رواية عشقت ابيه هي رواية رومانسية تقع احداثها بين هديل واسر والرواية من تأليف امونه في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية عشقت ابيه لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية عشقت ابيه هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية عشقت ابيه تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية عشقت ابيه من الفصل الاول للاخير بقلم امونه
آسر بصرامة :اتفضلي يا هديل
هديل بكثوف دخلت . شقه آسر وكانت شقه ف قمة الفخامة وكانت قلقانه اوى . بس مش من آسر . هي بتثق فيه جدا.
آسر بصوت رجولي :تعالى هوريكي اوضتك.
هديل راحت وراه. و آسر اختارلها أجمل اوضه ف الشقة و قالها دي بقى هتبقى اوضتك.
هديل بكثوف و تـ.ـو.تر :شكرا يا آسر مش عارفة من غيرك كنت هعمل اية
آسر بصرامة :متقوليش كده. دي أقل حاجه اقدر اعملها. مامتك و باباكي كانوا معتبريني واحد منهم.
هديل دخلت الاوضه و قفلتها ع نفسها وقعدت ع السرير تعيط. مش مصدقه أن كل دا حصلها. باباها مـ.ـا.ت ف حادثه و مامتها مقدرتش تستحمل الخبر ف دخلت ف غيبوبة. دا غير عمها و ابنه اللي حاولوا يدايقوا هديل ويعاملوها كأنها خدامه عندهم مش حته منهم. و لولا آسر صديق العيله و اللي ليه منصب فخم ف شركه باباها بسبب توفقه و ذكاءه. كان زمانها دلوقتي تحت رحمه عمها و ابنه جمال......
آسر دخل اوضته و غير هدومه و نام.
آسر عنده 28سنه بس وسيم جدا أما لانا ف عندها 20سنه......
آسر قام من نومه بسرعه. و راح علشان يجهز الفطار ل هديل. هي اكيد جعانه. آسر راح ع المطبخ و عمل الأكل جهزه ع السفرة وخبط ع باب اوضه هديل
آسر بصرامة :هديل اصحى
هديل صحيت مفزوعه ع صوت آسر و قامت بسرعه وفتحتله الباب
آسر بحنان و هدوء :مش احنا اتفقنا يا هديل أننا شطار ومش هنعيط تاني
هديل بهدوء :بس انا مش بعيط دلوقتي
آسر :طيب ليه عيونك حمرا
هديل بطفوليه:مش عارفة
آسر بحنان :طب تعالى افطري يلا
هديل :يلا
آسر :مستنيه ايه! يلا قدامى
هديل بـ.ـارتباك :حاضر ومشيت قدامه وهو مشى وراها.
وقعدوا يفطروا . آسر بعد خمس دقايق بالظبط قام راح ع اوضته
هديل استغربت.
معقولة لحق يفطر.
آسر قام من ع السفرة علشان هديل تاخد راحتها وتاكل وخد شاور ولبس وحط برفان وكان يجنن بشياكته وغمازاته وضحكته وعيونه كل تفصيله فية تجنن...
آسر راح ل هديل بص ع الأكل لقاها ماكلتش إلا قليل اوووووووووووووي
آسر :ماكلتيش ليه
هديل بهدوء :أكلت
آسر بعدم رضا :ممم اوك. طيب قوليلي تحبي اجبلك ايه معايا وانا جاي!
هديل بإحراج وتـ.ـو.تر :لا شكرا . عايزه سلامتك.
آسر :ماشي زي ما تحبي و قام آسر راح ع الشركه ب عربيته.....
هديل مستغربة الشقة اوى . بس بجد كانت شقة جميله. و قلقت لما افتكرت عمها وجمال ابنه بس لما لمحت صورة آسر قصادها اطمنت.... بالرغم انه عازب بس هو أخلاقه كويسه جدا ومفيش أي بنت تقدر تغريه . علشان كده هو علاقاته بالبنات صفر . لأنه بيصدهم . هو تقريبا معقد.. دا ف نظر هديل...
هديل قالت لازم اعمل حاجه. ف شالت الأكل ورتبت المطبخ مع أنه كان تمام. جات ترتب أي حاجه تانيه فشلت . لأن شقه آسر كانت مترتبة. شكله مش بيحب الفوضى....
هديل فجأه لقت نفسها بتروح ع اوضته. و أول ما قربت من باب اوضته هاجمتها رائحته الفاتنه. ورائحة برفانه.
ضحكت هديل بهدوء وكثوف فجأه
لقت الاوضه متدمره خالص . اتاري آسر مش مرتب ولا حاجه. دا بيعشق الفوضى. تلاقي بس باقي الشقة نضيفه لأنه مش بيستعملها وواسعه عليه و قاعد لوحده.
هديل قالت تسلي نفسها و ترتب اوضته. ع هو ما يجي.
هديل اتحررت من سجن ريحته الجميله. و حطت أيدها بهدوء ع السرير علشان ترتبه. لقيته داااافئ.
ف ضحكت هديل بنعومه و حسدت السرير لأنه بيستمد الدفء من صاحبه.
رتبت السرير وبعدين راحت ع دولابه. واااااو ذوقه ف اللبس يجنن. و بدأت توضب فيه حسب ذوقها الأنثوي...
وبعدين لقت ورق مهم وحاجات تانيه تخصه زي الساعات بتاعته ومفاتيح. وكده. رتبتهم و أخدت الهدوم اللي مش نضيفه. وراحت تغسلهم...
دخلت المطبخ وعملت الأكل و جهزت السفرة ع ذوقها الأنثوي.
وبعدين دخلت تاخد شاور داااافئ...
آسر رجع من الشغل الساعة 4العصر وفتح الشقة بالمفتاح.. لقي السفرة متوضبه بطريقه مختلفه طريقة أجمل. ولقي أكل و دخل اوضته لقاها حاجه تانيه خالص. ف كل تفصيله
آسر استغرب وف نفس الوقت ادايق أو حس بعدم ارتياح
آسر بصرامة :هديل!
هديل سمعت صوته وهي ف الحمام في انتفض جـ.ـسمها من نبره صوته الرجوليه وجـ.ـسمها حس برجفه...
هديل بخوف :هو ايه اللي حصل شكله مدايق. هديل لبست هدومها بسرعه وخرجتله.....
هديل كانت لابسه بيجامه ولكن ما اجملها. فاتنة جدا. وشعرها مبلول وبكل هدوء و رقه وقفت قدام آسر.
آسر أتنهد بسرعه :ادايق لما شافها بالمنظر دا وقال ف سره. الشيطان لو فشل انه يوقع الإنسان ف الغلط. بيبعتله امرأه...
بمعنى أن استحالة يبقى في رجل و امرأه بدون أن يجتمع الشيطان معهم.
آسر بهدوء :اتفضلي ادخلي سرحي شعرك الأول وبعدين نتكلم
هديل بتـ.ـو.تر :مش مهم شعري بس قولي ف ايه قلقتني
آسر بتماسك وهدوء :مفيش كنت هشكرك بس ع ذوقك الجميل دا
هديل برقة وابتسامة رضا :العفو. كويس انه عجبك..
وبالفعل هديل دخلت تسرح شعرها وهي مبسوطة اوى أن ذوقها عجب آسر. دي أقل حاجه تقدر تعملهاله بعد مساعدته ليها..
آسر دخل اوضته و قلع هدومه. واتنهد بعمق وقعد يفكر . مكنتش فكره كويسه انه يجيبها هنا. مممممم انا عازب وميصحش
آسر بتفكير :بس دا كان الحل الوحيد .. ع بس ما أفكر ازاي ارجع ورثها وازاي احميها من عمها وع مامتها ما تفوق من الغيبوبة...
آسر قام لبس هدوم بيتي و خرج.
لقي هديل خلصت تسريح شعرها وقاعدة ع السفرة تظبطله اطباق علشان يأكل
آسر قعد ع السفرة بكل شياكه. متوقعش انه يلاقي الاهتمام دا. حس بشعور مريح وجميل.
آسر بدأ يأكل. قد اية كان جعان و قد ايه الأكل كان طعمه حلووووو.
هديل برقه :عجبك!
آسر بإحراج :اه تسلم ايدك
هديل ضحكت بنعومه. معقولة راجـ.ـل بالملامح القوية دي و الجـ.ـسم القوى دا يتكثف. فعلا الراجـ.ـل بيزداد جماله لما بيتكثف.
آسر وهو بياكل وبياكل بشراهه شكله جعان
هديل بهدوء :زودتله أكل كمان ف الطبق بتاعه.
آسر لاحظ انها خدت بالها انه بياكل بشراهه ف انكثف و ضحك ع منظره. اكيد برستيجه كله وقع ف طبق الأكل اللي قدامه.
هديل حست وقتها انه طفلها الصغير. وإنها لازم تغذيه.
و لما آسر قام وقف. اتصعقت ب طوله و عرضة و بنية جـ.ـسمه القويه و لغت كلامها. لا لا طفل ايه بس . و ضحكت بهدوء.
آسر قام مشى بعيد عن السفرة. وهو بيفكر ف برستيجه اللي اتفرفت ف وسط الأكل. يا ترى يلمه تاني ازاي و قام ضحك ع سخافته.
آسر غسل أيده و لسه هيتحرك لقي هديل وراه و مدت أيدها وكانت أيدها فيها الفوطه.
آسر بضحكه هاديه :ايه الرقة والعثل دا ياخواتي
ف ضحكت هديل غصب عنها ضحكه أنثوية. آسر بدهشه و خاف ع نفسه من هذه ال هديل.
آسر وحب يدايقها :ايه السهوكه دي أبت
هديل بصدمة :سهوكه و بدأت عيونها تدمع
آسر بصوت رجولي :و كمان حساسة! لا لا ابعدي عني
هديل :بعناد طفولي هو انا جيت جمبك
آسر بصرامة :أصل بخاف ع نفسي من محن البنات
هديل بصدمة :انا معملتش محن. انت بتقول ايه و ادايقت اوى
آسر بصوت رجولي :خلاص. كبرى دماغك
هديل بزهق :لا فهمني الأول قصدك ايه
آسر مشى من قدامها وقالها :مش مضطر ابرر موقفي لحد.
هديل بزهق :لا والله. وبعدين انا معملتش محن ولا جيت جمبك. انا كنت بتصرف ع طبيعتي.
آسر بضحكه رجوليه :اوك سواء اتصرفتي ع طبيعتك أو لا. انا كده كده مفيش بنت تقدر تغريني.
هديل بعصبية واختناق في وشها ومناخيرها من الدمـ.ـو.ع اللي ب تستعد للنزول. :ايه اللي انت بتقوله دا.
آسر ب توضيح :أقصد يعني مر عليا ملكات جمال. اتعاملت كتير مع بنات حلوين. و مفيش واحده قدرت تغريني ولا دخلت دماغي.
هديل بحساسيه :قصدك أن انا وحشه؟
آسر بصدمة :لا لا
آسر حاول يلهيها ف أي حاجه قبل أفكارها ما تاخدها و تنـ.ـد.مج فيها... هكذا هم الإناث
آسر بسرعه :انا أقصد يعني اتعاملت مع بنات كتير حلوه ف الحمد لله هقدر اتحكم ف نفسي معاكي و لو أنك أجمل بكتير
وقالها بطريقه رومانسية
هديل بطبعها الأنثوي. صدقت كلامه واقتنعت بيه و هدأت
آسر تنهد تنهيده قويه وقال ف سره :الحمد لله.....
هديل ب أمر و ثقه و غرور :اوك وانت بقا روح شيل الأكل و اغسل الصحون.
آسر ضحك ضحكة رجوليه هاديه
ف ارتبكت هديل. حست أن زلزال ضحكته الرجوليه الهاديه هز كيانها.
آسر بعيون ونظرات قويه ف عيون هديل:لا يا وزه انتي اللي هتشيليهم
هديل بثقة وغرور :لا انت اللى هتشيلهم.
آسر بصرامة :لا يا دولي
هديل باستغراب :ممممم وقامت طلعت تجري ع اوضتها وقفلت الباب.
آسر ببلاهه طفولية :نعم
لقي خلاص قال إن مبقاش في حل تاني ف راح و شال الأكل هو.....
↚
هديل قاعدة ف اوضتها. عدا يجي ساعتين. ف طلعت ل آسر لقيته خلص الصحون وغسلهم وظبط السفرة. هديل خرجت عنده لقيته قاعد ف الصالة بكل هدوء و مركز ف ورق الشغل .
هديل بهدوء وكثوف :آسر انا عايزه اقولك حاجه
آسر :اتفضلي قولي سامعك
هديل بتـ.ـو.تر :أصل صاحبتي نورا رنت عليا وهي جايالي دلوقتي.
آسر قام وقف قصادها. ف هديل اتـ.ـو.ترت من طوله و جـ.ـسمه. كانت زي العصفورة قدامة ورجعت خطواتها ل ورا.
آسر بصرامة و هدوء :مش احنا اتفقنا أن هتعيشي معايا هنا علشان محدش يعرف مكاني دا ولا يعرف يوصلك.
هديل بصدمة طفولية و حطت صباعها ف بوقها :اهاااا صح. نسيييت
آسر ببرود :طفله
هديل بتركيز :ايه! بتقول ايه؟
آسر بصوت رجولي وثقه :بقول طفله. انتي طفله.
هديل :لا انا مش طفله انا عندي 20سنه
آسر بكبرياء :انا عندي الأنثى اللي بجد بتبقى من 23سنه ل فوق
هديل بغضب :لا انا مش طفله . انت اللى عجوز. 28عجوووووز 😛
آسر ببرود. :مش بقولك طفله! . ع العموم فهميها صاحبتك دي أن يبقى سر عنوان الشقة دي. و ركز ف ورق الشغل. يعني معناها انا مش فاضي للكلام دا.
هديل بغيظ و زعل مشت من قدامة وراحت ع اوضتها.
آسر لسه مركز ف الورق.
هديل وهي ف اوضتها وواقفه قدام المرايه :انا طفله انا؟ "و بصت ع جـ.ـسمها وقالت كل دا و طفله ...وبعدين قالت بغيظ دا انت أعمى. طب والله يصدعك انا و نورا...
هديل لبست هدوم بلون و خامه و استايل اطفال وربطت شعرها ربطه طفولية. و طلعت ف الصالة وهي ماشية برخامه طفولية.
آسر شافها :ف استغرب من شكلها. كان متغير بس كانت عثوله. كانت بسكوته وهي عامله نفسها طفله. بس حب يدايقها ف طنشها وركز ف ورق الشغل.
هديل ادايقت لأنه مطنشها. هو مش ملاحظ اللي عملته ف نفسي ولا ايه
هديل بطفوليه ونعومه :جدو آسر ايه رأيك. آسر باستغراب :لا والله
هديل :ايوه انت جدو و انا مش طفله
آسر بعدم اهتمام :ماشي روحي العبي بعيد بقا.
هديل اتغاظت و قعدت ع الكرسي بهدوء.
فجأه باب الشقة خبط.
هديل راحت تفتح الباب
آسر مركز اوى من أول ما هديل قامت تفتح الباب لحد ما عرف مين اللي ع الباب. أطمن لما عرف أن اللي ع الباب هي صاحبتها.... هو كان قلقان حد يبقى من معارف هديل.
آسر بص ع نورا نظره سريعه وبعدين ركز ف شغله تاني.
نورا :دوووودي حشـ.ـتـ.ـيني و وحـ.ـضـ.ـنتها
هديل :اخدتها بالحـ.ـضـ.ـن وقعدت تصرخ صراخ البنات دا علشان تدايق آسر. لأنه بيقول أنها طفله.
آسر أتنهد بهدوء و غمض عينيه ع ما خلصوا صراخ وبعدين رجع ركز ف شغله تاني.
نورا بعد ما حـ.ـضـ.ـنت هديل بتبص كده ع الشقة وفجأة عينها جات ع آسر
نورا ف سرها :ايه الوحش دا. كل دا بني آدم. يالهوتي بس قمر.
هديل وهي بتبص ل نورا و ماسكه أيدها :تعالى نلعب ي نونو
آسر بحاجب مرفوع و بص ل هديل وقال ف سره :تلعبوا؟ دي احلوت اوى
نورا بصت ع آسر لقيته مستغرب من كلام هديل ف بصتله بسرعه.
ف آدم بصلها.
فضلوا باصين لبعض.
نورا بتبص عليه يمكن تعرف تخلق بينهم جو إعجاب.
آدم بيبص ع نورا :زي أي راجـ.ـل. نظره استكشاف. و منها بيعرف مضمون البنت اللي قدامه.
آسر نزل عينه من على عين نورا وركز ف شغله. و عادي جداااا
نورا بقا النظره دي دخلت دماغها.
هديل بصت ل نورا لقيتها بتبص ع آسر. ف هديل بصت ع آسر لقيته مركز ف شغله.
هديل :نورا أنتي معايا؟
نورا بتـ.ـو.تر :ايوه معاكي
هديل :طيب يلا نلعب ونتكلم وحشاني اوى.
وقبل هديل ما تكمل كلامها لقت نورا مصدومة و بترجع برجليها خطوات ل ورا. ف هديل بصت وراها لقت آسر وراها.
آسر كان قايم وواخد اللاب بتاعه و الورق و دخل اوضته.
هديل :مالك يا نورا خايفه ليه
نورا :مفيش . بس هو تحسيه مرعـ.ـب.
هديل :لا لا دا طيب حتى. هو بس اللي كبير عنده 28سنه مش زي شباب اليومين. هو مختلف شويه. بيحب الهدوء. تحسيه معقد.
نورا و هديل قعدوا يلعبوا و يتكلموا. و آسر دخل اوضته. حط اللاب والورق ع السرير و كمل شغل.....
عدي 4ساعات
آسر بجد تعب من كتر الشغل و التركيز ف نام. فجأه باب الاوضه خبط ف صحي بسرعه..... آسر ممكن يبقى نايم ف الاوضه و لو حد فتح عليه النور بيصحي بسرعه.
آسر بصرامة :أدخل
هديل دخلت الاوضه
آسر بهدوء و تعب :ف حاجه يا هديل.
هديل بخضه طفولية :يالهوتي ايه دا.
آسر ب قلق :ف ايه
هديل :أصل انا جيت الصبح و عدلت اوضتك و السرير. و مممممم السرير كان كبير . بس دلوقتي السرير ع قدك... رجلك واصله آخر السرير 😱
آسر باستغراب و ببلاهه :هه!
هديل بعدم تركيز :مفيش مكنتش اعرف انك بغل كده وضحكت
آسر بصوت رجولي :نعم!!!!
هديل و أخدت بالها من اللي قالته. و حاولت تلم العك اللي عكيته
هديل بتـ.ـو.تر :انا أقصد.انك كبير و......
آسر بغضب :بس..... مش عايز اسمع كلمه زياده.
هديل بزعل من نفسها و عدم تركيز :مش قصدي والله اصلي جربت سريرك الصبح وكنت صغيره عليه رجلي وصلت ل نصه بس و.......
آسر بهدوء :انا قلتلك مش عايز اسمع كلمه زياده.
هديل مش عارفه تقول ايه. ووشها بقى أحمر من الكثوف. موقف وحش. بس نظرات عيون آسر ليها . كانت بـ.ـارده قاسيه مفيهاش رحمه ولا تعاطف
ف هديل زعلت اوى و صعبت عليها نفسها هي متستاهلش القسوة دي. ف مشيت راحت ع اوضتها و قفلتها عليها وقعدت ع السرير و باصه ف الأرض و زعلانه اوى....
آسر قاعد ع السرير مصدوم. هي ازاي تقوله كده. آسر مش بيحب يغلط ف حد ولا حد يغلط فيه. آسر فضل يبص ع جـ.ـسمه و السرير. و لسه مش مستوعب . طب المفروض دي حاجه حلوه ولا وحشه!
الرجاله مش بيفهموا التلميحات . هما عايزين الكلام المباشر...
آسر بطبيعته زي أي راجـ.ـل بيعدي الأمور ف كبر دماغه. ف حين أن هديل زي أي أنثى قاعده تنكت و تلوم ف نفسها و دماغها هتنفجر و زعلانه اوى من نفسها و قله ذوقها..
عدي ساعه كاملة....... فجأه موبايل هديل رن فجأة و فضل يرن
آسر قاعد ف اوضته. طلع يشوف ايه دا. لقاه موبايل هديل.
آسر راح عند اوضه هديل وماسك موبايلها.
آسر بصوت رجولي :هديل موبايلك بيرن
هديل بصوت ضعيف كأنها كانت بتعيط :سيبه يرن.
آسر اول ما سمع صوتها الباكي دا اتجمد مكانه.
آسر ب حنيه :طيب افتحي الباب
هديل بنفس الصوت الباكي :قلتلك سيبه يرن.
آسر بهدوء :طيب افتحي.
هديل بصوت رقيق و ووا.طـ.ـي :بس انا مكثوفه منك.
آسر بصوت رجولي :ليه
هديل:علشان قلتلك انت....... و سكتت.
آسر بضحكه هاديه :ولا يهمك يا جميل مش زعلان. بس لو مش فتحتيلي هزعل
هديل قامت بسرعه فتحتله الباب.
آسر بابتسامه و ثقه هو كان متأكد أنها هتفتح الباب.
آسر :خدي نورا صاحبتك رنت عليكي كتير
هديل بهدوء ومن غير ما تبص ف عيونه :شكرا
آسر و حب يخضها زي هي ما خضته :ايه دا يا هديل!!
هديل ب قلق :ايييه
آسر :التوكه بتاعتك مفكوكه و شعرك هيسيب ومش هتبقى طفله.
هديل ضحكت ضحكه أنثوية رقيقة
هديل بهدوء :انا بحب حنيتك اوى يا آسر
آسر بصوت رجولي :عدي الجمايل بس
هديل :مممممم اشي.
هديل مكنتش عايزه الإجابة دي. بس عادي تقبلتها.
آسر :انا هروح اجهزلنا العشاء
هديل :هاجي اساعدك
آسر :ليه! انتي صدقتي اني جدو بجد ولا ايه. مش هقدر اعمله لوحدي!
هديل برقة و ضحكه :انت أجمل جدو
آسر :يابت يا بكاشه .
هديل بردو مش دي الاجابه اللي كانت عايزاها. هو ليه بيتهرب مني!
آسر راح المطبخ و هديل راحت وراه.
آسر بدأ يجهز الأكل. و هديل قاعدة تبصله.
آسر شايف فاهم ساكت حاسس بس مش بيعمل أي رده فعل. هو بس بيحضر العشا.
وراح حطه ع السفرة. و هديل قعدت و قعدوا ياكلوا.
هديل ف نفسها. هو ليه مش بيكلم معايا. ليه ساكت. دا ولا كأني قاعده...
آسر دا طبعه. الهدوء و الصمت. هو مش معقد. هو بس بيحب الهدوء. وهو مش خام. بالعكس هو يعرف كتير اوى عن الستات و بيفهم مشاعرهم و تصرفاتهم بس هو مش بيحب يهتم بحد. هو مكتفي بنفسه......
هديل :بص يا آسر صوري انا و نورا.
آسر بص ع الصور
آسر بهدوء :عسل
هديل بتركيز :أنهى واحده فينا؟
آسر و خد باله :انتوا الاتنين.
هديل :مممممم و قطع تفكيرها صوت آسر
آسر بصرامة :بس نورا صاحبتك تحسيها هاديه.
هديل بغيظ :اه
آسر وهو بيكمل كلامه :بحب انا البنت الهاديه و العاقله بتبان أنثى كدة وشخصيه.
هديل بغيظ :بس هي عندها 20سنه يعني طفله زيي.
آسر :بس تصرفاتها هاديه تبان عاقله
هديل بعصبية قامت راحت اوضتها..
آسر باستغراب :و دهشة. بس ساب الأكل و راح يشوفها.
آسر دخل الاوضه ب قلب جـ.ـا.مد. و أول ما شافها. رجع خطوتين ل ورا.
آسر بصوت رجولي :هديل!
هديل بعناد طفولي :نعم!
آسر :انا هادخل
هديل :ما تدخل
آسر دخل و جاب الكرسي اللي ف الاوضه و حاطه قدام السرير و قعد عليه.
هديل كانت نايمه ع بطنها ع السرير و دافنه رأسها ف المخده و شعرها مغطى رأسها و ضهرها......
آسر بصوت رجولي :يلا بقا نقعد عدل زي الشطار كدة. علشان اعرف اكلمك.
هديل بعناد طفولي :مش هسمع كلامك.
آسر ف سره :ممممم اعمل ايه معاها. هديل مدلعه اوى. اكيد طبعا انت بتقول ايه دي متربيه ف قصر و وحيده مامتها و باباها.
آسر و حب يضحكها لأن شكلها مدايقه أوي.
آسر بصوت رجولي :ايه دا ما انتي كمان يا هديل رجلك وأصله ل آخر السرير.
هديل قامت بسرعه وقعدت وقالت بطفوليه :لا يا آسر دا سرير صغير . سرير اطفال. لكن سريرك انت كبير اوى.
آسر ضحك ع براءتها.
هديل و مدت أيدها و حـ.ـضـ.ـنت الدبدوب اللي جمبها و عيونها لسه ف عين آسر.
هديل بتكشيره طفولي :كنت عاوزنا نتكلم ف ايه
آسر بضحك ع تصرفاتها الكرتونية : مممممم كنت عايز اعرف زعلتي ليه.
هديل بهدوء :علشان حسيت اني عملالك إزعاج ف بيتك و تصرفاتي الطفولية مدايقاك. و اني مش هاديه زي نورا
آسر :ايه اللي بتقوليه دا. مش عاوز اسمع منك الكلام دا تاني
هديل بتفكير :مممممم
آسر مقاطعها :انتي لسه هتفكري! الكلام دا مش يتكرر تاني. انتي مش تقيله ولا حاجه وبعدين مامتك و باباكي ليهم فضل كبير عليا بعد وفاة والدي ووالدتي.
هديل و حبت تراضيه لانها حست انه سرح و زعل و شكله افتكر حادثه والده ووالدته .
هديل برقة و نعومة :حاضر.
ف آسر فاق من سرحانه ع صوتها
ف حبت تراضيه اكتر
هديل برقه و نعومة :حاضر هسمع كلامك ومش هقول الكلام دا تاني.
آسر ضحك بهدوء. و حس بـ.ـارتياح. قد ايه كلمه حاضر بتريح الراجـ.ـل اووووي......حتى لو مش هتنفذي كلامه اللي قاله بس كلمة حاضر بتريحهم اوى. .....
آسر استأذن من هديل و راح اوضته يكمل شغله ع اللاب.... هديل حست ب ارتياح و قامت تاخد شاور.
هديل دخلت الحمام و كان ذوق الحمام جميل و فيه حاجات تخص آسر . الفوطه بتاعته و حاجات للحلاقه و شامبو و جل و فرشاة أسنان و...... و..... و.... و.....
ف قعدت تبص فيهم و تفتحهم و تشم ريحتهم.. كانوا منعشين.
و بعدين بدأت تستحمي.
فجأه.........................
النور قطع #######
هديل شهقت ف الحمام من الصدمة والفزع.
هديل خافت اوى. هي بتخاف من الضلمه اوووووووووووووي....
و كل ما تتحرك خطوه ل قدام أو ورا تخبط ف حاجه ف تخاف اكتر. و عقلها بدأ يتخيل جن و أشباح. ف تلقائي دمـ.ـو.عها نزلت وقعدت تعيط بصوت مسموع..
آسر كان نام ف الاوضه وقتها. .
هديل بدأت ترتعش و تحط أيدها ع بوءها. فجأة لقت نفسها بتقول بصوت مسموع. بس هي مفكراه مش مسموع ف قالت :آسر وبعدين إنهارت من العـ.ـيا.ط.....
بعد مرور نص ساعه
النور جه تاني.
هديل اول النور ما جه لبست هدومها بسرعه. و طلعت تجري ع اوضتها. و قفلتها ع نفسها و قعدت تصرخ بهدوء و تعيط.
هي لسه خايفه. لسه ذاكره مرور نص ساعه ف الحمام من المهاول و المخاوف لسه ملازمه ذاكرتها. لسه جـ.ـسمها متأثر بيها. ف قعدت تعيط وتشهق بصوت عالي.... ع أمل البكاء يريحها و يهديها....
آسر فاق من النوم بفزع ع صوت رساله جاتله من ع اللاب. رساله خاصه بصفقه الشغل........ فجأة سمع صوت عـ.ـيا.ط و شهقات بكاء. ف قام لبس التيشرت بتاعه وراح ع مصدر الصوت.
لقي الصوت جاي من اوضه هديل. ف راح يفتح باب الاوضه لقاه مقفول من جوه.
آسر :هديل ف ايه بتعيطي ليه. افتحي الباب.
هديل أول ما سمعت صوته بطلت عـ.ـيا.ط. و زهقت و قامت بسرعه وقعدت تتحرك ف الاوضه بصوت مسموع.
آسر و هو واقف برا قدام الباب. سامع صوت حاجات بتتحرك ف استغرب و ادايق....
آسر بصوت رجولي قوى :هديل افتحي الباب.
فجأة الباب فتح. و طلعت هديل بعصبية ومعاها شنطة هدومها ولابسه هدوم خروج.
اسر بيبصلها بقوه و استغراب. و دهشة
آسر بقوة :ايه الجنان دا! أنا مش فاهم حاجه..
هديل بقوه:مش من حقك تعلى صوتك عليا.
آسر بصرامة و هدوء :رايحه على فين
هديل بقوه :مش شغلك
آسر بصوت رجولي قوى :هديل انا مبحبش حد يكلمني بالأسلوب دا.
هديل :طب تمام عديني بقا عايزه أمشي
آسر بصرامة :تمشي ع فين! و تمشي ازاي من غير أذني و ايه السبب اللي طلعها ف دماغك.
هديل بقوه :ملكش دعوه.
آسر بتفكير :انتي طفله ع فكره. خلاص ياستي متزعليش انتي العاقلة و نورا هي اللي طفله. تمام كده؟
هديل :انا مش مدايقه علشان كده.
آسر :اومال مدايقه ليه
هديل و زهقت و ملت من الكلام معاه واتأكدت انه مش هيسيبها إلا لما يعرف فيه ايه.
هديل سابت الشنطه من أيدها. و سندت بجـ.ـسمها ع باب الاوضه و ربعت أيدها الصغيره قدام صدرها. و بدأت تتنفس ببطئ
آسر بهدوء :تمااااااام اوى. أهدى كده و فهميني حصل أيه.
هديل بصوت وا.طـ.ـي و كسوف و باصه ف الأرض :أصل النور قطع عليا وانا بستحمي.
آسر باستغراب :دا أمتي دا؟
هديل بهدوء من ساعه تقريبا
آسر بتفكير :ممممم مش فاهم بردو. و دا اية علاقته ب انك تعيطي وتسيبي البيت و تمشي.
هديل بهدوء و زعل :علشان انا فضلت انادي عليك وانت معبرتنيش
آسر باستغراب :والله ما كنت أعرف ولا سمعت حاجة انا كنت نايم.
هديل بتساؤل :كنت نايم بجد؟
آسر بتأكيد :اه والله بجد
هديل بتفكير و هدوء :مممممم اوك
آسر بمعاكسه :وانتي بقا كنتي بتنادي عليا ليه 😉
هديل بطفوليه :مش عارفه بس ع الأقل مبقاش ف الضلمه لوحدي.
آسر بضحكه رجوليه عاليه
ف استغربت هديل
آسر برخامه :يعني كنتي هتدخليني معاكي الحمام
هديل بصدمة :انت قليل الأدب لا طبعا
هديل قعدت تضـ.ـر.ب فيه بايدها الصغيره وهو قاعد يضحك. ولما لاحظ انها تعبت خلاص.
آسر بحنان :بس بس خلاص. تعالى يلا لما اسرحلك شعرك. و تاني مره متعيطيش تاني.
هديل :حاضر يا جدو آسر و طلعتله لسانها.
آسر بضحكه هاديه :ماشي
↚
آسر قعد يسرح ل هديل شعرها .
هديل :سرح كويس بقا يا جدو آسر
آسر :اعمل ايه بس المشط هو اللي صغير
هديل بصتله ومسكت أيده بأيدها الصغيرة.
هديل بنعومه :انت اللى ايدك كبيره يا آسر
آسر :لا والله
هديل :هات انا هسرح لنفسي. و بالفعل هديل قعدت تسرح لنفسها و آسر قاعد يبصلها.
هديل بتساؤل و ضحكة هادية :بتبص ع ايه؟
آسر بضحكه خفيفه :أصل افتكرتك وانتي لسه نونو صغيرة.
هديل بدهشه :نعم؟ ازاي بقا
آسر بتوضيح :مش انا قلتلك أن انا مش بشتغل ف شركه باباكي وبس. دا انا كمان صديق العيله. أو بمعنى أصح. بابا وماما كانوا معارف و أصحاب باباكي ومامتك ف كنت باجي بيتكم مع ماما وكنتي وقتها نونو ثغنونه
هديل ضحكت ضحكة هاديه أعلنت عن احمرار خدودها و بصت ل آسر باهتمام
آسر كمل كلامه :كنتي وقتها لسه نونو صغيره. بس كنتي موزة اوى
ضحكت هديل بخجل و هدوء
ف ضحك آسر ع ضحكتها.
آسر بصوت رجولي :كانت خدودك مكـ.ـلـ.ـبظه ودايما حمرا..
هديل مركزه ف عيون آسر
آسر مركز هو كمان ف عيونها
آسر بصرامة :كنت وقتها انا كمان صغير بس مش اوى كنت أكبر منك ب 8سنين يعني مثلا كنتي انتي ف الحضانة و انا كنت ف الابتدائية.
بس كنتي دايما ماسكه ف ايد مامتك. يا إما بتلعبي ف لعبك.
هديل قربت من آسر وقالتله ب نعومة و دلع :وانت مكنتش بتشيلني يا جدو آسر؟
آسر بضحكه رجوليه :لا . انتي كنتي متعوده ع مامتك بس و أي حد يقربلك كنتي بتعيطي.
آسر :بس كنتي بريئة اوى
هديل بسعادة :طب ودلوقتي
آسر بصلها وقالها :دلوقتي بقيتي أروبه
و ضحك ف ضحكت هديل ع ضحكته الجميله الهاديه الدافيه
هديل :بس انا مش فاكره خالص. انا عرفتك بس لما جيتلنا وانت عندك 25سنه واشتغلت ف شركة بابي.
آسر بصرامة :قبل أنتي ما تكبري احنا بعدنا وغيرنا مكان بيتنا ف مبقتش أجي عندكم وبقا التواصل بين بابا وماما وباباكي ومامتك ع وسائل التواصل الاجتماعي فون نت مسج كدة يعني.
هديل باستماع :اها. طيب ولما جيتلنا بيتنا وانت عندك 25سنه. عرفتني؟
آسر :كنت داخل الفيلا بتاعتكم و عنيا بتدور ف كل مكان في الفيلا. بقول. كان ف حاجه صغيره حلوه هنا. يا ترى راحت فين و كبرت ولا لسه؟
هديل بضحكه و سعاده :كان قصدك عليا انا!
آسر :هو فيه غيرك . ايوه كنت بدور عليكي انتي. كنت جايلكم و بقوول لما اطلع اشوف القمر. و القمر بروح مامته تقلان علينا.
هديل من السعاده وإحساس الأمان اللي حسيته ومن غير ما تحس حطت أيدها ع ايد آسر.
آسر خد باله و بصلها ف عيونها.
هديل بدلع :طيب و شفت القمر؟
آسر بضحكه هاديه :ايوه شفت القمر و معرفتهوش. كنتي كبرتي وبقيتي عروسه بس حاجة واحده بس خلتني اتأكد انك هديل النونو الثغنون.
هديل بعيون كلها حب :ايه هي؟
آسر :خدودك الحمرا. لما شفتيني وانا كبير خدودك احمرت. ف افتكرتك وانتي نونو بخدودك المحمره.
هديل بنعومه :انا فعلا لما شفتك وانت كبير انكثفت اوى وحسيت إحساس غريب
آسر ضحك بهدوء :ماشي يا بطوط. يلا بقا زي الشطار كده نامي.
هديل بفرحة :حاضر يا آسر 😍
آسر بصوت هادي:تصبحي ع خير
هديل برقة وسعاده :وانت من أهل الخير
آسر غطاها وراح ع اوضته...
هديل صحت من النوم بسعادة كبيره و نشاط أكبر. و دخلت تحضر الفطار.
آسر صحي اخد شاور لبس هدومه وطلع بشياكته
آسر :صباح النور
هديل بسعادة :صباح السعاده
آسر قعد و أكل
آسر :وااااو مكنتش اعرف ان ذوقك وعملانك للأكل يجنن كده
هديل بحنيه :بالهنا والشفا
آسر :لا بجد أكل يجنن. انا كنت بحسبك مبت عـ.ـر.فيش تطبخي خالص ولا تعملي سلطه حتى
هديل :لا انا هوايتي الطبخ
آسر بحماسه :لا دا انا اعشم نفسي بقا اني هتفاجأ النهارده ب وجبه غداء تجنن
هديل برقة وثقة :اتفقنا
آسر ضحك و قام راح ع شغله.
هديل اول ما اتاكدت أن آسر خرج من الشقة ومشي. راحت جرى ع اوضته.
و اتنفست بعمق. و رمت نفسها ع سريره. و قامت حطت من البرفان بتاعه وحـ.ـضـ.ـنت هدومه و قعدت تبص ف المرايه ع خدودها ووتفتكر كلامه و تضحك.
ورتبت الاوضه بتاعته وراحت ع المطبخ جهزتله الغداء وراحت غيرت هدومها ب أجمل طقم بيتي عندها وظبطت شعرها وميك اب خفيف اوى.
و جابت ورد و قعدت ع الكرسي وقعدت تقطفه. وبعد شوية الباب خبط و آسر جه وفتح باب الشقة ف هديل خبت الورد المتقطف وراها.
آسر :مساء النور
هديل بابتسامة :مساء النور
آسر :يا ترى عملالنا أكل ايه النهارده
هديل برقة :أحلى أكل وفجأة بصت وراها ومسكت الورد المتقطف ف بأيدها ورمته ع آسر.
