رواية الضحية هي رواية رومانسية تقع احداثها بين عمر واروي والرواية من تأليف اروي عادل في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية الضحية لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية الضحية هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية الضحية تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية الضحية من الفصل الاول للاخير بقلم اروي عادل
اليوم الفراق
يوم سفر عمر
فى سطح العمارة إحدى أحياء القاهرة
يجلس عمر فى أنتظار حبيبته أروى حتى تأتى لكى يودعها و هنا ظهرت أروى وهى تلتفت و هنا وهناك لتتأكد أن لما يراها أحد هى تصعد على السطح
عمر ٠٠ فى ايه مالك هو أحنا بنسرق
أروى ٠٠ (تتحدث بتـ.ـو.تر) اه و أكتر كمان يعنى مكانش ينفع تسلم عليا و أحنا تحت وخلاص أنا خايفه يكون حد شافنى و أنا طالعه
عمر ٠٠ اهدى شويه بطلى قلق وترتينى
و كأنى دى أول مره نتقابل على السطح العماره
أروى ٠٠ بس يا عمر
( قطع عمر حديثها وقال)
عمر ٠٠ ششش اسكتى ولا كلمه خلينى ابصلك بس و أشبع منك.. أنا مش مصدق أنى مش هشوفك لمدة سنتين ياه هتوحشنى أوى يا أروى
أروى ٠٠ اسكت بقى هتخلينى أعيط .. أسمع بقى انت كل يوم هتكلمنى على النت مكالمة فيديو .
و أوعى يا عمر تبص على أى واحده غيرى أقسم بالله هقــ,تــلك
عمر ٠٠ هو انا أصلآ عينيه بتشوف غيرك انتى حبيبتى و صاحبتى و بـ.ـنتى و عمرى كله و هتبقى مراتى و أم أولادي
( هنا لم تستطيع أروى السيطرة على دmـ.ـو.عها رغم أنها حاولت أن لا تبكى أمام عمر لكن فقدة السيطرة على دmـ.ـو.عها و هنا أقترب عمر منها و قامة بمسح دmـ.ـو.عها وهو يقول)
عمر ٠٠ أنا مش عايز أشوف دmـ.ـو.عك دى أبدآ .
( ثم مسكها من ذراعيها و لف وجهها إليه هو يقول )
كمان انتى بتكون وحشه أوى و انتى بتعيطى على فكره
( كان بيحاول ينرفزها حتى تتوقف عن البكاء .. حينها قالت أروى بصوت أنثوي طفولى لا يخلو من الدلع)
أروى ٠٠ يا سلام يا خويا أوعى كده انا حلوه فى كل حالاتى
عمر ٠٠ حلوه بس ده انتى أميرتى الجميلة صاحبة اجمل عيون و أجمل ضحكه أم غمزات و أجمل شـ ـــفــايـــ ـف كمان
( هنا قامت أروى بضـ.ـر.ب عمر على صدره و هى تقول)
أروى ٠٠ بطل قلة أدب
عمر ٠٠ يا ساتر عليكى انتى مش بتفوتى أى حاجة
أروى ٠٠ اه أذا كان عجبك
عمر ٠٠ هههه عجبنى والله عجبنى.. هو أنا أقدر اقول غير كده المهم امسكى الأجندة دى
أروى ٠٠ ايه الأجندة دى
عمر ٠٠ دى من أول بكره تكتبى فيها يومياتك و انا كمان هكون معايا أجندة زيها
أروى ٠٠ مش فاهمه ليه
عمر ٠٠ دى عشان تكتبى فيها كل حاجة تحصلك كل يوم لمدة السنتين و انا كمان هعمل زيك و لما أرجع من السفر أنا هاخد الأجندة إللى معاكى وانتى هتاخدى الأجندة إللى معايا.. و كده كل واحد فين هيعرف كل حاجه حصلت مع التانى خلال السنتين
أروى ٠٠ أى حاجه أى حاجة
عمر ٠٠ أه أى حاجه و كل حاجة أحاسيسك
و مشاعرك أى حاجة بتحسى بيها. .من غير أحراج كأنك بتكتبى لنفسك ..وأنا هعمل كده بردو ا. قوليلى عندك الجرأه أنك تعملى كده
أروى ٠٠ طبعآ ياعمر انت عارف أنى عمرى ما خبيت عنك حاجة
عمر ٠٠ خلاص يبقى أنتى تاخدى إللى لونها بمبى المكتوب عليه عمر. .. و انا هاخد إللى لونها أزرق المكتوب عليه أروى
أروى ٠٠ تمام . اه صح انا جبتلك هديه اتفضل
( اخرجت أروى خاتم فضة من جيب البنطلونها مكتوب عليه أحرف الأوله من اساميهم و قامة بوضعوا فى إصبع يده
عمر ٠٠ خاتم ايه ده هو انتى بتخطبينى
أروى ٠٠ ( بأحراج) ده عشان أى واحده تحاول تقرب ليك و تشوف الخاتم تعرف انك بتاعى انا …
( هنا عمر مسكها من خدودها برفق وهو يقول)
عمر ٠٠ حبيبتى الغيوره
أروى ٠٠ تعرف انا لو أطول اعلق على ركبتك لوحة و اكتب عليها ممنوع الاقتراب هذا من ممتلكاتى الخاصة
( قهقه عمر على تفكير أروى الطفولى ثم قال )
عمر ٠٠ و الله هيوحشنى جنانك ٠ تعالى انتى بقى شوفى انا جبتلك اية
أروى ٠٠ ايه دى.. سلسله و فيها حجر كريم أخضر
عمر ٠٠ أه انا عارف انك بتحبى الأحجار الكريمة
تعرفى الحجر ده رمز للحب عند الفراعنة . و طول ما انتى لبسه فى ركبتك هيفضل حبنا موجود
( بعد ما قامة عمر بوضع السلسله فى عنق أروى قال)
عمر ٠٠ أنا لازم امشى كده هتأخر على الطياره
أروى ٠٠ ( بحـ.ـز.ن) هو ميعاد الطياره امتى
عمر ٠٠ بعد ساعتين … ومن غير عـ.ـيا.ط بالله عليكى
( عدى دقائق هم ينظرون لبعض فى صمت و كأن كل منهم يطبع ملامح الاخر فى ذكرته. و لم يكـ.ـسر الصمت غير صوت هاتف عمر كان زين صديقه يقول له أن السيارة جاهزه لتنقلوا للمطار بعد انتهاء المكالمة قالت أروى)
أروى ٠٠ خلاص هتمشى
عمر ٠٠ ( بحـ.ـز.ن ) هتوحشينى يا أورى
أروى ٠٠ ( بألــم) وانت كمان
عمر ٠٠ ( بخبث) أروى هو انا لو حـ.ـضـ.ـنتك دلوقتي هتزعلى
( ابتعدت أروى عن عمر و قالت)
أروى ٠٠ ايوه كده أظهر على حقيقتك .. دخلت عليا بطقم حنيه و كلام حلو و سلسلة هديه كل ده عشان توصل لغرضك إللى مش محترم
عمر ٠٠ الله يخرب بيت دmاغك .. انتى كبرتى الموضوع كده ليه .. كل إللى انا طلبتوا بس حـ.ـضـ.ـن
و خلاص انا ماشى مش عايز حاجة
( أستعد عمر للمغادرة عنـ.ـد.ما سمع صوت أروى و هى تقول)
أروى ٠٠ عمر انت هتمشى خلاص و تسيبنى
( هنا رجع عمر أليها و قامة بأحتضانها بقوة وهو يستنشق عبيرها … ثم انطلقه مسرعآ قبل أن بفقد السيطرة على نفسه وهنا أطلقت أروى صرح دmـ.ـو.عها التى كانت تنهمر على خديها مثل الشلال هى لا تعلم لماذا اتقبض قلبها فى ذلك الوقت و كان لديها شعور قوى بعدm الراحه
##################
بعد مرور شهرين من سفر عمر
####################
فى منزل محمود الكيلانى
داخل غرفة أروى فى المساء
————————–
تجلس أروى هى تكتب فى دفتر يومياتها كل ما حدث معاها خلال اليوم مثلما طلب منها عمر
بدأت الكتابه
!!!!!!!!!!
مساء الخير انه اليوم ٦٠ و انت بعيد عنى
اليوم جاء صاحب الشركة التى تعمل بها شقيقتى أسراء لطلب يديها لزواج منذ أن غادر منزلنا و المنزل منقسم نصفين نصف موافق و يرى أن الزواج من هذا الثري فرصة العمر لا تعوض لأسراء و النصف الآخر يرى أنه ستكون زواج غير متكافئ للفرق الكبير بينهم فى كل شيئ
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وهنا دخلت أشجان غرفة أروى و قالت
أشجان ٠٠ممكن تقوليلي انتى بتعملى ايه هنا و البيت كله مقلوب بره و انتى قعدة تكتبى و لا على بالك حاجة
أورى ٠٠ و أنا أعمل ايه يعنى يا ماما
أشجان ٠٠ يعنى انتى عجبك إللى اختك بتعملوا
أروى ٠٠ ياماما أنا رأي لا هيقدm ولا هيأخر كمان حضرتك عارفه أسراء كويس هى مش هتغير رأيها
أشجان ٠٠ قفلتيها فى وشى ..طيب قومى يلا كلمى أبوك
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور أسبوع
#############
كان يجلس جميع الأسرة أثناء المساء عنـ.ـد.ما قالت اسراء
أسراء ٠٠ بابا طارق جاى النهارده
محمود ٠٠ انتى لسه عند رأيك فى موضوع جوزك من صاحب الشغل بتاعك
أسراء ٠٠ ايوه يا بابا ده بعد أذنك طبعآ
محمود ٠٠ طيب فكرتى فى فرق إللى بينكم فى الحالة الاجتماعيه و السن
أسراء ٠٠ بابا فرق السن ١٠ سنين بس يعتبر مش كتير
أشجان ٠٠ طيب بالنسبال انه كان متجوز قبلك
أسراء ٠٠ ما حضرتك قولتى يا ماما قبلى لكن دلوقتى لاء. هو مطلق
أنجى ٠٠ فكرى كويس يا أسراء ده جواز
أسراء ٠٠ قولتلكم فكرت و انا راضيه عن قرارى
أشجان ٠٠ بس انا مش موافقه
محمود ٠٠ بقولكم ايه انا هدخل أنام و بكره تكونوا اخدتم القرار النهائى عشان نقفل الكلام فى القصة دى تانى
( بعد ما غادر محمود لغرفته قالت أورى )
أروى ٠٠ أسراء أيه أخبـ.ـار عادل
( عادل بيكون خطيبها و حبيبها السابق خطوبه دامت ٣ سنوات ولم يستطيع عادل تـ.ـو.فير مسكن لزوجيه حينها قرر السفر لتـ.ـو.فير المال لشراء شقه عنـ.ـد.ما علمت أسراء انه قرر السفر فسخت الخطوبه)
أسراء ٠٠ تقصدى ايه بكلامك يا أروى
أروى ٠٠ أسراء كلنا عارفين انك لسه بتحبى عادل بيقى ازاى عايزه تتجوزى طارق ولسه عادل جوه قلبك
أسراء ٠٠ يعنى عملى ايه الحب .. انا لازم أمشى ورا عقلى.. و بالعقل كده أنا عندى ٢٣ سنه عايزانى استنا كمان ٣ سنين لما عادل يقرر يرجع من السفر اكون سعاتها عندى ٢٦ و عقبال لما نتجوز و اخلف أكون عندى ٣٠ سنه.. افضل بقى طول حياتى أربى العيال
و حياتى تروح منى فى الفقر و قلة الحيله..
أنجى ٠٠ ده الطبيعى و سنة الحياة
أسراء ٠٠ طيب وليه مع أنى قدامى طارق إللى هيخلينى ملكه . شقة على النيل. عربية أحدث موديل لبس من احسن براندات . غير ده كله هو عايزنى بشنطة هدومى ..يعنى حاجة ببلاش كده
أروى ٠٠ كل إللى قولتى ده مش هيخليكى سعيدة ..اسراء فكرى أنتى هتتجوزى واحد و قلبك مع واحد تانى . بكره تنـ.ـد.مى
أشجان ٠٠ أهى أختك الصغيرة قالتلك اعقلى يا بـ.ـنتى بقى
أسراء ٠٠ خلاص سيبونى أجرب أنا واثقه أنى مش هنـ.ـد.م و طارق هو الاختيار الصح
أشجان ٠٠ خلاص براحتك . واللى بيشيل قربة مخرومة بتخر على دmاغة هو مش حد تانى
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور شهر
#############
أروى تجلس كعاده تكتب فى دفتر يومياتها
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عمر انا أسفة ياحبيبى لأنى لما اكتب لك فى يومياتى منذ أسبوع انت تعلم أنى كنت مشغوله بتحضير تجهيزات الزفاف شقيقتى أسراء و الحمدالله تم على خير… تعرف ياعمر رغم أن الجميع كانوا منبهرين بسخاء و الكرم الزائد لطارق كمان انه رجل خلوق متواضع يحترم الجميع.. الا أننى لم أرتاح لهذا الطارق لدي أحساس انه يتصنع ليس على طبيعته . ده غير نظراته أتجاهى يوجد بيها شيئ مريب لا اعلم يمكن هذا كل من وحى خيالى
المهم سوف أذهب إلى الفراش الآن تصبح على خير
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور ٤ شهور
##############
أستيقظت أروى على صوت شيجار ولدها مع أسراء
خرجت مسرعة من الغرفة و قالت…..
أروى ٠٠ فى ايه
أشجان٠٠ اهدى يا محمود مش كده انت قلبك و.جـ.ـعك
هنا حط محمود أيده على قلبه كأنه على وشك الإصابة بأزمة قلبية
محمود٠٠( بصراخ) بـ.ـنتك عايزه تفضحنا
#يتبع
#نبذه٠عن٠شخصيات٠الاساسية٠للرواية
#واعمارهم٠فى٠الوقت٠الحالى
بطلت الروايه #أروى ٢٢ عام
فتاه شقية مرح جميلة جذابه تمتلك جميع مقومـ.ـا.ت الأنثى الكامله …. طالبة كليه طب الفرقة الرابعه.. تحب القرأءه و الكتابه
من أسرة متوسطة الحال
الأب #محمود الكيلانى. ٥٠ عام.. رجل تربوية موجه أول للغة العربيه….
الأم #أشجان عبد الحميد ٤٦ عام.. ربة منزل أم مصريه أصيله
الاخوات
#أسراء ٢٦ عام .. فتاه جميلة طموحه خريجة تجاره انجلش
#أنجى ٢٤ عام.. فتاه جميلة اجتماعيه متواضعه آخر عام كلية هندسة
آخرهم أورى
#طارق الهاشمي زوج أسراء ٣٤ عام ..رجل أعمال ميسور الحال رجل قوى الشخصيه عنده حب التملك يحب السيطرة لديه ميول عدوانية اتجاه من يقترب من ممتلكاته .. لديه مشاعر سرية اتجاه أروى
#زين خطيب أنجى ٢٨ عام .. شاب طموح ذكى أحتماعية مهندس ديكور صديق مقرب لبطل روايتنا عمر
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بطل الروايه عمر
المهندس #عمر ٢٨ عام .. خريج الهندسة شاب وسيم ذكى قويه رياضى شخصية قويه واثق من نفسه نابغة فى الهندسه المعمارية رغم صغر سنه إلى أنه أثبت وجوده فى أكبر شركات المقاولات فى إحدى دول الخليج
من أسرة حالتها فوق المتوسط
الأب #عزت الصاوى ٥١ عام مدير فى إحدى البنوك
الأم #ليلى عثمان ٤٦ عام .. مديرة إحدى مدرس الحكومية .. وبـ.ـنت عم أشجان ام أروى
الأخت الوحيده #روان ٢٢عام صديقة الطفوله لأروى
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
اصدقاء عمر
#حسام من أكثر الأشخاص الذى يثق بيهم عنى
أصدقاء أروى
#روان #ريم
#عادل خطيب أسراء السابق
#غادة ٢٦ عام مهندسه ديكور شقيقة زين و صديقة أنجى و مـ.ـجـ.ـنو.نه بحب عمر لذلك تكره أروى هى أيضآ من سكان نفس العماره
ملحوظه توجد صداقه قويه بين عائلات الاصدقاء لانهم يسكنون فى نفس العماره
أما باقى الشخصيات سوف نتعرف عليها أثناء قرأت الروايه
↚
محمود ٠٠ انتى عايزه تفضحينا
أسراء ٠٠ اعمل ايه يا بابا أنا مش قدرة اكمل معاه
محمود ٠٠ اقول ايه للناس بـ.ـنتى عايزه تطلق بعد كام شهر من جوزها
أروى ٠٠( بصدmة) طلق ايه ده هو انتى لاحقتى
أسراء ٠٠ مالكيش دعوة أنتى يا أروى و كمان دى حياتى و انا حره فيها
محمود ٠٠ آمال لما هى حياتك و انتى حره فيها جاية ليا ليه
أسراء ٠٠ أنا أسفه يا بابا انا طبعا مقصدتش حضرتك انا اقصد أروى
محمود ٠٠ أروى دى اختك مش واحده من الشارع
أشجان ٠٠ محمود اهدى بالله عليك كل حاجة و ليها حل
محمود ٠٠ طيب قوليلى يا أشجان دى حلها ايه .. لسه من كام شهر كانت واقفه فى نفس المكان جات و قالت انا هتجوز طارق دى حياتى و انا حره فيها.. و النهاردة بردوا جايه و بكل بجاحة تقول انا عايزه اطلق من طارق دى حياتى و انا حره فيها
أسراء ٠٠ بابا ارجوك أفهمنى انا ماينفعش اكمل مع طارق
أشجان ٠٠ طيب ايه السبب فهمينا
( هنا سكتت أسراء وهى تفكر فى سبب مقنع يجعلهم يوافقون على الطـ.ـلا.ق وهنا قال محمود)
محمود ٠٠ شوفتى اهى سكتت اكيد مش عندها رد .
أسراء ٠٠ هو مش كفاية أنى مش عايزه اكمل حياتى مع طارق
محمود ٠٠ اخرسى بقى انتى ايه مش خايفه على سمعتنا قدام الناس ولا سمعة اخواتك البنات انا إللى ربيت أجيال مش قادر أربى بـ.ـنتى
( وهنا محمود كاد بفقد الوعى عنـ.ـد.ما جلس على الكرسى كان واضح عليه التعب وهنا صرخ الجميع وقالت أروى بصراخ )
أروى ٠٠ أنجى بسرعه هاتى جهاز الضغط من على مكتبى كمان هاتى برشام القلب بتاع بابا
(هنا صرخت أسراء )
أسراء ٠٠ ( برعـ.ـب ) بابا مالك …بابا انا أسفه
أروى ٠٠ ( بصراخ ) ابعدى عنه انتى عايزه ايه منه تانى
أسراء ٠٠ أروى انا مقصدتش
( قطعت أروى حديثها وهى تقول بعصبية)
أروى ٠٠ طول عمرك أنانية مابتحبيش غير نفسك مايفرقش معاكى أى حد حتى أهلك
( و هنا سقطت أسراء أرضآ مغشى عليها هذا ما زاد الطين بلة )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المساء من نفس اليوم
الجيع مجتمعون حول محمود بعد ما تحسنت حالته الصحية بعد ما علم ان أسراء حامل كما أنها ترجعت عن فكرة الطـ.ـلا.ق من طارق
وهنا وصل طارق بعد ما اتصل عليه محمود وبعد ما القى تحية المساء قال
طارق ٠٠ خير يا عمى اتصلت بيا قولت انك عايزنى ضرورى
محمود ٠٠ طيب أقعد يابنى الأول
أشجان ٠٠ قولى تشرب أيه ولا تتعشا الأول
( من غير مقدmـ.ـا.ت قال)
طارق ٠٠ ياريت كوبية قهوة و تكون من أيدك يا أروى
أروى ٠٠ ( بأستغراب ) حاضر
( كانت أروى ملاحظة نظراته طارق الملفته أليها و اهتمامه الزائد بيها )
بعد دقائق جاءت أروى وهى تحمل صينية عليها فنجان القهوة وعنـ.ـد.ما قامت بتقديم القهوة إليه تعمد طارق ملامسة يدها بطريقة أثارت شكوك أروى أتجاه نوايا طارق إليها… لكنها نفضت الفكره من دmاغها وقالت لنفسها أكيد أنها تتوهم )
أشجان ٠٠ طارق مبروك أسراء حامل
طارق ٠٠ ( بدهشة ) حضرتك بتهزرى صح
أنجى ٠٠ وهى دى فيها هزار
طارق ٠٠ حامل أزاى يعنى
محمود ٠٠ لا إله إلا الله إيه إللى انت بتقولوا يابنى
أشجان ٠٠ أكيد أتلخبط من المفجأه
( مرت ثوانى و طارق ينظر إلى أسراء بطريقة غير مفهومه كما كان واضح انه غير سعيد بهذا الخبر)
أسراء ٠٠ فى ايه انت بتبصلى كده ليه
( كان الجميع متـ.ـو.تر من رد فعل طارق على الخبر حامل أسراء هنا قررت أروى أن تغير حالة التـ.ـو.تر عنـ.ـد.ما قالت)
أروى ٠٠ أبيه طارق قولى بقى انت نفسك فى بـ.ـنت ولا ولد
( هنا نظر طارق لأروى و أخيرآ ابتسم بأتسامه خبيثة وقال)
طارق ٠٠ بـ.ـنت وتكون شبهك و هسميها أروى كمان
أسراء. ٠٠ كنت فاكره انك هتقول انك عايز بـ.ـنت شبهى انا
أشجان ٠٠ و انتى ايه و أروى أيه فى النهايه انتم أخوات
طارق ٠٠ طيب أستأذن أنا دلوقتى .. وانتى يا أسراء خليكى هنا النهاردة لانى عندى شغل لحاد الصبح
( ثم غادر دون انتظار أى رد من احد )
أسراء ٠٠ شوفتم ده شكل واحد لسه عرف ان مـ.ـر.اته حامل
أشجان ٠٠ معلش يابـ.ـنتى فى ناس مبتعرفش تعبر عن إللى جواها
هنا أستأذنت أروى لكى تذهب إللى غرفتها ..وعنـ.ـد.ما دخلت الغرفة مسكت القلم و كتبت فى دفتر يومياتها كل ما حدث طول اليوم
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى إحدى الملاهي الليليه
يجلس طارق على البـ.ـار يشرب مشروبات كحوليه مع شادى صديقه الوحيد و كاتم أسراره و شريكه.. و بعد ما حكى طارق له مع حدث .. ثم تذكر ماذا قال له دكتور أستشارى أمراض الذكورة و العقم من
٥ أعوام عنـ.ـد.ما كان متزوج المره الاولى
###########
فلاش باك
############
طارق ٠٠ انت بتقول أيه يا دكتور
الدكتور ٠٠ أنا عملت التحليل ده ٣ مرات وفى كل مره نفس النتيجة
طارق ٠٠ يعنى انا عمرى ما هكون أب
الدكتور ٠٠ للأسف دى الحقيقة التحليل إللى قدامى بتقول كده
طارق ٠٠ طيب مافيش علاج أنا ممكن أسافر ايه مكان فى العالم
الدكتور ٠٠ للأسف مافيش علاج لحالتك
طارق ٠٠ يعنى مافيش أمل انى اكون أب
الدكتور ٠٠ أنا أسف
##############
العودة من الفلاش بال
###############
طارق ٠٠ ( بعصبية ) واحده زى دى خـ.ـا.ينه انا جبتها و نضفتها و عملتها واحده ست عايزه تضحك عليا انا
شادى٠٠ أهدى يا طارق مش يمكن إللى فى بطنها ده يكون فعلآ أبنك
طارق ٠٠ ابنى ازاى انت عارف انى مابخلفش
شادى ٠٠ مافيش حاجة بعيده عن ربنا
طارق ٠٠ مستحيل يكون إللى فى بطنها ده ابنى
شادى ٠٠ خلاص اعمل تحليل دى أن أى و أتأكد انه مش أبنك و بعدين أعمل إللى انت عايزه
طارق ٠٠ بيقى لازم أستنا لما تولد بعدين أعمل تحليل
و أتأكد وبعدها لازم أعرف مين الكل،ب إللى خانتنى معاه وبعدين انا هعرف شغلى معاهم
شادى ٠٠ ده الحل الوحيد.المهم انسى قولى أيه أخبـ.ـار أختها
طارق ٠٠ أروى ياه يا شادى دى حورية من الجنة ماشيه على الأرض .. كل حاجه فيها جميلة و مظبوطة على مسطره شعرها الناعم الطويل عينها الزرقه جـ.ـسمها المنحوت و……….. ( قطع شادى كلامة و قال )
شادى ٠٠ أيه اهدى شوية و اوعى تنسى انها أخت مراتك
طارق ٠٠ أه فكرتنى ليه بس .. تعرف انا عشان خاطر أروى بس . النهاردة مسكت نفسى. ماقت*لتش أسراء لما قالتلى أنها حامل
شادى ٠٠ يعنى عشان خاطر أروى ممكن تعدى خيانة أسراء
طارق ٠٠ أنا عشان خاطر أروى ممكن اعمل ايه حاجة
بس بردوا أسراء لازم تدفع تمن خيانتها ليا بس مش دلوقتى على الأقل
شادى ٠٠ آمال امتى
طارق ٠٠ كل شئ فى وقته حلو..
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
#############
بعد مرور ٨ شهور
بعد ولادة أسراء بشهر
##############
تجلس أروى فى غرفتها أمام الاب توب تتحدث الى عمر عبر الإنترنت
———
عمر ٠٠ انا تعبت ماعندش قادر كل يوم بيعدى عليا وانا بعيد عنك كأنه سنه
أروى٠٠ معلش هانت فات سنه و شهرين و فاضل
٨ شهور
عمر ٠٠ مالك بتتكلمى ببساطه كأنهم ٨ ايام
أروى ٠٠ يعنى هعمل ايه لازم نستحمل.. المهم زين وأهلو كانوا عندنا امبـ.ـارح عشان يخطبوا أنجى
عمر ٠٠ أه عرفت زين قالى .. آه صح فكرتينى ايه حكاية العريس إللى كان متقدmلك من يومين
أروى ٠٠ انت عملتوا عريس .. ده واحد اتقدmلى و انا رفضت عادى زيه زى غيرو
عمر ٠٠( بعصبية ) آه يعنى كان في غيرو .. و انا نايم على ودانى طبعآ
أروى ٠٠ عمر إللى بتقولوا ده .. الحكاية كلها أنى ماكنتش عايزه ادايقك
عمر .. لا بعد أذنك بعد كده متخبيش عليا حاجة
أروى ٠٠ حاضر .. قولى مين إللى قالك طنط ليلى ولا روان
عمر ٠٠ ماما هى إللى قالتلى .. و على فكره انا طلبت منها تكلم خالتى أشجان عن خطوبتنا .. خلينا نرتبط رسمى .. عشان نخلص من موضوع خطابك إللى ظهروا فجأة دول
أروى ٠٠ ( بفرحه) بجد يا عمر
عمر ٠٠ بجد يا قلب عمر
أروى ٠٠ متعرفش انا فرحانه أد ايه
عمر ٠٠ أن شاء الله ربنا يقدرني و انا هخليكى أسعد بـ.ـنت فى دنيا
أروى ٠٠ انا أسعد بـ.ـنت طول ما انت معايا
عمر ٠٠ كفايه عشان انا مش مستحمل كلمتين تانى هتلاقينى على أول طياره راجعة مصر
أروى ٠٠ عارفاك مـ.ـجـ.ـنو.ن و تعملها .. ايه ده الفجر أذن
عندنا
عمر ٠٠ هنا الفجر أذن من زمان
أروى ٠٠ خلاص أسيبك تصلى و تنام شويه
عمر ٠٠ خليكى معايا شويه بكرة اجازة ده اليوم الوحيد إللى بعرف اكلمك و أشوفك فيه طول الاسبوع
أروى ٠٠ معلش و بكره هحاول اكلمك .. تمام
عمر ٠٠ حاضر يا حبيبتى تصبحى على خير
( إنتهت المكالمة الفيديو )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى مساءاليوم التالى
يجلس محمود و أشجان فى غرفتهم يتحدثون
محمود ٠٠ هى حكاية جوز بـ.ـنتك بقاله شهر من يوم ما ولدته وهو سيبها هنا
أشجان ٠٠ لا هو جاى ياخدها النهاردة اتصل بيها و قالها تجهز نفسها
محمود ٠٠ طيب كويس
( بعد ساعة جاء طارق و أخده أسراء ثم ذهب بيها الى المستشفى بحجة أنه يريد أن يطمئن على الطفل لكنه عمل تحليل دى أن أى دون علم أسراء)
وبعد أسبوع ظهرت نتيجة التحاليل
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى شقه فخم على النيل
تجلس أسراء تداعب طفلها عنـ.ـد.م جاء طارق و وجه عابس و قال
طارق ٠٠ حلو أبنك بس مش طالع شبهك
أسراء ٠٠ آه صح
طارق ٠٠ يمكن طالع شبه أبوه
أسراء ٠٠ آه فعلا هو ممكن يكون شبهك يا طارق
طارق ٠٠ ليه هو أنا أبوه
( هنا اتسعت عين أسراء وقالت)
أسراء ٠٠ انت بتقول أيه
طارق ٠٠ بقول الحقيقة .. مين ابوه الولد ده
( هنا صرخت أسراء و هى تقول)
أسراء ٠٠ طارق انت كده اتعديت حدودك ازاى تتهمنى بحاجة زى دى .. لا انت اكيد مش بعقلك
طارق ٠٠ أسمعى يا بت بلاش تعملى فيه الشريفة هانم …لأنك واحده وس*خه مقرفه و خيانه.. عندك عيل فى الحـ.ـر.ام من راجـ.ـل غير جوزها
أسراء ٠٠ لا انت أكيد مـ.ـجـ.ـنو.ن ..
طارق ٠٠ اخرسى و اوعى تتعدى حدودك معايا و اعرفى انتى بتكلمى مين.كمان يا حلوه انا عقيم
ما بخلفش
( اتصـ.ـد.مة أسراء من كلام طارق ثم بلعت ريقها و قالت بتأتأة )
أسراء ٠٠ عادى ممكن يحصل و مافيش حاجه بعيده على ربنا
طارق ٠٠ انتى مصنوعه من أيه لسه هتكدبى ايه البجاحه دى
( ثم صفعة على وجهها عدة مرات ثم قامة بخـ.ـنـ.ـقها حتى احمر وجهها لكنه سيطر على انفعاله فى اللحظه الأخير.. ثم رمى التحليل فى وجهها)
طارق ٠٠ ده تحليل دى أن أى .. و التحاليل بتقول أن الولد مش أبنى .. ايه لسه مصمم على كدبك
( وهنا انهارت أسراء و هى تصرخ و تبكى بهستريا و تقول )
أسراء ٠٠ لأ ٠٠٠ لأ ٠٠٠ لأ مش ممكن لأ.. مستحيل
طارق ٠٠ أصرخى و عيطى اعملى إللى انتى عايزاه عشان المهم لما أرجع من بالليل عايزه اعرف كل حاجه ..كمان مين أبو الولد ده .. ده أحسنلك مفهوم
( ثم تركها و خرج و هى فى حالة لا يرثى لها
وبعد ساعة من البكاء و النحيب المتواصل مسكت الهاتف و قامت بالاتصال بشخص وقالت )
أسراء ٠٠ تعالى على بيتى حالآ عايزاك
↚
أسراء ٠٠ تعالى على بيتى حالآ عايزاك
(إنتهت المكالمة )
هنا ذهبت إلى طفلها الذى بدء فى البكاء حملت الطفل و هى تقول
أسراء ٠٠ أنا أسفه يابنى و الله ماكنتش أعرف انك مش أبن طارق … والله كانت غلطه و شكلى هفضل أتدفع ثمنها طول حياتى….
وهنا تذكرت ما حدث بعد شهرين زوج من طارق
##############
فلاش باك
##############
بعد شهرين من زواج تغير طارق تمامآ كان دائما خارج المنزل لا يرجع للمنزل بعد منتصف الليله وكان كل ليلة يأتى المنزل هو سـ.ـكـ.ـر.ان و يفوح منه رائحة عطر نسائى …
مما جعل أسراء فى أشـ.ـد النـ.ـد.م من هذا الزواج
كانت أسراء جالسة تتصفح على الإنترنت عنـ.ـد.ما رن جرس الباب و عنـ.ـد.ما قامت بفتح الباب أتسعت عينيها بدهشة و هى تقول
أسراء ٠٠ عادل ازاى .. مش ممكن
عادل ٠٠ أيه شوفتى عفريت
أسراء ٠٠ لأ بس .. انت رجعت من السفر امتى
عادل٠٠ رجعت لأنى إللى كنت مسافر عشانها سابتنى
و اتجوزت الراجـ.ـل غنى إللى هيحققلها أحلامها
( كان بيقصدها هى)
أسراء ٠٠ مالهوش لازمة الكلام ده دلوقتى فى الاخر ده قسمة ونصيب
( وهنا اتعصب عادل عليها و صرخ فيها و هو يقول)
عادل٠٠ لا ده مش قسم و نصيب ده جشع و طمع منك انا ازاى ما كنت شايفك على حقيقتك
أسراء ٠٠ عادل امشى عشان خاطرى و كفايه كده
عادل ٠٠ امشى طيب مش تفرجينى على شقتك الأول
( هنا دخل الشقه و قفل الباب وراه و هو ينظر فى جميع أنحاء المنزل ثم قال)
عادل ٠٠ برافو شقة روعة بصراحه ..و كمان على النيل زى ما كنتى بتحلمى بالظبط. بس ياترى تستاهل تسيبنى عشانها
أسراء ٠٠ لو سمحت يا عادل أمشى و كفايه كده حـ.ـر.ام عليك انا فيا إللى مكفينى
عادل ٠٠ حـ.ـر.ام عليا انا ولا حـ.ـر.ام عليكى انتى دmرتى حياتى و كـ.ـسرتى قلبى
أسراء ٠٠ أنا زيك حياتى أدmرت .. اتجوزت راجـ.ـل انا بالنسباله مش اكتر من قطعت ديكور فى البيت راجـ.ـل مش حاسس بوجدى …انا كنت فاكره انى ممكن انساك بحياة العز و الرفهيه طلعت غلطانه .. انا قدامك دلوقتى نـ.ـد.مانه بس بعد فوات الأوان
( وهنا حـ.ـضـ.ـن عادل وجهها يديه وقال)
عادل ٠٠ أطلقى منه .. انا لسه بحبك
أسراء ٠٠ و الناس تقول عليا ايه لما أطلق بعد شهرين جواز
عادل ٠٠ مش مهم كلام الناس المهم نكون مع بعض
( ثم فجأه قامه بتقبلها بشوق و رغبه قويه حتى كاد يلتئم شفتيها حاولت أسراء تقاوم لكن حبها اشتياقها إلى عادل كان أقوى إلى أن استسلمت إليه
لقد وقعت فى الفسق وفعلت أثم عظيم سوف تنـ.ـد.م عليا ما تبقى من حياتها )
###############
العودة من الفلاش باك
################
أسراء تتحدث مع نفسها وهى تنظر لطفلها
اسراء ٠٠ يارب انت عارف انتى توبت و استغفرت كتير على ذنبى .. دى كانت المره الوحيده إللى عملت فيها كده بعدها حاولت الطلق من طارق بس لما عرفت انى حامل قررت انى اعيش مع طارق مما يرضى الله
..يارب انا طالبه منك الستر يارب الستر يارب……( هنا رن جرس الباب)
فتحت الباب وقال
أسراء ٠٠ ادخل يا عادل
عادل ٠٠ فى ايه مالك انا استغربت من اتصالك
أسراء ٠٠ طارق عرف إللى حصل بينا
عادل ٠٠ ازاى عرف منين دى حاجه بقالها تقريبآ سنه
أسراء ٠٠ طارق طلع مابيخلفش
عادل ٠٠ ( بصدmة) يعنى أيه … تقصدى ان الولد ده أبنى . ازاى تخبي عليا حاجة زى دى
أسراء ٠٠ أنا ماكنتش اعرف و اتصـ.ـد.مت زيك بالظبط
( حـ.ـضـ.ـن عادل الطفل و قال انت ابنى أنا)
عادل ٠٠ انتى لازم تطلقى و نتجوز
أسراء ٠٠ مش بسهوله دى طارق مش ناوى على خير انا متأكد . سكوته ده قلقنى اكيد بيدبر لحاجة
عادل٠٠ صح عندك حق لما هو كان عارف من الأول ليه استنا الوقت ده كله عشان يتكلم
أسراء ٠٠ أنا خايفة
عادل ٠٠ مـ.ـا.تخفيش و قومى لمى هدومك انا هخدك من هنا
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى نفس الوقت أمام جامعة القاهرة
أروى و أصدقائها أمام الجامعة يتحدثون
فجأة ظهر أمامها طارق وهنا قالت أروى
أروى ٠٠ أبيه طارق انت بتعمل ايه هنا
طارق ٠٠ كنت عايز اتكلم معاكى فى موضوع
أروى ٠٠ ( بأستغراب) تتكلم معايا انا .. خير
طارق ٠٠ممكن نتكلم وانا بوصلك للبيت
( هزت رأسها بالموافقه ثم ركبت السيارة تحدث طارق وقال )
طارق ٠٠ ايه أخبـ.ـار الدراسة
أروى ٠٠ تمام
طارق ٠٠ أيه رأيك نروح نتغدا فى أى مكان
أورى ٠٠ لا معلش مش هينفع .. لانى لازم أروح ممكن تقولى كنت عايزنى فى ايه يا أبيه طارق
طارق ٠٠ أولآ أسمى طارق من غير أبيه
أورى ٠٠ هو فيه ايه بالظبط ممكن أفهم
قال طارق و بدون مقدmـ.ـا.ت
طارق ٠٠ أروى انا بحبك من أول مره شوفتك فيها وانا مش قادر افكر فى اي واحده غيرك
( اتصـ.ـد.مت أروى و هنا أتأكدت من شكوكها أتجاه طارق)
أروى ٠٠ ( بعصبيه) لو سمحت نزلنى هنا
طارق ٠٠ أنا عارف أنى فجأتك بكلامى بس
( قطعت أروى حديثه و قالت)
أروى ٠٠ ( بعصبية) مافيش بس انت أزاى تفكر فيا كده ..
طارق ٠٠ أروى صدقنى مش بأيدى
أروى ٠٠ أسكت ولا كلامه تانى .. انت ناسى انك جوز أختى
طارق ٠٠ أختك هههه .. أختك واحده خـ.ـا.ينه
أروى ٠٠ أخرس قطع لسانك اختى أشرف منك
طارق ٠٠ اتفضلى شوفى الشريفه مع مين فى بيتى دلوقتى
( اتصـ.ـد.مت أروى عنـ.ـد.ما رأت من الهاتف طارق أسراء مع عادل هى تقوم بجمع أغراضها لأستعداد للمغادرة المنزل وهنا قالت )
أروى ٠٠ مش ممكن .أكيد فى حاجه غلط أختى مـ.ـا.تعملش كده.. ودينى عندها انا لازم أفهم أكيد احنا فاهمين غلط
طارق ٠٠ احنا أساسآ رايحين على بيتى
( بعد ربع ساعة … كانت أسراء و عادل على وشك المغادرة عنـ.ـد.ما وصل طارق و أروى إلى المنزل وهنا قال طارق هو ينظر لهم بأحتقار و اشمئزاز )
طارق ٠٠ على فين كده .. يعنى مش كفايه انك زوجه خـ.ـا.ينه كمان رايحه تهربى معاه
عادل ٠٠ خلى كلامك معايا .. أسراء مالهاش …
( هنا قطع طارق حديثة)
طارق ٠٠ و انت بدافع عنها بصفتك ايه .. آه انت العشيق مش كده
( كانت أسراء تنظر إلى أروى وهى لا تفهم سبب وجدها مع طارق ثم قالت )
أسراء ٠٠ أروى بتعمل ايه هنا
طارق ٠٠ هى ماكنتش مصدقه ان اختها ست خـ.ـا.ينه فجات تشوف بعينها
( بأحراج و خــــوف على اختها قالت أسراء)
أسراء ٠٠ امشى يا أروى مالكيش دعوة باللى بيحصل هنا
طارق ٠٠ لأ أروى طرف أساسي .. ده غير انها الوحيدة إللى تقدر تنقذكم من الورطة إللى انتم فيها
عادل ٠٠ طيب اسمع بقى أسراء انت هطلقها أو هترفع عليك قضية خلع .. وكده كل واحد يروح فى حال سبيلو
طارق ٠٠ هههه تعرف ان دmك خفيف .. اسمع يلا شكلك متعرفنيش ..و متعرفش مين هو طارق الهاشمي اللى انت اتهكت عرضى يعنى ممكن ادفنك مكانك و مالكش عندى دية أو مكالمة تليفون منى مش هتشوف الشمس تانى طول حياتك انت فاهم
أسراء ٠٠ انت عايزه ايه يا طارق
طارق ٠٠ أيوه هو ده الكلام المظبوط .. انا عايز أروى
أسراء ٠٠ ( بصراخ) انت بتقول أيه . عايز اختى
طارق ٠٠ على سنة الله و رسوله
أسراء ٠٠ عايز تجمع بين اختين ده حـ.ـر.ام شرعآ
طارق ٠٠ لما اطلقك مش هيبقى حـ.ـر.ام .. بالمناسبة انتى طــالـــق طــالـــق طــالـــق بتلاته .. كده يجوز انى اتجوز أختك
أسراء ٠٠ أروى مش ممكن تتجوزك نجوم السما اقربلك منها انت فاهم
طارق ٠٠ تمام يبقى استعدى للفضيحه الكبيره العار إللى هيفضل ملازمكم العمر كله
أسراء ٠٠ تقصد ايه
طارق ٠٠ ببساطه هرفع عليك قضية نسب و تحليل بسيط هيثبت ان الولد ده مش أبنى .. كمان انا حاطت كاميرات فى جميع أنحاء الشقه..يعنى كلامك انتى و حبيب القلب عادل و اعترفكم ان الولد ابنه ٠ متصور صوت و صوره.. تفتكرى لما الأستاذ الفاضل محمود معلم الأجيال يشوف بـ.ـنته مع عشيقها كمان مخلفه فى الحـ.ـر.ام .. اه انا كنلن بفكر أنشر الفيديو ده على النت هيبقى تريند
عادل ٠٠ ده إللى كانت بتخطط ليه من الأول
طارق ٠٠ برافو عليك ايوه هو ده إللى كنت مخطط لي من الأول
أسراء ٠٠ حـ.ـر.ام عليك انت عارف بابا مريـ.ـض قلب ممكن يم،وت فيها
طارق٠٠ مافكرتيش انتى ليه فى ابوكى وانتى فى أحضان عشيقك
(كانت أروى تستمع فقط و لم تنطق حتى لو حرف فكانت و مازالت لم تستوعب ما يحدث و كأن الصدmة أصابتها بشلل تام كانت مثل الجثة التى بلا روح فجأه ينهار كل شئ أمامها وهى تفكر بأبوها
و انه مستحيل قلبه الضعيف يتحمل مرار الفـ.ـضـ.ـيحة و وصمة العار الذى سوف تصيب العائلتها مدى الحياة. و حبها حياتها عمر .
.و هنا صرخت أروى بعد صمت طويل و هى تضع يديها على أذنيها و تقول)
أروى ٠٠ ( بقهر و بكاء) اخرسوا مش عايزه أسمع حاجة كفايه .. كفايه حـ.ـر.ام عليكم
( هنا حاولت أسراء تحـ.ـضـ.ـن أختها حتى تهدء لكن أروى دفعتها بعيد عنها و هى تقول)
أروى ٠٠ ابعدى عنى .. انتى لعنه ..ضيعتينا منك لله
أسراء ٠٠ ( ببكاء) انا أسفه و الله ماكنش قصدى دى كانت لحظة ضعف و حصلت مره واحده بس
أروى ٠٠ لحظة ضعف خلفتى ولد فى الحـ.ـر.ام و تقولى لحظة ضعف
( هنا على صوت بكاء أسراء و كانت فى حالة إنهيار تام بينما اقترب منها عادل و حاول يواسيها و هنا قال طارق)
طارق ٠٠ أروى أنا لسه مستنى ردك
( كانت أروى بتحاول تكون قويه أمامه عكس ما تشعر به من ضعف و انكسار برغم ذلك تحدثت إليه بقوة و حزم وقالت )
أروى٠٠ انتى انسان مش طبيعى .. من كل عقلك متخيل أنى ممكن أوافق أنى اتجوزك
طارق ٠٠ أه هتوافقى … اما فضيحت أختك هتكون على كل لسان
أروى ٠٠ وانا لما اتجوز جوز أختى مش هتبقى فضيحه بردو
طارق ٠٠ ده شرع ربنا و جوازنا هيكون على سنة الله و رسوله فين الغلط فى ده
( هنا قامت أسراء و مسكت يد أورى و قالت بصوت مبحوح من البكاء )
أسراء ٠٠ يلا يا أروى نمشى من هنا
طارق ٠٠ تمام بس هستنا ردك يا أروى الا أنتى عارفه إللى هيحصل
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى منزل محمود الكيلانى
عنـ.ـد.ما وصلت أسراء المنزل اخبرت الجميع ان طارق طلقها .. بينما أروى توجهت إلى غرفتها و أغلقت الباب
ثم ودخلت فى نوبة بكاء كانت منهاره ضعيف يأسه و هى تفكر فى حياتها التى انهارت فجأه أمامها
بعد ساعات من البكاء و النحيب كانت تبدو شاحبه للغاية .. وفى حالة لا يرثى لها و هنا قررت تكف عن البكاء و أزاحت دmـ.ـو.عها بأناملها ثم مسكت قلمها و دفتر يومياتها و كتبت كل ما حدث معاها وكل ما تشعر بيه فى ذلك اللحظة.. و كأنها تتحدث مع عمر
و انتهت كتاباتها و هى تكتب
لماذا يسـ.ـر.قون منى حلم الطفوله بأنى أكون زوجتك لماذا يعـ.ـا.قبوننى على ذنب لم أرتكبة
لماذا عليا أن أدفع ضريبة أخطاء غيرى
لماذا عليا انا أن أضحى من أجل الآخرين
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور أسبوع
محمود ٠٠ أنا اتصلت على طارق عشان اعرف سبب الطـ.ـلا.ق يمكن نلاقى حل مشكلة
و يرجعوا لبعض
أشجان ٠٠ يارب انا مش عارفه إللى بيحصلنا ده
محمود ٠٠ أيه لسه أروى تعبانه
أشجان ٠٠ مش عارفه ايه إللى صابها دى حتى لما قولتها أن عمر طلب يخطوبها مفرحتش مع أنى عارفه أد ايه هى متعلقه بعمر
محمود ٠٠ على العموم نشوف موضوع أسراء الأول و بعد كده انا هتكلم معاها
( رن جرس الباب فتحت أنجى)
أنجى ٠٠ بابا أبيه طارق وصل
محمود ٠٠ اتفضل يابنى .. طمنى عامل ايه
طارق ٠٠ أنا تمام الحمدالله
أشجان ٠٠ تحب تشرب ايه
طارق ٠٠ استنى شوية يمكن نشرب حاجة حلوه بعد ما عمى محمود يوافق على طلب ايد بـ.ـنتكم
( ابتسم محمود و أشجان ظنوا انه يقصد انه سوف يرد أسراء لعصمته مرخ ثانيه )
أشجان ٠٠ طبعآ هيوافق . انت و أسراء مالكوش غير بعض و لازم ابنك يتربى فى حـ.ـضـ.ـنكم
طارق ٠٠ بس انا مش اقصد أسراء بكلامى انا قصدى أروى
↚
طارق ٠٠ بس انا مش أقصد أسراء بكلامى انا اقصد أروى
محمود ٠٠ معلش يابنى شكلى سمعت غلط انت قولت ايه
طارق ٠٠ لأ حضرتك سمعت صح انا جاى النهاردة اطلب منك أيد أروى
( اتنفض محمود من مكانه كأنه أصابه صاعقة كهربائيه من الصدmة كما كان هو حال أشجان وهنا صرخ محمود بعصبية و قال)
محمود ٠٠ انت اتجننت أزاى تفكر تيجى تطلب منى طلب زى ده
طارق ٠٠ ليه هو أنا طلبت حاجة حـ.ـر.ام ولا عيب انا عايز اتجوز بـ.ـنتك على سنة الله و رسوله أيه المشكله فى كده
محمود ٠٠ المشكلة انك جوز أختها
طارق ٠٠ لأ حضرتك مش اخد بالك أنا طلقت أسراء و بالتلاته كمان يعنى مافيش لينا راجعه تانى
( دى كانت أول مره يعرف ان طارق طلق أسراء بالتلاته)
أشجان ٠٠ و حتى لو طلقتها بالتلاته .. ده ما يمنعش انها كانت مراتك وأم أبنك
طارق ٠٠ انا متهيألى إنك تسألوا صاحبت الشأن الأول بعد كده تقرروا
أشجان ٠٠ مش محتاجين نسألها.. أروى مستحيل توافق على حاجة زى دى …
طارق ٠٠ و لو وافقت
محمود ٠٠ ( بعصبية) انت فاكر نفسك مين جاى و بكل وقاحه و برود أعصاب تطلب أيد بـ.ـنتى
أيه فاكر بناتى لعبه فى أيدك ترمى واحده و تاخد التانيه
أشجان ٠٠ اسمع مش انت جاى تطلب أيد أروى طيب. أحنا مش موافقين ممكن تتفضل تمشى من هنا لو سمحت
طارق٠٠ مش قبل ما أسمع رد أروى الأول
أشجان ٠٠ بقولك ايه …
( قطع محمود عبـ.ـارتها و قال)
محمود ٠٠ نادى أروى خلى يسمع رافضها بنفسه طالما مصمم
( وهنا جاءت أروى وهى تسير بخطوات بطيئة وهى مرعوبه من القادm)
أروى ٠٠ ايوه يا بابا
محمود ٠٠( بسخريه) تعرفى طارق بية جاى ليه
أروى ٠٠ عارفه سمعتكم صوتكم كان عالى
أشجان ٠٠ يبقى خلي يسمع رافضك بنفسه
( كانت تتحدث بصعوبة و كأن ضاعت كلمـ.ـا.ت منها وهى تقول)
أروى ٠٠ بس .. يا ماما …أنا… مو.. موافقة
( كانت صدmة قويه التى هزت كيانهم كما أنهم فقدوا القدرة على الأستيعاب ما حدث )
أشجان ٠٠ أروى انتى واعيه على انتى قولتى دلوقتى
أروى ٠٠ اه واعيه .. و موافق على طلب ابيه طارق
( وهنا مسكت أروى من ذراعيها و قامت بهزها بقوه و هى تقول لها)
أشجان ٠٠ انتى ايه إللى جرالك فوقى ده كان جوز أختك .. ده انتى لسه بتقولى عليه أبيه طارق
طارق ٠٠ أظن بعد موافقت أروى لازم توافقوا انتم كمان
محمود ٠٠ (بعصبية) أسمع يا طارق انا معنديش بنات للجواز و اتفضل من غير مطرود
أروى ٠٠ بس يا بابا
( قطع محمود عبـ.ـارتها و هو يصـ.ـر.خ فيها بصرامة ويقول)
محمود ٠٠ انتى تخرسى خالص .. و أدخولى جوه
طارق ٠٠ ( ببرود)أنا همشى دلوقتى بس هرجع بعد يومين تكون اهدى شويه عشان نعرف نتكلم
( ثم غادر فورآ دون انتظار ردهم )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور يومين
بعد عرض طارق للزواج من أروى كان المنزل عبـ.ـاره عن بركان على وشك الانفجار ..
أروى مصممه على رأيها
أنجى مازالت غير مستوعبة موقف شقيقتها.
أشجان كأم ترى أن فى شئ مريب فى الموضوع..
محمود يشعر بالفشل كأب فى تربية بناته
أسراء وافقت على الزواج دون تردد مما أثاره شك الجميع
فى غرفة أروى
أشجان ٠٠ أنا مش مصدقه انك أنتى أروى بـ.ـنتى ..
و انك ممكن تعملى كده فى أختك
أروى ٠٠ ماما اذا كانت أختى موافق بيقى فين المشكله
أشجان ٠٠ المشكله انى مش مصدقاكى.. لا انتى و لا أختك فى حاجة احنا مش فاهمينها
أروى ٠٠ ماما مافيش حاجة .. غير أنى عايزه احقق أحلامى و أبيه طارق قصدى طارق هيعملى إللى انا عايزاه
أشجان ٠٠ لو أسراء هى إللى كانت بتقول الكلام ده كنت صدقتها لكن أنتى لأ ده مش تفكيرك و لا دى أحلامك
أروى ٠٠ اتغيرت و أحلامى كمان اتغيرت
أشجان ٠٠ وانا مش مصدقاكى .. اسمعى انا هتصل بعمر و هو اللى هيقدر يعرف انتى مخبيه ايه
( هنا صرخت أروى هى تترجاه أمها و تقول)
أروى ٠٠ (بخــــوف) لا يا ماما عمر لأ .. أبوس ايدك يا ماما ..عمر لأ .
أشجان ٠٠ انا كده بقيت متأكده ان فيه حاجه وراه موافقتك على جواز من طارق .. قوليلى يابـ.ـنتى هو عمل فيكى حاجه عشان كده انتى مجبور توافقى عليه
أروى ٠٠ لا يا ماما مافيش حاجه من إللى فى دmاغك
أشجان ٠٠ آمال ايه فاهمينى.. انا امك اكتر واحده فى الدنيا دى هتخاف عليكى
أروى ٠٠ ماما عشان خاطرى أوقفى جانبى و وافقى على الجواز
أشجان ٠٠ مش ممكن انا لازم أعرف فى ايه .. قوليلى فين الأجندة إللى بتكتبى فيها يومياتك
( بدأت أشجان تبحث عن الدفتر يوميات أروى …
بينما أروى كانت بتحاول تمنعها لكنها دفعتها بعيد عنها و فتحت درج المكتب و طلعت منه الدفتر وسط صراخ أروى التى تترجاه أمها ان لا تقرأ الدفتر .. لكن غـ.ـصـ.ـب عنها قرأت أشجان ما مكتوب بأجندة و تذوقت ألــم الحقيقه..
بعد ما قرأت أشجان الدفتر اليوميات …..و هنا وضعت أشجان يدها على فمها لتكتم صراخها من هول الصدmة .. بينما اقتربت أروى من أمها و حـ.ـضـ.ـنتها و هى تبكى و تقول )
أروى ٠٠ انا أسفه يا ماما ماكنش ينفع تعرفى .
( لم تنطق أشجان بولا كلمة اكتفت فقد بالبكاء فى حـ.ـضـ.ـن أبـ.ـنتها )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المساء من نفس اليوم
تجلس أروى فى غرفتها بوجه شاحبآ أمام الاب توب تقوم بالأتصال بعمر لأخر مره .. و بعد محاولات كثيره رد عمر وقال
عمر ٠٠ خير يا أروى فى حاجة
( بصوت مبحوح من كثرة البكاء قالت )
أروى ٠٠ لا بس.. انتى وحشتنى
عمر ٠٠ خــــوفتينى يا أروى
أروى ٠٠ هو انا بخــــوف يا عمر
عمر ٠٠ لا يا حبيبتى.. انا بس مش متعود تكلمينى فى الوقت ده .. قولت فى حاجة
أروى ٠٠ انا حبيبتك مش كده ياعمر
( أستغرب عمر من سؤال أروى)
عمر ٠٠ طبعآ.حبيبتى و عمرى كله
أروى ٠٠ خليك فاكر على طول انى . انا حبيبتك
عمر ٠٠ فى أيه يا أروى مالك
( بضحكه مصتنعه قالت)
أروى ٠٠ مافيش شكل هرمون النكد عالى عندى النهارده
عمر ٠٠ لا يا أروى انا عارفك انتى بقالك كام يوم مش طبيعيه حتى صوتك مش عاجبنى
أروى ٠٠ يمكن عشان تعبانه شويه
عمر ٠٠ تعبانه .. من ايه قلقتينى
( كاذبه قالت)
أروى. ٠٠ مـ.ـا.تخفش ده دور برد عادى
عمر ٠٠ قولتلك اكتر من مره خلى بالك من نفسك و بلاش تاكلى أيس كريم فى الشتا . لكن أنتى مابتسمعيش الكلام
أروى ٠٠ حاضر هاسمع الكلام .. عمر انت أكتر حاجة حلوه حصلت فى حياتى . انت النفس إللى عايشه عشانه انا من غيرك أمـ.ـو.ت
عمر ٠٠ ( بأستغراب) أروى انتى متأكده أنك كويسه يا حبيبتى .. انا مش مصدق أنك فجأه بقيتى رومانسيه أوى كده
أورى ٠٠ انا مقولتش غير الحقيقه .. و خليك فاكر انا من غيرك مـ.ـيـ.ـته
عمر ٠٠ بعد الشر عليكى يا حبيبتى . انا إللى من غير مـ.ـيـ.ـت
أروى ٠٠ لا يا عمر أوعى تقول كده .. و أوعى تعلق حياتك بأى حد .. حتى لو كان الحد ده أنا ..
عمر ٠٠ هو انتى اي حد يا أروى
أروى ٠٠ بردو .. عمر اسمعنى انا عايزه يكون عمر نمره واحد فى حياتك وبس ..و عايزاك تكون أحسن واحد فى الدنيا.. و دايمآ تبص لقدام . عايزاك أحسن مهندس معمارى فى العالم كله . و تكون مبسوط فى حياتك بيا أو من غيرى . ومافيش حاجه تأثر عليك غير مستقبلك و بس
عمر ٠٠ بتقولى الكلام ده ليه .. انا أول مره أحس أنى من فاهمك .. ولا فاهم تقصدى ايه بكلامك
( أخذت نفس طويل ثم قالت)
أروى ٠٠ مقصدش حاجة.. ده مجرد كلام
( و قبل أن تفقد السيطره على دmـ.ـو.عها التى حبستها داخل عينيها طول المكالمة قالت)
أروى ٠٠ عمر انا هقفل دلوقتى عشان ماما بتنادى عليك
عمر ٠٠ طيب و انا عندى كام حاجه كده هعملها و هرجع أكلمك تانى
أروى ٠٠ عمر هتوحشنى
( ثم أنهت المكالمة دون حتى أنتظار رد عمر عليها
ثم أطلقت العنان لدmـ.ـو.عها تعبر عن كمية الو.جـ.ـع والقهر بداخلها..)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
الكويت فى مكان عمل عمر
كان عمر مستغرب من المكالمة أروى لذلك قامة بالاتصال بشقيقته روان التى ردت من أو رنه
( أتصال )
روان ٠٠ عمر حبيبى عامل ايه
عمر ٠٠ تمام الحمدالله انتى ايه اخبـ.ـارك .
روان ٠٠ أنا الحمدالله .. بس غريبة انك تتصل دلوقتى
عمر ٠٠ كنت عايز اسألك عن أروى
روان ٠٠ أه قولتلى عشان كده.. انا بردو استغربت
عمر ٠٠ أنا مش عايز لماضه.. قوليلى هى تعبانه اوى
روان ٠٠ تعبانه من ايه انا شايفها الصبح كانت كويسه
عمر ٠٠ هى بتقول عندها دور برد
روان ٠٠ غريبه بس أروى مش عندها برد اكيد انت فهمت غلط
عمر ٠٠ يمكن .. بس مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيش مالها حاسس انها مش طبيعيه
روان ٠٠ عندك حق هى من وقت ما أسراء أطلقت و هى مش طبيعية
عمر ٠٠ أسراء أطلقت امتى
روان٠٠ من حاولى أسبوعين
عمر٠٠ غريبة أروى ما جابتش سيرة عن الموضوع ده
المهم ممكن تروحى تشوفيها دلوقتي و تعرفى مالها و تقوليلى
روان ٠٠ حاضر
عمر ٠٠ طيب سلام انتى دلوقتى.
( إنتهت المكالمة )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى منزل محمود
تجلس أروى مع أمها
أشجان ٠٠ يعنى مافيش حل تانى
أروى ٠٠( بقهر) الحل الوحيد هو جوازى من طارق
أشجان ٠٠ و عمر
أروى٠٠ هو هيزعل فى الاول و يمكن يكرهني بس فى الاخر هينسانى و هيعيش حياته
أشجان ٠٠ كبرتى و شيلتى الهم بدرى
أروى ٠٠ مش مهم ده نصيبى من الدنيا وانا راضيه بيه الحمدالله
( كانت بتحاول تكون قويه لتخفف عن أمها )
( هنا جاءت أنجى وهى تقول)
أنجى ٠٠ روان عايزاكى
روان ٠٠ مساء الخير
(بعد ما ردوا التحيه )
أشجان ٠٠ طيب انا رايحه اعمل العشا
( بعد ما غادرة أشجان)
روان ٠٠ ممكن تقوليلي مالك ..
أروى ٠٠ بكره هتعرفى بس ياريت متكرهنيش انت كمان
روان٠٠ تقصدى ايه ..و ليه بقيتى بتتكلمى بالالغاز
أروى ٠٠ معلش خدينى على أد عقلى
روان ٠٠ فى ايه يا أروى قلقتينى عليكى .. كمان عمر قلقان عليكى
أروى ٠٠ابقى خلى بالك من عمر .. قوليلوا يسامحني
روان٠٠ مالك بتتكلمى كأنك ….
( قبل ما تكمل جملتها سمعوا صوت زعيق عالى ذلك خرجوا مسرعين من الغرفة )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
لقد جاء طارق للمره الثانيه ليقرر طلبوا
محمود ٠٠ أنا قولتلك قبل كده و هرجع أقولك تانى انا معنديش بنات الجواز
طارق ٠٠ بس هى موافقه (ثم نظر إلى أروى و قال لها) انتى ساكته ليه يا أروى
روان ٠٠ و أروى مالها بموضوع رجوعك لأسراء
أنجى٠٠ لأ ده عايز يتجوز أروى .. ده كمان أروى موافقه
( اتسعت عينيها من المفاجأة وهنا تذكرت ما قالتوا أروى قبل قليل وهنا قالت )
روان ٠٠ مستحيل أروى متعملش كده … انطقى يا أروى قولى ان الكلام ده كذب .. ساكته ليه. كده فهمت انتى كنتى بتقصدى بكلامك معايا من شويه
( كانت أروى واقفه متجمدة مكانها تنظر على الأرض بخجل و حـ.ـز.ن )
طارق ٠٠ لأ انا مش هقدر استحمل أكتر من كده. أروى مش انتى موافقه
محمود ٠٠ أروى لو وافقتى عليه .. تنسى خالص ان ليكى أب
أروى٠٠ بابا ابوسك ايدك متقولش كده انا بردوا بـ.ـنتك
محمود ( بصرامة) خلاص أختارى اما هو أو أحنا
أروى ٠٠ بابا انت عارف انك غالى عليا أد ايه بلاش تعملى معايا كده
( كان الكلام يخرج منه بصعوبه و هى على وشك الانهيار كانت فى وضع لا تحسد عليه
الجميع يتطلعون بها على انها فتاه خزائنه خـ.ـطـ.ـفت زوج اختها )
محمود ٠٠ ( بصراخ ) أد كده الأختيار صعب .. يلا انطقى دى أخر مره هقولك اما احنا او هو
( بصوت مخـ.ـنـ.ـوق وقلب ممزق قالت)
↚
بصوت مخـ.ـنـ.ـوق وقلب ممزقة قالت
أروى٠٠ بابا انا مقدرش أستغنى عنك بس انا لازم اتجوز طارق دى حياتى وانا…
( قطع محمود عبـ.ـارتها و قال )
محمود ٠٠ يبقى كده انتى إللى أختارتى ..
و من اللحظه دى تنسى ان ليكى أب .. كمان انتى من دلوقتى مالكيش أى علاقة بالبيت ده .. انتى بالنسبالنا مـ.ـيـ.ـته
( صرخت أروى و هى غير مصدقه ما قالوا ولدها)
أروى ٠٠( ببكاء و نحيب) بابا .. لا .اوعى تعمل معايا كده . بابا بصلى بعد أذنك . بابا انا أروى بـ.ـنتك إللى متقدرش على زعلك
محمود ٠٠ أروى بـ.ـنتى مـ.ـا.تت ..
( هنا صرخت أشجان وهى تقول)
أشجان ٠٠ لا يا محمود متقولش كده . دى بـ.ـنتك حته منك
محمود ٠٠ قولتلك انا بـ.ـنتى مـ.ـا.تت .دلوقتى معنديش غير بـ.ـنتين وبس ..
( حاولت أروى تمسك. ايد أبوها وهى تقول)
أورى ٠٠ ابوس ايدك يا بابا تسامحنى
( سحب يده منها بسرعه ثم دفعها بقوه لتسقط على الأرض لم تتحمل أشجان ترى ابـ.ـنتها فى هذا الوضع فسقطت على الأرض مغشى عليها مما زاد الطين بلة
و عنـ.ـد.ما حاولت أروى مثل أخواتها تسعف أمها صرخ فيها محمود و قال
محمود ٠٠ ابعدى عنها مش كفايه كل ده بسببك
(.ثم سحبها من ذراعها و أخرجها هى و طارق بره المنزل ثم قفل الباب خلفهم ..
وهنا صرخت ثم صرخت كان صراخها مستمر حتى انقطع أنفاسها لقد سمع صراخها جميع سكان العمارة لكن لم يسمع ولدها صراخها هى تترجاه ان يرأف بيها .. تترجاه أن يفتح الباب
وهنا قال طارق ..
طارق ٠٠ كفايه إهانات لحاد كده يلا نمشى من هنا
( ثم مسكها من يدها سحبها خلفوا ..و هى تتأرجح مثل المـ.ـجـ.ـنو.ن الذى فقدت عقلها فهى لم تتوقع رد فعل ولدها الذى ألــمها بل دmرها كليآ
كل ما كانت تفكر به لماذا يقسوة ولدها عليها و هى صغيرتة مدللتة محبوبتة التى طالما قال عليها انها ابـ.ـنته الخليه من الأخطاء هل صدق ما قالوا لسانها
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى منزل طارق
—————-
اخذ طارق أروى إلى المنزله و هى مثل مسلوبة الإرادة كانت تبدو مثل الجثه بل روح كما كانت الصدmة أكبر من استيعابها لذلك كانت صامته و كأنها انفصلت عن العالم الواقعي و هنا قال طارق
طارق ٠٠ حـ.ـر.ام عليكى إللى انتى عاملاه فى نفسك ده
طيب ٠ اتكلمى قولى ايه حاجه . أروى متخافيش انا معاكى . عمرى ما هسيبك
( هنا نظرت إليه أروى بغـــضــــب عارم و قامت بضـ.ـر.به بكل قوتها او ما تبقى من قوتها بكلتا يدها وهى
تصرخ لكى يبتعد عنها و يتركها حاول طارق السيطره عليها و على غـــضــــبها لكنه فشل و هنا قال
طارق ٠٠ اهدى يا أروى .. انت كده هتأذى نفسك
أروى ٠٠ ( بصراخ) ابعد عنى مش عايزه أشوفك . انا بكرهك . ابعد عنى بقى حـ.ـر.ام عليك ليه عملت فيا كده ..انا معملتش حاجة واللهى معملت حاجة عشان يحصل كده
(كانت فى حالة صدmة و هلع وصراخ مستمر لا ينقطع حتى فقدة الوعى اسرع طارق إليها و حملها وهو ينظر إليها
هنا شعر طارق بغصة فى قلبه لأنه و رغم كل ما حدث هو يحبها بل يعشقها و أن قلبه ينبض فقط
من لأجلها و كل ما فعلوا كان من أجل أن يجعلها زوجته .
اتصل طارق على الطبيب بعد ما فشل فى ان يجعلها تستعيد وعيها .. و بعد فحص الطبيب )
طارق ٠٠ خير يا دكتوره هى مالها
الدكتور٠٠ واضح انها اتعرضت لصدmة قويه أدت إلى أصابتها بأنهيار عصبى
طارق ٠٠ (بقلق) طيب وهى عامله ايه دلوقتي
الدكتور ٠٠ هى اخدت حقنة مهدئه دلوقتى هتخليها نايمه لحاد الصبح .. بس انا أنصحك انك تشوف دكتور نفساني لان المريـ.ـض و هو فى الحالة ده ممكن يأذى نفسه
طارق ٠٠ تمام يا دكتور انا متشكر لانى تعبتك
الدكتور ٠٠ ولا يهمك .. لو تحب انا ممكن ارشحلك دكتور نفساني كويس
طارق ٠٠ ياريت. يا دكتور ..
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد.مرور أسبوع
عدى أسبوع و أروى حالتها لم تتحسن عايشه على المحاليل المغذية لانها معظم الوقت نائمة من تأثير المهدئات .. مثلما أمر الطبيب النفسى المعالج لحالتها ..
أستيقظت أروى من النوم و عنـ.ـد.ما فتحت عينيها تذكرت كل ما حدث معاها ثم قامت من على الفراش و توجهة إلى البلكونه و حاولت أن ترمى نفسها لكن مسكها طارق فى اللحظه الأخير ثم قال
طارق ٠٠( بعصبية)انتى اتجننتى .. عايزه تمـ.ـو.تى نفسك كل ده ليه عشان أهلك إللى طردوكى و رموكى من حياتهم كأنك وباء
و عايزين يخلصوا منه..
و حتى أختك إللى ضحيتى عشانها مافكرتش حتى تسأل عنك. قوليلى هم دول أهلك إللى عايزه تمـ.ـو.تى نفسك عشانهم
( دفعتوا أروى بعيد عنها هى تصرخ فيه لكى يتركها و شأنها لكنها تعلم فى قرارة نفسها .. ان برغم مرارة كلمـ.ـا.ت طارق إللى أنه فيه جزء من الحقيقة المألــمه
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المساء من نفس اليوم
كانت الممرضة بتعلق المحلول المغذى الوريدى فى يد أورى عنـ.ـد.ما رن جرس الباب .. ذهب طارق لكى يفتح الباب عنـ.ـد.ما فتح الباب قال
طارق ٠٠ انتى خير عايزين ايه منها تانى
أشجان ٠٠ فين بـ.ـنتى يا طارق فين أروى
طارق٠٠ عفوآ أظن انكم قولتوا ان بـ.ـنتكم أروى مـ.ـا.تت ..فأى أروى بتسألى عنها
( هنا تحدث مجدى أخوه أشجان الذى كأنه معاها)
مجدى ٠٠ اسمع احنا مش عايزين نعمل مشاكل هى عايزه تشوف بـ.ـنتها وبس وانت مش من حقك تمنعها
طارق ٠٠ اتفضلوا . بس هى تعبانه و نايمه
( عنـ.ـد.ما شافت أشجان بـ.ـنتها وهى نايمه مثل الجثه
بالمحلول متعلق فى يدها و جهها الشاحب وهنا صرخت و هى تبكى على حال ابـ.ـنتها ثم صرخت فى طارق قالت)
أشجان ٠٠ انتى عملت ايه فيها انطق
طارق٠٠ انا معملتش فيها حاجه انتم إللى عملتوا هى من وقت ما جات من عندكم و هى بالحالة دى
الممرضة ٠٠ لو سمحتم واطى صوتكم انا مصدقت انها نامت
مجدى ٠٠ أشجان مالهوش لازمه الكلام هنا تعالى نتكلم بره
أشجان ٠٠ أنا عايزه اقعد مع بـ.ـنتى شويه لوحدنا
( خرجت الجميع وهنا مسكت أشجان يد أروى و قبلتها قالت )
أشجان ٠٠ يلا افتحى عينك يا قلب أم .. انا هنا معاكى . أروى يلا يا حبيبتى ردى عليا
( فتحت أروى عينيها بصعوبه ثم قالت)
أروى ٠٠ ماما انتى ولا انا بحلم
أشجان ٠٠ أنا هنا يا حبيبتى معاكى يا عمرى كله
( بلعت ريقها بصعوبة ثم قالت )
أروى ٠٠ انا تعبانه أوى انا محتاجه…
( قبل أن تكمل عبـ.ـارتها حـ.ـضـ.ـنتها أشجان و هى تقبل كل أنش فى و جهها وهى تقول)
أشجان ٠٠ أسفه انى مقدرتش أحميكى من غـــضــــب ابوكى أسفه انى كنت أم عجزه مقدرتش أقف جانبك
( مسحت أروى دmـ.ـو.ع أمها وقالت )
أروى ٠٠ لأ يا ماما متقوليش كده .. انتى مكانش بيدك تعملى حاجة. بعدين اللى حصل حصل خلاص مش بأيدينا نغير حاجة
أشجان ٠٠ بتقولى كلام و حالة اللى انتى فيها بتقول كلام تانى خالص. انتى مش شايفه نفسك عامله ازاى
أروى٠٠ ( كاذبه) مالى انا كويسه أهو . و زى الفل كمان . بعدين انا بدأت التقبل الوضع اللى انا فيه .
و اذا كان على بابا أكيد مع الوقت هيسامحنى ما انا بـ.ـنته بردوا
أشجان ٠٠ أكيد انتى بيته و حبيبته كمان . انا عارفه ان محمود كان قاسى عليكى . بس على أد الحب بيكون الزعل و الو.جـ.ـع فاهمانى
أروى٠٠ فاهمه يا ماما ..
أشجان ٠٠ أه صح انا جبتلك حاجاتك معايا
أروى٠٠ جبتى دفتر يومياتى
( دى كانت أول مره تبتسم أروى من فتره هى بتعتبر الدفتر و السلسة الذى أعطاهم لها عمر رمز لحبهم أو ما تبقى لها من عمر)
أشجان ٠٠ اه جبت الدفتر كمان جبتلك تليفونك بطاقتك و كارنيه الجامعة و كتبك و هدومك كل حاجتك
أروى ٠٠ يعنى مابقاش ليا حاجة فى البيت كل حاجه جبتيها معاكى هنا
أشجان ٠٠ ده طبيعى انتى هتتجوزى طارق ده هيكون بيتك …
( قطعت أروى عبـ.ـارتها وقالت )
أروى ٠٠ من غير ما تشرحى ليا انا فاهمه يا ماما
أشجان ٠٠ طيب انا طالع بره عايزه اتكلم مع طارق و أشوف ناوى على ايه
( هنا مسكتها أروى من يدها و قالت)
أروى ٠٠ عمر عرف حاجة
أشجان ٠٠ لأ لسه هو بيحاول بيتصل بيكى كتير .
و روان قالتلوا انك سافرتى عند عمك فجاة و مافيش شبكة الإنترنت هناك .. بس شكله مش مصدق
( هنا دخل طارق وقال)
طارق ٠٠ أنا كنت عايزه اتكلم معاكى
أشجان ٠٠ وانا كمان
أروى ٠٠ أظن انتم الاتنين عايزين تتكلموا بخصوصي
عشان كده ممكن تتكلموا قدامى
( أستغرب طارق من أروى انها تبدو أحسن حالة من قبل .. بعد رأت أمها)
طارق ٠٠ أنا كنت عايز اتكلم بخصوص جوازى من أروى حضرتك عارف ان أروى تحت ٢١ سنه ماينفعش تجوزنى نفسها لازم بولى طبعآ انتى عارفه أستحاله عم محمود يوافق .. انا بفكر نتجوز عرفى لحاد ما تكمل ٢١ نكتب عند مأذون
أروى٠٠ طيب ماينفعش نستنا لما أكمل ٢١ سنة و نتجوز
طارق ٠٠( بستغراب) انتى عايزانى أستنا سنه
أشجان ٠٠ وماله سنه كأنكم مخطوبين
طارق ٠٠ أنا شايف انكم بتحاولوا تتهربوا من الجواز
و أظن أن تأخير الجواز مش هيبقى فى مصلحة حد
أشجان ٠٠ أنا عارفه انت تقصد أيه بكلامك .. يعنى ياريت بلاش تهديد
طارق ٠٠طيب كويس اوى انك عارفه ان بيتك اسراء
خيانه و نسبت ليا طفل مش أبنى
أروى ٠٠ طارق كفايه
أشجان ٠٠ لأ خلى يتكلم .. أسمع يا طارق انا عارفه ان إللى عملته بـ.ـنتى ذنب كبير من حقك تعمل فى أسراء إللى انت عايزه . بس قولى أروى ذنبها ايه. لازم تعرف إللى انت بتعمله مع أروى مش اقل ذنب من إللى عملته أسراء فيك
طارق ٠٠ أنا بحبها عايز اتجوزها ايه الذنب فى كده لا دين ولا شرع يمنع أنى أتجوزها يبقى لا أنتم رافضين
أشجان ٠٠ عشان هى مش عايزاك عشان هى ….
( قطعت أروى عبـ.ـارتها وقالت)
أروى٠٠ خلاص يا ماما مالهوش لازم الكلام ده . انا موافقه اتجوز بأى طريقه انت عايزها
طارق ٠٠ ( بفرحه ) خالك بره ليه مايكونش هو الولى
أشجان ٠٠ خلاص انا هطلع اتكلم معاه
طارق ٠٠ و انا هتصل بشادى يجيب المأذون و الشهود
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
لم يمر سوى ساعتين خلالهم تم عقد القران أصبحت أروى زوجة طارق شرعآ و تحقق حلم طارق فى ان يجعلها زوجته
بينما أدmرت جميع أحلام أروى لتبدأ حياه جديده مع صفحة جديدة مع معاناه جديدة
غادر الجميع بعد كنت الكتاب
عندها اقترب طارق من أروى وقال
طارق ٠٠ أخيرآ بقيتى مراتى .. تعرفى انا بحلم باليوم ده من أو يوم شوفتك فيه
( هنا اقترب منها ثم حط أيده على وجهها و هنا إرتعشت و اتفضت من واقترابه منها
طارق ٠٠ أروى متخافيش انتى مراتى حلالى
( أزاحت أروى يده بعيد عنها بقوة ثم قالت بصرامة و حزم وقوة لا تعرف من أين أدت بها
أروى ٠٠ ابعد عنى و أوعى تفكر تلمسنى انت فاهم
عمر ٠٠ أروى انا فاهم انك ممكن تكونى مش مستعده دلوقتى بس ..
( قطعت عبـ.ـارته و قالت)
أروى ٠٠ لا انت مش فاهم حاجة انت عملت إللى انت عايزه و انا خلاص بقيت مراتك برافو نجحت .. بس انت عمرك ما هتكون جوزى لو فكرت تلمسنى غـ.ـصـ.ـب عنى انا همـ.ـو.ت نفسى أظن كده انت فاهمت
طارق ٠٠ أروى اوعى تفكرى تلعبى بحبى ليكى .. اذا كنتى فاكره حبى ليكى هيذلنى تبقى غلطان .. انا مش عايز أضغط عليكى و انتى فى حالتك دى
أروى ٠٠ انا قولت إللى عندى
طارق ٠٠ يبقى دورى انا دلوقتى أقول إللى عندى
( هنا اقترف منها طارق و حاول يقبلها .. تحت ضغط و تـ.ـو.تر وخــــوف فقدة الوعى
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى منزل عزت عائلة
تجلس ليلى أبـ.ـنتها روان هى تقول
ليلى ٠٠ لازم عمر يعرف هنفضل نخبى عليه لحاد أمتى
روان ٠٠ أنا مقدرتش أقوله . ماما انتى عارفه عمر بيحب أروى أد ايه …لاء انا مقدرش اقولو حاجه زى كده ده ممكن يتجن فيها
ليلى ٠٠ يعنى هنفضل نكذب عليه لحد امتى أكيد مسيرة يعرف
( هنا رن عمر للمره )
روان ٠ اهو بيرن تانى أقول ايه
ليلى ٠٠ هاتى انا هرد عليه
( بدأت المكالمة)
ليلى ٠٠ مساء الخير يا حبيبي عامل ايه
عمر٠٠ الحمدالله انا تمام .. على فكرة انا ناوي أرجع مصر الشهر إللى جاى كنت عايز اعمل مفاجأة لأروى فى عيد ميلادها .. اه صح يا ماما هى أروى رجعت من عند عمها
( بتـ.ـو.تر وخــــوف على ابنها قالت)
ليلى ٠٠ أروى مش عند عمها احنا كدبنا عليك
عمر ٠٠ ( برعـ.ـب ) ماما أروى مالها هى فيها حاجه تعبانه مش كده
ليلى٠٠ عمر انت طول عمرك راجـ.ـل وقوى و مافيش حاجه تكـ.ـسرك
عمر ٠٠ ماما انت عايزه تقولى مالها أروى أبوس ايدك انطقى
ليلى ٠٠ أروى اتجوزت
يتبع….
↚
ليلى ٠٠ أروى اتجوزت
عمر ٠٠ هههه ماما حـ.ـر.ام عليكى رعـ.ـبتنى و انتى بتهزرى
ليلى ٠٠ بس انا مش بهزر انا بتكلم بجد أروى اتجوزت
عمر ٠٠ ( بدهشة و ذهول) ماما بالله عليك لو كان ده مقلب قوليلى انا مش مستحمل الهزار
( هنا بدأت ليلى فى البكاء على حال ابنها ثم قالت بغـــضــــب)
ليلى ٠٠ قولتلك اتجوزت اتجوزت اتجوزت أستوعب بقى انها سابتك و راحت اتجوزت طليق أختها عشان فلوسه ده حتى ماعملتش حساب لأهلها ولا اختها
عمر ٠٠ لأ .. لأ انا مش مصدقك لا أروى مش ممكن تعمل معايا كده
ليلى ٠٠ أنا أسفه ماكنتش عايزه اقولك بس هتفضل لحد أمتى مخدوع فيها
عمر ٠٠ ( بصراخ ) متقوليش عليها كده انا مش مصدقك .. روان فين أدينى روان
( هنا دخلت روان فى المكالمة وقالت )
روان ٠٠ ايوه يا عمر
عمر ٠٠ قوليلى ان ماما بتكدب عليا صح
روان ٠٠ ( بدmـ.ـو.ع) انا بردوا أتصدmت فيها زيك بالظبط محدش كان متوقع ان أروى تعمل كده
( بقهر رجل مهزوم من مرارة الخيانه قال عمر)
عمر ٠٠ تقصدى ان الكلام ده بجد
روان ٠٠ اه أروى اتجوز……
( قبل أن تكمل عبـ.ـارتها صرخ عمر هو يقوم
بكـ.ـسر الاب توب)
قطع الارسال
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
أما عند عمر فى الكويت
فى شقته الذى يقيم بها مع صديقه حسام
هنا تذكر آخر مكالمة بينهم ما قالتوا أروى له
هنا تأكد انها كانت تودعه ..ثم فقد السيطرة على غـــضــــبه و هو صرخ يقوم بتكسير كل شيئ فى الغرفة كما كان يضـ.ـر.ب يده فى الحائط بقوه حتى أصبحت يده بألوان الدm هو لا يشعر بيها كان الألــم الداخلى أقوى بكثير .. ظل يصـ.ـر.خ حتى صار وجهه عيونه بتلون الدm و كما يوجد داخله النــــار ان اطلقها سوف تحرق الأخضر واليابس
و هنا دخل حسام الغرفة و حاول يهدى عمر لكن عمر لكمة على وجهه ليبتعد عنى
لكن حسام ظل بجانب صديقه
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد شهرين عند عمر
فى إحدى شركات الهندسه المعمارية الكبرى فى الكويت
مازال عمر يعانى من ألــم خيانة
كان يجلس فى مكتبة أمامه عدد من التصميمـ.ـا.ت
عنـ.ـد.ما دخل عليه حسام وهو شارد و قال
حسام ٠٠ المدير طلبك حالآ
عمر ٠٠ خير فى حاجة
حسام ٠٠ مش عارف
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى مكتب المدير
—————–
عمر بعد ما طرق الباب
المدير ٠٠ أهلاين عمر اتفضل
عمر ٠٠ خير حضرتك طلبتنى
المدير ٠٠ اسمع يا عمر . ولى العهد الكويتى عايز يبنى قصر فخم .. و عامل مسابقة
للشركات إللى تقدm افضل تصميم …
و التصميم إللى هيفوز شركتة هى إللى هتكون مسؤولة عن بناء القصر
عمر ٠٠ ممتازة و التصميم هيكون فردى ولا جماعى
المدير ٠٠ لأ فردى للأسف كل شركة مطلوب منها
تصميم واحد بس .. عشان كده انا أختارتك انت يا عمر تقوم بعمل التصميم لان انت الاحسن غير انك نابغة فى الهندسه المعمارية و انا بثق فيك
عمر ٠٠ دى ثقه كبير فيا . و أن شاء الله أكون عند حسن ظن حضرتك
المدير ٠٠ تمام .. وميعاد تسليم التصاميم بعد شهر من دلوقتى
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور شهر و أسبوع
———————
بعد تقديم التصميم بأسبوع و عمر على احر من الجمر فى أنتظار النتيجه
دخل حسام عليه المكتب وهو يقول
حسام ٠٠ عمر النتيجة ظهرت
عمر ٠٠ طب ايه انطق
حسام ٠٠ معرفش لسه الظرف واصل عند المدير
( اسرع عمر عند المدير ليعرف النتيجه)
مكتب المدير
أول ما عمر دخل عند المدير قامة المدير بأحتضان عمر و هو يقول
المدير ٠٠ مبروك يا بطل رفعت رأس الشركة كلها
عمر ٠٠ متشكر لحضرتك لأنك كنت واثق فيا
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
لم يكن عمر سعيد عكس المتوقع منه و كأن الفرحه محرمة عليه أو أنه عنـ.ـد.ما فقد أروى فقد الفرحه معاها
دقائق و خبر فوز تصميم عمر كان انتشر فى الشركة كلها. و الجميع يحتفلون بأكبر صفقة للشركة
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى مكتب عمر
————-
حسام ٠٠ بقى الشركة كله بتحتفل بفوز تصميمك
وانت قاعد هنا .
عمر ٠٠ شكلى نسيت الفرحه
حسام ٠٠ وحد الله كده انت مش أول واحد انفصل عن حبيبته
عمر ٠٠ قصدك مش أول واحد حبيبته تخونه و تجرى وراه الفلوس
حسام ٠٠ محدتش عارف ظروفها كانت ايه
عمر ٠٠ ( بأبتسامه قهر) و أيه هى الظروف إللى تخلى واحده تخـ.ـطـ.ـف جوز اختها
و تتجوزه. غير عشان انها واحد قذره
و رخيصه عديمة الشرف و الضمير أقسم بالله لخليها تنـ.ـد.م و تكره اليوم إللى فكرت تخونى فيه
حسام ٠٠ده كلام بتقولوا عشان لسه قلبك محروق. بكره تنسى
عمر ٠٠ عمرى ما هنساها ولا بعد ١٠٠ سنه لازم أردلها القلم الطاق طاقين .. بعد.أذنك بقى كفايه فى الموضوع ده
حسام ٠٠ تمام
عمر ٠٠ المهم انا اتكلمت مع زين يشوف مكان كويس ينفع نفتح فيه مكتب هندسة فى القاهرة
حسام ٠٠ مش لسه بدرى على الموضوع ده
عمر ٠٠ بالعكس ده الوقت المناسب عشان نعمل مشروعنا الخاص
حسام ٠٠ مش تنسا اننا هتكون مشغولين الفتره الجايه ببناء القصر ولى العهد
عمر ٠٠ عارف عشان كده زين إللى هيكون مسؤول عن
المكتب الهندسة فى مصر لحاد مانخلص من تشطيبات القصر سعاتها تبقى ترجع انت مصر و تمسك المكتب مع زين و انا أتباعكم من هنا
حسام ٠٠ يعنى انت مش ناوى ترجع مصر حتى بعد الانتهاء من تشطيب قصر
عمر ٠٠ لأ مش ناوى أرجع مصر غير وانا عمر الصاوى أفضل مهندس معمارى فى العالم كله
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور عامين ( تسريع الاحداث)
إليكم ما مر بيه شخصيات الروايه خلال عامين
ها هى الايام تمر يوم يتلوا الآخر رغم ذلك تبدو للبعض كأنها قرون تأبى أن تمر مرور الكرام
هكذا كان حال أروى التى كانت تحاول جاهد تتقبل أحزانها و تتعامل معها حتى أصبحت منعزلة على نفسها عايشة على المهدئات التى جعلتها فى حالة من اللامبالاة لا تهتم بأى شيئ ..
هى مازالت تدرس الفرقه السادس كلية طب
خلال العامين حاولت أروى كثير ان تجعل ولدها يسامحها لكنها فشلت حتى انه رافض ان تحضر زفاف شقيقتها أنجى على زين
أما أسراء تزوجت من عادل لم تحاول خلال العامين ان تتواصل مع أروى حتى انها تتجنب رؤيتها
اما أشجان بتحاول ان ترى أروى من الحين للأخر دون علم زوجها
———-
أما عمر تغيرت شخصيتة تمام أصبح حاد المزاج عصبى قاسى مغــــرور بـ.ـارد ..لا يرحم من يخطأ فى حقه.صارم أحيآ .. لا يثق فى النساء يدخل فى علاقات من أجل انتقام من حبه لأروى فقط
ذاع صيت عمر بعد الانتهاء من بناء القصر الذى نال أعجاب الجميع و أنبهر العالم بتصميم القصر الذى أصبح تحفة فنيه . مما جعل عمر من أفضل المنهدسين المعماريين فى العالم و خلال عامين حقق إنجازات كثيره فى مجال العمارة
عمر رافض نهائيآ الرجوع لمصر برغم محاولات عائلتة و أصدقائه ليتراجع عن هذا القرار لكنهم فشلوا
بأن يقنعوا يراجع مصر
——-
أما حسام رجع مصر منذ عام ليقوم بأدارة مكتب الهندسة مع زين الذى أصبح من أفضل مكاتب الهندسه فى القاهره
أما طارق فكانت حياته مع أروى مازالت كما هى رافضه الاعتراف بالزواج .. اما طارق بيحاول
أكمال زواجهم بشتى الطرق حتى نفذت كل محاولاته مما أضطر إلى ضـ.ـر.بها فى بعد الاحيان
برغم ذلك مازالت أروى لا تعترف بطارق زوج لها
هم متزوجين أمام الناس فقط
▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎
الوقت الحالي
فى فيلا طارق
لقد قامه طارق بتغير منزله مرتين بسبب الغيره من الجيران على أروى إلى أن أستقر فى فيلا قديمة
تجلس أروى فى غرفتها تتصفح الصفحة الشخصية لعمر على مواقع التواصل الاجتماعي لتعرف أخبـ.ـاره و ترى بعد الصور له التى باتت تحفظها عن ظهر قلب
وهنا دخل عليها طارق وقال
طارق ٠٠ أنتى كنتى واقفه مع مين النهاردة فى الجامعة
أروى ٠٠ انت أزاى تتدخل عليا من غير ما تخبط
طارق ٠٠ فوقى بقى يا هانم انا جوزك .. و بعدين متغيريش الموضوع مين إللى كنت واقفه معاه النهاردة الجامعة
أروى ٠٠ هو الجاسوس بتاعك لحق قالك
طارق ٠٠ يعنى حصل انتى مش ناكره
( بهدوء قالت)
أروى ٠٠ هنكر ليه هو أنا عملت غلط .. و بعدين قولى شكلك ايه قدام نفسك لما تخلى حد يتجسس عليا
طارق ٠٠ أروى انتى عارفه انى بغير عليكى
( لم ترد عليه أروى)
طارق ٠٠ كعادى مش هتردى و كأنى بكلم نفسى
أروى ٠٠ انا رايحه انام
( هنا افتكر طارق وقت ما أجبـ.ـارها على الزواج منه ثم مسكها من ذراعها ثم قال)
طارق ٠٠ مش كفاية بعاد بقى انتى لسة بتعـ.ـا.قبنى على عملته معاكى
أروى ٠٠ زى ما انت عـ.ـا.قبتنى على ذنب معملتهوش
( ثم ذهبت الى غرفتها دون أنتظار أى رد كما ذهب طارق إلى البـ.ـار ككل ليله ليحتسى الشراب مع صديقه
شادى إقامة علاقة غير شرعية مع اى فتاة
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى إحدى البـ.ـارات الليليه
طارق ٠٠ شوفتلى مكتب هندسى يستلم توضيب الفيلا
شادى ٠٠ أه أيه رأيك فى مكتب الصاوى للهندسة المعمارية و الديكور .. انا اتعملت معاهم شغلهم ممتاز
طارق ٠٠ عارفو ده المكتب إللى صاحبه عمر الصاوى
إللى صمم قصر ولى العهد الكويتى . هو فى حد فى مجال العمارة ميعرفهوش
شادى ٠٠ صح بس هو مش عايش فى مصر بس شركائه هم إللى بيتابعوا الشغل بمساعدته
طارق ٠٠ تمام يبقى نروح المكتب بكره و نشوف..
لانى مش مرتاح فى الفيلا وهى شكلها كده ..
شادى ٠٠ انت اللى صممت تشتريها و تسكن فيها وهى على حالتها ده
طارق٠٠ انت عارف انا كان لازم أسيب العماره إللى كنت ساكن فيها بسرعة.. بعد ما واحد من الجيران كان جاى يخطبها منى فاكرها أختى
شادى ٠٠ انتى إللى غلطان مخبيها على الناس ليه
طارق ٠٠ أعمل ايه انا بغير عليها و بتجنن لما أشوف أى حد بيهتم بيها أو حد بيبصلها
شادى ٠٠اسمعنى أروى ست جميلة و طبيعى ان فى ناس تعجب بيها أو حتى بجمالها المهم انها ست محترمه مالهاش فى الحورات دى
( طارق كان بيشرب كحول بشراهة هنا قال شادى)
شادى ٠٠ كفاية شرب يا طارق
طارق ٠٠ خلينى أشرب يمكن اعرف أنساها
شادى ٠٠ انت كده بتأذى نفسك
طارق ٠٠ هو انا وحش اوى كدا
شادى ٠٠ لأ طبعآ
طارق ٠٠ آمال هى بتبعد عنى ليه .. انا أي ست تتمنى
أنى اشاور ليها بس.. لكن مراتى رافضانى.. هى فاكره نفسها ايه
(وهنا شاور لأحدى الفتيات التى تبدو كعاهره وقال )
طارق ٠٠ تحبى تقضى معايا الليله فى بيتى
( ضحكت الفتاة موافقه)
شادى ٠٠ طارق انت سـ.ـكـ.ـر.ان هتخدها البيت أزاى و أروى
( قال وهو يتأرجح يمين و يسار)
طارق ٠٠ طظ .. مش هى مش عايزانى . تشرب بقى
( ثم اخد الفتاه و ذهب إلى منزله )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
الكانت ساعة ٣ بعد منتصف الليل عنـ.ـد.ما دخل طارق و الفتاة إلى الفيلا كان أصوات ضحكاتهم العاليه كفيله ان تستيقظت أروى على صواتهم
خرجت أروى من غرفتها عنـ.ـد.ما سمعت صوت طارق و الفتاه ثم قالت
أروى ٠٠ أيه إللى بيحصل ده .. هى حصلت القرف ده
ط
ارق ٠٠ مش عجبك أمشيها و تيجى انتى مكانها
أروى ٠٠ لأ خد راحتك
( ثم دخلت غرفتها و قفلت الباب بالمفتاح و حطت سماعات فى أذنيها حتى لا تسمع ما يحدث خارج الغرفة)
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
اليوم التالى
لم تخرج أروى من الغرفه إللى بعد ما تأكدت أن الفتاه ذهبت .. ثم لبست ملابسها و توجهت إلى جامعتها
عنـ.ـد.ما أستيقظ طارق من النوم تذكر ما حدث
الليله الماضيه أشتد غـــضــــبآ من موقف أروى التى
لم تعبأ بما حدث
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى مكتب الصاوى للهندسة المعمارية و الديكور
كان حسام جالس على مكتبه عنـ.ـد.ما دخلت عليه السكرتيرة وقالت
السكرتيرة ٠٠مشمهندس حسام . طارق بيه الهاشمى بره طالب يقابلك
( أستغرب حسام لانه يعلم أنه جوز أروى لكن طارق لا يعلم أى شئ عن علاقة أروى بعمر و هو لم يرى عمر من قبل)
حسام٠٠ خلى يتفضل
( بعد ما دخل طارق و قامة بألقاء التحية)
طارق ٠٠ ان عندى فيلا هى قديمة شويه كنت عايز أوضبها كلها و عايز مكتبكم هو إللى يتولى المسؤلية دى . بس انا مستعجل و عايز الفيلا تجهز فى اقرب وقت
حسام ٠٠ تمام بس انا ليه شركاء اتكلم معاهم و أرد عليك
( وهنا دخل زين عنـ.ـد.ما رأى طارق قال)
زين ٠٠ انت بتعمل ايه هنا
(طبعآ عارفين ان زين جوز أنجى اخت اروى)
طارق ٠٠ ( ببرود مصتنع) شغل أكيد مش جاى العب
عن أذنك يا مشمهندس حسام انا فى أنتظار ردك
( بعد ما غادر طارق قال زين)
زين ٠٠ شغل ايه إللى بيتكلم علية انت هتقبل شغل من بنى أدm ده
حسام ٠٠ المفروض الشغل مالهوش علاقة بالمشاكل الشخصية
زين ٠٠ بس انت عارف ان عمر مش هيقبل الشغل مع الشخص ده .. بعدين احنا عندنا شغل كتير و اتفقنآ اننا مش هنقبل شغل الفترة دى
حسام ٠٠ انا هتصل بعمر و أسأله٢
اتصل حسام بعمر
بعد ما حكى حسام لعمر عن الموضوع قال عمر
عمر ٠٠ وافق على الشغل مع طارق الهاشمي و انا إللى همسك شغل فى الفيلا بنفسى
حسام ٠٠ يعنى ايه
عمر٠٠ انا راجع مصر على أول طيارة .. شكل وقت الحساب قرب
↚
عمر ٠٠ أنا راجع مصر على أول طيارة شكل وقت الحساب قرب
حسام ٠٠ تقصد ايه يا عمر
عمر ٠٠لما أجى هتعرف
حساب ٠٠ طيب و شغلك و شركتك
عمر ٠٠ هتابعهم من مصر زى ما كنت بتابعكم من هنا
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد يومين وصل عمر
استقبلتوا عائلته بعانق و ترحيب و يحمل شوق أربع سنوات من و.جـ.ـع الفراق
————-
اليوم التالى للرجوع عمر
فى المكتب الصاوى الهندسة
يجلس عمر فى أنتظار وصول طارق الهاشمي بعد ما أتصل عليه حسام
ها هنا وصل طارق
حسام ٠٠ أهلآ بحضرتك طارق بية اتفضل أرتاح
( كان عمر جالس ينظر إلى طارق بغـــضــــب و هو يكور قبضت يده كأنه ينتظر اللحظه المناسبة للأنقضاض على طارق ليمزقه أربآ فهم حسام ما يفكر فيه عمر قال)
حسام ٠٠ طارق بيه اقدm لك المهندس عمر الصاوى
هو إللى هيقوم بترميم تجديد الفيلا
طارق ٠٠ طبعآ المهندس عمر غنى عن التعريف . أتشرفت بمعرفتك
( هنا مد طارق يده للمصافحة عمر لكن عمر كان شارد فى هذا الرجل الذى أخذه منه المرأته و حبيبتة
هنا قال حسام)
حسام ٠٠ عمر . عمر ٠ طارق بيه بكلامك
عمر ٠٠ أه سورى أهلآ بحضرتك .معلش كنت سرحان شويه
طارق ٠٠لا عادى ولا يهمك.. منهدس حسام قالى انك انت إللى هتقوم بتعديلات الفيلا بنفسك
عمر ٠٠ أه ده حقيقى . بس الاول لازم أعاين الفيلا الاول
عشان أعرف أصمم تعديل اللى يناسبها
طارق ٠٠ مفهوم طبعآ .. بس قبل ما تشتغل فى الفيلا لازم تعرف انى انا و مدام مقيمين فى الفيلا هيكون فى مشكله
( ابتسم عمر بخبث ثم قال)
عمر ٠٠ طبعآ مافيش مشكله
طارق ٠٠ طيب بس ياريت فى أسرع وقت تكون الفيلا جاهزه حتى على أقل الدور التانى .. و أساسآ الدور التانى من هيحتاج شغل كتير
عمر٠٠ ان شاء الله فى أسبوع هيكون الدور التانى جاهز
حسام ٠٠ بس يا عمر انت مش شايف ان اسبوع قليل اوى
عمر ٠٠ لأ مش قليل ولا حاجة انا هحلها
طارق ٠٠ يبقى أتفقنا تحب امتى تشوف الفيلا
عمر ٠٠ دلوقتى لو حبيت
طارق ٠٠ تمام يبقى تيجى معايا دلوقتى
حسام ٠٠ لأ اتفضل انتى الأول و احنا هنحصلك
طارق ٠٠ خلاص اتفضلوا عنوان الفيلا
( أعطهم عنوان الفيلا ثم غادر طارق وهنا قال حسام)
حسام ٠٠ ناوى على ايه يا عمر
عمر٠٠ بعدين هتعرف هات مفتاح عربيتك
حسام ٠٠ رجلى على رجلك انا مش مطمنلك ..عمر انسى أروى عشان تقدر تعيش حياتك
عمر ٠٠ ياريت كنت أقدر . بس أوعدك بعد ما أخد حقى منها أحاول أنساها و أعيش حياتى.. ممكن مفتاح العربية بقى
حسام ٠٠ قولتلك انا جاى معاك
عمر ٠٠ تمام اتفضل .. وان شاء الله النهاردة هشترى عربية عشان اعرف اتحرك براحتى
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى فيلا طارق
بعد ما عمر عاين و فحص الفيلا جيدآ و هو ينظر هنا وهناك عنها نعم انه يبحث عن أروى و هنا قال
عمر ٠٠ لو تحب تقترح اي تعديل قبل ما ابدء التصميم
طارق ٠٠ لأ انا واثق فى شغلكم عشان كده انا هسلمك المسؤليه كاملة
( سألوا عمر بعفويه دون تفكير وقال)
عمر ٠٠ طيب و المدام
طارق ٠٠( بأستغراب) نعم تقصد ايه
( قال حسام بسرعة قبل انا يلاحظ طارق شيئ)
حسام ٠٠ يقصد رأيها ايه يعنى لو عندها أى اقتراح
حضرتك عارف لو انتهى التصميم مش هينفع فيه اى تعديل
عمر ٠٠ عشان كده لازم ناخد رأيها
طارق ٠٠ بس هى مش موجوده دلوقتى .. على العموم لو فى أي اقتراح منها هبلغكم
عمر٠٠ انا هبدء فى عمل التصميم من النهاردة ياريت لو فى أي اقتراح تبلغنى بيه حالآ . لانى لو بدأت فى عمل التصميم مش هغيرو مهما كان الأسباب
طارق ٠٠ واضح انك جاد فى شغلك يا مشمهندس عمر
عمر ٠٠ ياريت تقولى عمر بس انا مابحبش الألقاب زى ما انا هقولك طارق من غير بيه
طارق ٠٠ على فكرة أحنا مشتركين فى بعض الصفات
عمر ٠٠ دى حاجة انا متاكد منها اننا فى حاجة مشتركة بينا (كان عمر يقصد أروى)
حسام ٠٠ طيب تحب تجدد حاجة فى جنينة الفيلا
طارق ٠٠ طبعآ كمان كنت عايز اعمل فيه بسين
عمر ٠٠ تمام يبقى نطلع نشوف جنينة الفيلا
فى جنينة الفيلا
تجلس أروى على أحدى مقاعد تكتب فى دفتر يومياتها .. عنـ.ـد.ما رأها عمر و هو يعاين جنينة الفيلا للحظه توقف الزمن وهو ينظر اليها أربع أعوام منذ أخر لقاء بينهم .. لكن هو اليوم يراها بطريقه مختلفة هى بالنسبالة هى مجرد أمرأه خيانه باعت نفسها و تركته من أجل حفنة من المال
هنا أستأذن منهم طارق و ذهب إلى أروى وقال
طارق ٠٠ انتى اتأخرتى ليه فى الجامعة النهاردة
أروى ٠٠ خير فى حاجة
طارق ٠٠ أيه الأسلوب إللى بتتكلمى بيه ده
أروى ٠٠ والله ده إللى عندى أذا كان عجبك
طارق ٠٠ انتى ايه إللى جرالك النهاردة
( هنا افتكر ما حدثه امس بينه و بين فتاه البـ.ـار)
طارق ٠٠ أوعى تقوليلي انك غيرانه
أروى ٠٠ ده فى أحلامك . اسمعنى اذا كانت عايز تعمل القرف ده تانى يبقى بره البيت زى ما انت متعوده انت فاهم
طارق ٠٠ هتكلم بعدين فى الموضوع .المهم دلوقتى المهندس المعمارية عايز يعرف لو ليكى اقتراح فى. تعديلات الفيلا
أروى ٠٠ انا لا عايزه تعديلات ولا غيرو . عن أذنكانا رايحه اغير هدومى
طارق ٠٠ أستنى هنا الناس اخده بالها
أروى ٠٠ ناس مين دى دول
( اتسعت عينيها و تجمدت ملامحها عنـ.ـد.ما نظرت خلفها . نعم انه هو حب عمرها عشقها الأول و الأخير
للحظه تخيلت انه مجرد حلم وهنا أغلقت عينيها ثم
فتحتهم مره آخرى هنا أتأكدت انه ليس حلم
لم تخرج من هذه الدوامة الا على صوت طارق وهو يقول
طارق ٠٠ أروى. أروى . أروى انتى مش سامعنى أروى فى ايه مالك
أروى ٠٠ هااا انت بتكلمنى
طارق ٠٠ مالك
( كانت بتحاول تبدو طبيعيه عنـ.ـد.ما قالت)
أروى ٠٠ لا مافيش
طارق ٠٠ طيب مهندس عمر كان عايز يعرف لو حابة تضيفى حاجة على تعديلات الفيلا
أروى ٠٠ لا مش عايزه أضيف حاجة
عمر ٠٠ فكرى كويس يا مدام لأنى لو بدأت رسم الصميم مش هينفع اغير فيه حاجة
( كان عمر يتحدث معاها مثل أى زبونه عادي كأنه لم يعرفها من قبل )
أروى ٠٠ ( بعصبية) قولتلكم مش عايزه أضيف حاجة
( ثم غادرة دون أنتظار اي رد من أحد)
طارق ٠٠ معلش هى تعبانه شوية
حسام ٠٠ لأ سلامتها
عمر ٠٠ طيب أحنا هنمشى دلوقتى و أن شاء الله التصميم هيكون جاهز بكره .. يعنى هجيب العمال و هنبدء الشغل من بكره
طارق ٠٠ تمام
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد يومين
منذ أن بدء الشغل فى الفيلا و أروى لم تخرج من غرفتها تكتفى فقط بنظر من الحين للأخر إلى عمر من نافذة غرفتها
أو تكتب فى دفتر يومياتها تتسأل
لماذا تجاهلها عنـ.ـد.ما رأها
هل مازال يتذكر حبهم اما أصبح حبهم من الماضى
هل دق الحب قلبه من جديد مع غيرها
قفلت دفترها عنـ.ـد.ما سمعت من يطرق على الباب
أروى ٠٠مين
طارق ٠٠ افتحى يا أروى
أروى ٠٠ نعم عايز إيه
طارق ٠٠ انت حبسه نفسك فى الأوضة ليه
أروى ٠٠ هو المفروض اروح اقعد مع العمال ولا ايه
طارق ٠٠ هو فى ايه مـ.ـا.تتكلمى كويس بقالك يومين
و انتى مش مظبوطة
أروى ٠٠ انجز يا طارق قولي عايز ايه
طارق ٠٠ بردوا مصممه على اسلوبك ده
أروى ٠٠ يويو بقى. مـ.ـا.تسبنى فى حالى بقى و أطلع من دmاغى
طارق ٠٠ انتى نسيتى نفسك ولا ايه . اوعى يابت تنسى انتى مين وانا مين
أروى ٠٠ ماهى المشكله انى فاكره أنت مين كويس اوى
طارق ٠٠ أنا لولا العمال الموجودين فى الفيلا كان هيكون ليا تصرف تانى معاكى
أروى ٠٠ وانا بقولك انت مـ.ـا.تقدرش تعمل حاجه
( هنا ضـ.ـر.بها على وجهها بقوة مما أدى إلى جـ.ـر.ح فى فمها لكنها لم تهتز بل مسحت الدmاء من على فمها وقالت وهى تبتسم بقهر)
أروى ٠٠ده اخرك مش كده
طارق ٠٠ أنا هسيبك دلوقتى بس لينا كلام
تانى بعد ما يمشوا العمال مفهوم
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
اليوم التالى
مازالت أروى فى غرفتها عنـ.ـد.م جائت الخادmة امل وقالت
أمل ٠٠ مدام أروى حضرتك تحبى تفطرى هنا ولا فى الجنينة
أروى ٠٠ طارق راح الشغل ولا لسه
أمل ٠٠ راح من حوالى نص ساعة
أروى ٠٠( بتـ.ـو.تر) طيب المهندس عمر موجود تحت
أمل ٠٠ لأ انا مشوفتهوش النهارده
أروى ٠٠ تمام يبقى هفطر تحت فى الجنينة
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى الجنينة
تجلس أروى بعيد عن دوشة العمال تتناول الفطار
وهى شارده لم تنتبه إلى الذى جالس أمامها وقال
عمر ٠٠ تعرفى إللى يشوفك و انتى قعدة كده يفتكر انك ملاك نازل من السما .. لكن إللى يعرفك يفهم انك أقذر مخلوقة على وجه الأرض
(حاولت أروى تقوم من غير ما ترد على أهانات عمر)
عمر ٠٠ أستنى رايحه فين مش عايزه تسمعى حقيقتك
أروى ٠٠ لو سمحت بلاش الكلام إللى يجـ.ـر.ح
عمر ٠٠ انتى لسه شوفتى جـ.ـر.ح
أروى ٠٠ عايز ايه يا عمر
عمر٠٠ عايز حقى فيكى
أروى ٠٠ عمر انت بتقول ايه انت أكيد مش بعقلك
عمر .. مـ.ـا.تخفيش انا بدفع كويس
( لم تستوعب أروى حقارة كلمـ.ـا.تة )
أروى٠٠( بدmـ.ـو.ع) لو أى حد قالى الكلام ده انا كنت صدقته لكن انت لأ . لأ يا عمر انت مش كدة مش انت عمر إللى انا اعرفوا
عمر ٠٠ اتغيرت زى ما حاجات كتير اتغيرت
يا مدام طارق
أروى ٠٠ انت رجعت مصر ليه .. و ليه قبلت الشغل مع طارق و انت عارف انى مـ.ـر.اته
عمر ٠٠ عشانك فى حساب بينا لازم يخلص
أروى ٠٠ و انا إللى كنت فاكره انك جاى عشان تشوفني وانى وحشتك
( ضحكه بقهقه)
عمر ٠٠ خيالك واسع أوى .. لازم تعرفى انك أنتى بالنسبالى ولا حاجه هواه ٠يمكن الجذمة إللى لبسها فى رجلى ليها قيمة عنك
أروى ٠٠ كفاية أهانات بقى انا مش هستحمل اكتر من كدة
( ثم غادرت فورآ أما عمر كان ينظر عليها و هى تغادر و على وجهه بأبتسامه نصر
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
اليوم التالى
لم تخرج أروى من غرفتها منذ أمس
هنا طرق أحدهم الباب فتحت الباب وقالت
أروى ٠٠ خير يا امل عايز ايه
أمل ٠٠ مش هتفطرى
أروى ٠٠ ماليش نفس
أمل ٠٠ اه كنت هنسى طارق بيه بيقولك حضرى نفسك العشا بره النهاردة
أروى ٠٠ طيب روحى انتى دلوقتى
( بعد ما غادرة أمل بنصف ساعة دق الباب الغرفة بعد ما أروى فتحت الباب أتسعت عينيها بدهشة من المفجأه وقالت بخــــوف )
↚
عنـ.ـد.ما فتحت أروى الباب أتسعت عينيها بدهشة من المفجأه وقالت بخــــوف )
أروى ٠٠ عمر انت اتجننت بتعمل ايه هنا .لو سمحت أمشى .
