رواية مكتوبة علي اسمي الجزء الثاني هي رواية رومانسية تقع احداثها بين عامر وايات والرواية من تأليف ملك ابراهيم في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية مكتوبة علي اسمي الجزء الثاني لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية مكتوبة علي اسمي الجزء الثاني هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية مكتوبة علي اسمي الجزء الثاني تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية مكتوبة علي اسمي الجزء الثاني من الفصل الاول للاخير بقلم ملك ابراهيم
الاجازة كانت طويله اوي يا حبيبي بقى هي دي الاجازة اللي قولتلي اننا هنفصل بيها عن كل المشاكل اللي كانت عندنا.
آيات كانت بتتكلم بسخريه وحـ.ـز.ن وهي بتجهز شنطتها بعد انتهاء اجازتهم اللي اخدوها هي وعامر بعد انتهاء كل المشاكل والاوجاع اللي عاشوها وقرروا انهم يسافروا يقضوا اجازة مع بعض وعامر يعوض فيها آيات عن كل التعب والحـ.ـز.ن إللي عاشته وكانت دي اول مرة آيات تسافر وتخرج برا مصر وعاشت في الاجازة دي أجمل ايام حياتها وكأنها كانت في حلم جميل بس للأسف الحلم انتهى وعامر قرر انهم يرجعوا عشان يحضروا خطوبة شريف وهاجر.
عامر قرب منها وضمها بحنان: احنا بقالنا شهر هنا يا حبيبتي وانتي عارفه ان خطوبة شريف وهاجر بكره واحنا لازم نكون موجودين معاهم في يوم مميز زي ده وكمان الجامعة بتاعك والدراسة هتبدأ من الاسبوع الجاي ولازم تجهزي.
آيات قفلت الشنطة وقالت بحـ.ـز.ن: يعني تقصد تقول ان الحلم الجميل اللي عشنا فيه طول الشهر ده انتهى ولازم نرجع للمشاكل اللي كنا عايشين فيها تاني ؟
رد عامر وهو بيضمها: ان شاء الله مفيش مشاكل تاني يا حبيبتي.. خلاص كل المشاكل انتهت وكل اللي جاي هيكون سعادتنا انا وانتي وابننا.
آيات ابتسمت بسعادة وقالت: نفسي نرجع المكان ده تاني يا عامر.. انا عشت هنا أجمل ايام حياتي.
رد عامر بثقة: ان شاء الله ياحبيبتي هنرجع هنا تاني في اجازة اطول ويكون معانا ابننا.
آيات هزت راسها بالايجاب وحطت أيديها علي بطنها البرزه قليلا جدا لأنها كانت لسه في نهاية الشهر التالت من حملها وقالت: خلاص اتفقنا وانت وعدتني انا وابننا.
.....
في مكان اخر.
داخل مبني السـ.ـجـ.ـن.
دخل شاب بيظهر عليه الهيبة والغموض مكتب مأمور السـ.ـجـ.ـن واتكلم بثبات: انا معايا تصريح أقابل عزيز المحمدي.
مأمور السـ.ـجـ.ـن: اهلا بحضرتك وفي توصيه كبيرة مع التصريح.. أتفضل والمسجون هيكون هنا حالا.
بعد دقايق قليله دخل عسكري ومعاه عزيز اللي اول لما شاف الشاب جري عليه وقال:
امير ابني حبيبي شوفت اللي حصل فيا.. شوفت عامر الجارحى عمل فيا ايه واختك الغـ.ـبـ.ـيه كانت بتساعده!
رد امير بثبات: متقلقش يا بابا انا رجعت من السفر مخصوص عشانك ووكلتلك اكبر محامي وميرنا انا هتصرف معاها.
عزيز برجاء: أكيد انت مش هتسيبني محبوس هنا يا امير صح؟
امير بص قدامه وقال بثقة: اطمن يا بابا.. انا هعمل المستحيل عشان اخرجك من هنا وبالنسبه ل عامر الجارحى.. انا راجع مخصوص عشانه ولازم ادفعه تمن اللي هو عمله معاك غالي اوي.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
صباح اليوم التالي..
في بيت هاجر.
البيت كان بيتجهز لحفلة خطوبة هاجر وشريف.
جرس الباب رن وجريت هاجر تفتح الباب وكانت بيسان.. رحبت بها هاجر بسعادة.
هاجر: شكرا يا بيسان انك جيتي تساعديني.. آيات كلمتني وقالت ان الطيارة وصلت متأخر ومش هتقدر تيجي بدري وانها هتيجي مع عامر بالليل.
بيسان برقه: انا هكون معاكي اطمني وان شاء الله كله هيبقى تمام.
امجد قرب منهم وهو بيبص ل بيسان بحب وقال: ايه يا هاجر انتوا هتفضلوا تتكلموا علي الباب كده!! اهلا يا بيسان اتفضلي.
بيسان دخلت بخجل ومامت هاجر كانت قاعدة واول لما شافت بيسان داخله مع بـ.ـنتها وامجد جنبها ملامحها اتغيرت للغـــضــــب وهي بتبص ل بيسان وهاجر اتكلمت مع مامتها بحماس: ماما اقدmلك بيسان....
مامتها قاطعتها بجمود وقالت: اهلا.
وقامت وقفت ودخلت المطبخ وبيسان خفضت وشها باحراج وهاجر بصت ل أخوها بستغراب لان رد فعل مامتها كان غريب بالنسبه لها وامجد اتكلم مع بيسان بلطف: اطلعي مع هاجر اوضتها فوق عشان تجهزوا برحتكم.
بيسان هزت راسها بالايجاب وطلعت مع هاجر وامجد دخل المطبخ عند مامته وكان في خدm بيجهزوا اكل الحفلة وامجد اتكلم مع والدته بعصبيه: ممكن افهم ليه حضرتك حرجتيها كده؟
مامته بصت للخدm وبصت ل امجد وقالت بجمود: انت شايف ان ده الوقت او المكان المناسب اللي نتكلم فيه!
امجد بص حواليه وشاف الخدm مركزين مع كلامهم وخرج وساب والدته جوه ووالدته اتعصبت علي الخدm وطلبت منهم يخلصوا الاكل بسرعة.
---------
في المساء داخل مكان مخصص للسهر.
علاء ومختار كانوا قاعدين جنب بعض.
علاء شرب من الكاس اللي قدامه وقال: انا لازم انتقم من عامر الجارحي .. مش هسيبه يعيش حياته براحة وسعادة وهو مدmر حياتي.. بقى انا على اخر الزمن يتقالي يا جوز لولا!!
مختار وهو بيشرب كاس جمبه: عامر بعد ما شارك امجد وعملوا الشركة الجديدة دي وبقى هو رقم واحد بدون منافس ومفيش أي حد قادر عليه.. احنا لازم نوقع عامر الجارحى ونخلص منه بأي طريقة.
علاء: مش هسيبه يتهنى ب مـ.ـر.اته يا مختار.. لازم اخليها نسخه من لولا.
مختار بص ل علاء بصدmة وقال: انت شكلك تقلت في الشرب ولا ايه!! انت محرمتش بعد اللي عمله فيك اول مرة.. المرادي مش بعيد يقتـ"لك فيها.. اعقل يا علاء وخلينا نفكر في حل معاه والاهم اننا منبنش في الصورة.
علاء بغـــضــــب: انا عايز اخليه يدوق اللي انا دوقته يا مختار.. عارف يعني ايه تبقى واحدة زي لولا مكتوبة على اسمك.
مختار بفزع: مش عايز أعرف.. انت لبست لولا وخلصنا.. خلينا دلوقتي في شغلنا.. عامر الجارحى لازم ينتهي وميبقاش له قومه تاني عشان كل واحد فينا يوصل للي هو عايزه.
علاء: وهنعملها ازاي دي وانت خايف اننا نقرب من مـ.ـر.اته.
مختار بغـــضــــب: هو انت مش بتفكر في الانتقام غير من مـ.ـر.اته!! ما تسيبك من مـ.ـر.اته دلوقتي وخلينا في عامر نفسه.
علاء: انت غـ.ـبـ.ـي يا مختار.. مرات عامر هي نقطة ضعفه وملوش داخله غيرها.
مختار بص ل علاء بتفكير وقال: تصدق في دي عندك حق.
علاء بثقة: اسمع انت كلامي بقى وهتشوف النتيجة بعينك.
مختار بقلق: ربنا يستر.
........
في بيت هاجر.
بدأت حفلة الخطوبة وشريف ووالدته وميسرة وعامر وآيات وصلوا بيت هاجر والحفلة كانت عائلية وامجد ووالدته كانوا في استقبالهم وبيسان وهاجر كانوا فوق بيجهزوا.
آيات طلعت فوق عند هاجر عشان تكون معاها وتساعدها لو محتاجة حاجة وعامر وشريف وامجد وقفوا يتكلموا مع بعض.
شريف كان متـ.ـو.تر جدا وامجد قرب منه وقاله بنبرة مرحة: ايه يا بني انت متـ.ـو.تر كده ليه دي لسه خطوبة مش د.خـ.ـلة.. أجمد كده يا عريس.
عامر ضحك وشريف قال بتـ.ـو.تر: مش عارف حاسس ان فكرة اني عريس والجو ده مـ.ـو.ترني..
وبص ل عامر وسأله: قولي يا عامر انت يوم فرحك كنت متـ.ـو.تر كده برضه.. طمني ؟
رد عليه عامر بســـخريـــة؛ اه طبعا كنت متـ.ـو.تر جدا لدرجة اني نسيت ان انا اتجوزت اساسا.. هو انت يابني فقدت الذاكرة يعني ولا ايه! ما انت عارف انا اتجوزت ازاي!
ضحك امجد وقال: بصراحة يا عامر جوازك ده اغرب جوازة في التاريخ!! انا مكنتش قادر اصدق لما هاجر حكتلي انت وآيات اتجوزتوا ازاي.
شريف ضحك وقال: اه والله يا أمجد عندك حق.. راح أتجوز عروسة جده ونساها خمس سنين.. شوفت الجبروت بتاعه.
شريف وامجد ضحكوا بصوت عالي واتكلم عامر بغـ.ـيظ: طب اقفل بقى على الموضوع ده عشان لو آيات سمعتك مش هتسكت والليلة هتقلب نكد.. انا لما صدقت انسيها الموضوع ده.
امجد: تنسيها ايه بس يا جبروتك يا أخي.. بقى في واحد في الدنيا ينسى انه اتجوز ويسيب مـ.ـر.اته خمس سنين ميعرفش عنها حاجة!!
عامر لمح آيات نازل علي السلم مع هاجر وبيسان وقال: طب اسكت بقى عشان آيات نازله دا لو انتوا عايزين الفرح ده يكمل علي خير.
اتكلم شريف بتريقه: عيني علي الرجـ.ـاله.. بقى الباشمهندس عامر الجارحي خايف من مـ.ـر.اته.
عامر بص له بطرف عينيه وقال: مابلاش انت وخلينا ناكل عيش واحنا ساكتين احسن.
امجد ضحك وقالهم: والله صعبانين عليا انتوا آلاتنين.. كنتوا شباب زي الورد.
رد عامر: وانت مش ناوي تصعب علينا انت كمان..
وشاور على بيسان بعينيه.
امجد فهم وابتسم وقال: احتمال اصعب عليكم قريب ادعولي.
واتحرك بسرعة وهو بيقرب من اخته عشان يسلمها ل شريف.
هاجر كانت مكسوفه جدا وآيات وبيسان واقفين جنبها وامجد مسك ايد هاجر وشريف قرب منهم وعامر معاه وامجد اتكلم مع شريف وهو بيوصيه على هاجر وكانوا كلهم فرحانين وعامر عيونه كانت على آيات اللي اتأثرت بالمشهد وامجد ماسك ايد أخته وبيسلمها ل عريسها وبدأت دmـ.ـو.عها تنزل من الفرحة وعامر قرب منها ورفع أيديه يجفف دmـ.ـو.عها واتكلم معاها بهمس: ايه الروچ اللي على شـ ـــفــايـــ ـفك ده؟
آيات بصتله بصدmة وحطت أيديها علي شـ ـــفــايـــ ـفها وقالت بعفويه: انت عرفت ازاي اني حاطه روچ؟ دا روچ خفيف بيسان كانت بتجربه علي بشرتي.
عامر بصلها اوي وهو بيحاول يكتم غيرته وغـــضــــبه واتكلم بهدوء معاها عشان محدش يلاحظ حاجة: ولما جربته طلع حلو علي بشرتك؟
آيات بتـ.ـو.تر: ااه.
عامر: طب كويس.. نمسحه دلوقتي ولما نرجع البيت تحطي منه برحتك ايه رأيك؟
آيات بعناد: على فكرة الروچ مش باين يا عامر هو اصلا خفيف وبعدين احنا في فرح وكل البنات بيحطو روچ عادي يعني.
عامر بغـــضــــب مكتوم: ولما اقولك ان اللون ده خلى شـ ـــفــايـــ ـفك ملفته للنظر واي حد هيقف يتكلم معاكي مش هيبقى مركز غير مع شـ ـــفــايـــ ـفك.. هتصممي عليه برضه!
آيات ضغطت على شـ ـــفــايـــ ـفها وقالت بتـ.ـو.تر: هو باين للدرجادي.
عامر اتنهد وقال: للأسف.
بصتله بخجل وقالت: طب انا هروح الحمام امسحه.
عامر: ياريت.
آيات اتحركت من قدامه وعامر كان بيحاول بكل قوته يحافظ على هدوئه ويخفي غيرته الشـ.ـديدة عليها.
........
في الحمام.
آيات وقفت قدام المرايا وبصت على الروچ ولقت ان عامر عنده حق وبدأت تمسح الروچ وفجأة سمعت اصوات قدام باب الحمام.
الأصوات كانت منخفضه لكنها واضحة جدا لأنهم كانوا واقفين قدام باب الحمام..
سمعت صوت والدة امجد وهي بتتكلم بعصبيه وبتقول: انتي ايه اللي رجعك تاني.. فاكرة ان السنين دي هتخليني اغير رأيي فيكي.
اتكلمت بيسان بحـ.ـز.ن: هو ليه حضرتك بتكرهيني كده!
والدة امجد بغـــضــــب: انا مش بكرهك.. بس انا مش عايزاكي في حياة ابني وده حقي اني اختار الزوجة المناسبة له واظن ان انا قولتلك الكلام ده من سنين فاتت.. لما كنتي فاكرة انك تقدري تخدعي امجد وتخليه يتجوزك.
بيسان بحـ.ـز.ن: انا عمري ما خدعت امجد.. انا بحبه.
والدة امجد بجمود: لو بتحبيه بجد مكنتيش رجعتي تاني!! انا لما صدقت ان امجد بدأ ينساكِ.. الاقيكي رجعتي تاني وعايزة تبدئي الحكاية من الأول وانتي عارفة كويس ان امجد لو اتجوزك مستقبله هيضيع.. لو انتي فاكرة ان الناس ممكن ينسوا ماضي عيلتك تبقي بتحلمي.
بيسان بكت بحـ.ـز.ن وقالت: من فضلك بلاش نتكلم في الموضوع ده!
والدة امجد: لا لازم نتكلم عشان تفتكري مامتك اللي مـ.ـا.تت مقـ.ـتـ.ـو.لة هي وعشيقها على ايد ابوكي اللي مـ.ـا.ت في السـ.ـجـ.ـن!.. أكيد انا مش هسمح ان تكون دي العيلة اللي ابني يناسبهم واسمهم يرتبط بأسم عيلتنا!
بيسان كانت بتبكي ومنهارة وآيات جوه الحمام سامعه كل الكلام اللي بينهم وصعبت عليها بيسان وهي سامعة صوت عـ.ـيا.طها وهي واقفة قدام مامت امجد.
اتكلمت مامت امجد بقوة: ده اخر تحذير ليكي يا بيسان.. ابعدي عن ابني وارجعي مكان ما كنتي.. انتي عمرك ما هتكوني ل امجد غير في حالتين اتنين.. يا اما انا امـ.ـو.ت.. او امجد يختارك وينسى ان له ام.
بيسان بصتلها بصدmة ووالدة امجد اتكلمت مرة تانيه قبل ما تمشي: ادخلي الحمام اغسلي وشك وامشي من هنا يا بيسان ومش عايزة أشوفك في بيتي ولا في حياة ابني تاني.. مفهوم.
مامت امجد انتهت من كلامها معاها ورجعت لحفلة الخطوبة تاني وآيات كانت واقفه في الحمام متجمدة مكانها بعد ما سمعت كلامهم وسمعت جبروت مامت هاجر اللي اتصـ.ـد.مت فيها!
بيسان دخلت الحمام واتصـ.ـد.مت لما شافت آيات قدامها وبكت اكتر لانها عرفت ان آيات سمعتهم وعرفت سرها.
آيات قربت منها وقالتلها بحـ.ـز.ن: بيسان.. ممكن تهدي.. متزعليش.
بيسان ببكاء: انا خلاص اتفضحت.. هفضل عايشه بالعار ده طول عمري.
آيات: انتي ملكيش ذنب يا بيسان.. اهدي من فضلك.
وضمتها آيات بحنان وهي بتحاول تهديها وبيسان بتبكي ومنهارة وقالت برجاء: أرجوكي يا آيات بلاش حد يعرف الكلام اللي سمعتيه ده.. ارجوكي.
آيات: طبعا يا بيسان محدش هيعرف اطمني.
بيسان بعدت عن آيات وجففت دmـ.ـو.عها ب أيديها وقالت: انا لازم أسافر تاني.. مش هينفع اعيش هنا.. كنت فاكرة ان السنين قدرت تنسيها ماضي عيلتي.
اتكلمت آيات بحـ.ـز.ن: عـ.ـر.في امجد يا بيسان.. هو اكيد هيقدر ان ده ماضي انتي ملكيش ذنب فيه.. امجد آكيد مش بيفكر زي مامته.
بيسان ببكاء: امجد لو اختارني هيخسر مامته ومش بعيد يخسر كل عيلته عشاني.. أحسن حل اني اسافر تاني.
وجففت دmـ.ـو.عها وقالت: أشوف وشك بخير يا آيات وشكرا على وقفتك معايا وبتمنى متفضحيش سري ده قدام حد حتي لو عامر.. انا مش عايزة نظرتهم ليا تتغير.
آيات بكت عشانها وقالت: اطمني يا بيسان محدش هيعرف حاجة.
بيسان ضمتها وخرجت بسرعه عشان تمشي وآيات وقفت تبكي عشانها وصعبان عليها الظلم اللي اتعرضت له.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
عند عامر.
كان واقف بيتكلم مع امجد وبيبص حواليه مش لاقي آيات وقلق عليها لانها اتأخرت في الحمام واستأذن من امجد وراح يدور عليها.
آيات وقفت في الحمام تغسل وشها بعد البكاء الكتير اللي بقى واضح علي ملامحها.
عامر وقف قدام الحمام وخبط على الباب بقلق: اايات.. انتي لسه هنا؟
ردت آيات بصوت مبحوح: اه هنا.
عامر: انتي كويسه؟ اتأخرتي كده ليه؟؟
آيات فتحت باب الحمام وخرجت وعامر بصلها بصدmة لما شاف عيونها حمرا وكان واضح انها بتبكي وسألها بقلق: آيات انتي كنتي بتعيطي؟؟
ضمت نفسها جوه حـ.ـضـ.ـنه وهي بتبكي وعامر حاوطها ب أيديه وضمها ليه آكتر وهو قلقان عليها وسألها بقلق: حبيبتي ايه اللي حصل؟
آيات مقدرتش تقوله اللي حصل مع بيسان لانها وعدتها متقولش لحد الكلام اللي سمعته وفكرت بسرعة تقوله إيه سبب بكائها وقالت وهي بتبكي: الروچ مكنش راضي يتمسح.
عامر بصدmة: نعم!!!!.. بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
↚
آيات مقدرتش تقوله اللي حصل مع بيسان لانها وعدتها متقولش لحد الكلام اللي سمعته وفكرت بسرعة تقوله إيه سبب بكائها وقالت وهي بتبكي: الروچ مكنش راضي يتمسح.
عامر بصدmة: نعم!!!!..
وقف مصدوم للحظات: بتعيطي عشان كده؟؟!
اتكلمت آيات ببكاء: انا تعبت وعايزة امشي من هنا.
عامر بصلها ب شك وسألها مرة تانيه: آيات في ايه؟
آيات بتـ.ـو.تر: مفيش يا عامر انا تعبانه.
هز راسه بالايجاب وقال: يعني متقدريش تستحملي نص ساعة كمان.. مينفعش نمشي بدري كده ونسيب شريف وهاجر يوم خطوبتهم.. انتي عارفه انهم أجلو الخطوبة لحد ما احنا نرجع من الاجازة بتاعنا.
آيات فكرت في كلامه لأنهم فعلا مينفعش يمشو بدري كده ويسيبوا شريف وهاجر في يوم زي ده وجففت دmـ.ـو.عها وقالت: عندك حق.. خلاص خلينا نقعد شوية.
عامر بصلها بعمق وهز راسه بالايجاب واخدها ورجعوا عند شريف وهاجر وآيات قعدت على اول مقعد كان قدامها وعامر وقف جمبها وهو مستغرب وحاسس ان آيات بتخفي عليه حاجة.
حفلة الخطوبة انتهت وآيات طول الوقت قاعدة ساكته ومتـ.ـو.ترة.
بعد وقت وهما في طريقهم للبيت آيات كانت قاعده طول الطريق شاردة وبتفكر في بيسان وصعبانه عليها وعامر تعب من كتر ما سألها ايه اللي حصل معاها وهي رافضه تتكلم لانها وعدت بيسان ان مفيش حد تاني هيعرف سرها.
وصلوا البيت وعامر سألها للمرة المليون ايه اللي حصل معاها وهي كانت بترد بكلمة واحدة: مفيش!
اتكلم عامر بغـــضــــب: طب حاسه انك تعبانه اكلم الدكتور؟
آيات: لا انا عايزة انام.
ودخلت آيات غرفة النوم وهي بتهرب من اسئلة عامر الكتير وكانت حزينه على بيسان واللي حصل معاها. عامر كان حاسس ان آيات أكيد بتخفي عنه حاجة زعلتها في حفلة الخطوبه ومنتظر تهدا وتحكيله إللي حصل.
.......
بعد مرور أسبوعين وعلاقة عامر وآيات كانت متـ.ـو.تره طول الوقت وهرومونات الحمل عند آيات كانت بتطلب معاها خناق كل يوم وعامر كان بيحاول يكون صبور معاها ومقدر حالتها وكان عنده ضغط شغل كتير في اخر فترة وحتى والدته مبقاش عارف يقضي وقت معاها وهو عارف انها طول الوقت بتشتكي من الملل ومش عجباها الحياة اللي عيشاها.
آيات بدأت الدارسة في كلية الهندسة.
كانت شايفه ان عامر مبقاش مهتم بيها من وقت ما رجعوا من الاجازة وهي بدأت دراسه وهو طول الوقت مشغول في الشركة.
في الجامعة وبعد انتهاء المحاضرات كانت منتظرة السواق يجي ياخدها ووقفت مع البنات داخل الجامعة يتكلموا وكانت لسه بطن آيات صغيره ومش باين الحمل لان آيات لابسها كله واسع وعدد قليل جدا من زمايلها اللي يعرفوا انها متجوزه بس محدش يعرف هي متجوزه مين.
عامر كان حابب يفاجئها وياخدها هو من الجامعة النهاردة ويعزمها على الغدا برا لانه كان مشغول عنها طول الأسبوعين اللي فاتوا بعد ما رجعوا من الاجازة وحب يعوضها.
وصل الجامعة بعربيته الفخمه وكل البنات كانوا مبهورين بالعربية واول لما نزل من العربية كلهم اتحمسوا وفي منهم شباب كتير وبنات كانوا يعرفوه وشافوا صور له كتير في المجلات ومواقع الاخبـ.ـار مع كل المشاريع الضخمة اللي بتنفذها شركة الجارحي.
آيات كانت واقفه مع البنات وفجأة لقو حركة غريبه في الجامعة بتحصل بين الطلاب وجريت بـ.ـنت عليهم وقالت وهي بتلتقط انفاسها: بنات مش هتصدقوا مين هناااا.
آيات والبنات بصولها بدهشة والبـ.ـنت قالت بحماس: الباشمهندس عامر الجارحي صاحب شركة الجارحي هنا.
آيات اتصـ.ـد.مت وأستغربت لما لقت كل البنات اتحمسوا وسألوها بلهفة هو فين واتحركوا علي المكان اللي هو فيه بسرعه.
آيات في اقل من لحظة لقت نفسها واقفه لوحدها وكل البنات والشباب بيجروا على المكان اللي هو فيه عشان يشوفوه ومكانتش متخيله مكانة عامر الكبيرة وانه مشهور للدرجة دي في كلية الهندسة!
همست آيات لنفسها: لا أكيد مش عامر الجارحي جوزي.. أكيد دا عامر تاني.. عامر اصلا مشغول الايام دي في الشغل والسواق اللي بيجي يوصلني وياخدني!
حاولت تقنع نفسها ان اللي موجود في الجامعة ده أكيد مش عامر جوزها واتحركت بخطوات سريعة للمكان اللي هو واقف فيه عشان تتأكد ان مش هو واتصـ.ـد.مت لما لقت نص الجامعة واقفين حواليه والشخص نفسه مش باين وسطهم ومقدرتش تعرف هو ولا لا ووقفت تبص عليهم من بعيد وخافت تقرب من الزحمة عشان محدش يخبطها غـ.ـصـ.ـب عنه في بطنها لان الطلاب كانوا كتير جدا واقفين حواليه.
عامر كان مصدوم من اللي حصل ومكنش متخيل ان الطلاب هيتجمعوا حواليه بالطريقة دي.
قربت منهم دكتورة في الجامعة كانت زميلة عامر في الجامعه لما كانوا لسه بيدرسوا واول لما وصلها خبر ان عامر الجارحى في الجامعة اتحركت بسرعة عشان تستقبله وبصعوبة قدرت توصله وعامر كان واقف ومش عارف يتحرك من مكانه وللحظة نـ.ـد.م انه فكر يجي ياخد آيات من الجامعة النهاردة.
قربت منه الدكتورة بصعوبة وقالت بسعادة: عامر الجارحي مش معقول!
عامر ابتسم وسلم عليها: اهلا يا منال.. ولا اقول دكتورة منال؟
منال بسعادة: منال بس طبعا.. ايه المفاجأة الحلوة دي.. انت جاي تقابل العميد؟
عامر اتكلم معاها بصوت منخفض: انا جاي لحاجة تانية خالص والحقيقه نـ.ـد.مت اني جيت انا مش عارف اتحرك من هنا.
منال ابتسمت وقالت: كلنا مش مصدقين ان انت هنا يا عامر.. تعرف انا جيت الشركة بتاعك قبل كده عشان اقابلك ومعرفتش.. قولت خلاص عامر نسينا بقى!
رد عامر بمجاملة وهو مشغول بيدور على آيات وسط كل الطلاب اللي حواليه: لاطبعا مقدرش انسى اي حد من زمايلي والشركة شركتك تنوري في اي وقت.
وكمل كلامه وهو بيهمسلها: منال انتي مت عـ.ـر.فيش تخلصيني من الزحمة دي.. انا مكنتش متوقع ان كل ده هيحصل.
منال كانت بتبصله باعجاب وسعادة وقالت: هخلصك من الزحمة على الاقل عشان نعرف نتكلم.
واتكلمت مع كل الطلاب بصوت مرتفع: من فضلكم الباشمهندس عامر جاي يقابل العميد وعيب اللي بيحصل ده اتفضلوا بعد اذنكم.
آيات سمعت صوت الدكتورة وهي بتزعق في الطلاب وآيات كانت واقفه بعيد ولسه مش شايفه هو مين واتحركت عشان تبعد عنهم وفجأة لقت تليفونها رن برقم عامر.. بصت للتليفون وبصت علي التجمع اللي عند الطلاب وقالت: يبقى هو مش عامر فعلا لان اكيد عامر مش هيكلمني في التليفون وهو هنا وسط الزحمة دي.
وفتحت المكالمة وقبل ما تقول الو سمعت صوت الطلاب اللي حواليه وشهقت بصدmة وقالت: هو انت اللي هنا في الجامعة!!؟
رد عامر عليها: اه يا حبيبتي انا هنا انتي فين؟
منال بصتله بصدmة وهي واقفة جمبه لما سمعته بيكلم بـ.ـنت في التليفون وبيقولها حبيبتي!
آيات ردت عليه بصدmة: انا واقفه في نفس المكان اللي انت فيه بس بعيد عن الزحمة عشان خــــوفت اقرب.
عامر: لا متقربيش من الزحمة انا هجيلك.. عـ.ـر.فيني بس انتي واقفة فين بالظبط.
منال كانت واقفة جنب عامر وبتبصله بصدmة وعامر انتهى من المكالمة وهو بيبحث بعينيه عن آيات واول لما شافها واقفة بعيد اتحرك بسرعة وقرب منها وكل العيون كانت متابعاه!
آيات كانت بتبص علي المكان وسط الزحمة ومش شايفاه وفجأة لقت الطلاب بيوسعوا الطريق وعامر ظهر وهو بيبصلها وبيقرب منها وهي بتبصله وقلبها دق بعنف اول لما شافته وكأنها اول مرة تشوفه.. وشها احمر من شـ.ـدة الخجل والتـ.ـو.تر وعامر سايب كل اللي حواليه واللي بيتمنوا منه كلمة واحدة وبيقرب منها هي..
قرب منها وهو بيبتسم ووقف قدامها واتكلم وهو بيضحك: هو الواحد اللي يفكر يعزم مـ.ـر.اته على الغدا يتبهدل كده!
آيات كانت بتبصله بعمق ومش قادرة تنطق ومش مصدقه ان ده جوزها وملكها لوحدها وكل الناس بيتمنوا منه كلمة واحدة.
منال قربت منهم بفضول لانها كانت عايزة تعرف مين البـ.ـنت دي اللي عامر الجارحي جالها بنفسه الجامعة ووقفت جنب عامر وقالت: دي اختك يا عامر؟
عامر بصلها وضحك وقال: آيات مراتي.
منال شهقت بصدmة وقالت: نعم!...مراتك!!
آيات بصتلها بصدmة ومنال صححت كلامها بسرعة وقالت: قصدي يعني أصل محدش سمع انك اتجوزت ولا عملت فرح حتى وكمان دي شكلها صغيرة اوي!
آيات اتغاظت واتجننت لما قالت عليها صغيرة وعامر رد بهدوء: اصل احنا معملناش الفرح في القاهرة.
وبص ل آيات وقالها: دكتورة منال كانت زميلتي في الجامعة.
منال بصت ل آيات من فوق لتحت بنظرات بتوضح انها مستكترة عامر عليها وقالت: انا اول مرة أشوف مراتك في الجامعة.. مخدتش بالي منها قبل كده!.!
آيات كانت هتمـ.ـو.ت من الغـ.ـيظ منها ورد عامر عليها وهو بيمسك ايد آيات: آيات في أولى لسه.
منال شهقت وقالت: معقول يا عامر دي صغيرة اوووي!
ردت عليها آيات بعصبية: على فكرة انا مش صغيرة.. انا مـ.ـر.اته وحامل في ابنه كمان.
منال بصت على بطنها بصدmة وقالت: مش معقول!!
عامر حس بعصبية آيات وقلق منها وقال ل منال: منال انا سعيد اني شوفتك وهستناكي تزوريني في الشركة ..وبعتذر منك لازم نمشي دلوقتي.
منال هزت راسها وهي لسه مصدومة وعامر اخد آيات من ايديها وقرب من عربيته وفتحلها باب العربية وآيات ركبت وهي متعصبه من الدكتورة منال وعامر ركب العربية واتحرك بيها بسرعة وكل البنات كانوا واقفين مصدومين ان آيات زميلتهم مرات عامر الجارحي وجاي ياخدها من الجامعة وبيفتحلها باب العربية بنفسه!
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
داخل العربية..
آيات كانت هتمـ.ـو.ت من الغـ.ـيظ والغيرة عليه وبصتله وسألته: انتوا كنتوا بتحبوا بعض أيام الجامعة ؟
عامر عقد حواجبه بستغراب وقال: مين كانوا بيحبو بعض!؟
آيات : حضرتك والدكتورة منال!
عامر ضحك وقال: هي عشان وقفت تسلم عليا يبقى كنا بنحب بعض!
آيات بغـــضــــب: بس طريقتها ونظراتها ليك مش مريحة ابدا وكمان دي مستفزة وكل شويه تقولي صغيرة صغيرة.. ايه شايفاني بضفاير لسه!!
عامر كتم ضحكته وقالها: يا حبيبتي عشان انتي بالنسبة لها صغيرة فعلا.. انا اكبر منك ب 10 سنين وهي طبيعي تستغرب.
آيات بغـــضــــب: اه بس حضرتك متجوزني من خمس سنين ولا نسيت تاني!!
عامر عرف ان آيات هتطلع كل غـــضــــبها عليه وهمس لنفسه : منك لله يا منال.. يارتني ما جيت الجامعة!
آيات كملت كلامها بعصبيه: ونظراتها ليك وكل كلامها بيدل ان كان في حاجة بينكم؟
عامر بنفاذ صبر: والله ما كان في اي حاجة بينا!
آيات بغـــضــــب: تمام بس ممكن متجليش الجامعة تاني بعد ذنك!
عامر: بعد اللي حصل النهاردة أكيد مش هفكر أجيلك الجامعة تاني.
آيات شهقت بصدmة: كمان مش عايز تجيلي الجامعة ودلوقتي طبعا هتقولي مت عـ.ـر.فيش حد ان انا جوزك والكلام ده؟ تمام وانا موافقة ولما اعمل مشكله في الجامعة ويبقى في استدعاء ولي امر طبعا مش هتيجي معايا !
عامر ضحك بقوة وقال: ايه الفيلم الهندي ده.. استدعاء ولي امر ليه هو انتي ناويه تضـ.ـر.بي العيال اللي معاكي في الفصل!..
آيات بغـ.ـيظ: فصل!! دا على اساس ان انا لسه تلميذة في المدرسة.. ااااه يا حـ.ـر.ام ما انت متجوز عيله صغيرة وميصحش.. المفروض كنت تتجوز واحدة كبيرة زيك ودكتورة في الجامعة مثلا!
عامر وهو بيضحك: عادي مفيش مشكله هستناكي لحد ما تكبري وتبقي دكتورة في الجامعة.. عشر سنين مش كتير!
آيات بغـ.ـيظ وغـــضــــب: عامر روحني البيت وارجع شغلك تاني احسن لك دلوقتي.
عامر وهو بيضحك: بس انا جيت عشان اخدك واعزمك على الغدا!
آيات بعصبيه: انا صايمة.
عامر بدهشة: صايمة!!؟
آيات بعناد: اه مش عايزة اكل انا حرة.
عامر وقف بالعربية علي جانب الطريق ومسك أيديها وقالها: آيات اسمعيني.. انا سيبت شغلي وجيت أخدك عشان نتغدا مع بعض لاني عارف اني كنت مقصر معاكي طول الاسبوعين اللي فاتوا وحبيت نقضي وقت حلو مع بعض.. ليه نحول الوقت ده لخناق.. انتي لازم تتأكدي ان مفيش غيرك في قلبي انا بحبك انتي وبس.
آيات بصتله بحب وقالت: بس انا بخاف يا عامر ولما بشوف بنات حواليك بخاف اكتر.. مش سهل عليا اني اكون عارفه ان في بنات كتير عيونهم على جوزي وانا مهتمش وخصوصا يعني لما يكون جوزي مهندس ناجح ومشهور وشكله حلو كمان وانا عارفه البنات بيفكروا ازاي وبفهم نظراتهم زي ما فهمت نظرات الدكتورة منال.
عامر رفع حاجبه وقال بمشاكسه: يعني انا شكلي حلو؟؟
آيات اتكلمت بخجل: دا مش موضوعنا يا عامر!!
عامر بإصرار: لا بقى هو ده موضوعنا..
ورفع وشها ب ايديها وهو بيبص في عيونها بعشق وقال: اعترفي حالا.. انا شكلي حلو؟؟
آيات كانت هتمـ.ـو.ت من الكسوف ومش عارفه ازاي هي قالت كده وحاولت تتهرب بنظراتها بعيد عنه لكن عامر كان مستمتع جدا ب خجلها وارتباكها واتكلم ب اصرار: اعترفي يا آيات انا شكلي حلو؟
آيات هزت راسها بالايجاب بخجل وعامر ابتسم وسألها: بتحبيني؟
آيات كانت حاسه بحرارة مرتفعه في خدودها وعامر محاصرها ومصمم يسمع اعترافها انها بتحبه وبتغير عليه ولما حس انها مش قادرة تنطق من شـ.ـدة الخجل اتكلم وهو بيلمس خدها بحنان : بتحبيني وبتغيري عليا صح؟
آيات وشها احمر من شـ.ـدة الخجل وقالت برتباك: عادي يعني انت جوزي وطبيعي اضايق شويه لما احس ان في بنات كتير عيونهم عليك.
عامر مسك ايديها وقال بصدق: والله العظيم انا بحبك انتي وبس وعيوني بتشوفك انتي وبس ومستحيل ابص لاي بـ.ـنت غيرك.. انتي في عيوني اجمل وارق بـ.ـنت في الكون يا آيات ومستحيل ابص لأي بـ.ـنت لو حواليا مليون بـ.ـنت غيرك انتي اللي في قلبي وعيوني.
آيات ابتسمت اكتر بسعادة وخفضت وشها بخجل وعامر قبل أيديها بحب وقال: لسه خايفه ؟
آيات هزت راسها ب لاا..
عامر ابتسم بسعادة وقال: بمناسبة اننا اتصالحنا انا هعزمك علي الغدا في أجمل مكان في القاهرة.
آيات هزت راسها بالموافقه وسندت براسها على كتفه وعامر اتحرك بالعربية وهو بيتمني انها تفضل في حـ.ـضـ.ـنه العمر كله وآيات كان جواها شعور غريب بالخــــوف علي سعادتها مع عامر وكانت خايفه ان حد يقدر يفرقهم عن بعض وتنتهي سعادتهم.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
داخل الشركة المشتركة بين امجد وعامر.
شريف وامجد كانوا في اجتماع وبعد ما الاجتماع انتهى قعدوا هما الاتنين لوحدهم وشريف كان ملاحظ شرود امجد وحـ.ـز.نه الواضح طول الاجتماع وسأله: ايه الحكايه يا امجد.. شكلك مضايق؟
رد امجد بحـ.ـز.ن: هو عامر فين؟ ليه محضرش معانا الاجتماع؟
شريف: عامر عنده مشوار مع آيات وقال ممكن يتأخر وقالي نحضر احنا الاجتماع.
امجد اتنهد بحـ.ـز.ن وسكت وشريف سأله مرة تانيه: انت لسه متعرفش حاجة عن بيسان؟
رد امجد بحـ.ـز.ن: لا.. ونفسي اعرف هي ليه بتعمل كده.. كل مرة اول لما نقرب واقول خلاص هنكون مع بعض الاقيها تهرب وتختفي.
شريف بحيرة: احنا برضه مش فاهمين هي ليه عملت كده! دي فجأة بعتت استقالتها وكلمت عامر واعتذرت عن الشغل معانا واختفت.. انا قولت يمكن مرتحتش في الشغل هنا وسافرت تاني.
امجد: بيسان بتهرب مني اول لما تحس انى عايز أخد خطوة رسميه في علاقتنا.
شريف بصله بحـ.ـز.ن وقال: مش عارف اقولك ايه بس الله اعلم ايه اللي حصل معاها.
امجد قام وقف وقال: هي حرة في حياتها انا مش هجبرها على حاجة هي مش عايزاها! انا هرجع البيت ومتنساش انت معزوم على العشا عندنا النهاردة.
رد شريف بأبتسامة وهو بيقف معاه: هاجر كلمتني وقالتلي متقلقش.
امجد ضحك: ماشي يا سيدي.. وخلي بالك متتأخرش لان حمـ.ـا.تك عندها العشا بمواعيد ثابته مش بتتغير.
شريف ابتسم وقال: حاضر مش هتأخر..
وخرجوا الاتنين مع بعض.
---------
عند ميسرة وميرفت.
ميرفت كانت قاعدة بتتفرج على التلفزيون وميسرة رايحة جايه بملل وقالت بزهق: انا زهقت من قاعدة البيت يا ميرفت.. مش معقول احنا هنقضي اللي باقي من عمرنا كده قدام التلفزيون!! انا زهقت.
ميرفت بصتلها وسألتها: عايزة تعملي ايه يا ميسرة.. نخرج؟
ميسرة بملل: مش عارفة يا ميرفت انا زهقانه وحاسه بملل.
ميرفت: طب عايزة تعملي ايه؟
ميسرة بحيرة: مش عارفه.. انا هخرج اتمشى شويه.. حاسه اني زهقانه ومش عارفه اعمل ايه!
ميرفت: طب اكلم عامر يجي؟
ميسرة: لا سيبي عامر هو مشغول الايام دي.. انا هخرج اتمشى شويه لوحدي وارجع.
خرجت ميسرة من البيت وكان في شخص بيراقبها واتكلم في التليفون: تمام يا باشا هي خرجت دلوقتي لوحدها.
ميسرة ركبت مع السواق وقالتله علي المكان اللي هي عايزة تروحه..
بعد وقت وصلت ميسرة كافيه ونزلت من العربية بتردد ودخلت المكان وهي متـ.ـو.ترة.. قرب منها شاب وكان لابس بدلة رسمية وسلم عليها وهو بيبتسم لها وقال: اهلا ميسرة هانم.. كنت متأكد انك هتيجي.
ميسرة بتـ.ـو.تر: اانا.. انا مكنتش هاجي بس عندي فضول اعرف انت مين وعايز مني ايه بالظبط!
الشاب : انا مرتضى السويفي.. رجل اعمال.. ممكن نكمل باقي التعارف واحنا قاعدين.
هزت راسها بالموافقة وقعدت معاه واتكلم مرتضى وهو بيبصلها: انا اسف لو كنت ضايقتك الفترة اللي فاتت بمكالمـ.ـا.تي الكتير.. بس صدقيني انا مقدرتش امنع نفسي وخصوصا بعد ما عرفت ان حضرتك اطلقتي من عزيز المحمدي.
ميسرة بتـ.ـو.تر:.. انت تعرف عزيز؟
مرتضى: مش معرفة شخصية.. بس انا كنت دايما بحسده.
ميسرة بدهشة: بتحسده على ايه؟!
مرتضى: كفايه تواضع يا ميسرة هانم.. اي راجـ.ـل كان لازم يحسد عزيز علي الجوهرة اللي كانت معاه.. واول لما عرفت ان الجوهرة دي بقت حره.. متردتش لحظة واحدة اني احاول.
ميسرة بخجل من كلامه: يعني انت كنت تعرفني من زمان؟... بقلمي ملك إبراهيم.
.... يتبع
↚
كفايه تواضع يا ميسرة هانم.. اي راجـ.ـل كان لازم يحسد عزيز علي الجوهرة اللي كانت معاه.. واول لما عرفت ان الجوهرة دي بقت حره.. متردتش لحظة واحدة اني احاول.
ميسرة بخجل من كلامه: يعني انت كنت تعرفني من زمان؟
مرتضي: من اول مرة شوفتك فيها وانا بحلم باليوم اللي تقعدي فيه معايا ونتكلم مع بعض.. النهاردة اسعد يوم في حياتي.
ميسرة ابتسمت بخجل وخفضت وشها.. مرتضى بصلها بعمق وقال: ممكن تديني فرصة اعرفك على نفسي ونتعرف على بعض اكتر.
ميسرة بخجل: اتفضل.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في المساء.
داخل شقة علاء و لولا.
علاء لبس عشان يخرج يسهر مع مختار زي كل ليلة واتفاجئ ب لولا واقفة قدامه: وبعدين يا علاء في العيشة دي!! انت كل يوم هتخرج تسهر وترجعلي وش الفجر.
علاء ببرود: والله هي دي حياتي وانتي عارفه كده من زمان.. ولا نسيتي زمان لما كنت بسهر معاكي لحد الفجر!
لولا: وانا قدامك اهو.. خلينا نسهر هنا مع بعض لحد الفجر زي ما انت عايز.
علاء بصلها بعمق وقال بعصبيه: مبقاش ينفع خلاص يا لولا هانم.. الأول كنت بسهر معاكي نتبسط مع بعض شويه واروح علي بيتي.. لكن دلوقتي مبقاش ينفع.
لولا: هو يعني مينفعش نبقى مع بعض غير في الحـ.ـر.ام.. الحلال تعبك للدراجادي.
علاء قرب منها ومسكها من دراعها بقوة وهو بيقولها بغـــضــــب: انتي متنفعيش في الحلال!
لولا بحـ.ـز.ن: انا غلطت وربنا اداني فرصة عشان اتوب وارجع عن الغلط اللي كنت بعمله.
علاء: تتوبي برحتك بس مش وانتى مكتوبة على اسمي.. انا مبقتش عارف ارفع عيني في اي حد.. شايف كل الرجـ.ـا.لة بيضحكوا عليا ويقولوا هو ده المغفل اللي حاسب على المشاريب.
لولا سحبت دراعها من ايديه وقالت ببكاء: والله العظيم مفيش راجـ.ـل لمسني من يوم ما اتكتبت على اسمك.
علاء بجنون: وقبل.. تقدري تقوليلي كام راجـ.ـل لمسك؟ هت عـ.ـر.في تعدي كام راجـ.ـل؟؟
لولا بغـــضــــب: هقدر اقولك بس بشرط.. انت كمان تقولي انت لمست كام بـ.ـنت.. ضيعت مستقبل كام بـ.ـنت بريئة.. وعدت كام بـ.ـنت بالجواز وضيعت شرفها وهـ.ـر.بت.. الحال من بعضه يا علاء بيه.. بس انا انضف منك بكتير.. على الاقل انا مبخدعش حد!
علاء رفع ايديه عشان يصفعها بالقلم ولولا مسكت ايديه بقوة ومنعته: ايدك لو اترفعت عليا هعمل فيك محضر تعدي وساعتها هطلق منك واخد المؤخر بتاعي وانت عارف كويس المؤخر بتاعي كام.
علاء نزل ايديه بصدmة وبصلها بغـــضــــب وقال: حقك يا لولا هانم.. حقك.
وخرج من البيت بسرعة وهو مش عارف ازاي هيتخلص من الجوازة دي وغـــضــــبه وكرهو ل عامر الجارحي بيتضاعف.
لولا قعدت مكانها وهي بتفكر في علاقتها ب علاء ومش عارفه تعمل إيه عشان ينسى الماضي ويبدأ معاها من جديد.. هي عرفت قيمة الحلال ومش عايزة ترجع للحـ.ـر.ام تاني.
اتصلت بواحدة صحبتها هي اللي معاها كل اسرارها وحكتلها عن كل اللي بيحصل معاها هي وعلاء واتكلمت صحبتها بجدية وقالتلها نصيحتها: لازم تربطيه بيكي اكتر يا لولا.. مش كفايه عقد الجواز.. لازم تربطيه بالعيال.
لولا بدهشة: يابـ.ـنتي بقولك هو اصلا مش بيقرب مني!!
صحبتها: بس قولتي انه بيرجع بالليل متأخر وشارب ومش شايف قدامه.. هو انا اللي هفهمك تعملي ايه يا لولا! ده جوزك وحلالك دلوقتي ولازم تربطيه بيكي اكتر حتي لو ب عيل واحد.
لولا بتفكير في كلام صحبتها: عندك حق.. انا خلاص عرفت هعمل ايه.
وقفلت لولا المكالمة وهمست بإصرار:انا مش هرجع لحياتي القديمة دي تاني يا علاء ويا انا يا انت.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في البلد عند عم آيات.
الحاج إسماعيل كان قاعد هو وفارس ابنه بيتكلموا ووالدة فارس بتعملهم الشاي.
الحاج إسماعيل: هدير خطيبتك عامله ايه يا فارس؟ بتكلمها تطمن عليها؟
رد فارس: طبعا يا ابويا بكلمها كل يوم اطمن عليها.. هي عايشه في شقة قريبه من الجامعة مع بنات محترمين وبيدرسوا معاها.
الحاج إسماعيل: ربنا يوفقها يا بني ويصلح حالكم.. التعليم بينور العقل يابني اوعاك تحرمها تكمل تعليمها للاخر.
فارس بأبتسامة: متقلقش يا أبويا انا مستحيل اعمل كده وان شاء الله مش هنتجوز قبل ما هدير تتخرج.
ردت والدة فارس وهي داخله ومعاها الشاي: انا مش عارفه لازمته ايه كل ده.. دي بهدله للبنات علي الفاضي.. البـ.ـنت ملهاش الا بيت جوزها.. مش كفايه آيات اللي بتروح الجامعة وهي حامل.. دا انا قلبي كل يوم يوجـ.ـعني عليها وبدعيلها في كل صلاة .
رد الحاج إسماعيل: قلبك يوجـ.ـعك عليها ليه.. آيات مع جوزها وهو بيحبها وبيخاف عليها وانا مطمن عليها طول ما هي مع عامر.
اتكلم فارس: جوز آيات راجـ.ـل وابن حلال ومش هقدر انسى اللي هو عمله في ارض عمي لما صمم ان ابويا هو اللي يستلم الأرض وحط فلوس الأرض في حساب آيات وفهمها انه اشترى الارض وهي متعرفش ان الارض لسه بأسمها.
الحاج إسماعيل: انا من اول مرة شوفته فيها وقولت ان هو ابن حلال وربنا يهدي بـ.ـنت عمك.
فارس ابتسم وقام وقف وقال: انا هقوم أكلم هدير كده اطمن عليها.
قام فارس وابتسمت والدته وقالت: مش لو كانوا اتجوزوا وفرحونا.
رد الحاج إسماعيل: ملناش دعوة يا ام فارس.. سيبيهم يقرروا حياتهم برحتهم.
ام فارس حطت ايديها على قلبها بتعب والحاج اسماعيل سألها بقلق: مالك يا حاجة شكلك تعبانه اليومين دول.
ردت بتعب: مش عارفه يا حاج بقالي كام يوم بحس بنغزه في قلبي كده.
الحاج اسماعيل: طب قومي ارتاحي شويه ولو حسيتي بالتعب اكتر ناخدك للدكتور.
ام فارس هزت راسها بالايجاب وقامت وقفت بتعب ودخلت اوضتها عشان ترتاح والحاج إسماعيل بص عليها بحـ.ـز.ن وهو بيفتكر كلام الدكتور من سنين لما فارس اتولد وقالهم انها مش هتقدر تخلف تاني لان قلبها تعبان وعرف الحاج إسماعيل انها كل ما هتكبر في العمر هتتعب اكتر وحالتها هتسوء.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في مكان مخصص للسهر.
علاء ومختار كانوا قاعدين جنب بعض وبيشربوا وسكرا"نين.
اتكلم مختار وهو بيبص قدامه وكان بيشرب من الكاس: عامر الجارحى هيستلم مشروع كبير اوي الأيام الجايه.. لو استلم المشروع ده يبقى الله يرحمنا.
رد علاء: خليه هو كده يكبر شغله ويكبر اكتر وإحنا قاعدين نندب حظنا!
ظهر شاب فجأة وراهم واخد كاس من قدامهم وقال: يبقى لازم نحط أيدينا في ايد بعض عشان نقضي عليه.
علاء ومختار بصو له بدهشة والشاب قعد جنبهم وقال: بيقول عشان تحارب عدوك لازم تتعاون مع كل اعدائه وانا لما سألت عرفت ان مفيش اتنين بيكرهوا عامر الجارحى قدكم.
مختار بقلق: وحضرتك تبقى مين ؟
ابتسم الشاب بثقة وشرب من الكاس وقال: أمير عزيز المحمدي.
........
بعد مرور اسبوع.
عند آيات وعامر.
آيات كانت قاعدة بتذاكر وعامر بيشتغل علي اللاب بتاعه ومركز في شغل مهم وآيات زفرت فجأة بغـــضــــب وقالت: انا مش عايزة ادرس هندسة دي طلعت صعبة آوي.
رد عامر وهو بيبص في اللاب: مش صعبة ولا حاجة انتي بس محتاجة تركزي شويه.
آيات وقفت قدامه وقالت بغـــضــــب: قصدك ان انا مش بركز ومش هعرف أنجح في الكلية دي صح ؟
عامر بصلها بصدmة وقال: بس انا مقولتش كده!
ايات بعناد: بس انت تقصد كده.. وبعدين انت عارف انا مش قادرة اركز ليه؟ عشان انا حامل يا باشمهندس والمفروض انك بابا الطفل إللي أنا شايله مسؤليته لوحدي والطبيعي إنك تساعدني وتذاكرلي عشان انا بفهم منك انت اكتر من اي حد تاني لكن انت مش مهتم بيا ابدا وكل تركيزك واهتمامك ب شغلك وبس وانا اخر اهتمامتك!!
عامر قفل اللاب وقالها: آيات حبيبتي هو الحمل بيقلب معاكي بفقدان ذاكرة ولا ايه!! مش انا قولتلك أساعدك في مذاكرتك وإنتي رفضتي وقولتي انك فاهمة كل حاجة ومش محتاجة مساعدة!
ردت آيات: اه انا مش محتاجة مساعدة بس محتاجة اهتمام.. محتاجة احس اني مهمة في حياتك.. شوف شريف بيعمل ايه مع هاجر واتعلم منه.. شريف كل يوم يتصل ب هاجر بالساعات ويفضلوا يتكلموا في التليفون طول الليل ويقولها كلام حب!
عامر: طب دول مخطوبين وطبيعي يتصل بيها ويقولها كلام حب.. انا بقى اتصل بيكي ليه يا حبيبتي وانتي قدامي اهو وبقولك كل كلام الحب وانتي قدامي.
آيات: لا طبعا المشاعر بتكون مختلفه بين المخطوبين والمتجوزين وانا من حقي اعيش مشاعر المخطوبين دي!
عامر: ااااه هي هبت معاكي.. آيات هو انتي مش ناويه تولدي بقى وتخلصيني من الجنان ده!
آيات شهقت بصدmة: انا مـ.ـجـ.ـنو.نه.
عامر: لاااا دي هبت خالص انا خارج تكوني خلصتي برحتك.
وقرب عامر من باب الشقة واول لما فتح لقى كوكو وميرنا في وشه: عااااامر احنا رجعناااا.
عامر رجع ل ورا بصدmة وقال: انتوا إيه اللي رجعكم.
ميرنا وكوكو دخلوا الشقة وعامر واقف وآيات دخلت اوضتها بسرعة تلبس اسدال وتغطي شعرها وميرنا وقفت قدام عامر بحماس : دي كانت أجمل رحلة اطلعها في حياتي.. شكرا يا عامر.
واتكلم كوكو بحماس: ايه رأيك في الأوت فيت بتاعي انا اشتريته من بـ.ـاريس.
آيات خرجت من الغرفة وهي لابسه اسدال الصلاة وميرنا جريت عليها: ايااااات حشـ.ـتـ.ـيني و .
وضمتها وآيات كانت مستغربه وابتسمت لها بمجاملة.
كوكو كان واقف قدام عامر ولسه هيجري علي آيات ويعمل زي ميرنا لكن عامر مسكه من لبسه وقاله: انت رايح فين؟
رد كوكو بصوته الناعم: هسلم علي آيات.. انا خلاص بقيت بحبها عشان هي هتجيب لنا بيبي.
عامر: بتحب مين اتظبط بدل ما اظبطك انا وبعدين ايه هتجيبلنا بيبي دي انت مالك اصلا!
رد كوكو: ايه ده انت مش هتسمي البيبي كوكو!
آيات شهقت بصدmة وعامر اتكلم بغـــضــــب: بقى أبني انا هيبقى كوكو!! انتوا ايه اللي جابكم هنا؟
ردت ميرنا: اومال انا هروح فين يا عامر!! انت عارف ان بابا اتسـ.ـجـ.ـن ومبقاش عندي بيت !
عامر بصلها وكوكو اتكلم بعصبيته الناعمه: متقولش اخدها تعيش معايا في بيتي انا زهقت وعايز اعيش في بيتي برحتي.
عامر: تعيش في بيتك ازاي لوحدها وهي بـ.ـنت وانت..!!
سكت عامر وهو بيبصله وقال: مش عارف احدد نوعك ايه بس مينفعش تعيش معاك ومينفعش تعيش لوحدها!
اتكلمت آيات بعد تفكير: ممكن تعيش في شقة البنات مؤقتا.. هما رجعوا يعيشوا في الشقة عشان الجامعة.
عامر بصلها بتفكير وقال: والبنات هيوافقوا؟
ردت بتردد: مش عارفه بس انا ممكن اكلمهم.
وبصت ل ميرنا وقالت: المهم ميرنا هتوافق تعيش معاهم.. هما نفس البنات اللي كانوا معايا لما ميرنا خبطتنا بالعربية زمان لو تفتكر!
ميرنا بصت ل عامر بتردد واتكلم كوكو: اه هتوافق طبعا المهم متجيش تعيش معايا في بيتي!
اتكلم عامر مع كوكو: طب ما تيجي اجوزكم لبعض وخلاص يا كوكو.
كوكو بصدmة: جواز ايه!! انا كوكو اتجوز ميرنا الفقيرة بـ.ـنت عزيز المسجون.
ميرنا صرخت في كوكو: كوكو عيب تقول كده.
كوكو: سوري يا ميرو بس مفيش حد هيوافق يتجوز بـ.ـنت فقيرة زيك وكمان بـ.ـنت عزيز المسجون.
ميرنا بصت قدامها بحـ.ـز.ن وعامر زعق في كوكو وقال ل ميرنا: طب ممكن نتواصل مع اخوكي وتسافري عنده يا ميرنا إيه رأيك؟
ردت ميرنا بحـ.ـز.ن: أمير بقاله فترة كبيرة مش بعرف اتواصل معاه ومعرفش عنه اي حاجة!
عامر: انا هعرف أوصله واحسن حل دلوقتي انك تعيشي مع البنات اصحاب آيات في شقتهم لحد ما اوصل ل اخوكي.
ميرنا هزت راسها بحـ.ـز.ن وكوكو قعد براحة وقال ل آيات: انتي هتفضلي واقفه كده مش هتقدmيلنا حاجة ناكلها؟
ردت آيات: قصدك حاجة تشربها!
كوكو بصراخ: انتي مش عايزة تأكلينا في بيت عامر كمان!! دي فلوس عامر مش فلوسك انتي يا فقيرة زي ميرو.
عامر قرب من كوكو ومسكه من لبسه: انت بترفع صوتك علي مراتي كمان.
كوكو: انت اتجوزت البـ.ـنت الفقيرة دي ليه يا عامر.. انا ممكن اجوزك شيري صحبتي هي غنيه وعندها فلوس كتير وانت عجبتها يوم خطوبتك انت وميرو وكانت هتتجنن عليك.
شهقت آيات بصدmة: ومين شيري دي كماااان!
عامر مسك كوكو من لبسه وكأنه ماسك فار وخرجه برا الشقه وقاله: روح على شقتك بقى هتوديني في داهية.
كوكو اتكلم وعامر بيسحبوا ل برا الشقة: اسمعني بس يا عامر دي شيري زي القمر ووو.....
عامر خرجه بسرعة قبل ما يكمل كلامه وقفل الباب وبص وراه شاف آيات واقفه تبصله بغـــضــــب وتوعد وميرنا قاعده تبكي... بصلهم الاتنين وحط أيديه علي وشه بتعب وقالهم: انا لازم انزل ضروري عندي شغل مهم وعشان انتوا تقعدوا برحتكم.
آيات بصتله بغـ.ـيظ: تروح فين يا حبيبي قبل ما تحكيلي حكاية شيري هانم اللي هتتجنن عليك!
رد عامر عليها وهو عارف ومتأكد ان الليلة كلها هتبقى نكد: شيري ايه بس يا حبيبتي انتي هتصدقي المـ.ـجـ.ـنو.ن ده!! انا معرفش بنات بالأسم ده اصلا!
آيات شهقت بصدmة: وايه بقى اسماء البنات إللي حضرتك تعرفهم؟؟
اتكلمت ميرنا وهي بتبكي: سيبكم من شيري دلوقتي وفكروا في حل ل مشكلتي.. انا مش هعرف اعيش في الفقر مع اصحاب آيات اكتر من يومين!!..
وبصت ل عامر وقالتله برجاء: عامر ارجوك انت لازم تساعدني.. حاول توصل لاخويا أمير وعرفه اني لازم اسافر عنده واعيش معاه.
عامر هز راسه بتفهم وقال: حاضر يا ميرنا متقلقيش انا هحل الموضوع ده.
وبص ل آيات وقالها: آيات لو سمحتي كلمي البنات عـ.ـر.فيهم ان ميرنا هتعيش معاها في الشقة كام يوم بس وانا هنزل اوصلها دلوقتي .
ردت آيات بغـ.ـيظ: حاضر يا حبيبي هكلمهم واجي معاك نوصلها واحنا راجعين نبقى نكمل كلامنا عن شيري هانم.
عامر هز راسه بقلة حيلة وهمس لنفسه: ربنا يستر.
......
بعد مرور اسبوع..
في الجامعة عند آيات.
آيات كانت في الحمام وقبل ما تخرج سمعت صوت بـ.ـنت بتتأوه من الالم.. آيات قلقت عليها وخبطت علي باب الحمام تسألها بقلق: انتي كويسه؟
خرجت البـ.ـنت من الحمام ووشها كان اصفر وبتتألــم وآيات اتكلمت معاها بقلق: انتي شكلك تعبانه اوي!
البـ.ـنت بتعب: بطني بتو.جـ.ـعني اوي ممكن تساعديني.
آيات بقلق: حاضر بس اساعدك إزاي اجبلك مسكن ؟
البـ.ـنت وهي بتتألــم: لا مش هينفع اخد مسكن.. اصل انا حامل.
آيات ابتسمت لها وقالت: اااه فهمت.. طب انا معايا مسكن الدكتور بتاعي هو اللي قالي عليه.. انا كمان حامل على فكرة.
البـ.ـنت بصتلها وسألتها بتـ.ـو.تر: انتي متجوزة ؟
ردت آيات: ااه طبعا متجوزة.
البـ.ـنت بكت وآيات بصتلها باستغراب وسألتها: تحبي اخدك للدكتور بتاعي لو حاسه انك تعبانه اوي؟
ردت البـ.ـنت ببكاء: لا كفايه اخد مسكن من اللي معاكي وهبقى كويسه.
آيات فتحت شنطتها وادتها قرص مسكن والمايه ووقفت معاها لحد ما البـ.ـنت اتحسنت وشكرتها بأبتسامة: شكرا لأنك ساعدتيني.
آيات بأبتسامة رقيقه: الف سلامة عليكي ولو احتاجتي اي حاجة انا موجودة.
البـ.ـنت هزت راسها بأبتسامة وآيات رجعت عند زمايلها عشان تحضر المحاضرة وبعد خروج آيات من الحمام البـ.ـنت ابتسمت بمكر واتكلمت في التليفون مع شخص وقالت: خلاص قابلتها وشكلها سهلة مش هتتعبنا... بقلمي ملك إبراهيم.
...يتبع
↚
البـ.ـنت هزت راسها بأبتسامة وآيات رجعت عند زمايلها عشان تحضر المحاضرة وبعد خروج آيات من الحمام البـ.ـنت ابتسمت بمكر واتكلمت في التليفون مع شخص وقالت: خلاص قابلتها وشكلها سهلة مش هتتعبنا.
..............
في الشقة اللي فيها البنات.
كانت ميرنا قاعدة في الشقة لوحدها والبنات نزلوا الجامعة وكانت قاعده زهقانه ومضايقه وحاسه انها مش مرتاحة ابدا في العيشه وسطهم لإنهم مش شبهها ابدا وحياتهم عبـ.ـارة عن دراسه ومذاكرة وبس وهي عايزة تعيش الحياة اللي بتحبها وكلها خروجات وحفلات وسهر مع اصحابها وفلوس كتير تصرفها برحتها.. قاطع شرودها وافكارها صوت جرس الباب.. قامت فتحت الباب وهي معتقده ان واحدة من البنات رجعت من الجامعة بدري وهمست بضيق: علي آخر الزمن بقيتي بوابه يا ميرو.. ااه لو كوكو واصحابي شافوني وانا قايمه افتح الباب بنفسي!!!
شهقت بصدmة اول لما فتحت الباب وشافت اخوها امير واقف قدامها وفكرت ان عامر هو اللي كلمه عشان يرجع وياخدها.
ميرنا بسعادة: امير انت رجعت..
وقربت منه عشان تضمه لكن ايد أمير بعدتها عنه وهو بيبصلها بغـــضــــب.
ميرنا استغربت رد فعله الغريب والبـ.ـارد وامير اتجاهل نظراتها له ودخل الشقة وهو بيبص حواليه بشمئزاز وقال ببرود: هي دي العيشة اللي بعتي ابوكي عشانها!!
ميرنا اتـ.ـو.ترت من كلامه وقالت بـ.ـارتباك: أمير انا مبعتش بابا.. انااا..
قاطعها أميرة بصفعة قوية على خدها وميرنا وقعت علي الارض من قوة الصفعة وهو بيصـ.ـر.خ فيها: انتي اييه!! بتساعدي عدو ابوكي عشان يدخله السـ.ـجـ.ـن وانتي تاخدي المقابل رحلة سفر وترجعي تعيشي في الشقة الحقيرة دي.!
ميرنا ببكاء وصدmة وهي واقعه علي الارض: أمير انت فاهم غلط!!.. بابا هو اللي كان عايز يأذي عامر وعامر هو اللي كان دايما بيساعدني وو....
قاطعها أمير بصراخ: وايه كمااان.. عرف يضحك عليكي وانتى مشيتي وراه وانتي مغمضه وسلمتيه ابوكي.. نسيتي ان عامر الجارحى ابن الست إللي اتسببت في مـ.ـو.ت امنا.
ميرنا بصت ل اخوها بصدmة وقالت: مين السبب في مـ.ـو.ت ماما..! ؟ طنط ميسرة؟معقول ؟
أمير بغـــضــــب: ايوا هي السبب في مـ.ـو.ت امنا.. امك مـ.ـا.تت وهي عارفه ان ابوكي عينه على ميسرة وفلوسها وكان بيفكر فيها ليل ونهار.. مـ.ـا.تت وهي بتتحسر على جوزها اللي بيفكر في واحدة غيرها.. عشان كده انا مقدرتش اعيش هنا بعد مـ.ـو.تها واكون شاهد على قصة الحب الكبيرة اللي بين ابوكي وميسرة.. ميسرة اللي كانت جمب ابنها لحد ما بقى اسمه من اكبر رجـ.ـال الاعمال في البلد وانا بعدت عن اهلي ومستقبلي ضاع بسببها هي وابنها!
ميرنا بذهول: الكلام إللي انت بتقوله ده مش صح يا أمير.. بابا وطنط ميسرة...
قاطعها أمير بغـــضــــب: مش عايز اسمع منك ولا كلمة.. انا رجعت عشان اخرج ابويا من السـ.ـجـ.ـن وانتقم من عامر الجارحي وميسرة.
ميرنا بصتله بصدmة وامير قرب منها وقال بقوة: وانتي هتساعديني.. وبنفس الطريقة اللي ساعدتي عامر بيها وهدفعلك المقابل زي ما هو دفعلك.. بس اللي انا هدفعه اكتر بكتير.. انا دلوقتي معايا فلوس تشتري اي حد.
ميرنا بصتله بذهول وامير قرب منها وقال بتهديد: المفروض ان انا كنت اقتـ.لك بعد خيانتك ل ابوكي.. بس انا هديكي فرصه تانيه ودلوقتي تختاري.. يا تبقي معايا وتطلعي كسبانه.. يا تبقي مع عامر الجارحي وتفضلي عايشه في الفقر هنا.
ميرنا بتـ.ـو.تر وخــــوف: انا أكيد معاك يا أمير.. انت اخويا الوحيد.
أمير كمل كلامه بسخريه: ومعايا الفلوس إللي هتخليكي اقوي من الكل.
ميرنا عيونها لمعت لما سمعت كلمة الفلوس وابتسمت وقالت: أكيد انا معاك.
أمير هز راسه بالايجاب وقالها: هاتي شنطتك وانزلي ورايا انا هستناكي تحت.. وخلي بالك يا ميرنا.. اي خيانة انا هنسى انك اختي.
هزت راسها بالايجاب بخــــوف وامير نزل وميرنا فكرت انها لازم تكون مع اخوها لان هو اللي هيقدر يساعدها تبعد عن الفقر.
امير نزل من الشقة وركب عربيته واتكلم في التليفون.
أمير: ايه الاخبـ.ـار.. خطتنا ماشيه تمام؟
رد الطرف الاخر: كله تمام يا باشا متقلقش.
أمير: انا عايز الضـ.ـر.بات بتاعنا تكون كلها في نفس الوقت.. عامر الجارحى لازم ينتهي في لحظة واحدة وميبقاش قادر يستوعب كل الضـ.ـر.بات دي بتيجي منين وازاي وامتي لحد ما ينتهي.
رد الطرف الاخر: اطمن يا باشا كل اللي قولت عليه هيتنفذ وعامر الجارحي مش هيقدر يقف على رجليه تاني بعد اللي هيحصله.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في المساء في الشقة عند عامر وآيات.
آيات كانت قاعدة بتذكر وعامر بيشتغل علي اللاب وآيات فجأة افتكرت البـ.ـنت زميلتها اللي قابلتها في حمام الجامعة وشردت في التفكير فيها.
عامر رفع عينيه وهو بيبص عليها وشافها شارده وبتفكر بتركيز..
قفل اللاب بتاعه وقرب منها وضمها بحب وسألها: حبيبتي بتفكري في ايه؟
ردت آيات بأبتسامة: اصل انا النهاردة قابلت بـ.ـنت في الجامعة...
سكتت ومكملتش كلامها وعامر سألها بفضول: مالها البـ.ـنت اللي قابلتيها في الجامعة؟
ردت آيات: اصلها كانت حامل وتعبانه اوي وانا اديتها قرص مسكن من اللي الدكتور بتاعي كتبهولي.. بس خايفه يكون مش مناسب لها! قلقانه عليها.
عامر ابتسم وقالها: متقلقيش يا حبيبتي اكيد الدوا دا امان لكل الحوامل..
وابتسم اكتر وقالها وهو بيحط ايديه علي بطنها: ت عـ.ـر.في انا بقيت مستني اليوم اللي ابننا هيجي فيه الدنيا وينور حياتنا.. مش قادر اتخيل اني هكون اب لطفل حته مني ومنك.
آيات ابتسمت وقالت بسعادة: وانا كمان بتمنى يجي اليوم اللي المسه ب ايدي واخده في حـ.ـضـ.ـني.. ونفسي يطلع شبهك في كل حاجة يا عامر.
عامر ضمها وهو بيبتسم وآيات غمضت عينيها جوه حـ.ـضـ.ـنه براحة: انا بحبك اوي يا عامر.. اوعى تسيبني او تبعد عني في يوم من الايام.
وبصتله بحب وعيونها لمعت بالدmـ.ـو.ع وقالت: انا من غيرك امـ.ـو.ت.
عامر ابتسم لها بحب وقبل جبينها وقال بحنان: بعد الشر عنك يا حبيبتي انا اللي مقدرش ابعد عنك يا آيات.. اوعدك اني عمري ما ابعد عنك ابدا.
آيات ابتسمت بسعادة وغمضت عينيها جوه حـ.ـضـ.ـنه وهي حاسه بالأمان وعامر كان بيضمها لقلبه اكتر وهو بيطمن قلبه بوجودها.
.........
في شقة علاء ولولا.
لولا كانت في المطبخ بتعمل قهوة ل علاء وهي بتتنهد بغـ.ـيظ لانها بتحاول مع علاء بقالها كام يوم عشان يكونوا زي اي زوجين عادين لكن علاء محافظ على الحدود بينهم وكمان بقاله كام يوم متغير وشكله مشغول بحاجة مهمه وكانت قلقانه وخايفه يكون مشغول بواحدة تانيه !!
قربت من غرفة المكتب عشان تدخله القهوة وفجأة سمعته بيتكلم في التليفون ووقفت تسمع المكالمة بفضول عشان تعرف اذا كان في واحدة تانيه في حياته فعلا ولا لا!!
علاء: اطمن كله تمام.. البـ.ـنت دي تبعي متقلقش منها.. هتعرف تنفذ كل اللي اتفقنا عليه.. بس زي ما اتفقنا.. انا عايز نسخه من الفيديو بتاعها وهما بيغتصبوها.. لازم افضح عامر الجارحى ويعيش بالعار العمر كله زي ما عمل معايا واكتر.
لولا شهقت بصدmة اول لما سمعت اسم عامر الجارحى وفنجان القهوة وقع منها علي الارض واتكـ.ـسر.
علاء انتفض من مكانه بسرعه وهو في غرفة مكتبه وقفل التليفون وطلع عشان يشوف إيه اللي حصل وشاف لولا قاعدة على الأرض بتنضف القهوة اللي وقعت وسألها بغـــضــــب: انتي بتعملي ايه هنا؟
ردت لولا بتـ.ـو.تر: كنت جيبالك قهوة ووقعت علي الارض وانا ماشيه.
علاء بغـــضــــب: انا مطلبتش منك تعمليلي قهوة وقولتلك مليون مرة انا مستحيل أكل او أشرب حاجة من ايديكي.
لولا بصتله بعمق وعلاء قفل باب غرفة مكتبه بالمفتاح وخرج من البيت ولولا قعدت تفكر في مكالمة التليفون اللي سمعتها وكانت عايزة تتأكد هو يقصد ايه بالظبط من كلامه عن عامر الجارحى وهمست لنفسها: ياتري انت بترتب ل ايه تاني يا علاء.. عامر الجارحي مستحيل يسامحك المرادي ومش بعيد يقتـ.لك! ومين البـ.ـنت دي كمان اللي تبعك!! ربنا يستر من افكارك يا علاء وملاقيش عامر الجارحي مجوزك واحدة كمان!!
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في بيت ميرفت.
ميسرة لبست ونزلت وهي حاطه مكياچ كامل وقالت ل ميرفت انها رايحة تعمل شعرها.
ميرفت بصتلها من فوق ل تحت بدهشة وسآلتها بفضول: شعرك ايه إللي رايحه تعمليه.. انتي ايه حكايتك بالظبط يا ميسرة؟ بقالك كام يوم كده مش عجباني وخروجاتك كتير.!
ميسرة: ايه يا ميرفت انتي عايزاني اضيع حياتي وعمري قدام التليفزيون زيك اتابع مسلسلات وادفن نفسي هنا في البيت.. انا لسه صغيرة وعايزة اعيش وأخرج واشوف ناس واحب واتحب.
ميرفت بدهشة: تحبي وتتحبي!! افهم من كده ان في حد جديد في حياتك يا ميسرة.؟
ميسرة بتـ.ـو.تر: وايه اللي يمنع ان يكون في حد جديد في حياتي..!
ميرفت: اللي يمنع انك لسه في فترة العدة بتاعك من عزيز واللي يمنع انك مينفعش تدخلي في علاقة جديدة بالسرعة دي ومع شخص منعرفش هو مين.. مش قادرة أصدق انك لسه متعلمتيش من اللي حصلك مع عزيز.
ميسرة: مش كل الرجـ.ـاله زي عزيز يا ميرفت.. عزيز صفحة قديمة في حياتي وانا خلاص قفلتها ومش هفكر فيه تاني.
ميرفت: ومين بقى سعيد الحظ الجديد اللي دخل حياتك مكان عزيز!
ردت ميسرة: احنا لسه في مرحلة التعارف.. لما الموضوع يبقى رسمي هبقى اقولك هو مين.. انا لازم امشي دلوقتي.. باااي.
خرجت ميسرة وهمست ميرفت لنفسها بصدmة: مرحلة تعارف والموضع يبقى رسمي.. ربنا يستر من تهورك يا ميسرة.
خرجت ميسرة من البيت وراحت مطعم كبير وكان المكان كله متزين بالورد والشموع.
دخلت ميسرة وهي بتبتسم بسعادة وكان مرتضي في انتظارها وفي ايديه بوكيه ورد احمر وكان حاجز المطعم كله عشانها لوحدها.. ميسرة كانت مبهورة وحاسه انها رجعت بـ.ـنت في العشرين من عمرها ومرتضي قدm لها الورد بطريقة رومانسيه ومسك أيديها وقعدوا مع بعض وكان بيقولها كلام رومانسي وهي حست انها بتعيش معاه شبابها من جديد وبتعرف الحب لاول مرة.
مرتضى كان متابع سعادتها بكلامه وفخور بنجاحه في خطته وانه قدر بكل سهوله يسيطر على ميسرة وبدأت تثق فيه.
.......
صباح اليوم التالي.
آيات وصلت الجامعة وشافت البـ.ـنت الحامل اللي قابلتها في الحمام والبـ.ـنت قربت منها واتكلمت معاها بأبتسامة: انا حابه أشكرك على اللي عملتيه معايا وانا تعبانه.
ردت آيات بأبتسامة: علي ايه انا معملتش حاجة.. المهم طمنيني انتي كويسه دلوقتي ؟
ردت البـ.ـنت: اه النهاردة أحسن كتير.. انا مكنتش اعرف ان الحمل بيكون صعب كده في الشهور الأولى!
ردت آيات بأبتسامة: انتي لسه في الشهور الأولى.. انا خلصت الشهور الأولى الحمدلله وبقيت في اول الشهر الخامس دلوقتي.
البـ.ـنت ابتسمت وقالت: مش باين عليكي الحمل واضح ان بطنك صغيره وكمان لبسك واسع مش مبين انك حامل اصلا!!
آيات ضحكت والبـ.ـنت كملت كلامها وقالت: بس الحمل صعب مع الجامعة.. تفتكري احنا هنقدر نكمل الجامعة بعد الولادة.
آيات: ان شاء الله نقدر.
البـ.ـنت مدت أيديها وقالتلها: احنا لسه متعرفناش.. انا نادين..
آيات: وانا آيات.
نادين: دي اول سنه ليا في الجامعة دي ومعرفش حد هنا خالص.. آيات احنا ممكن نبقى أصحاب ؟
ردت آيات: اه طبعا.
نادين ابتسمت وقالتلها: مبسوطة اني اتعرفت عليكي يا آيات.. قوليلي انتي الدكتور بتاعك اسمه ايه؟ اصل انا مش مرتاحة مع الدكتور بتاعي اللي انا متابعة معاه الحمل وبفكر اروح لدكتور تاني.
آيات بدأت تتكلم معاها عن الدكتور بتاعها ونادين كانت بتسمعها بتركيز وبعد كلام كتير بينهم قعدوا مع بعض وآيات كانت مرتاحة في الكلام مع نادين جدا واتكلموا في مواضيع كتير ونادين حكتلها ان جوزها مسافر وانها عايشه هنا لوحدها وآيات اتعاطفت معاها وقررت تكون معاها طول الوقت وتساعدها لو احتاجت أي حاجة.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد مرور أسبوع.
عامر وآيات راحوا للدكتور اللي آيات بتتابع معاه الحمل.
الدكتور شاور ب أيديه علي الشاشه إللي قدامهم وقال بأبتسامة: البطل الصغير بتاعنا ظاهر قدامكم اهو..شايفينه ؟
آيات بصت على صورة الجنين في الشاشه اللي قدامها وعيونها دmعت وعامر بص عليه وابتسم بسعادة وسأل الدكتور: هي الولادة هتكون إمتى يا دكتور؟
رد الدكتور بأبتسامة: هانت يا باشمهندس.. كلها اربع شهور وابنك يجي للدنيا ان شاء الله.. بس مدام آيات لازم تهتم ب أكلها شويه وتحاولي ترتاحي لان المايه حوالين الجنين قليله شويه.
آيات بقلق: يعني في خطر عليه يا دكتور ؟
الدكتور: ان شاء الله مفيش اي خطر انا هكتبلك علي ادويه تاخديها في مواعيدها.
آيات قامت بعد انتهاء الكشف واخدو صور الجنين وعامر كان بيبص للصور وهو بيبتسم بسعادة واشتياق انه يشوف ابنه ويضمه في حـ.ـضـ.ـنه.
آيات قعدت قدام الدكتور وسألته بفضول: في واحدة صاحبتي إسمها نادين كانت عايزة تتابع حملها مع حضرتك يا دكتور.. هي كانت متابعة الحمل مع دكتور تاني بس بتقول انها مش مرتاحة معاه.
رد الدكتور بأبتسامة: تمام.. ممكن تكلم السكرتيرة وتحجز معاها ميعاد.
آيات ابتسمت وعامر سألها بدهشة: مين نادين؟
آيات: دي زميلتي في الجامعة اللي كانت تعبانه وانا حكتلك عنها.
عامر بص ل آيات وهز راسه بالايجاب وشكر الدكتور وخرجوا.. اول لما خرجوا آيات اتصلت على نادين وقالتلها انها كلمت الدكتور وقالها تكلم السكرتيرة وتحجز ميعاد للكشف.
عامر كان مستغرب ان آيات علاقتها بزميلتها دي تطورت بسرعة كده وسألها باستغراب: مكنتش اعرف ان علاقتك بزميلتك دي تطورت للدرجة دي!
آيات بأبتسامة: نادين بـ.ـنت كويسه وانا متعاطفه معاها لأنها حامل وجوزها مسافر وعايشه هنا لوحدها.
عامر بستغراب: وازاي جوزها واهلها سايبنها تعيش لوحدها هنا وهي حامل !
آيات: انا معرفش تفاصيل كتير عنها بس هي طيبه اوي وانا حبيتها.
عامر باستغراب: طب هي اسمها ايه بالكامل؟
آيات: ليه بتسأل؟ اللي اعرفه ان اسمها نادين.
عامر: عايز اسأل عنها واعرف هي كويسه فعلا ولا لا!
آيات بعناد: من غير ما تسأل يا عامر انا بقولك انها بـ.ـنت كويسه جدا انا متأكدة.. وبعدين مش كل الناس اللي في الدنيا أشرار عشان تخاف عليا من اي حد يقرب مني.. الدنيا لسه بخير وفي ناس كتير كويسين.
عامر بص ل آيات بعمق وقالها: عموما انا هعرف اسمها بطريقتي.
آيات بغـــضــــب: عامر انا مش صغيرة على فكرة عشان تتعامل معايا بالطريقة دي!
عامر: آيات انا بحبك ومن حقي اخاف عليكي واحميكي وبعدين مفيش حاجة لو انا اطمنت انها بـ.ـنت كويسه.
آيات: عامر انت مش ملاحظ ان انت بتخـ.ـنـ.ـقني بكل اللي انت بتعمله ده.. حاطت حرس ورايا بيعدوا عليا النفس إللي بتنفسه.. أنا حاسه إني متراقبه طول الوقت ومش عارفه أتنفس.
عامر:احنا اتكلمنا في الموضوع ده آكتر من مره وقولتلك ان الحرس دول لحمايتك.
آيات: حمايتى من ايه!! مش خلاص كل المشاكل اللي كانت عندك انتهت ومبقاش لك اعداء!
عامر: مفيش حد ناجح ملوش اعداء يا آيات.
آيات سكتت لانها مش مقتنعه ب كلامه وعامر تعب من كتر ما هو بيحاول يقنعها وهي عنيده ومش عايزة تفهم انه بيعمل كل ده عشان خايف عليها.
آيات بعصبيه: عموما انا تعبت وزهقت من موضوع الحرس ده ونفسي اعيش حياة طبيعيه زي كل الناس ومش اي بـ.ـنت اتعرف عليها واصاحبها تبقى شريره وعايزة تأذيني! لو سمحت يا عامر من فضلك انت لازم تحط حدود للموضوع ده ولو انت عندك اعداء انا معنديش!
عامر بنفاذ صبر: وانا ايه وانتي ايه يا ايات؟!! احنا الاتنين واحد واي حد هيفكر يأذيني انتي اول حد هيفكر يأذيني فيه لانك نقطة ضعفي الأولى يا آيات.
آيات بتعب: خلاص يا عامر انا تعبت كفايه كلام في الموضوع ده لو سمحت.
عامر بص قدامه علي الطريق واتنهد بتعب وفي نفس الوقت خالته ميرفت اتصلت عليه وعامر رد عليها وكان واضح على صوتها القلق: عامر.. حبيبي عامل ايه وآيات عامله ايه طمني عليكم.
عامر بقلق: احنا الحمدلله بخير.. صوتك مش طبيعي؟ في حاجة حصلت ؟؟
ميرفت بتردد: ميسرة...
عامر بقلق: مالها امي؟؟
ميرفت: مش عارفه اقولك ايه يا عامر بس شكل ميسرة بتحب جديد وانا قلقانه عليها اوي.
عامر وقف بالعربيه بصدmة وآيات بصت له بذهول وكتمت ضحكتها😂😂.... بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
↚
ميرفت بتردد: ميسرة...
عامر بقلق: مالها امي؟؟
ميرفت: مش عارفه اقولك ايه يا عامر بس شكل ميسرة بتحب جديد وانا قلقانه عليها اوي.
عامر وقف بالعربيه بصدmة وآيات بصت له بذهول وكتمت ضحكتها علي اخر لحظه وعامر رد على خالته بعصبيه: امي بتحب جديد!! ايه الكلام اللي بتقوليه ده يا خالتي!!
ميرفت بتردد: عامر انت لازم تفضي نفسك وتيجي لان الموضوع بجد وانا قلقانه على ميسرة وهي مش عايزة تسمع مني.
عامر بغـــضــــب مكتوم وهو بيشغل عربيته تاني: حاضر يا خالتي انا هوصل آيات البيت واجيلك حالا.
قفل المكالمه وآيات بصتله وسكتت وعامر كان بيبص قدامه بغـــضــــب وهو حاسس انه هيتجنن من إللي بيحصله ومش عارف يلاقيها من آيات وعنادها ولا امه وتهورها!!
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في بيت ميرفت.
قفلت المكالمه مع عامر ولقت ميسرة نازله وهي لابسه ملابس مش مناسبه ابدا مع سنها ومغيره لون شعرها وحاطه ميكب كتير وريحة برفانها قويه جدا.
ميسرة اتكلمت معاها بصوت رقيق: هاااي يا ميرفت.. متعملوش حسابي في العشا النهاردة انا هتعشى برا.
ميرفت بصتلها بغـــضــــب وقالت: ايه اللي انتي عملاه في نفسك ده!! مش مكسوفه لو ابنك شافك بالشكل ده هيقول ايه!
ردت ميسرة بغـــضــــب: وابني هيشوفني فين هو مشغول بشغله ومـ.ـر.اته!!
اتكلمت ميرفت بانفعال: هيشوفك دلوقتي يا ميسرة.. انا كلمت عامر وهو جاي في الطريق دلوقتي.
ميسرة بصتلها بصدmة: كلمتيه قولتيله ايه؟؟
ميرفت: قولتله يجي يشوف الحالة اللي انتي وصلتيلها دي.
ميسرة قربت من اختها بغـــضــــب: مالها حالتي يا ميرفت!!؟ ايه صعبان عليكي تشوفيني مبسوطه وعايشه حياتي ؟! عايزني ابقى نسخه منك واقضي حياتي وانا قاعده مكاني مبتحركش لحد ما بقيتي شبه الكرسي اللي انتي قاعده عليه! صعبان عليكي اني بتحرك واخرج واحب واتحب وانتي مقضيه حياتك تتفرجي على المسلسلات والافلام وتكلمي نفسك هنا!
ميرفت بصت ل اختها بصدmة وميسرة كانت في اشـ.ـد حالتها من العصبيه والجنون وقالت كلام جارح جدا ل اختها وانهت كلامها وهي بترفع صابعها في وش ميرفت وقالت بتحذير: عامر لو عرف ايه حاجة عن خروجاتي وعن اللي بعمله يبقى لا انتي اختي ولا انا اعرفك يا ميرفت وهتخسريني العمر كله.
ميرفت بصدmة وذهول: للدرجة دي يا ميسرة!!
ميسرة بغـــضــــب: واكتر.. انا مش هسمحلك تدmري علاقتي ب ابني وحياتي واقف اتفرج عليكي...
واتحركت اتجاه الدرج وقالت: انا هطلع اغير وانزل اقابل عامر بلبس البيت وانتي تصلحي اللي عملتيه وتقولي ل عامر ان انتي كدبتي عليه او تخترعي اي كدبه وتغيري كلامك اللي قولتيهوله مفهوم.
ميرفت كانت مصدmة من اختها وكلامها وميسرة مهتمتش بصدmتها وطلعت تغير لبسها ودmـ.ـو.ع ميرفت نزلت بحـ.ـز.ن وقهره بعد ما سمعت كلام اختها الجارح وخافت فعلا انها تخسرها او تكون سبب ان ميسرة تخسر ابنها.
بعد وقت عامر وصل قدام بيت خالته وهو هيتجنن بعد الكلام اللي قالته وفي نفس الوقت كان شريف لسه واصل هو كمان وراجع من برا لانه مشغول الفترة دي في تجهيز الفيلا اللي هيتجوز فيها.
شريف استغرب لما شاف عامر وسآله بدهشة: عامر مقولتش يعني انك هتيجي هنا مش المفروض هتاخد آيات للدكتور النهاردة!
رد عامر وهو بيتنهد بتعب: روحنا للدكتور وروحت آيات البيت وجيت أشوف امي لان خالتي كلمتني وقالتلي حاجة غريبه كده عن امي وانا جيت افهم ايه الحكاية!
شريف بدهشة: حاجة ايه؟؟
عامر زفر بغـــضــــب وهو مش عارف يقول ايه ل شريف لان الموضوع مخجل جدا وقاله: تعالى ندخل ونشوف خالتي هتقول ايه.
عامر وشريف دخلوا وكانت ميرفت قاعده بتبكي واول لما شافتهم جففت دmـ.ـو.عها بسرعه وابتسمت بتـ.ـو.تر وهي بتستقبلهم.
عامر قرب منها وسلم عليها وسألها بقلق: خالتي ايه الكلام اللي قولتيه في التليفون ده!!
اتكلمت ميرفت بتـ.ـو.تر: هو انا يعني مينفعش اشوفك غير بالطريقه دي!.. انت بقالك كام يوم مش بتيجي ووحـ.ـشـ.ـتني وكمان ميسرة كل شويه تسأل عليك.
عامر بص ل خالته بدهشة وقال: بس الكلام اللي قولتيه في التليفون ده....
قاطعته خالته وهي بتضحك عشان يصدق انها كانت بتهزر معاه: انا كنت بقولك كده عشان اغـ.ـيظ ميسرة وكانت قاعده جمبي وكنا بنضحك وعايزين نعرف ايه هيكون رد فعلك لو حاجة زي دي حصلت.
عامر اتنهد براحة وقال: حـ.ـر.ام عليكي يا خالتي هو في هزار في الكلام ده برضه!!
سألهم شريف بفضول: هو ايه الحكاية انا عايز افهم؟
قاطعهم نزول ميسرة وكانت لابسه بيچامة منزليه غامقه وبشرتها كانت باهته بعد ما مسحت الميكب اللي كان على وشها وقربت منهم وهي بتتابعهم بترقب واتكلمت مع عامر: عامر حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني.
عامر ضمها وقال بحنان: وانتي كمان يا امي حشـ.ـتـ.ـيني و .. انا اسف لاني انشغلت عنك الايام اللي فاتت.
ميسرة بصت ل اختها بعد ما اتأكدت انها متكلمتش مع عامر في حاجة وردت عليه: ولايهمك يا حبيبي انا وخالتك بـ.ـنتسلى طول اليوم مع بعض.
أتكلم شريف بحـ.ـز.ن: وانا كمان اسف لاني انشغلت عنكم الفترة دي بس انتوا عارفين تجهيز الفيلا اللي هتجوز فيها واخده كل وقتي.
ميسرة بصت ل ميرفت بخبث وقالت: هي دي سنة الحياة يا حبيبتي كل واحد لازم يهتم بحياته ومستقبله.. اكيد مش هتفضلوا قاعدين جمبنا طول العمر..كل واحد فيكم لازم يبقى عنده بيت وزوجة واولاد يشغلوه وياخدو كل وقته.
ميرفت خفضت وشها بحـ.ـز.ن لان هي الوحيدة اللي فاهمه قصد اختها وعامر قبل أيد امه وقالها: مين قال كده يا ست الكل احنا من غيركم ولا حاجة.
ميسرة ابتسمت وعيونها كانت على اختها وشريف بص ل عامر وقاله: بما انك هنا انا كنت عايز اخد رأيك في تعديلات عايز أعملها في الفيلا بتاعي.. تعالى معايا أوضة المكتب تشوفهم.
عامر قام ودخل مع شريف غرفة المكتب وميسرة قربت من ميرفت اختها وهي بتبتسم وقالت: شكرا يا ميرفت لانك حافظتي على علاقتنا.
ميرفت بصتلها بحـ.ـز.ن وقالت: ياريت انتي كمان تحافظي على علاقتك بينا يا ميسرة.. لانك لو خسرتينا مش هتلاقي حد يخاف عليكي بعد كده.
ميسرة ردت ببرود: متخافيش يا ميرفت انا عارفه انا بعمل ايه كويس ومش محتاجة نصيحة من حد وخصوصا منك انتي.
ميرفت بصتلها بغـــضــــب واتحركت بالكرسي بتاعها بعيد عنها وميسرة قعدت تبتسم بثقة ومسكت تليفونها وبعتت رساله ل مرتضى تعتذر له انها مش هتقدر تخرج تقابله النهاردة.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد مرور عدة ايام واسابيع..
كانت كل يوم ميسرة بتتعلق ب مرتضى اكتر من اليوم اللي قابله وكل يوم مرتضى يفاجئها بهدايا وخروجات وسهر في أماكن مختلفه وكانت ميسرة سعيدة جدا معاه بالحياة الخياليه اللي أخدها عليها وكأنها بتعيش شبابها معاه من جديد.
كانوا سهرانين في مكان ومرتضي قاعد جنبها وبيتكلموا وبدون ما تنتبه ميسرة استغل مرتضى انها مشغوله في الكلام معاه وحط قرص دواء في العصير بتاعها وميسرة شربت العصير بدون ما تنتبه وبعد دقايق فتح علبه صغيرة فيها بودره بيضا وبدأ يجهزها قدامه.
ميسرة اتصـ.ـد.مت وسألته بقلق: ايه ده انت بتعمل ايه؟ ده هيرو.ين صح؟
رد مرتضى: لا دا اللي بيخليكي تحسي انك اسعد انسانه في الدنيا.. وانا حابب اننا نتشارك الشعور ده مع بعض.. خدي جربي.
ميسرة خافت وقالت بتـ.ـو.تر: لا انا بخاف من الحاجات دي!
مرتضى: يبقى انتي مش عايزة تشاركيني الحاجات اللي بتسعدني.
ميسرة بتردد: بس بلاش ده.
مرتضى بزعل مزيف: برحتك يا ميسرة.. انتي شكلك مش عايزة تتبسطي معايا.
ميسرة لاحظت انه زعل وقالت بتـ.ـو.تر: خلاص أنا ممكن أجرب مرة واحدة بس عشان خاطرك.
هز راسه بابتسامة وميسرة قربت البودرة من انفها واخدت نفس عميق ومرتضي كان بيبصلها ويبتسم وقالها: ايوا كده يا حبيبتي.. برافو عليكي.
ميسرة حست بشعور غريب واسترخاء في كامل جـ.ـسمها وكان ده تأثير الدواء اللي مرتضى حطه في العصير بتاعها وغمضت عينيها تستمتع بالشعور اللي هي حاسه بيه.
مرتضى ابتسم بثقة وكتب رساله على تليفونه "كله تمام المفعول بدأ يظهر عليها"
جاتله رساله بالرد "برافو عليك بس لازم تنتظم على الدوا ده مع البودرة لمدة أسبوعين على الاقل"
رد مرتضي برساله وهو متابع حالة الاسترخاء اللي بقت ميسرة فيها وكأنها في عالم تاني "واسبوعين هيكونوا كفايه عشان تكون مدmنه؟ "
جاله رد "انا مش هدفي انها تكون مدmنه انا عايز اشوفها مذلوله قدامي والدوا إللي انت حطيتهولها في العصير ده بيتفاعل مع البودرة وهتوصلها لحالة هيكون علاجها اصعب من الإدmان بكتير، المهم عندي انك لازم تقابلها كل يوم وتخليها تاخد الدوا ده مع كام شامه كده من البودرة اللي معاك"
رد مرتضى" تمام كل اللي قولت عليه هيتنفذ"
------
بعد مرور أسبوعين.
في شقة عامر وآيات.
اتكلم عامر مع أيات قبل ما يخرجوا من الشقة الصبح: آيات.. انا حاولت اعرف اي حاجة عن البـ.ـنت صحبتك اللي اسمها نادين دي ومفيش اي معلومة عنها.. في حاجة غريبه ولازم تخلي بالك من البـ.ـنت دي والافضل تبعدي عنها.
آيات: هو عشان ملقتش حاجة ضدها يبقى ابعد عنها! ليه طول الوقت محسسني ان كل الناس عايزين يؤذونا!
عامر بنفاذ صبر: آيات.. انا فهمتك آكتر من مرة ان طبيعي جدا يكون ليا اعداء وعايزين يؤذوني وانا مش هستحمل يؤذوني فيكي.
آيات بصتله بعدm اقتناع وهزت راسها بلا مبالاة وعامر بصلها بقلق وقال بتحذير اخير: آيات كلامي ده مينفعش فيه عناد وانتي لازم تساعديني احافظ عليكي وعلى ابننا.
آيات بعدm اقتناع: حاضر يا عامر انا لازم امشي دلوقتي عشان اتأخرت علي الجامعة، ممكن ولا في اي اوامر تانيه؟؟
عامر زفر بغـــضــــب وقال: دي مش اوامر يا آيات انا خايف عليكي.
آيات: حاضر يا عامر ممكن امشي بقى لاني اتأخرت.
عامر بصلها وهز راسه بقلة حيلة وخرجوا الاتنين من الشقه وآيات ركبت العربيه مع السواق وعامر كان واقف يبص عليها وحاسس بشعور قلق وخــــوف غريب جواه واللي مضايقه اكتر ان آيات مش مقدرة خــــوفه عليها وبتتعامل مع كلامه بلا مبالاة!.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
عند مرتضى.
كان قاعد في شقته وبيتكلم في التليفون.
مرتضى: فات اسبوعين وانا بحطلها الدوا كل يوم بانتظام وبدأ يظهر عليها الاعراض بقالها يومين وانا مقبلتهاش امبـ.ـارح زي ما قولتلي وأكيد هتفكر ان كل ده بيحصلها من البودرة بس.
رد عليه: تمام كده هي أكيد هتتعب النهاردة لانها مخدتش القرص إمبـ.ـارح وهتلاقيها جايه تجري عليك وتنفذ اللي قولتلك عليه مش عايز غلطه.
مرتضي: متقلقش انا ماشي معاها علي الخطه بالظبط.
--------
في بيت ميرفت.
ميسرة خرجت من غرفتها بخطوات سريعة وشريف ووالدته كانوا قاعدين بيفطروا مع بعض.
ميرفت اول لما شافت ميسرة لابسه وخارجة سألتها بقلق: رايحة فين بدري كده يا ميسرة ؟
ردت ميسرة بصوت مهزوز: انا عندي مشوار مهم.
وخرجت بسرعة قبل ما تسمع رد من اختها وشريف بص ل والدته وقالها بدهشة: خالتي شكلها تعبانه.. وشها باهت وفيها حاجة غريبه.!
اتكلمت ميرفت بقلق: بقالها كام يوم مش عجباني مش عارفه فيها ايه!! لما ترجع لازم اقعد اتكلم معاها.
....
قدام باب شقة مرتضي.
وقفت ميسرة تخبط علي الباب بقوة.
مرتضي خرج وفتح لها الباب وبصلها وابتسم وقال: ايه يا حبيبتي جايه بدري ليه كده!
ردت ميسرة بصوت مهزوز: مرتضى انا جـ.ـسمي كله بيوجـ.ـعني وعندي صداع هيمـ.ـو.تني.. ارجوك انا عايزة بودرة من اللي معاك.. لما بشمها برتاح.
مرتضى ابتسم وقالها: انا مش عارف في عندي هنا ولا لا.. طب ادخلي يا حبيبتي وانا هدور كده عندي يمكن الاقي.
دخلت ميسرة وهي بترتجف ومرتضي دخل أوضة النوم ورجع وهو معاه كيس صغير من البودرة وقالها: حظك حلو لقيت كيس.
ميسرة جريت عليه واخدت الكيس من أيديه ووقع منها على الأرض وقعدت على الأرض تفتح الكيس وجـ.ـسمها كله كان بيرتجف ومرتضى طلع تليفونه وصورها فيديو وهو بيبتسم.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد وقت آيات وصلت الجامعة.
قربت نادين من آيات وقالتلها: آيات الحمل تاعبني اوي وحصل عندي نـ.ـز.يف فجاة.. ممكن تاخديني للدكتور بتاعك بسرعة ؟
آيات بقلق: تعبانه حاسه ب ايه؟
نادين: مش عارفه انا لقيت نقط دm وحاسه اني بسقط الحمل.
آيات بصتلها بقلق وشافت نقط دm علي بنطلون نادين وقلقت عليها فعلا وقالت: طب تعالي خلينا نروح بسرعة لاقرب مستشفى.. انا هكلم السواق يجيب العربية ويجي بسرعة عشان يوصلنا.
نادين: لا انا مش هقدر اتحمل خلينا نروح في تاكسي لان انا بشوف عربية حرس ماشيه وراكي وانا مش عايزة شوشره ومش عايزة حد يحس بحاجة.
آيات بصتلها بدهشة ونادين قالت بصوت مهزوز: خلينا نخرج من البوابة التانيه ونتحرك بسرعة حتى وصليني عند الدكتور وسيبني يا آيات وارجعي انتي الجامعة تاني عشان جوزك.
آيات بتردد: بس..
نادين: ااااه الو.جـ.ـع بيزيد يا آيات ارجوكي ساعديني.
آيات هزت راسها بالموافقة وخرجت معاها من البوابة التانيه وكان في تاكسي واقف وقرب منهم بسرعه ونادين ركبت وايات كانت محتاره وحاسه ان اللي بتعمله ده غلط بس كانت شايفه نادين بتتألــم قدامها وكانت لازم تساعدها وتاخدها المستشفى بسرعة.
ركبت جنب نادين واول لما ركبت التاكسي اتحرك بسرعه ونادين بصت ل آيات وابتسمت وقالتلها: شكرا يا آيات.
آيات قبل ما ترد عليها لقت نادين بترش حاجة في وشها وفقدت الوعي في نفس اللحظة.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في شقة علاء ولولا.
علاء خرج من اوضته وهو بيتكلم في التليفون بسعادة: اخيرا التنفيذ النهاردة.. هتجيبها علي العنوان اللي اتفقنا عليه والرجـ.ـاله هيكونوا هناك وبعد ما يخلصوا ويصوروها هنبلغ البوليس وهتتمسك آداب مع واحد فيهم والخبر هيتنشر في كل المواقع.. القبض على زوجة المهندس عامر الجارحي في قضيه مخله للاداب.. هتبقى فـ.ـضـ.ـيحة الموسم.
وضحك علاء ب شر وقفل المكالمة وخرج من الشقة ولولا كانت واقفه بتسمع مكالمته وشهقت بصدmة لما اتأكدت انه عايز يأذي مرات عامر الجارحي فعلا واخدت تليفونها بسرعه عشان تحذر عامر.
....
عامر كان في شركته وفجأة جاتله مكالمة من لولا وأستغرب انها بتتصل عليه واول لما فتح المكالمه سمع صوتها وهي بتتكلم بصراخ وخــــوف : باشمهندس عامر الحق مراتك بسرعة.
عامر انتفض اول لما سمع كلمة مراتك وسألها بقلق: مالها مراتي!
لولا: انا سمعت علاء دلوقتي بيتكلم في التليفون قبل ما يخرج وقال انهم هيخـ.ـطـ.ـفوا مراتك النهاردة يصوروها مع رجـ.ـاله وهتتمسك آداب وهينزلوا صورها علي كل المواقع.... بقلمي ملك إبراهيم.
.... يتبع
↚
عامر انتفض اول لما سمع كلمة مراتك وسألها بقلق: مالها مراتي!
لولا: انا سمعت علاء دلوقتي بيتكلم في التليفون قبل ما يخرج وقال انهم هيخـ.ـطـ.ـفوا مراتك النهاردة يصوروها مع رجـ.ـاله وهتتمسك آداب وهينزلوا صورها علي كل المواقع.
عامر اتجنن لما سمع كلامها وقفل المكالمة معاها بسرعة واتصل على آيات لقى تليفونها مقفول.. اتصل بسرعة علي السواق والحرس وسألهم عن آيات وبلغوه انها في الجامعة وهما واقفين برا.
عامر اتكلم معاهم بقلق وطلب منهم يدخلوا يشوفوها جوه ويفضلوا جنبها لحد ما هو يوصل وخرج من الشركة وهو بيجري بسرعة واتصل على لولا عشان يفهم منها اكتر ايه الكلام اللي هي سمعته بالظبط ولولا حكتله كل الكلام اللي سمعته من علاء.
بعد وقت قليل عامر وصل قدام الجامعة واتفاجئ بالحرس بتوعه بيقولوله ان آيات مش موجودة جوه في الجامعة ومش لاقينها وزمايلها بيقولوا انهم شافوها خارجة مع نادين صحبتها من البوابة التانية.
عامر اتصـ.ـد.م لما سمع اسم نادين وغمض عينيه بغـــضــــب وهو بيعصر قبضة ايديه بعنف وهمس: ليه كده يا آياااات.. ليه مسمعتيش كلامي لييييه.
اتكلم واحد من حرس آيات بتـ.ـو.تر: حضرتك احنا ممكن نفرغ الكاميرات ونشوف ايه اللي حصل وخرجت ازاي وو...
قاطعه عامر بعنف: مفيش وقت احنا لازم نتحرك بسرعة.
فتح تليفونه واتصل على صاحب شركة الأمن اللي بيتعامل معاه وطلب مساعدته انهم يتتبعوا رقم تليفون علاء ويوصلوا لمكانه عن طريق تليفونه بسرعة وركب عربيته وكل الحرس اتحركوا وراه.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد وقت في مكان مهجور. داخل مخزن قديم.
آيات فتحت عينيها بتعب وهي بتتأوه بألــم ولقت نفسها نايمه علي الأرض وفي اصوات حواليها وكانت الاصوات ل نادين وهي واقفه بتتكلم مع مجموعة رجـ.ـاله وبتاخد منهم فلوس وقالت بصوت مرتفع: لا احنا متفقناش على الفلوس دي.. انا مش هتحرك من هنا قبل ما اخد فلوسي كلها كاملة.. مش كفايه ان انتوا هتضيعوا عليا سنه في الجامعة ولازم اختفي بعيد لحد ما الموضوع ده يتنسي.
اتكلم واحد من الرجـ.ـاله اللي واقفين قدامها: دي الفلوس اللي الباشا بعتها وإحنا منعرفش انتي اتفقتي معاه على ايه!
ردت نادين بصوت قوي غاضب: اتفقت معاه على ضعف الفلوس دي ودلوقتي انا مش هتحرك من هنا قبل ما اخد كل فلوسي.. انتوا ناسين هي تبقى مرات مين وهيعمل فيا ايه لو عرف يوصلي.
اتكلم واحد من الرجـ.ـاله: احنا ملناش دعوة بالكلام ده والباشا جاي دلوقتي اتصرفي معاه.. المهم ابعدي عن هنا دلوقتي خلينا نشوف شغلنا معاها ونخلص.
نادين باعتراض: محدش هيقرب منها قبل ما اخد كل فلوسي انتوا فاهمين.
آيات كانت بتبكي بصمت وخــــوف وهي سامعة كلامهم وعرفت ان نادين باعتها وكانت بتخدعها وعامر كان عنده حق لما حذرها منها.. قلبها كان هيقف من كتر الخــــوف ومش عارفه هما ناوين يعملوا فيها ايه وخايفه تظهر قدامهم انه رجعت للوعي وصاحيه وسمعاهم وحاولت تدور علي تليفونها حواليها عشان تكلم عامر لكن ملقتش شنطتها وهمست بخــــوف: الحقني يا عامر ارجوك.. انا اسفه.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
عند عامر.
كان بيتواصل مع كل الناس اللي يعرفهم ويقدروا يساعدوه وكان همه انه يوصل ل مكان آيات بأي طريقة قبل ما حد يأذيها وبعد وقت قدروا يحددوا مكان تليفون علاء وعامر عرف المكان واتحرك بسرعة وكان معاه عدد كبير من الحرس.
.....
داخل المخزن المهجور.
دخل علاء المكان وسمع صوت زعيق نادين مع الرجـ.ـاله وقرب منهم واتكلم بعصبيه: في ايه.. ايه اللي بيحصل هنا؟
أتكلم واحد من الرجـ.ـاله: الهانم دي عامله دوشه ومش عايزة تسيبنا نشوف شغلنا قبل ما تاخد كل فلوسها.
علاء بص ل نادين واتكلم بغـــضــــب: فلوس ايه اللي انتي عايزاها كمان.. انتي خدتي حقك اللي تستاهليه وبعدين هو انتي كنتي عملتي ايه.. انتي يدوب خرجتيها من الجامعة بس.
ردت نادين بغـــضــــب: وانتوا كنتوا هتقدرو تخرجوها إزاي من غيري وسط كل الحرس بتوع جوزها وطبعا جوزها هيعرف انها خرجت معايا انا واكيد مش هيسبني عايشه علي وجه الارض بعد اللي هتعملوه في مـ.ـر.اته.
اتكلم علاء بســـخريـــة: ومين قالك ان جوزها هيبقى قادر يرفع وشه من الارض اصلا بعد اللي احنا هنعمله في مـ.ـر.اته.
آيات جـ.ـسمها ارتجف بخــــوف وهي بتسمعه ومغمضه عينيها عشان ميعرفوش انها صاحيه وخايفه تتحرك من مكانها ومش عارفه ايه هو المصير اللي مستنيها وقلبها كان هيقف من كتر الخــــوف ودmـ.ـو.عها بتنزل بصوت مكتوم.
نادين اتـ.ـو.ترت من كلام علاء وقالت: هو انتوا ناوين تعملوا فيها ايه بالظبط؟
وبصت على آيات اللي نايمه على الارض وراها وقالت: علي فكرة مـ.ـر.اته متستهلش انكم تؤذوها.. لو لكم مشكله مع جوزها حلوها معاه.. البـ.ـنت دي طيبه ومتستهلش تتأذي.
أتكلم علاء بنفاذ صبر: احنا مش فاضين لمحضراتك دي يا نادين هانم.. اتفضلي امشي دلوقتي خلينا نشوف شغلنا انتي معطله الرجـ.ـاله بقالهم ساعتين كان زمانهم خلصوا مهمتهم وخلصنا.
نادين بصت على آيات بتـ.ـو.تر وقالت: طب انا عايزة ضعف المبلغ ده.. انا لازم اهرب ل مكان بعيد عن جوزها لانه اكيد هيوصلي.
علاء بصلها بتفكير وقال: تصدقي انتي صح.. انا إزاي مفكرتش في الموضوع ده.. فعلا عامر الجارحي هيقدر يوصلك لأي مكان تروحي فيه وساعتها انتي هتعترفي من اول قلم وهتقولي مين اللي طلب منك تعملي كده...
وفجأة وهو بيتكلم خرج سلاحه وطلق رصاصه في صدر نادين وقالها: كده بقى حتي لو عرف مكانك انا هبقى مطمن.
نادين وقعت على الأرض وآيات خرجت منها صرخه بخــــوف اول لما سمعت صوت المسدس وعلاء ضحك بسخريه وقال: دي المدام فاقت اهي.. حمدلله على السلامة يا آيات هانم.
وبص ل رجـ.ـالته وقالهم: يلا يا رجـ.ـاله شوفوا شغلكم معاها بسرعة كفايه الوقت اللي المرحومة ضيعته.
آيات صرخت بخــــوف والرجـ.ـاله قربوا منها وهي قامت بسرعه من على الأرض وحاولت تجري وتهرب منهم لكن المخزن كان كله مقفول وواحد من الرجـ.ـاله مسكها وجذب الحجاب بتاعها من علي شعرها وآيات صرخت بخــــوف وهلع واترجتهم وهي بتبكي: حـ.ـر.ام عليكم انا معملتش حاجة.. سيبوني امشي انا حامل.
علاء ضحك بسخريه وقال: وماله عشان ابن الجارحي الصغير يبقى شاهد على اللي هيحصل في امه.
وبص للرجـ.ـاله وهو بيفتح تسجيل الفيديو وقالهم: شوفوا شغلكم.
آيات صرخت بكل صوتها وهي بتترجاهم يبعدوا عنها وحاولت تحافظ على شرفها بكل قوتها وخلصت نفسها منهم وقامت تجري لكن واحد منهم مسكها من رجليها وشـ.ـدها جـ.ـا.مد وفجأة وقعت علي بطنها واقعه قوية جدا وصوت صرختها فزعهم وبعدوا عنها كلهم اول لما شافو نـ.ـز.يف من الدm بدأ ينزل منها بعد ما وقعت على بطنها.
الرجـ.ـا.لة اترجعوا بعيد عنها وهما بيبصوا ل علاء بفزع وعلاء ابتسم باستمتاع وقالهم: شوفوا شغلكم معاها يلا.
رد واحد من الرجـ.ـا.لة: ازاي يا باشا دي بتنزف واحنا مقربناش منها.. شكلها بتسقط الطفل إللي في بطنها.
علاء بصوت قوي: نفذوا اللي قولتلكم عليه.. لازم اكمل تصوير الفيديو للآخر.. مش كفايه ان ابن عامر الجارحي يمـ.ـو.ت.. لازم افضحه واقضي علي شرفه.
آيات كانت سامعه كلام علاء وهي بين اليقظه وفقدان الوعي ودmـ.ـو.عها بتنزل منها ومش قادرة تتحرك من مكانها والرجـ.ـا.لة خافوا يقربوا منها وعلاء اتعصب وقال: خلاص يبقى انا اللي هقضي على شرف عامر الجارحي بنفسي.
وقرب من آيات وكل الرجـ.ـاله كانوا واقفين يتابعوا اللي هيحصل وقبل ما يلمسها اتفاجئوا بعربيتين اقتحموا المخزن وهما بيطـ.ـلقوا الرصاص علي كل الرجـ.ـا.لة اللي في المخزن ووقعوا كلهم مصابين على الأرض ونزل عامر من العربية بسرعة وآيات شافته وعيونها بتقفل وبتغيب عن الوعي وعامر اتجمد مكانه لما شاف علاء قريب من مـ.ـر.اته وفكر انه وصل متأخر وقدرو يؤذوها وقرب منها بخطوات تقيله وهو حاسس ان قلبه هيقف وعلاء ضحك بصوت عالي وقاله: جيت متأخر يا عامر.. انا استمتعت بمراتك ومبقتش تفرق عن لولا حاجة يعني كده بقينا متعادلين.
عامر اتجنن لما سمع كلام علاء وشاف آيات بتنزف قدامه وبدون تردد رفع سلاحه وطلق رصاصه علي علاء اللي صوت ضحكه وقف مع صوت الرصاصه اللي اخترقت قلبه ووقع في نفس اللحظة.
كل رجـ.ـا.لة عامر اتصـ.ـد.موا لان دي كانت اول مرة عامر الجارحي يستخدm سلاحه وكلهم كانوا مقدرين ان الموقف اللي عامر اتحط فيه مش سهل ابدا علي أي راجـ.ـل انه يشوف واحد كان بيحاول يعتدي على شرف مـ.ـر.اته ويقوله انه اعتدى على شرفها بالفعل ويسيبه يعيش واللي عامر عمله كان دفاع عن الشرف.
عامر قرب من آيات وكانت فاقده الوعي وبتنزف كتير ولبسها كله كان غرقان دm وهو لما شاف الدm الكتير مع كل اللي حصل عقله وقف عن التفكير وجـ.ـسمه اتجمد مكانه.
قائد الحرس بتاع عامر شاف الكاميرا اللي كانت بتسجل كل اللي حصل فيديو واخدها وفتح التسجيل وشاف ان محدش لمس آيات وانهم وصلوا قبل ما علاء يلمسها.
قرب من عامر وقعد جمبه علي الارض وقاله: باشمهندس عامر.. علاء كذب عليك هو مقربش من المدام احنا وصلنا قبل ما يلمسها والكاميرا دي سجلت كل اللي حصل.
عامر بص له وكأنه رجع للوعي لما سمع كلامه وبص على الكاميرا وقائد الحرس فتح الفيديو قدامه على الجزء اللي رجـ.ـا.لة علاء خافوا يقربوا من آيات وعلاء قرر ان هو اللي يقرب منها بنفسه وقبل ما يقرب ويلمسها هما اقتحموا المكان بالعربيات..
عامر حس ان روحه رجعتله تاني لانه قدر يوصل قبل ما يأذو آيات لكنهم بالفعل أذوها هي وابنه وكان النـ.ـز.يف بيزيد اكتر واتكلم معاه قائد الحرس: باشمهندس عامر انت لازم تاخد المدام المستشفى بسرعه.
عامر بص له وهو مش قادر ينطق ودm آيات بقى على ايديه وغرق لبسه هو كمان.
قائد الحرس اتكلم معاه بصوت عالي عشان يفوقه من الحالة اللي بقى فيها: باشمهندس عامر انت لو ملحقتش المدام دلوقتي هتمـ.ـو.ت.. لازم تاخدها بسرعه المستشفى واحنا هننضف المكان هنا.
عامر لما سمع كلامه عن المـ.ـو.ت بص على آيات وردد: مستحيل تمـ.ـو.ت..
ورفعها عن الأرض وشالها بسرعه وهو بيتكلم بصراخ عالي: حد يسوق العربيه بسرعه.
ركب واحد من الحرس العربيه في مقعد القيادة وشغل العربيه وعامر ركب وهو شايل آيات في حـ.ـضـ.ـنه وبيهمس لها بحـ.ـز.ن: انا اسف يا آيات مقدرتش احميكي.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد عدة ساعات ..
داخل المستشفى وقدام غرفة العمليات.
خرج الدكتور وعامر قرب منه بلهفة وقلق وقبل ما عامر يتكلم ويسأله عن آيات والجنين، الدكتور هز راسه بأسف وقال: للأسف فقدنا الجنين...
تراجع عامر للخلف وكأن قلبه اتكـ.ـسر مليون قطعه.. الدكتور بصله بحـ.ـز.ن وقاله: ربنا يعوضكم.. الجنين هيتجهز دلوقتي وتخلصوا الإجراءات وحضرتك تستلمه عشان الدفن.
عامر بص للدكتور بصدmة والدكتور هز راسه بالايجاب وقاله: المدام كانت قربت من الشهر السابع.. ربنا يعوضكم ان شاء الله.. عن اذنك.
اتحرك الدكتور من قدامه وعامر واقف مصدوم ونزلت دmعة من عينيه لأول مرة في حياته.
شريف وامجد وصلوا المستشفى وقربوا من عامر بقلق.
شريف: عامر في ايه.. ايه اللي حصل ل آيات طمنا؟
واتكلم أمجد: احنا عمالين نتصل عليك من الصبح مش بترد علينا وعرفنا انك خرجت جري من الشركة وقائد الحرس بتاعك كلمنا دلوقتي وقالنا انك في المستشفى انت وآيات!!.
عامر كان في عالم تاني ومش سامع ولا كلمة من كلامهم وكان لسه تحت تأثير الصدmة ومش قادر يستوعب ان ابنه مـ.ـا.ت قبل ما يشوفه وهياخده يدفنه دلوقتي.. شريف وامجد كانوا بيتكلموا معاه بقلق ومش فاهمين ايه اللي حصل ومين عمل كده في آيات وكانوا عايزين عامر يشرحلهم ويفهمهم لكن عامر كان في عالم تاني لحد ما الممرضة قربت منهم واتكلمت معاه وطلبت منه انه يروح معاها عشان يكملوا الإجراءات ويستلم الجنين عشان يدفنه..
شريف وامجد اول لما سمعوا كلام الممرضه مع عامر وعرفوا ان ابن عامر مـ.ـا.ت قدروا حالة عامر ووقفوا معاه وهما مصدومين ومش عارفين ازاي يخففوا عنه الصدmة!
عامر حط ايديه على قلبه من كتر الالم اللي حاسس بيه وقعد علي اقرب مقعد وهو بيردد: ابني مـ.ـا.ت قبل ما اشوفه.. انا مقدرتش احمي ابني.. ومقدرتش احمي مراتي.. هما اتأذوا بسببي.. انا السبب.
شريف وامجد كانوا مصدومين من الحالة اللي شايفين عامر فيها ومش قادرين يساعدوه يخرج من الحالة دي وبيحاولوا يخففوا عنه وهو بيردد بدون توقف ان هو مقدرش يحمي مـ.ـر.اته وابنه!
شريف حط أيديه علي كتف عامر وقاله بحـ.ـز.ن: عامر انت لازم تكون اقوى من كده وان شاء الله ربنا يعوضكم.
عامر رفع عينيه وبص ل شريف وهز راسه برفض وهو بيردد: انا مقدرتش احمي مراتي وابني.. انا السبب.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في مكان اخر.
في شقة مرتضى.
مرتضى كان قاعد على الكرسي براحة وبيتكلم في التليفون: دي استوت علي الاخر يا باشا.. الدوا اللي بتاخده مع البودرة عاملين معاها شغل عالي.
قاطع كلامه صوت ميسرة وهي خارجة من الحمام ووشها شاحب وقالت بتوسل: مرتضى الحقني.. جـ.ـسمي كله بيتقطع والبودرة دي مش بتعمل حاجة هاتلي اي حاجة تانيه بسرعة تريحني.
مرتضى: طب اقعدي يا حبيبتي ارتاحي كده وخلينا نتكلم.
ميسرة برجاء: مش هقدر اقعد ارجوك بسرعة انا بمـ.ـو.ت.
مرتضى قفل المكالمة ورفع قدm فوق الأخرى ومسك موبايله يقلب فيه وميسرة جريت عليه تترجاه: أرجوك يا مرتضى هاتلي بسرعة اي حاجة تكون أقوى من البودرة دي حاسه اني همـ.ـو.ت وهي مش بتعملي حاجة!.
مرتضى بصلها بمكر وقال: عندي نوع بودرة تانيه بس اقوى بكتير و هتريحك اوي.
ميسرة برجاء: الحقني بيها بسرعه انا مش قادرة بمـ.ـو.ت.
مرتضى فتح كيس صغير كان فيه بودرة وفضاها على الحذاء بتاعه وهو حاطت قدm فوق الأخرى وشاور علي الحذاء بتاعه وقالها: البودرة اللي على جذ.متي دي لو شمتيها مش هتحسي بكل الو.جـ.ـع اللي حاسه بيه دلوقتي.
ميسرة جريت علي الحذاء بتاعه بدون تردد ومرتضي جهز كاميرا موبايله وصورها فيديو وهي قاعدة تحت رجليه وبتشم البودرة من فوق الحذاء بتاعه وبعدها ميسرة فقدت وعيها وسقطت اسفل حذاء مرتضى وهو قفل الفيديو وهو يبتسم وبعت الفيديو ل امير المحمدي.
-------
عند أمير المحمدي.
كان قاعد في جناح خاص في اوتيل كبير وميرنا كانت قاعده بتقلب في تليفونها بملل وفجأة أمير وقف وهو بيضحك بسعادة من قلبه وقال: واخيرا يا ميسرة وقعتي تحت أيدي وشوفتك مذلوله.
ميرنا بصتله بفضول وسألته: في ايه مالها طنط ميسرة يا أمير ؟
امير بص ل اخته بغـــضــــب و ردد: طنط!! هتفضلي طول عمرك غـ.ـبـ.ـيه كده لحد أمتي.. طب اتفضلي شوفي طنط بتاعك بتعمل ايه.
وفتح الفيديو قدامها وميسرة كانت قاعده تحت حذاء مرتضى وبتشم في البودرة.
ميرنا شهقت بصدmة وقالت بفزع: ايه اللي بيحصل ده مين عمل كده في طنط ميسرة!؟
رد امير بثقة: انا اللي عملت فيها كده.. ولسه في فيديو تاني هيجي لمرات عامر.. عايز ابعتله الاتنين في نفس الوقت وبعدين ابعتهم لكل المواقع ينشروهم عشان فضيحته تبقى عالميه..
وهمس بقلق: بس مش عارف علاء الغـ.ـبـ.ـي ده اتأخر ليه لحد دلوقتي كان المفروض يبعتلي الفيديو بتاع مرات عامر من بدري وكمان تليفونه مقفول ومش عارف اوصله!
ميرنا كانت بتبص ل اخوها بصدmة وسألته بقلق: فيديو ايه اللي هيجي لمرات عامر.. امير انت متعرفش آيات بالنسبه ل عامر ايه!! دا ممكن يقــ,تــلنا كلنا لو فكرت بس تأذيها.
امير بصلها بغـــضــــب وقال بثقة: عامر الجارحي هو اللي هيخاف مني بعد النهاردة يا ميرنا وانا بحذرك لأخر مرة.. تنسي ميسرة وابنها لاني خلاص قضيت عليهم وانتهوا.
ميرنا بصت ل أخوها بخــــوف وقاطع كلامهم رنة تليفون أمير وكان واحد من رجـ.ـالته.
امير وقف بعيد عن اخته وسأل المتصل بقلق: طمني لقيت علاء؟
رد المتصل: لا يا باشا وفي خبر وحش.
أمير بقلق: خبر ايه؟
المتصل: عرفت ان علاء ورجـ.ـالته مـ.ـا.توا.. وعامر الجارحي قدر يعرف مكانهم وينقذ مـ.ـر.اته قبل ما علاء ورجـ.ـالته يلمسوها.
صرخ امير بغـــضــــب: علاء الغـ.ـبـ.ـي.. ضيع كل تعبنا وبوظ كل خططي.. انا اللي غلطان لاني اعتمدت على واحد غـ.ـبـ.ـي زيه.
ميرنا انتفضت من صوت صراخ اخوها وهي بتتابعه بخــــوف.
أتكلم أمير: وعامر الجارحي فين دلوقتي ؟
رد المتصل: انا عرفت انه اخد مـ.ـر.اته على المستشفى لان حالتها كانت خطيره وفي خبر كمان عرفته من المستشفى.. انهم خسروا الجنين وعامر اخده يدفنه وهو في المقابر دلوقتي.
أمير حس بسعادة ان مش كل خطته باظت وانه قدر يوجـ.ـع قلب عامر وسأل بتأكيد: يعني عامر بيدفن ابنه دلوقتي في المقابر بتاعهم.. حلو يبقى هو ده الوقت المناسب عشان ابعتله الفيديو بتاع ميسرة هانم... بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
↚
انا عرفت انه اخد مـ.ـر.اته على المستشفى لان حالتها كانت خطيره وفي خبر كمان عرفته من المستشفى.. انهم خسروا الجنين وعامر اخده يدفنه وهو في المقابر دلوقتي.
أمير حس بسعادة ان مش كل خطته باظت وانه قدر يوجـ.ـع قلب عامر وسأل بتأكيد: يعني عامر بيدفن ابنه دلوقتي في المقابر بتاعهم.. حلو يبقى هو ده الوقت المناسب عشان ابعتله الفيديو بتاع ميسرة هانم...
رد المتصل: ايوا يا باشا ومـ.ـر.اته خرجت من العمليات ودخلت العناية المركزة لان حالتها مش مستقرة.
أمير ابتسم بسعادة وقفل المكالمة وميرنا قربت منه وسألته بحـ.ـز.ن: هي آيات ولدت؟ وابنهم مـ.ـا.ت؟؟
أمير بصلها بنظرة خــــوفتها وبعدت عنه وقعدت لوحدها تفكر في الكلام اللي سمعته وخافت من اخوها اكتر وخافت يأذيها زي ما عمل في عامر وآيات.
امير قعد على مقعده براحه وهمس: قدرت تنقذ مراتك يا عامر بس خسرت ابنك.. ولسه هتخسر كمان..
مسك تليفونه واتصل على مختار وقال: الدور عليك.. نفذ دلوقتي.
وقفل المكالمه وبعت فيديو ميسرة ل عامر وهو بيبتسم بثقة وهمس: لازم تنتهي النهاردة يا عامر..مفيش انسان يقدر يستحمل كل الضـ.ـر.بات دي في نفس الوقت.. عايز اعرف هتعمل بعد ما تشوف امك وهي مذلوله كده!
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في المقابر..
كان عامر واقف قدام القبر والدmـ.ـو.ع محبوسه جوه عينيه ولسه مش قادر يستوعب كل اللي حصل وان ابنه اللي كان بيتمنى يشوفه وياخده في حـ.ـضـ.ـنه دلوقتي مبقاش موجود.
شريف وامجد كانوا واقفين بعيد لان عامر طلب منهم يسبوه لوحده بعد دفن ابنه وهما مقدروش يمشو ويسبوه لوحده ووقفوا يبصوا عليه من بعيد.
عامر حط ايديه على القبر وهو بيتكلم مع ابنه اللي بقى جوه القبر دلوقتي ووعده انه هياخد بتاره وينتقم من كل إللي حرموه منه.
في نفس اللحظة وصلتله رسالة على تليفونه واول لما فتح الرساله شاف فيديو ل امه وهي قاعده على الأرض وبتشم بودرة من علي حذاء رجل لكن الراجـ.ـل مش ظاهر هو مين في الفيديو.. عامر اتجنن لما شاف الفيديو ده ومش قادر يصدق ان دي امه فعلا وكان لسه هيتصل علي أمه عشان يتأكد ان إللي في الفيديو دي مش هي لكن تليفونه رن وهو في أيديه برقم مجهول.
عامر فتح المكالمة وسمع صوت بـ.ـارد: عامر باشا.. البقية في حياتك في ابنك.. انا عارف ان الموقف صعب بس اطمن اللي جاي هيكون أسهل من كده.. اتمنى الفيديو اللي بعتهولك يكون عجبك.
عامر بصوت كله قسوة وغـــضــــب: انت مين؟؟
ضحك الاخر بســـخريـــة وقال: انا اللي دmرت حياتك ولسه هدmر اللي باقي منها.
صرخ عامر في التليفون بغـــضــــب: انت مييييين انطق.
شريف وامجد كانوا واقفين بعيد واتصـ.ـد.موا من زعيق عامر وقربوا منه بسرعه وعامر كان بيصـ.ـر.خ في التليفون ويسأله انت مين.
شريف وامجد وقفوا جمبه وشريف سأله بقلق: عامر في ايه؟ ايه اللي حصل؟؟
سمع صوت الشخص بيضحك ببرود والمكالمة اتقفلت وعامر كان بيبص قدامه بصدmة وفي نفس اللحظة تليفون امجد رن واول لما رد اتكلم بصدmة وقال: انت بتقول ايه؟؟ ازاي ده حصل؟
شريف بص ل أمجد بقلق وعامر كان متجمد مكانه وامجد قال بصدmة: كلموني من الشركة دلوقتي.. الشركة بتتحرق.
عامر بص ل امجد وشريف اتكلم بفزع: شركة ايه اللي بتتحرق!؟
امجد بصدmة: الشركة الكبيرة بتاعنا.. احنا لازم نتحرك حالا.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في المستشفى عند آيات.
هاجر دخلت المستشفى وهي بتجري بقلق وسألت الممرضه عن غرفة آيات وعرفت انها في العناية المركزة ووقفت قدام باب العنايه منتظره الدكتور عشان يطمنها وهي بتدعي من قلبها ان آيات تقوم بالسلامة.
---------
عند الشركة الكبيرة اللي كان عامر مشارك امجد فيها.
وقفوا التلاته قدام الشركة والنــــار مشتعله فيها وعربيات مطافي كتير بيحاولوا يسيطروا على الحريق ومش قادرين.
عامر كان واقف بيبص على شغله وشقى عمره وهو بيتحرق في نفس اللحظة اللي خسر فيها ابنه وكان هيخسر فيها مـ.ـر.اته وبيخسر دلوقتي امه اللي شافها في اسوء فيديو ممكن يشوفه في حياته.. في لحظة كل حياته اتخربت وخسر كل حاجة.. بس مين اللي عمل فيه كده.. اكيد مش علاء لوحده او حتى مختار ! دا شخص اكبر منهم بكتير خطواته مترتبه ومدروسه.
امجد وشريف كانوا واقفين جمب عامر وهما منهارين من اللي بيحصل وواقفين عاجزين مش قادرين يعملوا اي حاجة.
عامر كان بيبص للنــــار وهو حاسس بنــــار جواه اشـ.ـد واقسى وفجأة اتحرك من مكانه وركب عربيته وبعد بسرعة عن مكان الشركة وشريف وامجد لسه واقفين مكانهم بيتحسروا علي شغلهم وتعبهم اللي بيتحرق قدام عينيهم.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في المستشفى.
آيات فاقت من التخدير واول لما فتحت عينيها حطت أيديها على بطنها وقالت بصوت متقطع: إبني فين؟ انا فين؟؟
كانت في ممرضة واقفه قدامها.. قربت منها وقالت: حمدلله على السلامه.. انا هبلغ الدكتور ان حضرتك فوقتي.
اتكلمت آيات بتعب: هو ايه اللي حصل؟ انا جيت هنا إزاي ؟ عامر فين انا شوفته هناك؟ هما عملوا فيا ايه؟
الممرضة: انا هكلم الدكتور وارجعلك.
آيات بدأت ترجع للوعي آكتر وحطت أيديها علي بطنها لأنها مش حاسه بوجود الجنين جواها وبدأت ترجع للوعي اكتر واكتر وتفتكر كل اللي حصل معاها واللحظات الأخيرة قبل ما تغيب عن الوعي وصوت عامر اللي سمعته قبل ما تغمض عينيها وتستسلم للغيمه السودا إللي أخدتها بعيد لحد ما فتحت عينيها ولقت نفسها هنا ومش عارفه ايه اللي حصل وإزاي جت هنا! .. دmـ.ـو.عها بدأت تتساقط وخافت انها ممكن تكون خسرت ابنها او خسرت عامر... الرعـ.ـب دب في قلبها اكتر وكانت خايفه انها تكون خسرت حد فيهم بسبب غبائها.!
دخل الدكتور واتفاجئ ببكائها وسألها بقلق: مدام آيات انتي كويسه؟ حاسه ب أي تعب؟
ردت آيات ببكاء: ايه اللي حصل يا دكتور وابني فين ؟ ليه بطني فاضيه هو انا ولدت؟ ابني جراله حاجة ؟
رد الدكتور بأسف: مدام آيات حضرتك مؤمنه بالله ولازم تكوني اقوى من كده.
آيات بخــــوف وصدmة: يعني ايه الكلام ده يا دكتور؟
الدكتور: انتي للاسف فقدتي الجنين.
آيات بانهيار وصراخ: ابني... لااااا..
الدكتور: مدام آيات لازم حضرتك تهدي انتي لسه خارجة من عملية ومحتاجة راحة.
آيات ببكاء وصراخ: انا السبب.. ابني مـ.ـا.ت بسببي.
الدكتور: دي اقدار وكلها بأمر الله يا مدام آيات.. ارجوكي لازم تهدي.
آيات ببكاء: عامر فين ؟ هو اللي جابني هنا صح؟
الدكتور: باشمهندس عامر كان هنا وخرج عشان عنده مشوار مهم واكيد هيرجع بعد شويه.
آيات ببكاء: انا عايزة عامر كلموه قولوا يجي بسرعه.
الدكتور: حاضر بس انتي حاولي تهدي دلوقتي.
بص الدكتور للممرضة وقالها: خليكي جنبها متسيبهاش ابدا.
الممرضة: تحت امرك يا دكتور.
الدكتور خرج والممرضة قعدت جنب آيات إللي كانت بتبكي وبتنطق اسم عامر بألــم ونـ.ـد.م.
هاجر كانت واقفه قدام غرفة العنايه وسألت الدكتور بقلق: خير يا دكتور طمني ؟؟
الدكتور: انا بعتذر جدا اضطريت اقولها انها فقدت الجنين.
هاجر بصدmة: ليه كده يا دكتور آيات مش هتقدر تستحمل خبر زي ده!
الدكتور: كان لازم تعرف الحقيقه لاننا لو خبينا عليها الخبر ده صدmتها هتكون أكبر لو قولنا لها ان ابنها عايش ورجعنا قولنالها انه مـ.ـا.ت.
هاجر بكت عشان آيات وقالت بحـ.ـز.ن: طب ممكن اشوفها يا دكتور هي اكيد محتاجاني جنبها.
الدكتور: هننقلها غرفة عاديه دلوقتي وتقدري تشوفيها برحتك بس ضروري تكلمي الباشمهندس عامر لان وجوده جنبها هيفرق كتير معاها في حالتها النفسيه.
هاجر هزت راسها بالايجاب وهي بتبكي والدكتور استأذن منها ومشي وهاجر اتصلت على شريف عشان تسأله عن عامر وشريف قالها ان الشركة اتحرقت.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في وقت متأخر من الليل داخل احدى الأماكن المخصصة للسهر.
كان أمير المحمدي قاعد بيحتفل بنجاحه في تدmير عامر الجارحي.
دخل مختار المكان وقرب من أمير بتـ.ـو.تر وقال: أمير باشا انا عملت اللي اتفقنا عليه والشركة كلها ولعت.. بس علاء تليفونه مقفول ومش عارف أوصله عشان اعرف هو عمل ايه مع مرات عامر!
ابتسم أمير بثقة وهو بيشرب الكاس وقال: ادعيله بالرحمة.
مختار بصدmة: ادعي ل مين بالرحمة؟
رد أمير بلا مبالاه: علاء.. الله يرحمه كان غـ.ـبـ.ـي.
مختار انتفض من مكانه وسأله بترقب: انت قــ,تــلت علاء ؟
رد أمير: عامر الجارحي اللي قــ,تــله وهو بينقذ مـ.ـر.اته.
مختار اتجمد مكانه وجـ.ـسمه كله كان بيرتعش من الخــــوف وقال بـ.ـارتباك وخــــوف: بس.. بس عامر الجارحي مستحيل يقــ,تــل حد! دا عمره ما استعمل سلاحه.
رد أمير بسخريه: المرادي استعمله... منتظر ايه منه لما يشوف واحد كان هيغتصب مـ.ـر.اته!!
مختار شرب من الكاس اللي قدامه وجـ.ـسمه بينتفض وقال: معني كده ان محدش هيقدر يوقف عامر الجارحي.. دا انا حرقــ,تــله شركته كلها وو.. وممكن يكون علاء اعترف علينا قبل ما يقــ,تــله!
اتكلم أمير ببرود: عامر خلاص انتهى بس لو انت خايف منه تقدر تختفي دلوقتي لحد ما الحرب بيني وبينه تنتهي واخلص عليه نهائي.
مختار بخــــوف: هختفي اروح فين؟
أمير: اي مكان ميقدرش يوصلك فيه.
مختار قام وقف بخــــوف واتحرك بسرعة من المكان عشان يرجع بيته ياخد مـ.ـر.اته وعياله ويهرب بيهم لأي مكان.
أمير ابتسم بثقة بعد ما مختار مشي وقال بسخريه: اغـ.ـبـ.ـيه.
---------
بعد وقت قليل مختار وصل الفيلا بتاعه ودخل وهو بينادي على مـ.ـر.اته بصوت عالي لكنه اتجمد في مكانه بصدmة لما شاف عامر الجارحي قاعد قدامه وماسك سلاح في ايديه ومرات مختار واولاده الاتنين قاعدين بيبكوا من الخــــوف في جنب ورجـ.ـا.لة عامر حاطين السلاح على دmاغهم.
مختار قرب من عامر بحذر وهو مرعوب وقال بصوت متقطع: عامر.. مراتي وعيالي ملهمش ذنب.. انت اكيد مش هتأذيهم صح؟
رد عامر بغـــضــــب هادر: يعني مراتي وابني هما اللي كان ليهم ذنب عشان تقــ,تــلوا ابني قبل ما يشوف الدنيا!
مرات مختار بصت ل جوزها بصدmة وهو بصلها بتـ.ـو.تر وقال: انا مليش علاقة ب اللي حصل مع مراتك.. علاء هو اللي كان عايز ينتقم منك عشان جوزته لولا غـ.ـصـ.ـب عنه.
وقف عامر وقال بغـــضــــب وهو بيصوب السلاح علي مختار: مين شريكك انت وعلاء؟
مختار بص له بتـ.ـو.تر وخــــوف وعامر كمل كلامه وقال: انا عارف ان في شريك تالت معاكم هو اللي خطط لكم.
رد مختار بتـ.ـو.تر: انا معرفش حاجة!
اتكلم عامر وهو بيبص ل رجـ.ـالته: يبقى هنعمل مع مرات مختار باشا اللي كانوا عايزين يعملوه مع مراتي.. وبالنسبه ل عياله..
وبص ل مختار وكمل كلامه: مش احسن من ابني عشان يعيشوا وابني في التراب.
مختار انتفض بهلع وقال بصراخ: لا يا عامر انا معملتش حاجة صدقني.
عامر مردش عليه وشاور للرجـ.ـاله عشان يسحبوا مرات مختار بعيد عن الاولاد لكن مختار صرخ بكل صوته عشان يوقفهم لما فهم ان عامر اتغير فعلا ومش هيسامح في اللي حصل معاه وقال مختار بصوت عالي: خلاص هقول.. هقول كل حاجة.. أمير المحمدي ابن عزيز هو اللي خطط لكل حاجة.
عامر بص ل مختار بصدmة: امير المحمدي!!
مختار بخــــوف وهو بيبص علي مـ.ـر.اته وعياله: سيبوا مراتي وعيالي وانا هقولك كل حاجة.
عامر شاور لرجـ.ـالته عشان يسيبو مرات مختار
ومختار بدأ يحكيله كل الاتفاقات اللي كانت بينه وبين علاء وامير.
رواية مكتوبه على اسمي بقلمي ملك إبراهيم.
عند شريف وامجد.
كانوا في قسم الشرطة بعد ما اكدت التحقيقات ان الحريق اللي حصل في الشركة كان بفعل فاعل وكانوا مش عارفين عامر اختفى فجأة وراح فين وتليفونه مقفول و قلقانين عليه.
تليفون شريف رن برقم والدته اللي اتكلمت بتـ.ـو.تر اول لما شريف رد عليها وقالت: الو شريف انت فين؟
شريف مقدرش يقولها إللي حصل عشان متقلقش وقال بتـ.ـو.تر: انا في الشركة يا أمي خير ؟
اتكلمت بقلق: خالتك ميسرة مش عارفه راحت فين من الصبح ولسه مرجعتش وتليفونها مقفول مش عارفه اوصلها ومش عايزة اكلم عامر عشان ميقلقش عليها!
شريف قام من مكانه بصدmة: خالتي ميسرة!! عامر مش ناقص مصايب يا امي طب هي مقالتش اي حاجة او مكان ممكن الاقيها فيه؟
اتكلمت ميرفت بقلق: انت عارف ان خالتك اخر فترة كان حالها متغير ومش عارفه راحت فين انا خايفه عليها اوي.
اتكلم شريف: حاضر يا امي انا جايلك دلوقتي وان شاء الله نلاقيها.
قفل شريف المكالمة وامجد سأله بقلق: في ايه؟
شريف: خالتي ميسرة مختفيه ومش عارفين راحت فين وتليفونها مقفول.. انا مش فاهم ايه المصايب اللي بتحصلنا ورا بعض دي.. انا لازم اروح اشوف امي دلوقتي وافهم منها ممكن تكون خالتي راحت فين.
اتكلم امجد: تمام وانا جاي معاك.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في الصباح الباكر..
داخل المستشفى.
هاجر بلغت هدير بكل إللي حصل مع آيات وكانوا في المستشفى من بدري عشان يكونوا جمبها.. دخلوا عليها الغرفة واول لما هدير شافت حالة آيات اتصـ.ـد.مت وجريت عليها وضمتها في حـ.ـضـ.ـنها وقالتلها: آيات حبيبتي ايه اللي حصل دا انا اول لما هاجر كلمتني جيت علي طول وكلمت فارس وعمك عرفتهم إللي حصل وهما جاين في الطريق.
آيات بكت وقالت: انا خسرت ابني.. نادين خدعتني.. انا مسمعتش كلام عامر لما حذرني منها.. عامر فين انا عايزة عامر.. هو ليه سايبني هنا لوحدي!
اتكلمت هاجر بحـ.ـز.ن: معلش يا آيات انتي مت عـ.ـر.فيش اللي حصل معاه.. الله يكون في عونه بعد اللي حصل.
هدير اتكلمت بعصبيه: اي حاجة حصلت مش مهمه جنب إللي حصل ل مـ.ـر.اته والمفروض كان يبقى جنب آيات دلوقتي.
هاجر: انتي مت عـ.ـر.فيش حاجة يا هدير.. الشركة بتاعه اتحرقت وكلهم منهارين من اللي حصل.
آيات بصدmة: شركة ايه اللي اتحرقت ؟!
هاجر بحـ.ـز.ن: الشركة الكبيرة والخساير كتير .. ابيه امجد بيقول ان عامر المقصود واكيد اللي حصل معاكي مرتبط ب اللي حصل في الشركة وكمان طنط ميسرة مامت عامر تقريبا مختفيه هي كمان لسه ابيه مكلمني وقالي اللي حصل معاهم .. في حد عايز يأذي عامر وضـ.ـر.به اكتر من ضـ.ـر.به في يوم واحد.
آيات بكت بحـ.ـز.ن: وعامر فين انا عايزة اروحله.
اتكلمت معاها هدير بحـ.ـز.ن: تروحي فين بحالتك دي.. انتي لازم تقعدي في المستشفى كام يوم واكيد عامر هيجي يطمن عليكي مش هيسيبك كده!
آيات ببكاء: انا السبب في كل اللي حصل.. يارتني كنت سمعت كلامه من الاول.
هاجر بحـ.ـز.ن: معلش يا آيات ده نصيبكم وان شاء الله ربنا هيعوضكم.
آيات حطت ايديها على وشها وقالت بقهرة وحـ.ـز.ن: انا مش هسامح نفسي ابدا على اللي عملته وعامر مستحيل يسامحني.
هدير طبطبت عليها بحنان وهاجر بصتلها بحـ.ـز.ن: المشكله ان عامر هو كمان مختفي ومش عارفين هو فين ربنا يستر.
آيات بخــــوف وصدmة: يعني ايه عامر مختفي.. أكيد جراله حاجة هو مستحيل يسيبني كده.. انا حاسه ان عامر حصله حاجة.
ردت هاجر بحـ.ـز.ن: ان شاء الله يبقى كويس وانا كلمت شريف وقولتله يطمنا اول لما يوصلوا ل عامر متقلقيش واحنا هنقعد معاكي انا وهدير ومش هنسيبك.
آيات بكت بحـ.ـز.ن وقهرة ونـ.ـد.م وهي بتلوم نفسها على كل اللي حصلهم.
--------
عند عامر.
كان قاعد على كرسي وبيبص قدامه في الفراغ وبيفكر بعمق بعد ما عرف من مختار خطة امير المحمدي وبعد وقت بص ل مختار اللي كان متربط قدامه من ايديه ورجليه وقاله: لو عايز تعيش انت ومراتك وعيالك مفيش غير حل واحد.... بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
↚
كان قاعد على كرسي وبيبص قدامه في الفراغ وبيفكر بعمق بعد ما عرف من مختار خطة امير المحمدي وبعد وقت بص ل مختار اللي كان متربط قدامه من ايديه ورجليه وقاله: لو عايز تعيش انت ومراتك وعيالك مفيش غير حل واحد.
رد مختار بدون تردد: وانا موافق قبل ما اعرف إيه هو.
عامر: تنفذ كل اللي هقولك عليه واي حركة نداله هبعتلك مكان القبر اللي هدفن فيه مراتك وعيالك وهما صاحين.
مختار بخــــوف: ان تحت امرك وهنفذ كل اللي تقول عليه بس مراتي وعيالي ملهمش. ذنب ارجوك سيبهم.
عامر قام وقف وهو بيبصله بعمق: هسيبهم بس لو عملت اللي قولتلك عليه بالظبط.
قرب قائد الحرس بتاع عامر منه وقاله: باشمهندس عامر.. الباشمهندس شريف اتصل عليك اكتر من مرة وعايز يطمن عليك وكمان بلغني ان ميسرة هانم مختفيه من إمبـ.ـارح.
عامر بص قدامه بغـــضــــب وقال: انا مش عايز اعرض حياة شريف او امجد للخطر.. هما ملهمش ذنب.. حساب امير المحمدي معايا انا.
رد قائد الحرس: تمام يا باشمهندس واحنا تحت امر حضرتك.
.....
عند ميسرة ومرتضى.
فتحت ميسرة عينيها لقت نفسها نايمه علي الارض في مكان غريب.. كانت حاسه بصداع قوي ومش فاكره ايه اللي حصل معاها.
قامت تفتح باب الغرفة اللي هي فيها لقت الباب مقفول عليها من برا.. خبطت بقوة على الباب وفجأة الباب اتفتح وظهر أمير المحمدي اللي بصلها بسخريه وقال: اهلا ميسرة هانم اللي كانت السبب في مـ.ـو.ت امي.
ميسرة بصتله بدهشة وقالت: امير..! انت رجعت امتي؟
أمير: رجعت بعد ما سـ.ـجـ.ـنتي الراجـ.ـل اللي ساب مـ.ـر.اته تمـ.ـو.ت من الحسره وضيع عياله عشان يبقى معاكي.
ميسرة: انت بتقول ايه يا أمير.. انا معملتش اللي انت بتقوله ده وباباك اتجوزني بعد مـ.ـو.ت مامتك.
رد أمير: كانت اكبر غلطه هو غلطها في حياته وبيدفع تمنها دلوقتي.. وانتي كمان هتدفعي تمن اخطائك.
ميسرة بخــــوف: امير انت عايز مني ايه وازاي جبتني هنا! ؟
ظهر مرتضى جنب امير وقالها: انا اللي جبتك هنا بعد ما فقدتي الوعي وانتي بتشمي المـ.ـخـ.ـد.رات يا روحي.. شكلك صدقتي اني ممكن احب واحدة زيك عمرها قد عمري مرتين على الاقل.. المفروض كنتي تتكسفي دا ابنك اكبر مني معقول هبصلك!!
ميسرة بصت ل مرتضي بصدmة وبصت ل أمير وقالت بغـــضــــب: انتوا مع بعض ؟
رد أمير: انا اللي بعتلك مرتضى وعرفته ازاي يوقعك يا ميسرة هانم.. والسم اللي بيمشي في دmك دلوقتي انا اللي قولتله يعودك عليه عشان تبقي تحت جز*متي انتي وابنك الباشا.
ميسرة بغـــضــــب: ملكش دعوه ب ابني يا امير.. صحيح انا هنتظر ايه من خلفة عزيز غير النداله.
امير بغـــضــــب: لسه هتشوفي النداله بجد لما الباشا ابنك يشرف عشان ينقذك من هنا.. هتشوفيني وانا بقــ,تــله قدام عينك دا بعد ما ينفذ الاتفاق ويخرج ابويا من السـ.ـجـ.ـن قصاد حياتك.
ميسرة بصتله بصدmة وامير قفل الباب عليها تاني وميسرة قعدت على الأرض وهي بتحط أيديها علي وشها وبتبكي لانها هتكون السبب في مـ.ـو.ت ابنها ودايما بتكون سبب في كل مشاكله.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
عند ميرنا..
ميرنا كانت قاعدة في الأوتيل خايفه من أمير اخوها ومش عارفه ممكن يعمل معاها ايه لما يخلص علي عامر !
رن تليفونها برقم كوكو و ردت ميرنا بملل: آلو ايوا يا كوكو.
اتكلم كوكو: انتي فين يا ميرو حشـ.ـتـ.ـيني و .. مش هتيجي تحضري الحفلة اللي انا عاملها عندي.. دا كل أصحابنا هنا والحفلة وحشه اوي من غيرك.. انا حكيت لكل اصحابنا وقولتلهم ان ميرو بقت غنيه تاني وكلهم نفسهم يشوفوكي.
ميرنا اتحمست وقالت: يعني كلهم عرفوا ان انا بقيت غنيه ومبقوش يقولوا اني فقيرة!؟
كوكو: دول هيمـ.ـو.توا من الغـ.ـيظ بس مش مصدقني وانا قولتلهم انا هكلم ميرو تيجي الحفلة وتشوفوها بنفسكم وهي غنيه.. بقولك ايه يا ميرو البسي اشيك واغلى فستان عندك انا عايزك تغـ.ـيظيهم.
ميرنا قامت وقفت بحماس: متقلقش يا كوكو انا هجننهم.. ساعة بالكتير وهكون عندك باي.
كوكو قفل المكالمة وحط التليفون قدامه وعامر بص له وابتسم وحط قدامه شيك مكتوب فيه مبلغ كبير وكوكو اخد الشيك بحماس وقام وقف وقال بسعادة: معقول انت دفعت كل الفلوس دي في ميرو!! طب ايه رأيك اكلم شيري هي كمان عشان تيجي مع ميرو وتكتبلي شيك كمان زي ده.
اتكلم عامر: وانا هعمل ايه ب شيري بتاعك دي انا عايز ميرنا بس.
كوكو بحيرة: يعني هتتجوز ميرو يا عامر!! هو انت ليه بتحب البنات الفقيرة زي آيات وميرو بـ.ـنت عزيز الحـ.ـر.امي!!
عامر بصدmة: جواز ايه يا متـ.ـخـ.ـلف انت.. بقولك ايه ادخل اقعد في اوضتك انا دmاغي مش فايقه لك ولما تسمع صوت الجرس تعالى افتح ل ميرنا وتكون طبيعي جدا قدامها انت فاهم.
رد كوكو وهو بيبص ل الشيك بحماس وقال: طب ايه رأيك اخد الفلوس دي كلها واسافر رحله مع أصحابي ولا اعملهم حفلة هنا واعزمهم واخليهم يشوفوني وانا غني.
عامر بص له بعمق وقاله: قد ايه حياتك فاضيه وتافهه يا كوكو.. تعرف انا بحسدك.
كوكو كان بيبص علي الرقم إللي مكتوب في الشيك وبيحلم باللحظة اللي هيصرف فيها الفلوس ومش مركز مع ولا كلمة من عامر وقعد وهو واخد الشيك في حـ.ـضـ.ـنه وبيحلم بنفسه وهو غني.
عامر كان قاعد وهو حاسس ان النــــار اللي في قلبه بتزيد وو.جـ.ـع قلبه بيتضاعف كل ما كان بيفتكر آيات وهي غرقانه ب الد م وابنه اللي دفنه ب ايديه قبل ما يشوف الحياة وأمه اللي مش عارف هي فين دلوقتي ولا ايه اللي بيحصل معاها!
بعد وقت وصلت ميرنا ووقفت ترن الجرس بحماس وكوكو قام فتحلها واستقبلها بطريقته إللي ميرنا متعودة عليها وميرنا قالت بدهشة: هما أصحابنا راحوا فين ؟
رد كوكو: سبقونا علي حفلة تانيه أصلهم مش مصدقين ان انتي بقيتي غنيه تاني.. تعالي اقعدي هنا وانا هلبس ونروحلهم الحفلة التانيه نغـ.ـيظهم.
ميرنا اتحمست اكتر ودخلت وقعدت وكوكو دخل عند عامر في الغرفة وقالوا ان ميرنا وصلت وعامر طلع لها وميرنا كانت قاعده تبص علي الميكب بتاعها في مرايا صغيره ولسه بترفع عينيها لقت عامر قدامها.. شهقت بخــــوف وانتفضت من مكانها لما شافت سلاح في ايد عامر وقالت بخــــوف: عااامر!! انا معملتش حاجة.. صدقني انا زعلت على اللي حصل ل آيات وقولت ل أمير ان آيات متستهلش كده!
رد عامر: عارف يا ميرنا.. بس ليه مقولتليش ان اخوكي رجع؟
ردت بخــــوف: انااا.. هو.. اصل.. امير قالي ملكيش دعوة بحاجة وقالي انه هيخرج بابا من السـ.ـجـ.ـن ونسافر من هنا كلنا.
اتكلم عامر بغـــضــــب: وهو فين دلوقتي ؟
ردت ميرنا بخــــوف: والله معرفش هو حاجزلنا جناح في اوتيل ومش بيتكلم قدامي كتير عشان معرفش عنه أي حاجة.
أتكلم عامر وهو بيقعد قدامها : اخوكي خـ.ـطـ.ـف امي وقــ,تــل ابني وكان متفق مع رجـ.ـاله انهم يغتصبوا مراتي ومكفهوش كل ده.. حرق شركتي كمان.
ميرنا بصت ل عامر بصدmة وبكت بخــــوف: انا معرفش حاجة من دي والله يا عامر.. انا اتفاجأت بكل اللي امير عمله وهو خــــوفني وحذرني اني مدخلش في شغله.
عامر: يبقى تثبتيلي يا ميرنا انك مش شريكته.
ميرنا بخــــوف: اثبتلك ازاي؟
عامر: تقوليلي هو خاطف امي فين؟
ميرنا بخــــوف: والله معرفش صدقني.
عامر بصلها بتفكير وكان مصدق انها فعلا متعرفش وقالها: اتصلي بيه دلوقتي وقوليله اني جتلك الأوتيل وانتي هـ.ـر.بتي مني ومش عارفه تروحي فين.
ميرنا بصت ل عامر بخــــوف وقالت: حاضر هعمل كل اللي انت عايزه...
وبصت علي السلاح إللي في ايديه وقالت برجاء: بس بلاش تمـ.ـو.تني يا عامر انا مليش ذنب في كل اللي امير عمله.
عامر هز راسه بالايجاب وقالها: مش هقــ,تــلك يا ميرنا ولو ساعدتيني انا كمان هساعدك وهديكي مبلغ تبدئي بيه حياتك وهقف جنبك لو احتاجتيني في أي وقت.
ميرنا هزت راسها بالموافقه و كانت خايفه من أمير اخوها لانه حذرها لو ساعدت عامر تاني وكانت خايفه ان عامر يتهور ويحاسبها على كل اللي اخوها عمله معاه!
فتحت تليفونها واتصلت على اخوها وهي بتبص ل عامر بتـ.ـو.تر وعامر كان متابعها بترقب شـ.ـديد وملاحظ خــــوفها وتـ.ـو.ترها وبعد لحظات خرج صوتها المهزوز بصعوبه وقالت بصوت مرتجف: الوو.. امير الحقني عامر جالي الأوتيل وانا هـ.ـر.بت منه.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
داخل قسم الشرطة.
مختار كان قاعد قدام الظابط وهو بيرتجف بعد ما اعترف بكل الجرائم اللي عملها بالاتفاق مع أمير المحمدي وعلاء واعترف ان امير خاطف ميسرة ام عامر الجارحي وبيهدده بيها وان هما اللي حرقوا شركة الجارحي.
كان في محامي تبع عامر حاضر مع مختار في القسم عشان يتأكد ان هو اعترف بكل الجرائم اللي عملوها ويبلغ عامر ان مختار اعترف زي ما اتفقوا مقابل انه يسيب مرات مختار وأولاده يعيشوا.
بعد وقت المحامي جاتله رساله من قائد الحرس تبع عامر وكتب له فيها العنوان اللي فيه امير وعرفه ان عامر دلوقتي في طريقه للعنوان وطلب منه يجيب قوة من الشرطة ويروحلهم بسرعة قبل ما عامر يتهور ويقــ,تــل امير.
....
عند أمير المحمدي داخل الشقة اللي خاطفين فيها ميسرة.
اتكلم امير مع مرتضى وقال: اختي جايه هنا دلوقتي.. هتاخدها يا مرتضي وتخبيها في اي مكان بعيد عن هنا لحد ما انتهي من عامر الجارحي ويخرج ابويا من السـ.ـجـ.ـن زي ما اتفقنا.
مرتضي هز راسه بثقة وبعد وقت رن جرس الشقه وامير قال ل مرتضى: افتح الباب دي أكيد أختي بس اتأكد الاول انها هي.
مرتضي بص من العين السحريه إللي في باب الشقة وشاف اخت امير.. فتح لها الباب وفجأة ظهر عامر الجارحي خلفها.. مرتضي اتصـ.ـد.م وعامر اقتحم الشقة هو ورجـ.ـالته وامير انتفض من مكانه بصدmة لما رجـ.ـا.لة عامر مسكوا مرتضي وشاف اخته مع عامر وفهم ان ميرنا خانته زي ما عملت مع ابوه وبعته ل عامر الجارحي.
عامر دخل وهو حاطت السلاح على راس ميرنا وبيهدد بيها امير وقاله: امي فين؟
أتكلم امير بغـــضــــب مع اخته: الخيانه في دmك يا ميرنا.
اتكلمت ميرنا بخــــوف وبكاء: انا اسفه يا أمير.. بس انا قولتلك ان عامر مش هيسكت بعد اللي عملته في مـ.ـر.اته.
رجـ.ـا.لة عامر ضـ.ـر.بوا مرتضي علي دmاغه غاب عن الوعي واتحركوا بسرعة يدوروا علي ميسرة في الغرف كلها ولقوها فاقدة الوعي على الأرض في احدى الغرف.
امير رفع سلاحه وقال بثقة وهو بيبص ل عامر: لو فاكر إنك بتهددني بيها انا مبتهددش.. ميرنا خـ.ـا.ينه وانا حذرتها قبل كده وواضح ان الخيانه في دmها.. انا كنت هكتفي اني اخرب لك حياتك بس يا عامر واخد أبويا وأختي واسافر بس واضح انك مصمم تخسر حياتك على أيدي..
وفجأة بتخرج رصاصه من سلاح أمير اتجاه عامر لكن الرصاصة بتصيب ميرنا بالخطأ وتخترق كتفها وميرنا تقع على الارض بين ايد عامر والسلاح بيقع من ايد امير بصدmة لما يشوف الرصاصة بتصيب اخته وتقع قدام عينيه ويهز راسه بزهول مش مصدق انه قــ,تــل اخته!
رجـ.ـا.لة عامر خرجوا ومعاهم ميسرة وشافوا إللي حصل وامير كان لسه واقف بصدmة بعد ما طلق رصاصه وجت في أخته قدام عينيه..
عامر كان قاعد على الأرض بيطمن علي ميرنا إللي غمضت عينيها باستسلام بعد ما اعتذرت له وطلبت منه يسامحها..
رجـ.ـا.لة عامر التفو حوالين أمير ومسكوه وكتفو ايديه واخدوا السلاح بتاعه..
رجـ.ـال الشرطة وصلوا العنوان وكان معاهم عربية اسعاف واول لما طلعوا شافوا مرتضى مرمي على الأرض وفاقد الوعي وميسرة كانت غايبه عن الوعي وضـ.ـر.بات قلبها ضعيفه جداا.. وميرنا كانت مصابه برصاصه في كتفها وغايبه عن الوعي هي كمان.
عامر جري علي امه ورجـ.ـال الاسعاف بيشلوها وقالوله ان حالتها خطيرة ولازم تروح المستشفى بسرعة.
عامر وقف مصدوم وهو مرعوب على امه وخايف يخسرها..
رجـ.ـال الشرطة اخدو امير ومرتضى والمحامي تبع عامر طلب من الظابط ان عامر يروح المستشفى مع والدته ولما يطمن عليها يروحلهم القسم.
عامر نزل ورا عربية الاسعاف واتحرك علي المستشفى بسرعة.
مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد مرور يومين.
داخل المستشفى.
عامر كان قاعد في غرفة الدكتور المسؤل عن حالة ميسرة وسأل الدكتور بقلق: امي بقالها يومين في غيبوبه يا دكتور ؟! هي متعرضتش لأي أصابه عشان حالتها تدهور كده!! انا جايبها هنا وهي غايبه عن الوعي بس!
الدكتور بص ل عامر وقال: للسبب ده انا طلبت اتكلم معاك لوحدك.. تحاليل والدتك ظهرت وللأسف اكتشفنا ان والدتك كانت بتاخد دواء خطير جدا وتضاعفت خطورته بتعاطيها مادة مـ.ـخـ.ـد.رة.. هير.وين.
عامر بص للدكتور بصدmة وقال: بس امي مكانتش بتاخد اي ادويه!!
وبص قدامه بتفكير وهز راسه بحـ.ـز.ن وقال: اكيد هما اللي ادوها الدوا ده!!..
وبص للدكتور وسأله بقلق: يعني علاجها هياخد وقت؟
الدكتور هز راسه بأسف وقال: انا اول مرة يجيلي حالة بصعوبة حالة والدتك ومقدرش اقولك علاجها هياخد وقت قد ايه وهل جـ.ـسمها هيستجيب للعلاج ولا لا لان مش واضح هي ممكن تفوق من الغيبوبه امتى وكمان لو فاقت ايه الاضرار إللي هتكون حصلت لها وخصوصا ان نوع الدوا اللي خدته ده بيعمل تلف خطير في خلايا المخ.
عامر بصدmة: انا مستعد اعمل اي حاجة عشان امي ترجع للوعي وصحتها تكون كويسه يا دكتور.. لو علاجها هيكون موجود في اي مكان في العالم ياريت تقولي.
الدكتور: الحقيقه علاجها هنا هيكون صعب خصوصا ان دي اول حالة نعالجها من النوع ده لان الادويه إللي اخدتها مش موجوده هنا وواضح انها مهربه من الخارج والأفضل لو سفرتها تتعالج في الخارج وانا هبحث عن مستشفى قدرو يعالجوا حالات مشابه وهبلغك باسم المستشفى.
عامر: وانا هجهز كل إجراءات السفر وفي انتظارك يادكتور.
عامر قام خرج من غرفة الدكتور وشريف وامجد قربوا منه وشريف سأله بقلق: ايه يا عامر طمنا على خالتي؟ ليه الدكتور طلب يتكلم معاك لوحدك ؟ هي خالتي كويسه؟؟
رد عامر بجمود: انا هاخد امي واسافر تتعالج برا مصر.
شريف بقلق: هي حالتها صعبه للدرجة دي؟
عامر: ان شاء الله هتبقى كويسه.. عايز ابدأ في إجراءات السفر لانها لازم تسافر في أسرع وقت وانا هسافر معاها.
شريف بقلق؛ انا هسافر معاك.
رد عامر: لا.. انت لازم تكون هنا عشان خالتي وكمان انتوا لازم تهتموا بالشركة.. انقلوا كل شغلنا في الشركة بتاعي الصغيرة وجددو الشركة الكبيرة بسرعه ورجعوها أحسن من الأول.
أتكلم أمجد: متقلقش يا عامر احنا هنعمل كل ده بس.. آيات.. آيات في المستشفى وانت مشوفتهاش من ساعة اللي حصل وهاجر بتقولي انها بتسأل عليك كل لحظة.
رد عامر ببرود: قولولها متسألش تاني.
شريف بدهشة: يعني ايه؟
عامر بص له وقال بجمود: يعني انا وآيات خلاص.. كل اللي بينا انتهى.. انا هطلقها قبل ما اسافر.
شريف وامجد بصوا لبعض بصدmة وعامر كمل كلامه وقال بإصرار: عرفوها ان كل حقوقها هتوصلها والشقة انا هكتبها بإسمها.
امجد بصدmة: ايه الكلام اللي انت بتقوله ده يا عامر.. حتى لو آيات غلطت مينفعش تعـ.ـا.قبها بالطريقة دي ومتنساش ان هي كمان خسرت ابنها زيك!
رد عامر: انا مش بعـ.ـا.قبها يا أمجد.. انا وآيات خلاص انتهينا ومبقاش ينفع نرجع لبعض تاني وانا خلاص خدت قراري النهائي ومش هرجع فيه.. انا هسافر اعالج أمي ويمكن استقر هناك وعايز انسى كل اللي عشته هنا مش عايز اي حاجة تفكرني ب اللي حصل.
اتكلم شريف بحـ.ـز.ن: انا حاسس بيك يا عامر وعارف ان اللي حصل صعب عليك بس ياريت متنساش ان اللي حصل ل آيات برضه صعب عليها.. وزي ما انت فقدت ابنك هي كمان فقدته وحالتها صعبه ومحتاجاك جمبها.. انت لو طلقتها وسيبتها في الوقت ده ممكن تمـ.ـو.ت فيها.
رد عامر بجمود: انتهينا خلاص يا شريف انا مش هرجع في قراري وياريت تبلغوها كلامي ده.
اتكلم امجد: طب شوفها ولو لأخر مرة وقولها الكلام ده بنفسك لو هتقدر تقوله قدامها يا عامر.. عامر انت بتحب آيات ومش هتهون عليك.
رد عامر بحـ.ـز.ن قبل ما يمشي: انا قلبي مـ.ـا.ت خلاص يا أمجد.. قولولها تعيش حياتها وتنساني.. هي اساسا مكانتش مرتاحة في الحياة معايا وكانت طول الوقت بتشتكي وعايزة تعيش حياة حره وهادية من غير مشاكل.. قولولها ان انا هخرج من حياتها نهائي عشان تعيش الحياة الهادية اللي كانت بتتمناها.
عامر خلص كلامه ومشي وامجد وشريف بصوا لبعض بصدmة وشريف هز راسه بقلة حيلة وقال: معقول حكايتهم تنتهي بالسهولة دي!!
رد امجد: عامر صدmته كانت كبيرة ومحتاج وقت عشان ينسى اللي حصل.. يمكن لما يسافر ويرجع يهدا شويه ويرجعوا لبعض تاني.
شريف بحـ.ـز.ن: ربنا يكون في عونه ويهون عليهم الايام الجايه.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد مرور أسبوع في المستشفى داخل الغرفة اللي آيات فيها.
آيات كانت قاعدة على السرير بتعب وهدير بتجهز لبس آيات في شنطتها عشان ميعاد خروجها من المستشفى النهاردة..
بصت هدير ل آيات بحـ.ـز.ن وقربت منها وقالت بتردد: آيات في حاجة كنا مخبينها عليكي ولازم ت عـ.ـر.فيها قبل ما تخرجي من هنا.
آيات بصتلها بقلق وسألتها بلهفة: حاجة ايه يا هدير ؟... بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
↚
كان قاعد على كرسي وبيبص قدامه في الفراغ وبيفكر بعمق بعد ما عرف من مختار خطة امير المحمدي وبعد وقت بص ل مختار اللي كان متربط قدامه من ايديه ورجليه وقاله: لو عايز تعيش انت ومراتك وعيالك مفيش غير حل واحد.
رد مختار بدون تردد: وانا موافق قبل ما اعرف إيه هو.
عامر: تنفذ كل اللي هقولك عليه واي حركة نداله هبعتلك مكان القبر اللي هدفن فيه مراتك وعيالك وهما صاحين.
مختار بخــــوف: ان تحت امرك وهنفذ كل اللي تقول عليه بس مراتي وعيالي ملهمش. ذنب ارجوك سيبهم.
عامر قام وقف وهو بيبصله بعمق: هسيبهم بس لو عملت اللي قولتلك عليه بالظبط.
قرب قائد الحرس بتاع عامر منه وقاله: باشمهندس عامر.. الباشمهندس شريف اتصل عليك اكتر من مرة وعايز يطمن عليك وكمان بلغني ان ميسرة هانم مختفيه من إمبـ.ـارح.
عامر بص قدامه بغـــضــــب وقال: انا مش عايز اعرض حياة شريف او امجد للخطر.. هما ملهمش ذنب.. حساب امير المحمدي معايا انا.
رد قائد الحرس: تمام يا باشمهندس واحنا تحت امر حضرتك.
.....
عند ميسرة ومرتضى.
فتحت ميسرة عينيها لقت نفسها نايمه علي الارض في مكان غريب.. كانت حاسه بصداع قوي ومش فاكره ايه اللي حصل معاها.
قامت تفتح باب الغرفة اللي هي فيها لقت الباب مقفول عليها من برا.. خبطت بقوة على الباب وفجأة الباب اتفتح وظهر أمير المحمدي اللي بصلها بسخريه وقال: اهلا ميسرة هانم اللي كانت السبب في مـ.ـو.ت امي.
ميسرة بصتله بدهشة وقالت: امير..! انت رجعت امتي؟
أمير: رجعت بعد ما سـ.ـجـ.ـنتي الراجـ.ـل اللي ساب مـ.ـر.اته تمـ.ـو.ت من الحسره وضيع عياله عشان يبقى معاكي.
ميسرة: انت بتقول ايه يا أمير.. انا معملتش اللي انت بتقوله ده وباباك اتجوزني بعد مـ.ـو.ت مامتك.
رد أمير: كانت اكبر غلطه هو غلطها في حياته وبيدفع تمنها دلوقتي.. وانتي كمان هتدفعي تمن اخطائك.
ميسرة بخــــوف: امير انت عايز مني ايه وازاي جبتني هنا! ؟
ظهر مرتضى جنب امير وقالها: انا اللي جبتك هنا بعد ما فقدتي الوعي وانتي بتشمي المـ.ـخـ.ـد.رات يا روحي.. شكلك صدقتي اني ممكن احب واحدة زيك عمرها قد عمري مرتين على الاقل.. المفروض كنتي تتكسفي دا ابنك اكبر مني معقول هبصلك!!
ميسرة بصت ل مرتضي بصدmة وبصت ل أمير وقالت بغـــضــــب: انتوا مع بعض ؟
رد أمير: انا اللي بعتلك مرتضى وعرفته ازاي يوقعك يا ميسرة هانم.. والسم اللي بيمشي في دmك دلوقتي انا اللي قولتله يعودك عليه عشان تبقي تحت جز*متي انتي وابنك الباشا.
ميسرة بغـــضــــب: ملكش دعوه ب ابني يا امير.. صحيح انا هنتظر ايه من خلفة عزيز غير النداله.
امير بغـــضــــب: لسه هتشوفي النداله بجد لما الباشا ابنك يشرف عشان ينقذك من هنا.. هتشوفيني وانا بقــ,تــله قدام عينك دا بعد ما ينفذ الاتفاق ويخرج ابويا من السـ.ـجـ.ـن قصاد حياتك.
ميسرة بصتله بصدmة وامير قفل الباب عليها تاني وميسرة قعدت على الأرض وهي بتحط أيديها علي وشها وبتبكي لانها هتكون السبب في مـ.ـو.ت ابنها ودايما بتكون سبب في كل مشاكله.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
عند ميرنا..
ميرنا كانت قاعدة في الأوتيل خايفه من أمير اخوها ومش عارفه ممكن يعمل معاها ايه لما يخلص علي عامر !
رن تليفونها برقم كوكو و ردت ميرنا بملل: آلو ايوا يا كوكو.
اتكلم كوكو: انتي فين يا ميرو حشـ.ـتـ.ـيني و .. مش هتيجي تحضري الحفلة اللي انا عاملها عندي.. دا كل أصحابنا هنا والحفلة وحشه اوي من غيرك.. انا حكيت لكل اصحابنا وقولتلهم ان ميرو بقت غنيه تاني وكلهم نفسهم يشوفوكي.
ميرنا اتحمست وقالت: يعني كلهم عرفوا ان انا بقيت غنيه ومبقوش يقولوا اني فقيرة!؟
كوكو: دول هيمـ.ـو.توا من الغـ.ـيظ بس مش مصدقني وانا قولتلهم انا هكلم ميرو تيجي الحفلة وتشوفوها بنفسكم وهي غنيه.. بقولك ايه يا ميرو البسي اشيك واغلى فستان عندك انا عايزك تغـ.ـيظيهم.
ميرنا قامت وقفت بحماس: متقلقش يا كوكو انا هجننهم.. ساعة بالكتير وهكون عندك باي.
كوكو قفل المكالمة وحط التليفون قدامه وعامر بص له وابتسم وحط قدامه شيك مكتوب فيه مبلغ كبير وكوكو اخد الشيك بحماس وقام وقف وقال بسعادة: معقول انت دفعت كل الفلوس دي في ميرو!! طب ايه رأيك اكلم شيري هي كمان عشان تيجي مع ميرو وتكتبلي شيك كمان زي ده.
اتكلم عامر: وانا هعمل ايه ب شيري بتاعك دي انا عايز ميرنا بس.
كوكو بحيرة: يعني هتتجوز ميرو يا عامر!! هو انت ليه بتحب البنات الفقيرة زي آيات وميرو بـ.ـنت عزيز الحـ.ـر.امي!!
عامر بصدmة: جواز ايه يا متـ.ـخـ.ـلف انت.. بقولك ايه ادخل اقعد في اوضتك انا دmاغي مش فايقه لك ولما تسمع صوت الجرس تعالى افتح ل ميرنا وتكون طبيعي جدا قدامها انت فاهم.
رد كوكو وهو بيبص ل الشيك بحماس وقال: طب ايه رأيك اخد الفلوس دي كلها واسافر رحله مع أصحابي ولا اعملهم حفلة هنا واعزمهم واخليهم يشوفوني وانا غني.
عامر بص له بعمق وقاله: قد ايه حياتك فاضيه وتافهه يا كوكو.. تعرف انا بحسدك.
كوكو كان بيبص علي الرقم إللي مكتوب في الشيك وبيحلم باللحظة اللي هيصرف فيها الفلوس ومش مركز مع ولا كلمة من عامر وقعد وهو واخد الشيك في حـ.ـضـ.ـنه وبيحلم بنفسه وهو غني.
عامر كان قاعد وهو حاسس ان النــــار اللي في قلبه بتزيد وو.جـ.ـع قلبه بيتضاعف كل ما كان بيفتكر آيات وهي غرقانه ب الد م وابنه اللي دفنه ب ايديه قبل ما يشوف الحياة وأمه اللي مش عارف هي فين دلوقتي ولا ايه اللي بيحصل معاها!
بعد وقت وصلت ميرنا ووقفت ترن الجرس بحماس وكوكو قام فتحلها واستقبلها بطريقته إللي ميرنا متعودة عليها وميرنا قالت بدهشة: هما أصحابنا راحوا فين ؟
رد كوكو: سبقونا علي حفلة تانيه أصلهم مش مصدقين ان انتي بقيتي غنيه تاني.. تعالي اقعدي هنا وانا هلبس ونروحلهم الحفلة التانيه نغـ.ـيظهم.
ميرنا اتحمست اكتر ودخلت وقعدت وكوكو دخل عند عامر في الغرفة وقالوا ان ميرنا وصلت وعامر طلع لها وميرنا كانت قاعده تبص علي الميكب بتاعها في مرايا صغيره ولسه بترفع عينيها لقت عامر قدامها.. شهقت بخــــوف وانتفضت من مكانها لما شافت سلاح في ايد عامر وقالت بخــــوف: عااامر!! انا معملتش حاجة.. صدقني انا زعلت على اللي حصل ل آيات وقولت ل أمير ان آيات متستهلش كده!
رد عامر: عارف يا ميرنا.. بس ليه مقولتليش ان اخوكي رجع؟
ردت بخــــوف: انااا.. هو.. اصل.. امير قالي ملكيش دعوة بحاجة وقالي انه هيخرج بابا من السـ.ـجـ.ـن ونسافر من هنا كلنا.
اتكلم عامر بغـــضــــب: وهو فين دلوقتي ؟
ردت ميرنا بخــــوف: والله معرفش هو حاجزلنا جناح في اوتيل ومش بيتكلم قدامي كتير عشان معرفش عنه أي حاجة.
أتكلم عامر وهو بيقعد قدامها : اخوكي خـ.ـطـ.ـف امي وقــ,تــل ابني وكان متفق مع رجـ.ـاله انهم يغتصبوا مراتي ومكفهوش كل ده.. حرق شركتي كمان.
ميرنا بصت ل عامر بصدmة وبكت بخــــوف: انا معرفش حاجة من دي والله يا عامر.. انا اتفاجأت بكل اللي امير عمله وهو خــــوفني وحذرني اني مدخلش في شغله.
عامر: يبقى تثبتيلي يا ميرنا انك مش شريكته.
ميرنا بخــــوف: اثبتلك ازاي؟
عامر: تقوليلي هو خاطف امي فين؟
ميرنا بخــــوف: والله معرفش صدقني.
عامر بصلها بتفكير وكان مصدق انها فعلا متعرفش وقالها: اتصلي بيه دلوقتي وقوليله اني جتلك الأوتيل وانتي هـ.ـر.بتي مني ومش عارفه تروحي فين.
ميرنا بصت ل عامر بخــــوف وقالت: حاضر هعمل كل اللي انت عايزه...
وبصت علي السلاح إللي في ايديه وقالت برجاء: بس بلاش تمـ.ـو.تني يا عامر انا مليش ذنب في كل اللي امير عمله.
عامر هز راسه بالايجاب وقالها: مش هقــ,تــلك يا ميرنا ولو ساعدتيني انا كمان هساعدك وهديكي مبلغ تبدئي بيه حياتك وهقف جنبك لو احتاجتيني في أي وقت.
ميرنا هزت راسها بالموافقه و كانت خايفه من أمير اخوها لانه حذرها لو ساعدت عامر تاني وكانت خايفه ان عامر يتهور ويحاسبها على كل اللي اخوها عمله معاه!
فتحت تليفونها واتصلت على اخوها وهي بتبص ل عامر بتـ.ـو.تر وعامر كان متابعها بترقب شـ.ـديد وملاحظ خــــوفها وتـ.ـو.ترها وبعد لحظات خرج صوتها المهزوز بصعوبه وقالت بصوت مرتجف: الوو.. امير الحقني عامر جالي الأوتيل وانا هـ.ـر.بت منه.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
داخل قسم الشرطة.
مختار كان قاعد قدام الظابط وهو بيرتجف بعد ما اعترف بكل الجرائم اللي عملها بالاتفاق مع أمير المحمدي وعلاء واعترف ان امير خاطف ميسرة ام عامر الجارحي وبيهدده بيها وان هما اللي حرقوا شركة الجارحي.
كان في محامي تبع عامر حاضر مع مختار في القسم عشان يتأكد ان هو اعترف بكل الجرائم اللي عملوها ويبلغ عامر ان مختار اعترف زي ما اتفقوا مقابل انه يسيب مرات مختار وأولاده يعيشوا.
بعد وقت المحامي جاتله رساله من قائد الحرس تبع عامر وكتب له فيها العنوان اللي فيه امير وعرفه ان عامر دلوقتي في طريقه للعنوان وطلب منه يجيب قوة من الشرطة ويروحلهم بسرعة قبل ما عامر يتهور ويقــ,تــل امير.
....
عند أمير المحمدي داخل الشقة اللي خاطفين فيها ميسرة.
اتكلم امير مع مرتضى وقال: اختي جايه هنا دلوقتي.. هتاخدها يا مرتضي وتخبيها في اي مكان بعيد عن هنا لحد ما انتهي من عامر الجارحي ويخرج ابويا من السـ.ـجـ.ـن زي ما اتفقنا.
مرتضي هز راسه بثقة وبعد وقت رن جرس الشقه وامير قال ل مرتضى: افتح الباب دي أكيد أختي بس اتأكد الاول انها هي.
مرتضي بص من العين السحريه إللي في باب الشقة وشاف اخت امير.. فتح لها الباب وفجأة ظهر عامر الجارحي خلفها.. مرتضي اتصـ.ـد.م وعامر اقتحم الشقة هو ورجـ.ـالته وامير انتفض من مكانه بصدmة لما رجـ.ـا.لة عامر مسكوا مرتضي وشاف اخته مع عامر وفهم ان ميرنا خانته زي ما عملت مع ابوه وبعته ل عامر الجارحي.
عامر دخل وهو حاطت السلاح على راس ميرنا وبيهدد بيها امير وقاله: امي فين؟
أتكلم امير بغـــضــــب مع اخته: الخيانه في دmك يا ميرنا.
اتكلمت ميرنا بخــــوف وبكاء: انا اسفه يا أمير.. بس انا قولتلك ان عامر مش هيسكت بعد اللي عملته في مـ.ـر.اته.
رجـ.ـا.لة عامر ضـ.ـر.بوا مرتضي علي دmاغه غاب عن الوعي واتحركوا بسرعة يدوروا علي ميسرة في الغرف كلها ولقوها فاقدة الوعي على الأرض في احدى الغرف.
امير رفع سلاحه وقال بثقة وهو بيبص ل عامر: لو فاكر إنك بتهددني بيها انا مبتهددش.. ميرنا خـ.ـا.ينه وانا حذرتها قبل كده وواضح ان الخيانه في دmها.. انا كنت هكتفي اني اخرب لك حياتك بس يا عامر واخد أبويا وأختي واسافر بس واضح انك مصمم تخسر حياتك على أيدي..
وفجأة بتخرج رصاصه من سلاح أمير اتجاه عامر لكن الرصاصة بتصيب ميرنا بالخطأ وتخترق كتفها وميرنا تقع على الارض بين ايد عامر والسلاح بيقع من ايد امير بصدmة لما يشوف الرصاصة بتصيب اخته وتقع قدام عينيه ويهز راسه بزهول مش مصدق انه قــ,تــل اخته!
