رواية جبروت عائلة الرشيدي عاصي ورحمة كاملة جميع الفصول

رواية جبروت عائلة الرشيدي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين عاصي ورحمة والرواية من تأليف دعاء احمد في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية جبروت عائلة الرشيدي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية جبروت عائلة الرشيدي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية جبروت عائلة الرشيدي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية جبروت عائلة الرشيدي عاصي ورحمة كاملة جميع الفصول

رواية جبروت عائلة الرشيدي من الفصل الاول للاخير بقلم دعاء احمد

رجمه بصدmه. اتجوزك! انت مـ.ـجـ.ـنو.ن انا قت"لت ابنك ازاي عايز تتجوزني
عاصي بقسو"ه. وهتعوضيني بواحد غيره وفي المقابل هتنازل عن المحضر لكن بمجرد مـ.ـا.تخلفي مش عايز اشوف خلقتك وهامن مستقبلك إنما تيجي تقولي انه ابنك قسما عظما  هقت"لك وانتي مت عـ.ـر.فيش عاصي الرشيدي
رحمه قعدت على الأرض وضمت نفسها وبقيت تعيط
عاصي بجبروت وواقف حاطط ايديه في جيبه. فكري قبل ما المحضر يروح النيابه وقتها متلوميش الا نفسك
وسابها ومشى والعسكري دخل اخدها وحطها في التخشيبه
رحمه بقيت قعده على الأرض وبتعيط وهي بتفتكر اللي حصل
فلاش باك
لابسه فستان زهري ورايحه الشغل
رحمه. صباح الخير
سليم بشهو"اه
صاحب محل الهدوم . صباح الجمال يا جميل اتاخرتي يا رحمه
رحمه بجديه. انا اسفه يا مستر سليم بس الطريق زحمه
سليم بص للمكان مكنش في حد طلع ووقف ادامها. ما توفقي بقى يا بت وانا هدلعك بقى لهطه القشطه دي تتمرمطي كدا حـ.ـر.ام
رحمه. لو سمحت يا مستر انا قالت لحضرتك قبل كدا مبفكرش في الجواز
سليم. خالص نكتب ورقتين  عـ.ـر.في وانا اوعدك هعملك كل اللي انتي عايزاه
رحمه. بعد اذنك يا مستر انا مستقيله
سليم بسرعه. خالص خالص روحي المخزن افرزي الحاجه اللي هناك
رحمه باحتياج للشغل. حاضر
بقلم/دعاء احمد❤️
سليم بخبث. بقى كدا ماشي يا رحمه النهارده هخليكي تنـ.ـد.مي وابقى سلاميلي على العفه
في المخرن (عبـ.ـاره عن شقه) 
رحمه واقفه رافعه شعرها ديل حصان وماسكه دفتر وبتسجل حاجات حسيت بحد دخل بصيت لقيت سليم واقف وشكله مش علي بعض
رحمه. انت كويس يا مستر
سليم بر"غبه. انا تعبان اوي يا رحمه ومحتاجك
رحمه. اطلب دكتور
سليم بسرعه شـ.ـدها من خصرها وهي اتصـ.ـد.مت من جرائته. انا عايزك دلوقتي وهدفعلك اللي انتي عايزاه
رحمه بدmـ.ـو.ع. ارجوك ابعد عني انت معندكش اخوات بنات
سليم بقى يبو"سها بطريقه مق"ززه رحمه بسرعه ضر"بته وطلعت تجري فتحت الباب ونزلت وهي مش على بعضها
فتحت عربيتها القديمه وركبتها بسرعه سواقتها باقص سرعه وطططططخخخ طفل صغير واقع أدام العربيه وفي بركه د"م
رحمه نزلت من العربيه وبسرعه اتصلت بالاسعاف
دي رحمه ٢٥سنه دكتوره اه هتسالوا ليه بتشتغل في محل هدوم فدا لسبب هنعرفه ادام
جميله جدا طيبه وانطوائيه
................... 
باك
في قصر الرشيدي
في العزا عاصي واقف بياخد عزا ابنه
بعد العزا
في جناح عاصي
دخل وبدأ يق"لع قميصه ور"مه على الأرض بلامباله وراح ناحيه البـ.ـار وصبله كاس
قاعد حاطط رجل على رجل
دخل واحده لابسه اسود وبتعيط بهستريه
رغد (مـ.ـر.اته) بقهر. قت"لت ابني يا عاصي انت اللي أمرت بمو"ته ليه عملت كنت حسبني انا انا اللي خنتك هو ذنبه ايه حـ.ـر.ام عليك ليه قت"لته
عاصي بصوت كفحيح أفعى. وانتي لما خنتيني مع الز"باله دا مفكرتش فيا ليه و حملتي منه وانتي على ذمتي. اه صحيح انا هتجوز بكرا وهتكوني خدامه ليها
رغد. بكر"هك يا عاصي بكر"هكم يا عيله الرشيدي
قل"م نزل على وشها ومسكها من شعرها ونزل لمبنى الخدm ر"مها على الأرض
عاصي بحده. من النهارده رغده هانم هتبقى زيها زيكم انت فاهمين
كلهم بصين في الأرض. فاهمين يا عاصي بيه
دا عاصي الرشيدي. ٣٢سنه مهندس شخصيه بـ.ـارده وقا"سيه عنده اخين قاسم ودياب و
التالته العن من بعض 
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
في قصر الرشيدي
يجلس شاب عا"ري الصدر وهو ينظر لهاتفه يشرب سيجار
ملاك (خدامه). ممكن ادخل
قاسم بحده. ادخلي
ملاك وهي باصه في الارض. ثريا هانم عايزه حضرتك يا قاسم بيه
قاسم بصلها ولقها بصه للارض قام وبقي يمشي ناحيتها وهي بتفرك في ايديها
قاسم بحده. بصيلي
ملاك......
قاسم بزعيق. بقولك بصيلي
ملاك بدmـ.ـو.ع رفعت وشها وبصتله واتـ.ـو.ترت جدا من قزبه
قاسم شـ.ـدها من وسطها واتكلم بغـــضــــب. بكر"ه الدmـ.ـو.ع
با"سها بع"نف شـ.ـديد جعلن شفتيها تنز"ف ام هي تضر"به بصدره ولكن تلك الصغيره لن تستطيع حتى أن تبعده انش واحد
سابها وزقها وقعت على الارض
قاسم بحده واستحقار. مش قاسم الرشيدي اللي يتقاله لا وآخرك على السرير دا 
وأشار على سريره. مش خدامه زيك تقف أدام ابن الرشيدي ز"باله
اخد قميصه وخرج من الاوضه وسابها تعيط
دي ملاك. هي فعلا ملاك ٢٠ سنه بتدرسي في كليه اداب جيت قصر الرشيدي مع والدتها من زمان واشتغلت فيها. بتخاف جدا من قاسم بسبب طريقته
............
في قصر الرشيدي
في اوضه سيده كبيره
ثريا بغـــضــــب. ممكن افهم ايه اللي انت عملته يا قاسم بيه دا
قاسم ببرود. عملت ايه
ثريا. قاسم بلاش طريقه رد السؤال بسؤال دي انت فسخت خطوبتك مع ناهي
قاسم ببرود. اه وايه المشكله
ثريا. البـ.ـنت لسه عايزاك بهدوء كدا تاخد بوكيه ورد وتروح تصالحها ومتنساش ان في شغل بين شركه ابوها وشركتنا
قاسم. طظ مش قاسم الرشيدي اللي يتهدد وبعدين هي ايه معندهاش كرامه دا انا عارف عليها دسته وهي موافقه عادي
ثريا. عشان بتحبك
قاسم ببرود. ميلزمنيش ومن امتى عيله الرشيدي بيهمها الحب بدايه من عاصي او انا أو دياب او اي فرد منها
الا شخص واحد اظن فاكره يا ثريا هانم انا ماشي
دا قاسم الرشيدي. ٣٠ سنه وسيم جدا جدا لكنه قا"س وبـ.ـارد جدا. اخو عاصي. اي بـ.ـنت تيجي تحت ايديه قولوا عليها يا رحمن يا رحيم
.................
في اوضه دياب
دياب كان بيتدرب وجاله اتصال
شخص. جاي تسهر النهارده يا دياب
دياب. اه هنخرج بليل
معتز صحبه. تمام بس هتجهز قعد بعديها في شقه الزمالك ولا ايه
دياب. لو لقيت واحده مناسبه 
دياب. عايز واحده اقضي معها الليله وتكون بـ.ـنت
معتز. هنلقيها فين في الأماكن اللي احنا بنروحها دي
دياب. اتصرف مش شغلي
معتز. ماشي يا صحبي ام نشوف دmاغك دي هتوصلك لفين يا ابن الرشيدي
 
في القسم
عاصي ببرود. ايه رايك
رحمه بدmـ.ـو.ع. موافقه بس ليا شروط
عاصي قعد وحط رجل على رجل. ايه
رحمه بتوسل. اشوف ابني كل مده ارجوك
عاصي. اتفاقي معاكي واضح هتخلفي وهامنلك مستقبلك ومش هتشوفيه ابدا
رحمه. ارجوك
عاصي بجبروت. يا عسكري تعالي خدها واضح انها مبتفهمش
رجمه بصر"يخ. انت مـ.ـجـ.ـنو.ن فاهم يعني ايه مـ.ـجـ.ـنو.ن. انت عايز تستبدل ابنك اللي ما"ت بواحد تاني لايمكن تكون بني آدm. ازاي مفيش اي و.جـ.ـع اوحـ.ـز.ن على ابنك اللي ما"ت ولا هو مكنش ابنك انا اللي قت"لته ومع ذلك نار ايضه جوايا انت لايمكن تكون بتحس
عاصي ببرود. خالصتي
رحمه بتنهيده استسلام. خالصت
عاصي قام وراح لمكتب الظابط
عزت. ناويت على ايه يا عاصي بيه هنقدm البلاغ النيابه ولا هتنازل عن القضيه
عاصي ببرود. هتنازل عن القضيه
عزت. تمام اكتب يا ابني
يخلي سبيل رحمه عبد الحكيم........
عاصي. هتمشي امتي؟ 
عزت. نخلص ورقها ونص ساعه وتمشي. هي معليهاش اي قواضي
بعد مده بيخرج عاصي ووراه رحمه
اللي اول ما خرجت ابتسمت وهي بتتنفس اكبر قدر من الأكسجين
عاصي. انجزي
رحمه. هنعمل ايه دلوقتي هرجع بيتي!
عاصي. لا طبعا دلوقتي هنكتب الكتاب وهتيجي معايا قصر الرشيدي
رحمه بطيبه. هي أم الطفل اللي ما"ت فين
عاصي بعصبيه. وانتي مالك؟ وافهمي قصر الرشيدي له قواعده وطول السنه اللي هتقعديها فيه عليكي انك تحترمي القواعد دي
رحمه. إن شاء الله
 
في كليه الاداب
شاب. ازايك يا ملاك؟ حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي
ملاك بابتسامه خجوله. انا الحمد لله يا عز انت كويس؟ 
عز. لما شفتك بقيت كويس قوليلي بقى عامله ايه في الدراسه
ملاك. كويسه بس في شويه حاجات مش عارفه افهمها
عز. تاب ايه رايك نقعد في الكافتيريا وانا اشرحلك اللي انتي عايزاه
ملاك. مش هزعجك
عز. تصدقي انا نفسي تزعجيني ياله بينا
في الكافتيريا
عز طلب عصير وقعد وبدأ يشرح لملاك
ملاك. ياااهه دا سهل اوي اومال انا مصعبها ليه بجد شكرا يا عز
عز. انا بحبك يا ملاك
ملاك بابتسامه جميله. وانا
قاسم. وانتي ايه يا ملاك هانم
ملاك بخــــوف. قاسم بيه انا
شـ.ـدها من دراعها بالقوه وجرجرها وراها
عز وقف ادامها. انت مين وازاي تاخدها كدا
قاسم ببرود. دي خدامه في قصري وانا مقبلش بالمسخره اللي بتحصل دي. وابعد عن وشي بدل ماعرف مين قاسم الرشيدي
عز بخــــوف. هتعمل ايه يعني
قاسم ابتسم بغــــرور ويحركه سريعه ضر"به في دmاغه وقعه على الأرض وسط نظرات استحقار الكل لملاك وهي بقيت تعيط ولسه قاسم ماسك في ايديها بقوه
قاسم مسكها وخرج. اركبي
ملاك بزعيق من وسط دmـ.ـو.عها. انت عايز مني ايه يا اخي حـ.ـر.ام عليك انا بكر"هك
قاسم بقى يضغط على ايديها بقوه وبصوت مرعـ.ـب. قلتلك قبل كدا بكر"ه الدmـ.ـو.ع اركبي
ملاك بخــــوف ركبت وهو راح ركب في الناحيه التانيه
قاسم ببرود. قسما عظما اشوفك مع الواد دا تاني هقت"لك يا ملاك وزفت حب مش عايزك تفكري فيه
ملاك. ليه يا اخي كنت اشترتني
قاسم بسخريه وغــــرور. متنسيش انك انتي وامك خادmين عند عيلتي و بصراحه بقى انتي عجباني مسالتيش نفسك ليه محدش قربلك لا دياب ولا عاصي لاني اتفقت معهم انك ليا انا ودmاغك متروحش لبيعيد عشان ولاد الرشيدي مبيتجوزوش خادmين
ملاك. وانا ميشرفنيش ان اسمي يرتبط باسم قذ"ر زي اسمك دا انا بتكسف اقول اني شغاله عند عيله الرشيدي عشان سمعتكم سباقكم
قاسم بثقه. والناس بتقول ايه بقى عننا؟
ملاك. انكم حيو"انات بتتجوزا بنات البشوات وتتسلوا مع اللي معندهمش ضهر انت قذ"ر انتم عيله جبروتكم هيكون سبب لجحيم ناس كتير اوي
قاسم باستمتاع. عايزه تشوفي القذ"اره اللي على حق
ملاك بخــــوف. انت هتع
قاطعها بق"بله عنيفه قذ"ره ملاك زقته بكل قوتها. انت حيو"ان
قاسم ابتسم بغــــرور. وداير عربيته وراح لقصر الرشيدي
...............
عاصي ورحمه كتبوا الكتاب و اخدها وراح قصر الرشيدي
عاصي. ثريا هانم كبيره عيله الرشيدي تحترميها
رغد الرشيدي بـ.ـنت عمي ومراتي مش عايز اختلاط بينكم
قاسم الرشيدي ودياب الرشيدي اخواتي مش عايز اختلاط بحد فيهم. فاهمه
رحمه بهدوء. فاهمه
عاصي. انتي ايه حكايتك؟
رحمه. انا دكتوره جراحه أطفال مخ واعصاب عندي ٢٥سنه وحيده ومعنديش حد
عاصي. جراحه! اومال كنتي شغاله في محل ملابس ليه
رحمه بدmـ.ـو.ع. حصل مشكله في المستشفي واتوقفت عن العمل
بعد مده
 في قصر الرشيدي
قاسم دخل ووراه ملاك
ثريا هانم بعصبيه. ممكن افهم ازاي تيجي انت وهي سوا يا قاسم بيه افرض حد من الصحافه صورك هيقولوا ايه قاسم الرشيدي في علاقه مع خادmه قصر الرشيدي
ملاك بخــــوف. ثريا هانم انا
قاسم بنقاطعه. وانا مبيهمنيش حد يا ثريا هانم وانتي روحي اعملي فنجان قهوه وهاتيه على اوضتي
ثريا بعصبيه. هتروح تصالح ناهي امتى يا قاسم
قاسم ببرود. انا لما بسيب حاجه مبرجعلهاش وع فكره ناهي دي واحده رخي"صه ومش انا اللي ارتبط اسمي بيها انا ممكن اتسلى معها لكن اتجوزها توتو
وانتي واقفه عندك ليه مسمعتش قلتلك ايه  انجزي
ملاك بخــــوف. حاضر
عاصي دخل ووراه رحمه
ثريا هانم. مين دي
عاصي ببرود. مراتي
ثريا. انت بتقول ايه وبعدين تبقى بـ.ـنت مين دي عشان تتجوزها وبعدين ازاي
عاصي. زي الناس دكتوره رحمه عبد الحكيم
مسك ايد رحمه وطلع على اوضته
قاسم باعجاب. عاصي برده بيعرف ينقى
وراح هو كمان على اوضته
ثريا مسكت الموبيل وكلمت محامي العيله.
ثريا. ايوه يا متر عايزك ت عـ.ـر.في كل حاجه عن واحده اسمها
دكتوره رحمه عبد الحكيم في أسرع وقت
وقفلت معه
بعد مده
المحامي........
ثريا بصدmه. قضيه ز"نا انت متاكد
المحامي. ايوه يا هانم جوزها السابق رفع عليها قضيه ز"نا عشان كدا وقفوها عن العمل في المستشفي 
ثريا بغـــضــــب. الله الله يا عاصي بيه
في اوضه عاصي
رحمه بصوت وا.طـ.ـي. انا مش بـ.ـنت
عاصي بقى يقرب منها بخطوات ثابته وعنيه بطق شرار وفجأه مسكها من شعرها
عاصي بغـــضــــب. انتي بتقولي ايه يا روحمك انطقي هو مين؟ يا زبا"له
رحمه بقوه. أخرس انا أشرف منك ومن الف زيك
عاصي بغـــضــــب. شرف ايه بقى.
رحمه لسه هتتكلم ضر"بها بالق"لم وقعها على الأرض وبقيت تنز"ف من بوقها
رحمه بعصبيه. انت مـ.ـجـ.ـنو.ن لا يمكن تكون طبيعي
عاصي بقى يفك زراير قميصه بغـــضــــب ور"مه علي الارض
ومسك رحمه بقوه من دراعها قومها ور"مها على السرير
رحمه بخــــوف. انت هتعمل ايه يا مـ.ـجـ.ـنو.ن
عاصي ببرود. ايه هاخد حقوقي ولا هو انتي مالكيش الا في الحر"ام
وقبل ان تتكلم ه"جم عليها بكل و"حشيه وهو يقب"لها بع"نف وهي بتض"ربه في صدره بقوه لكن لاحياه لمن تنادي بقوه قط"ع فستانها وهي بتعيط
رحمه بصوت وا.طـ.ـي باكي. حـ.ـر.ام عليك ابعد عني
قطعه صوت خبط جـ.ـا.مد على الباب
ثريا هانم بغـــضــــب. عاصي عاصي اخرج حالا
عاصي قام ببرود وبص لرحمه اللي ضمت نفسها بخــــوف وهي بتعيط بصلها باستحقار واخد قميصه وخرج
في الثرايا
عاصي ببرود. في ايه يا ثريا هانم؟
ثريا هانم. في ان البيت دا بقى يحصل في حاجات غريبه ويدخله ناس لا تليق بيه. سوء حضرتك او قاسم بيه او دياب بيه
عاصي ببرود. وحصل ايه لدا كله؟
ثريا بغـــضــــب. انت اتجوزت على رغد بـ.ـنت عمك ودا مش من قواعد عيله الرشيدي
عاصي ببرود. وبـ.ـنت عمي المحترمه خا"نتني وراحت عملت علا"قه مع واحد زبا"له زيها وحملت منه وانا المفروض مني اني امثل اني طبيعي ومقت"لهاش عشان سمعت عيله الرشيدي بس محدش من حقه يقولي كلمه وليه اتجوزت محدش من حقه يحسبني
ثريا هانم بغـــضــــب. تقوم تتجوز واحده عليها قضيه ز"نا
عاصي. ز"نا! انتي بتقولي ايه مسمحلكيش يا هانم.
ثريا بسخريه. واضح ان عاصي بيه معملش تحريته عن العروسه انا مش عارفه لو الموضوع وصل الصحافه ايه اللي هيحصل يا عاصي بيه
عاصي طلع اوضته بغـــضــــب
في اوضه قاسم
ملاك اتنهدت بغـــضــــب وهي شايله صنيه عليها فنجان قهوة
خبطت
قاسم. ادخلي
ملاك فتحت ودخلت. القهوه يا قاسم بيه
قاسم بخبث. هاتيها ع الكومود هنا
ملاك لنفسها.  غريبه هو عمره ما شرب قهوه وانا مال اهلي
حطت القهوه وخارجه لقيته مسك دراعها بقوه وشها من خصرها. عايزك دلوقتي
ملاك بخــــوف من قربه وطريقته. استاذ قاسم لو سمحت سبني اخرج. ارجوك
قاسم. ههههششش اسكتي وبعدين انتي خايفه ليه. هنتسلي شويه وهدفعلك اللي انتي عايزاه
قل"م نزل على وشه. انت حق"ير
قاسم بصدmه. انتي عملتي ايه.ازاي تتجرئي وتعملي كدا انا هدفعك التمن غالي
ر"مها بقوه على السرير وق"طع هدومها وهي بتعيط ومش قادره تتحرك مثبت ايديها بقوه
ملاك بدmـ.ـو.ع. ابو"س ايدك يا قاسم بيه انا اسفه وحياه أغلى حاجه عندك كن بني لمره في حياتك وسبني في حالي. انا مش اد اللي انت بتفكر فيه دا. اعتبرني اختك يا اخي حـ.ـر.ام عليك
بعد عنها وبصلها بنظره استحقار. انا هسيبك المره دي عشان ماليش مزاج بس اوعي تفكري انك بس ترفع صوتك عليا مش تمدي ايدك وواعدك هدفعك تمن القل"م دا غالي قوي
ملاك قام بسرعه وهي بتعيط وخرجت من اوضته ونزلت اوضتها الصغيره وفضلت تعيط وهي ضمه نفسها برعـ.ـب
ملاك. انا لازم اهرب من المكان دا. دا بقى مـ.ـجـ.ـنو.ن رسمي و ماما هقولها ايه استر يارب اعمل ايه دلوقتي
في احد البا"رات
دياب قاعد بملل لكن ابتسم بخبث لما شاف بـ.ـنت قامت تر"قص بقى يتابعها وهي بتحرك جس"مها وكانها مش طبيعيه وشاربه حاجه لكن بتر"قص باستمتاع تحت اقذ"ر نظرات
دياب. عايزها
معتز. اوكي استنى نشوف صحبتها اللي هناك دي
وراح ناحيه بـ.ـنت مبتسمه بخبث وهي بتصور صاحبتها اللي بتر"قص بلا وعي
معتز. هاي
نواره. هاي
معتز بوقا"حه. صحبتك بكم؟
نواره بغدر. ليك
معتز. لصحبي عايزه كم؟
نواره بكر"ه. اللي تدفعه انا المهم عايزها تتمرمط وعلى فكره دي بـ.ـنت يعني صحبك هينبسط اوي
معتز. تمام. عشر تلف لليله
نواره. اوكي
معتز. اسمها ايه صحبتك دي
نواره.  حور
معتز. خدي وطبعا انتي هتفهميها وتجيبها على الاوضه دي..... في الاوتيل دلوقتي
نواره بخبث. طبعا
اخدت الفلوس وراحت ناحيه حور اللي بتر"قص وهي مش في واعطيها لكنها عايزه تعيط وتصر"خ وهي بتفكر في ابوها الصعيدي اللي عايز يجوزها لابن عمها بالغـ.ـصـ.ـب
( ياويلك يا صديقي من صديق خائن)
نواره اخدت حور اللي بقيت تمشي معها باستسلام وهي فاقده الوعي تماما لحد ما وصلت لاوضه في الاوتيل دخلتها وخرجت
بعد شويه
دياب دخل وابتسم بخبث وبدأ يفك زراير قميصه ويقترب من تلك الجميله التي تبكي حتى وهي نائمه بلا وعي
ليغ"تصب برائتها بكل و"حشيه
(اسفه لكن انا قالت انهم اسوء انواع البشر)
في قصر الرشيدي
في اوضه عاصي ورحمه
عاصي دخل بغـــضــــب باين علي وشه
عاصي ببرود. عليكي قضيه ز"نا
رحمه كانت غيرت هدومها وكانها اتحولت لبـ.ـنت أقوى
رحمه ببرود بالرغم انها عايزه تعيط. ايوه كان عليا قضيه ز"نا
عاصي بيرفع ايديه عشان يضر"بها مسكت ايديه وبصتله بحده. انت مش را"جل اللي يمد ايده على وحده ميبقاش را"جل
عاصي بوقا"حه. لا وانتي شاكلك عارفه الرجا"له كويس
رحمه بغـــضــــب وعصبيه. احترم نفسك انا أشرف منك ومن الحق"ير اللي كنت متجوزه
ايوه انا مش بـ.ـنت لاني كنت متجوزه ويعلم ربنا ان محدش لم"سني غيره
لكن نقول ايه بقى أصله حيو"ان
شبهك راح كلمه واحده وقالها اتصلي بمراتي وقوليلها ان جوزك بيخو/نك في العنوان الفلاني وانا عشان غـ.ـبـ.ـيه روحت وكان مدبرلي كمين ولقيت واحد هناك حاول يغ"تصبني وقتها انا حاولت ابعده واهرب لقيت البوليس داخل هم وسامح طليق وبيقول عايز اثبت واقعه الز"نا دي
وفي القسم طلب مني اتنازل عن كل فلوسي في مقابل انه يتنازل عن المحضر وانا عملت كدا واتوقفت عن العمل وبعد ما كنت جراحه بقيت بـ.ـنت بتشتغل في محل ملابس عشان متشحتش لان مفيش ولا مستشفى قبلت تشغلني عندهم
كانت بتتكلم ووشها كله دmـ.ـو.ع
وعشان حظي ز"فت اشتغلت عند سليم اللي حوال يغ"تصبني وعشان يكمل حظي الهباب وانا بهرب منه خبطت ابنك وما"ت اللي انا دلوقتي متأكده انه لايمكن ابنك ولا انت حسيت معنى الابوه واتمنى من ربنا انك متقباش اب والا هتظلم الطفل دا
كانت بتتكلم وهي حرفيا منهاره من الدنيا لكن ما خفيا كان اعظم يا فتاه فإن لم تكوني قويه فأنا اسفه بشانك
عاصي ببرود عكس اللي جواه. وانتي لو محملتيش في خلال سنه من دلوقتي هترجعي القسم وهرفع القضيه من تاني وهتتحبسي في تهمه ق"تل إياد
لكن انا ماليش مزاج اقربلك دلوقتي
وسابها وخرج وهو متأثر لأول مره من دmـ.ـو.ع حد
في المطبخ
الخدامه. رغد هانم انتي تعبانه ارجوكي اتفضلي ارتاحي وانا هعمل الشغل بدالك
رغد بدmـ.ـو.ع وتعب. هو اللي قت"ل اياد. عاصي هو اللي قت"ل إياد انا بكر"ه انا خو"نته مره واحده ومكنتش في وعي لكنه بيخو"ني كل يوم وكل يوم في علاقه بيعقبني على غلطه هو كل يوم بيرتكبها
وفقدت الوعي
الخدامه طلعت بسرعه. ثريا هانم مدام رغد فقده الوعي
ثريا بخــــوف. اتصلي بالدكتور بسرعه
رحمه كانت نازله تتفرج على الجنينه لأنها تعبت من البكاء
الخدامه. الدكتور مش في العياده وكلمته في المستشفي مش موجود
رحمه. في ايه؟ انا دكتوره
الخدامه. ست رغد تعبانه اوي يا هانم
رحمه. هي فين
الخدامه. في المطبخ اتفضلي
رحمه راحت معها بسرعه واتصـ.ـد.مت لما شافت شكل رغد ووشها الشاحب
وراحت ناحيتها بسرعه
ثريا بغـــضــــب. انتي هتعملي ايه
رحمه. هفوقها ولو سمحتي سيبيني اشوف شغلي وبعد كدا نتناقش يا ثريا هانم
ثريا. دي ضرتك ام إياد اللي انت مو"تيه
رحمه دmـ.ـو.عها نزلت وبدأت تساعد رغد وتفوقها
رحمه بهدوء. جـ.ـسمها ضيعف محتاجه راحه وتتغذا كويس انا هكتب لها شويه فيتامينات لازم تأخدها
عملت الازم وخرجت قعدت في الجنينه وفجأه جيلها اتصال
رحمه. معقول انت! 
حور بدأت تفوق وهي مش فاكره حاجه لكن دmاغها وجـ.ـسم"ها بيوجـ.ـعوها قامت وبتفتح عنيها استغربت المكان لكن الصدmه كانت حليفتها لما لقيت نفسها عا"ريه وهدومها كلها على الأرض مكنش في غيرها في الاوضه بصت للسرير وفجاءه صر"خت بكل قوتها بهست"ريه ولكن ما ادركته انه فقدت اعز ما تملك لا بل كل ما تملك ولكن كيف؟؟؟
قامت بسرعه اخدت هدومها ولابست وخرجت وهي بتعيط مش فاكره حاجه وشها بقى احمر تمام وعيونها
وصلت للسكن الجامعي وهي منهاره
شروق صاحبتها....كنتي فين يا حور وازاي تباتي برا. انا حذرتك من اللي اسمها نواره دي انتي كويسه اتكلمي
حور بعـ.ـيا.ط وانهيار. انا اتد"مرت يا شروق روحت في داهيه اكيد ابوي هيق"تلني
شروق بخــــوف. هي نواره اخدت فين؟ اتكلمي عملت فيك ايه؟
حور. مش فاكره حاجه مش فاكره بس خالص انا اتد"مرت
شروق. يا سنتك الز"فت اوعي تقولي ام اللي بفكر فيه حصل
حور بدوخه. حصل حصل
شروق وهي بتل"طم. يلهوي يلهوي يلهوي هتعملي ايه دلوقتي ابوكي لو عرف هيق"تلك يا حور
حور وهي بتفقد الوعي. مش
 عا  رفه
شروق. حور حور
بدأت تساعدها تفوق لأنها اصلا في كليه الطب لكن جاء ذلك الجبروت وأنهى حياتها
عند دياب
معتز. طمني انبسط
دياب. عايزك ت عـ.ـر.في كل حاجه عن البـ.ـنت دي
معتز. ايه دا انت مهتم ولا انا اللي بيتهيالي
دياب ببرود ووقا"حه. عجبتني عايزك تعرفلي كل حاجه عنها والاماكن اللي بتسهر فيها. واذا كانت هتطلع في سهره تاني ولا لاء مش عايز حد يقربلها غيري
معتز. اعتبره حصل
(احيانا دروس الحياه تكون قا"سيه وتلك ليس مجرد روايه ما تروه الان واقع شخص عديم الإنسانيه يأتي بكل برود وينت"هك اعراض الناس دون خــــوف لنري عقا"ب الله)
في قصر الرشيدي
رحمه قعدت في الجنينه ساكته جالها اتصال
رحمه. معقول انت يا وا.طـ.ـي الو
عمر.وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا دوك
رحمه. اه عشان كدا مسالتش عني المهم عامل ايه اختفيت فجاه
عمر بحـ.ـز.ن. هي كمان اختفت يا رحمه
رحمه. كان لازم تدور عليها مدام بتحبها وبعد اللي حصل بينكم كان لازم تلقيها يمكن انت مكنتش في وعيك ولا هي في وعيها بس كان لازم تدور عليها
وتوصلها وتتجوزها وتصلح الهباب اللي انت عملته فات سنه ولو فات الف سنه كام لازم تدور عليها
عمر. ياريتني ما دورت عليها
رحمه. ليه
عمر. مش مهم المهم انتي عامله ايه. وحـ.ـشـ.ـتني اوي
رحمه. نفسي ارجع شغل المستشفي اوي يا عمر. الأطفال وحشوني وحياتي كدكتوره وحـ.ـشـ.ـتني. انت راجع من سيناء امتى؟
عمرو. الاسبوع الجاي المهم انتي بتعملي ايه اليومين دول
رحمه. ولا حاجه. داخله مغامره جديده
عمر. انا نفسي تبعدي عن المغامرات. غامرتي قبل كدا وطلعت بسامح الكل"ب اللي د"مر مستقبلك
رحمه. منه لله. متخافش عليا انا خالص قررت اني أقف أدام اي حد يحاول يك"سرني
عمر. لازم اقفل دلوقتي هكلمك تاني
رحمه. في حفظ الله يا حبيبي
عاصي بحده. بتكلمي مين
رحمه بلامباله. وانت مالك
عاصي. انطقي بتكلمي مين بدل ما اتعصب عليكي وفي الاخر انتي اللي هتنـ.ـد.مي
رحمه. بكلم اخويا عند مشكلة
عاصي. انتي مش قالتي انك وحيده. اخوكي منين بقي
رحمه بتافف. اخويا في الرضاعه ياكشي نخلص
عاصي بهدو. تقدري ترجعي شغلك في المستشفي من بكرا لو تحبي
رحمه بسعاده. انت بتتكلم جد
عاصي. اومال بهزر
رحمه قربت منه ومسكت ايديه. بجد شكرا شكرا هرجع المستشفى هههههه اخيرا اااااههه
عاصي باستغراب. لدرجه دي فارقه معاكي
رحمه. طبعا فارقه معايا دي أجمل حاجه حصلتلي من فتره طويله بجد شكرا يا استاذ عاصي بس انت عملت ايه
عاصي. واضح انك مت عـ.ـر.فيش عيله الرشيدي
رحمه. ااااممممم فعلا المهم ارد كرامتي شكرا انت مين؟
عاصي باستغراب. اصدك ايه
رحمه. اقولك الصراحه حاسه ان العيله دي بميه وش. مقررين انكم تظهروا للناس دايما بأحسن صوره لكن الحقيقه في خراب جواكم. جو قلوبكم. حاسه ان كل واحد شايل جبل وساكت لكنه بيتصرف عكس ماهو عايز يعني مثالا برود شـ.ـديد من برا لكن جوا في نا"ر كل واحد عايز يصر"خ
عاصي بانـ.ـد.ماج. وانتي ايش عرفك انتي قبلتي قاسم ودياب
رحمه. لا بس واضح انهم نسخه مصغره منك ومن ثريا هانم
عاصي بو.جـ.ـع. وايه الحل من وجه نظرك
رحمه ببساطه. الا بذكر الله تطمئن القلوب
القرآن حل كل مشاكلنا بس احنا ك بشر دايما بنقرر نبعد عن راحتنا من غير ما ناخد بالنا تحب احكيلك قصه حلوه اوي
عاصي ولأول مره يرتاح لشخص. احكي
رحمه. كان يا ماكان ما يحلى الكلام الا بذكر النبي عليه الصلاه والسلام
عاصي بهدوء داخلي غريب . عليه افضل الصلاة والسلام
رحمه بابتسامة جميله. اقعد وانا احكيلك
عاصي كان في مغناطيس شـ.ـده انه يسمع البـ.ـنت دي وبلا ارداه بيسمعها كأنها طوق نجاه
رحمه بابتسامه جميله ونسيت انها هنا لمهمه معينه ومرتاحه. في سالف العصر والاون تبدأ قصه سيدنا يونس عليه السلام
سيدنا يونس كان مأمور بأنه يدعو الناس لعباده الله لكنه مع الوقت ياس من الناس ومن انهم يومنوا بالله كانوا دايما بيعرضوا عنه ورفضوا دعوته فلما سيدنا يونس حس منهم الك"فر حذرهم من العـ.ـذ.اب وسـ.ـخط ربنا عليهم بعد مرور تلات ايام لو ماامنوش بالله فخرج غاضبا منهم لكن واضح من النصوص الوارده في القرآن الكريم انه خرج بدون أمر الله والدليل على ذلك
قال تعالي
(إذ أبق الي الفلك المَشْحونِ) وكان على سيدنا يونس انه يسلم أمره لله. فليس لنبي ان يترك بلده وقريته دون اذن من الله تعالى. لذك نهى الله تعالى رسوله صلى الله عليه وسلم ان يكون كصاحب الحوت في حِدّة وقله صبره
قال تعالي
(فاصبر لحكم ربك ولاتكن كصاحب الحوت)
ولما قوم يونس راؤ علامـ.ـا.ت العـ.ـذ.اب وايقنوا نزوله عليهم تابوا الي الله، ويتوسلون اليه، ويتضرعون له، فكشف الله بحوله ورحمته العذ"اب عنهم فقال تعالي
(فلولا كانت قرية آمنت فنفعها إيمانه الا قوم يونس لما آمنوا كشفنا عنهم عـ.ـذ.اب الخزي في الحياه الدنيا ومتعناهم الي حين)
دا حال قوم سيدنا يونس لكن فين يونس في الوقت دا؟
عاصي. في بطن الحوت
رحمه. عندك حق
لما خرج سيدنا يونس من نينوى اقبل على قوم فركب معهم في السفينه. لما وصلت بيهم لعرض البحر. تمايلت السفينه واهتزت فلم يجدوا سبيلا للخلاص الا ان يلقوا باحدهم في البحر؛ تخفيفا لحمل السفينه
فاقترعوا على من يلُقي بنفسه في البحر. فخرج سهم يونس عليه السلام فالتمسوا له الخير والصلاح ولم يحبذوا ان ير"موا به في البحر فقرروا القرعه تلات مررت لكن سهم الله نفذ فلا مفر منه يا أحبائي كان امر الله أن يكون يونس هو المختار
فلم يجد سيدنا يونس عليه السلام الا ان يلقى بنفسه في البحر وظن ان الله تعالى سينجيه  وبالفعل فقد اقبل اليه الحوت الذي أرسله الله له. فلتقمه
لما صار سيدنا يونس في بطن الحوت ظن انه ما"ت لكنه حرك يديه وساقيه فتحرك، فسجد لله تعالى. شاكر داعيا بأن يحفظه فلم تك"سر له يد او قدm وبقي في الحوت ثلاث ايام وبقي دون أن يصيبه مكروه. كان بيسمع أصوات غريبه لم يفهم منها شي فاوحي الله تعالى اليه انها تسبيح مخلوقات البحر
فاقبل هو ايد يسبح الله قائلا
(لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين)
ثم بعد ذلك امر الله تعالى الحوت بأن يقذف بسيدنا يونس
فقذف به على اليابسه فانبتت عليه شجره يقتين يستظل بها وياكل من ثمرها حتى نجا
عاد يونس الي نينوى بعد ذلك حيث قومه فوجدهم مؤمنين موحدين بالله تعالي
وهم على حال من الصلاح
فقالي تعالي
(وارسلناه الي مائه الف أو يزيدون*فامنوا فمتعناهم الي حين)
رحمه بتنهيده طويله. بلاش الاستعجال يا عاصي انا معرفش بقولك كدا ليه لكني عايزه اساعدك
عاصي باستغراب. انا رايح الشركه
رحمه. عاصي اخر حاجة عايزه
عاصي باستغراب البـ.ـنت دي. ايه
رحمه. ملك المو"ت ينظر لك ٣٦٠ نظره في اليوم وهو ينتظر امر الله ليق"بض روحك بلاش عشان خاطري تخلي اخر نظره وانت على معص"يه
عاصي مردش ومشى وهي اتنهدت براحه
...............
جو الثريا
ثريا هانم. قاسم انت وناهي هتروحوا البلد تقضوا وقت لطيف وتصالحها
قاسم بتافف. ثريا هانم انا قالت لحضرتك اني مش هرجع لناهي
ملاك بابتسامه جميله. القهوه يا ثريا هانم
ثريا. حطيها واخرجي
ملاك حطيتها وخرجت وهي متجاهله النظر له أو بمعنى أصح خايفه حتى تبص له بقى شبح بالنسبة ليها
قاسم. انا مواقف بس بشرط
ثريا بسعاده. موافقه
قاسم. ملاك هتيجي معانا تنضف البيت وتساعدنا هناَك
ثريا هانم بعصبيه. قاسم طلع البت دي من دmاغك بدل انت عارف اني ممكن اذيها
قاسم بغـــضــــب. حاولي بس تقربي منها وصدقيني هتخسري كتير يا هانم وكلامي هيتنفذ وملاك هتبقى معايا
ثريا بغـــضــــب وصل قمته. بتكرر نفس غلطه عثمان الرشيدي وانت عارف نهايته كانت ايه.
قاسم ببرود. ايه هتق"تلني زي ما قت"لتيه. ايوه يا هانم انا عارف انك السبب في مو"ت عثمان الرشيدي وانتي كمان السبب في مو"ت اياد الطفل اللي معداش عمره شهور
قت"لتي عثمان باشا عشان حب بـ.ـنت فقيره وسابك انتي.
وقت"لتي إياد اللي عنده شهوره ولابستيها للبـ.ـنت اللي اسمها رحمه عشان فضيحه رغد هانم متنكشفش وأنها عملت علا"قه مع واحد غير جوزها عاصي بيه
انا اكتر واحد عارف بلوى العيله دي. اللي في الاخر هتوصلنا كلنا للجحيم. عيله الرشيدي ملعو"نه 
ههههههههه ومع ذلك انا مش خايف. اقولك حاجة انا ممكن اكرر  نفس اللي عمله عثمان باشا واسيب ناهي واروح لملاك اللي ملهاش ذنب في اي حاجه غير بس انا عايز العب نفس اللعبه القديمه اللي بسببها انتي قت"لتي ابويا والبـ.ـنت اللي حبها ياترى بقى لما عاصي ودياب يعرفوا انك انتي اللي قت"لتي ابونا هيعملوا ايه يا والدتي. فوقي يا ثريا هانم احنا في ٢٠٢٢ مش ايام السلاطين.
و ملاك هتيجي معايا البلد وذا اخر كلام عندي 
وسابها ومشى وهي متـ.ـو.تره انه عارف كل حاجه
لكن ماخفايا كان اعظم وأسرار عائله الرشيدي خزان من الذ"نوب ترى أن جاء عشق أيمحي العشق تلك الذ"نوب التي ارتكبها الأجداد ام هل سيعـ.ـا.قب عليها الأحفاد؟
وهل الأحفاد سيتغيرون قبل أن تأتي مشيئه الله؟
ترى سيصالحون ما ارتكبوا من أخطاء قبل فوات الأوان؟ 
محدش يحكم عليها لسه في أولها
جايز مش اللي انتم متعودين عليه لكنه قريب بعض الشي للحياه
تاني يوم ملاك واقفه في المطبخ وهي بتفكر في تصرفات قاسم الغريبه معها
رحمه بابتسامه جميله. صباح الخير
ملاك. احم صباح النور تومري بحاجه يا هانم
رحمه ببساطه راحت فتحت التلاجه وبتطلع لبن
ملاك. رحمه هانم مينفعش كدا
رحمه. هو ايه اللي مينفعش
ملاك. وجود الهوانم مش مسموح بيه في المطبخ دي قواعد قصر الرشيدي
رحمه بابتسامه جميله. بس انا بحب اجهز حاجتي بنفسي ومتخافيش انا منظمه جدا مش هبهدل الدنيا
ملاك. غريبه
رحمه. اصدك ايه
ملاك. انتي مختلفه عن أهل القصر دا يعني مثالا حساكي طيبه مش شبهم
رحمه بهدوء. الحياه قدر. وقدري اني ادخل البيت دا واعيش مع أهله بس انا ليا طبعي بحترمه بس ايه حكايه القر دا حساه الناس فيه مطصنعين مش على طبيعتهم
ملاك. ياه القصر دا عمره سنين اسمع ان عدي عليه أمراء وملوك باشوات وكل اللي دخلوه مراكز في البلد. اهل القصر دا متصنعين ايوه فعلا قصر الرشيدي اقدm قصر موجود في اسكندريه كلها لو بصيتي على الجدرانلو شفتي الانتيكات هتحسي فعلا ان اهله متصنعين زي التحف اللي موجوده فيه لازم يرسموا ضحكه فيها وقار أدام الكل بيتجوزوا بنات البشوات ويتسلوا ببنات الناس الا شخص واحد عثمان باشا الرشيدي اسمع انه كان مختلف عن الكل كان طيب وحنين وبيحب الحياه اتجوز مدام ثريا وخلف منها تلات ولاد قاسم بيه وعاصي بيه ودياب بيه وبعد كدا تـ.ـو.في في حادثه عربيه كتير بيقولوا انها مكنتش حادثه وكانت جريمه قت"ل بس ايا يكن الموضوع دا اتقفل من سنين طويله
رحمه. تاب و رغد مرات عاصي ايه وضعها
ملاك. والله هي زمان كانت مغــــروره ومتكبره قبل جوزها من عاصي بيه لكن بعد جوازهم اتغيرت بسبب احم
رحمه. اتكلمي
ملاك. بسبب علا"قات عاصي بيه الكتير وهي بدأت تشك فيه وكدا بعد مده بقيت تسهر وتخرج و حصل بعد كدا حملها في إياد ابنها الله يرحمه و الحمل دا عمل مشكله كبيره وانا مقدرش أخوض في أعرض حد المهم بعد مو"ت إياد في حادثه اتغيرت تمام وبقيت دايما تعيسه وزعلانه
رحمه بحـ.ـز.ن. احكيلي عن اياد
ملاك. إياد طفل عنده شهور مدام رغد في يوم وفاته كانت سايبه مع المغربيه بتاعته وخرجت بيه واللي عرفته انها سابت العربيه بتاعته وجيت عربيه عدت الطريق بسرعه وخبطته
رحمه. هي رغد فين
ملاك. عاصي بيه حابسها وهي مبتخرجش وتقريبا قربت تجنن بسبب اللي حصل
رحمه. مين اكتر واحد قا"سي في الأخوات التلاته
ملاك لسه هتتكلم بلعت ريقها بصعوبه وهي شايفه واقف وراء رحمه
رحمه اتدير لقيته وراها
قاسم. شكلك مهتمه بالعيله دي اوي يا رحمه هانم
رحمه بجديه. مش المفروض بقيت واحده منها حتى لو مؤقتا
قاسم بخبث. بس فعلا عاصي عرف يختار مزه اوي الصراحه
رحمه بقوه. قاسم بيه احترم نفسك انا لحد دلوقتي بتعامل معاك باحترام
قاسم ضحك بخبث ووجه كلامه لملاك. جهزي نفسك هتيجي معايا البلد
ملاك. انا! بس انا عندي كليه
قاسم بغـــضــــب مشبوه بالغيره. ولا وحشك الواد زميلك دا كمان افهمي انتي هنا مجرد خدامه والله اقوله يتنفذ
ملاك دmـ.ـو.عها نزلت ووطت راسها وسكتت
رحمه بعصبيه. ما تحترم نفسك يا استاذ ايه قله الذوق دي
قاسم بصلها بحده وفي لحظها شـ.ـدها من خصرها رحمه فتحت عنيها بصدmه
قاسم بحده ووقاحه. بت انتي. انتي هنا مجرد واحده تحمل وكلها كم شهر وهنرميكي برا الثريا يعني متعيشش في الدور واحترمي أسيادك اصلا بصراحه بفكر بعد ما عاصي ياخد اللي هو عايزه اشوف نفسي يومين ومتخافيش هبسطك وانا وعاصي اخوات ومفيش بينا مشاكل في المواضيع دي
رحمه بصدmه وبحركه سريعه ضر"بته تحت الحزام وزقته بكل قوتها. اسمع يا ابن الرشيدي انا الدكتوره رحمه عبد الحكيم دكتور الأطفال مخ واعصاب بس مش طفله تضحك عليها ومش انا الس"ت اللي تقبل تمشي في الغلط وصحيح انا معايا حزام اسود في الكاراتيه وواخده مركز في الكونغ فو فمتحاولش تقربلي مره تانيه والا هتنـ.ـد.م
سابته وخرجت وهو مصدوم من جرائتها
قاسم بحده. جهزي نفسك انا وانتي وناهي هنسافر البلد يومين
ملاك بخــــوف . حاضر
عل السفره
عاصي. رحمه اجهزي هوصلك المستشفي
ثريا هانم. عاصي بيه افرض الصحافه شافتكم سوا ونشرت صوركم هتقول ايه؟ انا مش عايزه فضايح
رحمه مسكت الشوكه بغـــضــــب وكانت عايزه تغر"زها في رقبه الدوليه الارشانه دي
عاصي بتفكير. عندك حق يا ثريا هانم
ثريا ابتسمت بخبث وهي بصله لرحمه اللي مكنتش متوقعه منه حاجه اصلا لأنها عارفه ان دي كلها مجرد لعبه وأنها مش مهمه بالنسبه له
رحمه. بعد اذنكم
طلعت اوضتها ولابست بنطلون ابيض و بلوزه ورديه طويله ورفعت شعرها ديل حصان واخدت شنطه طويله ونزلت
وراحت المستشفى
في المستشفي
دخلت بثقه وسط نظرات الكل ليها وأنها البـ.ـنت اللي جوزها رفع عليها قضيه ز"نا اتنهدت ودخلت
وراحت للمدير
رحمه. ممكن ادخل
دكتور وحيد. طبعا اتفضلي يا بطله
رحمه. وحـ.ـشـ.ـتني يا عمي
وحيد. المستشفى ضلمه من غيرك والأطفال بيسالوا عليكي
رحمه. واديني رجعت اااههه بعد كل اللي حصل
وحيد. سامح اترفد من المستشفى يا رحمه
رحمه. بس اللي عمله فيا د"مرني يا عمي وك"سرني اوي ساح اكتر حد حبيته وطلع ميستهلش
وحيد. اكيد ربنا شيلك حد احسن متقلقش ربك مبيظلمش حد
رحمه بابتسامه جميله. عندك حق ممكن بقى استلم شغلي الولاد وحشوني اوي عايزه اطمن عليهم
وحيد. طبعا اتفضلي
...........