آسر اندهش ولقي ورد متقطف كتير مرمى عليه و ع هدومه والوان مختلفه.
هديل قعدت تضحك برقه
آسر :احنا فينا من الغدر و ضحك
وهديل كمان قعدت تضحك.
وبعدين هديل جهزت الأكل و آسر راح غير هدومه وجه قعد ع السفرة وهديل حطتله الأكل قدامه.
آسر بتلذذ :واااااو أكل يجنن
هديل بفرحه :بالهنا والشفا
فجأه هديل تأوهت :أه
آسر :سلامتك من الآه
هديل بكثوف أصل حطيت شطه كتير ع طبقي.
آسر بضحك :اها خدت بالي
هديل :ازاي بقا
آسر :ممممم أصل شفايفك احمرت اكتر.
هديل بكثوف وحطت أيدها ع شفايفها .
آسر :هههههه مكثوفه ليه؟ أهي شفايفك تبقى حمرا تعويض عن خدودك اللي مبقتش بتحمر. مش تتكثفي مني
هديل بعناد طفولي :مش مكثوفه.
آسر :طيب ايه رأيك نروح نزور مامتك النهارده.
هديل بفرحه :بجد يا آسر . هييييه يلا
هديل قامت وقعدت تشـ.ـد آسر من أيده الاتنين.
هديل بطفوليه :يلا يا آسر يلا نقوم دلوقتي.
آسر :حاضر يلا.
آسر قام جهز نفسه ف اوضته و طلع ع الصالة يستني هديل ع ما تجهز. لقي هديل مستنياه ف الصالة
آسر :ايه اللي لبساه دا؟
هديل :ايه ماله؟
آسر :ضيق
هديل :لا مش ضيق
آسر :اوك. مفيش خروج
هديل :لا مينفعش ترجع ف كلامك
آسر :وانتي مينفعش متسمعيش كلامي
هديل دخلت الاوضه وكل ما تلبس طقم آسر يقولها ضيق
هديل بتعب وزهق :لا بقا كده كتير. انا مش هلبس ع مزاجك
آسر قاعد ع الكرسي وحاطط رجل فوق رجل ومربع أيده الاتنين حوالين صدره.
هديل بقوه :ع فكره انا بكلمك
آسر :وانا بنفذ اللي ف راسي. لبسك دا مش عاجبني
هديل :ليه بقا
آسر :ضيق
هديل :وانت مالك
آسر :مبقاش راجـ.ـل لو واحدة تبعي ماشية جمبي ولبسها ضيق. و مش ساتره نفسها.
هديل :دا اسمه تخلف مش رجوله.
آسر بكل هدوء قام من الصالة ومشي من قدامها و دخل اوضته من غير ما يرد عليها ولا حتى يبصلها...
هديل اتغاظت وحبت تستعطفه
ف راحتله.
هديل بدمـ.ـو.ع تماسيح :علشان خاطري يا آسر. بجد ماما وحشاني
آسر قاعد ع السرير واللاب ع رجله :بس انتي مش بتسمعي الكلام ولسانك طويل.
هديل قعدت تعيط بصوت عالي دمـ.ـو.ع تماسيح. علشان اللي السلامة دماغها هي هو اللي يتنفذ
آسر بقسوة :عيطي للصبح. اللي ف راسي هو اللي هيتنفذ.
هديل بقوه :انا معنديش هدوم من اللي انت تقصدها
آسر ببساطه :سهل جدا بكره أجيب لك طقم ونخرج بيه
هديل بغيظ :وانت مالك هو جـ.ـسمي ولا جـ.ـسمك.
آسر مردش عليها.
هديل سابته ومشت و طلعت من الاوضه وهي مخـ.ـنـ.ـوقه.
هديل راحتله تاني.
هديل :آسر علشان خاطري روح هاتلي طقم دلوقتي و نروح ل ماما النهاردة بجد وحشاني
آسر بتفكير :اوك
وبالفعل آسر خرج يشتريلها طقم ع ذوقها.....
و هديل قاعده مستنياه. و زعلانه و فرحانه ف نفس الوقت.
هديل ف سرها :يا ترى بيغير عليا؟
عدي يجي ساعتين.
و باب الشقة خبط. هديل طلعت جرى ع باب الشقة.
و فتحت الباب.
فجأه............
لقيته جمال.
تفاجأت هديل ورجعت بخطواتها للخلف ف ارتباك و خوف...
جمال بإستهزاء :حبيبتي حشـ.ـتـ.ـيني و . ايه الشياكه دي. انتي خارجة ولا ايه؟
هديل بخوف :جمال انت عرفت مكاني ازاي؟
جمال :لفيت الدنيا عليكي. أصلك حشـ.ـتـ.ـيني و اوى.
هديل خافت اوى و جريت ع اوضه آسر تستخبي فيها. يمكن وجودها ف اوضه آسر يهديها و ينسيها خوفها.
بس قبل هديل ما تجري وتتحرك خطوة واحدة جمال مسكها .
جمال بحنيه مصطنعة :مالك يا قلبي. انتي خايفه مني؟
هديل بفزع :سيبني يا جمال.
جمال :بس ايه الشقة الفخمة دي. واااااو جبتيها منين!
هديل بقوه :ملكش دعوة واطلع يلا برا
جمال وهو مطنش كلامها :و يا ترى بقا :عايشه فيها لوحدك ولا معاكي حد؟
هديل بخوف :جمال لو سمحت امشي. مش عايزه املاكي مش عايزه حاجة
هديل بدمـ.ـو.ع خفيفه :بس مش تموتني.
جمال :هو ف حد يقـ.ـتـ.ـل القمر دا بردو؟
هديل بصراخ و استغاثة :آسر
جمال باستغراب :آسر مين
فجأه ايد قويه اتحطت ع كتف جمال.
جمال بص وراه وتلقائي رجع ل ورا خطوات
جمال بفزع :آسر سليم؟
آسر بصوت رجولي قوى :كويس انك لسه فاكرني.
جمال بقلق :هو ف حد يقدر ينساك.
آسر و لسه هيمد أيده علشان يبعد ايد جمال عن أيد هديل
تلقائي جمال شال أيده عن هديل بتوتو
آسر بهدوء :شاطر
آسر بكل عنف شـ.ـد جمال و سحبه ع الاوضه. و قفل الباب. و............ '.'.
هديل اتخضت لما آسر قفل الباب بعنف. و حطت أيدها ع بوءها.
وبعدين حطت أيدها ع ودانها وبدأت تعيط.
صوت تكسير صوت ضـ.ـر.ب صراخ عنف.....
''
آسر بعد نص ساعه طلع من الاوضه وبيهنـ.ـد.م هدومه.
آسر بصوت رجولي قوى :مستني ايه؟
جمال خرج من الاوضه بتعب و خوف وخرج من الشقة بكل اندفاع.
آسر اتنهد بقوة :هو عاده مش بيحب العنف بس ازاي يجي يلاقي جمال جوا الشقة وكمان بيتطاول ع هديل.
آسر بص حواليه ملقاش هديل.
آسر بهدوء و حنيه :هديل انتي فين؟
آسر عيونه بدأت تفتش ف الشقة كلها. ع هديل مش لاقيها..
آسر استغرب يا ترى راحت فين فجأه الدهشة بدأت تتحول ل جنون.
آسر بغرابه :معقولة طلعت برا؟ طب ازاي وليه.
آسر طلع من الشقة وقبل ما ينزل ع اول خطوة من السلالم اللي بتوصل ل تحت. وقف فجأه
هو عارف الصوت دا. عارف النغمة دي. عارف اللحن دا. و قام خطواته طلعت الدرج اللي بيوصل ل فوق. لقي هديل قاعده ع السلالم وحاضنه جـ.ـسمها بأيدها الاتنين ودافنه رأسها بين رجليها. وبتعيط بصوت مسموع.
آسر بصرامة :بتعملي ايه هنا؟
هديل بخضه وبكاء :ملكش دعوه
آسر بتفكير :طب تمام
و قعد ع سلالم السلم.
هديل باستغراب :وبصاله .
آسر بردو باصصلها.
هديل انكثفت من نظراته دي. عيونه قد ايه بريئة و فيها نهر حنيه و سواد عيونه زي هدوووووء الليل. ازاي يبقى بالهدوء دا وهو من شويه لسه ضارب قريبها من غير رحمه.
هديل باستفزاز :قاعد هادي ليه كده. مش أنا مسمعتش كلامك. خدني يلا ع اوضتك بعنف و اضـ.ـر.بني.
آسر بصوت رجولي هادئ : مقدرش
هديل وكلمته دي طردت كل الزهق اللي كانت جواها و استبدلته ب راحه وفرحة
هديل بهدوء ونعومه : اشمعنا
آسر بصرامة :انتي حاجه جميله ورقيقه. أخدك ادلعك العب معاكي اضحكك مش اضـ.ـر.بك
آسر بهدوء :انا مش وحش اوى كده
هديل :طيب وانت قاعد ليه كده
آسر :مستنيكي أما تفوقي و نروح شقتنا هديل :لا استحاله أجي معاك. انت قاسي ووحش انا خفت منك اوى
آسر ب نعومة :ليه يا هديل
هديل مش ردت عليه
آسر بحنيه :اوعى تخافي مني. انتي حته مني مستحيل أأذيكي
هديل باستفهام :حته منك ازاي.
آسر بصرامة :انتي بتاعتي ملكي شئ يخصني.
هديل بدهشه و كثوف وانجذاب وبصاله
آسر بصوت رجولي قوى :ممكن بقا اعرف كنتي بتعيطي ليه؟... بتعيطي عليه؟
هديل بكثوف :لا. بس متوقعتش منك تبقى من غير رحمه كده. وبعدين لما هو شافك هو خاف اوى ف قلقت اوى منك. شكلك شرير
آسر بزعل:ايوه انا شرير. يلا بقا نروح الشقة.
هديل بعناد طفولي :لا
آسر بصرامة :يعني خفتي مني و مخفتيش منه لما كان ماسك ايدك
هديل وحبت تستفزه :هو قريبي أخاف منه ليه لكن انت غريب عني انت وبس صديق العيله.
آسر بغضب :خسارة
هديل بفرحه :ليه
آسر بقوه :أصل انا اديت العلقه السخنة دي للشخص الغلط. المفروض انتي اللي تاخديها وبص ف عيونها بقوة.
آسر مسك ايد هديل بسرعه وقوه وسحبها وراه ونزل ع شقته
هديل :سيب أيدي
آسر :مستعجلة ليه
آسر قعد ع الكرسي و حط أيده الاتنين حوالين وسط هديل. أيده الاتنين من كبرهم اكلوا جـ.ـسم هديل. وسط هديل مكنش باين منه غير أجزاء صغيرة. و باقيته كانت مغطياه ايد آسر
وجذبها آسر ع رجله
بحيث بطنها كانت ع رجليه.
هديل بزهق :أبعد عني يا حـ.ـيو.ان.
آسر و أيده نزلت ع مؤخرتها.
أول كف قال آسر بصوت رجولي قوى :انا مش حـ.ـيو.ان
ف صرخت هديل من أول كف
تاني كف قال آسر بصرامة :دمـ.ـو.عك دي مشوفهاش تاني. ف صرخت هديل
صرخة كثوف ضعف. هو ازاي يعمل فيها كده
تالت كف : قال آسر :دا بقا علشان بتخافي مني. ف صرخت هديل بطفوله
رابع كف قال آسر :جمال دا ولا حاجه. أنسى انه قريبك. انتي تخصيني انا
ف سكنت هديل لم تصرخ لم تعترض. اعجبتها آخر 3 كلمـ.ـا.ت قالهم
آسر بتفكير :ممممم ايه تاني؟
هديل بتمثيل. هديل بوجع ودمـ.ـو.ع تماسيح :آسر سيبني بقا. آيدك وجعتني.
آسر بصرامة :لا علشان تاني مره تحرمي وتسمعي كلامي
هديل بصراخ طفولي :يوووووووه سيبني بقا
آسر :صرخي كمان. اقوى. صرخي كويس
هديل قعدت تعيط بتمثيل
آسر :مش انا قاسي. خلاث عيطي بقا. مش هلين.
عدي 5دقايق من السكون وهديل مش بتتحرك وصوت شهقاتها سكتت
آسر عدل جـ.ـسمها و شالها بين ايديه و قام ورايح ع اوضتها.
هديل مدايقه وف نفس الوقت فرحانه.
هديل بزعل انثوي :انا مش دميه علشان تتحكم فيا بمزاجك. نزلني يلا
آسر بهدوء :حاضر ثواني قربنا نوصل
هديل دفنت رأسها ف رقبته. مقدرتش تستحمل نبرة صوته الحنينه ونظرات عيونه القويه آسر زق باب اوضتها برجليه بهدوء ونزلها ع السرير بهدوء وغطاها بهدوء
آسر بحنيه :تصبحي ع خير
وقفلت الاوضه و راح ع أوضته.
هديل ف اوضتها ف مشاعر كتير حساها مشاعر حب حنيه امتلاك سعاده حاجات كتير
نامت هديل وهي فرحانه وبتستبشر تلاقي آسر ف أحلامها.
تاني يوم آسر صحي من النوم مفزوع ع جرس الباب
راح فتح لقاها نورا صاحبه هديل
نورا بدلع :صباح النور
آسر ب ذوق :صباح النور. اتفضلي ادخلي
آسر بصرامة بعد ما قفل باب الشقة قال:هديل نايمه ف اوضتها. ادخلي صحيها
نورا علشان تتحك اكتر ف آسر. هي اصلا جايه علشانه هو
نورا بدلع:أسفه شكلي صحيتك من النوم و بصت ع جـ.ـسمه.
آسر و خد باله من تصرفاتها ونظراتها
آسر بهدوء :فعلا. بس ممكن تستأذني عادي وتمشي
نورا خدودها احمرت من الكثوف. هو احرجها اوى وقالت ف سرها قليل الذوق.
نورا :انا هدخل ل هديل اوضتها
آسر بصرامة :اتفضلي ادخلي عندها
نورا دخلت اوضه هديل وهي متغاظه و آسر راح اخد شاور و غير هدومه وجهز الفطار
نورا دخلت اوضه هديل وقفلتها وراها
نورا :هديل اصحى ابت
هديل بنوم :سيبني نايمه شويه يا آسر
نورا بضحك :اه يا ثافله لا فوقي كده و احكيلي ف ايه
هديل بخضه :ايه . نوراااا ؟
نورا بضحك :اه نورا. بتحلمي ب آسر أبت؟
هديل بتهرب :لا لا
نورا لسه هتتكلم قاطعها صوت آسر وهو بينادي ويخبط ع باب الاوضه
آسر بصرامة :يلا يا بنات الفطار جاهز
نورا فتحت الباب بسرعة وطلعت مشيت من جمبه وهي بصاله في عيونه
و هديل طلعت وراها وعيونها متركزه ع عيون آسر بحب وحنان
آسر بإحراج :صباح الخير
نورا، هديل :صباح النور
راحوا قعدوا نورا ع الكرسي اليمين و هديل ع الكرسي الشمال و آسر مستغرب من تصرفهم الطفولي و جريهم ع الكراسي كأنهم بيتسابقوا مين يقعد جمب آسر.
آسر قعد ف الكرسي اللي نصهم اللي هو ف بداية السفرة.
وكل العيون عليه
آسر مش مستغرب. هو عارف كل التصرفات دي. حكمه راجـ.ـل عارف بنات كتير و ع مدى عمر. 28سنه الخبره كلها
آسر قاعد يأكل ومحبش يركز ف نطراتهم تجاهلهم خالص.
↚
آسر كان قاعد بيفطر مع نورا وهديل وقام من ع السفره.
هديل؛ آسر مش هتروح الشغل
آسر بصرامة لا
نورا بدلع :ليه سلامتك انت تعبان ولا ايه
آسر بدهشه :لا
هديل بغيظ من نورا :متخافيش عليه يا نورا ما هو زي القرد قدامك أهو.
آسر بصدمة :نعم
هديل وبعد ما فهمت العك اللي عملته
هديل بإحراج :قصدي يعني بعيد الشر عليه ما هو تمام اهو
آسر وحب يدايق هديل لأنها أخدت عليه اوى
آسر بهدوء :اكلتي يا نورا خلصتي؟
نورا بهدوء ورقة :ايوه
آسر بحنيه طيب تعالى نتكلم ف الريسبشن شويه ونتعرف
نورا فرحت اوى وقامت معاه
هديل اتغاظت اوى هو ازاي يقولها كده ازاي يطنشها كده
هديل سألت الأكل من ع السفره وراحت عندهم لقيتهم بيتكلموا ويضحكوا
هديل قعدت مدايقه ومتغاظه
عدي ساعة واتنين
فجأه نورا استأذنت ومشت
آسر قفل باب الشقة ورا نورا و راح ع اوضته. هديل هتتجنن. هو ايه دا. هو ليه بقا بيتجاهلها كده. معقولة يكون حب نورا
هديل راحت بكل اندفاع ع اوضته.
هديل بإندفاع :بتعمل ايه
آسر بدهشه :هشتغل ع اللاب. خضتيني. ابقى استأذني.
هديل :ممممم هو انت ليه مش روحت الشغل النهارده
آسر :عادي
هديل :مروحتش الشغل النهارده علشانها؟
آسر بغرابه :علشان مين؟
هديل بإندفاع :علشان نورا
آسر انا مليش ف لعب العيال دا.
هديل :يعني ايه
آسر يعني مش فاضي للكلام الفاضي دا
هديل انا بكرهك يا آسر وانت معقد
آسر بهدوء شكرا
هديل راحت قعدت قصاده ع السرير
هديل بهدوء :متزعلش انا مش بكرهك وبصتله بعيون كلها حب وحنان :انا بحبك
هديل بحب :بحبك اوى يا آسر
آسر اتفاجأ اوى واتخض :ايه؟
هديل بقولك بحبك بحبببببببببك
آسر :يعني ايه بتحبيني؟
هديل :مالك ادايقت اوى كده ليه؟
آسر اتنهد بقوة وبعد اللاب عنه وبص ل هديل
آسر :انا كمان بحبك يا هديل
هديل فرحت اوى وقربت عليه و حـ.ـضـ.ـنته
آسر بهدوء :بحبك زي اختي
هديل بصدمة و وجع :ايه؟
هديل بعدت عن حـ.ـضـ.ـنه
هديل بوجع :قصدك ايه يعني ايه اختك
آسر :يعني بحبك زي اختي. مجاش ع بالي اني ابصلك نظره تانيه
هديل بصدمة ووجع وخوف بدأت تبعد عنه اكتر وأكثر
آسر لسه هيتكلم
أشارت له هديل أن يصمت.
ف سكت آسر و تماسكت هديل
هديل خرجت من اوضه آسر. وحاسه بكسر. واللي كسرها اكتر برود آسر. مجاش وراها ولا أي حاجة
هديل مشت بثقل لحد ما وصلت اوضتها ورجليها خانتها ووقعت ع الأرض بتعب.
الحب من طرف واحد مؤلم بيكسر الإنسان معنويا جسديا نفسيا كل شئ. محطم درجه أولى للشخصية وكل شئ.
هديل خانتها عيونها ف بكت بمرارة.
وبصوت مكتوم. حاولت تهرب من وجعها بالنوم بس فشلت
يا ويلااااتي مشيت اول خطوه ف طريق الوجع ولسه اتبقالي مشوار طويل
هديل حاولت تخفف عن نفسها بالبكاء. ممكن الدمـ.ـو.ع تريحها
آسر قاعد ف الاوضه. حس بالذنب. هو كان حاسس أنها هتحبه. بس هو ملوش ذنب. قفل اللاب و نام
الصبح طلع
هديل صحت مفزوعه ع خبط باب اوضتها. لقت نفسها نايمه ع الأرض ورا الباب
سمعت صوت آسر وهو بينادي عليها
آسر :هديل اصحى يلا علشان نفطر
هديل بضحكه وجع. وف سرها أفطر؟ أنا مليش وش ابص في عيونك.
آسر بصرامة :هديل افتحي
هديل لا مش هفتح مش عايزه أخرج من الاوضه دي.
آسر :ليه
هديل بغضب انا حره
آسر انا قلتلك افتحي الباب
هديل وانا قلتلك مش هفتحه مش هفتحه
آسر هديل مش تعاندي انا عادي جدا اكسر الباب.
هديل بعناد اكسره هي شقتي ولا شقتك
آسر و بدأ يزق الباب فعليا
هديل فتحتله الباب بسرعه
هديل انت مش متحضر وعنيد ودي حاجه وحشه مش حلوه علشان تتباهي بيها اوى كده
آسر :دا انا. اتعودي بقا
هديل لا مش هتعود ومش هعيش ف البيت دا تاني
آسر لا كلامي انا اللي هيتنفذ ولما مامتك تفوق من الغيبوبة وقتها يبقى ف كلام تاني
هديل جات تقفل الباب ف منعها آسر ومسك أيدها
آسر بهدوء :هديل متزعليش من كلام امبـ.ـارح.
هديل :دا شئ مش يخصك
آسر بهدوء :انا زي اخوكي الكبير. و هفضل احميكي لحد مامتك ما تفوق واطمن عليكي وانتي معاها
هديل انا مش محتاجه عطفك
آسر دا مش عطف قلتلك احنا قرايب
هديل بصتله بتريقه وسكتت
آسر بهدوء :انا اخوكي الكبير. ودايما هفضل جمبك . قوليلي يا أبيه
هديل يعني ايه أبية
آسر أبيه يعني اخوكي الكبير
هديل بوجع :حاضر يا ابيه آسر
آسر بـ.ـارتياح :شطوره يا قلب ابيه
آسر بحنان :يلا بقا علشان نفطر
هديل يلا
آسر يلا يا ايه؟
هديل بوجع يلا يا أبيه آسر
قعدوا فطروا وبعدين آسر أستاذن راح شغله.
هديل دخلت اوضتها قعدت تعيط ع آسر وكلامه الحلو و حنيته ومامتها ووفاه باباها وكل حاجه
قعدت تعيط لحد ما تعبت. أول مره تنجرح. ومن مين . من واحد قالها انه أقرب الناس ليها. من واحد قالها أنها حته منه
وجعها اخدها وبدأت تحس بكبرياءها وكرامتها
فجأه لقيت نفسها تلقائي بتفتح باب الشقة وتجرى ع السلالم
مبقتش طايقه الشقة. خايفه مكسورة موجوعه مبقتش عايزه تفضل فيها دقيقه واحده
كان أتبقي ل هديل شويه خطوات صغيرة وتتحرر من سجن آسر
فجأه
لقيت آسر قدامها
خافت قلقت
آسر اندهش غضب
آسر بغضب :بتعملي ايه هنا
هديل بخوف مش بعمل
آسر بعصبية كنتي رايحه فين
هديل خافت ومش ردت
آسر بهدوء مصطنع :كنتي هتهربي؟
آسر مسك شعرها وبغضب :وكنتي هتروحي ل مين . ل جمال و على صوته عليها..
خافت هديل وحاولت تبعد عنه بس فشلت
آسر مسكها من أيدها بقوه وطلع بيها الشقة ودخلها الشقة..
وقفل باب الشقة بقوه
آسر بغضب :انتي ازاي تتحركي لتحت من غير ما تاخدي أذني
هديل بقوه :انت ملكش حكم عليا وانا حره و مبقتش عايزه أعيش معاك تاني
آسر ضـ.ـر.بها بالكف ع وشها
هديل تألمت وعيطت
آسر شـ.ـدها بقوه قعدها ع السفرة و دخل المطبخ وطلع بسرعه
آسر بأمر :كلي
هديل بضعف وزعل مش عايززززه
آسر قرب منها وقال بصوت مرعـ.ـب:اسمها حاضر يا ابيه آسر
آسر بعصبية :اسمها ايه
هديل ببكاء :اسمها حاضر يا ابيه
آسر بقوه :تمام
وبعدين اخدها ع اوضتها وشاورلها تدخل ع السرير تنام
هديل نفذت كلامه بضعف وخوف وزعل
آسر بصرامة :منستيش حاجه؟
هديل ببكاء ضعيف :تصبح على خير يا أبيه
آسر برضي :تمام
مشى آسر راح ع اوضته و ساب هديل تعيط بصمت وهي ف سريرها.
ازاي آسر يتحول بالوحشيه دي
↚
صحيت هديل من النوم بكسل ووجع بصت ف المرايه فجأه دمـ.ـو.عها خانوها. و نزلم غصب عنها. قعدت تلوم نفسها. ياريتها ما اعترفتله. حاسه أن كبرياء ها انجرح.
قررت تاخد شاور و تلبس لبس جميل وشيك و تظبط نفسها. ممكن دا يريحها شويه وثقتها ف نفسها تزيد.
وراحت قعدت وشغلت نفسها بال T. V.
آسر صحي من النوم لقي هديل قاعده وكانت قمر اوى وجذابه.
آسر بابتسامة هاديه :صباح الخير
هديل بخضه وبصت وراها لقت آسر
هديل بزعل كتوم و ابتسامة مصطنعه:صباح النور.
آسر راح قعد جمبها. ميعرفش هو ليه راح قعد جمبها. هو المفروض يقوم يلبس و يروح الشغل.
آسر وهو باصصلها بعد ما أتأمل كل تفصيله جميله فيها.
آسر بهدوء :اوعى تكوني لسه زعلانه مني بسبب امبـ.ـارح
هديل بوجع مكتوم و هدوء مصطنع :ولا يهمك
الرجال حمقي. اغـ.ـبـ.ـياء. أغبى أنثى تستطيع أن تخدع أذكى رجل.
مش تنهاري ولا تعاتبي ولا تنتظري منه يفضلك أو ينصفك ف حاجه. هما اغـ.ـبـ.ـيه.
اتعاملي بهدوء. اكبتي زهقك. العبي بيه ببرود اعصابك و هدوءك.. وهيبقي زي الخاتم ف صباعك
هديل دا رأيها.
لو اتعاملت معاه بالعنف هيتمادي وهيعمل حماقات هو راجـ.ـل مش محتاج حد يشاركه ف رجولته. هو محتاج أنثى. ف لو اتعصبتي أو اتهمتيه أو غلطتي فيه. مش هيبقى ف فرق بين دماغه و الجزمه.
آسر باعتذار :انا اسف علشان مديت أيدي عليكي امبـ.ـارح
هديل بغضب مكتوم و هدوء مصطنع :و نعومه و ركزت ف عيونه. :مش زعلانه يا آسر. انا المفروض مكنتش اطلع برا الشقة من غير اذنك.
هدوءها و ردها دا ريح آدم جدا و ممكن يكون انجذبلها كمان.
آسر ب ابتسامة هاديه :وعد مني مش همد أيدي عليكي ابدا ولا هزعلك تاني.
هديل بصت ف عيونه وابتسمت ضحكة مصطنعه . ضحكه فيها حنان استسلام ل كلامه اوامره فيها صفاء مفيهاش كرة.
آدم بقا مرتاح وحب اوى الحوار دا. و حس أن هديل ممكن تكون كون هادي يعيش فيه
آسر بفرحه. هو قد ايه كان حاسس بالذنب لأنه ضـ.ـر.بها و غير كده رفض حبها والراجـ.ـل لما بيحس بالذنب بيبقى إحساس لا يطاق
و كلام وتصرفات هديل اثبتتله أنها جميله هاديه حنينه متسامحه. ومش من ضمن الستات الحقوده و القاسية والمثيره للشفقة اللي تقعد تتصعبن علية. بيحس ناحيتها بالشفقه مش بالانجذاب.
دا غير كمان تركيزك ف عيون الراجـ.ـل. بيلفت انتباهه و بيستني منك خطوه.
اسر بسعاده :طيب يلا تعالى معايا الشغل وبعدين نروح نخرج و افسحك وبعدين نروح ل مامتك.
هديل بسعادة مصطنعه :الله بجد
هديل بهدوء مصطنع و نعومة :بس انت يا آسر هتبقى تعبان بعد ما تخلص شغل
آسر بـ.ـارتياح :لا لا بالعكس هيبقى يوم جميل. بس استمري ع الهدوء دا. لكن لو هتقلبي جنان زي بتاع امبـ.ـارح. هيبقى ليا تصرف تاني مش هيعجبك خالص
هديل بابتسامة خفيفه و هدوء وركزت ف عينه. لأن نظره العين دي بتلفت الراجـ.ـل. ف هم حمقي
هديل بابتسامة خفيفه ورقه مصطنعة :حاضر
آسر بـ.ـارتياح و طاقه :يلا ادخلي غيري هدومك ع انا كمان ما البس
هديل مشيت قدامه بكل هدوء مصطنع
آسر ف اللحظة دي انجذب للحته دي من شخصيه هديل و حس انه ممكن يديها فرصه جديده انه يحبها أو يستوطن قلبها
آسر و هديل دخلوا الشركه
هديل كانت بتيجي الشركه قبل كده. ف لما جيت تاني فرحت. هديل من فرحتها كانت بتتقدم ف المشي بخطوات عن أسر
آسر بصرامة :هديل تعالى امشي جمبي
هديل بسعادة طفولية :بصتله وضحكتله
آسر :بقا كده. مش هتسمعي كلام أبيه!
هديل راحت مشت جمبه ومسكت ف أيده وبصتله وضحكتله
آسر ضحكلها.
آسر بهدوء :اومال أما كنتي بتيجي الشركه هنا ل باباكي قبل كدة. مكنتش بطيقك ليه
هديل باستغراب :مش فاهمه
↚
هديل وهي ف المصعد
هديل باستغراب :مكنتش بتطيقني ليه يا آسر لما كنت باجي شركه بابا
آسر :أصل كنت أحس انك مدلعه اوى ومتكبره و صـ.ـا.يعه هههههههه
هديل بزعل مصطنع :كده يا أبيه!
آسر بضحكه ساحرة :بهزر يا قلب أبيه. أقصد يعني كنتي بتبقى حاجه جميله كدة ورقيقه داخلة الشركه وكل العيون كانت عليكي
هديل بكثوف :شكرا
آسر بصوت رجولي :كان بيبقى نفسي أجي اجيبك من شعرك واقولك ايه اللي انتي عملاه ف نفسك دا ومتكبره ليه
هديل ضحكت
آسر بحنيه :لكن لما اتعاملت معاكي وجيتي شقتي. عرفت قد اية انتي رقيقة وجميله و دمك خفيف ومش متكبرة خالص
هديل بهدوء :بس انا وقتها مكنتش اعرفك يا أبيه آسر ولا كنت بشوفك قد كده
آسر بصرامة :انا بقا كنت اعرفك. وكنت اقول ايه دا النونو بتاعنا الصغير كبرت و بقت عروسه جميله.
آسر ومسك هديل من خدودها وقالها :و بقى يستكبر يقولي ازيك يا أبيه آسر
هديل بضحكه هاديه :كنت بتكثف منك يا أبيه وكنت أحس انك قاسي وشرير وانا مش شفتك غير مرتين بس
آسر بضحكه هاديه :كانت أيام جميله وكان بابا وماما موجودين وكنت اروح احكيلهم أن دودي النونا كبرت
هديل ببراءة ونعومه وهي مركزه ف عيون آسر :انا بحبك اوى يا أبيه آسر. حاسه اني عرفاك من زمان اوى. وفهماك
آسر بصوت رجولي :و ضحكة هاديه :قلب أبيه آسر انتي.. انتي صغيره اوى عليا
هديل بزعل طفولي وعنيها متركزه ع عيون آسر كأنها بتستمد منهم القوة والثبات و الجرأة.
هديل :صغيره عليك ازاي. انت 28سنه وانا 20سنه. مش صغيره
آسر بضحكه رجوليه :و بحنيه :بس انتي طفلتي. ف حد بيتجوز طفلته!
هديل زعلت و بعدت عنه و اديته ضهرها وربعت أيدها.
آسر :زعلتي؟
هديل بطفوليه :مش ليك دعوه بيا
آسر بصرامة وضحكه هاديه :اوك
وبعدين المصعد وقف ووصل آسر و هديل عند مكتبهم.
آسر دخل قعد ع المكتب
و هديل قعدت في مكان بعيد عنه. المكتب كان كبير جدا و فيه حاجات كتير
آسر عيونه متركزه ع هديل
آسر مش راضي يبدأ شغل. حاسس أن هديل هتسأله ع معظم الحاجات اللي ف المكتب.
وبالفعل هديل سألته
هديل بطفوليه :ايه دا يا أبيه و شاورت ب أيده عليه
و آسر جاوب ع كل اسئلتها.
الراجـ.ـل بيحب اوى لما حبيبته أو خطيبته أو مـ.ـر.اته أو بنته أو أي أنثى ف حياته تسأله عن شويه تفاصيل و هو بكل سيطرة ورجوله يشرحلها ويفهمها . بيحس وقتها احساس بالتميز و آن هو ف نظرها حاجه كبيره وعارف كل حاجه.
وبعدين آسر بدأ يشتغل......
هديل زعلانه من كلام آسر. بس مش قادره تنسى كلامه اللي قاله ف المصعد. للدرجاتي كنت ببقي ع باله. 💜
هديل خانتها عيونها. ف بدأت تبص ل آسر.
آسر بجد كان ساحر. طوله عرضة بنية جـ.ـسمه. كل تفصيله فية بتثبت ب امتياز انه راجـ.ـل. راجـ.ـل بتميز.. حتى صوته.
آسر بصوت رجولي بس مليان حنيه :بتبصيلي كده ليه
هديل انكثفت و اتخضت بس بجد عايزه تكلمه ب أي طريقه.
هديل بطفوليه و دلع :وفيها ايه لما ابصلك يا أبيه
آسر بضحكه هاديه :براحتك يا وزه بس مش تتعودي ع كده علشان بنكثف و غمزلها.
هديل جـ.ـسمها انتفض من الغمزه دي و قلبها اتهز كيانه.
هديل بهدوء وف سرها :عندك حق يا آسر. انا فعلا طفله. انا مش قادره استحمل بص نظرة من عينيك.
هديل بشراسة :بس لا .مستحيل اسيبك ل واحدة غيري.
هديل بسرحان وهويام :دا كفايه حنيتك ورقتك وشهامتك ورجولتك و كثوفك وضحكتك.
آسر بصوت رجولي :هديل سرحتي ف ايه؟
هديل بفزع :لا مفيش
آسر بهدوء :جعانه؟
هديل بهدوء وحب ودلع :لا يا أبيه آسر
آسر :تجنن كلمه أبيه منك
هديل ضحكت بكثوف و بصت ف الناحيه التانيه.
آسر ضحك وكمل شغل.
بعد دقايق دخلت السكرتيره بتاعت آسر. و كانت ف قمه الأنوثة والعقل والهدوء و محترمة جدا و شيك ف نفس الوقت
آسر كان بيكلمها بكل اهتمام و تقدير.
آسر بصرامة :اوك يا رنا .
رنا :استأذن انا دلوقتي
وفعلا رنا السكرتيره مشيت.
آسر قبل ما يكمل شغل.
بص ع هديل
آسر :هديل مالك مدايقه ليه؟
هديل بهدوء :مفيش
آسر :هو انا طفل مثلا. مش هعرف افرق بين أن كنتي مدايقه ولا لا
هديل :قلتلك مش مدايقه
آسر بصرامة :طيب لما اكلمك تبصيلي
هديل وشها متركز ع الأرض وهاديه وساكته
آسر بصرامة :هديل!
هديل ساكته
آسر قام بهدوء و راح قعد قصاد هديل.
آسر بحنان :موزتي الصغنونه زعلانه من ايه و حط أيده ع خدها
هديل بدمـ.ـو.ع ف عينها :مفيش يا أبيه و بصت ف الأرض
آسر :هي رنا دايقتك وانا ماخدتش بالي؟
هديل بهدوء :لا
آسر :طيب بصيلي
هديل بوجع مكتوم وتصنع :ما تتجوزها يا أبيه.
آسر باستغراب :اتجوز رنا؟ اشمعنا؟
هديل باندفاع:موزه وأنثى وعاقله وكبيرة وهاديه فيها كل المواصفات اللي انت عاوزها ومش طفله. زيي
آسر بضحكه رجوليه قويه ورفع دقن هديل وبص ف عيونها.
آسر بثقة و نعومة :انتي مش حاسه ب قيمه نفسك. انتي برقبتها.
هديل أخيرا بصت ف عيون آسر ومن غير ما تحس كف أيدها الصغير لمس ومسك ايد آسر المحطوطه تحت دقنها
هديل وباصه ف عيون آسر و قبل ما تكلم
آسر قام من قدامها وراح قعد ع مكتبه وبصلها بصه سريعة وبعدين ركز ف شغله و سابها ف حيرتها......
هديل احتارت. قلقت قلبها احتار بدرجة كافية أنه يعذبها طول الليل و هي بتفكر ف هذا ال آسر...
هديل حاولت تقعد وهي هاديه. بس فجأة حبت تطلع برا عند رنا. علشان تأكد عليها. وتشوفها كويس. وتفتكر كلام آسر.
هديل بهويام وهي بتفتكر لما آسر قالها انتي ضفرك برقبتها.
هديل قامت من مكانها وراحت عند مكتب آسر
هديل بنعومه :أبيه آسر
آسر بتركيز :ايوه يا هديل.
هديل بطفوليه:ممكن اطلع برا اتفرج شويه ع.... وفجأة آسر قاطعها
آسر بحدة :تتفرجي ع مين؟ هو لعب
هديل بزهق هادي :مليش دعوه هطلع انا حره. انت ملكش رأي عليا
آسر قام وقف
هديل رجعت لورا. بقلق
آسر وعينيه ف عين هديل وبيقرب منها ف صمت قاااتل
هديل بشجاعه :انا هطلع. مش عاوزني اطلع ليه
آسر :مزاجي كدة
هديل :متعاندنيش يا آسر
آسر :انتي اللي بتعاندي
هديل :متحاولش تبين انك غيران عليا.
