب بتـ.ـو.تر:اااا…ادخلي إنتي الأول انا هدخل بعدين انا مش مستعدة أشوفه بالحالة دي ادخلي إنتي الأول
مي:تمام…انا هدخل أشوفه!!
مي دخلت وهي مترددة وكان عمر قاعد على السرير سرحان وبس مش عطي اي رد فعل لفتح الباب وقفله!!
مي قعدت جنبه بهدوء ومسكت ايديه: إنت كويس!!؟
عمر مازال ساكت وهو باين للكل عادي خالص لكن من جواه في حرب كبيرة محدش شايفه…حرب بين صدمة وحزن…وانسكار!!!؟
مي:عمر حصل إيه بالظبط اللي يخلي فريدة تاخد مالك في نص الليل وتمشي إيه اللي حصل والصور دي إيه!!؟… إيه اللي بيحصل فهمني!!؟…عمر انا مش عايزة اضغط عليك بس احكي ليا إيه اللي حصل
عمر بعد ما جابت سيرة فريدة وتذكره للي حصل لأنه كان سامع كل حاجة وقتها… بص ليها وعنيه الزرقاء دي بقت داكنة وده يقلق بالنسبة لمي:انا جيت هنا إزاي وايه اللي حصل بعد ما فريدة مشيت…ومرفت بنت***فين!!؟
مي:مرفت!!؟…وكملت بتـ.ـو.تر… يعني اللي قالته فريدة صحيح…
عمر بلهفة: وحياتي يا مي قولي قالت إيه ووضعها كان عامل إزاي!!؟
مي: حاضر…
قبل يومين
فريدة خرجت من الاوضة وسابت عمر وهو غايب عن وعيه ومن غير ما تحس ما عرفتش هي إزاي وصلت عند مي عشان تاخد منها مالك!!!؟
مي فتحت باب غرفتها في الفندق وشافت حالة فريدة وقالت بذعر: إيه ده فريدة مالك في إيه…وبتعملي إيه هنا في وقت زي ده وعمر فين…!!
فريده ببكاء:مي لو سمحتي انا عايزة اخد مالك وأرجع مصر تاني انا حاسة نفسي مخـ.ـنـ.ـوقه اوي انا محتاجة ماما لو سمحتي سبيني
مي:طيب استني بس عمر فين الأول .
فريدة وكلمـ.ـا.ت مرفت مأثرة عليها:متجبيش سيرته قدامي…انا خلاص مش عايزه في حياتي…خليه هو وحياتي القديمة…وقالت بضعف…انا بكره..ه..هه…انا بكرهه…هو خاين!
مي بتـ.ـو.تر:ااا… ق..قص..صدك إيه ب خاين!!؟
فريدة حكت لمي كل حاجة وورت ليها كل الصور اللي كانت مبعوتة ليها…
مي: لأ مستحيل أكيد في حاجة غلط
فريدة بضعف:مفيش حاجة غلط ولا حاجة انا شوفته بعيني…لو كانت صور مكنتش هصدق…ههه هتفرق في إيه صور وحقيقة…انا شوفته بعيني…لكن للأسف لسا قلبي مش مصدق!!؟
مي:طيب اسمعي لقلبك واستني نعرف كل حاجة منه… فريدة انا عارفة عمر كويس ومتاكدة إنها معملش حاجة وفي غلط بالموضوع…
فريده:مش عايزة اسمع لحاجة انا عايزة أرجع مصر وبس مش فارق معايا عمر من النهاردة انا عايزة امشي من هنا بالله عليكي خليني امشي ارجوكي
مي اتنهدت بقلة حيلة:طب استني هجهزلك مالك وهكلم شهد تخلي الطيارة بتاع عمر تجهز كده ولا كده الطيارة موجودة هنا
فريدة:طيب بسرعة بس عشان عايزة امشي ب أسرع وقت!
…………………………………..
عمر:حصل إيه بعد كده!!؟
مي:كلمت شهد وبعدين كلمت يوسف عشان يستقبلها في المطار… عشان كانت هتوصل 6 الصبح بدري أوي…وخليت غيث معاها عشان يبقي عارف كل حاجة ويكون جنبها
عمر: يوسف مرنش ولا حاجة!!؟
مي بتـ.ـو.تر:رن بعد ما وصلت ب ساعة وكان بيسأل عن سبب حالتها…وانا مقولتش حاجة…ومش رن تاني!
عمر مسك خصلات شعره بغيظ وغضب مكتوم:يبقي قالتله وهو هينشف دماغه ومش هيخليني اتكلم معاها
مي ناولته كوباية ماية:خد اشرب واهدي كده عشان إنت لسا تعبان
عمر خد منها الكوباية وقعد يفتكر كل لحظة لما كان راكض على السرير وسامع كل كلمة قالتها مرفت وكل حاجة…وهو عارف كويس قد إيه كانت كل كلمة بتوجعها…كان بيحاول يقوم ويتحرك لكن كان عاجز…حاول يتكلم بردو مش عارف…كان سامع كل كلمة وبيتوجع معاها في كل لحظة…لما لمست أيده كان متخيل إنها هتحس بيه لكن لأ…اتراجعت بسرعة وخرجت…حاول يتحرك ويجري وراها ويلحقها لكن مقدرش وبعد ما خرجت اتشقلب حاله…وعرق جداً وطلع السائل الأبيض من فمه… واستسلم لظلام بعيد مبتعد عن كل الأصوات بعد ما كان في ظلام لكن في شعاع نور…قعد يفكر مين يا تري عارف بالكلام اللي قالته مرفت…وبقي كل همه يوصل لمرفت بأي ثمن…وعايز ينهي حياة كل شخص كان سبب في الموضوع…وبقي يكرر بصوت غاضب وهامس زي فحيح الأفعى
“مش هسمح للحياة إنها تاخد اللي بحبهم من جديد…مش هسمح لأي حد إنها يفرقني عن اللي بحبهم”
قعد يضغط على الكوباية ب أيده لحد ما بقت حتت في أيده…
مي بذعر كانت بتحاول تهديه وهي خايفة جداً لأن الغضب اللي بقي فيه ده ممكن يدمر أي حد قدامه وهو مش شايف قدامه أو في وعيه
مي:عمر اهدي عشان خاطري وهات ايدك أشوفها!!؟
عمر بغضب:ابعدي يا مي بالله عليك…انا مخـ.ـنـ.ـوق ابعدو كلكم عني دلوقتي…وقام بغضب انا عايز أرجع مصر حالا
مي: لأ مش هينفع لما تخف خالص
عمر كور ايده بغضب لحد ما بقت أصابعه بيضاء من كتر الضغط عليها…غير الدم اللي بينزل من الكف التاني بعد جرحه:انا قلت هرجع يعني هرجع!
مي بمحاولة إنها تقاومه: لأ يا عمر قلت لأ إنت مش شايف حالتك
عمر مسك أيديها بغضب:ابعدي عني عشان انا بجد مش شايف قدامي ولا عارف حد… متخلنيش ازعلك!!!
*********************
مالك:أقسم بالله اخوك ده لو شوفته هطلع روحه في ايدي
حازم:أيوة انا عايزة كده يا لوكا يا حبيبي…دافع عني عشان انا خليت السيد المثالي يشتم
مالك مسك حازم من ياقة قميصه بغيظ:إنت أخرس خالص كله من ورا جنابك!!؟
حازم:كان قصدي خير والله ايش عرفني أنه هيقلب كده
مالك:يا مصيبة يا بلوة…في حد يقول لأخوه الكبير…تعال بكرا عشان كتب كتاب أختك…الطم ولا اجيب لاطامة
حازم:كويس إني قولت ليه أصلا!!؟
مالك بهدوء:صبرني يارب…هيخرجني عن شعوري أقسم بالله
حازم بص لاظافره بلا اهتمام: متخافش هيجي بابا اقنعه
مالك ببرود:يجي ولا ميجيش المهم يجي يكسر عظمك…
حازم بدراما:بتتخلي عني في نص الطريق يا خاين!!؟
مالك بنفاذ صبر:حازم إنت عندك كام سنة!!؟
حازم:5سنين بلا فخر
مالك:طب قوم يا ******من جنبي…ومش هطلع روح آسر لأ انا هسيبه يطلع روحك إنت سبب كل حاجة
ده ***و*** وانا مش هرحمك يا حازم
كان صوت آسر من ورا حازم
حازم بلع ريقه بتـ.ـو.تر وبص لمالك:قولي إن انا بتخيل بالله عليك قولي بتخيل
مالك قام ببرود وبص لآسر:لحمه ليك وعظمه ليا… اشوفكم بخير
حازم:مالك استني…مش كنت هطلع روحه…ماااالك إنت رايح فين!!؟
مالك:انا شايف إن آسر معاه حق سلام يا زوما إلهي أشوفك متجبس!!
آسر:ده انا هجبسه من رأسه لرجله
مالك مشي وسابهم
حازم:اخزي الشيطان ده انا أخوك بردو!!؟
آسر ضـ.ـر.به قلم:بقي يا *** انا اعرف من صحابي إن اختي هيتكتب كتابها…وانا معنديش علم… لأ وإنت يا بيه بترن عليا وبتقولي متنساش تيجي عشان كتب كتاب ميساء… إنت ***ليه ده كله إن شاء الله
حازم:طب أقعد انا هفهمك…وانا عايز آسر العاقل المثالي يقعد يسمعني!!؟
آسر بنفاذ صبر:حازم انا مش بهزر إيه اللي بيحصل بالظبط…مش بسبب مكالمة تعمل ده كله… لأ وكمان انا آخر من يعلم!!؟
حازم أبتسم إبتسامة خبيثة:آسر أقعد بس أسمع الكلمتين اللي هقولهم 😏
آسر:هتقول إيه…اديني قعدت
حازم: بصراحة هموت واوفق راسين في الحلال من جديد
آسر: حازم بلاش غباوة مكنش سؤال هو
حازم:طب أسمع هقول إيه وبعدين اتكلم
آسر:سامع…
حازم:اهو يبقي اتنين في واحد كتب كتاب ميساء ومالك وقراءة الفاتحة بتاعتك إنت واسراء ولا خطوبة مفاجأة… إيه رائيك
آسر بتفكير قال بوجع:بس انا مش ناوي ارتبط…هو في حد عاقل يفكر في الارتباط!!؟… عشان تخلف وبعدين مراتك تسيبلك عيالك وتروح مع غيرك…ويبقي عندك أهبل ومعقد ومـ.ـجـ.ـنو.ن ومثالي و…و..و…دي كانت فكرة عبـ.ـيـ.ـطة وقت ما كلمتك لكن دلوقتي لأ…انا فكرت كويس مش هرتبط…حتي لو بحبها من واحنا مراهقين… الافضل أدفن كل حاجة وأكمل حياتي واعيش زي ما انا عايش كده مش عايز الألم في حياتي!!؟
حازم قام وقعد قصاد آسر وقال بمرح…يااااه عندي فرصة انصحك يا سيادة المثالي…وكمل بجدية… آسر بص مش كل الناس شبه بعض كلنا مختلفين عن بعض مثلاً صوابعك العشرة مش زي بعض…بصمة كل شخص فريدة وبصمتك مفيش منها… واختلاف الصوابع ده زي البشر بالظبط…والبصمة دي فطرة كل واحد فين وقلبه من الداخل محدش شبه حد ومش معنى إن في حد مذنب يبقي في نظرنا الكل مذنبين زيه…ما هو مش هتاخد المجرم بجيرانه!!؟
آسر بهدوء: في ناس كتير شبه بعض انا مش هضمن إني مش همر باللي مر بيه بابا!!؟
حازم: لأنك بتحبها ويا مين عالم يمكن هي كمان بتحبك…زي الاتنين المخبولين مالك وميساء اهو حب طفولة يبني اختك بتحبه من وهي صغيرة ويمكن اسراء كذلك بس عشان مش بتتقابلوا كتير…هو اينعم إنتوا الاتنين مش زي بعض بس يلا أفضل إنت مثالي خجول وهي طموحة جريئة…هتشكلوا ثنائي عظيم مزيج بين الهبل والمثالية هتبقي حاجة اللهم صلي على النبي…عسل
آسر:مش هغيررر تفكيري
حازم:طيب انا عندي فكرة…ليه متحاولش تقرب منها مثلاً تحاول تعرفها…يمكن تغير رائيك…وسكت شوية وكمل بعد تفكير… أسمع مني واعملوا خطوبة وخدو وقت زي ما تحبو لحد ما تتعرفو على بعض وصدقني في الفترة دى هتاخد القرار الصح!!
آسر:انا خايف يا حازم أرجوك حاول تفهمني
حازم:عيب عليك متخافش يا عم طول ما انا جنبك هخليك تعدل فيها كل عيوبها على كيفك انا خبير بردو…ولو مش بتحبك انا عارف ازاي هتحبك!!؟… وبعدين بص حاوليك ما كل الناس عايشة حياتها في حب مفيش واحدة سابت جوزها وده يثبتلك إن مش كل الناس زي بعض في ناس عايشة في حب مهما مر عليهم سنين…مهما كبرو لسا بيحبوا بعض والدليل حي قدامك بابا وماما ليلى…الحب والتقدير اللي بينهم لسا زي ما هو…اي مشكلة بتحصل بينهم بيحلوها سوي وعمرهم ما ناموا زعلانين من بعض!!؟…مش كل البنات زي أمنا خالص…في كتير مختلف متحكمش عليهم غلط بسبب واحدة أنانية…عيش حياتك ومتسمحش للي إسمها امنا دي تكون سبب في تدمير مستقبلك زي ما كانت سبب في تدمير ماضيك…متسمحش ليها تقـ.ـتـ.ـل المستقبل زي الماضي…اتخطي الماضي وأثبت لنفسك إنها عمرها ما أثرت عليك…عيش حياتك يا آسر لو سمحت…
آسر:هحاول!
حازم:هتحاول!!؟… لأ يا حبيبي انا هقوم أتكلم مع أبوك واظبط الدنيا!!!… وبمحاولة يطمن آسر ويخليه يتشجع…اتعرف عليها كويس الفترة الجاية ولو مش مطمن او مش مرتاح خلاص يا سيدي اعرف انها مش من نصيبك…ونصيبك حد تاني…وقام بسرعة من جنب آسر…هيييييح مش هتقدر تكمل ضـ.ـر.ب الحمدلله غرغرت بيك ونسيتك كل حاجة 👅…وطلع يجري
آسر:يا *** عيل مش متربي
حازم وهو داخل البيت:جهز نفسك عشان كلها ربع ساعة وهيتعمل ليك استدعاء ولي الأمر…اصلي هشتغل خاطبة وكده بقي ورايح اوفق رأسك في الحلال…اصل ميرضنيش افضل انا واخويا سناجل بائسة
آسر قام يجري وراه:استني يا متـ.ـخـ.ـلف بطل عـ.ـبـ.ـط يا حازم
…………………………….
قاعدة في اوضتها ومستنية حد!!
ليلى دخلت:مقولتيش مستنية مين!!؟
ميساء ردتش عليها
ليلى بهدوء:انا عمري في يوم ما طلبت منك إنك تعتبريني امك… دي حريتك الشخصية…لكن ليه مش عايزة تعتبريني صديقة…ليه إنتي بتكرهيني كده!!؟…نظراتك ليا عارفة بتقولي إيه!!؟… نظراتك بتقولي إنتي سبب تدمير حياتي… إنتي خدتي مكان ماما
ميساء بنفس الهدوء:ما ده صحيح!!؟
ليلى: لأ مش صحيح… إنتي مش عارفه امك كويس!!؟…لكن هيجي الوقت وتفتكري أو هت عـ.ـر.في كل حاجة من جديد!!
ميساء:قصدك إيه!!؟
ليلى:هتبقي تفهمي بعدين…بس نفسي وقتها تعتبريني صديقة وتخليني أكون جنبك…متخليش نفسك تبقي بعيدة ووحيدة…
وخرجت ليلي وتليفون ميساء رن
ميساء:الو…تمام…مستنايكي اوعي تتوهي…طيب تمام!
………………………
حازم دخل على خالد المكتب: والله ابغي اقولك اريد 5 آلاف ارنب هذه المرة لكن استحي
خالد:نعم عايز إيه يا استاذ
حازم: أقسم بالله جاي في خير مرة تانية… إبنك جاي يفرح قلبك تستقبله بالوش الخشب ده!!؟
خالد: معنديش بنات تاني!
حازم: لأ المرة دي ابنك
خالد: إنت لسا صغير مش هينفع جواز دلوقتي!؟
حازم:مين قال إن انا العريس…عمتا كان نفسي أكون العريس لكن مع الأسف لأ
خالد بلهفة: لأ معقول آسر!!؟
حازم:اه وربنا آسر انا جيت افتن عليه آسر إبنك بيحب اس..
آسر دخل بسرعة:كدااااااااب
حازم قال بسرعة:البيه ابنك بيحب اسراء من وهو صغير يعني تقدر تقول كلهم بيحبو من الطفولة وانا اللي هفضل سينجل بائس!!؟
خالد:بجد الكلام ده يا آسر!!؟
آسر بنفي: لأ ده عيل كـ.ـد.اب هو بس مش لاقي حاجة يعملها
حازم حط رجل على رجل وقال بثقة:تؤتؤ شايفني عيل للدرجة دي لأ ومفكرني أهبل وجاي من غير أدلة
آسر بدهشة:أدلة ليه اياكش انا متهم دي حياتي وخصوصيتي إنت ماااالك!!؟
خالد:خلص يا حازم فين الدليل!!؟
آسر بصله بدهشة:يا بابا بقول خصوصياتي وكان سر بدل ما تعلم إبنك الأدب…بتفسده!!؟
خالد:اسكت إنت ده انا مهصدق اجوزك…خليني أرتاح!!؟
حازم بهدوء طلع فونه وسمع لابوه حديثه مع آسر برة
خالد بهدوء:زي ما حازم قال ادي لنفسك فرصة في الخطوبة…ولو مرتاحتش تبقي تفركش مش مشكلة ومالكش دعوة بالماضي كل واحد ليه حياة مختلفة عن التاني…طول ما أنت فاكر الماضي عمرك في يوم ما هتارتح!!؟…وانا هكلم أمينة ونشوف موضوع الخطوبة النهاردة مع مالك وميساء!!؟
آسر:هو انا كيس جوافة بتكررو عني!!؟
حازم:هقولك بنكرر عنك ليه… لأني اخوك وعارفك إنت من جواك موافق ومقتنع لكن من برة عايز تعاند وتكابر وعايزنا نقعد نزن عليك لكن لأ إحنا مش فاضين لكده إحنا نفذنا من غير زن
آسر:هوافق بس بشرط
خالد وحازم:وايه هو شرطك
آسر:احم تقدرو تقولو كده مجموعة شروط… أولا كده محدش يدخل ولا يحاول يحلي الدنيا… ثانياً تصرفاتي محدش يبقي يعلق عليها… ثالثاً هي الفترة شهر ارتاحت كان بها ما ارتحاتش يبقي كله قسمة ونصيب ومحدش هيبقي يتناقش معايا…مفهوووم!!؟
مفهوم!
آسر:حيث كده انا خارج…تعال يا حازم عايزك!!
حازم بدراما:استني وحياة عيالك أسأل ابوك سؤال قبل ما استشهد برة!!؟
خالد:ههههه والنعمة عيل مش شاب خالص…سؤالك ياخويا
حازم:بابي حبيبي…هو وانا صغير مكنش فيه واحدة كده ولا كده في سني كنت بلعب معاها حتي لو كنت في اللفة اهو اي حاجة مش معقول اخواتي الاتنين يحبوا اصدقاء الطفولة وانا لأ…فكر كويس كده يمكن تلاقي واحدة…وبردو عايز نمرتها!
خالد: افنـ.ـد.م…نمرتها إنت عبـ.ـيـ.ـط يبني!!؟
حازم بدراما:ولا عبـ.ـيـ.ـط ولا حاجة انا جدع كنت هكلمها دلوقتي !!؟
آسر ربع ايده وهتقول إيه بسلامتك!!؟
حازم وقف وبيستعد للاقاء خطاب:احم احم…هقول…أيوة ازيك بابا قالي إنك صديقة الطفولة…وانا الحمدلله أخواتي الاتنين واحد هيخطب صديقة الطفولة وواحدة هتجوز صديق الطفولة…وكلهم بيحبو بعض…وانا عايز اقلك إني بحبك أيوة اوعي تتصدمي انا قلبي مهزق بيحب اي حد بسرعة(انا لما احب كذا بطل رواية وكذا ممثل 😂)…بما انا اختي هتجوز واخويا هيخطب يبقا مش باقي غير قراية فتحتنا…بس يؤسفني اقولك إنهم هيقرو الفاتحة على روحي مش عشانا لأن أخويا الكبير ناوي يقـ.ـتـ.ـلني دلوقتي!!؟…سلام يا حب طفولتي الوداع …
خالد وآسر كانوا ميتين ضحك… والقاء حازم للخطاب كان كله تأثير ودراما اللي هو بيتكلم بجد مش بيهزر 😂
آسر:الله يخربيتك هموت…تعال عايزك في موضوع تاني
حازم:وراك يا كابير 😂
وخرجو الاتنين
آسر:كنت هسألك…
حازم قاطعها وعنيه مركزة على الباب وصفر ب اعجاب:اووووبا دي أكيد صديقة طفولتي ومش هكون سينجل بعد اليوم…مش معقول مزة من الآخر!!؟
آسر غمض عنيه بغيظ من أخوه…
حازم راح ب إتجاه الباب:احم خير يا آنسة اتفضلي عايزة مين… اكيد عايزني مانا حب الطفولة وإنتي جيالي
سارة مسكت خدود حازم بمرح:زوما إنت كبرت اوي يا قطة آخر مرة شوفتك وانت عندك 5 أو 6 سنين…بس مشاء الله لسا مش اتغيرت…لسا أهبل زي ما أنت
حازم: إنتي ماسكني من خدودي ليه ماهو مش معقول اكبر مني!!؟
سارة:انا اصغر من أسر ب سنتين يعني اكيد أكبر منك…انا اكبر منك ب 5 سنين يا قطة
حازم بدراما:مش مشكلة هنرتبط عادي السن مش فارق المهم القلب
آسر جه من وراه: للأسف سارة متجوزة!!
حازم:اه يا خاينة اتجوزتي غيري ما قدرتيش تصبري لما اكبر خاينة صحيح
سارة بصت لاسر:ده طلع اعـ.ـبـ.ـط من ما حكيت عنه إنت وميساء…هيييح
حازم:كمان بتقولي عني عبـ.ـيـ.ـط… لوما عندي مشوار كنت وقفت ورديت عليكي لكن لازم اظبط العريس لحسن شوية وهيكون رجل كهف بشعره الطويل ده سلام…
ومشي حازم
سارة:هو أهبل كده على طول!!؟
آسر: للأسف اه…يلا يا بنتي ميساء جوا مستنايكي من الصبح
سارة:طيب وريني اوضتها!!!؟
آسر خدها اوضة ميساء
ميساء أول ما شافتها جريت عليها وحـ.ـضـ.ـنتها
سارة:حيوااانة كنتي هتكتبي كتاب من غيري…كويس إني اتخانقت مع سام المتـ.ـخـ.ـلف وكلمتك وإلا مكنتش هعرف!
ميساء:اعمل إيه كل حاجة حصلت بسرعة ملحقتش اقولك!…بس إيه اللي حصل بينك وبين سام!!؟
سارة:حكاية طويلة هبقي احكيلك بعدين…بس المهم انا عايزة اتعرف على مالك بقي انا هموت واشوفه من زمان
ميساء:استني لحد باليل الله!
سارة بحماس:احكيلي شكله عامل ازاي هااا!!
ميساء:يوووه المفروض حفظتي وصفه انا قولتلك مليون مرة!
سارة:اوووف عايزة أضيع وقت لحد باليل عشان انسي الغـ.ـبـ.ـي اللي في دماغي… المستفز…انا بكرهه
ميساء بهمس:شكل موضوعكم كبير !!؟😂
سارة:وريني الفستان يلا!
ميساء: ثواني…وجابت الفستان
سارة: لأ حلو بس مش ضيق خالص كده مالك مش هيتكلم
ميساء:لأ مش ضيق!!
سارة:هو البعيد مش قفل زي الواد ابن خالتي…اوعي البعيد يكون اهطل زي بتاعي ومش بيعلق على لبسك لو موصلش للمستوى ده يبقي مش بيحبك!
ميساء بدهشة:لا والله!
سارة:اه زي ما بقولك كده انا ياما شوفت عشاق الغيرة بتاعتهم وتحفظهم بيبقي كبير… يوسف ابن خالتي انا عارفه كويس كان بيهتم بتفاصيل تافهة… وفريده على حسب ما بتحكي عن عمر كذلك الحال يوسف…
ميساء:اممممم
الباب خبط فتحت الباب ومش لقيت حد!
سارة: إيه مين… وبعدين شاورت على صندوق على الأرض إيه ده!!
ميساء: معرفش وخدته وفتحته كان فيه فستان من مالك
سارة صرخت بحماس أول ما شافته 😂:بيحبك بجنون يا ميسو ارتاحي يا قلبي 😂
ميساء:يلا نجهز مش باقي كتير!
……………………………
يوسف واقف قدام عربيته بثبات قدام المطار عنيه كلها مليانة غضب
وبعد ثواني معدودة خرج عمر وأول ما يوسف لمحه…في ثواني كان قدامه!
يوسف بهدوء: ممكن اعرف رايح على فين!!؟
عمر بغضب مكتوم:اظن الإجابة واضحة رايح اجيب مراتي!
يوسف:وانا مش هسمح ليك يا عمر…انا مش عايز وضعها يبقي اسوء من اللي هي فيه و…
عمر مش استني يوسف يكمل وفي ثواني ومن دون تردد كان مديله بوكس قوي ومن أثره يوسف نزف: محدش يقدر يمنعني هي مراتي وانا اكتر واحد هيخاف عليها خليك بعيد
شهد كانت قاعدة فى العربية ومي كانت واقفة بتعب بعيد وسايبة عمر مع يوسف لعلي وعسي يوسف يعمل اللي هي مش قدرت عليه…ويقدر يهدي عمر لكن هي وشهد الاتنين جريو عليهم لما عمر بدأ يضـ.ـر.ب يوسف بجنون مش بوكس واحد
شهد برعـ.ـب:عمر اهدي…في إيه مالك…سيبه يا عمر ارجوك!.
يوسف بيحاول يتفادى ضـ.ـر.ب عمر: إنت إيه معندكش دم عايز تشوفها على أساس إيه بعد ما خونتها…انا مستحيل أسمح لك تقرب منها أصلا…
عمر وهو بيجز على اسنانه:هسالك سؤال واحد…عمرك فكرت تخون شهد
يوسف سكت ومش رد
عمر:زي ما توقعت عمرك ما فكرت ولا عمرك هتفكر أو هتعملها…وانا واثق فيك ولو كنت مكاني مكنتش هقف قصادك وتكون نظراتي ليك زي نظرات حضرتك كده كلها إتهام ومفكرتش حتي تسألني إذا صح ولا لأ…ف عشان كده ابعد من وشي …وزق يوسف بغضب ومشي
يوسف بص لشهد بتحذير:عارفة لو صوتك طلع هقطع لسانك
شهد بعدم فهم:مش فاهمة
يوسف راح ناحية عمر:هتفهمي دلوقتي
وفي اقل من دقيقة كان عمر واقع على الأرض أثر ضـ.ـر.بة من يوسف…!!!
شهد حطت أيدها علي بوقها من الصدمة كذلك الحال مي
مي بصدمة: إنت عملت إيه!
يوسف بهدوء:كان لازم اسيطر عليه… لأنه متـ.ـخـ.ـلف ولو فعلاً معملش حاجة وراح لفريدة بعصبيته دي هيهد اللي باقي بينهم لازم يهدي كده…
وبعدين شاور للبودي جارد وطلب منهم ياخدوا عمر محدش منهم اتحرك من مكانه… لأنهم في الأول والآخر رجـ.ـا.لة عمر… كانوا بيبصو لبعض بدهشة
يوسف بعصبية:لا والله هتفضلو تبصو لبعض كتير…يلا بسرعة شيلوه ولقحوه في أي عربية…لحسن أقسم بالله هطردكم كلكم…البودي جارد نفذو كلامه وشالو عمر بحذر وحطو في العربية!
………………………….
(بـ.ـارك الله لكم وجمع بينكما في خير)
كانت جملة المأذون بعد ما تم كتب كتاب ميساء ومالك…
سارة كانت واقفة طول الحفلة بتشبه على مالك وإنه عمر…بس هي مشفتش عمر غير مرة واحدة ف مبقتش متأكدة آخر ما زهقت خدت صورة لمالك وبعتتها لفريدة!
وبعد ما الحفلة انتهت مالك جاله إتصال من خليل
خليل: والله يا عريس مكنتش عايز ازعجك في يوم زي ده لكن أنا آسف بقي!!؟…بس الموضوع مهم
مالك بضيق:نعم في إيه!!؟
خليل: دلوقتي مرات عمر الصياد والواد إبنه جنبك في الفيوم موجودين من امبـ.ـارح…ودي فرصتك المناسبة عشان تخطف الولد ومفيش اي حراسة…وغير كده العيلة فيها فاسدين كتير ممكن يساعدوك!
مالك بتـ.ـو.تر:عيلة مين!!؟
خليل:عيلة البحيري جنبك على طول مفيش فرق بينكم غير 15 دقيقة وبس
مالك:هي مـ.ـر.اته من هنا من الفيوم!!؟
خليل: أيوة ودلوقتي هي عند جدتها ام والدتها الحجة عائشة البحيري اكيد إنت عارفها كويس…مش عايزين نطول كتير لو ابن الصياد مكنش في أيدي آخر الأسبوع ده ف حط في بالك إن مراتك حبيبتك إحنا عارفين طريقها كويس وإنت عارفني كويس يا مالك…انا بقـ.ـتـ.ـل ومش بيرف ليا جفن…إنت فاهمني…لو المهم فشلت يبقي انسي عروستك فاهم كويس!!؟
مالك بخوف:خليل اياك والواد هيكون في ايدك قبل الميعاد اللي قولته…لكن إياك تقرب من حد تبعي اياك
خليل قفل السكة في وشه
مالك رمي تليفونه بغضب وبقي في أتم الاستعداد إنه يخـ.ـطـ.ـف مالك والموضوع بقي سهل بالنسبة ليه
↚
(بـ.ـارك الله لكم وجمع بينكما في خير)
كانت جملة المأذون بعد ما تم كتب كتاب ميساء ومالك…الجملة دي كانت سعادة كبيرة لقلوبهم هما الاتنين…بعد اشتياق سنين هي بقت مـ.ـر.اته وهو جوزها… خلاص هيعرف يعبر عن مشاعره ليها بحرية مش هيخاف من بعدها عنه لأنه أصلا…مش هيسمح بكده حتي لو على موته خلاص مالك ما صدق
مالك:احم تعالي نقف بعيد شوية لحد ما اسراء تكون جهزت…
ميساء بخجل:يلا
مالك ابتسم بهدوء
ووقفو بعيد عن الكل
ميساء:هو بجد ده آسر واسراء هيتخطبو… معقول أصلا آسر هيرتبط
مالك:عمايل أخوك حازم خاطبة العيلة بقي 😂
ميساء:حازم حقق المستحيل
مالك:امممم… إيه بقي
ميساء: إيه!!؟
مالك: المفروض كتبنا الكتاب…هنقول إيه بقي عشان مش عارف هتكلم ولا أقول إيه ولا هما بيقولو إيه في المواقف دي…
ميساء:وانا كمان (+1)
مالك:طيب هسالك سؤال… إنتي ممكن تبعدي عني بسبب عيب فيا ولا حاجة وانا ماليش ذنب فيه…أو سوء فيا…وصدقيني بحاول اتغير
ميساء:مالك في إيه!!؟… إنت من فترة وفي حاجات غريبة بتقولها وعمال تقول هت عـ.ـر.في في الوقت المناسب…على فكرة مش عايزة اضغط عليك واعرف في إيه بس إنت كده بتـ.ـو.ترني على فكرة…!!؟
مالك بنفي كاذب:مفيش حاجة…انا كنت بعمل كده عشان اهيئ الجو واخليك توافقي تجوزيني بس بشياكة!!؟
ميساء:قصدك إيه!!؟
سارة قطعت الحديث: بس كده كتير مش قادرة انا جاية أسأل سؤال وماشية
ميساء: إيه يا بنتي
سارة:من الآخر كده…من ساعة ما حضرتك عرفتيني عليه وانا دماغي هتفرقع…!!؟
ميساء ومالك!!!!!!!!
سارة بهدوء:متبصوليش كده ومتفهموش غلط…!!؟…انا دماغي هتفرقع من التفكير
ميساء:وبتفكري في إيه
سارة بصت لمالك:هو إنت اسمك إيه… وأحنا اتقابلنا قبل كده…!!؟
مالك بدهشة:إسمي مالك…ولا مش اتقابلنا قبل كده…!!؟
سارة: متأكد..!!؟
ميساء بنفاذ صبر:سارة مالك في إيه إنتي غريبة كده ليه
سارة بهدوء: ابدا بشبه عليه…حاسة إنه عمر جوز فريده بنت خالتي… عموماً انا مشوفتش عمر غير مرة واحدة بس لكن…انا واثقه إن ذاكرتي قوية…هو أكيد شبه عمر على العموم مش هرتاح غير لما اتاكد…!!؟
مالك بمزاح عشان يشيل عنها الحرج:طيب والنبي ابقي طمنيني… عشان ابقي اعرف مين اللي قمر ومز زيي كده علي الكوكب ده…!!؟
سارة بمزاح هي كمان: أكيد انا أصلا من لما شوفتك إنت وهو وانا بقول عليكم مزز
ميساء:اااااه يا زبـ.ـا.لة بتعاكسيه قدامي!!؟
سارة بغرور:متغريش مني انا متجوزة وعيني مليانة الحمدلله 😂
حازم من وراها:خونتيني واتجوزتي يا خاينة!!؟
سارة: ميسو من الآخر اخوك ده اعيل منه مشوفتش!!؟.
حازم:ميسو سيبك من صاحبتك الخائنة دي وقوليلي رائيك في جوزك الوسيم ده بعد ما حلق كده…مش بذمتك بقي موز ولا كأنه اجنبي (بعد ما حلق بقي عمر رسمي نفس قصة الشعر وملامحه بانت بعد ما دقنه خفت)
ميساء بخجل: كده حلو ملامحه بقت باينة أكتر…
حازم:قلبي مكسوفة…
مالك:يلا يا بيه آسر واسراء هيلبسو الدبل
حازم:يلا بسرعة عشان وأخيراً هطير انا عايز اخرج بقي
كان آسر من جواه خايف جدا… عنده خوف من إن الماضي يعيعد نفسه من جديد…خايف اسراء تكون زي امه… وتعمل زي ما أمه عملت في أبوه…بس طبعاً مش هيفضل خايف…الحياة تجربة وهو مش من حقه يحكم على اسراء من غير ما يجربها أو يقرب منها ويحاول يعرفها…ما هو مش معقول هيفضل يحبها من غير ما يعرف اي حاجة عنها بتحب إيه بتكره إيه…هو لازم يعرفها عشان يحكم عليها…!!؟
اما اسراء…كانت مازالت تحت تأثير الصدمة…هي كانت لسا بتكلم بنت خالتها وبتشوف هتطبق آسر إزاي…لكن الصدمة لما عرفت من أمها إن خالد طلب ايديها لآسر وإنه عايز يعمل خطوبتهم بعد كتب كتاب مالك وميساء…يعني كل حاجة جات لوحدها من غير خطط…هي مش هتنكر إن في حاجة جواها اتغيرت لما إمها قالتها إن خالد بيقول إن آسر معجب بيها من وهو صغير…!!؟…بس بردو مش هتنكر إنها لسا كل اللي فارق معاها الفلوس وبس…!!؟…لسا اللي في دماغها زي ما هو…بس يا تري للقدر رأي آخر واسراء هتتغير ولا بسبب طمعها واحلامها…هتخسر شخص بيحبها بصدق زي آسر…!!؟
وتمت خطوبة آسر واسراء وبعد اللحظة دي حازم طار…طار لقدر اتكتب ليه هو كمان مع اخواته يقابل حب حياته في نفس اليوم حازم راح على النادي على طول عشان يسهر مع أصحابه… عشان في دماغه إن أخواته كل واحد هيسهر مع نصفه الثاني….
…………………………………….
أسيل: بالله عليك يا فريدة قومي بقي كفاية كده!!؟
فريدة بهدوء عكس ما في داخلها: أسيل والله انا كويسة ومش عايزة أخرج… عشان مالك ميتعبش وبس…غير كده انا كويسة…!!؟
عائشه بحنان: قومي يا فريدة وتعالى معانا عشان خاطري يا ضنايا…قومي بقي…انا لأول مرة هكون مع اغلب احفادي تعالي معانا نخرج ونغير جو
فريدة: لأ يا تيتا مش عايزة أخرج والله
عائشة: لأ بقي انا مش هسمح أشوفك زي امك زمان…انا زمان شوفت بنتي في الحالة دي لما أبوك الوا.طـ.ـي سابها…بس انا كنت متوقعة كده من هشام…لكن عمر لأ وعلى حسب خبرتي ومعرفتي انا لما شوفت عمر قلبي اتفتح ليه… لأني شوفت في عنيه نفس الحب اللي كنت بشوفه في عين جدك ليا…وانا واثقة تمام الثقة إن عمر بيحبك زي ما جدك الله يرحمه كان بيحبني…وزي ما انا متأكدة إن جدك عمره ما يخوني… كذلك الأمر ثقتي في عمر…!!؟
أسيل بضيق: الكلام سهل يا تيتا…لكن الواقع مختلف وهي معاها حق في اللي بتعمله ده!!؟
عائشة بحدة: أسيل إنتي تسكتي خالص عندك كلمة حلوة قوليها معندكيش تخرسي إنتي مش فاهمة ولا عارفة حاجة…!!؟
اسيل:تمام يا تيتا
عائشة قرصت فريدة:قومي يا مزغودة إنتي مش هنقعد نندب حظنا كتير مكنتش نهاية العالم يختي والعـ.ـيا.ط والحزن مش هيصل اللي حصل ولا هيرجع الماضي…قومي متعمليش زي امك وخليك قوية كده عشان نفسك في الأول وعشان ابنك…واما ترتاحي ابقي اتكلمي مع عمر واسمعيه…لو اللي حصل مظبوط ف القرار هيكون قرارك…
فريدة:يا تيتا انا عايزة انام إحنا جايين من سفر إذا كانت البعيدة أسيل مش تعبانة خليها تخرج هي انا مالي…وكمان الوقت راح..؟
أسيل:قومي يا أبلة إحنا جايين من امبـ.ـارح بالليل… وكمان ما يعتبرش خروج ده احنا رايحين النادي اللي قدام البيت ده اللي قدامنا ده… كانك خرجتي قدام الباب يلا بقي
عائشة:بصي متحاوليش ترفضي لأنك خارجة يعني خارجة عشان المحروسة إيمان بنت خالك هي كمان زعلانة هي وجوزها تعالو نكدو سوي على بعض مفيش مشكلة
فريدة:اوووف بقي سيبو الواحد يزعل براحته وبهدوء انتوا ليه مصرين تشغلو دماغي وتنسوني…!!؟
أسيل:طيب كويس إنك بتنسي قومي بقي عشان عايزة أدخل الملاهي مع الواد مازن وحياة عيالك يا شيخة…
فريدة:تمام خلاص 10 دقائق اخرجو وهكون جهزت… وإنتي يا أبلة خدي مالك لحد ما البس
أسيل وعائشة خرجو
إيمان بنت خال فريدة:هاااا وافقت نروح
عائشة ردت عليها بسخرية:أيوة يا قليلة الكرامة وافقت
ايمان:ااااه منك يا تيتا
أسيل بمزاح: والله معاها حق يا حجة إيمان يعني متخانقة مع جوزك… ورايحة النادي مخصوص عشان تشوفيه…يا معدومة الكرامة ده بدل ما تزليه
إيمان:وايش هيعرفه إني رايحة عشانه…انا خارجة مع جدتي واخواتي وبنات خالي…!!؟
مازن أبنها عنده 11 سنة:طيب على الله أشوفك بتبص عليه…هه بقي هنشوف انا ولا إنتي يا أبلة ماما
أسيل:عسل وربنا يا ناس الراجـ.ـل بتاعنا يا جماعة فاهمين
عائشة: أيوة طبعاً راجـ.ـلنا
وخرجو كلهم على النادي اللي قدام البيت وكان الأشخاص فريدة واسيل وإيمان وروان ورنا ولاد خالهم…ومالك ابن فريدة…وماذن ومكة وملك ومحمود ولاد إيمان…وبس كده
…………………………
حازم كان بيلعب بلياردو في الجزء الاعلي من النادي…
أسيل:هاااا يا جماعة هتعملوا إيه
مكة وملك الاتنين قلعو
أسيل:هو إيه اللي بيحصل!!؟
ايمان:هينزلو الماية…
فريدة: مينفعش كده الوقت متأخر هيبردو…
ايمان: للأسف هما متعودين على كده
ونزلو البنات على حمام السباحه وحمام السباحة موجود جنب الترابيزات اللي قاعدين عليها عادي…
مازن موجهاً كلامه لاسيل:تعالي إنتي ندخل الملاهي…
أسيل بحزن شاورت عليها:بس دي مقفولة
مازن:وفيها إيه انا بدخل من تحت الحديد..
روان بسخرية: وإنت حضرتك عايزها تعمل زيك!!؟
أسيل بثقة:قوم ياض هندخل من تحت الحديد دول شايفني كبيرة ميعرفوش إني عيلة!!؟
مازن واسيل راحو إتجاه الملاهي…
مازن دخل:بس كده سهلة هت عـ.ـر.في تدخلي!!؟
أسيل:طيب اطلع كده واقف ورايا لحد ما أدخل عشان محدش يشوفني…!!؟
مازن بالفعل طلع ووقف لحد ما اسيل دخلت(حضرتك انا واخواتي بننزل من تحت الحديد لما يكون النادي فاضي مفيش غيرنا 😂) وحازم كان مراقب كل حاجة من فوق بدهشة أسيل ومازن لعبو قد كده والبت أسيل كانت اعيل منه 😂
أسيل: الحمدلله خلصنا كل اللعب بس بردو الواحد لسا عايز يتسلي
رنا:بس خلاص هنلعب صراحة وجرئه موافقين…!!؟
الكل وافق وبدأت اللعبة
رنا:هيييح اختار يا مازن صراحة ولا جرائة
إيمان:اختار جرائة يا حبيبي عشان خاطر ماما
مازن وافق امه واختار جرائة
ايمان: إبني وانا اللي هطلب منه…وبعدين شاورت على أحمد جوزها من بعيد…شايف يا حبيبي أبوك الملقح هناك في آخر النادي وبيلعب طاولة…روح يا قلب امك وكب الطاولة وتعالى
مازن:تؤتؤ هيضـ.ـر.بني…وهو اصلا ما بيصدق يلاقي حاجة عشان يضـ.ـر.بني هو بيكرهني أصلا…!!؟
أسيل: لأ يا استاذ مازن مكنتش أتوقع إنك خواف كده
مازن بتحدي:انا مش خواف وهروج اعمل كده…!!؟
وراح بالفعل وعمل كده وطلع يجري لحد ما وصل عند أسيل
مازن:هيضـ.ـر.بني خبيني
احمد جه بغضب ووقف قدامهم:ربي إبنك الوسـ.ـخ ده يا هانم شوفتي اللي عمله ده عيل ***ربنا ياخدك ويريحني
أحمد بيمثل آباء كتير اوووي… معروف إن البنت حبيبة أبوها والابن دلوع أمه…لأن للأسف الاب لما بيجي يربي إبنه غالبا ما بيستعمل معاه الجمود والقسوة وحجته إنه بيعمل كده عشان يكون راجـ.ـل!!؟…وكذلك الحال مع بعض الأمهات بتستعمل العنف،الضـ.ـر.ب،كسرة النفس…بحجة تكون ست بيت شاطره وكمان تكون حاجة في المستقبل…!!؟…مع الأسف دي مش طريقة ولا تربية…هما للأسف مش حاسين خالص أنهم بيدمرو ولادهم نفسياً بيحرموهم من مشاعر ولحظات هما بيتمنوها…!!؟
أسيل:هوب هوب إنت… متخلنيش اغلط فيك وحضرتك اكبر مني…لكن إياك تتعامل معاه كده… إنت مفكر نفسك إيه
فريدة: خلاص يا أسيل …ووجهت كلامها لأحمد…حتى لو غلط وغلطه كبير مش معناه أنك تهزقه قدام حد…حتي لو أمه وأخواته…عايز تبهدله بهدله بينكم مش قدام حد… عشان إنت كده بتجرحه… وإياك تفكر إنه عيل صغير مش بيفهم… لأن دي قمة الغباء إنك تعتبر الطفل اللي قدامك صغير ومش فاهم… لأنه اللي بيحصل هما حاجتين بس…ياما بيفهم كلامك غلط…!!؟…ياما بيفهمه صح…ومن طبيعة الاطفال إن أي كلام بيزعلها بيفضلوا فاكرينه لو مهما عدت سنين… ممكن كلامك وتصرفاتك معاه…تخليه عدواني جداً مع اصدقائه اخواته مع الناس بشكل اصح… اخطر مرحلة في حياة الإنسان مش المراهقة لأ الطفولة… لأنها بينتج عنها المراهق…الشاب…لحد الشيخوخة…والاصعب بقي إن الطفل لو خد فكرة معينة في طفولته…سواء غلط او صح لو كبر بالفكرة دي…حضرتك مستحيل تقدر تغير فكرته… مثلاً إنت قولتله بكرهك…لو كبر بالفكرة دي مهما عملت عمرك ما هتقدر تغييرها ابدا…ف عشان كده حاسب على كلامك وعلى تصرفاتك مع ولادك… لأن ممكن تصرفاتك تقـ.ـتـ.ـل طفولتهم…!!؟
احمد بلا اهتمام:ولا يهمني انا أصلا لا كنت عايز خلفة ولا جواز…!!؟ وسابهم ومشي
فريدة: إنتي بتسبيه كده يتصرف معاه عادي بالطريقة دي…لأ وكمان سامحة ليه إنه يكلمك قدام حد كده…!!؟
ايمان: عادي إحنا متعودين على كده
فريدة بحدة: يخربيتك إيه اللي متعودين… إياك تسمحي ليه يتصرف معاك كده قدام حد…ولا يتصرف بالشكل ده مع مازن…حـ.ـر.ام عليكم إنتوا كده بتقـ.ـتـ.ـلو الواد بالبطىء…بسببكم هيكون معقد
ايمان بهدوء:ابوه بيتصرف معاه كده عشان يكون راجـ.ـل من صغره…ويكون سند لإخواته… يعني لو دلعه مش هيكون راجـ.ـل يعتمد عليه…!!؟… يعني لازم يبقي قاسي معاه عشان يبقي الواد ناشف من صغره
فريدة بنفس الهدوء: لأ ده غلط كبير لأنه طفل مش فاهم حاجة من تفكيركم وهو من حقه يحصل على حنان الأب والام في المرحلة دي…!!؟…يعني لو اتصرفتم معاه باللين…وحاولتوا إنكم تشكلوه من صغره بس لما تمنحوه كل احتياجاته… الاحتياجات مش معناها اشياء تشتري لأ… احتياجات عاطفية… مشاعر الأمومة والابوة لازم يحس قد إيه إنتوا بتحبوه… وبعدين هو هيمنحكم كل اللي إنتوا عايزينه واكتر… افهمي الكلام كويس يا إيمان وفهمي جوزك قبل ما يفوت الأوان…!!؟
أسيل بوجع:لما بتاخد فكرة وإنت صغير صعب لما تكبر إنت نفسك تغيرها لأن الطفولة بتكون ادفنت صعب إنك ترجع حاجة من الموت وكذلك الطفولة عند بعض الأشخاص…مفيش حد هيفهم الشعور ده غير اللي جربه…!!؟
ايمان سكتت ومش ردت عليهم…
أسيل همست في ودن مازن:بص يسطااا انا هخلي ابوك وامك يموتو من العـ.ـيا.ط دلوقتي بس استني نكمل الدور
استمرت اللعبة شوية لحد ما جه الدور على أسيل
رنا بحماس صراحة ولا جرئة!!؟
أسيل بعد تفكير:جرئة عشان لو قولت صراحة هتخلوني افشي ب اسرار الناس
روان:وقعتي في أيدي ولا حد سم عليكي يا أسيل…ده انا هختارلك حاجة هتخليني كلنا نموت من الضحك على اللي هيحصل
أسيل بقلق:يخربيتك قلقتيني…!!؟
روان:هييييح…يلا على راى عمك عصام بنت المدينه… إنتي دلوقتي هتروحي…وشاورة على مجموعة شباب في تربيزة جنبهم وكان حازم واحد منهم…شايفة الشباب اللي هناك دي هتروحي لواحد منهم وتقوليلوا بحبك وشوية كلام كده وهاتي رقم تليفونه…ولو عملتي كده يا أسيل هديك تحويشة عمري…!!؟ولو رفضتي هخليكي تنفذي عقاب وحش
أسيل بتفكير:قوليلي 500 جنيه
إيمان بتشجيع:و200 جنيه مني لو عملتيها
رنا:هي جات عليا و 200 مني انا كمان…!!؟
عائشة بعد تفكير وشافتها فرصة تخرج فريدة من المود وكمان وجودها جنب أسيل:و500 مني…
فريدة:ده بدل ما تبهدلي روان يا تيتة بتشجعي أسيل…عليه العوض ومنه العوض…
أسيل:يخربيتكم ثبتوني…انا موافقة بس استنوا اما انقي واحد…!!؟
أسيل بصت عليهم ووقع اختيارها على حازم (عليا النعمة هي وحازم مجانين ومهزقين)…!!
أسيل شاورت على حازم: أيوة المز اللي هناك ابو عنين خضراء ده…هروح اثبته هستفيد من الموضوع رقم تليفونه… وكمان ال 1400 جنيه 😂
عائشة:ااااه يا زبـ.ـا.لة وانا اللي كنت فاكرك محترمة…
أسيل وقفت بغرور:يلا تشاو يا جماعة هروح أنفذ التحدي…
أسيل قربت من التربيزة بثقة وكل ما كانت بتقرب أكتر كل ما كانت بتتـ.ـو.تر
اما حازم ف عنيه كانت عليها لحد ما اتحركت من مكانها ولما قربت منها ونظراته بقت كلها تسائل ومش هو لوحده كل أصحابه كمان بقت نفس نظرات التسائل…!!؟
أسيل خدت نفس عميق وبحرفية شـ.ـديدة زي اللي بيمثل بالظبط…قربت من حازم… احم احم والله مش عارفة أقولك إيه بس انا مكسوفة من نفسي اووي…بس انا من الناس اللي لما بتعجب بحد مش بتعرف تقعد مكانها وتستني…وكملت بجدية مش مقصودة…وانا اول ما عيني جات عليك وحسيت بشعور غريب أول مرة احس بيه… تقدر تقول إنه حب من أول نظرة…فأنا مش هضيع الفرصة وجيت اخد رقم تليفونك
حازم كان زي المغيب من الدهشة وكمان دهشة مغلفة بالصدمة… لأنه أول ما سمع الصوت عرف هي مين وإنها أسيل…مكنش مصدق نفسه…!!؟
حازم استجمع نفسه وبعدين كمل معاها بنفس طريقتها في التمثيل:يااااه مش معقول بجد هو انا وسيم للدرجة دي…!!؟… والله لو قولتلك أن القلوب عند بعضها مش هتصدقي…يا حبيبتي
أسيل بصوت مش مسموع:ا*يه حبيبتي شكل الواد اتثبت…
حازم:ورقم تليفوني إيه يا قمر إنتي…ده إحنا ندخل البيت من بابه…هاتي رقم أبيه يا قطة
أسيل:أبيه…!!؟…هات رقم تليفونك الأول متبوظش التحدي الله يكرمك ده فيها فلوس هطير
حازم: تحدي…!!؟وبص ناحية التربيزة اللي كانت قاعدة عليها وكان الكل مراقب بقوة …كمل وقال في نفسه…الله يفـ.ـضـ.ـحك مفضوحة وعيلة زي حالتي…!!؟
حازم:رقم تليفوني اهو …وخد ورقة وقلم وكتبه
أسيل خدت منه الورقة بسرعة ومشيت بخطوات سريعة لحد ما وصلت التربيزة بتاعتها
فريدة: يخربيتك عملتيها والله لافضحك وابقي شوفي أبيه هيعمل فيك إيه
أسيل بلا مبالاة:المهم الفلوس ونبقي نحل موضوعه بعدين المهم خلصت التحدي
رنا وهي عنيها على حازم: لأ خلصتي التحدي وثبتي الواد بجددد…يااااه بس عسول اوووي شوف عنيه عليك ازاي
أسيل وقفت وبصت على مازن:هو بيبص عليا
مازن:هههه أيون
أسيل:طب قوم يا مازن عشان هنجري سوي خلينا نكون جنب مكة وملك … وبعدين بصت بطرف عينها على حازم ولقيته باصص عليها فعلاً… بعدها عينك ما تشوف الا النور كانت طايرة مع الواد مازن
حازم بقي كان مضايق ومتغاظ من اللي عملته بشكل كبير…تقدرو تقولو غيرة هو مضايق عشان جات وعملت كده وهو لو مكنش يعرفها من فترة عن طريق السوشيال وعارف تفكيرها كان هيقول عنها بنت سهلة…لكن هو محكمش بكدة لأنه أولا عارف انها طفلة خالص وبتصرف على الاساس ده ومش شايفة نفسها آنسة كبيرة… وكمان عارف انها مـ.ـجـ.ـنو.نة وعنيدة وبتحب التحدي ف لما عرف إنه تحدي فهم بسرعة كل حاجة…
بعد ما أسيل مشيت هو راقب هي راحت فين وبعدها بكام دقيقة قام بس مشي من طريق مختلفة عشان ميلفتش انتباه حد وإنه رايح وراها… وطبعاً هو حافظ النادي بكل تفاصيله وعارف هيروح المكان اللي هي فيه إزاي
حازم قدر يوصل ليها وكانت أسيل قاعدة مع مازن وعاطية ضهرها للصور وبتكلم مازن… وطبعاً حازم سامع كل الحديث
أسيل:هااا يا مازن فهمت…!!؟
مازن:قولي تاني كده
أسيل:بص إنت هتستخبي في اي حتة كدة وبعدين انا هقول لماما إنك بتعوم شوية… وإنت قولتلي إن حمام السباحه ده كبير وللكبـ.ـار انا هقولهم إنك نزلت الكبير…فهما هيفكرو إنك غرقت…!!وهيحسو قد إيه أنهم بيحبوك وكده بقي
مازن:وكده بقي…!!؟يخربيتك إنتي طلعتي شريرة وشيطانة
أسيل:تشكر يا محترم تشكر حد محترم يقول لخالته الكلام ده ماشي يا مازن وانا اللي كنت ابتديت أحبك
مازن بغرور: لأ اوعي تحبيني عشان انا بحب واحدة معايا في المدرسة إسمها اروي…وهي مزة المدرسة وكل الصبيان بتحبها…!!
أسيل ضحكت بقوة:ههههه…يا واد يا جـ.ـا.مد…يلا بقي ننفذ خطتنا يا معلم…يلا تعالى اخبيك
وطلعت خبتها في الدور الثاني وهي نازلة من على السلم
حازم قطع عليها الطريق وحط أيده قدامها وكان قريب منها اوي وآسيل اترعـ.ـبت أوي…وحازم باللي عمله قصده يفهمه غلطها في اللي عملته معاه من شوية مهما كان ف اللي عملته غلط وتبان في نظرة اي حد إنها سهلة
أسيل بخوف:ابعد إنت بتعمل إيه…!!؟
حازم:مش إنتي عايزة كده…مانتي سهلة وجيتي ليا برجليكي…!!؟
أسيل بخوف اكتر ودمـ.ـو.ع وخصوصاً إن المكان يعتبر فاضي بسبب إن الوقت متأخر: ابعد عني لو سمحت انا مكنش قصدي اللي حصل ده كان تحدي بالله عليك ابعد عني
حازم بهمس مخيف:وانا إيه اللي يعرفني أنه تحدي المهم انتي دلوقتي في نظري إيه ونظر صحابي إيه… ممكن بعد ما امشي يجي حد منهم عادي…مانتي اللي رخصتي نفسك…!!؟
أسيل برجاء:انا مفكرتش كده بالله عليك ابعد عني اعتبرني اختك
حازم قرب منها على أساس هيبـ.ـو.سها وهي كانت هتموت من الرعـ.ـب… وبعدين بعد عنها بسرعة وقعد يضحك جـ.ـا.مد وهي عيطت من الخوف
حازم بصلها وهي بيضحك وبعدين غني بمرح…انا لما بحب بحن بجن…بهدم بحرق…بقلب جن…الروح بغيابتك بتحن…بتنده وينك…انا لما بحب بكفي بدربي…”أسيل ابتسمت بعد ما اتعرفت على صوته وهو فهم إنها عرفته وكمل غني”بموت بلحظة مني تقربي…بتضحك روحي بيفرح قلبي بضحكة عينك…غمزيني بعينك ياروح…بغمزة ببيع الكون وهمو ع ابعد دنيا بنروح
………………………………..
عمر فاق بعد خبطت يوسف بس بعد ما فاق اتصـ.ـد.م من حالته
يوسف كان نايم على الكنبة جنبه
عمر بصوت مرتفع حاد: إنت يا ***إيه اللي إنت عامله فيا ده…وعلي صوته اكتر… إنت يا ***اصحي
يوسف قام بفزع:ايهههه في إيه عمر مـ.ـا.ت…!!؟
عمر بعصبية: لأ عمر هخليك تقول على نفسك يا رحمن يا رحيم…
يوسف قعد ببرود:متقدرش تعمل حاجة انت مش شايف حالة نفسك
كان يوسف مكتف عمر بمعني الكلمة كان رابط عمر بكذا حبل يعني مكتف الواد من الآخر ولا هيعرف يتحرك …
عمر بصوت غاضب خارج بالعافية:فكني يا يوسف عشان أقسم بالله لو طولتك هموتك
يوسف ببرود:وانا عبـ.ـيـ.ـط افكك عشان تتطولني…مش كفاية وشي اللي حضرتك عملت منه خريطة العالم…عايز إيه اكتر من كده…!!
عمر برجاء ضعيف: يوسف لو سمحت بالله عليك خليني أقابل فريدة انا لازم أوضح ليها كل حاجة أرجوك يا يوسف
يوسف بهدوء:مش هقدر افكك غير لما تهدي وتفكر شوية بينك وبين نفسك عشان ما تروحش تهد بعصبيتك دي كل حاجة…
عمر بحدة: إنت عبـ.ـيـ.ـط إنت متخيل إني ممكن اكون معاها عصبي مش هادي…صدقني يا يوسف انا حتي لو حاولت اكون عصبي معاها مهماً كانت الظروف عمري ما قدرت…قلبي مش بيطاوعني خالص…
يوسف:وانا إيه اللي يضمن ليا بقي إنك هتكون هادي
عمر:ب اختصار أنتم الوحيدين إللي عارفين الجانب بتاعي العصبي…اما فريدة عمرها ما شافته هي بتسمع عن عصبيتي بس… لأن انا عمري في يوم ما سمحت إنها تشوفها…ولا هسمح ب كدة… وأصلا انا لو حاولت اكون عصبي معاها ملامحي كلامي نبرة صوتي مفيش اي حاجة بترد عليا كلهم بيتصرفو بحب وحنان… إنت ليه مش قادر تفهمني…مكنش فيه غير مرة واحدة واتصرفت بعصبية معاها وإنت كنت شاهد على اللي حصل وقتها في شرم…ومن بعدها عمري ما كررت عصبيتي…زي ما حضرتك بتعاملها كبنتك مش اختك انا كذلك الأمر…مش شايفها مراتي وحبيبتي بس لأ…شايفها بنتي وأختي وأمي…هي كل حاجة ليا…سبني أتكلم معاها بس
يوسف وقف وقال ببرود:انا طالع انام باي يا عمر…اشوفك بخير
عمر اتحول من جديد للعصبي الوقح في ثانية:*************تعال هنا
يوسف لف ليه وبصله بسخرية:شوفت بقي اتحولت في ثانية ازاي…من حركة برود مني وانا عايز اقولك إن فريدة هتعمل اكتر من كده وإنت مهما حاولت تسيطر على نفسك في الآخر اعصابك هتتلف منك وهتتصرف تصرفات غريبة متـ.ـخـ.ـلفة زيك مش بعيد تركضها في المستشفى زي اللي عملته مع أمك أو تنزل فيها ضـ.ـر.ب زي ما عملت في الدكتور أو القسوة زي ما عملت مع مي… ببساطة وإنت عصبي مبتشوفش قدامك… مبتعرفش مين قريب ومين حبيب…ف إنت لازم تهدي يا عمر إنت فاهم .
عمربغيظ:أولا الدكتور يستاهل ثانياً ماما هي اللي اترعـ.ـبت وتعبت…انا مالي حد قالها تقف قدامي وانا متعصب اهي جات فيها
يوسف بدهشة:يااااا جبروووووتك يبني الولية وقعت ساكتة ع الأرض من كلامك السم
عمر افتكر اللي حصل واتهمامه لأمه أول ما دخلت ليه…وكلامه ليها
زينب كانت داخلة تطمن على عمر
لكن عمر صدمها بكلامه… لما قال بعصبية
“بتعملي إيه هنا….إنتي هناااااا ليههههه….جاية تشوفي انجازك… إنتي اللي عملتي كل ده انا واثق…لانككك مش ام… وعمرك ما هتتغيررري…تقدرررري تقوليلي…مرررفت عرفت منين…هه …بسيطة انتييي اللي قولتي ليها على كل حاجة… إنتي اللي لسا زي ما إنتي بتهتمي بالفوارق الاجتماعية…انتيي اللي رجع كلام الناس يأثر فيكي بدل سعادددة ولادكككك”
زينب بصدمة منه قالت
“انااا…انا معملتش حاجة يا عمر”
وفقدت الوعي من الخوف
واللي حصل بعدها ضـ.ـر.ب الدكتور وخرج من المستشفى غصب…!!؟
…..
يوسف: فاكر ولا افكرك إنك كنت هتكسر دراع اختك كمان
عمر بغيظ:يعني إنت مصدق إني هعمل كده مع فريدة…!!؟
يوسف:يا بني اللي خلاك عملت كده في أمك واختك… استنتاج غـ.ـبـ.ـي زيك خلاك تقول كده لأمك وهي من صدمتها تعبت…
عمر بغضب:مش نـ.ـد.مان على اي كلمة لأنها الوحيدة اللي تعرف الكلام اللي قالته مرفت لفريدة…يبقي هي
يوسف:لازم تتأكد الأول يا عمر عشان يمكن تكون ظالمها…!!؟…أقعد مع نفسك وفكر بهدوء انا خارج
عمر:طب فكني وانا هفكر بهدوء طيب
********************
كان مالك وميساء وآسر واسراء كل واحد قاعد مع حبيبته بقي
لحد ما جه تليفون لمالك من خليل
خليل: والله يا عريس مكنتش عايز ازعجك في يوم زي ده لكن أنا آسف بقي!!؟…بس الموضوع مهم
مالك بضيق:نعم في إيه!!؟
خليل: دلوقتي مرات عمر الصياد والواد إبنه جنبك في الفيوم موجودين من امبـ.ـارح…ودي فرصتك المناسبة عشان تخطف الولد ومفيش اي حراسة…وغير كده العيلة فيها فاسدين كتير ممكن يساعدوك!
مالك بتـ.ـو.تر:عيلة مين!!؟
خليل:عيلة البحيري جنبك على طول مفيش فرق بينكم غير 15 دقيقة وبس
مالك:هي مـ.ـر.اته من هنا من الفيوم!!؟
خليل: أيوة ودلوقتي هي عند جدتها ام والدتها الحجة عائشة البحيري اكيد إنت عارفها كويس…مش عايزين نطول كتير لو ابن الصياد مكنش في أيدي آخر الأسبوع ده ف حط في بالك إن مراتك حبيبتك إحنا عارفين طريقها كويس وإنت عارفني كويس يا مالك…انا بقـ.ـتـ.ـل ومش بيرف ليا جفن…إنت فاهمني…لو المهمة فشلت يبقي انسي عروستك فاهم كويس!!؟
مالك بخوف:خليل اياك والواد هيكون في ايدك قبل الميعاد اللي قولته…لكن إياك تقرب من حد تبعي اياك
خليل قفل السكة في وشه
مالك شـ.ـد خصلات شعره بغيظ وقال في نفسه”اهو ده اللي كنت خايف منه…خليل ووساخته مصر إنه يدخل حياتي الشخصية في ام الشغل الوسـ.ـخ ده…انا لازم اتصرف ما هو في النهاية انا مش هسمح بكده خالص…انا لازم اتصرف…”
…………………………………..
أسيل: إنت مش المفروض في المانيا
حازم بسخرية:مانا في ألمانيا اهو يا فنـ.ـد.م…بس طلعت ألمانيا جنب كندا حضرتك…
أسيل بخجل:والله دي الكدبة الوحيدة غير كده كل حقيقي…
حازم:انا كان قلبي حاسس والله إنك في مصر… إحساسي عمره ما يخيب ابدا…يلا المهم الحمدلله طلعتي حلوة انا مبسوط من كده
أسيل بحدة:افنـ.ـد.م!!؟..
حازم:انا بقول طلعتي في مصر ودي حاجة حلوة الحمدلله…اوعي تكوني فهمتي صح…!!؟
أسيل:مش معقول رخم زي السوشيال بالظبط
وسابته ومشيت
حازم:طيب ابقي قولي لامك يبنت إني جاي اطلب ايدك (علي وزن الأغنية يعني)
وكمل وقال في نفسه”بس مزة طلعت قمر زييي ولا عنيها… اخيراااااا لقيت حب حياتي…ومش بعيد حب الطفولة بعد ما قابلتها في نفس المكان اللي انا عايش فيه… والله يا واد يا حازم ده كل بسبب الخير اللي عملته في أخواتك المهزقين ربنا بيجازيك بعد ما وفقت رؤوسهم في الحلال…انا هروح اوفق اي اتنين اشوفهم خلي موضوعي يتعجل شوية” (مجنووووون 😂)
أسيل راحت قعدت معاهم وهي مبتسمة من غير سبب وبتفتكر حازم… وطبعاً قالت لايمان إن مازن في الماية بعد فترة
ايمان:انا هقوم اشوف الولاد…خلي بالك من محمود يا روان… تعالي معايا يا أسيل…
ايمان راحت وطلعت ملك ومكة ودورت على مازن ومش لقيتها قلقت واترعـ.ـبت جـ.ـا.مد لما أسيل قالت ليها إنه نزل حمام السباحة الكبير قعدت تدور عليه وهي مش لاقيه…!!؟
أسيل كانت متصنعة الخوف والقلق لفترة وأحمد جه بردو وقعد يدور مع إيمان…كانوا الاتنين في حالة رعـ.ـب إنه يكون حصله حاجة مثلاً غرق بس اكيد لو كده هيطفو…كانت لحظات عصيبة وفيها خوف وذعر أنهم يخسرو ابنهم…يمكن في اللحظة دي عرفو قيمته بجد…هو الانسان كده للأسف مش بيعرف قيمة اللي حواليه غير لما يفقده…بيبقي قدامنا أشخاص كتير وعمرنا ما فكرنا نقولهم إحنا بنحبهم قد إيه…غير لما تيجي لحظة مش محسوب حسابة وبيجي الموت ياخد الناس دي…وقتها بس احنا بندرك قيمة اللي حوالينا وبنتمني أنهم يرجعوا لحظات عشان نشبع منهم…ونقولهم قد إيه إحنا بنحبهم…ب ننـ.ـد.م لو زعلانهم…ف عشان كده دايما عبر لكل اللي بتحبه عن مشاعرك أشبع من اللي بتحبهم عيش معاهم كل يوم على أساس إنك مش هتشوفهم تاني عشان لما يرحوا متنـ.ـد.مش…قولهم قد إيه هما مهمين فى حياتك…
احمد بعد يأس نزل الماية يدور عليه ودمـ.ـو.عه نزلت منه غصب عنه
أسيل بعد ما شافت حالهم…مدت ايديها لأحمد اللي في الماية:هات إيدك…!!؟
حازم زق ايديها بغيرة ومد أيده هو لأحمد…
أحمد مسك ايد حازم وخرج
أسيل:عرفت قيمة إبنك وقد إيه هو مهم
احمد بصلها بدهشة وإيمان والكل بطل عـ.ـيا.ط وبصو على أسيل…!
…………………………………………
مالك راح لميساء بعد انتهاء المكالمة
ميساء:خير في حاجة
مالك بتـ.ـو.تر:اممم مفيش حاجة
وفضلوا في حالة صمت لفترة…!!؟
مالك بعد تفكير طويل:تعالي نتمشي برة شوية…!!؟
ميساء:هنروح فين الوقت متأخر…
مالك: تعالي بس
وخدها وخرجوا
مالك فتح باب العربية وقالها بملامح غامضة وحادة:اركبي…!!؟
ميساء بدهشة:مالك في إيه
مالك ببرود:اركبي وهنتكلم في الطريق…!!
ميساء ركبت بهدوء وهي مستغربة من غموضه ده…
مالك ساق فترة طويلة في طريق هي أول مرة تمشي فيه وبدأت تقلق منه
ميساء: إحنا رايحين فين يا مالك
مالك ببرود:هت عـ.ـر.في لما نوصل…!!؟
ميساء:طب قولي طيب…
مالك:ميساء هاتي تليفونك ثواني كده…!!؟
ميساء ادته التليفون بهدوء
مالك طلع تليفونه من جيبه وطلع الخطوط من التليفونات وقفل التليفونات وكمل في طريقه…
لحد ما وصل على مكان فاضي مش فيه حد واخدها ونزلها وهي نازلة معاه برعـ.ـب من تصرفاته وغموضه لا واللي زاد الطين بلة هو المكان اللي جابها عليه…
مالك اخدها وطلع على شقة ميساء كانت مغيبة عن العالم من صدمتها من اللي بيحصل ومالك كان بيزق فيها لحد ما فتح باب شقة وزق ميساء بقوة جوة الشفة… وبعدين دخل وقفل الباب…!!؟
مالك قعد ببرود على الكرسي
ميساء بخوف: إحنا بنعمل إيه هنا…
مالك ببرود:تؤتؤ إنتي خايفة مني ليه…ده انا حتي جوزك دلوقتي
ميساء:مالك هو في إيه بالظبط إنت ليه غريب كده انا حساك متغير في إيه…!!؟… واحنا بنعمل هنا إيه
مالك:خاطفك فيها مشكلة…وهتفضلي هنا لحد ما أنا اكرر هتخرجي ايمتا…!!؟
وحركة مالك دي كانت عبـ.ـارة عن رد فعل بعد مكالمته مع خليل
↚
أسيل:عرفت قيمة إبنك وقد إيه هو مهم
احمد بصلها بدهشة وإيمان والكل بطل عـ.ـيا.ط وبصو على أسيل…!
أسيل: إيه مصدومين ليه في إيه…مازن كويس عادي…بس انا حبيت اعرفكم قيمة ابنكم اللي حضرتكم متجاهلينه…ووجهت كلامها لأحمد… وحضرتك اللي مش قادر تستوعب إن طريقتك في التعامل معاه غلط…افهم بقي هو لسا طفل ومش محتاج منك المعاملة دي حـ.ـر.ام عليك…لازم تفهم قد إيه في المرحلة دي كل تصرف كل كلمة بتأثر فيه…اتعلم ازاي تتعامل مع إبنك وتسايسه وتحاول تفهم وتطلب منه اللي إنت عايزه بس بطريقة مناسبة… إنت متخيل أنه حاطط في دماغه فكرة “بابا يكرهني” دي مش مجرد فكرة صغيرة في دماغه… لأ دي هتقعد تكبر معاه.
أحمد بهدوء: خلاص انا فهمت إنتي عايزة تقولي إيه…المعاملة بتفرق من جيل إلى جيل… يعني انا لازم اشوف طريقة مناسبة اتعامل فيها مع ولادي على حسب الجيل بتاعهم… لأن تربية الجيل بتاعي انا متنفعش لأن انا اتربيت في ظروف مختلفة وهو كذلك…ف طريقتي غلط… وخلاص انا عرفت قيمته كويس…وهحاول بقدر الإمكان إني اتعامل معاه كويس…
إيمان:انا مش عارفة اقول…!!؟
أسيل:متقوليش حاجة…لكن من واجبك إنك تكوني جنب إبنك وكنتي ع الأقل لازم تشرحي ليه سبب اللي بيعمله ابوه…مكنش على الأقل قعد يشكي للكل منكم…!!؟
إيمان هزت راسها بمعني تقبلها للأمر…
بعد فترة من الوقت
عائشة:يلا يا بنات خلينا نروح الوقت راح وانا معدتش قادرة أتحمل…
ورجعو كلهم البيت وكذلك الحال عند حازم رجع ودخل على اوضته على طول
**********************
يوسف بغضب:نعااااااام يختي قولي كده تاني عملتي إيه
شهد ب ارتباك وتصنع البراءة: اخويا حبيبي طلب مني افكه فكيته عادي يعني مفيش مشكلة
يوسف قرب منها واتحكم في ايديه قدامها وقال بهدوء مخيف: أيوة يعني فكيتيه من ايمتا يا حبيبتي ومت عـ.ـر.فيش راح فين…!!؟
شهد بتفكير: يعني فكيته الساعة 1 باليل كده ولا حاجة…
يوسف:يا عمر يا ****…انطقي يا اختي قالك رايح فين
شهد بغباء:هيكون راح فين يعني عند فريدة مانا قولتله إنها في الفيوم
يوسف بصلها بصدمة وعض على شفايفه بغضب شـ.ـديد:شهد اخفي من قدامي الساعة دي
شهد طلعت تجري من قدامه لحد ما وصلت عند فاطمة اللي بتصلي وقعدت جنبها
فاطمة خلصت صلاة:خير يا بنتي في إيه
شهد بخوف بسيط:ابنك قلب عاصفة غاضبة بعد ما عمر ربنا هداه…
فاطمة:عليا انا الكلام ده،ده انا حتي شايفة عمر وهو خارج امبـ.ـارح
يوسف بمقاطعة:أيوة انا عايز اعرف كل حاجة من البداية بقي
شهد ببراءة:ما بلاش يا حبيبي…صدقني عمر كان هادي…
يوسف:شههههددد…اخلصييي
نرجع بقي ل ليلة امبـ.ـارح سوء عند عمر أو مالك 😁
ليلة الأمس عند عمر….
شهد دخلت على عمر الاوضة تطمن عليه… وطبعاً عمر موجود في بيت يوسف…
شهد:عمر إنت كويس…!!؟…يوسف نام وانا جيت اطمن عليك
عمر بتمثيل الهدوء:اه يا حبيبتي انا كويس خالص… روحي نامي إنتي
شهد:بجد…!!؟
عمر:اه بجد روحي نامي وانا هنام
شهد:حاضر …وكانت ماشية
لكن عمر بمكر وتمثيل الألم:ااااه منك لله يا يوسف… إنت مكتف حمار…!!؟
شهد لفت بسرعة بقلق: إيه مالك تعبان…!!؟
عمر:جوزك الغـ.ـبـ.ـي ولا كأنه مكتف حمار مش بني آدم…هو بيعمل ليه كده هو انا هطير…!!؟
شهد:معلش بقي يا عمر هو عمل كده عشان إنت كنت عصبي اوووي…!!؟
عمر بمكر وتمثيل البراءة:معلش يا شهد فكيني خليني انام مرتاح انا أصلا تعبان ومتسمم وخارج من المستشفى وحالي وحش خالص…!!؟
شهد بشفقة عليه: حاضر يا حبيبي…ثواني بس
وجابت سكينة وفكت عمر
عمر بمجرد ما فكته قام بغضب ومسكها من أيديها وقال بغضب:عارفة يا شهد لو ندهتي على يوسف والله هخليك تمشي في جنازته إنتي فاهمة…!!؟
شهد بدهشة:فاهمة
عمر: دلوقتي بقي خليكي شاطرة وعاقلة كده وقوليلي فريدة فين…!!؟
شهد: لأ مش هقول يوسف منبه عليا
عمر: يوسف مين ال ******انطقي يا شهد الله يخليكي…!!؟
شهد بخوف منه: خلاص هي قاعدة مع تيتة عائشة…واظن إنت عارف الطريق كويس…!!؟
عمر ساب أيديها…انا رايح دلوقتي اياك الزفت يوسف يعرف إني خرجت…
وخرج وهو متعصب وبيشتم… وفاطمة شافته أو بمعنى أصح حضرت الحوار كله من البداية
عمر اخد عربية يوسف وساق بسرعة لحد ما وصل الفيوم على الساعة 2:15 تقريباً
عمر وصل للبيت بسرعة من حظه بسبب إنه متتبع تليفون فريدة وإلا كان هيتوه لأنه مش جه البيت ده غير مرة واحدة…
عمر تسلل بهدوء لحد ما وصل عند بوابة البيت…وقدر يفتح الباب بسرعة لأنه بيبقي مفتوح أصلا…من الآخر مقفول قفلة كـ.ـد.ابة 😂 (باب بيتنا والله 😂)
عمر دخل وبصعوبة قدر يوصل الاوضة اللي فيها فريدة
كانت فريدة نايمة وحاضنة مالك أبنها بنفس الطريقة اللي عمر بيحـ.ـضـ.ـنها بيها ف اتغاظ من كده وقرب منهم بشوق
وملس على شعر فريدة وبعدين باسها وكذلك الحال بالنسبة لمالك
عمر باس مالك وقرب من ودنه وهمس فيها: بردو مصر كده تاخد كل حاجة ملكي… إنت إبني ولا عدوي…بدل ما كنت تعقل امك وتجيبها من أيدها وتيجي لأ نايم هنا وبكل راحة… إنت ابن إنت…!!؟ (عمر مـ.ـجـ.ـنو.ن معروفة)
وبعدين ركض جنب فريدة وحـ.ـضـ.ـنها من ضهرها
فريدة حست بيه بس فكرته حلم وأنها بتتخيل كالعادة وقالت بهمس من بين نومها:عمر إنت هنا ولا انا بحلم…!!؟
عمر بنفس الهمس وهو بيشـ.ـدد من احتضانه:انا هنا…!
فريدة بهمس وهي نايمة:اوووف مني لسا بحبك بالرغم من اللي انت عملته…
عمر بنفس الهمس:يا قلبي قلبك ده مستحيل يقدر يكرهني… إنتي بتكلمي في إيه…!!؟
فريدة اتحركت حركة معناها إنها صحيت وعمر فهم كده بس محبش يوضح ليها إنه فهم عشان متبعدش عنه…ويقدر يقول ليها كل حاجة…وضمها بقوة أكتر علشان متعرفش تقوم من حـ.ـضـ.ـنه… وبعدين استكنت في حـ.ـضـ.ـنه وقررت تكمل تمثيلية إنها نايمة…في الأول وفي الآخر هي وحشها حـ.ـضـ.ـنه اوووي…
فريدة بصوت حزين:هو إنت بتحبني…!!؟
عمر بصوت واثق:هو ده سؤال…انا مش بس بحبك…انا بعشقك… فريدة إنتي كل حاجة في حياتي…انا مقدرش اعيش من غيرك انا بحبك اكتر من اي حاجة في حياتي… إنتي فاهمة
فريدة:لو بتحبني مكنتش خونتني يا عمر…!!؟
عمر:انا مخنتكيش ومحصلش أي حاجة وحياتك عندي ما حصل حاجة وكل اللي شوفتيه مش صحيح…ده حتي كانت حاطة ليا أدوية ومن أثرها فضلت في المستشفى…وكان احتمال اموت لو كانت الجرعة زايدة شوية…
فريدة ضغطت على أيدها اللي حاضنها بخوف وتملك بعد الشر…اومال كل ده حصل إزاي..!!؟
عمر:حصل إزاي هقولك كل حاجة من البداية… وبدأ يحسس على شعرها…كنت نايم جنبك عادي وفجأة مرفت رنت عليا وقالت إنها تعبانة ومحتاجة الدوا وانا محبتش اصحيكي وطبعاً إنتي عارفة إنها مريـ.ـضة رابو…ف كنت مضطر اروح… وبالفعل روحت هي كان باين عليها انها تعبانة… خدت الدوا وبعدين اتكلمت معاها شوية…وعارفة اتكلمت معاها في إيه…!؟!
فريدة:اتكلمت في إيه…!!؟
عمر:عارفة موضوع الصور اللي انتي حكيتي لمي عليها الصور دي يا فريدة عبـ.ـارة عن ثواني بسيطة بس من الاجتماع اللي كنت فيه…في اليوم اللي مشيت فيه بدري من غير ما اقولك…انا أيوة روحت اجتماع في الفندق وكانت مرفت موجودة…بس مكنتش انا ومرفت وحدنا… لأ بالعكس كان فيه واحد معاها وده مستثمر أجنبي…وهي شريكته…انا مش عارف هي إزاي قدرت تكون شريكته…هو الأكيد في حد بيساعدها ودي خطة مدروسة من البداية واكيد ليهم هدف معين…نيجي للمهم…انا كنت قاعد مع المستثمر ومرفت وبنتناقش في الثفقة وكده…لحد ما المستثمر جاله اتصال وقام يرد عليه…وقته مرفت قربت مني بالشكل اللي شوفتيه في الصور…وقالتلي إنها عايزني من جديد زي زمان… وأنها مستعدة تكون معايا وإنتي معايا من غير ما إنتي ت عـ.ـر.في…وقتها بهدلتها ومشيت…وحكيت ليوسف كل حاجة تاني يوم…لما كنت عندكم في البيت…وتيتة عائشة رنت علينا وقالت إنها شافتني…وانا لما اتصرفت معاكي ببرود….كله بس عشان اوريكي قد إيه انا مضايق وبعاني من تغيرك معايا من وقت ولادة مالك…كنت عايز إنك تحسي شوية من اللي انا حاسس بيه…وبعترف كمان إني كنت عايز اعملك بردو مفاجأة السفر…وكان يوم أسود يوم ما قررت اتغير ويوم اسود يوم ما فكرت اسافر…كنا عايشين حياتنا مبسوطين…وانا اهو قولت ليكي على موضوع الصور عايزة ت عـ.ـر.في إيه تاني…!!؟
فريدة:وعرفت منين بمعاملتك لمالك…!!؟ وكمان رد فعلك لما عرفت إني حامل…و
عمر:ما تكمليش انا كنت سامع كل حاجة…وعارف قد إيه الكلام ده وجعك…!!؟…بس صدقيني انا نفسي مش عارف هي عرفت إزاي…ومفيش في دماغي غير شخص واحد…وهي…وبلع ريقه بألم…وهي امي للأسف وقتها اعتبرتها امي بجد اللي اتغيرت وروحت شاركتها حاجات مكنتش قادر اشاركها معاكي…ومفيش حد في دماغي غيرها…ومفيش شخص متوقع غيرها…لما كنت راكض كده وانا سامع كل حاجة…كنت بتحرق من جوايا أولا من شعور العجز… ثانياً من إن امي هي اللي بتعمل فيا كده… فاهمة قد إيه الشعور ده صعب… إن الغدر يجيلك من أقرب الناس…من أمك اللي جابتك على الحياة دي…من وانا صغير وانا عارف إنها بتحب مالك أكتر مكنتش اعرف مبرارتها لأي حاجة…بردو لما حسيت إنها اتغيرت…كل ما كانت بتقرب مني كنت بحس إنها شايفني مالك…لكن عمري ما اتوقعت إنه بعد ما افتح ليها قلبي وافضفض معاها تستخدم اللي عرفته مني بالشكل ده… ممكن تبقي غريبة…بس انا متاكد تماما إنها ليها ايد في الموضوع…لكن الأكيد إن في أيد تانية أو اللي حصل من تخطيط مرفت…لكن موضوع الأدوية اللي كانت في العصير…والحديد ده مستحيل يكون من تخطيط أمي…كل اللي أعرفه إن مرفت عرفت من امي كل حاجة…لكن الباقي مش عارف…هو ممكن ام ترمي ابنها للموت ب ايديها… يعني بسأل كده يمكن يكون ليها أيد في الباقي…!!؟
فريدة:مفيش ام بتقـ.ـتـ.ـل ابنها حتي لو كان إيه…بس إنت لسا مش جاوبت على فكرة…ليه مش عايز أطفال وليه مقولتليش من الأول…!!؟
عمر اتنهد بقلة حيلة:الحكاية مش كده انا عمري ما فكرت في الأطفال ولا فكرت انا عايز ولا لأ…لكن أنا فجأة كده حسيت اني اتحطيت في الأمر الواقع…وقتها انا خوفت… أولا خوفت من المسؤولية وخايف مكنش قدها ومازالت خايف…انا من ساعة ما عرفتك وانا مش بخاف غير من حاجة واحدة…!!؟انا بخاف إن يحصلك حاجة…لكن انا كل تركيزي معاكي وعارف ازاي احميكي…والكل عارف إنك نقطة ضعفي… ودلوقتي فيه مالك…هو كمان بقي نقطة ضعف جديدة في حياتي…انا بقي بخاف المشهد اللي شوفته وانا صغير يرجع من جديد…اغلى اتنين في حياتك مرة واحدة وفي لحظة واحدة على الأرض بياخدو انفاسهم الأخيرة… ومش عارف ليه في الفترة الأخيرة دي حاسس برعـ.ـب اكبر وخوف أكبر…هي ممكن الحياة ترجع تعمل فيا كده من جديد…تعيشني الألم نفسه مرتين…مش عايز اعيشه…قدري خوفي…وافهمي كويس إن مفيش في حياتي اغلى منك إنتي ومالك…ومقدرش اعيش من غير حد منكم…
فريدة:مش هتعيش الألم من جديد…واللي حصل في الماضي أنتهي في الماضي…
عمر:يعني إنتي مصدقة إني معملتش حاجة مش كده…!!؟
فريدة: إزاي عايزني اصدقك وانا شوفتك بعيني مين مـ.ـجـ.ـنو.ن كده…لو مكنتش شوفتك بعيني…كنت صدقتك
عمر:هتصدقي عينيكي ومش هتصدقي قلبك اللي بيقولك دلوقتي أن كل كلمة صحيحة…وقلبك اللي حس بكل وجع وألم خارج مع كل كلمة…وكل خوف خارج مع انفاسي…مش كفاية كده… وبعدين مش كل اللي بنشوفه صحيح… ممكن اللي بنشوفه يكون ناقص… مثلاً إنتي مش بترسمي ممكن ترسمي وجوه وأشخاص…اعتبري نفسك رسمتي صورة شخص وكل حاجة في الصورة واضحة معادا ملامح الوجه…وانا شوفتها…هل هعرف مين المقصود بالرسمة أو إنتي راسمة مين…غير لما تكملي الرسمة…هكذا اللي إنتي شوفتيه جزء بسيط من الحقيقة…شوفتي الحقيقة من دون ملامح…
فريدة:اللعنة علي قلبي… للأسف مصدقك بعد ما شافك…مصدقك بعد ما سمعك…ولسا مصدقك وبيصدقك وهيصدقك…لكن العقل لأ… محتاج إثبات…!!؟
عمر:مش ممكن ياخد القلب إثبات مؤقت…لحد ما اجبلك الاثبات الحقيقي…لكن على الأقل خليكي قريبة مني…متقسيش عليا ولا تفكري تبعدي وانا هثبت لعقلك…لكن متكونيش بعيدة…فكرة إنك تبعدي عني بتقـ.ـتـ.ـلني بالبطىء… خليكي جنبي بالله عليك متبعديش عني
فريدة: ممكن ننام دلوقتي…انا محتاجة أرتاح…أما لما نصحي…لازم تكون مستعد لأي رد فعل غير متوقع… لأني لحد دلوقتي مش قادرة اصدق…لكن عايزة أرتاح وللأسف الراحة في حـ.ـضـ.ـنك…!!؟…مش لازم استغرب من نفسي كان المفروض ابهدلك دلوقتي واهد الدنيا فوق دماغك…لكن للاسف انا محتاجك… لأنك راحتي…بس الصبح الوضع هيختلف عشان يكون في علمك…انا عارفة نفسي كويس
عمر بحب: عارف…وانتي كمان راحتي…وانا مستعد لأي تصرف منك… لأن ده حقك…انا مقدر صعوبة اللي حصل عليكي…وهتحمل كل حاجة وكل كلمة بصدر رحب…المهم في الموضوع إنك حشـ.ـتـ.ـيني و اوي……..🤐🤐🤐
**************الليلة عند مالك
ميساء بخوف:مالك لو سمحت رجعني كفاية كده قول إنك بتهزر… إنت جايبني هنا ليه…!!؟
مالك ببرود وثبات:هو الكلام ده في هزار…تحبي اقوم اعمل حاجة تثبتلك إني مش بهزر…واظن إنك مراتي…ولا إنتي إيه رائيك…!!؟
ميساء رجعت لورا بقلق:متخلنيش احس اني معرفكش…ولا كنت أعرفك…انا دلوقتي حاسة إني بتعرف على شخص جديد
مالك:وإنتي مفكرة إنك ت عـ.ـر.فيني أصلا…!!؟
ميساء برجاء:يارب كل اللى بيحصل دلوقتي يكون حلم ومش حقيقي…
مالك:هه لو تحبي هقوم اثبتلك
ميساء بحدة:مالك كفاية بقي لحد كده رجعني…!!؟
مالك ببرود وسـ.ـخرية: خلاص خلاص متخافيش…انا ممكن اكون بلا شفقة… وممكن اكون قـ.ـا.تل…لكن مش ممكن اكون حـ.ـيو.ان…انا راجـ.ـل مش حـ.ـيو.ان ومش ممكن اتصرف معاكي تصرف يسىء ليا او ليكي…ف متخافيش…!!
ميساء بدهشة:تقصد إيه بقـ.ـا.تل…!!؟
مالك ببرود:حكاية طويلة… مستعدة تسمعي بجد…!!؟
ميساء بقلق:حكاية طويلة…لأ انا أكيد بحلم… مستحيل يكون اللي بيحصل حقيقي…!!؟
مالك وقف واندفع نحيايتها بغضب بعد ما فقد كل ذرة برود:انا تعبت من إني اخبي إنتي مجبرة تسمعي وت عـ.ـر.في…لازم ت عـ.ـر.في اي نوع من الأشخاص الحقراء حبيتي…لازم ت عـ.ـر.في إنك بتحبي ومتجوزة قـ.ـا.تل…وسارق…واحد مهبب مصايب كتير…لازم ت عـ.ـر.في كل ده!!؟
ميساء بضياع من صدمته من كل كلمة قالت بصوت ضايع:انا بحلم أيوة انا بحلم…مش معقول كل اللي بيحصل حقيقة…ده حلم…
مالك:مش حلممم مش حلم انا فعلاً قـ.ـا.تل اسمعي كل الحكاية بقي…انا كان عندي وقتها 17 سنة…ما علينا السنة مش مبرر للي حصل بس انا كنت مصاحب جديد واحد اسمه خليل… مكنتش اعرف وقتها هو مين…لكن كنت مبسوط إني قدرت اكون صداقة غير المحيط اللي اتعودت عليه اللي هو إنتي وآسر واسراء…مبسوط لأني حسيت اني بقيت إجتماعي وعندي القدرة على تكوين علاقات…لكن مش كل حاجة بتكون زي ما هي ظاهرة لينا حتماً أننا مش شوفنا كل الحقيقة…لكن ما علينا المهم… خليل جه في يوم كده وكان جايب عربية…وقال إنها بتاع أبوه وبتاع وقالي هعلمك السواقة وكده وقعدت فترة بتعلم على العربية…لحد ما جه يوم منحوس…وكنت سايق العربية وخبط واحدة على الطريق السريع وكان لسا الوقت بدري جداً…يعني يعتبر الطريق كان فاضي محدش شافنا…اللي خبطها مـ.ـا.تت…المشكلة مش في كده أصلا الحادثة كانت من غير قصد… المشكلة إني اترعـ.ـبت وخليل خوفني وقالي هتقضي الباقي من حياتك في السجن…مش هتجتمع مع اللي بتحبها عمرك هيروح في السجن وكل ده خوفت وقولت ليه اتصرف إزاي واقنعني أننا نخفي الجثة وانا للأسف عملت كده… يعني انا قـ.ـا.تل وكمان مستستر على جريمة قـ.ـتـ.ـل…ومن هنا بدأت حياتي في العالم المظلم…بقيت سارق خاطف قناص للتهويل… وحاجات كتير انا بكره نفسي بسببها…وبسبب حياتي الوسـ.ـخة دي إنتي معرضة للخطر…وانتي اغلي حاجة في حياتي… وإنتي هنا عشان احميكي…انا خلاص قررت انا هسيب كل حاجة وكل الأعمال دي وهبدا صفحة جديدة نظيفة معاكي صدقيني…هرجع مالك نفس الطفل اللي اتعرفتي عليه… خلاص مش باقي كتير على كده انا خلاص على وشك إني اتخلص من حياتي دي…!!؟…
وقرب منها ومسك ايديها…لكن ميساء نفضت ايديه عنها بقوة وقالت بحدة:اوعي تلمسني ب ايديك القذرة دي…ابعد عني…انا مستحيل اعيش مع واحد زيك انت فاهم…إياك تقرب مني…انا عايزة أرجع بيتي…
مالك: أبعد عنك…إنتي مش بتطلبي مني ابعد لا إنتي كده بتقولي ليا اقـ.ـتـ.ـل نفسك بالحياة… ميساء انا معنديش حد في حياتي غيرك…انا شخص مش عارف مين عيلتي… إنتي عيلتي الوحيدة… ارجوكي متعمليش فيا كده…اقـ.ـتـ.ـليني ارحم من كده… إنتي مت عـ.ـر.فيش انا بتعذب في بعدك عني إزاي… ارجوكي…!!؟
ميساء: اللي زيك ميستحقش يعيش… إنت قـ.ـا.تل وسارق وخاطف كمان… إنت فرقت اطفال وأشخاص كتير عن بعض… إنت متستحقش تعيش… لأ وكنت خايف من عيلتك ومن الدم اللي بيجري فيك…وهل اهلك أشخاص كويسين ولا لأ…هه مش شايف إنك أنت وحش ويمكن ربنا رحمهم منك…أو يمكن دمهم قذر ف عشان كده…إنت كده…!!؟
مالك قاطعها بحدة:ميساء متقوليش كلام هتنـ.ـد.مي عليه… الكلام بيجرح وجرحه اقوي من السيف…ف لو سمحتي متكلميش وإنتي متعصبة…
ميساء قربت منه وقعدت تضـ.ـر.به ب ايديها وهي بتعيط جـ.ـا.مد:عايزني اسكت بعد ما فوقت وعرفت إني مخدوعة… الشخص اللي حبيته اكتر من اي حاجة في حياتي…قـ.ـا.تل وشخص غامض مظلم عن اللي كنت عارفه…انا حبيتك اكتر من اي حاجة…عمري ما اتخيلت كده… إنت ليه كده حـ.ـر.ام عليك كده…وقال إيه انا هنا عشان تحميني…شوف هتحميني من نفسك إزاي…!!؟
مالك حـ.ـضـ.ـنها عشان تهدي لأن وضعها بقي صعب وقالها:انا ممكن أحرق العالم كله عشانك…إنتي فاهمة…وهحميكي من العالم ومن نفسي…!!؟
*****************
كانوا نايمين بهدوء وسلام لحد ما عمر قام مفزوع على صوت صريخ جـ.ـا.مد وكذا حد بيصوت…!!
عمر بص على فريدة ومالك جنبه واول ما شافهم جنبه اتنهد براحة…بس السؤال بردو الصوات إيه سببه ومفيش ثواني غير ومالك قام مفزوع هو كمان وكذلك فريده الصوات صوته عالي جدا ومن البيت نفسه كأن فيه حد مـ.ـا.ت
فريدة برعـ.ـب:في إيه وإنت بتعمل ايه هنا ومين اللي بيصوت…!!؟
عمر:مش عارف فيه مصيبة اكيد
والصوات مستمر وصوت أسيل بردو
عمر:ده صوت اسيل كمان…اكيد فيه مصيبة وخرجو الاتنين برعـ.ـب
وكانت ايمان واسيل ورنا والحجة عائشة وولاد إيمان فاتحين في الصوات ولا كأن مـ.ـا.ت ليهم عزيز…!!
فريدة بتسأل أسيل بخوف:أسيل في إيه بتصوتو ليه… إيه اللي بيحصل…!!؟
أسيل بعـ.ـيا.ط وصوت مش خارج: معرفش انا صحيت لقيت تيتة وإيمان بيصوتو صوت معاهم…!!؟
عمر وفريدة…!!!
عمر هز عائشة بخفة:تيتة ردي عليا في إيه بتصوتو ليه
ايمان:كهربة البيت بتولع…والبيت هيولع كله
عمر بص حواليه لا فيه نار ولا حاجة…لكن في ريحة كهرباء سايحة…لكن حريق لأ… الموضوع مقلق شوية…لكن مش للدرجة دي…ده قام مفزوع من النوم على أساس حد مـ.ـا.ت…
عمر:طيب انا هشوف لو فيه حريق ولا حاجة وأشوف الريحة جاية منين
الكهربائي:متتعبش نفسك…انا موجود
عمر:وحضرتك مين!!؟
عائشة:ده الكهربائي…انا اللي كلمته
الكهربائي: عداد الكهرباء فين
عائشة خدته والراجـ.ـل شاف كل حاجة وكل انش في البيت
عائشة:هااا فيه حاجة!!؟
الكهربائي:أقسم بالله انا أول مرة جيت البيت ده وانا قلبي بيقولي إنه مسكون وكل ما اقول لحد ميصدقنيش
عائشة:رد على قد السؤال يا ابن***…
الكهربائي:مفيش اي سبب خاااااالص للريحة دي والبيت كله في التمام…هو البيت مسكون
عائشة: أيوة معاك حق…البيت أصلا كان مقبرة زمان…بس بعدين اتبني عليه…وشاورت على مكان في البيت…عندك مثلاً الجنب ده كان جامع صغير كانوا بيصلوا فيه وبيغسلو الميت هنا كمان…والحتة دي فيها جثث كتير ولا دي
الكهربائي بخوف: أقسم بالله مانا معتب هنا تاني…ده إنتي ناقص تجيبي ليا تاريخ مقابر مصر كلها وسابها ومشي…
عائشة ابتسمت بدهاء:هههه الموكس نسي يطلب فلوس ونسي حاجاته…!!
(حدث في الواقع هذا الموقف)
…………………………….
عمر وفريدة في الاوضة ومازال مالك بيعـ.ـيط من الخضة
عمر: لأ إنت فرفور أوي…اجمد خليك راجـ.ـل مش كده
فريدة:علي صوتك سنة كمان…خلي أسيل تيجي تعمل منك معايا بطاطس محمره
عمر قعد بهدوء:تمام فهمنا…هو طفل ولازم اعامله كويس…قدرو إني بغير منه
فريدة باستيعاب قالت بحدة: إنت بتعمل إيه هنا انا مش عايزة اشوف وشك…انا عايزة اطلق…!!؟
يتبع…
↚
فريدة باستيعاب قالت بحدة: إنت بتعمل إيه هنا انا مش عايزة اشوف وشك…انا عايزة اطلق…!!؟
عمر بصوت وا.طـ.ـي: أهلا بالمشاكل…هتنكد عليا إيه…وانا هادي بالعافية…!!؟
فريدة بغضب: إنت بتقول إيه…يلا اطلع برة انا مش عايزة أشوفك وشك…انا بكرهك يا عمر…يلا أخرج برة وأخرج من حياتي…
عمر بهدوء:لأ متقوليش… إنتي مش فاكرة إيه اللي حصل امبـ.ـارح…سواء كلامنا أو بعد كلامنا…!!؟
فريدة: إنت بت…..
عمر أبتسم بتسلية:طالما قلبتي طامطم كده يبقي افتكرتي… عشان ت عـ.ـر.في بس إن عقلك وقلبك مصدقني لكن حضرتك عايزة تعاندي… وبعدين أصلا إنتي عارفة مرفت ومكرها كويس… حبيبتي إنتوا اشتغلتوا فترة طويلة مع بعض… إنتي عارفها اكتر مني يعتبر…
فريدة:إنت…
عمر قاطعها ب ابتسامة:تؤ تؤ متكمليش… عارف إني قليل أدب ومشوفتش ربع ساعة تربية… عارف والله
فريدة قالت ب ألم:بما أنك عارف ف يلا أخرج من حياتي… إنت غلطان انا مش مصدقك…انا خلاص شوفتك بعيني ومصدقة اللي شوفته… وإنت كسرتني يا عمر… وإنت شايفني غـ.ـبـ.ـية وصغيرة قدامك للدرجة دي… عشان موضوع حضرتك مألفه اصدقه في ثانية وانسي كل حاجة…!!؟… لأ إنت غلطان انا مش غـ.ـبـ.ـية زي حضرتك ما شايف انا فاهم كويس… وإنت صعب تبرر أصلا وانا شايفاك بالوضع اللي حضرتك كنت فيه…ومرفت كلامها صحيح… إنت عمر بتاع زمان عمر الحر اللي كل يوم مع واحدة…ويمكن إنت كده ومش اتغيرت وكنت بتضحك عليا وكنت بتمثل عليا الحب…
عمر قام بسرعة ومسك ايديها بغضب:انا مستعد اسمع اي كلمة واي إهانة منك ومش هفتح بوقي…لكن إنك تشككي في حبي ليكي مستحيل أسمح ليكي…انا بحبككك إنتي افهمي…انا اتغيرت لما شوفتك…انا اتغيرت لما إنتي دخلتي حياتي… إنتي فاهمة…وانا مخنتكيش ومستحيل اخونك… لأني أصلا مش شايف غيرك… ممكن متكونيش اجمل واحدة في الدنيا دي…لكن أنا عيني مش شايفة أجمل منك…عيني مش بتشوف بنت تانية غيرك… ازاي ممكن افكر اخونك…!!؟… إنتي مصدقة كده…انا مش هلومك… لأنك شوفتي بعينك لكن اللي شوفتيه جزء بسيط من الحقيقة… والحقيقة هي إني محصلش حاجة…انا كنت صاحي في كل لحظة من أول ما كنت على السرير لحد ما إنتي رنيتي ولحد ما وصلتي…كنت حاضر وسامع كل كلمة…مش عارف اي نوع من السموم اللي يخلي البني ادم عاجز بالشكل ده حاولي تفهمي وتصدقي… محصلش حاجة… أقسم بالله العظيم ما حصل أي حاجة…هو لو حصل كنت هاجي اقف قصادك سواء حصل ب ارادتي أو غير إرادتي…كان مستحيل اقف قدامك تاني…حاولي تحسي بيا حاولي تشوفي الحقيقة من عينيا… إنتي اكتر واحدة عارفني وفاهمني…عارفة ايمتا بكدب وايمتا بقول الحقيقة…ايمتا بمثل وايمتا بكون صادق…زي ما انا عارفك اكتر من نفسي وبعرف اللي جواكي وإنتي مش فاهمة… إنتي كذلك عارفني اكتر من نفسي…شوفي الحقيقة في عينيا وحسي بدقات قلبي… اللي عاملة تدق بعنف وألم وكل نبضة بتصرخ من الألم… لأنها شايفة الحزن في عنيكي…وشايفة دمـ.ـو.عك… متحاوليش تهربي من الحقيقة…اسمعي قلبك مش عقلك… ارجوكي حسي بيا بقي وحسي قد إيه انا بتألم وبتعذب زيك واكتر…
فريدة بصت في عنيه وكانت حاطة ايديها مكان قلبه وهي بتستشعر بدقاته…هو عنده حق…هي فعلاً شايفة في عنيه صدق كبير…وعارفة كويس إنه مش بيضحك عليها…وحاسة بسرعة دقات قلبه…حاسة برعشة جـ.ـسمه من الخوف كانت في عالم تاني خالص متناسية ألم ايديها من أثر قبضته عليها…عالم في صوت واحد بس… عمر صادق مش بيضحك عليكي… إنتي فعلاً مشوفتيش الحقيقة كاملة…هو عنده حق… إنتي أصلا حسيتي ببرودة جـ.ـسمه لما لمستيه وقتها…لكن رجليها وقتها كانت تحت سيطرة عقله ف خدتها وجريت بعيد عنه…لكن دلوقتي كل حواسها مصدقاه…وعمر شاف تغير ملامحها من الحدة واللين…ونظرات عنيها بقت كلها تصديق ليها…في اللحظة دي خفف من قبضة أيدها… خلاص هو شايف في عنيها التصديق والاقتناع شايف النظرات اللي هو متعود عليها…نظرات مليانة ثقة وحب…
عمر قرب منها متناسيا كل حاجة وباسها وهما الاتنين كانوا في عالم تاني متناسيا كل حاجة…سواء مالك اللي نام جنبهم…بعد ما حس بوجودهم هما الاتنين جنبه ونام وهو حاسس بالأمان…أو بالوش اللي برة الاوضة ويوسف اللي موجود برة وقلقان وغاضب….كانوا في عالم فيه هما وبس مش حاسين بحاجة حتي محسوش ب يوسف اللي دخل مندفع على الاوضة
يوسف لف وشه بعد ما شافهم بدهشة هو كان متوقع يجي يلاقي حرب بينهم هما الاتنين ويجي يلاقي حد منهم قـ.ـتـ.ـل التاني…مش يجي يلاقيهم كده…كان جاي متوقع يشوف عمر العصبي وفريدة العنيدة لكن لأ ها هو عمر حطم توقعاته كالعادة…شهد هي كمان دخلت وهي كمان حاله بقي زي يوسف والاتنين عاطين ضهرهم لعمر وفريدة والاتنين توقعاتهم كانت واحدة لكن خدو الصدمة مع بعض…
شهد:هيفضلوا كده كتير
يوسف:مش عارف انا أصلا مش فاهم هو في إيه…انا جاي متوقع الاقي جثة حد فيهم مش كده…!!؟
شهد: والله وانا كمان لكن الحمدلله اتصالحوا والفضل يرجع ليا انا
يوسف:مش هنفضل كده كتير انا لازم افوقهم بطريقة ولا حاجة بس لقيتها…
يوسف قفل الباب بهدوء وبعدين لقح نفسه ومثل الألم على الأرض
عمر وفريدة انتبهوا لصوته وبعدو عن بعض على طول وفريدة طلعت تجري على يوسف وشهد قلقانة على يوسف وهي مش عارفة إنه بيمثل
شهد بخوف:مالك يا حبيبي في إيه
فريدة:مالك يا أبيه أنت كويس ومين…مين اللي عمل في وشك كده
عمر كان واقف مكانه بثبات لأنه فاهم يوسف بيعمل ايه وكان بيشتم في يوسف بداخله….
يوسف بتصنع الوجع:منه لله واحد همجي ومفتري هو اللي عمل في كده…عمل مني خريطة وهو عايش حياته…حسبي الله ونعم الوكيل فيه… إنسان مفتري…
فريدة:منه لله قطع ايده اللي عمل كده…لو شوفته دلوقتي هقـ.ـتـ.ـل ده انسان همجي فعلاً… حبيبي اكيد بتتوجع مش كده
يوسف بتسلية: اوووي ااااااه…ربنا يقطع ايدك يا بعيد منك لله ربنا ينتقم منك
فريدة بتأمن على دعائها
عمر قرب منه وقال بهدوء عكس داخله:طب بقي وبلاش قلة أدب عشان الهمجي والمفتري واللي تنقطع أيده ميعملش اكتر من كده…
يوسف:ااااااه ربنا ياخده البعيد…ربنا ياخده حسبي الله ونعم الوكيل كان زي الطور همجي وبهدلني
فريدة: إنت سيبت اللي عمل فيك كده…!!؟
يوسف: أعمل إيه سيبته حكم القوي على الضيف…حسبي الله ونعم الوكيل فيه الهمجي ال***
عمر بنفاذ صبر خبطه في بطنه: لأ ده إنت شكلك عايزني أكمل عليك ما كفاية بقي …وبص لشهد اللي بتضحك وقالها بغيظ…اضحكي اضحكي يختي شكلك عايزة تقعدي جنب جوزك الغـ.ـبـ.ـي ده في المستشفى….
فريدة بدهشة: ثواني بس…هو إنت اللي عملت كده!!؟
عمر بتصنع البراءة:انا…وانا هعمل كده ليه في أخويا حبيبي..!!؟
يوسف بغيظ:حبيبك يا طور…يا زبـ.ـا.لة ده انا مخلتش فيا حتة سليمة منك لله يا بعيد
شهد:ههههه كفاية مش قادرة
فريدة:هو اللي بيحصل…وبصت لعمر…هو إنت عملت كده بجد…!!؟…وليه عملت كده أصلا
عمر: أيوة انا اللي عملت كده فيه… وعملت كده ليه ابقي كـ.ـد.اب لو قولت عارف لأني…انا مش فاهم…انا فجأة كده انفجرت معلش يا يوسف يا حبيبي جات فيك…!!؟
يوسف بسخرية:هي جات فيا انا بس
عمر قعد جنب وضغط على اسنانه بغيظ وخبط على كتف يوسف جـ.ـا.مد:معلش بقي يا يوسف حقك عليا إنت عارف إني مش بشوف قدامي وانا متعصب…متزعلش مني بقي وخليك جدع…وكمل بهمس…واخرس بقي متبهدلش الدنيا انا أصلا بحاول الم فيها بالعافية…!!؟
يوسف بغباء بص لفريدة:هو انتوا اتصالحتوا…وكمل بجدية… يعني صدقتيه…انا عن نفسي مصدقه… ومبسوط إنك مسمحتيش للدنيا تمشي زي ما مرفت عايزة
فريدة بهدوء:وإنت مصدقه على أساس إيه…!!؟
يوسف:زي ما إنتي أختي وبنتي… الطور ده أخويا اللي قضيت معاه نص عمري وعارفة وواثق فيه جـ.ـا.مد وهو عمره ما خبي عني حاجة ودائما صريح معايا ولو كان فعلاً عمل حاجة كان هيقولي مش هيكـ.ـدب عليا لأنه قبل ما يكون جوزك هو صاحبي واخويا… وكمان لما مي حكيتلي كل حاجة بالتفصيل قبل ما يجو من السفر عرفت إن الموضوع فيه إنا…ولما وصلوا انا حبيت استفز عمر عشان يتعصب ويتكلم وهو عصبي… لأن لما بيكون عصبي الكلام بيخرج منه دون تفكير ومن غير اي كدب وهو بيكون صادق جدا وهو عصبي… وكمان طور مش بيسيطر على نفسه وشايف كل حاجة حمرة ف بيعمل في البني ادم كده زي ما إنتي شايفة خررريطة
عمر: والمصحف أخويا يا ناس انا دلوقتي نـ.ـد.مان على ضـ.ـر.بي ليك…وانا أصلا لحد دلوقتي مش قادر الاقي سبب لضـ.ـر.بي ليك
يوسف قام ووقف قدام فريدة بثبات:بصي انا مش عايز اجبرك تصدقيه ولا حاجة لكن أنا عندي حاجة أعرفها…مي قالتلي على موضوع صور وكده…عايز اقولك إني عارف اللي حصل وهو حكي ليا وقتها…وده اللي مخليني متأكد… وبعدين الواد بعدها مفيش اتلقح في المستشفى وحالته كانت يرثي لها وأصلا شوفي منظره دلوقتي عامل زي الميتين…شوفي مدهول في نفسه ازاي…عقل مين يا ناس يصدق أن المنيل ده عمل حاجة…الموكوسة مرفت مش حسبتها صح…
فريدة ضحكت على كلام يوسف حقيقي فعلاً عمر باين عليه التعب بالإضافة إنها مش مهتم بنفسه خالص…
يوسف:هو بصي لو عايزة متصدقيهوش… قوليلي بس وانا اضـ.ـر.به واطلع عينه واخد حقي ب أيدي
فريدة بصت لعمر بتفكير وبعدين قالت ليوسف:خد انتقامك يستاهل عشان يبقي يخبئ عني حاجة وميصارحنيش باللي مضايقه تاني…!
يوسف:بس كده من عنيا غالي والطلب رخيص
وقرب من عمر ورفع أيده على أساس يضـ.ـر.به لكن حـ.ـضـ.ـنه وبص لفريدة:مقدرش افرط فيه سامحيني يا اختي العزيزة 😂
شهد وفريدة ضحكوا على عمر ويوسف…هي علاقة عمر ويوسف علاقة من اجمل العلاقات صداقة بجد…الصداقة الحقيقي هي انك تبقي واثق في صديقك ومتصدقش عليه أي حاجة… وكمان متخبيش عنه حاجة لأنك في اللحظة اللي اعتبرت أحدهم صديق مقرب ليك… إنت مش بس بتكون أخترت صديق… لأ إنت اخترت اخ أو أخت واخترت عيلة تانية…بتحكي ليه كل اللي جواك في الوقت اللي مش بتقدر تحكي لعائلتك فيه…في الوقت ده إنت بتجري عليه هو عشان تحكي ليه وترتاح وهو يساعدك…!!
عائشة بتخبط على الباب بالعكاز بتاعها:هاااا خلصتوا وصلة العشق الممنوع ولا لسا…ادخل ولا مش فاضيين….
كلهم ضحكوا ويوسف راح فتح الباب:اتفضلي يا تيتة وصلة العشق الممنوع خلصت قصدي خلصنا كلام وحلينا كل حاجة
عائشة:بغض النظر عن منظرك وحالتك دي…ما علينا معنديش كلام ليك تقدر تروح مطرح ما أنت عايز.
يوسف:هاااا ده إسمه طرد بس بشياكة…وبردو غضيتي النظر عن إني حفيدك والمفروض تاخديني بالحـ.ـضـ.ـن وكده لكن ما علينا…انا خارج من غير مطرود
عائشة:قال حفيدي قال اما أنت عارف كده مش بتسأل ليه يا وسـ.ـخخ لأ وجيت تدور على عمر على طول مكلفتش نفسك تسألني عاملة إيه يا تيتة…!!؟
يوسف مسك أيديها وباسها:انا آسف يا قلبي بس كنت قلقان من الطور اللي إسمه عمر ده…!!؟…وبعدين باس رأسها…سماح بقي المرة دي
عائشة: خلاص سماح يا طويل يا أهبل يلا أقعد استني برة ولا استني برة إيه…انا أصلا نسيت كنت هقولهم إيه…!!؟
عمر رفع حاجبه لفريدة وبيقولها بنظراته “كنت عارف إنها هتنسي”
عائشة:يلا قدامي برة إنتوا الأربعة…
خرجو كلهم وراها…
عائشة قعدت وقالت بسخط:يعني يا ***كان لازم تحصل مصيبة يا شوية***عشان اشوفكم ده انتوا***ولا حد منكم بيسأل عني واحدة زعلانة والتاني دخل البيت زي الحـ.ـر.امي والطويل الاهبل دخل زي الحمار… انتوا بجد ***
أسيل: كفاية يا تيتة في طفلة قاعدة…!
عائشة:طفلة ده إنتي اللي زيك متجوز وعنده بدل العيل تلاتة
يوسف بهمس:ا*يه بقي هي سيرة مش هتخلص وحوارات مش هتخلص…انا لازم اتصرف عشان لو قعدنا كتير ممكن حد مننا يطلع من غير عقل…هو انا كان لازم أسمع كلام امي واخليها تيجي تقعد هنا…!!
عمر قاعد جنبه وسامع:يلا طيب اتصرف عشان قلبي مش مطمن من اللي جاي
عائشة:بص بقي يا عمر بغض النظر عن كل اللي حصل…بس انا مش هخلي فريدة تمشي معاك دلوقتي انا هسيبها تقعد معايا فترة…حتي دماغها تكون صفيت
عمر بصوت وا.طـ.ـي:هههه كان قلبي حاسس والله… وبعدين على صوته…تيتة حبيبتي انا ممكن أفتح دماغها دلوقتي واصفيها لكن مش هسمح إنها تبعد عني…
عائشة:انا قولت اللي عندي خلاص ومفيش كلمة بعد كلمتي…!!؟…حتي لو مراتك عايزة تمشي بردو لأ
عمر: خلاص انا قاعد هنا ومش متحرك…
عائشة:إنت حر…
يوسف همس في ودنه: إنت أيوة أخويا وهي اختي وكل حاجة…بس انا عقلي غالي عليا ف انا هاخد مراتي وهروح…!
عمر مال عليه وهمس هو كمان:من ناحية كده ف كلنا هنروح يا بني سوي انا ظبط كل حاجة في دماغي…وعارف بردو هخلي اختك العنيدة تمشي معايا ازاي… لأني عارفة إنها كانت ناوية ترفض معايا…مش شايف ضحكتها المنتصرة دي انا مش هسمح ب كده
عائشة: عارف يا استاذ عمر اللي حصل من شوية بسببك…الحريق والكهرباء السايحة كل ده من وراك
عمر بدهشة:انا !!؟
عائشة: أيوة إنت!… عارف ليه….لأن البيت زي ما قولت كان مقبرة زمان…وده طبيعي إنه يكون فيه أرواح رايحة وجاية في البيت… والأرواح دي مش بتحب الغريب يابني ف عشان كده كل ده حصل…وكانوا ناوين يقـ.ـتـ.ـلوك…حاكم هما مش بيحبو الغريب…ف عايز تقعد أقعد…بس خليك عارف إنك هتكون سبب في موتنا كلنا
عمر بص ليوسف:يارب عقلي يطلع سليم من هنا…
عائشة:يلا خلينا نأكل والعصر اللي عاوز يمشي يمشي بس فريدة هتقعد معايا…
الكل هز رأسه بصمت …
………………………………………
صحي من النوم لقياها نايمة في حـ.ـضـ.ـنه افتكر كل اللي حصل امبـ.ـارح وانهياراها بعد ما حكي ليها كل حاجة…ولما حـ.ـضـ.ـنها وقعدو على الأرض عشان تهدي…ونامو على حالهم ده على الأرض
مالك حاول يبعدها عنه بخفة عشان يخرج قبل ما هي تصحي…
لكن ميساء صحيت وانتفضت من حـ.ـضـ.ـنه وبعدت عنه بغضب:انا عايزة أرجع بيتي حالا
مالك ببرود وبمحاولة لإنهاء النقاش بينهم بسرعة: هنشوف الكلام ده لما أرجع… دلوقتي انا لازم أخرج
ميساء بغضب:على فين هااا…بقولك عايزة أرجع بيتي…!!
مالك وقف وظبط هدومه وشعره وفتح باب الشقه وبصلها ببرود:مع السلامة…!
وقفل الباب وخرج…واتحرك بالعربية لحد ما وصل الفيوم من جديد وبعدها حط خط الفون وكلم خليل
مالك:النهاردة تقدر تعتبر كل حاجة تمت…
خليل بحدة:كنت فين يا استاذ بحاول اكلمك من البدري
مالك: خلاص مانا رديت اهو
خليل:طيب استعد عشان هتخطفه النهاردة مش عندنا وقته نخسره… عشان أخوها هنا وشكله هياخدها معاه…وكده موضوع الخطف مش هيكون سهل زي دلوقتي…تعال فيه شباب هتساعدك ويكونوا جنبك لحد ما تخطفوه ويسهلو طريقك…وانا قدام البيت اهو
مالك بهدوء:العنوان فين!!؟
خليل قالها على العنوان بالظبط…
………………………………
خليل بعد ما كلم مالك رن على فادي
(فادي ده يا جماعة يبقي عم عمر الصغير في ناس نسيت الاحداث بس في الحلقة الأخيرة فادي زور موته وانا قولت كده فادي وقتها قـ.ـتـ.ـل اخوه فارس وبعدين حط جثة مكانة وزر تحليل ال DNA للجثة وهو دلوقتي ميت بالنسبة للكل لكن في قلة بس اللي يعرفو إنه عايش…وكلهم للأسف مفيش حد منهم كويس)
خليل:أهلا فادي بيه…
فادي: أهلا خليل…هااا إيه الاخبـ.ـار عرفتو تخطفو الولد…!
خليل: لأ لسا بس شوية وهكلمك واديك اخبـ.ـار حلوة
فادي:وانا في انتظار انا استنيت وصبرت كتير مفيش مشكلة لو استنيت اكتر…
خليل: دلوقتي الرجـ.ـا.لة بتستعد عشان يدخلوا يجيبو الولد…هما هيخدور الكل عشان لما يخرجوا بيه محدش منهم يعمل قلق
فادي:بص انا مش فارق معايا إنتوا هتعملوا إيه…كل اللي فارق معايا هي النتيجة وبس…إنت فاهم النتيحة… والنتيجة هي إن ابن عمر هيكون في أيدي…!
خليل بثقة:متقلقش…
وانتهت المكالمة…
فادي بوعيد:لما يكون ابنك يا عمر في أيده وجوده في أيده معناه ثروة الصياد كلها في أيدي…عشت كتير بحلم باليوم اللي اقـ.ـتـ.ـلك فيه زمان عشان اخد الثورة دي…واشتغل على كيفي…!…لكن دلوقتي لو قـ.ـتـ.ـلت ثروتك هتروح لابنك…ولما إبنك ومراتك يكونوا في أيدي لما اقـ.ـتـ.ـلك الثروة مش هتروح لمالك إبنك…هههه لأ هتبقي ليا…مراتك وابنك هيبقو في أيدي قريب ووقتها مش هخليك لحظة واحدة على قيد الحياة
كان في صوت حد بيصـ.ـر.خ جنبه من كلامه وكانت مرفت مربوطة وحاطط لزق على بوقها
فادي قرب منها بسخرية:تؤتؤ…مش عاجبك كلامي…!!؟…نسيت إنك بتحبي عمر وبتموتي فيه…زعلانة إني عملت فيكي كده…!!؟ وبعدين شال اللزق من علي بوقها
مرفت بحدة: إحنا مش اتفقنا على كده لما اديتني الدوا عشان احطه ليه قولت ليه إن الدوا ده هيخليني اخد اللي عايزه من عمر ومش هيشوف قدامه من اثره…إنت مقولتش إن ده كله هيحصل وإن ده سم ممكن يقـ.ـتـ.ـله…بس الحمدلله ربنا نجاه…
فادي: بتحبي للدرجة دي يا مرفت…!!؟…ومش عايزه يموت…!!؟
مرفت بحدة:أيوة بحبه بجنون…ومش هسمحلك إنك تقـ.ـتـ.ـله انت فاهم
فادي شـ.ـدها من شعرها بغيظ:انا مش هخلص من ابوك اللي كان مانعني إني اقـ.ـتـ.ـل عمر زمان وبعدين تطلعيلي إنتي كمان…!!؟
مرفت ب استيعاب:بس إنت قولت إن اللي حصل حادثة…!!؟
فادي قعد ببرود:ههههه…بما أنك يا بنت أخويا المصون مش بقي ليكي لازمة ف انا هقولك كل حاجة…انا اللي قـ.ـتـ.ـلت فارس ابوكي…انا اللي قـ.ـتـ.ـلته لأنه كبر وخرف وانا مكنش عندي طولة بال ليه…متخافيش يا حبيبتي هبعتك ليه قريب…تؤتؤ متعيطيش يا حبيبتي…على اساس إنه كان اب ليكي انتي مجرد بنته غير الشرعية من علاقته المتعددة ويا مين عالم يمكن يكون عنده غيرك… عارفة يا مرفت ابوك عمره ما حبك خالص…هو كان شايفك مصلحة واستغلك ودخلك تتجسسي على عمر لينا سنين طويلة…ما هو للأسف إحنا مش بنوثق غير في دمنا وإلا ابوكي مكنش بص عليكي وقتها أو عبرك إنتي فاهمة…ورجع حط اللزق على بوقها… دلوقتي انا هسمح ليكي تعيشي لحد ما تطمني إن عمر سبقك على القبر… عشان ت عـ.ـر.في غلاوتك عندي يا مرفت…
مرفت غمضت عينيها بحزن وخوف على عمر… لأن هي عارفة إن فادي بيتكلم جد وهو فعلا مش هيرحم عمر بعد ما مالك يكون في أيده….
…………………………………
يوسف:يا ابن الايه… لأ ناصح يا عمر
عمر شال مالك بخفة: دلوقتي إنت هتاخدوا ابني الجميل العسل الهادي ده معاك ولما تقربوا توصلوا القاهرة رن عليا والباقي عليا ومش هنكمل كام ساعة وهتلاقيني انا وفريدة كمان في القاهرة وهنعدي ناخده
يوسف:ده إنت لا توصف…بتقولنا ناخده وبعدين انا ارن عليك وتتحجج بيه وتيجي لأ وكمان فريدة أول ما تسمع إنه تعبان…مش هتفكر ثانية وهتطير
عمر: أيوة بالظبط…وبص على شهد اللي فاتحة بوقها…اختي بتحاول تستوعب
شهد بإعجاب: إنت يتخاف منك…هي بص الفكرة عادية وكل حاجة لكن إحنا لو فكرنا ألف سنة مكنش ممكن يخطر في بالنا كده…لكن إنت بكل سهولة وفي ثواني الفكرة والخطة كانوا جاهزين في ثواني…وسقفت لعمر… والله برافو
فريدة دخلت:برافو علي إيه!!؟
عمر قال بسرعة قبل ما شهد ويوسف يقعوا بلسانهم: لأ عشان اتنازالت وهقعد معاكي هنا حتي بعد الأرواح وكل ده… عشان ت عـ.ـر.في انا مضحي بحياتي لاي درجة عشانك
فريدة: أيوة فعلاً برافو…!
………………………..
في منزل المهدي
سارة قاعدة في اوضة ميساء بقلق…هي كانت المفروض بايتة مع ميساء…بس ميساء خرجت مع مالك…وسارة مقدرتش تستني ونامت ولما صحيت مش لقيت ميساء…بقت قاعدة تسأل نفسها هي رجعت ولا لأ…
آسر كان صحي ومسافر عشان شغله…بس حب يروح يشوف ميساء وحازم قبل ما يمشي
دخل على حازم الأول وكان حازم نايم بعمق كمان
آسر:حازم حازم يبني اصحي…عايز أقولك كلمتين…!!
حازم بنوم:قول انا سامع قول…
آسر ابتسم بسخرية ومقالش حاجة وبعدين سأل حازم:تمام يا حازم فهمت…!!؟
حازم:تمام فهمت يلا أطلع برا
آسر في نفسه”والله عارف إنك منافق…قال فهمت وانا مقولتش حاجة أصلا وقال يعني لو قولت ما حازم معروف بيصحي مش فاكر حاجة ولا إني كلمته…!!”
وخرج بيأس لاوضة ميساء وخبط بهدوء لأنه عارف إن سارة موجودة…هو كان بيخبط وهو واثق إنه مش هيجي رد لأن الكل نايم متأخر وهو صاحي بدري لكن خبط كده زي اللي بيجرب حظه
بعد ثواني أذنت سارة ليه بالدخول…
آسر:احم احم… صباح الخير… ميساء فين
سارة.بقلق واضح:مش عارفه والله انا نمت قبل ما ترجع هي ومالك…ولما صحيت مش لقيتها مش عارفة إذا كانت رجعت ولا لأ…!
آسر بهدوء:متقلقيش…هي جات اكيد وممكن تكون صحيت بدري وراحت عند البحيرة…
سارة: تمام…!!!
آسر خرج وهو في دماغه إنها عند البحيرة وركب عربيته وكان في طريقه للجيزة لكن بعت لحازم إنه يبقي يطمنه على ميساء…
…………………………………
شهد:يلا عشان خاطري بقي يا فريدة خلي مالك يجي معايا عشان والله وحشني اوي… عشان لو هيبقي في خناقات بينك وبين عمر يبقي مالك بعيد
فريدة بتفكير: خلاص خليه معاكي… عشان انا ناوية اتخانق مع اخواكي قد كده…
شهد بفرحة:حبيبتي…ده انا هخلي مالك ينساكي من الأساس بس استني عليا
فريدة: لأ ميقدرش يا حبيبتي يلا انا هجهز حاجته…لكن اللبن الصناعي بتاعه قرب يخلص…ابقي اشتري ليه وإنتي ماشية
شهد:حاضر
كان مالك وخليل برة قدام البيت مع شابين كمان وكانوا واقفين متخفين…وكانوا لابسين كابات على أساس لو فيه كاميرات وهما منزلين وجهم مش هيبانوا بسبب الكاب
مالك بنفاذ صبر هندخل ايمتا أصلا المنطقة هادئة وقت العصر مفيش مخلوق هنا وبعدين المنطقة هنا مفيش غير كام بيت والنادي وغير كده مفيش اي حد
خليل:بلاش غباء استني شوية…إحنا مش عارفين إذا كان يوسف البحيري بس اللي جوة ولا معاه حد
مش كملوا حاجة ولقيو الباب اتفتح…
وخرج يوسف وشهد وفريدة اما عمر ف كان في الاوضة جوا راكض على السرير براحة هو هيروح يودعهم ليه وهو كده ولا كده عارف إنه مفيش داعي لكده لأنه هيخرج وراهم بعد ساعة ولا حاجة لكن فريدة متعرفش اللي في دماغ عمر…
فريدة كانت بتودعهم وبتودع مالك بخوف من جواها لكن كانت بتتجاهله
خليل ومالك كانوا مراقبين كل حاجة من بعيد لحد ما يوسف اتحرك بالعربيه وفريدة دخلت البيت
مالك بص لخليل بعضب:مش المفروض هندخل نجيبه من البيت في إيه
خليل كان متابع عربية يوسف بتركيز:لازم أتأكد إذا كانوا رجـ.ـا.لة عمر موجودين في اي حتة ولا لأ ولو في حد مشي ورا يوسف يبقي عمر واخد كل احتياطيه…
مالك سكت لأنه للحظة مفكرش في كده وشاف إن خليل معاه حق…
خليل بعد المراقبة:اتحركو وراهم وإنت والرجـ.ـا.لة هتاخدو الواد منهم علي الطريق الصحراوي كده ولا حاجة…وخلي بالك يوسف مش سهل إنت فاهم…!!؟
مالك:تمام
وبعدين ركب العربية مع الشابين دول…واتحرك ورا يوسف…..
↚
خليل ومالك كانوا مراقبين كل حاجة من بعيد لحد ما يوسف اتحرك بالعربيه وفريدة دخلت البيت
مالك بص لخليل بعضب:مش المفروض هندخل نجيبه من البيت في إيه
خليل كان متابع عربية يوسف بتركيز:لازم أتأكد إذا كانوا رجـ.ـا.لة عمر موجودين في اي حتة ولا لأ ولو في حد مشي ورا يوسف يبقي عمر واخد كل احتياطيه…
مالك سكت لأنه للحظة مفكرش في كده وشاف إن خليل معاه حق…
خليل بعد المراقبة:اتحركو وراهم وإنت والرجـ.ـا.لة هتاخدو الواد منهم علي الطريق الصحراوي كده ولا حاجة…وخلي بالك يوسف مش سهل إنت فاهم…!!؟
مالك:تمام
وبعدين ركب العربية مع الشابين دول…واتحرك ورا يوسف
كان الوقت بيعدي ومالك مش لاقي فرصة إنه يوقف يوسف فيها وكان خلاص عدي ساعة من الوقت ويوسف كلم عمر وهو سائق زي ما اتفقوا
كان عمر قاعد مع عائشة وفريدة وأسيل اما إيمان كانت نائمة هي وولادها لأنها بتسهر معاهم
عمر.رد على المكالمة وكان متقن التمثيل بحرفية شـ.ـديدة: خير يا يوسف…وصلتوا!!؟…بتهزر طب هو كويس… طيب طيب انا جاي مسافة الطريق…
فريدة بقلق:عمر في إيه!!؟
عمر بيمثل إنه متـ.ـو.تر وهو عارف كويس إنها قلقت علي مالك ومش هتعرف تكشفه أنه بيمثل أو بيكـ.ـدب لأنها دلوقتي كل تفكيرها في مالك وبس…!!؟
عمر بتـ.ـو.تر مصطنع:مفيش مفيش دي واحد اعرفه تعبان لازم اروح أشوفه
فريدة بخوف:ازاي بالسرعة دي أبيه أكيد لسا مش وصل القاهرة…هما كويسين…طيب مالك كويس
عمر ساكت مش بيرد
عائشة بقلق هي كمان:خير يا بني في إيه
عمر: بصراحة مالك تعبان ويوسف وشهد هيودوه للدكتور
فريدة عيطت أكتر:طيب انا جاية معاك…يلا بسرعة
عائشة دون اعتراض: خدها يا بني تشوف ابنها وابقي طمني عليه
أسيل:وانا جاية معاكم
عمر:طيب يلا اجهزو بسرعة
فريدة خرجت مع عمر بسرعة واسيل كانت بتجيب كتبها
عمر خد فريدة العربية وكانت العربية مركونة جبنب النادي مش جنب البيت لأن عمر كان تايه باليل…خدها وركبها العربية وقعدو مستنين أسيل كان شايفها بتعيط عايز يقولها لكن كان عارف قد إيه هي عنيدة وهتنزل وترجع ف كان لازم يتحرك
أسيل كانت خارجة لكن لقيت حازم في وشها
حازم بمزاح:هلا والله قولتي لأمك إني جاي اطلب ايدك
أسيل بعجلة:حازم لو سمحت مش وقتك خالص
حازم:خير في إيه!!؟
أسيل:طب ابعد لو سمحت مش عايزة أتأخر أصلا الطريق طويل
حازم:خير في إيه!!؟
أسيل بحدة:اوووف على فكرة اللي بتعمله ده غلط عايزة امشي ابن اختي تعبان وأبيه في القاهرة وهياخدو للدكتور وفريدة بتموت من العـ.ـيا.ط مع عمر في العربية وهما مستنيني عشان نمشي
حازم بعد من طريقها:تمام انا آسف
أسيل مشيت وركبت والعربية اتحركت…وبعد كام دقيقة
عمر وقف العربية بعد ما أتأكد إنه بعد عن بيت عائشة: خلاص اهدي كفاية…انا آسف بجد…مالك كويس…بس انا ويوسف عملنا كده عشان نرجع كلنا
فريدة بعدم تصديق: لأ إنت بتضحك عليا..
عمر:بضحك عليكي…لأ والله حتي عشان تصدقي…هكلم يوسف فيديو كول…
ورن على يوسف ويوسف رد
يوسف:اكيد شربت المقلب واللي هببته يا عمر
عمر:ههه أيوة حتي اتفرج…وقلب الكاميرا على فريدة…
فريدة براحة:مالك كويس!!؟
يوسف وجه الكاميرا على الكرسي الخلفي وقال زي ما إنتي شايفة: كويس وخلي مراتي تبعني وتخليني سواق ليها هي والبيه وقاعدة بتلعب معاه ورا…!!؟
شهد مسكت ايد مالك اللي قعد بيلعب براحة وأول ما شاف الفون وعمر وفريدة فيه مسك فيه وكان بيضحك بمرح شهد فضلت ماسكة الفون فترة لمالك وكانت فريدة قاعدة بتكلم فيه وعمر كان مستمر في السواقة
شهد بصت للطريق ولقيت صيدلية على الطريق:يوسف معلش اقف هنا عشان تجيب لبن لمالك…
يوسف وقف على الجهة التانية من الطريق اللي فيه الصيدلة ونزل واخد الفون وكلم فريدة:مضطر أقفل وصلة الحب بين الأم وابنها اطمنتي عليه يبقي خلاص خلي اللي جنبك يركز على الطريق…سلام
وقفل المكالمة
………..