بعد ساعات طويله
قاسم وملاك وناهي خطيبت قاسم وصلوا بيت ريفي جميل
جيت عليهم ست عجوز باين عليها الوقار
قاسم بحب اول مره تلاحظه ملاك. دولي وحـ.ـشـ.ـتني اوي اوي
وداد جدته بطيبه. يا بكاشه لو وحشتك كنت جيت من بدري انت وعاصي ودياب نسيتوا جدتكم واضح ان ثريا هانم نسيتكم وداد
قاسم. هو حد يقدر ينسكي انتي قلبي يا جميل
وداد. طب بس بس مش تعرفنا على ضيوفك
قاسم. دي ياستي ناهي خطيبتي
ناهي ببرود. هاي
وداد. هاي ورحمة الله وبركاته
قاسم. ودي ملاك خدامه في القصر
ملاك كل مره تحس باهانه كرامتها من الكلمه دي لكن بتبسم بهدوء. مدام وداد سمعت عن حضرتك كتير وكنت أتمنى اقبلك
وداد بحب. والله انتي جميله ايه رايك تساعديني اطلع اوضتي ونتكلم شويه
ملاك. انتي تومري
في اوضه وداد
وداد. بس ايه رايك في المكان هنا مش بالذمه احلى من قصر اسكندريه
ملاك بطيبه. فعلا المكان هنا جميل
وداد بحكمه. متزعليش من قاسم يا بـ.ـنتي انا عارفه انه دايما يبان مغــــرور وقا"سي لكن صدقيني سوا دياب او قاسم او عاصي التلاته جواهم حته بيضا بس هنعمل ايه بقى في ثريا هانم
هي اللي علمته القسو"ه
ملاك. تحبي اساعدك في حاجه
وداد. لا با حببتي انزلي انتي اتفرج على المكان اكيد قاسم مشغول مع البـ.ـنت خطيبته دي وانتي اتفرحي براحتك الجنينه هتعجبك اوي
ملاك. شكرا
ملاك خرجت وهي بتتسحب بتـ.ـو.تر وخــــوف اتنهدت براحه لما مش لقيتهم موجودين وقررت تطلع تتفرج على المكان
وقفت تتأمل الكان باعجاب القصر الريفي المحاط بالاشجار من كل مكان وممتده على مرمى البصر مداخله مع حدائق فاكهه والتي تمتد لمئات الافدنه
بصت للمكان بخــــوف. قاسم اكيد اخد الحيزبونه دي ودخلوا يرتاحوا والله انا مش فاهمه عجبه فيها ايه وهي معرقبه كدا اووفف
بصت للجنينه وابتسمت وقررت تدخلها مر حوالي نصف ساعه وهي تتوغل داخل الحديقه وترى أشجار الفاكهه الجميله
لتضحك وهي ترى أشجار المانجو المثمره تقفز وتحاول ان تجلب واحده لكنها قصيره
ملاك بزهق. يوه ذا انتي فاكهه رخمه صحيح
صرخت بخــــوف وهي تشعر بيد تمتد حوالي خصرها ترفعها بسرعه الي أعلى لتجد نفسها فوق صهوه حصان ينطلق بسرعه وضهرها ملتصق بصدر قوي كالحجر
لي تملكها الغـــضــــب عند رؤيته يحتضنها
قاسم بمرح. ولا تزعلي يا ستي وادي احلى مانجيه لاجمل لوكه في الكوكب
ملاك وهي بتحاول تشيل ايديه من على خصرها . استاذ قاسم لو سمحت سيبني ارجوك
ابتسم قاسم بخبث وهو يفك يديه من حوالها. وادي أيدي شلتها
لتصر"خ بقوه وهي تلف يديها حول رقبته وتتمسك به بخــــوف من ان تقع. هقع هقع
ابتسم بغــــرور وهو يمد يديه حولي خصرها ويضمها اليه اكثر واكثر
ملاك بخــــوف. قاسم بيه انت عايز مني ايه متسبني في حالي حـ.ـر.ام عليك
قاسم متكلمش وقف الحصان ونزل ونزلها
ملاك بزهق. مترد عليا يا بني آدm انت عايز مني ايه
وجدته يمسك بيديها ويتجه ناحيه صخره كبيره يجلس عليها ويشـ.ـدها ويجذبها اليه لتقع على ساقيه وتشعر بيديه تلتف حول خصرها وكأنه يكبلها وبيديه الأخرى يرفع وجهها الجائف اليه وهو يهمس فوق شفتيها بحنان تشعر به لأول مره
. ايه رايك ناكل سوا
ملاك بغـ.ـيظ. مش عايزه اكل
قاسم بخبث. ولا انا كمان ونفسي اعمل حاجه تانيه
لتبلع ريقها بصعوبه وهي تراه يقترب منها
ملاك بسرعه. ناكل ناكل انا حسه اني جعانه اوي
مال عليها قاسم وقب"لها فوق شفتيها برقه لتنصدm ويتملكها الخــــوف
ملاك بتـ.ـو.تر. قاسم بيه مينفعش كدا انت بتعاملي وكأني.. كاني
ثم صمتت بتعب
قاسم بجديه. ملاك مفيش داعي لخــــوفك دا انا عمري ماهاذيكي ياستي هنتغدا سوا وافرجك على المكان وبعدين هنمشي
ملاك بتـ.ـو.تر. تاب ممكن تخليني اقعد على الأرض بلاش قعدتي كدا
قاسم بمشاكسه. اصدك في حـ.ـضـ.ـني
بلعت ريقها وهي متـ.ـو.تره من تقلباته. ايوه
قاسم. انا مرتاح كدا ياستي
ملاك.قاسم بيه لو سمحت
قاسم بتوهن. انا اسمي قاسم مش قاسم بيه
ملاك. لا طبعا مينفعش حضرتك متنساش انا مجرد خدامه في قصر الرشيدي
قاسم بحنان. تاب افتحي الشـ ـــفــايـــ ـف الحلوين دول
ملاك بصدmه. افنـ.ـد.م
لتتفاجا به يضع الطعام في فمها
ملاك. قاسم بيه لو سمحت مينفعش كدا
قاسم وهو بيقرب منها. انا بحبك يا ملاك
ملاك بصدmه اكبر. ايه؟
ليقترب اكثر منها وهو يق"بل شفتيها بتلذذ وهي بلا وعي مستسلمه حتى كاد ان يتماد وهو يضع بص"مته على عنقها وهي لا تعي حقيقه ما وراء ذلك الوجه
قاسم بضحكه خبيثه زقها وقعها. اتأكدتي بقى انك ر"خيصه وبحركه بسيطه ممكن اجيبك تحت رجلي وبمزاجك وبكلمتني حلوين تبقى بين احضاني وبرضاكي. على فكره انا كان ممكن اتماد واخدك لحد اوضتي لكن ماليش مزاج
ملاك دmـ.ـو.عها نزلت تلقائيا وجريت من ادامه وهي بتعيط
قاسم لنفسه. غـ.ـبـ.ـي غـ.ـبـ.ـي. عايز ثريا هانم تعمل فيها زي اللي عملته في مرات ابوك
في السكن الجامعي لكليه الطب
شروق. حور احنا لازم نعرف مين الحيو"ان اللي عمل كدا. اكيد نواره تعرفه. انا اصلا ماسكه نفسي عنها بالعافيه وبعدين كل متعدي على اوضتنا تقعد تلقح بالكلام
حور بقيت شاحبه وضعيفه جدا دايما بتعيط وهي مش فاكره حاجه
حور بتعب. انا بكر هروح الكليه اسحب ورقي وارجع الصعيد وربنا يتولني برحمته او ابويا يقت"لني
شروق قعدت جانبها وبقيت تعيط هي كمان وحـ.ـضـ.ـنتها
عند نواره
نواره بغـ.ـيظ. عايزه انشر الفيديو دا من غير ما حد يعرف ان انا اللي نشرته
شاب. وماله يبقى ننشره من رقم متشفر بس بصراحه صحبتك دي مزه اوي بس انتي بنكر"هيها كدا ليه
نواره بغل. عشان دايما حاطه توب الشر"ف وأنها البت الملتزمه حبيت اف"ضحها وبعدين دا انا قبضت من وراها عشر تلف يعني من حقي ابعها و دلوقتي عايزها تتف"ضح في الجامعه
عند دياب
دياب. عرفت هي مين؟
معتز. حور الشرقاوي بـ.ـنت عيله كبيره في الصعيد. اللي عرفته انها مخطوبه لابن عمها فهد الشرقاوي وفرحهم بعد الدراسه الترم دا. وان دي كانت أول مره تسهر فيها بالعكس كل اللي يعرفها يشهدلها باخلاقها في تانيه طب
دياب بضحكه سخريه. أخلاقها هههههههه
في اوضه ملاك
قعده بتعيط وهي مخـ.ـنـ.ـوقه من نفسها  قاسم ومن احساسها ناحيته
ملاك بو.جـ.ـع. غـ.ـبـ.ـيه غـ.ـبـ.ـيه بتحبيه وانتي عارفة انه بيتسلي ايوه بحبك يا قاسم بس دلوقتي اكتشفت اني كنت غـ.ـبـ.ـيه وهو كل اللي عايزه انه يتسلي
جالها اتصال من عز زميلها
ملاك بتنهيده. الو ازايك يا عز
عز. مال صوتك يا ملاك انتي معيطه؟
ملاك. لا ابدا انا كويسه متقلقش عليا المهم في ايه
عز. مردتيش عليا انا بحبك يا ملاك
ملاك. عز احنا اخوات ودا اللي كنت عايزه اقولهولك المره اللي فاتت
عز بغـــضــــب ووقا"حه. ولا عشان قاسم الرشيدي اوعي تكوني هبله يا ملاك دا عايز يتسلى مش اكتر وبعدين انا كمان غني غني جدا وانتي عارفه عيله الدmنهوري وانا الوريث الوحيد ليها انا بحبك يا ملاك قولي اه وانا هتجوزك وابعدك عنه وعن الشغل دا خالص انتي ووالدتك
ملاك بصدmه. عز انت بتتكلم معايا كدا ليه. احنا صحاب واخوات مش اكتر وانا بحترمك إنما اكتر من كده مفيش وثانيا انا مفيش حاجه بيني وبين قاسم بيه ياريت تكون فاهم دا
عز. يعني دا آخر كلام عندك
ملاك. امم انا مش فاهمه حاجه انت عايز ايه يعني يا عز
عز. عايز اتجوزك بحبك وعايز اتجوزك بس يعني انا لسه بدرس وكدا فعلتي هترفض الموضوع فاحنا هنتجوز  عـ.ـر.في لحد ما اتخرج واقدر أعلن جوازنا ومتخافيش هجيب لك بيت خاص بيكي عشان تبقى بعيده عن عيله الرشيدي
ملاك بو.جـ.ـع. انتم ازاي كلكم حيو"انات كدا عز مش عايز اشوف خلقتك في اي مكان ولو شفتني صدفه ياريت متجيش تسلم عليا
وقفلت معه وعملتله بلوك من كل وسائل التواصل
ملاك لنفسه. كلهم كدا يا ملاك. كل واحد عايز منك حاجه وفاكرينك ر"خيصه لكن قسما برب العزه هيجي يوم اللي يعرفوا فيه قيمتك وأولهم قاسم بيه الرشيدي
عند عز
عز. اكيد ابن الرشيدي اللي مالي دmاغها بس مش هسيبك له
كلم حد
عز بغـــضــــب. عايزك تجهز اللي قلتلك عليه
شخص بخبث. تؤمر يا باشا
عز. عايزك اول ما تخلص تبعتله الصور
الشخص. بس التمن غالي
عز. ميهمش بس مش عايز غلطه
الشخص. تمام
اول درس مفيش حاجه اسمها زميلي وصحبي في الكليه واحترامي لكل الشباب اللي هيقروا. اوعي يا بـ.ـنت الحلال تصحبي هقالها الف مره البـ.ـنت لولوه غاليه اوي والطريقه دي بتر"خصي نفسك ايا كان الموضوع بسيط من ناحيتك فأنتي مش ضمنه الطرف التاني
............
في المستشفي
رحمه دخلت اوضه الأطفال
رحمه بابتسامه جميله. انا رجعت
كل اللي في الاوضه جريوا عليها وحـ.ـضـ.ـنوها
رحمه. وحشتوني اوي اوي عاملين ايه يا ابطال
معاذ مريـ.ـض كا.نسر. رحمه وحـ.ـشـ.ـتني كتتتتتتييررر
يوسف. لا انا اكتر
بـ.ـنت جيت من برا وهي بتجري على رحمه. رحمه رحمه
رحمه بسعاده. جودي حببتي حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي
جودي. عشان كدا مجتيش خالص احنا زعلانين منك كتير
رحمه بهدوء. بس انا كانت في مشكله وعشان كدا معرفتش اجاي
صقر. بس حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي
رحمه بصدmه. دكتور صقر
صقر بابتسامه هاديه. المستشفى كانت ضلمه من غيرك. مبسوط انك و.جـ.ـعتي
رحمه بابتسامه جميله. وانتم كمان وحشتوني اوي
صقر. ايه رايك نشرب قهوه في الكافتيريا
رحمه بتـ.ـو.تر. بس
صقر. مبسش انا فسخت خطوبتي من دكتوره سلمي
رحمه. ليه يا صقر طب ثواني
ولاد هاروح انا واونكل صقر نمر على الاوض وهيرجعلكم
في الكافتيريا
صقر. عامله ايه دلوقتي
رحمه. كويسه بس ليه سبت سلمي وانت بتحبها
صقر. حتى لو بحبها انا وهي مش شبه بعض عشان كدا كان لازم ننفصل
رحمه. ايه اللي حصل في المستشفي الفتره اللي فاتت
صقر. توقعاتنا كانت صح وفي حاجه غلط بتحصل انتي نزلتي لبنك الد"م
رحمه. لا لسه ملحقتش
صقر. المشكلة مش بنك الد"م بس وتلاجه الأعضا.ء والدوا اللي هيتوزع على المستشفيات الحكومية الموضوع اكبر من ما كننا متخيلين يا رحمه
رحمه بصوت وا.طـ.ـي. المفروض هنعمل ايه؟
صقر. لازم نوصل لدليل ع اللي بيحصل في المستشفي ونوصل للنائب العام
رحمه. يبقي احنا لسه في أول الطريق والموضوع شاكله هيطول
صقر. انا هحاول اخد عينه من الدوا الجديد واحللها وانتي عليكي بنك الد"م و تلاجه الأعضا.ء هندورلها على حل
رحمه. اوكي بس انا خايفه ننكشف
صقر. اهدي عشان نقدر نوصل للحقيقة بدل ما المصيبه تحصل ومش لازم اي حد ياخد خبر باللي عرفنه ايا يكن مقدار ثقتك فيه
رحمه وهي بتقوم. اوكي هطلع اشوف الاولاد اللي برا وانت فكر في موضوع سلمي
انتهى اليوم
بدون اي حوادث اخري
في كليه الطب
بتدخل حور اللي باين عليها الهزلان والشحوب
استغربت نظرات الكل ليها وهمسهم عليها
بـ.ـنت. اهلا بالخضره الشر.يفه
حور بتعب. افنـ.ـد.م
بـ.ـنت تانيه. مستغربه ليه ولا السهر في الكبا.ريهات والر.قص لحس دmاغك
شروق جيت بسرعه عليهم وبقيت تبعدهم عنها
حور بو.جـ.ـع . هو في ايه؟ في ايه يا شروق انا مش فاهمه حاجه
شروق. مفيش يا حور تعالي نرجع السكن ونبقى نيجي تاني
بـ.ـنت. عايزه ت عـ.ـر.في في ايه. في ان فض"حتك انتشرت
حور وشها أصبح شاحب شحوب المو.تي وهي بتفكر هما عرفوا ايه
حور. انتي بتقولي ايه وازاي تتكلمي معايا كدا
البـ.ـنت. متبطلي الشويتين دول بقى مش دي انتي
ووراتها فيديو ليها لما كانت بتر.قص في البـ.ـار ونواره صورتها
تاني نصيحه اوعي تثقي في حد غير لما تعيشي في تفاصيل حياته وتتاكدي انه بيتمنلك الخير
يعني نواره بسببها حور ضاعت
حور دخلت الكليه وهي بتجري وتعيط ومنهاره ووصلت لمكتب دكتور محمد عميد الكلية
دكتور محمد. ادخلي يا حور
حور بتعب. لو سمحت يا دكتور كنت جايه اسحب ورقي من الكليه
محمد بخبث. ليه كدا يا حور. لو عشان الصور اللي انتشرت دي متقلقيش انا اقدر امسحها خالص بس انتي توفقي
حور بتعب. اوفق على ايه
محمد بشهو"ه وهو بيقرب منها. انتي هتستعـ.ـبـ.ـطي يا روحمك ما انتي عارفه انا اصدي اي
وفجأه شـ.ـدها من خصرها
حور بغـــضــــب. ابعد عني يا حيو"ان
بقي يحاول يبو"سها بالغـ.ـصـ.ـب لحد ما فقدت الوعي
شالها وحطها على إلانتريه وبدأ يقفل كل الشبابيك و بصلها بحقا.راه
لكن فجأه الباب اتك"سر و دخل شاب
العميد بتـ.ـو.تر. انت مين؟ وازاي تدخل هنا بالطريقه دي
دياب ببرود قل.ع جاكيت البدله ورمه على الارض
دياب. كنت عايز تغت.صب مراتي يا ابن ال.....
وانهال عليه بالضر"ب حتى فقد وعيه وكان وشه كله د.م
شروق كانت مش فاهمه حاجه لكن جريت على حور
شروق. حور حور فوقي لو سمحتي
 دياب بدون مقدmـ.ـا.ت شال حور وخرج من المكتب ومن الكليه كلها وسط نظرات الكل له وتواعده للعميد
حطها في عربيته
دياب. اطلع
السواق. على قصر الرشيدي؟ 
دياب. لا على شقه لا استنى
بعد تفكير
اطلع علي المستشفى
بعد مده في المستشفي
دياب ببرود. هي عامله ايه دلوقتي
دكتوره. ساعه بالكتير وتفوق متقلقش بس واضح انها اتعرضت لاجهاد كبير الفتره اللي فاتت عشان كدا محتاجه راحه
دياب بغــــرور. تمام اخرجي دلوقتي
الدكتوره. احم تمام
في القصر الريفي
ملاك صحيت بنشاط قامت وجهزت  وبعد شويه نزلت
قاسم كان نازل هو وناهي
ملاك اتغاظت لما شافته حاطط ايديه على خصرها وشكلهم مبسوطين قررت تجاهله ونزلت
ملاك ببرود. صباح الخير قاسم بيه صباح الخير ناهي هانم
وسابتهم ونزلت
قاسم لنفسه. واضح ان خطتي ماشيه صح وبص لناهي باشئمزاز وبعد عنها
ناهي بغـــضــــب . في ايه يا قاسم انت ساعات بتبقى بحالات
قاسم ببرود. وعايزه ايه يعني
ناهي يغـــضــــب. قاسم انت في حاجه بينك وبين البت الخدامه دي
قاسم ببرود. وانتي مالك وبعدين معروفه ان أحفاد الرشيدي مش بيفضلوا مع وحده بس فاظن ثريا هانم مفهماكي دا كويس
وسابها ونزل
ناهي لنفسها. بقى كدا يا قاسم تمام اوي والخدامه دي انا هعرف شغلي معها كويس
عند عاصي
رحمه صحيت وحست بحاجه مكبلها لتشعر بيديه تضمها اليه بقوه بصتله باستغرب وبدون وعي رفعت ايديها وبتحركها على ملامحه اللي اقل ما يقال عنها انه وسيم جدا كباقي أفراد عائله الرشيدي
رحمه. انت بقى ايه حكايتك وحكايه العيله دي.
عاصي وهو بيدير ليها ووشه في وشها ولسه مغمض عنيه. بلاش تحاولي ت عـ.ـر.في حاجه عن عيله الرشيدي والا هتتمسي بنارهم
رحمه حاولت تبعد لكنه لسه حـ.ـضـ.ـنها بيفتح عنيه وبيبان اد ايه وسيم عن قرب
رحمه بابتسامه جميله وطيبه. لون عينك حلو اوي
عاصي بابتسامه جانبيه . تاب ما انا عارف
رحمه. احم انا اسفه بعد اذنك
جيت تقوم عاصي شـ.ـدها تاني من خصرها ووقعها جانبه.
رحمه بخــــوف. في ايه
عاصي. انا لحد دلوقتي مقربتلكيش ومش عايز اتهور عليكي
رحمه. اصدك ايه
عاصي. يعني متحاولش ت عـ.ـر.في حاجه متخصكيش يا رحمه والا صدقيني هتتاذي
رحمه بهدوء. مين اللي هياذيني
عاصي. في الدنيا دي توقعي الخيا.نه من اقرب الناس ليكي
رحمه. اصدك ايه
عاصي لسه هيرد في صوت خبط جـ.ـا.مد ع الباب
عاصي ببرود. مين؟
ثريا هانم بعصبيه. انا يا عاصي بيه عايزاك حالا
عاصي ببرود. معاد الفطار لسه فاضل عليه نص ساعه ياريت تتفضلي ع جناحك يا ثريا هانم
رحمه باستغراب لنفسها. هما ازاي عايشين كدا بيه وهانم ولا كأنهم ام وابنها ياترى ايه وراكم يا عيله الرشيدي حاسه ان الوليه اللي اسمها ثريا دي وراها مصايب يارب استودعك نفسي فاحفظها يا الله
رحمه. انا هقوم اجهز عشان المستشفي
عاصي اخد شاور وطلع بعد كدا رحمه واقفه أدام المرايه بتسرح شعرها وبتظبط شكلها النهائي كانت جميله جدا وخصوصا شعرها البني الطويل عاصي واقف مبتسم ابتسامه جانبيه وهو بيتفرج عليها
عاصي لنفسه. فوق يا ابن الرشيدي متنساش رغد هانم وثريا هانم عملوا ايه. ياترى انتي كمان زيهم. هتتو.جـ.ـع لو صدقت برائتها فوق يا عاصي
عاصي ببرود. خلصتي
رحمه. اه
عاصي فتح الباب ونزل وهي وراه
عاصي. صباح الخير ثريا هانم
ثريا بوجه لا يبشر بالخير. عاصي انت أعلنت جوازك من البتاعه دي
عاصي ببرود. وليه هعمل كدا
ثريا وهي بتحط الجريده ادامه. زواج رجل الأعمال الأكثر شهره عاصي عثمان الرشيدي من الدكتوره رحمه عبد الحكيم
دكتوره أطفال ولكن عليها قضيه ز"نا من زوجها السابق
ثريا بغـــضــــب. الخبر موجود في كل الصحف ناوي على ايه دلوقتي
عاصي ببرود. هنعمل حفله كبيره وأعلن جوازي انا ورحمه
ثريا بعصبيه . طلقها يا عاصي
عاصي بابتسامة جانبيه. ثريا هانم انا مش صغير عشان اخد أوامر منك
وسابها وخرج وراح
 فرع  الشركه الرئيسي
رحمه مسكت شنطتها وخرجت
لكن بعد شويه رجعت بهدوء
رحمه. ازاي انسى الملف دا
سمعت صوت ثريا هانم بتزعق لحد انسحبت ناحيه المكتب وواقفه تتصنت 😂
ثريا بغـــضــــب. عايز ايه يا فاروق مش وقتك
فاروق. اعمل ايه في الطفل دا
ثريا بغـــضــــب. اقت"له انا اصلا مش مصدقه انك تلعب عليا اللعبه دي لو عاصي عرف ان إياد لسه عايش وان احنا السبب في اللي حصل هيقلب الترابيزه على الكل
رحمه واقفه برا مش مصدقه اللي بتسمعه
ثريا. اقولك دا برده من عيله الرشيدي ار"ميه في ملجأ كدا كدا كلهم فاكرين ما"ت وانا مكنتش هسيبه عايش ووا.سخ اسم العيله عشان بـ.ـنت منها عملت علاقه مع واحد غير جوزها وكويس اني عملت كدا والا عاصي كان ممكن يتجنن ويقت"له ويق"تل رغد
فاروق بخبث. ماشي يا ثريا بس انت وحـ.ـشـ.ـتني اوي اوي
ثريا بضحكه. اسكت يا فاروق بقى احنا كبرنا
فاروق بخبث. اومال ولادك فين؟ لو فاضيه مـ.ـا.تيجي انا لوحدي في الشقه
ثريا. دياب مختفي وعاصي في الشركه وقاسم في البلد
فاروق. خالص بقى تعالي ننبسط شويه
ثريا. وماله مسافه السكه وهجيلك وبعدين عايزين نشوف موضوع اللي اسمها رحمه دي. عاصي هيعلن جوازهم
فاروق. منتظرك يا قلبي
رحمه بسرعه جريت ودخلت المطبخ أقرب حاجه ليها وواقفه مصدومه وبقيت تعيط وهي شايفه ادامها العيله الغريبه دي
ولكن رحمه ما خفي كان اعظم
رحمه لنفسها. يعني اياد عايش اومال مين الطفل اللي انا خبطته بالعربيه. بس لو إياد عايش فعلا هو فين. والست دي وراها ايه. وياتري ولادها يعرفوا حقيقتها اااههه ياربي
اعمل ايه؟ ارقبها!!
رحمه بدmـ.ـو.ع. العيله دي وراها بلوى كتير اوي ارقبها
لكن جيلها اتصال بسرعه طلعت موبايلها ووطت الصوت
رحمه. الوا ايوه يا صقر في ايه
صقر بصوت عالي وزعيق . رحمه تعالي المستشفى حالا جودي لازم تدخل عمليات وحالتها خطيره تعالي فورا
رحمه. تمام انا حالا وهكون موجوده المهم سيطر على الحاله
صقر. المشكله في بنك الد.م هنعمل ايه اكيد هنحتاج نقل د.م  وانا وانتي عارفين ان اكيد في مشكله في أكياس الد.م اللي موجوده في البنك لازم نجيب عينه نكون وثقين من نقاءها
رحمه وهي بتجري وتطلع من الثريا. صقر فصيله د.م جودي نادره جدا واكيد مش هنلقيها هنعمل اي دلوقتي
صقر. مينفعش تخاطر بحياه البـ.ـنت واحنا متأكدين ان اكياس الد.م اللي في المستشفي فا.سده و بمجرد ما يدخل جـ.ـسمها هنحس في الأول انها كويسه لكن بعد كدا البـ.ـنت هتمو.ت يا رحمه
رحمه كانت بتسوق عربيتها بسرعه جدا وفجأه. صقر اقفل حاول تجيب من اي  حد من الزملاء عينه د.م من غير ما توضح اننا عرفنا حقيقه أكياس الد.م وانا كمان هحاول اشوف حد
قفلت معه واول اسم جيه عنيها عليه هو اسم عاصي من غير مـ.ـا.تاخد بالها وهي بصله للطريق اتصلت بيه
عاصي كان مشغول لكن لما اتصلت عليه استغرب
عاصي. الوا
رحمه ماخدتش بالها انها اتصلت عليه وبتسوق بسرعه
عاصي بصوت عالي. رحمه انتي كويسه
رحمه بصت ل تبلوا العربيه وبسرعه مسكت الموبيل
رحمه. ايوه مين
عاصي بغـــضــــب. انتي اللي متصله
رحمه بزهق. مش وقتك ب ثواني عاصي انت فصيله د.مك ايه نوعها
عاصي باستغراب . او سالب
رحمه بلهفه. عاصي لو سمحت ممكن تيجي على المستشفى حالا ارجوك
عاصي. ليه
رحمه. مش هعرف اشرحلك بس في طفله في خطر وانا حاليا داخله بيها عمليات ومحتاجين عينه د.م
عاصي.اعتقد المستشفيات الخاصه بتبقى مجهزه كويس جدا وفيها كميات مناسبه
رحمه بتافف. وحياه امك يا شيخ مش وقتك البـ.ـنت بتمو.ت ارجوك يا عاصي انا عارفه اني مش من حقي اطلب منك اي حاجه بس ارجوك الطفله حالتها خطيره
عاصي قفل معها بكل برود وهي اتغاظت ورمت الموبيل وهي بتلعن فيه وأنهم عيله معندهاش قلب
بعد مده
في المستشفي
رحمه بسرعه دخلت وراحت اوضه التعقيم وجهزت للعمليه
بقيت صقر جاي عليها بسرعه
رحمه بلهفه. عملت ايه
صقر. للأسف مش قادر اوصل لأي حد يحمل نفس الفصيله و لو فضلت اسأل كتير هيعرفوا اننا شاكين فيهم
رحمه. يعني ايه. الوقت بينفذ مننا. والبـ.ـنت ااااااههه
صقر. رحمه ادخلي العمليات وانا هحاول اجيب أكياس د.م من اي مستشفى ولو حتى انكشفنا المهم نلحق البـ.ـنت
رحمه. دكتور التخد.ير فين؟
صقر. اكيد بيجهز للعمليه
رحمه كانت داخله العمليات لكنها شافت عاصي وبدون وعي جريت عليه وحـ.ـضـ.ـنته
رحمه بدmـ.ـو.ع . ارجوك لازم ننقذ الطفله ارجوك
عاصي. لدرجه دي فارقه معاكي
رحمه وهي لسه في حـ.ـضـ.ـنه وبتعيط. البـ.ـنت بتحا.رب السرطان بقالها اكتر من سنتين ومن حقها تتعالج وانا اخدت وعد على نفسي مسيبش مريـ.ـض يمو.ت أدام عيوني من غير ما ابذل كل قوتي عشان انقذه
عاصي. خالص يا دكتوره رحمه لازم تبقى قويه عشان تقدري تنقذيها ياله انا معاكي
رحمه خرجت من حـ.ـضـ.ـنه ومسكت ايديه بلهفه. بجد شكرا مش هنسالك المعروف دا
عاصي استغرب طريقتها وليه هي مهتمه بالأطفال اوي كدا. هي بالنسبة له مختلفه
رحمه. ممرضه سعاد خدي عاصي بيه وخدي منه كيس د.م
صحيح الفريق جهز
سعاد. ايوه يا دكتوره في انتظارك
رحمه. على بركه الله
واديرت وراحت ناحيه اوضه العمليات
في عمليه استمرت ساعات
..........
في القصر الريفي
وداد بطيبه. مالك يا ملاك. شاكلك زعلانه
ملاك بتنهيده. عارفه حضرتك لما تبقى عارفه ما يوذيكي ومع ذلك مش عايزه تبعدي عنه. عارفه احساس انك تلقى الأمان مع حد وفي نفس الوقت بتخافي منه. احساس انك مش عارفه تقرري اي حاجه في حياتك
وداد. هو الجميل بيحب ولا ايه
ملاك بضحكه ساحره. وداد هانم انتي بتستدرجيني في الكلام
وداد. وماله يعني هو الحب عيب ولا حـ.ـر.ام
ملاك. هو الحب فعلا حـ.ـر.ام؟
وداد. سؤال بيدور في ذهن كل الشباب والبنات والسيدات لكن لو دورنا على اصل الحب وفهمنا معنه السامي الرفيع العفيف
هنعرف انه فطره اتفطر الإنسان عليها. وبخبره سنين طويله
 الحب نوعين؛
الأول لا يستطيع القلب رده و دا يعرض على القلب. ولا دخل لانسان فيه. والنوع دا من الحب لاياثم به المسلم لان خارج ارادتي. كان النبي عليه الصلاة والسلام بيطلب من ربنا انه يسامحه على ما يميل القلب له لأن دا مش تحت سيطره الانسان
فقد رؤى عن السيده عائشه رضي الله عنها أنها قالت:كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول (اللهم هذا قسمي فيما املك فلا تلمني فيما تملك ولا املك)
ام النوع التاني وربنا يكفينا شره
هو ما كان القلب فيه مختار مريدا لفعل الحب:وهو ما تنطلق فيه الجوارح بما تشاء من كلام وغزل ومرسلات محر.مه وأحيانا فيه اختلا.ط وخلو.ه ودا بيد.مر البيوت ويفيد المجتمع والقلوب النقيه بتتجـ.ـر.ح عشان كدا ربنا يكفينا شره
ملاك. عندك حق
وداد. احكيلي بقى هو مين اللي شاغل عقلك وقلبك
ملاك بحـ.ـز.ن. اسوء شخص ممكن القلب يدق له عارفه زمان اول ما دخلت القصر مع ماما كنت بحس منه بحنان وطيبه لكن بعد كدا اتغير اوي وانا مبقتش عارفه المفروض اعمل ايه. بحاول اكر.هه وفعلا أفعاله بتاذيني وأفضل حاجه اني افضل بعيد عنه
وداد. ربنا يهدي قلبك يا بـ.ـنتي
ملاك. يارب
ناهي جيت بغـــضــــب واستغلت خروج قاسم. انتي يا بتاعه انتي قومي
ملاك بهدوء مصطنع. نعم
ناهي. بصي بقى انا عايزه اغير ديكور القصر دا كله وانتي اللي هتعملي كدا ورايا
وداد. ومين قالك اني عايزه اغير ديكور بيتي
ناهي. اسفه يا طنط بس الديكور دا قديم اوي ومتقلقيش اللي هعمله هيبقى تحفه اوي. ورايا
.............
في المستشفي
عاصي كان منتظر رحمه وهو بيفكر فيها مش عارف ليه حاسس انها مختلفه  بعد مده رحمه بتخرج وباين عليها الإرهاق
صقر وهو بيحط ايديه على كتفها . عاش يا كبير كنت واثق فيكي
رحمه بتعب. الممرضين هينقلوا جودي عايزاك تتابع حالتها
لكن في لحظه بتبص لقيت صقر في الأرض بترفع عنيها لقيت عاصي واقف وكل رياكشنات وشه متغيره
رحمه بسرعه راحت علي صقر. انت كويس
صقر بغـــضــــب. انت مين يا استاذ انت؟ ثواني كدا مش انت عاصي الرشيدي.
عاصي مردش وراح شـ.ـد رحمه من دراعها بقوه ويجرها وراه وسط نظرات وهمسات الكل وهما بيبصوا في المجله واتاكدوا من خبر جوازهم
رحمه بدmـ.ـو.ع و ارهاق. أيدي بتو.جـ.ـعني حـ.ـر.ام عليك
كانوا في كوريدور المستشفي
ومكنش في حد
ساب ايديها بسرعه ولأن السيراميك ناعم جدا رحمه وقعت على الأرض وايديها اتخبطت وانجـ.ـر.حت
عاصي بغـــضــــب وشكله لا يبشر بالخير . مين دا؟
رحمه بخــــوف. دكتور صقر زميلي
عاصي في لحظه بقى اصادها وماسك شعرها بغـــضــــب
. وزميلك يحط ايديه على كتفك بصفته ايه ولا كلكم صنف ز"باله
رحمه بدmـ.ـو.ع. احترم نفسك اللي انت تعرفهم هم الز"باله اللي بتروح تسهر عندهم هم الر"خص إنما بنات الناس دول غالين اوي حـ.ـر.ام عليك انا تعبانه وماخدتش بالي وخالي في علمك صقر دا اكتر من  اخويا بس ارجوك سيب شعري بيوجـ.ـعني
عاصي بص لايديه اللي كادت ان تخلع شعرها ساب وقام بغـــضــــب ويحاول يهدأ
جيت بـ.ـنت صغيره وهي بتجري على رحمه
ساره بسرعه. رحمه رحمه
رحمه قامت ومسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. نعم يا قمر
ساره. جودي كويسه
رحمه بابتسامه جميله. كويسه جدا متقلقيش عليها ان شاء الله دي اخر عمليه وتخرجوا انتم الاتنين
ساره بطفوليه. تاب تعالي ياله احنا كنا مستنينك في المسرح
رحمه بصت لعاصي ويهمس لساره. ساره روحي لعمو دهوه وهاتيه على المسرح انا هسباقكم على هناك
ساره بضحك وحطت ايديها على بوقها. هو دا حبيبك
رحمه باستغراب. مين قالك كدا
ساره. صورتكم سوا في المجله
رحمه بصت لعاصي وافتكرت كلام ثريا. اكيد عاصي عرف حاجه من اللي انا عرفتها واكيد كل واحد من الولاد يعرف حاجه اكيد جبروتهم دا ليه سبب. بس عاصي جواه حته بيضا بدليل انه ساعد جودي وهو ميعرفهاش
رحمه. روحي بقى يا ساره
ومشيت وراحت هي ع مسرح المستشفي
عاصي واقف حس بأيد صغيره بتمسك في ايديه
عاصي. في ايه
ساره مسكت ايديه وبقيت تشـ.ـده وهو ماشي وراها
.............
في شقه دياب
حور بدأت تفوق قامت وهي حاسه بدوخه بتبص حواليها للمكان اوضه كبيره جدا معظمها ازاز وضوء الشمس متداخل معه بشكل مميز
حور استغربت المكان وفضلت تتحرك في الاوضه فتحت الباب وخرجت لقيت شخص قاعد بضهره على البا"ر وساند براسه على الترابيزه اللي ادامه وهو مغمض عنيه وواضح انه نايم
حور اديرت وبصتله بخــــوف
شخص وسيم جدا وملامحه جميله لكن كان في دmـ.ـو.ع في عنيه كانت كفيله انها توضح اد ايه الشخص دا موجوع
حور. يا استاذ. انت يا استاذ!
دياب قام ولف ضهره ليها ومسح دmـ.ـو.عه بسرعه وتتحول ميه وتمانين درجه
دياب ببرود. عايز ايه
حور. انا ايه اللي جابني هنا
دياب. انا
حور بخــــوف. هو ايه اللي حصل
دياب بخبث وهو بيقرب منها. واضح ان القطه لقمه سهله الكل عايز  ين"هش فيها
حور كلمته د.بحتها. اصدك ايه
دياب بغــــرور وراح يصب كأس. العميد بتاع الكليه حاول يع.تدي عليكي
حور بحـ.ـز.ن . اااه افتكرت يبقى انت اللي انقذتني شكرا بعد اذنك
دياب بخبث. هتروحي فين؟ لأهلك عشان يقت"لوكي اصلا لو أنقذتك من العميد فدا مش هيفرق كتير بعد اللي حصلك وانك في كلتا الحالتين بقى مست"عمله ولو ابوكي في الصعيد وصله الخبر ودا اكيد حصل فهو هيق"تلك
حور بدmـ.ـو.ع. انت عرفت منين؟ انت!
دياب بضحكه ساخره ووقا"حه. ايوه انا ولو ان الأداء معجبنيش
حور بغـــضــــب وعصبيه راحت ناحيته ومسكت السك"ينه. يابن 🐕 انا اذيتك في ايه عشان تعمل فيا كدا وبسرعه غر"زت السك"ينه في جانبه وشـ.ـدتها بسرعه وخــــوف وهي شايفه الد.م
دياب بغـــضــــب قام وبقي يتحرك ناحيه حور اللي بصه للد"م وبتعيط وتبعد
حور بخــــوف وانهيار. ليه عملت فيا كدا انت د"مرتلي مستقبلي وحياتي كلها منك لله منك لله
دياب لسه بيقرب منها وعنيه بطق شرار ضر"بها بالق"لم خليها تقع وبوقها بينز.ف
لسه هيتكلم الباب اتك"سر ودخل رجـ.ـاله كتير وباين انهم صعايده
حور بصدmه وانهيار. ابوي
فهد ابن عمها. يا فا"جره
ابوها بحده. خدو الفا.جره دي من هنا
دياب مسك حور من دراعها بقوه. محدش يقدر ياخد مراتي الا على جث"تي
حور بصتله بغـــضــــب وبصت لأهلها اللي باين في عيونهم الشر
محمد الشرقاوي. يبقي انت اللي ناوتها وبسرعه طلع سلا"حه وضر"ب دياب بيه وقع على الأرض سايح في د.مه
وهو شايف فهد بيشـ.ـد حور من شعرها ويخرج
فقد الوعي والان بين يد الخالق
برا العمار
نواره بخبث. كدا نقول عليها يا رحمن يا رحيم
بـ.ـنت. كويس انك اتصلت بابوها بس انتي عرفتي انها عنده ازاي
نواره بمكر. لما خرج امبـ.ـارح بيها من الكليه رقبتهم لحد ما وصل بيها لحد بيته واتصلت باهلها
........... 
في مسرح المستشفى
عاصي دخل لقى رحمه واقفه على الاستيج وفي أطفال في كتير حواليها وواضح انهم مصابين كا.نسر لان شعرهم واقع
ورحمه ماسكه الميك وبتغني
حلمي تحطم واختفي والعزم في قلبي غفا والدmع من عنيا يسقط مرهفا. أملي تحطمي في الصخور والحـ.ـز.ن اضحي بي يدور.. والياس يكتب نفسه بين السطور. الخــــوف قيد اضلاعي لم يبقى لي شخص معي. وشعرت همس خافتا في مسمعي
همس يقول الي متي. ستظل تغرق في البكا قم نحو شمس الصبح لا غيم الشتا
ياس القلوب نعم يزال لا لايدوم فذا محالا فانظر الي الدنيا معاي هيا تعال. انظر إلى تلك النجوم مهما يغطيها الغيوم ستظل تلمع حره حب تحوم. انظر إلى البدر الجميل بدل البكاء او العويل
كانت بتغني وهي متحمسه وتتحرك بحريه على الاستيج والولاد حواليها
عاصي قاعد يتفرج عليهم ومنظرهم مريح للنفس
رحمه نزلت من علي الاستيج ومدت ايديها له وكانها بتقاله اركب سفينه النجاءه بصلها وبص لابتسامتها المريحه وهي بتديله ميك
عاصي مسك ايديها ومسك الميك 
اعلم بأن الحـ.ـز.ن شيئا لايدوم في قوه قم للطموح لا لاتبالي بالجروح كن مؤمنا ان النجاح على السفوح. سير خلف حلمك قل نعم وانسى التراجع والم وبروعه عن التفاءل
عاصي لأول مره من سنين يضحك وهو بيغني كان مستمع ورحمه حاسه ان مهمتها بتقوم على أكمل وجه وأنها تعمل حاجه كويسه للعيله دي وأنها تغيرهم
عاصي بص للولاد ورحمه اللي بتديهم شوكلاته
رحمه. شكرا
عاصي. على ايه
رحمه. لأنك ساعدتني نرسم ضحكه على وش الأطفال دول
عاصي. انتي ليه بتساعديهم وخايفه عليهم كدا
رحمه. ربما لاني عنيت من نفس الم دا قبل كدا
عاصي. انتي كنتي
رحمه. مريـ.ـضه كا.نسر بس الحمد لله اتعافيت من زمان انا هاروح اغير بعد اذنك
....................
في القصر الريفي
ملاك يتعدل وضع إلانتريهات
ناهي سألتها ومشيت وهي مبتسمه بخبث. قاسم داخل شاف ملاك واقفه في نص الثريا ضحك على شكلها المبهدل لكن في لحظه اتصـ.ـد.م وجرى عليها ووططططططخخخخخخ
في الصعيد
حاولت حور فتح عينيها بتعب الا انها اغلقتهم مره اخرى وهي تشعر بدوار شـ.ـديد يكتنف راسها وعقلها يلفه الضباب في حين ترتفع أصوات بجانبهم أصوات تعرفها جيدا
لتفتح عينيها بفزع بعد اغراق وجهها بالماء البـ.ـارد
شهقت برعـ.ـب وهي تتأمل المكان حولها بخــــوف وفزع
حور بدmـ.ـو.ع وهي بص لابوها. انا فين؟ انتم عايزين مني ايه؟ انا ماليش ذنب هو اللي
لترتفع أصوات شهقاتها
نكزها عمها بعصاه في كتفها بقسوه
عمها. اخرسي يا فا"جره ومتتكلميش الا لما ناذنلك
توقفت حور عن الكلام وهي تتأمل الغرفه حولها برعـ.ـب لتجدها غرفه فارغه من الطوب الأحمر وسقفها مغطى بعروق الخشب الأسود ولا تحتوي الا على مجموعه من الأفران المبنيه بالطين ومكدس على جوانبها أكوام من الحطب والقش
ثم رفعت عينيها لترى ابوها وعمها يقفان بجانب بعضهم البعض وعينيهم تطق شرار ويقف بجانبهم شاب في الثلاثينات يبدو عليه الحده وهو ابن عمها وخطيبها فهد الشرقاوي وتوجد أيضا زوجه عمها وهي ترتدي عباءه سوداء
حور بدmـ.ـو.ع ورعـ.ـب ينههش قلبها. انتم هتعملوا فيا ايه؟
لتخرسها صف"عه قويه على وجهها من فهد جعلت الد"ماء تسيل من انفها ثم قام بلف شعرها حول يديه بكل معاني القسوه رفع وجهها اليه بغـــضــــب. مش قالك متتكلميش الا لما ناذنلك الكلمه اللي نقولها تتسمع والا هند"فنك حيه ومالكيش ديه عندنا
مرات عمها بغل. ادبها يا فهد واك"سرلها ضلع يطلع لها اربعه وعشرين دي تربيه فا"سده ولازم تتربى من اول وجديد الفا"جره دي
ابو حور بغـــضــــب. ايه اللي موقفك هنا يا ام فهد مش قلت مفيش حريم تقرب منيها الا باذني والا كلامي مش بيتسمع
مرات عمها بخــــوف. انا كنت جايه اشوفكم محتاجين حاجه كدا ولا كدا
حور بدmـ.ـو.ع. والله انا مش فاكره حاجه وماليش ذنب هو اللي
اندفع فهد كالثو"ر الها"ئج وهو يخلع حزام بنطاله ونزل به على جــــســ ـدها بعنف شـ.ـديده لتصر"خ بكل قوتها ودmـ.ـو.عها لا تجف فالقدر بشع ولكن عزيزتي ما يخبها القدر  اسوء
فهد بكل عصبيه. والله لامو"تك يا فا"جره واخلص من عا.رك الي اهل البلد بيعيرونا بيه
صر.خت حور برعـ.ـب والم وهي تخفي وجهها بين زراعيه تحميه من ضر"بات الحزام التي تنزل على جــــســ ـدها كلسعات من نا.ر تكو.ي جــــســ ـدها
وساقيها تنز"ف من الجروح التي تتركها ضر"بات الحزام
ضر"ب الحج محمد الأرض بعصاه وهو يقول بغـــضــــب. كفايه يا فهد هتمو"تها في ايدك حوش ابنك يا يوسف والا يمين تلاته اخدها ومش هيبقالكم دخل بيها وب عا"رها
محمد ابوها بقسوه. ام فهد
أم فهد بسرعه. نعم يا حج محمد
محمد بنظره ناريه لحور. تجيبلي دايتين يعرفوا اذا كانت بـ.ـنت بنو.ت ولا خا"طيه وجابت لينا العا.ر
محمد لفهد. وانت تحفر ليها قبر في الناحيه الغربيه لو طلعت خا"طيه يبقى الشمس متشرقش عليها
فهد وهو ينظر لحور بشهو"ه واسف. امرك يا عمي
حور بصوت وا.طـ.ـي منهار مرهق. ابوي والله مكنش بمزاجي مكنتش في وعي
ابوها بكل غـــضــــب مسك عصايته و ضر"بها بيها و هي تصر"خ باعلي صوتها وجــــســ ـدها ينز"ف ودmـ.ـو.عها تنهمر
مرات عمها. الدايتين وصلوا يا حج
ابتعد ابوها عنها وخرج هو وعمها وابن عمها من الغرفه
والديتين دخلوا للوضه اللي فيها حور مر"ميه على الأرض لاحول لها ولا قوه
بعد شويه
مرات عمها. اتفضل يا حج خلصوا
دخلوا ومهتموش ببـ.ـنتهم اللي سايحه في د"مها
الحج محمد. ايه الاخبـ.ـار
الدايه. البت صغ سليم يا حج محدش قربلها ودي شهاده أدام ربنا
لتنصدm حور مما تسمع وتتذكر دياب والد"ماء من حوله. لكن لماذا قال ذلك انه أحمق ولكن هذه الحماقه لها سبب مؤلم.  ولكن هو بين يدي خلقه لتبكي وهي لا تعرف السبب وهي تتذكر دmـ.ـو.عه التي راتها لتشعر بألــم في قلبها بالرغم من انه سبب فيما يحدث لها الآن لكن هو ااااااهههه
الحج محمد بقسوه. جهز نفسك يا فهد كتب كتابك على بـ.ـنت عمك عشيه
وانت يا يوسف اد"بح العجول ومد الموائد انا عايز فرح تحكي عنه البلد كلها
..................... 
في نفس التوقيت
 في القصر الريفي
دخل قاسم وابتسم وهو شايف ملاك وشكلها المبهدل وفجأه اتصـ.ـد.م وجرى عليها النجافه بتوقع
قاسم. ملاك حاسبي
بتستغرب وبتروح ناحيته لكن النجافه وقعت على الأرض والازاز في كل مكان
ملاك. اااااهههه اااااهههه
قاسم بسرعه جري عليها بخــــوف وزق النحاف بعيد ونزل لمستواها لقى رجليها بتنز"ف وهي بتعيط وماسكه رجليها
بسرعه شالها وهي مكنتش مدركه الموقف ولفيت ايديها حوالين رقبته طلع بسرعه على اوضتها وهي بتعيط
دخل اوضتها وحطها ع السرير
طلع موبايله واتصل بحد
قاسم بعصبيه. عايز دكتوره حالا
شخص. تؤمر يا بيه شويه وهتكون عند حضرتك
قاسم بص لملاك لقيها بتعيط. قسما عظما خمس دقايق لو الدكتوره موصلتش لاخلي ولادك يقروا على روحك الفاتحه
وقفل معه
قاسم بخــــوف. ملاك في حاجه تانيه اتعو"رت
ملاك هزت راسها بمعنى لا وهو حـ.ـضـ.ـنها وفي تلالا دmـ.ـو.ع في عنيه ملاك بطلت تعيط وافتكرت اها"نته وكلامه عن انها ر"خيصه
ملاك بزعيق وانهيار . اااااططلللعع ببررراا يا قاسم بكككر"هههكك بكر"هك انا مش ر"خيصه فاهم مش من الز"باله اللي انت تعرفهم. انا أشرف منك ومن الف زيك بببرراا حـ.ـر.ام عليك ابعد عني بكر"هك
قاسم بسرعه حـ.ـضـ.ـنها. اسف اسف بس اهدي ارجوكي
ملاك. حـ.ـر.ام عليك ليه بتذ"لني كدا انا عملتلك ايه؟ انا بكر"ه نفسي بسببك يا اخي سيبني في حالي بقى
قاسم. ملاك انا
لكنه حاس بوجود حد وفجأه زق ملاك ووقف بجمود وسـ.ـخريه. بجد فرحتني اوي بس انا لسه مخدتش اللي انا عايزه وهفضل كدا لحد ما اللي في دmاغي يحصل وهتبقي زيك زيهم كلكم ز"باله
وسابها وخرج وهي بقيت تعيط وتلعن في نفسها وبتضر"ب بايديها على قلبها
الدكتوره دخلت وبدأت تنضف الازاز اللي في رجل ملاك وبعد ما خلصت مشيت
وداد كانت قاعده مع ملاك وبتقر ليها قرآن وملاك نايمه وهي مش حاسه بحاجه غير كلامه اللي زي السم
............. 
في قصر الرشيدي
رحمه كانت قاعده بتشتغل على ملف خاص بتحليل الدوا 
قامت علي صوت صر"خه قويه اتفزعت وقامت خرجت من اوضتها وبقيت تمشي وراء الصوت لحد ما وقفت أدام اوضه وكان فيها ثريا هانم ورغد
رحمه استغربت لان ثريا عامله جدول مواعيد بتنام عليه
لقيت باب الاوضه مقفول راحت ناحيه الشباك وبقيت تفتحه بالراحه فتحت جزء صغيره منه واتصـ.ـد.مت من اللي شافته ودmـ.ـو.عها نزلت بسرعه حطت ايديها على بوقها عشان تكتم الصوت
شافت ثريا بتدي لرغد حقنه غريبه وفي إثر لحقن كتير في دراعها رحمه بخبرتها كدكتوره عرفت انها مخد"رات رغد كانت بتزق ثريا وتحاول تبعدها لكن كان في خدامه تانيه ماسكها بقوه
شافت رغد بتفقد الوعي وثريا والخدmه بيخرجوا بسرعه جريت واستخبت ثريا قفلت الباب بالمفتاح ومشيت
رحمه رجعت تاني وفتحت الشباك ورفعت جـ.ـسمها ودخلت من الشباك
جريت على رغده اللي بتفقد الوعي
رحمه. رغد قومي انتي كويسه
رعد بتعب وشكلها شاحب. اهربي اهربي 
رحمه هرت راسها بمعنى لا وهي بتعيط. مش هسيبك تمو"تي مع العيله الظا"لمه دي اوعدك عايزه اقولك حاجة إياد ابنك عايش
رغد. إياد! ااااههه
رحمه. هههششس اهدى انا صحيح معرفش هو فين دلوقتي بس اوعدك اني القيه واهربك من هنا بس قوليلي يا رغد مين ابو إياد. عاصي؟
رغد هزت راسها بمعنى لا.