آسر :انا خايف عليكي. مش مسأله غيره
هديل بإندفاع وحبت ترد اعتبـ.ـارها :هخرج يا آسر
آسر بقوه :وريني كدة
بالفعل هديل جريت ع الباب وخرجت منه
آسر كور أيده بغضب و فضل واقف ثابت مكانه.
هديل خرجت مشيت شويه ف الشركه وهي على قمه البؤس . ليه بيهتم بيها اوى كده. بدأل مش بيحبني. هو انا لعبه ف ايديه
وقفت فجأه حطت أيدها عينيها وعيطت في صمت.
هديل بوجع :هو د ذنبي اني اعترفتله بمشاعري وقالت بضعف :انا مش بعرف اكتم مشاعري. و هو بقا أقرب الناس ليا. معقوله هيجرحني!
هديل مسحت دمـ.ـو.عها بسرعه ولسه هتتحرك خطوه ل قدام لقيته
انه هو
هديل بفزع :جمال!
جمال ببرود :جيتي برجليكي. ايه اللي جابك هنا. كنت متأكد انك مش هتتكيفي مع آسر . ف هو معقد..
هديل ولسه هتتحرك تمشي من قدامه
جمال مسكها برعـ.ـب من كتفها و بدأ يجرها وراه
هديل بصراخ خفيف :سيبني يا جمال
جمال بعند :دا بعدك
هديل بخوف :هتعمل فيا ايه
جمال برعـ.ـب وهو بيمسح ع شعرها :متخافيش يا قلبي
جمال اخدها ف مكتب صغير مش واضح انه موجود اصلا من صغر حجمه وقفل الباب
جمال بزهق :"آسر هو اللي جابك الشركه. مش كده؟
هديل بتـ.ـو.تر :ايوه
جمال :حلو اوي
جمال بتحذير :إياك جمال يعرف انك شوفتيني. وقرب منها وقال ماشي يا بنت عمي؟
هديل بوجع :جمال انت قريبي. دا بدل ما تحميني. عاوز تأذيني
جمال :قريبك؟ وهو باباكي كان قدر كده ولا كان فضل آسر عليا.؟
جمال برعـ.ـب :باباكي هو اللي بدأ يا حلوه
هديل بعدم خوف :انا بكرهك يا جمال. دا بدل ما تبقى حنين عليا. انا دلوقتي محتجالك اكتر من أي حد. آسر قاسي و جرحني.
جمال :متزعليش يا دودي. آسر هيتأذي هو كمان. وهيتحاسب بقوه لأنه تطاول عليا
هديل قعدت بثقل. مبقاش ليها سند. مبقاش ليها حد. حتى آسر. جرحها في انوثتها... وهمت نفسها.
جمال ببرود :انا همشي دلوقتي. وزي ما اتفقنا إياك آسر يعرف اني جيت الشركة دي. جمال مشى و
هديل فضلت قاعده ف المكتب دا. عدا بضع ساعات. قعدت ف صمت ف الم. مش لاقيالها حد تتحامي فيه من غير ما يوجـ.ـعها
آسر قاعد ف المكتب بيغلي. يا ترى راحت فين. مدايق. متعصب مش طايق حد.
فجأه هديل جاتله برجليها
آسر بقا هادي خالص وحاول يداري غضبه
آسر بغضب مكتوم :اتاخرتي ليه كده
هديل بعدم اهتمام وانت مالك
آسر مسك أيدها بعنف :اسمها حاضر هقولك يا أبيه آسر
هديل ضحكت ضحكه أنثوية صارخة. و بعدين حطت أيدها ع خده وبدلع وتريقه :حاضر يا ابيه آسر
آسر زاد غضبه اكتر وبغضب مكتوم :حاجه حلوه خالص. و ايه كمان!
هديل :سيب أيدي وابعد عني
آسر بعنف :قلتلك بكره الأوامر
هديل بعنف :وانا بكرهك.
آسر بتريقه :لا والله. دلوقتي بتكرهيني
آسر وهو بيقلد صوتها :اومال انا بحبك اوى يا أبيه جمال دي كانت ايه
هديل وحبت تخدش رجولته زي ما خدش هو انوثتها وكبريائها
هديل بدلع :كنت بتسلي
آسر هزها جـ.ـا.مد وايده قبضت اكتر ع أيدها
هديل موجوعه من قلبها وجـ.ـسمها وكل حاجه فيها متدمره جسديا ونفسيا ومعنويا
آسر برعـ.ـب :بتتسلي بيا انا؟
هديل ب ثقه :ايوه
آسر بعنف شكلك مت عـ.ـر.فيش لسه مين هو آسر سليم؟
هديل بملل :بعد ايدك عني
آسر بعد أيده عنها وزقها بعنف بعيد عنه ف وقعت هديل ع الأرض ب قوه
ف توجعت تألمت
هديل قامت بكبرياء و دمـ.ـو.ع محبوسه
آسر صعبت عليه. بس كبريائه مانعة يسامحها.
هديل من غير ما تبصله :انا بكره هروح ل عمي سراج و ابنه جمال
آسر بصدمة :نعم!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
↚
آسر راح قفل باب مكتبه.
آسر بتماسك :هديل. قوليلي عايزه تروحيلهم ليه. هما مش بيحبوكي
آسر بوجع و اندفاع :ما انت كمان مش بتحبني يا آسر
آسر بدهشه :هديل
هديل بوجع :مش عايزه اسمع صوتك. انا كنت مرتحالك اوى واستسلمتلك. بس انت وجعتني
آسر بهدوء :وجعتك ازاي بس
هديل :ف كبريائي
آسر بهدوء :انتي اللي اتسرعتي يا هديل
هديل بإنهيار :ايوه اتسرعت وخدعت نفسي ووهمتها. بعد عني بقا وسيبني اروح ل عمي
آسر بصرامة :لا طبعا. مش هسيبك ترجعيلهم. مقدرش اسلمك ليهم بإيدي
هديل بزعل :وانا مبقتش عايزه أعيش معاك
آسر :يعني دا اللي هيرضيكي :أهو ياستي
و قاطعها آسر ببوسه من شفايفها. قطعت أنفاسها
هديل بشهقات وفزع وبعدت عنه :ايه اللي عملته دا.
آسر لسه باصص ع شفايفها
هديل حطت أيدها ع بوءها علشان مش يشوفهم أو يفكر حتى يكرر اللي عمله
هديل بتراجع :انت مش طبيعي
آسر :انا هعمل كل اللى انتي عاوزاه. بس تنسى موضوع انك ترجعي ل عمك دا أو ابنه
هديل :ليه
آسر بهدوء :انا عايز احميكي. انا خايف عليكي. حتى خايف عليكي من نفسك
هديل بهدوء :يلا نروح يا آسر
آسر بصرامة :يلا
آسر و هديل وصلوا الشقة
آسر فتح باب الشقة
آسر بدهشه :حنين؟
حنين جريت ع آسر و حـ.ـضـ.ـنته جـ.ـا.مد اوى
آسر بصوت رجولي :حمدلله ع السلامه جيتي أمتي
حنين برقة :النهارده يا قلبي
هديل واقفه مصدومة اتصعقت
حنين ب تساؤل :مين دي يا آسر
آسر :هقولك بعدين
حنين :اعرفك ب هديل بنت صاحب بابا وصاحب الشركه اللي انا مسؤل عنها دلوقتي
حنين :ازيك يا هديل
آسر :هديل أحب اعرفك خطيبتي حنين
هديل بصعقه و تماسك :ازيك
آسر حس ب هديل و واختناق صوتها وموعها اللي بدأت تلمع ف عيونها
آسر بهدوء :هديل ادخلي ع اوضتك
هديل ما صدقت انه قالها كده وراحت ع اوضتها بسرعه وقفلت الباب و قعدت تصرخ وتعيط بصمت
آسر اهتم بيها وكل الكلام الجميل والمشاعر حسسها بيها ودلوقتي خسرته بكل قسوة. حست أن خلاص كل الدنيا ضدها
آسر قاعد ف الريسبشن مع حنين خطيبته وحكالها كل حاجه
حنين بهدوء :مسكينه هديل
آسر بصرامة :ربنا يقوم مامتها بالسلامه من الغيبوبة وانا بإذن الله هظبطلها موضوع ورثها واحميهم هي ومامتها من عمها وابنه
حنين برقة :يارب يا حبيبي. قولي دبلتك فين يا آسر
آسر بصرامة :حنتي انتي عارفه أنها بتدايقني يا قلبي
حنين برقة وحطت أيدها ع خده وباسته وقالتله ولا يهمك يا قلبي
آسر بصرامة اتفضلي ادخلي نامي دلوقتي
حنين حاضر
قامت حنين دخلت اوضتها.
آسر قعد يتمشي شويه ف الريسبشن. و تلقائي لقي نفسه رايح قدام اوضه هديل.
وفعلا اللي حاسه اتأكد منه
آسر بصوت رجولي هادئ :مش بتتعبي ابدا من العـ.ـيا.ط يا هديل
هديل جـ.ـسمها ارتعش لما سمعت صوته ودمـ.ـو.ع عنيها نزلت بحرقة وكتمت صوت شهقاتها ب أيدها
آسر بحنيه :علشان خاطري يا هديل نامي. بزعل اوى لما اسمعك بتعيطي
هديل كانت موجوعه اوى وكانت محتاجه حـ.ـضـ.ـن أي حد. ف حبت تستعطفه
هديل بصوت باكي وضعيف :حاضر يا ابيه
هذا الصوت وهذه النبرة وهذه الحروف آلمت قلب آسر. بعد ما كان بيخاف ع هديل النونو من الناس. دلوقتي المفروض يخاف عليها من نفسه. لأنه دلوقتي أصبح مصدر قوى بيوجـ.ـعها
آسر بخيبه أمل :وانتي من أهله
هديل صحيت بتكاسل ووجع دخلت أخدت شاور ساقع يمكن تفوق
حاسه أنها عايزه تهرب. مش عارفه تهرب من ايه. بس تهرب وخلاص. ممكن من إحساس بيوجـ.ـع
حاولت تدخل اوضتها وتنام. تهرب من حياتها بالنوم
فجأه لقيت آسر بيقومها من ع السرير
آسر بنشاط :يلا يا قلب أبيه اصحى علشان تساعديني ف تحضير الفطار.
هديل بتبعد عنه وعن أيده ولمساته. هي اتأكدت دلوقتي أن قلبه مشغول
آسر :لا لا متحاوليش مش هتهربي لازم تساعديني.
آسر بهدوء وحنيه وباصص ف عيونها
آسر :يلا يا وزه عندنا ضيوف لازم نحضرلها الأكل
هديل زعلانه 'موجوعه مكسورة بس مش عارفه تعمل ايه.
هديل باستسلام :حاضر
دخلوا المطبخ
هديل بتحاول جاهدة أنها تهرب من عيونه
آسر حاسس بيها وعارف و فاهم و حاسس. بس مش بايده حاجه
هو بيحاول يقرب منها علشان هو حاسس انه خذلها. هو حس أنها استشعرت فيه الأمان بس هو بكل قسوه باع لها الأمان دا بتمن مش ببلاش.
خلصوا تحضير الأكل وقعدوا ع السفرة هو وهديل و حنين
هديل بهدوء وتماسك :أبيه انا هروح بيت نورا شويه
آسر بقسوة :لا
هديل مقدرتش تستحمل. هو ايه مش كفايه اللي هي فيه. كمان بيقسي عليها
هديل عيطت مقدرتش تتماسك
حنين قامت من جمب آسر وراحت ناحيه هديل وحـ.ـضـ.ـنتها
حنين برقه :بس بس مش تزعلي.... ليه كده يا آسر؟
آسر بصرامة :كده مفيش خروج. نورا تجيلها. هي ... غير كده لا. ممنوع
هديل قامت دخلت اوضتها.
حنين بهدوء :حـ.ـر.ام عليك يا آسر
آسر :حنين انا بعمل كل دا علشان خايف عليها. انا حكيتلك الظروف اللي هي مرت بيها
حنين بهدوء :خلاص يا قلبي اللي تشوفه.
آسر استاذن وراح الشغل
حنين بدأت تشيل الأكل وتغسل المواعين
هديل لما سمعت صوت عربيه آسر وهي بتتحرك. بصت من الشباك اتاكدت انه مشى. و بعدين طلعت تساعد حنين
هديل بهدوء :ازيك يا حنين
حنين بابتسامة :الحمد لله كويس انك مبقتيش؛ زعلانه. آسر طيب والله بس. هو عصبي شويه
هديل بوجع :ربنا يكون ف عونك
حنين بابتسامة :ليه بس دا آسر عثل حتى
هديل ابتسمت بوجع وراحت قعدت ف الريسبشن
حزينه موجوعه وحيده. فجأة لقت رساله ع الفون كان شاب ف كلمته وفضفضتله و فضفضلها. و قعدوا يتكلموا. مرت ساعات
حنين :هديل معلش ادخلي رتبي اوضه آسر ع ما احط الأكل ع السفرة أصل نسيت
هديل بهدوء :حاضر يا حنين
حنين قفلت الفون مع رامز صديقها ع النت ودخلت اوضه آسر
زعلت عيطت. كانت مفكرة أن آسر هيبقى ملكها هي. بس هو دلوقتي ملك ل حنين هديل بتبعد عن ريحته ريحه البرفان بتاعه. حاسه أنها مش من حقها حتى أنها تشمها
عدلت اوضته بعد ما بصت لكل تفصيله صغيرة ف الاوضه واخدتها دمـ.ـو.عها ل بحر من الاشجان
فجأه رامز رن عليها ف قعدت ع سرير آسر وقعدت تكلمه. اديه بينسيها. وبتعدي يومها
ف الناحيه التانيه آسر كان وصل وفتح باب الشقة و دخل اوضته لقي حنين
ف ضحك ابتسامة هاديه
ولسه هينادي عليها
قامت هديل ضاحكه
هديل مكنتش شايفه آسر ف آسر راح وقف قدامها
هديل اتخضت والفون وقع منها و الاسبيكر اتفتح
رامز :بتضحكي. عجبتك! ماشي يا موزة
آسر بعيون حمرا ووش أحمر
هديل خافت اوى من آسر. متعرفش ليه. بس نظرات عيونه لوحدها ردت ع سؤالها دا
هديل خافت ولسه هتقوم تجري من قدامه
آسر زقها ع السرير ف وقعت هديل ع السرير
آسر بغضب :مين دا؟
هديل بخوف :صاحبي ع النت
آسر بشراسة :نعم! دا اللي هو ازاي يعني
هديل بشجاعة وانت مالك انت مش بابا ولا ماما . ولا حتى خطيبي. ملكش دعوه انا حره
آسر بتماسك :وصوت عصبي فيه تحذير :هددديل
هديل خافت
آسر بغضب جامح :بتكلميه فون كمان و ع سريري؟
هديل بتماسك :انا لسه عارفاه النهارده
آسر بوجع :و استسلمتيله بالسرعة دي
هديل بخفوت :ملكش دعوه
آسر بغضب مرعـ.ـب وضـ.ـر.بها بالكف ع وشها
آسر برعـ.ـب :لا ليا دعوه قلتلك انتي تخصيني حته مني
هديل بصراخ :لا. لا انت غريب عني اصلا معرفكش
آسر بزهق :انتي مش هتيجي إلا بالعنف و ضـ.ـر.بها تاني بس كانت ضـ.ـر.به خفيفه
هديل كل ما تحاول تطلع من الاوضه يمسكها يمنعها
آسر بغضب :اقولك كلمه. تقوليلي حاضر يا ابيه. فاهمه
هديل بصراخ :حنيييييين
آسر بعصبية :حنين مش هتقدر تحوشني عنك. دا بعدك
حنين جات وحـ.ـضـ.ـنت هديل ف حـ.ـضـ.ـنها
حنين :حـ.ـر.ام عليك يا آسر مش كده
آسر بعصبية سابهم وطلع بر الشقة....
↚
آسر خرج من الشقة. و حنين فضلت حاضنه هديل ف حـ.ـضـ.ـنها. ع سرير آسر و ف اوضته.
هديل حاطه أيدها ع خدها مكان آسر ما ضـ.ـر.بها وزعلانه اوى. قد ايه هو بيقسي عليها.
هديل بخفوت :هو انتي حبتيه ازاي يا حنين و ازاي عايشة معاه وانتوا لسه مخطوبين.
وازاي مش ادايقتي لما جيتي لقتيني عايشة مع آسر لوحدنا
حنين :بصي يا ستي انا و آسر كنا أصحاب من واحنا في الاعدادى. و بابا وماما كانوا أصحاب و جيران باباه ومامته. فضلنا مع بعض طول الوقت أخوات أصحاب جيران قرايب. و بابا وماما مـ.ـا.توا ف نفس الحادثة اللي باباه ومامته مـ.ـا.توا فيها. كنت أنا وأسر وقتها ف الكليه. علاقتنا زادت بعدها واتخطبنا وبما أن مليش حد من بعد بابا وماما ولا هو كمان. فقررنا نعيش سوا. هو خاف عليا وع نفسيتي. و هو أماني وحمايتي. ازاي يبقى خطيبي بالقوه دي وانا أبقى عايشه ف الدنيا خايفه ووحيده ف اتفقنا أجي أعيش معاه هنا. بس من فتره روحت عند واحده صاحبتي علشان ولدت نونو قريب وجوزها مسافر وكانت محتاجة حد يساعدها ويبقى جمبها و آسر كان ع اتصال معايا و قالي انك هتيجي تعيشي معانا هنا
لأنه هو أقرب حد ليكي وكان صديق العيله
هديل بزعل :اها
هديل قالت ف سرها يابختك يا حنين. عيشتي معاه طول الوقت. يابختك بجد. ياريتني انا كنت مكانك.
حنين :متزعليش. هو آسر طبعه كده. يلا نقوم ننام.
هديل باستسلام :يلا
عدي ساعات
فجأه هديل صحيت من النوم و طلعت هديل من اوضتها علشان تشرب ميه. فجأه سمعت باب الشقة بيفتح ف خافت
بس هي سمعت صوت كحه. وهي عارفه الصوت دا ف اطمنت وعرفت انه آسر.
و فجأة هديل فكت التوكه من شعرها و فردت شعرها.
آسر حط المفتاح ف الشقة و فتح الباب.
آسر داخل تعبان و زعلان.
أول ما شاف هديل وقف مكانه و بص ل هديل بتركيز و قوة
هديل عملت نفسها مش شايفاه و جابت ميه من التلاجه وشربت و قعدت تلعب ف شعرها وتتصرف بدلع
آسر بصرامة :صاحيه ليه لحد دلوقتي
هديل عملت نفسها اتخضت.
هديل بخضه مصطنع و دلع و مردتش عليه
آسر ادايق
آسر :مش بتردي ليه. مش عاجبك كلامي؟
هديل بصتله ب غرور و هزت كتفها بتناكه و سابته ومشت
آسر ادايق اكتر
هو كان عاوز يدخل اوضته ينام بس بعد اللي هديل عملته. غير رأيه و قعد ف الريسبشن. قاعد زهقان من تصرفات هديل. هو متأكد أنها بتفرسه بتغيظه بدلعها ولبسها وتصرفاتها.
كان نفسه يقوم يجيبها من شعرها بس محبش يجيبها بالعنف. مش هتهون عليه.
هديل دخلت اوضتها. هي كانت زعلانه منه لأنه ضـ.ـر.بها بالكف ع وشها. بس لما نرفزته وغاظته من شويه ارتاحت وراحت ع المرايه وقعدت تضحك.
هديل واقفه قدام المرايه وبتلعب ف شعرها وتقول :قد ايه بحب انرفزك يا آسر. بتبقى قمر لما بتبقى زعلان ومتعصب. و بحب لما اعذبك. معقوله آسر اللي كلامه لازم يتنفذ بالحرف. انا اكسر القاعدة دي.
هديل بعناد مع نفسها :ولا يهمك يا دولي. هو اللي غايظه انه ميقدرش يزعلك أو يأذيكي لأنك ضيفه عندة
هديل بصت بدلع ع نفسها ف المرايه. شعرها لبسها جـ.ـسمها وضحكت وراحت ع السرير
ولسه هتنام لقت باب اوضتها بيخبط
هديل قلبها وقف... اكيد آسر هو اللي ع الباب.
خافت. هي بتنكثف منه اوى و مش بتحب تعانده. هديل راحت فتحت الباب
آسر بصوت رجولي :هاتيه
هديل باستغراب :أجيب ايه
آسر بعيون ثاقبه كالنسر :موبايلك
هديل :ليه
آسر :هاخده منك علشان مش تلعبي بديلك
هديل :انا مش بلعب بديلي. فيها ايه يعني لما أتعرف ويبقى عندي أصحاب ولاد
آسر بصرامة :و حط أيده ع دقنه وقال بجمود :لما أبقى انا المسؤول عنك. يبقى انتي هتبقى تحت أمري. ولما مامتك تفوق بالسلامه أبقى اعملي اللي يعجبك
هديل بزهق :بس ... كلامك بيدايقني. انا مش لعبه ف ايدك
آسر بتنهيده عميقة :انتي عنيده ومبتسمعيش الكلام
هديل بدلع وغرور :هو انت لسه شوفت حاجه
آسر بتنهيده قوية وعيون ونظرات شرسة بصلها. نفسه يعمل أي حاجه. علشان تبطل تستفزه بس للاسف جـ.ـسمه متجمد. هو مش عاوز يزعلها منه
آسر بصوت رجولي قوى :اوك. تصبحي ع خير.
آسر مشى راح ع اوضته
و هديل قفلت باب اوضتها و فجأه ضعفت عيونها دمعت. هي بتحبه. وبتزعل اوى لما هو بيزعل منها. نفسها ياخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. أو أي كلمة تطمن قلبها. راحت ع سريرها زعلانه من قسوته و برود مشاعره. و حـ.ـضـ.ـنت دبدوبها وقعدت تفكر فيه
آسر دخل اوضته. وقف ثابت قدام سريره. افتكر العصر لما زقها ع السرير و ضـ.ـر.بها وهي عيطت... راح قرب ع السرير بهدوء وراح قعد عليه بتعب وقعد يفكر فيها.
قعد يفتكر كل تفاصيلها. دمـ.ـو.عها خدودها الحمرا من الضـ.ـر.ب زعلها دلعها شعرها لبسها الأوفر و الضيق. عنادها. حركاتها غرورها
بيفتكر تصرفاتها من شويه. لما اتدلعت و طنشته وتجاهلته. و مسمعتش كلامه.
ادايق اتعصب قام وقف و بدأ يقلع هدومه بقوه و شراسة و غضب. و بيتحرك ناحيه الدولاب ف وشه وجـ.ـسمه من فوق ظهر ف المرايه.
لاحظ ملامح وشه الثائرة و انقباض عضلات صدره العريض و بطنه اللي بترتفع وتنخفض بقوه من شـ.ـده التنفس و عروق رقبته البـ.ـارزة
آسر سرح في المرايه ف نفسه. وفجأة صوره هديل هي اللي اتجسدت قدامة. قد ايه هي جميله و رقيقة و دلوعة وقلبها ابيض. و بتستحمل تطاول أيده عليها
آسر قعد بتعب ع السرير و نام بعد ما هدأ خالص لما سرح ف هديل وتصرفتها.
وهديل حاضنه مخدتها وبتعيط ع قسوه آسر معاها وأنه بيبخل عليها بمشاعره
الصبح طلع وصحت هديل لقت آسر و حنين قاعدين ع السفرة بيفطروا
هديل باستغراب :بتفطروا من غيري
حنين بضحكه :طب قولي صباح الخير الأول
هديل :صباح الخير يا حنين. وبصت ل آسر صباح الخير يا أبيه
حنين ردت عليها بس آسر مردش عليها ولا بصلها حتى
حنين برقة :حـ.ـر.ام عليك يا آسر يعني تبقى انت اللى مزعلها امبـ.ـارح وضاربها ودلوقتي انت اللى زعلان
آسر بهدوء، :لما تبقى تسمع كلامي هبقي ارد عليها
هديل بعناد طفولي بصتله وقعدت تفطر.
وبعدين قام وراح الشغل
حنين قامت دخلت المطبخ.
ف هديل قاعده باصه لمكان آسر ما كان قاعد. حاسه انه لسه موجود معاها. فجأه لقت أيدها بتتمد ع الشوكه بتاعته و مسكتها وبصالها بهويام و قربتها من شفايفها و دخلتها جوا بوءها. هممممم . استطعمت الشوكه... وليه لا؟ و الشوكه دي دخلت بوء آسر و استوطنته
هديل فتحت عيونها وسحبت الشوكه من بوءها و ضغطت ع شفايفها بسنانها وضحكت بهدوء وخجل.
هديل قامت راحت اوضتها وحاسه أن آسر واحشها اوى وحاسه بالغيرة من حنين وحاسه بزعل وعايزه آسر يراضيها. بس مش عارفه تعمل ايه
فجأه هديل لقت نفسها بتلبس ورايحه ل آسر الشركه
هديل بالفعل راحت الشركه وكانت ف قمه اناقتها
هديل :هو آسر موجود؟
السكرتاريه رنا :ايوه يا فنـ.ـد.م
هديل :هو لوحده جوا؟
رنا :ايوه يا فنـ.ـد.م. بس ياريت تجيله ف وقت تاني
هديل بغيظ ليه
رنا بهدوء :لأنه من شويه خسر صفقة مهمه وهو من وقتها عصبي وهيتجنن
هديل ف سرها يالهوث دا انا جايه بخصوص علشان ادايقه. و لسه هديل هتجري وتمشي من قدام رنا
فجأه صوت قوى بيقولها :تعالى
هديل بخضه :آسر
آسر وهو فاتح باب مكتبة بطول دراعه وواقف بجمود :ادخلي
هديل بتـ.ـو.تر بس!
آسر بجمود قلتلك ادخلي
هديل دخلت المكتب و آسر قفل الباب عليهم وهديل كانت خايفه وقلقانه
آسر وايده ف جيوبه وبصرامه :تصدقي جيتي ف وقتك
هديل بقلق :ازاي
آسر بهدوء مصطنع :لا مفيش اطمني خااااااااالص
هديل قلقت اكتر
هديل بتـ.ـو.تر :عرفت ازاي اني كنت برا؟
آسر برعـ.ـب وهو بيقرب منها :حسيت
هديل مممم'م
آسر بيبصلها جـ.ـا.مد اوى وهو زهقان بس بيحاول يداري زهقه
هديل بقلق :بتبصلي كده ليه
آسر ساكت بس باصصلها بقوه
هديل مش مطمنه وكل حاجه فيه بترعـ.ـبها صوته نظراته ريحته كل حاجه محسساها بهيبته وقوة شخصيته وجبروته.
هديل و حبت تستعطفه .
هديل بنعومه بدمـ.ـو.ع خفيفة دمـ.ـو.ع تماسيح :آسر انا خايفه منك.
آسر بصرامة :ليه
هديل بهدوء :علشان انت دايما بتضـ.ـر.بني
آسر :انتي تستاهلي الدبح مش الضـ.ـر.ب
هديل بقوه :لا والله
آسر بص عليها من فوق لتحت
آسر بهدوء :قوليلي يا هديل ايه الممتع ف اللبس الضيق والميك آب!
هديل بعناد :قصدك ايه
آسر بقوه :ايه اللي انتي عاملاه ف نفسك دا
هديل وقوتها وثقتها ف نفسها زادت هي متاكده انه بيغير عليها ف اكيد بيحبها
هديل حبت تستفزه اكتر ف قامت وقفت قصاده وهو قاعد و لفت حواليه وقالت بدلع :عجبك يا أبيه آسر
آسر دمه اتحرق اوى وقام قصادها يمكن نظرات عيونه تأدبها يمكن جبروته يعذبها بس لا هديل كانت زي الاسد مخافتش
آسر بزعل :ف سره :معقوله شافت ضعفي وتعذيبي ف عيوني ف استقويت عليا
آسر بهدوء ومحبش يحرق ف دمه اكتر من كده علشان لو زهق اكتر من كده. هيفترس هديل هيدمرها
آسر بهدوء :جميل
هديل استغربت من رأيه
↚
هديل قاعدة ف مكتب آسر ومحتاره و آسر قاعد قصادها ع المكتب بيشتغل
هديل قاعده تبصله ومحتاره يا ترى هو بيحبها ولا لا.
هديل بهدوء :أبيه هو انت هتتجوز حنين أمتي؟
آسر وعيونه ف عيون هديل :بعد 3شهور
هديل بوجع :بالسرعة دي
آسر ومشالش عيونه من ع عيون
آسر بجدية :ايوه
هديل ف نفسها زعلت اوى. ايه قسوه القدر دي. دي حتى ملحقتتش تتهني بحبها لي آسر.
آسر باصصلها وساكت
هديل بهدوء و تماسك :مبروك
آسر بعيون عاشق مكتوم :عقبالك
الكلمه دي وجعت هدير اوى.
عدي ثانيه ع كلامهم. هديل كلامه وجعها. حست آنها احتاجتله. مقدرتش تستحمل بعدها عنه. قعدت تبصله و لعيونه و تفاصيله و خدوده الجميله اللي هي شايفاها زي خدود الأطفال و مناخيره و شعره و عيونه و رسمتهم وحواجبه و جـ.ـسمه 'و لبسه . كل دا وأسر كان مركز ف الشغل.
هديل قاعده تبصله وقلبها بدأ يحرقها. هي بتعشق كل حاجه فيه حتى شكله. مع أن جماله يعني مش للدرجة دي. بس هي منجذبه اوى ليه. حاسه أن كل تفصيله فية بتنطق بالحياة والحب والأمان والحنان . حيه. نفسها تقرب منه اوى وتدخل جواه.
هديل بوجع وحبت تستعطفه وتديله فرصة أخيرة :انا بحبك يا أبيه
آسر بص ف عيونها و حس بالحب والوجع.
آسر بهدوء :وانا كمان بحبك يا دولي. انتي اختي الصغيره
تألمت هدير تألم قلبها اعتصرت دمـ.ـو.ع عيونها قبل ما يعتصر قلبها. هي كانت متوقعه الاجابه دي. بس مكنتش تعرف أنها هتبقى قاسيه وتقيله ع قلبها اوى كده.
هديل باضطراب :انا مش طفله يا آسر . ومن غير أبيه كمان
آسر فاهمها وحاسس بيها. بس مينفعش يتجاوب معاها. دي تبقى خيانه ل حنين. مينفعش حتى ولو انجذب ل هديل شويه
آسر بمزاح :انتي تطولي تبقى اختي و طفلتي يا معفنه
هديل بوجع :انا كبيره ومش طفله انت اللى عجوز
آسر ضحك. مع أنه حاسس بيها وفاهمها. :انا عارف انك كبيره وموزه
هديل بصتله بوجع بس اعترافه دا رضي كبريائها ك أنثى. رأيه مهم جدا بالنسبه ليها
آسر بتوضيح :انا أقصد طفلتي علشان عقليتك مختلفه عن عقليتي وانا بحب الأنثى من فوق ال23علشان يبقى ف توافق فكري.
هديل زعلت اكتر بس محافظة ع هدوءها و تماسكها. بس قلبها بيصـ.ـر.خ واللي واجعها اكتر أنها حاسه بمشاعره وانجذابه ليها بس بيتهرب أو ممكن يكون فعلا مش بيحبني.
آسر :انا عارف اصلا انك موزه وقمر و أنثى.
آسر بمزاح :أنتي جنس ناعم . نااااعم خالص
هديل بوهن :يعني ايه
آسر بهدوء :يعني الأنوثة كلها والرقة والرومانسية كلها.
هديل خلاص قلبها نطق وقالها خلاص سامحيه بدأل بتحبيه افرحيله انه أخيرا هيتجوز ويبقى عنده أولاد. هو معظم الوقت كان وحيد. وكلمـ.ـا.ته زادت ثقتها ف نفسها وراضت غرورها و كبريائها كأنثى. قررت خلاص تسمع كلامه وتبصله ك أبيه و بس.
هدير كتمت وجعها.
هديل أخدت تنهيده قوية وبصت ف عيونه
هديل بهدوء :ربنا يتمملك ع خير يا أبيه
آسر بتماسك :عقبالك يا عثل
آسر كمل شغله و هدير قعدت استنته لحد ما خلص شغل.
آسر بيشتغل وكل شويه يبص ع هدير. هو من تجاربه الكتير فاهم كل حاجه عن الأنثى.
فجأه آسر قام وقف و راح ناحية هديل
هديل أخدت بالها ف فضلت بصاله لحد ما قام من قدام مكتبه ومشي لحد ما بقي قدامها
آسر وقف قدامها بثبات وفتح أيده الاتنين
هديل فجأه صراخ قلبها وقف.
قعدت تبص ع الفراغ بين ايديه واللي قدام جـ.ـسمه.
قلب هديل بصدمة و ذهول :يلا
أثر لسة واقف بثبات وايده مفتوحه ع آخرها.
هديل قامت بكل سرعه واندفاع مع نبرة وجع طلعت من قلبها ف طريقها للحنجره ف خرجت للفضاء فأحدثت لحن حزين
ف اضطرب قلب آسر و أشفق ع هذه الصغيرة.
هديل بكل اندفاع قامت بسرعه البرق واترمت بين ايد آسر اترمت ف حـ.ـضـ.ـنه مغمضه العينان لكي لا تشهد عيناها عليها ف لحظه استسلامها ل آسر حبها الضائع. حبيبها القاسي.
آسر لف و ضم ايديه حوالين جـ.ـسم لانا بقوه.
لا اتعمد تعذيبك يا صغيرتي.
هديل دفنت نفسها ف حـ.ـضـ.ـن آسر. و سابت العنان ل دمـ.ـو.عها.
نست كبريائها نست دنيتها. هي وبس حبت تعيش اللحظه دي ف حـ.ـضـ.ـن حبيبها. لأنها مش هتتكرر تاني.
هي عارفه انه حاسس بيها و قد ايه هو حنين.
آسر شايف ان دمـ.ـو.ع الأنثى. محتاجه ابتسامة و حـ.ـضـ.ـن دافي .
↚
آسر فضل مستني هديل ف الشركة لحد الساعة 10بالليل بعد ما قلب الشركه كلها عليها و دور عليها بس بدون فايده. آسر خايف مرعوب خايف عليها من نفسها. معقوله جرالها حاجة؟ لا مستحيل. لا لا يا هديل متعمليش فيا كده.....
آسر قاعد بهدوء تام بس أعصابه من جوا ف الدمااااار
مش طايق يكلم حد.
آسر طلع بالعربيه مشى ف الشوارع يدور عليها. هو مش عارف ماشي ازاي ولا بيدور فين بس هو بيتحرك وخلاص ع أمل انه يلاقيها.
فجأه حد رن عليه
آسر :الو ايوه
حنين :ايوه يا آسر اتاخرت كده ليه. هديل وصلت البيت من بدري
آسر أتنفس بهدوووووء وارتيااااااح واعصابه هدأت و انقباضات عروقه ارتخت و جـ.ـسمه استسلم للاسترخاااااء
حنين :روحت فين يا آسر
آسر بهدوء :انا جاي دلوقتي. انا ف الطريق
حنين اوك باي
آسر حرك محرك السيارة و غير اتجاهه و راح ع البييييييت.....
آسر وصل البيت بعربيته و طلع ع السلالم بنشاط ووصل باب الشقة باندفاع
فتح باب الشقة بالمفتاح بص ف أرجاء الشقة لقي حنين
آسر بسرعه :هديل فين
حنين بهدوء :جات ودخلت اوضتها من بدري
آسر دخل اوضه هديل
لقاها نايمه ع السرير بس عيونها مفتوحه
هديل بخضه :ف حاجه؟
آسر بعصبية حاول يخفيها :مقولتيش ليه انك هتيجي ع هنا؟
هديل بهدوء :أسفه مجاش ع بالي
آسر بزهق :لا والله. وبالنسبة للحمار اللي مستنيكي . دا عادي؟
هديل حست بملل من عصبيته. بياكل ف نفسه ليه بدأل مش بيحبها.
هديل بهدوء و برود :آسفة يا أبيه و نامت تاني بس بعيون مفتوحة
آسر بغيظ، :هو انا مش بكلمك
هديل مش بترد آسر زهقان ومش عارف يعمل ايه. نفسه يضـ.ـر.بها بس مينفعش؛ مينفعش
آسر طلع برا اوضتها وقفل الباب وراه بعصبية ف لانا غمضت عنيها بوجع. و بعدين استسلمت للنوم....
آسر دخلت اوضته وقلع هدومه ورماها باهمال و نااااااااام نوم عميق
آسر صحي الصبح اخد شاور ولبس هدومه. و فجأة سمع صوت ضحك جماعي.
استغرب . طلع الصالة لقي حنين و نورا و هديل.
آسر بصرامة :صباح الخير
حنين برقة :صباح النور
نورا بدلع صباح النور
هديل بهدوء صباح النور يا أبيه
آسر :انا رايح الشغل. تؤمروني ب حاجة!
نورا بدلع :ممكن تاخدنا ف طريقك
آسر ب تساؤل :اخدكم مين
نورا :انا و هديل
آسر بحاجب مرفوع و نبره مخيفة :و بص ل هديل :على فين؟
هديل بعدت عنيها عنه. مش خوف منه. بس هي عايزة تبعد عنه قد ما تقدر.
نورا :هنروح الكليه نشوفها كده
آسر باستغراب :كلية؟؟؟
حنين :ايوه يا قلبي. ما هديل لسة رايحه سنه تالته.
آسر بص ل هديل :كليه ايه يا هديل
هديل من غير ما تبصله :تربيه يا أبيه
آسر :أوك يلا . هسبقكم ع تحت. وانتي يا حنين خلي بالك من نفسك.
حنين :حاضر
آسر نزل و هديل و نورا وراه. وركبوا العربيه.
فجأة وهما ف الطريق
نورا :استني هنا يا آسر لو سمحت
آسر ب تساؤل :ليه
نورا :مصطفى جاي. أهو..... تعالى يا مصطفى
آسر بعيون حمرا :مصطفى مين
نورا بتوضيح :زميلنا ف الكليه
هديل :يلا يا مصطفى بسرعه. دا حركته بطيئة اوى يا نورا
ولسه هديل هتبص قدامها. لمحت عيون آسر قاعد المرأيه اللي قصادها 'عيون آسر بيبصلها بشراسة بيفترسها.
هديل قلبها انتفض وسكتت
مصطفى جه وركب معاهم ورا وسلم ع هديل ونورا و آسر ثابت مكانه مش بيتحرك
هديل بصرامة :وعيونه متثبته ف عيون لانا عن طريق المرأيه
آسر بصرامة :تعالى اقعدي جمبي هنا يا هديل.
هديل لسه هتستفسر قام آدم اتنهد بقوة ف قطعت ع هديل الكلام ف قامت وراحت قعدت جمبه...
وبعدين انطلق آسر بالعربيه من جديد ...
و وصلوا خلاص ونورا ومصطفى نزلوا و هديل قبل ما تنزل من العربيه
آسر بصوت قوى :هتخلصي الساعه كام.
هديل بهدوء :مش عارفة
آسر بقسوة يعني ايه مش عارفة هو انتي ماشية ورا نورا وخلاص. لا بقا حسابك كدة زاد معايا
هديل :انا مش بمشي ورا حد دا لسه اول يوم ولسه هنشوف . و حساب ايه اللي زاد. انت ملكش حكم عليا
آسر بهدوء :طب انزلي
هديل نزلت بإندفاع وزعل من العربية وبكل تلقائية مشت جمب مصطفى و نورا.
كل دا و آسر عنيه متركزه عليها و اتوعدلها..... وبعدين مشى بالعربيه راح ع شغله.
هدير راحت الكليه و لقيتها فرصة ترتبط وتدخل ف علاقات حب جديدة علشان تنسى آسر نهائي
.
آسر قاعد ف الشغل. بيفكر ف هديل العنيده. و بدأ يفكر انة خلاص مش هيفكر فيها تاني. لأن الراجـ.ـل بيحب الست اللي تسمع كلامه.
و بيحب الست الواضحة. والصريحه مش العميقة اللي تخبي عنه...
هدير جو المحاضرة خفف عنها كتير خالص و كانت سعيده بيه وكونت صداقات ولاد وبنات وقد ايه كانوا دمهم خفيف وحست انهم عيله وكانوا بيتعاملوا بكل أخوية.....
فجأة آسر جه ع بالها. ف سرحت فية... آسر هممممم يا ترى القعدة هنا معاهم أحلى ولا ف مكتبك معاك... و عضت ع شفايفها و ضحكت. وبعدين راحت قعدت و أول رجليها الصغيره ما ارتفعت من ع الأرضية....... هبطت قدم أخرى بنقلها و قوتها ولكن ف مكان آخر
نزل آسر بكل ثقة و غرور من عربيته ووقف بطريقة سينمائية يستحق عليها الأوسكار....
وقف و اتنهد تنهيده قويه بيبص ع اللي حواليه أمام مجمع كامل خاص بجميع الكليات ... زاكرته خادته ل زكريات شبابه
مرام نجوى سها ندى و..... و..... و....
ماضية الجميل المؤلم. حبه الضائع ... ابتسم بهدوء ف هو الآن أكثر قوة و صرامة من دونهم بقا شخصيه تانيه بقا قوى تانيه بقوا خلاص ف خانه الذكريات
سحقا للرجال #
و كأن الأنثى غير قادرة ع ذلك
الأنثى تستطيع أن تخون هي أيضا ولكنها انضج من ذلك . اقوى من هذه الترهات .... ترهات الرجال وحماقاتهم .... حقا نشفق عليهم #
فجأه افتكر هديل ف طلعلها فوق يبحث عنها ويروحوا البيت..
هديل قاعدة بتفكر ف آسر. مش عارفة تبطل تفكير فيه.
فجأة مصطفى جه.
كرم بروشنه :قاعده ليه
هديل :تعبت قلت اقعد شويه
كرم بروشنه :طب ما تيجي ناكل حاجه و غمزلها
هديل:انا فعلا جعانه
وراحت هدير و كرم ياكلوا في أي مكان قريب من الكليه
آسر ف الجهه الأخرى بيدور ع هديل مش لاقيها.
فجأة لقي نورا و ف صبيان بيدايقوها
آسر بصرامة راح شـ.ـد ايد نورا و سحبها بهدوء وراه . ووقف هو قصاد الولاد دول.
آسر حب يضيف شويه من الرعـ.ـب عليهم. هو متأكد انهم قلقوا من جـ.ـسمه و طوله و هيبته
آسر برجوليه جامحه و عيون متركزه بقوه وصرامه :ف حاجه!
الولاد قلقوا اكتر من صوته. ف تراجعوا ل ورا بسرعه ومشيوا من قدامه.
المراهقين والشباب و الرجاله بيبقوا فاهمين دماغ بعض. و فاهمين أي حوار هيتحطوا فيه و فاهمين النتيجه و العواقب ايه.
ف الرجال يشفقون ع الشباب. ف حياتهم مذريه ولكن سيأتي يوم و ينضجوا مثلهم . ف كل ذكر مر بهذه المراحل ....
و الرجوله فن مش أي حد يتقنه....
آسر بص ل نورا و بهدوء :انتي كويسه
نورا ب امتنان:ميرسي اوى يا اسرررر انا كنت خايفه اوى و بصتله نظرات خوف هي بجد كانت خايفه وحاسه بالأمان ف مجئ آسر المفاجئ
آسر بهدوء وتفاهم و احتواء :وسعي لبسك شويه يا نورا و بلاش الميك اب الأوفر دا والكعب الصارخ دا . مش هقولك زي الكل الناس ما بتقول أن دي كليه مش.........
انا هقولك أن التفاصيل دي بتشبهك ب استايل معين استايل البنات الوحشه المشبهوين ...
نورا بزعل و اندفاع :بس انا مش وحشه
آسر بهدوء وحنيه :عارف ...
آسر بصرامة :مفيش بنت وحشه. كل البنات بريئة و رقيقة بس اللي بتعملوه ف نفسكم وساعات الظروف بتخليكم تبعدوا عن المبادئ دي . المهم هديل فين
نورا بعدم فهم و طفولية :مش فاهمه كلامك يا آسر.
آسر بهدوء :واتنهد :انتوا استايلكم ف اللبس. بيبقى كده بغرض أنكم تبقوا منسقين وشيك و حب للموضة مش بيبقى قصدكم اغراء أو لفت انتباه
آسر حط أيده ف جيبه :بس ممممم مش عارف اقولك أيه انا بنكثف وضحك علشان يضحكها.
نورا باهتمام :كمل
آسر :احم يا انستي الجميله . الجمال الزايد و الضيق وكل الحاجات دي بتستفز الراجـ.ـل. بتستفز فطرته و طبيعته.المهم هديل فييييين
نورا بغضب :وانتوا بتبصوا ليه مش المفروض تغضوا النظر
آسر مسك أيدها الصغيرة ب أيده الكبيره وبتحذير هادي :مش تعلى صوتك عليا.
آسر لاحظ زعلها. هو كسر بخاطرها. يا ويلاتي ع حساسية بنات حواء
آسر بهدوء و حنيه :لمحة بصر بس كافية أن نعرف اللي قدامنا لابس ايه. احنا الرجـ.ـا.لة نظرتنا قوية وضحك علشان يضحكها
نورا ضحكت وقالتله :حاضر يا ابيه هوسع لبسي شويه.
آسر ضحك بحنان. قد ايه الجمله دي فرحته.
آسر برجوليه :حبيبه أبيه. قوليلي بقا هديل فين
نورا مش عارفه كانت واقفه مع يوسف و...... و........
آسر بعصبية :نعم! دا مين دول
نورا ببراءة :أصحابنا ف الكليه
آسر كز ع سنانه و كور أيده بغضب
نورا حست بزهقه
نورا متأكد آنها تعرف تهديه ف الراجـ.ـل طفل
نورا بهدوء ونعومه :تعالى نفطر يا أبيه آسر
آسر :هو دا وقته يا نورا
نورا بطفوليه :جعانه يعني اموت
آسر :تموتوا دا انتي وهديل تستاهلوا الدبح مش الموت
نورا :ليييه
آسر :دا انا نفسي اروح البيت دلوقتي حاااالا
نورا بتساؤل :ليه.
آسر :علشان اروح ابوس رأس خطيبتي حنين و احـ.ـضـ.ـنها وانفذلها كل اوامرها . فعلاً هي دي الأنثى اللي بجد.. مش انتوا ضايعين وأطفال ومراهقين
نورا زهقت منه :انت ممل ع فكره
آسر :وانتي اخرك واحد بحظاظه و لبانه وسابها ومشي.
بالفعل آسر زهق ومشي وجه ع باله ماضيه القديم... قال بعدم اهتمام : جاتكوا الارف
الراجـ.ـل الشرقي هيفضل شرقي.......... و بيركز اوى ع الحته دي لما يبقى فوق ال 25سنه ...... تلاقيه حتي مش يحب خطيبته تجيب سيره ابن عمها قدامه.
أما تحت سن ال 25شباب مش رجاله. وبيبقوا متفتحين . بدافع الدلع مفيش مسؤوليات .
آسر ركب عربيته وراح ل خطيبته حبيبته العفاف كله والرقة والحنيه كلها والجمال. أنثى بجد مش طفله. مراهقة....
نورا لقت هديل ماشية مع كرم
نورا كنتي فين يابنتي
هديل كنت بأكل. ليه خير
نورا أصل آسر 'كان بيسأل عليكي
هديل بخضه ايه أمتي دا
نورا من شويه.
هديل بـ.ـارتباك وانتي شوفتيه فين
نورا كان هنا وبيسال عليكي
هديل بفرحه ولهفه بجد طب هو فين دلوقتي
نورا مشى من شويه
هديل بزعل :ليه
نورا سيبك منه دا ممل . يلا نروح نتمشي
هديل بزعل لا انا هروح
بالفعل هديل روحت وكلها لهفه. معقوله جالي طب ليه و ليه مشى؟
هديل وصلت الشقة وقبل ما تخبط سمعت صوت ضحك حنين و آسر كأنهم بيتغزلوا ف بعض. ف خبطت الباب بسرعه
فتحت حنين وخدودها حمرا
هديل باستغراب ف ايه وبتبص كده لقت آسر قاعد مرتاح ع الكرسي.
حنين قفلت الباب 'وراحت قعدت جمب آسر بضحك وكثوف و آسر بادلها نفس النظرات
هديل ادايقت وحست أنها غريبة وتقيله ع قلوبهم.
ف دخلت اوضتها بغضب. وقعدت تعيط. هي مبقتش فاهمه حاجه خالص
↚
صحت هديل من نومها. وطلعت الصالة لقت حنين و آسر قاعدين يتكلموا و يضحكوا.
هديل راحت عليهم
هديل بزعل مكتوم :فين الفطار
آسر حب يكلمها أو يتحك فيها. فقالها بصرامة :هو احنا خدامين عندك!
هديل بزعل مكتوم :خلاص مش عايزه أفطر. هفطر ف الكليه.
آسر ادايق. وف سره لام نفسه. لأنها تلاقيها جعانه.
حنين :لا يا هديل خليكي. هقوم احضرهولك يا قلبي. اكيد هتجوعي.
آسر ادايق. حنين مش خدامه عند حد. بس سمحلها تقوم لأن هو شايف ان هديل طفله ولازم تتغذي كويس . وإلا هيحصلها حاجه. أو ممكن علشان بيحبها ف عايزها تأكل كويس قبل ما تمشي لأنه خايف عليها.
هديل حاسة أن ف مشاعر مستخبيه جوا آسر. هي أنثى. وتعرف تميز كويس اوى الشخص اللي مهتم بيها والشخص اللي متجاهلها.
حنين قامت المطبخ تجهز الفطار.
هديل بتبص ل آسر ببرود و آسر برود بيبصلها . كأنهم بيحاولوا يتكلموا بالعيون. بس للأسف رافضين يخوضوا المحادثه دي.
هديل بتماسك :أبيه! هو انت كنت جاي مدرستي ليه؟
آسر و ادايق أنها عرفت انه راحلها الكليه وقال برجوليه :كنت جاي ف أمر مستعجل ف كليتكم . موضوع كده يخصني.
هديل بهدوء :اها ... اومال نورا قالتلي ليه انك سألت عليا وكنت بتدور عليا!
آسر بإحراج :كنت هاخدك نروح ف طريقنا عادي
هديل :امممممم طيب هي ليه نورا قالت انك ادايقت ومشيت وقلت علينا مراهقين وكده
آسر و ادايق من اسئلتها الكتير وبصرامه، :انا حر.
هديل بطفوليه مصطنعة علشان يلين معاها :كده يا أبيه. وعملت نفسها زعلانه
آسر حب يراضيها ف هي فعلا طفلته البريئة :"مفيش يا هديل هو بس معجبنيش جو الكليه. جو عيال صغيره ومراهقين
هديل بفضول :وهو انا مراهقة زيهم!
آسر بصرامة :اكيد طبعا
هديل ب انزعاج، :انت ليه محسسنا أننا تافهين!
آسر ببرود :انا بقول الحقيقه.
هديل :يعني انا واللي ف سني مراهقين تافهين و خطيبتك واللي عندك ف الشغل. إناث بجد!
آسر بتأكيد :بالظبط كده....
هديل بنرفزه :مش بالسن ع فكره
آسر بتفاهم :عارف بس انتي و نورا مراهقين. بس دلوقتي تكبروا
هديل ادايقت موووت هو فاكر نفسه مين. لا طبعا انا شخصيتي قويه. هو اللي معقد وغـ.ـبـ.ـي وقامت بانفعال و دخلت اوضتها ومن غير تفكير لبست هدوم ف منتهى الأوبن مايند ومنتهي الجرأة
وبصت ف المرايه وقالت لنفسها بتحدي :مش هو شايفني انا و نورا اطفال و مراهقين ومش محترمين. خلاص زي ما يحب... بصت للمرايه ع نفسها وهي مش راضيه عن نفسها وعارفه أن دا تصرف غلط و احتمال يبعدها عنه اكتر بس للاسف
غيرتها و كبريائها و عنادها خلاها تستسلم ل مكرها.....
خرجت هديل من الاوضه بتاعتها وطلعت الصالة لقت حنين جهزت الأكل وقاعدة جمب آسر
اول ما شافوها حنين اتصـ.ـد.مت و آسر اتصعق ووشه أحمر من الغضب بس حاول يتماسك ممكن بروده يهز ثقتها و يجرحها
حنين طلعت وهي حاسه بالنصر و قررت تصاحب ولاد ورجاله علشان تنسي هذا ال آسر
آسر ببرود و جواه بركان بيغلي، : انتي هتطلعي بالمنظر دا!
هديل بانتصار وسهوكه :ايوه يا أبيه
آسر ميعرفش ليه فجأه حس أن دمه اتحرق ووشه بقا سخن و مبقاش قادر يتحكم ف هدوء أعصابه وجـ.ـسمه.
آسر بهدوء قـ.ـا.تل :بس بالمنظر دا. ف ناس كتير هتدايقك
هديل بدأت ثقتها ف نفسها تقل. هو ليه بـ.ـارد كده معاها! هو ازاي بـ.ـارد كده. هو المفروض يتعصب . معقوله هو مش بيحبني . اكيد مش بيحبني. كان المفروض يتعصب ويقوم يعنفني
هديل بضعف مكتوم و ثقه مهزوزه :متقلقش يا أبيه. هيبقى معايا صحباتي
آسر عنيه لمعت لأنه وصل ل نص هدفه. هي فعلا ثقتها ف نفسها و اللي عملاه ف نفسها قل . بسبب بروده ف حب يعذبها اكتر
آسر ببرود قـ.ـا.تل :اوك براحتك. و بص ل حنين. علشان حنين تكمل كلامهم اللي كانوا بيتكلموا فيه قبل هديل ما تصحي
و بالفعل وصل ل هدفه و حنين اتكلمت الكلام اللي آسر كان عاوز يسمعه
حنين زعلت ع هديل بس محبتش تعلق لأن آسر ممكن يدايق
حنين وهي باصه ل آسر :طيب يا آسر خلينا ف موضوعنا . هتيجي معايا
النهارده عند سلوى صاحبتي نزورها !
آسر :لا يا حنين مش فاضي
حنين بهدوء ونعومه :ولا يهمك يا روحي. خلاص هروح لوحدي
آسر بصرامة :لا طبعا . مش هسيبك تطلعي برا لوحدك. أخاف عليكي.
حنين بابتسامة :متقلقش عليا يا قلبي
آسر حط صباعه ع شفايفها :هوسسس لا مش هسيبك تخرجي لوحدك ابدا. بغير عليكي وبخاف عليكي
حنين بهدوء :حاضر يا آسر
كل دا و هديل واقفه قدامهم ومتجمده وحست قد ايه أنها ولا حاجه ف حياه آسر.
آسر حس بانتصار ع هديل و بص ف عيونها بقوه و ضحك بهدوء
هديل حست أن الدنيا بتلف حواليها و تلقائي اتحركت ب اندفاع و مشيت ع الباب فتحته ومشت وقفلته جـ.ـا.مد. قبل ما تمشي.
هزت الباب دي حطمت هدوء آسر. و بدأت نيران الغيره تحرقه من جوه. هو ازاي يسيبها تخرج باللبس دا!!!! اضطرب قلق خاف .... اكيد ف حد هيدايقها ..... ازاي تخرج بالمنظر دا اصلا.... هي خلاص تجاوزت كل الحدود و اخترقت كل قوانينه.
حنين قامت تشيل الفطار. و آسر قاعد ب ناره هيطق من هديل.
هديل نزلت وراحت ع الكليه و دمـ.ـو.عها غرقانه دمـ.ـو.ع. حست ب كسر وجع . عايزه أي حد يجبر بخاطرها أي حـ.ـضـ.ـن دافي حست آنها خلاص اتكسرت . فكرت تروح ل جمال ابن عمها بس تراجعت عن الفكرة دي ف آخر لحظة... رفضت تروح الكليه ف راحت قعدت ف مكان هادي فخم و قعدت تبص ع الناس اللي حواليها . يمكن سعادة الناس تنتقل لها فجأه مع الهواء اللي بتتنفسه...
عدت ساعات و ساعات
فجأة راحت ل والدتها المستشفى. لقتها لسه ف غيبوبة. قعدت قصادها ع الكرسي تعيط و تعيط..... حست أن خلاص مبقاش ليها ضهر أمان حمايه حست بالضياع آسر بكل قسوه كسرها . فضلت قاعده
آسر قاعد ف البيت وبعد علاقته ب حنين ما زادت رجعت للأول تاني.... كل تفكيره دلوقتي ف هديل. و حنين قاعده جمبه ومش حاسس بيها ف سابته ودخلت اوضتها.
آسر لاحظ أن حنين قامت من جمبه و حس أنها زعلت ف ادايق اوى.
هو مخـ.ـنـ.ـوق اوى من هديل.
مبقاش حاسس معاها بالأمان. هو عاوز واحده هاديه عاقله . تسمع كلامه 'مش تعانده.
هو راجـ.ـل شرقي. و ميحبش أن بنت تخصه تزودها اوى معاه وخصوصا ف التصرفات اللي زي دي اللبس الأوبن مايند و أصحاب ولاد والحاجات اللي ملهاش مبدأ دي
دخل اوضتها. هو عاوز يعمل أي حاجه تخوفها منه. بس ف الحاله دي يبقى بيثبتلها أن ف مشاعر جواه ليها. وهو مش عاوز كدة
بص ع سريرها فتح دولابها لقي هدومها ريحتها حاجاتها كل حاجه تبين أنها بريئة و كيوت بس مـ.ـجـ.ـنو.نه، متهوره، بس هو مضطر يستحملها مش ذنبها أنها عاشت ف وسط غنى و قصر و '.....و.... و اتخلوا فيه عن المبادئ و القيم و الدين.
غير كده كمان هي تعتبر يتيمة . و لو مكنتش هي متربيه ع أيده وعاش معاها بدايه فتره طفولتها ..... عمره ما كان صدق أنها بنت كويسه و عفيفة.
كل حاجتها اللي ف الاوضه تثبت فعلا أنها طفله. ف ضحك بهدوء. ضحكه من قلبه. و مسك هدومها ووقف قدام مرايتها و قرب الهدوم منه. لقاها قد ايه هي صغيره جمبه ف ضحك تاني.
قعد ع سريرها يفكر يعمل معاها ايه! و خصوصا أنه مستحيل و عمره ما فكر انه يسيب حنين.
هو عمره ما فكر ف فكره انه يسيب حنين.
و قرار انه يتجوز حنين دا قرار جد...
ويلاتي من أبناء آدم...... قلوبهم حنينه اوى و تسع من الحبايب الف. بس أحمق ..... مبياخدش باله من اخطائه.....
سحقا ل مجتمع يسمح ب أخطاء آدم و لا يرحم زله(أخطاء) حواء..
مجتمع ذكوري .
علشان كده هو مجتمع فاشل لأنه مجتمع ذكوري . هههههه
المهم آنساتي.
هديل لسة قاعده ف المستشفى. حاسة بالوحدة الخوف وخصوصا بعد ما طلعوها من اوضه مامتها. علشان مش تسبب إزعاج.
قعدت برا ع الكراسي ف طرقه المستشفى. كل العيون عليها. حسسوها قد ايه أنها منبوذه .
نظرات لوم عتاب شفقة استحقار.
ف زعلت وزاد الوجع.
نزلت تحت ومشت ف الطريق. كان الجو برد. و الناس غريبه ونظراتها مبترحمش . خافت
فجأه وقفت قدام محل ملابس ف شافت صورتها ع إزاز باب المحل الزجاجي ف فهمت ليه الناس بيبصولها كده
شافت لبسها الضيق و الميك المبالغ فيه . زعلت ع نفسها.
هديل ماشية شاردة فجأه الطريق بدأ الناس تقل فيه. و الشباب بدأو يزيدو و اختفى كبـ.ـار السن و الستات والأطفال
ف قلقت هديل . اكيد هيحصلها حاجه وحشه ف طلعت موبايلها بسرعه و رنت ع آسر
هديل بقلق وتعب :الو . آسر
آسر كان أول مره يسمع صوت آسر من بوءها من غير ألقاب . ومن غير أبيه
آسر بابتسامة هاديه :ايوه يا هديل
هديل من صوته حست انه قريب منها وجمبها
هديل بصوت استغاثة و كأن كل قوتها خلصت و بدمـ.ـو.ع :آسر أرجوك تعالى خدني بسرعه
هديل بصوت متقطع :انا خايفه
آسر جـ.ـسمه انتقض :انتي فين دلوقتي وانا جايلك حالا
هديل قالتله ع المكان. و آسر طمنها وقالها انه هيجيلها بسرعه.
كان الوقت اتاخر و هديل بقت ماشية ف الشارع ب حالة رعـ.ـب. ف عيطت. يمكن دمـ.ـو.عها تونسها ف وحدتها.
آسر اخد مفاتيح الشقة والعربيه ونزل بسرعة ركب العربيه و ساق بسرعه كبيره اوى. هي ليه بتعيط. يا ترى حصلها ايه طيب ايه اللي وداها هناك هي مش المفروض تروح الكليه كل خوفه و قلقه عليها اتحول ل سخط و غضب عليها. يا ويلك مني يا هديل وضغط بشـ.ـدة ع مقبض أو مقود العربيه. أي بتنجان وخلاص هههههههه
آسر بيسوق العربيه و قرب من الطريق اللي وصفتهوله هديل. لقاها واقفه ف جمب معين وقلقانه وبردانه. ف أطمن شويه ووقف بالعربيه مكانه في وسط الشارع. وكان الشارع فاضي. ولسه هيتحرك و يركن العربيه لقي هديل بتجري ناحيه عربيته.بلهفه و خوف وقامت فتحت باب العربيه اللي جمبه وقامت رمت نفسها ف حـ.ـضـ.ـن آسر.وهو قاعد مكانه ف العربية وهي لفت أيدها الاتنين حوالين رقبته و سندت بجـ.ـسمها من فوق ع صدر آسر وجـ.ـسمه و دفنت رأسها ف رقبته وقعدت تشهق وتعيط ف حـ.ـضـ.ـنه و ترتعش وتقول بصوت متقطع و باكي :ا... ا...... س...... ر
آسر لف أيده حوالين ضهرها وشعرها علشان يطمنها ف هدأت و استكانت ف حـ.ـضـ.ـنه
وبعدين آسر سحبها ف حـ.ـضـ.ـنه اكتر ب أيده و دخلها جوا العربيه بجـ.ـسمها كله و استقرت بجـ.ـسمها كله ع رجل آسر وهي بردو لسه حـ.ـضـ.ـناه ومتعلقه ف رقبته ف حط أيده ع مقود العربيه و ركن العربية ع جمب. و قفل باب العربيه.
آسر أطمن لما لقاها أخيرا وبقت بين أيديه.
هديل لسه سانده بجـ.ـسمها ع جـ.ـسمه ولافه أيدها الاتنين حوالين رقبته و دافنه رأسها ف رقبته و بتأن زي الطفل الصغير أو القطه الصغيرة.
آسر حس أنها بنته الصغيره ف ضحك عليها وع تصرفاتها الطفولية. بس ف نفس الوقت حس بسعادة. معقوله هي متعلقة بيه اوى كده.
آسر اتنهد براحة ولف أيده حوالينها جـ.ـا.مد ف هدأت هديل وبطلت عـ.ـيا.ط و بصتله بعيون كلها دمـ.ـو.ع.
آسر حط أيده ع رأسها و نيمها تاني ف حـ.ـضـ.ـنه ف استسلمت ل لمسته و بالفعل نامت تاني ف حـ.ـضـ.ـنه بس المره دي وهي ساكته مكنتش بتعيط. حتى مأخدتش بالها أنها قاعدة ع رجل آسر.
آسر سند براسه ع الكرسي.
و هديل لسه نايمه ف حـ.ـضـ.ـنه بس عيونها مفتوحة.
هديل سندت رأسها ع كتفه و قعدت تحسس ب أيدها ع دقنه و كان فيه ف دقنه من تحت شويه شعرات قصيره خفيفة كده.
آسر باستغراب يعني شايلك وكمان بتلعبي ف وشي!
حنين مش عارفه منين جاتلها الجرأة دي. بس قالتله بهدوء وثقه وبصت ف عيونه :انت أبيه آسر و انا حره فيك. انت بطتي
آسر ضحك بصوت رجولي قوى :لا والله.
هديل بعناد طفولي :ايوه
آسر بصرامة :"بطتك فوق السطح ياختي و ضحك
هديل بصتله ف عيونه بقوه :لا انت بطتي و منجتي كمان.
آسر ضحك بقوة
آسر بطفوليه مصطنعة :طب قومي من عليا يلا
هديل ب جرأة من غير ما تبص ف عيونه :لا
وحـ.ـضـ.ـنته اكتر
آسر :احم احم . لا انا كده أخاف ع نفسي
هديل مش عايزاه يهزر. هي مستمتعه باللحظه دي مع أنها مش من حقها
هديل بنعومه وهدوء :انا خايفه
آسر بإنتباه :اه صحيح و قام ماسكها من دراعها الاتنين و بعدها عن حـ.ـضـ.ـنها
آسر بصوت رجولي :ايه اللي حصل! كنتي بتعيطي ليه. حد عملك حاجة
هديل باصه ف عيونه ومش حابه أنها تتكلم هي وبس عايزه تفضل قريبة منه
آسر زي أي راجـ.ـل شرقي دماغه بتفترض افتراصيات. حتى ف مقوله بتقول. متسمحيش ل الراجـ.ـل انه يفكر لأن الفكره اللي هيرسمها مش هتعجبك .سمعيله الملخص بسرعه.
وبالفعل آسر بدأ يشغل دماغه وقال اكيد ف حد دايقها أو عملها حاجة وتفاصيل كتير جات ف دماغه
آسر بقوه :ردي عليا. حصل أيه. ساكته ليه. ف ايه مش عايزه تقوليهولي.
هديل بخوف مفيش حاجة والله
آسر بغضب :ازاي بقا ومرحتيش كليتك ليه و ايه اللى جابك المكان دا و ليه النهارده بالذات قررتي تلبسي الارف دا و ليه كنتي بتعيطي وخايفه اوى كده و ليه اتاخرتي كل دا. كنتي مع مين وليه انتي هنا مش ف الكليه وحصل فيكي ايه خلاكي تغيبي وتيجي هنا و'.....
هديل باضطراب و خوف :بس يا آسر. ايه كل دا
آسر أيده ضغطت ع كتفها وهدوءها و برودها خوفه
آسر بغضب جامح :جاوبي ع أسئلتي
هديل زهقه وترها اكتر ومش عارفه تبدأ منين طب هي المفروض تقوله هي مراحتش الكليه علشان زعلت منه وقعدت تعيط لانها اتأكدت انه مش بيحبها
برودها و تـ.ـو.ترها قلقه اكتر. خوفه
آسر بغضب وبيحاول ع قد ما يقدر يتحكم ف أعصابه
آسر بغضب مكتوم :ردي سامعك
هديل بصاله ومتـ.ـو.تره اوي من قربه ليها ومن صوته وزهقه و مش عارفه تترجم الكلام
آسر بغضب مكتوم :ساكته ليه. ردي يا عثل
هديل فكرت انه هدأ بجد ف قالتله بهدوء :هقولك لما نروح
آسر ادايق اوى من برودها
خايف يستسلم للزهق. عاوز يأدبها وتسمع كلامه عاوز يعاقبها بس مش عارف ازاي. هي السبب هي اللي حولت حبه ليها ل حرب
هو متأكد ان من كف واحد هتعيط وهتجيب آخرها بس هو مش عاوز العنف
نفسه يعاقبها. عاوز يحط نقطه ف آخر السطر و يكتب النهايه. طيب و نقطه ليه. ما هو عارف أنها بتحبه
بس عنادها وتصرفاتها دي. مش لازم اعديهالها بالساهل
نفسه يضـ.ـر.بها بس أيده متجمده
هديل بصاله ببراءة. و بهدوء. مش حاسه بالحرب اللي جواه.
آسر بهدوء مكتوم :انزلي
هديل بطفوليه :أنزل فين
آسر بهدوء مكتوم :انزلي من العربيه
هديل باستغراب :ليه.. هو احنا مش هنروح
آسر بغضب و قرب وشها الصغير من وشه وقالها برعـ.ـب :قلتلك انزلي
هديل خافت منه بس ف نفس الوقت بصت ف الطريق حواليها خافت اكتر. كانوا بعد منتصف الليل.
هديل بصوت وا.طـ.ـي :لا يا آسر انا خايفه وبعدين هنزل اعمل ايه
آسر فتح الباب بعنف و رفع جـ.ـسمها من على رجله ونزل بيها من العربيه و نزلها ع الأرض وركب العربيه بسرعة و قفل الباب وقعد ع الكرسي ف وجوم و غضب مبيتحركش ولا حتى باصصلها
هديل استغربت و الجو كان برد و قعدت تخبط ع إزاز العربية وتنادي ع آسر
هديل اتصـ.ـد.مت. طب هو ليه بيعمل كده. وقفت ياعيني ف البرد و قعدت تبص ل آسر. ممكن يبصلها و يحن عليها و يركبها
هديل :علشان خاطري يا آسر افتحلي و يلا نروح
آسر مش سامعها. هو شايف أنها كده ف أمان. هي متعرفش الحرب اللي جواه عامله ازاي. بسبب عنادها وتهورها وغبائها
هديل بدأت تخاف و قعدت تعيط جـ.ـا.مد اوى. ممكن يحن عليها و يدخلها العربيه و ياخدها ف حـ.ـضـ.ـنه و يروحوا ع البيت
بس جبروت آسر سيطر عليه و بيبصلها ومفيش ذره رحمه نزلت عليه
هديل فكرت تبعد عنه وتتحداه وتمشي لوحدها بس خافت اوى
آسر فكر يروح و يسيبها لوحدها بس مقدرش. قلبه هيتقطع من القلق علشانها.
هديل واقفه برا بردانه و بترتعش و آسر قاعد بكل برود ف العربيه
فجأة سمعت حركه خافت قلقت. آسر مخدش باله ومسمعش حاجة
آسر بيبص ع الإزاز لقي هديل جـ.ـسمها من ورا ساند ف الإزاز. قلق ... يا ترى فيه ايه.
آسر بتساؤل:ف ايه؟ و فتح إزاز العربيه ف سمع صوت هديل وقد بدأت في الصراخ
طلع أيده من شباك العربيه و بكل جبروت زق جـ.ـسم هديل بس بنعومه
لقي كـ.ـلـ.ـب ضخم من بعيد. بس مش أليف خالص. دا شكله بوليسي
الكـ.ـلـ.ـب اخد مشواره في الجري ناحيه هديل
هديل بصت ل آسر وقعدت تصرخ و تستنجده يفتح الباب.
أول ما لقيته فتح إزاز العربيه مسكت أيديه بضعف بأيدها الصغيرة
آسر لو كان لقي وقت انه يسيبها برا شويه كان سابها. بس الكـ.ـلـ.ـب كان ضخم و سريع و ممكن يأكل بني ادمين عادي.
آسر فتح باب العربيه بسرعه و شـ.ـد هديل ف حـ.ـضـ.ـنه ورفعها بجـ.ـسمها كله ع رجليه و قفل الباب و الإزاز بتاع العربية بسرعه. و دفن رأس هديل ف حـ.ـضـ.ـنه و استعد للاصطدام
وبالفعل الكـ.ـلـ.ـب اندفع بكل وحشية ع العربيه و لانا اتفزعت اكتر وصرخت بقوه
آسر اتحرك بالعربيه بثبات ومشي.
هديل مرعوبه مووووت ولو كانت ضوافرها حادة شويه كان زمانها غرست ف جـ.ـسم آسر
آسر اتحرك بالعربيه و هديل لسه ف حاله صدمة و بكاء هستيري ف وقف آسر بالعربيه ف صرخت بقوة
آسر بهدوء :بس بس متخافيش انا معاكي. هو مشى خلاص.
هديل بإندفاع و بدون وعي :انا بكرهك يا آسر بكرهك. ازاي هونت عليك. مبقتش أحس معاك بالأمان و بدأت تضـ.ـر.ب فيه ب أيدها الصغيره و بعدت عنه و قعدت في الكرسي اللي جمبه وقعدت تعيط بصمت
زعل آسر من نفسه اوى. و قرب منها علشان يحـ.ـضـ.ـنها ف بعدت عنه بقوة
ف اتحرك بالعربيه وساق لحد ما وصل بيتهم.
هديل فتحت الباب بسرعه وطلعت جرى ع السلالم.
آسر بصلها بحزن و زعل اوى من نفسه و طلع من العربية وراح وراها
هديل فتحت الباب ودخلت اوضتها
و آسر فتح الباب وراح وقف قدام اوضتها.
سامع صوت عـ.ـيا.طها وزعلان اوى. قلبه بيتقطع.
حنين طلعت من اوضتها :آسر ف ايه وكنتوا فين لحد دلوقتي
آسر :هحكيلك بعدين بس خدي هديل حميها وغيريلها هدومها.
هديل جوه ف اوضتها بتعيط وكل ما تحط أيدها ع وشها أو تمسح دمـ.ـو.عها . تشم ريحه آسر فيها. ف تعيط اكتر
حنين :"افتحي يا هديل. آسر مش هنا
هديل قامت فتحت ل حنين بعد ما مسحت دمـ.ـو.عها.
حنين أخدت هديل ف حـ.ـضـ.ـنها :بس مالك ايه اللي حصل . تعالى اشطفك. شاور ع السريع
هديل راحت معاها
آسر قاعد ف الصالة حزين
طفلته بقت بتخاف منه و بدل ما يحميها. بقي هو مصدر دمـ.ـو.عها.
فجأة موبايل هديل رن. ف راح اوضتها مسك الموبايل لقاها نورا.
قعدت ع السرير وكلمها
حنين اطلعي يلا يا هديل غيري هدومك في اوضتك
هديل بكثوف :بس!
حنين :متخافيش آسر بعيد ف الصالة وبعدين انا جايه وراكي
هديل راحت اوضتها قبل ما تقرب من الباب وقفت
سمعت صوت آسر وهو ف اوضتها وشكله بيكلم حد ف الفون
حنين طلعت لقت حنين واقفة برا
حنين واقفة ليه كده
هديل بهدوء و كثوف :أصل آسر جوا
حنين باستغراب بيعمل ايه جوه
هديل شكل موبايلي رن وراح رد هو
حنين طب تعالى يلا. هو انتي قالعه خالص
آسر اول ما شافهم داخلين الاوضه اتخض و قام بسرعه ولما لاحظ كثوف هديل الجـ.ـا.مد مشى محبش يدايقها
طلع راح اوضته
هديل ارتاحت لما هو مشى.
حنين غيرتلها هدومها و سرحتلها شعرها.
و نامت هديل و حنين كانت رايحه اوضتها بس هديل مسكت فيها وقالتلها نامي معايا النهارده بجد خايفه.
ف حنين سمعت كلامها.
آسر قاعد ف اوضته قلبه بيتقطع ع هديل. ونفسه تجيله فرصه تانيه وهياخدها ف حـ.ـضـ.ـنه ويصالحها وعمره ما هيقسي عليها تاني
الصبح صحي ابطالنا
وقعدوا كلهم ع السفرة يفطروا
آسر بهدوء : انتي مش بتحرمي و بص ف عيونها بقوه
هديل كانت مخصماه ف مردتش عليه بس انكثفت. منة
آسر اوك انتي حرة. خلي استايلك الأوفر ف اللبس ينفعك
هديل بردو مش ردت عليه
حنين :والله انا لسه لحد دلوقتي معرفش ايه اللي حصل امبـ.ـارح
هديل افتكرت الكـ.ـلـ.ـب وقسوة و برود آسر
هديل بغضب وهي بتبص ل آسر :انتي مت عـ.ـر.فيش أن خطيبك معقد و مش متفاهم ولا ايه
حنين وأسر استغربوا
آسر بمرح:نعم ياختي؟
هديل بتجاهل :دا أقل حاجه
آسر بتحدي :طب بصيلي وانتي بتتكلمي
هديل ربعت أيدها وتجاهلته
آسر وبص لحنين :حبيبتي مش كنتي عاوزه تروحي لصاحبتك
حنين بانتباه :اه ياريت يا آسر
آسر :خلاص يا قلبي روحي.
حنين بفرحه قامت تلبس علشان تروح لصاحبتها
هديل فهمت خطه آسر لما بصت ف عنيه. دلوقتي مبقاش ف مفر هي كانت بتستقوي ب حنين..
دلوقتي حنين لبست و باست آسر من خدوده وطلعت برا وقفلت باب الشقة
هديل بتبص ل آسر من تحت لتحت. لقيته بيضحك بابتسامة كبيره ع شفايفه
ف اتـ.ـو.ترت هديل
↚
هديل طلعت من اوضتها وقفت قدام اوضه آسر
هديل بزعل افتح يا آسر
آسر بتنهيده زعل عايزه ايه يا هديل
هديل بوجع واستسلام وهي بتسند بجـ.ـسمها ع باب الاوضه المقفول
هديل بضعف عايزه أدخل
آسر عنيه باصه ع الباب بس معندهوش الجرأة يفتح. بيحاول يهرب من مشاعره بس مش قادر
هديل بنعومه علشان خاطري افتح
آسر بصرامة لا
هديل بزعل ههون عليك
آسر باستسلام فتحلها الباب
آسر بصرامة نعم
هديل وهي بتبص ف عيونه بقوه أخيرا قولتها يا آسر
هديل بضعف ونعومه تعبتني اوى وجرحتني بس حاجه جوايا بتقول انك بتحبني
آسر و الضغط زاد عليه. ومش عارف يعمل ايه
هديل بهدوء قربت منه ف ادالها ضهره وتجاهلها
هديل مدت أيدها الاتنين برقة و لفتهم حوالين جـ.ـسمه وسندت برأسها وجـ.ـسمها ع ضهره وجـ.ـسمه.
ف انتفض جـ.ـسم آسر
هديل بحنان :متسبنيش مش عاوزه اخسرك
آسر بعد أيدها عنه وتجاهلها.
وراح قعد ع السرير وحط وشه بين ايديه
هديل قربت منه بهدوء وشالت أيده الاتنين بأيدها الصغيرة
ف رفع آسر رأسه وبص في عيونها
وقفت هديل قدامه وايدها ع خدوده بتلمس كل حته ف وشه وعينها متركزه ع عيونه.
آسر بيأس هديل ارجوكي
نزلت هديل قعدت ع ركبتها ع الأرض وبصاله بعيون كلها دمـ.ـو.ع وحب
هديل بوجع انا مش عايزاك تبقى لغيري يا آسر وشهقت بضعف
آسر حط أيدها ع شعرها ف استسلمت ليه و مالت برأسها ولفت أيدها واستكانت ع رجل آسر.
آسر بتماسك هديل قومي
هديل وهي بتشـ.ـدد أيدها حوالين وسط آسر و بتدفن رأسها اكتر ع رجليها وبتشهق بضعف
آسر مسكها من اكتافها ورفعها بجـ.ـسمها كله ع رجليه و حط أيده ع رأسها ف لفت أيدها حوالين رقبته وقربت وشها من وشه
مسكت وشه بأيدها وقالت بدمـ.ـو.ع وضعف انا مش عايزه حد غيري يلمسك يا آسر
انا عايزاك تبقى ليا انا. وشهقاتها متتابعه
عيونهم مش راضيه تتشال عن بعض ولمساتهم رافضة تبعد كأن كل واحد فيهم بيبصم ع حبيبه ب اسمه
آسر مسح دمـ.ـو.عها ورجع شعرها لوراء
آسر بهدوء انتي هتبقى حاجه جميله اوى حصلتلي ف حياتي ولما تتجوزي دايما هبقي أطمن ع أحوالك.
هديل بضعف لا يا آسر مش تبيع حبي ليك أرجوك ولسه هتقرب منه وتبوسه من شفايفه هو سبقها و ضم شفايفها بين شفايفه واخدتهم الآهات.
كل صرخه وكل آه بتتمسك وبتحارب. و أيديهم بتتشبت ب التاني.
حست هديل باليأس من آسر ف بعدت عنه بوجع وعيونها مش راضيه تتجاهل عنيه وايدها مش راضيه تخرج من بين ايديه
هديل قامت من ع رجله ووشها دمـ.ـو.ع
هديل بهدوء ووش أحمر وشفايف حمرا و خدود حمرا شكرا
آسر بوجع وتماسك ع أيه
هديل بعيون هربانه ونفس مضطرب ع اللحظه الجميلة دي وشهقت بدمـ.ـو.ع وجريت من قدامه وطلعت برا اوضته.
آسر اتوجع اوى ودفن وشه بين ايديه وبدأ مشوار عذابه ف القرار اللي خده دا وف بعده عن هديل
هديل جريت ع اوضتها ورمت نفسها ع سريرها وقعدت تعيط وتصرخ ع قد ما قدرت.
بعد ساعات من تـ.ـو.تر آسر و اضطرابه وتماسكه في ثباته ف اوضته برغم صوت عـ.ـيا.ط هديل. العالي تماسك. وفضل مكانه بكل ألم
هدأت هديل بعدها بفترة قصيرة.
ومحدش فيهم خرج من اوضته.
بعد فتره طويلة. حنين جت وصلت الشقة بعد ما جات من عند صاحبتها
حنين آسر فينك هديل انتي فين
حنين فضلت تنادي عليهم
هديل اول ما سمعت صوتها قامت بإندفاع وقفلت باب اوضتها ع نفسها ودخلت تاني ف موجه الوجع والاهات
آسر اول ما سمع صوت حنين قام بتكاسل.
وطلع من اوضته
حنين بفرحه وحـ.ـشـ.ـتني يا آسر وراحت عليه حـ.ـضـ.ـنته ف آسر لف أيده الشمال حوالين ضهرها
حنين بصت لأسر اومال فين هديل
آسر بهدوء نايمه ف اوضتها.
حنين طيب انا جبت معايا أكل هروح اجهزهه روح صحيها.
آسر لسه هيعترض لقي حنين حطت أيدها ع شفايفه وقالتله يلا بقا بسرعه علشان عملالكم مفاجاه
أسر باستسلام اوك
حنين دخلت المطبخ تجهز الأكل اللي اشترته من برا
آسر مشى بتكاسل ع اوضه هديل وقف قدام الاوضه
آسر افتحي يا هديل
هديل نايمة ع السرير من وسط شهقاتها ودمـ.ـو.عها جـ.ـسمها انتفض لما سمعت صوته وبكل غباء واندفاع جريت ع الباب فتحته
محستش بنفسها وبتصرفها الغـ.ـبـ.ـي دا إلا لما اتصـ.ـد.مت عنيها بعيون آسر قدامها
ثواني دقايق مروا وهما باصين لبعض.
آسر بإندفاع يلا علشان الأكل جهز
هديل ديرت وشها وجـ.ـسمها الناحيه التانيه وقالت بهدوء وضعف مليش نفس مش جعانه
آسر اسمها حاضر يا ابيه لازم تاكلي علشان تتغذى
هديل مش بصتله ولا ردت عليه
آسر يلا دا حنين محضرالنا مفاجاه
هديل لسه زي ما هي بدون حركه
آسر كان نفسه يحـ.ـضـ.ـنها يراضيها يدفنها جوا حـ.ـضـ.ـنه يعاتبها يبـ.ـو.سها
آسر شـ.ـد أيدها وسحبها وراه وراحوا ع السفرة لقوا حنين جايبالكم وجبة بيتزا
آسر بصرامة ايه هي المفاجأة بقا يا حنين
حنين بسعادة مامت هديل فاقت من الغيبوبة.
هديل بخضه وذهول ااااا يه؟
حنين بفرحه مامتك فاقت من الغيبوبة
آسر بدهشه بجد طب عرفتي منين
حنين اترددت وقلقت ولسه هتتكلم
لقت هديل بتقول ببكاء طفولي يلا نروحلها عايزه اروحلها يا ااااسر يلااا وقعدت تشـ.ـده 'من دراعه
أسر حط أيده ع خدها علشان يهديها حاضر هنروح بس اقعدي كلي الأول
هديل ببكاء طفولي لا يا آسر لا وديني عندهااا
حنين يا حبيبتي اقعدي كلي وهنروح سواء نطمن عليها.
هديل بعنف لا لا مش هستني
آسر بصرامة خلاص يا هديل هنروح دلوقتي قومي غيري هدومك وخدي شاور
هديل مكنتش ف وعيها خالص وكانت ف حاله هذيان ف تمشي خطوة وتقع التانيه وتتكلم كأنها خلاص وصلت المستشفى وشافت مامتها
آسر قام مفزوع عليها واخد يسندها
حنين سيبها يا آسر هات انا هحميها واغيرلها.
حنین أخدت هديل الحمام وقلعتها هدومها وبدأت تحميها.
آسر قاعد ف الريسبشن حاسس ب دوار عنيف ف رأسه. و بيتنفس بعنف وجـ.ـسمه مش متزن خالص وعروق رقبته ظهرت بقوه وقلبه بدأ يدق ف عنف.
فجأه سمع صوت صراخ ف الحمام ف جـ.ـسمه انتفض وقام بإندفاع ناحية الحمام
وخبط ع الباب بهدوء :ف حاجه يا حنين
ولسه هيكمل كلام سمع صوت صرخات هديل ف اتخض اكتر
آسر بقوة :افتحوا الباب
حنين :آسر مش عايزين تهور . انا قربت أخلص أهو
آسر بتـ.ـو.تر وعنف طيب هي ليه بتصرخ
حنين بحيرة معرفش يا آسر
آسر بعنف يعني ايه مت عـ.ـر.فيش. افتحي أم الباب دا
و كل ما هديل تسمع صوت آسر تصرخ اكتر
حنين بتعب كفايه بقا يا هديل
هديل بإنهيار لا لا وتشهق وتعيط
آسر بغضب شـ.ـديد حنين انتي بتعملي فيها ايه
حنين بزعل واندفاع ناحيه الباب وفتحته فتحه صغيره و آسر اندفع ناحية الباب بس حنين زقته
حنين انتي رايح فين يا آسر . انتوا انتجننتوا انتوا الاتنين
آسر وهو بيقرب من حنين
آسر بعنف انتي كنتي بتعملي فيها ايه جوه خلاها تصرخ كده
حنين بوجع و حيره ايه!
آسر ردي عليا
حنين وبدأت تدفعه ف صدره بأيدها بضعف وقالت بإنهيار هادى هعمل فيها ايه يعني . كنت بحميها بس هي رافضة ولسه في حالة انهيار وشهقت ببكاء انت بتشك فيا
آسر بحزن وهدوء حنين انا مش عارف انا مالي بس انا اتخضيت عليها اوى
حنين بصتله ف عيونه بنظرات لوم وعتاب
حنين بتماسك مشت من قدامه
آسر مسكها وبهدوء قالها انا اسف يا حنين والله مقصدتش ادايقك
حنين بعدت أيده عنها ودخلت تاني ل هديل وقفلت الحمام
آسر ف حاله ضياع كأن كل الشهور اللي كبت فيها مشاعره ل هديل بدأت تنهال عليه دلوقتي ع هيئه سهام ناريه بتخترق كل عضو ف جـ.ـسمه
قعد يتمشى قدام الحمام بتـ.ـو.تر
سمع صوت هديل بضعف وهي بتنادي ع مامتها
آسر قرب من الباب وقالها بهدوء حاضر يا هديل هوديكي عندها.
سمع صوتها وهي بتنطق اسمه بضعف
آسر حس ب انقباض ف قلبه
هديل وكأنها فاقت من هذيان والدتها ع صوت آسر وبدأت ف مشوار جديد وهو هذيانها مع آسر
هديل بضعف آسر آسر آسر ولما مسمعتش منه رد شهقت ببكاء وقالت بوجع واحتياج أبيه
هنا رد عليها آسر بهدوء نعم يا عيون أبيه
هديل ونظرات عيونها متركزه ع الباب وشبح جـ.ـسمه عامل ظل ع الباب
هديل بهذيان انا بحبك يا أبيه آسر ونزلت من عيونها دمـ.ـو.ع
آسر غمض عيونه ب الم وسكت بعد ما سند رأسه ع الباب
هديل باستسلام ودوني عند مامااااا وبدأت تعيط تاني
فجأة حنين بتماسك غيرتلها هدومها وراحت فتحت الباب ف اندفع آسر ودخل جوة بقلب مجروح يطمن ع طفلته
لقاها لفي أيدها حوالين جـ.ـسمها وواقفه آسر بدون تفكير راح عليها وشالها بين ايديه. حنين بتبص وراها شهقت من الصدمة
هديل حـ.ـضـ.ـنت آسر جـ.ـا.مد اوى. و شبة ما تكون استسلمت ونامت بين ايديه من كتر العـ.ـيا.ط والتعب
آسر مشى ب هديل وهي بين ايديه من جمب هديل وعيونه مش راضيه تتشال عن عيون هديل المتغمضه وهو بيتألم وحاسس ب ارتجافه جـ.ـسمها.
اخدها وراح ع اوضتها وحطها نيمها ف السرير وحمد ربنا أنها نامت. ع الأقل يلحق الليله دي يودعها قبل ما تروح تعيش مع مامتها.
حطها ع السرير بهدوء وغطاها كويس و حط كف أيده ع وشها وشعرها علشان يدفيها اكتر. وكان نفسه يطبع بوسه ع وشها بس ف حاجه منعته فضل واقف قدام السرير ب قامته الطويله القوية وعيونه بتراقب هديل فجأه سمع صوت شهقات بكاء ف قلق . رجليه اتحركت ع برا هو عارف الصوت دا. لقي حنين صديقة عمره و خطيبته الجميلة واقفه بتعيط ودافنه وشها بين ايديها
قرب منها وراح شـ.ـدها ل حـ.ـضـ.ـنه بكل قوة وسند رأسه ع رأسها ومقالش ولا كلمه هي مش اعترضت و استكانت بين حـ.ـضـ.ـنه القوى ليها وبدأت تهدأ من العـ.ـيا.ط.
آسر بعدها عن حـ.ـضـ.ـنه بهدوء وبص ف عيونها بحنيه وقالها برقه عروستي بتعيط ليه
حنين بعيون دامعه دفنت وشها ف حـ.ـضـ.ـنه تاني وعيطت.
آسر اتنهد بعمق وحـ.ـضـ.ـنها اكتر وأكتر لحد ما هدأت.
نامت ف الليله دي حنين لأول مره ف اوضه آسر ف حـ.ـضـ.ـنه هي مكنتش راضيه بس هو اجبرها ع كده.
آسر وهو بيشـ.ـد ايد حنين وخطوات قدميه ماشية ناحيه باب اوضته
حنين بهدوء لا يا آسر لا هنام ف اوضتي
آسر برفض وعناد لا هتنامي في اوضتي انا
وف حـ.ـضـ.ـني
حنين بخجل وامتناع لا يا آسر مينفعش
آسر بعناد متحاوليش هتنامي ف حـ.ـضـ.ـني النهارده يعني هتنامي ف حـ.ـضـ.ـني
آسر وصل عند السرير وايديه ماسكه ايد حنين
آسر يلا يا عروستي الانسات أولا
حنين بخجل شـ.ـديد آسر
آسر بتلك وهدوء مش هتهوني عليا اسيبك تنامي لوحدك ف اوضتك وتغرقي المخده بدمـ.ـو.عك
حنين بصاله بعتاب ما انت السبب
آسر لا ابدا. انتي هتعيطي لأن دماغك هتصورلك حاجات تانيه هتوجعك انا برئ منك .
آسر بهدوء وحنيه يعني انتي هتصدقي يا حنين اني ممكن اعمل حاجه توجعك. انتي عروستي مستحيل ازعلك أو اوجعك انتي عارفه من زمان انا بحبك قد ايه من واحنا جيران واخوات وأصحاب
حنين بصاله ف عيونه وساكته
ف حـ.ـضـ.ـنها آسر وباسها من خدودها برقه وبالفعل ناموا ع السرير ف حـ.ـضـ.ـن بعض.
حنين نامت بس آسر فضل صاحي......
جه الصبح وطلع وكانت دي الفترة اللي آسر نام فيها ف صحت هديل لقت نفسة ف حـ.ـضـ.ـنه ف اتكثفت اووووي. معقوله دا. بقا آسر القاسي الجبروت اللي كله بيخاف منه بالرغم انه شكله أمور ومش بيخوف معقوله هي تنام ف حـ.ـضـ.ـنه عضت حنين ع شفايفها بكثوف وتـ.ـو.تر وقامت بسرعه وخرجت من اوضته
حبت تروح تحضر الفطار بس حبت تطمن ع هديل دخلت الاوضه ملقتهاش
استغربت اوى وقلقت معقولة تكونش راحت عند مامتها بس ازاي هي لسه متعرفش التفاصيل.
راحت حنين بكل سذاجة و براءة تصحي آسر.
ومكنتش تعرف أنها بكده بتصحي الوحش المرعـ.ـب اللي جواه
آسر نايم بملامح هاديه. وغرقان ف النوم بدأت حنين تفوقه . ف صحي آدم بهدوء
حنين اتكثفت منه قد ايه شكله فاتن وهو لسه صاحي من النوم
آسر بحنان صباح الخير يا حنين
حنان بإندفاع ونيتها كانت خير
هديل مش موجوده ف الشقة.
آسر وملامح وشه اتحولت 180 درجه ومسك دراع حنين بتقولي ايه
حنين بألم ودمـ.ـو.ع ااااه آسر دراعي وشهقت ببكاء
آسر بعد أيده عنها بسرعه وحاول يتماسك
هديل راحت فين
حنين بتذمر طفولي معرفش تلاقيها راحت عند مامتها
آسر بجنان ازاي احنا كل اللى عرفناه أن مامتها فاقت بس منعرفش خرجت من المستشفى ولا لا ولو خرجت منعرفش راحت فين
حنين ادايقت اوى من معاملته الجافة دي ع الصبح وببرود انا هروح أحضر الفطار
آسر قام من ع السرير بإندفاع هو دا وقته يا حنين.
وبدأ يرن ع الدكتور المختص بحاله مامت هديل.
ف مكان تاني ف قصر لسه زي ما هو بنفس تفاصيله وزكرياته. هديل مرميه ف حـ.ـضـ.ـن مامتها ف غرفه كبيره فخمة من غرف القصر
هديل بفرحه ودمـ.ـو.ع حشـ.ـتـ.ـيني و اووووي يا ماما مووووت كنت ضايعة اوى من غيرك
فريدة بحنان :وانتي كمان يابنتي الحمد لله انك بخير قلبي كان بيتقطع عليكي اوى الحمد لله انك رجعتي لحـ.ـضـ.ـني من تاني و بالسلامه.
فريده :قوليلي يا قلبي كنتي عايشه ازاي
هديل متقلقيش يا ماما كنت عايشه مع أبيه آسر مكنش مخليني ناقصني حاجه وهو وخطيبته كانوا دايما جمبي
فريده بفرحه آسر ربنا يحميه يارب. طول عمره راجـ.ـل 'و طول عمره مننا
هديل بضحكه خجل ايوه يا ماما آسر حد جميل خالص وافتكرت هديل من خمس ساعات لما صحت لقت نفسها ف اوضتها ف بيت آسر وفجأة جالها تلفون من جمال وكانت خايفه ترد بس ردت لما بعتلها رساله انه عارف تفاصيل عن خروج مامتها من المستشفى.
شكرت هديل خالد جدا وقامت لبست بسرعه وجريت ع اوضه آسر وقبل ما تخبط.
فقامت بسرعه وقبل ما تخبط ضحكت ع سذاجتها أنها دايما تنسى انه زعلها وتيجي تكلمه وتتحك فيه فجاوب قلبها بكل بإندفاع لاني بحبه موووووت ف اشتكى عقلها من حماقه قلبها
فتحت باب الاوضه
ف زمجر العقل بغضب اخطأتي ف هو لم يحبك قط ف صرخ قلبها بإنهيار تتابع صرخاته شهقات بكائها الذي صدرت من حنجرتها.
عنيه رافضة تصدق معقولة
لا لا
لقت آسر نايم ولافف أيده حوالين هدير واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه جـ.ـا.مد
ف ابتعدت خطوه ل ورا وبعدين قربت خطوه عفوية ل قدام ولولا أن آسر مكنش نام طول الليل بس النوم غلبه ف بدايه الصباح المبكر كان زمانه فاق من نومه ع اثر خطوات هديل ورجفه جـ.ـسمها وشفايفها وصوتها مخـ.ـنـ.ـوق من البكاء.
هديل واقفه ولأول مرة تظهر ع ملامحها الشراسه . شايفه حبيبها القوى نايم وواحدة تانيه هي اللي ف حـ.ـضـ.ـنه
هديل كانت بتحلم بلمسة ايد منه. كان نفسها تستطعم طعم كل لمسه من جـ.ـسمه
كان نفسها تراضيه ب أي شكل بس هو رفض حبها و دفن حبة ليها جواه
قربت هديل من وشه وحطت أيدها ع رقبته وقربت شفايفها من شفايفه بكل جبروت وخفة و فعلت ما فعلت
زي ما يكون مكنش بوس دا كان عض و ضوافرها فقدت السيطره فيهم ف عملت خدش بسيط ع رقبته ف اتفزعت هديل واتوجعت ودفنت أنفاسها في أنفاسه وباسته برقه عربون صلح ف ارتسمت ملامح الهدوء ع وجه آسر
فاقت هديل من سرحانها ع صوت مامتها.
فريده :هديل هديل بقالي ساعه بنادي
هديل بضحكه خفيفة سوري يا مامي سرحت.
فريده طيب يا قلبي ولا يهمك
هديل ارتاحلي يلا يا مامتي يا سكره انتي علشان الدكتور قال خالوا بالكم منها وانا هنزل الجنينة شويه
هديل نزلت الجنينة كانت فرحانه اوى بوجود مامتها ف الفيلا وأنها رجعت ل حياتها الطبيعيه تاني راحت لقت ورد كتير مزروع ف ضحكت وجريت عليه. لفت انتباهها ورده كبيره جمبها ورده صغنونه شويه بنفس اللون ف قطفتهم الاتنين وضحكت برقة انا و آسر أهو
ف جالها صوت رجولي قوى من وراها
ف اتفزعت هديل وشهقت
↚
هديل بفزع وخوف وبترجع ل وراء بتعمل ايه هنا
قرب منها بخطوات كبيره ف بعدت عنه بخطواتها الصغيره ف وقعت منها الوردتين
آسر هو انا ف نظرك وحش اوى كده . ورده كبيره انا وانتي وردة نونو
هديل بدفاع طفولي ما انت اللى كل شوية تقولي يا طفله
آسر وهو بيقرب منها بثقه انا اقول براحتي
هديل بزعل لأنه انتصر عليها بس يا آسر مش تدايقني انا مش لعبه ف ايدك
آسر بصرامة ازاي تيجي هنا من غير أذني
هديل بقوه شئ ميخصكش
آسر برجوليه انتي شايفه كده
هديل بجبروت ايوه
آسر بصرامة طيب مامتك فين.
هديل نايمه
آسر خساره كنت حابب أطمن عليها
هديل ب تساؤل انت كنت جاي هنا علشان كده
آسر بانتصار اومال هاجي ليه
هديل بضحكه حزينه وخلاص أعلنت استسلامها . ولا يهمك . ع العموم هي بقت كويسه الحمد لله
جات تمشي من قدامه
آسر بصرامة رايحه فين
هديل بهدوء هتمشي في الجنينة
آسر بتذمر طفولي ايه قله الذوق دي . دا بدل ما تقوليلي اتفضل
هديل بهدوء أنثوي البيت بيتك يا آسر . اتحرك فيه زي ما تحب
آسر بضحكه هادية جنانك راح فين يا هديل
هديل بهدوء وثبات كنت شبه يتيمة شكل كان عندي اضطراب نفسي لكن الحمد لله ماما رجعتلي و بقا ليا سند.
آسر زعل وكلامها وجعه وانا مكنتش سندك!
هديل بهدوء شكرا لأنك اهتميت بيا وكرمتني ف بيتك ومشت من قدامه
آسر بصوت رجولي قوى اقفي عندك
هديل وقفت بطاعه وبصتله ف عيونه اؤمريني يا أبيه
آسر بحيرة وانفعال ومش عارف يقول ايه
هديل بهدوء هههههههه خليك ورا كبريائك يا أبيه. مكنتش اعرف ان حبك ليا بيقلل من كبريائك في نظرك
آسر ساكت
هديل ضحكت بوجع ميرسي أهو انا دلوقتي اعرف أبطل أحبك وقربت منة ورفعت رأسها أصل انا كمان عندي كبرياء يا آسر وسابته ومشت
هديل دخلت القصر ونـ.ـد.مت ع كل لحظة حبته فيها ونـ.ـد.مت ع ك تصرفاتها وتهورها معاه وقررت خلاص تنساه خالص.
آسر دخل القصر بشموخ و غرور وبعد شويه نزلت السيده فريدة ورحبت بيه وشكرته كتير ع اهتمامه ب هديل
آسر العفو دا واجبي دا انتي بردو مربياني
فريدة بضحك وحنان انت كبرت اوى يا آسر وبقيت بسم الله ربنا يحميك راجـ.ـل مسؤل وشهم ربنا يحميك يا حبيبي
آسر تسلميلي يارب وانا بردو لسه دوري منتهاش انا هفضل معاكم دايما و هديل بردو لسه محتاجه رعاية انا هوصلها كل يوم كليتها وهيبقي لينا يوم معين اطلعكم نتفسح فيه كلنا انا وانتي وهي
فريدة ياريت يا آسر تفضل جمبنا. متبعدش يابني زي ما بعدت زمان عننا بعد موت باباك ومامتك
آسر بحزن ربنا يرحمهم
فريده بحنان يارب يا حبيبي وع فكره هديل قعدت تحكيلي قد اية المده اللي قعدتها معاك كانت جميله وكل شويه أبيه آسر أبيه آسر
ضحك آسر بهدوء طيب استأذن انا دلوقتي
فريده بحنان اتفضل يا حبيبي
آسر مشى وهديل بصاله متبعاه من بعيد اوى وعيونها عليه بوجع وأول ما طلع من الفيلا وبدأ اول خطوه ليه ف الجنينة. هديل اتحركت بسرعه من مكانها وراحت ع اوضتها ودخلت البلكونة وفضلت تبصله وهو ماشي بكل شموخ لحد ما ركب عربيته وبعدين ضحك ابتسامة جميله من قلبه
آسر بهدوء عارف انك بتراقبيني يا هديل. وحرك العربيه ومشي
هديل زعلانه اوى هو ليه مبصش حواليه ليه مش دور عليا ما هو لو كان بيحبني كان زمانه هيتجنن عليا
هديل بعد أن فاقت من شرودها اااااه مش انا قلت هنساه وخلاص نـ.ـد.مت ع حبه حـ.ـر.ام والله اللي بعمله ف نفسي دا وقعدت تعيط
آسر فتح باب شقته وبيتحرك بهدوء.
سمع صوت حنين بتضحك
قلبه انقبض.
آسر بعنف حنين
حنين كانت ف اوضتها انتفضت لما سمعت صوت آسر
آسر بعنف اكتر حنين تعالى هنا قدامى دلوقتي حالا
حنين خافت وشهقت من الخوف ف سمع صوتها جمال اللي كان معاها ع الفون
جمال بهدوء مالك يا حنين خفتي فجأه ليه
حنين مش مركزه مسمعتش كلام جمال ليها . بس سمعت خطوات قدم آسر ف رمت الموبايل برعـ.ـب وجريت ع الباب قفلته ع نفسها
حنين بهستريا انا أسفه والله يا آسر كنت هقولك وبدأت تشهق وتعيط
آسر كان وصل قدام باب اوضتها
آسر بصرامة افتحي
حنين قعدت تعيط يمكن لما يسمع صوت عـ.ـيا.طها يرحمها
آسر بتماسك افتحي يا حنين
حنين ببكاء ورعشه لا
آسر بغضب هكسر الباب
حنين بعدت عن الباب بسرعه كان نفسها الأرض تتشق وتبلعها مكثوفه من نفسها وخايفه من آسر اوى
آسر عرف أنها مستحيل تفتح الباب وعرف قد ايه هي مرعوبه ف بدأ يزق الباب بعنف
حنين قعدت تصرخ يمكن جمال يسمعها ويجي ينقذها من آسر
بالفعل جمال قام بسرعه من مكتبه وركب عربيته وراح بإندفاع ع بيت آسر هو عارف آسر كويس اوى هو وحنين
آسر عنيف شرس غيور موت ع قد ما هو هادي بس هدوءه بيخفي قسوته وجبروته . علشان كده هو اتعاهد مع نفسه أنه يبعد هديل عنه لانها مش هتستحمله . ودا حب مراهقة بس لما هتتعامل معاه اكتر ك شخص و ك زوج هتتصدم هي محتاجه واحد ف سنها ف بدايه ربيعه مش واحد اهلكه الزمن وغلفه بالقسوه والظلام
جمال بيقود بسرعه جنونيه هو اينعم بيخاف من آسر بس بردو ميقدرش يسيب حبيبته حنين تواجه الوحش دا لوحدها. ع فكره هما التلاته كانوا أصحاب اوى من أيام الطفولة جمال آسر حنين وفاهمين شخصيات بعض وعارفين أسرار بعض
آسر بالفعل كسر الباب
حنين مقدرتش تبصله ف خبت عيونها ب أيدها وقبل ما يقرب منها قالتله بإنهيار انت اللى بعدتني عنه ب انانيتك يا آسر
آسر اتجمد مكانه
حنين ايوه انت اللى عملت فينا كدة. انت عارف كويس اوى احنا بنحب بعض قد ايه
آسر بغضب عارم وصوت قوى ولما هو كده ليه معرفش يحميكي. ليه محافظش عليكي مش فاكره آخر مره كان هيحصلك اية بسبب غبائه وتهوره
حنين ببكاء
آسر بشر وعنف مش فاكره لما اخدك ع حفله و اتخانق هناك و5 زنقوكم بعدها ف نص الطريق وانتي كنتي هتبقى المتأذيه الوحيده. هو كان هيبقى اخره علقه موت . لكن انتي مش فاكره كانوا عايزين يعملوا فيكي ايه
حنين بإنهيار وماسكه ف هدومه بضعف بس يا آسر
آسر بيتنفس بعنف وزقها ع السرير لولايا انا كان زمانك انتحرتي من اللي كان هيحصلك جايه دلوقتي تشتكي من قسوتي وجبروتي . دا هما ياما انقذوكي لما كنتي تجيلي تتحامي فيا
حنين ببكاء حار بس يا آسر بس
آسر بهدوء وحنان . حنين هو مهمل مش هيعرف يحافظ عليكي.
حنين انا فعلا كنت بعدت عنه بس انت خنتني مع هديل
آسر وعروق رقبته ظهرت بعنف لما جابت سيره هديل
آسر بغضب انا مخنتكيش معاها. انا فضلت متمسك بيكي والا كنت سبتك و روحتلها هيا
حنين بغضب حبك ليها أكبر خيانه. ايه لازمتها تتمسك بيا وهي اللي السلامة قلبك
آسر بغضب انتي معندكيش كرامه . انك تعيشي مع واحد بيخاف عليكي وحنين وهيعرف يحافظ عليكي هو دا الأهم من انك تسلمي نفسك لواحد زي خالد
حنين خافت تدافع عن خالد يتهور آسر عليها
حنين بخفوت انا عندي كرامه لأني قررت انسحبك لما عرفت انك بتحبها هي
آسر بحزن انا كنت عارف انك لسه ع صله ب خالد .
حنين بضعف انا لسه بحبه يا آسر
آسر بغضب بصلها
حنين بعتاب بطل أنانية بقا يا آسر عايز تمتلك اللي ملكك واللي مش ملكك عايز تاخد اللي انت عايزه واللي مش عايزه
انا هفضل صديقه طفولتك وعمرك وهفضل جمبك بس مش بالطريقه دي مش كزوجه
آسر بضحكه غدر انتي بترفضيني و ضـ.ـر.بها بالكف بعنف ع خدها . نسيتي انتي اللي كنتي تجيلي علشان احميكي واخدلك حقك من أي حد. ودايما كنتي تقوليلي يا بابا من بعد موت بابا وماما وباباكي ومامتك ف نفس الحادثه.
وقعت ع السرير ف بكاء مرير انت مغرور يا آسر مغرور واناني
آسر بعنف اوى
جمال بعنف آسر
واندفع زق آسر بقوه وقعد ع السرير ف ارتمت حنين ف حـ.ـضـ.ـن خالد تبكي
آسر خرج من الشقة بعنف وغضب ....
حنين بدمـ.ـو.ع حاره جمال كويس انك جيت
جمال بحنان حقك عليا متزعليش انا جمبك
حنين ببكاء عمري ما اتصورت آسر يقسي عليا كده
جمال وهو بيطبطب عليها احنا عارفين من زمان طبعه وعارفين قد هو هو راجـ.ـل وحنين وشهم بس عنده أسبابه يا حنين
حنين حـ.ـضـ.ـنت جمال بقوه وقالت بضعف عندك حق. ربنا يخفف عنة
آسر ماشي بالعربيه مش عارف يروح فين وقف بالعربيه ف أماكن كتير بس مكنش بيهدأ . حاسس بثورة حياته كلها اتقلبت رجع آسر بتاع زمان اللي مبيعرفش يتحكم ف غضبه.
مشى بالعربيه ساعات ونزل منها ساعات لحد فجأه لقي نفسه قدام قصر هديل...
هديل كانت وقتها بتقفل باب الاوضه ع مامتها علشان تنام وتستريح
فجأه موبايلها رن
هديل بـ.ـارتباك ايوه يا أبيه
آسر غمض عيونه بوجع من نعومة صوتها وعرف اد ايه كانت وحشاه
هديل ايوه يا آسر ف حاجه
آسر بهدوء انا تحت قدام الفيلا
هديل انتفض قلبها قبل جـ.ـسمها
هديل بإندفاع بدأت تجري ف أرجاء القصر حتى وصلت ل الجنينة
آسر الو الو هديل روحتي فين
هديل بانقطاع نفس تعالى يا آسر انا نزلت الجنينة
آسر باستسلام اوك
آسر البواب سمحله يدخل ف هو عارف آسر جيدا بس استغرب اية حابه ف الوقت دا 10بالليل
هديل اول ما شافت آسر من بعيد فرحت اوى بس حاولت تبقى هاديه لانها افتكرت انه مش عاوزها
آسر بتماسك ازيك
هديل ببرود مصطنع نعم عاوز اية
ف تجمد آسر مكانه و حرك جـ.ـسمه علشان يمشي من هنا شكله أخطأ المكان والظن.
هديل بإندفاع وزعل لا يا آسر خليك خليك انت واحشني أو....... وفجأة حطت أيدها ع بوءها وبدأت تلوم نفسها الغـ.ـبـ.ـية وباصه ف الأرض بكثوف
آسر رفع رأسها ب أيده
آسر بهدوء ووجع مكبوت :هديل تسمحيلي تاخديني ف حـ.ـضـ.ـنك. أقسم اني مش هتكلم ولا هشكي انا بس هبكي وبعدين امشي!
لمحت هديل دمعه خفيفه ف عيونه ف سبقته دمـ.ـو.عها. هديل بحنان تعالى يا أبيه
ومسكت أيده الكبيره ب أيدها الصغيره وراحت ف مكان جميل ف الجنينة مرجيحه كبيره جميله قعدت عليها و قالتله بحنان تعالى ف استسلم آسر ليها و حط رأسه ع رجليها و دفن وشه ف جـ.ـسمها بألم
هديل محبتش تدايقه باسئلتها لأنه كده هيقوم ويمشي ف بدأت أيدها تمشي ع وشه بنعومه وخدوده وشعره و ضهره واسر مستسلم .
وماسك نفسه بس شهقه بتظهر من العدم غصب عنه مع تنفس مضطرب منه.
هديل بهدوء وايدها بتملس ع وشه وشعره واكتافه وضهره وتمسك ايديه تضغط عليها بحنان
هديل بهدوء وحنان طلع كل اللى جواك (نفسها تقوله يا حبيبي بس خايفه يدايق ويمشي) طلعه يا أبيه
لما حد يبكي متقولهوش بس لا قوله طلع كل اللى جواك . الدمـ.ـو.ع بتريح
عدي الوقت و هديل قلبها واجعها ع آسر و آسر ف حالة استسلام وحالة سلام مش عاوز يخرج منها ابدا
آسر بعدها قام بص ف ساعته لقاها 12
آسر بتـ.ـو.تر آسف يا هديل اطلعي يلا اوضتك من البرد واسف بجد تعبتك معايا وعيونه بدأت تهرب من عنيها
هديل مسكت وشه ب أيدها وبحنان اوعى تقول كده . هديل خليك هنا شويه كمان .
آسر لا الوقت اتاخر
هديل طيب مش هتقولي ايه اللي مزعلك
آسر وهو بيقوم من ع المرجيحه بعدين
هديل بس انا خايفه عليك هتسوق ازاي انت متأكد انك بقيت تمام
آسر بحنان وحب مد أيده الكبيره ع خدها ووشها الصغير الجميل الناعم و ع الجهه التانيه من وشها قرب منها وطبع بوسه طويله وعميييقه ع خدها ف زادت سخونيه وجه هديل و التهبت انفاسها ف حس بيها آسر ف ضحك بحنان وعيونه ف عيونها ومسح ع شعرها بحنان
ضحكت هديل بخجل ومسكت صباع أيده بأيدها مش عايزاه يمشي قد ايه حنيته ورقته دي بتعلقها بيه اوى
آسر بحنان هههههه طب تعالى واخدها وصلها الفيلا وقالها يلا روحي نامي
آسر شاف كميه شوق وحب ف عيونها ف ابتسم برقة وقالها هكلمك الصبح يا قلب............ وفجأة لسانه وقف اتجمد
هديل بسعادة حاضر هستناك.
مسح آسر ع شعرها تاني و رفع أيدها وباسها بعمق محسش بالوقت. طبع ع أيدها شوقه وحبه المدفون
عيونه ولمسته حرقت هديل ف سحبت أيدها برعشه وكثوف
ف بعد آسر و ابتسملها ومشي
هديل طلعت اوضتها حاسه وفاكره كل لمسه من أول ما جالها البيت ومجلهاش نوم وفضلت صاحيه مستنيه يكلمها الصبح و قعدت تفكر يا ترى تلبسله اية
آسر مشى وركب عربيته وحاسس بـ.ـارتياح. كان نفسه ياخدها معاه وتيجي تروح معاه وتفضل دايما قريبه منه.
↚
آسر نزل من عربيته وقفل الباب و بدأ يطلع ع السلالم وبيحاول يبقى مسالم و هادي . لحد ما وصل شقته
فتح الباب ودخل وبعدين قفله.
وقف ثابت مكانة . بص بقوه ف العيون اللي قدامة.
قرب منها وراح قعد وهو بيبصلها متعمد يوترها.
حنين بهدوء انا أسفه يا آسر علشان خبيت عليك... ولسه هتكمل كلامها بس آسر قاطعها
آسر بصرامة قوليلي يا انسه . كنتي هتعملي ايه ف موضوع فرحنا اللي بعد شهر
حنين بتـ.ـو.تر بس مكنتش خايفه آسر هو صديق عمرها ودايما سند ليها
حنين بـ.ـارتباك خالد قال هنهرب.
انا كنت ناسيه انه اسمه خالد معلش أثر الامتحانات.
آسر بضحكه رجوليه عاليه. تهربوا!
حنين بقلق وبتلعب ف صوابعها بتـ.ـو.تر.
آسر بعد ما ضحك اتحولت ملامحه للعنف وقال بحنان طب والناس كانوا هيقولوا عليكي ايه يا حنين
آسر بتفكير واستياء وكانوا هيقولوا عليا ايه
حنين لسه هتتكلم وتدافع عن نفسها وتفهمه آسر قام ف قلقت ورجعت بجـ.ـسمها ل ورا . آسر وهو بيقرب وشه من وشها بطريقه مخيفة وصوته وانفاسه بتزيد تـ.ـو.ترها
آسر بغضب هادئ كنت مفكرك أعقل من كده يا حنين. وكمل بحزن كنت مفكرك ناصحه واعية.
معقوله كنتي هتعملي كده . طب وانا مخوفتيش مني
آسر بضحكه مرعـ.ـبه وهو انا مكنتش هعرف اوصلك!
آسر بجمود ردي عليا يا عروستي
حنين بـ.ـارتجافه انا....
آسر بعنف مش عايز اسمع صوتك
آسر قام وفضل يمشي قدامها يمين شمال ويبصلها نظرات قـ.ـا.تله وحنين كانت ف قمه قلقها وخوفها
آسر وهو ماشي بهدوء وصرامه لو انتي هبله 'و ع نياتك ولما بتحبي عقلك بيختفي . طيب و البيه خالد ! ميعرفش أن دي كارثة هتبوظ سمعتك.
آسر مسك اللي قصاده ورماه بعنف ع الحيطه ف صرخت حنين بخوف وقامت بسرعه حـ.ـضـ.ـنت آسر واستخبت فيه
آسر بهدوء وهو ماسك وشها ب أيده وعيونه شايفه عيونها الغرقانه بالدمـ.ـو.ع وحاسس بخوفها قالها لا لا انسي
آسر ببرود :آسر اللي كنتي دايما تتحامي فيه خلاص مـ.ـا.ت . آسر اللي مكنتيش بتخبي عنه حاجة خلاص اندفن . آسر اللي كان معاكي من الابتدائى لحد ما بقيتي عروسه خلاص اتمحي.
وزقها آسر ع الكرسي.
حنين بزعل ع اللي وصلوله. قالتله ببكاء مش عايزه اخسرك يا آسر
آسر بهدوء عنيف هو احنا مخطوبين بقالنا كام يا حنين
حنين بألم بقالنا 6شهور
آسر بصرامة مين اللي عرض عليا فكره الخطوبة يا حنين
حنين ببكاء وعتاب لنفسها انا
آسر بصرامة واتفقنا ع ايه يا حنين
حنين دفنت وشها ف أيدها وقعدت تعيط.
آسر قعد جمبها واتنهد بعمق ومسك أيدها بحنيه وبعدها عن وشها وقال بصرامة وهدوء اتفقنا أننا نرسم الضحكه ع قلوب بعض اتفقنا أننا ننسى حادثه اهالينا اتفقنا نبقى مع بعض وننسي كل حاجه كسرتنا بعد موتهم . اتفقنا احتياجنا لبعض يبقى قوه كبيره نسند بيها بعض
حنين بتشهق اكتر
آسر بهدوء انتي اللي خنتي يا حنين و روحتي حبيتي خالد.
وف المقابل ايه اللي حصل!
معرفش يحافظ عليكي . قراراته كلها ف علاقتكم كانت غلط وكانت بتأذيكي انتي الأول قبل ما تأذيه
حنين قربت منه علشان تحـ.ـضـ.ـنه وتعيط ف حـ.ـضـ.ـنه . بعد عنها وقام وقف وادالها ضهره.
آسر بصرامة بعدها انتي جيتيلي. كنتي دايما بتجيلي اجبلك حقك . بس آخر مره اتفقنا تبعدي عن خالد لأنه مهمل ومدلع ومش هيحافظ عليكي زيي.
و بعدها اتخطبنا وجبتك شقتي علشان خالد ميقدرش يقربلك.
حنين ببكاء انا عارفه اني غلطت يا آسر بس قرارنا كان غلط قرار الخطوبة كان غلط. خالد عمره ما بطل يحبني بس هو احترم قرار خطوبتنا لأنه كان صاحبنا ف يوم من الأيام.
آسر بصلها وعيون قاسيه . مكنش صاحبنا اوى يا حنين . كان من بعيد .
حنين بإنهيار خلاص بقا حـ.ـر.ام عليكم
آسر بصرامة آخر سؤال بتكلميه بقالك قد ايه بعد خطوبتنا!
حنين بإندفاع من شهرين بس . لما الاستاذه هديل جت تعيش معانا وانت وقتها حالك اتغير .
آسر بصلها برعـ.ـب
حنين بإندفاع وانهيار ايوه يا آسر حالك اتغير وخنت وعدنا وحبتها . وكملت بعنف وقتها خالد قرب مني و اترجاني نرجع زي زمان لأنه لسه عاوزني وانت عارف أننا لسة بنحب بعض
آسر بصرامة بس انا محبتش هديل هي ال كانت بتحبني
حنين قامت وقعدت تزق فيه بضعف كـ.ـد.اب كـ.ـد.اب انت حبيتها انا مش مغفله يا آسر انا عندي قلب بيعرف يميز بين اللي بيحبني وعاوزني ذي خالد وبين اللي عينيه ع واحدة تانية زيك
آسر بعنف انتي تخرسي خالص. انتوا اغـ.ـبـ.ـيه انتوا بنات غـ.ـبـ.ـيه دايما حظي يقع ف البنات الغـ.ـبـ.ـية انتي وهديل نفس الغباء والجنان بتفكروا ب قلبكم وبس عايزين الدبح وزقها وقالها روحي اهربي معاه من دلوقتي
وسابها ومشي طلع برا.
آسر راح ركب عربيته وهو مدايق وطلع موبايله ورن ع هديل طفلته المـ.ـجـ.ـنو.نة
آسر بهدوء الو
هديل بفرحة ازيك يا آسر
آسر ارتاح لما سمع صوتها
آسر بهدوء وراحة ازيك يا بطتي اخبـ.ـارك ايه
هديل بسعادة الحمد لله تمام وانت اخبـ.ـارك ايه. لسه زعلان من امبـ.ـارح!
آسر لا بقيت احسن لما كلمتك
هديل بهدوء حنين أخبـ.ـارها ايه
آسر بغضب كويسه بصي ألفون هيفصل معلش مضطر اقفل. وقفل معاها ورمي الفون وحاول يهدأ
ف الناحيه التانيه هديل مستغربة وبدأت ترتجف وتشهق لحد ما بدأت ف نوبه بكاء. انا حاسه انه بحالات يا نورا . ساعات أحس انه بيحبني وساعات أحس اني ولا حاجه عنده.
نور بعتاب انتي اللي عملتي ف نفسك كده . الراجـ.ـل ميحبش البنت المدلوقه
هديل بعيون كلها دمـ.ـو.ع 'وعتاب بتقولي ايه نورا
نورا بزعل انتي اللي عملتي ف نفسك كده انتي اللي رخصتي نفسك
هديل بوجع انتي ازاي لا أصل نور...
نورا بتوضيح انتي اللي اندلقتي وقولتيله اكتر من مره انك بتحبيه وهو قالك انتي زي طفلته وأنه خاطب دا غير تصرفاتك الطايشه معاه الراجـ.ـل بيحب البنت الثقيلة وخصوصا آسر دا نوع معقد يعني مش أي بنت تعجبه . اللي بيحب بيبقى زي المـ.ـجـ.ـنو.ن وبيعترف بحبه لكن هو رفضك اكتر من مره
هديل بدمـ.ـو.ع ووجع وهي بتفكر ف كلام نورا صاحبتها اللي كانت جايه تزورها وتطمن ع مامتها
هديل بوجع وتبرير بس انا كنت مفكراه بيحبني بس مخبي . انا مش عارفه ازاي عملت كده ف نفسي بس غصب عني وحـ.ـضـ.ـنت نورا وقعدت تبكي بوجع
هديل بوجع مكتوم غصب عني والله يا نورا انا مش وحشه يا نورا انا مش وحشه وبدأت تعيط اكتر
هديل بهدوء ووجع انا حبيته اوى. انا عمري ما كنت كده حبه هو اللي ازاني يا نورا وبدأت تزق ف نورا بوهن
نورا بحقد يبقى لازم تنسيه انتي تستاهلي اللي أحسن منه هو ميستاهلكيش
هديل باستسلام ووجع حاضر هنساه وبدأت تشهق بضعف.
نورا تعالى معايا قومي . بصي ف المرايه
هديل قامت بتعب وبصت وزاد حزنها
نورا بغضب انتي مش طفله انتي انسه جميله و ملامحك جميله وعاقله وهاديه وفيكي براءة طفولي .
خليكي دايما هاديه .
هديل بدمـ.ـو.ع وبتحاول تستوعب
نورا بزهق هو ازاكي الحـ.ـيو.ان ورخصك ومش عايزك ولا فكر فيكي يبقى تمحيه من دماغك
هديل ارتسمت صوره آسر ف ذهنها ع مجـ.ـسم المرايه وبصتله بعيون باكية
هديل بانكسار عندك حق وهنساه يا نورا وبدأت تمسح دمـ.ـو.عها
نورا بانتصار شاطره خليكي دايما قويه
انا همشي دلوقتي
هديل بانكسار اتفضلي
نورا مشت و بعدين هديل راحت ع السرير بعجز ونامت عليه وغمضت عيونها بوجع. معقولة كلام نورا صح .
هديل بانكسار هي عندها حق وانا هتغير وبصت مرة أخيرة ع صوره آسر المجـ.ـسمة داخل عقلها وبعدين غمضت عيونها بوجع ونامت.
نورا نزلت من عند هديل وقلبها واجعها عليها نزلت تحت وسلمت ع فريدة هانم وبعدين استأذنت منها ومشت.
وهي بتتمشي ف الجنيه لقت عربيه داخله عليها ف استغربت نورا
فجأه العربيه وقفت وطلع منها آسر. نورا برقت بعنيها واتخضت. بس كملت طريقها عادي.
آسر بصرامة ازيك يا نورا
نورا بصتله بقرف وقالتله ازيك
آسر بحاجب مرفوع :نعم! دا ليا انا!
نورا بتريقه انت بتعمل ايه هنا ومتشيك كده ليه. رايح تقابل عروستك و لوت شفايفها
آسر بملامح غاضبة سكت
نورا بشمـ.ـا.ته سكتت ليه
آسر بصلها من تحت ل فوق باشمئزاز ومشي من قدامها ب قامته الطويلة وبنيته الضخمة ف اتغاظت نورا هو ازاي يطنشها کده.
آسر دخل الفيلا بثقة لقي فريده هانم
فريده :ازيك يا حبيبي عامل ايه
آسر بابتسامة هاديه الحمد لله طمنيني عليكي وع صحتك
فريده بخير يا حبيبي
آسر بيبص حواليه بيدور بعيونه ع هديل مش لاقيها
فريده خدت بالها هديل فوق يا حبيبي . كانت مع صاحبتها نورا
آسر بإحراج اها ما انا شفت نورا من شويه. سكت شويه وبعدين قال هي هديل مش هتنزل ولا ايه. عايز أسلم عليها
فريده بحيرة مش عارفة والله. ثواني
فريده نادت ع ابتسام الداده تطلع تناديلها ف طلعت ابتسام وخبطت ع الاوضه ف محدش رد ف فتح الباب لقت هديل نايمه
نزلت تحت ل فريده هانم
ابتسام :طلعت لقيتها نايمه يا هانم
آسر ظهر ع ملامحه الزعل
فريده بهدوء طب صحيها يا ابتسام
آسر بإندفاع لا لا خليها ترتاح أنا كدة كدة هفضل قاعد شويه
فريده زي ما تحب يا حبيبي
و بدأو يتكلموا ويضحكوا
هديل صحيت من النوم بكسل وحزن مش حاسه ب أي حاجه ف الدنيا ومفيش ف مخيلتها غير آسر وهي نفسها تنساها لأن قلبها واجعها اوى ف نزلت دمـ.ـو.عها وافتكرت كلام نورا ف قامت أخدت شاور وجابت لبس جميل هادي و أنيق ومحتشم ولبسته وفردت شعرها و نزلت تحت تشوف مامتها وتطمن ع وقت اخدانها العلاج
بتتحرك ف القصر بدون وعي ومش حاسه بحاجه حواليها وشقه آسر هي اللي ف مخيلتها واوضته وهدومه والبرفان بتاعه
لحظه!
البرفان!
هديل بقشعريره انا شامه ريحته
هديل بتتنفس باضطراب وبتبص حواليها برعـ.ـب
فجأه ايد جت ع أيدها
ف انتفضت
هديل بـ.ـارتياااح ماما
فريده بزعل كنتي فين يا قلبي آسر كان هنا وكان عاوز يسلم عليكي
هديل بـ.ـارتجاف كان هنا! ولفت أيدها حوالين جـ.ـسمها
فريده هو لسه ماشي دلوقتي حالا
هديل خانتها نظراتها وبصت ناحيه الجنينة لاراديا . وخانتها اذنها وتحاول تسمع صوت عربيته أو صوت أقدامه أو صوت أنفاسه بس مسمعتش حاجه ف حزنت ع نفسها لانها مش قادره تبطل تفكير فيه وحزنت لأنه مشى من غير حتى ما تشوفه.
↚
آسر رجع بيته حزين. كان نفسه يشوف هديل. كل تفاصيلها وحشته.
رقتها ضحكتها شقاوتها جنانها كثوفها
طلع الشقة ملهاش حنين استغرب بس لما مشى خطوتين لقي ورقه مكتوب عليها
سلمى صاحبتي تعبت ف روحتلها شويه مش هتاخر. ف أطمن وحط الورقه ومشي بخطواته القويه الخفيفه ع اوضته فجأة وقف
و ظهرت ع ملامحه الهدوء ورجليه غيرت المسار اتفاجئ لقي نفسه ف اوضه هديل
آسر بصوت مسموع وتنهيده حاره :هديل.
دخل اوضتها وبدأت الضحكه تترسم ع شفايفه و عنيه بدأت تبص بتركيز ع كل تفاصيل الاوضه ممكن يلمح طيف هديل
قلع جاكيت البدلة بتاعته ورماه ع السرير وراح ناحيه دولابها كان فيه لسه شويه هدوم خاصه بيها . ضحك بهدوء وبدأت أيده تنتهك خصوصية الملابس ولو كانت تقدر ع الكلام ل صرخت من آثر لمساته.
بدأت عنيه تبص ع كل مكان ويتخيل هديل ف الاوضه.
بص ع السرير والمخده وقعد ع السرير وحط أيده ع المخده
اتنهد وقال بثقة وحب : اكيد دمـ.ـو.عها نزلت كتير ع المخده دي كل ليله. سكت شويه وبعدين قال ب ألم بسببي
سببي انا ..قالها بحزن أبيه آسر.
غمض عنيه ب الم وحط أيده ع صدره وبدأ يميل بجـ.ـسمه ع السرير بهدوء لحد ما فرد جـ.ـسمه ع السرير. وعيونه شاردة ف السقف. ومخيلته مصوراله هديل كويس اوى بكل زكرياتها ف الشقة دي
آسر أتنفس بعمق يمكن يشم رائحة هديل.
آسر بحزن :يا ترى لسه بتحبيني يا هديل!
ف الفيلا
هديل قاعدة مع مامتها تضحك وتهزر.
وفجأة نورا صاحبتها جات اخدتها اوضتها بعد ما سلمت ع فريدة هانم
ف اوضه هديل
هديل بدهشه ف ايه ي نورا خضتيني
نورا بفرحه ف حفله حلوة اوي ف الفيلا اللي قصادكم
هديل بحزن لا بلاش نفسيتي تعبانه
نورا ليه بسبب سي آسر تصدقي انا بقيت بكرهه
هديل بزعل ليه بس يا نورا
نورا مش عارفه مغرور ورخم ومعقد
هديل بهدوء لا خالص . دا انسان جميل خالص
نورا هو انتي بتحبيه علشان شكله حلو وجنتل مان وكده!
هديل بعنف لا طبعا
نورا اومال هتموتي عليه ليه. ما انا اول ما شوفته ف شقته اول مره لما جيتلك كنت هموت عليه بس معاملته البـ.ـاردة كرهتني فيه
هديل بهدوء بس هو عمره ما عاملني معامله بـ.ـارده . بالعكس كان مهتم بيا اوى . هو ساعات كان بيقسي عليا بس كان دايما حاسس بيا وفاهمني
نورا بصتله بغضب وتريقه اسكتي يا هبله بالعكس دا كان مطنشك حتى وكان يقول علينا مراهقين وأطفال
هديل بوجع مكتوم طب امشي مش هاجي معاكي الحفلة
نورا لا لا يا هديل علشان خاطري دي حفله دمااااار وفيها كتير من صحابنا
هديل اوك وقامت جابت لبس هادي وجميل ورقيق
نورا مسكته منها ورمته ايه القرف دا . ذوقك نزل خالص وجابتلها لبس تاني آخر موضه وجـ.ـا.مد
هديل برفض وامتناع لا
نورا بحيرة ليه دا قريب من بتاعي
هديل بخوف لا لا آسر بيدايق من الحاجات دي
نورا وانتي مالك وماله وبعدين ما يخليه ف خطيبته. وخدي هنا. مين قالك انه بيدايق من ذوقك
هديل بقلق وزعل لما كنت عايشه في شقته وكان فرق السماء والأرض من خطيبته
نورا خطيبته دي هبله علشان بتسمع كلامه وبعدين مش هو رفضك خلاص يبقى ملوش حكم عليكي وبعدين دي موضه يعني رقي حاجه راقية وبدأت تلبسها بالعافية وهديل قاومت وبعدين استسلمت.
ف شقه آسر
آسر نايم ف سرير هديل.نايم بكل هدوء.
اللي يشوفه يقول أهدى واجمل من الطفل. يقول براءة مش عاديه.
مين اللي قال إن إلاناث اطفال و نسي يقول إن الرجاله أجنه ف بطون امهاتهم.
وهل يوجد ما هو أشـ.ـد فتنه وجمال من براءة وهدوء الرجل!؟
فجأه موبايله رن ف صحي مفزوع.
آسر :ايوه يا حنين
حنين ببكاء :آسر ممكن تيجي عندنا فورا سلمى تعبانه اوى وابنها كذلك
آسر بإندفاع حاضر حاضر جاي دلوقتي متقلقيش
آسر طبعا عارف العنوان وعارف سلمى وان جوزها بيسافر ويجي وهي صديقه حنين المقربة كتير كانت حنين بتزورها لما كانت حامل
آسر ركب عربيته وراح ع العنوان
ووصل للشقه وبدأ يخبط بقلق
حنين جريت ع الباب وأول ما شافت آسر حـ.ـضـ.ـنته وقعدت تعيط ف حـ.ـضـ.ـنه
آسر حط أيده ع رأسها
آسر بصوت هادي وحنين بس أهدى متخافيش انا جمبك
حنين بصتله ببكاء قاعده تصرخ مش راضيه تسكت و ابنها قاعد يعـ.ـيط بردو ومش عارفه اعمل ايه
آسر بهدوء وحنان طب متقلقيش هتصرف وطلع موبايله ورن ع دكتور صاحبه
وبالفعل الدكتور جه وكشف عليها وهي هدأت. وسابوها ترتاح ف الاوضه
آسر شكر الدكتور اوى.
وبعدين الدكتور مشى واسر راح ف الصالة لقي حنين قاعده بهدوء وف أيدها حاجه صغيره
آسر قعد جمبها بحنان وبيبص ع اللي ف أيدها لقاه طفل صغير تقريبا عنده 3شهور
آسر قلبه انتفض . أول مره من زمان اوى يشوف طفل . أول مره يشوف حاجه صغيرة كده بالجمال دا كله
حنين بصتله بضحك
آسر ضحك بشـ.ـده ومن قلبه.
وقال ف سره : أشـ.ـد الفتن هي ضحكه الأنثى بعد البكاء.. .
آسر حط أيده حوالينها بالطفل اللي ف حـ.ـضـ.ـنها وحـ.ـضـ.ـنها بهدوء وضحك
حنين ضحكت من رده فعله
فجأه لقوا خالد قدامهم
خالد بتريقه طب اقفلوا باب الشقة طيب علشان محدش يشوفكم.
حنين خدودها احمرت وقلبها بدأ يتـ.ـو.تر
آسر بص ع حنين لقاها قلقت من خالد
آسر باستفزاز طفولي طب أهو و باسها من خدودها بوسه طويله مووووواه
حنين شهقت وزقت آسر بحنان من صدره.
خالد كور أيده من الغضب هو عارف ان آسر بيستفزه بس بردو زهقان
آسر ضحك بشراسة وقام حط أيده بقوه ع كتف خالد وقال بصرامة يا عبـ.ـيـ.ـط دي ف أيده من زمان دي متربيه ف حـ.ـضـ.ـني
خالد اتعصب اكتر
حنين قامت بسرعه وادت الطفل ل آسر
آسر نسي نفسه لما شال الطفل الصغير دا قعد يبصله
حنين مسكت ايدين خالد وضغطت عليهم برقه دا بيستفزك يا خالد متخليهوش ينتصر عليك وبصت ل آسر ب مكر طفولي
آسر ضحك وقال بهدوء اولعوا واخد الطفل وجه يطلع من باب الشقة بعد ما خبط حنين ع رأسها بخفة وقال بصرامة اتصلتي بيه قبل ما تتصلي بيا . بس انا جيت قبله
خالد بدفاع المواصلات والله يا حنين
آسر بص باستفزاز طفولي ليهم هما الاتنين
حنين خلاص بقا يا آسر قلبك ابيض يا سي بابا
آسر ضحك لا يا حبيبتي خلاص كان زمان تربيتي ليكي منفعتش أهو نهايتك مع خالد
خالد بعناد طفولي احسن منك يا باير
آسر بنظره طفولية مضحكه جاتكوا لالارف
حنين تعالى يا بابا هنا واخد يوسف فين
آسر متخافيش هخليه معايا شويه وهيبقي اجيبه . خليكي بس جمب مامته بدأل الزفت جوزها مسافر طول العمر كده
خالد متقلقش هنفضل هنا معاها لحد ما تستقر . بس أبقى عدي يوسف أبقى هاته وبعدين نسيبه مع حنين وسلمي و نروح انا وانت عايزك ف موضوع
آسر بصرامة اوك موافق.
آسر بصرامة سيبوا الباب مفتوح وبعدين
آسر مشى ومعاه يوسف.
خالد آسر بقت معاملته زفت اتغيرت
حنين لا بالعكس والا مكنش سابك هنا معايا
خالد بغيره اسكتي ما انتي كنتي حـ.ـضـ.ـناه يا هانم
حنين ضحكت بخجل
خالد بنرفزه عجبتك
حنين لفت أيدها حوالين وسطه وحـ.ـضـ.ـنته وقالت بهدوء انت عارف ان انا وأسر يتامي واتربيني سوا واهتم بيا لدرجه كنت بقوله يا بابا وصاحبي واخويا وحبيبي وكل حاجه. زي ما قالك انا متربيه ف حـ.ـضـ.ـنه
خالد بغيره دا انتي مصممه تدايقيني بقى وبدأ يلعب ف وشها ويمسك خدودها بطريقه مضحكه وحنين تضحك
آسر ساب العربيه قدام العماره و اخد تاكسي علشان مش هيعرف يسوق ب يوسف
فجأة بقى قدام الفيلا بتاعت هديل
آسر وهو شايل يوسف وبيقوله بسعادة تعالى هعرفك ع طفلتي هدول
آسر دخل الفيلا لقي فريدة هانم.
فريده بسعادة ازيك يا آسر فينك يا حبيبي
آسر بابتسامة ما انا بزوركم كل يوم أهو
فريدة يدوم يارب يا حبيبي دا انت مالي علينا الدنيا
آسر بحنان تسلميلي يارب واهو جبتلكم معايا حاجة حلوه أهو
فريدة بسم الله ما شاء الله. آية دا لحقت. هديل قالت انك لسه خاطب
آسر بضحكه رجوليه عاليه احنا ف زمن السرعه بقا
ضحكته رنت ف المكان. وياللعجب وصلت ل إذن شخص مشتاق للضحكه دي اوى من زمان
هديل انتفضت جـ.ـا.مد والالماس وقعت من أيدها
نورا ليه كده يا غـ.ـبـ.ـيه
هديل برعـ.ـب ا.... س... ر
نورا وهي بتاخدهم من ع الأرض البسيهم يلا اتاخرنا ع الحفلة
هديل باستغاثه بقولك آسر هنا
نورا بقلق هديل مالك يا حبيبتي انتي كويسه مفيش حد هنا غيرنا
هديل بتـ.ـو.تر بس بس بس انا سمعت ضحكته
نورا بدأت تهدأ فيها وتقنعها أن دي هلاوث
وبالفعل هديل هدأت والحمد لله أخيرا جهزوا نفسهم للحفله ونازلين
هديل نزلت وبالفعل شافت راجـ.ـل كبير أنيق قاعد بيضحك ويهزر
لبسه شعره ريحته حركاته هيأته شكله
هديل تلقائي آ.. آ... سر
آسر رمشت عيونه فجأه بثبات وكأنه سمع صوت حروف اسمه من باطن حلقها وصوتها الهادي
ف ضحك وجه يبصلها
اتصـ.ـد.م اتصعق عيون بقت حمرا و عروق ظهرت ف رقبته ايديه كورت بغضب انفاسه بقت جمر من حرارتها
هديل اول ما عنيها شافت عنيه واتاكدت انه هو بجد ومش هلاوث فضلت بصاله بشوق
لحد ما لاحظت نظرة الغضب اللي ف عنيه
جـ.ـسمها انتفض
نورا ادايقت لما شافته
ولاحظت تـ.ـو.تر وحالة صاحبتها ف شـ.ـدتها وبدأو يتحركوا ناحيته
نورا باستفزاز ازيك يا آسر وبصت ل فريدة وقالت فريده هانم احنا رايحين الحفله.
هديل وعيونها ع آسر بتحاول تشبع من عيونه
محستش بالوقت وقد ايه هي بصاله إلا لما لاحظت انتقال عدسة عيونه من ع عيونها ل شعرها رقبتها صدرها جـ.ـسمها ف برقت عيونها وانتفض جـ.ـسمها وايدها تحسست هدومها وبصت ع لبسها
لقيته مخجل
بصت لقت عيون آسر رجعت ل عيونها بس بقت مزيج من الغضب الغيره عتاب شوووق لووم
هديل انكثفت منه اوى والهواء ورقه الثوب وعيون آسر حسسها أنها واقفه قدامه من غير هدوم
آسر نزل عيونه من عليها بوجع و نـ.ـد.م بعد ما أطمن عليها و اشبع اشتياقه ليها
نورا واقفه بكل جحود ولا كان ف راجـ.ـل هنا
فريده مش هتسلمي ع آسر يا هديل
هديل بـ.ـارتجافه ف كلامها ازيك يا آسر
آسر بهدوء من غير ما يبصلها الحمد لله
هديل بتركيز ماما ايه اللي ف ايدك دا
فريدة دا يوسف ابن آسر
آسر فاق من شروده ع كلام فريده
نورا باستغراب اه يا نمس جبته أمتي دا
آسر رفع حاجبه وضحك ع سذاجتهم بهدوء يالا سذاجة نساء حواء
ما فاقوش من الموقف إلا ع ارتجافه صوت هديل.
هديل بصدمة وضعف ابنك!
آسر رفع حاجبه
فريده ونورا قعدوا يلاعبوا يوسف ويمدحوا ف جماله
آسر هو الوحيد اللي شاف دمـ.ـو.ع هديل اللي بدأت تمسحهم بقوه
هديل بدأت عنيها تهرب من عنيه وحاولت تتصنع القوة
آسر باصصلها بحنان قد ايه هي وحشاه اوى. اوى نفسه يقوم يحـ.ـضـ.ـنها.
هديل عنيها اتحولت من الاشتياق والضعف للشراسه
هديل بشراسة يلا يا نورا ورانا حفله
نورا بتركيز اه صحيح نسيت يلا ... مبروك يا أبيه آسر وضحكت بطفوليه
آسر بضحك ع جنانهم عقبااالك
هديل متحملتش صوته ف مشت بسرعه بإندفاع ونيران جواها بتحرقها اوى اوى
فريده استنوا بس طب هتتاخروا؟
نورا هنهيص للصبح
آسر غضب
فريده بقلق لا لا كدة كتير
نورا خلاص خلاص مش هنتاخر
فريده لا يا نورا مش مطمنه
أسر بصرامة انا ممكن اروح معاهم بس انتي تخلى بالك من يوسف.
فريده ياريت يا آسر أصل انا مش مطمنالهم ومتقلقش هحطه ف عيوني يا حبيبي
نورا مشت بزهق أوف كده الحفله باظت
آسر باس يوسف وسابه مع فريده ومشي ل نورا وهديل اللي مستنيونه ف الجنينة.
↚
الجميله اللي موجوده ف المكان .
و هديل و نورا كل شويه يبصوله .مستغربين منه و من هدوءه و نورا زعلت لان اسر كده هيبوظ عليهم الليله .هي ف اليومين اللي اتعاملت فيهم مع اسر فهمت شخصيته .
اسر خد باله انهم بيبصوله .ف ضحك ف نفسه .لانه متاكد انهم مرتبكين من وجوده .و غيروا خطتهم للاحتفال بالليله و خصوصا نورا حركات .ف ضحك اسر .
نورا بطرف عين. و بلاهه. بتضحك ع ايه يا اسر
اسر بصلها .اسر بهدوء و استفزاز و ف ابتسامه مكر ع شفايفه . مبسوط اوووي اني هحتفل معاكم الليله .و عيونه راحت بسرعه ع عيون هديل ف لقاها بتبصله ف ضحكلها ب حنان و تأكيد ل كلامه .هديل ارتبكت من ضحكه عيونه و شفايفه ليها ف لفتت وشها الناحيه التانيه علشان ميشوفش خدودها اللي احمرت و ضحكتها اللي ظهرت غصب ع شفايفها الجميله المطليه ب لون فاتن .
نورا باستفزاز علشان تدايق اسر ..بس انت يا ابيه اسر كبير و عجوز وضحكت ببراءه طفوليه دليل ع انها بتقولها بنوع من المزاح .وكملت قالت. و الناس كلها هتستغرب منك .
اسر بتفكير و صرامه. ليه يا بطوط
ف الوقت دا هديل بصتله بس هو ماخدتش باله من عيون هديل والعتاب اللي فيهم .
نورا بعقلانيه مصطنعه. لان الحفله دي كلها تحت سن ال ٢٣ او بالكتير ٢٥. طلاب جامعات وبس
نورا وهي بتبصله وراحت ع عليه وقفت قدامه و مسكته من خدوده بعد ما وقفت ع طراطيف صوابعها .وقالتله بطفوليه مازحه لكن انت عجوز يا ابيه اسر و ضغطت ع خدوده .
ف ضحك اسر ضحكه هاديه .حيرت عقل و قلب نورا . ازاي كميه الهدوء و التفاهم دي ف شخصيه قاسيه ومعقده زي اسر .دا رايها ف اسر انه راجعي .
اسر طلع ايده الاتنين من جيوبه و مسك ايد نورا .ف ارتبكت نورا من لمسته .و زادت عليها المعاناه لما هو ركز ف عيونها و قالها بصرامه وضحكه هاديه و هدوء انسي ....انا عارف انك مدايقه من وجودي .
غاصت نورا ف عيون اسر .ف لاحظ هدوءها و استكانتها بين ايديه و لو كان حـ.ـضـ.ـنها .ما كانت مانعت . ف حب يفوقها من هرموناتها و مشاعرها الكتير ....هكذا هم الاناث .ف ضـ.ـر.بها ب خفه ع راسها. وقال بصرامه. اساسا انا جاي مع هديل .
ف بعدت نورا عنه وعن لمساته و عيونه و جـ.ـسمه اللي شبه السور المنيع و ريحته بعدت عنه ب قلق .....ما هذا الكائن .! رغم تلقائيته و عفويته و اظهاره ل عيوبه بكل وضوح بما فيها من هدوء ممل. افكار قديمه .كلام ممل مفيهوش لغه العصر. ورغم كده القرب منه ومن شخصيته بيجذبك اوي ل اعماقه .
نفضت نورا راسها من هذا ال اسر .ف هي لا تريد ان تكون سجينته. .مثل هديل .
هديل كانت مدايقه من تصرف نورا و اعتدائها ع اسر بالطريقه دي و اقتحام منطقته بكل ما فيه من تفاصيل جسديه .
هديل بغضب مكتوم .و سخط ع نورا .كان نفسها تروح تمسح خدود اسر مكان ايد صاحبتها نورا
اسر وهو بيبص ل هديل .مالك يا هديل مش بتردي ليه .بقول اني جاي الحفله معاكي انتي .علشان انتي كبيره زيي.
هديل بدهشه و قد عجبها كلامه .ممممم
هديل برقه. كبيره زيك ازاي وانا سني من سنهم .
اسر قرب منها. و حط ايده الشمال كلها ع كتف هديل .ف اقتحم اسفل رقبتها من الخلف و رقبتها و كتفيها و حصلت ع بعض الدفء من قرب جسده منها .مش عارفه كميه الدفء دا جه منين .و بدات ريحته الرجوليه الفاتنه تقتحم انفها ف تغريها و تقتحم جسدها ف تـ.ـو.تره و تزيد من ارتجافته .
اسر بصوت رجولي وعيونه عليها :بصي هفهمك .انتي طفلتي بس احنا النهارده هنضحك عليهم وقالها بطريقه طفوليه .
هديل بعد ما فاقت من دوامه قربه ليها .و اول ما سمعت صوته العذب قريب منها .بصت بسرعه ف عيونه .عايزه تغرق فيهم .
اسر بطفوليه .بصي و لا اقولك هنقول ان انا اللي ف سنكم .
هديل ضحكت بانوثه من تساهله معاها لدرجه يتعامل بطفوليه .ايه اللي خلاه يطلع من دور المغرور و القاسي .
هديل. و حبت تحرجه و تحطه قدام الامر الواقع : بص يا
ابيه اسر ....انت جـ.ـسمك مختلف ب درجات كتير عن اللي ف سني .
اسر بتفكير و حيره و ضحك هو عرف هي هتقول ايه ف وقف ب ثقه قدامها و حط ايده ف جيوبه و ركز مع عيونها .
هديل ضحكت هي كمان غصب عنها ف حطت ايدهاا ع شفايفها تداري ضحكتها .
هديل بثبات و جرأه و حبت تتناقش معاه ف النقطه دي .
هو ف اجمل من الاوقات اللي تشكر وتتغزل فيها الانثي عن الرجل . لحظات مميزه عند الراجـ.ـل
هديل بدلع هادي. يا ابيه اسر انت جـ.ـسمك و بنيته قويه و صحيه اكتاف عريضه .صدر عريض .ايدين كبيره .طول .مش رفيع اوي زيهم كده دا هما مش فيهم حاجه خالص و ضحكت بطفوليه .
هديل ب ثقه دا غير انك ملامح وشك الرجوليه تجذب حور العين ..ما بالك ب بنات حواء!
اسر ضحك من قلبه بقوه .و عجبه اوي الاطراء دا وعمره ما هيتمسح من زاكرته .
الراجـ.ـل لو ف مره حب و عشق و خاض قصه حب كان فيها هو الطرف الضعيف من كتر ما حب حبيبته .
لو رجعنا ل اصل القصه هنكتشف انها هي اللي حاوطته ب حنيتها رقتها معاه ف معاملتها .و مدحها فيه و ف شخصيته و رجولته .
الراجـ.ـل اناني بيعشق اللي تحسسه ب كيانه رجولته شخصيته ملامحه ......و دي نقطه كويس ......ف الرجوله ليست من فراغ ....
هديل وبصتله ب غضب .و خصوصا لو راجـ.ـل متجوز .دا الرجاله بتحلوووو اوووووي بعد الجواز .و بصتله ب لوم
اسر بضحكه رجوليه قويه : اه يا لئيمه .يا لئيمه .لئيمه انتي .
ومسك خدودها قرصها
اسر كبرتي اوي يا هدول و بقيتي عارفه كل حاجه .و ضحك .اكيد بطوط (نورا). هي اللي علمتك
هديل بجفاء و مردتش عليه .
اسر بحنان وهو عارف انها لسه موجوعه منه لا وكمان مصدقه انه اتجوز بجد.وخلف كمان .كل دا ف شهر .يالهوي ع سذاجتها .دي غرقانه.وبصلها بعيونها بحنان وقال ف سره للدرجاتي بتحبيني يا هدول
و اتمني وقتها تسمع صوته. و ترد ع اجابه سؤاله دا .
اسر بحنان يلا ع الحفله يا طفلتي
ف ادايقت اكتر بس تماسكت وراحوا ع الحفله و نورا كانت قدامهم بس بعيد شويه ...
هديل دخلت الحفله باندفاع ...
هديل ف سرها و جواها صوت بيصـ.ـر.خ .بيقول. لا لا لا ....و هتنفجر من الوجع .للدرجاتي مش عاوزها .ولا فارقه معاه .انا تعبت خلاص انا عايزه حبيبي يبقي هيموت عليا .سواء كان اسر او غيره .علشان كده قررت ابعد عنه .مش هقدر انساه بسهوله اه .بس هزيد عدد صحابي.
فجاه
ايد قويه مسكت ف كتفها .ف اتخضت
هديل بشهقه :اسر ! نعم ! عايز ايه
اسر بصرامه خليكي جمبي .متتحركيش الا لما انا اتحرك .
اسر :هاتي ايدك
هديل وحبت تغيظه : تؤ .انا هروح اسلم ع صحابي
اسر طب اوك تعالي يلا .اهي نورا اهي كمان
هديل ببراءه مصطنعه لا انا اقصد الولاد
محسن بصلها بعيون قويه و غاضبه و بدا عليه الزهق ف نبره تنفسه و ف نظراته وعيونه وضغطت ع اسنانه و ايده بعنف وقال بهدوء مرعـ.ـب بتقولي ايه؟
هديل وهي بتلعب ف شعرها و بتهز جـ.ـسمها بطريقه طفوليه بقولك هسلم ع صحابي الولاد
محسن و الدم جري ف عروقه
محسن شخصيه مستفزه ورقه دايما غامض مش بيكشف عن ورقه خالص
يعني يبقي بيعشقك بس ميقولش ولا يبين .يبقي ف قمه غضبه بس مش يظهر منه غير الهدوء .كل الرجاله ورقهم مش بيحبوا يكشفوه بسهوله بس اسر ب زياده شويه
هديل استنتجت كده من تعاملاتها معاه
هديل سابته ومشت وهي متاكده ان هدوءه دا تحته بركان .و بردو قلقت لان بطريقتها دي هتطلع غضبه بطريقه غلط .اتحركت من قدامه وهي اتاكدت خلاص انها هتاخد منه علقه سخنه وهيديهالها بحجه انه ابيه اسر .
هديل وقفت وسط شله شباب تعرفهم من كليتها.
و بدات تضحك و تتحرك بتبص وراها ملقتش اسر ف زاد جنونها .شكلها بدل ما تعذبه عذبت نفسها .
ف نفس الوقت دا محسن كان ماشي بسرعه ف ارجاء الحفله ف قمه غضبه .الغيره بتنهش ف قلبه .
مقدرش يقف يشوفها وهي مع غيره ولا هيقدر يشوف نظراتهم ليها بلبسها البذئ دا .تحت منطق الموضه
مشي كتير بس لسه وجع الغيره بياكله حواليه ناس و عيون بنات كتير عليه بس هو مش حاسس بحد جنبه .عقله مركز ف هديل ويا تري بتعمل ايه دلوقتي
عنيه بقت حمرا..... دخل مكان كده كان فيه رجاله قدامه .كان حمام بس كان فاضي من جوه
بص ف المرايه وقال بشراسه ايه اللي مانعك عنها !
ب خطوه صغيره منك هتبقي ملكك
اسر باستغراب اخطبها!
وانا مستغرب ليه .هو انا بحبها !
ولما جه ع باله دلوقتي انها واقفه مع غيره وتضحك معاهم .ف نيران جواه بدات تحرقه.ميعرفش النار دي جات منين
اسر بعجز وهو بيمسح ع راسه بعنف. بس انا بس انا اخاف عليها مني. هي مش هتسمع كلامي .وانا عنيد .مش هتهون عليا اجبها بالعنف .ااااااااه انا عايز اعاقبها ع كل لحظه استفزتني فيها ب طريقه لبسها وتكسيرها كلامي
او او ممكن اكون عاوز اعترفلها. ب حبي ليها .
اسر بهستريا عاوزها تبقي ملكي.وقتها ممكن ناري تهدأ شويه.
هديل بدات تمشي باندفاع وسط الناس هو فين .راح فين هديل بضعف
انت فين يا اسر سامحني يا حبيبي .
ف الوقت دا
اسر كان هدأ وبدا يمشي بهدوء لحد عينه ما وقعت ع نورا
بس كانت ضايعه خالص شكلها شربت كتير .
وكان معاها شاب بس شكله مش مظبوط
اسر راح عليها باندفاع زق الشاب ف صدره و قرب هو من نورا و شالها بين ايديه .
الشاب بعنف انت مين انت و مالك سيبها بقولك
نورا بتذمر و ضياع نزلني يا ا...س....ر.....
اسر بيبص حواليه بيدور ع هديل علشان يمشوا من هنا ومتعمد يتجاهل الشاب دا
فجاه اصحاب الشاب دا جهم و لفوا حوالين اسر
وواحد فيهم مد ايده ع نورا و لسه هيشـ.ـدها من بين ايدين اسر .الشاب لقي دفعه قويه من رجل اسر ف بطن الولد دا
ف ال شباب رجعوا ل ورا و البنات صرخت والولد وقع طريح الارض يتأوووه
نورا ب إغماء. ا...س...ر. نزلني ب...ق.....ا....
اسر تجاهل كلامها
وعيونه لسه ع الناس والطلاب خافوا منه فكروه هيتشاكل .ميعرفوش انه بيدور ع طفلته هديل .
↚
اسر عيونه ع الناس بيدور ع هديل علشان يمشوا من هنا ب نورا .و فعلا لقي هديل
هديل باندفاع و بتجري ع اسر بلهفه
هديل بقلق نورا مالها يا اسر .و شايلها كده ليه
اسر حط كف ايده ع خدها برفق وحنان متقلقيش .هي كويسه . يلا نمشي من هنا
اسر بدأ ينزل نورا من بين ايديه و يوقفها ع رجليها و هديل كانت بتحاول تفوقها و تسندها و بالفعل نورا فاقت ووقفت بتمايل
نورا بصداع اه راسي .راسي بتوجعني .هو ف ايه
فجاه ف واحد اندفع و ضـ.ـر.ب اسر ع ضهره و راسه بالكرسي ف اندفع اسر بإغماء ع هديل ف وقع ف حـ.ـضـ.ـنها ف صرخت هديل من الصدمه و الخوف ع اسر و حاولت تسنده بقوه بحيث ميقعش فجاه ثقل جسد اسر خف .اتاري واحد مسك اسر من ورا .
و وقعه ف الطرف المعاكس.ف صرخت هديل و نورا برعـ.ـب و .اسر حاول التماسك و يتشبت بقدميه ع الارض لكي لا يسقط بجسده دفعه واحده ع الارض .ولكن انهال عليه الصبيه بالضـ.ـر.ب المبرح .
و التفوا حوالين اسر بشكل دائري و استمروا ف الضـ.ـر.ب مع الشتم و التوعد و التهديد
اسر بيحاول يقاوم او يقوم بس مقدرش .مكنش ف ايده غير انه يدافع عن نفسه .مكنش عارف يهاجم .اتكاتروا عليه
اسر ف وسط تأووه و صوت اللكمـ.ـا.ت النازله فوقه باليد و القدم .
و هديل ف الطرف التاني وسط شهقاتها و صراخها و دمـ.ـو.عها اللي غرقت وشها مبقتش شايفه قدامها وهي سامعه صوت اسر حبيبها بيتألم و صوته بيخرج بوجع .
الطلاب كلهم خافوا من كميه الضـ.ـر.ب والشتم و التوعد.حاول شباب يدخلوا بس فشلوا .هديل ف حاله انهيار .دمـ.ـو.عها نازله بتترجي ان هما يوقفوا ضـ.ـر.ب او ان اسر يقوم من وسطهم و يقاومهم كلهم او ان حد يتدخل ولكن هيهات ...
اندفعت هديل بسخط وسط الصبيه و بتحاول بمخالبها (ايدها). الصغيره تزقهم او تضـ.ـر.بهم و لكن هيهات
اسر سامع اصوات كتير حواليه. صوت شتيمه توعد انفاس عاليه صوته المتألم اصوات الناس ف الحفله و اخترق كل الاصوات دي صوت صراخ هديل و شهقاتها المتعاليه .
فجاه. جه الامن و خلص اسر من قبضه الصبيه دول و كان عددهم ٧ او ما يزيد .
الصبيه بدأو يروحوا ع جمب بفعل حركه الامن ف تخليص اسر .
ف المسكينه هديل كان ليها الحظ ف انها تكون الاولي اللي تشوف اسر وهو ع الارض ف حاله يرثي لها . و بيحاول بعجز يقوم .جريت هديل عليه باندفاع و دمـ.ـو.ع غرقت وشها وهدومها .
هديل بصوت باكي اسر انت كويس ! و راحت عليه و حاولت تقومه بس من كتر الضـ.ـر.بات ف جسده .و صوته المتألم منعها تقومه بس حاول يستقيم ف جلسته ع الارض و هديل لفت ايدها حوالين راسه و دفنتها ف حـ.ـضـ.ـنها
هديل بانهيار و هلع اسر اسر انت كويس يا حبيبي
انا اسفه انا اسفه وصوت شهقاتها يغلب صوتها وكلمـ.ـا.تها
اسر لف ايده حوالينها و حاول يهديها بصوته الضعيف
اسر بصوت ضعيف انا كويس متقلقيش .اهدي انا كويس
بطلي عـ.ـيا.ط
و هديل تحـ.ـضـ.ـنه اكتر و تحاول التماسك و تبطل عـ.ـيا.ط .فجاه حست ب شئ دافي بيتدفق ف شعر اسر من الخلف
هديل بصدمه وهي بتبص ع ايدها المغروزه ف خصلات شعره .
هديل بـ.ـارتجافه. دم؟!!!!
اسر بثبات. ن...و...ر...ا. فين يا. ه..د..ي...ل
هي كويسه !
و معداش ثانيتين و غاب اسر عن الوعي وهو ف حـ.ـضـ.ـن هديل .
عدي وقت ليس بالقليل
خلصت فيه كل الاجراءات و اهمهم
نقل اسر ف غرفه ف قصر هديل بعد ما كشف عليه الدكتور و وقف نزيف راسه و عمله ضمادات ل جروح جسده .و اسر لسه فاقد الوعي
فريده بقلق :الحمد لله انها جت ع قد كده .كفايه عـ.ـيا.ط بقي يا حبيبتي .كده هتقلقي راحته .سبيه نايم مرتاح .
هديل وهي قاعده ع طرف السرير وهو نايم جمبها .
هديل بقلق ووجع مش قادره يا ماما .كان موقف صعب انا كنت فيه عاجزه عن ان اساعده
و حسست بايدها ع وشه وقالت بوجع. انتي مش متخيله هو حالته وقتها كانت عامله ازاي
فريده بزعل خلاص يا هديل متوجعيش قلبي عليه .انا هروح اوضتي علشان يوسف ابنه نايم . معاكي نمره مـ.ـر.اته علشان نرن عليها نطمنها
هديل بشراسه مش معايا نمرتها
فريده ب لوم اخص عليكي .انا هتصرف و طلع من الاوضه
هديل ادايقت لما مامتها جابت سيره حنين .و بصت ل اسر بوجع و لوم. ومعداش دقيقتين وكانت ملامحها لانت و هدأت لما بصتله .
هديل قاعده جمبه ومنزلتش عينها من عليه وع كل حته فيه .معقوله هو ف اوضتي معقوله قدام عيوني ...بوجع بس هو مش ملكي .هو ملك حنين ...بوجع. و بقي اب .بقي عنده عيلته الخاصه و دمـ.ـو.عها نزلت من تاني .
عدي نص ساعه و فاق اسر وهو ماسك راسه و بيتوجع .و بيبص حواليه باستغراب .لقي هديل قاعده جمبه بنفس لبسها و تسريحه شعرها و روج شفايفها و دمـ.ـو.عها اللي غيرت ملامح الميك اب خالص .شبه اتمسح ...
اسر مد ايده و مسك ايد هديل وصغطت عليها ب رقه .
ف انتفضت هديل و بصتله بدهشه و شوق . اسر
اسر بهدوء وضحكه ضعيفه و صوت متقطع عيون اسر
هديل بضحكه :من قلبك يا اسر !
اسر بـ.ـارتياح طبعا من قلبي
هديل بفرحه عاشق هيمان يسلملي نبض قلبك يارب
اسر بهدوء و حنان كنتي خايفه عليا !
هديل وهي بتقرب منه من غير ما تحس. اوي يا اسر.... اوي. كنت خايفه عليك اوووي ....كتير
اسر بحنان و حط ايده ع خدودها. انا كمان خفت عليكي اوي و صوت عـ.ـيا.طك قطع قلبي .و مشي ايده بنعومه ع خدودها علشان يمسح دمـ.ـو.عها اللي عجز انه يمسحها وقت المشكله ...
هديل وهي غرقانه ف عيونه ومش حاسه بانعدام المسافه بينهم .و اسر كمان
هديل بهدوء. مالك ساكت ليه .ف حاجه وجعاك !
اسر بحنان. ايوه ...قلبي ...
هديل باندفاع و نعومه. ماله
اسر بحنان بيوجـ.ـعني
هديل بابتسامه رقيقه سلامته
اسر وهو بيبص عليها ..لسه مغيرتيش هدومك !
هديل كنت قلقانه عليك اوي .مقدرتش افكر ف حاجه تانيه غيرك .
اسر و حس بضعف و استسلام ل قربها منه بالطريقه دي ..و زي ما يكون متردد. يعمل اللي ف دماغه ولا لا
هديل انكثفت من نظراته .وقالتله. مش تزعل الامن اتصرف و خدلك حقك و كمان لو حابب تلجأ للشرطه ..حقك .
اسر وهو مركز في تفاصيل وشها. وقال بهدوء. انتي امبـ.ـارح سبتيني لوحدي يا هديل و روحتي وقفتي مع صحابك الولاد و بصلها نظرات لوم و عتاب
اسر بكثوف و تـ.ـو.تر و ف نفس الوقت ارتياح من هدوءه .يتحسد ع بساطه كلامه .فين العصبيه و القسوه و التملك .
هديل و لفت ايدها الرقيقه ع شعره من ورا تتحسس الجرح وقالت برقه. هو الجرح اثر عليك و لا ايه
اسر وقلبه بيضحك قبل عيونه. ..و عيونه بتضحك قبل شفايفه ...قربي اكتر و انا ممكن اسامحك واحتمال انا اللي اصالحك كمان
انكثفت هديل و ف اللحظه دي بس. حست ب انعدام المسافه بينها و بينه. ف رجعت ل ورا بتـ.ـو.تر و خجل
ضحك اسر وبهدوء وصوت رجولي. لسه بتتكثفي مني !
هديا ب لخبطه وبدات تلعب ف ضوافرها. مممم. حمدلله ع سلامتك يا ابيه اسر
اسر بصوت غاضب بس هادي. الله يسلمك
اسر وهو بيبصلها بعتاب .هي ليه بتعامله كده .هو حاسس انها بتعذبه بتصرفاتها دي . ولا انا اللي بعيد من الاول !
اسر بصوت موجوع اه
هديل راحت عليه. نام يا اسر استريح
اسر بزعل فين نورا
هديل بغيره كويسه
اسر. بـ.ـارتياح فاقت يعني ؟طب ممكن تبعتهالي
هديل بغيره و شراسه هاديه. نو. لا مش هبعتها و مشت من الاوضه و سابته
اسر بضحكه هاديه. امتي بقا تبقي ملكي !و متبعديش عني لحظه
هديل طلعت من الاوضه متغاظه وبعدها ب ثواني رجعت تانيو بتفتح باب الاوضه لقيته لسه قاعد مكانه ع السرير
هديل وهي واقفه قدامه. انت ليه حنين و بتهزر و كويس نع نورا مع انها زيي ف كل حاحه سني لبسي تصرفاتي الطفوليه اللي ف نظرك
هديل بهدوء وصوت حزين اشمعنا رقيق معاها. و قاسي عليا انا
اسر بهدوء و مد ايده ...تعالي يا هديل
هديل بزعل طفولي لا .مش هاجي انت قاسي ووحش وانا مخصماك .
اسر بضحكه هاديه. بس انا عايز اصالحك
هديل بتركيز.
اسر. و عاوز اراضيكي
و مش عايزك تزعلي مني ابدا
هديل بحب و اهتمام و ايه كمان
فجاه. ف شاب جه
الشاب. اسف دخلت من غير ما اخبط .كنت حابب اطمن عليكي يا هديل
هديل باهتمام. تسلم يارب يا كيمو
اسر بغضب. مين دا
هديل باندفاع دا صاحبي ف الكلي......وفجاه سكتت. اقصد. مممم.
اسر بغضب كملي .سامعك
هديل اتـ.ـو.ترت و سكتت
الشاب انا كريم صاحب هديل ف نفس الكليه
اسر بتريقه اها. حلو اوي و بص لهديل .لقاها بتتهرب بعيونها من نظراته
عدي ربع ساعه و كريم نازل محن و اطمئنان ع هديل
وبهدين استاذنو طلع برا
اول الباب ما قفل .جـ.ـسم هديل انتفض
و بتبص ع السرير اللي اسر عليه .لقيته قاعد و ف قمه ثورته و غضبه
هديل بطفوليه. يلا يا ابيه اسر استريح شويه
اسر مردش عليها
هديل. اسر. بكلمك. رد عليا
اسر بغضب ممكن تخرسي !
هديل بغضب لا مش هخرس و لسه هتكمل كلامها فجاه سكتت وحطت ايدها الاتنين ع بوءها علشان تسكت ومش تتكلم
اسر وهو بيقوم من ع السرير و بيقرب منها. كملي سكتي ليه. قولي. سامعك
هديل وهي بترجع ل ورا. وحاولت تستعطفه. اسر مش تخوفني منك
اسر بخطوات ثابته. وهو انتي بتخافي زينا !
هديل ب طاعه ايوه بخاف زيكم
اسر بصرامه اومال مش بتسمعي كلامي ليه .و بتدايقيني ليه
هديل لسه هتتكلم تدافع عن نفسها .لقت اسر وصل قدامها و حط ايده ع بوءها
اسر. هوششش. مش عايز اسمع حاجه
اومأت هديل راسها بالموافقه و ايده لسه ع شفايفها و عيونها ف عيونه و ف تـ.ـو.تر بينهم
اسر بعد ايده عنها. شطوره يا طفلتي
↚
اسر اخدوه ع الفيلا و فضل عايش فيها مع هديل و حنين و خالد جم ياخدوا يوسف ويطمنوا ع اسر بعد ما عرفوا اللي حصلوله و هديل عرفت ان اسر فركش خطوبته .و حصلت كارثه وهي ان نورا كانت ع علاقه ب واحد غني اوي بس باسم هديل و ان الفيلا بتاعتها و ان اسمها هديل .وكده .و طلع شاب اي كلام .
وضحك عليها واتجوزها عـ.ـر.في والورقه انكتب فيها اسم هديل مش اسم نورا
و اسر عرف بس ف الفتره دي خالد فضل ف الفيلا مع هديل علشان يحميها . و حاولوا يبعدوا اسر ع قد ما يقدروا عن مكان وجود هديل .علشان لما سمع ب خبر ان هديل اتجوزت عـ.ـر.في كان عاوز يبقي عنيف معاها وخافوا اسر يأذيها
عدت ايام و هديل ف حاله رعـ.ـب من اسر .ومن اللي حصل ومش عارفه ازاي تدافع عن نفسها .
و مامتها صحتها اتدهورت .ف قرر خالد يتجوز هديل هي من لحمه و من دمه وخاف عليها من الفضيحه .
بس حنين راحت ل اسر و اترجته انه يروح يتجوز هو هديل لانها بتحب خالد ومش هتقدر تسيبه ل غيرها .
اسر كان ف صراع عميق بينه وبين نفسه .من ناحيه هو عاوزها وبيحبها ومن ناحيه كبريائه كراجـ.ـل مانعه
تعب فريده هانم زاد ف خاف اسر انها تموت ف فعلا راح واتجوز هديل .وكان قبلهم باسبوع فرح خالد و حنين.
الحلقه ال ٢٠
هديل قاعده ف شقه اسر .بس المره دي لانها بقت مـ.ـر.اته .و المره دي مكانها هيبقي ف اوضته هو .مش ف اوضتها اللي كامت قاعده فيها .هديل قاعده ب فستان الفرح ع السرير وهي ف حاله رعـ.ـب .خايفه اوي من اسر .مع انها ملهاش ذنب ومعملتش حاجه غلط .نورا هي اللي وقعتها ف كل المصايب دي .
قاعده منكمشه ف فستانها زي الطائر الجريح .مش عارفه مصيرها هيبقي ايه .و ازاي سلموها ل اسر بالبساطه دي بعد ما كانوا بيبعدوها عنه علشان مش يأذيها .
فجاه باب الاوضه فتح .ف انتفضت هديل .و بصاله برعـ.ـب
اسر داخل الاوضه ب دم بـ.ـارد و ملامح جـ.ـا.مده مفيهاش اي تعبير بالفرحه او حتي الحزن
اسر بصوت قاسي مغيرتيش هدومك ليه
هديل ب خوف. مجاش ع بالي
اسر بصوت رجولي قوي لا والله .حلو اوي .ع اساس انك اول مره يا مدام هديل
هديل مش عارفه تقوله ايه ولا تقنعه ازاي وطبعا مش هيصدقها .كتير حاولت معاهم ومحدش صدقها حتي نورا يومها اختفت .بس فضلت الصمت
اسر غضب من هدوءها و سكوتها و من شكلها وهي ف الفستان كان فستان رقيق و كانت جميله اوي فيه .قمه الجمال .ف اتغاظ اكتر .
اسر بصرامه قاعده ليه .قومي قلعيني الجاكيت
هديل بفزع من صوته اول مره يقسي عليها اوي كده من غير ما تلمح نظره الحنان ف عيونه
قامت وراحت عليه بسرعه و دبدات تقلعه الجاكيت .
اسر بصلها بقسوه وقال بفظاظه. و الساعه
هديل بهدوء و سرعه حاضر
اسر ادايق اكتر لما قالتله حاضر بكل نعومه .
اسر مسك وشها ب ايده وقال بصرامه. دور الرقيقه و الملاك مش لايق عليكي يا مدام هديل
هديل ب تأوه من قوه ايده و قسوته وضغطه ع وشها بعنف
والدمـ.ـو.ع بدات تلمع ف عيونها .
اسر طنش دمـ.ـو.عها و قعد ع السرير بغرور
اسر بصوت رجولي قلعيني الجزمه
هديل وهي متسامحه و متفاهمه ونفسها تعمل كل اللي هو عاوزه بس اوعي تصدق يا اسر اني ممكن اتجوز عـ.ـر.في
قعدت هديل بهدوء ع الارض و بدات بايدها الرقيقه الصغيره تقلعه الجزمه
و اسر قاعد ع السرير بكل عجرفه وعيونه متعلقه ب قسوه ع كل تفصيله فيها .مش راضي عنها مش مسامحها قلبه بيتقطع من خيانتها ليه .
كل ما يلمح براءتها ف نظراتها و هدوءها و صوتها و لمساتها يتعصب اكتر .
بيحاول يقنع نفسه انه بنت اخلاقها وحشه علشان وجع قلبه يخف بس مش عارف .كل حاجه فيها بتثبتله انها عفيفه بريئه ملاك .ف يزداد جنونه اكتر ووجع قلبه يقيد نار .
هديل وهي بين رجليه ...بهدوء. .تومرني ب حاجه تاني
اسر و بيبصلها بعيون الصقر
اسر باستفزاز اقلعي
هديل بخضه و خوف .معقوله دا اسر حبيبها !
اسر قام وقف قصادها ب قامته الطويله و القويه و حط ايده الاتنين ع خدودوها بحنان
اسر بهدوء. ايه .مكثوفه مني
هديل بصتله ف عيونه بسرعه ايوه هو دا اسر بعيونه و نظراته الحنونه ولمسات ايده الرقيقه و بصت ف عيونه و سابت الحنان ل دمـ.ـو.عها
فجاه ايد اسر ضغطت بقوه ع وشها ف صرخت هديل ب الم .وتحولت نظرات عيونه البريئه ل نظرات شرسه غاضبه.
اسر بعنف. متحاوليش تمثلي دور الملاك
هديل بعيون دامعه .كانها بتترجاه بعيونها انه يرجع اسر بتاع زمان وميصدقكش عنها الكلام دا
اسر ادايق من نظراتها البريئه و استسلامها و ضعفها بين ايديه ف بعد عنها وراح ناحيه الدولاب.
اسر اختار حاجه و رماها ع السرير. البسي دا و ابقي تعاليلي برا ف الصاله
ومشي ببرود
هديل برعشه ف جـ.ـسمها وبدا يرتجف لما شافت الطقم ...من اطلق عليه طقم؟
انه لا يستر اي منطقه من الجسد ..وجوده ع الجسد مثل عدمه .
هديل بدمـ.ـو.ع. ليه يا اسر تعمل فيا كده مش كفايه عذابي ف حبك .فضلت تعيط لحد ما صوت اسر الغاضب وصلها من الصاله للاوضه ف اتجمدت دمـ.ـو.عها
اسر وهو داخل بيزق الباب
اسر بعنف لسه ملبستيش
هديل بعناد مشش هلبسه يا اسر
اسر ب كف ع وشها بس اتحكم فيه بحيث ميكونش مؤلم بشـ.ـده
ف حبست هديل دمـ.ـو.عها و صوتها الباكي
اسر وهو ماسكها من شعرها اياكي تجيبي سيره اسمي ع لسانك.فاهمه!
هديل بخوف و صراخ حاضر حاضر
اسر قرب منها و بدأ يقلعها فستانها بالغصب ف انفجرت هديل بالدمـ.ـو.ع وصوتها الباكي
تستنجد بيه اسر حبيبها القديم اكيد لسه عايش جوا الجـ.ـسم دا.
اسر باستفزاز مالك بترتعشي ليه كده .اول مره حد يشوف جـ.ـسمك
هديل بتزقه بضعف. ابعد ابعد عني
اسر و حب يدايقها انتي فاكره نفسك حلوه !
و بدأ يبص ع جـ.ـسمها وقال بعنف مصطنع. انتي اي كلام مفيكيش اي ميزه .زفت
دا لو عروسه لعبه .كان زمانها. اغرتني احسن منك
تصلبت هديل مكانها ولفت ايدها حوالين جـ.ـسمها العاري و جليت ع الارضيه تحتمي بنفسها باطرافها و جاكيت اسر المرمي ع الارض و بدات ف البكاء
قلب اسر اتقطع علشانها اوي مستحملش ف خرج برا
علشان قلبه مش يلين و يعاقبها ع خيانتها ليه و خرج من الاوضه مهزوم لا منتصر ف جسد هديل مستحيل يتمسح من ذاكرته .ولا ثوت عـ.ـيا.طها هيتمسح من ذهنه .
يا ويلاتي منكي يا. طفلتي السيئه .
↚
اسر واقف ف البلكونه سرحان حزين .ع خيانه هديل ل حبها ليه .و حبه ليها .
هديل واقفه عند مدخل البلكونه و سانده ع الحائط بجـ.ـسمها و ايدها و راسها .حزينه ع زعل اسر .
اسر شكله حس بوجودها .
اسر بصرامه و هدوء. تعالي
هديل اطمنت و فرحت من رده فعله الجميله الحنينه دي
و بالفعل هديل اتحركت و راحت وقفت جمبه و عيونها عليه
بس اسر عيونه مكنتش عليها .كان بيحاول ميبصلهاش
فجاه حس شم ريحه جميله مبعوثه منها .و حس ب ملمس شعر ناعم طويل بيطير ف الهواء و بيصطدم بهدوء و رقه ف جـ.ـسمه و حس ب ملمس ثوب رقيق بيصطدم ب رجله .
اسر بصلها بدهشه من كميه اللمسات دي .و لو هديل مكنتش بعدت عيونها عنه ف اللحظه دي .كانت نيران الغضب اللي ف عيونه حرقت عيونها البريئه الجميله .
اسر مسك ايدها ب ايده القويه و بدا يمشي و يسحبها وراه بهدوء
هديل بدهشه و هدوء و رقه في ايه يا اسر .رايحين فين .
اسر بيمشي بخطوات سريعه و قويه
هديل ب رقه براحه يا اسر هقع .
اسر وصل بيها ل اوضه نومه .
ووقف قدامها. و ربع ايديه .
هديل بلخبطهو هدوء ف ايه بس مش فاهمه حاجه
اسر مسكها من كتفها و حركها بهدوء ف اتجاه المرايه .ف ظهرت هيأتها ف المرايه .
هديل عملت زي كل عاشق مكتوم و بصت ع هيأه اسر اللي ف المرايه و بعدين ع هيأتها و ضحكت ب رقه
اسر بغضب زي اي راجـ.ـل شرقي بتضحكي ع ايه
هديل ب حيره و لخبطه. علي شكلنا .انا. و ....ا ...نت. لايقين ع بعض. .مش انت قصدك كده !
اسر بصوت رجولي قوي. لا والله
اسر بغضب بصي ع لبسك ف المرايه يا هانم .دا منظر تطلعي بيه ف البلكونه .
هديل بكثوف. و لخبطه. انا. انا مخدتش بالي
اسر بغضب هو كل حاجه مخدتش بالي مخدتش بالي .هتاخدي بالك امتي بقا .انا زهقت من استهتارك
هديل بغضب مشابه ل غضبه. و انت زعلان ليه و يهمك ف ايه .ملكش دعوه
اسر بدهشه من كلامها و صوتها العالي. و غضب يعني ايه مليش دعوه .مش انتي مراتي بردو. .و لا فاكره اننا ضاربين ورقه عـ.ـر.في يعني جوزك نص و نص لعب عيال. زي الاستاذ بتاعك
هديل ب وش احمر من الكثوف و الغضب و زقته ف صدره و قالت بصوت مخـ.ـنـ.ـوق من الدمـ.ـو.ع اللي بدات تتجمع ف عيونها وملقتش كلام تقوله ف اكتفت ب الصراخ .
دايما المظلوم مش بيعرف يدافع. عن نفسه .
اسر مسك ايدها الاتنين ب ايده و نفض ايدها ف الهوا بكل جبروت .
هديل بعنف انا زهقت منك. زهقت زهقت مبقتش عايزاك و لا بقيت عايزاك انت فاكر نفسك مين يعني انت و لا حاجه انا كتير يتمنوا يتجوزوني بس مستنين اشاره مني .انا مستحيل ابدا ابدا اضعف قدامك تاني يا اسر
اسر بغضب اكتر من كلامها .قد ايه كلامها زاد من وجعه .مش كفايه هي اللي خانت .لا كمان بتتخلي عنه و تسيبه بكل اهانه
هديل بتريقه و ميرسي اوي لانك اتجوزتني .كده مشكلتي اتحلت. .كنت متجوزه . و اطلقت و مليون غيرك يتمنوا هديل فريد .شطلك نسيت انا مين .
اسر بغضب من لهجتها و اسلوبها و كمان مخططاتها .يعني كمان هتتجوز غيره
اسر بصرامه. و مين قالك اني هطلقك
هديل باستغراب و صرامه. انت هتطلقني. ووقت انا ما اقول كمان .
اسر بضحكه رجوليه قويه. كمان !
هديل بصتله ب انتصار و غرور وربعت ايدها و اديتله ضهرها .
اسر بغضب ووجع مكتوم قال بصرامه طب تمام. .علشان انا الجوازه الحقيره دي متلزمنيش .انا عايز اتجوز واحده عفيفه مش زيك .
ضحكت هديل ب الم .وقالت ب انتصار حقك. بس مش تلوم. نفسك لما تطلع خسران.
اسر قصدك ايه
هديل. مين قالك اني مش عفيفه! هو انت لمستني و اتاكدت كده بنفسك .ولا مجرد ورقه حقيره احتمال جدا تكون لعبه من حد حقير عاوز يأذيني
اسر قد الكلام دا ما ريحه اوي و اتمني فعلا يكون بجد ياااااه معقوله جرحه هيشفي. .معقوله .و حبيبته هديل مش خانته .و لسه بتحبه .بس محبش يقع ف مصيدتها ممكن تكون بتغريه او بتلعب عليه .
اسر بقسوه متحاوليش يا طفلتي
هديل صحكت ضحكه انثويه عاليه. طفلتك ! طفلتلك ايه بقا .دا انا بقبت مدام اهو و بصتله باستفزاز و تحدي .
اسر وبيحاول يداري غضبه .و الا. بجد. هيبقي عنيف معاهاو هيأدبها و مفيش حد هيقدر ينقذها منه .
اسر بهدوء مصطنع. مش هتفرق .مبقتيش تلزميني
هديل ب الم مكتوب و انا مبقتش عايزاك
و ربعت ايدها حوالين صدرها و اديتله ضهرها ب تناكه .
اسر ادايق من عجرفتها و تناكتها .هي بتحاول تغيظه هو حاسس ب كده
قرب منها و همس ف و دنها بهدوء. و افتكري انتي اللي بيعتي ف الاول مش انا و مسك طرف شعرها و نفضه ف الهواء ف ارتد ع وشها . و بعد عنها و خرج وقفل باب الاوضه بهدوء ..
هديل اتنفست بعمق .قربه منها لسه محاوطها و ريحته و صوت همسه ف ودنها لسه صداه فيها و نغمه كلمـ.ـا.ته .حـ.ـضـ.ـنت شعرها اللي كانوا ف ايده من شويه .و عيطت بوجع من قسوه الحب دا .حبها ل اسر كان دوامه من العذاب .نفسها تنتهي بقا و تنعم ب جنه حبه .
اسر خرج من الشقه و ساق بمنتهي الهدوء .وصل شقه تانيه بس كانت ليه هو و اصحابه مش هو لوحده .
ارتاح لما ملقاش حد فيهم هنا .
و قعد بمنتهي الهدوء
فجاه قام و قعد يكسر ف كل اللي حواليه .و يصـ.ـر.خ بغضب و يكسر و يكسر و يكسر ......
لحد ما قعد ع الكرسي ب تعب شـ.ـديد و ثقل ف التنفس
اسر بكي بمراره .مرار بيدوقه طول الوقت بسبب عناده و كتمانه قد ايه صفه العند و الكتمان بتتعب صاحبها اوي . ياريته كان قالها من الاول بمشاعره اكيد مكنش هيوصل للي وصلوله دلوقتي .اكيد مكنتش هتبص ل غيره .هو قسي عليها و ع قلبه .و قال بغضب استفدت ايه انا من كتماني و عنادي .و كسر اخر حاجه سليمه كانت قصاده .
و كمل بكاءه ب صمت ....
...
رجع اسر شقته و بيفكر يسامحها .هو بيحبها اوي .ميقدرش يسيبها ل غيره .هو هيعتبرها غلطه منها مش هتتكرر وهيخليها تتوب ع الغلطه دي و هيعاقبها عليها بس هو يسامحها بيفكر يقولها مشاعره و جوازهم يبقي حقيقي مش ورق وبس .هو اكيد هيتجنن لو عاندت معاه و اتطلقت منه و سابته
اسر بوجع لا لا مش هقدر اعيش من غيرها
اسر ب قهر. بس صعب صعب اسامحها و لولا ان خاف حد يشوفه ل كانت نزلت دمـ.ـو.عه من جديد.
اسر بصرامه. خلاص هبدأ معاها من جديد بس عاقبها الاول ع اللي عملته دا .لحد ما ارضي ذاتي و غروري يمكن تصعب عليا....
اسر وصل شقته بس ست كبيره هي اللي فتحتله مش هديل .اسر اتعصب و اتجنن معقوله سابته ومشيت من البيت .
اسر اندفع بعنف جوا البيت يدور بجنون لا لا لا مش ممكن. مينفعش تسيبيني. لا. هديل. هديييييل .
رجاء الست الكبيره ف السن. هديل هانم نايمه
اسر ب ارتياح بس عيونه لسه مبرقه و تنفسه مش منتظم. فين فييين
وراح ع الاوض بسرعه من غير ما يدي فرصه ل رجاء انها ترد عليه
فتح اسر باب اوضته لقي فعلا هديل نايمه
اسر ف سره الحمد لله. كان نفسه يروح يحـ.ـضـ.ـنها و يستخبي ف حـ.ـضـ.ـنها و يكتفها ب ايده و يحاوط جـ.ـسمها ب ايديه القويه زي السور المنيع .واقف زي التمثال قدام الاوضه مش بيتحرك كانه مش مصدق عنيه .
رجاء تحب اصحيهالك يا سيدي
اسر بص ل رجاء وقال بهدوء. انتي مين
رجاء. انا الخدامه الجديده
اسر بضحكه هاديه و ارتياح و ليه لا ما حبيبته نايمه وراه . و هو كان ف خدامه جديده .
رجاء مش عارفه والله يا بني .بس فريده هانم مامت هديل الهانم الصغيره هي اللي بعتتني هنا علشاننك انت والهانم الصغيره.
اسر بتفكيىر. ممممممم خلاص روحي انتي دلوقتي
رجاء حاضر هروح المطبخ اجهز الاكل
اسر بحنان ماشي
دخل اسر اوضته و قفل الباب و عيونه ع هديل و ابتسامه مكر ع شفايفه
هديل نايمه ببراءه و هدوء
اسر ب لهفه و شوق و جنان و حرمان ........................
.
هديل صحيت فجاه بخضه و بتشهق و تصرخ بفزع و بتغطي نفسها بالملايه .
و اسر نايم ببرود و بيبصلها وهي قاعده بتحاول تغطي نفسها و عيونها مبرقه
هديل بصدمه ايه اللي عملته دا .انت اتجننت
اسر بتماسك اعصاب لا مش اتجننت .بس مراتي وحـ.ـشـ.ـتني ف عملت زي البني ادمين ما بيعملوا
هديل التمست جزء من الضعف فيه ف حبت تستقوي عليه
هديل قامت وبتحاول تظبط هدومها
هديل بصرامه و تناكه مش من حقك يا استاذ احنا بينا اتفاق.
اسر حس ب احراج من معاملتها الجافه و زعل اوي.
اسر بهدوء. كملي ....و ايه كمان.
هديل بسعاده بانتصارها عليه وانه ضعيف قدامها ف حبت تجرحه اكتر. وبعدين احنا مش حـ.ـيو.انات علشان تعمل كده .ال حاجات دي مش بتيجي خلصه كده .و لا بتيجي بالهمجيه دي .كنت صحيني ع الاقل
اسر و عيونه ع السرير و ضحك ضحكه خفيفه ب ألم ووجع
كان ف ايده يتكلم هو كمان و يقول كلام يجرح هو كمان بس الرجاله عاده بيبقوا مسالمين
اسر قام بهدوء و ثبات و بدا يلبس هدومه و من جواه حزين مكثوف موجوع
و هديل فرحانه .هي حست ب انتالخسرانه.و انه مش هيسيب حقه .و انه هيبقي ليها عقاب او ع الاقل جلسه عتاب او محاضره ....تعرفش ان هي كده الخسرانه وانها هي الطرف الضعيف .بس احيانا سكوت الراجـ.ـل بيهيى للست انها هي اللي ع حق.
اسر مش جاتله الجرأه عيونه تيجي ف عيونها .و دا فرحها اوي ووقفت بتناكه وربعت ايدها.
اسر خرج من الاوضه بهدوء .
بعد ما خرج هديل ضحكت برافو عليكي يا هدول يستاهل .مش هو مش مصدقك وبيقول انك مش عفيفه و ثافله.
ووقفت قدام المرايه تبص ع نفسها يمكن تلمح اثر لمسات ايده ع جـ.ـسمها او تشوف اثر شفايفه او ترتد ريحه عبيره عليها ف تستنشقها ب هويام .
اسر راح اوضه تانيه. وقعد ع السرير بهدوء و بيفكر يا تري دلوقتي يخرج الطفل اللي جواه و يعـ.ـيط بس لا مستحيل الراجـ.ـل بيستكبر يعمل كده قدام نفسه حتي .خلاص
يتحول ل طفل مشاغب ف تصرفاته .
و لا يستخدم قوته و رجولته و جبروته ف اخضاعها .
اسر حزين .مكنش يتوقع القسوه دي منها هي.و لا المعامله دي
↚
هديل قاعده بتاكل و اسر قاعد قصادها بياكل .
هديل بصاله .مستنيه انه يبصلها .بس اسر بياكل و ملامح وشه هاديه بس باين عليها الزعل .هديل مش شايله عينها من عليه .و مدايقه اوي من نفسها .ياريته ما زعلته .
هديل و بتحاول تكلمه
هديل بهدوء و رقه عجبك الاكل يا اسر
اسر استغرب من طريقتها .و ف نفس الوقت حب اهتمامها و حنيتها و حس انها بتحاول تصالحه .ف الزعل اللي جواه. راح شويه .و فهم ان اللي هي عملته .عملته بس علشان تدايقه مكنتش قصداه .
اسر حب يطمن من وجهه نظره دي .ف مش بصلها و قالها بهدوء. كويس
هديل اطمنت لما لاقت قابليته للكلام معاها
هديل ب حنان و رقه. و عيونها عليه. انا اللي عملته ب ايدي .
اسر استغرب ف بصلها بدهشه
هديل اول ما بصلها عيونها ضحكت ل عيونه .اخيرا رضي عنها و بصلها .
اسر اندهش من تصرفاتها ف رجع يركز ف الطبق اللي قدامه و بس .
ف كشرت هديل .
و لسه هتتكلم. لقيته قام غسل ايده و راح ع اوضه الاطفال .
هديل فضلت عيونها عليه و هو بيتحرك قدامها و بيبعد عنها
و مكشره بطفوليه لانها فشلت انها تصالحه .هي مش عارفه هتصالحه ليه اصلا .هو يستاهل الدبح .بس لانت ملامحها الرقيقه و قالت ف سرها .مش بيهون عليا ازعله .
اسر راح اوضته و اتمدد ع السرير . و تصرف هديل هو فهمه كويس اوي .و ليه لا ...ف جميعهم إناث. .فكرته ب والدته لما كانت تدايقه بالكلام و تتريق ع تصرفاته و حياته و بعدين بكل براءه تقعد تكلمه و تضحكه و تتحك فيه ومش تسيبه الا لما تحس انه مبقاش زعلان. .ف ضحك ب ارتياح .
فجاه باب الاوضه خبط
ف ضحك اسر ب خبث
اسر ب ثقه و صرامه . ادخلي يا هديل
هديل داخله اوضته متـ.ـو.تره. و مش عارفه تصالحه ازاي من غير ما تبين انها مهتمه بيه و زعلانه ع زعله
هديل بتكشيره و حطت ايدها ف جمبها. انت قمت ليه .مش عجبك اكلي .
اسر استغرب من تصرفها و بصلها ببلاهه طفولي .عجبا ل بنات حواء .
اسر بهدوء و هو عامل نفسه مركز ف التيلفون اللي قدامه .بس هو مركز معاها هي ب كل حواسه .
هديل بضيق انا بكلمك ركز معايا انا
اسر ببرود مصطنع. نعم ! عايزه ايه
هديل. بتردد. ممم مش عايزه. .كنت بقولك مش عجبك اكلي .
اسر قام من ع السرير ووقف قدامها و قال بصوت رجولي. .الله .ما قلتلك حلو .
هديل بتذمر انت بتتعصب عليا ليه
اسر. اووف. متدايقنيش
هديل مدت ايدها ع قلبه. اسر انت زعلان مني بسبب اللي حصل !
اسر بهدوء علشان يوترها اكتر. : و هو ايه اللي حصل
هديل بكثوف. علشان كلامي اللي قلتهولك
اسر و حب يعاقبها اكتر مع ان تصرفها دا رضي غروره و زعله. حقك يا هديل .انا شكلي زدوها وقتها
هديل وبتحاول تراضيه لا متقولش كده يا اسر. .انا. انا .....
اسر بصرامه بس بس مش عايز اسمع حاجه الموضوع انتهي
هديل بتذمر طفولي. علشان خاطري بقا يا اسر. .انا مكنش قصدي ادايقك .مش بحب اشوفك زعلان مني
اسرر ببرود مصطنع. مش زعلان
و سابها و طلع من الاوضه و ع شفايفه ابتسامه نصر .دلوقتي هو مبقاش شايل من هديل . و حنيتها خلاص رضت كبريائه كراجـ.ـل .
هديل واقفه مدايقه لانها فشلت انها تصالحه .
اسر طلع البلكونه ف طلعت وراه . ف طلع راح الصاله ف راحت وراه .طلع راح المطبخ ف راحت وراه
كل دا و اسر واخد باله و بيضحك جواه من تصرفاتها الطفوليه الجميله دي ف حب يحطها قدام الامر الواقع و يختبر شجاعتها ف راح الحمام و قلع التيشرت بتاعه و عامل نفسه مش واخد باله منها
هديل دخلت وراه الحمام بكل براءه .
اسر بصوت رجولي .اتعمد اللهجه دي علشان يحرجها : رايحه فين ؟؟؟
هديل ب تـ.ـو.تر. اصل. هو. ... و باندفاع. انت هتعمل ايه ؟
اسر ببرود مصطنع. هاخد شاور .عندك مانع؟
هديل بهدوء و براءه لا ابدا. معنديش مانع
اسر وهو بيبصلها طب اتفضلي اخرجي
هديل بطفوليه لا
اسر بتحذير. انا هاخد شاور .واخده بالك انتي ؟
هديل ب خدود حمرا. ممممم و بطفوليه خد .
اسر بتوضيح. هاخد شاور. فاهمه؟
هديل و بتحاول تخبي تـ.ـو.ترها و كثوفها. وقالتله بمكر مصطنع. انت مكثوف مني ولا ايه
اسر ضحك ضحكه رجوليه قويه. لا انا بس خايف عليكي و بيبصلها بعيونه الجريئه .
هديل بتـ.ـو.تر. عادي خد راحتك انت جوزي و بصت ف الارض وقالت. جوزي حبيبي
ف ضحك اسر بهدوء و قرب منها و مسك خدودها
ف بصتله هديل
هديل ب اندفاع انا بجد اسفه يا اسر ع كل كلمه قلتهالك .انت جوزي ح...ب..ي..ب...ي. من حقك تعنل كل اللي انت عايزه .انا بس حبيت ادايقك لانك دايقتني قبل كده و شاكك فيا .
اسر حط ايده ع بوءها .بس متكمليش اللي فات فات .
هديل بسعاده و بصاله بحب و حنان
اسر بمكر و بعدين انا معملتش حاجه يعني انا يا دوب بوستك خفيف خفيف كده . يا دوب وشك و رقبتك وبس
هديل بتذمر طفولي ما انا لو مكنتش صحيت كان زمانك عملت مصيبه .
اسر مصيبه ليه بقا .هو انتي عفيفه لمؤاخذه !
هديل برقت عيونها اللي بدات تلمع من الدمـ.ـو.ع
اسر و حب يراضيها ممم مش قصدي .المهم يلا ناخد شاور !ومسك دقنها ب رقه .
هديل بعدت ايده عنها ب غضب و خرجت و سابته
اسر حاول ينادي عليها و يلحقها بس هي رفضت و قفلت الباب عليها
اسر بهدوء. افتحي يا هديل
هديل قاعده بهدوء ع السرير و دمـ.ـو.عها انفجرت غرقت وشها .
اسر بزعل. علشان خاطري بقا مش بستحمل اسمع صوت عـ.ـيا.طك.
هديل حطت ايدها ع بوءها علشان تكتم صوت شهقات عـ.ـيا.طها و قاعده ب الم واخدت وعد ع نفسها انها خلاص هتطلع اسر من حياتها و هتطلق منه .لحد كده و كفايه .كرامتها اغلي شى عندها .قعظت مكسوره جريحه تعيط ع كل العذاب اللي شافته مع اسر من اول ما قابلته .دا مش حب .هو عمره ما حبها .و الا المفروض يبقي هيموت عليها او ع الاقل يقولها بحبك و عاوزك لكن هو عمره ما اتصرف كده .هو عمره ما حبني و فضلت تعيط بصمت ..
اسر حاول و حاول بس معرفش ف سابها يمكن لما يعدي ساعه تفوق و تهدأ .
هديل نايمه ع سريرها ع جمبها و عيونها مفتوحه و صوت انفاسها متقطعه و ف وجع كبير جواها .
مش بتفكر ف حاجه .هي و بس نايمه بهدوء
اسر قاعد ف اوضته مدايق من نفسه و صعبان عليه حاله. ما هي اللي عملت فيه كده من الاول .هي لازم تعذرني .الموضوع صعب عليا اوي .
بيعدي الوقت و هديل لسه حابسه نفسها ف اوضتها
اسر قاعد ع السفره و رجاء حطت الاكل و اسر مستني هديل تيجي تاكل
رجاء حاولت و حاولت بس هديل كانت ترفض و تقول مش عايزه تاكل و تفضل محبوسه ف اوضتها .
اسر استحمل ساعه و اتنين و خمسه. وبعدين اندفع فجاه ناحيه الباب بعنف
اسر بعنف هديل افتحي
هديل من كتر الدمـ.ـو.ع و الزعل جالها سخونيه شـ.ـديده و صداع و برد و لوز .
هديل نايمه ع السرير بعيون مفتوحه سرحانه مش بتتكلم و صوت انفاسها بقت نار من المرض و بقت متقطعه و ضعيفه
اسر بهدوووء مرعـ.ـب. هديل علشان خاطري افتحي الباب
هديل ......
اسر انتي زعلانه مني
هديل .......
اسر بصوت ضعيف. اهون عليكي تخاصميني
هديل و الدمـ.ـو.ع نزلت بحرقه ع خدودها
اسر بصوت موجوع. و حياتي عندك يا هديل دخليني .متسبنيش لوحدي
هديل .....
اسر بزعل و صوت مجروح. هديل
هديل ......
اسر بعنف حـ.ـر.ام عليكي اللي بتعمليه فيا دا .و قال بوجع حـ.ـر.ام عليكي تعذبيني بالشكل دا
هديل ......
اسر بقوه افتحي والا هكسر الباب
هديل .....
اسر. بعناد. بقا كده ؟ طب اهو. و بدا يخبط ف الباب بعنف و يحاول يكسره .
و هديل لسه زي ما هي. بس دمـ.ـو.عها بتزيد اكتر. ..صوته الموجوع. صوت صراخه صوت انينه صوت تنهيداته. كل حاجه فيه بتقطع قلبها .
رجاء قعدت تترجي اسر انه يطلع برا الشقه شويه ع ما يهدا ووعدته تخلي هديل تفتح لحد ما اقتنع و سمع الكلام .
خرج اسر من الشقه حزين ع الحب دا اللي عذبه اكتر ما فرحه .
رجاء بزعل علشان خاطري يابنتي افتحي .هو هيتجنن عليكي و قلقان عليكي .علشان خاطري افتحيلي قوليلي مالك .هو مشي .افتحي بقا .
هديل مقدرتش تستحمل صوت رجاء الحزين ف قامت و فتحتلها
رجاء بفرحه الحمد لله انك بخير يا حبيبتي قلقتينا عليكي و حـ.ـضـ.ـنت وشها ب كف ايدها
رجاء برعـ.ـب. هديل انتي سخنه اوي ليه كده
هديل اكتفت بالبكاء و حـ.ـضـ.ـنت رجاء وقالت بوجع و بكاء. ارجوكي يا رجاء وديني عند ماما فريده ارجوكي .
رجاء بس يابنتي اسر كده هيدايق
هديل بصوت مبحوح. ا...ر..ج...و...ك..ي. عاوزه ا..ر..و..ح عند. م..ا..م..ا
رجاء و صعبت عليها حاضر يابنتي حاضر
و بالفعل راحت هديل عند مامتها و ع قد فربده ما كانت غضبانه ع هديل بس فرحت لما شافتها و قلقت خالص لما شافتها تعبانه .
هديل الدكتور جالها و طمن مامتها ورجاء و نامت هديل ف اوضتها ف القصر .
اسر رجع شقته و كان هدأ شويه و كان راجع البيت و هديل وحشاه اوي و كان عنده امل انها تكون سامحته و مستنياه يجي علشان تصالحه كمان . بس اتجنن لما ملقاش هديل و لا حتي رجاء
اسر فضل يبحث زي المـ.ـجـ.ـنو.ن ع هديل و ينادي ع اسمها بعنف.
لقي رساله ع موبايله كانت رجاء بعتاله فيها ان هديل راحت عند مامتها و رجاء راحت معاها .بس اسر لسه شايف الرساله دلوقتي .
اسر نزل بسرعه ع عربيته و ساق باندفاع عند هديل .اسر. وصل الفيلا و اول مانزل من العربيه جري بسرعه ف الجنينه و اول ما وصل الفيلا فضل ينادي بقوه ب اسمها
اسر بقوه. هديل هديل
اسر بيمشي بخطوات سريعه زي ما يكون قلبه اداله توقيت معين علشان يلاقي فيه هديل و يصالحها و ان خلص الوقت قلبه هيقف عن النبض ويموت .
اسر بقوه. هديل انتي فين .ردي عليا
فريده طلعتله و اتكلمت معاه بهدوء ورحبت بيه
و هديل نايمه فوق ع سريرها بعيون مفتوح .و صوت اسر القوي وصل ل اذنها و سمعت حروف اسمها ب لحن صوته العذب .
بس كل اللي عملته غمضت عيونها ب الم وعملت نفسها نايمه.
و بعد دقايق اندفع اسر من باب اوضتها
اسر بلهفه و قلق هديل
قرب اسر من سريرها بسرعه و جلس ع ركبه ع الارض بجانب السرير و مد ايده ع وش هديل
اسر بلهفه و قلق. هديل حبيبتي مالك .حاسه ب ايه.انتي كويسه ! ردي عليا يا قلبي
فريده حبت تسيب اسر علشان ياخد راحته ف طلعت من الاوضه.
اسر بدمـ.ـو.ع خفيفه و قام وقعد ع سرير هديل و حـ.ـضـ.ـنها بقوه : اوعي تسبيني ابدا يا هديل .مقدرش اعيش من غيرك انا بحبك .بحبك اوي اوي .مـ.ـجـ.ـنو.نك انا
اسر بدمـ.ـو.ع ولهفه هديل افتحي عيونك انا حبيبك اسر
اسر سند بجـ.ـسمه وراسه ع هديل وقال بوجع و دمـ.ـو.ع ارجوكي متسبنيش .انا ولا حاجه من غيرك .انتي حبيبتي و حياتي وعمري .حقك عليا و اجهش ف البكاء.
اسر بصوت موجوع و عيزنه علبها وراسه بتملس ع شعرها بحنان متحرمنيش منك يا هديل
فجاه ف صوت باكي ضعيف خرج
اسر بعيون مزهوله.
هديل هي كمان بدات بكاء .بعد ما كانت بتحاول تعمل نفسها نايمه و دفنت راسها ف المخده.
ف اخدها اسر و دفن راسها ف حـ.ـضـ.ـنه بقوه و حنان
اسر بهدوء و ضحكه خفيفه كنتي عامله نفسك نايمه
ف زادت هديل ف البكاء
هديل بصتله بعيون باكيه وهي ف حـ.ـضـ.ـنه
هديل ببكاء ليه مش اعترفتلي كده من الاول .ليه يا اسر
اسر بوجع و قله حيله مش عارف بس انا شخصيتي من النوع الكتوم .مش ب ايدي بس عمري ما بطلت احبك يا هديل .
لفت هديل ايدها حوالين رقبته واستقرت ف حـ.ـضـ.ـنه بكل رقه و حنان.
اسر حـ.ـضـ.ـنها اكتر ف حـ.ـضـ.ـنه
اسر بدهشه. هديل انتي سخنه اوي
هديل وهي ف حـ.ـضـ.ـنه قالت بطفوليه ايوه انا سخنه. .بسببك انت
ضحك اسر ع طفوليتها و براءتها الجميله حقك عليا يا قلبي و باسها من كتفها بحنان
ف بعدت عنه هديل
هديل بزعل لا انا زعلانه منك اوي
اسر بزعل مماثل. لسه ! قلبك قاسي
ف اديتله ضهرها وربعت ايدها بتكبر
اسر بضحكه رجوليه هاديه. طب اصالحك ازاي
هديل بهدزء و تفكير و قالت بطفوليه مش عايزه اصالحك .انت وحش وهفضل زعلانه منك
اسر و حـ.ـضـ.ـنها ف حـ.ـضـ.ـنه من وراها و سند راسه ع راسها بحنان ولف ايده حوالينها و ضمها ليه بقوه. لا يا هديل اوعي تزعلي مني ابدا .زعقيلي اضـ.ـر.بيني اشتميني لكن اوعي تكتمي زعلك جواكي.انتي مت عـ.ـر.فيش انا بحبك قد ايه
هديل بصتله بعيونها وقالت ب حنان قد ايه
اسر نزل ع شفايفها ف قبله عميقه ف ثواني معدوده
ف شهقت لانا بعيون مغمضه
اسر وهو بيحرك راسها بهدوء علشان تفتح عيونها .و بص ف عيونها بقوه وقال قد كل نبضه و دقه ف قلبي....... بحبك.
و قد كل نظره حب ف عيوني...... بحبك
و باسها من خدودها......بحبك . قد السماء
ومن الخد التاني ..بحبك..... قد الارض ضحكت هديل بهدوء و رقه
و اكتفت عيونهم بالكلام و النظرات.و ايد اسر مفرقتش جـ.ـسم هديل.كانه خايف انها تهرب منه او تبعد عنه.
اسر بهدوء و رجاء مش عايزين نتخانق تاني ابدا يا هديل
هديل بحماسه حاضر
اسر بمكر طب يلا بقا ...وحشاني اووو. وووووي
هديل بتـ.ـو.تر يلا ايه
اسر بزعل طفولي حرااام عليكي بقا يا هديل ..انا هموت ع اليوم دا من زمان .
هديل و هي بتبعد عنه. مش فاهمه
اسر لا لا مفيش هرووب بقولك وحشاااني ارحميني بقااا و بصلها بتكشيره طفوليه.
هديل بكثوف لا
اسر بزعل. ليه
هديل لسه هتتكلم
اسر قاطعها و قال. اساسا انا مش باخد رايك.دا اجبـ.ـاري
هديل ضحكت
اسر. ..............
هديل بعدت عنه بسرعه و جريت ع الباب و هي بتقول لا انا تعبانه هتتعب زيي و بعدين احنا مش ف شقتنا.
و فتحت الباب و خرجت عند مامتها تحت وهي بتضحك بخجل .
اسر متجمد مكانه ع السرير مصدوم بطفوليه .
اسر بطفوليه طب اهو هفضل هنا.لحد ما تجيلي برجليكي . .هه
هديل نزلت ل مامتها فريده و فريده اخدتها بالحـ.ـضـ.ـن
فريده بلهفه حمدلله ع سلامتك يا حبيبتي و عيطت
هديل بحنان بس يا قلبي متعيطيش انا الحمدلله بقيت كويسه.
فريده كانت زعلانه من هديل بسبب جواز هديل ال عـ.ـر.في .
فريده بحنان انا الحمد لله بقيت مطمنه عليكي وانتي مع اسر ف ضحكت هديل.
هديل بضحك انتوا ليه مفكرين ان اسر ملاك .دا شرير و متوحش
ضحكت فريده وقالت ما هو علشان كده ان بعتلكم الداده رجاء
ضحكت هديل بقوه
هديل بدلع اخص عليكي يا ماما دا اسر حنين اوي و طيوب .
هديل ب رقه. اجمل راجـ.ـل ف الكون ف براءته و حنيته ضحكته صوته حـ.ـضـ.ـنه لمساته همساته. نظراته. عيونه
فريده بضحك كل دا .طب بس بس .شكلك واقعه خالص .
هديل بضحك و فرحه. و لا هدوءه. هااادي اوي يا ماما
ف الطرف الاخر كان اسر بيوقع كل المخدات من ع السرير .و بيشـ.ـد الملايه و بيقلع فرش السرير
اسر بتعب و تذمر طفولي. تبقي توريني بقا. هتبقي تنام عليه ازاي.
فجاه رن موبايله
اسر بصوت رجولي. الو
اسر بذهول. بتهزر!
اسر بصدمه طب ازاااي
اسر بضحكه رجوليه قويه. كمان!
اسر بصرامه خلاص ماشي .ثواني و هنبقي عندكم.
اسر نزل ل هديل بسرعه
و استاذنوا من فريده هانم ومشوا
هديل و هي ف العربيه جمبه
هديل. بزعل. معقوله يا اسر اللي عملته دا. طب كنا قعدنا شويه مع ماما
اسر بعدم فهم مش فاهم
هديل بهدوء. طب كنا حتي نستني ل بالليل و بعد ما نقعد مع ماما .كنت هعملك كل اللي انت عايزه فوق ف اوضتي
اسر ضحك بقوه اه يا لئيمه .انتي قصدك ..... وقطع كلامه و قام ضاحك
اسر بضحك. طب و جيتي معايا ليه .ليه سمعتي كلامي .كان ب ايدك ترفضي و بصلها ب مكر
هديل بتـ.ـو.تر و احراج. .....
اسر بصيلي و ردي عليا يا بطه
هديل بصتله ب تكبر و تناكه و غيرت اتجاه راسها ناحيه الشباك
ف ضحك اسر
و هديل بردو ضحكت بصوت مكتوم
اسر نزل من العربيه و مسك ف ايد هديل و بيمشي بخطوات سريعه
و هديل بدات تتـ.ـو.تر و تخاف
هديل بقلق. اسر تعالي ناكل برا انا جعااانه
اسر .......
هديل بتـ.ـو.تر ارجوك يا اسر بقا طب تعالي فسحني
اسر بضحك. تعالي بس متخافيش
هديل بتذمر طفولي مش عايزه اجي اهئ اهئ. ااااسر
و اسر قاعد يضحك
فجاه وصلوا قدام شقتهم
و هديل مكنتش مركزه افكارها كانت وخداها ف مكان تاني و الاغماء كان ع وصول .
خالد . حنين. مفااااجأه
اسر ب ابتسامه. و حشتوووني يا جززم
هديل بصدمه. خالد! حنين !
اسر اخد خالد بالحـ.ـضـ.ـن
و حنين راحت حـ.ـضـ.ـنت هديل و هديل ف حاله صدمه
و جات حنين تسلم ع اسر . اسر قاطعها و اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه بسرعه
ف ضحكت حنين
حنين وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا اسر
خالد عيونه احمرت من الغضب
و هديل خدودها و مناخيرها احمرت من الغضب
اسر واقف و ايده ملفوفه حوالين جـ.ـسم حنين و حنين سانده بجـ.ـسمها وراسها ع صدر و جـ.ـسم اسر و هو ساند راسه فوق راسها
قامت هديل ب اندفاع و غيظ راحت ع خالد ووقفت ع طراطيف رجليها و مدت ايدها حوالين خالد و سندت بجـ.ـسمها كله ع جـ.ـسم خالد .
هديل بتصنع. وحـ.ـشـ.ـتني موت يا خالد
خالد لف ايده حوالين هديل و قال بهدوء وانتي كمان يا دولي
وعيونه ع حنين حرقت عينها
ف بعدت حنين بسرعه عن حـ.ـضـ.ـن اسر
و اسر جـ.ـسمه اتجمد للحظات لما شاف هديل مرميه ف حـ.ـضـ.ـن خالد بالطريقه دي .لا و كمان هي اللي راحت اترمت ف حـ.ـضـ.ـنه.
اسر باندفاع مسك هديل من دراعها بقوه و سحبها من حـ.ـضـ.ـن خالد
اسر ب ابتسامه مصطنعه علشان يبان انه هادي
خالد فهم انه غار ع هديل ف مستغربش
خالد مسك ايد حنين وضغطت عليها بقوه كانه بيعاقبها ع اللي حصل .لما اسر حـ.ـضـ.ـنها
خالد بهدوء و سعاده صافيه. احنا جينا من شهر العسل بدري علشان بابا تعب فجاه ف نزلنا علشان نقعد معاه ف القصر
بس قلنا نيجي نسلم عليكم الاول
اسر راح حـ.ـضـ.ـن خالد. .حمدلله ع سلامتك يا حبيبي .و الف مبروك مره تانيه و بالشفاء العاجل. ل باباك يارب و خلي بالك من حنين .انت عارف حنين بالنسبه ليا هي ايه .
خالد بتفهم متقلقش يا اسر .هي ف عيوني .نستأذن احنا بقا
اسر بسرعه لا لا مينفعش لازم تقعدوا معانا شويه
خالد لا لا مينفعش وقت تاني .بابا مستنينا من بدري و عاوز اطمن عليه
اسر خلاص براحتك يا حبيبي
هديل بهدوء و حنان الف سلامه عليه و ابقي طمني عليه
خالد بابتسامه و فرحه من براءتها .بالرغم انهم جهم ف فتره كانوا عاوزين ياخدوا ورثها .بس بردو هي قلقانه ع عمها و بتتمناله السلامه .
خالد ب امتنان و حنان حاضر يا هديل و قرب عليها حط ايده ع راسها من ورا و باسها من جبهتها بحنان
و اخد حنين و مشوا
حنين وهما ف العربيه وقاعده جمبه قلقانه
خالد مسك ايدها ب حنان و باسها
ف بصتله و ضحكتله
هي كانت متاكده من انه غار عليها من اسر .بس هي عارفه خالد كويس .متفاهم و متسامح و قلبه كبير ومش بيحب يعقد الامور
خالد بحنان. قلقانه ليه يا نن عيوني
حنين ب تلقائيه. خايفه من باباك
خالد بدهشه ليه بس
حنين علشان هو كان عاوز ياذي هديل .لولا ان اسر وقفله .كان زمان والدك اذي هديل
حنين و هيأذيني انا كمان
ضحك خالد ع خيال حنين المرعـ.ـب .خيالك واسع يا حنون.و حب يضحكها. هو احنا قدك يا عم .دا لو حصلك خدش واحد بس .اسر هيتجنن و يجي يدبحني
ف ضحكت حنين
خالد بهدوء. بصي يا حبيبتي. انا ابن بابا الوحيد .و كان عاوز يرضيني ب اي شكل .ف لما شاف حالتي صعبه بسبب انك اتخطبتي ل اسر وانا كنت ومازلت بعشقك .
زعل عشاني وقال ننتقم من اسر بس باسلوب غير مباشر .اسر لما فريد بيه ابو هديل ما مـ.ـا.ت .اسر احتل مركز اكبر ف الشركه .ف بابا قال نطلع بمنطق اننا ناخد ثروه هديل و بكده يبقي اسر هيخسر منصبه .
المهم خوفنا هديل
بس كنت بشوف هديل ف الشركه ساعات و شفت فيها كميه حزن و انكسار .ف رحت ل بابا .قلتله ف لغينا خططتنا و زعلنا ع حال هديل انها وقعت ف ايد واحد متوحش زي اسر
حنين بس اسر مش متوحش
خالد. فاهم ....المهم يعني متخافيش من بابا .هو زي طبعي بالظبط .لو عايزه تخافي بجد ...خافي من ابو اسر
اسر واخد الجبروت منه.و خافي من ابو هديل كمان
حنين و حبت تضحكه. .بس هما مـ.ـا.توا .اخاف ليه
ضحك خالد
حنين برقه. لو فعلا باباك واخد طبعك .يبقي انا هبقي اسعد انسانه ف الكون ان هعيش معاكوا
خالد شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بحنان وباسها من راسها.
اسر و هدبل بقا
هديل قاعده ف الصاله مدايقه
و اسر بيدور ف الشقه
هديل بتدور ع ايه
اسر ع رجاء
هديل رجاء عند ماما .نسيت؟
اسر بانتصار. حلوووووووو
هديل بحيره ليه
اسر وقف قدامها و ايده الاتنين ف جيوبه
اسر بصوت رجولي. قوليلي بقا كنتي بتقولي ل خالد ايه!
هديل بعناد و دلع. كنت بقوله حشـ.ـتـ.ـيني و موت يا خالد
اسر بملامح غاضبه
هديل بردو ملامحها زهقانه
اسر قعد جمبها بهدوء
اسر حـ.ـضـ.ـنها
هديل بعدت عنه وقامت وقفت وربعت ايدها بغرور
اسر. بقا كده
هديل ايوه هو كده
اسر بهدوء ليه بس
هديل باندفاع علشان انت اللي حـ.ـضـ.ـنت هديل الاول و عيونها دمعت من الغيره...للدرجاتي كانت وحشاك
هديل بصتله بعيون دامعه. طب وانا! مش بوحشك؟
اسر بحنان و رقه لا طبعا بتوحشيني .اوي كمان .اوووي
شـ.ـدها من ايدها
رفضت وبعدت عنه
راح وراها
اسر. خلاص بقا يا هديييل ميبقاش قلبك اسود
هديل بصتله وببكاء انت مش بتحبني يا اسر مش بتحبني .و لا عمرك حبتني .دايما مشاعرك بـ.ـارده من ناحيتي.
وسابته و دخلت اوضتهم
راح وراها
اسر انا؟
هديل قعدت ع السرير ومسكت فوطه و قعدت تجفف دمـ.ـو.عها
و صوت شهقاتها بيزيد
اسر قعد ع ركبه ع الارض قدامها ومسك ايدها والايد التانيه سندها ع حافه السرير.
اسر بصوت رجولي. انا عمري ف حياتي ما حبيت حد الحب دا كله.انتي روحي و حياتي وقلبي .انا بموت ف حاجه اسمها هديل.و بعشق كل تفاصيلك و مبقدرش اشيل عيوني من عليكي ثانيه واحده .تفتكري دا اسمه ايه!
هديل رفعت رجليها من ع الارض و قعدت بجـ.ـسمها كله ع السرير
قام اسر و قعد جمبها بحنان
اسر ب رقه. هديل!
اسر بزعل ل للدرجاتي!
هديل بزعل لو سمحت سيبني لوحدي
اسر قام بسرعه من جمبها و اندفع ناحيه الباب
حست هديل بتحركاته ف زعلت اكتر لما سمع كلامها
فجاه الباب بتاع الاوضه قفل بقوه
ف زعلت اكتر و اترمت ع السرير و انهارت ف العـ.ـيا.ط
فجاه لقت باب الاوضه بيقفل من جوا
ف استغربت
بصت وراها بسرعه وعيونها بتلمع من الدمـ.ـو.ع
لقت اسر واقف و الباب مقفول عليهم بإحكام
هديل بصوت ضعيف.و لهفه . اسر
اسر بكل حنان اندفع ناحيتها بكل شوق و لهفه
ف فتحتله هديل احضانها
ف اقتحمها
و اشبع رغبته
و اشبع رغبتها
و اقتحم انوثتها
و اقتحمت رجولته
و بث كلا منهم اشواقه و اآهاته للآخر .
...........................
اسر بصدمه و ذهول. ازاي
هديل بهدوء قلتلك ورقه الجواز ال عـ.ـر.في دي بتاعت نورا مش بتاعتي.
اسر بملامح غاضبه ازاي بردو .انتي هتجننيني
هديل بنفاذ صبر. حـ.ـر.ام عليك بقا اعملك ايه تاني علشان اثبتلك اني مظلومه .
اسر بهدوء و غضب مكتوم
هديل. انت مش مقتنع!
اسر ......
هديل بصاله بحيره
هديل بهدوء. ياسر
اسر. هس
هديل لا مش هسكت يا اسر
هديل بحسره .تعمل ايه تاني علشان تثبتلهم انها بريئه .و اسر حبيبها كمان رافض يصدقها .ف بعد ما وهبتله نفسها لسه بردو مش مصدقها ف حبت تجرحه ف كرامته
هديل بكهن ستات انت متردد ليه كده .طب كنت قولي .و احنا كنا خلينا حد تاني يعمل كده .راجـ.ـل بجد .يعرف يميز بين الطبيعيه و بين اللي عامله عمليه
اسر شال ايده من ع وشه و بصلها بعيون متوحشه
هديل قلبها وقف من النظره دي بس بردو مش استسلمت
هديل بتريقه بتبصلي كده ليه يا راجـ.ـلي
اسر تمالك نفسه و غضبه ومشي بهدوء
فجاه
رجع تاني و ضـ.ـر.بها بعنف ع وشها
هديل ببكاء و اندفاع اضـ.ـر.ب كمان اقـ.ـتـ.ـلني. ايه لازمه حياتي لما يبقي حبيبي بيحبني و بيبخل عليا بمشاعره. و. ايه لازمه لما يبقي جوزي شاكك فيا
هديل بانهيار ووشها ف الارض. انا بريئه يا اسر بريئه .عمري ما اعمل حاجه وحشه كده .و عمري ما ابطل احبك حتي لو كنت اتجوزت حنين .
اسر قرب منها و حـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد اوي ......
هديل لفت ايدها حوالينه بقوه و دفنت وشها ف رقبته وقعدت تشهق ببكاء
اسر بيطبطب عليها و بيبـ.ـو.سها.
اسر بحنان بس يا قلبي خلاص .بس .انا وحش .حقك عليا.
هديل بصتله ببراءه. انا مش وحشه يا اسر ومعملتش حاجه غلط من وراك.
اسر باسها بقوه ورجعها ل حـ.ـضـ.ـنه تاني
اسر بهدوء عارف يا حبيبتي.و اوعدك هخلي نورا تنـ.ـد.م ع كل دا.
هديل و عيونها ف. عيونه. انا بحبك اوي يا اسر
اسر بفرحه وانا كمان بموت فيكي يا قلب اسر .
..............
اسر كان راجع. من الشغل
اسر بخطوات ثابته. هديل!
هديل خرجت تجري من المطبخ ناحيته.
هديل حـ.ـضـ.ـنته بقوه. انا هنااا يا عيون هديييل
هديل بسعاده كنتي فين يا موزتي الثغنونه
هديل وهي لافه ايدها الاتنين حوالين وسطه كنت ف المطبخ
اسر بحماسه اوبا بقا
هديل بتناكه ايوه انا كنت ف المطبخ و بطبخ ب ايدي دول ورفعت ايدها قدامه بطفوليه
ف ضحك اسر و مسك ايدها الاتنين و باسهم
اسر. الله اكلك طعم حلو اوي
ضحكت هديل بس دي ايدي يا اسر مش الاكل
اسر بتمثيل. مممم. هممم اكلك طعمه يجنن وقاعد يبـ.ـو.س ايدها و نزل ع دراعها. و بعدين اكتافها همممم اول مره اكل حاجه بالطعم الجميل دا و لف ايده حوالين وسطها و هديل مستسلماله .
هديل بضحك دي انا مش الاكل يا اسر و تضحك
اسر هوبا هجم ع رقبتها
ف تحولت ضحكاتها ل تأوهات. .اغرقتها و اغرقته ف بحر الحب و الاشواق
و بعدها بفتره جاتلهم نورا ف بيتهم و اعترفت بالحقيه قدامهم كلهم اسر هديل حنين خالد فريده ..
و عاش ابطالنا بسعاده
اسر و هديل بقوا عندهم بنتين قمرات الكبيره زي هديل و الصغنونه ف جمال و تصرفات اسر .و مطلعه روحه بس متعلق بيها اوي ووخداه من الدنيا كلها
و
حنين وخالد جابوا ولد وبنت الولد شبه خالد و حنين .سموه ماجد ع اسم ابو خالد .و بنتهم كانت شبه اسر بالظبط بس ف رقه مامتها حنين .
و اسر كان بيعشق حاجه اسمها مكه خالد. ....بنت حنين .
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