رواية وصية الحب نورين وجاسر كاملة جميع الفصول

رواية وصية الحب هي رواية رومانسية تقع احداثها بين نورين وجاسر والرواية من تأليف اسماء ابراهيم في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية وصية الحب لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية وصية الحب هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية وصية الحب تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية وصية الحب نورين وجاسر كاملة جميع الفصول

رواية وصية الحب من الفصل الاول للاخير بقلم اسماء ابراهيم

مش هتحبني بقااا 
ضحك بسخريه.. انا متجوزك شفقه اصلا.. فوقي لنفسك يا ماما.. 
قالت بدمـ.ـو.ع.. طب اتجوزتني ليه طالما شفقه.. ليه عايش معايا المده دي كله.. هااا ليه.. 
*امر الله بقا نقول اي..
يبقا طلقني و كل واحد فينا يروح لحاله.. 
* بجد والله بعد دا كل اطلقك انتي هبله ولا اي.. 
يعني ولا عايز تطلقني ولا عايز تدي لي علاقتنا فرصه.. امال انت عايز اي هااا اااااي.. 
*بصي يا حلوه انا متجوزك بس عشان  جدي طلب كده انما انا بحب روان و هتجوزها ماشي يا قطه.. و اطلعي بقا برا عشان صدعت.. 
انت ليه اناني كده.. جدي مـ.ـا.ت وخلاص ليه مصمم تجرحني بالطريقه دي.. 
*بصي لنفسك في المرايا وانتي ت عـ.ـر.في.. انتي محسساني اني متجوز واحد صحبي.. شوفي البنات بتلبس  اي و انتي بتلبسي اي.. كل لبسك شبابي.. والكاب الا حطه فوق راسك طول اليوم.. و بعدين دي وصيت جدي الله يرحمه.. اني لازم اتجوزك لمدة سنه عشان كل واحد ياخد حقه.. وبعدها هنطلق.. خلاص هانت كلها 15يوم وكل واحد هاخد حقه.. سلام يا قطه..
سبها وخرج..وهي انهارت من البكاء..قامت وقفت وشالت الكاب وفكت شعرها و وقفت قدام المرايا..هو معاه حق انا الا مسترجله بس اعمل اي عيشت عمري كله بين الرجاله..كان لازم اكون زايهم عشان مكنش ضعيفه..جدي هو الا علمني الشغل من صغري..مسكت المصانع بتاعته بس قبل ما يموت كتب الوصيه الا كل يوم بتهان بسببها..انا تعبت من التمثيل دا كله..حقيقي تعبت اني اظهر بالقوه و انا ضعيفه....
كل يوم بيمر عليا كانه سنه..من التهزيق الا بشوفه منه رغم حبي ليه..الا انه قدر يخليني اكرهه في لمح البصر..
انتي ازاي تتكلمي مع روان كده..
اتكلمت ازاي يعني واحده ملزقه اوووي و ماشيه مع جوزي عايوني اعمل اي اخدها بالحـ.ـضـ.ـن..
ضـ.ـر.بها بالقلم..لااا تيجي معايا و تتأسفي ليها دلوقتي..
انت اتجننت ولا اي فوق كده مش نورين العاصي الا تعتذر..
يبقا انتي الا جبتيه لنفسك..
انت هتعمل اي..جاسر اعقل كده..اااه جاسر شيل الحزام بيوجـ.ـع..ااااه حـ.ـر.ام عليك كل ده عشان الزفته بتاعتك..انت انسان حـ.ـيو.ان اوعاااا كده يا حـ.ـيو.ان يا همجي و الله منا قاعده هنا دقيقه واحده..و ابقا شوف بقا هتاخد الورث ازاي يا جاسر بيه..وهرفع عليك قضيه طـ.ـلا.ق لاني جبت اخري منك..سبته وجريت..ركبت العربيه وكلمت المحامي..
**********
كانت تجلس في الطائرة و تتذكر الماضي المؤلم ليها وعشيتها مع جاسر..و اخيرا هرجع بعد السنين دي كلها..بس ياترا حد مستنيني ولا كل واحد عاش حياته بعد ما اخد حقه..مقدرتش اخليهم يخسرو حاجه مهما كان دول اهلي..و نفذ وصيت جدي..بس مقدرتش اعيش معاها سافرت لندن و النهارده رجعت نورين العاصي بس مختلفه شويه..
داليدا..سمعت ان نورين هتنزل مصر النهارده..
جاسر.....
داليدا..بس تفتكر اتغيرت ولا زاي ما هي..
جاسر.......