مالك بص للاتنين اللي معاه: والله حظنا حلو نزل من العربية مفيش غير مـ.ـر.اته شغلنا سهل…!!؟
ونزلو وراحو لعربية يوسف وفتحوا الباب بسرعة ومالك دخل لشهد
شهد اول ما دخل العربية فكرته عمر لكن لما رفع وشه ليها وشافت عنيه…اتصـ.ـد.مت ووشها اتحول للون الأصفر من الصدمة والرعـ.ـب اللي هي فيه…مش معقول يعني أنها تشوف حد ميت قدامها… كده ولا كده مالك بالنسبة ليها ميت… الموقف صعب فقدت السيطرة على نفسها صوتها مش طالع الدمـ.ـو.ع نزلت من عنيها بصمت… يعني على قد ما اللحظة مرعـ.ـبة بالنسبة ليها على قد ما كانت معجزة…قد إيه بنتمني لو أشخاص فقدنها ترجعلنا للحظة عشان نقدر نودعهم…هي وقتها مودعتش اخوها على أساس إنه هيموت… دلوقتي هي قدامها
اما بالنسبة لمالك على قد ما كان ناوي ياخد مالك الصغير ويخرج…لكن هو كمان اتصلب مكانه ب لحظة…ما علينا من الشبه البسيط اللي بين شهد واخواتها…لكن عنين شهد هي نفسها عينيه…الموقف غريب بالنسبة ليه…حس بمشاعر غريبة اول ما شافها يمكن لولا تذكير عقله ليه هو ليه هنا كان ممكن يفتكر كل حاجة…ورجع لوعيه بسرعة واخد مالك من أيد شهد كان متوقع منها تقاوم أو تصرخ لكن محصلش منها أي صوت مازالت على حالها مصدومة
شهد بتحاول ترجع لنفسها توقفها إنه ياخد مالك منها لكن لأ هي حاسة نفسها في حلم وإن كل ده مش صحيح ولسانها كان عاجز عن الكلام وخرج منها صوت ضعيف ومالك خارج من العربية ب مالك الصغير:مااالك….!!!؟
بصلها لبرهة لكن افتكر إن اسم الولد اللي في ايده مالك بردو ف فكر إنها قصدها مالك الصغير… للأسف مش مدرك إنها قصدها عليه هو وبعدين اخد مالك وحطها في العربية
واحد من الاتنين اللي معاه: إحنا لازم نخدرها ممكن تعمل دوشة ويلحقونا…خليه يتلخم فيها
مالك مسك أيده ومنعه يروح ليها:لأ ويلا اركب بسرعة
مالك ركب العربية في الكرسي اللي ورا مع مالك الصغير والاتنين اللي معاه ركبو قدام وواحد منهم بدأ يسوق
مالك كان شايل مالك الصغير ومستغرب من هدوئه معاه وعدم عـ.ـيا.طها ومازال مش واخد بالها من الشبه اللي بينه وبين مالك
اما بالنسبة لمالك الصغير كان هادي لأنه مفكر مالك عمر…حتي الطفل الصغير مقدرش يميز بين أبوه وعمه…!!؟
…………………………
يوسف خرج من الصيدلية لقي باب العربية الخلفي مفتوح مشي بخطوات سريعة وبص لقي شهد بس من غير مالك
يوسف دخل ليها بخوف:شهد…شهددددد…فين مالك…شهدددد
شهد برعشة وكلام خارج بالعافية:م…ما…مالك ع.ا.ي.ش…مالك عايش
يوسف طبعاً مش فاهم إن قصدها على مالك اخوها ومستحيل يتوقع أصلا إن قصدها عليه..
يوسف:شهد ركزي كده وفهميني في إيه…!!؟
شهد كانت بردو في صدمتها بتكرر نفس الجملة
يوسف قعد يحاول معاها كتير لكن لأ مفيش فايدة مكنش قدامه حل غير إنه يشوف كاميرات الصيدلية راح بسرعة وعرف إن مالك اتخطف…ومكنش فيه اي وجوه ظاهرة للأسف…وكان ك حركة تمويه العربية اللي خطفت مالك كملت على طريق القاهرة…!!!
بعد مرور أكثر من ساعتين على الخطف…
عمر وصل أسيل على بيتها وكان متوجه على بيته مع فريدة
يوسف كلمه بتعب وكسرة واضحة بشـ.ـدة في صوته: عمر انا عايزك تكون هادي وتسمع اللي هقوله كويس…
……………………
فادي:برافو…انا عايز الولد يكون معايا بسرعة
خليل:اهم حاجة أننا خطفناه اللي جاي بعد كده سهل…
فادي: كده نقول باي عمر الصياد…مش باقي غير دقائق معدودة في حياة عمر… خليني ادي الأمر بقي خليني أخلص من عمر… الثروة كده كلها هتكون بتاعتي
خليل فهم من كلامه إن فادي ناوي يقـ.ـتـ.ـل عمر…ومش ناوي بس لأ…هو مخطط لكل حاجة كمان…!
خليل:انا هقفل بقي…
وانتهت المكالمة
خليل بسرعة اتصل وقتها ب عادل
عادل:هااا قولت لفادي اللي قولتلك عليه…!!؟
خليل: أيوة يا ريس…
عادل:زي ما قولتلك يا خليل الولد ميوصلش لايد فادي ابدا…هاته ليا…مش لازم نخليه مع فادي إحنا مش عارفين فادي ناوي على إيه…لكن الأكيد انا لازم ادمر مخططه انا مش هسمح ليه يأذي عمر
خليل:بس فادي ناوي يقـ.ـتـ.ـل عمر وتقريباً سبب خطفه لإبن عمر هو إنه هيقـ.ـتـ.ـل عمر بعدها وكده أملاك عمر كلها هتروح لابنه… وفادي ناوي ياخدها بطريقة ما… وكمان قال في مكالمته معايا إنه مش باقي غير دقائق وينهي حياة عمر
عادل بصدمة: لأ مستحيل انا لازم اتصرف إحنا لازم ننبه عمر…انا مش هسمح لفادي إنه يأذي عمر…أقفل وانا هتصرف…
………………….
عمر بعد مكالمته مع يوسف مصدوم… فعلاً مالك اتخطف…بص لفريدة اللي نايمة جنبه في العربية…مش عارف يقول ايه…عمر كان باين عليه إنه ثابت من الخارج لكن هو من جواه ضعيف ومكسور …هو ده اللي كان خايف منه…كان خايف من اللحظة دي… إن حد يقدر يأذي مالك إبنه أو فريدة في يوم وقف العربية ونزل بتعب وهو بيحاول يكون عادي وهو بيصحي فريدة
عمر: فريدة يلا وصلنا…يلا قومي أدخلي ارتاحي جوا عبال ما اعمل مكالمة واجي…
فريدة مشيت بتعب:حاضر
وهي داخلة تليفونها بعت اشعارات قد كده لأنه لقط نت بعد فترة
كان عمر واقف برة بيعمل مكالمته وهو رايح جاي وكان مع الأسف في شخص موجه المسدس ب إتجاه عمر
عمر كان بيتكلم مع يوسف بغضب:يوووسف انا حاولت أكون هادي بقدر الإمكان جنب فريدة…لكن فهمني في إيه…اتخطف ازاي…فهمني كويس وشهد مقالتش حاجة
يوسف: المشكلة الأساسية في شهد لو اتكلمت هفهم اكتر لكن للأسف شهد مش بتقول غير جملة واحدة بس…مالك عايش…مش فاهم حاجه يا عمر…هي مصدومة من اللي حصل ودلوقتي انا بحاول أوصل للعربية بعد ما عرفت رقمها…
في الوقت اللي كان بيتكلم فيه عمر مع يوسف فريدة فتحت رسالة سارة اللي فيها صورة مالك
عمر اول ما فتحت محادثة سارة وشافت الصورة فكرته عمر ف مركزتش مع الصورة وبدأت تقري المكتوب في الرسالة
سارة”بصي بقي يا فريدة عشان انا هتجنن…انا بشبه مالك بعمر جوزك اوي…انا أيوة مشوفتش عمر غير مرة واحدة لكن أنا ذاكرتي قوية عموما ريحيني وقوليلي أنه شبه عمر…اه صحيح ده مالك خطيب ميساء…وحب الطفولة…هتقولي ميساء مين دي ميساء اللي كنتي بتلعبي معاها وإنتي صغيرة”
فريدة فتحت الصورة وعملت تكبير ليها وكانت الصدمة ليها هو فعلاً مالك…هي افتكرت إنها شافته مرتين تلاته وهي صغيرة… عشان كده كانت بتقول لعمر حاسة إني شوفتك لما كنت صغير…هو فعلاً مالك طلعت تجري على عمر
عمر من منظرها فكر إنها عرفت إن مالك اتخطف
فريدة بنفس متقطع:عمر الحق مالك…
عمر جري عليها بسرعة:هششش والله انا مش هسمح إن مالك يحصله حاجة وهيرجع… صدقيني مش هسيب اللي خطفه عايش لحظة وهينـ.ـد.م مالك هيكون كويس صدقيني
فريدة ب صدمة ونسيت أصلا مالك اخ عمر وعقلها كل اتحول…لمالك اتخطف ابنها اتخطف:ما..مالك…عمر إبني عمر مالك هيحصله حاجة…عمر انا عايزة إبني
عمر حاول يسيطر عليها وهي بتفقد أعصابها قدامه: والله مش هيحصله حاجة…انا هرجعه…بس انتي كوني هادئة عشان خاطري…
فريدة زقته بعنف:انا عايزة إبني يا عمر كله بسببك لو كان معايا مكنش حصل كده انا قلبي كان حاسس…انا عايزة إبني دلوقتي
عمر بعد بغضب وشـ.ـد على شعره وهو مديه ضهرها…هو مش متحمل اللي حصل أصلا…وهي دلوقتي بتلومه…وهو بيلوم نفسه ف مش متحمل واعصابه تلفت أصلا:فريدة كفاية تلوميني انا أصلا مش متحمل…
فريدة بصت ناحيته وبتحاول إنها تمنع نفسها من الكلام ف بصت حواليها ب ألم لحد ما شافت المسدس المتوجه ناحية عمر
فريدة بضعف:عمر حاسب!!؟
والشخص اللي موجه السلاح أطلق الرصاصة
↚
الحلقة السادسة عشر
فريدة بصت ناحيته وبتحاول إنها تمنع نفسها من الكلام ف بصت حواليها ب ألم لحد ما شافت المسدس المتوجه ناحية عمر
فريدة بضعف:عمر حاسب!!؟
عمر كان مديها ضهره والسلاح متوجه عليه من الخلف…وهي كانت بعيدة عنه حاجات بسيطة…
عمر كان واقف بيفكر هيتصرف ازاي…مش مركز حواليه مش سامع حاجة…هو كان متـ.ـو.تر كل اللي في دماغه إزاي يرجع مالك… وكمان يحاول يسيطر على فريدة…ويخليها تكون هادية لأنها لو فضلت على الحال ده مش هيقدر يركز ويوصل لمالك بسرعة…
فريدة بخوف وضعف:عمر ركز حاسب وراك…!!؟
كان الشخص اللي موجه السلاح حدد هدفه خلاص وبيستعد لإطـ.ـلا.ق النار على عمر
وفي لحظة وثانية كده
كان عمر راكض على الأرض بصدمة وذهول بعد إطـ.ـلا.ق النار…باصص قدامه في وسرحان في اللاشىء… بيحاول يقنع عقله إن اللي حصل من لحظة ده مش صحيح وأنهم كويسين…عينيه كانت خايفة تتحرك وتعرف إذا كان اللي حصل بجد…خايف من اللحظة اللي عينيه هتقع فيها عليه…ماهو مش معقول هيخسر اهم اتنين في حياته في يوم واحد…في البداية ابنه ودلوقتي مـ.ـر.اته…ف كان ضايع…لحد ما سمع صوته بتناديه بألم وضعف…وقتها افتكر إنها زقته وبعدين سمع صوت إطـ.ـلا.ق نار بعدها مباشرة…
فريدة كانت للأسف اتصابت هي زقته في آخر لحظة لو كانت زقته بدري شوية كان زمانهم هما الاتنين كويسين…لكن القدر عايز كده…ربا ضرة نافعة…!!؟
فريدة بهمس وضعف:عمر…
عمر غمض عينه بألم بيحاول يرفض الفكرة وخبط على الأرض جـ.ـا.مد بغضب وبالم بيحرقه من جواه: مستحيل…مستحيل… لأ انا مش هعيش الألم نفسه مرتين… بالله عليك يا فريدة قولي إنك كويسة متخلنيش أشوف المشهد نفسه من جديد…!!؟
كان عادل واقف بعيد ومراقب المواقف هو وصل قبل لحظات إطـ.ـلا.ق النار ب لحظات وشايف حالة عمر…وصراخه قدامه…ومش ب أيده عيط عليه وعلى حاله…
فريدة بضعف وألم:م..ش ب اي..دي ك…ان ن..فس..ي أضح..ك ع..لي..ك واقلك محص..لش ح..اجة…بس للأسف
عمر بدأ يستوعب وقام بسرعة وراح جنبها وشال رأسها وحطها على رجلها وقال ببكاء:اوعديني…يلا اوعديني إنك مش هتخليني أعيش الألم نفسه مرتين…متعمليش فيا كده بالله عليك… ارجوكي متعمليش فيا كده…هموووت…هموووت صدقيني…عارفة لو سبتيني يبقي إنتي مش بتحبيني… إنتي لازم تثبتي ليا إنك بتحبيني لازم تعيشي…قولي إنك مش هيحصلك حاجة…يلا قولي إنك مش هتخليني أعيش الألم نفسه مرتين…كل اللي حصلك بسببي…للمرة التالتة…انا بكون سبب أذية اللي بحبهم…في الأول مالك أخويا…مـ.ـا.ت بسبب اللي سمعته… ودلوقتي مالك ابني اتخطف لأنه ابني… ودلوقتي إنتي غارقنة في دمك بسببي…كاااان لاززززم اكون أنا مكانك…!!؟…مكنش لازم تكوني انتي…لا لا لا لا فريدة افتحي عينك عشان خاطري متغمضيش
فريدة برغم ألمها من جرحها اللي الرصاصة في صدرها قريبة من القلب كانت بتنزف جـ.ـا.مد كانت مفتحة عنيها بالعافية وعمر كان ضاغط ب ايدة على مكان الإصابة عشان يمنع على قد ما يقدر النزيف إصابتها مش واجعها على قد كلامه ما واجعها…كتير عليه اللي بيحصله فعلاً…مش يغمض عينه ويفتحها ويلاقي نفسه…خسر ابنه…ومن بعدها مـ.ـر.اته…وحب حياته…!!؟
فريدة بصعوبة:كنت عايز تكون مكاني…إنت أناني للدرجة دي…كنت عايزني احس باللي إنت حاسس بيه دلوقتي… اللي حصل ده كويس… عشان محدش هيعرف يرجع مالك غيرك…انا مكنتش هقدر إنت لازم تكون قوي يا عمر…وانا وعد هحارب على قد ما اقدر عشان مش اخليك تعيش الألم نفسه مرتين…بس إنت لازم تبقي قوي لو مقدرتش احارب
عمر بنفي وحزن:لا إنتي هتحاربي…ومالك هيرجع صدقيني وهيكون كويس… محدش هيقدر يأذيه…لكن بالله عليكي افتحي عينك…متعمليش فيا كده أرجوكي انا مش هستحمل يا فريدة… إنتي عارفة كويس إن لو حصلك حاجة انا مش هتحمل… وبعدين بتقولي عني أناني… لأ إنتي اللي هتكوني انانية مش كفاية بتتألمي قدامي وانا عاجز… عايزة تمشي وتسبيني وهيبقي كل بسببي لأنك حاولتي تنقذيني…لازم تحاربي عشان متبقيش أنانية وكمان تسبيني وحدي…لا افتحي عينك… فريدة عشان خاطري افتحي عينك…
فريدة…….
عادل كان مراقب من بعيد لكن من الواضح ليه إن عمر من أثر الصدمة مش قادر يتصرف صح…هو لا حاول ينقلها على المستشفى ولا حاول يتصل بالاسعاف…عقله مش شغال من الصدمة…ف قرب من عمر بسرعة
عادل بصوت عالي: إنت بتعمل ايه إنت لازم تتصل بالاسعاف أو تاخدها على المستشفى بسرعة
عمر برجاء:ساعدني اخدها المستشفى بسرعة ارجوك…
عادل بص ليها بتقيم:مش هينفع لازم تتحرك ب إسعاف انا هتصل بالاسعاف… أصلا مش هتكمل دقيقتين وهتوصل… المستشفى قريبة…
واتصل بالاسعاف وكان بالفعل دقيقتين ووصلت واتنقلت فريدة للمستشفى…
**************************
مالك كان رجع الفيوم تاني بعد ما نزل ب مالك الصغير من العربية اللي ظهرت في الكاميرا والشابين اللي كانوا معاهم فضلوا ف كان راجع ب مالك بس… أول ما وصل الفيوم راح بسرعة على شقته الصغيرة اللي جنب البحيرة وكلم إسراء…
مالك: اسراء تعالي عايزك عند البحيرة…خلي بالك لحسن حد يشوفك…
اسراء ب استغراب:حاضر ثواني جاية
اسراء راحت لمالك…ولما شافتها شايل مالك الصغير اتصـ.ـد.مت لأنها شافت اللي هو مش شايفه…شافت الشبه الكبير بينهم…
اسراء بصدمة: إيه ده يا مالك الله يخربيتك…ده إبنك…ومين أمه
مالك بدهشة: إبني مين يا بنتي ده عيل انا خاطفه
اسراء بصدمة أكبر: لأ مش معقول ده نسخة مصغرة عنك…انا شاكة إنك وإنت صغير كنت كده بالظبط… لأ شاكة مين متأكدة…بص على عينه…هي نفسها عنيكي وملامح وشه كلها زيك
مالك بسخرية:هههه يخلق من الشبه اربعين…
اسراء:اسخر إنت مني وشكل الواد هيطلع إبنك في الآخر وإنت مش عارف
مالك ضحك بقوة: لأ دي مستحيلة انا واثق من نفسي
اسراء:يعني مفيش أمل يطلع ابنك وانت مش عارف
مالك: للأسف امل الله يرحمها…
اسراء:بغض النظر عن إني لسا مش مقتنع…هااا في إيه إنت لسا قايل من فترة إنك هتبعد عن العالم ده والخطف وكل ده…
مالك:دي آخر حاجة خلاص مش هدخل العالم ده تاني…وانا قولت لميساء كل حاجة…مش باقي غير إني اخليها تسامحني…!
اسراء:بدهشة قولت كل حاجة…!!؟…القـ.ـتـ.ـل والخطف…وكل حاجة…!!؟
مالك ببرود:أيوة كل حاجة…قولت ليها ليلة كتب الكتاب بعد ما خطفتها…
اسراء بصوت عالي: يخربيتك إنت عبـ.ـيـ.ـط كل حاجة مرة واحدة يعني خاطفها اكيد ماشي عشان خايف عليها فاهمك…لكن حضرتك تخطفها وتقولها كل حاجة مرة واحدة….يا خراااابي حمار والنعمة…كنت جبت حبل وشنقتها ارحم إنت مش بتفهم خالص… الله يخربيتك يا بعيد…
مالك بهدوء:فيها إيه مش فاهم يعني…
اسراء:يا بني إنت اديتها الصدمـ.ـا.ت كلها مرة واحدة يعني حتي مسبتش ليها فرصة إنها تستوعب لا إنت صدمتها مرة واحدة…دي كده مستحيل تسامحك…
مالك بصوت تايه “معاكي حق…عقلي كان فين وانا بعمل كل ده…انا دمرتها وصدمتها…مش سهل إنك تشوف عيوب اللي بتحبه مرة واحدة مش سهل… إنك تعرف إن الملاك اللي إنت شايفه…مش ملاك…لأ شيطان…انا اذيتها كده اوووي…!!؟”
اسراء:امممم
فضلوا ساكتين شوية واسراء لاحظت سكوت مالك الصغير خالص في حـ.ـضـ.ـن مالك…ومش بس كده ده متمسك فيه جدآ
اسراء بشك:مالك إنت متأكد إن ده ولد إنت خاطفه ودي أول مرة تشوفه…!!؟
مالك وهو لسا بيفكر:أيوة…!!؟
اسراء قربت منه عشان تاخد مالك الصغير وبمجرد ما قربت منه قعد يعـ.ـيط برعـ.ـب ويتمسك في مالك اكتر ويخبي نفسه برعـ.ـب…!!؟
اسراء بدهشة: لأ ده مستحيل هو اه عيل صغير…لكن العمر اللي هو فيه ده عمر مستحيل يسكت فيه مع حد غريب شوفت لما انا قربت منه عيط ازاي…لكن غريبة أنه ساكت معاك… أكيد عارفك…مالك إنت مخبي عني حاجة…قولي والله مش هيحصل حاجة… إنت خايف ميساء تبعد عنك للابد لو عرفت إنه ابنك…!!؟
مالك بصدمة: إنتي عبـ.ـيـ.ـطة يا اسراء ما اتنيلت قولتلك ولا أعرفه ده ولد خاطفه…!
اسراء:اهله مين…!!؟
مالك:ده مالك الصياد ابن عمر الصياد هااا إيه تاني…
اسراء سكتت بتفكير لكن بعدين نفضت الأفكار من دماغها
مالك ادي مالك الصغير لاسراء واول ما اداه ليها قعد يعـ.ـيط جـ.ـا.مد ويشاور ب أيده ليه اللي هو عايزه يشيله تاني
مالك بصله بتعجب واتحقق من ملامحه كويس…هو فعلاً شبه جدا…وهو لو مش واثق من نفسه كان صدق إن ده ابنه…لكن مالك مكنش عنده علاقات…ف خرج وهو متعجب ومستغرب…!!
مالك خرج ووقف على البحيرة
واسراء حاولت تهدي مالك كتير لكن كان رافض يهدي تماما… لأنه في عمر دلوقتي بيخاف من الغرباء مش بيسكت غير مع الأشخاص اللي عارفها…زي عمر وفريدة وشهد ومي وجدته واسيل ويوسف الأشخاص اللي متعود عليهم وبيشوفهم ب استمرار…ومالك مفكر إن مالك الكبير هو عمر… عشان كده ساكت معاه
مالك كان واقف على البحيرة كان بيفكر في ميساء لكن قطع حبل أفكاره تذكره لشهد وسكوته وملامحها الشاحبة وكمان عينيها وشعوره وقته…وفي لحظة أفكاره…افتكر وهو بياخد مالك منها استسلامها وعدم ظهور رد فعل واللي دهشه اكتر إنه وهو بيفتكر لما كان بياخد مالك الصغير منها افتكر إن مالك الصغير كان ملهوف عليه جداً هو وقتها فكر إنه في العمر اللي هو بيروح لاي حد حتي لو غريب لكن هو عيط من اسراء بقي مستغرب خالص ودماغه مش بتفكر…!!؟
****************************
في احد المستشفيات الخاصة المعروفة
(المشهد عبـ.ـارة عن اقتباس أيضا من رواية الغرفة المضيئة)
في مكتب دكتور فارس الريس تخصص جراحة المخ والأعصاب…
فارس بهدوء:ياسين إنت لازم تفهم إن اللي حصل كان مكتوب وإنت عملت اللي عليك وقتها…
ياسين:مهما حاولت يا فارس… خلاص انا مش هدخل عمليات من جديد انا خلاص سبت الطب… إنت فاهم…انا دكتور فاشل…كنت سبب في موت مريـ.ـض…
فارس بحدة: إنت ليه مش قادر تفهم إن ده المكتوب وإن العملية نجحت وقتها لكن هو كان قدره كده كان مكتوب ليه يعيش دقائق بعد العملية ويموت… محدش بيموت قبل ما بياخد نصيبه من الدنيا واللي كان مكتوب ليه…وده اللي حصل بالظبط مع المريـ.ـض ده كان نصيبه يعيش في الدنيا دقائق تانية وخد نصيبه واللي مكتوب ليه ومـ.ـا.ت…
ياسين بسخرية:متحاولش انا أكيد عملت حاجة غلط… عشان كده مـ.ـا.ت
فارس تنهد بتعب من محاولة إقناع ياسين للعودة للعمل وقال بمحاولة أخيرة….ياسين اسمعني وركز معايا كويس… إنت سمعت قصت الرجل اللي وقع في البئر أيام الصحابة…
ياسين باهتمام: لأ…إيه القصة دي…!!؟
فارس:أسمع يا سيدي وركز معايا…ايام الصحابة كان فيه راجـ.ـل الراجـ.ـل ده وقع في البئر…ومن الغريب إنه وقع المسافة الكبيرة دي ومش مـ.ـا.ت ولا حصلها اي حاجة… الراجـ.ـل ده قعد يصـ.ـر.خ قد كده لحد ما فيه بعض الناس سمعوه… وأول ما سمعوه خرجوه كانوا متعجبين إزاي هو عايش بالرغم من وقعوه المسافة دي كلها لكن محدش سألوه وواحد من الناس راح جاب ليه كوباية لبن عشان يشربها ويخرج من حالة التـ.ـو.تر وينسي اللي حصل ومع العلم أن الراجـ.ـل ده فضل في البئر فترة طويلة… الراجـ.ـل شرب كوباية اللبن وبعدين الناس سألوه بفضول هو وقع إزاي… وكمان إزاي عاش…!!!؟… الراجـ.ـل اللي وقع ده وقف عشان يمثل ليهم الحادثة ويشرح ليهم هو وقع ازاي وهو بيقولهم رجله اتزحلقت…ورجع وقع مرة تانية في البئر ولما طلعوه الناس المرة دي لقيوه ميت عارف ليه…!!؟
ياسين بفضول:غريبة ازاي مـ.ـا.ت مع إنه محصلوش حاجة في المرة الأولى…!!؟…ليه مـ.ـا.ت المرة التانية
فارس:مـ.ـا.ت المرة التانية لأن الراجـ.ـل ده لما وقع المرة الأولي…كان باقي ليه رزق ونصيب في الدنيا وكان رزقه كوباية اللبن دي ومفيش حد بيموت ناقص عمر ولا ناقص رزق والناس مش لازم تخاف على رزقها لأن اللي مكتوب ليه رزق هياخده واللي ليه نصيب في حاجة هياخدها محدش هيموت ناقص… وكذلك الأمر في اللي حصل مع مريـ.ـضك هو كان ليه نصيب في الكام ساعة أو دقيقة اللي عاشهم بعد العملية عشان كده مـ.ـا.ت وبعدين إنت لو استسلمت مع موت أول حد في طريقك يبقي لازمتك إيه ك دكتور إنت ك دكتور لازم تفهم إنك مش هتقدر تنقذ الكل وفي حالات هتموت لكن دلوقتي إنت بتقول سيبت الطب… إنت عارف إنت كان ممكن تكون سبب في إنقاذ حياة كام شخص…وزي ما انت سبب في إنقاذ حياتهم دلوقتي بنشفان دماغك ده إنت سبب في موتهم مش إنقاذهم ومساعدتهم إنت إيه افهم بقي
ياسين سكت بتفكير لحد ما دخلت ممرضة من قسم الطوارئ
الممرضة:دكتور فارس الحق بسرعة في حالة مستعجله ومتعرضة لرصاصة ومحتاجين جراح قلب بسرعة لكن مفيش حد حالياً هنتصرف ازاي
فارس بص ل ياسين برجاء:ياسين قوم يلا مفيش دكتور جراحة قلب غيرك دلوقتي
ياسين كان ساكت وهز رأسه برفض…
فارس:ياسين ارجوك قوم متخلكش سبب في موت حد إنت لازم تكون سبب إنقاذه…
ياسين مش عطي رد
فارس بصله بيأس وطلع هو برغم من إنه تخصص جراحة مخ و اعصاب بس من واجب اي دكتور إنه يحاول ينقذ أي مريـ.ـض مهما كان اختصاصه…
فارس خرج على قسم الطوارئ وشاف وضع فريدة وخدها في الطريق لغرفة العمليات…بسرعة وأول ما دخل لقي ياسين مستعد ومتعقم عشان يدخل العملية
ياسين:متفرحش بسرعة كده عشان هتكون جنبي لأني بقالي سنة مدخلتش اوضة عمليات ف ممكن اكون نسيت كل حاجة
فارس بتأكيد:هكون جنبك بس ادخل إنت وأبدا بسرعة…
ودخلوا الاتنين مع باقي الطاقم وبدأت العملية
عمر كان واقف ساند ضهره على الحيطة ب ألم…وبيفتكر المشهد اللي كانت في حـ.ـضـ.ـنه فيه وغارقنة في دمها… مشهد صعب عليه…مشهد شافه قبل كده في أبوه وأخوه…وكان مرعوب لأن محدش منهم فضل ليه بعدها… خايف يواجه نفس المصير…هو مش هيتحمل المرة دي لأنه حب فريدة اكتر من اي حد…
عمر اتحرك وقرب من اوضه العمليات بخطوات تقيلة وقال بألم:لازم تحاربي…وكمل بصراخ…مش بمازجككك لأ غصببب عنككك لأنهاااا مش حياتكك وروحككك إنتييي بسسس لأ دي روحييي وروحكككك إنتييي فاهمممة
وقعد قدام اوضة العمليات بضعف وعجز مش حاسس بالعالم حواليه خلاص ولا تليفونه اللي بيرن ب استمرار ولا أي حاجة نهائيا عادل قرب منه وطلع من جيبه التليفون وكان يوسف المتصل عادل رد عليه
يوسف بتعب وضعف: إنت فين مش قولتلك تيجي تتكلم مع شهد وتحاول تشوف هي مالها عشان مش بتكلم معايا… إحنا دلوقتي في المستشفى والدكتور قال إنها مرت بصدمة…انا مش عارف إيه اللي حصل وقت خطف مالك عشان يصدمها…انا خايف يكونوا عملوا في مالك حاجة… عشان هي مش بتكرر غير مالك عايش…!!… يوسف سأل بتعب… عمر مش بترد ليه…!!؟
عادل خد نفس عميق:انا مش عمر… ممكن تقولي إنت في مستشفى إيه عشان عايز اتكلم معاك وجه لوجه…!!؟
يوسف كان في نفس المستشفى اللي فيها عمر وقال لعادل وهو مستغرب هو مين…!!؟
عادل راح ليوسف بسرعة وطبعاً عادل عارف الكل فرد فرد وعارف هما مين وعارف عنهم كل حاجة…
عادل قرب من يوسف:احم انا اللي كلمتك من تليفون عمر
يوسف بدهشة من السرعة اللي جاله فيها وكمان معرفته ليه
عادل:انا كنت هنا في المستشفى ده اللي إنت بتفكر فيه…وانا مين…ف انا عادل رفعت…وانا ابقي ابن خالة زينب والدة… تقدر تقول إني خال عمر مثلاً…وعايزك في إيه…فانا مش عايزك في حاجة انا جاي أقولك على حاجة وعارف كويس إنت قد إيه هتتألم…
يوسف بقلق:في إيه…!!؟
عادل:انا هقولك من البداية انا كنت رايح اتكلم مع عمر بخصوص كلامه مع والدته في بـ.ـاريس وكده لأني اتكلمت معاها وعايز افهمه كل حاجة لكن اللي حصل
يوسف بتـ.ـو.تر:وانا مالي انا بكل ده…قول اللي انت عايزه بسرعة عشان انا آسف طريقتك مستفزة ممكن تتكلم ب اختصار…!!؟
عادل: تمام عايز أقولك إن دلوقتي اختك في اوضة العمليات وعمر وضع صعب يعتبر ومغيب عن الدنيا و… (خربيتك يا عادل 😂)
يوسف غمض عينه بمحاولة الاستيعاب وقال بضياع:افنـ.ـد.م!!؟
عادل:احم اختك اضـ.ـر.بت بالنار وفي العمليات….
*******************
حازم بهدوء:أيوة يا بابا زي ما بقولك كده…عند صاحبتها وكده…
خالد:حازم إحنا هنهزر إنت عبـ.ـيـ.ـط يا بني هو إيه اللي عند صاحبتها ده يا بني هو ينفع تخرج من غير ما تقولي…!!؟
حازم:عايز المفيد يعني!!؟
خالد:ما تنطق يا بن*****إحنا هنلعب مع بعض…
حازم اتنهد وقال بتمثيل الحزن:من الآخر كده منال (امه) كلمتها وهي مضايقة من ساعتها…!!
خالد بتـ.ـو.تر:وبعدين…!!؟
حازم:ولا قبلين مضايقة وراحت عند واحدة صاحبتها في القاهرة وكده…ومالك اللي وصلها
خالد بضيق وعدم تصديق:ماشي يا حازم شوف كنت رايح تعمل إيه
حازم خرج وافتكر حديثه مع مالك على البحيرة…. فلاش باك
حازم بحدة قاطع تفكير مالك: تقدر تقولي ميساء فين…وحضرتك فين من امبـ.ـارح
مالك:تعالي وانا هقولك…!!
حازم قرب منه ووقف قصاده بغيظ منه: اتفضل…اتكلم سامعك
مالك ببرود:خاطفها…فيها حاجة…!!؟
حازم بإشارة ب أيده: إنت مـ.ـجـ.ـنو.ن….!!!؟
مالك:حازم زي ما بقولك خاطفها…ومعنديش اي مانع احكيلك بس إنت تسمع… وحاول تستوعب…!!؟
حازم قعد الأرض بهدوء:اتفضل اديني يا سيدي هتهد واقعد ساكت…بدل ما اقوم واعمل منك بطاطس محمره…!!؟
مالك اتنهد بتعب:بص يا سيدي انا …..وحكي ليه كل حكاية حياته…وحازم كان بيستمع بهدوء عكس ما كان متوقع مالك
حازم بهدوء وحكمة عكس ما يبان للكل:بص يا سيدي انا فاهمك كويس جدا ويمكن انا اكتر واحد ممكن إنه يفهمك…يمكن إنت متعرفش بس يعني انا إلي حد ما كنت في موقف قريب من موقفك…بص إنت يمكن غلط بس داريت على غلطك ب أخطاء أكبر…!!؟…مكنش ينفع كده بس بردو انا قادر أفهم إنت مريت ب إيه…انا من فترة بردو اتلميت على شوية صحاب وفي فترة اتعاطيت مخدرات وكده وكنت بحاول اخبي عن الكل بس ماما ليلى ربنا يخليها…عرفت واقنعتني إني ابطل وكانت جنبي لحظة ب لحظة…!!؟وكمان يا استاذ إنت انا أكتر واحد قرفتني طول ما الزفتة كانت في المانيا ويوميا كنت فوق دماغي… عشان تطمن عليها…ما البعيد كان مفكرني أهبل مش فاهم…نرجع للمهم…المهم يا بني انا مش بقولك إني مصايبك الكارثية دي صحيحة انا لو مش عارف أو حاسس بيك كان زماني مفرتك كده ومش ساكت… واضاف بمرح… بس يلا انا عارف إنك كنت أهبل وعلى نياتك زي حالي…!!؟
مالك: إنت إزاي كده
حازم:انا كده عشان الكاتبة عايزة كده إنت مالك…!!؟
مالك: لأ بجد ما اتخيلتش رد فعلك ده لأ ده إنت تيجي في حـ.ـضـ.ـن اخوك يا فواز 😂
حازم:لأ معلش خلاص انا داخل على ارتباط مبقتش فاضي
مالك:انا في حياتي مشوفتش زيك…!!
حازم:ليه حبيبي عايز تلاقي زيي ده انا حتي واحد بس
…وقرب صباعه في وش مالك…هااا واحد بس انا متغاظ منك على فكرة… يعني كنت تحت السن القانوني وكمان دون قصد لأ والغباء بقي إنك مروحتش تتأكد إذا كانت مـ.ـا.تت ومش مكيدة من اللي إسمه خليل…عليا النعمة إنت غـ.ـبـ.ـي وعندك عقل مش بتستخدمه…!!؟
مالك ركز مع كلام حازم بتفكير…هو فعلاً ممكن تكون مكيدة من خليل وهو معملش حاجة من البداية وهو بردو مقربش من البنت وتأكد إنها مـ.ـا.تت فعلاً ولا لأ…لأ والغباء بقي إنه محطش في دماغه أنه كان مركز في الطريق وهي اللي رمت نفسها قدامه ف بنسبة كبيرة كانت مكيدة وهو اتخدع لأنه مجربش يفكر ولا يشغل دماغه…وده الفرق بين عمر ومالك…عمر بيفكر وبيدقق في كل حاجة اما مالك مش بيدقق كتير ولما بيفكر مش كتير ولا فكر بيفكر بملل يعني بـ.ـارد ودماغه فاضية…!!؟
مالك:انا همشي انا دلوقتي…!!؟
حازم وقفه:مالك هي ميساء كويسة
مالك:الي حد ما لكن أنا لازم اخليها تسامحني وانا كده ولا كده خلاص ناوي اسلم نفسي واعترف بكل اللي اتنيلت هببته…!!؟
حازم:شوف إنت واختار المناسب وفكر كويس وانا مش هقولك لأ لأن ده اللي مفروض تعمله…!!؟
مالك مشي ورجع عند اسراء ولقيها بتحاول تهدي مالك الصغير ومش قادرة قرب منها بسرعة أصلا مالك الصغير كان يكاد يتقطع نفسه من شـ.ـدة العيط وبمجرد مع قرب منهم
مالك الصغير شاور ليه ب ايديه وكان بيطلب من ينجدها…مالك شال مالك الصغير وقعد يقول كلمـ.ـا.ت تهديه وكان مالك فعلاً بيهدي لأن صوت مالك نفسه صوت عمر مالك الصغير سكت لأن ده صوت عمر ومعلومة كده مالك في عمره ده متعلق بعمر اكتر من فريدة وده اللي كان بيجنن فريدة…
اسراء بدهشة وحدة:ماااالك متهزرش الواد ده اكيد ابنك وانت بتنصب عليا
مالك بصلها ببرود: إنتي فعلاً متـ.ـخـ.ـلفة يلا روحي شوفي هتعملي إيه…!!؟
اسراء خرجت وهي مش مصدقاه وهي شبه متأكدة إن مالك الصغير إبنه مش مجرد طفل خاطفه…!
مالك ركض مالك على السرير وقاله بهدوء: وإنت بقى يا حج إنت حكايتك إيه مش كفاية إنك شبهي قولت ماشي لأ وكمان بتسكت معايا…وقال بصوت عالي نسبياً…هو انا خلفتك ونسيتك…!!؟
مالك الصغير ضحك بقوة لما مالك على صوته لأنه متعود على الصوت العالى من عمر
مالك خبط على ايديه:عليا النعمة انا ابتديت اشك في نفسي…روح منك لله
وبعدين قعد جنبه يفكر إيه العلاقة اللي بتجمعه بيه… لأ وكمان شهد دماغه بقي فيه 100 سؤال وبقي عنده فضول يعرف عيلة الصياد فرد فرد لحد ما جه ليه مكالمة من خليل
خليل: الواد هيفضل معاك يومين ولا حاجة لغاية ما الوسط يهدي مالك
مالك بهدوء دون اعتراض زي ما توقع خليل: خلاص تمام معنديش مشكلة…!!؟
وقفل مع خليل
مالك بتفكير بص لمالك الصغير وقال”لو فضلت بيك هنا كتير ممكن الغـ.ـبـ.ـي حازم يقع ب لسانه… وكمان آسر مش هيقتنع بكدبة حازم ف انا مضطر اخدك ونروح عند ميساء وهتبقي مصيبة بقي لو لاحظت الشبه بينا زي الاخت اسراء ابصملك بالعشرة هتخلعني والله هي أيام سودة” (إنت لسا شوفت حاجة)
***********************
عمر ويوسف كل واحد منهم كان واخد ركن لوحده قدام غرفة العمليات وعمر كان في عالم وألم لوحده ويوسف كذلك الحال الاتنين كانوا في عالم وألم نساهم أصلا إن مالك اتخطف
يوسف كان في هم اخته اللي قبل ما تكون اخته كانت بنته وهو كان الأب ليها اللي كبرت على أيده وكانت متعلقة بيه جـ.ـا.مد لدرجة إنه خدت وقت كبير لحد ما خدت على عمر وحست بالأمان معاه…اخته اللي مهماً بعدت مكانها في قلبه متغيرش… ألمه كان كبير ألم الشعور إنه ممكن في لحظة يخسر بنته يعني مش هيخسر أختك لأ بنته يعني هيحس ب ألم الإبن…بص لعمر بطرف عينه وشاف إن حاله مش اقل منه…هو حياته جوا في العمليات وابنه مخـ.ـطـ.ـوف وجواه في 1000 اه وألم كبير بس ما من اليد حيلة الاتنين مفيش حد منهم عنده قوة يقف جنب التاني الاتنين كانوا محتاجين اللي يقف جنبهم ويهون عليهم….
عمر كان مرعوب من جواه…مرعوب من اللحظة اللي هيتفتح فيها باب اوضة العمليات…على قد ما كان هيتجنن والباب يتفتح ويطمن على فريدة على قد ما هو خايف لحسن يسمع حاجة متعجبهوش…خايف يخسرها هو إلي حد ما مطمن طول ما الدكاترة جوا…يبقي هي لسا عايشة مازال قلبها بينبض….لكن مسير الباب يتفتح ويعرف كل حاجة…!!؟
**********************
مالك وصل المكان اللي فيه ميساء ونزل وهو معاه مالك وهو عارف هو مقبل على إيه كويس ما هي مش عامية عشان متشوفش اللي هو نفسه شايفه…
مالك فتح الباب ودخل عليها
ميساء بصتله بص بدل ما كان بيشوف الحب دائما في عينيها شاف نظرة جديدة عليها
ميساء…….
↚
أسيل ردت بتعب على تليفونها من غير ما تشوف الرقم:الو
حازم: البعيدة كانت نائمة وانا متبهدل…!!؟
أسيل قامت بخضة:والنعمة لو طلعت اللي في بالي
حازم قاطعها:أيوة اللي في بالك من غير حلفان انا واحد لقيت نفسي فاضي…قولت اغلس عليكي…
أسيل:حازم يا زفت إنت جبت رقمي منين…!!؟
حازم بغرور:دي أسرار مهنة يا بنتي مش بطلع اسرار مهنتي لحد
أسيل: إنت طلعت قليل أدب وانا اللي كنت بقول عليك محترم…
حازم:هههه محترم ده كان زمان…انا منحرف زيي ما اتولدش يا بنتي
أسيل بتكلم نفسها بصوت مسموع: والله انا اللي جبته لنفسي انا اريح دماغي واشتمه واعمل فيها منحرفة وهو هيكبر دماغه مني
حازم بسخرية:يا بنتي انا عارف إنك منحرفة وش…المهم ابن اختك عامل ايه ولا كنتي بتنصبي عليا
أسيل:أقفل يا زبـ.ـا.لة…انا مش فاضية
حازم:اعتذر يا أسيل هانم علي المقاطعة انا عارف قد إيه المخدة شاغلكي…اتفضلي شوفي كنتي بتعملي إيه…ولما اطب عليك بعيلتي يبقي اتصـ.ـد.مي براحتك انا واحد جمعت رؤس كتير في الحلال ومش هتهد غير لما اجمع راسي وراسك…تشااااو
وقفل المكالمة
أسيل:عليا النعمة متـ.ـخـ.ـلف ده انا لو يوسف شافه هيعمل منه كفتة انا عارفة أبيه بيكرهه من غير ما يشوفه…
ورجعت نامت من جديد…
****************************
فارس طلع هو وياسين من غرفة العمليات
ياسين:كانت عملية صعبة…لكن كويس إنك كنت جنبي
فارس:المهم هنقولهم الوضع إزاي أتصرف يا معلم دي مهمتك
ياسين:طيب يلا
وخرجو الاتنين وبمجرد ما خرجوا عمر ويوسف الاتنين جريو عليهم
عمر:هااا طمني
فارس بدهشة:عمر…؟!؟
عمر بصله بتحقق وبعدين قال بسرعة:فارس قولي أرجوك فريدة عاملة إيه
ياسين قال بعملية:بص هي دلوقتي وضعها مستقر وخرجنا الرصاصة وكل حاجة تمام لكن العملية كانت صعبة عليها ف يعني من المضاعفات هي دلوقتي في غيبوبة بس إن شاء الله مش هتطول لكن كل اللي عايز اقوله إن الوضع كان صعب لكن هي كانت متمسكة بالحياة ف إنت أحمد ربنا على كده
يوسف وعمر ارتاحوا الي حد ما الأهم إنها عايشة دلوقتي مش مهم حاجة تانية
فارس بص لعمر:انا موجود وانا ودكتور ياسين متابعين حالتها ف متخافش من حاجة…
عمر بصله بشكر ورجع قعد على الأرض بضعف تاني لسا فيه مالك هو مش عارف هيقدر يرجعه ازاي وهو عقله أصلا مش قادر يشغله وكمان لسا تعبان من جواه محتاج يطلع كل الألم والتعب اللي جواه…لكن مفيش حد يهون عليه…اخته وحالها أصلا غريب لوحدها أمه وغدرت بيه وصاحب عمره في نفس وضعه… موقف صعب على اي انسان ميكونش جنبه حد يهون عليه ويكون جنبه في لحظات ضعفه…
عادل عرف إن فريدة بقت كويسة أكتفي بكده ومشي…
اما يوسف بقي في هم ازاي هيقول لامه على وضع فريدة وكمان أسيل…لو قالهم هيتعبوا جدا وهو مش في حال ينشغل فيهم كفاية عليه شهد اللي في صدمة من وقت ما مالك اتخطف منها ف قرر ميقولش لأمه في الوقت الحالي لحد ما فريدة تتحسن شوية على الأقل… وأسيل خليها بردو في دراستها
……………………………………….
في الجيزة آسر منشغل في المشاريع اللي قدامه
دخل عليه ريان
آسر: اتفضل يا ريان
ريان:انا بس جاي أقولك إني هسيب الشغل
آسر باستفهام:ليه يا بني
ريان بسخرية:مراد بيه عايز كده بقي نقول إيه…والبشمهندس معتز لازم ينفذ طلبات الأمير مراد ولا إيه
آسر بتفهم: خلاص فهمت يا ريان على العموم كانت فترة كويسة لأني شوفتك من جديد بعد سنين…ومتبقاش رخم كده وتقطع الاتصالات حاكم إنت كل يوم ب رقم…!!؟
ريان ب ابتسامة:حاضر…
وبعدين خرج….
***************************
مالك وصل المكان اللي فيه ميساء ونزل وهو معاه مالك وهو عارف هو مقبل على إيه كويس ما هي مش عامية عشان متشوفش اللي هو نفسه شايفه…
مالك فتح الباب ودخل عليها
ميساء بصتله بص بدل ما كان بيشوف الحب دائما في عينيها شاف نظرة جديدة عليه
ميساء بصتله باصة جافة…بصتله هو بس حتي مقدرتش تاخد باله من مالك الصغير اللي في ايده…ركن الكيس اللي فيه مستلزمـ.ـا.ت لمالك الصغير… وعدي من جنبها ببرود ودخل مالك على السرير عشان كان نايم بعد ما شرب اللبن الصناعي بتاعه قبل ما مالك يتحرك بيه
ميساء كانت قاعدة في الصالة مغيبة عن كل حاجة…كانت بتصرخ من جواها على اللي بتمر بيه الوقت ده…مش سهل فعلا إنك تعرف أنك كنت مخدوع ب أشخاص حواليك…كنت شايفهم ملائكة وشايف أنهم مفيش زيهم…ولا فيه في نقائهم…مش سهلة اللحظة لما بتعرف حقيقتهم وبترمش بعينك كده عشان تستوعب أنهم نفس الأشخاص اللي هيئهم ليك عقلك في اللحظة دي إنت بتغمض عنيك وبتحس ب ألم كبير فيها وكان عقلك من صدمته بيعاقب عينيك وبيخليها تتألم ومتفضلش مقفولة كتير…بيخليها تتفتح عشان يحرق قلبك اكتر لما تشوف الأشخاص دي بوجهه الحقيقي
مالك كان مستغرب منها ومش بس مستغرب لأ متغاظ هو مكنش منتظر النظرة الجافة دي…هل النظرة دي معناها إنها قدرت تنزع من قلبها اي ذرة حب ليه…هل معناها إنها بعد ما عرفت كل حاجة عنه كل الحب اللي في قلبها اتحول لكره…ومبقاش في أمل للحب من جديد…!!؟
مالك خرج ليها وقعد قصادها:ممكن تسمعيني
ميساء ببرود:نسيت تحكي حاجة تانية امبـ.ـارح وجاي تكمل عليا…!!؟
مالك بنـ.ـد.م:انا عارف اني كنت أناني وحقير امبـ.ـارح…انا عشان اريح نفسي من النار والعذاب اللي في قلبي…حكيت ليكي كل حاجة… عارف إني مكنش لازم اقول كل حاجة مرة واحدة… عارف إني صدمتك…لكن انا مكنتش قادر اتحمل إني اخبي عنك حاجة… وبعترف إني غلطان في اللي عملته زمان…بس عشان خاطري حاولي تفهميني عشان خاطري…حاولي تشوفيني بقلبك مش بعقلك
ميساء بألم:زي ما عقلي شايفك قلبي شايفك ويمكن نظرة قلبي مؤلمة أكتر…ف متحاولش…!!
مالك:حاولي تفهميني حاولي تحطي نفسك مكاني حاولي تفهمي انا مريت ب إيه…حاولي تفهمي إن الضغط عليا وقتها ما خلنيش افكر ولا اتصرفت عكس كده كان هيكون اسوء…!!
ميساء ببرود:ههه…اسوء…!!؟تعرف إنك لو أخترت إنك تسلم نفسك مكنش هيحصل كل ده مكنتش كرهتك كده… إنت تعرف أنك لو حاولت تهرب من حل مشكلة واحدة مشاكلك هتزيد وكله لأنك محاولتش تحل مشكلتك الأولي…وده اللي إنت عملته في نفسك كان عندك فرصة نجاة واحدة لو كنت حليت مشكلتك الأولي إنك تسلم نفسك لكن إنت هـ.ـر.بت ودلوقتي مبقاش عندك اي فرصة نجاة وبدل المصيبة عامل ألف… إنت فاهمني…!!؟
مالك: إنتي عندك حق في كل اللي بتقوليه لكن إنتي بردو مش قادرة تحسي ب ألمي خالص ولا بمدي حجم ألمي
ميساء خبطت صدره بجنون:إنت تعرف إيه المؤلم اكتر من ألمك هاااا… الألم الأكبر هو إن اكتر شخصت وثقت فيك يأذيك…!!؟
مالك:بس انا لا أذيتك…ولا عمري هأذيكي…!!؟
ميساء ب ألم: لأ إنت أذيتني… إنت أذيتني…انا صدقتك ووثقت فيك وإنت غدرت بيا… إنت تعرف أنك مختلف عندي عن الكل!!…انتتت كنت أهم شخص في حياتي…انا حبيتك اكتر من نفسي انا حبيتك اكتر من اي حد لما كنت بخاف من حاجة كنت بلجأ ليك وانا صغيرة لحد ما كبرت وانا شايفك اماني انت كنت كل حاجة في حياتي…كنت كل حياتي كنت شايفاك ملاك لكن الحقيقة إنت شيطان…انا عملت ليك إيه عشان تعمل فيا كده وتخدعني بالشكل ده…هااا!!؟
مالك ب ألم: وإنتي كمان كل حياتي…مكنش قصدي ءاذيكي بالشكل ده…حاولي تسامحيني على كل حاجة لأنك لو ماسمحتنيش انا هنتهي… وإنتي مالكيش أي ذنب في حاجة…انا المذنب الوحيد في الحكاية دي…!!؟
ميساء:معاك حق إنت المذنب…!!؟
مالك ب ألم:لكن أنا مكنتش عايز الحياة دي… مكنتش عايز العالم المظلم ده…انا من وأنا صغير وانا بحلم باليوم اللي أكبر فيه بحلم باليوم اللي هكون فيه معاكي…!!؟كنت بحلم باليوم اللي هنكون فيه في بيت واحد…انا بنيت أحلام كتير لينا سوي…وقرب منها ومسك أيديها بألم وحطها على موقع قلبه…بصي…حاسة بيه صحيح انا أخترت طرق وحشة كتير…دخلت حياة كلها سواد…لكن قلبي مازال زي ما هو مش اتغير قلبي هو نفسه قلب الطفل الصغير اللي حبك وقتها…قلبي لسا زي ما هو بنقائه بالرغم من دخولي العالم اللي كله سواد… بالرغم من أني خطفت أطفال وأشخاص كتير…لكن مكنش الموضوع بينتهي بعد ما اخطفهم وبس لأ انا كنت بفضل متابع شخص شخص لحد ما كان خليل بياخد الفلوس وبعدين يرجعه…كنت بفضل متابعه وعمري ما سمحت إني أكون سبب أذية حد…انا عارف إني كنت بكون سبب في حرقة قلب ام اخت اب…لكن ببقي متأكد انها حرقة قلب مؤقتة مش لمدي الحياة…انا كان مستحيل اسمح إن طفل يفضل مخـ.ـطـ.ـوف طول العمر ابدا…أو مستحيل أسمح لطفل يفضل بعيد عن أهله… لأني عارف كويس شعور ازاي الواحد يعيش من غير أهل… عارف كويس ازاي الواحد يبقي عايش وهو مش عارف أصله ولا فصله…وانا مش قذر للدرجة دي إني اخلي حد يعيش أو يجرب اللي انا عشته… بالعكس أنا مستحيل أسمح ب كده
ميساء سابته ودخلت الاوضة مش عايزة تسمع اي كلام منه اكتر مش عايزة قلبها يشفق عليه… خلاص هي مش عايزة ترجع تسامحه من جديد ويرجع يديها ضـ.ـر.بة توجعها اكتر من اللي قبلها…مش عايزة كده هي عايزة تبرد قلبها من حبه يمكن لو بعدت ومسمعتش صوته بعدها يساعدها إنها تنساه…لكن للأسف هي جربت تبعد قبل كده لكن البعد مجبش نتيجة وبردو فضلت تحبه…
مالك الصغير كان نايم على السرير اللي في الاوضة اللي ميساء فيها…وبيعـ.ـيط وهو بصوت منخفض وهو نايم…زي ما بيقولوا فعلاً الطفل الصغير بيحس ب أمه ومالك كان حزين في نومه للسبب ده…
ميساء خدت بالها منه وبصت ليها ومش انتظرت إنها تدقق في ملامحه فتحت الباب بعصبية وصرخت على مالك الكبير بعصبية… الولد ده مين… إياك تقولي إنك خاطفه ارحمني بقي حـ.ـر.ام عليك أنت ليهههه بتعمل فيا كده… إنت مفكر عشان كتبت كتابك عليا ابقي خلاص بقيت في ايدك للابد وتقدر تتصرررف على كيفك هاااا
مالك بصلها بدهشة وهو مش عارف هيرد ب إيه وهي مازالت بتصرخ عليه…!!!…وهو شايف إن مالك الصغير هيصحي من أثر صراخها
قرب منها بسرعة وباسها عشان يسكتها……..
*************************
كانوا الاتنين واقفين قدام زجاج العنايه المركزة وعينيهم عليها….
كانت عيون يوسف كلها ألم وحزن على اخته…
اما عمر كانت نظراته ميتة…في حاجة اتغيرت جواه…الغضب تمكن منه خالص…وهو شايفها بالحالة دي وصعب عليه يشوفها كده…وهو السبب…هي في الحالة دي عشان حاولت تنقذه…بقي جواه غضب كبير جداً وبقى كل هدفه في الوقت ده إنه ينتقم من السبب في كده…من اللي خطف إبنه وحاول يقـ.ـتـ.ـله…بس جات في مـ.ـر.اته…!!؟
تليفون يوسف رن
عمر بصله بسرعة والشرار بيطاير من عينيه:مين…!!؟
يوسف:رئيس الحرس بتاعك… أكيد فيه جديد…!!؟
عمر بأنفاس عالية:رد وشوف وصلوا لايه…!!؟
يوسف…تمام كويس…هاتها…انا هشوفها بردو…على المستشفى…
وانتهت المكالمة…
عمر:في جديد
يوسف:اممم…العربية اللي اتخطف فيها مالك…ظهرت في كذا مكان وجابتها كاميرات كتير واحنا تتبعنا كل سجل الكاميرات لحد اختفاء العربية
عمر:انا عايز اشوفها
يوسف:انا قولت كده بردو… دلوقتي الحراسة جاية وهيبقي معاهم كل اللي وصلوا ليه
عمر قعد على الكرسي بتفكير في اللي بيحصل…اللى خاطف مالك واللى عايز يقـ.ـتـ.ـله أكيد عنده هدف مختلف غير الفلوس… لأن اللي خطف مالك لو خطفه عشان الفلوس…اكيد كان هيطلب فلوس وطبعاً اللي هيدفع الفلوس عمر…ليه بقي يحاول يقـ.ـتـ.ـله
الحراسة جات ومعاهم سجل الكاميرات… عمر ويوسف شافوهم
عمر:هه…مفيش اي حاجة مفيدة فيهم لأن الهدف بيهم كان التمويه بس والاكيد إن حد من اللي كانوا في العربية نزل ومعاه مالك…في مكان مش فيه كاميرا… لأن الخاطف مش غـ.ـبـ.ـي إنه يتحرك بالعربية في أماكن هو عارف كويس إنها اماكن عامة فيها كاميرات هما توقعوا كده…!!؟
يوسف:وانا بقول كده بردو… وبعدين بص للحارس…جبت باقي السجلات اللي قولت عليها…
&:ايوة…وطلع فلاشة تانية…دي من أول ما اتحركت من الفيوم وفعلاً العربية كانت ورا حضرتك من وقتها
عمر سرح ب تفكير مين اللي عارف إنه في الفيوم او أن فريدة من هناك… إذا كان هو أصلا مكنش يعرف…ف أكيد الشخص اللي عمل كده عارف كل حاجة من زمان ومخطط من زمان
عمر بص للحارس انا عايز سجل كاميرا المراقبة اللي قدام النادي…
&:معانا حضرتك…اهي وفتحه على الاب قدام عمر…
عمر شافها:زي ما توقعت الموضوع مترتب ليه من زمان واللي حط خطة الخطف كان متوقع إن فريدة هتكون مع مالك في الفيوم…وبص ليوسف…وعندك…لكن مش معايا معناها إنه فعلاً الموضوع مترتب من وقت الحوار اللي حصل في بـ.ـاريس
يوسف بص ليه ب اهتمام:معناها… عشان نوصل ل مالك لازم…نوصل لمرفت… لأنها الوحيدة اللي تعرف مين اللي ساعدها تعمل كده…وقال بتنبيه لعمر…عمررر الأكيد إنها مش والدتك لأنها مش عندها اي مصلحة إنها تأذيك في مالك إياك تتسرع… إنت فاهم…!!؟
عمر:فاهم… أكيد حد تاني…وبص ليوسف برجاء… يوسف أرجوك حاول تفهمني لكن أنا مش هقدر اتحرك من هنا طول ما فريدة هنا ف ما تعندش معايا واتفضل روح إنت وركز في موضوع مالك وانا هكون معاك لحظة بلحظة لكن صدقني مش هقدر اسيب روحي هنا واتحرك…هو ممكن انسان يتحرك بلا روح…!!؟
يوسف:إنت مفكر إنك الوحيد اللي بتتعذب مفكر إنك اكتر حد بيحبها في الكون وبتقولي أمشي… مش هقدر عارف ليها لأنها مش اختي وبس لأ بنتي كمان…حاول تفهم
عمر:لا لا متفهمش غلط انا مش قصدي أن حالك أقل من حالي انا عارف كويس وفاهم…بس إنت عندك اللي يخليك قوي دلوقتي…عندك شهد وعندك ماما فاطمة واسيل…أما أنا دلوقتي حاسس إني مش في أيدي حاجة حاول تفهمني يا يوسف أرجوك…لو فضلنا إحنا الاتنين مين هيلاقي مالك…وانا لو اتحركت أدور على مالك مستحيل اركز لأني مستحيل اطمن علي فريدة عشان كده لازم حد فينا ينشغل ب مالك ما هو مش معقول نفضل إحنا الاتنين
يوسف بيأس ومعرفة إنه لو مرجعش البيت ممكن أمه تعرف وهو عايز يقولها بنفسه ويكون جنبها:حاضر انا هرجع البيت وكمان هروح اشوف شهد فاقت ولا لأ عشان كانت واخدة مهدئ
عمر: تمام ابقي طمني عليها
يوسف قام واستني شوية لحد ما شهد فاقت وبعدين اخدها ورجع البيت
………………………………..
فارس:ثواني يا ميرال…(ميرال هي الممرضة اللي قالت ليه إن مفيش دكاترة قلب)
ميرال:اتفضل يا دكتور فارس
فارس: أولا شكراً ليكي ثانياً اشكري دكتورة چودي بالنيابة قوليلها إني عايزها في مكتبي
ميرال ابتسمت وشاورت على جودي اللي وراه:اهي حضرتك واقفة بتشرب قهوة مفيش داعي انادي عليها
فارس لف وراه وراح لچودي: شكراً جداً ليكي يا دكتورة جودي
چودي: حضرتك بتشكرني ليه!!؟
فارس: عشان انا عارف إنك موجودة في المستشفى وعارف كمان إنك شوفتي الحالة وإنتي اللي قولتي لميرال إنها تيجي تقولي كده وكنتي عارفة كويس إن ياسين معايا…
چودي: خلاص يا دكتور كفاية…مكانك مش هنا إنت مكانك مع المحقق كونان
فارس:هههه…بس مكنتش اعرف إن يهمك أمر ياسين للدرجة دي
جودي بنفي:لا ولا يهمني أمره ولا حاجة بس انا آسفة لحضرتك على كلامي…اخوك واحد مستفز ومن ساعة ما جه وهو كابس على نفسي وكل شوية اعملي كده ومش اعملي كده…محسسني إني مش دكتورة وكأني عيلة صغيرة ومطلع عيني…انا معملتش كده عشان سواد عينيه ده عشان يحل عني وبس انا مش متدربة عنده…انا قولت لما يرجع لشغله هيبعد عني
ياسين مقاطعا ليها من ورا:ياريتك يختي ما عملتي كده ده انا لسا هوريك النجوم في عز الضهر…من هنا ورايح إنتي المساعدة بتاعتي…
چودي بسخرية:بس انا مساعدة دكتور سليم روح شوفلك غيري
ياسين بتحدي:هي كلمة قولتها إنتي هتكوني المساعدة بتاعتي وبكرا اثبتلك كلامي
فارس بص لجودي: أعمل الخير وارميه في البحر… صحيح هي رغد فين اقصد دكتورة رغد…!!؟
جودي:خاصتك في اوضة العمليات… قصدي رغد
فارس:ماشي اسيبكم انا يا توم وجيري انا عندي شغل
فارس سابهم ومشي وياسين كانت نظراته كلها تحدي وهي غيظ
فارس راح لعمر: إنت كويس ؟!
عمر بهدوء:يعتبر…!!؟
فارس: إنت حاسس ب إيه !!؟
عمر:مفيش قلبي يحترق وبس…!!؟
فارس لوي فمه بتفكير:صليت النهاردة…!!؟
عمر بنفي وحزن: لأ مقدرتش انشغلت باللي حصل
فارس:يعني ازاي مصلتش وازاي متوقع إن حرقة قلبك دي هتارتاح… وبعدين شاور ب اصبعه ناحية قلب عمر…ده مش هيارتاح غير لما يشارك همه مع ربنا…نار قلبك دي مش هتهدي شوية غير لما تسجد ربنا مش هتهدأ غير بعد ما تسلم بعد ما تنتهي من الصلاة…تعالي نصلى العشاء سوي…
عمر بص ناحية فريدة بخوف
كانت في اللحظة دي وصلت دكتورة رغد كانت عايزة تكلم فارس
فارس بص لعمر:متخافش تعالي نروح نصلى ورغد هتكون معاها…وبص لرغد وقالها…خليكي هنا لحد ما نرجع…وشـ.ـد عمر ومشي
رغد في نفسها:هو انا فيا حاجة كل ما يشوف وشي يأمرني ويمشي هو مفيش اي مراعاة إن الواحد بقاله ساعات في اوضة العمليات….وقال انا اللي كنت جاية اخد الأذن عشان اروح…اهو يلا اتكتب عليا إن المستشفى تكون بيتي
ودخلت غرفة فريدة وشافت وضعها وفضلت مستنية….
عمر وفارس خلصوا صلاة وكانت الصلاة طويلة بالنسبة لعمر لأنه كان بيشكي همه لربنا وهو ساجد… لأن مفيش إنسان يقدر يهون عليك ابدا…مفيش أفضل غير إنك تشارك همك مع ربنا…♥️
فارس:هاااا دلوقتي بقيت احسن…؟!!
عمر براحة:احسن…احسن كتير
فارس:طب الحمدلله
عمر:طيب انا هرجع عند فريدة
فارس:انا شايفك عقلت يا عمر…يعني إنت مش نفسك عمر… اللي كنت بشوفه جاي المستشفى كل يوم ب مصيبة شكل…ده إنت مصايبك كانت لا تنتنهي
عمر:اممممم عقلت جداً جداً…ده انا حتي لسا عامل من صاحب عمري خريطة
فارس: إنت اللي ما بتسمعش الكلام قولتلك تعالى نعمل رنين مغناطيسي لعقلك ده خليني اعرف هو فيه حاجة غلط ولا إيه 😂
عمر:استني اما اموت وابقي خد عقلي واعمل فيه زي ما عملوا في عقل أينشتاين
فارس:هعملها على فكرة 😂…يلا أنت روح شوف كنت رايح فين وانا هروح اشوف الولد ده عايز إيه لأنه ماشي ورايا من فترة
عمر قام: شكراً يا فارس
فارس:على إيه العفو
وبعدين خرج عمر
فارس راح قعد جنب الولد وكان الولد في حدود 13 أو 14 سنة
الولد:هو حقيقي لما بنصلي بنرتاح…!!؟
فارس:اممممم وبترتاح جدا…
الولد:اومال ليه لما كنت بصلي مع بابا مش برتاح…!!؟
فارس:امممم انا كنت زيك على فكرة…!!!
الولد بصله:بجد…!!؟
فارس:امممم بجد عارف مش بترتاح ليه… لأنك بتروح تصلي على أساس إنه فرض من الفروض وإنت مجبر تعمله… عمرك ما روحت صليت عشان إنت حابب كده… لأ إنت كنت بتروح تصلي عشان النار والجنة وكلام اهلك عن عقاب القبر وعقاب اللي مش بيصلي وهكذا… عمرك ما روحت تصلي حبا في الصلاة وأنك هتكون بين ايديا ربنا… إنت تعرف ربنا مش بيبص لقلوب اللي مش بيصلوا…متخيل كده… ومرآة العبد لربه هي قلبه…ف تخيل إن إنت عايش وربنا مش شايفك لأنك مش بتصلي ومرآة قلبك مش ظاهرة لربنا…انا كنت زيك بروح اصلي على أساس إنه فرض لكن جيت في مرة صليت عن حب وكانت أول مرة بجد احس إني صليت فعلاً…عرفت وقتها إنك لو روحت تصلي على أساس ده فرض وإنت مجبر عمرك ما هتحس ب حلاوة الصلاة…انا لما صليت عن حب وقتها عارف وانا بسلم المرة الأولي كده خدت لا إراديا كده…وقتها حسيت بشعور غريب لما النفس ده دخل جوايا ولمس قلبي كمية راحة وشعور كده انا هجعز عن شرحه ليك شعور مفيش كلمة هتوصفه وإنت بتسلم كده انا قبل الصلاة كنت وقتها حاسس إن هموم الدنيا كلها عليا لكن النفس اللي خدته وقتها خلاني احس إني اتولدت من جديد معنديش اي هموم…ومن ساعتها وانا بصلي عن حب مقدرش افوت فرض واحد هو انا عبـ.ـيـ.ـط عشان أضيع الراحة دي ولا النفس اللي بيغسل كل تعبي وهمومي ده ولا حتي راحة قلبي دي…بص هي شوية احاسيس كده بحس بيها كل يوم وفي كل فرض…عمرك ما هتفمها غير لما تقوم وتصلي…♥️♥️
الولد:يعني لو قومت صليت دلوقتي ربنا هيشوف اللي في قلبي ويريحني
فارس بتأكيد:أيوة
الولد: تعرف انا قلبي عايز إيه دلوقتي…!!؟
فارس:مش مهم اعرف إنت قوم صلى وقول اللي في قلبك لربنا
الولد:بس اللي في قلبي يخصك… إنت آخر أمل ليا…!!؟
فارس:اممممم إزاي…!!؟
الولد:بابا عنده ورم في المخ وكل الأطباء رفضت تعمله العملية مفيش غيرك دلوقتي… احتمال عيش بابا ضعيف…وانا مش هقدر اعيش من غير بابا
فارس:اوووه انا ممكن أرفض دلوقتي بس إنت قوم بسرعة وصلي وادعي ربنا إني أوفق عليها…يلا مستني ايه قوم بسرعة
الولد قام بحماس:طيب انا رايح بسرعة
……………………………..
كان قاعد قلقان مش قادر ينام خايف على اخته وقلبه واجعه عشان مالك الصغير… ومحتار لما أمه تسأله عن فريدة هيقولها إيه…ولو أسيل حبت تروح الأكيد إن كل حاجة هتنكشف ف قرر يقول لامه مش هيقدر يخبئ لكن لازم يختار الطريقة المناسبة عشان يقولها…وقطع خيط تفكيره رنة تليفونه
سارة:في مكان عندكم للضيوف ولا اروح عند عيوشة 😁
يوسف:احم آسف بس مين…!!؟
سارة: إيه يا بني في إيه مالك… إزاي مش عارف صوتي…!!؟
يوسف بتعب:معلش ظروف…مين حضرتك…!!؟
سارة بدهشة:انا سارة يوسف إنت كويس
يوسف:مفيش حاجة كويسة عشان اكون كويس…هو إنتي في مصر
سارة: أيوة يا بني ده حتي الرقم مصري…!!؟
يوسف بصوت متألم راجي:طيب هو ممكن تيجي هنا لو سمحتي يا سارة عشان في شوية مشاكل كده ومش عارف اقول ل ماما ازاي…. بالله عليك تعالي عشان تكوني جنبها…عشان انا مش عندي اي قوة كل حاجة جاية في وقت واحد انا مش قادر اقاوم…
سارة بقلق:طيب بكرا الصبح هكون عندك بس خير!!؟
يوسف:مش هينفع على التليفون…
سارة:طيب أرتاح إنت عشان شكلك تعبان وانا بكرا هكون عندك
يوسف:تمام…
وانتهت المكالمة
………………………………..
حازم بفضول:هاااا في إيه
سارة:اقعد بوشك الوحش ده…الواد عنده مشاكل وصوته تعبان
حازم:يعني انا فقر وجبتله المشاكل ده انا حتي مشوفتوش
سارة:يا بني إنت فقر
حازم:احم انا ممكن اجي اوصلك بدل الموصلات وكده
سارة:ولاااااا انا عارفة هدفك… إنت بتعمل كل ده عشان البت أسيل…كفاية إني اديتك رقمها…!!؟
حازم:اوووه نسيت مجهودك العظيم يا سيدتي… بإمارة إن بنت خالتك رخمة ومعطتنيش وش
سارة:انا اتاكدت هو فعلاً المجانين للمجانين وأسيل مـ.ـجـ.ـنو.نة وانت زيها هتشكلوا كوبل خطيرررر
حازم بفخر: إلا كوبل خطير ده اخطر من كوبلنا مش هتلاقي…رد على تليفونك…!!
سارة:لأ مش هرد يتحرق اللي بيرن
حازم:بس يبقي اللي بيرن حبيب القلب زوجك قرة عينك
سارة: إنت إنسان مهزق بجد…انا هروح اشوف انا هوروح عند تيتة لحد بكرا ولا لأ…
حازم:هوصلك في طريقي
سارة:يا بني اتعدل كده وفكك مني يا طفل
حازم:تؤتؤ متفهميش غلط انا مش بتلزق فيكي حضرتك انا إنسان بتاع مصلحتي جداً وإنتي بنت خالة أسيل غير كده عمري ما كنت هعبرك… إنتي ست متجوزة يا اخوتشييي 😂
سارة: يختييي والنعمة إنت وأسيل هتبقو مصيبة مع بعض
………………………………………
ميساء بعدت عن مالك بعنف وقالت بثبات:إنت خاطف الولد ده…!!؟
مالك كان مغيب عنها من أثر قبلته…
ميساء بحدة وثبات:أنطق وقولي الولد ده مين واهله فين…!!؟
مالك لسا هيتكلم لكن مالك الصغير صحي وبدأ يعـ.ـيط جـ.ـا.مد
ميساء:ما تقول الولد ده مين … وبعدين بصت لمالك الصغير واتجمدت مكانها لما شافته كويس…وقالت بصدمة…ده إبنك…!!؟
مالك:اسميعني…
ميساء قاطعته وقالت بهسترية:ههههههه مش محتاج تجاوب هو فعلاً إبنك شوف شبهك ازاي…انا ليه بيحصل معايا كده…انا أذنبت في إيه عشان اعيش كل اللي انا عايشه دلوقتي…!!؟… إنت ليه بتعمل فيا كده…انا اذيتك في إيه… إنت ليه أصلا دخلت حياتي…وانا ليه من أول لحظة شوفتك فيها حبيتك…ليه كل حواسي بقت ليك…انا نفسي اصبحت لك…!!؟
مالك: ميساء اسمعيني
ميساء ببرود عكس النار اللي جواها:ام الولد عايشة…!!؟
مالك: ممكن تسمعي الأول اللي هقوله… وبعدين بص على مالك الصغير اللي بيعـ.ـيط وعـ.ـيا.طه بقي اقوي من الأول ب كتير ف صعب عليه ومكملش كلامه مع ميساء وراح ليه بسرعة…
مالك شاله وقعد يحاول يهدي فيه ويقوله كلمـ.ـا.ت تهديه لكن مالك الصغير مكنش عايز عمر في الوقت ده لأ كان عايز فريدة وقعد يعـ.ـيط وهو متعلق في رقبة مالك الكبير
ميساء:هو عايز أمه…للمرة التانية ام الولد فين…!!؟
مالك بحدة:متبقيش متسرعة إنتي لسا مش فاهمة إيه
ميساء ابتسمت بسخرية وقالت ببرود وكان خلاص فعلاً بداخلها اكتفي من الصدمـ.ـا.ت قلبها غاب عن الدنيا هي خلاص رمت آخر حبة رمل على قلبها وأصبح قلبها مدفون…دفنته بداخلها:كنت متسرعة لما حبيتك من أول نظرة…كنت هبلة لما حلمت ان حياتي معاك هتكون جنة…لكن طلعت جحيم…!!؟خلاص متسرعة إيه كل حاجة واضحة انا مش هبلة… إنت مش شايف الولد متعلق في رقبتك إزاي… يعني هو عارفك كويس… يعني إبنك…!!؟وهو بيعـ.ـيط دلوقتي لأنه محتاج أمه وبس…!!؟
مالك بنفس البرود: أيوة إبني وبالنسبة لامه انا مش عارف هي مين أصلا…تقدري تفهمي إنتي زي ما تفهمي
ميساء:هه…ممكن دلوقتي تسبني في حالي وتطلقني…!!
مالك ساب مالك الصغير وهو بيعـ.ـيط وبص لميساء ببرود متجاهلا مالك اللي بيعـ.ـيط…وتابع نظراته البـ.ـاردة ليها وهو مدرك كويس إنها دلوقتي انكسرت بجد وكمان دفنت قلبها ومستحيل تصدق اي كلمة يقولها…ولو اتكلم معاها دلوقتي كلامه مش هيفيد ب حاجة خالص…فضل البرود والصمت
مالك بغموض وبرود:انا خارج ومش عارف هرجع ايمتا…ياريت تخلي بالك من مالك…أيوة إسمه مالك…واهتمي بيه وخليكي فاكرة إنك دكتورة يعني في قسم والمفروض تكوني مش بتدخلي حياتك الشخصية في المهنية اظن وضحت الرسالة … وخرج من غير ما يستني يسمع منها حاجة…!!؟
بعد ما خرج مالك ميساء قعدت على الأرض بضعف وقعدت تعيط بوجع لكن مقدرتش إنها تخرج كل ألمها لأن صوت بكاء مالك الصغير ألمها بردو ف قامت وقربت منه وشالته وحاولت تهديه…وهي دكتورة اطفال…ف فاهمة كويس ازاي تتعامل معاهم…!!؟
…………………………………………….
مر اسبوع وكل واحد مازال في همه…
مالك مش رجع من ساعة ما ساب ميساء
ميساء قدرت إنها تتصرف مع مالك الصغير لكن مازالت مطحتمة…
فريدة لسا علي وضعها
يوسف لسا مش قال لامه واسيل
وسارة قاعدة مع خالتها وكل ما فاطمة تسأل على فريدة وعمر سارة تغير الموضوع
شهد ما بقتش تتكلم أصلا ولا تأكل ولا تشرب بعد ما سمعت اللي حصل مع فريدة وإن اللي عمل كده هو نفس الشخص اللي خطف مالك وهي الوحيدة اللي عارفة الشخص ده مين…ف فضلت الصمت لأن لازم يكون معاها دليل عشان حد يصدقها…هي عارفة كويس إن محدش هيصدقها وهيقول إن كل ده بسبب الصدمة…وبقت هي كمان مكانها المستشفى ويوسف قدر يكـ.ـدب على أمه وقال إنها مع امها عشان تعبانة….
…………………………………………..
يوسف أمام المنزل بيتكلم في الفون…
عمر:هاااا قدرت توصل لحاجة عن مالك… جالك اي إتصال ولا حاجة…!!؟
يوسف:لأ موصلتش لحاجة… عمر حاول إنك تخرج من المستشفى… إحنا لازم أننا نلاقي مالك قبل ما فريدة تفوق…!!؟
عمر:مش هقدر ابعد عنها…!!؟
يوسف:متبقاش أناني بقي…إنت لازم تدور معايا على مالك
عمر:تمام يا يوسف هشوف…!!
وقفل الفون…
يوسف خبط رجله في الارض بغضب وقال بصوت عالي”هو إيه اللي بيحصل معانا ده… الأول مالك يتخطف…وشهد اتهبلت محدش بقي فاهم ليها حاجة… ومحاولة قـ.ـتـ.ـل عمر بس الطلقة جات في فريدة…ليهههه كل ده حصل مرة واحدة…ليهههه كل حاجة ورااا بعضها كده… إحنا بشرررر ولينا طاقة معينة وقدرة تحمل معينة…اللي بيحصل ده كتير إحنا هنتحمل إيه ولا إيه…هنشغل ب مالك ولا شهد ولا فريدة اللي بيحصل ده كتير….!!؟”
أسيل من وراه وهي بتعيط جـ.ـا.مد وبصوت عالي:يعني إيه…!!؟…يعني مالك مخطوووف وفريدة في المستشفى… أبيه بالله عليك قول إن ده مش صحيح…بالله عليك…قول إن فريده ومالك كويسين…انتتتتت سااااكت ليهههه رد عليااااا…
فاطمة وسارة كانوا جو على أثر صوت أسيل
أسيل بصت لفاطمة ببكاء:ماما قولي لأبيه يقول إن اللي بيقوله مش صحيح…خليه يقول إن فريده ومالك كويسين…خليه يقول إنه بيكـ.ـدب…
فاطمة بذهول:هو في إيه…!!؟
يوسف راح جنب أمه بسرعة وسارة راحت جنب أسيل تهديها…
يوسف بهدوء:كل حاجة هتكون بخير…!!
فاطمة بصوت ضعيف: فريده مالها…انا قلبي كان حاسس إن هي مش كويسة بس إنت اللي كنت بتضحك عليا…!!؟
يوسف بهدوء:هي دلوقتي افضل إنتي حاولي تكوني قوية يا ماما عشان أكيد فريده هتحتاجك جنبها مش سهل عليها خطف مالك ولا الخطر اللي حواليها…إنتي لازم تكوني قوية عشان تكوني جنبها وعمر يفوق ويخرج من ضعفه وخوفه ويركز معايا عشان ندور على مالك… إنتي لازم تكوني اقوي يا ماما…مش لازم تنهاري وتزعلي على واحد بس من عيالك وتنسي الباقي… فريده محتجاكي جنبها…وانا كمان محتاجك وأسيل… ومش عمر زينا عندك…هو كمان محتاجك… معقول هتزعلي وتتعبي على فريده وتسبينا كلنا وأحنا عايزينك جنبنا…كلنا تعابنين…اياكي تنهاري وتتعبي وتزودي همنا يا ماما…كل اللي بيحصل ده كتير علينا…
فاطمة بتبكي بضعف على كلامه…وهي بدورها ك أمه…حاسة كويس بألمه وتعبه حاسة قد إيه هو متألم…وهي فعلاً لازم تتماسك عشانهم كلهم…مش تتعب وتنهار عشان شخص واحد…وقالت بضعف ليوسف:طب خدني عند فريده انا عايزة اشوفها عشان خاطري خدني عندها
يوسف هز رأسه بموافقة وبص ل أسيل اللي بتعيط جـ.ـا.مد وقالها بحدة:اظن إنتي سمعتي كويس انا قولت لماما إيه… أسيل انا تعبان أوي ومش عندي قوة اخفف عن حد ومش عندي قوة كمان إن حد يتعب تاني… خليكي إنتي جنبي… خليكي مصدر قوة مش ضعف
أسيل بمحاولة السيطرة على بكائها:حااضر…
يوسف اخدهم كلهم على المستشفى….
فاطمة:انا عايزة أدخل جوا أشوفها
يوسف:طيب استني اما عمر يطلع
يوسف فتح الباب ونادي على عمر اللي كان قاعد ماسك ايد فريده ومديهم ضهره
عمر خرج واتفاجئ بوجود فاطمة وأسيل عشان يوسف قايله إنه مش قال ليهم…
عمر بص لفاطمة وحاول يبث لها الاطمئنان:متقلقيش هي كويسة!
فاطمة:طب انا عايزة أدخلها
عمر خدها من أيديها ودخلها
اما سارة كانت واقفة في حالة صدمة… عمر فعلاً نسخة عن مالك…وهي مكنتش بتشبه على مالك من كفاية هي كان معاها حق
فاطمة بمجرد ما دخلت بدأت تعيط بحرقة وكان عمر بيحاول يهديها
سارة قربت من يوسف اللي واقف قدام الباب وقالت:عايزة اكلمك ضروري
يوسف دون اهتمام: بعدين يا سارة مش دلوقتي…
سارة:بس اللي عايزة أقوله مهم!
يوسف بغضب مكتوم:اظن إن مفيش أهم من اللي بيحصل دلوقتي… روحي شوفي أسيل اللي بتعيط دي…خديها وروحو اقعدو في الاوضة اللي فيها شهد الاوضة ف ****رقمها***وهنبقي نتكلم بعدين
سارة اتنهدت وخدت أسيل وقعدت بيها في الاوضة اللي فيها شهد وحاولت تهديها وكانت شهد قاعدة وساكتة
سارة: أسيل حاولي تهدي واسمعي انا هقول إيه…هو عمر عنده اخ توأم ولا حاجة…!!؟
بمجرد ما سارة قالت اخ توأم شهد اتنفضت من مكانها وشالت المحلول اللي في ايديها وجريت على سارة
شهد بلهفة:إنتي شوفتي مالك مش كده يعني انا مكنتش بتخيل ومالك عايش بجد…!!
سارة بصتلها بدهشة لأنها كانت شايفة حالة شهد من فترة وتغيرها ده مفجأة
أسيل بتعب من كتر العـ.ـيا.ط قالت وهي مغيبة عنهم:انا عايزة انام ممكن تبعدو عني…!!
شهد مسكت سارة من أيديها وقامت بعيد عن أسيل
سارة:هو فعلاً إسمه مالك… يعني هو يبقي اخوكم
شهد:إنتي شوفتيه مش كده…!!؟
سارة:أيوة شوفته وعارفة مكانه…!
شهد بلهفة:بجد هو فين بسرعة… عشان مالك هو اللي خطف مالك ابن عمر وفريده…
سارة بمحاولة استيعاب:براحة انا مش فاهمة حاجة…!!؟
شهد خدت نفس عميق وبعدين حكت ل سارة عن كل حاجة سواء الحادثة اللي فكرو مالك مـ.ـا.ت فيها وكمان خطفه ل مالك الصغير…
سارة بصدمة:هو إيه اللي هيدفعه يعمل كده
شهد:انا بردو مش فاهمة على حسب ما سمعت كلام يوسف في الفون هو بيقول إن اللي عمل كده في فريده كان قصده عمر مش معقول مالك هيعمل كده في عمر مش معقول…
سارة:هو لو هو اللي عمل كده يبقي اكيد عارف الشبه بينه وبين عمر وهو مش غـ.ـبـ.ـي عشان يفكر إن دي صدفة…ف هو مش عارف اكيد…!!
شهد برجاء:ممكن تاخديني عنده…!!
سارة:إحنا لازم نقول ليوسف وعمر…!!
شهد: لأ مش دلوقتي وعمر عصبي جدآ ورد فعله مش هيبقي مضمون هو لو عرف دلوقتي إن مالك هو اللي خطف مالك إبنه هيتهمه في اللي حصل مع فريده وهيتهمه إن هو اللي حاول يقـ.ـتـ.ـله…عمر من الصدمة دماغه مش هتفكر بلاش دلوقتي انا عايزة أقابل مالك الأول…
سارة:هو في الفيوم عايش هناك
شهد قامت بسرعة ولبست لبسها وقالت بعجلة:يلا عشان خاطري لازم نروح ليه بسرعة…يلا عشان خاطري يا سارة
سارة قامت:طيب يلا…
سارة وشهد خدو مواصلات وكانوا في طريقهم للفيوم يوسف محسش بغيابهم لأنه كان مشغول هو وعمر في تهدية فاطمة
…………………………………….
بعد مرور أكثر من ساعة ونصف تقريباً كانوا شهد وسارة وصلوا الفيوم
سارة رنت على حازم:ممكن تطلع يا حازم انا برا قدام البيت عندكم تعالى عايزك ضروري
حازم:طيب انا طالع حالا…ولا ما تدخلي إنتي…!!
سارة:لو سمحت اطلع بقي انا مش لوحدي يلا أطلع
حازم: لأ متقوليش جايبة أسيل معاكي وعامللي مفاجأة
سارة بحدة:يا بني آدم أخرج بقي
حازم خرج ليها:بخخخ
سارة:سخيف!
حازم:خير؟
سارة:هو مالك فين إنت تعرف مكانه ولا عايش فين…!!؟
حازم بص ناحية شهد وبعدين رجع نظره لسارة:خير عايزة مالك ليه…تعالوا اتفضلوا نقعد هنا في الجنينة
سارة وشهد قعدوا
حازم بص لشهد ب استفهام وقال:هو إنتي تقربي لمالك…!!؟…انا بسألك بس لأن عنيكي ودرجة بشرتك زيه بالضبط…وحاسس إن ملامحك قريبة من ملامحه
سارة:إحنا عايزين مالك عشان كده…دي تبقي شهد اخته!
حازم بدهشة:اخته إزاي…!!؟…هو يتيم
شهد:لأ هو مش يتيم…!!
سارة ب استفهام: إنت تعرف إيه عن مالك… والأهم تعرفه من ايمتا
حازم: اعرف إنه يبقي ابن مازن الأدهم وعمه محمد الله يرحمه كان شغال عندنا…وهو دلوقتي عايش مع مرات عمه محمد بردو هنا في الملحق…وهو معانا من وهو عنده 12 أو 13 سنة كده
شهد بلهفة:أيوة الحادثة حصلت في الوقت ده…!!
حازم بهدوء:ممكن طيب تفهموني كل حاجة..
شهد………وحكت ليه نفس اللي حكته لسارة
حازم بصدمة وبمحاولة استيعاب:مش قادر استوعب كل ده… إيه ده… خطف ومحاولة قـ.ـتـ.ـل…بس هو…هو…
شهد:هو إيه…!!؟
حازم بلع ريقه بصعوبة:هو قال إنه هيسلم نفسه وكمان قاله إنه اتغير…!!؟
سارة:هو فين دلوقتي طيب عايزين نتكلم معاه ونفهم منه كل حاجة…
حازم:انا عارف هو فين… عشان راقبته عشان اعرف مكان ميساء
سارة:طيب ودينا ليه بسرعة
حازم قام:حاضر هجيب العربية وجاي حالا
حازم ركب العربية وخد شهد وسارة على المكان اللي مالك خد فيه ميساء ونزلوا وطلعوا المكان ده
حازم خبط على الباب:مالك افتح انا حازم …وبدأ يخبط بعنف…
ميساء أول ما سمعت صوت حازم طلعت جري على الباب:حازم إنت هنا
حازم:أيوة يا ميسو افتحي الباب
ميساء:مش هعرف الباب مقفول بالمفتاح ومالك مش هنا
حازم:يعني إيه مش هنا
ميساء:هو حابسني هنا وخرج ومش رجع…!!
حازم:طيب ابعدي انا هكسر الباب…
ميساء بعدت وحازم قعد يحاول فترة طويلة إنه يكسر الباب لحد ما في النهاية الباب اتفتح…
حازم أول ما دخل ميساء حـ.ـضـ.ـنته وقالت:ارجوك يا حازم انا عايزة اروح مشيني من هنا عشان خاطري
حازم:خلاص اهدي انا موجود…!!؟
شهد سابت حازم وميساء واندفعت على جوا اول ما سمعت صوت مالك الصغير
شهد شالت مالك بحنان وحـ.ـضـ.ـنته:حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني إنت كويس…
ميساء بصت عليها بتعجب وشافت لهفة مالك عليها وفرحته وقالت ب استفهام:هو إنتي أمه…!!؟
شهد:لأ انا عمته
ميساء قربت منها:عمته إزاي ومالك مش عنده اخوات يبقي إنتي عمة الولد إزاي…!!؟
شهد:ثواني بس إنتي مين…!!؟
سارة ردت على شهد:دي ميساء تبقي مرات مالك…!!؟
شهد:طيب انا عايزة أقابل مالك…
ميساء بعد ما دققت في ملامح شهد قالت بدهشة:هو إيه اللي بيحصل…هو ليه كل حاجة جاية ورا بعضها… اعرف إن جوزي عنده إبن وكمان إنتي بتقولي عمة الولد ما حد يفهمني حاجة يا جماعة
شهد: ثواني بس مين قالك إن الولد ابن مالك…ده يبقي مالك ابن عمر أخويا…اما بالنسبة لمالك جوزك ف هو أخويا التاني توأم عمر عشان كده انا لازم اتكلم معاه حالا
ميساء بمحاولة الاستيعاب:يعني إزاي مش ابنه واخ توأم إزاي…!!؟
حازم:هو الموضوع وما فيه….وفهم ميساء كل حاجة…
ميساء:هو مش عارف كده ولا يعرف إنكم عيلته على فكرة لأنه ب اختصار ناسي كل حاجة قبل الحادثة
شهد:ازاي مش فاهمة ممكن توضحي أكتر…!!؟
ميساء:هو ببساطة مش عارف اي حاجة عن عيلته هو كان مفكر أنه مالك الأدهم لكن عرف من سنين أن مازن الأدهم مش أبوه وهو خاف من فكرة إنه يدور على عيلته…كان خايف بعد ما بقي عنده امل إنه مش يتيم بعد ما يدور يكتشف إنه مش ليه حد…فاهمني
شهد: فاهمة هو دائما مالك طريقة تفكيره كده…
حازم:انا بعتله رسالة وواثق أنه هيجي في أي لحظة…
شهد:يارب…
فضلوا مسنين فترة وهما في حالة صمت لحد ما وصل مالك ودخل لقي شهد قدامه…وبص حواليه بمحاولة الاستيعاب…
شهد بسعادة ممزوجة بالحزن: إحنا كنا مفكرين إنك موت في الحادثة…انا مش مصدقة إنك عايش بجد يا مالك…مش عارفه رد فعل عمر إيه بعد ما يعرف…!!
مالك رفع حاجبه بتستأل وكمان تـ.ـو.تر مش قادر يستوعب كلامها… لأنه للحظة فكر إن أهل الطفل قدرو يوصلوا ليه وإن في شرطة وكده…لكن كلام شهد غريب مش قادر يستوعبه…!!!
مالك بتـ.ـو.تر:اااااا انا ااااا مش فاهم اااا قصدك إيه…!!؟
شهد:انا عارفة إنك مش فاكر حاجة من يوم الحادثة وإنك مش فاكر اي حد من عيلتك بس انا شهد وانا ابقي اختك… وكمان الولد ده مش غريب ده مالك…عمر سماه على اسمك… وعمر ده يبقي توأمك…!!!
مالك………..
↚
فضلوا مسنين فترة وهما في حالة صمت لحد ما وصل مالك ودخل لقي شهد قدامه…وبص حواليه بمحاولة الاستيعاب…
شهد بسعادة ممزوجة بالحزن: إحنا كنا مفكرين إنك موت في الحادثة…انا مش مصدقة إنك عايش بجد يا مالك…مش عارفه رد فعل عمر إيه بعد ما يعرف…!!
مالك رفع حاجبه بتستأل وكمان تـ.ـو.تر مش قادر يستوعب كلامها… لأنه للحظة فكر إن أهل الطفل قدرو يوصلوا ليه وإن في شرطة وكده…لكن كلام شهد غريب مش قادر يستوعبه…!!!
مالك بتـ.ـو.تر:اااااا انا ااااا مش فاهم اااا قصدك إيه…!!؟
شهد:انا عارفة إنك مش فاكر حاجة من يوم الحادثة وإنك مش فاكر اي حد من عيلتك بس انا شهد وانا ابقي اختك… وكمان الولد ده مش غريب ده مالك…عمر سماه على اسمك… وعمر ده يبقي توأمك…!!!
مالك بضياع:أختي…عمر…حادثة…!!؟
شهد قربت منه:بص حاول إنك تفتكر أي حاجة…ماما…أو عمر…أو انا…انا مش مصدقة بجد إنك عايش… إنت مش متخيل عمر اتغير إزاي من بعد الحادثة دي…بص حاول تفتكر أي حاجة…
مالك قعد على الأرض بضعف هو مش عارف يفكر أصلا مرة واحدة خد صدمة حياته…عرف عيلته اللي هو مش قادر يفتكرها…شعور صعب جداً لما تعرف إن عندك ناس في حياتك وليك ماضي معاهم بس إنت مش قادر تفتكر…!!؟
شهد بتعب:انا عارفة قد إيه إنت مصدوم وصعب عليك كل اللي بيحصل…بس حاول تفتكر حاجة…!!؟…و…و…وكمان لازم تلاقي طريقة ترجع بيها مالك من غير ما عمر يعرف إنك خاطفه…!!!…و…و
مالك بحدة:مش عايز أسمع ولا اعرف حاجة وبعدين ممكن يكون بينا شبه مش أكتر يخلق من الشبه اربعين… وكمان إنتي إزاي متأكدة إني اخوكي مانتوا مش اغـ.ـبـ.ـية مثلاً صدقتو إن مالك بتاعكم ميت من غير جثة…!!؟
شهد دون تردد حـ.ـضـ.ـنت مالك بقوة:معاك حق…كان فيه جثة أصلا بس مكنش باين ملامح ليها… ممكن يكون كل اللي حصل حيلة فارس وفادي ربنا يرحمهم ويسامحهم….
مالك أول ما حـ.ـضـ.ـنته اتجمد أصلا…شعور أول مرة يحس بيه شعور الدفئ شعور أن يبقي عندك عيلة كان متجمد…هو كان محتاج يحس بوجود عيلته حواليه من سنين…كان نفسه يعرفه بس خايف من المواجهة…هو كان بيحاول ينفي إنه تقرب ليه من الخارج لكن هو من جواه كان مصدق كل كلمة قالتها…واتحل لغز تعلق مالك الصغير بيه…عشان مقدرش يميز بينه وبين عمر وبس…!!؟
مالك من غير ما يحس عواطفه اللي كانت مسيطرة رفع ايديه وحـ.ـضـ.ـن شهد بقوة حـ.ـضـ.ـنه كان بيعوض حرمان سنين من جوا العيلة يعني مهما كان اتربي مع أمينة والدة اسراء لكن عمره مقدر يحس بالشعور ده…فضل حاضنها فترة طويلة لحد ما حس إنها تلقت في حـ.ـضـ.ـنه واستكنت ومش بتتحرك…!!؟
شهد كانت سعيدة جداً لما حـ.ـضـ.ـنها…هي صحيح لما كانت صغيرة مكنتش قريبة منه أوي…بس بعد الحادثة كانت بتتمني إنه يكون معاهم وهي تعوض كل حاجة…وبعد ما شافته كان حالها لا يقل عن حاله بس شعور التعب لاحقها…هي قعدت في المستشفى أسبوع عايشة على المحاليل ف طبيعي جـ.ـسمها ضعيف ف استسلمت للظلام وهي حاسة بالأمان لأنها في حـ.ـضـ.ـن أخوها…!!!
مالك كان خايف يبعدها عن حـ.ـضـ.ـنه بس بعدها عن حـ.ـضـ.ـنه عشان يطمن عليها…أول ما شافها فاقدة وعيها…حس أن روحها اتسحبت منه خايف بعد ما خلاص لقي حد من عيلته يخسره…!!؟
سارة وحازم وميساء ومالك الصغير كان مع ميساء كانوا واقفين متابعين بصمت وتأثر وأول ما شهد فقدت وعيها كلهم قربو منهم بقلق
ميساء بسرعة أدت مالك الصغير لحازم وبعدين بصت لمالك الكبير:ركضها هنا بسرعة
مالك عمل اللي قالت عليه وركضها على الكنبة
سارة بقلق وتأنيب:انا غلط مكنش لازم اجيبها معايا هي كانت في المستشفى وطبيعي يكون جـ.ـسمها ضعيف
مالك بتـ.ـو.تر وخوف ملحوظ للكل:ااا يعني اااا إيه…
سارة بصت ليه:هي لما شافتك حصلت ليها صدمة ودخلت المستشفى وكمان عمر… توأمك يعني في نفس اليوم اللي إنت خطفت فيه مالك اتعرض لمحاولة قـ.ـتـ.ـل لكن الرصاصة جات في مـ.ـر.اته…وهو كمان معاها في المستشفى…ومرات عمر تبقي اخت جوز شهد…ف كان فيه مشاكل كتير الاسبوع اللي فات وكده…!!؟
مالك بصلها بصدمة وبعدين رجع بص على شهد بخوف ونظرته بتترجاها تكون كويسة
حازم كان واقف بيحاول يسكت مالك الصغير
حازم:بس يا بابا بس يا حبيبي متبقاش غلس زي عمك
مالك الصغير بص لحازم وهو بيتكلم معاه ومسك سلسلة كان لابسها حازم وانشغل فيها…!!
حازم:أيوة حلو أوي وانت هادي كده
ميساء رشت ماية على شهد لحد ما شهد فاقت وفتحت عينيها
مالك بلهفة وهو ماسك ايديها بخوف:إنتي كويسة في حاجة تعباكي…!!؟
شهد ابتسمت:بس بقي بلاش خوف لحسن انا اللي هشك إنك مش مالك أخويا… عشان مالك مش كده
مالك رفع حاجبه باستفهمام…
شهد بتصحيح:يعني إنت كنت دائما بـ.ـارد ومشاعرك مش بتظهر في عينيك بسهولة…ف انا دلوقتي شايفة الخوف في عينيك ف عشان كده يعني
حازم بصلهم: والله كنت هقولكم إنكم تعملوا DNA وتتأكدو…بس خلاص طول ما قولتي بـ.ـارد يبقي هو اخوك…اه وربنا اخوكي…اصله بـ.ـارد قوي…ده تلااااجة…لو عايزني دلوقتي ابصملك بالعشرة إنه اخوك هعمل كده…وبص لمالك وإنت يا بني دي اختك والنعمة مشاء الله قمر زيك… تعرف انا كان طول عمري بتمني يكون ليك اخت شبهك عشان اتجوزها…ف انا دلوقتي ينفع اطلب أيدها منك صح…مش هكدب عليك بس عينيها قمر أوي
سارة بغيظ ضغطت على حروفها:متتجوززة
حازم بدراما: إيه يا ولاد***انتوا مش مخلين بنت حلوة الغلابة اللي زيي يتجوزها روحوا منكم لله…حسبي الله ونعم الوكيل فيكم…كل ما اعجب بواحدة تطلع متجوزة اولهم إنتي يا سارة يا خاينة…وشهد كمان طلعت خاينة ومتجوزة…اخص اخص بجد
مالك بغيظ:يا اخي خلي عندك دم خلي عندك دم هو ده موقف تهزر فيه…!!؟
حازم:متأسفين يا يا كابتن…بس محدش ياخد الواد ده عشان شوية وهيبلع السلسلة…وانا مش هبقي مربية اطفال على اخر الزمان…ده انا دكتور قد الدنيا…😂(لأ اسكوزمي حازم دمه خفيف ومجتهد كمان مغيركمش بقي 😂)
شهد بصت لمالك بأمل:لسا مش فاكر حاجة…!!؟
مالك ببرود ومحاولة لاخفاء مشاعره:مش سهل اصدق أو افتكر حاجة انا مازالت مش مقتنع
شهد بتفكير:قولتلي فين يا عمر قولتلي فين…اهاااا افتكرت بص عشان تتأكد إذا كان شبه ولا زي ما انا متأكدة إنك أخويا ولا لأ…في علامة على بطنك في الجنب الشمال جنب الصرة كده علامة بيضة صغيرة زي مريـ.ـض البهاق كده…وعندك حسينة كبيرة في الجنب اليمين عند…
مالك قاطعها بسرعة دون وعي: خلاص يا اوزعة…يام لسان طويل…بلاش فضايح
شهد بسعادة: إنت مالك…دي كانت جملتك وإنت صغير على فكرة بردو مش فاكر…
مالك قام بتـ.ـو.تر:انا هروح اجيب ليكي عصير من جوا وجاي
ودخل في المطبخ وانفاسه بقت عالية جداً روحه كأنها هتتسحب منها مش قادر يستوعب حاجة…هو أصلا عارف من زمان إنه عنده عيلة وإنه مش مالك الأدهم بس كل اللي بيحصل معاه….
**************************
عمر وهو قاعد مع يوسف وفاطمة قدام غرفة فريدة
عمر:كفاية بقي يا أمي…مش اطمنتي عليها…هي هتبقي أفضل
فاطمة بعـ.ـيا.ط:قلبي واجعني اوي وانا شايفها كده من غير حركة… وكمان مالك يا حبة عيني هيكون عامل إيه ده لسا عيل صغير… ربنا يسترها عليه ويرجع يا بني
عمر بهدوء: إحنا محتاجين دعواتك دلوقتي ومحتاجينك جنبنا دلوقتي يا أمي… وحـ.ـضـ.ـنها بضعف…من فترة وهو محتاج حـ.ـضـ.ـن زي ده محتاج يحس إن في حد حواليه
فاطمة حـ.ـضـ.ـنته هي كمان بحنان…وقررت في نفسها إنها لازم تكون قوية…زي ما كانت قوية من سنين وربت ولادها من غير مساعدة حد وكمان لما اتحدت الكل وخدت ولادها وسابت البلد…هي طول عمرها كانت ست قوية وام قوية
فاطمة:ربنا يقومها بالسلامة يارب وربنا يرجع مالك بالسلامة يا بني لكن ميصحش كده…إنت لازم تشـ.ـد حيلك كده إنت لازم تقوم تدور على إبنك يا عمر…لازم…
عمر بخوف:انا مش قادر يا امي انا خايف…خايف وانا بدور على مالك…انشغل واخسر الباقي من حياتي… صدقيني انا هتجنن عليه…بس خايف اتحرك وادور عليه ويحصل حاجة مع فريدة انا كده هكون خسرت حياتي…انا حاسس اني أناني تجاه مالك…بس انا اعترف إني بحبه أوي لكن أنا مستحيل اقدر اعيش من غير فريدة…
هشام من بعيد وهو ممنوع من التقرب من حراسة عمر:انا فاهمك يا جوز بنتي انا اكتر حد فاهمك… أحيانا ممكن توصل بينا إن إحنا نتخلي عن ولادنا عشان خاطر اللي بنحبهم…!!؟
يوسف بصله بصدمة واتحولت ملامح وشه لغضب شـ.ـديد وقال بغضب وحقد واضحين: بتعمل إيه هنا…وضغط على حروف إسمه…هششااامم…وكان متوجه ناحيته بغضب…لكن فاطمة مسكت أيديه
فاطمة مسكت أيد يوسف هي عارفة يوسف ممكن يعمل إيه…حقده على أبوه والماضي هيسطرو عليه…بصت ليه وعنيها كل رجاء إنه يفضل ساكت
عمر أذن للحراسة أنهم يسيبوه يقرب
عمر:حضرتك عايز إيه…!!؟
هشام:اللي جوا دي بنتي قبل ما تكون مراتك…من حقي اطمن عليها…!!؟
عمر بهدوء:وكنت فين زمان لما كانت بنتك عايزك… تقدر تقولي كنت فين…!!؟…وايه اللي رجعك دلوقتي…
هشام بثقة:كنت مع اللي بحبها…واظن إنت فاهمني كويس…زي ما حضرتك دلوقتي مكبر دماغك من إبنك عشان مراتك اللي هي حبيبتك…زي ما أنت مش فارق معاك إبنك…انا كمان كده ولادي مفرقوش معايا عشان خاطر اللي بحبها
عمر غمض عينيه ب ألم…من إتهام هشام ليه…هو بيمثل الأنانية…لكن محدش يعرف اللي هو عارفه…!!
اما يوسف من ضغط اللي بيمر بيه كلام أبوه شوش عقله…وفضلت ساكت وبيسمع كلام أبوه بهدوء…
هشام:سكت ليه…مش إنت مش قادر تبعد عن حبيبتك خالص وكمان مش فارق معاك إبنك…هو انا كنت زيك…اتخليت عن كل حاجة عشان اللي بحبها
عمر بهدوء عكس ما داخله:ما تشبهنيش بيك… عشان انا مسبتش ورايا 3 عيال ومسألتش عنهم… عشان انا معذبتش إبني وكنت بحبسه زي حضرتك… عشان انا عمري ما كنت همد ايدي على واحدة ست… عشان انا كنت هحترم مراتي ام ولادي حتي لو مش بحبها… عشان انا كنت هسأل على ولادي واكون في حياتهم…مش هكون مجرد اب عايش لكن عايش بالاسم مش موجود في حياة ولادي…كنت هحاول اسرق لحظات من طفولة ولادي…عمري ما كنت هأذيهم…واياك تحاول تشبهني ليك…
هشام: لأ إنت شبهي مش لسا كنت بتقول من شوية إنك أناني…وانا أناني زيك يبقي شبهي
عمر بنفاذ صبر قال بغضب: محدش فيكم عارف اللي انا عارفه… محدش فيكم حاسس بيا…
يوسف فاق على جملة عمر بعد ما كان هيغرق في دوامة إن عمر شبه أبوه…كان هيصدق خلاص إن صديق عمره شبه أبوه…!!؟…هو بيكره أبوه…وبيكره اي حد شبه…!!؟
يوسف قرب من عمر ومسك درعه بقوة وهمس في ودنه بغضب: اللي مخبيه عني دلوقتي كان ممكن يدمر حاجات كتير…مخبي إيه يا عمر…ولا أقولك مش هضغط عليك… إنت اللي هتيجي زي الكـ.ـلـ.ـب تقول … وبعدين ساب دراعه بغضب…
يوسف بص ناحية أبوه وقال بغضب: إنت مالكش مكان هنا… معندكش بنات هنا… إنت جاي تمثل دلوقتي علينا… إنت مفكرني أهبل هصدق إن فريدة فارقة معاك…هه الله يرحم أيام زمان كانت بتبقي زي الجثة قدامك وحضرتك ولا على بالك…كنت تضـ.ـر.بنا كلنا زي الكلاب ومكنش بيفرق معاك…كنت بتضـ.ـر.بنا وكنا بنبقي جثث بين ايديك ومكنتش بترحم… والأشخاص اللي زيك مش عارفين معني الحب لأن اللي عنده قلب يحب…عمر قلبه ما عرف الأنانية…وكمل بهدوء…يلا اتفضل بهدوء كده وأخرج من حياتنا…زي ما كنت خارجها طول عمرك…سبنا في حالنا… إحنا ما صدقنا نسينا الماضي…يلا اتفضل أخرج…!!؟
هشام بصله بألم…ونـ.ـد.م وخزي على الماضي…وقرر إنه يبعد دلوقتي مش وقتها المواجهة…بص عليه بحزن… وبعدين مشي من غير ما ينطق كلمة…!!؟
يوسف بص لعمر وقال:متكونش زيه
ومشي لكن عمر كان أسرع ومسك دراعه وقال:انا مش زيه وعمري ما اكون زيه…!!؟
يوسف:اتمني وشال ايد عمر وخد فاطمة اللي واقفة ساكتة من غير حركة ولا حتي تنطق كلمة…هو حاسس بيها حاسس بشعورها… لأنه عارف كويس إنها حبت أبوه اوي…خدها ومشي بيها
…………………………………………….
عمر دخل عند فريدة ومسك ايديها بضعف:انا مش أناني انا وعدتك إني هرجع مالك…بس محدش فاهم حاجة…انا متأكد وواثق إن مالك كويس…وهيفضل كويس لكن أنا لو بعدت عنك دلوقتي إحتمال تتاخدي مني… وكده مش هعرف ارجعك إنتي ومالك…خطة فادي هي إنه ياخد كل املاكي…خطته ياخدك وياخد مالك وبعدين يتخلص مني…لو بعدت عنك دلوقتي يبقي انا بعرض حياتك للخطر… لأني مستحيل أسمح لفادي ينفذ اللي عايزه…هه هو عايز يقـ.ـتـ.ـلني ويتجوزك لأن مالك هيورث كل حاجة وإنتي هتكوني الوصية عليه لحد ما يتم السن القانوني…
(فلاش باك لمعرفة عمر إن فادي عايش)
قبل اسبوع…
فادي:انا مش قادر استوعب لو فريده حصلها حاجة انا كده خطتي هتروح…كان لازم عمر يكون هو اللي حصل معاه كده
مرفت كانت باصة ليه بشمـ.ـا.تة ومش عارفه تتكلم لأنه كان مكتفها
فادي مسكها من شعرها:إنتي اكيد مبسوطة بقي يا اختي ما حبيب القلب سليم…لأ وسبحان الله خلصتي من مـ.ـر.اته وابنه مرة واحدة…بسسس انا كنت هسمممح لده يحصل…انا خطتي لازم تكمل…انا مش هعرف اخد أملاك عمر الا عن طريق مالك وفريده…مش هسمح…لو ثروت الصياد بقت في أيدي مفيش اي قانون هيقدر عليا…انا لازم أتصرف….!!؟
…………………………………….
بعد ما عمر صلى مع فارس خرج وفضل ساعات مع فريدة لكن مكنش قادر يارتاح إزاي هيقدر يرتاح وهو مش عارف إبنه عامل إيه…!!؟
عمر قرر يخرج ويسيب فريده ويدور على مالك لحد ما يرجعه لكن من حظه جات ليه رسالة وفيها فيديو
عمر بمجرد ما فتح الفيديو فتح عينيه بصدمة وقال:مش معقول مش معقول…
فادي (الفيديو مسجل مش مكالمة صوت وصورة):انا مقدر صدمتك…هو من الآخر كده انا مكنتش هقولك إني عايش بس انا قولت اشفق عليك واطمنك على إبنك حبيبك… إبنك معايا متخافش…مالك في امان…ده انا جده بردو…معقول اعمل حاجة في حفيدي حبيبي…وهو ورقتي الرابحة…لكن دلوقتي مهمتك إنك تخلي مراتك عايشة…تخيل يا رورو لو حصلها حاجة هتكون مـ.ـا.تت بسببك… عشان حاولت تنقذك…انا بس قولت اطمنك على ابنك… وأحب أقولك خابت المرة الأولى مش هتخيب التانية…هقـ.ـتـ.ـلك يا عمر واللي كان ملكك هيكون ملكي… إنت فاهم…سلام….
عمر بصدمة:يا ابن ال****يا فادي إنت مستحيل تكون بني آدم… إنت إزاي عايش…!!؟و…و…خطتك هي إنك تقـ.ـتـ.ـلني وبعدين تتجوز فريدة… عشان تقدر تاخد الأملاك من مالك…انا مستحيل أسمح ب كده…مش هسمحلك تقرب من اي حد يخصني…مش هسمح لخيالك حتي إنه يقرب منهم… كده خلاص مالك كويس…إنت فعلا مستحيل تأذيه… دلوقتي إنت بتخطط إزاي تقـ.ـتـ.ـلني…وازاي تاخد فريده… دلوقتي فريده في خطر أكبر من خطر الرصاصة…وانا مش هسمح ابدا لحاجة تحصل لمالك وفريده يا فادي
………………………………………………….
يوسف:بصي يا أمي ادخلي جوا في الاوضة دي وخليكي جنب أسيل…و…قبل ما يكمل كان جاله إتصال من احد الرجال المكلفة بالبحث عن مالك واي حاجة توصلهم ليه
يوسف بص لأمه… أدخلي إنتي استنيني جوا يا أمي…فاطمة دخلت وبعدين يوسف رد وقال:فيه جديد…
&:إحنا لقيناه يا فنـ.ـد.م
يوسف بفرحة:بجد!!؟
& أيوة يا فنـ.ـد.م والفضل يرجع لشهد هانم
يوسف باستفاهم:شهد هانم…هي إيه اللي دخلها
&:واحد من رجالتنا شافها وهي خارجة مع الآنسة اللي كانت جاية مع حضرتك ف مشي وراها…وهي راحت الفيوم وبعدين مشيت مع واحد هي والانسة اللي كانت مع حضرتك لمكان شبه فاضي مش فيه غير بيت كذا دور وطلعت مع الشاب ده
يوسف بعدم تصديق دخل والتليفون على ودنه الاوضة يتأكد إذا كانت شهد موجودة ولا لأ…دخل دور مكنش موجود غير أسيل النائمة وفاطمة اللي جنبها بتحسس على شعرها وبتعيط… يوسف خرج من الاوضة تاني ورجع يكلم الشخص اللي معاه
يوسف بغضب مكتوم:وبعدددينن
&:اللي كان مراقبها طلع وراهم… واللي حصل إن الشاب اللي كان معاهم كسر الباب ودخلو وبعدين صور كام صورة وبعتهم ليا…وانا ثواني وهبعتهم لحضرتك…
يوسف:بسرررررعة
&بعت الصور ليوسف والصور كان فيها لما حازم كان حاضن ميساء وشهد وهي شايلة مالك….
يوسف:هي لسا هناك…
&: أيوة والرجل اللي كان مراقبها بيقول إن فيه شاب تاني طلع من نص ساعة المكان بس معرفش يطلع تاني… لأني أمرته يستني حضرتك ويتابع كل حاجة تحت
يوسف:بحدة ابعتلي الموقع بسرعة
………………………………………………..
مالك عطي شهد كوباية عصير وكان بيتفادي إنه يبص ليها
حازم كان مازال شايل مالك الصغير ومشاء الله انـ.ـد.مجو مع بعض بسرعة (أيوة بالظبط الواد مالك هيطلع شبه حازم 😂💜)
مالك الصغير اخيرا مل من حازم وكان بيشاور لشهد ومالك…مالك خده من أيد حازم عشان يشغل دماغه وأفكاره وينسي كل اللي حصل
شهد برجاء:أرجوك متبقاش ساكت كده…و…و…قولي… إنت ليه خطفت مالك…وانت عارف ب عمر ولا لأ…و…و…و
مالك:خلاص فهمت…انا مكنتش اعرف حاجة… وأكيد مش انا اللي حاولت اقـ.ـتـ.ـله…مش كنتي عايزة تقولي كده…!!؟
شهد وعينيها مليانة دمـ.ـو.ع:أيوة…
مالك بصلها:هو إنتي ممكن تحكيلي حاجة عن الماضي…!!؟
شهد:مفيش أفضل من عمر في الموضوع ده تعالى معايا لعمر خليه يشوفك إنت مش متخيل رد فعله ممكن يكون عامل إزاي…!!؟…عمر لحد دلوقتي بيلوم نفسه… لأنه مفكر إنك موت بسببه…!!؟
مالك باستفهام:إزاي يعني…!!؟
شهد بصت للموجدين بحرج هي مذكرتش الجزء ده من الماضي لأي حد…سارة وحازم وميساء فهموا نظراتها… ميساء قربت من مالك وخدت منه مالك الصغير وخرجت وكذلك الأمر حازم وسارة
مالك بتـ.ـو.تر:احم…احم…إيه اللي حصل…!!؟
شهد:يوم الحادثة…عمر سمع حديث بين بابا الله يرحمه وعمو فارس… وبعدها فادي وده بردو اخو بابا شاف عمر وهو بيسمع الحديث وعشان إنت وعمر شبه بعض اوي مفيش اختلاف فادي معرفش يميز وعمر كان لابس الجاكيت بتاعك وقتها…بس بدلتو… وفادي نزل يتأكد مين منكم سمع…وشاف جاكيتك وفكر إنك أنت اللي سمعت…ووقتها إنت أصلا كنت مسافر مع بابا…وكان فارس وفادي خططوا أنهم يقـ.ـتـ.ـلوا بابا وقطعو فرامل العربية… يعني كده ولا كده إنت كنت هتكون معاه…بس عمر مش قادر يفهم كده…عمر مش قادر يفهم إن كان ممكن فادي يقـ.ـتـ.ـله بردو…على فكرة عمر لما كان صغير مكنش زي دلوقتي…يعني كان بيخاف جـ.ـا.مد مكنش زيك…بعد ما لحادثة هو بقي حد تاني…!!؟…شهد لاحظت صمت مالك قالت ليه بهدوء…انا عارفة إن إنت ممكن متكونش فهمت اي حاجة لأني كل اللي أعرفه مجرد كلام عمر،عمر هو الوحيد اللي هيقدر يفهمك…!!
مالك:بس الي الآن لا انا ولا إنتي متأكدين أننا اخوات… فاهمني… ممكن يكون شبه مش اكتر…!!؟
شهد بصت في عينيه بقوة:لكن أنا متأكدة إنك مالك…انا عارفة إنك مالك…عارفة ليه وحطت ايديها تحت جفن عينه…وكان فيه علامة صغيرة بحجم الحسنة… لأن العلامة دي انا سببها من وأحنا صغيرين…هي صحيح علامة مش واضحة ويمكن كتير مش ملاحظها بالرغم من أنهم عاشو معاك سنين…بس صعب انا اللي سببت ليك العلامة دي…لأني كنت بغير منك من وانا صغيرة…ويمكن بعد ما ترجع هفضل غيرانة منك لأن من الواضح إن ماما مش اتغيرت 🙂
مالك بثقة:انا عايز اشوف عمر واتكلم معاه
شهد بسعادة:طيب بسرعة يلا نروح ليه…هو أكيد في الفترة دى محتاج حد جنبه…
مالك:انا مش عارف مكانه
شهد:إحنا هنروح سوي أصلا…!!؟
مالك:طيب انا جاهز دلوقتي…!
شهد:تمام يلا…انا هروح اجيب مالك وأرجع…!
مالك:طيب انا جاي معاكي…
شهد قامت لكن مالك مسك أيديها:هو انا ممكن احـ.ـضـ.ـنك عادي…انا…
شهد مخلتوش يكمل وحـ.ـضـ.ـنته هي…مالك ضمها هو كمان وحسس على ضهرها وقال…اثمعها(اشمعنا) بتحبي مالك اكتر مني…هو ليه مالك الاحسن عندك انا مش بحبه…انا بحب عمر (جملة كانت بتقولها شهد كتير في طفولتها…)
شهد بعدت عنه بسرعة:افتكرت كل حاجة…!!؟
مالك هز رأسه بنفي:لما قولتي (لأني كنت بغير منك وانا صغيرة)عقلي لوحده ردد الجملة دي بصوت طفل صغير… عشان كده قولتلك عايز اشوف عمر…!!؟
شهد حـ.ـضـ.ـنته جـ.ـا.مد:صدقني هتفكر كل حاجة
مالك بادلها الحـ.ـضـ.ـن وهو من جواه سعيد… دلوقتي بقي عنده اخت واخ وام…بعد ما كان عايش مالهوش حد دلوقتي هيبقي عنده عيلة…!!؟
مالك وشهد دخلوا لحازم وميساء وسارة…شهد خدت مالك الصغير من ميساء
مالك قرب من ميساء:ممكن تكون جنبي ارجوكي…!!؟
ميساء هزت رأسها بنفي
مالك نقل نظراته لحازم…حازم بادله نظرات بيقولوا فيها متقلقش…انا هجيبها…مالك بصله ب امتنان…
حازم كلم سارة بصوت منخفض:عارفة المكان…!!؟
سارة:مكان إيه!!؟
حازم:عمر يعني مكانه…مش مالك رايح ليه…اصله على جثتي انا مش هفوت اللقاء ده اكيد 🙂…ده انا مستني اللقاء ده على احر من الجمر من ساعة ما عرفت إن مالك ليه توأم…وانا مستني أشوفه (ترا والله حازم زيكم بس إنتوا استحملتو أكتر 💜)
سارة:أول مرة تقول حاجة مفيدة عشان انا كده بردو…انا رايحة معاهم
حازم:لأ يا اخت إنتي هتيجي معايا انا وميساء عشان لازم نحضر اللقاء دول…
وهما بيتكلموا كان يوسف ورجالته مقتحمين المكان…
شهد بصدمة:يوسف إنت ازاي هنا
يوسف بص لمالك بصدمة…هو كمان مكنش يتوقع إنه عايش وقال بصدمة:إيه ده… عمر في المستشفى… وإنت مستحيل تكون مالك…!!؟
شهد قربت منه انا هفهمك وقالت ليه إن مالك هو اللي خطف مالك الصغير ولسا هتكمل… إلا إن يوسف قال بغموض ومش استني إنه يسمع باقي الكلام:خلاص مش وقته شرح…عمر لازم يعرف…!!
شهد بتعجب:تمام
مالك بص لشهد ب استفهام
شهد:ده يوسف جوزي…وكمان اقرب صديق لعمر…
مالك:تمام
يوسف بغموض:مش يلا… اكيد مالك عايز يشوف عمر اخوات مش شافوا بعض لسنين بقي…!!؟
يوسف ركب العربية وخلي مالك قعد جانبه وشهد قعدت ورا ومعاها مالك الصغير
وحازم وسارة وميساء مع بعض
وسيارات الحراسة كانت ورا سيارة يوسف
……………………………………………..
بعد مرور ساعة ونص…
يوسف وقف العربية ونزل منها
مالك كان بيبص ليوسف بضيق لأن يوسف كان كل شوية في العربية يبص على مالك نظرات مليانة غموض…!!؟
يوسف ببرود:إيه مش هتدخل عشان تشوف اخوك…!!؟
مالك:احم…مانا مش عارف هو فين…!!؟
يوسف تمتم بكلمـ.ـا.ت بصوت مش مسموع…ودخل ومالك وشهد مشيو وراه
يوسف فتح باب الاوضة اللي فيها فريدة…كان عمر قاعد على الكرسي جنب السرير وماسك ايديها
يوسف ببرود:لقينا مالك
عمر قام بعدم تصديق:بتتكلم جد
يوسف بغموض:ده انا جبتلك مالك ومعاه هدية كمان بس تعالى بس
عمر قرب من يوسف وقال بغضب مكتوم:يوسف انا عارف إن كلام ابوك مضايقك وكل حاجة لكن في حاجات إنت مش عارفها…بلاش بقي تلعب ب اعصابي
يوسف:انا مش بلعب ب اعصابك ولا حاجة تعالي اطلع شوف بنفسك…
عمر خرج من الاوضة وشاف مالك إبنه مع شهد مكنش مصدق
شهد بسعادة:مش مالك واحد بس رجع لأ دول اتنين وشاورت لعمر على مالك الكبير…!!؟
عمر بص على مالك والاتنين حالهم مكنش يقل عن بعض الاتنين في حالة ذهول
مالك مكنش مصدق كان حاسس إنه شايف نفسه مش توأمه…
عمر في حالة صدمة… مش مصدق…هو ده معقول مالك أخوه وكل حياته…رفيق طفولته… اللي كان شايفه غرقان في دمه…واللي كان بيلوم نفسه على موته… اللي أتمني…عمر كان صعب وصف شعوره… ده من صدمته…وشه قلب أصفر وكان الدم وقف عن الحركة في جـ.ـسمه عينيه بقت بتفتح وتغمض ببطئ…وابتدي يقرب من مالك…عايز يلمسه ويتاكد إذا كان حقيقي ولا لأ…
كان عمر بيقرب من مالك وخلاص قرب يوصل ليه لكن استوقفه صوت يوسف…
يوسف:إيه اوعي تكون صدقت إنه اخوك… لأ يا عمر متبقاش غـ.ـبـ.ـي…هه لو كان ده فعلاً مالك ليه مجاش من زمان…ده نصاب يا عمر مش اخوك…هو اللي كان خاطف مالك إبنك…وهو اللي حاول يقـ.ـتـ.ـلك… ودلوقتي فريده في الحالة دي بسبب الكائن ده انت فاهم…ده مش مالك يا عمر اياك تنخدع يا عمر
عمر بص ناحية يوسف وكان يعتبر مقتنع بكلامه…هو أصلا كان شايف جثة مالك قدامه…!!؟
عمر……….
↚
يوسف فتح باب الاوضة اللي فيها فريدة…كان عمر قاعد على الكرسي جنب السرير وماسك ايديها
يوسف ببرود:لقينا مالك
عمر قام بعدم تصديق:بتتكلم جد
يوسف بغموض:ده انا جبتلك مالك ومعاه هدية كمان بس تعالى بس
عمر قرب من يوسف وقال بغضب مكتوم:يوسف انا عارف إن كلام ابوك مضايقك وكل حاجة لكن في حاجات إنت مش عارفها…بلاش بقي تلعب ب اعصابي
يوسف:انا مش بلعب ب اعصابك ولا حاجة تعالي اطلع شوف بنفسك…
عمر خرج من الاوضة وشاف مالك إبنه مع شهد مكنش مصدق
شهد بسعادة:مش مالك واحد بس رجع لأ دول اتنين وشاورت لعمر على مالك الكبير…!!؟
عمر بص على مالك والاتنين حالهم مكنش يقل عن بعض الاتنين في حالة ذهول
مالك مكنش مصدق كان حاسس إنه شايف نفسه مش توأمه…
عمر في حالة صدمة… مش مصدق…هو ده معقول مالك أخوه وكل حياته…رفيق طفولته… اللي كان شايفه غرقان في دمه…واللي كان بيلوم نفسه على موته… اللي أتمني…عمر كان صعب وصف شعوره… ده من صدمته…وشه قلب أصفر وكان الدم وقف عن الحركة في جـ.ـسمه عينيه بقت بتفتح وتغمض ببطئ…وابتدي يقرب من مالك…عايز يلمسه ويتاكد إذا كان حقيقي ولا لأ…
كان عمر بيقرب من مالك وخلاص قرب يوصل ليه لكن استوقفه صوت يوسف…
يوسف:إيه اوعي تكون صدقت إنه اخوك… لأ يا عمر متبقاش غـ.ـبـ.ـي…هه لو كان ده فعلاً مالك ليه مجاش من زمان…ده نصاب يا عمر مش اخوك…هو اللي كان خاطف مالك إبنك…وهو اللي حاول يقـ.ـتـ.ـلك… ودلوقتي فريده في الحالة دي بسبب الكائن ده انت فاهم…ده مش مالك يا عمر اياك تنخدع يا عمر
عمر بص ناحية يوسف وكان يعتبر مقتنع بكلامه…هو أصلا كان شايف جثة مالك قدامه…!!؟
عمر…بص على مالك كده وفضل ساكت…كان مراقب حاجات كتير فيه…انفاسه عينيه وقفته كل حاجة…!!؟
حازم بعد كلام يوسف قطع جو الصمت وهو بيضحك بشـ.ـدة…والكل بص عليه ب استفهام
حازم:هههههههههههه…وبص ليوسف… اعترف إنت سمعت كام فيلم هندي قبل كده يلا اعترف… إنت عبـ.ـيـ.ـط ولا إيه…هو إنت مفكر إن طبيعي تلاقي حد شبه حد كده صدفة…حبيبي ده واقع مش فيلم هندي…!!!
ميساء بغيظ: ممكن تقف ساكت…حاول يكون عندك شوية دم…واحترم الموقف اللي إحنا فيه
حازم تجاهل كلام ميساء وقرب من يوسف:انا عارف إنت أكيد كنت بتتفرج على هندي مع اختك هي بايظة وبوظتك…وشاور على شهد شايف عنين القمر دي…ورجع شاور على مالك…نفس عنين المز ده…نفس الدرجة إنت مش ملاحظ أصلا إن دي درجة مميزة رمادي مميز…حبيبي دي وراثة…وشايف المومياء ده…نسخة عن ده…مستحيل أصلا إنك تلاقي نسختين كده وتكون صدفة
عمر سمع كلام حازم ومازال مراقب حركات مالك بيتأكد هو ولا لأ
مالك كان واقف متـ.ـو.تر خايف من ردة فعل عمر خايف إنه يصدق كلام يوسف ويعاديه…وهو دلوقتي بيتمني إنه يحـ.ـضـ.ـن عمر في مشاعر غريبة كده حس بيها… أول ما شاف عمر بقي عنده مشاعر وحنان غريب تجاهه…دي مشاعر من الطفولة…مالك بالرغم من إنه هو وعمر قد بعض لكن في طفولته كان بيعامل عمر ك أخ صغير… لأن عمر وقتها مكنش اجتماعي…كان دائما بحاجة مالك جنبه… عشان كده مالك حس بالمشاعر الغريبة دي اول ما شاف عمر…يمكن عقله ناسي كل حاجة لكن قلبه منسيش مشاعره…كان واقف بتـ.ـو.تر بيفرك اصابعه الاتنين في بعض اصبعه الإبهام والخنصر (الصباع الكبير في الصغير) الحركة دي بتبقي شـ.ـديدة شوية بالنسبة لمالك وبتساعده إنه يخفف من تـ.ـو.تره…
عمر كان مركز مع حركة صوابعه…هو عارف كويس الحركة دي…كان دائما بيشوف مالك بيعملها وهما أطفال…ومفيش غير مالك بيعملها…الحركة أصلا لو فضلت تعملها فترة طويلة…بتسبب ألم في الاصبع الصغير أو بتفضل حاسس إنك لسا بتحرك اصبعك الكبير عليها… عمر بعد الحركة دي بقي متأكد إنه مالك وكمان مشاعره واحساسه مستحيل يخيبو… وبعدين بص على وقفة مالك وبص على رجله اليمين…كان واقف بنفس الطريقة اللي كان بيقف بيها وهو متـ.ـو.تر قدام ابوهم
عمر خد نفس عميق وقال في نفسه”ازاي كده…عقلي مش قادر يستوعب حاجة…!!؟”
عمر لف وشه بعيد عن مالك وشـ.ـد خصلات شعره بغيظ وعدم تصديق…ومشي بعيد عنهم كان ناوي يخرج بعيد برة المستشفى لكن رجع تاني ودخل اوضة فريدة
كان الكل مصدوم من رد فعله…عدم كلامه…هو كده معملش أي ردة فعل…!!؟
عمر كان رايح جاي في الاوضة وصوت أنفاسه عالية في نار جواه وحرب…هو مشتاق لمالك اوي…!!؟
عمر قعد يدور بنظره على تليفونه لحد ما لقيه…وبعدين مسكه ورن على احد الارقام
…..: أخيرا افتكرت إن عندك صاحب يا زبـ.ـا.لة…!!؟
عمر:مهاب…لو سمحت انا محتاج مساعدتك ضروري…هو إنت تقدر تنزل القاهرة ب أسرع وقت…!!؟
مهاب:خير في إيه إنت كويس يا عمر…!!؟
عمر بصوت ضعيف:مش كويس يا مهاب انا محتاجك دلوقتي ضروري…أرجوك يا مهاب حاول تيجي…لحسن خلاص دماغي هتنفجر…!!؟
مهاب:خلاص يا عمر اطمن…انا كان عندي تحقيق قريب من القاهرة…انا جايلك…شوية وأكون عندك…
عمر:طيب مستنيك…!!؟
…………………………………………….
في الخارج
شهد بعتاب: يوسف إنت أكيد اتجننت إنت إيه اللي عملته ده… إيه الكلام اللي إنت قولته لعمر ده…إنت أصلا مش فاهم حاجة…إنت مسمعتش حاجة…انا مش قادرة اصدق اللي إنت عملته…إنت عمرك ما كنت متسرع كده… يوسف اللي انا أعرفه دائما بيفكر وبيفهم قبل ما يتصرف…!!؟
يوسف بصلها بلوم:يوسف اللي إنتي عارفه إنسان… وعنده صبر معين… يوسف اللي إنتي عارفه مش جبل هيستحمل كل اللي بيحصل ده…!!؟…وسابها ومشي من غير ما يزود كلمة…!!!
مالك بصلها بهدوء: عنده هم كبير…مش مخلي عقله يفكر…هو أكيد مش قصده
شهد قربت من مالك ومسكت أيديه:على فكرة رد فعل عمر ده كويس جدا اوعي تزعل معني رد فعله انه مصدق إنك مالك…على فكرة عمر أول مرة يكون رد فعله هادي كده…!!؟
مالك بعد عنها وقرب من باب الاوضة وبص على عمر من زجاج الباب:أو يمكن رد فعله ده لأنه صدق كلامه…ف حب يبعد بهدوء… لأنه مش فارق معاه وكل اللي بيحصل نكرة…!!؟
شهد:إنت…ومكملتش جملتها…وسحبت مالك بسرعة بتـ.ـو.تر…واستخبت بيه
مالك بعدم فهم:في إيه اللي حصل…!!؟
شهد وهي باصة في الممر:ماما جات…
مالك:قصدك إيه…وبعدين سكت بعد ما استوعب وبص على الممر بسرعة عينيه كانت متلهفة إنه يشوف أمه…مالك بص على زينب بيتأملها…وكان متوجه ليها…لكن شهد مسكت ايديه
شهد برجاء:انا عارفة إنت عايز إيه…لكن ارجوك…استني شوية هي لازم تعرف هي غلطت إزاي…
مالك بصلها بعدم فهم:يعني إيه مش فاهم…!!؟
شهد:هتفهم دلوقتي
شهد كانت عارفة وواثقة رد فعل عمر هيكون إيه…لما يشوف أمه…!!!
زينب وقفت قدام الاوضة اللي فيها عمر وفريده وكانت واقفة مترددة تدخل ولا لأ…!!
عمر كان جوا ماسك ايد فريدة وساند رأسه عليها:مش ناوية تصحي بقي…مالك رجع…وانا دلوقتي محتاجك أوي…انا عقلي مش قادر يستوعب حاجة…مالك إزاي عايش… معقولة كان عايش كل السنين دي كلها…لأ وكمان هو اللي خطف مالك والسبب في حالتك دي هو سبب في العذاب اللي انا فيه ده…انا دلوقتي عايز اكسره…لكن مش قادر…هو إيه شغله مع فادي…انا عقلي هينفجر خلاص…ليه مالك هيعمل كده…كنت بتمني يطلع مش مالك…لكن طلع هو مكنتش عايز أخويا يطلع عايش بالطريقة دي…تخيلي أخويا عايز يسلب حياتي…انا مش قادر أفهم حاجة…والداهية إني اتأكدت ب حاجات محدش يعرفها غيري… يمكن مالك نفسه مكنش يعرفها…!!؟
زينب فتحت الباب ومن برة قالت بصوت نادم:عمر ممكن اتكلم معاك
عمر بمجرد ما سمع صوتها وقف وهو متعصب جدا واندفع عليها وزقها بعيد عن الباب وخرج ليها وقال: إنتي إيه اللي جابك هنا…ما أصلا كل اللي بيحصل بسببك…إنتي اللي سهلتي كل اللي حصل…مالك اتخطف بسببك…وفريدة في الحالة دي بسببك… إنتي سبب كل حاجة…جاية عايزة مني إيه…بسببك كل ده حصل…لو مكنتيش خلقتي سوء التفاهم بينا يمكن مكنش هيحصل اي حاجة من دي… إنتي اللي ساعدتي مرفت تعمل كده…إنتي اللي قولتي ليها كل حاجة…انا كنت واثق فيكي وشاركتك سري… عشان إنتي امي…بس إنتي مش ام…إنتي روحتي وعملتي كل ده فيا…وانا واثق ومتأكد… إن كل حاجة حصلت كانت خطتك…من البداية كل كان خطتك… عارفة ليه… لأنك خدعتينا وقولتي إنك اتغيرتي…لكن إنتي لسا أنانية ومش بيهمك غير المستوى الاجتماعي…إنتي عمرك في يوم ما كنتي ام لينا…عمر كان قاصد إنه ميجبش ليها سيرة مالك…لو سمحتي امشي وارجعي من مكان ما جيتي…انا دلوقتي بقولك انا معنديش ام…امي مـ.ـا.تت…!!؟
زينب ببكاء: اللي عملته مش غلط…انا عايزة ليكم الأفضل…عايزة ليكم افضل شريك حياة…عايزهم يكونوا من مستواكم…أيوة انا اللي قولت لمرفت على كل حاجة… عشان كنت عايزك تبعد عنها بس إنت كان مستحيل تسيبها وتبعد عنها… عشان كده كان لازم اتصرف وعملت كده عشان فريده هي اللي تبعد…ونجحت…لكن أنا مش سبب في خطف مالك…مش انا…وبردو يا عمر مش هسمح ليك إنت وشهد تعيشوا مع الاتنين دول…هما مش من مستواكم…!!؟…شهد ويوسف انا واثقة أنهم هيسيبوا بعض عشان موضوع الخلفة…ف كان لازم اتصرف معاك…وعملت كده عشانك…بس مرفت الحـ.ـيو.انة معرفش اديتك دوا إيه وصل حالتك كده
شهد ومالك كانوا سامعين كل حاجة
شهد زعلت بسبب كلام أمها وزعلت على عمر…وكمان تفكير أمها المتدني… معقولة أمها شايفة إن علاقتها هي ويوسف هتنتهي بسبب مشكلة زي دي…لأ ومصرة تدمر حياة عمر
مالك بصلها بحزن هي وعمر…هو كان متشوق إنه يشوف زينب…ويتكلم معاها ويحس بدفاها بس لأ…هي باللي بتعمله مع عمر وشهد وهما عايشين معاها من سنين فعلاً انانية…قعد يفكر إنها عملت كده في عمر ممكن تعمل معاه هو إيه (ريأكشن مالك نهار اسود اللي خلاها بتعمل فيهم كده هتعمل فيا انا إيه…انا انفد بجلدي احسن 😂)
عمر مسك دراعها بعصبية وكان بيحاول يسيطر على غضبه: احسنلك اختفي من قدامي عشان انا مش ضامن نفسي انا ممكن اعمل إيه…!!؟
زينب بصت ليه بحزن وبعدين مشيت…
عمر خبط الكرسي اللي قدامه بغضب…
جودي:تؤتؤ العصبية مش حلوة
عمر:اهلا دكتورة جودي… ممكن تخليكي مع فريده لحد ما أرجع…!!؟
جودي:أكيد…انا أصلا كنت جاية أشوف وضعها…!!
عمر:تمام شكراً… ومشي
شهد بصت لمالك ومسحت دمـ.ـو.عها:انا هروح اتكلم مع عمر و اوضح ليه كل حاجة…واصلح اللي عمله يوسف
مالك مسك أيديها قبل ما تمشي:لأ إنتي روحي شوفي جوزك هو أكيد محتاجك جنبه دلوقتي وانا هروح أتكلم مع عمر…!!؟
شهد:متأكد…عمر عصبي وممكن يكون مصدق كلام يوسف…!؟
مالك:متأكد…مش بيقولوا التوأم بيحسوا ببعض اما نشوف بقي…!!؟… وبعدين ساب شهد ومشي ورا عمر
عمر دخل الحمام وغسل وشه بيحاول يريح أعصابه…مالك كان واقف وراه…وطلع تليفونه وشغل تسجيل سجله ل خليل لما قاله إزاي هيخـ.ـطـ.ـف مالك…!!؟
“التسجيل الصوتي”
مالك.وبعد تفكير:تمام خلاص…قول الخطة تاني من جديد واشرح بالتفصيل من أول تدمير علاقتهم لحد ما إزاي هخطف الولد يلا اخلص معنديش وقت خليني اشوف أتصرف إزاي !
خليل:تمام بص يا سيدي… الموضوع أصلا مترتب بس انا عارف التفاصيل…بعيد عنك يا بني ام صاحبنا اللي عايزين نخطف إبنه…شكله كده مش راضية على مرات ابنها…ما علينا منهم المهم الولية أمه عايزة تفرقهم قامت اتفقت مع بت تبعنا أنهم يخلوا مـ.ـر.اته تمسكه معاها… وللأسف صاحبنا ده مخلص ف إحنا قررنا نخلي الموضوع حقيقي…بدل ما هيكون نايم…هيتمسك متلبس…أو ما علينا للي ناوي عليه البيه… طبعا كل ده هيفيدنا لأنه أكيد ومية في المية… إن مـ.ـر.اته هتاخد الواد وترجع قبلها…ف إحنا كل اللي علينا نخطف الواد واي حاجة تانية إحنا مالنا…فهمت الدنيا ماشية ازاي…اي خدمة…
مالك:لأ كده تمام…..
وانتهي التسجيل،،
مالك بص لعمر اللي باصص ليه من خلال المراية وقال ليه بتـ.ـو.تر:سجلته وقتها… لأني مكنتش مقتنع بالخطة دي… مكنتش عايز إنك تتظلم وتفترق عن اللي بتحبها… عشان كده سجلته… عشان ابعته لمراتك بعد الخطف… وبالفعل بعته…بس مش عارف إذا كانت سمعته ولا لأ…واضاف بتـ.ـو.تر… لأني اظن بعد ما بعتها كانت في الوقت ده في المستشفى
عمر كان واقف باصص ليه وبيسمع بهدوء…لو كان يوسف أو شهد موجدين…عمرهم ما كانوا هيصدقوا إن ده عمر… لأنهم اكتر اتنين عارفين عمر وعصبيته
عمر بوجع:انا شوفتك وإنت غرقان في دمك…وكانت اصعب لحظة مريت بيها كان ابويا من جهة واخويا توأمي من جهة…إنت متخيل صعوبة الموقف… ومش بس كده انا بقالي سنين بلوم نفسي على موتك…وبقول إن انا سبب كل ده…وفي الآخر تطلع عايش…ليه مرجعتش بما أنك عايش…هاااا ليه سبتني في العذاب ده لوحدي… وبعدين اتغير حاله وبسرعة كان قصاد مالك وماسكه بعنف من ياقة قميصه… إنت ليه عملت فيا كده…وكنت فين كل ده وليه مرجعتش…مش معقول تكون متفق مع فادي…مالك اللي انا أعرفه عمره ما يتفق مع فادي…لأني عارف مدي كرهك لفادي…وكمان ليه خطفت مالك وليه حاولت تقـ.ـتـ.ـلني…قولي إنك مش مالك… عشان مالك اخويا مستحيل يعمل كده…وقال وهو بيعـ.ـيط…بس للاسف إنت مالك انا نفسي متأكد من كده… لأني عارف أخويا واقدر اميزه…بحس بيه وعارفه اكتر من معرفتي لنفسي…
مالك محسش بنفسه غير وهو بيحـ.ـضـ.ـن عمر 🥺😌
عمر اتفاجئ من كده…وكان بيفرد ايديه يبادله الحـ.ـضـ.ـن…لكن وقف ومش حـ.ـضـ.ـنه…وفضل واقف بهدوء لفترة وبعدين بعد عن مالك بهدوء
عمر وهو باصص في عنين مالك بقوة:بص مش هتفهمني…بس انا عارف ومتأكد إنك مالك…وحاسس ب كده…لكن أنا مش قادر احس بيك…يعني مش قادر اتقبلك وانا شاكك فيك…ابعد عني دلوقتي…لحد ما اعرف الحقيقة فين…انا لازم أتأكد إذا كانت شكوكي صح ولا غلط…لازم أتأكد… عشان كده ابعد عني انا مش عايز اعمل حاجة انـ.ـد.م عليها حاول إنك تفهمني ارجوك وابعد عني وإلا هتصرف معاك تصرف مش هيجعبك… انا جوايا دلوقتي بركان من الغضب ابعد عني… عشان وعشانك وعشان كل إللي حوالينا…ومتخلنيش اتصرف أي تصرف انـ.ـد.م عليه…وقال بصراخ… أبعد عني…!!…انا مغفل كبير انتوا الاتنين عايشين وانا فكرت إنكم ميتين…لكن كان لازم افهم إنه ثعلب (قصده عليه هو وفادي)
مالك:طيب اسمعني في حاجات إنت مش عارفها..
عمر قاطعه:اياك…اياك تقول حاجة لأن مهما قولت مش هصدق… لأني مستحيل اصدق شخص خطف ابني وحاول يقـ.ـتـ.ـلني…مش هصدق مهما كان اللي قولته سواء صح او غلط… عشان كده ابعد عني وسبني اعرف اللي انا عايزه لوحدي…خليني أتأكد من شكوكي لوحدي… فاهمني…!!؟
مالك بعد عن طريقه:مش فاهمك…!!… ممكن لو سمعت اللي هقوله إنت تفهمني…بس مش هعترض طريقك…انا مقدر إنك لسا في صدمة…صعب فعلا إنك تشوف حد ميت قدامك…وبعدين تلاقيه ظهر فجأة في حياتك…كان بيقول كل كلمة وهو بيفرك صباعه الصغير بالكبير…ووقفته اللي عارفها عمر كويس…
عمر:بلاش نفهم بعض…خلي كل واحد يختار الطريق اللي يريحه…وانا اختارت إني اعرف لوحدي…!!
قال جملته الأخيرة ومشي…عمر عنده حق وردة فعله طبيعية…مستحيل يفرح إن مالك عايش أو يحاول يفهمه وهو مش واثق فيه…وهو شاكك إنه كان عارف هو بيعمل إيه وهو بيخـ.ـطـ.ـف مالك الصغير وهو شاكك إنه هو السبب في حالة فريدة…الشك كان كفيل إنه يقـ.ـتـ.ـل الفرحة دي…!!…عمر مستحيل يصدق اي كلمة هيقولها مالك… مستحيل يقتنع ب أي حقيقة غير اللي هيوصل ليها هو…يا تري هيوصل لايه…!!؟
مالك خرج وهو مش فاهم حاجة…هو وعمر في دوامة مختلفة عن بعض وكل واحد لازم إنه يحاول يخرج من الدوامة دي بطريقته
…………………………………………..
ميساء وحازم وسارة ومالك الصغير كان مع ميساء كلهم كانوا قاعدين سوا في الكفاتريا…
حازم:بس إيه ابن خالتك ده متـ.ـخـ.ـلف…
سارة:إنت مفكر إن المتـ.ـخـ.ـلف ده هيرضي يجوزك اختك بعد اللي قولته ده…!!؟
حازم بلا مبالاة:وهو هيعرف انا قولت إيه من غير ما حد يقوله… وبعدين هو فعلاً متـ.ـخـ.ـلف…ده عك الدنيا خالص على فكرة…مقدرش يمسك نفسه شوية ويسبب الإخوة يشبعو من بعض…هااا!!؟
سارة:يب انا هقوله
حازم:ما تخليكي محضر خير يا بنت الناس الله
مالك جه وقعد معاهم وهما سكتوا
ميساء كانت لسا مضايقة منه ومجروحة…هي معاها حق…مالك يستاهل أكتر من كده…!!
فضلوا كلهم في حالة صمت لفترة طويلة
عمر كان رايح ياخد مالك إبنه من ميساء وقف ثواني يستوعب نظرات مالك أخوه النادمة والمتألمة… وبعدين قرب من ميساء…
عمر:احم عن أذنك…
وخد منها مالك اللي كان نايم أصلا من ساعة ما رجعو من الفيوم…
عمر خد مالك وقعد شوية بيه قدام اوضة فريدة وبعدين خده وراح لفاطمة…
عمر دخل لقي فاطمة جنب أسيل وقاعدة ساكتة واسيل كانت مازالت نايمة..
عمر:هااا بقيتي كويسة يا امي…
فاطمة بصتله وفرحت جداً لما شافت مالك معاه…
عمر:كل حاجة هترجع طبيعية إن شاء الله
فاطمة: إن شاء الله يا بني…
عمر:انا دلوقتي عندي طلب منك
فاطمة وفهمت هو عايز إيه:اطلب يا بني
عمر:خدي مالك وارجعي البيت…قعدتك هنا في المستشفى مش هتفيد ب حاجة…ارجعي وبلاش تفضلي هنا…عشان خاطر مالك على الأقل…هو اكيد محتاج رعاية وجو المستشفى مش هيكون حلو ليه…وانا هنا مع فريده متخافيش عليها…
فاطمة كانت لسا هترفض لكن عمر بصلها برجاء ف وافقت
فاطمة:طب استني هصحي أسيل…!؟
عمر:خليها ترتاح هبقي اخليها ترجع مع شهد
فاطمة هزت رأسها بموافقة واخدت مالك ورجعت البيت… وطبعاً عمر كان مشـ.ـدد الحراسة عليه… خوفاً على مالك من فادي…
…………………………………………
كان مالك وميساء الاتنين كل واحد قاعد يبص على التاني وبعدين يبعد نظره
سارة وحازم قاموا بهدوء وسابوهم لوحدهم
مالك كان سرح في كلام عمر…وكان بيحاول يفهم قصده وكلامه…وازاي عارف إنه اخوه وعامل كده…وليه مش عايز يسمعه ويفهمه… وايه هي شكوك عمر…كان مغيب عن العالم بتفكيره…
ميساء بقلق:إنت كويس…!!؟
مالك كان لسا سرحان
ميساء هزته من ايده:مالك إنت كويس
مالك استوعب:هااا…امممم كويس…!!
ميساء:تمام وبعدت نظراتها عنه
ميساء كانت عايزة تكون جنب مالك…لكن مش قادرة إنها تعمل كده لأنها مش قادرة تنسي جرحه ليها…
وفي الترابيزة اللي وراهم حد شغل اغني بتوصفهم
(بدي ياك-احمد العقاد)
…ما حكيت معك ب نية إني رجّعك… حكيتك تا إطمن عقلبي لي ضلّو معك… إذا مفكرني بدي ياك أنا أصلاً مافيي بلاك عيش بهالدني يعني تأكد إني بحبك بس الجرح لي شفتو منك أنا و عم برجع وقفني…إذا مفكرني بدي ياك أنا أصلاً مافيي بلاك عيش بهالدني يعني تأكد إني بحبك بس الجرح لي شفتو منك أنا و عم برجع وقفني… كل ما إسمع صوتك بتمنى تاخدني ب حـ.ـضـ.ـنك تشـ.ـد عليي ما تتركني تركني بترجى قلبك….كل ما إسمع صوتك بتمنى تاخدني ب حـ.ـضـ.ـنك تشـ.ـد عليي ما تتركني تركني بترجى قلبك…. إذا مفكرني بدي ياك أنا أصلاً ما فيي بلاك عيش بهالدني يعني تأكد إني بحبك بس الجرح لي شفتو منك أنا و عم برجع وقفني…
مالك…كان بيتمني إن كل حاجة تتحل بينه وبينها لأن هو فعلاً محتاجها جنبه هو تايه جدآ أصلا….
……………………………………….
مهاب مع عمر في الممر
مهاب:ازاي ده حصل وليه انا معنديش علم…لا كلفت نفسك تقولي ب خطف مالك ولا محاولة القـ.ـتـ.ـل ووجود فريدة في المستشفى…ليه كده يا عمر
عمر:مكنش عندي دماغ أفكر (كـ.ـد.اب)
مهاب:مفيش حاجة إسمها مكنش عندي دماغ افكر…انا روحت البيت ومش لقيتك…وبتكلمني تقولي في المستشفى…وتعال وحاول متظهرش في الكاميرات
عمر:بص انا هقولك دلوقتي حاجة حلوة وحاجة وحشة والاتنين اغرب من بعض
مهاب:قول يا جلاب المصائب 🌚
عمر:مالك أخويا عايش وعمي فادي عايش
مهاب بصله بعدم استيعاب وكان فمه مفتوح لحد الأرض وكان عمال يرمش ب عنيه جـ.ـا.مد
مهاب:إنت شارب إيه يلاااا…إنت شارب إيه يخربيت اللي جابوك
عمر:مش شارب بقولك مالك أخويا عايش وعمي فادي هو كمان
مهاب ضـ.ـر.ب ايديه الاتنين ببعض: والله شارب حاجة… لأ بس الصنف ده جـ.ـا.مد…الديلر مين وبكام اللي شاربه…اصلي بعيد عنك ظابط مكافحة مخدرات ومشوفتش صنف يعمل دماغ زي دماغك…
عمر:مهاااااب…صحصح معايا كده عشان شكلي هنفجر عليك أنت…وإنت حر بقي
ومسك عمر الجهاز اللوحي اللي مفتوح عليه النظام الأمني في المستشفى وفتح كاميرا الكافتيريا…وورا مالك لمهاب
مهاب بص لعمر وبص لمالك في الكاميرا بمحاولة استيعاب
مهاب بص لعمر وقال ب ابتسامة بلهاء: متقولش إنت عقلك أكيد ضـ.ـر.ب بسبب اللي حصل…وحلفت تجننا كلنا مش كده…!!
عمر اتنهد بنفاذ صبر وركن الجهاز اللوحي وفتح الفيديو اللي كان باعته فادي ومهاب شافه كامل
مهاب:ا*يهههه…اومال جثة مين دي…!!؟…ومش قولتلي إن إبنك رجع يا منيل إنت
عمر:والله ظلمك اللي خلاك ظابط…
مهاب:طيب تعال نقعد وفهمني كل حاجة بهدوء
عمر قعد وفهم مهاب كل حاجة من البداية للنهاية
مهاب:إنت عبـ.ـيـ.ـط…واخوك هيعمل كده ليه… وبعدين مرجعش من زمان ليه… اكيد في حاجة غلط
عمر بهدوء:وده اللي انا بقوله…مهاب انا عارف مالك كويس وبحس بيه وده مالك أخويا…بس نظرة عينيه غريبة…مش قادر أفهمها…حاسس من نظراته إنه بقي حد تاني…أو مصدوم زي حالي…هو…هو فيه حلقة ناقصة…وانا لازم اعرف كل حاجة بنفسي…ومش عايز اسمعه منه حاجة سواء هو أو شهد…لأني مستحيل اصدق اي حاجة منه… لأنه كان عايش ومحاولش يرجع… حاجات كتير في عقلي مش هقدر اشرحهم ليك…بس انا عايز اعرف كل حاجة…مش عايز اظلم نفسي…أو اظلم مالك…انا عمري ما هفرح إنه عايش غير لما أتأكد من صحة شكوكي… فاهمني…!!؟
مهاب:فاهمك…ناوي تعمل إيه
عمر……..
↚
في الجيزة
اسراء:يخربيتك إيه اللي جايبك هنا
مريم:جاية اشوف المز بتاعك…وكمان جاية اعرف اتكلمتوا ولا لأ
اسراء:بت إنتي انا مش مرتحالك إنتي من ساعة ما شوفتيه وإنتي مش طبيعيه
مريم بتصنع البراءة:مش طبيعيه ازاي مانا طبيعية اهو…انا العايبة اللي كنت جاية اساعدك…
اسراء:هه تساعديني إزاي…!!؟
مريم:يعني هنشوف هنخليه يتكلم معاكي ازاي وكده
اسراء بتفكير:بصي بصراحة كده…انا عايزة انهي الموضوع…مش هقدر اعمل كده في آسر واتجوزه عشان فلوسه…هو مش يستاهل كده…اسر صديق طفولتي وانا عارفة كويس… إنه هو عايز الحب وانا للأسف مش بحبه…هو عاني كتير بسبب أمه…مش عايزة اخلي يشوفني زيها
مريم:اوووووه… معقولة دي اسراء… إنتي حبيتيه ولا إيه…!!؟
اسراء بنفي:يختي اتنيلي حبيت مين…هو انا كنت اعرفه عشان احبه…اتوكسي ياما
مريم: خلاص يا حبيبتي كملي اللعبة وكبري دماغك بقي إنتي حلم حياتك إنك تتجوزي واحد غني…كملي حلمك…مش كنتي دائما بتقولي عايزة اكون زي ميساء عايشة زي الأميرة…
اسراء ورجع عقله للخطأ:انا طول عمري وانا بغير من ميساء… لأن هي عندها كل حاجة وانا لأ…وانا هكمل لعبتي وهتجوز أسر عشان فلوسه وبس… خلاص معنديش حاجة اسمها طفولة كل ده انا هنساه…كل اللي يهمني دلوقتي هو الفلوس…سبق وقولت لماما زمان إني هتجوز آسر وهكون زي ميساء…واهو كلامي بيتحقق وحده كل اللي عليا إني اسعي لتنفيذه للنهاية…كل اللي يهمني الفلوس وبس…
مريم:هي دي اسراء اللي انا اعرفها…ناوية تعملي إيه بقي…!!؟
اسراء:انا عارفة آسر طيب إزاي وعارفة إزاي اخليه يبقي زي الخاتم في أيدي…استني إنتي وبس…!!؟
……
آسر ك عادته كان قاعد مركز في تصميم مشروعه…وبيظبط في رسومـ.ـا.ته
الباب خبط
آسر من غير ما يرفع نظره عن عمله:اتفضل
اسراء دخلت وكانت بتتصنع التـ.ـو.تر:ممكن اتكلم معاك شوية
آسر رفع نظره عن شغله واعتدل في جلسته:اتفضلي…
اسراء دخلت وقعدت على الكرسي وقالت بتصنع التـ.ـو.تر:انا آسفة إني هكلمك كده في مكان الشغل…بس انا مش عندي فرصة اكلم حضرتك غير دلوقتي…
آسر:عادي اتفضلي قولي اللي إنتي عايزه…
اسراء:هو إنت مجبر على الخطوبة دي… قصدي يعني مش عايزني عشان المفروض دي فترة خطوبة والمفروض نتعرف على بعض فيها…واحنا كده عدي اسبوع على خطوبتنا ومش اتكلمنا خالص…انا خايفة تكون مجبر على كده…لو كده ننهي الموضوع في البداية…عشان انا مش عايزة كده…!!
آسر غمض عينيه بمحاولة أخذ قرار وافتكر نصيحة حازم وكمان افتكر حبه ل اسراء…وقرر إنه ياخد خطوة في العلاقة بينهم
آسر مبرارا:لأ انا مش مجبر ولا حاجة بس ضغط شغل وكده وكمان بجهز لمشروع جديد…ف عشان كده…وانا اللي آسف معاكي حق لازم نتعرف على بعض…
اسراء: عادي متعتذرش…بس انا خايفة يعني يكون مفيش قبول…ف كنت هقولك من الأفضل أننا ننفصل…!!
آسر:طب ثواني
ومسك فونه ورن على أمينة والدة اسراء
آسر:ازيك يا ست الكل…
أمينة:بخير يا آسر يا بني… إيه أخبـ.ـارك…؛
آسر:بخير الحمدلله وحضرتك عاملة إيه…!!؟
أمينة:بخير يا بني
آسر: يارب دائما…كنت عايز استأذنك في حاجة…!!
أمينة:اتفضل يابني
آسر:بصي انا بسأذنك إني هخرج مع اسراء وهنتغدي في مطعم سوي…وبنت خالتها موجودة برا هاخدها معانا…!!
اسراء!!!!!!
أمينة بتردد:ماشي يا بني…موافقة…بس خلي بالك منها
آسر:في عينيا
وانتهت المكالمة…
اسراء:انت عرفت إن بنت خالتي برا ازاي…!!؟
آسر:عادي انا لازم أكون مصحصح وعارف كل كبيرة وصغيرة والكاميرات مش سايبة حاجة…وكمان بردو في قائمة خروج ودخول في الشركة…وهكذا يعني
اسراء بلعت ريقها بخوف من اللي جاي… آسر مش زي ما اتوقعت وممكن يكشفها في أي وقت…!!
………………………………………..
كان قاعد في على الكرسي في الحديقة الخلفية بتعب
شهد بتعب: وأخيراً لقيتك…انا دورت عليك في كل مكان في المستشفى…وفي كل مكان هادئ لحد ما لقيتك
يوسف مش أهتم ليها…
شهد قعدت جنبه: والله انا لسا متغاظة من اللي عملته من شوية بس ما علينا…!!
يوسف ابتسم بسخرية:هه متغاظة…!!؟
شهد:يوسف إنت مالك…!!؟…إنت كويس
يوسف:كويس…!!؟…السؤال ده جه متأخر… عشان انا خلاص انتهيت مبقتش موجود
شهد قربت منه ومسكت ايده:متخافش فريده هتكون كويسة…صدقني…!!؟
يوسف…..
شهد:بص انا عارفة إنك في الاسبوع اللي فات عانيت كتير ومكنش حد جنبك في الوقت ده…وانا مقدرة رد فعلك لما شوفت مالك…بس إنت بردو مكنش لازم تعمل كده…إنت كده شتت عمر
يوسف بسخرية: لأ بالعكس أنا كده خليت عمر يتأكد إن البيه اللي جوا ده اخوكي…مش خليته يشك…لأ باللي عملته ده انا خليته يتأكد إن اللي جوا ده توأمه… إنتي مفكرة إن عمر لما شاف مالك صدق على طول إن ده اخواه…إنتي غـ.ـبـ.ـية ولا عاملة نفسك غـ.ـبـ.ـية يا بنتي…عمر مش زي جنبك…عنده فكرة إن اخوه ميت وبس…لأ هو شاف مالك وهو بيموت قدامه…باللي قولته فتحت عنين عمر وكمان مالك اتـ.ـو.تر…وخلي عمر يتأكد إن هو مالك
شهد بعدم فهم:يعني إيه…اتـ.ـو.تر وعمر متأكد…ازاي لو كان متأكد إن ده مالك مكنش هيسيبه ويمشي…!!؟
يوسف:هوووووف…يا بنتي عمر مش مجرد صديق عادي بالنسبة ليا…عمر أخويا وانا عارف عمر اكتر منك…وعارف كل كبيرة وصغيرة عن مالك من عمر…لما كنا سوا في المدرسة الداخلية واتعرفنا على بعض عمر كان بيشوف فيا مالك وكان بيحكلي عنه كل حاجة…لما بيتـ.ـو.تر وكل حاجة تخصه…انا اول ما شوفته اعترف اني مصدقتش إن ده مالك وكنت مستني لقائه مع عمر وكشف عمر لهويته…!!؟… عشان كده كنت ببص لمالك بشك…ولما عمر شافه في المستشفى كان مصدوم وكان مش قادر يحدد اذا كان مالك ولا لأ…كان عايز يقرب ويتأكد إذا كان حقيقة ولا لأ…وكان متلغبط مش مقتنع إن مالك عايش…ف عشان كده قولت كده…عشان عمر يتخلص من شكه ويتأكد… وطبعاً أتأكد من حركات مالك المعتادة…اللي ميعرفهاش غير عمر…وانا بردو
شهد:بس هو ليه ساب مالك ومشي… المفروض يكون مبسوط إنه أتأكد ورد فعله غير كده…!!
يوسف:امممم وانا كمان مش قادر اخمن…أصلا الغـ.ـبـ.ـي ده مخبي عني حاجة…وتربية ليه مش هقوله اللي عرفته وخليه متنيل محروق كده الوسـ.ـخ ده
شهد:وايه اللي عرفته…!!
يوسف…..
شهد:بجد…يخربيتك…يا حبيبي الخريطة اللي في وشك لسا ليها أثر…لو عمر عرف والله هيعمل خريطة اجمل وهيتفنن في رسم الدول والحدود…
يوسف بغرور:المرة دي لأ انا اللي هعمل خريطة عشان مش يخبي حاجة…
شهد:يعني معندكش أي فكرة لسبب هدوء عمر…!!؟
يوسف بثقة:لأنه مخبي حاجة…وكمان هو قرر يكون هادي لانه مش عايز يتصرف تصرف ينـ.ـد.م عليه… لأول مرة قرر إنه ياخد طريقة الهدوء مش العصبية…وده يدل على حب عمر الكبير لمالك…زي ما عمر بيتصرف بهدوء مع فريده كذلك الأمر مع مالك…بس…
شهد:بس إيه…!!؟
يوسف:مش عارف…بس هو ليه مالك خطف مالك وحاول يقـ.ـتـ.ـل عمر
شهد:ماهو لو حضرتك اتنيلت سمعت…كنت فهمت… الموضوع وما فيه…
يوسف:يعني مش فاكر حاجة من بعد الحادثة…!!
شهد:أيوة وده اللي عايزة اقوله لعمر
يوسف بثبات: لأ متقوليش حاجة لعمر
شهد بتعجب:ليه!!!!
يوسف:سيبيه يعرف لوحده أحسن… لأن محدش يعرف هو متنيل مخبي إيه…ولو قولتي ليه كده هيبقي جواه شك وتصديق…لكن لو عرف كل حاجة واحده هيصدق تماماً… عشان محدش قدر يضحك على عمر الصياد في يوم…وعمر عمره ما وصل لحاجة إلا وكانت الحقيقة…سبيه يعرف لوحده وهو هيعرف ب اسرع وقت…عمر مش سهل…ولا غـ.ـبـ.ـي بيتضحك عليه…دماغه وسـ.ـخة وبتشتغل ف اي وقت…هو ده حد قادر عليه…!!؟…مشكلته الوحيدة عصبيته…بس ده ميمنعش إن دائما دماغه شغالة
******************************
مهاب:يابن ال…. إنت دماغك دي إيه…ازاي كده
عمر:مهاب من غير زفت كلام كتير الملفات والصور دي لازم تكون في أيدي ب اسرع وقت…وأشار ليه ب أيده ب إشارة أمر…قدامك ساعتين يا مهاب
مهاب:نعمممم… عايزني الاقي ملفات بقالها 17 سنة في ساعتين…ليه شايفني إيه الرجل الخارق
عمر وهو ماشي:ساعتين يا مهاب…ساعتين…
مهاب: حسبي الله ونعم الوكيل
*****************************
سارة:لأ…يعني لأ
حازم:وحياة عيالك يا شيخة… إلهي تنستري دنيا وآخرة
سارة:نهارك أسود… إنت لا يمكن تكون طبيعي…
حازم: عايزني اكون طبيعي ومعقد زي جوز البقر اللي قضيت معاهم حياتي… لأ خليني أهبل كده انا قمور كده وكيوت…
سارة:حل عني يا زفت إنت…روح شوف اختك واتنيل روح
حازم بدراما:وحياة عيالك يا شيخة…اعتبريني زي إبنك…معقول تزعلي إبنك منك…بليز يا مامي..
سارة:😮😮😮
حازم:لأ يا مامي اقفلي بوقك مش كده…وقال بجدية… أقسم بالله لو معملتي اللي عايزه هطلع جناني كله عليكي
سارة بصدمة:ولاااا انا هروح وامري لله بس بلاش عـ.ـبـ.ـط متبقاش إنت وسام عليا
حازم:ما علينا من مين سام…بس يلا بقي بليز عايز اطمن عليها…
سارة ب استسلام قبل ما حازم يطير الباقي من عقلها:طيب يلا قدامي…!
حازم:تؤتؤ عيب ميصحش السيدات أولا
سارة اتنهدت بغضب ومشية لحد ما وصلت للاوضة اللي كانت مخصصة لشهد وفيها أسيل حالياً
سارة:هي دي الاوضة
حازم وهو لسا مكانه: عايزني ادخل والبعيدة نايمة…عيب على فكرة إنتي أكبر مني والمفروض بتفهمي عني…يلا ادخلي صحيها
سارة وجهت صباعها في وشه: أسمع يا بتاعة إنت انا مش شغالة عندك وهبلك ده مش هيمشي عليا… عشان انا أهبل واعـ.ـبـ.ـط منك…
حازم بتمثيل الصدمة:وانا اللي كنت فاكرك عاقلة…يلا انجزي وادخلي صحي كائن النوم اللي جوا…روح قوليلها عريسك برا…قصدي الاهبل… قصدي حازم…روح يا شيخة هبلتيني
سارة دخلت وهي بتتنهد بضيق:كان يوم أسود يوم ما رجعت…
*************************
هشام:بس ده قراري… خلاص كفاية العمر اللي ضيعته بعيد عنهم!
منال:قصدك إيه يا هشام
هشام: قصدي إن الحب مش كل حاجة…في حاجة إسمها مسؤولية…وتقدير علاقات… وحاجات كتير…ويمكن انا أصلا مش بحبك…وطلقت مراتي زمان وسبت عيالي التلاتة ورايا بس عشان مش أتحمل مسوؤليتهم…وانا دلوقتي عايز اكون معاهم…عايز اقضي أيامي الباقية معاهم…عايزهم يسامحوني قبل ما اموت… دلوقتي امنيتي الوحيدة هي انا أحس بيهم…واقضي وقت معاهم
منال:طيب وولادنا؟!
هشام بغضب:اياكي تخدعي نفسك كتير دول مش ولادنا…دول يتامى وبس…متنسيش يا هانم إن ربنا عاقبنا عشان اتخلينا عن ولادنا اللي هما نعمته ليا عشان نكون مع بعض…ربنا حرمنا إن يكون فيه طفل بينا…ربنا حرمك من إنك تكوني أم لطفل مني…بسبب جحودك وانانيتك…ربنا حرمنا من إن يكون لينا طفل…والولاد اللي بينا ما هم غير ايتام…نسيتي كل ده ولا افكرك… إحنا مستحيل يكون بينا اطفال مشتركة لأنها إرادة ربنا…!!
منال:مش انا لوحدي اللي اتخليت عن ولادي…زي ما أنت اتخليت عن ولادك وسبتهم وراك عشاني انا عملت نفس الشيء…سبتهم ورايا عشانك… ومتحاولش تخدعني عشان انا اكتر واحدة عارفك… مش إنت يا هشام اللي عايز تقضي وقت مع عيالك إنت هدفك غير !
هشام………
**********************************
كانوا لسا قاعدين على الكرسي في الجنينة الخلفية في المستشفى…
شهد قطعت صمتهم اللي دام دقايق كتيرة:يوسف هو في إيه… إيه اللي مضايقك… خلاص مالك رجع وكمان اطمنت علي فريده…وكمان ماما فاطمة كويسة وانا كويسة إيه اللي مخوفك…ليه شايفة في عينيك خوف وغضب تقدر تقولي في إيه…!!؟
يوسف وهو بيبعد نظراته وبيقول بكذب:مفيش…انا بس مضايق منك لأنك لما فوقتي محاولتيش إنك تخليني اعرف أول فرض
شهد مسكت ايديه:عارفة إنك متعصب مني عشان كده…بس بردو انا عارفة عصبية التافه بتاعي عليا بتكون عاملة إزاي…عمر ما كانت نظراتك كده…نظراتك فيها خوف وغضب…!!؟
يوسف:يمكن في حاجات اتغيرت طول الاسبوع اللي كنت بلا عقل فيه…
شهد بتحذير:متغيرش الموضوع إيه اللي مضايقك للدرجة دي… الخوف ده مش شوفتها في عينيك…غير لما عرفت ان والدك رجع…ثواني بس إنت شوفته!!؟
يوسف اتنهد بقلة حيلة:كان هنا النهاردة…وكان عايز يشوف فريده…انا مضايق جدا…بعد كل السنين دي رجع…وعايز يشوف بنته اللي لو وريتيه فريده وأسيل مش هيعرفهم من بعض من كتر ما كان بعيد عننا حتي وهو متجوز أمي… عمره في يوم ما كان اب ولا كان حنين…كان دائما مخلي حياتنا اشبه بالكابوس…كانت دائماً نظراته كلها قسوة… اللي ومخوفني منه…إني مشوفتش القسوة في نظراته…انا شوفت نـ.ـد.م في عنيه قبل ما يمشي
شهد قاطعته بلهفة:مش يمكن يكون اتغير!!؟
يوسف:اتغير متأخر…اتغير بعد ما دمر طفولتنا…اتغير بعد ما سرق مننا طفولتنا…هو تغيره ده ممكن يعوض لينا طفولتنا المسـ.ـر.وقة… ممكن يعوض طفولتنا اللي خسرناها…هاااا ردي عليا…!!؟
شهد بعد صمت:مستحيل ترجع الطفولة مستحيل كمان شفاء جراح القلوب…لكن الأكيد إن فيه حاجة إسمها مسامحة…ولما تسامحه…وتقرب منه ممكن تصنع طفولة في الوقت الحالي…ويمكن والدك حس بغلطه وده في حد ذاته كويس حتي لو عرف متأخر بس المهم إنه عرف…حاول تديه فرصة…و…
مكملتش كلام وسمعت صوت اشعارات كتير وكانت اشعارات عن استلام رسائل وكان تليفون يوسف
شهد جابت الفون من وراها وجات تديه ليوسف بس لفت نظرها القلوب الحمرا جنب الإسم…
يوسف:سبيه مش عايز اشوف حاجة
شهد شاورت ب ايدها بمعني اسكت خالص…
كانت رسائل متسجلة برقم متسجل My Love…All İ Have ♥️♥️♥️♥️
شهد فتحت الرسائل
“يوسف مبتردش ليه”
“رد يا يوسف والا والله هرن على مراتك واقولها ب علاقتنا”
“على فكرة انا مش بهزر…مانا مش هسمح إن ابني يعيش من غير اب”
“طيب ماشي انا هرن في خلال دقيقتين لو مردتش هكلم مراتك وهقولها بخيانتك…يا محترم”
شهد بصدمة:انا مش مصدقة… بتخوني يا يوسف!!؟… للدرجة دي…لأ وكمان حامل…انا كان قلبي حاسس…!!
يوسف رفع حاجبه بعدم فهم:بتقولي إيه…!
شهد ادته التلفون وقالت بعـ.ـيا.ط:اتفضل أقرأ وشوف يا خاين دي حامل منك…وانا اللي وثقت فيك… للأسف طلعت خائن زي باقي الرجـ.ـا.لة…!!؟
يوسف قرأ الرسايل بصدمة وبص لشهد وكان في الوقت ده الرقم بيرن…
↚
في احد مطاعم الجيزة…
آسر بص لمريم بنت خالة اسراء:احم… ممكن اتكلم دقيقة مع اسراء على انفراد…!!؟
مريم سكتت شوية وبعدين قالت:تمام هروح الحمام اظبط الطرحة والميك اب تكون اتكلمت معاها…
آسر:شكراً
مريم مشيت واسراء كانت ساكتة مش عارفه تقول إيه خالص…
آسر:احم احم… طبعاً اكيد إنتي متفاجئة من اللي حصل الأسبوع اللي فات…ازاي الخطوبة تمت بسرعة…ومعاكي حق إنك تفكري إني مجبر على الخطوبة دي…هه…بس لأ الحقيقة عكس كده تماماً… الحقيقة هي…واخد آسر نفس عميق عشان يهدأ من نفسه ويقدر إن هو يعترف بحبه… لأن الاعتراف بالحب مش سهل،الانسان محتاج شجاعة كبيرة عشان يعترف بحبه… والحقيقة هي إن انا بحبك من أيام ما كنا أطفال…أو ممكن نقول إني معجب بيكي وبشخصيتك…واضاف بتـ.ـو.تر…مش عارف حب ولا اعجاب بس كل اللي أعرفه… إن من وأحنا أطفال وإنتي ليكي مكانة خاصة في قلبي… مكنتش بتحمل زعلك…ولما بعدت عشان الدارسة…مش فارقتي بالي…كل ما كنت باجي البيت كنت بدور عليكي في كل مكان ب أمل إني اشوفك…بس للأسف مكنتش بلاقيكي…ولما شوفت من فترة في الشركة حسيت بشعور غريب…حسيت بدقات قلبي السريعة… اللي كنت شاكك إن كل اللي حواليا سمعها…كنت سعيد ومش عارف سبب سعادتي…وكل اللي انا فاهمه… إني بحبك…من وقت ما كنا أطفال…زي ما مالك حب ميساء من الطفولة…كذلك الأمر انا…!!!
اسراء كانت بتسمع ليه وكان مع كل كلمة بتزيد صدمتها…وبيتغير حاجة جواها…هي يمكن المهم عندها الفلوس…لكن هي في الآخر عندها قلب…والقلوب مش بتخضع للفلوس…لأ القلوب بتخضع للحب وده اللي حصل مع اسراء بعد كلام آسر… اختلاف عقلها مع قلبها…عقلها مختار الفلوس…وقلبها مختار الحب…ونهاية صراع العقل والقلب دائماً معروفة…وبيكون الفوز للقلب…بس يا تري في حرب اسراء هيفوز القلب كالعادة ولا هيفوز العقل…!!؟
آسر بهدوء:مش عارف جبت الشجاعة منين إني أقول الكلام ده…بس انا مش عايز اضغط عليكي…يمكن مشاعرك مش زيي…بس انا هديكي الفرصة… اللي تت عـ.ـر.في فيها عليا…اترتحتي ليا هنكمل مع بعض…لو لأ…انا أكيد مش هجبرك إنك تعيشي مع حد مش بتحبيه…!!؟…ومش مطلوب منك تردي عليا دلوقتي…ليكي كل الوقت…
اسراء هزت راسها بالموافقة على كلامه…من غير ما تفتح بوقها وترد عليه… لأنه لو اتكلمت هتقوله كل حاجة ناوية تعملها…!!؟
سارة خرجت لحازم:الله يخربيتك…كان لازم تقولي صحيها…اديها فتحت عـ.ـيا.ط
حازم دخل بسرعة بقلق لاسيل…
كانت اسيل بتعيط زي العيال الصغيرة وهي بتردد إسم فريده
حازم جاب كرسي وقعد قصادها
حازم بهدوء:أسيل…أسيل…بصيلي…أسيل…اسمعيني…انا دلوقتي فاهم سبب حالتك دي ركزي معايا كده واهدي…واضاف بمرح… وإلا أقسم بالله هضـ.ـر.بك وابهدلك ومش هت عـ.ـر.في تدخلي الامتحانات
سارة ب استفهام:ولاااا انتوا تعرفوا بعض من ايمتا…!!؟
حازم بصلها وقال بنبرة مازحة:إنتي مالك حاشرة مانخيرك ليه ما تقفي وإنتي ساكتة
سارة بغيظ قالت بدراما:اصوت وألم الناس يعني…ربنا يعين اللي عايشين معاك يا بعيد هه
حازم:لأ اسكوزمي…اياك تقوليلي يا بعيد…وبص لاسيل… عشان هي هتبقي تقولي كده عشان نبقي ثنائي
«البعيد والبعيدة»
أسيل ضحكت أول ما قال كده
حازم بص لسارة:ضحكت يبقي عجبها اسم الثنائي «البعيد والبعيدة»
حازم بجدية:هااا يا بعيدة…يا كائن النوم…يلا في الفرح تنامي…تعملي إنجاز تنامي…تحزني تنامي…تأكلي تنامي يلا بتنامي في أي فرصة…كفاية نكد بقي
سارة:ههههه…لأ حلوة دي بتنام في أي فرصة…!!؟
حازم:اسكتي يا خاينة… قصدي يا سارة…كانت تقعد تندب قد كده لو معرفتش تحل مسألة واقعد أشرح وافهم ودي نشط الآن…بترد عليا بقي تاني يوم وتقولي معلش نمت…وموال تحل المسألة وترجع تنام…انا حاسس إنها بتصحي 10 ثواني بس في اليوم (انا واتنين تانين في الكوكب زي أسيل)
أسيل:طب لو سمحتم برا عشان نعسانة
حازم:يختيييييييي يختيييييي بردو نعسانة…يا بنتي قومي وخليك مفيدة في حاجة روحي شوفي ابن اختك بعد ما رجع ولا اعملي حاجة مفيدة وقومي ذاكري يا بعيدة حـ.ـر.ام عليك الامتحانات قربت… روحي يا شيخة منك لله…هتشليني معاك مانتي لو سقطي انا هضيع…لا هيبقي في خطوبة ولا جواز
أسيل:أولا متعملش زي ماما وتزن عليا اذاكر عشان مضـ.ـر.بكش دلوقتي… ثانياً مالك مخـ.ـطـ.ـوف… ثالثاً اختي تعبانة وانا زعلانة عليها رابعاً مين قالك اني هتجوز عيل أهبل زيك غور ياض من هنا
حازم بتمثيل الصدمة:ياض…!!!…هيكون لينا بيت وهربيكي فيه…انا هفضل ساكت دلوقتي…واضاف بمحاولة التشويق…اسكتي يا بعيدة ده انتي فاتك كتير اوووي…فاتك فيلم هندي أقسم بالله
أسيل بلهفة:فاتني إيه فاتني إيه… فريده مـ.ـا.تت وعمر فضل يعـ.ـيط وبعدين صحيت تاني
سارة:هههههه…لأ مش هقدر أكمل معاكم يا هبل إنتو انا طالعة برا هتموتوني…ااااه بطني وجعتني من الضحك … وخرجت سارة…
حازم:لأ اللي فاتك يا بعيدة اقوي بكتير ده إنتي فاتك نص عمرك والنعمة
أسيل بفضول:ما تخلص يا جدع إنت فاتني إيه…!!؟
حازم:الأول اوعديني مفيش نكد وعـ.ـيا.ط
أسيل:تمام وعد بس قولي ع الفيلم اللي حصل
حازم: عارفة فيلم judwaa!?
أسيل بخيبة أمل:حـ.ـيو.ان…كنت بتضحك عليا
حازم:يا بنتي اسمعي للآخر عارفة الفيلم ولا مش عارفه اصل اللي حصل زي الفيلم بالظبط
أسيل:أيوة عارفه…يلا قول حصل إيه
حازم:بصي يا ستي جوز اختك عمر ده عارفه…!!؟
أسيل:يخربيت غبواتك يا اخي…هيكون جوز اختي وانا مش عارفه
حازم:معاك حق…المهم عمر ده…عنده توأم إسمه مالك
أسيل:أيوة مالك ميت…!!
حازم:بالظبط ميت…هو ده الهندي اللي بقولك عليه…مالك ده عايش وكان جنبي أصلا طول السنين دي كلها…وهو اللي كان خاطف ابن اختك…ولسا حاصل من شوية حتة دين مشهد درامي…وبدل ما الاخوات يحـ.ـضـ.ـنو بعض اخوك الحمار…اقصد يوسف اخوكي…عك الدنيا وقال لعمر إنه هو اللي خطف إبنه وكده…بس كان حتة دين مشهد تدمع له العين بجد
أسيل بعدم تصديق وصدمة:احلف
حازم:أقسم بالله زي ما بقولك
أسيل:لأ بتهزر… أكيد إنت بتضحك عليا…مش معقول
حازم:والله ابدا هو ده اللي حصل
أسيل بغضب:وانت يا زبـ.ـا.لة جاي تقولي بعد ما ده كله يخلص…المهم قولي عمر عمل إيه عيط ولا إيه…قولي بسرعة
حازم:لأ ده أهبل ما عملش حاجة سابنا ومشي من غير ما ينطق كلمة
أسيل ربعت رجليها وهي قاعدة ع السرير:لأ يا باشا إنت تقولي كل حاجة بالتفصيل الممل عشان انا لازم اعرف وبعدين تاخدني لمالك ده بسرعة عشان انا لحد دلوقتي مش قادرة اصدق اللي بيحصل
حازم:اشطا اسمعي****وبس هو ده اللي حصل
اسيل صوتت بحماس:ييييييييياي مش قادرة اصدق…!!؟
حازم اتنفض من صوتها وقال:يخربيتك وبيت اليوم اللي عرفتك فيه…
أسيل:يلا قوم بسرعة انا لازم اشوف توأم عمر ده اخلص يابني
حازم قام ومشي معاها…..
يوسف:اتغير متأخر…اتغير بعد ما دمر طفولتنا…اتغير بعد ما سرق مننا طفولتنا…هو تغيره ده ممكن يعوض لينا طفولتنا المسـ.ـر.وقة… ممكن يعوض طفولتنا اللي خسرناها…هاااا ردي عليا…!!؟
شهد بعد صمت:مستحيل ترجع الطفولة مستحيل كمان شفاء جراح القلوب…لكن الأكيد إن فيه حاجة إسمها مسامحة…ولما تسامحه…وتقرب منه ممكن تصنع طفولة في الوقت الحالي…ويمكن والدك حس بغلطه وده في حد ذاته كويس حتي لو عرف متأخر بس المهم إنه عرف…حاول تديه فرصة…و…
مكملتش كلام وسمعت صوت اشعارات كتير وكانت اشعارات عن استلام رسائل وكان تليفون يوسف
شهد جابت الفون من وراها وجات تديه ليوسف بس لفت نظرها القلوب الحمرا جنب الإسم…
يوسف:سبيه مش عايز اشوف حاجة
شهد شاورت ب ايدها بمعني اسكت خالص…
كانت رسائل متسجلة برقم متسجل My Love…All İ Have ♥️♥️♥️♥️
شهد فتحت الرسائل
“يوسف مبتردش ليه”
“رد يا يوسف والا والله هرن على مراتك واقولها ب علاقتنا”
“على فكرة انا مش بهزر…مانا مش هسمح إن ابني يعيش من غير اب”
“طيب ماشي انا هرن في خلال دقيقتين لو مردتش هكلم مراتك وهقولها بخيانتك…يا محترم”
شهد بصدمة:انا مش مصدقة… بتخوني يا يوسف!!؟… للدرجة دي…لأ وكمان حامل…انا كان قلبي حاسس…!!
يوسف رفع حاجبه بعدم فهم:بتقولي إيه…!
شهد ادته التلفون وقالت بعـ.ـيا.ط:اتفضل أقرأ وشوف يا خاين دي حامل منك…وانا اللي وثقت فيك… للأسف طلعت خائن زي باقي الرجـ.ـا.لة…!!؟
يوسف قرأ الرسايل بصدمة وبص لشهد وكان في الوقت ده الرقم بيرن…
يوسف بعد استيعاب:اهدي يا تافهة هفهمك
شهد بعـ.ـيا.ط:هتفهمني إيه…طلقني يا يوسف…انا مش عايزة اشوف وشك تاني…وجات تقوم بس يوسف كان أسرع وكتفها في حـ.ـضـ.ـنه وبعدين رد على المكالمة وفتح الاسبيكر
يوسف بغضب:إنت يا زبـ.ـا.لة هكرت بريدي الالكتروني ايمتا
سام بمرح:من زمان…ثواني بس…وبص سام للفندق وقال باللغة الإسبانية…”Oh vida aburrida, adiós” “أيتها الحياة المملو،وداعا”
يوسف بغضب شـ.ـديد:إنت يا زفت رد عدل هكرت بريدي الالكتروني ايمتا وايه اللي انت متنيل باعته ده وكمان مسجل نفسك كده إزاي إنت عبـ.ـيـ.ـط ياض
سام:ابوس رجلك اتكلم بالراحة…إنت شايفني بفهم كويس وإنت هادي عشان أفهم وانت متعصب… بالراحة عليا…وانا مهكر بريدك من زمان ومش غيرت اسمي يا أستاذ…انا سجلت نفسي بالرقم المصري عشان انا هنا في مصر يخويا وبقالي اسبوع بتنيل ارن وحضرتك مش معبرني ف جات في دماغي الفكرة الخطيرة دي…وشوف رديت من أول مرة ولك يقبرني ما اذكاني…!!؟
يوسف:عارف يا سامر…انا لو لمحتك قدامي عارف ممكن اعمل إيه…!!؟
سام:اهدي كده يا كبير عشان انا هقعد قدامك فترة كده ولا حاجة…عبال ما اشوف مكان أقعد فيه في مصر عشان قررت استقر
يوسف بفزع من الفكرة:لاااااا…إنت تاخد أول طيارة وتشوف إنت هتروح فين…مصر وحشة والجو هنا حر وانت بتكرهو…!
سام:تؤتؤ مصر حلوة…وفي اهرامـ.ـا.ت وفي تكيف…انا خلاص هستقر هنا مع مراتي حبيبة قلبي…
يوسف:لا اسمع كلامي مش بهزر التكيف بيفصل في النهار والجو حار ارجع سافر إنت مش حمل جو مصر
سام:هي كلمة ومش هتقع الأرض انا هقعد هنا…
يوسف:طيب انت شكلك سحبت حجز الفندق صح…!!؟
سام:يا ابن الايه عرفت إزاي
يوسف:طيب تمام…ابقي وريني هتوصل ليا إزاي يا متـ.ـخـ.ـلف إنت انا مش فاضيلك…باي باي…وقفل في وشه
يوسف بص لشهد:أيوة انا خاين…أيوة يختي ياللي قلبك حاسس
شهد بخجل:حبيبي انا آسفة…بس إنت شايف الرسائل عاملة إزاي…
يوسف:قومي من قدامي احسنلك
شهد بتصنع البراءة:انا آسفة بقي ماهو الصراحة الكلام يحرق الدم وشوف وضعنا بقي العقل بقي مش شغال
يوسف:قولت قومي من قدامي
شهد حـ.ـضـ.ـنته بحزن حقيقي:انا آسفة والله انا عارفة إني دي مش أول مرة اعمل كده ودائما بقولك الكلام ده وانت دائما بتعدي…بس عشان خاطري متزعلش مني انا بحبك اوي…ومقدرش أعيش من غيرك…فكرة إنك ممكن تبعد عني بتقـ.ـتـ.ـلني صدقني…انا آسفة عشان خاطري متزعلش
يوسف وكالعادة مقدرش يقسي عليها وبادلها الحـ.ـضـ.ـن:هسامحك بس بشرط!
شهد خرجت من حـ.ـضـ.ـنه:شرط إيه
يوسف بصلها وابتسم بخبث:هقولك…
مالك:يلا عشان هنرجع
ميساء ب استفهام:مش هتستني عشان تتكلم مع اخوك…وكملت بخوف…يعني مش هتقعد مع عيلتك بردو…!!؟
مالك:هه عيلتي ازاي وانا مش قادر افتكرهم… لأ وكمان مش قادر افهم أخويا…انا أصلا تايه ومش عارف حاجة…انا هرجع من مكان ما جيت لحد ما افتكرهم ع الأقل… وكده كده انا فعلاً زي ما قولتي انا الوحش مش هما…كنت خايف ادور على عيلتي وخايف منهم وهما مين كويسين ولا لأ… ومكنتش شايف إن انا الوحش…مش هما…!!؟
ميساء تصنعت عدم المبالاة بمهارة:انا همشي مع حازم…
مالك بهدوء:طب انا عايز اتكلم معاكي…انا مقصدتش خالص اللي عملته… مكنتش عايز اعمل كده ولما سبتك وكل حاجة…انا عملت كل ده لاني بحبك كنت بحميكي وبس واعترفت ليكي بكل حاجة عشان ميبقاش بينا حاجة…انا صارحتك بكل عيوبي…عارفة قولتلك ليه…قولتلك عشان عايز اتغير عايز أخرج من العالم إللي دخلت نفسي فيه بغبائي…وانا مش هقدر غير بيكي إنتي… ميساء على فكرة إنتي كل عالمي…إنتي كل حاجة… أكتشف إني عندي عيلة واخ وام واخت…لكن إنتي لسا كل عالمي…حاولي تكوني جنبي…لأني أنا دلوقتي ب أشـ.ـد الحاجة ليكي…انا عايزك جنبي صدقيني…انا روحي بتتحرق…كل ما بشوف نظرتك الباهتة دي والخالية من المشاعر وكمان تصنعك للبرود…انا مش قادر صدقيني…حاسس إن روحي بتتسحب مني وجع قلبك ده…في قلبي أضعاف وجعك متعمليش فيا كده… قوليلي اعمل إيه عشان تسامحني…عايزة جنبي…عايز اكون جنبك في عالمك…اعمل إيه عشان تسمحيلي اكون جنبك وتكوني جنبي
ميساء بسخرية وبرود اتعلمته منه:عالمي…بس إنت دمرت العالم اللي إنت عايز تكوني جنبي فيه… ببساطة معنديش عالم ادخلك فيه….وختمت كلامها بنظرة حارقة….
قطع جوا النظرات ده حازم
حازم:يا أهلا بالناس الحلوة… اخبـ.ـاركم ايه…كام كام المبـ.ـاراة بينكم هااا…!!؟
مالك بغضب وكأنه ما صدق يلاقي حد ينفذ غضبه عليه:أخرس يا حـ.ـيو.ان إنت…
أسيل خرجت من ورا حازم وقالت بعدم تصديق: فعلاً مش بتكدب يا حازم ده فعلاً توأم عمر…عينيه زي شهد والساحرة الشريرة بالظبط (زينب هي الساحرة الشريرة)
حازم ب استفهام:بت مين الساحرة الشريرة دي
أسيل:أمه…
حازم:وبتقوليها في وشه
أسيل:عادي يبني فريده قالتها لعمر كتير…وقالت بهيام…مش يمكن دي إشارة إني أنا وهو مكتوبين لبعض يبقي انا وفريده سلايف…
حازم:كح كح كح… إنتي بتتنيلي تقولي إيه…!!؟…اتعدلي يا أسيل انا مش كيس جوافة…!
أسيل: إنت مالك بيا يبني…فكك مني بقي
حازم:هو بصي يبنتي إنتي اتشقلبي واعملي براحتك كل اللي نفسك فيه بس هي كلمة هقولهالك…انا بحبك ومش هسيبك
أسيل بعد فترة من الصمت ومحاولة الاستيعاب: أهبل والنعمة امشي انجر روح وهات عمر وأبيه يوسف خليني اتصور معاهم عشان هما قمر وانزلها استوري وأزل صحابي
حازم قعد بصدمة:انا مش هتكلم ولا هتحرك
مالك وميساء الاتنين اكتفوا بمشاهدتهم وبس
***********************
كانوا واقفين هما الاتنين ومتخفيين زي اللصوص
شهد بهمس:إنت هتسبب في قـ.ـتـ.ـلنا على فكرة
يوسف بنفس الهمس:معلش يا حبيبتي بس لازم تخرجي اخوكي من جوا وتبعدي ساعة وانشالله عشرة وهسامحك بس بسرعة مفيش وقت
شهد بهمس:بس مش حـ.ـر.ام اللي هتعمله في عمر ده مش شايف الواد يا حبة عيني تعبان ازاي…متعملش فيه كده
يوسف بهمس: لأ خليه متبهدل كده شوية… وبعدين إحنا بنتكلم بصوت وا.طـ.ـي ليه…!!؟
شهد:معرفش بس هما بيعملوا كده في المسلسلات…!!
يوسف:طب شرفي قدامي يختي إحنا ولا كأننا حـ.ـر.امية وانا زي الاهبل بقلدك
شهد:ماهو لازم نعمل شوية دراما اصل اللي هعمله مش سهل
يوسف:كل الموضوع هتاخديه وتروحوا الكافتيريا نص ساعة ولا حاجة…!!؟
شهد:معاك حق حاجة سهلة الصعب إنه يعرف اللي حضرتك بتعمله…وقالت بتوقع المستقبل…الله يرحمك يا يوسف يا حبيبي كنت طيب…
يوسف:لا حول ولا قوة إلا بالله انجزي يا شهد كلها 10 دقائق وهيعرف لو حضرتك ما عملتيش اللي بقولك عليه…
شهد:خلاص يلا
يوسف قعد على الكرسي اللي قدام اوضة فريده وشهد شاورت لعمر من الزجاج….
عمر خرج لشهد بتعب:نعم عايزة حاجة…لو جاية يا شهد تقولي حاجة بخصوص النهاردة ف بلاش… عشان مش عايز اعرف حاجة…!!
شهد:ومين قال كده انا مش هقول حاجة وقت ما تبقي عايز تعرف حاجة انا أكيد هبقي اقولك…ومسكت أيده… دلوقتي تعالي معايا عشان تأكل حاجة عشان شكلك تعبان…
عمر شال ايده من أيديها:لأ مش عايز يا شهد انا هفضل هنا ومش عايز اسيب فريدة وحدها…
شهد شاورت على يوسف:مش هتكون لوحدها… وبعدين انا جعانة اوي ومش هاكل غير لما تاكل معايا…!!…حـ.ـر.ام عليك ده انا عايشة على المحاليل من أسبوع تعالى معايا بقي عشان خاطري يا عمر…
يوسف بص لشهد نظرات اعتذار لأنه مخدش باله من كده وادرك ده بعد كلامها وهي بصتله نظرة بطمنه فيها وبتقوله إنها كويسة…
عمر ب استسلام بص ليوسف:شوية وهرجع اوعي تتحرك من هنا لأي سبب مهما كان…واضاف بتأكيد وتحذير…اوعي تتحرك يا يوسف
يوسف ادرك كده إن فعلاً عمر مخبي عنه حاجة وهز رأسه بموافقة على كلام عمر…
ومشي عمر مع شهد بمجرد ما عمر مشي يوسف دخل بسرعة لفريدة
يوسف قعد جنبها وحسس على راسها:الحمدلله يا قلبي…يلا بقي افتحي عينك بسرعة…إنتي وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا فريدة
وبعدين بص للوقت وفضل قاعد جنبها وهو ماسك أيديها ومركز معاها لحد ما حس بحركة ايديها وعينيها…
يوسف قرب منها وهمس في ودنها:أيوة يلا افتحي عينك يا فريده…يلا بقي عشان والله انا تعبت اوي افتحي عينك بقي خليني ارتاح
فريده فتحت عينيها بضعف… ويوسف عيط بسعادة وافتكر كلام ياسين….
فلاش باك
كان خارج بسرعة بعد ما سمع كلام الحراس وكان رايح لشهد بس خبط في دكتور ياسين
ياسين:هوب بالراحة…ابن حلال انا كنت جايلك انت وعمر دلوقتي
يوسف ب استفهام:خير في حاجة…!!؟
ياسين:انا كنت جاي اعتذر منكم…كان المفروض اقولكم من امبـ.ـارح بالليل…بس ملحقتش لأن كان في حالة طارئة ومشيت من غير ما اقولكم
يوسف بقلق:خير في إيه…!!؟
ياسين بهدوء:بعد الفحوصات اللي عملتها امبـ.ـارح بتأكد إن مدام فريدة خرجت من الغيبوبة ودلوقتي هي تحت تأثير الأدوية وبعد كام ساعة هتفوق…
يوسف بسعادة:بجد…الحمدلله الحمدلله يارب…
ياسين:قدامها 6 ساعات كده وهتفوق…وانا آسف إني معرفتش اقول من امبـ.ـارح
يوسف:عادي ولا يهمك…المهم إنها كويسة دلوقتي
ياسين: الحمدلله…ابقي بلغ استاذ عمر بقي عشان انا خارج النهاردة اجازتي وهتابع الدكتورة جودي الحالة
يوسف ابتسم بمكر:تمام هبلغ عمر
باااااااااااااااك
فريده بضعف:ع..م..ر…
يوسف بطمئنة:شششش عمر كويس محصلش ليه حاجة متخافيش
فريدة بصتله بخوف:هو كويس إنت مش بتضحك عليا مش كده…!!؟
يوسف أبتسم بخفة:وانا من ايمتا بضحك عليكي الحـ.ـيو.ان اللي إسمه عمر كويس…
فريده بتذكر اتغيرت معالم وشها للحزن وبدأت تعيط:مالك يا أبيه…مالك اتخطف…انا خايفة عليه إنتوا عرفتوا عنه حاجة…وعمر فين…بيدور على مالك مش كده…!!؟
يوسف:شششش اهدي الأول واسمعيني…مالك كويس والله…ومش فيه حاجة…وهو دلوقتي مع ماما في البيت…
فريده:يعني هو كويس…وعمر كويس…طب انا عايزة اشوفهم يا أبيه عشان خاطري…
يوسف:طب اهدي واسمعيني
فريدة بعـ.ـيا.ط:طب هما كويسين…!!؟
يوسف:أيوة يا بنتي والله الحـ.ـيو.ان مع شهد في الكافتيريا ومالك مع ماما والنعمة… دلوقتي إنتي لازم تسمعيني…قبل ما عمر يجي…
فريده هديت شوية يمكن اطمت لما قال إن عمر جاي:ط..ي..ب
يوسف: طبعاً إنتي هنا بقالك أسبوع وحصل في الاسبوع كتير… مثلاً القنبلة الكبيرة مالك اخو عمر عايش… يوسف اتعمد يقولها كده عشان يشوف رد فعلها وإذا كان شكه إن ممكن يكون مالك هو اللي حاول يقـ.ـتـ.ـل عمر غلط ولا صح…
فريدة مش ظهر على ملاحمها اي صدمة ولا دهشة
يوسف بلع ريقه بقلق:فريده إنتي شوفتي الشخص اللي ضـ.ـر.ب النار مش كده…هو مالك مش كده…!
فريده بنفي:لأ بس كنت عارفة من قبلها قبل الحادثة شوفت صورته كانت سارة باعتها ولما روحت أقول لعمر عرفت إن مالك مخـ.ـطـ.ـوف…ومن بعدها مش فاكرة حاجة…بس ليه بتقول إن مالك هو اللي عمل كده…حصل إيه
يوسف: لأن مالك هو اللي كان خاطف مالك ابنك…واضاف بمرح عشان يطمنها على مالك أبنها أكتر…بس إبنك ده طالع عبـ.ـيـ.ـط لمين معرفش يميز بين أبوه وعمه والحمار ده فضل مع عمه ومرضيش يجيلي… للأسف مش واخد دماغ أبوه…وهو ساب كل الناس وبقي زي اختك أسيل أهبل
فريدة اطمنت على مالك تماماً يوسف في النهاية عارفها كويس وعارف يطمنها ازاي…
يوسف:نيجي للحـ.ـيو.ان اقصد عمر…عمر مخبي حاجة واللي مخبيه كبير جداً لدرجة إنه مش عايز يقولي…وهو عمره ما خبي عني حاجة…هو مش ناوي يقولي أصلا حاجة ف انا عايز مساعدتك إنتي في الموضوع ده
فريدة بتعجب:انا…!!!؟
يوسف:أيوة انتي…!!؟
↚
في الكافتيريا
عمر وشهد قعدو على تربيزة بعيدة عن مالك شوية وهما الاتنين قعدوا من غير ما يشوفه لكن مالك كان شايفهم
شهد:هاااا هناكل إيه…
عمر بلا مبالاة:شوفي انتي يا شهد وفكك مني…
شهد بتصنع الحزن:طب والله ما هطلب ولا هاكل حاجة غير لما تفك…هه
عمر:شهد بالله عليك بلاش رخامة… إنتي عارفة إني مبحبش كده
شهد:بـ.ـارد…عصبي…تافهة عنيدة…(مالك… عمر…شهد)
عمر:طب يلا يا تفاهة شوفي هتاكلي إيه…العند مش بينفع معايا…!!!
شهد:ماهو إنت لو ماكلتش دلوقتي يوسف هيتكشف… قصدي هيزعل… عشان إنت حالك اتقلب خالص…!!
عمر بشك:طيب اطلبي هاتي اي حاجة يختي
شهد طلبت وقعدت هي وعمر ياكلوا وقعدت تتكلم مع عمر في مواضيع مالهاش لازمة عشان تشغلوا زي ما طلب يوسف ده كله تحت نظرات مالك الحزينة
كان حزين لأنه مقدرش يعيش سنين طويلة معاهم لأنه اتحرم يكون وسطهم السنين اللي فاتت دي كلها…اتحرم إنه يكون مع اخواته…عيلته…بقي في قلبه حقد كبير على شخصين وبس اسمين مش اكتر”فادي،فارس”وبعدين ربط الاحداث ببعض وكلام عمر “مالك اللي انا أعرفه عمره ما يتفق مع فادي””انا مغفل كبير انتوا الاتنين عايشين وانا فكرت إنكم ميتين”وابتدت الصورة توضح في دماغه
مالك في نفسه”انا مش فاكر مين فادي بس على حسب كلام شهد هو سبب الحادثة وعمي كمان وهي قالت إنه ميت لكن كلام عمر بيوضح إنه عايش…ويمكن عايش لأن نهايته معروفة…نهايته هتكون على أيدي هو كان سبب كل شىء…هو السبب في بعدي عن عيلتي وحرماني من كل ده…هو سبب كل حاجة….”
………………………………………………..
هشام:بس ده قراري… خلاص كفاية العمر اللي ضيعته بعيد عنهم!
منال:قصدك إيه يا هشام
هشام: قصدي إن الحب مش كل حاجة…في حاجة إسمها مسؤولية…وتقدير علاقات… وحاجات كتير…ويمكن انا أصلا مش بحبك…وطلقت مراتي زمان وسبت عيالي التلاتة ورايا بس عشان مش أتحمل مسوؤليتهم…وانا دلوقتي عايز اكون معاهم…عايز اقضي أيامي الباقية معاهم…عايزهم يسامحوني قبل ما اموت… دلوقتي امنيتي الوحيدة هي انا أحس بيهم…واقضي وقت معاهم
منال:طيب وولادنا؟!
هشام بغضب:اياكي تخدعي نفسك كتير دول مش ولادنا…دول يتامى وبس…متنسيش يا هانم إن ربنا عاقبنا عشان اتخلينا عن ولادنا اللي هما نعمته ليا عشان نكون مع بعض…ربنا حرمنا إن يكون فيه طفل بينا…ربنا حرمك من إنك تكوني أم لطفل مني…بسبب جحودك وانانيتك…ربنا حرمنا من إن يكون لينا طفل…والولاد اللي بينا ما هم غير ايتام…نسيتي كل ده ولا افكرك… إحنا مستحيل يكون بينا اطفال مشتركة لأنها إرادة ربنا…!!
منال:مش انا لوحدي اللي اتخليت عن ولادي…زي ما أنت اتخليت عن ولادك وسبتهم وراك عشاني انا عملت نفس الشيء…سبتهم ورايا عشانك… ومتحاولش تخدعني عشان انا اكتر واحدة عارفك… مش إنت يا هشام اللي عايز تقضي وقت مع عيالك إنت هدفك غير !
هشام بسخرية:هدفي غير!…مش معقول قلبك جاحد للدرجادي…عايزة تقوليلي إنك لما بتشوفي آسر كل فترة قلبك مش بيحن ويتبقي عايزة تحـ.ـضـ.ـني…أو مش بتشتاقي لميساء وحازم هااا…!!انا خلاص فوقت وعايز أكمل أيامي الباقية مع ولادي…عايزة احس بالدفي وسطهم قبل ما اموت…!!
منال سكتت ومردتش ولا قالت أي حاجة…!!
……………………………………………
فريده:أبيه ممكن أسألك سؤال
يوسف:اتفضلي!!؟
فريده: إنت متأكد إني بقالي اسبوع في غيبوبة مش سنين…!!؟
يوسف بتعجب:أيوة ليه…!!؟
فريده: ابدا اصلي حاسة أن تفكيرك أتغير…هو إيه اللي تخطفني عشان عمر يقولك مخبي إيه…إنت عقلك فيه حاجة…!!
يوسف:ما هو مش هينطق…!!
فريده:ده معاك بقي مش معايا…استني شوية وهو هيقولك إنت عارف أصلا إن عمر مش بيقدر يخبي عنك حاجة…!!
يوسف:طب والعمل…!!؟
فريده:معرفش…
يوسف بعد صمت:بس لقيتها…اسمعي***هتقدري صح
فريده كتمت ضحكتها: أشك إني اقدر…على فكرة انا مش زي أسيل…بس هحاول لكن في الأول عندي شرط
يوسف:اتفضلي يختي
……………………………………………
قام مالك بسرعة وقطع مشاكسة حازم وآسيل
مالك بغضب ملحوظ:حازم يلا عشان نرجع
حازم بصدمة:نعم يا أخويا بس مش عايز اشرشحلك دلوقتي
أسيل:أيوة معاه حق…تمشي إيه والله ما أنت متحرك
حازم بتكميل كلام أسيل:أيوة مش هتتحرك غير لما نشوف المشهد المؤثر وانتوا بتعيطوا في حـ.ـضـ.ـن بعض زي المسلسلات
مالك مسك حازم من ياقة قميصه بسرعة:هتقوم ولا تشوف مني وش تاني
حازم بلع ريقه بصعوبة وبص ناحية ميساء: إنتي قاعدة بتتفرجي على إيه يلا اتفضلي خلينا نروح…لحسن لو فضلنا دقيقة هتشيعي جنازتي
أسيل ب إنسحاب:مع السلامة انا بقي ده شكله طور زي عمر
…ومشيت بسرعة…
حازم بص لمالك بتأنيب ونبرة مضحكه: كده يا مالك خوفت مرات اخوك منك…روح يا شيخ إلهي ما تفرح
مالك شـ.ـد حازم من قفاه:انا بقول تعالى برا عشان إحنا في المستشفى مش عايزين نعمل مشاكل…وبص لميساء وقال بحدة…وإنتي يلا قومي قاعدة بتتفرجي على إيه
ميساء بصتله بغيظ وسابته وطلعت…ومالك مشي بحازم وهو جاره من قفاه
حازم بمحاولة النفاد من ايده:طب سيب طيب الناس تقول إيه…يا مالك ابوس ايدك برستيجي يا جدع
مالك:امشي يا حـ.ـيو.ان
عمر شاف مالك وهو ماسك حازم وابتسم ابتسامة بسيطة وقام وراه
بحركة سريعة عمر مسك مالك من دراعه:سيبه…
مالك ساب حازم وبص لعمر ب استفهام
عمر بغموض: أخرج من باب الطوارئ متخليش حد يشوفك… وبعدين ساب دراعه بسرعة…أو لأ ما أنت تقريبا شريكه وهو عارف إنك عايش…!!
مالك مسك دراع عمر زي ما كان عمر ماسكه: أولا انا مش فاهمك… ثانياً لو كان إللي في دماغي صح نهايته هتكون على أيدي انا…سلام…
ومشي مالك وفضل عمر واقف في مكانه محتار من اللي بيحصل…وبص في ساعته بملل ومنتظر مهاب… لأن اللي هيجيبه مهاب هو اللي هينهي شكوكه…!!
…………………………………….
قاعدة في البيت بملل وكلمـ.ـا.ت عمر عمالة تدور في عقلها…بتحارب نفسها عشان تتغير عشان ولادها لكن للأسف بترجع وتنصت لكلام الناس وبتبعد عن ولادها…شايفة إن الفوراق الاجتماعية هي كل حاجة…مش بتحب اي حد أقل من مستواها… مش عارفة إن القدر بيلعب معاها…وإن اكتر حد حبته من ولادها…عاش واتربي في الطبقات دي…عاش في الطبقات دي…فهل ده هغير من حقيقة إنها ابنها…هل ده هيفرق في شىء وهيغير من حقيقة حبها فيه…يمكن حان الوقت عشان تفهم إن مفيش فرق بين أفراد المجتمع… وإن في أوقات كتير الحياة هي اللي بتختارنا مش احنا اللي بنختارها…
………………………………………………
عمر رجع ولقي يوسف قاعد قدام الباب زي مكانه وبصله بغموض وشك
عمر بشك من ملامح يوسف المتـ.ـو.ترة وكمان معرفته ليوسف:مخبي حاجة ولا عايز تقول حاجة
يوسف ببرود لتخبئة تـ.ـو.تره:انا اللي مفروض أسألك السؤال ده…مخبي إيه يا عمر
عمر بهدوء:مش هيفيد بحاجة لو عرفت…هبقي اقولك بعدين…ريح إنت دماغك من الصدمـ.ـا.ت اللي فاتت عشان تتحمل الصدمة الجاية… عشان اللي عندي مضر ليك زي ما هو مضر ليا ومش عايزك تقلق من دلوقتي…اما نطمن على فريده…
يوسف:طيب أ…
عمر شاور ليه بمعنى كفاية كلام دلوقتي:يلا خد شهد وأسيل وروح.
يوسف:طيب إنت الحر…خلينا مكملين…!
وخرج يوسف يشوف شهد وأسيل وسارة
عمر دخل وبمجرد ما دخل لقي إتصال من مهاب فرد بسرعة بلهفة عشان يعرف مهاب وصل لايه…
مهاب:لو بتعرف تزغرط…زغرط عشان لقيت الملف اللي انت عايزه بعد تعبببب كبيررررر
عمر:طب انجز يا مهاب هاته وتعالى بسرعة
مهاب:طيب جاي بس هتعمل ايه في موضوع مالك بعدين…
عمر:لو عرفت إن مالك مالوش علاقه ب فادي وأن فادي ميعرفش إن مالك عايش أصلا… أكيد هخليه بعيد عشان لو فادي عرف هيحاول يقـ.ـتـ.ـله وبعدين تعالي هنا عشان مينفعش نتكلم فون يا حضرة الظابط…في خلال ساعة تكون قدامي ويكون في علمك إنت خدت وقت اكتر من ساعتين…!
مهاب:أقفل ياض ابو شكلك…
فريده بصدمة:هو..هو فادي عايش…إزاي…!!؟
عمر بصلها بسرعة بصدمة هو كمان…
عمر مكنش مستوعب لسا مصدوم جاوب على سؤالها ونظراتها متعلقة عليها دقات قلبه بتدق بسعادة رهيبة مش قادر يصدق ولسا واقف مكانه
عمر بخوف:انا مش بتخيل مش كده…!!؟
فريده هزت راسها بنفي
عمر جري عليها بسرعة وحـ.ـضـ.ـنها بسعادة محسوش بالوقت الاتنين كانوا في سعادة عمر فضل أسبوع خايف وقلقان عليها وهي بعد ما فاقت مشهد إطـ.ـلا.ق النار لسا معلق في ذاكرتها وعقلها بيخيل ليها إن عمر فعلاً اتأذي لكن لما سمعت صوته مقدرتش تنفذ كلام يوسف وأنها تمثل انها لسا في غيبوبة…لأن يوسف ب تفاهته عايز يجنن عمر…لكن هي بمجرد ما حست بدخوله فتحت عينيها بسرعة وفضلت باصة عليه وهو بيتكلم…وكانت بتشبع نظراتها منه (احفظ عقلي يارب)
عمر مكنش حاسس بنفسه غير ودمـ.ـو.عه بتلمع في عينيه وهو حاضنها…وكان روحه رجعت للحياة خلاص…مالك عايش وكمان فريده بخير هيعوز إيه اكتر من كده؟!…محدش منهم كان حاسس بالوقت
عمر بعد عنها بصعوبة كان بيجاهد نفسه عشان يبعد…بعد عنها بهدوء وحـ.ـضـ.ـن وشها ب ايديه ومسح دمـ.ـو.عها:إنتي كويسة مش كده…في حاجة بتوجعك…انا مش مصدق انا حاسس إن الفترة اللي فاتت كانت سنين مش أسبوع انا بجد مش قادر اصدق نفسي …كان بيتكلم بلهفة وشوق ودمـ.ـو.عه في عينيه دمـ.ـو.عه نزلت وهو مش حاسس…
فريده مسحت دمـ.ـو.عه:بيبقي شكلك زي الاطفال وانت بتعيط على فكرة…امممم أول مرة شوفت دمـ.ـو.عك كان ايمتا امممم
عمر أبتسم بحب:متقلبيش في القديم عشان منكدش على بعض… وبعدين فايقة من الغيبوبة وبتفكريني باليوم الرخم ده…
فريده:مميز عندي على فكرة… عشان كانت أول مرة احس بحاجة تجاهك
عمر بسخرية ومازال في عينيه دمـ.ـو.ع:أيوة فعلاً حاسة بحاجة تجاهي وطلقني يا عمر…لولا البوسة والصور وكده كان زماني نفذت رغبة حضرتك…
فريده بصتله واكتفت بالصمت وفضلت باصة ليه بشوق…وعمر كذلك… وبعدين رجع حـ.ـضـ.ـنها من جديد وقبل راسها:مش قادر اصدق اللي مريت بيه وفكرة إني ممكن اخسرك…مش قادر…متعمليش فيا كده تاني… وبعدين ليه عرضتي حياتك للخطر…إنتي متخيلة كان ممكن يحصلي إيه من غيرك…ليه عملتي كده انا لحد دلوقتي بلوم نفسي لأن إنتي في الحالة دي عشاني…
فريدة:على أساس إني لو كنت مكانك مكنتش هتعمل اللي انا عملته ده… وبعدين انا لو كنت مكانك كنت هموت من غيرك ومش هستني حضرتك تفوق…
عمر شـ.ـدد من احتضانه ليها:ششش متجبيش سيرة الموت تاني…مش عايز أسمع سيرة الموت
فريدة شـ.ـددت من احتضانه هي كمان متناسية تماما جرحها ومش حاسة بألم:انت كويس يا عمر مش كده… واضافت بزيادة تأكيد على مالك أبنها…ومالك يا عمر
عمر بعد عنها بخفة وحـ.ـضـ.ـن وشها:مالك كويس متخافيش ولو عايزة اخلي يوسف يجيبه دلوقتي معنديش مشكلة…بس بقول بلاها هيجي هو وخاله يرزلو علينا خليها الصبح أو السنة الجاية حتي عشان ابنك ده مزعج أوي
فريده ابتسمت باطمئنان:طيب انا فوقت اهو قول كل اللي كنت بتقوله بقي عشان مش فاكرة أوي
عمر بص في عنيها: يعني إيه…!!؟
فريدة:كنت بسمعك وإنت بتكلم جنبي بس كنت مفكرة إنه حلم… وإن إنت حصلك حاجة…بس دلوقتي عرفت إن هو حقيقي
عمر:طيب نتكلم بعد ما اطمن عليكي…انا هشوف دكتور دلوقتي
فريدة بتـ.ـو.تر لأن الدكتورة جودي كانت عندها لما كان يوسف معاها بعد ما فاقت وادتها شوية أدوية:لا لا…هيبقوا مزعجين زي مالك الصباح رباح…
عمر:معاكي حق انا مش عايز حد يقطع علينا اللحظة
فريده بخوف:هو فادي عايش بجد…!!؟
عمر نزل عينيه بحزن وهز رأسه بالتأكيد وبعدين حكي ليها كل حاجة…عن فادي وعن مالك…
فريدة حـ.ـضـ.ـنت وشه:عمر مالك اخوك مش ليه دعوة بحاجة…فاكر لما قولت ليك إني حاسة اني شوفتك وإنت صغير…!!!
عمر هز رأسه بتتأييد:أيوة فاكر…
فريدة:انا وقتها شوفت مالك مش إنت…كانت ميساء صاحبتي وكان مالك اعز صديق عندها… وبعدين على حسب ما أتذكر هو مش فاكر حاجة من الماضي بتاعه…
عمر بصلها بعدم تصديق:مش معقول إنتي أكيد بتهزري…وبعدين يوسف ليه مش فاكر مثلاً…!!
فريدة:امممم…يمكن عشان هو مش شافه ولا مرة أصلا
عمر: إزاي…!!؟
فريدة بمرح:كفاية تختبر ذاكرتي بالله عليك كفاية اللي انا فاكره انا كنت طفلة على فكرة…انا افتكرت خـ.ـنـ.ـقاتي مع ميساء مش اكتر بعد ما سارة بعتت صورة مالك قبل الحادثة…بس اخوك ده رخم على فكرة…دمه تقيل
عمر أبتسم بعدم تصديق وحزن ظاهر في عنيه:يعني مالك مش متفق مع فادي ولا حاجة…وهو فاقد الذاكرة عشان كده مرجعش…انا مش مصدق…كان آخر حاجة ممكن أتوقعها أصلا إنه يكون فاقد الذاكرة
فريدة بمرح:فاقد الذاكرة أو غيره هو رخم في النهاية…إنت مختلف عنه كتير….
عمر غمزها بعينيه:ليه عمل إيه…
فريده:طبعه حاد ومش بيعرف يتعامل مع الاطفال…يعني رخم اوي
عمر:والله…
فريده بمرح عشان عمر ينسي حزنه ونـ.ـد.مه إنه شك في مالك:أيوة والله زي ما بقولك كده…مش بيستني يفهم…انا يا حبة عيني كنت عيلة صغيرة…مش فاهمة حاجة وكنت بتكلم مع البت ميساء وبقولها اللي بشوفه في الافلام وكده وان مرات الأب شريرة وبتاع…جه عمنا دراكولا…مالك اخوك يعني وقعد يزعق ليا وخد ميساء ومشي…
عمر لسا هيتكلم ويقاطعها وهو بيضحك…لكن شاورت ب ايديها إنه مش ياقطعها…
هو خده ومشي بس رخم والله يعني الهبلة ميساء اكبر مني إزاي تسمع كلام عيلة مفعصة زيي واخوك ده مش هادي وكيوت زيك كده مثلاً… يفهمني بهدوء لأ سهل يتحول ل دراكولا ويصـ.ـر.خ ويشتم من غير ما يفهم الواحد غلطه
عمر ضحك جـ.ـا.مد عليها وعلى كلامها بالفعل قدر ينسي لومه لنفسه
فريده مسكت ايديه:مهما كان اللي عملته وشكك في مالك طبيعي بس متلومش نفسك وروح أتكلم معاه بهدوء…وحاول إنك تفكره بماضيه وهو اكيد هيفتكر …انا عارفة قد إيه إنت بتحب مالك يا عمر
عمر بمرح:بصي انتي أصلا عصاية ف السرير هياخدنا انا تعبان ويعتبر منمتش كويس من اسبوع ف إنتي اسمحيلي انام وإنتي في حـ.ـضـ.ـني وبعدين نبقي نشوف موضوع دراكولا اقصد مالك…يعني…بس عادي مش هيطير وبعدين بدل ما اتعب نفسي يمكن اروح الاقيه فاكر لوحده…!!
وركد جنبها وخدها في حـ.ـضـ.ـنه
…………………………………………
خرج من المستشفى ومعاه سارة وأسيل وشهد
أسيل وسارة بصوت واحد:قول والله
يوسف:والله زي ما بقولكم كده فاقت بس انا هنربي عمر سوي وكده ومش هنخليه يعرف أنها فاقت…
أسيل بحزن:طيب انا عايزة أشوفه يا أبيه عشان خاطري
يوسف قرب منها وحـ.ـضـ.ـن وجهها:بصي خلاص هخليكي تيجي معايا الصبح وانا جايب مالك عشان فريده تطمن عليه…تمام…
أسيل:تمام
سام من خلف يوسف:اشتقت لك زوجتي العزيزة (قالها باللغة الألمانية)
سارة بصدمة:إنت بتعمل إيه هنا يا زفت إنت…
سام:عيب يا حبيبتي مكنتش صديقة يعني اللي تعملي بسببها كده…عادي هكرت فون جو وعرفت مكانه
يوسف مسح على وشه بغيظ:هي باين عليها أيام اجمل من بعض…وقال بحدة… إنتوا إيه مش بتكونو ناقر ونقير غير على دماغي انا لما أكون بعيد تشتغل وصلة العشق الممنوع ولما أكون موجود تمسكو في شعر بعض حـ.ـر.ام عليكم…انا ما صدقت ارتاحت منكم
سام ب ابتسامة: حبيبي ده عشان نخزي العين…وبص لسارة…ولا إيه يا روحيييي
سارة بغيظ:إنت يا خاين اخفي من قدامي…إحنا لازم نطلق…!!؟ (قلبت حازم)
سام:بنت عيب الناس تقول عننا إيه…مكنش حـ.ـضـ.ـن… وبعدين قولتلك صحبتي والله متفهميش غلط!
يوسف:انا عارف اني هشيل الليلة…بقولكم إيه يا شباب بدل ما إنتوا عمالين تتخانقو في الشارع كده…تعالوا وانا رأفة بيكم هديكم اوضة تتخانقوا فيها
سام:أيوة هو ده الكلام…وبص لشهد واسيل وقال ب ابتسامة جميلة…هاي يا بنات…
أسيل:مين القمر…!!؟
يوسف:اسيييل إنتي وشهد اتفصلوا دلوقتي على العربية….وبص لسام وسارة ووجه كلامه لسارة…إنتي وجوزك خدو تاكسي وحلو مشاكلكم عشان متدخليش على خالتك كده…
وسابهم ومشي
سارة:الحق ده سابنا ومشي
سام:مش أول مرة…تعالي نسمع كلامه ونحل مشاكلنا…!!
سارة:سام وربنا انا مش طايقة ابصلك…ف اتقي شري
سام بهدوء:انا بقول ناخد تاكسي ونسمع الكلام عشان انا عندي عقدة من الفنادق المملة خلينا نلاقي بيت نبات فيه…ونبقي نحل مشاكلنا بعدين…!!
……………………………………………
في الصباح التالي يوسف وصل المستشفى ومعاه مالك وأسيل بس عشان لسا مش قال لامه
كان عمر في الاوضة صحي قبل فريده…عمر قام من جانبها بخفة وخرج برا عشان يكلم يوسف ويطلب منه يجيب مالك عشان فريده تطمن عليه…لكن اتفاجئ بيوسف قدامه ومعاه مالك
عمر اخد منه مالك بسعادة:ابن حلال كنت لسا هقولك هاته وتعالي
يوسف بتعجب:ليه…!!؟
عمر اخد مالك من غير ما يرد ودخل بيه وهو بيلاعبه… فريده كانت قامت بعد ما عمر قام من جنبها
عمر:هاااا سيدي مامي مش وحشتك ولا إنت عيل رخم بقي…!!
فريده بلهفة:هاته يا عمر… عشان وحشني اوي
مالك اول ما شافها عيط عليها بسرعة وفضل يشاور عليها…عمر ادها مالك وفريده فضلت حاضنه وقعدت تبوس فيه…
يوسف دخل وقال بصدمة:يخربيتك إحنا متفقين على إيه
فريدة اشارت ليه بعنيها إن عمر ميعرفش…
عمر ب استفهام:في إيه يا يوسف متفقين على إيه…وايه ردة الفعل الغريبة دي…!!
يوسف بتـ.ـو.تر:لأ ولا حاجة انا مش مصدق إن فريدة فاقت…وقرب منها وقعد يمثل إنه متفاجئ ومتأثر
يوسف قرب من ودن فريده:إنتي قاصدة تخليه يقـ.ـتـ.ـلني مش كده…!!؟
فريده: فكرتك الاولي كانت هتعمل فيك أكتر من كده وبعدين مقدرتش عمر كان واحشني أوي…!!
يوسف:عشان وحشك تتخلي عني
عمر كانت نظراته حادة تجاه يوسف وفريدة مغلفة بالشك… وكمان افتكر وضع فريدة امبـ.ـارح وده وضح ليه إنها كانت فايقة من قبلها أو مكنتش في غيبوبة أصلا…!!!
جودي دخلت واكدت شك عمر:هااا يا مدام فريده النهاردة أحسن من امبـ.ـارح مش كده…!!؟
فريده بتـ.ـو.تر ونظراتها على عمر:أيوة الحمدلله
عمر ب إبتسامة حاول يرسمها بصعوبة:خير يا دكتورة جودي…!!؟
جودي:خير يا استاذ عمر بس مدام فريده كانت حاسة ب شوية ألم امبـ.ـارح لما كان استاذ يوسف معاها وكنت بطمن الأدوية عملت مفعول ولا لأ
عمر قرب من علبة الاسعافات الموجودة واخد منها المقص:طيب شكراً لحضرتك يا دكتورة… تقدري تخرجي ولو احتجنا ليكي أكيد هنبلغ حضرتك…!!
جودي خرجت
يوسف بعد عن فريدة ورجع لورا بخوف وقال:طب وعهد الله لسا فايقة امبـ.ـارح واللي في دماغك ده مش صح
عمر بص للمقص:اعمل فيك إيه اعمل فيك إيه…ادمر إيه في وشك الأول…
يوسف:عمر فوق بالله عليك
عمر بصوت غاضب:كنتوا ناوين تشتغلوني مش كده
فريدة ببراءة:لأ والله هو اللي كان عايز يشتغلك مش انا…تصور يا عمر كان عايز يخـ.ـطـ.ـفني
يوسف بصلها بصدمة:بتبعيني يا فريدة…!!؟
عمر:كلامك معايا انا يا استاذ…!!
يوسف بقوة مصطنعة:سيب المقص كده خلينا نتفاهم بس…انا كانت نيتي خير والنعمة
عمر جري ورا يوسف في الاوضة:إنت مش هترتاح غير لما اطلع روحك ب ايدي…
يوسف:يا بني سيب البتاع اللي في ايدك ده هتموتني بجد…اسمعني طيب يا عمر
عمر:إنت اللي حفرت قبرك ب ايدك يا يوسف
↚
عمر بصوت غاضب:كنتوا ناوين تشتغلوني مش كده
فريدة ببراءة:لأ والله هو اللي كان عايز يشتغلك مش انا…تصور يا عمر كان عايز يخـ.ـطـ.ـفني
يوسف بصلها بصدمة:بتبعيني يا فريدة…!!؟
عمر:كلامك معايا انا يا استاذ…!!
يوسف بقوة مصطنعة:سيب المقص كده خلينا نتفاهم بس…انا كانت نيتي خير والنعمة
عمر جري ورا يوسف في الاوضة:إنت مش هترتاح غير لما اطلع روحك ب ايدي…
يوسف:يا بني سيب البتاع اللي في ايدك ده هتموتني بجد…اسمعني طيب يا عمر
عمر:إنت اللي حفرت قبرك ب ايدك يا يوسف
يوسف:اهدي وانا هفهمك والمصحف 😂
عمر:هتفهمني إيه…هتفهمني إن إنت أهبل وتافه ولا إيه…!!؟
يوسف:انا أيوة تافه بس مش أهبل…!!!
عمر:لأ أهبل عارف ليه… عشان يا أهبل كنت هعرف وانت دماغك دي بتفكر ازاي…كنت عايز تعمل ده كله عشان تعرف مخبي إيه…لأ هيقدم ولا هيأخر اللي هتعرفه…!!
يوسف وقف ب اهتمام:لأ هيفرق اللي هعرفه…على الأقل في مبرر إنك مش زيه…إيه المبرر ده…!!؟
عمر بص لفريدة بتـ.ـو.تر…وبعدين قال بمحاولة أخذ يوسف بعيد: فادي عايش…تعالى وانا هحكيلك برا…
يوسف بذهول:إيه…!!!
عمر ساب اللي في ايده وقال وهو خارج:ادخلي يا أسيل واقفة كده ليه…!!؟
أسيل كانت بتحاول تمسك نفسها من الضحك على منظر يوسف وهو واقف قدام عمر…
يوسف عدي من جنبها بضيق وخرج مع عمر
أسيل دخلت واطمنت على فريده…وكان برا عمر ويوسف
يوسف:اهااا…احكيلي…!!
عمر وهو ماسك تليفونه شاور ليوسف بصباعه:ثواني بس… وبعدين رن على رقم وقال بضيق_ايوة يا اغـ.ـبـ.ـي شخص عرفته في حياتي
مهاب:نعم يا ارخم شخص شوفته في حياتي…
عمر بغضب:إنت هتشلني ياض…مش المفروض تكون عندي بالملف من امبـ.ـارح…!!؟
مهاب بجدية:انا طبعاً مش هاجي وانا عارف إنك هتطلب حاجات تانية ف انا قولت اعرف كل حاجة هتطلبها بالمرة
عمر بغضب:طب اخلص وانجز يا زفت…كده ولا كده اللي معاك مبقاش ليه لازمة…
مهاب بصدمة:نعم يخويا…!!؟
عمر قفل في وشه من غير ما يرد
يوسف كان واقف بيسمع ب إهتمام
عمر:اتفضل أقعد عشان أقولك
قعد يوسف على أقرب مقعد وعمر قعد قصاده…وخلاه يشوف الفيديو اللي كان باعته فادي…يوسف بص لعمر بصدمة…وقال_ازاي كده…يعني فادي هو اللي مفروض كان خاطف مالك…وكمان عايز
عمر قاطعها ونظراتها كانت مغلفة بالوعيد:مش هيقدر ينفذ اللي عايزه…وازاي بقي إن مالك اللي كان خاطفه…ف ده نفس سؤالي…!!
~يمكن دلوقتي اجاوبك على سؤالك…!!!
كان صوت عادل…
عمر بص ليه بتساؤل…
عادل:هعرفك على نفسي بعدين…بس تعالى معايا برا عشان إللي هقوله أكيد هينرفزك…وياريت حديثي معاك يكون ع انفراد…
عمر بذهول:وياتري إيه اللي هتقوله…!!؟
عادل:تعالى معايا بس…بخصوص يوم الحادثة…!!
عمر بصله جـ.ـا.مد بيحاول يستكشف شخصيته… وبعدين افتكر إنه نفس الشخص اللي ساعده لما جاب فريده المستشفى… وفكر إنه يقصد يوم الحادثة بتاع فريدة…!!؟
عمر قام معاه وبص ليوسف بصة فهمها وبعدين خرج مع عادل لحديقة المستشفى…
عادل:انا قررت اقولك كل حاجة…
_هو إيه بقي اللي مش لازمك
كان صوت مهاب…مهاب قرب من عمر وقال بغضب واضح:هو إيه اللي يطلع عيني وف الآخر حضرتك مش عايز الملفات…!!؟
عمر أشار ليه بيعنه إنه يسكت لكن مهاب كمل حديثه بغضب:يعم انا مش فاهمك والنعمة خليتني اجيب الملفات من المشرحة والقسم الجنائي بعد طلوع الروح وفي الآخر مش عايزهم ما تتنيل تفهمني إنت بتتنيل تفكر في إيه…!!؟
عمر بهدوء مصطنع:نتكلم بعدين يا مهاب
عادل مقاطعا:الملفات دي بتاع القضية اللي اتفتحت عشان تشريح جثة مالك مش كده…!!؟
عمر لف وشه ليه بصدمة كبيرة وقال بذهول: وإنت عرفت منين وعرفت مالك إزاي…؟
عادل: عشان انا الإجابة لكل اسئلتك…افتح الملف يا عمر…وإنت تفهم…!!؟
عمر خد الملف من أيد مهاب بسرعة وفتحه كان فيه صور بكل الوضعيات لمكان الحادثة والجثة المتشوهة…عمر بص للصور بذهول كبير:انا مش فاهم حاجة
عادل قرب منه بخطوات ثابتة: عارف إنك مش فاهم حاجة…وده أولا لأنك شوفت مالك أثناء الحادثة ثانياً لأنك عارف إن وشه مكنش مشوه… ثالثاً لأنك بالصور أو بغيرها إنت واثق إن اللي شوفته ده مالك اخوك…هو فعلاً مالك اخوك…وانا السبب في بعد مالك طول السنين دي كلها
عادل كان شجاع جداً إنه يعترف بحاجة زي دي ولعمر كمان…عمر ردود فعله مش متوقعه وعادل عارف كده كويس لكن هو مل وتعب من اللعب قرر خلاص إنه يعترف بكل حاجة…
عادل بقوة وشجاعة:انا اللي حطيت الجثة مكان مالك ومن الحظ إن الولد إللي ميت كان إسمه مالك…مالك مازن الأدهم…الولد مـ.ـا.ت صدفة بحادثة أو يمكن مخطط ليها… أعداء مازن الأدهم كانت كتير…انا لما شوفت حادثة حسين… وشوفت مالك…حسيت إن القدر بيديني فرصة إني اخد ابن حسين واعذب أكتر إنسانة حبيتها في حياتي بسلب أفضل ابنائها…انا عارف كويس إن مالك هو المفضل عندها… باختصار لأن زينب كانت بتحب مازن الأدهم من قبل زواجها من حسين…ومالك كان المفروض هيكون أول طفل ليهم سوي…زينب عمرها ما حبت حسين كل اللي ما بينهم عشرة وبس…وكان مازن هو حبها…وتخيل بقي مازن ده كان أقرب صديق ليا وانا عرفته على زينب بقي لأنها حبيبتي والمفروض إني هتجوزها…لكن هو غدر بيا وقرب من زينب…ومش بس كده خلاني اقضي 10 سنين من حياتي ف السجن… عشان يقدر يوصل لزينب…لكن كان حكم القدر اقوي…وزينب اتجوزت من حسين… انتقاما من مازن على خيانته ليها…قضيت معظم حياتي في السجن…والظلم بقي حقيقة…وبقيت زي ما صورتي مازن للقانون…وكان عندي هدف الانتقام…كان عندي هدف اخلي مالك زيي…اوري لزينب إن ممكن نكون مظلومين…زي مالك اخوك بالظبط…هو عموماً كده فاقد الذاكرة بسبب أدوية انا اديتها ليه بعد الحادثة…وهو حالياً مفكر إنه قـ.ـا.تل أيوة متستغربش…وهو شاب انا لعبت عليه وخليته يصدق إنه قـ.ـتـ.ـل…وضميته لعالم الجريمة…لكن أنا خليته بعيد عن كل حاجة سيئة…من حبي في زينب اللي مازال في قلبي…شوفت مالك ابن ليا مقدرتش ارضي ليه حياة زي كده…خليته بعيد عن الحاجات السيئة فضلت مسيطر عليه بفكرة إنه قـ.ـا.تل…كان صغير مشغلش عقله خالص لدرجة إن قدرت أثر عليه…مخلتوش يعمل حاجة غير خطف بس ده كله عشان يكون تحت أيدي…جاهدت كتير إنه مش يتقابل معاك ابدا وإنت أصلا سهلت عليا الموضوع بعد ما صورك مبقتش بتنزل ف اي مكان واخبـ.ـارك القديمة اتمسحت…بقيت معروف أسما…لكن شكلا لأ غير للي كانوا عارفينك…كنت بدور على خطة مناسبة عشان تتقابلوا سوا… وفجأة اكتشفت إن فادي عايش… وكمان وكل الصبي بتاعي لعملية الخطف دي والغـ.ـبـ.ـي كلف مالك بعملية الخطف لأن مهما كان مالك بقي ماهر مع مرور الوقت…حاولت كتير ادور على حل إني احميك واحمي إبنك من فادي… متستغربش انا مش هدفي اذي حد منكم..
…وقتها قررت استسلم للأمر الواقع واسمح لمالك إنه يقرب منك أنا كنت عارف إن مالك هيعرف بيك لا محالة أو العكس صحيح…بس كان لازم اسيب كل حاجة للقدر وشوفت إن مفيش غير مالك المناسب لخطف إبنك…لأني عارف إنه هيحميه حتي لو على حساب حياته…مش عشان الشبه لأ…عشان هو قلبه مازال زي ما هو بعد ما عملت كل ده إلي إنه لسا زي ما هو محافظ على نفسه…مخطفش حد غير لما أتأكد من سلامته بعد كده…لما قرر يخـ.ـطـ.ـف مالك إبنك ووافق…مفكرش ب أبعاد الموضوع كان مفكر أنه زي كل مرة أو مفكرش كتير…واديك عرفت بيه…وإنت دلوقتي اثبت ليا إنت قد إيه ذكي وذاكرتك قوية…كنت خايف زمان من التشريح… وأنهم يكتشفوا إنه مش مالك…وقررت أتراجع عن كل خططي وأرجع مالك…بس زينب غيرت كل حاجة لما رفضت التشريح… وبالنهاية انا مكنتش حاسس بنفسي وانا بعمل كل ده ولا حتي حاسس بنفسي وانا بحكي ليك…
كان عمر مكانه متجمد من اللي بيسمعه…مش عطي اي ردة فعل صدمته من اللي بيسمعه كفيلة إنها تسكته…
عادل مد ايده في جيبه…وطلع فلاشة…وقال:ابقي خلي مالك يشوف دي…ده اليوم اللي فكر نفسه قـ.ـتـ.ـل فيه…كل حاجة متصورة هنا…هيفرح جدآ على فكرة… لأنه باين قال لمـ.ـر.اته ع كل حاجة وحصلت مشاكل بينهم…باللي في الفلاشة دي…هترجع حياة اخوك وحب طفولته… بالإضافة إلى عيلته…
عمر بصله بحقد شـ.ـديد…وكان لسا هيتكلم لكن عادل حط أيده على صدره ب ألم…ووقع على الأرض…!!
********************************
حازم وهو حاطط أيده على خده بملل:هتفضل قاعد ساكت كده كتير
مالك وهو باصص للبحيرة:انا عايز أفهم إنت عايز مني ايه…!!؟
حازم بغيظ:بقالي ساعة بزن على سعاتك توصفلي شعورك كان عامل إزاي وإنت شايف نسخة ليك… عشان ابقي مهيء بس…!!
مالك:افنـ.ـد.م…مهيئ لايه…!!؟
حازم بحلم:إني أقابل توأمي…حبيت الموضوع أوي…مستني أقابل توأمي
مالك بسخرية:مش كان فيلم هندي…شكل حضرتك اللي عايش فيه دلوقتي…!!
حازم بمرح: إيه يا جدع فيه إيه بحلم…محلمش يعني…ده انت عيل فقر…
مالك:طب ممكن تسبني لوحدي لو سمحت…!!
حازم بمحاولة التخفيف عن مالك:بس عندك حتة دين اخت جمرررر…بما أني وفقت رأسك إنت واختي بالحلال وفق رأسي انا واختك…وكمل بدراما…يقطعنيييي دي خاينة ومتجوزة…!!
مالك بهدوء على عكس طريقته دائما:طب ممكن لو سمحت تسبني لوحدي…
حازم بصدمة ودراما:استنيييي متقولش…إحنا نسينا مالك في المستشفى وإنت عمر…يختييييي… اكيد في مصيبة هتحصل…مش معقوووول انتت اكيد تعبان…استني قوم تعالى نوديك للدكتور…
مالك بتعجب:في إيه… وبعدين قال بحدة…ما في إيه يا حتة حمار
حازم بتصنع الراحة: الحمدلله إنت مالك…
مالك:حازم قوم من وشي مش عايز اتغابي عليك…!!
حازم بص للبحيرة وقال بجدية:انا مش قادر أتخيل حالك دلوقتي إيه ولا بتفكر في ايه لكن الأكيد إنت حزين…مش سهل اللي بتمر بيه…سواء الماضي أو اللي عشته امبـ.ـارح… إنت كويس إنك صامد لحد دلوقتي ضد الحياة دي بالرغم من أنها جاية عليك أوي…
مالك بصله بحزن:عندي امل إن الحياة تقف جنبي مرة وتفرحني
حازم بتأكيد:كل حاجة هتتصلح وانا واثق من كده والحياة هتسعدك…وعلى فكرة عمر باين إنه حزين زيك كده ومن الواضح إنه بيحميك… وكمان بيحبك اوي على فكرة…
مالك ب اهتمام:عرفت إزاي
حازم رفع أيده ب كوميديا:يارب والنبي يارب أنت مديه جمال وقوة وعيون حلوة…انا بطلب منك تديه عقل يفكر فيه أو يشغل عقله اللي مش بيستخدمه ده… لأني هتشل…هتشل منه يا ناس… واضاف بجدية…إنت يا اخي إيه…ما قالك اطلع وخلي بالك حد يشوفك…واضحة بيحميك…ونظراته واضحة متشلنيش يا مالك بالله عليك
مالك مسك حازم من ياقة قميصه:ولاااااا انا شكلي عطيتك وش زيادة وانت ابتديت تتمادى…هااا
حازم بخوف:يب انا شكلي ضيعت آخر نقطة صبر عندك…وقال بكذب…اهلا ميساء…
مالك سابه وبص وراه مالقيش حد…ورجع لف وشه بغضب…لكن كان حازم اختفي 😂
مالك مسح على وشه بغيظ…وبعدين رجع هدي وقعد يفكر في كل حاجة مر بيها من وقت لقائه ب عمر…قعد وهو بيحاول إنه يفتكر اي حاجة من الماضي قعد يجبر عقله إنه يفكر…يمكن قعد ساعات وهو مش داري بالوقت…
ميساء كانت واقفة بعيد وهي مراقبة بحزن…يمكن هي دلوقتي اكتر حد فاهم وهو بيمر ب إيه دلوقتي وقد إيه هو حزين…كان نفسها تكون جنبه…بس هي لسا زعلانة منه…قلبها عايز يكون جنبها لكن عقلها رافض…وفي النهاية كالمعتاد القلب اللي انتصر…وراحت قعدت جنبه
ميساء بدون النظر لمالك:تقدر تقول اللي في قلبك… سامعة
مالك بصلها وابتسم بسعادة… لأنها اتخلت عن حزنها وجرحها عشان تكون جنبه…بالرغم من إن حالها زيه… إلا إنها مش هان عليها تسيبه واحده…اتخلت عن عنادها عشان تريحها…الحب هو إنك تسمع للي بتحبه وتخفف عنه حتي لو كان مزعلك…مش بيهون عليك أصلا… إنك تشوفه حزين ومهموم
مالك بحزن:مش عارف أقول إيه…كنت خايف ألاقي أهلي…وبعد ما لقيتهم خايف ميعرفوش بيا…سعيد وحزين…مبقتش فاهم نفسي أصلا…مش قادر استوعب اللي بمر بيه حقيقة ولا حلم…عيلتي ولا مجرد شبه… والشعور اللي جوايا ده إيه…حسيت لما شوفت عمر بالمسؤولية تجاهه وانا مش فاهم ليه…حسيت إنه إبني مش أخويا…كان جوايا رغبة إني احـ.ـضـ.ـنه…واعيط… لأول مرة أحس إني نفسي اعيط مش فاهم ليه…شعور غريب…بعيد عن شعور الحب والعشق…احساس وعلاقة غريبة…!!
ميساء بهدوء:الاخوات بتحس ببعض…واستني شوية وهو هيجي يفهمك كل حاجة…!!
مالك:وإنتي عرفتي منين إنه هيجي…!!
ميساء: عشان شوفت في عينيه نفس اللي شايفه في عينيك…!!
مالك ب أمل:يعني في أمل نتكلم…وميتصرفش ببرود…
ميساء ببرود:الدنيا بتخلص حقها معاك…جه حد يدوقك طعم برودك اللي كنت بتستخدمه مع غيرك…!!
كان كلامهم مع بعض دون النظر لبعض كانوا باصين للاشئ …وانتهي الكلام وحل الصمت…
****************************
دكتور ياسين:وضعه دلوقتي مستقر…متقلقش…
عمر هز رأسه من غير كلام…وبعد صمت:عادي فريده تخرج من المستشفى…!!؟
ياسين بعد صمت: دلوقتي هي مش محتاجة لاجهزه بس من الأفضل تفضل كام يوم كمان عشان الجرح والرعاية…
عمر:انا موجود…هتم بيها وكل حاجة…لكن أنا عايزة اخرجها من المستشفى…لأن… وبعدين سكت…لو سمحت يا دكتور حاول تفهمني…
ياسين بهدوء:تمام هكتبلها على خروج…بس كل حاجة على مسؤوليتك..
عمر بامتنان:تمام شكراً…
***************************
في اليوم التالي…في منزل الصياد
فريده:عمر روح لمالك واتكلم معاه…اديك عرفت كل الحقيقة
عمر بهدوء وحزن:مش قادر اوجهه…مش قادر استوعب إن حصل معاه كده…ومكنتش جنبه…!!
فريده:القدر بقي انسي اللي فات وبص للي جاي…هتقدر قاعد مرتاح وهو جواه هم كبير ومفكر إنه مرتكب ذنب كبير وهو القـ.ـتـ.ـل…هااا…
عمر بحزن وتأثر : الموضوع مش سهل حاجة صعبة إنك تبقي عارف إنك مش يتيم وتبقي عايش زي اليتيم…لما شهد حكتلي كل حاجة تعرفها بعد حديثي مع الراجـ.ـل ده وانا مش قادر استوعب… اللي مر بيه مالك…كان عايش يتيم وهو عارف إنه مش يتيم…كان خايف يدور علينا… واللى مزعلني إني مكنتش جنبه…وكان بيتعذب وحده…انا حاسس بالذنب لأني مكنتش جنبه…اتفرض عليه إنه يكون ضحية انتقام…ويتعذب نفسياً من غير شفقة…اتفرض عليه إنه يختار اختيارات غلط…ومقدرش إنه يقول لحد… لأنه لسا زي طفولته…مش بيحب يشكي همومه لحد غيري…مهما كانت الظروف مكنش بيفتح قلبه غير ليا…زعلان إني مكنتش جنبه…مالك اتحرم زيي من أننا نعيش طفولتنا مع بعض… دلوقتي انا مش عارف اوجهه إزاي…مش عارف هبص في عيني إزاي…مش هقدر عشان هشوف كسرته… وهمومه طول السنين اللي فاتت…انا ازاي مقدرتش احس بيه…!!؟
فريده حـ.ـضـ.ـنته بحزن عليه…يمكن هي فاهمة قد إيه متعذب لأن عمر كان دائما قريب من مالك… وكمان لما كان بيحكي ليها عن مالك…هي عارفة كويس علاقته ب مالك عاملة إزاي…ف كانت قادرة تحس بيه وبمعانته وتفكيره في اللي جاي…وقالت بهدوء: الماضي مش بيرجع…وكل واحد مكتوب ليه حاجة بيشوفها… وده كان مكتوب لمالك وشافه… اللي فات عمره ما يتعوض لكن قدامكم الحاضر والمستقبل…روح أتكلم معاه ومتخلهوش متعذب كده…هو شايل هم إنه قـ.ـتـ.ـل روح… وارتكب ذنب احد الكبائر روح ومش تضيع وقت يا عمر…بلاش تسيبه متعذب كده…وحاول تخليه يفتكر…
عمر…خرج من حـ.ـضـ.ـنها:مش قادر…
فريده:من ايمتا وإنت ضعيف…أو أناني…كده هتكون أناني لو موضحتش لمالك إنه مش قـ.ـا.تل فاهمني… هتكون أناني لما تسيبه لحظة يعيش بيها مع الهم ده…!!؟
عمر:خلاص هروح أتكلم معاه…بس إنتي
فريده:انا إيه امشي يا عمر ورانا يوم في النم طويل…
عمر رفع حاجبه ب استفهام…لحد ما سمع صوت شهد وسارة برا…وفهم قصدها إيه
فريدة:عايزين ننم شوية واظن الرسالة وضحت اتفضل برا
شهد خبطت ودخلت برفقة سارة…عمر قام وبص لمالك اللي صاحي في سريره من ساعة ما بدأ كلام وابتسم:شكل الواد ده اتربي شوية…شايفه هادي ومقطعش علينا القاعدة…بشرة خير…
وبعدين قرب من فريده وباس رأسها…
سارة:ياريت تحسو باللي جابوني…انا واحدة متخانقة مع جوزها ومش باقية ع الدنيا…اصطبح برومانسية يوسف وشهد…وانتوا كمان كده…كتيرررررر
كلهم ضحكوا عليها
عمر:بصي لو عايزة تتصالحي معاه…فانا موجود على فكرة…هي دقائق وهظبطلكم الدنيا
سارة:لأ مش عايزة اتصالح معاه…انا عايزة اروق اللي جابوه…!!
عمر بابتسامة واسعة:ده ملعبييي
شهد وفريده في صوت واحد:استر يارب…!!
عمر:خير خير…يلا انا ماشي انا
وخرج…واتجه لمالك وطبعا هو عارف العنوان…
***************************
كان كعادته قاعد ع البحيرة…هو مش بيلاقي حاجة غير كده يعملها أو يجبر عقله يفتكر…مضايق لأنه مش قادر يفتكر حاجة….
***************************
عمر نزل لمنزل عائلة المهدي…ودخل من الباب الرئيسي عشان يشوف مالك…
حازم كان طالع وهو بيصفر وبيلف مفتاح عربيته ب أيده…وقرب من عمر وصفر بإعجاب وهو مفكر إنه مالك لأنه لابس نظارة
حازم: إيه الشياكة دي يخربيتك… ميساء لو شافتك كده وخرجت بمنظرك ده هتقول إنك رايح تخونها… وبعدين انا كنت مفكر إني هلاقيك مكتئب قدام البحير جد جديد من دون علمي ولا إيه
عمر قلع النظارة بهدوء:هو مالك فين
حازم بصدمة:إنت النسخة التانية من البـ.ـارد…ازيك عامل عاش من شافك
عمر:عايز أقابل مالك
حازم بمرح:بص كبر دماغك من ابو دم تقيل ده وخليك معايا…ماهو انا لازم اتصاحب عليك… لأنك هتسهل ليا أموري أوي…وإنت اللي هتوافق راسي في الحلال مش الرخم اخوك…اقصد مالك…
عمر بنفاذ صبر:يا بني بقولك عايز أقابل مالك
حازم: بعدين بعدين…. عشان إنت املي الوحيد في إني ارتبط بقي ومكونش سينجل بائس
عمر:مش عارف انا ليه حاسس إنك مش مظبوط…!!؟
حازم ب ابتسامة واسعة:كلهم بيقولوا كده معرفش ليه بس انا مش كده(بصوت لوجي في الدادة دودي)
عمر ضحك غصب عنه من حازم
حازم بحماس: قسما بالله ما أنت متحرك من هنا إنت شكلك مختلف عن أخوك…لازم نتصاحب…يعني لازم نتصاحب…استني أعرفك على نفسي…انا حازم المهدي…كلية طب أسنان…لو سنانك واجعك اما افتح عياد هكشف ليك ببلاش… المهم عندي الواد آسر أخويا الكبير بس أقسم بالله عايز الحرق… وعندي البت ميساء هبلة بس طيبة ومطلعة عين اخوك…ما علينا انا بحب بقي مين… حذر فظر
عمر بمحاولة كبت ضحكته:مين…!!؟
حازم بهيام:يا محاسن الصدف البت أسيل الهبلة…اخت مراتك… والله صدق اللي قال مصر دي كلها اوضة وصالة…
عمر:مش قادر…إنت إيه يا بني 😂😂😂
حازم:انا اللي مفرفش الكتير بس محدش مقدرني
عمر:من حيث محدش مقدرك…ف انا مقدرك وربنا يعلم…بس قولي مالك فين وانا هوفق رأسك بالحلال من عنيا…
حازم بحماس:احلف…قول والله
عمر: والله
حازم حـ.ـضـ.ـن عمر بفرحة:والله انا طول عمري اقول مفيش غير الواد عمر هو اللي هيظبطك…
عمر:طول عمرك وانا لسا عارفك من شوية
حازم:من يومين يا أستاذ…ليكونش دماغك بايظة زي اخوك ادعيلك بعقل زيه
عمر مسكه من ياقة قميصه زي ما مالك عمل:ولااااا إنت شكلك خدت عليا بسرعة…
حازم بنبرة دراميا:أقسم بالله شبه أخوك بغباوته…!!
عمر:بردو بتشتم…اتقي شري تسلم…ياض انا مش زيه
حازم:من ناحية إنت مش زيه…ف إنت فعلاً مش زيه إنت عسل…
عمر:طب لو سمحت ممكن اعرف الرخم فين…قصدي مالك…!!
حازم بجدية: اتفضل وانا وديك ليه…هو قاعد علي البحيرة 24 ساعة…ف يلا هتلاقيه هناك…
وبالفعل حازم خد عمر لمالك ومشي
عمر كانت خطواته تقيلة عشان يوصل لمالك…راح وقعد جنبه…مالك مخدش باله إنه جنبه…
عمر بهدوء:اتغيرت…إنت مكنتش بتحب تقعد قدام المايه كتير زيي…!!
مالك لف ليه بدهشة…لأنه مكنش متوقع يشوفه أو يرجعوا يتقابلوا بالسرعة دي…
عمر كان بيمنع نفسه انه يبص عليه…لأنه للان مش قادر يواجهه…
مالك:مكنتش متوقع إني اشوفك تاني
عمر وهو مازال باصص للاشيء:ليه مقدرش أصلا…إنت كنت كل حياتي…متعرفش انا اتعذبت قد إيه في غيابك… وكمان إنت مش اقل مني…!!
مالك:يعني إيه…!!؟
عمر والدمـ.ـو.ع لمعت في عينيه:إنت كنت ضحية انتقام…واتعذبت بسبب كده…كان نفسي أكون جنبك…
مالك:ضحية انتقام…!!؟
عمر لف وشه ليه وكان مسيطر على شوقه ليه بالعافية عمر كان هيتجنن ويحـ.ـضـ.ـنه…لكن كان مانع نفسه…هو عايز مالك يفتكر كل حاجة…!!
مالك:اتكلم انا مش فاهمك…
عمر غمض عينيه بقوة عشان يسيطر على نفسه:يعني إنت كنت ضحية انتقام…دخلت عالم مش عالمك ضحية انتقام…بعدت عننا ضحية انتقام…كل حاجة حصلت لا انا ولا إنت لينا ذنب فيها…كنا ضحية الانتقام ده واتحرمنا من طفولتنا واتحرمنا من إننا نكون مع بعض…
مالك بخوف:أتكلم بوضوح…
عمر: طبعاً الحادثة بتاعة العربية اللي من سنين فاكرها
مالك نزل عينيه للارض بخزي من الذكرة دي ومن إن عمر عرفها كمان…!!
عمر:أتكلم يا مالك فاكر مش كده!!
مالك وهو مغمض عيونه:انت عرفت منين وازاي…وليه جاي تقولي كده…انا بحاول انسي ومش قادر…انا مش مرتاح في حياتي خالص…كل لما افتكر إني سبب قـ.ـتـ.ـل إنسان ببقي عايز اقـ.ـتـ.ـل نفسي…
مالك…قال كلامه ودمـ.ـو.عه نزلت من الذكرة البشعة بالنسبة ليه… اللي سلبت منه برائته…
عمر دمـ.ـو.عه نزلت كمان على ألم اخوه…والهم اللي عاش بيه سنين…
عمر:مش بقولك ضحية انتقام…إنت معملتش حاجة ومفيش حد مـ.ـا.ت في اليوم ده…
مالك رفع عينيه بصدمة وامل ان الكلام ده يكون صح:إنت بتتكلم جد
عمر ببسمة متألمة:أيوة بجد مفيش حد مـ.ـا.ت اليوم ده…دي كانت تمثيلية…!!
مالك مازال مش مصدق…عمر طلع تليفونه…واده لمالك…كان عليه الفيديو بتاع اليوم ده…وشاف إن الحادثة فعلاً مدبرة وإن مفيش حد جرا ليه حاجة
مالك قعد يعـ.ـيط جـ.ـا.مد بفرحة…لأنه مقـ.ـتـ.ـلش حد…مش سلب حياة إنسان…كل همه راح…وحس براحة كبيرة عمرها ما حس بيها قبل كده
عمر حـ.ـضـ.ـنه بقوة والاتنين قعدو يعـ.ـيطو…مالك كان بيعـ.ـيط لأنه مش قـ.ـا.تل… وعمر بيعـ.ـيط فرحة ب إنه عايش وكمان سعادته…
↚
بعد مرور أسبوع…
كان بيغير ليها على الجرح بنفسه…وهو حزين…مش مستوعب الألم اللي مرت بيه
فريده كانت خجلانه منه…لكن زعلانة على زعله وتأنيبه لنفسه… للأسف عمر عنده عادة تأنيب نفسه على طول…
أنتهي من التغير على جرحها وبعدين ركض جنبها على السرير وفضل باصص للسقف بصمت…
فريده:مالك محتاج وقت عشان يفتكر متتوقعش كل حاجة تتم بسرعة يا عمر…
عمر مكنش سامعها يعتبر:اتوجعتي كتير وقتها مش كده…!!؟
فريده:عمر إحنا بنتكلم في إيه ولا إيه
عمر وعينيه مغلفة بالحقد والرغبة في الانتقام:مش هرحمهم الاتنين…مش هرحم فادي ولا عادل مش هرحم حد منهم…
فريده:عمر بالله عليك متخوفنيش منك
عمر بهدوء:جه وقت الحساب…!!
فريدة بصتله بخوف لأن هدوئه وطريقته مخيفة…
***********************
كانت غيرانة أوي… ومضايقة بعد ما شافت تقرب آسر واسراء… واللي زاد غيظها…إن اسراء خلاص بقت بتحب آسر…وفي فترة بسيطة…أو هي متعرفش إن اسراء أصلا بتحبه من الطفولة بس مش واخدة بالها…ولما آسر قرب منها…عرفت أنها بالفعل كانت بتحبه
كانت اسراء سعيدة جداً…لأنها قدرت تشوف الحياة بالشكل المناسب…قدرت تعرف إن السعادة مش بالفلوس…السعادة هي إنك تلاقي حد يحبك ويحترمك…السعادة هي إنك تشوف الحب في عيون اللي بتحبه…ولما تحس أنك تفرق عند حد وأنك مهم عنده…عرفت إن الفلوس هي اخر حاجة…
اما عن آسر…فكان بيعبر عن حبه بكل حرية مش بيخبي أو بيكابر…مكنش بيدي لعقله فرصة إنه يكون متحكم على قلبه…كان سعيد من كده…لكن للأسف السعادة مش دائماً عمرها طويل
في مكتب آسر…
آسر مسك تليفونه وبعت مسدج لاسراء”انا بقول إحنا خدنا الوقت الكافي وخلاص اتعرفنا على بعض مش يلا بقي…!!؟”
اسراء”يلا إيه!!؟”
آسر”نكلمهم ونحدد موعد مناسب”
اسراء بتصنع عدم الفهم”موعد مناسب لايه”
آسر رن عليها واسراء ردت
آسر:تمام هعمل نفسي أهبل وهقول فعلاً مش فاهمة…قصدي نحدد موعد عشان الفرح…ولا ناوية نكون مخطوبين كده كتير…حضرتك حازم بيدعي عليا ليل نهار وبيقول إني انا اللي موقف حاله…وانا حاسس إنه هيجيبلي الكافية والنعمة…
اسراء ضحكت:هههه…فعلا ده كل يوم أصلا بيكلمني ويقولي…اتجوزتو ولا لسا…على فكرة ده مصيبة
آسر بحيرة:والله انا مش عارف هو مستجل على إيه يكونش شايفله شوفة ولا إيه
اسراء:هو من ناحية كده فهو يمكن مجهز دستة كمان
آسر:ربنا يهديه المهم مقولتليش رائيك هااا…اكلم بابا…ووالدتك ولا إيه…!!؟
اسراء بخجل:اللي تشوفه
آسر:تمام يعني موافقة…!!؟
اسراء:انا هقفل انا بقي عشان مريم زمانها على وصول عشان نمشي مع بعض…
آسر ب ابتسامة على خجلها:تمام هكلم بابا…وابقي خلي بالك من نفسك…سلام
اسراء:سلام
إسراء خرجت ورجعت بيت خالتها مع مريم وحكت لمريم كل حاجة وهي سعيدة جداً… مكنتش تعرف إن مريم مش فرحانة ليها…هي حاقدة عليها…
مش لازم نوثق في أي حد وخلاص…في بشر بوجه كتير بيمثلوا عليك أنهم فرحانين ليك لكن هما عكس كده بيسعوا بداخلهم عشان يدمروك…ومريم كانت كده هي مش عايزة آسر لاسراء عايزه ليها هي…وشايفة اسراء مش مناسبة ليه
مريم بسعادة مصطنعة:يا بختك يا قلبي…ده آسر ده ميتعوضش كويس إن فكرتك اتغيرت تجاهه
اسراء بفرحة:انا كنت فعلا كنت غلطانة وكنت وحشة جدا يا مريم…انا مش قادرة اصدق ازاي انا كنت كده بجد مش فاهمة…ازاي كنت حقودة وفي طبعي الغيرة…وازاي مكنتش راضية باللي ربنا كاتبه ليا وكنت باصة لحياة غيري…انا كنت باصة للحلو عند ميساء…كنت متجاهلة ألمها وحزنها…عشان أمها… مشاكلها ومشاجرتها مع ليلى…وحدتها الدائمة… فعلاً مش كل حاجة زي ما بنشوفها…مش لازم نحكم على حد من أول نظرة…على الأقل انا عشت مع امي وابويا…وقت كتير…لكن ميساء مكنتش قريبة من ليلى وكانت عايشة بعيد…كانت الحاجات اللي بتيجي ليها عبـ.ـارة عن حاجات تافهة تفصلها عن حزنها…بجد انا مش قادرة أتخيل إني كنت كارهة حياتي…وهي أفضل مئة مرة من حياة غيري… الحمدالله إن ربنا فوقني بدري…وخلاني اشوف اللي مكنتش شايفة…وانا بحمد ربنا ألف مرة على حياتي… الحمدلله بجد على حياتي…
مريم ابتسمت ابتسامة بتظهر كمية الحقد اللي بتحقدها على إسراء قالت بسعادة مزيفة:الحمدلله يا حبيبي ربنا يسعدك على طول…انا رايحة الحمام وجاية…
اسراء:تمام اكون أنا شوفت شوية ايميلات وكده
وخرجت مريم من الاوضة وقالت بحقد:وانا مش هسمحلك يا اسراء تتجوزي آسر…معلش اعمل إيه بس انا حبيته…!!
مريم طلعت تليفونها…وركبت خط مكان الخط اللي فيها…وكتبت رقم آسر وبعتت ليه مقطع صوتي…مقطع قديم سجلته لاسراء وهي بتقول سبب زواجها من اسر هو الفلوس وأنها مش بتحبه…بعتته وابتسمت بحقد…!!
************************
(مكالمة فون)
حازم:ما تحن يا جن…
أسيل:أنزل ب أخر الأخبـ.ـار يلااااا بقي مش فاضين
حازم:احم هي عصابة الخاينين موجودة…!!؟
شهد وسارة:موجدين يا بني يلا قول الجديد
حازم:ماشي يا خاينين…كل حاجة لسا زي ما هي مفيش جديد يعني مالك لسا زي ما هو مش فاكر حاجة…!!
شهد:متاكد…؟؟؟
حازم بمرح:وانا اضحك عليكي ليه يا خاينة 2…شكلي عبـ.ـيـ.ـط ولا عبـ.ـيـ.ـط…
شهد بغيظ:إنت يا بني لحقت تاخد عليا ايمتا… دائما كده تقولي خاينة وبتاع هو انا كنت أعرفك أصلا…هاااا
حازم:يختيييييييييي هو إنتي وأخواتك زي بعض ليه… إنتوا قصادينها…كلكم مصرين إني خدت عليكم…أيوة حصل خدت عليكم…انا أصلا باخد على اي حد ف ايزي بقي
سارة:أقسم بالله عيل ثقيل
حازم:ميرسي يا خاينة 1
سام دخل وسمع جملته:إنتوا مالكم ملمومين ع الفون كده…ومين ده
حازم بدراما:وإنت مين يا جدع إنت بتدخل ليه وانا بكلم سارة الخاينة اللي باعت سنين حب بينا وراحت اتجوزت واحد وفي الآخر سابها…ليه عشان هي خاينة
سام بص لسارة ب استفهام…
سارة بتـ.ـو.تر:الله يحرقك يا حازم…وبصت لسام…استني بس هفهمك والمصحف…
سام أبتسم من جواه بتسلية أخيرا لقي الفرصة عشان يخليها تصالحه…وقال بتمثيل الصدمة:معقولة إنتي يا سارة يطلع منك كل ده بعد كل الثقة دي…مش عارف اقولك ايه بجد…
وسابها وخرج وهو بيبتسم ب انتصار بدل ما كان هو اللي بيحاول يفهمها سوء الفهم اللي حصل هي اللي هتجري وراه عشان توضح ليه…وتفهمه إن حازم اخ ميساء الصغير اللي هو أصلا عارفه وعارف طبعه…!!
سارة خرجت ورا سام وسابت شهد وأسيل
أسيل:يخربيتك هتتسبب في طـ.ـلا.ق البت
حازم بخوف:اوعي تقولي جوزها…!!
أسيل:جوزها يا فالح جوزها
حازم بدراما:يا خراااابي…الله يرحمني والله كنت طيب…ده لو شافني اكيد هيفشفشني
أسيل:يارب يا اخي اهو يريحنا منك
حازم:بس يا بت خافي على جوزك ابو عيالك المستقبلي متبقيش جاحدة كده
أسيل:غور يا متـ.ـخـ.ـلف…وقفلت في وشه…
*******************
في مكان مجهول
فادي:انا قادر أفهم…عمر إزاي قدر يرجع مالك…مش فاهم…
كانت مرفت ملامحة بهتت بس كانت باصة لفادي بشمـ.ـا.تة…لأن خطته فشلت!…أو هي مفكرة كده…!!
فادي ابتسم بخبث:خلاص مصيرك اتحدد ونهايتك على أيدي يا عمر انا خلاص مش هسيب اي حد وخلاص هو اللي يخلص عليك…انا هعمل كده لوحدي انا هجيبك بنفسي…
فادي فكر…والمصيبة إن اللي ناوي عليه…ممكن يتحول لحقيقة…لأن عمر مش في وعيه ولا حتي مدي لنفسه مساحة إنه يفكر…لأن كل اللي فارق معاه…إنه ياخد حق مالك وفريدة…وينتقم لسنين العذاب اللي عاشها سواء هو أو مالك…!!
*******************
مالك مكنش عارف دي المرة الكام اللي عاد فيها الفيديوهات…افتكر اخر لقاء ليه مع عمر… والكاميرا اللي خدها من عمر…طريقته البـ.ـاردة…كبـ.ـاريائه…!!
فلاش باك
مكنوش عارفين مر وقت قد إيه…وهما حاضنين بعض…عمر كان بشوق سنين…ومالك بسعادة إنه لقي عيلته…وجنبه اخ…كان سعيد بكده…لكن تغلب منه الحزن إنه مش فاكر حاجة…مش فاكر اي تفاصيل…بيتمني إنه يفتكر…بس مش قادر…!
مالك بعد عن عمر بهدوء:شكرا ليك عشان انت ريحتني من هم كبير جدا
عمر اكتفي بالنظر ليه والابتسام…هو من جواه مش قادر يصدق أن كل اللي بيحصل حقيقة أصلا وإن اللي قصاده مالك فعلاً وان هو فعلاً عايش…!
مالك:انا…أ…مش فاكر حاجة عن الماضي
عمر اتنفس بهدوء:عارف…
مالك: عارف ازاي ومنين!!؟
عمر بهدوء:لاحظ اني عرفت حاجة مهمة من الماضي…ف شغل دماغك وافهم إن بقيت عارف كل حاجة…فاهم
وعمر قال لمالك كل حاجة عملها عادل…
مالك بتردد:طيب
عمر قاطعه ولف بهدوء شاور لحازم…حازم أول ما عمر شاور ليه…راح بسرعة وناول عمر الكاميرا…ومشي
عمر عطي مالك الكاميرا ب إبتسامة…يمكن إنت مش فاكر حاجة…بس انا هقولك على حاجة انت كنت بتحب التصوير أوي…كان عندك مصطلح غريب…وهو “عايز لما نكبر نشوف مراحل تطورنا سوي… اشوف كل اللحظات الجميلة والوحشة لو أقدر أسجل كل لحظة هسجلها”…في الكاميرا دي فيها معظم أوقاتنا يمكن مش كاملة بس فيها كتير…!!!
مالك اخد منه الكاميرا بلهفة عشان يعرف اللي فيها
عمر:انا هكون جنبك لحد ما تفتكر…!!
مالك بهدوء:انا مش عايز حد جنبي لأن…لو كنت جنبي مش واثق إذا كنت هفتكر…اسمحلي اسلك الطريق اللي يريحني زيك… وكمان في حاجات كتير لازم أعملها…في ناس كتير لازم اصلح اللي عملته معاهم…
عمر:إنت كده أناني…عشان مش عايزني اكون جنبك…!!
مالك:هو إنت مش المفروض أخويا…وعارف إني مبحبش أضعف قدام اي مخلوق…أو مش بعرف أضعف…
عمر:بس ده مكنش معايا انا على فكرة…!!
مالك:بس انا دلوقتي مش فاكر حاجة…انا عايزة افتكر براحة…مش عايزة أتلف أعصابك واعصابي…هتكون فترة قصيرة…بس عايز اكون لوحدي انا بحب الهدوء…!!
عمر حـ.ـضـ.ـنه وقال بهدوء:زي ما أنت عايز…وافتكر إني موجود جنبك على طول لكن هكتفي بالمشاهدة بصمت…وهسيب ليك المساحة يا مالك… واضاف على حديثه…طيب تعالى البيت وابقي افتكر هناك…مش هقدر اخليك تبعد تاني على فكرة…
عمر أصلا كان متوقع كده من مالك…كان متوقع طلبه…فهو عارف مالك اوي…
مالك:وانا مش هعرف افتكر من غير حياتي…!!
عمر سكت لثواني عشان يفهم وبعدين فهم إنه يقصد “ميساء” وعطي ليه الحق…لأنه عارف الحب كويس أوي…وعارف مشاعر مالك كويس…
عمر هز رأسه بموافقة على رغبة مالك…فهو صعب يجبره على حاجة طول ما الموضوع متعلق بالحب…مالك برغم إنه مش فاكر حاجة بس كانت نظراته زي عمر نفس النظرة السعيدة المليانة شوق…ورجعوا حـ.ـضـ.ـنو بعض من جديد…
عمر بهدوء:انا هسيب ليك الوقت اللي إنت عايزه ولما تفتكر…إنت عارف طريق بيتك كويس..
مالك هز رأسه بموافقة على كلامه الجاي…
عمر قام وهو مش عنده الرغبة إنه يسيب مالك…بس هو مش عايز يجبره…قام برغبة كبيرة للوصول لفادي ب أسرع ما يمكن…يمكن حزنه إنه هيرجع يبعد عن مالك…سيطر على عقله وخلاه هيتجنن ويوصل لفادي لأنه كان سبب في كل ده
عمر مشي ومالك قام عشان يشوف محتويات الكاميرا…
مالك فتح الفيديو بتاع أبوه…بعد ما لفت نظره الشبه بينهم…أتأثر من كلام أبوه…وإنه كان حاسس إنه وقته قرب…وكمان خوفه عليه لما قال مش عايز اخد “مالك”…فيديو كفيل يخليه يتأثر أوي…
مالك زي اللي نـ.ـد.م إنه خلى عمر يمشي…هو عايز دلوقتي حد جنبه…
***********************
في غرفة ميساء…
حازم دخل على ميساء عشان ينفذ كلام عمر…
حازم بجدية وسرعة:الفلاشة دي ليكي وسابها وخرج من غير ما يزود كلمة…
ميساء اتفجأت من تصرف حازم الغريب واللي لاول مره يكون كده…بس خلاص لمته على عمر ساعة قادرة تغيره خالص…
ميساء حطت الفلاشة في الاب توب بتاعها…وكان فيه فيديو…وكان فيه مقطع صوتي… ميساء فتحت الفيديو الأول…بعد ما شافت مالك وهو مراهق فيه…
فتحت الفيديو واتصـ.ـد.مت…لأن دي الحادثة اللي حكي ليها عنها…وقالها إنه قـ.ـتـ.ـل حد…بس اتفجأت إنه كل حاجة مش حقيقة وكل حاجة مش صحيحة…وإن كل شىء كان مدبر
شهقت بصدمة وحزن على مالك إنه فضل سنين مصدق إن اللي حصل حقيقي…دمـ.ـو.عها نزلت جـ.ـا.مد بحزن عليه…
ميساء فتحت المقطع الصوتي بسرعة…كان صوت عمر…
عمر”احم انا مش عارف إيه اللي بينك وبين مالك…بس مش هيفرق بحاجة… دلوقتي انا عندي منك طلب…خليكي جنبه…عشان هو بحاجة لحد جنبه الفترة دى…هه كنت عارف إنه هيطلب مني ابعد عنه…واسيب ليه مساحة…هو بالفعل عمل كده…لكن أنا شوفت إن مالك بيحبك…وهو استحالة يخليكي تبعدي عنه…هو يمكن هيكون محتاجلك إنتي مش انا…لأن اللي جاي صعب بالنسبة ليه…ف عشان كده كوني جنبه…واديكي عرفتي الحقيقة…لأن على حسب ما قالي حازم…انك عرفتي بالحادثة دي…واهو إنتي شوفتي الحقيقة بعينك…مالك كان ضحية انتقام مش اكتر…مش هدخل في التفاصيل لأن…مالك أكيد هيحكي ليكي…انا آسف عشان سجلت الكلام ده…لكن أنا زيي زي مالك…مش هيكون عندي طاقة اقف واتكلم قدام حد…!”
ميساء قفلت الاب توب بسرعة وراحت لمالك دون تردد عشان تكون جنبه…
↚
الحلقة الخامسة والعشرون
ميساء قفلت الاب توب بسرعة وراحت لمالك دون تردد عشان تكون جنبه…
ميساء وصلت لمالك…كان وقتها فتح الفيديو الأخير في الكاميرا…كان الفيديو متسجل من قبل الحادثة ب لحظات عمر لما فتح الفيديو قبل كده مقدرش يكمله اكتفي ب أول 5 ثواني…وقتها مكنش عنده استعداد يشوف آخر لحظات في حياة اخوه… مكنش يعرف إن مالك عايش وقتها
مالك فتح الفيديو وظهر ليه نفسه وهو صغير
*أحداث الفيديو*
*مالك الذي يبلغ من العمر 12 لوي فمه بسخرية وقال :اياك تضحك يا زفت يللي اسمك عمر…اوووف شوف الحـ.ـيو.ان بردو بيضحك…بص من الآخر مش معني إني صورت فيديو زي ما طلبت يبقي انا بسمع كلامك… لا يخويا انا بصوره عشان اغيظك لما ارجع…وطلع لسانه بتسلية…وبعدين ادار الكاميرا ناحية والده وقال:ولا إنت إيه رائيك يا بابا
حسين وهو بيضحك على مالك وتصرفاته:أيوة حصل يا عمر انا ومالك هنتسلي كتير وبعدين هنغيظك…
مالك لف الكاميرا ليه:شوفت اهو قال ب لسانه “هنغيظك” عشان تعرف إنه بيحبني أكتر…وقال ب كوميديا… والله انا مش عارف اعمل ايه بقالي كتير بحاول افهمك بس إنت للأسف عقلك على قدك…انا غلبت معاك يا عمر بجد…
حسين ضحك جـ.ـا.مد على كلام مالك…مالك لف ليه الكاميرا وقال بنبرة مذيع كده
_ممكن بس تقولي إنت بتضحك على إيه بس
حسين:بقي بردو عمر اللي عقله على قده يا مالك…خاف منه يا بني ربنا يهديك…هو عنده دماغه شغالة على طول اما حضرتك نادراً لما بتشغل دماعك…إنت برودك اللي بيفكر
“مالك ابتسم على كلام ابوه وهو بيشاهد الفيديو…”
مالك رجع الكاميرا ليه:عارف يا عمر انا لما ارجع هاخدك مشوار وهسيبك في الشارع وارجع خليني اخلص منك ومن دماغك اللي جايبلي الكلام دي انا مظلوم جنبك…ومشكلتك إنك عايز تكون شجاع وقوي مش مقدر أن قوتك في عقلك اللي مش عندي…وقال بحزن مصطنع… دائما باصصلي في حبيتين القوة اللي عندي روح يا شيخ منك لله خدت من ذكائي يوم ولادتنا
حسين بضحك:معلش يا مالك بقي إنت كمان خدت من قوته
مالك:خلاص أما نرجع نبقي نشوف حل للموضوع…بس قولي يا بابا بقي…مين الاهدي انا ولا عمر
حسين:هي دي محتاجة سؤال…مالك لف الكاميرا ليه وابتسم ب انتصار لكن ابتسامته اتحولت لصدمة لما حسين قال:طبعاً عمر
مالك بعصبية رجع للكرسي الخلفي من العربية وقال:والله مانا قاعدة جنبك انا مش بكلمك
*مالك مكنش محتاج يكمل الفيديو لأنه استعاد ذاكرته يعتبر كان بيردد مع نفسه كلمـ.ـا.ته اللي قالها في الفيديو*
مالك وقف تسجيل الكاميرا وقال”انا السبب انا اللي شتت انتباهه لو مكنتش رجعت ورا مكنش حصلت الحادثة…بسببي حصل كده” قال كلمـ.ـا.ته وقعد يعـ.ـيط جـ.ـا.مد
ميساء قربت منه ب استغراب:إنت افتكرت
مالك بحزن:مش عارف…!!؟
ميساء قعدت جنبه بهدوء:مش هتكمله طيب وتتأكد إذا كان اللي في دماغك صح…!!؟
مالك بصلها شوية مكنش مستوعب إنها قريبة منها وبعدين رجع لعقله وشغل الفيديو تاني
*في الفيديو*
حسين بص لمالك اللي ركن الكاميرا جنبه:مالك بلاش شغل عيال بقي إنت مش صغير دلوقتي
مالك مسك الكاميرا:طب يلا قول إني أنا الهادي مش الرخم إللي بيضحك وهو بيتفرج على الفيديو دلوقتي…
حسين كان شوية يبص لمالك وشوية يبص للطريق
مالك:بص هنا عندي ويلا قول إني أنا الهادي وإلا والله مانا مخرج الواد عمر ده ف اي حتة هو مش صغير انا تعبت بحس إني أنا الكبير ولا كأننا توأم الواد ده عيل في نفسه أوي
حسين لف لمالك واطال النظر ليه:مالك متكلمش كده عن أخوك تاني… وإلا والله يا مالك هعاقبك لما نرجع…إنت ليه بتغير من معاملتك ليه كل شوية مش عارف إيه اللي بيحصل معاك…متحاولش تزعل عمر تاني او تحسسه إنه أقل منك…عشان هزعلك وبعدين هو مش اقل منك يمكن هو عنده نقاء اكتر منك أنت أناني يا مالك عايز تاخد الاهتمام والحب كله لنفسك…انت بقيت أناني زي إمك يا مالك…متسمعش منها عشان متخسرش اخواتك…فاهمني يا بني…متبقاش أناني زي امك…
مالك كان بيسمع كلامه بحزن وكان بيسجل كل حاجة لحد ما عينيه جات على الطريق وصرخ بقوة:باااااابااااا حااااااسب
حسين لف وشه وكانت عربية اسكانيا كبيرة على وشك الاصطدام بيه لكن هو اتفادها بسرعة ومن اثر انحرافه مالك اتخبط وفقد وعيه مكملش باقي الاحداث اللي سجلتها الكاميرا…
كانت الكاميرا جنب مالك على الكرسي بتظهر جزء صغير من حسين وهو موقف العربية وبيطمن على مالك
حسين بمحاولة لإعادة الوعي لمالك:مالك حبيبي افتح عينيك محصلش حاجة…مالك أ…
حسين مكملش كلامه وسمع مالك من خلال التسجيل صوت اصطدام قوي
مالك بعد ما سمع صوت الاصطدام ده غمض عيونه بقوة لأنه أدرك أنه مش السبب أدرك إن كل حاجة حصلت كانت مدبرة وإن الحادثة كانت مقصودة
ميساء ببكاء وتأثر من اللي حصل:إنت مش مذنب واضح إنها حادثة مقصودة
مالك ببكاء:أيوة عارف…شهد كانت قالت إن عمي فارس وفادي هما اللي عملوا كده وإن اللي حصل بسببهم…انا مش فاهم حاجة…هما ليه عملوا كده
ميساء:مش هتلاقي الإجابة معايا هتلاقيها مع عيلتك
مالك حط رأسه على رجلها وقال:هو ليه حصل كده ليه عمي فارس عمل كده في بابا مش قادر أفهم…مكنش بينهم حاجة…وحتي فادي ليه يعمل كده…هو أصلا كان صغير عشان كده مش بنقوله عمي لأن فرق السن مش كبير
ميساء:هتعرف كل حاجة أكيد بس إنت متتعبش نفسك في التفكير
مالك غمض عينيه:انا استعدت ذاكراتي وحاسس إني بسترجع حياتي كمان (يقصد بحياته هي)
ميساء ابتسمت بخفوت
مالك:انا عايز انام…خليكي جنبي ارجوكي
أنتهي فلاش باك مالك…
**********************
كان آسر في مكتبه بيأكد على شوية تصاميم ووصلته المسدج من الرقم المجهول…
اسر فتح الرسالة وكان فيه مقطع صوتي كان لسا هيفتحه…لكن تليفونه رن برقم غريب…
آسر:الوو
ريان من غير مقدمـ.ـا.ت:تعرف معني الحب!
آسر:افنـ.ـد.م…مين…!!؟
ريان:انا ريان…بقولك تعرف يعني إيه حب…!!؟
آسر:إنت غريب على فكرة يا بني…وبعدين ليه
ريان:طب سؤال تاني…هو الحب موجود…!!؟
آسر:ريان إنت عبـ.ـيـ.ـط ولا حاجة هو في إيه..!!؟
ريان:مفيش بس مش لاقي غيرك أتكلم معاه واسأله…انا بس مشتت…صديقتي المقربة “منار” بتقولي إني بحبها وانا مش عارف…واني بكابر واللي حصل في الماضي مآثر عليا عشان كده مش معترف بالحب…!!(أخترت إسم الرواية وهيكون «فوليا عشق ريمير» الإسم بيوصف الرواية غامض 😂)
آسر:اممممم…يمكن معاها حق…الماضي مكنش هين بالإضافة إنك تركت نفسك للماضي…حد غيرك كان إجبـ.ـاري لازم يروح لدكتور نفسي بعد اللي حصل…إنت تركت نفسك من غير علاج نفسي وبقيت مريـ.ـض نفسي يا ريان…انا لو عرفت عنك اخبـ.ـار مش بعرف غير نفس العنوان المعروف في الصحف “ريان ابن رجل الأعمال الشهير معتز السيوفي حاول الانتحار اليوم في مش عارف إيه فهل لهذا علاقة بالماضي”…ريان إنت كنت ومازالت محتاج علاج نفسي…مش انسان طبيعي اللي يتحمل الكلام ده سنين…إنت مش استحملت وكل مرة حاولت تنتحر فيها مش بتكون في وعيك…اتعالج يا ريان
ريان بخـ.ـنـ.ـقة وضيق:انا سألت في حاجة مكنش ليه لازمة ترجع للماضي اللعين…انا بحاول أنسي بس للاسف اللي حواليا هما اللي بيفكروني…!!…وانا دلوقتي مش محتاج اعرف منك هو إيه الحب…لأني خلاص عرفت إن البشر مش عندهم اي معني للحب…البشر بتستمتع بعذاب غيرها…مصرة دائما تزود جرح اللي قدامها…مفيش بشر بتحب سلام يا هه…صاحبي!!
وقفل التليفون…
آسر غمض عيونه بحزن هو مش قصده يزعله بذكره للماضي بس هو بيضغط عليه عشان يقدر يساعده إنه فعلاً يتعالج…!!
آسر “الحب يعني نسامح يا ريان الحب يعني ننسي الماضى لو مآثر على حاضرنا وهياثر على مستقبلنا”
جملة قالها آسر في نفسه وده مصطلحه عن الحب
رجع مسك فونه يسمع الرسالة المسجلة…
“مريم:اسراء انا ملاحظة إنك بتقربي من آسر
صامت دام لكام ثانية…
اسراء:لأ مفيش الكلام ده…انا لو كنت بقرب منه…فانا بقرب منه عشان فلوسه وبس…انا مش بحبه…!!
مريم:طيب لما اعترف بحبه ليكي متأكدة مش اتغير جواكي حاجة مثلاً…!!؟
اسراء كدبت:لأ محصلش حاجة…يعني كلام عادي جميل وكل حاجة بس انا شغل الحب والجو الاهبل مش بقتنع بيه خالص…
مريم:يعني لسا زي ما إنتي بتنفذي كلامك اللي قولتيه لوالدتك من سنين
اسراء:هاااا…اه بنفذ كلامي…سبق وقولت لماما إني هتجوز آسر عشان خاطر فلوسه…وهكون زي ميساء وانا دلوقتي هنفذ كلمتي…!!
آسر عاد الكلام كذا مرة بيحاول يستوعب إذا كان صح ولا لأ!!
بيحاول يفهم إذا اللي سمعه حقيقة ولا لأ!!
بعد ما غير رأيه في الناس وأنهم مش زي بعض يحصل كده بعد ما اقتنع إن اسراء مش زي امه يحصل معاه كده!!
مكنش مصدق خالص إن بعد ما تخطي فكرة إن الناس مش شبه بعض يحصل معاه كده!!
محسش بنفسه غير وهو بيفتح تليفونه وحدد الرسالة وبعتها لاسراء وكتب جملة صغيره يمكن بتعبر عن حاله كتير!!
“مش هسمح للماضي يقرب مني من جديد!!”
وقتها آسر خد قرار إنه يدفن اي حب في قلبه يدفن كل حاجة ومش هيديها فرصة إنه يسمعه حتي!
اتجرح جدا في اللحظة دي يمكن لأنها فكرته بالماضي!!
حس بشعور ريان إنك تكون بتحاول تنسي الماضي ويجي حد بكل برود يحطه قدامك من جديد!!
شىء مؤلم لما تحس إن الماضي بيطاردك من جديد!؟
******************
كانوا واقفين بصمت
كانت سارة خايفة تتكلم…لكن سام كان مستمتع باللي بيعملوا فيها…
سارة:اسمعني وانا هفهمك يا سام
سام تصنع الغضب ولف ليها:هو إيه اللي انا سمعته ده يا سارة معقولة إنتي…!!؟
سارة بغضب:والله لأ إنت اللي مالك يا ناس
سام بحدة مصطنعة:مدخليش موضوعي بالموضوع بتاعك
سارة وقفت قدامه بتحدي وغيظ:لأ يا استاذ هدخله…يا استاذ يا محترم ياللي بتحـ.ـضـ.ـن في الرايحة والجاية…ومعتبرني كيس جوافة…يا أستاذ يا محترم ياللي نسيت عادتنا وتقاليدنا بعد عيشتك مع الغرب
سام بتـ.ـو.تر:متغيريش الموضوع…!!…في اختلاف!
سارة:قولي فين الاختلاف يا سام…سام إنت حتي مكنتش مراعي مشاعري وقتها…انت اقرب من مونيكا (صديقة سام) عني…ومفيش اي حدود بينكم…وفي الآخر ده كله عندك تحت مسمى الصداقة!
سام:سارة متشبهيش نفسك بيا انا راجـ.ـل ومسموح ليا اعمل اللي انا عايزه!
سارة:لأ يا سام خالص…مش مسموح ليك تعمل اللي إنت عايزه “لأن يطعن أحدكم بمخيط من نار خير له من أن يمس امرأة لا تحل له” فاهم معني الكلام ده يا سام فاكر ديننا فاكر عادتنا…اكيد لا إنت مش فاكر حاجة!
سام كان هيتكلم بس هي قاطعته!
سارة : بابا كان معاه حق لما قالي استني متوثقيش فيه كان معاه حق لما قالي إنك غربي مش شرقي خالص!
سام:هي مجرد صديقة مش اكتر بس لو ده مزعلك ف انا آسف ووعد مش هعمل حاجة تضايقك وهيكون في حدود بيني وبين أي حد
سام قرب منها بهدوء ومسك ايديها:سارة انا بحبك إنتي يمكن معاكي حق إنتي وعمي يمكن انا فعلاً بقيت غربي نسيت عادتنا…يمكن ذنبي ويمكن مش ذنبي… المفروض تكوني جنبي…انا مش هتغير غير لما تكوني جنبي
سارة:انا خايفة تحرجني خايفة يطلع كلام بابا صح وإنت واخدني تجربة وحاجة جديدة!
سام ضم وشها ب ايديه:لأ صدقيني انا بعشقك يا سارة بحبك اوي…
واديكي عارفة عيوبي حاولي تصلحيني اعملي زي فاتن!
سارة بتعجب:افنـ.ـد.م…فاتن مين!
سام بمرح:يختييي هو في حد ميعرفش فاتن حمامه!
ده حتي قصة حب لا تنسي بينها وبين عمر الشريف!
شوفتي قالها كل عيوبه ازاي وهي قبلته!
إنتي عارفة كل عيوبي بقي حاول تمحي عيوبي المنيـ.ـلـ.ـة دي!
انا بحبك وخليكي واثقة من كده انا لا عمري حبيت ولا هحب قدك…
وقرب منها وحـ.ـضـ.ـنها متجاهلا كل حاجة …
**************************
في غرفة يوسف وشهد
يوسف:حبيبتي مالكيش دعوة ب اخواتك وقرفهم…سيبي زفت ومالك يصلحوا كل حاجة…إحنا من كتر مشاكل اخر فترة واحنا ضايعين!
شهد:ما هو انا بردو عايزة اعرف هنروح فين أو هنخرج ب مناسبة إيه؟!
يوسف:هو يعني عشان خارجين يبقي لازم يكون فيه مناسبة…عموما هقولك بعدين
شهد:امممم هفكر…
يوسف وقف وعطاها الفستان:ادخلي البسي يا حبيبتي الله يرضي عنك…لحسن الواد سام لو شافنا هيدمر سهرتنا…يلا أبوس ايدك بقي
شهد بالفعل جهزت وخرجت ليوسف المننظرها يوسف قرب منها بحب ومسك ايديها وباسها
“بحبك يا اجمل ما في حياتي”
مسك ايديها وكان خارج لكن جاله اتصال من عمر ورد
عمر : يوسف انا عقلي مشتت خالص تعالي أقعد معايا عايز اتكلم معاك شوية
يوسف بسخرية:ده بعدك انا هكبر دماغي من المود الكئيب اللي عشنا فيه اخر فترة
وهخرج مع مراتي اغير المود الكئيب سواء في البيت أو غيره
انسي أن كان عندك صاحب إسمه يوسف من هنا لاسبوع تمام يا بيبي
عمر:بيبي! لأ ده إنت شكل كيفك في محله وناوي تغير مود فعلاً
يوسف:مش اخلص من غلس يطلع ليا غيره سلام بيبي
وقفل التلفون وخد شهد وخرج
وصلوا لمطعم هادي يوسف خد شهد ودخلوا وقعدوا جنب بعض
يوسف : طبعاً إنتي مش فاكرة النهاردة مميز ليه؟!
شهد : أيوة ؟!
يوسف : هقولك بس متفهميش غلط انهاردة اول مرة اتقابلنا فيها اول مرة شوفتك!!
وطبعاً اليوم ده غني عن التعريف مشاعر غريبة وكده حصلت!!
قعدنا مع بعض كتير واتكلمنا كتير وقتها كانت اجمل لحظات عمري
انا كنت محبوس في الماضي وكنت عايش مع هموم على طول !!
لكن في الفترة اللي اتعرفت فيها عليكي حياتي اتغيرت كل همومي اتخلت عني
بقت كل لحظاتي سعادة عشان بفكر فيكي إنتي!!
حبيتك في فترة صغيرة جداً كنت بقضي معاكي لحظات تافهة لكن كانت بالدنيا كلها!!
شهد بسعادة ظاهرة : مش قادرة اصدق انك لسا فاكر إن النهاردة اول يوم لقائنا
يوسف بمرح وحب ظاهر : متفرحيش كتير هي كانت ايام مش تتنسي كانت ايام امتحانات وقرف وكده يعني
شهد : انا بقي لما شوفتك قدرت اتعرف على نفسي بقيت واحدة تانية!!
انا قبلك كنت مغرورة زي ماما لأني كنت ملازماها على طول!!
كان عندي نفس نظرتها للناس لكن لما شوفتك اتغيرت تماما
بفضلك قربت من عمر اكتر وعلاقتي بيه ك اخت بقت اقوي لاني وقتها اتعرفت على عمر من قريب
دخلت حياتي جملتها بدل ما كانت حياة بروتين ممل بقت أفضل بكتير
كنت ينتظر إني اقابلك وبستني اللحظة اللي افتح فيها معاك حديث!!
في البداية كنا اصدقاء وكل واحد مننا كان بيبعد عن فكرة أن اللي بينا حب
انا بحبك اوووووي يا يوسف ♥️
يوسف:وانا بحبك اكتر من حبك ليا ب مليون مرة
شهد بفضول : في العادة تغير مودنا بيكون تافه زينا وبنتفرج على أفلام سوي…وكل حاجة بتكون في البيت إيه اختلف دلوقتي
يوسف : هههههههه ده صعب طول ما الزفت سام في نفس البيت معانا هيفضل كابت على نفسي زي ما عملت انا معاه زمان
والبيت هيكون فيه يا قـ.ـا.تل يا مقـ.ـتـ.ـو.ل وواضحة اني طبعاً هقـ.ـتـ.ـل سام زفت ده
سام من ورا يوسف : وسام زفت جنبك اقـ.ـتـ.ـله
يوسف غمض عينيه بغضب كبير لأن كده اتحكم على يومه بالفساد بسبب سام….
_”***”***”***”***”***”_
عمر جهز تربيزة جنب المسبح هو كمان بحيث يغير موده هو كمان!
فعلاً على رأي يوسف الفترة الأخيرة كانت صعبة وحياتهم اتقلبت رأس على عقب!!
هو أصلا كان واثق إن مالك هيرجع في أي وقت ف مش شرط يوقف حياته لحد ما يرجع!
عمر دخل اوضته وقرب من فريدة وقال بحب:النهاردة في وصلة عشق بين يوسف وشهد وكل حاجة إحنا مش عايزين حد يكون احسن مننا…هنتغلب ع التعب وهنعيش حياتنا
فريدة بصتله وابتسمت على كلامه ومن جواه أرتاح شويه!
لأن من طريقته وكلامه حست إنه ابتدي يرجع لعقله من جديد ونسي موضوع الانتقام وتصرفاته الغريبة!
فريدة:امممم إحنا عمرنا ما غيرنا من حد بس ده تغير مود مش اكتر وتشتيت تفكير وكده…وبعدين عندي كلام لسا مش خلصته من وقت ما كنا في المستشفى وكده
وشالها وخرج الجنينة ♡
عمر قعدها على التربيزة وقرب الكرسي بتاعه منه عشان يكون جنبها مش قدامها…وحـ.ـضـ.ـنها وقال
“هو انا قولتلك قبل كده حكايتي مع الحب!!؟”
فريدة:امممم ممكن لأ بس مع كده قول
عمر : امممم نصابة…حكيت قبل كده كتير
فريدة : بس انا بحب أسمع كلامك كتير ❥
عمر : امممم طيب بصي يا ستي كانت علاقتي كتيرة بس كنت واثق إن الحب موجود!!
عمري في يوم ما كدبت الحب يمكن كنت عصبي غير متفهم وكل حاجة بس كنت واثق إن في يوم هحب!!
كنت واثق إن هيجي حد ويشقلب كياني خالص!!
هيجي حد واعرف إن ده نصي التاني..
والحد ده كان إنتي دخلتي حياتي وشقلبتيها من أول نظرة
هه كنتي فعلاً بلوة حياتي زي ما قولتي وبقيت مـ.ـجـ.ـنو.ن ليلى بسببك!!
متوقعتش أن هيجي يوم واجري انا ورا واحدة والمصيبة كمان إني مش فارق معاها!!
هو عدم اهتمامك بيا مكنش سبب إني اتشـ.ـد ليكي انا قلبي دق ليكي لما قابلتك أول مرة
….ده كان أول لقاء ليا معاكي يمكن إنتي وقتها مشوفتنيش ويمكن انا كمان محفظتش ملامحك!!
لكن حفظت ريحتك ولما شوفتك تاني مرة عرفتك!
كنت في مرحلة مشاعر غريبة ملغبطة منين كنت مقضيها ومنين كنت ملتزم حدودي معاكي!!
يمكن مش اقتنعت إن ده حب وكابرت وبعدتك عن طريقى أو اي مكان ممكن يجمعك بيا
…مش خليتك تتوظفي في الشركة عند …سكت ومكملش مش رضي يقول ماما!!!..
…المهم اني قررت ابعدك عن طريقي…انا كنت واثق إن فيه حب لكن لأ مكنتش متوقع إني هقدر احب بجد أو اتخطي الماضي بتاعي!!
يمكن كتير مش بيوثق في الحب…بس ده لأنهم مجربوش يستنو مجربوش يختارو الشخص الصح!!
الشخص اللي هتكون سعادتك معاه كل شيء بالنسبة ليه الحب فيه عقابات لكن تهون الصعاب والعقابات!!
كل حاجة بتهون بعد نظرة وحـ.ـضـ.ـن كل حاجة بتهون اي ألم بيتمحي بتنسي وجعك بعدين من نظرة واحدة!!
فريدة : امممم يمكن إنت كنت آخر حد كان ممكن افكر إني احبه…لكن مش هنكر اني أول مرة شوفتك اتلغبط!!
نسيت كل حاجة وقولت إنك قدري وبعدين رجعت افتكرت هيثم!!
مكونتش سعيدة لما كنا مع بعض في الاسانسير وافتكرت هيثم!!
اتمنيت إن قلبي ميكونش فيه حد عشان اقدر احبك إنت…مشاعري انلغبطت!!
يمكن نسيت ملامحك ونسيتك مع أول لقاء لينا مجتش في دماغي لكن فضلت فاكرك ب نحس حياتي ❥
كنت غـ.ـبـ.ـية عمية عيلة مبتفهمش مقدرتش اميز بين الحب والإعجاب!
مقدرتش اعرف إنك أنت حبي…كنت بعند وبكابر كنت خايفة اخد خطوة واقرب منك!!
يمكن مكنتش قادرة أوثق فيك وكلام هيثم فضل في دماغي كتير!!
خدت عنك فكرة ومكنتش عارفة اغيرها يمكن كنت شايفة عنك عكس ما قال هيثم بس بردو ثبت في عقلي كلامه!!
جرحتك كتير كنت غـ.ـبـ.ـية!!
مشوفتش حاجات كتير انت كنت جنبي وانقذتني من عمي عصام وكمان هيثم بس انا كنت إيه ناوية اجرحك اكتر مما كنت بجرحك!!
كنت ناوية اكرهك فيا واقولك إني مش مناسبة ليك ولحبك بس بطريقة تانية!!
كنت ناوية اخليك تشوفني واحدة وحشة مش زي اللي حبيتها!!
كنت عايزة أوضح لك اني بمثل عليك الحب واللي فارق معايا فلوسك!!
وقتها كنت عارفة إني لو عملت كده انت هتبعد لوحدك لأنك عايز الحب!!
بشكر الظروف اللي منعتني إني اعمل كده الظروف اللي خلتني أتراجع عن إني اعمل كده!!
مش قادرة أتخيل لو كنت عملت كده…إنت كنت هتكون بعيد عني
انا مش قادرة أتخيل حياتي من غيرك يا عمر انا عرفت معني الحياة معاك!
متخيلتش إن في يوم ممكن حد يحبني كده انا بحبك جداً وبعتذر عن كل حاجة عملتها فيك
عن كل ألم وجرح كنت سبب فيه عن كل لحظة كنت عايزة ادمرها بغبائي
انا بعشقك وبموت فيك بكل حالاتك
عمر شـ.ـدد من حـ.ـضـ.ـنه ليها : انا كنت عارف إنتي ناوية على إيه كنت عارف إن ده في دماغك وهتديني صورة وحشة عنك!!
بس كنت مستعد لكل ده عشان انا كان مستحيل اتخلي عنك مستحيل اتخلي عن حبي
مستحيل اتخلي عن حبي بعد ما لقيته كل ألم وكل جرح ليهم معني عندي!!
لأن كل حاجة بالنسبة ليا كانت لحظات خاصة وانا بحبك وبموت فيكي انا بعشقك وبحبك اكتر من حياتي
إنتي بلوة حياتي وحبي وعشقي للابد…
..عمر بمرح..ربنا يهديك يا مالك يا بني كمان وكمان وتفضل هادي ونايم كده على طول
وضحك هو وفريدة بصوت عالى بعد جملته ♡
واستمرت سهرتهم بحب وذكريات وماضي وحرية تعبير عن كل مشاعرهم يمكن مش عارفين اللي منتظرهم بكرا إيه!
مش عارفين هل هيستمر كل ده ولا هينتهي بسبب شخص ح*ير!
↚
بعد مرور يومين…
ميساء : مش ناوي إنك ترجع لعيلتك
مالك وهو باصص للبحيرة:مش عارف…هل انا مستعد للمواجهة ولا لأ…!!؟
ميساء: ليه بقي أنت بقالك اكتر من أسبوع فاكر كل حاجة اخواتك كل شوية يرنوا عشان يعرفوا حاجة لكن حازم بيضطر يكـ.ـدب عليهم…
مالك:بس انا مش مستعد دلوقتي
ميساء بغضب:إنت هتفضل طول عمرك أناني كده؟؟؟
مالك بصلها بدهشة:قصدك إيه!
ميساء:انت دائما مش بتفكر غير في نفسك وبس دائما شايف الحياة لنفسك بس!
مثلاً زمان لما كنت مفكر إنك قـ.ـتـ.ـلت اخترت نفسك بدل ما تختار الحقيقة
ما علينا من الحقيقة لكن انت دائما بتفكر في نفسك وبس بتفكر
لما كنت عارف اني هعترف ليك بحبي أخترت إنك توجعني ب أبشع الطرق بحجة إنك بتبعدني عن عالمك
بالرغم من أنها كانت هتكون ابسط مما يمكن كنت تقدر تقولي ان المشاعر من جهتي انا بس!
مش تعمل اللي حضرتك عملته وجايب واحدة الاوضة ايا كان اللي حصل سواء حقيقة أو تمثيل
لكن ميمنعش إني لسا لحد دلوقتي بتألم ومستحيل انسي اللحظة دي ابدا !
في مواقف كتير حصلت زمان اللي فاكرها واللي مش فاكرها وكنت دائما فيهم أناني
دلوقتي إنت أناني لانك مسمحتش لعيلتك تعرف أنك افتكرت كل حاجة
إنت شايف إنك كده مرتاح في الوضع ده فكرت إنك تحط نفسك مكانهم وهما حالتهم إزاي!
أكيد بيفكروا فيك عايزين يكونوا جنبك بس خايفين يقربوا عشان مش يضغطوا عليك
لكن هما في اليوم بيرنوا كذا مرة عليك فكرت مرة ترد عليهم تقولهم إنك كويس
لأ وبعدين بيكلموا حازم وهو مش قال لحد فيهم عشان انت طلبت كده
إنت شايف إنك مش مستعد للقاء ده او المواجهة وعمال تأجل لكن هما اه مثلاً
يمكن هما مستعدين لكده مثلا مستعدين يقابلوك…طبعا لأ هما زيهم زيك لكن مش انانين بيفكرو في نفسهم
واللي عايزينه وهما وبس !
في فرق بينك وبين اخوك كبير إنت أناني لكن هو لأ لأنه لو كان أناني كان يقدر يسيبك فترة لحد ما يكون هو مستعد لكن هو معملش كده
جالك بعد ما عرف كل حاجة بفترة بسيطة مش زي حضرتك هتدخل في الاسبوعين
والذاكرة راجعة ليك ومفكرتش إنك تفرحه وتقوله انا فاكر كل حاجة
لكن هو بمجرد ما عرف ماضيك كان عندك مش استني الوقت المناسب هو مش سابك في عذاب
هو جه ريحك على طول اما انت مش بتفكر غير في راحتك إنت واحد دلوقتي مقولتش ليه
هتفضل أناني كده كتير بتفكر في اللي يريحك إنت الاول حتي لو على حساب غيرك!
مالك بصلها وسكت هيقول إيه هي معاها حق أبتسم بمرارة لما افتكر جملة أبوه “متبقاش أناني زي امك”
هو عارف إنه أناني دائما بياخد القرار اللي يريحه هو ومش بيهتم لغيره!
كان دائما عايز إهتمام أمه و أبوه ليه من وهو صغير كان دائما تفكيره في المريح لنفسه وبس
مش بيهتم خلاص بغيره حتي لو هيعذبه..
مالك اكتفي بجملة: معاكي حق انا فعلاً أناني…
ميساء:متكونش أناني من جديد ومتستناش لما تكون مستعد…يلا كلمهم ع الأقل أو روح لعيلتك…
مالك وهو باصص للبحيرة:امممم بس انتي مش حاسة بيا أصلا عشان تتكلمي!
هو إنتي كنتي فقدتي الذاكرة قبل كده وبعدين طلع عندك عيلة والكلام ده
والمفروض منك إيه إنك تفتكري جربتي تعيشي شبابك كله بذنب وهم إنك قـ.ـا.تلة!؟
جربتي تعملي حاجات غصب عنك بسبب إختيار خدتيه تحت ضغط وإنتي مش في عقلك
انا كان مستحيل اهرب من جريمتي لكن أنا كنت تحت ضغط امممم يمكن انا فعلاً أناني
فعلاً مفكرتش غير في اللي عايزه انا وبس واللي عايزه إني أفضل حر جنبك!
انا…
قطع جملته وبصلها بحزن وقام من مكانه… وقال…
“هحاول على قد ما اقدر مكونش أناني…انا من طفولتي وانا أناني…هحاول مكونش أناني انا دلوقتي رايح لعيلتي مش هستني اكون مستعد”
وسابها ومشي
ميساء قامت عشان تجهز وتروح معاه لكن اول ما وصلت البيت اتفجأت بدخول آسر
وكانت اسراء وراه بتعيط…وقفت هي ومالك مكانهم بيحاولو يعرفوا فيه إيه
اسراء برجاء:اسر ارجوك اسمعني إنت فاهم غلط
آسر:بغضب مش عايز أسمع حاجة
اسراء:على فكرة إنت فاهم غلط استني واسمعني على الأقل وبعدين أحكم
آسر بحدة أشـ.ـد وكان وقتها أبوه وحازم وليلى خرجوا ليهم:مش عايز أسمع حاجة وكل حاجة بينا انتهت إنتي من طريق وانا من طريق…مش عايز أسمع حاجة لأني كده ولا كده مش هصدقك…دلوقتي بقي ابعدي عني…
اسراء:طيب اسمعني على الفكرة الكلام اللي سمعته…
آسر قاطعها بغضب:مش عايزززز أسمع حاجة اللي عندي قولته ومش مستني أسمع منك حاجة…
قال جملته ودخل على جوا على طول…وبعدها دخل وراه حازم وليلى وخالد راحو لاسراء…
ميساء كانت واقفة محتارة تروح مع مالك ولا تدخل لأسر ولا تقف جنب اسراء
مالك قرب منها وهو عارف بتفكر في ايه وحب يديها الإجابة…
مالك:خليكي جنب آسر…انا عايز أوجه عيلتي لوحدي وكمان اسراء معاها دلوقتي عمي خالد وليلى وانتوا عمركم ما اتفقتوا ف مش هتفهميها شوفي آسر الأول…وانا همشي لوحدي مش هأجل الموضوع مهما كان
ميساء هزت رأسها بالموافقة ودخلت لأسر…قربت من اوضته وخبطت على الباب وفتح ليها حازم
حازم:يوم غير مبشر ابدا القعدة دي انا مش مطمن ليها
ميساء من على الباب:لو مش عايز تنضم لقعدة النكد تقدر تروح مع مالك هو رايح القاهرة
حازم:احلفي كان بودي اروح بس للاسف أخويا حبيبي عايزني جنبه
كان آسر قاعد سرحان مش سامع هما بيقولوا إيه أو حاسس بردو باللي بيحصل
**********************
عند إسراء أمه وخالد وليلى حاولوا كتير يعرفوا منها اللي حصل
لكن اسراء مش راضية تتكلم لأنها شايفة نفسها غلطانة ولو قالت ليهم محدش هيكون في صفها!
أو هي فاكرة كده فضلت إن هي تسكت وكان كلهم حاوليها بيحاولوا يعرفو
لكن بلا جدوي بيتكلموا وهي مش بترد علي حد خالص
************************
سام:هاااا فهمتي حاجة يا اخت
أسيل بعد صمت شوية:حياة أبوك يا شيخ إنت متأكد أنك فاهم انجليزي…!!؟
سام بتعجب: افنـ.ـد.م لا بقي ده إنتي شكلك حمارة ما بتفهميش
أسيل:يعم روح انا الي حد ما كنت فاهمة شوية بس انت عكيت ليا الدنيا
سام:ده إنتي ناكرة جميل صحيح…بقي انا قاعد بقالي ساعة بشرح وإنتي مش فاهمة
أسيل:ما أنت يا أخ اللي معقد الواحد تاه اكتر ما هو تايه مبقتش عارفه استخدامـ.ـا.ت اي حاجة انهي تيجي عاقل وانهي غير عاقل
سام بتريقة: قولتلي إنك عايزة تكوني دكتورة صح؟
أسيل:اينعم
سام ب إشارة:ادي دقني اهي لو بقيتي دكتوره ب دماغك الجزمة دي…وبعدين شاور لسارة اللي قاعدة على جنب منـ.ـد.مجة مع مسلسل وفي عالم تاني…ولا إيه رأيك …!
سارة بلا اهتمام:امممممم
أسيل لسا هتتكلم بس سام جاله تليفون…سارة سابت اللي في أيدها وبصتله بترقب يرد وهو قاعد
سام أبتسم على غيرتها وترقبها للمتصل بس بردو مش هيديها فرصة…رد على المكالمة واتكلم بالاسباني عنادا في سارة لأنه عارف إنها مش بتفهم إسباني…ورد براحة عشان لا سارة ولا أسيل هيفهموا هو هيقول إيه
الحوار مترجم…
سام:اهلا مونيكا
مونيكا بتعجب من تحدثه الإسبانية لأن هي ألمانية لكن فاهمة إسباني لأنها زي سام بتسافر كتير:اهلا سام…لماذا نتحدث إسباني!!
سام:معذرة مونيكا زوجتي بجانبي ولا أريد أن احزنها مني من جديد…لقد وعدتها
مونيكا بفضول:وعدتها بماذا…؟
سام:وعدتها أنني لن أتحدث معك مجددا لهذا طلبت التحدث معك
مونيكا:لماذا لن تتحدث معي ألم تخبر زوجتك أننا مجرد اصدقاء وما حدث في لقائنا شيء عادي
سام بص لاسيل بغضب لأنها لازقة فيه وحاطة ودنها جنب الفون تسمع المكالمة وهمس ليها:على أساس إنتي فاهمة انا بقول إيه ابعدي يا بت ده مراتي نفسها مش عاملة كده…!!؟
أسيل بنفس الهمس:مش هبعد انا عايزة أسمع وخلاص…استحملني يا اخ انا فضولية زيادة عن اللزوم…!!!
سام بصلها بغضب وكمل كلامه بلا مبالاة لأنها أكيد مش فاهمة إسباني!!
سام:مونيكا كنت هكذا مثلك…لكن زوجتي محقة بسبب وجدي الدائم في الدول الغربية تناسيت تماماً عادتنا الشرقية…صداقتنا يجب أن يكون بها حدود…لم يعد من اللائق تحدثنا ب اشياء خارج العمل…اعذريني لكنني لن احزن زوجتي مجدداً…لقد أدركت خطئي وظننت أنه من الجيد أن اخبرك…بهذا انا الآن ادركت خطئي لهذا صداقتنا سوف تستمر لكن بحدود بمعني أنني لن أخرج معك بعد الآن لن أتحدث معك في شىء خارج العمل…أتمني أن تتفهمي مونيكا…وإذا لم تفهمي يمكننا إنهاء تلك الصداقة وسوف ابحث عن أحد غيرك للعمل
مونيكا بهدوء:لقد فهمت ما تريد قوله سام…انا اتفهمك واتفهم غيرة زوجتك… تمام لنبقي حدود بيننا لن أتحدث معك سوي بالعمل فقط سلام سام
سام:سلام أتمني أن لا تكوني حزنتي
مونيكا:لا لم احزن سلام سام…
وانتهت المكالمة
أسيل صقفت وصفرت لسارة ب اعجاب:إيه السيطرة دي يا سارة طلعتي مسيطرة
سارة وسام بصوا ليها بتعجب…!!
سارة:على أساس إنك فهمتي البيه بيقول إيه…هو اتكلم ب الاسباني عشان ما افهمش هو قال إيه…بس واضح أنه بيكلم ست مونيكا !!
أسيل:طيب مش تسمعي منه هو قالها إيه…!!
سام:هو إنتي فهمتي انا قولت إيه…!!؟
أسيل:عيب عليك يا معلم انا خبرة في الإسباني…!!
سام فتح فمه بصدمة:ازاي وإنتي مطلعة عين اللي جابوني في شوية تفاهة في الانجليزي…!!
أسيل:بحب الاسباني لكن الانجليزي استغفر الله العظيم عشان كده مش بفهمه…بصت لسارة…المهم يا اخت سارة الواد جوزك بيحبك وقال للبت الملزقة مونيكا دي إن صداقتهم لازم يكون فيها حدود ومش تكلمه ولا هو هيعرفها غير في الشغل وبس…وده كل عشانك… وكمان لأنه أدرك خطئه ونسي العادات الشرقية لكن هو مش هيسمح ب كده…هااا فهمتي…وصيحيح عينك على جوزك عشان البت شكلها ملزقة وعينها منه…بس هو بيحبك متخافيش
سام:يا بنت الايه طلعتي فاهمة قولت إيه بجد بس إزاي وبعدين بص لسارة لقها رجعت تتفرج على المسلسل بلا مبالاة اتنهد وبص لاسيل يسمعها
أسيل:سمعت كام مسلسل إسباني وحبيت اللغة ف سمعت ليها كورسات ع اليوتيوب في إجازة تانية ثانوى
سام:اممممم حب ! حابة الاسباني ومش حابة جمل الوصل في الانجليزي…حسبي الله ونعم الوكيل فيك
أسيل:يعم ايش جاب الإسباني لجمل الوصل ده Unit معقد وقال المستر بيقول يونت 3 من أسهل وحدات تالتة ثانوي ده حاجة تشل مبقتش عارفه إيه تاخد who وايه whose و That وقرف أسود حتي الاحساس مش نافع في الحل
سام بتفكير:طب بصي هشرحهالك في دقيقة ب كام جملة بس!
أسيل:ازاي ده يونت كل رغي
سام خد ورقة وقلم وبدأ يشرح: بصي يا أسيل who & that يجي قبلها عاقل وبعدها فعل أما which& that قبلها غير عاقل وبعدها فعل و…و…هااا فهمتي
أسيل:والله حلو اوي شرحتهم في دقيقتين وفهمت…اومال بقالك ساعة كنت بتعمل ايه مسمي الساعة اللي شرحتها دي شرح…!!
سام فتحه فمه بصدمة لأن وهو بيشرح قال الكلام ده بس هي اللي مكنتش حابة الدرس وشايفه كله رغي بس فهمت من ملخص تافه…قال بذهول:طب حلي كده كام سؤال خليني اشوف فهمتي إيه…!؟
أسيل:تمام …وبدأت تحل وكان حلها صح لكن وقت على سؤال
سام:بيقولك (الشخص_The Person) شوفي هتختاري إيه…
كك
أسيل بغباء:طب انا اعرف منين إن الشخص عاقل ولا غير عاقل هااا مش يحدد يمكن الشخص گك ددسن دكگ لل كك دكك كل ك طب طب ده
لليي بيتكلم عنه مـ.ـجـ.ـنو.ن ومش عاقل !!
سام:يالهووووووووووووووي همووووووت
أسيل:براحة بس في إيه مانا ايش عرفني إذا كان الشخص عاقل ولا مش عاقل… اللي حط السؤال ده حمار
سام بانفعال:يا حمارة يا متـ.ـخـ.ـلفة هو إنتي فاهمة العاقل والغير عاقل كده يبنتي إحنا مالنا مـ.ـجـ.ـنو.ن ولا غيره المقصود بالغير عاقل زي العربية القطة الحميار اللي زيك فهمتي…!!!
أسيل:اهااااا بقي كده ولا كنت عارفة بس غيرت رأيي
سام وقف:أسيل ولا أعرفك ولا ت عـ.ـر.فيني وخرج وهو بيبرتطم ويقول:بني آدمة براس جزمة…
سارة بعد ما خرج انفجرت من الضحك…
أسيل:اضحكي اضحكي مانتي محدش قدك ومطلعة عين الواد
سارة:والله انا هذله عشان ميفكرش يغلط تاني
أسيل فتحت تليفونها وهي بتكلم سارة وفتحت شات حازم واستغربت إنه باعت ليها رساله
لانها من ساعة ما يوسف عرف وهي اتفقت مع حازم أنهم خلاص مش يتكلموا تاني هو التزم بكده
ومش كلمها تاني ومكالمـ.ـا.ت الفون في الفترة الأخيرة عشان مالك وبس…
كانت الرسالة
“والنبي يا بنتي تلحقي تحضري لقاء الإخوة من البداية عشان أخويا فركش ارتباطه
ورجع سينجل بائس وانا من واجبي ك أخ اكون جنبه في كأبته لحسن ينتحر ولا حاجة…
المهم عايزك تقولي لعمر وشهد أن الواد اللي إسمه مالك ذاكراته راجعة من اسبوع واكتر
خليه يتربي هو خلاني اكدب طول الأسبوع اللي فات اتصرفي بقي وسجلي ليا كل حاجة”
أسيل قامت وصرخت بحماس
وجات تكمل باقي الرسائل
“خرمتي ودني الله يحرقك…متفكريش ترني عليا عشان هكون قاعد مع أخويا وبصراحة هخاف ارد”
أسيل فتحت فمها بصدمة هو عرف ازاي إنها هتصوت والأهم من ده كله إن الرسائل دي من ساعتين!
بعد ما شافت وقت الرسائل صوتت تاني ولمت الكل حواليها
شهد ويوسف دخلوا بقلق:إيه في إيه
وسارة جنبها بتزعق:يا بت انجزي في إيه
كان الكل حرفياً حواليها مستني تقول في إيه
يوسف شهد سارة سام أمها
أسيل بحماس:مالك استعاد ذاكراته من اكتر من أسبوع ودلوقتي هو زمانه قابل عمر
فاطمة من غير مقدمـ.ـا.ت كانت ملبسة فردة الشبشب في وش أسيل وقالت بغيظ:بقي يا زباااالة لميتي علينا الناس عشان تقولي الكلمتين دول وقلبتي البيت صوات عشان كده وانا عمالة اقول مين مـ.ـا.ت روحي يا شيخة منك لله
سارة وشهد بعد ما استوعبوا صوتوا هما كمان وشاركتهم أسيل في الصوات 😂
يوسف وسام وفاطمة كلهم اتخضوا
فاطمة وهي ماشية وبتخبط ب ايديها الاتنين:قسما بالله مجانين
سام وهو حاطط ايديه على قلبه:وماااااله الفندق وماااااله بدل جو الرعـ.ـب والاكشن ده انا هسيب ليكم البيت وهمشي
يوسف:مش عارف إزاي بس خدني معاك بعيد عن المجانين دول
شهد:يلا طب بسرعة بقي عايزة اشوف مالك
أسيل بقلق:يا خوفي يكون فاتنا كل حاجة اصل مالك اتحرك من ساعتين يعني اكيد وصل…
سارة:طب يلا يا جماعة على عمر على طول
شهد بصت ليوسف:مش جاي ؟!
يوسف:يا شيخة اتنيلي هو انا بقي فيا نفس بعد الهلع اللي عملتوه من شوية…
**********************
مالك وصل منزل الصياد…
مالك كان ماشي وعمال يبص حواليه لحد ما قرب من بوابة البيت الرئيسيه
احد الحراس قرب منه:حضرت
وقطع جملته بعد ما شاف مالك
الحارس ب احترام:اتفضل يا باشا…
والباب اتفتح ومالك كمل طريقه لحد ما وصل للسلم اللي عند الجنينة اللي بيوصل لغرفة عمر الحالية…بس كان فيه باب عليها معرفش يدخل…
مالك اضطر إنه يدخل من الباب التاني ودخل وقف في الصالون وكان عمال يدور حوالين نفسه بيحاول يكتشف معالم البيت ويفتكر طفولته
في اللحظة دي دخلت زينب…وقربت من مالك
زينب:عمر ممكن لو سمحت تسمعني…
زينب بصت لمالك وسكتت ومكملتش حاجة…في الوقت ده عمر خرج ووقف بصدمة بعد ما شاف مالك في البيت وكمان أمه
فضل واقف مكانه متابعهم وبس معملش صوت كان مستني يشوف مشاعر زينب تجاه مالك
هتكون عاملة إزاي ومعاملتها ليه هتبقي عاملة إزاي زي ما بتعامله هو وشهد ولا كالعادة بتفريق…
********************
فادي شال اللصق من على فم مرفت
فادي:تفتكري عمر خرج ايمتا وازاي من غير ما حد يعرف؟
مرفت:مش يمكن رجالتك مش شايفين شغلهم كويس
فادي:لأ أكيد مش كده في حاجة غلط
مرفت بعصبية:يعني هيكون شبحه تلاقيه خرج وانت مخدتش بالك
فادي سكت بتفكير لأنها هو أصلا مراقب عمر من فترة بيستني خروجه بمفرده عشان يقدر يوصله
اتفاجئ لما عرف من رجالتها أن عمر رجع البيت من شوية ومكنش معاه حراسة ومحدش فيهم يعرف خرج ايمتا..
ميعرفش إن اللي قصدهم عليه ده مالك مش عمر
ياتري فادي عايز عمر وحده ليه…
↚
زينب بصت لمالك وقالت بعصبية وهي لسا فاكره عمر:عمر بلاش تكون بـ.ـارد ورد عليا مش معقولة هقعد اتكلم كتير قول اي حاجة عاتبني اعمل اي حاجه لكن ما تكونش بعيد عني يا عمر أيوة انا غلط ومش عارفه هبطل اغلط في حقك لحد ايمتا…بس انا صدقني مش عارفه ليه بعمل كده مش عارفه ليه بسمع لكلام الناس…!!
مالك كان واقف قدامها في داخله حزن لأنها مقدرتش تتعرف عليه !!
مخدتش بالها من الاختلاف بينه وبين عمر مخدتش بالها من الفرق اللي الغريب نفسه بيلاحظه !!
معقولة هي متعرفش أبنها للدرجة دي معقولة كانت بعيدة عن عمر لدرجة أنها مش عارفه تميز لون عيونه من عيون مالك!!
كان مفكر إنها هتقدر تتعرف عليه كان مفكر لما وقف قصادها هتقدر تميزه عن عمر وقلبها هيحس بيه لكن كان غلطان!!
حس بحزن كبير جواه لأن أمه مقدرتش تميزهم!!
بص بعينيه تجاه عمر اللي واقف وراهم وحاضر الموقف من البداية وكانها بيطلب منه يقرب ويكون جنبه!!
عمر بص ناحية مالك وامه وزعل للحظة لأنه زي مالك شايف اللي هو شايفه!!
شايف إن أمه كانت بعيدة عنه دائما لدرجة أنها خلاص معدتش تقدر تفرق بينه وبين مالك!!
من بعدها عنه نسيت عيونه كان لونها إيه!!
كان مفكر اول ما شافها واقفة مع مالك إنها هتعرفه لكن لأ مش عرفته!!
مش عرفته لأنها عمرها ما بصت للناس من قلبها هي بتشوفهم بعنيها وعقلها بس!!
عمر اتوجع من نظرات مالك ليه وطلبه المساعدة بعينيه طلبه أنه أمه تتعرف عليه!!
عمر بسخرية واضحة غير مراعي للصدمة اللي ممكن تتعرض ليها أمه:مش غريبة على فكرة إنها متعرفكش…ماهي طول عمرها بعيدة عمرها ما كانت قريبة مني… عشان تعرف تفاصيلي…عشان كده مقدرتش تميزك وتعرف إنك اغلى ولادها…!!
زينب بمجرد ما سمعت صوت عمر لفت بصدمة كبيرة وفضلت توزع نظراتها بين عمر ومالك!!
مش قادرة تستوعب إنها شايفة ولادها الاتنين قدامها مش مستوعبة اطـ.ـلا.قا كده!!
ذاكرتها رجعت لوقت الحادثة لما دخلت المشرحة عشان تودع ابنها
لما شافت جثة قدامها وفكرته مالك
دمـ.ـو.عها نزلت بصمت ومازالت مصدومة ملامح وشها بهتت ومش مستوعبة اللي بيحصل!!
عمر كمل كلامه وقال بوجع:مش قادر افهمك منين بتحاولي تسلبي سعادتي ومنين بتقولي إنك مش عندك أسباب ومش عارفه ليه بتسمعي كلام الناس…كل اللي قادر اشوفه إنك عمرك…ما شوفتيني ابنك…عمرك ما شوفتي إني من لحمك ودمك…شايفني ابن ضرتك وبس…مش ذنبي اللي عمله بابا…مش ذنبي…إنتي عاقبتيني انا سنين طويلة…مش عاقبتيه هو !!
عمر كان بيعبر عن اللي جواه بيصارحها ب ألم سنين في وقت مش مناسب إطـ.ـلا.قاً!!
في وقت هي مصدومة فيه جـ.ـا.مد في وقت هي محتاجه جنبها ويقولها إن اللي بيحصل ده حقيقة وإن مالك عايش وهي مش بتتخيل!!
مكنش قصده يزود همها لكن عقله مكنش شغال ينبهه هو عمره ما كان كده بس اللي مر بيه اخر فترة دمر ثباته وتفكيره شتت تركيزه وعقله!!!
عمر كمل كلامه بصوت اعلي من الأول مالك نفسه مكنش عارف يوقفه إزاي!
:انا مش فاهم إنتي ليه كده… إنتي عمرك ما كنتي ام… لأن الأم عمرها ما تدمر حياة أبنها مهما كان…انا مش مستغرب إنك مقدرتيش تميزي بيني وبين مالك…!!؟
وهو بيتكلم فريدة خرجت وكانت متعجبة منه ومن تصرفه وكلامه اللي مش في الوقت المناسب!!
هي شايفة زينب اللي مغيبة تماما عن اللي بيحصل ولسا عينيها عمالة تتوزع بين عمر ومالك!!
لسا عقلها عامل يفكرها بالمشهد اللي شافت فيه مالك ميت!!
مكنتش موجودة كانت عبـ.ـارة عن جثة واقفة!
فريدة زعلت على حالها وقربت من عمر تمنعه يتكلم…
فريده قربت من عمر وضمته بحزن:عمر مش وقته الكلام ده…إنت مش شايف حالها…مش وقتها…!!
عمر بصلها وسكت…!
وبص لزينب منتظر منها رد فعل أو أي رد على أي كلام!
زينب كانت فعلاً محتاجة حد يقولها إن اللي بيحصل حقيقة!!
كانت مغيبة وكأنها دخلت في نوبة صدمة بدل نوبة الخوف!!
بقت محتاجة حد يروح يهمس ليها ويقولها ترجع للواقع وإن اللي بيحصل حقيقة!!
بس لا عمر ولا مالك فاهمين الاتنين كل واحد فيهم في هم مختلف عن التاني مش عارفين هيعملوا إيه!!
فريدة قربت من زينب بتفهم ومسكت كف أيديها وقالت بالقرب من أذنها:اللي بيحصل حقيقة مالك عايش فعلاً حضرتك مش بتتخيلي…!!
زينب حركت عينيها بضعف ناحية مالك وبدأت تستعيد وعيها وتخرج من صدمتها بصت لفريدة وقالت : إزاي ؟!
فريدة:قدر بقي
زينب قربت من مالك:يعني انا مش بحلم…إنت عايش فعلاً إنت قدامي
كانت عينيها مليانة حب وحنان لدرجة إن مالك نسي اي حاجة حصلت ومبقاش قدامه غير لحظات طفولته وبس!!
لحظات عاشها في حنان مع أمه مش زي أخواته!!
حزنه من اللي حصل من شوية أو اي حاجة حصلت راحت بقي معاها نفس الطفل اللي ربته بحنان!!
مالك:أيوة حقيقة
زينب فقدت وعيها على طول بعد ما مالك رد عليها!!
خدت الإجابة واستسلمت لتعبها وصدمتها!!
وقعت بين ايدين مالك اللي اتفزع من اللي حصل وبص لعمر ب استنجاد!!
لكن عمر كان واقف مكانه مش اتحرك نهائي ولا اتهز منه شعره من اللي حصل!!
كان جواه بركان مزيج من الغضب والحزن لأنه عاش طول حياته بيتمني حبها ليه أو شوية حب ولهفة عليه زي اللي شافه دلوقتي منها لمالك!!
مالك شال زينب وخدها اوضتها…
اما فريده قربت من عمر وحـ.ـضـ.ـنته يمكن تخفف من بركان غضبه وحزنه اللي هو فيه دلوقتي…
عمر بصوت مبحوح:انا مش بغير من حبها لمالك انا بس عايز حقي من الحب ده…عايز احس بحنانها… إللي بيحصل مش غيرة…انا بتمني حقي…زي ما تمنيته طول حياتي!!
فريده مكنتش عارفه ترد عليه وتقوله إيه هي فاهمة كويس أنها مش هتقدر تخمد الوجع اللي جواه!!
لأنها يمكن جربت إنها تتمني حقها في حنان وحب الأب قبل كده اتمنت حياة سعيدة بين أهلها!!
هتقدر تهون عليه إزاي في الحالة دي؟؟؟
اكتفت ب إنها فضلت حاضنه…
مالك ركض زينب على السرير ومكنش عارف يتصرف إزاي أو يعمل إيه!!
هو لسا راجع من الفيوم لسا مش عارف حاجة هنا لسا يعتبر غريب!!.
************************
قاعدين زي ما كانوا دائما بيقعدو في طفولتهم…
آسر قاعد على الكرسي في طرف اوضته
وميساء على السرير
وحازم على طرف السرير راكض وساند رأسه ب أيده وحاطط رجل على رجل وبيلعب في فونه!
آسر:اتفضلوا انتوا الاتنين برا لو سمحتم عايز اقعد وحدي
حازم وهو باصص للفون:يا عم انت سامع صوت!
إحنا قاعدين ساكتين اهو الحق علينا إن إحنا جنبك في بؤسك!
نسيبك وحدك يعني عشان تنتحر من الاكتئاب عشان انفصلت عن حبيبتك!
لو يرضيك إنك تنتحر ف إحنا ك اخواتك مش يرضينا ف اتنيل أقعد ساكت وكمل اكتئباك على جنب…
ميساء:على فكرة يا آسر إحنا قاعدين من بدري مستنين نسمع منك إيه اللي حصل بينك وبين اسراء؟؟؟
آسر:مفيش ويلا سبوني لوحدي…
ميساء:طيب محدش فينا هيتحرك غير لما نسمع إيه اللي حصل!
حازم بصله: بالظبط انا عن نفسي مش ورايا حاجة هفضل مستقر معاك في الاوضة لحد ما اعرف ليه سبتو بعض!؟
وكمان ليه اسراء كانت جاية وراك بتعيط وعايزة تسمعك ممكن أفهم السبب؟!
وحضرتك كنت فظ وقليل ذوق معاها وانت عمرك ما كنت كده!
ميساء:أيوة إيه اللي وصلك لكده يا آسر إنت ولا اهتميت بيها ولا حاجة وزعقت ليها قدام الكل!
إنت عمرك ما كنت كده اسراء عملت إيه عشان تعمل كده هااا!
ممكن تفهمنا إنت يا اسر دائما بتهتم بمشاعر الغير ومهما يكون الغلط في حقك كبير بس دائما
بتتعامل بهدوء مع اللي قدامك ليه مش عايز تسمع اسراء وليه صرخت عليها؟!
حازم بهزار: والأهم من ده كله سيبتها ليه يا معقد ماهو أكيد اللي غلطته ميوصلش للانفصال…
منك لله يا آسر ده انا خلاص كنت هخطب بس انت ايه مصر تدمر حياتي معاك!
منك لله هتخليني اموت سينجل بائس حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا بعيد
آسر سند رأسه على الكرسي وبص للسقف ومردش على الاتنين لأنه مش ضامن نفسه لو اتكلم
رد فعله هيكون إيه أو هيقول إيه هو لو اتكلم هيضطر إنه يدخل أمه في الموضوع!
وطبعاً مش هيقدر في وجود ميساء لأنها متعرفش اي حاجة عن أمهم!
لو كان حازم لوحده كان هيقدر يتكلم لأن على الأقل حازم عارف الماضي!
حازم بملل:مش كنت قولت إن القعدة هتكون ملهاش لازمة وانك مش هتتنيل تنطق!
منك لله يا اخي خليتني افوت لقاء الإخوة اللي كنت هموت عشان أشوفه…
اياكش البعيدة تفلح وتعرف تحكيلي الاحداث من البداية وإلا هموت من القهرة!
آسر:طيب يا خويا خد اختك وروح اتفرج على مسلسلك وسيبني في حالي
حازم:يا عبـ.ـيـ.ـط يا أهبل مسلسل!
ده انت فايتك نص عمرك هو انا قولتلك ولا مقولتش ؟!
آسر:قولت إيه
ميساء لحازم بسخرية:لأ لأ مش مصدقة بقي إنت مقولتش لآسر حاجة ده انت مش بيتبل في بوقك فولة
حازم لميساء:يا بت إنتي عبـ.ـيـ.ـطة إنتي عايزني اقوله إنك كنتي مخـ.ـطـ.ـوفة والجو ده…ده كان قـ.ـتـ.ـلني وقـ.ـتـ.ـلك وقـ.ـتـ.ـل مالك
آسر اتعدل من قعدته بصدمة:نعم يا روح امك مين اللي كان مخـ.ـطـ.ـوف؟!
حازم بخوف:احم هو الحمام فين لو سمحتوا عايز ادخل الحمام
آسر:إنت يالا انا أصلا مخـ.ـنـ.ـوق خلقة ف يلا انجز واتكلم
ميساء لحازم بخوف من عصبية آسر:ولا إنت متأكد إن ده آسر اخوك…هو ماله اتحول من هادي ومثالي…لعصبي وصـ.ـا.يع
حازم لميساء بهمس:طب مش فاكرة هو كان عنده توأم ولا حاجة لحسن ده مش آسر اكيد
آسر:بقولكم إيه انتم الاتنين بلاش جو الهمس ده واتنيلوا انطقوا عشان اطينش عشيتكم
ميساء:قوم يا حازم نتفرج على المسلسل وكفاية هزار مع آسر شكله فعلاً عايز يقعد واحده
حازم:اه فعلاً قومي يا اختي بسرعة هنفوت الحلقة
وقاموا الاتنين سوي
آسر بغضب واضح وصوت حاد:اترررررزززع انتتتت وهييي
حازم وميساء قعدوا جنب بعض بخوف والاتنين منظرهم كان زي الفرخة المبلولة ◉‿◉
******************
عدي وقت كبير ومالك كان جنب زينب بيحاول يفوقها في نفس الوقت كان عمر
قاعد على ركن في الجنينة بعيد عن كل حد وعن فريدة بيحاول يسيطر على نفسه
لأنه هو عمره ما كان كده اتعود يتخطي الماضي مش يربط نفسه فيه
هو شاف كتير وقليل في الماضي لكن عمره ما استسلم أو ضعف
بالعكس كان دائما بيعدي كل ازمة كان بيحاول يسيطر على نفسه
عشان ميروحش لأمه عشان ميكونش جنبها لما تفتح عينها على أساس بيعاقبها
لكن بالعكس وهو قاعد بعيد كده بيعاقب نفسه لأنها مهما عملت عمره ما كرها!
مش هينكر قبضة قلبه لما فقدت وعيها قدام عينيه مش قادر يحقد عليها
دائما بيحط ليها أعذار ولسا بيحبها اوي مهماً قالت وعملت هو تخطي كل حاجة
تخطي كلامها معاملتها ليه في الطفولة لأنها عمره ما اتعود يعيش في الماضي أبدا
وهو زي ما هو نقي مفيش اي كره أو حقد في قلبه على أمه
وهيتجنن ويقوم يطمن عليها لكن كان بيحارب نفسه وكالعادة مقدرش يسيطر على نفسه
وقام عشان يروح ويكون جنبها ويطمن عليها يمكن يكون بـ.ـارع جدا
أيوة بيكون بـ.ـارع قدامها في تمثيل الكره والحقد ليها وهو من جواه عكس كده خالص
هو من جواه بيحبها ويحترمها أوي بس بيحب يوضح ليها إنه فاتر من نحيتها
عمر اتنهد وقام واتوجه ناحية الاوضة اللي فيها أمه
فريدة بصتله وابتسمت من داخلها لأنها كانت عارفة أنه مش هيقدر
وعارفة كويس إن زينب ليها مكانة في قلب عمر مهما كانت تصرفاتها
وهي عارفة كويس إن عمر مش بيقدر يحقد على حد ويمكن كمان دي عادة فيه
بسبب عادته دي ممكن توصل بيه إنه ممكن يسامح فادي مثلا على كل حاجة عملها!
مالك كان جنب زينب ماسك أيديها وبيتأملها بصمت وبيفتكر طفولته معاه
مالك عند ذكريات كتير مع أمه مش مع عمر وشهد ربع الذكريات دي
أو مثلا لحظات زي اللي هو عاشها فمهما كان ناوي يتصرف مع زينب مش هيقدر
لأنه بيحبها ومتعلق بيها اوي!
عمر دخل الاوضة ومالك أول ما شافه أبتسم بحنان للماضي وعرف إن أخوه لسا مش أتغير
مالك قام من جنب زينب وقام حـ.ـضـ.ـن عمر على طول لأن ده بالنسبة ليه كان أول لقاء
أو هو دلوقتي بالنسبة الاتنين أول لقاء لأنهم كل واحد مكنش حاسس بالتاني في البداية
عمر لأنه كان زعلان لأنه مش فاكره
ومالك لأنه مكنش مستوعب اي حاجة حواليه أستمر العناق فترة طويلة…
(نهار اسود انا حاسة إني هعيط وانا بكتب المشهد لأ مش عايزين عـ.ـيا.ط 😂😂انا فصيلة عارفة)
مالك بعد عنها وقال بحنان:لسا زي ما انت ما اتغيرتش
عمر مسح دمـ.ـو.عه اللي مش بيقدر يسيطر عليها وقال:وإنت لسا زي ما انت منزلتش ولا دمعة بردو عيل مكابر
مالك بهزار زي طفولتهم:العـ.ـيا.ط للأطفال اللي زيك مش انا يا بابا
عمر أبتسم وقال بنبرة جدية إلى حد ما وهو بيبص على زينب:انا بقول نوفر جو الشوق والعشق الممنوع ده لحسن يجرالها حاجة
مالك اتنفض من مكانه بعد ما افتكر أمه وراح جنبها
عمر قرب من التسريحة وجاب من عليها زجاجة برفيوم وناولها لمالك وقال بسخرية:ايمتا هتشغل عقلك وتفكر بقي
مالك خدها منه وفوق زينب وهي طبعا حالتها كويسه ده كان اغماء ما بعد الصدمة وبس
زينب فتحت عينيها وبصت لعمر ومالك جنبها وعيطت وهي مش مصدقة بردو
عمر بتردد: مكنتش اقصد الكلام اللي قولته من شوية ده
زينب عيطت وقالت بنـ.ـد.م سنين:انا آسفة يا عمر آسفة على كل حاجة عارفة إن كلمة آسفة مش هتفيد بحاجة بس انا مش عارفة إزاي كنت كده مش متخيلة انا إزاي كنت بوجعك كده او كنت بعيدة كده انا آسفة
عمر قعد جنبها بهدوء ومسك ايديها وباسها وابتسم:وانا مش زعلان…اهو ماضي وراح لحاله خلاص
زينب الدمـ.ـو.ع في عينيها زادت اكتر وحـ.ـضـ.ـنت عمر بحزن ونـ.ـد.م سنين طويلة
واللحظة دي كانت من أهم لحظاته في الحياة مش قادر يصدق هي بتحـ.ـضـ.ـنه هو؟؟؟
في الوقت اللي كان مجهز نفسه إنه يشوف الدمـ.ـو.ع والحـ.ـضـ.ـن ده لمالك مش ليه هو!!
كان طاير من الفرحة من حاجة بسيطة من أمه كان في ايديها إنها تقدر تقدمها ليه من زمان
عمر اتعلق في حـ.ـضـ.ـنها بسعادة كبيرة هو يمكن كان بحاجة للحـ.ـضـ.ـن ده من زمان
بص لمالك وهو في حـ.ـضـ.ـن أمه بنظرة عمر ما مالك هيقدر ينسها
مالك بعد ما شاف النظرة دي من عمر عيط غصب عنه نظرة وجعته
وحس قد إيه عمر كان بحاجة لكده اكتر منه ومن سنين كمان مقدرش يمسك دمـ.ـو.عه
وعيط في اللحظة دي بسعادة على عمر
زينب بعدت عن عمر وحـ.ـضـ.ـنت وشه ب أيديها:انا طول عمري بحبك بس انا اللي مكنتش قوية زيك واتخطيت الماضي انا كنت بضايق إني محضرتش أول لحظات حياتك وكنت بحسك بعيد بس ده مش هيمنع إني بحبك اوي يا عمر وانا قد إيه كنت غـ.ـبـ.ـية وبعيدة عن ربنا…وبعدين بصت لمالك بدمـ.ـو.ع حاربت نفسها من إنها تنزل…لما شوفت مالك تاني وشوفتكم سوي حسيت بعد كلامك إن مش مالك بس اللي اختفي لأ وإنت كمان حسيت إنكم رجعتو مع بعض ادركت وقتها إني فعلاً كنت غـ.ـبـ.ـية وكنت زعلان على لحظات بسيطة وضيعت بايدي سنين طويلة انا فعلاً كنت غـ.ـبـ.ـية وربنا عشان يوضح ليا كده بعد عني مالك بشكل ما وراحت منه السنين اللي حرمتك منها ولما شوفته مشوفتوش هو بس انا شوفت ولاد الاتنين راجعين بعد سنين وبعدها حـ.ـضـ.ـنت مالك وعيطت وسحبت عمر هو كمان لحـ.ـضـ.ـنها
كانت فريدة واقفة من بعيد متابعة كل حاجة وسعيدة لسعادة عمر اللي لأول مرة تشوفها وبعدها سمعت صوت برة وكانوا الثلاثي المرح شهد وسارة وأسيل
فريدة راحت ليهم:نعم بتدورو على إيه
أسيل بتـ.ـو.تر:بالله عليك قولى إني إحنا مش فوتنا حاجة ومالك لسا مش جه
سارة وشهد:اه والنبي
فريدة:للأسف كان بودي اقول لأ بس خلاص العرض أنتهي واللي كنتوا جايين تشوفه خلص من البدري (قصده يعني لقاء عمر ومالك)
شهد قلبت بوقها زي الاطفال:احلفي خلص من غيري طب وانا مش المفروض اختهم هما نسيوني
فريدة:ليك نصيب في الباقي اكيد دلوقتي هما جوا مع والدتك
شهد بتـ.ـو.تر:هي ماما جوا وشافت مالك ؟؟
فريدة فهمت إنها عندها نفس مخاوف عمر قربت منها:متفكريش دلوقتي وادخلي…
شهد مشيت وكانت خطواتها تقيلة..
سارة وأسيل كانوا وراها بس فريدة مسكتهم:انتوا رايحين فين!!
سارة وأسيل في صوت واحد:رايحين معاها
فريدة بسخرية:بصفتكم إيه…وبصت لشهد وقالت بجدية…امشي إنتي يا شهد…
شهد مشيت
أسيل:طب انا عايزة احضر جزء بسيط والنبي خليني ادخل
فريدة:بصفتكم إيه ليك حد جوا طب هي اخواتها وأمها إنتوا إيه
أسيل بطفولة: اشمعنا إنتي هااا
فريدة ربعت ايديها:جوزي يختي إنتي ليك حد
أسيل بعناد:أيوة جوز اختي
سارة:وانا جوز بنت خالتي وحمـ.ـا.تها يبقي ندخل بقي
فريدة وهي عارفة أنهم اغـ.ـبـ.ـية ومش هيفهموا مسكتهم من ايديهم:طب تعالوا ده مالك كان هيتجنن عليكم…
سارة وأسيل مشيو معاها على أساس أنهم رايحين لمالك اخو عمر وهيحضرو باقي الموضوع مش عارفين إن قصدها على مالك أبنها…
**********************
يوسف وهو بيلعب في فونه بملل: بقولك ايه يا سام
سام وهو قاعد على فونه بردو:اممم اتفضل
يوسف:انا جعان ما تقوم تسخن الاكل اللي ماما قالت عليه
سام:لأ انا ضيف هنا قوم إنت ينوبك ثواب
يوسف:ما تقوم بقي بلاش لماضة ضيف ثقيل
سام:مش كنا روحنا معاهم احسن ؟!
يوسف بعدم فهم:روحنا فين؟؟
سام:يا اخي ركز نحضر لقاء الإخوة اللي بيقولوا عليه ده
يوسف بملل:لأ هيرجعوا مكتئبين
سام:ليه بس؟؟
يوسف بسخرية:على حد علمي حمـ.ـا.تي الساحرة الشريرة مش مسافرة ولا حاجة وهناك في البيت هتنكد الدنيا انا عارف دي ولية قرشانة
سام:هههههههه شكلها بتحبك أوي
يوسف بضيق:اممممم اوووي لدرجة أنه لو اتلمت عليا انا وأختي لوحدنا هتقـ.ـتـ.ـلنا
سام:اههههه زي حمايا الكريم اللي دائما محضر خير بيني وبين سارة وانا عارف إنه هيخرب علاقتنا دي
يوسف:سبحان الله يا اخي إحنا شبه بعض في حاجات كتير
سام:اوي اوي يا بيبي
يوسف لقح عليه المخدة:قوم ياض من هنا قوم يلا سخن الأكل
سام قام:حاضر متحسبش إني بسمع كلامك ده بس عشان صعبت عليا باين عليك مقهور من حمـ.ـا.تك
يوسف بشك:الا قولي يا سيمو إنت مش كنت عربي مكسر إيه اللي أتغير…
سام وقف قصاد يوسف: اللي أتغير إني كان بيضحك عليا اول فترة قعدتها هنا واتعمل فيا زي احمد حلمي في عسل اسود كده وغير كده انا أصلا اول ما دخلت مصر اللغة اتعدلت لوحدها وكان الواحد كان فاقد الذاكرة واستاعدها
يوسف:طب ادخل سخن الأكل يلا
سام وهو داخل المطبخ:ابقي اتصل بالمطافي يا جو والنبي صاحبك شكله هيطلع جثة (فعلا 😂😂)
**********************
آسر وهو واقف قصاد ميساء وحازم اللي مرعوبين من تغيره…
آسر بهدوء:مش هيعد سؤالي تاني إيه اللي حصل وانا مش موجود…
حازم وميساء….
آسر بحدة:هتتكلمو بالذوق ولا
حازم بخوف:لأ مفيش ولا أقعد وانا هقولك كل حاجة
آسر قعد وقال بضيق:اتنيل أنطق بقي
حازم حكي ليه كل حاجة بالحرف الواحد من خطف مالك لميساء وماضي مالك وتوام مالك وكل حاجة حرفياً
آسر كان قاعد وبيبصلهم بصدمة كبيرة:كل ده حصل وانا مش موجود ومحدش فيكم كلف نفسه يقولي حاجة
ميساء شاورت على حازم وقالت بسرعة:انا ماليش دعوة خلى كلامك معاه هو مش انا
حازم بصلها:ده إنتي اخت وا.طـ.ـية صحيح…
آسر بهدوء مخادع:اطلعي إنتي دلوقتي كلامي معاكي بعدين…كمل بحدة بعد ما ميساء متحركتش…بقولك اطلعييي
ميساء:يوووه يا آسر استني هطلع بس بجمع شجاعتي عشان عايزة أقولك على حاجة…
آسر باهتمام: إيه
ميساء بصوت يكاد يكون مسموع:هات تليفونك
آسر بدهشة: افنـ.ـد.م!!!!!!!
ميساء:بقولك هات تليفونك عايز اكلم سارة ومش معايا رصيد عبال ما تخلص عقابك لحازم اكون ودعت سارة اقصد كلمتها
آسر:ما تاخدي تليفون حازم انا محتاج فوني
ميساء بصت لحازم:هات تليفونك
حازم خد تليفونه في حـ.ـضـ.ـنه:لأ والف لا ياما هترغي وتخلصي الرصيد ياما هتخلصي شحنه وانا محتاجه
آسر ناولها تليفونه:اما انت رخم بشكل
ميساء خدت فون اسر وخارجة وكان حازم وراها لأنه خايف من اسر
آسر مسكه من قافه:انا قولتلك أخرج أقعد يا حـ.ـيو.ان
حازم بص لميساء:بالله عليك متسبنيش لوحدي ؟
ميساء بلا مبالاة عملت نفسها مش شايفه وخدت في وشها جري
حازم بصوت عالي:على فكررررة إنتي أخت خاينة
…………….
ميساء خرجت وخدت نفس طويل براحة وبعدين بدأت تكتب رقم سارة على تليفون آسر عشان تعرف منها أخبـ.ـارك مالك لأنها معاندة تكلمه…
بس قبل ما ترن تليفون آسر رن وكان المتصل متسجل ب “منال” أيوة أمها
ميساء اترددت تروح ترجع الفون لآسر وقالت:ده واحدة مش واحد هرد انا واخترع اي حجة لحد ما اكلم سارة
ميساء ردت:الو
منال:الو آسر معايا
ميساء …..😳😳😳😳
↚
منال:الو
ميساء بخفوت:الو
منال بتـ.ـو.تر:اسر معايا؟!!!!
ميساء:لأ انا اخته حضرتك مين
منال ابتسمت بمكر وفكرت شوية صغيرين كتير ولقت طريقة
تقدر تاخد بيها كل اللي عايزه من خالد وهي عن طريق بنتها ميساء
منال مثلت اللهفة والسعادة وقالت:بجد إنتي ميساء وحـ.ـشـ.ـتني أوي يا بنتي…
ميساء سكتت ومش عارفه ترد هل اللي بتفكر فيه ده صحيح ودي أمها ولا حد يعرفهم وقالت بنتي من باب المعرفة وكده…
منال بتمثيل الكسرة والحزن:مبترديش ليه خالد الزفت قالك إيه عني وكرهك فيا يا بنتي؟؟؟!
ميساء بعدم تصديق همست:إنتي ماما؟
منال بتمثيل اللهفة:أيوة انا ماما يا قلبي حشـ.ـتـ.ـيني و يا بنتي ونفسي اشوفك يا تري شكلك بقي عمل ازاي…ومثلت إنها بتعيط…كان نفسي من زمان أسمع صوتك كنت هتجنن بس منه لله خالد مش سامح إني اقرب منكم وبيبعدني عنكم بكل الطرق…متتصوريش انا هتجنن إزاي إني اخدك في حـ.ـضـ.ـني واشبع منك يا قلبي…
ميساء خرجت للحديقة وقالت بعـ.ـيا.ط:ماما إنتي فين انا عايزة اشوفك تعاليلى
منال بحزن:مش هقدر اجي لو جيت خالد والمحروقة مـ.ـر.اته اللي ما تتسم دي هيبعدوني عنكم من جديد…
ميساء بلهفة:طيب قوليلي إنتي فين وانا هجيلك…
منال بفرحة:انا في القاهره دلوقتي هتقدري تيجي يا قلبى؟؟؟
ميساء:فين وانا جاية ليكي حالا…
منال ادتها العنوان وقفلت معاها وميساء مسحت دمـ.ـو.عها بسعادة ولفت وشها عشان تجهز نفسها وتروح تشوف امها لكن اتفجأت ب ليلى اللي واقفة وراها وبتعيط برعـ.ـب…
ليلى كانت بتعيط جـ.ـا.مد خايفة مخاوف خالد وأسر يتحققوا وميساء تختار أمها
وخايفة كمان من بعدها عنهم هي بتحبهم كلهم زي ولادها وعمرها في يوم ما حست عكس كده
هي بتحب ميساء واسر وحازم كلهم زي ولادها يمكن ربنا مش أراد إنها تكون ام
لكن غريزة الأمومة كانت عندها دائما ويمكن حازم بسبب كده مش في باله أمه الحقيقية
لأنه عمره في يوم ما حس إن ليلى دي مش أمه
ليلى بترجي: ميساء ارجوكي بلاش عشان خاطري..
ميساء تجاهلتها ودخلت اوضتها
ليلى راحت وراها بسرعة ودخلت وقفلت الباب بالمفتاح…
ميساء لفت ليها بوجه غاضب:اخرجي براااا
ليلى هزت دماغها برفض
ميساء بغضب:كفااااية تمثلى عليا الطيبببة انتييي مش امي ومش هسمح ابدا إنك تلعبي ب أخواتي انا مش فاهمة إنتي إزاي قادرة تخدعيهم كده بجد مش فاهمة انا عارفة إنك مش زي ما باين عليكي انتي زيك زي باقي زوجات الآباء وسارقات الرجال…اكيد بسببك بابا ساب ماما…اكيد إنتي سبب كل حاجة…
ليلى بهدوء: إنتي شايفة كده مش فاكرة حاجة…أو مثلاً شوفتي مني حاجة وحشة في حياتك
ميساء بصوت خافت:مش محتاجة أشوف منك حاجة وحشة لاني عرفت اسوء ما عندك وهي انك تخطفي راجـ.ـل من بيته ومـ.ـر.اته وعياله!!
ليلى ببكاء:انا معملتش كده
ميساء:امممم طيب ليه ماما مش معانا
ليلى مسحت دمـ.ـو.عها وبصت لميساء:إجابة السؤال ده عند والدتك إنتي مش عندي انا
ميساء ببساطة:انا هعرف إجابة كل اسئلتي لما اقابلها…وبعدين رفعت صباعها بتحذير ناحية ليلى…لو حد هنا عرف اني هقابلها مش هرحمك إنتي فاهمة ومش هعمل اعتبـ.ـار لفرق السن اللي بينا
قالت كلامها من دون وعي وليلى هزت راسها بصمت وبعد فترة قالت
:صدقيني إنتي هتنـ.ـد.مي كتير يا ميساء اللي كل اللي خسرتيه وهتخسريه بس إنتي اللي عايزة ت عـ.ـر.في كل حاجة انا مش همنعك انا اكتفيت بقي انا هسيبك ت عـ.ـر.في كفاية كده
ميساء بصت ليها بغموض وبعدين تجاهلتها وجهزت شنطتها وراحت على اوضة حازم واخدت مفتاح عربيته وخرجت من البيت بالكامل….
*******************
حازم بملل:هو إنت طردت اختك عشان تبصلي كده كتير
آسر بملل هو كمان:برغم اني مخـ.ـنـ.ـوق وكلامك زود خـ.ـنـ.ـقتي خـ.ـنـ.ـقة لكن بردو محتجاك جنبي اعتقد أنك بتفهمني أو بتريحني
حازم ب ابتسامة عريضة:يااااااااااه عشان بس تقدر قيمتي يلا أسمع وانا هحل ليك مشكلتك
آسر بتردد:اسراء
حازم اتعدل في قعدته:هاااا مالها…؟؟…عملت إيه وسبتوا بعض ليه؟؟؟
آسر بضيق:هي شبهها!!
حازم بملل:شبه مين هو انا هطلع منك الكلام بالقطارة يا بني ؟؟؟
آسر:منال
حازم فضل ساكت بيحاول يستوعب الموضوع وبيفكر إيه اللي عملته اسراء عشان تكون شبه أمه…حازم بص ناحية أسر ورفع حاجبه ب إستفسار!
آسر مد ايديه في جيبه يطلع فونه يسمع حازم الريكورد لكن افتكر إنه مع ميساء
آسر قام بضيق عشان يجيب فونه لكن استوقفه حازم
حازم:رايح فين
آسر:هجيب موبايلي في ريكورد ع البريد هسمعه ليك
حازم ب ابتسامة صفرة:أقعد ما تغلبش نفسك نسمع من عندي
آسر بشك:وإنت عرفت باسورد ايميلي ازاي
حازم ببراءة مصطنعة ونبرة كوميديه:انتتتت بتشك فياااا بقي انا هتسلل على خصوصياتك…إنت اللي كنت فاتحه عندي مش انا !
آسر بضيق:طيب هات تليفونك…
حازم عطي لآسر الفون وبعدين آسر فتح بريده الالكتروني وسمع حازم كلام اسراء
حازم فضل ساكت لفترة…
آسر:اتكلم ولا القط أكل لسانك دلوقتي في انا غلطان في اللي عملته؟؟
حازم بعد صمت طويل:طيب إنت إيه اللي يضمن ليك إن هي فعلاً قالت كده وده مش حد عايز يوقع بينكم أو مثلاً الحوار ده قديم ولو حكمت عليها بناء عليه يبقي كده إنت بتظلمها!!؟
آسر: وليه هيكون قديم ما هي قالت بنفسها خطوبة وكده يعني من قريب!
حازم بملل:يا بني يا حبيبي امبـ.ـارح غير النهاردة ممكن نقول حاجة ونرجع نغير رأينا فيها بعد ساعات ف إنت ليه متحطش ليها عذر إنها قالت الكلام ده أول أسبوع خطوبة إنت قولت إن علاقتكم كانت عادية في الوقت ده ممكن يكون الكلام قديم وإنت هتظلمها كده ممكن تكون اتغيرت مش هتخسر حاجة لما تسمعها على الأقل مش هيكون في مكان النـ.ـد.م أسمعها الاول وبعدين أحكم يا آسر متحكمش عليها بناءً على مقطع صوتي وممكن يكون فيك!أو كلام قديم وتهد كل حاجة كانت وهتكون بينكم لازم تسمع منها قبل ما تحكم ومتقعدش تخلط الماضي بالحاضر يا آسر بالله عليك فكر بعقلك وقلبك متحكمش واحد بس حكم الاتنين
آسر سكت بتفكير هو جزء منه رافض كلام حازم وجزء منه مؤيد ليه
وعايز يسمع اسراء يمكن يكون فعلاً كلام جديد وهي فعلاً اتغيرت وهو لو حكم من دلوقتي هيظلمها
فضل صامت بتفكير ومش عارف ياخد قرار هل ينهي علاقته ب اسراء على كده ولا يديها فرصة!
********____#___********
شهد دخلت اوضة امها واتصـ.ـد.مت من اللي شافته !
أمها حاضنة عمر ومالك دي كانت آخر حاجة ممكن تتوقعها
كانت مفكرة إنها هتشوف مشهد الطفولة المعتاد عمر واقف على جانب متابع إهتمام زينب ب مالك
وهي كالعادة هتقف جنبه تتفرج معاه شوية لكن لما شافت الحـ.ـضـ.ـن ده سعادة غريبة تمكنت منها
كانت دائما بتحلم بالمشهد ده من جواها
فضلت فترة طويلة متابعهم بفرحة
شهد بعد صمت طويل قالت بمرح سعيد:اااااه يا خوننننة كلكم متجمعين كده من غيري أيوة مانتوا جوزتوني ونسيتوني وعملتوا وصلة عشق ممنوع من غيري بقي انا هروح لجوزي حبيبي هو اللي هيعوضني بقي
كلهم ضحكوا عليها
مالك قام وحـ.ـضـ.ـنها بسرعة بسعادة:حشـ.ـتـ.ـيني و يا اوزعةةة
شهد اتعلقت فيه:وإنت وحـ.ـشـ.ـتني يا بـ.ـارد بقي بقالك اكتر من أسبوع فاكر ومفكرتش تتطمنا
مالك بحيرة:وإنتي عرفتي منين
شهد بتلقائية:الواد حازم هو اللي قالى
مالك:امممم
عمر:احم احم من اكتر من أسبوع!
مالك لف لعمر وقال بتردد:على فكرة كنت هقولك بس كنت محتاج وقت
عمر هز رأسه بصمت ومن جواه بيتوعد لحازم
شهد راحت وحـ.ـضـ.ـنت عمر: تصدق وحـ.ـشـ.ـتني أوي
عمر حـ.ـضـ.ـنها هو كمان:على أساس إني مش لسا شايفك امبـ.ـارح
شهد:تصدق إنك رخم ابعد كده…زينب كانت باصة ليها بحزن ونـ.ـد.م لأنها بردو اتظلمت زي عمر…شهد كملت بعد ما شافت نظرات أمها…ماما واحشني وانت وهو كنتوا واخدينها سيبوهلي شوية
شهد حـ.ـضـ.ـنت زينب جـ.ـا.مد وعمر قرب من مالك وهما الاتنين حـ.ـضـ.ـنوا بعض تاني
عمر:شوفتك بتعيط
مالك ببرود:شكلى هقتنع بكلامك
عمر:اللى هو إيه
مالك:العـ.ـيا.ط مش ضعف!…ده احد الوسائل للتعبير عن حزن كبير سعادة كبيرة جرح كبير والخ
عمر:إنت اقتنعت مش لسا هتقتنع أصلا
والتلاتة اتجمعوا حوالين امهم في جو مرح كانوا كلهم بيتمنوا يعيشوه من سنين…
***عند فريدة***
أسيل:بالله عليك تحكيلي إيه اللي حصل؟
فريدة:تصدقي إنتي رخمة هو حصل إيه مش فاهمة
سارة:يعني ردة فعل عمر كانت إيه ومالك بردو
أسيل بمقاطعة: وخصوصاً الولية الساحرة حمـ.ـا.تك عملت إيه !
فريدة ضحكت عليهم:بس هتستفادوا إيه يعني؟
أسيل وسارة بصوت واحد:تقدري تقولي فضول…
فريدة بصت لسارة ومثلت خيبة الأمل:وانا اللي كنت فاكركي عاقلة طلعتي اعيل من أسيل…
سارة بلا مبالاة:احكي يا بنت خالتي لحسن هنعمل ازعاج ونصحي القمر اللي نايم ده
فريدة بصت ناحية مالك اللي نايم:ده تهديد ده ؟
أسيل بصوت عالي إلى حد ما:تقدري تقولي كده…
فريدة حكتلهم اللي حصل ب اختصار
أسيل بغضب:بت إنتي اطلعي بالتفاصيل مبحبش كده
فريدة وقفت قدامها:وطي صوتك ده لحسن والله هموتك وبعدين إنتي خيالك واسع تخيلي براحتك
سارة بترجي:بالله عليكي تحكيلنا…
فريدة بملل:طيب بس وطوا صوتكم عشان مالك انا ما صدقت إنه نايم أصلا
…………..
كانت شهد قاعدة مع أمها واخواته وتليفونها رن كان يوسف وقفت على جنب عشان تكلمه
يوسف بنبرة حزينة:شهد انا عايز اقولك اني بحبك قبل ما اموت انا محبتش غيرك
شهد بقلق:الو يوسف في إيه
سام بصراخ:يا بني آدم إنت تعالى طفي معايا الحريقة وفكك من جو المحن ده
شهد بخوف:يوسففف حريقة إيه
يوسف بتلقائية: ابدا سام ولع في المطبخ والبيت بيولع وسام بيانه بيولع هو كمان ودي شكلها آخر مرة هقولك بحبك ف حبيت أقولها قبل ما اموت
شهد عيطت:إنت بتهزر مش كده…
بس الخط فصل
………
سارة وأسيل سكتوا وقعدوا يسمعوا ليهم وفريدة حكت ليهم كل حاجة بالتفصيل وبمجرد ما خلصت سمعوا صوت شهد وهي بتصرخ
شهد بصراخ:بتتتتتتت يا سارة الحقييي جووووزززك بيييووووولععععع
سارة قامت تجري لشهد وهي كمان بصراخ:بيولععع ازاااااي
صوتهم صحي مالك الصغير بفزع
شهد كانت خارجة من البيت ووراها عمر ومالك بيحاولوا يستفسروا منها
وسارة خرجت ليها ومسكتها من أيديها:بيولع إزاي فهميني سام ماله؟؟؟
شهد بعـ.ـيا.ط: معرفش يوسف بيقول إن البيت بيولع وسام كان بيصـ.ـر.خ أكيد بسبب النار يعيني..
………………………
عند سام ويوسف
يوسف بصوت عالي: إيه يا اخي سيبني أودع مراتي بالراحة
سام:طب تعالى طفي معايا وبعدين نطفي براحتنا
يوسف وقف قدام الفوطة اللي بتولع:طب ودي نطفيها إزاي دي
(أقسم بالله جوز مجانين ويوسف مع سام مش بيطلع الحلو اللي جواه ده بيطلع الغباء اللي جواه 😂😂)
سام بتفكير:استني ثواني
سام دخل الحمام وشـ.ـد ازازة جاز وكان مفكرها ماية وراح كبها على الأرض والفوطة (منشفة) فالنار مسكت في رجله
يوسف:يخربيتك يخربيتك ده جاز مش ماية
سام:طب الحقنييييييي انا بولع
يوسف بسرعة جاب طفاية الحريق من عتبة الباب وطفي بيه النار ورش على سام والمطبخ كله يعتبر اتحول للون الابيض 😂😂
……..عند عمر ومالك……..
عمر وقف شهد يهديها وقال بقلق:في إيه
شهد بيعـ.ـيا.ط وصوت متقطع:يوسف بيقول…البيت بيولع…وسام ولع…وقالى بيحبني…وحب يقولها ليا قبل ما يموت…
البنات كلهم عيطوا بتأثر وخوف بالإضافة لمالك الصغير اللي بيعـ.ـيط في أيد فريدة من الخضة…
(اه لما يعرفوا حقيقة الموضوع 😁😂)
عمر كان بيحاول يفكر:طب خليكم هنا وانا هروح اشوف الموضوع
شهد باعتراض وبكاء:لأ انا مش هقعد هنا انا عايزة اطمن على جوزي
سارة بعـ.ـيا.ط هي كمان:وانا عايزة اشوف سام انا متأكدة إن هو كويس اكيد مش حصل ليه حاجة
فريدة بعـ.ـيا.ط:وانا عايزة اطمن على ماما وأبيه
عمر بص لاسيل برجاء:طب خليكي إنتي يا أسيل مع مالك عشان مش هينفع ناخده في الوضع ده حاولي تهديه
أسيل بعـ.ـيا.ط:لأ انا عايزة اطمن على أخويا وماما
عمر بص لمالك أخوه:طب خليك انت مع مالك عبال ما اشوف في إيه أكيد مش هناخده معانا في حريقة
مالك اخد مالك من أيد فريدة ببساطة:سيبه مع ماما جوا
مالك دخل بسرعة وعطي مالك الصغير لزينب وخرج وركب العربية جنب عمر والبنات خدو الكرسي الخلفي عادي لان عربية عمر كبيرة
وكان عمر في خلال 5 دقائق عند بيت يوسف لأنه قريب منه
وكانوا البنات طبعاً منهارين في العـ.ـيا.ط بس بعد ما وصلوا البيت بصوا لبعض ب استغراب ونظراتهم بتقول ما البيت باين عليه كويس اهو
كلهم نزلوا وراح رنوا الجرس
يوسف فتح ليهم الباب بملل:مين!
شهد اول ما شافته رمت نفسها في حـ.ـضـ.ـنه ببكاء:إنت كويس
وكذلك الأمر فريدة وأسيل
يوسف:متقلقوش دي حاجة بسيطة…
عمر زق يوسف بغيظ ودخل رمي نفسه بتعب على أول كرسي وكلهم عملوا كذلك معادا سارة
سارة بصت ليوسف وقالت بخوف:هو سام فين؟؟
يوسف:في المطبخ روحي ساعديه
سارة دخلت بسرعة لسام وكان سام ساند على الرخامة مستني يوسف يجي يخرجه لأن فيه حرق في رجله ومش عارف يضعط عليها
سارة أول ما شافته صوتت برعـ.ـب: ياااااالهوووي إيه ده انتتتت ميننننن
سام شاور ليها:انا سام يا بنتي بس ده من طفاية الحريق
سارة:روح يا شيخ منك لله إنت وهو
سارة سندت سام لحد ما خرجته برا
سام بص ليوسف بلوم:كان لازم تجوع روح منك لله
يوسف بضحك:وإنت حد قالك طفي النار بالجاز أما غريبة 😂😂
سام بص لسارة:سدنيني يا حبيبي على اي اوضة فيه ضيوف ميصحش يشوفوني وانا شبح كده !
سارة خدت سام ودخلت وهي بتكتم نفسها إنها تضحك على شكله
عمر بص ليوسف وبهدوء كاذب:إيه اللي حصل ؟؟
يوسف حمم بخوف:احم محصلش…وبعدين قام وحـ.ـضـ.ـن فريدة وقعد جنبها
يوسف لفريدة:عاملة إيه يا قلبي أخبـ.ـارك
فريدة بهمس:كويسة…وإنت مش جاي تقعد غير جنبي!
يوسف بنفس الهمس:اصله هيضـ.ـر.بني دلوقتي سيبيه يحاول يسيطر على أعصابه
فريدة بهمس:طيب هو إيه اللي حصل وماما فين
يوسف بهمس:ماما عند واحدة صحبتها أما اللي حصل هو إن فوطة المطبخ ولعت ومش كنا عارفين نطفيها إزاي انا والاهبل سام وراح الاهبل جاب بنزين ولا جاز وطفي بيه بس رجله ولعت
فريدة بصوت عالي غصب عنها:بقي كل ده حصل بسبب فوطة المطبخ إنت بتهزر صح
يوسف وهو بيبرطم بصوت غير مسموع:بلوة أقسم بالله فضحتني بتفرح في ضـ.ـر.بي والله البت دي
مالك وعمر بصوا ليوسف بصدمة بعد ما استوعبوا كلام فريدة
شهد قامت ووقفت قدام يوسف بغيظ:بقي الفيلم ده كله عشان فوطة والبيت بيولع وسام باينه ولع وكلام كتير وعايز اقولك بحبك قبل ما اموت كله بسبب فوطة…فوطة يا يوسف
عمر قام وزق شهد وبص ليوسف وقاله:عقلك كان فين؟
يوسف:احم انا كنت بتوقع المستقبل مش أكتر وكنت معتمد على سام
سام خرج بمساعدة سارة بعد ما ظبط نفسه وسمع جملة يوسف:والله وانا كنت معتمد عليك…
مالك بسخرية:كل واحد اعتمد على التاني ومحدش شغل عقله
سام قعد:بالظبط…حد يطلبلى دكتور بقي
سارة بغيظ:ده حرق سطحي بسيط
أسيل:حط معجون سنان
سام لاسيل:اسكتي إنتي يا راس الجزمة انا عارف نفسي وانا محتاج دكتور
عمر قطع كلام أسيل وسام ب بوكس ليوسف:روح يا شيخ منك لله وقعت قلوبنا كلنا
يوسف بص لفريدة:عاجبك اللي بيعمله جوزك ده؟؟؟
عمر:ملكش دعوة عجابها عشان انت تستاهل
شهد وفريدة بصوت واحد: فعلاً
******************
حازم في اوضته كان بيجهز نفسه بحماس عشان يروح القاهرة…
حازم خلص كل حاجة وفضل يدور على مفاتيح عربيته بس مش لقيها
راح لميساء عشان يقولها تجهز نفسها وتيجي معاه ويسألها لو شافت مفاتيح عربيته
بس أول ما دخل اوضة ميساء مش لقيها وبعدها خرج يدور عليها في الحديقة بملل
بس مش لقي غير ليلى اللي قاعدة سرحانة وحالتها غريبة اول مرة يشوفها كده
حازم قرب منه بخوف من حالها لأن عارف كويس إن كده فيه حاجة
حازم:ماما فيه إيه مالك
ليلى حاولت تكون طبيعية:مفيش يا حبيبي
حازم:امممم ليلو في إيه احكيلي مالك… وميساء فين؟؟
ليلى بتـ.ـو.تر:مفيش يا حازم انا كويسة وتلاقي ميساء في الجنينة كالعادة يعني
حازم ربع أيديه على صدره:هنكدب كتير؟؟؟
ليلى:ممكن تسيبني لوحدي
حازم بمرح:لأ قاعد فوق قلبك يا ماما لحد ما تقولى فيه إيه؟هو إنتي كنتي بتسبيني في حالى لما بقولك سبيني ؟
ليلى والدمـ.ـو.ع بتلمع في عينيها:حازم عشان خاطري سبني لوحدي
حازم حـ.ـضـ.ـنها بسرعة:ماما بالله عليكي قوليلي في إيه ليه زعلانة…بابا زعلك ولا حاجة ولا ميساء كالعادة عشان خاطري قوليلى في إيه…
ليلى بصت ليه كتير بتفكير يا تري تقوله وتخليه يمنع ميساء من إنها تعرف الحقيقة ولا تسببها
تعرف الحقيقة قعدت تفكر كتير هي عايزة تسيب ميساء تعرف
لكن بردو في النهاية مش عايزها تتألم فضلت كتير باصة ليه في محاولة لحسم قرارها
وحازم كان باصص ليها وساكت ومنتظرها تاخد قرارها براحتها
ليلى خدت نفس طويل:حازم انا عارفة إنك هتقدر تمنع ميساء لكن مش عايزة آسر يعرف اللي هقوله ده كفاية اللي هو فيه…
حازم هز رأسه بموافقة على كلامها:يلا قولي يا ليلو
ليلى: ميساء اتكلمت مع والدتك وهي راحت تقابلها دلوقتي…
حازم غمض عينيه بحزن وانتظر ليلى تكمل كلامها
ليلى:حازم انا عايزها تعرف وفي نفس الوقت مش عايزها تعرف بقول لو عرفت هتبطل تتهمني أو تشوفني وحشة بس في نفس الوقت مش عايزها تزعل بعد ما تعرف إن صورة امها اللي في خيالها مش حقيقة لو عرفت الحقيقة هتتعب وبردو لو مش عرفتها هتتعب…
حازم بهدوء:ومين قالك إن منال هتخلي ميساء تشوف الحقيقة…ضحك بوجع وكمل…على حسب كلام آسر عنها انا متوقع هي هتعمل ايه هي هتخليكي إنتي وبابا وحشين قدام ميسو وللأسف ميسو هتصدقها لأنها بتحبها ومتعرفش عنها حاجة
ليلى:طيب حاول تمنعها يا حازم هي مش لحقت تمشي هي لسا ماشية من ربع ساعة…
حازم بحزن:ماما سيبيها تعرف كده أفضل ليها اظن سيبيها تعرف وتشوف منال واحدة واحدة على حقيقتها هتتعب في الأول بس اظن كده أفضل ليها…ش
ليلى بخوف على ميساء:لأ يا حازم على الأقل خليك جنبها روح وراها ومش تسيبها لوحدها
حازم رفع أيده باستسلام:ماهي خدت عربيتي اروح إزاي
ليلى بتفكير:خد عربية آسر!.
حازم:هههه من شوية كنتي عايزه ميعرفش غيرتي رأيك ولا إيه
آسر من ورا حازم:هو إيه اللي مش عايزني اعرفه؟!
حازم خاف ومعرفش ينطق…
ليلى ردت بداله:ابدا بس كنا عايزين نخرج انا وهو وميساء شوية مش عايزين نقولك عشان تقعد لوحدك وتفكر بهدوء
آسر هز رأسه:مفيش مشكلة اخرجوا عادي انا أفضل إني أفضل لوحدي شوية
ليلى:طيب هات مفتاح عربيتك عشان عربية حازم مع واحد صاحبه
آسر بهدوء: تقريباً انا سايبها في العربية من ساعة ما جيت مفيش مشكلة خدوها
ليلى:ماشي يا حبيبي أقعد انت لوحدك شوية لكن الأكيد هجيلك بالليل تكون هديت شوية يا حبيبي!
آسر بصلها ب استغراب معقول حازم مقلش ليها اللي حكاه ليه
لأنه عارف حازم كويس مش بيقدر يخبي حاجة عن ليلى وكذلك الأمر ليلى
آسر بهدوء:على اساس حازم مش حكالك
حازم بمرح:لأ طبعاً مش قولت سرك في بير يا كبير
آسر دخل وسابهم من غير رد
ليلى:يلا يا حازم بسرعة عشان تلحقها قبل ما توصل لازم تكون جنبها
حازم قام وباس رأسها:إن شاء الله كل حاجة هتكون تمام متقلقيش إنتي
وراح وركب عربية آسر واتحرك بيها وكان بيسوق بحقد كبير وهو عقله
بيفكر في كذا مشهد واللي جننه أن ميساء مش بترد عليه فضل اكتر من ساعة
سايق بسرعة وعمال يحاول يكلمها لكن هي ولا هنا كان بيفكر يكلم مالك
بس لا هو عايز يخلي ميساء تواجه منال وفي الآخر يقولها حقيقتها بس عايز يكون معاها
كان متعصب جدآ ولو اتكلم مع حد في الوقت ده هيستغرب وهيعرف إنه مش حازم
…………………..
اما عند ميساء فهي كانت بتمشي على حسب الموقع وكانت بتحارب الطريق عشان توصل لامها
لهفتها عشان تشوف امها خليتها تتخطي خوفها وتسوق العربية لوحدها
وللفترة الكبيرة دي كلها هي كانت دائما بتعتمد على مالك أو حازم أو آسر في السواقة
لأنها بتخاف من السواقة إلى حد ما لكن دلوقتي تخطت على خوفها بس
عشان تشوف امها بعد السنين دي كلها كان عقلها مشغول ليه أمها اتخلت عنهم
أو ليه بعدت السنين دي كلها وهل هتنـ.ـد.م زي ما قالت ليلى وكانت بردو بتفكر
في اي حاجة وحشة شافتها من ليلى بس للاسف مفيش هي مكنتش أصلا
بترضي تقرب منها كانت بتاخد جنب وبتتجنب ليلى بعد ما عقلها صدق
إنها زيها زي اي زوجة اب لا تحبهم والخ وفوق كده لسا مصدقة كلام طفلة صغيرة!
كانت بترفض كل مكالمـ.ـا.ت حازم لحد ما استسلمت وردت عليه بعد ما أدركت إنه عارف
كل حاجة من ليلى وإنه وراها أكيد ردت عليه خوفاً عليه لأنه في النهاية اخوها الصغير
ميساء:نعم يا حازم
حازم بنبرة موجوعة وصارمة: قوليلي بسرعة إنتي فين متروحيش لوحدك يا ميسو عشان خاطري
ميساء وقفت بعربيتها:مفيش داعي يا حازم انا خلاص وصلت
حازم:استني عندك وقوليلي إنتي فين
ميساء:معلش يا حازم مش هقدر اقولك عشان انا عارفة إنك هتعمل زي آسر وتمنعني عن ماما!
وقفلت المكالمة وقفلت الفون كمان
حازم بعدها صرخ بجنون بعد ما شاف إن بنزين العربية هيخلص:اوووووف
حازم ركن العربية على جنب ونزل منها وحاول يرن على ميساء لكن بلا جدوى…رجع وركب العربية تاني ومشي ب أمل يلاقي محطة بنزين قريبة…
*******************
في منزل يوسف كان قاعدين في جو مرح سام اتعرف على عمر ومالك وكذلك الأمر مالك اتعرف على الكل وقعدوا يدردشو شوية مع بعض فاطمة كانت رجعت من برا
فاطمة دخلت واتفجأت من التجمع اللي موجود:خير يا ولاد حصل مصيبة إيه
أسيل بضحك:مشاء الله عليك يا بطوط بتلقطيها وهي طايرة فعلاً فيه مصيبة
فاطمة:كنت عارفة إن التجمع ده ورا مصيبة
عمر:طبعا يا ست الكل إنتي عارفة ولادك جلابين مصائب أصلا
فاطمة:إنت هتقولي يا ابني مانا عارفة
فريدة:قد إيه إنتي ام عظيمة
يوسف بص لفريدة بسخرية:وقد إيه إنتي اخت عظيمة دائماً بيعاني
فريدة ببراءة:والله مكنش قصدي اعلي صوتي
فاطمة:المهم يا ولاد انا هدخل أغسل وشي من الحر وهتوضي واصلي وجاية
ودخلت
سام اتحامل على نفسه وقام وشـ.ـد يوسف
يوسف بغضب:إيه يا بني فيه إيه؟؟؟
سام:امك هتدخل المطبخ…
يوسف:وفيها إيه؟
سام بصوت عالي:المطبخ يضـ.ـر.ب يقلب غير الحلل اللي اتحرقت ولا البودرة اللي في كل مكان هتصوت دلوقتي تعالي نهرب…
يوسف استوعب الموضوع وقام مع سام:طيب بقول اشوفكم بخير يا جماعة مكملش وسمع صوت امه
فاطمة بصراخ:يا مصيبتييييي مين اللي عمل في المطبخ كده
وخرجت ليهم تستفهم
فاطمة بغضب:مين فيكم اللي عمل في المطبخ كده
فريدة وأسيل:أقسم بالله إبنك اللي عمل كده
يوسف نقل نظراته بين أخواته الاتنين:أقسم بالله اخوات وا.طـ.ـية وا.طـ.ـية يعني
أسيل:انت اخويا في كل حاجة إلا دي انت عايزها تلبس الشبشب في وشي انا !
فاطمة بعصبية ليوسف:ادخل يا زفت ظبط اللي انت عملته ده
يوسف:ماما مش ملاحظة إن فيه ضيوف
فاطمة:لأ يا حبيبي مفيش ضيوف اختك وجوزه وصاحبك مفيش ضيوف يلا ادخل ظبط اللي عملته
يوسف بص لسام:على فكرة هو اللي عمل كده مش انا
فاطمة:إنت وهو يلا على المطبخ ظبطوه
كان كل اللي قاعدين بيضحكوا وخصوصاً شهد وسارة
فاطمة بصتلهم بتفكير:وإنتي يا اختي إنتي وهي ساعدوا اجوزتكم
سام ويوسف بصوا لبعض وانفجروا من الضحك
شهد:ماما خليكي محضر خير وسيبيهم هما يظبطوا الدنيا إنتي مت عـ.ـر.فيش إبنك عمل فينا إيه ده كان مفهمنا إن البيت بيولع وسام بيولع
سارة بتأييد:اه والله يا خالتوا تصوري قالي جوزك بيولع وكان جايبنا على ملى وشنا
فاطمة بتعاطف معاهم:يا حبة عيني طب والله لينظفوا المطبخ ويعملوا ليكم اكل واطلع عينهم عقاباً ليهم
سام بص ليوسف بحقد:كله بسببك
يوسف فتح عينيه جـ.ـا.مد بصدمة:انا اللي معرفتش اسخن كام لقمة
سام:لأ إنت اللي قولتلي انا جعان
يوسف زق سام:يلا انجر قدامي انا كنت عارف من ساعة ما جيت إنك هتشقلب حياتي
سام ويوسف دخلوا المطبخ وفاطمة قعدت وساعتها خدت بالها من مالك وفضلت تبص ليه هو وعمر كل شوية
أسيل ضحكت على شكل امها وهي محتارة وشاورت على مالك:ده مالك… وبعدين شاورت على عمر…وده عمر اظن كده سهل مش كده !
فاطمة:سبحان الله الاتنين نسخة عن بعض انا مش قادرة اميز بينهم…وبعدين سلمت على مالك وهي لسا مش قادرة تقدر تميز بينهم وبين عمر…
شوية والباب خبط
كانت شهد هتقوم لكن فاطمة قعدتها
فاطمة بصوت عالي:إنت يا زفت يلا اسمك يوسف روح افتح الباب
يوسف طلع وفتح بملل واتفاجئ ب زينب قدامه…
زينب كان معاها مالك الصغير وكان بيعـ.ـيط جـ.ـا.مد لأنه ميعرفش زينب في الغالب
بس هدي إلي حد ما لما شافه خاله وقعد يشاور ليه
يوسف اخد منها مالك
زينب بحرج:إنت كويس؟؟؟
يوسف بدهشة:أيوة كويس اتفضلي…
زينب دخلت بتـ.ـو.تر لأن دي يعتبر المرة التانية اللي جات فيها هنا كانت دائما بتتكبر
فاطمة رحبت ب زينب وزينب قعدت بحرج هي نـ.ـد.مانة دلوقتي جـ.ـا.مد
واستوعبت هي قد كانت بتخسر الشوية اللي قضتهم مع حفيدها عرفوها قد إيه كانت بعيدة
مالك الصغير مش هدي معاها خالص لأنه ببساطة مش عارفها
ولا هي كانت قريبة منه عشان يسكت معاها…فضلت توزع نظراتها على الجميع بحزن
زينب بصت لعمر وفريدة وخدت نفس طويل:انا آسفة مش عارفه المرة دي هتصدقوا إني فعلاً اتغيرت ولا هعمل زي المرة اللي فاتت وارجع لطبيعتي الأنانية من جديد بس لا خلاص انا فوقت وعرفت انا خسرت قد إيه اول حاجة خسرت طفولة ولادي كلهم وبدل ما اكون سبب سعادة الكل كنت بسبب حزن ليهم انا آسفة يا عمر إن انانيتي كانت هتبعدك عن حب حياتك وعيلتك السعيدة اللي كونتها بعيد عني انا آسفة إني كنت هكون أنانية واحرمك من السعادة من جديد زي ما حرمتك من حناني في الماضي…انا ارتكبت في حقك كتير مع ذلك سامحتني…كنت هدمر زواجك وبردو سمحتني…كنت هتخسر إبنك بسببي وبردو سامحتني…كنت قاسية معك وبحسابك على ذنب مش ذنبك وبردو سامحتني انا آسفة بجد على كل لحظة يا عمر ضيعتها في حياتك وطفولتك وآسفة على كل لحظة كنت بعيدة فيها عنك…وبعدين حولت نظراتها لفريدة… وآسفة ليكي يا فريدة عشان كنت على طول بحاول أقلل منك وكنت دائما شايفكي مش مناسبة لابني مع إني لو لفيت العالم مش هلاقي واحدة زيك لعمر… آسفة إني كنت هخليكي تتألمي وتفضلي شايفة حب حياتك خاين وآسفة إني دمرت سعادتكم بشهر العسل وكنت هكون سبب بفقدان حفيدي
فريدة قاطعتها:وانا مش زعلانة من حضرتك على فكرة مفيش حد معصوم عن الخطأ على فكرة وحضرتك باللي عملتيه كنتي سبب إن مالك يعرف إنه ليه عيلة وكفاية أن حضرتك عرفتي غلطك وبتعترفي بيه وصدقيني انا مش زعلانة ولا عمري زعلت من حضرتك ابدا…
زينب حـ.ـضـ.ـنت فريدة بسعادة وبعدين وقفت قدام يوسف
زينب:عارفة كويس انك بتكرهني أوي…معاك حق انا كنت حماة شريرة وكنت دائما مصقصداك وانت كنت عارف كده كويس بس والله انا مش عارفة انا ليه كنت كده ليه كنت ببص للناحية الاجتماعية انا حابة اعتذر ليك جـ.ـا.مد جداا على كل حاجة إنت استحملتني كتير واستحملت إهانات مني كتير ومكنتش بتقول لحد بس انا بعتذر منك على كل حاجة حصلت واتمنى من قلبي تسامحني
يوسف بسعادة:وانا مسامحك أخيرا حضرتك هتبطلي تطارديني
زينب ضحكت معاه وقربت من شهد لكن شهد حـ.ـضـ.ـنتها وقالت:إنتي مش مديونة ليا ب أي اعتذار
سام كان واقف من بعيد:بما أنه يوم الاعتذار العالمي اسمحولي… قرب ومسك ايد سارة
سام بترجي:بالله عليك بقي تسامحني انا مش عارف إنتي لسا زعلانة ليه مني ما عملت كل اللي انتي عايزة ونهيت علاقتي بزفتة مونيكا وكله مبقش فيه غيرك في حياتي بالله عليك يا سارة إنتي بعيدة عني من زمان وعلى فكرة بعدك بيوجـ.ـعني…عشان خاطري سامحيني واي حاجة مش عاجبكي فيا ساعديني نغيرها سوا عشان خاطري انا مش مستحمل الوضع ده انتي قريبة وفي نفس الوقت بعيدة ارجوكي يا سارة سامحيني
سارة بصتله بحيرة لأنها مش عارفة هي زعلانة منه من أي!
أسيل بسخرية:على فكرة هي شكلها كانت بتشتغلك ومش زعلانة ولا حاجة
سارة بتذكر سبب زعلها:اااااه افتكرت انا مضايقة لأن حضرتك تعرف حازم مين أصلا وانت مقابله قبل كده ومع ذلك عملت نفسك مش عارفه عشان تقلب الوضع ضدي وتخليني انا اللي اجري وراك واصالحك يا زباله
…أنهت كلامها وداست على رجله بقوة بغيظ وكانت للأسف رجله اللى فيها الحرق
سام صرخ وهو بيرفع رجله:اااااه يا بنت **** مش عايزك تسامحيني الله يخربيتك وبيت معرفتك
سارة بخوف:انا آسفة يا حبيبي إنت كويس ؟؟
سام: إنتي قولتي إيه… حبيبي مش كده؟… والله يا بنتي انا كويس حمدالله على السلامه حشـ.ـتـ.ـيني و يا قلبي وحـ.ـضـ.ـنها
يوسف بسخرية على سام:أخص على الرجـ.ـا.لة…عيل مهزق
عمر ليوسف:طب والنبي تبطل كلام وترحم الرخم إللي نام على كتفك ده وتنيمه وتريحه في أي حتة
يوسف لفريدة:تصدقي كنت ناسي إني شايله الواد ده بقي هادي ايمتا ؟؟؟
فريدة:لأ هو بس مش نايم كويس وما صدق ينام استني اما ياخد كفايته في النوم
عمر:استني اما ينام طول النهار ويصحي طول الليل ينكد عليا انا
يوسف بهزار:إنت عدواني اوي مع الواد ده لو مضايقك خليه
عمر مسك ايد فريدة وقام:طب حيث كده انا همشي بقي وانت خلي بالك منه
يوسف زعق:أقعد ياض إنت هتمسك في الكلمة ولا أعرفك انا مش فاضي لابنك ابو دم تقيل ده
عمر بص لفريدة ومثل الحزن:عشان ت عـ.ـر.في إني مش الوحيد اللي بكره إبنك لازم ت عـ.ـر.في إن إبنك ده عيل رخم أوي
مالك لفريدة:متسمعيش منه ده قمر وهادي على فكرة
عمر أبتسم ابتسامة عريضة وبص ليوسف:بس انا عرفت هبقي اسيب الواد ده مع مين …وانفجر من الضحك هو ويوسف…
شهد لمالك:مبروك يا مالك يا حبيبي مالك دلوقتي بقي إبنك رسمي مش ابن عمر لأن عمر من هنا ورايح هيخليه معاك 24 ساعة 😂😂
مالك:وماله انا أصلا حبيته
عمر:يومين كمان وعايز اسمع منك نفس الجملة
قعدوا كلهم يهزروا من جديد والمرة دي مالك انـ.ـد.مج مع الكل اكتر وكذلك زينب اللي أكدت للكل إنها اتغيرت فعلاً المرة دي ويوسف وسام كانوا في المطبخ متكفلين بعمل الاكل للكل تحت قيادة فاطمة 😂بس زينب استأذنت ومشيت لأن كان عندها اجتماع ومقدرتش تقعد اكتر وكذلك الأمر فاطمة دخلت اوضتها ترتاح
كانوا قاعدين بعد الاكل في جو مرح لحد ما قاطع قعدتهم صوت تليفون مالك شافه حازم وكان عمال يرفض لأنه متوقع إن حاجة تافهة من حازم
عمر بص لمالك:رد على التليفون بترفض ليه؟؟؟
مالك:ده حازم واكيد قاعد فاضي وحب يستظرف عليا
سام:يا بني رد عليه وخلاص ده اصلا عيل لذيذ
مالك رد عليه:نعم يا زفت
حازم بغضب وصوت عالي:مش بترررد ليه من البداية
مالك ببرود:طيب خلص عايز إيه
حازم بتـ.ـو.تر: ميساء كلمتك
مالك بسخرية:لأ مكلمتنيش ولا مرة ما صدقت خلصت مني ومن انانيتي…
حازم كان واقف على جنب العربية وبعد ما مالك قاله لأ خبط ايديه في شباك العربية بعصبية لدرجة إنه اتكسر وقال بحقد:انا مش هرحم الولية دي لو شوفتها لأنها هتفضل سبب لتعاستنا
مالك وقف بقلق:حازم ميساء فين؟؟؟
حازم بحزن:ميساء راحت لمنال يا مالك انا بكره الست دى لأنها هتفضل سبب لحزننا سواء سبب لحزن اسر أو ميساء
مالك زعق:يعني راحت لمنال فهمني في إيه بالظبط وإنت فين…
حازم زعق زيه:يعني منال كلمتها وميساء راحت زي الهبلة بعد مكالمتها ليها عشان تقابلها وجات القاهرة كمان!
مالك بتـ.ـو.تر:لوحدها يا حازم
حازم:حاولت الحقها أو اكون معاها لكن هي اللي عنيدة…اتعلمت العناد والبرود منك قفلت معايا بعد ما وصلت ليها…
مالك:طب انت فين تعرف تجي ليا ولا اجيلك
حازم:إنت فين
مالك:انا ف … وبعدين بص لعمر اللي واقف جنبه وعطاه العنوان…ومالك اداه لحازم
حازم:انا قريب منك 5 دقائق وأكون عندك تقريبا…
مالك قفل مع حازم وعمر بصله ب استفهام
مالك رجع قعد مكانه بحزن:ميساء اتكلمت مع أمها والمفروض راحت تقابلها…هي دلوقتي راحت للشيطان مش لامها لأن الست دى مش ام شيطان…هي سابت ولادها وراها بكل برود وهـ.ـر.بت مع واحد حقير وهو كمان عمل نفس الشيء ساب ولاده وراه والاتنين عملوا كده قال إيه بحجة الحب… والمشكلة إن ميساء متعرفش ده كله… وأمها زي ما قولتلك شيطان هتحاول تسمم دماغها ضد أبوها ومرات ابوها وللأسف ميساء هبلة وبتحبها وهتصدقها في كل كلمة
كان بيتكلم بحزن وعمر جنب زعلان عليه ومحدش منهم كان واخد باله من نظرات فريدة المتعلقة ب يوسف لأنها مختلفة عن أسيل مدركة لكل حاجة ويوسف كان بيحاول يتهرب من نظراتها بس مقدرش بعد ما شاف خوف كبير في عينيها قرب منها بخطوات تقيلة وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد
يوسف بحزن:كل حاجة ماضي مش اكتر مفيش حاجة من اللي في دماغك صح إحنا دلوقتي كويسين…ماما كويسة…فريدة ده كان ماضي…وانا مش هسمح ليه يقرب مننا من جديد
فريدة اتعلقت في حـ.ـضـ.ـن يوسف جـ.ـا.مد وكانت بترتعش من الخوف تحت نظرات عمر ومالك وعمر استوعب الوضع…وعرف إنها افتكرت الماضي وإن اللي جاي صعب عليه وعلى مالك كمان 💔
↚
كان بيتكلم بحزن وعمر جنبه زعلان عليه ومحدش منهم كان واخد باله من نظرات فريدة المتعلقة ب يوسف لأنها مختلفة عن أسيل مدركة لكل حاجة ويوسف كان بيحاول يتهرب من نظراتها بس مقدرش بعد ما شاف خوف كبير في عينيها قرب منها بخطوات تقيلة وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد
يوسف بحزن:كل حاجة ماضي مش اكتر مفيش حاجة من اللي في دماغك صح إحنا دلوقتي كويسين…ماما كويسة…فريدة ده كان ماضي…وانا مش هسمح ليه يقرب مننا من جديد
فريدة اتعلقت في حـ.ـضـ.ـن يوسف جـ.ـا.مد وكانت بترتعش من الخوف تحت نظرات عمر ومالك وعمر استوعب الوضع…
يوسف شـ.ـدد من عناقه هو كمان وحاول يطمنها كتير:فريدة انا موجود مفيش حاجة متخافيش مفيش حاجة ده كان ماضي ماما كويسة وأسيل مش بتعيط مفيش حاجة
عمر قرب منهم بخوف وحاول ياخد فريدة من حـ.ـضـ.ـن يوسف بس هي ويوسف كانوا ماسكين في بعض جـ.ـا.مد
يوسف بص لعمر برجاء:عمر لو سمحت سيبها ده كان ماضينا انا وهي إنت مكنتش موجود سيبها دلوقتي لو سمحت
شهد وسارة وسام كانوا فاهمين بردو مكنش فيه غير أسيل ومالك اللي مش فاهمين…
فريدة ببكاء:بيضـ.ـر.ب ماما واسيل بتعيط يا أبيه متسبنيش وتمشي تاني
يوسف كان بيسمع كلامها بوجع لسا مازال بيلوم نفسه إنه بعد وساب أمه واخواته مع أبوه عشان بس يرتاح هو بيلوم نفسه جـ.ـا.مد وبيتخيل لو كان مع فريدة مكنش هيبقي حالها كده
عمر مقدرش يتحمل صوته الموجوع وخدها من يوسف بالقوة وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد…
عمر بهدوء:فريدة ده كان ماضي على فكرة فوقي كده وركزي معايا ابوكي مش موجود هنا وإنتي مش محبوسة وماما كويسة وأسيل كويسة وانا معاكي متخافيش انا جنبك متخيلة وانا معاكي ممكن يحصلك حاجة إنتي مش واثقة فيا ولا إيه…
فريدة حـ.ـضـ.ـنت عمر جـ.ـا.مد هي كمان:مش عايزه يرجع حياتنا هو هيدمر سعادتنا من جديد…
عمر:مش هيحصل صدقيني
…وقعد عمر كتير معاها لحد ما هديت خالص وابتدت ترجع للواقع وطبيعتها… وطبعاً مالك كان متابع كل حاجة بحيرة وتعجب مستغرب إيه اللي بيحصل وليه الكل حصل معاه كده…هو لحد دلوقتي ميعرفش إن ميساء وفريدة بيجمعهم نفس الماضي أو حتي فريدة نفسها هي الطفلة الصغيرة اللي كان بيضايق منها ومن صداقتها مع ميساء…أو غباء ميساء اللي كانت دائما بتصدقها…
مالك بتردد بص لعمر ويوسف:هو فيه إيه؟؟؟
يوسف:ابويا هو الحقير اللي انت بتكلم عنه مش أكتر من كده!
مالك فضل باصص ليه بيحاول يستوعب…وفضل ساكت كتير وعمر كان مركز مع مالك كده وشبه عرف هو بيفكر في إيه واضايق من جواه من أخوه وطبعه اللي مش هيتغير…عمر كان بيجهز نفسه لمواجهة مالك بس رنة الجرس ريحته…وبقي عنده امل إن مالك ينسي اللي كان ناوي يعمله…
أسيل مش سابت فرصة لحد وطلعت تجري هي وفتحت الباب…وكان حازم واقف بحزن وشكل هي عمرها ما توقعت إن حازم المرح إللي كونت صورته في عقلها فترة طويلة من غير ما تشوفه من خلال كلامهم في الشات هو نفسه اللي واقف قدامها…
حازم بصلها وابتسم وحاول يسترد بقدر الإمكان شخصيته المرحة:شكلى هفضل وراكي وراكي انا بقول نهرب ونتجوز احسن…هفضل واقف على الباب كتير…انا كنت متشيك وكل حاجة وناوي أوفق رؤوسنا في الحلال…بس شكل البعيدة منحوسة…أو انا المنحوس! مش عارف ايهما اصح!
أسيل ابتسمت لمحاولته اللي كانت فاشلة إلي حد ما لأنه لسا حزين:اتفضل…وكملت بحزن… متخيلتش إن عندك الجانب الحزين ده
حازم دخل معاها لحد ما وصل لمالك كان فيه وجوه كتير موجودة وحاسس إن مالك مش طبيعي وبيهدد للانفجار في أي لحظة…حازم قعد جنبه وقال بجمود:انا بقول سيبها تقرب وانا واثق إن منال مش هتعرف تخدع ميساء كتير!
مالك من غير ما يبصله:وايه اللي مأكد ليك ده؟
حازم ببساطة:لأن ميساء مش غـ.ـبـ.ـية للدرجة دي واكيد هتنبش في الماضي وكمان علاقة ميساء وبابا مش ضعيفة للدرجة دي…وانا واثق إن منال هتحاول توحش بابا لميساء وطبعاً ميساء مش هتصدق بسهولة!
مالك:اما هو كده حضرتك خايف ومتعصب ليه
حازم بهدوء:لمجرد فكرة إن ميسو احتارت منال مش إحنا زعلتني وبس ومكنتش قادر أحكم عقلي كان بيحركني حقدي لمنال وبس!حاقد عليه عشان خلت اسر عايش سنين في الحالة اللي مش استحملتها كام ساعة…حزين على اسر جداً وأول مرة افهمه كده…وافهم هو ليه واخد جنب دائما…أو ليه الماضي مسيطر عليه كده معاه حق صراحة…يارتني كنت فهمت من زمان ع الأقل كنت هقدر اكون جنبه اكتر من كده
مالك فضل ساكت من جواه فيه حرب عايز يقوم يجيب ميساء وبردو أكتفي وعايزها تعرف حقيقة أمها بنفسها!
فضل يفكر في الماضي كتير وطفولة ميساء وبيتخيل لو كانت قربت من ليلى ممكن مكنتش فكرت تعرف أمه لأنه واثق من حب ليلى ليه وانها كانت هتقدر تعوضها عن أمها…وبعد تفكير طويل بص لفريدة اللي قاعدة جنب عمر
مالك لفريدة:فتاة الشعر الأحمر مش كده؟؟؟
فريدة بصت لعمر اللي مط شفايفه بأسف من أخوه لأنه كان متوقع منه كده…عمر ضغط على ايد فريدة…وطمنها بنظراته إنه جنبها!
********************
عند ميساء
وصلت للمكان اللي امها قالت عليه وخبطت وفتحت ليها منال بلهفة مصطنعة
ميساء فضلت جـ.ـا.مدة قدامها كتير… معرفتش ليه حست الاحساس ده في اللحظة دي…
أو ليه مفرحتش لما شافتها!…وهي كانت هتتجنن عليها كانت مستغربة جمود نفسها وبرودها…
في حين إنها المفروض تكون سعيدة إنها شافت أمها بعد سنين بس استغربت نفسها إنها لسا عادية…
منال حـ.ـضـ.ـنت ميساء بشوق ولهفة مصطنعة وده كان واضح لميساء!
لأنها يمكن عارفة الحـ.ـضـ.ـن الحقيقي اللي مليان مشاعر ودفء وشوق من أبوها!
أبوها لما بيحـ.ـضـ.ـنها حـ.ـضـ.ـنه بيكون غير كده… ميساء مكنتش فاهمة
هي ليه بتفكر كده في الوقت ده ليه مش فرحانة ب أمها يمكن لأنها محستش ب أي مشاعر
محستش ب أي مشاعر حقيقية في عيون أمها أو لأنها كانت متوقعة حاجة غير كده
مثلاً زي شعور لما تبقي متوقع إنك هتشيل حاجة تقيلة وعقلك يبقي مهئ
ايديك إن اللي هتشيله تقيل ولما تشيله بتحس إنك هتقع لورا من خفته…أو العكس لو الشىء تقيل
هي كانت متوقعة نظرات من أمها غير كده خالص اللي شافته مكنش شوق ام لبنتها لسنين!
حست بالخـ.ـنـ.ـقة أوي بس نفضت كل أفكارها بعيدة وحـ.ـضـ.ـنت امها!
منال بعد فترة بعدت عنها وقالت
منال:متتخيلش أنا منتظرة اللحظة دي من سنين إزاي…كنت بتمني من سنين اخدك في حـ.ـضـ.ـني كده يا عمري
ميساء ابتسمت لامها بتكلف وقالت بصوت متقطع:وانا…كمان…يا… سكتت ومعرفتش تقول إيه مقدرتش تقول ماما حتي!
منال:تعالى يا عمري أدخلي تعالى يا بنتي مش هنفضل واقفين على الباب كده كتير…
ميساء دخلت معاها وفضلوا قاعدين وساكتين كتير لحد ما منال قطعت الصمت..
منال بدمـ.ـو.ع مصطنعة:على عيني يا بنتي إني أبعد عنكم بس كله من ورا خالد هو والعقربة ليلى هما السبب يا ميساء في بعدي عنكم
ميساء غمضت عينيها بخيبة أمل…وهنا استوعبت إن كلام آسر وهو متعصب
كان حقيقة مش مجرد قهرة من بعدها عنهم…أمها فعلاً اسوء مما تتخيل…
حتي لو كان زي ما بتقول خالد وحش بس بردو كان الواجب إنها متقولش
لو كانت فعلاً بتحبها مش هتخلي الماضي سراب واسوء أبوها قدامها !
أو على الأقل مش دلوقتي…كانت مثلاً تستني إنها تسأل!
منال بحكاية كاذبة:كنت بحبكم اوي إنتي واخواتك وكنت متجوزة ابوكي…كان واخدني عشان شكلى ولما لقي الأحلى مني سابني وراحلها…ليلى العقربة لفت حوالين ابوكي وسمته من تحيتي وهو وقتها اتغير معايا…طلقني عشان العقربة ليلى…
ميساء منعتها تكمل:مش عايزة اعرف حاجة دلوقتي…ليه محاولتيش تاخدينا…!!؟
كان سؤال ميساء بهدف إنها تأكد شكوكها وتعرف أمها بتحور عليها وهي مش معاها حق في مشاعرها الملغبطة دي ولا هي معاها حق…
ليلى كانت متوقعة سؤالها بس مكنتش لاقية ليه إجابة…فكرت شوية وبعدين قالت بتمثيل الانكسار:معرفتش خالد كان قادر وواصل وانا مقدرتش اقف قصادها بسبب فلوسه وغناه مقدرتش اقف قصاده يا بنتي حكم القوي على الضعيف…
ميساء قامت بسرعة:انا لازم امشي فوراً…
منال ابتسمت لأنها حست انها لعبت في عقل ميساء وقلبتها ضد أبوها!
منال:لأ انا مش هسمح إنك تبعدي عني تاني بعد السنين دي كلها
ميساء بغموض: محتاجة وقت استوعب من فضلك سبيني دلوقتي!
منال بتمثيل الحزن:براحتك يا بنتي براحتك انا مقدرة وضعك…
ميساء سابتها وخرجت وركبت العربية واتحركت وركنت عربيتها وفضلت تعيط كتير
لأنها عرفت دلوقتي سبب كره آسر لأمه أو إصرار خالد إنها متعرفش حاجة عن أمها…
وعرفت إن أمها بتكدب عليها لأنها عارفة أبوها كويس أبوها مش كده
منال بتحاول تقلبها وبس وده كان واضح لأنها ممثلة فاشلة لأن كان واضح الخبث من كلامها…
…عند منال…
كان هشام جوزها متابع كل اللي حصل بين ميساء ومنال بنـ.ـد.م ولوم لنفسه… إزاي حب الست دى…
إزاي فضلها عن فاطمة بنت عمه ومـ.ـر.اته وشريكة حياته…!
إزاي كان اعمي واتخلي عن كل حاجة عشان واحدة زي دي…كان شايف قد إيه هي ممثلة فاشلة
بس أبتسم من جواه لما قدر يفهم إن ميساء مصدقتش ولا حاجة من اللي قالته
انتظر لما خرجت وراح وقف قدام منال
هشام:إنتي إزاي كده؟؟
منال بلا مبالاة:ازاي يعني قصدك إيه
هشام:ازاي قادرة تكوني كده…معقول مشاعرك مش اتهزت لمجرد أنك شوفتي بنتك…حتة منك…محنتيش…منـ.ـد.متيش خالص؟؟؟…محستيش إنك عايزة تاخديها في حـ.ـضـ.ـنك… منـ.ـد.متيش على اللحظات اللي ضيعتيها من غيرهم خالص؟؟
منال بلا مبالاة:يوووووه بقيي يا هشام انا مش عارفة إنت إيه اللي جرالك من ساعة ما شوفت عيالك وانت متغير ؟؟؟
هشام بحزن: عشان حسيت باللي إنتي بجحودك محسيتهوش…لما شوفت إبني طول بعرض قدامي نـ.ـد.مت على كل لحظة كنت بعيد عنه فيها…لما حسيت إن بنتي ممكن تموت من غير ما اخدها في حـ.ـضـ.ـني واشبع منها واعتذر منها على كل اللي عملته زمان…حاجات كتير إنتي مش هتحسيها ابدا لأنك… لأنك
منال ببرود:لأني إيه؟
هشام:لأنك عمرك ما حبيتي ابدا!
منال زعقت:انا يا هشام بعد الحب اللي حبيتهولك ده كله…انا !
هشام بسخرية:حب!…ده طمع وانانية… إنتي حبيت الاغني يا منال مش انا… خلاص انا فوقت متأخر…هشام بص وراه…وكمل بقصد لمنال…إنتي حبيتي حد من عيالك بجد ولو عندك اي حب لبنتك أو مشاعرك اتغيرت بعد ما شوفتيهم
منال لوت فمها بقرف:وانا أحبهم ليه…دول ولاد خالد انا عمري ما حبيتهم…هما كانوا مجرد لوي دراع لخالد مش أكتر!!
هشام:امممممم
وسابها ومشي ومش زود كلام…
********************
عند مالك
مالك باصص لفريدة:إنتي ولا انا غلطان بما إنه ابوكي؟
فريدة:أيوة انا!
مالك:يعني اكيد فاكرة ميساء وفاكرني
فريدة:امممم
مالك بهجوم:طب ت عـ.ـر.في إنك السبب في كل اللي بيحصل إنتي السبب دلوقتي إنها راحت لمنال إنتي السبب إنها محبتش ليلى!!
عمر كانت نظراته للاشىء هو توقع كده من مالك بس كان بيتمني من جواه
إنه يكون بطل انانية…ويبطل يدور على اي شىء يرمي عليه همومه وجعه…
هو توقع إن مالك لما يعرف هيحاول يوجـ.ـع اي حد لمجرد إنه يرتاح شوية
مالك كمل:إنتي سبب كل حاجة إنتي اللي كرهتيها في ليلى…إنتي اللي خلتيها عدوانية كده..
يوسف وقفه بعصبية:إنت عبـ.ـيـ.ـط إنت متخيل إنت بتقول ايه؟
مالك بغضب:اسكت إنت!
يوسف وقف قدامه:اسكت ده إيه…دي اختي وانا مش هسمح ليك تتمادى معاها…حتي لو كانت غلطانة انا بردو مش هسمحلك ترفع صوتك عليها مهما كان السبب مش من حقك ترفع صوتك عليها…إنت فاهم!
مالك:هي سبب كل حاجة هي اللي كانت بتعبي دماغ ميساء…لولا هي كان زمان ميساء متقلبة ليلى زيها زي آسر وحازم…
يوسف بص لعمر:إنت ساكت لاخوك المتـ.ـخـ.ـلف ده ليه!
عمر ليوسف:مش ساكت…كان عندي امل إنه يخلف توقعي بس للأسف لسا أناني…وحـ.ـيو.ان…
مالك:إنت بتقول ايه
عمر مردش وبصله كتير بحزن وخيبة امل
مالك ببرود:أفهم إيه من نظرات حضرتك يعني!
عمر:أفهم اللي تفهمه!
مالك بغضب:لأ اتكلم عايز تقول إيه
عمر وقف بعصبية بعد ما فشل يسيطر على أعصابه اكتر من كده ومسك دراع مالك وشـ.ـده وراه…وطلع الدور التاني بحيث يبعد عن الكل…
عمر زق مالك بعنف وقفل باب الاوضة اللي دخلها
عمر زعق:إنت عبـ.ـيـ.ـط معندكش دم مبتحسش
مالك كان واقف ببرود وحاطط أيده في جيبه بصمت
عمر:رد علياااا وقولي إنت إيه وهتتغير ايمتا…إنت بتحاسب فريدة على إيه
مالك ببرود:هي السبب
عمر زعق جـ.ـا.مد:إنت مستوعب إنت بتقول إيه مالك إنت بتحاسبها على إيه دي كانت عيلة لا راحت ولا جات…يا دوب كانت 8 سنين مثلاً
مالك:ستة
عمر:افنـ.ـد.م ؟
مالك:كان عندها 6 سنين مش 8 إيه؟
عمر هنا سكت وبصله جـ.ـا.مد
مالك: إيه بتبصلي كده ليه
عمر رفع ايديه في وش مالك بس تراجع:إنت اغـ.ـبـ.ـي مما كنت أتخيل…
مالك ببرود:غـ.ـبـ.ـي ازاي مش فاهم!
عمر زعق بغيظ:عشان انت متـ.ـخـ.ـلف واناني مش عايز تتوجع لوحدك عايز توجع حد معاك لمجرد أنك ترتاح…إنت بتحاسب فريدة على طفولتها أو فكرة كونتها من طفولتها أو مثلاً حاجة كانت بتشوفها…زي ما مراتك عانت…مراتي عانت…وكانت طفففلةةةة بتحاسبها على إيه…لو كانت اللي اسمها ميساء غـ.ـبـ.ـية يبقي بتحاسب فريدة على إيه…ولا اي شماعة والسلام…مالك مراتي خط أحمر ولا هتحاول تضايقها ب أفكارك وغبائك ده…هتشوف عمر غير…واقعد وحكم عقلك شوية بقي انا مش هتحمل كده
مالك بصله وساكت…
عمر بصله:مالك آخر مرة لعبنا فيها سوي
مالك ب استغراب:أيوة
عمر:فاكر شهد وقتها…؟
مالك:أيوة ؟
عمر:طيب هي كانت بالنسبالك إيه في العمر وكده!
مالك:عيلة صغيرة؟
عمر:كنت بتشوفها بتفهم هي بتقول ايه او مثلاً كانت مستوعبة للحياة وكده و*ها
مالك:إنت اهبل دي كانت طفلة!
عمر:اديك جاوبت نفسك طفلة وفريدة كانت كده لا هي فاهمة هي بتقول ايه ولا حاجة كانت بتقول اللي اي طفل طبيعي بيسمعه في حال فيه مشاكل في اسرته…وبما إن كان فيه مشاكل بين أبوها وأمها…اكيد كان في وسط حواليها…متوقع الطـ.ـلا.ق واكيد كان فيه كلام زي مرات اب وزوج ام وهكذا…الدور والباقي على غبائك…
مالك:غبائي ؟
عمر:أيوة غبائك وعدم معرفتك للتعامل مع الاطفال طول عمرك كنت كده…وعمرك ما كنت بتعرف تتعامل مع شهد…مش غريبة عنك انت عايش لمالك وبس…انا مستغرب إنت إزاي حبيب…
مالك ببرود:كنت عايزني اعمل إيه يا سي عمر؟
عمر:تفهم الزفتة بتاعتك بهدوء…أو تفهم فريدة وقتها بهدوء اعتقد مش حاجة صعبة…ولا إيه…بس إنت غـ.ـبـ.ـي بقي نقول إيه
مالك: خلاص كفاية
عمر: فعلاً كفاية عن أذنك…
*****************
تحت عند يوسف
يوسف:فريدة متزعليش ده بني ادم غـ.ـبـ.ـي…
فريدة:هو حد قالك إني زعلانة…مانا عارفة إن دراكولا ده طول عمر حمار ودبش وبعدين عمر مفهمني من قبل ما ده يحصل…
يوسف: ازاي؟؟؟
فريدة:عادي بعد ما أنت قولت لمالك إن هشام أبونا…عمر قالى مالك هيعمل ايه…واكون مستعدة وعادي يا بني
يوسف:امممم…قالك إيه
فريدة ضحكت:قالى اللي هيحصل بالملى…
يوسف:امممم ومغلطش…ما علينا انا بردو عارف طباع مالك من عمر…فبردو مش غريب اللي عمله…
كانوا قاعدين بيتكلموا بصوت وا.طـ.ـي وكل العيون عليهم عايزين يفهموا في إيه!
حازم:لأ كده كتير…ما تفهموني في إيه والغـ.ـبـ.ـي اللي إسمه مالك هبب إيه…وبص لفريدة… وايه علاقة حضرتك ب ميساء
يوسف باستفهام:إنت مين ؟
حازم:انا حازم المهدي
يوسف:امممم اخو اسر طيب أهلا
فريدة ليوسف:ده طلع الاهبل أتغير
يوسف بذلة:خلى عمر ينزل خليني اقوله…
فريدة بهزار:واهون عليك بردو….
يوسف بغلاسة:بس بردو ده الحب الأول ولا إيه…
((اه يا حازم لما تعرف إن فريدة كانت صديقة الطفولة وكمان الحب هتعمل ايه ولا هيتعمل فيك إيه نبدأ نجهز قبرك بقي 😂))
فريدة: أبيه بطل رخامة بقي
يوسف بجدية: خلاص بطلت…بقي الرخم إللي كان مجننك في طفولتك هو مالك…سبحان الله… يمكن لو كنت قابلته في يوم وضـ.ـر.بته زي ما كنتي عايزة في الطفولة كان زماني قولت لعمر لما كنا سوي في المدرسة مكنوش بعدو السنين دي كلها!
فريدة:نصيب بقي!
يوسف بمكر:يستاهل الضـ.ـر.ب الواد ده انا هعمل فيه اللي معملتوش وانا صغير…بس يستني عليا
سام بملل: الواضح كده أننا مش هنخلص…انا كنت ساكت مرعاة إنها زعلانة من اخو جوزها لكن الواضح إنكم بتهزرو مش بتتناقشوا
حازم بانتباه:ايش ذا سام الموكوس هنا!
سام:خفة لسا واخد بالك…
حازم: وحـ.ـشـ.ـتني يا حبيبي…
سام:حبك برص يا منيل…
سام مد وقف ومد ايده يسلم عليه وهنا لاحظ إنه متعور
أسيل بخوف:ايدك متعورة إنت محتاج دكتور
سام بغلاسة: اشمعنا ياختي وانا المحروق مش محتاج؟
أسيل:سارة لمي جوزك عشان ما اضـ.ـر.بهوش!
سام بص ليوسف:شوف اختك وصلت بيها الجرأة إنها تفكر تضـ.ـر.بني
يوسف:وماله تستاهل 🙂
سام:اه يا وا.طـ.ـي
حازم:انا مبقيتش فاهم حاجة هنا خالص يعني يا سارة يا خاينة طلعتي متجوزة سام الموكوس…مشاء الله جوز مواكيس لايقين على بعض
سام بصله:يا ساتر يا أخي أنا ساكتلك بس دلوقتي لكن بعدين قسما بالله لاجيب من قفاك يا حازم وهطلع الجديد والقديم
حازم بص لاسيل:فين الدكتور لو سمحتي…
سام بتريقة:هاتي يا بنتي علبة الاسعافات مش محتاجين دكتور الدكتور موجود…يعالجني ويعالج نفسه
حازم:على فكرة انا أسنان لو فاكر
سام:متفرقش المهم دكتور وخلاص اعمل بواظفيتك يا أخي…اتحركي يا زفتة…
أسيل دخلت
ويوسف قام من جنب فريدة وقعد جنب شهد الساكتة من البدري وده قلقه
يوسف:مالك يا قلبي فيكي إيه؟
شهد:مفيش!
يوسف:امممم مالك وعمر مثلا!
شهد:معرفش ومتسألش…
يوسف:تمام مش هسأل دلوقتي اما نكون وحدنا…
عمر نزل بغيظ وشاور لفريدة:يلا إحنا…
فريدة قامت وراحت ليه:طب واخوك؟
عمر بغيظ:يتحرق ويشوف هيعمل إيه انا ماليش دعوة…
فريدة بهدوء:طيب هجيب مالك وجاية (ابنها)
عمر:سيبيه ده بني ادم غـ.ـبـ.ـي…وبعدين استوعب واخد نفس طويل…تمام روحي…
كان في الوقت ده سام لف جرح حازم وكذلك الأمر حازم
مالك نزل ووقف قدام عمر شوية مش عارف يقول ايه!فضل واقف ساكت…
وشهد كانت باصة عليهم بحزن ويوسف كان متابعها وأسيل وسام وسارة انسحبوا لأن خلاص الوضع بقي ممل ومحدش منهم بقي عنده فضول لحاجة…
فريدة خرجت مع مالك أبنها ووقف جنب عمر وفضلت باصة ليه هو ومالك اللي كل واحد منهم متجنب نظرات التاني…
عمر:يلا إحنا الوقت راح وانا تعبت النهاردة عايز أنام…
وعدي وتجاهل مالك…
مالك لحازم:يلا إحنا نشوف ميساء فين…
حازم وقف وخرج معاه وكان عمر بيركب عربيته مالك كان عايز يروح يعتذر بس كان بيكابر…وسط تفكيره تليفونه رن
مالك لحازم:ده آسر!
حازم بلهفة وصوت عالي:لأ مش اسر دي ميساء رد
مالك رد بسرعة:ميساء إنتي فين…الو ميساء ردي عليا!!
ميساء:انا بكرهك…
مالك بتعجب:نعم يا اختي؟؟؟
ميساء بعـ.ـيا.ط:انا بكرهك لأنك شبهه
مالك ببرود:شبه مين!
ميساء:شبه منال إنت أناني زيها انا بكرهك
مالك ببرود:طيب مشاعرنا متبادلة وانا كمان بكرهك عادي يعني
حازم:يا برودك يا شيخ إنت بتهبب إيه…واخد منه الفون…
عمر لمالك:انا مش مصدقك!
مالك: إيه!
عمر:إيه اللي إنت بتقوله ده!
مالك بغلاسة:بتقولي بكرهك عايزني اقولها إيه لأ بالله عليك انا بحبك ومتيم بحضرتك…والنبي تسكت
عمر بتعب:يا شيخ روح منك لله ده اه قلة ادبك وبرودك ده
مالك:روح يلا روح مش كنا متخانقين ولا إيه
عمر بهدوء:انا يا بني اللي متخانق معاك روح ربنا يسامحك…!
مالك ابتسم بخفوت لأن عمر كان دائما يعمل كده في طفولته
حازم رجع ليهم وقال بمرح:بتقولي اقولك إنها بتكرهك يا أناني يا وا.طـ.ـي…وكمل بجدية…انا رايح ليها
مالك:يلا
عمر وقف مالك:على فين يا فصيح
مالك ببرود:رايح اشوف الهانم مراتي وانت اتفضل أرجع لمراتك…
عمر برخامة:امشي يا حازم يا حبيبي مالك جاي معايا
مالك بحدة:وده ليه إن شاء الله
عمر بهدوء:لأنك غـ.ـبـ.ـي وهي مضايقة دلوقتي لو رحت الله اعلم هتعمل ايه هتبوظ الدنيا على فكرة…
مالك بلا مبالاة:لأ انا هروح مالكش دعوة إنت!
عمر بهدوء:مالك من الأفضل متروحش!
مالك ببرود:قولتلك مالكش دعوة إنت
عمر بلا مبالاة:طيب روح وعارف طريق البيت ولا هتغلب مع سواق التاكسي…
مالك بصله ومش رد ومشي مع حازم…
عمر بص للساعة وقال في نفسه “خمس دقائق حوراك معاها وهترجع لوحدك زي الكـ.ـلـ.ـب الله اعلم الطريق هياخد وقت قد إيه يلا روح يا حبيبي”
عمر ركب العربية
فريدة:في إيه راحوا على فين كده
عمر:راح لمـ.ـر.اته واراهنك كلها ساعة ولا حاجة وهيرجع زي الحمار ويقعد في الجنينة ويحط أيده على خده انا اللي بقولك اهو
فريدة بتعجب:إنت ليه واثق كده
عمر بابتسامه عريضة:امممم يمكن لأنه توأمي وعارف إنه بـ.ـارد في كل حاجة لكن بيستخدم برود غلطه وبيسمح لكبريائه يلغي بروده
فريدة:امممم تمام يلا نمشي
عمر: يلا
واتحرك بالعربية…
***************
نروح لأسر في الفيوم
خالد:يا بني ريحني وقولي إيه اللي حصل بينك وبين خطيبتك
آسر بتعب:يا بابا احنا اتفقنا إني هتعرف عليها وكده ولو حصل قبول هكمل…محصلش قبول اعمل إيه بقي؟!
خالد بيقين:قولي يا آسر حصل منها إيه خلاك شوفت منال فيها
آسر بتـ.ـو.تر جاهد لاخفائه: محصلش وما شوفتش منال ولا حاجة بس مش شايف إنها البنت المناسبة ليا يا بابا أتمني إنك تفهمني…المهم عيالك ومراتك رجعوا
خالد بتعجب:عيالى ومراتي!….امممم حازم كلمني وقالى إنه راح يشوف مواعيد محاضراته في جامعته الجديدة في القاهرة ومعاه ميساء قالى هيطولوا شوية
آسر بتعب:تمام ممكن تسبني لوحدي بقا عشان تعبان وعايز ارتاح
خالد بتفهم:طيب يا آسر وعموماً لينا حديث تاني بعدين
آسر هز رأسه من غير ما يرد
خالد خرج
ليلى قعدت جنبه:اتكلم معاك
خالد بحزن:لأ
ليلى:سيبه شوية يا خالد طيب
خالد:كل حاجة غلطي انا…
ليلى قاطعته:إنت ملكش دعوه يا خالد
خالد:ماليش دعوة ازاي انا اللي اخترت ليهم ام زي دي انا السبب في اللي هما فيه آسر كده بسببي مش بسبب أمه الغلط غلطي…انا بتوجع كل ما بشوفهم كده سواء آسر أو ميساء…حال حازم أفضل منهم…اسر كره صنف الحريم بسبب امه… وميساء هتتجنن على أمها مش عارف اعمل إيه لولادي عشان اخليهم طبيعين
ليلى قعدت تخفف عنه وتفهمه إنه مالوش ذنب
آسر كان سامعه حاول يطلع لابوه بس مقدرش من التعب وركض على السرير بتعب شـ.ـديد
“*”*”*”*”*”*”*”*”*”*”
عند ميساء كانت واقفة بالعربية في الطريق
حازم نزل ليها بخوف هو ومالك
ميساء أول ما شافت حازم رمت نفسها في حـ.ـضـ.ـنه وهي بتعيط
حازم بقلق:مالك بقي في إيه قابلتي ماما؟؟؟
ميساء بعـ.ـيا.ط:متقولش ماما الست دى مش أمي ولا يمكن تكون ام أصلا انا بكرهه
مالك قرب منها بتـ.ـو.تر:إنتي كويسة؟؟؟
ميساء:ابعد عني انا مش عايزة أعرفك إنت أناني زيها انا بكرهك
مالك بعصبية:انتوا إيه حكايتكم معايا إنتوا قاصدني ولا إيه
ميساء بحزن:إنت أكيد كنت عارف انها وحشة كده وسكت…كنت سايبني بتألم وساكت إنت كنت اقرب حد ليا ومع ذلك سبتني كده كنت تقدر تقولي على فكرة
مالك:محبناش نزعلك وبعدين إنتي كنتي تعبانة وكان الافضل إنك مت عـ.ـر.فيش على فكرة
ميساء:اكيد مفضلتش تعبانة على طول كان ممكن تقولي على فكرة…
مالك:مش انا الوحيد اللي سكت على فكرة إنتي ليه بتلومني انا وبس هااا!
ميساء بوجع:إنت كنت الأقرب دونا عن الكل… خلاص انا مش عايزة أعرفك!
مالك ببرود:طيب على راحتك…انا ماشي!
حازم:انتوا بتقولوا إيه أنتم الاتنين إنتوا مش واعين
ميساء ببرود: اللي عندي قولته!
مالك:وانا كمان
وقام وقف تاكسي ومشي…
****************
حازم: بجد مش قادر اصدق
ميساء:يلا نمشي
حازم:طب مش قبل ما اعرف ايه اللي حصل عملت ليكي إيه الست دى
ميساء حكت ليه كل حاجه!
حازم:طيب وإنتي ليه واثقة إنها وحشة وليه مش صدقتيها إنت إيه اللي يضمن ليكي إن بابا معملش حاجة!
ميساء:لأني عارفة بابا كويس وواثقة من حبه وانا قررت اني اتناسي بابا ورجعت ليه يمكن معاها حق بس سمعتها…عيطت ومكنتش عارفة تتكلم…سمعتها بتتكلم مع جوزها هي قالت ليه إنها عمرها ما حبتنا وأحنا كنا مجرد لوي دراع لبابا…حازم انا بكرها أوي انا مش عايزها في حياتنا خالص
حازم: خلاص يا ميسو هي مش هتكون في حياتنا خلينا نعتبرها ميتة هيكون أفضل لينا مش كده
ميساء: أفضل بكتير يا حازم
حازم بمرح:طب قومي يا أختي ارتاحتي لما انفصلتي وبقيتي سينجل بائس زي اخواتك قومي يا اختي إنتي وآسر مصرين تخلوني سينجل طول حياتي انا حاسس اني هموت قبل ما ارتبط…يلا يا بتتت قومي…اخوككككي هيعلقني عشان معايا عربيته وكمان كسرت الشباك…روحي منك لله يا حرمية عربيتي
ميساء ضحكت غصب عنها على حازم
وبعد شوية صغيرين ركبوا الاتنين عربية آسر واتحركوا…
*******************
عمر كان في البيت في اوضته واقف قدام باب الجنينة ومتابعها ومستني مالك
فريدة:انت واثق إنه جاي والنبي يا عمر تبطل توقعات عشان مش كل مرة هتفلح
عمر بهدوء:لسا عدي نص ساعة بس اكيد هيجي انا واثق…
زينب من الصالة كانت بتنادي:عمر ممكن تيجي شوية اتكلم معاك…
عمر بصوت عالي:حاااااضر… وبعدين بص لفريدة عينك على الجنينة يا قلبي عشان انا واثق من معرفتي لاخويا…
وخرج لزينب
زينب كانت قاعدة بترتب الكلام في دماغها هي خلاص عايزة تحط النقط على الحروف لابنها
عمر خرج وقعد جنبها بهدوء:خير يا ماما عايزة إيه
زينب بتـ.ـو.تر:هو مالك مرجعش معاك ليه يا عمر هو اللي حصل كان حلم وهو مش عايش !
عمر مسك ايديها وقال بمرح:والنبي يا ماما لو كان إللي حصل حلم انا هكون قاعد معاكي القعدة دي وبنتكلم بهدوء من غير خناق صحصحي يا زوبة كده إبنك عايش بس راح يدمر زواجه… قصدي راح لمـ.ـر.اته
زينب بدهشة:هو مالك متجوز!
عمر:يعني سبتي كل ده ومسكتي في متجوز…أيوة يا ستي متجوز…وكمل بتسلية…وعند بنوتة شبهك اوي يا ماما وهادئة ابقي قوليليه يعرفك عليها هي ومـ.ـر.اته متنسيش
زينب بفرحة:بجد مخلف كمان يعني انا عندي حفيدين مالك واسمها إيه بنت مالك ؟
عمر:امممم ملك يا ماما
زينب:انا عايزة اشوفها هي عندها كام سنة؟؟؟
عمر:لأ دي بقي مش عارفها أما إبنك يرجع ابقي اساليه هو شوية وراجع
زينب:ماشي يا حبيبي…المهم انا كنت عايزة أقولك حاجة
عمر بانتباه:قولي يا ماما
زينب بصت للأرض وبعدين خدت نفس طويل وقالت:عمر فاكر لما كنت نايم وقولت “ياريتك موت إنت وعاش هو” انا مكنش قصدي
عمر بحزن حاول إخفائه:ماما خلاص انا نسيت الماضي إنتي كمان حاولي تنسي أي حاجة انا قولتها انا كمان مكنش قصدي…
زينب مسكت وشه ب أيديها:عمر اسمعني…انا لما قولت كده مكنتش واعية انا بقول إيه…انا خوفت إن فارس وفادي وقتها يوصلوا لينا ويأذونا ب أي شكل…انا لما قولت كده…كان شبه عندي يقين إني هخسرك إنت كمان وهخسر شهد وهخسر كل حاجة…كنت مرعوبة دائما أنهم يقـ.ـتـ.ـلوك… عشان كده وافقتك على المدرسة الداخلية…وافقت عشان احميك يا عمر…انا كنت مفكرة إنك ضعيف ومش هتقدر تحمي نفسك…ف تمنيت مالك اللي يكون عايش عشان في اعتقادي إنه كان هيقدر فادي وفارس انا كنت دائما شايفاك ضعيف يا عمر انا آسفة إنت على طول اثبت ليا العكس
خليتك دائما بعيد وفضلت مصرة إنك ضعيف لكن أنت كنت غير كده يمكن على طول كنت بعيدة عنك لكن صدقني انا بحبك إنت وشهد زي مالك بالظبط بس فشلت اظهر ليكم الحب بالطريقة الصح…انا آسفة بجد….
عمر خدها في حـ.ـضـ.ـنه وربت على ضهرها بحب:ماما خلاص انا مش زعلان ولو حسيتي إني زعلان ولا حاجة منك أنا هقولك على سر كده…لما تحـ.ـضـ.ـنيني انا هنسي كل حاجة على فكرة…انا مش زعلان منك ومزعلتش منك قبل كده يمكن كنت بمثل الزعل لكن أنا مكنتش زعلان كنت بمثل الزعل على أمل إنك في يوم تحـ.ـضـ.ـنيني بحنان وحب زي مالك وده حصل خلاص ومبقاش فيه داعي إني أمثل حاجة…!
زينب حـ.ـضـ.ـنته جـ.ـا.مد:انا بحبك أوي يا عمر إنت طيب جدا إنت ومالك توأم وشبه بعض لكن من جواك مختلف عنه تماما
عمر بمرح:اهو على الأقل إسمه مختلفين بدل ما إحنا نفس الخلقة الزفت…فحـ.ـر.ام نكون نفس غباء إبنك مالك أو نفس ذكائي…انا مينفعش يكون فيه مني اتنين كده الكون هيخرب (فعلاً 😂😂)
زينب:أيوة إنت مفيش منك اتنين
عمر:طب يلا هقوم انا عشان اشوف مين اللي فاز في الرهان
زينب ب استفهام:رهان إيه
عمر مسك خدها بمرح:لأ يا ست إنتي انا اعرف إنك دائما في حالك…مش عايز اشوفك حشرية
زينب ابتسمتله بحب وهو رجع اوضته
فريدة:على فكرة
قبل ما تكمل كان عمر حـ.ـضـ.ـنها ودفن وشه في رقبتها وقال:انا مبسوط اوي
فريدة بحب:وانا عايزك مبسوط على طول…
عمر بعد عنها: امممم شكلى خسرت الرهان…وبص لمالك إبنه…وحضرتك مشرف الليلة دي…
فريدة ضحكت:لأ مانا كنت هقولك إن مالك برة وقاعد في الجنينة
عمر بسعادة وهو بيشيل مالك إبنه:طب حيث كده خلي الليلة تبدأ بدري
فريدة شـ.ـدت مالك:طيب مش اما تتطلع تتكلم معاه شوية مالك مستعجل كده ده إنت اللي رخم
عمر بحب:مانتي وحـ.ـشـ.ـتني اوووووي
فريدة:طب اتكلم مع عم دراكولا اللي برا عشان ده بيطلع نار من ودانه روح يلا
عمر طلع من باب اوضته للجنينة…وقفل الباب وراه
مالك اتخض من طلوع عمر
عمر:اهلا بقلب اخوه شكلك عكيتها
مالك بص للمكان اللي طلع منه عمر:ولااا إنت ازاي خرجت من الازاز… وبعدين حد يحط مراية في الجنينة!
عمر بتلقائية: عادي ده إسمه تقريباً باب كونسول والله يا بني ما اعرف المهم هو باين ليك ازاز لكن انا شايفة الجنينة وكل حاجة من اوضتي يعني انا شايف اللي برا لكن اللي برا مش شايفني
مالك:امممم تمام … ورجع سرح من جديد…
عمر قعد جنبه وكان بيحاول يكبت ضحكته بس مقدرش وانفجر من الضحك:سوري سوري بس مش قادر
مالك بصله بضيق:ممكن اعرف بتضحك على إيه
عمر وهو لسا بيضحك:قولتلك متروحش بس انت اللي مسمعتش الكلام…انا كنت واثق والله
مالك ببرود:وكنت واثق ليه بقي إن شاء كنت مطلع على الغيب وانا معرفش
عمر بص قدامه:ولا مطلع على الغيب ولا حاجة كل الحكاية إني عارفك كويس إنت مبتقدرش تخلي برودك يطغي على كبريائك مش اكتر .
مالك بعدم فهم:يعني إيه .
عمر:يعني حصل وانا واقف جنبك…هي قالتلك بكرهك وانت قولتلها إنك بردو بتكرها هتوقع منك إيه اكتر من كده… ده بدل ما تقولها انا بحبك قولت بكرهك يشيل ويحط عليك يا بعيد
مالك:قوم ياض من جنبي ده انت عيل رخم
عمر بجدية: مينفعش طريقتك دي يا مالك كان المفروض تحتويها حتي لو هي رافضة رفضها كان هيكون ظاهري لكن غير كده هيكون من جواها عايز كده…
مالك:نصايحك دي بعد إيه…بعد ما عكيت الدنيا
عمر بضحك:يعني على أساس إني لو كنت نصحتك كنت هتسمع مني ده من رابع المستحيلات…
مالك:شكلنا مش هنكمل مع بعض
عمر:ليه بتقول كده عشان قالتلك بكرهك…!
مالك بحزن:عايزها تقول إيه اكتر من كده هي خلاص مش عايزني يا عمر بتقول إنها مش عايزني في حياتها وبتكرهني هستني اكتر من كده إيه!
عمر:يعني إنت فعلاً بتكرها زي ما قولت ليه
مالك نفي بسرعة:لأ لأ انا بعشقها…بس هي اللي استفزتني
عمر أبتسم وقال بهدوء:وهي كمان بتعشقك هي قالت كده لأنها موجوعة اكيد… ومش عارف هتصب غضبها من وجعها فين…ف جات فيك إنت…سهل أننا نقول عكس مشاعرنا الصعب أننا نقول مشاعرنا الحقيقية…يعني مثلاً خد مثال ليا عندك فريدة كل ما تغير عليا أو تضايق مني تقول أنا بكرهك…وانا بتقبلها لأني فاهم هي تقصد ايه…يعني انا لو كنت هاخد كل كلامها صدق مكنش كملنا مع بعض…خدها مني نصيحة لما مراتك تقولك لأ يبقي قصدها اه لما تقولك اه يبقي قصدها لأ…اتعامل معاها زي ما بتتعامل مع أوامر الدكتور
مالك:وايه اؤامر الدكتور!
عمر بمرح:يعم متدقش…هو الدكتور لما بيكتبلك على علاج أو وصفة طبية بتمشي عليه
مالك:ده الطبيعي!
عمر:لأ كـ.ـد.اب انا عمري ما عملت بكلام الدكتور انا بعمل العكس
(كلنا عمر يا ناس 😂)
مالك:لأ انا مش كده
عمر:عشان معقد ما علينا…أقعد فكر بهدوء وخليك بـ.ـارد قدام مشاكلك متتحولش وبطل تكون أناني
مالك مسح ب أيده وشه بضيق:أقسم بالله قاصدني…
عمر:المهم مش اتكلمنا:عامل إيه أخبـ.ـارك وصلت لفين في الدنيا… .
مالك:بخير .
قعدوا يدردشو كتير… .
عمر بتذكر: يخربيتك يا مالك ده انا اللي فوزت في الرهان الليلة هتبوظ…وقام وهو بيقول… يخربيتك وبيت معرفتك يا شيخ .
ودخل اوضته كانت فريدة نايمة هي ومالك .
عمر حط أيده على خده بملل ومسك وبعدها مسك كوباية الماية وقال وربنا ما تحصل .
وكب كوباية الماية كلها على فريدة .
فريدة قامت بخضة وقالت بغيظ:أقسم بالله انا عايشة مع مـ.ـجـ.ـنو.ن ده انت مجنوووون وغلبت رامز جلال يا عمر .
عمر وهو شايل مالك بهدوء:هسيح إبنك تكوني صحصحتي يا ماما مش عليا انا الكلام ده .
عمر خرج ب مالك إبنه وحط في أيد مالك أخوه إجبـ.ـارا .
مالك:وده اعمل بيه انا ده .
عمر:العب بيه عادي يعني… .
مالك:إنت أهبل ياض .
عمر:يا مالك يا حبيبي انا مش هاين عليا تنام لوحدك ف خد الواد ده يسليك…انا اخوك وطبعاً مش هسمح إنك تبات أول ليلة في بيتك بعد سنين لوحدك خده يونسك .
مالك:طب لو صحي وعيط اعمل إيه ! .
عمر:زعقله! .
مالك:نعم يا أخويا! .
عمر:والله زي ما بقولك زعقله وهو هيفكرك انا وهيضحك زي الاهبل بس اعمل كده وهتشوف الفرق…ولو جاع هتلاقي دادة في الملحق ابقي اطلب منها تعملك رضعة ليه يلا سلام .
مالك:استني عندك انا هنام فين! .
عمر:في اوضتك يا مالك لسا موجودة! .
مالك:ما هي اكيد بقت اوضتك إنت ومراتك! .
عمر:لأ يا حبيبي انا عملت اوضة المكتب اوضة ليا من زمان… .
مالك بصدمة: عملتها كلها اوضة…دي مكنتش اوضة يا عمر دي كانت شركة ابوك التانية! .
عمر بابتسامه عريضة:ما هي عبـ.ـارة عن اوضة وجيم ومكتبة واوضة ملابس…يووووه يا مالك هبقي اوريهلك بعدين تصبح على خير! .
مالك بهدوء:وانت بخير! .
عمر دخل ومالك هو كمان راح اوضته واتفاجئ إنها لسا زي ما هي لما كان عايش فيها مع عمر وهما أطفال لسا كل حاجة زي ما هي أبتسم وركض على سريره باشتياق ونيم مالك الصغير جنبه على السرير ونام من التعب! .
*****************
عند شهد ويوسف .
يوسف بهدوء:شهد لاحظي إني بقالي ساعة بحاول أعرف مالك وإنتي ساكتة .
شهد بمحاولة للتهرب:مفيش بس تعبانة شوية .
يوسف:شهد عشان خاطري قوليلى مالك…
شهد برجاء:طب مش دلوقتي يا يوسف هقولك . بعدين .
يوسف تقبل وسابها على راحتها وتمني جواه إنها توثق فيه وتقوله ومتفضلش مخبية عشان لو فضلت مخبية العواقب هتكون صعبة…هو عارف كويس هي مخبية إيه واللي مخبياه لو فضلت كده كتير هتسلم نفسها واخواتها للموت ب ايديها…
يوسف قعد محتار مش عارف يقول لعمر اللي حصل ولا لأ يستني شوية مبقاش عارف يتصرف إزاي
فلاش باك…
يوسف لشهد بعد ما عمر ومالك مشيوا:ها يا ستي مالك في إيه!
شهد:مفيش حاجة يا يوسف ممكن تسبني لوحدي شوية
يوسف:إزاي مفيش وعايزة تكوني لوحدك
شهد بكدب:مخـ.ـنـ.ـوقة من اللي عمله مالك من شوية
يوسف فضل باصص ليها كتير وملاحظ إنها كل شوية تبص على تليفونها وتبص للساعة…
يوسف عمل نفسه مش واخد باله:طيب انا هنزل اتكلم مع سام شوية واشوف لقي شغل ولا لأ
يوسف طلع من الاوضة وعمل نفسه خرج من الشقة وفضل مراقب شهد وهي عمالة تبص لساعة التليفون…
احساس مبهم خلاه يفتح البرنامج اللي بيقدر يسمع مكالمتها منه… واتمنى يكون شكه مش صحيح
تليفون شهد رن ويوسف بعدها بعد عن الاوضة وراقب المكالمة
فادي بخبث:بنت أخويا الجميلة عاملة إيه!
شهد بخوف:إنت عايز مني ايه
فادي بخبث:مش عايز غير كل خير يا شوشو
شهد:انا مقولتش لحد زي ما كتبت في الرسالة دلوقتي إنت عايز مني ايه
فادي:انا محتاج في الوقت الحالي 2 مليون جنيه للأسف محتاجهم ضروري واخوكي الزفت مش عارف اخد منه حق ولا باطل…ف انا عايزك زي الشاطرة حفاظاً على حياة اخوكي القمر وجوزك العسل تسمعي الكلام وتكوني مطيعة…ولو حد عرف حاجة بكلامنا ده يا شهد مش هرحمك إنتي فاهمة؟
شهد:يعني إنت عايز الفلوس وهتبعد عننا ؟
فادي بخبث:أيوة طبعاً يا شوشو هبعد إنتي عارفني انا كل اللي يفرق معايا الفلوس… وطبعاً إنتي معاكي المبلغ ده حتي ولو جوزك مش معاه لكن إنتي معاكي…إنتي فضلتي سنين بتشتغلي مع زينب في الشركة
شهد بسرعة:معايا المبلغ ده ابعتهملك ازاي قولي
فادي:استني مني تليفون تاني وهقولك هاخدهم ازاي يا قمر سلام
وقفل المكالمة
***عند فادي***
أحد الرجال:إنت عايز إيه من مبلغ صغير زي ده!
فادي:اسكت وإنت عبـ.ـيـ.ـط كده إنت مش هتفهم حاجة ده مجرد فخ لشهد… بمجرد ما تكون شهد في أيدي عمر هيفقد عقله وهحركه زي ما انا عايز…
الراجـ.ـل اللي معاه@:طيب وافرض قدر يفكر ويضحك هو علينا
فادي بضحكة خبيثة:لا مهما كانت شخصية عمر لكن هو بيفقد عقله من العصبية…ومين كان هيكون العقل المفكر ليه
@:مين؟
فادي:صاحبه يوسف وبمجرد ما تكون شهد في أيدي عقل الاتنين هيتلغي ولما يكون عمر في أيدي سهل اوصل لابنه ولثروته بعدين
@باعجاب:معاك حق
……..
يوسف فضل قاعد يفكر كتير لحد ما نام من التعب
***************
في الفيوم كان حازم وميساء رجعوا وكانت وجهتهم اوضة آسر على طول وده كان من حظ آسر…
حازم بمرح:إنت ياض يا آسر جبتلك واحدة منفصلة زيك تكتئب معاك
ميساء:ده نام
حازم نط على السرير:وماله نصحيه خلينا نحكي ليه اللي حصل هيفرح أوي لما يعرف إنك عرفتي الست دى على حقيقتها
ميساء:تمام صحيه انا أصلا عايزة اتكلم معاه
حازم بتسلية وهو بيقلد ابوه: آسر إنت يا ولد اصحي هتتاخر على المدرسة…ياض يا آسر قوم ده انا جتلك برجلي بعد ما هـ.ـر.بت منك اصحي ياض
حازم هز من وشه واتفاجئ جدا وفتح عينيه بصدم وبص لميساء برعـ.ـب وقال:الحقييييي ده شكله تعبان مش بيتحرك وجـ.ـسمه مخشب….
↚
حازم نط على السرير:وماله نصحيه خلينا نحكي ليه اللي حصل هيفرح أوي لما يعرف إنك عرفتي الست دى على حقيقتها
ميساء:تمام صحيه انا أصلا عايزة اتكلم معاه
حازم بتسلية وهو بيقلد ابوه: آسر إنت يا ولد اصحي هتتاخر على المدرسة…ياض يا آسر قوم ده انا جتلك برجلي بعد ما هـ.ـر.بت منك اصحي ياض
حازم هز من وشه واتفاجئ جدا وفتح عينيه بصدم وبص لميساء برعـ.ـب وقال:الحقييييي ده شكله تعبان مش بيتحرك وجـ.ـسمه مخشب….
ميساء الدمـ.ـو.ع لمعت في عينيها:إنت بتهزر مش كده
حازم حط أيده على جبين آسر:ده سخن مولع
ميساء قربت منه:طب اتصرف كلم دكتور ولا حاجة
حازم:يالهووووي اومال إحنا بنعمل ايه يا دكتورة ميساء
ميساء:اه صحيح…طب روح بسرعة هات حقنة***وتعالى ادهاله
آسر فتح عينيه بتعب وقال:حقنة إيه يا حـ.ـيو.انة انا كويس
حازم خطبه براحة:كويس إيه يا نصاب إنت لازم تاخد حقنة
آسر بتـ.ـو.تر:لأ مش عايز حقنة هات اي برشام حقن لأ يا حازم…
حازم بتسلية ومرح:بتخافي يا بيضة من الحقن مش عيب على سنك
ميساء ضحكت:الواد حازم هيطلع اللي عملته فيه وهو صغير دلوقتي
حازم بتفكير:تصدقي صح… وبعدين بص لآسر…يااااااه حان موعد الانتقام يا آسر يا مهدي…كنت بتضحك عليا وانا صغير وتقولي هجبلك ايس كريم…كنت بتغفلني أقسم بالله لاضـ.ـر.بك حقنة دلوقتي بحقد وغل السنين اصبر عليا
وقام بسرعة بفرح عشان يجيب الحقنة
آسر لميساء بتعب: ابعدي الواد ده عني والنبي… انا اخوكي حبيبك
ميساء بمرح:معلش يا قلبي بس الانتقام مشترك بيني وبين حازم
آسر:انا لو فيا حيل اقوم هقوم اضـ.ـر.بك إنتي وهو…ده انتوا اخوات شلل
حازم رجع:وإنت يا نعم الأخوات
آسر:حازم أخفي من وشي الساعة دي
حازم بابتسامة عريضة:انا عارف إنك مش عارف تقوم وبعون الله بعد الحقنة دي لا هتعرف تقوم ولا تركض وكل حاجة ده انتقام يا اسورة يا حبيبي
آسر بصوت عالي جاهد على إخراجه:يا باااااااباااااااا إنت يا حجججججججج يلا هناااااا تعالي شيل ولادك عني
حازم بمرح:مهما تعمل يا اسر هتاخد الحقنة يعني هتاخدها
آسر نادي تاني بس على ليلى:يا ماااااااااماااااا يا ليلللللللى تعالي شيلي إبنك المـ.ـجـ.ـنو.ن ده خديهم من هنا لحسن هيقـ.ـتـ.ـلوني بدري
حازم بخبث:قوم يا آسر يا حبيبي محدش هينجدك مني وهتاخد الحقنة يعني هتاخد الحقنة
ميساء:هات يا زوما انا هديهاله
حازم:بس يا قليلة الادب
آسر: قولها يا أخويا يا عاقل… إنها قلة ادب أنهم يعملوا في مريـ.ـض حاجة دون أذنه
حازم:انا عاقل اه بس بردو برضاك أو غصب عنك هديك الحقنة
آسر بمناهدة:انا مش عايز سبحان الله انا كويس إنت تعرف اكتر مني!!!
حازم:ايوا اعرف انا دكتور وعارف
آسر:دكتور على نفسك انا مش هوثق فيك تديني حقنة يلا أطلع برا
ميساء بسعادة:شوفت هو اختار إن انا اللي اديه
آسر بغيظ:تصدقي إنتي مشوفتيش ربع ساعة تربية…غور يا بت إنتي كمان
حازم:انا بقول إنتي مش هتيجي اللي بالغصب
ميساء:بص يا حازم انا متنازلة إنك تديله إنت الحقنة عشان يبقي يقول عني مش متربية وتقل ايدك يا حازم يا حبيبي هاااا تقل ايدك واتوصي ده اخوك مهما كان
حازم بابتسامة عريضة:طلباتك اوامر يا عمري
وانقض حازم على آسر في حرب لحد ما اداه الحقنة
آسر كان كاتم صوته وهو هيموت ويصوت وحازم وميساء انفجرو من الضحك على شكله
آسر بغضب:برا يا حيوااان إنت وهيااااااا
حازم ركض جنبه من ناحية وميساء من ناحية
حازم إحنا هنستني ربع ساعة ولا حاجة كده عايزين نتكلم معاك يا اخونا العزيز تسمح
آسر بغضب:لأ ما اسمحش يلا برا
ميساء بسرعة:اسر انا قابلت منال
آسر وصوته هدي وحل التـ.ـو.تر:بتقولي إيه !
حازم برخامة:ما قالتلك قابلت زفتة منال متعملش فيها عبـ.ـيـ.ـط
آسر بضيق:حازم اطلع برا لو سمحت
حازم:خلاص هقعد ساكت اهو
ميساء حكت لأسر كل حاجة
آسر بهدوء:هي كده وعمرها ما هتتغير…مش عايزك تزعلي يا ميسو لأن دي واحدة ميتزعلش عليها انسيها وكملي حياتك طبيعي…متسبيش ليها الفرصة إنها تفرح لمجرد أنها دمرت الهدوء ده…هي بتفرح بدمار سعادة وهدوء اي حد ف عشان كده انسيها يا قلبي هي أصلا عمرها ما هتتغير…
حازم:امممم حتي لو اتغيرت إحنا خلاص مش عايزنها في حياتنا…
ميساء بعد تفكير:هو إنت سبت اسراء ليه ممكن تقولي
آسر:بلاش دلوقتي
حازم:خلاص مفيش داعي تخبي عنها هي دلوقتي فاهمة الجو يا آسر
آسر اخد نفس طويل وحكي ليها
ميساء بنفي: آسر هي اسراء فعلاً ممكن تقول كده لكن صدقني هي طول عمرها اللي بتقوله مش هو اللي جواها هي طول عمرها بتقول كلام غير اللي جواها عشان تقنع نفسها إن دي الحقيقه… آسر إسراء طيبة جدا على فكرة وشخصية الطمع مش فيها هي بس بتكون فترة انبهار مش اكتر واكيد الفترة دى راحت لحالها…اسر ارجوك حاول تسمعها…
حازم بسخرية:شوف مين بينصح بتاعة بكرهك
ميساء بحدة:مالك هو اللي غـ.ـبـ.ـي ومتسرع انا كنت مضايقة ومخـ.ـنـ.ـوقة في اللحظة دي بس هو استسلم ومشي محاولش يفك ضيقه…انا مش هقدر أكمل معاه لو فضل بالعقل ده…أو صلا مش هكمل خلاص الموضوع بقي منتهي…
حازم:بقينا 3 قرود سينجل بؤساء ما تيجو نعمل زي باقي السناجل ونندب حظنا الساعة عدت 12 ياما نتفرج على فيلم رعـ.ـب ياما ننم على خلق الله…
وقعدوا الأخوات الثلاثة في جوا مرح وسهروا للصبح وبلمتهم كل واحد نسي اللي زعلان منه
ومرت فترة طويلة على أبطالنا بهدوء مالك وعمر الدنيا معاهم تمام مالك لسا مكابر ومنتظر إن ميساء تبدأ الكلام هي
شهد ويوسف لسا فيه فتور في علاقتهم لأن شهد لسا ما قالتش ليوسف وهو عامل نفسه مش عارف
سام خلاص قرر يقعد في مصر على طول وهيبطل سفر وبيحاول مع حماه يعمل الفرح بسرعة
عمر طبعاً مسيح إبنه على طول لمالك
زينب اتقربت من ولادها كلهم وبقت مختلفة عن زمان بكتيرررر
جروب:نحن نصنع الإبداع…كتابة آية رمضان…
أسيل بتستعد للامتحانات القمر وهي متـ.ـو.ترة وعندها مهندس شاطر بيذاكر ليه وهو سام
وطبعاً يعني ميساء هي كمان عنيدة أوي ومستنية مالك يبدأ الكلام وشكلهم كده هشيبوا من الانتظار وعلاقتهم مع ليلى بقت احسن كتير
نيجي لآسر واسراء الحال كما هو عليه آسر رجع شغله في اسكندرية بعد ما حل مشاكل فرع الجيزة وبقي هو في مكان واسراء في مكان ومرضيش يسمعها بالرغم من محاولات الكل لكن هو منشف رأسه ورافض
وحازم بقي نقل نفسه لجامعة القاهرة وطبعاً الموضوع قلة ادب منه لأنه بيعمل للمستقبل 😂
*”*”*”*”*”*”*”*”*”*”*”*”*”
ميساء في اوضتها وماسكة الفون بملل
حازم بمرحه المعتاد:إيه ياختي بتعملي إيه الصبح كده…
ميساء:مفيش كنت بكلم سارة
حازم عارف إنه بتكدب عليه بس مش اهتم:طيب انا رايح القاهرة تيجي معايا ؟؟؟
ميساء بتصنع عدم الاهتمام:مش عايزة… وبعدين اجي معاك اعمل ايه!!!
حازم:مفيش انا رايح أشوف السكن اللي هقعد فيه جنب الجامعة وكمان هقابل سام لأنه هيدرس في الجامعة دي…لو عايزة ممكن تيجي تشوفي سارة
ميساء:خلاص هاجي معاك لأن سارة وحـ.ـشـ.ـتني جدااا
حازم بسخرية:ااه فعلاً مانا عارف…يلا اجهزي بسرعة عشان نلحق نيجي قبل باليل
ميساء:طيب روح قول لبابا وليلى إني همشي معاك
حازم:اوك بيبي يلا انا طالع
حازم خرج من عند ميساء وكلم مالك:بص انا جايبها وجاي وماليش دعوة يا زفت دي فرصتكم الأخيرة إنت فاهم ولا مش فاهم
مالك ببرود: خلاص فاهم يا استاذ حازم انجز بقي متطولش
حازم بسخرية:حوش حوش اصلي جاي بطيارة لساعة البيه…أقفل ياض انا غلطان إني بساعدك 🙂
مالك قفل في وش حازم
حازم في نفسه”ده قفل في وشي المفروض انا اللي اعمل كده…ده انا اللي يساعده وهو المفروض يتمني رضايا بقي كده يا مالك طب والله احلف انيل علاقتكم اكتر ما هي متنيـ.ـلـ.ـة”
وبعد فترة اتحرك حازم مع ميساء على القاهرة
جروب:نحن نصنع الإبداع…كتابة آية رمضان…
مالك لعمر:قولي بقي اتصرف ازاي!
عمر ضحك:لأ الصراحة مش متوقع الحتة دي
مالك:يعني حضرتك مش بتتفلسف غير في الأوقات الغلط ولما احتاجك تقولي مش متوقع!..ده إيه قلة الأدب دي!
عمر:مانا يا فصيح مش هتوقع حاجة من غير لما أعرف منك انت نيلت إيه في الماضي!
مالك بحرج:ما بلاش
عمر ضحك:بس عرفت إنت مهبب مصايب
مالك:ما هو مـ.ـا.تتوقعش احكيلك الماضي يعني!
عمر:فعلا مش لازم أتوقعها من حضرتك…المهم هي قاعدة واحدة لا غير وهي إنك توافق على اي نيـ.ـلـ.ـة هتطلبها…يعني على سبيل المثال الطـ.ـلا.ق…هتطلبه… طبعاً ده شىء واثق منه إنت هتشـ.ـد معاها
مالك:ده طبيعي!
عمر:متشـ.ـدش معاها…خليها تحس أنها خسرت بعنادها
مالك حط أيده على شعره بحرج: اممممم بس هي مفيش داعي تنـ.ـد.م انا اللي هخسرها مش هي يا عمر
عمر أبتسم لأنه ادرك إن مالك خلاص قرب يدرك أخطاءه.
مالك بص لعمر وكشر: بالله عليك ما تضحك…عشان بردو مش هتنازل عن كبريائي وهعمل اللي قولت عليه بس عشان انا عايز كده وهي اللي هتخسر مش انا !
عمر كشر:تصدق انت حسالة على المجتمع وانا اللي كنت بقول لنفسي ده شكله اتغير مفيش داعي تفكر في خطة ليه!
مالك بتعجب:خطة إيه يا زفت
عمر:اهو عشان قلة ادبك دي مش هقول
مالك ببرود:على كيفك!
عمر بجدية:مالك انا عايزك في موضوع!
مالك بصله:امممم سامع
عمر:”*******”
مالك بصله بصدمة ممزوجة بقلق:وهنعمل إيه ؟
عمر:اممممم انا معتمد عليك في كل حاجة!
مالك: إزاي…!
عمر:******
*****************
حازم وميساء في الجامعة…
ميساء:هاااا عملت إيه!
حازم قعد قدامها واخد منها كوباية القهوة وقال بتمثيل:ابدا بس منفعش أحول في الجامعة هنا!
ميساء:ليه!
حازم بتمثيل الحزن: لأنهم عندهم المكان مليان وكمان انا جايب الاوراق في وقت متأخر ف مش هينفع
ميساء بحزن عليه:يعني مفيش حل!
حازم مثل إنه وقع بالكلام:اه فيه…اوبس لأ مفيش
ميساء بشك:حازم قول الحل
حازم بتمثيل التـ.ـو.تر:قولتلك مفيش!
ميساء:قول يا زفت
حازم:طيب بما أنك مصرة الحل هو…هو…هو
ميساء:يختي اخلص هو إيه يا غـ.ـبـ.ـي
حازم: عمر!
ميساء:عمر مين!
حازم بمكر:اخو مالك هيكون عمر مين يعني عمر الصياد…انا اعرف عمر غيره
ميساء بغيظ:طيب عمر هيعملك إيه!
حازم:يعني هو معروف في القاهرة وكلامه مطاع وكده بمجرد ما يقول حاجة بتتنفذ
ميساء بغلاسة:وإنت يا بطة من ايمتا ليك في كلام الوسايط!
حازم بدراما:كل شىء مباح في الحب والحرب يا اختي العزيزة
ميساء: وإنت هتعمل كده عشان الحرب ولا الحب!
حازم بابتسامة عريضة:هتصدقي لو قولتلك الاتنين!
ميساء:ده إزاي
حازم:مفيش بس فاكرة اسو اللي قولتلك عليها هتدخل جامعة القاهرة مش مهم بقي هتدخل إيه بس متأكد انها هتكون في الجامعة دي…اما بقي حتة الحرب ف فيه عيل ابن 60×70 قاصدني وكان مطلع عيني عشان البت اللي كان خاطبها كانت صاحبتي!
ميساء:ده اللي هو إزاي كانت صاحبتك مش فاهمة
حازم:يعني عادي انا كنت في فترة باد بوي ومقضيها يا بنتي افهمي انا مالي بقي هي اللي رمت نفسها عليا…وكمل ببراءة…يعني انا كنت محترم بس هي اللي عملت كده فيا…انا ايش عرفني بقي أنهم كانوا قرايين فاتحة وهي تعتبر خطيبته !
ميساء:انا مفهمتش
حازم لوي فمه بسخرية:وإنتي يا فالحة من ايمتا بتفهمي يلا بقي نروح لعمر بالله عليك
ميساء عملت نفسها بتفكر:امممم تمام ماشي يلا إنت عارف البيت
حازم بتلقائية:اه ما مال…وقطع كلامه بسرعة…ما هو قالي قبل كده
ميساء بشك:طب يلا يا زفت!
****************
في منزل يوسف
سام:لأ لأ مش مصدق
فاطمة:تصدق ياض انا غلطانة غور من وشي انا العايبة اللي اتكلمت معاك
سام بمرح:بس يا بطوط بهزر معاكي بس أصلها أول مرة تحصل انا متعود إني دائما مفيش حد طايقني وإنتي غريبة اتحملتيني فترة طويلة بغلاستي وغباوتي انا حمايا هو وابنك لو طالو يضـ.ـر.بوني بالنار هيعملوها!
فاطمة بحنان:لأ يا حبيبي انت زي يوسف بالظبط وبعدين ده انت محلي العيشة في الجو الكئيب ده …وبصت ليوسف وشهد…
سام همس ليها:بقالهم فترة مسهمين كده وكل واحد في عالم
فاطمة:على رأيك يا بني غريبة ده حتي يوسف ساكت على طول كان دائما بيشاكل فيك مش عارفه إيه اللي حصل!
سام بحزن:طب أقسم بالله وحشني إني اتخانق معاه…وكمل ب استفهام…هو الواد ده عاطل يا بطوط ولا إيه!
فاطمة باستيعاب:تصدق يا بني مشوفتوش راح الشغل من وقت حادثة فريدة وخطف مالك
سام بصوت عالي:يالهووووووي اتطرد الموكوس!
يوسف بصله:في إيه
سام راح جنب بسخرية:وانا بقول الواد ده متغير ليه اتاريك عشان اتطردت من شغلك قول كده بقي
يوسف بتعجب:اتطردت!
سام:أيوة اتطردت اومال قاعد في البيت ليه مش فيه عندك شغل!
يوسف سكت شوية:هو انا اخر مرة روحت الشغل كان ايمتا ؟
فاطمة:من وقت حادثة فريدة!
يوسف سكت شوية كتار وبعدين قام بسرعة وقال بصوت عالي:الله يخربيتك يا عمر الله يخربيتك هتفلسنا وتخرب بيتي اكيد الأستاذ هايص ونسي الشركة خلاص هو من ايمتا بيلتزم بالشغل الحمار ده،ده واخد الشغل تسلية
وطلع على اوضته بسرعة وحط في الفون خط الشغل بسرعة
بمجرد ما فتح الفون ، الفون رن
يوسف:الو
………….
يوسف:كان في شوية مشاكل عندنا بس بكرا كده وهنيجي
…………
يوسف:أيوة الساعة كام الاجتماع؟
…..
يوسف:تمام
وبعدين رن على عمر
عمر كان قاعد في الجنينة وشايل مالك إبنه…
يوسف:الو يا زفت
عمر:كويس الحمدلله وإنتي إيه أخبـ.ـارك
يوسف:بص ياض إنت…فاكر شركتك…؟
عمر:ولاااااا لم نفسك واتكلم معايا عدل
يوسف:عمر بذمتك ودينك آخر مرة افتكرت الشركة ايمتا!؟
عمر: شركة ايه؟!
يوسف:اااااااااه هتشل والله…شركتك يا زفت هيكون إيه!
عمر:أيوة مالها ولعت ولا لسا!
يوسف:ولعت!…انا قولت بردو قبل كده انك مش بتاع شغل إنت بتروح تتسلي!
عمر:أيوة من الآخر يعني عايز مني ايه
يوسف:يااااا أستاذ في اجتماع بكرا وعارف ده اجتماع إيه
عمر: إيه؟
يوسف:مع الشركة الأمريكية اللي هيا ليها نص شركتك وانا ممثل ليهم!…يعني طبيعي هطرد بسببك
عمر:ده طبيعي انا ده كان هدفي إنك تتطرد عشان كده كنت دائما مخليك تعمل عكس اللي بيطلبوه وانت كنت زي الاهبل بتنفذ على أساس هما عايزين كده…يلا اديك هتعرف بكرا
يوسف بصدمة:انا مش فاهم حاجة!
عمر:إنت أهبل يا بني هو انا عبـ.ـيـ.ـط عشان ادخل حد في أسهم شركتي من غير ما يكون عندي دافع…كان هدفي اعطلهم عن مشروعهم وبس لحد ما اسيطر وبالفعل عملت كده والاجتماع ده انا هفض الشراكة فيه عادي يعني وإنت هتكون حر أحمد ربنا لحسن الأمريكان دول مش بطيقهم والله 🙂
يوسف:أقفل يا ******مش عايز أعرفك
عمر ضحك:شوف بدل ما يشكرني إني ريحته منهم ومن تحكمـ.ـا.تهم…وبعدين انا عندي عرض أفضل ليك أفضل من عرضهم
يوسف:وايه هو !
عمر:إنت بتحب مجال المعمار اكتر وده واضح فأنت هتبقي مسؤول عن الإدارة في شركة أبويا وكده مع مالك لأن سبحان الله هو بردو شبهك ف اتحدوا مع بعض وريحوني منها لأني مش بحب شغلها انا مش شغوف بيه
يوسف:بكرا هنروح الشركة لحسن شكلها اختفت
وقفل في وشه
عمر بص لمالك إبنه:يعني خالك اتصـ.ـد.م وشكله هيروقني بكرا…معاه حق انا بردو كنت بضحك عليه لفترة طويلة…وكمل بصوت عالي…الحـ.ـيو.ان بدل ما يشكرني قفل في وشي… ده جزاتي إني بفكر في مصلحته
مالك صقف بحماس بعد ما عمر صوته بقي عالى
عمر:أقسم بالله إنت طفل متـ.ـخـ.ـلف انا في حياتي ما شوفت طفل بيفرح من الزعاق…إنت حالة خاصة
مالك من وراه:مش إبنك بقي…عقله ضارب زي أبوه
عمر:بدل ما يطلع غـ.ـبـ.ـي لعمه يبقي ذكي ومـ.ـجـ.ـنو.ن لابوه أفضل اظن
مالك قعد قصاد عمر ومالك الصغير مسك في تشيرت عمر جـ.ـا.مد
مالك ضحك جـ.ـا.مد:الواد بقي بيخاف منك إنك تسيبه معايا وتمشي مبقاش بيحس بالأمان منك لأنك دائما بايعه
عمر:بس بقي بيميزنا عن بعض ده المهم
مالك:لأ لو زعقت ليه دلوقتي هتلاقيه احتار وهيدور على مامته
عمر:طب جرب كده
مالك لمالك الصغير بصوت عالي: مستغرب ليه يا متـ.ـخـ.ـلف وماسك في الحمار ده كده ليه!
مالك الصغير فضل يبص لعمر ومالك بحيرة مش عارف يميز مين عمر هو بيعرف عمر من الصوت العالي وبيحب عمر بسبب الصوت العالي ومرة واحدة فتح في العـ.ـيا.ط
عمر: أهبل وربنا
مالك فضل يعـ.ـيط جـ.ـا.مد هو عايز عمر أبوه مش عايز عمه برغم الشبه بينهم بس هو بيكون عايز عمر مش مالك
مالك من بين عـ.ـيا.طه:بابا
عمر ومالك الكبير بصوا لبعض
عمر لمالك:هو انا سمعت صح!
مالك:هو قال بابا صح
عمر حاول يهدي مالك:بس انا اهو بس خلاص
مالك الصغير بصله وعيط اكتر وشاور لمالك لأن عمر كان بيتكلم بهدوء
مالك ضحك جـ.ـا.مد:مش متعود منك على الحنية يا برو
عمر لمالك الصغير:طب قول تاني كده خليك جدع قول قولت إيه
فريدة خرجت:إنت مش هتبطل بقي تسيبه هادي شوية
عمر:ده قال بابا على فكرة
فريدة بعدم تصديق:طيب هاته طيب
مالك الصغير كان عايز يروح ليها من أول ما شافها أصلا لأنه عايز أبوه بس مقدرش يميز عمر ومالك عن بعض
عمر ادها مالك والولد خبي وشه في حـ.ـضـ.ـن مامته يعـ.ـيط وقال ما بين عـ.ـيا.طه “بابا” كان عمر وقف قدام فريدة وبيسكته معاها ومالك الكبير كان قاعد مكانه
فريدة بصت لعمر جـ.ـا.مد وعمر كمان بصلها الاتنين مش مصدقين ومبسوطين جدا…حاجة فعلاً بسيطة…بس سعادتها لا توصف
فريدة عنيها لمعت بالدمـ.ـو.ع من السعادة وعمر كذلك الأمر ومالك كان عمال يكرر “بابا” في حـ.ـضـ.ـن فريدة…عمر حـ.ـضـ.ـنهم الاتنين جـ.ـا.مد بسعادة…لحظة مميزة جداً بالنسبة ليهم الاتنين ❥
مالك الكبير أبتسم وبعدين انسحب بخفة بعد ما سمع صوت وقوف عربية…وأدرك إن دول حازم وميساء…
جروب:نحن نصنع الإبداع…كتابة آية رمضان…
مالك خرج لميساء وحازم بسرعة لأنه كان مشتاق ليها جـ.ـا.مد مهما الاتنين كابروا وعاندوا إلي أنهم كان مشتاقين لبعض جدااا…كانوا الاتنين واقفين بصمت قدام بعض كان فيه بينهم لغة العيون وبس لامو بعض عبروا عن شوقهم لبعض بلغة عينيهم….اللغة اللي دايما بتنقل الكلام والمشاعر الحقيقية مش الكلام والحوار اللي بنصنعه…عينيهم عبرت عن اللي جواهم بصدق كبير
حازم بتمثيل أنه مقدرش يميز عمر من مالك عشان يقطع الصمت:أيوة بقي إنت مين عمر ولا مالك
مالك بصله بشرار لأنه قطع اللحظة:ياما نفسي اكسر رقبتك واخلص منك ياخي!
حازم:ليه بس يا لوكا…المهم اخوك فين عايزه في موضوع ضروري جداً جداً جداً يعني
مالك:للأسف جيت في وقت مش مناسب لأن أخويا مشغول دلوقتي
حازم بدهشة:نعم يا حيلتها!
مالك ببرود:استني شوية خليه في احتفاله!
حازم:مش فاهم!
مالك:طيب اتفضلوا
ودخل بيهم البيت وقعدوا في الصالون وقبل ما مالك يفتح حديث كانت زينب رجعت من برا…
زينب سلمت على حازم وميساء وبصت لمالك باستفهام
مالك:دي ميساء وده حازم أخوها…
زينب افتكرت كلام عمر عن مرات مالك ميساء وبنته (الله يهديك يا عمر 😂)
زينب حـ.ـضـ.ـنت ميساء بسعادة وميساء كانت مستغربة منها ومالك كذلك الأمر
زينب: إنتي مرات مالك مش كده
حازم وهو بياخد كوباية الماية من على التربيزة:أيوة حصل وانا شاهد….
زينب بلهفة:اومال فين ملك؟…مش معاكي هي عندها كام سنة؟؟؟
مالك بدهشة:ملك مين يا ماما؟؟؟
زينب بتعجب:بنتكم!!!
حازم طلع الماية فمه بصدمة ومقدرش يتمالك نفسه وانفجر من الضحك
مالك ببرود:ومين قالك الكلام ده يا ماما بس
زينب:عمر قالي إنك متجوز وعندك بنت إسمها ملك…مش دي مراتك؟؟؟
مالك:أيوة مراتي!
زينب:اومال إيه طيب
مالك:لأ عادي ده العادي بتاع ابنك بيحب يتسلي ومـ.ـجـ.ـنو.ن هو كده متبقيش تاخدي بكلامه
زينب:ليه!
مالك:لأن لسا مش عندنا ولاد يا ماما
زينب هزت راسها بتفهم…
مالك لميساء:ممكن نتكلم سوي 5 دقائق
ميساء بحرج من زينب:تمام…
ميساء ومالك مشيوا سوا وحازم فضل مع زينب…
حازم:احم هو عمر فين
زينب:مش عارفه تقريباً في الجنينة الخلفية اللي جنب اوضته…أو في الشركة وده اشك فيه!
حازم:تمام انا كنت عايزه في موضوع
زينب شرحت لحازم ازاي يروح لعمر وبعدين دخلت اوضتها ترتاح…
جروب:نحن نصنع الإبداع…كتابة آية رمضان…
عمر كان قاعد لوحده بعد ما فريدة دخلت ب مالك ومنتظر مالك أخوه يرجع عشان يتكلم معاه وكان بيضحك بتلقائية كل ما يفتكر اللي حصل من شوية ولما مالك قال”بابا” لأول مرة…
حازم طلع لعمر الجنينة:قالولي إنك هنا انا وحشتك صح؟
عمر بصله بضيق:إحنا كنا متفقين على إيه؟
حازم بتلقائية:أول ما مالك يفتكر حاجة اقولك
عمر:وإنت عملت إيه ؟
حازم بابتسامة عريضة:فضلت اكدب عليك يجي 10 أيام
عمر بهدوء مخادع:وده ليه بقي؟
حازم:عشان انت متعرفش إن اخوك عصبي وكلمته كلمة عايزني أضحي بحياتي عشانك ده بعدك يا حبيبي… وبعدين سكت شوية وقال بفضول…انا نفسي أعرف مين العصبي اوي اللي فيكم الواد مالك ده عصبي اوي وفي نفس الوقت بـ.ـارد اوي مش عارف عملها إزاي ابن الايه…اما انت
عمر بهدوء مخادع:انا إيه؟
حازم بابتسامة ساذجة:إنت قمر يا ناس عبـ.ـيـ.ـط واهبل زيي مش زي العصبي البـ.ـارد اخوك إنت كيوت
عمر وقف من مكانه وراح تجاه حازم وحازم كان بيبتسم بساذجة مش فاهم عمر بيقرب منه ليه!
المسكين ميعرفش أنه جني على نفسه بالموت عبـ.ـيـ.ـط واهبل زيك؟؟
(اه يا متـ.ـخـ.ـلف اخرتك هتكون على أيده)
حازم:في إيه مالك بتبصلي كده ليه
عمر بخبث:ابدا انا جاي أقولك انا إيه
انهي جملته مع لكمة قوية لحازم
حازم بكوميدية:اه يا غداااار إنت بتضـ.ـر.بني ليه
عمر بغضب:بقي انا تكدب عليا لأ وكمان انا عبـ.ـيـ.ـط واهبل يا حيو*ن يا زب*لة…ده انا إنت اخرتك على أيدي
حازم:بالله عليك استني اقولك الكلمتين اللي جوايا وبعدين اقـ.ـتـ.ـلني
عمر سابه:قول يخويا سامعك
حازم بشرح:تعرف اختي ميساء…اختي الكبيره اللي هي المفروض مرات اخوك!
عمر بغضب:انجزززززززز يا حيو*ن
حازم بخوف:حاضر حاضر المتـ.ـخـ.ـلفة اختي مصرة إنها تعاند هي والرخم اخوك وانا مش هفضل سينجل بائس كده وهي لسا مصرة تعاقبه على اللي عمله زمان…وانا خايف من نهاية الموضوع عنادهم هيخسرهم الاتنين
عمر قعد:والماضي ده إيه؟
حازم: يعني عمل فيها فصل رخم زمان وكمان أعتقد أنها بعد ما قابلت منال…احم اقصد والدتي يعني وهي مش طبيعيه…هي اه عنيدة لكن مش للدرجة دي…انا بقالي فترة بحاول أتكلم معاها بس كانت غريبة اعتقد انها مصدومة من منال… لأنها بتعشق مالك مش بس بتحبه…وهي عمرها ما كابرت ولا عاندت قبل كده في خصوص مالك…انا دلوقتي حاسس…بغرابة حاسس انها مش عايزه…أو خايفة…بص مش عارف…من الأفضل تسمع الموضوع من الأول
عمر:امممم لأ إحنا نسمع الحكاية من الأول بقي أحكي يا بني
حازم بحماس:بص بقي كان يا مكان في قديم الزمان
عمر بغضب:انتتتت هتحكي لعيل صغير حدوته ياض أدخل في المفيد
حازم:حاضر وحكي حازم لعمر كل حاجة بداية من اللي عمله مالك قبل ما ميساء تسافر إلى حد يومنا هذا
حازم:بس يا سيدي والواحد مش عارف يعمل إيه ولا يلاقيه من مين ولا مين أخويا اللي فركش وأختي اللي عايزة تفركش ولاد *** عايزين يخلوني سينجل بائس على طول
عمر بصله:امممم اختك مش قادرة تنسي اليوم ده ولا حتي شعورها فيه هي لسا عايشة فيه…وبعد ما اتقابلت مع والدتكم…الخطوط عندها دخلت في بعض…وبقت خايفة إن مالك يكون زي مامتها من حيث الأنانية…بتحبه اه…بس خايفة…عايزة تبعده من الصدمة…وده غلط…دي شكلها محتاجة حاجة اقوي تفوقها وكمان تفوق أخويا المتـ.ـخـ.ـلف…وسكت بتفكير لحاجة مـ.ـجـ.ـنو.نة..
حازم بهزار:يا اخي اضـ.ـر.ب كل واحد منهم رصاصة وريحني منهم ومن قرفهم 😂😂😂
عمر عينيه لمعت بخبث وجنون:صح يا بن الايه هو ده الحل
حازم بصله بدهشة:هو إيه الحل ده
عمر رصاصة:نضـ.ـر.ب كل واحد منهم رصاصة
حازم كان فاكره بيهزر:ههههه والنبي إنت عبـ.ـيـ.ـط واهبل وكمان خيالك واسع
عمر بصله:على فكرة انا مش بهزر وبلاش تفكير ساذج
حازم في نفسه “هو بيتكلم جد ولا إيه”
عمر:امممم بتكلم جد
حازم:نعم يا أخويا!!!!!!!!!!!
عمر:بص يا بني أسمع الموضوع كالآتي….. وحكاله كل حاجة وخطته عشان يرجع مالك وميساء
حازم برعـ.ـب:لأ إنت أكيد بتهزر قولي إنك بتهزر
عمر:لأ مش بهزر وده اللي هيتعمل …ومسك تليفونه وعمل مكالمة وقال لشخص نفس اللي قاله لحازم…
حازم كان قاعد مصدوم من عمر ومن خطته
حازم في نفسه “انا كنت مفكر نفسي مـ.ـجـ.ـنو.ن جدا بس طلع فيه الاجن مني هو ده انسان عادي”
عمر بصله وقال ب ابتسامة هادئة:والله مش عارف إذا كنت إنسان عادي ولا لأ بس كل اللي يعرفني بيقول عني مـ.ـجـ.ـنو.ن
حازم وقف ورجع خطوة لورا وقال بنبرة كوميدية مرعوبة:لأ انا بقول اروح بيتنا احسن إنت مش طبيعي
عمر بأمر:أقعد يا زفت
حازم:لأ يا عم انا خايف على حياتي انت مش إنسان إنت اكيد جن
عمر بصله بنظرة حادة:أقعد يا زفت مش هعيد كلامي
جروب:نحن نصنع الإبداع…كتابة آية رمضان…
عند مالك وميساء…
مالك:احم انا…
ميساء برفض مسبق لأي حاجة ممكن يقولها:انا مش عايزة أسمع حاجة انا جيت معاك بس عشان والدتك كانت قاعدة مش اكتر…
مالك بصله باستغراب وبعدين قال ب اعتذار:ميساء إنتي عارفة كويس إني بحبك وعارفة كويس إني عندي طباع وحشة كتير…بس انا مش ب ايدي إني اغير طباعي دي في يوم وليلة…حاولي تكوني جنبي…في كل لحظة…
ميساء افتكرت أمها وكلامها مع جوزها…وعنيها لمعت بالدمـ.ـو.ع بس بسرعة اتماسكت ومثلت القوة:مالك إنت عمرك ما هتتغير…وانا مش بوثق فيك ومش هقدر أعيش مع حد مش بوثق فيه…خلاص اللي بينا انتهى من هنا ورايح…
مالك بصله كتير وبعدين قرب منها بتردد ومسك ايديها:خلينا نبدأ من جديد!
ميساء بتـ.ـو.تر: نبدأ إيه؟؟؟
مالك:نبدأ مع بعض من جديد…نحب بعض من جديد…توثق في بعض من جديد…نعمل كل حاجة من جديد…لكن ارجوكي متجبيش سيرة البعد… ميساء انا بحبك من سنين…وبتمني نكون مع بعض من سنين…متجيش تهدي امنياتي في لحظة مش عايزين نعاند بعض ولا نكابر ارجوكي…مش هقدر اعيش من غيرك…خلينا نتخلي عن العند والكبرياء…ونكون بطبيعتنا زي ما كنا من شوية…خلينا نستخدم لغة العيون في الكلام…
ميساء بحزن:مبقاش ينفع انا خلاص مش هقدر انا اكتفيت من صدمـ.ـا.ت الدنيا وزي ما قولتلك انا مش بثق فيك ومش هقدر ابدا أوثق فيك من جديد… حاول تفهمني
مالك:وإنتي حاولي تفهميني مش ذنبي اني كده…انا بحاول اكون افضل…وبحاول اكون كده عشانك إنتي…مش عشان نفسي…لأن إنتي عندي كل حاجة…إنتي كنتي أول شخص وعيلة في حياتي في حين مكنش عندي حد… ميساء إنتي غير…عشان خاطري تعالي نتخلي عن العند والكبرياء بقي…خلاص أنا اكتفيت من مشاكلنا مع بعض…
(والله يا بني وانا اكتفيت منكم يا ثنائي النكد 😂)
…انا عايز اعيش معاكي بسلام…عايز اعيش معاكي اللحظة اللي عاشها من شوية… مش عايز اكون بـ.ـارد ولا إنتي تعاندي ارجوكي بقي
ميساء بعـ.ـيا.ط:وانا مش عايزة حاجة انا مش عايزة إنت استنفذت كل فرصك معايا…إنت أناني زيها…وانا مستحيل أثق فيك لأنك زيها انا مش عايزة ألم في حياتي تاني…
كانت بتقول كلام مش من جواها…يمكن هي بتظهر وجعها من اللي حصل من أمها ليه هو… لأنها مقدرتش تظهر كده قدام آسر أو حازم أو أي حد… لأن هي اتعودت إنها تشارك كل حاجة مع مالك من الطفولة هو كان دائما الأقرب ليها…يمكن طريقتها في التعبير عن ألمها غلط… لأن للأسف مالك مش هيفهم ده !
مالك ببرود:يعني عايز إيه دلوقتي مني انا مستعد انفذ كل اللي إنتي عايزه!
ميساء:انا عايزة أطلق مش عايزة أكمل معاك
مالك ببرود:وانا موافق….
↚
مالك ببرود:يعني عايز إيه دلوقتي مني انا مستعد انفذ كل اللي إنتي عايزه!
ميساء:انا عايزة أطلق مش عايزة أكمل معاك
مالك ببرود:وانا موافق….
ميساء بصتله بصدمة في البداية لأنه وافق بس بعدين مثلت اللامبالاة
ميساء:يفضل يكون بأسرع وقت…
مالك:حاضر وانا بردو هكون عايز كده متقلقيش
ميساء جات تخرج بس مالك شـ.ـدها ليه وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد…
مالك همس ليها:انا بحبك ومستعد اعمل اي حاجه عشانك وإنتي عارفة كده…مش عايز دي تكون نهاية حبي ارجوكي….
ميساء بعدت عنه ومشيت من قدامه بسرعة ونزلت تحت ومن تـ.ـو.ترها خبطت في فريدة…
ميساء:آسفة مخدتش بالي
فريدة بابتسامة: عادي ولا يهمك…
ميساء بصتلها:حاسة إني شوفتك قبل كده
فريدة:اممممم تعالى وانا هقولك
فريدة اخدت ميساء معاها اوضتها…
ميساء:لأ بجد شكلك مش غريب عليا وفيكي شبه من حد أعرفه
فريدة:مين الحد ده…
ميساء:فيكي شبه من سارة صحبتي…حاسة بكده وكمان حاسة إني أعرفك!
فريدة:طبيعي يكون فيه شبه بيني وبين سارة لأنها بنت خالتي…
ميساء:يعني إنتي…
فريدة:هااا انا مين المفروض إنتي الكبيرة المفروض تفتكريني أسرع…
ميساء:ام شعر احمر
فريدة ضحكت: إيه في إيه إنتي ودراكولا مش فاكريني غير بالشعر الاحمر أستغفر الله العظيم منكم فعلاً رخمين زي بعض…
ميساء ابتسمت:متوقعتش أشوفك بعد الفترة دى كلها…اظن كان عندي 11 أو 12 سنة لما شوفتك آخر مرة…
فريدة:امممم فعلاً كنتي أقرب صديقة ليا من بعد ما سارة بنت خالتو سافرت
ميساء:بس إنتي بتعملي إيه هنا !
فريدة ضحكت جـ.ـا.مد من الكلام اللي جه في بالها وميساء مستغربة
فريدة بضحك:مش كنتي بتغيري وإنتي صغيرة على مالك وتقوليلي ابعدي عنه وكده…شوفي سبحان الله مخدتش مالك بس اتجوزت توأمه
ميساء فكرت شوية بس بعدين هي كمان ضحكت:مانتي كنتي غريبة…إنتي كنتي كل مرة تقوليلي هتجوزي حد شكل
فريدة:طيب بس خلاص لحسن انا كنت عيلة متشردة والنعمة!
ميساء:لأ استني كده بس …بتقلد فريدة وهي صغيرة…ميسو بقولك ايه انا خلاص قررت هتجوز مين عارفة الود آسر اخوكي هتجوزه…ولا أقولك الواد حازم عشان عينيه ملونة زيي وآسر لأ…ولا أقولك عارف الواد اللي قاعد جنبي في الحضانة عسول هتجوزه
جروب الفيس:نحن نصنع الإبداع…كتابة…آية رمضان
فريدة:الله اكبر عليا شكلي مسبتش حد…
ميساء بضحك:والله يا بنتي كنت خايفة ساعتها تشوفي مالك تقوليلي هتجوزه هو
فريدة:وحصل اللي كنتي خايفة منه ساعتها قولتلك لا هتجوز ده وإنتي مشاء الله من ساعتها وإنتي بتغيري عليه…حب الطفولة بتاعك…
ميساء:امممم حب الطفولة اللي مستمر لحد دلوقتي
فريدة:في إيه مالك؟!
ميساء:ابدا بس مش ناوية أكمل حب الطفولة ده خلاص مليت وطلبت الطـ.ـلا.ق
فريدة:لأ قوليلي في إيه معلش انا فضولية شوية
ميساء حكتلها علي حديثها من شوية مع مالك وطلبها للطـ.ـلا.ق…وكمان على الماضي بينهم وكل حاجة
فريدة ضحكت وقالت بتفكير:انا كنت عارفة واحدة غـ.ـبـ.ـية كده ياتري هي مين يا بت يا فريدة هي مين…أيوة افتكرت دي كانت انا…
ميساء بعدم فهم:ازاي مش فاهمة…
فريدة:طيب هحكيلك عشان تفوقي بدري …بدأت تحكي لميساء عن حبها الوهمي لهيثم…بصي انا لما اتجوزت عمر مكنش زواج عن حب…ده كان زواج في سبيل إن إحنا ننقذ صديق…وفرصة مني ليه… وإنقاذ من عمر…المهم هي كانت مجموعة أسباب كونت زواج لذيذ…المهم انا كنت حاطة الجانب السىء من عمر قدامي وبس وكل شوية اقول لنفسي الوحش فيه…وزي الهبلة كنت بمسح كل حاجة حلوة بالاستيكة ولا كأنها لم تحدث…كنت بجرحه كتير…كنت بعمل نفسي مش واخدة بالي إنه غير الصورة الوحشة اللي حاطها في خيالي كلمتين…من هيثم فضلت مركزة فيهم إن عمر باد بوي وصعب بقي يتغير وإن انا تجربة جديدة وبيتسلي مش أكتر…مع أنها انقذني من عمي عصام…واصلا عمي عصام كان بيتلكك من زمان كان منتظر الفرصة إن يطولني ويجوزني لابنه وطبعاً هيثم قدم ليه الفرصة دي وقتها…عمر ساعدني وكان بيتقبل اي حاجة بيفهمها اي طباع وحشة فيه كان بيغيرها…وانا محستش فعلاً إني بحبه…غير لما حسيت إني خسرته…لما كان محبوس بسبب قضية لفئوها عمامه وحاولوا يقـ.ـتـ.ـلوه…وقتها أدركت انا قد إيه بحبه وقد إيه كنت غـ.ـبـ.ـية…هل بقي إنتي عايزة تدركي بالطريقة نفسها مهما كان مالك عنده طباع وحشة…بس ده ميمنعش إنك تضيعي حبكم وتتجاهليه خالص…متستخدميش الطريقة دي لأن اظن من كلام عمر إن مالك مش زيه ومش بطولة باله وبيعند زيك…وزي ما بيقولوا العند بيولد الكفر…عمر مكنش عنيد…لكن إنتي ومالك بتعندو كده هتخسروا بعض…بلاش وحاولي تغيري أي حاجة مش عاجبكي بالقرب وتعاقبيه على كل حاجة عملها بس بطريقة تانية مش كده…ومتشبهوش بحد… لأنه صوابع ايدك مش زي بعض والناس مش زي بعض…
ولو على حسب كلامك مالك زيه زي والدتك…ليه انا مش شايفة عمر زي والدي اللي دمر طفولتنا انا واخواتي وسابنا ومشي واختار والدتك…ليه مش بفسر حدة عمر مع مالك إبني مثلاً إنه زي بابا…ليه عشان حبيبي غير وكل الناس غير هو مختلف ومستحيل اقارنه مع حد…وده لازم تعمليه في علاقتك مع مالك…لازم يكون هو غير الكل عندك… فاهمة…
جروب الفيس:نحن نصنع الإبداع…كتابة…آية رمضان
ميساء بضياع:ثواني بس هو باباكي هو جوز منال دلوقتي قصدي جوز والدتي
فريدة:امممم هو
ميساء ضحكت بوجع:امممم يعني أعتقد بنتشارك نفس الماضي !
فريدة بنفي:لأ إنتي غير يمكن كنتي محظوظة اكتر مني !
ميساء:وده إزاي كنا واحد في النهاية والدك ووالدتي سابونا وراهم ومشيو .
فريدة: ذكرياتك مع والدتك إيه؟؟؟؟
ميساء بتلقائية:ذكريات عادية يعني كانت عادية!
فريدة بألم:اما عني بقي ف ذكرياتي مش عادية يمكن إنتي عندك ذكريات عادية لكن لا انا ذكريات مؤلمة…يعني عمره ما كان اب عادي…انا بتمني أصلا من ربنا لو كنت يتيمة أفضل من كده بكتير…مثلا على سبيل المثال بسبب الوسط اللي كان موفره لينا والداي العزيز إنتي خدتي كلام على محمل الجد سنين طويلة!
ميساء:مش فاهمة !
فريدة:يعني الاستاذ دراكولا قال إنك مش بتحبي مرات ابوكي بسببي وهي حد كويس…لكن هو ميعرفش بقي انا كنت بقول الكلام ده ليه…حياتي مكنتش طفولة أصلا!…يعني انا لا عندي ذكريات من طفولتي مع ماما ولا حتي هشام…يعني لحد ما كان عمري 10 سنين مكنتش بشوف ماما غير وقت ما كان هشام بيزعق ليها أو يضـ.ـر.بها…وطول الوقت كانت في بيت جدو شغالة زي الخدامة…يعني انا وعيت أصلا على أبيه يوسف مش ماما ولا هشام…وكله بسببه…كنت دائماً بسمع عمـ.ـا.تي ومراتت اعمامي بيقولوا فاطمة وهشام هيطـ.ـلقوا وهشام هياخد العيال منها…كنت عايشة في رعـ.ـب من مجرد الفكرة إني اعيش معاه من غير ماما…مكنتش هتكون حياة كانت هتكون جحيم…وكان من ضمن مواضيعهم… موضوع زوجة الأب… كانت جملتهم دائما هي “مساكين العيال مش كفاية أبوهم وحشة…هيجبلهم مرات اب تكمل عليهم”يعني كانت طفولة مذرية جدا…بس تخلصنا منها…يمكن ذكرياتها الوحشة موجودة…لكن بتزول بالذكريات الجميلة…
ميساء:بس انا كنت مؤمنة إن ماما شخص كويس…امالي تحطمت كلها في لحظة…كنت بستناها على طول في طفولتي قدام الباب…عند البحيرة على أمل إنها ترجع من جديد…!!
فريدة:وحصل إيه مرجعتش ومتسمحيش ليها ترجع!
ميساء:طيب لو مثلاً عرفتي إن ابوكي بقي شخص كويس ممكن تسامحيه!
فريدة:مستحيل اللي خلى طفولتي جحيم صعب اسامحه مهما كان…هو أيوة ممكن أغفر ليه كل حاجة عملها لكن إنه يكون اب ده مستحيل…لأنه من سنين مش موجود في حياتي… مش عايزه دلوقتي !.
ميساء:لكنه شخص كويس على الأقل أحسن من والدتي…انا كنت مستعدة أسامح والدتي على كل حاجة!
جروب الفيس:نحن نصنع الإبداع…كتابة…آية رمضان
فريدة:وضعك غير…لأنه مكنش اب أبدا هو كان سبب تعاسة أو هو التعاسة نفسها…هو سبب بعد ماما عني في فترة طفولتي…هو سبب بعد اغلى إنسان في حياتي واللي كان حياتي كلها سنين…حياتي مكنتش غير أبيه وبس…وهو كمان بعد بسببه…يعني بمعنى أصح…هشام مكنش غير مصدر ألم وبس عمره ما كان سعادة ابدا…لأي حد فينا سواء أبيه يوسف او انا أو أسيل!…حتي أسيل كانت بعيدة عن ماما بسببه…مكنتش قريبة مننا زيه…كانت دائما مع خالتي الله يرحمها…عشان على الأقل تكون طفولتها أفضل!…يلا اهو ماضي وراح لحاله… عندنا حاضر ومستقبل أكيد مش هنخلي الماضي يتحكم فيهم
وقعدت فريدة مع ميساء فترة طويلة جداً
**********************
عند يوسف***
كان بيتكلم في الفون وكانت كل معالمه غضب…
يوسف:للمرة الأخيرة هقولك خليك بعيد…مفيش حد فينا مستعد يسامحك…يبقي ابعد عنا واعمل معروف فينا وأرجع مكان ما جيت إنت والعقربة اللي معاك…محدش فينا عايز يقابلك…مش عايزينك في حياتنا هفضل اقولك كده كتير ولا إيه؟؟؟…لو فعلا زي ما بتقول نـ.ـد.مان ولو دلوقتي شايفنا ولادك بجد…اختار لينا الأفضل… والافضل لينا هو عدم وجودك وبس…يبقي إنت تقدر في مقابل سعادتنا تتحمل بعدنا عنك عشانا إحنا…اعمل حاجة لينا لمرة واحدة في حياتك…ابعد عننا
هشام بحزن:ماشي يا بني هعمل اللي إنت عايزه وهرجع من مكان ما جيت…سلام
وقفل المكالمة
يوسف كان واقف محتار هل اللي عمله صح ولا غلط…هل ممكن يكون سلب حرية الاختيار من اخواته…وكان ممكن واحدة منهم تقرر إنها تسامحه ولا لأ!
عمر من وراه:يعني لو عايز رأيي هقولك لأ مش غلطان اللي عملته صح!
يوسف بدهشة:انت هنا من ايمتا وقصدك إيه!
عمر:هنا من أول الكلام وقصدي متفكرش كتير محدش من اخواتك هيسامح وانت مسلبتش منهم حرية القرار لأنهم مقررين أصلا!
يوسف بتعجب:إيه اللي جايبك طيب!
عمر ملس على شعره:والله اللي جابني اللي كنا بنتكلم فيه من شوية!
يوسف:الشغل؟؟؟
عمر:لأ موضوع والدك وكده… أصل من غير قصد سمعت كلام فريدة مع ميساء…وعرفت قد إيه إنت كنت طفل عظيم!
يوسف:طفل عظيم…
عمر:امممم عظيم…يعني كنت طفل واتحملت مسؤولية طفل…وكمان جاي أعتذر!
يوسف:وعلى إيه إن شاء الله؟؟؟
عمر:فاكر لما كنا صغيرين وقولتلك إن حياتي كانت أصعب من حياتك واتخانقنا وقتها…انا دلوقتي بعترف إن حياتك اصعب من حياتي.
يوسف:لأ إنت حياتك أصعب!
عمر بمرح:يا عم مش هنتعازم على بعض بقي مش عايز اغير رايي…وهنفضل واقفين برا في البرد كتير…انا أصلا هما 5 دقائق وهمشي…
يوسف:أيوة يعني إنت جاي ليه…
عمر:غباء والنعمة… والله كنت جاي عشان أقولك خلى أبوك يبعد عشان أقسم بالله انا لو شوفته قدامي هكسره مهما كان الأمر…بس انا والنعمة عندي غيظ تجاهه زي غيظي للزفت فادي…هو إزاي قدر يعمل فيكم كده!
يوسف: ماضي وراح لحاله خلاص عندنا حاضر ومستقبل أكيد مش هنخلي الماضي يتحكم فيهم ولا إيه!
عمر:فعلا إنت وفريدة شبه بعض لأنها سبحان الله قالت نفس الكلام…
يوسف:طيب تعالى أدخل شوية لو هتقعد مع شهد شوية…ماما برا وسام وسارة في مشوار تعالى أقعد شوية
عمر بغموض:عايز بردو اتكلم مع شهد شوية
وطلعوا سوا على شقة يوسف وعمر سلم على شهد والتلاتة قعدوا سوا…
شهد بصت لعمر ويوسف الاتنين…وفضلت تفكر كتير تقولهم ولا لأ…هي عايزة تقول بس مقتنعة بكلام فادي…بس بردو الفتور اللي حصل في علاقتها مع يوسف مش عايزه هي مش عايزة تخبي عليه اكتر من كده…واخدت قرارها خلاص…
شهد:انا عايزة أقول حاجة…
يوسف وعمر بصولها ب اهتمام… ويوسف كان بيتمني من جواه إنها تقول بقي لأنه اكتفى خلاص…
شهد اخدت نفس طويل…:أ…عمو فادي كلمني…وسكتت معرفتش تكمل…
عمر:متوقع
شهد قالت بسرعة:عمر هو قالي أنه لو خد فلوس هيبعد عننا تعالى نديه اللي هو عايزه بقي!
عمر:كنت متوقع إنك فعلاً هتكوني ساذجة زي ما هو عارف…شهد إنتي مجرد طعم…عشان يوصلي…وده مايمنعش أنه عايزك إنتي كمان يعني…هو عايز ينهي حياتي انا وإنتي لأننا هنكون عقبة في حريته…هو كان يقدر يخـ.ـطـ.ـف فريدة أو مالك ويطلب مني إني أتنازل عن كل حاجة لكن هو عارف إن ده مش هينفع…هو عارف إنه ميت ولو رجع مصيره السجن…وصعب يكون هوية جديدة طول ما انا عايش…وكمان إنتي هو مش عايز حد من عيلة الصياد يقف في طريقه فاهمني؟؟؟…يعني لو كنتي سكتي كتير كنتي هتتسببي في موتي وموتك فاهمة…دلوقتي…ولا كأني عرفت تمام؟؟
شهد:يعني لو كلمني اتصرف وكانك مش عارف صح!!
عمر:امممم لحد ما اشوف حل….
يوسف ببرود:ناوي على إيه…بلاش أفكار مـ.ـجـ.ـنو.نة!
عمر أبتسم:ناوي على كل خير
يوسف غمض عينيه بيأس واتأكد إن أي حاجة ناوي عليها عمر مش هيجي من وراها خير ابداااا
عمر مشي ويوسف وشهد فضلوا لوحدهم
شهد:إنت كنت عارف؟؟؟؟؟
يوسف ببرود:عارف ايه!!!
شهد قلبت ملامح وشها بعد ما اتأكدت أنه كان عارف من نبرة صوته:اما حضرتك كنت عارف سايني اخبط في نفسي من فترة ليه؟؟؟
يوسف وهو مخلي نظره بعيد عنها:لأن حضرتك معندكيش ثقة كفاية فيا!!!
شهد بزعل أطفال:لأ والله تصدق إنك عيل تافه!!
(لأ متستغربوش كده ده ثنائي التفاهة مش النكد هااا دول مش زي مالك وميساء 😂)
يوسف بصلها بصدمة:شوف الحـ.ـيو.انة بتغير الموضوع إزاي؟؟
شهد بهجوم:بما أنك عارف ليه مقولتش هااا ؟؟؟
يوسف بدهشة:انا بردو اللي كان لازم أقول المفروض كانت تيجي منك انتي ومتخبيش عليا!
شهد:إنت عارفني كويس وعارف إني زي مالك أصلا نادراً لما بفكر
(وكرثتاااه 😂)
جروب الفيس:نحن نصنع الإبداع…كتابة…آية رمضان
يوسف:أيوة وانا مطلوب مني أعمل إيه..
شهد مسكت سكينة من قدامها ووجهتها ناحيته:مطلوب منك إنك تقولي إنك عارف بدل ما انا كنت في حالة رعـ.ـب كده ده إنت تافه ومستفز وكل حاجة المفروض كنت تكون جنبي انت غلطان
يوسف بصدمة:في الآخر انا الغلطان والله كنت عارف
شهد قربت السكينة منه:غلطان ولا مش غلطان يا حبيبي
يوسف:غلطان وستين غلطان كمان يا حبيبتي !
شهد:لو كنت قولت غير كده كان زماني مخلصة عليك
يوسف:انا ربنا بيبليني بالمجانين في حياتي مش عارف ليه!
********************
حازم لمالك بفضول:اتصالحتوا؟؟؟
مالك:يا بني إنت مالك غريب كده ليه
حازم همس:اصل لازم تتصالحوا لحسن أخوك طلع مـ.ـجـ.ـنو.ن
مالك:بتقول ايه؟؟؟
حازم:مش بقول حاجة انا بقول إن إحنا نمشي دلوقتي افضل لحسن الوقت راح المغرب قرب يأذن .
عمر دخل:لأ مش هينفع تمشي دلوقتي انا لسا معملتش اللي عايزه!
حازم بصله بخوف بعد ما فهم قصده ايه:لأ انا بقول نمشي أفضل
عمر بهدوء:انا قولت إيه
حازم وقف بعصبية مضحكة:لأ بقول إيه شغل مصاص الدماء ده مش عليا إنت فاهم!
عمر بهدوء من جديد:انا قولت إنكم مش هتمشو دلوقتي ابقوا امشوا بكرا الصبح بدري مفهوم
حازم:مفهوم!
عمر قعد بهدوء جنب مالك وحازم رجع قعد وهو بيقول بدهشة “إنت مصاص دماء أكيد”
مالك ببرود:انا شكلي مختوم على قفايا هنا صح!
عمر وحازم بصوت واحد:امممم
مالك بص لعمر وحازم بدهشة:انتوا اتلميتوا على بعض؟؟؟
عمر وحازم مع بعض:حصل
مالك بقلق:انا مش مطمن للحكاية دي…مش هيجي من وراكم خير!
عمر وحازم تاني مع بعض: فعلاً
مالك بصلهم الاتنين وسكت وكلهم سكتوا…
عمر كان قاعد مكانه بيفكر هيتصرف إزاي في موضوع فادي وهينهي الحكاية دي ازاي…لازم ينهي فادي عشان يقدر يعيش بسلام!
وعدي الليل من غير أحداث تذكر وجه اليوم المنتظر وهو اجتماع ميساء ومالك…
*************
حازم مع عمر في الجنينة:بجد انت فعلاً هتعمل كده ولا بتهزر!
عمر:ناوي اعمل كده
حازم: إحنا ممكن نعمل حاجة تانية على فكرة!
عمر:ده أفضل حل…لأن الإنسان مش بيدرك قيمة الناس اللي معاه غير لما يخسرهم ويفرقهم الموت… وقتها بس بيحس قد إيه كل حاجة خلته بعيد ثانية عن الشخص ده كانت تافهة…وقتها بس بيدرك قيمته…وانا عايزهم يدركوا كده…انا مش فاهم ليه من طبيعة الإنسان أنه يدرك كل حاجة متأخر…ليه بيحس أن اللي حصل معاه كان خير ليه بس متأخر…ليه مش بيدرك معني البلاء إلا متأخر…ليه لو حياته وقفت بسبب حاجة معينة ووقف عن الروتين اليومي بتاعه بيتمني يرجع ليه…ولما يرجع بيتمني يرجع للشيء اللي وقف روتينه…الإنسان غريب جداً ومتقلب…وانا عايز مالك وميساء يعرفوا حاجة واحدة بس…إن مهماً كان حصل بينهم…فكرة إن حد منهم ميكونش موجود بعدين صعبة جداً وإن كل شيء يهون طول ما هما مع بعض…فاهمني!
حازم بضياع:هو الكلام عميق وكل حاجة…بس انا مفهمتش…
(حازم يمثلكم 😂)
عمر:مش شرط تفهم…اعمل اللي هقولك عليه وبس
حازم:مطلوب مني إيه دلوقتي…
عمر:مطلوب منك إنك تروح دلوقتي زي الشاطر وتقول لاختك إن مالك هو اللي هيوصلها…فاهم!!
حازم:السبب؟
عمر بصله بغضب
حازم عدل كلامه: أقوله سبب إني مش هوصلها إيه فهمت…
عمر:إنك هتفضل شوية عشان تظبط ورقك في الجامعة مفهوم…
حازم:طب بقولك ايه…ما توفق رأسي في الحلال هااا
عمر:افنـ.ـد.م؟؟؟؟
حازم:اكسب فيا ثواب وجوزني البت أسيل بص اعمل فيا زي ما هتعمل في مالك انا والله موافق بس وفق رأسي في الحلال قولت إيه…
عمر بعصبية:قولت غور من وشي
وبالفعل حازم راح لميساء…
فريدة وقفت جنب عمر:إنت ناوي على إيه!
عمر بصله وابتسم:كل خير
فريدة سكتت شوية وبعدين بصتله بصدمة:إنت ناوي على إيه ؟؟؟
عمر:ما قولت كل خير…
فريدة:إنت آخر مرة قولتها كانت يوم فرحنا فاكر عملت إيه؟؟؟
عمر عمل نفسه مش من هنا وبعد نظره وقعد يصفر…
جروب الفيس:نحن نصنع الإبداع…كتابة…آية رمضان
فلاش باااااك
عمر:هاااا يا حبيبتي نعدي عليكم جهزتوا ولا لسا إنتي وشهد لحسن انا ويوسف جاهزين من البدري
كان عمر بيتكلم على الفون ويوسف جنبه بيبصله بصدمة لأن يوم فرحهم والاتنين محدش منهم جهز بسبب فكرة غـ.ـبـ.ـية من عمر
فريدة: خلاص يا حبيبي إحنا يا دوب بنحط اللمسات الأخيرة يدوب نص ساعة ونكون جهزنا…
عمر:امممم تمام وأحنا شوية ونكون عندكم
فريدة بشك:صوتك بيقول إنك ناوي على حاجة صح
عمر أبتسم:اكيد ناوي على كل خير يا قلبي…سلام بقي انا ويوسف يدوب نطلع…
وقفل المكالمة…
يوسف:يابني هتخرب بيتي وبيتك قبل ما يتفتحوا فين البدل إنت ناسي إن النهاردة فرحنا!!!النهاردة مين المفروض ساعة والفرح يبدأ كمان
عمر قعد قدام يوسف:بصلي كده وركز معايا إحنا في الفترة الأخيرة كنا مدلوقين زيادة عن اللزوم فاهم…فالمفروض نتقل النهاردة ولا إيه…
يوسف:إنت ملقتش غير النهاردة وتكون تقيل !
عمر:فريدة قالت قدامهم نص ساعة ويخلصوا وانا عارف إن النص ساعة عند البنات ساعتين ولا طلعنا دلوقتي هنقف قدام الكوافير يجي ساعتين في عز التلج وبعدين احنا كفاية علينا دلقة لحد كده لازم نتقل فاهم
يوسف:تصدق معاك حق شهد دائما تقولي 5 دقائق وبتاخد ساعة
عمر: ابتديت تفهمني…يلا نلعب كام دور بلاستيش ومتخافش انا مش ناوي اتقل كتير هو هنأخر ربع ساعة ولا حاجة عليهم عشان نبين ليهم إن إحنا تقال ومش مدلوقين عليهم تمام…
يوسف بتردد:تمام يلا….
والاتنين قعدوا يلعبوا واتنقلوا لعالم تاني بسبب فكرة مـ.ـجـ.ـنو.نة من عمر…خلتهم الاتنين ينسوا قد إيه كانوا مستنين اليوم ده وقعدوا يلعبوا أكتر من ساعتين
وكان فريدة وشهد في حالة شـ.ـديدة من العصبية يعني لأن محدش من الاتنين بيرد علي تليفونه
أسيل بمرح:الله ابيه يوسف وعمر هربوا قبل الفرح…بس يا تري خدو معاهم التورتة ولا لأ… أقسم بالله لو عملوها لارتكب فيهم جناية كله إلا التورتة
شهد وفريدة بصولها بغضب ممزوج بخوف وجه دور الهرمونات اللي جننت الاتنين…
اما عند عمر ويوسف كانوا قاعدين في الاوضة في الفندق بيلعبوا ولا كأن شىء لما يكن ودخل عليهم مهاب واتصـ.ـد.م من منظر الاتنين وهما قاعدين بيلعبوا وكان مفيش حاجه…وبكل غيظ طلع مسدسه وضـ.ـر.ب بيه الشاشة وعمر ويوسف الاتنين اتفزعوا…
مهاب بصوت عالي مليان غضب:نهااااارك أسود إنت وهو لحد دلوقتي مش جااااهزين إنت نسيت يا فالح إنت وهو أن النهاردة فرحكم ولا إيه…الله يخربيتكم ده تقريباً المعازيم مشيت وشهد وفريدة كل واحدة رجعت على بيتها يا موكوس إنت وهو
عمر ويوسف بصوله بصدمة…
جروب الفيس:نحن نصنع الإبداع…كتابة…آية رمضان
عمر:هو انا ينفع أسألك الساعة كام ولا هتكون قلة أدب مني؟؟؟
مهاب:الساعة 11 دلوقتي يا فالح… والمفروض الفرح كان يبدأ من 8 أو 9 الي اقصي حد
يوسف بص لعمر بغيظ:انا اظن لو دلوقتي قـ.ـتـ.ـلتك محدش هياحسبني ولا إيه يا مهاب ده انتقام عادي وكل شيء مباح في الحب والحرب ودلوقتي اللي بيني وبين المتـ.ـخـ.ـلف حرب وحب ف أكيد مش غلط لو قـ.ـتـ.ـلته صح
باااااااااااااااك…..
عمر حط أيده على وشه من الذكري وتذكره للقلم اللي خده هو ويوسف…
فريدة:طول ما حطيت ايدك على وشك يبقي افتكرت
عمر ببراءة:على فكرة كانت فكرة يوسف إن إحنا نتقل عليكم مش فكرتي…إنتي ت عـ.ـر.في عني كده ؟؟؟
فريدة:إنت تسكت خالص وربنا يستر من اللي انت ناوي عليه…
عمر ببراءة:للدرجة دي شايفة أن اللي هعمله وحش
فريدة: اللي هتعمله اكيد جنون زيك…إنت مش بعيد عليك تضـ.ـر.ب أخوك بالنار
عمر فتح عينيه بصدمة:صح معاكي حق
فريدة بصتله بصدمة هي كمان:إنت ناوي على كده…
عمر:مش بالظبط بصي شوية وت عـ.ـر.في اوك دلوقتي انا هروح اشوف مالك اوك…
وسابها ومشي وهي لسا بتبص مكان ما كان واقف بصدمة…وهو أول ما اتحرك من جنبها خد نفسها براحة لأنها كشفت اللي ناوي عليه وهو مستحيل يرجع عن خطته…عرق الجنون ضـ.ـر.ب خلاص
*******************
في المكتب….
مالك كان رايح جاي بتفكير…ازاي يتصرف وازاي يحل مشاكله مع ميساء…ودخل عمر وقعد على الكرسي بهدوء وهو متابع مالك…
عمر:مالك يا قلب اخوك؟؟؟
مالك: ميساء لسا مصر على الطـ.ـلا.ق !!!
عمر:امممم وبعدين
مالك:انا تعبت والله منها يا عمر
عمر بهدوء:متخافش انا هظبطلك الدنيا يا قلب اخوك
مالك:يا عمر انا مش بهزر لحد دلوقتي مصرة على الطـ.ـلا.ق ورافضة تسامحني ومطلعة عيني…انا بقيت محتار من تصرفاتها هي كارهني ولا حباني انا مش عارف والله
عمر بابتسامة خبيثة:طب بص اعمل نفسك بتنفذ اللي هي عايزه وسيب الباقي عليا… وإن ما خليتها تنـ.ـد.م على كل لحظة بعدت عنك فيها ميبقاش إسمي عمر الصياد…
مالك قرب منه بسعادة:بجد يا عمر
عمر بخبث:بجد…بس لازم تتحمل يا مالك عشان تنال اللي إنت عايزه… تمام…!!؟
مالك مسك عمر من ياقة قميصه:ولاااا دماغك دي بتفكر في إيه…!!
عمر شال أيده وابتسم بتسلية:كل خير كل خير يا حبيبي
مالك بصوت يكاد يكون مسموع:الله يخربيتك يا شيخ الضحكة دي أكيد وراها مصيبة
عمر:يلا يا بطل خد مراتك واعمل نفسك هتنفذ اللي هي عايزه واوعدك إنها اخر النهار هي اللي هتعتذر منك على كل اللي عملته فيك…
مالك بخيبة أمل:طالما كده يبقي إنت بتاكل بعقلي حلاوة…
عمر: أقسم بالله ابدا ده هتفضل حاضنك آخر النهار وإنت سايح في دمك…اقصد وإنت مروحها وهتعتذر بدل المرة مليون وده وعد وانا عمري ما اخلف بوعدي على اخر النهار يا لوكا يلا عشان مش تتأخر
مالك خرج عشان يوصل ميساء البيت…
**************
حازم بمحاولة لإقناع ميساء:ما بقولك إيه يا قلبي ما تعقلي كده وتسامحي الواد عشان تتفادي شر اللي هيحصل
ميساء:اسكت والنبي يا حازم انا سامحته زي ما قولتلك امبـ.ـارح بالليل بس هو لازم يتعلم الأدب ويبطل يكون أناني…
حازم:طيب إنت اللي جبتيه لنفسك…ويا عيني عليكي انتي اللي هتتعلمي الأدب…
خرج مالك…
حازم حـ.ـضـ.ـنه بدراما:هتوحشني يا ابو النسب…سايئ عليك النبي تسامحني… أقسم بالله ما ليا دخل ده عمر
مالك باستغراب:اسامحك…على إيه يا حازم
حازم:إعتبـ.ـار ما سيكون يعني
مالك بغيظ:إنت والحـ.ـيو.ان اللي جوا ده مخططين إيه !!!
حازم بدراما:طبعاً لو حلفتلك إني ماليش دعوة مش هتصدقني صح…
مالك بنفاذ صبر:انا مش فاضي لوجع الدماغ ده انا أكيد هعرف لوحدي… سلام
حازم:الوداع يا بـ.ـارد
عمر خرج مع فريده….
فريده بغيظ:هموت واعرف ناوي على إيه بالظبط ؟؟؟
عمر:كل خير
فريده:استر يارب… أبعد
وبعدت عنه وقربت من ميساء
فريده:بقولك إيه…ما تقولي ليه إنك سامحتيه من دلوقتي زي ما اتكلمنا امبـ.ـارح وبلاش عناد دلوقتي لحسن عرق الجنون ضارب دلوقتي عند عمر!!!
ميساء:لأ مش دلوقتي هو لازم يفهمني من نفسه…
فريده:عشان خاطر ربنا يا شيخة اتهدي لحسن عمر شكله ناوي على مصيبة
ميساء بعدم إهتمام:يعمل اللي عايزه بردو مش هستسلم وهعمل اللي في دماغي مالك لازم يبطل يكون أناني…ويفهم كل حاجة غلط عملها !!!
فريده:طيب خلي بالك من نفسك وربنا يسترها عليكم إنتوا الاتنين..
حازم لعمر:انا برا الموضوع بعدين انا مش مستغني عن روحي
عمر بصله:الفكرة فكرة مين
حازم:فكرتي بس انا كنت بهزر والله…
عمر:يبقي تتحمل نتيجة غلطك مكنش لازم تقول حاجه زي كده قدامي بس الفكرة حلوة…ورايا عشان نشوف حل لمشكلة أخوك
حازم:احفظني يارب مش عايز اموت قبل ما اتجوز…انا هروح في داهية بسبب الإنسان ده
عمر بحدة:حاززززم ورايا….
جروب الفيس:نحن نصنع الإبداع…كتابة…آية رمضان
****************
نص ساعة صمت وطلعوا على الطريق السريع ومالك ساكت وميساء ساكتة…
مالك بص على الطريق حواليه ولقي الطريق شبه فاضي ف ركن على جنب ووقف وجاله مسدج على فونه من المـ.ـجـ.ـنو.ن…اقصد عمر “البس سماعة البلوتوث عشان هتحتاجها”
مالك بص للرسالة ب استغراب بس عمل اللي عمر طلبه وبعدين نزل من العربية وفتح الباب لميساء ونزلها بالعافية
(البـ.ـارد بقي عصبي ناااو)
مالك بصرامة:مش هنتحرك من هنا غير لما نتكلم !
ميساء ببرود:مفيش حاجة نتكلم فيها
مالك خبط كف في كف:الله يحرقني ويخربيتي كان لازم أكون بـ.ـارد يعني وأثر عليكي…انا والله كنت ناقص تربية…
ميساء بصتله ب استغراب.
مالك بعصبية:بقولك ايه متبصليش كده انا بعترف اني ببقي رخم لما بتصرف ببرود بس دي حاجة مش ب ايدي…بس احنا مش متحركين من هنا غير لما نتنيل نتناقش…وشـ.ـدد على آخر جملة…بعقلانية يعني هضـ.ـر.بك لو لقيتك بـ.ـاردة والله ما هتردد انا جبت أخري وربنا…إحنا لو كنا أعداء مكناش عملنا في بعض كده
ميساء:مانت اللي شخص متـ.ـخـ.ـلف إنت اللي عملت كده من البداية إنت اللي أخترت غلط إنت اللي أخترت تتغير!
مالك:وانا آسف !
ميساء:فكرك كلمة آسف بتغير كل حاجة!
مالك:طب نبدأ من جديد من غير برود وعناد…لأن لو اخترتي تنهي دلوقتي…هبطل احاول خلاص وهرضي باللي إنتي عايزه وكل حاجة هتنتهي…إيه اللي مضايقك…وليه معاندة بالشكل ده إنتي مكنتيش كده انا معرفتكش كده…إنتي مش الطفلة الصغيرة اللي انا عارفها .
ميساء:ولا إنت الطفل البريء اللي عرفته… انت بقيت غريب…وتصرفاتك بتخليني أخاف منك…بحسك ب انانيتك إنك شبهها!
مالك:شبه مين!
ميساء بحزن:شبه ماما…هي أنانية لأنها مش بتشوف غير نفسها وبس واللي يريحها هي…إنت كده لما أخترت إنك تبعدني عنك من كام سنة بطريقة رخمة…عشان تبعدني جرحتني…وقتها عملت كده عشان ده الأفضل من وجهة نظرك وإن كده هتبعدني…مجاش في بالك انا اتعذبت قد إيه باللي عملته…كل مرة بتفكر في المناسب ليك الاول مهما كان عذاب لغيرك المهم نفسك وبس…وانا مش حابة كده فيك… لأني محبتكش كده واحنا صغيرين…انا لما بشوفك دلوقتي بحس إنك غريب بالنسبة ليا…
مالك:وده مش معناه إني متعذبتش زيك!…انا كنت بتعذب زيك واكتر…فكرة إني قـ.ـا.تل وسىء…فكرة إن إحنا زي الأبيض والأسود…كنت عايز ابعد لأني كنت الأسود مكنتش عايز إني اوسـ.ـخك معايا…انا الفترة اللي فاتت كنت شخصية مصطنعة لكن دلوقتي كل حاجة انتهت…إنتي اللي مش سامحة ليا أرجع لاصلي… إنتي اللي خوفك مقيدك دلوقتي…مع إنك عارفة كويس أوي إني مستعد اعمل اي حاجه عشانك مهما كانت…بس إنتي اللي مجروحة وخايفة…انا مش عايز انـ.ـد.م على أي لحظة كنت غـ.ـبـ.ـي فيها ببعدي عنك…ومش عايزك إنتي كمان تنـ.ـد.مي…واوعدك إني هكون مالك اللي إنتي عارفة…بس كفاية كده…إنتي عارفة كويس إني مش هقدر من غيرك وإنتي كمان مش هتقدري من غيري…يبقي نقف بقي ونبطل نكد بقي
(أخيرا قال حاجة عدلة الواد)
ورجع كمل كلامه وهو بيمد أيده:قولتي إيه نبدأ من جديد؟؟؟
ميساء بصت لايده كتير…وهي عارفة كويس إن كل كلمة قالها صح فمسكت أيده وقالت:نبدأ من جديد!
مالك حـ.ـضـ.ـنها بسعادة وهي كمان حـ.ـضـ.ـنته…وفضلوا كده كتير لحد ما وقفت عربية قدامهم ونزل منها 3 رجال…
مالك سحب ميساء وراه وبصلهم ب استفهام:عايزين إيه؟؟؟
واحد منهم اتحرك من مكانه خطوة وبعدين طلع مسدس بسرعة وضـ.ـر.ب مالك رصاصة….
↚
في منزل الصياد…
مالك عمال يبص لعمر وحازم بغيظ
عمر كان بيكبت ضحكاته بالعافية:خلاص يا جدع روق لحسن هتنفجر من الغيظ مش كده !
مالك بغيظ:انت بجد إزاي ليك عين تقعد قصادي كده…
عمر:الله مش انت اللي طلبت مساعدتي!
مالك:كان يوم اسود ورجع بص لحازم بغيظ
حازم:بلاااااش تبصلي كده انا مالي كلامك مع أخوك مش معايا
عمر ببراءة: والله كانت فكرته
حازم:يا شيخ روح منك لله اللهي كان انقطع لساني
عمر:بس قولي الخطة مشيت إزاي ؟؟
مالك قام بعصبية بس مسك دراعه بألم…
عمر: مش هتقدر تعمل حاجة دلوقتي إنت مصاب…وبص لحازم…يعني انت في امان يا بني
مالك:عمر بالله عليك انت شايف إن اللي إنت عملته مضحك ولا ذكاء وانت بتكلمني كده كان هاين عليا اخـ.ـنـ.ـقك بقي اقولك اضـ.ـر.بت بالنار تقولي عارف وانا اللي عملت كده !إنت إيه
عمر:قولها متكسفش قول عليا مـ.ـجـ.ـنو.ن زي غيرك
حازم:إنت مـ.ـجـ.ـنو.ن رسمي كمان !
عمر بصله بهدوء:انا سمحتلك تتكلم أو قولتلك قول عني مـ.ـجـ.ـنو.ن انا أذنت ليك هاااا!
حازم:تاني هيعمل فيها مصاص دماء
عمر:رد على السؤال ؟
حازم:لأ حضرتك مسمحتش يبقي مش هتكلم!
(حازم فافي أوي مش هيعمر مع عمر كتير 🙂)
مالك:كانت خطتك من البداية كده انت حد قالك قبل كده إنك وسـ.ـخ!
عمر:كتير!!
مالك بصله وقال:انا مش مصدق بجد برودك وانا بكلمك وقتها حسيت اني بكلم نفسي ببرودي مش إنت ابدا!
فلاش مالك وقع على الأرض بعد ما اتضـ.ـر.ب بالنار وميساء جنبه في حالة صدمة لسا مش مستوعبة اللي حصل ولا السرعة اللي حصلت فيها كل حاجة!
مالك بألم:إنتي كويسة
ميساء لسا مصدومة مش مستوعبة اللي حصل…يمكن عمر فعلاً معاه حق…لازم نتوجع عشان ندرك القيمة الحقيقية للي بنملكهم…لازم نحس إن إحنا فقدانهم…وقتها فعلاً هندرك إن أي وقت ضيعنا في عناد غرور اي كان…كل بلا فائدة…عشان في لحظة ممكن متلاقيش الشخص ده جنبك…وقتها بننـ.ـد.م،نتمني بس لو كنا نقدر نرجع للماضي ونصلح كل غلطة عملناها…لازم ندرك قيمة اللي بنحبهم قبل ما يفوت الأوان…ممكن يكون الموت مش الوحيد اللي بيخلينا ندرك قيمتهم…ممكن تفقدهم وانتوا لسا عايشين…وده بسبب حماقة احد الطرفين…وده اللي كان مالك وميساء في طريقهم ليه.
مالك مسك ايديها:إنتي كويسة ؟!
ميساء فاقت وبصت عليه وهو متسطح على الأرض وقربت منه وعيطت جـ.ـا.مد:إنت كويس؟؟؟…إنت بتنزف…مالك إنت كويس؟؟؟
مالك بألم:انا كويس…
ميساء بجنون:لأ إنت مش كويس إنت بتنزف…مالك لو حصلك حاجة انا مش هقدر اعيش…مالك إنت كويس
كانت مرعوبة وهي حاضنه ومن رعـ.ـبها مش قادرة تدرك إن الإصابة في دراعه…والجرح سطحي إلى حد ما…نسيت كمان إنها دكتورة…وتقدر تعمله اي اسعافات…بس رعـ.ـبها عليه كان مقيدها .
مالك حاول يقوم بس مقدرش…
ميساء:متتحركش…إحنا لازم نوقف النزيف الأول… عشان متتعبش أكتر
مالك بصلها:تمام اعملي كده
ميساء قعدت تاخد أنفاسها كتير كانت بتحاول تستعيد نفسها وبتحاول إنها تهدي…
مالك مسك أيديها وضغط عليها:انا كويس اهدي…لو ساعدتني اقوم هقوم على فكرة بس إنتي مقيداني على فكرة مش عارف اتحرك…مش من الرصاصة لأ منك خلينا نقوم من على الأرض
وبالفعل ميساء ساعدته يقوم وبالفعل قام وفتح باب العربية وطلع تليفونه ورن على عمر وكان بيكلمه من خلال سماعة البلوتوث
عمر: Hello brother
(اهلا يا أخويا)
مالك:عمر
عمر:نعم اتضـ.ـر.بت بالنار صح ؟؟؟
مالك:أيوة عرفت ازاي!!؟
عمر:عيب عليك انا مش اي حد
(فعلاً انت مش اي حد إنت عيل مـ.ـجـ.ـنو.ن)
مالك بألم:عمر الجرح بينزف جـ.ـا.مد حاول تتصرف انا اشك إني أعرف اسوق في الجو ده ولا حتي ميساء…إحنا مش بعدنا كتير
عمر وقف من مكانه وقال بصدمة:إنت بتهبب إيه بالظبط…إنت المفروض تترمي على الأرض وتمثل إنك تعبان مش معني أن الجرح سطحي إن حضرتك تبوظ خطتي مينفعش كده على فكرة!…انا قولتلته يضـ.ـر.بك رصاصة في دراعك عشان في الآخر تعمل فيها ب 7 ارواح…لأ يا بابا ارمي نفسك على الأرض فوراً
مالك بصدمة:يعني إنت اللي عملت كده
عمر:اكيد انا اللي عملت كده اومال مفكر مين عمل كده !!!
مالك بعصبية ممزوجة بتعب:انا لو شوفتك هخفيك من على وش الدنيا!
عمر بهدوء مريب:مالك اترمي على الأرض وعيش اللحظة يا حبيبي يلا متفسدش الوسط الجميل اللي انا وفرته ليك !!؟
مالك:إنت بتهزر صح
عمر زعق:ما تترمي على الأرض وعيشلك كام دقيقة لحد ما الاسعاف تيجي عشان تعقملك جرحك
مالك: الرصاصة لسا في دراعي يا مغفل!
عمر بصدمة:احلف…انا غـ.ـبـ.ـي إني اعتمدت على مازن مكنش لازم اعتمد عليه…يلا اتلقح على الأرض انا هسبقك على المستشفى…ولا هقولك مش هقفل خليك معايا وانا هلقنك تقول إيه
مالك سمع كلام عمر وعمل نفسه وقع على الأرض…والكارثة الأهم إن ميساء الوقت ده كله مفكره بيكلم نفسه
ميساء بخوف:إنت خبط دماغك ولا إيه وانت بتقع على الأرض؟؟
مالك:مش فاهم
ميساء بخوف أكبر :اصلك بتكلم نفسك…وسكتت شوية…وكملت برعـ.ـب…مالك إنت عارف انا مين…ورفعت 3 أصابع في وشه…طب دول كام هااا
مالك بصله ب استغراب ومقدرش يتكلم
ميساء عيطت:أيوة انت خبطت دماغك…وده بداية نزيف دماغ…إنت هتبقي غـ.ـبـ.ـي يا مالك…مش كفاية إنك منحوس…مالك لا بالله عليك قولي إن مش صحيح قولي إنك مخبطش دماغك بالله عليك قولي كده…
(هي المفروض حزينة بس مش عارفه هي قلبت كوميديا ليه 😂)
مالك بصلها بذهول وهو بيهز دماغه بعدم استيعاب…
ميساء:إنت حاسس إنك دايخ أو شعور بالقي طيب…طب عارف إسمي إيه
مالك بلا مبالاة:لأ مش عارف
ميساء عيطت:يالهووووي هو نزيف دماغ اكيد اعمل إيه أتصرف اعمل إيه
مالك ضغط ب أيده على جرحه جـ.ـا.مد:يا بنتي انا كويس نزيف في الدماغ وبتاع إيه انا زفت كويس…وزعق…وإنت يا فصيل بطل ضحك مش كفاية دراعي…هتخليني مسمعش كمان….
عمر بضحك:مش قادر هو المفروض نتيجة الخطة حاجة مؤثرة مش الضحك ده كله…
مالك قلع السماعة ولقحها بعصبية:وبيقولوا عليا انا اللي بـ.ـارد اومال الكائن ده إيه!
ميساء بصتله ب استغراب
مالك:متبصليش كده…دي خطة عمر وكنت بكلمه هو
ميساء خبطته على جرحه بصدمة:يعني ده تمثيل؟؟؟
مالك صرخ بوجع:ااااااااه تمثيل مين يا متـ.ـخـ.ـلفة إنتي…إنتي مش شايفني بصفي في دمي قدامك… تقوليلي تمثيل…
ميساء:طب وعمر عمل كده ليه!
مالك: عشان نتصالح مع بعض ونبطل عناد…وكمل بخوف…وندرك قيمة بعض…انا خوفت جدآ من فكرة إني اخسرك في اللحظة دي…لو كان حصلك حاجة مكنتش هسامح نفسي ابدا…يمكن دي كانت لحظة بسيطة…بس في اللحظة دي حسيت فعلاً قد إيه كنا بنعاند…انا بحبك
ميساء عيطت:وانا كمان بحبك اوي… ارجوك خليك كويس انا مقدرش اعيش من غيرك ♡˖꒰ᵕ༚ᵕ⑅꒱
مالك أبتسم ليها وفضلوا كده شوية لحد ما وصلت الإسعاف وراحو المستشفى…
***في المستشفى***
أحد الدكاترة:هو دلوقتي كويس…
عمر: شكراً لحضرتك يا دكتور
وبعدين بص على مالك اللي لو في أيده هيقوم يخلي عمر مكانه بس تأثير الأدوية كان اقوي منه
عمر بصله وابتسم:متحاولش إنت دلوقتي شبه متخدر…
مالك بغيظ:انت مفكر أن اللي انت عملته ده تصرف طبيعي
عمر قرب منه:كلمة عاقل وطبيعي معايا مش بيتناسبو إنت شكلك لسا معرفتنيش كويس!
مالك:إنت مكنتش مـ.ـجـ.ـنو.ن كده…
عمر أبتسم:عارف بس صفة الجنون عجبتني…وبعدين بص لميساء…انا آسف على اللي عملته…بس كان ضروري… لأني على حسب معرفتي بمالك…كان ممكن يعند ويكابر طول حياته…وبما أنك يعتبر تربيته فأنا واثق إنك زيه…يلا ربنا يعوض
(انت بتعتذر ولا بتهينهم حضرتك)
ميساء ومالك مع بعض بصدق: شكراً
عمر بص لمالك وابتسم ابتسامة عريضة:إنت قولت حاجة…طب هي ومتوقع منها…لكن صراحة متوقعتش منك… إنك تتعب نفسك وتحاول تفهم المقصد إيه…
مالك بضيق:إنت فصيل وثقيل وكل حاجة على فكرة…غور من هنا…
عمر:إنت ناكر الجيميل على فكرة….
مالك اخد نفس طويل:خلاص تمام شكراً…بعيد عن إنك زبـ.ـا.لة بطريقتك التقيلة دي…بس فهمت حاجة…كان ممكن سنين تعدي وانا مش قادر افهمها…
ميساء:وانا كمان…
عمر بنظرة مليانة حزن مالك شافها كويس:وانا مبسوط انكم فهمتوا…
وخرج بسرعة
عمر وقف قدام باب الاوضة وانفاسه مكنتش منتظمة خالص…كان بيفتكر لحظة عدا بيها من سنين…هو فكر نفسه تخطاها…بس ادرك دلوقتي إنه لسا مش اتخطاها
فارس وقف قدامه وقال بهدوء بعد ما شاف مالك في الاوضة:خليني احذر إنت مشوفتش مالك على السرير إنت شوفت نفسك مش كده…ورجعت تحس نفسك ضعيف…مش عنده القدرة يحمي اللي بيحبهم صح!
عمر حاول يكون طبيعي: لا عادي انا كويس
فارس:متنكرش يا عمر…انا أكتر واحد هتلاقيه فاهمك كويس…لأني شوفت حالتك وقتها…
عمر بصله:لسا فاكر اللحظة دي مش قادر أنساها…
فارس سرح لثانية:صعب تنساها… وخصوصاً في حالتك…انا اللي فهمته إنك كنت متعلق بيه…
عمر هز رأسه
فارس:عمر لو فعلاً كده بلاش تقعد في المستشفى كتير…امشي إنت انا عملت المطلوب مني…مفيش حاجة هتطلع عن مالك…ومحدش هيعرف إن مالك كان هنا كل اللي حصل مش متسجل في الكاميرات دلوقتي وبالنسبة للدكتور اللي عارف بوجود مالك متقلقش منه…ده تلميذي وانا منبه عليه…ف تقدر تمشي دلوقتي كل حاجة تمام…
عمر:تمام
ودخل عند مالك
عمر:انا همشي انا عشان منظهرش مع بعض عشان لو فادي مراقبني ولا حاجة…وإنت هتطلع كمان شوية… لأن وجودك أكتر في المستشفى…هيكشف لفادي إنك لسا عايش…
مالك بصله شوية وهو مش قادر يحدد هل عمر طبيعي ولا لأ:تمام
عمر مشي بس مرجعش على البيت مباشرة وراح مكان هو متعود يروح عليه لما يزعل…لما يقرر قرار جديد…مكان هو بيرتاح بمجرد فكرة إنه جنب الشخص اللي بيحبه…
عمر:امممم…الانتقام هيبدأ…بابا انا عارف إنك لو كنت موجود كنت هتمنع إني اذي فادي…لكن كفاية…انا من رايي عمي فادي…هو سبب كل حاجة…هو مذنب عن عمي فارس…وانا مش هسمح لفادي يفضل عايش كتير انا خلاص خدت القرار…فادي لازم ينتهي…مش هسيبه ياخد خطوات… دلوقتي اللعبة هتمشي حسب قوانيني انا مش هسيب لفادي مساحة إنه يلعب أو ياخد خطوة…كنت ناوي إني اجيبه لحد عندي…لكن خلاص انا اللي هروح ليه…وهنهي كل حاجة كان لابد أنها تنتهي من زمان…فادي اذي كتير مش هسمح ليه يأذي حد اكتر من كده… دلوقتي مش هكون لوحدي ضد فادي…
وافتكر فلاش باك وهو خارج من المستشفى….
عمر كان خارج من المستشفى بس خبط في حد
:عمر!!!
عمر بصله بغضب:إنت بتعمل هنا إيه هااا…إنت ناسي انا قولتلك إيه
عادل رد بهدوء:مش ناسي…فاكر كويس إنت قولتلي إيه!!!
عمر:متخلنيش انـ.ـد.م إني سبتك دون عقاب…مع إنك كنت سبب في بعد أخويا عني سنين…
عادل:مش هتنـ.ـد.م…انا مش هخرج برا مصر زي ما أنت طلبت…طول ما فادي عايش انا مش هخرج ابدا…انا ليا حاجة عند فادي…حرمني منها سنين لازم استردها أو اعرف إذا كانت موجودة ولا لأ
عمر بصله وهو مش فاهم…وعادل شـ.ـده من دراعه وخرج بيه من الباب الخلفي للمستشفي….
عادل:فادي خطف بنت اختي من سنين…خطف مني الحاجة الوحيدة اللي كنت طول ما انا معاها بحس إني إنسان…ولازم يدفع تمن ده…انا لازم اعرف هي فين…وكمان لازم انتقم لنص حياتي اللي راحت في السجن بسببه…
عمر:انا مش فاهم!!!
عادل:انا في بداية شبابي اتسجنت كام سنة بسبب أقرب صديق ليا لما غدر بيا وكان مازن الادهم وده كلهم…احم عشان يقدر يوصل لوالدتك…لكن أنا دخلت السجن للمرة التانية بسبب فادي…وانا لازم انتقم لأن هو سبب النسخة السيئة مني… دلوقتي انا مفيد ليك وانت مينفعش ترفض طلبي في مساعدتك…عشان انا عندي رجال في كل مكان وانا وانت مع بعض هنقدر نتخلص من فادي مع بعض…ها قولت إيه….
عمر سكت شوية وبعدين قال:قولت إن اللعبة من هنا ورايح هتمشي على حسب قوانيني انا !
**************
عمر وقف وبص لقبر أبوه:الانتقام بدأ ومش هينتهي غير لما فادي ينتهي ومش هستسلم حتي لو فيها موتي…مش هسمح لفادي يلعب بطريقته على اللي بحبهم… دلوقتي الحرب بدأت والنقط لازم تتحط على الحروف…وده مش مجرد انتقام…ده حرب بيني وبين فادي…يا تنتهي بموته يا موتي انا وهو لأني مستحيل أسمح للموت إنه يقرب مني طول ما فادي عايش ….
******************
عند سام وسارة…
سام:حلو المكان ؟؟؟
سارة بشك:إنت متأكد أنك هتكمل حياتك في مصر فعلاً…
سام تنهد واتكلم بالانجليزي لغته المعتادة:
Frankly, I am not completely sure, because I have lived most of my life in America, and the same is true for you, for this I am not sure. On my part, I accept to stay here forever, but it will be difficult for you, Sarah your parents in America and your brothers too, of course it will be difficult for you … Certainly, especially your mother! The girl always misses her mother or her father, so I am not sure that we will stay here forever. I think our stay will be for a short time.
(الصراحة،مش متأكد تماماً،انا عشت معظم حياتي في أمريكا وكذلك الأمر بالنسبة ليكي عشان كده مش متأكد.من طرفي انا موافق إني أفضل هنا للأبد لكن هيكون صعب عليكي يا سارة…والديكي في أمريكا وكمان أخواتك…هيحشوكي بالتأكيد وخصوصاً مامتك…يعني في العادة البنت بيوحشها أمها أو أبوها بسرعة عشان كده مش متاكد من وجودنا هنا على طول اعتقد وجودنا هنا هيكون لفترة قصيرة)
سارة اتكلمت عربي:سام انا حياتي هنا…وإنت مش مضطر إنك تجبر نفسك تعيش هنا عشاني…عشان انا مش هسمح إنك تكون عايش هنا غصب عنك…ومين قالك إني هشتاق لحد بالعكس أنا لحد دلوقتي مش مشتاقة لحد دلوقتي…انا بقالي هنا كام شهر…ومفيش حد اهتم يعني وجودي زي عدمه…بابا في شغله وماما عمره ما اهتمت زي ما هي من سنين طويلة فانا مش مشاقة لحد…انا لما بشتاق…بشتاق ليك انت…إنت دلوقتي كل حياتي إنت فاهمني؟؟؟
سام بصله بتعجب:سارة إنتي متعلقة بوالدك جدا ازاي بتقولي كده
سارة عيطت وسام استغرب:انا اللي بهتم بس لكن محدش منهم مهتم…انا مش فاكرة آخر مرة ماما حـ.ـضـ.ـنتني فيها تقريباً كنت طفلة…وبابا شغله سلبه مننا خالص…هو كان كل حياتي…لأن ماما عمرها ما كنت قريبة مني في يوم من الايام…كل حاجة كنت أنت بتشوفها سطحية…انا عيلتي ابعد ما يكون عن العيلة…انا معرفش اخواتي بيحبوا إيه ولا بيكرهوا إيه… لأنهم اتعودوا إن مفيش ترابط بينا من زمان ف زينا زي الأغراب…ماما بقي…مش عارفه أقول إيه…بس انا مش فاكرة اي ذكرى حلوة منها…عارف فاكرة حاجتين بس منها كنت سعيدة فيهم بسببها غير كده مش فاكرة…أول مرة كان عندي 4 سنين تقريبا…كانت أول مرة أكتب إسمي فيها…وقتها حـ.ـضـ.ـنتني وكانت سعيدة وانا وقتها كنت سعيدة لأني مكنتش متعودة منها على كده…كنت متعودة منها على الضـ.ـر.ب وكل ما كانت بتتضايق من حاجة…كنت انا اسهل وسيلة عشان تفرغ غضبها… الأمهات بتسيب علامة كويسة في أطفالهم بس انا ماما سايبة ليا إيه من طفولتي…اقولك سايبة إيه…رفعت كم التيشرت بتاعها…سايبة ده!!!…كان حرق بمعلقة طعام كبيرة ومعلم جـ.ـا.مد…سارة بصت لدراعها وقالت وهي بتعيط بألم وكأنها لسا حاسة بوجعه…عارف كان عندي كام سنة وقتها…انا كنت وقتها لسا في الحضانة يعني في حدود أربع أو 5 سنين…لحد دلوقتي انا فاكرة اللحظة دي كويس…اللحظة اللي هي اضرطني فيها إني اشبهها بوحش…تخيل بعد ما حرقت أيدي…كل اللي قولته وحش…وقتها استنيت تاخدني في حـ.ـضـ.ـنها تحاول تخفف ألمي بس لأ…عارف عملت إيه تاني…وانا بصرخ من الألم من أثر الحرق مسكتني من ايدي ولقحتني برا الشقة وقالتلي مش عايزة أشوفك تاني…متخيل إنت…انا أصلا وقتها مكنش عندي قوة متوقع إنت إيه من طفل صغير جلده محروق حرق كبير… ده الكبـ.ـار نفسهم مش بيتحملوا الحرق…وتخيل بقي هي عملت ده كل فيا ليه؟؟؟…مش هتصدق حرقتني لسبب إيه…عملت كده لأن واحد هزر معايا وضـ.ـر.بني بالقلم وانا عيلة صغيرة لا بفهم في الهزار ولا الجد…عيلة كان بيضحك عليها في أي حاجة… سألتني لما ضـ.ـر.بك كان بيهزر ولا بجد…انا مكنتش اعرف وقتها يعني إيه هزار…قولت مش بيهزر…وهي سألته قالها كنت بهزر معاها… ساعتها عملت فيا كده حرقتني ومهتمتش بصراخي وعـ.ـيا.طي ورمتني برا الشقة…وقتها نمت على السلم من شـ.ـدة الالم والعـ.ـيا.ط…لحد ما بابا جه وقتها من شغله متأخر وشالني ودخلني…انا بس بقولك مش هشتاق ليهم مفيش مجال اشتاق…
سام حـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد وهو ماسك دمـ.ـو.عه بالعافية
سارة وهي بتعيط:الذكريات السيئة بتفضل للابد…مش بتختفي… والذكريات دي…على حسب درجة السوء بتاعتها…قادرة تخفي ذكريات كتير حلوة…مثلا انا اكيد كان فيه ذكريات حلوة كتير بيني وبين ماما…بس كل الذكريات دي اختفت بسبب كام ذكرى سيئة…
سام:انا آسف إني مقدرتش أشوف ألمك ده…انا آسف إني كنت بعيد على طول ومش قريب منك كفاية…انا آسف جدا يا حبيبتي…بس أوعدك خلاص…مش هبعد تاني ومش هسافر تاني…احلامي متجيش مقارنة باهميتك في حياتي…
الذكريات المؤلمة والسيئة قادرين يمحو اي لحظة حلوة…فعشان كده المفروض ننتبه من كده… وخصوصاً مع الاطفال لأن الأطفال في مرحلة معينة من العمر بتكون حساسة جداً… وأحنا قادرين بذكرة سيئة نخلق شخص انطوائي أو شخص عنيف… الذكريات كنز الإنسان…فحاول على قد ما تقدر تنتقي كنزك بدري…وإلا ده هيأثر عليك فيما بعد…لما تيجي تفتح كنزك وتلاقي إنك محتفظ بالسىء…وقتها مش هتقدر تفتكر الحلو…لأن الأبيض والأسود مش بيتحدو يا تختار الجانب المشرق من بداية حياتك أو الجانب المظلم…حاول تلتمس للآخرين عذر لأي حاجة وحشة حاول تخلي اي حاجة وحشة مريت بيها… أفضل….
↚
بعد ما انتهي فلاش باك عمر ومالك….
عمر:بس خلاص كفاية نفتكر…يلا اللي حصل حصل
حازم:يلا خلصونا الفرح ايمتا…لحسن انا ابتديت اشك إن انا واخواتي الاتنين ملعونينين بلعنة إن إحنا نفضل سناجل…
عمر:انا قولت اتكلم…إنت تقعد ساكت وإلا…
حازم:لأ طبعاً الموضوع مش فيه والا هقعد ساكت…
مالك:طب اتفضل من غير مطرود قوم روح عشان انا جبت أخري منك…
حازم بص لعمر وبعدين قال بمرح:انا رايح مشوار كده على السريع…هروح اشل حد في بالي كده
عمر:على فين ؟؟
حازم شمر دراعه:رايحة اوفق رأس نفسي بالحلال جود باي إنت وهو كلو بعض انا ماليش دعوة
وسابهم ومشي
عمر: الانتقام بدأ وكل حاجة هتمشي حسب قوانيني انا…
مالك: افنـ.ـد.م؟؟؟
عمر:زي ما سمعت !
وبعدين جاتله مسدج على تليفونه وابتسم بسعادة
عمر تجاهل نظرات مالك وغضبه ومسك تليفونه
عمر وهو بيتكلم ومطنش مالك ولا كان شئ لم يكن:أيوة يا قمر قدامكم كتير…
مي:لا يعني مسافة الطريق إنت عارف الفرق بين القاهرة والوادي الجديد كام ساعة…وايوة غيث بيقولك إنه زعلان منك…
عمر:طب قوليله ميزعلش وام يجي يعمل فيا ما بداله…المهم حمـ.ـا.تك عاملة إيه بعد اللي حصل….انا آسف إني مكنتش معاكي يا حبيبتي بس انتي عارفه الظروف…
مي:انا اللي آسفة إني سبتك في الوقت ده…
عمر حط أيده على شعره:طب أفهم بس بتعتذري مني على إيه….!!
مي:عشان سبتك لوحدك يا حبيبي كان المفروض اكون جنبك لحد ما فريدة تسامحك
عمر:والنعمة يا مي لو ت عـ.ـر.في اللي حصل في الكام الشهر اللي كنتي مسافرة فيهم لا تتصدمي…ده انا مجهزلك كم صدمـ.ـا.ت…لدرجة أني ممكن اجهزلك المستشفى خوفاً عليك من الصدمة
مي:بطل غلاسة بقي ده إنت شكلك عيل فقر والنعمة…
عمر بمرح:فقر جدا يا اختي…وكمل بجدية…المهم ام احمد أخبـ.ـارها إيه…في تحسن في حالتها أكيد الصدمة كانت شـ.ـديدة عليها
مي بحزن على والدة زوجها: فعلاً كانت شـ.ـديدة هي لحد دلوقتي تعبانة…صعب عليها خسرت ابنها التاني بنفس الطريقة اللي خسرت بيها الأول… حادثة كمان خدت ابنها التاني وضعها وحش جدا كنت بودي أفضل بس…لقيت غيث بدأ يتأثر بالجو اللي موجود ونفسيته باظت…في حالة حداد رهيبة آخر راجـ.ـل في العيلة راح هو كمان… مقدرتش أفضل أكتر من كده…حسيت الماضى بيعيد نفسه
عمر بحزن عليها:طيب انا مستنيكي ووعد هتنسي كل حاجة من المفاجئة اللي عمالهالك…مش عارف الكام ساعة دول هيعدو إزاي…إنتي وغيث وحشتوني جدا والله…
مي:يلا كلها كام ساعة…سلام دلوقتي يا حبيبي
وقفلت مع عمر…
مالك حط رجل على رجل:بقي بتخون مراتك إن ما فضحتك وخليتها تصفي فيك مسدس يا وا.طـ.ـي
عمر نفخ بضيق:دي مي
مالك:وتطلع مين مي دي…!!
عمر بتريقة:اه صحيح مانت كنت إبن امك مش هتفتكرها أو مش هتعرفها يا برو
مالك بتركيز:مي مين يعني
عمر:مي اختك!
مالك:ابو الرخامة هي امك خلفت بعد شهد وانا معنديش علم!!!
عمر:يا صبر ايوب لا مي اختنا من نفس الأب الأم لأ مي يا مالك ام هنا (هنا كانت بنت مي الكبيرة بس اتوفت في حادثة مع جوزها)…
مالك بتذكر:اااااه افتكرت أيوة هي عاملة إيه وأحمد جوزها عامل إيه…والبت هنا أخبـ.ـارها إيه…
عمر:اشمعنا دلوقتي افتكرت!
مالك برخامة:عشان مكنتش بناديلها مي يا خفيف كنت بقولها يا ام هنا لو شفتها…متعودتش اكون قليل أدب زيك كنت بحترمها لأني مكنتش بشوفها اختي لاحظ إن فرق السن بينا كبير…لكن إنت اللهم صلي على النبي بجح وقليل أدب كنت قدام الكل يا بت ويا زفتة ومصطلحات قليلة ادب زيك
عمر:المهم عشان يكون عندك لافتة للموضوع… دلوقتي هنا وأحمد جوزها متـ.ـو.فين…
مالك بصدمة:ربنا يرحمهم بس حصل ازاي!
عمر بحزن:كان رايح البلد عندهم وطبعا إنت عارف إنه من الوادي الجديد والطريق بينه وبين القاهرة طويل وكان معاه هنا ومن حظ مي إن كان عندها غيث حديث ولادة ويادوب كام سنة فضلت ومش راحت معاه هي وغيث ف حصل اللي حصل ربنا يرحمهم…
مالك:طيب وهي عاملة إيه…
عمر:يعني تخطت اللي حصل ودلوقتي كويسة أو كانت كويسة…
مالك بتعجب: إزاي!
عمر بتوضيح:إنت عارف إن احمد الله يرحمه مكنش عنده غير اخ واحد واخت واحدة دلوقتي محمد أخ احمد اتـ.ـو.في في الفترة اللي إنت خطفت فيها مالك وكده وهي اضطرت تروح البلد واظن الجو أثر فيها وكمان اكيد خايفة دلوقتي..
مالك:امممم خايفة من إيه بقي…
عمر اتنهد بتفكير:معرفش بس حاسس إن حصل حاجة في البلد إحتمال اهل جوزها عايزين ياخدوا غيث منها…
مالك باهتمام:وده ليه بقي إن شاء الله…
عمر:الولد الوحيد حالياً ليهم كده أحمد مفيش ومحمد مكنش عنده صبيان وهو كمان مفيش ف يعني الموضوع يقلق وكده وخصوصاً إن تفكيرهم غير وكده
مالك:لأ طبعاً محدش يقدر ياخده منها انا مش هسمح لو ده صحيح
عمر:وانا اكيد مستحيل أسمح ب كده المهم هي ساعتين ولا حاجة وهتوصل وهتيج على هنا عشان غيث عايز فريدة ومالك…بصوا متظهرش إلا ما اقولك عايز افاجئ غيث
مالك بسخرية:وليه غيث مش مي
عمر ضحك:لأن غيث ده صديق مقرب ليا مش ابن أخت وبس وهو يعرف كل حاجة انا اعرفها عنك حكيتله كل حاجة ودعي وهو صغير إنك تكون عايش واتمني يشوفنا سوا…انا حاسس انك عايش بسببه
مالك ابتسم:ماشي هرضخ لاومرك يا سيدي
عمر بهدوء:هاااا مش زعلان
مالك بغباء:من إيه
عمر:من اللي عملته فيك يا فصيح…
مالك:لأ يا باشا انا كنت متعصب شوية بس وإنت بتكلم في الفون فكرت بهدوء وانا شايف دلوقتي إني ممنون ليك…
عمر:أيوة كده خليك جدع
مالك برجاء:بقولك ما تتصرف وتجوزنا رسمي بسرعة…اعملي فرح بسرعة بالله عليك يا شيخ
عمر:استني شوية عبال ما اخلص من فادي عشان اكون فاضي البال…
مالك بتفهم:تمام انا هرتاح ساعتين لحد ما مي تيجي…مشي خطوة وبعدين رجع…هي مراتك خدت البنات وراحت فين…
عمر بحيرة:والنبي يا بني ما اعرف مش هيظهرو غير بعد سنة جاية بعيد عنك لمة البنات صعبة
*******************
ميساء:كنتي عارفة ومقولتيش!
فريدة:انا حذرتك بس إنتي اللي متـ.ـخـ.ـلفة
ميساء:يا بنتي مين اللي متـ.ـخـ.ـلف هنا انا ولا جوزك
فريدة:لأ حضرتك ما اسمحلكش تقولي على جوزي متـ.ـخـ.ـلف
ميساء ربعت أيديها وقالت بغرور:وانا ما اسمحش ليكي تقولي عن جوزي دراكولا
فريدة بفرحة:الله هنشتغل شغل السلايف…كان ياما نفسي يكون عندي سلفة اجيبها من شعرها
ميساء:كم أنتي شريرة يا فتاة!
فريدة:لأ بصي فكك يلا نرجع نتخانق اصلي بجد نفسي اجرب الشعور ده
عمر خبط على الباب:طب ممكن تعتبريني سلفتك دلوقتي ونتخانق دلوقتي عادي وسبيها تروح لجوزها تطمن عليه
فريدة بصتله من غير ما ترد وميساء خرجت
عمر قرب منها ب ابتسامة:لأ كفاية مالك متغاظ مني مش كفاية ولا إيه
فريدة:طب احلف إنك طبيعي كده
عمر:يعني لو كنت طبيعي هتجوز بلوة زيك هااا…اكيد انا مثالي ومـ.ـجـ.ـنو.ن وكل حاجة يعني انا ميكس ما انفعش
فريدة: إنت عايز إيه دلوقتي
عمر:انا عايز دلوقتي اطرد كل اللي موجود في البيت فاهمة إنتي
وقرب منها وباسها بس كالعادة في حرب تانية بين عمر وابنه… اللي عيط
عمر بعد عنها:وربنا باين اللي شايلين إسم مالك هيفضلوا مدمرين حياتي الرومانسية…
مالك عيط أكتر وعمر قرب منه وقال بصوت عالي كعادته:واد انت إحنا كنا عاملين هدنة بس خلاص الحرب رجعت اشطا
مالك الصغير مسك عمر من شعره لأنه كان قريب منه من
عمر رفعه جـ.ـا.مد:بص ياض إنت انا هسيبك للواد غيث يربيك أو يقـ.ـتـ.ـلك أيهما أقرب
مالك الصغير ضحك بصوت عالي وهو مبسوط
عمر بهدوء:غيرت رأيي يا رخم
مالك شـ.ـد عمر من شعره تاني
(ملحوظة مالك متعود على صوت عمر العالي وخناق عمر معاه وهو بيعشق كده أصلا)
عمر بص لفريدة وبهدوء:عشان ت عـ.ـر.في إني انا بريء وابنك اللي بيجر شكلي
فريدة:فعلا إنت ملاك هتخلي الواد بيحب العدوانية…
عمر قعد جنبها وهو شايل مالك:لأ هو بيحبني وانا كده بدليل إنك لو رفعتي صوتك بيعـ.ـيط لكن أنا لأ هو اتعود على كده وانا اتعودت على كده…
فريدة:على فكرة بيحبك اكتر مني
عمر بفخر:عارف ده اصلا في ذاته إنجاز
ونروح لمالك وميساء
مالك بملل:من كتر إحنا كنا نكدين قاعدين بقالنا ساعة ومش عارفين نفتح حديث مع بعض
ميساء: بالظبط
مالك حك مؤخرة رأسه:ممكن نبدأ من البداية …ومد ايده الشمال ليها لأنه مصاب في اليمين…انا مالك الصياد!
ميساء بصتله بتعجب…
مالك:بقولك هنبدأ من جديد…هنبدأ من حياتي الحقيقية واسمي الحقيقي…كل حاجة هتكون حقيقة
ميساء مدت ايديها:ميساء المهدي… دكتورة اطفال
مالك:وانا مهندس عاطل
ميساء:امممم عارفة
مالك:ممكن لو مش هتفهمي غلط اخد رقم تليفونك ونتكلم مع بعض فترة نتعرف مع بعض
ميساء ضحكت جـ.ـا.مد:لأ إنت فهمت غلط حضرتك لو معجب بيا ادخل الباب من بيته
مالك ضحك:قصدك البيت من بابه…والنبي تركزي كده…خليني نخلي أول لقاء مميز
ميساء:تمام البيت من بابه
مالك رفع حاجبه بغرور: متقلقيش سبق ودخلت البيت من بابه قبل كده ف إحنا في الأمان نعيش شوية مخطوبين
ميساء بصتله بحب وهو كمان وقالت:نعيش شوية مخطوبين ونتعرف على بعض من جديد وننسي كل اللي حصل في الماضي
مالك:هو مش كل حاجه بقي لأن في حاجات لا تنسي… وخصوصاً أول قبلة…
ميساء خبطته ب أقرب مخدة:التعارف أنتهي وعرضك مرفوض…
مالك ضحك:انا بقول ننسي عادي ونعمل ذكريات جديدة
وفضلوا الأخين كل واحد مع حبيبته لفترة طويلة…مالك وميساء فعلاً نسيو الماضي وفضلوا يتكلموا بمرح عمرهم ما اتكلموا بيه قبل كده…وده زود الحب بينهم اكتر واكتر…الاتنين أدركوا فعلاً أنهم خسروا كتير ولو استمرو على عنادهم كان هيخسرو أكتر…
***************
في منزل يوسف…
فاطمة:ايوووة جاية ياللي بتخبط براحة الدنيا مش هطير
وفتحت الباب وكان البعيد…اقصد حازم…
حازم ب ابتسامة عريضة:ازيك يا حمـ.ـا.تي عاملة إيه…
فاطمة بتعجب:مين؟؟؟
حازم: إن شاء الله جوز بنتك المستقبلي
فاطمة:بنتي مين…
حازم: البعيدة أسيل..
فاطمة:إنت كويس يا بني؟؟؟
حازم:مش معقول تستقبلي عريس بنتك على الباب قوليلي اتفضل حتي مش كده
فاطمة:وانا ادخل مـ.ـجـ.ـنو.ن بيتي ليه
حازم:مش كده يا حمـ.ـا.تي هزعل بجد…لحقتي تنسيني!!!
فاطمة:وانا كنت شوفتك فين قبل كده يا بني ؟؟؟
حازم مثل الحزن:لأ بجد زعلت إزاي قدرتي تنسيني يا حمـ.ـا.تي ده انا حتي كنت لسا في بيتك من كام يوم مش معقولة لحقتي تنسي !!!
فاطمة بنفاذ صبر:يا بني إنت باين عليك ابن ناس امشي بقي كفاية المـ.ـجـ.ـنو.نة اللي عندي جوا
حازم:اهو انا جاي اريحك من البعيدة المـ.ـجـ.ـنو.نة اللي جوا وجاي اطلب ايديها منك
فاطمة:يا الله يا ولي الصابرين ..
حازم:طب خلاص هفكرك انا مين!
فاطمة:أيوة عرفني…
حازم:عارفة عمر جوز بنتك؟؟؟
فاطمة بسخرية:لأ ويطلع مين ده؟؟؟
حازم:ده جوز بنتك إزاي مش عارفه!!!
فاطمة:السؤال ده أسأله لنفسك
حازم:يعني عارفه ولا مش عارفه !!!
فاطمة:صبرني يارب…
حازم:طب عارفة بنتك يا حجة طيب؟؟؟
فاطمة دخلت البيت وهي بتدور على حاجة وحازم دخل وراها وقفل الباب:مالك يا حمـ.ـا.تي فيه إيه…
فاطمة:بدور على سكينة عشان انتحر واريحك
حازم:لأ كده كتير حتي إنتي كمان مصرة تخليني سينجل بائس!
فاطمة:إنت مين يا بني ومين اللي حدفك عليا
حازم: إن شاء الله جوز بنتك واللي حدفني عليكي هي بنتك!!!
فاطمة بصوت عالي:اسييييييل إنتي يا بنت ال ***تعالي هنا…
أسيل طلعت:إيه يا بطوط مالك بتزعقي كده ليه مين عصبك
حازم:هاي… تقريباً انا اللي عصبتها…
أسيل بصدمة:إنت بتعمل إيه يا هنا يا زفت إنت؟؟؟؟
فاطمة قربت منها:ت عـ.ـر.فيه!!!
أسيل بتـ.ـو.تر:أيوة ده يبقي أخ ميساء مرات مالك أخو عمر وكان هنا وقت ما سام وأبيه ولعو في البيت اقصد المطبخ…
حازم:شوفتي يا حمـ.ـا.تي…عشان ت عـ.ـر.في بس إنك ت عـ.ـر.فيني..يلا بقي قولتي إيه موافقة على عرض الزواج ؟؟؟
أسيل بصدمة:يخربيتك طبقت امي إنت أهبل ياض؟؟؟
حازم:هو لو ينفع اطلب ايديها معنديش مانع هي في كل الأحوال قمر…
فاطمة:اطلع من هنا يابني عشان إنت باين مش طبيعي معندناش بنات للجواز
حازم بدراما:معقول هتفرقي بين اتنين عشاق…انا بعشق أسيل ومستحيل اعيش من غيرها وهي كمان بتعشقني وبتموت فيا…بس طبعا ده في خيالي…
فاطمة واسيل بصوا ليه بغيظ…
After 5 second…
حازم واقف قدام البيت وبصوت عالي:طيب يا حمـ.ـا.تي مستني ردك بينا اتصالات بقي…احم
*******************
كانوا الأربعة متجمعين…عمر وفريدة… ميساء ومالك…
مالك:احم بما اني بدأت صفحة جديدة… فأولا انا آسف يا عمر لو اتعصبت عليك…
عمر:اسفك مقبول يا قلب أخوك…بس انا طبعا مش هعتذر تاني على اللي عملته هي مرة واحدة كفاية
مالك:طب اركن على جنب بقي…وبعدين بص لفريدة…هو انا لو قولت آسفة هتسامحيني؟؟؟.
فريدة بمرح:بما إن دراكولا اختفي يبقي خلاص انا كده مزعلتش منك هو الزعل كان من شخصية دراكولا
عمر:الله يرحم دراكولا بقي مـ.ـا.ت من رصاصة النهاردة
مالك: انت انسان فصيل انا كنت لسا بجهز في دماغي حوار درامي وكده ماهو مش معقول تفضل زعلانة مني وانا وانت نسخة
ميساء وفريدة بصوت واحد:على فكرة مفيش اي شبه بينكم
عمر ومالك باهتمام وفي صوت واحد بردو:اومال
ميساء قعدت جنب فريدة:انا بقول نحتفظ بحق عدم الرد…
فريدة:وانا كمان
عمر ومالك بصوا لبعض وسكتوا الاتنين…وبعدين تليفون عمر رن…
عمر:أيوة إنتي فين؟
مي:انا هروح البيت بقي عشان نرتاح شوية من السفر
عمر بأمر:خلي السواق يجي بيكي على هنا يا مي…
مي:بس
عمر:ولا بس ولا زفت على هنا مش عايز اتعصب عليكي…
مي:تمام !
وانتهت المكالمة…
فريدة:هي كويسة؟؟؟
عمر: أشك!…المهم دلوقتي انا هكون في الجنينة اللي تحت عشان أقابل غيث قبل ما يستخبي وانت قابل مي يا مالك اما نشوف هتعرفك ولا لأ…
مالك:بس…
عمر قاطعه:ما بسش… تعالي معايا يا فريدة…ومسك ايديها وخدها معاه….
ميساء:هي مين مي دي؟؟
مالك: أختي!
ميساء:إنت قولت إن معندكش غير اخت واحدة وهي شهد…
مالك:يمكن عشان مكنتش بعتبر مي اخت زمان عشان كده مكنتش متذكرها لولا عمر…
ميساء سكتت ومسألتش أكتر…
**********”***”***”
في الجنينة عمر كان واقف بهدوء بهدوء…وبيفكر في الف حاجة وخصوصا لحظة المستشفى ومالك…
فريدة كانت متابعه وهي عارفة ومتاكدة إنه مخبي حاجة…وبعدين قربت منه وبصت في عينيه ولسا هنتكلم بس هو منعها وحـ.ـضـ.ـنها وقال:عارف إنك عارفني بس ممكن منتكلمش دلوقتي…لأن ده مش وقته؟!
فريدة:تمام ممكن
وفضل حاضنها كده كتير لحد ما جه غيث وفرقهم عن بعض…
غيث مسك ايد فريدة وقال:إنت ازاي تسمح لنفسك إنك تحـ.ـضـ.ـنها كده…فري دي بتاعتي!
عمر وطي ونزل لمستوى غيث:إنت تعرف اي هي تاني حاجة بكرهه
غيث بلماضة:مش عايز اعرف!
عمر:إنت تاني حاجة بكرهه بعد الرخم إللي نايم جو ده
غيث:بقولك إيه متكلمنيش احسنلك عشان انا مخاصمك…
فريدة:ليه عملك إيه إنت كمان…
غيث شـ.ـدها من أيديها ومشي بيها:هقولك بعدين المهم انتي حشـ.ـتـ.ـيني و اوي يا فري…
فريدة:وإنت كمان يا قلب فري
عمر مسك غيث من دراعه:بقولك ايه مش عايز اتغابي عليك!!
غيث ساب ايد فريدة ونزل ايد عمر من على دراعه وقال:خليك عاقل يا عمر عشان انا متعصب أصلا منك مش عايز ازعلك مني…
عمر بص لفريدة:انا بقولك من دلوقتي لو ابنك الرخم بقي زي الواد ده انا هقـ.ـتـ.ـله بنفسي…اللهم بلغت…
غيث:انا هكون حريص يكون زييي !
عمر مسكه من ياقة قميصه:تعرف يا غيث يا حبيبي…إنت جحيمي في الدنيا إنت والرخم…
غيث بتكبر:طب كويس اهو على الأقل بدربك على جحيم الآخرة…
فريدة ضحكت جـ.ـا.مد لأن فعلاً غيث مش باين إنه طفل مكملش حتي 9 سنين ابدا…اما عمر بصله بذهول!
عمر بذهول:وانا اللي كنت بقول هلاقي الواد مكتئب وبتاع طلعت عيل حكاية
غيث مسك عمر من خدوده:مش انا اللي اكتئب يا ملك العالم!
عمر كور قبضة أيده ورفعها لغيث:يعني مش زعلان مني؟؟؟
غيث حط أيده على خده:استني هفكر…بص ماما قالت إن كان عندك ظروف عشان كده مجتش تاخدنا…وبعدين حط أيده في وسطه…قولي ظروفك ياخويا وانا هسامحك
عمر بصدمة:إنت لا يمكن تكون طفل…
غيث:هتقولي ظروفك ولا اخد فري وامشي؟؟؟
عمر شاله على كتفه:لأ انا بقول تيجي تشوف ظروفي بنفسك!
غيث:ازاي
عمر:هتشوف…!!!
******************
مي دخلت البيت وقالت لمالك على أساس هو عمر…
مي:غيث نزل الجنينة تحت يستخبي…
مالك بصلها ومش عارف يعمل إيه…
مي انتبهت لدراع مالك وجريت عليه بسرعة بخوف…:عمر إيه اللي عمل فيك كده… إنت كويس…!!
مالك كان متردد مش عارف يقول ايه:احم…
مي بتركيز بصت لمالك لأنها أدركت إنه مش عمر..
مي:هو في إيه هو اللي بيحصل ده حقيقي…إنت بجد مالك….
عينيها اتملت دمـ.ـو.ع وصدمة…ووقفت مكانها بتحاول تستوعب…
ومالك حط أيده في جيبه ومش عارف يرد أو يعمل إيه…
مي قربت منه وضمت وشه ب أيديها:إنت بجد مالك ولا انا بحلم انت موجود هنا؟؟؟.
مالك هز دماغه بالتأكيد وبس لأنه مكنش عارف يقول ايه!
مي بفرحة:بس ازاي…عمر…ق..قا..ل… إنك موت…قولي إني مش بحلم وانت عايش بجد
مالك بصلها بحزن ونـ.ـد.م…وفهم إن عمر كان قاصد يخليه يقابلها…عشان يعرف قد إيه لما كان صغير كان غلطان وكل لحظة كره مي فيها كانت غلط
مالك مكنش زي عمر في الطفولة عمر كان عنده اختين من يومه لكن مالك مكنش بيعتبر مي من العيلة…وكان عنده اخت واحدة بس وهي شهد…وادرك إن عمر مكنش بيهزر معاه لما قاله إنت إبن امك… لأنه كان دائماً زي زينب في الغلط قبل الصح
مالك بحزن: موضوع طويل !
مي حـ.ـضـ.ـنته جـ.ـا.مد…هو مهما كان اخوه مهما كان مختلف عن عمر لكن كانت بتحبه بردو…برغم من إنه كانت بتلاحظ عدم تقبله ليها في موقف…لكنها بتحبه
مالك ضمها هو كمان
عمر خرج بغيث وفريدة ونزل غيث من على كتفه…
عمر بمرح:هزعل لو عرفت إنك مفكراه انا
مي بعدت عن حـ.ـضـ.ـن مالك:وده معقول بردو… بس إزاي
عمر:أخص بدل ما تقولي إني وحشتك بتسألي البـ.ـارد ده عايش ازاي؟؟؟
مي: انت رخم ليه
عمر راح ليها وحـ.ـضـ.ـنها:على فكرة حشـ.ـتـ.ـيني و ييي اوووووي
مي: والله وانت كمان يا حبيبي
عمر شالها ولف بيها وهي صوتت وبعدين نزلها
مي: هتفضل طول عمرك مـ.ـجـ.ـنو.ن…
عمر:الجنون هو طبيعتي
مي بصت لمالك وقبل ما تتكلم غيث قال:معني كده إن ده خالو مالك يا عمر
عمر بصله ب استنكار:والله هو خالو مالك وانا عمر…ده إنت لسا شايفه من دقيقة جه منين الاحترام ده ياض؟؟؟
غيث:رد على السؤال يا عمر!
مالك قرب منه:ينفع ارد انا…
غيث رفع رأسه ليه:ممكن تنزلي كده عشان انت طويل وانا عارف أشوف عينيك كويس؟؟
مالك نزل في مستواه وغيث بص في عينيه…وبعدين راح لفريدة…
غيث لفريدة:هو ده لون رمادي صح؟
فريدة ابتسمت:أيوة
غيث رجع لمالك:أهلا يا خالو بس رجعت ازاي من الموت… هو ممكن بابا يرجع زيك؟؟؟
عمر نزل لمستوى غيث هو كمان:غيث مالك مكنش ميت!!!
غيث بحزن واضح:يعني مفيش امل بابا يرجع…
مالك لغيث:وإنت عايز بابا ليه وعندك عمر وانا على فكرة هنشكل ثلاثي جـ.ـا.مد جدا
غيث بص لعمر:ثلاثي احلامك هيكون حقيقة يا عمر
عمر:رباعي دلوقتي يا غيثو بقي عندنا 2 مالك
غيث لعمر:عمر اوعدني إنك مش هتخلي تيتا تاخدني من ماما وانا هبطل اكون زعلان منك !
عمر حـ.ـضـ.ـنه:ولا تيتا ولا غيره يقدرو ياخدوك من ماما طول مانا وخالو مالك موجدين هتفضل ثلاثي كده لحد ما الرخم يكبر شوية والثلاثي عمرهم ما بيفترقوا…
غيث:وعد يعني
عمر:وعد
غيث بص لمالك:بما أنك من فريق الثلاثي…يبقي اوعدني إنت كمان!
مالك:وعد يا غيث
غيث حـ.ـضـ.ـنه…
عمر لغيث بمرح:بقولك يا برنس إيه رأيك تاخد فري ومرات خالك مالك وتروحوا جوا عند الرخم لحد ما اتكلم انا وخالو مع ماما…وبقولك تقدر تتجوز مرات خالو وتسبلي فري بقي بالله عليك ماهو حـ.ـر.ام يبقي إنت والرخم عليا ده مش عدل
غيث لمالك:قوله ده في احلامك يا عمر
عمر فتح بوقه:إنت لحقت تتفق معاه عليا
غيث مسك ايد فريدة عندا في عمر:يلا يا فري يلا مرات خالو عشان نتعرف مع بعض
عمر:حياتي الرومانسية ضاعت انا لازم اهج بسرعة
غيث خد ميساء وفريدة ودخل عند مالك الصغير…ومالك وعمر الاتنين قعدوا مع مي يفهموها كل حاجة وحكوا كل حاجة من البداية .
مي ب ابتسامة:آخر مرة كنت قاعدة في النص بينكم كنت انت يا عمر بتشتكي ليا من مالك
مالك لعمر:متبصليش انا مش فاكر كنت عامل فيك إيه ساعتها…
عمر:سبحان الله قولت ساعتها…وكنت مكسر ساعتي انا مش ساعتها هي
مالك:إنت أهبل والله
عمر:طيب قومي يا مي ارتاحي إنتي من السفر وانا هقوم اجهز نفسي
مالك:تجهز نفسك لايه!
عمر:عشان اهج !…عندك مانع؟
مالك:اتفضل يا عمر
عمر سابهم ومشي…
مي لمالك:بجد عمر اللي عمل فيك كده ولا بيهزر
مالك:إنتي شايفة إن ده إنسان طبيعي!!!
مي:الصراحة لأ
مالك:حلو مجبتش حاجه من عندي!
مي:طيب يا حبيبي…انا هقوم دلوقتي ارتاح شوية من الطريق ولينا بكرا حديث طويل انا لازم اتعرف عليك اكتر من كده
مالك:اوك يا قمر ارتاحي إنتي
مي دخلت وسابت مالك…وعمر رجع تاني ليه
عمر:بص يا بن الحلال انتوا كلكم مشاكلكم كترت انا هسيبك تتعامل مع مشكلة مي لأني مش في المود وكل خططي مـ.ـجـ.ـنو.نه انا مش عايز ارتكب جريمة… لأن عقلي كله جرائم لا اكتر ولا اقل ف خليك انت مع مي تمام
مالك بصله ب امتنان لأنه عارف إنه بيعمل كده عشان يقربه من مي لأنه مش هيغلب يقف جنبها وخصوصا إن عمر بيحب مي جدا بس مالك عارف إن عمر هدفه يوحدهم ويكونوا كلهم اخوات ويعمل اللي محصلش وهما صغيرين…
مالك: شكراً!
عمر ابتسمله ومشي…
وراح كل واحد لاوضته مالك لاوضته وميساء وعمر قدر يخلص من غيث بالعافية بالإضافة لمالك إبنه بردو
**********************
في الصباح التالي…
عمر خارج مع فريدة ومالك قابله…
مالك:خد هنا خارج فين وسايب معايا ده …وشاور على مالك الصغير
عمر بصله:خارج عندك مانع
مالك ربع أيده وبص ليه هو وفريدة:لأ انا هوصل ميساء بيتها
عمر:حازم هيعمل كده
مالك بتعجب:حازم مشي من امبـ.ـارح
عمر بثقة:إنت شوفتني قولتله امشي!
مالك سكت وبعدين رد:إنت عبـ.ـيـ.ـط هو عيل صغير هيسمع كلامك…ده عمو خالد نفسه مكنش بيسمع كلامه وهو أبوه…هيسمع كلامك إنت بتاع إيه!
عمر:بتاع إيه دي تبقي تسأله لما يصحي حضرتك
وبعد ما عمر قال جملته خرج حازم من اوضة الضيوف:صباح الخير يا جماعة
مالك بصله وفتح بوقه بصدمة:واد انت بتعمل إيه هنا؟؟؟
حازم:اسال اخوك!!
مالك:يا زفت إنت مش كنت تمشي امبـ.ـارح زي ما قولتلك وقال رايح أوفق راسي في الحلال فكرتك ماشي !
حازم:أيوة ومش مشيت فيها إيه بقي…عمر مقليش امشي عايزني أعمل إيه بقي
عمر:طيب يا حازم تقدر تاخد ميساء وترجع بيتك وتفهم والدك كل حاجة…وبعدين ابقي روح لآسر عشان هعمل اللي قولتلك عليه…لما تقولي إنك معاه
حازم بابتسامة بلهاء:حاضر…
مالك حط أيده على قلبه بدراما:ااااه مش قادر هتشل…وبص لحازم…ياض إنت مالك في إيه مالك بتسمع كلامه كده ليه…هو عملك إيه الواد ده قولي يابني ومتخافش منه!!!
حازم:لأ مش هقولك…انا رايح أشوف ميساء
ومشي وسابهم
مالك:إنت عملت في الواد إيه يا زفت إنت!!
عمر رفع حاجبه وقال:كل خير
فريدة بصتله وقالت:ربنا يستر انا مش متفائله خير من بعد الجملة دي
عمر بصلها:تؤتؤ النهاردة يوم حلو متخافيش…ثواني بس هتكلم مع مالك في موضوع…وخد مالك على جنب
مالك:حازم ماله يا زفت
عمر:مفيش أهبل بقي وجبان
مالك:في إيه
فلاش باااااك
بعد ما حازم دخل مع عمر عشان يشوفوا هيعملوا إيه في موضوع آسر واسراء…
حازم قعد وحط رجل على رجل:تعرف يا عمر إنت سرقت حب طفولتي مني!
عمر بتعجب:نعم
حازم حط أيده على خده وقال:أيوة حصل سرقت مني حب طفولتي اللي مكنتش فاكرها أصلا…بس افتكرت دلوقتي
عمر بهدوء:قصدك إيه
حازم:قصدي إن الخاينة…اقصد فريدة…كانت صاحبتي لما كنا اطفال وكده…هو بص انا مش فاكر أوي…بس الأكيد كنت بحبها… أيوة هي حب طفولتي…وإنت خدتها مني…بس يلا مش مشكلة لسا فيه أختها…وكمل بدراما…بس افتكر إني مش مسامحك عشان سرقت مني الخاينة رقم 3…(يخربيتك يا حازم)
حازم كان هيكمل بس لقي عمر باصص ليه جـ.ـا.مد…ف اتعدل في قعدته وقال بخوف:هو إنت بتبصلي كده ليه؟؟
عمر ونظراته كلها مليانة غضب:كمل كنت بتقول ايه؟؟؟
حازم بخوف:احم كنت بقول الحمام فين…مقولتش حاجة غير كده انت سمعت إيه هاااا
عمر مسكه من ياقة قميصه:مين دي اللي حب طفولتك يا حـ.ـيو.ان إنت!!!
حازم بسرعة:لأ افتكرت افتكرت دي كانت سارة مش فريدة..
عمر ضـ.ـر.به بوكس في بطنه:وربنا لو لمحتك بتتكلم معاها ما هرحمك…فااااهم
حازم بخوف:فاهم؟؟؟
وخرجوا الاتنين برا…وبعد شوية…
حازم لفريدة: إبنك ده شقي أوي بجد أكيد طالع رخم لابوه ما علينا كنت عايزك في موضوع…ده لو جوزك يسمح…ولا أقولك يولع
فريدة كانت باصة لعمر ومستغربة غضبه من حازم بس ردت عليه:اتفضل عايز إيه…
حازم:بما إن لسا مسمعناش خبر من مالك وميساء ومالك عايش ولا ميت…كنت عايز أقولك إني عايزك توفقي راسي في الحلال مع اختك
فريدة: افنـ.ـد.م!
حازم:لأ مش وقت افنـ.ـد.م إنتي كمان…المهم انا وأسيل كنا بنتكلم سوشيال وكده…ومشاء الله كنا اكدب من بعض…وهي كانت قايلة إنها من الصين تقريبا لا قصدي كندا…وانا من ألمانيا وفضلنا نتكلم سنة ونص تقريبا كده!..هو بصي انا كنت مفكر إني بحبها…بس اكتشفت إن ده اعجاب وكده…وبعد ما بطلنا نتكلم…مفرقش معايا الموضوع أوي…مع إني كنت واثق من حبي وكده حتي ميساء كانت واثقة من كده…بس اكتشفت إن ده حب سوشيال وعادي يعني…بس لما قابلتها في الحقيقة…لما كنا في النادي في الفيوم وجات قليلة الادب طلبت رقم تليفوني…مع علينا انا عارف انها مـ.ـجـ.ـنو.نة وكل حاجة… ومتأكد دلوقتي إنها توأم روحي…مع انها عايزة تتجاب من شعرها عشان مش معبراني زي ما كانت على طول…بس يلا هتتربي بعدين…بصي هو انا عارف اني هريت كتير…بس انا عايز اكلم اخوكي الغب…أ…عايز أكلمه عشان أطلب أيدها…بما أنه في مقام ابوكم وكده….فاهمني ؟؟
كان بيتكلم بسرعة جدا وأغلب كلامه مش مفهوم…كان
متـ.ـو.تر مش عارف يوصف مشاعره…
فريدة وعمر باصين ليه بيحاولوا يفهموا
فريدة:يعني انت وأسيل كنتوا يتكلموا بعض وإنت كنت بتحبها بس اكتشفت أنه اعجاب وبعدين أ…
حازم:وبعدين شوفتها في الواقع وأعجبت بيها…يلا انا لسا في مرحلة الاعجاب إن شاء الله أحبها في الخطوبه…انا قولت اخطبها والحق اخطفها بدل ما تتخطف هي كمان وتنضم لحسب الخاينين زيك إنتي وشهد وسارة
فريدة:نعم!
عمر بصلها:لأ مش وقت نعم …وشـ.ـد حازم من تشيرته:تعالى عايزك في موضوع…وبص لفريدة…وإنتي حبس انفرادي في اوضتك لحد ما أرجع من برا
“قالها بطريقة اللوة جلال في الدادة دودي”
وطلع عمر وعمل مع حازم الواجب وكفاية
****باااااك****
مالك:أهبل ده ولا ايه؟؟؟
عمر:لأ ذكي وواعي…وبص على دراع مالك…اللي خلاني اتجننت وعملت فيك اللي هو انت اخويا كده فمابلك هو…هو دلوقتي متقي شري وده أفضل ليه…
مالك:أيوة طب دلوقتي حضرتك رايح فين
عمر:رايح اصيع عندك مانع…لأن بصراحة من ساعة ما دخلت حياتي وانا في دراما شكل…ورفع كفة أيده…واحد بوظت شهر عسلي زي ماما بالظبط…اتنين خطفت ابني تلاتة فضلنا في مرحلة دراما… أربعة إنت ومراتك اعند من بعض وكان لازم اتصرف…خمسة وده الأهم… فادي عايش…يعني قد إيه حياتي الرومانسية بقت مثيرة للشفقة…وحط ايده على وسطه بكوميديا…ف عقاباً لحضرتك وللحياة اتفضل عوضني
مالك: افنـ.ـد.م!!!
عمر:كل اللي عليك…شاور على مالك إبنه…اتفضل خلي بالك منه لحد ما ارجع ومي موجودة ف اظن سهل… ثانياً خد التلفون الرخم ده عني ولو الزفت اللي اسمه يوسف رن عشان الشغل قوله…إني مليت من الشركة وعايز اقفلها…فخلي يحل عني فترة لحسن أعملها واخرب بيتنا كلنا…ف ابعدو عني دلوقتي…جود باي برو
وسابه وراح لفريدة وخدها وخرج…
مالك كان واقف باصص مكان ما عمر كان واقف بصدمة
مي بهزار:معلش بكرا تكسب مناعة من جنونه طول ما أنت مصدوم كده…يبقي شوفت جنونه الغريب صح…
مالك:هو عبـ.ـيـ.ـط…ده لسا امبـ.ـارح قايلي الانتقام بدأ وكل حاجة هتمشي حسب قوانيني…دلوقتي هو حد مختلف خالص!!!!
مي:عارفة يا بني متحاولش تبرر…بص كنت زيك في البداية بس اتعودت ده عمر في الآخر على فكرة غيث أعقل منه
مالك بتأكيد:ده اكيدددد جداااااا إبنك عاقل بس الغـ.ـبـ.ـي اللي مشي من شوية متـ.ـخـ.ـلف
*****************
في عربية عمر
عمر وهو سايق بيمثل الصدمة:مش قادر اصدق عدا 120 ثانية وإنتي لسا مسألتيش رايحين فين…
فريدة بصتله وضحكت:لأ طبعاً ما هو طول ما انت في الجانب المـ.ـجـ.ـنو.ن ده انا عرفت إني مخـ.ـطـ.ـوفة
عمر:أيوة بالظبط+نو موبيلات ولا الزفت اللي في البيت اللي مع البـ.ـارد… لأنه كده ولا كده لسا أهبل ومش بيعرف يميزنا انا ومالك…لو مالك زعق بيروح ليه لو انا زعقت بيجي ليا…ف اظن متقلقيش خالص من ناحية هبل إبنك ف انا مطمن خالص عليه
فريدة:ده إنت لسا من فترة كنت انت وهو حاجة تانية ومكنتش سايبة وحبيبك وبتاع إيه اللي جد دلوقتي
عمر ب ابتسامة صفرة:ده لأن إبنك ما التزمش بالمصالحة اللي بينا ورجع رخم وفصيل…وتكفير ذنوب ليا…ف معاهدة السلام بينا انتهت ورجعنا ناقر ونقير…ف دورك تتحملي
فريدة:امممممم واضح جداً
عمر:ما علينا هو يمكن بيخدعني وبيحصل بينا سلام لكن هو اللي بيبدأ الحرب مش انا عيل رخم من صغره وانا شايف مستقبل مبهر من دلوقتي
فريدة بجدية:إنت مش ملاحظ إن محاولاتك بتنفذ منك…إنك تخبي إنك حزين…وخايف من اللي جاي…هتبطل حيلك ولا ؟؟
عمر ملامحه بقت جدية بس رجع بسرعة لملامح المرح والسخرية المصطنعة:انا بقول مالك فصيل لمين…طلع منك إنتي حلو بدل ما يكون بلوة واحدة هيكونو اتنين!
فريدة بصتله:بطل تخبي وبطل تخبي خوفك ورا قناع المرح لأن…واضح إن كل حاجة دلوقتي مصطنعة وإنت مخبي حاجة… واضح؟؟؟
عمر وقف العربية وركنها على جنب وبعدين مسك ايديها:تمام انا مخبي حاجة…بس مش دلوقتي مش مستعد اتكلم دلوقتي…ورجع قال بمرح…دعينا نحظي ببعض المرح يا زوجتي العزيزة
فريدة:ممكن تناولني الماية لو سمحت عايزة اشرب
عمر ناولها الماية بحسن نية بس كالعادة القديمة نص الماية كانت عليه…
فريدة بهدوء:كده ارتحت…
عمر:بلوووووة أقسم بالله بلوة حياتي إيه ده مش المفروض بطلنا لعب العيال ده…وحـ.ـر.ام عليكي إحنا في الشتاء مش كده
ومسك زجاجة الماية
فريدة بهدوء وهي باصة قدامها:لازم تبقي عارف إن إنت هتغير تشيرتك دلوقتي عادي في العربية…ف لما تعمل اللي في دماغك هغير انا فين؟؟؟
عمر شرب من الماية وبصلها بغيظ:انا هكون عاقل دلوقتي بس طبعا مش هنسي أما نوصل بس المكان اللي إحنا رايحينه
فريدة بتسلية:بما أنك العاقل ف اسمح ليا اكون المـ.ـجـ.ـنو.نة دلوقتي
وكانت شـ.ـدت منه الماية وكبت الباقي عليه…
عمر بهدوء:انا بسحب كلامي انا مش العاقل…وابتسملها بخبث…
↚
بعد مرور أسبوع على حياة كل الابطال…
عمر لسا مسافر هو وفريدة ومالك الكبير بقي بيبي سيتر هو ومي لمالك الصغير وده قوي العلاقة بينهم وبقوا أخوات بجد وقدر مالك يحل مشكلة مي ويحمي غيث من إنه يتاخد منها…اما بالنسبة ليه هو وميساء ف بقت علاقتهم غير رجعوا مراهقين من جديد كل يوم يسهروا مع بعض ويرغوا لحد الصبح سوا
يوسف وعمر هما الاتنين زي بعض يوسف بردو واخد إجازة من الدنيا زي عمر مع شهد والاتنين سايبين الشعل خالص مشاء الله…
بالنسبة لاسر واسراء ف اسر زي ما هو لسا مستمر في شغله في فرع إسكندرية واسراء في فرع الجيزة ولسا لحد الآن مش استسلمت وواثقة إنها هتقدر ترجع ثقة آسر فيها…وقطعت علاقتها مع بنت خالتها…وبقت إنسانة غير واتغيرت بمعني الكلمة…اتغيرت للأحسن…
ميساء وليلي مش بس علاقتهم اتحسنت بقت علاقة ام وبنت بجد مش علاقة مرات اب ب بنت جوزها
سام وسارة كل يوم بقي عندهم مغامرة جديدة في مكان جديدة وبيتخلصوا الاتنين سوا من اي ألم مروا بيه قبل كده…
هشام ومنال اختفوا لغير عودة وده كان تلبية من هشام لطلب يوسف…اختار إنه يكمل حياته مع افعي زي منال عقاباً ليه على اللي عمله في الماضي واختياره الغلط…
…………سام&سارة……….
سام وهو واقف قدام الماية…:النهاردة هنتخلص من اخر ذكرة مؤلمة مستعدة
سارة بصت ليه:أيوة مستعدة
سام أبتسم بمكر:طيب أفهم بقي مستعدة للتخلص من الماضي ولا إنتي متحمسة عشان بس هنتجوز قدام الكل أخيرا
سارة بغيظ:Screw you sam
سام:شكرا عزيزتي
سام قعد قدام المياه وكز على الماية:أسوأ ذكرة في حياتي انا هي لما مـ.ـا.توا بابا وماما ت عـ.ـر.في إن الماية هي سبب موتهم ؟؟؟
سارة قعدت جنبه:محكتش ليا قبل كده!
سام:لأني كنت بنكر موتهم على طول أو حتي بنكر أنهم مـ.ـا.توا عشان اعيش انا!!…كان عندي 16 سنة وقتها كنت في المرحلة الثانوية…وكانت نهاية الصيف وقتها وانا اصريت على بابا إن إحنا نروح بيت الصيد بتاعنا نقضي فيه كام يوم وفعلنا بابا وافق وجهز كل حاجة هو وماما…وركبنا سوا العربية وأحنا في الطريق حصلت عاصفة مفاجئة طبعاً مش عرفنا نرجع أو حتي نمشي في شوارع نيويورك الزحمة ف بابا شاف إن أسلم حل هو إن إحنا نمشي من على الجسر وبكده الطريق هيكون مختصر بس بسبب الجو العربية اتقلبت فينا في الجسر…انا لسا فاكر اللحظات اللي كنت فايق فيهم تحت الماية…قد إيه بابا وماما حاولوا أنهم ينقذوني انا ومحدش فيهم أهتم بنفسه…لحد ما جه واحد يساعدنا…وقتها اهلي رفضوا أنه يساعدهم وطلبوا منه يساعدني انا وقتها طلعني…وانا مش فاكر حاجة تانية غير لما فوقت في المستشفى وباباكي كان جنبي بيواسيني على خسارتي لأهلي…انا بس بكره اليوم ده…بكره حبهم ليا اللي خلاني اخسرهم…بكره نفسي عشان اصريت أننا نخرج لو مكنتش اصريت مكنش حصل كده مكنتش عشت الفترة دى كلها من حياتي من غيرهم
سارة حـ.ـضـ.ـنته:Hii Sam…اياك تلوم نفسك… لأنك مش السبب…ده كان مقدر ب أي حل من الأحوال ده كان هيحصل إنت مش السبب يا سام…كل حاجة حصلت كانت مكتوبة…وعارف إيه أفضل حاجة عملتها… إنك مفضلتش في الذكري دي وكملت حياتك…
سام بحزن:كان لازم اكملها لأنها مكنتش حياتي انا لوحدي لأ دي كانت حياتهم هما كمان…هما مـ.ـا.توا عشان يمنحوني الحياة دي…فكان لازم اقدر الحياة دي…واكون شخص أفضل…مش من حقي اسلب الحياة دي او اضيعها في اكتئاب وكده كان لازم استمر لأنها مكنتش حياتي انا وبس فاهمة؟؟؟
سارة:فاهمة…+بحبك جداً وبقولك خلاص معنديش ذكريات وحشة كل حاجة هتنتهي من اللحظة دي وهنبدأ بداية جديدة…وغمزت ليه…
سام أبتسم:استغلي إنتي إني مش في المود عشان لو كنت في المود كنت هعمل حاجة هتجننك
سارة رفعت كتفها ببراءة:إنت شوفتني عملت حاجة؟؟؟
سام:خلينا طيب ننهي وصلت الحزن اللي شغالين فيها من اسبوع وودعي ألمك معايا
سارة مسكت أيده جـ.ـا.مد:ألمي راح انا مسامحة على كل ذكرة وحشة يكفي انهم موجودين في حياتي مهما كانوا مش الأب والام المثاليين إلا أنهم مازالوا في حياتي وده أفضل بكتير من اي حاجة…
سام:قصدك إني حياتي تعيسة
سارة:طب بذمتك ودينك ازاي هتكون تعيسة وانا فيها؟؟؟
سام بمرح:إنتي التعاسة كلها يا كابتن!!
سارة:طب بص يا كابتن…إحنا لسا في البداية ممكن كل واحد يروح من طريق
سام ضغط على شفايفه:فين ايامك يا ألمانيا أو يا أمريكا كنت اقدر اعملها من غير حرج في أي مكان لكن هنا لو عملتها…هيتعمل مننا جثتين!
سارة:قصدك أ…وسكتت وحطت أيديها على وشها…
سام:طيب انا بقول ننجز عشان خالتك هتعمل مني العشاء بتاع النهاردة هي أصلا بقالها أسبوع متغاظة مني
سارة:يلا
الاتنين قربوا من بعض ومسكو سوا زجاجة ماية مكتوب عليها…(ارقد في سلام أيها الألم)…وغرقوا في نهر النيل
(الشعب المصري دلوقتي هيطلع يدور عليك يا سام إنت وسارة لأنكم لوثتو الماية ب المكم وانتم سبب اي ألم لاي مصري 😂)
سام بص لسارة وغمز ليها:دلوقتي لازم نسعي عشان نحصل على حياتنا الجديدة
سارة:تؤتؤ حضرتك اللي هتسعي بينما أنا هقعد اتفرج
سام:بتصدريني قدام المدفع يعني!
سارة:بابا مش مدفع!
سام:هو كده وابو كده كمان سبحان الله بيكرهني لله في لله!
سارة بسخرية:الظاهر مفيش حياة جديدة وهنفضل في حكم المخطوبين
سام بسرعة:لأ لأ اسافر ليه دلوقتي ولا بكرا ؟؟؟
سارة ضحكت على شكله….
***”***”***”***”***
في الفيوم…
حازم لميساء:تيجي معايا؟؟؟؟
ميساء:على فين…
حازم سكت شوية وافتكر تحذير عمر وبعدين قال بسرعة:نسيت في 2 صحابي جايين معايا مش هينفع!
ميساء:ليه كنت رايح فين يا عسل إنت ؟؟؟
حازم:رايح لأسر شوية
ميساء بحماس:هاجي معاكككك
حازم:لااااااا لااااااا قولتلك هيكون معايا اتنين اصحابي عايزة مالك يقـ.ـتـ.ـلني بعد ما يعرف مستحيللللللل
ميساء:حاززززم بليزززززز
حازم:سوري إنتي في حكم المتجوزة وانا طبعاً مش هخليكي تعصي جوزك!
ميساء:وانت عرفت الكلام ده منين
حازم بصلها وضحك بخبث:اصلي بدرس كل حاجة دلوقتي عشان لم اكتب كتابي على البعيدة بعد فترة اطلع عينيها واربيها من جديد…فاهمة؟؟؟
ميساء:يعوض علينا ربنا فيك يا زوما
حازم:باي يا ميسو متنسيش تقولي لمالك إنه وحشني وبطلوا تحبو في بعض طول الليل راعو إني لسا سينجل يا جزم…
ميساء:تصدق انت جزمة غور ياض!
حازم:جود باي سيستر
ومشي حازم في طريقه لتنفيذ خطة مـ.ـجـ.ـنو.نة…وقبل ما يروح اسكندرية راح لاسراء الجيزة وفهمها كل حاجة وقال الكلام اللي عمر قاله عليه بالظبط وبعدين راح لأسر….
حازم وصل اسكندرية لآسر وطبعاً جننه شوية…
حازم وأسر قاعدين مع بعض
حازم:ما تيجي نخرج شوية
آسر بملل:بفضل اقضي يوم اجازتي نوم لو حضرتك عايز تخرج غور وياريت مترجعش تاني وروح…!!
حازم:للدرجة دي بتحبني ونعم الإخوة
آسر بغيظ:بالله عليك يا شيخ سبني انام وروح ارتاحلك شوية من السفر مش كده!!!
حازم بدراما:مش نعساااان يا عالم واخويا وحشني عايز مني ايه سبني بقي ارخم عليك شوية قبل ما… قبل ما اسافر
آسر باستفهام:إنت إيه اللي حدفك عليا أصلا!!!!
حازم:وإنت مااالك!!!
اسر:انا بردو اللي مالي يا جزمة يا حـ.ـيو.ان ما انت قاعد وكابس على نفسي
حازم بصله بدراما:عايز الحقيقة…انا قلبي كان حاسس إنك مكتئب
ف قولت ميصحش يا واد يا حازم ده مهما كان بردو اخوك الكبير…
روح شوف هو مكتئب من إيه واكتئب معاه بدل ما انت عندك فاينل ومش مذاكر..
روح شتت عقلك واكتئب مع أخوك عشان لما تسقط تكون خلصت شوية الاكتئاب ما بعد السقوط ومش تكتئب…
آسر:إنت مش هتنفع في حاجة يا حازم يلا اتفضل من غير مطرود روح
حازم حط رجل على رجل:مش من حقك تطردني لأن ده بيت بابا هو اللي يحق ليه يطردني مش إنت…
هو اشطااا لو كلمته وقولتله يطردني هيعملها عادي…هو كده ولا كده لو عليه هيطردني من كل حتة…
بس هل انا بقي هزعل وامشي لا لأ ابدا انا هفضل كابس على نفسكم كلكم
وهفضل مجننكم كلكم مانا اخر العنقود بقي وكل شىء مباح My baby bro
آسر:طيب يا سيدي فهمنا سبني انام بقي !
حازم ركض على السرير جنبه:طيب اتفضل هنام جنبك ومش هعمل صوت
آسر بصدمة:لا والله قال هتنام جنبي قال لا طبعاً ده ب كده انا مش هصحي أصلا لأن حضرتك نومك وحش وسبحان الله مافيش في يوم نمت جنبك إلا وصحيت وإنت بتخـ.ـنـ.ـقني أو مطيرني من على السرير!!!!!!
حازم:ماهو يا تنام جنبي ياما هفضل فوق رأسك ومهما تروح هفضل وراك… عشان الخطة مش لازم تبوظ!!!
آسر بغيظ:خطة إيه؟؟؟!
حازم بصوت عالي:إنت مااااااالك حاشر نفسك في اللي ملكش فيه ليه!!!
آسر قام وراح ع الكنبة:اتفضل اتخمد بقي يا عذابي في الدنيا
حازم:اوكي لما ضهرك يوجـ.ـعك ابقي تعالي السرير كبير متكسفش….
آسر بصله بغيظ وغمض ولف وشه الناحية التانية وده نام وده نام بس طبعاً اسر مقدرش يفضل ع الكنبة كتير وراح جنب حازم على السرير ومعرفش يروح اوضة تانية لأنه متعود ع الاوضة دي…
آسر صحي من النوم على صوت رن تليفونه
بس صحي وهو يعتبر متكتف لأن حازم فعلاً نومه وحش خانق اسر برجله ويعني وضعية صعب تتشرح المهم…إن الحمدالله إن الواد عايش…
آسر سلك نفسه من حازم بالعافية…
واللي كان بيرن اسراء… كعادتها كل يوم بترن عليه وهي عندها امل يرد عليها بعتت رسايل كتير بس هو مش قرأها خاااااالص…وبعد ما الفون خلص رن اسر لقحه جنبه وقام دخل الحمام…
وبعد ما اسر دخل تليفون حازم رن وكان منبه…لكن حازم كعادة أي بني آدم طبيعي قفل المنبه وكمل نوم وبعد دقيقة بالظبط تليفونه شغل ريك وكان ده نغمة المنبه…والريكورد بصوته وبيقول بصوت عالي”اناااااا كنت واثق من نفسي اكيد نمت ومش صحيت والخطة كده هتبوظ…يلااااااا اصحي يا رايق ياللي هو انا…اصحي يا بطة اصحي يا كتوكتة…ما تصحي يا مهزق…يا بني قوم بقي الله يرضي عنك دنيا وآخره قوم وفق رأس أخوك في الحلال اياكش تلاقي حد يرضي عنك ويوفق رأسك في الحلال إنت والبعيدة…انا أول مرة اعرف ان نومي تقيل كده ما تصحي يا كابتن… أقسم بالله صوتي ده مش في حلم ده مبهههه…يانا قوم بقي…الواد عمر هينفخني…تصدق بالله انا تعبت مني…ما تقوم يا انا بقي..يا…”
حازم قفل المنبه بملل وقال:أول مرة اعرف اني رخم للدرجة دي!
وقام من على السرير وهو عمال يتاوب…ومن غير ما يدخل الحمام ظبط شعره وقال…:هطلع أكمل نوم في العربية بتاعته اهو كده اضمن دوري في الخطة وهو إني أفضل جنب أخويا لحسن يتنقط من اللي مستنيه…ولا يتقلب بالعربية من السرعة اهو كده هنموت مع بعض
وطلع يكمل نوم فعلاً في عربية آسر!!!
اسر خرج من الحمام وهو مستغرب من الرن المتواصل في فونه هو متعود أن اسراء بترن مرة أو اتنين مش ده كله…وكمان دور على حازم مش لاقاه…وقعد وهو في حرب شغالة ما بين عقله وما بين قلبه إنه يرد ولا ميردش بس كالعادة فاز القلب ورد
آسر بتصنع الغضب:ممكن افهم بترني ليه قولتلك اللي بينا انتهي يبقي ابعدي عني!
حد غريب:احم حضرتك صاحبة التليفون ده حالياً عاملة حادثة وهي عندنا في المستشفى ومش معاها اي حاجة نحدد منها هويتها غير تليفونها وسجل مكالمتها كله على رقم حضرتك ومش لقينا غير رقم حضرتك ف ياريت لو حضرتك تعرفها تيجي ليها المستشفى….
آسر بعدم استيعاب:هي كويسة
الشخص:والله لحد دلوقتي حالتها حرجة ادعيلها هي بين ايدين ربنا دلوقتي
آسر بعدم وعي:طيب المستشفى فين!؟
الشخص قاله عنوان المستشفى
آسر قعد على السرير بيحاول يستوعب…مش قادر يصدق اللي سمعه… معقول ممكن متبقش موجودة في حياته معقول تموت…يمكن السبب الوحيد اللي بيهون بعدنا عن حد إنه لسا عايش ولسا بخير لسا بيتنفس الهوا اللي بنتفسه…لكن لما بنفقده بنتألم على كل لحظة فراق بعدنا فيها عن بعض بنتألم على كل لحظة ضيعناها من حياة بعض!!!
*************************
سام وسارة رجعوا البيت وسام دخل يجهز شنطته عشان يرجع نيويورك عشان يقدر يقنع والد سارة إنه يرضي عنه ويعملوا الفرح بقي بس فاطمة دخلت عليه
فاطمة وهي بتقرب منه بشك:إنت يا زفت إنت والمفخوسة اللي إسمها سارة دي بتخرجوا كل يوم بحجة جديدة أسمع يا واد انت انا مبقتش مرتاحة منكم إنتوا الاتنين…يكونش…نهاركم أسود ده انا اقـ.ـتـ.ـلك إنت وهي!
سام:لأ شغل الحموات ده مبحبوش وبعدين المفروض يعني إن الحماة الشريرة بتكون أم العريس هي اللي بتجيب العروسة لابنها وبعدين تقعد تحرب لحد ما تطلقهم…حياة أبوك يا بطوط هدي الدور شوية واكسبي فينا ثواب واتكلمي مع أختك الشرانية دي هي وجوزها وقوليلهم إن في اتنين بائسين مستنين من قرن يوم فرحهم اللي مش ناوي يجي!!!
فاطمة:وكمان ليك عين وتقول فرح…ايوة هما الامريكان اثرو على اخلاقكم
سام قرب منها بدراما:بس يا ولية حـ.ـر.ام عليكي…ده انا والزفتة باين كده داخل على كتب كتابنا يجي 4 سنين وعايشين زي الأخوات واختك الشرانية هي وجوزها كل شوية يأجلوا الفرح…انا خلاص ابتديت احس إن يوم الفرح هموت عشان تكمل قصة سام التعيس!
فاطمة بتأثر:يا حبيبي 4 سنين!
سام بدراما:اسكتي دول تقريباً 5 عشان ت عـ.ـر.في انا قد إيه مظلوم…بصي هاتي منديل واعمليلنا فشار خليني أقعد احكيلك من الأول دي حكاية طويلة عبال ما الابلة سارة تجهز شنطتها في سنة ضوئية غير كده وكده معاد الطيارة كمان 4 ساعات…تعالي يا حمـ.ـا.تي الطيبة تعالي !!
ونسيبهم لحد ما يحكي حكايته…
****************
عند عمر وفريدة قاعدين سوا على الشاطئ الخاص ب فيلا اسكندرية…
فريدة وهي ساندة على كتفه:مش ناوي تقول إيه اللي مخبيه
عمر:مش عايز لاني لو عملت كده…هتدمر اللحظات دي…
فريدة:مفيش حاجة هتتدمر…بس وإنت مهموم كده…مش قادرة أكون سعيدة…وبعدين بعدت عنه…إحنا بعدنا الفترة الأخيرة بس ده مش معناه أنك تبطل تشاركني اللي مضايقك…هو إحنا بعدنا عن بعض للدرجة دي؟؟؟
عمر لفها ليه وبص في عينيها:مش عايز اقول لأني لو قولت هتشوفي حد عمرك ما شوفتيه…حد دلوقتي بقي عنده غاية واحدة بس وهي الانتقام وانا مش عايزك تشوفيني كده…وانا بالحالة دي…انا بجد عايز الانتقام اكتر من أي حاجة في حياتي…لأن فادي كان موجود من البداية…لما خسرت بابا…وبردو لما مالك بعد… وكمان كان هيأذي غيث… وإنتي كنتي على وشك اخسرك بسببه…انا مش هتراجع والانتقام هيبدأ واللعبة هتستمر بس بقوانيني…كل حاجة هتنتهي مع فادي… المي اللي حاولت اخمده من سنين هيموت مع موت فادي…لو فادي فضل عايش اكتر من كده…هياخد كل حاجة مني إنتي ومالك شهد يوسف مي غيث ماما…مش هسيب حد…وانا مش مستعد أخسر اي حد منكم…انا مستعد أخسر نفسي لكن إنتوا لأ…وبصلها بتنبيه…اياكي تحاولي إنك تهديني… لأني مش ههدي…انا لما شوفت مالك راكض على سرير المستشفى افتكرت نفسي…انا عارف إن انا اللي عملت كده بس هيحصل إيه لو فادي هو اللي عمل كده…مش هقدر ابدا…سبق وشوفت بابا لآخر مرة في المستشفى…ودعته هناك…وفضلت هناك كذا يوم…لما شوفت مالك مشوفتش أخويا بالعكس أنا شوفت نفسي وافتكرت ألمي لحد ما تقبلت موت أكتر شخص حبيبته في حياتي…لتوديع أبويا…من بعد ما ودعته مقدرتش ادخل أودع مالك…يمكن ده هو السبب إني معرفتش أنه لحد الآن عايش… دلوقتي ألمي رجعت ليا من ساعة ما فوقت ولقيت نفسي في مستشفى بـ.ـاريس…ولما فضلت جنبك في المستشفى كل آلامي رجعت من جديد واقوي من الأول…دلوقتي رغبتي الوحيدة إني اخمد بركان الألم ده…ومش هيخمد غير بموت فادي فاهمة؟؟؟
فريدة من بين دمـ.ـو.عها:مش هسمحلك تعرض نفسك للخطر إنت بنفسك قولت ليا أنه مش بس ناوي يقـ.ـتـ.ـلك لا ده عاقد العزم…ف لما اسيبك تعمل اي كان اللي في دماغك…يبقي انا بوافقك على فكرة انتحارك الغـ.ـبـ.ـية…لأن انا وانت عارفين كويس إنك مش هتهدي غير لما تقـ.ـتـ.ـله…والحرب دي ياما هتنتهي بموته…أو..أو
عمر:مفيش أو الموت من نصيب فادي…وابتسم بخفة…مانا مش هسيبلك الفرصة تقولي عني أناني… واني اعيشك شعور انا مرعوب من فكرته كل ما افتكر شعوري وانتي في المستشفى عايشة بسبب اجهزة لعينة…بتألم وكاني لسا بعيش الموقف…ف مش هكون أناني اكيد
فريدة:إنت بتضحك عليا
عمر وهو بيخدعها:لأ انا مش بضحك عليكي… ودلوقتي عايز منك وعد مفيش حد يعرف بالكلام اللي قولته ولا خطتي لاني مش هشارك حد فيها…انا بس اللي هلعب…مالك هيكون بعيد… ويوسف وخصوصاً يوسف مش لازم يعرف… لأنه مش هيلتزم ب أي حاجة وهيتصرف من دماغه ومش هيمشي على كلامي… خاااالص وانا مش عايز اعرض اللي بحبهم لأي خطر… فاهمني…؟؟!…اوعديني بقي متقوليش ليوسف وتسبيني اخد انتقامي لأني مستحيل ارتاح ابدا غير لما اخد حق عذابي سنين من فادي…وكمان..و..وكمان…انتقم منه على المي في يوم الحادثة وانا مطلوب مني أودع أحب الناس على قلبي لآخر مرة وانا مطلوب مني أودع بابا لآخر مرة…عايز انتقم لاكتر لحظة حسيت بضعفي فيها وهفضل احس بضعفي…انا مقدرتش أودع بابا بسبب ضعفي وضعفي كان بسبب فادي وفارس…فارس مـ.ـا.ت…بس فادي حي يرزق…وهو اللي مصر إنه يفضل جزء من حياتي…هو اللي مصر إنه يفرق كل اللي بحبهم عني يبقي هو اللي جني على نفسه وبس… اوعديني بقي !
فريدة بصت ليه ومش ردت عليه…مش عارفه ترد عليه وتقوله إيه…وهي شايفة كويس إنه مش في وعيه…هدف الانتقام مسيطر عليه لدرجة إنه مش فارق معاه حياته !
*******************
اسر خرج بسرعة عشان يروح لاسراء وهو بيركب العربية لقي حازم !
آسر بعصبية:بتعمل ايه هنا يا بني آدم إنت
حازم وهو نايم:اركب وانت ساكت وخلي بالك وانت سايق مش عايز اموت وانا في زهرة شبابي
آسر:أنزل من العربية
حازم:عشان تعمل حادثة والكذب يقلب حقيقة
آسر:نعم!!
حازم: بالله عليك يا شيخ سوق وانت ساكت
آسر:انزل يا حازم انا رايح الجيزة
حازم:قسما بالله عارف اتحرك بقي
آسر:يا بني ادم بطل برود بقي
حازم فتح عينيه وبص لآسر:بقولك اتحرك مانا مش هسيبك لوحدك وانت خارج مدهول كده…ما علينا بس إنت لسا قمر…أخويا المز يا ناس…قمر والله
آسر بغضب:اسراء عملت حادثة وانا رايح ليها
حازم ببرود:قدر الله ما شاء فعل سوق بقي خلينا نلحقها
آسر:إنت متـ.ـخـ.ـلف؟!!!
حازم:بص حلك مني بس بعد ساعتين انا اللي هقولك الجملة دي…سوق يا بني وبلاش تفكر خلينا نلحق البت
آسر تجاهل حازم بغبائه أو مش فكر في حازم…هو بيفكر في اسراء وبس… فعلاً البشر مش بتعرف قيمة اللي حواليها غير لما تحس انها هتفقدهم…دائما كده مش بنشوف اللي بنملكه غير لما نخسره…بنقعد نحمل نفسنا هموم فوق طاقتها على حاجات مش مكتوب لينا ومش بنشوف اللي معانا ابدا…فضل سايق بسرعة وحازم كل شوية يهديه…الغريب بقي أنه مش مركز خالص في تصرفات حازم عشان لو ركز كان هيعرف إن كل حاجة بتحصل مش مظبوطة وإلا حازم مكنش هيكون بـ.ـارد كده !
كان تفكيره في إسراء وبس !
فكر كتير وهو سايق هو ليه مش ادها فرصة ليه مشفش إن البنت اللي سمع ليها التسجيل “اللي كانت مسجلاه بنت خالتها” مش نفسها الطفلة اللي حبها…ليه محاولش يخليها افضل…ليها بسرعة كده قارنها بوالدته…هو ادرك إن أمه بشكل أو ب آخر هتفضل سبب في تعاسته!!!
********************
قاعدة في الصالة وفي ايديها مج قهوة اطول منها وبتشرب وهي مبرقة عينيها وحالتها سيئة جداً وكأنها مومياء مش بني ادمة…كانت قاعدة بلا شغف ولا مرح ك عادتها طبعاً دي من عوارض طلاب الثانوية العامة…وكانت هذه الأخت أسيل…
سام خرج مع فاطمة:وبس يا ستي دي كانت حكايتي مع اختك وجوزها
فاطمة:يلا يا بني ربنا يهديهم هما الاتنين…
سام بص على أسيل وقال بخوف:بسم الله الرحمن الرحيم إنتي ملبوسة ولا إيه…وبص لفاطمة…هي مالها
فاطمة:متشغلش بالك مطبقة بقالها يومين عشان عندها امتحان شامل
سام لاسيل: مينفعش كده ريحي شوية
أسيل بسرحان وهي لسا مبرقة: محدش يتكلم معايا عشان اعصابي بايظة ومش متوقعة رد فعلي هيكون إيه تجنبوني يا ولاد الحلال
سام:على فكرة دي ثانوية عامة ومش نهاية العالم يعني!!!
أسيل:بقول محدش يتكلم معايا عشان حاسة إني عايزة أجيب حد من شعره موووت ابعدو عني عشان انا قربت أدخل العباسية (مستشفى الامراض العقلية)
(مش لوحدك يا أسيل)
سام لفاطمة: للأسف الحالة متأخرة!
سارة خرجت:سام إنت قولت الطيارة الساعة كام؟!
سام بص في ساعته:مش باقي كتير
أسيل بصت ليها من فوق لتحت وبعدين سابت مج القهوة ووقفت وقربت من سارة وقالت بنبرة كلها شر:إنتي هتخرجي ب منظرك ده
سارة ب استغراب:ماله منظري!!
أسيل شاورت علي شعرها اللي باين وقالت وهي بتزعق:مااااا هذا أيتها الفاااااسقة المتبرجة ما هذاااا…أقسم بالله هتتعلقي منهم في جهنم يا فاااااسقة….
سارة:على فكرة انا لسا مش لفي…كانت لسا هتقول لسا مش لفيت الطرحة بس أسيل قاطعتها…
أسيل:مش هسمع تبريرات يا فاااااسقة….ياااااما من زمان نفسي اجيب اللي بيبينو شعرهم دول من شعرهم اللي فرحانين بيه…. انتوا بتستفزوني بجد انا دلوقتي اما نتفتهم ليك شعراية شعرااااية ميبقاش إسمي أسيل اللي مطحونة في الثانوية…
ومن دون مقدمـ.ـا.ت كانت جايبة سارة من شعرها…معلش معذورة فعلا أعصابها بايظة
سام وفاطمة الاتنين مصدومين من اللي حصل في اللحظة دي وكان الصوت اللي مسمع البيت صراخ سارة وجملة أسيل (أيتها الفاااااسقة المتبرجة)
سام وفاطمة الاتنين راح يسلكوا اللي بيحصل ويوسف وشهد نزلوا على الصوت!
والاتنين اتصـ.ـد.موا شوية بس مكنش وقت الصدمة وراحو يسلكوا هما كمان
After 5 moment later….
الكل متجمع حوالين أسيل وكأنها في معتقل…
أسيل بدراما: طبعاً لو قعدت أحلف من هنا للصبح إن اللي حصل دلوقتي مكنش قصدي محدش هيصدقني صح مش كده؟؟؟
سام:انا لحد دلوقتي بحاول استوعب اللي حصل
فاطمة:اهو ده بقي آخرة عدم النوم
يوسف لاسيل:طب ممكن أفهم اللي بيحصل؟!
أسيل:والله علمي علمك!
سارة:نعم يختي
أسيل بتمثيل الصدمة: إيه ده مالك يا سارة مين اللي عامل فيكي كده شكلك كأنك طالعة من خناقة
يوسف: اسييييييل
أسيل:طيبب خاااااالص هقول…بصوا من الآخر كده الظاهر اني ابتديت اتجنن اه والله زي ما بقولكم كده انا لسا من يومين مزعقة للمستر بتاع الجيلوجيا عشان فتح النور اه أقسم بالله كان قافل النور بيورينا صور فوالق وصور المعادن والانفصام والمكسر والخ وبعدين يقوم فجأة كده يفتح النور وانا اتحسبت من لساني وزعقت وقولتله يقفل النور…كل كوم ولما قولت لمستر الانجليزي (تصدق إنت تافه) وصدقوني معرفش لساني اتسحب كده لي…لأ ومش بس كده انا قومت اتخانقت مع مدرس العربي عشان قال إن اللغة التركية قريبة من لغتنا…وكمان معادلات الكيمياء جايبلي شلل لدرجة اني ببقي عايزة امسك مستر الكيمياء واكسره وهو يعني مالوش ذنب…ولا الفيزياء اللي اجيبها من هنا تروح من هنا وكمان بقعد في الحصة يجي 6 ساعات اطلع من البيت 6 الصبح عشان المواصلات أرجع الساعة 3:30 العصر بجد معاناة ما بعدها معاناة(حصل)…ولا ولا المدرسين ولاد ال***… إللي عمالين يعملوا امتحانات شاملة ومحدش مقدر كمية الضغط اللي إحنا فيها…مش هنا المشكلة… المشكلة إن بجيب في كل امتحان درجة اوكس من اللي قبلها…بصوا انا حاسة اني عااااايزة اعيط والله…بص يا أبيه وديني على بيت حبيبي…الست مالهاس غير بيت جوزها والله…
كلهم بصوا لبعض وقنبلة ضحك اتفتحت في البيت…
سام:بصي الحل الأمثل…هو إنك تريحي أسبوع وتفصلي شوية!!!
أسيل:بس كده المنهج هيتراكم عليا اكتر ما هو متراكم!!
سام:طب هو دلوقتي المنهج متراكم عليكي؟؟؟
أسيل:انا بص بذاكر أول ب أول بس مش عارفه بردو حاسة إنه متراكم عليا…
سام:والله يا بنتي كنت زيك كده وكان هاين عليا ارمي نفسي من فوق أي ناطحة سحاب وارتاح بس الحمدالله سنة وراحت لحالها إنتي لسا شوفتي حاجة ده إنتي هتتنفخي نفخة سودة في الجامعة!!!
يوسف بغيظ:ده اخرك في النصايح يا أخي غور من وشي!
سام:انا فعلاً هغور!
يوسف:تعالي يا بنتي نخرج انا وإنتي شوية اهو تغيري جو
(يوسف لو سمحت انا عايزة اغير جو انا بردو ثانوية وبيحصل معايا زي أسيل خدني معاك ومش هعمل دوشة والله 😂)
سام:طب استني ودعنا قبل ما نسافر طيب!
يوسف:انا واثق إني هشوف خلقتك دي تاني ف مفيش داعي إني اودعك يلا غور ربنا يكرمك يا بني وتتجوز
سام:قد إيه إنت صديق عظيم
يوسف: حبيبي انا دعواتي بتتحقق بالعكس
سام:قد إيه إنت صديق حقير!!
يوسف اخد أسيل وخرج معاها وسام وسارة الاتنين سافرو…
*******************
آسر وصل المستشفى ودخل زي المـ.ـجـ.ـنو.ن بيسأل عن اسراء…وحازم كان ماشي وراه بكل الهدوء والبرود إللي اتخلق!!
آسر راح عند الاستقبال يسأل عن اسراء..
آسر بمحاولة يكون هادي:لو سمحتي في حالة هنا إسمها إسراء محمد ممكن اعرف هي فين وحالتها إيه!!!
موظفة الاستقبال:تقربلها إيه؟!!!
آسر:انا خطيبها ♡
موظفة الاستقبال:هي في اوضة رقم 404
(حصل مقصودة من عمر Error 404)
آسر بسرعة طلع جري على الاوضة بس وقف بصدمة قدام باب الاوضة لما شافها على السرير والدكاترة بيغطو وشها…قد إيه لحظة مؤلمة… مقدرش يسيطر على دمـ.ـو.عه ونزلت منه واتصلب مكانه ومش عارف يتحرك!!!
اما عن اسراء ف هي انصدمت لما غطوا وشها لأنها أصلا وافقت على كلام حازم بالعافية وحازم مقالش إن الموضوع هيكون أنهم يوهموا إنها مـ.ـا.تت هي مستحيل ترضي إنه تخليه يتألم كده…هي اقتنعت بكلام حازم لما قالها إن الخطة هتكون إنه يعرف انها عملت حادثة وبكده يديها فرصة إنها تتكلم معاه وتفهمه كل حاجة مش كده الموضوع ابدا…ف شالت الغطاء بسرعة برفض وقامت وبصت لآسر اللي واقف برة…وهو كمان بصلها…
نظراته كانت بين الصدمة…الحيرة… السعادة…الحب… الاشتياق…كانت نظراته مليانة أحاسيس كتير…وقرب منها بسرعة…على أساس يحـ.ـضـ.ـنها بس وقف مكانه…وفضلوا الاتنين باصين لبعض كتير ب اشتياق…وبدل نظرات اسر القاسية من ساعة ما سمع الريك رجعت نظراته نفس الشخص اللي بيحبها وكان بيرتب معاها لزواجهم!!!
فضلوا الاتنين ساكتين…هي خايفة تتكلم يتاجهلها كالعادة ويمشي…وهو مش عارف يتكلم ويقول إيه…بس الأكيد مش هيبعد تاني ابدااا!!!
حازم بص الاتنين بيأس وراح وقف ورا آسر وحرك ايديه واتكلم نيابة عن آسر:اسراء انا بجد آسف إني بعدت عنك ومش اديتك فرصة إنك تشرحيلي الموضوع…كان لازم اعرف إن بنت خالتك الحرباية منفسنة منك عشان انا قمر زمز وكانت عايزني ليها…انا آسف وانا بحبك بجد ومش هبعد عنك تاني…
وبعدين راح وقف ورا إسراء وحرك أيده واتكلم نيابة عنها وقلد صوتها وكان مسخرة: آسر انا آسفة بجد إن في يوم من الأيام ده كان هدفي أو كنت بفكر بالوضعية دي وكنت شايفة إن الفلوس اهم حاجة… ومكنتش اعرف إن الحب أهم بكتير من الشكليات دي…وصدقني إن لما اتفقنا نحدد موعد كتب الكتاب انا كنت بحدد معاك عشان بحبك مش عشان الكلام اللي سمعته…اقسم بالله بحبك…حن عليا بقي يحن عليك ربنا!!!
آسر واسراء الاتنين ضحكوا من كلام حازم…
حازم:على فكرة بقي الواد المنحرف كان عايز يحـ.ـضـ.ـنك…ووجه كلامه لآسر…وعلى فكرة بقي كل اللي حصل كان خطتي انا والمـ.ـجـ.ـنو.ن عمر وعلى فكرة بقا انا هجري في اللحظة دي…وبالفعل طلع يجري…ولحد دلوقتي مش مفهوم السبب…
خرجوا الاتنين سوا من المستشفى واسراء وضحت لآسر كل حاجة ورجعوا الاتنين مع بعض من النقطة اللي وقفوا عندها وهي انهم يحددو موعد كتب الكتاب والفرح ♡
***********************
بعد مرور أسبوعين….كان عمر وفريدة رجعوا بس الاكيد عمر مكنش قادر إنه يتحمل نظرات اللوم من فريدة ف رجع الشغل هو ويوسف وحاول إنه يشغل نفسه في الشغل لاقصي حد لحد ما يظبط كل حاجة!
فريدة كانت قاعدة بتحاول تنيم مالك بس كان رافض إن هو ينام وكان طفل صغير بيحارب النوم لأنه مشتاق لعمر…وهو خلاص بقي بيعرف يميز بين عمر ومالك…بقي حاسس بغياب عمر…ف مصر إنه سهر وعمل يردد كلمة “بابا”
وفريدة فهمت إنه منتظر عمر كان قاعد على السرير متابع باب الاوضة على أمل الباب يفتح كان الوقت متأخر جداً…عمر بقا حرفياً مش بيرجع البيت غير للكام ساعة اللي بينامهم خايف يواجه فريدة هو مش عايز يضعف ويتراجع عن كل حاجة هو ناوي عليها… وأخيرا باب الاوضة اتفتح ومالك قال بحماس”بابا” وكانت عينيه مليانة دمـ.ـو.ع من الفرحة
عمر قرب منه وحسس على شعره وباسه من خده ودخل يغير هدومه…وغير هدومه وطلع ركض على السرير وقفل النور من الجنب بتاعه وعطي ضهره لفريدة ومالك!!
بس مالك مش استسلم وراح اتعلق في كتف عمر بيحاول أنه يخليه يلف ليهم عمر رفعه بدراعه وحطه قدامه بحيث ينام جنبه…بس مالك مش ده اللي عايز يوصله…هو عايز عمر يهزر معاه ويزعق كالعادة…هو كده حاسس بتغير عمر فخبط عمر ب ايديه على وشه…بحيث إنه يزعق بس عمر شاله وقربه من فريدة وقال:نيميه الوقت أتأخر..
مالك لوي فمه كعادة أي طفل وحط ايديه الاتنين على وشه وعيط جـ.ـا.مد جداا من غير اي سبب واضح لعمر وفريدة… فريدة شالته عشان يسكت بس هو اتخبي في حـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد وقعد يقول “بابا” وهو بيعـ.ـيط
عمر حاول ياخده من فريدة لكن مالك رفض وقعد يعـ.ـيط…للحظة عمر مكنش فاهم سبب عـ.ـيا.ط مالك إيه لكن في الآخر ادرك إن مالك مش متعود عليه كده هو متعود عليه يهزر معاه ويزعق فيه وكده…ويعتبر استعاد وعيه إلي حد ما وافتكر أن اكتر حاجة كان بيخاف منها إن إبنه يكون ليه نفس مصيره وهو يفضل من غير اب…للحظة فهم إن اللي هو ناوي عليه ورغبتة في الانتقام ما هو إلا مهمة انتحارية زي ما قالت فريدة!!
عمر اخد مالك غصب عنه من فريدة ومالك كان رافض عمر خالص بس عمر حاول يخليه يهدي وقال زي ما مالك متعود عليه:إيه ده إنت طلعت بتفهم لا وبتزعل كمان وانا اللي كنت خايف تطلع غـ.ـبـ.ـي زي عمك…انا في حياتي مشوفتش غـ.ـبـ.ـي وذكي في وقت واحد غيرك والله…كان مالك بدأ يهدي شوية…يعني مش عارف المفروض الاطفال اللي في سنك بيزعلوا من الصوت العالي ويفتحوا عـ.ـيا.ط لكننن حضرررتك بقي مميز دون عن الكل متحبنيش غير لما ازعقلك صوتي يا بني هيروح كمان شوية بسببك!!
مالك كان باصص على عمر ويعتبر بطل عـ.ـيا.ط مفيش غير شهقات بس وكان باصص لعمر ووشه كان احمر من أثر البكاء والدمـ.ـو.ع كانت بتلمع في عينيه بس كان متابع كلام عمر…
عمر: متبصليش البصة دي يا بني بحس نفسي خايف منك وانت بتحاول تدرسني إنت يستحيلللل تكون طفل ابدا…بس وحـ.ـشـ.ـتنيييي برخامتك والله
مالك صرخ بسعادة وخبي وشه في حـ.ـضـ.ـن عمر وهو بيضحك…عمر بص لفريدة وبين وبين نفسه…وعد مالك وفريدة إنه مستحيل يسيبهم ومش هيسمح للانتقام إنه يخليه يتخاطهم أو يتجاهل حياته في سبيل الانتقام هو مستحيل يتخلي عن إبنه وحبيبته ولو حسبها بالخطة اللي كان ناوي عليها هو مكنش هينجو أصلا!!!
فريدة بصت في عينيه وشافت عمر اللي هي عارفه مش عمر اللي كان فكرة الانتقام عمايه…ف بسرعة رمت نفسها في حـ.ـضـ.ـنه…وكانت متمسكه فيه جـ.ـا.مد خايفة إنه يتغير من تاني…
عمر حس بخوفها…وكان مالك حاضنه من جنب وفريدة من جنب…حس إن مفيش حاجة تساوي حـ.ـضـ.ـنهم ابدا… وإنه لازم يحافظ على حياته عشانهم ♡‿♡
عمر:كان معاكي حق دي مهمة انتحارية… آسف!!!
فريدة مش ردت عليه واتعلقت ب حـ.ـضـ.ـنه اكتر…الاسبوعين اللي فاتوا أصلا كانت فترة صعبة بالنسبة ليهم…هو كان متجنبها وهي كانت بتلومه لأنه جبرها إنها توعده…ومكنش مقتنع إن دي مهمة انتحارية…
عمر أبتسم بحب وضم مالك وفريدة ليه جـ.ـا.مد….
***********************
في الصباح التالي…
فريدة صحيت لقت عمر متابعها…
عمر:عايز اتكلم معاكي؟
فريدة غطت وشها بالباطنية:متقولش إنت رجعت شرير تاني صح؟!
عمر ضحك:شرير ازاي يعني
فريدة شالت الغطا من على وشها وقربت صباعها من وشه:شخص مريـ.ـض نفسي مهووس بفكرة الانتقام غير عابئ بحياته…يتصرف بغرابة وحماقة… بالإضافة إنه قاسي متبلد المشاعر…متخذ جانب بمفرده…شنيع الي حد لا يوصف…بحاجة إلى الضـ.ـر.ب الي حد الموت عقاباً على فظاظته خلال آخر اسبوعين!!!
عمر:لااااا ده شخص مهزق محتاج يتعلق في ميدان عام عبرة لمن يخشي زي الكاتبة الكسولة كده اللي زالة الفانز…!!!
فريدة:حصل!!!
عمر:لأ بجد عايز اتكلم معاكي!؟
فريدة:بص لو موضوع غـ.ـبـ.ـي وفره لنفسك عشان معنديش إستعداد اسمع خطط الانتقام وكده!!!
عمر بتعجب:عرفتي منين إني هتكلم في كده!!
فريدة:سرقت شوية من قدراتك!!!…وبعدين الناس تصحي تقول صباح الخير مش موضوع يقفل النفس على الصبح!!!
عمر باسها من خدها:اهو يا ستي صباح الخير وبطلي رخامة بقي عشان بجد موضوع مهم
فريدة:طيب تمام استني نفطر وبعدين نبقي نتخانق عشان ربنا وحده يعلم اي مصيبة عملت وعلى وشك إنك تقولها… متبصليش كده!!!…انا عارفة
وقامت من مكانها وباسته:وصباح الخير ليك يا حبيبي…
عمر قعد مكانه بذهول لأنه بالفعل عمل مصيبة وعلى وشك يعترف بيها!!!
بعد الفطار…
فريدة:اتفضل…
عمر:الحقيقة هما موضوعين!!!
فريدة:لو فيه موضوع حلو قول الوحش الأول…
عمر حك شعره ب ايديه…
فريدة:احم أحلف كده إنك مرجعتش شرير؟
عمر:والله بقي انا لما هببت الحوار ده كنت شرير…واتكلم بسرعة…دبست الواد يوسف في ثفقة اليابان والمفروض الطيارة بكرا ومش هيرجع غير بعد شهر المشكلة مش هنا هو اصلا كاره الصفقة دي…والمشكلة التانية إني لسا مش قولت ليه واكيد يعني هيقـ.ـتـ.ـلني
فريدة:اللي بعده وهكتفي بحق الصدمة بعدين…
عمر:اللي بعده بقي اللي ناوي عليه…بس على فكره خير إن شاء الله!!…دلوقتي وانا شرير…اقصد لحد امبـ.ـارح كنت ناوي الآتي وغالباً جهزت الموضوع…كنت ناوي إني اعمل الآتي…أولا كده هدف فادي…شاور على مالك…انا والمعلم ده…ف انا كنت ناوي أعمله طعم بقي إني أخرج ب مالك وشهد من غير حراسة في مطعم…وكان مالك الكبير هياخد دور السواق بحيث إنه يكون معانا وهنزل مع شهد ومع عيل لعبة وهسيب مالك الصغير مع مالك وهو هيجيبه ليكي…وكنت هقعد مع شهد شوية وبعدين هتروح الحمام وكان فيه باب خلفي مهاب كان هياخدها منه (مهاب صحبه…ولو فاكرين هو ظابط شرطة) لحد ما يضمن إنها بخير….
فريدة:وبعدين؟؟؟؟!!!
عمر بعد نظراته:ولا قبلين كان فادي المفروض يخـ.ـطـ.ـفني وطبعاً معايا جهاز تتبع ف بكده مهاب هيتتبعني ويوصل لفادي وكل الرجـ.ـا.لة اللي معاه …
فريدة:عمر!!!!؟
عمر:طيب تمام اللي مفروض كان يحصل عشان بصراحة كنت ناوي اضحك على مالك ومهاب لأني كنت عايز انتقم لوحدي مش أكتر ومكنتش هخليهم يقدرو يتبعوني!!!…يعني زي ما إنتي بتقولي شرير…يلا الحمدلله شخصيتي الشريرة راحت لحالها ربنا يهدها مطرح ما راحت…
فريدة:أيوة وبعدين؟؟؟!
عمر:ممكن بقي أنفذ الخطة دي
فريدة كبت كوباية الماية اللي جنبها عليه
عمر مسح وشه وقال:على فكرة فهمتيني غلط طبعاً مش هعمل اللي كان ناوي عليه شخصيتي الشريرة المتهورة انا هعمل الجزء الطيب من الحوار ووعد مش هيحصل حاجه…ف هااا موافقة؟؟؟!؟؟؟
فريدة بصتله بتردد
عمر قام وباسها:والله انا عمر المـ.ـجـ.ـنو.ن اه بس مش الشرير…ف انتي قولي إنك موافقة عشان أنفذ الخطة؟؟؟
فريدة بصت في عينيه عشان تتأكد من صدق كلامه:تمام !!!
عمر باسها:هروح اقول لمالك حيث كده عشان كل حاجة المفروض هتحصل بكرا بعد ما يوسف يسافر
***************
عمر مع مالك….
عمر قال لمالك الخطة بس للأسف مش قاله إنه كان ناوي يخدعهم ومعني ذلك إنه مازال متمسك بهووس الانتقام
مالك:بس إنت كده بتخاطر بنفسك!!!
عمر:لأ متخفش هو إنت خلاص عليك أنك تروح مالك ومهاب هيضمن سلامة شهد وبعدين هتحددوا مكاني وهتيجوا مع عناصر الشرطة ونقبض على فادي بس بسهولة
مالك بصله ب شك لأنه حاسس إن عمر بيكـ.ـدب عليه وإن مفيش حاجة من اللي قالها صح…وإن خطته مش اللي قالها خالص وهيكون غباء منه لو وافق على كلام عمر
مالك ببرود:يعني ببساطة خطتك إنك هتعمل فخ لفادي وهتخرج ب مالك إبنك وشهد من غير حراسة وب كده واثق إن رجـ.ـا.لة فادي هتظهر لأن هو عايز يقـ.ـتـ.ـلك وكمان شهد وياخد مالك…وهو لسا معندوش علم أن انا عايش!!…انا مطلوب مني إني اسوق العربية وبعدين ابعد ب مالك لحد ما حد من أفراد الشرطة يوصل شهد !!!
عمر:أيوة كده بالظبط
مالك وقف قدامه وقال ببرود: متأكد؟؟؟؟
عمر:أيوة
مالك كان ماشي بس عمر وقفه وقاله:متحاولش تتصرف بغباء
مالك:وياريت حضرتك متتصرفش بجنون عشان لو غبائي وجنونك اجتمعوا الدنيا هتبوظ فاهم؟؟؟…راجع اللي ناوي عليه عشان محدش منا ينـ.ـد.م
عمر:نـ.ـد.مي الوحيد أن فادي يفضل عايش…حتي السجن مش من حقه…هو المفروض يتعذب كل لحظة لدرجة إنه يتمني الموت ومش يلاقيه!!!
مالك:انت تعرف حاجة…انت بقيت غريب من ساعة اليوم اللي كنا فيه في المستشفى لما كنا راجعين سوا كنت غريب…انا مش فاهم…معقول السنين غيرتك كده… لدرجة إني عاجز إني افهمك زي الأول… المفروض إنت اللي متصصرفش بغباء مش انا+انا مش هكون معاك لما تكون هتأذي نفسك انا لازم اعرف إنت ناوي على إيه بالظبط…لأن الانتقام ده مش من حقك إنت بالعكس هو حقي انا أكتر…انا اللي المفروض اقـ.ـتـ.ـل الشخص اللي كان سبب رئيسي إني فضلت عايش في وهم وألم لسنين لازم انهي الشخص اللي حرمني من كل حاجة بما فيها ذكرياتي يمكن مش هو اللي عمل كده بس كان سبب في كده…لازم أنهي الشخص اللي سلب مننا أبونا…واللي سلب من أخويا البرئ اكتر شخص بيحبه ومتعلق فيه…واللي لحد دلوقتي بيروح يحكي ليه همومه…زي ما كان بيعمل وهو صغير…عمر متخبيش حاجة عني لو سمحت… عشان انا عندي حسابات كتير لازم تتصفي…وكمان مش هسمح ليك إنك تعرض نفسك للخطر لمجرد جنون ضـ.ـر.ب في دماغك مرة واحدة قولي دماغك فيها إيه!!!
عمر بصله لفترة طويلة هو مش عايز لا مالك ولا شهد يكونوا جزء من اللي هيحصل…مش عايز إحتمال واحد في المية أن في احتمال حد يتأذي منهم: تمام هقولك…إنت واهم نفسك لأن اللي قولتلك عليه هو اللي هيتم إنت صح إنت مبقتش تفهمني لدرجة أنك مش مستوعب إن ده اللي في دماغي!!!
مالك بصله وسكت… يمكن اقتنع بكلام عمر!!
عمر: دلوقتي عشان بس ابقي مطمن إنه كله بخير في مكان كل العيلة هتكون فيه بحيث يفلضلوا في امان النهاردة بالليل هناخدهم كلهم هناك…بعد الفجر كده… عشان يكون يوسف سافر…عشان لو عرف هيرفص يسافر…وكل ما بقينا أقل كل ما الخطة نجحت اكتر…!!!…تمام ؟؟؟
مالك:تمام !!
*******************
في منتصف النهار كان عمر قال لشهد كل حاجة…
عمر:شهد بالله عليك متتصرفي بغباء وتمشي مع مهاب…انا أصلا لو عليا مكنتش خليتك جزء من الموضوع بس إنتي دلوقتي حاجة مهمة بالنسبة لفادي بردو ف عشان كده ضروري
شهد: خلاص بقي يا عم إنت انا مش عيلة صغيرة إنت وهو هتقعدوا تحفوظوني اعمل إيه!!!
مالك:والله شاكك إنك هتتنيلي تنسي زي عادتك وإنتي صغيرة
عمر:يا خوفي منكم انتم الاتنين !!
مالك وشهد في صوت واحد:يا خوفي منك أنت!!!
عمر:انا !!!…والله إنتوا ظلامين اوووووي…اتنيلوا وانتوا مش نافين…انا يعيني اللي بخطط واظبط وانتوا ولا هنا!!!
مالك: سوري بقي إحنا مش بنفس درجة جنونك اقصد غبائك
عمر:متشكر متشكر جدا يللي كنت توأمي!
غيث:ما تسكتوا بقي عايز اتنيل انام شوية
عمر:يا بني غور نام في الاوضة في حد ينام في الصالة
غيث بغضب طفولي:ما قولتلك يا غـ.ـبـ.ـي في عفريت في الاوضة…!!!
مالك وشهد:غـ.ـبـ.ـي والله ما جبنا حاجة من عندنا…
عمر قام:انا داخل انام…أيوة هنام العصر ولو جوزك جه قوليله مـ.ـا.ت…ويا مدار ما دخل شر وخليه يسافر وأمره لله بقي !
شهد وقفت قدامه:يسافر فين!
عمر:احم هو انا مقولتلكيش؟؟؟؟!!!!!
شهد بضحكة صفرا:لأ مقولتش!!!
عمر:بصي هحيلك بعدين أما انام بقي عشان كنت الفترة الأخيرة مطحون في الشغل ف بجد نفسي انام يجي سنة ولا حاجة!!!
شهد:اتكلم يا عسل!
عمر:مسافر اليابان في صفقة ونسيت أقوله اكيد هيتفاجئ زيك…يلا خلي الواد يروحك عشان تلحقي تجهزي شنطه…ومتحاولبش تقولي هسافر معاه لأننا بحاجتك هنا…
شهد:No comment
عمر:احسنتي جود باي
****************
شهد خارجة مع مالك بس لقيت يوسف برا واستغربت…
يوسف بعصبية:ورب الكعبة انا لو مسكت اخوكي اللي إسمه عمر دلوقتي ما هخلي فيه حتة سليمة…ازاي ياخد قرار زي كده لوحده
شهد:بص يا حبيبي والله مش هدافع عنه…لحمه ليك وعضمه ليا اهو قدامك اهو
مالك بصلها بصدمة اللي هو نعم ياختي…!!
يوسف قال بغيظ:إنت شيفاني عيل صغير قدامك مش هعرف اميز بين الحمار ده والزبـ.ـا.لة اللي جوا!!!!
مالك ببرود:طب حاسب على الفاظك عشان انا مش بلعب معاك كورة في الشارع عشان تقول عني حمار وانا اسكتلك…حيلك إنت هتاخد عليا ولا إيه انا أصلا مش بطيقك من ساعة ما شوفتك وربنا!!!
يوسف:يااااه ياخي سبحان الله نفس المشاعر…كان نفسي من زمان اقولك الكلمتين دول بس كويس إنك قولتهم!!
مالك:انا الحمدلله اللي في قلبي على لساني…
يوسف:طيب طالما كده الزبـ.ـا.لة اخوك دماغه مش بتوزه على حاجة كده ولا كده عشان مش مرتاحله صررااااااحة…ولو شوفته معنديش فكرة هنلم الأشلاء بتاعته منين عندي رغبه إني افصل مخه المـ.ـجـ.ـنو.ن من دماغه وافصل فص فص عن التاني!!!
مالك:ليه شايف أخويا معندوش حد يقف جنبه…
يوسف:اهو جو الاطفال ده بقي مش بحبه…غيران على أخوك يا بطة؟؟؟؟
مالك بصله بغيظ والاكيد إن من رابع المستحيلات إن مالك ويوسف يتفقوا يوم في حياتهم…محتاجين معجزة…
شهد:انا في اللحظة دي لازم أدخل انا سامعة صوت غليان دمكم ف يلا يا حبيبي نروح إحنا ده انت وراك سفر!!
يوسف:استني طيب اضـ.ـر.ب اخوتك المتـ.ـخـ.ـلفين دول وأشوف اختي…
شهد وهي بتزق فيه:انا بقول بلاش عشان إنت شكلك متعصب خالص…
يوسف:من حقي طيب ولا مش من حقي اتفاجئ انا ليه إن بكرا مسافر لا وكمان قاعد يجي اسبوعين داهية تاخدك يا عمر…لاقيني دايب في حب اليبانين عشان استحمل أقعد معاهم اسبوعين…داهية تاخدك يا بعيد…لأ وكمان الطيارة الضهر طب سفرني الفجر طيب يا أخي مش كده…ده انت اوفر!!!
مالك: المفروض الطيارة فعلاً الفجر…عمر قال كده…
يوسف:اهو احسن من الضهر بس لأ الطيارة بكرا الضهر…
مالك:اممممم
شهد:منك لله يا عمر…ارتحت يا حبيبي يلا بقي عشان تلحق تجهز شنتطك!
يوسف زق شهد لمالك:خدها مش عايزها هي مش مفيدة في أي حاجة قال عشان تلحق تجهز شنتطك…اوعي يماما…انا عندي كمان نص ساعة اجتماع!!…وبص لمالك…والافندي اخوك مجاش ليه النهاردة ولا هو كان ماله كان شغال جـ.ـا.مد الاسبوعين اللي فاتوا جـ.ـا.مد مجاش النهاردة ليه…خايف يضـ.ـر.ب صح؟!!!…وإنت كمان مجتش ليه…على فكرة انا ممكن أستقيل وابقي اتصرف إنت واخوك…
مالك لشهد:هو شكله اتجنن ياما هو في الطبيعي كده…
شهد:لأ خاااااالص دي فن عمر مش اكتر…سلام
مالك:سلام
وركبت هي ويوسف العربية والاكيد إن كان متعصب جدا أصلا على شهد وعمر ومالك مفيش حد مش متعصب منه…!!!
يوسف بعصبية واضحة:مفيش حاجة ناوية تقوليها!!!؟؟
شهد بحذر:لأ مفيش؟
يوسف:مش هموت ناقص عمر إلا بسبب غبائك وبسبب جنون اخوكي
وكمل سواقة ولا كأنه قال حاجة…
وعدا اليوم بدون أحداث تذكر سوا عصبية يوسف اللي من دون سبب في الغالب…!!
**********************
تاني يوم عمر كان واقف قدام بيت يوسف مستنيه عشان يوصله المطار بنفسه…وهو معاه شوية رجال للحراسة…
يوسف وهو طالع من البيت بعد ما سلم على أمه واخته وطالع برفقة شهد قال لعمر بتحذير:الحق اخفي من وشي عشان دلوقتي عندي رغبة كبيرة في كسر راسك!!!
عمر:طب اهدي طيب…على فكرة كنت فاكر اقولك قبلها بس مش عارف نسيت ليها…
يوسف بصله نظرة مليانة غموض إلي حد ما!؟
عمر بصله بعدم فهم وقال بشك وهو بيبص لشهد:فيه إيه؟!
يوسف اتنهد وقال :مفيش…واخد الشنطة وراح ناحية العربية وعمر راح لشهد بسرعة
وسألها:إنتي قولتي ليوسف حاجة…
شهد بعدم فهم:حاجة زي إيه!!!؟؟؟
عمر:قولتي على اللي هنعمله النهاردة؟؟؟!
شهد بتعجب:لأ مقولتش!!!
عمر:تمام
يوسف ركب العربية وقال ببرود:مش يلا ؟؟؟
عمر ركب جنبه وشهد دخلت البيت وهي صعبان عليها نفسها من يوسف لأن من ساعة ما رجعوا امبـ.ـارح من عند عمر وهو غريب…وكمان مش ودعها وهي مش فاهمة السبب!!…ومحبتش توضح كده قدام عمر…
عمر وصل يوسف المطار واستني لحد ما طيارة يوسف اتحركت ورجع اخد شهد وراح على بيته…
كان في البيت عند عمر مهاب وعادل وخليل…(عادل ده كان الشخص اللي أنقذ مالك وهو نفسه اللي خلاه يفقد الذاكرة من حبوب علاج وكده…)(خليل ده بقي اللي كان وهم مالك إنه قـ.ـتـ.ـل وكده…)(مهاب اظن معروف إنه صديق عمر وظابط مكافحة مخدرات…)
مهاب لعمر:تعال اتنيل أقعد عشان مش مرتحالك…
عمر قعد بهدوء:هااا فهمت مالك كل حاجة خليه يرتاح !!؟
مهاب هز رأسه بالتأكيد…
مالك بص لعادل وخليل بتقزز وقال:انت ازاي قادر توثق فيهم…
عادل قال:كلنا لينا هدف واحد وهو فادي انتوا عايزين تنتقموا وانا عايز انتقم كمان لأن فادي سلب مني آخر شخص كنت بملكه اخد مني بنت اختي…وانا مستحيل ارحم فادي
عمر بص لمالك بتأكيد إن مفيش حاجة غلط هتحصل…وبعدين شاور لمالك يجي وراه…وبعدوا شوية…
عمر:بعت حد جاب ماما فاطمة واسيل ووديتهم المكان اللي قولتلك عليه؟؟؟
مالك:امممم
عمر:ومي وماما وغيث!!؟
مالك:كمان في أمان…
عمر وهو عارف الجواب: وفريدة؟؟؟!
مالك:إنت أتصرف بقااا
عمر:تمام شوية وهنبدأ ننفذ الخطة
….عند فريدة….
كانت حاضنة مالك ابنها بخوف عليه وعلى عمر بردو
عمر دخل وقعد جنبها ع السرير…
عمر:وعد
فريدة بصتله بعدم فهم…
عمر:وعد كل حاجة هترجع زي ما هي وعد مالك هيفضل كويس و…
فريدة بصتله وقالت:كمل قول وعد إنك كمان مش هتخاطر بحياتك…ووعد إنك هتكون كويس!!
عمر:وعد…
فريدة بصت في عينيه وبتقوله بعنيه يكمل…
عمر اخد نفس طويل وقال:وعد إني هكون كويس ومش هموت متخافيش…
بردو مازالت خايفة ومش مطمنة…عمر اخد مالك وقعده على السرير وحـ.ـضـ.ـنها عشان يطمنها…وفضلوا كده شوية لحد ما أقنعها إنها تمشي مع مالك أخوه وهي وافقت بالعافية…
******************
عمر بدأ يعمل كل حاجة ناوي عليها وخرج مع شهد ومالك إبنه وكان مالك أخوه في مكان السواق…وكان عمر معاه حق فعلاً فادي مراقبة وعارف إنه طالع من غير رجال ومجهز إزاي يخـ.ـطـ.ـف مالك الصغير وعمر وشهد…بس اللي عمر مش عارفه إن فادي متقدم عنه بخطوة…
عمر نزل مع شهد من العربية بعد ما شهد بدلت مالك الصغير ب دمية بنفس حجمه ونزلت مع عمر ودخلوا الاتنين سوا المطعم… وبكده مالك الصغير فضل مع مالك الكبير في العربية…مالك لف بالعربية عشان يودي مالك لفريدة بسرعة ويرجع عشان ياخد شهد من مهاب…
عند عمر وشهد…
شهد بتـ.ـو.تر:عمر انا خايفة كل اللي إنت خططت ليه يفشل..
عمر بمحاولة لتخفيف تـ.ـو.ترها:لو حضرتك مش اتصرفتي بغباء كل حاجة هتنجح
شهد:المهم انت مش تتجنن وبكده كل حاجة هتكون تمام
عمر بعد نظره بعيد عنها واخد باله إن رجـ.ـا.لة فادي ابتدت تدخل المكان…
غمض عينيه واخد نفس طويل لأنه معندوش فكرة بأي طريقة هياخدو الرجال هيخدروه ولا بأي لعنة تذكر…
عمر:شهد أخرجي بسرعة دلوقتي…قومي وامشي ب اتجاه الحمام ولا كأن فيه حاجة واخرجي مع مهاب بسرعة
شهد قامت وهي متـ.ـو.ترة وسمعت كلام عمر وحاولت تكون طبيعية وهي ماشية على قد ما تقدر لحد ما دخلت الحمام…وهنا عمر اتطمن… وبعدين طلع جهاز التتبع من ايديه ورماه تحت التربيزة واخد نفس طويل وهو بيحاول إنه يتجاهل كل ذرة تردد وبيحاول يقنع نفسه إن ده الصح…مش مفهوم على أي أساس بيفكر عمر…!!
وكان فيه حد على التربيزة اللي جنبه خرج حاجة سودة من ايديه وكانت قنبلة مخدرة فتحها ورماها على الأرض وبسرعة كل الرجال اللي تبع فادي لبسوا ماسك حماية من الغازات السامة…اما عمر وباقي اللي موجودين في المطعم ابتدو يكحو جـ.ـا.مد من الغاز بما فيهم الناس اللي كانت تبع مهاب وعادل اللي مراقبين عمر عشان ميتصرفش بحماقة…وفي وقت ما كان عمر بيقاوم إنه مش يشم كتير من الغاز ده في حد من رجال فادي مسكه وقيضه وكمان كان حد شـ.ـد العربية اللي مفروض فيها مالك الصغير من أول ما فتحو قنبلة الغاز واكتشف إن اللي فيها دمية…
عمر خلاص فقد الوعي ورجال فادي اخده وحطوه في العربية…
واحد من رجال فادي رن عليه…:الولد الصغير مش موجود…
فادي بهدوء:خمنت كده…المهم هو معاك؟؟؟
الراجـ.ـل:أيوة هو دلوقتي فاقد الوعي
فادي:واخته…!!؟
الراجـ.ـل:في الحمام دلوقتي وحد من الرجـ.ـا.لة دخل يجيبها…!!؟
فادي:طيب متجيش غير بيهم هما الاتنين…فااااهم
الراجـ.ـل:فاهم…
وانتهت المكالمة…
عند شهد
دخلت الحمام وطلعت من الباب الخلفي ولقيت بالفعل مهاب
مهاب:يلا بسرعة عشان اوصلك لمالك هو دلوقتي ودا مالك لفريدة ومستني عشان يضمن إنك بخير…
ولسا وهو بيتكلم فيه حد شـ.ـده….!!!
“**”**”**”**”**”**”**”
عمر فاق وكان متقيض وفادي كان واقف باصص ليه ب استشفاء
عمر بص لفادي بحقد دفين:متفكرش إنك مهما عملت هتخليني أتراجع على اللي ناوي أعمله فيك!!
فادي:انا مش هعمل حاجة انا بس هقـ.ـتـ.ـلك…زي ما قـ.ـتـ.ـلت مالك زمان هقـ.ـتـ.ـلك…عارف إنت اللي كنت تستاهل الموت مش مالك…لأن إنت العقبة اللي في طريقي!!
وبعدين فادي قرب من عمر وبص في عينيه…
فادي بحيرة:إنت مكنش المفروض تكون كده انا بقيت أشك إن اللي مـ.ـا.ت كان عمر…ما هو مش معقولة إنت نفسك عمر بتاع زمان…
عمر بسخرية:ومن بعض ما عندكم ماهو بردو فادي بتاع دلوقتي مش نفسه فادي بتاع زمان فادي بتاع زمان كان شخص مختلف
فادي قاطعه:أو كنت بتظاهر إني كنت مختلف…
عمر بكره:انا مش قادر اصدق إني في يوم من الايام كنت قريب منك…!!
فادي أبتسم بخبث:عشان إنت كنت أهبل وطيب زيادة عن اللزوم مالك الوحيد اللي كان عارف أصلي الحقيقي.
عمر:كنت أهبل وطيب لكن دلوقتي انا مش كده…إنت مفكر إنك خطفتني بجهودك؟!
فادي بصله ب انتباه
عمر أبتسم بمكر:انا كنت مخطط لكل حاجة…وانا خططت كويس عشان تقع في فخي
فادي ضحك جـ.ـا.مد وعمر بصله ب استغراب
فادي:وإنت مفكر إني مكنتش عارف كده انا كنت عامل حسابي لكده عشان كده محضرلك مفاجأة…
عمر تظاهر بالبرود بس كان من جواه خايف لأنه خطط بسرعة ممكن يكون حاجة وقعت منه هو عمل كل حاجة بسرعة:وايه هي المفاجأة دي…
فادي:إنت مش لوحدك معايا…معايا حد تاني
عمر بلع ريقه بقلق حاول يدريه
فادي بصله اكتر:أو تقدر تقول معايا شخصين من عيلة الصياد مش شخص واحد !
عمر ببرود:ومين هما
فادي:هخليك تشوف بعينك
وشاور فادي لحد من رجالته وبعدين دخل واحد ومعاه بنت وشها متغطي .
عمر:مين دي؟؟
فادي:يمكن مش مهمة بالنسبة ليك بس في الأول وفي الآخر من عيلة الصياد حبيت أعرفك بيها
وشاور للراجـ.ـل اللي ماسكها يكشف وشها وبالفعل شال الغط وكانت مرفت
~دي كانت سكرتيرة عمر وكمان اللي بوظتله شهر العسل مع زينب أمه~
عمر بغضب:مرفت ده انا دورت عليكي كتير
فادي حط أيده على وشه وابتسم بتسلية:آآآه آآآه افتكرت مش دي اللي كانت هتدمر زواجك وكمان كانت هتتسبب في موتك احب اعرفك بيها…دي مرفت بنت عمك فارس .
عمر بصله بقرف:مش بنت عمي ولا هو عمي ولا هتفرق معايا بحاجة
مرفت بصت لعمر بترجي ومش عارفه تتكلم لأن فادي مانع كده…وكانت نظرات مرفت كلها نـ.ـد.م ورعـ.ـب…معاها حق هي بقالها كتير تحت رحمة فادي وشافت العذاب ألوان…ونـ.ـد.مت على كل حاجة عملتها…
فادي:كنت متوقع كده ف عشان كده معايا الأهم يمكن بنت عمك مش مهمة بس فيه الأهم منها ولا إيه…ثواني
ورجع شاور للراجـ.ـل بتاعه ودخل بواحدة تانية…
عمر بصلها كتير وحاول ينفي اللي اتوقعه بعد ما شاف البنت وقعد يقول في نفسه “لأ لأ أكيد مش هي انا متاكد انها سمعت كلامي وهتنفذ خطتي مش معقول تكون عملت عكس كده هي عارفة كويس انا كده خطر ”
فادي أبتسم:متقعدش تنفي كتير هي اللي في بالك
عمر غمض عينيه بحزن لأنه حس إن خطته فشلت كده وهو كده مش هيعرف يعمل حاجة ولا حتي مالك لأنها للأسف قيدت الاتنين هيخافوا يخطوا اي خطوة كانوا ناويين عليها للانتقام خوفا عليها وعلى حياتها.
فادي كشف عن وشها بنفسه وكانت شهد للأسف…
شهد همست بحزن لعمر:انا آسفة…
عمر بصلها بخيبة أمل…واتضايق من نفسه إن متوقعش إن شهد تعمل حركة غـ.ـبـ.ـية زي كده وزعل اكتر لأنه مشاركش يوسف خطته…لان لو كان شاركه مكنش هيحصل كده…وعرف إنه دلوقتي في حرب خسرانه…وعشان يكسب محتاج معجزة…هو كده مقيض بسبب شهد مش بسبب الاغلال المربوط بيها…شهد كده قيضته ودمرت مخططته للأسف…
فادي: إيه رأيك في المفاجأة دي؟!!!
عمر بغضب:حاول بس إنك تأذيها وصدقني مش هرحمك!!!
فادي ابتسم:بس عشان شوية والمدام مراتك هتشرف وهتبقي مذبحة جماعية ليكم كلكم!!!
عمر بصله ومش مستوعب قصده!
فادي:مش فاهم مش كده!!!
عمر:…..
فادي:هوفر عليك جهد التفكير انا كنت ناوي احتفظ بمراتك وابنك عشان مستقبلي بس فجأة افتكرت حاجة مهمة…وهي زينب…أيوة حصل أمك…هتكون مفيدة أكتر من مراتك…هي سيدة أعمال مرموقة ولما هي اللي تتكفل بحضانة مالك ب الأملاك هتبقي أفضل ب كتير عن مراتك اللي مش عندها أي خبرة…مش هنكر إن مراتك اسهل من زينب وسهل يتلوي دراعها بس…افتكرت إنها مش يتيمة ولا مقطوعة من شجرة…للأسف عندها شجرة عيلة كبيرة وده من حظها الأسود لأنها كده في القائمة السوداء… اللي هي قائمة اللي هيموتوا معانا النهاردة… فاهمني؟!!!
…. محتاج توضيح مش كده زي ما انت قولت جرب تأذي شهد وكده يعني…في البداية كان مالك بس ورقتي الرابحة عشان هقدر أوصل لكل الاملاك من غير ما أظهر للعلن…بس دلوقتي شهد حبيبة عمها بقت هي كمان ورقة من لعبتي عارفة ليه…عشان الحية المتكبرة زينب مش بيتلوي دراعها غير بولادها إنت وحبيبة عمها دي…ف طبعاً إنت مش مفيد ليا ف هقـ.ـتـ.ـلك طبعا مش محتاجة وعشان مكونش وحش هخلي حب حياتك يكون معاك…شوفت انا بحبك قد إيه؟!!!!
وبعدين حط أيده على فكه بتفكير:بص انا ممكن اكون اطيب من كده وهشوف حوار عملية التجميل بحيث ما افضلش طول عمري مستخبي وافضل الوي دراع زينب حبيبة قلبي…بس فيه مشكلة انا بحب وشي ده…عشان قمر جدااا…اشك إني هلاقي وش اكثر واسمة من ده !!
… وبعدين زق شهد لواحد من رجالته وقرب من عمر…أو ممكن وشك… لأ يعععععع على اخر الزمن اعيش ب وشك…بص هحاول اشوف موضوع عملية التجميل ووقتها اوعدك هبعت ليك امك واختك وكمان إبنك عشان بس متقولش عليا شرير ده انا طلعت بحبك اوي وانا مش عارف…ومسك خدوده…ابن أخويا الجميل…قد إيه بكرهك وبكره اخواتي الاتنين اللي كانوا معتبربني نكرة…زيك كده وكان مصيرهم إيه…قـ.ـتـ.ـلتهم هما الاتنين!!
عمر:وإنت مفكر إني هسمحلك ب كده!!!
فادي بص في عين عمر وقال بنبرة اشبه بالجنون:تعرف إيه اكتر حاجة انا بستمتع بيها؟؟
عمر:…..
فادي:انا بستمتع إني أعذب الناس اللي من لحمي ودمي…أو إني اقـ.ـتـ.ـل حد…اشبه بالراحة النفسية كده… مش بلاقي سلام نفسي غير لما اعذب حد…وانا مفتقد ده من زمان…ف يلا بالمرة استعيد متعتي واهيء زينب حبيبتي باللي جاي…وخرج من جيبه تليفون وناوله لواحد من رجالته…صور كل حاجة هعملها…!!!
وجاب سكينة من جنبه وقربها من وش عمر وقال وعينيه كلها شرار:هلا بالمتعة!!
وبعدين راح لشهد
ومن غير مقدمـ.ـا.ت كان ضـ.ـر.ب السكينة في بطن شهد !!
عمر اتصـ.ـد.م لأنه هو مكنش متوقع كده مكنش متوقع إن فادي هيتحرك بالسرعة دي بقاا عاجز عن الحركة والنطق وحتي إبداء ردة فعل!!
شهد حطت ايديها على بطنها وكانت بتنزف جـ.ـا.مد
فادي قرب من الكاميرا وقال:انا طبعاً مش عندي طولة بال لتقلبات مزاجك… دلوقتي إنتي اتحطيتي قدام الأمر الواقع يا تختاري بنتك يا حفيدك ومرات ابنك… وطبعاً معندكيش وقت كتير تفكري اظن نص ساعة أو ساعة أو ساعتين او 24 ساعة على حسب بقي بنتك هتصمد قد إيه!!!…وانصحك تختاري بسرعة…وتظهري من الجحيم اللي خفاكي فيه إبنك بهدف يحميكم بس انا هقدر اوصلكم مهما كان…وياااه بقي لو كان اتصرف بغباء واخد منكم التليفونات…بس على العموم هو معايا دلوقتي ومجبور إنه دلوقتي يقولي طريقة اوصلك بيها الفيديو ده تسلميني حفيدك ومرات ابنك تستلمي بنتك…فاهمة !!…ولنا لقاء آخر…
وبعدين قرب من عمر:هاااا هتقولي بقاا أوصل الفيديو لزينب ازاي…ولا…وبعدين بص لشهد…ولا تختار موتها…بص انا هخيرك دلوقتي…يا تختار حياة مراتك…أو تختار حياة أختك…مش هجبرك القرار…قرارك!!!
عمر بص على شهد اللي واقعة الارض بتنزف وعمالة تتألم…وكان بيحاول يتمالك نفسه إنه يمسك دمـ.ـو.عه ويتماسك… بالإضافة إلى لومه لنفسه ولغبائه بكل حاجة بتحصل دلوقتي…
عمر ب ألم واضح في صوته:…….
↚
وبعدين قرب من عمر:هاااا هتقولي بقاا أوصل الفيديو لزينب ازاي…ولا…وبعدين بص لشهد…ولا تختار موتها…بص انا هخيرك دلوقتي…يا تختار حياة مراتك…أو تختار حياة أختك…مش هجبرك القرار…قرارك!!!
عمر بص على شهد اللي واقعة الارض بتنزف وعمالة تتألم…وكان بيحاول يتمالك نفسه إنه يمسك دمـ.ـو.عه ويتماسك… بالإضافة إلى لومه لنفسه ولغبائه بكل حاجة بتحصل دلوقتي…
عمر ب ألم واضح في صوته:011…….
فادي أبتسم بتسلية وقال أحبك وانت بتفهم!
وكتب الرقم وبعت الرسالة عليه…
عمر غمض عينيه برجاء وتمنى إن اللي في دماغه يتم مظبوط…
“**”**”**”**”**”**”**”
عند مالك…
مالك وهو بيزعق:يعني إيه خدو شهد إنت عبـ.ـيـ.ـط؟؟
مهاب:هو ده اللي حصل
مالك:لأ لأ لأ ده مش لازم يحصل
مهاب بشك:طب مش متفاجئ إن عمر رمي جهاز التتبع!!!
مالك:عارف كده ده اللي كان لازم يحصل…ده كان لازم يبان لفادي عشان الخطة الحقيقية تتم…شهد كده في خطر إحنا لازم نتصرف
مهاب:انا مش فاهم حاجة
مالك:إنت مثلاً متوقع إن الزفت اللي اسمه عمر بالغباء الفائق ده…
مهاب:ده اللي محيرنا!!!
مالك:افنـ.ـد.م…
مهاب:اقصد محيرني…
يوسف جه وهو مع واحد ومالك اتفاجئ إنه مش سافر…
يوسف وهو ماسك شاب طويل بص لمالك:ممكن اعرف بقي إنت واخوك ناوين على إيه…والشخص ده بيعمل ايه
مالك بص للشاب اللي مع يوسف وقال:اياد قدرت توصل للمكان !!!
إياد بحزن:لأ لسا لحد دلوقتي مش بعت أي رسائل…
مالك: الموضوع لازم يتأجل لحد ما نخرج شهد من هناك…متقولش للناس دي على المكان غير لما نخرج شهد…
إياد سكت شوية وقال:لو اتأخرت اكتر هيقـ.ـتـ.ـلوا آية…!!!
يوسف بص لمالك:وقال انا مش فاهم حاجة
مالك اتنهد وقال:مش انا وعمر بس اللي عايزين نقـ.ـتـ.ـل فادي…
يوسف: المعنى؟؟؟!
مالك بص لمهاب:فاكر طبعاً إن عمر اتعامل قبل كده من كام سنة مع رجـ.ـا.لة من المافيا عشان يخلص من فادي (كان في الجزء الاول بس والله ما فاكرة في أنهي حلقة كل اللي فاكره إني هربط بالمشهد ده نهاية الجزء الثاني 😂😂)
مهاب:متقولش
إياد: اللي في دماغك… دلوقتي بتوع المافيا معانا بسبب إن الكابتن فادي قبل ما يتسجن قـ.ـتـ.ـل الابن الكبير لزعيم المافيا عشان كده واحد من اسباب تزيف موته إنه يهرب من المافيا اللي ملاحقه… ودلوقتي انت عندك طار وهما طار وعادل طار وكلكم عندكم دافع معادا انا اللي متنيل متاخد في الرجلين…
مالك:خاطفين مـ.ـر.اته…وبيستخدموه كهكر عشان يهكر ليهم شوية حاجات كده في المخابرات…هااا يا مهاب… ودلوقتي هيهكر لينا مكان عمر وشهد
يوسف بص لمهاب ونرجع فلاش باك
…….
عمر:ممكن بقي أنفذ الخطة دي
فريدة كبت كوباية الماية اللي جنبها عليه
عمر مسح وشه وقال:على فكرة فهمتيني غلط طبعاً مش هعمل اللي كان ناوي عليه شخصيتي الشريرة المتهورة انا هعمل الجزء الطيب من الحوار ووعد مش هيحصل حاجه…ف هااا موافقة؟؟؟!؟؟؟
فريدة بصتله بتردد
عمر قام وباسها:والله انا عمر المـ.ـجـ.ـنو.ن اه بس مش الشرير…ف انتي قولي إنك موافقة عشان أنفذ الخطة؟؟؟
فريدة بصت في عينيه عشان تتأكد من صدق كلامه:تمام !!!
عمر باسها:هروح اقول لمالك حيث كده عشان كل حاجة المفروض هتحصل بكرا بعد ما يوسف يسافر…
عمر خرج عشان يتكلم مع مالك وفريدة حاجة جواها خليتها تروح تمشي وراه تسمع هو هيقول لمالك…لانها مش واثقة إن تخلي عن فكرة الانتقام بالسهولة دي أكيد لسا متحير ف لو قال لمالك نفس اللي قاله ليها وكان صريح معاه يبقي هو كده بقي تمام وتخلي فعلاً عن مهمته الانتحارية…
وبالفعل سمعت كلامه مع مالك وأدركت إن هو نفسه لسا مش واثق من نفسه إذا كان هيعمل اللي قالها عليه ولا اللي كان مخطط ليه في البداية!!
فريدة دمـ.ـو.عها نزلت وقالت:إنت نسيت انا تربية مين…إنت بعدت أبيه لأنه عمره ما بيوفي بوعد لصديق عايز يأذي نفسه أو بيفكر مجرد تفكير يأذي نفسه… عشان كده انت عايزه بعيد عشان هو هيكون عارف إنك بكده بتعرض نفسك للخطر…وانت حبيبي وانا مستحيل اسمحلك تفكر إنك تأذي نفسك ابدا حتي لو هخل وعدي ليك!!!
وكلمت يوسف وطلبت منه يجي بحجة ياخد شهد معاه بعد ما يرجع من شغله…وحكت ليه كل حاجة…!!
يوسف بتأكيد:لأ على فكرة عمر مش بالغباء ده…حتي لو قال إنه ناوي يعمل كده أكيد فيه أطراف تانية في الموضوع وعايز يخلي فادي يطمن لكن عمر مش هيتصرف كده إلا وهو واثق إن الكورة في كل الأحوال في ملعبه… لأن عمر من النوع اللي بيحب إنه يستمتع في النهاية مش البداية…
فريدة: بمعني ؟!!!
يوسف:بمعني إنه مؤمن بمبدأ إن الاستماع في آخر اللعبة طعمه أفضل بكتير من اي متعة في البداية…وهو ماشي بالمبدأ ده في كل حياتي العبرة في النهاية المتعة في النهاية مش البداية…
فريدة:طب واللي يضمن إن كلامك صحيح وهو مرتب كل حاجة…ليه مقالش لمالك ليه كدب عليه…أو ليه كدب عليا طالما هو داخل لعبة وواثق إنه الفوز حليفه وإن الكورة في ملعبه…على فكرة عمر من فترة وهو مش طبيعي عنده هووس في الانتقام رهيب لدرجة إنه مش بيفكر مظبوط… فاهمني!!؟
يوسف:أيوة فاهمك بس بردو عمر مش كده انا واثق إنه مش كده في حاجة تانية هو محتفظ بيها لنفسه…وإنتي عارفة عمر هو مش بيحب يخسر…ف معقولة يدخل مهمة انتحارية خسارنة…ده مش عمر ابدااا
وسكت شوية زعلان إن شهد مخبية عليه وزعله الأكبر إن صديق عمره شافه مش مناسب إنه يشاركه الخطة بتاعته ايااا كانت…متخيلش في يوم إن عمر يتصرف من غير ما يقوله هما من الطفولة وهما مع بعض…زعل من كده وحس إنه مبقاش عارف عمر كويس ومقدرش يفكر هيتصرف إزاي…أو هيلحق يعرف عمر ناوي على إيه والوقت قصير أصلا…سلم على فريدة وباس مالك الصغير وخرج…
شهد خارجة مع مالك بس لقيت يوسف برا واستغربت…
يوسف بعصبية لأنه مكنش قادر يفكر هيبرر وجوده ازاي وكمان خطة عمر وقراره بسفره
…:ورب الكعبة انا لو مسكت اخوكي اللي إسمه عمر دلوقتي ما هخلي فيه حتة سليمة…ازاي ياخد قرار زي كده لوحده…
شهد:بص يا حبيبي والله مش هدافع عنه…لحمه ليك وعضمه ليا اهو قدامك اهو
مالك بصلها بصدمة اللي هو نعم ياختي…!!
يوسف قال بغيظ منها لأنه أصلا لو ب ايديه هيجيبها من شعرها عشان تبطل تتصرف من ورا ضهره بس حاول يسيطر على نفسه:إنت شيفاني عيل صغير قدامك مش هعرف اميز بين الحمار ده والزبـ.ـا.لة اللي جوا!!!!
مالك ببرود:طب حاسب على الفاظك عشان انا مش بلعب معاك كورة في الشارع عشان تقول عني حمار وانا اسكتلك…حيلك إنت هتاخد عليا ولا إيه انا أصلا مش بطيقك من ساعة ما شوفتك وربنا!!!
يوسف قال وهو مش طايقه لأنه حاسس إن بسببه عمر مش قاله خطته:يااااه ياخي سبحان الله نفس المشاعر…كان نفسي من زمان اقولك الكلمتين دول بس كويس إنك قولتهم!!
مالك:انا الحمدلله اللي في قلبي على لساني…
يوسف بغل واضح وكمان حب يلمح إنه عنده فكرة عن الخطة بس على مين دول شهد ومالك مش عمر اللامح:طيب طالما كده الزبـ.ـا.لة اخوك دماغه مش بتوزه على حاجة كده ولا كده عشان مش مرتاحله صررااااااحة…ولو شوفته معنديش فكرة هنلم الأشلاء بتاعته منين عندي رغبه إني افصل مخه المـ.ـجـ.ـنو.ن من دماغه وافصل فص فص عن التاني!!!
مالك:ليه شايف أخويا معندوش حد يقف جنبه…
يوسف:اهو جو الاطفال ده بقي مش بحبه…غيران على أخوك يا بطة؟؟؟؟
مالك بصله بغيظ والاكيد إن من رابع المستحيلات إن مالك ويوسف يتفقوا يوم في حياتهم…محتاجين معجزة…
شهد:انا في اللحظة دي لازم أدخل انا سامعة صوت غليان دمكم ف يلا يا حبيبي نروح إحنا ده انت وراك سفر!!
يوسف:استني طيب اضـ.ـر.ب اخواتك المتـ.ـخـ.ـلفين دول وأشوف اختي…
شهد وهي بتزق فيه:انا بقول بلاش عشان إنت شكلك متعصب خالص…
يوسف:من حقي طيب ولا مش من حقي اتفاجئ انا ليه إن بكرا مسافر لا وكمان قاعد يجي اسبوعين داهية تاخدك يا عمر…لاقيني دايب في حب اليبانين عشان استحمل أقعد معاهم اسبوعين…داهية تاخدك يا بعيد…لأ وكمان الطيارة الضهر طب سفرني الفجر طيب يا أخي مش كده…ده انت اوفر!!!
مالك: المفروض الطيارة فعلاً الفجر…عمر قال كده…
يوسف:اهو احسن من الضهر بس لأ الطيارة بكرا الضهر…
مالك:اممممم
شهد:منك لله يا عمر…ارتحت يا حبيبي يلا بقي عشان تلحق تجهز شنتطك!
يوسف زق شهد لمالك:خدها مش عايزها هي مش مفيدة في أي حاجة قال عشان تلحق تجهز شنتطك…اوعي يماما…انا عندي كمان نص ساعة اجتماع!!…وبص لمالك…والافندي اخوك مجاش ليه النهاردة ولا هو كان ماله كان شغال جـ.ـا.مد الاسبوعين اللي فاتوا جـ.ـا.مد مجاش النهاردة ليه…خايف يضـ.ـر.ب صح؟!!!…وإنت كمان مجتش ليه…على فكرة انا ممكن أستقيل وابقي اتصرف إنت واخوك…
مالك لشهد:هو شكله اتجنن ياما هو في الطبيعي كده…
شهد:لأ خاااااالص ده فن عمر مش اكتر…سلام
مالك:سلام
وركبت هي ويوسف العربية والاكيد إن كان متعصب جدا أصلا على شهد وعمر ومالك مفيش حد مش متعصب منه… وده طبعاً من حقه!!!
يوسف بعصبية واضحة:مفيش حاجة ناوية تقوليها!!!؟؟
شهد بحذر:لأ مفيش؟
يوسف:مش هموت ناقص عمر إلا بسبب غبائك وبسبب جنون اخوكي
وكمل سواقة ولا كأنه قال حاجة…
وعدا اليوم بدون أحداث تذكر سوا عصبية يوسف اللي سببها إن شهد مخبية عليه وشعوره إن بقي فيه مسافة بينه وبين عمر أو عدم مقدرته لفهم ليه عمر بعده عن الخطة…. إلا لو كان عشان يحميه…وهنا فهم إن اللي ناوي عليه عمر كبير…والحكاية إنه مش عايز يبعده لأ هو بيحميه… قعد يفكر هو إزاي يحمي عمر…!!
وبعد ما عمر وصله على المطار…رجع وراه وشاف المكان الأمان اللي مخلي الكل فيه وسبحان الله عمر مخرجش الكل برا البيت لأنه زمان عمل تعديلات في البيت وخلي فيه حاجة زي بدروم كبير تحت وصعب فادي يعرف لأن أساس البيت زمان إنه كان دورين مع بدروم صغير بس لما كان فادي عايش فيها…عملوا تعديلات ولغوه…بس عمر رجع عمل غيره من كام سنة ومظبط كل حاجة… وبكده فادي صعب يعرف… وعشان كده مقدرش يتتبعهم مثلاً لو كان عمر خرجهم برا البيت…والمكان أمان لدرجة إن لو عمر فجر البيت عيلته هتفضل في امان هو ظبط كل حاجة بحيث المكان يكون أمان جدا…وكمان فيه رجال أمن على أعلى مستوى مكلفين بحماية الكل…
بس بردو يوسف لحد دلوقتي مش عارف إيه خطة عمر…كل همه إنه يقدر يمنعه من إنه يأذي نفسه فضل مراقبه لحد ما وصل المطعم هو وشهد…واستني يفهم حاجة بس بردو مش فاهم…لأن من الصعب تعرف اللي في دماغ عمر… وشاف لما شهد خرجت ولما عمر رمي جهاز التتبع…لف من الباب الخلفي عشان يقابل شهد برا
شهد طلعت من الباب الخلفي ولقيت بالفعل مهاب
مهاب:يلا بسرعة عشان اوصلك لمالك هو دلوقتي ودا مالك لفريدة ومستني عشان يضمن إنك بخير…
ولسا وهو بيتكلم يوسف شـ.ـده بقوة وقال: ممكن افهم إيه اللي بيحصل…
مهاب ببراءة:بنحاول نمسك فادي!
يوسف:عندك علم إن عمر رمي جهاز التتبع دلوقتي
مهاب بصدمة:إنت بتقول إيه!
شهد:الخطة مش كده…
يوسف قالهم اللي قالته فريدة باختصار وكلهم كانوا متحيرين ومش قادرين يفكرو كويس…
يوسف بعد شوية صمت:لو الخطة مش التزم بيها عمر إحنا ممكن ننفذها بطريقة تانية…
مهاب بصله بعد ما فهم قصده وحط أيده في جيبه وطلع جهاز صغير وهو ويوسف الاتنين بصو لشهد
شهد:بتبصولي كده ليه والله انا ما اعرف عمر ناوي على إيه
يوسف خد الجهاز من مهاب ومهاب بعد شوية عشان يسيب ليهم مساحة…
يوسف بص لشهد وخد نفس طويل: طبعاً إنتي مش فاهمة…بس عمر مـ.ـجـ.ـنو.ن ونيته أكيد مـ.ـجـ.ـنو.نة زيه بس كمان اللي ناوي عليه فيه أذية ليه وانا حالياً مش قادر افكر في حاجة عشان أوقفه غير إنه يكون متكتف ومش هيكون متكتف غير لما يعرف إنه ممكن يأذي حد بيحبه!… فاهمني؟
شهد:فاهمة…إنت زعلان مني صح؟
يوسف بعد نظراته عنها
شهد وعينيها مليانة دمـ.ـو.ع:زعلان مش كده؟
يوسف:مش زعلان!
شهد:لأ زعلان عشان بتصرف من ورا ضهرك
يوسف بغيظ:طيب بما إن معالي التافهة عاقلة كده أفهم بقااا إيه أسبابها…
شهد: أسبابها إنها عايزة تنتقم كمان من الشخص اللي سلب منها ابوها… من الشخص اللي كان سبب فراغ حاجات كتير في حياتها… الشخص اللي كان سبب إن أخويا يختار يبعد عشان مكنش متقبل إنه خسر أبوه وأخوه ومكنش بيتحمل يعيش في البيت وكان بعيد في أوقات كتير…واللي بعد التاني عنها سنين طويلة…رغبة إن فادي ينال عقابه ويبعد عن حياتنا مش رغبة عمر ومالك وبس رغبتي انا كمان… فاهمني
يوسف بصلها كتير وبعدين قال:فاهمك…
شهد:كنت عايز تعمل إيه بقي؟
يوسف وراها جهاز التتبع وقال:هنفذ الخطة الأولي مش عن طريق عمر عن طريقك إنتي… بمعنى… إن… إحنا هنسمح لفادي يخـ.ـطـ.ـفك مش زي ما عمر خطط إنه يحمي الكل…انا ومهاب هنتابعك من جهاز التتبع ده ومهاب وفريقه هيجموا على المكان…واوعدك فادي هياخد جازته وهيكون بعيد عن حياتكم للأبد .
شهد:وانا موافقة
يوسف بصلها بتردد وبعدين شهد حطت ايديها على خده وقالت:هكون بخير بلاش تكون متردد عمر اكيد خطته بتشمل أذية للكل بما فيهم نفسه وإلا مكنش هيبعدك وكمان يبعد مهاب…وعمر مش هيسمح يحصلي حاجة ولا انت كمان ❤️
يوسف حـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد وهو متردد وخايف بس بردو لازم يحمي عمر وكمان هو فعلاً واثق إن عمر مهما كان وضعه مستحيل يسمح إن حد بيحبه يحصله حاجة!
وبعدين ركب ليها جهاز التتبع في السلسلة بتاعتها ورجعها الحمام تاني لحد ما حد من رجـ.ـا.لة فادي خدرها كان وقتها يوسف ومهاب عايزين ينقضوا عليه بس كانوا مستنين للنهاية عشان يوصلوا لفادي
ويوسف رجع واخد إياد معاه وراح لمالك ومهاب…
باااااااااااااااااك
مهاب:ممكن افهم كل حاجة من البداية
إياد: الموضوع كالآتي فادي هدفه مالك الصغير عشان يقدر ياخد الأملاك من غير ما يظهر وصعب يعيش بهوية جديدة غير خارج مصر لأنه لو عاش في مصر فهو هيتكشف إنه عايش ف صعب ياخد أملاك عمر بالكامل أو يوثق في حد ويخلي عمر يحول الأملاك على إسمه بالإضافة أصلا إن فادي مريـ.ـض نفسي هو عايز يقـ.ـتـ.ـل عمر أصلا قبل الأملاك ومش عمر وبس هو عايز يقـ.ـتـ.ـل اي حد ممكن يتعرف عليه فيما بعد…بما فيهم إنت وكمان يوسف… عشان كده عمر خلاكم بعاد عشان حياتكم… ودلوقتي نهاية فادي الحقيقة اللي هيحددها رجال المافيا وطبعاً دي قوة كبيرة لينا ولو كانوا في صفنا يبقي الهزيمة اكيد لفادي
يوسف:وبعدين ؟
إياد:عمر ناوي يقـ.ـتـ.ـل فادي !
يوسف:ازاي ؟
إياد:بنفس الطريقة اللي ادعي إنه مـ.ـا.ت فيها !
مالك:بس ده بعد اما اخد حقي
يوسف لاياد:وايه الخطر على حياة عمر
إياد بص في الارض وقال:أولا كده عشان يقـ.ـتـ.ـل فادي هيفجره وهو عايز يفضل في المكان ويتاكد إنه مـ.ـا.ت المرة دي بجد ثانياً رجال المافيا معروف أنهم ملهومش أمان…
يوسف:ودلوقتي انا عرضت حياة شهد للخطر بسبب شوية مجانين واغـ.ـبـ.ـياء زيكم صح ؟
مالك بصله بعدم فهم ومهاب فهمهم كل حاجة وفي الوقت ده جه على فون اياد مسدج وكان الفون من الاصدار القديم من غير GPS عشان فادي ميعرفش يتبع إشارة الفون…بسرعة طلع الاب توب من الشنطة اللي لابسها وبشوية حاجات في البرمجة فتح الفيديو على الاب توب وكان الفيديو اللي سجله فادي لزينب والدة عمر
وكلهم شافوا فادي وهو بيطعن شهد وكانت الصدمة الأكبر والألم الأكبر من نصيب يوسف مش قادر يصدق اللي شافه ونار في قلبه كبيرة وكمان هو السبب في كده…!!
من غير مقدمـ.ـا.ت كان ساب الكل واختفي وكلهم ركبوا العربيات وطلعوا وراه… وطبعاً يوسف ومهاب ركبوا لشهد جهاز تتبع ف كان بيتتبع الإشارة وكان طاير بالعربية مش سايق!
********************
فادي خرج وساب شهد بتنزف قدام عمر
عمر برعـ.ـب:شهد إنتي كويسة؟
شهد رفعت عينيها وبصت لعمر وقالت:انا كويسة…
عمر:إنتي إيه اللي جابك انا اتفقت معاكي على إيه…
شهد ابتسمت بألم:متقلقش الجرح مش عميق أوي وكمان في الغالب في الفراغ…
عمر بص جنبه وشاور لحد بعينيه…
وكان الشخص ده خليل!
خليل شاور لعمر بعينيه ب معني إنه هيتصرف واتحرك من مكانه من غير ما حد من الرجـ.ـا.لة اللي واقفة يحس ب حاجة…
عمر غمض عينيه بغضب كبير مش قادر يسيطر عليه بس فضل يقول في نفسه “النهاية اللي هتحدد الفوز لمين”
وبعدين سمع صوت ضـ.ـر.ب نار من برا وابتسم بخفة وبعدين بص لشهد… هتكوني كويسة وهتخرجي من هنا دلوقتي متخافيش…
الرجـ.ـا.لة اللي موجودة بعد صوت ضـ.ـر.ب النار حاولوا يعرفوا الصوت ده منين…ومكنوش مركزين مع عمر وشهد…خليل رجع وقرب من عمر
عمر بحزم:خرجها من هنا بسرعة واتاكد إنها بخير
خليل بصله ومش رد وبعدين ظهر من وراه يوسف وبصله بلوم كبير بس مش اتكلم ولا قال حاجة وراح عند شهد وقال وعينيه مليانة خوف:انا آسف انا السبب مكنش لازم افكر كده…انا آسف…وضغط على الجرح عشان متنزفش أكتر…وبعدين بص لعمر وقال بعصبية:إنت لو خرجت من هنا عايش انا هقـ.ـتـ.ـلك بنفسي ولا انت صاحبي ولا أعرفك…
عمر بصله وابتسم وخليل أتأكد إن يوسف خرج ب شهد ب أمان ورجـ.ـا.لة فادي لسا مشغولة بصوت ضـ.ـر.ب النار اللي سبب رجـ.ـا.لة لخليل وكمان مهاب ومالك
يوسف خرج وحط شهد في العربية وكان متردد إنه يسيب عمر وكمان مش هاين عليه يسيب عمر في وقت زي ده بص على جرح شهد ولقي الجرح مش عميق هي محتاجة تروح المستشفى بس فقرر إنه يوديها المستشفى ويرجع لعمر….
******************
فادي بعد ما خرج وساب شهد وعمر راح مع جزء من رجالته لمنزل الصياد لأنه عرف من رجالته إن مفيش حد خرج من البيت لأنه أكيد مراقب كل حاجة…
فادي بغيظ: متأكدين إن محدش خرج من البيت…
واحد من رجالته بخوف:أيوة محدش خرج من البيت حتي الكاميرات اللي برا مش بينت إن حد خرج من الفيلا
فادي:وبعدين هيكونوا راحوا فين!!!!
&:أكيد هنا في أي مكان حضرتك
فادي بعصبية:دورو في كل حتة في البيت متخلوش حاجة…
………
في البدروم
أسيل بخوف:هو ممكن يوصل لينا؟
فريدة حـ.ـضـ.ـنت مالك جـ.ـا.مد:لأ مش هيقدر إن شاء الله…
فاطمة: إن شاء الله خير
غيث ببراءة اطفال:متخافوش انا معاكم ومحدش هيقدر ياخد مالك وانا معاكم
مي حـ.ـضـ.ـنته:إنت سوبرمان بتاعنا…
غيث:انا ملك المحيط مش بحب سوبرمان
فريدة: خلاص انت ملك المحيط…اتفقنا مش هتختار لمالك هيكون ملك إيه ؟
غيث:تؤتؤ هو أمير مش ملك…عمر هو ملك العالم ومالك هو امير العالم لما يكبر خليه يقـ.ـتـ.ـل عمر عشان يكون الملك أو على حسب ممكن يستني عمر يموت مش فارقة
كلهم ضحكو جـ.ـا.مد عليه
فريدة بضحك: انت غلطان عمر مش ملك العالم…عمر ملك الجنون
غيث اتنهد بتعب: معاكي حق جنونه ده هيوديه في داهية…معلش يا بلوة حياتي استحمليه… ده بردو مهماً كان جوزك وبلوة حياتك
فريدة اكتفت ب إنها تفتح بوقها بصدمة ليه…
أسيل بصت لغيث:هو انا آسفة في السؤال بس هي بلوة حياتك إنت منين…ده عمر لو سمعك هيفصل عضمك عن لحمك…مالك يا غيث يا حبيبي
غيث:ما بلاش تتكلمي إنتي يا بومة!
أسيل:انا بومة؟…وركنت على جنب وقالت…وماله طه حسين اروح لطه حسين احسن “طه حسين قصدها على قصة الأيام لطه حسين في عربي 3ث”…طه حسين قمر طه حسين نكد “البت اتقصفت ومش لاقية الجبهة”
وكانت الصدمة حليفة الكل لما شافوا في الشاشة ميساء وحازم داخلين البيت وكلهم خافوا من إن فادي يشوفهم
فريدة للبودي جارد الموجودة:حد منكم يلحقهم
&:عندنا أوامر مش نتحرك من مكانا
زينب بعصبية:هو إيه اللي أوامر متتحركش…إنت عندك أوامر إنكم تحموا أفراد العيلة واللي فوق دول من العيلة!
&:عندنا أوامر نحميكم إنتوا بس !
زينب وقفت بغضبها المعهود:ولو محدش منكم اتحرك وراح جابهم هنخرج إحنا وكده هتفشلوا في المكلفين بيه إنت فاهم؟
&:انا اتأمرت كمان إني ممكن استخدم العنف لو حد فكر يخرج ف متخلونيش استخدم العنف
زينب بغضب أكبر:إنت ازاي تسمح لنفسك تتكلم معايا بالجرأة دي…وكلامي هيتنفذ إنت شكلك متعرفش مين هي زينب الصياد انت هنا وإنت ورجالتك لحماية أفراد الأسرة عمر كلفك ب كده واللي فوق دي تبقي مرات مالك توأم عمر معني ذلك أنها من العيلة ولما يرجع ويعرف إنها اتأذت بسبب غبائكم اكيد مش هيرحمكم إنت فاهم
محدش من الرجال اتحرك كلهم واقفين بثابتهم المعهود…
فريدة عطت مالك لأمها وقامت وقالت:زي ما ماما قالت لو انت مش اتحركت إنت واتنين من اللي معاك تجيبهم دلوقتي إحنا اللي هنخرج ومفيش عنف هيقدر يسيطر علينا…عشان مش بسبب اوامر إنت بتنفذها هنسكت ونسيب حد منا يتأذي
لا حياة لمن تنادي مازالوا محدش منهم اتحرك
كلهم وقفوا عندا فيهم واتوجهوا نحو طريق الخروج كل الرجال حاول يمنعوهم لكن فريدة زينب فاطمة أسيل مي…كله مصر يخرج
&:خلاص تمام هجيبهم لكن المطلوب منكم تقعدوا وتلتزمو بأمكانكم
وطلعوا يجيبو حازم وميساء وكان حازم وميساء على وشك أنهم يدخلوا من باب البيت بس رجـ.ـا.لة عمر شـ.ـدوهم بسرعة وكان وقتها حازم وميساء شافوا في الاستقبال فادي ورجالته وكان هيفـ.ـضـ.ـحنا ويصوت هو وميساء بس واحد حكيم من رجال عمر لحقهم
&:مفيش داعي للذعر إحنا بنحميكم مش هنأذيكم…هنسيبكم بس امشو قدامنا
حازم:ينفع نمشي وراكم
&:لأ إنتوا كده معرضين لإطـ.ـلا.ق النار
حازم:طـ.ـلا.ق النار لا فال الله ولا فالك وماله نمشي قدامكم
ميساء بصت لحازم:اعمل حاجة !
حازم رفع حاجبه:اعمل ايه مانا مخـ.ـطـ.ـوف زيي زيك
ميساء:اضـ.ـر.بهم زي ما بنشوف في التلفزيون
حازم بصلها بسخرية:مش غريبة إنك اختي وبتقوليلي انا الكلام ده ؟
“أول مرة اشوف حد بيتريق على نفسه يا زوما”
حازم وميساء دخلوا مع الرجـ.ـا.لة البدروم بعد ما انقذهم من رجـ.ـا.لة فادي ب أعجوبة
حازم بص لكل اللي موجود وقال بدراما:هو إحنا مخـ.ـطـ.ـوفين ولا إيه ؟
غيث لفريدة:هو مين ده
أسيل هي اللي ردت:ده شخص عاق وعالة علي المجتمع متاخدش في بالك يا حبيبي إنت
ميساء:هما مين اللي فوق دول ومين دول كمان
زينب:ده فادي!
ميساء:أيوة فادي مين… وبعدين سكتت…اللي قـ.ـتـ.ـل والد مالك مش كده؟
زينب هزت رأسها بالايجاب…
حازم:وهو بيعمل إيه هنا ميصحش نسيبه فوق كده انا طالع اعلمه درس وارحب بيه بالمرة عيب كده
أسيل:والنبي تقعد ساكت يا بعيد لحسن يضـ.ـر.بك طلقة كده ولا كده محدش هيلحقك
حازم بخوف:هي ممكن توصل للدرجة دي ؟
غيث ضحك:يلا يا جبان
ميساء:هو بيعمل ايه هنا وفين عمر ومالك؟
فريدة:مالك كان المفروض يكون هنا مع شهد من فترة بس لحد دلوقتي مش جه ربنا يسترها اما عمر انا عندي يقين إنه حالياً بيتصرف بجنونه المعتاد
“معاكي حق يابنتي”
زينب بقلق:انا مش مطمنة انا حاسة اني في حاجة حصلت مش كويسة
فاطمة بمواساة:إن شاء الله خير متقلقيش خلي عندك امل في ربنا
حازم:ممكن لو مش فيها إساءة وقلة ادب أفهم إيه الموضوع بالظبط اصلي دلوقتي فضولي ممكن يقـ.ـتـ.ـلني وانا واقف
غيث:إنت مين أصلا يا بتاعة إنت
حازم لغيث:يابني انت عندك كام سنة أصلا مش معقولة كده؟
ميساء وحازم الاتنين منتظرين من الجميع توضيح
مي:تمام هقولكم مانتوا كده ولا كده مشرفين معانا محدش هيخرج من هنا …وحكت ليهم كل حاجة…
حازم: محدش يقلق يا جماعة انا معاكم ومش هسمح لحد يقرب من حد فيكم
أسيل ضحكت جـ.ـا.مد
غيث راح قعد جنبها والاتنين مش ناوين خير لحازم
حازم بصلهم بغيظ وكمل كلامه لفريدة: متقلقيش مالك مش هيحصله حاجة انا معاكم ومستحيل يحصل لحد فيكم حاجة طول مانا موجود انا مستعد اضحي بحياتي عشانكم كلكم… متخافوش معاكم راجـ.ـل هنا
أسيل كانت ورا حازم هي وغيث ف رمت حاجة تقيلة عملت صوت
حازم بخضة:الحقوووووني انا كـ.ـد.اب انا حتي مش هعرف احمي نفسي
أسيل من وراه:بلاش تعمل فيها هيرو وانت جبان…هاااا مش علينا الكلام ده
غيث:ده انت طلعت جبان جدا
حازم بصلهم بكبرياء وقال بكدب:انا أصلا كنت عارف أن إنتوا وحبيت بس اخدكم على قد عقلكم اعمل إيه بقا مكلف بحماية طفلين زيكم
أسيل وغيث في صوت واحد:لا والله!
حازم:احم إحنا كنا بنقول إيه ؟…وبص لفاطمة…ازيك حمـ.ـا.تي حبيبتي عاملة إيه
فاطمة بتعب:مش عارفه يارب انا عملت إيه في حياتي عشان اقابل الاهبل ده !!
*******************
&:مفيش حد في البيت يا فنـ.ـد.م…
فادي زق التربيزة اللي قدامه بعنف:ماشي يا عمر إنت مش سهل اللعب معاك لكن الأكيد إنك هتكون ميت النهاردة سواء وصلت لابنك أو لأ انا اكتشفت إن الثروة مش مهمة عندي زي ما رغبة قـ.ـتـ.ـلي ليك مهمة…إنت لو فضلت عايش هتفضل عقبة في حياتي …واتحرك برجاله عشان يرجع لعمر وشهد..
فادي رجع ولقي رجالته بتضـ.ـر.ب في عمر !!
فادي بص ليهم بغضب وقال:مين سمح ليكم تضـ.ـر.بوه انا أمرت ب كده؟؟؟؟
$:البنت يا فنـ.ـد.م اختفت ومحدش يعرف هي راحة فين !
فادي فتح عينيه بصدمة وقال:إنت بتقول إيه …وبدأ يدور على شهد زي المـ.ـجـ.ـنو.ن…
فادي قرب من عمر وقال بغضب:هي فينننننن
عمر كان كل مكان في وشه فيه جروح ابتسم وقال:اللعبة هتمشي زي ما انا عايز…والعد التنازلي لحياتك بدأ يا فادي العبرة في النهاية مش البداية!!!
فادي بصله بغيظ وبعدين مسكه من شعره بقوة وقال:انا في حياتي ما كرهت حد زي ما كرهتك…انا دلوقتي بتمني موتك اكتر من أي شىء…بس طبعاً مش هسمحلك تموت دلوقتي…عارف ليه…لأني زي ما بكرهك…انا بردو بحبك…وانا مش هسمح ليك إنك تموت وبالك مشغول على عيلتك لأني هوصل ليهم…زي ما انت ذكي ف انا ذكي…زي ما أنت كان ليك راجـ.ـل في رجالتي انا كمان عندي راجـ.ـل في رجالتك وقريب عيلتك كلها هتكون في أيدي…
عمر أبتسم بعدم إهتمام لأنه واثق من خطته دلوقتي وقال:تيك تك وقتك بينفذ يا فادي
فادي بصله بغيظ وقال بصوت عالي لجميع رجاله قدامكم ساعتين عشان ترجعوا ليا ب حد من عيلته لو مرجعتوش بمـ.ـر.اته أو إبنه احسنلكم مترجعوش “دي شفرة”
ساب عمر واتوجه ناحية مرفت وقال:شهد راحت فين ومين خرجها
مرفت بصت ليه ووشها اصفر من كتر ما اتعذبت على إيه دبلت خالص…بصتله بعيون فارغة ومش ردت عليه…
فادي ضـ.ـر.بها كف بغيظ وقال:انطقيييي هي فين
مرفت ملامحها كانت جـ.ـا.مدة متغيرتش بصت لفادي ومن غير مقدمـ.ـا.ت تفت في وشه وقالت:انا اكتفيت منك ولو هتقـ.ـتـ.ـلني دلوقتي مش فارقة معايا بس مش هقولك هي فين أو خرجت إزاي!!
فادي شـ.ـدها من شعرها بعنف بس مازالت ملامحها جـ.ـا.مدة ولا كأنها بتتألم…معدتش بتحس بالألم بمعني اصح !
مرفت:نهايتك قربت وانا هكون اسعد إنسانة بموتك
فادي ساب شعرها وهمس قريب من ودنها وقال:مين قالك إنك هتعيشي لحد ما تشوفي موتي ومسك السكينة وكان لسا هيقـ.ـتـ.ـلها بس سمع صوت ضـ.ـر.ب نار جـ.ـا.مد…وكل رجاله واحد واحد عمال يقع على الأرض اثر رصاصة…
ومش اتبقي غير عدد صغير من الرجال
فادي بص حواليه وهو مش فاهم إيه اللي بيحصل لحد ما بص قدامه وبعدين قال بصدمة:فرانك!
فرانك: Time passed,Fadi (والله زمان يا فادي)
فادي بالعربي:إنت ازاي قدرت تعرف اني عايش…كان بيتكلم بخوف طبعاً هو مش قدام اي حد ده فرانك لوكاس واحد من أخطر زعماء المافيا وماشي بمبدأ الفلوس أهم حاجة برغم من إنه يملك ثروة كبيرة إلا إنه عايز اكتر…ثروته ممكن تعيش بلد بحالها قرون إلا إنه بردو بيطلب المزيد…
فرانك بعربي مكسر:إنت كنت مفكر إيه فادي إني ميش هعرف إنك عايش…إنت نسيت انا مين…انا فرانك لوكاس ميش اي حد
فادي بص لعمر وقال:هي دي خطتك؟… وبعدين ابتسم بسخرية…
فرانك:نا لازم انتقم منك فادي إنت قـ.ـتـ.ـلت ابني الوهيد إنت قـ.ـتـ.ـلت مارك ابني وانا مش بسامح بسهولة…وبص لرجالته وشاور على عمر وقال فكوه…
وبالفعل رجـ.ـا.لة فرانك فكت عمر…
فرانك لعمر:انا بجد ممنون ليك يا عمر إنت قدمت ليا خدمة كبيرة انا لازم اشفي غليلي على موت ابني الوهيد
عمر:وانا لازم انتقم على موت أبويا
فادي ضحك:طيب متنساش اخوك وعمك وقريب عيلتك كلها ..
عمر أبتسم:متكونش فخور بنفسك كتير
فادي ظبط خصلات شعره وقال:عمر متنساش إنت بتتعامل مع مين انا فادي الصياد وأكيد إنت تعرف اني اذكي من خطتك دي !
فرانك: فادي وانا مش هسمحلك تفضل عايش اكتر من كده
فادي ضحك بصوته كله وبعدين قعد على الكرسي اللي كان مربوط عليه عمر وحط رجل على رجل وقال:فرانك لوكاس ركز معايا كده ابنك خلاص مـ.ـا.ت ومتقوليش إنك زعلان عليه…لأن انا وانت عارفين كويس إن اللي زي وزيك مش بيفرق معاه عيلة ولا ابن ده كلام فاضي بالنسبة لينا… تعرف إيه اهم حاجة عندنا… وشاور على دماغه وقال…الذكاء…والنفوذ والسلطة…وطريق النفوذ والسلطة هي من خلال الفلوس…وإنت بتجري ورايا عشان مش لاقي حاجة تعملها يا فرانك…بس انا عندي ليك عرض مغري…
فرانك ابتسم بمكر وقال:وايه هو عرضك يا فادي
فادي:عرضي هو اني ارجع ايدك اليمين ونص ثروة عائلة الصياد وطبعاً مش محتاج اقولك الثروة دي تبلغ قيمتها قد إيه أو لما نستثمر الثروة دي في الممنوعات هنكسب قد إيه كل ما كانت الفلوس اكتر كل ما قوتنا بقت أكتر
فرانك:عرضك مغري فادي…إنت فعلاً شخص ذكي وخسارة في الموت ومعاك حق انا همي الوحيد هو ال Money وانا قبلت ثفقتك لكن لازم أضمن إنك تكون كـ.ـلـ.ـب وفي ليا…
فادي اتعصب من كلمة وفي بس مش بين ده دلوقتي المهم إن فرانك يمشي ويسيبه يكمل اللي عايزه
فرانك:ازاي اضمن إنك كـ.ـلـ.ـب وفي فادي؟
فادي:اللي انت عايزه يا فرانك…
فرانك: اللي انا عايزه مش هقوله دلوقتي هسيبك تكمل اجرامك فادي
فرانك بص لعمر وقال:سوري عمر بس انا مش بفهم غير لغة المال إنت مش مفيد ليا لكن فادي مهم جداً ليا ف كان لازم تتوقع الغدر مني مش هقدر أكمل اللي اتفقنا عليه !
وخرج فرانك برجاله عمر بعدها حاول يخبي ابتسامته لأن تقريباً الخطة ماشية زي ما هو كان مخطط
فادي بص لعمر وقال:عمر النهاردة نهايتك واستني انا هبعت اجيب المحروس إبنك…انا أصلا متقدم عنك ب خطوة…وواحد من رجالتي دلوقتي من المكلفين بحماية عيلتك…إنت تعرف أنك ذكي إنت عارف كويس اني مش هقدر اتغلب على طاقم الحراسة ده برجالتي… اعترف إن جيشك اقوي…لكن لازم تفهم إن في كل جيش فيه خاين…هما في البدروم مش كده…؟
عمر بصله بغموض
وفادي كمل:دلوقتي انا قدامي اني اختار فرد واحد بس لأن مش عندي غير خاين واحد بس…انا شايف إن فرد واحد هيجيب الأم الجدة…يبقي إبنك…
وبعت مسدج لرقم
**********************
في البدروم…
ميساء راحت قعدت جنب فريدة عشان تاخد منها مالك
ميساء:هاتيه شوية…
فريدة:لأ عادي خليه
ميساء:لأ والله لتجبيه وخدته من أيد فريدة…بس بصت ليها بصدمة…
فريدة همست ليها:شششش اتصرفي عادي ومش تبيني حاجة هفهمك بعدين…
ميساء:هو إيه اللي بيحصل هو مش المفروض إن إحنا هنا عشان حماية مالك…
فريدة:اهدي دلوقتي هتفهمي بعدين…
وهما قاعدين ظهر الخاين الخاص بفادي وهو ماسك أسيل وموجه المسدس على دماغها وباقي الرجال طلعوا اسلحتهم ووجهوا الأسلحة عليه لكن محدش اتهور عشان أسيل
&:وهو ماسك أسيل قرب من ميساء:هاتي الولد وإلا هقـ.ـتـ.ـلها…
أسيل كانت مرعوبة ومش فاهمة إيه اللي بيحصل وكل اللي موجود خايف…
ميساء بصت لفريدة ومش عارفة تعمل إيه وحازم مش عارف هو كمان يتصرف ويعمل إيه…بس حس بإحساس لأول مرة يحسه وقف وحاول يقرب وينقذ أسيل…
&: محدش يحاول يقرب عشان هقـ.ـتـ.ـلها وانا مش بلعب…
حازم بعصبية: حاول بس تأذيها ومش هتعرف انا هعمل فيك…بس اوعدك إنك مش هتخرج عايش…
فريدة زعقت وقالت:عايز الولد مش كده؟
&:لو عايزنها ادوني الولد الصغير…
فريدة: سيبها الأول وانت تاخده
&:مش هسيبها إلا لما اخد الولد
فريدة شاورت لميساء بعينيها وميساء قربت عشان تديله مالك…تحت صدمة حازم…
ميساء:سيبها الأول
&:هاتي الولد الأول
ميساء عطته مالك وقبضته ارتخت على أسيل وميساء شاورت بعينيها لحازم وقتها حازم في ثانية كان شـ.ـد أسيل من أيده…
&بعصبية:فين الولد
فريدة اتنهدت براحة لما اطمنت على أسيل وافتكرت فلاش باك لما مالك رجع ليهم
مالك ناول فريدة لعبة بنفس حجم مالك بالظبط…وقتها فريدة بصت ليه بصدمة واستفهام…
مالك بصوت وا.طـ.ـي:عمر قال إن من الأفضل ميكونش معاكم في نفس المكان ودلوقتي مالك بأمان متقلقيش…
فريدة بخوف:إنت بتضحك عليا…
مالك أبتسم وقالها:واضحك عليكي ليه ده حتي لسا مخربشني في رقبتي عشان سيبته مع اسراء…واسراء دي في مقام بنت عمي ومتربي معاها…ومش مع اسراء وبس لا والواد اسر اخو ميساء وعندك تليفوني في قلب البطانية هتشوفي فيديو وهتتأكدي إن مالك بخير وإنه هيكون في امان عن هنا…لأن هنا متوقع يكون واحد من اللي واقفين دول تبع فادي… وطبعا مالك نقطة ضعف الكل ف مش من المفروض يكون معاكم…
فريدة شافت الفيديو بالفعل واطمنت على مالك…
فريدة لمالك:عمر مش ناوي على خير هو مش شارك معاك الخطة الحقيقية…
مالك:اطمني…انا علم بالخطة الحقيقية وهو كان مفكر نفسه خارق بس عرف إنه مش هيقدر من غيري ف انا عارف كل حاجة وكل حاجة هتكون تمام…انا لازم امشي دلوقتي…المهم محدش منكم يوضح إن مالك مش معاكم…
فريدة:تمام
وبالفعل مالك سابه وخرج واللي موجودين تدريجيا أدركوا إن مالك مش معاهم حتي غيث وكلهم كانوا متفهمين…
بااااك
&… معرفش يتصرف ازاي لو باقي الرجال اكتشفوا إن اللي في أيده مش مالك هيتقـ.ـتـ.ـل فوراً ف بسرعة رمي اللعبة وشـ.ـد ميساء لأنها كانت قريبة منه…وكان في اعتقاده كمان إنها فريدة…
&:محدش يفكر يقرب
باقي الرجال كانوا مستعدين يهاجموه لأن حازم وميساء أفراد مكنوش مكلفين بحمايتهم…لكن زبنب صرخت وقالت:سيبوه
وكلهم كانوا مرعوبين
&فضل موجه المسدس على رأس ميساء وهددهم لو مش سابوه يخرج هيقـ.ـتـ.ـلها فوسعوا ليه الطريق ومحدش منهم اتحرك وراه بعد ما خرج…
حازم زقهم وطلع يجري عشان يلحق ميساء…
فريدة وزينب حاولوا يخرجوا بس الرجال منعوهم
$:مش مسموح لخروج حد منكم حتي في الحالات دي…عمر بيه قال لو حصل الموقف ده محدش يخرج هو عامل حسابه على كل حاجة…
زينب:ابعد من وشي
$: محدش هيخرج
فريدة شـ.ـدت سلاحه وقالت وهي رافعة السلاح:لأ انا هخرج لأني مش هسمح ليه يأذيها…
$ابتسم… وابتسامته تدل على سخرية:وحضرتك هت عـ.ـر.في تستخدمي السلاح؟
فريدة:تحب تشوف؟
$:ياريت!
فريدة ضـ.ـر.بت رصاصة في رجله وكانت في الهدف تماماً!!
واصحابه اتجمعوا حواليه وبعدين فريدة بصت لزينب وقالت خليكي هنا إنتي يا ماما عشان الكل إنتي قوتهم دلوقتي متقلقيش كل هيكون تمام…
وخرجت بسرعة وكان حازم بيحاول ينقذ ميساء بس خايف يقرب يقـ.ـتـ.ـلها بجد فريدة راحت ليه وقالت: بسرعة هات العربية عشان نلحقه
حازم بانتباه: مينفعش خليكي إنتي…إنتي كده بتعرضي حياتك للخطر…
فريدة:هات العربية!
حازم بص ليها وبعدين مش اتكلم وراح بسرعة يجيب العربية عشان يلحق الراجـ.ـل اللي اخد ميساء…
وركب هو وفريدة واتحركوا مع ورا العربية
وطبعاً ذلك الخائن الخاص ب فادي كان رايح للمكان اللي فيه مالك وعمر…
***************
عند عمر
عمر قعد هو كمان على كرسي وحط رجل على رجل وقال:تعرف حاجة إنت اه ذكي…بس انت بتربط كل حاجة بالبداية مش النهاية إنت عايز تستمتع بالبداية بس معندكش فكرة إن المتعة في النهاية…انا دلوقتي عندي فرصة إني اقـ.ـتـ.ـلك بس تعرف حاجة…انا عايز دلوقتي أقعد اضـ.ـر.ب فيك وانتقم على كل لحظة ألم عشتها في حياتي بسببك…إنت تعرف حاجة…فارس مكنش كده…كان ارحم منك…إنت الشر الاكبر يا فادي…
فادي ضحك:معاك حق فارس مش زيي عشان انا لو كنا ماشين على حسب دماغ فارس وغبائه كان زمان ابوك واخوك عايشين…بس انا ماشي بمبدأ إني مش بمشي ورا حد…أو…داس على حروف كلامه…أو أكون كـ.ـلـ.ـب حد… مش فادي اللي يكون ليه كبير…انا كبير نفسي…
عمر:وغرورك ده هو اللي هيجيب اخرتك…
فادي شاور للرجال أنهم يربطوا عمر بس محدش منهم اتحرك…
فادي زعق:انتوا واقفين بتبصولي كده ليه…
عمر أبتسم وقال:الساحة دلوقتي بقت بتاعتي…
فادي:يعني إيه؟
عمر:يعني دي رجالتي انا مش رجالتك!…إنت مفكرني غـ.ـبـ.ـي…انا كنت عارف إن فرانك هيعمل حركة زي دي وانك هتكسبه لصفك…بس انا كان عندي دوافع تانية… دلوقتي فرانك بقي بيلعب في اللي مش ليه فيه واستخدم هكر واخد معلومـ.ـا.ت تخص آمن الدولة وكان لازم نوصل للمعلومـ.ـا.ت دي وكمان نتخلص من زعيم مافيا زي فرنك…وكمان كنت متوقع إنه هيدخل الدخلة دي ويقـ.ـتـ.ـل نص رجالتك وب كده عدد الرجال يقل وفي وقت كلامك إنت وفرانك…رجالتي قامت بالواجب وقضت على باقي رجالتك!
…وكمل بتسلية وتعرف برا في إيه…في عناصر شرطة مستنية إشارة مني عشان ياخدو جثتك سو يلا نبدأ العذاب…
فادي ضحك بصوته كله وقال: قولتلك إني زي ما انت ذكي انا ذكي…إنت مفكر اني معنديش رجال تانية؟
عمر:وانا كروتي كلها مظهرتش انا عندي كروت كتير …
…..
مالك لاياد:إحنا مش عاملين حسابنا على كده مش عاملين حسابنا على إنه عنده رجال تانية!
إياد:ربنا يستر!
يوسف:إنت بتعمل إيه هنا مش خلاص اسرديت مراتك؟
إياد:مش انا إلا اسيب حد ساعدني في خطر!…
مالك ليوسف:يا اخي انت مالك وبعدين إيه اللي جابك تاني وازاي سبت شهد لوحدها افرض قدر يوصل ليها هو أكيد بيدور عليها…!!
يوسف:انا مش غـ.ـبـ.ـي زيك انا اكيد رتبت كل حاجة وبعدين هي في المستشفى عند دكتور فارس ومتقلقش هي في امان وبعدين دي مراتي إنت هتخاف عليها اكتر مني !
مالك:دي أختي!
يوسف:والله انا لحد دلوقتي شاكك إنك أخوها…
مالك بصلها بغيظ وشوية وكان هيمسك فيه بس قطع الغضب مهاب
مهاب:يا حـ.ـيو.ان إنت وهو مش واخدين بالكم إن صوتكم بدأ يعلي والمريـ.ـض النفسي اللي بيتكلم مع المـ.ـجـ.ـنو.ن على بعد قريب مننا دول هياخدو بالهم ؟
مالك ويوسف أدركوا أنهم في المخزن مع فادي وهما دخلوا لما كان فرانك بيتكلم مع فادي
مالك:انا هسكت دلوقتي بس عشان منبوظش الخطة
يوسف:انا عايز افهم إنت لازمتك إيه في الخطة؟
مالك:أقسم بالله ما اعرف انا حاسس إن عمر مهمشني أصلا!!!
يوسف:ودي عادته ولا هيشتريها من برا مازال عمر زي ما هو بيعرض نفسه للخطر واي حد تاني لأ…بقولكم إيه انا خارج أنهي الموضوع…
مالك ومهاب مسكوه
يوسف:اسمعوا مننا دلوقتي دي فرصتنا إحنا مش عارفين خطوة فادي الجاية…ده انسب وقت
مالك:وإنت إيه اللي عرفك يا فصيح؟
يوسف: مش عارف بس مطمن وخصوصاً أن مفيش شرطة برا لسا ولا نيـ.ـلـ.ـة إحنا مش بلغنا غير على فرانك…
مهاب: وزمانه اتقبض عليه…
إياد وهو ماسك الاب توب بتاعه قال بصدمة:البس…
مالك:فيه إيه
إياد…إحنا في الغالب لو ملحقناش بلغنا الشرطة دلوقتي محدش هيطلع عايش اطلب العناصر بتاعك يا مهاب بسرعة اهو فرصة حد فينا يطلع عايش…
يوسف:طيب قول باختصار في إيه…
إياد لف ليهم الاب وكان مهكر الكاميرات اللي على الطريق وكان فيه عربيات كتير جاية ومن الأكيد أنهم رجال فادي…
مالك بص على عمر وكان خارج بس مهاب مسكه…لازم نقعد نفكر هنتصرف إزاي…إنت لو خرجت دلوقتي…هتزود احتماليته لقـ.ـتـ.ـل حد فيكم فادي شايف دلوقتي إن لو عمر مـ.ـا.ت الثروة من حق مالك الصغير ودلوقتي العقبة في طريقه عمر دلوقتي إنت كمان هتكون عقبة لازم نفكر باسرع وقت…وكمان هكلم الفريق دلوقتي لكن دلوقتي كلكم اهدوا وفكرو في حاجة!
وكلم الفريق وبلغهم بالمكان…
مالك:بس عمر
يوسف:هيلاقي حل سريع متقلقش
مالك لمهاب:هات مسدسك…
مهاب:ليه ؟
مالك:عايزه النهاية مش هتيجي زي ما عمر عايز اللعبة دي هتنتهي بطريقتي انا
“استر يارب”
يوسف مش اتكلم لأنه الحمدلله دلوقتي أدرك إن فيه تشابه بينه وبين مالك وعارف مالك هيعمل ايه…
إياد:هنتصرف إزاي يا جماعة انا بقول نتصرف كالاتي إحنا نروح بسرعة ونجيب فادي ونروح مكان تاني وابقي اتنيل هبب إنت واخوك اللي إنتوا عايزينه وبسرعة عشان مش عندنا وقت!
يوسف:هو عادل فين؟
مالك:عمر كلفه بمهمة بس مش قا… وقطع كلامه وسكت بتفكير…
يوسف قعد على الأرض براحة:والله احنا اغـ.ـبـ.ـياء انا أحبطت بجد الحـ.ـيو.ان اللي برا ده مصر يثبت ليا إني جنبه غـ.ـبـ.ـي انا خلاص برفع الراية البيضاء !
مالك:إنت مالك بـ.ـارد ومطن كده ليه
يوسف ب ابتسامة:شكلك متعرفش أخوك كويس!!
مالك بصله وسكت والكل اتفاجئ ب رجـ.ـا.لة فادي وهي بتفتح الباب وتدخل المخزن وكمان ميساء !!!
مالك أول ما شافها اتصـ.ـد.م وقال:ده مكنش من الخطة وبعدين ميعرفش إن انا عايش
الثلاثة مسكوه عشان يمنعوه من إنه يخرج دلوقتي…
مالك بصوت ابتدأ يعلى وممكن يتسمعوا ابعدوا عني…
……………………
كان عند عمر برا الرجـ.ـا.لة الجديدة لفادي كلهم اتلموا حوالين رجال عمر وعمر اتصـ.ـد.م لما شاف ميساء…كانت مهمة عادل إنه ينقذ الفرد اللي لو حصل والخاين اخده…
فادي: قولتلي أن المتعة في النهاية مش كده…اديني جبت مرا…وبعدين قطع جملته لما شاف ميساء…وقال بغضب مين دي!!!
&: مـ.ـر.اته حضرتك
فادي:إنت هتهزر معايا !!!
عمر برغم القلق اللي جواه من تهور فادي إلا إنه كان بيحاول يهدي نفسه ويبان طبيعي… ودلوقتي هو مدرك شعور مالك وواثق إنه هيخرج .
&:حضرتك هي اللي كانت شايلة عروسة الولد وانا فكرته أمه وكمان الست الكبيرة قالت إنها من العيلة…
فادي لف لعمر وقال: انت فعلا ذكي وقدرت تخدعني يا عمر يعني حطيت مكان إبنك لعبة وواحدة مكان مراتك بس ذنبها إيه دي عشان اقـ.ـتـ.ـلها دلوقتي بسببك…هااا تقدر تقولي إيه ذنبها
مالك:بقولكم سيبوني إنتوا متخيلين إني ممكن استني لحد ما اشوفه بيقـ.ـتـ.ـلها
يوسف سابها وقال:اخرج بس مش لازم تكشف وجودنا اخرج بحذر…
مهاب بصله وقاله:إنت بتقول إيه…!!
يوسف شاور على برا وقال:مالك دلوقتي هيشغل باله عن البلوة دي…كان مشاور على فريدة وحازم…
مالك:كملت اهو لا هتعرفوا تسيطروا عليا ولا على عمر حد منكم يلحقها عشان انا اهون من عمر
وسابهم واتحرك بحذر زي ما يوسف قال…
فادي شـ.ـد ميساء من ايد الراجـ.ـل وبعدين مسك السكينة وحطها على رقبتها وقال:تعرف يا عمر إيه اكتر طريقة قـ.ـتـ.ـل ممتعة؟…الطريقة الممتعة هي إنك تدبحه زي ما بتدبح الطيور…وهي دلوقتي فرخة ملهاش لازمة انا دلوقتي هعملك بروڤة عليها للي مفروض هيحصل لكل فرد من عيلتك…
مالك من وراه:حاول بس إنك تأذيها…
فادي لف لمصدر الصوت بصدمة وكان لسا مالك ميساء…وشه اتحول للون الأصفر من الصدمة…
مالك:إيه اتخضيت؟
فادي….
مالك:كان المفروض اكون ميت مش كده…بس مرحة انا عايش وده من حظي الحلو…لكن من حظك الأسود ليه…لأن نهايتك هتكون على أيدي يا فادي
فادي وهو لسا بيحاول يستوعب:إنت ازاي عايش…
مالك ببرود:دي قصة طويلة اوعدك اني هبقي احكيها ليك في قبرك!
فادي بص لعمر وقال:انا متأكد إنه مـ.ـا.ت ازاي ده
مالك:إيه يا فادي مال لونك مخـ.ـطـ.ـوف كده ليه انا مش شبح والله…
فادي بص للاتنين بغيظ وهو لسا مش فاهم حاجة بس بعدين فكر إن اللي في ايديه أكيد مهمة بالنسبة لمالك لأنه مش معقول ده كله مستخبي وسايب عمر ومش ظهر غير عشانها…
فادي ضحك بمكر: دلوقتي بس انا فهمت دي مين…!
مالك بص لعمر وبص لخليل اللي واقف مش عارف يتصرف ازاي وبعدين
خليل:دي واحدة مش مهمة دي بتشتغل عندهم في البيت يا بيه ممكن اروح انا واجيبلك مـ.ـر.اته…
فادي سكت بتفكير وبعدين قال:انا إزاي مفكرتش في كده؟
وكمل وقال:عمر كل اللي مخطط ليه ده عايز حد ماكر في الشغل بتاعنا وهو هيجيب المهارة منين ف إنت يا خليل…إنت تبع عمر مكنتش متوقع كده…
وبعدين ضغط السكينة اكتر على ميساء وقال لمالك وعمر كل واحد منكم يقعد على كرسي واسمعوا كلامي وإلا هقـ.ـتـ.ـلها دلوقتي من غير ما يرف ليا جفن…
لا عمر عاجبه اللي بيحصل ولا مالك…بس لسا فيه كروت ليهم
عمر قعد ومالك ورجـ.ـا.لة فادي ربطوهم بناء على أوامره
فادي زعق:دورو في المكان كويس لحسن يكون فيه حد تاني هنا…
وبدأ كل الرجال يدورو لحد ما لقيوا مهاب وجابوه…مهاب بس…
فادي:أفراد عصابتك كملت يا عمر…
مالك كان باصص في عينين ميساء وبيطمنها بعينيه وبيوعدها إنه هيتصرف ومش هيحصل ليها حاجة….
فادي:تعرفوا انا مبسوط جدا عارفين ليه عشان عندي الفرصة إني اقـ.ـتـ.ـل حد فيكم
عمر أبتسم بثقة وقال:هقولها للمرة الأخيرة وقتك بينفذ يا فادي تيك تك
مالك أبتسم هو كمان وقال:افتكر إحنا متقدمين عليك ب خطوة…وصوت عربيات اسعاف وشرطة برا…
فادي:هل مفكرين أن ده هيمنعني… بالعكس لأ !
كان فيه بعض الأفراد ملثمة في الرجـ.ـا.لة اللي جات لفادي…فواحد شال القناع وقال…
عادل:مفجأة مش كده…؟
فادي بصله بصدمة وساب ميساء وقال:عادل
فادي عرف إنه عشان يواجه عادل كارته الرابح مش ميساء بل كارته الرابح حد تاني…زق ميساء على الأرض وبسرعة مسك مرفت اللي مربوطة على جنب من البداية…وقال
فادي:انا عارف انت عايز تنتقم مني على إيه بس تعرف إيه يا عادل إن اللي في أيدي دي مش اي حد دي بنت اختك…!!…اللي انت هنا اكيد عشانها…
عادل عيونه اتملت بالدمـ.ـو.ع وقال:إنت بتقول إيه
فادي:زي ما سمعت دي بنت اختك اللي انت هنا عشانها اكيد….مش ميتة زي ما انت متخيل…
عادل:سيبها يا فادي وانا هعملك اللي انت عايزه…
فادي:عمر معاه حق الحرب دي ليها نهاية محدددة وانا شكلي مش من نصيبي الفوز لكن بردو لو دي اخر لحظاتي ف انا لازم استمتع بيها ثانية ثانية…
عادل بخوف:لأ كلام عمر مش صح…انا بقسم ليك إنك لو سبتها دلوقتي هعمل كل اللي انت عايزه…وهتخرج من هنا…انا مستعد اعمل ليك اي حاجة…
فادي: متأكد؟
عادل:أيوة متأكد سيبها بقي
فادي بطريقة غريبة تدل فعلاً إنه مريـ.ـض نفسي وبجدارة:طيب خدها اهي روحي يا مرفت لخالو
وساب مرڤت تمشي لعادل وكانت يادوب مشيت خطوتين بس وكان فادي سحبها من شعرها ودبحها بكل برود دبحها وكأنها حـ.ـيو.ان مش بني ادمة…كان مشهد فظيع…صعب اي كلمة توصفه…منظر مرفت بالرغم من إنها يمكن مكنتش انسانة كويسة بس مكنتش تستحق كده…صرخة عادل…كانت صرخة تحمل ألم كبير بعد ما اتعلق ب امل الأمل اتدبح قدامه…
عادل بسرعة نزل جنب مرفت الأرض كان لسا فيها الروح…بسرعة عادل قلع الجاكيت بتاعه وحاول يوقف بيه النزيف…مرفت كانت بتحاول تقول حاجة بس للأسف كانت بتطلع في الروح…
عادل: متخافيش يا بنتي هتكوني كويسة
مرفت خلاص لفظت اخر نفس ومـ.ـا.تت بين ايدين عادل…كان موقف صعب جداً…عادل كان بيعـ.ـيط من قلبه بوجع…لما فادي قاله إن مرفت هي بنت اخته…فرح جدا في اللحظة دي لكن دلوقتي هو اتحطم بمعنى الكلمة…
مالك وعمر الاتنين في حالة صدمة… بالنسبة لعمر كانت صدمة وبس…لكن مالك صدمة ورعـ.ـب…اترعـ.ـب لأن ميساء لسا موجودة…وقتها بص لعمر وقاله…لازم نهاجم دلوقتي…
والاتنين فكوا الحبال بتاعتهم لأن اللي ربط الاتنين كان عادل…ف مكنش ربطهم اوي…
عمر ومالك الاتنين هجموا على فادي وحصل اشتباك ما بين رجـ.ـا.لة عمر ورجـ.ـا.لة فادي…
مالك كان بقدر الإمكان بيحاول يبعد اي حد من إنه يقرب من ميساء ونجده حازم لما دخل في عز الاشتباك وشـ.ـد ميساء بسرعة… لأنها أصلا من صدمتها من المشهد اللي حصل قدامها ده ثابتة في مكانها برعـ.ـب حازم شـ.ـدها وطلع بيها عند يوسف وفريدة عمر كان بيضـ.ـر.ب في فادي وبيخرج حقد سنين…اما مهاب ومالك وخليل كانوا بيضـ.ـر.بوا مع الرجال في رجـ.ـا.لة فادي أما عادل كان واخد جثة مرفت في حـ.ـضـ.ـنه ولا حياة لمن تنادي له
عمر كان نازل ضـ.ـر.ب في فادي وقال بقهرة:إنت ازاي قدرت تقـ.ـتـ.ـل اخوك هاااا ازاي قدرت تقـ.ـتـ.ـله…قلبك طاوعك تعمل كده ازاي ليه عملت كده…
فادي زق عمر من فوقه وعمر كان على الأرض قصاده…فادي بسرعة مسك مسدسه وضـ.ـر.ب رصاصتين على عمر!!!
مالك وقف ضـ.ـر.ب ونبضات قلبه ارتفعت وبص وراه وصرخ جـ.ـا.مد ب إسم عمر
فادي وقف ووجه المسدس ناحية دماغ عمر وقال:حكايتك طولت لكن لو هموت النهاردة لازم أتأكد إنك موت قبلي..
↚
عمر كان نازل ضـ.ـر.ب في فادي وقال بقهرة:إنت ازاي قدرت تقـ.ـتـ.ـل اخوك هاااا ازاي قدرت تقـ.ـتـ.ـله…قلبك طاوعك تعمل كده ازاي ليه عملت كده…
فادي زق عمر من فوقه وعمر كان على الأرض قصاده…فادي بسرعة مسك مسدسه وضـ.ـر.ب رصاصتين على عمر!!!
مالك وقف ضـ.ـر.ب ونبضات قلبه ارتفعت وبص وراه وصرخ جـ.ـا.مد ب إسم عمر
فادي وقف ووجه المسدس ناحية دماغ عمر وقال:حكايتك طولت لكن لو هموت النهاردة لازم أتأكد إنك موت قبلي…
مالك مش مستوعب اللي حصل ومش عارف يعمل إيه…لأ وكمان فادي خلاص ثانية وهيقـ.ـتـ.ـل عمر !!
فادي بص لعمر…وعمر كان بينزف جدا ووشه بقي احمر…فادي قال:تعرف قد إيه انا سعيد وانا شايفك كده تعرف حاجة انا مكنتش هفرح بالثروة كده…وحط صباعه على زناد المسدس عشان يضـ.ـر.ب على دماغه…بس كان وقتها حد ضـ.ـر.ب على ايديه اللي فيها المسدس قبل ما يضـ.ـر.ب عمر بالنار وكان يوسف…وكان ماسك فريدة في أيده التانية عشان يمنعها إنها تتحرك من جنبه
وقتها مالك من غير تردد طلع مسدسه وكان ضـ.ـر.ب فادي طلقة… فادي وقع على الأرض وضحك وقال:إنت مفكر إن دي النهاية؟…”لأ بالعكس دي بداية”…دي بداية ومش سهل إنك تقـ.ـتـ.ـلتي…حاول كده تقـ.ـتـ.ـلني
مالك بقهرة:من ساعة ما وعيت على الدنيا وانا الوحيد في البيت اللي كنت عارف حقيقتك…دائما كنت بتسعي عشان تعمل مشاكل بين بابا وعمي فارس…إنت الشر الأعظم يا فادي…وإنت السبب في بعدي عن عيلتي وانت السبب في تأنيب الضمير اللي عشته…ف عشان كده مش هسمح ليك تعيش لحظة زيادة…
عادل قام وساب جثة مرفت وقال: محدش هيخرج من هنا عايش…كانت الخطة من البداية إن فادي يموت بنفس الطريقة اللي ادعي إنه مـ.ـا.ت بيها…يبقي الخطة لازم تكمل…
عمر وهو في شـ.ـدة الألم…قال بصوت عالي على قد ما قدر:عادل لأ…مالك اخرج من هنا بسرعة… أخرج هيفجر المكان…مالك رمي المسدس وقعد جنبه وقال…اسكت متكلمش واتحمل لحد ما نروح المستشفى…كان بيعـ.ـيط مع كل كلمة مش مستحمل إنه يشوف عمر كده…
عمر وكلامه مقطع:اخر..ج..مف…ي..ش إحتمال…للن..ج..ا…ة…لو…فج..ر المك..ان…
مالك:بالله عليك قاوم
يوسف كان بعيد وهو بيعـ.ـيط وكمان فريدة جنبه منهارة بس مجبور يفضل مكانه…لأن كل واحد من رجال فادي… عنده هدف واحد…وهو يخرج من هنا بسلام وعايش ف عايز فرسية ليه…وصعب إن هدفه يكون راجـ.ـل زيه…هيكونوا عايزين الأضعف منهم ف لو ظهر دلوقتي مش هيقدر يحميها من الحرب اللي عند عمر ومالك…كانوا واقفين ورا صناديق خشب ومحدش شايفهم
…وكان على الأرض جنبه حازم قاعد ب ميساء…وواخدها في حـ.ـضـ.ـنه…بس هي كانت متصنمة زي الخشب في حـ.ـضـ.ـنه…مش سهل عليها تشوف إنسانة بتدبح…لسا مصدومة ومش واعية المشهد عمال يتكرر في خيالها…وهي اتدمرت خالص…
يوسف كتف فريدة وحط ايده على بقه عشان يمنعها تتكلم…بس كانت دمـ.ـو.عها زي المطر…همس في ودنها وهو بيعـ.ـيط هو كمان:مالك جنبه هو مش لوحده…استني إياد لحد ما يرجع كل حاجة هتتحل…
عادل:الدراما دي لازم تقف…دلوقتي كلنا هنموت سوا…وبص لفادي… والأهم إنك إنت هتموت…
فادي بص على عمر ومالك وضحك:طالما هيموتوا معايا معنديش اي مشكلة…يلا اقـ.ـتـ.ـلنا كلنا…
عادل نزل لفادي وقال…:إنت مفكر اني هنفذ اللي إنت عايزه اكيد لأ…
وبص لرجالته وقال:اتأكدو إنكم تخلصوا فوراً على رجـ.ـا.لة فادي… وبالفعل رجـ.ـا.لة عادل بدأت بقـ.ـتـ.ـل كل رجال فادي ويعتبر قـ.ـتـ.ـلوا الكل…معادا واحد بس كان باين عليه لسا مراهق…صعب على خليل…ف شاور ليه يهرب…
عادل…قرب من ودن فادي وقال:مـ.ـا.ت الكل بما فيهم إبنك… أيا كان هو مين…لكنه مـ.ـا.ت…اخر كلمـ.ـا.ت مرفت ليا هي إن اقـ.ـتـ.ـل إبنك معاك…ونفذت ليها رغبتها… دلوقتي هسمح لاعدائك يغادروا المكان…وهنموت انا وانت سوا…وبص لمالك…خد اخوك واطلع بسرعة…
مالك زعق وقال:مش هينفع احركه…فوق لو سمحت مش وقت اللي في دماغك…
كان عمر بدأ يفقد وعيه شوية شوية…كان بيحاول يكون فايق بس دول رصاصتين في بطنه…ونزف جـ.ـا.مد…ف مش قادر…كان بيحارب نفسه…لحد ما يتطمن إن مالك خرج
عمر بتعب:اخر…ج..يا ما…لك
فادي وانفاسه تقيلة:على الأقل المعتوه ده هيقـ.ـتـ.ـلنا سوا
“هو اللي معتوه بردو”
يوسف فقد سيطرته على فريدة وسابته وطلعت تجري على عمر…
فريدة قعدت جنبه على الأرض وهو بتبصله ب إنكار…عقلها بينكر إن ده حقيقي…
عمر شافها بس أبتسم ليها وافتكر نفسه بيتخيل…مش مدرك إنها معاه بالفعل…
فريدة وهي لسا مش مستوعبة اللي بيحصل او كمية الدم اللي حواليه:إنت…ان..ت…كو..يس
عمر أبتسم وهز رأسه بمعني إنه كويس
مالك لفريدة:حاولي تخليه فايق…متخليهوش يفقد وعيه…
فريدة بصتله بتوهان…هي حتي مش عندها القدرة تعيط من صدمتها ومن وجعها في اللحظة دي
قربت رأسها من رأسه وسندت على رأسه وهمست في ودنه:إنت وعدتيني وقولتيلي…إنك هتكون كويس…قولي إني بحلم…تعالي صحيني من الكابوس ده… مش هستحمل أكتر من كده…
عمر وهو بيتكلم بالعافية:الخيال حلو حاسس إنك جنبي بجد…حاسس بيكي جنبي بالفعل…
فريدة وهي بتعيط همست ليه:ده ألم صعب جدا…حاسة اني روحي هتطلع…من كتر الألم…قولتلك قبل كده…مش عايزة أعيش الألم ده…مش قادرة…ارجوك قولي إني بحلم وإن ده مش حقيقي…بص صحيني من الكابوس ده…وهبطل اغلس عليك وعد
عمر بتعب:خايف اغمض عيني مش أشوفك زي دلوقتي… وضغط على ايديها اللي في أيده جـ.ـا.مد وكان بيحاول يكون واعي لآخر لحظة لحد ما يخلي مالك يطلع
عادل بص لعمر وفريدة وقال:حاسس بالحزن عليكم…وكمل بجنون وقال… إيه رأيكم ننهي العذاب ده مع بعض…كلنا بنتألم والحل الوحيد الموت…وطلع جهاز التحكم وقال… دلوقتي هنموت كلنا مستعدين…
محدش حاول يمنع عادل أصلا!!
عادل ضغط على جهاز التحكم بس محصلش حاجة…وظهر إياد جنب القنابل بعد ما عطلها…بعدين اتسحب وخرج عشان يدخل الشرطة لأن كده الوضع امان…قابل مهاب برة وهو راجع بعناصر الشرطة…
فادي بص لعادل وضحك وقال:شكل كده مش هموت…حتي القدر مش عايزني اموت…
“انت مؤمن بالقدر يا فادي يابني؟!!!”
عادل بصله بغيظ ومسك مسدس من جنبه على الأرض وفرغه في دماغ فادي…وبكده فادي مـ.ـا.ت…الشر الأعظم مـ.ـا.ت…
الشرطة دخلت وكمان الاسعاف جات وحطوا عمر على الحمالة بس كان فقد وعيه… فريدة كانت ماسكة أيديه وكانت واهمة نفسها لسا إن ده حلم وصامدة للنهاية…
تم القبض على عادل…وخليل
مالك مشي مع مهاب هو وميساء وحازم ورا الاسعاف ويوسف مشي مع اياد…اما فريدة كانت مع عمر في الإسعاف
وفي الاسعاف حاولوا بقدر الإمكان يعملوا الاسعافات الاولية… ممرض قص قميص عمر عشان يشوف الإصابات فين…ويعمل المطلوب منه…بس بعد ما شاف أماكن الطلقات قعد مكانه…وقال للممرضة:الكليتين الاتنين اتصابوا…لازم نوصل المستشفى ب أسرع ما يمكن لان في الغالب واحدة من الكليتين وقفت عن العمل خالص…شوية كمان والتاتية هتقف…
وبعدين بص لفريدة: دلوقتي فيه معلومـ.ـا.ت لازم اعرفه منك عشان الوقت…عمره كام سنة فصيلة دمه
فريدة بصتله ومش ردت هي لسا أصلا في حرب نفسية جواها بين الحقيقة واللاوعي
الممرض:لو سمحتي ركزي معايا…فصيلة دمه وعمره…عشان نبلغ المستشفى تجهز الدم دلوقتي…عشان أصلا فيه عجز في بعض فصايل الدم في المستشفى…
فريدة: ده حلم صح؟؟؟
الممرض:حضرتك ركزي معايا…لازم تقوليلي المعلومـ.ـا.ت بسرعة… عشان تنقذي حياته
فريدة:لو قولتلك المعلومـ.ـا.ت الكابوس ده هيخلص مش كده؟؟؟…وسكتت شوية وبعدين قالت…فصيلة دمه +O وعمره 29 سنة…الكابوس مش انتهي ليه
الممرضة:باين إنها في حالة صدمة محتاجة مهدأ
الممرض:في المستشفى الكلام ده…وكلم المستشفى وبلغهم ب حالة عمر…
أول ما الاسعاف وصلت المستشفى اتنقل عمر على غرفة العمليات فوراً…
وفضل الكل مستني برا الدكاترة حد يخرج يطمنهم بس مفيش…كان كل واحد منهم في جنب ومحدش حاسس باللي حواليه…
فريدة قاعدة على الأرض وضامة نفسها وميساء باصة للاشيء…مالك مرعوب إنه يخسر عمر خايف بعد السنين دي كلها مش يكونوا جنب بعض… يوسف سرحان في ذكرياته مع عمر وازاي كل مرة بيكونوا جنب بعض مش متخيل إنه ممكن يخسره…
حازم لميساء:إنتي كويسة!!
ميساء بصتله وفضلت تكرر:دبحها…
حازم:كنت متوقع…
“قصده إنها في صدمة من المشهد ده”
حازم حـ.ـضـ.ـنها:خلاص انتي دلوقتي كويسة…وعدي الموضوع فوقي كده…حاولي تنسي…
ميساء لسا معلقة:دبحها دبحها…
حازم فضل واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وهي لسا بتقرر كلمة دبحها…
أما يوسف فحاول يكون قوي…وراح قعد جنب فريدة على الأرض:عمر هيكون كويس خليكي واثقة في ربنا…
فريدة بصتله وابتسمت وقالت:ده كابوس وانا هصحي منه…
يوسف حـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد وعيط:ياريت فعلا يكون كابوس بس للاسف ده مش كابوس للأسف ده مش كابوس
عدا من الوقت ساعتين والكل في مكانه قاعد على أعصابه…وفي الوقت ده كان حازم ومالك عطوا ميساء مهدأ وحازم فضل معاها في الاوضة…
لحد ما أخيراً دكتور خرج ومعاه ممرضة وكان “فارس الريس”
فارس بص ليوسف ومالك وقال:لسا العملية مستمرة…بس
مالك:بس إيه؟
فارس:تم استئصال كلية دلوقتي…
مالك:مش مهم عادي هيقدر يعيش ب واحدة…
فارس:كنت خارج عشان كده…عمر اتصاب برصاصتين ومن سوء حظه إن كل طلقة استقرت في كلية مختلفة وواحدة تلفت خالص لأن الإصابة كانت عميقة ف اضطرينا نشيلها… والتانية حاولنا بقدر الإمكان نعالجها…بس للاسف مش هينفع… دلوقتي احنا عالجنا الكلية بشكل مؤقت…قدامنا بس 6 ساعات…عايزين متبرع ب أسرع وقت…ف مش واثق إذا هنقدر نوفق كلية تتطابق معاه بالسرعة دي…ف ممكن حد من عيلته تتطابق معاه…وبص لمالك…وقال ممكن إنت بنسبة كبيرة تتطابق معاه لأنه توأمك…لو مستعد تتبرع ممكن تروح مع الممرضة دلوقتي تعمل الفحوصات اللازمة ولو كده هنبدأ ب إجراءات التبرع بسرعة…
مالك:اكيد مستعد…يلا بسرعة
فارس:روح دلوقتي…معاهم عشان لو تم التتطابق تدخل معاهم ولو كده هيخرج العناية لحد ما نلاقي متبرع
مالك مشي مع الممرضة…وعمل الفحوصات المطلوبة
بعد وقت مش كتير طلعت النتيجة وفارس راح يبلغهم بالنتيجة…
فارس:للأسف مش متطابقة…
يوسف:مش هما توأم ازاي مش متطابقين؟؟؟
فارس:مش شرط يطابقوا…في الغالب بيكون التوأم متشابه في الشبه لكن مختلف في حاجات تانية…وممكن التطابق بيحصل من حد غريب ومش بيطابق مع العيلة مش شرط سبحان الله الذي أبدع في خلقنا… المهم ممكن حد منكم يعمل التحاليل دلوقتي…
يوسف:ممكن شهد تتطابق!
فارس بتـ.ـو.تر:مش هينفع
يوسف:ليه؟؟
فارس عدل من وضع نضارته الطبية ومش حب يقول الحقيقه وقال:بسبب الجرح هو كان عميق شوية ف موضوع التبرع مش هينفع
مالك:في ماما ومي…هخليهم يجوا دلوقتي…
يوسف:وانا مستعد للتبرع…انا عايز اعمل الفحوصات
مهاب:وانا كمان
فارس شاور للمرضة تاخدهم…
فارس كان ماشي بس لف لفريدة اللي راكنة على الأرض وحاضنة نفسها…وقرب منها وقال:عايزة تشوفيه؟
فريدة بصتله وبعدها ادرك وضعها وشاور لمالك يقرب منه:محدش منكم حاول يخرجها من حالة الصدمة اللي فيها كده خطر لو مقدرتوش كنتوا على الأقل ادوها مهدأ
مالك:رفضت المهدأ…إحنا ادينا لميساء بس يوسف مقدرش معاها وفضل يخليها كده
فارس:كده خطر هي دلوقتي في صراع داخلي…وده غلط وخصوصاً في وضعها ده!!
مالك بصله بعدم فهم:ماله وضعها
فارس نفخ بضيق وقال:من فترة كانت في المستشفى وكانت متصابة وكانت الإصابة قريبة جداً من القلب ف اتعمل ليها جراحتين ولسا وضعها مش مستقر أصلا…يفضل تخلي دكتور ياسين يشوف وضعها…استني لحظة هشوفه فين
وطلع تليفونه ورن على ياسين
فارس:إنت فين…
ياسين:في المستشفى هكون فين!!!
فارس:طيب…وقفل الفون…
مالك:فين؟
فارس:مش هتعرف تخليها تمشي هبعت دكتورة تاخدكم دلوقتي…
وسابهم ومشي…
جات دكتورة ومشيت مع فريدة ومالك سبقهم…فريدة كانت ماشية معاها وهي مش واعية…ودخلوا اوضة ياسين
ياسين أول ما شاف مالك فكره عمر:لسا الفترة اللي قولتلك عليها معدتش…
مالك:توأمه…
ياسين:هممم…في أي ألم أو غرابة حصلت…وماشية على العلاج ولا لأ…
مالك:لو سمحت انا أصلا مش فاهم الوضع بس دلوقتي دكتور فارس قالي إن لازم تشوفها ودلوقتي حالة عمر مش كويسة ولا حتي هي في وعيها عشان افهم الموضوع…!!
ياسين بص على فريدة وبعدين بص لمالك:دي في حالة صدمة… إيه اللي حصل وصلها لكده…ده مش كويس خالص
مالك:انا مش فاهم في إيه ؟
ياسين بص لرغد:دكتورة لو سمحتي شوفي معدل ضـ.ـر.بات القلب وعايز صورة على القلب دلوقتي…وهاتيه…
رغد:تمام
بعد شوية عطت لياسين اللي طلبه:هي كده كانت بتاخد العلاج…بدل ما كان نسبة جراحة تالتة 50٪ دلوقتي بقت 75٪ عظيم…مع اني حذرت…
مالك خبط على مكتب ياسين:قولتلك مش فاهم حاجة وضح لو سمحت… وبعدين أخويا دلوقتي في العناية ومتاج كلية دلوقتي وانا لازم اتابع…ف تقدر تقولي حالتها إيه…
ياسين:خدها واتفضل دلوقتي…وحاول تديها مهدأ في الفترة الحالية… وانا جايلكم كمان شوية…
يوسف دخل:فريدة كويسة…
ياسين بصله:اكيد انت عارف الجديد وضع أختك مش كده…!!؟
يوسف:قصدك على آخر مرة شوفتها فيها… إحتمال الجراحة التالتة صح؟
ياسين:ايوة… دلوقتي من الواضح أنها مش التزمت بالأدوية وكده مش هينفع…ف دلوقتي حاول تخرجها من الصدمة… وطلع ورقة وكتب فيها أدوية…والادوية دي تنتظم عليها يمكن الوضع يتحسن…
يوسف اخد فريدة وخرج برا وقعدها على أقرب كرسي وبعدين مسك أيديها ورفع رأسها بحيث عينيها تكون في عينيه: في البداية كده ده مش حلم…فريدة هزت راسها ب إنكار…وت عـ.ـر.في لما كنتي انتي اللي في المستشفى…عمر كان قوي… بالرغم من إنه كان مرعوب بس بردو كان قوي…عارفة ليه لأنه…كان واثق أولا في ربنا وثم فيكي إنك مش هتسبيه…وافتكر إنه قالي شوية كلام مـ.ـجـ.ـنو.ن إنتي كتتي بتقوليه وإنتي مراهقة…”في العالم كله…يمكن فيه لينا شبيهين…بس مع ذلك ربنا خلق لكل واحد بصمة مختلفة…وزي ما بنختلف في البصمة كمان بنختلف في وقت ضـ.ـر.بات قلبنا…يعني في العالم كله مفيش حد دقات قلبه زي التاني…غير الشخص اللي اتخلق عشان يكون نصك الثاني…وطول ما دقات قلبك دي واثقة إن مش ده الوقت اللي هتفارق فيه نصها التاني…يبقي ده حقيقة ونصك التاني مش هيسيبك غير لما دقات قلبك تقولك كده”
ومسك أيديها وحطها على قلبها:قوليلي دي بتقولك إيه!!؟
فريدة فاقت وعيطت جـ.ـا.مد:بتقولي أن مش ده الوقت…وبدأ عـ.ـيا.طها يعلى اكتر وشهقاتها…مش ده الوقت مش ده…عمر هيكون كويس…
يوسف حـ.ـضـ.ـنها:وانا واثق في كلامك
فارس:دلوقتي هو في العناية هسمحلك تشوفيه لكن بشرط
فريدة وقفت بسرعة:إيه
فارس:وعد!
فريدة:وعد إيه؟
فارس:تكوني أقوي من كده انا شوفت ملفك آخر مرة واظن إنتي فاكرة قولتلك إيه…لو انهارتي دلوقتي ده بيدهور من حالتك…وحـ.ـر.ام الجماعة دول يبقي بالهم مشغول على فردين مش فرد!!!
“نقيت فيها يا فارس”
فريدة:وعد
فارس:طب يلا وخلي عندك ثقة في ربنا الله عز وجل قال “انا عند حسن ظن عبدي بي” خليكم كلكم واثقين في ربنا هو اللي قال “ورحمتي وسعة كل شيء” وانا واثق إن عمر هيكون كويس كلكم خليكم واثقين في كده وخليكم اقوي…إحنا تخطينا الصعب هيتم نقل الكلية وهيكون كويس…ربنا فوق الظروف…
فريدة:نعم بالله وانا واثقة في ربنا…
اخدهم العناية وخلاهم يشوفوا عمر من برا…والي حد ما اتطمنوا عليه ومستنين حد منهم يتطابق معاه
فريدة لفارس:ممكن ادخل جوا؟؟؟
فارس:من الأفضل لأ…
فريدة برجاء:دقيقتين بس لو سمحت ؟
ياسين بص للممرضة وقال خليها تدخل لبسيها الماريول الطبي
وفريدة لبست ودخلت وهي بتحاول تسيطر على دمـ.ـو.عها…وقف شوية خايفة تقرب…خايفة تفقد السيطرة على نفسها…وبعدين قربت وقلبها واجعها من المنظر ومن الأجهزة اللي حواليه…مسكت ايديه وهي بترتجف أصلا من العـ.ـيا.ط والخوف
الممرضة:على فكرة هيكون سامعك هو بس تحت تأثير البنج بس هيكون سامعك وحاسس بيكي…
فريدة ابتسمت بسعادة وشكرتها…
فريدة قربت رأسها منه وقالت: حبيبي انا هنا وعلى فكرة بقا إنت مكنتش بتتخيل…وكملت بعـ.ـيا.ط…إنت سامعني بجد…عمر بالله عليك قاوم واكيد هنلاقي متبرع وكلية ب أسرع وقت…إنت بس خليك كويس…دلوقتي بس عرفت قد إيه إنت اتألمت وقتها…ده مؤلم جدا
عمر ضغط على ايديها
فريدة ضحكت من بين دمـ.ـو.عها:إنت بجد سامعني…وحطت أيديها التانية على وشه وقالت…كل حاجة هتكون كويسة وكل ده هيعدي…انا واثقة وهنحظي بنهاية سعيدة…من غير فادي ولا شر
“مش اما اسمح يختي بلاش محن”
وابتسمت وكملت…بص مش هعند تاني…وهسمع كلامك…ونخلي مالك في اوضة منفصلة زي ما كنت عايز…ولما تديه لحد عشان تسيحه مش هتكلم والله…ومش هكب عليك ماية مرة تانية…لأ هكب عشان انت مـ.ـجـ.ـنو.ن ومستفز…
عمر ابتسم…ابتسامة بسيطة بس هي شافتها وضحكت كمان…وارتاحت شوية عن الأول واملها كبر…وقربت من ودنه وهمست ليه…هتكون كويس وبعدين خرجت
يوسف بصلها:هااا
فريدة حـ.ـضـ.ـنته وقالت:كل حاجة هتتحسن…انا متأكدة وكمان هو سمعني وحس بيا…انا واثقة إنه هيقاوم…
فارس:التقارير طلعت…
مالك:حد اتطابق؟
فارس بص الأرض:للأسف لأ…
مالك:هشوف ماما ومي فين وإن شاء الله حد منهم يتطابق…
وخرج بسرعة…
فريدة:ممكن أعمل التحاليل دي؟؟؟
فارس:مش..
يوسف بصله بعينيه وطلب منه ميرفضش…
فارس:ممكن روحي مع الممرضة…
فريدة مشيت مع الممرضة وهي عندها امل كبير…
فارس بعد ما مشيت:افرض اتطابقت معاه…بردو مش هينفع
يوسف:لو رفضت هتعند واعصابها هتبوظ… وطبعاً إنت عارف إن ده غلط !!
فارس اتنهد ومشي
فريدة عملت التحاليل وخرجت وقابلها ياسين
ياسين:إنتي كويسة دلوقتي؟؟؟
فريدة:أيوة كويسة
ياسين:كويس إنك خرجتي من الصدمة…حضرتك بتعملي تحاليل ليه انا مطلبتش!!
فريدة:ده عشان عمر
ياسين:عشان عمر؟!
فريدة: تحاليل عشان نشوف الكلي متطابة ولا لأ…!!
ياسين بعصبية:ومين قالك أصلا إنك لو اتطابقتي معاه هتتبرعي!!…انتوا مجانين؟؟
فارس من وراه بحزم:ياسين ممكن دقيقة…
ياسين راح ليه بعصبية:هو إيه إن هي اللي هتتبرع ليه أنت بتهزر…
فارس شـ.ـده:تعالي معايا عايز اقولك حاجة
وخده بعيد…
ياسين:اللي بتعمله ده مالهوش اسم غير إسم واحد اللي بتعمله ده جريمة إنك تنقذ حياة حد على حساب موت الثاني
فارس:انت واثق يعني إنها هتطابق مش يمكن أمه أو أخته يطابقوا معاه؟؟
ياسين:اخته حامل مش هينفع تتبرع أصلا!!
“قصده على شهد”
فارس:عنده اخت تانية وإن شاء الله حد منهم يتطابق وكمان بعت أشوف متبرع أو كلي تتطابق برا وفي باقي المستشفيات…
ياسين بصله بتحذير وقال:ادعي إن القدر ميرجعش يسخر من حد من جديد…
فارس بعصبية:ياااسين!!!
ياسين:هتنكر إن القدر ده لعين…ومصر إنه يألم قلوب الكل…ودمر قلبي مرتين…ودلوقتي في خلال دقائق ممكن يدمر قلوب تانية…انا بكرهه
فارس مسكه من دراعه:على فكرة ربنا بيبتليك عشان بيحبك وعايزك ترجعله بس انت اللي مصر تبعد فوق وربنا اللي خلق الداء هيخلق العلاج…
ياسين:ههه كانوا لقيوا العلاج من سنين
انا ماشي…
********************
للأسف مي وزينب كمان النتيجة بتاعتهم مش اتطابقت…حازم عمل التحاليل وكذلك الأمر…وجه آسر مع مالك الصغير واسراء وعشان صداقته ب مالك عمل التحاليل وبردو مش اتطابق…!!
فارس:الوقت بينفذ ومفيش حد اتطابق معاه منكم…مش عارف الحل إيه!!… دلوقتي مش عندنا غير إن نستنى اي مستشفى تلاقي كلى مطابقة…ادعوا كلكم نلاقي…
وراح مكتبه وكان معاه رغد
الممرضة بتـ.ـو.تر:دكتور فارس انا آسفة…بس لازم اقول حضرتك…بس انا مش عارفة ليه دكتور ياسين يعمل حاجة زي دي بس حضرتك لازم تعرف…
فارس بقلق:فيه إيه؟؟؟
الممرضة:في الحقيقة هو في حد اتطابق معاه بس دكتور ياسين غير التقارير وحذرني من إني اقولك بس انا مش هقدر اشوف حد بيموت وانا كنت عارفة إن كان ممكن ننقذه بس كان لازم أقول لحضرتك…
فارس وهو عارف الإجابة:مين اللي اتطابق معاه؟؟؟
الممرضة:مـ.ـر.اته!!
فارس:طيب اتفضلي إنتي…
الممرضة خرجت…
رغد:مش هتقولهم؟؟
فارس:عشان تنفذه المقابل هيكون حياتها!!
رغد بتعجب:إنت اللي بتقول كده يا فارس؟؟
فارس:يعني اقول إيه يا رغد مش هينفع قلبها مش هيتحمل ولنفرض قولت ليهم…مفيش دكتور نقل أعضاء هيرضي يدخل إلا ب دكتور قلب ومش اي دكتور محدش هيرضي يدخل إلا ب ياسين…وانا واثق إن ياسين هيرفض
رغد:هنخلي جودي تقنعه…إنت عارف إن ياسين اتخلق عشان يكون جراح بالإضافة إنه مر بحالات اصعب من كده…وانا بصفتي جراحة مخ و اعصاب بقولك إنكم انتوا الاتنين مع بعض هتقدروا تنقذوا الاتنين!!
فارس أبتسم:انا مخ واعصاب مش قلب مش هنفع…
رغد:إنت ناسي إنك عملتها قبل كده وإنت مش بتقول إن الدكتور الحقيقي مش بيقف قدامه حاجة
فارس:سبحان الله عندك قدرة كبيرة في تثبيتي!!
رغد:هههه خبرت سنين يا دكتور
فارس:طب غوري ياختي…
وخرج وبلغ الكل إن فريدة اتطابقت مع عمر…
مالك:طيب مستني إيه… ابدأ في التجهيز للعملية…
فريدة:بسرعة يا دكتور…
ياسين من وراهم:بس انا مش موافق!!
يوسف:هنعمل ايه يعني إذا كنت موافق أو لأ…
ياسين بصله:مش عارف ولا بتنكر؟؟؟
يوسف:انا واثق في ربنا
ياسين قرب منه وبصله بقوة:عايز تقولي إنك مستعد تخلي اختك تروح للموت برجليها عشان تنقذ صاحبك؟
يوسف بتـ.ـو.تر:انا واثق إن الاتنين هيكونوا بخير؟
ياسين:دلوقتي القدر اللعين مديك الخيار…يا تختار اختك يا صاحبك…هتختار مين؟؟؟
يوسف:انا واثق في ربنا
ياسين: مينفعش الثقة دي اسألني انا اهو انا مجرب وطبيب كمان…وبصفتي طبيب…اختك لو دخلت مش هتطلع اسألني انا…
فريدة بصتله:وانا موافقة…بس المهم عمر يكون كويس…
ياسين صقف:واااو بتفكريني بحد متـ.ـخـ.ـلف كده…والحد ده انا!!!
مالك بغيظ:إنت ازاي تسمح لنفسك تتكلم بعدم احترام كده…
ياسين:انا كنت الغـ.ـبـ.ـي ده…حبيت مرتين اول حب مـ.ـا.تت وسابتني…القدر رجع عطاني فرصة من جديد فرحت وكنت سعيد وحبيت من جديد…كمل بقهرة واضحة من صوته…بس اكتشفت إنه منحني الفرصة والحل ده عشان يسخر مني… ودلوقتي انا دكتور ياسين اللي المستشفى واي مريـ.ـض بيبقي متأكد إنه هيتعالج على أيده عاجز إني انقذ حبيبتي واخويا الدكتور العالمي فارس الريس اصغر وانجح جراح مخ واعصاب على مستوي العالم عاجز كمان ليه لان القدر عايز كده…وانا دلوقتي مستني أشوفها بتموت قدام عيني…قد إيه انا تعيس
..انا مش مستعد اني اخلي القدر يلعب لعبته ويخلي اللي بيصارع الموت جوا ده يعيش الألم اللي انا عايشه دلوقتي… وللأسف المه هيكون أكبر لأنك هتكوني موتي عشان تنقذيه بس هو عنده الحياة اصعب وأمر من غيرك اكيد
فريدة زعقت:وانا بردو حياتي مش حياة من غيره…إنت مفكر اني ممكن اقدر اعيش من غيره… مش هقدر ارجوك حاول تفهمني
ياسين بصلها والدمـ.ـو.ع في عينيه:صدقيني انا الوحيد اللي فاهم إنتي بتمري ب إيه دلوقتي… عارفة ليه لأني مستعد اني اضحي بحياتي عشان انقذ حبيبتي…بس القدر مش مديني الخيار ده…قالي لا يا ياسين معنديش الاوبشن ده ليك…استني وشوفها وهي بتتألم وبتموت بالبطيء قدامك…استني شوفك حبك بيموت وللمرة الثانية…مش عارف انا ذنبي إيه…
وبص لفارس:ههه ربنا بيخلص اللي عملته ماما فيك فيا انا ….بينقملك منها عن طريقي انا يا فارس
فارس بحزن:ياسين اهدي وحاول تسيطر على اعصابك!
فريدة برجاء لياسين:ارجوك ارجوك
ياسين: مستحيل اسمح بالعملية دي…صدقيني مفيش احتمال تعيشي…مش مستاهل القدر منك تضحية زي كده…إنتي محظوظة وعندك إبنك تعيشي عشانه لكن انا مع الأسف معنديش حد…!!
جودي من وراه:ياسين لو سمحت انت قادر تنجح في العملية دي!!!
ياسين لف ليها وضحك: اهلا اهلا بحبي اللي مش عارف هتموت في أي يوم واي ساعة واي دقيقة واي لحظة يا أهلا…
جودي حاولت تسيطر على دمـ.ـو.عها وقربت منه:ياسين لو سمحت!
ياسين:للأسف مش بقيت بتأثر بقيت حجر خلاص…ومش هسمح للعملية دي تتم… مش هسمح القدر ينتصر ومفيش حد مستعد يقبل العملية دي انا واثق…يلا باي
جودي مسكته من دراعه وقالت:انا مستعدة اعمل العملية متنساش إني بنفس كفائتك…
ياسين ضحك بصوته كله وكان بيضحك بهسرية:كنتي بنفس كفائتي
جودي:كنت ومازالت!!
ياسين: احم احم دكتورة جودي إنتي مش أقوي من المرض!!
جودي:لأ انا أقوي…وهدخل العملية دي وهتنجح وهتشوف
ياسين:اوووه واااو تحدي صريح من الجميلة جودي…طيب اوكي ادخلي العملية…
جودي بصت لفريدة يلا عشان تجهزي للعملية!!!
ياسين:ستوب لازم المريـ.ـضة تشوف اي نوع من الدكاترة حياتها بين ايديه…
وراح وجاب مشرط ورجع
ياسين رفع المشرط قدام الكل:طبعا مش محتاج اقول ده إيه…ده مشرط واي جراح شغله بيه…وده شىء مهم…دلوقتي انا هتحدي الدكتورة قدامكم…
وبص لجودي…لو قدرتي تمسكي المشرط من ايدي 10 مرات متتالية من غير ما تغلطي في تحديد المسافة…هتدخلي العملية
جودي:وانا موافقة…
ياسين ثبت ايديه بالمشرط وبعد خطوتين يلا جربي امسكي المشرط 10 مرات من غير ما تفشلي مرة واحدة
جودي بدأت ولمست المشرط في المرة الأولى والتانية…لكن فشلت في التانية أيديها راحت جنبه ب شوية…وطبعا ياسين أيده ثابتة مش بيحركها…
ياسين أبتسم:إنتي مش اقوي من المرض…شوية شوية ومش هتحسي ب ايديكي ورجليكي وكمان مش هتقدري تتكلمي…وهتموتي بالبطيء كل بسبب القدر
جودي عيطت جـ.ـا.مد وبدأت تشهق وطلعت تجري من قدامه…بس وهي بتجري وقعت…لأن ده من سلبيات مرضها…
ياسين بصلها بألم وعذاب…وبعدين بص لفريدة:زي ما إنتي مستعدة تضحي بحياتك عشانه…انا كمان مستعد اضحي بحياتي عشانها…بس معنديش الخيار ده…مش هقـ.ـتـ.ـلك واحرم إبنك منك… صدقيني العملية مش هتنفع خالص…مستعد اعمل العملية بكل سعادة…لكن لا مفيش فرصة نجاة…
فريدة:لو نجحت إنك تعمل العملية دي ممكن تعتبرها إشارة من القدر إنك قادر تنقذ حبيبتك!
ياسين:مش هينفع…
فارس قرب منه:ارجوك يا ياسين مفيش وقت هي موافقة وانا واثق في أخويا وواثق إنه مش عنده مستحيل وقادر يخلي المستحيل حقيقة…وانا هكون جنبك…وإنت مش عاجز تنقذ جودي…إنت يمكن محظوظ عن مدام فريدة…يمكن مش عندك خيار إنك تضحي بحياتك…بس القدر اللي إنت بتكرهه ده منحك مدة من 5 ل 8 سنين تنقذ جودي…هي القدر مكنش مديها غير 6 ساعات…ودلوقتي بقت دقائق معدودة…يلا يا ياسين بلاش تعند… إنت في نعمة بس إنت اللي مش متقبل…
فريدة:ارجوك بسرعة…انا واثقة في ربنا وكمان انا هحارب ومش هيحصل حاجة…
ياسين بص وراه وشاف جودي بتتابع من بعيد وبعدين لف ليهم:انا موافق…
…وبص لفريدة…خليكي فاكرة إنك رايحة للموت برجليكي…هتوقعي دلوقتي على إقرار دلوقتي…وبعدين بص لباقي اللي موجودين عايزكم تفتكروا قد إيه اتصرفتوا ب أنانية وبعتوها للموت عشان تنقذوه…وازاي رمتوها للموت عشانه… ومحدش منكم حاول يمنعها
…بص للممرضة:خديها وجهزوا اوضة العمليات وخلي دكاترة النقل تبدأ وانا جاي اتابع الحالة…
فريدة كانت داخلة بس يوسف مسكها وقال:انا مش موافق إني اسمحلك تروحي للموت برجلك انا آسف…
↚
ياسين بص وراه وشاف جودي بتتابع من بعيد وبعدين لف ليهم:انا موافق…
…وبص لفريدة…خليكي فاكرة إنك رايحة للموت برجليكي…هتوقعي دلوقتي على إقرار دلوقتي…وبعدين بص لباقي اللي موجودين عايزكم تفتكروا قد إيه اتصرفتوا ب أنانية وبعتوها للموت عشان تنقذوه…وازاي رمتوها للموت عشانه… ومحدش منكم حاول يمنعها
…بص للممرضة:خديها وجهزوا اوضة العمليات وخلي دكاترة النقل تبدأ وانا جاي اتابع الحالة…
فريدة كانت داخلة بس يوسف مسكها وقال:انا مش موافق إني اسمحلك تروحي للموت برجلك انا آسف…
فريدة بصتله بصدمة:قصدك ايه؟!
يوسف بصلها وبص لمعالم الصدمة والذعر على وشها…وغمض عينيه يفكر بهدوء قبل ما يقرر اي حاجة
بعد لحظات من الصمت… يوسف هز رأسه بالرفض:مش قصدي حاجة
وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد…وهو ماسك دمـ.ـو.عه…وبعدين بص لياسين:انا هبعتها للموت لو وثقت في واحد زيك!…انا ثقتي في ربنا مش فيك إنت…وخلي بالك إنت بافعالك دي بتغضب ربنا…وكلامك يأكد كده…انا ثقتي في ربنا ثم بعد ذلك دكتور فارس…
ياسين بعد نظره بعيد عن الكل ببرود…بيحاول يخبي ألمه ورعـ.ـبه عن الجميع وده حاله في الفترة الأخيرة…بعد ما كان شخص مرح…بقا شخص كاره للحياة…!!؟
“تعرفوا إن ياسين كان في يوم من الأيام توأم حازم لكم أن تتخيلو”
كل حاجة جهزت للعملية وبدأت العملية والرعـ.ـب كان مسيطر على الجميع برا…كل واحد في حالة يصعب شرحها…
…في أشخاص شريط حياتها بيتعاد قدامها وفي حالة نـ.ـد.م كبيرة لأنها حرمت أبنها سنين من حنانها…واهو دلوقتي بين الحياة والموت يمكن كانت زينب حست بالنـ.ـد.م زمان بس دلوقتي حست بيه أضعاف أضعاف…كان بينها وبين نفسها إن مالك الإبن الأقرب ليها…لكن دلوقتي انتبهت إن عمر كان أقرب ليها…كان قريب برغبته مش برغبتها…كانت في حالة انهيار تامة وخوف أم حقيقي…ومفيش غير عبـ.ـارة بتتردد جواها “ياريت الزمن يرجع عشان تقدر تعوض ابنها من كل حاجة حرمت منها باختيارها…”بقت بتلعن نفسها القديمة جدا…
وفي أشخاص…حست إن الاحلام مش بسهولة تتحقق…قد إيه حلم من بعد ما استعاد ذاكراته…يعوض اللي خسره من طفولته في الماضي مع عيلته…يعوضه في الحاضر وفي المستقبل…كان بيحلم يعيش وسط عيلته في الدفاء بسلام…لكن اللي بيمر بيه دلوقتي مش سلام…الوضع اللي بيمر فيه لا يحسد عليه ابدا…ما بين التفكير إن ممكن يفقد أخوه توأمه…أو عمر يخرج…وفريدة لأ…كان عقله بيفكر في 1000 سيناريو وللأسف مفيش ولا سيناريو عدل…!!
“منك لله يا نكدي يا خرابة إنت”
ومهاب…يمكن الظروف مش بينت مدي ترابط مهاب وعمر…لكن علاقة مهاب وعمر علاقة قوية…مر بظروف وصعاب كتير مع بعض…مهاب بيعتبر عمر إبنه الأول… بالرغم من إن الفرق بينهم 5 سنين فقط…إلا إن مهاب كان على طول بيصلح نتائج جنون عمر…زي الاب اللي بيصلح اخطاء إبنه…كان متخذ دور الأب في حياة عمر…كان معاه خطوة بخطوة لسنين طويلة…
“على فكرة هوبا كان معاه في الصح والغلط”
مي…عمر بالنسبة لمي مش مجرد اخ لأ هو وغيث عيلته كلها… بالرغم من الفرق الكبير بينها وبين عمر في السن…وهو أصغر منها ب 15 سنة…لكن كان في حياتها اخ وسند…ومكنش اخ صغير لا كان اخ كبير واب… وفريدة كانت بالنسبة ليها بنتها…ف كانت في حالة لا توصف من الرعـ.ـب…وكانت عمالة تدعي جـ.ـا.مد جدا…
يوسف…وحالته بقا اصعب من اي حد كان منهار من جواه…ومش قادر أو لاقي حد يشاركه انهياره…انسحب من جنب الكل وراح الحمام…وهو مش قادر يتماسك اكتر من كده…دخل الحمام وقعد يغسل وشه كتير… بيحاول يمنع دمـ.ـو.عه من أنها تنزل…الي إنه فشل وبدأ…يعـ.ـيط زي الاطفال الصغيرة…ومفيش حد يكون جنبه…كان حاسس إن روحه بتحترق…هو كان هيمنع فريدة إنها تدخل العملية لأن بالرغم من حبه لعمر…إلا إنه مش هيوافق… إن بنته يكون في أي احتمال إنها متكونش معاه…إلا إنه لما شاف نظراته ليه حس نفسه مسير مش مخير…عمر بالنسبة ليه صديق طفولته…وعيلته التانية
…لكن هل يقارن ب فريدة؟!…اللي من وقت ما كانت طفلة لا تتجاوز أيام…وهو معاها…وكان متخذ دور الأب والام ليها…لما كان وقت ولادتها كاره ليها…وحس إنها هتاخد اهتمام أهله منه…إلا إنه بعدين أكتشف إنها كانت بالنسبة ليه ملاك انتشله من عذابه النفسي اللي كان بيعانيه من مشاكل أبوه وأمه…حس معاها بمعنى الحياة… ومكنتش مجرد اخت ليه…كانت ملاك طفولته…
دمـ.ـو.عه مكنتش بتقف عايز يترمي في حـ.ـضـ.ـن حد دلوقتي…أمه مثلا…مش هينفع لأنه بعت حازم ليها مع مالك الصغير عشان يخليها في البيت…ومتعرفش اللي بيحصل…كل مرة بيلجئ إنه يبعد أمه في المواقف اللي زي دي عشان خايف عليها لأنها مش هتتحمل التـ.ـو.تر ده…طلع من الحمام وهو مش عنده غير خيار واحد بس…
راح لشهد الاوضة مش هيلاقي غيرها مع إن هو عارف إن حالها مش أقل من حاله…بس على الاقل هيطمن إن في حد جنبه…دخل وشافها حاضنة نفسها على السرير وبتعيط وكاتمة شهاقتها!!…
مقدرش حتي يروح يهديها في النهاية هو بشر عنده طاقة معينة وهو دلوقتي طاقته صفر…حمل على رجليه لحد ما وصل للكنبة اللي موجودة في الاوضة وركض عليها وكان راكض بوضعية الجنين بالظبط ودمـ.ـو.عها كانت بتنزل في صمت تام…
شهد رفعت راسها بعد ما حست بوجوده…ودورت في الاوضة بعينيها لحد ما شافته… وأدركت إن حالته أصعب من حالتها ب مليون مرة…هي عارفة فريدة بالنسبة ليه إيه…وكانت عارفة فريدة من كلامه عليها من قبل حتى ما تشوفها…وبعد ما رغد قالت ليها احتمالات العملية…كان احساسها بالرعـ.ـب لا يوصف…ما بالك هو إيه…دمـ.ـو.عها نزلت المرة دى عليه هو… وبعدين شالت المحلول من أيديها ونزلت من على السرير…وهي حاطة أيديها على جرحها لحد ما وصلت عنده…وشـ.ـدت كرسي وقعدت جنب رأسه…وفضلت تمشي ايديها على شعره…وهو مازال بيعـ.ـيط بصمت
وبعد فترة من البكاء الصامت…يوسف قطع الصمت وقال:هو ممكن فعلاً مش أشوفها تاني ؟…ممكن فعلاً متخرجش من العملية؟!
شهد بعـ.ـيا.ط:لأ مش ممكن هتخرج صدقني…فريدة قوية زيك على فكرة…
يوسف:انا مش قوي…انا بدعى القوة بس خلاص مش قادر امثل إني قوي اكتر مش قادر بجد…شهد انا تخطيت المرة اللي فاتت بالعافية…وحاولت اكون قوي على قد ما اقدر…بس ليه اعيش الخوف ده مرة تانية…ليه…مش قادر بجد صدقيني انا مش قوي
شهد وهي بتحاول تكتم دمـ.ـو.عها:لأ إنت قوي وقوي جدا بدليل إنك مش حاولت تمنع فريدة من إنها تخطي خطوة زي دي… وإنت عارف إن ممكن يكون حساب حياتها…
يوسف:شهد انا كنت هختار فريدة مش عمر…
شهد:يعني إيه؟!
يوسف:يعني انا مكنتش هخليها تدخل العملية أصلا ما كنتش هسمح ليها…انا مش اناني…لكن مش عارف اوصلهالك إزاي فريدة ليها مكانة وعمر مكانة…بس فريدة أول حد في حياتي…كنت معاها يوم بيوم بتكبر قدام عيني…هي مش اختي…هي بنتي…عمر كان صديق طفولتي ومراهقتي وشبابي…بس لا يقارن…لو كنت مضطر اختار كنت هختارها هي…وكنت همنعها بس نظراتها ليا منعتني…حسيت إني لو عملت كده…هقـ.ـتـ.ـلها هي مش عمر…من نظراتها حسيت نفسي مسير مش مخير… مقدرتش اتكلم وامنعها…بس انا خايف اوووووي…حاسس بنار غريبة جوايا…مش قادر اتحملها…
شهد وهي لسا بتمشي أيديها على شعره:أولا كده انا فاهمة كويس إنت عايز تقول إيه…ولو كان اي حد مكانك كان هيختار نفس القرار…وإنت كده مش أناني…ده حبك وخوفك على أختك… وصدقني فريدة هتكون كويسة…
يوسف وهو بيعـ.ـيط:لو حصلها حاجة انا هنتهي…مش هتحمل يا شهد…وقام واترمي في حـ.ـضـ.ـنها وكان بيعـ.ـيط ومتشبس فيها برعـ.ـب…
فضلوا كده شوية من الوقت لحد ما دخلت دكتورة رغد عشان تطمن شهد زي ما اتفقوا…
شهد عينيها اتعلقت بيها ب أمل…
رغد وهي بتطمنها:عملية عمر انتهت وهيخرج دلوقتي…وحالته كويسة دلوقتي…
يوسف بخوف:وفريدة؟
رغد بصتله بتـ.ـو.تر وقالت:لسا!
يوسف:يعني إيه مش المفروض تخرج هي كمان!؟
رغد معرفتش ترد عليه وتقول إيه…ويوسف قام بسرعة واتوجه ناحية اوضة العمليات…
*************************
في منزل يوسف
كان حازم قاعد وست عيوان متشككة بتدرسه…
حازم بقلق حاول يكون طبيعي وكان بـ.ـارع في كده:إلا قوليلي يا حمـ.ـا.تي…لو جالك عريس كده قمر زيي وعنيه خضراء ودكتور أسنان يعني بعد ما يتخرج هيكون على قلبه قد كده…وكمان ناجح في حياته ومهذب…وكل حاجة…وجه طلب ايد بنتك الفاشلة…اللي كل حياتها نومة…والنكدية…واللي بتصيح على اتفه الأمور…واللي مش وراها غير قراءة الروايات هل هتقبلي…!!؟
فاطمة:إنت بتسأل اسألة غير منطقية ده لو كان بواب هوافق بعد صفاتها الهباب دي…
أسيل:لأ أم مصرية بجدارة فعلاً…عاش يا مصر
فاطمة:سيبك إنت…إنت قاعد هنا بتعمل إيه…مش المفروض تمشي ده حتي مينفعش البيت مفيهوش راجـ.ـل دلوقتي يصح قعدتك دي
حازم:حمـ.ـا.تي عيب انا دلوقتي راجـ.ـل البيت وبحميكم…
أسيل:ياض ركز كده…إنت ليه متناقض مع نفسك…إنت مش لسا قايل أن كل حاجة انتهت؟…وإن كله كويس مفيش غير عمر مجروح جروح سطحية…وشوية والكل هيجي مع إن صراحة الوقت طول
فاطمة وقلبها مش مطمن:قولتيلي يوسف اللي باعتك…صح؟
حازم بحذر:أيوة…
فاطمة بقلق أكبر:يوسف إبني وانا عارفه ولو زي ما بتقول حالة عمر كويسة مكنش هيخليك قاعد معايا إلا إذا كان الموضوع كبير في حاجة مش عايزني أعرفها…
حازم بصلها وسكت،ازاي هيقدر هيقولها إن بنتها المفروض دلوقتي في العمليات حاول يغير الجو:لأ اصلي بعيد عنك اختي نحنوحة شوية والفيلم اللي حصل في البدروم ده جابلها صدمة وهي دلوقتي في حالة صدمة ف مالك مطول معاها شوية…ف طبيعي عمر هيكون معه…ويترتب على كده الكل يأخر فاهمة يا حمـ.ـا.تي…
حازم كان بيتكلم بثقة مزيفة بس كان ماهر في التمثيل…يمكن بكلامه ريح فاطمة شوية…
غيث قطع صمته:انا بقول إنك كـ.ـد.اب!
حازم بصله بغيظ:قوم يالا العب بعيد…
غيث بخوف حقيقي:عمر كويس صح وفريدة مش كده؟
حازم:اه كويسين!
غيث:طب انت ليه جبت مالك؟…فريدة مكنتش هتسيبه بسهولة…عشان كانت الصبح خايفة عليه!…ومش هتسيبه غير لو كانت هي اللي مش كويسة أو حالة عمر صعبة…قولي إنك بتقول الحقيقة وهما كويسين
حازم بصله بدهشة…معقول طفل زي ده وبيحلل الاحداث بالطريقة دي مش قادر يستوعب ده حتي فاطمة وأسيل محدش علق على الحتة دي…فكر هيقول إيه بعد ما النظرات اتوجهت ليه بطلب تفسير !
حازم بمرح:يبني هو الواد اللي لزق فيا عشان انا كيوت واتحب…وهو من يومه بيحبني…وبعيد عنك المستشفى كانت ناقصة تطردنا عشان العدد كبير ومحدش بيتنازل إنه يمشي وكلهم ثنائيات الا انا سينجل بائس ف كان الحل المثالي أنهم يقللوا العدد ويضحو بيا انا…يلا هما الخسرانين…
فاطمة:طب خدني المستشفى دقيقة هطمن وارجع تاني طيب…
حازم برفض:لأ طبعا انا عايزك في موضوع مهم…
فاطمة:موضوع إيه
حازم:ثواني
وطلع تليفونه ورن على حد
حازم:الو يا بابا ياللي مخلفنا وناسينا
خالد:أنجز عايز إيه!
حازم بمرح:في اب في الدنيا يقول لابنه انجز…طب أسمع يا خلود…انا قررت اتجوز…
خالد بتريقة:عند سيادتك اي احلام تانية…
حازم:اه والنبي طلب اخير بطل بقي مشاغبة وافتكر أن عندك عيال على وش جواز وابقي أسأل علينا يا راجـ.ـل…ده انا حتي لسا مش شوية مضروب رصاصتين…وبنتك اتبرعت ليا… ودلوقتي انا بين الحياة والموت فقولت اكلم أبويا يجي يخطبلي حتي قبل ما اموت انا قاعد دلوقتي مع حمـ.ـا.تي تاخدها تحدد معاها معاد…دادي إنت روحت فين
كان خالد قفل في وشه أصلا
حازم بص لفاطمة وأسيل:احم احم…لأ لأ مقفلش في وشي ده تلاقيه في المسلة يعيني…انا مقدر
“المسلة مكان في الفيوم بيتميز بالشبكة الرديئة ده إن وجدت أصلا”
فاطمة قامت وقعدت جنبه:واااد إنت انا من يوم ما شوفتك وانا مش مرتحالك
حازم:مش ممكن يا حمـ.ـا.تي!!…تصوري كله بيقولي كده…سبحان الله…لأ سبحان الله فعلاً
أسيل:من يومه وهو كده
فاطمة بصتلها:من يومه…ده الحكاية فيها إن بقي
أسيل مسكت تليفونها وعملت نفسها مشغولة فيه وبعدين ضحكت جـ.ـا.مد
فاطمة بصتلها بشرر بتضحكي على إيه يا اخرة صبري
أسيل:لأ مفيش بس المستر النهاردة كان بيضـ.ـر.ب فيا المثل وصاحبتي بتقولي
حازم بتريقة:وإنتي فيكي إيه يضـ.ـر.ب بيه المثل
فاطمة:على رأيه
أسيل:ماما على فكرة ده حتي المستر بيشكر فيا ولسا بيقولهم عايزكم زي أسيل في الالتزام بالمواعيد…وكان بيضـ.ـر.ب فيا المثل…
حازم:فهمت
فاطمة بتريقة:إنتي ويضـ.ـر.ب بيكي المثل
أسيل:اللي فاهمني…امي أقسم بالله
فاطمة:الدرس بيبقي الساعة كام يا أسيل؟
أسيل:8!!
فاطمة:وإنتي بتروحي ايمتا
أسيل:والله على حسب بقا بس هو أخري 9:30
فاطمة:والدرس 8
أسيل بثقة:اه…ده حتي المستر بيقول مشوفتش في التزامك دائماً جابر بخاطري…
فاطمة:غيرتي الموضوع خلاص…نسيت انا بقا؟
أسيل:نسيتي إيه؟
فاطمة لاسيل: انتوا تعرفوا بعض قبل كده؟
أسيل:اعرف مين!
فاطمة:إنتي فاهمة
أسيل بخوف:يب…بس والله لما كلمته كنت مفكراه بنت!
حازم:يا نعاااااام…بقا ده صوت بنت..
أسيل:اسكت يالا ده انت صوتك في انوثة اكتر من صوت صحبتي
غيث:تم قصف الجبهة بنجاح
فاطمة:عارفين بعض منين؟
أسيل:معرفة سوشيال!
حازم:وربنا ما كنا بنتكلم في حاجة غير الثانوية ومفيش حاجة تانية غير حوار افلام وبس…وكانت مهزقة لو اتكلمت في حاجة تانية تضـ.ـر.بني بلوك
فاطمة:يعني
حازم:أقسم بالله كنت بكلم واحد صحبي
أسيل:وانا واحدة صحبتي
حازم:الله يخربيتك يا شيخة بس انا واحدة صحبتك تيجي إزاي!
أسيل:اسكت يالا…انا أصلا حكيت لبطوط قبل كده
فاطمة:هو ده العاق بتاع النادي؟
أسيل:حصلللل
حازم:انا عاق
أسيل:اي نعم
حازم:كان مهزق
أسيل:هو إيه
حازم:لأ متخاديش في بالك
رجعوا كلهم في حالة صمت…كلهم كانوا بيحاولوا يخفوا قلقهم من خلال حديث تافه وساخر
**************************
يوسف خرج بسرعة ناحية أوضة العمليات وساب شهد رواه ووقف قدام اوضة العمليات وبص لمالك عشان يطمنه على فريدة هل بقت كويسة زي عمر ولا لأ!؟
مالك فهمه ورد بهدوء لسا محدش قال حاجة…
دقايق كتير عدت مستنين حد يطلع يطمنهم على فريدة…يوسف بيتمني إنها تكون اقوي من كده وعملية التبرع خلصت من غير ما تحتاج جراحة القلب اللي ياسين قال عليها…بس كان فيه خوف مبهم جواه…شهد كانت جات بمساعدة دكتور رغد
رغد بصت لحالة يوسف بحزن وقالت:انا ممكن ادخل دلوقتي واعرف إيه الوضع جوا
يوسف:ياريت
رغد دخلت وبعد شوية خرجت…وقالت:هو للأسف دلوقتي ياسين بيعمل الجراحة القلبية إللي قال عليها وانت ادعيلها وان شاء الله خير
يوسف هز دماغه وقعد على الكرسي إللي جبنه يدعي بصمت …
*****************
مالك من كتر خوفه على عمر عقله كان مشغول مع عمر وبس…نسي ميساء خالص…بعد ما عمر خرج هو إلى حد ما اطمن…لسا باقي فريدة وعلى حسب كلام دكتور ياسين العملية مطولة…ف كان لازم يستغل الوقت ده…ويشوف ميساء…
مالك راح لميساء وكان معاها اسر واسراء وكانت قاعدة على السرير وعقلها لسا بيكرر اللي حصل…ولحظة قـ.ـتـ.ـل مرفت وكمان إطـ.ـلا.ق النار على عمر وكل العنف اللي حصل قدامها واللي في حياتها ما شافته قبل كده…!!
مالك شاور لأسر واسراء انهم يخرجوا…وبالفعل الاتنين خرجوا…
مالك قعد جنب ميساء على طرف السرير وسأل بهدوء:إنتي كويسة؟
ميساء….
مالك:انا عارف إنك مصدومة من اللي انتي شوفتيه…منظر بشع انا معاكي…بس إنتي اقوي من كده…انا عارف إن صعب تنسي اللي شوفتيه…ومش هطلب منك تنسي…لكن هطلب منك تحاولي إنك تتخطي الموضوع مش لازم تفضلي كده في حالة الصدمة…عيطي وعبري عن حزنك ورعـ.ـبك في حـ.ـضـ.ـني انا جنبك اهو بس بلاش الصمت ده عشان خاطري…
على فكرة شكلك كده بيوجـ.ـع قلبي…انا حاسس بالحرب اللي في عقلك دلوقتي…وعارف إن كل اللي حصل بيتكرر جواكي…بس انا عارف إنك قوية…وقال بمزاح…إنتي حتي اقوي مني والله بسببك مبقتش بـ.ـارد…إنتي ت عـ.ـر.في إن عملية عمر خلصت…وهو خرج والدكتور قال متوقع إنه يفوق في أي وقت لأن تأثير المخدر زال ودلوقتي على حسب قوة عمر ممكن يستغرق الأمر ساعات وممكن أيام…
بس ت عـ.ـر.في هو بقي كويس…بس لحد دلوقتي فريدة لسا في العمليات…مش عارف رد فعل عمر هتبقي عاملة ازاي لو فاق دلوقتي…إنتي حالتك دي وقلبي واجعني جدا…مش قادر احط نفسي مكان عمر…
ميساء اكتفت بردة فعل إنها دفنت رأسها في حـ.ـضـ.ـنه…
مالك حـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد وفضل يهمس في ودنها: حاولِ تتخطي اللي حصل اعتبري اللي حصل كابوس مرعـ.ـب وإنتي فوقتي منه…و…سكت بعد ما حس بحرارة دمـ.ـو.عها…وبعدين اتنهد براحة لأن هي كده بدأت تخرج من صدمتها…
مالك فضل يطبطب عليها لحد ما تخرج الكبت اللي جواها…لأن الدمـ.ـو.ع بتريح الإنسان شوية…ف مش حاول يوقف دمـ.ـو.عها…مع إن كل دمعة بتوجعه…بس الدمـ.ـو.ع دي نعمة…من بعدها الإنسان بيحس بالراحة…حتي لو مش راحة كاملة…إلا إنه بيرتاح بعدين…
مالك خرجها من حـ.ـضـ.ـنه وبعدين مسح دمـ.ـو.عها وبصلها بهدوء:احسن؟!
ميساء والدمـ.ـو.ع لسا بتلمع في عينيها هزت رأسها بالايجاب:حـ.ـر.ام إنسانة تموت بالطريقة دي
مالك عينيه لمعت من الذكري وقال:ربنا يرحمها…معاكي حق…اتقـ.ـتـ.ـلت بطريقة بشعة…وصعب المشهد ده يدخل من عقلي…لكن ده قدرها… قدرها إنها تموت بسبب واحد مريـ.ـض نفسي…كل اللي بيمتعه هو إنه يشوف الدم…مش اكتفي ب شهد لأ…قـ.ـتـ.ـل مرفت…وكمان حاول يقـ.ـتـ.ـل عمر…ودلوقتي اللي اترتب على أعماله…تعب لينا… وبعدين اتحولت نبرة صوته لرجاء… ميساء انا مش عايزها يحقق مبتغاه ويدمرنا ويعيشنا في تعاسة… دلوقتي لو حصل حاجة لفريدة هيكون فادي انتصر…وقدر يقـ.ـتـ.ـل عمر…فاهمني
ميساء هزت رأسها بالايجاب:أيوة فاهمة عايز تقول إيه
مالك بخوف:مش قادر اتخيل حالي لو كنتي انتي مكانها…لمجرد التفكير…حاسس اني بختنق…ميساء انا خايف جدا…من الساعات اللي جاية دي…
ميساء بصتله بخوف وهي خايفة زيه بالظبط من الساعات الجاية على فريدة ودمـ.ـو.عها نزلت المرة دي بتمني ورجاء إن فريدة تخرج بخير…
*************
حازم القلق ظاهر عليه وباين إنه قلقان وكمان فاطمة ام وبتحس بولادها وهي حاسة بنفس الخـ.ـنـ.ـقة والضيق اللي حست بيهم المرة اللي فاتت لما فريدة اضـ.ـر.بت بالنار…دمـ.ـو.عها نزلت برعـ.ـب من مجرد التفكير في حال عمر وفريدة دلوقتي.
وهي بتعيط أسيل وقفت وملامحها متحولة للصدمة وبصت لحازم بحدة:انت قولت مين اللي قالك إنك تجيب مالك!
حازم بتعجب:يوسف اخوكي…
أسيل:ازاي أصلا ده كان لسا مسافر اليابان وقال إن معاد رجوعه بعد اسبوعين…انا ازاي مخدتش بالي…واااد إنت مخبي إيه انجز
فاطمة ودمـ.ـو.عها سابقها:قولي عشان خاطري بنتي فيها حاجة…وإنت مخبي عليا…قولي بالله عليك…انا قلبي واجعني دلوقتي…قولي وطمن قلبي
حازم بصلها واتنهد ب استسلام ولسا هيقولها بس جرس الباب رن وكان رن مستمر
حازم بسرعة عشان يهرب من سؤال فاطمة وجري يفتح الباب…وكانت المفاجأة سام وسارة…
سام بخضة:بسم الله الرحمن الرحيم…مفيش غيرك يا فقر إنت اللي تفتح الباب…مش مطمن انا بالبداية دي!
حازم بصلها بفرحة:ساااام…اهو إنت يا غالي اللي هتنقذني…ادخل وانت والخاينة أدخل يا راجـ.ـل البيت بيتك…
سام دخل بمرح:يا بطوط إنتي فين انا جايلك بأخبـ.ـار حلوة…
فاطمة مسحت دمـ.ـو.عها ورسمت إبتسامة زائفة وقالت:إنت رجعت يابني…عامل إيه أخبـ.ـارك
سام:انا بخير وسعيد الحمدلله أخيراً اقنعت حمايا العزيز عشان نحدد الفرح…وحذري إيه…حمايا واختك في مصر ناااو
فاطمة بذهول:بتتكلم جد!
سارة:اه يا خالتو شوفتي بعد سنين قد إيه أخيراً نزلوا مصر
فاطمة:طب هما فين دلوقتي؟!
سام ب ابتسامة عريضة:في الفيوم عشان هيحدد معاد الفرح مع كبـ.ـار العيلة
أسيل وحازم الاتنين ضحكوا بشمـ.ـا.تة وقالوا مع بعض:يبقي مفيش فرح…
سام:مفيش إيه؟…مش فاهم معلش…
حازم:يا بني عمو احمد ده اخو عصام الصغير صح!
سارة:حصل يا ذكي إنت…
أسيل:وابويا اللي هو أبويا اخوهم…اشطااا وكبير الزفت العيلة هو عصام…يبقي مفيش فرح…ده يوسف وعمر…كانوا هيرتكبوا جريمة في قـ.ـتـ.ـله وقتها عشان يعملوا الفرح وفي الآخر اتقمص ومنع الكل من أنهم يحضروا الفرح بس على إيه فرحنا…
سام:يعني إيه؟
حازم:يعني مكتوبالك يا معلم…هي قعدة كده مدتها ساعة…يشهروا الزواج…وتاخد مراتك وتخلع ولا فرح ولا غيره…هو عصام عامل فيها متحفظ بس في الاخر ولاده شمامين
سام:حلو ده!
سارة بصتله بشرر:طب أقسم بالله ما هتجوز إلا بفرح وتشغلي فيه عمر دياب وحسن شاكوش وحماقي يا زفت إنت…
حازم بصوت وا.طـ.ـي:والله يا سام لو تعرف اللي بيحصل دلوقتي في المستشفى لا تفتح تربة وتنام فيها…انت فقر أصلا من يومك
سارة انشغلت في الكلام مع فاطمة وأسيل وحازم شاور لسام يخرج وراه برا…
برا البيت…
حازم:كويس انك رجعت…معلش هسيبك بقي معاهم وامشي دلوقتي على المستشفى…وحاول كده تشغل بالهم
سام بصله بضيق:خير ؟
حازم:مش عارف اجبهالك ازاي بس انت نحس…متبصليش كده…إنت والخاينة نحس من هنا للسنة الجاية…يا بني الحرب العالمية التالتة شغالة في المستشفى وعمر ما بين الحيا والموت وحصل جرائم قـ.ـتـ.ـل وانت جاي تقول فرح…ده انت فقر…
سام كان فاتح بوقه على آخره وباصص لحازم بلا تصديق:إنت اتجننت…انا اغيب يومين وارجع الاقي كل ده؟
حازم بزعيق:بقولك إيه أهبل إنت لم الليلة ويارب تستخدم ذكائك صح…انا ماشي…
وسابه ومشي
(ملقتش يا حازم غير سام ويستخدم ذكائه يازين ما اخترت)
***************
في المستشفى…كان مالك برا ومع ميساء مستني عمر يفوق…وحد يخرج يطمنهم على فريدة… عشان عدا كذا ساعة ولحد دلوقتي محدش خرج يطمنهم…
ويوسف وشهد قدام اوضة العمليات… يوسف كان عينيه متعلقة بالباب…واللحظات بتعدي عليه وكأنه عمر كامل مش مجرد لحظات…
دكتور جه عليهم من ناحية اوضة عمر: دلوقتي تأثير المخدر زال وهو ابتدا يفوق دلوقتي…!!
مالك بلهفة:ينفع نشوفه!!
الدكتور:ينفع بس ياريت ميكونش العدد كبير هو دلوقتي وضعه كويس…
مالك:تمام
زينب ومي راحوا ليه بحماس عشان يشوفوا عمر…وكانت الاوضة قريبة من اوضة العمليات…
شهد بصت ليوسف:مش هتروح؟
يوسف بعد رأسه بعيد…
عند عمر…كان ابتدا يفوق بس لسا مش مستوعب قوي…وكان مالك دخل ليه وجنبه….
عمر فتح عينيه وفضل شوية يحاول يستوعب هو فين…في الوقت ده كان يوسف جه هو وشهد بس يوسف فضل بعيد شوية…المهم أنه اتطمن عليه…
عمر كان استوعب هو فين…وبغضب بص لمالك وقال بتعب:يا بني انا متنيل على عيني قايلك إيه*كان بيتكلم بعصبية*
مالك بصله بعدم فهم وقاله:عمر إنت كويس…حاسس ب أي وجع…؟؟
عمر رفع ايديه بالعافية وشاور ليه يقرب…ومالك بالفعل قرب منه بحسن نية بس اتفاجئ إن عمر بيخـ.ـنـ.ـقه بايديه الاتنين وهو بيزعق على قد ما قدر:انا لو فياااا حيل اقوم اضـ.ـر.بك…كنت عملتها… عشان انت بني آدم متـ.ـخـ.ـلف مبتفهمش اشحال لما انا مديك الوصايا السبع وكانوا كلهم كالآتي لو حصل وجرالي حاجة مش عايز افوق الاقي نفسي فين يا بني ادم إنت
مالك: يخربيتك بموت مش عايز اكون عنيف معااك إنت لسا طالع من عملية…شيل ايدك وإلا هستخدم قوتي وهزعلك
عمر بعصبية:مش سايب واللي حضر العفريت يعرف يصرفه…
يوسف قرب بابتسامة عريضة على وشه وشـ.ـد ايد عمر من رقبة مالك وقال بشمـ.ـا.تة:حـ.ـر.ام عليك الناس كلها تفكيرها بيتغير معادا إنت نفس العقل المصدي
عمر مسك يوسف المرة دى بعصبية:ده انت نهارك أسود يعني موجود…وسايبني ده كله في المستشفى وانت عارفني كويس…وعارف شعوري دلوقتي إيه…فاكر ولا لأ…
يوسف بهدوء شال ايد عمر وقال:مبقاش في داعي لخوفك ورعـ.ـبك ده…اخوك وجنبك دلوقتي…حاول تنسي الذكريات دي…إنت مش ضعيف…
عمر سحب أيده… وغمض عينيه بيحاول يهدي نفسه ويحارب الذكريات اللي هاجمته…لما كان ضعيف لا حول له ولا قوة وقت وفاة أبوه… المستشفى بتفكره بذكريات وألم عمره ما قدر ينساه…لكن كونه على السرير كده وهو المريـ.ـض بيحيي الذكريات من جديد وبيتعصب جدا وكانت آخر جريمة في مستشفى بريس في شهر العسل…وعصبيته دي كان سببها الوحيد هو إنه بيفتكر لحظات ضعف…بيتمني يمحيها من حياته… فجأة الذكريات كلها اختفت لما استوعب إن يوسف موجود ومش مسافر…
…افتكر الحادثة ولما كان شبه واعي…وفريدة جنبه…هو كان مفكر إن ده حلم…أو عقله كان بيخترع كده…بس ازاي يوسف موجود ومفيش اي رحلات من اليابان لمصر في الاسبوعين دول وهو متأكد من ده…قلبه اتقبض من فكرة إنها كانت جنبه وقت ما اضـ.ـر.ب بالنار…ولو كده ليه مش موجودة دلوقتي…ممكن يكون حصل ليها حاجة هو مش موجود…كانت أمه ومي بيحاولوا يطمنه عليه…لكن هو كان غرقان في أفكاره…وانفاسه بقت عالية…
عمر فتح عينيه بصدمة وبص ليوسف..وقال لا مكنتوش موجودين صح…انا كنت بتخيل…هي فريدة فين اكيد يا مالك مش قولتلها اللي حصل زي ما طلبت منك صح…مالك يوسف حد منكم يجاوب اللي في دماغي ده مش صح وفريدة مكنتش موجودة هناك…حد يجاوب!!!
يوسف مقدرش يتماسك اكتر من كده وخرج بسرعة…هو خلاص اتطمن على عمر دلوقتي لازم يستني عشان يطمن على فريدة…وبعد ما خرج الخوف في قلب عمر زاد بعد ما كان نظراته وأفعاله عصبية…دلوقتي الدمـ.ـو.ع واضحة في عينيه جدا وكانت نظراته زي نظرات الطفل الصغير اللي مستني يسمع الكلام إللي على كيفه…هو عايز يسمع انها كويسة متعرفش…بس وجود مي ووالدته أكد ليه إنها بالفعل كانت جبنه وقت الحادثة…تذكره للي هو عاني منه وقت ما كانت هي في وضعه وجعه جدا فكرة إنها عاشت نفس الألم بس السؤال دلوقتي هي ليه مش جنبه
عمر:مالك ارجوك قولي إن فريدة كويسة أرجوك
مالك الدمـ.ـو.ع لمعت في عينيه من نظرات عمر المرعوبة وقال بصوت وا.طـ.ـي:هتكون كويسة
عمر بصوت مبحوح:يعني إيه؟؟؟؟
مالك مكنش عارف يقوله إيه اول يفهمه إزاي
مالك بتردد:انت اتصابت والإصابة كانت في الكليتين الاتنين
عمر:مالك انا سؤالي واضح مراتي كويسة ؟؟
مالك:ما انت كنت محتاج كلية جديدة ومحدش اتطابق معاك غير
عمر برعـ.ـب:غير مين…اوعي تكون قصدك فريدة؟؟؟…لا اكيد لا هي اصلا قلبها تعبان ومش هتتحمل اكيد لأ…صح؟
مالك بتردد:هي اللي اتبرعتلك
عمر بعصبية مفرطة:مستحيل ازاي اصلا المستشفي توافق…او دكتور يوافق…انت بتلعب ب أعصابي صح…مش معقول ده يكون حقيقي…مالك أرجوك…قولي إنها كويسة…ماما…مي…حد يرد عليا لو سمحتم…وبعدين حط ايديه الإتنين على وشه…وقعد يعـ.ـيط جـ.ـا.مد…مالك قرب مهنا وبيحاول يواسي فيه…
مالك:متخافش إن شاء لله هتكون كويسة…
عمر زعق:اخرج عايز اكون وحدي دلوقتي
مالك:عمر…
عمر:قولت عايز اكون وحدي…
مالك…كان عايز يتكلم بس مي وقفته وخلته يطلع مع زينب ..وهي قربت منه بحذر…
مي:مش عايز تتطمن عليها ؟
عمر وهو بيعـ.ـيط:خايف انا السبب وخطتي السبب
مي:هي لسا في العمليات…اضطر يعملوا جراحة تانية للشريان
عمر بصلها بالم ونظراته تايهة:وتفتكري هتتحمل؟؟
مي كلامك ده بيقول ان مش ده عمر اللي انا عارفه عمر فوق حبيبي وادعي انت بس وخلي عندك حسن ظن…مش كده…
عمر وهو لسا بيعـ.ـيط:انا عايز اكون وحدي!!!لو سمحتي؟
مي انسحبت بهدوء
وعمر كان عمال يلوم نفسه وموجوع إنه مقدرش حتي يتحرك من مكانه عشان يكون قريب منها!!…حاول يتحرك من مكانه وهما موجودين بس كان زي المشلول مقدرش يتحرك خالص…وده لأن العملية مش سهلة ممكن هو حالته كويسة دلوقتي بس مش اوي إلي حد ما كويس لكن أعراض العملية لسا مكملة…
********************
وبعد ساعاااات من الخوف والرعـ.ـب واللوم والألم اخيرا خرج دكتور فارس وياسين…بس ياسين مشي بسرعة…من غير ما يتكلم…!!!
↚
وبعد ساعاااات من الخوف والرعـ.ـب واللوم والألم اخيرا خرج دكتور فارس وياسين…بس ياسين مشي بسرعة…من غير ما يتكلم
فارس بص ليه واتنهدبتعب وبعدين بص للجميع:العملية إنتهت وكل حاجة تمام…بتردد…بس مش اكيد إنها كويسة لان لسا النتيجة مش هتظهر غير خلال 48 ساعة …ودلوقتي هي هتكون في العناية المركزة وبإذن الله هتكون بخير
يوسف هز رأسه ب إيمان…وارتااااح جدا ومالك راح عشان يطمن عمر…
حازم قرب من يوسف وقال بحذر:انا شكلي عملت مصيبة
يوسف بصله وبعدين قال بتذاكر:انا طلبت منك ايه؟!
حازم:يا جماعة هو ليه الكل بياخد عليا كده!!…وبعدين انا جايلك في الكلام…انا اعتمدت على سام في الموضوع ده
يوسف بحذر:سام مين…سام اللي في دماغي صح!؟
حازم هز رأسه بالإيجاب:حصل وكلها شوية وعارف أنه هيقع بلسانه
يوسف:انت ازاي واقف قدامي دلوقتي طير يا بني آدم
حازم فعلاً طاررر
وماهي الا دقائق وكان سام موجود مع الكل…
(غـ.ـبـ.ـي وهيفضل طول عمره غـ.ـبـ.ـي)
فاطمة بعـ.ـيا.ط:اللي انا سمعته ده صحيح؟!
يوسف غمض عينيه:واخد نفس عميق…لأنه مش على استعداد يبرر أو يفسر لحد حاجة…
فاطمة:يوسف رد عليا يا بني
زينب جات من ورا وقربت منها محاولة لتهدئتها: متقلقيش كل حاجة هتكون كويسة… دلوقتي عمر بقي كويس…وكمان فريدة خرجت من العمليات وهتكون كويسة…هي دلوقتي محتاجة دعائك…وكلها كام ساعة وتكون كويسة…
مي:تعالى يا طنط…نصلى ركعتين قضاء حاجة…وبعدين حضرتك تبقي تدخلى تطمني عليها بنفسك…إيه رأيك!؟
فاطمة هزت رأسها بالايجاب ودمـ.ـو.عها وشهقاتها…بيجاوبوا نيابة عنها…
ومشيت فاطمة مع زينب ومى…
سام قرب من يوسف:إنت كويس؟!
يوسف هز رأسه وسابهم ومشي… لأنه مش من الشخصيات اللي بتحب تظهر ضعفها بسهولة…
أسيل ناولت مالك الصغير اللي نايم في أيديها لسارة…ومشيت ورا يوسف…
يوسف كان ركن بعيد عن الكل…لأنه دلوقتي بحاجة إنه يجمع شتات نفسه بعيد عن الكل…
أسيل…قعدت جنبه:هو حضرتك كويس…!!…اكيد الموقف مكنش سهل عليك…عمر اقرب صديق…وفريدة الحب الأول…وبنتك…وبمحاولة إنها تستفزه عشان تخفف عنه…وكمان مفضلتك…انتوا الاتنين مالكوش غير بعض…اخوات مستفزة.
يوسف ابتسم بخفة وقال:أيوة اقعدي إنتي شايلة في نفسك كتير…ماهو انا مش هحبك…غير لما تحترميني…
أسيل:وانا بقول حضرتك وبتاع… تصدق انك رخم ومينفعش معاك غير قلة الأدب…بص فكك من جو الرسميات ده مش عندي ده عند فريدة…
يوسف:أتمني تبطلي مسلسلات وروايات لأنها عملت منك منحرفة شوية اظن
أسيل:تؤتؤ مسمحلكش يا اخ چو إلا الروايات والمسلسلات إيش فهمك إنت دي عالم تاني بعيد كآبتكم ومشاكلكم اللي مش بتخلص دي…
يوسف:امممم
أسيل بجدية:تعرف انك قوى…انا بتعلم القوى منك…وبمرح…ودي الحاجة الوحيدة طبعاً…لأ كمان البرود والله يا يوسف يا أخويا وبكل صراحة انا بتعلم منك بلاوي…بس بتقوي من شخصيتي…
يوسف:إنتي مختلفة عننا شوية يا أسيل…انتي طفولتك اضطرتك تعيش بعيد عن جونا السلبي…بسبب مشاكل ماما وهشام…كان اغلب وقتك عند خالتو…ف عقليتك متفتحة عننا…وده مش حلو…لأن إنتي عندك نظام العقل المتفتح فاهمه غلط… يعني لما بتكلمي ولاد من وجهة نظرك عادى وكده…ت عـ.ـر.في ليه مش بزعق ليكي…أو حتى ماما…لأن ماما بتحس بالذنب تجاهك طول الوقت… لأنها عشان تجمع نفسها بعد الطـ.ـلا.ق اهملتك سنين…وده سبب عدم ادراكك الكامل للواقع…وكمان انا حاسس بالذنب عشان بعدت…وسبتكم وحدكم في الوقت اللي كنت المفروض أتحمل فيه المسؤلية…بس صدقوني انا مش قوى زي ما إنتوا فاكرين…اهو دلوقتي مش قادر اكون قريب أو أكون سندكم لأني ضعيف…!
أسيل:إنت انسان…وكل إنسان ليه طاقة معينة… وطبيعي تضعف… لأنك مش كامل او مثالى…إنت انسان…عندك هموم وعندك اختبـ.ـارات… وطبيعي هيجي الوقت اللي تحتاج فيه غيرك…وإنت قوي…وفريدة قوية زيك…وهتشوف بنفسك هي هتبقي كويسة
****************
ياسين بعد ما خرج من العملية…جري بسرعة على مكتبه…لأن عارف وواثق إنه هيلاقيها هناك….
أول ما دخل الاوضة حس بوجودها…
مشي بهدوء وقعد على أقرب كرسي بتعب…وقال بنـ.ـد.م وحزن حقيقي…:انا آسف…انا عارف إنك دلوقتي قاعدة تحت المكتب هتفضلي غـ.ـبـ.ـية ومش بتلحقي تهربي…چودي انا فعلاً آسف…آسف على كل مرة بجرحك فيها بدل ما اكون جنبك…دمـ.ـو.عه نزلت…بس انا مش متحمل فكرة إني اخسرك…جودي انا اكتشفت دلوقتي إني محبتش غيرك إنتي…هو ليه المرض اختارك إنتي دون عن الكل هااا؟…ليه؟!…هو انا وحش للدرجة دي…عشان كده الدنيا بتسلب مني كل الناس اللي بحبها وبتبعدهم عني…الأول فارس…وبعدين بابا…وبعدين رحمة…ودلوقتي إنتي كمان؟؟
جودي بعـ.ـيا.ط:بس يا رخم إنت عشان هاين عليا اشرحك…يحرق كده…بدل ما ازعل من كلامك…عندك قدرة رهيبة إنك تخليني احس إنك المظلوم…!!…ده انت ممثل بـ.ـارع من يومك…يالهوي… وبعدين مين قالك اني هموت طب والله لافضل قاعدة فوق قلبك لحد ما تموت إنت الأول…ومتتكلمش معايا تاني عشان مش فاهمة قلبي بيحب واحد زيك ليه وكل مرة بيجبرني اسامحك مع إن كلامك بيجرحني…!!
ياسين ابتسم ولف للمكتب وقعد على الأرض قدامها…وقال ب ابتسامة حاول يدراي بيها ألمه:بقولك ايه…انا هتخلي عن الطب وهبدأ رحلة البحث عن كيفية علاج ضمور المخيخ…!!
چودي:معا نهزم الضمور…
ياسين: أبتسم بس صعب من دون فارس بقا ف لازم اعتذر دلوقتي يووووه
چودي:على فكرة هو مهزق زيي وبيسامحك على طول
ياسين بمرح:بنتتتت عيب ده مهماً كان أخويا الكبير العاقل الرزين…
چودي:وإنت الفاشل اللي متعب الكل معاك
ياسين طلع لسانه وقال:إذا كان عجبكم بقااا..
وضحكوا الاتنين وبعدين ياسين حـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد…والحزن في قلوبهم كبير…لكن ده ميمنعش إن حبهم أكبر ومين عالم…مش ممكن في يوم ياسين يحقق المستحيل!؟
بس لسا مش قادر يفهم إن دي اخبـ.ـارات من ربه…اترسخ في عقله اعتقادات وبعد عن ربنا جدا…ومع كل إختبـ.ـار بيبعد مش بيقرب…مش زي فارس بقدر اللي مر بيه…إلا إن إيمانه عمره ما اتهز كان دائماً بيقرب من ربنا أكتر…لكن ياسين العكس…يا تري هيرجع لربنا ايمتا…
…ومرض چودي مش مرض عادي مرضها…مرض خلى ياسين يدرك أن الفلوس مش كل شىء…خلاه يدرك إن الفكرة اللي أمه ربته عليها غلط…چودي عندها ضمور مخيخ…مرض مالوش علاج… تدريجياً المريـ.ـض بيدأ يفقد القدرة على الكلام والحركة…وكل وظايفه لحد ما بينتهي بيه المطاف على كرسي متحرك…مش واعي باللي حواليه…لحد ما ربنا يريد له الموت…لحد الان الطب عاجز عن علاج المرض ده وأمراض كتير جدا…ياسين جراح قلب معروف لكن عاجز عن معالجة جودي…فارس أخوه جراح مخ واعصاب ناجح وبردو عاجز…كل اللي في ايديهم بس هي شوية أدوية تخفف الاعراض…وتسمح ليه تعيش حياة طبيعية فترة اطول…بس يا ترى حب ياسين ممكن يحقق المستحيل…ولو ده حصل…لازم فى البداية يقرب من ربنا ويرجع لوعيه وطريقه الصحيح…ويبطل يلوم غيره على معتقداته…
“الغرفة المضيئة”
******************
مالك قال لعمر عن حالة فريدة دلوقتي…بس مكنش فيه رد فعل من عمر أصلا…لأنه مش مجرد السماع هيريحه…هو مش هيرتاح غير لما يشوفها بنفسه طبعاً…مالك فهمه…ومعرفش يعمل إيه…بس خرج بصمت
متخيلين إنه زي أي حد هيطمن لمجرد إنه عرف إنها خرجت من العملية حتى لو تجاوزت ال 48 ساعة بردو مش هيرتاح لأنه لازم يشوفها…كان في خياله لما فاق… إنها هتفضل جنبه طول ما هو تعبان…وقريبة منه…كان خيال بيسعده من داخله…بس دلوقتي هو عايز يكون جنبها وماسك ايديها…عايز يطمنها إنه جنبها…!
كانوا يومين صعبين جداً…وكان العدد كبير جداً في المستشفى…ف اضطر جزء كبير يمشي…زي زينب ومى…ومعاها غيث ومالك الصغير… اسر واسراء سام وسارة…مهاب… إياد…وشهد راحت مع مى عشان ترتاح…مش تبقى غير مالك وميساء وفاطمة رفضت تمشي وأسيل معاها وطبعاً يوسف متحركش من مكانه…
عمر مكنش بيعرف يتحرك…لأن العملية صعبة شوية…
فارس دخل يطمن عليه…بس لاحظ أن مفيش تقدم في حالته…شـ.ـد كرسي وقعد عليه:مالك…إنت كويس!!؟
عمر….
فارس:انا معاك…دلوقتي إنت أكيد حاسس بالعجز شوية…لأنك دلوقتي عندك رغبة…تتحرك وتتطمن على مراتك بس مش قادر…وده طبيعي أحياناً بعض حالات النقل بيحصل معاها كده…ف مع الوقت هتتحسن…بس دلوقتي انا أقدر اقولك… تفاصيل حالتها بالتفصيل…إيه رأيك؟
عمر….
فارس:تحب اخدك تشوفها؟
عمر بصله بلهفة:ياريت!
فارس قام:طيب…
وخرج
عمر:إنت رايح فين…
فارس:هتفهم بعدين…
فارس خرج واتكلم مع مالك وبعدين مالك داخل وسند ضهره على الحيط شوية…
كان في الوقت ده فارس لبس الملابس الطبية…واتعقم ودخل العناية المركزة… وبعدين طلع فونه…وكان بعيد شوية…ورن على على رقم مالك…فيديو كول…
مالك كان جنب عمر…وعمر كان متعصب عشان عايز يفضل لوحده
مالك:والله انا مش واقف دلوقتي حبا إني اشوفك كده اصلك قمور عشان أقعد اتفرج عليك…انا بس عايز اكسب ثواب في حضرتك مش أكتر
عمر باستفزاز:بردو أخرج
مالك:هتنـ.ـد.م!
عمر:ماشي
مالك طلع فونه ورد على فارس وقال وهو بيبص لعمر باستفزاز:لأ مش عايز هو يشوفها…
فارس:يعني إيه
مالك: يعني هو ***وبيطردني…فكك انهي الفيديو كول وبلاش يطمن لأنه منشف دماغه ومكتئب عليا…
عمر:فيديو كول!
مالك قرب منه شاشة الفون…:بص كنا عايزين نخليك تشوفها بطرق حديثة بس انت مش عايز يبقي سلام
عمر جز على أسنانه:مالك متبقاش رخم!
مالك بصله باستفزاز: أعتذر مني…واوعدني إنك مش هتتعصب عليا وتطردني كل دقيقة وانا اديك الفون
عمر:آسف يا سيدي!
مالك:مش هطردك تاني يا مالك يا حبيبي!
عمر:ده بعينك عشان من ناحية الطرد فاللي فات ولا حاجة الجايات كتير…
مالك:رأفة بحالك مش اكتر هديك الفون…
عمر…شـ.ـد منه الفون
كان فارس بيصور ليه فريدة وبيقرأ ليه المؤشرات الحيوية…وعمر بالنسبة ليه إنه شافها…ريحيه إلى حد ما…
********************
وعدوا ال 48 ساعة بسلام…وفريدة بقت كويسة…وحالتها أفضل…
فضلت 3 أيام بالعناية المركزة…وجه الوقت عشان تكون في اوضة عادية
فارس:انا بقول تروحوا احسن عشان انا تعبت انتوا عاملين ازعاج في المستشفى كبير والله…وبالذات الواد الرزل اللي مقضي يومه في عمل مقالب في الدكاترة والمرضى…كان بيشاور على حازم واضحة يعني…
مالك:إحنا كنا بنتكلم في موضوع الاوضة العادية حضرتك ليه نطينا للرزل ده…
فارس:مانا بشوفلك اوضة تكون قريبة من اوضة عمر افضل عشان بس متغلبوش
مالك:تؤتؤ…انا اخ بيحب أخوه ف خليهم في اوضة واحدة عشان نخلص…عشق ممنوع في غرفة مستشفى مشهوره…ولا إيه
فارس:إحنا هنهزر ؟
مالك:افهمني يا دكتور تخيل إنت مكان عمر دلوقتي هتبقي عايز ايه…مراتك في اوضة تانية…ولا معاك
فارس:هو في العادي هقول نفس الاوضة بس علميا مينفعش…
مالك:عليك نور مش قولتلك…انا بحب أخويا ف حان وقت الانتقام…
فارس:يلا زي ما انت شايف…
وجهزوا سرير جنب اوضة عمر…فريدة مكنتش لسا فاقت…ونقلوها…
عمر كان ارتاح تماما لما بقت جنبه…
عمر بصوت وا.طـ.ـي بص للكل:مش عايز مخلوق في الاوضة…أو في المستشفى أصلا…
مالك:على فكرة إنت اخ مش جدع…انا غلطانلك أصلا…تعرف لولا انا كنت هتفضل قاعد مكانك مش مطمن…انا طالع وابقي شوف مين هياخد باله من ابنك…
عمر:إبني ومهذب… وبعدين حمـ.ـا.تي موجودة وماما ومى أو هريحك…هاته جنبي هنا أصلا وحشني…واتفضل برا
فاطمة:انا هفضل لحد ما بنتي تفوق
عمر:بطوط مش كده روحي ارتاحي…وبعدين بنتك فوم نوم…لما تفوق هقولك…ومعاد الزيارة خلص…ارتاحوا بقي إحنا كويسين…وفي هانيمون (شهر عسل) كمان…يلا
سام:طب لو سمحت انجزوا عايز اتجوز
عمر:وانا مالى!
سام:مش مراتك تبقي اخت مراتي في الرضاعة وبنات خالة فهي مش هتعمل فرح من غير ابن خالتها…
مالك: صحيح انا عايز اتجوز
عمر:برااااااااا…
مالك اخد الكل وخرج واقنع فاطمة إنها ترجع البيت وترتاح وبعدين تيجي بكرا تكون فريدة فاقت…وفعلا الكل مشي…
عمر كان في الاوضة لسا بياخد نفسه وبيبص جنبه…لقى يوسف مشاء الله زي الحيطة بينه وبين فريدة…كان يوسف قاعد جنبها ومستنيها تفوق…كان يعتبر الايام اللي فاتت مش ارتاح…وكان باين عليه التعب…
عمر:متهزرش معايا…مش امشيهم وتفضل إنت
يوسف من غير ما يلتفت ليه:اسكت عشان مش طايقك دلوقتي
عمر:قولت اللي في قلبي…لو سمحت انا عايز خصوصية…
يوسف ببرود:اخرس…
عمر:يوسف بالله عليك ما تكملش عليا زي مالك
يوسف:انا مش مالك…
عمر سكت هو أصلا متفهم مشاعر يوسف ومش معترض على وجوده هو بس بيحاول يفتح حديث معاه… عشان متأكد إن يوسف زعلان منه…وعايز يتصالح معاه…
عمر دور بعينيه في الاوضة لأنه عارف إن شهد هتفضل مع يوسف ولقيها فعلاً في زاوية على جنب…شاف في عينيها كلام عايز تقولها…وكان باين عليها إنها مترددة إنها تكلمه…فهم نظراته…وفهم إنها عايزة تتكلم معاه…ف شاور ليها عشان تقرب منها
شهد قامت وقعدت على الكرسي جنبه…
عمر بهدوء:امممم…مترددة تقولي ايه!!
شهد حبت تشارك سعادتها مع عمر الأول…زي ما هو عمل وقت “مالك”
عمر تأملها بهدوء مش فاهم سر السعادة اللي في ملامحها في الوقت ده فهمس ليها:إيه في إيه
شهد قربت منه وهمست:عايزة اشاركك في حاجة كده بس اوعدني إنك هتسيطر على جنونك ومش هتفضحنا
عمر سكت:إن شاء الله…
شهد همست ليه:انا حامل…
عمر بصلها للحظة يستوعب وبعدين بحماس بصوت عالي:بجددددددددد
يوسف بصله:في إيه؟
شهد كانت باصة لعمر ونظراتها بتقول”يخربيت اللي يقولك على حاجة”
عمر كمل بتمثيل:بجد ألم لا يحتمل…
يوسف:اشوفلك دكتور!!
عمر:لأ مفيش داعي انا بس اتحركت غلط شوية!!
يوسف رجع بص قدامه لفريدة
وبعدين عمر همس لشهد:آسف ومبرووك…انا فرحان يا بنتي…والله…اخيرا الواد يوسف هيتعلم الأدب ويبطل يقولى إني مش طايق مالك ابنى بلا سبب…ربنا يرزقه بتوأم يطفشوه عشان أعرف اشمت بمزاج
شهد ابتسمت:إنت مش طبيعي بجد!!
عمر:والله وكبرتي يا اوزعة
شهد خبطته على كتفه:انا غلطانة إني قولت أخويا حبيبي اقوله!!
عمر بصلها وابتسم ومكنش عارف يخبي سعادته…وبعدين رجع يفكر في فريدة…هو لحد دلوقتي بيلوم نفسه…ومش عارف لما تفوق هيتكلم معاها إزاي…وفي وقت تفكيره سمع صوتها أخيرا وهي بتقول إسمه…
فريدة أول ما فاقت اول إسمه ذكرته اسم عمر…
عمر غمض عينيه براحة…ومقدرش يبص ليها…
فريدة بصت ليوسف اللي كان باصص ليها بلهفة وسألته بدمـ.ـو.ع وضعف: أبيه عمر كويس صح…اتحسن مش كده…وبقي احسن…أبيه رد عليا…عمر بقا أحسن
عمر كانت دمـ.ـو.عه نازلة بصمت ورد من غير ما يبص عليها:امممم كويس…
فريدة بصت لمكان الصوت:عمر إنت كويس…حاسس بوجع…تعبان…
عمر أبتسم:كويس… إنتي كويسة!؟…
فريدة:انا كويسة طالما انت كويس
(حاسة إني ببالغ انا عارفة نفسي ماليش في الرومانسية كان مالى يا ليمبي)
وكل واحد سرح في ألم خاص…هو بيلوم نفسه إنها كانت كده بسببه…وهي كانت بتعيد لحظات ألمها على حالته…وبتفتكر إنه عاش الالم ده قبلها…حست بيه…وكانت بتتعذب لمجرد… إنها خلته عاش الألم ده…
يوسف باسها:إنتي كويسة
فريدة بصت ليه:الحمدلله
يوسف غمض عينيه واتنهد براحة
فريدة:هو عدا كام يوم؟
يوسف:قولي عدا كام سنة
فريدة بصتله بصدمة: إيه ده اوعي اكون دخلت في غيبوبة تاني!!!
يوسف ضحك بصوته كله:أيوة حصل غيبوبة 4 أيام…
فريدة:أيوة يعني عدا كام يوم في المستشفى
يوسف:تقريبا 4 أو 5 مبعدش والله
فريدة:أربع أيام كانوا كفيلين أنهم يعملوا منك رجل كهف!
يوسف:انا!
فريدة:أيوة بذمتك انت ارتحت شوية…شكلك كأنك منمتش من قرن…وطلعلك دقن يا أبيه وانا مش متعودة عليك كده…شكلك متغير…مبحبش شكلك بالدقن…مش لايقة عليك
يوسف ضحك جـ.ـا.مد على طريقتها الطفولية…الجملة دي بيسمعها منها كتير “الدقن مش لايقة عليك”
يوسف:لأ يا شيخة وحشة عليا…مرة واحد متـ.ـخـ.ـلف وقاعد وراية دلوقتي قالى اربي دقني شوية للفرح… عشان يبقي شكلى على الموضة
شهد خبطت عمر على كتفه تاني بس جـ.ـا.مد المرة دى:يا اخي انت مبيجيش من وراك غير المصايب… كده…كنت هتبوظ علاقة الاخوات بالدقن يا منفسن!!
عمر:اوتش…منفسن!…وليه متقوليش علاقتكم…
شهد:لأ متفرقش معايا هو عندى وسيم بكلا الحالتين ملكش دعوة إنت !!
عمر:تموتي في التطبيل!!
فريدة:المهم كده حبيبي تروح زي الشاطر كده تنام يوم او اتنين وبعد كده تحلق دقنك…يلا
يوسف:لأ انا بايت هنا مالكيش دعوة إنتي!!
فريدة بصت ليه:اتفضل يا أبيه!!
يوسف بصوت عالي:إيه يا ماما انتي لسا فيكي العادة دي بتعملي فيها كبيرة!!…وتمشي كلامك عليا طب مش ماشي
فريدة بصتله ونظرة كانت تكفي إنه يقوم من مكانه:مش طبيعي حاسس إنك بتعملى تنويم مغناطيسي بنظراتك دي…المهم اتطمنت عليكي…وبص لعمر ب استفزاز…هما ساعتين وراجع…وهفضل جنبك يا حبيبتي
عمر ضحك بسخرية وبعدين بص لشهد:سلام بحبك يا قلب اخوكي والله…
*****************
بعد ما فريدة فاقت شهد ويوسف رجعوا سوا على البيت… عشان يوسف يرتاح شوية…ولسا شهد في حالة تـ.ـو.تر…ازاي تقوله بخبر حملها…أو رد فعله خصوصا بعد اليومين اللي فاتوا دول!
رجعوا البيت ويوسف اخد شاور ودخل نام…لأنه بقاله كتير مش نايم كويس…وشهد استغلت الفترة دى عشان تفكر ازاي تقوله…
وبعد ما اخد كفايته في النوم قام ولبس عشان يروح المستشفى من جديد قعد يلبس الكوتشي…
شهد قعدت جنبه وبعدين ناولته صندوق صغير
يوسف بصلها:إيه ده
شهد ب ابتسامة:افتحه وشوف بنفسك
يوسف فتحه بهدوء وكان…فيه جزمة بيبي صغير في الصندوق…”وبيبرونة”…
يوسف بصلها ب استغراب مش مستوعب ده ليه!…أو بينكر اللي فهمه…
كانت شهد بتبص ليه بسعادة…صعب تتوصف…كانت بتحلم باللحظة دي من سنين… ودلوقتي بس عايشها…ف كانت سعادتها فوق الوصف…
يوسف ابتسم من شكلها وبعدين قال:مش فاهم!
شهد مدت ايديها في الصندوق وبعدين طلعت صورة من أشعة البيبي وورتها ليه!
يوسف وعينيه لمعت بالدمـ.ـو.ع:حامل ؟
شهد هزت رأسها بالايجاب وهي بتبتسم مع الدمـ.ـو.ع احاسيس ملغبطة كانت عايشها في اللحظة دي…
يوسف رجع بص للصندوق من جديد وصورة البيبي وهو مبتسم مع دمـ.ـو.ع زيها لسا عقله بيحاول يستوعب…هموم الايام اللي فاتت نسيها في لحظه…كل ألم وحزن…اتمحوا في اللحظة دي… الشعور ده نقله من الأرض للسما
شهد عينيها كانت متابعة تغييرات تعابير وجهه… وتعابيرها بتتغير معاه…وسعادتها بتتضاعف مع تغيرات تعابير وجهه…كانت سعادة تانية بالنسبة ليها…
يوسف:ده بجد مش كده…انا مش بحلم…
شهد وهي ابتسامتها ابتسامه بسيطة بس تكفي إنها تعبر عن سعادة فوق الوصف…:لأ دي حقيقة
يوسف اتنهد وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد…والاتنين سعادتهم فوق الوصف…
يوسف باسها جـ.ـا.مد وهو لسا مش مصدق…وبعد ما كان من أيام بسيطة بيعـ.ـيط دمـ.ـو.ع حزن دلوقتي بيعـ.ـيط دمـ.ـو.ع فرحة…وكل همومه اختفت…حس إن قوته رجعت من جديد…قدر في لحظة يلم شتات نفسه
انشغل هو وشهد بسعادتهم واحتفالهم بالخبر ده بطريقتهم…
***********************
من بعد ما يوسف وشهد مشيو عمر وفريدة محدش منهم حاول يتكلم…ده مش وقت كلام خالص…يكفي دلوقتي إن الاتنين اتطمنوا على بعض…اصوات أنفاسهم في المكان كانت كفاية لكل واحد منهم…فضلوا طول الليل في حالة صمت
الممرضة كانت بتدخل تتابع حالاتهم…وهما مفيش كلام…الاتنين مكتفين بنظرات خاطفة وبس…
*********************
تاني يوم…في وقت الزيارة…كان مشاء الله الكل موجود بلا استثناء!
إياد: حمدالله على السلامة يا بشمهندس!!
عمر:الله يسلمك يا بشمهندس…قدرت ترجع زوجتك؟
آية ردت:إيه ده حضرتك كنت تعرف اني كنت مخـ.ـطـ.ـوفة ده انا حتى كنت لسا هقولكم…
إياد شـ.ـدها براحة من غير ما حد ياخد باله:انا مش منبه عليكي قبل ما نطلع تبطلي الجنون ده…إنتي ناقص تقولي لطوب الأرض على فكرة
آية:ابقي فكرني اقوله…انا مبسوطة أصلا دي أول مرة اتخطف بقا وكده
إياد:آآآآآه كله من قلبي المهزق اقسم بالله
وبعدين بص لعمر: حمدالله على سلامتك مرة تانية وحمد الله على سلامة المدام استأذن انا…
وشـ.ـد آيه معاه ومشي!
وبرا
آية:يا بني كنت استنى شوية احكيلهم مغامرتي…حتى افك عنهم
إياد بصلها بغضب:انا طلع عين اللي خلفوني وكنت خلاص بموت لحد ما وصلتلك وحضرتك عايزة تحكي مغامرتك!!
آية نفخت بضيق:إنت بتضطرني اعمل كده
وبعدين اتعلقت في رقبته لحد ما طالت شعره ونكشته كعادتها!
إياد:قلب مهزق وربنا قلب مهززززق…وبعدين زقها…اوعي يا شيخة… يخربيتك
آية جريت وراه:خد بس يا ديدو بلاش تتعصب كده!
نرجع جوا…كان عبـ.ـارة عن فرح مش اوضة مستشفى خالص وكل كتيبة تطمن تمشي…مفيش غير الثنائيات المسكينة
سام:بقولكم إيه اتنيلوا كده خفوا بسرعة عشان بس فيه فرح لازم يتم
آسر:خليهم فرحين
مالك:خليهم تلاتة
حازم:ليه مش اربعة هااا
عمر:هتعملولي فرح تاني معاكم هتنيل اخف بسرعة غير كده…انا مقيم هنا
مالك:ماهو انت لو مشـ.ـدتش حيلك دلوقتي هنعمل الفرح من غيرك عادى
سام:لأ يا أخويا مش هعرف اتجوز غير بيه
عمر:ليه كنت من بقيت اهلك؟
سارة: لا أصل بعيد عنك سام من نفخة بيجيب ورا ف ازاي هيقف قدام المدفع
فريدة:والمدفع اللي هو مين؟
سام:كابير العيلةةةة
فريدة:ياااااه قصدك عمو عصام؟
عمر:يااااه بقى الراجـ.ـل الطيب ده مشكلتك
حازم:على يدددددي
عمر:اخرس إنت حد قالك اتكلم
حازم:لأ
عمر:يبقي نسكت
مالك:هااااا يا زفت؟
عمر:نعم هااا في إيه…مش ملاحق كلامك كتير وانا واحد تعبان!
مالك:هتخف ايمتا اتنيل انجز
عمر:لأ يا حبيبي انا خلاص قاعد في السرير حبيته مالكش دعوة
مالك قرب منه وهمس في ودنه…
عمر بصله: تصدق انت ***انا بقول نفصل الاوض احسن
مالك:ميصحش حب الأخ…
عمر:متحبنيش:إنت مالك ده انت حشري اوي
مالك:تؤتؤ…
عمر:طب روح يا مالك إلهي وانت جاهي حماك يحط عليك…
عمر خلص جملته وتليفون مالك رن وكان حماه….!!!
مالك رد:أيوة يا عمى
خالد: الا يا ابني انا ضايع مني تلات عيال القيهمش عندك!!
مالك:سبحان الله التلاتة قدامي صدف
خالد زعق:انتوا الأربعة عايزكم قدامي إحنا بدأنا نستهبل…وقول لل***الكبير يجيب خطيبته معاه…
مالك:حاضر
وقفل معاه…
مالك بص لعمر بصدمة:شكل حمايا هيحط عليا…خلاص انا مش داخل معاك في نقاش تاني…
عمر:حيث كده كلكم برة لحسن ادعي عليكم ما تتجوزو
كان فيه سباق غالباً مين يطلع الأول…سبحان الله مستعجلين
********************
بعد ما الكل مشي
عمر:احم…آسف
فريدة:على إيه…!!
عمر:على كل حاجة…على خطة متهورة خلتنا في الحالة دي…إني كدبت عليكي في موضوع الخطة…بس كنت عايز اطمنك عشان متخافيش على مالك اوي ومتشغليش بالك بيه…
فريدة:وبالنسبة ليك…مؤلم جداً الشعور ده
عمر:عارف!
فريدة:وانا آسفة عشان عشته بسببي قبل كده
عمر:وقتها كنت انا السبب…بردو…
بصوا لبعض نظرات شوق
عمر:منك لله يا مالك يا خرابة…هو إحنا هنفضل بالحال ده كتير انا مش عارف اتحرك من مكاني…وشكلي هبقي كسول شويتين تلاتة
فريدة:هي دي جديدة
عمر:أ…
قطع كلامه دخول مالك وهو معاه مالك الصغير…
مالك:اتفضل إبنك…وبص لمالك الصغير…عايزك تحط عليه يا حبيب عمو
عمر:على فكرة انا مش عارف اتحرك…
مالك:يابني بطل جحود بقا ده مهماً كان إبنك…!!
عمر:طيب اديه لمامته
مالك:باي عقل ومنطق إنت دلوقتي عندك القدرة تشيله شوية لكن هي ازاي اقنعني ياللي كان عندك قدرة تخـ.ـنـ.ـقني وانت لسا فايق
عمر:مالك اطلع برا…إبني وسيبه اتفضل…يلا قبل ما ادعي عليك دعوة كمان
مالك خرج بسرعة
مالك الصغير كان بيبص لعمر بفرحة…
عمر:بتبصلي كده ليه
مالك:بابا يححح؟
عمر بصله باستغراب:ترجمي كده الكلمة الجديدة اللي قالها دي
فريدة:يححح…لما بيتخبط بيقولها ف قصده يححح…حد فهمه إحنا مش موجودين ليه
كان صوتها مخـ.ـنـ.ـوق بالعـ.ـيا.ط
مالك الصغير مكنش خد باله من وجود فريدة أول ما سمع صوتها…عيط بلهفة وهو بيدور عليها..
مالك:مام..مام…”لسا مقلش ماما كاملة”
عمر كان لسا هيسألها بتعيط ليه بس بعد ما شاف رد فعل مالك فهم سبب عـ.ـيا.ط الاتنين
مالك لسا بيعـ.ـيط…
عمر:طب اعمل ايه انا كده…على فكرة انا مش بعرف اتحرك عشان اجيبه…ف بلاش عـ.ـيا.ط وتوجعوا قلبي بالله عليكم…
ومازال الاتنين بيعـ.ـيطوا…شوية كمان وعمر كان هيعـ.ـيط معاهم…ف قرر يطلب ممرضة بس من حظه…إن حد جه…وكانت دكتورة رغد جاية تشوف حالة فريدة…بس دخلت اتفجأت بالعـ.ـيا.ط…
رغد قربت منهم:فيه إيه
عمر شاور على مالك:عايز مامته،عايزة ابنها…
رغد:طيب بسيطة…
وشالت مالك الصغير وقربته من فريدة وأول ما شافها ضحك مع دمـ.ـو.ع وكذلك الأمر فريدة…
فريدة حاولت تشيله بس رغد رفضت:مش هينفع دلوقتي عشان الجرح…
مالك لفريدة:يححح؟
فريدة هزت رأسها ليه…مالك مد فمه بزعل وقال:بابا مام يححح !
مالك قرب لوش فريدة وباسها بطريقته…وهي كمان…وعمر كان متابع ومبتسم عليهم وعلى شكلهم (✿ ♡‿♡)
↚
في الفيوم…
الخمسة كانوا قاعدين قدام خالد زي التماثيل ونظرات خالد ما هي إلا غضب…وكلهم قاعدين رأسهم في الارض
حازم رفع رأسه:بابا ممكن ادخل انام ؟
خالد بصله بسخط
حازم:طب بتبصلي كده ليه انا معملتش حاجة غلط
خالد:معملتش حاجة غلط…هو انت من ايمتا عملت حاجة صح…
حازم:بابا عيب…انا مش بغلط ابدا وطول عمري ابن مهذب
خالد:اما انت إبن مهذب…مبتردش على تليفوناتي ليه…
حازم:عايز الحق ولا إبن عمه؟
خالد:حاااازم
حازم:مضايق منك يا بابا وزعلان ومقموص مش من حقي!
خالد:لأ والله وده من ايه أن شاء الله .
حازم:عشان مش بتحبني زي العيال دي يوم ما اقولك تعالى وفق رأسي في الحلال تقفل في وشي…إبنك انا ولا مش إبنك…
خالد:يا مصبر العقل على الح*ار يارب
حازم:انا ح*ار!!شكرا يا ابويا…المهم انجز عايز ايه
خالد فتح عينيه جـ.ـا.مد من طريقته
حازم بصله بخوف:لأ على فكرة حضرتك فهمت غلط ده انا بقول لآسر أصله عمال يشاور بعينيه…حتي شوف
خالد:انا معرفتش أربي…
وبعدين وقف وربع ايديه وبص لآسر:البيه اخوك اخد أخواته وراحو القاهرة وكالعادة كان مألف كذبة ومشي بيها…مش هنا المشكلة…المشكلة إن المفروض يرجع في نفس اليوم…أو ماشي آخره يوم…مش أربع أيام…بردو مش هنا المشكلة… المشكلة إنك يا كبير يا عاقل بتغطي عليهم…وقال إيه أيوة يا بابا دول عندي وهنقعد كام يوم مع بعض…
ليلي اتكلمت:انا بقا ارن عليك مبتردش وميساء كمان والزفت ده”حازم طبعاً”…وانا قلبي كان هيموت من القلق والأفكار السودة مكنتش بتهدي…وكنت عمالة اقول الزفت قـ.ـتـ.ـلكم كلكم بغبائه
حازم:ماما مش للدرجادي في إيه…انا مش سـ ـفا.ح
ليلى:اسمع للاخر يا حبيب ماما…قولت إنك مـ.ـجـ.ـنو.ن وغاوي تعب دخلت تعمل حاجة في المطبخ وولعت في البيت بيك إنت وأخواتك وكان في دماغي الف سيناريو…
حازم: اسكوزمي بقي عشان انا راجـ.ـل بيت شاطر مش انا اللي اولع في البيت…ممكن بنتك الهبلة دي لكن انااا لا وألف لا
خالد كمل كلامه مع آسر:يعني ده كله عند مالك…فين أخلاقك يا آسر…هااا…فين آسر العاقل المثالي اللي مالوش في الغلط…يعني انت ازاي تسمح لأختك تفضل في بيت خطيبها…فترة زي دي
ميساء:على فكرة إحنا متجوزين!
خالد:الزواج ما هو إلا إشهار غير كده لأ…وبعدين بص لآسر…وإنت حمـ.ـا.تك بتشتكي منك…عشان يا محترم هي مأمنك على بنتها…وسايبها تشتغل وهي واثقة فيك…وإنت مقضيها خروجات معاها…فين أخلاقك يا استاذ
آسر بص لمالك:ما تتكلم لحسن والله حاسس إنه هيضـ.ـر.بني ومش طايقني
خالد:وكمان عايزه يدافع عنك…!!
مالك:طب اسمع يا عمي بس عايزين نقولك إيه
خالد:إنت كمان تخرس عشان انت زيك زيه…زي ما ربيته ربيتك…ومش متوقع انا من ولادي كده…
مالك:والله حصل حكاية طويلة
خالد:قولت اسكت اما أكمل كلامي
حازم قاطع خالد:لأ يا بابا إنت مش هتخلص كلامك من هنا للسنة الجاية ف انا هختصر واجيبلك المفيد…تخيل بنتك اتخطفت…اه أقسم بالله…ومش بس كده…بنت عم مالك ادبحت…والله ما بألف سيناريو…وعمه حاول يقـ.ـتـ.ـل ميساء ويقـ.ـتـ.ـل اخوه…ودلوقتي عمر توأم مالك في المستشفى وكان بين الحيا والموت واحنا طبعاً ك اولاد مهذبين كنا جنبه…إحنا بنعرف في الاصول بردو…ف دماغك متروحش شمال…
خالد:انا عايز حزام دلوقتي حالا وحد يكتف الواد ده!
حازم:اكيد سمعت غلط…
خالد بص لمالك وآسر:هو حقيقي الكلام ده؟
مالك واسر أكدوا ليه وحكوا ليه كل حاجه وطبعاً لامهم عشان محدش كلف نفسه يقوله
خالد:واستندا لما حدث…قررت أعفي عنكم…لكن إنت يا استاذ مالك…بنتي دلوقتي انسي إنها مراتك
مالك:افنـ.ـد.م!
خالد:أسمع للآخر…استني لما أخوك يتحسن وتيجي بعيلتك تطلب أيديها مننا الأصول بتقول كده…غير كده…ممنوع تشوفها أو تتكلم معاها…وده كلامي
مالك كان مكتفي إنه فاتح بوقه بصدمة
وخالد كمل كلامه وبص لآسر:وكمان قررت اتبرا منك مؤقتاً…روح شوفلك ولي أمر يجي يطلبلك ايد إسراء بنتي مني…ويلا اتفضلوا إنتوا الاتنين برا من غير مطرود…
آسر:بابا إنت بتقول إيه!؟
مالك:بقا على آخر الزمن يا عمي عايز تخلي الواد عمر يشمت فيا!!
خالد:الكلام منتهي…يلا برا إنت وهو انا أصلا بتلكك عشان مجوزش بنتي ايش فهمك إنت…
مالك:لأ يا عمي مش كده!
خالد تجاهله وبص لحازم:وإنت جهز العربية خلينا نعمل زيارة في المستشفى ميصحش بردو
حازم بعند:على جثتي لو اتحركت من هنا انا جعان نوم جداً أصلا مع نفسك
خالد بصله بحدة…
حازم ب استسلام:يلا يا بابا شكلك ناوي على موتنا
………………………………..
في المستشفى كانت رغد ساعدت عمر وفريدة كتير مع ابنهم لحد ما جه يوسف وشهد
يوسف اخد مالك…وكانت ملامحه اهدي من الأول وده اللي طمن فريدة…هي لما فاقت اتصرفت بمرح عشان يمشي لأنها مكنتش قد المواجهة…لما قررت إنها تخاطر وتتبرع…هي وجعته هو اكتر حد… خصوصاً لما حـ.ـضـ.ـنها…حست بيه ضعيف لأول مرة…كانت من جواها حاسة إنها أنانية معاه بس مكنتش بردو هتقدر تسيب حبيبها يموت في حين أنها تقدر تمنع كده… مكنتش قوية إنها تعتذر ف فضلت إنها تخليه يمشي…وهو كان متفهم أصلا…لأن كان من رابع المستحيلات يسيبها لكن كان متفهم ومشي عشان يديها المساحة…وكمان كانت تعبانة لا تقوى على المواجهة…
يوسف كان فاهم كل حاجة بتفكر فيها أو كل كلمة من عينيها وملامحها…هو بعد ما عرف بحمل شهد نسي الوجع ده…بس لما شاف حزنها…قلبه لان ليها وراح قعد جنبها وشهد راحت لعمر… لأنها فهمت من نظراتهم إن في مواجهة صامتة بينهم…يوسف قعد على الكرسي جنبها ورد وكأنه سمع كل كلمة كانت عايزة تقولها:منكرش إني اتوجعت من فكرة إني ممكن اخسرك… وبالعكس لأ أنا اللي كنت هكون أناني لو منعتك…فعلا ربنا بيكتب لينا الأفضل واحنا مش بنكون عارفين المكتوب…يعني مثلاً لو كنت منعتك…مكناش هنكون دلوقتي قاعدين إحنا الأربعة سوا بل بالعكس كنا هنكون بناخد عزا واحد فينا…ف إنتي مش غلطانة حقك…بس الفكرة بس إنه كان إختبـ.ـار صعب…وطبيعي يسيب في روح الإنسان علامة…
فريدة مكنتش عارفة تقول إيه:انا آسفة اني كنت سبب إنك تعيش الإختبـ.ـار القاسي ده مرتين…واسفة إني وجعتك كده
يوسف:كله يهون بنظرة واحدة من عينيكي وكلمة منك في حياتي…حتة منك لله قلبتي عليا المواجع ونستني كنت جاية اقولك ايه يا بلوة يا نكد إنتي…
فريدة ابتسمت:كنت هتقول إيه يارب حاجة تخرجنا من النكد…
يوسف بص لشهد:بت هي بتتقال ازاي متـ.ـو.تر ومش عارف!!
عمر بسخرية:يا فرحة امك بيك
يوسف بصله برخامة ورجع قال لفريدة بثقة:هتبقي خالتو يا قلب اخوكي
عمر وشهد ضحكوا عليه لكن فريدة مش مستوعبة اللي هو خالتو ازاي منين!!
عمر بضحك: إسمها عمتو يا فصيح…هي عمته وانا خاله وبس كده
فريدة: يعني إيه…قصدك إن شهد حامل
يوسف:أيوة…وبعد ما رد هو وعمر حطوا صوابعهم في ودنهم في نفس الوقت وكأنهم عارفين بالظبط إللي هيحصل وقد صدق حثهم…
فريدة:لأ بجد مش مصدقه…وبعدين بصت لعمر…كنت عارف؟
عمر:زي ما هو قالك أول حد…هي قالتلي أول حد .
يوسف بصله بغيظ:وقبلي كمان
عمر برخامة:عشان بتحبني اكتر منك ارتاح بقا..
فريدة:بطلوا رخامة وسبوني افرح…مالكم كده حاسكم مش طايقين بعض!
عمر:من ناحيتي انا لأ…لكن هو مستني بس استعيد صحتي ويرجعني للسرير ده تاني بطريقته…
يوسف بصله بتحدي:كويس إنك عارف…انا دلوقتي بجد أو من فترة عندي رغبة اكسر دماغك دي واخرج عقلك الجزمة ده وافصله فص عن فص…واخرج كبدك…اعمل منه كبده اسكندراني…واحشائك اعمل منه مومبـ.ـار ولحمك ده اعمل منه حواوشي ومكرونة بالبشاميل
عمر:في إيه يا يوسف مالك يا حبيبي انت جعان ولا إيه انا مهما كان انسان مش خروف ولا بقرة قدامك!!
يوسف:اخرس متتكلمش انا مش عارف ازاي مقعدين اختي مع مريـ.ـض نفسي زيك انا لازم اتصرف .
عمر:حاسس إني مراتك وخنتك حبة مش كده سامحني بالله عليك… ده انا حتي ممكن اموت في لحظة!
يوسف بص حواليه:في دبانة غـ.ـبـ.ـية عمالة تزن من البدري مش سامعين حاجة يا شهد إنتي وفريدة هو أكيد في دبانة هنا
عمر:على آخر الزمن خلتني دبانة…متشكر يا صاحبي…والله اقـ.ـتـ.ـل نفسي…وابقي اقف عيط قدام قبري وقول سلام يا صاحبي… سلام سلام يا صاحبي…
يوسف:خلاص متقرفنيش مش زعلان بس بردو أما تخف هضـ.ـر.بك عشان كيفي كده
عمر بجدية: يوسف انا حبيت إنك تبعد ومش اشارك معاك حاجة…لأني مكنتش عايز أذيك؟
يوسف بصله:وكنت مستعد تأذي مالك مثلا؟
عمر:لأ بس مالك مكنش هيفهمني زيك…انا ومالك لسا بنتعرف على بعض… حياتنا وشخصيتنا وقفت عند لحظة الحادثة…لسا كل واحد مننا بيتعرف على طريقة التاني الجديدة في التفكير…مش معنى كده إن إحنا مش فاهمين بعض لا فاهمين بعض…بس كل واحد فينا بقى عنده مهارة… إنه يقنع التاني بحاجة مش صح…وده بسبب إن جوانا اتغير كتير ف بنحس إن اللي بيثبته التاني صح فاهمني؟!…أو فاهم حاجة من اللي قولته…أو اقولك حاجة…انسي ده كله…واستني اما احسب باقي كام يوم او متوقع كام يوم عشان تضـ.ـر.بني… عشان حـ.ـر.ام مش مستحمل نظرة اللوم بتاعتك دي…
يوسف:بس يلا فاهمك…بس شكلك نسيت القاعدة بتاعتنا إن إحنا مع بعض اقوى لو كنت معاك إنت ومالك مش يمكن كنا هنكون اقوي سوا؟…ومكنش قاعدين في المستشفى؟
عمر بص لبعيد:عارف إني غلطت بس مكنتش مستوعب أو مكنتش في وعيى…انا جوايا حاجات اتغيرت…لما ضـ.ـر.بت مالك في دراعه بالنار وبعدين شوفته على سرير المستشفى…وقتها انا مش شوفت مالك على السرير…انا افتكرت نفسي على سرير المستشفى اللعين…افتكرت اكتر أيام كنت فيها اضعف ما يمكن أيام عيشت فيها الم الفراق لأول مرة…أيام عشت فيها الم فقدان اعز أشخاص في حياتي…افتكرت إني في مكان زي ده كنت مضطر أودع اعز اتنين في قلبي…تخيلت إن فادى ممكن يخليني اعيش ده تانى فى حد فيكم…أو كان خلاص هيعمل كده لما فريدة كانت هنا في المستشفى بين الحياة والموت… تدريجيا فكرت في كده…وفكرت إني لازم اخلى الخطة طرفها الوحيد والشخص الوحيد اللي فيه إحتمال إنه يتأذي انا وبس…لأني مش هتحمل تاني الماضي يعيد نفسه!!!
يوسف بصله شوية وبعدين بعد نظره بعيد ورجع بص ليه تاني:ودلوقتي إحساسك إيه؟
عمر اخد نفس طويل:احساس إيه…العجز ؟…ولا الضعف؟…ولا إيه!!
يوسف بصله:كفاية نكد انسي يا بابا كفاية نكد ودراما قرفتني
عمر:تصدق انك بقيت مفسد لحظات!؟…
يوسف:هنقعد نتمسكن كتير…سرقت اختي مني يا وا.طـ.ـي…عشاق ماسكين ايدين بعض!
عمر ضغط على ايد فريدة أكتر وطلع لسانه ليوسف:إذا كان عاجبك…والله طاقم المستشفى هنا عسل…عشان الواد اللي نام في ايدك ده قربوا السريار شوية عشان يكون قريب مننا إحنا الاتنين…يوسف هو مش المفروض اتصالحنا…فين حـ.ـضـ.ـن المصالحة بقا
يوسف بتريقة:يعني إنت وش حـ.ـضـ.ـن دلوقتي هموتك في ايدي!
عمر:لأ يا راجـ.ـل قل كلام غير كده اصلى مش هقتع إنك مش زعلان غير بحـ.ـضـ.ـن!
يوسف قام ونيم مالك جنب فريدة على بعد مساحة منها شوية وراح لعمر
يوسف:هتعرف تقوم ولا محتاج اللي يقومك
عمر بثقة:عيب عليك
5 Second later
عمر:مش عيب كده انا تعبان ساعدني!!
يوسف ضحك وساعده عشان يتعدل وحـ.ـضـ.ـنوا بعض
عمر همس:شكرا إنك فهمتني!
يوسف:هتعود عليك محترم خلي بالك…وشـ.ـدد من الحـ.ـضـ.ـن تخليص حق مش اكتر
عمر:اعاااا يا بني مش كده…بجد هتموتني
يوسف بعد:كده احنا متصافيين…
عمر:عيل ثقيل اما اقوملك بس…!!!
………………………………….
مالك خرج من بيت ميساء وهو مش مستوعب اللي قاله خالد:منك لله يا عمر انا حاسس إنك بتشوف المستقبل مش كده!…اعمل إيه انا دلوقتي ازاي هقدر ما اشوفش ميساء أو اتكلم معاها غير لما اطلبها من جديد…يبقي كده هنتجوز ايمتا…انا طول عمري كنت حاسس إن إحنا ثنائي نكد وفقر
“الحمدالله إنك كنت عارف…كنت قلقانة”
مالك بعت مسدج لميساء وابتسم ومشي لمكانه المفضل!
ميساء في اوضتها وكانت بتفكر في كلام باباها…ووصلتها المسدج “لو كان فعلاً والدك عايز إني أرجع اتقدم من جديد ليه منعدش كل حاجة من البداية بقا من غير ألم أو وجع ونجدد لقائنا الأول في مكانا الاول؟!…مستنيكي”
ميساء ابتسمت بحب…وخرجت من اوضتها عشان تروح ليه…
بس قابلت في طريقها آسر اللي كان متعصب من كلام أبوه ومش فاهمه
آسر بصلها:على فين كده!!؟
ميساء:البحيرة
آسر:اقول لبابا يعنى
ميساء:انت حبيبي اللي هتغطي عليا أصلا… مش كده ده احنا حتى هنشوف حل في بابا سوا!؟
آسر:بجد…خلاص بسرعة إنتي وانا هغطي عليكي!
ميساء ابتسمت ليه وبعدين خرجت وراحت عند البحيرة كان مالك قاعد هناك…ومكنش فيه حد لأن الجو شتوي ونادراً لو كان فيه حد…
مالك ابتسملها:اقعدي
ميساء قعدت:اقول مرة شوفتك كان هنا…أول مرة حسيت إني لما شوفتك بقيت ليك إنت وبس
مالك بص ليها وابتسم بخفة:انا على فكرة كنت باجي هنا لسببين… الأول إني أهرب من اي حد والتاني إني اراقبك
ميساء بصت ليه:بجد…!
مالك:أيوة حبنا بدأ هنا وفضل يكبر هنا سنين…مهما حصل المكان ده الأقرب لقلبى لأن بسببه إحنا دلوقتي مع بعض…وقام من مكانه…
وبعدين بدأ يمشي ويحسب الخطوات لحد مكان على جنب كده…
مالك بص لميساء اللي مشيت وراه:هيكون حظك حلو لو لقيتها…
ومسك خشبة صغيرة وبدأ يحفر في المكان…لحد ما وصل لكيس بلاستيك صغير…طلعه وابتسم…لسا موجودة
ميساء بفضول:هي إيه…
مالك طلع سلسلة فضية على شكل “صدفة بحر”: مش عارف بس كنت في مصر في مرة وشوفت السلسلة دي ولما شوفتها افتكرت البحيرة وافتكرتك…اشتريتها وكنت عايز اديها ليكي…بس افتكرت إني بحاول ابعدك عني ف ازاي اديكي دي!
ميساء بصت ليها وابتسمت:شكلها حلو…وفعلا فكرتني بالمكان وبيك…
مالك:اظن ادهالك بقا الوقت أختلف عن زمان…
ووقف ولفها وبدأ يلبسها السلسة
وبعد ما انتهي لفها ليه
ميساء بصت في عينيه وقالت”منذ أن رأيت عينيك لأول مرة أثرت روحي وأصبحت لك،كنت اظن أن خلف وجهك البريء شخص قاسي كنت اظن أنك سوف تؤلم روحي الي الأبد،لكن لم اكن اعلم إن قلبي سوف يصبح أكثر تعلقا بك…عشقت انفاسك…عشقتك حد الجنون ولا استطيع تخيل حياتي بدونك…لأنك حياتي…إنت فحسب”
وتوقف الشفاه عن التحدث وتولت لغة العيون المهمة…
مالك رجع القاهرة بعد ما قضي يوم هناك…وراح لعمر المستشفى بس كان داخل ما شاءالله منفسن منه…
عمر لفريدة:النكدي البـ.ـارد الرخم شرف
مالك اترمى على أقرب كنبة وبعدين قال:عايز اعرف يلا إنت بتكرهني ليه كنت قـ.ـتـ.ـلت ليك قتيل وانا مش عارف؟!
عمر بعدم استيعاب:هااا؟
مالك:فكك سبني أفكر في حل للمشكلة دى؟!
عمر:إنت وتفكر لحل…معنى كده إن المشكلة مش هتتحل
مالك:والله معاك حق عشان مش هتتحل غير لما حضراتكم تخفوا تماما
عمر:بعيد عنك انا غـ.ـبـ.ـي وضح!؟
مالك:حمايا العزيز…تعرفه؟!
عمر:هو انا كنت شوفته قبل كده عشان أعرفه…
مالك:مش مهم هو كده كده جايلك…بس المشكلة إني ممنوع من إني أقابل أو اكلم مراتي…لحد ما نطلب أيديها من جديد!
عمر:فين المشكلة اطلب أيديها من جديد مش حوار يعني عملتها قبلك!؟
مالك:طب إنت قدامك قد إيه عشان تتحسن؟!
عمر:قول شهرين تلاتة!
مالك:نعمممم يعني هنروح نطلب أيديها بعد 3 شهور مثلاً ويجي حمايا العزيز يلبسنا في خطوبة 3 شهور و3 شهور فرح و3 شهور مشاكل ما قبل الفرح…وسنة خناقة…يبقي كده هتجوز في القرن الجاي
عمر:ليه يا حبيبي التشاؤم ده…انا طلبت ايديها والخطوبة وكل حاجة في أقل من شهر…إنت معاك عمر الصياد يابني… متقلقش يا حبيبي مش هيبقي قرن إن شاء الله قرنين
مالك:اهو لسانك ده اللي وداني في داهية
عمر:الا يا اخي ما عبرت عن سعادتك ب رجوعي من الموت…
مالك بصله بشرر:هعبرلك لما تخف…هرجعك على السرير ده تاني بعون الله!
عمر: استغفرالله كده بقت علقتين!
مالك:أسمع لما عمو خالد يجي أتصرف واتمسكن شوية وخليه يطلع من دماغه فكرة إن متكلمش معاها…ولا أشوفها غير لما نطلب أيديها…حتى لو هتتشقلب مكانك…!
عمر:اوكي بس بشرط
مالك بصله:شرط إيه؟
عمر:جو المستشفى مش حابه…وكمان عددنا كبير وبنعمل ازعاج هنا في المستشفى ف إنت ظبطلنا أوراق الخروج…وجهز عشان نطلع من هنا…وانا مش هقنعه بس ده انا هعملك خطوبة كمان…!
مالك:في المستشفى أفضل ليكم
عمر:ملكش دعوة إحنا اتفقنا والبيت أفضل…عشان بس الجو هنا خـ.ـنـ.ـقة ومش حابب أفضل هنا كتير وبعدين عادى هيكون فيه متابعة في البيت…وانت جهز اوضتي لكده…عشان بجد الكام يوم دول خـ.ـنـ.ـقوني جدا…
مالك:اوكي تمام
بعد مرور يومين…
حازم كان واقف في اوضته بينقي في هدومه…مش وكأنه رايح زيارة مريـ.ـض…لأ ده رايح يخطب…وهو ده أصلا اللي في باله…!!
حازم:يااااه لو بابا يقابل حمـ.ـا.تي ويطلب ايد البعيدة ويخطبلي يا حلم بعيد كمان شوية يبقي اكيد…
قطع لحظته العاطفية الرومانسيه صوت أبوه وهو بيشتمه وبيستعجله
خالد:والله لو خارج مع بنت مكنتش هتطول كده !
حازم:انا عايز اعرف هل انا إبنك إنت ليه بتعاملني كده؟
خالد:تؤتؤ مش إبني لقيتك في صندوق زبـ.ـا.لة قلت اربيك واكسب فيك ثواب
حازم رجع بص للمراية وبدأ يظبط خصلات شعره:حلو طمنتني اصلي كنت بقول ازاي حد قمر زيي بعينين خضرة ابنك يعني
خالد قلع جزمته ورامها على حازم:اه يا ***يا ***إن ما ربيتك من أول وجديد
حازم طلع يجري:بابا مش كده أهدى احنا رايحين نزور مريـ.ـض مش هنعمل مريـ.ـض تاني إحنا سبحان الله!
خالد:طب يلااا
ومشي خالد مع حازم وميساء اللي اصرت تروح عشان تطمن على فريدة…
……………………………………
عند عمر في البيت كان الحمدلله البيت عبـ.ـارة عن فندق…فاطمة قررت تقعد يومين عشان بنتها…وطبعا مي وغيث…وسام وسارة وأسيل ويوسف وشهد بيقضوا النهار كله عند عمر لكن في الآخر بيرجعوا البيت…
والحادثة جاية بفائدة للكل…يعني مثلا زينب خلاص بقت إنسانة جديدة…والوقت ده خلاها تقرب من مي…وده مكنش ممكن يحصل ابداااا….وكمان ما شاء الله اتصاحبت على فاطمة…
…..في الريسبش….
سام جه قعد:يا جماعة حد يتصرف…الزفت حمايا…قال إيه عايز يسافر تاني معندوش وقت!!
سارة بصتله:تصدق انك تستاهل كل اللي بيعمله فيك…!!
سام:بس اسكتي عشان مش طايقك لا إنتي ولا ابوكي…انا كان مالي ومال الجواز…مانا عندي مونيكا وجو…وليز…وكاري…و…
سارة كانت واقفة قصاده بسكينة الفاكهة وبتقوله وعينيها بتطلع شرر:ومين!!!؟
سام بخوف:ولا حد…وعلى فكرة دول زي أخواتي بردو .
يوسف بتريقة:حبيبي على نياتوا كل البنات اخواته
سام:أحلف دلوقتي اخترع موضوع يبوظ علاقتك بمراتك انا مـ.ـجـ.ـنو.ن واعملها!!
يوسف بص لشهد:مش هتقدر!!
سام:يووووسف انا عارف مصايبك فكري جينيڤر؟
يوسف اتصنع عدم التذكر:وتطلع مين دي…
سام:عليا انا بردو؟
شهد بفضول:جينڤير مين؟
سام بصلها:البيه جوزك لما كان في أمريكا…اتصرف بغباء وراح قال للويتر في النادي…عايزة اي مشروب بـ.ـارد…تمام كده…وكان اهبل ميعرفش إن غالباً كل مشاريبهم كحول وطبعاً…هو عسل وباين إنه اجنبي ف نزله كحول…وما اقولكيش…بقااا…كان ماسك بنت
يوسف كان واقف قدامه وحاطط أيده على بوقه يمنعه يتكلم:خلااااااص كفااااية
شهد بفضول:لأ كفاية إيه…كمل يا سام كمل!!
سام بص ليوسف بتحدي:احكي يعني؟!!
يوسف:عايز تكمل كمل إنت حر بس متنساش تذكر الجزء الخاص بيك!!
سام بص لشهد:يا ست إلا ما إنتي…انا لما راح للبت انا قولت ده دنچوان زمانه بس طلع سـ.ـكـ.ـر.ان وراح جابها من شعرها… وقالها
فلاش باك
يوسف راح للبنت وهو سـ.ـكـ.ـر.ان وقال بالعربي:قسما بالله انا لو طولت اعلقك دلوقتي هعلقك… إنتي كل شوية تعدى من قدامي وتخبطي فيااا…شوفتك يا بنتي ومش عاجبني…وفرحانة بشعرك الاصفر ده…وهو اصلا عمال يسقط منك في كل حتة يا مقرفة…إياك تقربي مني تاني…
وكان يعتبر جايب البنت من شعرها جـ.ـا.مد سام بسرعة راح يسلكه من على البنت وبعدين اخد يوسف وطلب ليه قهوة عشان يفوق…
وبعدين راح للبنت
سام بالانجليزية: طبعاً أنا بعتذر ليكي نيابة عنه…بس هو أول مرة يشرب وكمان شرقي…ف انا آسف بالنيابة عنه
البنت بصتله ومش اتكلمت…
سام:على فكرة انا اعجبت بيكي من أول مرة شوفتك فيها…ما تيجي نتصاحب
كان رد البنت كف لذيذ ليه…
انتهي الفلاش باك والانظار كانت على سام اللي سرح في الكلام…
سارة بصتله:والله تسلم ايديها جينيڤر…بس انا أيدي احسن…يا زبـ.ـا.لة إنت
ونزلت فيه ضـ.ـر.ب
سام:سارة خلاص…ده موقف قديم…كنت فتي طائش..
يوسف:احم احم…لأ يا سارة كنتوا كاتبين كتابكم…
سام:انا حاسس إن التربيزة قلبت عليا انا مش كده؟
شهد:حصل…انا حبيبي طول عمره محترم وكيوت…
يوسف بصلها:بحبك…
شهد خرجت لزينب:ماما هو فين مالك؟!
زينب:برا في الجنينة…
شهد خرجت ليه عشان تقوله بحملها زي ما قالت لعمر هي ويوسف لسا مش قالوا لحد غير عمر وفريدة…
مالك كان قاعد ومعاه مالك الصغير كان قاعد بيلعب معاه وبيحاول يشغل باله…بعيد عن حماه وعن التفكير في حلول…وساب المهمة لعمر
شهد كانت عايزة تشارك مالك زي عمر لأن عمر ومالك الاتنين بيكملوا بعض…وكمان بيكملوا حياتها…شهد كبرت إنها تكره مالك وبس…لأنها كانت حاسة إنه سلب منها كل حاجة حب الأم…وكمان عمر بعد عنها بسبب عدم وجوده…بس لما شافته اول مرة…عرفت إن كرهه كان عبـ.ـارة عن حب وتعلق كبير بيه وأنها كانت بتواسي نفسها بفكرة انها بتكرهه بس عشان… تتجاوز فكرة فراقه…
شهد بصت ليه:بقولك ايه عايزة اقولك على حاجة كده…وبما إننا قاعدين في آخر مكان كنا فيه سوا قبل الحادثة عندي اعتراف بسيط…
مالك بصلها:امممم إيه هو اعترافك
شهد:فاكر واحنا صغيرين…انا كنت بحب اتخانق معاك كتير صح؟
مالك:أيوة إنتي كنتي مستقوية عليا انا مع إن زمان كان مفروض يكون العكس!!
شهد طلعت لسانها:مش ذنبي بس إنت كنت بترخم عليا كتير بس حياتنا كانت عبـ.ـارة عن خناق…
مالك:حصل كنت مسمياني الشرير…وعمر الطيب!!
شهد:إيه ده بجد…تصدق مش فاكرة!!
مالك شاور على جرح بسيط تحت عينيه…لما قابل شهد في الفيوم وقالت ليه إن الجرح ده بسببها…!!
مالك بمرح:يا مجررررمة كنت هطيري عيني وقتها…عايزة تفقعي عيني بقلم أسنان للدرجة دي كنتي بتحقدي على عيني عشان جميلة يعني!!!
شهد:لأ يا راجـ.ـل على أساس إني معنديش نفس عينيك
مالك بثقة:لأ يا ختي عينيا احلى منك!!
شهد قامت تخانق فيه وكأنهم اطفال من تاني
مالك حط مالك الصغير في العربية بتاعته…وبدأ يخانق مع شهد بس مكنش خناق عنيف…زي خناقتهم وهما أطفال…ده كان مجرد هزار واحياء لطفولتهم…(♡ω♡ )
شهد لمالك:خلاص كفاية عن مش حمل تعب
مالك حـ.ـضـ.ـنها بحب:بس طول عمري كنت بحبك يا اوزعة مع أني كنت بتخانق معاك اكتر ما كنت بتخانق مع عمر نفسه…
شهد:بس متنكرش اني كنت بغلبك في أوقات كتيرررر
مالك:ماشي ماشي…هقولك اه عشان أجبر خاطرك…انا أصلا بموت في جبر الخواطر!!!
شهد بغيط:لسا نفس الرخامة!!…مع السلامة مش هقولك اللي كنت جاي أقوله
مالك مسكها من قافها ووقفها:قولي ويارب يكون خبر حلو
شهد:زي ايه مثلاً!!
مالك أبتسم:زي مثلا إنك متخانقة مع جوزك وعايزة تطلقي وصدقيني بكل سرور هساعدك في قضية الطـ.ـلا.ق…عشان مش بطيق جوزك
شهد:والله انت***ورخم ومش هقولك…هه
مالك بجدية:قولي يا ستي انا سامعك…عايزني نرجع ناقر ونقير زي الماضي
شهد:تؤتؤ كبرنا وعقلنا إحنا نكون حكماء وعاقلين…بقينا قدوة لأطفال خلاص…
مالك:طب انجزي من غير محاضرات…!!
شهد:شايف الجميل ده…إن شاء الله هيكون عنده ابن عمة قريب أو بنت عمة الله أعلم
مالك بمرح:نعاااام…يعني على آخر الزمن…جوزك هيبقي ابو ابن اختي يعني ابن جوزك الرخم اللي جوا انا هبقي خاله…
شهد: استغفرالله مش عارفه جوزي قرة عيني عامل ليك إيه…أو إنت عامل ليه إيه…
مالك:إنتي مالك المهم مبررررروك…مش مهم أن أبوه رخم…كفاية إن مامته اوزعة وقمر زيك…العيال هتكتر وهيبقي فيه من الاهبل ده كتير الظاهر
شهد قربت من مالك الصغير وفضلت تبوس فيه:ياريت والله اخلف زي لوكا حبيبي
مالك الصغير ضحك وكأنه فاهم وبيقولها”اطمني يا عمتو هتجيبي اقوي مني”
……………………………….
خالد وصل عند عمر ودخل مع يوسف يزور عمر وفريدة بعد ما بقي الوضع مناسب إن حد يدخل
خالد دخل اتفاجئ…لأنه مكنش متوقع إن الشبه بين عمر ومالك كده…بص لميساء وقال
خالد:مش ده جوزك؟؟؟
ميساء:لأ ده عمر يا بابا…
خالد:سبحان الله العظيم نسخ طبق الأصل…من بعض…سبحانك ربي ما اعظمك…
خالد لعمر:حمدالله على سلامتك يا بني…وبص لفريدة حمدالله على سلامتك يا بنتي…
عمر وفريدة:الله يسلم حضرتك
حازم راح للسرير من ناحية عمر وهمس…:هي فين حمـ.ـا.تي
عمر بصله:حمـ.ـا.تك مين يالا
حازم:يوووه يا عمر حمـ.ـا.تنا إحنا الاتنين…واه صحيح ألف سلامة عليك…تعيش وتاخد غيرها…
عمر:ميرسي يا حازم يا حبيبي…أشوفك مكاني قريب…
حازم:أبتسم ربنا يسهل
عمر:لأ بقي ده انت عبـ.ـيـ.ـط رسمي…
حازم:انجز طيب حمـ.ـا.تي فين سام قالي إنها موجودة هنا
عمر:يا بني انا مبتحركش من مكاني روح دور في البيت واسع…
حازم:طيب ماشي انا مش غريب بردو…بإذن الله قريب هكون عديلك…
عمر: أستغفرك واتوب إليك يارب العالمين…ربنا يهديك يا بني بجد
حازم:ويهديك انت كمان الأول يا حبيبي…
خالد قعد شوية مع عمر وبعدين حازم أصر عليه إنه يكمل واجبه ويزو شهد واخد ميساء وأبوه يدورو على فاطمة…وخرج حازم مع أبوه وأخته ويوسف…
واول ما خرج كان الكل موجود…شهد مخدتش بالها من خالد وشـ.ـدت ايد يوسف وقالت:انا عايزة اقلكم على حاجة…أو بمعنى أصح عايزين نقولكم على حاجة!!
شهد زقت يوسف:كمل انت مش هعرف…
يوسف:يا اختي انا قولت لفريدة بالعافية…!!…قولي إنتي
والاتنين فضلوا يزقوا بعض مين يقول لحد ما اتفقوا يقولوا مع بعض
شهد ويوسف في صوت واحد”إحنا حامل”
(مش للدرجادي يا تافهين)
فاطمة وزينب بصوا لبعض بعدم استيعاب… وفجأة انطلقت الزغاريط من حيث لا تحتسب واشتغلت التهنئة لشهد ويوسف…قد إيه من الجميل يكون حواليك أشخاص كلها بتحبك وبتشاركك ساعدتك بجد…شعور جميل جداً…لما تحس بالدفئ حوالين كل اللي بتبحهم وكمان تشوف سعادة وحب صادقين في عينيهم…كانت لحظات من الزمن في حياة يوسف وشهد
خالد حمحم وهو مبسوط وكأنه جزء من السعادة دي:مبروووك يا ولاد…
يوسف راحله:انا آسف نسيت حضرتك…اتفضل عشان اعرفك على كل اللي موجود…
وكلهم رحبوا بيه جـ.ـا.مد…
حازم قرب من ودن خالد:بابا يلا اخطبلي بقا
خالد بصله بحدة:خطوبة إيه يا أهبل إنت؟؟؟
حازم شاور لخالد على أسيل:اهي عروستي يلا اطلب أيديها بقا عشان حـ.ـر.ام اكون سينجل…من حقي افرح زي أخواتي
خالد:يا حبيبي انت لسا صغير خلص دراستك الأول وهعملك اللي إنت عايزه…وبعدين انا مبقاش عندي غيرك…اختك وهتجوز وتعيش في بيت جوزها…واخوك هيتجوز ويقعد جنب شغله…مش هيملي عليا البيت غيرك يا روح بابا
حازم في نفسه”انا حاسس إني رجعت في الحضانة”
زينب:يا استاذ خالد عايزين نحدد معاد لفرح ميساء ومالك
خالد:إن شاء الله اما أخوه يتحسن ونبقي نعمل الفرح في اقرب وقت…
مالك شجع أمه تكمل كلام:طيب مش شايف إن حـ.ـر.ام نخلي الاتنين بعاد عن بعض لحد ما عمر يتحسن؟!…من غير ما يشوفوا بعض أو يكلموا بعض!!
خالد بحنان بص لمالك:معلش يا بني عشان قولت ليك كده…بس انا كنت شايل هم فكرة إن بنتي كبرت وهتبعد عني…وبص ليوسف وشهد بس لما شوفت سعادتهم…وسعادتي انا بيهم…راجعت نفسي من جديد ولو عايز الفرح النهاردة قبل بكرا هي والواد آسر عشان افرح بيهم مرة واحدة…
حازم:طب والعبدالله اللي موقف الرؤوس في الحلال…مفيش حتى خطوبة أو قراية فتحة…
خالد تجاهل كلامه وبص لمالك:يناسبك فرح ايمتا
مالك بصله بعدم تصديق وقال:تعالى يا عمي يا حبيب قلبي نحدد مع الواد اللي جوا اللي إسمه أخويا يلا عشان انا مش مصدق
ودخلوا يحددوا معاد مع عمر والمعاد مش محدد بالظبط وخالد رجع مع ولاده ومالك كان على توصل على طول مع ميساء…وعمر كان بيعمل نفسه تعبان عشان يخلى مالك يعمل ليه حاجاااات كتير سواء شغل يسنده يتمشي ينيم مالك الصغير ومطلع عينيه…بس كانت فرصة ليهم يرجعوا يكونوا علاقات طفولتهم اللي اتسرقت من جديد…
بعد مرور أسبوعين من وقت الحادثة
يوسف كان قاعد مع عمر بيتناقشوا في خصوص الشغل…
يوسف:يا بني ركز معايا وسيب البت في حالها وراعي إنها مهما كانت اختي
كان عمر عمال يقرصها من خدها بيحاول يصالحها…لأنهم في الفترة اللي فاتت اتخانقوا كتير وكانت الأسباب تافهة لكن وجودهم كده في اوضة واحدة ما هو إلا باب لخناقتهم المـ.ـجـ.ـنو.نة أو زي كده مثلاً
فريدة مدت ايديها وجابت كوباية الماية وكبتها عليه بملل:انا تعبت مش عيلة صغيرة قدامك انا
عمر ضحك:لأ عيلة وبلوة ومـ.ـجـ.ـنو.نة وكل حاجة
فريدة بصتله:لأ الجنون بتاعك إنت
عمر بعند:لأ متنكريش إنك مـ.ـجـ.ـنو.نة دي إنتي أجن مني بدليل كل دقيقة تكبي عليا ماية وبتخلي مالك يغيرلي ع الجرح كتير…
فريدة:مش انت اللي بتبتدي…والله لو مسكت دلوقتي لاكب عليك جردل ماية أو ازقك في حمام السباحه واخلص
وبدأت خناقة من الا شىء ولو عليهم هيجيبوا شعر بعض…وهما كده طول الوقت بس بيرجعوا يتصالحوا بسرعة
يوسف قام:لأ كده مش هينفع…عيال صغيرة والله
…لسا بيتخانقوا
يوسف قرب من فريدة وشالها وقال:بما انكم مش طايقين بعض…فانا بقول اريحكم واخد اختي حبيبتي وانا مروح لحد ما تتحسن
فريدة:يارييييتتتت
يوسف اخدها وخرج الجنينة
وعمر كان قاعد مكانه مذهول وملامحه بتتكلم عنه “نعم ياختي إنتي وهو”
عمر قام من على السرير وخرج وراهم الاتنين وهو بيزعق:لأ والله أقف يا يوسف والا وربنا هضـ.ـر.بك
يوسف:يا عم اختي ومش طايقك فأنا دلوقتي هاخدها حتى تاخدو هدنة من بعض
عمر:كلمة كمان وهخليك تاخد هدنة أبدية من الدنيا!!
مالك من وراه:ده انا اللي هخليك تاخد هدنة من الدنيا وما فيها…يا كداااااااب يا نصاااااب وعاملي فيها مبتعرفش تتحرك…ومبهدلني معاك ؟؟؟
عمر بصله بعدم فهم:مش فاهم قصدك إيه
مالك بص ليه من تحت لفوق وبعدين قال:والله
عمر استوعب وسند على كتفه وقال بتمثيل:ااااه مش قادر انا اتحاملت على نفسي لحد ما خرجت أصلا
مالك حط أيده على دقنه:على كده بقا وانا قاعد هناك هنا شوفت غلط…يعني عنيا فيها حاجة غلط
عمر:سلامتك روح لدكتور يا حبيبي…
مالك مسكه من رقبته:مش مكفيك إنك عاملني جليس اطفال لا عملتني سكرتير لحضرتك وعملت مني ممرضه كمان…وعملت مني عكاز وفي الآخر بتنصب عليا يا ***تصدق انت استغلالي يلا
عمر:يا جدع بدلع عليك في إيه
مالك:شايف نفسك مراتي ؟
عمر أبتسم:لأ شايف نفسي اخوك الصغير
مالك:بس لا اعذار ولا كلام هينجدك مني استعنا على الشقا بالله
وكان هزار والله مش ضـ.ـر.ب هما اصلا بقوا مضحكة
…………………………….
بعد شهر من الحادثة…كان الكل متجمع لأن فى اليوم ده حفلة خطوبة مالك وميساء وكمان يوم الإعلان على إن مالك عايش…كانت التحضيرات على قدم وساق…لكن مازال عمر بيدعى التعب مع إن هو وفريدة في حالة تحسن بس هو زي اللي حب الموضوع…ف عايش شهر عسله الخاص في اوضته…
بالليل كانت الحفلة بدأت…والكل موجود في القاعة…وكانت القاعة في اوتيل عشان يكون فيه مجال للراحة لعمر وفريدة…كانت الحفلة هتكون في البيت بس محدش حب الفكرة…
في غرفة في الفندق…كان تجمع للشباب كلها عمر،يوسف،مالك،حازم،سام،آسر
عمر بص لمالك:يارتني ما اقترحت الفكرة عايز اروح
مالك:عمر اعدل والا هقوم اضـ.ـر.بك
عمر:يابني والله ما بهزر مش قادر
مكنتش الإجابة من مالك الكبير…لأ كانت من مالك الصغير اللي كان راكض ورا عمر على السرير…لما خبط أبوه على ضهره
مالك الكبير ضحك:الخبطة دي بمعني” اعدل يا بابا وخلينا نتبسط زي ما انت عايش حياتك”
عمر شـ.ـد مالك الصغير من رجله لحد ما قربه منه وبعدين رفعه ب أيد واحدة:يا بنى إنت ليه بتعارضني فى كل حاجة…اقولك روح مع ماما تمسك فيا…اقولك اصحى…تنام…اقولك نام تصحى…إنت فاهمني وبتعند
مالك الصغير:ويه…!!
سام:تحب اترجملك؟
عمر:ياريت
سام:ويه معناها ليه…ف هو دلوقتي بيقولك ليه مبتعاملنيش زي باقي الابهات…ليه إنت عيل كده…وليه مش راضي تجوز الغلابة دول سألك الف سؤال ولخصهم في كلمة واحدة
حازم سقف:الله عليك يا حبيب والديك…وبيقولكم كلكم فرحوا حازم معاكم يا***
عمر:لأ بعد اذنك إبني محترم مش بيشتم
مالك الصغير عمل حركة بفمه دليل على الاعتراض وخرج لسانه وهو بيلعب
يوسف:بس يا عمر عشان شكلك وحش دلوقتي
عمر:كلها كام شهر ونشوف شكلك بين اتنين يا خفيف!!
آسر:لأ هو بجد موضوع دعواتك ده ولا بيهزر
عمر بفخر:لأ طبعا حقيقي…يعني خد عندك…دعيت على يوسف بتوأم وربنا استجاب…دعيت على مالك حماه يحط عليه…وفعلا حصل ولسا بردو ابوك مش سايبه ومزاجه بيتغير كل شوية…
حازم لعمر:كابتن لو سمحت مطر عليا من دعواتك اخوك السينجل الوحيد في المكان هنا
عمر رفع ايد مالك الصغير وقال:بيمسي عليك…وبيقولك مش لوحدك…
حازم:يا جماعة مبهزرش عايز ارتبط…اخطبولي ل 10 دقائق طيب معاكم مهو مش كده يا جماعة…
عمر:صعبت عليا هدعيلك تخطب قريب
حازم وقف قدام المرايا وبدأ يظبط شكله:ادعى إني اخطب النهاردة مع مالك…
يوسف وقف وراه ولف ليه…:حبيبي يا حازم إنت عارف غلاوتك عندي قد إيه؟
حازم:اي ده هي الدعوة لحقت تشتغل…
يوسف كمل:انا اتمني ان اختى تتجوز واحد زيك وكل حاجة…ولو عليا اجوزكم النهاردة قبل بكرا
حازم:وماله نعمل الفرح النهاردة مناسب معاك ؟
يوسف كمل ب ابتسامة صفرة:بس ابقى قابلني لو وافقت اجوز اختى التانية…لواحد مـ.ـجـ.ـنو.ن زيك…كفاية عليا مـ.ـجـ.ـنو.ن واحد…انا مش حمل تعب وجنان…انا واحد مستني توأم…ف مش عايز عيالى يبقي محاطين بشلة مجانين…ويلا بقا هنطول زمان المعازيم مشيت
عمر ليوسف:أقعد يا بنى احنا لازم نتقل شوية!!
يوسف راح ليه وشـ.ـده:لأ نتقل إيه مش هنعيده من تانى مش يوم فرحنا هو…يلا يا عمر
عمر:أهدى يا بنى الاوضة جنبنا…حد يروح يشوفهم جهزوا ولا لأ…
كانوا بيتنافسوا بينهم مين يروح
مالك:بس خلاص مش عيال صغيرة إحنا…وبص لحازم…عشان بس بحبك روح انت يا حازم يا سينجل
حازم بصله:إنت بتزلني ليه…على فكرة لولا انا مكنش زمانك متجوز وكان زمان رضوى الشربيني مقوية اختى عليك
مالك:انا العيب اللي يعمل فيك ثواب…ده انت حتى ممكن تظبط البت بتاعتك
يوسف:ما تحاسب على الفاظك يا بنى…دي اختى سبحان الله…!!
مالك برخامة:وإنت اللي يعرفك إني بتكلم عن اختك مش يمكن بتكلم على واحدة تانية سبحان الله!!
يوسف:ده على اساس إن مصر كلها معرفتش إنه عايز يتجوزها…أو معجب بيها هى
مالك:عندك حق صراحة سوري
وبعد مشادة بينهم خرج حازم
……………………………….
فى اوضة البنات كان على المراية مكتوب بالخط العريض…ممنوع مكياج…
وكل واحدة جوزها موقع تحتها…وده ميمنعش إن الاهبل بتاعنا حازم مش حاطط امضته…لأ ماضي…هو دايس في كل حاجة…
كل واحدة لبست فستانها…وكلهم كانوا اجمل من بعض…ميساء مبسوطة…إنها تعيش لحظة زي خطوبتهم من جديد…بحكم إن كانوا عاملين خطوبة قبل كده وقت كتب الكتاب…بس دلوقتي مختلفة…وقتها مكنش حواليها كتير…أو ناس بيحبوها ومبسوطين ليها غير سارة بس…دلوقتي حواليها كتير…سارة فريدة شهد اسراء أسيل…ف كان شىء مبهج… ومكنتش ميساء بس اللي سعيدة كل واحدة فيهم كانت سعيدة…كانوا جاهزين وكل واحدة منتظرة حبيبها
أسيل رجعت من برا بعد ما شافت حازم:هتخرجوا بالدور يا جماعة عشان بس ما نعملش زحمة في الممر…واللي تطلع تاخد حبيبها وتمشي…اول واحدة اتجوزت هي اللى هتخرج الأول…
فريدة:مفيش غير انا وشهد هنا متجوزين يا ناصحة
أسيل:انا بتكلم عن أول واحدة اتكتب كتابها تخرج وبس ده الكلام…
سارة صرخت بحماس:اناااااا
أسيل:صح يلا حبيبتي جوزك برا مستنيكي
سارة خرجت وكان سام واقفلها
سام صفر بإعجاب:بقولك انا بقول كفاية علينا كتب الكتاب…ونطلع دلوقتي شهر عسل على روما ايه رأيك؟
سارة:روح يلا العب بعيد
سام:لا رد ولا تعليق…امشي قدامي ياختي…نسبق إحنا
أسيل:ودلوقتي دور اختى حبيبة قلبي…يلا اخرجي عمر برا
فريدة خرجت وكان عمر واقف برا ومعاه مالك ابنهم وكان هو ومالك لابسين زي بعض…ف كان شكلهم كيوت مع بعض…
عمر خدها فى حـ.ـضـ.ـنه:حشـ.ـتـ.ـيني و في الشوية الصغيرة دول
فريدة:يعنى حضرتك مجبتش سيرة نتقل عليهم تاني؟؟
عمر:يا بنت الايه دائما عارفني كده…
فريدة:امشي يا حبيبي…نخلى الخناق لبعدين
عمر:خناق!!…وعلى إيه يلا يا حبيبتي…وخدها ومشي…
والدور المرة دي على شهد ويوسف
يوسف اخد شهد وماشي بيها
يوسف:بقولك انا شايف إنها حفلة مالهاش اي لازمة ما تيجي نهرب سوا…وإنتي حلوة وقمر بالفستان ده…
شهد:ونقول للباقي إيه!!
يوسف:سهلة نقول تعبانة…ولا الحامل ما بتتعبش…
شهد:بس انا مش عايزة بقا اسيب أخويا لوحده!
يوسف:إنتي ت عـ.ـر.في عمر اللي هو صاحب فكرة الحفلة…هتلاقي اول حد هيتجج بتعبه…ويدبس مالك لاي حد فى وشه وهياخد فريدة ويمشي
شهد:أيوة ده اكيدددد
يوسف:اما إنتي عارفة ليه منهربش إحنا الأول…
شهد:نهرب مع عمر عادى إيه رأيك؟
يوسف:ده لو هنهرب معاه…يبقي كده هنهرب بدري اوي!!
شهد ضحكت:شوفت بقا…
……………………………………..
وكان دلوقتي موعد خروج ميساء لمالك
ميساء خرجت وكانت نظرات مالك ليها كلها حب وسعادة فى نفس الوقت…لأن دلوقتي عنده فرصة إن يكون معاها طول الليل…من غير ما خالد يرخم عليه…
مالك بصلها:انا خايف اقول اي حاجة دلوقتي ابوكي يجي…ويقولى معنديش بنات زي عادته طول الشهر اللي فات
ميساء ضحكت:متفكرنيش
مالك:مواعيده كلها غلط…
ميساء ضحكت…
مالك:مش بذمتك لو كان فرح كان افضل…انا مين قالكم إني عايز خطوبة أو عايز الناس تعرف اني عايش…انا عايز اتجوز وبس وتكوني معايا فى بيت واحد…مش كده يا جماعة
ميساء ضحكت اكتر…
مالك قرب:كده كتير لعلمك…
ولسا هيقرب أكتر
خالد:هنفضل واقفين كده كتير ؟
مالك غمض عينيه بتعب ودلوقتي بس حس بمعاناة سام المسكين:انا لازم اتعلم كام لغة من سام عشان اعرف اشتم براحتي
ميساء خبطته على كتفه:بس ويلا عشان لسا الدور مخلصش…
مالك اخدها فى أيده ونزل الحفلة
……….
ومكنش متبقى غير اسر واسراء
اسراء خرجت بس أسيل خرجت معاها…
وكان اسر واقف برا بيخانق مع حازم…
آسر:يعنى انت سبت ده كله وجاي تمشي معايا انا
حازم:يا حبيبي هما كلهم متجوزين انت يا مدوبك خاطب…ف عشان كده همشي معاك انت…وبعدين ما انت شايف بنفسك…فى السويد…يوسف موصيني الوصايا السبع…ولا لمحنى لوحدي هيعلم عليا ف عشان كده ساعدني اكون چود بوى من فضلك…
آسر:هون الصعاب يارب…
كان عايز يكمل خناق مع حازم بس لما شاف اسراء أبتسم وقال:ننزل
اسراء:يلا
آسر وهما ماشين سوا:هو إحنا ليه كنا هبل ومكتبنش كتابنا مع مالك ؟
اسراء:وإنت كنت عايزنا نكتب الكتاب واحنا مش عارفين بعض ؟
آسر:وجهة نظر انا عارفك وبحبك من زمان…
اسراء ابتسمت:وانا يا سيدى مكنتش لسا اكتشفت حبى ليك…واللى حصل لينا كان عبـ.ـارة عن بداية
حازم:احم مش قصدي اقطع عليكم بس اشكرو افصالى ومتنسونيش هااا…افتكروا إن انا اللي وفقت راسكم في الحلال هااا!!
آسر مد خطوته وطلب من إسراء هي كمان تمد وبالفعل سبقوا حازم شوية
وكده مش متبقي حازم وأسيل
حازم:لو كانت البعيدة بتفهم كانت سابت التعليم وقالت بيت جوزي افضل…لو تعرف قد إيه هتتهان فى الكلية مكنتش تخلت عن الزواج بيا
أسيل:ولا عرف إن ما مشيت وانت ساكت!!
حازم:هتعملي إيه؟
أسيل:هضـ.ـر.بك وهطلع عقدي كلها عليك!
حازم:ليه هو انا كنت عملتلك حاجة؟
أسيل:دراسة اللي اسيبها واروح بيت جوزي!!
حازم:مالك يا سيد خدتى الكلام على نفسك انا بقول البعيدة هو انا كنت كلمتك ولا عملت ليكي حاجة سبحان الله…
أسيل بصتله بشرر…بس هو كان طول الوقت مصر يستفزها
كانت حفلة جميلة وسهرة جميلة بالنسبة لكل ثنائى وكان كلهم مبسوطين…مالك وميساء…وسام وسارة…قضوها رقص طول الوقت…وكانت الفرحة ماليهم…اسر واسراء كان بيدردشو مع بعض…وبيخططوا لمستقبلهم مع بعض بسعادة…وطبعا الأربعة الهاربين…عمر وفريدة…ويوسف وشهد ودول كانوا في حياتهم الخاصة وسعيدين…اما حازم وأسيل…ف عمر قبل ما يمشي ساب معاهم الاتنين مالك ابنه…اهو يكسب فيهم ثواب…وكان الكل سعيد…وعدت الأيام والفرح قرب وكانوا بيجهزو ليه
↚
الخاتمة
كان عدا شهرين من وقت الحادثة وطبعاً عمر وفريدة اتحسنوا بس على مين الاتنين عاملين فيها تعبانين بس خلاص مالك جاب آخره…من تمثيلهم
مالك زعق من برا:أقسم بالله يا عمر إن ما قومت ولبست دلوقتي انت ومراتك لأكون مولع فيك…عشان مش كده…فيه تلاتة غلابة مستقبلهم واقف على حضرتك
عمر طلع ليه بنوم:نعم في إيه عايز إيه على الصبح…
مالك:يلا البس عندنا طلعة!!
عمر:هنروح فين على الصبح كده؟؟؟
مالك:صبح إيه…إنت عارف دلوقتي الساعة بقت كام…الساعة بقت 7 يا أستاذ!!
عمر بص للجو من الباب الرئيسي:اقنعني طيب إن دلوقتي 7 العشاء والشمس طالعة اهي!!
مالك بغيظ:وإنت عايزها تكون 7 العشاء ده انت معندكش دم إحنا اتفقنا إن إحنا هنحدد الفرح النهاردة يلا اجهز الواد سام زمانه على وصول خلينا نطلع كلنا مرة واحدة
عمر بصله بنوم:ماشي ماشي…
مالك:تدخل تلبس يا عمر…!!
عمر بنوم:ماشي ماشي ورجع دخل اوضته ورجع على سريره جنب فريدة وكمل نومه تاني…
************************
بعد منهادات من سام ومالك…ها هم دلوقتي قاعدين قدام خالد والساعة حوالي 10:30 الصبح…والكل نعسان
خالد وهو بيتاوب:خير يا جماعة في إيه على الصبح كده؟؟؟
مالك:احم جايين نطلب ايد بنت حضرتك يا عمي
خالد خبط كف على كف:في حد بيطلب ايد حد في الوقت ده!!؟
عمر: معلش بقااا يا عمي…أخويا مراهق طايش ومتحمس اوي…ده حتي إحنا منقسمين لفريقين فريق هنا معاك…وفريق مع عم عصام جنبك…!!
خالد:رايحين لعصام في وقت زي ده؟؟؟
عمر:طيش شباب يا عمي بقااا نقول إيه؟؟
زينب:على العموم يا أستاذ خالد كنا جايين نطلب ايد بنتك ميساء لابننا مالك…على سنة الله ورسوله
والخ بقا خالد طبعاً مش محتاج إقناع لكنها مجرد رسميات…وانتهوا من تلك الرسميات وكلهم كده زي ما هما
وبعدين اتحرك عمر بجماعته عشان يكملوا باقي مهمتهم…وزعيم المهمة دي مش عمر يوسف عشان يكون في مواجهة بين عمه…
وطبعاً مش هيرحوا لشخص متعصب زي عصام فى وقت زي ده!!
ف كان الخيار الأمثل يفضلوا عند تيتا شتايم…الجدة “عائشة”
يوسف:اهو شوفي يا تيتا جايلك ومش لوحدي نقعد معاكي شوية وجبتلك الواد عمر والبت فريدة وكمان المفروسة سارة هي والواد جوزها عشان تعرفى انا قد إيه حفيد جميل!!
عائشة:*****************
يوسف:يا تيتا فى إيه ده انا حتي كنت جاي افرحك مش كده
عائشة:بقيت زى امك مبتسألش***لا انت ولا إسمه إيه جوز اختك ومجاش معاك ليه
عمر بصلها بذهول بس يوسف قاله يسكت دلوقتي
يوسف:يا تيتا حـ.ـر.ام عليكي مش تنسي وتظلمينا معاكي…ده امي كانت عندك من اسبوع كفاية ظلم…
تيتا:ولا شوفتها!!
يوسف:خلاص مصدقك…هي أصلا جات معانا بس راحت تجبلك شوية طلبات عشان حضرتك بتحبى تهزقيها…ومش مقتنعة باللى إحنا جايبينه
عائشة بصت للحجات:جايبلي شكلاتة وجالتو!!”شيكولاتة وجاتو”
يوسف:ش…إيه وايه؟
عائشة:قوم يا واد يا *****من هنا
يوسف:تيتا على فكرة انا كنت جاي افرحك
عائشة:وإنت قد كده!!
يوسف:جرا إيه يا تيتا شايفني بير نكد مثلاً
عائشة:من أول مرة شلتك على أيدي وانت حتة لحمة حمرا قولت الواد ابن***ده هيبقى نكدي…وصدقت…
يوسف بذهول:من وانا حتة لحمة حمرا ده انتي عندك بعد نظر فظيع
عائشة:والبت أختك الوسطانية اول ما شلتهتا عرفت إنها غلاباوية
“تقريباً معنى الكلمة دى بتاع بلاوي ومشاكل مش متأكدة بس جدتى الكبيرة بتقولها”
فريدة:انا غلاباوية؟!؟!
عائشة:أيوة وكنت دائما اقول لأمك البت دي لو لقيت حد يتجوزها يبقى حلو…لأن محدش هيرضى بواحدة بتاع بلاوي زيك…إلا صحيح إنتي اتجوزتي ولا لسا ؟!
يوسف:يختييييييي كده كتير يا تيتا!!
عمر:سيبهالي يا بنى
عمر قعد قدام عائشة:ازيك يا تيتا عاملة إيه!!
عائشة ابتسمت:ازيك يا***عمر
عمر:الحمدالله بخير!!…إنتي عاملة إيه!!؟
عائشة بحزن:بخير يا بنى تصور يا عمر الواد اللي ما يتسمى صاحبك اللي إسمه يوسف…بقاله كتير مبيسألش عليا يرضيك!!
عمر:لأ طبعا ميرضنيش…بس مش ملاحظة إن حضرتك بقيت بتنسي عن الأول؟!
عائشة:والله مش عارفه يابنى بس تلاقيني نسيت اخد العلاج!!
عمر:وهو فين العلاج ده!!
عائشة:تعالى معايا…فى الاوضة بس مش فاكرة هى فين!!
عمر:تعالى انا عارف!!
والجدة اخدت علاجها وبقت أفضل
عائشة:خير يا ولاد فى إيه
يوسف:تعرفى اللي ما يتسمى عصام…
عائشة:عمك عصام؟؟
يوسف:أيوة عمى عصام هو الراجـ.ـل ابو دم تقيل ده المهم…سارة حفيدتك حبيبتك…بقالها قرن مكتوب كتابها ولسا مش اشهرت جوازها…ف إحنا عايزين نعمل للعيال فرح يفرحوا بيه!!
عائشة:وماله يا بني فين المشكلة!!
سام:الله يا تيتا الله…الله..بحبك
عائشة:إنت مين يا بني
سام:انا جوز المفروسة سارة!
عائشة:ومالك بتتكلم عوج كده ليه يا بنى !!
“ملحوظة سام لسا العربى بتاعه زفت…ومخارج الحروف والاكسنت عنده بايظين خالص بس احسن من مفيش”
سارة:معلش يا تيتا اصل سام متربى برا طول حياته
عائشة بصدمة:وعايزة تتجوزيه…وهو لا يعرف حـ.ـر.ام ولا حلال…وكمان مش يمكن يخونك…أو بيجرب نوع جديد لا مش موافقة
سام:إيه يا أيشة “قصده عائشة” فيه ايه مالك قلبتي على حمايا العزيز اللي معلقاني بقاله يجي خمس سنين هااا
عائشة رفعت عكازها وضـ.ـر.بته:بقا يا **مش عارف تقول اسمي صح يبقى اجوزك بنتي ليه هااا
سام:اااااه يا تيتا لسا هتعود !!
عائشة:قولي طيب يا ولاد إيه حكايتك؟!
سام:يا ستى حكايتي وما فيها إن حبيت المفروسة سارة…وحبيتها حب حقيقي…وحبنا مش من فراغ…لأ فيه مواقف كتير جمعتنا الأول كانت علاقتنا عادية…بعدين دخلنا في مرحلة الصداقة ومن الصداقة الي مرحلة إحنا زي اخوات ومن زي اخوات الى اعجاب ومن اعجاب إلى حب…وبعدين اتنهد…ومن حب الى عشق…
عائشة:وكل ده ايمتا يا واد
سام:احم تيتا إحنا عشنا فى نفس البيت يجي 5 أو 6 سنين ف طبيعي يعنى!!
عائشة شهقت بصدمة:يا ولاد ال ****يعنى ايه فى نفس البيت***
يوسف:خلاص يا تيتا اهدي وربنا يا تيتا كان عايش معاها فى نفس العمارة اه وشقته جنبهم على طول وكان اكل شارب هناك بس مش بالمعنى اللى حضرتك فهمتيه…سام شقته جنب عمو أحمد وكمان ابن صديقه بس نعمل إيه هو أهبل مش بيعرف يقتني كلامـ.ـا.ته!!
سام:البركة فيك يا خفيف!!
عائشة:أيوة يعني عايزين إيه!!
سام:عايزين موافقتك وموافقة كبير العيلة!
عائشة:وانا ايش ضمنى إنك بتحبها ومش بتضحك عليها…
سام:ماهو مهزق اللي يقعد يضحك على واحدة 5 سنين…استنى أعترف بحبى قدامك يمكن تشوفي الصدق في عينيا
وقام من مكانه وراح لسارة ومسك ايديها قومها عشان تكون قصاده واتكلم بحب ويعتبر نسى هو المفروض يعمل إيه:بحبك ومحبتش غيرك ومش هحب غيرك ومستعد استني بدل السنة ألف…على حلم وأمنية انك تكونى معايا… معرفتش الحب غير معاكي إنتي وبس
سارة كانت باصة ليه بخجل من الكل…ومكنش قدامها غير إنها تستخبى فى حـ.ـضـ.ـنه ෆ
عائشة كانت بتتأملهم وهي مبتسمة لأنها بحكم عمرها بقت خبيرة خلاص
عائشة:هااا يا ولاد هنروح للاهبل عصام ايمتا…ولا بلاش على فكرة انا اكبر أفراد العيلة دي موافقتي كفاية؟!
يوسف: حبيبتي يا تيتا…والله انا أصلا مكنتش عايز اتكلم معاه
عائشة كملت:بس من الواجب تعمل اللي عايزها ابو العروسة
يوسف:يا تيتا عمو احمد عامل كده عشان يبقى اختبـ.ـار تعجيزي…
سام:يا عم حمايا ده هيشلني رجع تانى أمريكا بعد ما تعبت معاه…قالى حدد الفرح وساعتها هنزل
عائشة بعصبية من تصرف أحمد:واد انت خد البت انا موافقة على الفرحة…وعايزة بقى **منهم يتكلم…ومتخافش احمد هيوافق والج*مة فوق رأسه…
سام بصلها ب أمل:يعنى ايه
عائشة بدراما:يعنى انا الكابيرة يا ولد وانا بركة العيلة…ف خلاص كلمتى تمشي على الكل…جهز يا بنى لفرحكم ومالكش دعوة ب حد تانى
سام حـ.ـضـ.ـنها:إنتي من هنا ورايح قلبى وعقلى يا تيتا…والله ما همشي من هنا الا ورجلك على رجلي الفرح مش فرح من غيرك…
وفعلا عائشة كانت الكل في الكل وبدأت تجهيزات الفرح…والفرح كان فى اوتيل في شرم الشيخ…وكان الاوتيل ده من ممتلكات عائلة الصياد…
كانت التجهيزات على قدم وساق…ده مش فرح ثنائي واحد لا ده فرح 3 ثنائيات ف كان يختلف عن أي فرح…
وكانت فكرتهم إن الفرح يكون على الشاطئ…وبالفعل كانوا بيجهزوا لكده…وكانوا عايزين الفرح مميز ف مكنش ضروري يعزموا أشخاص كتير ف كان المدعوين الأقارب بس مكنوش عايزين الفرح يكون تقليدي واللي موجودين أغلبهم مش عارفنهم لأ هما عايزين الأقارب بس…
وطبعاً سام المسكين مكنش مسموح ليه يدعى يحد ولا كان هيبقى منظره على المسرح وسط البنات يعجل ليه من طـ.ـلا.قه…لأنه كان هينطبق عليه أغنية حبيبي على نياتوا وكان هيطـ.ـلق قبل ما يفرح بسبب نياته…
قبل الفرح بكام يوم اتكتب كتاب آسر واسراء وكانت الأيام كلها مليانة سعادة
“ترى والله ابغى انكد عليكم”
…………………………….
قبل الفرح ب يوم
سام:متشكر يا رجـ.ـا.لة على المساعدة يلا مع السلامة بقا فضوا الجو
أسيل:لأ يا باشا على مين قسما بالله ابدا ولافضل واقفة واتفرج على كل حاجة…لاحظ إني تعبت معاك النهاردة يا جدع إنت
سام:يا بنتي انا عايز خصوصية…وبعدين بص للباقي خلاص يا جماعة ما علينا هي عيلة صغيرة سبوها يلا انتوا مع السلامة!
كانوا كلهم بلا استثناء واقفين كل ثنائي جنب بعضه ومحدش راضي يتحرك
سام:يالهووووووي اصووووت…يا أهبل إنت وهو كل واحد ياخد مـ.ـر.اته ويدلعها كده مش تتفرجوا عليا!!
يوسف:لأ حبيبى عملناها قبلك ولازم نتفرج عليك
سام:يعني مفيش بربع جنيه خصوصية؟
مالك:تطفل ياخى فى إيه؟؟
سام بص لآسر:العاقل بتاعنا السكر…امشي انت وهما هيقلدوك…
آسر:بص هو مش حكاية عاقل وكده…بس انا عايز حبيبتي بعيد عنكم…البس إنت يا فالح…ومسك ايد إسراء وخدها ومشي…
حازم بصوت عالي: آسر أخويا حبيبي خدنى معاك انا سنجل ماليش فى الحوار ده
آسر وهو مكمل مشي:قسما بالله…لو جيت ورايا هقـ.ـتـ.ـلك خليك مكانك
حازم زعق:خوووونة كلكم خووونة والله بلا استثناء
يوسف:فى واحد عايز يتربى هنا
حازم راح اتعلق في دراعه:لأ على فكرة مش قصدى عليك انت ده انت حبيبي بعيد عن الخونة دول
فريدة:على فكرة انا اختها وليا دور
حازم:تؤتؤ مستغني عن دورك…ولا استغنى عن حياتى…عشان الطور اللي جنبك ده…لو اتكلمت معاكي…مش هطلع من البحر اللي ورايا ده غير على قبري…ف لأ يا خاينة…قصدي يا مدام فريدة
فريدة ضحكت على حازم وجنونه…وعمر شـ.ـدها فى حـ.ـضـ.ـنه وهو بيضحك ومشي بعيد…
سام:اوعى يا حازم يا جـ.ـا.مد طفش شهد ويوسف واختك وتوام الطور ده كمان عشان انا محتاج خصوصية !!
يوسف:قاعدين على قلبك ومش متحركين
مالك سبحان الله كان عايز يمشي بس هو بيموت في فكرة إنه يغلس على يوسف…ف فضل هو كمان مع ميساء…
سام اتنهد بقلة حيلة بس راح يجيب سارة ويكمل مخططه…هو فضل طول النهار بيجهز للحظة دى…
سام كان ماشي ب سارة وهو مغمي عينيها
سارة:إحنا رايحين فين
سام:إنتي مش بتثقي فيا يبقا تمشي وإنتي ساكتة مفاجأة وطبعاً المفاجأت مش بتتقال اصبري وهت عـ.ـر.في…
سارة:سام يا حبيبي ابغي أقولك إني مش واثقة فيك انت ممكن تقلبني في البحر دلوقتي على سبيل الهزار
سام:اخص بجد…انا أرجع أحسن
سارة:كمل يا حبيبي كمل
سام فضل ماشي بيها لحد ما وصل…كان الجو بالليل…وكان عامل إضاءة حمرا على شكل قلب على شاطئ البحر…وكان شكلها ظريف جداً
سارة وقفت تتأملها ب انبهار وبعدين لفت ليه عشان تشكره…لكن لقيته راكع قدامها على الأرض…وماسك فى أيده خاتم
بصتله بصدمة والدمـ.ـو.ع بسرعة اتكونت في عينيها من سعادتها وصدمتها في نفس الوقت…
سام بحب صادق:من اللحظة اللى حبيتك فيها وأدركت حبى ليكى…وانا بقيت على أتم الاستعداد إني اضحي ب اي حاجة عشانك…بعد ما كنت الشاب العملي اللي كنتي عارفه…كنت عملي جدا…ومازالت عملي لأنك لسا مش فى حياتى…لكن دلوقتي انا اسعد ما يمكن…فكرة إن خلاص بكرا…هتبقى معايا للابد مخلياني مش عارف انام كويس من اسبوع…فكرة إنك هتبقى فى حـ.ـضـ.ـني على طول مخلياني طاير من الفرحة…عارفة انا لما بحـ.ـضـ.ـنك…بحس إنها معجزة…معجزة لما بحس بدقات قلبي القوية…لأني كنت مفكر إني موت مع أهلي فى اليوم اللي مـ.ـا.توا فيه…لكن لما بحـ.ـضـ.ـنك بحس إنك بتمنحيني الحياة في كل مرة…أو لما بشوف ضحكتك الوتيرة اللي بينبض بيها قلبى بتكون غريبة عليا…أو لما بشوف دمـ.ـو.عك والألم اللي بحس بيه…أو أي تفاعلات بتحصل معايا بسببك…كل ده بيثبت ليا إني متيم بيكي حد الجنون…وإنتي شايفة إني بكون معاكي غريب…لما كنت بتلبسي لبس ضيق بهدف إنك تشوفي غيرتي مكنتش بفهمك بالمعنى ده…بس كنت ببقى متغاظ من لبسك بس كنت بخاف أعلق تبعدي عنى…انا لما بسافر أشتغل وابعد وكنت بروح اماكن ما يعلم بيها ربنا غابات وحاجات بعيدة عن المستنقع اللي ابوكي مفكرني فيه عشان بس انال رضاه…برغم اني دكتور جامعي حالياً وخدت شهادة تدريس فى كامبردج إلا اني بردو وكنت ببعد وبصفتى مهندس بيئة مكنتش بختار غير بقاع بعيدة عن جو المدن…وده كله عشانك…فكرة إن الليل بس هو اللي بيفصلنا عشان نكون مع بعض بيخليني بتمني إن يكون عندي آلة زمان…عشان اخلي الليل ده يعدي ب أسرع ما يمكن…يمكن هما بالنسبة للكل ساعات بسيطة إلا إنهم بالنسبة ليا دهور عديدة… دلوقتي عايز انهي كلامي ب إني بحبك…وعايزك تركني حياتنا السابقة ورا…وتخيلي إن دى اول مرة اطلب إني اتجوزك…وعايزة سارة بتاع دلوقتي بس اللي توافق…موافقة تتجوزني…وننهي اللحظة بعناق أبدي…!!؟
سارة دمـ.ـو.عها مكنتش بتقف مع كل كلمة ليه…كانت دمـ.ـو.ع فرحة وسعادة…ف بعد سؤاله هزت رأسها ليه وقالت بأعلى ما يمكن من صوت:مواااااااافقة
سام لبسها الخاتم…وقام حـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد…حـ.ـضـ.ـن فيه معاني كتير…حـ.ـضـ.ـن بيعبر عن صبر وعذاب سنين…حـ.ـضـ.ـن بيعبر عن تضحيات كتير من كلا الطرفين… وبدأ هو وسارة يرقصوا بسعادة…
كان يوسف مشي أصلا من البداية هو وشهد هو مجرد كان بيستفز سام…ومالك اخد ميساء ومشي هو كمان مكنش باقي غير الاتنين السناجل البائسة
أسيل:مشاء الله تبـ.ـارك الله حلوين جداااا احلى من الروايات والمسلسلات…ده طلع فيه كده في الواقع بجد
حازم:ماهو قدامك من زمان بس البعيدة عميااا مبتشوفش
أسيل:كم انت فصيل…
حازم:يا بنتي ريحي قلبي طيب وقوليلي هل بعد ما تخلصي زفت الامتحانات تقبلي تتجوزيني؟!!
أسيل:على فكرة المفروض تطلب ب اسلوب ارقي من كده شوية؟؟
حازم بهدوء:يا رخمة الرخمـ.ـا.ت يا شلل البنات…تقبلي تتجوزيني
أسيل:وربنا انت عيل فقر انا هقوم امشي…ماما زمانها نامت ومالك لو صحى هيصحيها…
حازم قام وراها:على فكرة انا شاب محترم وطبعا مش هجري وراكي عشان عندي اخت بنت ومش هحب حد يعمل فيها كده بس على فكره انا عرضي ليكي جد مش هزار ف ممكن رد طيب عشان اتكلم مع بابا بقلب جـ.ـا.مد؟؟
أسيل وقفت بتفكير وبعدين:قالت هرد عليك بعد الامتحانات
حازم هز رأسه ليها بهدوء وقال:تمام اتفضلي
وسابها تمشي شوية وبعدين مشي وراها عشان يتأكد إنها وصلت اوضتها من غير ما حد يزعجها
“ابننا جنتل مان يا ولاد”
……………………………..
عند اسر واسراء
كانوا ماشيين بصمت…كان آسر عنده خطة يعبر بيها عن اللي في قلبه الا إن طبع اسر مش زي الباقى هو كان دائماً منطوي…ومش بيتعامل كتير مع الناس…ف حتة إنه يعبر برومانسية عن سعادتها صعبة عليه!!
اسراء وهي ماشية بصت ليه:مفيش حد على الشاطئ غريبة
آسر وهو مكمل مشي:ده لان الوقت متأخر
اسراء ابتسمت بمجاملة لأنها كانت بتحاول تفتح موضوع وتشوف هو كان عايز يقولها إيه:اهاااا
آسر:مفاجأة سام وشغلنا عليها طول النهار بوظت خطتي
اسراء ابتسمت بخجل وبصت في الأرض:كان عندك خطة؟!
آسر:اممم
اسراء ابتسمت وقالت بحماس:معني كده وبينما إحنا ماشين على الشاطئ دلوقتي انت عندك خطة ومفاجأة صح…
آسر أبتسم وبعدين قال:سام بهدل الشاطئ شوية باللي عمله…وبعد ما هيخلص مش هينظف اللي عمله…شباب اخر الزمن
كان بيتكلم وهو ماشي وباصص قدامه…اسراء بصتله ب احباط…وبعدين ابتسمت وقالت:ممكن ننضف اللي هنبهدله مع بعض… وبعدين تكوين العلاقات بيحتاج سنة إحتفال قد كده…وعملت علامة مقاس ب أيديها قد كده
إلا إن جه ليها رد من ذلك المنطوي محبط:مش بحب جو الاحتفالات…
إسراء بصت قدامها وقالت بهدف تستفزه:من الأفضل تواكب الآخرين وتكون زيهم…طب قولي ايه اللي بيحبه الأشخاص المثاليين زيك؟؟
آسر وقف مكانه وهي وقفت كمان خافت تكون ضايقته…وبعدين قرب خطوة منها بس هي بعدت ورا…وكل خطوة يقربها تبعد هي خطوة لحد ما ثبتت مكانها وقالت:ليه بتقرب مني كده
آسر:انا شخص بيحب الصراحة…تقبلي تشاركيني حياتي طول العمر…
اسراء ابتسمت بخجل وقالت:قصدك إنك كده بتعرض عليا الزواج؟
آسر أبتسم بغرور ومفكر نفسه عمل إنجاز وقال:أيوة
اسراء كشرت وقالت:اسر بجد دي طريقة…إنت مثالى زيادة عن اللزوم ومش رومانسي خالص ومكابر إنك تتخلى عن مبادئك…!!…وبعدين قالت بعند…مش موافقة مش موافقة…
آسر أبتسم ومسك أيديها وطلع خاتم من جيبه ولبسها ليها وقال:سواء موافقة أو لا ف الوقت أتأخر على كده أصلا الفرح بكرا…واه صحيح الخاتم ده انا اللي عامله بنفسي
اسراء ابتسمت وفى نفسها:حد يعلمه إنه المفروض يكون رومانسي دلوقتي مش كده…وبعدين قالت بصوت مسموع:مش عايز تقول حاجة تانى؟؟
آسر أبتسم وهو فاهم هي عايزة إيه بس قال ببرود:خلاص مانا قولت وانتي مش موافقة
اسراء:طيب قول من جديد كده!!
اسراء سكت بتفكير وبعدين ضحك وقال مفيش داعي بعدين بقا قدامنا عمر طويل مع بعض…يلا الوقت أتأخر تعالى اوصلك اوضتك!!
اسراء:برافو كم أنت رومانسي بجد يلا…
اسر حاول يكبت ضحكته…ومشي معاها لحد ما وصلوا عند المكان اللي فيه الاوض…اسراء قعدت على رصيف كده وكان فيه انواع كتير من الورود…وبصت لأسر بأمل:متأكد إنك مش عايز تعيد اللي قولته بطريقة الطف…
آسر:تصبحي على خير مثلاً؟؟
اسراء:ولا حاجة انسي يا اسر…وكانت ماشية بس هو وقفها
اسراء لفت بأمل…بس هو مش عارف لسا يعبر عن مشاعره بطريقة مناسبة…ف اتحجج وقال:الخاتم مش مظبوط هعدله…!!
اسراء شـ.ـدت ايديها ولف وشها وعطته ضهرها وقالت: تصدق إنك رخم
آسر أبتسم وبعدين عينيه جات على وردة حمرا…ف قطف واحدها…وبعدين قالها:لفى طيب كده…
اسراء:لأ واتفضل امشي دلوقتي عشان ما ارتكبش جريمة…
آسر استفزها وقال:على فكرة شكلك من ورا وحش جدا…قال جملته وخبى الوردة ورا ضهره
وهي لفت بعصبية وقبل ما تتكلم كان ظهر ليها الوردة بصتله بصدمة…كان شكله وهو متـ.ـو.تر…يكفى للانفجار من الضحك…لكن هي ابتسمت وقالت برقة…:تقصد ايه بالوردة دي؟
آسر:لأ ابدا ولا حاجة بس لقيت ورد وشكلها كان حلو ف قولت اديهالك
اسراء ضحكت عليه لأن تصرفاته مش معقولة…يمكن كان في الخطوبة بيعبر على التلفون لكن الواقع لأ:بردو هتكدب
آسر بص فى عينيها وقال:إنتي فاهمة انا عايز اقول ايه فمتصعبيش الموضوع عليا لو سمحتي
اسراء أخدت منه الوردة وقالت:موافقة…
كانت لحظة كافية إنها تخلى اسر يحـ.ـضـ.ـنها…احيانا عشان تقول لحد حاجة مش مضطر تبالغ أو تجهز وتعمل حاجة… اشياء بسيطة بتكون كفاية جدا…والحب بسيط والكلام بسيط بس إحنا اللي بنحب نبالغ ونعقد المواضيع
عمر&فريدة…………..
بعد ما اخدها ومشي من عند سام…هدف عمر من إن الفرح يكون فى شرم كان ليه دوافع شخصية فى البداية…هو كان مجهز حاجات كتير في الجونة في الغردقة…مكنش فى دماغه يجى شرم…بس هو اكتشف إن المكان بسببه لسا سايب اثر فى فريدة من لما كانوا هنا أول مرة واتعصب عليها…
“الحلقة 12 تقريباً في الجزء الأول من الرواية”
لما اقترح عليها شرم اكتشف إنها رفضت وبشـ.ـدة ف حب يعند فيها…بس لما نزل…نزل فى مكان مختلف…عن أول مكان نزل فيه…بس دلوقتي اخدها على نفس اليخت اللي كانوا فيه…بس هى مخدتش بالها
عمر مد ايديه ليها عشان تعدى على اليخت وهى مسكت ايديه وعدت…
عمر غماها لحد ما دخل جوا وكان فيه صورة كبيرة معلقة فريدة أول ما شافتها فتحت عينيها بصدمة وبعدين خبت وشها ب ايديها بكسوف…
عمر ضحك وقال:عشان ت عـ.ـر.في إني محترم بس انت اللي اصريتي تبوظيني…
الصورة كانت عبـ.ـارة عن اللحظة اللي باسته فيها عشان تغيظ هيثم…كانت وقتها بتتصرف بسذاجة مكنتش مدركة للحياة والواقع…كانت زي الطفلة اللى المسلسلات كانت كل حياتها…وكانت شايفة إن المسلسلات واقع…
عمر:بقا مش عيب تعملى كده فى شاب محترم زيي…ولاد الناس مش لعبة يا ست هانم…هو مش عشان انا قمر وحلو حبتين تتحرشي بيا للدرجة دي
فريدة بصتله:إنت عايز توصل لايه يا أستاذ انت
عمر شـ.ـدها ووقف فى نفس المكان ووقفها هي كمان:نفس اليخت نفس الأشخاص…لكن الواضع مختلف…عايز اللحظة تتعاد من جديد عشان كانت مميزة بالنسبة ليا بس كانت فى وقت غلط في وجود أشخاص غلط…وحسس على رأسها وهو بيجز على أسنانه…وانا يا حبيبتي لسا متغاظ منك ونفسي اكسر رقبتك على تصرفك ده!
فريدة بتعجب:ليه
عمر لوى دراعها بخفة وقال بصوت عالي:بقا يا هانم يوم ما تبوسيني…يبقي قدام صحبي…وكانت أول بوسة على فكرة…اقـ.ـتـ.ـلك يعني واعلقك في ميدان عام زي ما كان نفسي اعمل وقتها…بس ساعتها صبرت نفسي وقولت معلش عيلة هبلة وكملت معاك في لعبتك…بس بردو لسا متغاظ…صالحيني
فريدة ابتسمت:حاضر
عمر أبتسم وغمض عينيه وكأنه مستني إعادة اللحظة ولكن اتفاجئ ب كوباية ماية في وشه…
عمر مسح الماية من على وشه:انا غلطانلك والله…بلوةةةة حياتي أقسم بالله…
فريدة:خلاص مفجأتك خلصت يلا نرجع…ولفت تمشي بس عمر حـ.ـضـ.ـنها…وقال:لأ لسا فيه حاجات…وبعدين احنا هنرجع للعيال دي على الفرح أو مش هنرجع الله أعلم…لسا بفكر…
وصفر بصوت عالي واليخت اتحرك بيهم…
لحد ما وصلوا الوجهة الأساسية…
نفس المكان اللي اتخانقوا فيه اول مرة…
فريدة أول ما شافته صوتها بقى فيه شىء من الضعف والخوف:يلا نرجع يا عمر…مالك بيصحى فى الوقت ده…يلا نرجع
عمر ضغط على ايديها بتملك…وكان بيطمنها بنظراته ليها…وقال:ماما ومامتك معاه مش هيحتاج حد دلوقتي دي فرصتنا عشان نصنع ذكريات جديدة مكان الذكريات دي…
فريدة بصت ليه بضعف هو اكتر واحد ممكن يفهمها…بس هو مش عايز الخوف ده يكون جواها…أو الذكرى تفضل وحشة في دماغها…
عمر رفع أيديها وباسها وقال بهزار:ابعت اجيب يوسف…لو خايفة كده…لسا مبتحسيش بالأمان غير وهو موجود ولا إيه يا ماما وبمناسبة الأمان بردو دي مشكلة وعايزك تصالحيني عليها…بس يلا مش دلوقتي…
فريدة اتعلقت فى كتفه عشان تستمد القوة منه عشان تواجه مكان هى فيه ضعيفة…مكان فيه ذكري شبه طفولتها…بس دلوقتي مختلف…هي مش وحدها…
دخلوا الاتنين سوا وأول ما قفل الباب غمضت عينيها برعـ.ـب أكتر…
عمر اتنهد وقال:مش هينفع كده… خليكي فاكرة إنتي طول الشهرين اللي فاتوا عملتي فيا إيه…عشان اتخلص من كرهي للمستشفى…يعني 3 مرات في الأسبوع يا ظالمة توديني المستشفى وتسبيني وحدي في الاوضة شوية…عشان تحولى الذكرى من ذكرى مؤلمة لعادية…ونجحتي في كده…تسمحي ليا انا بقا انجح في تحويل الذكري دي من مؤلمة…لذكري جميلة
فريدة بصتله وحاولت فعلاً تهزم خوفها…
عمر مسك ايديها ودخل شوية وبعدين وقف وقال:هنا استفزتيني وقولتي إنك عايزة تتطلقي
فريدة بصت ليه:وهنا حكيت ليا قد إيه علاقتك ب أبيه مختلفة!!
عمر ضحك وقال:وهنا قولتيلي…مستحيل اعيش مع واحد زيك!!
فريدة ضحكت هي كمان وعلت صوتها:وهنا قولتيلي صوتك ميعلاش عليا…
عمر ضحك هو كمان:وهنا قولتيلي…احم…بدأ يلقد صوتها بدراما…”أيوة أظهر على حقيقتك الحمدالله اني مفضلتش مخدوعة فيك كتير”
فريدة ضحكت وبعدين ابتسمت بحب من ذكرى جميلة في المكان:هنا قولتيلي… إنك بتحبني ومستحيل تتخلى عني
عمر أبتسم:لأ يا راجـ.ـل انا قولت كده مش فاكر فكريني قولتها إزاي كده؟
فريدة ابتسمت وقالت”متحاوليش تستفزيني انا بحبك ومستحيل اجرحك أو اتخلى عنك”
عمر:اممم كانت أول مرة اقولك بحبك ولا إيه يعني؟؟؟
فريدة:لأ تصرفاتك كانت بتتكلم…لكن انت كنت بتكابر هنا كانت أول مرة تقولها صريحة…!!
عمر:امممم وشعورك كان إيه وقتها؟؟؟
فريدة سرحت شوية فى الماضى:كان شعور غريب حسيت إن مشاعري اتلغبطت…ودقات قلبي وقتها مكنتش فى صالح الموقف بدل ما اكون زعلانة وقتها فرحت فى لحظة مكنتش عارفه السبب…قربت منه وبقت قدامه وبصت فى عينيه…بس دلوقتي عرفت السبب…كنا قريبين من بعض كده ساعتها…بس كان صوت انفاسنا وقتها مزيج من العصبية والحقد!!
عمر بهدوء:ودلوقتي؟؟؟
فريدة:إنت شايف إيه؟؟
عمر: ذكريات جديدة
كانت اجابتها ب إنها باسته بنفس الطريقة اللي باسته فيها فى اليخت
*************************
بعد شوية ساعات
يوسف & شهد
يوسف كان بيبص حواليه وكأنه حـ.ـر.امي ولا حاجة…
شهد:يوسف إنت بتهزر معايا صح…كل الموضوع إني هاكل على فكرة والله مش اكتر
يوسف:لأ يا حبيبتي لازم أتأكد عشان الاكل اللي في أيدي ده يكفي الشلة كلها
شهد:وربنا انت تافه ومستفز…جبتنا الشاليه هنا…عشان ماكلش في الفندق…ووقفت قصاده…قول ما تتكسفش…إنت بتستعر مني هااا؟؟
يوسف بصدمة:بستعر منك إيه استغفرالله يا بنتي…ده انا بعمل كده لحسن حد يحسدك ولا حاجة…الاوتيل فيه ناس كتير ف هنا فى الشاليه افضل…على فكرة
شهد:مش بعيد عمر يكون هنا ولا حاجة
يوسف:لأ ما اظنش…
شهد:تمام يلا عشان جعانة اوووي
يوسف:هو مش يلا عشان حضرتك جعانة هو يلا عشان انا أيدي ورمت وبس مش اكتر يعني
شهد:تؤتؤ هو انت مسمي اللي فى ايدك ده حاجة
يوسف:تحبي اقولك إن القليل عندك ده مكلف دلوقتي يجي 10 آلاف جنيه…هااا حبيت الفت نظرك بس مش أكتر…إنتي داخلة 4 محلات انواع اكل مختلفة وفى كل محل غالباً مختارة المنيو كله!!…كفاية ولا اقول اكتر
شهد:إنت ليه بس عايز تظلمني انا بأكل ل 3 أشخاص مساكين
يوسف:لأ خالص انا بقيت المسكين اللي في النص مش إنتوا يا حبيبتي…ايددددييييي ورمت
ودخلوا الشاليه
شهد همست والله هتلاقى عمر هنا أخويا وانا عارفه
يوسف:وليه ميكونش مالك مثلا ؟؟؟
شهد ضحكت بتريقة:مالك مين يابنى هو عارف يروح ولا يجي من عمو خالد مشاء الله واقف لمالك فيها…
يوسف تمتم:يستاهل…
شهد:بتحب مالك إنت أوي!!
يوسف:جدا يا حبيبتي…وقعدو الاتنين سوا…ومشاء الله شهد اكلت كمية كبيرة من الاكل…
يوسف:مشاء الله شكلك كنتي جعانة يا حبيبتي!!
شهد:جدااااا
يوسف:ده إنتي هتتخني تخن من هنا للسنة الجاية…
شهد:معنى كده إنك هتتجوز عليا
يوسف.باستفزاز:ليه لأ…
شهد بهدوء:ممكن ماية عايزة اشرب
يوسف عطاها الماية:فى إيه…
شهد كانت كبت زجاجة الماية عليه
يوسف زعق:إيه ده انتي اتعديتي من فريدة ولا إيه!!
عمر خرج من جوا:الوا.طـ.ـي والفصيل…بتعمل إيه يلا إنت وهي هنا إنتوا ورايا ورايا
شهد وهي لسا بتاكل:شوفت مش قلتلك أخويا وانا عارفه…اهو هنا اهو
عمر بص لشهد:يا بابا كفاية كده كفاية هتنفجري…
يوسف:وديت اختي فين يابني قـ.ـتـ.ـلت البت ولا إيه!!
عمر:لو عندك نظر هتعرف إن إحنا متخانقين…كان مبلول وباين إنه مكبوب عليه ماية
يوسف مسك منديل ورقي ومسح بيه وشه
عمر:ههه البس بتقلدونا وتتخانقوا زينا!!… وبعدين على صوته عند فى فريدة…علىىىى فكرة فى عندك أشباح في الاوضة قوليلي عندك قلب ازاي تنامي…
وهااا هي هناك تركض…
فريدة:وربنا انت عايز تتضـ.ـر.ب
عمر بص ليوسف:اه دي آخرة تربيتك…عايزة تضـ.ـر.ب جوزها
شهد خبطت يوسف على كتفه عشان تستفز عمر
يوسف:واه دي آخرة تربيتك بتضـ.ـر.ب جوزها
عمر لفريدة:يلا البسي قولت فيه مكان كمان…
فريدة زقته وراحت قعدت جنب يوسف وقالت:قوله والنبي إني مش عايزة اروح اي مكان انا عايزة انام…كب عليا ماية وصحاني…يرضيك؟؟
يوسف:لأ طبعا ميرضنيش…وخدها في حـ.ـضـ.ـنه…نامي يا قلب اخوكي نامي…مين ده اللي يمنعك تنامي!!
عمر:الله الله خيانة خيانة خيانة…
يوسف:ما تسكت يلا وتسيب البت تنام
عمر اخدها منها:طب صحصحي شوية دي مفجأة؟
فريدة بصتله بنوم:عايزة انام…اجل المفاجأة لبعدين كفاية كده…
عمر اتنهد بقلة حيلة وبعدين فكر شوية…:اممممم تمام مش هنخرج يبقى نكمل هنا…
وشغل الأغنية اللي رقصوا عليها لأول مرة…كانت الأغنية بينهم ذكرى سعيدة لكن بالنسبة ليوسف وشهد كانت مؤلمة شوية…لأنهم كانوا منشغلين ازاي يغيظوا بعض وقتها
يوسف وقف ومد ايديه لشهد يوقفها:تسمحيلي بالرقصة دي؟!
شهد بصت بعيد:لأ عشان منزلعش من بعض… يوسف شـ.ـدها بالعافية وقومها…
وبدأ يرقص هو وشهد
شهد بصتله والدمـ.ـو.ع في عينيها:مش بحب الأغنية…عشان وقتها حرقت دمعي
يوسف باس عينيها:انا آسف
شهد وكمان على الشاطئ لما كنت بتتكلم مع سارة وبتقولها حبيبتي بردو وجعتني…يوسف رجع باسها تاني واعتذار وخلصوا كل عتاب فى الرقصة دي
أما فريدة وعمر ف كانت الراقصة عبـ.ـارة عن نظرات عشق المرة دى بينهم…أول مرة رقصوا على الأغنية مع بعضهم…كان كل واحد منهم بيحاول يستكشف التاني…لكن دلوقتي نظراتهم بتتبادل الحب وبس…
والأربعة قضوا مع بعض الليل كله سوا بحرية وسعادة واستعادة أيام الماضي…بس بلغة وبطريقة مختلفة…
***********************
مالك & ميساء…
كانت حكايتهم اشبه ب توم وجيري لأنهم كان بيهربوا من خالد…ومش عارفين يعلموا إيه…إلا انا حازم تولى المهمة دي وتولى إنه يشغل ابوه…بس اكيد مش هيقدر كتير…
مالك وميساء رجعوا على الشاطئ وكان بيفتكروا ايام طفولتهم وخصوصاً أن حياتهم وقصتهم كانت بالقرب من البحر…كان كلامهم كله حب وكان بيعبروا عن مشاعر من شهور بما أنهم بفضل خالد مش حصلوا على الفرصة دى…
لكن وكأن القدر كان متفق عليهم وتقلبات جو فبراير اتفقت عليهم…والجو بدأ يمطر!!
ميساء أول ما الجو بدأ يمطر فضلت تنتطط زي الطفلة…لكن مالك بصلها بعدم رضى… لأنه مش مستعد لأي حاجة ممكن تتسبب في تأجيل الفرح…
مالك:يلا نرجع بسرعة… عشان لو تعبتي مين هتبقى العروسة معايا بكرا…!؟
ميساء:لأ انا بحب المطر وما صدقت إنه يمطر مرة وانا برا البيت…ف مش هدخل!!
مالك تأملها للحظات بحب…لكن حسم الأمر بينه وبين نفسه…وبسرعة شالها على كتفه غصب عنها ومشي بيها وهو بيقول:أيوة حضرتك تتعبي…وابوكي يتحجج ويجوز الواد سام وآسر وانا لأ يلا يا ختي…
واخده ودخل الاوتيل بس المطرة كانت جـ.ـا.مدة شوية ف اتغرقوا خالص…
مالك نزلها قدام اوضتها وقال:فى ظرف دقيقة تكوني غيرتي هدومك…وعلى فكرة معايا نسخة من مفتاح اوضتك…ف لو مخلصتيش…هكون دخلت عليكي!!
ميساء دخلت بسرعة وقفلت الباب على نفسها…وهو اوضته كانت قدامها على طول دخل غير بسرعة وخرج وقف قدام الباب
ميساء خرجت ليه:خلاص غيرت…اتفضل أرجع اوضتك!!
مالك بص ليها بتفقد:طب وبالنسبة لشعرك المبلول؟؟
ميساء:هينشف مالكش دعوة…
مالك زقها لاوضتها ودخل معاها وقفل الباب…
ميساء كانت مصدومة من تصرفه…بس هو مش سابلها مساحة للصدمة…:هجفف شعرك في مجفف فى الحمام تعالى…وخدها ودخل الحمام…
وشغل المجفف وبدأ ينشف شعرها ونظراتهم على بعض من خلال المراية…
ميساء:براحة!!
مالك وقفه:إيه وجعتك!!
ميساء:وريني طيب عشان انت بتستخدمه غلط…
وفتحت المجفف وكانت بتجفف شعره هو:لازم تخلي المجفف بعيد شوية عشان الحرارة متوصلش ليك وتوجعك وبتستخدمه كده…من فوق لتحت.
مالك كان عامل نفسه مش فاهم عشان تكون قريبة منه أكتر…
ميساء:هااا فهمت؟!!
مالك:امممم فهمت
واخد منها المجفف وفضل لحد ما نشف ليها شعرها…وهي كملت ليه شعره…وكانت قريبة منه جدا…
ف مالك قرب منها وباسها…وكانت قبلة بتعبر عن شوق شهور…لكن فى النهاية دول ثنائي النكد…والنحس…باب اوضة ميساء خبط
مالك:مين هيجيلك في وقت زي ده؟!!
ميساء بخوف:يخربيتك ده تلاقيه بابا!!
مالك:هو مش ناوي يحل عنى بقا…ميركز مع مـ.ـر.اته ويسيبه منى
ميساء:خليك انت فى الحمام وانا هطلع أشوف مين!!
مالك:تمام
مالك فعلاً فضل فى الحمام وكان بالفعل خالد…
خالد:كويسة إنك لسا صاحية
ميساء:خير يا بابا محتاج حاجة
خالد:هدخل الحمام الاول وبعدين اطلع اتكلم معاكي!!
ميساء فتحت عينيها بصدمة:الحمام!!
خالد:أيوة الحمام مالك في إيه؟!!
ميساء بتـ.ـو.تر:لأ ابدا يا بابا…بس انا دلوقتي مبهدلة الحمام خالص مش هينفع!!
خالد:طيب هقعد استني شوية ونضفيه!!
ميساء:حاضر!!
ميساء دخلت لمالك وقالت بخوف:الحق بابا عايز يدخل الحمام هنا
مالك بهدوء:خلاص تمام أهدي باب الاوضة مفتوح؟؟
ميساء: تقريباً
مالك:خلاص تمام…انا هطلع بسرعة من غير ما ياخد باله!!
مالك حاول يطلع معرفش…ف كان الحل الأمثل إنه يستخبي فى الجزء المخصص للشاور في الحمام!!
ميساء طلعت وقالت لخالد يدخل…خالد دخل وخرج من غير ما يشوف مالك…أو شافه الله أعلم
ميساء:خير يا بابا كنت عايز ايه!!
خالد بصوت عالي:لأ ابدا!!…بس الزفت حازم قالى إن سارة صحبتك مع جوزها على الشاطئ…ف عرفت إنك واحدة في الاوضة ف قولت أقعد معاك لحسن الواد قليل الأدب يعملك حاجة!!
ميساء بعدم فهم:هو مين قليل الادب ده؟؟
خالد:اللي ما يتسمي مالك
مالك كان عمال يشتم في حازم وخالد فى الحمام…وطريقة كلام خالد كانت اشبه ب إنه عارف إنه موجود في الاوضة ف فتح باب الحمام وقال لخالد…:أهلا حمايا العزيز…بنفس لهجة سام كناية عن حب سام المتفاني لحماه…
خالد بلا مبالاة:أهلا بالشملول…على فكرة انا امنتك أمانة بس انت باين عليك لا تؤتمن
مالك:كفالله الشر كنت عملت إيه؟؟
خالد:انا سلمتك بنتي وانا واثق فيك…مش شايف إنها مش حلوة تكونوا سوا مع بعض في نفس الاوضة قبل الفرح ب يوم
مالك:انا معاك يا عمي فعلاً غلط…بس انا كنت هنا لأن بنت حضرتك كانت بتلعب تحت المطر…وشعرها كان مبلول ولا اعتمدت عليها في حاجة بكرا الصبح هتكون تعبانة ومش هيبقى فيه فرح ولا نيـ.ـلـ.ـة إنت شايف انهو احسن…كانت نبرته استفزاز لخالد…
خالد بصله بسخط:والله يا مالك
مالك وقفه برجاء:لأ بالله عليك…خلاص انا اسف وانا غلطان واستاهل ضـ.ـر.ب الجزمة لكن ما تقولش حاجة…واديني خارج ومش هتشوف وشي تاني
وخرج وقفل الباب بسرعة…خالد أبتسم بقلة حيلة من شكله…..
وكانت ليلة جميلة وممتعة للكل…وكمان الفرح كان اجمل بكتير وكل واحد إجتمع بحبيبته وكانت سعادتهم فوق الوصف…وكان فرح خفيف فيه كل الحابيب بس وكان جو ممتع وجميل…وكان فرح جديد بالنسبة لعمر وفريدة وكمان شهد ويوسف…
كل حبيب كان مشغول مع حبيبته…وكان حازم كمان مشغول مع بعيدته وكان متابعها طول الفرح…
لحد ما جه شخص سلم على أسيل…وهو شخص مجهول بالنسبة لحازم لكن أسيل كانت بتتكلم مع الشخص ده براحة…لأنه مش غريب عليها
هيثم:وإنتي أخبـ.ـارك إيه آخر مرة كنتي فى إعدادي أو أولي ثانوي لما شوفتك صح؟
أسيل:تقريبا والله مش فاكرة…بس عموماً انا دلوقتي قربت اخلص 3 ثانوي
هيثم:وناوية تدخلى كلية إيه؟!
أسيل:طب
هيثم:يلا شـ.ـدي حيلك يا أسو وإنتي قدها.
أسيل:إن شاء الله
حازم مسك هيثم بغيظ وقال:إنت واقف مع خطيبته بتعمل إيه يا بتاعة انت…مين سمحلك أصلا تقف معاها؟؟
هيثم:إنت عبـ.ـيـ.ـط يلااا!!
حازم:لأ انت اللي عبـ.ـيـ.ـط ويلا اتفضل قولي بتعمل إيه مع خطيبتي!!
هيثم:وإنتي اتخطبتي ايمتا يا أسيل
أسيل:ده واحد أهبل فكك منه
حازم وقف قدامها:مين ده يا هانم وواقفة معاه ليه هاااا!!
أسيل:ده هيثم!!
حازم:يا بعيدة اياكش يكون هاني بردو واقفة معاه بتعملي إيه!!
هيثم زعق:ده انا اللي هقلبك هاني دلوقتي إيه يلا إنت مفكر نفسك مين هااا
حازم وقف قصاده بشجاعة:انا خطيب البعيدة وهي تخصني انا وبس ومش هسمح ليك تقف معاها…
أسيل:ورينى كده هتعمل ايه يا خفيف
حازم أبتسم بخبث:والله والله لو اتكلمتي معايا أو استفزتيني هكون ضاربه هنا واي حد هيجي هقوله إنه اتحرش بيكي وجدعنة منى هتجوزك واستر فضيحتك!!.
أسيل:على فكرة انت مستفز
حازم:وبحب المشاكل…قال جملته وكان ضـ.ـر.ب هيثم بوكس لذيذ…
يوسف كان قريب منهم راح ليه بسرعة:يخربيتك إنت بتعمل ايه !!
حازم:شوف الهانم اختك…واقفة مع الراجـ.ـل ده ليه !!
يوسف:أهلا هيثم
حازم:بتقوله أهلا ؟!…ده بدل ما تضـ.ـر.به!!
يوسف:صحبى ياعم…إنت مالك
هيثم:ومتجوز كمان الحمدلله…هروح ادور على هيام مراتى وأشوف الواد عمر عشان وحشني…سلام يا چو…
هيثم مشي…
حازم:أبيه لو سمحت….انا عايز اتجوز اختك
يوسف بدراما:أبيه مرة واحدة…لأ ده انا أصرف نظر عن الموضوع خالص!!
حازم زعق:تصرف نظر إيه يا بتاعة انت…والله انا مستعدة اخطفها واتجوزها غصب عنها انا مـ.ـجـ.ـنو.ن واعملها…
يوسف:انا سايبهلك أهي…قدرت تقنعها تتجوزك كان بها مقدرتش…يبقى اخطفها سلام…
وسابهم ومشي
حازم:يا شلل البنات موافقة ولا اخطفك
أسيل:ولا إنت كلت دماغي…اخلص زفت امتحانات ونبقى نعمل الخطوبة سلام
البعيد والبعيدة حكاية لسا مش ابتدت عشان يكون ليها نهاية البعيدة والبعيدة حب لسا بيتكون
حازم كان واقف سعيد بعد ما قالت جملتها وكان واقف بيضحك زي الاهبل في الفرح…وشكله وهو بيضحك كأنه عاشق ولهان مع إنه مازال معجب
وانتهى الفرح وأشخاص فازت بحبها…وهيبقوا معا للابد وأشخاص لسا حبها بيبدأ زي البعيد والبعيدة
…………………………..
بعد ما الفرح خلص…عمر جمع كل الشباب…وقال:والله يا جماعة مع إنكم متستهلوش بس بردو قلت لازم اقدم ليكم هدية ليكم…دلوقتي كل واحد فيكم ليه يخت خاص بيه لمدة أسبوع في الجونة ودلوقتي كل واحد ياخد عروسته والطيارة مستنياكم
مالك:مش مرتاحلك!!
عمر:اخوياااا…بص هو فعلا الهدية ليها مقابل…بعد ما حضراتكم تخلصوا شهر عسلكم…عليكم برعاية الواد ابني لمدة شهر او اتنين أو سنة أو اتنين عبال ما اكون انا عملت شهر عسلي
مالك خرج:يلا يا ولاد ونبقي نشوف الموضوع ده بعدين…
وكل واحد اخد عروسته وبطيارة خاصة سافروا من شرم الشيخ “دهب” الى “الجونة”في الغردقة وكل واحد اخد عروسته وركب اليخت المخصص بيه واتحرك…!!
“عند مالك وميساء”
مالك بص ليها بحب وقال:اخيراااا بعد عذاب سنين جات اللحظة اللي مستنياها من زمان…واوعدك إني بقدر المستطاع هخلي أيامنا الجاية وحياتنا كلها سعادة…اكيد مش هوعدك بحياة تخلو من الألم…لأن الحزن والسعادة…زي الميزان في حياة الإنسان…بقدر ما تحزن نفس القدر اللي بتحزنه…يمكن بعض الناس بتفكر إن الحزن اكتر في حياتنا بس لان تأثير الحزن بيكون قوي عن تأثير السعادة بنحس إن الحزن في حياتنا كتير…انا اوعدك إنك هتحسي معايا ب إن السعادة اكبر…
ميساء بحب مصحوب بخجل:إنت جبت الكلام ده منين…من ايمتا وانت بتقول كلام حلو كده
مالك:عيب عليكي انا مالك الصياد مش أي حد…
ميساء لفت وقالت بتـ.ـو.تر…انا تعبت وعايزة انام وكمان هغير الفستان…لأنه تقيل …
مالك لفها ليه:مش عايزك تتـ.ـو.تري…وبعدين خلينا نقعد نتفرج شوية على الجو اللي عمر مجهزه لحين الواد ده خرابة ده مستني مني اهتم بمالك لما يسافر شهر عسل مرة تانية
ميساء ضحكت:تصرفاته بتبقي حكيمة لكن من جواه عيل صغير مبتشوفش طريقته مع مالك وغيث…لأ طريقة اب ولا خال…بيعاملهم وكأنه قدهم…
مالك:اوووه شكلنا هنتكلم عن زفت كتير…وبص ليه بقوة وبحب…وكانت أنفاسهم واحدة…
..مالك كمل وهو باصص في عينيها…انا متخيلتش في يوم احب بالطريقة دي… ميساء انا بحبك بجنون…لأ بحبك إيه…انا تخطيت الإعجاب والحب…انا دلوقتي عاشق متيم…ليكي…عاشق لعينيكي… بابتسامتك…انا مش عارف عشقتك ايمتا…مش متخيل إنك النهاردة بقيتي ملكي…هتبقي في حياتي يومياً…لما اصحي هتكوني في حـ.ـضـ.ـني…مبقاش في حجج أو حواجز للبعد
ميساء:بس انا مش متعودة على كده والله أروح…
مالك أبتسم:فكرة بعدك عني بتخـ.ـنـ.ـقني على فكرة…اقولك على سر…انا بحبك… وطبعا كلكم عارفين عني اني أناني…انا بحبك وب أنانية…انا مش عايز حد يكون محور حياتك غيري…أو تتكلمي مع غيري…أو حد يشوفك غيري…بس مستحيل أفرض عليكي نفسي طبعاً…
ميساء:ممكن في يومي تبطل تحبني…
مالك:انا قلبي بينبض عشانك…ومش هتوقف عن حبك…غير لما قلبي تتوقف دقاته…يعني حبك هيفضل في قلبي لحد ما اموت
ميساء بنبرة مبحوحة:إنت قاصد تنكد عليا…وتتوج حكايتا وتخلي النكد يحكيها هو…؟؟
مالك حـ.ـضـ.ـنها:جـ.ـا.مد…لأ متخافيش النكد مش هيقرب مننا طول ما انتي في حـ.ـضـ.ـني
ميساء رفعت رأسها وبصت في عينيه”عشقت عينيك عشقت انفاسك…والان يمكنني أن أقول أنني أصبحت لك الى الابد…وحتى الموت لن يستطع أن يفرقنا… أصبحت لك…
………………………………
وعدت الأيام والسنين ويوسف ومالك الاتنين عمر دعا عليهم بتوأم وده بقا عنده توأم وده توأم جينات العيلة ضاربة…مالك بقا عنده توأم بنتين “يارا و لارا”ويوسف بقا عنده توأم ولدين متطابقين”يزن وزين”…وأسر واسراء بقا عندهم “ليلى”…وسام بقى عنده “آدم” من كوكب تانى ويختلف تماماً عن أبوه…هادي ورزين…وعمر لسا عنده مالك بس لكن دعوات يوسف ومالك عليه ليل نهار ب توأم لابد إنه هيجي اليوم ده يوماً ما…
تمت بحمد الله…
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