رجـ.ـا.لة عامر خرجوا ومعاهم ميسرة وشافوا إللي حصل وامير كان لسه واقف بصدmة بعد ما طلق رصاصه وجت في أخته قدام عينيه..
عامر كان قاعد على الأرض بيطمن علي ميرنا إللي غمضت عينيها باستسلام بعد ما اعتذرت له وطلبت منه يسامحها..
رجـ.ـا.لة عامر التفو حوالين أمير ومسكوه وكتفو ايديه واخدوا السلاح بتاعه..
رجـ.ـال الشرطة وصلوا العنوان وكان معاهم عربية اسعاف واول لما طلعوا شافوا مرتضى مرمي على الأرض وفاقد الوعي وميسرة كانت غايبه عن الوعي وضـ.ـر.بات قلبها ضعيفه جداا.. وميرنا كانت مصابه برصاصه في كتفها وغايبه عن الوعي هي كمان.
عامر جري علي امه ورجـ.ـال الاسعاف بيشلوها وقالوله ان حالتها خطيرة ولازم تروح المستشفى بسرعة.
عامر وقف مصدوم وهو مرعوب على امه وخايف يخسرها..
رجـ.ـال الشرطة اخدو امير ومرتضى والمحامي تبع عامر طلب من الظابط ان عامر يروح المستشفى مع والدته ولما يطمن عليها يروحلهم القسم.
عامر نزل ورا عربية الاسعاف واتحرك علي المستشفى بسرعة.
مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد مرور يومين.
داخل المستشفى.
عامر كان قاعد في غرفة الدكتور المسؤل عن حالة ميسرة وسأل الدكتور بقلق: امي بقالها يومين في غيبوبه يا دكتور ؟! هي متعرضتش لأي أصابه عشان حالتها تدهور كده!! انا جايبها هنا وهي غايبه عن الوعي بس!
الدكتور بص ل عامر وقال: للسبب ده انا طلبت اتكلم معاك لوحدك.. تحاليل والدتك ظهرت وللأسف اكتشفنا ان والدتك كانت بتاخد دواء خطير جدا وتضاعفت خطورته بتعاطيها مادة مـ.ـخـ.ـد.رة.. هير.وين.
عامر بص للدكتور بصدmة وقال: بس امي مكانتش بتاخد اي ادويه!!
وبص قدامه بتفكير وهز راسه بحـ.ـز.ن وقال: اكيد هما اللي ادوها الدوا ده!!..
وبص للدكتور وسأله بقلق: يعني علاجها هياخد وقت؟
الدكتور هز راسه بأسف وقال: انا اول مرة يجيلي حالة بصعوبة حالة والدتك ومقدرش اقولك علاجها هياخد وقت قد ايه وهل جـ.ـسمها هيستجيب للعلاج ولا لا لان مش واضح هي ممكن تفوق من الغيبوبه امتى وكمان لو فاقت ايه الاضرار إللي هتكون حصلت لها وخصوصا ان نوع الدوا اللي خدته ده بيعمل تلف خطير في خلايا المخ.
عامر بصدmة: انا مستعد اعمل اي حاجة عشان امي ترجع للوعي وصحتها تكون كويسه يا دكتور.. لو علاجها هيكون موجود في اي مكان في العالم ياريت تقولي.
الدكتور: الحقيقه علاجها هنا هيكون صعب خصوصا ان دي اول حالة نعالجها من النوع ده لان الادويه إللي اخدتها مش موجوده هنا وواضح انها مهربه من الخارج والأفضل لو سفرتها تتعالج في الخارج وانا هبحث عن مستشفى قدرو يعالجوا حالات مشابه وهبلغك باسم المستشفى.
عامر: وانا هجهز كل إجراءات السفر وفي انتظارك يادكتور.
عامر قام خرج من غرفة الدكتور وشريف وامجد قربوا منه وشريف سأله بقلق: ايه يا عامر طمنا على خالتي؟ ليه الدكتور طلب يتكلم معاك لوحدك ؟ هي خالتي كويسه؟؟
رد عامر بجمود: انا هاخد امي واسافر تتعالج برا مصر.
شريف بقلق: هي حالتها صعبه للدرجة دي؟
عامر: ان شاء الله هتبقى كويسه.. عايز ابدأ في إجراءات السفر لانها لازم تسافر في أسرع وقت وانا هسافر معاها.
شريف بقلق؛ انا هسافر معاك.
رد عامر: لا.. انت لازم تكون هنا عشان خالتي وكمان انتوا لازم تهتموا بالشركة.. انقلوا كل شغلنا في الشركة بتاعي الصغيرة وجددو الشركة الكبيرة بسرعه ورجعوها أحسن من الأول.
أتكلم أمجد: متقلقش يا عامر احنا هنعمل كل ده بس.. آيات.. آيات في المستشفى وانت مشوفتهاش من ساعة اللي حصل وهاجر بتقولي انها بتسأل عليك كل لحظة.
رد عامر ببرود: قولولها متسألش تاني.
شريف بدهشة: يعني ايه؟
عامر بص له وقال بجمود: يعني انا وآيات خلاص.. كل اللي بينا انتهى.. انا هطلقها قبل ما اسافر.
شريف وامجد بصوا لبعض بصدmة وعامر كمل كلامه وقال بإصرار: عرفوها ان كل حقوقها هتوصلها والشقة انا هكتبها بإسمها.
امجد بصدmة: ايه الكلام اللي انت بتقوله ده يا عامر.. حتى لو آيات غلطت مينفعش تعـ.ـا.قبها بالطريقة دي ومتنساش ان هي كمان خسرت ابنها زيك!
رد عامر: انا مش بعـ.ـا.قبها يا أمجد.. انا وآيات خلاص انتهينا ومبقاش ينفع نرجع لبعض تاني وانا خلاص خدت قراري النهائي ومش هرجع فيه.. انا هسافر اعالج أمي ويمكن استقر هناك وعايز انسى كل اللي عشته هنا مش عايز اي حاجة تفكرني ب اللي حصل.
اتكلم شريف بحـ.ـز.ن: انا حاسس بيك يا عامر وعارف ان اللي حصل صعب عليك بس ياريت متنساش ان اللي حصل ل آيات برضه صعب عليها.. وزي ما انت فقدت ابنك هي كمان فقدته وحالتها صعبه ومحتاجاك جمبها.. انت لو طلقتها وسيبتها في الوقت ده ممكن تمـ.ـو.ت فيها.
رد عامر بجمود: انتهينا خلاص يا شريف انا مش هرجع في قراري وياريت تبلغوها كلامي ده.
اتكلم امجد: طب شوفها ولو لأخر مرة وقولها الكلام ده بنفسك لو هتقدر تقوله قدامها يا عامر.. عامر انت بتحب آيات ومش هتهون عليك.
رد عامر بحـ.ـز.ن قبل ما يمشي: انا قلبي مـ.ـا.ت خلاص يا أمجد.. قولولها تعيش حياتها وتنساني.. هي اساسا مكانتش مرتاحة في الحياة معايا وكانت طول الوقت بتشتكي وعايزة تعيش حياة حره وهادية من غير مشاكل.. قولولها ان انا هخرج من حياتها نهائي عشان تعيش الحياة الهادية اللي كانت بتتمناها.
عامر خلص كلامه ومشي وامجد وشريف بصوا لبعض بصدmة وشريف هز راسه بقلة حيلة وقال: معقول حكايتهم تنتهي بالسهولة دي!!
رد امجد: عامر صدmته كانت كبيرة ومحتاج وقت عشان ينسى اللي حصل.. يمكن لما يسافر ويرجع يهدا شويه ويرجعوا لبعض تاني.
شريف بحـ.ـز.ن: ربنا يكون في عونه ويهون عليهم الايام الجايه.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد مرور أسبوع في المستشفى داخل الغرفة اللي آيات فيها.
آيات كانت قاعدة على السرير بتعب وهدير بتجهز لبس آيات في شنطتها عشان ميعاد خروجها من المستشفى النهاردة..
بصت هدير ل آيات بحـ.ـز.ن وقربت منها وقالت بتردد: آيات في حاجة كنا مخبينها عليكي ولازم ت عـ.ـر.فيها قبل ما تخرجي من هنا.
آيات بصتلها بقلق وسألتها بلهفة: حاجة ايه يا هدير ؟... بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
↚
آيات كانت قاعدة على السرير بتعب وهدير بتجهز لبس آيات في شنطتها عشان ميعاد خروجها من المستشفى النهاردة..
بصت هدير ل آيات بحـ.ـز.ن وقربت منها وقالت بتردد: آيات في حاجة كنا مخبينها عليكي ولازم ت عـ.ـر.فيها قبل ما تخرجي من هنا.
آيات بصتلها بقلق وسألتها بلهفة: حاجة ايه يا هدير ؟
.......
خارج الغرفة كان فارس ابن عم آيات واقف مع والده وبيتكلم بضيق وغـــضــــب مكتوم: عجبك اللي هو عمله ده يا ابويا.. ازاي هنقول ل آيات دلوقتي ان الباشا طلقها وسافر من غير ما يفكر حتى يطمن عليها!
اتكلم الحاج إسماعيل بحـ.ـز.ن: مش قادر اصدق اللي عامر عمله!! ازاي تهون عليه للدرجة دي.
فارس بغـــضــــب: الباشا بيحملها ذنب كل اللي حصل! دا على اساس انها مخسرتش ابنها زيه! آيات مش هتستحمل تعرف خبر طـ.ـلا.قها يا ابويا.. دي بتسأل عنه في كل دقيقه وكل ساعة هنقولها ايه دلوقتي وازاي هنقنعها ترجع معانا البلد.
اتنهد الحاج إسماعيل بحـ.ـز.ن وقال: مش عارف اقول ايه.. ليه تعمل فيها كده يا عامر بس وتحطنا في الموقف ده.
قربت منهم هاجر وهي بتتنفس بصعوبة وكانت معاها بيسان وقالت هاجر براحة: الحمد لله اننا لحقناكم قبل ما تمشوا.. بيسان لسه واصله مصر النهاردة وكنت بجيبها من المطار عشان تطمن علي آيات.
اتكلمت بيسان بقلق: لو سمحتم عايزة اشوفها واطمن عليها.. انا مصدومة من اللي حصل ومش قادرة اصدق ان عامر يعمل فيها كده!
اتكلم عم آيات بحـ.ـز.ن: المشكله دلوقتي اننا مش قادرين نقولها ان هو طلقها وسافر.. مش عارف هتستحمل خبر زي ده ازاي بس لازم تعرف قبل ما ترجع معانا البلد.
اتكلمت هاجر بحـ.ـز.ن: احنا هندخل نشوفها ونحاول نقولها الخبر وربنا يستر.
فتحوا الباب ودخلوا وآيات كانت قاعده على السرير متجمدة مكانها ودmـ.ـو.عها بتنزل منها بصمت بدون اي صوت او حركة.
بيسان وهاجر دخلوا وقفلوا الباب عليهم وهدير كانت بتبكي وهي واقفه جنب آيات وبيسان قربت من آيات وحـ.ـضـ.ـنتها وهي بتبكي وسألتها بحـ.ـز.ن: آيات ازيك عامله ايه دلوقتي.
آيات كانت متجمدة ومش بترد ولا بتتحرك.. عيونها كانت بتبكي ومش بتنطق.
هاجر قربت من هدير وسألتها بهمس إيه اللي حصل وهدير قالتلها انها قالت ل آيات خبر طـ.ـلا.قها من عامر وسافره المفاجئ.
بيسان بصت ل آيات بقلق وسألتها: آيات انتي كويسه؟
آيات بصتلها وبكت اكتر.. بيسان ضمتها بقوة وهمست لها: متبكيش يا آيات.. مفيش حد يستاهل دmـ.ـو.عك دي.. انتي قويه بلاش تضعفي.
اتكلمت آيات بقهرة: انا بكرهو.. بكرهو.
هدير وهاجر وقفوا يبصولها بحـ.ـز.ن ويبكوا علي حالها وبيسان مسكت ايديها وقالتلها بقوة: آيات بصيلي واسمعيني كويس.. انتي لازم تكوني قويه وتقفي على رجليكي.. اللي حصلك ده مش اخر الحياة.. لسه قدامك العمر طويل وان شاء الله ربنا هيعوضك.
قربت منها هدير وقالت: انسيه يا آيات هو ميستهلش دmـ.ـو.ع عينك.. امسحي دmـ.ـو.عك وفكري في مستقبلك هو الاهم دلوقتي.
اتكلمت هاجر: ايوا يا آيات انتي لازم تفكري في مستقبلك والجامعة هما اللي باقين لك دلوقتي وعامر اكيد هيرجع لما ينسى اللي حصلكم.
بصتلها آيات وقالت بنبرة حادة: لما يرجع مش هيلاقيني آيات اللي يعرفها يا هاجر.. آيات القديمة لازم تمـ.ـو.ت وافكر في نفسي وبس زي ما هو عمل.
دخل عم آيات وفارس ابن عمها الغرفة وآيات جففت دmـ.ـو.عها بسرعة وعمها لما شاف حالتها فهم ان البنات قالولها واتكلم عمها بحـ.ـز.ن: يلا يا آيات عشان نلحق نرجع البلد.
بصت آيات ل عمها بصدmة وقالت: ارجع البلد ليه يا عمي.. والجامعة بتاعي!! ولا انتوا عايزني اخسر كل حاجة.
اتكلم فارس بتـ.ـو.تر: بس وجودك هنا مش هيكون مناسب لكِ دلوقتي يا آيات.. الأحسن ترجعي معانا البلد.
ردت آيات بإصرار: وجودي هنا مش مناسب ليه يا فارس ؟! انا بدرس في الجامعة هنا وهكمل للاخر.. انا لو سيبت الجامعة كمان همـ.ـو.ت.. مش هيبقى عندي اللي اعيش عشانه.
اتكلمت هدير: ايه رأيكم آيات ترجع تعيش معايا انا والبنات في الشقة تاني وتروح الجامعة وفي الاجازة كلنا هنرجع البلد.
عم آيات بص ل آيات بتفكير وطلب من فارس والبنات يخرجوا ويسبوه مع بـ.ـنت اخوه لوحدهم واول لما خرجوا قعد جنب آيات وقال بحـ.ـز.ن: انتي عايزة تفضلي هنا عشان الجامعة بجد يا آيات ولا عندك امل ان عامر يرجع تاني؟ خايف تستني كتير وعمرك يضيع علي الفاضي يا بـ.ـنتي.
اتكلمت آيات ببكاء: صدقني يا عمي انا مبقتش بكره حد في الدنيا دلوقتي قد ما بكرهو.
عمها اتكلم بحـ.ـز.ن: يمكن لو كنتي قولتي انك لسه بتحبيه كنت اطمنت اكتر.. عموما يا آيات أنا عارف انك اتظلمتي كتير في حياتك وانا مش هظلمك تاني يا بـ.ـنتي.. انا هكون جمبك في اي قرار تاخديه وواثق انك عمرك ما هتخليني أنـ.ـد.م علي ثقتي فيكي وفي تربيتك.
اتكلمت آيات وهي بتبكي: اطمن يا عامر انا من اللحظة دي مش هفكر غير في مستقبلي وبس.
عمها ضحك وقال: انا عمك يا آيات مش عامر.. حتى اسمه لسه على لسانك ومش هتقدري تنسيه بسهوله.
آيات قالت بإصرار: هنساه يا عمي.. لازم انساه.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في المستشفى اللي فيها ميرنا.
كوكو دخل الغرفة اللي فيها ميرنا وهو شايل علبة شيكولاتة صغيرة واول لما شافها قال بصوته الناعم: ميرو حمدلله على السلامة.
ردت ميرنا بزعل: لسه فاكر تزورني يا كوكو دا انا هنا بقالي اكتر من اسبوع.
كوكو رد وهو بيقعد جنبها علي السرير: انا كنت مسافر يا ميرو بالفلوس إللي أخدتها من عامر ولسه راجع أمبـ.ـارح وعرفت اللي حصلك.. بس متزعليش يا ميرو عامر اخدلك حقك وسـ.ـجـ.ـن امير اخوكي الشرير مع عزيز ابوكي الحـ.ـر.امي.
ميرنا بصتله بزعل وافتكرت زيارة عامر ليها في المستشفى اول لما فاقت وقالها ان اخوها امير اتسـ.ـجـ.ـن لان عليه قضايا كتير ومطلوب دوليًا لأنه طلع شغال مع المافيا وانه هيقضي عمره كله في السـ.ـجـ.ـن. وعامر قبل ما يمشي سابلها شيك فيه مبلغ تقدر تبدأ بيه حياتها وتعتمد على نفسها.
اتنهدت بحـ.ـز.ن وقالت: انا بقيت لوحدي في الدنيا يا كوكو.
رد كوكو وهو بيطبطب عليها: لا يا ميرو انتي مش لوحدك انا معاكي وجايبلك شيكولاتة من إللي انا بحبها.
ميرنا بكت بحـ.ـز.ن وكوكو فتح علبة الشيكولاته واكل منها بلا مبالاة وسألها: بس انتي لما هتخرجي من هنا هتروحي فين يا ميرو.. هتروحي السـ.ـجـ.ـن عند عزيز؟
ميرنا شهقت بدهشة: هروح اعمل ايه في السـ.ـجـ.ـن يا كوكو.. انا لازم أشوف شغل واعتمد على نفسي..عامر اصلا اداني شيك في مبلغ اقدر اعيش منه وافتح مشروع صغير.
كوكو عينيه لمعت وقالها: شيك وفلوووس.. ايه رأيك نسافر بالفلوس و...
ميرنا قاطعته بصراخ: لاااا.. عامر مش هيديني فلوس تاني لانه سافر خلاص ومبقاش في أي حد هنا يساعدنا والفلوس دي لو خلصت أنا هبقى في الشارع.. انا هفتح مشروع أعيش منه.
كوكو بتفكير: مشروع ايه ؟!! انتي مش بتفهمي في أي حاجة يا ميرو!
ميرنا بتفكير: لما اخرج من المستشفى هفكر في اي من مشروع ولازم اجر شقة اعيش فيها كمان.
كوكو بسعادة: اهم حاجة ان انتي مش هتعيشي عندي في الشقة بتاعي.
اتكلمت ميرنا بغـ.ـيظ: لا مش هعيش معاك وانت اعمل حسابك هتشتغل معايا لان خلاص مبقاش في حد يدينا فلوس تاني ولازم نحافظ على الفلوس اللي معانا وهات الشيكولاته دي انت جايبها عشاني انا.
كوكو بص لها بصدmة وميرنا بصتله بغـــضــــب وقالت: ومش عايزة اسمع صوتك وسيبني افكر في المشروع اللي هنفتحه.
كوكو بدهشة: يعني معقول انا وانتي هنشتغل يا ميرو؟
ردت ميرنا بغـ.ـيظ: اه هنشتغل وانت هتسمع كلامي بعد كده وتنسى خالص صحابنا دول والسهر والخروجات وكل الحاجات دي تنساها خالص انت فاهم.
رد كوكو: خلاص يا ميرو فاهم بس لو أصحابي عزموني علي حسابهم انا هروح معاهم.
ميرنا بصتله بنفاذ صبر واتنهدت بتعب وهي بتفكر في مشروعها الجديد اللي هتقدر بيه تعتمد على نفسها زي ما وعدت عامر.
قاطع تفكيرها صوت خبط علي باب الغرفه ودخلت ممرضة ومعاها ولد صغير والولد اول لما شاف كوكو شاور عليه وقال: ايو هو ده اللي اخد علبة الشيكولاته بتاعي.
كوكو حاول يخفي وشه عن الولد وميرنا اتصـ.ـد.مت وهي بتاكل قطعة الشيكولاتة وبصت ل كوكو وسألته: انت سارق الشيكولاتة إللي جاي تزورني بيها يا كوكو!!؟
رد كوكو عليها: لا انا اخدتها من الولد ده وقولتله هدخل ازورك بيها واخرج اديهاله تاني.. انا مش معايا فلوس اشتري شيكولاتة يا ميرو!! يعني ادخل ب أيدي فاضيه وتقولي عليا فقير!
الولد قال بعـ.ـيا.ط: مليش دعوة انا عايز علبة الشيكولاته بتاعي!
رد عليه كوكو: ميرو اكلتها خلاص بس متقلقش هي معاها شيك فيه فلوس أخدتها من عامر وهتدفعلك تمن الشيكولاتة الرخيصه بتاعك...
وبص ل ميرنا وقالها: ادفعيله يا ميرو.
ميرنا بصتله بصدmة وبصت للطفل الصغير والممرضه اللي منتظرين ياخدوا منها تمن الشيكولاتة.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد مرور أسبوع عند آيات في شقة البنات.
آيات كانت قاعده في الغرفة وقافله على نفسها بتبكي وهي مقهورة من عامر وحزينه على ابنها اللي كانت سبب في مـ.ـو.ته وحياتها اللي ادmرت فجأة وخسرت كل حاجة..
بيسان خبطت عليها ودخلت وهي بتبصلها بحـ.ـز.ن: هتفضلي كده كتير يا آيات ؟
ردت آيات وهي بتجفف دmـ.ـو.عها: انا كويسه تعالي يا بيسان.
قعدت بيسان قصادها علي السرير وقالت: انا جيت اودعك لاني مسافره بكره.
آيات بصتلها بحـ.ـز.ن وقالت: هتسافري تاني ليه؟ معقول هتقضي عمرك كله هربانه كده!
ردت بيسان بحـ.ـز.ن: وهقعد هنا اعمل ايه يا آيات!! انتي عارفه ان انا وامجد مينفعش نكون مع بعض وكمان عشان مامت امجد.
اتكلمت آيات بحـ.ـز.ن وغـــضــــب: وايه علاقة مامت امجد بوجودك هنا او سفرك!! هي ملهاش حكم عليكي ولو مش عايزة ابنها يرتبط بيكي يبقى تبعد ابنها عنك مش انتي اللي تبعدي عنه وتبعدي عن بلدك وكل الناس اللي بيحبوكي.
بيسان بصتلها وقالت: وهقعد هنا اعمل ايه يا آيات!!؟
آيات بصتلها بتفكير وقالت: نفتح شركة صغيرة انا وانتي..انا معايا فلوس الأرض بتاع ابويا اللي بعتها.. ممكن ناخد الفلوس ونفتح شركة صغيرة ونشتغل فيها انا وانتي ونكون شركاء.. انا برأس المال وانتي بالخبرة.
بيسان بصتلها بتفكير وقالت: بس الموضوع مش سهل يا آيات عشان نفتح شركة ونشغلها! الموضوع محتاج تفكير وترتيبات كتير.
آيات اتحمست للفكرة واتمنت انها تقدر تحققها وكان هدفها الاول انها تنجح وتثبت ل عامر ان حياتها موقفتش من بعده وانها كملت وقدرت تنجح من غيره لان قلبها كان موجوع منه ونفسها تو.جـ.ـعه زي ما و.جـ.ـعها ومكانتش قادره تنسى انه سابها في المستشفى وطلقها وهي في أصعب حالتها.. مكانتش تتوقع انه يعـ.ـا.قبها بالقسوة دي رغم انها عارفه انها غلطت بس هو حكم عليها ونفذ الحكم بدون حتى ما يسمع منها كلمة واحدة.
بيسان هي كمان فكرت في كلام آيات واتحمست للفكرة وكان هدفها النجاح وانها تثبت ل مامت امجد انها مش قليله وان اي عيلة تتشرف بيها.
.........
في لندن داخل مستشفى كبيرة.
عامر كان مع الدكتور وهو بيشوف التقارير الخاصة بحالة ميسرة والدكتور قال ل عامر ان حالة والدته خطيره فعلا لكن في امل انها تستجيب للعلاج لكن العلاج هيحتاج وقت طويل مش اقل من سنه عشان والدته تتعافى بالكامل وعامر كان مستعد يعمل اي حاجة عشان والدته وقرر يعيش السنه دي في لندن يمكن يقدر ينسى اللي حصله ويداوي الجروح اللي في قلبه ويمكن يقدر ينسى آيات اللي مش قادر يسامحها من جواه لانها كانت السبب انه يخسر ابنه بعنادها واستهتارها وكان ممكن يخسرها هي كمان وفكر ان الفراق هو الحل عشان آيات تكمل حياتها وتعيش الحياة اللي كانت بتتمناها.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد مرور عااااام.
بتقف عربية قدام شركة صغيرة وتنزل منها بـ.ـنت جميلة بملابس انيقه وتمشي بخطوات واثقه وتدخل الشركة وهي بتلقي التحية على كل الموظفين وتوصل قدام غرفة الاجتماعات وتدخل وهي بتتكلم بابتسامة مرحة.
آيات: هو الاجتماع خلص.. ؟ انا اسفه على التأخير كان عندي محاضرات كتير النهاردة والطريق كان زحمة و...
قاطعتها بيسان بصوت قوي وهي رافعه حاجبها بغـ.ـيظ: نفسي مرة تحضري اجتماع وتيجي بدري.
اتكلمت آيات بأبتسامة: انا باجي متأخرة وانا واثقه انك مسيطرة يا كبير.
ردت بيسان: مش كفايه يا آيات انتي شريكتي في الشركة دي وليكي فيها زيي بالظبط واحنا اتفقنا لما قررنا نتشارك ونفتح الشركة دي اننا هنتعاون في كل حاجة واي قرار هناخده مع بعض مش طول الوقت انا اللي باخد كل القرارت لوحدي.
آيات قربت منها وقبلتها من خدها: خلاص اخر مرة واوعدك الاجتماع الجاي هكون موجودة اول واحدة.
دخلت عليهم هاجر غرفة الاجتماعات وشافت آيات وهي بتقبل بيسان وقالت: خيااانه.. انتوا بتخونوني مع بعض.
بيسان ضحكت وآيات قعدت وقالت وهي بتضحك: أهلا بالعروسة اللي هتخونا قريب وتتجوز اكبر منافس لينا.
ردت هاجر وهي بتبتسم بثقة: متنسوش ان لولا انا مكنتش الشركة دي قدرت تاخد كل المناقصات اللي خدناها.. شريف حبيبي اول لما ادلع عليه شويه ينسحبوا من المناقصه واحنا ناخدها.
اتكلمت بيسان وهي بتضحك: مش هننكر انك مسيطرة بس يا خــــوفي بعد الفرح نلاقي نفسنا احنا اللي بننسحب.
اتكلمت آيات وهي بتبتسم وبتبص ل بيسان: وبرضه مش هننكر دعم امجد لينا حتى لو من بعيد لبعيد عشان ميبنش في الصورة.
اتكلمت هاجر: ابيه امجد ده حتة سكره والله يابخت اللي هتتجوزه.
آيات بصت ل بيسان اللي ظهر عليها علامـ.ـا.ت التـ.ـو.تر واتكلمت هاجر: بقولكم ايه بقى انتي وهي انا مش هقبل منكم اي أعذار الفترة الجايه دي خالص.. الفرح بعد شهر ولسه في حاجات كتير معملتهاش وحاجات كتير ناقصه وانتوا مجبورين تساعدوني.
اتكلمت آيات: انا عندي محاضرات كتير الايام دي وكمان في دكتور رخم مستقصدني مش عارفه ليه.
ردت بيسان: ما انتي اللي اصريتي تنقلي للجامعة دي مع ان الجامعة اللي انتي كنتي فيها الأول كانت احسن.
آيات ملامحها اتبدلت للغـــضــــب وقامت وقالت: انا هروح مكتبي عندي شغل كتير لازم اخلصه.
وخرجت آيات من غرفة الاجتماعات واتكلمت هاجر مع بيسان: ليه فكرتيها يا بيسان احنا لما صدقنا انها تنسى.. هي فعلا مكانتش هتقدر تكمل في نفس الجامعة اللي كانوا كلهم عارفين انها مرات عامر الجارحي وكان احسن قرار انها تنقل ل جامعة تانيه محدش يعرفها فيها.
اتكلمت بيسان بثقة: هي عمرها ما هتنسى يا هاجر.. آيات صحيح قررت تبدأ حياة جديدة بس مش هتقدر تنسى حياتها القديمة.
اتكلمت هاجر بتـ.ـو.تر: طب بمناسبة حياتها القديمة.. في احتمال ان عامر يرجع الايام الجايه دي عشان يحضر فرحي انا وشريف.. انا عرفت ان شريف كلمه وعرف ان طنط ميسرة صحتها اتحسنت وبقت كويسه وقاله لو مجتش الفرح تنسى ان انا ابن خالتك ومش هعرفك تاني.
بيسان بتفكير: يعني عامر ممكن يرجع!!
هاجر: اه هيرجع.. بس حتى لو رجع هيرجع عشان يحضر الفرح وممكن يسافر تاني الله اعلم.
اتكلمت بيسان بغـــضــــب: يكون احسن لو سافر تاني .. وجوده هنا هيلخبط حياة آيات وانا مش عايزاها تفكر في حاجة غير مستقبلها.
هاجر بصتلها وقالت بفضول: يعني آنتي وهي عجبكم عيشتكم دي!! عايشين مع بعض في نفس الشقة وحياتكم عبـ.ـارة عن الشغل وجامعة آيات وخلاص! انتوا مش آلات يا بيسان انتوا بشر ولازم تحبوا وتتحبوا اكيد مش هتوقفوا حياتكم علي كده!
اتكلمت بيسان وهي بتقوم تقف: احنا مرتاحين كده يا هاجر ومش عايزين حياتنا تتغير.. انا عندي شغل عن اذنك.
خرجت بيسان وهاجر قعدت لوحدها وهي حاطه أيديها علي خدها وقالت: ياترى هتفضلوا تهربوا كده لحد إمتى انتوا آلأتنين.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في شركة الجارحي عند شريف وامجد.
اتكلم امجد مع شريف بفضول: يعني عامر هيرجع بجد؟
رد شريف بثقة: انا هددته لو مرجعش ميعرفنيش تاني وكمان امي اتكلمت مع خالتي واقنعتها يرجعوا عشان يحضروا الفرح ويسافروا تاني برحتهم لو عايزين.
اتنهد امجد وقال: وهو مرتاح في العيشة هناك؟
شريف: بيمثل انه مرتاح بس انا اكتر واحد في الدنيا اعرف عامر وعارف انه عمره ما حب ولا هيحب غير آيات.. بس اللي حصله مكنش سهل أبدا وكمان حالة خالتي كانت صعبه وكان لازم يكون جنبها طول فترة العلاج.
امجد ابتسم وقال: بس آيات اتغيرت مبقتش آيات بتاع زمان.. فاكر اخر اجتماع حضرناه مع شركتهم.
شريف ضحك وقاله: طب طريقتها في الشغل وافكارها مش بتفكرك بحد؟
رد أمجد وهو بيضحك: طبعا.. عامر الجارحي في كل حاجة.. انا للحظة حسيت ان عامر الجارحي هو اللي بيتكلم قدامي مش هي.
اتكلم شريف: سبحان الله حتى لو مبقتش مكتوبة على اسمه بس تحس كأنها حته منه.
امجد افتكر بيسان وسرح بخياله فيها وشريف لاحظ شروده وقال: وانت.. مفيش اي جديد؟
رد أمجد بحيرة: مش عارف.. طول الوقت حاسس انها حاطه حاجز بينا بس مش عارف ايه هو.. على قد ما فرحت لما قررت انها تستقر هنا مع آيات ويفتحوا شركة مع بعض على قد ما انا حاسس ان وجودها هنا وانا مش قادر اقرب منها صعب عليا.. حاسس ان حياتي واقفه عندها.. مش عارف اكمل معاها ولا عارف أكمل من غيرها.. انا دلوقتي بس عرفت ليه عامر قرر يسافر ويبعد لما قرر انه ينفصل عن آيات.
شريف ضحك وقال: وانت فاكر ان عامر قدر ينساها.. بكره يرجع وتشوف بنفسك ايه اللي هيحصل بينهم.
امجد اتحمس وهو بيضحك وقال: اتحمست أشوف اول لقاء بينهم هيكون ازاي!
شريف ضحك وقال: ربنا يستر... بقلمي ملك إبراهيم.
.... يتبع
↚
انت فاكر ان عامر قدر ينساها.. بكره يرجع وتشوف بنفسك ايه اللي هيحصل بينهم.
امجد اتحمس وهو بيضحك وقال: اتحمست أشوف اول لقاء بينهم هيكون ازاي!
شريف ضحك وقال: ربنا يستر.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد يومين..
داخل كافيه بإحدى المولات الشهيرة.
دخلت آيات مع بيسان وهاجر وهما شايلين شنط كتير وقعدوا يرتاحوا واتكلمت آيات بتعب: منك لله يا هاجر انتي لففتينا المول كله انا مش قادرة اقف على رجلي.
واتكلمت بيسان بتعب: انا مش هدعي عليكي لان الجواز اكبر عقـ.ـا.ب ليكي.
آيات ضحكت وبصت جنبها بالصدفه شافت اتنين شباب قاعدين علي الترابيزة اللي قصادها ومنهم شاب كان بيبصلها اوي ومركز معاها.. آيات شهقت وبصت للبنات وقالت: ينهار مش فايت هو بيعمل ايه هنا ده!
وحاولت تداري وشها ب ايديها عشان ميشوفهاش..
بيسان وهاجر بصولها بدهشة وسألوا: هو مين؟
ردت آيات: الدكتور الرخم اللي مستقصدني في الجامعة.
هاجر بفضول: هو فين؟
آيات بصتلها وشاورت ب عينيها وهمست: علي الترابيزة إللي قصدنا.
هاجر وبيسان بصوا علي الترابيزة اللي قصادهم وشافوا اتنين شباب قاعدين وسألوا آيات مين فيهم وآيات قالتلهم على لون التيشرت اللي كان لابسه.
هاجر شهقت وقالت بانبهار: واااو.. بقى ده دكتورك الرخم.. حـ.ـر.ام عليكي يا آيات.
بيسان ضحكت وقالت: المرادي هاجر معاها حق.. دا الدكتور قمر ومز الصراحة.
آيات بغـ.ـيظ: قمر ولا مش قمر انا مالي دا دكتور رخم ومستقصدني دايما.
اتكلمت هاجر وهي بتضحك: طب بقولك ايه يا آيات مينفعش تتوسطيلي عنده عشان يستقصدني انا.
بيسان ضحكت وآيات ردت عليها بغـ.ـيظ: حاضر من عينيا بس انا بفكر اقول ل شريف يتوسطلك هو على الاقل هما رجـ.ـاله زي بعض وهيقدر يقنعه.
هاجر: آيات متهزريش دا شريف لو سمع الكلمتين دول هيعلقني من شعري.
آيات ضحكت وقالت: ولما انتي جبانه كده مش تخافي علي نفسك.
في الترابيزة المجاورة للبنات.
اتكلم شاب وهو ملاحظ اهتمام صاحبه بالنظر علي ترابيزة البنات: ايه يا بني انت مركز مع البنات دول ليه اوي كده.
مالك: اصل فيهم بـ.ـنت طالبه عندي.
صاحبه ضحك وقال: وهما الطلبه بتوعك كلهم حلوين كده؟
مالك بص له بغـــضــــب وقال: احمد انا مبحبش الهزار ده.
احمد استغرب غـــضــــب مالك الغير مبرر وقال: خلاص يا مالك انا بهزر معاك.
وبص على البنات وسأله: ومين فيهم التلاته اللي طالبه عندك؟
رد مالك: البـ.ـنت المحجبه.
احمد: اممم.. لا حلوة.
مالك بص له بغـــضــــب وقال: في ايه يا عم انت بقولك طالبه عندي ما تتلم.
احمد بدهشة: هي ايه الحكايه بالظبط انا حاسس انها بالنسبه لك مش طالبه وبس.. هو في حاجة انا معرفهاش ولا ايه؟
مالك قام وقف وقال بغـــضــــب: انا هقوم امشي.
وقام مشي وصاحبه بص عليه بدهشة وبص علي ترابيزة البنات بتفكير وهمس لنفسه: هو ايه حكايته ده اضايق ليه عشان البـ.ـنت دي!!
عند البنات اول لما مالك مشي هاجر اتكلمت مع آيات وقالتلها: الدكتور المز مشي وهو مضايق.
بيسان ضحكت وبصت ل آيات وآيات قالت بغـ.ـيظ: هو دايما مضايق كده سيبك منه وخلينا نقوم نمشي احنا كمان.
هاجر اتكلمت وهي بتضحك: نمشي فين انا لسه عايزة اشتري حاجات كتير.
بيسان وآيات بصوا لبعض بصدmة.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
صباح تاني يوم..
في الجامعة.
آيات وصلت متأخرة خمس دقايق وكان دكتور مالك دخل لكنه لسه مبدأش المحاضرة..
آيات اول لما شافته قدامها اتكلمت بتـ.ـو.تر: انا اسفه يا دكتور علي التأخير ممكن ادخل؟
مالك هز راسه بالايجاب وسمح لها بالدخول..
دخلت آيات وقعدت جنب بـ.ـنت زميلتها ومالك كان بيبصلها باهتمام وبدأ المحاضرة وكان مركز بعيونه مع آيات وهي اتـ.ـو.ترت من نظراته وبصت قدامها بشرود وهي بتفكر في عامر وبتفتكر نظراته ليها اللي كانت كلها حب وحنان وصوته وكلامه وضحكته وغـــضــــبه ، كل حاجة فيه ومش قادرة تنكر انه وحشها وكل يوم بيعدي علي فراقهم و.جـ.ـعها بيزيد جواها ومش قادرة تصدق ان عامر قدر يقسي عليها للدرجة دي..!! الدmـ.ـو.ع لمعت في عينيها وفاقت من شرودها على صوت دكتور مالك.
مالك كان ملاحظ شرودها في المحاضرة وهو بيتكلم عن الامتحانات اللي قربت وطلب من كل الطلاب يركزوا اكتر الفترة دي ورفع صوته اكتر عشان تفوق من شرودها وقال بسخريه: وياريت بلاش خروجات كتير مع أصحابنا الفترة دي والقعده في الكافيهات إللي ملهاش اي لازمة.. والأفضل نركز في مستقبلنا.
آيات اتصـ.ـد.مت من كلامه لان عيونه كانت مركزة معاها وكأنه بيوجه الكلام ليها.
بعد انتهاء المحاضرة كل الطلاب خرجوا وكان مالك لسه واقف مكانه.
آيات قربت منه ووقفت قدامه واتكلمت بغـ.ـيظ مكتوم: دكتور مالك حضرتك كنت تقصدني انا ب اخر كلام قولته؟
مالك بصلها بعمق وقال: الكلام كان موجه للكل يا انسه!!
ردت آيات: انا مش مقضيه وقتي في خروجات ملهاش لازمة يا دكتور انا مركزة كويس جدا.
مالك: اه القعدة في الكافيهات بتقوي التركيز فعلا!
آيات بضيق: صحبتي فرحها قرب وانا بساعدها تشتري الحاجات إللي نقصاها وكنا في الكافيه بنرتاح وروحنا على طول يعني انا مش مقضياها في الكافيهات زي ما حضرتك فاكر.. انا بس نفسي افهم حاجة..حضرتك مستقصدني ليه؟
مالك بص لها بعمق للحظات ومردش عليها وسابها ومشي وآيات اتغاظت منه اكتر وهمست لنفسها : مغلطش لما قولت عليه مغــــرور ورخم.
اما هو ابتسم اول لما بعد عنها لأنها بررت له سبب وجودها في الكافيه.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد مرور أسبوع في المطار.
شريف ابتسم اول لما شاف عامر وميسرة كانت راجعه شكلها متغير وجـ.ـسمها نحيف جدا وواضح عليها التعب وكانت سانده على ايد عامر..
قرب منهم شريف بسعادة وضم خالته وزعل لما شاف حالتها وكأنها كبرت 20 سنه فوق عمرها..
ضم عامر باشتياق وقاله وهو بيضحك: لو مكنتش جيت مكنتش هعرفك طول عمري.
عامر ابتسم وضمه هو كمان: وانا مقدرش محضرش فرحك.
اتكلمت ميسرة وهي بتبتسم: اخيرا جه اليوم اللي هشوفك فيه وانت عريس يا شريف.. طمني ميرفت عامله ايه اكيد قلبها بيرقص من الفرحة بيك.
اتكلم شريف بسعادة: فرحتها برجوعكم أكبر يا خالتي.. خلونا نروحلها هي مستنياكم على نــــار.
واخد شريف ايد خالته وساعدها تركب العربيه ووقف جنب عامر وقاله: مصر نورت.. أكيد وحشتك اوي صح؟؟
عامر بص له وسأله: هي مين اللي وحـ.ـشـ.ـتني ؟!
شريف ضحك وقال: أكيد مصر اومال هتكون مين!!.
عامر فهم ان شريف يقصد آيات وبص له بنظرة غامضه وقال بتحذير: حظك انك عريس ومحتاجين وشك الحلو ده من غير إصابات لحد يوم الفرح.
شريف ضحك وقال: انا غلطان كنت عايز اطمنك ان مصر بخير وأكيد انت كمان وحشتها.
عامر مردش عليه وركب العربيه وشريف ركب جمبه وهو بيضحك وكان فرحان برجعوهم.
.........
في الشركة عند بيسان وآيات.
هاجر دخلت المكتب وهما بيتكلموا وقالت بغـ.ـيظ: انتوا لسه قاعدين مفيش وقت مهندس الديكور مستنينا في الفيلا دلوقتي عشان نستلمها.
ردت بيسان بدهشة: مين نستلمها؟
هاجر: انتوا هتيجوا معايا نشوف الشغل اللي هو عمله عشان لو في حاجة عايزة تتعدل تساعدوني.
آيات: ما شريف هيكون معاكي يا بـ.ـنتي.
هاجر مردتش تقولهم ان شريف راح المطار يستقبل عامر عشان آيات متتـ.ـو.ترش وقالت: شريف عنده شغل مهم النهاردة.. قوموا يلا بسرعه مش هنتأخر.
آيات وبيسان بصوا لبعض وقاموا معاها وخرجوا من الشركة.
......
في بيت ميرفت مامت شريف.
كانت فرحانه برجوع اختها وابن اختها وكانت مشتاقه تشوفهم.
اول لما شافت ميسرة اتصـ.ـد.مت من الحالة اللي وصلت لها وبكت ميرفت وهي بتضمها.
ميسرة هي كمان كانت بتبكي في حـ.ـضـ.ـن اختها بنـ.ـد.م على كل الاخطاء اللي اخطأتها في حقهم.
عامر كان واقف يبص عليهم بحـ.ـز.ن وبيفتكر كلام الدكتور عن حالة امه انها لسه مش مستقرة وممكن يحصلها انتكاسة في أي وقت وانه لازم يهتم بيها طول الوقت ومتبقاش لوحدها ابداا..
شريف حط أيديه علي كتف عامر بدعم وقاله: متقلقش ان شاء الله هتبقى كويسه.
عامر هز راسه بالايجاب وقرب من خالته سلم عليها وضمها باشتياق وقعدوا كلهم مع بعض وبعد تبادل السلام والكلام بينهم عن الأحوال وحالة ميسرة الصحية والسنه اللي ميسرة قعدتها في المستشفى تتعالج وعامر كان معاها طول الوقت لحد ما حالتها اتحسنت واتعافت بالكامل.
عامر سأل شريف عن الشغل وامجد وشريف قاله: أمجد في الفيلا بتاعي دلوقتي بيستلمها من مهندس الديكور لاني قولتله اني هاجي أخدك من المطار ومش هكون فاضي.. إيه رأيك تيجي معايا تسلم عليه وبالمره تشوف الفيلا بعد ما جهزت وتقولي رأيك.
عامر ابتسم وقال: ماشي يلا بينا لانه وحشني وكمان شوارع القاهرة وحـ.ـشـ.ـتني.
شريف بص له بعمق وقال: يعني امجد وشوارع القاهرة بس اللي وحشوك؟
عامر بص ل شريف بغـــضــــب وميسرة اتـ.ـو.ترت وبصت ل أختها.
شريف اتـ.ـو.تر من نظرات عامر الغاضبه وقال: خلاص يا عم هتحرقني بنظراتك دي انا قصدي على الشركة! معقول الشركة والشغل مش وحشينك!
رد عامر بجمود: لا لاني عارف ان انت وامجد قد المسؤلية والشغل ماشي تمام هنا.
اتكلم شريف بتـ.ـو.تر: طب يلا خلينا نمشي عشان نلحق مهندس الديكور في الفيلا.
خرجوا هما الاتنين في طريقهم للفيلا.
ميسرة بصت ل ميرفت بحـ.ـز.ن وسألتها: متعرفش حاجة عن آيات!؟
ردت ميرفت: آيات كويسه الحمدلله وبتيجي تزورني هنا من وقت للتاني لانها مشغوله بالجامعه والشغل بس طول الوقت وهي دايما تطمن عليا.. بـ.ـنت اصول صحيح وابنك خسرها!
اتكلمت ميسرة بحـ.ـز.ن: انا السبب في كل اللي حصلهم.. عامر أتغير اوي يا ميرفت.. مبقاش عامر ابني بتاع زمان.. حاسه ان قلبه مـ.ـا.ت ومش عارف يرجع زي الأول.
ردت ميرفت بثقة: ان شاء الله هيرجع زي الأول يا ميسرة هو محتاج وقت.. الوقت بيعالج كل الجروح.. المهم انتي تعقلي وكفايه اللي حصل بسبب تهورك.
ميسرة: توبه.. انا خلاص مش عايزة حاجة من الدنيا غير سعادة ابني.
ميرفت من قلبها: ربنا يسعده ويريح قلبه.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
داخل الفيلا.
وصلت هاجر بعربيتها وكان معاها بيسان وآيات ودخلوا الفيلا وكان موجود امجد مع اتنين مهندسين.. الأول كان مهندس الديكور (اسمه عادل) وكان معاهم مهندس مالك (دكتور آيات في الجامعة) ويبقى صديق مقرب ل عادل وموجود معاه وقت تسليم الفيلا عشان عادل ياخد رأيه في شغله لانه كان عامل شغل جديد ومختلف في ديكورات الفيلا.
بيسان اول لما شافت امجد اتـ.ـو.ترت جدا وآيات لما شافت الدكتور مالك استغربت وهاجر همست لها بصوت منخفض: ايه ده مش ده الدكتور المز بتاعك؟
آيات بصتلها بطرف عينيها بغـ.ـيظ واول لما قربوا منهم رحب بيهم امجد وكانت عينيه على بيسان وهاجر سلمت على عادل مهندس الديكور اللي عرفهم على صديقه المقرب المهندس مالك.
مالك ابتسم وقال: أهلا يا آيات ازيك.
اتكلم امجد بدهشة: هو انتوا تعرفوا بعض؟
اتكلم مالك بأبتسامة: آيات طالبه عندي في الجامعة.
عادل مهندس الديكور صديقه ابتسم وقال: ايه الصدفه الجميله دي.. طب كويس تسمحلنا ناخد رأي الطالبه بتاعك في شغلنا المتواضع يا باشمهندس.
مالك ابتسم وآيات قالت بتـ.ـو.تر: أكيد دكتور مالك مش هيقتنع برأيي لانه تقريبا مش مقتنع ان انا هكون مهندسة اساسا.
مالك ابتسم وقال: مين قال كده..! انا مقتنع انك هتكوني اشطر واحسن مهندسة.
امجد عيونه كانت على بيسان ومش مركز مع كلامهم أبدا وبيفكر جواه انه لازم يتكلم معاها ويحط حد لبعادهم عن بعض إللي مش لاقي له اي تفسير او سبب وخصوصا انه كل مره بيشوف فيها بيسان بيشوف الحب في عيونها لكنه حاسس ان في حاجز بينهم وبيسان طول الوقت بتبعد عيونها عنه.
بيسان كانت واقفه متـ.ـو.تره من نظرات امجد ليها وبتفكر في طريقه تهرب بيها من قدامه.
وهاجر كانت مركزه جدا مع كلام مالك ونظراته ل آيات وحاسه ان في حاجة في قلب مالك اتجاه آيات.
اتكلمت آيات بستغراب وهي بترد على مالك: انا اسفه بس دايما بحس ان حضرتك مستقصدني عشان كده قولت ان حضرتك مش هتقتنع برأيي.
رد مالك عليها: ممكن فهمتي اهتمامي غلط.. انا بهتم بس بالطلبه اللي بشوفهم هيكون لهم مستقبل كبير.
آيات اتفاجأت من كلامه وبيسان اتـ.ـو.ترت اكتر من نظرات امجد وتركيزه معاها وبعدت عنهم بخطوات مرتبكه وكأنها بتتفرج على ديكور الفيلا.. امجد استأذن منهم وراح ورا بيسان ومهندس الديكور طلب من هاجر انها تروح معاه على المطبخ عشان تشوف التعديلات اللي عملها.
آيات ومالك وقفوا لوحدهم ومالك كان بيبص ل آيات وهي متـ.ـو.تره جدا وقالت: انا فعلا كنت فاهمة اهتمام حضرتك غلط وكنت فاكره انك مستقصدني.
اتكلم مالك وهو بيبتسم: لو هستقصدك هيكون في الخير متقلقيش.. هي العروسة صحبتك ؟ متهيألي هي نفس اللي كانت معاكي في الكافيه.
ردت آيات بأبتسامة: اه هي.. فرحها قرب واحنا مشغولين معاها الايام دي.
مالك: وايه رأيك في ديكور الفيلا؟
آيات بصت حواليها وقالت بأبتسامة: واضح ان الباشمهندس عادل بيحب شغله وعنده ذوق راقي جدا.
اتكلم مالك وهو بيضحك: طب بلاش تمدحي فيه اوي كده عشان هيشوف نفسه علينا.
آيات ضحكت هي ومالك وفي نفس الوقت ده كان شريف وصل الفيلا ومعاه عامر ودخلوا الفيلا وكانت آيات واقفه مع مالك وبيضحكوا.
عامر اول لما شاف المشهد ده قدامه اتجمد مكانه وشريف اتصـ.ـد.م لما شاف آيات واقفه تضحك مع شاب ميعرفوش وواقفين لوحدهم وبص علي عامر اللي كان واضح عليه الغـــضــــب الشـ.ـديد وهو شايف شاب واقف مع آيات وبيبصلها بأعجاب وهي بتضحك بخجل.
في الجانب التاني كان واقف امجد قدام بيسان واتكلم معاها بغـــضــــب: نفسي اعرف انتي ليه بتهربي مني؟
ردت بيسان بتـ.ـو.تر: انا مش بهرب.
رد امجد بغـــضــــب: اومال اسميه ايه كل ما اقرب ان علاقتنا تبقى رسميه تهربي!
ردت بيسان بحـ.ـز.ن: انا بعمل كده لمصلحتك.
امجد بدهشة: يعني ايه بتعملي كده ل مصلحتي؟ انتي شايفه ان من مصلحتي اننا منبقاش مع بعض؟؟
بيسان بصت له بحـ.ـز.ن وقبل ما تتكلم شافت عامر اول لما دخل الفيلا وشاف آيات واقفه مع مالك وقالت ل امجد: هو عامر رجع!!
امجد اتفاجئ هو كمان بوجود عامر وشاف نظراته الغاضبه اتجاه آيات ومالك.
آيات وهي بتضحك شافت عامر فجأة قدامها واتصـ.ـد.مت لدرجة انها فكرته خيال مش حقيقه، للحظة حست ان قلبها وقف وكل جـ.ـسمها اتجمد ووشها شحب من شـ.ـدة الصدmة..
مالك لاحظ ان ملامح وشها اتغيرت فجأة ووشها شحب بشـ.ـدة .. سألها بقلق: آيات انتي كويسه؟
بصت ل مالك وهي لسه مصدومة وهزت راسها بـ لا ومالك قلق عليها اكتر وبعفويه مد أيديه ليها وقالها: تعالي اقعدي ارتاحي هنا.
في اللحظة دي جن جنون عامر وبدون ما يفكر اتحرك بخطوات سريعة يقرب منهم.
امجد وبيسان وشريف كلهم فاقوا من صدmتهم مع خطوات عامر إللي كان واضح عليه الغـــضــــب... بقلمي ملك إبراهيم.
.... يتبع
↚
آيات انتي كويسه؟
بصت ل مالك وهي لسه مصدومة وهزت راسها بـ لا ومالك قلق عليها اكتر وبعفويه مد أيديه ليها وقالها: تعالي اقعدي ارتاحي هنا.
في اللحظة دي جن جنون عامر وبدون ما يفكر اتحرك بخطوات سريعة يقرب منهم وامجد وبيسان وشريف كلهم فاقوا من صدmتهم مع خطوات عامر إللي كان واضح عليه الغـــضــــب.
اتحركوا كلهم بسرعه عشان متحصلش مشكله وبيسان قربت من آيات ووقفت جنبها..
آيات بصت ل بيسان والدmـ.ـو.ع لمعت في عينيها وكانت حاسه انها هتفقد الوعي من شـ.ـدة الصدmة ومش قادرة تستوعب ان عامر موجود هنا دلوقتي فعلا ومعاها في نفس المكان وصدmتها كانت كبيره لأنها مكانتش تعرف انه رجع ومفيش حد قالها حتى ان في احتمال انه يرجع ومكانتش مستعدة ابدا انها تقابله دلوقتي ومش عارفه تفكر ولا تتحرك من مكانها!
عامر نظراته ليها كانت نــــاريه وامجد وقف قدام عامر عشان يحاول يهديه واتكلم معاه بهدوء: عامر حمدلله على السلامه.
عامر بص ل امجد وهز راسه بصمت لان تركيزه كان مع آيات والشخص اللي واقف جنبها وكان واضح علي ملامح الشخص ده انه قلقان عليها وكأنه قريب جدا منها وده كان هيجنن عامر وهو مش عارف مين الشخص ده وايه علاقته ب آيات وازاي كان واقف يتكلم معاها براحه كده وبيضحكوا!!
هاجر خرجت من المطبخ هي ومهندس الديكور واتفاجأت بوجود عامر وبصت ل شريف بصدmة لانها مكانتش تعرف ان عامر ممكن يجي مع شريف وخافت ان آيات تزعل منها وتفكر انهم كانوا قصدين يجمعوها مع عامر بالشكل ده.
هاجر قربت منهم بتـ.ـو.تر وقالت: حمدلله على السلامه يا عامر.
عامر بصلها وهز راسه وقال بجمود: شكلي جيت في وقت مش مناسب!
آيات كانت بتخفض وشها بعيد عن نظراته.
اتكلمت هاجر بأبتسامه ونبره مرحه عشان تلطف الاجواء شويه لان الكل كانوا متـ.ـو.ترين: وقت ايه اللي مش مناسب دي احلى مفاجأة لينا النهاردة.
آيات بصت ل هاجر بلوم ونظرة عينيها كانت بتقولها ليه عملتي كده!
هاجر كانت واقفه جنب شريف وفهمت نظرات آيات ليها وزعلت علي الموقف إللي حصل وهمست ل شريف بصوت منخفض: ليه مقولتش ان عامر جاي معاك؟
رد عليها شريف بنفس الهمس: ما انا معرفش انك هتجيبي آيات معاكي!!
هاجر بصت ل آيات بحـ.ـز.ن وهي مش عارفه إزاي هتشرحلها اللي حصل.
عامر كان بيبص ل آيات ومنتظر ردها او تفسيرها ل وقوفها مع الشخص ده ومنتظر يعرف مين ده وسألهم بنبره حادة: مش تعرفونا؟؟
اتكلم شريف بتـ.ـو.تر وهو بيشاور علي مهندس الديكور: المهندس عادل.. مهندس الديكور اللي شطب لنا الفيلا.
عامر بص على ديكور الفيلا بنظرة سريعه وقال: واضح ان الباشمهندس عادل بيحب شغله.. تسلم أيدك باشمهندس.
مالك استغرب لان رد عامر كان نفس رد آيات لما سألها عن رأيها في ديكور الفيلا!
رد عادل علي عامر بأبتسامه واسعه: شكرا يا باشمهندس عامر دي شهادة غاليه اعتز بيها.
عامر بص ل مالك وهو منتظر يعرفوه مين ده وامجد فهم من نظرات عامر وقال: المهندس مالك.. صديق المهندس عادل...
وبص علي آيات وقال: ودكتور آيات في الجامعة.
عامر رفع حاجبه وهو بيهز راسه وبيردد: دكتور آيات في الجامعة!!
كمل امجد التعارف بتـ.ـو.تر وقال ل مالك: المهندس عامر الجارحي...
مالك هز راسه بالايجاب وقال: اه طبعا المهندس عامر الجارحي غني عن التعريف..
ومد ايديه بالسلام وقال: حمدلله على السلامه يا باشمهندس.
عامر بص على ايديه وبادله السلام.
آيات بصت على أيديهم وهما بيسلموا على بعض وبدأت تستعيد نفسها وقوتها تاني وقالت: بعتذر منكم همشي انا لأني تعبانه شويه.. عن اذنكم.
اتكلمت بيسان وهي بتتحرك مع آيات : انا كمان همشي عن اذنكم.
امجد وقف بيسان وقالها: معلش يا بيسان خليكي انتي لان لسه في كلام بينا مخلصش.
بيسان بصت ل امجد بتـ.ـو.تر وآيات قالتلها: خليكي يا بيسان انا هرجع البيت لوحدي.
اتكلم مالك مع آيات: انا معايا عربيتي برا خليني اوصلك يا آيات شكلك تعبانه.
كلهم بصوا لبعض بصدmة واتكلمت بيسان وهي بتبص علي عامر وشايفه غيرته علي آيات: اه يا آيات خلي باشمهندس مالك يوصلك عشان أبقى مطمنه عليكي.
آيات بصت اتجاه عامر بتـ.ـو.تر وخفضت وشها ومقدرتش تحرج مالك وهزت راسها بالايجاب وقالت: عن اذنكم.
ومشيت بسرعه ومالك مشي معاها وعامر كان خلاص هيتجنن من اللي بيحصل.
عادل مهندس الديكور كان ملاحظ ان في تـ.ـو.تر بين كل الموجدين واستأذن منهم بلطف وقالهم انه هيخرج يعمل مكاملة تليفون .
بعد خروج آيات ومالك وعادل من الفيلا.
عامر بص ل امجد وبيسان وشريف وهاجر وقال: هو ايه اللي بيحصل هنا بالظبط!!
كلهم بصوا لبعض بصمت و ردت بيسان: انا اللي عايزة اعرف ايه اللي بيحصل هنا بالظبط!
وبصت ل هاجر وقالتلها: عشان كده اصريتي علينا نيجي؟
رد شريف عليها: هاجر مكانتش تعرف ان عامر جاي معايا يا بيسان.
أتكلم عامر معاها بغـــضــــب: طبعا مكنتيش عايزاني اجي واشوف اللي بيحصل هنا!
ردت عليه بيسان بغـــضــــب: وانت ايه علاقتك ب اللي بيحصل هنا يا عامر.. هو انت مش طلقتها وسافرت من غير حتي ما تفكر تطمن عليها وعلى حالتها.. سيبتها مرميه في المستشفى وكأنها ملهاش اي قيمه عندك وجاي دلوقتي تحاسبنا وتقول ايه اللي بيحصل وايه اللي مش بيحصل!!!
عامر بص ل بيسان بصمت وهي انفعلت اكتر وقالت بصوت مرتفع: عايز تعرف ايه اللي بيحصل؟.. تمام انا هقولك.. اللي بيحصل هو اللي انت شوفته ب عنيك ده.
اتكلم امجد بسرعة عشان يهدي الوضع بينهم وقال: مالك يبقى دكتور آيات في الجامعة وبس يا عامر.
اتكلمت بيسان بتحدي: لاء.. واضح جدا انه معجب ب آيات ومش بعيد آيات كمان تكون بتبادله نفس الشعور.
كلهم بصوا ل بيسان بصدmة وهي كانت بتبص ل عامر بتحدي لانها كانت شاهدة على جـ.ـر.ح آيات وعـ.ـذ.ابها طول فترة غيابه بسبب اللي عملو فيها وكانت عايزة تفوق عامر وتعرفه ان آيات من حقها تختار الحياة اللي هي عايزاها وهو خلاص مبقاش في حياتها بعد ما سابها وسافر واتخلى عنها في اصعب وقت في حياتها..
بيسان كانت متعصبه جدا وزعلانه من عامر بسبب كل اللي عمله في آيات وبصت ل هاجر وقالت بغـــضــــب: انا ماشيه يا هاجر لازم ارجع البيت عشان اطمن على آيات عن اذنكم.
امجد حاول يوقفها لكن بيسان اصرت انها تمشي لوحدها.
بعد خروجها من الفيلا امجد بص ل شريف وهاجر بقلة حيلة وعامر وقف يبص قدامه للحظات ومشي من قدامهم هو كمان لانه مكنش قادر يسمع اكتر من اللي سمعه وكان حاسس بنــــار في قلبه من شـ.ـدة الغيرة علي آيات ومش قادر يتخيل انها ممكن تكون مع شخص غيره.
بعد خروجه مبقاش في غير امجد وشريف وهاجر في الفيلا وشريف بص ل امجد وقاله: شكل اللي جاي هيكون صعب.. عامر مش هيقبل اللي بيحصل ده!
اتكلمت هاجر: بصراحة بيسان عندها حق في كل اللي قالته ل عامر.. اكيد يعني آيات مش هتعيش العمر كله لوحدها ولازم تحب واحد تاني وتتجوز وتعيش حياتها.
شريف وامجد بصوا لبعض لانهم فاهمين وعارفين ان مستحيل عامر يسمح ان يكون في راجـ.ـل غيره في حياة آيات.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في عربية مالك.
آيات كانت بتبص من شباك العربية وشاردة في كل اللي حصل معاها وفي ماضيها مع عامر وافتكرت جنينها إللي مـ.ـا.ت في بطنها ونزلت دmـ.ـو.ع عينيها بدون ما تشعر.
مالك اتصـ.ـد.م لما شاف دmـ.ـو.ع عينيها ووقف بالعربيه بسرعه وسألها بقلق: آيات انتي بتعيطي ؟
ردت آيات وهي بتجفف دmـ.ـو.عها: انا اسفه يا دكتور بس حاسه اني تعبانه شويه.
مالك: طب أخدك المستشفى.
آيات: لا مش مستهلة انا هرجع البيت ارتاح شويه وهبقي كويسه.
مالك بصلها بعمق للحظات وشغل العربية مرة تانيه واتحرك بيها علي عنوان آيات اللي قالتله عليه وكان بين لحظة والتانيه بيبص عليها وشايف الحـ.ـز.ن الواضح علي ملامحها ومش فاهم ايه سبب الحـ.ـز.ن ده وكان شايف دmـ.ـو.عها اللي بتنزل غـ.ـصـ.ـب عنها وهي بتجففها بسرعه ب أيديها عشان مياخدش باله انها لسه بتبكي!!
بعد وقت وصل قدام العمارة اللي هي ساكنه فيها وآيات كانت لسه شارده ومش حاسه بالوقت وفاقت من شروها على صوته.
مالك: آيات احنا وصلنا قدام بيتك.. اطلع اوصلك ؟
آيات بصتله وهي بتستعيد وعيها وتركيزها وقالت بصوت مبحوح: شكرا يا دكتور انا تعبتك معايا النهارده.
مالك بصلها بعمق وقال: مفيش تعب ولا حاجة المهم تكوني بخير.
آيات ابتسمت بلطف وشكرته مرة تانيه ونزلت من العربيه ودخلت العمارة اللي ساكنه فيها ومالك فضل واقف بعربيته قدام بيتها لحد ما اطمن انها طلعت وبعدها اتحرك بعربيته.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
عند عامر..
اخد عربية شريف وكان بيسوق العربية بغـــضــــب وبأقصى سرعة ومش قادر يتخيل ان ممكن آيات تكون مع غيره! والف سؤال وسؤال جواه عن آيات وعلاقتها بالشخص ده!!
وقف بالعربيه في مكان بعيد ونزل منها وهو بيحاول ينظم انفاسه ويسيطر على غـــضــــبه.. فك ازرار قميصه من فوق عشان يعرف يتنفس لانه كان حاسس بضيق غريب وكأن الاكسجين اللي في الجو اختفى فجأة!!
صورتها وهي بتضحك مع مالك وهو بيبصلها ب اعجاب مش راضيه تفارق خياله.. مش قادر يتخيل ان ممكن آيات تكون ل غيره ويكون جواها مشاعر اتجاه اي راجـ.ـل غيره.. هي حبيبته هو وبس ومش من حق اي راجـ.ـل في الكون يبصلها او يفكر فيها!!
كان فاكر انه قدر يتحكم في قلبه ومش هيضعف ليها تاني بس مع اول لقاء بينهم اتحطم الجليد اللي حوالين قلبه واتحول ل نــــار غيرة بتحرق فيه.
اتنفس بعمق وهمس: لا يا آيات.. مش هتكوني لحد غيري.
وفتح عربيته وركبها واتحرك بيها بأقصي سرعة.
-------
عند بيسان وآيات.
بعد وقت بيسان دخلت الشقة وهي قلقانه علي آيات وخبطت علي أوضة آيات ودخلت تطمن عليها لقتها قاعدة على السرير شاردة ودmـ.ـو.عها بتنزل من عينيها.
قعدت بيسان قدامها واتكلمت بحـ.ـز.ن: آيات انتي كويسه؟
ردت آيات ببكاء: هو رجع ليه يا بيسان؟ عايز مني إيه تاني! انا لما صدقت اني نسيته وقدرت اعيش من غيره.
اتكلمت بيسان بحـ.ـز.ن: رجع عشان يحضر فرح شريف.. بس انتي مش لازم تكوني ضعيفه كده يا آيات من اول لقاء بينكم.. طبيعي انكم تتقابلوا لان في بينكم أصدقاء مشتركين كتير وفي شغل بين شركتنا وشركته.
أتكلمت آيات ببكاء: انا مش عايزة أشوفه تاني يا بيسان.. لما شوفته النهاردة حسيت بدقات قلبي وكأني لسه بحبه.. انا مش لازم احس كده!! انا لازم انساه وانسى كل الو.جـ.ـع والعـ.ـذ.اب اللي عشته..
آيات وهي بتتكلم حطت أيديها علي بطنها وافتكرت جنينها اللي كانت بتتمنى تشوفه وافتكرت لحظات العجز لما علاء واللي معاه كانوا بيحاولوا يغتصبوها.. انهارت وهي بتفتكر اللحظة اللي عرفت فيها ان عامر طلقها وسافر بدون حتى ما يشوفها او يطمن عليها.. كانت حاسه بألــم قوي في قلبها وبتبكي وهي منهارة.. بيسان ضمتها لحـ.ـضـ.ـنها وكانت حزينه عشانها ومش عارفه تساعدها ازاي!
آيات بعدت عن حـ.ـضـ.ـن بيسان وقالت بكاء: انا مش عايزة اعيش الو.جـ.ـع ده تاني يا بيسان.. انا تعبت ومش هستحمل يقهر قلبي تاني.. مكنش لازم يرجع.. انا كنت مرتاحه وهو مش هنا.
بيسان بصتلها بحـ.ـز.ن وقالت: معلش يا آيات حاولي تنامي وتهدي دلوقتي وان شاء الله مش هيحصل حاجة تاني اطمني.
آيات هزت راسها وهي بتبكي وبيسان ساعدتها تنام وقعدت جنبها تبص قدامها بحـ.ـز.ن وتفتكر نظرات عامر ل آيات وغيرته عليها اللي اكدت للكل ان عامر لسه بيحب آيات ومستحيل يسمح لحد غيره يدخل حياتها.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
الساعة الثانية بعد منتصف الليل.
رجع عامر بعربية شريف على بيت خالته وكان شريف سهران في انتظاره وقلقان عليه لانه من وقت ما خرج من الفيلا مرجعش علي البيت ولا بيرد على تليفونه.
شريف قرب منه واتكلم بقلق: عامر انت كنت فين كل ده قلقتني عليك.. ؟ انا قولت ل خالتي انك سهران مع امجد عشان تطمن وتنام.. انت كنت فين كل ده؟
عامر قعد قدامه بتعب وسأله: ايه اللي حصل في غيابي يا شريف ؟ ومين مالك ده وايه علاقته ب آيات ؟
شريف قعد قدامه وقال بحـ.ـز.ن: انا اول مرة أشوف مالك ده النهاردة.. واول مرة اسمع عنه في حياة آيات.
أتكلم عامر بغـــضــــب وهو بيفتكر نظرات مالك ل آيات: عايز أعرف ايه اللي حصل في حياة آيات انا معرفوش خلال السنه اللي انا غبتها؟
رد شريف: محصلش حاجة غير اللي انت تعرفه! آيات رفضت ترجع البلد مع عمها وطلبت منه يسمحلها تكمل دراستها هنا وبيسان رجعت وقررت مع آيات إنهم يفتحوا شركة مع بعض وآيات دخلت معاها شريكة بالفلوس بتاع الارض بتاعها وفتحوا شركة صغيرة على قدهم وهاجر اشتغلت معاهم وآيات وبيسان عايشين مع بعض في شقة واحدة هنا ومرات عم آيات مـ.ـا.تت بعد سفرك ب شهرين وفارس ابن عمها اتجوز هدير صحبتها بعد مـ.ـو.ت امه عشان ميبقاش هو وعم آيات لوحدهم في البيت وآيات في الاجازة بتسافر عند عمها في البلد تقعد معاهم أسبوعين وترجع وطول السنه هنا وحياتها مفيش فيها غير هاجر وبيسان والشركة والجامعة! لكن مالك انا اول مرة اسمع اسمه ومعرفش دخل حياة آيات امتى ولا ايه علاقتهم بالظبط.
اتعصب عامر وقال بغـــضــــب: اكيد مفيش بينهم حاجة!! آيات مستحيل تفكر في واحد زي مالك ده.
شريف بص له بحـ.ـز.ن وقال: طب حاول انت تهدا وانا هحاول افهم من هاجر إيه حكاية مالك ده.
عامر بص قدامه بغـــضــــب وشريف كان متـ.ـو.تر وقلقان من اللي جاي ومش عارف عامر ممكن يعمل ايه لو اتأكد ان في مشاعر متبادله فعلا بين آيات ومالك.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
صباح اليوم التالي.
هاجر دخلت الشركة عند بيسان وآيات وهي متـ.ـو.تره بعد اللي حصل إمبـ.ـارح.
دخلت غرفة الاجتماعات وشافت بيسان قاعدة شاردة وآيات قاعدة قصادها وبتبص قدامها بشرود.
هاجر قربت منهم وقالت بتـ.ـو.تر: احم.. ممكن نتكلم.
آيات بصتلها بغـــضــــب وهاجر اتكلمت بصدق: طب احلف لك ب إيه اني مكنتش اعرف ان عامر هيجي مع شريف.
اتكلمت آيات بغـــضــــب: يعني شريف مقلكيش ان عامر هيرجع من السفر إمبـ.ـارح ؟
ردت بتـ.ـو.تر: هو قالي انه هيروح يجيبه من المطار ومش هيقدر يجي الفيلا عشان كده طلبت منكم تيجوا معايا.
آيات بعصبيه: وليه مقولتليش ان عامر هيرجع من السفر إمبـ.ـارح.
ردت هاجر بتـ.ـو.تر: عشان مكنتش عايزاكي تضايقي.
اتكلمت بيسان بهدوء وهي بتبص ل آيات وهاجر: خلاص يا آيات اللي حصل حصل وكده كده انتي وعامر كنتوا هتتقابلوا تاني.
ردت آيات بـ.ـارتباك: بس انا مكنتش عايزة اقابله بالطريقة دي.
بيسان: الطريقة مش هتفرق يا آيات.. عامر خلاص بقى شخص غريب عنك وانتى لازم تتعاملي معاه على الاساس ده.
لمعت عيون آيات بالدmـ.ـو.ع وقالت: عندك حق.. هو فعلا بقى غريب عني.
اتكلمت هاجر معاها برجاء: طب ايه لسه زعلانه مني؟
آيات ابتسمت لها وقالت: خلاص مش زعلانه بس بتمنى ان ده مـ.ـيـ.ـتكررش تاني يا هاجر عشان خاطري.. انا مش حابه اقابل عامر تاني.
هاجر هزت راسها بالايجاب ودخلت السكرتيرة قاطعة كلامهم وقالت: الباشمهندس عامر الجارحي موجود برا وطالب يقابل حضرتك.
بيسان وآيات وهاجر بصوا للسكرتيرة بصدmة وهاجر ضحكت وقالت: انا قاعدة معاكم اهو معرفش انه جاي هنا والله.
آيات بصت للسكرتيرة بتـ.ـو.تر وسألتها: هو قالك عايز يقابل مين بالظبط؟
ردت السكرتيرة بثقة: طلب يقابل حضرتك... بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
↚
بيسان وآيات وهاجر بصوا للسكرتيرة بصدmة وهاجر ضحكت وقالت: انا قاعدة معاكم اهو معرفش انه جاي هنا والله.
آيات بصت للسكرتيرة بتـ.ـو.تر وسألتها: هو قالك عايز يقابل مين بالظبط؟
ردت السكرتيرة بثقة: طلب يقابل حضرتك.
آيات بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وبصت ل بيسان وهاجر قامت وقفت وقالت: طب انا هطلع اقابله واشوف عايزك في ايه.
آيات هزت راسها بتـ.ـو.تر وهاجر خرجت هي والسكرتيرة وبيسان بصت ل آيات وقالتلها: آيات اهدي متتـ.ـو.تريش ولو عامر عايز يقابلك فعلا لازم تكوني قويه متضعفيش قدامه فهماني.
آيات هزت راسها بالايجاب وهي بتتنفس بصعوبه وسألت بحيره: بس هيكون عايزني ليه ؟!
بيسان افتكرت الكلام اللي قالته ل عامر في الفيلا بعد ما آيات مشيت مع مالك وهزت راسها وقالت: مش عارفه!! دلوقتي هاجر تعرف هو عايزك ليه وتدخل تقولنا.
آيات بصت على الباب وتـ.ـو.ترها بيزيد ودقات قلبها بقت سريعه جدا وحاسه ان لو عامر دخل دلوقتي هيغمى عليها.
....
عند هاجر اول لما خرجت تستقبل عامر.
وقفت قدامه بدهشة وقالت: اهلا يا عامر انت نورت الشركة.
عامر بصلها وقال بهدوء: اهلا يا هاجر.. انا عايز اقابل آيات هي موجودة؟
ردت هاجر بتـ.ـو.تر: ااه طبعا موجودة بس عايز تقابلها ليه؟ قصدي يعني هو مفيش حاجة بينكم عشان تقابلها.. ااقصد انت وهي يعني...! هو انت عايز تقابل آيات بجد؟؟
عامر هز راسه وقال بهدوء: ياريت.
هاجر هزت راسها بتـ.ـو.تر وقالتله: طب ثواني.
ودخلت بسرعه غرفة الاجتماعات.
آيات عيونها كانت على الباب واول لما الباب أتفتح وهاجر دخلت آيات حست بخــــوف اكتر وهاجر قربت منها وقالت: مصمم يقابلك يا آيات.
آيات وشها شحب اكتر من الخــــوف والتـ.ـو.تر وسألتها: مقلش عايز ايه؟
هاجر هزت راسها ب لا وقالت: قالي انه عايز يقابلك بس.
وقفت بيسان وقالت: خليه يتفضل يا هاجر.
وبصت ل آيات وقالتلها: آيات اجمدي مش لازم يحس انه لسه بيأثر فيكي فهماني ؟
آيات كانت بتبص ل بيسان بتوهان وهزت راسها بالايجاب وفجأة الباب اتفتح و دخل عامر.
آيات اول لما شافته حست ان قلبها هيقف وكانت عايزة تمسك في بيسان وتقولها متسبينيش معاه لوحدي، لكن بيسان اتحركت بسرعه عشان تخرج ووقفت قدام عامر واتكلمت معاه بهدوء: نورت الشركة يا عامر.. اتفضل.
عامر رد بهدوء: شكرا يا بيسان.
بيسان بصت ل آيات وقالتلها: انا هروح مكتبي اخلص الشغل اللي قولتلك عليه.
وخرجت بيسان وقفلت الباب وراها.
آيات كانت بتضغط على شـ ـــفــايـــ ـفها بقوة عشان تداري تـ.ـو.ترها وايديها بترتجف من شـ.ـدة التـ.ـو.تر ومش قادرة تخفي رعشة أيديها وجـ.ـسمها وخصوصا وعامر بيقرب منها ومع كل خطوة كان جـ.ـسمها بيرتجف اكتر وضـ.ـر.بات قلبها بتزيد.
وقف قدامها وقال بثبات: صباح الخير.
هزت راسها بتـ.ـو.تر و ردت بهدوء: صباح النور.
عامر كانت عيونه على شـ ـــفــايـــ ـفها اللي بتضغط عليها بقوة وكان فاهم ان ده من تأثير تـ.ـو.ترها.
آيات شاورت ب أيديها وقالت برسميه: اتفضل يا باشمهندس.
قعد عامر قصادها وهو مثبت نظره عليها وهي بتبعد عيونها عنه قدر الإمكان واتكلم معاها بهدوء: فرحت لما شوفتك بخير إمبـ.ـارح وحبيت اجي ابـ.ـاركلك علي الشركة بنفسي.
آيات حاولت تتماسك قدامه وقالت بتـ.ـو.تر: شكرا.. بس مكنش له لازوم تتعب نفسك.. اعتقد عندك حاجات اهم من انك تيجي بنفسك لحد عندي عشان تبـ.ـاركلي.
عامر بصلها اوي وهي بتتكلم وكان متابع تحول نبرة صوتها من التـ.ـو.تر والقلق ل الغـــضــــب والعصبيه وكان فاهم هي تقصد ايه بكلامها.
هز راسه واتكلم بهدوء: الحقيقه في سبب تاني جيت اقابلك عشانه النهاردة.. هو الحقيقه مش سبب هو سؤال وعايز اسمع اجابته منك.
آيات بصت له وعيونهم اتقبلت في نظرة طويله وكأن عيونهم بتعانق بعض باشتياق.. كلام كتير ولوم وعتاب رغم الصمت اللي بينهم لكن عيونهم قالت كتير..
فاقت آيات علي صوت رنة تليفونها وكان التليفون قدامها وظهر الاتصال على الشاشه من رقم مش متسجل.. ضغطت علي زر كتم الصوت وبصت ل عامر وقالت بتـ.ـو.تر: كنا بنقول ايه؟
عامر بص على تليفونها اللي بيرن قدامها وسألها: مين اللي بيتصل عليكي ؟؟
آيات كانت هترد عليها وتقوله انه رقم مش متسجل ومتعرفش مين لكن افتكرت ان مش من حقه يسألها وردت برسمية: خلينا في موضوعنا يا باشمهندس.. حضرتك قولت ان في سؤال عايز اجابته!! ايه هو السؤال الخطير إللي الباشمهندس عامر الجارحي يتنازل ويجي لحد هنا عشان يعرف اجابته.!!
عامر بصلها بعمق وتفكير وقال: جاي اسألك عن عمك.
آيات اتصـ.ـد.مت لأنها فكرت انه جاي يسألها عن حاجه تخصها هي واتكلمت بغـ.ـيظ: ماله عمي!!؟
عامر فهم انها اضايقت لانه مش جاي يسأل عنها هي وابتسم من جواه وقال: انا عرفت ان مرات عمك اتوفت الله يرحمها وكنت عايز اكلمه عشان اعزيه وللأسف كل الأرقام اللي كانت متسجله عندي اتحذفت من زمان وكنت جاي اسألك عنه.
ابتسمت آيات بســـخريـــة وهي بتهز دmاغها وقالت: بس مراتي عمي اتوفت من فترة كبيرة وخلاص الموضوع انتهى واكيد عمي مش هيفرق معاه اذا كنت تكلمه تعزيه او لا!!
عامر بصلها اوي وقال: حتى لو انا مبقتش فارق معاه فهو فارق معايا.
آيات كانت لسه هتتكلم وترد عليه لكن رنة تليفونها قاطعتهم تاني وآيات كانت مضايقه ومتغاظه من عامر وفتحت المكالمه بضيق وقالت بعصبيه: الوو.. ايوا مين.؟؟
فجأة انتفضت من مكانها وهي بتقول بدهشة: دكتور مالك!!!
عامر اول لما سمع اسم مالك بص لها بصدmة وآيات لاحظت انها نطقت اسم مالك بصوت مسموع وقامت وقفت عند الشباك وكملت كلامها معاه بصوت منخفض وعامر كان قاعد متابعها وهو هيتجنن.
ردت آيات بصوت منخفض: اهلا يا دكتور مالك خير في حاجة؟
رد مالك: انا حبيت اطمن عليكي لانك مجتيش الجامعة النهاردة وكنتي تعبانه إمبـ.ـارح.
آيات ابتسمت وقالت: شكرا يا دكتور انا الحمد لله كويسه.
مالك كان متلخبط ومش عارف يقولها إيه هو كان عايز يطمن عليها وفي نفس الوقت عارف ان مش طبيعي ان دكتور يهتم بطالبه عنده لدرجة انه يبحث عن رقمها ويكلمها يطمن عليها لما تتأخر يوم عن الجامعة.. حاول يداري تـ.ـو.تره وقال برسمية: الحمدلله يا آيات.. انا حبيت اطمن عليكي بس.
آيات كانت متـ.ـو.ترة من وجود عامر وعقلها وتفكيرها كان مع عامر وردت بشرود: شكرا لحضرتك.
أتكلم مالك بلطف: شكر على ايه انتي طالبه مميزة عندي وضروري اطمن عليكي.
آيات ابتسمت وقالت: كده هصدق اني طالبه مميزة بجد.
مالك ابتسم وقال: صدقي يا آيات لان دي الحقيقه.
آيات ردت بأبتسامه: شكرا يا دكتور دي شهادة غاليه اعتز بيها.
اتكلم مالك: عايز أشوفك المحاضره الجايه وبلاش غياب عن محاضراتي تاني.
آيات بأبتسامه: حاضر يا دكتور.. وشكرا لحضرتك مرة تانيه.
انتهت المكالمة بينهم وآيات كانت بتبتسم وعامر متابعها وهو هيتجنن من الغيرة وقرب منها وهو بيبصلها بغـــضــــب وسألها: كان عايز منك ايه؟
آيات خافت من نظراته ورجعت للخلف بعيد عنه بخطوات وقالت بخــــوف: دي.. دي حاجة متخصكش.
وغمضت عينيها لأنها مكانتش متوقعه ايه هيكون رد فعله على ردها عليه.
عامر بصلها وهو بيحاول يسيطر علي غـــضــــبه وغيرته عليها واتحرك من قدامها وخرج من غير ما يتكلم.
آيات فتحت عيونها وملقتوش قدامها واتنفست براحه وقعدت مكانها. بعد لحظات دخلت بيسان عليها وسألتها بدهشة: هو انتي قولتيله ايه خلتيه خارج وعفاريت الدنيا كلها قدامه كده؟
ردت آيات: انا مقولتش حاجة.. هو طلب رقم عمي بيقولي عشان اتحذف من عنده وفجأة واحنا بـ.ـنتكلم الدكتور مالك اتصل عليا كان بيطمن عليا لاني مرحتش الجامعة النهاردة وقلق عليا لاني كنت تعبانه قدامه إمبـ.ـارح.
بيسان ابتسمت وقالت: اااه قولتيلي.. دكتور مالك.. هااا وبعدين؟
أيات: محصلش حاجة انا لما خلصت معاه المكالمة لقيت عامر سألني هو عايز منك ايه.
بيسان ابتسمت وقالت: وقولتيله ايه؟؟
آيات بخجل: قولتله ميخصكش.
بيسان ضحكت من قلبها وقالت: ايوا كده يا آيات يا جـ.ـا.مده.
آيات بحـ.ـز.ن: جـ.ـا.مده ايه بس دا انا كنت حاسه ان هيغمى عليا قدامه.
بيسان ضحكت وقالت: ودكتور مالك جاب رقمك منين؟
آيات بدهشة: معرفش يمكن من زمايلي في الجامعة.. انا اصلا استغربت انه يهتم بالسؤال عني ويتصل كمان!! شكلي كده ظلمته وطلع مهتم بيا عشان حاسس اني هكون مهندسة شاطره فعلا زي ما قالي.
بيسان ضحكت وقالت: هو قالك كده ؟
ردت آيات بثقة: اه.. المهم سيبك من دكتور مالك دلوقتي يا بيسان.. انا مش عارفه ليه بتـ.ـو.تر اوي كده لما بشوف عامر قدامي.. انا مش لازم احس بكده ابدا.. انا مش عايزة احس اتجاهو غير بالغـــضــــب والكره وبس.
بيسان بصتلها وسكتت وآيات اتنهدت وقالت بضيق: هو ليه رجع بس.. انا كنت اتعودت على الحياة من غيره.
اتكلمت بيسان بترقب: معلش كلها كام يوم ويسافر تاني.. اللي اعرفه انه رجع يحضر فرح شريف واحتمال كبير يسافر تاني.
آيات بصت قدامها بحـ.ـز.ن لما عرفت انه هيسافر تاني وسكتت وبيسان حطت أيديها علي خدها وقالتلها: شكل السعادة مش مكتوبه لنا يا آيات.. خلينا نصبر ونشوف الايام مخبيه لينا ايه.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
عند عامر وهو راكب عربيته ورايح شركته بعد مقابلته مع آيات..
كان بيضغط على أيديه بقوة من شـ.ـدة الغـــضــــب والغيرة كل ما يفتكر اتصال مالك ب آيات وشكل الموضوع طلع جد اكتر ما كان متوقع.
وصل قدام الشركة ودخل وكل الموظفين كانوا بيرحبوا بيه ويسلموا عليه بعد غيابه سنه كامله عن الشركة.
وصل مكتب شريف وفتح الباب ودخل بعصبيه.
شريف وامجد كانوا قاعدين مع بعض واتفاجئوا لما شافوا عامر وحالة الغـــضــــب إللي داخل عليهم بيها! واتكلم بعصبيه وصوت عالي: انا عايز اعرف دلوقتي حالا ايه حكاية مالك ده وايه علاقته ب آيات بالظبط! لو مخبين عليا حاجة لازم أعرفها حالااا.
شريف وامجد بصوا لبعض بدهشة وشريف سأله بستغراب: هو انت لسه بتفكر في اللي حصل إمبـ.ـارح!؟
رد عامر بغـــضــــب: واللي حصل النهاردة.. انا كنت عندها في الشركة دلوقتي وسمعته بيكلمها في التليفون.. تقدر تقولي بيكلمها بصفته ايه وياخد رقمها ليه من الاساس!؟
امجد باستغراب: وانت كنت بتعمل ايه عندها في الشركة؟
رد عامر بغـــضــــب: كنت عايز رقم عمها عشان اعزيه في مـ.ـو.ت مـ.ـر.اته لان كل الأرقام محذوفه من عندي.
امجد بدهشة: تعزيه بعد سنه من مـ.ـو.ت مـ.ـر.اته!!
اتكلم عامر بغـــضــــب: المهم دلوقتي انا عايز افهم ايه حكاية اللي اسمه مالك ده معاها بالظبط!
اتكلم امجد : وهيفيدك ب ايه لما تعرف.. ياعامر انت مطلق آيات ومفيش اي علاقة بينكم ولا لك الحق انك تعرف اي حاجة عنها!
شريف كان متابع الحديث بين امجد وعامر بصمت وعامر اتعصب اكتر وهو بيرد على امجد وقال: حتى لو طلقتها يا امجد.. آيات كانت مراتي وشايله إسمي.
اتكلم شريف: كانت يا عامر.. كانت.. لكن دلوقتي آيات حره وانت لازم تتقبل ده زي ما هي اتقبلته.
عامر بص ل شريف وامجد وقعد قدامهم وهو حاسس بنــــار جواه وقال بغـــضــــب: انتوا ليه مش حاسين ب اللي جوايا.. آيات كانت مراتي وأكيد مش سهل عليا اعرف ان في راجـ.ـل في حياتها واقبل الموضوع عادي كده.
أتكلم شريف بحـ.ـز.ن: كان لازم تفكر في اليوم ده يا عامر لما قررت تطلقها وتسافر وتسيبها في اصعب فترة في حياتها.
رد عامر بحـ.ـز.ن: الفترة الصعبه اللي عاشتها متجيش حاجة جنب اللي انا عشته.. انا بسببها خسرت ابني قبل ما يشوف الدنيا ودفنته في التراب ب ايدي.. وبسببها قــ,تــلت علاء واللي كانوا معاه .. انا بقيت قـ.ـا.تل بسبب عنادها.. كنت طول الوقت بحذرها وآكد عليها وهي عنيده بتنفذ اللي في دmاغها وبس لحد موصلتنا للي احنا وصلنا ليه ده!
اتكلم امجد: انت قــ,تــلت علاء واللي كانوا معاه دفاع عن شرفك وعرضك يا عامر.. يعني آيات ملهاش ذنب وكانت ضحية وانت عـ.ـا.قبتها علي كل اللي حصل معاك وسبتها في حالة صعبة وسافرت.. انت متعرفش آيات عانت قد ايه لحد ما قدرت تقف على رجليها تاني ونصيحة مني متفكرش تكلم عمها لان اكيد رده عليك هيكون قاسي بعد ما طلقت بـ.ـنت أخوه وسيبتها في المستشفى وسافرت من غير حتى ما تتكلم معاه او تطمن علي حالتها.
عامر اتنهد وقال بتعب: انا مكنش لازم ارجع هنا تاني.. اول لما شوفتها حسيت اني لسه واقف في نفس المكان.
اتكلم شريف: انت اخترت طريقك يا عامر ورفضت تسمع لأي حد فينا.. يعني مش من حقك دلوقتي تحاسب آيات.. لازم تقبل انها بقت حره ومن حقها تختار الحياة اللي هي حابه تعيشها.
عامر قام وقف وبص لهم الاتنين بغـــضــــب وهز راسه وقال: تمام يا شريف.. خليها تعيش وتحب زي ما هي عايزه.
وخرج فجأة زي الاعصار وشريف وامجد بصوا لبعض وشريف قال بقلق: شكل كده الموضوع ده مش هيعدي علي خير.
امجد هز راسه بالايجاب وقال: شكله كده!
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد يومين في الشركة عند آيات وبيسان.
آيات دخلت غرفة مكتب بيسان بفزع اول لما سمعت صوت زعيق بيسان وهاجر دخلت وراها وسمعوا بيسان بتزعق في التليفون وبتقول بصراخ: ازاي ده حصل المفروض احنا اللي كنا هناخد المشروع ده.
آيات وهاجر بصوا لبعض بصدmة وبيسان قفلت التليفون بغـــضــــب وآيات سألتها بقلق: في ايه يا بيسان ايه اللي حصل؟
ردت بيسان بغـــضــــب وهي بتبص ل هاجر: امجد باشا وشريف باشا سحبوا المشروع الجديد مننا..!!
هاجر بدهشة: بس انا اتكلمت مع شريف على المشروع ده وهو وعدني ان شركتنا اللي هتاخده.
اتكلمت آيات بغـــضــــب: يعني هما كده عايزين يحاربونا!
اتكلمت بيسان بغـــضــــب: بس انا مش هسمحلهم انهم يضيعوا تعبنا باللعبه اللي عملوها علينا دي.. المشروع ده كان مهم جدا لشركتنا.. انا هروحلهم شركتهم دلوقتي لازم احاسبهم علي عملتهم دي.
اتكلمت هاجر بغـــضــــب: وانا جايه معاكي.. هما عارفين كويس ان المشروع ده مهم لشركتنا ومينفعش ياخدوه مننا!
اتكلمت آيات: وانا جايه معاكم.
خرجوا التلاته من الشركة بغـــضــــب وهما بيتوعدوا لهم.
......
في شركة الجارحي.
شريف دخل المكتب على امجد بصدmة وقاله: عرفت اللي حصل.. المشروع الجديد اتسحب من شركة البنات وشركتنا إللي اخدت المشروع!
اتكلم امجد بصدmة: ازاي ده حصل.!؟
شريف وامجد بصوا لبعض بصدmة للحظات لإنهم عرفوا الاجابه على السؤال ومين اللي اكيد عمل كده!! وخرجوا بسرعة وراحوا علي غرفة مكتب عامر واول لما دخلوا لقوه قاعد علي مكتبه وبيراجع ملف المشروع الجديد.
قربوا منه وشريف اتكلم معاه بترقب: عامر المشروع اللي...
قاطعه عامر بثقة: احنا اللي اخدناه.
أتكلم امجد بدهشة: ازاي..؟
عامر بثقة: شغلنا!!
شريف زفر بغـــضــــب: بس المشروع ده كان مهم جدا ل شركة البنات وانا وعدت هاجر اننا هنسلمهم المشروع وهنساعدهم في التنفيذ كمان.
عامر قام وقف وهو بيبصله وقال: من امتي وشغلنا فيه مجاملات يا باشمهندس شريف.
رد امجد: احنا مش بنجامل يا عامر بس بنحاول نساعد البنات في شغلهم وندعمهم من بعيد.
عامر قعد مكانه تاني وقال: عشان كده الشركة متقدmتش خطوة واحدة من يوم ما سبتها من سنه لحد النهاردة!!
شريف وامجد قعدوا قدامه وهما بيبصوا لبعض بقلة حيله وفجأة تليفون مكتب عامر رن والسكرتيره بلغته ان هاجر وبيسان وآيات موجودين وعايزين يقابلوهم.
عامر ابتسم بثقة وقالها: خليهم يتفضلوا.
شريف وامجد بصوا لبعض بدهشة وفي اقل من دقيقه اتفتح باب المكتب بعنف ودخلوا و
شافوهم متجمعين في المكتب وبيسان اتكلمت بعصبيه: طبعا متجمعين تحتفلوا بخسارتنا للمشروع صح؟؟
هاجر هي كمان اتكلمت بعصبيه مع شريف: شريف انتوا اخدتوا المشروع من شركتنا فعلا ؟مش انت وعدتني ان المشروع ده هيكون بتاع شركتنا!
شريف بصلها ومعرفش يرد يقول إيه وامجد أتكلم مع اخته: هاجر شريف ملوش علاقة ب اللي حصل.
ردت بيسان عليه: يبقى حضرتك إللي عملت كده.. عايز تنتقم مني صح؟
امجد بدهشة: انتقم منك ليه!!
آيات بصت على عامر وشافت علامـ.ـا.ت الانتصار والراحة اللي ظاهرة علي ملامحه ونظرات عيونه الواثقه وفهمت ان هو اللي عمل كده وبيسان شاورت بإيديها بتحذير ليهم وقالت: تمام بس انتوا كده اعلنتوا الحرب علينا.. استقبلوا بقى اللي هيحصل من اللحظة دي.
واتكلمت هاجر مع شريف: وانت يا شريف الفرح اللي اخر الشهر ده تنساه خالص لاني هكون مشغوله الفترة الجايه في شغلي عشان نصلح اللي انتوا عملتوه ده.
بيسان خرجت بغـــضــــب اول لما خلصت كلامها وهاجر خرجت وراها وآيات فضلت واقفه مكانها تبص ل عامر بتحدي وقربت منه وقالت بثقة: انت اللي عملت كده يا عامر.. شريف وامجد ملهمش ذنب صح؟ عملت كده عشان تنتقم مني.. مش مكفيك كل اللي عملته فيا!! جاي وعايز تأذيني في شغلي كمان!!
عامر كان بيبصلها بثبات وقال: عملت فيكي ايه!!؟
شريف وامجد بصوا لبعض وشريف شاور ل امجد بعينيه عشان يخرجوا ويسبوهم يتكلموا لوحدهم.
خرجوا الاتنين ومبقاش غير عامر وآيات في اوضة المكتب.
عامر قام من على مكتبه وقرب منها وهو بيبصلها بثبات وسألها مرة تانيه : قولي.. انا عملت فيكي ايه؟
آيات اتـ.ـو.ترت من قربه منها وحاولت تستجمع كل قوتها وشجاعتها وقالت: انت عارف كويس اللي عملته وعموما كل اللي حصل بينا ده كان في الماضي وانا نسيته خلاص.
عامر قرب منها اكتر وهو بيبص لها وقال: يعني عايزة تقولي انك نسيتيني خلاص؟
آيات اتـ.ـو.ترت اكتر من قربه ووشها احمر وعامر ابتسم لانه اتأكد انه لسه بيأثر فيها ومشاعرها اتجاهه متغيرتش.
بعدت عنه خطوتين للخلف وقالت بتـ.ـو.تر: لو سمحت متقربش مني كده.. بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
↚
عامر قرب منها اكتر وهو بيبص لها وقال: يعني عايزة تقولي انك نسيتيني خلاص؟
آيات اتـ.ـو.ترت اكتر من قربه ووشها احمر وعامر ابتسم لانه اتأكد انه لسه بيأثر في آيات ومشاعرها اتجاهه متغيرتش.
بعدت عنه خطوتين للخلف وقالت بتـ.ـو.تر: لو سمحت متقربش مني كده.. لازم يبقى في حدود بينا لاننا دلوقتي اغراب.
عامر ابتسم وهز راسه وقال: تمام زي ما تحبي يا باشمهندسه آيات.
آيات بصتله بغـــضــــب وقالت: الا احبه انك تبعد عني وعن شغلي..انا فاهمه كويس انت بتعمل كل ده ليه!! عايز توقع شركتنا عشان تثبت لنفسك اني فاشله وافضل محتاجالك طول العمر!!
رد عليها بهدوء: انتي شايفه كده ؟؟
آيات بصت له بغـــضــــب وقالت: هي دي الحقيقه مهما حاولت تخفيها..بس اللي في دmاغك ده مش هيحصل يا باشمهندس عامر.. عارف ليه؟ لأن آيات البـ.ـنت الصغيرة اللي انت اتجوزتها وهي لسه بالضفاير وسبتها خمس سنين ومشيت وهي زي الهبله كانت قاعده مستنياك ترجع ، كبرت.. كبرت خلاص ومبقتش تستناك تاني.. وهشتغل وهنجح وشركتي اللي انت عايز توقعها دي هتكون اكبر من شركتك وده وعد مني.
عامر كان بيبصلها اوي وهي بتتكلم ونظراته ليها مكانتش مفهومه لكن اللي كان واضح في عيونه قد ايه هو بيحبها ومشتاق لها.
آيات بصت له بغـــضــــب وخرجت من أوضة المكتب اول لما خلصت كلامها وهو سند على طرف مكتبه وهو بيبتسم.
آيات خرجت باندفاع وقربت من هاجر وبيسان وخرجوا التلاته مع بعض من الشركة.
شريف وامجد دخلوا مكتب عامر عشان يعرفوا ايه اللي حصل ولقوا عامر ساند على طرف مكتبه وبيبص قدامه بشرود وبيبتسم.
شريف اتكلم معاه بغـ.ـيظ: تعرف انا كنت مضايق منك بس بعد اللي آيات عملته فيك دلوقتي انا نــــاري هديت شويه وخدتلي حقي.
اتكلم امجد مع عامر بفضول: هو ايه اللي حصل صوت آيات كان عالي ليه كده ؟؟
رد شريف علي امجد: لازم يبقى صوتها عالي.. مش شايف الباشمهندس خسر شركتها قد ايه؟
عامر بص لهم بطرف عينيه وقال: بزمتكم انتوا مش مكسوفين من نفسكم وانتوا اتنين مهندسين قد الدنيا وكنتوا هتسلموهم مشروع زي ده لشركتهم تنفذو!!
شريف وامجد بصوا لبعض بدهشة وعامر هز راسه بقلة حيلة وقال: المشروع ده تبع مين ؟
رد امجد: تبع اياد المغربي.
عامر بصلهم وقال: واياد المغربي ده معروف عنه ايه؟
شريف وامجد بصوا لبعض بصدmة لان اياد المغربي معروف ان سمعته مش كويسه ابدا وخصوصا في علاقاته النسائيه..
عامر كمل كلامه وقال: وموقع المشروع اللي في اخر الدنيا، دا غير طبعا سمعته اللي زي الزفت.. ولو كانوا استلموا المشروع ده كان التعامل بينهم وبين اياد هيكون مباشر وسفرهم كل يوم للموقع عشان يتابعوا الشغل وطبعا مش محتاجين أكمل وأقول ايه المضايقات اللي أياد كان هيسببها للبنات والكوارث اللي ممكن تحصل!!
شريف وامجد بصوا لبعض بصدmة لانهم مفكروش في كل ده وكان هدفهم انهم يسلموا البنات مشروع كبير يرفع شركتهم وخلاص .
شريف بص ل عامر وقال: احنا ازاي مفكرناش في كل ده!!
رد عامر عليه بنبره ساخره: عشان حضرتك يا باشمهندس لغيت التفكير بعقلك وبقيت بتسلم المشاريع بقلبك وبس.
شريف خفض وشه وامجد اتنهد وقال: عامر عنده حق.. احنا فعلا كنا هنرتكب خطأ كبير.
اتكلم شريف: والبنات مش هيفهموا كده!! دي هاجر في لحظة لغت الفرح وبتقول مفيش فرح اخر الشهر!
عامر ضحك وامجد بص ل عامر وضحك هو كمان.. شريف بصلهم بصدmة وقال: بتضحكوا على ايه!؟
اتكلم امجد: مش انت لوحدك إللي هتتعـ.ـا.قب يا صاحبي.. انا كمان بيسان فكرت اني بـ.ـنتقم منها!.. وصاحبك اخد اللي فيه النصيب من آيات هو كمان.
شريف بص على عامر بغـ.ـيظ وقال: ماهو الباشا لو كان شرح لهم سبب سحب المشروع منهم مكنش كل ده حصل .. اتمنى انك تكون ارتحت كده.
عامر بص له وهو ساكت وامجد قال بثقة: معتقدش ان في راحة من بعد اللحظة دي! انت مشوفتش إللي آيات عملته فيه.
امجد وشريف ضحكوا وشريف قال: ريحت قلبي والله آيات واخدتلنا حقنا منه.
عامر بص قدامه وهو بيضغط علي شـ ـــفــايـــ ـفه بغـ.ـيظ وبيفتكر زعيق آيات وصراخها فيه وبص على ورق قدامه وقال:خلونا في شغلنا.. انا عايز ابلغكم قراري.. انا قررت ارجع الشركة تاني رسمياً من النهاردة..
وبصلهم بســـخريـــة وقال: أكيد مش هسيب الشركة تنهار ومدرائها يوزعوا الشغل مجاملات واقف اتفرج عليها.
شريف هز راسه وقال ل امجد: شكلها مفيش جواز ولا اخر الشهر ولا اخر السنه.
رد أمجد وهو بيضحك: ولا اخر العمر.. بيقولك خلاص هو قاعدلك هنا.
وبص ل عامر وقال: اتفضل قول حضرتك ايه المطلوب مننا بعد ما خربتها.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في الشركة عند بيسان وآيات وهاجر.
دخلوا الشركة وهاجر بتتكلم بعصبيه: ماشي يا شريف بقى انا تعمل معايا كده!!
اتكلمت آيات: شريف ملوش ذنب بلاش تظلميه يا هاجر.
قعدت بيسان علي مكتبها واتكلمت بعصبيه: انا اللي غلطانه.. كان لازم من الاول احط لهم حد وميبقاش شغلنا معتمد عليهم.
اتكلمت هاجر بعصبيه: انا مش قادرة اصدق انهم عملوا كده!
اتكلمت آيات بثقة: شريف وامجد ملهمش ذنب في اللي حصل.. احنا من اول ما فتحنا الشركة وهما بيساعدونا وعمرهم ما قصروا معانا في اي حاجة ودايما بيدعموا شركتنا.. اللي عمل كده عامر.
بيسان وهاجر بصوا ل آيات وبيسان قالت بدهشة: بس عامر هيعمل كده ليه! ؟ وبعدين هو بعيد عن الشركة بقاله فترة كبيرة ولسه راجع من كام يوم وأكيد ميعرفش حاجة عن شغلنا معاهم.
اتكلمت آيات بثقة: صدقوني عامر اللي عمل كده وانا واجهته بالكلام ده وفاهمه كويس هو عمل كده ليه!! هو عايز يخسر الشركة عشان يثبت لنفسه اني هفشل من غيره ومستحيل انجح في اي حاجة وانا بعيد عنه!
بيسان بصتلها بتفكير وقالت: عندك حق يا آيات.. بس انا مش هسمحله يخسرنا شغلنا.. انا عارفه مين صاحب المشروع اللي كنا هنستلمه وممكن نروح نتكلم معاه ونقدm له عرض أفضل كتير من شركة الجارحي ونخليه يسحب المشروع منهم وناخده احنا غـ.ـصـ.ـب عنهم.
آيات اتحمست وقال: حلوة الفكرة دي يا بيسان.. بس انتي واثقه انه ممكن يوافق يسحب مشروع كبير زي ده من شركة كبيرة زي شركة الجارحي ويسلمه ل شركة صغيرة زي شركتنا!؟
ردت بيسان بثقة: عشان كده احنا لازم نقدm له عرض افضل كتير من شركة الجارحي ونروحله ونحاول نقنعه.
آيات اتحمست وقالت: هتبقى ضـ.ـر.به قويه ل عامر لو اخدنا المشروع ده غـ.ـصـ.ـب عنه.
بيسان هي كمان اتحمست وقالت: انا هحاول اخد ميعاد مع صاحب المشروع ونروح نقابله في أسرع وقت.
اتكلمت هاجر بفضول: هو مين صاحب المشروع ده؟؟
ردت بيسان: اسمه اياد المغربي ومعرفش اي معلومـ.ـا.ت تانيه عنه بس هحاول اوصله ب اي طريقه ونقنعه ان شركتنا هتنفذ المشروع ده أفضل من شركة الجـ.ـر.حي.
آيات اتحمست وهي من جواها بتتمنى انهم يتوفقوا في اقناع صاحب المشروع عشان تثبت ل عامر انها تقدر تنجح من غيره.
فاقت آيات من شرودها على صوت هاجر وهي بتقول : يعني انا كده اتسرعت لما ظلمت شريف وقولتله مفيش فرح!
ردت بيسان عليها: واضح انك ظلمتيه لان آيات معاها حق وشريف ملوش مصلحة انه يسحب مننا المشروع.. انا من رأيي ان انتوا لازم تعملوا الفرح في اسرع وقت عشان عامر يحضره ويسافر تاني لانه طول ما هو هنا هيوقف لنا شغلنا كله واحنا معظم شغلنا معتمد على الشركة بتاعهم.
آيات بصت ل بيسان بحـ.ـز.ن لما اتكلمت عن سفر عامر مرة تانيه واتنهدت بحـ.ـز.ن وقالت: اللي حصل ده لازم يعلمنا يكون لنا شغل خاص بينا ومستقل ومنبقاش معتمدين على حد تاني.
اتكلمت هاجر بخجل: انا مش عارفه ازاي هرجع في قراري قدام شريف بعد ما قولتله مفيش فرح.
ردت بيسان وهي بتضحك: اطمني يا حبيبتي شريف مش هياخد علي كلامك وهيكمل كل تجهيزات الفرح ولا كأنك قولتي حاجة.
وبصت ل آيات بطرف عينيها وقالت: المهم دلوقتي تعملوا الفرح بسرعة قبل ما عامر يرجع للشركة رسمي.
اتكلمت آيات بغـــضــــب: عامر مش هيقدر يعملنا حاجة تاني!
ردت بيسان: ميبقاش عامر الجارحي لو مستلمناش ضـ.ـر.به ورا التانيه.
تليفون هاجر رن برقم اخوها امجد.. بصتلهم وقالت: دا ابيه امجد اللي بيتصل!
بيسان اتـ.ـو.ترت وآيات قالتلها: ردي بسرعة.
هاجر ردت علي امجد وسمعت صوته بيقولها: هاجر انتي في الشركة عند بيسان؟
ردت هاجر: اه يا ابيه.
امجد: تمام.. عـ.ـر.فيها ان في اجتماع في شركتنا بكره وهما لازم يحضروا.
هاجر بصت ل بيسان وآيات بدهشة وقالت: اجتماع ايه؟ ؟
امجد: اجتماع يا هاجر هنا في شركة الجارحي وبيسان وآيات لازم يحضروا عشان هنتكلم في المشاريع المشتركه بينا.
هاجر هزت راسها وقالت: حاضر هقولهم.
قفلت المكالمة وهي بتبص ل بيسان وآيات وقالت: في اجتماع في شركة الجارحي وانتوا لازم تحضروا.. بيقول هتتكلموا في المشاريع المشتركه بين الشركتين.
بيسان وقفت وقالت بثقة: مش قولتلكم.. عامر الجارحي مش هيكتفي ب اللي هو عمله.
آيات اتكلمت بعصبيه: هو عايز مننا ايه!!؟
ردت بيسان: هو مش عايز مننا احنا.. عايز منك انتي يا آيات.
آيات بصتلها بدهشة وبيسان قالت بثقة: عامر اتجنن لما شافك مع مالك واتجنن اكتر لما جه الشركة هنا وسمع مالك وهو بيكلمك يطمن عليكي في التليفون.
ردت آيات بعفويه: بس انا ودكتور مالك مفيش بينا حاجة اصلا! ازاي يفكر في كده دا الدكتور بتاعي!!
اتكلمت بيسان: بس وجود مالك كفايه انه يحرك غيرة عامر عليكي وللسبب ده اتجنن كده وعمال يخبط فينا.
آيات بصتلهم بصدmة وقالت: لا هو صعبان عليه انه لما رجع لقاني لسه عايشه! كان عايز يرجع يلاقيني مـ.ـيـ.ـته عشان يرتاح.
اتكلمت هاجر بحـ.ـز.ن: بس عامر لسه بيحبك يا آيات.
ردت آيات بغـــضــــب: انا مش عايزة حد يحبني يا هاجر.. انا تعبت ونفسي اعيش حياة طبيعيه زي كل الناس.. هو مش طلقني وسبني مرميه في المستشفى من سنه وسافر.. راجع عايز مني ايه ؟ عايز يدmر حياتي تاني!
وقامت فجأة وقالت بأصرار: بس لو حتي عايز يدmر حياتي انا مش هسمح له يعمل كده ويضيع تعبنا ومجهودنا في الشركة.
بيسان اتكلمت معاها: اهدي يا آيات وانا هتصرف متقلقيش والشركة ان شاء الله مش هيحصل فيها اي مشكله.. انا هروح لهم بكره الاجتماع واعرف هما عايزين مننا ايه بالظبط وعلى الاساس ده هتصرف معاهم.
اتكلمت هاجر بقلق: بس آيات لو حضرت الاجتماع ده مع عامر هتحصل مشاكل اكتر.
ردت بيسان: آيات مش هتحضر.. انا وانتي اللي هنروح الاجتماع.
آيات بصت ل بيسان وبيسان هزت راسها وقالت لها بثقة: انتي روحي جامعتك بكره عادي جدا وانا وهاجر هنحضر الاجتماع ونشوف بقى الباشمهندس عامر بيخطط ل ايه بالظبط.
آيات هزت راسها بالايجاب وقعدت تفكر بغـــضــــب وعناد إزاي توقف عامر وتبعده عنها وعن حياتها.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في نهاية اليوم.
هاجر رجعت بيتها ولقت امجد اخوها قاعد بيشرب القهوة مع والدته واول لما شافها قال بغـــضــــب: اهلا بالهانم اللي بتاخد قرارت من نفسها وعايزة تلغي فرحها اللي بعد كام يوم.
شهقت والدتها بصدmة وقالت: انت بتقول ايه يا امجد!!!
وبصت ل هاجر وقالت بغـــضــــب: ايه الكلام اللي اخوكي بيقوله ده! ؟ فرح ايه اللي يتلغي انتي عايزة الناس تتكلم في حقنا كلام مش كويس ويقولوا ليه الفرح اتلغي قبلها بكام يوم!
امجد بص لوالدته بدهشة وقال: هو ده اللي بتفكري فيه يا امي! الناس وكلام الناس! مش تفكري في خطيبها إللي ملوش ذنب في حاجة والهانم عايزة تحاسبه علي حاجة ملوش علاقة بيها!
هاجر قعدت قدامهم وقالت بتـ.ـو.تر: يا ابيه امجد انا عارفه ان شريف ملوش ذنب وانا اتسرعت في كلامي بس بصراحة إللي عامر عمله معانا ده سخيف جدا وميصحش.
رد امجد بغـــضــــب: عامر عمل شغله يا هاجر وانتي لازم تتعودي من دلوقتي انك تفصلي بين حياتك الشخصيه والعمليه وعلاقتك ب شريف لازم تفصليها عن شغلك ومش أي مشكله تقابلكم في الشغل تحاسبي شريف عليها وتهدديه بالطريقه السخيفه اللي عملتيها دي!! لازم تقدري ان خطيبك راجـ.ـل محترم ومهندس كبير له اسمه ومينفعش تحرجيه قدامنا زي ما عملتي النهاردة.
اتكلمت والدته بغـــضــــب: وليه تشتغل اصلا هي مش محتاجة شغل! وبعدين انا من الاول كنت رافضه شغلها ده.
اتكلمت هاجر بضيق: ليه يا ماما.. انا نفسي افهم ايه اللي يضايقك ان انا اشتغل مع بيسان وآيات وهما اقرب اصحاب ليا ومرتاحه جدا في الشغل معاهم.
والدتها انتفضت بعصبيه لما سمعت اسم بيسان وقالت: والله بكره تتجوزي وميبقاش عندك وقت غير ل بيتك وجوزك وغـ.ـصـ.ـب عنك هتبعدي عنهم بدل ما يخربوا حياتك زي ما خربوا حياتهم.
هاجر وامجد بصوا لوالدتهم بصدmة بسبب قسوة كلامها عن بيسان وآيات واتحركت والدتهم على غرفتها وامجد قام وقف وقال ل هاجر: متستغليش حب شريف ليكي بالطريقة دي يا هاجر وقدري ان هو بيحبك.. نصيحه بلاش تخسريه.
هاجر خفضت وشها بخجل واخوها طلع علي غرفته وهي قعدت تفكر ازاي تصالح شريف وكانت نـ.ـد.مانه فعلا علي اللي عملته.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
صباح اليوم التالي.
آيات راحت الجامعة وكان عندها المحاضرة الأولى ل دكتور مالك اللي من اول ما دخل وعينيه كانت عليها ومركز معاها بطريقة ملفته وآيات بدأت تحس بتـ.ـو.تر من نظراته وخصوصا بعد كلام بيسان معاها إمبـ.ـارح عن غيرة عامر من دكتور مالك.
فجأة جتلها رساله على تليفونها واول لما بصت علي التليفون شافت رقم مالك هو مرسل الرساله.
اتـ.ـو.ترت اكتر وبصت علي تليفونها بصدmة وبصت ل مالك اللي كان واقف طبيعي جدا وبيشرح.
فتحت الرساله وايديها كانت بترتجف ودقات قلبها بتزيد.
"حمدلله على السلامه نورتي مكانك"
آيات اول لما قرأت الرساله اتـ.ـو.ترت اكتر وقفلت تليفونها بسرعه وزميلتها اللي قاعده جمبها حست بتـ.ـو.ترها وسألتها: آيات انتي كويسه؟
هزت راسها بتـ.ـو.تر وبصت على مالك شافته بيبتسم وكمل شرح وهي قاعدة طول المحاضره متـ.ـو.تره وخايفه من اللي بيحصل.
بعد انتهاء المحاضره آيات قامت بسرعه عشان تخرج او بمعني اصح تهرب من الكلام معاه لكن رساله منه وصلت ل تليفونها وقفتها.
"آيات ياريت تيجي مكتبي عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم"... بقلمي ملك إبراهيم.
.... يتبع
↚
قاعدة طول المحاضره متـ.ـو.تره وخايفه من اللي بيحصل.
بعد انتهاء المحاضره آيات قامت بسرعه عشان تخرج او بمعني اصح تهرب من الكلام معاه لكن رساله منه وصلت ل تليفونها وقفتها.
"آيات ياريت تيجي مكتبي عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم"
قربت بـ.ـنت زميلتها منها واتكلمت معاها: آيات وقفتي ليه؟ تعالي نقعد نشرب حاجة في الكافتيريا قبل المحاضره التانيه.
آيات بصت للبـ.ـنت وهي محتاره ومتردده ومشيت معاها علي الكافيتريا وهي بتفكر بقلق وبتسأل نفسها ياترى عايزها ليه وتروح مكتبه فعلا ولا لا!!!
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في شركة الجارحي.
عامر وصل الشركة ودخل مكتبه وكان متحمس يشوف رد فعل آيات في الاجتماع لما يقولهم إنه هيبقى موجود علي طول في الشركة ومش هيسافر تاني..
بيسان وهاجر دخلوا الشركة وهاجر وقفت قدام بيسان وقالت: بيسان روحي انتي على غرفة الاجتماعات وانا هروح مكتب شريف اتكلم معاه.
بيسان ضحكت وقالتلها: ماشي من لقى أحبابه نسي اصحابه .
هاجر ضحكت وهي ماشيه في اتجاه مكتب شريف وبيسان كملت طريقها لغرفة الاجتماعات، وهي في طريقها قابلت امجد وكانت مكسوفه منه بعد ما اتهمته انه سحب منهم المشروع عشان ينتقم منها وكانت عايزه تعتذر له علي سوء ظنها فيه.
امجد اول لما شافها قرر يتجاهلها وقرب من السكرتيرة واتكلم معاها وطلب منها تجهز غرفة الاجتماعات بسرعه عشان الاجتماع هيبدأ بعد ربع ساعة.
بيسان قربت منه ووقفت قدامه واتكلمت بخجل: امجد..
امجد بصلها واتكلم برسميه: اهلا يا باشمهندسه.. الاجتماع هيبدأ بعد ربع ساعة.
بيسان بخجل: امجد انا اسفه.
امجد بصلها وقال بدهشة: اسفه على ايه؟
بيسان: لاني ظلمتك.. انا عرفت ان عامر هو اللي سحب مننا المشروع.. مش انت ولا شريف.
امجد بصلها اوي وقال: اللي حصل ده خلاني اعرف انتي بتشوفيني ازاي! شايفه اني ممكن اضرك في شغلك عشان انتقم منك لانك محبتنيش زي ما انا حبيتك.. بس اطمني يا باشمهندسه.. انا عارف ان الحب مش بالعافيه وصدقيني مش هضغط عليكي تاني.
بيسان اتصـ.ـد.مت من كلامه وقالت: امجد انا محبتش في حياتي غيرك بس في حاجات انت متعرفهاش.
امجد حاس براحة لما اعترفت انها بتحبه بس كان هيتجنن ويعرف ايه الحاجات اللي بتمنعها تكون معاه وبتبعدهم عن بعض.
امجد: ممكن اعرف ايه الحاجات اللي انا معرفهاش وبسببها بتبعدي عني كل ما احاول اقرب منك؟؟
بيسان سكتت وخفضت وشها في الأرض.. امجد بصلها بضيق وقال: عارف انك هتسكتي.. برحتك يا بيسان بس لازم ت عـ.ـر.في انك كده بتسدي اي طريق بيني وبينك وانا تعبت من كتر ما استنيتك تيجي وتحكيلي ايه اللي بيبعدك عني بس اوعدك من اللحظة دي هعرف بنفسي كل اللي مخبياه عني.
امجد بصلها بنظرة طويله بعد ما انتهى من كلامه وسابها ومشي وبيسان وقفت مكانها مصدومة ومش عارفه تعمل ايه.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في غرفة مكتب شريف.
هاجر خبطت علي باب الغرفه وفتحت الباب وطلت منه وقالت برقه: ممكن ادخل؟
شريف كان قاعد علي مكتبه بيراجع أوراق مهمة.. بصلها وهز راسه وقال بجمود: اتفضلي.
هاجر دخلت وهي مكسوفه منه وشريف بص علي الاوراق اللي قدامه واتجاهلها تماما.
هاجر وقفت قدامه وقالت: شريف.. انت لسه زعلان مني بسبب اللي قولته إمبـ.ـارح؟
شريف رد وهو بيبص علي الورق اللي قدامه: وانتي شايفه انك عملتي حاجة تزعل إمبـ.ـارح ؟؟
ردت هاجر برقه: لا!
شريف رفع وشه وبصلها وقال بغـ.ـيظ: شايفه انك معملتيش حاجة تزعل ؟؟
هاجر اتـ.ـو.ترت جدا من نبرة صوته القوية ونظراته الحادة وقالت: اناا..انا كنت مضايقه وفاكره ان انت اللي سحبت مننا المشروع ومحستش بالكلام اللي انا قولته.
شريف هز راسه وقال: تمام مفيش مشكله.. عموما انا عملت بالكلام اللي انتي قولتيه وكلمت مسؤل القاعة ولغيت الحجز ولغيت كل حاجة.
هاجر بصت له بصدmة وعيونها لمعت بالدmـ.ـو.ع وقالت بنبرة مهزوزه: شريف متهزرش!! انت اكيد معملتش كده صح؟
رد شريف ببرود: دا طلبك وانا نفذته.. انتي قولتي مفيش فرح وانا لغيت كل حاجة.
هاجر قعدت على الكرسي اللي كان قدامها ودmـ.ـو.عها نزلت وهي مصدومة من اللي شريف عمله.
شريف مقدرش يشوفها في الحالة دي وقام من على مكتبه وقرب منها وقعد قدامها وقال: بتعيطي ليه دلوقتي ؟ مش ده اللي انتي كنتي عايزاه؟
ردت بصوت مكتوم من البكاء: انا مكنتش اقصد كده بس انت لما صدقت وروحت لغيت كل حاجة..
وبصت له بعيونها الحمرا الممتلئه بالدmـ.ـو.ع وقالت: دا انت كنت مستنى الفرصه بقى عشان تلغي كل حاجة.. يعني كنت بتكدب عليا لما قولت انك بتحبني..
شريف اتصـ.ـد.م من هجومها المفاجئ عليه وقامت فجأة من مكانها وقالتله بتحذير: ماشي يا شريف برحتك بس صدقني هتنـ.ـد.م ولو انت اخر راجـ.ـل في الدنيا انا مش هتجوزك.
شريف قام بسرعه وقف قدامها عشان يمنعها من الخروج وقالها بصدmة: اهدي يا مـ.ـجـ.ـنو.نه انتي انا بهزر معاكي! مفيش فرح اتلغى ولا حاجة انا قولت كده عشان زعلت منك بسبب إللي عملتيه إمبـ.ـارح.
اتكلمت هاجر ببكاء: لا انت بتقول كده دلوقتي عشان مزعلش.
شريف: صدقيني مفيش حاجة اتلغت والفرح هيتعمل في ميعاده ، دا لو انتي عايزه الفرح يتعمل.
ردت هاجر ببكاء: يعني انت بجد ملغتش حاجة ؟
رد شريف وهو بيبتسم: هلغي الفرح ازاي كده هو لعب عيال!! اصلا لو كنتي فكرتي نلغي الفرح بجد انا كنت هخـ.ـطـ.ـفك واتجوزك غـ.ـصـ.ـب عنك.
هاجر ابتسمت بخجل وقالت: للدرجة دي بتحبني يا شريف؟
رد شريف وهو بيضحك: مش حكاية حب بس آنتي مت عـ.ـر.فيش انا صرفت قد ايه لحد دلوقتي عشان الفرح ده.
هاجر بصتله بصدmة وشريف ضحك بقوة وهو بيبصلها وهي اتعصبت وقالت: طب ايه رأيك بقى ان....
قاطعها شريف بسرعه: بحبك والله العظيم بحبك.
هاجر بصت له بخجل وشريف كمل كلامه وقال: دا انا مستني يوم الفرح ده يجي بفارغ الصبر.
هاجر خفضت وشها بخجل وقالت: وانا كمان.. نفسي اليوم ده يجي عشان البس الفستان واتصور مع اصحابي وانا بفستان الفرح.
شريف بصلها بصدmة وقال: انتي عايزة يوم الفرح يجي عشان كده وبس؟؟!
ردت هاجر وهي بتكتم ضحكتها: اه طبعا اومال انت فاكر ايه؟!
رد عليها بغـ.ـيظ: انا مبقتش بفكر خلاص.. يلا يا هاجر روحي علي الاجتماع يا حبيبتي عشان متتأخريش علي أصحابك.
هاجر كانت بتكتم ضحكتها وخرجت من غرفة المكتب وشريف اخد أوراق من على مكتبه وهو هيمـ.ـو.ت من الغـ.ـيظ وخرج وراها علي الاجتماع.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
دخلوا غرفة الاجتماعات وكانت بيسان قاعده شارده وامجد قاعد قصادها بيبصلها من وقت للتاني وواضح عليه الغـــضــــب وهو بيسأل نفسه ياترى مخبيه عني ايه يا بيسان؟.
هاجر دخلت وهي بتضحك بدون صوت وشريف بيبصلها بغـ.ـيظ وبيحاول يكتم غـ.ـيظه منها.
هاجر قعدت جنب بيسان وشريف سلم على بيسان وقعد جنب امجد وقال: هي آيات مجتش ولا ايه؟
ردت بيسان: آيات عندها محاضرات مهمه النهاردة ومش هتقدر تحضر الاجتماع.
شريف هز راسه بتفهم وبعد لحظات الباب اتفتح ودخل عامر اللي اول لما دخل قلبه انقبض بقلق لما ملقاش آيات موجوده.
دخل وسلم عليهم وقعد مكانه وهو بيدور بعيونه عنها وكلهم بيبصوا ل عامر منتطرين انه يبدأ الاجتماع وشريف همس ل عامر وقال: عااامر.. يلا ابدأ كلنا موجودين.
عامر بص ل شريف وقال بتردد: كده كله موجود ؟
بصوا لبعض وبيسان كانت فاهمه ان عامر بيقصد آيات ومش قادر يسأل عنها بطريقة مباشرة وقالت: اه يا عامر كله موجود اتفضل احنا سامعينك.
عامر كان مضايق ان آيات محضرتش الاجتماع لكنه حاول يكون طبيعي قدامهم وبدأ يتكلم في الشغل وهما بيسمعوه بتركيز.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
عند آيات في الجامعة.
كانت لسه بتفكر وهي قاعده في الكافتيريا ومتردده تروح مكتب دكتور مالك ولا لا.. كانت حاسه انه مهتم بيها بزيادة ومش بيتعامل معاها زي باقي الطلبه وكانت خايفه من اهتمامه الغريب ده وخايفه تفسره التفسير الواضح لكل تصرفاته معاها وكلامه وكلام بيسان عن غيرة عامر عليها من مالك.
بعد تفكير وتردد قررت تكلم بيسان وتاخد رأيها تروح له مكتبه ولا لا واتصلت عليها.
--------
في الشركة عند عامر.
كانت بيسان مركزة مع كلام عامر عن شغلهم المشترك بين الشركتين وفهمت من كلامه انه عايز يطور الشغل بينهم ويكثفه لكن بشروط ان الإدارة تكون لشركة الجارحي فقط وقدmلها عروض مغريه جدا وكلها هتفيد شركتها.
صوت رنة تليفون بيسان قاطعت الاجتماع وبيسان بصت على التليفون وشافت اسم آيات واعتذرت منهم وامجد بص ل بيسان بفضول كان عايز يعرف مين اللي اتصل عليها وبيسان قالت بهدوء: بعتذر منكم بس لازم ارد على آيات.
ملامح امجد استرخت براحة لما عرف ان آيات المتصل وعامر هز راسه لها بتفهم وعينيه كانت مركزة مع بيسان وهي بتقوم وتبعد عنهم بخطوات وردت علي آيات وكانت بتكلمها بصوت منخفض.
عند آيات وهي بتكلم بيسان.
اتكلمت آيات باختصار وقالتلها على الرسايل اللي دكتور مالك بعتهالها وقالتلها انها متردده. تروحله مكتبه زي ما هو طلب منها ولا لا؟ وبيسان كانت بتبتسم وهي بتسمعها وفهمت معنى كل اللي مالك بيعمله مع آيات وكان واضح جدا انه معجب بيها وبيحاول يتقرب منها وآيات كانت خايفه ومرعوبه من اللي بيحصل لانها كانت عايزة تفضل قافله علي نفسها من بعد عامر وقفلت قلبها وهي مقرره انها متدخلش في اي علاقة حب تاني وتعيش لنفسها وبس.
بيسان نصحتها باختصار انها تروح مكتب مالك وتشوف هو عايزها ليه. وقالتلها انهم هيكملوا كلامهم لما آيات ترجع من الجامعة لانها لسه في الاجتماع ومش عارفه تتكلم معاها.
قفلت بيسان المكالمة وعامر قلق علي آيات لان بيسان طولت في الكلام معاها وحس ان في مشكله عند آيات وسأل بيسان بدون تردد: هي آيات كويسه؟
كلهم بصوا ل عامر لكنه مهتمش بنظراتهم وعينيه كانت مركزة مع بيسان في انتظار ردها علي سؤاله.
بيسان ابتسمت وقالت بثقة: اه الحمدلله كويسه هي في الجامعة النهاردة ومقدرتش تحضر الاجتماع لان عندها محاضرة مهمه للدكتور مالك مكنش ينفع تفوتها.
عيون عامر اتحولت من لهفه وقلق ل غـــضــــب ونــــار وهو بيضغط علي قبضة ايديه بكل قوته بعد ما سمع اسم مالك اللي أصبح كابوس بالنسبه له وقام وقف فجأة وقال بصوت حاد: الاجتماع تقريبا انتهى واظن انتي يا بيسان فهمتي المطلوب من شركتك عشان شراكتنا تكمل في المشاريع الجديدة.
انتهى عامر من كلامه وخرج من غرفة الاجتماع بخطوات سريعه وكلهم بصوا ل بيسان ب لوم لانها طول الوقت بتكون قاصده تزعج عامر بس هي حقيقي زعلانه منه بعد اللي عمله مع آيات و هي آكتر واحدة كانت شاهدة على و.جـ.ـع آيات ومعاناتها طول فترة غيابه!
في غرفة مكتب عامر.
عامر دفع باب غرفة مكتبه بعنف وقفل الباب عليه وهو حاسس انه على وشك الجنون كل ما يسمع اسم مالك.
كان رايح جاي في غرفة المكتب بيحاول يهدي نفسه لكن النــــار في قلبه كانت بتشتعل اكتر كل ما يفكر ان ممكن آيات يكون جواها مشاعر متبادله ل مالك.
مقدرش يستحمل أفكاره وظنونه وخرج مندفع من غرفة المكتب وخرج من الشركة كلها وركب عربيته وهو بيسوق بأقصى سرعة.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في الجامعة داخل غرفة مكتب مالك.
وقفت آيات تخبط علي باب غرفة المكتب بتـ.ـو.تر ومالك سمح لها بالدخول.
دخلت آيات وقالت بهدوء: حضرتك طلبتني؟
مالك رد بثقة: اتفضلي ادخلي يا آيات.
آيات دخلت بتردد وفضلت واقفه مكانها ومالك قال بابتسامة: متـ.ـو.تره ليه كده يا آيات ؟ اتفضلي اقعدي.
ردت آيات برسميه: اصل انا عندي محاضرة بعد شويه ومش هينفع اتأخر.
مالك فهم انها متـ.ـو.تره وبتتهرب من الكلام معاه واتكلم بهدوء: وانا مش هعطلك يا آيات متقلقيش.. انا بس كنت عايز ابلغك ان في عندك امتحان الاسبوع الجاي وانا قولت الكلام ده في المحاضرة اللي فاتت وانتي مكنتيش موجودة.
آيات هزت راسها بتفهم وقالت: اه يا دكتور عرفت شكرا لاهتمام حضرتك.
مالك بصلها بنظرة طويله عميقه وآيات اتـ.ـو.ترت اكتر وقالت: عن اذن حضرتك.
مالك هز راسه بالايجاب وآيات خرجت من غرفة مكتبه بسرعه وقفلت الباب وراها ومالك همس لنفسه بلوم: ايه شغل المراهقين اللي انا بعمله ده!! أكيد مش هتصدق اني طلبتها مكتبي عشان أقولها ان عندها امتحان!! ما الطبيعي ان زمايلها بلغوها!! مكنش لازم اعمل كده ابدا!!
وسند ضهره علي الكرسي وهو بيفتكر خجلها وتـ.ـو.ترها منه ونطق إسمها باستمتاع وقال: وبعدين يا آيات انتي اول بـ.ـنت انجذب لها بالشكل ده.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في المساء داخل شقة آيات وبيسان.
آيات خرجت من الحمام وهي لافه منشفه صغيرة فوق شعرها وبيسان كانت بتجهز عشا لهم هما الاتنين وآيات قعدت قدامها وهي بتاكل قطعة خيار وقالت بدهشة: بس الشروط إللي شركة الجارحي عايزينا نوافق عليها دي مش مبالغ فيها شويه؟
اتكلمت بيسان: بس مكسبنا هيكون كبير والمشاريع اللي هنشاركهم فيها من اكبر المشاريع في البلد وانا شايفه ان دي فرصه كبيرة لينا وخصوصا اننا ممكن منقدرش نقنع اياد المغربي انه يسحب مشروعه من شركة الجارحي واحنا نستلمه وكده شركتنا هتقف من غير شغل.. عموما انا طلبت منهم اسبوع نفكر فيه وارد عليهم.
آيات بصت قدامها بتفكير وبيسان قالت بتفهم: انا فاهمة ان وجود عامر هيكون هو مشكلتك الوحيدة في الاتفاق ده بس خلاص كلها كام يوم ويحضر فرح شريف وهاجر ويسافر تاني.
آيات هزت راسها بحـ.ـز.ن وقالت: وجود عامر مبقاش يفرق معايا خلاص.. انا وهو حكايتنا انتهت من زمان.
آيات قالت كلامها واتحركت على غرفتها وبيسان بصت عليها بحـ.ـز.ن وقالت: معتقدش ان حكايتكم انتهت يا آيات.. انا من رأيي انها لسه هتبدأ.
وقامت تجري وراها وهي بتقولها: استني انتي رايحه فين ، لازم تحكيلي دكتور مالك كان عايزك ليه ؟
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد مرور أسبوع في شركة الجارحي.
عامر كان في غرفة مكتبه وشريف دخل عنده وفي ايديه ملف وقال: أتفضل ده ملف المشروع الجديد وانا كده اجازة من النهاردة لحد بعد الفرح ب شهر .
عامر ابتسم وقال: حقك يا عريس ربنا يتمم بخير.
دخل امجد وقال: عامر.. بيسان بعتتلنا دلوقتي انهم وافقوا على الشراكه معانا في المشاريع الجديدة.
عامر ابتسم بثقة وهز راسه بالايجاب وشريف وقف وقال: حلو آوي اقعدوا أنتوا الاتنين بقى اتكلموا في الشغل برحتكم وانا من اللحظة دي بعيد عن الشغل وفي اجازة مفتوحة.. سلام.
امجد ضحك وقال: استنى بس هتهرب تروح فين دلوقتي؟
رد شريف: رايحين القاعة انا وهاجر نشوف التجهيزات اللي هي طلبتها.. خلاص الفرح باقي عليه يومين مفيش وقت.
امجد هز راسه وهو بيبتسم وشريف خرج من غرفة المكتب وامجد بص ل عامر وسأله: انت ناوي تسافر تاني بعد فرح شريف ولا هتستقر هنا فعلا؟
عامر بص له بتفكير وسكت.
اتكلم امجد: ياريتك تنسى موضوع السفر ده وتفضل جنبنا هنا يا عامر.. انت هنا في وسط أهلك وحبايبك وكمان الشغل محتاجك معانا.
عامر بص في الملفات قدامه وقال: سيب كل حاجة لوقتها يا امجد.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
عند آيات داخل شركتها كانت بتتكلم في التليفون مع عمها وكان بيقولها ان شريف اتصل بيه وعزمه علي الفرح وطلب منه انهم يحضروا وهدير مرات فارس عايزة تحضر عشان العروسه صحبتها.
آيات فرحت انها هتشوف عمها وهدير وفارس ابن عمها في الفرح.
انتهت المكالمة بين آيات وعمها وقعدت على مكتبها تفكر في عمها بحـ.ـز.ن ومش عارفه ايه هيكون رد فعله لما يقابل عامر في الفرح.
دخلت عليها بيسان المكتب وهي بتتكلم: آيات انتي لسه قاعدة يلا قومي بسرعه هنروح نشوف الفساتين بتاعنا اللي هنحضر بيها الفرح خلصت ولا لسه.
آيات قامت وقفت وخرجت معاها من الشركة.
.....
بعد مرور يومين.
ليلة فرح هاجر وشريف.
داخل قاعة فاخمة كانت متجهزة على أعلى مستوى لاستقبال المدعوين وكانت مامت هاجر بترحب بكل المدعوين بفخر وتباهي وميرفت مامت شريف كانت قاعدة على الكرسي المتحرك بتاعها وهي في قمة السعادة بفرح ابنها الوحيد وميسرة قاعده جنبها وبتراقب تصرفات مامت هاجر بغـ.ـيظ لانها شايفه انهم احق يستقبلوا المعازيم لان هما اهل العريس.
عامر وامجد كانوا لابسين بدل زادت من وسامتهم وكانوا بيرحبوا بكل رجـ.ـال الاعمال اللي مدعوين للفرح..
عامر شاف عم آيات وفارس ابن عمها وهدير مرات فارس وهما داخلين القاعة لوحدهم من غير آيات.
قرب منهم عامر وهو بيبص ل عم آيات اللي اول لما شافه ابتسم وسلم عليه بحب وقاله : حمدلله على السلامه يا باشمهندس.
فارس استغرب من ترحاب ابوه ب عامر لانهم المفروض مضايقين من اللي عامر عمله في آيات وطـ.ـلا.قه لها وسفره وهي في أصعب الظروف.
عم آيات وقف مع عامر في جنب لوحدهم وقاله: ايه باشمهندس.. قدرت تاخد قرارك الصح ولا السنه مكانتش كفايه ؟
رد عامر عليه: حضرتك كان عندك حق.. انا فعلا لو كنت طلقت آيات في لحظة غـــضــــبي وقتها كنت هنـ.ـد.م عمري كله عليها.. شكرا ان حضرتك وقفتني في اخر لحظة... بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
↚
عم آيات وقف مع عامر في جنب لوحدهم وقاله: ايه باشمهندس.. قدرت تاخد قرارك الصح ولا السنه مكانتش كفايه ؟
رد عامر عليه: حضرتك كان عندك حق.. انا فعلا لو كنت طلقت آيات في لحظة غـــضــــبي وقتها كنت هنـ.ـد.م عمري كله عليها.. شكرا ان حضرتك وقفتني في اخر لحظة.
أتكلم عم آيات: لما كلمتني من سنه وطلبت مني اجي القاهرة بسرعه عشان اكون جنب آيات في المستشفى. انا عرفت انت قد ايه بتحبها وبتخاف عليها.
عامر بص له وافتكر اللي حصل من سنه..
..فلاش باك..
في المستشفى اللي فيها آيات..
الساعة 3 بعد منتصف الليل.
دخل عامر الغرفة اللي فيها آيات وكانت نايمه ومحستش بيه لأنها كانت واخده مسكن قوي قبل ما تنام..
قرب منها وهو بيبصلها بحـ.ـز.ن ووقف قدامها للحظات يتأملها.. كانت جواه مشاعر كتير متلخبطه.. كان زعلان منها وزعلان عليها.. قلبه موجوع منها لانها مسمعتش كلامه وعرضت نفسها للخطر بسبب عنادها، وموجوع عليها لانه عارف انها اكيد مقهورة على فقدان ابنهم وهو مش قادر يكون جنبها ويخفف عنها الو.جـ.ـع لان النــــار اللي في قلبه مكانتش بتهدا رغم انه اخد حقه وحقها وحق ابنهم وانتقم من اللي عمل فيهم كده! بس مكنش قادر يسامحها وطول الوقت بيفكر؛ لو كانت سمعت كلامه من الاول مكنش كل ده حصل.
قعد على الكرسي اللي جنب سريرها وهو بيبصلها واتكلم معاها بحـ.ـز.ن وهي نايمه ومش حاسه بيه.. كان جواه كلام كتير عايزه يقوله يمكن النــــار اللي في قلبه تهدا!
اتنهد بحـ.ـز.ن وهو بيبصلها وقال: كان نفسي كل اللي حصل ده ميحصلش.. انتي مت عـ.ـر.فيش انا كنت مستني اللحظة اللي هشوف فيها ابننا واشيله ب ايدي.. مجاش في بالي ابدا اني لما هشيله في ايدي هيكون مـ.ـيـ.ـت.. مجاش في بالي اني بدل ما احطه في حـ.ـضـ.ـني هحطه في القبر.. انتي و.جـ.ـعتيني اوي يا آيات.. ياريتك سمعتي كلامي وقدرتي انا بحبك وبخاف عليكي قد ايه.. كنت بستحمل عنادك معايا وبعمل كل اللي اقدر عليه عشان اسعدك ومع ذالك كنتي دايما بتشتكي انك مش سعيده بالحياة معايا.. انتي مش عارفه انا كنت بحس ب ايه وانتى بتقولي في كل لحظة انك مش عايزه الحياة دي ونفسك تعيشي حره من غير حرس ومن غير قيود.. كان نفسي اسعدك بس مكنتش عارف اعمل كده ازاي.. مش ذنبي ان انا ليا اعداء بسبب نجاحي في شغلي! وانتي شوفتي بنفسك ايه اللي حصلك لما اتحركتي من غير الحرس.
نزلت دmعه من عينيه وقال بحـ.ـز.ن وو.جـ.ـع: بس خلاص يا آيات.. انا مش هقيد حريتك تاني.. وهسيبك تعيشي الحياة اللي انتي بتتمنيها.
وقام وقف وبصلها بنظرة أخيرة وخرج من عندها وهو مقرر انه يطـ.ـلقها ويسبها تعيش الحياة اللي هي عايزاها وعشان حياتها متتعرضش للخطر تاني بسببه.
راح المستشفى عند والدته وقعد مع الدكتور وعرف ان امه لازم تسافر تتعالج في الخارج وقرر انه يسافر معاها ويبعد عن كل حاجة هنا يمكن يرتاح ويقدر ينسى اللي حصل معاهم وآيات كمان تقدر تعيش حياتها وهو مش فيها.
بعد خروجه من المستشفى من عند امه كلم عم آيات وطلب يقابله لوحده بعيد عن المستشفى عشان يبلغه بقراره بالانفصال عن آيات.
عم آيات راح وقابل عامر وكان لوحده وشاف عامر في اسوء حالاته وكان مقدر ان اللي حصله مش قليل ابدا.
عامر قعد قدامه واتكلم بحـ.ـز.ن: انا بعتذر لحضرتك لاني مقدرتش احمي آيات.. بس صدقني لو كان ب أيدي كنت ضحيت بحياتي عشان احميها هي وابني.
عم آيات هز راسه بتفهم وقال: متحملش نفسك الذنب لوحدك يا عامر.. انا عارف ان بـ.ـنت اخويا هي كمان غلطت.. وأكيد اتعلمت من غلطها.
رد عامر بحـ.ـز.ن: آيات مكانتش مرتاحة في الحياة معايا.. كانت مضايقه من الحرس ومن اهتمامي الزياده وخــــوفي عليها.. انا مش هقدر افرض الحياة دي عليها تاني.. هي من حقها تعيش حره وتعيش الحياة اللي هي بتتمناها..
اتنهد بو.جـ.ـع وقالت: وللسبب ده انا قررت اطلق آيات واسيبها تعيش حياتها برحتها.
عم آيات بص له بعمق وقال: وانت فاكر ان انت او آيات هتقدروا تعيشوا الحياة من غير بعض..!! آيات بتحبك وانت بتحبها وقرار الطـ.ـلا.ق ده غلط وصدقني لو عملت كده هتنـ.ـد.م بعدين.. يمكن انت دلوقتي مش قادر تفكر بسبب كل اللي حصلكم وشايف ان الطـ.ـلا.ق هو الحل عشان كل واحد فيكم يعيش مرتاح.. بس صدقني يا بني.. القرارت اللي بتتاخد في وقت الغـــضــــب.. بتكون اكتر قرارات غلط ممكن تاخدها في حياتك.
عامر حط أيديه علي دmاغه وهو مش قادر يفكر وقال: انا حاسس ان دmاغي وقفت ومبقتش عارف أفكر خلاص وشايف ان الفراق دلوقتي هو الحل.. انا محتاج ابعد وافكر في كل الاخطاء اللي عملتها ووصلتنا للحالة دي..
وبص ل عم آيات وقال: اللي قاعد قدامك دلوقتي ده شخص انا معروفش.. انا مش عامر اللي انت تعرفه.. انا شخص تاني معرفوش ومش لاقي عامر جواه.. حاسس ان عامر الجارحي مـ.ـا.ت واللي قدامك دلوقتي شخص عايش من غير قلب.
عم آيات بص ل عامر بحـ.ـز.ن وكان صعبان عليه الحاله اللي هو وصل ليها وكان متعاطف معاه جدا ومقدر ان اللي مر عليه مش سهل علي اي حد.
اتكلم عم آيات: خلاص ابعد يا عامر وسافر وخد وقتك لحد ما تلاقي عامر الجارحي اللي انا اعرفه ووقتها انا هدعمك في اي قرار انت هتاخده.. بس بلاش يابني تاخد قرار دلوقتي وانت في الحالة دي.. صدقني هتنـ.ـد.م نـ.ـد.م عمرك لو خدت اي قرار وانت في الحالة دي.
عامر اتنهد وهو بيحط أيديه علي دmاغه بتعب وهز راسه وقال: انا مش عارف اعمل ايه.. انا حاسس بنــــار جوايا مش عايزه تنطفي.
اتكلم عم ايات: نــــارك هتنطفي يابني.. مفيش حـ.ـز.ن بيدوم والايام بتنسي وبتداوي كل الجروح.
عامر بص له وقال: يعني هعمل ايه مع آيات؟ انا لازم اسافر مع امي عشان تتعالج ومش هقدر اخد آيات معايا.
أتكلم عم آيات: آيات بقت كويسه الحمدلله وكلها كام يوم وتخرج من المستشفى وانا هاخدها البلد معايا ترتاح فترة وتراجع نفسها هي كمان في كل اللي حصل لحد ما انت تعالج والدتك وترجع بالسلامة.
رد عامر: بس آيات لازم تكمل الجامعة بتاعها.. هي حلمها تكمل دراستها وانا مش عايز احرمها من حلمها.
عم آيات ابتسم وقال: صدقتني لما قولتلك ان انت وايات مينفعش تعيشوا من غير بعض وان قرار الطـ.ـلا.ق ده غلط.. لو انت مبقتش تحبها كان هيفرق معاك تحقق حلمها او لا؟!
اتكلم عامر: انا مبقتش عارف اعمل ايه!
رد عم آيات: انا هقولك تعمل ايه.. وزي ما آيات بـ.ـنت اخويا وبعتبرها بـ.ـنتي.. انا بعتبرك ابني.
عامر بص ل عم آيات بتركيز وعم آيات قال: الكل هيعرفوا ان انت طلقت آيات قبل ما تسافر ومفيش حد غيري انا وانت هيعرف ان آيات لسه مراتك وعلى زمتك.. وانت هتسافر تعالج والدتك وانا هكون مع آيات هنا وهوافق انها تكمل دراستها زي ما انت عايز وعيني طول الوقت هتبقى عليها.. بالشكل ده اي حد هيفكر يأذيك هيبعد عن آيات لأنها مبقتش مراتك ومنها هتسيب آيات تجرب تعيش الحياة اللي كانت عايزة تعيشها وانت كمان هتكون هديت ورجعت عامر اللي انا اعرفه ووقتها هتبقوا انتوا الاتنين جربتوا الحياة من غير بعض وصدقني يابني لما ترجعوا لبعض هتعرفوا قيمة بعض اكتر.. انت وآيات لازم تعـ.ـا.قبوا نفسكم بالفراق عن بعض فترة عشان لما ترجعوا متقعوش في نفس الأخطاء تاني.
باااااك. (عودة للحاضر)
عم آيات ابتسم وهو بيبص ل عامر وقاله: يعني عرفت دلوقتي ان كان عندي حق لما منعتك من فكرة الطـ.ـلا.ق.
عامر اتنهد وقال: عرفت من اول لحظة لما سافرت وبعدت عن آيات.. عرفت واتأكدت اني مش هقدر اعيش من غيرها وكنت بتابع كل اخبـ.ـارها من شريف.
عم آيات ضحك وقال: بس خلي بالك مهمتك عشان ترجعها هتكون صعبه يا باشمهندس.
عمر ضحك وقال: عارف.. بس هحاول علي قد ما اقدر اخلي آيات تختار تعيش معايا ب ارادتها المرادي ومتكنش مجبوره على اي حاجة.
عم آيات هز راسه بتفهم وقال: عموما السر ده هيفضل بينا لحد ما انت تعرف آيات بنفسك.
قرب منهم فارس وقطع كلامهم وقال: احنا هنفضل واقفين كده كتير!؟
ابتسم عامر وقال: تعالوا اتفضلوا..
واخدهم علي التربيزة اللي قاعدين عليها ميرفت وميسرة.
ميرفت رحبت بيهم لما عرفت انهم اهل آيات وفارس ومـ.ـر.اته قعدوا جنب بعض وهما بيتكلموا مع بعض بهمس ومستغربين العلاقة القويه إللي بين الحاج إسماعيل عم آيات وبين عامر وكلامهم الخاص على جنب بعيد عن الكل وفارس بدأ يشك ان في حاجة هو ميعرفهاش بين أبوه وعامر..
عم آيات قعد جنب ميسرة اللي بصتله باهتمام ورحبت بيه بطريقه مبالغ فيها ورقتها اللي ميرفت تعرفها كويس وعارفه أهدافها من الرقه دي وهمست ميرفت لنفسها: عم آيات يا ميسرة!! ربنا يستر المرادي.!
ميسرة وهي بتبص ل عم آيات: اومال الحاجة مامت فارس فين مجتش معاكم يعني ؟!
رد عم آيات: الحاجة تعيشي انتي من حوالي 9 شهور الله يرحمها .
ميسره اتحمست لكنها رسمت الحـ.ـز.ن علي ملامحها وقالت: معقول.. انا اسفه جدا مكنتش اعرف لاننا كنا مسافرين انا وعامر.. صدقني لو كنت اعرف كنت جيت عشان اعزيكم.
رد عم آيات: ولا يهمك.. وحمدلله على سلامتكم.
ميسرة بصتله بعمق وعجبها تقله في الكلام وعدm اهتمامه بيها او بالنظر ليها، جذبها وبدأت تفتح معاه مواضيع كتير عشان تجذب انتباهه ليها وميرفت بتبصلها بقلق ومش عارفه تعمل فيها ايه.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
عند البنات.
آيات وبيسان كانوا في غرفة العروسة وبيجهزوا معاها.. بعد وقت شريف دخل واخد هاجر ونزلوا القاعة وآيات وبيسان نزلوا وراهم وكانت آيات لابسه فستان رقيق جدا وحاطه ميكب خفيف وكانت ملامحها رقيقه وجميله جدا وبيسان كانت لابسه فستان احمر طويل شفاف من منطقة الظهر والذراعين.
اضواء القاعة انطفت مع دخول العروسين والكل كان مركز مع ظهور العروسين في القاعة.
آيات وبيسان قبل ما يدخلوا القاعة آيات سمعت صوت دكتور مالك وهو بينادي عليها.. كان لسه واصل الفندق ومدخلش القاعة.
كان لابسه بدلة انيقه جدا وآيات اتـ.ـو.ترت بخجل اول لما سمعته بينادي إسمها واتجمدت مكانها لما قرب منها وهو بيبتسم وسلم عليها وسلم على بيسان اللي ابتسمت بهدوء وقالت ل آيات: انا هسبقك علي القاعة يا آيات عشان هاجر متبقاش لوحدها.
آيات بصتلها بتـ.ـو.تر ومالك بص ل آيات بأعجاب واضح وقال بدون تردد: تسمحيلي اقولك ان انتي جميلة اوي النهاردة.
آيات اتصـ.ـد.مت ووشها احمر لأن دي أول مرة حد يقولها كده غير عامر.. ومالك ضحك لما شاف خجلها وده طمنه انها اول مرة تسمع كلام زي ده من شاب وقال: انا اسف لو ضايقتك بس اعذريني مش قادر مقولش اللي انا شايفه.
آيات اتـ.ـو.ترت اكتر وقالت بخجل: انا لازم ادخل القاعة عن اذنك.
اتكلم مالك: تمام انا داخل معاكي.
آيات وقفت للحظات تفكر انه مينفعش يدخل معاها القاعه لكن مالك حطها قدام الامر الواقع ومشي جنبها ودخل معاها القاعه في نفس اللحظة.
______
في القاعة.
عامر وامجد كانوا واقفين بيرحبوا ب المدعوين وعيونهم علي باب دخول القاعة منتظرين دخول آيات وبيسان بعد دخول هاجر مع شريف وبعد لحظات بيسان دخلت وعيون أمجد كانت عليها وهو بيبصلها بأعجاب وبدون ما يشعر قرب منها عشان يتكلم معاها وعامر استغرب دخول بيسان القاعة لوحدها وآيات مش موجودة معاها وبدأ يقلق ويسأل نفسه هي فين وبعد لحظات قليله من دخول بيسان شاف آيات داخله القاعة ومالك ماشي جنبها وبيبص ل آيات ويبتسم وآيات كانت حاطه وشها في الأرض والخجل واضح جدا على وشها وعامر اكتر واحد بيعرف ملامحها لما بتشعر بالخجل لما كان يقولها كلام حلو.
اتجنن اكتر لما شافهم داخلين مع بعض وآيات وقفت قدام مالك واتكلمت معاه وهي بتبتسم بمجامله.
آيات: بعد اذنك يا دكتور انا هروح اسلم على اصحابي.
أتكلم مالك: اتفضلي.
آيات اتحركت من قدامه وهو عيونه عليها وعامر واقف بعيد وشايف نظراته ل آيات وعايز يروح يخلع له عينيها اللي بتبصلها.
هدير شاورت ل آيات اول لما شافتها وآيات اتفاجأت انهم وصلوا بدري كده وقربت منهم عشان تسلم عليهم ومخدتش بالها انهم قاعدين علي نفس التربيزة مع ميسرة.
اول لما قربت من عمها حـ.ـضـ.ـنته وسلمت عليه وسلمت على فارس وهدير وحـ.ـضـ.ـنت ميرفت بسعادة واستغربت لما شافت ميسرة قاعدة جنب عمها واتكلمت معاها ميسرة برقه: آيات حبيبتي مش هتسلمي عليا انتي حشـ.ـتـ.ـيني و اوووي.. انا كنت لسه بحكي ل عمك انا بحبك قد ايه.
آيات استغربت من كلامها واسلوبها وسلمت عليها وميسرة قالتلها: حشـ.ـتـ.ـيني و اوي يا آيات.. تعالي اقعدي جنبي هنا.
اتكلمت آيات برسمية: شكرا لحضرتك انا هروح اشوف هاجر.
وقربت من هدير وسألتها بهمس: انتوا ايه خلاكم تقعدوا جنبهم على نفس الترابيزة ؟
ردت هدير بهمس: جوزك هو اللي قعدنا هنا.
آيات بصتلها بصدmة وحست برجفه في جـ.ـسمها لما هدير نطقت كلمة جوزك وهدير عادة كلامها بسرعه وقالت: قصدي عامر.. انا اسفه يا آيات اصل لسه مش متعودة.
آيات اتنهدت بضيق لان لسه مجرد ذكر اسم عامر قدامها بيأثر فيها واضايقت من نفسها ومشاعرها واتحركت بعيد عنهم وهي حاسه بالغـــضــــب وعامر ومالك متابعينها بعيونهم من بعيد.
هدير قامت بسرعه ورا آيات ووقفت قدامها وقالت بعتذار: انا اسفه يا آيات صدقيني مكنتش اقصد اقول عليه جوزك.
آيات ردت بضيق: خلاص يا هدير محصلش حاجة وياريت متجبيش سيرته قدامي تاني.
هدير هزت راسها بالايجاب وآيات كانت بتحاول تهدا وبتبص حواليها تدور عليه وفجأة شافته وهو واقف بعيد وعيونهم اتقابلت في نظرة طويله..
قلبها دق بسرعه اول لما شافته.. كان لابس بدله انيقه جدا زادت من وسامته اللي بتخـ.ـطـ.ـف قلبها وللحظات سرحت فيه وعامر فهم نظراتها وابتسم وهي فاقت علي ابتسامته وحست بالخجل لانه اكيد فهم نظراتها وبعدت عينيها عنه بسرعه.
اما هدير كانت مركزة ومتابعه تصرفات مامت عامر مع عم آيات واتكلمت مع آيات وهي بتضحك: بصي بصي يا آيات شكل في قصة حب جديدة هتحصل هنا.
آيات بصتلها بدهشة: قصدك مين ؟
ردت هدير وهي بتضحك: بصي علي عمك هو ومامت عامر.. شكلهم اتفقوا اوي.. اصل عمك حصل عنده جفاف عاطفي بعد مـ.ـو.ت مرات عمك الله يرحمها.
آيات بصت على عمها وكان واضح عليه الاستمتاع والسعادة فعلا وهو بيتكلم مع ميسرة.. آيات شهقت بصدmة: لاااا مستحيل.. لايمكن يحصل ابدااا.
هدير ضحكت بقوة وهي بتتخيل حماها بيعيش قصة حب جديدة وفارس قرب منهم ووقف جنب مـ.ـر.اته وسألهم بدهشة: انتوا واقفين هنا بتعملوا ايه وسايبيني قاعد اكلم نفسي لوحدي.
ردت عليه هدير: واقفين نبص علي عمي.. شكله هيعيش قصة حب جديدة.
فارس بص على ابوه وابتسم وقال بهزار: والله طلعت شقي يا حاج! شايفه عمك يا آيات!
ردت آيات بغـــضــــب: فارس متهزروش.. مينفعش.
اتكلمت هدير وهي بتضحك: مينفعش ليه دول لايقين على بعض خالص صح يا فارس ؟
رد فارس بتريقه: أبويا طول عمره ذوقه حلو.
آيات بعصبيه: لا لا.. مستحيل ده يحصل انا هروح اقول ل عمي يقوم من جنبها.. ميسرة دي مش سهله ومتنفعش مع عمي.
اتكلمت هدير وهي بتضحك: ما تسيبي عمك ياخد قرراته بنفسه دي حياته الشخصيه وهو حر فيها.
آيات بغـ.ـيظ: فااارس سكت مراتك دي بدل ما اخـ.ـنـ.ـقها.
فارس كان بيضحك هو كمان وقال: انتي زعلانه ليه يا آيات ما تسيبي عمك يختار عروسته بنفسه.. يمكن يعملها ويجبلي اخ ولا اخت.
ردت هدير: لا بلاش اخ عشان متروحش الجيش يا حبيبي انا مقدرش ابعد عنك.
اتكلمت آيات بغـ.ـيظ: والله انتوا الاتنين ارخم من بعض انا ماشيه وكملوا انتوا كلامكم السخيف ده مع بعض وان شاء الله اللي انتوا بتفكروا فيه ده مش هيحصل.
واتحركت آيات بخطوات سريعه بعيد عنهم..
بعدت ووقفت في مكان بعيد لوحدها وهي بتحاول تقنع نفسها ان مستحيل عمها يصدق ميسرة ويكون في بينهم اي حاجة!
مالك قرب من آيات وكان في أيديه كاسين عصير وقالها بأبتسامة: شايفك بتحاولي تهربي من الفرح مع ان الفرح لسه في اوله.
ومد أيديه بالعصير وقالها: اتفضلي انا جبتلك عصير معايا.
آيات ابتسمت بمجامله وهي حاسه ان مالك بدأ يطاردها في كل مكان وبدأت تضايق ومش عايزه تحرجه واخدت العصير منه وبتلقائيه بصت علي المكان اللي فيه عامر وشافت نظراته الغاضبه اللي متابعاها واتـ.ـو.ترت اكتر من نظرات عامر وشربت من العصير عشان تخفف من تـ.ـو.ترها ومالك ابتسم وهو بيبصلها بأعجاب وكان بيفكر انه يعترف لها انه معجب بيها لكن واحد صديقه قرب منهم وقاطع كلامهم واتكلم مع مالك بابتسامة: اهلا يا باشمهندس عاش من شافك.. اول مرة اعرف انك بتحضر افراح..
وبص ل آيات واتكلم بابتسامة: الانسه تبقى خطيبتك ؟؟
آيات شرقت وكحت جـ.ـا.مد وهي بتشرب العصير ومالك ابتسم و رد على صديقه: انت اللي فين وحـ.ـشـ.ـتني بقالي كتير مشفتكش.
اتكلم صديقه: طب انت مش هتصدق مين هنا كمان.. دا كل الحبايب متجمعين هنا.
اتكلمت آيات باحراج: عن اذنكم انا.
وسابتهم آيات واتحركت بخطوات سريعه برا القاعه وراحت على الحمام.. وقفت تبص لنفسها في المرايا وهي مش فاهمه ايه اللي بيحصل معاها وحاسه ان مالك مش بيتعامل معاها بصفتها طالبه عنده وان في حاجة اكبر من كده! وكمان وجود عامر ونظراته اللي متابعها كان مـ.ـو.ترها اكتر ونفسها الفرح ده يخلص بسرعه وكل واحد فيهم يرجع لحياته العاديه تانيه.
بعد دقايق خرجت من الحمام وهي في طريقها للقاعه لكنها شهقت بصوت مكتوم اول لما حست ب أيد كتمت فمها وحاوط خصرها ورفعها عن الأرض واخدها في جانب بعيد عن القاعة وهمس لها بصوته المميز: هرفع ايدي بس متصوتيش.
عرفته من صوته واول لما رفع أيديه بعيد عن شـ ـــفــايـــ ـفها اتكلمت بغـــضــــب: انت اتجننت ازاي تعمل كده؟
رد عامر وهو بيبصلها بغـــضــــب: انتي اللي اتجننتي ومش عارفه انتي بتعملي ايه!... بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
↚
عرفته من صوته واول لما رفع أيديه بعيد عن شـ ـــفــايـــ ـفها اتكلمت بغـــضــــب: انت اتجننت ازاي تعمل كده؟
رد عامر وهو بيبصلها بغـــضــــب: انتي اللي اتجننتي ومش عارفه انتي بتعملي ايه! وبعدين مين مالك ده اللي رايح جاي وراكي في كل مكان؟؟
آيات بصتله بقوة وقالت: بتسأل بصفتك ايه؟
عامر بصلها اوي وهو بيقرب منها اكتر وقال: مش ده الرد اللي انا منتظره منك.. ياريت تردي على سؤالي وبس والا هيكون ليا تصرف معاه مش هيعجبك.
آيات دفعته في صدره بعيد عنها وقالت بخــــوف: ابعد عني لو سمحت وملكش دعوة بحياتي ولا بتصرفاتي.
وكانت لسه هتتحرك عشان تبعد عنه لكنه مسكها من أيديها وشـ.ـدها عليه وقرب منها اكتر واتكلم قدام شـ ـــفــايـــ ـفها: اومال مين اللي له دعوة؟!
آيات بصتله بتـ.ـو.تر وهو قريب منها وقلبها كان بيدق بسرعة ووشها احمر وهمست بـ.ـارتباك: عامر ابعد..
عامر قرب اكتر وهمس لها: مش هبعد يا آيات.. دا مكاني.
آيات للحظات شردت في عيونه وكانت هتستسلم ليه لكن صوت جواها فوقها وفكرها ب اللي هو عمله فيها وب طـ.ـلا.قهم وسفره وعـ.ـذ.ابها ودmـ.ـو.عها طول غيابه .
دفعته فجأة بعيد عنها وقالت بغـــضــــب وتحذير: متفكرش اني هضعف ليك يا عامر.. انا مبقتش البـ.ـنت الصغيره اللي بتضعف قصادك اول لما تقرب منها ولا بتفرح بأقل كلمه حلوه منك.. انا كبرت خلاص واتغيرت وبقيت اقدر اتحكم في مشاعري ومش هسمحلك تتحكم فيا تاني.
عامر بصلها اوي وقال: انا كنت بتحكم فيكي امتى؟ بتسمي خــــوفي عليكي تحكم!!
ردت آيات بعصبيه وعناد: معرفش انا نسيت الماضي خلاص.
اتكلم عامر بغـ.ـيظ: ماضي ايه اللي نسيتيه!؟ هو انتي بتقولي أي كلام وخلاص!!..
ومسكها من دراعها وقال بصوت قوي: اسمعيني كويس.. اللي اسمه مالك ده مش عايز المحك بس واقفه معاه.. انتي فاهمه.
آيات فهمت انه غيران عليها من مالك وفرحت من جواها لكنها اخفت فرحتها و ردت عليه بتحدي: دا شئ ميخصكش يا باشمهندس ومن فضلك حياتي الخاصه تخصني انا وبس.
قالت كلامها واتحركت من قدامه ودخلت القاعه بسرعه.
عامر هز راسه وقال بغـــضــــب: ماشي يا آيات.. هتشوفي انا هعملك فيه ايه لو بس قرب منك تاني.
--------
آيات دخلت القاعة بسرعة ولقت بيسان بتقرب منها واخدتها من أيديها وقالتلها: انتي كنتي فين تعالي يلا هاجر هترمي البوكيه وكل البنات متحمسين هناك.
آيات كانت مش سامعه بيسان ولا حاسه بكل إللي بيحصل حواليها وكانت لسه شارده في عامر وكلامه وقربه منها.
بيسان اخدتها من ايديها ووقفوا وسط البنات وعامر وقف على باب القاعة يبص علي آيات وهي واقفه وسط البنات وعلى الجانب التاني كان مالك واقف وبيبص على آيات بأعجاب وبيتمنى البوكيه يكون من نصيبها.
هاجر وقفت وهي ماسكه البوكيه وآيات بصت على البوكيه اللي في ايد هاجر وهي بتحركه وكل البنات متحمسين وافتكرت لما كان عندها 14 سنه وكانت هتتجوز راجـ.ـل عجوز وفجأة ظهر عامر واتجوزها وسافر ونسيها خمس سنين وهي هـ.ـر.بت من ابوها ومـ.ـر.اته عشان تدور علي عامر.. وافتكرت زوزو اللي اخدتها من محطة القطر وكانت هتخـ.ـطـ.ـفها وافتكرت هاجر لما قابلتها اول مرة ومساعدتها ليها وشغلها في شركة امجد وافتكرت لما قابلت عامر وعرفت ان هو جوزها وحياتهم مع بعض وكل المشاكل اللي عاشوها وافتكرت حملها وابنها اللي مـ.ـا.ت في بطنها قبل مـ.ـا.تشوفه وافتكرت لما عامر سابها في المستشفى لوحدها ولما عرفت انه طلقها وسابها بدون ما يسأل عنها ودmـ.ـو.عها وسهرها الليالي الطويله طول بعاده عنها... فاقت من شرودها وهاجر بترمي بوكيه الورد في اتجاه آيات واول لما حست ان البوكيه بيقرب منها هي رجعت بخطواتها بعيد عشان ميجيش عليها وكانت دmـ.ـو.عها بتنزل من عينيها بغزاره وهي بتبعد عن البوكيه بخــــوف ومش عايزاه يقرب منها او يجي عليها.
مالك استغرب جدا واتصـ.ـد.م من اللي آيات عملته وعامر بصلها بحـ.ـز.ن وحس بو.جـ.ـع جـ.ـا.مد في قلبه لان هو اللي وصلها للحالة دي.
البوكيه وقع على الأرض قدام آيات وهي بصت للبوكيه وخافت حتى تلمسه وبيسان قربت من آيات وضمتها لحـ.ـضـ.ـنها بحنان وآيات بكت جوه حـ.ـضـ.ـن بيسان ومالك اصبح عنده فضول رهيب انه يعرف ليه آيات عملت كده وعامر كان نفسه يقرب من آيات ويضمها لحـ.ـضـ.ـنه ويطمنها ويعتذر لها ويعوضها عن كل الو.جـ.ـع إللي اتسببلها فيه لكنه محبش يضغط عليها وسابها تهدا وبيسان اخدتها وراحوا الحمام.
ميسرة وعم آيات انـ.ـد.مجوا جدا مع بعض وطول الفرح كانوا بيتكلموا ومستمتعين جدا بكلامهم وتعارفهم.
والدة امجد كانت طول الفرح بتحاول تشغله مع المعازيم والقرايب عشان تبعده عن بيسان بعد ما لاحظت ان امجد بيحاول يقرب من بيسان بكل الطرق.
عند شريف وهاجر.
هاجر كانت كل ما تحس ان وقت انتهاء الفرح بيقرب كانت بتتـ.ـو.تر اكتر وشريف متابعها وهو بيضحك وهمس لها: خلاص يا جوجو كلها ساعة وتبقي بين ايديا.
هاجر بصتله بصدmة وقالت: لا طبعا انا هرجع البيت مع ماما بعد ما الفرح يخلص.
شريف بصلها بصدmة وقال: نعم ياختي!!! بقى بعد الفرح والمصاريف دي كلها وتقوليلي اروح مع ماما!
اتكلمت هاجر برقه: شريف انت بالطريقه دي بتخــــوفني علي فكرة.
شريف مسك ايديها وقربها من شـ ـــفــايـــ ـفه وقبلها برقه وقال: انا مقدرش اخــــوفك يا روحي بس انتي لازم تقدري اللي انا فيه شويه.. شوفي احنا مخطوبين بقالنا قد ايه وانا مستني اليوم ده بفارغ الصبر.
اتكلمت هاجر بخجل: وانت لازم تقدر ان انا خايفه ولازم تطمني مش تخــــوفني اكتر.
شريف وهو بيبتسم: حاضر ياروحي انا هطمنك اكتر بس نروح بيتنا ويتقفل علينا باب بس وسيبي الباقي عليا.
هاجر بصتله بصدmة وقالت: لااا انا مستحيل اروح معاك انا هروح مع ماما.
شريف بنفاذ صبر: طب خلاص احنا هنروح البيت نتعشا وننام بس ايه رأيك.
هاجر بتـ.ـو.تر وخــــوف: نتعشا وننام بس انت وعدتني.
همس شريف لنفسه: نروح بس البيت يا هاجر.. وبصلها وقال: طبعا يا حبيبتي انا وعدتك.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
عند عامر وهو واقف في القاعة كان بيتكلم مع واحد من المعازيم.
دخلت لولا وهي لابسه فستان جميل جدا وحجاب بنفس لون الفستان واول لما قربت من عامر عشان تسلم عليه معرفهاش وسألها بدهشة: حضرتك ت عـ.ـر.فيني؟
ضحكت وقالت: معقول يا باشمهندس معرفتنيش.. انا لولا...
عامر بصلها بصدmة ورجع خطوة للخلف يبصلها بنبهار.
في نفس اللحظة كانت آيات راجعة القاعة مع بيسان وشافت عامر واقف وقدامه بـ.ـنت وضهرها ل آيات ووشها ل عامر وهو بيبصلها بنبهار وبيضحك بسعادة وبيتكلم معاها.
عامر: مش معقول!!
اتكلمت لولا بسعادة: كله بفضلك بعد ربنا يا باشمهندس.. والحمدلله دلوقتي ربنا تاب عليا واتجوزت راجـ.ـل محترم وبيحبنى وبقيت بساعد البنات عشان يعيشوا بالحلال وفتحت مصنع كبير بشغل فيه كل البنات اللي محتاجين شغل وفي بنات كتير تابو علي أيدي وبيشتغلوا معايا ويكسبوا بالحلال.
عامر بسعادة: انا مش قادر اصدق ومش عارف اوصفلك انتي فرحتيني قد ايه بالكلام ده.
آيات كانت متابعاهم من بعيد ومش عارفه مين البـ.ـنت المحجبه اللي واقفه مع عامر والسعادة الكبيرة الواضحة على ملامح عامر وهو بيتكلم مع البـ.ـنت.
آيات حست بالغيرة وكان نفسها تروح تخـ.ـنـ.ـق البـ.ـنت اللي واقفه مع عامر ومش قادره تصدق ان في بـ.ـنت قدرت تجذب انتباهوا ليها بالطريقه دي!
بعد وقت لولا انتهت من الكلام مع عامر وشكرته ومشيت وعامر كان واقف يبتسم وهو حاسس بالراحة بعد ما شاف لولا وعرف الخير إللي هي بتعمله.
آيات عيونها كانت عليه ومعرفتش لولا لان شكلها كان متغير جدا وكان عندها فضول رهيب تعرف مين البـ.ـنت دي لكن كبريائها منعها تسأل او تظهر اهتمامها قدام اي حد حتى نفسها.
بعد لحظات ظهرت بـ.ـنت تانيه مش محجبه وكانت لابسه فستان قصير وضيق جدا وقربت من عامر عشان تسلم عليه.
عامر ابتسم لها بمجامله والبـ.ـنت كانت واقفه تتكلم معاه وتضحك برقه مبالغ فيها وقدرت تستفز آيات.
آيات زفرت بضيق وهي هتمـ.ـو.ت من الغيره اكتر وهمست لنفسها: هو في ايه!! هي واحده تمشي التانيه تيجي!! وشاطر بس يقولي كلمي ده ومتكلميش ده!!
آيات مقدرتش تتحمل انها تشوف بـ.ـنت غيرها واقفه مع عامر وكبريائها منعها انها تروح تجيب البـ.ـنت من شعرها وتضـ.ـر.بها وتبعدها عنه وحاولت تشغل نفسها ب أي حاجة عشان متتهورش وتروح تضـ.ـر.ب البـ.ـنت!
وقفت تدور علي بيسان وشافتها واقفه في اخر القاعه ومامت امجد واقفه تتكلم معاها وواضح انها بتزعج بيسان بكلامها وفجأة شافتهم الاتنين خارجين من القاعه.
آيات اضايقت من مامت امجد واتحركت بخطوات سريعه وراهم. .
عامر كان ملاحظ نظرات آيات وهي واقفه تبص عليه من بعيد وهو واقف مع لولا وشاف غيرتها اكتر لما البـ.ـنت دي جت سلمت عليه.
تابعها بنظراته وهي بتخرج فجأة من القاعه واعتذر من البـ.ـنت واتحرك بسرعه وخرج ورا آيات.
آيات اول لما خرجت من القاعه شافت مامت امجد وهي بتزعق في بيسان وبتحذرها.
مامت امجد: انا حذرتك كتير تبعدي عن ابني وانتي مصممه تتحديني وهتجبريني آذيكي.
اتكلمت بيسان بحـ.ـز.ن: صدقيني انا ببعد عن امجد طول الوقت وهو...
قاطعتها مامت امجد: وهو ايه!!؟ عايزه تفهميني ان ابني هو اللي بيجري وراكي!
ظهر صوت آيات من خلفها: ااه ابنك هو اللي بيجري وراها.
مامت امجد اتفاجأت من صوت آيات وقربت آيات من بيسان ووقفت جنبها وهي بتبص ل مامت امجد بتحدي وقالتلها: مشكلتك مع ابنك مش مع بيسان.. خليه هو اللي يبعد عنها لو تقدري.!
مامت امجد بصت ل آيات من فوق ل تحت بنظرات ساخره وقالتلها: وانتي بتتكلمي معايا بالطريقه دي بصفتك ايه!!
آيات: بصفتي صحبتها وعارفه ان ابنك لو لف الدنيا كلها مش هيلاقي بـ.ـنت في أخلاق بيسان.
ضحكت مامت امجد بسخريه وقالت: اخلااق!! هي صحبتك معرفتكيش ماضي عيلتها المشرف!! عن امها الخـ.ـا.ينه وابوها القـ.ـا.تل!! اخلاق ايه يا حبيبتي اللي بتتكلمي عنها!!
بيسان بكت بقهره وهي سامعه اهانتها ومش قادره تتكلم وآيات اتعصبت اكتر وقالتلها: انتي ازاي معندكيش رحمه كده.. هو قلبك ده حجر!
ردت مامت امجد بسخريه:انا مش فاهمه انتي بتدافعي عنها ليه!! لتكوني فاكره ان انا زي ميسرة وهقبل ان ابني يجيب واحده من الشارع ويتجوزها ويكتبها علي اسمه.
صوت عامر القوي وقفها عن الكلام وهو بيقرب منهم: ايه اللي بيحصل هنا!!؟؟
شاف الحاله اللي بيسان فيها ونظرات آيات اللي كلها غـــضــــب وانفعال مامت امجد..
بصلهم بدهشة وهو مستني منهم تفسير للي بيحصل.
مامت امجد رسمت البراءة علي ملامحها وقالتله: البنات بيقولوا انهم تعبوا وعايزين يمشو وانا كنت بحاول اقنعهم يكملوا معانا الفرح للاخر بس هما مصممين يمشو..
وبصت للبنات وقالتلهم: خلاص يا حبايبي امشو انتوا وانا هعرف هاجر ان بيسان تعبت ومقدرتش تكمل الفرح وآيات اضطرت تمشي معاها.
آيات بصتلها بصدmة وقالت بانفعال: انتي ازاي كده..!! ت عـ.ـر.في لو مكنتيش ام هاجر انا كان هيبقى ليا تصرف تاني معاكي.
عامر اتصـ.ـد.م من اندفاع آيات وكلامها مع مامت امجد بالطريقه دي وزعق ل آيات: آياااات.. انتي ازاي تتكلمي مع مامت صحبتك بالطريقه دي!!
آيات بصتله بغـــضــــب وعيونها بتلمع بالدmـ.ـو.ع وقالتله: طبعا لازم تدافع عنها ما انتوا زي بعض.. فاكرين انكم اتخلقتوا من دهب واحنا اتخلقنا من طين!...
وبصت ل مامت امجد وقالتلها: لو وقفتي قدام بيسان تاني في اي طريق انا اللي هقول ل امجد كل حاجة بنفسي وهعرفه ان انتي فرقتي بينه وبين بيسان...
وبصت ل عامر بغـــضــــب وكملت كلامها: وهقوله ان انتي مش زي ميسره هانم ومش هتقبلي ان ابنك يتجوز واحدة من الشارع ويكتبها على اسمه.
عامر اتصـ.ـد.م من كلام آيات وبص ل مامت امجد اللي خفضت وشها في الأرض وآيات مسكت ايد بيسان وقالتلها: يلا يا بيسان نمشي من المكان ده...
صوت عامر القوي وقفها: استني يا آيات...
وبص ل مامت امجد وقالها: حضرتك اللي قولتلي ل آيات الكلام ده!؟
مامت امجد بصتله بقوة وقالت: انا حره في اختيار البـ.ـنت اللي تليق ب اسم عيلتنا ومش هسمح ان حياة ابني تدmر زي حياتك وابنه يمـ.ـو.ت بسبب واحدة مستهتره زي اللي انت كنت متجوزها....
وبصت ل آيات بسخريه وقالت: انت جربت تتجوز واحدة من الشارع وشوفت نتيجة غلطتك..
رد عليها عامر بقوة: البـ.ـنت اللي انا اتجوزتها مش من الشارع.. مراتي لها اهل وعيله ومتربيه وانا لاخر يوم في عمري هفضل اتشرف انها مراتي ومكتوبه علي إسمي..
آيات بصت له بصدmة لانه قال عنها مراتي وبيسان ومامت امجد بصو له باستغراب ومفيش حد فيهم فاهم معنى كلامه لانه بيتكلم عن آيات وكأنها لسه مـ.ـر.اته.
عامر كان في شـ.ـدة غـــضــــبه من مامت امجد وكلامها الجارح ل مـ.ـر.اته وكمل كلامه معاها بغـــضــــب: الحاجة الوحيدة اللي هتمنعني احاسبك على غلطك في مراتي هو ابنك امجد لان ابنك إنسان محترم ومش ذنبه ان انتي امه.
آيات بصت ل عامر بصدmة وهي فرحانه من جواها لانه دافع عنها ، ومامت امجد بصتله بغـــضــــب وقالت بعصبيه: خليك ماشي وراها انت حر بس ملكش دعوه ب ابني، انا مش هسمحله يغلط غلطتك...
وبصت علي آيات وبيسان بغـــضــــب وقالت: انا مستحيل اجوز ابني ل بـ.ـنت من المستوى ده!
وبصت ل بيسان وقالتلها بتحذير: وانتي دا اخر تحذير ليكي.. لو مبعدتيش عن ابني انا هدmرك يا بيسان...
وبصت ل عامر وكملت كلامها: ومفيش حد هيقدر ينقذك من اللي هعمله فيكي.
انتهت من كلامها وسابتهم ومشيت وعامر بص ل بيسان وايات وسألهم بصوت قوي: انا عايز اعرف ايه اللي بيحصل بالظبط وليه هي عايزة تفرقك عن امجد.
بيسان انهارت اكتر في البكاء وقالت: هي حره وانا مش عايزه ابنها.. تبعد عني هي وهو.
عامر بص ل آيات اللي كانت بتبصله بحب بعد ما دافع عنها وعامر فهم نظراتها ويمكن نظراتها دي اللي هدته شويه وقالهم: طب تعالوا كملوا الفرح ونبقى نكمل كلامنا لما تهدوا.
اتكلمت بيسان باعتراض: لا انا مش هرجع الفرح ده تاني انا عايزة امشي.
اتكلمت آيات معاها: انا جايه معاكي.
بيسان ببكاء: لا يا آيات ارجعي انتي عشان هاجر متبقاش لوحدها ومتقلقيش عليا انا كويسه والله وهكون احسن لو بقيت لوحدي شويه..
وبصت ل عامر وقالتله: خلي بالك من آيات يا عامر ومتسمحش ل مامت امجد تضايقها.
عامر أتكلم مع بيسان: طب اهدي يا بيسان وتعالي معايا انا هوصلك.
بيسان ببكاء: لا انا كويسه وارجوكم محتاجة اكون لوحدي شويه.
واتحركت بيسان بخطوات سريعه وخرجت من الفندق كله وآيات كانت لسه واقفه مكانها وزعلانه عشان بيسان.
عامر قرب من آيات وسألها: آيات قوليلي في ايه بين بيسان وبين مامت امجد؟
آيات بصتله بتـ.ـو.تر وقالت: مامت امجد رافضه بيسان وهي اللي طلبت منها انها تسافر وتبعد عن امجد ومش بتفوت اي فرصه غير وتضايقها زي ما انت شوفت كده.
عامر هز راسه بتفهم وقال: امجد لازم يعرف الكلام ده.
آيات اتـ.ـو.ترت وقالت: بس بيسان مكانتش عايزه امجد يعرف عشان ميحصلش مشكله بينه وبين مامته بسببها.
عامر بصلها اوي وقال: لا يا آيات.. امجد من حقه يعرف عشان يدافع عن حبه.
آيات بصت ل عامر اوي وهزت راسها وقالت: على كل حال انا كنت عايزة أشكرك لانك دافعت عني.. بس مكنش له لزوم انك تقولها مراتي.
رد عامر عليها: انا قولتلها الحقيقه.
آيات بصدmة: تقصد ايه؟
عامر بصلها اوي وقرب منها وقالها: انتي لسه مراتي يا آيات انا مطلقتكيش.
آيات بصتله بصدmة وذهول واتجمدت مكانها وكأن كل ساعات الكون وقفت عند اللحظة دي ومبقتش تتحرك... بقلمي ملك إبراهيم.
.... يتبع
↚
انا قولتلها الحقيقه.
آيات بصدmة: تقصد ايه؟
عامر بصلها اوي وقرب منها وقالها: انتي لسه مراتي يا آيات انا مطلقتكيش.
آيات بصتله بصدmة وذهول واتجمدت مكانها وكأن كل ساعات الكون وقفت عند اللحظة دي ومبقتش تتحرك.
عامر كان قلقان من رد فعلها ومش عارف هو ليه اتسرع وعرفها دلوقتي انها مـ.ـر.اته مع انه كان مقرر انه ميعرفهاش في الوقت الحالي عشان يديها فرصه تفكر وتختاره المرادي ب ارادتها ، بس مقدرش يستحمل اهانة مامت امجد ليها وكان لازم يعترف قدامها ان آيات مـ.ـر.اته وبيتشرف بيها قدام الدنيا كلها.
آيات هزت راسها برفض بعد صمت دام لدقايق قليله وهي بتحاول تستوعب اللي سمعته ، رمشت بعنيها وهي لسه مش قادرة تصدق وسألته بصوت مبحوح: اانت.. انت قولت ان انا لسه مراتك بجد ؟
عامر هز راسه ب الايجاب وهو بيبصلها بقلق ومنتظر منها اي ردت فعل مش متوقعه: ايوا يا آيات انتي لسه مراتي وعلى زمتي.
هزت راسها برفض وعدm تصديق وقالت: انت بتقول اي كلام صح؟؟
رد عامر بثقة: انا عمري ما قولت اي كلام يا آيات.
آيات بصدmة: يعني ايه؟ كلهم قالولي ان انت طلقتني قبل ما تسافر!!.. معقول كدبوا عليا!!..
وبصت له بعيون بتلمع بالدmـ.ـو.ع وسألته: وانت غبت عني وسبتني اتعـ.ـذ.ب سنه وانا لسه مراتك وعلى زمتك؟
رد عليها عامر: مش انتي لوحدك اللي اتعـ.ـذ.بتي يا آيات!! انا كمان كنت بتعـ.ـذ.ب في كل لحظة بتعدي عليا وانا بعيد عنك.. بس انا كنت موجوع منك ومحتاج وقت عشان اقدر ارجع عامر اللي انتي ت عـ.ـر.فيه.
آيات بصتله اوي وسألته: وكنت مستني لما ترجع عامر اللي اعرفه وهتلاقيني زي ما انا واقفه مستنياك في نفس المكان اللي سيبتني فيه؟
عامر كان بيتأملها بحب وقال بصدق: انا سافرت وبعدت عنك عشان بحبك يا آيات.. يمكن لو كنت فضلت معاكي وقتها كنا جـ.ـر.حنا بعض اكتر.. انا وانتي كنا محتاجين الوقت عشان نداوي جروحنا.
ردت عليه بثبات: انا مش محتاجة دلوقتي غير حاجة واحدة بس...
عامر بصلها باهتمام.. اتكلمت آيات بدون تردد: قسيمة طـ.ـلا.قي.
عامر بصلها بدون ما يرد لانه كان عارف ان ده اول طلب هي هتطلبه لما تعرف انها لسه مـ.ـر.اته وبالنسبه له الطلب ده متوقع من آيات لكنها فجأته بحاجة تانيه مكنش يتوقعها..
ابتسمت بثقة وهي بتتابع صامته وقالت: وعايزة اقولك حاجة... انا كنت عارفه ان انا لسه مراتك وانت مطلقتنيش قبل ما تسافر زي ما قالولي.
عامر اتفاجئ جدا من كلامها وبصلها بصدmة وسألها: عرفتي ازاي؟
هزت راسها بثقة وقالت: مش هكدب عليك واقولك قلبي كان حاسس لانك لما سبتني في المستشفى وسافرت انا مبقتش احس بقلبي من شـ.ـدة الو.جـ.ـع والحـ.ـز.ن اللي انت سبتني فيه.. بس عرفت لما جيت انقل ورقي من الكليه وكان لازم اغير البطاقه الشخصية بتاعي ووقتها عرفت ان انا لسه مراتك وانت مطلقتنيش.
وفتحت شنطتها وخرجت البطاقه الشخصيه بتاعها ومسكتها في أيديها وهي بتقرأ اسم الزوج: عامر الجارحي.
بص لها بصدmة وهز راسه وهو بيضحك وقال: معقول اكتشفتي بالسهولة دي!! يعني انتي من قبل ما ارجع وانتي عارفه ان انتي لسه مراتي؟
ردت بثقة: اه كنت عارفه.
عامر بدهشة: وليه مقولتليش؟
آيات: كنت مستنيه اعرف انت ليه عملت كده وليه قولت للكل انك طلقتني وانت مطلقتنيش وليه لما رجعت فضلت مكمل في كدبة اننا مطلقين وكنت عايزة اعرف هدفك ايه من كل ده؟
عامر كان مصدوم من كل اللي بيسمعه ومش متوقع ابدا ان آيات تكون عارفه انها مـ.ـر.اته كل الفترة دي وساكته وقدرت تقنع الكل انها مصدقه انه طلقها فعلا!!
عامر رد على سؤالها: كان هدفي انك تختاري الحياة معايا ب إراداتك ومتحسيش انك مجبوره على الحياة معايا زي ما كنتي بتحسي دايما.
اتكلمت بدهشة: انا كنت حاسه اني مجبوره على الحياة معاك؟؟!
رد عامر: انتي كنتي دايما بتحسسيني ب كده.
آيات بصتله بغـ.ـيظ وهزت راسها وقالت: انت كنت شايف كده!! كنت حاسس اني مجبوره على الحياة معاك وعشان كده سيبتني في اكتر وقت كنت محتاجاك فيه!! تمام يا عامر.. ياريت بقى تعمل اللي انت قولته وتطلقني بجد المرادي وتسيبني اعيش الحياة إللي انا مش مجبوره عليها.
آيات خلصت كلامها ومشيت وسابته وعامر وقف مكانه وهو لسه مصدوم من كلامها.
آيات دخلت القاعة ووقفت وهي بتحاول تهدا بعد ما اتعصبت علي عامر وكانت مضايقه ومتغاظه منه جدا لانه مكنش مقدر حبها ليه وقد ايه كانت سعيدة معاه وكانت محتاجة بس شوية وقت عشان تتعود على حياته اللي كانت مختلفه تمام عن حياتها وكانت محتاجة تعرف خطورة العالم بتاعه والناس إللي حواليه اللي مختلفين تماما عن العالم اللي هي جت منه والناس الطيبه البسيطه اللي اتربت وسطهم!
شافت عمها وميسرة انـ.ـد.مجوا مع بعض جدا لدرجة خــــوفتها.. اتحركت بخطوات سريعه من الترابيزة اللي قاعدين عليها واتكلمت مع عمها: يلا يا عمي كفايه كده الفرح قرب يخلص.
ميسرة بصت ل آيات واتكلمت برقه: لسه بدري يا آيات وبعدين انتوا يعتبر من اهل العريس وعيب تمشوا قبل ما الفرح يخلص..
وبصت ل عم آيات وقالتله برقه: صح يا حاج؟
عم آيات وهو بيبتسم ل ميسرة: صح يا ميسرة هانم.
ميسرة برقه: بلاش هانم دي احنا مبقناش اغراب خلاص.
آيات اتصـ.ـد.مت من اللي بيحصل وقالت: لا احنا مش من اهل العريس ولا حاجة ولا حتى في قرابه بينا.
ردت ميسرة برقه وهي بتبص ل عم آيات: وايه اللي يمنع ان يكون في قرابه بينا.
آيات كانت هتتجن منها وبصت ل فارس وهدير اللي قاعدين يضحكوا وقالتلهم بزعيق: فااارس.. قوموا يلا خلونا نمشي.
رد عليها فارس: انا بقول نقعد شويه كمان.. ولا انت ايه رأيك يا حاج؟
رد الحاج إسماعيل: انا بقول كده برضه.
آيات وقفت وهي هتتجن ومش قادره تستوعب اللي بيحصل.
عامر اول لما رجع القاعه شاف آيات وهي واقفه بتتكلم مع عمها وقرب منهم.
آيات اول لما شافت عامر بيقرب منهم اتغاظت اكتر وسابتهم وراحت عند هاجر وشريف.
عامر تابعها وهي بتبعد بخطوات سريعه وكأنها بتهرب منه.. وقف هو قدام عم آيات وطلب منه يتكلموا علي جنب لوحدهم عشان يقوله ان آيات كانت عارفه انها لسه مـ.ـر.اته.
ميرفت كانت ساكته وهي متابعه كل اللي اختها بتعمله مع الحاج إسماعيل واول لما الحاج إسماعيل قام وراح مع عامر اتكلمت مع اختها بهمس: ميسرة.. اللي في دmاغك ده مينفعش يحصل.. ارجعي لعقلك وبلاش تحطي ابنك في مواقف محرجة تاني.
ردت عليها ميسرة ببرود: انا عملت ايه يا ميرفت؟! انا بحاول اكون لطيفه مع الحاج اسماعيل عشان نصلح العلاقه بين عامر وآيات.. انتي مش شايفه عامر متعلق ب آيات قد ايه.. نفسي اجمعهم مع بعض تاني.
ردت عليها اختها بسخريه: نفسك تجمعي عامر وآيات ولا نفسك تجمعي الحاج اسماعيل للقائمة بتاعك.. انا اختك واكتر واحدة فهماكي يا ميسرة ومن دلوقتي بقولك بلاش.
ردت ميسرة ببرود: بلاش ليه يا ميرفت مش يمكن يكون هو ده العوض وحُسن الختام.
ميرفت كانت هتتجنن منها وهمست: مفيش فايدة فيكي يا ميسرة.
رواية مكتوبة على اسمي بقلمي ملك إبراهيم.
آيات وقفت جنب شريف وهاجر وهي بتهز رجليها بعصبيه وعيونها علي عامر وعمها وهما بيتكلموا مع بعض.
هاجر بصت لها بدهشة وسألتها: آيات هو في ايه؟ وبيسان فين مش باينه؟؟
آيات بصت ل هاجر ومحبتش تقولها علي اللي حصل بين مامتها وبيسان وقالت: بيسان تعبت ومشيت من شويه.
هاجر بقلق وحـ.ـز.ن: تعبت ازاي وليه مشيت من غير ما تعرفوني!
آيات كانت متـ.ـو.تره وهي بتتكلم مع هاجر وشريف حس ان آيات بتخبي عنهم حاجة وامجد قرب منهم وهو عايز يسأل آيات عن بيسان وسمعها وهي بتقول: معلش يا هاجر هي تعبت اوي ومحبتش تقلقك في ليلة فرحك وقالت هتروح وطلبت مني اطمنك عليها واكون جنبك.
امجد سمع آيات وسألهم بقلق: هي مين اللي تعبت ؟
ردت هاجر بحـ.ـز.ن: بيسان.
امجد بص ل آيات بصدmة وقلق وسألها: تعبت امتي وازاي وايه اللي حصلها.
قاطعتهم مامت امجد اللي قربت منهم اول لما شافت امجد وآيات واقفين مع هاجر وشريف وخافت ان آيات تقولهم اللي حصل واتكلمت مع شريف: ايه يا عريس انتوا عجبكم القاعده هنا ولا ايه.. الوقت اتأخر والمعازيم بدؤ يمشو.. انا قولتلهم يستعدوا للزفه دلوقتي يلا اجهزوا عشان الناس تسلم عليكم قبل ما تروحوا على بيتكم.
شريف وهاجر قاموا وشريف كان فرحان ومتحمس وهاجر متـ.ـو.تره وامجد شارد وهو بيفكر في بيسان وقلقان عليها وآيات ومامت امجد بيتبادلوا النظرات بغـــضــــب.
الفرح خلص أخيرا وكلهم رجعوا علي بيوتهم.. هاجر وشريف راحوا الفيلا بتاعهم ، وامجد أخد مامته معاه في عربيته ورجعوا علي بيتهم ، وعم آيات وفارس وهدير راحوا مع آيات وباتوا الليلة دي في الشقة اللي هي وبيسان عايشين فيها، وعامر اخد والدته وخالته ورجعوا علي البيت بعد ما عم آيات اتفق مع عامر انه يصبر على آيات شويه ويبدأ يصلح علاقته بيها.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد يومين.
في شقة بيسان وآيات.
آيات دخلت الغرفة عند بيسان وهي بتصحيها وبيسان رفضه تخرج من اوضتها من ليلة الفرح.
آيات قعدت جنبها علي السرير وقالتلها: بيسان احنا لازم نروح الشركة النهاردة.. السكرتيرة بتاعك كلمتني وقالتلي انها قدرت تحددلنا ميعاد مع اياد المغربي.
بيسان بصتلها واتكلمت بدون شغف: روحي قابليه انتي يا آيات واتكلمي معاه.. انا حاسه اني مش عايزة اعمل اي حاجة ويمكن لو قابلته وانا بالحاله دي هضيع المشروع مننا.
ردت عليها آيات برفض: لا مستحيل انا مش هروح لوحدي.. انتي عارفه انا بتـ.ـو.تر واكيد مش هقدر اقنعه.
بيسان قعدت على السرير وقالت بتعب: انا حاسه ان جـ.ـسمي كله بيوجـ.ـعني وحقيقي معنديش شغف اعمل اي حاجة او اتكلم مع اي حد.
ردت عليها آيات بحماس: بس انتي قولتي اننا لو قدرنا ناخد المشروع ده هيبقى ناقله كبيره لينا ولازم نثبت للكل اننا نقدر ننجح من غير مساعدة حد.
بيسان بصتلها وبدأت تتحمس وقالتلها: عندك حق.. انا هقوم اخد شاور يمكن افوق واقدر اجي معاكي.
اتكلمت آيات وهي بتقوم من جنبها: وانا هجهز الفطار علي ما انتي تجهزي.
.......
عند عامر في شركة الجارحي.
عامر كان مبلغ السكرتيرة ان امجد اول لما يوصل الشركة يدخل مكتبه على طول لانه عايزه ضروري.
امجد خبط علي غرفة مكتب عامر ودخل.
امجد: عامر.. قالولي ان انت عايزني ضروري؟
عامر قام وقف وقال: اه يا امجد في موضوع مهم عايز اتكلم معاك فيه.
قعد امجد وعامر قعد قصاده واتكلم عامر: طمني الاول كلمت العرسان تطمن عليهم ؟
رد امجد: اه كلمتهم.. سافروا امبـ.ـارح بالليل عشان يقضوا شهر العسل.
أتكلم عامر: ربنا يسعدهم.. وعقبالك يا امجد.. انت مش ناوي تفرحنا بيك ولا ايه؟
اتنهد امجد بحـ.ـز.ن وقال: شكلي كده مش مكتوب لي الفرح يا عامر.. انت عارف موضوعي انا وبيسان معقد إزاي.. كل ما احاول اقرب منها هي تبعد وانا مش عارف اكون معاها ولا عارف احب غيرها!
عامر بص له بعمق وسأله: انت عارف السبب اللي بيخلي بيسان تبعد عنك؟
رد امجد بحـ.ـز.ن : بحاول اعرف.. بس هي دايما بتتهرب مني وانا مش عارف ابدأ منين عشان اعرف السبب اللي بيبعدها عني.
رد عليه عامر: تبدأ من عند والدتك يا أمجد.
امجد بص ل عامر بدهشة وسأله: وامي ايه علاقتها بموضوعي انا وبيسان!؟
رد عامر: هي السبب اللي انت بتدور عليه يا أمجد.. للأسف هي اللي بتفرق بينك وبين بيسان.
امجد اتصـ.ـد.م من كلام عامر وهز راسه بالرفض وقال: مش معقول.. لا.. اكيد لا.. وامي هتفرق بيني وبين بيسان ليه؟ لا يا عامر اكيد في حاجة غلط!
عامر رد عليه: انا هقولك اللي حصل قدامي بين والدتك وبيسان في الفرح يا أمجد وانت تقدر تروح تسأل والدتك وتفهم منها هي ليه رافضه بيسان ووقتها انت تقرر هل سبب والدتك مقنع انك تتخلى عن البـ.ـنت اللي بتحبها ولا هتقدر تقنعها انك مش هتتخلى عنها مهما كان السبب.
امجد بص ل عامر بفضول وهو عايز يعرف ايه اللي حصل وكانت صدmته بتزيد مع كل كلمه عامر بيقولها وعامر حكاله اللي حصل بين مامت أمجد وبيسان بإختصار وامجد كان هيتجنن ومش فاهم ليه والدته تعمل كده وقام وقف وقال بعصبيه: انا لازم اقابل بيسان دلوقتي وافهم منها كل حاجة.
رد عامر عليه: مشكلتك مع والدتك يا امجد مش مع بيسان.. لازم تحل مشكلتك معاها الاول لان هي اللي رافضه بيسان وبيسان بتنفذ طلب والدتك انها تبعد عنك.
امجد مقدرش يسمع اكتر من كده وكان لسه هيخرج من مكتب عامر وهو حاسس ان عفاريت الدنيا كلها بتتنطط قدامه لكن عامر وقفه واتكلم معاه بتأكيد: أمجد.. انا حكيتلك اللي حصل عشان تعرف المشكله وتحلها وياريت متنساش ان والدتك ليها حق عليك مهما عملت ومن حقها عليك انك تتكلم معاها بهدوء وتفهم منها.
امجد هز راسه بالايجاب وخرج من مكتب عامر.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
عند آيات وبيسان.
دخلو مكتب اياد المغربي ولاحظوا ان كل اللي شغالين عنده بنات وكلهم لابسين ملابس قصيره جدا مع ميكب صارخ وريحة البرفان بتاعهم منتشره في المكان كله.
استقبلتهم السكرتيرة وهي بتبصلهم من فوق لتحت بنظرات مش مريحه واتكلمت بطريقه مستفزه: ممكن اعرف انتوا عايزين اياد في ايه؟ قصدي مستر اياد.
آيات وبيسان بصوا لبعض بدهشة وبيسان اتكلمت بهدوء وهي بتديها الكارت بتاع شركتهم: السكرتيرة بتاعنا اتواصلت معاكم وحددتوا الميعاد ده..
وقالت وهي بتبص للبـ.ـنت بقوة: ياترى مستر اياد موجود ولا مش موجود؟؟
البـ.ـنت بصت على غرفة مكتب اياد وكان في لمبه حمرا شغاله وقالت بتـ.ـو.تر: مستر اياد موجود بس عنده اجتماع دلوقتي.
آيات وبيسان بصوا على الباب زي ما البـ.ـنت بصت عليه وشافوا اللمبه الحمرا وبدؤ يقلقوا وآيات همست ل بيسان وقالتلها: ايه الشغل القديم ده!! اللمبه الحمرا دي اتهرست في كل الافلام الأبيض والأسود.
بيسان ردت عليها بنفس الهمس: قصدك ان معاه بـ.ـنت جوه يعني ؟ بس بلاش نظلمه يمكن عنده اجتماع فعلا واللمبه الحمرا دي تبع ديكور المكتب.
ثواني قليله وسمعوا صوت بـ.ـنت بتصرخ جـ.ـا.مد وفجأة الباب اتفتح وفي بـ.ـنت خرجت من مكتبه وهي بتجري وبتعيط وحاطه أيديها علي البلوزه بتاعها من منطقة الصدر... بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
↚
ايه الشغل القديم ده!! اللمبه الحمرا دي اتهرست في كل الافلام الأبيض والأسود.
بيسان ردت عليها بنفس الهمس: قصدك ان معاه بـ.ـنت جوه يعني ؟ بس بلاش نظلمه يمكن عنده اجتماع فعلا واللمبه الحمرا دي تبع ديكور المكتب.
ثواني قليله وسمعوا صوت بـ.ـنت بتصرخ جـ.ـا.مد وفجأة الباب اتفتح وفي بـ.ـنت خرجت من مكتبه وهي بتجري وبتعيط وحاطه أيديها علي البلوزه بتاعها من منطقة الصدر..
آيات وبيسان بصوا لبعض بصدmة وقبل ما يتحركوا من مكانهم لقوا شاب خارج من غرفة المكتب وشعره متبهدل وكأنه كان في خناقه وزعق في السكرتيرة بصوته العالي وقالها: البـ.ـنت دي لو جت هنا تاني تطلبلها الامن يرموها برا..
وهو بيتكلم لفت انتباهه بـ.ـنتين واقفين وبص لهم بنظراته الغامضه.
آيات وبيسان اتجمدوا مكانهم وآيات مسكت في بيسان وهمست لها: بيسان انا خايفه يلا نمشي من هنا بسرعه.
الشاب قرب منهم وهو بيتأملهم بوقاحه وعيونه كانت متثبته علي بيسان اكتر لانها هي اللي واقفه قدامه وآيات كانت واقفه وراها وماسكه فيها بخــــوف.
وقف قدامهم وقال: متعرفناش؟! انتوا جايين تقدmوا في الوظيفه الجديدة ؟
هزو راسهم ب لا والسكرتيره بتاعه قربت منه وقالت ببرود: دول اصحاب الشركة اللي طلبوا يقابلوا حضرتك عشان تنفيذ المشروع الجديد.
بص على بيسان بوقاحه من فوق لتحت وقال: وماله نجربهم ولو عجبوني ياخدوا المشروع.
ردت عليه آيات وهي واقفه بتتحمى في بيسان: ايه نجربهم دي يا أستاذ انت ما تحترم نفسك!
بص عليها وهي واقفه بتخبي نفسها وقالها بسخريه: ما توريني نفسك كده يا بطل وانت بتتكلم عشان اعرف ارد عليك انا كمان.
آيات اتعصبت وبصتله بشمئزاز وقالت: ايه الالفاظ دي احنا غلطانين اننا جينا هنا.. يلا يا بيسان نمشي من المكان ده.
بص على بيسان وقال: هي القمر اسمها بيسان.. طب خلونا نتعرف الاول بقى...
ومد ايديه وقال: انا اياد المغربي.
بيسان بصت على ايديه وقالت: اسفه مش بنسلم.. عن اذن حضرتك.
ولسه بتتحرك مع آيات عشان يمشو لكنها اتفاجأت بيه وهو بيمسكها من دراعها بجرائه وبيمعنها انها تتحرك من قدامه.
بيسان اتصـ.ـد.مت من جرائته وزعقت فيه: انت اتجننت!! ازاي تمسكني كده! شيل ايدك عني.
ساب ايديها ورفع ايديه لفوق وقال: متتعصبش اوي كده يا جميل وخلينا نتكلم بهدوء.. مينفعش تيجوا لحد هنا وتمشو من غير واجب الضيافه بتاعنا..
وبص للسكرتيره بتاعه وقالها: هاتيلهم العصير المخصوص بتاعنا.. مينفعش يمشو كده من غير ما يشربوا حاجة.
ردت عليه آيات وهي من جواها خايفه ومرعوبه لكنها كانت بتمثل القوة: احنا مش هنشرب حاجة ولو سمحت ابعد عن طريقنا خلينا نمشي.
بص لها وقال: مفيش حد بيدخل هنا ويمشي قبل ما ياخد واجب الضيافه بتاعه.
ردت عليه بيسان بعصبيه: احنا مش عايزين واجب ضيافه وواجبك وصل خلاص عن اذنك.
مسكها تاني من دراعها تاني وشـ.ـدها وبيسان اتعصبت وبتلقائية ضـ.ـر.بته بالقلم علي وشه... السكرتيرة بتاعه وقع من أيديها العصير بصدmة وكل البنات اللي شغالين في المكتب شهقوا بصدmة واياد اتجنن لما بيسان ضـ.ـر.بته وقلة منه قدام البنات اللي بيشتغلوا عنده ومسكها من دراعها وهو بيشـ.ـدها علي غرفة مكتبه وبيقول بصراخ: انا هدفعك تمن القلم ده غالي اوي.
بيسان صرخت وآيات كانت بتصرخ وبتحاول تبعده عن بيسان واياد كان اقوى منهم ودفع آيات بعيد عنه ووقعت على الأرض وسحب بيسان داخل غرفة المكتب بتاعه وقبل ما يقفل الباب قامت آيات بسرعه واخدت فازة ورد كانت قدامها وضـ.ـر.بت بيها اياد علي راسه بكل قوتها.
لحظات من السكوت والصدmة واياد بيقع قدام عيونهم وكل البنات صرخوا بصدmة وآيات بعدت وهي بتكتم فمها ب ايديها بصدmة ومش عارفه هي عملت فيه ايه وبيسان جريت على آيات وهي بتبكي بخــــوف والبـ.ـنت السكرتيرة قالت بصدmة: انتوا قــ,تــلتوا مستر اياد.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
عند مامت امجد.
دخل امجد البيت وكانت والدته قاعده تشرب قهوتها.
حطت الفنجان قدامها وهي بتبص ل أمجد وقالت بدهشة: ايه يا حبيبي رجعت بدري ليه؟
امجد وقف قدامها واتكلم بغـــضــــب مكتوم: عايز اخد رأي حضرتك في موضوع..
وقعد امجد قدامها ومامته بصتله باهتمام وحست ان ملامح ابنها متغيره وفهمت ان عامر حكاله اللي حصل في الفرح وبصتله بثبات وقالت: اتفضل.
امجد بصلها وقال: انا قررت اتجوز .
مامته بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت: وماله يا حبيبي دا اليوم اللي بتمناه.. من بكره هختارلك عروسه من عيله تليق بينا.
امجد هز راسه وقال: لا يا امي متتعبيش نفسك.. انا اخترت البـ.ـنت اللي هتجوزها خلاص.
مامته بصتله بثبات وقالت: ومين هي؟؟
امجد وهو بيبصلها بترقب: بيسان.
ملامحها اتغيرت فجأة للغـــضــــب وقالت: البـ.ـنت دي مش مناسبه ليك.
رد امجد: ليه يا امي مش مناسبه ليا؟
مامته بصتله وقالت: عامر حكالك اللي حصل في الفرح؟
رد امجد: ايوا حكالي وانا مش لاقي تفسير للحضرتك عملتيه!.! اخر حاجة كنت اتوقعها ان حضرتك إللي بتفرقي بيني وبين بيسان.. البـ.ـنت الوحيدة اللي حبتها.
مامته اتكلمت بعصبيه: البـ.ـنت دي متنفعكش ولو اخر بـ.ـنت في الدنيا مش هوافق انها تشيل اسم عيلتنا.
امجد بغـــضــــب: ليه يا امي؟ بيسان بـ.ـنت كويسه وانا بحبها.
ردت مامته: مش ضروري تتجوز اللي تحبها.. المهم تتجوز البـ.ـنت اللي تستحق تكون مراتك وتشيل اسم عيلتك وتكون ام لأولادك يتشرفوا بيها قدام الناس لما يكبروا.
امجد بدهشة: كل المواصفات دي في بيسان.
ردت والدته بغـــضــــب: لا.. بيسان متشرفش عيلتنا.
امجد باستغراب: يعني ايه؟
والدته: مكنتش حابه اتكلم في الموضوع ده بس هي اللي اجبرتني علي كده..
مامت بيسان مـ.ـا.تت مقـ.ـتـ.ـو.له علي ايد باباها وهي بتخونه وباباها مـ.ـا.ت في السـ.ـجـ.ـن وخالة بيسان هي اللي ربتها.
عامر بص ل امه بصدmة وقال: الكلام ده أكيد مش حقيقي!
ردت مامته بثقة: الكلام ده كله حقيقي وتقدر تسألها بنفسك.
امجد بص قدامه بحـ.ـز.ن علي بيسان وقال: ازاي قدرت تكتم كل ده جواها وتشيل حـ.ـز.نها لوحدها.
وقام فجأة واتكلمت مامته بصدmة: يعني ايه مش فاهمه!؟ انت لسه مصمم عليها بعد كل اللي عرفته؟
رد امجد بثقة وهو بيمشي من قدام والدته: انا اتمسكت ب بيسان اكتر بعد اللي عرفته.
وخرج امجد من بيته وهو بيفكر في بيسان وقرر يروحلها الشركة ويتكلم معاها.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في قسم الشرطة.
بيسان وآيات وقفوا قدام ظابط الشرطة وهما بيبكوا بخــــوف واتكلمت السكرتيرة بتاع اياد وهي بتشاور علي آيات وقالت: البـ.ـنت دي هي اللي قــ,تــلت مستر أياد وصحبتها دي اللي مسكته عشان ميقدرش يدافع عن نفسه.
آيات بكت وقالت: انا مكنش قصدي اقــ,تــله بس هو كان بياخد بيسان غـ.ـصـ.ـب عنها علي مكتبه.
واتكلمت بيسان ببكاء: هو شـ.ـدني غـ.ـصـ.ـب عني عشان يدخلني مكتبه وآيات كانت بتحاول تنقذني منه وممكن تراجعوا الكاميرات اللي في المكتب.
الظابط بص ل للسكرتيره وقال: هو ازاي المكتب مفيش فيه كاميرات؟
ردت السكرتيرة بتـ.ـو.تر: مستر اياد مش بيحب الكاميرات.
الظابط بصلها بدهشة وحس ان في لغز في الموضوع وبص ل آيات وبيسان وعرف انهم بنات كويسين وشكلهم ضحايا اياد المغربي..
أتكلم مع آيات وبيسان وقالهم: ياريت تكلموا اي حد من قرايبكم يجيبلكم محامي يحضر معاكم التحقيقات.
بيسان وآيات بصوا لبعض وبيسان قالت ل آيات: آيات اتصلي على عامر هو اللي هيقدر يساعدنا.
آيات بصتلها وهزت راسها بخــــوف واتصلت على عامر.
---------
في شركة الجارحي.
عامر كان قاعد علي مكتبه وتليفونه رن فجأة برقم آيات.. ابتسم بسعادة و رد بسرعه لكنه اتصـ.ـد.م لما سمع صوتها بتعيط.
آيات: عامر الحقني انا قــ,تــلت واحد.
عامر انتفض من مكانه واتكلم معاها بقلق: قــ,تــلتي واحد ايه يا آيات انتي فين؟
ردت آيات وهي بتبكي: انا في القسم انا وبيسان.
عامر اتحرك بسرعه وهو بيسألها قسم ايه وخرج من الشركة بسرعه واتصل على المحامي بتاعه وقاله يسبقه علي القسم واتصل على امجد اللي كان وصل شركة بيسان وعرف انها مش موجودة وعامر اتصل بيه وقاله ان بيسان وآيات في القسم مقبوض عليهم في قضية قــ,تــل وامجد جري بسرعه علي عربيته في طريقه للقسم.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في المستشفى.
وصل رجل في الستين من عمره وحواليه حرس كتير وسأل عن ابنه اياد والدكتور خرج عشان يطمنه وقاله انه نزف كتير لكن حالته مستقره ومفيش خــــوف عليه.
-------
بعد وقت قليل عامر وصل القسم.
دخل يدور على آيات وشافها واقفه قدام غرفة الظابط والكـ.ـلـ.ـبشات في ايديها والعسكري واقف جنبها.
عامر جري عليها واتكلم معاها بقلق: آيات ايه اللي حصل؟
آيات كانت بتبكي واول لما شافت عامر قدامها كانت عايزة ترمي نفسها جوه حـ.ـضـ.ـنه لكنها مقدرتش تتحرك بسبب العسكري اللي معاها في الكـ.ـلـ.ـبش وقالت ببكاء: الحقني يا عامر انا قــ,تــلت.
عامر ضم وشها ب ايديها وقالها: حبيبتي اهدي ومتخافيش وفهميني ايه اللي حصل ومين ده اللي قــ,تــلتيه؟؟
في الوقت ده دخل المحامي بتاع عامر وامجد دخل وهو بيجري وشاف بيسان واقفه جنب آيات وايديها في الكـ.ـلـ.ـبشات وبتبكي.. امجد جري عليها وسألها بقلق: بيسان ايه اللي حصل انتي كويسه؟
اتكلم عامر مع آيات: مين اللي قــ,تــلتيه يا آيات اتكلمي ؟؟
ردت بيسان ببكاء: اياد المغربي.. آيات قــ,تــلته غـ.ـصـ.ـب عنها عشان تنقذني.
عامر وامجد اتصـ.ـد.موا وهما مش فاهمين ايه اللي وصل اياد المغربي ليهم واتكلم عامر معاهم بصدmة: واياد المغربي يعرفكم منين وايه اللي وصله ليكم؟
ردت آيات ببكاء: احنا اللي روحنا لحد عنده.. كنا عايزين ناخد المشروع اللي انت سحبته مننا ومكناش نعرف انه انسان حقير كده.
واتكلمت بيسان وهي بتبكي: حاول يتـ.ـحـ.ـر.ش بينا ومعرفناش نخلص نفسنا منه غير بالطريقه دي.
عامر كان بيبصلهم بصدmة وهو هيتجنن من تصرفاتهم واتكلم امجد بأنفعال: انتوا أكيد اتجننتوا عشان تروحوا ل اياد المغربي برجليكم.. اومال عامر سحب منكم المشروع بتاعه ليه!! عشان يبعدكم عنه لانه عارف انه حقير وسمعته زي الزفت.
آيات بصت ل عامر بنـ.ـد.م وهي بتبكي وقالت: انا اسفه يا عامر احنا فكرنا انك سحبت مننا المشروع عشان تحاربنا.
عامر بصلها بصدmة وقال: احاربكم!! انتوا شايفيني إزاي..!! انا مش قادر أصدق انكم بالغباء ده!!
آيات وبيسان خفضوا وشهم في الأرض وعامر بص ل امجد واتكلم مع المحامي وطلب يدخلوا يقابلوا الظابط اللي حقق مع آيات وبيسان.
دخل عامر مع المحامي بتاعه وامجد وقف برا مع البنات.
الظابط عرف ان آيات تبقى مرات عامر الجارحي وعرف ان هي وبيسان اصحاب شركة ووقعوا ضحية ل اياد المغربي..
الظابط قال ل عامر ان اياد لسه عايش وفي المستشفى وطلب منه يروح يتكلم معاه ويقنعه يتنازل عن المحضر قبل ما الظابط يروح ياخد اقواله من المستشفى.
عامر شكر الظابط علي تعاونه معاهم وخرج عرف آيات وبيسان ان اياد لسه عايش.
آيات ابتسمت وهي بتبكي وقالت: يعني انا مش قـ.ـا.تله.
رد عليها عامر :الحمد لله ربنا ستر وانا هحاول اقنع أياد يتنازل..
وبصلها هي وبيسان وقال: بسببكم مضطر اروح اتفاهم معاه بدل ما اكـ.ـسر دmاغه علي اللي عمله معاكم.
وبص ل امجد وقاله: خليك معاهم هنا يا أمجد وانا هروح اتفاهم مع اياد.
امجد هز راسه بالموافقه وهو بيبص ل آيات وبيسان بلوم.
آيات بصت على عامر وهو ماشي عشان يروح يتكلم مع اياد في المستشفى وحست بالنـ.ـد.م لأنها ظلمت عامر وفكرت انه بيحاربها في شغلها والحقيقه انه كان بيحميها.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد وقت في المستشفى.
عامر دخل المستشفى وسأل على الغرفة اللي فيها اياد المغربي.
دخل عند اياد وكان المغربي الكبير والد اياد قاعد جنبه وهو مش عارف ايه اللي حصل مع ابنه وايه حكاية البنات اللي ضـ.ـر.بوه على دmاغه بس كان متأكد ان اكيد ابنه اللي غلطان.
عامر دخل وسلم عليه والمغربي استقبل عامر بترحاب لانه يعرفه من زمان وبيتعامل مع شركته من سنين.
المغربي: اهلا يا باشمهندس.
عامر: أهلا بحضرتك.. اياد عامل ايه دلوقتي؟
المغربي: الحمدلله كويس الدكاتره طمنوني عليه.
عامر بص على اياد بغـ.ـيظ مكتوم وقال: حضرتك عرفت اللي اياد عمله ؟
رد المغربي: لسه مش فاهم ايه اللي حصل وعرفت ان في بـ.ـنتين ضـ.ـر.بوه على دmاغه في الشقة بتاعه اللي عاملها مكتب.
عامر بص له باستغراب: يعني ايه الشقة اللي عاملها مكتب؟
المغربي خفض وشه بأحراج وقال: هقولك ايه بس يا عامر.. انت عارف اياد ابني الوحيد اللي طلعت بيه من الدنيا وشكل دلعي الزيادة ضيعه.. انا مسكته شغلي كله وقولت اعتمد عليه بس عرفت انه سايب المكتب الاساسي بتاعنا وواخد شقة في برج لسه جديد وعاملها مكتب ومشغل كام بـ.ـنت فيها وبيتابع شغله من هناك.. وعرفت ان في بـ.ـنتين كانوا هناك وحصلت مشكله بينهم وبين اياد وفي بـ.ـنت منهم ضـ.ـر.بته على دmاغه.
أتكلم عامر بضيق: البـ.ـنتين دول يبقوا مراتي َصحبتها وكانوا رايحين يتكلموا مع اياد في شغل وهو حدد لهم الميعاد في شقته اللي عاملها مكتب وهما ميعرفوش ان ده مش المكتب الأساسي ولما راحوا اياد حاول يتـ.ـحـ.ـر.ش بيهم وهما ضـ.ـر.بوه وهما بيدافعوا عن نفسهم.
المغربي اتصـ.ـد.م وقال: يادي الفضايح.. انا اسف يا باشمهندس.. حقك عليا وانا مستعد لأي طلب تطلبوه.. انت تعبت من كتر ما بلم من وراه ومش عارف اعمل ايه مفيش فايده فيه واهو آخرة عمايله كان هيخسر حياته.. الولد ده مش هينفع يعيش هنا تاني واول لما يقوم انا هسفره برا مصر.
عامر بص ل والد اياد وقاله: اللي انا عايزه دلوقتي ان اياد يتنازل عن المحضر عشان مراتي وصحبتها يخرجوا.
رد المغربي: متقلقش يا باشمهندس.. هيتنازل غـ.ـصـ.ـب عنه وانا اسف مرة تانيه على اللي حصل.
عامر وقف مع المغربي لحد ما اياد فاق وابوه غـ.ـصـ.ـب عليه انه يتنازل والظابط جه اخد اقواله واياد اتنازل وهو خايف ومرعوب من عامر بعد ما عرف ان واحدة من البنات اللي حاول يتـ.ـحـ.ـر.ش بيهم تبقى مرات عامر الجارحي.
-------
بعد يوم طويل وفي ساعة متأخرة من الليل.
خرجوا كلهم من القسم.
آيات وبيسان وعامر وامجد.
آيات وقفت قدام عامر وقالتله: انا هروح مع بيسان بقى وشكرا يا عامر علي كل اللي عملته معانا.
عامر مسك أيديها وقفها وقال : استني هنا انتي مش هتروحي لأي مكان.. انتي هتيجي معايا علي بيتنا.... بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
↚
بعد يوم طويل وفي ساعة متأخرة من الليل.
خرجوا كلهم من القسم.
آيات وبيسان وعامر وامجد.
آيات وقفت قدام عامر وقالتله: انا هروح مع بيسان بقى وشكرا يا عامر علي كل اللي عملته معانا.
عامر مسك أيديها وقفها وقال : استني هنا انتي مش هتروحي لأي مكان.. انتي هتيجي معايا علي بيتنا.
آيات بـ.ـارتباك: لا بيتنا ايه..
وبصتله ب استعطاف: عامر انا محتاجة وقت افكر في علاقتنا.
عامر ضحك وقال: تفكري في علاقتنا من اي اتجاه بالظبط.. حبيبتي انا لسه مخرجك من القسم دلوقتي ومن قضية شروع في قــ,تــل.. انتي متفكريش تاني بعد كده!
آيات بصتله بغـ.ـيظ وقالت: ما هو حضرتك لو كنت تعبت نفسك شويه وشرحتلنا انت ليه سحبت مننا المشروع مكنش كل ده حصل.
رد عامر: يعني طلعت انا اللي غلطان برضه؟
ردت بتلقائيه: اه طبعا.
اتكلمت بيسان بتعب: خلونا نروح دلوقتي نرتاح وابقوا اتخانقوا برحتكم بعدين.
اتكلم امجد مع بيسان: واحنا كمان لازم نتكلم يا بيسان ومتفكريش انك هتهربي مني تاني.
بيسان اتـ.ـو.ترت وهزت راسها بالايجاب وعامر بص ل آيات واتكلم وهو بيضحك: خلاص هسيبك تروحي مع بيسان وترتاحي النهاردة ونبقى نكمل كلامنا بعدين.. بس اعملي حسابك متخطيش خطوة بعد كده قبل ما ت عـ.ـر.فيني انا مش كل يوم اجي اخرجك من القسم.
امجد ضحك وقال ل عامر: مش كنا سبناهم يباتوا الليلة دي في التخشيبه يمكن يعقلوا شويه.
عامر ضحك وبيسان وآيات بصولهم بغـ.ـيظ وآيات اتكلمت وهي متغاظه منهم: اااه دا انتوا هتتسلوا علينا النهاردة بقى.. علي فكرة كنتو سيبونا عادي كنا هنعرف نتصرف.
عامر ضحك وقالها: ااه ما انتوا بقيتوا رد سجون بقى وخبره.
امجد ضحك وبيسان قالتلهم بغـ.ـيظ: انتوا بتضحكوا علي احزانا وشمتانين فينا!!
عامر رد عليها: ياريت بس تتعلموا من اللي حصل وتبطلوا تهور شويه.. تعالوا يلا عشان اوصلكم.
أتكلم أمجد: خد آيات معاك في عربيتك يا عامر وانا هاخد بيسان معايا في عربيتي.
بيسان بصت ل امجد بتـ.ـو.تر وآيات راحت مع عامر علي عربيته وبيسان ركبت مع امجد.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد وقت وصل عامر بعربيته قدام العمارة اللي فيها شقة بيسان وآيات.
آيات بصتله واتكلمت برقه: شكرا يا عامر علي كل اللي عملته عشاني النهاردة.
عامر بصلها بحب وقال: اظن مفيش واحدة في الدنيا تشكر جوزها لما يعمل حاجة عشانها..
ومسك ايديها وقال: نفسي بس تتعلمي من الأخطاء دي يا آيات وبلاش تهور وعناد تاني وبتمنى تثقي فيا حتى لو ملقتيش مني تفسير لكل حاجة بعملها بس تكوني متأكدة اني بعمل كل حاجة لمصلحتك وعشان بخاف عليكي.
آيات هزت راسها بالايجاب وقالت: خلاص يا عامر وصدقني انا هثق فيك ومش هتهور تاني بعد النهاردة.
عامر قبّل ايديها بحب وقال: وانا اسف يا حبيبتي على اي حاجة عملتها وزعلتك وعايزك ت عـ.ـر.في اني مستعد افديكي بروحي.
آيات خفضت وشها بخجل وعامر أتكلم معاها باشتياق: مش ناويه نرجع بقى.. كفايه بعاد انا مش قادر اعيش من غيرك اكتر من كده.
آيات ابتسمت بخجل وقالت: خلينا نصبر شويه يا عامر.. حاسه اني محتاجة وقت شويه كمان..
وبصتله بعمق وقالت: انا زعلت منك اوي لما سبتني في اكتر وقت كنت محتاجاك فيه، بس لما عرفت انك مطلقتنيش زعلي منك قل شويه ودلوقتي محتاجة شوية وقت كمان عشان اكون مستعدة اننا نبدأ مع بعض من جديد.
عامر بصلها اوي وقال: حاضر يا آيات زي ما تحبي وانا مستعد استناكي لاخر يوم في عمري.
آيات ابتسمت بحب وهي بتبصله وحاسه انها مش عايزة اي حاجة من الدنيا غيره هو وبس.
-------
في عربية امجد.
وقف بالعربيه وبص ل بيسان وقالها: ليه خبيتي عليا ان امي هي اللي طلبت منك تبعدي عني.
بيسان بصتله بصدmة ومقدرتش تتكلم.. امجد وهو بيبصلها بحب: انا عرفت كل حاجة.. وبعتذرلك على كل اللي امي عملته معاكي وبتمنى تسامحيها يا بيسان.
بيسان عيونها لمعت بالدmـ.ـو.ع وقالت: اللي والدتك عملته ده طبيعي جدا واي ام مكانها هتعمل كده.
امجد رد بثقة: لا يا بيسان.. اللي امي عملته ده غلط كبير في حقي وحقك وحق حبنا.. امي متعرفش انا بحبك قد ايه وعشان كده فكرت ان اي بـ.ـنت ممكن تدخل قلبي وتاخد مكانك عادي.. بس الحقيقه ان مفيش اي بـ.ـنت هتاخد مكانك في قلبي وعايزك ت عـ.ـر.في اني هفضل أتشرف بيكِ عمري كله.
بيسان دmـ.ـو.عها نزلت وامجد بصلها بحـ.ـز.ن وقالها برجاء: بلاش تبكي عشان خاطري.. انا بحبك يا بيسان وفي اقرب وقت هاجي انا وعيلتي عشان اخطبك وامي هتكون اول واحدة موجودة.. اوعدك.
بيسان اتكلمت بصوت باكي: انا مش عايزاك تخسر عيلتك بسببي يا امجد.
امجد بثقة: انا مش هخسر اي حد وكل اللي محتاجه منك شوية وقت ومتبعديش عني تاني.
بيسان ابتسمت وهزت راسها بالموافقه ونزلت من العربيه وهي بتبتسم وآيات كمان نزلت من عربية عامر وطلعوا الاتنين علي الشقة بتاعهم وقلوبهم بترقص من الفرحة وعامر وامجد رجعوا علي بيوتهم وكل واحد فيهم بيفكر ازاي يسعد حبيبته ويعوضها عن كل الايام الصعبه اللي عاشتها.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد يومين.
آيات وقفت قدام المرايا وهي بتجهز وكان وشها منور وحاسه انها بقت أحلى وأجمل كتير بعد رجوع عامر ليها واهتمامه الكبير بيها واتصاله عليها باستمرار عشان يسمع صوتها وكل شويه يوصلها رساله منه مكتوب فيها حشـ.ـتـ.ـيني و .. كانت فرحانه بالمشاعر الجميلة إللي بتعيشها معاه وكأن علاقتهم بتبدأ من جديد.
خرجت آيات من اوضتها وبيسان بصتلها بنبهار وقالت: ايه القمر ده بركاتك يا عامر يا جارحي.
آيات ابتسمت بخجل وقالتها: وامجد برضه مش مقصر.
بيسان ابتسمت وقالت: مكنتش متخيله ان امجد بيحبني كده ومستعد يتحدى الكل عشاني.
آيات ابتسمت وقالت: انتي تستاهلي حب امجد واكتر يا بيسان وصدقيني لو لف الدنيا مش هيلاقي زيك.
بيسان ضحكت وقالت: واضح ان مزاجك رايق على الصبح.. ما تخلي شوية كلام من الحلو ده للمسكين جوزك إللي مطلعه عينه ده.
اتكلمت آيات بسعادة: انا فرحانه اوي يا بيسان وعلاقتنا انا وعامر بتبدأ من جديد وكأننا لسه مخطوبين وبـ.ـنتعرف علي بعض.. ت عـ.ـر.في انا كنت بتمنى اعيش المشاعر دي زي كل البنات.
بيسان ضحكت وقالت: بس متطوليش فترة الخطوبه دي احسن عامر يطفش منك ولا واحدة كده ولا كده تخـ.ـطـ.ـفوا منك.
آيات ردت بثقة: عامر بيحبني انا وبس ومستحيل بـ.ـنت غيري تملى عينه.
بيسان بهزار: ااه يا عم الواثق انت ربنا يهديكي.. بس مقولتليش انتي متشيكه كده ورايحه علي فين؟
ردت آيات بسعادة: عامر هيوصلني الجامعه النهاردة.
بيسان بأبتسامة: ربنا يهنيكم ويسعدكم يارب.
آيات رددت من قلبها: يارب.
وخرجت من الشقة ونزلت ل عامر اللي كان مستنيها قدام عربيته واول لما شافها ابتسم وقالها: كل ده تأخير...
وبصلها وهي بتبتسم وقال: معقول كل الجمال ده عشاني.
آيات خفضت وشها بخجل وهو فتحلها باب العربيه وهو بيبصلها بحب وبعد ما ركبت هو ركب مكانه وشغل العربيه وهو بيبصلها ومش قادر يشيل عينيه من عليها وقال: هي فترة الخطوبه دي هتخلص امتى؟
آيات ضحكت بخجل وقالت: انا مش عايزاها تخلص لانها عجباني.
هز راسه وقال: والجواز حلو برضه وهيعجبك صدقيني.
آيات وشها احمر بخجل وسكتت وعامر ضحك على خجلها وقال: انا عايز اشتري فيلا لينا قريبه من فيلا هاجر وشريف وعايزك تيجي تشوفيها النهاردة بعد الجامعه عشان تقوليلي رأيك ولو عجبتك هشتريها وتفرشيها انتي علي ذوقك.
آيات بصت له بسعادة وكانت حاسه انها فعلا بتبدأ معاه كل حاجة من جديد وهزت راسها بالموافقه وعامر قالها: وفي اجتماع في الشركة عندي النهاردة وانتي وبيسان لازم تحضروا.
اتكلمت آيات بدهشة: بس مفيش حد قالنا على الاجتماع ده!
رد عامر: انا قولتلك اهو وامجد هيقول ل بيسان.
هزت راسها وبصت قدامها لقت انهم وصلوا قدام الجامعه.. بصت ل عامر وقالتله: انت هتروح الشركة دلوقتي ؟
عامر بص قدامه وقال بنبرة مرحة: هو انا ليا مكان تاني اروحه.. انتي شايفه مراتي سيباني عايش عازب لوحدي ومليش مكان غير الشركة.
آيات ابتسمت وقربت منه بسرعه وطبعت بوسه على خده.. عامر اتفاجئ وبصلها وهو بيضحك وقال: شكلي بدأت اصعب عليكي.
آيات ضحكت وقالتله: الصراحة صعبت عليا شويه...
عامر اتكلم بنبره مرحه: يعني في امل اني اصعب عليكي اكتر من كده شويه كمان...
وغمز لها بطرف عينيه وهو بيبص علي شـ ـــفــايـــ ـفها.
آيات فتحت باب العربيه بسرعه ونزلت وهي بتضحك وبتقول: لا انسى انك تصعب عليا للدرجادي.
عامر نزل هو كمان من العربيه ووقف قصادها وهو بيضحك وقال: ماشي اهربي مني دلوقتي برحتك بس هيجي اليوم إللي تقعي فيه تحت أيدي.
آيات ضحكت وهي بتشاور ب ايديها وبتقولوه مش هيحصل واتحركت اتجاه البوابه بتاع الجامعه وعامر واقف يبصلها بنظرات عاشقه.
في اتجاه تاني كان دكتور مالك واقف جنب عربيته وشاف آيات وهي نازله من عربية عامر الجارحي وهو نزل ووقف يتكلم معاها وكانوا بيضحكوا ونظراتهم لبعض كلها حب.. مالك حس بالغيره ومكنش لسه يعرف ب علاقة عامر وآيات ودخل الجامعه وهو مضايق ومتعصب.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
عند ميرفت وميسرة.
ميرفت كانت قاعدة بتشرب قهوتها وشافت ميسرة نازله من اوضتها وسألتها عن عامر وميرفت قالتلها انه خرج من بدري.
ميسرة قعدت قدام ميرفت وهي مرتبكه ومش عارفه تبدأ كلامها منين وقالت: ميرفت في موضوع عايزة افتحه معاكي.
ميرفت بقلق: خير يا ميسرة؟
اتكلمت ميسرة: اسماعيل.
ميرفت بدهشة: اسماعيل مين؟؟
ميسرة: عم آيات.
ميرفت بدهشة: ماله؟
ميسره خفضت وشها في الأرض بخجل وقالت: شكله كده واخد الموضوع جد وانا متلخبطه اوي ومش عارفه اوافق ولا لا.. بصراحة انا متحمسه للموضوع عشان نفسي اعيش اللي باقي من عمري في هدوء ووسط الطبيعه.
ميرفت بصدmة: موضوع ايه اللي واخده جد؟
ميسرة: جواز يا ميرفت طبعا.
ميرفت بصدmة وذهول: جواااز.. تاني يا ميسره؟!
ردت ميسرة: بس المرادي مختلفه يا ميرفت وإسماعيل غير اي راجـ.ـل دخل حياتي قبل كده.. اسماعيل راجـ.ـل بمعنى الكلمه وتقيل كده ويتحب وبصراحة حاسه ان هو هيكون العوض ليا.
ميرفت كانت بتبصلها بصدmة وساكته وميسره كملت كلامها وقالت: المشكله دلوقتي في عامر.. انا هتكسف أقوله الموضوع ده.
ردت ميرفت: دا على اساس ان انتي بتتكسفي اصلا!!
ميسرة بصتلها وقالت: اه يا ميرفت بتكسف وخصوصا بعد المصايب اللي اتسببت ل عامر فيها بس انا اخترت صح المرادي وهتجوز إسماعيل وهروح اعيش معاه في البلد بس لما عامر يوافق الاول.
ميرفت بصتلها وكتمت غـ.ـيظها وقالت: بس انتوا كده مش مستعجلين شويه.. معقول في كام يوم تقرروا الجواز!
ردت ميسره وهي بتضحك: هو عجبني من ليلة فرح شريف ومن يومها واحنا كل يوم نتكلم.
ميرفت بصتلها وقالت: بتتكلموا.. اااه.. على بركة الله يا ميسرة وربنا يستر.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في الجامعة.
آيات خرجت من المحاضرة مع زمايلها وفجأة جتلها رساله من دكتور مالك وقفتها.
"آيات تعاليلي المكتب بتاعي دلوقتي ضروري"
آيات قراءة الرساله واتنهدت بغـــضــــب وهي مضايقه من تصرفاته دي وقررت تحط له حد.
سابت زمايلها وراحت علي مكتبه ووقفت تخبط وسمعت صوته بيسمح بالدخول.
دخلت آيات واتكلمت بنبرة حادة: حضرتك طلبتني يا دكتور؟
مالك حس بغـــضــــبها من نبرة صوتها الحادة وهو كمان كان مضايق بعد ما شافها مع عامر الجارحي الصبح وقالها: ايوا يا آيات.. انا طلبتك عشان اقولك ان اللي حصل الصبح ده مينفعش.. عيب لما تكوني طالبه جامعيه محترمة وتسمحي لواحد يجي يوصلك لحد الجامعة وتقفي تضحكي معاه كمان.
آيات بصتله بصدmة وقالت: واحد مين !!!
مالك بغـــضــــب: على ما اعتقد انه عامر الجارحي.
آيات هزت راسها وبصت له بثقة وقالت: بس عامر الجارحي مش غريب عني يا دكتور.. عامر الجارحي يبقى جوزي.
مالك اتصـ.ـد.م وعقله وقف عن التفكير وقال: جوزك!! جوزك ازاي!! متجوزين في السر يعني؟
آيات بدهشة: لا طبعا.. احنا متجوزين من زمان والناس كلهم عارفين ان انا مرات عامر الجارحي.
مالك كان هيتجنن لان مفيش ولا موقف جمع آيات وعامر قدامه يثبت انهم متجوزين!!
كان بيبصلها بذهول وآيات قالت بنبرة حادة: في حاجة تانيه حضرتك عايزني فيها؟
هز راسه ب لا وهو لسه تحت تأثير الصدmة وآيات بصتله بقوة وقالت: طب ممكن بعد اذن حضرتك بلاش تبعتلي رسايل تاني ولما تحب تطلبني ل مكتبك يكون بطريقه رسميه.
مالك كان بيبصلها ومش قادر ينطق وحس انه حرج نفسه معاها جدا.
آيات خرجت من مكتبه وراحت عند زمايلها وهي مقرره ان لو مالك ضايقها تاني هتقول ل عامر هو يتكلم معاه.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد انتهاء محاضرتها في الجامعة، آيات خرجت من الجامعه مع زميلتها وكان عامر واقف مستنيها جنب عربيته.
آيات اول لما شافته ابتسمت وهو شاورلها.
اتكلمت زميلة آيات: واااو.. مين المز ده يا آيات؟
آيات بصتلها بغـ.ـيظ وقالت: المز ده يبقى جوزي.
البـ.ـنت اتصـ.ـد.مت وآيات سابتها وقربت من عامر وهو فتحلها باب العربيه وحس انها مضايقه شويه.
ركب جنبها وسألها: ايه يا حبيبتي شكلك مضايقه ؟
ردت آيات: لا مفيش حاجة.. قولي احنا هنروح نشوف الفيلا دلوقتي ؟
عامر فرح لانها مهتمه انها تشوف الفيلا اللي هيعيشو فيها وقالها: اه يا حبيبتي انا هاخدك دلوقتي نروح نشوفها وبعدين نتغدا مع بعض وتيجي معايا الشركة عشان الاجتماع.
آيات هزت راسها بالموافقه وهي بتبص ل عامر بحب وبتتمنى ان علاقتهم تفضل جميلة كده على طول ومفيش حد يدخل بينهم تاني يفرقهم عن بعض.
راحوا الفيلا وشافوها وعجبت آيات جدا وعامر قرر انه يشتريها وآيات هتفرشها على ذوقها واول لما الفيلا تجهز هيعيشوا فيها.
اخدها عزمها على الغدا برا وكانوا مبسوطين مع بعض جدا وبعدين أخدها الشركة وكانت بيسان هناك وقاعده مع امجد.
الاجتماع بدأ وعامر كان مجهز لشركتهم مشاريع جديدة هيستلموها وآيات وبيسان كانوا فرحانين جدا بالمشاريع الجديدة وفرحانين ان كل حاجة في حياتهم بتتظبط.. حياتهم الخاصه وشغلهم.
في نهاية اليوم آيات رجعت مع بيسان على شقتهم وهما فرحانين وبعد دخولهم الشقة بحوالي عشر دقايق الجرس رن وآيات راحت فتحت لقت بـ.ـنت جميله واقفه قدامها ولها بطن بـ.ـارزه من الحمل وواضح انها في بداية الشهر الخامس تقريبا وسألتها: انتي آيات؟
ردت آيات بأبتسامة: اه انا.. مين حضرتك ؟
ردت البـ.ـنت: انا مرات عامر الجارحي اتجوزنا في لندن من 6 شهور... بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
↚
في نهاية اليوم آيات رجعت مع بيسان على شقتهم وهما فرحانين وبعد دخولهم الشقة بحوالي عشر دقايق الجرس رن وآيات راحت فتحت لقت بـ.ـنت جميله واقفه قدامها ولها بطن بـ.ـارزه من الحمل وواضح انها في بداية الشهر الخامس تقريبا وسألتها: انتي آيات؟
ردت آيات بأبتسامة: اه انا.. مين حضرتك ؟
ردت البـ.ـنت: انا مرات عامر الجارحي اتجوزنا في لندن من 6 شهور.
لحظات من الصمت وآيات بتحاول تستوعب اللي سمعته وهمست بصوت مهزوز من شـ.ـدة الصدmة: عامر الجارحي مين!!! مـ.ـر.اته ازاي؟
البـ.ـنت ردت بهدوء: ممكن تسمحيلي ادخل وانا هفهمك كل حاجة.
آيات هزت راسها بالايجاب وهي متجمده مكانها والبـ.ـنت دخلت وبيسان بصت لها بستغراب ورحبت بيها وسألت آيات مين دي وآيات مكانتش قادرة تنطق ولا تتكلم ودخلت مع البـ.ـنت وقعدت قدامها وهي لسه بتبصلها بصدmة.
البـ.ـنت اتكلمت بهدوء: انا دكتوره أروى كنت المعالجة النفسيه ل مدام ميسرة طول فترة علاجها في المستشفى ب لندن وهناك اتعرفت على عامر وحبينا بعض.
آيات رفعت حاجبها وقالت: حبيتوا بعض!!!
بيسان بصتلهم بصدmة ومنتظره تسمع البـ.ـنت دي مين وعايزه ايه!
كملت أروى كلامها بهدوء: عامر حكالي عن اللي حصل بينكم وانفصالكم عن بعض وفي الحقيقه هو كان بيمر بحالة نفسيه صعبه وانا كنت بساعده وقدر يتخطى كل ده وانا معاه.
بيسان بصت على آيات وهي قلقانه عليها من الكلام اللي بتسمعه وآيات بصت ل أروى بعمق وقالت: واتجوزتوا ازاي؟؟
بيسان شهقت بصدmة: مين اتجوز مين؟
ردت عليها آيات: ثواني يا بيسان نفهم..
وبصت ل أروى وسألتها مرة تانيه: ممكن تحكيلي ازاي عرض عليكي الجواز وازاي اتجوزتوا.
ردت أروى بثقة: كنا سهرانين انا وعامر في مكان وتقلنا في الشرب شويه واخدنا اوضه في الأوتيل لوحدنا ولما فوقنا الصبح اكتشفنا اللي حصل بينا وعامر وقتها قالي انه مش هيتخلى عني.
آيات بصتلها بغموض لانها عارفه ان عامر مش بيشرب ومستحيل يعمل اللي هي بتحكيه ده!! عامر بيحبها هي وبس ولو كان عمل حاجة زي كده اكيد مكنش هيرجع ل آيات ويطلب منها تبدأ معاه من جديد!! على قد ما كانت مصدومة وخايفه ان كلام الدكتورة دي يطلع حقيقي ويكون عامر وقع في الغلط ده معاها فعلا علي قد ما كان في احساس جواها بيقولها ان عامر مستحيل يعمل كده حتي لو هو مش في وعيه زي ماهي بتقول.
بصتلها بغموض وحاولت تتماسك قدامها وقالت: وبعدين.. اتفضلي كملي.
أروى اتكلمت بتـ.ـو.تر لانها إستغربت قوة آيات وتماسكها قدامها رغم كل إللي سمعته والطبيعي ان اي واحدة تسمع الكلام ده عن حبيبها تنهار ومتقدرش تسمع اكتر!
أروى: اكتشفت اني حامل وخــــوفت اقول ل عامر عشان ميطلبش مني انزل البيبي وقولت اخبي حملي فترة لحد ما تنتهي الشهور الأولى وبعدها اقوله.
بيسان سألتها بصدmة: يعني انتي حامل من عامر دلوقتي؟
ردت بتأكيد: اه وفي بداية الشهر الخامس.
آيات بصتلها والدmـ.ـو.ع بتلمع في عينيها وقالت بصوت مبحوح: واتجوزتوا ازاي وامتي؟
أروى ردت بـ.ـارتباك: احنا كنا هنتجوز بس عامر اضطر يرجع مصر.
آيات وهي بتبصلها بشك: يعني انتي مش مـ.ـر.اته زي ما قولتي ؟
أروى: قولتلك هو وعدني انه مش هيتخلى عني.
بيسان اتكلمت بانفعال: ايه الجنان ده أكيد في حاجة غلط انا مش قادرة اصدق ان عامر يعمل كده!!
وبصت ل آيات وقالت: آيات انا اعرف عامر من ايام الجامعة وصدقيني عامر مستحيل يكون كده.
أروى بصت ل بيسان وقالت بثقة: وتفتكري انا هتبلى عليه مثلا!! في بـ.ـنت تحط نفسها في موقف زي ده!
آيات بصتلها وهي مش قادرة تصدق لأن هي كمان واثقه في أخلاق عامر وعارفه انه مستحيل يغـــضــــب ربنا ويقع في ذنب كبير زي ده!! اتكلمت آيات وهي حاسه انها مش قادرة تتماسك اكتر من كده: وجايه ليا انا دلوقتي ليه؟ ليه مروحتيش ل عامر تتكلمي معاه.. أظن دي مشكلتكم انتوا وغلطتكم انتوا الاتنين.
ردت أروى: انا جيتلك لأني عرفت ان في احتمال انتي وعامر ترجعوا لبعض تاني.. ورجوعك ل عامر هيمنعه يوفي بوعده ليا ومش هيقدر يتجوزني وهيرفض يعترف ب ابنه.
آيات مقدرتش تستحمل كلامها اكتر من كده ودmـ.ـو.عها نزلت من عينيها وقامت تجري على اوضتها..
بيسان بصت ل أروى بصدmة وسألتها: وانتي عرفتي منين ان عامر وآيات هيرجعوا لبعض.. ؟ ومنتظرة من آيات تعملك ايه؟؟
ردت أروى: عرفت من مدام ميسرة لاني لسه متابعه معاها حالتها وبـ.ـنتواصل اون لاين ومنتظرة من آيات تبعد عن عامر وتسيبهولي بعد ما عرفت الحقيقه.
بيسان بصتلها بصدmة وبصت على غرفة آيات وهي مش عارفه تعمل ايه وبعد كام دقيقه خرجت آيات من غرفتها وهي بتجفف دmـ.ـو.عها وقعدت معاها تاني وقالت: انا وعامر من اللحظة دي مفيش بينا حاجة بينا اطمني.
أروى ابتسمت وسألتها: يعني هتسيبهولي؟
آيات بصتلها والدmـ.ـو.ع بتنزل من عينيها وقالتلها: اكيد مش هحرمه من ابنه.
بيسان بصت ل آيات بصدmه وقالت: إيه الكلام اللي انتي بتقوليه ده يا آيات!! طب علي الاقل واجهي عامر واسأليه؟
آيات بصت ل بيسان وقالت بأصرار: هسأله عن ايه ؟ تفتكري في راجـ.ـل ممكن يعترف بغلط زي ده.. خلاص الموضوع منتهي بالنسبه ليا.
أروى ابتسمت وكانت لسه هتقوم عشان تمشي لكن آيات وقفتها: استني لو سمحتي.. كلامنا لسه مخلصش.
أروى بصت لها بدهشة وآيات قالتلها: انتي عرفتي منين ان انا وعامر احتمال نرجع لبعض؟ هو اللي قالك؟؟
عينيها زاغة في المكان بتفكير وتردد وقالت: ااه.. اه هو اللي قالي وعشان كده جيت على اول طيارة وعرفت عنوانك وجيتلك عشان امنعه.
بيسان ردت عليها بغـــضــــب: انتي مش لسه قايله قدامي ان مامت عامر اللي قالتلك!!
آيات بصت ل اروي اللي بقى ظاهر عليها التـ.ـو.تر والخــــوف وقالت أروى بـ.ـارتباك: اه مامته قالتلي وهو كمان قالي.
آيات هزت راسها وأروى قالت بتأكيد: اتمنى الكلام اللي قولته يفضل بينا لان عامر لو عرف اني جيتلك ممكن يعاند معايا ويرفض يتجوزني رسمي.
آيات هزت راسها بالايجاب وقالت: طبعا متقلقيش.
بيسان بصت ل آيات بصدmة وقالتلها: إللي آنتي بتعمليه ده غلط كبير يا آيات.. عامر مستحيل يعمل حاجة زي كده.
آيات بصتلها وقالت: هنعرف كل حاجة دلوقتي يا بيسان.
سمعوا صوت الجرس وآيات بصت ل أروى وقالت: دا اكيد عامر.
أروى انتفضت من مكانها بصدmة وبيسان بصت ل آيات بدهشة وآيات قامت فتحت الباب وهي بتبص ل عامر وافتكرت إللي حصل اول لما دخلت اوضتها وهي بتبكي ومصدومة من اللي سمعته من أروى..
فلاش باك..
دخلت اوضتها وهي مصدومة وبتبكي ومش قادرة تصدق ان عامر يعمل فيها كده وكان جواها إحساس قوي ان عامر برئ واتصلت عليه وهي بتبكي وعامر اتصـ.ـد.م لما سمع صوتها الباكي.
عامر: آيات انتي بتعيطي ؟؟
ردت ببكاء: عامر انت تعرف دكتورة اسمها أروى كانت بتعالج مامتك ؟
رد عامر بدهشة: اه اعرفها مالها؟
آيات ببكاء: انت وهي حصل بينكم حاجة ؟
عامر باستغراب: حاجة زي ايه مش فاهم ؟ هو انتي فين يا آيات وشوفتي دكتورة أروى فين ؟
ردت آيات ببكاء: هي هنا عندي في الشقة وبتقولي ان هي حامل منك.
عامر بصدmة وذهول: نعم!!!! ايه الكلام الفاضي ده حامل مني ازاي دي مـ.ـجـ.ـنو.نه ولا ايه... آيات خليها عندك متتحركش وانا جاي حالا 10 دقايق وهكون عندك.
آيات وهي بتبكي: يعني انت وهي محصلش بينكم حاجة ؟؟
عامر بصدmة: استغفرالله العظيم.. آيات انتي عايزة تجننيني انتي كمان!! انا هيكون بيني وبينها اي دي كمان! هي المصايب بتجري ورايا في كل مكان ومبقتش عارف الاقيها منين ولا منين.. اقفلي انا جايلك حالا ومتخليهاش تمشي قبل ما اوصل.
باااااك..
عامر دخل وآيات بتبصله وجـ.ـسمها بيرتجف وخايفه يكون كلام أروى حقيقي وبطمن قلبها ان عامر مستحيل يعمل كده.
أروى جـ.ـسمها اتجمد لما شافت عامر وبقت واقفه خايفه ومرعوبه وبيسان ابتسمت لما شافت عامر وكانت متأكدة انه هيكشف كذب البـ.ـنت دي قدام آيات.
آيات قربت من عامر ووقفت جنبه وعامر بص ل أروى واتكلم معاها بنبرة حادة: ايه الكلام اللي قولتيه ل مراتي ده يا دكتورة؟ انا وانتي كان في بينا علاقة امتى؟
أروى وقفت مصدومة ومعرفتش ترد وقالت بـ.ـارتباك: انا.. انا مقولتش حاجة.. هي بتكدب.
بيسان بصتلها بصدmة وقالت: انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه ولا ايه.. انا كنت موجودة وسمعت كل الكلام اللي قولتيه..
وبصت ل عامر وقالت: انا كنت موجودة يا عامر وهي بتقول ل آيات ان انت وهي حصل بينكم علاقه وكنتوا سـ.ـكـ.ـر.انين وانت وعدتها بالجواز والطفل اللي في بطنها ده يبقى ابنك.
عامر بص ل أروى بصدmة وقال: وكمان كنت سـ.ـكـ.ـر.ان وانا اصلا مبشربش!! وحامل مني كمان!
اتكلمت أروى بصوت مهزوز: دول كـ.ـد.ابين.. انا مقولتش كده.. هما اللي قالوا كده عشان هي تسيبك..
وشاروت على آيات وقالت: هي مش بتحبك يا عامر وهي قالتلي كده بنفسها.. انا اللي بحبك وانت بتحبني انا.
عامر بصدmة: بحبك ايه انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه!! انتي كنتي بتعالجي امي وانا كنت بتابع حالتها معاكي وعمرنا ما اتكلمنا في اي حاجة غير حالة امي وبس!
بصت على آيات بنظرات كلها كره وقالت: هي دي السبب.. هي اللي كانت شاغله تفكيرك طول الوقت وبسببها مشوفتش انا حبيتك قد ايه.. كل كلمة كانت مامتك بتحكيهالي عنك كانت بتخليني اتشـ.ـد ليك اكتر.. كنت بتخيل لو انا اللي في حياتك مكانها وكنت بتحبني كل الحب ده اكيد مكنتش هزعلك زيها ابدا.. هي متستحقش تكون في حياتك يا عامر ومتستهلش تعيش.. هي لازم تمـ.ـو.ت عشان انت تحبني انا...
وفجأة فتحت شنطتها وخرجت منها سلاح وصوبت السلاح اتجاه آيات وعامر أتحرك بسرعه ووقف قدام آيات وآيات كانت خايفه ومسكت فيه وهو بيحميها وحس ان أروى مش طبيعيه.
بيسان شهقت بصدmة وهي مرعوبه من اللي بيحصل وأروي كانت بتبص ل عامر وهي رافعه السلاح وقالت بصوت مهزوز: ابعد عنها يا عامر.. هي مش بتحبك صدقني..
عامر هز راسه وهو بيرد عليها بهدوء: عندك حق يا أروى.. هي فعلا مش بتحبني.. انا اتأخرت لما عرفت الحقيقه دي.. بس انتي لو قــ,تــلتيها دلوقتي هتدخلي السـ.ـجـ.ـن وانا هتحرم منك.
أروى بصتله وهي بتبتسم وقالت: بجد يا عامر.. يعني انت بتحبني انا وخايف عليا ؟
هز راسه وقال: طبعا يا حبيبتي.
وبدأ يقرب منها عشان ياخد منها السلاح وأروي بتبصله وبتقول بصوت مهزوز: هنمشي من هنا.. هتاخدني ونروح بعيد عنهم.
عامر: طبعا يا حبيبتي بس هاتي ده من ايديكي عشان انا خايف عليكي.
وقرب منها اكتر ومد ايديه عشان ياخد منها السلاح وهي سابت السلاح من ايديها وضمته وهي بتقول: انا بحبك اوي يا عامر.
عامر اخد السلاح من ايديها ورماه بعيد وكتف ايديها الاتنين وقال ل بيسان: بيسان هاتي اي حبل بسرعه..
ردت بيسان بخــــوف: معندناش حبل!
عامر بصراخ: طب هاتي طرحه من بتوع آيات.
بيسان جريت علي أوضة آيات وأروي حست ان عامر كان بيكـ.ـدب عليها ومش عارفه تخلص ايديها منه.
آيات وقفت تتابع كل اللي بيحصل بصدmة وهي بتبكي وبيسان رجعت ل عامر بسرعه وفي ايديها طرح من بتوع آيات وعامر ربط ايد أروى وهي بتحاول تخلص نفسها منه وبيسان ساعدته وربطوها في الكرسي وفجأة أروى غابت عن الوعي.
آيات كانت بتتابع كل اللي بيحصل وهي لسه خايفه وبتبكي ومش قادرة تتحرك من مكانها.
عامر ساب أروى بعد ما ربطها في الكرسي واخد السلاح بتاعها من علي الارض واتصل على الدكتور اللي كان متابع حالة والدته في المستشفى في لندن وحكاله اللي حصل من أروى والدكتور قاله ان أروى كانت بتتعالج من فترة كبيرة بسبب ان حبيبها سابها اول لما عرف انها حامل منه وبعتلها رجـ.ـاله اغـ.ـتـ.ـsـ.ـبوها وضـ.ـر.بوها لحد ما حصل اجهاض وهي في الشهر الخامس من الحمل وكانت بتتعالج فترة كبيرة ولما اتحسنت وبقت كويسه رجعت لشغلها تاني وقاله ان ممكن لما والدته حكتلها اللي حصل معاكم حست ان في تشابه في الأحداث اللي حصلت معاها لكن الفرق ان انت قدرت تحمي مراتك وتنقذها ويمكن للسبب ده هي اتعلقت بيك ورجعت حالتها تسوء تاني.
عامر اتصـ.ـد.م من كل اللي عرفه والدكتور قاله انه هيبعتله دكتور من مستشفى في القاهرة دلوقتي ياخدوا أروى لانها لازم تتحجز في المستشفى عشان متأذيش حد.
عامر بص على آيات اللي كانت واقفه بتبكي وهي بتبص ل اروي وخايفه.
قرب منها وضمها لحـ.ـضـ.ـنه وهو بيطمنها: متخافيش يا حبيبتي.. في دكتور هيجي ياخدها دلوقتي.
آيات ببكاء: انا مش فاهمه هي ليه عملت كده!
عامر حكالها اللي الدكتور قاله عن حالة أروى وبعد وقت قليل وصل الدكتور ومعاه عربية اسعاف واخدوا اروي وهي غايبه عن الوعي وهما بياخدوها اكتشفوا انها مش حامل وكانت لابسه بطانه على بطنها عشان تظهر انها حامل.
خرجوا من الشقة وآيات وبيسان لسه مصدومين وعامر اتنهد بتعب وقال: انا كنت ناقص مريـ.ـضه نفسيه تحبني كمان.. والمفروض ان هي اللي عالجت امي.. ربنا يستر بقى.
بيسان ضحكت قالت: والله انا مش عارفه انتوا المصايب بتجري وراكم ولا ايه.
عامر بص ل آيات وبيسان اتكلمت وهي عايزة تسيبهم لوحدهم: انا هروح أعمل حاجة نشربها بعد الرعـ.ـب اللي عشناه ده.
وراحت بيسان على المطبخ وعامر قرب من آيات وضم وشها ب ايديه واتكلم معاها بحنان: حبيبتي متخافيش خلاص الموضوع انتهى.
آيات بصتله وقالت بخــــوف: هو احنا ليه بيحصل معانا كده يا عامر!! ليه كل شويه يظهر حد عايز يفرقنا!
اتكلم عامر معاها بحنان: محدش هيقدر يفرقنا طول ما احنا بنثق في بعض يا آيات وبنحكي لبعض كل حاجة بصراحة.. يعني لو مكنتيش وثقتي فيا المرادي وصدقتي كلامها شوفي كنا ممكن نوصل ل فين.
آيات هزت راسها بالايجاب وقالت: صح يا عامر.. انا للحظة كنت هصدقها من غيرتي عليك بس قررت اثق فيك المرادي والحمدلله انت مخيبتش ثقتي فيك وصدقني انا نـ.ـد.مانه على كل مرة مصدقتش فيها انك بتعمل كل ده عشاني وكنت بتحاول تحميني من ناس مفيش في قلوبهم رحمه وانا مكنتش مقدره خــــوفك عليا وسمحتلهم يفرقونا عن بعض.
عامر ضمها لحـ.ـضـ.ـنه بحنان وقال: مفيش حد هيقدر يفرقنا تاني طول ما انتي بتثقي فيا وبتصدقيني.
آيات ابتسمت جوه حـ.ـضـ.ـنه وهي حاسه بالأمان وعامر ضمها بحنان وهو بيطمنها انه مش هيسمح لأي حد يفرقهم تاني.
اتكلم وهي في حـ.ـضـ.ـنه: عايزين نفرش الفيلا بسرعه بقى عشان نروح بيتنا وتبقي معايا علي طول.
آيات بعدت عن حـ.ـضـ.ـنه وقالت بتـ.ـو.تر: وبيسان يا عامر، معقول هنسيبها تعيش هنا لوحدها.
رد عامر: متقلقيش علي بيسان انا اتكلمت مع امجد في موضوعهم وهو قالي انه كلم خاله عشان يقنع والدته وكمان هاجر وشريف هيرجعوا من شهر العسل بتاعهم عشان يتكلموا معاها ويقنعوها وفي أقرب وقت هيجوا يخطبوا بيسان ل امجد وهيتجوزوا علي طول.
آيات ابتسمت بسعادة وعامر قالها بتأكيد: متقلقيش يا حبيبتي كل إللي جاي هيكون احسن ان شاء الله.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد مرور أسبوع..
هاجر وشريف رجعوا وقعدوا مع مامت امجد وَقدرو يقنعوها انها توافق على بيسان وفهمت انها مش هتقدر تمنع ابنها عن حبه ل بيسان وخافت تخسر ابنها وقررت توافق وراحت معاه وهو بيتقدm لخطبة بيسان واتفقوا ان الفرح هيكون بعد شهر من الخطوبه وامجد اختار فيلا قريبه من فيلا عامر وفيلا شريف عشان يكونوا قريبين من بعض وبدأت بيسان تجهز في الفيلا بتاعها مع الفيلا بتاع آيات وكانوا البنات فرحانين لانهم هيكونوا جيران ومع بعض علي طول.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
بعد اسبوع..
آيات وبيسان كانوا في المول بيشتروا لبس جديد مع بعض عشان حياتهم الجديدة.
بيسان شافت محل وعجبها اللبس اللي فيه ودخلت وآيات معاها وكانت واقفه بتتفرج وفجأة لقوا اللي ظهر قدامهم وقال بصوته الناعم: اهلا بيكم في ميرو وكوكو ستور.
آيات بصتله بصدmة وكوكو صرخ اول لما شافها: اياااااات.. مش معقووووول... تعالي يا ميرو شوفي مين هناااا.
ميرنا جت بسرعه وصرخت اول لما شافت آيات وضمتها وقالت: اياااات.. ايه المفاجأة الحلوة دي.
آيات كانت واقفه مصدومة وبصت حواليها ولقت مكتوب في كل ركن من المحل ميرو وكوكو ستور وحاطين صورة ل ميرنا وكوكو وهما واقفين جنب بعض وكاتبين اسم المحل تحتهم.
بيسان همست ل آيات وهي بتضحك: هما تيمون وبومبا أصحاب المحل ده ولا ايه؟
ردت آيات وهي بتبصلهم بصدmة: شكلهم كده!!
وبصت ل ميرنا وقالت: انتوا اصحاب المحل؟
رد كوكو: ايوا ايه رأيك في ذوقنا.. المحل بتاعنا مش بيدخله غير الاغنيا وبس.
واتكلمت ميرنا: كل اصحابنا بياخدوا لبسهم من عندنا عشان كوكو بيفضل يقولهم ان لبسهم وحش وشكله فقير وهما بيشترو من عندنا عشان يبقى شكلهم اغنيا.
اتكلم كوكو مع آيات: آيات هو انتي لسه فقيرة بعد ما عامر سابك.
بيسان بصتله بصدmة وآيات ردت وهي بتضحك لانها عارفه كوكو ومتعوده علي كلامه وقالت: لا يا كوكو انا وعامر رجعنا لبعض تاني.
كوكو عيونه لمعت وقال: يبقى تشتري كل اللبس اللي في المحل بتاعنا وانا هروح اخد الفلوس من عامر هو عنده فلوس كتير.
ردت ايات: والله كان نفسي اخدmك بس انتوا عارفين انا محجبه واللبس ده مش مناسب ليا بس عجب بيسان وهي هتشتري.
بيسان بصت ل آيات بصدmة وآيات ضحكت وكوكو سألها: وبيسان فقيرة ولا غنيا؟
ردت آيات وهي بتضحك: غنيا طبعا وهتتجوز امجد شريك عامر.. وامجد عنده فلوس كتير هو كمان.
كوكو بص ل بيسان وقالها: انتي لسه واقفه ليه تعالي اقعدي هنا وانا هجبلك كل اللبس اللي في المحل.
بيسان بصت ل آيات بصدmة وآيات كانت بتضحك وكوكو قالها: اختاري اللبس اللي يعجبك وانا هروح الشركة عند عامر عشان يعرف ان احنا بقينا رجـ.ـال اعمال زي بعض.
آيات كتمت ضحكتها وهي بتقول: رجـ.ـال وزي بعض انت وعامر!! تمام روحله وعامر هيفرح اوي انكم بقيتو رجـ.ـال زي بعض!
كوكو بص ل ميرنا: ايه رأيك يا ميرو تيجي معايا ونعرفه كمان اننا اتجوزنا عشان ناخد منه حلاوة جوازنا.
آيات بصتلهم بصدmة: انتوا اتجوزتوا بجد!! ازاي!!
ميرنا ردت علي آيات: اتجوزنا عشان نبقى شركا في كل حاجة.. صح يا كوكي.
رد عليها كوكو: صح يا ميرو.
بيسان كانت مذهولة من كل اللي بيحصل وحاسه انها بتتفرج على فيلم كارتون وميرنا وكوكو مسبوهاش تخرج من المحل غير لما اشترت منهم لبس كتير جدا وخرجت من المحل بتاعهم وهي نـ.ـد.مانه على اللحظة اللي فكرت تدخل فيها المحل بتاعهم وآيات كانت ماشيه معاها وهي بتضحك وبتتخيل شكل عامر لما ميرنا وكوكو يرحوا الشركة عنده ويقولوا له انهم اتجوزوا.... بقلمي ملك إبراهيم.
.... يتبع
↚
بيسان كانت مذهولة من كل اللي بيحصل وحاسه انها بتتفرج على فيلم كارتون وميرنا وكوكو مسبوهاش تخرج من المحل غير لما اشترت منهم لبس كتير جدا وخرجت من المحل بتاعهم وهي نـ.ـد.مانه على اللحظة اللي فكرت تدخل فيها المحل بتاعهم وآيات كانت ماشيه معاها وهي بتضحك وبتتخيل شكل عامر لما ميرنا وكوكو يرحوا الشركة عنده ويقولوا له انهم اتجوزوا.
---------
في البلد عند عم آيات.
فارس قعد قدام الحاج إسماعيل والده وهو بيبصله وقال: متأكد من قرارك ده يا حاج.. اصل انا شايف ان الست ميسره دي طول عمرها عايشه في العالي واكيد مش هترتاح في العيشه في البلد هنا!.. انا مش معترض على جوازكم بس حاسس انها مش هتعرف تعيش معانا في البلد وهتزهق بسرعه.
رد الحاج إسماعيل بثقة: انا اتكلمت معاها في الموضوع ده وهي نفسها تقضي اللي باقي من عمرها في راحة وبعيد عن المدينه ومشاكلها.
اتكلم فارس: يبقى على بركة الله.. هتكلم عامر امتي؟
رد الحاج إسماعيل: انا متردد شويه اني افاتح عامر في موضوع زي ده.. مش عايزه يفكر اني حطيت عيني على حريمه!
اتكلم فارس وهو بيضحك: اللي انت بتطلبه ده حلال ربنا يا ابويا والعروسه موافقه وعامر بيحبك ويحترمك واكيد مش هيلاقي ل امه عريس احسن منك.
اتكلم الحاج اسماعيل بثقة: يعني انت شايف اني افاتحه في الموضوع ده؟
رد فارس: خير البر عاجله.. كلمه دلوقتي وحدد معاه ميعاد نروح نزورهم في البيت ونفاتحه في الموضوع هناك وناخد رأي العروسه بالمرة.
عم آيات اتحمس واتصل على عامر.
-------
في شركة الجارحي.
عامر كان مجتمع مع امجد لوحدهم واتكلم عامر بعد تفكير: امجد.. يضايقك لو انا وآيات عملنا فرحنا معاكم انت وبيسان في نفس القاعة.
امجد اتحمس وقال: ياريت يا عامر بجد فكرة حلوة اوي.. انت وآيات تعبتوا كتير وتستاهلوا تفرحوا.
اتكلم عامر بتردد: طب ممكن تاخد رأي بيسان الأول ولو هيضايقها انا هعمل ل آيات فرح في يوم تاني.
اتكلم امجد بثقة: انت عارف بيسان بتحب آيات قد ايه واكتر واحدة هتشجعك انك تفرح آيات وتعملوا فرحكم معانا في نفس الليلة.
عامر ابتسم وهو بيتخيل آيات بفستان الفرح وقال: خلاص اتكلم مع بيسان وعرفها بس آكد عليها ان الموضوع ده هيكون سر بينا وآيات مش هتعرف غير يوم الفرح وانا هشتري الفستان وهجهز كل حاجة.
امجد ابتسم بسعادة وقام وقف وقال: اتفقنا وانا هروح أكلم بيسان اعرفها.
خرج امجد من مكتب عامر وعامر بص قدامه وهو بيفكر في كل الترتيبات اللي هو عايز يعملها في الفرح عشان يسعد آيات.
تليفونه رن برقم عم آيات.
عامر ابتسم و رد على طول: ازيك يا عمي اخبـ.ـار حضرتك ايه.. انا كنت لسه بفكر فيك وكنت هكلمك عشان ابلغك بخبر حلو.
رد الحاج إسماعيل: خير فرحني؟
عامر: انا وآيات علاقتنا اتحسنت الحمدلله والاسبوع الجاي هيكون فرحنا عشان نبدأ مع بعض حياتنا من جديد وتدخل بيتي وهي بفستان فرحها.
رد الحاج إسماعيل: بسم الله ما شاء الله ربنا يفرحكم يابني ويصلح حالكم..
وكمل كلامه بتردد: وكان في موضوع كنت عايز أكلمك فيه يا عامر.
عامر بقلق: خير يا عمي اتفضل.
عم آيات مقدرش يقوله في التليفون وقال: بكره ان شاء الله هنيجي انا وفارس ابني نزورك في بيتك عشان نعرف نتكلم لان الكلام في التليفون مش هينفع.
رد عامر بدهشة: تنورو في اي وقت وانا هكون في انتظاركم.
انتهت المكالمه وعامر كان مستغرب وحاسس ان عم آيات عايز يتكلم معاه في موضوع مهم.
شرد دقايق وهو بيفكر وفجأة سمع صوت دوشة برا وباب مكتبه اتفتح باندفاع وكوكو بيصـ.ـر.خ بصوته الناعم والسكرتيرة بتاع عامر بتحاول تمنعه من الدخول.
كوكو: عامر قول للبـ.ـنت الفقيرة دي تسيبني ادخل هي مش عارفه انا ابقى مين!!!
واتكلمت ميرنا: البـ.ـنت السكرتيرة دي لازم تترفد يا عامر.
عامر بصلهم بصدmة وضحك وقام من مكانه والسكرتيرة بتقوله بعتذار: انا اسفه يا باشمهندس بس هو والبـ.ـنت اللي معاه دي دخلوا بطريقه همجيه وانا قولتلهم ان مينفعش يقابلوا حضرتك قبل ما أعرف سبب المقابله.
عامر ضحك وقالها: انا عارف سبب المقابله دول مبيجوش هنا غير لسبب واحد.. خلاص سيبيهم انا هشوفهم عايزين ايه.
السكرتيرة سابتهم يدخلوا وهي بتبصلهم بشمئزاز وكوكو صرخ فيها: اخرجي برا يا فقيرة انتي واقفلي الباب احنا رجـ.ـال اعمال زي بعض وعندنا اجتماع مهم.
عامر ضحك وهو بيبصلهم وبعدين رسم الجديه على ملامحه وقال: لو جاين تاخدوا مني فلوس انا مش هديكم حاجة دا اولا عشان متتعبوش نفسكم علي الفاضي.. وبعدين ايه حكاية احنا رجـ.ـال اعمال زي بعض دي!!
رد كوكو بثقة: انا وانت يا عامر بقينا رجـ.ـال اعمال زي بعض.
عامر بص له بصدmة وقال: رجـ.ـال زي بعض بمعني ايه ؟؟
ردت ميرو: احنا فتحنا مشروع يا عامر وبقينا اصحاب اشهر ستور.
اتكلم كوكو: وكل اصحابنا بيشتروا لبسهم من عندنا احنا بس.
عامر هز راسه وهو بيبتسم وقال: براڨو عليكم واخيرا اشتغلتوا.. طب ستور بتاعكم ده بيبع ايه؟
رد كوكو بثقة: ملابس للاغنيا بس.
عامر بدهشة: ايه ملابس الاغنيا دي!! ؟
ردت ميرنا: يعني مش بندخل المحل بتاعنا غير الاغنيا بس.
عامر ضحك وهز راسه وقال: تمام مفيش مشكله المهم بقى عندكم مصدر دخل غيري.. وانتوا عرفتوا منين ان انا رجعت.
رد كوكو: من آيات.
عامر بص له ب انتباه اول لما سمع اسم آيات وسأله: وانتوا شوفتوا آيات فين؟
ردت ميرنا: هي جت المحل بتاعنا مع صحبتها اللي هتتجوز امجد.
عامر هز راسه بتفهم وكوكو قال: عامر انت مش مصدق اننا دخلنا آيات المحل بتاعنا عشان هي فقيرة صح ؟
رد عامر عليه بغـــضــــب: انت بتقول ايه يا متـ.ـخـ.ـلف انت!! انت بتقول على مراتي فقيرة..
واتعصب عليهم وقال: بقولكم ايه انتوا الاتنين روحوا يلا المحل بتاعكم انا مش فاضيلكم.
أتكلم كوكو: وفلوسنا!!
عامر بص له بدهشة: فلوس ايه ؟
رد كوكو وهو بيمسك ايد ميرنا: حلاوة جوازنا انا وميرو.
عامر بصلهم بصدmة وقال: جواز مين من مين!!!
ردت ميرنا: انا وكوكي اتجوزنا وبقينا شركا في كل حاجة.
عامر بصدmة: جواز جواز بجد يعني وكتب كتاب ومأذون وشهود وليلة دخله ؟!
كوكو وميرنا بصوا لبعض وقالوا: ايه الحاجات البلدي دي.. احنا روحنا للمأذون واصحابنا عملونا حفله علي حسابهم تجنن.
رد عامر؛ المهم ان في جواز!
كوكو بص ل ميرنا وقال بفخر: بس انا كان لبسي احلي من ميرو وكل اصحابنا قالولي ان انا كنت أجمل منها.
عامر بدهشة: ليه هو مين فيكم كان العروسه؟
ميرنا بصت ل كوكو بزعل وقالت: كوكو عيب تقول كده انا كمان كنت جميله.
وبصت ل عامر وقالتله: انا هجبلك الصور بتاعنا يا عامر وانت احكم بينا وقول مين فينا كان احلى.
رد عليها كوكو: انا كنت احلي منك يا ميرو يا حقوده.
عامر بنفاذ صبر: بقولكم ايه انتوا الاتنين انا مش فاضي للرغي بتاعكم ده.. انتوا عايزين حلاوة جوازكم خلاص هبعتهالكم وامشو بقى صدعتوني.
كوكو مسك ايد ميرنا وقاله: ياريت متأخرهاش يا عامر عشان احنا مش بنشحت.. وفين مكتب اللي اسمه امجد ده عايزين ناخد منه فلوس الحاجة اللي خطيبته اشترتها مننا.
عامر زعق فيهم: روحوا للسكرتيرة برا هتوصلكم ل مكتب امجد.
اتكلم كوكو مع ميرنا: يلا يا ميرو احنا معندناش وقت نضيعه احنا رجـ.ـال اعمال وعندنا شغل كتير.
ميرنا ردت عليه: يلا يا كوكي.
خرجوا الاتنين وعامر قعد على مكتبه وهو بيضحك وبيسأل نفسه ازاي دول أتجوزو!
واتصل على آيات وقالها: ايه المصبتين اللي انتي بعتيهم لي دول؟
آيات كانت في الشقة واول لما سمعت عامر فهمت ان كوكو وميرنا راحوا عنده وقالت وهي بتضحك: هما تيمون وبومبا جم عندك ؟؟
رد عامر وهو بيضحك: دول جننوني.. ليه قولتيلهم ان انا رجعت كنتي سيبيهم فاكرين ان انا مهاجر ومش راجع تاني.
آيات ضحكت وقالت: انا مليش دعوه كوكو قالي ان انت وهو بيقيتوا رجاال اعمال زي بعض.
عامر بغـ.ـيظ: والله!
آيات ضحكت بصوت عالي وعامر ضحك وقالها: ماشي يا آيات اضحكي برحتك كلها أسبوع ونشوف الموضوع ده...
فجأة باب مكتب عامر اتفتح بقوة ودخل امجد وهو بيبصله بصدmة وقال: ايه المجانين اللي انت باعتهملي دول!!!
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
اليوم التالي.
عامر عرف آيات ان عمها طلب يزوره في بيته النهاردة وعامر مش عارف إيه سبب الزيارة.
آيات شكت ان عمها ممكن يكون عايز يزور عامر عشان ميسرة واتصلت ب عمها وسألته وعمها قالها انها هتعرف كل حاجة لما تروح معاهم وطلب منها انها تجهز وتستناهم عشان هتروح معاهم بيت عامر.
آيات عرفت عامر انها هتيجي مع عمها وده زود فضول عامر انه يعرف سبب الزيارة.
في البيت عند ميرفت وميسرة.
ميرفت وميسرة هما بس اللي كانوا عارفين سبب الزيارة وميسرة كانت بتستعد زي اي عروسه وهاجر وشريف راحوا هما كمان.
في المساء..
عامر استقبل عم آيات وفارس وهدير مرات فارس وآيات اللي دخلت وهي بتبص ل عامر بتـ.ـو.تر بعد ما عرفت من هدير سبب الزيارة.
عامر كان ملاحظ تـ.ـو.تر وارتباك غريب عليهم وقعدوا كلهم وبعد لحظات قليله دخلت ميسره وهي لابسه فستان لونه فاتح وحاطه على شعرها حجاب بنفس اللون وشايله صنيه عليها شربات..
شريف اول لما شافها بص ل عامر وقال: مين دي؟
عامر بص ل امه بصدmة وهو مش مصدق اللي عيونه شايفاه وصحيح امه دايما بتفاجأه بس المرادي غير!!
ميسره قدmت الشربات وهي مكسوفه وعامر بيبص ل امه ولسه مصدوم وفاق من صدmته على صوت فارس وهو بيقول: احنا جايين النهاردة نطلب ايد ميسره هانم ل أبويا الحاج إسماعيل.
هاجر ضحكت بصوت عالي وشريف بص لها بغـــضــــب وكتمت ضحكتها ب أيديها.
عامر بص لهم بصدmة وبص ل آيات اللي كانت كاتمه ضحكتها هي كمان وهزت كتفها بمعنى انها متعرفش حاجة.
الحاج اسماعيل اتكلم وهو بيبص ل عامر: عامر يا بني.. سواء قبلت او رفضت انت هتفضل عندي زي ما انت...
قاطعته ميسره بلهفه وقالت: لا يرفض ايه..!!
هاجر ضحكت تاني بصوت عالي والمرادي آيات هي كمان ضحكت وهدير معاهم.
عامر بص ل امه بصدmة ..
ميسره قعدت وقالت بخجل: انا واسماعيل بنحب بعض.
الحاج اسماعيل اتكلم بتـ.ـو.تر: عيب يا ميسرة الكلام ده مش قدام العيال!
ردت ميسره وهي بتخفض وشها في الأرض: حاضر يا اسماعيل انا مش هتكلم خالص اتكلم انت.
عامر كان حاسس انه بيتفرج على فيلم وكل اللي بيحصل ده مش حقيقي ومش عارف يرد يقول ايه!!
فارس اتكلم مع عامر: عامر انا عارف ان الموضوع غريب وانا كمان كنت مستغرب في الاول وقولت ل أبويا ان ميسره هانم عاشت عمرها كله في المدينه هنا وصعب تعرف تعيش في البلد عندنا.
ردت ميسره: بس انا اتكلمت مع اسماعيل في الموضوع ده وعرفته اني عايزه اقضي اللي باقي من عمري بعيد عن المدينه والمشاكل هنا وأكيد انتوا مش هتسخسروا فينا نعيش اللي باقي من عمرنا مبسوطين!..
وبصت ل عامر وقالت: ولا انت رأيك ايه يا عامر؟
عامر مكنش عارف يرد يقول ايه وبص ل خالته ولقاها هزت راسها بالموافقه وبص ل شريف وشريف هز راسه بالموافقه هو كمان وبص للحاج إسماعيل وقال: اكيد انا مش هقف في طريق سعادتكم... مبروك.
ميسره ابتسمت بسعادة والحاج إسماعيل قال: يبقى على بركة الله.. نكتب الكتاب اخر الاسبوع ده واخد ميسره معانا البلد.
عامر بص ل امه وشافها مبسوطه وقال: زي ما تحبوا.
عامر بص ل آيات وهي قاعده جنب عمها وكانت آيات بتبصله بحب وهمست له بشـ ـــفــايـــ ـفها بكلمة "بحبك"
عامر ابتسم واتفقوا علي كل حاجة والليلة انتهت وكلهم مبسوطين.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
قبل الفرح بيوم في الشقة عند آيات وبيسان.
آيات وبيسان كانوا قاعدين مع بعض وحاطين ماسك على وشهم وبيجهزوا نفسهم لبكره.
عامر اتصل على آيات وقالها انزلي انا تحت البيت وعايزك.
آيات ردت بتـ.ـو.تر: مش هينفع انزل يا عامر دلوقتي.
عامر بدهشة: ليه مش هينفع تنزلي !!؟
آيات بخجل: اصل انا حاطه ماسك على وشي ومش هينفع انزل بيه ومش هينفع أغسله دلوقتي عشان لسه حطاه.
عامر ضحك وقالها: خلاص هطلعلك انا افتحي الباب.
آيات بخجل: تطلع فين مش هينفع.
عامر: معايا حاجة خديها من علي الباب وهنزل علي طول.
عامر كان معاه فستان الفرح بتاع آيات وكانت لحد اللحظة دي متعرفش انه بكره هيكون فرحها مع بيسان.
عامر طلع وآيات فتحت الباب وهي بتخفي نفسها ورا الباب ومدت ايديها بس وقالتله: هات.
عامر شاف أيديها بس من ورا الباب وهي بتخفي وشها.. ضحك ومسك أيديها وشـ.ـدها من ورا الباب لحد ما بقت قدامه فجأة.
آيات اتصـ.ـد.مت لانه شافها بالشكل ده وعامر ضحك على شكلها وقال: ايه اللي انتي عملاه ده!؟
ردت بغـ.ـيظ: ملكش دعوه وهات اللي انت طالع عشانه.
عامر غمز لها بطرف عينيه وقال: مليش دعوه ازاي مش انتي بتعملي ده عشاني.
ردت بخجل: ملكش دعوه يا عامر هات بقى.
عامر اداها علبة كبيره جدا وقالها: اتفضلي.
آيات استغربت وقالت: ايه ده؟
عامر: ادخلي شوفيه بنفسك.. انا همشي بقى عشان تلحقي تخلصي الحاجات اللي بتعمليها دي!
ولمس الماسك اللي على وشها وقال: و ده بيعمل ايه؟
آيات بصتله بغـ.ـيظ وقالتله: ملكش دعوه وامشي بقى من هنا.
وقفلت الباب وهي بتضحك بخجل وبيسان قربت منها وسألتها: ايه الصندوق الكبير ده؟
ردت آيات بدهشة: مش عارفه دا عامر جابه ونزل.
فتحت الصندوق واتصـ.ـد.مت لما لقته فستان زفاف ابيض جميل ورقيق جدا.
مسكت الفستان بنبهار وقالت: بتاع مين ده؟
بيسان ضحكت وقالتلها: بتاعك طبعا.. وتقريبا دي اللحظة اللي لازم اعترفلك فيها ان عامر عملك مفاجأة وفرحكم هيكون بكره معانا في نفس القاعة.
آيات بصتلها بصدmة وقالت: مش معقول!! فرحنا ازاي لا انا هتكسف يا بيسان مش هينفع!
ردت بيسان بدهشة: تتكسفي من ايه بـ.ـنتي انتي هتبقي عروسه بكره.
اتكلمت آيات بخجل: مش هينفع يا بيسان واحنا اصلا متجوزين!
ردت بيسان: بس معملتوش فرح وطبعا فرحك اللي من كام سنه ده مش محسوب وعامر عايز يفرحك زي كل البنات وهو كمان من حقه يفرح ويشوف حبيبته بفستان الفرح.
آيات بصت على فستان الفرح وعيونها دmعت وقالت: مش مصدقه يا بيسان.. حاسه اني بحلم.
بيسان قالتلها بسعادة: بلاش نكد بقى وخلينا نفرح أحنا بكره هنبقى عرايس.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
يوم الفرح.
في غرفة الشباب.
عامر وامجد كانوا بيلبسوا البدل وشريف قاعد يبصلهم وقال وهو بيضحك: متـ.ـو.ترين كده ليه يا شباب الموضوع سهل متقلقوش واي استفسار انا موجود متتكسفوش مني.
عامر بص له بغـ.ـيظ وقاله: نفسي اعرف انت قاعد هنا بتعمل ايه.. مش المفروض تكون تحت تستقبل الناس لحد ما احنا نلبس وننزل.
رد شريف وهو بيضحك: متقلقش جوز خالتي قايم بالواجب تحت.
عامر بص له بغـــضــــب وشريف ضحك وقال: والله الحاج اسماعيل ده مفيش زيه وحاسس ان هو اللي هيصلح حال خالتي.. دا انا كمان عرفت انه هياخدها ويعملوا عمره هما الاتنين!! متخيل خالتي ميسره وهي عامله عمره وراجعه توزع علينا سبح وسجادة صلاة.
وضحك شريف جـ.ـا.مد وعامر قرب منه بغـ.ـيظ وقاله: دا انا اللي شكلي هوزع على روحك يا شريف النهاردة.
امجد جري عليهم وهو بيخلص شريف من ايد عامر وشريف كان هيمـ.ـو.ت من الضحك وهو بيتخيل خالته ميسره وهي راجعه من العمره وبتوزع عليهم سبحه وسجادة صلاة.
امجد قال ل شريف: اخرج برا يا شريف انت جاي تعصبه ليلة فرحه.
شريف حاول يوقف ضحك وهو مش قادر وعامر غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك هو كمان وقاله: ماشي يا شريف اضحك برحتك واعمل حسابك ان انا وامجد اجازة من الشغل لمدة شهر وانت اللي هتشيل كل شغل الشركة لوحدك وبيسان وآيات هما كمان اجازة لمدة شهر يعني تعرف هاجر ان هي اللي هتشيل شغل شركة البنات لوحدها هي كمان.
شريف سكت وبص ل عامر بصدmة.
امجد ضحك وقاله: كان لازم تضحك يعني.. شيل بقى الشغل كله لوحدك عشان تضحك برحتك.
رواية مكتوبة على إسمي بقلمي ملك إبراهيم.
في غرفة البنات.
آيات وقفت تبص لنفسها بفستان زفافها الرائع مع الحجاب والطرحه الطويله وتاج رقيق كان بيزين حجابها وكانت رقيقه جدا وجميله.
وبيسان وقفت قدامها بفستانها اللي كان جميل ولايق عليها جدا وهاجر بصتلهم هما الاتنين وقالت بسعادة: بسم الله ماشاء الله انتوا الاتنين اجمل من بعض.. متحمسه أشوف امجد وعامر لما كل واحد فيهم يشوف عروسته.
آيات بصتلهم بتـ.ـو.تر وقالت: انا متـ.ـو.تره جدا وحاسه برعشة في رجلي وكأني بتجوز لأول مرة.
ردت عليها هاجر: انتي فعلا بتتجوزي لأول مرة.. حبيبتي انسي اللي فات بقى وخليكي في فرحك وعريسك اللي بيمـ.ـو.ت فيكي.
بيسان قالت وهي بترتجف: اومال انا اعمل ايه انا جـ.ـسمي كله بينتفض.. مش متخيله ان انا وامجد هنكون مع بعض ويتقفل علينا باب واحد.. انا حاسه ان هيغمى عليا.
هاجر ضحكت وقالتلها: لا بقولك ايه امسكي نفسك كده دي ليلة العمر ومش هسمحلك تضيعيها على أخويا.
بيسان بصتلها بغـ.ـيظ وقالت: يعني انتي بتفكري في اخوكي وانا صحبتك مش مهم!
آيات ضحكت وقالت: بقولكم ايه ده مش وقت خناق انا متـ.ـو.تره جدا وحاسه ان اول لما الباب يخبط انا هنط من الشباك.
سمعوا خبط علي الباب اول لما آيات خلصت كلامها وايات وبيسان بصوا لبعض بصدmة وهاجر ضحكت وقالت: نطوا بقى انتوا الاتنين من الشباك.
وقامت فتحت الباب ولقت أخوها وعامر.
بصتلهم وضحكت وقالت: ادخلوا خدوا المجانين دول عشان عايزين ينطو من الشباك.
امجد وعامر دخلوا وآيات وبيسان كانوا ماسكين ايد بعض بخــــوف.
عامر اول لما شاف آيات انبهر بجمالها بالفستان الابيض وحس ان قلبه هيطلع من مكانه من شـ.ـدة حبه ولهفته عليها ومقدرش يبعد عينيه عنها.
امجد كان واقف جنب عامر وعيونه على بيسان ومش قادر يبعد عيونه عنها من شـ.ـدة جمالها وهي دي اللحظة إللي عاش سنين يحلم بيها.
هاجر قربت من آيات وبيسان وقالتلهم: يلا يا حلوين سيبوا ايد بعد وكل واحدة تروح تمسك ايد جوزها.
آيات وبيسان كانوا واقفين متجمدين وامجد اتحرك وقرب من بيسان وقالها: يلا يا بيسان متخافيش انا معاكي.
بيسان قالت بخجل: انا متـ.ـو.تره بس شويه.
امجد مد ايديه ليها وبيسان حطت ايديها في أيديه وخرجت معاه.
هاجر بصت ل عامر وآيات وقالتلهم: يلا انتوا كمان عشان منتأخرش على المعازيم.. انا هسبقكم على تحت.
وخرجت هاجر من الاوضه وعامر قرب من آيات ولاحظ ايديها بترتجف جـ.ـا.مد وهي بتضغط علي فستانها من شـ.ـدة التـ.ـو.تر والخــــوف وقالها: آيات.. انتي خايفه مني؟
ردت آيات بتـ.ـو.تر: انا حاسه ان هيغمى عليا من شـ.ـدة التـ.ـو.تر والخــــوف يا عامر وكأننا بـ.ـنتجوز لأول مرة.
رد عامر بعد ما قرب منها ومسك أيديها اللي كانت بترتجف وزي التلج: حبيبتي انا كمان حاسس اننا بـ.ـنتجوز لأول مرة وده مفرحني لاننا بنبدأ مع بعض من جديد والنهاردة اتحقق حلمي وشوفتك بفستان الفرح والدنيا كلها هتعرف ان انتي مراتي وحبيبتي ومكتوبه على إسمي لاخر يوم في عمري.
آيات ابتسمت بخجل وعامر قبّل أيديها بحب وقالها: اوعدك ان انا هعمل كل اللي اقدر عليه عشان اسعدك وتكوني دايما حاسه ب امان ومطمنه.
ردت آيات بحب: انا بكون مطمنه بوجودك انت وبس يا عامر.. انت اجمل هدية ليا من ربنا.
عامر ضمها بحب وقال من قلبه: ااه يا آيات.. لو ت عـ.ـر.في انا بحبك قد ايه.
آيات ابتسمت جوه حـ.ـضـ.ـنه وهي حاسه بالأمان.
هاجر خبطت علي الباب وقالت: المعازيم نامو تحت يلا انزلوا.
آيات بعدت عنه بخجل وعامر مسك أيديها وقالها: جاهزة.
هزت راسها بالايجاب وعامر اخدها من أيديها ونزلوا.
-------
في القاعة.
أضواء القاعة انطفت وعامر وآيات وامجد وبيسان دخلوا مع بعض وكل المعازيم كانوا بيحتفلوا بيهم والكل فرحانين.
بيسان وامجد رقصوا مع بعض على اغنيه رومانسيه وعامر وآيات قعدوا وآيات قالتله بخجل: أسفه يا عامر انت عارف ان انا هتكسف ارقص معاك قدام الناس كده.
عامر مسك أيديها وقبّلها بحب وقالها: يا حبيبتي احنا عندنا بيتنا ترقصي معايا فيه برحتنا علي ضوء الشموع من غير ما حد يشوف مراتي حبيبتي وهي جوه حـ.ـضـ.ـني.
آيات بصتله بخجل وقالت: عامر انت بتقول ايه عيب كده علي فكره.
عامر ضحك على خجلها وقاطع كلامهم صوت دكتور مالك وهو واقف قدامهم.
مالك بأبتسامة: الف مبروك يا باشمهندس عامر.
عامر وقف وسلم عليه بهدوء ومالك اتكلم مع آيات بتحفظ: مبروك يا آيات.
ردت آيات عليه بتـ.ـو.تر: شكرا يا دكتور.
أتكلم مالك قبل ما يمشي من قدامهم: بتمنلكم حياة زوجيه سعيدة.. الف مبروك.
ومشي مالك وعامر قعد جنب آيات تاني وآيات كانت مستغربه ان مالك جه فرحهم ولقت عامر بيقولها: انا اللي عزمته.
آيات بصتله بدهشة: انت اللي عزمته بجد؟!
رد عامر وهو بيضغط علي شـ ـــفــايـــ ـفه بغـــضــــب من شـ.ـدة غيرته عليها: انا قابلته واتفهمت معاه وعرفته ان انتي مراتي.
آيات بصت ل عامر بتـ.ـو.تر وقالت: عادي يعني انا بالنسبه له طالبه زي اي طالبه عنده.
عامر رفع حاجبه وقالها: اه ما انا كنت واخد بالي.
آيات ضحكت بسعادة وقالت: بحبك وانت بتغير عليا.. بيبقى شكلك حلو اوي.
عامر بص لها بغـ.ـيظ وسكت وآيات ضحكت وقالت: بحب أشوف عروق أيدك البـ.ـارزة دي وانت بتضغط على أيديك عشان تتحكم في غـــضــــبك لما بتغير عليا.
عامر ضحك وقال: دا انتي متابعه بقى ومركزه معايا وانا مش واخد بالي.
آيات قالت بابتسامه وخجل: اه طبعا متابعه ومركزه.
عامر ضحك وقال: الكلام بينا مش نافع هنا خالص احنا عايزين نروح بيتنا عشان نعرف نتكلم برحتنا.
آيات ابتسمت بخجل.
ميسرة قربت منهم وقالت: يلا قوموا عشان نتصور الصورة الجماعيه مع بعض.
عامر وآيات قاموا معاهم ووقفوا وكل واحد فيهم كان جمبه مـ.ـر.اته.
آيات وعامر ، وشريف وهاجر، وبيسان وامجد
وفارس وهدير، والحاج اسماعيل وميسره
ومامت شريف ومامت امجد
ولسه المصور هيصورهم سمعوا صوت كوكو وميرنا وهما بيصـ.ـر.خوا.
كوكو وميرنا: استنوووا احنا كمان هنتصور معاكم.
وقعدوا كوكو وميرنا علي الارض قدامهم واخدوا كلهم صورة جماعيه وكلهم فرحانين وبيبتسموا بسعادة... بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
انتظروا الخاتمة
↚
بعد مرور 3 سنوات.
في فيلا عامر وآيات.
اتجمعوا كلهم في الجنينه بتاع الفيلا بعد انتهاء عيد ميلاد التوأم اولاد عامر وآيات (ريان وريما)..
قربت منهم آيات وهي شايله صنيه فيها حلويات ومقرمشات وقالت: الاولاد نامو وانا جبتلكم حاجات نتسلى بيها في السهرة.
بيسان قربت منهم ورا آيات وهي بتضحك وقالت: انا نيمت عائشة بنتي جنب إيلين بنتك يا هاجر بس يارب متوقعهاش من جنبها انا عارفه بنتك شرانيه.
أتكلم شريف وهو بيضحك: إيلين دي روح قلب ابوها.
رد امجد عليه: خليك افضل دلعها كده لحد ما في يوم هتلاقيني معلقها من شعرها لو ضربت عائشه بنتي تاني.
آيات ضحكت وقالت: متزعلش يا أمجد ريما بنتي قايمه معاها بالواجب وبتعرف توقفها عند حدها.
اتكلم عامر بفخر: ريان ابني بقى طالع نسخه مني ومش شاغل باله بالحوارت بتاع البنات دي خالص.
آيات بصت ل عامر وقالت بغيظ: انت هتقولنا.. حتى البرفان الحريمي اللي كان على لبسك امبارح يشهد.
شريف ضحك وقال: برفان حريمي منين؟ هو انت مش كنت معايا في الموقع إمبارح.. ليكون البرفان بتاع المهندسه الجديدة اللي....
كلهم بصوا ل شريف وآيات قالت بغيظ: اللي ايه يا شريف ما تكمل كلامك؟
شريف بص ل عامر وامجد وقال: اللي طردها من الشغل إمبارح...
وبص ل آيات وقالها: مشوفتيش انتي بقى يا آيات البنت دي حاجة كده صاروخ..
هاجر شهقت وصرخت فيه: شريف!!!
اتكلم شريف بسرعه: قصدي بنت غريبه كده .. وشغاله في الموقع كله رجاله ولبسها مينفعش ابدا ولا برفانها... يا سلام.. انا وعامر دوبنا من ريحة البرفان بتاعها..
وسرح وهو بيتكلم وعامر رمى عليه مخده صغيره كانت جنبه وقاله: أتكلم عن نفسك يا متخلف..
وبص ل ايات وقالها: أكيد مش هتصدقي كلام المتخلف ده.
آيات رفعت حاجبها وهي بتبصله وشريف كمل كلامه وهو بيقول ل آيات: طب اشهدي انتي يا آيات مش انتي شميتي ريحة برفانها إمبارح.. إيه رأيك فيه؟
هاجر كانت بتبص ل شريف بتوعد وغضب وردت آيات بغيظ: حلو جدا..كمل يا شريف كمل.
كمل شريف بزعل: الباشا جوزك بقى قالها ان اللبس ده مينفعش في الموقع عشان العمال كلهم رجاله وهي قالت انها مش بتعرف تلبس غير كده ولو مش عجبنا هتسيبب الشغل.. يقوم الباشا جوزك طردها ويبعت مهندس مكانها.. يرضيكي كده يا آيات.
هاجر بصت ل شريف وقالت بغيظ: يا روحي انا بجد زعلت عليها.. دا انا هسود ايامك يا شريف لما نرجع بيتنا.
شريف همس ل هاجر: ياحبيبتي انا بقول اي كلام عشان آيات متتخانقش مع عامر.
آيات بصت ل عامر وابتسمت وبيسان سألت بفضول: ماشي وبعد القصة دي ايه علاقة برفانها ب عامر.. ليه آيات لقت ريحة برفانها علي لبس عامر!!
اتكلم شريف مع امجد بغيظ: ما تسكت مراتك يا عم امجد احنا لما صدقنا اقنعنا آيات.
آيات بصتله بغموض وقالت: اصلا انا عارفه كل اللي حصل وجوزي حبيبي حكالي عشان مبيخبيش عني حاجة وقالي انها لما مشيت نسيت البرفان بتاعها وحضرتك أخدته ورشيت منه علي عامر وقولتله عشان آيات تقفشك.
شريف بص ل عامر وقاله: ولما انت حاكي كل حاجة ومأمن نفسك عمال تبصلي بنظرتك اللي تخوف دي ليه!!
اتكلمت بيسان بحماس: بقولكم ايه سيبكم من كل ده وتعالوا نلعب لعبة الصراحة.
اتكلم عامر مع امجد: صراحة ايه بس دلوقتي ما تسيطر يا امجد شويه عايزين الليلة دي تعدي على خير!
واتكلم شريف: ياريت يا أمجد تفهم مراتك ان لو لعبة الصراحة دي اتلعبت معانا دلوقتي يبقى هي وصحباتها الحلوين دول هيخلونا ننام في الجنينه دي النهاردة وناكل من أعشاب الطبيعه.
آيات وهاجر بصولهم بتحدي وقالوا: يعني انتوا في حاجات مخبينها علينا.. يبقى هنلعب لعبة الصراحة يعني هنلعب لعبة الصراحة وكل واحدة هتسأل جوزها.
اتكلمت بيسان بثقة: براڨوا يا بنات.
عامر وشريف وامجد بصوا لبعض والبنات اتحمسوا جدا وبدأت اللعبة.
الدور الاول كان ل بيسان .
بيسان بصت ل امجد وسألته: امجد قولي بصراحة.. انا لو كنت لسه مسافره لحد دلوقتي ومرجعتش.. كنت هتحب واحدة غيري وتتجوزها ولا كنت هتفضل عازب عايش على ذكري حبي؟
رد امجد: كنت هفضل عمري كله مستنيكي ترجعي لان مفيش بنت في الكون تقدر تاخد مكانك في قلبي.
البنات شجعوهم بحماس وهما فرحانين ب رد أمجد الرومانسي وبيسان اتكسفت وحطت ايديها علي وشها بخجل وشريف وعامر بصوا ل امجد بغيظ وهما بيهمسوا: ااه يا كداب.
امجد غمز لهم وضحكوا ولعبوا تاني والدور جه علي آيات وسألت عامر.
آيات: عامر.. انا لو كنت صدقت الدكتورة أروى اللي قالت انها حامل منك وكنت سيبتك وبعدت عنك من غير ما اقول اسباب.. كنت هتعمل ايه؟
رد عامر: كنت هدور بقى على واحدة تحبني بجد وتثق فيا.
اتكلمت آيات بصدمة: يعني مكنتش هتدور عليا وتثبت برائتك قدامي ؟
رد عامر: هو انتي واجهتيني بحاجة قبل ما تمشي عشان اثبت برائتي قدامك!! انتي بتقولي لو كنتي مشيتي ومقولتيش أسباب!
كلهم اتكلموا وقالوا: عامر عنده حق يا آيات.
آيات بصت ل عامر بغيظ وعامر ضحك ومسك أيديها وقبّلها وقالها: بس انا مراتي حبيبتي عاقله وبتثق فيا وانا مش بخبي عليها اي حاجة.
آيات ابتسمت وهاجر بصت ل شريف بغموض وقالت: دوري انا بقى.
شريف قال وهو بيحاول يهرب: انا هستأذن انا يا جماعة واتمنالكم سهرة سعيدة.
كلهم ضحكوا وهاجر قالتله: اقعد يا شريف دي فرصتي جتلي لحد عندي...
حطت ايديها على خدها وهي بتفكر وسألته: لو اكتشفت اني بعرف أقرأ افكارك ايه اول حاجة هتحاول تخفيها عني؟
شريف بص لها بصدمة وقال: ايه الأسئلة الصعبه دي ما تسألي زي اصحابك!! الاتنين سألوا اسئلة سهله.
ردت هاجر: جاوب يا شريف وبصراحة.
شريف بصلها بتوتر وقال: بصراحة اوي يعني ؟
هاجر: ااه.
أتكلم شريف: بصراحة يعني اليوم اللي بتطبخي فيه ببقى مش عايز ارجع البيت لانك بتعملي اكل مفيش بنأدمين ياكلوه وانا باكل غصب عني عشان متزعليش.
هاجر بصت له بصدمة وقالت: يعني انا مش بعرف اطبخ وانت بتاكل غصب عنك كمان.
وقامت زعلانه وقالتله: شكرا اوي يا شريف روح شوفلك واحدة بقى غيري بتعرف تطبخ...
وجريت هاجر وخرجت من الفيلا وراحت علي فيلاتها اللي جنب فيلا عامر وآيات..
شريف بص لهم بغيظ وقال: مش قولتلكم بلاش لعبة الصراحة دي..
وبص ل امجد اللي كان بيضحك وقاله: منك لله يا امجد انت ومراتك..
وقام شريف وهو بيقول ل عامر: عامر ايلين بنتي هتبات عندكم النهاردة لما اروح اصالح المجنونه دي.
وخرج شريف بسرعه وراح فيلته.. امجد قام هو كمان وبيسان قالت ل آيات: وعائشة بنتنا نايمه ومش هينفع نصحيها خلي بالك منها يا آيات.
وخرجوا الاتنين وراحوا علي فيلتهم بسرعه.
عامر ضغط على شفايفه بغيظ وهو بيبص ل آيات وقالها: هو انا مفكرتش في اللي هيحصل ده ازاي قبل ما نكون جيران المجانين دول!!
آيات ضحكت وقالت: بالعكس يا عامر احنا مبسوطين اوي مع بعض.
عامر رفع حاجبه وقالها: يعني عجبك كل واحد ياخد مراته ويهرب واحنا نقعد بالاولاد.
آيات ضحكت وقربت منه اكتر وقعدت جوه حضنه وقالت: يا حبيبي انا معاك اهو والاولاد ناموا وانا وانت هنسهر لوحدنا.
عامر ابتسم وضمها وقال: طب تعالي ندخل جوه من البرد.
دخلوا هما الاتنين واول لما دخلوا غرفتهم آيات سمعت صوت عياط ايلين بنت شريف.
آيات جريت وقالت: دي ايلين صحيت هروح اشوفها.
عامر بص قدامه بغيظ وهمس بغضب: ماشي يا شريف بقى بتدبسني انا التدبيسه دي انت وامجد!
آيات دخلت غرفة الأولاد واخدت ايلين في حضنها ونيمتها وبعد وقت قفلت غرفة الاولاد ورجعت غرفتها هي وعامر.
كان عامر واقف وبيبص من الشرفه وهو بيحمد ربنا علي الحياة الجميله اللي عايشها مع مراته اللي بيعشقها واولاده اللي ربنا عوضه بيهم واصحابه اللي دايما جمبه وزوجاتهم أصحاب آيات إللي وجودهم بيسعدها وأولادهم.
وفكر في أمه وابتسم وهو بيفتكر اخر مكالمه بينه وبين الحاج اسماعيل لما قاله ان ميسرة فتحت مكان في البلد ل تعليم البنات اللي اتحرموا من التعليم وبتوجه الناس وتعرفهم ضرورة التعليم وان البنت من حقها تتعلم زي الولد والحاج اسماعيل معاها وبيدعمها دايما هو وفارس وهدير بتساعدها وكانت ميسره سعيدة جدا في الحياة معاهم..
فكر في خالته ميرفت ومامت امجد اللي سافروا عند ميسرة في البلد عشان يشوفوا المشروع بتاعها ويقضوا معاها كام يوم في البلد وسط الخضرا والطبيعه.
كوكو وميرنا كان لهم نصيب في افكاره وضحك وهو بيفتكرهم لما راحوا الشركه عنده عشان ياخدوا منه حلاوة افتتاح الفرع التاني للمحل بتاعهم وكان حقيقي فرحان بيهم لانهم قدرو ينجحوا ويكبروا شغلهم بطريقة كوكو وميرو في الزن علي الناس عشان يشتروا كل اللي في المحل.
آيات دخلت الغرفة وشافت عامر وهو واقف وشارد في افكاره.. قربت منه وضمته من ضهره وقالت: حبيبي بتفكر في ايه؟
لف بجسمه وضمها لحضنه وقال: بفكر في كل النعم اللي ربنا انعم عليا بيها واولهم انتي يا حبيبتي.
آيات ابتسمت جوه حضنه وقالت: يعني عمرك ما اتمنيت أي بنت تانيه تكون في مكاني.
رد عامر وهو بيبص في عيونها بعشق: انا عمري ما اتمنيت غيرك في حياتي... انتي حبيبتي ومراتي وشريكة عمري اللي مكتوبة على إسمي ♥️.
بقلمي ملك إبراهيم.
تمت بحمد الله 🌹