داليدا..هتلاقيها اتجوزت بعد ما سافرت لندن..ماهي اكيد مش هتعيش دا كل لوحدها..
جاسر بعصبيه..خلاص اسكتي بقا هو كل حاجه نورين نورين..
داليدا..والله شكلك عرفت قيمته بس متأخر اوووي..
نورين وصلت البيت لوحدها..يا اهل البيت انا وصلت..
داليدا بفرحها..نورين حشـ.ـتـ.ـيني و  اووي حمدلله على سلامتك يا قلبي..
نورين حـ.ـضـ.ـنتها..انتي اكتر والله..امال فين بقيت العيله..
داليدا..تعالي وانا احكيلك..منا مش بعرف اسكت
نورين ضحكت علي بنت عمها..وربنا مـ.ـجـ.ـنو.نه..
داليدا..بس اي الشياكه دي كلها دي لندن غيرتنا اوووي بقا بس بصراحه انتي مزه يا بت والله..
نورين لفت..هااا اي رايك مش كده احسن..
داليدا بغمزه..دا انتي جمرر يا جمرررر يا جـ.ـا.مد..
نورين..مالك يا بت كده انا بدأت اخاف منك..
داليدا..اخص عليكي يا نوري دا انا حتي بحبك..
نورين..ماشي يا لمضه فين بقا العيله..
داليدا..هقولك..اصلا فرح البت سوزان بنت عمتك تيسير بعد كام يوم و بتجيب بقا الجاهز وكده..
نورين..امممم طب انا هطلع اوضتي..عشان جايه هلكانه موت..
نورين طلعت فوق لحد الاوض وبصت علي اوضتها هي و جاسر..دمـ.ـو.عها نزلت غصبن عنها...لا يا نورين انتي قويه مش ضعيفه..فتحت الباب و دخلت..
داليدا وهي تحت يا انهار ملهوش ملامح هتقوم خناقه دلوقتي..
نورين بصريخ..اعاااااااا الحقوني..
نورين بصريخ..اعاااااااا الحقوني..حـ.ـر.امي..يلهوي حـ.ـر.امي..
جاسر..اخرصي بقا دا انا..
نورين بصدمه..يا خربيتك بتعمل اي هنا في اوضتي..
في الوقت ده داليدا ادخلت ونورت النور..في ااااي..
نورين..الكائن ده بيعمل اي في اوضتي..
جاسر بصدمه..اااي ده نورين..اتغيرتي اوووي..
نورين بصريخ..اخرج برا و ياريت مشفش وشك ده تاني..
جاسر اتحرج منها..بس هي معاها حق..
نورين قربت من داليدا..هتقولي اخوكي بيعمل اي هنا و لا اقـ.ـتـ.ـلك و اخلص البشريه منك..
داليدا بلعت ريقه..اهدي بس كده في اي..وبعدين الواد بينام عادي من ساعت ما مشيتي..اصله باين حبك يا بت..
نورين..اممم..طب اخرجي برا وياريت مشفش وشك انتي كمان..
خرجت داليدا..و اتنهدت نورين..بيحبني يعني اي..لا اكيد في حاجه غلط..وبعدين مش بالساهل كده جاسر يحب حد..وهو بيحب ست روان هانم..ما علينا..انام دلوقتي وبعدين نشوف  الحوار ده.. 
*********
نورين قامت بليل تشوف حاجه تاكلها كانت بتسحب زاي الحرمين.. وصلت عند التلاجه فتحتها و طلعت الاكل وقاعدت علي المطبخ..وهي بتاكل سمعت صوت وراها..
اجبلك حاجه تحبسي بيها ولا اي..
نورين بلعت ريقه..كح كح كح..
خدي اشربي..
نورين..اي ده زين جيت امتا والله ليك وحشه يا راجـ.ـل..وبعدين في حد يخض حد كده يا جدع..
زين..رغم انك سافرتي لندن..بس لسه لسانك زاي ما هو..بس انتي اتغيرتي اوووي..
نورين بتحاول تتوه الموضوع.. تعاله سم الله يلا شكلك جعان والله..تعاله متكسفش احنا اهل..
ضحك زين عليها..رغم انه عارف وحاسس بيها..ماشي يا ستي هاكل عشان خاطرك بس..
نورين..مش عشان انت جعان..تؤتؤ..عشان خاطري..
زين..وحـ.ـشـ.ـتني قاعدت المطبخ والله..فاكره زمان لما كانوا ينامو و احنا نجي هناا..
نورين..اه فاكره..فاكر انت لما عمتك طبت علينا..يا انهار دا كان يوم..
زين..احم..اخدنا في علقه محترمه..فاكره..