رحمه. اومال مين؟ ارجوكي قوليلي
لكنها بتفقد الوعي
رحمه مسحت دmـ.ـو.عها وعدلت رغد وغطيتها كويس وخرجت من الاوضه وقفلت الشباك وراها وبسرعه جريت على اوضتها اول ما دخلت قعدت على الأرض وضمت نفسها تعيط
عاصي وصل الثريا وطلع اوضته لكنه بص على اَوضه رحمه حط ايديه في رأسه وهرش وراح ناحيه اوضتها
خبطها لكنها مردتش وكانت بصه للباب برعـ.ـب
عاصي فتح الباب دخل ولقها قاعده على الأرض وبتعيط بسرعه نزل لمستواها وهو مش فاهم في ايه
عاصي. مالك؟ حد قالك حاجه؟
رحمه بصتله ببراءه وحـ.ـضـ.ـنته وفضلت تعيط بانهيار وعقلها مش قادر يبطل تفكير وياتري ايه تاني مستخبي
عاصي حس بيها ارخت جـ.ـسمها شالها وحطها في السرير بهدوء غير هدومه وراح نام جانبها ووشه بقى في وشها فضل يبص لها وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بص لشـ ـــفــايـــ ـفها وقرب اكتر منها وبا"سها بهدوء وهو عايز يقرب اكتر ليها لكنه غمض عنيه ونام
اقسم برب العزه انني عنـ.ـد.م دخلت الي حياتك لم أكن اريد سوي انا اغيرك للأفضل لكن بقسو"تك انت غيرتني لفتاه أخرى غير تلك المحاربه العظيمه التي بداخلي...
في الصعيد
دخل فهد اوضه الخزين وهو يتأمل حور بشهو"ه أغلق الباب خلفه بغـــضــــب.
ام حور انكمشت على نفسها بخــــوف وهي تدري ما يدور بخاطره فهو ليس الشاب المهذب فهو حاول استدراجها اكثر من مره لذلك دائما تخاف منه
حاولت أن تستر نفسها عن عينيه برعـ.ـب شـ.ـديد عنـ.ـد.م رأته يتقدm منها وهو يخلع ثوبه ويقول بشهو"ه مقززه وهو ينظر لحور وثيابه التي تمز"قت إثر ضر"بات الحزام
فهد بخبث. الليله د"خلتك يا عروسه بس بجد وحق حقيق بس بقى انا هقدm الموضوع شويه خليهم هم يجهزوا للفرح براحتهم وخلينا نتسلى يا جمر ومتخافيش انا هكتب عليكي
تراجعت حور للخلف وهي تنظر حولها برعـ.ـب تحاول إيجاد اي شي تدافع به عن نفسها. لتلتقط سريعا سيخ حديدي ثقيل من جانب الفرن طوحت به بتهديد ودmـ.ـو.عها تنهمر
حور برعـ.ـب. ابعد عني احسنلك بدل قسما عظما هقت"لك
ضحك فهد بطريقه مق"زز وهو يقترب منها يناورها بجــــســ ـده وهو ينظر لها بشهو"ه
فهد بخبث. اعملي ما بدالك انا اصلا مبحبش الحاجه اللي تيجي بالساهل
ثم بحركه سريعه خـ.ـطـ.ـف من يديها سيخ الحديد ورمه بعيد ضر"بها بكف يديه على وجهها جعلها تنز"ف من انفها و بدا في تقب"يل عنقها بعنف وهي تصر"خ برعـ.ـب
تحاول دفعه عنها فلا تستطيع بسبب قوته الشـ.ـديده و ضعفها الذي ازداد بعد ضر"بها وتعذ"يبها على يدي والدها وعمها وذلك المدعو ابن عمها
ولأن الفرح يقام الأصوات مرتفعه جدا ولا احد يسمع صر"ختها
حور بقيت تحاول تبعد وبتضر"به في صدره. حـ.ـر.ام عليك سيبني في حالي كلها ساعات واكون مرتك
ابوس ايدك اتجي ربنا فيا دا انا بـ.ـنت عمك
الا انه لم يستجيب ويديه تتحر"ك على جــــســ ـد"ها تحاول تجر"يدها من ثيابها
لتنقض حور على كف يديه وهي تغر"ز أسنانها بقوه وعنف في يديه حتى اسالت الد"ماء الغزيره منه
فهد بغـــضــــب وو.جـ.ـع. سيب ايدي يا فا"جره يا بـ.ـنت الكل"ب
ثم سحب يديه من بين أسنانها ولطم وجهها وهو يلف شعرها بين يديه ويضر"ب راسها بالقوه في الأرض فاسأل الد"ماء منها حتى استولى الدوار على رأسها واصبحت أمامها الرؤيه ضبابيه
حتى كادت تغيب عن الوعي الا انها قاومت ضعفها وحاولت أبعاده عنها
وهي تدرك انها لن تخرج من محنتها وهي على قيد الحياة
وفجأه ابتعد عنها فهد بالقوه بعد أن سحبه والده عن حور تلك الملقا على الأرض لا حول لها ولا قوه
عمها. احنا في ايه وانت في ايه يا ابن الكل"ب عمك لو دخل دلوقتي كان هيق"تلك ما تصبر يا واد وكلها كم ساعه وتبجي في فرشتك وتبجي اعمل اللي انت نفسك فيه كله
حور نظرت لذلك المدعو عمها ودmاغه بتنز"ف وجــــســ ـدها بالكامل ينز"ف نظرت لهم والدmـ.ـو.ع في عينها ونظرات خذلان
فهد بخبث ونظرات قا"تله. وفيها ايه يا أبا مش هتيجي مرتي يبجي ام"تع بيها نفسي مره على الاجل
عمها. حسابنا بعدين يا ابن الشرقاوي البس جلابيتك واستر نفسك وروح جهز نفسك الناس بيسالوا عن العريس
حور بدmـ.ـو.ع. ليه كدا انتم بتبيعوا وتشتروا فيا حـ.ـر.ام عليكم انا اذيتكم في ايه
عمها بخبث. اصلك الوريثه الوحيده لمحمد الشرقاوي ومينفعش الورث يخرج برتنا وانتي واعيه للكلام دا كويس يا عروسه البـ.ـنته هيجيوا ياخدوكي عشان يبظبطوكي للفرح. الليله د"خلتك يا بت اخوي
حور. انت لايمكن تكون بني آدm منكم لله
...................
في القصر الريفي
كانت ملاك نائمه بتعب لا تشعر بشي من حولها مغيبه عن الوعي تمام. حرارتها مرتفعه و جــــســ ـدها يرتعش ولا احد بجانبها
قاسم فتح باب اوضتها واتنهد بحـ.ـز.ن دخل ومشى ناحيتها
قعد على طرف السرير ومسك ايديها
قاسم. عارفه يا ملاك انتي مينفعش تكوني واحده من العيله دي لا انتي ولا رحمه اللي مش عارفه اللي مستخبيلها ولا رغد صحيح رغد خا"نت عاصي لكنها متستحقش تكون واحده من العيله دي. عارفه دياب دا أذكى واحد فينا لانه لحد دلوقتي موقعش في الحب لانه عارفه انه هيكتب على البـ.ـنت اللي يحبها العذ"اب. اي حد بيدخل العيله دي لازم يتكوي بنا"رها.
 في ضحايا كتير لعيله الرشيدي.
ضحايا جبروت ثريا هانم.
ضحايا قواعد عيله الرشيدي.
القواعد اللي اتبـ.ـنت في سنين.
وممكن عشان القواعد دي يضحوا باي حد فيها بسهوله.
ياريتني قادر اخرجك من حياتي ومن القصر كله. ياريتني اقدر اخـ.ـطـ.ـفك واهرب لمكان مفيهوش ناس غيرنا.
يعني لو الذاكره رجعت لعاصي اكيد حاجات كتير هتتغير. لو عرف حقيقه رحمه ههههه احتمال يتبرأ من ثريا هانم
دياب عارف حاجه من الحاجات الكتير اللي ثريا هانم عملها عشان كدا هو كمان دايما يبان الحيو"ان. الغريب ان احنا التلاته تايهين احنا التلاته خايفين عشان كدا رسمين قناع الجبر"وت عشان نحاول نظهر زي باقي أفراد عيله الرشيدي ومحدش يك"سرنا. على فكره احنا مو.جـ.ـعين اوي. لو ت عـ.ـر.في بحبك اد ايه ملاك
قام شاف حرارتها وبدأ يعملها كمادات وفضل جانبها
في قصر الرشيدي
في مكتب ثريا
ثريا. فاروق تق"تل إياد انا مش عايزه حد يعرف حاجة عنه وأظهر ان مدام رحمه مش ناويه تسكت البت كانت بترقبني ودخلت اوضه رغد. البت دي خطر يا فاروق
فاروق. اهدي يا قلبي اهدي انا ازعل كدا وانتي زعلانه
ثريا. يووهه عليك يا فاروق متبطل بقي
فاروق بخبث. هو واحد يبقى متجوز قمر زيك ويبطل وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا قلبي ايه رايك تسجيلي بكرا ونتكلم في الموضوع بتاع اللي اسمها رحمه دي
ثريا. وماله نتقابل
فهد حاول يغت"صب حور اللي عرفنه انها بـ.ـنت وان دياب مقربلهاش.
رحمه عرفت ان ثريا بتدي رغد مخد"رات وعرفت ان إياد عايش.
في القصر الريفي. ناهي حاول تمو"ت ملاك وقط"عت حبل النجافه عشان تقع عليها وقاسم لحقها
رحمه عرفت اني في مشاكل بتحصل في المستشفي هي و زميلها دكتور صقر
دياب مختفي ومحدش يعرف عنه حاجه
ثريا وفاروق بيدبروا لمو"ت إياد وأنهم يخلصوا من رحمه
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
ربما لا تستطيع مداوه جروحي لكن وجودك يعني انني أستطيع أن اكمل طريقي وانا اعرف انني اذا وقعت ستأتي انت سريعا لتسندني
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
في الصعيد
تجلس حور في غرفه فهد وهي تسمع صوت طلقا"ت الر"صاص
وأصوات الر"جال يبـ.ـاركون لوالدها على هذا الزفاف ولكن بدايه جحيمها تمنت الان المو"ت على أن تتزوج بذلك الحيو"ان. او تمنت ان تمو"ت على يد دياب ذلك الذي لم تقابله سوا مره واحده
حور بدmـ.ـو.ع وجـ.ـسمها كله كد"مـ.ـا.ت وبدmـ.ـو.ع. يارب انا عارفه انك عادل لا يمكن تظلمني واذا كان دا قدري فأنا قبله بيه اللهم اني استودعتك نفسي فارحمها برحمتك
بقلم/دعاء احمد 💞💞
حور برجاء. ياودود ياودود يا ذا العرش المجيد يا فعال لما تريد أسألك بعزك الذي لا يرام وبملكك الذي لا يضام وبنورك الذي أضاء أركن عرشك ان تحفظ قلبي وترحم بدني وتعطيني القدره لاكمل حياتي
يا مغيث اغثني يا مغيث اغثني يا مغيث اغثني.
برا الثرايا
يجلس كبـ.ـار رجـ.ـال البلد وسط الر"صاص تحيه لمحمد الشرقاوي ويوسف الشرقاوي الخيل يتراقص والرجـ.ـال يرقصون بالعصيان وهم على الخيول
وسط نغمـ.ـا.ت الربابه
محمد. المأذون اتأخر ليه يا يوسف
يوسف. زمانه على وصول ياخويا الولاد كبروا يا محمد وبيتجوزا
محمد. خالي بالك ع بتي يا يوسف ماليش غيرها
يوسف بخبث. دي هتجي قي عنيا يا حج
بعد شويه المأذون وصل
المأذون. مين وكيل العروسه
محمد. انا يا شيخنا ابوها
المأذون. والعريس فين؟
فهد. هنا يا شيخنا
المأذون. على بركه الله
ايدك يا حج محمد وانت يا ابني
المأذون. بسم الله الرحمن الرحيم
بعد اجراءات كتير
اسم العريس ايه بالكامل
فجأه
. دياب عثمان الرشيدي
الجوازه دي باطل
بقلم/دعاء احمد 🌺
في القصر الريفي
ملاك بدأت تصحى وهي حاسه بدوخه وصداع بتفتح عنيها لقيت قاسم نايم على الكرسي جانب سريرها وساند دmاغه علي طرف السرير وهو ماسك ايديها
اتنهدت بضيق وبسرعه شـ.ـدت ايديها من بين ايديه بصت لقيت في كمادات على الكومود بصتله بحيره
ملاك قربت من وشه و ابتسمت بحـ.ـز.ن ملاحمه جميله جدا
ملاك بصوت وا.طـ.ـي. انا تعبت منك ومع ذلك بحبك. انت مين؟
الوحش المخيف ولا الطيب ساعات بحسك طيب وساعات بحسك بني آدm معندكش د"م
انت مين؟
مدت ايديها ولمست ملامحه بهدوء اتنهدت وبعدت بسرعه لما افتكرت كلامه
شالت الغطا من عليها وقامت عشان تخرج بتنزل من على السرير وهي بتسند على اي حاجه جانبها لكنه بتقع وبتتالمم
ملاك ماسكه رجليها وبتعيط
قاسم قام وشالها بسرعه
ملاك وهي بتض"ربه في صدره. نزلني يا حيو"ان بقولك نزلني
قاسم بزعيق. اخرسي بقى ايه الارف دا
حطها في السرير وقال بتحذير. قسما عظما لو قمتي من على السرير هعمل حاجه تنـ.ـد.مك يا ملاك فاهمه انططقي
ملاك بخــــوف وردح. فاهمه فاهمه جاتك الارف
قاسم سابها وخرج وهي بقيت عايزه تك"سر نفوخه
بقلم /دعاء احمد 🌺💐
بليل متأخر
في قصر الرشيدي
رحمه قامت من حـ.ـضـ.ـن عاصي وبصتله وهي متضايقه منه ومن نفسها ومن دخولها للعيله دي
رحمه. يارب انا هعمل اللي اقدر عليه لكن لو وجودي هنا في اذيه لحد ابعدني عنهم
قامت وفتحت الباب براحه ونزلت الغريب ان نور المكتب بتاع ثريا شغال
وقفت تتصنت بهدوء
ثريا. اقولك بكرا هجيبك يا فاروق وهاخد منك الطفل وانا بنفسي هوديه الملجأ او اخلص عليه
فاروق. تاب والبت اللي اسمها رحمه
ثريا بعصبيه وصوت ولطي. انا دلوقتي اتأكدت أن رحمه هي نفس البـ.ـنت قبل خمس سنين اللي بسببها عاصي فقد الذاكره
فاروق. اصدك انها نفس البـ.ـنت اللي عاصي بسببها عمل الحادثه
ثريا. ايوه هي
فاروق. دا لو افتكرها هتبقى كارثه
ثريا. ما خفايا كان اعظم يا فاروق
بقلم /دعاء احمد
رحمه فجأه حسيت بحد بيكتم نفسها جـ.ـا.مد ويسحبها بقوه
ثريا. ياترى لو عرفت انها البـ.ـنت اللي فضلت تحبها سنه كامله وبسببها كل دا حصللك هتعمل ايه يا عاصي لازم تمو"تي يا رحمه والا هتفتحي على الكل أبواب جهنم
رحمه فجأه حد بيكتم نفسها ويسحبها بقوه بقيت تر"فس وتحاول تشيل ايده من على وشها وشعرها على وشها. وشها احمر وعيونها ودmـ.ـو.عها نزلت
كان بيطلع بيها السلالم وهي بتحاول تفك نفسها منه
فجأه سابها وزقها بعد ما فتح باب اوضه
وقعت على الأرض وهي بتحاول تنظم التنفس
رحمه بسرعه شالت شعرها من على وشها وبصت لقيته عاصي واقف وباين عليه الغـــضــــب
رحمه بخــــوف. انا والله مسمعتش حاجه والله العظيم ما بكذب. انت هتعمل فيا ايه. حـ.ـر.ام عليكم ليه بتظلموا الناس معاكم. رغد ذنبها ايه انها تمو"ت؟ واياد ذنبه ايه؟ حـ.ـر.ام عليك انتم ليه ظلمه كدا والله حـ.ـر.ام
قالت كلمتها وهي بتعيط وصوت شهقاتها عالي وبتبكي بو.جـ.ـع
عاصي بعصبيه وزعيق. قااااللتتتللكك متتدخليش في حاجه خاصه بالعيله دي انتي فاهمه ولا مبتفهميش. انتي مت عـ.ـر.فيش ثريا الرشيدي دي ممكن تمو"تك بكل دm بـ.ـارد
رحمه بعصبيه وقامت. ليه فاكرنا نمل تمو"توا فيه زي ما انتم حبين لا فوقوا احنا بشر زينا زيكم
ولو رغد خا"نتك مره بدون ارادتها، بقلم/دعاء احمد، فأنت خو"نتها الف مره يا عاصي وبـ.ـارادتك. انتم عيله قذ"راه من اول امك اللي عامله علا"قه مع اللي اسمه فاروق دا. ومرتك اللي بسببك عملت المثل بسبب انك هنت كرامتها كل يوم مع واحده شكل. وابنها اللي مالوش ذنب في اي حاجه. وانا اللي فجأه حياتي اتقلبت متين درجه
عاصي بقيت عنيه لونها أحمر وبيتكلم بغـــضــــب. ااااااخخخخخخخخرررسسس ومتنسيش نفسك يا دكتوره والا اوعدك بكرا الصبح هترجعلي القسم بتهمه قضيه الز"نا وقت"لك لاياد
رحمه بغـــضــــب مماثل ووشها كله احمر وفي إثر دmـ.ـو.ع. يييييياااررريييتتت السـ.ـجـ.ـن انضف وأنقى من اني اعيش مع عيله ز"با
عاصي بقسو"ه ومبقاش شايف ادامه مسك رقبتها وبقي يخن"قها ويضغط على رقبتها وهي بتض"ربه في صدره
عاصي بعيون كلها غـــضــــب. لو قالتي كلمه زياده اوعدك هتمو"تي يا رحمه متنسيش نفسك وانا ان كنت صابر عليكي فدا بمزاجي
فجأه فاق وبص لملامحها وحس بنغزه في قلبه وسابها ر"مها على الأرض و هو حاسس بصداع وو.جـ.ـع. خرج من الاوضه وهو حاسس بحاجه غريبه ناحيتها بالرغم انها مختلفه الا انه حاسس انها من الناس القريبه
بقلم/دعاء احمد 
في اوضه رحمه
قاعده وبتعيط وبتحاول تتنفس وهي بتتوعد ليهم انها تعرف باقي الحقايق ولو على جث"تها
 
في الصعيد
المأذون. اسم العريس ايه؟
دياب. دياب عثمان الرشيدي
الجواز دي باطل
محمد الشرقاوي بغـــضــــب. انت لساتك عايش وجاي برجليك لحد اهنه شاكلك عاير تمو"ت يا ابن الك
دياب بحده. قسما عظما كلمه كمان وهطربا البلد فوق دmاغك يا حمايا العزيز
الرجـ.ـاله بقوا يتكلموا وهما شايفين دياب واقف بكل غــــرور وثقه ووراه البوليس
المأذون. ازاي الجوازه باطل ياولدي
دياب بابتسامه خبيثه. ايه يا شيخنا هتجوز واحده متجوزه
المأذون. متجوزه؟!
فهد بغـــضــــب. انت بتجول ايه انت اتجننت ولا ايه حور بت عمي ومرتي
دياب ببرود لكنه بيتوعد ليهم وطلع ورقه من جيبه وحطها أدام الماذون
المأذون. فعلا الورجه دي سليمه وحور الشرقاوي مرت دياب الرشيدي
دياب ببرود اخذ الورقه وحطها في جيبه وبصلهم بغــــرور. مراتي فين؟
ظابط. بـ.ـنتك فين يا حج محمد
محمد كان قاعد على الكرسي وهو مصدوم من اللي بيسمعها بـ.ـنته تتجوز من وراه
دياب. قسما عظما لو حور مجيتش دلوقتي حالا لاتبقي مجز"ره وانا متأكد انكم عذ"بتوها
الظابط. حج يوسف بلاش شوشره انت داخل على انتخابات مجلس شعب ودا مش في صحلك فين بـ.ـنت اخوك
يوسف بغـــضــــب مكتوم. نادي حور يا وليه
بعد شويه بتنزل حور وهي مش فاهمه حاجه لكن كانت الصدmه للكل واضح اد ايه اتعذ"بت وشها كله كد"مـ.ـا.ت و دmاغها وجـ.ـسم"ها وبتتحرك وهي بتتسند على اللي حواليها
الكل بصلها وفعلا اتصـ.ـد.موا لان دا مش شكل واحده النهارده فرحها، دياب بصلها وفعلا اتأثر بشكلها بالرغم انها ضر"بته في جانبه وهو مش موجود دلوقتي عشان سواد عيونها لا لأن هو مبيسيبش حقه
حور بو.جـ.ـع وهي بصه في الأرض. نعم
محمد قام وقف اصادها وضر"به بالق"لم وقعها على الأرض لأنها ضعيفه جدا
دياب بسرعه مسك ايد محمد بغـــضــــب. ايدك لو اتمدت على مرتي مره تانيه قسما بالله هتوحشك
حور بدmـ.ـو.ع وهي بتمسح الد"م من بوقها. مرات مين ؟ انت بتقول ايه؟
فهد. جيبتلنا العا"ر
حور بصتله باستحقار ومردتش وبصت لابوها اللي حاطط راسه في الارض
حور بدmـ.ـو.ع ورجاء. بابا والله كدب انا معرفش الجدع دا. انا لايمكن اك"سرك
محمد بزعيق. وانت ك"سرتيني يا بـ.ـنتي اسمعوا يا رجـ.ـاله بكرا هاخد عزا بـ.ـنتي حور  وانتي مشوفش وشك مره تانيه والا هقت"لك وانت خدها ارحلوا من البلد لو طلع عليكم الصبح هتمو"توا فيها
دياب مهتمش وراح مسك دراع حور اللي بتعيط وهي شايف ابوها مك"سور بسببها
حور بقيت ماشيه وراه بالعافيه وتقريبا كدا مبقتش قادره تقاوم وبتفقد الوعي
دياب بصلها وشالها ومشى
بقلم /دعاء احمد
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تاني يوم
 قاسم وناهي وملاك رجعين القصر
قاسم. استنى هنا هطلع اجيب ملاك
ناهي بغـ.ـيظ وغيره. نعم تجيبها وهي صغيره مش هتعرف تيجي لوحدها
قاسم ببرود وابتسامه سمجه مردش عليها وطلع لاوضه ملاك
كانت بتتسند على اي حاجه جانبها ورايحه ناحيه الدولاب
قاسم فتح الباب ودخل(والله ولا يعرف بربع جنبه احترم)
ملاك كانت لابسه بنطلون جينز ابيض واسع وبدي كات
رافعه شعرها ديل حصان وكانت زي القمر
ملاك بزعيق. اطلع بررا يا حيو"ان
قاسم. اسف اسف وطلع بسرعه
ملاك بغـ.ـيظ. حتى ابسط الآداب معرفهاش ايه الواقعه السودا دي
ملاك طلعت بعد شويه
قاسم من دون مقدmـ.ـا.ت شالها ونزل
ملاك بهدوء. نزلني لو سمحت
قاسم. ااهههشش اسكتي
ملاك ابتسمت وسندت براسها على صدره وهي عارفه ان دا مجرد حلم جميل وهتفوق على كابوس لكن مش قادره تبعد
ناهي بقيت تبص لملاك بغـ.ـيظ وكر"ه
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
في قصر الرشيدي
رحمه. الوا ايوه يا صقر
صقر. صباح النور فينك
رحمه. مش هاجي المستشفى يا صقر معليش
صقر. على فكره بنك الد"م كله اتغير. انا اتأكدت وكل الأكياس الموجودة سليمه
رحمه. دا كويس بس معنى كدا ان حد عرف اننا بندور وراهم
صقر. الله اعلم بس الحمد لله ان دا حصل انا عرفت ان امبـ.ـارح بليل حصل تغير في الشفتات وحصل تبديل في بنك الد"م
رحمه. تمام انا مش هعرف اجي النهارده اشوفك بعدين مع السلامه
ثريا كانت خرجه
رحمه لابست وخرجت وراها
لحد ما وصلت لفيلا ضخمه
الحكايه لسه في اولها
رحمه وعاصي ليهم قصه من نوع خاص. جايز في النهايه القدر يقول كلمته اللي أقوى الف مره من الحب
قاسم وملاك. عايزين معجزه تحصل عشان يكونوا سوا ويقدروا يعترفوا بمشاعرهم لبعض
دياب وحور. في و.جـ.ـع كبير في قلب كل واحد. واللي دياب عمله زي ما هو انقذها من جحيم لكنه ك"سرها بعد ك"سرت ابوها
هنشوف حكايتهم بقلم/دعاء احمد 
الروايه هتسخن بمجرد معرفه الشخصيه الجديده طمعانه في رايكم وتوقعاتكم
لماذ دائما يرتبط الإدراك والتفقه والحب والمشاعر  بالقلب؟
سألت نفسي أليس القلب مجرد اداءه لضخ الد"م؟!
لماذا يقول الله تعالى في كتابه العزيز عن بني إسرا"ئيل انهم قد قست قلوبهم؟ 
قال تعالي
(ثم قست قلوبكم من بعد ذلك فهي كالحجاره او أشـ.ـد قسو"ه)
ولماذا يرتبط العقل بالقلب؟
ولماذ يجعل القلب مركز البصيره لدي الإنسان؟ حينما قال الله في كتابه العزيز
قالي تعالي
(أفلم يسيروا في الأرض فتكون لهم قلوب يعقلون بها او آذان يسمعون بها فانها لا تعمى الأبصار ولكن تعمى القلوب التي في الصدور) سوره الحج/ايه ٤٦
ليس هذا فقط بل القرآن ذكر أيضا ان القلب هو مركز المعلومـ.ـا.ت وذلك في قوله تعالي
(يقولون بافواههم ما ليس في قلوبهم والله اعلم بما تكتمون)
سوره ال عمران/ايه ١٦٧
شعرت بالدهشه حين سمعت هذا في القرآن الكريم والأمر زاد فضولي لأعرف اكثر
عجيب أهذا كله في القرآن الكريم ونحن نجاهله؟!
نعم يا أصدقاء ذكر القلب في أكثر مو ١٠٠ مورد في القرآن الكريم وكلها يعطي القلب دور هاما في الإيمان والك"فر والتعقل والتفقه
لا أتذكر ان هذا ذكر في دروس الأحياء، بل درسنا ان القلب يتكون من أربع حجرات وله بطين ايمن وبطين أيسر ويقوم بضخ الد"م بعد تنقيته الي ما يقارب ٣٢٢ مليار خليه في الجـ.ـسم بواسطه انقباض وانبساطه والتي نحسها بصوره نبضات وتسمي نبضات القلب
اتذكر أيضا ان استاذ الأحياء قال
ان طول شبكه الاوعيه الد"مويه التي تنقل الد"م من وإلى القلب لو ربطت مع بعضها لا كان طولها ما يقارب(١٠٠.٠٠٠)كيلو متر
هذا صحيح. فعلماء عصرنا لم يتواصلوا الي علاقه القلب بهذه الوظائف التي ذكرها القرآن الكريم الا في السنوات الاخيره
..... طبعا لسه مش فاهمين ليه..
أعلن  معهد رياضيات القلب الأمريكي منذ سنوات قليله ان القلب يحتوي على أكثر من ٤٠الف خليه عصبيه معقده اسمها دmاغ القلب..
وهذه الخلايا العصبيه تصدر ترددات واوامر الي الدmاغ ولها دور مهم في العواطف والمشاعر والادراك. وان لها مجالا كهربيا أقوى من المخ بكثير لذلك القلب له دور كبير في كل تلك الأمور التي ذكرها القرآن وهذا يسمى الإعجاز العلمي للقرآن الكريم
الملخص
قلوبنا هي الحياه لازم نحافظ عليها نقيه لأنها بتحدد مصيرنا في الدنيا والاخره
كل أبطالنا وابطال الواقع مشكلتهم مش بس قلبهم، الظروف المحاطه بينا ليها تأثير كبير لو قدرنا ننجح واحنا بعديها وقلوبنا لسه نقيه يبقى احنا نجحنا في اختبـ.ـار الحياه
رحمه خرجت وراء ثريا وقررت تاخد تاكسي عشان ثريا متكشفهاش
لحد ما وصلت أدام فيلا فخمه
واول ما وصلت البوابات انفتحت وسواق ثريا دخل
رحمه فضلت منتظره برا الفيلا وهي بتفكر تكون فيلاه مين دي
رحمه. لو سمحت ممكن تنتظرني هنا انا هرجع على طول
السواق. تحت امرك يا مدام
رحمه نزلت  بقلم دعاء احمد وراحت ناحيه هايبر ماركت كبير ودخلت
رحمه. السلام عليكم
شاب. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته. اومري
رحمه. لو سمحت هي فيلا مين اللي في آخر الشارع دي
الشاب خرج وشاور على الفيلا. دي فيلا فاروق بيه الدرملي
رحمه. مين فاروق الدرملي؟
الشاب وهو رايح ناحيه الكاشير. فاروق الدرملي دا رجل أعمال مهم شريك عيله الرشيدي في شركات الهندسه وطبعا انتي اكيد عارفه عيله الرشيدي اكبر عيله في اسكندريه. فاروق بيه كمان عنده فنادق ومستشفيات و مطاعم في كل مكان في اسكندريه وبراها كمان
رحمه. تمام شكرا جدا
وراحت ركبت التاكسي
جوا فيلا فاروق
ثريا بغـــضــــب وهي بصه للطفل بيعـ.ـيط (إياد). أخرس بقى أخرس الودا دا كان لازم يمو"ت بقلم دعاء احمد يا فاروق هنعمل ايه دلوقتي انا هاخده وهوديه الملجأ يا فاروق وكلهم عارفين انه ما"ت
فاروق. والبت اللي اسمها رحمه
ثريا. لازم تخرج من حياه عاصي خالص
فاروق. هتعملي ايه؟
ثريا. من خمس سنين عاصي خاطر بحياته عشان ينقذها  وفعلا بسبب اللي حصل فقد الذاكره لكنه لحد دلوقتي عارف انه كان بيحب بـ.ـنت لدرجه العشق بالرغم انه ميعرفش هي مين. لكنه لسه فاكره انه بيحب بـ.ـنت
فاروق. هي رحمه ازاي معرفتش عاصي وانت بتقولي بيعشقها
ثريا. لان عاصي عمره ما اتكلم مع رحمه زمان وقتها هي كانت لسه عندها عشرين سنه وبتدرس في كليه الطب وعاصي خامسه وعشرين فضل يحبها من بعيد وفي اليوم اللي قرر يقابلها ويتقدmلها عمل الحادثه
فاروق. عاصي بتاع زمان مش هو بتاع دلوقتي
ثريا. لازم البـ.ـنت اللي بيحبها ترجع
فاروق. اصدك ايه
ثريا. يعني واحده تانيه تدخل وكانها رحمه و انا هظبطلها كل حاجه
فاروق. اصدك تدخلي واحده تانيه حياته وتخلي عاصي بنفسه يخرج رحمه من حياته
ثريا. بالظبط كدا
فاروق. بس ليه عاصي  مفتكرش اي حاجه عن الموضوع
ثريا. لان ذا كان فقدان كلي في الذاكره في اي حاجه خاصه برحمه
ولنفسها
 رحمه لازم تخرج من حياه عاصي لو عرف كل الحقيقه  ينهار اسود لو عرف ان رحمه تبقى حب عمره وغير كدا ..... اااههه شكل وقت الحساب جيه
فاروق بخبث. تاب ما تيجي بقى عشان عايزك في كلمه سر
ثريا بضحكه. يا فاروق مكبرتش
فاروق. هههه  انا هفضل شباب طول عمري ياله بينا بقى يا مزتي
لياخذها ويفعل ما يحرمه الله
.... 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺.....
بقلم /دعاء احمد
في قصر الرشيدي
يدخل دياب وهو يحمل حور بين يديه بعد أن أخذها للمشفى وقاموا لها بالازم
وسط نظرات وهمس الخدm
طلع اوضته وحطها في السرير وغطها كويس وفضل يبص ليها ببرود وقام ياخد شاور
بعد مده حور بتفوق وهي حاسه بو.جـ.ـع في كامل جـ.ـسمها
بتبص لقيت دياب قاعد اصادها وحاطط رجل على رجل بكل غــــرور وثقه
حور بتعب وصرا"خ. انت! انت عايز مني ايه؟ حـ.ـر.ام عليك
دياب ببرود. واحد هيكون عايز ايه من مـ.ـر.اته
حور بزعيق وهي بتقَوم. مرات مين يا مـ.ـجـ.ـنو.ن انا معرفكش اصلا  انا بسببك ابويا انكس"ر انا بكر"هك بكر"هك. انا للحظه واحده احترمتك لأنك مل"مستنيش لكن دلوقتي بكر"هك الف مره
دياب. وانتي مراتي ومش مهم حبك مش منتظره
حور بعصبيه. كفايه تقول الكلمه دي انا مش زفت مراتك والورقه اللي معاك دي مزوره انت كـ.ـد.اب
دياب ببرود قا"تل. فعلا الورقه مزروه بس مفيش حد يقدر يقول كدا لاني عملتها عند محامي رسمي وطبعا ابضته
حور بدmـ.ـو.ع وتعب. انت عايز مني ايه؟
دياب. الجواز المزور يتحول لجواز رسمي
حور بسخريه. انت اكيد مـ.ـجـ.ـنو.ن انا اتجوزك انت لو على مو"تي مش موافقه
دياب ببرود وجبروت. تمام ايه رايك نبعت ليله د"خلتنا لابوكي بث مباشر وحتى لو من غير جواز
قال كلمته وهو بيثبت كاميرا ناحيه السرير
حور بخــــوف. انت لا يمكن تكون طبيعي انت اكيد مـ.ـجـ.ـنو.ن
دياب بقى يقرب وهو بيفك زراير قميصه وبيمشي بخطوات ثابته
قل"ع قميصه ور"مه على الأرض باهمال
دياب ببرود. اقل"عي
حور بصر"اخ هز أركان القصر. اننننتتت ممممجججننننوووننن
انا لا يمكن اعمل كدا
دياب بثقه. تمام يبقى اللي معملتوش فيكي المره اللي فاتت هعمله دلوقتي
قال كدا وهو بير"مي حور على السرير واخذ يق"بل عنقها بع"نف ويديه تتح"سس جــــســ ـدها
حور بدmـ.ـو.ع. انا موافقه على الجواز بس ارجوك ابعد عني ارجوك
دياب ابتسم بسخريه وبعد عنها. كدا تعجبيني يا قطه وخالي في علمك انا مش بعمل كدا عشان سواد عيونك انا هدفعك تمن الضر"به اللي ضر"بتيهالي دي اه صحيح ابوكي مبيعرفش ينشل لما ضر"بني بالنا"ر فديت الر"صاصه ولانك كنتي ضر"بني بالسك"ينه هو افتكر اني م"ت بس اوعدك هدفعك التمن غالي يا بـ.ـنت الشرقاوي
...... 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸... 
عند قاسم
في عربيته
قاسم قاعد في الكرسي اللي وراء وملاك جانبه لكنها نايمه  سندت راسها على كتفه وبدون وعي لفيت ايديها حواليه وحـ.ـضـ.ـنته
قاسم ابتسم وبصلها رفع ايديه وحـ.ـضـ.ـنها. وهو بيقفل ستار الكرسي اللي ورإء
مد انامله ليرفع ذقنها وينظر لملامحها الساحره والي شفتيها الورديه المكتنزه لينزل لمستواها و يقب"لها برقه وهدوء لكنه حس بطعم الدmـ.ـو.ع بيبص لقى ملاك بتعيط
ملاك. انت بتعمل معايا كدا ليه حـ.ـر.ام عليك
قاسم ببرود. عادي بتسلي طبق تسليه ر"خيص ادامي وبم"تع نفسي بيه مؤقتا وانا لحد دلوقتي عاقل وماكلتوش كله
ملاك بغـــضــــب وعصبيه. انا بكر"هك بكر"هك يا قاسم منك لله كان يوم اسود يوم ما شفتك
قاسم لنفسه. شكلها حلو اوي وهي متعصبه بتخليني عايز اتجنن عليكي عيونك بتقول انك معجبه بيا على الأقل لكني مش هسمحلك تكوني واحده من عيله الرشيدي
اعلم، اجل اعلم،اعلم ان العذ"اب لم يتواجد في حياتي الا عنـ.ـد.م رأت عيني عينيك ومع ذلك اعشق النظر إليهما،فلولا عينيك ماكانت لعيني  ان تحيا، أشعر بها تحتوي قلبي الصغير، اشعر بأن كل ذكرياتي لك انت ولا احد سواك.
عند رحمه
بعد مرور تلات ساعات
سواق التاكسي. هنفضل واقفين كدا كتير يا مدام
رحمه. معليش وبعدين انا هحسبك على اليوم كله بس خليك معايا لو سمحت
سواق التاكسي. مدام كدا ماشي ولا يهمك
رحمه لنفسها. ياترى يا ثريا بتعملي ايه كل الوقت دا جوا وايه حكايه فاروق الدرملي مع عيله الرشيدي وانا متأكده انه مش موضوع شراكه بس اكيد في حاجه تانيه
بعد شويه
البوابه انفتحت وعربيه ثريا خرجت
رحمه بسرعه. اطلع وراء العربيه دي ياسطا لو سمحت
عربيه ثريا فضلت تتحرك وقت طويل لحد ما وقفت ونزل سواق عربيتها ورحمه انصدmت من اللي شافته
بقلمي/دعاء احمد 
.... 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺.. 
عند عاصي
في مقر شركه الرشيدي الرئيسي
قاعد في مكتبه وهو بيبص لخاتم من الماس ادامه بيبص للخاتم باستغراب
عاصي. ياترى ايه حكايتك معايا بقالك خمس سنين مش قادر ابيعك ولا افرط فيك. طب ليه حاسس انك لحد عزيز اوي على قلبي. هي مين؟ اللي صوت ضحكتها بيرن في وداني و ملامحها مش واضحه في ذكرياتي
ليه بعد السنين دي كلها مش قادر انسها وامحيها من ذكرتي كلها. ليه ملامحها باهته مش واضحه. طب رحمه ايه وضعها معايا. ومتقولش انك عايزها عشان تخلف منها طفل. انت من اول يوم شفتها في قسم البوليس وهي خـ.ـطـ.ـفت قلبك. رحمه بـ.ـنت جميلة بتحب تساعد الناس بس عنيده ودا هياذيها لان غلط تدخل في تفاصيل الناس اكتر من اللازم. ابتسامتها بتسرق قلبك. لكن قلبي بيقولي ان في واحده تانيه موجوده فيه ومكانها ليها هي لوحدها ااااههه
طب ورغد؟
رغد خا"نتك. بس انت برده مش الملاك البري متنساش انت عملت دا قبليها وخو"نتها
بس الرا"جل غير الست.
انت بتضحك على نفسك يا عاصي. في النهايه دي اسمها خيا"نه. بس انت عمرك ما حبيت رغد وهي كمان كانت مجرد زوجه معرفتش تخليني احبها ومعتقدش انها حبتني
طلقها يا عاصي، اقت"لها
يبقى هي كمان من حقها تقت"لك انت عملت نفس الشي وكنت كل يوم بتهين كرامتها
ناوي على ايه
تعمل رغد جديده بصوره رحمه.
لا رحمه حتى لو اتهانت واتو.جـ.ـعت وجيت عليها عمرها ما هتخو"ن لأنها بـ.ـنت أصول
انت بتتكلم بثقه عنها كدا ليه؟
طب ما ثريا هانم خا"نت ابوك وانت و دياب شوفتوا دا بعيونكم
ببببببووووومممم
ومراتك خا"نتك. هم كلهم خا"ينين
انت بتضحك على مين يا عاصي
على نفسك انا تعبت اوي اوي
ياترى مستخبيلنا ايه تاني يا عيله الرشيدي
... 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺...
 في عربيه دياب
دياب وحور كتبوا الكتاب وحور مش قادره تكتم دmـ.ـو.عها وانفجرت في البكاء
دياب. بطلي زفت عـ.ـيا.ط قلتلك قبل كدا يكر"ه العـ.ـيا.ط
حور بزعيق وانهيار . انت عايز مني ايه حـ.ـر.ام عليك. ليه خليتني سبب في ك"سرت ابويا واني حطيت راسه في الوحل. انا بسببك ابويا اعتبرني مـ.ـيـ.ـته
انتي بتعمل معايا كدا ليه حـ.ـر.ام عليك. انا بكر"هك وبكر"ه اليوم اللي قابلتك فيه. عمري مهسامحك على عملته وعلي ك"سرت دي انا بكر"هك اوي
دياب بصلها وحس بو.جـ.ـع اكبر منها وكان كل كلمه سك"ينه بتط"عنه بيها
تابعت حور ببكاء هستيري. انا كنت موافقه اتجوز واحد حاول يغت"صبني في مقابل اني مك"سرش ابويا. كنت موافقه اتد"فن بالحيا في مقابل انه يفضل رافع راسه وانت في لحظه د"مرت كل حاجه
فجأه دياب فرمل عربيته بسرعه جدا لدرجه ان حور دmاغها اتخبطت في تبلو العربيه
دياب بغـــضــــب لف شعرها حوالين ايديه بع"نف وكأنه بيتحول
دياب بغـــضــــب جحيمي. مين دا اللي حاول يغت"صك انطقي. فهد دا قربلك
حور مسكت ايديه اللي مسكه شعرها وهي بتعيط. سيب شعري يا حيو"ان انا بكر"هك
دياب بزعيق وصوت جهوري. انطقي فهد حاول يقربلك
حور بسخريه. تاب ما انت كمان حولت تعمل نفس الشي ولا فاكر نفسك ملاك بجنحات. انت كمان حيو"ان بس اللي مستعجبه له ليه مكملتش في اليوم الهباب دا. ليه خليتني اعيش اسود ايام عمري وانا مفكره انك اخدت كل حاجه مني
وازاي انا دخلت اوضتك في الفندق ازاي؟
دياب بسخريه. واضح ان المزه نسيت انها شربت وتقلت العيار ور"قصت أدام كل الموجودين في البا'ر وصحبتك الر"خيصه دي بعتك بعشر تلف جنيه ههههه ايه رايك
حور بدmـ.ـو.ع وانهيار تام وهستريه. رأي انكم ز"باله ومعندكمش اخلاق منكم لله
دياب بصلها وحس بنغزه في قلبه وساب شعرها وهدوء وتعب. مقربتلكيش عشان انا مش حيو"ان. احيانا بنقرر نظهر أدام الناس اننا جبروت مع ان الحقيقه اننا مو.جـ.ـعين اوي عارف ان ثريا هانم مرقباني طول الوقت فحبيت ابينلها ان ابنها حق"ير جايز تحس انها مقصره في حق ولادها. وأنها لايمكن تكون ام بعد اللي عملته وخيا"نتها لعثمان بيه الرشيدي. انا وقاسم عمرنا مقربنا لبـ.ـنت سوا بمزاجها اوغـ.ـصـ.ـب عنها احنا بس اتو.جـ.ـعنا اوي و قررنا نبين لها اننا مو.جـ.ـعين لكن هي مكنش عندها مانع هههههه 
حور بانهيار وبدون وعي اتر"مت في حـ.ـضـ.ـنه وفضلت تعيط بهستريه. ابويا اتك"سر بسببي انا عايزه امو"ت. انا تعبت اوي اوي
وفضلت ماسكه في قميصه وبتعيط كأنها منتظره اللحظه اللي تنفجر فيها
دياب حس انه متلغبط ومش عارف يعمل ايه لكنه اخدها في حـ.ـضـ.ـنه و طبطب عليها بحنان
وفضلوا كدا لحد ما عد وقت طويل هما محسوش بيه لكنهم محتاجين يكونوا ساكتين وهما سوا مش اكتر من كدا
..... 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺...
في قصر الرشيدي
 دخل قاسم ووراه ملاك اللي باين عليها الغـــضــــب
لكنها ماسكه في دراعه وبتتسند عليه
قاسم. يا بـ.ـنتي ريحي نفسك وتعالي اشيلك مش عارفه تمشي
ملاك. لا مش عا اااععاا نزلني
قاسم بضحكه ساحره. اسكتي يا بت
دخل بيها القصر وقبلتهم هدي والده ملاك
هدى بخــــوف. في ايه؟ مالك يا بـ.ـنتي؟ ايه اللي حصل؟
قاسم بهدوء. متقلقش يا ديدا هي كويسه بس الازاز دخل في رجليها بس متقلقيش هي كويسه دلوقتي
بس معليش افتحلي اوضتها عشان ادخلها
هدى بسرعه مشيت ادامه وفتحت اوضه ملاك
قاسم حطها في السرير
قاسم. ممكن كوبايه مايه يا ديدا
هدى. حاضر يا ابني
ملاك. اطلع برا لو سمحت عشان عايزه اشوف هعمل ايه
قاسم بمرح وغمزه. مش عايزه اي مساعده
ملاك. ببرررااا
قاسم ضحك وطبع بو"سه خفيفه على شـ ـــفــايـــ ـفها وطلع
ملاك بغـ.ـيظ. حيو"ان بس قمر يلهوي انا بقول ايه منك لله
ومسكت المخده حطيتها على وشها
..... 🌺🌺🌺🌺🌺.....
عند رحمه
سواق عربيه ثريا نزل من العربيه وراح ناحيه ملجأ أيتام وكان شايل طفل بين ايديه كان لابس آيس كاب مغطيه وشه
حط إياد ادام باب الملجا ورجع بسرعه
سواق التاكسي كان هيمش وراهم
رحمه بسرعه وفرحه. اااسستني هنا لو سمحت
ونزلت من العربيه وهي بتبص للطفل بتعدي الشارع لكن جيت عربيه بسرعه خبطتها وجريت
رحمه وقعت و هي بتنز"ف
الناس استلموا وبلغوا الاسعاف
في مكتب عاصي
دخل شريف زميله وشغال معه.
عاصي. في ايه
شريف. في حد اتكلم من مستشفى الحياه وقال إن مراتك هناك وحالتها خطيره
عاصي بسرعه وخضه. رحمه!
وطلع من الشركه بسرعه جدا وهو بيسوق بأقصى سرعه 
.... 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺..
بعد مده في
قصر الرشيدي
في اوضه دياب
حور لابست بجامه قطنيه شكلها اهبل اوي طفولي عليها رسومـ.ـا.ت كرتون لكن كانت جميله
راحت ناحيه إلانتريه ونامت عليه
دياب دخل اوضته ووقف ادامها يتأمل ملامحها الجميله
فاق ودخل اخد شاور وطلع بعد شويه وكان عا"ري الصدر شال حور وحطها في السرير
ونام جانبها وهو بيحـ.ـضـ.ـنها
حور بخضه. في ايه؟
دياب بتعب. هههششش انا بس عايز انام وتعبان فاسكتي لو سمحتي وخليكي في حـ.ـضـ.ـني
حور اتـ.ـو.ترت من طريقته وتقلباته رفعت راسها ليه وبصتله بحيره والغريب انها لفت ايديها حوليه وبقيت تطبطب عليه وهو لأول مره يحس بالأمان ونام وهي كمان نامت
.... 💕💕💕💕💕💕.......
في اوضه ملاك
كانت بتغير هدومها لقيت حد بيفتح الباب اتخضت جدا
هدى. متخافيش دا انا يقلبي
ملاك. ماما وحـ.ـشـ.ـتني اوي
هدى. وانتي كمان في موضوع عايزه اكلمك فيه
ملاك. ماشي يا ست الكل احكي
هدى. جايلك عريس إنما ايه جدع ابن حلال وشرايكي
ملاك بتذمر. يا ماما انا
هدى بمقاطعه وطيبه . بصي يا بـ.ـنتي كلمتين حطيهم حلقه في ودانك اوعي تكوني فكراني غـ.ـبـ.ـيه انا عارفه كويس اللي في قلبك وعقلك
ملاك بصت في الأرض وسكتت
هدى. بصي يا قلبي اللي بيحبك هو اللي يشتريكي وعمره ما يفرط فيكي ولا ياذي قلبك واوعي تبصي فوق قوي كدا يا بـ.ـنتي بدل ما هتقعي على جدور رقبتك. قاسم مش شبهك يا ملاك
ملاك بحـ.ـز.ن. ماما انا انتي فاهمه غلط. والله مفيش حاجة بينا
هدى. وانا عارفه اني مربيه بـ.ـنتي كويس ودا واحد خاطب وقريب هتجوز واحده من مركزه بلاش تتعبي قلبك يا بـ.ـنتي
ملاك بو.جـ.ـع فهذه الحقيقه. مين العريس يا ديدا
هدى. دكتور محمد دكتور الصيدليه اللي ع اول الشارع
ملاك بتنهيده استسلام. دكتور محمد شاب محترم ربنا يحفظه
هدى. يعني اقول انك موافقه على بركه الله
ملاك. اللي تشوفيه يا ماما
هدى. ماشي يا بـ.ـنتي انا هقوله انك موافقه وان شاء الله نعمل خطوبه في البيت القديم بتاعنا
ملاك وهي بسرحان في قاسم. ماشي يا ماما
رايكم ايه تقبل محمد ولا تعذ"ب نفسها مع قاسم اتمنى تقولولي
حور تسامح دياب ولا تسيبه وترجع لابوها
عاصي ورحمه هيحصل بينهم ايه وياتري في حد تاني هيدخل بينهم
في المستشفي
عاصي دخل بسرعه جدا وقلبه مقبوض على رحمه
عاصي بسرعه. رحمه عبد الحكيم مراتي جيت في حادثه. هي كويسه؟
موظفه الاستقبال. متقلقش يا فنـ.ـد.م دكتوره رحمه بخير واللي بلغ حضرتك أن حالتها خطيره اتلغبط لانه كان يقصد حاله تانيه لكن دكتوره رحمه كويسه. الحادثه سببت لها ارتجاج بسيط في المخ هي دلوقتي في اوضه ١٠٣
عاصي طلع بسرعه اخد الاسانسير وطلع بقى يشوف أرقام الاوضه بص لاوضتها وبسرعه فتح الباب لكنه اتصـ.ـد.م
قبل قليل
في اوضه رحمه
صقر بضحكه. بطلتنا العنيده ايه متعبتيش من شغل شالوك هولمز دا يا بـ.ـنتي ارحمي نفسك
رحمه بضحكه جميله. مشوفتش العربيه وهي جايه بسرعه حسيت نفسي في فيلم عربي قديم
صقر اتنهد ومسك ايديها بخــــوف. رحمه انتي عارفه انك اكتر من اختي صح واني بحبك بصدق
رحمه مسكت ايديه بيديها التانيه. عارفه وعارفه انك اكتر من مجرد زميل دراسه وشغل وعارفه كمان انك بتحبني اوي اكتر بكتير من مجرد صديق طفوله  ومن اخ و انا كمان بحبك اوي زي
عاصي بزعيق. الله الله واضح  اني جيت في وقت مش مناسب
رحمه. عاصي انت فاهم غلط
صقر بسرعه ساب ايد رحمه. استاذ عاصي انت مش فا
قاطعه عاصي وهو بيضر"ب بالبوكش في وشه وفضل يضر"ب فيه الاتنين وقعوا على الأرض وعاصي فوقيه وبيضر"ب فيه بكل معاني الغل 
رجمه بزعيق. ابعد عنه يا حيو"ان صقر. ابعد
عاصي بغـــضــــب وعصبيه قام و مسكها من شعرها. جحيمك ابتدا
رحمه بخــــوف. عا
عاصي بزعيق. مش عايز اسمع صوتك وصدقيني هتنـ.ـد.مي
ساب شعرها ومسك ايديها بقوه كادت ان تخلع ايديها وبقي يشـ.ـدها وراه
رحمه بقوه. على فكره انت مش فاهم حاجة
عاصي بجبروت وواقف ادامها وبصلها نظره مرعـ.ـبه. كلمه كمان وواعدك هقت"لك مكانك
رحمه بثقه. وانا مبخافش غير من رب العالمين لان عندي رب اسمه الرحيم العدل واللي انتم متعرفوش عنه حاجه يا عيله الرشيدي. انت دلوقتي هتتهمني بالخيا"نه احنا مش في روايه يا عاصي عشان اعيط وابقى دايما البـ.ـنت الضعيفه انا أقوى منك على الأقل عندي قلبي بينبض عشان يساعد اللي حواليه من غير مقابل إنما أنت لا انت عايش في وهم اسمه الجبروت اللي هيجي يوم ويتهد فوق نفوخك انا عمري ما كنت البـ.ـنت الضعيفه غير بمزاجي.
عاصي قرب منها شاف نظره القوه اللي في عنيها وحس بو.جـ.ـع في دmاغه وكأنه مش اول مره يشوف نظره الثقه دي وفجأه ساب ايديها وزقها وخرج من المستشفى وهو حاسس ان دmاغه هتتفرتك من الصداع
رحمه بصتله بحـ.ـز.ن و وقفت جانب الحيطه وبقيت تنزل وتقعد على الأرض وهي بتعيط وكان كل قوتها اتبخرت
رحمه لنفسها. لا يا رحمه اوعي تضعفي لو ضعفتي هيفضل زي ما هو لازم يتغير لازم يحس انه القوه مش في النفوذ ولا في القوه الجـ.ـسمانيه. انا اسفه بس بعمل كدا عشان اساعدك
صقر جيه بسرعه
صقر. انا اسف انا السبب
رحمه مسحت دmعه من عنيها وقامت. محصلش حاجه يا دكتور صقر اللي حصل دا كان لازم يحصل
صقر. يعني ايه؟
رحمه بابتسامه ترغم نفسها على رسمها دائما. ولا حاجه انا همشي الوقت اتأخر  وبكرا الصبح هاجي الشغل طبيعي
صقر. طب انتي ممكن ترتاحي انتي لسه تعبانه
رحمه. انا كويسه متقلقش مع السلامه
سابته ومشيت وهي زعلانه عشان عاصي وكمان إياد بس دلوقتي هي مطمنه عليه وعارفه طريقه
رحمه وهي بتسوق عربيتها. هو انا ليه زعلانه. انا مش اصدي بس لازم اعمل كدا. لازم يعرف ان مش كل اللي حواليه خا"ينين
دلوقتي لازم اقدر اساعد رغد بس لازم اعرف مين ابو إياد يارب انا ماليش غيرك ساعدني
بعد مده وصلت قصر الرشيدي
الكل كان نايم والقصر هادي
طلعت اوضتها ودخلت اخدت شاور وطلعت كانت لابسه قميص عاصي وخارجه بـ.ـاريحيه وهي بتنشف شعرها وواقفه سرحانه أدام المرايه 
فجأه حسيت بأيد بتتلف حوالين خصرها اتخضت وبسرعه اتديرت لقيته عاصي وباين عليه انه شارب
رحمه بتـ.ـو.تر وارتباك. عاصي انت كويس
عاصي مسك وشها بايديه وضحك وهو دايخ. انتي ازاي جميله كدا
رحمه. عاصي انت سكر"ان
عاصي. تو تو انا فايق اوي كمان
رحمه بعصبيه وزقته. ابعد عني انت مش في وعيك والقرف اللي انت شاربه ريحته وحشه
عاصي ضحك ورجع شـ.ـدها من وسطها وبا"سها بعنف وبالتدريج تحولت لق"بله هادئه عاشقه وهي مش بتعمل اي حركه باين عليها الصدmه والذهول
عاصي بعد عنها ودفن راسه في رقبتها وحـ.ـضـ.ـنها بايديه الاتنين وبصوت هادي. بلاش انتي كمان تخو"نيني يا رحمه الأفضل انك تمشي لو هتخو"ني ثقتي فيكي لاني تعبت اوي
رحمه بهدوء. عمري ما خنت ولا هخو"ن بس يمكن في النهايه ابعد
لقيت عاصي نام سندته وعدلته ينام في سريره وراحت اخدت بجامه وغيرت وراحت نامت اصاده فضلت تبصله بحيره وتفتكر سامح جوزها الأول
كانت بتحبه متنكرش لكنه اذاها اوي ومع ذلك متخلتش عن شخصيتها الطيبه بس لو انك"سرت المره دي يمكن تنسحب تمام لأنها مش حمل ك"سره تانيه دmـ.ـو.عها نزلت لما افتكرت سامح وقضيه الز"نا اللي كان هيلبسه ليها كتمت صوتها وهي بتبص لعاصي
لكن لقيته قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها وهي استسلمت وحـ.ـضـ.ـنته وهي لسه بتعيط
عاصي بنوم. بحب ضحكتك بلاش تعيطي ارجوكي
رحمه بصتله ومسحت دmـ.ـو.عها وحـ.ـضـ.ـنته اكتر واتنهدت في النهايه نامت
...... 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺...
هل تعرف؟ ذلك المكان.
عنـ.ـد.م اخبرتك اول مره انني احبك به. لقد قاموا بهدm ذلك المكان. ربما شعروا بأن حبي لك لم يعد موجود لذلك هدmوه مثل حبنا الذي هدmته انت بافعالك
في صباح يوم جديد يحمل من القسو"ه ما يحمل ومن الحب ما تجعلنا اقوي
عند قاسم
قاسم لابس هدومه ونزل لقى هدى بتفرق شربات على زميلها من خدm القصر
قاسم بمرح. صباحك فل يا ديدا
هدى. صباحك زي العسل
قاسم بغمزه ومشاكسه. هو في ايه. ناويه تتجوزي اوعي تكوني بتحبي يا جميل
هدى بسعاده. لا يا بكاشه هو في عريس بس مش ليا
قاسم ملامح وشه اتغيرت كلها. اومال لمين؟
هدى. ملاك دكتور محمد طلب ايدها وهي وفقت وهنعمل الخطوبه بكرا ان شاء الله
قاسم بصدmه وجنون. ملاك! لا طبعا مفيش الكلام ده
هدى بخــــوف. ليه يا ابني هي ملاك تتعا"يب دي زينه البنات
ثريا هانم بخبث وابتسامه شمـ.ـا.ته وهي بصه لقاسم. الف مبروك يا هدى دكتور محمد شاب كويس
هدى. الله يبـ.ـارك فيكي يا هانم، والله انا وهو قعدنا وتكلمنا وهو مستعجل عايز يعمل كتب كتاب على طول حضرتك عارفه شاب متدين وعشان يبقى في اريحيه في الكلام بينهم لازم يبقى في حاجه رسمي
ثريا بابتسامه شمـ.ـا.ته لقاسم اللي واقف باين عليه الحـ.ـز.ن . عندك حق يا هدى وكل مصاريف الخطوبه والجواز عليا ملاك زي بـ.ـنتي برده وكمان بكرا كتب كتاب قاسم علي ناهي اهو خلينا نفرح بيهم كلهم مره واحده
هدى. ربنا يخليكي لينا يا هانم هما هيخرجوا سوا النهارده ويتفقوا ربنا يوفقهم ويسعدك يا ابني
قاسم. فين ملاك؟ اصل عايز ابـ.ـاركلها
هدى. في اوضتها بتجهز عشان تروح الكليه
قاسم. تمام
وسابهم ومشي
ثريا لنفسها. اخيرا هنخلص منها انا كنت لسه بفكر في طريقه اخلص بيها من ملاك بس جيت لوحدها
في اوضه ملاك
اخدت كتابها وبتفتح الباب وخرجه لقيته في وشها
ملاك بجديه. نعم في حاجه يا قاسم بيه
قاسم زقها ودخلها ودخل وقفل الباب وراه
ملاك بقوه. في ايه؟
قاسم. انتي فعلا موافقه على الدكتور اللي اسمه محمد دا
ملاك بابتسامه جانبيه. ايوه محمد شاب محترم وابن ناس ومن مستوى وغير كدا بيحبني ورايدني في الحلال واللي يقول للحلال لا يبقى ابن حر"ام وانا لا كنت ولا هكون بـ.ـنت حر"ام
قاسم بحده. وانا؟
ملاك بابتسامه تخبي وراها الكثير. حضرتك بكرا كتب كتابك وانا بنفسي هزينلك اوضتك يوم فرحك واجهزهلك انت عارف اني شاطره في التزين
قاسم. فعلا انتي شاطره واثقه من اختيارك
ملاك بابتسامه جميله. واثقه ان اللي يقدرني و يحترمني هو دا اللي لازم اشيله على دmاغي من فوق ربنا يوفقك مع انسه ناهي
قاسم بتأمل للمعه الدmـ.ـو.ع اللي في عنيها. مش هتنـ.ـد.مي؟
ملاك. ربما الله اعلم بس على الاقل ابقى اشتريت نفسي
قاسم اتعصب من برودها وطلع من الاوضه بسرعه ورزع الباب وراه وهي وقعت على الأرض وفضلت تعيط بانهيار
ملاك بدmـ.ـو.ع. اااههه بحبك اوي و.جـ.ـعني اوي
هدى. كان لازم تعملي كدا انتي دلوقتي بـ.ـنتي اللي انا اعرفها
ملاك مسحت دmـ.ـو.عها وقامت. انا قالتله كل الكلام اللي انتي قولتيه لي
هدى. صدقيني دا لمصلحتك ومصلحته قاسم مش بيحبك يا ملاك. اللي بيحب مش بيعذ"ب حبيبه
ملاك. عندك حق يا ماما انا لازم اروح الكليه دلوقتي بعد اذنك
هدى. خالي بالك على نفسك محمد هيعدي عليكي وياخدك تتغدوا سوا وتكلموا وتتفقوا
ملاك. إن شاء الله في حفظ الله
.. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺...
في اوضه عاصي
اقترب عاصي بهدوء من رحمه المستغرقه في النوم بعمق وهو يتأمل ها بحب ويديه تمر بحنان في خصلات شعرها البني الطويل
وهو يتأمل ملامحها الانثويه الفتنه بعشق شـ.ـديد لترتفع يديه دون ارادتها تتلمس وجهها بافتتان وولع شـ.ـديد فتنهد بألــم وهو يرى بقايا إثر الدmـ.ـو.ع على خدها يمسح تلك الدmعات عن وجهها ليتفاجا بها تفتح عينيها وتبتسم له بفتنه وهي تسحب يديه وتضعها على شفتيها تقبلها وهي تقول برقه.
. عاصي
فلم يعد يستطيع السيطره على مشاعره الملهوفه بشـ.ـده فاقترب منها وهو يهمس فوق شفتيها. قلب عاصي يا رحمه
فتنهد بألــم وهو يحاول الإبتعاد عنها الا ان مشاعره الغارقه في عشقها تغلب عليه لتجعله يقت"حم شفتيها يقب"لها بنهم وهو يشعر بها تستجيب بين ذراعيه بلهفه... ليحتضنها بقوه
ليمر بعض الوقت بينهم ابتعد عنها وهو لا يعرف كم مر عليهم وقت فعلي وهي بين يديه
فمرر يديه بحنان يعيد ترتيب شعرها خلف اذنها في حين انها ابتسمت واغمضت عينها لتعود للنوم مره اخره
نهض عاصي من جانبها وهو يمرر يديه في شعره بتـ.ـو.تر خــــوف من رده فعلها ف علي ما يبدو أنها لا تعي لم حدث بينهم الان
وبالفعل هي لم تتذكر شي ولم تتخيل حتى بمخيلاتها ان يحدث ذلك ليتنهد عاصي بـ.ـارتياح بالرغم من رغبته الشـ.ـديده في العوده اليها واحتضانها بشـ.ـده
......... 🌺🌺🌺🌺🌺🌺... 
في اوضه دياب
دياب صحي من النوم لقى حور لسه نايمه في حـ.ـضـ.ـنه ابتسم وفضل يبص لها بحـ.ـز.ن
دياب. عارفه انا موجوع اوي من اكتر واحده حبيتها امي. تخيلي تشوفي امك مع واحد تاني غير ابوكي اااههه عارفه انا عمري ما قررت اعيش شعور الحب لاني خايف اتو.جـ.ـع وساعتها فعلا هد"مر الكل خايف اتو.جـ.ـع منك انتي كمان بس لأول مره احس بالأمان في حـ.ـضـ.ـن حد لما حـ.ـضـ.ـنتيني حسيت اني مبسوط ومش خايف من قربك
حور بدأت تصحى وهو بسرعه غمض عنيه وعمل نفسه نايم
حور بصتله وبعدين بعدت عنه بخجل من الطريقه اللي حـ.ـضـ.ـنه بيها
حور بدmـ.ـو.ع نزلت تلقائيا. انا عمري ما هسامحك علي الك"سره اللي انا انك"سرتها
وقامت من جانبه ودخلت اخدت شاور وغيرت وطلعت
وهو كمان عمل المثل ونزلوا
.... 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸..
على السفره
ثريا هانم. بكرا في حفله جواز ناهي و قاسم هتعلن جوازك انت ورحمه يا عاصي
دياب نزل ووراه حور اللي جايه جدا
دياب مسك ايديها وشبك صوابعه في ايديها وهي بصتله بـ.ـارتباك
ثريا هانم بصتله بغـــضــــب. دياب مين دي؟
دياب ببرود. اقعدي يا حببتي
حور بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقعدت
دياب. دي مراتي حور محمد الشرقاوي
ثريا بعصبيه. انت اتجوزت من ورانا
دياب ببرود وقعد جنب حور. افتحي الشـ ـــفــايـــ ـف الحلوين دول
حور. ها
دياب ابتسم و بدا يأكلها وسط نظرات الاستغراب من الكل
ثريا بغـــضــــب. ولد انا مش بكلمك
دياب ببرود قا"تل. اه اتجوزت يا مدام ثريا فيها ايه يعني ما انا مسيري اتجوز
ثريا قامت وخبطت بيديها على السفره. ويوم متتجوز تتجوز دي. دي تتصرمح معها. تقضيلك ليله اتنين اسبوع لكن تتحوزها لا يا دياب
دياب قام وبصلها بحده تحمل العذ"اب. ليه حضرتك فاكره ان كل الناس زيك
ثريا بـ.ـارتباك. اصدك ايه
دياب ضحك بسخريه بس دmـ.ـو.عه نزلت ومسحها بسرعه. ممكن لو سمحتي يا ثريا متدخليش في حياتنا. او لو عاصي وقاسم راضين بالوضع دا انا مش موافق انا تعبت ولحد هنا وكفايه متتدخليش في حياتي لان اوعدك لو حاولتي هعمل حاجه تد"مر باقي العلاقه المزيفه اللي احنا عايشين فيها وصور الام وابنها دي هتتد"مر كليا، حور تبقى مراتي وهتفضل على ذمتي وبكرا في كتب كتاب قاسم هعلن جوازي منها بس ممكن دا ميحصلش في حاله واحده
ثريا بـ.ـارتباك. ايه هي
دياب بك"سره. انك تقت"ليني واظن ان دا مش صعب عليكي ومسك ايد حور وخرج من غير ما يسمع ردها
رحمه لنفسها. ياترى يا ثريا هتقدري تداوي كل الجروح اللي انتي سيبها في قلوب ولادك
قاسم لنفسه. ياريتني قادر اعمل زيك يا دياب لكني عارف ومتاكد انها هتا"ذي ملاك
عاصي لنفسه. يا خساره يا ثريا هانم انتي خسرتينا كلنا. وبص للرحمه وسكت
ثريا لنفسها. اغـ.ـبـ.ـياء انا بعمل كل دا عشان احافظ على قواعد عيله الرشيدي. حب ايه اللي بتتكلموا عنه؟ الحب اللي خلي عثمان يسبني ويعشق خدامه متسواش. الحب اللي خلني اعمل علا"قه مع فاروق وانا لسه على ذمه عثمان ولما اكتشف دا وكان عايز يفـ.ـضـ.ـحني يعني كنت اسيبه عايش عشان يقت"لني انا عملت الصح لما قت"لته هو ومـ.ـر.اته الخدامه  واللي هعمله لسه مخلصش 
ما خفيا من المفاجأت يا أصدقائي اسوء فالحياه الحقيقيه تحمل بين طياتها القس"وه والعذ"اب ولكن أيضا تحمل الحب والحياه قدر 
.... 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺...
في كليه الاداب
ملاك خلصت محاضرتها وكانت خارجه
لقيت شاب طويل عريض وسيم جدا وشه بشوش دكتور محمد
محمد. ازايك يا انسه ملاك
ملاك بابتسامه رقيقه. ازايك يا دكتور محمد انا الحمد لله كويسه
محمد. الحمد لله ايه رايك نتغدا سوا
ملاك. مفيش مشكله اتفضل
ركبوا عربيه وسط نظرات عز زميلها
عز لنفسه. بقى انا كنت بحب دي. شكلها مدوراها مع كل واحد شويه ام علمتك الأدب يا ملاك مبقاش عز الدmنهوري
في احد المطاعم
محمد فضل يتكلم وملاك تسمعه لكن عقلها في مكان تاني خالص
ملاك لنفسها. هيتجوز بكرا معقول بالسرعه دي. 
محمد. ملاك انتي معايا
ملاك. اه اه معليش سرحت في حاجه كدا
محمد. ولا يهمك كنت بقولك ايه رايك نعمل كتب كتاب على طول
ملاك بـ.ـارتباك. بص يا دكتور محمد انا هتكلم مع ماما في الموضوع دا وان شاء الله اللي فيه الخير يقدmه ربنا
محمد بابتسامه جميله. إن شاء الله خير
..... 🌹🌹🌹🌹🌹🌹.....
عايزه اشكركم جدا لأن دي رابع روايه ليا تنزل جوجل بلاي و دا بسببكم انتم. وان شاء الله اللي جاي ينول اعجابكم
ياترى قاسم هيتجوز ناهي وحكايته مع ملاك هتنتهي على كدا؟
ياترى ابو اياد هيظهر امتى؟
ياترى ثريا هتحاول تاذي حور؟
ياترى عز ناوي على ايه لملاك؟
ورحمه هتكتشف ايه تاني.
قصه عاصي ورحمه هتبقى قصه من خاص جدا
في قصر الرشيدي
ملاك خبطت على اوضه قاسم بتـ.ـو.تر وارتباك
قاسم. ادخل
ملاك وهي بتحط بدله على السرير. بدله حضرتك وصلت يا قاسم بيه. الف مبروك
قاسم بحده وهو بيطفي السيجاره في ايديه ويضغط عليها. اطلعي برا
ملاك ببرود. حضرتك انا خطيبي هيكون موجود في حفله كتب كتابك ثريا هانم دعيته وانا قالت لازم ابلغك
قاسم ببرود مماثل قام وبقي يمشي ناحيتها وهي بترجع لورا برعـ.ـب
الي ان اصبحت حبيسه بين ذراعيه والحائط شـ.ـدها من وسطها وهي اتفزعت
قاسم بهمس. بلاش تتحديني يا ملاك بدل صدقيني هتنـ.ـد.مي
ملاك بذهول. ايه؟
قاسم قرب منها وهو بيعدل خصلات شعرها ويحطها وراء ودانها ودفن راسه في رقبتها وبا"سها
ملاك بسرعه زقته بخــــوف. انت سا"فل وحيو"ان
ابتعدت عنه حتى وصلت لباب الغرفه لتجد نفسها محاصره بين باب غرفته وجــــســ ـد قاسم الذي احكم يديه حول رسغيها ورفعها فوق راسها مقيد اياها
قاسم بغـــضــــب. اتهدي بقى خليني اعرف اتكلم
ابتلعت ريقها بصعوبه تـ.ـو.تر ودقات قلبها تعلو بشـ.ـده وهي تنظر لعينيه البنيه الواسعه التي تميل للاسود عند غـــضــــبه وكم هو وسيم
ملاك بتـ.ـو.تر وارتباك. ابعد عني لو سمحت يا قاسم بيه ارجوك بدل قسما بالله اصوت والم عليك الناس
في حين
تركزت عين قاسم علي شفتيها المصبوغتان بالون الاحمر دون أن يرد عليها لتشتعل وجنتيها بالون الأحمر ودقات قلبها تتصارع
ملاك وهي بتحاول تفك ايديها. انت بتبصلي كدا ليه يا قاسم بيه؟
مرراصبعه على شفتيها ليتنقل بعض احمر الشفاه الي اصبعيه وهو يقول ببرود ومازالت اصبعيه تمر على شفتيها برقه بعد أن ثبت يديها فوق راسها بيد واحده فأصبحت لا تستطيع الحركه. بقى انا سا"فل وحيو"ان
ثم تابع ببرود مزيف وهو ينظر لعينيها ليبعد نظره عن عينيها سريعا خــــوف من ان ينجرف في مشاعره ويديه مازالت تمر على شفتيها. اااممم ياترى طعم الروج بتاعك ايه.. توت ولا فراوله عموما انا بحب الطعمين يا لوكه بس محتاج اتأكد بنفسي
ملاك بخــــوف وعلى وشك البكاء. انت لا يمكن تكون طبيعي
قاسم ببرود. ايه دا يا لوكه مش انتي قالتي ان انا سا"فل انا بقى هثبتلك دا
ملاك. خالص انا اسفه والله العظيم اسفه
قاسم. خساره.. بس انا برده محتاج اتأكد بنفسي
بهتت ملامح ملاك وهي تنظر له بخــــوف تحول إلى دهشه عنـ.ـد.م رأته يمرر يديه على شفتيها ويسند راسه على جبينها وهو يغمض عينه وبنبره رجاء. بتحبيني يا ملاك؟
ملاك غمضت عنيها ومشاعرها متلغبطه
قاسم بهدوء. ارجوكي ردي يمكن تكون دي اخر فرصه لينا بكرا هكتب كتابي لو بتحبيني قولي وانا مستعد اتجنن واسيب الفرح وكل حاجه بس تكوني معايا. لكن لو سكتي يبقى بتحكمي علينا احنا الاتنين بالمو"ت لاني مش هقدر اشوفك في حـ.ـضـ.ـن حد غيري وصدقيني هقت"له وانا متأكد انك مش هتستحملي ان حـ.ـضـ.ـني يكون لناهي او غيرها
ملاك بدmـ.ـو.ع بقلم دعاء احمد . انا مش بحبك بالعكس انا بكر"هك اوي يكر"ه تصرفاتك اللي بتو.جـ.ـعلي قلبي وتحسسني اني ر"خيصه بكر"ه قربك مني بالطريقه دي وكأني واحد من جواريك نفسي اعيش واحس اني حره لكن انت من يوم ما انا دخلت القصر دا وانت معيشني وكأني جاريتك وانا مقبلش بدا عشان كدا الف مبروك يا قاسم بيه 
ملاك افتكرت والدتها ودmـ.ـو.عها نزلت وحسه بحيره بين قلبها وعقلها
. ياريت تنساني لاني قريب هخرج من القصر واتجوز انسان يحترمني ويحبني وزي ما هو بيحترمني انا كمان بحترمه
زقت قاسم بكل قوتها وخرجت من الاوضه
قاسم فصل يك"سر في كل حاجه حواليه بغـــضــــب 
قاسم . انتي اللي اخترتي يا ملاك انتي اللي حكمتي علينا بالنهايه دي
..... 🌺🌺🌺🌺🌺🌺....
في افخم اتيليه في اسكندريه
دياب وقف عربيته ونزل وببرود. انزلي
لم ترد وظلت بداخل سيارته ليتنهد بغـــضــــب وهو يفتح باب السياره ويخرجها مسك يديها وإذ به يدخل الي الاتيليه
وما ان دخلوا حتى استقبلتهم سيده انيقه في الأربعينات ومعها فتاتان يبدوان مساعدتها لايقلن عنها اناقه وجمال
جعلت حور تتملل في وقفتها بقلق
السيده. اهلا بيك يا دياب بيه شرف لينا زيارتك للاتيليه
دياب برسميه. اهلا مدام صفيه ياتري اللي طلبته حصل؟
صفيه بلهفه. طبعا يا دياب بيه والمكان كله ملك ليك النهارده وكل اللي حضرتك أمرت بيه حصل
ثم نظرت لحور.بقلم دعاء احمد اتفضلي معايا يا مدام حور
حور كانت واقفه متـ.ـو.تره فلم تعد تثق بأحد بعد ما حدث
سار دياب حلفها يمسك بيد حور التي ترتعش برهبه مما حولها ادخلتهم السيده الي مكان يشبه غرفه الاستقبال ليجلس دياب وحور على اريكه جلديه الموجوده في الغرفه أمامهم اكواب من العصير
صفيه. اتفضلي معايا يا مدام حور
حور كانت خايفه ومتـ.ـو.تره تقريبا كدا لما الإنسان بينك"سر مره بيبقى خايف يتوجه تاني
دياب بهدوء وفهم هي بتفكر في ايه وبنبره مطمئنه. حور متخافيش
لاتعلم لماذا شعرت بالأمان عنـ.ـد.م نظرت له. كان عينيه تخبرها انه سيحرصها وللحظه نسيت ما تسبب فيه وذهبت مع السيده
في غرفه القياس
أعطت صفيه حور فستان اسود رائع الجمال واشارت لها بالدخول
بعد مده قصيره
وقفت أمام المرأه وهي تنظر بدهشه الي نفسها لا تصدق ان من تقف أمام المرأه هي نفسها
فقد كان الفستان مصبوب فوق جــــســ ـدها باناقه يبرز نقاء بشرتها البيضاء لم يكن مكشوف كثير لكن كان يعطيها مظهر خلاب
كانت سعيده للغايه فهي تبدوء انثي جميله
حور بسعاده. روعه انا مكنتش متخيله انه هيبقى بالجمال دا
صفيه. انتي اصلا جميله جدا ودا طبعا معروف عن عيله الرشيدي اتفضلي معايا نوري دياب بيه الفستان
حور بسرعه. لا لا مش ممكن اخرج ادامه كدا
صفيه. بس دي اؤمر دياب بيه كل فستان نختاره لازم يشوفه عليكي هو الاول
حور بياس. ام نشوف اخرتها
كان يجلس وهو يمسك هاتفه وينهي بعض اعماله وإذ به يرفع راسه وعنيه تسير بانبهار يتمتم ببعض الكلمـ.ـا.ت غير المسموعه او المفهومه ثم فجأه اخرج لعنه مخـ.ـنـ.ـوقه  وهو يهب واقفا
دياب بغـــضــــب. ايه دا يا مدام صفيه. بقلم دعاء احمد مش دا اللي اتفقنا عليه لا لا لا استحاله ناخد الفستان دا وياريت اللي قالت عليه يتنفذ
لينظر لها وهو يرى الحـ.ـز.ن الذي خيم على ملامحها
دياب لنفسه. البت دي هبله ولا ايه عايزني ارتكب جر"يمه ق"تل
بعد مده خرجوا سويا بعد شراء اكثر من شي وايضا أخذها لاحد محلات الذهب والماس
ليشتري لها طقم كامل من الماس فعائله الرشيدي اغني من كل التوقعات وتلك الثروه من الاجداد
....... 🌹🌹🌹🌹🌹🌹........
عند  رحمه
طلعت اوضتها لقيت عاصي مشي وقعد تفكر في طريقه تخرج بيها رغد
وبسرعه نزلت المطبخ بقلم دعاء احمد 
رحمه. لو سمحتي هي ملاك فين؟
هدى. تومري بحاجه يا هانم ملاك تعبانه شويه في اوضتها
رحمه بابتسامه جميله. ممكن ادخلها
هدى. بس ثريا هانم
رحمه. متقلقش ثريا خرجت 
رحمه. تمام، هدخل لملاك
في اوضه ملاك
قعده على سريرها ووشها احمر وعيونها وبتعيط
رحمه خبطت. ممكن ادخل
ملاك مسحت دmـ.ـو.عها بسرعه. اتفضلي
رحمه بخضه. انتي كويسه؟
ملاك. اه اه انا الحمد لله كويسه
رحمه. كنت سامعه ان خطوبتك كمان يومين. ممكن اسالك سؤال
ملاك بصوت مد"بوح. طبعا اتفضلي
رحمه وهي بتقعد اصادها على السرير. انتي مجبوره على الخطوبه دي
ملاك دmـ.ـو.عها نزلت ورحمه حـ.ـضـ.ـنتها. خالص اهدي اهدي انا ممكن اسمعك احكيلي
ملاك بتوهان وحيره. عارفه لما تبقى واقفه اصاد قلبك وعقلك ومحتاره تفتحي انهو باب فيهم دخلتي بقلبك عارفه انك هتنـ.ـد.مي دخلتي بعقلك هتتعذ"بي
رحمه. انتي بتحبي يا ملاك اعتبرني اختك الكبيره واحكيلي
ملاك. بحب! مش عارفه انا مش بقيت عارفه حاجه خالص
رحمه. عارفه يا ملاك زمان شوفت صوره حيرتني اوي كنت بحاول افهم معنها
ملاك. صوره ايه؟
رحمه. واحده في حـ.ـضـ.ـن واحد وبتعيط وقتها سألت الراسمه معنى الرسمه ايه
قالتلي ان صحبت الصوره دي كانت بتحب واحد ولظروف معينه الله اعلم بيها محصلش نصيب بينهم واتجوزت واحد بيحبها كانت كل ما يحـ.ـضـ.ـنها تعيط بخــــوف وهي بتفكر في حبيبها وحياتها معه كانت عذ"اب بالرغم انه حبه اوي لكن هي كانت تعيسه
اتعس واحده في العالم ياملاك هي اللي يملكها شخصين واحد يبقى سارق قلبها والتاني ملكها  
ملاك. ما هو مينفعش مينفعش تكون للي بتحبه لان اللي هي بتحبه لا من مستواها ولا شبهها
رحمه ببساطه. يبقي متحرجش قلب شخص تاني لحد ما نقدر نداوي الجـ.ـر.ح اللي جوانا وننسي الشخص دا او على الاقل نقدر نكون مع غيره واحنا مبسوطين
ملاك باستسلام. إن شاء الله
رحمه. انا كنت جايلك في موضوع
قوليلي في كاميرات مراقبه في السرايا صح
ملاك. ايوه طبعا
رحمه بثقه. يبقي هتساعديني نهرب رغد من هنا
ملاك بخــــوف. انتي بتقولي ايه دا لو ثريا هانم عرفت احتما تولع فينا عايشين
رحمه. ماهو في خطه وانتي هتساعديني وهنحتاج صقر و ممرضه شوق شوفي الخطه كالاتي
ملاك. ربنا يستر انا مش مطمنه
رحمه بغمزه وهي عايزه تخرجها من المود. انا عايزه ار"قص
مسكت ايد ملاك وخرجت من الاوضه على الجنينه وشغلت اغنيه (يا ستار)
ومسكت ايدي ملاك ويفضلوا ير"قصوا ورحمه بتضحك هي وملاك (شي جميل انك ترسم ضحكه على وش اللي حواليك)
ملاك بتبص لقيت عاصي داخل بسرعه دخلت اوضتها ورحمه كانت لسه منـ.ـد.مجه
عاصي نزل من عربيته وداخل السرايا لكنه لمح رحمه بتغني وتتمايل مع الاغاني صحيح هي كانت بتهبد اي حركات وخلص مش رقص يعني
ضحك على شكلها وفضل يبص لها وشعرها بقى على وشها وتتحرك بـ.ـاريحيه
غمض عنيه وبقي يشوف بـ.ـنت بتر"قص تحت المطر وهي بتضحك لكن كل الملامح بهته
فتح عنيه بسرعه وراح ناحيه رحمه مسك ايديها وهي اتفزعت
الاغاني انقلبت واشتغلت اغنيه حاجه مستخبيه وعاصي ابتسم وهو بيلف ايديه حوالين خصرها وبير"قص معها وهي ابتسمت وفضلوا سوا
عايزاكم تقوليلي ايه اللي هيحصل في الحفله دي. ياترى كدا علاقتهم انقطعت ولا لسه في امل؟
رحمه مستخبيلها ايه؟
عاصي امتى هيفتكر؟ وياتري هيكون فات الأوان؟
والأهم من كل دا ليه ثريا عايزه تبعد رحمه عن عاصي؟
في بدايه يوم جديد 
في قصر الرشيدي
رحمه كانت قاعده وبتقرا في كتاب الله بصوت يقسم المرء انه ما سمع مثله من قبل. خشوع في القرآن كان كفيل بأن يجعل كل من يسمعها يبكي
قال تعالي
بسم الله الرحمن الرحيم
(أم حسبت أن أصحب الكهف والرقيم كانوا من ءَايتنا عجباً*إذ أوي الفتيه الي الكهف فقالوا ربنا آتنا من لدنك رحمه وهيئ لنا من أمرنا رشـ.ـداً *فضـ.ـر.بنا على اذانهم في الكهف سنين عددا *ثم بعثنهم لنعلم اي الحزبين احصي لما لبثوا امدا*نحن نقص عليك نباهم بالحق إنهم فتية إمنوا بربهم وزدنهم هدي*وربطنا  على قلوبهم إذ قاموا فقالوا ربنا رب السموات والارض لن ندعو من دونه آلها لقد قلنا إذا شططا *هؤلاء قومنا اتخذوا من دونه آلهة لولا ياتون عليهم بسلطن بيِن  فمن أظلم ممن افتري على الله كذبا *وإذا اعتزلتموهم وما يعبدون الا الله فأواْ الي الكهف ينشرلكم ربكم من رحمته ويهيي لكم من أمركم مرفقا *وترى الشمس إذا طلعت تزٰور عن كهفهم ذات اليمين واذا غربت تقرضهم ذات الشمال وهم في فجوة منه ذلك من ءايت الله ومن يهد الله فهو المهتد ومن يضلل فلن تجد له وليا مرشـ.ـدا)
صدق الله العظيم
ملاك وهي بتمسح دmـ.ـو.عها. بسم الله مشاء الله صوتك جميل اوي يا رحمه
رحمه بحـ.ـز.ن. بابا الله يرحمه علمني أقرا القرآن باحكام التجويد 
ملاك. الله يرحمه. ممكن تفهميني معنى قصه أصحاب الكهف اصل بصراحه انا يعني مش ملتزمه اوي
رحمه بطيب نفس. اول حاجه هو السبب في نزول قصه اهل الكهف ان اهل قبيله قر"يش بعثت عقبه بن معيط  والنصر بن الحارث الي يهو"د المدينه،حتي يسالوهم عن النبي صل الله عليه وسلم وعن صفته، لأن اليهو"د كان عندهم علم بالانبياء لما ورد في الكتب السماويه. ولما وصلوا الي المدينه واتقوا باحبا"ر اليهو"د ووصفوا لهم النبي محمد صلى الله عليه وسلم
قال الاحبـ.ـار:سلوه عن خبر فتيه الكهف وعن الرجل الذي طاف في مشارق الأرض ومغاربها وعن الروح. فإن أجاب فهو نبي مرسل وان لم يجب فهو يتكلم بغير حق؛ فعاد عقبه والنضر بهذه الاسئله الثلاثه الي قر"يش:فجاءوا الي النبي صل الله عليه وسلم وسالوه فقال لهم (ساجيبكم غدا) ولم يقل ان شاء الله
فجلس النبي صل الله عليه وسلم خمسه عشرة ليله لا يأتيه الوحي
وقد ذكره اهل المدينه بسوء. فانزل الله تعال سوره الكهف كامله كاجابه على الاسئله وفيها معاتبه  للنبي صلي الله عليه وسلم
قصه أصحاب الكهف بقى هي
اصحاب الكهف هم فتيه مومنون انزل الله عليهم سوره باسمهم، وقد واجه هولا الفتيه قومهم الذين رفضوا التوحيد واخذوا من عباده الاوثا"ن والشر"ك بالله تعالي دينا لهم؛ فكان في خبرهم ما هو خارق للعاده مما دفع قريش للتعجب
قال تعالي
(ام حسبت ان اصحب الكهف والرقيم كانوا من اياتنا عجبا)
بمجرد دخولهم الكهف ربنا القى عليهم نوم ثقيل مده طويله من الزمان لحكمه عظيمه ارادها الله
ولما انتهت هذه المده واستيقظوا وعلموا بما حدث ايقنوا بكمال قدره الله عز وجل
ومما يظهر للناظر في عمر هؤلاء الفتيه انالشباب هم الأكثر قبولا للحق من الكبـ.ـار في السن
فقد ورد عن ابن كثير
انهم كانوا في فتر ما قبل مجي المسيح عيسى ابن مريم عليه السلام، وقد ثبت هؤلاء الفتيه وعلموا ان عباده غير الله تعالى ابتعاد عن الحق وقد ظهر لطف الله تعالى بهم في ان الملك الظالم قام بدعوتهم الي عباده الاصنا"م وعنـ.ـد.م رفضوا امهلهم حتى يرجعوا عن توحيدهم ففروا بينهم واختاروا الماديه بالقرار بابدانهم. والعزه المعنويه بالفرار بعقيداتهم. وقد لجوا الي كهف كانت الشمس اذا طلعت عليه تميل الي اليمين وإذ غربت تميل الي الشمال فلا تؤثر بهم في طلوعها او غروبها مع ان الكهف معرض للشمس ولو نظر إليهم احد لفر هاربا لما القه الله عليهم من الهيبه والوقار ولما استيقظوا كانوا جياعا فذهب أحدهم بقطعه من النقود ليلتمس طعام ليسد جوعهم على إلا يشعر به احد فيكشف امرهم
وأراد الله تعالى أن يطلع الناس على حالهم؛ ليوقن اهل المدينه ان الله قادر على أحياء المو"ت من قبورهم للبعث والحساب
... عاصي وقاسم ودياب  كانوا وقفين يسمعوا رحمه وكل واحد بيراجع نفسه على أخطائه
عاصي لنفسه. كل يوم بتثبتلي انها ملهاش مكان في العيله دي
حور بهدوء. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ملاك ورحمة. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
رحمه. العيله دي كل يوم تثبتلي انهم بيعرفوا يختاروا
ملاك بلويه بوز و غيره. بكرا تشوفي ناهي هانم وانتي هتغيري رايك دي عامله زي الماشه لا لا دي كركوبه وعقربه 
ثم تابعت بضحك
.. استنى استني
وبصوت ناعم. هاي جيرل ايم  ناهي الجيار ابنة عائله الجيار المشهوره كتير مو بس في اليكسندر احنا مشهورين اكتير في كل أنحاء العالم
رحمه وحور فطسوا من الضحك بسبب طريقه ملاك
دياب بضحك. عقربه وكركوبه يلهوي البس يا معلم
قاسم بخبث. ماشي يا زفته
ونزل وهو عايز يضحك لكنه ساكت
ملاك بخــــوف. اسودك يا قرمط. مكنش يومك يا صغيره على البهدله يا ملاك
قاسم بغـ.ـيظ. بقى ناهي ماشه دي مزه هههههه بصي لنفسك في المرايه ياختي الاول
ملاك. دا انا ملكه جمال واقولك حاجه انت حما"ر وغب"ي
قاسم. بت انتي لسانك دا ايه مبرد
ملاك بابتسامه سماجه. من بعض مت عندكم بعد اذنكم
رحمه موبايلها رن قامت وسابتهم
رحمه. ايوه يا صقر
صقر بتـ.ـو.تر. رحمه لازم نتقابل ضروري
رحمه. مالك يا صقر في ايه؟
صقر. انتي مفتحتيش الاخبـ.ـار
رحمه. لا ايه اللي حصل؟
صقر. مصيبه يا رحمه مصيبه اتجار بحياه الناس
رحمه. اصدك ايه؟
صقر. ظهر في معظم المستشفيات الحكومية والخاصه مرض بينتشر عن طريق اللمس وفي حاله طواري في المستشفي ومحدش عارفه يشخصه
رحمه. وايه أعراض المرض دا
صقر. الصداع الدايم و النز"يف من الأنف والفم
رحمه. الحاله انتشرت في البلد
صقر. لا اللي اتصابوا مرضى من جوا المستشفيات واعدادهم لحد دلوقتي بسيطه بس المشكله لو انتشر
رحمه. في حالات وفيات
صقر. لا واضح انه على المدى الطويل
رحمه بتفكير. صقر انت فحصت الدوا اللي موجود في المعامل بتاع المستشفي الكميه الموجوده كبيره جدا ودا مثير للشك
صقر. لسه مخلصتش بس ليه اوعي تكوني بتفكري في اللي انا فكرت فيه وبعدين دول زودا الحراسه على المعامل واللي بيدخلوها دكاتره قليلين جدا
رحمه. عايزه أعرف مين مالك المستشفى اللي احنا فيها. المالك الحقيقي يا صقر؟
صحيح انت و ممرضه شوق تيجوا ثريا الرشيدي النهارده في حفله اعلان جوازي من عاصي الرشيدي
صقر. ما بلاش انتي عارفه عاصي
رحمه بصوت وا.طـ.ـي . لازم تيجي بص انت وشوق هتساعدوني نخرج واحده من القصر
صقر. اصدك ايه
رحمه. رغد الرشيدي بص شوق هتدخل تغير هدومها ورغد هتلبس الهدوم دي انت تاخد رغد وتطلع على شقه عمر ومحدش يعرف عنها حاجه وشوق انا هديها هدوم من عندي وتفضل في الحفله عشان محدش يشك فينا ولما توصل الشقه تجيبلها دكتور ياسر
صقر. دكتور ياسر! بتاع المصحه
رحمه. رغد بتاخد مخد"رات يا صقر بس مبدأيا واضح انها لسه في مرحله أولى وهناك شوق هتفضل جنبها عايزها تخرج وهي انسانه جديده
صقر. وانتي ليه عايزه تهربيها؟
رحمه. مش وقته يا صقر. احنا لينا قعده طويله سوا عشان نشوف اللي بيحصل في المستشفي
صقر. تمام نتقابل بليل
رحمه. مع السلامه
عاصي من وراها. بتكلمي مين؟
رحمه بتـ.ـو.تر. دا دكتور صقر كان بيسالني عن حاجه تخص مريـ.ـضه انا الدكتوره المتابعه بتاعتها
عاصي. تمام في فستان فوق البسيه في الحفله
رحمه. حاضر
عاصي. ومش عايز مكياج
رحمه بسعاده. حاضر
عاصي. انا هروح الشغل خلي بالك على نفسك
وبسرعه قرب وحط ايديه على شعرها  با"س راسها وخرج
رحمه ضحكت وفضلت تدندن ودخلت السرايا وهي مبسوطه
بليل
في اوضه دياب
حور كانت لابسه فستان سماوي واسع طويل وحطه لمسه بسيطه من المكياج وبتلبس طقم ماس وكانت جميله جدا
دياب دخل الاوضه وواقف مصدوم من جمالها لأنها ولا الحوريه بشعرها الأسود الطويل وبشرتها البيضاء و عيونها العسلي 
دياب بابتسامه جانبيه. شكلك حلو
حور. طول عمري
دياب فاق وبحده. امسحى المكياج
حور. بس دا بسيط
دياب. اللي قالته يتسمع من غير مناقشه
حور بتدبيب في الأرض. حاضر
دياب. البت دي هبله ولا ايه
في الحفله
قاسم كان لابس بدله سوداء شيك جدا وناهي لابسه فستان ابيض بسيط وحطه مكياج جميل
عاصي نزل هو ورحمه وهو حاطط ايديها في ايديه
الصحافه بقيت تصورهم
وبعد شويه
نزلت حور ودياب وكانوا جذابين جدا
في اوضه ملاك
لابسه فستان وردي جميل جدا وحطه مكياج بسيط وهي كاتمه دmـ.ـو.عها
هدي. خطيبك وصل يا لوكه ومستنيكي برا
ملاك بابتسامه رقيقه. حاضر يا ماما جايه وراكي
بعد شويه
بتخرج بهدوءو تقريبا كانت ملكه جمال الحفله هي ورحمه وحور وناهي
محمد بابتسامه جميله. ازايك؟
ملاك بابتسامه. الحمد لله انت عامل ايه؟
محمد بحب. لما شفتك بقيت كويس
قاسم واقف بيسلم على رجـ.ـال الاعمال وعنيه بتابعهم وهو هيمو"ت ويروح يضر"ب محمد
بعد شويه
ناهي بخبث. ملوكه الف مبروك على الخطوبه
ملاك. الله يبـ.ـارك فيكي
ناهي. بس فين هدايه كتب كتابي على قاسم
ملاك بابتسامه. هدايه كتب الكتاب موجوده
ناهي. بس انا اسمع ان صوتك حلو اوي يعني قاسم كان دايما يحكيلي عنك
ملاك. فعلا!
ناهي بغـ.ـيظ. ايه رايك تغنينا المأذون شويه ويوصل وبصراحه انا نفسي اسمع صوتك
ملاك وهي كاتمه دmـ.ـو.عها . وماله
وراحت مسكت الميك والكل بقوا مركزين معها ومع صوتها
بتغني بصوت جميل لكن صادق
بحبك وداري ليلى ونهاري
        عملت لقلبي ايه؟
صوتك نداني نسيت زماني
      اعمل في حبك ايه؟
عنيك حبايبي جـ.ـر.حتلي قلبي
            ورموش عنيك تداويه
بحبك ياويلي سهرت ليلى
              حتى القمر سهران
انا والليالي عشاق يغالي
             عشاق بقالنا زمان
ملكت روح
       وتقول جرو"حي اجر"ح كمان وكمان
قاسم كان مركز معها وكان نفسه يسيب ناهي ويروح ياخد ملاك ويقول انه بيحبها هي و عايزها هي مش ناهي لكن فضل ساكت
كلهم صقفوا لملاك اللي ديرت وشها بسرعه ومسحت دmـ.ـو.عها ورسمت الابتسامه على وشها
عند رحمه
قدرت تفتح اوضه رغد بالمفتاح اللي أخذته من اوضه ثريا وهي مشغوله في الحفله
اول ما دخلت رغد كانت قاعده وضمه نفسها وبتعيط
رحمه. ياله يا رغد
رغد بدmـ.ـو.ع. انا عايزه امشي من هنا ارجوكي
رحمه. هتمشي صدقيني وانا بكرا بنفسي هجيبلك اياد
رغد. إياد! بجد
رحمه. اه والله بس بسرعه
شوق كانت غيرت هدومها في اوضه رحمه
شوق. الهدوم اهه يا دكتوره رحمه
رحمه. خدي يا رغد البسي بسرعه لو سمحتي عشان نلحق نخرج اول ما المأذون يوصل وكتبوا الكتاب هتخرجي مع دكتور صقر وانا متفقه معه على كل حاجه 
رغد قامت ودخلت غيرت
رحمه. شوق معليش ليفلها الحجاب على ما امان الطريق
بعد شويه بتنزل رحمه والكل مشغولين والماذون بيكتب كتاب ناهي وقاسم وطلعه من الباب الخلفي بتاع الخدامين
رحمه. صقر خالي بالك عليها لو سمحت ساعتين بالكتير وشوق هتجيلك على الشقه خالي بالك عليها
صقر. متقلقش
وساعد رغد اللي كانت بتتحرك بالعافيه وخرجوا
عند قاسم
كتبوا الكتاب وفجأه الاغاني اشتغلت قاسم مد ايديه لناهي وقاموا يرقصوا
حور. هو ممكن نر
دياب بابتسامه غــــرور ومقاطعه. مبحبش أفرج ممتلكاتي لحد اترزعي
حور لنفسها. رزعه تاخدك وانت محترم في نفسك بس سا"فل معرفش ازاي بس ليه هيبه غريبه و شكله مز داهيه تاخدك
عاصي ورحمه قاموا ير"قصوا بجانب ناهي وقاسم
محمد. تسمحيلي بالر"قصه دي
ملاك بابتسامه جميله. طبعا
وفعلا بقوا ير"قصوا سوا
قاسم كان طول الوقت مركز معهم ودا ضايق ناهي
قاسم بحركه سريعه بدل ناهي بملاك وناهي بقيت مع محمد
ملاك. الف مبروك
قاسم. الله يبـ.ـارك فيكي يا لوكه
انا اسف على طريقتي معاكي طول الفتره اللي فاتت عارف اني كنت بجر"حك
ملاك. تمام بس اوعي تكون فاكر اني بكدا هسامحك
قاسم. ملاك انا
ملاك بمقاطعه. انت دلوقتي متجوز واحده من مستواك وأعتقد انها بتحبك حتى لو طريقتها متعجرفه بص هناك كدا
شايف نظرات محمد ساب الكل وبيبص لي انا لانه اختارني انا وانا كمان اختارته 
وسحبت ايديها منه وخرجت
واقفه أدام حمام السباحه وهي بتتنهد براحه متعرفش ليه جايز دلوقتي حاسه انها حره من قيود الحب وأنها ممكن تكون مع محمد وهي ناسيه قاسم
(قاسم دا غـ.ـبـ.ـي ليه بقى؟ احنا بنحب اللي يقت"حم حياتنا
متقوليش متيجي نخرج امسكني من افايه وقولي اجهز عشان خارجين. متقوليش تقبلي تتجوزني تعالي أتقدm على طول احنا بنحب اللي يجي معانا دوغري لف ودوران هتتعب) 
متقوليش متيجي نخرج امسكني من افايه وقولي اجهز عشان خارجين. متقوليش تقبلي تتجوزني تعالي أتقدm على طول احنا بنحب اللي يجي معانا دوغري لف ودوران هتتعب) 
بعد شويه قاسم بيسمع صوت ملاك وهي بتصر"خ بيتخض وبيسيب ناهي ويخرج هو الكل طلعوا على صوت صر"اخه
قاسم وناهي كتبوا الكتاب
قاسم سمع صوت صر"اخ ملاك اتخض وطلع بسرعه والكل وراه
ملاك وهي بتحاول تعوم لكن مش عارفه تتنفس . ماما قاسم ممماااممماا الللحححقونيي
قاسم شافها بتطبش في المايه كان بيجري وبسرعه قــلـــع جاكيت بدلته ونط في المايه و هي كانت بتحاول تطلع قاسم بسرعه لف ايديه حولين خصرها وهي لفت ايديها حوالين رقبته وهو بقى يطلع من حمام السباحه
ناهي كانت واقفه متضايقه ومتغاظه لان هو بقى جوزها ومع ذلك نظراته لملاك مش ليها
محمد كان واقف حاسس بالغيره
قاسم حطها على حافه حمام السباحه وطلع بسرعه شالها
محمد. هاتها
قاسم بعصبيه. ابعد عن وشي
كل دا و الصحافه بتصور
عاصي ببرود. مش عايز اي حاجه تتنشر من اللي حصل دلوقتي
زين صاحبه بثقه. حصل
في اوضه ملاك
هدي فتحت الباب بسرعه وقاسم دخل وحطها في السرير
هدي. اخرجوا لو سمحتوا عشان اساعدها
قاسم جاي يطلع لقى محمد واقف وشكله مش هيخرج
قاسم بغــــرور. ايه مسمعتش!
محمد. هطمن عليها واخرج
قاسم بغـ.ـيظ. وانا اللي بقولك اخرج برا.
رحمه بغـ.ـيظ منهم. اطلعوا برا انتم الاتنين
محمد وقاسم خرجوا هما الاتنين
ملاك كانت بتترعش
رحمه. ديدا ممكن تعملي حاجه دافيه وانا هساعدها
هدي بخــــوف. حاضر يا دكتوره
حور راحت جابتلها هدوم من الدولاب. ملاك لازم تغيري
ملاك قامت غيرت هدومها و لابست بجامه قطنيه و نامت ورحمه غطيتها وفضلت جانبها
رحمه. حور اطلعي انتي اوضتك وانا هفضل
حور. بس
رحمه بمقاطعه. مبسش اطلعي يا حور انا كدا كدا موريش حاجه
حور. لو احتاجتي حاجه ناديني
رحمه. متقلقش
هدي. خذي يا بـ.ـنتي اشربي الايسون دا
رحمه. خالص يا ديدا انا هفضل جانبها روحي انتي ارتاحي
هدي. لا يمكن اسيبها
رحمه. صدقيني مالوش لزوم انا هفضل جانبها ولو حصل حاجه انا اكتر حد هيقدر يساعدها ياله بقى
هدي. خالي بالك عليها
رحمه. متقلقش هتكون كويسه
بعد شويه ملاك كانت نامت
لكن كانت بتهلوس و بتعيط
ملاك. بكر"هك يا قاسم بكر"هك ومع ذلك بحبك
رحمه كانت قاعده مذهوله اتنهدت بحـ.ـز.ن وهي بترجع بذكرياتها لأيام الكليه
قبل خمس سنين
سامح. صباح الخير
رحمه. صباح النور
سامح. انا سامح زميلك هنا في الكليه
رحمه. اهلا بيك
سامح. انا بحبك
رحمه بصدmه. نعم!
سامح. بعد اذنك
قبل سنه
سامح. رحمه تتجوزيني
رحمه. اااممم بعد اذنك
سامح بسرعه مسك ايديها. بحبك وعايز اتجوزك. بحبك من اول يوم شوفتك فيه في الكليه وكنت خايف قلبك يكون ملك لحد تاني. تقبلي تتجوزني
رحمه هزت راسها بأه وبعد تلات شهور اتجوزوا مكملوش سبع شهور وهو دبربلها قضيه الز"نا
باك
رحمه دmـ.ـو.عها نزلت وبسرعه مسحتها. غـ.ـبـ.ـي يا سامح غـ.ـبـ.ـي انا كنت بحبك بجد بس خالص بقيت اكر"هك
الظاهر كدا ان مشكلتنا في قلبنا
غطت ملاك كويس وخرجت راحت المطبخ عملت نسكافيه وخرجت الجنينه
قعدت على المورجيحه وضمت رجليها وبدون ادراك دmـ.ـو.عها نزلت
عاصي كان في اوضته لمحها قاعده في الجنينه نزلها
عاصي بخــــوف. مالك؟
رحمه بسرعه بتمسح دmـ.ـو.عها. انا كويسه الحمد لله
عاصي راح قعد جانبها وبص للسما
رحمه. انت كويس؟
عاصي وهو لسه باصص على السما.
عاصي بصوت موجوع. انا تعبان اوي
رحمه بابتسامه جميله. احكيلي يا عاصي هسمعك
عاصي بحـ.ـز.ن. عارفه لما يكون في حاجه ضايعه منك لكنك متعلقه بيها. حاجه حاسه انك بتشوفيها في حد معين لكن طول ما انتي عارفه انها بعيد عنك عايزه تدوري عليها
رحمه وهي بتسند راسها على كتفه. يبقي بتتعب نفسك يا عاصي مدام حاسس ان في حد بيعوضك عن الحاجه الضايعه دي يبقى انسي الماضي وفكر في حاضرك  ومستقبلك انت لسه شاب صغير وحـ.ـر.ام تضيع حياتك في حاجه انت فاقدها
قالت كلامها بنوم
عاصي بصلها وابتسم
عاصي لنفسه. انا حاسس انك بتعوضي نقص معين حصل في حياتي ياترى ايه الحاجه دي بس الغريب اني من يوم مقابلتك وانا مش عايز افكر فيها. كأني اكتفيت بحنيتك وغــــرورك والثقه الغريبه اللي بشوفها في عيونك
بصلها لقها نامت لف ايديه حواليها وغمض عنيه ونام هو كمان مكانه بدون ما يفكر
تاني يوم
ثريا بغـــضــــب. هي فين؟
الخدامه. والله ما اعرف يا هانم
ثريا بغـــضــــب. اكيد هي اللي هـ.ـر.بتها حسابك تقل اوي يا رحمه و الظاهر اني غلطت لما سبتك تعيشي لحد دلوقتي
ياترى روحتي فين يا رغد؟ 
في شقه عمر اخو رحمه
رغد بتفتح عنيها بتعب وبتقوم وهي بتعيط
رحمه. اهدي اهدي متخافيش
رغد بدmـ.ـو.ع. انتي قالتي ان إياد عايش فين ابني ابوس ايدك هتيهولي
رحمه بهدوء. إياد نايم مع الممرضه برا مت عـ.ـر.فيش تعبت ازاي لحد ما اقنعتهم في الملجأ انه ابني وجيبتهولك
رغد بتوسل ودmـ.ـو.ع . عايزه اشوفه عايزه احـ.ـضـ.ـنه
رحمه. يا شوق شوق
شوق دخلت وهي شايله طفل
رغد قامت بسرعه وأخذته منها وحـ.ـضـ.ـنته و فضلت تبو"سه وهي بتعيط
رحمه. خالي بالك عليه يا رغد
عشان كدا لازم تتعالجي
رغد هزت راسه بمعنى اه. انا عمري ما كنت اتمنى اعيش في القذ"اره دي كلها واحده معندهاش قلب. حرمتني من ابني. وكانت عايزه تمو"تني بالمخد"رات. عمري ما تخيلت اني اخو"ن عاصي كنت بحبه بس هو سابني وك"سرني وهان كرامتي ووقتها قبلت عمر منكرش اني حبيته لكن مع ذلك كنت بتعذ"ب لان متجوزه مقولتلوش اني متجوزه ولا قالتله اني من عيله الرشيدي غيرت اسمي وكل حاجه عني حبيته بس حتى لو حبيته مكنتش اتمنى اني اخو"ن عاصي ولا اعرف حصل ازاي. يوميها شوفت عاصي مع واحده من بتوعه وكنت متعصبه و كنت في البا"ر وفضلت اشرب وهو كمان و بعد كدا حصل اللي حصل
رحمه بمحاوله للفهم. وهو عمل ايه بعد كدا
رغد. انا فوقت قبله وهـ.ـر.بت وخرجت من حياته كلها
رحمه بربط الاحداث. اسمه عمر ايه
رغد. ع
عمر بمقاطعه. عمر يوسف المنشاوي
رحمه. انت! يا عمر
رغد بدmـ.ـو.ع وهي حـ.ـضـ.ـنه إياد. عمر
عمر بعصبيه. دا ابني؟
رغد حـ.ـضـ.ـنت إياد اكتر وفضلت تهز راسها بمعنى لا.
عمرو بدmـ.ـو.ع. ليه؟ ليه دخلتي حياتي ومثلتي عليا انك مش مرتبطه؟ ليه خليتني احبك؟ ودلوقتي عايزه تحرميني من ابني
رغد بدmـ.ـو.ع وبقيت تصر"خ. دا ابن حر"ام انت فاهم يعني ايه ابن حر"ام
عمر بدmـ.ـو.ع وو.جـ.ـع من تلك الكلمه التي أصبحت عنوان ذلك الصغير. ايا يكن دا ابني ومن حق انه يتكتب باسمي وانتي هتطلقي من عاصي وانا هتجوزك كم شهر وبعد كدا اللي انتي عايزاه هعمله وهاخد إبني منك
رغد بخــــوف. لا يمكن اسيبهولك
رحمه بزعيق وعصبيه. اخرسوا انتو الاتنين.
وراحت وقفت أدام عمر وضر"بته بالق"لم. دا عشان انت اخويا
وقل"م تاني. دا علشان المصيبه اللي انت عملتها
وقل"م تالت. ودا عشان الطفل اللي ملوش ذنب واخد بصمه ابن حر"ام
رحمه بدmـ.ـو.ع. رغد مريـ.ـضه وهتفضل هنا في شقتك فتره، دا مفتاح شقتي القديمه تقعد فيها ومتجيش هنا وانت عارفني يا عمر وعارف أن كلمتي حد سي"ف شوق يا شوق
شوق. ايوه يا دكتوره
رحمه. خدي بالك من رغد ومن إياد معليش وانا هدفعلك اللي تطلبيه
شوق. انتي افضالك عليا كتير يا دكتوره ولا يهمك
رحمه. امشي يا عمر وياريت ترجع الكتيبه في سينا
وسابته وخرجت
عمر بتأمل ملامحها الباهته. انتي كويسه؟
رغد بدmـ.ـو.ع. انا اسفه
عمر. انا اسف على اللي حصل. وعلى اتسببتلك فيه؟ لما مشيتي فضلت ادور عليكي لكن مكنش ليكي إثر و بعد كدا عرفت انك متجوزه و حامل من جوزك عشان كدا قررت مدخلش في حياتك
رغد فقدت وعيها وبسرعه عمر شالها وحطها في السرير وغطها كويس وخرج
شاف شوق بتنيم إياد
عمر. هاتيه يا شوق
شوق. سمي يا حضره الرائد
عمر ابتسم وهو بيشيل إياد و بيلعبه
عمر. هي رغد مالها؟
شوق. اللي غرفته ان حمـ.ـا.تها كانت بتديها مخد"رات بس هي لسه في مرحله أولى
عمر. تاب انا شقتي جانبك هنا لو احتاجت اي حاجه كلميني انا هاخد إياد معايا
شوق. بس
عمر. مبسش متخافيش انا هخلي بالي منه
عند رحمه
في عربيتها
جالها اتصال من صقر
رحمه. ازاي يا كبي
صقر بمقاطعه. رحمه انا في مصيبه
رحمه. في ايه؟
صقر. المستشفي طلعت بيحصل فيها بلاوي وانا قدرت ادخل للمعمل واخدت ورق منه في بلاوي المشكله ان في حد ورايا بالعربيه وانا مش عارف اهرب منه لأنهم عرفوا اني اخدت الورق دا
رحمه بخــــوف. حاول تهرب منهم يا صقر. مش مهم اي حاجه المهم انت
صقر. رحمه الورق انا سيبتهولك في اوضه جلسات الكيما"وي لازم تاخديه في أسرع وقت هما اكيد فاكرين الورق معايا دلوقتي
رحمه. انت فين؟ حاول تزوغ منهم يا صقر ارجوك
صقر بص ادامه وفتح عنيه وفجأه العربيه اتقلبت
رحمه بزعيق. صصصققققرررر
صقر بص ادامه و العربيات بتخبط فيه من وراه، وسرعه عربيته كبيره بقى يحاول يفديهم لكن ططططططططخخخخ العربيه اتقلبت وصقر بقى تحتها وبينز"ف
صقر بوداع. اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله 
على الموبيل
رحمه بدmـ.ـو.ع. صقر رد عليا لو سمحت صقر
وقفت عربيتها وهي حسه انها مش قادره تتنفس ودmـ.ـو.عها بتنزل
رحمه بدmـ.ـو.ع وو.جـ.ـع. اكيد هو كويس لايمكن يجراله حاجه لا
 يارب انا مليش غيرك ارجوك بلاش تاخده مننا
 لازم اوصل للورق دا بسرعه
ركبت عربيتها وساقت بأقصى سرعه لحد ما وصلت للمستشفى وفي نفس الوقت
الممرضين داخلين و حطين صقر على الترولي اللي حرفيا كله د"م
رحمه جريت عليهم ووقفتهم وهي حرفيا بتمو"ت من جواها
رحمه بانهيار. لا ارجوك متسبنيش لوحدي يا صقر انا مش هعرف اعيش من غيرك ومن غير وجودك في حياتي قوم ياله قوم ببببقققووولللكككك قوومم عشان خاطري متسبنيش
كل الدكاتره كانوا بيعـ.ـيطَرا لان صقر كان اخ للكل بيعلملهم بحب وطيبه وبيوقف جانبهم
رحمه وهي ماسكه ايديها والد"م بقى على هدومها. قوم وانا اوعدك هجيب البت سلمي من شعرها واجوزكوا لبعض انا عارفه انك بتحبها يمكن مش شكل بعض لكن واثقه انك بتحبها. انا خسرت الكل ابويا وامي والانسان اللي كنت بعتبره حبيبي بس انت في كفه لوحدك انا يعتبرك ابويا واخويا ارجوك يا صقر
في كوريدور المستشفي
دكتوره سلمي. في ايه يا دكتور خالد
دكتور خالد بتـ.ـو.تر. الدكتور صقر جيه في حادثه عربيه و للأسف تـ.ـو.في
سلمي بصدmه. صقر مين! دكتور صقر. لا يمكن اااهه لا كذب
خالد. اهدي يا سلمى ارجوكي
سلمي زقته جريت
لقيت في زحمه وتجمع دكاتره في المدخل وقعت على الأرض وفضلت تعيط وبتتنفس بو.جـ.ـع
خالد  جيه وراها ونزل لمستواه وحـ.ـضـ.ـنها وهي مستسلمه وبتعيط بهستريه
خالد. صقر راح للي خلقه يا سلمى اهدي
سلمي بانهيار وبتاخد نفسها بالعافيه . إن انا كنت ناويه اصلحه النهارده واجعله دبلته انا بحبه. بحبه اوي يا خالد
خالد بو.جـ.ـع. اهدي صقر دلوقتي في مكان احسن
سلمي قامت وجريت على صقر وخالد واقف نفسه يضمها
سلمي بقيت تهز في صقر وتحاول تقوم ودmـ.ـو.عها بتنزل عليه
سلمي برجاء. انا بحبك وعارفه انك بتحبني ارجوك فوق طب بص ادي دبلتك البسها والله مش هزعلك تاني بس قوم
وراحت ناحيه رحمه وبقيت تهز فيها
سلمي . قوليله يقوم يا رحمه هو بيحبك وبيسمع كلامك. قوليله، قوليله اني بحبه. ومش عايز حد غيره، قوليله اني هتغير زي ما هو عاىز لكن ميسبنيش ارجوك يا صقر قوم
رحمه حـ.ـضـ.ـنتها و الممرضين اخدوا صقر
سلمي قامت تجري ورايحه وراه وهي بتعيط لكنها فقدت الوعي
خالد. سلمي
دكتور نور. سلمي مريـ.ـضه قلب يا خالد خدها على جهاز التنفس الصناعي بسرعه
رحمه كانت قاعده على الأرض وبتعيط بصمت و قلبها بينز"ف
دكتوره وعد. رحمه تعالي نخرج ارجوكي
رحمه بو.جـ.ـع. ذنبه ايه يقت"لوه
وعد. قت"ل!؟
رحمه قامت وراحت علي اوضه جلسات الكيميا"وي في الجزء الخاص بمرضي الكا"نسر
دخلت الاوضه وقفلت الباب وراها وفضلت تدور على الورق بس مش لقيه حاجه
حطت ايديها في شعرها بعصبيه ودmـ.ـو.عها لسه بتنزل
شافت حاجه موجوده في السقف
وقفت على الكرسي و كان في رف صغير في السقف مدت ايديها ومسكت الورق.
لقيت ورقه مكتوبه من صقر
صقر. جايز مكنش موجود لما تشوفي الورق دا. بس عايزك تقولي لسلمى اني بحبها اوي بس ساعات القدر بيكون ليه رأي اخر، قوليلها تشوف نصيبها مع حد يكون شبهه و خليها تركز مع خالد لانه بيحبها هو كمان. بس الفرق ان هو شبها. سلمي مريـ.ـضه قلب يا رحمه أقنعها تعمل العمليه.
ام انتي بقى مكانك في قلبي في حته تانيه خالص. انتي اختي وصحبتي و كل عيلتي انا وانتي بنستقوي بعض. دلوقتي انتي لوحدك بس انا حوليكي وعلى فكره عاصي بيحبك والدليل على كدا اللي عمله قبل كدا فيا
خالي بالك على نفسك 
كانت بتقرا كل حرف وهي حرفيا منهاره
اخدت الورق وحطيته في شنطتها وقعدت على الأرض وبقيت تص"رخ. صصصققققرررر
ياولاد الكل"ب ااااااععععههههههه ااااااععععههههههه
في قصر فاروق الدرملي
الجارد. ملقناش معه حاجه يا باشا
فاروق بغـــضــــب. ازاي؟ ازاي
الورق اللي معه دا يودينا في ستين دا"هيه
عدد الناس اللي اتصابت اد ايه
الجارد. الحاله بقيت تنتشر بسرعه جدا والناس بقيت خايفه
والحكو"مه بتعمل اجراءات احترازيه
واحد تاني. يا باشا احنا ننزل بالفاكسين بقى
فاروق. مش دلوقتي لازم ننزل بيه لما الحالات تنتشر بقدر اكبر وقتها ننزل بيه بأسعار خرفيه وخصوصا اننا بدأنا ننشر المرض برا مصر والموضوع بيزيد خطوره عشان كدا لازم نفضل نصنع المضاد بكميات كبيره
والا مكنش له لازمه اننا نصنع المرض من الاول الناس اللي برا مصر لما يقولوا نفذوا هنفذ
   (حسبي الله ونعم الوكيل)
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند ملاك
بتعمل القهوه لقاسم وكانت طالعه اوضته خبطت ودخلت لكن فجأه الصينيه وقعت من ايديها بصدmه ودmـ.ـو.عها نزلت
قبل قليل
في اوضه قاسم
ناهي دخلت وقاسم كان لسه نايم عا"ري الصدر 
ناهي بخبث. قاسم حبيبي قوم ياله
قاسم بدا يقوم والتعصب ام شافها. انتي ازاي تدخلي هنا. انتي اتجننتي
ناهي وهي بتقرب منه. ايه يا بيبي ما احنا خالص كتبنا الكتاب
قاسم بحده. ناهي قومي اطلعي برا
قاطعهم خبط على الباب
ناهي بسرعه قربت من قاسم وبا"سته
قاسم بسرعه زقها لما شاف ملاك واقف بتعيط والفنان وقع منها
ملاك بسرعه. انا اسفه مكنتش اعرف ان حض
قاطعها قل"م نزل على وشها
ناهي بغـــضــــب. دي مش وكاله من غير بواب افهمي وضعك هنا. انتي هنا مجرد خدا"مه
قاسم بسرعه مسك ناهي من ايديها بقوه وعيونه بتطق شرار
ناهي بو.جـ.ـع. في ايه؟ سيب ايدي بتو.جـ.ـعني
ملاك بدmـ.ـو.ع واحساس بالذل والغيره. انا اسفه هلم الا از دا واعمل لحضرتك فنجان تاني
قاسم بزعيق وغـــضــــب. امشي دلوقتي حالا وسيب كل حاجه زي ماهي
ملاك بعند بالرغم قلبها اللي اتك"سر. بس انا اللي ك"سرها واوعدك هدفع تمنها وكدا كدا هسيب القصر وارجع بيتي القديمه كلها اسبوعين وانا ومحمد هنكتب الكتاب
قاسم بعصبيه. محمد محمد محمد ايه مزهقتيش يا شيخه حـ.ـر.ام عليكي
ملاك نزلت للارض وبقيت تلم الازاز المك"سور وهي بتعيط
نضفت اللي الأرض ومشيت
قاسم زق ناهي لجوه الاوضه
وضر"بها بالق"لم. دا عشان ايدك اتمدت عليها
وقلم تاني. ودا عشان اتخطيتي حدودك معايا
وططططخخ. ودا عشان اليوم اللي تفكري تاذيها فيه افتكري اني مش هرحمك وبلاش تخليني اطلقك دلوقتي وينزل خبر في الصحف طـ.ـلا.ق تاني يوم من كتب الكتاب. ودلوقتي برا بببرراا
ناهي كانت حطه ايديها على وشها وبتعيط
وبسرعه خرجت من ادامه بدل ما توصله لمرحله اسوء
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
عند دياب
دياب. عايزك تجيبلي كل المعلومـ.ـا.ت اللي بتثبت انه بيتاجر في الاثا"ر وكل المصا"يب اللي عملها تكون عندي والبت اللي اسمها نواره دي عايزة تلبسها في مصيبه تجيب اجلها
المحامي. انت تؤمر يا دياب بيه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
عند رحمه
كانت قاعده على البحر وبتعيط
وحست انها تعبت ومش قادره تتنفس مسكت موبايلها واتصلت بعاصي
عاصي. الوا ايوه يا رحمه
رحمه بتعب. ممكن تيجيلي لو سمحت
عاصي. انتي فين؟ ومال صوتك؟
رحمه. انا في.... مش قادره اتنفس
عاصي بخــــوف. انا جايلك حالا
بعد مده
وقف عربيته على البحر ونزل لقها قاعده في ركن وبتعيط بهستريه
عاصي. انتي كويسه؟ في ايه؟
رحمه بو.جـ.ـع. اخويا ما"ت
عاصي. اخوكي مين؟
رحمه بهدوء. صقر. عارف احنا مواليد نفس السنه. كنا دايما سوا بيت اهله جانب بيتنا كنا نذاكر في البلكونه كل يوم انبسطنا اوي لما دخلنا نفس الكليه لأنها كانت طموحتنا من كتر حبنا لبعض أهلنا كانوا دايما يقولوا اننا هنتجوز لما نكبر لكن علاقتنا كانت أكبر من كدا بكتير كانت اخوه صادقه.
كان عندي ١٣ سنه لما عرفت اني عندي كا"نسر كان دايما يجيلي المستشفي مع بابا ويجبلي شوكلاته وحلويات كتير. كان بيقعد يرسم معايا عارف كنت بحسه بيشاركني الو.جـ.ـع.
كانت بتتكلم وهي في حـ.ـضـ.ـن عاصي وهو بيطبطب عليها وهي بتعيط بس
عاصي بحـ.ـز.ن. ادعيله يا رحمه اكيد هو في مكان احسن
رحمه. يارب يارب اجمعني بيهم على خير
عند عمر
كان نايم جانب إياد وسمع خبط جـ.ـا.مد على الباب
قام و حطت المخدات حوالين إياد عشان ميقعش وراح فتح الباب
عمر. في ايه يا شوق
شوق. الحق يا عمر بيه مدام رغد مش عارفه اسيطر عليها وعماله تك"سر في كل حاجه واضح انها محتاجه جرعه مخد"رات ولازم تهدأ وانا
عمر. خالص يا شوق ادخلي خليكي جانب إياد وانا هادخل لها
شوق. حاضر
عمر خرج ودخل شقته سمع صوت تك"سير واتفزع لما شاف رغد بتك"سر في كل حاجه والازاز على الارض
عمر. رغد اهدي
رغد بتوسل . دmاغي هتن"فجر يا عمر عايزه الجرعه ارجوك
عمر قرب منها و كتف دراعها الاتنين
رغد بزعيق. سيبني يا عمر سبني حـ.ـر.ام عليك
عمر. مش هسيبك ولازم تخفي من الهباب دا عشان إياد يا رغد فكري فيه
رغد بدmـ.ـو.ع. مش قادره استحمل يا عمر مش قادره انا تعبانه اوي
عمر. لازم نخلص من الو.جـ.ـع دا ارجوكي استحملي عشان خاطري ارجوكي
وبحركه احترافيه باصباعيه ضغط على الشريان الرئيس في عنقها تسبب في غيابها الفوري عن الوعي. اتنهد بضيق
شالهاو طلع من الاوضه ودخل اوضه تانيه حطها في السرير وقعد جانبها 
بعد اسبوعين
يوم كتب كتاب ملاك...
بعد اسبوعين
يوم كتب كتاب ملاك
عند حور
حور. طلقني
دياب برفعه حاجب . نعم
حور بدmـ.ـو.ع. طلقني لو سمحت انا تعبت انت عايز مني ايه؟ انا تعبت من طريقتك البـ.ـارده دي. انت خسرتني كل حاجه عيلتي وحياتي ومستقبلي.
دياب ببرود. وانا مش مطلق
حور. انت بتعمل معايا كدا ليه؟
دياب. مزاجي كدا
حور بدmـ.ـو.ع وشهقات طفوليه. انا بكر"هك يا دياب
دياب بو.جـ.ـع. وانا عمري ما طلبت الحب
حور. يبقي هتعيش وتمو"ت وانت مفيش حد بيحبك
دياب بتفكير وهو بيحط ايديه في جيبه. احيانا نعيش من غير ما نحب افضل من اننا ننجـ.ـر.ح من اللي بنحبهم. جهزي نفسك هنسافر بكرا
حور. على فين؟
دياب سابها ومشي
حور فضلت تبص لطيفه بحـ.ـز.ن وهي بتفكر كلام دادا هدي
فلاش باك
كانت حور قاعده في الجنينه
هدي. تشربي حاجه يا بـ.ـنتي
حور. لا انا تمام شكرا
هدي. مالك يا بـ.ـنتي؟ ليه مش قادره تنـ.ـد.مجي مع أهل البيت؟ ولا مع جوزك.
انا اسفه اني بتكلم في حاجه خاصه لكن انا حاسه بكدا
يعني انتي عكس ست رحمه هي قادره تتاقلم مع الوضع
حور بدmـ.ـو.ع. عشان انا خسرت كل حاجه أولها ابويا اللي اتك"سر بسببي ودا كله بسبب دياب انسان زبا"له وبـ.ـارد وكـ.ـد.اب
هدي بطيبه. يبقي انتي مت عـ.ـر.فيش جوزك كويس
حور. اصدك ايه
هدي. دياب وقاسم أطيب اتنين في العيله دي. عارفه دياب اشترلي بيت و اداني فلوس احطها في البنك عشان جواز ملاك. اسئلي اي حد من خدm القصر عن طيبه قلب دياب
دياب ساعد الكل هنا. مفيش حد في الخدm دياب مالوش فضل عليه ت عـ.ـر.في يا بـ.ـنتي
 قبل خمس سنين كان عاصي وقاسم ودياب اخوات بمعنى الكلمه. كانوا رجـ.ـاله يعتمد عليهم دياب سند قاسم. وقاسم سند عاصي. والتالته ضهر لبعض
حور. تاب ليه بيعمل فيا كدا؟ ليه د"مرلي حياتي؟
هدي. جايز بيعمل العكس وانتي مش واخده بالك
حور. بس دا حتى بيعاملني بطريقه وحشه
هدي. اديله فرصه،عارفه زمان كان في خدامه هنا اسمها امال
عثمان باشا وهي كانوا دايما يتخانقوا وكان بيعملها بطريقه قا"سيه بس دونا عن كل بنات العالم حبها هي وحتى في المو"ت ما"توا سوا الله يرحمه
حور. معقول يكون بيصلحلي حياتي بس ازاي؟
باك
حور بدmـ.ـو.ع. حيو"ان انا بكر"هك
عند دياب
واقف على البحر وبيتمشي. مالك يا دياب انت حبيتها ولا ايه
عقله. لا طبعا انت كنت حابب تساعدها تخلص من أبن عمها وانت في البدايه مكنتش عايز منها حاجه غير انك تتسلي
قلبه. انت هتكدب انت عمرك مفكرت في واحده بالطريقه دي ولا انك تتسلى
عقله. طب انت دايما لما كنت تاخد بـ.ـنت معاك الاوتيل تفهمها انها تمثل ان حصل بينكم حاجه    ليه دي مثلت انك فعلا اغت"صبتها ليه خليتها تفكر انك عملت كدا
قلبه. عشان لما شفت دmـ.ـو.عها في اليوم دا اتو.جـ.ـعت ومع ذلك حسيتها مختلفه
عقله. انت مزهقتش من حياتك اللي عامله زي المتاهه دي
زمان كنت بتمثل انك بتاع بنا"ت عشان ثريا هانم تعرف انها ظلمتنا قبل ما تظلم نفسها. وتعرف انها معرفتش تربى لكن هي اصلا مش مهتمه كفايه كدا عيش حياتك بدل ما تنتهي قبل ما تبدي.....
(في ناس كدا يا جماعه بيحبوا يبانوا وحشين اوي بس مش عشان هم وحشين عشان هم عايزين يديكم اشاره انهم محتاجين منكم مساعده انكم تتغيروا وتديوهم الحب زي حنان الأم)
.... 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸.. 
عند قاسم
واقف أدام المرايه وحاطط ايديه في جيبه وبيبص لنفسه بحيره
قاسم لنفسه. بعض العلاقات لازم تنتهي ودي نهايه علاقتي بيكي يا ملاك على اد مكنت بحبك على اد ما انا بتمنالك السعاده بس م هقدر افضل في مصر واشوفك مع حد غيري
مسك موبايله واتصل بزين
قاسم. الوا ايوه يا زين
زين. ازايك يا قاسم
قاسم. عايزك تحجزلي تذكره لألــمانيا
زين. الالمانيا!؟
قاسم. انا همسك شغل الشركه في الالمانيا
زين. اوكي هجهزلك كل حاجه هتسافر امتي
قاسم. بكرا الصبح
زين. على بركه الله تمام يا قاسم
قاسم قفل معه و فتح الجالري وبقي يتفرج على صور ملاك
قاسم. كنتي حلم جميل يا ملاك وفي النهايه صحيت على كابوس بشع
..... 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹..
عند رحمه
عاصي. بتعمل ايه
رحمه بحـ.ـز.ن. كنت بشتغل على شويه ورق
عاصي. رحمه انتي كويسه
رحمه. اه الحمد لله احسن
عاصي. انسيه يا رحمه وادعيله 
رحمه. الله يرحمه
عاصي. فين رغد يا رحمه؟ انا عارف انك انتي اللي هـ.ـر.بتيها ولحد دلوقتي ثريا هانم ساكتلك معنى سكوتها انها بتتخططلك
رحمه بجمود. معرفش طريقها
عاصي. رحمه بكر"ه الكدب فين رغد؟
رحمه. ولو لقيتها هتعمل فيها ايه؟ هتقت"لها؟ هتحبسها في اوضه لحد ما تمو"ت؟ صدقني انت لو فكرت بالطريقه دي يبقى تستحق انك يحصل فيك المثل لأنك أنت كمان خو"نتها
عاصي. رحمه متتخطيش حدودك متنسيش وضعك هنا
رحمه بضعف وتعب. انا مبقتش فاهمه حاجه ولا عارفه انا ايه وضعي. انا هنا عشان الاتفاق اللي بينا وانت عمرك مقربتلي الا اول ما دخلت البيت دا. طب لو مش عشان الخلفه انا هنا ليه يا عاصي؟ انت عايز مني ايه؟ ليه مصمم تخليني جانبك وانا مش فاهمه حاجه
عاصي بهدوء. عشان بحبك
رحمه بسخريه. اي حب!؟ الحب اللي خلي الشاب الوحيد اللي حبيته يرفع عليا قضيه ز"نا. الحب اللي واجع قلبي على اخويا. الحب اكتر شي مولم يا عاصي وانا مبقتش قادره أصدق اي حد يقولي بحبك
عاصي. بس انا بحبك بجد  من دون صراعات ولا مشاكل. مكتفي بيكي وبوجودك في حياتي
رحمه بدmـ.ـو.ع. بس انا طاقتي انتهت مش قادره احب حد ولا قادره اساعد حد جايز محتاجه حد يساعدني
عاصي. اديني فرصه اثبتلك حبي يا رحمه
رحمه حسيت الدنيا بتدور بيها وبتفقد الوعي. عاصي بسرعه شالها وحطها في السرير وفضل قاعد جانبها طلع من جيبه علبه قطيفه صغيره وطلع منها الخاتم ولابسه ليها
... 🌺🌺🌺🌺🌺🌺...
عند ملاك
واقفه أدام الفستان الأبيض اللي على السرير حاسه برجفه في جـ.ـسمها وخــــوف من المستقبل اللي كاتبته على نفسها
ملاك بحـ.ـز.ن. كنتي فاكره ايه يا ملاك انه لما يشوفك بتتجوزي هيجي ويخـ.ـطـ.ـفك من وسط الكل انتي هبله واديكي هتتجوزي واحد انتي مش حبه بس خالص احد هنا انسيه يا ملاك عشان ت عـ.ـر.في تعيشي
قاسم نزل وفتح اوضه ملاك القديمه في القصر
دخل وقفل الباب وراه وفضل يبص لكل حاجه لسه كل حاجه زي ما هي مسك صورتها وابتسم. مسك كتاب وفر الورق لكن في ورقه وقعت منه
نزل ومسكها كان هيحطها تاني في الكتاب لكن استغرب لما لقى عليها إثر احمر شفاه والفضل اخده انه يقرأ الورقه دي فتحها
كنت فاكره اني معجبه بيه بس لما شفته بيتجوز اتاكدت اني بحبه. بس خالص فات الأوان ياريتني اقدر اصر"خ واقول اني بحبك ايوه بحبك معرفش ليه ولا ازاي بس بحبك يا قاسم ياريتني اقدر ارجع بالزمن لأول مره دخلت فيها القصر وقتها هعمي عيني عنك عشان مقعش في حبك بس خالص فات الأوان.
قاسم بسعاده. بتحبني!؟ اه يا مـ.ـجـ.ـنو.نه بس الوقت فاضل كم ساعه على كتب الكتاب
لايمكن اسمح بدا انتي ليا انا لوحدي لان محدش هيحبك زي
طلع من اوضتها وركب عربيته وطلع على بيت ملاك
في شقه ملاك
كانت لابسه فستان ابيض سنبل جدا وحطه مكياج ناعم وقاعده أدام المرايه
✨✨✨✨✨✨✨✨
عند رحمه
صحين من النوم لقيت عاصي حـ.ـضـ.ـنها ونايم
بصتله وابتسمت وجيت تقوم شـ.ـدها تاني لحـ.ـضـ.ـنه وهو لسه مغمض عينه
رحمه.. عاصي!
عاصي ابتسم ودير وشه ليها. عيونه يا قلبي عاصي
رحمه بخجل وهي تتذكر اعترافه بحبها. احم ممكن تسيبني عشان اقوم اغير واروح لملاك
عاصي بخبث. تؤتؤ انتي مش هتروحي الفرحه
رحمه بخــــوف وتـ.ـو.تر. اومال هنروح فين؟
عاصي بحب. مفاجأه ياله قومي خدي شاور وجهزي نفسك
رحمه. عاصي انا ماليش نفس اعمل حاجه لو سمحت
عاصي. كفايه بقى يا رحمه. صقر دلوقتي عند اللي خلقه ادعيله وانسى وياله قومي
رحمه ابتسمت وفعلا قامت دخلت الحمام
عاصي قام وفتح الدولاب وطلع فستان ازرق طويل نازل واسع وجميل جدا
رحمه فجأه طلعت من الحمام
عاصي. في ايه
رحمه. ايه دا؟
وشاورت على خاتم في ايديها
عاصي. خاتم
رحمه. ما انا عارفه انه خاتم انا اصدي بتاع مين
عاصي. بتاعك
رحمه. بس انا معنديش خواتم الماس. هو ان
عاصي. ايوه انا اللي جيبته
رحمه. لا طبعا انا مش هاخده
عاصي برفعه حاجب. ليه أن شاء الله
رحمه. دا اكيد غالي اوي
عاصي. رحمه بطلي هبل وادخلي خدي شاور ياله
رحمه بتذمر. لا يا عالم خد الخاتم بتاعك
عاصي بزعيق.متقــلـــعهوش
رحمه بخــــوف. ليه؟
عاصي حس بصداع وبدأ يرجع بالزمن لورا
قبل خمس سنين
واقف في محل مجوهرات وهو بيبص للخواتم اللي ادامه
شخص. اساعدك في حاجه يا عاصي بيه
عاصي بابتسامه جميله. ياريت
الشخص. ايه طلبك
عاصي. انا النهارده ناوي اعترف للبـ.ـنت اللي بحبها بحبي ليها واتقدmلها وبصراحة عايز خاتم يكون مميز
الشخص. واضح انك بتحبها
عاصي. بحبها اوي حتى هي متعرفش
الشخص. ازاي يعني؟
عاصي.مش مهم المهم دلوقتي خاتم يكون بسيط ومميز في نفس الوقت
الشخص. طب ايه رايك في دا
عاصي. لا مش لطيف
الشخص. طب دا
عاصي بابتسامه. دا جميل زيها
باك
رحمه بخــــوف. عاصي عاصي
عاصي كان بيبكي وهو حاسس بصداع ودmاغه بتو.جـ.ـعه جدا
رحمه حـ.ـضـ.ـنته وهو بيشـ.ـدد على حـ.ـضـ.ـنها وكأنه بيدخلها بين ضلوعه
رحمه. خالص يا عاصي اهدي لو سمحت مفيش حاجه اهدي
عاصي بدmـ.ـو.ع. ليه مش قادره افتكر كل حاجه ليه؟
رحمه بعدm فهم. مش مهم مش مهم انسى لو سمحت
بعد مده ليست بالقصيره
عاصي بيفتح عنيه وكان قاعد على كرسي ورحمه قاعده على الأرض وسنده راسها على رجليه
عاصي ابتسم وباس راسها
رحمه بخــــوف. انت كويس دلوقتي؟
عاصي. الحمد لله
رحمه بتغير الموضوع. خالص بقى قوم مش انت ناوي تخرجني ولا هتاكل عليا الخروجه
عاصي بحب. لا ياستي ياله قومي اجهزي
رحمه انا عندي سؤال محيرني الصراحه
رحمه. اسال
عاصي. انتي ملتزمه بالصلاه وبتقري قرآن وحفظه بس ليه
رحمه بمقاطعه. ليه مش محجبه صح؟
عاصي. ايوه
رحمه. عارف يا عاصي كان عندي ١٣ سنه لما جالي كا"نسر فضلت في رحله معاناتي فيه لحد ما بقى عمري ١٦ سنه كانوا أصعب ٣سنين في حياتي وقتها شعري كله وقع.
لما خرجت من المستشفى وانتهى علاجي شعري مكنش لسه طلع طول الوقت كنت بلبس آيس كاب وقتها كنت بسمع همس كتير من اللي حواليا واللي يقولوا حلقوا شعرها عشان الموضه واللي يقولوا دي بتتشبه بالر"جال محدش كان عارف انا فيا ايه ولما بقى طويل شويه كنت فرحانه اوي وقتها بقيت اسيبه ولما يطول ابقى فرحانه اوي كان عايزه انسى ال ٣سنين دول. انا عارفه اني غلط واني هتحاسب على دا لكن مفيش حد كامل انا غلط وعارفه اني غلط وبدعي ان ربنا يهديني واخد اول خطوه من غير خــــوف ولا تردد
كانت بتتكلم وهي بتعيط
عاصي بحنان مسك وشها بايديه ومسح دmـ.ـو.عها. خالص يا رحمه اهدي وانسى وتعالي نبدأ من جديد انا كمان عملت أخطاء كبيره  وبتمنى ان ربنا يسامحني انا كمان
رحمه. إن شاء الله ياله انا هقوم اخد شاور وانت اجهز
✨✨✨✨✨✨✨✨
عند ملاك
الكوافيره بتظبطلها اخر لمسات َمن المكياج
ملاك. كفايه كدا لو سمحتي ممكن تحسبوني لوحدي شويه
البـ.ـنت. حاضر الف مبروك يا عروسه
ملاك بابتسامه مزيفه. الله يبـ.ـارك فيكي
البنات خرجوا وسابوا ملاك
فضلت تبص للمرأه وهي كاتمه دmـ.ـو.عها لكن سمعت صوت من البلكونه اتخضت وقامت بتمشي براحه ناحية البلكونه لكن فجأه فتحت عنيها بصدmه
وقاسم بيدخل اوضتها وبسرعه بيكتم نفسها
قاسم. هشيل ايدي لكن هتوتي هعملك فضيحه يا قلبي
ملاك هزت راسها بمعنى اه وهي خايفه
قاسم شال ايديه من على بوقها وبصلها
قاسم. وحـ.ـشـ.ـتني اوي
ملاك بتبلع ريقها بصعوبه. انت عايز مني ايه؟ انا اتجننت النهارده كتب كتابي
قاسم بابتسامه جانبيه. اه ما انا عارف احنا هنتجوز النهارده
ملاك بدmـ.ـو.ع. انت مـ.ـجـ.ـنو.ن صح عايز تعملي فض"يحه امشي من هنا لو سمحت
قاسم بعند. مش همش بصي يا ملاك ادامك حل من الاتنين يا نطلع انا وانتي ونكتب الكتاب ياما هخـ.ـطـ.ـفك دلوقتي حالا ومتلومنيش على هعمله
ملاك. ب
قاطعها بقب"له يعبر بها عن حبه واشتياقه لها فهي طوال تلك الأسبوعين لم تذهب للقصر ولو لمره واحده. ملاك بقيت تضر"به عشان يبعد لكنه كان بيقرب منها اكتر
لكن فجأه الباب اتفتح
محمد بغـــضــــب. والله عال يا ست ملاك. ايش حال ان النهارده كتب كتابنا لا كتب كتاب ايه بقى انا لا يمكن اتجوز واحده ز"باله زيك
ليكشر الوحش عن انيابه و تسود عينيه
قاسم كان هي تكلم بسرعه ملاك بعدته
ملاك بدmـ.ـو.ع. والله انت مش فاهم حاجه با محمد انا مفيش حاجه بيني وبينه
محمد بغـــضــــب. وانا اتجوز واحده مدوراها مع كل واحد شويه ليه
ملاك بدmـ.ـو.ع. انت بتقول ايه
محمد طلع فونه ووفتح الرسايل ملاك شافتها حطت ايديها على بوقها بصدmه وبقيت تهز راسها بمعنى لا
كانت صور لملاك مع عز زميلها وهو بيو"سها
ملاك بسرعه. الصور دي متفبركه مش انا
محمد بغـــضــــب. بقى انتي يا بـ.ـنت ال.. بتضحكي عليا
قاسم بغـــضــــب وصل قمته. لا بقى دا انت عايز تتربى من اول وجديد وهجم عليه وضر"به براسه في مناخيره كذا مره بقى ينز"ف
محمد وقع على الأرض وقاسم هجم عليه وفضل يضر"ب فيه
ملاك بزعيق. ابعد عنه بقولك ابعد عنه
قاسم قام وساب محمد وبص لملاك نظره نا"ريه
ملاك بخــــوف. الصور والله متفبركه مش انا
قاسم في لحظه اتحول وقرب منها وباس راسها. متخافيش انا واثق فيكي يا قلبي
قاسم بجديه. هدي انا طالب ايد ملاك وعايز اتجوزها النهارده
هدي بتفكير لنفسها. اعمل ايه دلوقتي يا ربي الناس هيقولوا ايه لو العريس مش موجود هتبقى فضيحه للبت
هدي. موافقه يا بني
ملاك. بس انا مش موافقه
✨✨✨✨✨✨✨
عند حور
في قصر الرشيدي 
شروق. لو سمحت مش دا قصر الرشيدي
الحارس. ايوه انتي مين؟ وعايزه ايه؟
شروق. انا صحبت حور مرات دياب الرشيدي كنت عايزه اقبلها
الحارس. اتفضلي
شروق دخلت وهي خايفه من هيبه المكان
لكن فجأه شافت حور جريت عليها وحـ.ـضـ.ـنتها
شروق. وحشاني اوي اوي
حور بفرحه. وانتي كمان عامله ايه
شروف. كويسه اوي بس في حاجات كتير حصلت عايزه احكيلك عليها
حور. طب تعالي نقعد في الجنينه
في الجنينه
شروق. هو جوزك بيحبك اوي كدا؟
حور. اصدك ايه؟
شروق......
حور بصدmه. ايه انتي متأكده؟
شروق.طبعا
انا مظبطه الابطال اهوه تفاعلوا بقى عشان تشجعني انزل الجديد
ونشوف الجنان اللي هيحصل بين الابطال
ملاك. وانا مش موافقه اتجوزك
قاسم بحده. ملاك فوقي واعقلي انتي بتقولي ايه
ملاك بحده وعند. انا بكر"هك يا قاسم عارف يعني ايه بكر"هك. بكر"ه نفسي وانا معاك. انت مبتعملش حاجه غير انك تذلني وتا"ذيني انا بكر"هك فاهم يعني ايه
قاسم. هدي ممكن تسلينا لوحدنا شويه لو سمحتي عايز اعقل بـ.ـنتك
هدي. ماشي يا بني
قاسم مسك محمد من ياقه قميصه. قسما عظما تجيب في سيرتها لاشو"هك وشك والصيدليه بتاعتك تبيعها وتبعد عن القصر وعن اسكندريه كلها انت مش اد عيله الرشيدي
واخد تليفونه ومسح الصور تمام من عليها
محمد خرج وهو متشلفط
قاسم راح قفل الباب وواقف ادامها مربع ايديه
قاسم. ملاك انجزي واجهزي الناس مستنينا برا
ملاك بدmـ.ـو.ع وتفكير. وانا موافقه لكن بشرط
قاسم بغـــضــــب. ايه؟
ملاك. جوازنا هيكون على الورق بس وكلها كم شهر وتطلقني وتنساني خالص لاني مش طايقك يا قاسم وانت كد كدا متجوز 
قاسم بخبث. وانا موافق وانا اصلا بحب ناهي
ملاك بدmـ.ـو.ع وصدmه. بتحبها!؟ تمام اوي ومفيش رجوع في الاتفاق اللي بينا ومحدش يعرفه
قاسم بخبث وابتسامه ساخره. موافق
ولنفسه
دي بتحلم دي ولا ايه بس ماشي يا لوكه هنلعب القط والفار سوا
قاسم. خالص بطلي عـ.ـيا.ط بقى وامسحي الكحل اللي بهدل وشك دا
ملاك. وانت اخرج ياله
قاسم بغمزه. ماشي يا لوكه
بعد شويه خرجوا و كتبوا الكتاب وملاك كانت فعلا مبسوطه من جواها لكن زعلانه عشان كلمته انه بيحب ناهي
... ✨✨✨✨✨✨✨✨... 
عند حور
شروق. بس جوزك دا طيب وابن حلال وبجد انتي محظوظه بيه
حور. ليه بتقولي كده
شروق. بصي البت نواره مسكوها في بيت مشبو"ه من بيوت الد"عاره و كان معها هر"وين وشكلها كدا هتقضي نص عمرها في السـ.ـجـ.ـن وحتى لو خرجت هتعيش بعا"ر اللي عملته. والعميد بتاع الكليه اللي حاول يعت"دي عليكي اترفد من الكليه بف"يحه انه سرب امتحانات و كمان في طلاب قالوا انه كان بيستغلهم في حاجات مش كويسه والا هيسقطوا ودلوقتي متجرجر في أقسام البوليس
حور. وايه علاقه دياب بدا كله؟
شروق. بصراحه انا الفضول اخذني اعرف عشان كدا روحت قسم البوليس للبت نواره اصلي كنتي مغلوله منها وروحت اشمت فيها الصراحه تستاهل وانا ماشيه سمعت محامي بيكلم واحد اسمه دياب الرشيدي وبيقوله انه كله تمام وانت نواره والعميد بتاع الكليه مش هيخرجوا منها
حور بتفكير. معقول
شروق بخبث. شكله بيحبك
حور بحـ.ـز.ن. حتى لو فعلا عمل كدا هو ك"سرني يا شروق انا خسرت عيلتي بسببه
شروق. لو فعلا بيحبك هيصلح كل اللي ك"سره بس المهم لو عمل كدا انتي هتسامحيه وتحبيه؟
حور. معرفش يا شروق
... ✨✨✨✨✨✨✨✨...
عند رحمه
واقفه أدام المرايه وهي لابسه فستان ازرق طويل ضيق من الصدر ونازل واسع مع لمسات بسيطه من المكياج وتسريحه شعرها الجذابه كانت جميله جدا
عاصي واقف وراها وهو مبتسم. شكلك جميله اوي
رحمه بابتسامه جميله. شكرا بس احنا هنروح فين
عاصي بغمزه. مفاجأه
وراح ناحيه اوضه الايس واخد بدله سوداء شيك ولابسها وحط برفان مميز و سرح شعره وكان وسيم جدا
عاصي. ياله بينا
رحمه. ياله
نزلوا سوا وركبوا عربيه فيراري مكشوفه رحمه رجعت راسها لورا وغمضت عنيها وهي بتتنفس بعمق وتتلقي دفعات الهواء البـ.ـارده
عاصي بصلها وضحك على منظرها الجميل و ملامحها الانثويه الهادئه
بعد مده
توقف بالسياره في مكان مفتوح يقع على البحر
عاصي. وادينا ياستي وصلنا اتفضلي
ثم ساعدها بالنزول من السياره وهو يلف يديه حول خصرها ويشير الي المينا
عاصي. من هنا يا قلبي
ابتسمت رحمه وهي تتأمل المكان بانبهار بدايه من الطريق الحجري المصقول والمضاء من حوله بانوار بيضاء هادئه
عاصي ابتسم ومسك ايديها
ليتوجه بها إلى الممشى الحجري المصقول والمضاء باناقه وموج البحر يرتفع حولهم بين الحين ااخر فيلامس قدmها بلطف في حين ينتشر رذاذ الماء حولهم
عاصي لف ايديه حوالين خصرها وهو يضم جــــســ ـدها الصغير بتملك عاشق ويشعر بالسعاده لرويه سعادتها الواضحه
عاصي. من هنا
رحمه فجأه وقفت أدام يخت كبير
رحمه. هو احنا هنروح فين
عاصي. متخافيش
ساعدها تطلع على اليخت وطلع هو كمان للدور  التاني رحمه وقفت مبهوره من المكان
اليخت كان متزين بالورد الأبيض والأحمر بأول حرف من اسمها مع أول حرف من اسمه في قلب كبير بشكل أنيق جدا
رحمه من كتر الفرحه دmـ.ـو.عها نزلت
عاصي واقف وراها وحـ.ـضـ.ـنها ساند دقنه على كتفها. ايه رايك؟
رحمه بدmـ.ـو.ع. حلو اوي اوي
عاصي استغرب وديرها لها. طب بتعيط ليه
رحمه. اصل المكان جميل اوي اوي اوي يا عاصي
عاصي. ربنا يقدرني واسعدك
رحمه بجديه. ممكن اطلب منك طلب
عاصي. قولي يا رحمه
رحمه. طلق رغد
عاصي بحده. ليه؟
رحمه بسرعه. لان حياتكم سوا بقيت مستحيل يا عاصي كفايه تظلمها معاك لو سمحت
عاصي بهدوء. ممكن ناجل الكلام في الموضوع دا
رحمه بابتسامه باهته. حاضر
عاصي بابتسامه جميله. انا بحبك وعايز اكمل معاكي حياتي وأخلف منك ولاد كتير
رحمه بهدوء وهي بتفكر في تجربتها الاولي. بس انا مش مستعده انا اسفه يا عاصي بس
عاصي بهدوء. انا متفهم يا رحمه ومتخافيش انا مش مستعجل المهم تفضلي معايا
تسمحيلي بقى بالرقصه دي
وهنا اشتغلت الموسيقى على اغنيه هاديه ويفضلوا يرقصوا سوا واليخت بيتحرك بيهم في البحر
.. ✨✨✨✨✨✨✨✨..