عمر ٠٠ (،بخبث) هو انا لحقت أجى عشان أمشى
أروى ٠٠ عمر ابوس ايدك مش عايزه فضايح. الفيلا كلها عمال ممكن حد فيهم يشوفك
عمر ٠٠ (ببرود) أذا كان على العمال ماحدتش شافنى
أروى ٠٠ ( بصرامة مصتنعة) امشى يا عمر
( حاولت أغلاق الباب لكن عمر دفع الباب و دخل الغرفة ثم أغلق الباب بالمفتاح . لما تستوعب أروى
ما حدث لذلك قالت
أروى ٠٠ انت قفلت الباب ليه .. انت عايز ايه يا عمر
( كانت تتحدث و هى ترجع للخلف بينما عمر كان يقترب منها و ينظر إليها بنظرات لم تفهمها لكنها أرعـ.ـبتها .. كان يقول هو يقترب منها)
عمر ٠٠ مش عيب أجيلك لباب أوضتك وانتى عايزه تقفلى الباب فى وشى
أروى ٠٠( بخــــوف) عمر ماينفعش إللى انت بتعمله ده
عمر ٠٠ ( بخبث ) هو انا لسه عملت حاجة
( مسكها عمر من ذراعيها و جذبها إليه بخشونة هنا أنتفض جــــســ ـدها بخــــوف هنا قالت أروى بصوت ضعيف خائف من القادm)
أروى ٠٠ عمر انا ممكن أصرخ ساعتها كل إللى فى الفيلا هيسمعونى و هتبقى فـ.ـضـ.ـيحة ليك ..
(ضحكه عمر وقال )
عمر ٠٠ طيب يلا أصرخى .ساكته ليه
ما تصرخى
( هنا اقترب منها حتى انعدmت المسافة بينهم و أصبح وجهه مقابل لوجهها لقد أختلطت أنفاسهم
هذا القرب جعلها تشعر بقشعريرة تسرى بجــــســ ـدها و لتزيد ضـ.ـر.بات قلبها . لم يكن عمر أحسن حال منها
لذلك ضمها إليه كأنها حلم بعيد المنال لكنه يعيشه الآن ثم بدء فى لمس شفتيها بشفتيه هنا أرتعشت مرتجفه بين ذراعيه من لمساته و قبلاته لها وهى لما يقترب رجل منها بهذا القدر حتى زوجها لم تسمح لها بتجاوز هذه المرحله معاها
كانت سوف فقد السيطرة على نفسها لكنها تذكرت شقيقتها أسراء و ما حدث بينها وبين عادل ..
هى لن تقع فى نفس الخطأ شقيقتها و هنا
صرخت و هى تقول
أروى ٠٠ لأ لأ لأ
( هنا حاولت الافلات من بين يدية لكنها كلما كانت تدفعوا بعيد عنها كان يقترب أكثر بأصرار غريب
بصوت ضعيف بالكاد يسمعوا قالت
أروى ٠٠ لو كملت إللى انت بتعمل انا همـ.ـو.ت نفسى
انا مش ممكن اعيش لو حصل حاجة زى كده
كانت تتساقط دmـ.ـو.عها على خديها مثل خيوط العنكبوت الشفافه التى تذيب الحجارة لم يستطيع عمر رأيتها هكذا و برغم كل شيئ لم يستحمل دmـ.ـو.عها التى سحقت روحة
وهنا لعنه قلبه الذى مازال ينبض من أجلها .. ثم أبتعد عنها عمر ليهتف بصرامة مخيفه
عمر ٠٠ انتى السبب . كل إللى احنا فيا بسببك انتى
ياريت تكونى مبسوطه دلوقتى
(لم تنطق بكلمة واحدة كانت تبكى فقط ليصـ.ـر.خ فيها عمر هو يهزها بقوه ويقول)
عمر ٠٠ بطلى عـ.ـيا.ط .. و أنطقى ليه عملتى فيا كدا
أه عشان الفيلا ولا العربيه ولا ….
( وهنا ظهرت السلسلة التى أعطاها لها على انها رمز
لحبهم)
عمر ٠٠ لسه لابسها فى ركبتك .. غريبة اتخليتى عنى لكن لسه لابسه سلسلتى فى ركبتك حتى اليوم إللى شوفتك فيها كنت بتكتبى فى دفتر يومياتى صح هو فين الدفتر
( هنا بدء فى البحث عن الدفتر فى الغرفة عنـ.ـد.ما حاول فتح درج المكتب الذى كان مغلق بالمفتاح وقفت أروى أمامه حتى لا يفتح الدرج ثم قالت
أروى ٠٠ لو عايز الدفتر بيقى تمـ.ـو.تنى الأول
عمر ٠٠ فى ايه . فى الدفتر خايفه أشوف
أروى ٠٠ كفايه لحاد كده يا عمر أرحمنى بقى
عمر ٠٠ أرحمك هههه الكلمة دى انا مسحتها من قاموس حياتى . و دلوقتى أوعى من قدامى
أروى ٠٠ لأ يا عمر قولتلك الدفتر لأ
عمر ٠٠ ايه خايفه أشوف وسـ.ـختك إللى مكتوبة فى الدفتر
أروى٠٠ قول إللى انت عايزه بس مش هتاخد الدفتر
على جثتى
عمر ٠٠ تمام خلى الدفتر ليكى بس السلسلة دى مابقتش من حقك
( هنا سحب السلسلة من ركبتها ثم غادر تركها و هى فى حاله لا يرثى لها )
هنا صرخت وهى تجلس على الأرض تضم ساقيها إلى صدرها و تسند رأسها عليهما هى تتذكر حقارة كلمـ.ـا.تة
كرهت نفسها و كرهت عمر لا لم تكره بل تخاف منه لكنها كرهت تصرفاته معها
ظلت على هذه الحالة لساعات طويلة لا تعرف عددها
فى المساء
ظلت طول اليوم من دون طعام مما جعلها ضعيفه
لم تخرج من الحالة التى بها رغم تناولها العديد من المهدئات
هنا طرق طارق الباب لكنها لم ترد ..هى آخر ما تريده الآن هو دخول فى شجار أو مناقشة معه
وهنا قال طارق وهو يطرق الباب
طارق ٠٠ أفتحى الباب .. أروى انتى مابترديش ليه
( انتابه القلق من عدm ردها عنـ.ـد.ما قرر كـ.ـسر الباب فتحت أروى الباب بوجه شاحبآ هنا قال
طارق ٠٠ مالك .. شكلك عامل ليه كده . انتى تعبانه
أروى ٠٠ ( بصوت مخـ.ـنـ.ـوق)ممكن تسيبنى دلوقتى
طارق ٠٠ يعنى ايه أسيبك وانت بالحالة دى
أروى ٠٠ انا كويسه بس عايزه انام ممكن تسيبنى انام
طارق ٠٠ أنا هتصل بريم بالدكتور النفسيه بتاعتك
أروى ٠٠ اعمل إللى انت عايزه بس سبنى دلوقتى
( تركها طارق رأفتآ بحالتها التى لا يعلم ما بها
بعدها قام بالاتصال بالطبيبه النفسيه الخاصة بأروى
عنـ.ـد.ما جاء الرد من الجهة الاخرى قال
بدء المكالمة الهاتفية
طارق ٠٠ الو الدكتوره ريم
ريم ٠٠ أيوه أستاذ طارق .. خير أروى كويسة
طارق ٠٠ مش عارف شكلها تعبانه اوي حاسس انها مش مظبوطة
ريم ٠٠ ممكن تعبانه تعب عادى
طارق ٠٠ لأ شكلها مش تعب عادى .. انا خايف تعمل فى نفسها حاجة زى ما عملت قبل كده
ريم ٠٠ المشكلة انا مش فى القاهرة النهاردة بس أحاول ارجع بكره .. على العموم انا هتصل عليها دلوقتى
طارق ٠٠ تمام ..
بعد انتهاء المكالمة
حاولت الطبيبه ريم الاتصال بأروى لكن أروى لم تجيب على أتصالاتها هنا ابتدأت ريم تقلق عليها
ملحوظه ريم ليست الطبيبه النفسيه لأروى فقط لكن
يوجد بينهم صداقه قويه
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى صباح اليوم التالى
غرفة أروى
فتحت الباب غرفتها عنـ.ـد.ما سمعت من يطرق على الباب ثم رجعت على سريرها دون النظر من الذى طرق الباب و هنا قالت
ريم. ٠٠ ايه الضلمة إللى انتى عايشة فيها دى بعدين انتى عامله فى شكلك كده ليه . طارق كان عنده حق
( ثم قامت ريم بفتح النافذة ليدخل ضوء الشمس للغرفه)
أروى ٠٠ اقفلى الشباك بسرعة مش عايزه أشوفه
ريم ٠٠ تقصدى طارق هو عمل ايه تانى فيكى
(هنا بدأت فى البكاء)
أروى ٠٠ مش طارق ده عمر
ريم ٠٠ عمر مين ..أوعى يكون عمر نفسه إللى كنتى بتحبى
أروى٠٠ أيوه هو.. رجع و عايز ياخد حقه عايز ينتقم من حاجة عملتها غـ.ـصـ.ـب عنى
ريم٠٠اهدى يا أروى و فاهمينى انتى شوفتى عمر فين
أروى ٠٠ هنا فى الفيلا هو المهندس المسؤول عن تجديد الفيلا
ريم ٠٠ طارق عرف حاجه
أروى ٠٠ لأ طارق مايعرفش أى حاجه عن عمر
ريم ٠٠ براحه كده واحده و واحده و احكيلى على إللى حصل
( بعد ما حكت أروى كل شئ لريم قالت ريم)
ريم ٠٠ أسمعى يا أروى لازم تعرفى إللى انتى عملت٠ديه ده. كان عشان خاطر تسترى على أختك وعشان تحفظى على سمعة أهلك و حياة ابوكى يعنى هدفك كان نبيل
لازم تكونى فخورة بنفسك .. ما تخليش اي حد يهز ثقتك بنفسك ولا يقلل منك .. أروى انتى إللى صح
انتى الأقوى
أروى ٠٠ بس انا تعبت مابقتش عندى القوه لمواجهة اى حد
ريم. ٠٠ لأ عندك ماحدش يقدر يضحى بحياته عشان خاطر الناس إللى بيحبهم غير لما يكون عنده الشجاعه والقوى زيك يا أروى .انا نفسى ماعنديش الجرأه انى اقدر أعمل زيك
أروى ٠٠ تعرفى انتى أحسن حاجه حصلت معايا فى السنتين إللى فاته
ريم ٠٠ وانتى أحسن صاحبه فى حياتى كلها .. ممكن تقومى تاخدى شاور و انا هستناكى نفطر مع بعض فى الجنينة
أروى ٠٠ طيب و عمر
ريم ٠٠ حـ.ـر.ام عليكى كل اللى انا قولتوا ده ..بعد كده تقوليلى طيب و عمر . انتى ماعملتيش حاجة غلط عشان تخجلى منها أو تستخبى من عمر هو إللى لازم يخجل من الطريقه إللى اتعامل معاكى بيها
أروى ٠٠ صح عندك حق انا معملتش حاجه اخجل او أخاف منها كمان عمر مش من حقه يتعامل معايا بالأسلوب ده
ريم ٠٠ برافو هى دى أروى إللى انا أعرفها.. يلا انا هستناكى فى الجنينة
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى مكتب الصاوى للهندسة المعمارية و الديكور
يجلس عمر خلف المكتبه شارد الذهن هو يفكر فى قبلاته و لمساتة لها التى كانت للحظه ان تفقده عقلة
يلعن هذه اللحظه مرارآ و تكرارآ
قطع تفكيره صوت حسام هو يقول
حسام ٠٠ ايه سرحان فى ايه
عمر ٠٠ لا ابدآ .. المهم انا عايز مهندس ديكور يكون كويس عشان ديكور فيلا طارق لان زين رافض يشتغل فى الفيلا
حسام ٠٠ شايفك مهتم بالشغل فى الفيلا
عمر ٠٠ فاهم قصدك. . بس فى النهاية الشغل شغل
و شغلى فى الفيلا مالهوش علاقه بمشاكلى
حسام٠٠ طول عمرك عاقل يا صاحبى
عمر٠٠ طيب يا صاحبى شوفلى بقى موضوع مهندس الديكور
حسام ٠٠ موجود عندنا فى المكتب
عمر٠٠ مين حد أعرفه
حسام ٠٠ المهندسه غادة
( غادة أخت زين أصغر من عمر بعامين كانت مـ.ـجـ.ـنو.نه بحب عمر فى الجامعة لدرجة انها حاولت تنتحر عنـ.ـد.ما قال عمر لها أنه لا يحبها .. انها أيضآ تكره أروى لأن عمر كان يحبها)
عمر ٠٠ غادة مين أوعى تقولى…
حسام ٠٠ أيوه غادة أخت زين
عمر ٠٠ بتهزر صح
حسام ٠٠ لأ مش بهزر
عمر ٠٠ هى بتشتغل هنا من أمتى
حسام ٠٠ تقريبآ من قبل ما انا ارجع من الكويت
عمر ٠٠ محدتش قالى ليه .. طيب هى لسه مـ.ـجـ.ـنو.نه ولا عقلت
حسام ٠٠ اه فكرتنى دى كانت مـ.ـجـ.ـنو.نه بحبك فاكر.
بس مـ.ـا.تخفش هى عقلت كتير عن الأول
عمر ٠٠ طيب الحمدالله
حسام ٠٠ على فكره انا قولتلها انها هتشتغل معاك فى الفيلا
( هنا فى أحد طرق الباب المكتب ثم قال حسام)
حسام ٠٠ أكيد دى غادة. على فكره يا عمر هى لسه مـ.ـا.تجوزتش
↚
حسام ٠٠ أكيد دى غادة . على فكره يا عمر هى لسه مـ.ـا.تجوزتش
(قال كلمتة ثم توجه إلى الباب عنـ.ـد.ما فتح الباب قال)
حسام ٠٠ اتفضلى يا غادة عمر مستنيكى
( ثم غادر و ترك عمر و غادة لوحدهم)
غادة ٠٠ أزيك ياعمر
عمر ٠٠ تمام الحمدالله. وانتى
غادة ٠٠ ماشى الحال
عمر.. طيب نتكلم فى الشغل عايزك تكونى مسؤوله ديكور الفيلا طارق الهاشمي .
غادة ٠٠ غريبة
عمر ٠٠ هو ايه إللى غريب فى كلامى
غادة ٠٠ هو مش طارق ده جوز أروى بردوا
عمر ٠٠ انتى متابعة بقى
غادة ٠٠( بسخريه ) أكيد ما انت عارف انا كنت بعز أروى أد إيه
عمر ٠٠ أه واضح .. طيب فين المشكله .
غادة ٠٠ عايز تفهمنى ان أروى دلوقتى مش فارقه معاك
عمر ..هى فعلآ مش فارقه معايا . أروى كانت ماضى و راح لحاله .. غير كدا انا راجـ.ـل عملى مابدخلش حياتى الشخصية فى شغلى .. ياريت تكونى فهمتى
غادة ٠٠ أكيد فاهمه انت نسيت انا اكتر واحده كنت فاهماك
( كانت غادة سعيدة بكلام عمر عن أروى
انها أصبحت من ماضى .. لان عمر كان حب غادة الأول و الأخير )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى جنينة الفيلا
تجلس أروى و ريم يتناولون الإفطار هنا أنضم إليهم طارق و قال
طارق ٠٠ أنا شايفك حالتك أحسن النهاردة
أروى ٠٠ الحمدالله
طارق ٠٠ طيب ممكن أعرف كان مالك
ريم ٠٠ مش مهم كان مالها المهم انها دلوقتى كويسه
أروى ٠٠ رجعت ليه من الشغل
طارق ٠٠ عمر اتصل بيا عايزنى اقابل مهندسة الديكور
أورى ٠٠ همآ جايين دلوقتى
طارق ٠٠ زمانهم على وصول
أروى ٠٠ طيب انا هطلع أوضتى عايزه ارتاح شويه
( كانت عايز تهرب من مقابلة عمر لكن ريم مسكتها من أيدها وقالت بصوت واطى لا يسمعوا غير أروى
ريم ٠٠ احنا اتفقنا على ايه مش لازم تخافى منه
( هنا جاء عمر مع غادة بعد ألقاء التحية قالت غادة)
غادة ٠٠ أزيك يا أروى عاملة ايه
( كانت أروى مستغربه من وجود غادة
و خصوصآ مع عمر هى تعلم مقدار حب غادة لعمر )
طارق ٠٠ايه ده انتم تعرفوا بعد
غادة ٠٠ طبعآ أحنا كلنا كنا جيران فى نفس العمارة
طارق ٠٠ كلنا تقصدى أيه بكلكم
( كانت تقصد عمر كمان لذلك ردت أروى قبل غادة و قالت)
أروى ٠٠ تقصد أهلى و أهلها .كمان غادة أخت زين
( فهمت غادة ان طارق لا يعرف شئ عن قصة عمر و أروى لذلك ضحكت بخبث وقالت)
غادة ٠٠ آه بالظبط كده
طارق ٠٠ أنا بردوا قولت الشكل ده مش غريب عليا
غادة ٠٠ ما احنا اتقابلنا قبل كده لما كنا متجوز أسراء
عمر ٠٠ ياريت نتكلم فى الشغل هيكون أحسن
ريم ٠٠ طيب أستأذن أنا دلوقتى
أروى ٠٠ رايحه فين انتى مش قولتى هتقضى اليوم مع بعض
ريم ٠٠ معلش افتكرت انى عندى شغل يلا باى
( قبل أن تغادر ريم همست لأروى وقالت انتى قويه ثم غادرة وهنا قال عمر)
عمر ٠٠ طيب أنا رايح أتابع الشغل و انتى يأ غادة شوفى مدام أروى تحب ستايل الفيلا على اى طراز
طارق ٠٠ حبيبتى عايزه حاجة انا رايح على الشركة
( لا يعلم عمر لماذا شعر عمر بغصه فى صدره عنـ.ـد.ما سمع طارق يناديها بحبيبتى و كأنها هذا الكلمة كانت من حقه هو فقط حتى أروى شعرت انها غير مرتاحه عنـ.ـد.ما ناداها طارق بحبيبته أمام عمر لذلك ردت عليه بصوت يكاد يكون مسموع رد روتينى وقالت)
أروى ٠٠ لأ شكرآ
( وهنا غادر عمر هو ينظر إلى أروى بغـــضــــب ثم غادر طارق وهنا قالت غادة بسخريه و بدون مقدmـ.ـا.ت)
غادة ٠٠ يعنى جوزك مايعرفش إللى بينك وبين عمر
أروى ٠٠ قصدك إللى كان بينى و بين عمر
غادة ٠٠ هتفرق
أروى ٠٠ طبعآ و كتير كمان .. أظن انتى عارفه الفرق كويس
غادة ٠٠ عايزه تفهمينى ان شغل عمر فى الفيلا بتاعت جوزك دى مجرد صدفه.. ان عمر بعد النجاح ده كلها يرجع من بره مصر مخصوص عشان يهتم بتعديلات فى الفيلا جوزك
أروى ٠٠ والله أجابة السؤال ده مش عندى ممكن تسألى عمر بنفسك .. ده لو تقدرى
غادة ٠٠ لسه زى ما انتى واثقة فى نفسك لحاد الغــــرور
أروى ٠٠ وانتى بردو لسه زى ما انتى فضوليه و بتجرى واره إللى مش ليكى
غادة ٠٠ ومين قالك ان عمر مش ليا .. عمر بتاعى انا خلاص بقى معايا و أوعدك قريب أوى هتفرحى بينا
( ردت أروى ببرود مصتنع عكس ما يدور داخلها و قالت)
أورى ٠٠ تمام ربنا يهنيكم ببعض . بس فى الاخر دى حاجه مـ.ـا.تخصنيش .
غادة ٠٠ تصدقى يا أروى عجبانى طريقتك . و انتى عاملة نفسك ان عمر مش فارق معاكى
أروى ٠٠ اوكى أولآ انا اسمى مدام أروى ثانيآ ياريت مـ.ـا.تنسيش انتى هنا ليه . متخلنيش أضطر أشتكى لمديرك .و اقوله انك مش شايفه شغلك كويس
غادة ٠٠ تمام حقك.. بس قوليلى لو جوزك عرف انك أنتى و عمر كنتوا بتحبوا بعض .. كان هيبقى عندك نفس الثقة دى فى كلامك
أروى ٠٠ أفهم من كلامك انك بتهددينى
غادة ٠٠( بسخريه) أنا أبدآ دى انتى حبيبتى . أكيد فهمتينى غلط
أروى ٠٠ طيب أسمعينى كويس انا معنديش حاجة اتكسف منها . لا انا كنت بجرى وراه هو بيحب غيرى ولا عملت المستحيل عشان ألفت نظره ولا حاولت انتح،ر عشانه .
( كانت أروى تقصد غادة بهذا الكلام لان كل هذه الأفعال لقد فعلتها غادة فى الماضى لذلك غـــضــــبت غادة من كلمـ.ـا.ت أروى وقالت)
غادة ٠٠ صح انا عملت كل إللى انتى قولتى عليه بس عملت كل ده لانى بحب عمر .. عمر إللى انتى أتخليتى عنه عشان الفلوس زى مـ.ـا.تخليتى عن أهلك و خو،نتى أختك و اتجوزتى جوزها
(كان كلمـ.ـا.ت غادة مثل الخن،جر الذى غرسه فى قلب أروى لقد ألــمها كلام حقآ لذلك لم ترد عليها .و هى تعلم جيدآ ان الجميع يفكر فيها بنفس الطريقة هى بالنسبالهم مش اكتر من واحده خائنه
غادة ٠٠ شايفاكى سكتى الحقيقة بتو،جع مش كدة
أروى ٠٠ صح و أخيرآ اتفقنا على حاجة واحده احنا الاتنين وهى ان الحقيقة بتو.جـ.ـع . و خصوصآ لما تتقال من الشخص إللى كله غلط .. على عموم انا عايزه تصميم ديكور الفيلا كلاسيكي على الطراز الحديث ..و ياريت تشاورينى في ايه تصميم للديكور قبل ما تبدأى فيه
غادة ٠٠ بس عمر قالى انى مسؤوله عن الديكور مسؤولية كامله
أروى ٠٠ ان ماليش دعوة بعمر قالك ايه فى النهاية انا صاحبت الفيلا و الرأي الأول و الأخير ليا أنا ..أوكى
( ثم غادرة أروى دون أنتظار ردها)
☆☆☆☆☆☆☆
كان عمر ينظر إليهم من بعيد كان يبدو عليهم انهم ليسوا على وفاق لذلك قال لغادة بعد ما غادرت أروى)
عمر ٠٠ كنتم بتتكلموا فى ايه
غادة ٠٠ أكيد فى الشغل
عمر ٠٠ غادة لو سمحتى من غير لف ودوران . كان باين عليكم اوى انكم كنتوا بتتخـ.ـنـ.ـقوا
غادة ٠٠ بصراحة كنت عايزه أتأكد من حاجة
و خلاص أتأكدت منها
عمر ٠٠ أيه هى الحاجة دى
غادة ٠٠ أن مافيش حاجة بينكم .. و خلاص بعد ما اتكلمت مع أروى أتأكدت ان مستحيل يكون فى أى حاجة بينكم
( رد عمر بفضول قوى)
عمر ٠٠ هى إللى قالتلك كده
( ردت كاذبه)
غادة ٠٠ أه أروى قالتلى و أكدت على كده كمان
( كما قالت غادة كاذبة) كمان قالتلى انك لو أخر راجـ.ـل فى العالم أستحال تكون معاك
( وهنا تذكر ما حدث أمس بينه و بين أروى عنـ.ـد.ما قالت أروى له أن لم يتوقف عن لمساته لها سوف تقوم بق،تل نفسها . لهذه الدرجة هى تبغضة. و تكره لمساته لها .لهذا الحد هى تكره ولا تريده ..ما أكده احساسه كلام غادة الكاذب عن أروى مما جر،ح كـبـــــريـاء عمر كراجـ.ـل مما زاد بغضه لأروى و زاده رغبه في الانتقام منها )
عمر ٠٠ ( بعصبية ) انا قولتلك قبل كدا أنى مابدخلش أمورى الشخصيه فى الشغل
غادة ٠٠ أه بس
( قطع عبـ.ـارتها)
عمر ٠٠ مافيش بس ياريت مايتكررش انك تفتحى حوارات خاصه ما الزبائن .. ده أخر تنبيه ليكى مفهوم
( استغربة غادة من رد فعل عمر الغير مبرر بالنسبالها ثم قالت)
غاده ٠٠ مفهوم طبعآ . انا بعتذر
عمر ٠٠ياريت تروحى تشوفى شغلك
غادة ٠٠ بالنسبال الشغل مدام أروى طلبت منى انى أشاورها فى كل تصميمـ.ـا.ت الديكور الفيلا . و حضرتك قولتلى ان ليه المسؤولية الديكور كاملة.. لما قولتلها الكلام ده اتعصبت عليا و قالتلى أن كلامك مش مهم و كلامها هى إللى هيمشى
عمر ٠٠ هى قالت كده تمام ..شوفى شغلك انتى و انا هشوف الحوار ده
( كلام غادة كان كفيله بأنه يجعل عمر على وشك الانفجا،ر من الغـــضــــب لدرجة انه توجه مباشرة إلى غرفة أروى دون مراعاة اى شئ . و عنـ.ـد.ما طرق الباب فتحت أروى الباب و بدون مقدmـ.ـا.ت قام بدخول و قفل الباب خلفوا و مسكها من ذراعها و قال)
عمر ٠٠ انتى فاكر نفسك مين لازم تعرفى انك ولا حاجة أنك واحده خا…….
( قطعت أروى عبـ.ـارته بعصبيه و قالت )
أروى ٠٠ واحده خـ.ـا.ينه مش ده إللى كنت عايز تقوله أيوه انا واحده خـ.ـا.ينة . اتخليت عنك و عن أهلى و جريت وراه الفلوس. كفايه كده ولا تحب تضيف حاجة تانى
عمر ٠٠ انتى أزاى قادره تتقبلى نفسك وانتى بالحقا،ره دى .. انا ازاى ماكنتش شايفك على حقيقتك
( كان عمر يتحدث و هو يشتد قبضة يده على ذراع أروى حتى كادت تصرخ من شـ.ـدة الألــم )
أروى ٠٠ عمر انا قولتلك قبل كده و هقولك تانى انت عايز منى أيه
عمر ٠٠ و انا بردو قولتلك قبل كدا و هقولك تانى عايز حقى فيكى
أروى٠٠ إللى انتى بتفكر فيه مستحيل يحصل
( هنا افتكر كلام غادة ثم قال)
عمر٠٠ مافيش حاجة اسمها مستحيل مع عمر الصاوى و عشان إللى انا عايزه هخدوا دلوقتى منك
أروى ٠٠ عمر فوق إللى انتى بتفكر تعملوا ده أسمه أغت،صاب ممكن تروح فى ستين داهية
عمر ٠٠ ( ببرود قال) و اذا نجرب .ان دخلت فى علاقات كتير قبل كده مع ستات عدد شعر راسك .. بس مجربتش الاغت،صاب
أروى ٠٠ انت قليل الأدب
( كانت أروى سوف تقوم بصفعة لكن عمر مسك يدها بقوى حتى كادت يدها تنكـ.ـسر ثم قال)
عمر ٠٠ اقسم بالله لو ايدك كانت لمست وشى انا كنت قــ,تــلتك فيها
أروى ٠٠ ( ببكاء ) يلا اعملها و خلصنى .. يلا مستنى ايه . يلا لو بتكرهينى زى ما بتقول ريحنى و أقــ,تــلنى
ايه مش قادر تعملها عشان تعرف انك جبان
( هنا قبضة عمر يديه على عنقها حاول خـ.ـنـ.ـقها بينما أروى استسلمت له تمامآ لكن قلبه خانه و ضعف أمامها للمره الثانيه فبتعد عنها ليجعلها تلتقط أنفاسها هى تقول بصوت مخـ.ـنـ.ـوق ضعيف)
أروى ٠٠ ابعد عنى يا عمر عشان تعيش بسلام انا زى اللعنه بتأذى كل إللى بيحبها
عمر ٠٠ صح فى دى عندك حق انتى لعنه صابتنى مش عارف اخلص منها .. بس كده كفاية من النهاردة انتى بره حياتى و تفكيرى
أروى ٠٠ كده هيكون أحسن ليك و ليا
( عنـ.ـد.ما توجه لباب الغرفة للخروج كانت المفجأه عنـ.ـد.ما
من الذى جاء عند خروج عمر
هل عمر سوف يبتعد عن أروى ولا سوف يواصل انتقا،مه
لماذا ستفعل غادة لكى تحصل على عمر
↚
أروى ٠٠ كده هيكون أحسن ليك و ليا
(عنـ.ـد.ما توجه عمر لباب الغرفة للخروج كانت المفجأه عنـ.ـد.ما سمع صوت طارق يطرق باب الغرفة يستأذن للدخول عندها نظر عمر لها وقال )
عمر٠٠ غريبة جوزك بستأذن عشان يدخل أوضة نومكم
أروى ٠٠ بالله عليك مش عايز فضا،يح
عمر ٠٠ يعنى أعمل ايه
أروى ٠٠ أستخبه فى الدولاب
عمر ٠٠ انت أكيد اتجننتى
أروى ٠٠ عمر عشان خاطر اي حاجة حلوه كانت بينا
( هنا استجاب عمر له واستخبة فى الدولاب و عنـ.ـد.ما فتحت الباب لطارق)
طارق ٠٠ كل ده وقت عشان تفتحى الباب
أورى ٠٠ كنت فى الحمام .. ايه خير عايز حاجة
طارق ٠٠ عندى عشا عمل النهاردة و انتى هتكونى معايا . و مش عايز أى أعذار زى كل مره
أروى٠٠ حاضر
طارق ٠٠ غريبة اول مره توافقى من غير خناق ولا و.جـ.ـع قلب
أروى ٠٠( بتـ.ـو.تر ) خلاص يا طارق مش وقت الكلام ده
طارق ٠٠ مش فاهم يعنى ايه مش وقت الكلام ده
( كل إللى أروى كانت بتفكر فى أزاى تخلى طارق يخرج من الغرفة فورآ لذلك قالت)
أروى ٠٠ خلاص يا طارق كل انتى عايزه انا هعمل بس مش دلوقتى
( أستغرب طارق من أروى .. أخيرآ انها سوف تفعل. ما يريده لذلك حط أيده على وجهها بحب وقال)
طارق ٠٠ بجد يا أروى هتعملى كل إللى انا عايزه
( عنـ.ـد.ما حط طارق أيده على وجهها أتنفضت أروى بعيده عنها وقالت بعفويه وكأنها نسيت وجود عمر فى الدولاب)
أروى ٠٠( بعصبية) طارق انتى اتجننت
( قبل أن تكمل عبـ.ـارتها تذكرت عمر و انه اكيد يستمع اليهم)
طارق٠٠ اتجننت كل ده عشان لمستك انتى مراتى المفروض ده حقى إللى انتى حرمانى منه
أروى ٠٠ خلاص مش وقت الكلام ده
طارق ٠٠ يعنى ايه مش وقت أمال وقته امتى بقالنا سنتين متجوزين لسه مش قادرة تنسى الطريقه إللى اتجوزتك بيها كل ده عشان أهلك و أختك إللى …..
( قطعت عبـ.ـارته قبل أن يكملها و بعصبية وقالت)
أروى ٠٠ أسكت يا طارق بقى
طارق ٠٠ مش هسكت كفاية انا صبرت عليكى كتير مافيش راجـ.ـل يستحمل ابعد و الجفا ده كل.. سنتين و انا مستحمل عقا،بك و كر،هك ليا . انا خلاص جبت أخرى منك
( كان كل هم أروى ان عمر لا يسمع ما يقولو طارق لذلك صرخت فى طارق و قالت)
أروى ٠٠ اخرس بقى كفايه . حـ.ـر.ام عليك أسكت
( هنا جريت أروى على مكتبها و اخذت علبة الحبوب المهدئ اخدت حباية مهدئ وهنا أخذه طارق علبة المهدئ و رماها على الأرض قال طارق بعصبية)
طارق ٠٠ كفايه مهدئات بقى .. انتى مش شايفه شكلك بقى ازاى من القرف إللى. بتخديه ده
( بصوت مهزوم متألــم قالت )
أروى ٠٠ أطلع بره يا طارق
طارق ٠٠ أنا همشى . بس هتروحى العشا معايا النهاردة .بعد كدا أحنا لازم نتكلم لان الحياة ده مـ.ـا.تنفعش لازم يكون ليها أخر
( ثم غادر طارق )
أما عمر لقد أستمع إلى كل ما حدث لكنه لم يستوعب
ما قالو طارق .. و هنا شعر عمر انه فى دوامة لا يستطيع يخرج منها . والكثير من الأسئلة التي تدور فى رأسه .. وهنا نظره إلى أروى و قال )
عمر ٠٠ أنا محتاج أفهم.
أروى ٠٠ سبنى دلوقتى ياعمر
عمر٠٠ أفهم الأول انا خلاص رأسى هتن،فجر من التفكير . طيب لما انتى بتكر،هى طارق اتجوزتى ليه
..و ازاى أنتم متجوزين من سنتين و مافيش بينكم علاقه زوج و زوجة… و ايه الطريقة إللى اتجوزك بيها إللى انتى مس قادر تنسيها .. ما تردى عليا ساكته ليه .
( هنا بدأت أروى فى البكاء هى تتوسل إليه ان يتركها و شأنها لكن عمر صرخ فيها وقال )
عمر ٠٠ بطلى عـ.ـيا.ط و ردى عليا
( هنا استجمعت أروى مـ.ـا.تبقى من قوتها و قالت )
أروى ٠٠ مش من حقك و لا من حق اى حد يعرف حاجة عن حياتى الخاصة
عمر ٠٠ تمام ده حقك طبعآ . بس انا هعرف يا أروى بريضاكى او غـ.ـصـ.ـب عنك
(قال عمر جملتة ثم غادر الغرفة و الفيلا بسرعة )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
كان عمر يقود سيارتة بسرعة جنونية و هو يفكر فى حديث طارق و الف سؤال برأسه لأول مره يشعر عمر انه عجز عن التفكير السليم .. لذلك كان يريد أن يتحدث مع أحد يثق فيه لذلك توجه للمكتب لتحدث مع حسام
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى مكتب الصاوى الهندسة
فى مكتب عمر
—————————
يجلس عمر و حسام بعد ما حكى عمر لحسام الكلام إللى سمعوا من طارق و أورى قال عمر
عمر ٠٠ أنا خلاص هتجنن .. سنتين وانا مابفكرش غير ازاى انت،قم منها ازاى أو،جعها زى ما و،جعتنى.. لكن دلوقتى انا مش فاهم حاجة
حسام ٠٠ هى فعلآ حاجة تحير لم هى بتكره و رافضه علاقتها معاه . ليه وافقت تتجوزه من الأول ده حتى اتجوزته غـ.ـصـ.ـبآ عن إهلها .. مش بس كده .دى خسرت أهلها عشانه و تخلت عنك انت كمان. فى حاجة مش مفهومه فى الموضوع ده
عمر ٠٠ بس ايه هى الحاجة دى .. انا لازم أعرف قبل ما اتجنن أفقد أعصابى
حسام ٠٠ عمر انت لسه بتحبها
عمر ٠٠ انا كنت فاكر الحب إللى فى قلبى لأروى ما،ت من زمان .. بس للأسف طلعت بكدب على نفسى
انا لسه بحبها ..برغم كل إللى عملتوا فيا قلبى لسه متمسك بحبها
حسام٠٠يبقى روح وتكلم معاها و قولها على فى قلبك
و افهم منها هى عملت كده ليه
عمر ٠٠ انا عارف أروى كويس أوى . مش هتتكلم .. عشان كده لازم أخليها تتكلم غـ.ـصـ.ـب عنها
حسام ٠٠ يعنى هتعمل ايه
عمر ٠٠ أروى مش هتتكلم غير لو ضغط عليها و أعصبها
حسام ٠٠ فهمنى براحه كده انت عايز تعمل ايه
عمر ٠٠ هخليها تحس انى انا و غادة مرتبطين الغيره هتجننها و هتخليها تتكلم .. أنا متأكد انها هتتكلم
حسام ٠٠ و أيه إللى يخليك متأكد انه هتغير لما ترتبط بغادة
عمر ٠٠ انت ماشوفتش النهاردة شكلها كان عامل أزاى لما شافتنى انا غادة مع بعض
حسام ٠٠ طيب و غادة افرض ماصدقت و لزقت فيك ..
عمر ٠٠ مش مهم انا بعد ما اعرف سر أروى .. أخلع منها بشياكه . دلوقتى هتصل بيها
حسام ٠٠ هتتصل بيها ليه
عمر ٠٠ دلوقتى هتسمعى
( مسك الهاتف و أتصل بغادة التى ردت من أول رنه)
أبدأ المكالمه
عمر ٠٠ الو غادة
غادة ٠٠ مهندس عمر خير
عمر ٠٠ مهندس عمر يبقى انتى زعلانه منى
غادة ٠٠ ليه هو انت عملت حاجة تزعل
عمر ٠٠ بصراحة أه .. انا عارف انى كلمتك بطريقه من لطيفه .. و على العموم انا أسفه
غادة ٠٠ أنا مش مصدقه نفسى عمر بيتأسف منى معقوله . انا كده مش عايزه حاجة من الدنيا تانى
عمر ٠٠ يعنى قبلتى اعتذارى
غادة ٠٠ طبعآ انا أساسآ مابعرفش أزعل منك عمر انت مش فاهم انت بالنسبالى ايه
عمر ٠٠ فاهم .. بس للأسف بعد فوات الأوان
غادة ٠٠ مافيش حاجة أسمها فوات الأوان. لانى
لسه بحبك ياعمر
عمر٠٠ انا مش عارف أقولك ايه . بس انا مش هقدر أوعدك بحاجة دلوقتى.. انا اتو.جـ.ـعت من الحب لدرجة انى فقد أيمانى بالحب
غادة ٠٠ أنا مش عايز منك أى وعد بس خلينا نجرب .
ليه لأ سيب نفسك ليا وانا هخليك تحبنى تنسى أوجاعك كلها
عمر ٠٠ وانا موافق .. أيه رأيك نتعشا مع بعض النهاردة
غادة ٠٠ طبعآ موافقه
( كانت غادة فى هذه اللحظه دى أسعد فتاة على وجه الأرض و أخيرآ وافق عمر ان يعطى فرصه لحبها)
عمر ٠٠ طيب انا هبعتلك عنوان المطعم و نتقابل هناك . اتفقنا
غادة٠٠ ( بفرحه) طبعآ اتفقنا
عمر ٠٠ اوكى باى
انتهت المكالمة
حسام ٠٠ افهم ايه علاقة العشا فى حوار أروى
عمر ٠٠ افهمك النهاردة طارق عنده عشا عمل فى نفس المطعم و أروى معاه
حسام ٠٠ تمام كده فهمت . بس لازم تعرف ان غادة مش ساهله ولا هى البـ.ـنت الغـ.ـبـ.ـيه إللى هتقبل تكون الطعم إللى تصطاد بيه أروى
عمر ٠٠ عارف عشان كده مردتش أديها أمل . قولتها نجرب بعد شويه هقولها انى مقدرتش أحبها
حسام ٠٠ بس انت كده بتلعب بمشاعر البـ.ـنت
عمر ٠٠ هههه انت طيب أوى على فكره
حسام ٠٠ قصدك ايه يعنى
عمر ٠٠ غادة عارفه كويس اوى انى لسه عندى مشاعر أتجاه أروى انى بكدب عليها وان المكالمة دى كلها فيك( وهميه)
حسام ٠٠ لأ معلش فاهمنى
عمر ٠٠ النهاردة و انا خارج من أوضة أروى شوفت غادة و هى مستخبية و هى شافتنى و انا طالع من عند أروى و أكيد سمعتنا و احنا بـ.ـنتكلم انا و أروى
حسام ٠٠ معقوله . طيب هى تحط نفسها فى موقف زى ده ليه .
عمر ٠٠ مش عارف .. يمكن بتفكر لما تقضى وقت انا وهى ممكن أحبها
حسام ٠٠ ممكن . بس انا لو منك اقلق غادة بـ.ـنت ذكيه و مش ساهله
عمر ٠٠ عارف متوقع منها أيه حاجة . بس انا المهم عندى دلوقتى أعرف سر أروى و مش فارق معايا حاجة تانى
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى أحدى المطاعم و النوادى الليليه على النيل
——————-☆☆☆☆—————-
يجلس شادى مع زوجته صافى على أحدى الطاولات وبعد ربع ساعة أنضم إليهم طارق و أروى
صافى ٠٠ قوليلى يا أروى هربانه فين بقالك مدة
( رد طارق قبل أروى وقال )
طارق ٠٠ (بســـخريـــة) ده طبع أروى بصراحة وهى كمان شاطره فيه بتعرف تهرب كويس أوى
(نظرت إليها أروى بتحذير لكنها لم ترد علية )
صافى ٠٠ مالك بتتكلم كدا يا طارق
شادى ٠٠ اكيد طارق بيهزر
طارق ٠٠ المهم هتشربوا حاجة الأول ولا نطلب الأكل على طول
أروى ٠٠ ايه انت مش هتستنا ضيوفك . مش ده عشاء عمل بردوا
طارق ٠٠ لأ العشا العمل اتلغى
أروى ٠٠ ماقولتش ليا ليه
طارق ٠٠ قولت فرصه نسهر مع بعض
صافى ٠٠ صح يا أروى احنا بقالنا زمان ما سهرناش مع بعض
( هنا جاء عمر برفقة غادة عنـ.ـد.ما رأهم طارق قال)
طارق ٠٠ عمر انت بتعمل ايه هنا
عمر ٠٠ ده مطعم يعنى هكون بعمل ايه
طارق٠٠ اه صح سورى . بس انا أول مره اشوفك هنا
عمر٠٠ اه فعلآ ده أول مره أجى هنا
طارق٠٠ طيب اتفضلوا معانا نتعشا كلنا سوى
عمر٠٠ لأ خليكم براحتكم . مش عايز أدايقكم
طارق ٠٠ أيه الكلام إللى بتقولوا ده انت تشرفنا
عمر ٠٠ اوكى يلا يا غادة
( عنـ.ـد.ما إنضم عمر و غادة كانت أروى ترسل رسالة عبر الهاتف الجوال الى ريم تدعوها للأنضمام للعشاء وتحكى انها غير مرتاحه عن أفعال طارق الليلة
كانت غير منتبها بما يحدث حولها أو بوجود عمر و غادة و هنا قال طارق)
طارق ٠٠أروى .أروى انتى مش سامعه المهندسه غادة
بتسلم عليك
أروى ٠٠ غادة مين…..
( قطعت أروى عبـ.ـارتها عنـ.ـد.ما رأت عمر يجلس بجوار غادة مرت دقيقة و أروى تنظر إليهم دون أن تنطق بكلمة و كأنها بتستوعب وجودهم معآ على نفس الطاولة …كمان أنها تستوعب أيضآ وجود عمر برفقة غادة .. وهنا قالت غادة بخبث بعد ما فهمت ما يدور فى عقل أروى )
غادة ٠٠ مالك يا أروى انتى مش مبسوطه انك شوفتينا
( قالت أروى كاذبة)
أروى ٠٠ لا إبدآ انتى ليه بتقولى كده انا مبسوطه جدآ و خصوصآ انك مع المهندس عمر
طارق ٠٠ أه صح يا عمر انت و المهندسه غادة مع بعض من أمتى
( هنا ردت غادة بسرعة)
غادة ٠٠ من زمان أوى ممكن تقول من و احنا أطفال لان انا و عمر بنحب بعض من واحنا أطفال
( كانت تتحدث و هى تنظر لأروى )
صافى ٠٠ رومانسى أروى أن حب الطفولة يفضل عايش معاكم لحاد ما تكبروا .. اه صح أكيد أنتم كنتوا جيران ولا أقارب
غادة ٠٠ لا كنا جيران
طارق ٠٠بس ثوانى هو انتى و أروى مش كنتم جيران
غادة ٠٠ اه احنا كنا جيران
طارق ٠٠ طيب أزاى انتى و عمر كمان كنتوا جيران
و أروى متعرفش عمر
( هنا حدث ما كانت تريده غادة بينما التـ.ـو.تر و الارتباك كان واضح على أروى أما عمر…….
ما الذي تخطط له غادة
هل سيعرف طارق ان أروى تعرف عمر قبل سابق
بماذا سينتهى العشاء الذى كان مثل الكابوس لأروى
↚
(هنا حدث ما كانت تريده غادة بينما عمر كان يبدو هادئ كأن الأمر لا يعنيه لكنه عنـ.ـد.ما نظر إلى أروى التى كان واضح على ملامحها التـ.ـو.تر و الارتباك لذلك قرر عمر ان يتحدث ثم قال)
عمر ٠٠ أنا أعرف غادة بحكم انى انا و زين كنا أصحاب .. بس أحنا مكناش مختلطين بالجيران غير كدا انا كنت مسافر من سنين. يمكن عشان انا معرفش مدام أروى ولا هى تعرفنى
طارق ٠٠ كدا انا فهمت .. انا بردو استغربت أزاى كنت جيران و انتم متعرفوش بعض
( شعرت أروى بأريحية بعد كلام عمر لذلك قالت)
أروى ٠٠ على فكره مش شرط ان كل الجيران يكونوا عارفين بعض
صافى ٠٠ فعلآ عندك حق انا مثلآ معرفش معظم سكان الكمبوند إللى انا فيه
( شعرت غادة بخيبة أمل بعد فشل خططها بأن تجعل طارق يعرف ان أروى بتكدب عليه فى معرفتها بعمر لذلك حاولت محاوله أخرى عنـ.ـد.ما قالت)
غادة٠٠ بس على فكرة يا أروى .. عمر بيكون أخوه روان صاحبة عمرك
( رد عمر بسرعة و قال )
عمر ٠٠ والله بجد حضرتك يا مدام أروى تعرفى روان اختى
( ردت أروى بصوت واطى يكاد يكون مسموع)
أروى ٠٠ أحنا كنا صحاب
طارق ٠٠ مش روان دى إللى كنت بشوفها عندكم فى البيت يا أروى
أروى ٠٠أه هى
عمر ٠٠ دى كانت روان بتقولى ان عندها صديقة أسمها أروى معقولة كانت تقصد حضرتك
يا مدام أروى
شادى ٠٠ عشان تعرفوا الدنيا دى صغيره
غادة ٠٠ فعلآ. بس…..
( هنا قطع عمر عبـ.ـارتها و قال)
عمر ٠٠ مش هنطلوب العشا ولا ايه انا جوعت
شادى ٠٠ و انا كمان
( كل واحد فيهم طلب من المينو ما يريدوا من الطعام والشراب و عنـ.ـد.ما جاء الجرسون بالطعام بدؤوا فى تناول الطعام وهم يتبادلون أطراف الحديث )
طارق ٠٠ بس قولى يا عمر انت و المهندسه غادة مش مرتبطين رسميآ صح لانى مش شايف فى ايدكم دبل
عمر ٠٠ صح
صافى ٠٠ آمال ناوين امتى تخلوا ارتبطكم رسمى
غادة ٠٠ الموضوع عند عمر لسه حاسس انه مش مستعد
طارق ٠٠ أيه يا عمر أوعى تقولى انك خايف من مسؤولية الجواز
( غادة كانت بحاول تضغط على عمر لتجبرو على الارتباط بيها . لكن عمر فهم خططها لذلك قال)
عمر٠٠ لا إبدآ بس انا عندى بعض ألتزامـ.ـا.ت قبل ما أفكر بالجواز أولها لازم اختى تتجوز الأول
( دار أحاديث كثيره بينهم أثناء تناول الطعام
أما أروى كانت شارده وهى تقوم بتقليب الطعام بالمعلقة يمين و يسار وهى شارده دون تناول أى شئ من الطعام
كما كانت أروى فى وضح لا تحسد عليه وجود عمر
و غادة مع بعض كان لها صدmة بكل المقاييس
مما زاد الطين بله كلام غادة التى جعلها متـ.ـو.تره و متلخبطه لكنها كانت بتحاول جاهدة أن تسيطر على أنفعالها لتبدو طبيعية أمامهم.
انتهى الكل من تناول الطعام .وهنا قالت غادة
غادة ٠٠ أروى طبقك زى ما هو ما أكلتش ليه
( نظرت إليها أروى و قالت)
أروى ٠٠ انتى مركزه معايا أوى
غادة ٠٠ طبعآ ما انتى حبيبتى
( هنا قال عمر )
عمر ٠٠ غادة أيه رأيك نقوم نرقص
غادة ٠٠ اوكى
( ثم اصطحب عمر غادة إلى ساحة الرقص ثم انضم إليهم شادى و صافى بينما طارق و أروى مازالوا يجلسون على الطاولة و هنا قال عمر )
عمر ٠٠ممكن أعرف ايه إللى انتى عملتى ده
غاده ٠٠ ( بخبث) و انا عملت حاجة
عمر ٠٠ غادة بلاش تعملى دور البريئه لانى فاهمك كويس أوى . انتى كنتى عايزه توصلى لطارق انى انا و أروى كنا نعرف بعض قبل كده
غادة ٠٠ على فكره انت ظالمنى.. انا كنت بتكلم بعفويه ماكنتش أقصد حاجة
عمر ٠٠ غادة قولتلك انا فاهمك.. على العموم المردى عدت على خير ياريت متكررش تانى تمام
غادة ٠٠ ( بدلع) تمام مع أنى مقصدتش حاجة ..
بس طالما انتى شايف كده يبقى انا أسفه ياريت متزعلش منى اوكى
عمر٠٠ اوكى
( هنا اقتربت غادة من عمر أثناء الرقصة السلو حتى انعدmت المسافة بينهم و حطت رأسها على كتف عمر
( ابتسم عمر عنـ.ـد.ما نظره إلى أروى التى كانت تراقبهم من الطاولة بأهتمام و كان واضح عليه الغيره و الارتباك من أقتراب عمر و غادة لبعض بهذا القدر)
و هنا قال ط مالك من وقت ما وصلنا وانتى وشك مقلوب
أروى ٠٠ مش فاهمه يعنى ايه وشى مقلوب
طارق ٠٠ أسألى نفسك من ساعة ما وصلنا وانتى مابتتكلميش مع حد.. حتى الاكل ما مدتش أيدك فيه
ده غير انك قاعدة قلقانه و مش على بعضك
أروى ٠٠ والله انت عارف من الأول انى ماليش فى الجو ده ولا الحياة دى أساسآ
طارق ٠٠ بس دى حياتى و انتى لازم تتقبليها برضاكى أو غـ.ـصـ.ـب عنك .. اتفضلى دلوقتى معايا
( ثم وقفه و مد أيده إليها و هنا قالت )
أروى ٠٠ على فين
طارق٠٠ هنرقص
أروى ٠٠ طارق انت عارف انى مابعرفش أرقص
طارق ٠٠ أعلمك
أروى ٠٠ بس انا مش عايزه اتعلم
طارق ٠٠( بعصبية ) قومى يا أروى الناس أخده بالها
( بدون مقدmـ.ـا.ت سحبها طارق من يديها و ذهب بها إلى ساحة الرقص أنتبه عمر بما حدث )
عنـ.ـد.ما وصل طارق إلى ساحة الرقص مسك يد أروى بأيده ثم لف يده اليسرى حول خصرها . كان الوضع غير مريح لأروى لذلك حاولت تجعل مسافة بينهم لكان جذبها طارق إليه بأصرار عندها قالت أروى بعصبية
أروى ٠٠ طارق انت ايه إللى بتعملوا ده احنا فى مكان عام
طارق٠٠ هههه ضحكتنى يعنى لو أحنا فى مكان خاص كان عادى
( هنا بدأ طارق يتجول بيديه على ظهرها مما جعل أروى فى شـ.ـدة الخجل و هى تنظر يمين و يسار بأرتباك
أما عمر كان على وشك الانفجا،ر من الغير لان رؤية أروى فى أحضان طارق كاد بفقده عقله من الغيرة
و أخيرآ انقلب السحر على الساحر هو كان يريد ان يجعل أروى تغير لكنه هو الان من يشعر بالغيره التى تمزقه أربآ من الداخل
أما أروى لم تكن أحسن حال منه ..كانت لمسات طارق لها تشعرها بأشمئزاز…
و هنا تقابلت عيونها بعين عمر عدة لحظات وهم ينظرون لبعض فجأة صرخت أروى فى طارق عنـ.ـد.ما شعرت بأنفاسه الدافئ.على عنقهاو عنـ.ـد.ما بدأ طارق بتقبيل عنقها و هنا دفعتوا أروى بعيد عنها و هى تصرخ فيه
وتقول )
أروى ٠٠ أبعد عنى انت اتجننت
( قالت عبـ.ـارتها ثم توجهة مسرعة للخروج من المطعم
تاركه خلفها الجميع فى ذهول مما. فعلته
حاول طارق يخرج خلفها لكن شادى قال
شادى ٠٠ رايح فين
طارق ٠٠ (بغـــضــــب) رايح أعرفها قيمتها هى فكره نفسها …..
( قطع عمر عبـ.ـارته عنـ.ـد.ما قال)
عمر ٠٠ اهدى يا طارق ما تنساش انت إللى بتتكلم عليها دى تبقى مراتك مش واحده من الشارع يعنى ماينفعش تتكلم عليها بطريقه دى
طارق ٠٠ أنا حر اتكلم زى ما يعجبنى
شادى ٠٠ فى أيه يا طارق انت هتخبط فى الكلام ولا ايه
طارق ٠٠ يعنى انت عجبك الفض،يحة اللى عملتها الهانم قدام الناس
شادى ٠٠ أيه الجديد ما انت عارف مراتك هربانه منها و مخها طاقق دى مش أول مره تعملها
طارق ٠٠ بس المردى زودتها
صافى ٠٠ أنا رايح أشوفها
غادة ٠٠ أنا جاية معاكى
( بدون مقدmـ.ـا.ت قال عمر )
عمر ٠٠ انتى لأ يا غادة .. خليكى معايا
( كان عمر عارف ان غادة تريد أن تذهب أليها من أجل الشمـ.ـا.ته فى أروى فقد ..لذلك مانعها من الذهاب)
بعد عشر دقائق رجعت صافى و قالت
صافى ٠٠ أروى كويس بس هى محتاجه خمس دقائق مع نفسها
شادى ٠٠ طيب ايه رايكم نشرب حاجة
طارق ٠٠ ياريت فودكا
شادى ٠٠ هتشرب دلوقتى
طارق ٠٠ ده لو مافيش حد عنده مانع
عمر ٠٠ لأ اتفضل
هنا رن هاتف عمر كان روان أخته لكن عمر قال كاذبآ)
عمر ٠٠ أنا أسف يا جماعة معايا مكالمة دولية مهما هطلع اتكلم بره
طارق ٠٠ اتفضل
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
خارج المطعم
تقف أروى وهى تنظر إلى النيل فى يدها منديل تمسح بيه عنقها بأشمئزاز كأنها تنظف أثار قبلاته من على عنقها ..لم تلاحظ عمر الذى يقف خلفها يراقبها
و هنا قامت أروى بالاتصال بريم
بدأ المكالمة
أروى ٠٠ الو ريم انتى فين
ريم ٠٠ فى العيادة فى حاجة
أروى ٠٠ تعالى خدينى من هنا
ريم ٠٠ أروى . انتى مش بتتعشوا فى المطعم دلوقتى ايه إللى حصل بقى
أروى ٠٠ إللى حصل انى خلاص مش قادرة أستحمل انا فعلآ تعبت هو انا عملت أيه فى حياتى عشان يحصلى ده كله
ريم ٠٠ طيب يا أروى انا مش فاهمه انتى مدايقه من مين دلوقتى طارق ولا عمر
أروى ٠٠ الاتنين كل واحد بيو،جعنى بطريقته لا طارق بيرحم ولا عمر عايز يرحم
ريم ٠٠ طيب انا هحاول أخلص العيادة و اجيلك
أروى ٠٠ ريم أوى اتأخرى عليا
انتهت المكالمة
————-
التفت أروى على صوت عمر و هو يقف بجوارها و يقول هو ينظر إلى النيل
عمر ٠٠ ليه بنعمل فى نفسينا كده . عجبك إللى حصل جوه المطعم
أروى ٠٠ انت السبب جيت ليه .. انت لو ماكنتش موجود .. كنت هرفض أرقص معاه من الأول.. مكانش حصل كل ده
عمر٠٠ انتى بتضحكى على نفسك ولا عليا . فوقى ده جوزك .. و إللى عملوا جوه ممكن يعملوا فى أى وقت
أورى ٠٠ مالكش دعوة و خليك مع حبيبتك الجديد. أه صح دى مش حبيبتك الجديده جديده ايه بقى ده حبكم قديم أوى حب الطفولة زى ما هى قالت . مش كده
عمر ٠٠ أروى سيبك من غادة .. و فكرى فى وضعنا فى الوضع إللى انتى حطتينا فيه
أروى ٠٠ تقصد ايه بالوضع إللى انا حطتنا فيه
( بغـــضــــب من الغير المألــمة قال)
عمر٠٠ أقصد الاحضان و المسخرة إللى حصلت جوه
أروى٠٠طيب بالنسبال حـ.ـضـ.ـن غادة هانم ده كان عادى
عمر٠٠ و هى دى المشكلة أحنا الاتنين كنا مع الشخص الغلط فى الوضع الغلط
أروى ٠٠ مالهوش لازمة الكلام ده دلوقتى فات الأوان روح لحبيبتك أحسن عشان متتأخرش عليها
( بدون مقدmـ.ـا.ت قال عمر)
عمر ٠٠ أطلقى من طارق
أروى ٠٠ أنا بتقول أيه
عمر ٠٠ إللى سمعتى أطلقى منه يا أروى
أروى ٠٠ ( بمراره) ماينفعش
عمر ٠٠( باستغراب) مش فاهم يعنى ايه ماينفعش
أروى ٠٠ ( بقهر) يعنى انا ماينفعش أطلق من طارق
( هنا اتعصب عمر و صرخ فى أروى وقال)
عمر ٠٠ أنتى عايزه تجننى بتكرهى طارق مش عايزه . و رافضه حتى لمساته كزوج ليكى و فى نفس الوقت مش عايزه تطلقى منه
أروى ٠٠ عمر انت مش فاهم حاجة
عمر٠٠ ( بغـــضــــب ) طيب فاهمينى ….. انطقى….. ساكته ليه … ( هنا صرخ فيه وقال) أنطقى يا أروى
أروى ٠٠ ماقدرش أتكلم .. كفاية انك تعرف انى انا ماينفعش أسيب طارق
عمر ٠٠ ( بسخريه) ياااه انا طلعت غبى لتانى مره وصدقت انك ممكن تكونى بنى أدmه بتحس .. لكن لأ انتى إللى عجباكى العيشه دى .. مش قادرة تستغنى عنها .. ولا عن حياة العز و الرافهية إللى مليانه بالذ،ل و الإهانة
أروى ٠٠ عمر أوعى تظلمنى انا ……..
( قطع عمر عبـ.ـارتها بغـــضــــب قال)
عمر. ٠٠ أنتى واحد خا،ينه بتجرى ورا الفلوس . انتى أكبر وهم و كدبه فى حياتى و لازم اخلص منها
( لم ترد أروى على أهانات و افتراءات عمر اكتفت فقد بالبكاء مرير يذيب الحجارة لكن لن يذيب قلب عمر الذى قبضة يده على معصمها وقال)
عمر ٠٠ أوعى تفتكرى أنى ممكن أصدق دmـ.ـو.ع التماسيح دى تانى
( قطع كلام عمر صوت يأتى من خلفه ويقول)
انتم بتعملوا أيه مع بعض هنا.. عمر انت ماسكها
كده ليه
من الذى رأهم مع بعض طارق أم غادة
ماذا سيفعل عمر لأنتقام من أروى للمره الثانيه
هل ستظل أروى صامته كثير
↚
غادة ٠٠ أنتم بتعملوا ايه مع بعض هنا .. عمر انت ماسكها كده ليه
( هنا ترك عمر يد أروى و قال)
عمر ٠٠ كنت بوضح حاجة مهمه لمدام أروى و أظن انها فهمت ..
( كل ما كان مسيطر على عمر هو رغبة عارمة فى الانتقام من أروى لذلك اقترب من غادة و مسك يديها برفق و قال )
عمر ٠٠ تقبلى تتجوزينى يا غادة
( هنا اتسعت عينيها بدهشة أخيرآ تحقق ما كانت تتمناه طول حياتها.. و أول ما استوعبت ما قالوا عمر صرخت غادة بفرحه و هى تتنطط على الأرض
ثم قامت غادة بأحتضان عمر و هى و تقول )
غادة ٠٠ ( بفرحة) طبعآ موافقة ده حلم حياتى انى ابقى مراتك
( لقد حدث كل شئ تحت مرأى ومسمع أروى التى بدأت تشعر بثقل فى جميع أجزاء جــــســ ـدها حتى انها شعرت بصعوبة فى التنفس .
كان تتساقط دmـ.ـو.عها أروى فى صمت يااللهى انها حقآ مؤلمة تلك الدmعة التى تسقط و انت صامت من شـ.ـدة الو.جـ.ـع و القهر و الظلم و الكـ.ـسره من حبيب الذى أصبح بتفنن فى تعذيبها ..
لقد تعدد الأزمـ.ـا.ت و تكاثرة الهموم عليها لكن ما فعل عمر الآن كان أكثرهم قهر و ألــم
☆☆☆☆☆☆☆☆
لم تشعر أروى كم من الوقت مر عليها و هى
تتجول فى الشوارع .. لقد تجاوز الساعة ٣ بعد منتصف الليل
كانت تسير و هى شاردة لا تعلم إلى أين تأخذها قدmيها
حتى انها لم تنتبه إلى رنات الهاتف التى لم تنقطع لم تهتم أيضآ بهواية المتصل
و هنا شعرت بدوار فى رأسها وان الأرض بدأت تهتز من تحتها.. و أن قدmيها لم تعد تقوى على تحملها .. و عنـ.ـد.ما نظرت أمامها كانت المفجأه انها أمام العماره الذى يسكن فيها أهلها ..نعم انها أمام منزلها .. بالفطرة أخذتها قدmيها إلى أكثر و أخر مكان كانت تشعر فيها بالأطمئنان و الراحة
و هنا أخرجت هاتفها و قامت بالاتصال بأمها
ردت أشجان بقلق بعد ما خرجت من غرفتها حتى لا يستمع محمود إللى المكالمة
المكالمة
أشجان ٠٠ الو أروى فى حاجة
أروى ٠٠ ماما انا قدام العمارة
أشجان ٠٠ تقصدى عمارتنا .. وفى الوقت ده
أروى ٠٠ اه .. ممكن أطلع
أشجان ٠٠ أطلعى يا حبيبتى
انتهت المكالمة
عنـ.ـد.ما وصل أروى إلى باب الشقه كانت أشجان فى انتظارها و هى تنظر يمين و يسار لتتأكد أن لما يراها أحد هى تصعد للعمارة وهنا قالت أروى
أروى ٠٠ مـ.ـا.تخفيش يا ماما ماحدش شافنى
أشجان ٠٠ طيب أدخلى
داخل المنزل
أشجان ٠٠ قوليلى فى ايه .. و أزاى تطلعى من بيتك فى وقت زى ده . طارق عملك حاجة . اتكلمى يابـ.ـنتى قلقتينى
( هنا حـ.ـضـ.ـنت أروى أمها و هى تبكى و تقول)
أروى ٠٠ انا تعبانه أوى يا ماما .. كل حاجة فيا بتو.جـ.ـعنى نفسى أرتاح . عايزه أرتاح هو انا كده بطلب المستحيل
أشجان ٠٠ لا ياحبيبتى انا عارف انك شيلتى حمل أكبر منك و أستحملتى فوق طاقتك بس صدقنى أكيد ربنا مش هيتخلى عنك و أكيد هيجزيكى خير على انتى عملتيه مع أختك
ربنا هو مطلع شايف نوايا القلوب و عارف انك عملتى كده عشان تسترى على أختك و تحمى العايلتك من الفـ.ـضـ.ـيحة
أروى ٠٠ ماما انتى مش متخيله أد ايه كلامك رياحنى
أشجان ٠٠ طيب ممكن تقوليلى إللى حصل وصلك للحالة دى
أروى ٠٠ معلش يا ماما مش عايزه اتكلم
أشجان ٠٠ براحتك يا حبيبتى
أروى ٠٠ ممكن أنام فى أوضتى .و مـ.ـا.تخفيش بابا مش هيشوفنى.. و همشى أول ما النهار يطلع
أشجان ٠٠ لو تعرفى أد ايه كلامك بيقطع فى قلبى .أنا بفكر اقول لأبوكى على الحقيقه و إللى يحصل يحصل
أروى ٠٠ أوعى و ماما تعملى كده انا خلاص رضيت بقسمة ربنا ليا.. حتى لو بابا عرف ده مش هيغير حاجة من إللى انا فيها غير أن بابا مش يقدر يستحمل يعرف ان أسراء ممكن تعمل حاجة زى دى
أشجان ٠٠ عندك حق . يلا قومى نامى شكلك تعبان
( عنـ.ـد.ما حاولت أروى تقف على قدmيها كانت ستقع لكن أشجان مسكتها وقالت. بخــــوف)
أشجان ٠٠ مالك .. ايه ده أيدك متلجه ليه كده
( ثم وضعت يدها على جبهتها) ايه ده جـ.ـسمك مولع نــــار
أروى ٠٠ انا مش حاسه بجـ.ـسمى………..
( هنا سقطت أرضآ مغشى قبل أن تكمل عبـ.ـارتها .. لذلكصرخت أشجان وهى تقول .
أشجان ٠٠ أروى… أروى …. ردى عليا بالله عليك .
( هنا أستيقظ محمود ثم خرج من غرفته على صوت صراخ أشجان
أصابة نوبة صدmة و هلع عنـ.ـد.م رأى أبـ.ـنته على الأرض فاقدة الوعى بوجه شاحب بلا حياه
بهذه اللحظه غريزت الأبوة كانت أقوى من أى شئ)
( برعـ.ـب على أبـ.ـنته قال)
محمود ٠٠ بـ.ـنتى .أروى . مالها بـ.ـنتى يا أشجان فيها ايه
أشجان ٠٠(ببكاء) مش عارف وقعت منى فجأه . انا خايفه عليها . محمود بـ.ـنتى لو جرالها حاجة انا همـ.ـو.ت فيها
محمود ٠٠ خلينى احطها على السرير و أروح اشوف دكتور
أشجان ٠٠ روح للدكتور جمال فى العماره إللى جنبنا
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد نصف ساعة بعد كشف الطبيب
محمود ٠٠ خير يا دكتور مالها
الدكتور ٠٠ درجة حرارتها ٤٠ يعنى عندها حمى و ضغطها واطى
أشجان ٠٠ يعنى هى تعبانه أوى كده
الدكتور ٠٠ أنا أدتها خافض حراره . بس لازم تعملولها كمادات مية بـ.ـاردة لان الحراره لازم تنزل بسرعة.. و من هنا لحاد النهار لما يطلع ممكن نحتاج ننقلها للمستشفى
محمود ٠٠ يعنى هى حالتها محتاجة تروح مستشفى
الدكتور ٠٠ لو حرارتها منزلتش يبقى لازم تروح المستشفى ..طيب أستأذن انا . و بكره أبقى أجى أشوفها
محمود ٠٠ متشكرين يا دكتور تعبناك معنا
الدكتور ٠٠ ولا لا يهمك يا أستاذ محمود
جلست أشجان و معها محمود بجوار أبـ.ـنتهم لعمل لها كمادات إلى أن وصلت الساعة ١١ صباحآ
وهنا أستيقظت أروى كانت تفتح عينيها بصعوبة ثم قالت
أروى ٠٠ عايزه اشرب ريقى ناشف
( هنا بسرعة أعطاها محمود كوب الماء . عندها نظرت إليه أورى.. ثم نظرت إلى الغرفة و هنا تذكرت أين هى الآن .. لكنها لم تستوعب ان ولدها هو من يعطيها الماء لذلك قالت بصوت ضعيف متعب)
أروى ٠٠ بابا.. انت جايب ليا ميه أشرب بنفسك
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
( هنا ترك محمود كوب الماء ثم غادر الغرفة و ذهبت خلفوا أشجان وقالت
أشجان ٠٠ أسمع يا محمود انا مش هتخلى عن بـ.ـنتى تانى
محمود ٠٠ تقصدى ايه . مين فين اتخلى عنها .
هى إللى اتخلت عنى و عنك عن أخواتها لما فكرت تسيب البيت تتجوز الحـ.ـيو.ان إللى أسمه طارق
أشجان ٠٠ أنا ماليش دعوة بكل ده . واللى حصل حصل . فى النهايه انا أم و قلبها و.جـ.ـعها على بـ.ـنتها
محمود ٠٠ و انتى فاكره أنى معندش قلب أنا بردوا أب و شكلها و هى بالحالة دى بيد.بـ.ـحنى من جوايا
أشجان ٠٠ لأ يا محمود انت نسيت انك أب يوم ما سحبت بـ.ـنتك من أيدها و رامـ.ـيـ.ـتها بره البيت ده و طردتها بره حياتنا ..
محمود ٠٠ أنا كنت بضغط عليها بس عشان ترفض جوزها من ط………
( هنا قطعت عبـ.ـارته أروى… عنـ.ـد.ما خرجت أروى من الغرفة وهى بتحاول جاهدة الوقوف على قدmيها وقالت بصوت ضعيف يكاد يكون مسموع )
أروى ٠٠ انا أسفه انى عملتلكم مشكلة..و ياريت بلاش تتخـ.ـنـ.ـقوا عشانى.. انا همشى مش هسببلكم أزعاج
أشجان ٠٠ رايحه فين و انت بالحالة دى
أروى ٠٠ ( بأبتسامة) مـ.ـا.تخفيش عليا انا كويسه
أشجان ٠٠ كويسه أزاى ده انتى حتى مش قادرة توقفى على رجلك
أروى ٠٠ ما تقلقيش
( قطع محمود عبـ.ـارتها وقال)
محمود ٠٠ هتروحى فين دلوقتى
أروى ٠٠ على بيتى
محمود ٠٠ كان فين بيتك ده أمبـ.ـارح لما جيتى على هنا بعد نص الليل. هو اللى طردك من البيت فى الوقت ده
أروى ٠٠ لأ انا إللى جيت لوحدى
محمود ٠٠ ليه
أروى ٠٠ ( ببكاء) يمكن عشان ده المكان الوحيد إللى بحس فيه بأمان و انى مش لوحدى
( كان دmـ.ـو.عها تنهمر على خديها مثل الخيوط الشفافه التى تذيب الحديد كما ذاب قلب محمود عندها قال)
محمود ٠٠ خليكى هنا انتى لسه تعبانه كمان عشان خاطر أشجان تاخد بالها منك
( هنا جريت أروى على أبوها و حـ.ـضـ.ـنته و هى تعتذر عن خذلانه له )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى مساء اليوم التالى
جاء الطبيب
محمود ٠٠ خير يا دكتور هى أخبـ.ـارها أيه النهاردة
الدكتور ٠٠ هى أحسن طبعآ بس لسه ضغطها واطى عشان كده هنحتاج نعلق ليها محلول عشان يظبط الضغط
محمود ٠٠ أعمل إللى التى شايفه صح يا دكتور
الدكتور٠٠ تمام يبقى تجيب الحاجة إللى فى الروشته دى و انا هبعتلك ممرضه٠ تعلق لها المحلول
بعد مغادرة الدكتور جمال
دق جرس الباب عنـ.ـد.ما فتحت أشجان الباب كانت ليلى الذى قالت
ليلى ٠٠ فى أيه يا أشجان محمود كويس
أشجان ٠٠ أه كويس فى حاجة
ليلى ٠٠ طيب الحمدالله .. أمال دكتور جمال كان بيعمل ايه هنا
( تـ.ـو.ترت أشجان قبل أن تنطق بكلمة دخل محمود مع العلاج و الممرضه وقال)
محمود ٠٠ الممرضة جات عشان تعلق المحلول لأروى
ليلى ٠٠ أروى مين
( ثم فتحت ليلى باب غرفة أروى التى كانت مستلقية على الفراش فقالت)
ليلى٠٠ هى بتعمل ايه هنا
أشجان ٠٠ يعنى ايه هى بتعمل ايه هنا ليلى دى بـ.ـنتى و ده بيت أهلها
ليلى٠٠ من أمتى هى افتكرت ان ليها أهل ..
و هى ليها عين تيجى هنا بعد ما دmرت حياة ابنى
محمود ٠٠ مالهوش لازم الكلام ده
ليلى٠٠ انا مش مصدقه نفسى حتى انت يا محمود موافق ان البنى أدmه الخـ.ـا.ينه دى تفضل هنا
أشجان ٠٠ ( بعصبية) ليلى لو سمحتى اوعى تنسى إللى انتى بتتكلمى عليها تبقى بـ.ـنتى
ليلى ٠٠ صحيح هى بـ.ـنتك بس ابقى فهميها انها تخليها بعيد عن عمر . انا مصدقت انه نسيها
..و رجعلى. قرر يتجوز
أشجان ٠٠ طيب مبروك لعمر .. مـ.ـا.تخفيش على ابنك هى مالهاش علاقة بيه .هى حتى متعرفش انه رجع من السفر
ليلى ٠٠ لأ بـ.ـنتك عارفه.. ده كمان عمر بيشتغل فى الفيلا بتاعت جوزها .. غادة قالتى
( وهنا قررت أروى أن تتحدث فقالت)
أروى٠٠ و حضرتك قولتى بيشتغل مع جوزى يعنى
انا ماليش علاقة بالموضوع . اطمنى يا طنط ليلى انا وأبنك مستحيل يجمعنا أى شئ
ليلى٠٠ ياريت يكون الكلام ده حقيقى
أروى٠٠ ده حقيقى على أقل بالنسبالى
محمود.٠٠ ممكن كفاية كلام فى الموضوع ده
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور يومين فى مكتب الصاوى الهندسة
عمر يبدو عليه القلق والتـ.ـو.تر و هو يتحرك فى الغرفة ذهابآ و أيابآ هو يتحدث لحسام بغـــضــــب
عمر ٠٠ يعنى هتكون راحت فين
حسام٠٠ مـ.ـا.تهدى أقعدلك فى مكان خيالتنى
عمر ٠٠ انتى ما بتفهمش بقولك بقالها ٣ أيام مختفيةو انتى تقولى أهدى
حسام ٠٠ وانت مالك.
عمر٠٠ حسام انت هتستعـ.ـبـ.ـط هو ايه إللى انا مالى
حسام٠٠ انت مش قولت انها بره حياتك و روحت و طلبت الجواز من غادة و كمان قدامها . عايزه منها ايه تانى
عمر٠٠ تفتكر انها ممكن تكون عملت فى نفسها حاجة بعد الكلام إللى قولتوا ليها . كمان طلبت غادة قدامها
يعنى انا السبب.. لا لا لا مش ممكن يكون جرالها حاجة صح
حسام ٠٠ متزعلش منى بس بسبب كلامك و أفعالك هى أختفت أو هـ.ـر.بت
عمر ٠٠ يعنى كنت عايزنى اعمل أيه بعد ما رافضت تتطلق من طارق قالتى فى وشى انها مـ.ـا.تقدرش تسيبوا ساعتها اتجننت معرفتش بقول ايه
حسام ٠٠ طيب مافكرتش هى قالت كده ليه ..انت عارف و متأكد انها مش سعيده مع طارق و بتكرهو
عمر٠٠ يمكن مش عايزه تتنازل عن المستوى الاجتماعى إللى عايشه فيه
حسام ٠٠ أكيد لا ..لأن أنت ممكن تأمن لها نفس المستوى الاجتماعى إللى عايشه فيه يمكن أحسن
عمر ٠٠ عندك حق .. أمال ليه رافضت تسيب طارق. كده هنرجع لنقطة البداية من تانى .. وهى ليه وافقت من الأول تتجوز طارق فى سر فى الموضوع ده
حسام٠٠ بالظبط كده فى حاجة بتجبر أروى انها تفضل مع طارق
عمر ٠٠ عندك حق ازاى انا مافكرتش فيها
حسام٠٠ لانك مابتفكرش صح و انت متعصب
غير انك أتورط فى خطوبة غادة
عمر٠٠ مـ.ـا.تفكرنيش دى ماصدقت و نشرت الخبر فى العمارة كلها و فى الشغل و على مواقع التواصل الاجتماعي كان ناقص تنشروا فى الجرائد والمجلات
( هنا جاء زين و قال)
زين ٠٠ أنا كنت عايزك اتكلم معاك فى موضوع على انفراد
عمر٠٠ اتكلم يا زين حسام مش غريب
زين ٠٠ أكيد طبعآ ..طيب غادة قالت لينا انك طلبتها للجواز و عشان كده بابا منتظرك النهاردة عشان نتكلم فى تحضيرات الجواز
(و هنا نظر عمر و حسام لبعض بتـ.ـو.تر)
هل قدرت غادة توريط عمر فى زواج منها
إلى متى ستظل أروى مختفية
ماذا سيفعل طارق ليعرف مكان أختفاء أروى
↚
زين ٠
زين ٠٠ أكيد طبعآ ..طيب ياعمر غادة قالت لينا انك طلبتها للجواز . و عشان كده بابا منتظرك النهاردة عشان نتكلم فى تحضيرات الجواز و الحاجات دى
( هنا نظر عمر و حسام لبعض بأرتباك )
عمر ٠٠ طيب بس ماينفعش نأجل موضوع للأسبوع إللى جاى لان عندى كذا تصميم المفروض بينتهى الاسبوع ده
زين٠٠ بس الحاج مستنيك النهاردة وانت عارف انه يبحب الالتزام فى المواعيد .. و غادة قالت انك عايز تقابلو. و انا أديته ميعاد النهاردة قولت أكيد انك مش هيكون عندك مانع
عمر ٠٠ تمام خلاص يبقى ميعادنا النهاردة
زين ٠٠ تمام انا هبلغ الحاج
عمر٠٠ زين صح انا عايزك تمسك مع غادة ديكور
فيلا طارق تـ.ـو.فير فى الوقت عشان عايز اخلص من الشغل فى الفيلا
زين ٠٠ عمر بس انت عارف رأيه فى الشغل مع إللى اسمه طارق ده
حسام ٠٠ المفروض اننا محترفين فى شغلنا و المشاكل الشخصية مالهاش علاقة بالشغل
عمر ٠٠ بعدين انا مستغرب موقفك المفروض انا إللى أكون مدايق من الشغل مع طارق
زين ٠٠ أسمع انا مش هشتغل مع طارق مهما يحصل عن أذنكم
( ثم غادر فورآ)
عمر٠٠ مالوا زين ايه حكايته مع طارق
حسام٠٠ ولا حكاية ولا حاجة انت عارف زين بيحب بيكبر المواضيع
عمر ٠٠ لأ انا عارف زين فى حاجة مش مفهومه من تصرفو ده
حسام٠٠ سيبك من زين دلوقتى.. هتعمل ايه فى ميعاد النهاردة مع أبو زين
عمر٠٠ لسه مش عارف .. بس هحاول تأجيل الموضوع لحاد لما أشوف حل
حسام٠٠ بس بصراحه برافو لغادة البـ.ـنت قدرت تورطك بمنتهى السهولة
عمر٠٠ فعلآ طلعت أذكى مما اتخيلت بس عادى انا عمر الصاوى مافيش حد يقدر يجبرنى اعمل حاجة غـ.ـصـ.ـب عنى .. المهم انا هروح مشوار دلوقتى و نتقابل بالليل
حسام ٠٠ مشوار ايه دلوقتى
عمر٠٠ رايح اقابل ريم
حسام ٠٠ مين ريم دى
عمر٠٠ الدكتوره النفسيه لأروى و صاحبتها .. انا متهيألى دى الوحيدة إللى ممكن تعرف أروى فين
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى إحدى الكافيهات
عمر ٠٠ أنا متشكر انك قبلتى تقابلينى
ريم٠٠ العفو على العموم انا عارفه حضرتك طلبت تقابلنى ليه
عمر ٠٠ طيب يبقى أسأل سؤالى على طول..فين أروى
ريم ٠٠ تصدقنى لو قولتلك انى معرفش
عمر٠٠ انا سمعتها وهى بتكلمك قبل مـ.ـا.تختفى قالتلك انك تيجى تخديها من المطعم
ريم٠٠ انا مش ناكره.. بس انا لم وصلت المطعم مالقتهاش حتى ساعتها سألت عليها طارق
عمر ٠٠ يعنى هتكون فين..طيب هى متعودة انها تختفى كده فجأة
ريم ٠٠ لأ انا من ساعة لما عرفتها من سنتين تقريبآ و دى أول مره تختفى فيها
عمر٠٠ انا قلقان عليها فى نفس الوقت عجز مش عارف اعمل ايه
ريم٠٠ أنا كمان قلقانة عليها و خايفه انها تكون عملت فى نفسها حاجه
عمر ٠٠( بخــــوف) تقصدى ايه . هى ممكن تأذى نفسها لا لا لا أروى متعملهاش
ريم٠٠ لا تعملها لانها عملتها قبل كده و حاولت تنت،حر. و أكتر من مره
(هنا صرخ فيها برعـ.ـب وقال)
عمر٠٠ انتى بتقولى إيه أروى مش ممكن تفكر تعمل كده لا استحاله. تنت،حر لا مش ممكن
ريم ٠٠ اهدى شويه يا أستاذ عمر انا بس بفكر معاك بصوت عالى .
عمر٠٠ انا خلاص مش قادر افكر .. انا عارف انك عارفه كل حاجة عن أروى ممكن تقوليلى ايه السبب إللى وراه جواز أروى من طارق. و ليه أروى مش قادرة تسيبو مع انها بتكر،هو
ريم٠٠ أنا أسف بس انا دكتوره دى أسرار مريـ.ـضه مقدرش ابوح بيها .. بس انا كصديقة لأروى بقولك أسأل قلبك هى أروى ممكن تكون البـ.ـنت إللى بتجرى وراه الفلوس او البـ.ـنت تتنازل عن كل إللى بيحبها بسهوله عشان راجـ.ـل مهما كان. جواب الاسئله دى عندك انت أسأل قلبك
عند أذنك
( قالت ريم كلمـ.ـا.تها ثم غادرة و تركت عمر فى دوامة لا يستطيع يخرج منها .. هو أول مره لا يستطيع يفهم ما يريد هل يثق فى قلبه الذى يهيم عشقآ بأروى
أما يثق فى عقله الذى بأمره بالبعد عنها و الأنتقا،م منها
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المساء منزل محمود الكيلانى
فى المطبخ تقوم أشجان بتحضير الطعام العشاء
أروى ٠٠ ماما بتعملى ايه
أشجان ٠٠ بحضر العشا .. ايه إللى قومك من السرير
أروى٠٠ زهقت من القاعدة فى السرير.. تحبى اساعدك
( هنا رن جرس الباب)
أشجان ٠٠ حمرى البطاطس لم أشوف مين على الباب
(عنـ.ـد.ما فتحت الباب كانت أسراء و زوجها عادل و معاهم أبـ.ـنتهم أروى )
أسراء ٠٠ ازيك ياماما وحشتينى
أشجان ٠٠ الحمدالله انا كويسه . ماقولتيش يعنى انك جاى النهاردة
أسراء ٠٠ بصراحة انتى وحشتينى قولت نيجى نسهر معاكم النهاردة كمان أنجى و زين جايين .. آمال فين بابا
أشجان ٠٠ فى البلكونه..
عادل٠٠ طيب انا هروح أقعد مع عمى
( هنا خرجت أروى من المطبخ )
أسراء ٠٠أروى انتى هنا
أروى ٠٠ ايه ماكنتش عايزه تشوفيني هنا ولا ايه
أسراء ٠٠ ليه بتقولى كده ..
أروى ٠٠ واضح الصدmة على وشك لما شوفينى
أسراء ٠٠ أنا بس أستغربت مش اكتر
أشجان ٠٠ أسراء تعالى معايا نحضر العشا
أروى ٠٠ انا خلصت تحضير العشا .
(هنا جائت أنجى عنـ.ـد.ما دخلت و رأت أروى قالت)
أنجى ٠٠ أروى انتى هنا
أروى ٠٠ هو فيه ايه كل حد يقولى أروى هو انتى هنا ..أه انا هنا ٠٠لان ده بيتى زى ماهو بيتكم ولا نسيتوا
أنجى٠٠ فى ايه انا بس أستغ……
( قطعت أروى عبـ.ـارتها وقالت)
أروى ٠٠ عارفه استغربتى ما انتى مش أول واحد تستغرب بوجودى كأنى وباء مش المفروض اكون هنا
أشجان ٠٠ أروى فى ايه مش كده . يلا تعالوا كلكم هنتعشا سوى زى زمان
أروى ٠٠ لا معلش يا ماما اتعشوا انتم انا ماليش نفس هدخل أرتاح جوه
أسراء ٠٠ أروى عايزه اتكلم معاكى
أروى ٠٠ اظن مافيش بينا أى الكلام
أسراء ٠٠ انتى بتتكلمى معايا ازاى كده أوعى تنسى انى أختك الكبيره
أروى٠٠ لا بجد فاجئتينى انتى لسه فاكره انى أختك
أنجى ٠٠ هو فى ايه . وانتى بتتكلمى معانا كده ليه
أروى ٠٠ ( بســـخريـــة) معلش اعتبرونى مـ.ـجـ.ـنو.نه
( هنا تركت أسراء أبـ.ـنتها مع أنجى و مسكت ذراع أروى و قالت )
أسراء ٠٠ تعالى معايا
أروى٠٠ سيبى ايدى انا مش عايزه اتكلم مع حد
أنجى ٠٠ ممكن أفهم هو في ايه
( أسراء و أروى قالوا فى نفس واحد )
أسراء و أروى ٠٠ مالكيش دعوة انتى يا أنجى
( هنا سحبت أسراء أروى دخلت على غرفة أروى وهنا قالت اسراء)
أسراء ٠٠ أتفضلى انا قدامك قولي كل إللى نفسك فيه. انا مستعدة أسمع
أروى٠٠ و انا مش مستعدة اتكلم .. و خصوصآ معاكى
أسراء ٠٠ على فكره انا كنت عارفه انك هنا ماما اتصلت بيا وقالتلى
أورى ٠٠ طيب جيتى ليه
أسراء ٠٠ عشان وحشتينى كان نفسى أشوفك
أروى ٠٠ هههه هههه بجد ضحكتنى .
و المفروض أنى أصدقك مش كده
أسراء ٠٠ لازم تصدقينى لان دى الحقيقة
أروى٠٠ لأ مش دى الحقيقة ..الحقيقة إللى انا عايشه فيها . كل ده بسبب نزواتك بس غلطه انتى عملتيها..
أسراء ٠٠ أنا عارف انى لخبطت حياتك
أروى ٠٠ انتى مش لخبطتى حياتى .انتى دmرتي حياتى و دmرتينى
أسراء ٠٠ أنا أسفة صدقينى لو كنتى مكانى او كان وضعك زى وضعى يمكن كنتى ضعفتى زى ما انا ضعفت
أروى ٠٠ تعرفى انا فى مكانك دلوقتى. متجوزه راجـ.ـل و قلبى و عقلى. و كيانى كله مع راجـ.ـل تانى بس انا ماضعفتش زيك
أسراء ٠٠ لأنك أقوى منى طول عمرك قوية
و عارفه انتى عايزة ايه بتعرفى تسيطرى على نفسك عكسى بالظبط
أروى٠٠ مافيش حاجة بتفضل على حالها .. لا انا بقيت زى ما انا ولا انتى لسه زى ما انتى
أسراء ٠٠ عندك حق .. بس انا كنت عايزاكى تعرفى ليه انا محاولتش أشوفك طول السنتين اللى فاته .وتعرفى كمان انى عمرى ما نسيتك لا أقدر انسى أختى صاحبة الفضل عليا.. بس انا خــــوفت من موجهتك
و مقدرش ابص فى عينك بعد إللى حصل . ده غير ان طارق هددنى لو حاولت أشوفك انه هيرفع قضية نسب عليا
أروى ٠٠ انا مش مستغربه لانى متوقع من طارق أى حاجة
( هنا طرقت أنجى الباب وقالت إن العشاء جاهز )
( اجتمع الجميع على المائده لتناول العشاء وهنا سأل محمود أنجى و قال)
محمود ٠٠ آمال جوزك فين يا أنجى
إنجى ٠٠ طلع عند باباه .
أشجان٠٠ في حاجة انا كنت سامعه زغاريد من شويه
أنجى ٠٠ أه بيتفقوا على جواز غادة
( هنا بدأ الضيق يظهر على أروى لانها فهمت من هو العريس)
أسراء ٠٠ بجد أخيرآ وافقت تتجوز مين العريس بقى احنا تعرفوا
أروى ٠٠ عمر
أسراء ٠٠ ( بأستغراب) عمر مين. عمر بتاعنا قصدى عمر إللى كان …
( قطعت أروى عبـ.ـارتها عنـ.ـد.ما رأت الارتباك واضح عليها)
أروى٠٠ أيوه هو عمر .. طيب انا شبعت هقوم أعمل شاى مين هيشرب معايا
(قامت أروى قبل انا يلاحظ أحد دmـ.ـو.عها التى خانتها و نزلت غـ.ـصـ.ـب عنها. لكن أشجان فهمت ما بها لذلك قالت)
أشجان ٠٠ كلنا هنشرب شاى .. انا كمان شبعت هقوم أعمل الشاى مع أروى
أسراء ٠٠ خدينى معاكى يا ماما
☆☆☆☆☆☆☆☆
عنـ.ـد.ما دخلوا المطبخ
أزاحت أروى دmـ.ـو.عها بسرعة
أسراء ٠٠ حتى لو مسحتى دmـ.ـو.عك مش هتقدرى تمسحى الو.جـ.ـع من قلبك
أشجان ٠٠ انتى لسه يابـ.ـنتى بتحبى عمر
أروى٠٠ و الله غـ.ـصـ.ـب عنى ياماما
أسراء ٠٠ أنا ممكن اروح أتكلم معاه
أروى ٠٠ أوعى يا أسراء انا و عمر خلاص مابقناش ننفع لبعض
أشجان ٠٠ من قلبك الكلام ده
أورى ٠٠ أه من قلبى
أسراء٠٠ و دmـ.ـو.عك دى بسبب ايه
أروى٠٠ الدmـ.ـو.عى دى كانت أخر حاجة لعمر عندى . المهم دلوقتى انى كويسه ..يلا بينا انت عارفين بابا مابيحبش الشاى يتأخر بعد الاكل
( عنـ.ـد.ما خرجوا من المطبخ كان زين وصل )
بينما زين عنـ.ـد.ما رأى أروى تبدلت ملامحه كان يبدو عليه الغـــضــــب و النفور من رؤيت أروى لفت أنتباه كل الموجودين هجوم زين على أروى
الغير مبرر
زين ٠٠ مدام أروى خير حضرتك هنا ليه
أروى٠٠ مش فاهمه تقصد ايه
زين ٠٠ انتى مش فى بيت جوزك ليه
أروى ٠٠ زى ما أنجى دلوقتى هنا انا بردو هنا
زين٠٠ أوعى تقارنى نفسك بمراتى
عادل ٠٠ فى ايه يا زين ايه الطريقة إللى بتتكلم بيها معها
زين٠٠ انا مش فاهم انتم أزاى تسمحوا ليها تيجى البيت ده تانى
أسراء٠٠ زين لو سمحت أروى أختى و البيت ده بيتها ليها فى زينا بالظبط
زين ٠٠ انتى بدفعى عنها نسيتى هى عملت ايه فيكى
أروى٠٠ هو وجودي هنا مدايقك فى حاجة
زين٠٠انتى وجودك زى عدmه مش فارق معايا فى حاجة
أروى٠٠ طيب تمام يبقى ياريت تتعامل كأنى مش موجوده .
زين ٠٠ أنا مش عارف انتى ليكى عين .و…..
( هنا قطعت أروى عبـ.ـارته بحده وقالت)
أروى ٠٠ زين انا لحد دلوقتى مش عايز أرد على أهاناتك احترام لبابا و عشان عامله خاطر لأختى. ..عن أذنكم
( ثم غادرة إلى غرفتها)
زين ٠٠ غريبه انك بتتكلمى على الاحترام
محمود ٠٠ ( بعصبية) زين أظن كفايه كده .. أوعى تنسى انك بتتكلم مع بـ.ـنتى مش واحده من الشارع
زين ٠٠ عمى انا اسف بس ……
( قطعت عبـ.ـارته أشجان)
أشجان ٠٠ اسمعوا الكلام للكل الموجودين هنا مهما حصل البيت ده بيت بناتى التلاته مفتوح ليهم فى أى وقت . و مافيش حد من حقه يتدخل بينهم مفهوم
زين ٠٠ تمام الرسالة وصلت .. انا ماشى
أنجى ٠٠ زين ماما مـ.ـا.تقصدش حاجة
زين ٠٠ أنجى هتيجى معايا و لا هتفضلى هنا
أنجى ٠٠ قصدك ايه
عادل ٠٠ انت كده بتكبر الموضوع
محمود ٠٠ روحى يا أنجى مع جوزك ..
و انت يا زين لينا كلام تانى مع بعض
زين ٠٠ وانا تحت أمرك يا عمى فى ايه وقت
( بعد ما غادر زين و أنجى دخلت أسراء غرفة أروى و هى تحمل ابـ.ـنتها أروى
كانت أروى تطصنع النوم
☆☆☆☆
أسراء ٠٠ قومى انا عارفه انك مش نايمة
أروى ٠٠ عايزه ايه يا أسراء
أسراء ٠٠ أمسكى منى أروى
( هنا حملت أروى الطفلة ثم قالت)
أروى٠٠ انتى بجد سمـ.ـيـ.ـتى بـ.ـنتك أروى
أسراء ٠٠ أنا دورت على أغلى أسم على قلبى مالقتشأغلى من أسمك عندى
أروى٠٠ ( بأبسامة) بصراحة ثبتينى . و أكلتى بعقلى حلاوة .بكلمتين دول
أسراء ٠٠ طيب ايه رأيك انا بتكلم بجد
أروى ٠٠ عارفه . أسراء انا اسفه على الأسلوب إللى كلمتك بيه ..
أسراء ٠٠ ولا يهمك. و مـ.ـا.تزعلش من زين
انت عارفه طول عمره مدب فى كلامة
أروى ٠٠ انا مش عارفة هو ليه عمل معايا كده
أسراء ٠٠ أنا عارفه زين عمل كده ليه
أروى ٠٠ ليه
أسراء ٠٠ عشان هو لسه بيحبك
ما قصة حب زين لأروى
هل تم خطبت عمر و غادة
↚
أروى ٠٠ انا مش عارفه هو ايه زين عمل معايا كده
أسراء ٠٠ أنا بقى عارفه هو عمل كده ليه
أروى ٠٠ ليه
أسراء ٠٠ عشان هو لسه بيحبك
أروى٠٠ واطى صوتك لحاد يسمعك. بعدين انتى أزاى فكرتى فيها كده
أسراء ٠٠ هى واضح مافيش سبب يخلى زين يتعامل معاكى كده غير انه غيران او موجوع من الفراق
أروى ٠٠ لأ انتى غلطان
أسراء ٠٠ تنكرى انه كان بيحبك
أروى ٠٠ ايوه بس الموضوع ده قديم أوى .. و انا كمان ساعتها اتكلمت مع زين و فهمتو انى بحب عمر و كمان أنجى بتحبه و اتقفل الموضوع من وقتها
أسراء ٠٠ اتقفل بالنسبالك انت لكن بالنسبال زين لأ
أروى٠٠ معقوله لسه زين … لا لا كده كتير عليا
أسراء ٠٠ صح يمكن فيك مغناطيس يجذب جواز أخواتك ليكى فى الأول طارق و بعدين زين
( هنا لاحظة أسراء تغير ملامح أروى إلى حـ.ـز.ن و أسى)
أسراء ٠٠ أنا أسفة شكلى كلامى دايقك .. والله انا كنت بهزر ماكنتش أقصد حاجة
أروى ٠٠ عارفه انك مـ.ـا.تقصديش بس ده مايمنعش ان كلامك حقيقى ٠٠ بس قوليلى انتى تعرفى منين موضوع زين انا فاكره ان انى مقولتش لحد غير روان على موضوع ده
أسراء ٠٠ عرفت من غادة
أروى ٠٠ غادة طبعآ أى نصيبه بيكون أساسها غادة تعرفى انها السبب فى الموضوع ده كله
ان تخلى زين يتعلق بيا
أسراء ٠٠ ازاى يعنى هى السبب
أروى ٠٠ هى إللى فهمت زين انى بحبه .. مع انها كانت عارفه و متأكده ان أنجى هى إللى بتحب زين
أسراء ٠٠ طيب هى هتعمل كده ليه
أروى ٠٠ عشان كانت عايزانى انشغل مع زين
وأنسى عمر ساعتها عملت خطة عبـ.ـيـ.ـطة عشان توقعنى مع زين بس الحمد الله ربنا كشفها قدامى
أسراء ٠٠ عملت ايه يعنى
أروى ٠٠ لأ ده قصه طويله هحكيلك عليها بعدين
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆-☆☆☆
فى منزل أهل عمر ٠٠فى نفس الوقت
ليلى متعصبة من عمر لأنه قال لأبو غادة أنه لن يقوم بأى خطوه فى الأرتباط من غادة إلا بعد إتمام زفاف شقيقتة روان بحسام بعد شهرين من الآن
ليلى ٠٠ ممكن أعرف ايه إللى انت قولتوا لأهل غادة كنت على أقل عملت حتى خطوبه دلوقتى
عمر ٠٠ ماما أسمعينى عشان مانتكلمش فى الموضوع ده تانى.. أنا مش هفكر فى الأنباط إلا بعد فرح روان
ليلى ٠٠ ليه يا أبنى انا ماصدقت انك فكرت تتجوز
روان ٠٠ ماما عندها حق يا عمر على أقل كنت عملتوا خطوبة انت ماشوفتش غادة كانت زعلانه ازاى لما عرفت انت أجلت كل حاجة لبعد فرحى
عمر ٠٠ خلاص بقى كلام فى الموضوع ده بدل ما ألغى موضوع الخطوبة ده خالص
ليلى ٠٠ أنا عارفه انت بتعمل كده ليه…
لكن أقسم بالله ياعمر إللى فى دmاغك ما هيحصل حتى لو هيكون أخر يوم فى عمرى
عمر ٠٠ قصدك ايه .و ايه هو إللى فى دmاغى
ليلى ٠٠ أروى
عمر٠٠ و ايه إللى جاب سيرة أروى فى الموضوع ده
ليلى ٠٠ مش انت بتلف وراها و روحت اشتغلت مع جوزها
عمر٠٠ من قالك الموضوع
ليلى ٠٠ أنا عرفت و خلاص
عمر٠٠ ماما لو سمحتى قوليلى عرفتى من فين
روان ٠٠ غادة هى إللى قالتلى
عمر٠٠ ( بعصبية) غادة بردوا انا مش عارف البنى أدmه دى جنس ملتها ايه
ليلى ٠٠ البـ.ـنت قلقانه عليك و خايفة أروى ترجع تضحك عليك من تانى
عمر٠٠ هو انا عيل صغير عشان أروى تضحك عليا
ليلى ٠٠ خلاص سيب الشغل مع جوزها
عمر ٠٠ ماما انا مابحبش حد يتدخل فى شغولى
ليلى ٠٠ يا أبنى انا عايزه مصلحتك.. عشان خاطرى. رايحنى و ابعد عنها .. و انا كمان قولتها تبعد عنك
عمر ٠٠( بدهشه) قولتها ازاى يعنى.. انتى شوفتيها فين و امتى
ليلى ٠٠ فى أيه هو استجواب
عمر٠٠ بالله عليكى يا ماما ردى عليا شوفتى أروى فين و امتى
ليلى ٠٠ شوفتها من يومين عند أبوها
عمر٠٠ ( بفرحة) يعنى هى هنا عند عمى محمود
ليلى٠٠( بأستغراب) أيوه هو فى ايه
عمر ٠٠ ( بالهفا) الحمدالله طيب هى كويسه صح
ليلى ٠٠ أنا معرفش بس هى كنت تعبانه
عمر٠٠ ( بخــــوف) تعبانه مالها
ليلى ٠٠ معرفش و مسألتش
عمر ٠٠ أنا هطلع أشوفها
( هنا مسكت ليلى عمر من ذراعه و قالت)
ليلى ٠٠ تعالى هنا انت اتجننت تطلع تشوف مين
عمر ٠٠ بالله عليكى سبينى أروح أشوفها انا بقالى ٣ ايام و انا بدور عليها
ليلى ٠٠ يا أبنى ارحمني بقى انت لسه بتفكر فيها
عمر ٠٠ مش بأيدى صدقينى حولت انسها بس مش قادر
روان ٠٠ بس دى دلوقتى ست متجوزه
عمر ٠٠ عارف .. و عارف كمان انها عايشه مع جوزها غـ.ـصـ.ـب عنها
ليلى ٠٠ هى إللى قالتلك كده ٠٠ اكيد بتكدب عليك
عمر٠٠ هى ماقالتش حاجة .. انا إللى شوفت بعينى
روان٠٠ فكر يا عمر ايه إللى هيخليها تعيش معاه غـ.ـصـ.ـب عنها .. انا كنت موجوده من سنتين لما وقفت قدام أبوها عمى محمود و قالتلو انها عايزه تتجوز طارق صحيح يومها كان شكلها غريب و منهاره بس هى إللى كانت عايزه كده
عمر٠٠ انا متأكد ان فى سر فى الموضوع ده. طيب فكرى يا ماما انتى إللى مربيه أروى على أيدك….وانتى يا روان أروى صاحبة عمرك.. قوليلى أروى هى البـ.ـنت إللى ممكن تتخلى عن كل حاجة عشان الفلوس
ليلى ٠٠ يابنى الناس بتتغير و النفوس بردوا بتتغير. و أروى كمان اتغيرت و بعدين هى خلاص بقيت عل. ذمة راجـ.ـل تانى يعنى الكلام ده كله مالهوش لازمة
روان٠٠ صح بس ده مايمنعش أن عمر عنده حق أروى مش البيت إللى ممكن تجرى وراه الفلوس
ليلى ٠٠ انتم جايين بعد سنتين تفكرى فى السبب إللى وراه جوزها من جوز أختها
عمر ٠٠ عندك حق المفروض أنى اكتر واحد كنت فاهم أروى و عارف انها عمرها ما تعمل كده بس للأسف الغـــضــــب و رغبة الانتقا،م منها كانت عميانى
ليلى ٠٠ حتى لو ده صح فات الأوان يابنى هى دلوقتى ست متجوزه
عمر٠٠ عارف بس على الاقل من حقى اعرف هى ليه عملت كده فيا و فى نفسها فى أهلها
روان ٠٠ صح فى حاجة غريبه حصلت يوم إللى عمى محمود طرد أروى من البيت هى و طارق
عمر٠٠ حاجة زى ايه
روان ٠٠ أسراء كانت وقفه فى صف أروى و كانت بدافع عنها بطريقه غريبه على طول كانت بتقول حـ.ـر.ام عليكم ما تظلمهاش ساعتها انهارت و تعبت
عمر ٠٠ غريبه مع انى أسراء اكتر واحده اضرت من تصرف أروى
روان ٠٠ صح و عشان كده كلنا أستغربنا من تصرف أسراء لان المفروض انا أروى سر،قت جوزها
عمر ٠٠ أنا هطلع اتكلم مع أروى وكمان أسراء
ليلى ٠٠ تطلع فين و هتقول للناس ايه انا جاى اشوف بـ.ـنتكم إللى هى على ذمة طارق
روان ٠٠ أنا إللى هطلع ٠
ليلى٠٠ هتقولي ليهم ايه
روان ٠٠ أنى جايه أطمن على أروى مش حضرتك شوفتيها وهى تعبان
عمر ٠٠تمام روحى و خدى الموبايل معاكى
ليلى ٠٠ شكلكم انتم الاتنين اتجننتوا.. انا هشوف ابوكم يشوفلكم حل فيكم
(ثم غادرة روان إللى شقة عائلة أروى فى الدور إللى فوقهم فى نفس العماره)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى منزل عائلة أروى فى نفس الوقت
طرقت روان الباب فتحت أشجان
روان ٠٠مساء الخير يا طنط أشجان
أشجان ٠٠ مساء الفل يا حبيبتى اتفضلى
روان ٠٠ متشكره يا طنط ماما قالتى إن أروى هنا و هى تعبانه شويه قولت اجى أشوفها
أشجان ٠٠ والله فيكى الخير يابـ.ـنتى .. تعالى ادخلى
هى قاعده مع أسراء فى أوضتها
روان٠٠ طيب خليكى يا طنط انا هدخلها
أشجان ٠٠ ماشى يا حبيبتى و انا هعلمك عصير المانجه إللى انتى بتحبى
(ذهبت أشجان إلى المطبخ أما روان سمعت
تو،جعت إلى غرفة أروى و قبل أن تطرق الباب سمعت اسراء و هى تقول)
أسراء ٠٠ تعرفى يا أروى انا بتخيل لما أياد ابنى يكبر و يجى يسألني على ابوه إللى مكتوب على أسمة فى الشهادة الميلاد ساعتها ارد اقولوا ايه ..افرض فكر يروح لطارق طيب طارق ساعتها هيقولو ايه تفتكرى طارق هيقول .انه مش هو ابوه
تفتكرى هيقوله عادل هو اللى ابوه تفتكرى ابنى هيسمحنى لما يعرف انه كان نتيجة غلطة حصلت بينى و بين عادل
أروى ٠٠ انا اوعدك طول ما انا عايشة ابنك مش هيعرف حاجة على موضوع ده و اذا كان على طارق مـ.ـا.تخفيش انا اضمنلك انه مش هيتكلم
أسراء ٠٠ يعنى انتى هتفضلى لحد امتى عايشه مع طارق غـ.ـصـ.ـب عنك عشان مايفـ.ـضـ.ـحنيش .. طيب هتفضلى لأمتى تدفعى تمن غلطتى
أروى٠٠ قولتلك خلاص انا راضيه بنصيبى
و خلاص بقى بلاش نتكلم…….
( قطع عبـ.ـارتها صوت أمها وهى تقول انتى واقفه كده ليه يا روان و هنا انتبه كل من أروى و أسراء إلى روان الذى تقف بحوار الباب فى حالة ذهول من كلامهم مرت لحظات والكل فى حالة من الصمت التام و هم ينظرون لبعضهم فقط وما كـ.ـسره الصمت صوت أشجان و هى تقول )
أشجان ٠٠ هو فى ايه مالكم ساكتين ليه
أروى ٠٠ روان انتى هنا من أمتى
روان ٠٠ من ساعة لما أختك كانت خايفه على ابنها انه يعرف مين أبوه الحقيقى
( كانت صدmة قويه لكل من أروى و أسراء و أشجان)
كيف لم ينتبهوا لوجود روان . كان الارتباك و الخــــوف من فضح سرهم مسيطر عليهم لذلك قالت أروى )
أروى ٠٠ أى كان إللى انتى سمعتى دى حاجة شخصية مش من حقك ت عـ.ـر.فيها ولا أى حد تانى من حقوا يعرفها
روان ٠٠ شخصية . لازم تعرفى الحاجة الشخصية دى لما تكون خاصه بيكى انتى لوحدك بس .
طيب و أخويا إللى احنا شوفنا وهو بيد،مر قدام عنينا و احنا مش قادرين نعملوا حاجة .ده ماكنش عايز يرجع مصر تانى كل ده بسببك . وفى الاخر تقوليلى حاجة شخصية . طيب على أقل كنتى قولتلو بدل العذ،اب إللى هو فيه . انا مش عارف انتى جبتى قوة قلبك دى منين ٠٠ هو عمر ماصعبش عليكى..
( هنا مسكتها روان كتفيها وهى تهزها بقوة وتقول)
روان ٠٠ ساكت ليه ردى عليا .. عمر ماصعبش عليكى. مش عايزه تنطقى ولا مش عارفه تردى تقولى ايه. اسمعى لو انتى هان عليكى عمر . انا لا ولازم عمر يعرف كل حاجة على الأقل يمكن النا،ر إللى فى قلبه تبرد شوية
( قالت عبـ.ـارتها ثم غادرت مسرعة وهنا قالت أسراء
وهى تصرخ)
أسراء ٠٠ أنا اتفض،حت .. انا اتفض،حت
أشجان ٠٠ الحقي روان يا أروى
( خرجت أروى تجرى وراه روان )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
على سلم العماره
لحقتها أروى هى بتنادى عليها.. و على سلم العماره مسكتها أروى من ذراعها ثم وقالت
أروى ٠٠ انتى رايحه تعملى ايه . استنى هنا
روان ٠٠ أروى سيبى ايدى
أروى٠٠ لأ مش سيباكى . روان عمر مش لازم يعرف حاجة عن الموضوع ده ولا أى حد
تانى ده عرض و شرف اختى
روان ٠٠ و أخويا مافكرتيش فيه . فى حبه ليكى إللى بقى عبـ.ـاره عن عذ،اب اظن من حقه يعرف على الأقل انتى سيبتى ليه
أروى ٠٠ لأ مش من حقه . اسمعى زى ما انتى خايفه على اخوكى انا خايفه على أختى
روان٠٠ اختك غلطت.. لازم تتحمل نتيجة غلطتها ..أنما عمر ذنبه ايه و انتى ذنبك ايه
أروى٠٠( بعصبيه) ذنبى انها أختى .. و انا مش ممكن أسمح لأى حد يمس شرفها بكلمة واحده انتى فاهمه
و انتى مش هتفتحى بوقك ولا بكلمة واحده
روان ٠٠قولتى كل إللى عندك خلاص بقى ممكن تسيبى ايدى
أروى ٠٠ مش قبل ما توعدينى انك مش هتقولى لحد
( هنا صرخت روان فى أروى لكى تتركها ثم دفعت روان أروى بعيد عنها و هنا انزلقت قدm أروى و وقعت من على السلالم و هنا صرخت روان و هى تجرى عليها أروى عنـ.ـد.ما رأت الد،ماء تخرج من خلف رأسها
هل سيعرف عمر الحقيقة زواج أروى
كيف سوف يعرف طارق مكان أروى
هل سيعرف عمر حقيقة مشاعر زين لأروى
ماذا ستفعل غادة لتفريق عمر عن أروى
↚
و هنا صرخت روان فى أروى لكى تتركها ثم دفعت روان أروى بعيد عنها و هنا انزلقت قدm أروى و وقعت من على السلالم كانت روان تصرخ و هى تركض اتجاه أروى عنـ.ـد.ما رأت الد،ماء تخرج من خلف رأسها و لقد خرج كل سكان العماره على صوت صراخ روان أول من وصل إليهم كان عمر الذى نظره إلى أروى بذهول و هلع هو بيحاول يضغط بيديه على الجـ.ـر.ح لوقف الد،ماء هنا خلعت ليلى حجابها لكى يقوم عمر بربط الجر،ح لوقف النـ.ـز.يف بحجابها .. ثوانى و على صوت صراخ أشجان و أسراء عنـ.ـد.ما شاهدوا حالة أروى الغائبه عن الوعى هنا حملها عمر توجه بها إلى السيارة ثم ذهب بها الى اقرب مشفى دون أنتظار أى أحد .. مما جعل غادة مثل البركان على وشك الانف،جار . عنـ.ـد.ما رأت خو،ف ورعـ.ـب عمر على أروى
أما روان كانت فى حالة هلع و صدmة وبكاء بهستريا وهى تقول و تكرر كلمـ.ـا.تها
روان ٠٠ والله ماكنش قصدى . و الله ماكنش قصدى
( ثم ذهبوا جميعآ خلف عمر فى المستشفى)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى إحدى المستشفيات أستثمارى الخاصه
—————————————-
دخل عمر المستشفى وهو يحمل أروى و يصـ.ـر.خ فى الجميع لكى يقوموا بأسعاف أروى
وهنا جاء المسعفون بالترولى لنقلها إلى إحدى الغرف فى المستشفى لفحصها
مره نصف ساعة و مازال أروى فى غرفة الفحص
هنا وصلوا معظم سكان العماره للمستشفى للأطمئنان على صحة أورى
أما عائلة أروى كانوا فى حالة هلع و خــــوف هنا قالت أشجان بصوت مخـ.ـنـ.ـوق من كثرة البكاء
أشجان ٠٠ عمر فين بـ.ـنتى . هى فين هو انت مش بترد عليا ليه
ليلى ٠٠ اهدى يا أشجان مش كده
أشجان ٠٠ طيب يطمنى بس و قولى مالها بـ.ـنتى
عمر٠٠ لسه الدكتور معاها جوه
محمود ٠٠ طيب همآ أتأخروا جوه كده ليه
( كان عمر يقول و هو بيطمن نفسه )
عمر ٠٠ ان شاء الله خير .. ان شاء الله خير .. اكيد هى كويسه . ان شاء الله هتكون كويسة
هنا خرج الدكتور و أسرعوا جميعآ إليه ليعرفوا كيف هى حالة أروى
عندها قال محمود
عمر ٠٠ هى عامله ايه يا دكتور
دكتور٠٠ احنا قدرنا نوقف النز،يف.. والحالة مستقرة حاليآ
محمود ٠٠ طيب يا دكتور هو ايه إللى حصل
الدكتور ٠٠ واضح انها اتعرضت لضر،به قويه على دmاغها عملت لها أرتجاج فى المخ و بعد الكدmـ.ـا.ت فى جـ.ـسمها ٠٠ بس فى الضلعين متحركين من مكانهم
أسراء٠٠ يعنى فى حاجة خطيرة على حياتها
الدكتور٠٠ لا مافيش خطر على حياتها ده لأنكم جبتوها بسرعة قبل ما تفقد كميه د،م كبيره ساعتها كان ممكن يكون فى خ،طر على حياتها
أشجان ٠٠ أنا عايزه أشوفها يا دكتور
دكتور ٠٠ هى لسه غايبه عن الوعى
عمر٠٠ ليه هى مش المفروض تكون فاقت
الدكتور ٠٠ الضاربة أو الخبطة فى الرأس ممكن ساعتها المريـ.ـض بفقد الوعى لبعض الوقت
عمر ٠٠( بخــــوف) تقصد انها فى غيبوبه
الدكتور ٠٠ مش بالظبط بس اظن انها ممكن تفضل كام يوم غايبة عن الوعى
محمود ٠٠ يعنى ايه الكلام ده يعنى بـ.ـنتى دخلت فى غيبوبة
( هنا سقطت أشجان على الأرض مغشى عليها مما زاد الطين بله )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد أسبوع فى المستشفى
فى إحدى الغرف
مازالت أروى على حالتها غائبة عن الوعى
تجلس أشجان تقرأ القرآن الكريم بالقرب من أروى
كما تجلس بجوارها ابـ.ـنتيها أسراء و أنجى
و معاهم روان التى مازالت فى حاله لا يرثى لها
هنا قالت أشجان
أشجان ٠٠ يلا قومى روحى يا أسراء لولادك
أسراء ٠٠ حاضر يا ماما انا هروح بس عشان أياد تعبان . بس هاجى بكره
أشجان ٠٠ هو لسه تعبان .. الدكتور قال ايه
أسراء ٠٠ الدكتور قال لازم نستعجل فى عمل العملية
أنجى ٠٠ بس مش لسه صغير على عملية فى القلب
أسراء ٠٠ آه بس هنعمل ايه دى حكمت ربنا
أشجان ٠٠ طيب خليكى مع ابنك مـ.ـا.تجيش المستشفى تانى و انا لو فى حاجة هتصل بيكى .. وانتى كمان يا أنجى يلا قومى روحى كمان عشان إللى ببطنك شكلك تعبانه
أنجى ٠٠ أنا زين هيجى ياخدنى بعد شويه
( غادرة أسراء وبعد نصف ساعة جاء زين و غادة )
زين ٠٠ ايه الأخبـ.ـار
أنجى ٠٠ لسه زى ماهى
غادة ٠٠ طيب الدكتور قال ايه
أنجى ٠٠ الدكتور مش عارف ايه السبب إللى مخليها لسه فى غيبوبة بيقول ممكن تكون حالة نفسيه
زين٠٠ طيب انزل أجيب عشا ليكم قبل ما أمشى
أشجان ٠٠ لا يا حبيبي عمر نزل يجيب من شويه
غادة ٠٠ أيه ده هو عمر كان هنا
أشجان ٠٠ والله يا بـ.ـنتى من يوم الحا،دثه هو ماسبناش ربنا يبـ.ـارك فيه ويحميه
زين ٠٠ هو بردوا اللى دفع حساب المستشفى انا روحت الحسابات عرفت ان عمر دفع حساب المستشفى
أشجان ٠٠ والله ما أعرف… ابقى أسألو
زين ٠٠ ياريت تعرفى هو دفع كام عشان ادفعله المبلغ اللى دفعو
( هنا اتكلمت روان وقالت)
روان ٠٠ انت عامل فرق بينا
زين ٠٠ ده أصول و عمر مش مسؤول يدفع مصاريف مستشفى لأروى
روان ٠٠ متهيألى انت مكبر الموضوع . على عموم مش وقت الكلام ده
أشجان ٠٠ عندك حق مش وقت الكلام ده
روان ٠٠ طيب يلا يا طنط أشجان روحى معاهم. انا اللى هبات مع أروى النهاردة
أشجان ٠٠ لأ انا مش …..
( قطعت عبـ.ـارتها روان وقالت)
روان٠٠ اسمعينى يا طنط انتى تعبان و ضغطك عالى لازم ترتاحى كمان عمى محمود تعبان لازم تبقى جانب على أقل فترة الليل
أنجى ٠٠ روان عندها حق يا ماما.. كمان وجودك فى المستشفى مش هيقدm ولا يأخر كده كده أروى مش حاسه بحاجة
أشجان ٠٠ حاضر .. بس اسمعى يا روان خلى التليفون جانبك عشان اطمن عليها كل شوية
( ثم غادروا و كانت غادة شـ.ـدة غـــضــــبها )
بعد نصف ساعة جاء حسام عمر وقال)
عمر٠٠ هى عامله ايه دلوقتى
روان ٠٠ ما انت كنت هنا من ساعة و عارف حالتها زى ما هى ما بتتغيرش
عمر٠٠ مش عايز تشاؤم بالله عليكى
حسام ٠٠ ان شاء هتقوم منها
روان ٠٠ ازاى و الدكاترة نفسهم مش عارفين ليه هى مافقتش من الغيبوبة لحاد دلوقتى
حسام ٠٠ يمكن يكون زى ما الدكتور قال انها حالة نفسيه
عمر٠٠ انا اتصلت بالدكتوره النفسيه بتاعتها و قولتلها على حالتها
روان ٠٠ انا السبب فى إللى هى فيه . بس انا ماكنتش أقصد انها تقع من على السلالم
عمر ٠٠ روان هو ايه إللى حصل يومها.. و ليه اتخـ.ـنـ.ـقتى مع أروى
( هنا سكتت روان ثم قالت كاذبه)
روان٠٠ اتخـ.ـنـ.ـقنا على موضوع تافه بس هى رجلها اتزحلقت على السلم و وقعت
حسام ٠٠ ده قضاء و ربنا ان شاء الله هتقوم منها بسلامة
عمر ٠٠ ان شاء الله ..
( نظر عمر إلى حسام وهنا فهم حسام ان عمر يريد أن يبقى مع أروى لوحدهم لذلك قال حسام )
حسام ٠٠ روان تعالى نشرب حاجه تحت فى كافيتريا المستشفى
روان ٠٠ ماشى يلا بينا
( غادر حسام مع روان).
وهنا أمسك عمر يد أروى ثم قبلها وقال
عمر ٠٠ أيه ناويه تفضلى على حالة دى كتير .. أروى بالله عليكى كفاية كده .. كده تمام أوى . أصحى بقى
لو كان ده عقا،بك ليا فأنا بقولك خلاص انا مش قادر استحمل أرحمينى بقى . وهنا فرت دmعة هاربة من عينية تعلن عصيانها لقوته المزيفه
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى منزل عائلة غادة فى نفس الوقت
فى غرفة غادة
غادة تتجول فى غرفتها ذهابآ و أيابآ بعصبيه و غـــضــــب و تقوم برمى بعض الأشياء على الأرض وهى تصرخ وتقول
غادة ٠٠ حتى و انتى شبه مـ.ـيـ.ـته بردو مش عارفه ابعد عمر عنك . انا بكر،هك يا أروى بكر،هك
بعد تفكير قررت غادة الإتصال بطارق
( بداية المكالمة)
غادة ٠٠ الو طارق بيه
طارق ٠٠ مهندسه غادة لو سمحتى لو فى حاجة فى ديكور الفيلا بلاش نتكلم فيها دلوقتى لانى…
( قطعت عبـ.ـارته وقالت)
غادة ٠٠ بس مش ده الموضوع إللى انا اتصلت على حضرتك بسببو.. انا اتصلت بخصوص أروى
طارق ٠٠ و الله لسه انا معرفتش هى فين
غادة ٠٠ بس انا عارفه هى فين
( رد طارق بالهفا )
طارق ٠٠ انتى بتتكلمى بجد .. طيب هى فين .
غادة٠٠ قبل ما أقولك لازم توعدنى ان محدتش يعرف ان انا إللى قولتلك على مكانها
طارق ٠٠ مش فاهم ليه
غادة ٠٠ حضرتك عارف ان عائلة أروى جيرانى لو عرفوا انى قولتلك مكانها هيزعلوا منى.. انا لولا حضرتك صعبت عليا وانت بدور عليها انا ماكنتش قولتلك على حاجة
طارق ٠٠ تمام .. بس افهم من كلامك انها عند أهلها
غادة ٠٠ لأ هى فى مستشفى
طارق٠٠ ( بخــــوف) ليه هى مالها ..
غادة ٠٠ هى وقعت من على السلالم تقريبآ دخلت فى غيبوبة
طارق ٠٠ (بصراخ) ازاى حصل ده . أكيد أبوها عمل فيها حاجة
( هنا قالت كاذبة)
غادة ٠٠والله احنا سمعنا صوت زعيق لم طلعنا على الصوت لقينها وقعه على السلم .. بس منعرفش حصل ايه .
طارق ٠٠ أبعتيلى عنوان المستشفى حالآ
غادة ٠٠ حاضر هقفل و ابعتلك عنوان
( إنتهت المكالمة )
—————-
بعد ما إنتهتالمكالمة قالت غادة بخبث
غاده٠٠ماشى يا عمر لما نشوف أزاى دلوقتى هتفضل جانبها فى المستشفى و جوزها موجود .. ولسه كمان لما طارق يعرف انك انت إللى وديتها المستشفى .
و كمان انتى إللى دفعت حساب المستشفى. ورينى بقى أزاى هتكمل شغل مع طارق بعد كده
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المستشفى داخل غرفة أروى
مازال عمر يجلس بجوار أروى عنـ.ـد.ما دخل حسام و روان مسرعان
عمر .. فى ايه بتجروا ليه كده
حسام ٠٠ يلا بسرعة من هنا طارق جاى
عمر ٠٠ طارق و عرف منين ان أروى هنا
حسام ٠٠ يلا أطلع من هنا بعد كده نبقى نعرف عرف من فين
عمر ٠٠ طيب روان خليكى جانبها مهما حصل اوعى تسيبها
روان ٠٠ حاضر بس روح انت
( ثوانى بين خروج عمر و دخول طارق الغرفة )
عنـ.ـد.ما دخل طارق و رأى أروى بهذه الحالة ركض إليها و حاول هزها بقو،ة على أمل منه انها سوفه تستيقظ من غيبوبتها بعد هزها .. هنا أسرعت إليه روان و دفعتوا بعيد عن أروى وهى تقول
روان ٠٠ ابعد عنها متلمسهاش
طارق ٠٠ انتى أزاى تمنعينى المسها
روان ٠٠ أنت بتأذيها كده هى عندها أرتجاج فى المخ و انت بتهزها كده ايه عايز تمو،تها
طارق ٠٠ أنا أمو،تها انتى بتقولى إيه.. انتى مـ.ـجـ.ـنو.نه
روان ٠٠ أيه مستغرب من كلامى ليه طب ما انتى مو،تها من زمان يوم ما حكمت عليها تتجوزك غـ.ـصـ.ـب عنها
طارق ٠٠ طيب كويس ده معناه انكم رجعتوا تتكلموا مع بعض تانى لدرجة انها تحكيلك عن أسرار بيتها
روان ٠٠ انت بتسمى البيت إللى عايشة فيه بالأجبـ.ـار ده بيتها
طارق ٠٠ والله كان نفسى اقعد معاكى اكتر من كده وافهمك موضوع انه بيتها أو مش بيتها بس للأسف دلوقتى انا عايز اقعد مع مراتى لوحدينا ممكن تتفضلى من هنا
روان ٠٠ وانا مستحيل أسيبها و خصوصآ
و هى فى الحالة دى
طارق ٠٠ اسمعى يابت انتى انا مش فايق للعب العيال ده أتفضلى اطلعى بره
روان ٠٠قولتلك انا مش هسيبها غير لما تيجى طنط أشجان و عمى محمود ده اخر كلام عندى
( استسلم طارق لعناد روان . لا يريد أن يفتعل مشكلة و أروى بهذه الحالة
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
أما عمر ظل فى سيارة أمام المستشفى ..
و كان على تواصل مع روان ليعرف ماذا حدث مع طارق
وهنا قال عمر
—
عمر ٠٠ أنا هتجنن هو عرف منين انها هنا فى المستشفى
حسام ٠٠ فعلا الموضوع غريبه
عمر٠٠ قولى مين يعرف ان إللى حصل مع أروى
حسام ٠٠بعد الحا؛دثه أكيد سكان العماره كلهم
عمر ٠٠ طيب مين فيهم لى علاقه بطارق
حسام ٠٠ بحكم الشغل انت و أنا و غادة
عمر ٠٠ اكيد مش انا إللى هروح أقول لطارق
مكان أروى ولا انت يبقى مين
حسام ٠٠ غادة
عمر ٠٠ مافيش غيرها إللى ممكن تعمل كده.. بس أتأكد أقسم بالله ما يرحمها
————
فى صباح اليوم التالى فى السيارة
حسام ٠٠ طيب انت واحد مـ.ـجـ.ـنو.ن انا مالى .تخلينى انام فى العربية ده انا معملتهاش وانا مراهق
عمر٠٠ خلاص بقى متو،جعش دmاغى
ما انا قولتلك من امبـ.ـارح روح و سيبنى
حسام ٠٠ بصراحة خو،فت تعمل أي حركة مـ.ـجـ.ـنو.نة مع طارق
عمر ٠٠ يعنى انا لو عايزه أعمل حاجة انت هتمنعنى
هنا اتصلت روان
(بداية المكالمة)
روان ٠٠( بقلق) انت فين يا عمر
عمر ٠٠ أنا قدام المستشفى فى حاجة
روان ٠٠ فى مشكلة .. طارق مصمم ياخد أروى من المستشفى و عمى محمود و طنط أشجان بيزعقوا معاه
عمر ٠٠ أنا جاى
(إنتهت المكالمة)
( نزل عمر من السيارة توجه مسرعآ داخل المستشفى
هل سيعلم عمر ان غادة هى من قالت لطارق مكان أروى
هل سيعلم طارق بعلاقه عمر و أروى
هل ستخبر روان عمر بالحقيقة
هل تستيقظ أروى من الغيبوبة
↚
نزل عمر مسرعآ من السيارة و توجه إلى داخل المستشفى و هنا لحق بيه حسام و قال
حسام ٠٠ استنا هنا انت رايحه فين
عمر ٠٠ أنا مش هسيبه ياخدها من المستشفى
حسام ٠٠ فى النهاية هو جوزها ده حقه أنما انت هتتكلم بصفتك ايه
عمر ٠٠ انت عايزنى اسيبها ليه
حسام ٠٠ طبعآ لأ بس لازم تهدى تمسك أعصابك عشان تعرف تتصرف بالعقل
عمر ٠٠ هحاول
( عنـ.ـد.ما وصل عمر و حسام أمام غرفة التى بها أروى
كان صوت شيجار محمود مع طارق عالى تدخل رجـ.ـال الأمن المستشفى لفض الاشتباك بينهم)
طارق ٠٠ أنا هوديكم فى ستين داهية انا متأكد ان انتم إللى عملتوا فيها كده
محمود ٠٠ احترم نفسك و اتكلم بأدب ده لو كنت تعرف حاجة عن الأدب
رجل الأمن ٠٠ لو سمحتوا واطى صوتكم احنا هنا فى مستشفى ماينفعش إللى بتعملوا ده
طارق ٠٠ أنا قولت هاخد مراتى من هنا ماحدش يقدر يمنعنى
أشجان٠٠ تاخدها ازاى و هى بالحالة انت عايز تمو*تها
طارق٠٠ انا بردوا إللى عايز أمو*تها لا انتو إللى كنتم عايزين تقــ,تــلوها
محمود ٠٠ انت مـ.ـجـ.ـنو.ن احنا هنقت*ل بـ.ـنتنا
روان ٠٠ كفايه فضا*يح بقى المستشفى كلها بتتفرج علينا
طارق ٠٠ انتى تخرسى خالص انتى كمان
هنا جاءه صوت عمر هو يقول
عمر٠٠ ( بصراخ) طارق الزم حدودك وانت بتكلم أختى
طارق ٠٠ عمر هى دى أختك .اه صح دى اختك بس ده معناه انك كنت تعرف ان أروى فى المستشفى مقولتش ليا
عمر٠٠ هو المفروض انا إللى اقول ليك مراتك فين
طارق ٠٠ عندك حق بس فى حاجة كنت عايزه أعرفها انت بتعمل ايه هنا
حسام ٠٠ روان هى إللى اتصلت علينا قالت فى مشكلة و احنا جينا نشوف فى ايه
محمود ٠٠ عمر انت تعرف البنى آدm ده من فين
عمر ٠٠ فى بينا شغل يا عمى محمود
أشجان ٠٠ انت يا عمر تشتغل مع ده .. ده هو اللى كان السبب فى تد*مير …..
( هنا قطع عبـ.ـارتها حسام وقال )
حسام ٠٠ ممكن نتكلم بهدوء عشان نوصل لحل
طارق ٠٠ مافيش حل غير أنى أخد أروى من هنا. وانا هوديها لأحسن دكاترة أو أسافرها برة مصر
عمر ٠٠ بس أروى مش هتسيب المستشفى و هى بالحالة دى ده كلام الدكاترة مش كلامى
طارق ٠٠ وانت بتتكلم بصفتك ايه ممكن تفهمنى
( من غير ما تشعر ماذا فعلت قالت أشجان)
أشجان ٠٠ عمر ابن بـ.ـنت عمى يعنى انا خالته و أروى بـ.ـنت خالته يعنى من حقه يتدخل
طارق ٠٠بـ.ـنت خالته . يعنى ايه .. عمر انت قولتلى.انك انت و أروى متعرفوش بعض.. بس طلعتوا تعرفوا بعض كويس ده انتو كمان قرايب
عمر ٠٠ ده هيفرق معاك فى حاجة
طارق٠٠ اكيد على أقل أعرف انت و أروى كدبتوا عليا ليه قولتوا انكم متعرفوش بعض
عمر٠٠ بس انا مكدبتش أروى إللى انا كنت أعرفها كانت بـ.ـنت الصغيره على أد حالها عايشه حياة بسيطه
لكن أروى هانم مرات طارق بيه إللى عايشه حياة الرفاهية و العز دى انا معرفهاش
طارق٠٠ بس انا مش مقتنع بردك
عمر٠٠ براحتك انت حر تقتنع او متقتنعش براحتك
( هنا شعرت أشجان انها قالت شئ ما كان يجب أن تنطق به عن معرفة عمر بأروى لذلك قالت لتنهى هذا الجدال)
أشجان ٠٠ انا مش فاهمة بـ.ـنتى فى الحالة دى و انت بتفكر انها كنت تعرف عمر او لاء .. هو هيفرق بأيه ان كانت تعرفوا او متعرفهوش و هى بالحالة دى
روان ٠٠ عندك حق يا طنط أشجان
( هنا جاءت إحدى الممريـ.ـضات وقالت)
الممريـ.ـضه ٠٠ المريـ.ـضة إللى تابعكم بدأت تفوق
( بدؤوا جميعآ يركضون اتجاه غرفة التى بها أروى لكن الدكتور منعهم من الدخول ليفحص الحالة الاول بعد فحص أروى سمح الدكتور لهم بدخول على أن
لا يرهقوها)
داخل الغرفة
عدة بضع لحظات حتى استوعبت أروى ما حدث معاها و أين هى الآن لكن الذى لم تستوعب وجود عمر وطارق معآ و هنا ..لذلك قالت
أروى ٠٠ هو ايه إللى حصل
أشجان ٠٠ ( ببكاء) حمدالله على سلامتك يا حبيبتى
( ثم حـ.ـضـ.ـنت أشجان أبـ.ـنتها و هى تقبلها على جبهتها
أم محمود اكتفى فقط بأبتسامة لأبـ.ـنته وهى يقول
محمود ٠٠ الحمدالله انك قومتى بالسلامة
أما روان اقتربت من أروى و قبلتها من خديها و قالت بصوت واطى لا يسمعوا الا أروى
رولان ٠٠ متخافيش . انا مقولتش لعمر حاجة أوعدك ان سرك فى بير متخافيش
حسام ٠٠ حمدالله على السلامه يا أروى..
أروى ٠٠ الله يسلمك
( عمر كان ينظر لأروى بألــم وهو يقف فى ركن أخر الغرفة وهو لا يستطيع يقترب منها أو حتى يسندها فى تعبها لانه ليس من حقه أن يكون بجوار حبيبته لذلك شعر عمر بعجز و القهر . وهنا قرر عمر الأنسحاب بهدوء عنـ.ـد.ما أيقن انه لم يعد له مكان فى هذه الغرفة لذلك خرج دون ملاحظة أحدى غير أروى التى
شعرت بحـ.ـز.ن و الأسى وهى تتطلع أليه و تشعر بما يشعر بيه عمر..
ثم قالت لنفسها هذا ما توصلت إليه الايام أنه هو الراجـ.ـل القرب إلى قلبى يقف بعيد عنى لا يستطيع الأقتراب منى مثل أى غريب…أم طارق الراجـ.ـل الذى أبغضو و اكره اقترابه منى . يقف بقرب منها كأنه أقرب الأقربون )
حسام ٠٠ طيب نستأذن احنا
( ثم غادر هو روان و كان عمر ينتظرهم أمام السيارة وهو يشعر بضيق فى صدره )
عمر ٠٠ حسام خد المفتاح سوق انت
فى السيارة
حسام ٠٠ عمر انت كويس
عمر ٠٠ مش عارف بس حاسس انى مخـ.ـنـ.ـوق
حسام ٠٠ أنا عارف ان الموضوع صعب
عمر ٠٠ أنا تعبت وبفكر أسافر تانى
روان ٠٠ و هتسيب أروى لوحدها
عمر٠٠ هو انا معاها أصلآ عشان أسيبها
حسام ٠٠ بس السفر مش حل
عمر ٠٠ ( بعصبية ) طيب قولى ايه الحل
أو انا بأيدى ايه اعملو . انا لأول مر احس أنى عاجز انى ماليش لازم فى حياة أروى.. يمكن لما أبعد اقدر انسى
حسام ٠٠ طيب ما انت كنت مسافر و بعيد قولى قدرت تنساها
عمر٠٠ على الأقل ماكنتش شايفها قدامى وهى معاه..الله يسامحك يا أروى انتى إللى عملتى فينا كده
روان ٠٠ مـ.ـا.تظلمهاش ياعمر ماحدش عارف ظروفها ايه
عمر ٠٠ ماهى ده إللى انا عايز أعرفوا ظروفها كانت ايه لما وافقت على طارق . انا حاسس انه في حاجة انا مش عارفها و متأكد من كده بس ايه هى الحاجة دى… انا مش منجم ولا ساحر عشان اعرف لوحدى هى فيها ايه
وهى كمان مش راضيه تقولى على حاجة
( شعرت روان بذنب انها تعرف الحقيقة لكنها لا تستطيع أن تبوح بالسر أروى لعمر ألتزام بوعدها لصديقتها )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى مكتب شركة الصاوى الهندسة المعمارية
بعد ما وصل عمر روان المنزل ذهب إللى الشركة الهندسة
فى المكتب
حسام ٠٠ عمر انت مانمتش طول الليل كان المفروض تروح تنام
عمر ٠٠ لأ عادى انا متعود على كده
( هنا دخل زين هو يحمل ظرف و يقول)
زين ٠٠ اتفضل يا عمر
عمر ٠٠ أيه الظرف ده
زين ٠٠ دى الفلوسك إللى انت دفعتها لحساب المستشفى
عمر٠٠ يعنى ايه.. انت جايبهم ليا ليه
زين ٠٠ انت مش ملزم تتدفع مصاريف علاج أروى ده حقق اتفضل
عمر ٠٠ وانت إللى ملزم تتدفع مصاريف علاجها
زين ٠٠ آه دى اخت مراتى ده واجبى
حسام٠٠ ايه الكلام ده يا زين انت كده بتعمل فرق بينا
عمر ٠٠ استنا انت يا حسام دلوقتي.. يعنى انت يا زين بقيت أقرب لأروى منى انا ..
زين ٠٠ دى الحقيقة انت لازم تتقبلها .
عمر٠٠ حقيقة ايه إللى بتتكلم عنها دى .. انت جاى تقولى انا الكلام ده
زين٠٠ افهم يا عمر أروى ست متجوزه وانت مش ملزم بأى شئ أتجاها
عمر٠٠ لما هى ست متجوزه و انت عارف الأصول كويس أوى كده .. بيقى ليه تسدد انت مصاريف المستشفى مش المفروض يكون جوزها إللى يسددها
زين ٠٠ و جوزها مش موجود دلوقتى
عمر ٠٠ معلومـ.ـا.ت قديمة جوزها معاها فى المستشفى
( شعر زين بخـ.ـنـ.ـقه من كلام عمر عن طارق لكنه سيطرة على نفسه عنـ.ـد.ما قال)
زين ٠٠ طيب كويس ان جوزها معاها نقدر دلوقتى نفوق لشغلنا المتعطل بسبب الست أروى
عمر٠٠ (صرخ بعصبية) زين انا لحد دلوقتى مش عايز اتعصب عليك لأنى لو اتعصبت هتزعل منى أوى وانت عارف
زين٠٠ هو فعلآ الحق بيزعل الايام دى
عمر ٠٠ حق ايه إللى انت بتتكلم عليه ده
زين ٠٠ انت من يوم ما رجعت من السفر وانت بتجرى وراه أروى الهانم شويه بسبب الفيلا بتاعت جوزها و شويه فى المستشفى
و أهملت شغلك اللى انت بقيت مستهتر بيه
و انا شايل حمل مسؤوليه الشركة كلها فوق كتافى
حسام ٠٠ زين جرالك ايه .. وايه إللى بتقول ده عمر عمروا ما كان مستهتر فى شغلوا
عمر٠٠ زين لازم تعرف ان الشركة دى انا اللى عملتها بتعبى و شقايا و غربت سنين و أسمى اللى انا حفرت فى الصخر عشان أعمله لنفسى.. لازم تعرف كمان ان اي حد بيجى الشركة دى بيجى عشان أسم و سمعة عمر الصاوى
زين٠٠ تقصد ايه بكلام يعنى احنا مالناش لازمه فى الشركة وحضرتك الكل فى الكل
عمر ٠٠ أنا ماقولتش كده بس لو انت عايز تفهم كده افهم انا معنديش مانع
حسام٠٠ فى ايه يا جماعة انتو هتتخـ.ـنـ.ـقوا
زين ٠٠ يعنى انت شايف كلام صاحبك
حسام ٠٠ زين انت إللى بدأت بعدين كلنا عارفين عمر عمل ايه عشان الشركة دى تقف على رجليها
زين ٠٠ ( بعصبية) طبيعى انت تدافع عنه طول عمركم وانتو الاتنين بطبلوا لبعض
عمر٠٠ ( بصراخ ) زين انت عايز ايه من الاخر
( رد زين من دون وعى او تفكير و بسرعة وقال)
زين٠٠ تبعد عن أروى
( أستغرب عمر و حسام من رد زين
أما زين لعنه زلة لسانة الذى كشفت ما بداخله
دون وعى لذلك قال )
زين ٠٠ عمر انا خايف عليك منها أروى مش ساهله
عمر ٠٠ زين ياريت تجى معايا سكه و دوغرى و تكلمنى راجـ.ـل لراجـ.ـل بلاش شغل لف و دوران ده. وتقول بصراحه كده ايه إللى فى دmاغك
زين ٠٠ تمام بصراحة كده روحتك كل يوم المستشفى و أهتمامك الزايد بأروى و خــــوفك عليها ماينفعش
مهما كان دى ست متجوزه فى عصمت راجـ.ـل ..كمان اوعى تنسى انك خاطب أختى
عمر ٠٠ تعرف يا زين احنا صحاب من واحنا عندنا أربع سنين يعنى نعرف بعض من حوالى ٢٤ سنه
زين ٠٠ أيه مناسبة الكلام ده دلوقتى
عمر٠٠ لان دى أول مره من يوم ما عرفنا بعض احس انك بتكدب عليا ان نيتك مش سليمة أتجاهى
زين ٠٠ كل ده عشان بتكلم فى الأصول و خايف عليك
عمر ٠٠ لأ متشكر… انا مايتخفش عليا و انت عارف كده كويس أذا كان على الأصول انا معملتش غير المفروض اي واحد فى مكانى كان هيعملو
هنا دخلت السكرتيرة وقالت
السكرتيرة ٠٠ طارق بيه الهاشمى عايز يقابل حضرتك
عمر ٠٠ خلي يدخل ما هو يوم باين من أوله
حسام ٠٠ طيب هنخرج احنا نسيبكم مع بعض
( خرج حسام و زين و دخل طارق)
عمر ٠٠ خير فى حاجة
طارق ٠٠ أظن أن فى كلام بينا لازم يخلص
عمر ٠٠( بسخريه) كلى أذان صاغية اتفضل
طارق ٠٠ اتفضل دى الفلوس إللى دفعتها لحساب المستشفى
عمر ٠٠ هههه هو الكل النهاردة عايز يسدد حساب المستشفى .. على العموم تمام سدد الله عنكم فى حاجة تانى
طارق٠٠ انا سألتك سؤال فى المستشفى انت ليه كدبة قولتلى انك ماكنتش تعرف أروى
عمر ٠٠ متهيألى انا جوبت على السؤال ده
طارق ٠٠ وانا مش مقتنع بأجابتك
عمر ٠٠ براحتك تقتنع او مـ.ـا.تقتنعش دى حاجة ترجعلك
طارق ٠٠ تمام و انا هرجع أسأل السؤال بس بطريق مختلفة بس صدقنى من مصلحتك تقول الحقيقة
السؤال .فى ايه بينك وبين أروى
ماذا سيحدث بين طارق وعمر
هل سيكتشف عمر سر حب زين لأروى
ماذا سيفعل عمر مع غادة و طارق مع أروى.
↚
طارق٠ ممكن أعرف ايه إللى بينك بين أروى
عمر ٠٠ انت جاى هنا عشان تسألنى ايه إللى بينى وبين مراتك
( هنا ضحكة عمر وقال)
عمر٠٠ تصدق كنت فاكرك ارجل من كده
( رد عمر أثاره غـــضــــب طارق لذلك صاح طارق فى عمر ثم مسك هاتفه وقال)
طارق ٠٠( بغـــضــــب) عمر الزم حدودك و اعرف انت بتكلم مين انا طارق الهاشمى يعنى انا بعلاقات ممكن اعمل مكالمة واحد منى بالتليفون ده .اخليك مـ.ـا.تشوفش الشمس تانى
عمر ٠٠ انت بتهددينى بعلاقاتك .و انك ممكن بمكالمة تليفون تضيعنى . اسمع بقى اذا كنت انت طارق الهاشمى انا عمر الصاوى .. انا بردوا ليا معارف و علاقات داخل وخارج مصر مع ناس انت متحلمش حتى تقف جانبهم.. بس انا مش هعمل زيك و أهددك بعلاقاتى .. عارف ليه لانى راجـ.ـل لما احب اخد حق بخدوا بنفسى و بدراعى مش بعلاقات
طارق ٠٠ أنت مغــــرور و غــــرورك ده هيضيعك لأنك مش عارف انت ورط نفسك فى ايه مع مين
عمر ٠٠ أعلى ما فى خيلك أركبة . و دلوقتى لوسمحت لو ماعندكش حاجة تانى تقولها ممكن تتفضل
زين ٠٠ تمام انا ماشى بس هنتقابل تانى عن قريب
عمر ٠٠ ( بسخريه) و انا فى انتظارك
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المساء ف إحدى الكافيهات
يجلس عمر وحسام على أحد الطاولات بعد ما حكى عمر لحسام ما حدث بينها وبين طارق
حسام ٠٠ على فكره طارق مش ساهل ممكن يدايقنا فى شغلنا
عمر ٠٠ هو مايقدرش يعمل معايا حاجة .. و بعدين انا شغلى كل سليم مافيش فى غلطه مـ.ـا.تخفش انت كله تمام
حسام ٠٠ طيب و أروى . مافكرتش فيها ممكن يأذيها
عمر ٠٠ هو ده إللى انا خايف منه
حسام ٠٠ ماكنش ينفع تتحداه ياعمر ..
و خصوصآ و أروى معاها
عمر ٠٠ ليه هى أروى خرجت من المستشفى
حسام ٠٠ النهاردة طارق بعد ما خرج من مكتب عندك راح على المستشفى على طول… و صمم يطلعها من المستشفى . و طبعآ محدش قدر يمنعو
عمر ٠٠( بعصبية) انت عرفت منين
حسام ٠٠ من روان خالتك أشجان قالتلها
عمر٠٠ حاسس انى عاجز مش عارف اعمل ايه . عمرى ما فكرت ان ممكن أروى تكون محتاجة مساعد وانا مش قادر اعملها حاجة .. بس اقسم بالله لو لمس شعره منها لأكون د*بحه و إللى يحصل يحصل
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى فيلا طارق
طارق ٠٠ أنطقى أحسنلك و قوليلى ايه إللى بينك وبين عمر الصاوى
أروى ٠٠ كفايه حـ.ـر.ام عليك انت بقالك اكتر من أربع ساعات وانت بتكرر نفس السؤال انا تعبت من الرد علي السؤال .. قولتلك مافيش حاجة بينا
طارق ٠٠ وانا مش مقتنع .. انا شوفتك و انتى فى المستشفى كنت بتبصى عليه أزاى
أروى ٠٠ طالما بتشك فيا يبقى سيبنى أحسنلك
طارق ٠٠ أسيبك انتى اتجننتى انتى هتفضلى طول عمرك بتاعتى مراتى .. ممكن أسيبك فى حالة واحدة وانتى مي*تة
أروى ٠٠ ياشيخ أرحمنى بقى لا عايز تسيبنى.. و فى نفس الوقت بتشك فيا .. حـ.ـر.ام عليك بقى اعتقنى لوجه الله
طارق ٠٠ أنا لو كنت بشك فيكى فعلآ كنت زمانك مي*ته دلوقتى
أروى ٠٠ أمال انت عايز منى أيه
( هنا أقتربه طارق منها و قبض على معصمها بقوة وقال )
طارق ٠٠ يخدك المستشفى و يتكفل بمصاريف علاجك و كمان كل يوم كان بيزورك في المستشفى ده كل طبيعى و عادى
( قالت أروى بصراخ و هى متألــمة من قبضت يده )
أروى ٠٠ وانا مالى انا كنت فى غيبوبة.. روح أسألو هو .. ولا بس فالح تعمل عليا انا راجـ.ـل
( هنا فقد طارق السيطره على نفسه عنـ.ـد.ما تذكر كلام عمر ما زاد الطين بله كلام أروى لذلك صب لجام غـــضــــبة على أروى عنـ.ـد.ما قام بصفعها على وجهها ثم شـ.ـدها من شعرها و هو يقول )
طارق ٠٠ أنا راجـ.ـل غـ.ـصـ.ـب عنك و عنه انتى فاهمه
( كنت أروى تصرخ من الألــم كما أنها مازالت لم تشفى تمامآ من الحا*دث .. وهنا قالت أروى وهى تصرخ ).
أروى ٠٠ هو ده أخرك واللى تقدر عليه انك تستقوى عليا أنا
( كلمـ.ـا.ت أروى جعلته مثل المـ.ـجـ.ـنو.ن ثم أنهاله عليها طارق بالضر*ب حتى سقطت على الأرض مغشى عليها
كانت تنز*ف من فمها و أنفها بغزارة و كدmـ.ـا.ت على وجهها .. كانت مثل الج*ثة بلا حركة ٠٠
رؤية أروى بهذه الحالة جعلت طارق مثل المـ.ـجـ.ـنو.ن
هنا لعنه نفسه الف مره لانه لم يستطيع السيطره على انفعاله امامها
حاول طارق يفوقها لكن دون جدوى .. هنا صرخ
و هو يحـ.ـضـ.ـن رأسها ويقول بصوت مهزوز مثل المـ.ـجـ.ـنو.ن الذى فقد عقلو
طارق ٠٠( ببكاء) أروى قومى…. أروى يلا يا حبيبتى أروى ردى عليا ساكته ليه…..طيب اشتمينى يلا زعقى أصرخى…… طب حتى عيطى……. طيب خلاص قومى وانا والله ما هسألك على ايه حاجة تانى يلا بقى قومى أنا أسف حقك عليا يارب كانت ايدى اتقطعت قبل ما أمدها عليكى
بعد ساعة بدأت أروى تفوق هنا مسح طارق دmـ.ـو.عه
و قامة بأحتضانها
كانت أروى ضعيف تشعر بألــم شـ.ـديد فى جميع أجزاء جــــســ ـدها ولا تقوى على حركة .. و رغم ذلك دفعت طارق بعيد عنها و هى تصرخ فيه لكى يتركها لوحدها
وما كان من طارق غير انه يستجيب لطلبها
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد يومين فى إحدى المستشفيات الحكومية
أسراء منهاره لان ابنها اياد محجوز فى المستشفى ولابد من إجراء عملية له بالقلب
عادل ٠٠ أيه يا دكتور أياد عامل ايه دلوقتي
دكتور٠٠ مكدبش عليك الحالة حرجه لازم أجراء العملية فى أسرع وقت ممكن
محمود ٠٠ هنا فى المستشفى حددوا ميعاد العمليه بعد شهر
دكتور ٠٠ للأسف ده نظام المستشفى لان فى أطفال كتيره فى قوائم الانتظار حالتهم زى حالة ابنكم
أسراء ٠٠ طيب يا دكتور حضرتك تنصحنا بأيه
الدكتور ٠٠ لو تقدروا ياريت تشوف مستشفى خاصة تعملوا فيها العمليه هيكون أحسن لأبنكم بس للأسف العمليه دى مكلفه كثير .. عند أذنكم
عادل ٠٠ أنا عندى حتة أرض كلمت سمسار عليها وهو عرضها للبيع
أسراء ٠٠ عادل خد الدهب بتاعى و روح بيعوا
أشجان ٠٠ وانا كمان خد دهبى
أنجى ٠٠ أنا هكلم زين اكيد هو مش هيرفوض يساعدكم
محمود٠٠ بدل من ده كله اطلب من طارق يدفع مصاريف علاج أياد ده مهما كان بردوا ابوه
( هنا تتطلع عادل لأسراء ثم قال)
عادل٠٠ عمى احنا مش عايزين منه حاجة انا هتصرف
محمود ٠٠ وانت ذنبك ايه تتكفل مصاريف علاج
ابن طارق
أسراء ٠٠ كفاية بقى انا مش عايزه حاجة من حد
أنجى ٠٠ خلاص أهدى شويه يا أسراء مش كده
هنا قررت أنجى الاتصال بأروى
بدايه المكالمة
أنجى ٠٠ الو اخيرآ قررتى تفتحى تليفونك
أروى ٠٠ مين
أنجى ٠٠ أنا أنجى يا أروى
أروى ٠٠ غريبة انك بتتصلى بيا فى حاجه ماما وبابا كويسين
أنجى ٠٠ كويسين بس اتصلت بيكى عشان كنت عايزه أعرفك ان ابن جوزك فى المستشفى بين الحياة و المو*ت
و المفروض يعمل عملية بس عادل و أسراء مش معاهم تكاليف العمليه
أورى ٠٠ تقصدى أياد
أنجى ٠٠ هو جوزك عنده ولاد غيرو .. ياريت تقوليلوا يخلى عنده د*م و يدفع مصاريف عملية أبنه
أروى ٠٠ طيب فاهمينى أياد ماله و عمليه ايه دى
و انتم فى ايه مستشفى
أنجى ٠٠ دى عملية قلب مفتوح احنا فى المستشفى ……..
أروى ٠٠ طيب انا جاى حالآ
( إنتهت المكالمة )
بعد انتهاء المكالمة ارتدت أروى ملابسها و وضعت بعد مساحيق التجميل على وجهها و ارتدت نظاره سوداء على عينيها ثم قامت بفرد شعرها على وجهها لأخفاء اثر الكدmـ.ـا.ت الواضحة على وجهها بعد ضر*ب طارق لها
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى نفس الوقت
فى مكتب الصاوى الهندسة المعمارية
حسام ٠٠ مـ.ـا.تهدى شويه تعبت اعصابى رايح جاى فى ايه
عمر ٠٠ أنا خلاص راسى هتنف*جر بقالى يومين وانا معرفش عنها حاجة
حسام٠٠ طيب اتصل بيها أو أقولك خلى روان هى إللى تتصل بيها
عمر ٠٠ اتصلت عليها كتير تليفونها غير متاح.. حتى خالتى أشجان حاولت تتصل بيها. بردوا تليفونها مقفول
حسام ٠٠ طيب سألت العمال إللى شغالين فى الفيلا بتاعت طارق
عمر ٠٠ ماحدش شافها من ساعة ما تطلعت من المستشفى.. تفتكر ممكن يكون طارق عمل فيها حاجة
( هنا رن هاتف عمر)
بدايه المكالمة
عمر ٠٠ الو يا روان
روان ٠٠ اروى فتحت تليفونها انا كلمتها
( هنا أخذ عمر نفس طويل)
عمر ٠٠ الحمدالله طيب هى كويسه مش كده
روان ٠٠ مش عارفه صوتها ماكنش عجبنى .
عمر٠٠ قلقتينى كده طيب هى فين دلوقتى
روان ٠٠ رايحه على المستشفى
عمر ٠٠ ( بخــــوف) ليه هى مالها
روان٠٠ لأ هى كويسه بس رايحه تشوف ابن أسراء محجوز هناك .. بس اتفقنا نتقابل النهاردة فى كافيتريا الساعة ٤
عمر ٠٠ طيب ابعتلى عنوان الكافيتريا
روان ٠٠ حاضر
( إنتهت المكالمة)
حسام ٠٠ طيب الحمدالله انها بخير .. قوليلى انت كنت عايز عنوان الكافيتريا ليه
عمر ٠٠ لازم اروح أشوف أروى على أقل أعرف طارق عمل فيها حاجة
حسام ٠٠ خلاص انا جاى معاك
عمر ٠٠ ليه ان شآء الله . حد قالك انى عيل مش هعرف امشى لوحدى
حسام ٠٠ لا بس حضرتك نسيت ان أختك خطيبتى
وانا هروح اشوف خطيبتى ولا عندك إعتراض
عمر٠٠ لأ بس أول ما نوصل الكافيتريا تاخد خطيبتك و ماشوفش وشكم .تمام
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المستشفى
قبل أن تذهب المشفى توجهت أروى الى محل للمشغولات الذهبية الذى ييتعامل مع طارق لبيع بعض من مجوهراتها التى أهداها إليها طارق ثم ذهبت الى المستشفى لكى تقوم بدفع مصاريف علاج ابن أختها
أروى ٠٠ قوليلى أخبـ.ـار أياد ايه دلوقتى
أشجان ٠٠ أروى انت جيتى يابـ.ـنتى عامل ايه دلوقتي
أروى ٠٠ انا كويسه يا ماما بس طمنينى عن حالة أياد
أسراء ٠٠ ابنى هيمو*ت منى يا أروى مش كده
( أسرعت أروى و حـ.ـضـ.ـنت شقيقتها و هى تقول)
أروى ٠٠ متقوليش كده ابنك هيعيش ربنا مش هيضرك فيه أن شاء الله
أسراء ٠٠ لأ ربنا بيعقبنى على عملتو. ده عقا*ب ربنا ليا صح
( كان كل الموجودين ينظرون إلى أسراء بأستغراب على ما قالتو.. و هنا قالت أروى لشقيقتها وهى تهمس حتى لا يسمعها أحد )
أروى ٠٠ واطى صوتك و سيطرى على حـ.ـز.نك ماضيعيش كل حاجة عملنها فى لحظة ضعف
أسراء ٠٠ بس ده ابنى حته منى بمو*ت قدامى وانا مش قادره اعمل له حاجة
أشجان ٠٠ خلاص يا أسراء اهدى شوية ان شاء الله ابنك هيكون بخير
أروى ٠٠ انا جبت الفلوس معايا .و هروح اتكلم مع الدكتور و ان شاء الله كل حاجة هتكون تمام
( جريت أسراء على أروى و حـ.ـضـ.ـنتها ثم قالت بصوت مسموع للكل)
أسراء ٠٠ انت طيبه اوى يا أروى بعد كل إللى عملتو فيك . انتى جاى تساعدينى و تساعدى ابنى إللى كان سبب فى كل…………
( قطعت أروى عبـ.ـارتها بصرامة وقالت)
أروى ٠٠ أسراء اسكتى ولا كلمة تانى انتى فاهمة
( حطت أسراء ايدها على فمها وقالت)
أسراء٠٠ حاضر مش هنطق تانى بس أياد يبقى كويس
( ثم غادرة أروى لتتحدث مع الطبيب)
وهنا قال محمود لأشجان
محمود ٠٠ أسراء كانت تقصد ايه بكلامها ده.
و ليه أروى اتعصبت مانعتها من الكلام
أشجان ٠٠ ( بأرتباك) أسراء متقصدش حاجة .بس هى زعلانه على ابنها و بتقول اي كلام
أنجى ٠٠ لا يا ماما لو أسراء بتقول أيه كلام ماكنش أروى اتعصبت عليها فى حاجة بينهم احنا مش فاهمينها
أشجان ٠٠ (بعصبيه) بقولك ايه اسكتى ولا كلمة تانى هو انا ناقصاكى انتى كمان
أنجى ٠٠ فى ايه يا ماما انتى اتعصبتى عليا. ليه
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عنـ.ـد.ما تحدثت أروى مع الطبيب قررت نقل أياد إلى مشفى خاصه
تم نقل أياد بالسيارة إسعاف مجهزة لحالته إلى مشفى خاصة
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى إحدى المستشفيات الخاصة
بعد ما قامه الطبيب بفحص شامل لحالة أياد قال
لأروى و كان معاها عادل
أروى ٠٠ خير يا دكتور
الدكتور ٠٠ انتى بتدرسى طب صح
أروى ٠٠ ايوه انا أخر سنه إمتياز
الدكتور٠٠ تمام يبقى اكيد هتفهمى كلامى كويس
أروى ٠٠ فى ايه يا دكتور قلقتنى
الدكتور٠٠ الحالة متأخره أوى كان المفروض أجراء العملية من أول ما عضلة القلب بدأت تضعف
أروى ٠٠ عضلة القلب شغاله بالنسبة كام
الدكتور ٠٠ للأسف بمعدل ٥ % ده خطر
عادل ٠٠ ( بحـ.ـز.ن) طيب و الحل يا دكتور
الدكتور ٠٠ أكيد الحل فى العمليه و حالآ .. بس لازم تعرفوا ان ممكن مايستحملش العمليه لانه لسه صغير . كمان انه ضعيف جـ.ـسمنيآ ..
أروى ٠٠ بس مافيش حل غير العمليه
الدكتور ٠٠ للأسف ماعندناش حل تانى .. لانه لو معملش العمليه مش هيعيش اكتر من أسبوع على الاجهزه . لكن لو عمل العمليه فى أمل انه يعيش
أروى ٠٠ آمل فى انه يعيش بالنسبة كام يا دكتور
الدكتور ٠٠. ٣٠%
أروى ٠٠ انا مقدرش اقرر حاجة فى الموضوع ده. ابوه و أمة هيقرروا مع بعض .. عادل روح اتكلم مع أسراء و قرروا هتعملوا العمليه ولا ايه
( ذهب عادل لكى يتحدث مع أسراء ليقرروا ماذا سيفعلون)
هل سيفعل أياد العمليه ما ستكون نتيجتها
ماذا سيحدث عنـ.ـد.ما يعلم طارق ان أروى باعت مجوهراتها
ماذا سيحدث بينا عمر و أروى بعد القاء فى الكافيتريا
↚
أروى ٠٠ انا مقدرش اقرر حاجة فى الموضوع ده .. ابوه و امه هم إللى هيقرروا.. عادل ورح اتكلم ما أسراء و قرروا مع بعض هتعملوا العملية ولا ايه
( ذهب عادل إلى أسراء ليتحدث معاها .. و قرروا إجراء العملية هنا طلبت أروى من الدكتور حضور العمليه )
بعد مرور ٩ ساعات فى العمليات
خرج أياد من غرفة العمليات على العنايه المركزة
و معه أروى بعد ما حضرت العمليه
أسراء٠٠ أبنى عامل ايه يا أروى
أروى ٠٠ العمليه تمام و الحمدالله
عادل ٠٠ آمال ليه دخل العناية المركزة
أروى٠٠ لازم دخول العنايه بعد أجراء عمليه قلب مفتوح لان الفترة الجاى محتاجة رعاية خاصة
محمود ٠٠ يعنى أياد كده هيبقى كويس
يا أروى
( سكتت أروى لانها تعرف جيدآ ان الفترة إللى جاية أصعب من اجراء العملية لذلك قالت)
أروى ٠٠ ممكن تسألوا الدكتور اكيد هو فاهم أكتر منى
(ذهب عادل وسأل الدكتور عن حالة ابنه وهنا قال الدكتور)
الدكتور ٠٠ نجاح العمليه مش بيتوقف على إجرائها فقط . لكن الفترة إللى جاية بتكون مهمه اكتر من العمليه نفسها . و الدكتوره أروى عارفه كده كويس
(كلمـ.ـا.ت الدكتور كانت مثل الجبل على مسمع الجميع)
أسراء ٠٠ يارب أرحمنى . انا لسه هعيش فى القلق و الرعـ.ـب دة كتير
عادل ٠٠ اهدى يا أسراء احنا عملنا إللى علينا و إللى عايزوا ربنا هو إللى هيكون
أشجان ٠٠ عندك حق يابنى ربنا يحفظه ليكم
(هنا وصلت ليلى وقالت)
ليلى ٠٠ مساء الخير .. ايه الاخبـ.ـار
محمود ٠٠ لسه خارج من العمليه الدكاتره بيقولوا لسه بدرى لم يقرروا العمليه نجحت ولا لأ
ليلى ٠٠ ان شاء خير
أشجان ٠٠ والله فيكى الخير يا ليلى انك جيتى
ليلى ٠٠ انتى مهما كان بـ.ـنتى عمى يعنى اختى و عمرنا ما نقدر نستغنا عن بعض مهما حصل
أشجان ٠٠ ده العشم بردوا
(هنا نظره محمود إلى أروى و قال)
محمود ٠٠ أروى ايه إللى فى وشك ده
أشجان ٠٠ صح ايه إللى بهدل وشك كده
( تذكرت أروى انها قامت بغسل وجهها لحضور العمليه لذلك قالت بتـ.ـو.تر)
أروى ٠٠ وقعت .. قصدى عملت حا*دثه
( شك محمود فى كلام ابـ.ـنته لذلك قال)
محمود٠٠ أختارى وقعتى ولا عملتى حا*دثه
( ردت بأحراج وهى تعرف ماذا يقصد ولدها)
أروى ٠٠( بأحراج) عملت حا*دثه
أشجان٠٠ ( بخــــوف) امتى و فين ده انتى لسه طالعه من المستشفى من يومين بس
أروى ٠٠ ده قدرى و الحمدالله على كل حال
محمود ٠٠ الحا*دثه دى كانت فين
( بتـ.ـو.تر من سؤال محمود قالت أروى بأرتباك واضح)
أروى ٠٠ فى وسط البلد .. كنت سايقه العربية و حصل إللى حصل
محمود٠٠ غريبة انا شوفت عربيتك مركونه تحت مافيش حاجة لاحقتى تصلحيها امتى
( تـ.ـو.ترت أكتر من كلمـ.ـا.ت ولدها وقالت بتأتأه )
أروى ٠٠ أه ماهو… العربية ماكنش فيها حاجة …… قصدى كان فيها… بس حاجة بسيطة و اتصلحت بسرعة
محمود٠٠ مين إللى عمل فى وشك كده .. طارق مش كدة
أروى ٠٠ لأ يا بابا مش طارق
محمود ٠٠ طول عمرك فاشله فى الكدب
أشجان ٠٠ أروى بصلى هو إللى عمل فيكى كده
أروى ٠٠ بابا ماما انتو مش شايفين انه مش وقت الكلام ده
محمود ٠٠ آمال وقته أمتى لم يمو*تك المره جايه .. اذا كان عمل فيكى كده و انتى لسه خارجة من المستشفى. آمال فى العادى بيعمل معاكى ايه .. وليه انتى ساكته و بدفعى عنه
( سكتت أروى و هى تعلم أن ولدها عنده حق لذلك تطلعت أروى لأمها لانها لا تستطيع أن تجيب على أسئلة أبوها لذلك قالت اشجان)
أشجان ٠٠ أستنا يا محمود لما نتأكد ان طارق هو إللى عمل فيها كده
محمود٠٠ ( بعصبية ) ان متأكد أنه هو و أكبر دليل على كلامى هو سكوت بـ.ـنتك دلوقتي .. اسمعى خلاص انا أخدت قررى أروى انتى لازم تتطلقى من طارق
أروى ٠٠ بس يا بابا انا مقدرش….
(قطع محمود عبـ.ـارتها وقال )
محمود ٠٠ أيه هتعصينى تانى و تكـ.ـسرى كلامى بسبب طارق
(نظرت أروى فى الأرض بأحراج لا تعرف ماذا تقول )
رغم الحالة إللى كانت فيها أسراء إللى انها كانت متابعة حديث أروى مع ولدها و هنا اقتربت أسراء من أروى و سحبتها من معصمها تحت مرأى ومسمع الكل سحبتها بعيد عنهم حتى لا يسمعهم أحد هنا قالت أروى بألــم
أروى ٠٠ أسراء حسبى ايدى . براحه
أسراء ٠٠ مالها ايدك ورينى كده
( هنا رأت أسراء كدmة زرقاء على معصمها)
أسراء ٠٠ طارق بيضر*بك مش كده .. هو بيمد أيده عليكى من أمتى ….. ساكته ليه انطقى يا أروى
( لم ترد عليها أروى لكن اكتفت فقط بنظر الى شقيقتها و عينيها مليانه بدmـ.ـو.ع)
أسراء ٠٠ أطلقى منه يا أروى
أروى ٠٠ انتى عارفه انه ماينفعش
أسراء ٠٠ لأ ينفع انا مستعدة أتحمل نتيجة غلطتى
أروى ٠٠ لو كنتى انتى لوحدك إللى هتتحملى النتيجة كنت قولتلك تمام انا هطلق .. بس للأسف دى سمعة و شرف العايلة كلة .
لا انتى و لا انا هنقدر نتحمل الفض*يحة لو حد عرف الحقيقة .. يبقى من مصلحة الكل ان الوضع يفضل كما هو عليه . يمكن ده قدرى و نصيبى من الدنيا
( كانت أسراء منهاره تمامآ ما زاد الأمر سوء كلام أروى مما جعل شعور أسراء بالذنب اتجاه أروى يزداد يكاد يخنوقها)
أسراء ٠٠ آه ه ه ه كلامك ده عامل زى السكينه البـ.ـاردة على ركبتى و عماله تد*بح فيا بكل قسوة بأسم الذنب
أنجى ٠٠ هو ايه إللى بيحصل هنا بالظبط
أروى ٠٠ مافيش ده انا كنت بتكلم مع أسراء عادى يعنى
أنجى٠٠ ( بأستغراب) حقيقة ايه إللى متقدريش تطلقى من طارق عشانه
أروى ٠٠ انتى سمعتى ايه بالظبط
أنجى ٠٠ سمعت إللى يخلينى متأكده انكم انتم الاتنين مخبين عنى حاجة لها علاقة بجواز طارق من أروى
أروى ٠٠ أنجى مافيش حاجة من إللى فى دmاغك أسراء حاسه بالذنب عشان انا بس دفعت مصاريف علاج أياد
أنجى ٠٠ طيب ما ده طبيعى لان أياد ابن طارق
( هنا قالت أسراء و بدون مقدmـ.ـا.ت و هى تصرخ كأنها فقدة السيطرة على نفسها)
أسراء ٠٠ لأ أياد مش أبن طارق أياد ابن عادل .ابن عادل
( هنا حطت أروى يديها على فم أسراء لكى تمنعها من الكلام لكن بعد فوات الأوان لقد سمعوا كل كلام أسراء
كانت صدmة قويه مد*مرة هزت كيان الجميع
هنا اقتربه محمود من أسراء بخطوات ثابته ثم قال
محمود ٠٠ انتى ليه قولتى ان أياد مش أبن طارق
أسراء ٠٠ ( ببكاء ) انا أسفه يا بابا انا غلط .. انا عارفه انك مش ممكن تسمحنى .. بس انا تعبت ضميرى و*جعنى على عملتو فى نفسى و فى اختى
أروى٠٠ ( بصراخ ) اسكتى يا أسراء بس بقى
محمود ٠٠( بصرامة) أروى اخرسى انتى ..
(جلست أشجان على الأرض و هى تضع يديها على رأسها و تقول )
أشجان ٠٠ كفايه بقى هتفض*حونا
محمود ٠٠ هو لسه هيفض*حونا احنا اتفض*حنا خلاص أنا معلم الأجيال إللى الناس كلها بتحلف بشرفى
بـ.ـنتى تعمل كده تخلف أبن فى الحـ.ـر.ام
أسراء ٠٠ بابا انا…..
( قطع محمود عبـ.ـارتها بصفعة قويه مدويه و هنا اقتربت ليلى من محمود و هى تقول)
ليلى ٠٠ محمود ايه كان الموضوع ماينفعش تتكلموا فى هنا ولا ينفع إللى بتعملوا ده
( حط محمود أيده على صدره وقال)
محمود ٠٠ أنا خلاص مش هقدر أرفع عينى فى وسط الناس تانى
أروى ٠٠ لأ يا بابا انت هتفضل طول عمرك رأسك مرفوع انت الأستاذ محمود الكيلانى إللى الناس كلها بتحلف بيحياتك
و بشرفك
و هنا بدء محمود فى العرق المفاجئ و ضيق النفس و التنهد بكثرة و ضـ.ـر.بات القلب سريعة .. و هنا صرخت أروى وقالت
أروى٠٠ دكتور بسرعة بابا .. نادوا الدكتور
إنجى٠٠ بابا ماله.. بابا ..
الدكتور ٠٠ فى ايه
أروى ٠٠ بسرعة يا دكتور عنده نوبة قلبيه
( تم نقل محمود لغرفة مجهزة لحالته بعد اكتر من ساعة خرج الدكتور من الغرفة)
أشجان ٠٠ محمود عامل ايه يا دكتور
الدكتور ٠٠ اهدوا مـ.ـا.تخفوش الحمدالله الحالة مستقرة . كويس ان النوبة جات و هو فى المستشفى احنا قدرنا نتعامل مع الحالةّ بسرعة
أروى ٠٠ الحمدالله طيب نقدر تشوفوا
الدكتور٠٠ ممكن شخص واحد هو إللى يدخل يشوفه بس ياريت من غير ما تسببوا ليه اي أرهاق
أروى ٠٠ تمام يا دكتور .. ماما ادخلى حضرتك شوفيه
( بعد دخول أشجان لرؤية محمود
هنا قامت ليلى بالاتصال بروان
(بداية المكالمة )
ليلى ٠٠ الو روان
روان ٠٠ ايوه يا ماما
ليلى ٠٠ روحتى البيت
روان ٠٠ لأ لسة
ليلى ٠٠ طيب هتتأخرى
روان ٠٠ لأ انا كنت المفروض اقابل أروى بس هى اتأخرت عليا شكلها مش جاية
ليلى ٠٠ لأ هى اكيد مش هتيجى لأنها فى المستشفى
روان ٠٠ ليه حصل حاجة جديدة
ليلى ٠٠ عمك محمود تعب فجأة جاتله نوبة قلبية
روان ٠٠ يا ساتر يا يا رب طيب هو عامل ايه دلوقتي
ليلى ٠٠ الحمد الله حالته مستقرة ..
روان ٠٠ طيب يا ماما مش المفروض أكون واقفه مع البنات طنط أشجان
ليلى٠٠ انا موجودة و لو حابة تيجى المستشفى تعالى
روان٠٠ خلاص يا ماما انا جاية
( إنتهت المكالمة )
بعد انتهاء المكالمة اتصلت روان بعمر و حكت له ماذا حدث و عمر قال انه هو ايضآ سوف يذهب إلى المستشفى
نرجع للمستشفى
اخد عادل أسراء ذهب بها الى العناية المركزة للرؤية طفلهم من خلف الزجاج
(وهنا جاء طارق الى المستشفى و هو متعصب وقال)
طارق ٠٠ المفروض اتصل عليكى كام مره عشان تردى
أروى ٠٠ انت عرفت منين انى هنا
طارق ٠٠ هو ده إللى مدايقك عرفت منين و انا إللى بقالى أكتر من خمس ساعات بتصل عليكى و حضرتك مش بتردى
أروى ٠٠ طارق انت لسه مأجر واحد يراقبنى
طارق ٠٠ لأ انا بس كنت عايز اطمن عليكى
أروى ٠٠ تطمن عليا بردوا . على عموم مش وقت الكلام ده دلوقتى
طارق٠٠ صح.. ممكن يلا عشان تروحى معايا
أروى ٠٠ انت ايه مابتفهمش.. بابا تعبان و كمان أبن اأختى و الكل هنا منهار من إللى حصل و انت عايزنى أمشى و أسيبهم
طارق٠٠ انا ماليش فيه دلوقتى هتمشى معايا
أروى ٠٠ انا مش هسيب بابا بالحالة و أمشى
طارق٠٠ (بصراخ) أروى مـ.ـا.تخلنيش أفقد السيطرة على نفسى تانى
أروى ٠٠ هتعمل ايه هتضر*بنى تانى اتفضل انا قدامك بس بردوا مش ماشية معاك قبل ما أطمن على بابا
طارق ٠٠ قدامك ساعة واحدة تطمنى على باباكى انا هستنيكى تحت فى كافيتريا المستشفى
( ثم غادر دون أنتظار ردها..وهنا قالت انجى بعد
ما سمعت ما قالو طارق )
أنجى ٠٠ روحى مع جوزك يا أروى بدل ما يعملك مشكلة
أروى ٠٠ مـ.ـا.تخفيش مش هيعمل حاجة
( وهنا خرجت أشجان من غرفة محمود بعد ما أطمئنوا على صحة محمود قالت أنجى )
أنجى ٠٠ أروى انا مصدومه من إللى عملتو أسراء ..
بس بردوا مش قادره افهم انتى ليه اتجوزتى طارق و انتى عارفه الحقيقة
( هنا ردت أشجان بدل أروى وقالت)
أشجان٠٠ طارق كان عارفه انه مابيخلفش رغم كده متكلمش غير بعد ما أسراء ولدته أياد بعدها طلقها
و مقابل انه يستر على أسراء و ما يرفعش قضية أثبات نسب .. طلب يتجوز أروى
أنجى ٠٠ يعنى انتى كنتى عارفه يا ماما طيب ليه ماحدش فيكم فكر يقولى .. انا طول الفترة دى وانا بعامل أروى أسوء معامله. طيب كنتى فهمتينى. قولتيلى اي حاجة . أروى انا مكسوفة منك
( هنا مسكت أروى يدها وقالت)
أروى٠٠ انا إللى أختارت ان ماحدش يعرف ده كان أحسن للكل
ليلى ٠٠ لأ ماكنش أحسن للكل انتى ظلمتى عمر معاكى .. فهمنا انك قبلتى تكونى الضحية بس أبنى ذنبة ايه يتعذ*ب معاكى
أورى ٠٠ طنط ليلى انا أسفه بس صدقنى كان غـ.ـصـ.ـب عنى ماكنش عندى رفاهية الأختيار . بس انا برجوكى ان عمر مايعرفش حاجة عن الموضوع ده
ليلى٠٠ مـ.ـا.تخفيش عمر مش هيعرف حاجة ده عشان خاطر أشجان
( هنا وصل عمر و روان و حسام)
روان ٠٠سلامو عليكم
عمر ٠٠ عمى محمود عامل ايه
أشجان ٠٠ الحمدالله عدت على خير
روان ٠٠ طيب و أياد
أنجى ٠٠ ربنا يتولاه برحمته
حسام ٠٠ ان شاء الله هيقوم منها بالسلامة
( كانت أروى جالسه و وجهها للأرض حتى لا يرى عمر الإصابات إللى على وجهها لذلك قالت روان)
روان٠٠ مالك يا أروى ساكته ليه
أروى ٠٠ قلقانه على بابا بس .. على عموم انا ماشيه
عمر ٠٠ رايحه فين
أروى ٠٠ هروح
عمر٠٠ أروى كنت عايزه اتكلم معاكى
أروى ٠٠ مش وقته دلوقتى . طارق مستنى تحت فى الكافيتريا عن أذنكم
( كانت على أستعداد المغادرة عنـ.ـد.ما أوقفها عمر وقال )
عمر٠٠ انتى بتخبى وشك منى ليه..
( هنا شهقت روان عنـ.ـد.ما رأت وجهها وقالت)
روان ٠٠ أيه إللى حصل لوشك
( وهنا وقف عمر امامها بسرعة وقال)
عمر ٠٠ هو إللى عمل فيكى كده
أروى٠٠ عمر بلاش …
( قطع عمر عبـ.ـارتها بصراخ وغـــضــــب وقال)
عمر ٠٠ انطقى هو إللى فيكى كده .. اقسم بالله ما هسيبوا
( ثم ركض عمر مسرعآ إلى الكافيتريا الذى بها طارق
و الكل كانوا يصـ.ـر.خون على عمر وهم يركضون خلفه
فى كافيتريا المستشفى
كان طارق جالس يحتسى القهوة عنـ.ـد.ما سمع صراخ عمر عليه
ماذا سيفعل عمر مع طارق
و ما سيكون رد فعل طارق
ماذا ستفعل أروى مع جبروت طارق و جنان عمر
↚
فى كافيتريا المستشفى
كان طارق جالس يحتسى القهوة عنـ.ـد.ما سمع صراخ عمر عليه..
عمر ٠٠ ( بصراخ) طارق انت اتعديت حدودك و عملت أكبر غلطة فى حياتك يوم ما فكرت تمد ايدك عليها
طارق٠٠ ( ببرود مصتنع) عليها تقصد مين. اه تقصد مراتى مش كده . طيب ممكن أعرف انت بتتكلم بصفتك مين
( كان طارق بتصنع البرود و الهدوء أمام عمر )
( كاد عمر أن يه*جم على طارق لولا حسام وقف أمام عمر ليمنعو من الهجو*م على طارق )
عمر٠٠ اوعى من وشى يا حسام
حسام ٠٠ عمر اهدى هو بيجرك للغلط
طارق ٠٠ بلاش جنان و خليك عاقل زى صاحبك
و اسمع كلامة
عمر٠٠ انت لسه ماشوفتش جنان .. بعدين ايه البرود إللى انت فيه ده . مـ.ـا.تخليك راجـ.ـل كده و وجهنى
ولا انت اخرك تسترجل على واحدة ست
طارق ٠٠ تعرف انت ولا حاجة أخرك كلام . عشان كده انا مش هتعب نفسى فى الرد عليك
و بدون أى مقدmـ.ـا.ت دفع عمر حسام بعيد عنه ثم لكمة طارق على وجهه
طارق ٠٠ أنت اتجننت انا
( قبل ما يكمل طارق عبـ.ـارته كان عمر يلكمة للمره الثانيه مما جعلته بفقد اتزانه و يقع على بعض الكرسى الموجود حول الطاولة
وقف طارق بسرع و لكمة عمر.. لكن عمر رد له الكمة بسرعة البرق ثم مسك عمر ذراع طارق و قامة بضـ.ـر.ب*ه برأسه على وجهة عدة مرات حتى بدء طارق ينز*ف من أنفه .. لقد تدخل بعض الموجودين و أيضآ رجـ.ـال الأمن المكان …لفض الأشتب*اك بينهم .. لكن عمر كان مثل الثور الهائج الذى خرج عن السيطرة
وهنا وقفت أمامه ليلى وهى تصرخ عنـ.ـد.ما كان يسدد لكمة طارق كادت الكمة تصيب ليلى وهنا قالت ليلى
ليلى ٠٠ أيه هتضر*بنى انا كمان
( هنا وقف عمر عن تسديد الكمـ.ـا.ت لطارق
لكنه قال)
عمر ٠٠ ده مجرد أنذار ليك لو حاولت بس تلمسها المره الجايه انا هقت*لك
( ثم غادر فورآ لكن قبل الخروج من المكان نظر إلى أروى التى كانت تقف تتطلع لكل ما حدث بدmـ.ـو.ع متحجرة و وجه شاحبآ كما كانت تشعر بالتوهان و الضياع والخــــوف على عمر. لانها تعلم جيدآ ان طارق لن يمرر ما حدث مرور الكرام
——————————-‘
بعد فحص الطبيب لطارق قال انه يوجد كـ.ـسر فى الأنف و بعض الكدmـ.ـا.ت
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور أسبوع فى المستشفى
محمود ٠٠ دكتور انا عايز أخرج من المستشفى
الدكتور ٠٠ أيه يا أستاذ محمود زهقت مننا
أشجان ٠٠ ابدآ و الله يا دكتور بس محمود مش أخد على الرقدة فى السرير
الدكتور ٠٠ على العموم خلاص انا هكتبلك على خروج النهارده . بس أهم حاجة نبعد عن الزعل و التـ.ـو.تر
و ياريت بلاش الإرهاق
أشجان٠٠ أن شاء الله يا دكتور
( بعد خروج الدكتور)
محمود ٠٠ مين دفع حساب المستشفى
أشجان ٠٠ بصراحة انا دفعت من فلوس أروى إللى أخدتها منها يوم عمليه أياد
محمود ٠٠ ان شاء الله اول ما نطلع مش المستشفى نتصرف و نرجع الفلوس ليها
أشجان ٠٠ انت لسه زعلان من أروى
محمود ٠٠ أنا زعلان من نفسى من ساعة ما عرفت السبب الحقيقة وراه جواز أروى من طارق و انا حاسس انى فشلت كأب أنى أفهم ألــم بـ.ـنتى كانت بتترجانى انى مظلمهاش.. بس انا مسمعتهاش و ظلمتها.. و رمـ.ـيـ.ـتها من حياتنا و هى إللى ضحت بحياتها عشانا
أشجان ٠٠ و انت كانت هتعرف منين
محمود ٠٠ المفروض كنت أعرف أن أروى مستحيل تعمل حاجة زى دى
أشجان ٠٠ بلاش تشيل فوق طاقتك انت لسه تعبان و انت شايف الدكتور قال ايه
محمود ٠٠ المهم أياد أخبـ.ـاره ايه
أشجان ٠٠ والله ربنا يرحمه من عنده الحالة بتتدهور
محمود ٠٠ عارف ربنا يعفو عنه
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى فيلا طارق
مره أسبوع وطارق رافض أروى تخرج من الفيلا و أخده منها مفاتيح السيارة.
و برغم لذلك لم يتحدث فيما حدث كأنه لم يحدث كما انه كان فى حالة من الهدوء تام لكن كانت أروى تعلم جيدآ أنه هذه الهدوء ما قبل العاصفة و ان طارق بيخطط لفعل شئ سيئ..
أروى ٠٠ أمل هو فى حد عندنا لانى اكنت سامعه صوت الجرس الباب
أمل٠٠ اه يا هانم ده كان شادي بيه و معاه راجـ.ـل أول مره اشوفوا
أروى ٠٠ طيب هم فين دلوقتي
أمل ٠٠ فى أوضة المكتب مع طارق بيه
أروى ٠٠ طيب روحى انتى
( هنا أقتربت أروى من باب غرفة المكتب لكى تسمع حديث طارق و شادي و هنا سمعت
شادى ٠٠ انا مش معاك فى إللى انت عايز تعملو
طارق٠٠ مالكش دعوة انت خليك بعيد .. قولى اسمك سعيد من كده
سعيد ٠٠ اه خدامك سعيد يا باشا
شادى ٠٠ طارق راجع نفسك تانى الموضوع مش ساهل ده ممكن يمو*ت فيها
طارق ٠٠ فى ستين داهية .. انا أهم حاجة عندى أرد
كرامتى . انا بقالى أسبوع مش قادر أبص فى عين مراتى بعد ما ضـ.ـر.ب*نى قدامها
شادي٠٠ تقوم تقت*لوا
( هنا شهقت أروى هى تحط يديها على فمها حتى لايسمعها طارق وهنا قررت تسجيل فيديو لحديثهم )
طارق٠٠ من قال انى عايزه يمو*ت .. انا عايزه عاجز
مايقدرش يمسك القلم و يرسم تصميم تانى طول حياته لازم أيده إللى رفعها عليا تعجز مايقدرش يرفعها تانى
سعيد ٠٠ شكلك محر*وق أوى من الشخص ده يا باشا
طارق ٠٠ اسمع من غير كلام كتير تقدر تعمل إللى بقولك عليه ..
سعيد ٠٠ عيب يا باشا انا بعون الله مافيش حاجة مقدرش عليها .. بس انا فهمت من كلامك انك مش عايزو مي*ت
طارق ٠٠ لأ انا عايز أشوفوا مذلول قدامى .. يتمنى المو*ت . عايز أيده الاتنين يعجزوا
سعيد ٠٠ كده فهمتك يا باشا يعنى الكلام على دراعه بس
طارق ٠٠ تمام بس انا عايز التنفيذ النهاردة قبل بكرة
سعيد ٠٠ طيب ممكن أعرف مين الحلو إللى عليه الكلام
طارق ٠٠ عمر عزت الصاوى .. وباقى التفصيل هتعرفها من شادى . بس انا عايز الموضوع بيان كأنها حا*دثه سر*قه عادية بس عايزك تصور كل إللى حصل فيديو عايز أشوفوا وهو بيتعذ*ب
سعيد٠٠ أنت تأمر يا باشا كلامك كل ماشى
طارق ٠٠ اتفضل الشنطه دى فيها ١٥٠ الف و بعد التنفيذ ليك زيهم .
سعيد ٠٠ والله و من غير فلوس خالص احنا نخدm شادى باشا ببلاش كده .. ده خيرو علينا أه والله
( أخذ سعيد الفلوس ثم انصرف هنا أستخبت أروى حتى لا يراها احد
كانت أروى مصدومة لم تتوقع أن يوصل الأمر إلى
أيذاء تدmير عمر بهذه الطريقه البشاعة ..
شعرت بو.جـ.ـع فى قلبها لا يحتمل من مجرد التفكير ان ممكن يحدث شئ سيئ لعمر
لذلك قررت أن تذهب لعمر و تحكى له ما حدث مهما كان عواقب ذلك .. لكن كيف و طارق رافض خروجها من الفيلا لكنها لا تهتم بما يريده طارق لذلك خرجت دون علم طارق..توجهت مباشرتآ إللى مكتب الصاوى للهندسة المعمارية
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
مكتب الصاوى الهندسة المعمارية
أروى ٠٠ لو سمحتى انا عايزه اقابل عمر هو موجود
السكرتيره ٠٠ ايوه يا فنـ.ـد.م في ميعاد
أروى ٠٠ لأ مافيش بس انا عايزه أشوفو ضرورى ممكن تقوليلوا أروى عايزه تقابلك
السكرتيره ٠٠ أنا أسفه ماينفعش من غير ميعاد سابق
أروى٠٠ طيب هو ده مكتبه صح
السكرتيرة٠٠ ايوه بس… انتى يا أنسه انتى بتعملى ايه ماينفعش كده يا أنسه
( دخلت أروى المكتب غـ.ـصـ.ـب عن السكرتيرة التى حاولت تمنعها عنـ.ـد.ما فتحت أروى الباب قالت )
أروى ٠٠ عمر انا عايزاك فى حاجة مهمه
عمر٠٠ ( بأستغراب) أروى فى ايه مالك
السكرتيرة٠٠ انا أسفه هى دخلت غـ.ـصـ.ـب عنى
عمر٠٠ لأ. ولا يهمك روحى انتى
(
غادرة السكرتيرة )
أروى ٠٠( بتـ.ـو.تر) عمر .طارق ناوى انه…..
( قطع عبـ.ـارتها هو يجلس على الكرسى امامها ويقول)
عمر٠٠ ششش اهدى شويه و خدى نفس و أشربى ميه بعدها اتكلمى
أروى ٠٠ أسمعنى بس يا عمر
( مد أيده و أعطى لها كوب الماء وقال)
عمر٠٠ أشربى مية الأول
( بعد ما شربت الماء)
أروى ٠٠ شربت ممكن اتكلم بقى
عمر٠٠ اتفضلى
أروى ٠٠ طارق ناوى على أذيتك انت لازم تسافر تروح أي حته من بكره لا لا من النهاردة ياريت دلوقتى
( هنا مسك عمر يدها برفق وقال)
عمر ٠٠ مـ.ـا.تخفيش عليا
أروى ٠٠ عمر انت مش فاهم طارق أجر واحد عشان يأذيك و يعملك أعاقه فى دراعك
عمر٠٠ وانت بصدقى الكلام ده .. اكيد كان بيخــــوفك
أروى٠٠ لأ انت مش فاهم انا سمعتو هو بيتفق مع واحد اسمه سعيد عشان يدبروا حا*دثه ليك
عمر٠٠ يا أروى أكيد انتى فهمتى غلط احنا مش عايشين فى غابة
أروى ٠٠ انا كنت عارفه انك هتقول كده عشان كده انا سجلت فيديو كل إللى حصل اتفضل اسمع وشوف
( بعد ما سمع عمر تسجيل فيديو لم تتغير ملامحه بل ظل ثابت و مبتسم كما هو )
أروى٠٠ انت مبتسم ليه و كأنك بتسمع نكدة .. عمر رد عليا
عمر٠٠ انتى عايزانى اعمل ايه خلاص هبقى اخد بالى
أروى ٠٠ تصدق انك بـ.ـارد . انا مولع و هتجنن من خــــوفى عليك و انت ولا فى دmاغك
. يا أخى ايه البرود ده
عمر ٠٠ وحشتينى. وحشنى احساسك و انتى خايفه عليا . وحشنى نظرة الحب إللى فى عيونك دلوقتى. ..وحشنى لسانك الطويل. حتى وحشنى خدودك لما تحمر أول ما تسمع كلمة حلو منى
( أحمر وجه أروى عنـ.ـد.ما شعرت بخجل )
أروى ٠٠ ( بخجل) عمر بس بقى.. انت فى ولا فى ايه. أنا بقولك طارق عايز…….
( قطعت عبـ.ـارتها عنـ.ـد.ما وضع أصبعة على فمها ثم قال)
عمر ٠٠شششششش ولا كلمة انسى كل حاجة دلوقتي وأفتكرى بس أن دى أول مره من أربع سنين
( هنا اتفتح الباب فجأة )
غادة ٠٠ الله الله ده انا مصدقتش لما السكرتيرة قالتلى انك هنا
أروى ٠٠ انا كنت عايزه عمر
عمر٠٠ أستنى انتى يا أروى.. ممكن أعرف انتى أزاى تقتحمى عليا مكتبى بطريقه دى
غادة٠٠ هو كان المفروض أستأذن
عمر ٠٠ أيوه المفروض تستأذنى
غادة ٠٠ مقولتش الكلام ده ليه لأروى هانم لما أقتحمت عليك المكتب من شوية
عمر٠٠ أظن انا حر
غادة ٠٠ عمر نسيت انى خطبتك
عمر ٠٠ خطيبتى ده فى البيت انما هنا
انا مديرك وبس
غادة ٠٠ أنا مش مصدقه انك بتكلمنى أنا كده و عشان خاطر مين. دى
عمر ٠٠ غادة لأخر مره هقولك …
( قطعت أروى عبـ.ـارته عنـ.ـد.ما تذكرت عمر عنـ.ـد.ما عرض الزواج على غادة أمام عينيها وقالت)
أروى ٠٠ عمر مالهوش لازمه الكلام ده.. هى عندها حق .كمان ماينفعش تكلم خطبتك بطريقة دى على العموم انا خلصت الكلام إللى جيت عشان اقول ليكى… عند أذنكم
عمر ٠٠ استنى يا أروى انا جاى أوصلك
أروى ٠٠متشكره ٠٠ متتعبش نفسك انا عارفه السكة لوحدى .
( هنا تحدثت غادة بصوت واطى لكى لا يسمعها عمر و قال لأروى)
غادة٠٠ مع السلامة ياريت الزيارة ما تكررش تانى
أروى ٠٠ ( بأبتسامة) أوعدك انها هتكرر كتير بااااى
( غادرت أروى و هنا قال عمر)
عمر ٠٠ ممكن أعرف ايه إللى انتى عملتى مع أروى ده
غادة ٠٠ هى رجعت تضحك عليك من تانى
عمر٠٠ ( بصراخ) غادة الزمى حدودك معايا إللى اقسم بالله هتشوفى من وش تانى صدقينى هيدايقك
غادة ٠٠ أنا مش قادرة أفهم انت ازاى مصدقها بعد إللى عملتوا فيك
عمر٠٠ ياريت متتكلميش فى موضوع ده تانى احسنلك ياريت كمان مالكيش دعوة بأروى
غادة ٠٠ههههه انا كنت فاكراك أذكى من كده مش واحده زى أروى تقر تضحك عليك مرتين
عمر ٠٠ غادة لو اتكلمتى عن أروى بطريق دى تانى انسى موضوع خطوبنا خالص
غادة ٠٠ معقول انت لسه بتحبها
عمر ٠٠ أه لسه بحبها و هفضل لحد ما امو*ت و انا بحبها .. اذا كان عجبك
غادة ٠٠ أنا مش عارفه هى بتعملكم ايه بتشـ.ـدكم ليها أزاى الأول انت ياعمر وبعدين زين. أخركم كان طارق
عمر٠٠ تقصدى ايه بزين.. زين ماله بأروى
غادة ٠٠ ما هو زين كان مهوس بحبها زيك كده
(هنا مسكها عمر من ذراعها بقو*ة وقال)
عمر ٠٠( بصراخ ) أخرسى انتى كـ.ـد.ابه أنا عارف انت طول عمرك بتكريها
غادة ٠٠ آه انا بكر*ها عشان هى بنى أدmة بوشين
كلكم فكرينها الملاك البريئة حتى بعد ما خانت أختها و سر*قت جوزها منها .. بردوا رجعت تانى تمثل دور البريئه انتم بردوا مصدقنها
عمر٠٠ غادة أسكتى ولا كلمة تانى انتى فاهمة
غادة ٠٠ هو الحق بيزعل
عمر ٠٠ حق ايه إللى بتتكلمى عليه انت عايزانى اصدق ان فى حاجة بين أروى و زين
غادة ٠٠ ايوه تصدقنى ..لانى عندى الدليل
عمر٠٠ دليل ايه ده
غادة ٠٠ جواب بخط ايد أروى .. مكتوب فيه رساله لزين بتقولو فيه أد ايه هى بتحب و مش قادره تستغنى عنه و انها من غيرو مش عايشة انه بتعتبرو هو أول حب فى حياتها
عمر٠٠ انا مش مصدقك
غادة ٠٠ الجواب معايا فى الشنطه ثوانى و اروح اجيب الشنطة من مكتبى
(.ذهبت غادة و رجعت و هى تحمل ورقة )
غادة ٠٠ اتفضل الجواب أهو أظن انت عارف و متأكد أن ده خط ايد أروى
( كانت صدmة قويه هزت وجدان عمر انه فعلآ خط أروى و أسلوبها كمان فى الكتابه هنا لم يقوى عمر على الوقوف لذلك رماه نفسه على اقرب مقاعد
ما سر وراه كتبت أروى هذه الرساله لزين
هل غادة ليها علاقه بالرسالة
هل ستنجح خطط طارق فى أيذاء عمر
ماذا سيفعل طارق عنـ.ـد.ما يعلم بخروج أروى دون معرفتوا
↚
( كانت صدmة قويه هزت وجدان عمر انه فعلآ خط أروى و أسلوبها كمان فى الكتابه هنا لم يقوى على الوقوف لذلك رماه نفسه على الكرسى كان فى حالة لا يرثى لها و هو ينظر إللى الورقه الذى بيده
غادة ٠٠ أظن انت كده صدقت كل كلمة قولتها . و شوفت بنفسك هى كاتبة ايه لزين لو عايز تتأكد أكتر أسأل زين هو مش هيقدر ينكر ..
( هنا دخل حسام عنـ.ـد.ما رأى عمر بهذه الحالة قال)
حسام ٠٠ هو فيه ايه . عمر مالك .. غادة ممكن تقوليلى انتى فى ايه
غادة٠٠ أسأل صاحبك عن أذنكم انا عندى شغل
( ثم غادرت)
حسام٠٠ عمر مـ.ـا.ترد عليا فى ايه . فيها ايه الورقه إللى فى يدك دى
( ثم سحب حسام الورقه من أيد عمر بعد ما قرأه حسام الورقه قال )
حسام٠٠ معناه ايه اللى مكتوب فى الورقة ده
عمر ٠٠ معناه لتانى مره أروى تعلم عليا .. لتانى مره أحسن انى عبـ.ـيـ.ـط أوى من السهل يضحك عليه.. لكن لأ ..لأ يا أروى المردى لازم تدفعى تمن خيانتك ليا
حسام ٠٠ عمر أهدى كده و خلينا نفهم….أروى متعملش كده
عمر٠٠ ( بغـــضــــب) لما هى متعملش كده آمال ايه الجواب ده
حسام٠٠ الجواب ده مش مكتوب أنه من أروى.
عمر ٠٠ مش لازم تكتب فيه اسمها عشان أعرف أنها هى إللى كاتبة الجواب . ده خط ايدها . و طريقتها فى الكتابة … ده حتى نفس الكلام إللى كانت بتقولو ليا بس الفرق انها شالت أسم عمر و حطت اسم زين
حسام ٠٠ والله يا عمر انا مش عارف أقولك ايه .. بس الموضوع ده قديم من قبل ما أروى تتجوز طارق
عمر٠٠ ( بأستغراب) وانت عرفت منين انه قديم مع ان الجواب من غير تاريخ. ..
( هنا أرتباك حسام لذلك قال عمر)
عمر٠٠شكلك بيقول انك تعرف حاجة عن الموضوع ده
حسام ٠٠ مش بالظبط بس
عمر٠٠ بس ايه ما تتكلم على طول
حسام ٠٠ انت سافرت الكويت وانا سافرت بعدك بسنه صح و…..
عمر ٠٠ كمل ايه إللى حصل فى السنة دى قبل ما أنت تسافر
حسام٠٠ فى السنه دى كنت ملاحظ أهتمام زين بأروى بس الشهاده لله أروى ماكنتش فى دmاغها حاجة كانت بتتعامل معه عادى . لحد ما انا اتكلمت مع زين و قالى انه معجب بأروى من زمان . بس هو ماكنش مبين و كان عامل خاطر ليك
عمر ٠٠ يعنى كان معجب و بيفكر فيها و هو عارف أنى بحبها و تقولى كان عامل خاطر ليا. .لأ بصراحه واضح انه كان عاملى خاطر
حسام ٠٠ بس وقتها . زين كان فاكر انك انت و أروى سيبتوا بعض
عمر ٠٠ أيه كمان حصل بعد كده
حسام ٠٠ معرفش انا سفرت بعدها عرفت ان زين خطب أنجى قولت أكيد الحوار ده إنتهى
عمر ٠٠ لأ ما أنتهاش و انا إللى كنت مستغرب تصروفات زين و ليه ماكنش عايز يشتغل مع طارق .. كمان ليه طلب منى ابعد عن أروى . اتارى زين بيه كان بيغير على أروى هانم انا أخر من يعلم
حسام ٠٠ بس ده كله مش معناه ان أروى ليها علاقه بالموضوع ده
عمر ٠٠ و انت بدافع عنها أوى كده ليه. ايه اوعى تطلع بتحبها انت كمان
حسام ٠٠ انت اتجننت ايه اللى بتقولوا ده .ازاى قدرت تقول عليا كده
( بصوت مهزوم متألــم من خذلان عدm الثقه قال)
عمر ٠٠ أنا خلاص مبقاش عندى ثقه فى حد
حسام ٠٠ أنا مش هعاتبك ولا هلومك دلوقتى على إللى انت قولتوا لانى عذرك .. انا همشى دلوقتى عشان عندى شغل
( قبل انا يغادر حسام قال عمر له)
عمر ٠٠ حسام ياريت متزعلش منى ..
حسام ٠٠ لأ ولا يهمك يا صاحبى
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى فيلا طارق
بعد ما ذهبت أروى من عند عمر ذهبت إلى المستشفى لأطمئنان على صحة أياد و رؤية ولدها بعد ذلك رجعت على الفيلا
طارق ٠٠حمدالله على السلامة يا هانم .. ما لسه بدرى
أروى ٠٠ لو سمحت انا تعبانه و عايزه ارتاح ياريت تأجل أى خناقه لبعدين
طارق٠٠ على أقل ممكن أعرف الهانم كانت فين .. و ازاى خرجتى رغم أنى منعتك من الخروج
أروى ٠٠ روحت أطمن على بابا . وأظن مش من حقك تمنعنى أشوف أهلى
طارق ٠٠ أنا شايف ان علاقتك بأهلك أتحسنت كتير
أروى ٠٠ دى حاجة مدايقك
طارق ٠٠ ابدآ بس مستغرب . ايه اتغير إللى حصل فجأة فى علاقتهم
أروى٠٠ انا عارفة انك مدايق لأنى اتصلحت مع أهلى لأنك عايزنى أفضل وحيده و تحت رحمتك مش كده
طارق ٠٠ انتى فعلآ تحت رحمتى و طول ما انتى عايشه هتفضلى رقبتك فى ايدى
أروى ٠٠ انت متعبتش من تهد*يدك ليا كل شويه كفايه بقى انت مزهقتش من الحياة إللى احنا عايشنها مع بعض انا خلاص زهقت و جبت أخرى من العلاقة دى
طارق ٠٠ هو ايه إللى كفايه .. انتى عايزه ايه يا أروى
أروى ٠٠. بلاش نضحك على بعض انت فاهم انا عايزه ايه كويس أوى
طارق٠٠ عايزه تسبينى مش كده
أروى ٠٠ طارق لا انت و لا انا مبسوطين مع بعض بدل ما كل شويه نجر*ح و نهين بعض. طيب ليه ما كل واحد فينا يروح لحاله
( ضحك طارق بصوت عالى)
طارق ٠٠ ههه انتى جايه تضحكى عليا بكلمتين فاكرانى عبـ.ـيـ.ـط و هتأثر بكلامك .. شكلك نسيتى انا ممكن أعمل ايه فى أختك و فى اسم و سمعة عايلتك
لم أرفع قضية أثبت نسب على أختك
أروى .. انت ايه هتفضل تهد*دنى بموضوع ده لحد امتى
طارق ٠٠ لحد ما تعقلى تتقبلى جوازنا
أروى ٠٠ مش هيحصل و انا عمرى ما اعتبرتك جوزى وانت عارف
طارق٠٠ مش مهم ولا فارق معايا تفكيرك المهم انك مدام طارق الهاشمى دى حقيقه واقع برضاكى أو غـ.ـصـ.ـب عنك
أروى ٠٠ طارق طلقني
طارق٠٠ على جث*تى ٠٠
أروى ٠٠ انا بكر*هك
طارق ٠٠ وانا بعشقك
أروى ٠٠ انت مـ.ـجـ.ـنو.ن
طارق٠٠ مـ.ـجـ.ـنو.ن بحبك
أروى ٠٠ حـ.ـر.ام عليك اعتقنى لوجه الله
طارق ٠٠ مش هيحصل . انتى ملكى انا
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور يومين فى المساء
فى إحدى النوادى الليله
يجلس طارق مع شادى و أنضم إليهم سعيد
كان طارق يصـ.ـر.خ فى سعيد بغـــضــــب عارم و هو يقول
طارق ٠٠ انت بتقول أيه ازاى حصل كده
سعيد ٠٠ والله يا باشا هو ده إللى حصل . انا كنت مخطط لكل حاجة بالمظبوط و أختارت معايا كمان رجلين من إللى بيكلوا الزلط .. كنا مراقبينوا.. حصل إللى كنا عايزينوا .. كان ماشى بالعربيه فى شارع مقطوع و أول ما قطـــعـــنا عليه الطريق وقف بالعربيه على طول من غير أي مقاومة .. حتى مكانش باين على وشه اي حاجه
شادى ٠٠ يعنى مش باين على وشى اي حاجه
سعيد ٠٠ يعنى لا مؤاخذه مكانش خايف ولا مخضوض ولا قلقان وكأن الحوار ده عادى كدة. لسه بقولوا طلع إللى. معاك راح مطلع المسد*س وضر*ب علينا نا*ر و كأنه هو إللى كان عامل لينا كمين مش احنا
طارق ٠٠ يعنى ايه ايه الكلام ده يعنى عمر محصلش له حاجة
سعيد ٠٠ يا باشا إللى اسمه عمر ده راجـ.ـل مش سهل ده بعد ما ثبتنا انا و رجـ.ـا.لة . سابنا نمشى عادى كده بس قالنا .. بلغوا سلامى لطارق بيه
شادى ٠٠ يعنى كان عارف انك انت إللى بعتهم
طارق ٠٠ طيب عرف منين .و ليه مش بلغ البوليس
سعيد ٠٠ بوليس اسمع يا باشا انا ماليش دعوة بالحوار ده انا ماشى
شادى ٠٠ انت اتكلمت مع حد فى الموضوع ده
طارق ٠٠ أكيد لأ طبعآ
شادى ٠٠ طيب عرف منين.. يمكن حد سمعنا و احنا بتكلم فى الفيلا عندك
طارق٠٠ تقصد أروى سمعت و قالتلوا
شادى ٠٠ أنا قولت ممكن مش أكيد بعدين فى كمان امل كنت فى الفيلا
( هنا غادر طارق بسرعة إلى الفيلا )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى فيلا طارق
طارق ٠٠( بصراخ) أمل أمل أمل
( جائت أمل وهى تركض )
أمل ٠٠ فى ايه يا طارق بيه
طارق ٠٠ من يومين فى أوضتة المكتب كان معايا شادى و سعيد . انتى سمعتى كلامنا يومها
أمل ٠٠ ليه يا طارق بيه هو حد قالك حاجة عنى
طارق ٠٠ ردى على أد السؤال وبس.
أمل ٠٠ لأ والله يا طارق بيه انا جبتلكم القهوة و مشيت على طول
طارق ٠٠ طيب فى حد يومها كان قريب من أوضتة المكتب
أمل ٠٠ مافيش . بس أروى هانم يومها سألتنى مين معاك فى المكتب قولتها و بعدها روحت على المطبخ
طارق ٠٠ طيب روحى انتى دلوقتى
( ثم ذهب إلى غرفة أروى و طرق الباب)
أروى ٠٠ فى ايه يا طارق انت مش عارف الساعة كام دلوقتى
طارق ٠٠ أفتحى الباب بدل ما أكـ.ـسرو
( فتحت أروى الباب )
أروى٠٠ نعم فى ايه
طارق٠٠ انتى اللى روحتى قولتله
أروى ٠٠ قولت ايه و لمين .. اه شكلك سـ.ـكـ.ـر.ان
طارق ٠٠ انتى إللى روحتى حذرتى عمر
أروى ٠٠ ( ببرود) حذرته من ايه
طارق ٠٠ أروى بلاش تعملى فيها عبـ.ـيـ.ـطه هانم انتى فاهمه انا بتكلم على ايه انتى سمعتى كلامى و روحتى قولتى لعمر صح
( هنا مسكت هاتفها و شغلت التسجيل إللى فيه الاتفاق على أيذاء عمر وقالت)
أروى ٠٠ تقصد الكلام إللى فى التسجيل ده
(اتصـ.ـد.مه طارق عنـ.ـد.ما سمع التسجيل وقال)
طارق ٠٠ انتى بتسجيلى ليا هى حصلت
أروى٠٠ اه حصلت و هتحصل أكتر من كده لو فكرت تأذى عمر انت فاهم
( هنا مسكها طارق من ذراعيها بغـــضــــب وقال)
طارق ٠٠ انتى ايه إللى بينك وبينه . انطقى احسن اقسم بالله ما أخلص عليكى دلوقتى
أروى ٠٠ بحبه . ايوه انا بحب عمر ٠٠ بحبه من و انا لسه عيله صغيره .من قبل حتى ما أعرف يعنى ايه حب.. ياريت تكون أرتحت بعد ما عرفت اللى بينى وبين عمر
طارق ٠٠ ياه انتى بقيتى بجحه أوى كده من أمتى
أروى٠٠ فى مثل بيقول من جاور القوم أربعين يوم صار منهم و انا جاورتك سنتين كان لازم اتعلم منك
طارق ٠٠ شكلى أتسهلت معاكى كتير ..
أروى ٠٠ يعنى هتعمل ايه هتضر*بنى زى كل مره
طارق ٠٠ لأ اضر*ب مبقاش يجيب معاكى نتيجة بس انا عارف كويس أوى ايه إللى يجيب معاكى نتيجة
( وهنا اقترب منها طارق و سحبها من خصرها إليه )
طارق ٠٠ سنتين و انا مستحمل بعدك نفورك منى كنت بقول حقك عشان الطريقه إللى اتجوزتك بيها .. بس لحد هنا وبس انتى دلوقتى هتبقى مراتى قولآ
و فعلآ
( كانت أروى بتحاول تفلت منه وهى تدفعوا بعيد عنها كانت لمساته تحر*قها من الداخل كما أنها كانت بتحاول جاهدة توصل لأى شئ تدافع بيه عن نفسها و أخيرآ وصلت إلى الفازة
ثم ضر*بت بيها طارق على رأسه ثم ركضت مسرعة إلى الحمام و قفلت الباب خلفها.وهنا صرخ بها طارق وقال
طارق ٠٠افتحى الباب يا أروى. المردى انا مش هسيبك
أروى ٠٠ مش هفتح لو حاولت تكـ.ـسر الباب همو*ت نفسى
طارق ٠٠ خلاص مابقتش إكل من الكلام
( عنـ.ـد.ما قامه طارق بكـ.ـسر الباب رأى أروى ماسكه مشرط فى يديها و مستعدة لقطع شرايينها وهنا وقالت)
أروى ٠٠ لو قربتلى انا هقطع شرايينى
طارق ٠٠ سيبك من الجنان ده و أرمى البتاع ده من ايدك
أورى ٠٠ أطلع بره الأول
طارق ٠٠ ( بخــــوف) طيب طيب بس ابعدى المشرط عن ايدك
أروى ٠٠ اخرج الاول
( هنا خرج طارق وهو يجر أذيال الخيبة وراه و هو يقول)
طارق ٠٠ أنا انتحملت منك كتير و صبرت عليكى أكتر بس خليكى فاكره ان دى أخر مره هخرج من الأوضة و قفاية يقمر عيش و من بكره هتتنقلى لأوضتى
( ثم خرج فورآ من الغرفة)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
اليوم التالى
أروى جبسه نفسها فى غرفتها خايفه من طارق و تهد*يدو
(وهنا رن هاتف أروى )
( بداية المكالمة )
(أسراء بصوت مبحوح من البكاء)
أسراء ٠٠ أروى خلاص ربنا انتقملك منى. تقدرى دلوقتى تعيشى حياتك زى ما انتى عايزه
أروى ٠٠ مالك انتى بتعيطى ليه .. وايه إللى انتى بتقولى ده
أسراء ٠٠ خلاص يا أروى طارق مبقاش يقدر يعملك حاجة انتى بقيتى حره
أروى٠٠ انا مش فاهمة حاجة
ماذا حدث مع أسراء
ماذا ستكون رد فعل أروى عنـ.ـد.ما يوجها عمر بالجواب
ماذا سيفعل طارق بعد ما علم بحب أروى لعمر
↚
أورى ٠٠ انا مش فاهمه حاجة ممكن تهدى و تبطلى عـ.ـيا.ط وتفهمينى فى ايه
( ببكاء شـ.ـديد )
أسراء ٠٠ أياد ما*ت يا أروى .. أبنى ما*ت ..
( صرخت أروى وقالت)
أروى٠٠ أسراء انتى بتقولى إيه لا مستحيل.. أسراء ردى عليه أسراء
( وهنا انقطع الخط)
ارتدت أروى ملابسها بسرعة هى ماسكه الهاتف بتحاول الاتصال بأسراء أو اى حد من عائلتها لكن دون جدوى و هنا قررت الاتصال بروان
( بداية المكالمة )
أروى ٠٠ روان هو صحيح أياد ما*ت
روان ٠٠ ايوه يا أروى
أروى ٠٠ طيب انا جايه على المستشفى
روان ٠٠ لأ تعالى على البيت
أروى ٠٠ ليه هو مش لسه فى المستشفى
روان ٠٠ أياد ما*ت و الدفن أمبـ.ـارح
أروى ٠٠ من أمبـ.ـارح و ماحدش بفكر يقولى
روان ٠٠ معلش يا أروى اعذريهم مو*ت أياد كان صدmة الكل
أروى ٠٠ خلاص انا جايه
( إنتهت المكالمة)
——————–
عنـ.ـد.ما كانت أروى على أستعداد مغادرة الفيلا
طارق ٠٠ أروى استنى عندك هى بقت وكالة من غير بواب . تخرجى و تدخلى براحتك
أروى٠٠ ( ببكاء) سيبنى دلوقتي يا طارق
طارق ٠٠ فى ايه مالك بتعيطى ليه
أروى ٠٠ ولا حاجة ممكن امشى
طارق ٠٠ أيه باباكى تعب تانى
أروى٠٠ اه ممكن أمشى بقى
طارق ٠٠ طيب بس ياريت متتأخريش.. ساعتين تكونى هنا
( كانت أروى تعلم جيدآ لو أنها قالت لطارق على الحقيقة و ان أياد ما*ت سوف يمنعها من الذهاب)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى منزل محمود
—————
كان يوجد بعض النساء يقومون بواجب العزاء
دخلت أروى المنزل عنـ.ـد.ما رأتها أسراء ركضت أليها وحـ.ـضـ.ـنتها و هى منهاره وقالت
أسراء ٠٠ أياد ما*ت يا أروى ربنا أخدلك حقك منى
أروى ٠٠ أهدى يا حبيبتى متعمليش نفسك كده أسراء انتى مؤمنه و عارفه أن ده قضاء ربنا ولا رد لقضائه
أسراء ٠٠ عارفه والله بس مش أقدره استحمل نــــار بتاكل فى قلبى .. اه يابنى
أروى٠٠ ربنا يصبرك ..
أسراء ٠٠ يارب الصبر من عندك .. يارب انت اخدته منى وانا راضيه بس صبرنى يارب
( هنا قالت أشجان )
أشجان ٠٠ كفايه بقى يا أسراء انتى ايه متعبتيش
أسراء ٠٠ ده ابنى ياماما .. أبنى راح منى يا ناس
ليلى ٠٠ حـ.ـر.ام عليكى يا بـ.ـنتى نفسك
( جاءت أنجى بكوب ماء)
أنجى ٠٠ أشربى ميه يا أسراء
أسراء ٠٠ مش عايزه . انا عايزه أياد يا أنجى عايزه ابنى .
( كانت كلمـ.ـا.ت أسراء تو.جـ.ـع القلب مما جعلت الجميع يبكون على حالها)
أروى ٠٠ لأ إله إلا الله كفايه حـ.ـر.ام عليكى و.جـ.ـعتى قلبى
أنجى ٠٠ أسراء احمدى ربنا .. ان ربنا رحموا من الو*جع والتعب إللى كان فيه
أسراء ٠٠ ياريت كان فضل جانبى وهو تعبان انا كنت راضيه بدل ما يروح منى .. انا عارف ان ربنا مابيحبنيش عشان كده عـ.ـا.قبنى و أخد ابنى منى
( هنا مسكتها أروى من ذراعيها و هزتها وهى تقول)
أروى ٠٠ استغفرى ربك .. ربنا ما بيعقبش حد بذنب حد تانى . بعدين قوليلى.. انتى كان عجبك و*جع و تعب أياد طيب عملتى ايه لما كان بيصـ.ـر.خ من الو*جع و هو حتى مش قادر يتنفس. خفيفتى عنه عـ.ـذ.ابه قدرتى تعمليلوا حاجة تخفف عنه
أشجان ٠٠ براحه عليها يا أروى
أروى ٠٠ لأ يا ماما أسراء لازم تفهم ان مو*ت أياد كان رحمة ربنا بيه . ربنا رحمه من الو*جع و المرض . يعنى مو*ت أياد كان رحمة من ربنا مش عقا*ب
أسراء ٠٠ يعنى ربنا مش زعلان منى على اللى عملتوا
أروى٠٠ بالعكس يا حبيبتى .. ربنا بيحبك .. أسراء ربنا اسمه الرحمان الرحيم .. حتى المو*ت ساعات بيكون رحمه من ربنا لينا ..
ليلى ٠٠ أختك عندها حق ربنا رحم ابنك من عـ.ـذ.اب المرض و ألــمة و أخده فى حته أحسن
أسراء ٠٠ بس هو وحشنى
أنجى ٠٠ معلش هو الفراق صعب ..
أشجان ٠٠ كمان لازم تكونى قويه عشان خاطر بـ.ـنتك
أسراء ٠٠ هى فين أروى بـ.ـنتى انا عايزه أشوفها
ليلى ٠٠ بـ.ـنتك عندنا فى البيت مع روان
أسراء ٠٠ أنا هنزل أجيبها
أشجان ٠٠ خليكى .. أروى انزلى هاتى أروى بـ.ـنت أختك من روان
أروى ٠٠ حاضر
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى منزل عائلة عمر
عمر ٠٠ روان ماما فين
روان ٠٠ فوق عند طنط أشجان
عمر٠٠ مين القمر إللى معاكى دى
روان ٠٠ دى أروى بـ.ـنت أسراء
عمر ٠٠ أسمها أروى
روان ٠٠ مالك مستغرب أسمها ليه. ولا هو مافيش عندك غير أروى واحده بس
عمر٠٠ مش غريبه بعد إللى عملتوا أروى فيها تسمى بـ.ـنتها على اسم إللى كانت السبب فى خراب بيتها
روان٠٠ غريبة رجعت تقول نفس الكلام تانى على أروى ما انى كنت فاكره انك غيرت فكرتك عنها
عمر٠٠ ( بســـخريـــة) والله كان نفسى بس أروى هانم بتفجأنى كل مره بكا*رثه جديدة عنها
روان ٠٠ تقصد ايه
(هنا رن جرس الباب وقال)
عمر ٠٠ خليكى انا هفتح
( تفاجأ عمر عنـ.ـد.ما رأها أمامه و أيضآ أروى تفاجأت به لانها تعلم أنه لا يقيم فى منزل عائلته)
أروى ٠٠ أنا جايه اخد أروى ممكن
( هنا تركها عمر على الباب ثم ذهب إلى روان وقال)
عمر٠٠ فى حد عايزك على الباب
روان ٠٠ مين
عمر ٠٠ روحى شوفى.. انا داخل ارتاح فى أوضتى
( عنـ.ـد.ما رأت روان أروى )
روان ٠٠ أروى تعالى ادخلى
أروى٠٠ لأ متشكره ممكن أخد أروى
روان ٠٠ اه طبعآ . اتفضلى
( أخدت أروى الطفلة ثم غادرة وهى مستغربه بما فعلوا عمر معاها و لماذا تجاهلها بهذه الطريقة ..لكنها لم تجد تفسير لما فعلوا عمر)
أما روان ايضآ كانت مستغربه لذلك ذهبت لعمر وقالت له
روان٠٠ممكن أعرف انت ليه قابلت أروى بالطريقه البـ.ـاردة دى
عمر ٠٠ أيه كنت المفروض اقيم الافراح لأن أروى هانم عندنا
روان ٠٠ فى ايه يا عمر ..مش أروى دى إللى كنت من كام يوم هتجنن عليها لما كانت تعبانه.. ولا يوم ما كنت هتق*تل طارق عشان مد أيده عليها.. ايه إللى اتغير دلوقتى
عمر ٠٠ إللى اتغير انى عقلت .. قررت اتجوز غادة . غادة إللى تستاهل تكون مراتى
روان ٠٠ أنا مش فاهمه حاجة
عمر٠٠ احسن و ياريت متحاوليش تفهمى .
. و دلوقتى سبينى عايز انام
روان ٠٠ بس يا عمر
( قطعت عبـ.ـارتها وقال)
عمر ٠٠ روان هتسيبنى ولا اقوم أروح على بيتى
روان ٠٠ طيب خلاص هسيبك
( بعد ما خرجت روان . تذكر عمر الجواب وكلام غادة عن أروى
وعنا أمسك صوره لأروى و قال وهو يتطلع إلى الصوره)
عمر٠٠ انا بكره حبى ليكى و ضعفى قدامك
و البراءة إللى فى وشك و قلبى
إللى بيوجـ.ـعنى كل لما أشوفك
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد محاولات كثير من توسل أروى لطارق لكى يتركها يومين فى منزل أهلها وافق طارق لكنه شرط عليها انها ستكون أخر مرة تذهب فيها الى منزل
أهلها
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور أسبوع
فى منزل محمود
صحيح الحـ.ـز.ن الشيئ الوحيد الذى يولد كبير ثم يصغر بمرور الوقت أو يصبح الحـ.ـز.ن أمر عادى
نعتاد نتأقلم عليه . و نتقبل ألــم الفراق .. ذلك مع حدث مع أسراء أصبحت تتقبل فراق أياد و تتأقلم مع حياتها دون وجود طفلها
—————————————
مره اسبوع و محمود رافض ذهاب أروى إلى منزلها
و أخذ منها هاتفها و عمل حظر لجميع أرقام طارق من هاتف أروى
أروى ٠٠ أنا هروح بقى
أسراء ٠٠ هتروحى فين..
أروى ٠٠ بيتى
أسراء ٠٠ بيتك هنا .. وخلاص مبقاش فى حاجة تجبرك تكملى مع طارق
أشجان٠٠ أختك عندها حق كمان أبوكى رافض انك تروحى البيت طارق تانى
أروى٠٠ يا جماعة أفهمونى طارق مش هيسكوت.
أنا لازم اتكلم معاه بالعقل يمكن يوافق يطـ.ـلقنى من غير مشاكل ولا شوشره
أسراء ٠٠ أنا عارفه طارق مش هيوافق يطـ.ـلقك مهما حصل
أروى ٠٠ ساعتها ياستى ممكن أرفع قضية خلع بس الاول سيبونى أحاول معاه
( هنا دخل محمود بعد ما سمع كلامهم قال)
محمود ٠٠ مالهوش لازم انك تروحى و لا تتكلمى مع أى حد .. أنا كلمت محامى
و هيرفع قضية خلع
من بكره هيبدء فى أجراءات القضية وانتى هتيجى دلوقتى معايا تعملى توكيل للمحامى
أورى ٠٠ بس يا بابا طارق مش هيسكوت .انا خايفه يعمل أى حاجة .طيب أدينى فرصه اتكلم معاه
محمود٠٠ انتى اللى ممكن تدينى فرصه انى أكون ليكى الأب بجد و العمل الصح و إللى كان المفروض اعمله من زمان
( كانت تعلم أن محمود لن يغير رأيه لذلك قالت)
أروى ٠٠ حاضر يا بابا انا هعمل كل إللى انت عايزه
( ثم ذهبت مع أبوها للمحامى لعمل التوكيل )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى صباح اليوم التالى
أشجان ٠٠ صباح الخير يا روان ايه الهدوم إللى ايدك دى
روان٠٠ دى لبس لأروى انتى عارف هى جات هنا ماكنتش عامل حسابها فى لبس زيادة
أشجان ٠٠ أه صح ازاى احنا مفكرناش فى الموضوع ده
أروى ٠٠ صباح الخير
روان٠٠ صباح الخير خدى البس ده .. انا عارفه انك نازله النهاردة عشان كده جبتلك دول
أشجان ٠٠ نازله رايحه فين
أروى ٠٠ المستشفى
أشجان ٠٠ خير مالك انتى تعبانه
أروى ٠٠ لأ يا ماما .. هو انتى نسيتى انى دكتورة إمتياز.. و كفاية بقى أهمال فى دراستى لحد كده
أشجان ٠٠ طيب استنى
( ذهبت أشجان و رجعت بسرعة وقالت)
أشجان ٠٠ امسكى دول
أروى ٠٠ أيه الفلوس دى يا ماما
أشجان ٠٠ دول الفلوس إللى أخدتها منك لمصاريف علاج ابوكى فى المستشفى
أروى٠٠ ماما انتى بترجعيهم ليه . انا ماطلبتش منك حاجة..
أشجان ٠٠ أسمعى بقى أبوكى مصمم انك تاخدى فلوس دى . انتى عارفه أبوكى
و دmاغه مش ممكن يقبل أن واحده من بناته تدفع مصاريف علاجه
أروى٠٠ طيب خليهم معاكى يا ماما
أشجان٠٠ لا خليهم معاكى انتى . كمان عشان تروحى تشترى ليكى شوية لبس .
روان٠٠ احنا كده هنتأخر انا هنزل البس وانتى خلصى و حصلينى
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى منزل عائلة عمر
( بعد لما لبست أروى نزلت لروان وعنـ.ـد.ما طرقت الباب فتح عمر الباب و قال له)
عمر ٠٠ خير انا شايف انك بقيتى مقيمة هنا
أروى٠٠ دى حاجة مدايقك
عمر٠٠ لأ دى حاجة مش فارقه معايا نهائى
أروى ٠٠ فى ايه يا عمر انت بتتكلم معايا كده ليه
عمر٠٠ انا أساسآ مش عايز اتكلم معاكى ولا عايز أشوف وشك
أروى ٠٠ لدرجدى ليه يعنى أيه اللى حصل لده كله
عمر٠٠ اللى حصل انى فوقت و عرفتك على حقيقتك
أروى٠٠ ممكن أعرف هى ايه حقيقتى دى إللى انت عرفتها عنى
عمر٠٠ حالآ هتشوفى حقيقتك
( ثم سحبها من ذراعها و دخل بيها غرفته و أغلق الباب . ثم اخرج الجواب من الدرج المكتب و رماه فى وجهها وقال)
عمر ٠٠ اتفضلى هو ده حقيقتك
( كانت صدmة قويه بعد ما قرأت أروى الجواب وهنا قالت)
أروى ٠٠ جبت الجواب ده منين
ضحكه عمر بسخريه)
عمر٠٠ هو ده إللى فارق معاكى انا جبتو منين
( هنا صاح بها عمر حتى أنتفضت من صوت صراخه وهو يقول)
عمر٠٠ جبتو من أى زفت . مش ده خطك مش ده الكلام إللى كنتى بتقولى ليا . اسمعى انتى كاتبه اية يمكن تكونى نسيتى
( ثم بدء يقرأ جزء من الرسالة)
زين حبيبى قرة عينى نبضات قلبى انت الحياة
ولا حياه بدونك . لقد تعلمت الحب من اسمك زين
حبك مثل الماء الذى تسير داخل وريدى منذ اللحظه التى احببتك بها .. أيقنت انى لم أعرف الحب قبلك و لم احب قد غيرك ..زين انت أروع شئ حدث لى.. انت الحلم الذى طالما سألت الله الا أستيقظ منه أبدا
( ثم سكت عمر لمدة ثوانى ثم قال)
عمر٠٠ أكمل ولا كفايه .بصراحة طول عمرك بتعرفى تتكتبى كلام حلو .بس عمرى متخيلت انك تكونى بتكتبى لحد غيرى قوليلى عشان انا مش حمل صدmة تالتة فى حد تانى ولا أكتفيتى بزين و طارق
أروى ٠٠ ( بصراخ) عمر لحد هنا و كفاية .. مش معنى انى ساكته تبقى تتمادى فى كلامك و كل مره بتجـ.ـر.حنى اكتر من المره إللى قبلها و رغم كده انا كنت عذراك فى الأول أنما دلوقتى لأ ..انا مش هستحمل منك أهانات اكتر من كده خلاص
عمر ٠٠ أنا إللى خلاص مش قادر استحمل كدبك. انتى و زين لدرجدى انا كنت قليل أوى فى نظرك
( هنا توجهت لباب لكن كان مغلق لذلك قالت بصراخ )
أروى٠٠افتح الباب …افتح الباب خلينى امشى
عمر٠٠ عايزه تهربى و لا خايفه توجهى نفسك بالحقيقة اللى انتى عليها .. غادة كان عندها حق فيكى
أروى ٠٠ غادة قول كدة من الأول انا كدة فهمت احتفظت بالجواب المدة دى كلها عشان فى الاخر تقدmه ليك فى الوقت المناسب بصراحة برافو عليها و برافو كمان على العبـ.ـيـ.ـط إللى مصدقها
عمر ٠٠ انا فعلآ عبـ.ـيـ.ـط لانى كنت بحبك بس خلاص انا هدوس على قلبى بالجزمة ..ولا أنى افكر فيكى تانى
( هنا بدأت روان تطرق الباب بعد ما سمعت صراخ عمر على أروى وتقول)
روان ٠٠ عمر افتح الباب .. ايه إللى بيحصل جوه عمر
( أول ما عمر فتح الباب حاولت أروى تخرج لكن عمر أمسكها وقال )
عمر٠٠ لسه بدرى على الهروب
أروى ٠٠ اوعى سيبنى أمشى
روان ٠٠ عمر انت ماسكها كدة ليه
عمر٠٠ مش عايزه تعرفى صاحبتك على حقيقتها
أروى ٠٠صدقنى يا عمر هتنـ.ـد.م على كل كلمة قولتها ليا هتيجى هتترجانى اسامحك .. بس ساعتها عمرى ما هسامحك
عمر٠٠ ياريت كل ده يطلع وهم.. بس للأسف ده حقيقة
أروى ٠٠ طيب خد حقيقتك أهى مبروكه عليك
(هنا رمت أروى الجواب فى وش عمر و ركضت مسرعة خارج المنزل)
روان ٠٠ عمر حـ.ـر.ام عليك انت بتعمل معاها كده ليه. هى فيها إللى مكفيها .. بعدين فيها ايه الورقه دى. و أيه هى حقيقة إللى بتتكلموا عليها
( هنا مسكت الجواب و قرأته ثم قالت)
روان ٠٠ معقوله لسه الجواب ده موجود
عمر٠٠ هو انتى تعرفى حاجة عن الجواب ده
روان٠٠ اه .. انا كنت مع أروى و هى بتكتبه
ما السر الحقيقى وراء كتابة أروى الرسالة إلى زين
هل غادة ليها علاقه بكتبت الرسالة
ماذا سيفعل طارق عنـ.ـد.ما يعلم قضية الخلع
↚
ماذا سيفعل عمر مع طارق
روان ٠٠ معقوله لسه الجواب ده موجود
عمر٠٠ انتى تعرف حاجة عن الجواب ده
روان ٠٠ اه . انا كنت مع أروى و هى بتكتب الجواب ده
عمر٠٠ انتى يا روان كنتى معاها و هى بتخونى
روان٠ استنا انت بتقول أيه .. الموضوع مش زى ما انت فاهم
عمر٠٠ مش زى ما انا فاهم . ازاى يعنى أروى كتبت الجواب ده ولا لأ
روان٠٠ ايوه هى كتبت الجواب بس
( قطع عمر عبـ.ـارتها وقال)
عمر٠٠ خلاص مافيش فيها بس دى
روان٠٠ اسمعنى بس يا عمر. هى صح أروى كتبت الرسالة بس مش هى إللى كانت مقصودة بالكلام المكتوب
عمر٠٠ يعنى ايه
روان ٠٠ هى كتبت الرسالة بطلب من أنجى يعنى إللى كان عليها كلام أنجى مش أروى
عمر٠٠ براحه كده واحده واحده فهمينى كل حاجة
روان٠٠ حاضر الموضوع بدء لما
————————————–
فلاش باك
٠٠٠٠٠٠٠٠
حوار بين غاده و انجى
أنجى ٠٠ أنا بحبه بس هو مش مهتم بيا و لا شايفنى من الأساس
غادة ٠٠ لأ هو بيحبك بس هو مش من النوع إللى بيحب يظهر إللى فى قلبه
أنجى ٠٠ طيب انا أعمل ايه عشان اخلي يعترف بحبه
غادة ٠٠ هتسمعى كلامى
أنجى ٠٠ هسمع بس قولى
غادة٠٠ أكتبى له رسالة. حب
أنجى ٠٠ اكتبها على الواتس ولا على الماسنجر
غادة ٠٠ لأ يا ذكيه انا اقصد رسالة يعنى جواب
أنجى ٠٠ انتى اكيد بتهزرى صح
غادة ٠٠ لأ مش بهزر .. انا عارفه اخويا كويس هو بيحب الرومانسية و الجو القديم بتاع الجوابات
أنجى ٠٠ بس انا مابعرفش أكتب ولا ليا فى جو الجوابات ده خالص
غادة٠٠ بس أروى بتعرف تكتب كويس أوى
أنجى ٠٠ و أروى مالها بموضوع ده
غادة ٠٠ خليها هى إللى تكتب الجواب
أنجى ٠٠ انتى بتقولى إيه. انتى عارف خط أروى مميز و أكيد زين عارف خط أروى كويس
غادة ٠٠ هى هتكتب الجواب و بعد كده انتى هتنقلى الجواب بخط ايدك انتى . وانا هاخد منك الجواب و أسلمو لزين. ايه رايك
أنجى ٠٠ بس أروى مش هتوافق تكتبلى الجواب
غادة٠٠ قوليلها انك هتقولى لعمى محمود انها بتكلم عمر على النت ساعتها هتوافق غـ.ـصـ.ـب عنها
أنجى ٠٠ انتى عايزانى ابتز أختى
غادة٠٠ يا عبـ.ـيـ.ـط الحوار كله عامل زى الهزار وانتى هتقولى كده عشان توافق بس
(فعلآ قدرت غادة تلعب فى دmاغ أنجى .. فعلآ نفذت أنجى كل ما قالت عليه غادة)
—————————————-
حوار بين أنجى و أروى
أروى٠٠ اتفضلى الجواب أهو ده اخر طلب ليكى عندى
أنجى ٠٠ متزعليش منى يا أروى انا كل إللى عايزاه ان زين يحبنى
أروى ٠٠ تقومى تهد*دينى انك تقولى لباب انى بكلم عمر
أنجى٠٠ واللهى انا عمرى ما كنت هقول لباب حاجة
أروى ٠٠ على عموم مالهوش لازمه الكلام دلوقتى الجواب أهو معاكى .. بس ياريت تقطعى الجواب بعد ما تنقلي فى ورقه تانيه بخط ايدك
—————————————
حوار بين أنجى و غاده
أنجى ٠٠ اتفضلى الجواب أهو
غادة٠٠ طيب فين الجواب إللى بخط ايد أروى
أنجى ٠٠ اهو معايا لسه كنت هقطعوا
غادة ٠٠ طيب هاتى اشوفوا كده
( هنا فقامت غادة بتبديل جوابات أخذت الجواب إللى بخط ايد أروى و مزقت الرسالة إللى بخط ايد أنجى ثم قالت)
غادة ٠٠ خلاص انا قطعت الجواب إللى بخط ايد أروى و هروح دلوقتى أدى زين الجواب بتاعك
—————————————
حوار بين غادة و زين
( غادة فهمت زين ان عمر و أروى انفصلوا عن بعض و ان أروى دلوقتى بتحبه هو )
زين ٠٠ أخيرآ أروى بتحبنى انا . ده كان حبها حلم بالنسبالى . لأ انا مش مصدق
غادة ٠٠ لأ صدق و اتفضل ده جواب من أروى بتعترف فى انها بتحبك
( كاد زين ان يفقد عقله من الفرحه لذلك قرر أن يخطب أروى)
————————————–
حوار بين زين و عأئلة محمود
زين ٠٠ أنا جاى النهاردة لحضرتك عشان أطلب ايد بـ.ـنتك
محمود ٠٠ طيب يابنى مش الأصول بتقول أن ولدك يكون موجود معاك
زين٠٠ طبعآ يا عمى بس انا جيت الأول أخد موافقة حضرتك و بعدين بابا هيجى يطلبها بنفسه رسمى
محمود٠٠ أشجان .. اشجان
أشجان ٠٠ أنا جيت نعم
محمود ٠٠ أيه رأيك زين جاي يطلب ايد بيتك
أشجان ٠٠ يطلب ايد أنجى . طبعآ موافقه زين زى ابنى و اى واحده تتمناه
( أتصدmة زين من سوء التفاهم هو كان يقصد أروى مش أنجى .و عنـ.ـد.ما قرر يوضح سوء الفهم خرجت أروى بعد ماسمعت ما دار بينهم و قالت بفرحة)
أروى٠٠ مبروك يا زين انا فرحانه . انك هتكون جوز اختى . وانا بنيابة عن أختى أنجى موافقه
( ضحكت أشجان و محمود على تصرف أروى بينما كان زين مصدومة من تصرف أروى)
——————————‐——–
حوار بين أروى و روان
روان ٠٠ أنا مش عارفه انتى فرحانه ليه ان زين هيخطب أنجى
أروى ٠٠ بصراحة كده انا كنت حاسه ان زين بيبص عليا بطريق مش عجبنى كمان طريقته فى كلام معايا بحس انه …. بصى خلاص مش مهم …٠انا دلوقتى لما اتقدm زين يخطب أنجى أتأكد انى كان متهيألى
روان٠٠ تصدقى انا كمان كنت ملاحظه بردوا
هنا وصلت أشعار بوصل رسالة من زين على الواتس)
أروى ٠٠ أيه ده زين باعت ليا رسالة
روان ٠٠ طيب شوفى الرساله مكتوب فيها ايه
أروى ٠٠زين عايز يقابلنى ضرورى.. و ده عايز منى أيه ده كمان
روان ٠٠ بس غريبه انه عايز يقابلك
أروى ٠٠ أنا مش هرد عليه
روان ٠٠ يمكن عايزك فى حاجة بخصوص أنجى
أروى ٠٠ تفتكرى
روان ٠٠ اكيد آمال هيكون عايزك ليه . طيب هو عايز يقابلك فين
أروى ٠٠ بيقول فوق السطح العمارة
روان ٠٠ خلاص انا هاجى معاكى
————————————-
حوار بين أروى و زين و روان
روان ٠٠ طيب انا هقف بعيد عشان زين لما يجى مايشوفنيش
( أول ما وصل زين قال)
زين ٠٠ انتى أزاى بتحبينى و تسكوتى لما أبوكى افتكر بالغلط انى كنت جاى أخطب أنجى لاء كمان كنتى فرحانه
أروى ٠٠ أنت مـ.ـجـ.ـنو.ن مين دى إللى بتحبك انت جبت الكلام ده منين
زين٠٠ جبتو من جوابك و لا هتنكرى ده كمان
وعنـ.ـد.ما رأت أروى الجنوب قالت
أروى٠٠ جواب أيه .. الجواب ده مش بتاعى
زين ٠٠ هو ده مش خطك
أروى ٠٠ أيوه انا كتبت الجواب ده لأن أنجى طلبت منى اكتب حاجة ليك تعبر عن أحساس أنجى حتى أسأل أختك غادة هى عارفه كل حاجة
زين ٠٠ انتى كـ.ـد.ابه لان غادة هى إللى قالتى إن الجواب منك انتى و انك بتحبينى
أروى ٠٠ أيوه كده فهمت .. اختك ضحكت عليك . زين أنا عمرى ما حبيتك انت مش اكتر من أخ بالنسبالى
زين٠٠ أخ انا و بعد الحب ده كله تقوليلى أخ
أروى ٠٠ زين انت عارف كويس أوى انى بحب عمر
زين ٠٠ و الجواب ده
أروى ٠٠ يادى الجواب. قولتلك أختك ضحكت عليك .
زين ٠٠ وهى غادة هتعمل كده ليه
أروى ٠٠ معرفش أسألها .انا نازله
( هنا مسكها زين من معصمها وقال)
أروى ٠٠ زين انت اتجننت سيب أيدى
( هنا ركضت روان إليهم عنـ.ـد.ما كانت تسمع ما يحدث بينهم)
روان ٠٠ زين سيب ايدها
زين ٠٠ انتى عامله ليا كمين انتى و صاحبتك
أروى ٠٠ زين انا هصرخ لو ماسبتش ايدى
( هنا تركها زين و غادر المكان)
روان ٠٠ انتى كويسه
أروى ٠٠ ايدى و*جعنى شويه . شوفتى المتـ.ـخـ.ـلف ده عمل ايه
روان ٠٠ لأ دى الست غادة هى إللى عملت
أروى ٠٠ اه شوفتى العقربه دى عملت ايه . بس انا مش فاهمة هى ازاى تعمل كده فى أخوها
روان ٠٠ حبها لعمر خلها مـ.ـجـ.ـنو.نه ..هى فاكره كده انها بتبعدك عن عمر
أروى ٠٠ الغـ.ـبـ.ـية هى فاكره انى ممكن احب زين و أسيب عمر
(العوده من الفلاش باك)
—————————————-
روان ٠٠ هو ده كل إللى. حصل بالظبط زين كمل خطبته لأنجى بعدها حصل موضوع أروى و طارق
عمر٠٠ انا أيه إللى عملتوا ده …انا كنت قاسى معها أوى .و*جعتها اوى تفتكرى انها ممكن تنسا الكلام إللى انا قولتو
روان ٠٠ بصراحه مش عارفه بس فى حاجة لازم تعرفها
عمر ٠٠ أيه تانى قولى
روان ٠٠ أروى رفعت قضية خلع على طارق
عمر٠٠ نعم . اشمعنا دلوقتى هى كانت رافضه
روان ٠٠ هو انت زعلت ان أروى هتسيب طارق
عمر٠٠ هو انتى هبله ..انا بس زعلان على حظى شكلى باين عليه منحوس
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى منزل عأئلة غادة
بعد كلام عمر ذهبت أروى فورآ إللى منزل غادة
غادة٠٠ ( بسخريه) معقوله مدام أروى عندنا
أروى ٠٠ مش معقولة ليه ما هو طول ما انت طبال وانا زمار مسير الافراح تجمعنا
غادة ٠٠ اسلوبك بقى بيئه اوى .. بعدين انتى قصدك ايه بالكلامك
أروى ٠٠ افهمك قصدى يعنى طول ما انتى بتجرى ورا عمر و عمر بيجرى ورايا يبقى هنتقابل كتير
غادة ٠٠( بعصبيه) أروى انتى جايه هنا عشان ت عـ.ـر.فينى انا عمر بيجرى وراكى
أروى ٠ ٠ لأ بس انا عندى فضول اسألك سؤال
غادة ٠٠ هو ايه السؤال ده يا أبله أروى
أروى ٠٠ هو انتى جنس ملتك ايه .
غادة ٠٠ انتى جايه بيتى عشان تهزرى
أروى ٠٠ لأ واللهى انا بتكلم بجد .. تعرفى انتى الشيطان يقف قدام بضـ.ـر.بلك تعظيم سلام
غادة ٠٠ انت جايه بيتى عشان تهنينى
أروى ٠٠لأ انا جايه هنا عشان أعرف انتى عايزه منى ايه
غادة٠٠ عايزاكى تبعدى عن خطيبى
أروى٠٠ طيب ما الاحسن تقولى لخطيبك انه هو إللى يبعد عنى. بدل شغل الخطط
و المؤامرات إللى شبهك دى
غادة ٠٠ خطط و مؤامرات ايه.. انا مش فاهمة انتى بتتكلمى على ايه
أروى٠٠ لأ انتى فاهمة . بقى يا شيخه تحتفظى بالجواب سنتين بحالهم .. ايه بتحبنى اوى كده عشان تحتفظى بالجواب بخط ايدى الفترة دى كلها
غادة ٠٠ كده فهمت انتى هنا ليه.. اكيد عمر بهدلك عشان كده انتى جاية محر*وقه اوى منى
أروى ٠٠ تعرفى انتى صعبانه عليا .. انتى فاكره باللى بتعملى ده هتكسبى عمر
غادة ٠٠ مالكيش دعوة أنتى. اطلعى منها بس
أروى٠٠ طيب و أخوكى
غادة٠٠ ماله أخويا
أروى .. ماصعبش عليكى و انتى بتلعبى بمشاعرة و تكدبى عليه و تفهمى انى بحبو مع انك عارف متاكده ان أنجى هى إللى كانت بتحبو
غادة ٠٠ كل شئ مسموح فى الحب و الحرب .
أروى ٠٠ بس ده أخوكى ازاى تعملى معاه كده.. طيب لم روحتى و أديتى الجواب لعمر ماخــــوفتيش على زين من عمر . و كلنا عارفين ان عمر لما يتعصب ممكن يعمل ايه حاجة
غادة ٠٠ بقولك ايه انتى مش هتكونى أحن منى على أخويا
أروى ٠٠ بس للأسف انا فعلآ أحن على أخوكى منك ..لأنه جوز أختى ابو إللى فى بطنها .. انتى مش خايفه أخوكى يعرف بكل مصيبك
غادة ٠٠ زين استحاله يصدقك عنى اي حاجة .. ولا انتى هتقدرى تثبتى عليا حاجة اه انا إللى لعبت فى دmاغ أنجى عشان تضغط عليكى.
و تكتبى الجواب و كنت ناويه ابعت الجواب لعمر بس انتى سابقتينى و اتجوزتى طارق .. وانا كمان إللى بدلت الجوابات ..انا كمان إللى زرعت فكرة حبك فى دmاغ زين ..تعرفى ايه كمان انا إللى اتصلت بجوزك قولتلوا انك فى المستشفى تحبى تعرفى انا عملت ايه تانى ولا كفايه عليكى كده
أروى ٠٠ كفايه أوى بصراحة ..
غادة ٠٠ بقولك ايه ما تفكك منى و ترجع بيتك عشان الكل يرتاح
أروى ٠٠ هو انا ماقولتش ليكى انى هطلق .. يعنى خلاص بقيت فاضيه ليكى .. و هترجع أروى بتاعت زمان
وكل واحد فكر انه يأذينى هياخد حقه
غادة ٠٠ هتطلقى مستحيل . انتى كـ.ـد.ابه طارق مش هيسيبك
أروى ٠٠ عارفه ماهو مافيش حد بيحبنى
و يقدر يستغنى عنى حتى أسألى عمر سلام
( قالت أروى عبـ.ـارتها الاخيره ثم غادرة و تركت خلفها غادة بتصرخ من الغـــضــــب هى لم تتوقع انفصال أروى .. لكن ما لم تكن تعلموا غادة ان أروى قامت بتسجيل كل ما دار بينهم )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
مكتب الصاوى الهندسة المعمارية
بعد ما تركت أروى غادة توجهت فورآ إللى مكتب الهندسة
أروى٠٠ صباح الخير
السكرتيرة ٠٠ صباح الخير يا فنـ.ـد.م .. حضرتك عايزه المهندس عمر .. ارتاحى حضرتك المهندس عمر على وصول
أروى ٠٠ بس انا مش جاية عشان عمر .. انا عايزه اقابل زين
السكرتيرة٠٠ انا اسفه انا افتكرت انك جايه تقابلى المهندس عمر زى المره إللى فاتت على عموم حصل خير ثوانى هبلغ المهندس زين
( ذهبت السكرتيرة هنا جاء عمر عنـ.ـد.ما رأى أروى قال)
عمر٠٠ ( بأستغراب) أروى انتى هنا
أروى ٠٠ أنا جايه
( قطع عبـ.ـارتها وقال وهو فاهم انها جائت توضح له سبب كتابة الجواب)
عمر٠٠ من قبل مـ.ـا.توضحى حاجة.. انا أسف . اسف على كل كلمة جر*حتك بيها
أروى ٠٠ لأ يا مشمهندس عمر انا مش جايه هنا عشان اوضح تصروفاتى لحد
( هنا جائت السكرتيرة وقال)
السكرتيرة ٠٠ اتفضلى المهندس زين فى انتظارك
عمر٠٠ انتى جايه هنا تقابلى زين
( كانت الصدmة و الحيره واضحه عليه
لماذا تريد أروى مقابلة زين
هل ستقبل أروى أعتذار عمر
ماذا ستفعل غادة بعد مـ.ـا.تعلم ان عمر عرف الحقيقة
ماذا سيحدث فى قضية الخلع ما هو رد فعل طارق عنـ.ـد.ما يعلم بالقضية
↚
السكرتيرة ٠٠ اتفضلى المهندس زين فى انتظارك
عمر ٠٠ انتى جايه هنا تقابلى زين
أروى ٠٠ آمال حضرتك كنت فاكر ايه
عمر٠٠ وانتى عايزه زين ليه
أروى٠٠ وانت مالك
عمر٠٠أروى متعصبنيش عليك قولى عايزه تقابلى زين ليه
أروى ٠٠ و الله انا واحدة حره اقابل إللى أقابلو مالكش فيه اوكى
عمر ٠٠ أروى بلاش تلعبى بنا*ر معايا .. لأنك أنتى اول واحده هتتحر*قى بالنا*ر دى
أروى٠٠ انا خلاص احترقت من زمان و مشى الحال الدور عليك انت تجرب النا*ر دى
عمر٠٠ ( بصراخ ) أروى فوقى اتعدلى فى الكلام معايا انتى عارفانى انا مش …….
( قطعت أروى عبـ.ـارته وقالت)
أروى٠٠ كنت عارفاك دلوقتى لأ .. لا انا عارفاك و لا انت تعرفنى احنا الاتنين بقينا غريبين عن بعض و خلاص انتهى بقى
عمر..( بغـــضــــب) هو ايه إللى انتهى
( هنا جاء حسام على صوت عمر وقال)
حسام٠٠ فى ايه صوتك عالى ليه
عمر ٠٠ أروى تعالى نتكلم فى مكتبى
أروى ٠٠ لأ انا جاية هنا عشان عايز اقابل زين مش عشانك
(هنا مسكها عمر من ذراعها وقال)
عمر ٠٠انا لحد دلوقتى بحاول السيطرة على نفسى لكن والله لو قولتى اسم زين قدامى تانى لكن مخلص عليكى و علية فاهمه
حسام ٠٠ عمر ماينفعش كده سيب ايدها الموظفين بيتفرجوا عليك
( هنا لاحظ عمر تجمع بعض الموظفين وهنا صرخ عمر فيهم وقال بعد ما ترك ذراع أروى)
عمر٠٠ انتم واقفين كده ليه .كل واحد يروح على شغلوا …. (ثم نظره لأروى وقال) عجبك كده
أروى٠٠ و انا مالى حضرتك إللى بتمنعنى اقابل زين
عمر ٠٠ بردوا بتقولى زين انتى عايزانى ارتكب جنايه دلوقتى
حسام ٠٠ فى ايه يا عمر ما تعقل شويه مش كده
أروى ٠٠ قوله بالله عليك يا حسام يهدى على نفسه شويه .. وياريت حد يعملوا كوباية ليمون تهدى أعصابه ٠ عن أذنكم انا رايحه أشوف زين
( قالت كلمـ.ـا.تها ثم ذهبت إللى مكتب زين تركت عمر خلفها مثل البركان على وشك الانفجا*ر و برغم انه يعلم الحقيقة انه لا يوجد شئ بين زين و أروى لكن فكرة وجود أروى فى مكتب زين لوحدهم كادت تفقد عمر صوابه من الغيره التى كانت تفتك به
لم تكن أروى اقل غـــضــــبآ من عمر برغم الهدوء المصطنع التى كانت تبدو عليه لكن داخلها كانت تشعر بنير*ان تسرى فى قلبها ان إطـ.ـلا.قتها سوف تأكل الاخضر و اليابس
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى مكتب زين
زين٠٠ انت جايه بعد سنتين تقوليلى ان قصة الرسالة كانت خطة من غادة .. و المفروض انا أصدقك مش كدة
أورى ٠٠ أه المفروض تصدقنى عشان انا بقول الحقيقة انا كتبت الرسالة فعلآ بس بطلب من أنجى كانت عايزه تكتبلك رساله تعبر بيها عن حبها ليك
زين ٠٠ ( بســـخريـــة) و سابت الدنيا كلها جات ليكى انتى بالذات عشان تكتبى الرسالة مش كدة
أروى ٠٠ اه عشان غادة لعبت فى دmاغها قالت ليها انى انا الوحيد إللى بعرف اكتب كلام حلو لانى كنت بكتب شعر و روايات و موضوع ده انت عارفه
زين ٠٠ أسمعى يا أروى انا مش هقبل ولا كلمة على اختى تانى ٠٠ لانى عارف و متأكد انك انتى إللى عملتى كل ده و استغليتى حبى ليكى و لعبتى بمشاعرى زى ماعملتى مع طارق بالظبط
أروى ٠٠ أنا ماكنتش عايزاك تسمع التسجيل ده ..بس طالما انت مش مصدقنى يبقى ماعنديش خيار تانى
زين٠٠ ايه التسجيل ده
أروى ٠٠ أسمعوا وانت تعرف
———————-
( فى اثناء ما كان زين يسمع التسجيل كان الغـــضــــب قد استحوذ على عمر
حسام ٠٠ عمر امسك نفسك مش كده
عمر ٠٠ لأ خلاص مش قادر .. هى بتعمل ايه كل ده فى مكتب زين لأ انا هروح اشوف فى ايه
( هنا أمسك حسام عمر وقال)
حسام٠٠ استنا هنا رايح فين ..
عمر ٠٠ لازم أعرف هى عايزه زين ليه
حسام ٠٠ أنا مش عارف انت خايف من مقابلة أروى لزين ليه
عمر٠٠ انا جـ.ـر.حتها بكلامى قولت كلام ماكنش يصح أقولو .. وهى دلوقتى عاملة بالظبط زى الطير المدبوح إللى بيخبط فى أى حاجة و هى مش حاسه بتعمل ايه . انا خايف تعمل حاجة تنـ.ـد.م عليها بعدين
حسام ٠٠ أنا فاهم قصدك . و عارف انها مجروحة منك عشان كده أى مواجهة معاها دلوقتى هتجيب نتيجة عكسية .
عمر٠٠ عارف و فى نفس الوقت مش قادر .. انا هروح على مكتب زين و إللى يحصل يحصل
( ثم خرج فورآ على مكتب زين)
-‐——————————-
نرجع المكتب زين
كانت الصدmة قويه هزت كيان زين كان من الصعب أن يستوعب ان شقيقته تجعل منه لعبه على مزاجها من أجل تحصل على عمر
زين ٠٠ لأ أكيد فى حاجة غلط انا اختى تعمل فيا كده طيب ليه انا طول عمرى كنت ليها الاخ و السند عمرى ماقولتلها على أي حاجة لأ
أروى ٠٠ أوقات كتير الحقيقة بتو*جع ..
( لم يطرق عمر الباب بل قامة بفتح الباب دون مقدmـ.ـا.ت و دخل مندفع قال)
عمر٠٠ ممكن أعرف سبب الاجتماع ده ايه .. ولا ده سر
زين٠٠ بالله عليك يا عمر بلاش نتكلم دلوقتى
عمر٠٠ ليه . احنا التلاته فى حساب بينا لازم نصافيه
أروى ٠٠ بس متهيألى فى حد ناقص .. غادة
زين ٠٠ مش وقت تصفية الحسابات دلوقتى
عمر٠٠ لأ معلش انا ليا عندك حق
(هنا جلست أروى و ثم بحثت رسالة إلى غادة بتقول فيها .. انا و عمر عند زين فى المكتب من مصلحتك تكونى موجوده ده لو خايفه على حبيبك
عنـ.ـد.ما قرأت غادة الرسالة أسرعت إللى مكتب زين
توجهت غادة فورآ للمكتب زين و عنـ.ـد.ما دخلت المكتب
نظرت إليهم وهى لا تفهم ماذا يحدث
غادة٠٠ فى ايه (ثم نظرت لأروى وقالت) انتى بتعملى ايه هنا
( دون أن تنطق أروى بكلمة قامت بتشغيل التسجيل للمره الثانى
بعد ما سمعت غادة التسجيل صرخت وهى ته*جم على أروى لكن عمر أمسكها قبل أن تصل لأروى )
أروى٠٠ انتى حاولتى تأذينى كتير .. دلوقتى جه الوقت إللى الردلك جزء من أذيتك ليا
غادة ٠٠ مش هسيبك يا أروى اقسم بالله ماهسيبك
عمر ٠٠ غادة مالكيش دون بأروى كلمينى انا ..
غادة٠٠عمر التسجيل ده فيك صدقنى ياعمر أروى بتخدعكم
عمر٠٠ أروى مش كـ.ـد.ابه والتسجيل ده حقيقه
غادة ٠٠ لأ ياعمر هى بتعمل كل ده عشان تفرقنا عن بعض عشان تخليك تبعد عنى
عمر٠٠ هى مش محتاجة تعمل اى حاجة من دى .. لان انا عمرى ما كنت معاكى ولا ليكى عشان هى تفرقنا
غادة ٠٠ يعنى ايه . عمر انت خطيبى و هنتجوز مش كده
عمر ٠٠ لا مش كده . انتى عارفه ان ده مش هيحصل وموضوع الخطوبة ده انتى اللى ورطينى فيه. وانتى كنت عارفه انه مش هيكمل
غادة ٠٠ بس انتى إللى جيت وطلبت تخطبنى
عمر٠٠ انتى عارف انا عملت كده ليه
غادة ٠٠ عشان تدايق أروى هانم و خليها تغير عليك مش كده ده
عمر٠٠ صح هو كده
غادة ٠٠ لأ يا عمر انا مش ساهله عشان تعملنى لعبة فى ايدك .. ولا انا البـ.ـنت الهبله إللى ممكن تسيب حقها انت ليا انا يا عمر
كانت أروى تستمع إلى حديثهم فى صمت و هى مستمتعة و أخير فهمت لماذا قامة عمر بخطوبة غادة
أما زين كان فى دوامة لا يستطيع الخروج منهم لكنه أخيرآ استوعب صدmته فى اختة وقرر يتكلم بعد صمت طويل و هو يصـ.ـر.خ فى غادة ويقول)
زين ٠٠ هو ده كل إللى فارق معاكى عمر وبس محور حياتك كلها هو عمر .و انا أخوكى مش فارق معاكى
.ده انتى حتى محاولش تبررى موقفك ليا ولا حتى فارق معاكى انى عرفتك على حقيقتك
غادة٠٠ زين انت أخويا وأكيد هتفهمنى
و تفهم انا ليه عملت كده
زين٠٠ لأ متقوليش أخويا تانى و انتى مش أختى لان مستحيل أخت تعمل فى أخوها كده . انتى كـ.ـسرتنى و حطيتى رأسى فى الأرض من عمايلك
غادة ٠٠ متقولش كده يا زين انا بردو اختك حبيبتك و انت لازم تسامحنى
( كانت أروى تنظر إلي غادة بالتشفى و شمـ.ـا.ته )
أروى ٠٠ أنا كده وضحت كل حاجة و كل واحد هنا عرف إللى له و إللى عليه .
أستأذن انا
غادة ٠٠ رايحه فين بعد ما خربتيها
أروى ٠٠ ده نتيجة عمايلك .. انا اكتر من مره قولتلك ابعدى عنى و سبينى فى حالى .لكنك عامله زى الدبور إللى زن على خراب عشه أشربى بقى
( قالت جملتها ثم غادرت و تركت غادة خلفها تصرخ و تترجاه عمر الا يتركها .. لكن عمر لم يستمع إليها
و تركها هو أيضآ و ذهب خلف أروى )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
امام مكتب الصاوى الهندسة المعمارية
عمر خرج خلف أروى هو ينادى عليها لكنها كانت تتجاهله و عنـ.ـد.ما كانت على وشك ركوب السيارة أوقفها عنـ.ـد.ما وضع كف يديه على باب السياره ليغلق الباب وهو يقول
عمر٠٠ انتى مش سامعنى
أروى٠٠ سامعه مش عايزه ارد.. لو سمحت أبعدك ايدك من على العربيه خلينى امشى
عمر٠٠ مش هتمشى غير ما تتكلم
أروى ٠٠ احنا مافيش كلام بينا .
عمر ٠٠ أروى. اسف . انا عارف انى زوتها معاكى بس
( قطعت أروى عبـ.ـارته وقال)
أروى ٠٠ كفايه انا تعبت حـ.ـر.ام عليكم كل واحد يجى يجر*حنى و يأذينى يو*جعنى بعدها يجى بكل بساطة يقولى انا أسف .
عمر٠٠ أروى اوعى تشبهينى بحد… انت عارفه انا غير اى حد
أروى٠٠ لأ انت زيك زى طارق زى زين كلكم واحد ..كلكم جـ.ـر.حتونى بأسم الحب
عمر٠٠ ( بعصبيه) انتى بتشبهينى بيهم .
أروى فوقى انا عمر. حبيبك
أروى٠٠ كنت حبيبى دلوقتى لأ… انت بالنسبالى عمر وبس فاهم و عمر وبس. دلوقتى ممكن تسيبنى امشى
عمر ٠٠ اتفضلى امشى . بس لازم تعرفى انا حبك الأول والأخير و الوحيد . و مافيش حاجة هتفرقنا عن بعض ولا حتى كلامك العبـ.ـيـ.ـط ده . فاهمه
قال ما قاله ثم ابتعد عن السيارتها .. ركبت أروى السيارة و غادرة المكان تاركه عمر يلعن نفسه لانه كان السبب فى و*جع أروى أيذائها
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى مساء اليوم التالى
فى فيلا طارق
سافر طارق بعد مغادرة أروى الفيلا .. و اليوم رجع من السفر اول ما وصل الفيلا قال لأمل
طارق ٠٠ أروى فين
أمل ٠٠ هى مش هنا
طارق ٠٠ مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيش راحت فين انا برن عليها تليفونها ما بيجمعش
أمل ٠٠ ( بأرتباك) بصراحة يا طارق بيه … أروى…
هنا صمتت أمل بأرتباك من رد فعل طارق
طارق ٠٠ فى ايه مـ.ـا.تتكلمى على طول
أمل ٠٠ بصراحة أروى هانم ماجاتش الفيلا من ساعة ما مشيت من قبل ما حضرتك تسافر
طارق ٠٠ أنتى بتقولى إيه ماجاتش ازاى يعنى
أمل ٠٠ أنا معرفش انا اتصلت بيها من كام يوم ردت عليا واحده معرفش . بس تقريبآ كانت اختها او أمها قالتى هى مش هتيجى الفيلا تانى
طارق ٠٠( بغـــضــــب) بتقولى إيه يا متـ.ـخـ.ـلفة انتى اتجننتى أكيد .. مين إللى مش هتيجى هنا تانى
أمل ٠٠ أنا ذنبى ايه يا طارق بيه انا قولتلك على إللى حصل
طارق ٠٠ غورى من وشى دلوقتى
( هنا أخد طارق أتنين من رجـ.ـالته و ذهب بهم إلى منزل عائلة أروى)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
منزل محمود
غرفة أروى
روان ٠٠ ليه عملتى فى غادة كده
أروى٠٠ كنتى عايزانى اسيبها تأذى فيا وانا ساكته
روان ٠٠ بس انتى مش زيها. انتى احسن
و طول عمرك قلبك طيب بتسامحى أى حد
أروى ٠٠ قلبى الطيب ماجبش ليا غير. الو*جع. والقهر و الذل . كان لازم اتغير ..كان لازم أمو*ت ضعفى و الغى قلبى
روان ٠٠ لا يا أروى كل إللى بتعملى ده حلاوة روح .. انتى بس كلام عمر لسه و*جعك و مأثر عليكى .. بس انتى مش كده يا أروى
أروى٠٠ عندك حق . كلامه كان عامل زى السكاكين المغروزه فى قلبى .. انا عمرى ما هنسى قسوته عليا
روان ٠٠ براحه على عمر يا أروى انتى عارف انه بيحبك . و حطى نفسك مكانه صدقينى كنتى عملتى اكتر من إللى هو عملو. كفايه انه سامحك على جوزك من طارق حتى من غير ما يعرف السبب الحقيقى ورا جوزك من طارق لانه بيحبك
أروى ٠٠ هو اللى قالك تقوليلى الكلام ده
روان ٠٠ لأ هو ماقاليش اقولك حاجة. بس هو فعلآ نـ.ـد.مان على إللى عملو معاكى .. أدى عمر فرصه يا أروى عشان خاطر حبكم
حبكم يستاهل فرصه تانية
أروى٠٠ خلاص مبقاش فى حاجة اسمها حب
روان ٠٠ لأ فيه ..عصبية و غيرة عمر عليكى ليه.. مش عشان انه بيحبك . و زعلك و غـــضــــبك من عمر ليه مش عشان أنك بتحبى
( هنا سمعوا صوت زعيق )
روان ٠٠ أيه ده جاى منين صوت الزعيق ده
أروى ٠٠ يا نهار أسود ده صوت طارق
هنا ركضت أروى إلى خارج الغرفة و خلفها روان
محمود ٠٠ قولتلك اطلع بره بيتى
طارق ٠٠ أنا مش هخرج من هنا من غير أروى
محمود ٠٠ انت لو خرجتش من هنا هبلغ البوليس
طارق ٠٠اسمع انا لحد دلوقتي مراعى انك راجـ.ـل صاحب مرض مش عايز أضغط. عليك و أذيكى
( هنا صرخت أروى وقفت أمام طارق و قالت بحده)
أروى٠٠ طارق الا بابا انت فاهم . عند بابا
و أستوب
طارق ٠٠ تمام . انا مش جاي هنا اعمل مشاكل .يلا قدامى لما نروح بيتنا وهناك لينا كلام تانى
أشجان ٠٠ أروى مش رايح معاك فى أى حته
طارق ٠٠ أنا بدء صبرى ينفذ يلا يا أروى
اشجان ٠٠ انتى مابتفهمش قولتلك أروى مش ماشية معاكى .
محمود ٠٠اسمع أروى رفعت قضية خلع وخلاص كل حاجة بينكم إنتهت
طارق ٠٠ ( بغـــضــــب) الكلام ده صح يا أروى
أروى٠٠ اه صح .. ياريت تطلقنى من غير فضا*يح و شوشره و كل واحد يروح لحاله سبيله
طارق٠٠ ههههه لأ بتهزرى صح . انتى اللى بتتكلمى عن الفضا*يح. شكلك نسيتى انا ممكن أعمل فيكى ايه
محمود ٠٠ تهد*يدك مبقاش ليه لازمه ..
أياد ما*ت
طارق٠٠ عشان كده قلبك بقى جـ.ـا.مد .
محمود ٠٠ اه عشان كده قلبها جمد يلا بقى اتفضل من هنا
طارق ٠٠ اية ده كمان الأستاذ محمود عارف كل حاجة
أروى ٠٠ أسمع يا طارق كفايه أوى لحد كده ياريت تطلقنى بهدوء
طارق ٠٠ على جثتى انى اسيبك تعالى هنا
( هنا أمسكها طارق من ذراعيها و سحبها خلفوا خارج المنزل اما رجـ.ـا.لة طارق امنعوا أشجان و محمود و روان من الألحاق بهم هنا على صراخ أشجان و روان
بينما أروى كانت بتحاول تفلت من قبضت يد طارق و هى تصرخ وهنا سمع صراخهم
ماذا سيفعل طارق بأروى
بماذا سوف تنتقم غادة من أروى
هل سوف يسيطر غـــضــــب أروى عليها
هل سيستطيع عمر أن يجعل أروى تسامحه
↚
بينما أروى كانت بتحاول تفلت من قبضت يد طارق و هى تصرخ .. كان صوت صراخها قوي لدرجة سمع بيه معظم سكان العمارة . هنا جاء زين قال
زين ٠٠ إللى بيحصل ده ..طارق سيبها انت ماسكها كده ليه
طارق ٠٠ خليك فى نفسك أحسنلك
زين٠٠ طارق ياريت تلم البلطجية إللى انت جايبهم وتمشى من هنا .. احنا هنا مش فى غابة
( هنا نظر طارق لرجـ.ـالتة و امرهم بتصرف مع زين .
دار شجار بين زين و رجـ.ـا.لة طارق .هنا خافت أروى على زوج اختها لذلك قالت
أروى ٠٠ طارق سيبه وانا جايه معاك
طارق ٠٠ ما كان من الأول بدل البهدلة دى كلها ولا انتى بتحبى تفرجى الناس علينا
لقد قامة محمود بالإتصال بالشرطة
أما روان قد قامت بالإتصال بعمر قالت له ما حدث
وصل عمر بعد مغادرة طارق و هنا جن جنونه عنـ.ـد.ما علم ماذا فعلو طارق لذلك توجه مباشرة إلى فيلا طارق
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فيلا طارق
دخل عمر الفيلا وهو يحمل مسد*س حاول رجل الأمن الفيلا أن يمنع عمر من الدخول لكن دون جدوى كان عمر مثل الثور الهائج بعد ما دخل الفيلا
قال وهو يصـ.ـر.خ على طارق
عمر٠٠ طارق .. طارق .. اطلع و كلمنى راجـ.ـل لراجـ.ـل . طارق استرجل لو مره فى حياتك و واجهنى
أمل ٠٠ فى ايه يا عمر بيه
عمر ٠٠ فين طارق
أمل ٠٠ مش موجود
عمر ٠٠ متخلنيش أذيكى و أنطقى طارق فين
أمل ٠٠( بخــــوف) والله العظيم معرف هو لسه ماجاش
عمر ٠٠ أنا هشوف بنفسى
( بدء عمر بتفتيش الفيلا عنـ.ـد.ما وصل لغرفة أروى
إلى كانت خاليه عنـ.ـد.ما كان على وشك الانصراف من الغرفة أروى لمح دفتر يوميات أروى .و هنا أخد الدفتر
و بعد ما أيقن ان طارق غير موجود فى الفيلا غادر عمر الفيلا
بعد ما غادر عمر اتصلت أمل بطارق وقالت له
ما حدث
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى السيارة عمر
اتصل عمر بأحد معارفه و طلب منه معرفة عنوان منزل شادى صديق طارق ثم ركن السيارة على جانب من الطريق وفتح دفتر يوميات أروى و بدء بالقرأه
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى إحدى العوامـ.ـا.ت على النيل
طارق٠٠الغبى بتاعك اقتحم الفيلا عندى بيدور عليكى
أروى٠٠ خايف منه عشان كده جبتنى هنا مش كدة لأنك عارف انه هيدور عليا فى الفيلا
طارق٠٠ لأ انا جبتك هنا عشان نعمل دخلتنا هنا …ايه رأيك
أروى ٠٠ رأي انك انسان مريـ.ـض نفسى محتاج علاج .. و فورى كمان
طارق٠٠ انتى فاكره بمو*ت ابن أختك انتى كده بقيتى حره .لأ انتى غلطان انتى لسه روحك فى أيدى
أروى ٠٠ انت ايه مزهقتش…ايه هى الاسطوانه حافظها مش فاهمها وكل شويه تقولها .. انت خلاص متقدرش تعمل معايا اى حاجة
طارق ٠٠ لأ أقدر . صحيح مش هينفع أعمل تحليل دى أن أى بس اقدر أثبت انى مابخلفش بيقى أزاى أختك كان عندها طفل منى و انا مابخلفش.. ايه رايك مش قولتلك انتى روحك لسه فى ايدى
أروى٠٠ ( بسخريه) هههههه شاطر انت فى التهد*يد بصراحه انت أستاذ برافو
( أستغرب طارق من الطريقه كلام أروى الساخره)
طارق ٠٠ أيه إللى بيضحك فى كلامى
أروى ٠٠ افتكرت فلم اتفرجت عليه قبل كده .. كان في ساحرة شريره كنت بتحب تأذى الناس .. كانت بتمشى و تقول يا أرض اتهدى ما عليكى أدى و كان كل الناس بتخاف منها و من سحرها .فجأه قررت بـ.ـنت بسيطه تقلب السحر على الساحره و تستعمل نفس سحرها عليها
طارق ٠٠ حلوه بس ممكن أعرف ايه علاقة الفلم دخ باللى احنا فيه
أروى ٠٠ أنا قررت أعمل زى البـ.ـنت و اقلب السحر على الساحر
طارق ٠٠ يعنى هتعملى ايه .. ممكن افهم
أروى ٠٠ عمل زيك و استعمل نفس أسلوبك
طارق ٠٠ اسلوبى إللى هو ايه
أروى ٠٠ التهد*يد و الابتزاز
(بسخريه قال)
طارق ٠٠ واووو انتى هتهد*دنى طيب بأيه إنشاء الله
أروى ٠٠ بتسجيل لفيديو إللى حضرتك بتتفق مع البلطجى إللى اسمه سعيد على عمر .. تخيل كده لما الفيديو ينتشر على مواقع التواصل الاجتماعي
فضي*حة رجل الأعمال طارق الهاشمى
و الأتفاق مع بلطجى لأحداث عاهة مستديمة للمهندس المعروف عمر الصاوى .تؤتؤتؤ ساعتها كل حاجة بح
سمعتك فى السوق .و مركزك الاجتماعى .. ده طبعآ غير المساءله القانونيه . دى اكيد فيها سـ.ـجـ.ـن . تصدق شكلك هيبقى حلوه بالبدله الزرقه. صح يا طارق هى البدلة زرقه ولا بيضه
( هنا وصل طارق إلى قمة غـــضــــبو هو يتطلع إليها بأستغراب ممزوج بغـــضــــب )
طارق ٠٠ شكلك نسيتى نفسك بتهد*دينى
يا بـ.ـنت الك*لب
أروى ٠٠ أيه رأيك دايقك التهد*يد من كده..
صعب ان روح تبقى فى ايد حد
جربت شعور انك تفضل تحت رحمة حد
هو إللى يتحكم فيك…
طارق ٠٠ انتى عايزه ايه من الاخر كده
أروى٠٠ حلو السؤال ده ..عايزاك تطلقنى
و تطلعنى من حياتك انا و اختى
و ياريت كمان تطلعنا من حسابات خالص
طارق ٠٠ أروى فوقى اوعى تفتكرى انى ممكن تهد*يدك ده يأثر فيا .. انا لسه متخلقش إللى يهد*دنى
أروى ٠٠ بطل بقى النفخه الكـ.ـد.ابه دى ..
و أبعد عنى أحسنلك
طارق ٠٠ طيب اسمعنى كويس طـ.ـلا.ق مش هيحصل انتى هتبقى مراتى لأخر يوم فى عمرى
أروى ٠٠ أنا كده كده رفعت قضية الخلع . يعنى موضوع الطـ.ـلا.ق ده انتهى الكلام فيه.. برضاك او غـ.ـصـ.ـب عنك انا هطلق منك
طارق ٠٠ بكره هتروحى معايا زى االشاطره كده تتنازلى عن قضية الخلع
أروى ٠٠ شكلك مافهمتش كلامى
طارق ٠٠ لأ انتى إللى مش فاهمة انا ممكن أعمل ايه فيكى و فى عايلتك و فى سى عمر بتاعك
أروى ٠٠ لسه بردوا بتهد*دنى.. طيب تمام ورينى هتعمل ايه
طارق٠٠ انتى مش خايفه
أروى ٠٠ اخاف ليه…. فى الوقت إللى المفروض انت إللى تخاف منى
طارق ٠٠ أنا عملت ايه ليكى عشان تكرهينى بشكل ده
أروى ٠٠ عملت ايه . قول معملتش ايه .. انت ذلتنى و كـ.ـسرتنى عشت معاك أسوء ايام حياتى ضر*ب . أهانات و خيانه.. ده غير انك بعدتنى عن أهلى و عن حبى . خليت الناس كلها تقول عليا خـ.ـا.ينه و خطافة رجـ.ـاله ..حبستنى فى أربع حيطان خلتنى مدmن على المهدئات.. انتى عارف انا حاولت كام مره انت*حر.. طيب عارف انى حاولت حتى اشوه وشى عشان تسيبنى..
عايز تسمع انت عملت فيا ايه كمان .
.ولا كفاية
طارق٠٠ انا عملت كل ده عشان بحبك
أروى ٠٠ يا أخى ملعون ابو ده حب .
ده مش حب عمر ما يكون الحب بالأجبـ.ـار إللى انت فيه ده مش حب انت عايز تمتلكنى و خلاص عايزنى اكون ضمن ممتلكات طارق الهاشمى وبس
طارق ٠٠ لأ انتى غلطانه انا بحبك .و من أول يوم شوفتك فيه حبيتك .. حبيت البـ.ـنت البريئه الجميلة أم القلب الطيب إللى ضحت بكل حاجة عشان مـ.ـا.تفض*حش اختها
أروى ٠٠ وانا بكر*هك حس بقى
طارق ٠٠ أنا معنديش مشكله انك تكر*هينى .. بس تفضلى معايا ..
أروى ٠٠ أنت فعلآ مريـ.ـض . ده مش حب ده هوس و جنان .
( لم يتوقف هاتف طارق عن الرن لكنه لا يجيب و اخيرآ قرر يجيب على صديقه شادى لذلك ترك أروى و خرج من الغرفة )
( بداية المكالمة )
طارق ٠٠ أيه الاتصالات دى كلها فى ايه
شادي ٠٠ فى ايه انت .. ايه إللى انت نيلته ده
طارق ٠٠ أنا عملت ايه
شادى ٠٠ انت خط*فت أروى
طارق ٠٠ أنت مـ.ـجـ.ـنو.ن هو فى حد بيخط*ف مـ.ـر.اته
شادى٠٠ البوليس كان فى الشركة بيسأل عليك أبو أروى مقدm فيك بلاغ انك خط*فت بـ.ـنته و فى شهود من سكان العمارة شافوك و انت اخدها بالقوه *من بيت أبوها
طارق ٠٠ هى حصلت . يبلغوا فيا
شادى ٠٠ الموضوع مش هزار لازم أروى ترجع لأهلها قبل ما الصحافة تاخد خبر بالموضوع
طارق ٠٠ لأ أروى مش هترجع لحد ..
انا هخدها اسافر بره مصر
شادى ٠٠ انت هتكبر الموضوع ليه خليها تروح للقسم الشرطة و تقول انك مش خط*فها و الموضوع هيخلص و خلاص .. انت عارف أروى متقدرش تقولك لأ
طارق ٠٠ ده كان زمان دلوقتى الهانم بتهد*دنى
شادى٠٠ هى إللى بتهد*دك ليه هى الدنيا انقلب حاله
طارق ٠٠ شكلها كده
شادى ٠٠ طيب انت فين دلوقتي
طارق ٠٠ فى العوامة
شادى ٠٠ لو عايز حاجة كلمنى .. ياريت تحل الموضوع ده مع أروى بسرعة هى لازم تروح وتقول انها مشيت معاك برضاها .. وانا هبعت المحامى بكره يشوف الدنيا فيها ايه
طارق ٠٠ هيحصل يلا سلام
( إنتهت المكالمة )
( بعد انتهاء المكالمة رجع طارق للغرفة من تانى لكن الباب كان مغلق من الداخل لذلك قال طارق)
طارق ٠٠ افتحى الباب يا أروى. افتحى الباب بقولك
( و هنا قالت أروى من داخل الغرفة)
أروى ٠٠ مش هفتح الباب لو حاولت تفتح الباب انا هنط فى النيل ساعتها هيقولوا إنك انت إللى رمـ.ـيـ.ـتنى فى النيل
طارق٠٠ اقسم بالله يا أروى لو مافتحتيش انا إللى هدخل و هق*تلك بأيدى
أروى ٠٠ شكلك عايز تقضى بقيت حياتك فى السـ.ـجـ.ـن أو يمكن يكون أعدام
( طارق كان عارف ان كلام أروى حقيقى لانه هو قدام القانون خط*فها ان حدث لها اى شيئ سيكون هو المسؤول عنها أمام القانون .. يعنى هو إللى هيشيل الليلة لذلك تركها و نام فى الريسبشن
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فجر اليوم التالى
فى السيارة عمر
بدء صباح يوم جديد مازال عمر فى سيارتة يقرأ دفتر يوميات أروى و عنـ.ـد.ما انتهى من القرأة
هنا هـ.ـر.بت دmعة من بين جفونه تحمل كل معانى الألــم و الحـ.ـز.ن و و*جع القلب و هو يتذكر ما فعل بأروى
و حقارة كلمـ.ـا.ته لها بل أنه فعل الأكثر من ذلك أنه حاول يغت*صبها
هنا تنهد بألــم هو يقول ماذا فعلت لقد أذيتها كثيرآ لقد فعلت لها ما لا يمكن غفرانه .. أنها قالت لى ذات يوم انك سوف تنـ.ـد.م .. نعم أننى الأن نـ.ـد.مان بل شـ.ـديد النـ.ـد.م على مافعلتو بها.
بل ما أشعر بيه أكثر من النـ.ـد.م . و هنا اقسم انه سوف يعوضها عن مرارة الايام التى عشتها كل العذ*اب القهر و الظلم و الذل الذى شعرت بيه
و لن يتخلى عنها ابدآ..بل إنه سوف يجعلها اسعد المرأة على وجه الأرض
هنا وصلت رسالة من أحد معارف عمر فيها عنوان شادى
بعد لذلك قامة بالأتصال على روان و قال لها
( بدايه المكالمة )
روان ٠٠ عمر انت فين من امبـ.ـارح .. لقيت أروى
عمر٠٠ لسه
روان ٠٠ ده حتى البوليس معرفش مكانها
عمر٠٠ روان انتى فين دلوقتي
روان ٠٠ انا عند طنط اشجان من امبـ.ـارح حالتها صعبه اوى ياعمر
عمر ٠٠ طيب اسمعيني.. تليفون أروى عندك
روان٠٠ اه فى أوضتها
عمر٠٠ تعرفى تفتحيه
روان٠٠ أيوه اعرف
عمر٠٠ طيب كويس دلوقتى تروحى تفتحى التليفون أروى هتلاقى تسجيل فيديو لطارق و معاه اتنين بيتفقوا عليا
روان٠٠ عليك ازاى يعنى
عمر ٠٠ هفهمك بعدين .. بس دلوقتى ابعتى الفيديو ده على تليفونى دلوقتى حالآ فاهمة
روان ٠٠ حاضر
( انتهت المكالمة)
بعتت روان التسجيل لعمر
بعد ما وصل تسجيل الفيديو .توجه عمر فورآ اللى منزل شادى
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆’
فى منزل شادى
كانت الساعة السادسه صباحآ عنـ.ـد.ما استيقظ شادى و زوجته على صوت جرس الباب .. عنـ.ـد.ما فتح شادى الباب قال بأنزعاج
شادي٠٠ هو في ايه
( هنا دخل عمر منزل شادى دون أن يأذن له)
عمر ٠٠ فين طارق
شادى٠٠ انت جاى تته*جم عليا بيتى الساعة ٦ الصبح عشان تسألني على طارق
. لو سمحت اتفضل من هنا
عمر ٠٠ انا عارف و متأكد انك عارف مكان طارق ياريت تقولى .. هتتكلم بالذوق
ولا تحب تتكلم بقلة الأدب
شادى٠٠ انت بتهد*دنى
عمر٠٠ لأ طبعآ . انا مابعرفش اهدد انا بنفذ على طول ها قولت ايه بذوق ولا قلة الأدب
شادى ٠٠ قولت لو ماخرجتش من هنا بسرعة انا هطلبلك البوليس
عمر ٠٠ يبقى بقلة الأدب .و ماله ..اسمع بقى يا روح امك . انت صح هتتصل بالبوليس بس عشان نشوف مع بعض الفيديو ده
و هنا بدء عمر فى تشغيل تسجيل الفيديو
اتسعت عين شادى من المفجأه عنـ.ـد.ما سمع محتوى الفيديو
إن هذا الفيديو يستطيع يحطم مستقبله و مسيرته المهنية
عمر٠٠ ها قولت ايه نطلب البوليس ولا زى الشاطر نقول فين طارق
شادى٠٠ و آنا لو قولتلك فين طارق ايه اللى يضمن لى انك مش هتبلغ البوليس
و تسليمهم الفيديو
عمر ٠٠ ماعنديش ضمان غير كلمتى .قولت ايه
شادى ٠٠ هقولك بس تمسح الفيديو
عمر ٠٠ تمام قول
شادى ٠٠ طارق فى عوامة على النيل رقم(٠٠٠٠٠)
عمر ٠٠ تقدر تروح دلوقتى تكمل نومك سلام
شادى ٠٠ استنا هنا انت مش هتمسح الفيديو
عمر٠٠ يا راجـ.ـل فاكرنى غبى انت عايزنى أمسح الفيديو عشان أول ما اخرج من هنا تتصل بطارق و تحذروا .. الفيديو هيكون معايا لحد ما أوصل لأروى بعد كده ابقى أمسحو . يلا روح كمل نومك عشان انت كده اتأخرت على المدام
( ثم غادر عمر و ترك شادى فى حيرة لا يعرف ماذا يفعل فالفيديو واضح اتفاق طارق و شادى مع سعيد بأيذاء عمر …و أذا أخبر طارق سوف يدmر مستقبله .و اذا لم يخبر طارق .سوف يخسر صديق عمره . فى النهاية اختار شادى مستقبله
☆☆☆☆☆..☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى عوامة على النيل
عنـ.ـد.ما كان طارق نائم حاولت أروى التسلل و الهروب من العوامة لكن عنـ.ـد.ما كانت تفتح الباب اكتشفت انه مغلق بالمفتاح لذلك اقتربت من طارق لتأخذ المفتاح من جيب قميصه لكن فجأه أمسك طارق يدها
وهنا صرخت أروى هى بتحاول تفلت من قبضت يده
لكن طارق كان محكم قبضت يده عليها حتى أنها شعرت أن يدها سوف تنكـ.ـسر فى يده و هو يقول
طارق ٠٠ انتى فاكره نفسك هتقدرى تهربى منى
أروى ٠٠ سيب ايدى هتكـ.ـسرها
( هنا سمعوا صوت طرق الباب بقو*ة)
طارق ٠٠ مين هيخبط علينا دلوقتى.. كمان مافيش حد عارف انى هنا
( هنا صرخت أروى على أمل يسمعها من يطرق على الباب و ينقذها من طارق..
بينما طارق حاول يكتم فمها يده
فجأة انكـ.ـسر الباب هو
ما النهايه المتوقع الروايه
↚
صرخت أروى على أمل يسمعها من يطرق على الباب لينقذها من طارق
بينما طارق حاول يكتم فمها بيده
هنا و فجأه انكـ.ـسر الباب بعد ما ضـ.ـر.ب عمر عليه رصاصه
كانت صدmة لطارق عنـ.ـد.ما رأى عمر أمامه وجهآ لوجه
هنا قالت أروى
أروى ٠٠ عمر الحقنى
( صرخ طارق بعمر وقال ض)
طارق ٠٠ مستحيل أنت عرفت مكانى منين..
عمر ٠٠ طارق أبعد ايدك عنها
طارق ٠٠ انطق وقولى مين قالك على مكانى . ماحدتش يعرف انى هنا .. كمان أزاى دخلت هنا و الاتنين إللى بره بيعملوا ايه
عمر٠٠ تقصد الحمارين إللى بره يا راجـ.ـل أبقى اختار رجـ.ـا.لة بجد على العموم همآ متكومين عندك برا . اذا كان على مكانك ف شادى طلع جدع معايا .
طارق ٠٠ مش ممكن .. شادى قالك على مكانى
عمر ٠٠ بصراحة صاحبك كان متعاون أوى معايا ابقى أشكره بنيابه عنى
طارق ٠٠ أنت كـ.ـد.اب شادى مستحيل يخـ.ـو.نى
عمر٠٠ انت حر تصدق او مصدقش. مش فارقه كتير يعنى
دون أى مقدmـ.ـا.ت اقترب عمر و أمسك أروى من يدها وقال
عمر٠٠ يلا يا أروى
( وهنا سحبها طارق إليه بقوة وقال )
طارق ٠٠ أروى مش هتمشى من هنا على جثتى
عمر ٠٠ يبقى التى إللى أختارت
( هنا اخرج عمر المسدس و صوبه اتجاه طارق مما جعل أروى تصرخ وتقول )
أروى ٠٠ عمر انت بتعمل ايه . عمر نزل المسدس ده
عمر٠٠ لأ ده مش لازم يعيش بعد إللى عملو فيكى
أروى٠٠ عمر عشان خاطرى نزل المسدس هو ميستهليش تتضيع مستقبلك عشانه .
عمر٠٠ مش مهم مستقبلى و لا حتى حياتى المهم انه يدفع تمن ابتزازك و عـ.ـذ.ابك معاه طول السنتين إللى فاتت
طارق ٠٠ وانت كمان عارف .. انتى مخلتيش حد ماقولتيش له
أروى ٠٠ لأ عمر مايعرفش حاجة
عمر ٠٠ لأ يا أروى انا عرفت كل حاجة
أروى ٠٠ عشان كده انتى هنا
عمر٠٠ انتى شايفه ان وقت الكلام ده دلوقتى
أروى ٠٠ عندك حق . يلا نمشى من هنا
طارق ٠٠ مافيش حد ماشى من هنا ولا هى ولا حتى انت
عمر ٠٠ ممكن أعرف انت جايب الثقه دى منين
طارق ٠٠ بص وراك وانت تعرف
( قبل ما ينظر عمر خلفه قالت أروى)
أروى ٠٠ حاسب يا عمر
( عنـ.ـد.ما نظر عمر خلفه خبطه أحد رجـ.ـال طارق بالمسدس على رأسه .هنا شعر عمر بدوار فى رأسه عنـ.ـد.ما حط يديه على رأسه. كاد يسقط على الأرض عندها أمر طارق رجـ.ـالتة الإثنين بأن يقيده عمر عنـ.ـد.ما قال
طارق٠٠ امسكوا اوعى بفلت منكم مهما حصل
( صرخت أروى بخــــوف على عمر وقالت)
أروى ٠٠ عمر انتى كويس راسك بتنزف .عمر .....
( قطع طارق عبـ.ـارتها عنـ.ـد.ما أمسكها من شعرها وقال).
طارق ٠٠ خايفه عليه أوى كده .. آمال هتعملى ايه لما اخلص عليه قدامك دلوقتى..
( هنا صرخ عمر بغـــضــــب فى طارق وقال)
عمر ٠٠ طارق ابعد ايدك عنها .. كلمنى انا
( هنا وجه طارق لكمة قويه لعمر وقال )
طارق ٠٠ انت لسه فيك نفس تقاوم . لازم تكون دلوقتى خايف لان نهايتك قربت
(صرخت أروى برعـ.ـب و هى تتوسل لطارق لكى يجعل رجـ.ـالته يتركوا عمر
أروى ٠٠ طارق سيبوا يمشى و انا عملك كل إللى انت عايزو
(هنا قال عمر لطارق)
عمر٠٠ انت فاكرني هخاف منك .. انت مش أكتر من واحد جبان بتستخبه ورا رجـ.ـالتك إللى هم فى الأساس رجـ.ـا.لة ورق اخيرهم يهجموا عليا من ظهرى
طارق ٠٠ انتى مغــــرور
عمر ٠٠ مش عيب الرجل يكون مغــــرور برجولته.اه صح بس انت هتعرف الرجوله منين
( كلمـ.ـا.ت عمر كانت مثل السم الذى يسرى فى عروق طارق وهنا قرر طارق أطـ.ـلا.ق النــــار على عمر عنـ.ـد.ما سحب صمام الأمان للوراء .
و الصق المسدس بجبهة عمر ثم قال طارق)
طارق ٠٠ خلى رجولتك تنفعك وانت مـ.ـيـ.ـت
عمر ٠٠ على أقل همـ.ـو.ت راجـ.ـل
و عنـ.ـد.ما اطـ.ـلا.ق طارق النــــار صرخت أروى
و هى ترفع يد طارق فى الهواء و هنا حاول طارق يصفعها على وجهها
لكن عمر فلت يده من أحدى رجـ.ـال طارق فقامة هو بضـ.ـر.ب طارق بظهر يده على وجهة بقوة ليسقط أرضآ و يقع المسدس من يديه .. و هنا بدء شجار بين عمر و رجـ.ـا.لة طارق..
عنـ.ـد.ما لمحت أروى المسدس مالقى على أرض أمسكت أروى المسدس بسرعة و وجهته إلى طارق و رجـ.ـالته..
ثم أطلقت رصاصة في الهواء هى تصرخ لكى ينتبه إليها الجميع.. فقال عمر
عمر ٠٠ أروى هاتى المسدس
( ثم اخد عمر منها المسدس وصوبه على طارق فقالت اروى)
أروى ٠٠ عمر هتعمل ايه
عمر٠٠ طول ماهو عايش مش هيسيبك فى حالك
أروى٠٠ مش مهم مش هيقدر يقربلى وانت معايا يلا نمشى من هنا
عمر٠٠ لأ ده لازم.....
( قطعت عبـ.ـارته وقالت)
أروى ٠٠ عمر اسمعنى .. هو مايستهلش تضيع نفسك عشانه ..و احنا خلاص أخيرآ هنكون مع بعض .سيبو يلا نمشى من هنا
( هنا خرج عمر و أروى من العوامة و أغلقوا الباب خلفهم من الخارج .
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى السيارة
------------
ركب عمر و أروى السيارة و انطلقوا بسرعة
بينما قامة طارق رجـ.ـالتة بكـ.ـسر الباب و ركبوا سيارتهم بدؤوا فى ملاحقتهم بالسيارة.. وهنا أمر طارق رجـ.ـالته بضـ.ـر.ب النــــار على سيارة عمر و هو يقول
طارق ٠٠ طالما مش هتكونى ليا يا أروى بيقى مش هتكونى لحد غيرى (بدء يصـ.ـر.خ ويقول ) انا قولتلك مش هيفرقنا غير المـ.ـو.ت
اتسعت عيناها وهى تنظر للخلف و تصرخ وهى مرعوبه من صوت الرصاص وتقول
أروى٠٠ بسرعة يا عمر هيحصلونا
عمر ٠٠ متخافيش و انزلى تحت فى الدواسه متخرجيش مهما حصل
( هنا إصابة طلقه نــــاريه زجاج السيارة. صرخت أروى وهى تضع يديها على أذنيها..وهنا صرخ عمر بصوت عالى
عمر٠٠ قولتلك انزلى فى الدواسه ..
أروى ٠٠( بذعر ) حاضر
( ثم نزلت فى الدواسه)
عمر٠٠ حصل لك حاجة . فى حاجة جات فيكى
أورى ٠٠ لأ .. بس هو هيفضلوا ورانا كده لأمتى
( هنا لحظة أروى و جود دm على كتف عمر فقالت)
أروى ٠٠ ايه الدm ده عمر أنت مصاب
عمر٠٠ مالكيش دعوة بيا و خليكى عندك
أروى٠٠ عمر انت بتنزف
عمر٠٠ انا كويس الرصاصة فى كتفى متخافيش
( هنا بدء عمر بفقد السيطرة على مقود السيارة ثم بدء بغلق عينه ببطئ عندها كاد يصطدm بسيارة نقل امامة لذلك أمسكت أورى الدريكسيون و حاولت تتحكم فى السيارة لذلك انحرفت لأروى بالسيارة جهت اليمن بسرعة ..
و لأن سيارة طارق كانت خلف سيارة عمر مباشرتآ اصطدmت سيارة التى بها طارق بالسيارة النقل
وهنا وقفت أروى السيارة و نزلت منها وهى تصرخ على عمر الذى بدء بفقد الوعى بدأت أروى فى عمل الإسعافات لعمر لوقف النـ.ـز.يف
بينما سيارة طارق كانت مدmرة تمامآ نتيجة الحادث اصطدامها بالسيارة النقل
حاول بعد الماره مساعدة طارق ورجـ.ـالها الذين كانوا فى حالة لا يرثى لها
بعد نصف ساعة جائت سيارة الإسعاف و نقلت طارق و رجـ.ـالته للمستشفى
أما أروى لم تنتظر سيارة الاسعاف و نقلت عمر إلى اقرب مستشفى
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المستشفى
بعد مرور ثلاث ساعات
أروى ٠٠ عمر عامل ايه يا دكتور
الدكتور ٠٠ الحمدالله طلعنا الرصاصة من كتفه .. و كويس أوى انك قدرتى توقفى النـ.ـز.يف فى الوقت المناسب
أروى٠٠ طيب و الجـ.ـر.ح إللى فى رأسه
الدكتور٠٠ لا ده جـ.ـر.ح سطحى متخافيش منه ..بس على فكره احنا بلغنا البوليس لانه مصاب بطلق نــــاري . يعنى تعتبر جناية
أروى ٠٠ مفهوم يا دكتور
( هنا أمسكت أروى تليفون عمر قامة بالاتصال بحسام و حكت له مع حدث)
-------------------------
بعد مرور ساعتين
فى الغرفة إللى به عمر
حسام ٠٠ الحمدالله انه كويس .. بس انتى متعرفش ايه إللى حصل لطارق
أروى٠٠ معرفش انا حتى مستنتش الأسعاف لما توصل وجبت عمر على هنا
حسام٠٠ انا هحاول اتصل بحد من معارفى . واعرف ايه إللى حصل
أروى ٠٠ طيب اتصلت بأهل عمر
حسام٠٠ قولت لى روان و هى هتقولهم
هنا بدء عمر يفوق
حسام٠٠ حمدالله على السلامة يا جيمس بوند
(بصوت متألــم قال عمر)
عمر٠٠ أروى فين
أروى٠٠ انا هنا يا عمر .
عمر ٠٠ انتى كويسه
أروى ٠٠ اه الحمدالله انا كويسه
( تنهد بطمئنان و قال)
عمر٠٠ الحمدالله .. هو ايه إللى حصل .. انا أخر حاجة فاكرها عربية النقل إللى كنت قدامى و أروى كانت بتحاول تتحكم فى العربية
حسام٠٠ لا انت قديم أوى . ده فى فلم أكشن فى النص فاتك
( هنا حكت أروى على حصل)
عمر٠٠ و طارق واللى معاه حصلهم ايه
حسام ٠ لسه محدتش يعرف
( هنا جاء رجل الشرطه )
الرائد٠٠ مساء الخير معاكم الرائد شاكر ابوالفتوح الحمد الله على السلامة
عمر٠٠ الله يسلمك
الرائد٠٠ المستشفى بلغتنا انك جيت هنا مصاب بطلق نــــارى والانسة هى إللى جابتك المستشفى .. ممكن أعرف ايه إللى حصل و مين إللى ضـ.ـر.ب عليك نــــار
(طلب الرائد من حسام ان يغادر الغرفة لاستكمال التحقيق
بعد خروج حسام حكى عمر و أروى كل ما حدث لرائد)
عمر٠٠ تقدر تتأكد ان فيه بلاغ من باباها ان طارق كان خـ.ـطـ.ـفها بعد ما رفعت عليه قضية خلع و فى شهود كمان على كده
( بعد ما الرائد عمل اتصالاته و أتأكد من كلام عمر )
الرائد ٠٠ أحنا فعلآ اتأكدنا. ان فى بلاغ متقدm بأخطافه المدام.. بالنسبال للحادثه احنا بردوا أتأكدنا..ان طارق و رجـ.ـالته هم إللى كانوا يطاردكم و ضـ.ـر.بوا عليكم نــــار
عمر٠٠ طيب كويس ان كل حاجة وضحت
الرائد ٠٠ اتفضل حضرتك أمضى على اقوالك وانتى كمان يا مدام أورى
عمر ٠٠ طيب ممكن أعرف إللى كانوا فى عربية حصلهم إية
الرائد٠٠ فى واحد فيهم مـ.ـا.ت و اتنين اصابتهم خطيره
أروى ٠٠ مين اللى مـ.ـا.ت
الرائد ٠٠ لسه منعرفش أسماء
( غادر الرائد ثم جلست أروى بجوار عمر وقالت)
أروى ٠٠ تفتكر طارق هو إللى مـ.ـا.ت
عمر ٠٠ ( بغيره) الله اعلم .. انتى زعلانه عليه ولا ايه
أروى٠٠ زعلانه ايه بس ..انا مش عايزه اسمى يرتبط بأسمه حتى لو يكون أرملة طارق الهاشمى
عمر ٠٠ لدرجدى انتى بتكرهى طارق
أروى ٠٠ اكتر من ما تتخيل .. انت متعرفش .. انا عشتى معاه كانت عامله ازاى
عمر ٠٠ عارف كل حاجة
أروى ٠٠( باستغراب) عارف منين . صح انت قولت انك عرفت كل حاجة مين قالك
عمر ٠٠ انتى قولتلى حكيتلى كل حاجة
أورى ٠٠ عمر هو ده وقت هزار
عمر٠٠ واللهى انتى إللى قولتلى
أروى ٠٠ أنا هتحيرنى ليه .. قولتلك فين يعنى
فى الحلم مش كده
عمر ٠٠ لاء فى الأجندة.. دفتر يومياتك . كل كلمة كتبتيها كنتى بتكلمينى انا و بتحكيلى على كل حاجة كنتى بتحسى بيها كنتى بتقولى عمر انا روحت ٠عمر انا جيت٠ عمر انا عملت كذا. عمر انا هنام٠ عمر انت وحشتنى عمر انا زعلانه٠ عمر انا فرحانه٠ عمر عمر عمر
(هنا بدأت أروى فى البكاء وقالت )
أروى ٠٠ أنا ماكنتش عايزاك تشوف إللى مكتوب فى الدفتر
عمر٠٠ ليه مع ان الكلام كله كان موجه ليا .
كان مكتوب عشانى انا
أروى ٠٠ ( بخجل ) برغم كده انا عمرى متخيلت انك ممكن تقرا الكلام المكتوب.. كمان فى حاجات ماكنش ينفع تقراها
عمر٠٠ زى أد ايه انتى مشتاقه ليا. ولا انك بتحلمى بيا كل يوم و انتى نايمه و انتى صاحيه
قطعت جملته وقالت وهى تضع يديها على فم عمر
أروى ٠٠(بخجل) شششش بس ولا كلمة تانى اسكوت
( هنا قبل عمر يديها وهى على فمه لذلك شعرت أروى بأحراج. و حاولت تبتعد عن عمر لكنه أمسكها وقال)
عمر٠٠ خدى هنا رايحه فين
أروى ٠٠ بس بقى يا عمر انت كده بتكسفنى
عمر٠٠ بقولك ايه هو انا لو بوستك دلوقتى هتزعلى
أروى٠٠ يا أخى باستك عقربه فى ايه ياعمر ما تلم نفسك شويه. ولا هو سكتناله دخل بحماره
عمر٠٠حماره مين إللى سكتى له و دخل بيه فين حـ.ـر.ام عليكى ضيعتى الجو الرومانسي إللى كنت فيها .. عقربه و حمار يا أروى ايه بتحبى بغل
أروى٠٠ الله ما انت إللى بتقول كلام يزعل
عمر٠٠ و هى البوسة بتزعل فى ايه بس
أروى٠٠ شوفت اهو انت قولتها تانى عشان لما اتنرفز عليك بتزعل
عمر٠٠ لأ وعلى ايه طولى بالك شويه عليا انا مش أدك
هنا ضحك و هو يكمل كلامه
عمر ٠٠ أروى هى أروى عمرك مـ.ـا.تتغيرى لميضه لسانك اطول منك
أروى٠٠ واللهى انا كده .. اذا كان عاجبك
عمر ٠٠ عجبنى والله العظيم عجبنى
( هنا دخل حسام بعد ما طرق على الباب وقال)
حسام٠٠ ممكن ادخل
عمر٠٠ ما حضرتك دخلت خلاص
( شعرت أروى بأحراج أول ما دخل حسام لذلك قالت )
أروى٠٠ طيب انا هروح أشوف الدكتور
عمر٠٠ طبعآ مش انت جيت لازم هى تتكسف و تمشى
حسام٠٠ فى ايه يا عمر تحب أمشى انا دلوقتى
عمر ٠٠ ياريت يا راجـ.ـل ده لو عندك دm
بعد مرور نصف ساعة
رجعت أروى و معاها الدكتور وقالت
أروى ٠٠ الدكتور بيقول ممكن تروح
عمر ٠٠ بجد يا دكتور
دكتور٠٠ طبعآ خصوصآ الدكتوره أروى هتكون متابعة لحالتك فى البيت
حسام ٠٠ طيب كده احسن كتير
الدكتور ٠٠ ممكن ابص على الجـ.ـر.ح بعدها اكتب لك على خروج
حسام٠٠ انا هروح اتصل بروان عشان مـ.ـا.تخليش حد يجى و أطمنها عليك
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المساء منزل عائلة عمر
كان الكل قلقان على حالة عمر . عنـ.ـد.ما وصل عمر للمنزل كان بكاء ليلى يقطع القلب على ابنها
عمر٠٠ يا ماما قولتلك انا كويس انتى بتعيطى ليه دلوقتى
ليلى ٠٠ يعنى لو كان جرالك حاجة كانت أروى هتنفعنى دلوقتى
عمر٠٠ ماما ابوس ايدك انا مصدقت الدنيا تظبط بينى وبين أروى يعنى بلاش الكلام ده
الله يخليكى
ليلى٠٠ اه ماشى يا حبيبى ربنا يهنى سعيد بسعيدة
حسام٠٠ لا يا طنط ليلى عمر مش سعيد
عمر٠٠ ايه يا خفيف هو انا ناقصك
روان٠٠ انا فرحانه
عمر٠٠ فرحانه ان أخوكى اضـ.ـر.ب بالنــــار
روان٠٠ لأ طبعآ انا فرحانه انك انت و أروى رجعتوا لبعض
ليلى٠٠انتم ناسين ان أروى لسه على ذمة طارق
عمر ٠٠ صح يا حسام معرفتش حاجة عن طارق
حسام ٠٠ اه إللى مـ.ـا.ت واحد من رجـ.ـالتة انما طارق حالتة مستقرة بس رجله الاتنين مدmرين . تقريبآ مش هيقدر يمشى على رجله تانى
عمر٠٠ أروى عرفت
حسام ٠٠ اه عرفت هى كمان راحت المستشفى
عمر٠٠ أمتى
حسام ٠٠ هى هناك دلوقتى
عمر٠٠ انت جاى تقولى دلوقتى .. انا رايح لها
حسام ٠٠ اهدى شوية هى راحت مع عمى محمود
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المستشفى حكومى
الغرفة إللى به طارق
-------------
كان يوجد اتنين من العساكر على باب الغرفة
دخلت أروى الغرفة بكارنيه بتاعها قالت إنها الطبيبه
طارق ٠٠ غريبة انتى هنا تشوفنى يا أروى
أروى٠٠ أكيد لاء انا جيت أشوف أخرت عمايلك
طارق ٠٠ انتى جايه شمتانه
أروى ٠٠ مش هقولك لا ..
طارق٠٠ ليه بتكرهينى كده .. برغم الحب إللى انا حبتهولك
أروى٠٠ مالهوش لازمه الكلام ده. انا جايه هنا لحاجة واحدة بس .. طلقنى يا طارق انت كده كده رايح فى داهية عندك قضية خـ.ـطـ.ـف و محاولة قــ,تــل و أطلق نــــار فى مكان عام يعنى ارهاب مواطنين و بلاوى سودة يعنى كده كده هطلق منك
طارق ٠٠ كل إللى انا فيه ده بسببك انتى
أروى ٠٠ مـ.ـا.تضحكش على نفسك انت عارف كويس اوى ان جنانك و هوسك و حب التملك هو إللى وصلك للى انت فيه .فبلاش ترمى أخطائك عليا . و اعترف انك انت السبب فى كل إللى حصلك .. و دلوقتى تحب تطلقنى بذوق ولا لسه هتستمر فى جنانك
طارق٠٠ انت طــالـــق يا أروى
(ظنت أروى انها سمعت خطأ لذلك قالت )
أروى٠٠ انتى قولت ايه
طارق ٠٠ أنتى طــالـــق يا أروى لو تحبى تبعتى تجيب المأذون دلوقتى .و انا هطلقك رسمى
أروى٠٠( ببكاء) يعنى انا سمعت صح انت طلقتنى صح. يعنى اخيرآ ان بقيت حره منك
قالت ما قالته ثم خرجت تركض إلى والدها الذى كان بيتظارها فى الخارج و هى تصرخ من الفرحه و تقول)
أروى ٠٠ بابا . بابا . طارق طلقنى. طارق طلقنى
( بالفعل ما من ساعة حتى جاب محمود المأذون و أطلقت أروى رسمى من طارق)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى منزل عائلة عمر
كان كل العأئلة مجتمعون حول مائدة الطعام ماعدا عمر الذى كان يتنظار أروى
هنا سمعوا صوت زغاريد
ليلى ٠٠ أيه صوت زغاريد ده
روان٠٠ يمكن فى حد هيتجوز فى العماره
عمر ٠٠ بس الصوت جاى من شقة عمى محمود انا هروح اشوف في ايه
ليلى ٠٠٠ تروح فين انتى لسه تعبان
روان ٠٠ خلاص أنا هروح اشوف فى ايه
(ذهبت روان و رجعت بعد خمس دقائق وهى تركض و الفرحه واضحه على ملامحها وهى تقول
روان ٠٠ عمر أروى أطلقت
عمر٠٠ روان انتى بتتكلمى بجد . طيب احلفى
روان٠٠ واللهى العظيم أروى أطلقت انت مش سامع زغاريد طنط أشجان
ليلى ٠٠ أخيرآ قدرت تخلص منه .. انا طالعه لأشجان
روان ٠٠ وانا كمان لازم أكون مع أروى .
عمر٠٠ ماما انت ايه إللى غيرك من ناحية أروى
بعدين تقصدى انها قدرت تخلص منه
( هنا نظرت ليلى لروان بأرتياك لذلك قال عمر بأستغراب )
عمر ٠٠ انتم بتبصوا لبعض كده ليه .انتو عارفين هى اتجوزت طارق ليه . عارفين ماحدتش فيكم كلف نفسه يقولى .. عارفين و سايبنى اتعـ.ـذ.ب
روان ٠٠ انا عرفت يوم ما أروى وقعت من السلالم ... و ساعتها وانا وعدتها انى مش هقولك
ليلى ٠٠ أسمع يا عمر ده عرض و شرف ست احنا مالناش نتكلم فيه
( هنا بدل صوت الزغاريد بقى صوت صراخ)
عمر٠٠ ايه صوت الصويت
( خرجوا جميعآ على صوت الصراخ)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
منزل محمود
كانت أشجان تصرخ و هى تطرق على باب غرفة أروى برعـ.ـب . عنـ.ـد.ما دخل عمر و ليلى و روان بعد السكان العمارة
عمر٠٠ فى ايه
أشجان ٠٠ غادة دخلت على أروى الاوضه هى معاها سكنيه
عمر٠٠ ابعدو عن الباب هكـ.ـسرو
ليلى ٠٠ عمر و كتفك انت مصاب
عمر٠٠ ( بقلق) وسعى بعيد يا ماما
( حاول عمر كـ.ـسر الباب)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
داخل غرفة أروى
كانت أروى مستلقيه على السرير و فوقها غادة هى موجها الــســكــيــنــة على أروى بينما أروى مسكه يد غادة لتبعدها عنها
غادة٠٠ أطلقتى عشان تاخدى عمر منى مش كفايه خلتى أخويا يكرهنى كمان عايزه تخدى حبيبى
( قالت أروى وهى بتقاومها)
أروى ٠٠ عمر عمرو ما كان ليكى عشان اخدو منك ..واخوكى كرهك من عمايلك
غادة٠٠ انتى لازم تمـ.ـو.تى عشان انا أعرف اعيش ساعتها عمر هيكون ليا لوحدى و هيتجوزنى
أروى ٠٠ عمر عمرو ما حبك ولا كان هيتجوزك انتى كنتى عبـ.ـاره عن كوبرى بس عشان يوصلى
( هنا كـ.ـسر عمر الباب ومسك غادة من ذراعها و رماها على الأرض و حـ.ـضـ.ـن أروى
هنا دخل ابو غادة و قامة بضـ.ـر.بها بالقلم على و جهها
هنا صرخت غادة مثل المجانين كأنها فقدة عقلها
عادة٠٠ هى السبب لازم تمـ.ـو.ت .. هتمـ.ـو.تى
يا اروى
حاولت غادة تهجم على أروى مره أخرى
لكن عمر و قف أمامها مثل السد بينها و بين أروى هنا قالت عادة و هى تنظر لعمر
.غادة ٠٠ عمر انت بتحبنى انا مش كده . و هتتجوزنى انا ..انا غادة مرات عمر . غادة مرات عمر
( هنا سحبها أبوها من يدها غـ.ـصـ.ـب عنها وخرج من منزل وهى تصرخ بأسم عمر )
ليلى ٠٠ يا حول ولا قوة إلا بالله .. شكلها اتجننت
روان ٠٠ طبيعى يحصلها كده بعد كل إللى كانت بتعملوا
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور أربع شهور
-------------------------
الجميع مشغلون بتجهيز حفلة الزفاف عمر و أروى
اسراء٠٠ماما ماشوفتيش الفستان بتاعى
أشجان ٠٠ عندك فى الأوضة إللى جوه
أنجى ٠٠ ماما فين الصندل بتاعى
أشجان٠٠ مع فستان أختك
أروى٠٠ ماما انا ماشية يادوب عشان متأخرش على الكوافير
أشجان٠٠ روحى يا حبيبتى
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المساء
--------------
عنـ.ـد.ما كان عمر يلبس البدلة قال حسام
حسام٠٠ مبروك يا عريس
عمر ٠٠ تعرف انا لحد دلوقتى مش مصدق ان النهاردة فرحى على أروى
زين ٠٠ لأ صدق بعدين انت كتبت كتب كتابك امبـ.ـارح يعنى خلاص بقت مراتك
حسام٠٠ وفى حاجة تانى كنت عايز اقولهلك
عمر ٠٠ خير
حسام٠٠ روان حامل يعنى انت هتبقى خالو
زين ٠٠ انت لحقت ده انت متجوز من شهرين بس
حسام ٠٠ الله اكبر عليا. فى ايه ياعم الحاجات دى بتتحسد
عمر ٠٠ صحيح يا زين ايه اخبـ.ـار غادة
( قال زين بحـ.ـز.ن و خجل من عمايل اخته)
زين ٠٠ لسه فى المستشفى لأمراض النفسية
حسام٠٠ حالتها لسه زى ماهى
زين٠٠ لسه الدكاتره بيقولوا علاجها هياخد وقت
حسام ٠٠ انشاء الله هتبقى كويسه
عمر ٠٠ بقولكم ايه انتكلموا انتم و انا هروح احضر فرحى
حسام ٠٠ استنا يا جنون .. يلا يا زين ده مشى بجد و سابنا
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
كانت حفلة زفاف أسطورية
استمرت اجواء حفلة الزفاف الرومانسية طول الليلة
مع الاهل و الاصدقاء و المقربين بعد انتهاء الزفاف ذهب العروسين إلى منزلهم
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى منزل عمر
عمر٠٠ أخيرآ احنا فى بيت واحد .. تعرفى انا حلمت أد ايه باليوم ده
أروى ٠٠ مش اكتر منى يا عمر انا
قبل انا تكمل عبـ.ـارتها التهم شـ ـــفــايـــ ـفها بقبله جائعه بث فيها شغف و جرمان سنين
ابتعدت أروى بخجل عن عمر
عمر٠٠ مالك
أروى ٠٠ بص انا بقول يعنى احنا تعبانين من الفرح أيه رأيك ننام النهارده وبكره
( قبل أن تكمل عبـ.ـارتها قال عمر)
عمر٠٠ نعم ياحبيبتى ننام انتى عايزانى بعد صبر السنين. دى كلها يوم فرحنا انام شكلك هبله
( هنا اقتربه عمر بدء يقبلها )
أروى ٠٠ عمر طيب استنا اسمع بس
عمر٠٠ فى ايه تانى يا أروى
أروى ٠٠ اه صح انا جعانه
عمر٠٠ انتى بتتهربى منى صح
أروى ٠٠ ابدآ انا بجد جعانه
عمر٠٠ جعانه طيب من عينى ده انا هكلك أكل عمرك ما أكلتى فى حياتك كلها زيه
هنا أثبت عمر انها زوجته و محبوبته و عشيقتة ورفيقة دربه بعد أن طبع صق ملكيته لها
فى صباح اليوم التالى
---------------------
فتحت أروى عينيها على قبلات عمر
أروى٠٠ عمر بتعمل ايه
عمر٠٠ بتأكد أنى مش بحلم و انك حقيقه انك فعلأ نايمة جانبى
اتكسفت أروى هى تدفن وجهها فى صدر عمر و تقول
أروى٠٠ حبك مرض أصابة قلبى أدعوة إللى إلا اشفى من هذا المرض ابدآ
عمر٠٠ سأظل أحبك مهما كان انتظارى فأنتى كنتى و مازالتى أول وأهم اختيارى
( النهايه )
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