نورين..تؤتؤ..مش فاكره..
زين..يا بكاشه..
عدها شويه وقت و نورين بتعيط..
زين..بتعيطي ليه دلوقتي..
نورين..عشان اكلت الاكل كله وانت بتقول انك مش جعان..امال لو جعان هتعمل فيا اي هتاكلني.
زين بضحك..منك لله خليتي الرجيم يبوظ يا بومه هانم..
نورين..بقا انا بومه ياض..
زين..انتي متأكده انك روحتي لندن..
نورين..مش عارفه بس معاك انت مخرجي بتبوظ مش عارفه ليه...
زين..ممكن سؤال..
نورين..اممممم طيب اسأل..
زين..سافرتي ليه 
نورين..تاكل فراوله..
زين.. بتهربي..
نورين بتحاول تداري دمـ.ـو.عها..في عصير مانجا هنا اي عظمه..
زين اتعصب..نورين انا بكلمك ردي عليا..
نورين بدمـ.ـو.ع..عن اذنك..سبتو ومشيت..
زين..انت غـ.ـبـ.ـي والله غـ.ـبـ.ـي..
********
تاني يوم..صحيت نورين ظبط نفسها ونزلت..وهي نزلها شافت جاسر..تجاهلته و نزلت..
جاسر شـ.ـده من ايدها..علي فكره انا واقف..
نورين..انت اتجننت شكلك..سيب ايدي..
جاسر..مش هسيب اناا..غير لما افهم كنتي بتعملي اي انت و زين تحت بليل..
نورين..و انت مالك انا حره اعمل الا انا عايزها..
جاسر..لا مش حره انتي ناسيه انك في بيت محترم يا هانم..ولا انتي لندن غيرتك..
نورين..شئ ميخصكش ماشي و ابعد بقا عن وشي..
جاسر..نورين انا بح..امشي يا نورين امشي..
نورين لنفسها..دا مـ.ـجـ.ـنو.ن ولا اي..
*********
سوزان..حمدلله علي سلامتك يا نورين حشـ.ـتـ.ـيني و  خالص..
نورين حـ.ـضـ.ـنتها..انتي اكتر يا روحي..و مبروك رغم اني زعلانه منك عشان انا اخر حد يعرف..
سوزان..حق عليا انا غلطانه اضـ.ـر.بيني لو عايزه..
نورين..بعدين بقا عشان انتي عروسه..
سوزان..كويس انك جيتي عشان تختاري معايا الفستان..
نورين..خلاص اشطاا..
كان في عيون بتراقب نورين بحب..بتشوف ضحكتها و حركتها..بتشوف الإبتسامه الا وراها حزن كبييير..قرب منهم..
زين..نورين عايزك دقيقه..
نورين..طيب ثواني..
زين..نورين يلي..
نورين..اووووف حاضر..
هااا نعم خير في حاجه تاني..
زين..اسف..
نورين..قوم يا زين مش كده..
زين..لا انا غلط ولازم اعتذر حق عليا بقاا..
نورين..خلاص والله قوم يلا..
جاسر كان واقف كان هيموت من الغيره..بس بعد اي الوقت فات..
********
تاني يوم بليل..كانوا متجمعين كلهم..قام زين وقف..يا جماعه انا عايزكم في موضوع.. كلهم بصوا باهتمام..انا قرارت اتجوز..
داليدا..اممم ومين تعيست الحظ قصدي سعيده الحظ..
زين بتـ.ـو.تر..نوررررين..
قام وقف جاسر..لااااا مستحيل..
نورين؟؟؟؟.
زين بتـ.ـو.تر..نوررررين..
قام وقف جاسر..لااااا مستحيل..
نورين..و انا موافقه يا زين..عن اذنكم..
قالت كلمتها ومشيت..زين طلع وراهاا..
داليدا..انت اتهبلت يا جاسر..اي الا عملته ده..
سوزان..معاها حق يا جاسر اي الا انت قولته ده..وبعدين انتوا خلاص مفيش بينكم حاجه عشان تقول كده..
جاسر..خلاص بقيت انا الشرير دلوقتي وهي الا ملاك..وبعدين نورين ملكي انا و بس..وسابهم ومشي..
سوزان..اخوكي شكله اتجنن يا داليدا ومش ناوي علي خير..
داليدا..ربنا يسترها..
*********
لسه بتحبيه..
نورين بدمـ.ـو.ع..لاااا بس انا مخـ.ـنـ.ـوقه اووي يا زين..
زين..خلاص عيطي..
نورين فضلت تعيط كتييير لحد ما هديت..
زين بحب..ارتاحتي شويه..
نورين..امممم..
زين..موافقه عليا من قلبك يا نورين..
نورين..عشان مكدبش عليك يا زين..انا مش بحبك بس انت اقرب صديق ليا في البيت ده..انت اكتر واحد بتفهمني..بتفهمني من عنيا قبل ما اتكلم..بتحس بوجعي..رغم انك عارف جاسر كان بنسبالي اي بس هو دمار كل ده..هو عايز يرجع بس انا بكرهه اووي ومش عايزه اشوفه ولا ادخله حياتي من تاني..
زين..خلاص يا ستي هسيبك تخدي فرصه تحبيني..مهو انا لازم اتكلم بقا..
نورين..هتتكلم تقول اي..
زين قرب منها مسك ايدها وقال بكل حب..انا بحبك من زمان يا نورين..بحبك من وقت ما كونا اطفال انتي عارفه رغم اني كنت عارف انك بتحبي جاسر قد اي..كنت اعترفت بحبي ده من زمان..ولما عرفت بالوصيه الا جدي قالها مقدرتش استحمل اشوفكم مع بعض عشان كده سافرت وبعدت عنكم..سوزان كانت بتقولي كل حاجه عنكم..ومن اول ما عرفت انك اطلقتي رجعت علي طول بس للاسف انتي سافرتي وقتها..دورت عليكي كتيير و معرفتش اوصلك..بس كان عندي احساس انك هترجعي من تاني..استنيتك كتيير اووي و اهو احساسي طلع صح وانتي رجعتي..بس المرادي مش هتمشي من تاني..انا بوعدك يا نورين اني اكون سند ليكي هعوضك عن الا فات كله..بس هي فرصه تديها لنفسك انك تحبيني..
نورين..موافقه اتجوزك يا زين..
قام زين وقف وهو علامـ.ـا.ت الصدمه علي وشه..قولي والله..
ضحكت نورين وقالت..والله..
طبعاً كان جاسر واقف والغيره هتموته..
*******
عده اسبوع بدون احداث جديد..سوزان بتجهز عشان فرحها و داليدا معاها دائما بس بالها مشغول بجاسر الا اختفاء و مظهرش..و نورين الا بتقرب من زين كل يوم عن الا قبله..
داليدا..افرحي يا عروسه انا العريس..
نورين..يا عروسه يا عروسه انا عريس..
البيت مليان بالفرح والسعادة علي كل الوشوش..
سوزان بفرحه..عقبالكم يا بنات..
زين..اوعاا العروسه القمر..ما شاءالله عليكم يا قمر..مبروك يا قمر..
سوزان..تسلملي يارب عقبالك..
زين بص علي نورين و غمزلها..ياارب يا اختي ياارب..
داليدا..مدلوق اووي يالاه والله..
نورين اتكسف منهم..احم انا هطلع اجهز بقا عشان الفرح..
*******
زين..داليدا مشوفتيش نورين فين..
داليدا..كانت بتجهز مش عارفه اتأخرت ليه..
زين بخوف عليها..طب خلاص امشي انتي معاهم و انا هجبها و هاجي..
داليدا..تمام بس متتاخرش..
مشيت داليدا..وفضل زين يرن ومحدش يرد..لحد ما طلع عندها الاوضه وخبط و محدش رد كسر الباب وفضل يدور عليها ملهاش اي وجود..جاله اتصال من رقم غريب..
زين بتـ.ـو.تر...الووووووو..رد مين معايا..
المتصل..اي نسيت صوتي بالسرعه دي..
زين بصدمه..جاسررررر؟؟؟
المتصل..اي نسيت صوتي بالسرعه دي..
زين بصدمه..جاسررررر
جاسر.. اه جاسر.. كنت فاكر اني هختفي كده وخلاص لااا.. 
زين.. نورين معاك يا جاسر.. 
جاسر.. برافو عليك عرفت لوحدك.. لو عايزها تعاله خدها.. قبل منا اعمل حاجه مش هتعجبك.. 
زين.. عارف لو قربت منها هقـ.ـتـ.ـلك يا جاسر هقـ.ـتـ.ـلك.. 
جاسر.. بتتكلم كتيير.. والوقت بيخلص منك باااي اشوفك علي خير.. 
قفل في وشه وزين جري علي برا ركب العربيه.. بس جاسر كان غـ.ـبـ.ـي في حاجه لان زين راقب المواقع بتاعه وعرف مكانه.. 
*******
ابعد عني يا حـ.ـيو.ان.. لو راجـ.ـل فُكني.. 
جاسر بنظره كلها شر.. هاخد حقي الا سبته زمان.. 
نورين..تبقا اتجننت يا جاسر اتجننت رسمي..
جاسر..اتجننت بحبك..انا بحبك يا نورين بحبك..
نورين..انت عمرك ما حبيت حد انت بتحب نفسك بس..انت اناني يا جاسر اناني..
قرب منها شـ.ـدها من شعرها..في اي احسن مني عشان تحبيه هااا قولي في اي..انطقي..
نورين..عشان هو احسن منك يا جاسر..زين طول عمره بيحبني..زين عمره مزعلني مره..عرفت بقا هو احسن منك ليه..
قرب منها جـ.ـا.مد شالها من علي الارض حطها علي السرير..وهي بتصرخ و بتقاوم لكن مش قادره عليه...زقها علي السرير..و لسه بيقرب منها..مجرد لحظات..و زين كسر الباب..مسك جاسر من رقبته وفضل يضـ.ـر.ب فيه جـ.ـا.مد..
زين بعصبيه..اه حـ.ـيو.ان..انت نسيت نفسك ولا اي بقا بتتهجم علي بنت عمك وغير كده كانت مراتك يعني في بينكم عشره..بجد انا شفقت علي واحد مريـ.ـض زايك..انت طول عمرك اناني ومش بتحب غير نفسك..
نورين بدمـ.ـو.ع..خلاص يا زين بالله عليك هيموت في ايدك..
زين وقف وبعد خطوه..وبص علي نورين..اي خايفه عليه لسه بتحبي الحـ.ـيو.ان ده..
نورين بدمـ.ـو.ع..ااااناااا..اناااا..
زين مسكه من ايدها..يلا قدامي لينا بيت نتكلم فيه..وانت لو قربت منها تاني انا هقـ.ـتـ.ـلك انت فاهم..
نزلت نورين مع زين وهي بتعيط..ركبوا العربيه
زين..ممكن افهم بتعيطي ليه دلوقتي..
نورين بتشهق..ع ع عشان..اعااااا..
زين بيحاول يهدا..يارب صبرني بتعيط ليه انطقي..و لا انتي خايفه علي حبيب القلب..
نورين بعصبيه من كلامه..انا بحبك انت..انت فاهم..انت ملكي انا وبس..
زين ابتسم..قولتي اي..
نورين..قولت اي..روحني بقا..
زين..لا قولتي اي من ثواني كده..
نورين..مقولتش حاجه..
زين بصلها..نوووورين..
نورين..بحبك طيب اعمل اي..
زين بحب..خدها في حـ.ـضـ.ـنه و طبطب عليها..خلاص اهدي بقا بس انا خوفت الحـ.ـيو.ان ده يعمل فيكي حاجه..انا اسف..
نورين..لا اوعااا كده انا زعلانه اصلا عشان زعقـ.ـتـ.ـلي..
زين..خلاص اسف وهاتي دماغك ابوسها..وفي كمان مفاجأه عشانك..
نورين..مفاجأه اي..
زين متكلمش معاها ومشي..
نورين..دا انت رخم..
زين..بتقولي حاجه يا عسل..
نورين..لااا 
**********
داليدا..اتاخرتو كده ليه..الفرح بدا..
زين..هقولك بعدين..
داليدا..نورين انتي كويسه..
نورين..اممم كويسه..
دخلو الفرح..زين قرب من نورين..معاكي بطاقه..
نورين بستغرب..اه ليه..
زين..ملكيش دعوه انتي..
نورين..يااااووووه بقا لازم اعرف.. 
شخص من وراهم.. زين بيه كل حاجه جاهزه.. 
زين.. تعالي معايا.. اخدها ومشي وصلوا المكان.. كان عند البحر  متزيين بالورد.. زين بحب.. تتجوزيني.. 
نورين......... 
زين.. تتجوزيني  يا نورين.. تتجوزيني... 
نورين  هزت رأسها باه.. زين قرب منها اخد البطاقه.. وكتبوا الكتاب.. 
بـ.ـارك الله  لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير.. 
زين.. مبروك عليا انتي.. 
نورين بكسوف.. بحبك وحـ.ـضـ.ـنته.. 
زين.. بوعدك ان ان شاءالله اخليكي اساعد انسانه في الدنيا.. بحبك يا نوري.. 
ثم يأتي العوض علي هيئة شخص يعوضك عن الافات.. 
لو حبيتوا و انفصلتوا.. دي مش نهاية العالم.. بالعكس دي بدايه جديد انكم تقدروا تغيروا من نفسكم تقدروا تقاومو كل الوجع الا جواكم.. تقدروا تحبوا من جديد.. تستنوا لحد ما يجي الا يستاهل يتحب بجد.. 

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات