رواية ايام في كنف البراءة اياد وجميلة كاملة جميع الفصول

رواية ايام في كنف البراءة هي رواية رومانسية تقع احداثها بين اياد وجميلة والرواية من تأليف سلسبيل محمود في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية ايام في كنف البراءة لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية ايام في كنف البراءة هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية ايام في كنف البراءة تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية ايام في كنف البراءة اياد وجميلة كاملة جميع الفصول

رواية ايام في كنف البراءة من الفصل الاول للاخير بقلم سلسبيل محمود

- مش هتنزل معانا يا اياد؟!
= هو انتي رايحه فين !
- هنلعب كلنا فالشارع!
= تؤ لأ مش عايز انزل.. اي ده في صوت خناقة؟!
- يلا نشوف!!
" ما تحرك يابني فرع الزينه ده كده شوية !!"
= انت بتزعق كده ليه يا جرجس !
- مانت عاوج الفرع يابا!
= طب ما اعوجه جرا اي انت ناقص تصوم معانا
يخربيت دي وحده وطنيه هتقرفني بيها
- هو انت فاكر رمضان بتاعك لوحدك ولا اي ! 
= هي دي كمان حلاوة مولد هتخلصوها مننا! 
- أها 
*********
بصيت لاياد بضحك:  ده احمد و جرجرس بيتخانقوا عشان الزينه!
= اممم طب اقعدي معايا انتي تيته فاطمة بتعمل قطايف
- بس انا عاوزة اللعب!
ابتسم بخبث طفولي: نخ طف شوية قطايف وبعدين ننزل اي رأيك؟! 
نهي كلامه بضحك عابث وهي كمان ضحكت و همست جمبه: و ندي صحابنا؟
- اها بس مش هندي احمد عشان مش بحبه
= ايوه ولا سلمي الرخمه هما يوسف و ليلي بس
- بتعملوا اي يا ولاد؟!
= فين القطايف يا تيته!؟
- لسه هتتحشي تعملوا معايا؟! 
فكروا وردوا فنفس واحد: ايوه!
= طب اغسلوا ايديكم.
" وفعلا راحوا جري يغسلوا ايديهم و كانوا متحمسين جدا و قعدوا يعملوا القطايف مع فاطمة "
" واشتغل صوت في الراديو وراهم.."
"رمضان جانا و فرحنا به بعد غيابه اهلا رمضان.."
- كده خلصنا استنوا تستوي بقي 
= ريحتها جميلة يا اياد! 
- اوي جميلة اوي
ضحكت بدلع طفولي: جميلة زي! هااهاا
" فاطمة طلعت شوية فالطبق فا اياد راح واخد بسرعه واحده و لسعته " 
- عايزه واحده
= اصبري بقي لحسن تتلسعي زي
" الباب خبط و اياد راح يفتح لقاها مامة جميلة "
- طنط هدي!
= جميلة هنا يا حبيبي صح؟
جت جميلة بهدوء و عفاف بصتلها بغضب: تعالي قدامي
- بس يا ماما عاوزة اللعب معاهم و ننزل تحت 
= قولت تعالي قدامي!
وقبل ما يتحركوا فاطمة شافتها: خير يا عفاف في اي بتزعقي معاها ليه
- بتنزل من غير ما تعرفني الأستاذه!
= معلش عيله سبيهم يلعبوا شوية دي ليلة رمضان! 
نزلت لمستوي جميلة: هي ساعه بالكتير و تطلعي البيت و متتحركيش من مكانك زي ما احنا متفقين
بحزن:  حاضر يا ماما.
اياد مسك ايدها: متزعليش يلا يا جوجا ننزل
ابتسمت: يلا.
*************************************
( صلي على محمد )
" بعد مرور 10 سنة .. "
|| رمضان 2021 ||
- قفشتك يا دوداااا بتعمل اي؟؟! 
= ولا حاجه..
- برضو بتسرق قطايف مش هتحرم شكله نسي اللسعه بتاعت زمان ولا اي! 
ضحك: الريحه مش قادر اقاوم يابنتي وبعدين انا كبرت وبقيت اخد بالي علفكره
جميلة بصتله بخبث: اممم طب خد بالك من دي بقا
- اي دي؟ 
" خطفت من ايده واحده قطايف و جريت بيها وكلتها بسرعه وفضلت تضحك "
- هقول اي منتي حراميه ونصابه بقا
= تربيتك! 
- اما تربية تشرف بصحيح 
فاطمة خرجت ب هدوء: إزيك يا جميلة في حرامي ايده طولت اوي و بيستغل اني كبرت ومش هقدر اقفشه 
اياد: احمم دول هما اربع قطايف بس يا تيته وبعدين ربنا يديكي الصحه اجيلك تديني بالعجاز؟ 
جميلة ضحكت: بس يمهزق قوليلي مزعلك ف اي و هعجنه انا 
- حبيبيتي يا جوجو 
بصتله وهي بطلع لسانها: صح القطايف تحفه يا تيته تسلم ايدك
جبت الطبق الى ماما كانت بعتاني بيه: و ماما جايبه لك ده صحيح.
خدته مني: تسلم ايدها تعبت نفسها ليه 
- دي حاجه بسيطه! هاكل بيهم قطايف من عندك 
ضحكت: بالهنا يا حببتي براحتك و سلميلي عليها وابقي قوللها تجيلي 
- من عنيا.
" دخلت تصلي و واياد جاب طبق القطايف الباقي و بصوا من البلاكونه وكانوا بياكلوا سوا 
وسمعوا صوت زعيق "
" يابني ارحمني وامسك السلم عدل ! " 
- اياد اللحق خناقة كل سنه
رد بضحك: هموت احمد و جرجرس تاني!!؟ 
ضحكت: أيوه هما 
اياد علي صوته و نده عليهم: لا بس الفرع مش قد كده يا جرجس
- شوفت مانا قولتلك؟ اطلع نعدله تاني يا احمد اطلع
اياد:  احدفلي فرع النور ده اربطه فالحد* يده  و بعدين احدف التاني ع بيت علاء وهنزلكم 
بصتله: انت هتنزل!؟
- ايوه انتي كنتي رايحه فين كده نازلة تلعبي فالشارع ولا اي ؟ 
= يا سخيف! انا كنت هتفرج عليهم و هما بيعلقوا الزينه و  بعدين اروح البيت انت عارف ماما
- يااه.. زمان لما كنا عيال عندنا 8 سنين كنا بنعلق معاهم صحيح كنا بنقرفهم و بنبوظ الفروع اصلا و جرجس يقعد يجعر بس بنساعد و بنفرح
ردت بضحك: ايوه و كنتوا بتاخدوا الشوية الى بيفضلوا تلعبوا بيهم و كانت ايدكوا بتتملي لميع من الزينه و بنتبهدل ! 
= كنت باجي دايما ابهدلك معانا 
رديت بحزن: اها عشان مكنش مسموح ليا اللعب معاكم و اطنطط زي اي طفلة كنت بتفرج بس فا بفضل نضيفه!
- في ناس كتير زي طنط علفكره يا جميلة بيخافوا على عيالهم اوي هي بتحبك
= عارفة
بصلها و هو سرحان: طب نفسك تنزلي زي زمان ونعمل حاجات بسيطه كده؟!
ابتسمت بأشتياق: كانت احلي فترة فحياتي يا اياد! اكيد نفسي
= طب يلا ننزل و نعلق معاهم؟! خلينا نحيي التراث!
= طب و الكاريزما و ال 18 سنة الى هتمهم كمان اسبوع؟ وبعدين ماما هتزعقلي لو اتأخرت دقيقة مانت عارف! 
- يلا ياستي مانا هتم 19 و احمد و جرجس بيلعبوا فال20 اصلا وعادي وبعدين نبقي نهندل طنط
" فكرت لثواني بس! و قررت اوافق مجتش من مره! 
نزلنا و الأجواء كانت رمضانية خالص و لطيفه بدأنا نمسك الفروع و نشيك عليهم قبل ما نعلق "
"وقابلت جيرانا الى كانوا جاين جداد من كام سنه وكمان صحابي المفضلين ملك ومليكة"
- وحشتوني!! 
ملك: وانتي كمان! اول لما شوفناكي من البلاكونه نزلتي الشارع مصدقناش وجينا نعلق معاكم
وطيت عند ودنهم وهمست: تعلقوا اي جرجس هيقرفكم ده بيعلق بالمستره! 
مليكة: جرجس؟ و بيعلق الزينه؟ هو اسلم امتي؟!
" فضلنا نضحك وبعدين قررنا نساعد معاهم و ناخد جرجس على قد عقله عشان مشخصن الموضوع."
" ومسكت فرع صغير انا و ملك "
جرجس: جميلة انت بتلعبي بالفرع انتي وملك؟
اياد: الاه الاه! اي يانجم مالك بيها
جرجس بتمثيل الدهشه: اي ده تعرفهم ولا اي مختش بالي انهم معاك
اياد: اها يا اخ تبعي 
جرجس: تمام اشبعوا بالفرع اصلا بايظ مش عاجبني
"ضحكوا"
جرجس: بس خدوا بالكم انا الى لميت فلوس الزينه علفكره ودي مسؤولية و امانه
اياد: يعم ده انت ضارب على نصها خليني ساكت
بقلمي / Salspil A Mahmoud 
" فضلوا يهزروا سوا و جرجس اتنازل و سابلي الفرع الصغير اللعب بيه انا و ملك يخربيت كرم اخلاقة والله. " 
احمد: كده خلاص فركش!!! الشارع شكله جميل اوي
" اتنهدنا وبصينا للشارع بهدوء و الهوا بيخبط في الزينه وبيعمل صوت مميز!
 و فروع النور و الفوانيس الى فنص الشارع! كان منظر مفيش اللطف من كده منتهي الجمال بجد!"
بصيت جمبي على اياد وضحكت:  اياد شعرك .. شعرك اتملي لميع
بدأ ينفض شعره و شايف اللميع بينزل بالكوم
: اية ده ينهار ابيض و بلميع؟! 
بصلها: طب ما هدومك كلها لميع وايدك اهم يا جوجو
ضحكت: يلا مش مهم بقا نبقي نستحما!
- فالتلج ده ؟ لا
قعد يستعرض شعره بغرور:  انا هقعد باللميع عادي حتي مدي شكل حلو لشعري
" لقينا يوسف و ليلي قدامنا "
ليلي ضحكت: فعلا شعرك تحفه 
اياد: اية دا انتوا جايين بعد الهنا بسنه؟!
يوسف:  ما انت ندل مندهتش علينا من بدري ليه
اياد: نزلت فجأة والله كنا بننكش مع جرجس واحمد
و بعدين ده جميلة خلاص كده على فوق عشان طنط
جميلة: بالظبط انا اصلا اتأخرت وكدا حلو اوي عشان متروقش
اياد: طب احنا هنروح نصلي الفجر سوا مش هتيجي؟! 
جميلة: مش عارفه
ملك: انا مش هاروح من غير صحبتي هاجي اقولك لطنط
جميلة: هكلمك ونشوف 
"وملحقتش اتحرك و لقيت ماما بتشاورلي من البلاكونه"
مليكة: اوبس احدهم هيتروق!
جميلة: انا كده لازم اطير فعلا شكلها اوي مدايق سلام..
اياد: استني ! اجي معاكي
= ليه المحامي بتاعي!
- اها
=طب اسكت يا اياد هنتنفخ سوا يحبيبي اسكت
" ضحك و انا سيبته و مشيت بسرعه على فوق "
بقلمي / سلسبيل احمد محمود.
" طلعت لقيت ماما واقفالي قدام الباب فا دخلت  بهدوء  وهي دخلت ورايا "
- احم.. ماما انا بس كنت مخنوقه فا نزلت الشارع بعد ما وديت لتيته الطبق و
قاطعتني بزعيق: جميلة! انا زهقت منك بجد مفيش فايده فيكي يابنتي ؟ 
- في اي بس انا والله معملتش اي حاجه تخليكي تقلقي! 
= بصي لشكلك وانتي تعرفي انا مضايقه ليه؟؟ 
- انا.. كنت ب.. بعلق الزينه معاهم واتبهدلت
= بذمتك مش مكسوفه ! انتي هتكبري امتي؟ و كمان قولتلك ميت مره مفيش زفت كلام مع اياد ولا وقفه فالشارع كده !  انتوا خلاص كبرتوا فاهمه يعني اي؟ 
- بس انا معملتش حاجه غلط احنا واقفين فالشارع! مش مستخبين!! انا وديت الطبق لتيته فاطمه و بعدين قابلت اياد عندها و نزلنا نعلق معاهم وبس
= تيته؟ و اياد
- ايوه حضرتك عارفه اني بعتبرها زي جدتي و اياد
= ها واياد بتعتبريه اي
- ولا حاجه يا ماما!!! احنا مجرد صحاب وجيران! 
بصتلي بتريقه: طبعا طبعا ايوه
مقدرتش امسك نفسي و زعقت بنرفزه: انا خلاص مبقتش قادره استحمل طريقتك معايا يا ماما انا كبرت و مش محتاجه كل شوية تفكريني اخد بالي من نفسي ازاي عشان متعبش !!! 
:بصتلي بدهشه من ردي عليها"
"سبتها و دخلت اوضتي فضلت اتنفس بعصبيه و ندمت اني اتكلمت معاها بالشكل ده و اتنرفزت فالأول والاخر هي خايفه عليا! "
و بسبب قلة ادبي فطرنا اول يوم رمضان و الجو مش احسن حاجه بينا و ده خلاني مش بتكلم مع حد ولا برد على صحابي ومضايقه وقاعده لوحدي بليل"
و جه قدامي فيديو عن واحد بيتكلم وبيقول:
استدل بما ورد عن النبي صلى الله عليه وآله وسلم، حيث جعل الأم أولى الناس بحسن الصحبة؛ فعن أبي هريرة رضي الله عنه قال: جاء رجل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم، فقال: يَا رَسُول اللهِ، مَنْ أَحَقُّ النَّاسِ بِحُسْنِ صَحَابَتِي؟ قَالَ: «أُمُّكَ»، قَالَ: ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ: «ثُمَّ أُمُّكَ»، قَالَ: ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ: «ثُمَّ أُمُّكَ»، قَالَ: ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ: «ثُمَّ أَبُوكَ» رواه الإمام البخاري
"عيوني دمعت و قررت اصلح غلطتي معاها و اصالحها بأي شكل لما تصحي بكره الصبح. "
**********************************
( استغفروا ♡ )
|| تاني يوم رمضان | 2021 ||
" صحيت وانا تعبانه اوي مكنتش شايفه كويس و الباب بيخبط الساعه 9 الصبح  بصيت على ماما ملقتهاش قولت أكيد نزلت تشتري حاجه و فتحت "
- اياد؟!
= اها اياد الى هيطبق وشك دلوقتي...
يتبع..
|| تاني يوم رمضان ||
" صحيت وانا تعبانه اوي مكنتش شايفه كويس و الباب بيخبط الساعه 9 الصبح  بصيت على ماما ملقتهاش قولت أكيد نزلت تشتري حاجه و فتحت "
- اياد؟!
= اها اياد الى هيطبق وشك مش بتنزلي ليه بقالك يومين ولا بتردي علينا؟!؟!
- عشان مضايقه 
= ماهو باين على وشك اها شبه المربع
قفلت عنيا بضيق ومسحت عليها بنوم: انا عايزه انام وانت مصحيني بدري طبيعي شكلي يكون كده
- ياستي زي القمر ولا يهمك
= ولا! عايز اي اخلص
= تيته بعتاني لطنط هدي
- ليه؟! 
لعب لي حواجبه بغـ.ـيظ: مش هقولك
- قول ونبي!
= لا لا
- عشان خاطري يا دودا!!
= هييح عزماكم انهارده عالفطار ياستي عندنا و كمان ليلي جاية هي و طنط حورية وطنط فاتن وملك ومليكه
- و يوسف مش جاي مع ليلي؟ 
= امال طنط هتيجي هي وبـ.ـنتها و تسيب ابنها؟!
ضحكت: ماشي هقول لماما لما تيجي انا فرحانه اوي عشان هنتجمع بوسلي تيته
ابتسم: ماشي هنزل عايزه حاجه؟
= لا شكرا.
" فرحت اوي بجد بالعزومة دي! يارب ماما متقلش لاء مش هاروح! كدا كدا هتبقي معايا اهي ملهاش حجه! " 
" خت العلاج بتاعي و اتوضيت و دخلت اصلي الصبح و بعدها قعدت اقرأ قرآن " 
___________________________
( استغفروا الله )
- انت جيت يا اياد
= لا يا تيته لسه
- بتتريق عليا يا واد
= بضحك معاكي
- عزمت طنط هدي و جميلة؟
= ايوه
- و طنط حورية و عيالها وفاتن وعيالها
= أها ، عزمت كل دول يا تيته و لسه انا مش عارف ليه عاوزة تتعبي نفسك ما اجبلك اكل جاهز وخلاص! العدد كبير 
- اسكت جاهز اي وكلام فاضي اي؟ الأكل بيتعمل بحب يا خايب انت لازم نعمله احنا للي بنحبهم ونتعب فيه
= طيب صح انا هجيب كريم يفطر معانا
- الاوزعه صاحبك؟
= متقوليش له كده ونبي عشان بيزعل قوليله كيمو
- هو ابو 7 سنين ده بيزعل كمان
= جرا اي تيته ما عنده مشاعر مش بلاستيك هو
ضحكت: مانا عارفه انا بس بنكشك عارفه انك بتحبه
روح بقا خد صاحبك يوسف و هاتوا عصاير و حاجات من الى بتحبوها
- حاضر عنيا
= اصبر اديك فلوس
- لا معايا؟ اسلفك؟ 
= امشي يا ولا امشي
" باس ايدها و هو بيضحك وبعدين خرج لقي يوسف قاعد على كرسي فالشارع"
- صباح النشاط انت بتتشمس ولا اي
= انا همـ.ـو.ت على سجاير
اياد ضـ.ـر.به فكتفه: بتفكرني ليه يجدع! انا عايز افطر وصاحي بدري مش قادر جعان
- تيجي نفطر؟!
= أها اجي
- عالسطح عندك بقا 
= تيته تقفشنا يعم
- وهي جدتك هتطلع السطح تعمل اي 
= تتشمس أكيد..
اياد ضحك و يوسف بصله: انا بتكلم جد
= يخربيتك عايز تفطر؟
- اها فيها اي؟! 
= شكله اجنن قوم يالا نجيب حاجات يلا وانسي
- مش قادر اتحرك
اياد بصله لقي مفيش منه رجا: اها طب خلاص ماشي هاروح انا يا جو خليك
" عمل نفسه هيمشي وبعدها ضـ.ـر.به بالقفا جـ.ـا.مد و جري فا يوسف قام يجري وراه" 
اياد وقف: ها ها !! اديك قومت اهو
يوسف مسكه: هردلك القفا يعني هرده
- طب هتيجي معايا
= هتزفت
"ضحك عليه و بعدين مشيوا و لقي كريم قاعد فالشارع"
- خد يا كيمو
= ايوه يا اياد
- بتعمل اي بدري كده؟!
= هاروح اجيب لتيته عيش
- طب روح و انا هجيبه كده كده رايح
= انا عايز اجي معاك!
ابتسمله: طب ماشي تعالي بس تروح بعدها
هز راسه: حاضر
" مسك ايده ومشيوا سوا التلاتة و جابو العصاير و كل حاجه وبعدها اياد رجع كريم على البيت و عرف جدته انه عاوزة يفطر معاهم " 
************************************
( صلي على محمد )
- اخيرا جيتي يا ماما؟!
بصتلي ومردتش عليا فا خدت منها الشنط: انتي كويسة
ردت من غير نفس: اها الحمد لله اي مصحيكي 
بدري كده؟
- امم صحيت عادي..
= ختي العلاج 
- اها... اياد جه كان عاوزك
= جه هنا.! 
- كان الباب بيخبط و فتحت لاقيته هو قالي ان جدته عزمتنا على الفطار انهارده أحنا و ليلي و يوسف وطنط فاتن وعيالها وبعدين مشي 
= فيها الخير طبعا على هواكي ؟؟ 
قعدت قصادها: انا آسفه على طريقتي امبـ.ـارح مهما حصل مفيش مبرر اني اكلمك كده بس كان نفسي زي ما بتخافي عليا اوي تحبيني اوي! 
- انتي هبله ؟؟ انا مش بحب حد قدك يا جميلة
ابتسمتلها : خلاص يا ماما و انا بجد اسفه تاني  متزعليش مني 
- انا بخاف عليكي يا جميلة! 
= انا عارفه والله حقك عليا
- و علفكره! هنروح عشان خاطر الحجه فاطمه بس.
ضحكت بفرحه: هييييييييه تحيا ماما 
ماما ماما احنا كده هنعزمهم برضو صح!!!
= أكيد لازم نرد العزومة و حد يكره الود يابـ.ـنتي مبقاش موجود دلوقتي.
 هزيت راسي بتفهم: فعلا مش كل الناس كويسين
"بصتلي وهي عايزه تقول حاجه و متردده"
- في حاجه يا ماما؟! 
= مفروض تخدي صحبتك ليلي و ملك و مليكة و تروحوا تساعدوا الحجه فاطمة عبال ما اعمل بسبوسة ولا حاجه واجي عشان مروحش بأيدي فاضيه
ابتسمت: طب فين المشكلة
- ولا حاجه ملكيش دعوة ب اياد !
ضحكت جـ.ـا.مد: اممم قولي كده حاضر يا ست الحبايب
- جميلة!
= خلاص والله... ما تشتري بسبوسة جاهزه؟ 
- و فين الحب بقا لما اقدm لحد حاجه من برا معموله جاهز؟! وانا متعبتش فيها عشانه؟!
" ابتسمت وانا عجبني اجباتها ومقتنعه بيها! "
" اخدت نفسي بأرتياح اني صالحتها الأم كنز ف حياة اي حد و ربنا موصينا بيها هي و الأب 
( وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا ) 
و مش هيعرف قيمتهم الا الى محروم منهم..! " 
**************************************
( الا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين )
" سبتها و بدأت اللبس بسرعه و كنت طالعة على ليلي انا وهي و يوسف ف بيت واحد و اياد جمبنا ب كمان عمارتين كده و ملك و مليكة برضو ساكنين قدامنا وصلت لشقة ليلي و كنت رايحه وانا مبسوطه مع اني منمتش بس لأني فعلا بحبهم و بحب الاجواء دي كنت حاسه احساس جميل اوي"
- يابـ.ـنتي يلا اتحركي بقااا وبعدين فين اخوكي يوسف؟
= الصيام مفرهدني يا جميلة مش قادره 
- طب اجبلها ونش يشلها دي ولا اعمل اي
= خلاص اهو
- فين يووووووووسف
= مع اياد ! 
- مع اياد اها طب يلا نعدي على ملك و مليكة
= يلا 
" روحنا وخبطنا بالراحه عالباب لأن باباهم بيكره الصوت العالي... "
ملك: بتخبطوا براحه كده ليه يا دوشه! 
ليلي بصت بعينها فالشقة: عمو وليد مش هنا! 
ملك ضحكت: لاء .. ماما بس
ليلي بصوت عالي: ازيك يا طنط فااااتن
جميلة ضحكت وبصت لملك: هو لابسة ورايحه فين
ملك:  احنا كنا هنعدي عليكوا لبست انا و مليكة عشان نروح نساعد تيته وكدا
جميلة: تربيتي ؛ نادي مليكة ويلا بينا
" و بالفعل روحنا وسلمنا على تيته و بدأنا نساعدها فحاجات كتير وانا مكنتش اعرف الا حاجات عبـ.ـيـ.ـطه ولكن  بنعمل كل حاجه بحب ولا حاسه بصيام ولا تعب ولا اني عاوزة انام كل ده متبخر! "
ليلي: يابـ.ـنتي خرمتي الكوسايه! 
جميلة: مبعرفش اقور انا! 
فاطمة: لا انتي سيبي  الحاجات دي روحي يا جوجو اعملي السلطه
" استغربت دي نفس كلمة ماما ونفس معاملتها ليا بس مهتمتش "
- صباح العسل يا تيته.
" كان صوت اياد ضحكت وبصتله وهو غمزلي "
فاطمة: كويس انك جيت يا اياد
- خير يا تيته
= جهز فرش حلو كده عشان نفرش فالصاله ونفطر فيها كلنا جمب بعض هي اوسع حتة
- عنيا
= تسلم عينك يا حبيبي
ناديته قبل ما يمشي: دودا
- نعم
= جبتلي تمر؟ 
- و عصير مانجا كمان 
" ابتسمت و هو مشي و ليلي بصتلي وهي بتلعب بحواجبها بخبث فا ضحكت و كملنا مع تيته الاكل
ملك و مليكه كانوا بيعملوا صنيه رقاق و ملوخيه و سمبوسه و ليلي بتحشي المحشي.
وانا.. انا كنت بعمل السلطه وتيته بتعمل الفراخ.!" 
 لحد ما ماما جت وكمان مامة يوسف و ليلي ( طنط حوريه ) و مامة ملك و مليكة ( طنط فاتن ) وكانوا بيكملوا مساعده معانا و أخيرا كان الاذان  بيأذن ! "
_____________________________
صلي على محمد 
يوسف: ناولني يابني شفشق العصير ده كله مش قادر
فاطمه: افطروا على بلح الأول! و قولوا الدعاء
" قولنا الدعاء و كلنا البلح وبعدها بدأنا ناكل "
ليلي: كل يا يوسف المحشي الى بتاكل منه ده الى عملاه
فاطمه: اها ايديها تتلف ف حرير 
بصلها بستغراب: هي مين دي يا تيته ليلي اختي! 
ليلي: اها يحبيبي انا 
يوسف: اممم عشان كده طعمه مش حلو
اياد بصله: عشان كده كلت الطبق كله لوحدك يا يوسف
"قعدنا نضحك عليهم"
فاتن: عندي فضول اعرف مليكة حببتي عملت اي
مليكة: عملت ملوخيه! حلوة؟
فاتن: شاطره يا روح قلبي تجنن
ملك: ماما وانا عملت صنيه رقاق
- شاطره
" كملنا اكل و حقيقي كان الأكل جميل اوي و احساس اللمه مـ.ـيـ.ـتوصفش و مبطلناش ضحك بالذات على كريم و يوسف واياد "
- جميلة ختي تمر ولا جبتو عالفاضي
= خت كوبايتين هات كمان واحده مضرش
- لا كفاية تضر عشان الأملاح الراجـ.ـل ملحسه سكر 
= طب نص كوباية طب
- هنشرب شاي بعد ما نخلص وناكل قطايف
ضحكت: اذا كان كده ماشي
بص لكريم:  اصبلك عصير يا كيمو؟! 
= أها كتير 
ابتسمت و انا ملاحظه معاملته مع كريم وقد اي بيحبه: هي جدته فطرت لوحدها؟
- لا لا جارتها بتفطر معاها
= طب كويس.
" خلصنا فطار و شلنا الأكل و بدانا نروق الدنيا و بعدها فجأه يوسف و اياد اختفوا.. عملنا شاي و حلويات و كريم فضل يسألني عن اياد!" 
فاتن: تسلم ايدك يا حجه فاطمه الاكل تحفه
حوريه: اها حقيقي بسم الله ماشاء و لمتنا تفتح النفس
فاطمه: ده نَفس البنات معايا و وجدوكم الى مخلي الاكل جميل و حلو يا حلوين
"ابتسموا كلهم"
هدي:  العزومة الجاية عندي انا بأذن الله
فاطمه: ان شاء الله متنسوش تخدوا العلب معاكم فيها اكل ليكم انتوا و الولاد
فاتن: مكنش له لزوم انا كده كده عملت اكل فالبيت عشان ابوهم
حورية: وانا كمان والله
فاطمه: لا هتخدوا العلب برضو العيال مكلتش كويس فضلوا يشربوا ف عصاير وبعدين هنودي كل الاكل ده فين ده انا واياد لوحدنا 
هدي طبطبت علي ايدها: خلاص ماشي تسلم ايدك و ربنا يديكي الصحه يارب ويديم المحبه بينا
ردوا كلهم: آمين يارب
************************************
بقلمي/ سلسبيل احمد محمود.
"طنط حوريه و فاتن و ماما نزلوا وانا و البنات فضلنا"
- ملك بقولك  هو اياد فين؟
= مش عارفه والله
روحت ل ليلي
- هما العيال دول راحوا فين يا ليلي؟ 
= مش عارفه 
- طب بصي وصلي كريم البيت وانا هشوفهم راحوا فين فجأه كده و سابونا
قبل ما انزل سمعت صوت فالسطح فا طلعت  لقيتهم واقفين على سور السطح بضهرهم و بيتكلموا عادي فا قربت شوية لحد ما لاحظت الى في ايدهم..!! 
دول بيشربوا سجاير ؟؟!!!!
" مكنتش عارفه اعمل اي انا على باب السطح وهما مش واخدين بالهم! معنديش فكره اتصرف ازاي نزلت بسرعه قبل ما ليلي تطلع ، مامة يوسف عندها الضغط و السكر و تيته! محدش منهم هيبقي مبسوط لو عرف خبر زي ده "
"فضلت مستنيا لحد ما البنات مشيوا و فعلا لما مشيوا كلهم استنيت اياد لما نزل"
- تيته انا هعمل شاي لأياد عشان مشربش معانا اعملك؟ 
= لا يحببتي شكرا انا هتوضي و اصلي العشاء 
" روحت عملته بهدوء و دخلنا البلاكونه اديته الكوبايه"
- امال فين بتاعتك
= مانا شربت شربنا كلنا بعد الفطار انت روحت فين؟ صح اختفيت فجأه
- انا ك كنت ب ااا ... بظبط الدش فالسطح 
= أها.. انت و يوسف؟ 
- أيوه 
= طب احنا محتاجين نطلع السطح نتكلم بقا
- نتكلم عن قد اي انتي مهزقه ومكنتيش بتردي عليا؟
= اها ومالو يلا عشان نشوف مين الى مهزق 
"طلعنا وانا قاصده نطلع فوق بالذات لاني خايفة تيته تسمع كلامنا"
**********************************
بقلمي / Salspil A Mahmoud 
- ها بقا 
= هي اي السجاير دي الى عالارض 
- اية ده مش عارف يمكن حد رماها
= انا اديتك فرص كتير اوي يا اياد عشان تقولي
- اقولك اي؟! 
= ليه و من امتي؟! 
- مش فاهم
= بتشربها ليه و من امتي! 
- انتي هبله مش انا طبعا
بنرفزه:  انت و يوسف شوفتكم!!!! بطل تحوير 
"بعد بعينه عني وساب كوبايه الشاي على السور"
- ملكيش دعوه يا جميلة اصلا مكنش مفروض ت عـ.ـر.في
= لا ليا! وعلفكره انا كنت ممكن اقول لتيته ده انت عيل عندك 19 لسه مكملتهمش اصلا بتدmر نفسك!
بصلي بغـــضــــب: قولتلك ملكيش دعوه بالموضوع ده و بتفهمي ولا لاء وبعدين مين بيتكلم ام 18 سنه لسه مكملتهمش ؟؟؟ منتي عيله برضو
- على الاقل مش متـ.ـخـ.ـلفه زيك وانا مش هسكت يا اياد هقول لتيته
=  انتي عايزاها تتعب لو عرفت !!
رديت بعصبيه: كويس انك عارف انها هتتعب !!!! متقول لنفسك لما تعرف هتعمل اي  لما كنت مصاحب شلة زمان بتشربها خاصمتك!! واضايقت 
- جميلة انتي مش فاهمه حاجه انا بشربها كل فترة مش مدmن انا!
= بس دي حـ.ـر.ام !!!!
- مفيش حاجه اكيدة بتقول كده متحرميش و تحللي على مزاجك وتعملي من الحبه قبه
= بقولك حـ.ـر.ام!! انا متأكده!!! 
( يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ )
دي سورة المائدة 
وقال في وصف النبي ﷺ: وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ سورة الأعراف:157
- مش فاهم برضو كلامك ده معناه اي؟؟؟ هي السجاير خبائث؟؟؟ ولا انتي بتهبدي
= لا يا اياد ! الدكاترة أجمعوا على انها مضره ضرر كبير و بتسبب أمراضً كتيرةً!!!! ، و كمان بتسبب الوفاة و دي الأضرار الخبيثة! و ربنا قال  
( وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً* وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ عُدْوَاناً وَظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَاراً وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيراً ) وانت كده بتمَوَ//ت نفسك ! 
- وانا بقولك تاني انتي مكبره الموضوع انا في كتير زي متعمليش فيها ابلة الناظرة وتديني حكم و تحكمي عليا وخلاص بعدين ملكيش فيه أساسا احنا ولاد مع بعض 
= انت بجد بتقولي انا كده؟! 
بصلها:...........
يتبع..
= هو انت بجد بتقولي انا الكلام ده؟! 
- اها 
= تمام وانا مش عايزة اعرفك تاني يا اياد !!!! 
- يعني اي
= يعني متتكلمش معايا تاني ابدا
- لا هتكلم!
= ابقي كلم نفسك بقا وعلفكره انا لو شوفتك بتشرب تاني ! 
قرب منها: هتعملي اي ؟
= هقولها !  لأن واضح انك محتاج تفوق!!! واجننت خلاص ! 
" زقته جـ.ـا.مد بغـــضــــب و مشيت وسابته وكان هيتجنن قبض ايده بعصبيه و مسك كوباية الشاي حدفها عالارض وادغدغت مـ.ـيـ.ـت حتة.." 
" نِزلت سلمت على تيته وهي لاحظت اني مدايقة بس انا كدبت عليها قولتلها مفيش حاجه "
"و انا نازله قابلت يوسف على باب البيت"
- اية ده جميلة انتي بتيجي منين؟!
= .......
- بتبصيلي كده ليه يابـ.ـنتي انا كلت ورثك؟
= انت مقر/ ف  بجد انت كمان
"سبته ومشيت وكان واقف مش فاهم حاجه" 
يوسف بعدm فهم: انت كمان؟! يعني في مقرف غيري مش لوحدي يعني ؟ طيب. 
"طلع تاني ل اياد ولقي الكوباية مدغدغه عالارض"
- يبقي اكيد انت المقرف الاولاني عملت لجميلة اي؟ ومين دغدغ دي كده حدفتك بيها ولا اي
"اياد مردش عليه"
- ما تنطق يا عم زفت حصل اي منرفزها كده؟! 
= جميلة عرفت اننا بنشرب سجاير
-  اي ! 
= عرفت اننا بنشرب سجاير ! 
- اي ! 
اياد قلب عينه بزهق: انا مش فايق لك ! 
= مين عرفها؟!  انت ؟؟ 
- انت بني ادm براس بطيخه ؟؟؟؟ انا هقولها ليه ! 
هي شافتنا يا ناصح! قولتلك منتزفتش نشرب هنا ونروح القهوه! 
- طب وانت مدايق ليه كده هي هتقول لحد؟ 
= يمكن تقول لطنط حوريه! وتعرف جدتي
- اية ؟ امي ليه وانا مال امي
  وانت ازاي متقولهاش متقولش حاجه زي دي !!!
= قولت! اتنيلت قولت و هي بتهددني
- تلاقيها هتعرف ليلي انا مروح اللحق ليلي لو عرفت لحسن تقول لماما
= ماهو ده الى انت فالح فيه غور يجبان
***********************************
( صلي على محمد )
" فات يومين وانا اياد مش بـ.ـنتكلم متأكده انوه لسه بيشرب سجاير! ومش عارفه اضغط عليه ازاي بس قررت احاربه بنفس سلاحه مبدهاش..." 
|| رابع يوم رمضان | 2021
- احمم محتاجه حاجه تاني يا ماما؟ 
= لاء اطلعي انتي بس يا جميلة اعزمي طنط حوريه و يوسف و ليلي عشان هما الاقرب وبعدين انزلي اعزمي الحجه فاطمه و اياد وبعدين فاتن و عيالها
- حاضر.. من عنيا
" ابتسمت بخبث ونزلت روحت الاول عند كريم و بدأت اتكلم معاه لوحدنا "
- بقولك يا كيمو..
= قولي يا جوجو
ابتسمت: حبيب جوجو عارف مقالب رمضان؟!
- امممم ايوه زي رامز كده؟؟
=  بالظبط كده شطور ياروحي عاوزاك تاخد الفلوس و الورقه دي و تروح للكشك و تقوله عايز الى فالورقه ماشي؟ هو هيديك علبه كده فيها زي صwرايحْ هنبقي نفrقعها ف اياد و نعمل فيه مقلب سوا ماشي ؟! 
ابتسم: حلو المقلب ده بس مش هيتعور صح؟!
- لا خالص بس اهم حاجه اوعي تفتح العلبة او تعمل فيها حاجه هاتها زي ماهي و حاجه كمان و انت رايح او وانت راجع عاوزة اياد يشوفك 
= بس كده هيعرف و المقلب يبوظ!!
- لا لا متقلقش ده تبع الخطه بص لما يسألك قوله جميلة قالتلي مقولش لحد ولما يتحايل عليك تقوم تقوله هي قالتلي اجبلها الصwريحْ دي ؟ 
= اوكيه يا جوجو فهمت 
- صح انت هتفطر عندنا النهارده وانا كلمت طنط إحسان جارتكم تفطر مع جدتك  و بعد الفطار بقي اعمل زي ما قولتلك ماشي ؟ و اهم حاجه قدام اياد 
" هز راسه بالإيجاب و بعدين سبته و روحت لتيته فاطمه اقولها "
- ماشي يا حببتي ان شاء نيجي انا و اياد عالفطار 
= هاروح بقي اقول لطنط حوريه ؛ عاوزة حاجه؟
- تسلمي يا حببتي صح يا جميلة استني هو اياد مزعلك فحاجه
= لا... ابدا يا تيته
" ابتسمت لها عشان تطمن وبعدين مشيت قابلت اياد وانا خارجه ومبصتلوش حتي مع اني حسيته عايز يتكلم ويقول حاجه" 
" روحت بعدها لطنط فاتن و ملك و مليكة  عزمتهم"
" وكالعادة جمعوا بعض و جولي و فضل نهزر طول ما احنا بنطبخ.. ! " 
ملك: يابت انتي كل عزومة تمسكي طبق السلطه
ملكية: مش بتعرف تعمل غيره
جميلة: دي حقيقة
ملك: بس احلي سلطه بجد
جميلة: صحبتي طبلتي
ملك: بقولك يا ليلي هو يوسف اخوكي بيحب الحاجه حاميه زياده صح
ليلي: اها بس مش اوي
ملك وهي ماسكه معلقه شطه كبيرة: و ادي احلي معلقه شطه عليه 
" حطت المعلقه فشوية رز بتاع الممبـ.ـار "
ملك: حبه الرز المشطشطين دول نحشيهم ف كام ممبـ.ـاره و نحطهم ف طبق مخصوص قدامه هو  انما باقي الممبـ.ـار هيبقي من غير شطه عادي لينا
جميلة: حـ.ـر.ام عليكي وليه الشر ده ! 
ملك: اصحي ! باخد حق صحبتك اتريق ع اكلها العزومة الى فاتت
ليلي: صح اتفق يستاهل ياكله.
ضحكنا وانا بصيت ل ملك: لو عرف هيعمل منك بطاطس مكعبات
ليلي: مكعبات؟ قصدك مهروسه.
ملك: وه وه وه هنفتن ولا اي ! 
عملوا حركه السوسته على بوقهم: تؤ تؤ سرك ف بير يا فخري 
" خلصنا الاكل و باقي التحضيرات وكنا مبسوطين اوي يعتبر عملنا الأكل لوحدنا او البنات طبخت لوحدها وأمهاتنا ساعدت ف الرقابة بس.. وكنت فخورة بيهم.. " 
- جميلة حببتي
= في اي يا ماما موطيه صوتك ليه؟!
- هو انتي مختيش العلاج؟!
= انا... بصراحه لا انا قولت اصوم انهارده! كنت عاوزة احس ب رمضان زيهم 
- جميلة! الدكتور منبه علينا
= ده يوم واحد يا ماما 
بصتلي بقلق: اول لما الأذان يأذن خديه 
- حاضر 
************************************
( استغفروا )
بقلمي / Salspil A Mahmoud 
"خلصنا الأكل وبدأنا نحطه و المصلحه اتحطت قدام يوسف بالظبط..  اياد قعد قصادي و انا مكنتش مهتمه بوجوده خالص و ده كان مضايقه نوعا ما "  
" بدأ يوسف ياكل بسرعه وانا و البنات مراقبينه لحد ما استوعب فالممبـ.ـاره التالتة غالبا " 
- اووووووووووف اي ده !!! الممبـ.ـار ده عامل كده ليه! 
"كتمت ضحكتي بالعافيه و ليلي بتبصله وبتاكل"
= ماهو زي العسل اهو الاه ؟! 
فاطمه: اها صحيح مهو جميل اهو هي الشطه عندك بس ولا اي يا حبيبي
يوسف بشك ف نفسه: يمكن بيتهيألي بقي..
" اياد خد صباع من عنده وانا قولت ف سري نصيبه و جاله.. و يوسف مسك صباع و كلوا سوا "
اتكلموا ف نفس واحد: يححححح 
اياد: اي ده ؛ ده حامي اوي فعلا اوعي تاكل منه يا كريم
يوسف بص للبنات بشك: هو مين الى عامل الممبـ.ـار ده !!!!
ليلي: احممم مين ؟ كلنا عملناه
فاتن: انا شيفاه جميل و مش حامي خالص!
اياد: اممم واضح انوه كمين ف طبق يوسف بس!!
ملكية: غالبا ملك وقعت فيهم شوية شطه من غير قصد
يوسف بصلها بشر: انتي يا ام غل!
" ملك بصت للبنات "
جميلة: ما قالت من غير قصد اي ؟! 
اياد: اها شوية الشطه طارو ف طبق يوسف بالذات سبحان الله قادر على كل شيء
"كتمت ضحكتي و مردتش عليه"
حورية: خلاص بقا خد طبق غيره و بطلوا خناق يا ولاد
فاطمه: خد اهو طبق غيره الاكل كتير و كفاية كلام كلوا 
يوسف: لا انا خلاص كده كلت
عده من جمب لجميلة: بقي انا مقرف ماشي
ليلي سمعته: يقصد اي
جميلة: ما تقولها اقصد اي يا يوسف
يوسف: ولا حاجه كل خير يا ليلي
"خلصنا الاكل الحمد لله وبدأنا نشيل سوا ونظبط الدنيا"
فاطمه: ربنا يديمها نعمة علينا و نتجمع كل رمضان يا ولاد 
فاتن: تسلمي يا هدي حقيقي الأكل جميل 
هدي: لا ده البنات الي عملوا الاكل كله تسلم ايدهم
" قعدنا مع بعض شوية كالعادة وأكلنا حلوياع و بعدين صلينا العشاء جماعه و يوسف و اياد نزلوا الجامع "
" وبعدين اياد رجع ياخد تيته  وقبل ما كريم ينزل معاهم ناديته "
- كيمو اول لما اياد يخرج بعد ما يدخل تيته تروح قدامه فاهم؟ 
= حاضر يا جوجو
بقلمي/ سلسبيل احمد محمود.
***********************************
( بسم الله الرحمن الرحيم )
وَأَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَىٰ (13) إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي (14) إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَىٰ كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَىٰ (15) فَلَا يَصُدَّنَّكَ عَنْهَا مَن لَّا يُؤْمِنُ بِهَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَىٰ
سورة: طه
" كريم اول لما لمح اياد بدأ ينفذ خطه جميلة " 
- خد يا كيمو رايح فين  ؟ 
= هجيب حاجه بسرعه و اجيلك من هنا
"شاور بأيده على الكشك و اياد استغربه وفضل متابعه بعينه لحد ما لمح معاه  علبة السجا_ ير.. و انه متجه ناحيه بيت جميلة؟! "
- خد يا كريم ! اية ده الى ف ايدك 
= دي؟ صوا $ ريخ يا دودو
-  ايه؟ انت مين قالك تجبها 
= مش هينفع اقولك ده سر ! 
اياد مسك اعصابه و جز على سنانه و ابتسمله: مش احنا صحاب يا حبيبي قولي ومش هقول لحد قول ها
- جوجو قالتلي اجبها فالسر و معرفش حد خالص!
- جميلة ! جميلة الى قالت لك
= اها هاروح ايدلهاله بقي 
" اياد مكنش فاهم حاجه و واقف مصدوم و هيتجنن "
- اهي يا جوجو
= اياد شافك؟
- اها ده هوا ااا واقف تحت البيت
= امممم يبقي هيطلع انزل بسرعه و قوله جوجو خدتها مني خلاص ماشي
" سبته ينزل و خت العلبه و كبريت و خت مفتاح باب السطح "
- ماما انا هطلع السطح شوية كده اتهوي وانزل تاني 
" طلعت بسرعه وانا سامعه خطوات رجله عالسلم "
" فا فتحت باب السطح و رزعته عشان يعرف اني فوق و عملت زيه بالظبط و قفت و ولعت واحده و دخنها كان هيخـ.ـنـ.ـقني ومكنتش قادره واول ما حسيت بيه طلع عملت اني بشربها " 
- انتي بتعملي اي 
لفيت و بصتله بصدmه: هاه اياد؟ انت اية جابك هنا ؟ 
= انتي بتعملي اي بالسجا_رة في ايدك دي !!!!!! 
رديت ببرود: هكون بعمل اي؟ وطي صوتك
- مـ.ـا.تدري عليا يا جميلة ! هو انتي مخك لسع اجننتي
= بشربها في حاجه ؟ 
- المفروض اني اصدق انك بتشربي سجاير زي بقا عشان تستفزيني صح
= لا بشرب مخي لسع زيك
- انتي فكراني عيل؟ اصدق يعني حاضر
" فضلت اكح من ريحتها قدامه و جيت اجبها ناحيه بوقي لما استفزني بالكلام ملحقتش احطها على شـ ـــفــايـــ ـفي اصلا شـ.ـدها جـ.ـا.مد و رماها رد فعله خضني بس فضلت ثابته قدامه "
- انت عبـ.ـيـ.ـط كنت هتلسع ! 
بزعيق:  باعته كريم يجبهالك و عايزه تشربيها كمان  ايييييه مش هامك 
بخــــوف:  الله يخربيتك وطي صوتك ده !!!!!! 
زعق فوشي اكتر:  مش هوطي صوتي ! بطلي هبل متفكريش اني كده هصدق انك ممكن تشربيها
" يخربيت تافهتي وعـ.ـبـ.ـطي الى عارفهم و فاهم كل حاجه بعملها مني لله الخطه بتبوظ مني بسبب هيافتي المكشوفه!! "
- طب اي رأيك هعمل بقا! زي زيك و هشربها عادي واقلدك هو انت احسن مني
" كان مصدوم كليا من ردودي عليه و كنت حساه هيفرتك وشي وعايزة اعيط  بعدت عنه شوية بخــــوف "
جز على سنانه جـ.ـا.مد و شـ.ـد مني العلبة فرتكها قدام عيني ورماها و..
يتبع..
= انتي بتعملي اي بالسجارة في ايدك دي !!!!!! 
رديت ببرود: هكون بعمل اي؟ وطي صوتك
- مـ.ـا.تدري عليا يا جميلة ! هو انتي مخك لسع !!!!! 
= بشربها في حاجه ؟ 
- المفروض اني اصدق انك بتشربي سجاير زي بقا عشان تستفزيني صح
= اها بشرب و مخي لسع زيك!
- فكراني عيل؟ طيب هصدق انك بتشربي حاضر.
" فضلت اكح من ريحتها قدامه و جيت اجبها ناحيه بوقي لما استفزني بالكلام ملحقتش احطها على شـ ـــفــايـــ ـفي اصلا شـ.ـدها جـ.ـا.مد و رماها رد فعله خضني بس فضلت ثابته قدامه "
- انت عبىىىط  كنت هتلسع ! 
بزعيق: باعته كريم يجبهالك و عايزه تشربيها كمان قدامي ايييييه مش هامك 
بخــــوف: الله يخربيتك وطي صوتك ده !!!!!! 
زعق فوشي اكتر: مش هوطي صوتي يا جميلة ! بطلي هبل متفكريش اني كده هصدق انك ممكن تشربيها
" يخربيت تافهتي وعـ.ـبـ.ـطي الى عارفهم و فاهم كل حاجه بعملها مني لله الخطه بتبوظ مني بسبب هيافتي المكشوفه!! "
- طب اي رأيك هعمل بقا! زي زيك و هشربها عادي واقلدك هو انت احسن مني
" كان مصدوم كليا من ردودي عليه و كنت حساه هيفرتك وشي وعايزة اعيط  بعدت عنه شوية بخــــوف "
جز على سنانه جـ.ـا.مد و شـ.ـد مني العلبة فرتكها قدام عيني ورماها: اقسم بالله انا لو شوفتك مسكاها بس عارفه يعني اي مسكاها بس؟ مش هقولك هعرف طنط و الشغل ده عشان انا وقتها الي همسك دmاغك ادغدغها بنفسي انتي سامعه يابت؟ 
= بت كمان ؟  لا بقا يا حبيبي ملكش دعوه بيا و لا نسيت قولتلي اي؟ محدش لي دعوه بالتاني وانا بقا ها 
" مكملتش كلامي فجأه وقعدت اكح جـ.ـا.مد حسيت اني نفسي بيروح "
- جميلة ! جميلة ! في ايه؟! جميلة 
" كان لسه هيروح ينادي على ماما مسكته"
=  لاء لاء هبقي كويسة  متقلش لماما 
مكنش عارف يتصرف فضل يبصلي بقلق:  طب اهدي اتنفسي اهدي وخدي نفسك براحه 
" فضلت اكح جـ.ـا.مد المره دي كان بجد كنت حاسه اني همـ.ـو.ت و روحي بتطلع وعيوني بدmع" 
اياد بخضه: طب اعمل اي جميلة انتي كويسة انا لازم اكلم حد انا هنادي طنط 
فضلت ضاغطه على ايده وماسكه فيها وانا بكح و ثواني وبدأت اهدي رفع وشي ناحيته: انتي عملتي اي ردي عليا  عملتي اي خلاكي مش قادرة تتنفسي كده السجاير صح ؟ جميلة هو انتي شربيتها بجد شربتي منها قبل ما اطلع؟؟ قوليلي
" هزيت راسي بالنفي "
بصلي بنفاذ صبر و عصبيه: امال في اي مالك! 
رديت عليه بصوت رايح:  الدخان بتاعها.. وانا حساسه ناحيه الحاجات دي
زعق: وبتعملي رْفت كده ليه لما انتي تعبانه  منهم انتي متحْلفْة !!!!! كل ده عشان اي قولتلك مش بشربها كتير مش همو& ت نفسي انا متبقيش مجنو_ نه 
بدأت اخد نفسي: وانا بقا لو قولتلك نفس كلامك هتقبل ؟ لو قولتلك مش هشربها كتير بس هشربها يا اياد ؟؟  
مسح على وشه بنرفزه:  استغفرالله العظيم يارب ملكيش دعوه بيا انا بتعملي زي ليه ! هو اي هبل وخلاص
= عشان انا.. مش عاوزاك تعمل كده ومش عارفه اخليك تبطل ازاي!! احنا صحاب و انا بخاف عليك و كمان لأن ده غلط و حـ.ـر.ام انت بضر نفسك مستهون بصحتك!! انت متعرفش الصحه دي غالية ازاي !!! وفي ناس قد اي بتمو**ت و تتعـ.ـذ.ب و بتتمني بس لو تقدر تاخد نفسها بسلام بس تتنفس كويس!!
- طب يا جميلة انا هبطلها خلاص و انتي تبطلي تحْلف ! فاهمه ؟ متعمليش زي فأي حاجه كده وخلاص انتي الى لو امك عرفت بجد هتد**بحك علي الى حصلك ده انتي كنتي هتمـ.ـو.تي وانتي بتكحي! 
= انت بتضحك عليا وبتهاودني و هتشربها
- انا بقول اي وهي بتقول اي! يابـ.ـنتي ارحميني و بعدين قولتلك خلاص! مش هتزفت تاني مش بهاودك
غمض عينه و اتنهد بتعب: مش هتعمليها تاني دي اول واخر مره فاهمه يا جميلة؟ 
- مش هنعملها متنساش نون الجماعه يا اياد
بصلي بسكوت و برم شـ ـــفــايـــ ـفه وهو كاتم غـــضــــبه وابتسم: تمام يا جميلة ماشي مش هنعملها محدش فينا هيعملها حلو كده ؟ 
= اها حلو انا عايزه انزل عشان ماما وسع
" اتحركت وهو فضل مقرب ومستعد يسندني وفاكرني هقع كتمت ضحكتي بسبب شكله و هو خايف عليا وقلقان عمري ما شوفته كده " 
- انتي بقيتي كويسة ولا اجي اسندك لحد تحت لحسن تخشي ف كومه كحه
رفعت حواجبي وبصتله: اسند نفسك ياولا!
" ضحك بغلب على طريقتها و فضل واقف شوية واطمن انها نزلت خلاص "
بص للسما واتكلم بنـ.ـد.م:  اها يارب مكنتش متخيل اني ممكز اشيل ذنب حد غيري معايا هو انا قادر اشيل ذنوبي لوحدي يارب اهديني ...اهديني انا و يوسف ليك هو بيغلط و بيفطر ساعات بسبب السجاير لكن هو مش وحش! ولا انا.! 
" بسم الله الرحمن الرحيم "
( وَاللَّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا )
صدق الله العظيم  سورة: النساء
***********************************
بقلمي / Salspil A Mahmoud 
" نزلت بسرعه قبل ما ماما تلاحظ حاجه و كنت تعبانه جدا وكمان لأني مختش العلاج الصبح "
" فضلت افكر ف موضوع اياد وقد اي مش مقدر صحته! لكن هو لو يعرف بعاني ازاي عمره ما هيعمل كده !!"
(  اللهم صلي وسلم وبـ.ـارك على سيدنا محمد )
|| 5 رمضان | 2021 || 
-  قومي يا جميلة... قومي يلا معاد الدوا و عندنا معاد فالمستشفي بدري قومي!! 
" قومت بضيق وانا مش قادره اتحرك اصلا " 
= قومت اهو خلاص
- يلا اجهزي عشان ننزل
***********************************
بقلمي / سلسبيل احمد محمود 
|| في بيت ملك و مليكه || 
فاتن: اي يا ملك يا حببتي مالك
ملك: مفرهده ومش قادره اكمل ترويق
فاتن: مليكة كملي انتي عشان اختك مش قادره
ملكية: مانا صايمه زي زيها!!
فاتن: معلش خليها عليكي
ملك: لا خلاص يا ماما انا هكمل
فاتن: لاء ! انا قولت ليها خلاص !
" مشيت وسابتهم و ملك بصت لمليكة بأسف "
***********************************
( استغفروا )
|| في بيت ليلي و يوسف || 
- يوسف يوسف يوسف
= ايييييييه انا مفرهد  و مش طايقك يا ليلي
= الجاكيت بتاعك اخي ف الله عندي درس حالا
- لاء
= شكرا جدا تسلم 
- ليلي انا قولت لاء!!
= ميغلاش عليا؟ الله يخليك
- يابـ.ـنتال
قاطعته: هاا صايم صيامك هيروح بص اعتبره زكاة 
" مشيت بسرعه وهي اصلا كانت مسكاه ف ايدها لبسته و نزلت وشافت جميلة و هدي " 
- اي ده جوجو رايحه فين بدري كده ؟
بصيت لماما بتـ.ـو.تر فا ردت هي: ازيك يا ليلي رايحين مشوار كده انتي رايحه فين
ليلي بفقدان شغف: الدرس ربنا يتوب عليا
جميلة ابتسمت: ربنا معاكي يا لولي
" كملنا مشي انا وماما " 
- انا مش حابه حد يعرف حاجه بالذات هما
= انا مسألتش يا جميلة براحتك.
**********************************
" وَأَقِيمُوا الصَّلاَةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ "
(سورة البقرة: الآية 43) 
- اياد 
= خير يا تيته؟! 
- شوفت جدة كريم لو محتاجه حاجه
= ايوه حصل جبتلها الى عاوزاه
- ربنا يديك الصحه يا حبيبي و يجزيك خير
= ويخليكي ليا يا فطومة.. بقولك يا تيته انا عايزك تقولي لطنط هدي تسيب جميلة تنزل معانا شوية ونصلي الفجر و كده 
- انت عارف ان هي مش بتحب بـ.ـنتها تنزل هنعمل اي
= مانا عارف يا فطوم الاه! انال بصدرك ليه! خشي عليها بالحنين بقا و ليني قلبها 
ضحكت: اما نشوف ان شاء الله 
- ماشي انا نازل اشوف الواد يوسف كده عاوزة حاجه
= سلامتك 
************************************
|| في عيادة في إحدي المستشفيات ||
- التحاليل كويسة ولا انتي اي رأيك يا جميلة 
= انا حاسه اني تمام يا دكتور
- طيب مفيش اي حْطر الحمدلله
هدي: بجد؟! يعني هي ماشية مظبوط
- ايوه جدا متقلقوش
" خلصنا معاد الدكتور و كنا مروحين وانا مرتاحه ان محصلش حاجه بسبب عملتي امبـ.ـارح قابلت مليكة على اول الشارع وبعدين ماما سابتنا نروح سوا وراحت تشتري حاجات " 
- امال فين ملك؟
= قاعده فوق يختي مفرهده
- الاه ومالك مدايقه كده ليه؟! 
= عشان ماما نزلتي بدالها 
ضحكت: خلاص متزعلش رايحه تجيبي اي واجي معاكي 
- رز من عند عم حسن الى هاروح اللقيه مفرهد هو كمان
"فضلت اضحك جـ.ـا.مد عليها وهي كمان ضحكت وسمعنا صوت ورانا واحنا ماشيين " 
- ده اي العسل ده ؟ هوا القمر بيطلع بالنهار 
ملكية بصوت وا.طـ.ـي: اي ده احنا الكلام ده لينا؟! 
- اكيد لا 
"بصينا ورانا كانوا تلت شباب و شكلهم مش من منطقتنا بعدين بصيت حواليا و ملقتش حد فا خــــوفت"
- بصي يلا نمشي احسن وكأن مسمعناش
"جينا نتحرك وقفوا قصادنا و احنا كنا شوية و هنعي...
لا دي ملكية بتعيط اصلا ماشي بدات ازعق فيهم لما لقتها خافت لأني خــــوفت عشانها"
- امشي انت وهو من هنا و بلاش قلة ادب ! 
= اية ده ؟ دي طلعت قطه و بتخربش يا عيال 
- اي ياض السماجه دي !! 
"قرب علينا شوية و انا لمحت جرجس واحمد من بعيد فا ناديت عليهم بصوت عالي وجم عندنا بسرعه"
جرجس وقف قصادهم: انتوا مين وفي اي  ؟؟؟! 
احمد بص لمليكة ومسك واحد فيهم بسرعه لما لاقاها بعيط: في اي عملوا ليكوا حاجه ؟؟ 
جميلة: قلوا ادبهم علينا و 
" مكملتش كلامي لقيت جرجس واحمد نزلوا فيهم عجن جـ.ـا.مد الناس بدأت تتلم " 
جرجس بزعيق: بتعاكس و ف نهار رمضان يابن الجرْمه 
" اياد و يوسف لاحظوا التجمع من بعيد "
- اي ده يا يوسف خناقة دي ولا اي 
= انت اهبل ماهم بيعجنوا بعض اهو ده باين جرجس؟ تعالي بسرعه
" اياد و يوسف راحوا جري يسلكوا مع الناس يوسف مسك احمد و اياد مسك جرجس "
- جرا اي انت وهو حد يتخانق ف نهار رمضان كدا !!! ما تهدوا في اي !!! اهدوا كده 
جرجس بعصبيه: امسكوا ياعم انت متسبوش ده كان بيعاكس جميلة و ملكية 
اياد بصله و لمح جميلة واقفة هي ومليكة: بيعاكس مين ؟؟ 
جرجس: جميلة و ملكية! 
__
"احمد و جرجس بقوا يسلكوا اياد و يوسف"
- خلاص ياعم اياد العيال هتمـ.ـو.ت ف ايدكم ! 
الخناقة اتفضت بالعافيه و التلت الشباب كل واحد خارج هدومه مقطعه و متعو////رين 
************************************
" إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلاَةَ وَآتَوْا الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ " (سورة البقرة: الآية 277).
احمد بضحك جـ.ـا.مد: و جرجس يعمل للواد ازاي وهو بيعجنه  بتعاكس ف نهار رمضان يا ابن الجرْمة ؟؟
"كلهم ضحكوا عليه طريقته وهو بيقلده"
جرجس: وانت يعني مسكت فيا وسبت اياد لما بقوله جميلة و مليكه بدل ما كان جي يسلك كمل عجن فالعيال 
يوسف: اها همـ.ـو.ت اياد طلع عصب
اياد: كنتوا عاوزني اعمل اي ماهم يستاهلوا
احمد: بصراحه أها و اصلا مش من هنا فا جايين يقلوا ادبهم عندنا لا أحسن انهم كلوا علقه
اياد: بالظبط كده ، انا مروح بقي يا شباب المغرب قرب يأذن
" قبل ما اروح البيت قولت اطلع اشوفها الأول " 
"روحت وخبطت على الباب فتحت طنط هدي"
- اياد اتفضل يا حبيبي تعالي
دخلت لقيت جميلة قاعده: اي انتي كويسة؟
هدي: انت الى عامل اي فيك حاجه؟! 
- لا عيب عليكي يا طنط
ضحكت بخفه: ماشي يا جـ.ـا.مد
ابتسم: انا بس جيت اطمن عليها و مليكة عامله اي؟!
- لسه كنت بكلمها اهو ملك ردت وقالتلي كويسة
= احنا عدmناهم العافيه مش هيجوا هنا تاني
هدي: جدع انا عارفه انك بتخاف علي جميلة زي اختك
اياد ف نفسه " اختي ؟ طب ماشي " 
- اها اكيد يا طنط هنزل بقي 
= خليك افطر معانا
- عشان تيته لوحدها بقا
= ماشي يا حبيبي خلي بالك من نفسك
***********************************
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
" فطرت انا و ماما و بعدين دخلنا نصلي و اتفاجئت انها بتديني الاذن اصلي الفجر مع صحابي! " 
- الو يا جميلة
=  ملك!! عدوا عليا استنوني انا هنزل اصلي الفجر معاكم
- بتهزري
= بكلم جد
- هيييييييييييييه 
" قفلت معاها وهي فرحانه وانا اكتر منها زمان واحنا صغيرين كنا دايما نروح الجامع ونصلي سوا لأنه قريب للبيت ف ضهر شارعنا علطول "
" وفعلا اتجمعنا كلنا و روحنا يوسف و ايااد و احمد وانا و ليلي و ملك و مليكة "
" بعد الصلاة وقفوا يستنوا قدام  الجامع " 
احمد: تصدق ناقصنا جرجس
اياد بضحك: اهي دي الوحيده الى ناقص يعملها 
يوسف: اها والله ، البنات اتأخروا ليه؟ 
اياد: انت فاكرهم زينا يابا دول ناس تقيه بيصلوا بالراحه
يوسف: تلاقيهم بيسمعوا درس دين جوه نلف لفة ونجلهم طب ولا اي
احمد: انا عايز أروح عشان ده معاد صحيان البوبيهات
"كلهم ضحكوا"
يوسف:  احمد فوييا 
" وفعلا كان مشي اتحرك خطوتين و بص قدامه لمح شوية عيال جايين عليهم "
يوسف: اي يابو حميد متمشي ولا خايف ؟
 نيجي نوصلك؟؟
احمد: مش دول العيال الى عجناهم الصبح! 
اياد بص قدامه: احمس لاء مكنوش كل دول! 
يوسف: هو انا ينفع اجري! 
اياد: اقف يجبان هنسيب البنات جوه واختك
احمد: اديك قولت هما جوا احنا برا! 
"العيال قربت عليهم خالص واتكلم واحد"
- هما دول يا اوشا الى علموا علينا 
يتبع..
*******************************
وفعلا احمد كان ماشي اتحرك خطوتين و بص قدامه لمح شوية عيال جايين عليهم 
يوسف: اي يابو حميد متمشي ولا خايف ؟
 نيجي نوصلك؟؟
احمد: يوسف هما مش دول العيال الى عجناهم الصبح! 
اياد بص قدامه: احمس لاء مكنوش كل دول! 
يوسف: هو انا ينفع اجري! 
اياد: اقف يجبان هنسيب البنات جوه فالجامع واختك
احمد: اديك قولت هما جوا.. احنا برا! 
"العيال قربت عليهم خالص و واحد اتكلم "
- هما دول يا اوشا الى علموا علينا ! 
اياد ميل على يوسف: يوسف ادخل للبنات و روحهم  بسرعه 
يوسف: ومجيش تاني!! 
احمد: يا جبان هتسيبنا لكل دول ده انا شايف حاجات هتعمل واوا! 
" يوسف مشي بسرعه و الرجـ.ـا.لة الى كانو جايين واحد منهم كان هيجري ورا يوسف اياد مسكه " 
- اي اهدا كده سيبه ده مش معانا
"يوسف دخل عند باب الجامع"
- سلامو عليكم يا بنات ليلي هنا ؟! 
" ليلي بصتلة بستغراب ! "
= انت بتعمل اي هنا يابني ! امشي 
- مفيش وقت للتفسير صدقيني يلا بسرعه تعالو معايا 
جميلة: في اي ؟ وفين اياد و احمد 
= ربنا معاهم بقي ربنا اقوي من اي حد يا جميلة 
" مكنوش فاهمين في اي بس يوسف خدهم بسرعه من غير ما يشرح اي حاجه و روحهم عالبيت "
"الي كان اياد ماسكه علي صوته"
- انتو بقي الى اتعاركتو مع عباس و متولي و عورتوا علاء ! 
" اياد و احمد كانوا ساكتين "
زعق: ما تردوا ! 
احمد: انا اتخانقت بس اياد هو الى عو/ر علاء
اياد ف سره: اها يا ابن الجرْمه 
بص للراجـ.ـل: وانت يرضيك يعاكسوا اخواتي ! 
- محصلش معاكسوش حد
اياد بعصبيه: لا يابا حصل ! وعاكسوهم وخدوا جزاءهم
احمد: بالظبط كده ولو عتبوا المنطقه تاني هيخدوا علقه تانيه يلا مبدهاش
- حلو اوي يبقي انتوا كمان يتعلم عليكوا دلوقتي
" الرجـ.ـا.لة قربت منهم و مسكوا فبعض" 
" و اياد اضر*ب بالبونيه واحمد كان بيحاول يلحقه ولكن هما كانوا كتير  "
"ولكن قاطعهم قبل ما الخناقه تشـ.ـد دخول الشارع كله الى كان جاي مع يوسف!! "
يوسف بصوت عالي: امسكوهم بسرعه يا رجـ.ـا.لة
" جريوا بسرعه يمسكوهم و شوية جريوا و مسكوا حبه و اياد راح رد البونيه للواد الى إدهاله "
- الحياة هات وخد انت ادتني خد بقا 
" ضر*به بونيه تانيه " 
" و جرجس مسك واحد من الي ضر*بهم الصبح"
- انتوا مش بتحرموا أبدا الصبح ف عز النهار و الصيام اديناكم علقه و بعد الفجر برضو 
اداله بونيه: هتبطلوا قلة ادب امتي ياااض
************************************
بقلمي / سلسبيل احمد محمود 
( صلي على محمد )
ليلي: انا مش فاهمه ف اي هنفضل مستنين فالشارع كده؟ 
جميلة: اكيد في مشكلة يوسف لم رجـ.ـا.لة المنطقه كلها! 
ملك: تفتكري العيال بتوع الصبح! في خناقة تانيه معاهم مثلا ؟! 
مليكة: اهم جم هناك اهم! 
" كانوا اياد و يوسف "
اياد:  شكرا يا رجـ.ـا.لة منجلكمش ف حاجه وحشه احلي مسا عليك يا جرجس 
يوسف: يلا تصبحوا على خير 
ليلي: يوسف في اي ! 
اياد: رد يا ابو الشجاعه
يوسف: احم ولا حاجه كنا بنعجن شوية عيال سيس كده 
جميلة: اياد! وشك ماله !!!! 
اياد: وشي؟! ماله وشي يا يوسف؟ 
"جميلة لمست مكان الضـ.ـر.به"
= اهو هنا احمر 
- ءءءءءههههه اوعي بتو..جع
= هما ضر*بوك! 
- يضـ.ـر.بوا مين دي ايد جرجس شكلها الى خبطت فيا واحنا بـ.ـنتخانق..
= ايد جرجس امم... 
- يلا على فوق بقا اطلعوا 
يوسف: يلا يا ليلي 
ملك: احنا مش هنطلع غير لما نفهم في اي
يوسف: بت انتي دي حاجات ولاد ملكيش دعوة
ليلي: يعني اي! 
يوسف: انتي تسكتي خالص
جميلة بصت لاياد بنص عين: ما تحكي لنا يا اياد !
اياد بص ليوسف: انا مصاب دلوقتي مش قادر اتكلم.
جميلة: بقي كده ماشي يلا يا بنات نطلع
************************************
( لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين )
" و برغم اننا مكناش باللعيين الحوار و بدانا نخاف عليهم الا اننا طلعنا بس برضو هعرف حصل اي " 
بقلمي / Salspil A Mahmoud 
|| 6 رمضان | 2021 ||
" اليوم كان ماشي عادي لحد ما لقيت كريم و ملك وليلي جاين ليا بعد الفطار " 
جميلة: اي عاملين ايه؟ وفين مليكة
ملك: مرضتش تيجي
ليلي: و يوسف قالنا ناخد كريم معانا عشان زهقان 
بصتله: اي مزهقك يا كيمو؟! 
كريم: يوسف و اياد مبقوش مهتمين بيا
جميلة: اووه ده الموضوع كبير! 
ليلي: احكيها الى قولت ليا
جميلة بصتله: ايه قولي
كريم ببراءه: كنت مره لقتهم بيحطوها في بوقهم الصوا*ريحْ معرفش ازاي المهم لما شافوني قالولي امشي! 
جميلة بصتله: لا لا ثانيه واحده كريم انت تقصد
 صوا*ريحْ الى بعتك تجبها قبل كده!!! 
كريم: ايوه يا جوجو هي 
جميلة: شوفتهم بيشربوها؟! 
كريم: مش عارف كانت بتطلع دخان
جميلة: يعني ضحك عليا!! انت شوفته امتي يا كريم
كريم: شوفتهم انهارده الصبح
جميلة بصدmه: ايه ! الصبح يعني مكنوش صايمين ! 
" ليلي و ملك بصوا لها بعدm فهم " 
ملك: جميلة احنا مش فاهمين حاجه انتي بتقولي اي 
ليلي: مين دول الى مش بيصوموا يابـ.ـنتي؟! 
جميلة: مش هعرف اقولكم! 
ليلي: جميلة! 
" ومعرفتش جميلة تلاقي مهرب و بدأت تحكي لهم كل حاجه غـ.ـصـ.ـب عنها يمكن يلاقوا حل من غير ما يضطروا يعرفوا فاطمه و حورية جده اياد و مامة يوسف. " 
جميلة: ده الموضوع كله 
ليلي بدmـ.ـو.ع: ليه بيعمل كده! دي ماما لو عرفت
جميلة قاطعتها وطبطبت عليها: ليلي اهدي! مش هينفع احنا بنحاول نلاقي حل! 
ليلي: مفيش حل يا جميلة! علفكره انا كنت بشم ريحتها فيه وبيقولي صحابه! مش هو
جميلة: لا يا ليلي هنلاقي حل اوعدوني منقلش لحد لو جدتة عرفت او مامتك عرفت هيعملوا مشكلة وانا مش عاوزة اكون السبب من فضلكم
ملك: خلاص مش هقول لحد
جميلة: ليلي! 
ليلي: تمام ماشي
" و فضلوا يتكلموا لحد ما لقوا شبه حل " 
**************************************
( استغفروا )
" بعد ما البنات مشيوا من عندي طلبت من ماما اعمل حاجه تحت و مقلتش كل التفاصيل و هي سمحت لي "
" ونزلت و ناديت احمد " 
احمد: في اي حد ضايقكم تاني ولا اي! 
- لا انا عاوزاك انت وجرجس هو فين
= في اي؟ هو هنا كده 
- طيب هقولك وانت تقوله
= قولي في اي! 
- بص انت بتعتبر اياد ويوسف اخواتك ولا صحابك.
احمد بستغراب: اصحابي و واخواتي الصغيرين اكيد يا جميلة احنا بينا فرق سنين بس بحبهم من ايام ما كنتوا صغيرين و بتقرفونا وقت الزينه
بصتله وضحكت: كويس لو قولتلك على حاجه تعرف تحلها! 
- أكيد قولي واطمني
" حكيت له الموضوع وكان متفاجئ " 
- يعني هما يعملوا كده وانا الى 23 سنه عمري ما حطيت سجا_ره في بوقي ده انا مش هرحمهم
= انا قولتلك عشان انتوا ولاد زي بعض خليك جمبهم و كلمهم بهدوء 
- انا هحل الموضوع بطريقتي متقلقيش 
" قاطعهم دخول اياد فجأة و هو مدايق "
- هو اية ده انتوا واقفين كده بتعملوا اي ؟ 
احمد: ولا حاجه بتطمن عليك عشان خناقة امبـ.ـارح انا رايح القهوه و عاوزك 
" احمد مشي و اياد كان متنرفز شوية و بص لجميلة "
- هو انتي يعني مش عارفه تطمني عليا وتسأليني انا 
= انت مدايق ليه؟! 
- هو اي الى مدايق ليه انتي شايفه ده عادي واقفه معاه عشان تسأليه عليا؟! 
= الله انت بتزعق ليه يا اياد ! 
- ما عشان انتي مستفزه اي القرف ده! 
ضحكت غـ.ـصـ.ـب عني بسبب عصبيته: انا قرف؟! 
- متستفزنيش زياده !!!! بتضحكي على اي
برمت شـ ـــفــايـــ ـفي: انا ؟ محصلش.
= طب غوري يا جميلة على فوق ت عـ.ـر.في
- امممم اعرف روح انت شوف احمد باي من غير سلام
" مشيت ببرود و هو كان هيطق "
***************************************
" بسم الله الرحمن الرحيم "
( وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا 31  وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا.)
" في بيت ليلي و يوسف "
- ماما هو يوسف هيتأخر بره؟! 
= مش عارفه يا ليلي ليه
- انا عايزة اقولك على حاجه عرفتها 
= قولي في اي
"ليلي بصتلها بدmـ.ـو.ع"
- اتكلمي يا ليلي مالك فيكي اي ! بتعيطي ليه
" ليلي مكنتش عايزه تقول ولكن مش قادره "
- يابـ.ـنتي اتكلمي 
ليلي بعـ.ـيا.ط: يوسف يا ماما يوسف بيشرب سجا_ير 
***********************************
يتبع..
" يوسف كان مروح و وقف على باب لما سمع صوت عـ.ـيا.ط ليلي "
- ليلي بعـ.ـيا.ط: يوسف يا ماما يوسف بيشرب سجا_ير 
بعد خطوة و مرضيش يخبط على الباب: يابـ.ـنتال...!!! 
" نزل بسرعه على تحت و هو كان متفاجئ ومش عارف يعمل اي  "
***********************************
( صلي على محمد )
- ماما انا هنزل عند تيته 
= جميلة هو احنا هنعيد و نزيد فالموضوع ده؟ 
- عشان خاطري بقا
= لاء تروحي ليه واياد هناك
- انا عاوزة بس اقولها حاجه وبعدين تلاقيه فالشارع اصلا مش معاها
= لاء الوقت متأخر
- مانا كده كده كنت هنزل اجيب سحور يا ماما! 
= طب لو اتأخرتي عن ربع ساعه ها
جميلة قاطعتها بفرحه: حببتي حببتي يلا بااااي هاجي بسرعه مش هتأخر
" كنت رايحه اتكلم مع تيته فالسريع و احاول اجس نبضها ناحيه موضوع اياد وبالمره لو لقيت احمد ف سكتي اسأله عمل اي.! " 
"خبطت"
- فطومه انتي هنا ؟؟
اياد فتح: لا انا الى هنا
" اتفاجئت بيه افتكرته فالشارع زي كل يوم" 
= اياد اوعي تكون زعلان! 
بصلي بنرفزه: بقي بتروحي تشتكيني لاحمد! هو ده الى مش هتقولي لحد ؟! 
- طب انا همشي دلوقتي لحسن شكلك متعصب.ل
" جيت اتحرك لقيت يوسف طالع ورايا واتخضيت"
- اي شوفتي عفريت! 
= في اي يا يوسف مالك ! 
زعق جـ.ـا.مد:  في قرف يا جميلة ! عارفه القرف ! و الحشرية في حياة الناس ! 
بصتله بصدmه وبعدت عنه و اياد اتكلم قبلي: في اي يابني انت بتزعق كده ليه!!!! 
يوسف بعصبيه بدأ يعلي صوته و يشاور ناحيتي: ما تسأل الهانم اسألها راحت قالت لأختي  اي وعرفتها اننا بنعمل اي و ليلي عرفت ماما 
" برقت بدهشه!!! ليه يا ليلي !! ليه كده " 
حاولت ابلع ريقي واتكلم: يوسف والله انا.. 
كان مستمر فالزعيق:  انتي ملكيش دعوة بالموضوع ! فاهمه؟؟ دي حاجه تخصني متفكريش تتدخلي فحياتي تاني ابدا ! ولا ليكي دعوة ب اختي كمان خليكي فحياتك وبس ت عـ.ـر.في ولا لاء ! 
"عيوني دmعت ومكنتش عارفه اتكلم"
اياد قرب منه ومسكه: ما تبس بقي اهدا كده وبطل كلام!
يوسف قاطعه و زقه بعيد: اوعي يعم انت كمان
اياد زعق: قولتلك اهدا! في اي الله
" سبتهم و نزلت بسرعه قبل ما اعيط قدامهم "
- عاجبك كده ؟؟؟ 
= طبعا ايدك فالمياه البـ.ـارده ما تلاقي جدتك لسه متعرفش حاجه ! 
- وطي صوتك ده ! 
 فاطمه خرجت على صوتهم: في اي ! انتوا بتتخانقوا! 
" يوسف بصلة و متكلمش و نزل وسابة "
- معلش يا تيته انا هلحقه 
بقلمي/ سلسبيل احمد محمود 
" اياد نزل وراه و يوسف كان بيجري ومش عايز يتكلم لحد ما وقف في مكان في ضهر شارعهم كانوا بيشربوا فيه دايما و فضل قاعد "
- امشي من هنا و سبني فحالي
= مش هسيبك! انت عارف ان كان هيجي يوم وكل حاجه تتكشف وهي كانت خايفة علينا ! احنا غلطانين يا يوسف وخصوصا لما فطرنا علي سجا**ير ياريت تفوق
- انت جاي تقول كل ده دلوقتي ولا انت بدافع عنها ! 
= هدافع عنها ليه! انا بقول الحق مش بدافع
- لا بتدافع عنها اصل هتقول اي عن حبيبة القلب ! هتقول كل خير يا روميو! 
= يوسف قولتلك بطل هري بالكلام واسكت لو هتلبخ ! 
- امشي وسبني ! تعرف ؟ ولا اقولك هغور انا 
************************************
بقلمي / Salspil A Mahmoud. 
" يوسف رجع البيت و اول ما دخل لقي حورية قاعده له فالصالة و ليلي معاها " 
- انت شرفت ؟! 
= في اي ؟! 
- اطلع بره البيت ده روح شوف كنت فين و بتعمل اي ولا بتشرب اي وكمل 
= مش فاهم حاجه؟! 
زعقت:  السجا_ير الى بتشربها! ولا فاكرني لسه نايمه على وداني! !!
يوسف اتكلم بتـ.ـو.تر:  يا ماما انا معملتش حاجه! في اي سجا_ير اي  ؟ معملتش كده مين قالك ؟ ليلي هي الى قالتلك صح دي.. دي كـ.ـد.ابة ! 
حورية بصتله بصدmه و زعقت: وكمان كـ.ـد.اب ! و بتحاول تخدغني مره تانيه ؟ 
رد بعصبية: ولو بشرب ! عايزة اي انتوا مالكوا اصلا دي حياتي وانا حر فيها اعمل الى عايزه ! 
زعقت جـ.ـا.مد: لييييييه ! قصرت معاك ف اي من وقت ما ابوك ما_ت ده انا اعتبرتك مكانه !!!! افتكرتك راجـ.ـل البيت تقوم تروح تعمل زي الشما* مين و الجهله هلاقيك بتشرب اي بعد كده يا يوسف ؟ ها رد عليا هتشرب اي بعد كده ؟؟؟ حـ.ـر.ام عليك نفسك و الفلوس الى بتعب فيها عشانكم 
يوسف بصلها ببرود: مش عايز منك فلوس انا هشتغل و 
حورية قاطعته و ضـ.ـر.بته بالقلم على وشة و ليلي اتخضت و بصتلها بصدmه اما يوسف فا مكنش مصدق انها عملت كده  و قدام اخته الصغيرة و نزل جري من البيت 
**********************************
" لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين " 
" اياد وصل البيت و لقي فاطمه قاعده مستنيا " 
- مساء الخير يا تيته معلش شـ.ـدينا شوية انا و يوسف انا هحضر السحور محتاجه حاجه ؟! 
= ليه و انت هتصوم معايا يا اياد؟
ضحك: أكيد يعني امال اي يا تيته في اي ؟
- غريبة يعني انت مش فطرت على السجاير مع صاحبك؟ ولا انت بتمثل عليا وكده بص بقا انت تسيب السحور و روح بقي اعملك كوباية شاي مع سجارة تانيه ولا تالتة شوف عايز تشرب قد اي واشرب الصبح برضو براحتك 
" نهت كلامها و هي مش بصاله باصه قدامها وسانده بأيدها على العكاز اياد حرفيا وشه احمر و مكنش عارف يتكلم من الصدmه "
= تيته انا.. والله العظيم انا مش بعمل حاجه غلط الموضوع بس كنت ب 
- متتعبش نفسك حورية قالتلي كل حاجه
"  سكت مكنش عارف يقول اي لأنه مش لاقي كلام! مش عارف يبرر الغلط " 
بصتله و بدات تتكلم بلهجه جد و غـــضــــب عمره ما شافها منها ابدا: اسمع يا اياد انا عندي 77 سنه يعني قدك يجي تلت اربع مرات و خلاص مبقتش قادره اربي فيك تاني انا يومين و ربنا يفتكرني يابني انا كنت فاكره اني ربيتك تربية صالحه وانك راجـ.ـل و اعتمد عليك بعد مو..ت ابوك و امك  لكن دلوقتي انا معرفكش و انت بالنسبالي معتش موجود تاني عشان دي مش تربيتي الى تعبت فيها
" سابته وقامت تمشي بالراحه و هو دmـ.ـو.عه نازله زي الشلال مش قادر يسيطر عليهم  عمره ابدا ما زعلها منه ولا شاف منها الوش ده خرج من البيت خالص و راح على المكان الى كانوا بيشربوا فيه هو و يوسف تاني و هو بيعـ.ـيط " 
***********************************
" استغفرالله العظيم " 
" اياد وصل و اتفاجئ ب يوسف قاعد بيشرب " 
اتكلم يوسف بلامبالاه: اي ده انت جيت؟  ماما طردتني بره البيت بقيت فالشارع انت كمان مطرود ولا اي؟
" اياد مردش عليه و قعد يعـ.ـيط تاني و يوسف اتفاجئ لأنه عمره ما شافه كده " 
خد فحـ.ـضـ.ـنه: بس اهدي يخربيتك! في اي
" فضل يطبطب عليه و وقتها كأنه فاق وهو سامع صوت عـ.ـيا.ط اياد العالي حس بالذنب و بدأ يفتكر كلام امه لي هو كمان و حس بالنـ.ـد.م و دي كانت اول مره يحس بيه " 
اياد فجأه زقه وبعد عنه واتكلم بعصبيه: انت السبب فكل ده 
"يوسف بصتله بدهشه "
- انا...!
= انت الغلطان قعدت اقولك فالأول لاء و كنت خايف عليك روحت جرتني معاك ! لييييه ! كنت قولي مش هبطل يأخي و انا هبعد عن سكتك بتخليني زيك ليه ! انا ياما قولتلك يلا نصلي تقولي مش قادر يلا يا يوسف نعمل اي حاجه مفيده مش عايز روحت اتلمـ.ـيـ.ـت على ايمن و شلتة و خلاك زيه و انت خلتني زيكوا انتوا الاتنين! 
يوسف بحـ.ـز.ن: انا .. انا مكنتش اعرف ان الموضوع هيوصل لكده كنت بجرب عادي وبعدها اتعودت عليها ، مكنتش عايزك تبقي زي بس مكنتش عايز ابقي لوحدي احنا طول عمرنا سوا
اياد زقه فصدره وقعه و زعق جـ.ـا.مد:  يخربيت الأنانية!!! عاوزني ابقي مذنب زيك كده ضميرك مرتاح يعني لما نبقي احنا الاتنين مقرفين زي بعض ! اي الو**** دي !!!! 
يوسف بصله وسكت: انا مضـ.ـر.بتكش على ايدك! 
اياد ضحك بسخريه: اها معاك حق بس طول عمري اسمع ان الصاحب ساحب كنت بقول يعني اي ممكن حد يبقي ماشي وراه صاحبه و خلاص؟ لقيت انوه اها الصحاب بطبع على بعض.. وانا مش هسمحلك تطبع عليا بالسوء تاني انا لسه في اول الطريق و اقدر ارجع و ابطلها و اقرب من ربنا عشان يغفرلي الى عملته مانا كمان غلطان اصلك مغـ.ـصـ.ـبتنيش فعلا يا دوبك وسوستلي بس و زنيت على دmاغي نجرب ونشرب ونبقي كده رجـ.ـا.لة
يوسف عيط هو كمان و قال بنـ.ـد.م: انا مكنتش لاقي نفسي و كنت تايهه و عملت كده عشان ابقي جـ.ـا.مد زيهم كنت فاكر اني كده كويس واني اجمد لما اخليك تعمل زي انا آسف يا اياد انا السبب فعلا 
اياد كان هيمشي و يسيبه بعدين بصله مره تانيه: انت كمان لسه في الأول  و لو عايز نفضل صحاب انا الى هجرك المره دي يا يوسف بس لربنا و للخير و اقولك حاجه؟ 
"يوسف بصله"
-  ده مش بمزاجك غـ.ـصـ.ـب عنك 
يوسف وقف قصاده: حاضر
حـ.ـضـ.ـنه جـ.ـا.مد و اياد طبطب عليه: احنا في شهر كريم ربنا ان شاء الله هيسامحنا اي حد بيغلط يا يوسف عادي المهم نفوق و نرجع لربنا بجد و نعافر بجد! مش بس بالنـ.ـد.م و العـ.ـيا.ط! 
= تفتكر لو توبنا ربنا هيقبل 
- اكيد يا يوسف! ربنا قال
بسم الله الرحمن الرحيم 
" إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا " 
يعني ربنا ممكن يغفرلنا و كمان سيائتنا تبقي حسنات
= وانا معاك قولي نعمل اي
- اهم حاجه نصلي عشان دي الصلة الى هتبقي بينا وبين ربنا ونعمل الحاجات الى ربنا امر بيها بعد كده
" وَأَقِيمُوا الصَّلاَةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ" 
(سورة البقرة: الآية 43) 
"إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلاَةَ وَآتَوْا الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ "  (سورة البقرة: الآية 277 )
يوسف مسح وشه وابتسم: اتفقنا ، طب في حاجه مهمه ؟
= مفيش اهم من اننا نبطل زفت! فاهم
- في حاجه اهم
اياد بصله بتركيز: اي ؟
يوسف: هنام فين لحد ما كل الى بتقول عليه ده يتصلح
"اياد ضحك بغلب و يوسف ضحك هو كمان " 
- تيته قافشه عليا اوي و انا مش هقدر اسبها كده كتير احنا نرجع دلوقتي و نصالحهم ميستاهلوش مننا يفضلوا زعلانين ثواني حتي
" و فعلا يوسف كان موافق على كلامه و قرروا قرارهم خلاص و كل واحد هيصالح الى مزعله! " 
*************************************
( استغفرالله العظيم )
"يوسف راح البيت و خبط بالراحه و ليلي فتحت له دخل وملقاش حورية "
- ماما نامت؟ 
= لاء
ليلي بصتله بخــــوف: انت كويس! 
يوسف قرب وحـ.ـضـ.ـنها: انا آسف 
ليلي شـ.ـدت على حـ.ـضـ.ـنه: وانا كمان اسفه انا كنت
قاطعها: عارف بس عاوز اللحق ماما 
"دخل و حورية كانت قاعده عالسرير وقف قصادها"
- انا اسف يا ماما و اوعدك مش هكرر الى عملته تاني 
غلطة ومش هكررها وعرفت غلطتي كويس و عمري ما هعلي صوتي عليكي مره تانيه حقك عليا
"حوريه مردتش عليه و ليلي كانت بتبص لهاا بترجي"
- انا غلطت و دلوقتي عارف غلطتي كنت معمي و فاكر اني كده جـ.ـا.مد بس صدقيني خلاص! مش بعتذر عشان تخليني ادخل البيت وافضل ممكن اخرج على فكره بس سامحيني
ليلي حست انوه بيتكلم من قلبه فا بصت لحوريه بضعف فا بدورها بصت ليوسف بتركيز: انت مكنتش عيل عشان اضـ.ـر.بك ولا اعلمك انت متعلم يا يوسف واحنا تعبانين في تربيتك! وهقولك تاني قصرنا معاك فحاجه؟ 
عيونه دmعت: لأ حقك عليا
بصتله بدmـ.ـو.ع: وانت حقك عليا ومكنتش هضر** بك و انت طولي كده يا شحط بس نرفزتني
" حـ.ـضـ.ـنته و قررت تمشي الموضوع و تدعمه لأن يوسف كان بيعاني من انوه معندوش ثقة في نفسه و محتاج يعمل اي حاجه جديده و وحشه تحسسه  انوه جـ.ـا.مد و شبح بقا لكن كان غلط لأنه دور على حاجات وحشه يعملها! مش حاجات حلوة.. "
" اما اياد فا هو واجه صعوبة في مصالحه جدته " 
" لكن على قد خــــوفها عليه و زعلها برضو على قد حبها لي الى كان اكبر لأنها ربته و بينهم عشره بعد مـ.ـو.ت اموه وهي بتولده و ابوه وهو عنده 7 سنين و عارفه كان بيعاني قد اي! "
- متأكده يا تيته انك خلاص مش زعلانه مني! 
= لا مش متأكده 
اياد ضحك: ونبي بقي يا فطومه خلاص ريحيني
- لما ارتاح انا و اشوف افعال بعنيا يا اياد
= هتشوفي والله
************************************
" اللهم صلي وسلم وبـ.ـارك على سيدنا محمد "
" اما انا لما روحت لماما معيطه لما يوسف زعق لي فضلت تسألني عن الى حصل و لما حكيت ليها مكنتش متفاجئة اوي " 
- ده طبيعيي يا جميلة و ده سن شباب و انا واثقة ان ربنا هيهديهم هما فيهم خير بس حورية و الحجه فاطمه يعرفوا يتصرفوا مع الموضوع ويتعاملوا معاه صح اما بالنسبالك فا انتي مغلطتيش انتي حبك ليهم و خــــوفك عليهم حركك بطريقتك زي ما ليلي اتحركت بطريقتها فا لو مش عايزاهم يزعلوا منك متزعليش من تصرف ليلي يا جميلة 
ابتسمت لها بحـ.ـز.ن: معاكي حق يا ماما بس هي وعدتني متقولش 
- ومقدرتش تقاوم خــــوفها على اخوها برضو! 
= بس انا مفروض اصالح يوسف؟ و اياد اكيد تيته عرفت و زعلانه منه دلوقتي 
- بصي بكره الصبح كل حاجه تتحل دلوقتي نامي عشان 
العلاج الى اخدتيه ده
*********************************
||تاني يوم الصبح 7 رمضان| 2021 ||
" صحيت تاني يوم على صوت غريب في بيتنا و لما قومت من سريري شوفت اخر حد اتوقع اني اشوفه! "
- بابا ! 
= جميلة ازيك
- انت جيت امتي! وجيت ليه فجأه؟
"بص لماما وانا مكنتش فاهمه حاجه"
= محدش بيرد ليه! 
- انا جيت عشان اخد ورق السفر يا جميلة
بصتله بدهشه: سفر اي سفر مين بالظبط؟! انا مش فاهمه حاجه ماما سفر اي 
= سفرك.. عشان العملية يا جميلة
- ايه ؟! 
" صحيت تاني يوم على صوت غريب في بيتنا و لما قومت من سريري شوفت مين كان اخر حد اتوقع اني اشوفه! "
- بابا ! 
= جميلة ازيك
- انت جيت امتي! وجيت ليه فجأه؟
"بص لماما وانا مكنتش فاهمه حاجه"
= محدش بيرد ليه! 
- انا جيت عشان اخد ورق السفر يا جميلة
بصتله بدهشه: سفر اي سفر مين بالظبط؟! انا مش فاهمه حاجه ماما سفر اي الى بيتكلم عنه!
= سفرك.. عشان العملية يا جميلة
- ايه ؟! انتوا أكيد بتهزروا انا همشي دلوقتي؟! 
ماما بصتلي بخفوت: مش دلوقتي بعد امتحاناتك
- انا مضطر امشي و الحمد لله اني اطمنت عليكم 
= استني يا بابا ! انت بأي حق تقرر عني المعاد ده ! انت معايا؟ عايش معايا زي ماما ! مهتم بيا اصلا ! رد عليا متسبينش كده ! متجيش تقول كلمتين وتمشي وتسبني وانت بعيد عني سنين! 
- جميلة!  انا بعيد عنكم و شغال بره عشان
قاطعته: لاء لاء القصة المعتاده دي مش عاوزة اسمعها لو حضرتك عايش معانا هنا و الدخل بتاعنا مش احسن حاجه انا موافقة انما انا مش عايزه فلوس وانت بعيد ! مش عايزه اتعالج حتي !
قرب مني و طبطب على راسي: بعدين هتفهمي كل ده و انها مش القصة المعتاده ده قدر و معاد العمليه انتي اكتر واحده عارفه انتوا متأخر واكيد حاسة ب ده..
" مردتش عليه و دmـ.ـو.عي فضلت تنزل "
- انا همشي في الإجراءات وبعدين لسه معاكم وقت
" قال كلامه و مشي و ماما راحت وراه وانا دخلت اوضتي و بعد دقايق ماما جاتلي الأوضة "
************************************
بقلمي / سلسبيل احمد محمود 
- جميلة انا عارفه انك متفاجئة لكن مفيش اختيار
بصتلها برفض: ماما لاء! انا... 
اتكلمت بعـ.ـيا.ط:  انا لسه خايفه ومش مستعده ولا عاوزة اسافر دلوقتي انا مش هقدر ! 
- طب بس اهدي اهدي ومتتعبيش نفسك! 
= انا هتعب لو مشيت! احنا اتفقنا مش دلوقتي!!
- انتي كنتي عارفه ان اليوم ده هيجي! يا جميلة لولا انك ثانوية عامة كنا مشينا من اول السنة انا اصلا مكنتش مهتمه بتعليمك قد صحتك! وانتي عارفه ده 
و كمان بابا خايف عليكي! انا بس كنت بتناقش معاه لأنه استعجل لكن لما هديت اكتشفت اننا اصلا متأخرين! بسبب دراستك الى رفضتي تسبيها وتسافري من بدري
= هو يعرفني عشان يخاف عليا!!! بابا ده انا بشوفه كل سنه مره ! وبعدين انا بذاكر فالبيت عشان متعبش نفسي! اعمل اي تاني ؟؟ انا من حقي اعيش حياة طبيعيه كان من حقي اللعب زي صحابي! واجري و اتنطط واعيش زيهم كان من حقي برضو احس بتعب بس تعب جميل زي الصيام حتي الصيام مش بقدر اعمله بسبب العلاج! 
- طب ممكن تهدي العصبيه مش هتفيد بحاجه احنا هن..
قاطعتها: ماما انا مش قادره اتكلم بعد اذنك
"دخلت اوضتي وانا بتنفس بصعوبة ولكن حاولت اهدا الموضوع الى بحاول انساه! هيفضل برضو ورايا مرضي هيفضل ورايا؟! فتحت اللاب توب بتاعي و بدأت ابحث ف جوجل معرفش للمرة الكام وكتبت"
" مرض الشريان التاجي "
بحث@
" فضلت اقرأ عن نسبة نجاح العملية بتاعتي والي كان 70% و عن ان انسداد الشرايين الى عندي لما بعمل عمليه زرع شرايين او ترقيع شرايين هيبقي لازم امشي على نظام هقعد سنين ب روتين معين وعشان كده انا كنت خايفه انا مش قد كل ده وكنت بمشي بالادوية بالعافيه و لكن ده حْطر عليا دلوقتي! " 
" دايما بيجيلي ضيق نفس بسبب ان الشرايين دي في القلب ،  و  القلب عندي ضعيف وعشان كده كانت ماما مش بتخليني اعمل اي مجهود لأن ببساطه انا تعبانه بدون ما اعمل اي شيء اصلا! " 
" دmـ.ـو.عي نزلت وانا بدعي بأللحاح اخلص من الو.جـ.ـع و الكبت الى عايشة فيها طول حياتي ونمت.. " 
" حسيت ب  ماما دخلت و لما لقتني نايمه و اللاب توب معايا شالته و غطتني كنت حاسه بيها و هي بصالي  واكيد قلبها واجعها عليا" 
*************************************
( صلي على محمد )
بقلمي/ Salspil A Mahmoud 
|| وقت اذان المغرب في بيت اياد || 
- تيته
= نعم يا حبيبي
- عاوزين نصالح الواد يوسف و جميلة كلمي طنط ونبي خليها تنزلها او تيجي هنا 
= انت يا واد مش هتبطل تصدرني انا ابدا
- بنصدر الكُوبره بتاعتنا
ضحكت: اها عشان مصلحتك
= مصلحه الشلة يرضيكي تسود وسطنا الفرقه؟ والانقسام
- لا ازاي حاكم انا مكرهش فحياتي قد الخصام 
= اشمعنا
- يوه! ربنا يحبيبي بيكره الخصام! وبعدين سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام قال 
(إنَّ أبغض الرِّجال إلى الله الأَلَدُّ الخَصِمُ ,وأقل ما يفوته في الخصومة طيبُ الكلام، 
وقال تعالى:{ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا} ﴾
- يعني ربنا مش بيحب الخصام يا اياد و بيحب اننا نعامل بعض بالحسنه و الخير لو مدايق من حد ممكن تحد كلامك معاه تقلل مكانته عندك انما الخصام خالص وانك تشوفه متكلموش ولا ترمي عليه سلام ده غلط 
= يسلم دmاغك الالماظ يا تيته و كلامك العسل ! 
ضحكت: ياما ابويا علمني فالدين وانا كنت بعلم ابوك و اديك انت اهو لازم تعرف دينك عشان تفهمه لولادك فالمستقبل
- معاكي حق يا تيته انا برضو مش ناسي لما بابا قالي الحديث ده عن سيدنا محمد
( لا يحل لمسلم أن يهجر أخاه فوق ثلاث، يلتقيان فيعرض هذا، ويعرض هذا، وخيرهما الذي يبدأ بالسلام ) 
- فهمني بالتفاصيل وقالي 
مينفعش نتخاصم فوق التلت ايام يا اياد و لو حصل و متكلمناش مده وبعدها شوفنا بعض و حد فينا بدأ بالسلام فا هو فيه خير اكتر من التاني و ربنا هيحبه
- الله يرحمه يا حبيبي و يرحم اموا*تنا جمعينا
= يارب يا طمطم
***********************************
( وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ)
- جميلة ؟
=نعم يا ماما 
- انتي مكلتيش كويس 
= وفيها اي هو كنت صايمه يعني؟! 
- حببتي ممكن متكونيش مدايقه و تنسي الموضوع
= كنت نسياه! و اديني اهو فوقت على كابوس العملية 
- لسه قدامك وقت احنا لسه ف اول رمضان واحنا هنمشي بعد العيد! 
= مش قادرة يا ماما انا مش قادره !!
" مكانتش عارفه تعمل معايا اي ولا انا كنت عارفه اخرج من حالة الاكتئاب الى دخلت فيها فجأه " 
- جميلة انا لسه قافلة مع حجه فاطمه وهي عاوزاكي
= بس انا مش قادره اخرج يا ماما
- وتزعليها منك؟! 
= أكيد لاء هي عاوزاني ضروري طيب ؟!
- ايوه قالتلي اجيبك و مقدرتش اقولها لاء 
"ابتسمت لأني عارفة ان ماما عاوزة تخرجني من الزعل عشان كده وافقت بسهوله انزل"
" لبست و بعدين الباب خبط و لقيت البنات داخلين "
- جوجا وحشتينا 
" حـ.ـضـ.ـنتهم اوي و بعدين خدنا بعض و روحنا لتيته عشان اتفاجئ ب وجود يوسف هناك "
بصلي اول ما دخلت بأستغراب: اوووه مين يا اياد البنوتة الجميلة دي ؟! 
اياد رد عليه وهو بيبص عليها: دي جميلة! 
يوسف بعبث: ايوه مانا لسه قايل مين بقي 
ضحكت و هو قرب قصادي: ممكن نتعرف يا ليدي ؟! 
ضحكوا كلهم عليه وبعدين اياد شـ.ـده: تبعي دي يا حبيبي معلش فرصة تانيه
يوسف: طب نتصالح! 
- شششش ولا كلمه بغير 
= يا ابني انا
- بغير بقولك
- طب اصبر يا اياد انا كمان عايزه اصالحه!!! عشان مكنش قصدي افتن عليه ولا اتحشر زي ما قال
يوسف: انا اصلا مكنش قصدي اقول كده
اتكلمت ليلي: وانا كمان يا جميلة مكنش قصدي اخلف بوعدي معاكم..
ملك: حلو اوي خلاص واضح ان كلنا غلطنا واختلافنا و لكن مش هنختلف على اننا صحاب و بنحب بعض صح! 
ردينا كلنا: صح
ملك: يعني خلاص محدش زعلان من حد! 
يوسف: انا زعلان
- من اي ؟!
= من واحده ب غل كده حطت لي الشطه في الاكل 
- يوووه انت لسه فاكر
= انت جبتيلي تلبك معوي يابت! 
ليلي: صحبتي فداها مكنتش تقصد
جميلة: ايوه وقعوا غـ.ـصـ.ـب عنها! 
اياد: يابني اسكت مش هتعرف تاخد معاهم ولا حق ولا باطل دول قادرين و احنا غلابة 
- أها والله. 
" شوية و لقينا الباب بيخبط و اتفتح و دخلت خاجه صغيره كده " 
اياد: كيمووو! وحـ.ـشـ.ـتني
كريم مردش عليه بقمصه: انا مضايق منكم واصلا جاي لتيته و كويس ان جوجو هنا هقعد معاها هي
حـ.ـضـ.ـنته و طبطبت عليه: مين في الوحشين دول مزعلك
كريم: الاتنين
يوسف ضحك هو واياد: اها يا واد يا قلاب! 
اياد: معاه حق مكناش مهتمين بيه الفترة الى فاتت
" اياد شاله و اداله بوسه " 
- متزعلش يا نجم خلاص مش هتتكرر
= طيب خلاص مش زعلان
تيته خرجت و كان معاها صنيه عليها حلويات: يلا اقعدوا قدامي 
"قعدنا واياد خد منها الصنيه حطها"
"فضلت تتكلم معانا و تحنن قلوبنا على بعض زياده و تدينا من عصير خبرتها فالحياة.. وقد اي لازم نكون سند لبعض ومنخليش حاجه تعمل بينا مشكلة و صالحنا كريم خلاص و فضلنا طول اليل عندها سوا بنضحك ونهزر و هنخلي الجيران تشتكي بسببنا.... "
جميلة: استنوا كده في صوت تحت ؟ 
اياد: الصوت ده مش غريب عليا 
" ولأن تيته فالدور الأرضي  خرجنا قدام الباب لقيناه جرجس و احمد" 
يوسف: في اي يا رجـ.ـا.لة 
جرجس مسك يوسف من قفاه: بقي بتشرب سجا_ير من ورايا ياض !!! و في رمضان ياض ! 
اياد: ياجدع سيبه خلاص بطل 
احمد راح ماسك اياد هوا كمان: وانا اكلمك تقولي ماشي و تهاودني وانتوا حبه عرر اصلا ؟؟ يابتوع الد* خان
" البنات كانت واقفة تضحك عليهم "
اياد: يعم خلاص بقا كانت غلطه الاه 
جرجس: يعني معترفين! 
يوسف: والله اها معترفين سيب ام قفايا هتقطع الجاكيت الجديد
جرجس سابه: تعرف لو لمحتك بس واقف مع حد بيشربها تاني ولا بتكلم شلة ايمن دي؟! 
يوسف: صدقني خلاص احنا اتعلمنا
احمد: وبعدين بعد كده متخليش حد يقفشك ! 
جميلة: احمد اي ! 
احمد: انا بقوله ياخد باله بس 
جرجس: ايوه بعد كده خليك ذكي! 
ليلي: جرجس ابعد عن يوسف اخويا! 
جرجس: ده حبيبي تعالي انا اقولك نشرب اي 
اياد: اكيد تقصد كوباية شاي 
جرجس: انت كده بتفهم.
احمد: شاي اي ؟ واحد قهوه يابني
جرجس: ده عامل مثقف ملناش دعوة بيه هاتلنا شاي وهاتله هو قهوة و كتاب 
" ضحكنا كلنا على نقارهم سوا و يمكن دي كانت من اللطاف اللحظات ليا معاهم كلهم و اللطف ليلة.. "
***********************************
" لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين "
" عشان بعدها الوقت يجري مني بطريقة غريبة و يخلص رمضان فجأه و بالمناسبة  كنت كل يوم بعد الليلة دي انزل معاهم نقعد سوا و نصلي بأذن خاص من ماما لأنها كانت بتحاول على قد ما تقدر تخليني مبسوطه رغم كل حاجه بتحصل..! "
|| تالت يوم العيد 2021 ||
- ماما
= نعم يا جميلة
- انا عايزة اشكرك على كل حاجه عملتيها معايا
= جميلة انا اهم حاجه عندي تكوني مبسوطه و كويسة 
- انا بحبك
= وانا بمـ.ـو.ت فيكي يا روح قلب ماما
= و يا حببتي انا كنت عايزه اكلمك في موضوع
- اي هو اتفضلي
= ليه يحببتي عايزة تمشي من غير ما حد يعرف دول صحابك و بيحبوكي هيبقوا ف ضهرك ويدعولك!
عيوني دmعت: مش عاوزة حد يعرف يا ماما و اصعب عليهم! انتي فاكرني يا ماما مش بشوفك بتبصيلي ازاي لما تجيلي نوبة ضيق نفس ومقدرش اتنفس فجاة او لما افضل اكح و اتعب! 
- جميلة انا ببقي خايفه عليكي ببصلك بقلق و حب !!
= مش عاوزاهم يخافوا! ميستاهلوش يحسوا بالمعاناة و يعرفوا اني في حْطر
- يعني الصح اننا نمشي فجأه؟! 
= لما نمشي مخهم مش هيجيب كل ده هيقولوا سافرنا عادي لبابا او غيره انا بحمد ربنا  اسااسا اني مكنتش بتعب قدامهم!
هما اها كانوا بيستغربوا من اختفائي بس عشان عارفين انك مش بتحبي تخرجيني ، و برضو معاد الدكتور الى بروحله انا وانتي كل فترة  مكنوش بيحطوا في بالهم اوي ؛ لكن لو عارفين تعبي! 
هشوف في عيونهم نظره حـ.ـز.ن و شفقه عليا و خــــوف وقلق طول الوقت زيك بس لما امشي بهدوء هيمر الوقت و ينسوني بدل ما يفضلوا فاكريني بالحـ.ـز.ن وانا مش عايزه ده يا ماما مش عايزاه! 
مَسحت دmـ.ـو.عي و طبطبت عليا: خلاص  يا جميلة اهدي الى يريحك هنعمله
*************************************
( استغفروا )
" كان انهارده تالت يوم العيد و اخر يوم ليا معاهم قررت اودعهم من غير ما يعرفوا.. و اجيب  لكل واحد هديه روحت عند تيته فاطمه و قولت ل اياد ينزل يجمعهم هو و يجيب كريم كمان " 
"  و فالحبة دول عبال ما يجي قعدت ما تيته و حـ.ـضـ.ـنتها الغريبة انها مكنتش مستغربه من طريقتي.. " 
= تيته انا بحبك اوي
-  وانا ربنا يعلم بحبك قد اي يا جميلة
=  انتي مش زي جدتي انتي بجد تيته من وانا صغيره بحس كده ، طلعت لقيت كل اجدادي مش موجودين بس لاقيتك مع اني معرفش ليه ربنا حرمني منهم بس الحمدلله 
ابتسمتلي بحنان: ت عـ.ـر.في اوقات الإنسان ربنا بيحطه في اختبـ.ـار عشان يشوف هيعمل اي! او ياخد منه حاجه غالية
- مش ربنا عارف كل حاجه و عارف هنعمل اي ازاي بقي بيحطنا ف اختبـ.ـار
= اكيد طبعا عالم بكل شيء لكن اختيار الإنسان يا جميلة من صنع الإنسان يعني انتي الى بتختاري تحاربي ولا لاء زي اياد لما شرب الى كان بيشربه انا سبته لدmاغه وهو اختار يحارب و يقرب من ربنا و نجح في ده
 و مبقاش يفوت فرض بس منجحش لوحده ربنا ساعده عشان ربنا لما يلاقي العبد ماشي خطوة ناحيته بيمشي لينا 10 وبيسهل الدنيا لما حس ان اياد فعلا نـ.ـد.مان و عاوز يتوب ساعده 
و اكيد ربنا كان عالم بكل ده يا جميلة بيخلينا نختار اها لكن عالم بختيارنا ومدي تحملنا وعمره ما هيحمل العبد فوق طاقته
" عيوني لمعت و كأن كلامها اداني قوة وكان في وقته بالظبط وانا كنت محتاجاه!!!"
- طب ..  هو ربنا ممكن فجأة يستجيب لدعائنا حتي لو بقالنا سنين بندعي و مستجبش! 
= بصي يا جميلة هقولك حاجه ربنا لو مانع عنك حاجه ا عـ.ـر.في انها وحشه و شر وانتي ممكن تفضلي تعافري عشان توصلي و تدعي و ربنا برضو مانعها عنك لأن زي ما قولتلك هو عالم بكل شيء ويمكن يستجيب فجأه مين يعرف! ادعي بالي عاوزة ربنا بيحب الدعا و الإلحاح 
" ابتسمت لها بكل حب و رضا عن كلامها و لقيت دوشة جاية عرفت ان العصابة كلها وصلت "
" سلمت عليهم وحـ.ـضـ.ـنتهم بعدين اديت لكل واحد هديته"
" مليكة بصتلي بتركيز لما فتحت هديتها" 
- جوجو انتي عرفتي منين اني كنت عايزه لون الطرحه  دي و كمان سلسلة روبانزل؟!
ضحكت: منتي كنتي بتصيحي على الاكونت وانا براقبك
اهم حاجه بس حد مش عاجبه هديته! 
ملك: كلهم حلوين واحلى حاجه انك معانا احنا بجد فرحانين بوجودك وسطنا وان طنط بقت تسيبك معانا
"ابتسمت و عيوني لمعت وانا ببصلهم و بودعهم بعيوني و قلبي هيوحشوني جدا! "
ليلي: سرحتي ف اي ! 
جميلة: ولا حاجه يلا نقعد سوا!
"فضلنا طوال اليوم سوا الطيارة كانت الساعه 1 بليل و دلوقتي الساعه 11 مشيوا كلهم بعد ساعات كتير قعدناها سوا وفضلت انا و اياد بس و كان كريم نايم سقط مننا ف نص القعده  كده"
- جوجو بقولك
= اي يا اياد!؟
- تعالي نطلع البلاكونه ولا اقولك السطح احسن
= نطلع ليه في اي؟!
- هقولك سر
= انت الى قــ,تــلت موفاسا قديمه
- بت متهزريش انا هقولك حاجه بجد! 
= خلاص ماشي متزوقش
************************************
يتبع...
- بقولك!
= اي يا اياد!؟
- تعالي نطلع البلاكونه ولا اقولك السطح احسن
= نطلع ليه في اي؟!
- هقولك سر
= انت الى قــ,تــلت موفاسا ؟ ها قديمه
- بت متهزريش انا هقولك حاجه بجد! 
= خلاص ماشي متزوقش! اوعي تكون حْاطفني يا اياد! 
- وانا هحْطفك فوق السطح بتاعنا ليه؟ انا هديكي هديه
= هديه؟! 
- اها
= حلو
- خدي رايحه فين
= رايحه السطح  يلا تعالي ورايا وهات الهديه بسرعه.
ضحك: بيضحك عليكي بمنتهي السهوله انتي..
" طلعنا و هو كان حاطط ايده ورا ضهره " 
- اي رأيك السما جميلة صح ؟
= انت عارف ان نقطه ضعفي النجوم و القمر و اني بحب اليل هيييح  و واقعه في غرامه!
- يبختو
بصتله و ابتسمت: طب قول في اي و فين الهديه ولا بتضحك عليا؟
- تؤ انا شايف انك جبتلهم كلهم هديه تخدي واحده مني بقي! ده بديهي يعني يا جوجا
= مانا جبتلهم كلهم و جبت لك برضو هي في جيبي
- طب افتحي هديتي الأول
"ختها منه و بعدين ادتله بتاعته"
- افتح هديتك
= لاااء انتي الاول.
" فتحت العلبة الصغيره الى ادهالي وكانت سلسلة على شكل كوكب زحل و خاتم تاج صغير اوي و الإتنين فضة " 
- اياد دول حلوين اوي بجد! مش عارفه اقولك اي بجد
= عجبوكي؟! 
- ايوه طبعا! حلوين و عجبوني اوي
= حلوين زيك 
بصتله بفرحه: طيب..  افتح بتاعتك بقي!
" فتحها كنت جايبه له ساعه سودا ب لونه المفضل "
- يابـ.ـنت اللذيذة ذوقك جـ.ـا.مد! حلوة اوي 
لبسها و حط ايده قدام وشي:  ها حلوة صح ايدي محليها؟ 
ضحكت:  ايوه صح
خد السلسلة مني: لفي اللبسك السلسلة بقا
بصتله: ها جميلة عليا؟ 
= تحفه .. هاتي موبايلك 
- ليه؟! 
= هاتي بس 
خد الموبايل و وجه الكاميرا ناحيتي: اضحكي!
" ابتسمت و لبست كمان الخاتم و حطيته قدام الكاميرا و هو ضحك و صورني وفضل باصص للصورة شوية "
- شكلك حلو حقيقي
= شكرا يا دودا
- عايز اقولك على حاجه مهمه بقا
= قول حاجه اي؟
- هي حاجه كنت عايز اقولها من بدري بس يعني ..
= تقول يابني! هو سر
- ايوه سر شايلة بقالي كتير اوي... انا ..
" مكملش كلامه بسبب كحتي الى ظهرت من العدm فضلت اكح جـ.ـا.مد و نفسي كان بيروح مني لدرجه اني كنت هقع لكن هو لحقني ومسكني " 
- جميلة ! جميلة في اي ! 
حاولت اتكلم ومكنتش قادره: في ..  ج جيبي 
" حط ايده فجيبي بسرعه و طلع البخاخه اول ما شافها فهم و حطها ف بوقي واخيرا كنت بتنفس كويس "
فضل يطبطب عليا: اهدي اهدي بقيتي احسن!!؟ 
" خت نفسيي بالراحه و افتكرت اني مختش الدوا لما قضيت اليوم كله معاهم نسيت اخده! و كنت عارفه ان فخلال دقايق هتحصلي نوبة تانيه فا قومت بسرعه "
- انا لازم انزل ! 
= لا لا استني انتي بتخدي بخاخه من امتي ؟؟ 
- من... مش كتير .. ده ااا كل فتره 
= طب اصبري متمشيش! 
- لا معلش عايزه انزل
اتحكرت فا وقف قصادي: لا يا جميلة مش هسيبك
- اياد!  انا عايزة اقولك حاجه قبل ما امشي خلي بالك على نفسك انت و تيته و كريم و اوعي يا اياد عشان خاطري اوعي ترجع تشرب اي حاجه وحشه 
= جميلة انا مش فاهم حاجه هو في اي! 
- ممكن توعدني! عشان خاطري
اياد بصلها و رد عليها و هو مش فاهم: اوعدك
ابتسمت له: متجيش ورايا
" مشيت بسرعه لتحت و طلعت البيت لقيت ماما على السلم وكانت مخضوضه "
- انتي كويسة! مختيش العلاج و 
= متقلقيش انا كويسة بس ممكن نمشي! 
************************************
بقلمي / Salspil A Mahmoud 
|| 28 فبراير | 2024 || 
- طمنت ماما و طلعنا البيت و اخدت العلاج الحمدلله و كانت الشنط جاهزه و نزلنا بعدها ركبنا او* بر  رمـ.ـيـ.ـت كل حاجه ورايا مجرد ما خرجنا من شارعنا و مسحت دmـ.ـو.عي الى نزلت ،  بصيت على ايد ماما الى بتطبطب عليا و بس كده وصلنا المطار و سافرت واديني هنا هو و  دي كل قصتي يا دكتور.
= اخيرا وصلت للنهايه قبل ما امو* ت؟
ضحكت: بعد الشر يا دكتور 
- بقالك هنا سنتين و شوية و حكيتي قصتك بالتفصيل ده مفيد جدا لحالتك النفسيه يا جميلة ومش كتير بيقدروا يتكلموا
ابتسمت: هوا الحاجه الوحيده المفيده يا دكتور اني لما مشيت من هناك كنت فاكره اني مسحت ذكرياتي كلها لحد ما شوفت حضرتك من سنتين بعد اول عملية ليا و طمنتني و طلبت مني احافظ على كل الذكريات دي و افضل احكيها و حكيت لك كل ذكريات طفولتي بقيت عارف كل حاجه اهو!
- العلاج النفسي مهم بنفس اهميه العلاج الطبي يا جميلة وانا مكنتش عاوزك تحـ.ـز.ني وتحسي انك لوحدك كنت عاوز كل ذكرياتك الحلوة دي تحاوطك و تحميكي من اي انتكاسه نفسيه او اكتئاب 
عيوني دmعت: معاك حق صحابي حتي وهما مش معايا و بيساعدوني اكمل ف العلاج و انوه يبقي عندي أمل 
- لازم يبقي عندك أمل احنا كنا فين و بقينا فين! 
= فعلا الحمد لله. 
" خرج و سابني و انا فضلت افكر هل هما لما بيفتكروني بيعملوا اي! و لا زمانهم نسيوني! "
*************************************
بقلمي / سلسبيل احمد محمود 
فلاش باك # 
|| رابع يوم العيد | 2021 || 
بزعيق: يعني اي يا تيته ! يعني اي مشيت ! 
يوسف: ما تهدا يعم انت في اي! 
فاطمه بهدوء: اياد !  انا جمعتكم عشان تعرفوا و تفهموا مش تعملوا كده ابوها عاوزاها هي و امها معاه في اي ! 
وانا مكنتش عاوزاكم تضايقوا عشان كده بعتلكم سوا
اتكلم بعصبيه: ما احنا كنا سوا امبـ.ـارح ! كانت ممكن تقولنا !!! وبعدين موبايلها مقفول ليه ! 
ملك بدmـ.ـو.ع: احنا مش فاهمين ! ليه معرفتناش! دي مخلتناش ناخد فرصه نودعها حتي ! 
ليلي: ازاي يجيلها قلب تعمل كده ! انا مش مصدقه
فاطمه: الله واعلم بظروفهم هدي كلمتني فالموبايل وهما ماشيين و عرفتني انا كمان مكنتش اعرف و زي زيكم لكن انا بفكر بعقل و حكمه و بتمني ليهم حياة كويسة  مدام هيتجمعوا سوا ولا نسيتوا جميلة كانت مفقتده والدها قد اي! 
" إياد كان رافض كل كلمه بتتقال وقام عشان يمشي يوسف مسكه"
- اياد استني ! 
" اياد زقه بعيد عنه بقوة و خرج من البيت "
فاطمه: سيبه يا يوسف سيبه 
" يوسف قعد و حـ.ـضـ.ـن ليلي و طبطب عليها "
" و مليكة طبطبت على ملك "
***********************************
صلي على محمد 
باك # 
|| في مستشفي في ألــمانيا | 2024 || 
- جميلة! قومي بابا هنا
فتحت عيوني: بابا
ابتسم وباس دmاغي: جيت اطمن عليكي يا روح قلبي 
- وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا بابا 
= وانتي كمان الدكتور طمني عليكي يا جوجو انا فخور بيكي يا حببتي 
- هفضل كويسة طول ما احنا سوا وانت بتيجي تزورني 
هدي حطت الأكل: معاد الأكل يا ستي 
-  ياما نفسي اكل رغيف حواواشي 
= بتقولي حاجه يا جوجو
- ابدا يا حببتي تسلمي.
**********************************
( إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُواْ السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ) سورة التوبة.
|| في مصر | بالتحديد ف بيت يوسف || 
- واد يا اياد انت هتفضل مربي دقنك دي يع !
ضحك: انت هتعمل زي كريم ؟ معنديش وقت احلق يعم الشغل مطلع عيني بالجملة
= طب هو فين  كيمو اصلا؟! 
- فالمدرسه يابني ساعه و هاروح اجيبه انا وانت
"ليلي دخلت هي و حوريه"
حورية: ازيك يا اياد و كريم عامل اي
- كويسين الحمدلله 
يوسف لبس الجاكيت: يلا بينا ننزل بقا
= يلا يا نجم سلام يا ليلي سلام يا طنط
************************************
( سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم )
- يعني انتي مش هتتكلمي معايا يا مليكة! يابـ.ـنتي انا
 عملت لك اي ردي عليا ! 
= بطلي قر*ف بقي انا مش طيقاكي ! 
- انتي بتردي عليا كده ازاي انا اختك الكبيرة ! 
= مش عاجبك متتعامليش معايا احسن ! اية الهم ده
- كل ده عشان ماما ! طب هي بتتخانق معاكي انا مالي ! ده انا حتي بدافع عنك ! 
= شكرا مش محتاجه دفعاك و لا دور الغلبانه ده هياكل معايا و لتاني مره ملكيش دعوة بيا
بصتلها بدmـ.ـو.ع: يعني الكلام الى سمعته منك لصحبتك مكنش كدب ولا كان كلام ف لحظه غـــضــــب ! 
- كلام اي ده ؟ 
= كلامك فالموبايل من فترة عن قد اي بتكرهيني ! 
- هوا انتي بتتصنتي عليا! 
= ده الى هامك !
" سابتها في الاوضة و مردتش عليها و ملك كانت مدايقه و بتعيط. " 
***********************************
||  في ألــمانيا | الساعه 12 بليل || 
" كنت ف اوضة المستشفى لوحدي قومت و بصيت للشباك عيوني راحت عالسما و النجوم و القمر و افتكرت اياد وقت لما كنا صغيرين " 
فلاش باك # 
- حاسبي يا جميلة تقعي! 
= متخفش انا ماشية بالراحه 
- وانتي ماشيه رافعه راسك كده ليه
= عشان ببص على السما شكلها جميل
- عاوزين ننزل نلعب حبه! 
= تؤ اتفرج معايا
- اتفرج على اي لاء يلا نلعب
= يا دودا اصبر طب تعرف انا لما اكبر هطلع فوق
- عند ربنا! هتمو*تي! 
= لاء يابني! هطلع السما و اروح عند القمر 
# باك 
" ضحكت لما افتكرت الموقف ده بينا و قعدت افكر ف اياد كتير و مكنتش عارفه انام كان نفسي اقوله كل حاجه و كان نفسي يعرف انوه غـ.ـصـ.ـب عني!  " 
************************************
|| في مصر | في المدرسة || 
- اي يا كيمو عامل اي فالمدرسه شكلك مفرهد ليه
= انا مش مفرهد انا زعلان 
- واي مزعلك ؟! 
= انا فاضلي اربع سور فالقرآن و ابقي ختمتة لأول مره! 
حـ.ـضـ.ـنه بفرحه: ايوه يا بطل عاش و دي حاجه تزعل؟؟
اتكلم كريم من غير ما يبصله: انا كنت عايز جميله تكون هنا معانا عشان اقولها! 
اياد بصله:.. 
**************************************
يتبع..
- اي يا كيمو عامل اي فالمدرسه شكلك مفرهد ليه
= انا مش مفرهد انا زعلان 
- واي مزعلك ؟! 
= انا فاضلي اربع سور فالقرآن و ابقي ختمتة لأول مره يا اياد! 
حـ.ـضـ.ـنه بفرحه: ايوه يا بطل عاش طب و دي حاجه تزعل بالذمة يا كيمو؟؟
اتكلم كريم من غير ما يبصله: انا كنت عايز جميله تكون هنا معانا عشان اقولها! 
اياد بصله بثبات: كريم تعالي نروح
- مش هتقولي برضو هي فين! 
اياد حاول يمسك نفسه: نتكلم فالبيت يا كريم تعالي
كريم بغـــضــــب طفولي: مش عايز اروح ! 
اياد بعصبيه:  وبعدين بقا ! قولت يلا ! 
يوسف خرج من العربية لما سمع زعيق: في اي يا اياد ! 
- شوفه اهو عندك اهو مش راضي يتحرك
يوسف خد كريم: تعالي يا كيمو معايا معلش تعالي
" و ركبوا العربية و اتحركوا "
*************************************
" اللهم صلي وسلم وبـ.ـارك على سيدنا محمد "
"وصلوا البيت عند اياد فا كريم دخل الأوضة بحـ.ـز.ن"
- انت يا زفت انت اترزع كده بتتنرفز على الواد ليه هو ده حمل عصبيتك! وبعدين من امتي بتزعق فيه اصلا يا اياد ! 
= عشان تعبت مش قادر مبقتش قادر 
خبط بأيده على الترابيزه بعصبية: كل شوية جميلة جميلة ! 
- انت متحْلف يا اياد طبيعيي ده طفل ! وميعرفش حاجه ! لازم يسأل
= يعني هو انا الى اعرف يا يوسف ! عاوزاني اقوله اي
- طب اهدا ! هو ملوش دْنب! قوم صالحه انجز
"اياد بصله برفعه حاجب ؟"
- هيفضل زعلان لحد ما تصالحه اخلص قوم ادخله يلا  ياض اتحرك ! 
اياد اتنفس بهدوء و قام: خد انت رايح فين ؟ 
- ليلي بترن عليا هخرج بره عشان الشبكه 
= طيب 
" اياد دخل لكريم و قعد جمبه " 
- انت زعلان مني ؟ 
= أيوة 
- طب حقك عليا
= لاء
اياد ضحك بحـ.ـز.ن: انت بتفكرني بيها علفكره وانت زعلان بس هي مكنتش بتعترف انها زعلانه! كانت بتقولي مفيش يا اياد 
- جميلة؟ 
= ايوه
- يعني انت منستهاش 
= اكيد لاء يا كيمو! 
- طب هي فين و ليه مش بتيجي
= هي مسافرة مع ابوها ومنعرفش اذا كانت هترجع
- ليه مش بنكلمها يا اياد! زي ما بتكلم صحابك فالموبايل! 
اياد بتـ.ـو.تر: عشان.. عشان هي رقمها ضاع مننا 
كريم دmـ.ـو.عه نزلت و بصله: اياد هي راحت عند ربنا زي جدتي ؟! 
اياد اتفاجئ بدmـ.ـو.عه و كلامه فا حـ.ـضـ.ـنه: اهدي اهدي متعيطش يا كريم هي كويسة صدقني و يمكن بعدين نقدر نشوفها ونلاقي رقمها ونكلمها تيجي
- بجد! 
= ايوه صدقني بجد 
" يوسف دخل عليهم " 
- اياد! 
= في اي ؟! 
- فيه مشكلة مع ليلي و ملك فالجامعة 
اياد وقف: حصلهم حاجه! 
-مش فاهم من ليلي حاجه لازم نروح!
بص لكريم و رجع بص لأياد: خليه عند ماما طلعه يلا
اياد نزل لمستوي كريم: تعالي هتروح عند طنط حورية لحد  ما نيجي يلا 
************************************
بقلمي / Salspil A Mahmoud 
"صلي على محمد"
" سابوا كريم يطلع البيت و مشيوا بسرعه ركبوا العربية و راحوا الكلية ومكنتش بعيد عن البيت " 
" يوسف كلم ليلي و سألها عن مكانها فين بالظبط وبعدين مشي شوية و لاقاهم واقفين " 
يوسف: في اي ! 
"ملك كانت ساكته و شكلها معيط "
ليلي: كنت فالمدرج و ملك كلمتني اخرج لها و لقتها بتعيط 
اياد: عشان اي متتكلموا! 
ليلي بتـ.ـو.تر: واحد سخيف ..  اسمه خالد معانا هنا كان بيدايقها و عاوز يتكلم معاها ؛ هو غلس عليها كذا مره وهي كانت بتتجنبه
يوسف بعصبيه: و الكلام ده من بدري و انتوا ساكتين كل ده ليه ! ازاي متعرفوناش ؟؟ 
اياد: اصبر يا يوسف كملي يا ليلي! 
ليلي: و بعدين لما كانت فالكافتريا خد شنطتها و رمي حاجتها منها و اخد الكارنيه وقالها لما تبطل تعامله بطريقتها دي هيدهولها 
يوسف: وريني فين ام شكله ده ! !!! 
اياد: قومي يا ملك و اهدي تعالوا شاورو بس لينا على شكله فينه ؟
" و فعلا راحوا شافوه قاعد وسط شلة " 
ليلي شاورت بقلق: هو ده 
اياد مسك يوسف قبل ما يتحرك و همس ف ودنه: اهدي انت ف حرم جامعي و مش هنتخانق وهما معانا هنا! 
يوسف بصله بنرفزه: يعني اي ؟ عايز اي نسيبه
- لاء طبعا ، اتقل تعالي بره معايا
شـ.ـده جـ.ـا.مد: تعالي اخلص
**********************************
بقلمي / سلسبيل احمد محمود 
" سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم "
" ليلي راحت بتـ.ـو.تر ل خالد و قالتله ان ملك مستنياه بره و خالد خرج هو و اتنين صحابة " 
ملك بخــــوف: اديني اهو يا خالد الكارنيه معاك ؟! 
خالد بأبتسامه صفرا: شوفتي فالاخر برضو هعمل الى عايزة كان لزمتها اي من الأول بقي يا ملوكة؟
" خالد لقي الى بيصْربة و بيوقعه على الأرض " 
- شوفت انت دي يا قلبي 
" اياد خد البنات بعيد و راح بيهم عند العربية و فاللحظه دي وصل جرجس و احمد لما اياد كلمهم قبلها "
" جرجس مسك عيل و احمد مسك عيل و اياد و يوسف كانوا بيعجنوا ف خالد "
جرجس: اثبت ياض منك لي لحسن نكومكم على الارض زي صاحبكم الطري ده
اياد لخالد: طلع الكارنيه يا  ابن ال ***@! 
يوسف اداله بالروسية جـ.ـا.مد: ياض طلع الكارنيه 
" يوسف صْربة كذا بونيه ورا بعض لحد ما اتعو*ر  "
- خلاص خلاص هديهولك خلاص في جيبي 
الواد اتو*جع جـ.ـا.مد و طلع الكارنيه من جيبه و يوسف خده: اياك تقرب لاخواتي تاني مش هخلي في امك حتة سليمة هعد..مك العافـ.ـية لو بصتلهم بس بعينك دي فاهم !!! ؟؟؟ 
= فاااااهم اهااا فااهم
" مكنوش مديين خوانه لصاحب خالد التالت الي ظهر فجأه و صْرب اياد ب " متوه ( ط ) وبعدين جري و يوسف ساب خالد و جري علي اياد " 
" وجرجس و احمد نفس القصة فا العيال خدوا خالد و جريوا لما سابوهم و اتلهوا ف اياد "
" وجرجس و الباقي راحوا بسرعه على المستشفي بالعربية مع اياد "
"  كان فتح ف ايده الشمال بعد الكوع خد فيها تلت غرز و بعدين روحوا "
فالعربية:
اياد: يا ملك بس بقا بطلي عـ.ـيا.ط ما تَهدي صحبتك يا ليلي ! انا كويس محصلش حاجه
ملك بعـ.ـيا.ط: كل ده بسببي انا 
جرجس: خلاص دول يا دوبك تلت غرز هي مشافتش السته الى ف رجلي ولا اي 
ليلي: خلاص بقي يا ملك 
احمد: اياد انت كويس! 
اياد: هوا في اي انت اتعديت من ملك مانا زي القرد اهو دي مجرد غرز مختش طلقه يعني يا رجـ.ـا.لة جرا اي
يوسف: علفكره انت وهو قــ,تــلتو* ني ضحك لما لاقيتكم فوشي فجأه مش بتفوتوا خناقة 
يوسف بص لاياد: وانت لحقت تكلمهم امتي اصلا 
- قولت مندخلش على العيال بأيدنا فاضية و نجيب النجوم معانا 
ليلي: بقولكم اي  احنا مش هنجيب سيرة لماما ولا حتي لمامة ملك أفضل 
اياد: انا شايف كده برضو ولا اي يا يوسف
يوسف: ايوه الموضوع خلص و هوا مش هيقرب لهم تاني تؤ ما بطلي عـ.ـيا.ط بقي يا ملك ! 
احمد: بص قدامك يأخي هنعمل حد * ثة الاه 
" وصلوا البيت و اطمنوا علي اياد مره اخيره و بعدين راح علي بيته و يوسف مشي مع ليلي و ملك " 
- ليلي اطلعي انتي و طمني ماما لأنها رنت عليا كذا مره 
= وانت مش هتطلع؟ 
- لا هاروح لأياد و ابقي قولي كريم ينزل
= لا هنتغدا سوا 
"ليلي طلعت و يوسف فضل واقف مع ملك"
- هديتي ؟! 
- اها..  شوية
= طب اطلعي بقي و لينا كلام بعدين 
- طيب ممكن تقول لأياد اني اسفة انا والله مكنتش هقول بس ليلي ا..
قاطعها: ملك! احنا لو هنزعل من حاجه فا عشان معرفتناش من ساعه ما دايقك اول مره ! سكتي ليه ؟ كنتي تعالي  عـ.ـر.فيني !؟؟ 
ملك بتـ.ـو.تر: مكنتش عارفه و كنت خايفة 
يوسف: تخافي من اي ! انتي هب*له ؟! انتي معاكي حق متخافيش وحتي لو مش معاكي احنا ف ضهرك برضو متعمليش الحركه دي تاني و اهدي بقا عشان طنط فاتن و عمو ميلاحظوش
عينك احمرت يخربيتك  امسكي
"مد ايده ب مناديل و ملك خدتها"
ضحكت ومسحت دmـ.ـو.عها: ماشي.. شكرا يا يوسف
" سابته و طلعت و هوا راح على بيت اياد " 
_____________________________
فاتن: اي ده يا لوكه مال وشك يا قلب يا ماما؟! 
- مفيش تعبانه شوية ياماما
= تعبانه اي بس شكلك معيط! 
- لا تعبانه معلش عايزه انام
" مليكة شافتني و لكن اتجاهلت وجودي فا قولت مش مهم مش معاملتها الجديده يعني هي كده ؛  دخلت الاوضة و نمت على السرير بتعب و انا بتمني لو كل ده يختفي من ذاكرتي.. و لكني اتفاجئت بيها دخلت لي " 
- في اي ؟ 
= في اي ف اي ؟ 
- مالك 
بصتلها بستغراب: وانتي مهتمه ت عـ.ـر.في! 
ردت بلامبالاه: لاء بس ماما الى زنت عليا اسألك فاكره انك هتحكيلي انا و هي لاء! 
" بصتلها وانا مش عارفه اقولها ايه! اديها ب اي في نفوخها يعدلها ! "
- يمكن فعلا يا مليكة احكيلك انتي و هي لاء
 لو انتي مهتمه 
= والله
- ايوه
= اعتبريني مهتمه 
اتكلمت ب قلة حيلة: حصل خناقة فالجامعة بس انا مش عاوزاها تعرف يوسف و اياد جولي 
- يوسف؟! 
= ايوه
- هما اي عرفهم! 
= ليلي كلمتهم و كمان اياد جاب جرجس و احمد
"فضلت احكي لها بالتفاصيل"
- و يوسف حصله  حاجه؟ 
= لا هو اياد بس الى اتعو*ر 
- أها.. طيب 
= استني رايحه فين؟ 
-  ماشيه
= مت عـ.ـر.فيش ماما حاجه! 
- ماشي ماشي
" خرجت و سابتني مكنتش عارفة افرح ولا ازعل من طريقتها الغير مفهومه دي.. انا اتمنيت فاللحظه دي لو جميلة هنا.. جمبي.. افتكرت يوم خناقتها هي و مليكة عيوني دmعت وضحكت فنفس الوقت و كانت وحشاني اوي.. " 
*************************************
" بسم الله الرحمن الرحيم "
وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَٰذَا حَلَالٌ وَهَٰذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ (116) مَتَاعٌ قَلِيلٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (117) وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا مَا قَصَصْنَا عَلَيْكَ مِن قَبْلُ ۖ وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَٰكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
سورة:  النحل
|| في بيت اياد ||
- اي يا بطل دراعك كويس ؟ 
= فل ياعم عيب عليك
- انا اخوك لو في حاجه قولي
= يجدع مساء الفل
- طب هات اخبط عليه كده! اختبره
اياد ضحك: يجدع تخبط ف اي ده و.جـ.ـعني 
= يعني واجعك اهو!
- طبيعي يا حبيب قلبي مانا واخد اربع غرز مش مصْروب بأستك يعني
= اها بس مش طلقه يعني
ضحكوا و اياد زقه: بس بقي مش هتعمل نمره عليا
 فين  كريم مجبتوش ليه؟ 
- غالبا بياكلوا فوق
= طب كويس كنت عاوزك اصلا لوحدك.. واضح اني اتعاملت مع غياب جميلة بشكل مش صح كريم مفكر انها بعد الشر .... 
- اووف قالك كده! 
= ايوه و عيط..
- قولتلك اتكلم معاه! 
ابتسم بحـ.ـز.ن: اتكلم اقول اي بس وانا نفسي مخـ.ـنـ.ـوق
= تفتكر هنشوفها تاني! 
- مش عارف يا يوسف بس انا قولتله هنشوفها
يوسف موبايلة رن: دي ماما يبقي هتقولي نطلع نتغدا يلا 
- مش قادر
= يعم يلا مش هتدخلني من غيرك ، صح هتقول اي على دراعك! 
- هنقول خبطه ف عمود ولا اي حاجه 
يوسف ضحك: اهم حاجه انها مش طلقه 
اياد ضحك و صْربه: طب يلا يا سخيف 
************************************
|| في ألــمانيا | في اوضة جميلة ||
دكتور جون:  جميلة
=  في اي؟! الى مع حضرتك دول التحاليل بتاعتي؟!
- ايوه
= في حاجه وحشه ؟ 
- أبدا انا عندي أخبـ.ـار كويسة عشانك.
بصتله بتـ.ـو.تر: اي هي؟
= و اخيرا حالتك تسمح أنك تمشي من المستشفى. 
يتبع...
" فات اسبوع جهزنا لسفرنا لمصر و من وقت ما طلعت الطيارة وانا قلبي بيدق.. فضلت ادعي اللقيهم كويسين و كنت مستعجله جدا عايزه اشوف اياد لانه حقيقي وحشني اوي و دعيت يسامحني.. " 
- انا مش مصدقه اني بقيت هنا خلاص يا ماما و فاضل على البيت حوالي ربع ساعه! و هشوفهم! 
= طب معلش يا حببتي هقطع عليكي اللحظه دي وابعتك تجيبي شوية حاجات
- انتي بتهزري يا ماما 
= لا بتكلم جد
- حاجات اي دلوقتي 
= حاجات من السوبر ماركت اكون انا روحت و افتح البيت عبال ما تيجي 
- يا ماما بقا مش مهم انا عايزه اروح! 
= جميلة البيت مفهوش ازازه مياه! 
" نفخت بضيق و روحت فعلا بالعافيه و هي مشيت على هناك قبلي " 
************************************
بقلمي/ سلسبيل احمد محمود 
|| في المنطقه بتاعتهم ||
"هدي اول ما دخلت شافت ملك الى بصتلها بصدmه وجريت عليها"
- طنط هدي ! 
"هدي حـ.ـضـ.ـنتها و ملك كمان حـ.ـضـ.ـنتها جـ.ـا.مد"
- ازيك يا حببتي
ملك استوعبت للحظه و بصتلها: انتوا رجعتوا ؟؟ جميلة ! فين جميلة
- بتشتري حاجات و جاية! 
= حاجات اي دلوقتي منين ؟  انا عايزه اروحلها ! مش قادره عايزه اشوفها ! 
- هي في سوبر ماركت *** 
هدي وقفت ملك قبل ما تجري: اصبري يا حببتي انا بس عاوزة اسألك على حاجه
" وفضلوا يتكلموا دقايق "
- تمام متقلقيش هعمل زي ما قولتي واسفة.
= ماشي تسلمي يا حببتي 
" ملك سابتها و جريت بالمعني الحرفي ف طريقها للسوبر ماركت "
" جميلة كانت واقفة بتشتري الحاجات بملل و فنفس الوقت بتحاول تكون سريعه عشان عايزه تروح لأصحابها عشان تتفاجئ مره واحده بحد بيصرحْ قدامها " 
- جميلة !!!!!!!! 
جميلة بصدmه: اعاااا ملك !! 
" جريوا على بعض و حـ.ـضـ.ـنوا بعض بطريقة خلت كل الى فالمكان يلاحظ الموقف "
الاتنين عيونهم دmعت و ملك بالذات مقدرتش تمسك دmـ.ـو.عها : يا حيوا.. * نه و حشتيني اوي !! حشـ.ـتـ.ـيني و  بجد ازاي تعملي كده !!! 
جميلة فضلت فحـ.ـضـ.ـنها: آسفه حقيقي
" خدوا الحاجة و حاسبوا عليها ومشيوا بسرعه من المكان و اول ما خرجوا فطسوا ضحك" 
- الناس هتقول علينا مجا..* نين ! 
ملك بضحك: ايونا صوتنا زي الهبل فعلا انا 
اتحرجت اوي 
= احنا بقينا اوفر امتي يابت !
ملك وقفت و بصتها: نتيجه هَجرك لينا
جميلة بتصلها بترجي: ممكن منتكلمش فحاجه دلوقتي انا حقيقي عاوزة اشبع منكوا الأول.. 
ملك بصتلها بهدوء: ماشي يا جوجو
وحـ.ـضـ.ـنتها بحب: اهم حاجه انك رجعتي يا جميلة
" و صلوا المنطقه و جميلة لاحظت شكل الزينه الغريب و انوه مفيش انوار ولا فوانيس " 
- ملك! الشارع متغير
= يعني شوية المهم تعالي عندنا..!! 
- عايزه اروح لتيته فاطمه
= طنط هدي قالتلي تيجي معايا يابت اسمعي الكلام بقا ! الاه هعجنك 
ضحكت: كلمه جرجس هو واحمد فينهم صحيح؟! 
- فالشغل
= اممم 
" طلعت معاها و اتفاجئت بيهم كلهم موجودين! كريم جري عليا اول واحد جـ.ـا.مد وحـ.ـضـ.ـني "
وانا شـ.ـديت على حـ.ـضـ.ـنه جـ.ـا.مد: وحـ.ـشـ.ـتني يا كيمو !!!! ازاي كبرت كده
فضل ماسك فحـ.ـضـ.ـني اوي: انتي حشـ.ـتـ.ـيني و  اكتر انا مش مصدق انك رجعتي اخيرا كنت فاكر اياد بيضحك عليا 
" طبطبت عليه بحنان وبوسته و عيوني راحت ناحية اياد كلهم قربوا يسلموا عليا و لاحظت ان ليلي مدايقة مني... طول عمرها قماصه." 
حورية: حمدلله على سلامتكم يا حببتي نورتي بيتك
فاتن: اها والله بركه انكم رجعتوا حمدلله على السلامه يا جميلة 
" قربت و كنت قصاد اياد الى نظراته بالنسبالي مكنتش مفهومه! وكان ساكت.. "
يوسف اتكلم و قطع الصمت: منورة يا جميلة احنا فرحانين بجد انك رجعتي وسطنا.
"بصيت لاياد مرة تانية"
اياد:  طيب انا مضطر انزل عشان عندي شغل
تجاهلني وبص لماما:  حمدالله على سلامتكم يا طنط 
-  يلا يا يوسف عشان منتأخرش؟
" و فعلا نزلوا وانا كنت حاسة ان في جردل مياة ساقعه ادلق عليا معرفش هو بقي كده و اتغير ولا ده زعل " 
اتكلمت بقلة حيلة: ماما انا عايزة اشوف تيته فاطمه 
"كنت هنزل و هاروح اعيط عندها بقا و انفجر واشتكي من اياد كمان"
حورية ردت بسرعه: مش عارفين نقولك اي دي سافرت البلد بقالها تلت ايام حظك بقا
- اي! وهترجع امتي؟؟ 
= على اخر الأسبوع اصل كان في حالة وفاة هناك
- اها..
رجعت لحماسي: طب ونبي محدش يقولها اني هنا لما تكلموها عاوزها تيجي تتفاجئ بيا.. عشان وحـ.ـشـ.ـتني اوي
فاتن: فكره حلوة وخلي يوسف ينبه على اياد.
*********************************
بقلمي/ Salspil A Mahmoud 
" قعدت معاهم شوية ماما قررت تنضف فالشقة و طنط فاتن و طنط حورية فضلوا يجبروها تسبهم يساعدوا معاها فالتنضيف وانا طبعا التراب هيأثر عليا فا فضلت انا و ملك و مليكة و ليلي سوا "
بصيت ناحيه ليلي الى كانت مقموصه: لولي
- اي ده نعم بتكلميني؟ 
= اها بكلمك يا بـ.ـارده انا مختش منك حـ.ـضـ.ـن حلو انتي حـ.ـضـ.ـنتيني حـ.ـضـ.ـن اي كلام!
- معلش 
= معلش يا تنحه؟ وانتي يا مليكة هانم!؟ 
مليكة ابتسمت غـ.ـصـ.ـب عنها: انا عندي مذاكرة كتير فا مش مركزة معلش اصلي السنة دي تالتة ثانوي.. 
ملك بصتلها بتوعد: طب ما قومي يا حببتي ذاكري؟ متقعديش معانا احسن 
مليكة بأندفاع: احسن برضو
ليلي: ما تتهدوا بقا الله 
اندهشت وبصيت لملك: هي مالها مليكة!
ملك:  هي كده من بدري معرفش في اي دmاغها تعبانه
= طب انا داخله الحمام..
_____________________________
( صلي على محمد )
"دخلت و اتنفست بهدوء بصيت فالمرايا"
- اهدي يا جميلة.. طبيعي الوضع ده طبيعي ما انتي برضو مغبتيش يومين يعني.. اكيد هيخدوا حبه وقت صغيرين عشان نرجع زي الاول.. اهدي واتعاملي حلو و امتصي انتي زعلهم. 
"عيوني دmعت ومكنتش قادره استحمل الى بقوله لنفسي اصلا او رد فعل اياد.. انا كنت مقهو.. * ره "
"خرجت و لقيت ليلي مشيت و ملك لوحدها"
- هي ليلي راحت فين!
= راحت تساعدهم فالبيت
- ملك.. هما مبقوش يحبوني! 
= متقوليش كده! احنا عشان بنحبك زعلانين و انا كنت زيهم بس انا كنت محتاجاكي اوي محدش قريب ليا زيك فا مش قادرة اضيع وقت فالزعل بينا.! 
حـ.ـضـ.ـنتني: متقلقيش كل حاجه هتبقي كويسة والله
لاقينا كريم جي تاني: انا هقعد معاكم بقي كده كده اياد فالشغل و انا لوحدي فالبيت
بصتله: لوحدك ازاي يا كيمو
ملك بسرعه: كريم معلش هاتلي كوباية مياه انا وجميلة
راح فا ملك ميلت عليا: كريم جدتة اتوفت و هو قاعد مع اياد 
- انتي بتتكلمي جد ده حصل امتي؟؟؟!
=  من حوالي سنه و شوية كريم كل ما يفتكر بيزعل جدا واحنا بنحاول نبقي معاه
=  اكيد فاهمه ربنا يرحمها يارب 
- من وقتها بقا وهو قاعد مع اياد و ساعات بيجوا عندنا
ابتسمت: طول عمره بيحبه..
" و طول عمري شايفه انه حنين.. وده الى مخليني مطمنه انوه مش هيقسي عليا على الاقل لمدة طويلة.. " 
- أيوه
" قضينا اليوم سوا بعد تنضيف الشقة و فطرنا عند طنط فاتن كلنا و برضو اياد متجاهلني فا اضطريت اسرق يوسف على جمب " 
- يوسف انت كمان زعلان مني! 
= أها 
- اي الصراحه دي فاجئتني يأخي
ابتسم و بصلي بعتاب: مش عارف اقولك اي بس انتي عايزه علقه والله عايزة تتعجني على رأي جرجس
عيوني دmعت: ممكن انت بالذات متزعلش عشان عاوزاك تهدي صاحبك عليا! 
- بس كده؟! 
= وعشان انت اخويا الكبير يا يويو 
- طب ليه! ليه عملتي كده؟
= والله كان غـ.ـصـ.ـب عني صدقني
- مش فاهم يا جميلة انتي قطعتي كل حاجه و مشوفتيش يومها.. يومها ده كان وحش جدا ولا شوفتي اياد كان عامل ازاي ؟! 
" مردتش و مكنتش عارفه اتكلم كنت مدايقه ولما لاحظ كده اتكلم هو " 
- ايا كان لينا عتاب طويل بس مش دلوقتي لما الامور تتظبط هتخدي على دmاغك. 
= طب هتساعدني
ابتسم لي: اها
ضحكت: شكرا يا يوسف بجد
" اليوم انتهي على كده.. و روحت البيت كنت نايمه وانا مطمنه و مرتاحه كان واحشني سريري و اوضتي جدا و المكان كله و صحابي..! " 
*************************************
(وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ)
|| تاني يوم 9 رمضان | 2024 || 
- واد يا اياد قوم يلا اصحي 
= يوسف؟! 
- انت دخلت ازاي
= كريم فتحلي
- في اي طيب الساعه كام ؟ 
= عايز اكلم معاك قوم الله ! 
- وانا مش عايز
يوسف رزعه بالمخده: بقولك قوم يا جرْمه
اياد قام بعصبيه: ايه ! انا عارف هتقول اي ماشي وملكش دعوة يا يوسف 
- والله ؟ وحيات امك ! انت تقعد ياض تبكي على الاطلال عشانها ولما ترجع تعمل كده ! 
= بص برضو بيهري ازاي ! قولتلك ملكش دعوه 
- مليش دعوة ازاي هو انت مش كنت بتصيح ليا كل ثانيه و صدعت امي ؟ يبقي ليا
اياد بجديه: يوسف! انا محتاج وقت ممكن منتكلمش بقا لاني فعلا مش عارف حاجه ولا فاهم حاجه! 
- تمام يا اياد براحتك بس افتكر ان دي جميلة هي هي متغيرتش و بلاش قسوة انت مش كده 
" يوسف سابه و قام و اياد حدف المخده بعصبيه على الارض و بعدين اترمي علي السرير و فضل يفكر.. "
___________________________
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 
" فالشارع ملك و مليكة كانوا بيشتروا عصاير ومليكة بتتكلم فالموبايل " 
- ماشي تمام على معادنا بعد الفطار 
ملك بصتلها: انتي بتكلمي مين؟! 
= ميخصكيش يا ملك
- قولتلك بطلي طريقتك دي معايا! 
مليكة بعدت عنها: بقولك اي صحبتك رجعت ها ؟ روحي اقعدي معاها وفكك مني 
= انتي يا بـ.ـنتي مريصْه ! جميلة صحبتنا احنا الاتنين
مليكة ضحكت بسخافه: ماشي تمام
- انتي رايحه فين قولت؟ مع شلتك المقر* فه صح مش قولتلك ملكيش دعوة بيهم دول مش شبهك! 
= اها قولتي و انا حره
- وانا هعرف بابا و ماما 
= مش هتقدري عشان هقولها علي مشكلة الجامعة
- هو انتي بتذليني!
= افهمي زي ما تحبي!
"ملك بعصبية شـ.ـدت منها الموبايل و مليكة زقتها و فضلوا ماسكين فبعض و يوسف شافهم من بعيد وجري عليهم"
زعق فيهم: بس يا متحْلفة انتي وهي !!!! بس ! 
فضل مخلي مليكة وراه وبص لملك: انتوا في اي ! حد يعمل كده فالشارع اتهبلتوا! 
ملك كانت بصلها بغل: والله العظيم يا مليكة ماشي انتي جبتيه لنفسك ! 
" مشيت بغـــضــــب و مليكة شالت موبايلها الى وقع "
- غـ.ـبـ.ـيه و حيوا**نه 
يوسف بصلها بستغراب: انتي عملتي لها اي ! 
- وانت مالك اصلا !! 
= اي يابت لسانك ده ؟ ملك عمرها ما اتعصبت كده بتدايقها ليه؟ ما تهدي ! 
" مليكة مردتش عليه و سابته و مشيت "
يوسف صْرب كف على كف: العيال اجننت ! 
*************************************
( استغفروا )
" كنت نايمه لحد ما لقيت ترزيع على باب اوضتي و الى بيدخل فجأه "
- بسم الله ملك ؟  في اي  حد يخش كده ! اي ده انتي بتعيطي ؟؟
= مليكة ضـ.ـر.بتني يا جميلة
فطست ضحك: اخر مره مشيت كنتي انتي الكبيرة ! 
ملك بنرفزه: جميلة متهزريش ! انا تعبت منها ! 
- واحده واحده عليا انا لسه جاية و معرفش حاجة ! 
= الحيو.. * انة بقت بتكرهني علاقتنا بايظه بقالها يجي سنه ونص ! وياما كلمناها كلنا و حتي ماما و بقت جا*حده ! و وحشه اوي معايا معانا كلنا 
- مليكة!!! يطلع منها كده؟
= اها 
-  انا لاحظت طريقتها لكن فكرتها زعلانه مني!
= لا دي هي بقت كده .. انا عايزة اكلم ليلي تيجي ولازم نشوف حل
- طيب اهدي 
= انا هاديه..  امك نزلت صح فتحتلي ونزلت
- راحت فين
= مش عارفه
- طب كلمي ليلي 
= و عايزه يوسف كمان بصي انا هنزل اقابل يوسف و اجيب ليلي واجي 
- وانا هقوم اغير وانزل ارخم على اياد حبه واخد كيمو 
= ونتقابل هنا 
- طب اتفقنا. 
*************************************
بقلمي/ Salspil A Mahmoud 
|| فالسوق || 
فاتن: يختي نطبخ اي الاكل كله غالي 
حورية: نعملهم صنيه بطاطس بالفراخ 
هدي: اها وشوية محشي و صنيه رقاق
حورية: رقاق ب اي 
هدي: باللحمه
فاتن: لحمه اي بس دلوقتي
هدي ضحكت: نجيب ربع كيلوا
حورية: يختي لو قولنا للجرْار كده يشتمنا
" ضحكوا وكملوا لف فالسوق  "
**********************************
"ملك نزلت ليوسف"
- يوسف.. يوسف! تعالي 
= في اي يختي انتي واختك
- انا عايزه اتكلم معاك بسبب الرْفته !
= البت كلمتني بطريقه غريبة و مشيت وسابتني لما سالتها في اي 
ملك ضحكت بغلب على طريقته: طيب ركز بس معايا عشان دي مهمه وانا مش قدامي غيرك
= قولي.
_________________________
" قومت لبست و روحت عند بيت اياد وقفت للحظات بفتكر نص طفولتي الى كانت هنا! معاه هو وتيته! وفضلت اضحك على الأوقات الى كنت بهرب فيها واجي هنا برضو وتيته بتدافع عني" 
" خبطت على الباب فا كريم فتح "
- جوجو!! انا كنت لسه هاجيلك
حـ.ـضـ.ـنته: حبيبي انا برضو قولت لازم نقعد سوا عندي شوية و كده كده هنفكر مع بعض.. هو اياد هنا ؟
= اها جو 
- اممم طب تعالي نقوله
= انا هجيب حاجه واجيلك
"  سبت كريم و دخلت واياد كان واقف بيسرح شعره " 
- صباح الخير
رد من غير ما يبصلي: صباح النور
- انا هاخد كريم يقعد معايا شوية
= ماشي
- انت نازل؟ 
= أها 
- طيب لما تكلم تيته متعرفهاش اني هنا ماشي..
= حاضر
"بصيت بعيني فالمكان في حاجه غريبة مريحتنيش"
ورجعت بصيت له ولاحظت اثر جر* ح ف ايده " 
اتكلمت بقلق:  اي ده؟؟ 
- تعو*يره كده بقالها مدة
= من اي دي ؟! 
- خناقة 
خت منه المشط: ممكن تبطل تناحه وتقولي اي ده
"بصلي و فضل باصص لعيوني وانا سرحت"
اياد بعد عينه عنها: انا مستعجل ومش فاضي
- انت بتتهرب مني ليه! 
ضحك: انا الى بهرب! مبلاش انتي ونبي
عيوني دmعت: طب بطل تعاملني كده! 
مردش عليا فا رفعت راسه ناحيتي: اياد بصلي انا متغيرتش! انا زي مانا و رجعت متتغيرش انت معايا 
- حتي لو كلامك صح فا هو تغيير بسببك انتي حتي مبررتيش ده قطعتي كل حاجه! سبتيني! 
= بس انا مكنش قصدي انا بس... مش عارفه اقولك اي
- ولا هت عـ.ـر.في يا جميلة انتي بوظتي كل حاجه! 
= كل حاجه ممكن تتصلح!
- معتقدش
مسحت دmـ.ـو.عي: تمام
 كريم جه وكان معاه شنطه صغيره: يلا جوجو
مسكت ايده: يلا 
"اخدت كريم و مشينا"
*********************************
(صلي على محمد )
"  قضينا اليوم سوا انا و البنات و معانا كريم و بعدها وقت الفطار كلنا فطرنا مع بعض و المره دي كانت عندنا فضلت القاعده مركزه مع اياد و انا حاسه انوه كل حاجه انتهت و ده كان تاعبني!  لحد ما معرفش اختفي راح فين و يوسف و مليكة كمان اتبخروا.. " 
- ملك العيال بتروح فين اول ما خلصنا فكار مشيوا
= اياد قال لطنط هيجيب حاجه ونزل وجي و تعالي احكيلك بقي عملت اي مع مليكة و يوسف
**********************************
" مليكة نزلت وصلت لحد اخر الشارع و بعدين ركبت مع ناس فا يوسف فضل ماشي وراها بالعربية " 
- ماشي يا مليكة الرْفتة انتي ملك طلع معاها حق!! 
" يوسف فضل ماشي لحد ما وقفوا عند كافيه و نزلوا و فضلوا واقفين و جت عربية تانيه و نزل منها شباب وسلموا على بعض.. " 
- ينهار اسود ومنيل؟؟؟ البت جرا لمخها حاجه
" فات حوالي ربع ساعه ويوسف جاب اخره" 
- لا كده كتير بجد معلش بقي يا ملك اتفقنا متعرفش اني براقبها بس كده كتير مش مستحمل انا مش اريل
" يوسف شال الحزام ونزل من العربية و اتفاجئ اصلا  لما دخل لقي انوه مش مجرد كافيه وانوه بـ.ـار من جوه مكنش مصدق ان مليكة فمكان زي ده ! " 
" فضل يدور عليها بعينه لحد ما لمحها قاعده و هي اول ما شافتها الكوباية الى كانت ف ايدها وقعت منها " 
يوسف قرب عندها و شـ.ـدها بقوة: قومي
" واحد حاول يمنعه فا يوسف زقه و الولد اصلا خاف لانه نفس سن مليكة وكلهم مراهقين.. " 
"خرجوا لحد بره"
مليكة بزعيق: اوعي اديني و.جـ.ـعتني انت اي جابك لحد هنا بتمشي ورايا !!!!! ملك الى قالتلك صح ؟؟؟ 
زعق فيها جـ.ـا.مد: انتي يابـ.ـنتي عايزه اييييه ليكي عين تتكلمي اصلا!!! ما تفوقي وتشوفي جبتك منين ؟؟ ومع مين ! وقايلها لامك هذاكر مع صحبتي !!! 
مليكة بعـ.ـيا.ط: ملكش دعوة! و اياك تقولها حاجه 
- انا مشوفتش فحياتي كده كمان بتهدديني
فضلت تعيط و يوسف مكنش فاهم هوا اي ولا مستوعب
- بتعملي اي هنا ! 
= بعمل اي ؟ قاعده مع ناس بتحبني ! وبيهتموا بيا حتي لو عشان مصالح او ايا كان بس احسن من الى مفروض يحبوني و هما مش حاسين بوجودي اصلا ! 
- بتحْرفي بتقولي اي انا مش فاهم
وسط ما بتكلم مسكت بطنها فجأه و صرحْت: اهاااا مش قادهههه 
يوسف لحقها: مالك في اي !!!! حصل اي
مليكة بصويت: بطني مش قادره هم**وت
يوسف زعق: شربتي ايييي قومي معايا ! 
"شالها بسرعه وحطها فالعربية"
*************************************
"في بيت هدي كانوا قاعدين كلهم و اياد لسه مطلعش"
- ها يا جوجو مبسوطه مني؟! 
= جدا يا كيمو وربنا كمان هيحبك اوي عشان ختمت القرآن عبال ما تحفظه يا روحي
- اياد قالي لازم ربنا يحبني عشان لما ادعي بحاجه يحققها لي 
= اممم وانت بقي نفسك ب اي بتدعي بيه يا بطل؟! 
- دلوقتي مش عارف بس بدعي لجدتي و لتيته فاطمه
جميلة عقدت حواجبها بأستفهام: بتدعي لتيته فاطمه ب اي يحبيبي مش فاهمه
= اول لما راحت عند ربنا بدعي انوه ربنا يدخلها الجنة عشان نقابلها هناك ونكون سوا!
" قلبي دق بسرعه و حسيت بنغزه فيه و.جـ.ـع*تني!! "
"ملك قعدت جمبي وبصتلي"
- اي يابت متنحه كده ليه 
اتكلمت بهدوء: ملك هو .... هو كريم بيقول اي ؟
يتبع..
" اياد كان طالع البيت بعد ما اشتري حلويات وفجأه سمع صويت فا جري على فوق بسرعه "
- في اي !! 
"لقي جميلة واقعه على الارض"
اياد بحْضه: اي ده حصلها اي !!
ليلي بعـ.ـيا.ط: كريم.. كريم قالها ان تيته ما**تت
هدي: حد يكلم دكتور !!!!
اياد شالها بسرعه: عربية احمد تحت هنوديها المستشفي
" وفعلا خدها و نزل بيها علطول عشان يروحوا "
************************************
" بعد وقت قصير و هما مستنين الدكتور "
هدي بدmـ.ـو.ع: طمني يا دكتور بـ.ـنتي عامله اي!!!
- الحمدلله كويسة دي مجرد صدmه عصبيه
" هدي فهمته جميلة مريـ.ـضة اي بالظبط و انها قلقانه عليها و طلبت انوه يعمل تحاليل عشان تطمن.. " 
" كلهم كانوا متجمعين بره و يوسف اتفاجئ بيهم و هو هناك مع مليكة الى اتعملها غسيل معدة بسبب الى شربتة فالبـ.ـار فا راحت فاتن تشوفها وكلهم راحوا برضو و بعدها  فضلوا مستنين جميلة تفوق عشان يطمنوا عليها كمان.. " 
" و في اللحظات دي ملك راحت لاوضة ميلكة و فاتن خبطت ودخلت  " 
- ماما.. ممكن تسيبينا شوية! 
- حاضر يابـ.ـنتي هاروح اشوف جميلة
"فاتن خرجت و ملك قعدت قصاد مليكة"
- انتي جاية تشمتي فيا ؟! 
= انا بطمن عليكي؟؟ انتي ليه دايما بتفرضي الوحش
- لأنك مش بتحبيني
= مين قال كده ! 
- السنين الى قالت ! السنين الى مكنتيش قريبة ليا فيها!! ولما جميلة مشيت و بعدت بقيتي عاوزة تقربي مني اخيرا ختي بالك مني؟! لعبة انا بقي ! 
= انتي ازاي شايفه الموضوع كده انا مش مصدقه
- عشان هو مـ.ـيـ.ـتشافش غيره كده يا ملك ! انتي مكنتيش بتقربي مني و لما جميلة مشيت مبقاش قدامك غيري و حتي ماما ! بتحبك انتي! و بتفضلك عليا ! يعني حتي امي! بتفضل اختي عليا
= محصلش ! 
زعقت: لا حصل ! حصل وانتي عارفه ده ! 
ملك بعـ.ـيا.ط: حتي لو كلامك صح انا مالي ! انا اي ذنبي انا طول عمري بحبك! مش هحب حد قدك انتي اختي! الناس دايما تشبهنا ببعض ! احنا د**م واحد! فاهمه يعني اي؟؟ والى يقربلك هاكله عشان بحبك وبخاف عليكي وعشان كده بعت يوسف وراكي !
- لاء انتي قاصده ت عـ.ـر.في ماما وهي عمرها ما هتسامحني
= لا مش صح كان ممكن اعرف ماما لوحدي ! اوعي تفتكري اني سكت عشان موضوع خناقة الجامعة انا اصلا قولتلها وصارحتها لكن خبيت عليكي عشان حبيت يكون في بينا أسرار! و تفتحيلي قلبك! لكن انتي بعيد و كل ما اقرب احس انك بتجري ! بس والله العظيم يا مليكة انا بحبك و ماما كمان بتحبك و كانت هتمو**ت من القلق عليكي لما جينا هنا مع جميلة واتفاجئت انك هنا! 
مليكة بعـ.ـيا.ط: وانا مكنش عايزه اعمل كل ده مكنش قصدي انا كنت بحاول اللفت انتباهكم ليا! 
" مليكة فضلت تعيط و دي كانت اول مره دmـ.ـو.عها تنزل و تحس فعلا بنـ.ـد.م و تحس بحب ملك ليها قربت وحـ.ـضـ.ـنتها جـ.ـا.مد و مليكة شـ.ـدت على حـ.ـضـ.ـنها  عيطوا " 
ملك خرجت من حـ.ـضـ.ـنها: خلاص اهدي بطلي عـ.ـيا.ط بقا من امتي وانتي عندك دm يا مليكة ! 
مسحت دmـ.ـو.عها وضحكت: انا آسفة يا ملك انا كمان بحبك وعمري ما هلاقي حد يخاف عليا زيك
ولا اخت جميلة زيك كده
ملك بصتلها بدmـ.ـو.ع انها أخيرا بتقولها كده: وانا بحبك انتي صحبتي و اختي وكل حاجه ليا يا مليكة
انتي بقيتي كويسة ؟
- ايوه
= يوسف عايز يدخلك 
- يلهوي ملك انا مش فاكره قولتله اي بس غالبا بهدلته 
ملك ضحكت: عادي ياحببتي هو متعود.
- ملك استني انا نفسي ماما تسامحني ممكن تكلميها
ابتسمت: متقلقيش كل حاجه تمام وانا كلمتها وفهمتها انوه غـ.ـصـ.ـب عنك و ضحكوا عليكي 
- شكرا يا ملك!
= متشكرنيش.
***********************************
صلي على محمد 
- يوسف هي بقت كويسة وانا كلمتها 
= بطلت جنان يعني خلاص؟! 
ضحكت: غالبا.. انا بجد مش عارفه اقولك اي مره تلحقني من مصيبه و مره مليكة 
- بطلي هب/ ل انتي كمان انتوا زي ليلي بالنسبالي اخواتي و أكيد لازم اعمل كده
ملك ابتسمت: ربنا يخليك لينا ياعم
كان ماشي و بعدين: ملك بقولك 
- اي؟! 
يوسف بتفكير: انتي بس الى زي ليلي مليكة لا
ملك فكرت برضو شوية وبصتله وهي بتضحك: انت بتهزر ؟! 
يوسف: لاء.. مش عارفه بس لاء يعني بتكلم جد 
"ساب ملك تحت صدmتها و فرحتها فنفس الوقت"
"و دخل ل مليكة "
***********************************
( الا بذكر الله تطمئن القلوب ) ( الحمد لله )
- ازيك يا جلابة المصايب عامله اية؟! 
ضحكت: اخويا الى لحقني
يوسف بص وراه: انتي بتكلميني انا يابـ.ـنتي؟ 
- اها
= لا انا مش اخو حد يا حببتي عندي ليلي بس و بتبرا منها اصلا مش طايقها.
مليكة ابتسمت و بصتله بحب: من غيرك كنت زماني مو**ت تقريبا 
يوسف قرب عندها: متقوليش كده بعد الشر!.. انتي بس اهدي و بطلي تفكري بدmاغك الى عايزه تتفشفش دي لولا انك لسه فالمستشفي كنت..
- كنت هتعمل اي! 
= هاكلك علقه! حد يعمل كده؟! بس خلاص مش هلومك اظن انتي عارفه انها غلطه ومش هتتكرر
"مليكة هزت راسها بصمت موافقة على كلامه.."
= انا كنت عايز اعجنك يا مليكة لما شوفتك هناك لكن اول ما اتو.جـ.ـعتي قدامي قلبي كان هيخرج من مكانه من كتر الخــــوف و فضلت احس بحاجات غريبة محستهاش قبل كده وانا بلحق جميلة مثلا او ليلي او ملك حتي معرفش حصل اي معاكي انتي بالذات بس شكلي كده وقعت
مليكة فضلت بصاله ومش مستوعبه: انت بتقول اي؟ 
- غالبا؟ بقول اني حبيتك 
" مليكة فضلت مصدومه و مردتش "
 يوسف بجديه: طب عمتا بقي نستني لما تخلصي ثانوي و نعمل خطوبة
" فضلت متنحه برضو " 
يوسف قرب ومد ايده: طب قومي نطمن على جميلة
" قامت معاه و راحوا عند اوضتها و بعد ساعتين الدكتور قالهم ان جميلة بتفوق ولكن بلاش اي ضغط عليها و تقدر تمشي عادي وصلوها لحد البيت وهي مع هدي و لكن جميلة مش بتنطق بحرف و ده كان مخــــوف هدي جدا عليها اول لما وصلت دخلت اوضتها و اتغطت ونامت و هدي مكنتش عارفه تتصرف ازاي..  " 
***********************************
|| تاني يوم 10 رمضان | 2024 || 
" هدي فضلت تتحايل عليها تتكلم و لكن هي نايمه ومش بتقول اي حاجه.. "
- يا جميلة عشان خاطري ردي عليا يا حببتي طمنيني بس عليكي! جميلة تيتة في مكان احسن دلوقتي! ادعي لها بالرحمه! 
" دmـ.ـو.عي نزلت لوحدها وكأني مش حاسه بيهم بينزلوا وانا تعابير وشي ثابته و ساكته.. "
" الباب خبط و هدي راحت تفتح و لاقته اياد و كريم معاه وكان مدايق جدا. "
- اتفضل يا حبيبي
"دخلتهم وقعد هو و كريم"
اياد بصلها بتـ.ـو.تر: هي جميلة صاحيه؟
- ايوة
= انا عايز ادخل اطمن عليها ممكن؟!
- ياريت يمكن تتكلم معاك
اياد قام: خليك هنا لحظه يا كريم
" خبط على الباب و دخل و بص عليها وكانت فعالم تاني حتي مبصتش مين دخل.."
قعد قصادها على الكرسي: عاملة اية؟ 
"جميلة مردتش عليه و هو لاحظ دmـ.ـو.عها وكان مدايق اوي عشانها لأنه عمره ما شافها فالحالة دي و مستغرب ازاي عامله كده و فنفس الوقت كانت سيباهم بمزاجها!؟ "
- لو مش عايزه تتكلمي مش لازم انا فاهم شعورك انا بس عايز اطمن عليكي موضوع اني زعلان منك حاجه و اني اطمن حاجه تانيه.. انا يهمني تبقي كويسة قبل اي حاجه و عشان كده
طلع من جيبه ورقه: عايز اديكي دي
"مبصتش هو طلع اي فا اياد اتنهدت"
- دي رسالة من تيته يا جميلة طول الوقت الى فات وانا شايلها معايا معرفش حتي فيها اي لأنها وصتني مفتحهاش غير وانتي هنا و اديهالك  هي قالتلي انك راجعه و هتقريها كانت واثقه ف ده 
" جميلة بصتله و هي بتعيط و تعابير وشها بقت كلها حـ.ـز.ن و نـ.ـد.م وصوت عـ.ـيا.طها ظهر.. " 
اياد بدأ يقرا الورقة: اتمني فالوقت الى تكوني بتقري فيه الرسالة يا حببتي انك تبقي خفيتي
"جميلة ركزت فكلامه و هي متفاجئة انها تعرف"
اياد كمل: متستغربيش يا جميلة انا عارفة من وانتي عيلة صغيره.. من كتر ما كنتي بتيجي عندنا و تلعبي انتي و اياد و هدي تزعل وانا مستغربة و في مرة اديقت منها انها اخدتك من عندي وهي متنرفزه و جت ساعتها طايبت بخاطري و شرحت لي تعبك وانوه ليكي نظام معين عشان صحتك من وقتها وانا عارفه يا جوجو
 و قبل السفر قالتلي كل حاجه و انك مكنتيش عايزه حد يعرف بس انا كنت بكلمها واطمن عليكي كل يوم اوعي تفتكري اني همشي وانا زعلانه يا حببتي انا مبسوطه عشان كل ما اكلمها تقولي انك بخير يا 
كان كل الى يهمني صحتك حتي لو انتي بعيد و لو بتقري الرسالة دي دلوقتي اوعي تعيطي انتي عارفه اني عمري ما احب ازعل حد! افتكري المواقف الكويسة بينا و القطايف الى كنتي بتسرقيها مني انتي و الواد اياد ويارب يا حببتي تبقي فرحانه و مبسوطه علطول فحياتك و ا عـ.ـر.في اني فخورة بيكي وبحبك مهما حصل 
" جميلة كانت منهارة تماما بعد ما اياد خلص الرسالة فا قرب و طبطب عليها و حاول يهديها " 
جميلة بعـ.ـيا.ط شـ.ـديد و نـ.ـد.م: والله مكنش قصدي انا... انا كل ده كنت مستنيا اليوم الى هرجع فيه و اشوفها !!! انا مكنش ليا حد غيرها بعد ماما !!
هي الوحيده الى حبيتني واحتويتني من غير مقابل!
 - ششششش بس يا جميلة بس اهدي ،  اهدي كل حاجه هتبقي كويسة والله
" حاولت اهدي ولكن مش قادره و مرت قدام عنيا ذكري اخر يوم بينا و ازاي فضلت تقولي كلام يشجعني وانا كنت فكراها متعرفش! وانها صدقه هي قد كده كانت بتحبي! مرضتش حتي تحسسني انها عارفه!  "
بعـ.ـيا.ط:  انا بوظت كل حاجه يا اياد انت كان معاك حق حتي انتوا عمركم ما هتسامحوني
- لا مش صح!  مش صح يا جميلة احنا مسامحينك.. انا مسامحك! انا بس كنت .. كنت خايف خــــوفت تمشي تاني انا كنت مجر/ وح اوي منك و ملقتش اي مبرر للي حصل 
= وانا مكنش قصدي! كنت تايهه و كنت مر * عوبة لأني لوحدي ومش عايزه اشارك حد ف ده ويبقي شايل هم بسببي كنت فاكره ان كده أحسن 
اياد بعدm استيعاب: انا مش فاهم حاجه!! ولا فاهم تيته تقصد اي ب تعبك!؟ 
خدت نفسي ومسحت دmـ.ـو.عي: انا  عندي مرض الشريان التاجي الى كان مسببلي ضيق تنفس بشكل مبالغ  فيه و الي بسببه مكنتش طفله عاديه ولا قادره اللعب و لا اتحرك عشان اقل بذل مجهود بيتعبني و حتي العلاج لو مختوش بيحصلي مضاعفات زي ما حصلي اخر مره شوفتك فيها و وقعت منك و لحقتني بالبخاخه
اياد بدء يربط كل الخيوط ببعض و فهم كل حاجه بصلها بعتاب و زعل: و عمرك ما قولتيلي! مريتي بكل ده لوحدك طيب ليه! علاقتنا كانت ليه يا جميلة لو انتي خــــوفتي تشاركيني تعبك! 
- افهمني انا مكنتش قادره! ولا كنت عايزة شفقة من حد او طول الوقت تكونوا خايفين و قلقانين عليا! انا مكنتش عايزه كل ده وافتكرت انوه كده أحسن واني همسح وجودي من حياتكم بس انا اكتر واحده نـ.ـد.مت على قراري! 
اياد بصلها بدmـ.ـو.ع: وانا اكتر واحد عانيت بسبب قرارك! حياتي مكنتش راضيه تمشي و انتي مش موجوده وكأن الى نقص حتي مني! مكنتش قادر اكمل وانتي مش هنا و كل لما اجي اعمل لوحدي اكتشف اننا كنا بنعملها سوا انتي كنتي موجوده فكل ذكري ف دmاغي يا جميلة عمري ما عرفت انساكي لحظه! 
جميلة بصتله بدmـ.ـو.ع: اوقات الواحد بياخد قرار و بيفتكر انوه صح و بعد كل السنين دي عرفت اني غلطانه.. وانك مكنتش تستاهل مني كل ده ولا حتي هما انا حقيقي مش عارفه ده ممكن يتصلح! ولا لاء
كملت بعـ.ـيا.ط: ولا تيته! حتي كانت تستاهل مني كده
اياد قرب منها و مسح دmـ.ـو.عها: طب اهدي .. بطلي عـ.ـيا.ط تيته كانت اكتر حد بيدافع عنك و كانت بتصبرني بس ت عـ.ـر.في بقي؟ 
"بصتله بأهتمام وهو كمل"
- كريم بقي اكتر واحد قرفني ف عيشتي كل ما أحاول اهدا واصبر نفسي يجيلي يقولي جميلة فين ونعيد من الأول تاني كريم كان مفتقد وجودك جدا و خصوصا بعد وفاة جدتة وانا كمان حياتنا كانت على الله و قعدت اربي دقني وبتاع قعدوا يتريقوا عليا و بالذات جرجس المتنمر 
جميلة ضحكت وهي بتعيط: دقنك شكلها وحش اوي يا اياد فعلا
بصلها وضحك: بقا كده! حتي انتي؟!
- خفها شوية!
= حاضر يا ستي
ت عـ.ـر.في كريم جدتة مـ.ـا.تت بعد ما مشيتي بكام شهر و بعدها وفاة تيته و حسيت الى هو مش قادر اتصرف وهو معايا وبقي مسؤل مني و كنت مضغوط جدا ! شيطاني فضل يقولي اروح لسكك غريبة وافتكرت كلامك قبل ما تسبيني واني وعدتك معملش حاجه وحشه و كنت بستعيد قوتي من تاني! وابعد عن اي سكه مش تمام 
جميلة بصتله بحب: وانا كمان قبل كل عمليه و كل مره اتعب فيها و اقع انا كنت بقوم لما افتكر ذكرياتي معاكم ! ذكرياتنا و ذكريات طفولتي معاكم انقذتني يا اياد
ابتسملها: الحمد لله انك بخير
- ممكن تقولي انك مسامحني بجد! 
= مسامحك بس ممكن اقولك حاجه تانيه؟ 
- قول 
" اياد طلع سلسلة من جيبه وحطها قدامها "
- مفيش حاجه ضايعه منك؟ 
جميلة بصدmه: السلسلة ايوه !!!! كان معايا الخاتم طول الوقت وفاكره اني ضيعتها مني وزعلت اوي ! ومعرفش راحت فين وانت محتفظ بيها كل ده! 
اياد ضحك و هز راسه: كان عندي امل! 
لفي بقا عشان البسهالك
جميلة لفت وهي مبتسمه: اقفلها كويس المره دي ! 
 مش عاوزاها تقع تاني. 
" اياد بصلها بحب و هي فرحانه و كان حاسس ان روحه رجعت له " 
- جوجو.. في حاجه كمان
- اي ؟ 
= قبل ما تمشي يوم السفر كنت قولتلك عايز اقولك حاجه و ملحقتش للأسف 
- لما وقعت صح.. انت مقلتش! 
= ايوة
- طب كنت هتقول اي
= كنت هقولك يعني
- اي قول! 
بصلها وهو سرحان معاها: كنت هقول اني ..
 بحبك يا جميلة.. 
جميلة اتصـ.ـد.مت و خرج منها ضحكه هبله: اي !
اياد قرب و قال الجملة كلمة كلمة : بقولك .. كنت .. هقولك .. اني .. بحبك
= كنت؟ 
- ومازلت والله.!
جميلة بفرحه: وانا كمان ب
"قاطعهم دخول كريم فجأه وجري على حـ.ـضـ.ـن جميلة"
اياد بنفاذ صبر: اها يا ابن ال!!!! لا بقا مهو مش مرتين!
بص لجميلة: جميلة كملي وانتي اي !!! 
جميلة بصتله و ضحكت و هي حاضنه كريم وقالت بصوت وا.طـ.ـي: بحبك 
" وقتها الفراشات طارت جواه.. و العصابة الباقيه دخلت على جميلة يطمنوا عليها و ساعتها قررت تقولهم على كل حاجه و اتفاجئت انهم حـ.ـضـ.ـنوها ومكنوش زعلانين منها كانوا مدايقين عشانها حتي ليلي و مليكة نسيوا كل حاجه و سامحوها ؛ و زي ما كانت بتتمني كل حاجه بدأت ترجع زي ما كنت ويمكن احسن .. " 
************************************
( استغفر الله العظيم واتوب اليه )
|| ليلة العيد | 2024 || 
" يا ليلة العيد انستينا... و جددتي الأمل فينا يا ليلة العييييييييد " 
- يا جرجس قرفت امي بقااااااا !!! 
= جرا اي يا احمد ؟ بطل زعيق يأخي عايز اركز ف نقش الكحك و البسكويت 
اياد: يابني هو انتوا الاتنين خناق في  رمضان  و خناق فالعيد مش بترحموا ابدا 
يوسف من وراه: معروفة كل مناسبة بخناقة شكل برعاية أحمد و جرجس
ليلي: معرفش اصلا بتعملوا اي معانا انتوا بتبوظوا العجين ده كريم بيعمل احلي منكوا ! 
كريم بغــــرور: شكرا يا لولي
احمد: عاجبك ؟ جبتلنا الكلام
جرجس: شوف بقي عشان خطيبته اكلمت هيطبل لها
يوسف: عنده حق يا احمد بطل طبلة! 
احمد: انت تعبان فدmاغك ماهي اختك
يوسف: ولو بطل  طبلة برضو
مليكة: يوسف! هو مين ده الى بيطبل ! 
يوسف: مفيش جرجس يا حببتي الى بيطبل 
جميلة جت بطبق العجوة: اية ده يا جرجس؟ 
- ايه؟ 
= انت بتعمل اي هوا الاعياد بتاعتكم مش مكفياك جاي تعيد معايا 
جرجس بص لأياد: انت عاجبك يعني كده ؟ بتهد الوحده الوطنيه بينا وبتعمل فتنة!
"جميلة بصت لأياد و مستنيا تسمع رأيه"
- متيجوا يا رجـ.ـا.لة ننزل القهوه؟؟
جرجس برفعه حاجب: دي كلها بقت تطبل لكتاكيتها
احمد: لا حاسب انا و يوسف لسه خطوبة دول كتب كتاب و هيتجوزوا بعد ايام 
يوسف ضحك: معاه حق واضح ان جميلة هتسيطر
اياد: عاجبك كده ؟! 
جميلة: غيرانين يا دودا!! 
ملك: فعلا مفيش حد سنجل الا جرجس وانا 
جرجس: طب اي مش هنتخطب يا ملوكة؟؟
ملك: باينه من قعدته مع الكحك و الزينه نسي انوه مسيحيي 
" كلهم فضلوا يضحكوا و هدي و فاتن و حورية راحوا يشوفوا عملوا اي.. " 
"جميلة سابتهم و كانت فالبلاكونة و اياد دخلها"
- سرحانه ف اي يا جوجا؟! 
= في فرحنا الى كمان كام يوم! متخيلتش ان كل ده هيحصل يا اياد ولا اني هقدر اعيش حياة طبيعيه او ارجع هنا وسطكم الغرفة جوه لا تسع اجنحتي بصراحه فا خرجت للبلاكونه و شكرت ربنا على النعمة الى ادهالي واني خفيت من مرض نسبة الشفا من قليلة بس حقيقي ربنا كبير و قادر على كل شيء.. كان بقالي سنين بدعي يا اياد و اخيرا استجاب لي! 
 مبسوطه كمان ان علاقة ملك و مليكة اتصلحت و ان كريم متبهدلش وانت اتكفلت بيه مبسوطه بكل حاجه هنا!
- معاكي حق انا بحس ان احنا وسط دفا و حب سوا كأننا فعالم لوحدنا لمتنا سوا اغلي كنز عندي فعلا الاهل و الصحاب الى بجد كنز .. و انتي كمان اهم حد واغلي حد عندي و ممتن ان ولادنا هيتربوا وسط ناس طيبه و حنينه زي دي و جمب جرجس الى راشق فكل حاجه بس كلنا بنحبه لو مجاش في مناسبة بقلق
جميلة ضحكت: ولادنا هيعملوا ذكريات طفولة حلوة زينا!
اياد حـ.ـضـ.ـنها: و احلي من ذكريات طفولتنا كمان.♡ 
************************************
تمت و دي تبقي النهاية
تعليقات