عند حور
دياب دخل اوضته لقها قاعده وضمه نفسها وشكلها بتفكر في حاجه
تجاهلها ودخل اخد دش ودا ضايقها
بعد شويه
خرج وكان لابس تيشرت بنص ازرق وبنطلون اسود وبينشف شعره وكان وسيم جدا
حور بتـ.ـو.تر. انت ا تعشيت؟
دياب بصلها برفعه حاجب لكنه مردش
حور. انت كويس؟
دياب بضيق. عايزه ايه؟
حور. انا عرفت اللي انت عملته شكرا بس
دياب. لو على الطـ.ـلا.ق هطلقك بكرا بس مش هنا احنا هنسافر سوا بعد بكرا ومش عايز و.جـ.ـع دmاغ
حور. طـ.ـلا.ق!؟
دياب سابها وراح نام وهي راحت نامت في الناحيه التانيه كانت منتظره انه يشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه زي ما بيعمل في العاده لكنه معملش كدا ليمر الوقت دون أن تسمع منه أي حركه حتى احست به يتقلب فوق الفراش يعطيها ظهره لتعلم انه قد ذهب للنوم لأول مره منذ زواجهم دون أن ياخدها بين ذر"اعيه لتظل مستيقظه يجافيها النوم لوقت طويل تفتقد دف احتضانه لها. ليتفاجي بها تتسحب ببط وتدخل اليه وتتوسد صدره لتندس بين ذر"اعيه كما لو اعتادت النوم بينهم طوال عمرها
لتمد انامله دون اراده منه تبعد خصلات شعرها عن وجهها الناعم وهو بيتسم ودون اراده طبع قب"له هادئه على شفتيها ثم شـ.ـدد من احتضانه ونام بعنق
عند ثريا
ثريا. ماشي يا قاسم بقى بتتجوزها من ورانا حسابك تقل انت واخواتك اوي وانا مقبلش ان الأشكال دي تدخل عيله الرشيدي بس الاول حور هانم لازم تتادب وتخرج من حياه دياب وبعد كدا نشوف موضوع ملاك مسكت موبايلها وكلمت حد
ثريا. الوا
فهد. مين معايا؟
ثريا. حور لسه لازمك
فهد. انتي مين
ثريا. ملكش دعوه هديك اتنين مليون و مشوفش حور تاني اعمل فيها اللي انت عايزه اقت"لها. اغتصا"بها وبعد كدا تقت"لها ميهمنيش المهم تخفيها عن وش الارض
لو موافق تيجي اسكندريه بكرا الصبح
فهد بخبث. وماله مدام فيها فلوس
عند قاسم وملاك
قاسم بخبث. شوفي يا لوكه انا موافق على شرط بس انا كمان عندي شرط
ملاك بضيق. ايه
قاسم. هتيجي معايا قصر الرشيدي النهارده وهتكملي الفتره اللي هنعشها سوا على اننا زوجين عاديين
ملاك. بس دا كتب كتاب بس مش فرح
قاسم بخبث. ودا شرطي الا انا همشي دلوقتي وشوفي ايه اللي هيحصل. والناس هتقول عليكي ايه
ملاك بضيق. انت بتستغلني؟
قاسم بابتسامه ساحره. ايوه
ملاك بضيق. اللهم طولك يا روح موافقه
قاسم. ياله بينا
كتبوا الكتاب وفضلوا شويه وبعد كدا اخدها وراح على قصر الرشيدي
في القصر✨
ملاك وقاسم دخلوا سوا وكانوا طالعين على اوضته لكنه واقفهم صوت ناهي الغاضب وهي داخله بشنطه هدومها
ناهي بغـــضــــب. اتجوزتها يا قاسم؟ اتجوزت دي
قاسم بهدوء. لوكه اطلعي فوق وانا هخلص شويه حاجات واجيلك
ملاك بردح وهي باصه لناهي. ولا ان شاء الله ما جيت هي ناقصه بلاوي
ومسكت الفستان وطلعت اوضته
في اوضه ملاك✨✨✨
ملاك. اكيد هحاول يقربلي اعمل ايه دلوقتي ياربي. لا يا قاسم مش هسمحلك بدا وخصوصا بعد اتفقنا بأنك تطلقني وانك بتحب ناهي بس هعمل ايه دلوقتي انا عايزه هو اللي يقر"ف يقربلي
ابتسمت بخبث وهي رايحه ناحيه التسريحه
وافتكرت ان قاسم عنده حساسيه من برفان معين
ومع ذلك محتفظ بيه ودا طبع غريب عنده
في المكتب ✨✨✨
قاسم. ايه الشنطه دي؟
ناهي. شنطتي اصلا انا قررت اعيش في بيت جوزي ولا مش مسموح بدا غير للخدامين
قاسم بحده. ناهي الظاهره ان القلم اللي ادتهولك المره اللي فاتت مكنش قوي كفايه يوقفك عند حدك ومحتاجه قرصت ودن
ناهي بخــــوف. قاسم انا هقعد معاك هنا زي زيها هي مش احسن مني
قاسم. والفرح؟
ناهي بدلع. مش عايزه  فرح انا عايزك انت يا قاسم وبحبك انت
قاسم بجديه. وانا موافق يا ناهي بس قسما عظما تقربي لملاك هد"فنك حيه انتي فاهمه
ناهي بغـــضــــب بتحاول تداريه وتتكلم بدلع. موافقه يا قاسم ايه رايك تبات معايا النهارده وهسهرك حته دين سهره تحلف بيها طول عمرك
قاسم بسخريه. لا وانتي خبره
ناهي. ايه؟
قاسم بحده. ولا حاجه انا هبات مع ملاك النهارده وانتي بكر لحد ما نشوف الموضوع دا هيرسا على ايه تصبحي على خير
ناهي لنفسها. قسما بالله يا قاسم ما انا مهنياك بيها انت ليا انا لوحدي
دخل قاسم الي الجناح الخاص به بعد أن أنهى حديثه مع ناهي وهو يشعر بالتـ.ـو.تر الشـ.ـديد والخــــوف من مشاعره القويه التي لا يستطيع السيطره عليها وتشعر دائما بالضعف اتجاهها وخصوصا بعد أن أصبحت زوجته
قاطع شرود وقد تفاجأ براحه يبغضها كثير
لكن ما آثار دهشته هو رؤيه ملاك تمشط شعرها ولكن بالجاز
ورائحته تتغلغل في ارجاء الغرفه
قاسم بغـــضــــب. ايه دا
ملاك بخبث. ايه
قاسم. ايه الريحه دي
ملاك. دا جا"ز انا كنت جيبته وكنت سيبه في اوضتي وقررت احطه النهارده اصلي عرفت انه بيطول الشعر وينعمه
قاسم. مين اللي رش من البرفيوم دا
ملاك بابتسامه جميله. اوبس نسيت انك عندك حساسيه من البرفان دا بالذات
وعلى العموم لو مضايق من ريحتي ومن ريحه الاوضه في اوض كتير في الجناح ممكن تنام في اي واحده فيهم. اصل الصراحه ريحه الجا"ز مش بتروح خالص. ولا اقولك حل احسن روح لحبيبه القلب ست ناهي زمانها مستنياك
قاسم بعدm تصديق. انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه صح؟ ناهي ايه دلوقتي. النهارده كتب كتابنا انتي مستوعبه بتقولي ايه دا انتي ليلتك سوده
ملاك بلامباله. قاسم انت جينتلمان عيب تكلم المدام بتاعتك كدا ناهي تقول عليك ايه
فأنت ممكن تروح تنام في اي اوضه وبلاش و.جـ.ـع دmاغ ليك
قاسم بخبث وابتسامه صفره. بقى كدا يالوكه كل الحوار دا عشان تنامي لوحدك في الاوضه
 ملاك. وانا مش محتاجه اعمل حوارت احنا بينا اتفا
بمقاطع حملها بين ذراعيه وسط تذمرها وغـــضــــبها واتجه بها إلى الحمام الخاص بغرفته والقاها بدون اهتمام في البانيو
ثم ظغط سريعا على عده أزرار جعلت الماء اندفع من كل اتجاه ويغرقها وهي تصر"خ بغـــضــــب تحاول الإبتعاد عن الماء دون جدوه وسط ضحكات قاسم العاليه الذي سحب علبه كبيره من الصابون السائل وافرغها فوقها بالكامل
قاسم بتحذير. نص ساعه تاخذي فيهم شاور وتمحي إثر القرف دا
ملاك قفلت المياه وبقيت تزيل شعرها عن عنيها وهي بنصر"خ فيه
ملاك بغـ.ـيظ. انا حره اعمل اللي انا عايزاه ومتنساش ان بينا اتفاق ولو مش عجبك سيبني انزل انام في اوضتي او انت روح اتخمد في اوضه تانيه
قاسم بابتسامة بـ.ـارده. انا فعلا كنت ناوي انقلك في اوضه تانيه تكون خاصه بيكي لوحدك بس بعد الهبل اللي حصل دا هتنامي في اوضتي وجانبي على السرير  لحد ما انا اقرر عكس دا
ملاك بغـــضــــب طفولي المايه بتتساقط عنها بشكل جميل. مش هيحصل يا قاسم انا لا هنام جانبك ولا هنام في اوضه انت فيها
قاسم بتحدي. هنشوف يا لوكه ادامك نص ساعه تاخدي فيها شاور وتخرجي والا هضطر ادخل انا بنفسي اساعدك تاخدي شاور
ثم همس بجانب وجهها الذي اكتس بحمره الخجل وايضا الغـــضــــب
قاسم بسخريه. وانا مقولكيش يا لوكه بحب ادي كل حاجه حقها اد ايه يعني ممكن التشاور ياخد ساعه اتنين تلاته ممكن للصبح
ثم غمز بعينه بشقاوه وهو يفتح أزرار قميصه. ايه رايك نبدأ دلوقتي
هنا صر"خت ملاك وهي بترجع لورا. لا متشكره مش عايزه مساعده اتفضل انت وانا مش هخلي إثر لريحه الجا"ز اللي مضايقك دي. اخرج انت بس وانا هعمل اللي انت عاوزه اتفضل
قاسم بمرح. ماشي يالوكه على العموم انا برا لو احتاجت حاجه انا برده في مقام جوزك
ثم خرج وهو يدندن بمرح وسعاده وهو يقسم انه سيصيبها بالجنون حتى تعترف بحبها له
في نفس الوقت
قاسم امر الخدm بتعطير الغرفه ومحو إثر ذلك البرفان
في حين بدل ملابسه الي برموده سوداء وتيشرت ابيض بنص كم خفيف
قاسم بخبث. لوكه خلصتي شاور ولا محتاجه مساعده
ملاك بتـ.ـو.تر. لا خلصت بس ممكن تخرج لو سمحت عشان اقدر اخرج اغير هدومي
قاسم بابتسامه. طب ما تطلعي يا حببتي هو انا غريب
ملاك وهي على وشك البكاء. قاسم ارجوك اخرج
قاسم بخبث. تمام يا لوكه استنى دقيقتين واخرج
بعد شويه
ملاك بحذر. قاسم قاسم
خرجت بحذر وهي لفه منشفه طويله على جـ.ـسمها اتنهدت براحه لما لقيته مش موجود وراحت ناحيه الدولاب عشان تجيب هدومها بعد ما قاسم امر الخدm بانهم يرتبوا هدومها قي دولابه لكن استغربت لما لقيته مقفول
ملاك بغـــضــــب. اكيد هو اللي قفله ماشي يا قاسم ام وريتك بس هعمل ايه دلوقتي
الا انها لمحت هدوم على السرير راحت تبص عليهم لقيته قميص نوم اسود لحد الركبه من الدانتيل الشفاف 
ملاك بغـ.ـيظ. والله كان لازم اتوقع كدا من واحد زيك يا قاسم منك لله وانا بقى هلبس البتاع دا ازاي مكشوف وشفاف كدا
ماهو مش معقول افضل بالفوطه كدا يعني ربنا ياخدك يا قاسم
اتنهدت بضيق واخدت القميص ولابسته وبين اد ايه بشرتها بيضاء جميله جدا. يبرز رشاقه خصرها
قاسم واقف وراها وبيصفر وهي اتخضت ورجعت لورا
قاسم. ايه الجمال دا يا قمر
بقلم دعاء احمد
ملاك بدmـ.ـو.ع. قاسم انا عايزه بجامه انا مش هعرف اقعد كدا لو سمحت
قاسم بهدوء. طب بتعيط ليه يا ملاكي
ملاك وهي بتزيد من شهقاتها. عشان انا مش هعرف اقعد ادامك كدا لو سمحت عايزه بجامه
قاسم. اهدي اهدي متخافيش يا قلبي ياله تعالي نتعشى يا حببتي
مسك ايديها وراح ناحيه السفره وقعد يأكلها وهي بتعيط ابتسم
قاسم. ياله يا حببتي ننام
ملاك. قاسم
قاسم. متخافيش ياله بقى هنام
حـ.ـضـ.ـنها بتملك شـ.ـديد ونام كانت بتحاول تخرج من حـ.ـضـ.ـنه لكنه بيتبت عليها اكتر وفي النهايه استسلمت ونامت
الصبح✨✨
عند حور
دياب. صباح الخير
حور. صباح النور
دياب بمشاكشه. هو انتي ايه اللي دخلك لحـ.ـضـ.ـني
حور. ها
دياب بابتسامه جميله. ايه القطه اكلت لسانك ولا نسيتي ازاي اتسحبتي ودخلتي لحـ.ـضـ.ـني شاكلك مبقتيش ت عـ.ـر.في تنامي غير في حـ.ـضـ.ـني يا حور هانم
حور بتغير الموضوع بسرعه. انا ممكن اروح الكليه النهارده في شويه ورق لازم اخلصه بما انك بتقول اننا مسافرين بكرا
دياب. اوكي يا حور
تسريع الاحداث
كانت ماشيه في الشارع لابسه دريس وردي طويل جميل فجأه عربيه سودا وقفت جانبها وشـ.ـدوها كتموا نفسها ورشوا حاجه على وشها
فهد بخبث. بقيتي تحت ايدي يا مزه وكمان كسبان فيكي ٢مليون هههن هنتسلي وبعد كدا هقت"لك يا حور صدقيني هنـ.ـد.مك
.. عند رغد
رغد بقيت احسن في الأسبوعين دول
راحت عند عمر لقيته فاتح باب شقته ويلعب مع إياد وقفت وابتسمت بخــــوف من المستقبل
رغد. صباح الخير
عمر. صباح النور عامله ايه دلوقتي؟
رغد. الحمد لله احسن الشقى دا غلبك
عمر. لا ابد وبجديه رغد لازم الولد يتكتب باسمي وانتي تتطلقي من عاصي ونتجوز
رغد. انا خايفه يا عمر انت متعرفش عيله الرشيدي لو ثريا عرفت اني وصلت لاياد واني هنا هتطربا الدنيا فوق دmاغنا دي مش بني ادmه
عمرو. وانا مش هسيب ابني يعيش في الضلمه يا رغد ولو على جث"تي
في عرض البحر
 على يخت عاصي
رحمه قامت من النوم ملقتش عاصي اخدت هدومها ودخلت اخدت شاور وبعد كدا لابس دريس قماس لونه ازرق وعليه ورد ابيض كانت جميله جدا
طلعت من الاوضه وطلعت على الروف
عاصي بابتسامه جميله. صباح الخير يا كسلانه. ياله تعالي نفطر سوا
رحمه. صباح النور ايه دا انت صاحي من بدري ولا ايه
عاصي. مش من بدري اوي يعني ياله تعالي
رحمه راحت قعدت على كرسي جانبه والرياح كانت خفيفه بتطير شعرها
عاصي. رحمه احكيلي عنك
رحمه. سيبك مني وقولي انت مالك؟ يعني ليه ساعات بتتعب وتبقى مصدع
عاصي. دي حكاية طويله اوي
رحمه. ممكن اسمعها؟
عاصي. قبل خمس سنين عملت حادثه كل اللي فاكره اني كنت بفادي البـ.ـنت اللي بحبها
رحمه. بتفاديها ازاي يعني؟
عاصي. مش فاكر كل اللي فاكره ان كان في عربيه جايه بسرعه ناحيتها وانا دفعتها واتخبط مكانها
رحمه بتفكير شـ.ـديد. مين البـ.ـنت دي يا عاصي
عاصي. مش فاكرها
رحمه بدأت تفتكر شويه حاجات
قبل خمس سنين
سلمي. بصي يا رحمه انتي هاتي الفطار من برا محل اللي على نصيه الشارع ذا بيعمل فطار تحفه وكمان جانب الكليه  وانا هجيب المشروب من الكافتيريا
رحمه  بغـ.ـيظ. ماشي ياختي
صقر. في ايه
رحمه. ولا حاجه انا هاروح اجيب الفطار وانت يا صقر أقر الجزئيه دي عشان انا مش فاهمها هتشرحالي
صقر. ماشي ياختي
رحمه بتخرج لمحل قريب من الكليه
وهي راجعه بتبص ادامها في عربيه جايه باقص سرعه بتفتح عنيها بصدmه ولسه العربيه هتخبطها بيجي شاب ويزقها بقوه وبتقع الأرض بتنز"ف من دmاغها والشاب كان ضهره ليها وفي د"م كتير حواليه بتقفل عنيها ببط
مش بتفوق الا تاني يوم في المستشفي
صقر. رحمه انتي كويسه
رحمه. دmاغي بتو"جعني اوي يا صقر هو ايه اللي حصل
صقر. في عربيه كانت هتخبطك
رحمه بسرعه. الشاب اللي وقع دا أخبره ايه
صقر. محدش يعرف هو مين وبسرعه البرق كانت جيب عربيه إسعاف خاصه ونقلته للمستشفى ومحدش يعرف هو مين ولا في اي معلومه عنه
رحمه. يعني ايه؟ هو كويس يعني؟ انا لازم اقابله وعلى الاقل اشكره دا انقذني
صقر. محدش قدر يعرف عنه حاجه بس الغريب ان عربيه الإسعاف اللي خدته جيت بسرعه البرق وكان في حد عارف انه هيعمل حادثه
رحمه. انا دmاغي بتو"جعني اوي اااههه
باك
عاصي. رحمه رحمه
رحمه. نعم
عاصي. روحتي فين
رحمه. ولا حاجه عاصي هي الحادثه اللي حصلت لك دي حصلت فين؟
عاصي. بصي لما فوقت ثريا هانم قالت اني كنتي في القاهره
رحمه لنفسها. انتي بتفكري في ايه بيقولك في ألقاهره وانتي كنتي في اسكندريه فوقي يا رحمه مالك؟
رحمه بسخريه وهي كاتمه ضحكتها. بس انت طلعت شيف محترم انت اللي مجهز الاكل دا
عاصي. هو يعني زياده ملح والبيض تقريبا اتحر"ق
رحمه انفجرت من الضحك. هو مش تقريبا هو اتحر"ق الاكل بصراحه فظيع
عاصي. طب ما تيجي نعمل فطار سوا بدل البهدله اللي انا عملتها دي
رحمه. ياله بينا
وراحوا المطبخ رحمه لابست المريله وبدأت تعمل الاكل وهو بيساعدها وكانوا مبسوطين اوي
بعد ساعات طويله
عند دياب
دياب لنفسه. مبتردش ليه دي كمان ردي بقى يا حور انا مالي قلقان كدا ليه
مسك موبايله وكلم عامر دراعه اليمين
دياب. عامر عايزك تعرف مكان حور هانم فورا هي كانت في كليه الطب بس اتاخرت
عامر. انت تؤمر يا دياب باشا ساعه بالكتير واعرف مكانها
دياب بعصبيه. حالا يا عامر
عامر. تحت امرك يا باشا
عند حور✨✨✨
بتفتح عنيها ببط و دmاغها و.جـ.ـعها لقيت نفسها نايمه على سرير في اوضه شكلها غريب
بدأت تفوق وبتسمع صوت من برا الاوضه
فهد. لازم اروح مشوار مهم لو البت اللي جوا دي هـ.ـر.بت نهايتكم على أيدي
واحد من رجـ.ـالته. متقلقش يا فهد بيه مش هتغيب عن عنينا
حور بتحط ايديها على بوقها بخــــوف وبتزق إلانتريه وراء الباب   راحت ناحيه البلكونه فتحتها بالراحه بتبص لقيت نفسها على ارتفاع كبير وشاكله اخر دور
بقيت على وشك انها تعيط بترفع راسها شافت  السطح وبصت تاني لارتفع العماره واتخضت
حور لنفسها. اعمل ايه دلوقتي لو وقعت همو"ت بس انتي عارفه الحق"ير دا عايز منك ايه وعلى جث"تي انه يقربلي
مسكت في الحديد اللي في سور البلكونه حطت رجل  على حافه الجدار ورجليها التانيه على جدار الشباك بتاع الصاله لانه واضحه انه استوديو اوضه وصاله و بقيت تحاول تطلع للسطح ولأن الارتفاع مكنش كبير قدرت تطلع على السطح
اول ما طلعت لقيت قبه كبيره ودا كان تصميم سطح الاوضه مشيت على السطح براحه وهي خايفه بعد كدا شافت سلم حديد  بيخرج علي برا الشقه دي خالص وينزلها لسلم العماره
نزلت عليه لكن بقيت تسمع صوت زعيق عرفت انهم عرفوا انها هـ.ـر.بت بقيت تنزل من العماره وهي بتجري كانت عماره ست أدوار وباين انها مهجوره وقديمه
كانت بتنهج وهي نازله
اول ما خرجت بصيت حواليها وكان المكان كله رمل والعماره دي من برا شكلها خر"ابه
سمعت صوت دبتهم على السلم طلعت تجري
واحد من رجـ.ـاله فهد. هناك اهيه هاتوا العربيه بسرعه
حور بصت للمكان وكان في مجموعه هضاب رمل وبالتحديد هضبه الجلاله بقيت تستخبي لكن فجأه وقعت على الأرض و وبتنز"ف من بوقها
واحد من رجـ.ـاله فهد. انت عملت ايه يا حيو"ان فهد بيه عايزها حيه
التاني وهو بينزل المسد"س. اومال كنت اسيبها تهرب هو في النهايه برده كان هبقت"لها ياله شوفها عايشه ولا ما"تت
الأول راح ناحيته وبقي يشوف نبضها. لسه عايشه لكن لو فضلت كدا د"مها هيتصفي
عند دياب✨✨✨
عامر وصله الشركه
عامر. دياب بيه حور هانم موصلتش الكليه اصلا
دياب بخضه. انت بتقول ايه؟
دياب افتكر حاجه
وفتح موبايله و ادي التليفون لعامر وبقي يسوق بسرعه
دياب. عامر  حددلي موقع السلسله دي فين بالظبط
عامر اخد الموبيل وفتح الجي بي اس
عامر. دي على طريق الجلاله قبل الغردقه
دياب وهو بيسوق بسرعه. كلم الرجـ.ـاله وقولهم يحصلونا على هناك. كلم مالك الجبالي هو اكيد قريب من المكان دا
عامر. الرائد مالك الجبالي الوحده بتاعته في منطقه.... اكيد هيقدر يوصل اسرع
دياب. ابعتله اللوكيشن حور لازم تطلع من هناك عايشه
دياب. اكيد مفيش غيره الك"لب اللي اسمه فهد
.... ✨✨✨✨✨✨.....
عند ملاك
بتصحي تلقى قاسم بيداعب وشها بورده بيضا
ملاك بغـ.ـيظ. استغفر الله العظيم انت يا ابني موركش غيري حل عن اللي خلفوني بقى انت زهقت يا شيخ منك
قاسم بسخريه. كنت فاكره اني معجبه بيه بس لما شفته بيتجوز اتاكدت اني بحبه
ملاك كانت رايحه الحمام وقفت اتصنمت لما سمعته. انت قريت الورقه
قاسم بابتسامه جانبيه. ايوه بس يا لوكه لو عايزه تعترفي بحبك ممكن تيجي تقوليلي على طول وانا هقدر الموقف انت برده وسيم و مز وغني ولا اقاوم
ملاك بسخريه. ومين قالك اني بحبك انتي يا دغف
قاسم بحده. بت انتي اتكلمي عدل وبعدين لو مش انا هيبقى مين يا لوكه
ملاك بعند وتمثيل ممتاز. واحد زميلي بس للاسف اتجوز بس عارف انا لسه بحبه بحبه اوي اومال انا عملت الاتفاق اللي بينا دا ليه؟ وليه مش عايزاك تقربلي؟ اصلا انا قلبي ملكه هو وبس عشان كدا كلها كم شهر وتطلقني عشان اشوف نصيبي معه أصله كلمني وقالي انه بيحبني زي ما انا بحبه لكن ظروفه جيت كدا بس طبعا وقتها انا رفضت لاني كنت مخطوبه لمحد لكن بما ان كل حاجه بقى تمام وانت هتطلقني هقابله واقوله اني لسه بحبه ونصلح كل اللي حصل دا ونتجوز 
قاسم كان بيسمع كل كلمه وعيونه بطق شرار وفجأه مسكها من شعرها بقوه وهي صر"خت بقوه
قاسم بغـــضــــب. تت ايه شوفي يا ملاك الاتفاق اللي بينا دا تنسيه لأنك ملكي انا لوحدي
ملاك بقوه مزيفه. هههه ضحكتني
قاسم بحده وغـــضــــب. شكلك عايزانى اثبتلك
وساب شعرها وبقي يقرب منها وهي بترجع لورا بخــــوف ووو
عند فاروق✨✨✨
فاروق. البت اللي اسمها رحمه دي مش سهله هي اخر واحده اتكلمت مع الدكتور قبل ما يمو"ت واكيد معها الورق البت دي لازم تمو"ت
ثريا بغـــضــــب. فعلا كان لازم تمو"ت من زمان من يوم ما اتولدت كان لازم تمو"ت زي ابوها وامها الخدامه 
فاروق بشك. تقصدي ايه يا ثريا
ثريا بتـ.ـو.تر وهي بتوعي لكلامه. ولا حاجه
فاروق. ثريا تقصدي ايه قولي اللي انتي مخبيه دلوقتي احسن من بعدين
ثريا بخــــوف. رحمه اسمها الحقيقي رحمه عثمان الرشيدي
عشان كدا حاولت اقت"لها من خمس سنين لما عاصي كان بيحبها
فاروق بذهول. انتي عارفه ان رحمه تبقى اخت عاصي وقاسم ودياب و موافقه على جوزها من اخوها انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه يا ثريا
عند قاسم وملاك
ملاك بخــــوف. قاسم انت بتبصلي كدا ليه؟
قاسم بغـــضــــب. هو مين؟ اسمه ايه؟
ملاك. ايه؟
قاسم بزعيق. مين هو الزفت اللي بتحبيه.
ملاك بغـــضــــب. وانت مالك؟
قاسم. انا جوزك يا هانم ولا نسيتي
ملاك. واحنا بينا اتفاق
قل"م نزل على وشها بقوه 
قاسم بغـــضــــب وعصبيه. اتفاق اتفاق انتي ايه يا بني ادmه انتي زهقتيني في عشتي. انا ممكن دلوقتي ادفعك تمن اللي قلتيه غالي اوي بس انا مش حيو"ان. اه وصحيح الاتفاق اللي بينا لاغي. وانا هبات يوم عندك ويوم عند ناهي. وقريب اوي هتبقى ملاك قاسم الرشيدي. واوعي تاخدي في نفسك مقلب انا مش بعمل كدا عشان همو"ت عليكي بس عشان تفهمي ان مفيش واحده تقول لا  لابن الرشيدي
وسابها وخرج وهو غـــضــــبا"ن من برودها
ملاك بدmـ.ـو.ع. غـ.ـبـ.ـي يا قاسم عمرك ما هتتغير هتفضل حيو"ان كان نفسي تعرف ان محبتش غيرك بس عمري ما هقبلك وانت بالطريقه دي و مش هسيبك لناهي عشان من حق قلبي انه يفرح
 
عند حور
رجـ.ـاله فهد نقلوها للشقه تاني وهي كانت بتنز"ف بشـ.ـده وفقدت الوعي
بعد شويه دخل فهد
وبص للارض من اول السلم لحد الشقه في د"م على الأرض
فهد. انتم يا بها"يم
واحد. ايوه يا فهد بيه
فهد. ايه الد"م دا؟
تاني. بصراحه يا فهد بيه البت كانت هتهرب وخرجت من العماره لكن مسكنها و بالغلط اخدت رصا"صه
فهد. اغـ.ـبـ.ـيه هاتوا دكتور بسرعه
شخص. بس على ما يجي الدكتور هيكون د"مها اتصفي احنا في مكان مجهور
فهد بغـــضــــب. والحل ايه دلوقتي
الشخص دا. سخن سك"ينه يا محمود
بعد شويه بيشيل الرصا"صه من كتفها وبيكو"ي الجـ.ـر.ح وسط صر"اختها العاليه
قبل قليل
الرائد مالك الجبالي. هو دا الموقع اللي بعته دياب الرشيدي عايزكم تمشطوا المنطقه البـ.ـنت لازم نلاقيها حيه
مالك بيفضل يتحرك وهو ماسك موبايله وفاتح الجي بي اس لحد ما يوقف في مكان
وبينزل على الأرض وبيمسك سلسله واقعه على الأرض و كان في د"م على الارض
مالك بحده وزغيق. البـ.ـنت في المنطقه دي دوروا كويس
لكنهم بيسمعوا صوت صر"اخ عالي جدا
كان في أكثر من مبنى مهجور مالك طلع مسد"سه وبيعمر"ه وبقي يروح ناحيه الصوت
ووراه عساكر
مالك. انتم هنا وانتم ورايا
بيطلع البنايه وصوت الصر"اخ بيزيد لحد ما بينقطع خالص
مالك واقف أدام باب الشقه وفجأه ضر"ب رصا"صه في الباب وزقه برجليه
ودخلوا، رجـ.ـاله فهد طلعوا سلا"حهم وبقوا يتعاملوا معهم
فهد شاف رجـ.ـالته وهم بيقعدوا راح شـ.ـد حور من دراعها ووقفها بالعافـ.ـية وحط على دmاغها المسد"س
مالك وهو موجه المسد"س على دmاغه. اللي بتعمل دا مش هينفعك نزل سلا"حك يا فهد وسيبها
فهد بغـــضــــب. لو همو"ت يبقى اخدها معايا
مالك بابتسامة واثقه من نفسه. يبقي انت اللي اخترت
وبسرعه جدا مالك كان ضر"ب النا"ر على دmاغ فهد. فهد حركته اتشلت وفجأه وقع على الأرض ساب حور اللي وقعت على الارض وهي فاقده الوعي
مالك بسرعه جري على حور وبقي يضر"ب على خدها بخفه وهو بيحاول يفوقها
مالك شالها ونزل بيها من البنايه وحطها في العربيه وساق عربيته بأقصى سرعه بيبص على تبلو العربيه لقى تليفونه مبطلش رن
ودياب اتصل عليه ٣٥ مره
مالك. الوا ايوه يا دياب بيه
دياب بخــــوف. لقيتها؟
مالك. ايوه بس للاسف واخده رصا"صه وانا هاخده على أقرب مستشفى
دياب كان بيسوق بسرعه جدا. انا ساعه بالكتير واكون عندك
تسريع الأحداث
في المستشفي
بيدخل دياب وهو بيجري
دياب. حور الشرقاوى كويسه
موظفه الاستقبال. في العمليات يا فنـ.ـد.م
مالك. دياب بيه
دياب. حور؟
مالك. متقلقش الحمد لله قدرنا تلحقها وهي دلوقتي في العمليات ودي رصا"صه في كتفها
دياب حط ايده على قلبه اللي بيدق بسرعه وبيتنهد بحـ.ـز.ن
دياب ببرود عكس الي جواه. فهد هو اللي خط"فها؟
مالك. للاسف اه وهو دلوقتي ما"ت وعلى فكره دا هيسهل علينا موضوع تجاره الآثار و أفراد الأمن نزلوا الصعيد وعرفت من دقايق انهم قبضوا على يوسف الشرقاوي.
دياب. محمد الشرقاوي عرف ان بـ.ـنته اتصا"بت
مالك. بلغنه وبلغنه كمان انه خط"ف مدام حور
دياب. جيب العواقب سليمه يارب
بعد كم ساعه
حور بتفتح عنيها براحه بتعب لقيت ابوها قاعد جانبها على كرسي جانب سريرها وماسك ايديها بخــــوف وبيبكي
حور بتعب. بتبكي يا بوي
محمد بحب. وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا ضي عيني
حور. سامحني يا بوي
محمد. مسامحك يا بتي بعد ما عرفت نيه الخس"يس ابن عمك واللي عمله والفضل يرجع لجوزك ربنا يحفظكم يا بـ.ـنتي
حور. دياب هو عمل ايه؟
محمد بدا يحكي اللي حصل
قبل اسبوع
دياب. محمد الشرقاوي معايا
محمد في الموبيل. ايوه مين معايا؟
دياب. لو لسه بتحب بـ.ـنتك وخايف عليها تيجي اسكندريه ضروري. اهو على الأقل تعرف اللي اخوك بيعمله؟
محمد بغـــضــــب. انا معنديش بنات بـ.ـنتي ما"تت
دياب. يبقي صدقني لو مجتش في خلال يومين بـ.ـنتك فعلا مش هتبقى كويسه
وقفل معه
بعد يومين
في كافتيريا على البحر
محمد بحده. انت! عايز ايه!؟
دياب وهو قاعد بيشرب قهوته وحاطط رجل على رجل. يوسف الشرقاوي بيتاجر في السلا"ح
فهد الشرقاوي حاول يغت"صب بـ.ـنتك.
محمد. انت كـ.ـد.اب فهد هيعمل كدا ليه وهو كان هيتجوزها
دياب. كان هيتجوزها عشان هي بـ.ـنتك الوحيده ووريثتك. إنما ليه هيغ"تصبها لانه حيو"ان.
محمد. لا يمكن انت عايز تو.جـ.ـع بيني وبين اخوي وابنه
دياب. انت اللي تبقى مـ.ـجـ.ـنو.ن لو مصدق انهم بيحبوك وعلى العموم كمان خمس ايام بالظبط يوسف الشرقاوي بيجهز لعمليه تهر"يب كبيره ولو فعلا حصل اتأكد اني مكدبتش عليك بعد اذنك
باك
حور. عمل كدا فعلا!
دياب خبط الباب ودخل
دياب بجديه. انت كويسه
حور بابتسامه جميله. الحمد لله شكر على اللي عملته معايا
دياب بجديه. حج محمد بـ.ـنتك مفيش أشرف منها خالي بالك عليها اظن اني عملت اللي عليا حور انتي طــالـــق
حور بصدmه. ايه
دياب ببرود. تقدر تاخد بـ.ـنتك يا حج محمد بس خالي بالك العالم دا في اسوء انواع البشر هي حاولوا ياذ"وها بعد اذنكم
دياب اتسحب من وسطهم وخرج
حور بدmـ.ـو.ع. طب ليه؟ ليه يابابا
محمد بنـ.ـد.م. شكله جدع ابن حلال  ربنا يوقفه وانتي يا بتي بكرا هنسافر الصعيد سوا
حور بدmـ.ـو.ع مكتومه. بابا ممكن تسيبني لوحدي لو سمحت
محمد. حاضر يا بتي
حور لنفسها. ليه ليه طب وانتي زعلانه ليه انتي مبتحبهوش. ولا بعد اللي عمله غيرتي رايك
بس ليه يطـ.ـلقني ليه يا دياب؟
عند رحمه
كانت لابسه فستان احمر طويل جميل جدا ومسرحه شعرها بجاذبيه شـ.ـديده ومكياج بسيط
عاصي كان لابس بدله سوداء انيقه وحاطط برفان مميز
عاصي بغمزه. ايه الجمال دا كله
رحمه بابتسامه رقيقه. حلو؟
عاصي وهو بيبـ.ـو.س ايديها. زي القمر ياله بينا
بعد شويه بيوصلوا لمطعم على البحر جميل جدا. رحمه وعاصي دخلوا
عاصي بهمس للنادل. جهزتوا اللي قلتلكم عليه
.. ايوه يا عاصي بيه
عاصي ساب ايد رحمه والاضاه كلها انطفت
رحمه. عاصي عاصي
بعد شويه بيظهر أضواء على البحر رحمه بتدخل  المطعم للناحيه التانيه كان في طريق من الورد الأحمر جميل وعاصي واقف في نهايه الطريق
رحمه ضحكت وكانت رايحه ناحيته اول ما بقيت اصاده الورد نزل عليهم بشكل جميل رحمه بقيت تمسك ورق الورد وتبتسم لعاصي
عاصي. بحبك اوي يا رحمتي
رحمه بهمس. وانا كمان شكل قلبي بدا يميل يا مـ.ـجـ.ـنو.ن
عاصي شالها ولف بيها والورد بينزل بخفه عليهم وهي بتضحك الناس بقيت تصقف ليهم
لكن وقفهم صوت مش غريب علي رحمه
سامح. احلويتي اوي يا مدام رحمه
عاصي نزل رحمه وبص لسامح والرحمه اللي بقيت تتنفس بسرعه
عاصي. مين دا
سامح. انا جوزها
عاصي بغـــضــــب. افنـ.ـد.م؟!
سامح. اصد طليقها بس بصراحه بقيتي مره اوي مكنتش متخيل اني هشوفك تاني بعد قضيه الز"نا  فاكرها فاكره أيامنا سوا لما كنتي دايما تتر"مي في حـ.ـضـ.ـني وتقوليلي بعشقك يا حبيبي هههههه غـ.ـبـ.ـيه اوي بس كويس انا برده استغليت دا واخدت شقتك الجديده وفلوسك اللي في البنك و اتسببت في طردك في المستشفي
رحمه كان بتسمع الكلام وهي بتعيط وماسك وفي عاصي بخــــوف
عاصي مستحمل دmـ.ـو.عها وراح ناحيه سامح ومسك دmاغه من وراه وبسرعه ضر"به بالروسيه في دmاغه وفضل يضر"ب فيه
رحمه بخــــوف ودmـ.ـو.ع. ابعد عنه يا عاصي مترديش نفسك في دا"هيه ارجوك عشان خاطري عندك
عاصي ساب سامح اللي مر"مي على الأرض وطلع موبايله وكلم الحارس يدخله
الجارد. اؤمر يا عاصي بيه
عاصي بحده. تاخد الز"باله دا على المخزن وسيبه هناك يعفن عايزه يتعلم الأدب و اعمل تنازل عن كل حاجه يملكها باسم رحمه عبد الحكيم
رحمه. بس
عاصي مسك ايديها وخرج من غير ما يسمع ردها
في العربيه
رحمه. عاصي انت كويس
كان بيسوق وهو متعصب. لسه بتحبيه؟
رحمه بضحكه سخريه. تفتكر ان ممكن احب حد د"بحني لا يعلم انا مبحبش واكتشفت اني عمري ما حبيته. خالص بقى متهتمش دا كل/ب ولا يستاهل
عاصي دير وشه ليها ومسك ايديها وبا"سها وهي ابتسمت بهدوء
بعد يومين
كلهم قاعدين على السفره
رحمه كانت متـ.ـو.تره من حاجه
وثريا بترقبها وهي بتاكل يتوعد وهي بتفكر حاجه
بقلم دعاء احمد 
فلاش باك
فاروق. دا س"م سيانيد من أخطر انواع السمو"م حطيلها ٠٠٠جرام
ثريا.بس دا كميه صغيره جدا جدا يا فاروق
فاروق. انتي مش فاهمه حاجه الس"م دا مفعوله مد"مر المهم تاخده بالنسبه اللي بقولك عليها
ثريا. انت عارف ان شغال في البيت ممرضه ممكن اخليها تحطهولها في الأكل بالنسبه دي
فاروق. لازم تمو"ت لو هي اللي معها الورق عشان نخلص من المصيبه دي ويتدفن السر معها لو تعرف حاجه
ثريا. واخلص منها بقي
باك
رحمه كانت بتاكل لكن حسيت بصداع شـ.ـديد جدا ودوخه وبتبص لعاصي كان الرؤيه مشوشه فجأه المعلقه وقعت من ايديها وهي بقيت تنهج بطريقه غريبه وحاسه ان ضغطها بيوطي
فجأه بدأت تنز"ف من بوقها
ملاك. رحمه
عاصي بخــــوف. رحمه مالك في ايه.
رحمه بصت ناحيته ثريا وهي مش قادره تتنفس والد"م على بوقها وقعت على الأرض وكلهم حواليها وفجأه بتفقد الوعي وجلدها بيتغير لونه
عاصي. رحمه فوقي في ايه
قاسم. لازم ناخذه على المستشفى يا عاصي بسرعه
عاصي شالها وهي نبضها كان بيوقف
كلهم خرجوا وراها ماعد ثريا وناهي
ثريا طلعت اوضه رحمه وفضلت تدور في كل حته على الورق 
في المستشفي
الدكتور. للأسف بعد التحليل عرفنا انه نوع من انواع السمو"م الممي"ته وللأسف مدام رحمه
عاصي مسكه من ياقه قميصه بغـــضــــب. رحمه كويسه انطق
الدكتور. ملحقناش نديها الترياق ووو
بقلم دعاء احمد 
الدكتور . للأسف احنا اتاخرنا على ما عرفنا نوع السم وعشان كدا اخدت  الترياق متأخر ودا يعني
عاصي بغـــضــــب. اتكلم مراتي كويسه..
الدكتور. للأسف لا وحالتها بتسوء جدا وسم السيانيد بيتمكن من جـ.ـسمها و لو دخلت في غيبوبه هنفقدها لان هي كانت مريـ.ـضه كانسر قبل كدا و مناعه جـ.ـسمها ضعيفه جدا
دياب بجديه. يعني هي دلوقتي حالتها ايه؟
الدكتور ببرود وبلا مباله. بتمو"ت
عاصي وقع على الأرض ويتنفس بصعوبه ودmـ.ـو.عها نزلت بهدؤ مريب
قاسم بغـــضــــب وعصبيه. انت بتقول ايه يا حيو"ان انت
ونزل قعد جانب عاصي
قاسم. عاصي متخافش احنا ممكن ننقلها لأي مستشفى برا مصر صدقني هتبقى كويسه
عاصي بو.جـ.ـع ودmـ.ـو.ع. انا مصدقت اني لقيت حد احبه وارتاحله بسهوله كدا عايزه تمشي دا حـ.ـر.ام اللي بيحصل لينا دا
الدكتور. للأسف يا جماعه مش هتقدر ا تنقلوها لأي مكان لان دا في خطوره عليها انا اسف هي هنفضل في العنايه المركزه لو عدي يومين بدون دخول في غيبوبه هنقدر ننقذها 
عاصي بتنهيده حـ.ـز.ن. عايز اشوفها
الدكتور. الممرضين بيجهزوا وهينقلوها اوضه العنايه المركزه وتقدر تشوفها بس على فكره البوليس هيجي يحقق في الموضوع لان التسمم  دا حد اصاد انه يعمله  بعد اذنكم
بعد شويه
بيدخل عاصي اوضه رحمه
كانت نايمه وشكلها باهت وملامحها وشها شاحبه  وحالتها صعبه وتحطينها تحت جهاز التنفس الصناعي
قعد على الكرسي جانب سريرها وساند دmاغه علي طرف السرير وهو ماسك ايديها وبيبكي
عاصي بو.جـ.ـع. هو ليه مش مكتوب بينا نعيش بهدوء ليه مش مكتوب نكون عاديين؟ ليه لازم و.جـ.ـع؟ من حقنا نعيش بس ليه الدنيا مصممه تظلمنا ماهو دا مش عدل مش عدا انك تسبيني وتمشي دا انتي الوحيده اللي قدرت اكون معها طيب انا مش هقدر اعمل حاجه من غيرك يا رحمه انتي النور اللي بيرشـ.ـدني في الضلمه هدوك حب للمساعده اللي حواليك بالرغم من انك بتكون في عز محنتك. طيبه قلبك. انا محتاجك في حياتي يا رحمه ارجوكي قاومي وارجعيلي وحياه حبي ليكي ارجعي
في كوريدور المستشفي✨✨
بتمشي ملاك وهي بتعيط ومنهاره لكن بتسمع صوت من وراها
قاسم. روحتي فين؟
ملاك اديرت وقفت اصاده وفي مسافه  متر بينهم
قاسم بخــــوف. مالك بتعيطي ليه؟ في ايه؟
ملاك بتعب: طلقني
قاسم. انتي بتقولي ايه؟
ملاك بدmـ.ـو.ع. بقولك طلقني انا مش عايزاك
قاسم. ملاك انتي في وعيك؟
ملاك. ايوه يا قاسم في وعي انا لاشبهك ولا انت شبهي وانا مش عايزه اربط حياتي بحياه واحد زيك
قاسم مشي بخطوات ثابته ناحيتها ومسكها من دراعها بقوه. انتي فاهمه انتي بتقولي ايه ملاك انا عارف انك بتحبيني واقسم برب العزه اني عمري ما عرفت الحب اللي معاكي ولو عيشتي عمرك كله مش هتلقي حد يحبك الحب اللي انا حبتهولك لاني حبيتك بصدق واخلاص عارف اني كتير و.جـ.ـعتك وانا اسف بس خلينا ندى لعلاقتنا فرصه لو سمحتي
ملاك لنفسها. يعلم ربي اني حبيتك بس خالص يا قاسم انا وانتي علاقتنا مبقتش نافعه كنت فاكره اني لما اتجوزك كنت هبقي سعيده لكن اللي بيحصل اسوء مما كنت متخيله
قاس سند راسه على جبينها وغمض عنيه. انا بحبك..... ارجوكي تعالي ندى نفسنا فرصه
ملاك زقته بكل قوتها وضر"به بالق"لم
ملاك بجمود. انا مش عايزاك انت فاهم مش عايزاك طلقني انا بكر"هك بكر"هك يا قاسم طلقني دلوقتي حالا
قاسم بحده. ليه؟ ليه كل دا؟ انا عارف اني و.جـ.ـعتك وجيت عليكي وعلى كرمتك بس اظن كفايه كدا
ملاك. فعلا كفايه كدا طلقني بقي
قاسم بغـــضــــب. ماشي يا ملاك لاني تعبت منك انتي طــالـــق ياله امشي ابعدي لو بقيتي مبسوطه فأنا اكيد هبقي سعيد بس خالي قي علمك انك كدا بتسيبي جـ.ـر.ح عمري ما هسامحك عليه
ملاك بابتسامه جانبيه. وانا مش عايزاك تسامحني يا قاسم بيه
وديرت وشها له و بقيت تبعد وهي بتعيط
ملاك لنفسها. انا كمان مجروحه اوي ياريتك ما كنت من عيله الرشيدي يمكن وقتها كنت اصر"خ واقول اني بحبك
قاسم وهو باصص لطيفها. ليه يا ملاك. انا حاولت كتير عشان نكون سوا بس الظاهر ان مالناش نصيب في بعض
برا المستشفى
ملاك بدmـ.ـو.ع. انا نفذت
... شاطره اللي اتفقنا عليه هيحصل وتذكره سفرك هتكون عندك تطلعي برا مصر خالص وتنسيها ولو فكرتي في يوم ترجعي هنفذ وساعتها متبكيش على حاجه
ملاك بخــــوف. لا ارجوك انا هسافر بس بلاش ارجوك
... شطوره
.. ✨✨✨✨✨✨✨✨..
في الصعيد
ساره صحبت حور. مالك يا بـ.ـنتي زعلانه ليه؟ انتي حبتيه يا حور
حور بدmـ.ـو.ع. معرفش يا ساره معرفش بس مكنتش اتمنى النهايه دي مكنتش اتمنى اننا نفارق قبل ما نتقابل مكنتش اتمنى اني ازعل كدا لما يطـ.ـلقني
ساره. على فكره هو كمان بيحبك
حور بلهفه. وانتي ايش عرفك
ساره. لما تبصي لشكل علاقتكم الملاعبكه دي هت عـ.ـر.في انه دخل حياتك صلحها. اخدلك حقك من فهد وعمك. عرفك مين صحبك بجد ومين زي نواره وفي النهايه قرر يديكي مساحتك الشخصيه عشان متحسيش انك مجبره على العلاقه دي
حور. يعني اعمل ايه
ساره. هو محتاجك اكيد لو بتحبيه سافريله اسكندريه واجبريه ولو بالقوه انه يردك له
حور. بس انا خايفه يا ساره ومعرفش من ايه بس اللي اعرفه اني مش عايزه اخسره
ساره. يبقي تحافظي على بيتك وترجعيله
.. ✨✨✨✨✨✨✨✨..
تسريع الاحداث
بعد يومين
ملاك سافرت هي و مامتها على أمريكا...
رحمه لسه مفقتش...
عاصي حالته بقيت سيئه جدا..
قاسم دور على ملاك ملهاش إثر
في المستشفي
في اوضه رحمه
بدأت تفوق وهي مش حاسه بحاجه بتفتح عنيها ببط وو.جـ.ـع
ثريا دخلت الاوضه وقفتها وراها بسرعه
رحمه شالت جهاز التنفس الصناعي من على بوقها بضعف
رحمه بتعب. ثريا اااهه
ثريا بكر"ه. لازم تمو"تي يا رحمه من اول ما اتولدتي كان لازم تمو"تي ودلوقتي حالا
رحمه بدmـ.ـو.ع وو.جـ.ـع. ليه؟ ليه بتكر"هيني كدا؟
ثريا. عشان انتي بـ.ـنت امال اللي خـ.ـطـ.ـفت عثمان مني انتي بـ.ـنت الخدامه اللي د"مرت حياتي
رحمه بتشويش. انتي بتقولي ايه انا مش فاهمه حاجه
ثريا. ايوه انتي بـ.ـنت امال وعثمان الرشيدي وانا اللي قت"لت امك وابوك ام الناس اللي انتي اتربيتي معهم دول كانوا فقدوا ابنهم يوم ولدته في نفس اليوم اللي انتي اتولدتي فيه وانا بنفسي اللي بدلتك ومكنتش اعرف ان الزمن هيدور و يجي عاصي يحبك من وسط الكل ولما احاول اقت"لك يجي عاصي ويفاديكي ولما بعدتكم عن بعض خمس سنين القدر يرجع يقربكم تاني بس كفايه المهزله دي لازم تخلص بس مش دلوقتي فاروق لسه عايز يعرف منك حاجات كتير اوي
رحمه بصدmه ودmـ.ـو.ع انهيار. انتي بتقولي ايه لو انا بـ.ـنت عثمان الرشيدي معنى كدا اني متجوزه اخويا انتي لايمكن تكوني بني ادَمه طب ليه قت"لتي عثمان الرشيدي كان ممكن تخلصي مني ومن امي
ثريا بوقا"حه . هفهمك لان خالص مفضلكيش وقت طويل شوفي يا رحمه عثمان ببساطه اكتشف اني بخو"نه مع شريكه فاروق الدرملي وكان عايز يقت"لني في اليوم دا انا خليت حد يشيل فرامل عربيته وهو كان معه امال عملوا الحادثه وما"توا سوا
رحمه باستغراب وهي لسه نايمه على السرير بتعب . يعني انتي كنتي اصلا بتخو"نيه ولما هو حب يتجوز قت"لته انتي شيطانه
انا وعاصي نبقى اخوات طب ليه ليه حبيته ااااهههه
ثريا. مش وقت نواح
وبسرعه أديت رحمه حقنه خليتها تنام
الممرضه دخلت حطت رحمه على كرسي بعجل ولابستها ماسك وحطت غطا على رجليها ولمت شعرها ولابستها كيس طبي للشعر
وبقيت تخرج من الاوضه
ثريا. تجيبها الجراش من غير ما حد ياخد باله
في الكوريدور
عاصي. يعني حالتها دلوقتي ايه يا دكتور
الدكتور. هي عدت الفتره اللي فاتت دي على خير اعتقد انها قدرت تقاوم انتشار السم والمفروض انها تفوق وترجع لوعيها اتفضل معايا هنروح نشوفها
الممرضه كانت في الممر عاصي وهو ماشي ايديه لامست ايدي البـ.ـنت اللي على الكرسي وقف وحس بحاجه غريبه لكن الممرضه كانت مكمله في طريقها عاصي نفض الأفكار من دmاغه ومشى مع الدكتور
بعد شويه بياخدوا رحمه في عربيه والبوديجارد بيسوقها وبيبعد عن المستشفى
في اوضه رحمه
عاصي. هي فين؟
الدكتور. مش عارف دي اوضتها وهي حتى لو فاقت لايمكن تقدر تتحرك
عاصي بزعيق. مراتي فين؟
الدكتور نادي على الممرضات ومحدش عارف مكانها ولا شافها عاصي بقى هيتجنن خرج من المستشفى وهو هيتجنن لكن فجأه بتيجي عربيه اصاد عربيته وبتخبطه عربيه عاصي بتتقلب وهو بينز"ف بشـ.ـده وبيفقد الوعي
قاسم وملاك اتطلقوا وهي سافرت
عاصي بين الحيا والمو"ت
رحمه محدش عارف مصيرها
حور في حيره بين قلبها وعقلها
رحمه دلوقتي حالتها أصعب بكتير لأنها بين نار انها تكون بتحب اخوها ومتجوزه 
العيله كلها في حاله من الد"مار ياترى ايه اللي هيحصل في عيله الرشيدي 
باقي حوالي خمس بـ.ـارتات
العربيه اتقلبت بعاصي عنيه بتقفل ببط وبينز"ف وبيروح لعالم تاني بعيد عن الواقع
عاصي. بحبها بحبها اوي
سيف. هي مين دي؟
عاصي. بـ.ـنت في كليه الطب زي القمر شكلها زي الملايكه
سيف. واسمها ايه بقى الملاك دي
عاصي بابتسامه ساحره. رحمه
سيف. خالص مدام هي بتحبك وانت بتحبها روح اتقدmلها
عاصي. انا بحبها لكن هي متعرفنيش اصلا
سيف. دا اللي هو ازاي يعني؟
عاصي. بص انا شفت البـ.ـنت دي من ست شهور  بالصدفه في الشارع كانت بتعدي الطريق لكن في واحده عجوزه ماشيه بطيئه والعربيات معديه رجعت مشيت جانبها وعملت نفسها بتبص في التليفون رغم أنها اخدت تهزيق من كل السوقين الا انها كبرت في نظري اوي 
بعد كدا شوفتها في مطعم هي وصاحبها كانوا بيذكروا وكانت جميله اوي عشان كدا من وقتها وانا برقبها تقريبا عرفت كل حاجه عنها بتصحي امتى. بتروح الكليه امتي. مين صحابها. كل حاجه تخصها
سيف. وناوي على ايه تفضل تحبها من بعيد كدا
عاصي بحيره. اعمل ايه؟
سيف. اتعرف عليها واتقدmلها دا الطبيعي يا عاصي
عاصي. عندك حق سلام
سيف كان صديق لعاصي من وقت طويل جدا برا مصر
عربيه الإسعاف وصلت
ونقلوا عاصي اللي كان بينز"ف بغزاره
دخلوا المستشفى بسرعه جدا
الدكتور. هندخل عمليات حالا
في العمليات.
الممرضه. ضغطه وا.طـ.ـي اوي يا دكتور
الدكتور. بينز"ف كتير محتاجين نقل د"م
الممرضه. لكن عينه دmه نادره جدا  وللأسف مفيش في بنك الد"م
الدكتور. اتصرفوا شوفوا اي حد من عيلته بسسرررععهه
قاسم ودياب كانوا وقفين برا مش عارفين يتمالكوا اعصابهم
الممرضه. يا جماعه محتاجين نقل د"م وعينه دmه نارده حد يتبرعه منكم
دياب. بس احنا عينه دmنا غيره
قاسم. انا هكلم زين يدور في المستشفيات ويحاول يجي بسرعه
.. انا هتبرعله
كلهم بصوا لمصدر الصوت كانت طفله حوالي ١٢ سنه وماَمتها
دياب. بتقولي ايه؟
مامتها. دي جودي بـ.ـنتي استاذ عاصي اتبرعلها بالد"م قبل كدا. لما دكتوره رحمه كانت بتعملها العمليه. جودي كانت مريـ.ـضه كانسر والحمد لله دلوقتي اتعالجت والفضل  يرجع لربنا ثم لدكتوره رحمه واستاذ عاصي
الممرضه. هناخد عينه صغيره منها لحد ما تحولوا توصلوا لفصيله دmه
واخدوا البـ.ـنت ينقلوا منها د"م لعاصي
(يبقى الخير هو المنجي الوحيد)
بعد مده طويله
الدكتور خرج وباين عليه الارهاق
دياب. عاصي كويس؟
الدكتور. ايوه الحمد لله دلوقتي هننقله العنايه
دياب لقاسم. دلوقتي لازم نعرف رحمه فين. هي فين ملاك؟
قاسم. طلقتها
دياب بصدmه. معقول بعد الحب دا كله
قاسم بتعب. الحب لوحده مش كفايه لازم يبقى في قبول من الطرف التاني ودا محصلش وملاك مكنتش عايزه تكمل
دياب. عندك حق
بعد يومين
محدش عارف رحمه فين وعاصي فاق لكنه ساكت طول الوقت
في شركه الرشيدي ✨✨✨
بتدخل حور وهي متـ.ـو.تره بس على الاقل قدرت تاخد خطوه وأنها متسبوش ويدوا بعض فرصه
حور. لو سمحت مكتب دياب الرشيدي فين؟
الموظف. دياب بيه الرشيدي
حور. ايوه
الموظف. اقوله مين حضرتك في معاد سابق؟
حور. لا قولي بس هو فين وانا هروحله
الموظف. للأسف مينفعش يا فنـ.ـد.م بدون معاد سابق
حور بعصبيه. هو ايه اللي مينفعش انا مـ.ـر.اته حور دياب الرشيدي
الموظف بسرعه. انا اسف يا مدام حور بجد اسف مكتب دياب بيه في الدور الرابع المكتب الوحيد في الدور. ثواني وهبلغه
حور. لا متبلغوش اصلا انا عملهاله مفاجأه
الموظف. حاضر يا مدام حور
حور لنفسها. مالك يا حور متـ.ـو.تره ليه دا جوزك يا بت هو صحيح طلقك بس مفيش مشكله يعني ما هو انه مش هطلع من هنا غير لما تردني يا دياب. اللهم ثبتنا عند السؤال.....
طلعت المكتب وهي بتقدm رجل وتأخر رجل فتح الباب من غير ما تخبط لكن وقفت مصدومه لما لقيت السكرتيره واقفه جانب دياب وشكلها مايعه اوي وهو بيمضي على ورق
نفين السكرتيره بعصبيه. انتي مين وازاي تدخلي من غير ما تخبطي ؟
حور زقت باب المكتب وداخله بزعبيبها. لا يا اختي دا انا اللي مفروض أسألك بتعملي ايه هنا
نفين. انتي بتتكل
دياب بجديه وجمود. نفين اطلعي برا واقفلي الباب وراكي
نفين بصت لحور بغـ.ـيظ اللي بتلعب لها حواجبها وهي مبتسمة باستفزاز
دياب بص لحور وكتم ضحكته وقام وبقي يمشي ناحيتها بثقه
حور بخــــوف. في ايه؟
دياب. ايه اللي جابك؟
حور. هو ايه دا؟ هو خدوهم بالصوت ليغلبوكم ولا ايه لا ياخوي انا ماليش فيه البت المايعه دي كانت بتعمل ايه هنا
دياب باستفزاز. وانتي مالك؟ انتي نسيتي اني طلقتك ولا ايه؟
حور بعصبيه وقفت اصاده. ما هو انت هتردني ودلوقتي حالا والا صدقني مش هيحصلك كويس وبعدين متغيرتش الموضوع البت دي كانت بتعمل ايه؟ انت بتخو"ني؟
دياب كان ماسك ضحكته لكن اتكلم بجمود. شكلك نسيتي انا تعرفت عليكي فين اول مره يا قطه. انا مش أمام مسجد يعني
حور بعصبيه وغيره. لا بقولك ايه قسما بالله يا دياب دmاغك توزك كدا ولا كدا لاكون جايبه اجل اللي خلفوك
دياب ببرود. طب بقولك ايه انا رايح النايت بليل هتعمل ايه بقي
حور دmـ.ـو.عها نزلت وراحت ناحيته ومسكته من ياقه قميصه بغـــضــــب. بص يا دياب قسما عظما لو ما اتظبط
دياب. مت عـ.ـر.فيش تعملي حاجه
حور بدmـ.ـو.ع. اااااااااعععععععااااااا
انت معندكش د"م يا دياب بقى انا جايه لوحدي من الصعيد لحد هنا عشان تقولي كدا
دياب. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي
حور. ايه!
دياب شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وبقي يملس على شعرها بهدوء. بقولك حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي يا حور
حور بدmـ.ـو.ع. طب ليه طلقني؟
دياب. كان لازم اديكي مسامحتك الشخصيه عشان متحسيش اني جبرك على وجودك معايا لان مش انا الراجـ.ـل اللي يقبل ان البـ.ـنت اللي معه تكون مجبره على وجودها معه
حور. البت دي بتعمل ايه هنا؟
دياب. غيرانه
حور. لا طبعا
دياب. والله دا انتي كنتي ناقصه تجبيها من شعرها
بقلم"دعاء احمد
حور. ماهي مايعه اوي الصراحه
دياب بجديه. انا مش هرجع البيت دلوقتي ورايا شغل كتير وخصوصا بعد اللي حصل لعاصي
حور. حصل ايه؟
دياب. رحمه اتسممت من مده وبعد كدا ودينها المستشفى وهناك اختفت وعاصي عمل حادثه بالعربيه ومن وقتها مش بيتكلم. قاسم وملاك اتطلقوا
حور. ايه دا؟ كل دا حصل؟ وبعدين يعني ايه رحمه اختفت
دياب. يعني ملهاش إثر خالص يا حور 
حور. طب وملاك ليه انطلقت من  قاسم؟ 
دياب. الله اعلم اليومين اللي فاتوا دول صعبين اوي و ياخــــوفي من اللي جاي
... في مكان مجهول🌺🌺
ثريا بتشيل الغطا من على وش رحمه اللي مرميه على الارض اول ما النور بيجي على عنيها بتدير وشها الناحيه التانيه
رحمه. اااههه انا فين؟
ثريا. ازايك يا رحمه؟
رحمه ببرود. ثريا هانم اهلا بيكي
ثريا عندي سؤال محيرني وعايزه اسالهولك
ثريا بسخريه . اسالي
رحمه. انتي ليه كدا؟ معقول في انسان بالبشاعه دي
ثريا بسخريه ودmـ.ـو.ع. في ايوه في يا رحمه اوعي تكوني فاكره اني اتولدت شيطا"ن كدا لا انا دوقت العذ"اب الوان تعالي ندردش شويه واحكيلك حكايتي
رحمه استغربت دmـ.ـو.ع ثريا وبقي عندها فضول تعرف ازاي في شخص بالجبروت دا
ثريا. كان عندي ٢٣ سنه كنت بحب فاروق الدرملي كنت بعشقه.... وقتها لاني بـ.ـنت عم عثمان بابا اجبرني اتجوزه وهو عارف اني مبحبوش ولا هو حبني وعلى فكره عثمان مكنش ملاك
لما رفضت اتجوز عثمان بابا وقتها فضل يضر"ب فيا دخلت المستشفى تلات شهور كنت بين الحيا والمو"ت لما خرجت كنت مستسلمه تمام وقتها عثمان لما اتجوزني كان بيعاملني ولا اني واحده من ممتلكاته يعني مثالا تمثال غالي عربيه شيك حاجه من مكملات الحياه عاملني اسوء معامله ت عـ.ـر.في يا رحمه انا كنت زيك هبله وطيبه اوي بس انك"سرت اوي واتظلمت. وقتها شوفت فاروق بعد ما عمل الشراكه مع عثمان ورجع قلبي يدق تاني لكن عرفت انه كان بيحب امك.... . امال الخدامه بس مع ذلك مقدرتش امنع قلبي من انه يدق اتجاه فاروق....... وجيه اليوم اللي عثمان اتجوز مـ.ـر.اته التانيه
رجمه. امي
ثريا. تؤتؤ ام اخواتك دياب وقاسم
رحمه. يعني ايه؟
ثريا بو.جـ.ـع جعل منها امرأه جبـ.ـاره. يعني عثمان كان متجوز تالته انا. و فريده دي ام قاسم ودياب و ما"تت وهي بتولد قاسم.... مش بقولك ان عثمان مش ملاك
والتالته واللي بجد عشقها في امك امال. لما عرفت انه بيحبها القس"وه والحقد ملكوا قلبي.....
جايز لو مكنش فاروق كمان بيحب امال مكنتش اهتمـ.ـيـ.ـت لكن الاتنين حبوها.... بعد مده طويله عثمان اكتشف اني بخو"نه مع عثمان وقتها من دون ما فكر قررت اقت"له بعت حد يشيل فرامل عربيته ولحظ امك انها كانت معه والعربيه اتقلبت بيهم... على فكره امك هي الوحيده اللي نـ.ـد.مت في يوم اني مو"تها لأنها نسخه منك انا كنت زمان طيبه وهبله لكن دلوقتي لا يا رحمه
رحمه كانت بتسمع وتعيط
ثريا. ايه قصتي و.جـ.ـعتك
رحمه. لا يا ثريا. ابوكي لما اختارلك عثمان فهو اختار الصح لو فاروق فعلا كان بيحبك كان وقف أدام الكل و اتجوزك...
عثمان مرحش خا"نك هو اتجوز علي سنه الله ورسوله يمكن معاملته معاكي كانت قا"سيه لكن كان أفضل ليكي انك تطلبي الطـ.ـلا.ق وتقرري حياتك زي ما انتي عايزه
دلوقتى بس قدرت افهم ليه عملتي كل دا في قاسم ودياب لأن الام الحقيقة لايمكن تاذي ولادها......... بس مع ذلك اذيتي عاصي.. كان أفضل ليكي انك تقوليله ان البـ.ـنت اللي بيحبها اخته والمفروض ينسها لأنها علاقه محر"مه...... انت غلط يا ثريا..... انتي اللي اخترتي طريق غلط وانا بجد بشفق عليكي لان نهايتك هتكون سيئه جدا حتي لو قت"لتيني.......
فاروق. مستعجله على ايه يا دكتوره رحمه كدا كدا هتحصلي زميلك دكتور صقر
رحمه بغـــضــــب ودmـ.ـو.ع. يا ولاد ال.....
ثريا. انا همش عاصي محتاجني
رحمه بصتلها بسخريه وبصت لفاروق بغـــضــــب. ثريا مشيت وفضلت رحمه وفاروق
فاروق
سبحان الله يا دكتوره رحمه ت عـ.ـر.في امك زمان كانت زيك بالظبط جميله اوي وطيبه عشان كدا اختارتها ومختارتش ثريا
يعني لو ثريا دي بتسلي عادي ههههه ام امك كان عندها اخلاق ومتمسكه بيها اوي لكن هي اختارت عثمان
رحمه بغـــضــــب. فاروق بيه الدرملي ليه بتصنع المرض؟
فاروق بحده. فين الورق يا رحمه؟
رحمه. ليه بتصنع المرض يا فاروق بيه؟
فاروق. دا بيزنس يا رحمه نصنع المرض ونصنع الدوا ونستغل الناس ودا المكسب والثروه السريعه
رحمه. انتم مش بني ادmين
فاروق. فين الورق يا رحمه
رحمه بضحكه ساخره. في المكان اللي المفروض يكون فيه يا فاروق بيه. هو انت مش ملاحظ ان اعداد المرضى بيقل تفتكر دا ليه
فاروق. اصدك ايه
رحمه بضحكه سخريه. الورق في المكان اللي المفروض يكون فيه يا فاروق بيه انت مش ملاحظ ان اعداد المرضى بتقل
فاروق بخضه. اصدك ايه؟
رحمه. يعني انا عملت كل دا عشان اجيب حق اخويا اللي انتوا قت"لتوه. اوعي اوعي تفكر في يوم اني ضعيفه. لاني مش القمر اللي بشر داسوا عليه، انا الشمس اللي بتحرق اي حد يحاول يقربلها وانتم قربتوا لاكتر حد بحبه و بكل برود قت"لتوه....
فاروق...... انتي تقصدي ايه؟ 
رحمه. اااامممم ياه دي حكاية طويله يا فاروق
فاروق. وانا مش عايز اسمعها انطقي فين الورق؟
رحمه بخبث. فاروق مع السلامة رحله موفقه للجحيم 
فاروق. ايه.
....... ✨✨✨✨✨✨✨....
بعد وقت طويل جدا
في اوضه قاسم قاعد على السرير
وبيعـ.ـيط وهو ماسك صورت ملاك
قاسم. ليه؟ ليه مشيتي يا ملاك ليه؟ حـ.ـر.ام عليكي ليه العذ"اب دا كله؟ ليه بتعقبيني بابشع الطرق ليه. طب ليه مش قادره انسى حبك ليه مش عارف اتخطكي انا تعبت ياريتك ما دخلتي لحياتي يا ملاك........ يارتني ما شوفتك
دخلت ناهي وهي لابسه فستان قصير وحاطه مكياج وهي مبتسمه بخبث
ناهي بدلع. قاسم حبيبي مالك؟
قاسم بحده. اطلعي برا يا ناهي دلوقتي حالا
ناهي. شكلك متضايق وانا ميهنش عليا اسيبك كدا
وراحت قاعدت جانبه على السرير و بتلعب في زراير قميصه
ناهي. انا بحبك اوي يا قاسم
قربت منه بدون مقدmـ.ـا.ت وبا"سته
قاسم زقها بعيد عنه وضر"بها بالق"لم
قاسم بغـــضــــب. انتي طــالـــق يا ناهي طــالـــق بالتلاته اللي كنت بخاف عليها وممكن اعمل عشانها اي حاجه مشيت خلاص مبقتش اخاف على حاجه وتفضلي ياله ارجعي بيت اهلك بدل ما قسما بالله هرجعك على نقاله واتقي شري
ناهي بدmـ.ـو.ع. ليه ليه حـ.ـر.ام عليك يا قاسم اشمعني هي؟ ليه مش انا؟ انا بحبك واكتر منها كمان ليه هي؟
قاسم. عشان محدش بيختار قدره يا ناهي امشي من هنا ياله ودوري على نصيبك بعيد عن حياتي
ناهي. لا يا قاسم مش هسيبك وصدقني هتنـ.ـد.م على عملته دا
ولنفسها... بس اوعدك حبيبه القلب هي اللي هتدفع التمن مش بعد ما خـ.ـطـ.ـفت امها وهددتها تسافر و بعد ما سافرت وبعد تفضل تحبها اوعدك المره دي هخلص عليها اصل اللي انت عملته مش بالساهل وصدقني هدفعك التمن غالي في حبيبه القلب...... 
.... ✨✨✨✨✨✨✨... 
في المستشفي
الممرض دخل يشوف عاصي لكنه ملقهوش ومفيش اي إثر له
في قصر الرشيدي
بيدخل عاصي وهو ساكت لكنه باين عليه الحـ.ـز.ن والغـــضــــب
بقلم "دعاء احمد 
راح ناحيه مكتب ثريا وفتح الباب ودخل و رزع الباب وراه
ثريا بعصبيه. ازاي تدخل من غير ما تخبط يا ولد
عاصي طلع مسد"سه وحطه على المكتب اصادها وبيبص لها بنظرات ناريه
ثريا بخــــوف.. في ايه يا عاصي؟
عاصي بهدوء مريب. انا افتكرت كل حاجه يا مدام ثريا
ثريا بصدmه. ايه افتكرت ايه؟
عاصي بضحكه سخريه وغـــضــــب. من اول رحمه لحد فاروق تحبي نبدأ منين...
تحبي نبدأ من خمس سنين لما جيت قولتلك اني بحب
فلاش باك
ثريا بغـــضــــب. يعني ايه؟ انت اتجننت يا عاصي؟بتحب حته طالبه
عاصي بثقه. وماله يا أمي أنا بحب رحمه وهي انسانه كويسه جدا وكفايه انها محترمه
ثريا. و رغد بـ.ـنت عمك؟
عاصي. رغد بـ.ـنت جميله ومحترمه  لكن انا مبحبهاش ولا أعتقد انها بتحبني
ثريا. من أمتي وبنات العيله بيخرجوا منها وبعدين بجوازك من رغد انت هتقدر تحكم إمبراطورية الرشيدي وكل الأملاك تبقى في ايدك انت
عاصي. خالص لو بتفكري في إمبراطورية الرشيدي جوزي رغد لدياب او قاسم إنما أنا لا.. لاني مش هحبها
ثريا بغـــضــــب. ومن امتى الحب دا بيبني بيوت يا عاصي وبعدين قاسم ودياب مش ولا
ثريا بترت جملتها وهي باصه لعاصي 
عاصي. من يوم ما حواء اتخلقت من ضلع ادm يا امي
ثريا. عاصي متكلمنيش بلهجه الفلسفه دي
عاصي. دي مش فلسفه دا واقع الحياه مش واحد زاد واحد بيساوي اتنين..... الحياه واحد بيحب واحده يبقوا هما الاتنين واحد 
ثريا. اسم البـ.ـنت دي ايه وساكنه فين؟
عاصي بابتسامه. اسمها رحمه عبد الحكيم ساكنه في...
ثريا. سيبني دلوقتي يا عاصي وانا هشوف تاريخ البـ.ـنت دي وارد عليك
عاصي بسعاده . ياريت توفقي يا أمي لاني في كلتا الحالتين هتجوزها بعد اذنك
بعد مده
عاصي وقاسم ودياب كانوا في كامب
ودياب وعاصي رجعوا قبل قاسم
عاصي. انا هالكن بس عايز اعرف رأي ماما الأول بصراحه متـ.ـو.تر
دياب. متقولي يا ابني اسمها ايه البـ.ـنت اللي شقلبت كيانك كدا
عاصي بضحكه. لا ياخويا هو انا مش عارفة دا انت بتشقط اي واحده تقابلها
دياب. معقول تفكر فيا كدا دا انا اخوك ياض
عاصي. نشوف بس رأي ماما الا هي فين صحيح
دياب. مش عارف اكيد في اوضتها انا هطلع انام سلام يا كبير وابقى قولي رايها
عاصي. ماشي 
عاصي طلع اوضه لكن سمع صوتها بتكلم حد
ثريا. عايزاك تقت"لها في حادثه مش عايزاها تعيش انت فاهم
شخص. اوعدك هتبان حادثه عاديه
ثريا. عايزاك تعمل دا أدام كليه الطب هي هتدخل بيبقى في زحمه عشان تبان حادثه عاديه بلاش غباء
عاصي كان واقف مصدوم مش مصدق ان امه تكون عايزه تقت"ل حبيبته بس قرر يتصرف بطريقته الخاصه وفضل يراقب امه ومكالمتها لحد ما اكتشف علاقتها بفاروق
في يوم دخل مكتبها
عاصي بدmـ.ـو.ع. معقول انتي امي؟ انتي بتخو"ني ابويا؟ انتي لايمكن تكوني بني ادmه انا قر"فان منك وانا واقف اصادك دلوقتي.
وبصوت عالي. اااااااههههههههههم ليه للللللليييييهههه حـ.ـر.ام عليكي. دا انا احترمتك طول حياتي هههههه احترام ايه بقى هههه اااههه
طب انا المفروض اعمل ايه دلوقتي..... يعني اتبرا منك ولا اعمل ايه.... طب اخواتي دول لما يعرفوا المفروض هيعملوا ايه..... ليه بتحطينا في القرار الصعب دا للللللليييييهههه...
طب سيبك من دا كله رحمه ذنبها ايه؟ ليه عايزه تقت"ليها دي الوحيده اللي حبيتها ليه
ثريا. افهم افهم بقى رحمه تبقى اختك بـ.ـنت الخدامه اللي اسمها امال 
لحظه صمت صدmه و.جـ.ـع
عاصي بعدm استيعاب. انتي بتقولي ايه...... رحمه مين اللي اختي انتي بتقولي ايه
ثريا بهستريه. انساها يا عاصي انساها وانا هخلص منها وانت تتجوز رغد وتبقى مالك الإمبراطوريه دي. قاسم ودياب مش ولادي بس لما اتولدوا وامهم ما"تت انا عشت في دور اني امهم وهما  ميعرفوش حاجه صدقني لان امهم مكنتش من العيله ومحدش كان عارفها . لازم انت تبقى الاقوى انت فاهم
عاصي كان واقف مش عارف يستوعب حاجه الصدmه دي أكبر من قدرته
تليفون ثريا رن عاصي بسرعه مسكه وفتحه
شخص. هنفذ النهارده كمان شويه يا هانم انا قالت ابلغك
عاصي طلع بسرعه من القصر وهو بيجري وهو لسه مش قادره يستوعب اي حاجه
وصل أدام كليه الطب
لقى رحمه خارجه من الكليه وراحه ناحيه محل سندوتشات
بينزل من العربيه بسرعه
رحمه بتبص لقيت العربيه جايه بسرعه كبيره عليها بتبقى مصدومه لكن عاصي بسرعه بيشـ.ـدها بعيد عن العربيه وبيتخبط هو مكانها وهي بتقع على الأرض وبتنز"ف وبيفقدوا الوعي من دون ما هي تعرف شكله
عند ثريا
ثريا بصدmه. انت بتقول ايه يا غـ.ـبـ.ـي عاصي لا
بقلم. دعاء احمد
قفلت موبايلها وبسرعه كلمت عربيه إسعاف خاصه في سرعه البرق نقلوا عاصي للمستشفى
في المستشفي
بعد مده
بيفوق عاصي وهو حاسس بصداع ودmاغه بتو.جـ.ـعه اوي
دياب. انت كويس يا عاصي؟
قاسم. ايه اللي حصل؟
عاصي باستغراب وو.جـ.ـع. هو في ايه؟ انا ليه حاسس بو.جـ.ـع؟ فين ماما
ثريا كانت واقفه في آخر الاوضه وهي مش مصدقه
ثريا بخــــوف. انا هنا اهو يا حبيبي
عاصي فضل باصص ليها وهو بيحاول يجمع لكن مش قادر
بعد مده
ثريا. يعني ايه يا دكتور
الدكتور. يعني فقدان في الذاكره اي حاجه خاصه بالفتره اللي فاتت مش هيقدر يفتكرها انا هديله ادويه تساعده انه يفتكر
ثريا بسرعه. لا يا دكتور انا مش عايزه يفتكر
الدكتور. ايه
ثريا بخبث. اصل الفتره اللي فاتت كانت صعبه اوي على عاصي وانا مش عايزه يفتكرها لان دا ممكن ياذيه انا عايزاه ميفتكرش خالص
بببباااااااك✨✨✨✨
عاصي. ياااااهههه يا مدام ثريا انتي ازاي قابله نفسك كدا دا انتي شيطا"نه...... طب دلوقتي انا اعمل فيكي ايه هو انتي فعلا امي في حد بالجحو"د دا يا شيخه
ثم تابع بانكسار
انا كدا متجوز اختي ههههه اااااهههه انتي لا يمكن تكوني بني ادmه
يا ققااااسسممم ددييبااااابببب
دياب كان داخل السرايا هو وحور
وقاسم كان نازل من اوضته سمعوا عاصي اتخضوا
ودخلوا اوضه المكتب
دياب. في ايه يا عاصي وازاي تسيب المستشفى وانت في الحاله دي
عاصي بو.جـ.ـع ودmـ.ـو.ع. بـ.ـاركولي يا جماعه بـ.ـاركولي انا متجوز اختي ههههههههه انا عشت طول الوقت دا بفكر فيها كحبيبتي ههههه ااااااهههههه
حور كانت واقفه مصدومه
رغد دخلت هي وعمرو واياد
رغد. مش بس كدا مدام ثريا هانم كانت بتديلي مخد"رات و جهزت كل حاجه عشان تق"تل ابني
ثريا بغـــضــــب. انتي ليكي عين تيحي هنا
رغد ادت الولد لعمر وراحت أدام عاصي
رغد بنـ.ـد.م. انا خو"نتك يا عاصي وانا معترفه بدا وعارفه اني استاهل القت"ل ودلوقتي انا جيتلك عشان تعمل اللي يمليه عليك ضميرك.... لو قررت تديلي حريتي صدقني مش هنسالك اللي عملته معايا انا وابني
عاصي بصلها وضحك بسخريه وبص لعمرو. هو دا؟
رغد بدmـ.ـو.ع وهي شايفه حاله الانهيار اللي هو فيها. ايوه
عاصي بدmـ.ـو.ع وانهيار تام. انتي لسه جواك ابيض يا رغد وربنا غفور رحيم.. انتي طــالـــق بالتلاته خالي بالك على ابنك
قاسم بحده. عاصي انا مش فاهم حاجة يعني ايه متجوز اختك رحمه ازاي اختنا
عمرو بصدmه. انت بتقول ايه رحمه تبقى بـ.ـنت عمي عبد الحكيم.
عاصي. هتحكيلهم ايه ولا ايه يا مدام ثريا انا عن نفسي تعبت اوي ومش قادر اتحمل. 
فين رحمه؟ انطقي رحمه فين؟
زين من وراهم.  رحمه في المطار في طريقها لاوكرانيا.. هي عرفت الحقيقه و سيبالكم الجواب دا يا عاصي بيه
قاسم اخد الجواب وبدأ يقراه
(خالص انا طاقتي انتهت. من اول يوم دخلت قصر الرشيدي وانا عايشه في متاهه وفي نهايه المتاهه اكتشف اني متجوزه اخويا الموضوع عامل زي فيلم عربي قديم. كلنا اتغيرنا في الرحله دي بس انا قالتها مره. انا مش القمر اللي البشر داسوا عليه انا الشمس اللي بتحرق اي حد يحاول يقربلها. ولسه قويه عشان كدا قررت انسحب صحيح خالص فاروق اتقبض عليه وخطتي مع البوليس مشيت تمام لكن انا مش هقدر ارجع مصر تاني. كلمه واحده اخيره الحمد لله على المرحله اللي وصلنا ليها من غير ما نخسر حد تاني والحمد لله ان انا واخويا علاقتنا مكنتش علاقه أزواج) 
  (جيه وقت تصفيه الحساب) 
فاضل ٣ بـ.ـارتات
ثريا بسخريه. انتم فاكرين ايه انا كمان عيشت حياتي كلها مظلومه محدش حس بيا لما اتجوزت مش بحبه واحد عاملني ولا كأني خدامه. انتم بتعملوا دا كله عشان اللي بتحبوهم طب ما انا كمان كنت بحب فاروق واتظلمت واتهنت وكلهم جيهم عليا ليه انا يحصل فيا كل دا
عاصي كان بيبكي ومش عارف يرد لكنه بصلها بسخريه وخرج
دياب بسرعه خرج وراه
دياب. رايح فين يا عاصي
عاصي بو.جـ.ـع. خارج يا دياب عايز اكون لوحدي تعبت اوي حاسس اني مش قادر اتكلم ولا اعمل اي حاجه
دياب. عاصي رحمه لازم ترجع مصر انت متعرفش هي هتعيش في اوكرانيا لوحدها
عاصي بخناقه. اعملوا اللي تشوفه انا عايز ابقى لوحدي سلام
دياب. طب هتروح فين؟
عاصي. معرفش سيبني بقى يااخي
في القصر
رغد. مبسوطه دلوقتي يا ثريا وانت شايفه العيله متد"مره
عمرو. ياله يا رغد
رغد. على فين؟
عمرو. هتيجي شقتي اللي كنت قاعده فيها
رغد. لا يا عمرو انا هفضل في بيتي لحد ما العده تخلص
عمرو. بس انا مش هطمن عليكي انت والولد هنا
رغد. خالص يا عمرو جبل الجبروت اتهد فوق دmاغ ثريا
متخافش عليا
عند حور✨✨✨
كانت واقفه بتعيط في صمت
دياب حـ.ـضـ.ـنها
دياب. انا اسف انا السبب انك تدخلي في العالم دا
حور. انت ازاي قدرت تستحمل كل دا يا دياب انا مش قادره حاسه اني مخـ.ـنـ.ـوقه
دياب. الحياه قدر يا حور ودا قدر عيله الرشيدي
عند ثريا
(عارفه اني خالص انتهيت بس بما اني انكشفت عايزه اقول اخر حاجة عملتها يا عاصي رحمه تبقى بـ.ـنت امال وعثمان لكن مش اختك
انا مكنتش حامل من عثمان انت ابن فاروق الدرملي
عارفه ان دا عذر أقبح من ذنب لكن انا مقدرتش احب عثمان وللأسف اختارت الطريق دا
انت ابني انا و فاروق لما عرفت اني حامل مقدرتش اقول اني حامل من فاروق حتى هو مكنش يعرف انا كنت فاكره اني ببني أصول العيله بس طلعت بهدها. انا كنت عايزاك تكسب كل حاجه
سابت القلم من ايديها وخرجت من القصر كله... بتيجي عربيه بسرعه وبتخبطها
الناس بتتكلم وينقل ها على المستشفى
تاني يوم
دياب دخل المكتب و بص على الورقه واتصـ.ـد.م و بكى من كتر الو.جـ.ـع اللي عاصي هيتحمله
جاله اتصال فتح موبايله ورد
الموظفه. استاذ دياب الرشيدي
دياب. ايوه
الموظفه. مدام ثريا الرشيدي عملت حادثه وهي دلوقتي في المستشفي والدكاترة اسعفوها لكن للأسف هي في الغالب هتعاني من مشكله في العمود الفقري
دياب. انا جاي للمستشفى دلوقتي
في امريكا
رحمه. الوا ازايك
ملاك. كويسه الحمد لله انتي فين
رحمه. في....
ملاك. انا قريبه منك هجيلك
رحمه. اوكي مستنياكي
بعد شويه
ملاك جيت بسرعه وحـ.ـضـ.ـنت رحمه اللي باين عليها الحـ.ـز.ن
ملاك. عامله ايه؟
رحمه. تمام الحمد لله
ملاك. انا عايزه افهم كل حاجه وانتي هنا ليه
رحمه. تعالي نقعد في اي كافتيريا وانا احكيلك
بعد مده.
ملاك بصدmه. يعني انت كنت عارفه انها حطالك سم في الأكل واخدتيه
رحمه. ااهه
ملاك. انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه يا رحمه؟
رحمه. متخافيش اولا سم السيانيد بيقت"ل الشخص على طول لكن عشان انا كنت واخده ماده معينه دي بتخلي الواحد يبان عليه الأعراض لكنه مش بيمو"ت
ملاك. وليه عملتي كدا
رحمه. عشان اعرف اخر ثريا ايه
ملاك. انتي بجد مـ.ـجـ.ـنو.نه
رحمه بدmـ.ـو.ع. انا كنت متفقه مع النائب العام من الاول من اول ما عرفت ان المستشفى بتاع فاروق الدرملي وكانوا عايزين فيديو دليل صوت من فاروق عشان ميقدرش يخرج منها قبل ما ثريا تخدرني انا كنت فوقت واحتفظت بجهاز تصنت طبعا بالاتفاق مع البوليس الله يرحمه دكتور صقر كان شاب زي الفل
ملاك. طب ليه قولتي انك في اوكرانيا مش أمريكا
رحمه. كنت خايفه يا ملاك مش عايزه اشوف عاصي مش عارفه لما اشوفه هتكون رده فعلي ايه. اقولك انا ساعات بيخطر على بالي اني اتركي في حـ.ـضـ.ـنه واعيط لكن بقعد استغفر بس والله مش بيدي
رحمه. وانتي بقى ناويه على ايه مع قاسم
ملاك بحـ.ـز.ن. وحشني غلسته اوي يا رحمه حاسه اني وحيده
رحمه. اقولك نصيحتي اتحدى خــــوفك وارجعي مصر كفايه انه بيحبك بجد. انا اتمنى اكون مكانك
عند عاصي✨
كان بيصلي في المسجد وهو بيعـ.ـيط زي الأطفال بانهيار
عاصي. يارب يارب انا تعبت حلها من عندك
جاله اتصال من دياب
دياب. عاصي تعالي على المستشفى بسرعه حالا
عاصي. في ايه
دياب. لازم تيجي بسرعه
عاصي استغرب وقام بسرعه
في المستشفي
عاصي. في ايه
دياب. عاصي انت ورحمه مس اخوات
عاصي. انت بتقول ايه
دياب بتـ.ـو.تر. انت تبقى ابن فاروق الدرملي
عاصي ضحك بسخريه وبعدين بقى يعـ.ـيط دياب حـ.ـضـ.ـنه
دياب. انت اخويا مهم ان كان صدقني
عاصي. انا بيحصل معايا كل دا ليه؟ ليه؟
دياب. المهم دلوقتي يا عاصي لازم رحمه ترجع وتعرف انك مش آخوها
عاصي. لا يا دياب
دياب. انت بتقول ايه
عاصي. رحمه متستهلش تكون مع واحد ابن حر"ام
عاصي بو.جـ.ـع. رحمه متستهلش تعيش مع واحد ابن حر"ام
دياب. عاصي انت بتحبها
عاصي بابتسامه متالمه. بس هي عمرها ما قالت إنها بتحبني وكان سهل عليها تمشي تفتكر لو عرفت الحقيقه هتقدر تكمل
دياب. عاصي بلاش تاخد قرار يخصها لأنك متعرفش هي حاسه بايه. انت كنت عايزها تعمل ايه لما تعرف انها اتجوزت أخوها رحمه اتصرفت صح جدا لأنها انسانه بني ادmه بتتو.جـ.ـع ومش معنى انها مقالتش انها بتحبك معنى كدا انها فعلا مش بتحبك . بمعرفتي برحمه هي مبتعرفش تعبر عن مشاعرها الا لما بتنفجر يعني مثالا زي وفاه زميلها......... رحمه عمري ماشوفتها بتبكي كانت دايما مبتسمه حتى لو زعلانه......لازم هي اللي تاخد القرار بنفسها
عاصي بحـ.ـز.ن. وانا مش هقدر اتحمل انها ممكن متخترنيش يا دياب عشان كدا انسي
وبسخريه
مدام ثريا عامله ايه دلوقتى؟
دياب. الحادثه أثرت على العمود الفقري ومش هتقدر تتحرك تاني
عاصي. يمهل ولا يهمل.....
بعد كم اسبوع
عاصي اخد شقه بعيد عن قصر الرشيدي ودايما فيها مش بيخرج......
..............
قاسم بقى يهتم بالشغل اكتر عشان ينسى ملاك وفعلا بيتقدm
...........
حور ودياب علاقتهم هاديه
........
ملاك ورحمه دايما بيقعدوا وتكلموا ورحمه لاحظ اد ايه ملاك بتحب قاسم بس خايفه...
.............
عند رحمه
في احد المستشفيات الامريكيه
دكتور وليم. دكتور دكتور رحمه
رحمه. يس سير
دكتور وليم. انا بحكي شوي عربي
رحمه. اوكي دا كويس
دكتور وليم. بدي اسالك عن بعض الشغلات
رحمه. طبعا اتفضل
دكتور وليم. انتي الدكتوره اللي كشفت الفا"سد اللي كان بيحصل في مستشفي الحياه بمصر وتصنيع الفيرس؟
رحمه بحده. شو بدك دكتور
وليم بهمس. بدي أحذرك انك تحترسي اكتر رحمه
رحمه. شو بتعني؟
وليم.رحمه انت دخلتي بمواضيع اكبر بكتير من توقعاتك وعن قريب راح تتم تصفيتك...
رحمه. انت تقصد ايه؟
وليم. وجودك هون بأمريكا وبأي دوله غير بلدك اكبر غلط رحمه ارجعي لبلدك هونيك راح تلقى الأمان.... انا ما بقصد شي بس مصر هي أمن دوله ليكي
رحمه. انت بتعمل كدا ليه؟
وليم. دكتور صقر زيدان  رحمه الله
رحمه. انت تعرف دكتور صقر؟
وليم. ايه كنت بعرفه لوقت طويله وكان دائما يحكيلي انك بـ.ـنت ذكيه كتير وطيبه... صقر اشتغل في المانيا سنه احنا اتقابلنا هونيك اول مره... وبصراحه كان صديق مخلص اكتير  و لأنك متله ما بدي تنتهي حياتك بنفس الطريقه
رحمه بثقه. شكرا يا دكتور وليم بجد شكرا بس انا مش هرجع مصر
وليم. انتي عنجد مـ.ـجـ.ـنو.نه؟ بس انا حذرتك
رحمه. شكرا اكتير واتمنى اننا نتعامل في اوضه الجراحه سوا بعد اذنك 
وليم. ولو اتفضلي على الرحب دائما
.... ✨✨✨✨✨✨.....
في احد الاوتيلات
رحمه. الوا
قاسم بجديه. مين؟
رحمه. رحمه معاك..
قاسم بـ.ـارتباك. ازيك يا رحمه؟
رحمه. مرتبك، مش عارف تبدأ منين، حاسس انك بتكلم حد متعرفوش. 
قاسم بحـ.ـز.ن. حياتنا فجأه اتلغبطت يا رحمه انا مبقتش قادر اثق في حاجه
رحمه. فاكر اول مره لما شوفتني في قصر الرشيدي وشـ.ـدتني من خصري وقالت كلام و"قح
قاسم. انا اسف على فكره انا كنت بعمل كل دا عشان ملاك تغير بس للاسف
رحمه. ملاك تعبانه اوي يا قاسم
قاسم بخضه. ايه؟ مالها؟ هي حصلها حاجه؟
رحمه. تعبانه من غيرك بتحبك اوي
قاسم. يعني هو انا اللي كويس اوي انا كمان تعبت يا رحمه
رحمه. عارف ليه ملاك عملت كدا
قاسم. ليه؟
رحمه. لان في حد خط"ف والدتها وهددها انها لازم تعمل كدا والا هياذيها
قاسم. انت بتقولي ايه معنى كدا ان ملاك بتحبني دي ما انا بحبها
رحمه. ايوه يا قاسم انا وملاك دلوقتي في أمريكا ياريت تيجي واخدها لأنها تعبت اوي
قاسم بفرحه. كم ساعه واكون عندك يا احلى واجمل اخت
رحمه. ماشي يا بكاش بسرعه
قاسم بحذر. رحمه في حاجه حصلت عايز اقولك عليها
رحمه. ايه؟
قاسم. عاصي
رحمه قلبها بقى ينبض بسرعه. ماله؟
قاسم. انتي وعاصي مش اخوات
رحمه. ايه!!!
قاسم. عاصي يبقى ابن ثريا وفاروق الدرملي.... ومن مده ثريا عملت حادثه واتشلت وعاصي بعد عننا كلنا واخد شقه بعيده وبقي شخص تاني خالص يا رحمه
رحمه بدmـ.ـو.ع. يعني ايه؟
قاسم. عاصي شايف انه ابن حر"ام ومالوش اي حاجه في أملاك عيله الرشيدي و انك متستهليش واحد زيه
رحمه. انت بتقول ايه اااههه
قاسم. انا اسف بس دي الحقيقة عاصي مش قادر يتكلم ولا يعمل اي حاجه ت عـ.ـر.في هو أحق واحد بالثروه دي. لان انا ودياب عمرنا ما بذلنا نص المجهود اللي هو كان بيعمله
رحمه. اقفل يا قاسم لو سمحت كفايه كده مش عايزه أعرف حاجه تاني
قفلت معه وفضلت تفكر في اللي  قاله وهي بتعيط
رحمه. ازاي قادر تستحمل كل دا يا عاصي ازاي
مسكت موبايلها و رنت عليه
عاصي. مين؟
رحمه بتعيط..........
عاصي.ما ترد
لكن فجأه سكت وهو حاسس بحاجه غريبه وقلبه بيدق بسرعه جدا.
عاصي بخــــوف. رحمه!؟
رحمه مكنتش عارفه ترد تقول ايه وبسرعه قفلت في وشه
عند عاصي✨✨
عاصي باصرار. لا يا عاصي حتى لو هي انسى ودلوقتي لازم تقف على رجليك وتبدأ باسمك انت عاصي
انا لا ابن عثمان ولا ابن فاروق انت طول عمرك بتقع و تقف كفايه كدا لازم المره دي كمان تقف وترجع شغلك بس تاسس شغل خاص بيك انت بعيد عن كل دا 
النور هو اللي بيضي العتمه. إم النار عمرها ما تنور النار بتحر"ق بس.....
بقلم"دعاء احمد
.... ✨✨✨✨✨✨✨....
بعد كم ساعه في أمريكا
بينزل قاسم من المطار وبيركب تاكسي  وبيروح على العنوان اللي رحمه ادهوله ملاك بتشتغل في كافتيريا قريبه من شقه اخدتها بالايجار وعايشه فيها هي ووالدتها و بتجهز ورقها عشان تقدm في الكليه
الحوار مترجم
ملاك. تطلب حاجه يا فنـ.ـد.م
الشاب. جميله كتير و رشيقه
ملاك بحده. افنـ.ـد.م!
الشاب. ٢٠٠٠ دورلا لليله
ملاك. لا دا انت قليل الادب
الشاب. انت بتقولي ايه؟
وقام بسرعه مسكها من خصرها وبقي يقربلها بطريقه مقز"زه وهي بتحاول تبعد
ملاك. ابعد يا حيو"ان
لكن فجأه قاسم شـ.ـدها من ايديها وبعد الشاب عنها وهو بيبصله بنظرات حا"رقه
ملاك. قاسم!!
قاسم بسرعه بيضر"ب الشاب بالروسيه وبعدين بلكميه
في شباب كتير جيهوم تبع الشاب دا
قاسم كان بيتعامل معاهم لكن عددهم كبير
قاسم حس ان قوته بدأت تهُدر  بسرعه مسك ايد ملاك وطلع يجري وهي وراه  بصتله وابتسمت
وقاسم كان بيجري بسرعه جدا والشباب وراهم
بسرعه شـ.ـدها ودخلوا في طريق للغابه ويفضلوا يجروا
بقلم "دعاء احمد 
فجأه قاسم شـ.ـدها من وسطها وحط ايديه على بوقها بيكتم نفسها وبيقفوا وراء شجره كبيره
قاسم بصي وراه لقهم مش موجودين اتنهد ورجع بص لملاك اللي واقفه بصاله بعشق وبلاهه
قاسم بخبث. لما انتي عنيكي هتطق عليا ليه مشيتي
ملاك بسرعه زقته وبعدت عنه. انت ايه اللي جابك
قاسم. ااممممم أعتقد اني جيت بالوقت المناسب ولا ايه
ملاك بحده. وجيت ليه
قاسم. عشان عارف انك بتحبيني زي ما انا بحبك تقدري تنكري وانك عملتي كدا عشان خايفه على والدتك
ملاك. انا
قاسم. ملاك ارجوكي لو بتحبيني قولي بلاش تسكتي انا في بعدك مش عارف اعيش
ملاك. انا فعلا لسه خايفه يا قاسم انا مرعوبه
قاسم وهو بيشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. اوعدك أن خالص يا ملاك مفيش مشاكل تاني في حاجات كتير حصلت في مصر انا بس عايزك تسيبي البلد دي لأنك مش هت عـ.ـر.في تعيشي فيها وتيجي نرجع مصر
ملاك. بس
قاسم. مبسش صدقيني لازم نرجع لو بتحبيني
ملاك وهي بتلف ايديها حواليه. انا بعشقك يا قاسم
قاسم. اخير دوختني يا بـ.ـنت المتضايقه
ملاك. والا احترم نفسك
قاسم. وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا لوكه
تسريع الاحداث
ملاك ووالدتها وقاسم رجعوا مصر  لكن رحمه رفضت ترجع وهي خايفه من مقابله عاصي
بعد شهرين
رحمه بقيت حاسه انها محاصره في كل تحركاته وان في حد بيرقبها طول الوقت ودا مخــــوفها 
عاصي أسس شركه هندسه صغيره بالرغم من محيله قاسم ودياب عليه انه يرجع يشتغل معهم لكنه رافض وبقي يعرف معلومـ.ـا.ت عن رحمه من بعيد كل ما يشتاقلها
احتمال ازود بـ.ـارتين كمان يا جماعه ونشوف اللي هيحصل مع رحمه وعاصي ياترى رحلتهم هتقف في ميناء العشق ولا هيفضل ميناء العذا"ب
اخر حاجة عايزه اقولها بجد
في شركه عاصي
زين. هتسافر؟
عاصي وهو مركز في الورق اللي ادامه. ايوه الحفله بتاع بكرا دي مهمه اوي 
زين. تمام هجهزلك كل حاجه هناك
عند رحمه✨✨
ديانا. ااهه دكتور
رحمه. ااووفف ديانا في ايه؟
ديانا. ممكن اطلب منك طلب
رحمه بمشاكسه. ديانا مش ملاحظه انك بقيتي تاخدي عليا اوي احنا عارفين بعض من اسبوعين
ديانا. ااووههه حلوتي يعني ما راح تساعديني.
رحمه بابتسامه. في ايه؟
ديانا. في حفله بكرا هتتعمل انتي عارفه يا رحمه اني حلمي اكون مهندسه كبيره والحفل دي هيكون فيها تجمع كبير من اكبر المهندسين بالعالم كله وانا بدي احضر هاي الحفله بس خايفه احضر لوحدي انا معي تذكرتين شو رايك تيجي معي بليز...
رحمه. بس انا دكتوره مش هعرف اتأقلم مع الحفله دي
ديانا بحـ.ـز.ن. ت عـ.ـر.في كنت بعرف أن ما حد راح يكون معي انا هيك طول عمري ما عندي رفقات
رحمه بسرعه. راح نشتري فستان جديد لحتى يكون مناسب للحفله
ديانا بسعاده. هتيجي معايا
رحمه. ياله بسرعه هنطلع مشتري فستان ليا وليكي بسرعه يا بـ.ـنت
ديانا بدmـ.ـو.ع فرحه. انا عنجد بتشكرك.... انا ما تخيلت انك راح توفقي... شكرا اكتير
رحمه. ياله بينا يا ديانا بدل ما اغير رأي
تسريع الاحداث
تاني يوم بينزل عاصي لمطار امريكا وهو حاسس بلغبطه وحاجات كتير مش مفهومه
لكن دقات قلبه متسارعه ومتلهفه.......
عند رحمه
كانت بتجهز للحفله لابسه فستان ازرق طويل  نهايته  اوف وايت جميل جدا... نازل عليها كأنه مصنوع خصيص ليها وفرده شعرها وحطه مكياج بسيط وطبعا جزمه سوداء بكعب 
طلعت علبه صغيره من الدرج وفتحتها كان الخاتم اللي عاصي ادهولها قبل كدا
ابتسمت ولابسته 
ديانا بصدmه وانبهار. سبحان الله!!! شو ها الجمال  فعلا سبحان رب العالمين ...
رحمه بضحكه. طب ياله بينا يا اختي
عند عاصي في الاوتيل✨✨✨
لابس بدله سوداء شيك جدا على قميص ابيض وجرافت سوداء..... حاطط برفانه المميز ومسرح شعره بجاذبيه معهوده له.... فهو الوسيم و نصف وسامته تبدو في لمعه عينه
زين. ياله بينا
عاصي. ياله...
في الحفله
كان في رجـ.ـال وسيدات أعمال كتير جدا
رحمه نزلت من عربيتها وبصت للمكان
ديانا. ياله متخافيش
رحمه. انا حضرت مؤتمرات كتير جدا قبل كدا متخافيش انتي
لكن فجأه وقفت وقلبها بيدق بسرعه جدا
ديانا. شو في؟
رحمه. ولا شي بس ولا شي
دخلت مع ديانا القاعه
عند عاصي
نزل من عربيته أدام القاعه وسط نظرات الاحترام من الكل فهو حتى أن ترك عائله الرشيدي وأسس شركته الخاصه فهو معروف بذكاء
داخل القاعه
رحمه. مبسوطه؟
ديانا. اوي اوي بقولك ايه انا راح اتعرف على الناس فيكي تطلبي شي تشربيه
رحمه. اوكي
رحمه بتفضل تتحرك في القاعه وهي مبتسمه وبتفكر في اليوم اللي عاصي اخدها المطعم وكان مزينه بالورد ويوم اليخت في البحر
كانت سرحانه وخبطت في حد
رحمه. اوه ام سوري
شخص. دونت ورى مدام انتي عربيه
رحمه. ايوه عربيه مصريه..
مارك بابتسامه متأمله جمال رحمه. اتشرفت بمعرفتك انا بتكلم عربي كويس اوي
رحمه. اوه تمام بعد اذنك
مارك. ممكن اعزمك على مشروب ونتعرف
رحمه. باي صفه؟
مارك. هاي الحفلات الغرض الرئيسي منا التعرف بين رجـ.ـال الأعمال
رحمه. بس انا مش سيده أعمال انا دكتوره جراحه
مارك. هاد بدايه التعرف تشربي شي
رحمه. فنجان قهوة مظبوطه
مارك باستغراب. اوكي
عند عاصي
واقف مصدوم مش مصدق انها ادامه وبكل الاناقه والجمال دا معقول القدر مصمم يحطهم في طريق بعض
مارك. تسمحيلي بالرقصه دي
رحمه. اسفه م
عاصي بغيره مسك ايديها وراح ناحيه الاستيج وبدأو ير"قصوا
مارك. شو هاد
رحمه. عاصي
عاصي. سافرتي ليه؟
رحمه. وليه اقعد؟
عاصي. مين دا؟ت عـ.ـر.فيه منين؟
رحمه ببلاهه. هو انت بتحبني يا عاصي؟ ولا لاء؟ ولو بتحبني ليه لما عرفت اني مش اختك سيبتني؟
عاصي كان بيبص لها وهو ساكت
رحمه. رد لو سمحت انت بتحبني
عاصي ببرود وجمود. لا يا رحمه كنت فاكر اني بحبك بس بعد الرحله اللي عشناها دي عرفت اني كنت موهوم مش اكتر
رحمه. بجد؟
عاصي ساب ايديها وبعد عنها بسرعه
رحمه كانت واقفه بتبص عليه وهي عايزه تعيط
الجرس ن كان معدي من جانبها وفي مشروب زي المايه كدا اخدت وبدون تفكير شربته مره واحده
رحمه بخضه. ااعععاا ايه الارف دا
وبعدين حسيت بثقل في دmاغها لأنها اصلا مش متعوده على الشرب
عاصي كان بيتكلم في الموبيل دخل القاعه وشافها مش على بعضها
عاصي. رحمه انتي كويسه؟
رحمه بضحكه وسكر. ههههه هو انا شربت ايه اااههه دmاغي
عاصي. انتي شربتي؟!!!!
رحمه بدوخه . بص يا عاصي انت وحش مش عارف انا بحبك اد ايه انت غـ.ـبـ.ـي وانا اغبى منك عشان بحبك..... وبالرغم اي حاجه انا بحبك اوي وانت كنت وحشني اوي لدرجه اني عايزه ابو"سك
عاصي بابتسامه. طب ما تبو"سيني
رحمه. اااععاا انت قليل الادب. الا قولي هو انا لسه على ذمتك والا انت طلقتني
عاصي باستغراب. انا مطلقتكيش يا رحمه لاني كنت فاكر انك اختي ومفيش اتنين اخوات بيتجوزوا لكن بعد ما عرفت الحقيقه مجاش في بالي اني اطلقك
رحمه وهي بتغمض عنيها وقربت منه وحـ.ـضـ.ـنته. خالص اوعي تطلقني عشان انا مش عايزه افضل بعيد عنك
عاصي ابتسم بحـ.ـز.ن وحس بيها وأنها بتنام راح شالها وخرج من الحفله وسط نظرات الكل
حطها في عربيته وطلع على بيتها لانه عارف عنوانها
عاصي. رحمه الباسورد بتاع الشقه ايه
رحمه وهي مغمضه عنيها. تاريخ اول مره اتقابلنا فيها في قسم البوليس....
عاصي بصلها باستغراب وراح كتب الباسورد ودخل البيت
مسك ايديها ودخل لقها نايمه تقريبا شالها ودخل اوضتها حطها في سريرها وغطها كويس وفضل قاعد جانبها
عاصي. نفسي اقولك اني بعشقك يا رحمه مش بس بحبك وانك أغلى حد عندي لكن انا مش عايزك تربطي حياتك بواحد مالوش اصل زي.... 
قرب منها وبا"سها بشغف وحنان لايستطيع الإبتعاد عنها فهو وقع أسير لها... حس بيها متحاوبه معه وهي فاقده الوعي
د"فن راسه في رقبتها،،،،،، بسرعه بعد عنها
وهو بيتنفس بصعوبه
قام وخرج من الاوضه و من الشقه كلها وهو متـ.ـو.تر
تسريع الأحداث
تاني يوم
رحمه بتقوم وهي مش فاكره بعض الحاجات لكنها فاكره لما عاصي شالها وخرج بيها من الحفله وبعد كدا بح.. ميح
رحمه. اااههه يا دmاغي هو انا ايه اللي شربته دا استغفر الله العظيم... عاصي!!
بسرعه قامت و اخدت دش وغيرت هدومها للابس كاجول اكتر
مسكت موبايلها وخرجت
في العربيه
بتبص لقيت دكتور وليم رن عليها اكتر من مره وفي رسايل كتير
فتحت رساله دكتور وليم
(رحمه اوعي تخرجي قرروا يصفوكي لحتى تكوني عبره لكل شخص بيدخل بشغلهم)
رحمه حسيت بأن العربيتين اللي وراها بيرقبوها وبقيت تزود السرعه
الشخص اللي في العربيه اللي اصادها طلع سلا"حه ووجه ناحيتها ازاز العربيه اتك"سر وهي بقيت تصر"خ وتزود العربيه بسرعه مسكت الموبيل
رحمه بصر"يخ. اللحقوني
عاصي في الموبيل بخضه وهو سامع صوت ضر"ب النار. رحمه! رحمه؟
رحمه التليفون وقع من ايديها وهي بتحاول تتفادي طريق الجبل لكن للأسف دخلته وكان طريق واعر
رحمه بقيت تحاول تفرمل العربيه لكن الفرامل متشاله
صر"خت بكل قوتها وهي شايفه العربيه ونهايه الطريق الجبلي وتوقع في المنحدر
الشخص دا طلع مسد"سه وصوبه ناحيه رحمه وفجأه بدأت تنز"ف  والعربيه على اخر حاجة وتقع في المنحدر
شخص تاني. اقت"لها
الأول باستمتاع. لا هي كدا كدا هتمو"ت لان مفيش حد هيقدر ينقذها ويخرجها من العربيه... انا بستمتع اكتر وانا بشوف الناس بتمو"ت بالبطي بسرعه خلينا نخلي المكان
في العربيه
كانت بتتهز ورحمه بتقفل عنيها
عاصي كان مش قادر يتحمل اكتر وهو مش عارف في ايه
عاصي. رحمه رحمه ردي عليا انتي فين؟
رحمه ببط بتمد ايديها ويتمسك الموبيل
رحمه بضعف. عاصي.... انا.. متصابه.. والعربيه.. على وشك انها تقع في المنحدر.. عايزه اقولك اخر حاجة انا بحبك بجد بس للاسف القدر دايما له رأي اخر....
عاصي بسرعه اخد مفاتيح عربيته وطلع وهو لسه بيكلمها
عاصي. رحمه انتي فين ارجوكي
رحمه.. انا في.... على طريق الجبل
وفجأه الموبيل بيقع من ايديها والعربيه بتتحرك ببط وعلى وشك الانزالق وهي بتفقد الوعي
من كتر النز"يف 
رحمه كانت بتكلم عاصي وهي بتنز"ف وعنيه بتغمض
عاصي. رحمه انا جايلك ارجوكي اتماسكي ارجوكي
رحمه بضحكه تعب. عاصي انك بحبك بحبك اوي... ولو مت لازم تبقى عارف اني عشت معاك أجمل لحظات وعمري ما هنساها.... وايا يكن اللي هيحصل انا بجد معرفتش الحب غير معاك
عاصي وهو بيسوق بسرعه. رحمه اتماسكي لو سمحتي لو فعلا بتحبيني
رحمه التليفون بيقع من ايديها وبتغمض عنيها
عند عاصي
عاصي بصوت عالي. رحمه رحمه ردي ارجوكي
بسرعه قفل معها و كلم زين
عاصي. زين عايزاك تجيب ونش على.... في طريق الجبل بسرعه خاليه يروح هناك واطلب الاسعاف
زين. في ايه يا زين
عاصي بزعيق. مش وقتك أنجز مفيش وقت
زين. حاضر حاضر
زين فتح موبايله وكلم حد تبعه وفعلا راحوا على المكان اللي عاصي قالهم عليه
عربيه رحمه كانت على وشك انها تنزل في المنحدر لكن القدر كان حليفهم وقدروا يطلعوها و يلحقوا العربيه قبل ما تقع لكن رحمه كانت فاقده الوعي و بتنز"ف كتير اوي
عاصي كان وصل للمكان
نقلوا رحمه عربيه الإسعاف وحطوها على جهاز التنفس الصناعي
عاصي ركب معها في عربيه الإسعاف
عاصي بو.جـ.ـع. ارجوكي يا رحمه بلاش تسبيني انا مقدرش اكمل من غيرك انا والله تعبت في حياتي اوي.... كدا كفايه اوي
بعد مده
في المستشفي
بيدخلوا بسرعه برحمه اللي نز"فت كتير جدا وهي بين الحياه والمو"ت
عاصي. ارجوك دكتور لازم تعيش ارجوك
الدكتور. اوكي اوكي
بيدخلوا العمليات ويفضلوا وقت طويل جوا
شالوا الرصا"صه واسعفوها
عاصي كان قاعد برا بيدعيلها وهو خايف
جاله اتصال من قاسم
عاصي. الوا
قاسم. رحمه مالها يا عاصي.
عاصي. انت عرفت منين؟
قاسم. زين كلمني هي كويسه؟
عاصي. في العمليات
قاسم. انا ودياب في المطار وجاينلكم
عاصي بتعب. ماشي يا قاسم
بعد كم ساعه
الدكتور. مدام رحمه دلوقتي كويسه احنا هننقلها اوضه عاديه
عاصي بسرعه. عايز اشوفها
الدكتور. اوكي
في اوضه عاديه
عاصي دخل اوضتها و راح قعد جانبها ومسك ايديها اتنهد بضيق
وهو بيتعامل ملامحها الشاحبه
عاصي. انا بحبك يا رحمه تقريبا كدا معرفتش الحب إلا لما عنيا قبلت عنيكي.... فات وقت طويل اوي من اول مره شوفتك فيها
انا بحبك
قالها وهو بيسند راسه على طرف السرير وهو ماسك ايديها
تاني يوم
رحمه بتعب. عا  صي
عاصي بسرعه. انتي كويسه؟
رحمه. اه
عاصي. رحمه انا بحبك بحبك اوي نفسي تكملي معايا حياتي كلها ارجوكي اديني فرصه نكون سوا
رحمه. وانا عمري ما حبيت غير لما شفتك يا عاصي
عاصي بابتسامه جميله. هنرجع مصر سوا
رحمه. هنرجع سوا
بعد اسبوعين
في قاعه أفراح فخمه جدا
بتدخل رحمه بفستان فرح ابيض و عاصي ماسك ايديها بحب
قاسم وملاك اللي لابسه فستان زفاف ابيض بسيط لكنه جميل جدا
حور ودياب اللي كانوا شكلهم جميل جدا سوا
رغد وعمرو
سلمي (كانت خطيبه دكتور صقر) وخالد.. خالد اعترفلها بحبه وهي عملت العمليه ونجحت ووافقت اخيرا انها تتجوز خالد اللي فرح جدا 
المأذون كتب كتابهم تاني و هما مبسوطين جدا
قاسم بغمزه. مبروك يا قلبي
ملاك بابتسامه جميله . الله يبـ.ـارك فيك
قاسم. بقولك ايه مشاء الله العرسان هنا كتير يعني لو خلعنا محدش هيحس بينا.. ما تيجي نمشي
ملاك بحده. قاسم بطل دا انت ما بتصدق
قاسم بصوت عالي. بحبك وربنا بحبك اعمل ايه يعني
دياب بضحك. ما عرفنا  يا وحش انك بتحبها اقعد بقى
قاسم. يا عم اسكت البت فكراني شاقطها وربنا مراتي
ملاك. بطل يا مـ.ـجـ.ـنو.ن
قاسم مسك ايديها وبا"سها واخدها وراح على الاستيج وبقوا يرقصوا سوا
عند دياب
حور بغمزه. ايه بقي
دياب. ايه
حور. مفيش حاجه عايز تقولهالي في اليوم المميز دا
دياب بغمزه. ما بلاش بدل ما اتهور
حور. احم انا اسفه
دياب بابتسامه جانبيه. حور اني مـ.ـجـ.ـنو.نه
حور. ايه!
دياب. بحبك يا قمري
حور. وانا كمان
دياب. انتي كمان ايه
حور بخجل. انا كمان بحبك اوي يا دياب
دياب. تسمحيلي بالرقصه دي
حور. طبعا
عند عاصي ورحمه
عاصي. شكرا يا رحمه
رحمه. على ايه
عاصي. على وجودك في حياتي انا من اول يوم شفتك فيه وانا حياتي كلها متشقلبه عشنا سوا مغامرات كتير.. بين طيات علاقتنا كان في و.جـ.ـع وعـ.ـذ.اب بس اللي عايزه اقوهولك اني اكتشفت اني بحبك اوي جايز المشاكل دي بينتلي انا بحبك اد ايه
رحمه بابتسامه جانبيه. خلينا ننسى الماضي يا عاصي ونقفل الصفح القديمه ونبدأ من اول السطر
عاصي .ربنا يحفظك ليا يا قلبي
عاصي ورحمه اشتروا شقه كبيره وعاشوا فيها
وفي نفس العمار دياب وحور اخدوا شقه
وقاسم وملاك اخدوا شقه
ورحمه وقاسم ودياب قرروا يبيعوا قصر الرشيدي وخصوصا انهم تعبوا فيه اوي
لكن في النهايه قرروا يعملوه ملجأ للأيتام.... عاصي رجع الشغل مع قاسم ودياب...
وانت بتدور على النص الضايع منك اوعي تختار النص اللي انت عايز تعيش معه..... اختار النص اللي متعرفش تعيش من غيره
            🌺🌺الفنان.محمد صبحي
بعد كم شهر
عند رحمه...
رجعت من المستشفى بدري وكان عاصي لسه مجاش لسه بتفتح باب الشقه عشان تدخل بصت الشقه اللي في الدور اللي فوق
اتنهدت بحـ.ـز.ن وطلعت خبطت والخدmه فتحتلها
رحمه. ازايك يا نور
نور. الحمد لله ياهانم
رحمه. مدام ثريا أخبرها ايه دلوقتي
نور. زي العاده يا ست هانم
رحمه. طب جهزيلها الاكل انا هدخلها
في اوضه ضلمه قاعده ثريا على كرسي بعجل وباين على ملامحها النـ.ـد.م والحـ.ـز.ن
رحمه دخلت وفتحت النور وفتحت الستاير
ثريا. اقفلي النور
رحمه. ليه
ثريا. انا عشت حياتي كلها في الضلمه هيفرق في ايه لو عشت في النور
رحمه. جايز لو عشتي دلوقتي في النور نهايتك تبقى كويسه يا ثريا
ثريا بعصبيه . انتي ليه بتعملي كدا؟ ليه بتعاملني كويس؟ انا قت"لت امك..... حاولت اقت"لك ليه بتعملي كدا؟ ليه؟
رحمه. انتي فعلا قت"لتي امي اللي انا معرفش عنها حاجه لكن امي دلوقتي عند اللي احسن مني ومنك يا ثريا...... عارفه جايز دا عقـ.ـا.بك في الدنيا
ان البـ.ـنت اللي انتي اذتيها هي اللي تساعدك دا أكبر عقـ.ـا.ب يا ثريا..... على فكره انا بشفق عليكي اتمنى ترجعي لربنا لان اللي جاي مش اد اللي راح
نور. الاكل يا مدام رحمه
رحمه. هاتيه يا نور
رحمه. ياله يا ثريا كلي لو سمحتي
ثريا. مفيش ملايكه على الأرض يا رحمه لسه بتعملي كدا
رحمه. عشان انا بعاملك بأخلاقي مش أخلاقك لو عملتك باخلاقك اول حاجه هعملها اني اقت"لك لكن انتي عملتي فيا معروف محدش خد باله منه
لما بعدتيني عن قصر الرشيدي وانا صغيره انا اتربيت في بيت شخص يعرف معنى الأخلاق علمني ان النا"ر بتحر"ق صاحبها في النهايه.... انا لازم انزل عاصي زمانه جاي.... خالي بالك عليها يا نور
نور. انتي تؤمري يا ست هانم
رحمه نزلت شقتها
ابتسمت ودخلت اخدت شاور ولابست قميص عاصي و خرجت وهي بتنشف شعرها
عاصي واقف مربع ايديه بغـ.ـيظ ادامها
رحمه. خضتني يا عاصي انت جيت امتي
عاصي بغـــضــــب مزيف. ايه دا يا هانم؟
رحمه. ايه في ايه؟
عاصي وهو بيقرب منها وشـ.ـدها من وسطها.. مش ملاحظه يا مدام انك بتلبسي كل قمصاني
رحمه بغمزه. وماله يعني؟ 
عاصي بضحكه صاخبه. بـ.ـنت أين حياءك؟
رحمه بضحكه. هو اللي يعرفك يعرف حياء دا انا اكتشفت بعد جوازنا ان قاموسك دا ممسوح منه كلمه حياء
عاصي بخبث. ااااممم مدام كدا بقى عايزك في كلمه سر
رحمه بحده. عاصي!
عاصي. والله العظيم يا بت انتي مراتي انتي هبله
رحمه وهي بتلف ايديها حوالين رقبته.. عاصي عندي ليك خبر حلو
عاصي. اامم ايه؟
رحمه بابتسامه جميله . انا وانت هيبقى عندنا بيبي صغير اوي
عاصي بذهول. انتي!
رحمه هزت راسها بمعنى اه و بعدت عنه وحطت ايديها على بطنها ... انا وهو هنفضل نحبك للابد
عاصي ضحك وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه
عاصي. من يوم ما دخلتي حياتي وانتي مديه لحياتي طعم يا رحمتي سبحان الله فات سنه ونص شكرا لانك قبلتي تكوني في حياتي حتى يعد ما عرفتي حقيقتي
رحمه بعصبيه. عاصي لو سمحت مش كل شويه تتكلم في الموضوع دا... لو سمحت لو بتحبني سيب الماضي للماضي وانسى بقى يا حبيبي وخلينا نعيش حياتنا ونفكر ازاي هنربي ولادنا
عاصي رفع راسها له وبا"سها. بحبك
رحمه. وانا بعشقك يا عاصي
..... 🌺🌺🌺🌺🌺🌺...
في شقه قاسم
دخل وشم ريحه اكل جميله من المطبخ وسمع صوت صا"خب في المطبخ
ملاك ماسكه المغرفه وبتغني وكانت لابسه بجامه على شكل أرنب
ملاك... ومشيتي فيها
ومشيتي فيها والغلط درتيها كنتي حفرتي حفره واليوم طحتي فيها يالا دابا عقتي ومن القلب فقتي ناري وشنو درتي....
كان عندي حلم كبير
كنت ناوي لك الخير
ونعيش حياتنا نطير
شربتيني المرار
قاسم بمقاطعه من وراها. دا انتي طفحتيلي المرار يا بعيده
ملاك. انت جيت امتى؟
قاسم وهو بياخد منها المغرفه وبيقلدها
ملاك بحده. قاسم
قاسم بقى يقرب منها وهي بترجع بخــــوف
قاسم. ايه اللي انتي لابسه دا يا ملاك
ملاك. ايه
قاسم بغـ.ـيظ. هو انتي نسيتي انك متجوزه ولا انا اللي بيتهيالي
ملاك. يعني عايز ايه
قاسم. يعني فين
ملاك بمقاطعه. خالص خالص انا اصلا عارفه دmاغك شمال أسألك ليه اطلع برا بقى عشان اجهز الغدا
قاسم بسرعه شالها وخرج من المطبخ
ملاك. نزلني يا حيو"ان نزلني ياض
قاسم بغمزه. سيبك بقى من المطبخ يخربيتك
ملاك بابتسامه جميله. بحبك
قاسم بتنهيده. بعشقك يا روحي
..... ❤️❤️❤️❤️❤️❤️....
في شقه دياب
حور كانت بتعيط
دياب دخل البيت واتخض لما شافها قاعده على الأرض بتتالم
جري عليها وقعد جانبها
دياب. مالك يا حور
حور بدmـ.ـو.ع. بطني بتو.جـ.ـعني اوي يا دياب مش قادره اتحمل الو.جـ.ـع
دياب.. طب طب ياله بينا على المستشفى
حور بتعب. لا يا دياب انا مش عايزه اروح المستشفى
دياب. حور؟! ارجوكي بطلي عند
هنطمن عليكي انتي والولد
حور. طب ناديلي رحمه هي دكتوره وهتقدر تساعدني بس انا مش عايزه اروح المستشفى ارجوك
دياب شالها ودخل اوضته حطها في السرير ورن على رحمه
عند رحمه
عاصي. مين الغليس دا
رحمه. مش عارفه وبعدين بطل بقى
مسكت موبايلها ولقيته دياب
رحمه. ازايك يا دياب
دياب. رحمه ممكن تطلعيلي لو سمحتي حور تعبانه اوي انتي عارفه انها في التاني و انا مش عارفه اعمل ايه
بقلم. دعاء احمد عن روايه جبروت عائلة الرشيدي 
رحمه. خالص انا طالعه اهو متقلقش
عاصي. في ايه؟
رحمه. حور تعبانه ودياب مش عارف يعمل ايه انا هغير واطلعلها
لابست هدومها وحجابها وطلعت هي وعاصي لشقه دياب
هو كان واقف منتظرها على باب الشقه
دياب. رحمه
رحمه. متقلقش انا هدخلها
دخلت و بعد شويه خرجت
دياب. هي كويسه
رحمه. الحمد لله دلوقتي احسن بس على فكره حور مش بتتغذا كويس و لأنها في أول الحمل حالتها متلغبطه شويه لازم تبعد عن أي تـ.ـو.تر انا اديتها حقنه مهداه هتنام لحد الصبح.... على فكره يا دياب دا بسبب التـ.ـو.تر مش اكتر
دياب. مش عارف اقولك ايه يا رحمه
رحمه. انا اختك مفيش بينا الكلام دا ياله تصبح على خير
دياب دخل لحور
لقها نايمه راح قاعد جانبها وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وبقي يطبطب عليها لحد ما راح في النوم
بعد عشر سنين
في جنينه العماره
قاسم ودياب بيشوا اللحمه وعاصي بيجهز السفرا
قاسم بضحك. بقى هم دول ولاد الرشيدي اااه مخبيالنا ايه تاني يا دنيا
عز ابنه. اشوي يا بابا اشوي بدل ما ماما تطلع تتخانق معانا ودي ست نكد
قاسم بضحك. والله انت طلعلي يا واد ابني ابني
ملاك من وراهم. نكديه دا انتم سنتكم زفت
عز. اجري يا بابا
حور طالعه بصنيه مكرونه بشاميل وجانبها طفله عندها تسع سنين
حور. وادي المكرونه انا خلصت
رحمه. وانا كمان
بيدخل عمرو ورغد و ابنهم إياد اللي عنده ١١ سنه
عمرو. اتاخرنا عليكم
ملاك. لسه يبدوب مخلصين ياله بينا
إياد بجديه طفوليه. اونكل عاصي
عاصي. نعم يا حبيبي
إياد. انا طالب ايد بـ.ـنت حضرتك سلوي
رحمه واقفه فاتحه بوقها وبصه لرغد وعمرو
عاصي. وانتي رايك ايه يا سلوي
سلوي وهي واقفه وراه رحمه. اللي تشوفه يا بابي
قاسم وقع على الأرض من كتر الضحك وجانبها عز ابنه
عاصم ابن عاصي. وانا مش موافق معندناش بنات للجواز
إياد. وانا لو متجوزتهاش هخـ.ـطـ.ـفها وساعات هتجوزها برده عشان انا وهي بنحب بعض
عاصم بغــــرور. وانا موافق لكن بشرط
بقلم. دعاء احمد عن روايه جبروت عائلة الرشيدي 
إياد. ايه هو؟
عاصم. اتجوز اختك ورد
إياد. وانا موافق
ورد بغــــرور طفولي . وانت فاكرني هوافق اتجوزك هههه
عاصم وهو واقف اصادها. تقدري ترفضي يا بـ.ـنت المنشاوي
ورد بدmـ.ـو.ع. مامي دا بيخــــوفني
رحمه. متزعليش يا روحي.. عاصم اعتذر
قاسم. والله يا واد يا عز انت اللي فيهم..
عز. السنجله جنتله يا عم
عاصي حط ايده على دmاغه بصدmه. هما دول أطفال!
رحمه. الولد طالع لك يا عاصي. ربنا يستر
عاصي. متخافيش يا روحي طول ما احنا جانبه متخافيش
خالد. السلام عليكم
رحمه. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اتاخروت ليه
خالد. دكتوره سلمي طبعا لازم تفضل ساعه أدام المرايه
سلمي. ازايك يا رحمه
رحمه. الحمد لله كويسه ياله بينا بدل ما الاكل يبرد
كلهم قاعد ا وكانت سفره طويله بتجمع كل أبطالنا بين جو حب وود
بعد كم يوم
رحمه واقفه أدام المقابر
رحمه. خالص يا صقر نام وانت مرتاح سلمي وخالد بقوا مع بعض وانا حياتي اتغيرت وبقي عندي ولد وبـ.ـنت زي القمر كان نفسي تكون معايا.. ربنا يجمعني بيك على خير
قامت وقررت تروح لعاصي الشركه ويروحوا سوا
في الشركه
رحمه. عاصي جوا
السكرتيره. ايوه يا مدام رحمه
رحمه. تمام هدخله
وبسرعه دخلت و ووقفت مصدmه لما شافت عميله قاعده مع عاصي وهي لابسه ما يكشف
عاصي بخضه. رحمه انتي كويسه. الولاد كويسين؟ حصل حاجه 
رحمه وهي باصه للعميله. لا ابدا بس انت وحـ.ـشـ.ـتني اوي فقلت اعدي عليك ونخرج سوا
بقلم. دعاء احمد.. جبروت عائلة الرشيدي 
عاصي. تمام يا روحي بس انا عندي اجتماع دلوقتي
العميله بمياعه. خالص يا باشمهندس ولا يهمك ناجل الاجتماع
رحمه. انا برده رأي كدا
بعد شويه العميله خرجت وفضلت رحمه واقفه بصه بغـ.ـيظ لعاصي
عاصي. في ايه يا حببتي
رحمه. مين دي؟
عاصي بمشاكسه . بتغيري عليا؟
رحمه. مفيش واحده مش بتغير على حبيبها
عاصي بابتسامه. بس انتي عارفه اني مش ممكن احب غيرك وكلهم بالنسبه لي زي بعض
يبقى ليه تغيري؟خايفه اروح لواحده غيرك؟
رحمه بابتسامه. لا دا اصل مش بيشغل بالي
لأنك مش هتلقي معهم اللي بتلقيه معايا
لن تجد امرأه تحبك مثلي
ولن تهتم بك أمراه متلي
ولن تحنو عليك أمراه مثلي
ولن تجد قلبا ينبض بعشقك مثل قلبي
عاصي بدهشه وهمس. يبقي ايه الداعي لأنك تغيري بقي
رحمه. اغار عليك من ان تنظر إليك امرأه.... فتقع في عشقك
وتمضي حياتها معذ"به.. خلف بحث عن سراب لرجل لن يكون ملك لها
اغار عليك من كل امرأه تحدثها بلباقتك المعهوده.. فتظن انك تتودد إليها.. وتلهث خلفك..
ثم تصحو على صاعقه انك ملكي انا وحدي
اغار عليك من كل انثي تجد شهامتك فتظن انك تفعل ذلك لأجلها وحدها
ثم تفاجأ... أيضا بأنك ملكي
فلا تخف يا حبيبي فأنا اثق بك
فقد وصل حبي لك منتهاه
فقوه الحب ان اتركك مع غيري.. وامضي مطمئنه.. فصك ملكيتك معي وحدي
ورد بخــــوف.دكتور عاصم في ايه؟
عاصم بهمس وتملك. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي وبعدين انا دلوقتي جوزك
ورد. بس انا مش بحبك وانت اجبرتني على الجواز دي واحنا هنا في الكليه ارجوك ابعد بدل ما حد يشوفنا
عاصم. محدش له عندنا حاجه
ورد بتـ.ـو.تر. طب طب ممكن تسيبني اخرج لو سمحت
عاصي. اوكي بس خالي في علمك مفيش هروب النهارده زي امبـ.ـارح 
ورد بكسوف وخــــوف وتـ.ـو.تر. طب بالله عليك ابعد و متقلقش مش هاروح في حته
عاصم بغــــرور وتملك شـ.ـديد. السواق هيوصلك... وبعدين انا مش خايف لأنك حتى لو رجعتي بطن امك مش هتقدري تبعدي عني لأنك ملكي انا لوحدي يا ورد
ورد. ب بعد اذنك
خرجت فورا من ادامه
دي ورد بـ.ـنت رغد وعمرو طالبه في كليه الطب
ودا عاصم ابن رحمه وعاصي لكنه مريـ.ـض بهوس التملك
وكان فرحهم امبـ.ـارح والغريب ان ورد كان عندها امتحان في الكليه تاني يوم.. لان عاصم كان مستعجل وكان اخد قراره
في شقه عاصي
عاصي. رحمه
رحمه....
عاصي.. رحمه.
رحمه بابتسامه. نعم يا حبيبي
عاصي. بتفكري في ايه
رحمه. في الولد يا عاصي .. انا خايفه على ورد من عاصم انت عارف.
عاصي. رحمه انتي عارفه ان عاصم بيحب ورد صح
رحمه. انا خايفه ميكنش حب ويكون مشكله التملك اللي عنده.. انا مش عارفه هو بيحبها ولالا وخايفه على البـ.ـنت اوي... انت عارف ان ورد من صغرها بتتخانق مع عاصم خايفه يكون عشان كدا عايزها لأنها دايما ترفضه... انا تعبت اوي يا عاصي
عاصي بابتسامه جميله وهو بياخدها في حـ.ـضـ.ـنه. اهدي اهدي شوفي يا رحمه الولاد خالص اتجوز ا سواء سلوى اوعاصم.. وانا قلبي بيقولي ان عاصم بيحب ورد... زي ما انا متأكد ان إياد بيحب سلوى
رحمه بابتسامه وهي بتدير وشها له. كبرنا يا عاصي والولاد كبروا
عاصي بحب. انتي عمرك ما بتكبري بالنسبة ليا لسه البـ.ـنت اللي دخلت حياتي وغيرتها كلها
بالرغم كل الصعوبات اللي عشناها فضلتي متمسكة بيا انا والولاد والبيت
رحمه. عشان انتم عيلتي يا عاصي
عند سلوى واياد✨✨
سلوى بتفتح عنيها كانت نايمه على صدر إياد 
إياد. صباحيه مبـ.ـاركه يا قمر
سلوى كانت دmـ.ـو.عها مكبوته وقامت
إياد بحده وهو ماسك ايديها بالقوه. رايحه فين
سلوى. مالكش دعوه مش اخدت اللي انت عايزه سبني في حالي بقي
إياد بابتسامه خبيثه. انا مجبرتكيش على حاجه  وده حقي
سلوى بدmـ.ـو.ع طفوليه . ماشي يا اياد سيبني في حالي بقى بدل مااقول  لماما اللي انت عملته
إياد بضحكه صاخبه. هتقولي لها ايه يا قطه
ثم تابع بغيره قا"تله
الواد زميلك دا لو شفتك معه تاني هتنـ.ـد.مي يا سلوى.. عشان انا استحملت بالعافيه لما جيه الفرح  امبـ.ـارح إنما اكتر من كدا هعمل حاجة مش هتعجبك
سلوى زقته وقامت جريت على الحمام
كانت تبكي بحرقه على ما فعله
وهي تتذكر ما حدث بالأمس بعد انتهاء الفرح
فلاش باك
في شقتهم
إياد بعصبيه. مش الواد دا هو اللي كان طلب ايدك قبل كدا من عمي عاصي
سلوى بخــــوف. اه
إياد. وايه اللي جابه الفرح
سلوى بخــــوف من نظراته. معرفش معتز يبقى زميلي عادي
إياد بحده. اسم را"جل تاني ميجيش على لسانك انتي فاهمه
سلوى بخــــوف ودmـ.ـو.ع. حاضر انا اسفه مش هكررها
إياد بغيره. انتي بتعيطي ليه دلوقتي ولا تكوني زعلانه على حبيبي القلب
سلوى. ايه انت بتق
فجاه هج"م عليها بقب"له وهو يتجه بها إلى غرفتهما
ظل يق"بلها بو"حشيه ولم يهتم بدmـ.ـو.ع ها لكن لا حياه لمن تنادي
سلوى لنفسها. انا مش عارفه حبيتك ازاي يا اياد معقول الغيره تعمل فيك كدا
باك
خرجت وغيرت
سلوى. انا عايزه اشوف ماما
إياد. وانا اجيبهالك منين دلوقتي استهدي بالله كدا وتعالي ننزل نفطر
سلوى. مش عايزه اكل معاك
إياد بحده. سلوى اتعدلي
سلوى. بقولك مش عاوزه انت ايه يا بني آدm انت 
إياد بحب. انا ايه يا روحي.. انا إياد حبيبك
سلوى بسخريه. هههه تصدق ضحكتني...
إياد بخبث شـ.ـدها من وسطها وقربها له. تنكري انك بتحبيني؟ وانك متضايقه من اللي حصل.
سلوي. انا مش عاوزك وكلها كم شهر وانت هتطلقني ابعد بقى عشان سمعتي بس 
..... ✨✨✨✨✨✨......
في شقه دياب
جميله. صباح الخير يا بابا صباح الورد يا حوري
حور. يا بكاشه رايحه فين كدا على الصبح
جميله. رايحه المجله عندي مقابله مع رئيس التحرير
دياب. خالي بالك على نفسك يا حببتي
جميله وهي بتحـ.ـضـ.ـن. حبيب قلبي يا بابي
دياب بخــــوف. متتاخريش هستناكي انا ومامي
جميله. متخافوش مش هتاخر ياله مع السلامه
حور. مالك يا دياب
دياب. خايف على البـ.ـنت يا حور وخايف أن حد يحاول ياذ"يها
حور. البـ.ـنت طلعالك بمليون را"جل متقلقش عليها
دياب. ربنا يستر
في الجريده
رئيس التحرير بخبث. هتيجي معايا الشقه اللي حصلت فيها الجر"يمه عشان تاخدي الصور وتعيني كل حاجه
جميله بجديه. حاضر يا استاذ كمال هنروح امتي
كمال بخبث. دلوقتي ياله جهزي حاجتك
جميله. اوكي
بعد شويه بتنزل من الجريده
لكن بتقف متضايقه وهي شايفه فردت الكوتش بتاع العربيه نايمه
كمال. في حاجه
جميله. فردت الكوتش
كمال بابتسامه جانبيه. خالص تعالي اركبي معايا
جميله باحراج. بس
كمال. مبسش ياله بينا
جميله. اوكي 
عند عاصم
رجع البيت و بقى يدور على ورد لكنه ملقهاش
لكن جاله رساله من مجهول
(مراتك بتخو"نك في... لو عايز تشوفها تعالي دلوقتي)
شكله اتحول تماما ورمى التليفون في الأرض وبسرعه اخد مفاتيح عربيته وخرج
بعد شويه وصل العنوان دا
وبقي مصدوم
(مراتك بتخو"نك لو عايز تتأكد تعالي المكان... دلوقتي)
عاصم شاف الرساله وعلامـ.ـا.ت الغـــضــــب والذهول بانت على وشه .... وبسرعه اخد مفاتيح عربيته ونزل بسرعه جدا وطلع على العنوان دا واول ما وصل طلع بسرعه
ك"سر الباب ودخل لكن مكنش في حد
كان هيمشي لكنه سمع صوت ورد
ورد بدmـ.ـو.ع. طلقني يا عاصم
عاصم بق واقف مش فاهم حاجة
ورد. ايه مستغرب ليه... انا اللي بعتلك الرساله
عاصم. انتي بتقولي ايه؟ انتي عايزه تشككني فيكي.. انتي اتجننتي احنا فرحنا كان امبـ.ـارح عايزه تتطلقي النهارده
ورد بدmـ.ـو.ع. لا يا عاصم انا مكنتش عايزه اشكك فيا انا  كنت عايزه اتأكد إذ انت فعلا كنت بتحبني ولا دا هوس التملك
عاصم بصدmه. انتي عارفه؟
ورد بدmـ.ـو.ع وانهيار. ايوه يا عاصم عارفه والدتك حكيتلي مشكلتك...
عارف لما انت وبابا حددتوا معاد الفرح انا كنت طايره من الفرح لاني بحبك يا عاصم والله العظيم بحبك.... بس لما امك حكيتلي عن مشكله التملك وقتها كل أحلامي معاك اتد"مرت ... وعرفت انك عايزني عشان ترضى غــــرورك.... انت محبتنيش لو كنت بتحبني مكنتش صدقت اني ممكن اخو"نك لو بتحبني كنت وثقت فيا.....
عاصم بحـ.ـز.ن. بس انا بحبك فعلا يا ورد.. بس غـ.ـصـ.ـب عني خايف تكوني لغيري... انتي ملكي انا
ورد. انت عايز تملكني يا عاصم وانا عايزه حبك كل واحد بيفكر بطريقه غير التاني عشان كدا انا مش هقدر اكمل معاك لو سمحت طلقني
عاصم. اديني فرصه لو بتحبيني يا ورد وانا اوعدك هحاول اغير من طريقتي معاكي
ورد. بس
عاصم. مبسش انا بحبك وصدقيني هثبتلك دا بس انا عايز فرصه
ورد. هتعاملني كويس مش كأني واحده من جوريك
عاصم شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وغمض عنيها وهو بيحـ.ـضـ.ـنها بشـ.ـده
عاصم. متعمليش كدا تاني لو سمحتي لأنك ممكن تدmري علاقتنا بالهبل دا
ورد. انا بحبك اوي يا عاصم بحبك اد الدنيا بس بخاف منك
عاصم بحب. انا اسف يا قلبي على الوصلتك ليه بجد اسف انا مش بحبك يا ورد انا بعشقك لدرجه اني عايز ادخلك بين ضلوعي واخبيكي من عيون الناس من وانتي طفله صغيره وانا بخاف انك تكبري وتصحبي و حد ياخدك مني... اديني فرصه وانا اوعدك هتغير 
ورد. بحبك
عاصم قرب منها ولسه هيبو"سها بعدت عنه
عاصم بحده. في ايه.؟
ورد. مش دلوقتي لو سمحت.. مش قبل تغير طريقتك دي عشان انا فعلا مش هقدر اكون معاك بالطريقه دي
عاصم بهدوء مصطنع رغم الغـــضــــب اللي حاسس بيه. طب ياله بينا نرجع البيت
ورد. حاضر
عند إياد وسلوي 🌺🌺
سلوى بدmـ.ـو.ع. ملكش دعوه بيا وخالي في علمك انك هتطلقني كمان كم شهر لولا سمعتي كنت قلتلك دلوقتي حالا
إياد. انتي بتحلمي على جث"تي اني اطلقك
سلوى. هرفع عليك قضيه خلع انا مش عايزاك يا اخي انتي ايه حيو"ان سيبني اشوف حياتي بعيد عنك
إياد بحده. عايزه ايه يا سلوى تشوفي حياتك مع مين؟
سلوى. انا تعبت منك يا اخي ومن غيرتك الأوفر دي... انت ليه مش واثق فيا حـ.ـر.ام عليك
إياد. عشان بخاف عليكي... عشان اللي مبيغيرش مبيحبش
سلوى. مش لدرجه دي يا اياد
إياد. لا يا سلوى اكتر من كدا كمان انتي عارفه اني بحبك من زمان.... وفكره انك تحبي حد غيري بتق"تلني... عايزاني اعمل ايه لما اشوف واحد بيحب مراتي في يوم فرحنا.. كان هاين عليا اقت"له
سلوى. بس انت د"بحتني انا يا اياد
إياد شـ.ـدها وقعها على رجليه وحـ.ـضـ.ـنها وهو مغمض عنيه
إياد. انا بحبك اوي يا سلوى ارجوكي خليكي واثقه من دا
سلوى غمضت عنيها وهي بتعيط وحـ.ـضـ.ـنته
إياد بهدوء مسح دmـ.ـو.عها وباس راسها
إياد. خالص بقى يا حبيبي
سلوى. انا عايزه انام لو سمحت
اياد. طب تعالي ننام عشان كم ساعه ونسافر
سلوى. هنسافر لفين؟
إياد. مكان هيعجبك اوي ياله ننام دلوقتي وهنبقي نقوم نجهز حاجتنا. هنقضي شهر عسل ولا اجمل
سلوى. على فكره انا بحبك اوي يا اياد بس بخاف لما تتحول لأنك مش بتشوف ادامك
إياد بغمزه. بتحبيني
سلوي بكسوف. بطل بقى
إياد بخبث. انا بقول ناجل موضوع النوم دا لاني عايزك في موضوع مهم
سلوى بتـ.ـو.تر. إياد استنى لو سمحت في حا
ليضمها اليه اكثر وهو يقب"لها وياخذها لعالمهم الخاص
...... 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺....
عند جميله
وصلت الشقه مع كمال
جميله. حضرتك مش هي دي مسرح الجر"يمه
كمال بخبث وهو بيقفل باب الشقه. ما انا عارف انا كنت عايزك في موضوع يا قطه
جميله ببرود. اامم موضوع ايه بقي
كمال بخبث. اصلك عجباني اوي اوي الصراحه... ايه رايك نقضي ليله سوا وهبسطك اوي
جميله بابتسامه جانبيه. وماله
كمال باستغراب. موافقه؟
جميله بخبث. طبعا
كمال. طب ما تيجي جوه
ولسه بيقرب ويحط ايده على خصرها وقع على الأرض إثر ضر"بتها له في بطنه
كمال بو.جـ.ـع. انتي اتجننتي
جميله. اسمي جميله دياب الرشيدي البـ.ـنت الوحيده لدياب الرشيدي.. اسأل كدا عن عيله الرشيدي.... اكتر عيله في اسكندريه وفي مصر كلها معروفه بالجبروت ههههه بقى انت عايز تضحك على واحده من عيله الرشيدي
اه صحيح نسيت اقولك انا صورت اللي حصل دلوقتي وفض"حتك هتنزل تريند يا حضره المحترم
كمال قام بسرعه و مسكها من شعرها بقوه
لكن بسرعه الباب انكس"ر ودخل شاب وسيم جدا
جميله بحركه سريعه مسكت ايد كمال اللي ماسك بيها شعرها ولويتها وراء ضهره وهي حطه ايديها على رقبته
جميله بغـــضــــب. مش بـ.ـنت دياب الرشيدي اللي حد يحاول يل"مسها غـ.ـصـ.ـب انت فاهم؟
بتسيب كمال يقع على الأرض
الشاب كان واقف مذهول لانه داخل عشان يساعدها
جميله بصتله بسخريه واخدت شنطتها وكانت ماشيه
جميله بحده. مين اللي بعت تراقبني؟
غسان بحده. بنات الرشيدي مش محتاجين مساعده
جميله. مين اللي بعتك؟
غسان بغــــرور مسك دراعها وش ها وراه وهي مكنتش عارفه تفلت ايديها منه
جميله بغـــضــــب. سيب ايدي يا حيو"ان
غسان بسرعه حط ايده على رقبتها وكان بيخن"قها. مسمحلكيش انتي فاهمه
جميله بتعب. سيبني
غسان ابتسم بخبث و شـ.ـدها وراه
جميله. انت مين يا ابني انت؟
غسان. اركبي
جميله. هو انا اعرفك عشان اركب معاك
غسان. انا غسان زين الكيلاني
جميله. ابن اونكل زين شريك بابا وعمو عاصي وعمو قاسم
غسان. ايوه
جميله. طب انت ازاي عرفت اني هنا انت بترقبني
غسان. فات سبع سنين لسه زي ما انتي يا مغــــروره
جميله بخبث. بس انت اتغيرت سافرت برا مصر ونسيتنا
غسان. يعني انتي لسه فكراني
جميله. ااااممم حمد الله على السلامة رجعت امتى من المانيا
غسان. امبـ.ـارح وكنت جاي اشوفك النهارده باباكي قالي انك نزلتي الشغل
وانا جايلك شوفتك بتركبي مع الحيو"ان دا فضلت ماشي وراكي لحد ما وصلت لهنا
حشـ.ـتـ.ـيني و  يا جميله
جميله بحـ.ـز.ن. عشان كدا سبتني سبع سنين يا غسان
غسان. اسف كان لازم ابني نفسي عشان لما اجي اتقدmلك اكون جدير بالثقه
جميله. تتقدmلي؟!
غسان. اامم اتقدmلك
جميله. طب ياله بسرعه عشان نلحق بابا
غسان يضحك. دا انتي واقعه بقي
جميله بغــــرور. لا طبعا انا بس خايفه عليك اصل انا كل شويه يتقدm لي عريس فإنا بقولك قبل ما تضيع من ايدك الفرصه
غسان. مغــــروره
جميله. بس بحبك
غسان. حشـ.ـتـ.ـيني و 
عند قاسم وملاك✨✨✨
عز. بابا هات مفاتيح عربيتك
قاسم. ليه ما انت معاك عربيتك
عز. لا يا عم انت عربيتك اجمد وبعدين ياله بقى المزه مستنياني
قاسم بخبث. هو الموضوع في مزه
عز بغمزه. واي مزه دي جبل
قاسم. طب استني هاجي معاك
عز. لا يا عم انت كل مره بتيجي البنات كلهم بيعجبوا بيك وانا ببقى مش عارف اعمل حاجه
قاسم. انا برنس من يومي يا واد
ملاك من وراهم. نهار ابوكم مش فايت
قاسم. بلاش تهور انتي مش فاهمه حاجه
ملاك. عز روح مشوارك عشان ابوك مش فاضي عايزه في موضوع
عز. الله يرحمك يا عم
ياله سلام
قاسم. واد ابقى روح الشركه خلص الشغل اللي وراك الاول
عز. اوكي ياله سلام.. سلام يالوكه
ملاك. بتعاكسوا بنات انت وابنك
قاسم. برى يا بيه
ملاك. ما هو ديل الك"لب عمره ما هيتعدل انا اللي جبته لنفسي
قاسم بغمزه. بس انتي اللي في القلب
ملاك. مبقتش اثق فيك وربنا
قاسم بخبث. طب ما تيجي اقولك كلمه
ملاك بخجل. انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يا قاسم احنا كبرنا
قاسم بخبث شالها. طب تعالي بقى نشوف مين فينا اللي كبر
ملاك. عمرك ما هتتغير
..... ✨✨✨✨✨✨....
بعد شهرين
دخل عاصم البيت لكنه استغرب الورد والشموع والجوا اللي معمول دا
عاصم.ورد ورد
بتخرج ورد ادامه وهي لابسه فستان اسود قصير من الدانتيل المكشو"ف
عاصم بصلها كدا واتصـ.ـد.م من جمالها. هو انا دخلت شقه غلط ولا ايه
ورد. تؤتؤ دا بيتنا انا وانت
عاصم بخبث. اامم وايه دا بقى
ورد. ايه بحبك وبعدين ممنوع ولا ايه مش انت جوزي حبيبي
عاصم. اه صحيح طب تعالي بقى عشان في حوارات كتير عايز اكلمك فيها
....... ✨✨✨✨✨...
بعد كم يوم
في قاعه فخمه
جميله وغسان كانوا بير"قصوا على الاستيج وحور واقفه جنب دياب وتعيط
دياب. طب بتعيط ليه دلوقتي
حور. فرحانه اوي يا حبيبي مش مصدقه البـ.ـنت كبرت
دياب بحب. خالص بقى افرحي
عند عاصي
رحمه. مبسوط
عاصي. جدا الولاد كلهم فرحانين وانتي معايا هعوز ايه اكتر من كدا
رحمه. ربنا يخليك ليا يارب
عاصي اخدها و خرج برا القاعه
رحمه. رايح فين يا عاصي؟
عاصي بغمزه. على جناحنا يا عروسه.. انا حجزت جناح زي العرسان
رحمه بضحك. انت مـ.ـجـ.ـنو.ن بجد
عاصي. ههششس اظن من حقي خالص اطمنا على الولاد تعالي نشوف نفسنا بقى
تمت بحمدلله

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات