رواية مات الجسد هي رواية رومانسية تقع احداثها بين نور واسر السواق والرواية من تأليف اسراء هاني في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية مات الجسد لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية مات الجسد هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية مات الجسد تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية مات الجسد من الفصل الاول للاخير بقلم اسراء هاني
خرج ذاهب شركته بطلته و شخصيته الحادة من يراه يقسم ان قلبه أقسى من الحجر لا يعرف ابيه بعمله
لتظهر امامه مرة أخرى تلك الدعاء و هي خارجة من مدرستها للمرة الثانية تتلاقى عينه بعينها زلزلت كيانه بعيون رمادية و ملامح طفولية
ينظر إليها يتمنى لو يقف الزمن أمام تلك الفتاة
مشت من جنبه ليتأملها بوضوح
كانت تنتظر سائقها لانه تأخر بقى واقف مكانه لا يستطيع أبعاد نظره عنها
٥ دقائق كانت أجمل ٥ دقائق في حياته وصل سائقها لتصعد معه و هي ما زالت تنظر إليه ليشتمه عمر في سره
و كم تمنى لو تأخر اكثر
تنهد بـ.ـارتياح ثم همس : يا ترى اسمك ايه يا قطة عارفة لو تقعي في ايدي لأكلك أكل تخـ.ـطـ.ـفي النفس يخرب ** بيتك
جـ.ـا.مدة جدا
ذهب شركته لتقف على قدm واحد عمر زين الدين بقسوته و جبروته لكنه أمام الجنس اللطيف يصبح كقطعة ثلج ذائبة جلس على مكتبه ليأتي خيالها امامه
عمر : و بعدين بقى تفرق ايه عن المليون وحدة اللي عرفتهم ما فيش وحدة مشيت من قدامي و رجعت افتكرتها عليها حتة د* ين شـ ـــفــايـــ ـف تتاكل
عض على شفتيه يتخيلها امامه يقبلها بجنون
ليلكم الطاولة بيده : انا عايزها البت دي مهما حصل
دخلت عليه تالا فتاة غنية تحبه لكنه عنـ.ـد.ما يراها يشعر انه يختنق
عمر بتأفف: مش قولنا ما تجيش الشركة
تالا بدلع : وحـ.ـشـ.ـتني يا عمورة و انت ما بتردش عليا
عمر بضيق : و الشركة للشغل مش للعب يا حبيبتي روحي و حنبقى نتكلم
تالا : و ايه السكرتيرة الجديدة دي انت بتجبهم يلبسوا قمصان نوم يا عمر
نظر عمر لملابسها و ابتسم بســـخريـــة : اظن انتي اخر وحدة تتكلمي عن اللبس
تالا بغـ.ـيظ : بس ده مكان شغل زي ما بتقول
عمر ، و انا بحب اجيبهم يفتحوا نفسي على الشغل في اعتراض
تالا : لا ما فيش يا عمر … اوووف
خرجت و هي تسب و تلعن ذلك العمر الذي اوقعها في غرامه و من ثم اختفى بدون سبب
عمر : ده انتي لزقة ي شيخة ايه ده
دخلت تالا المكتب بهيئتها الساحرة فهو لا يوظف عنده إلا ملكات جمال يلبسون فساتين أشبه بقميص ** نوم
تالا : صباح الخير
عمر : يا صباح الورد يا صباح الجمال ايه الحلاوة دي
تالا : ميرسي يا فانـ.ـد.م
عمر ،فانـ.ـد.م ايه قوليلي يا عمر يا عمورة يا واد يا عمر
تالا بضحك : ما ينفعش
عمر و هو يعض على شفت’يه : ضحكة تانية زي دي و حتشوفي حاعمل ايه
تالا : هههههه لا يا باشا خف علينا شويا
جذبها من خصرها لحـ.ـضـ.ـنه ثم همس : انا حذرتك
ليقتنص قبلة قوية متمكنة للغاية جعلتها تترنح و غير قادرة على الحراك تركها و جلس على الكرسي غمز لها و اكمل : جهزي لاجتماع الإدارة و حضري أوراق الصفقة الجديدة لكنها غير قادرة على الحراك
ضحك على هيئتها بقوة ثم اكمل : حتروحي و لا اكمل اللي عملته لتركض خارجة من المكتب بسرعة
عمر بضحك : يادوب ألحق اجهز الورقين ال عـ.ـر.في ايييه ده الواحد بيتعب جـ.ـا.مد …..
بدأ الاجتماع بحدة و جمود كعادته كانت تقف بجانبه تعطيه الورق الذي يحتاج و تفتح التطبيق الذي يخبرها به لتتشنج مكانها حينما وضع يده على ظهرها صعودا و نزولا كان يتحدث عاديا و يده على ظهرها كادت تفقد وعيها نظر لها و غمز بعينه بسرعة سقط الورق من يدها ليكتم ضحكته
وضعت الورق على الطاولة و خرجت بسرعة
بعد انتهاء الاجتماع ذهب الى مكتبها
عمر : خرجتي من الاجتماع بدون ما تستأذني
تالا : انا أسفة يا فانـ.ـد.م بس ..
عمر : مش كفاية لازم تتجازي
تالا : اتجازى؟؟
عمر ؛ تتغدي معايا
تالا بابتسامه : سيبت ركبي موافقة
عمر : يلا يا حلوة
تناولا الطعام و من ثم اوصلها ظنت انها كسبت قلب مدير الشركة لكنها لا تعلم انها واحدة من مليون
لكن تلك الفتاة لم تغيب عن رأسه كم تمنى ان يأخذها إلى شقته ….
****
انت بقى السواق الجديد
= ايوة يا فانـ.ـد.م تحت امر حضرتك
نظرت له من أسفل لأعلى بتكبر و اشمئزاز و همست لنفسها : مش حتكمل اكتر من يومين
فتح لها الباب و جلست و ذهب لقيادة السيارة
وضعت قدm فوق الأخرى على كرسيه نظر لقدmها ليدفع أقدامها بيده حتى آلامها
نور بو.جـ.ـع : ايه ده انت حيو’ان ازاي تعمل كدة
آسر : انا السواق بتاع حضرتك مش حما’ر تحطي جز”متك عند دmاغو
نور : و انت تفرق ايه عن الحيو’*انات اساسا انت ازاي تخبطني كدة
آسر : انا ما خبطتكيش انا بس قمت رجلك من على الكرسي بتاعي
نور : انت واحد متخ’لف و غب’ي
آسر و هو يكز على اسنانه جعلها ترتعب من شـ.ـدة خــــوفها : اشتمي تاني و انا اوعدك حقطعلك لسا’نك
نور : انت على فكرة اللي بتشتغل عندنا مش العك””س
آسر ” بشتغل سواق اسوق و بس مش اتهزأ
نور : انت …
نظر لها نظرة تحذير لتتراجع عن كلامها
آسر بابتسامة : تحبي تروحي فين سيادتك
نور : على جنازتك ان شاء الله
آسر بضحك : بس اما نشوف جنازة مين فينا الأول
نور : حأروح الجامعة
آسر : تمام سيادتك
ستوووب نتعرف على بطلتنا
نورهان عندها 19 سنة حتة قمر كدة بس غــــرور تكبر دلوعة جدا جدا ليها أخ مز كدة ربنا يوعدكم بواحد زيه عندو ٣٠ سنة بتدرس ادارة اعمال لغة انجليزية
بطلنا الحلو آسر حاجة كدة تقر’ف من كتر الشخصية و الجمال يعني يخلي اي بـ.ـنت تقع في غرامه كدة
عندو أخت اسمها زينة و أخ اسمه عز
آسر عندو ٢٨ سنة… سنة تالتة محاسبة اتأخر في الدراسة بسبب أوضاعه المادية
…..
ذهب بها إلى الجامعة انتظرت حتى ينزل ليفتح لها الباب لكنه لم يفعل
نزلت من السيارة و نظرت له بغل
نور : انت واحد زبا*لة
آسر و هو يغمز لها : بذمتك في زبا*لة حلو اوي كدة
نور ” حلو مين العبـ.ـيـ.ـط اللي قالك كدة انا اول ما شوفتك تخضيت
ضحك بقوة على طريقتها ثم تابع : حتخلصي الساعة كام
نور : حاروح مع صحباتي نتغدى روح انت حاروح لوحدي و ما تفرحش اوي كدة النهاردة آخر يوم ليك
آسر : ما عنديش أوامر اني اسيبك تروحي لوحدك سيادتك
نور : انت تحرق دm اللي جابوني و تقولي سيادتك
آسر : شكلك حلو اوي و انتي متعصبة كدة سيادتك
تركته و دخلت الجامعة ينظر إليها و هو يضحك عليها و على هيئتها كز على اسنانه بغـ.ـيظ و همس : شكلنا حنلعب اوي يا ..
وضع يده على قلبه و همس : نور
دخلت الجامعة بهيئة تخـ.ـطـ.ـف القلوب فجمالها ساحر ملابسها مشيتها طلتها تأسر أي شخص يمظر إليها
لكنها لا تأبه لهم من تريده يجب أن تركض خلفه و ليس العكس لا تحب من تركض خلفه
علا : ايه يا بـ.ـنتي الجمال ده خفي على الطلاب و الدكاترة يا بـ.ـنتي
نور و هي تعدل في فستانها بغــــرور : ده أقل حاجة عندي
ديما : يا جدع ايه التواضع اللي انتي فيه يا قطة
نور بضحك : طول عمري هههههه بصوا بقى مش حنحضر محاضرات النهاردة
علا : هو احنا لسة ابتدينا ده اول يوم
نور ” لاني بحبش اول يوم في الجامعة حنروح نشتري هدوم شوفت حتة محل إنما ايه تحفة بعدها نتغدى حتروحوا
ديما : طبعا يا بـ.ـنتي دوسي
نور : بس اشوف حزحلق السواق ده ازاي
علا ؛ هو بابا جبلك سواق تاني ما زهقش
نور : ده السواق رقم ٦٠٠ بس غتت و دmه تقيل و بيحسسك انك شغالة عندو مش العكس
ديما : هههه شكله ده اللي حيطلع عينك يا نورهان
نور : ما فشر اما نشوف انا حتى بحب اللعب
اقترب منها شاب يدعى لؤي يلقب بالعنتيل لان البنات تركض خلفه لكنها لا تكره احد مثله
لؤي : نور ممكن بعد المحاضرة نتغدى سوا
نور بنظرة قرف : لؤي انت بصيت في مرايات بيتكوا انا اما بشوفك نفسي بتقلب
ليصبح وجهه كالدm من شـ.ـدة احمراره نظر لها بغل و ذهب لينفجر البنات عليه من الضحك
نور : انا عارفة بيطلعوا منين دول
ديما : حامـ.ـو.ت و اشوف شكل اللي حيوقعك في غرامه
&&&&&
نور : امشي انت انا حاتغدى مع صحباتي
آسر : اسف ما عنديش أوامر بكدة سيادتك
نور ، انت تجننت ازاي تقولي كدة انت تنفز و انت ساكت
آسر : اما سعادة الباشا يقولي كدة حامشي سيادتك تفضلوا انا حوصلكوا
ديما ، يا بـ.ـنتي الايه يكون عندك قمر زي ده و تمشي انتي عبـ.ـيـ.ـطة ده انا لو مكانك اروح معه شقته
لكمتها نور في كتفها
سمع آسر الكلام نظر لنور و غمز لها لتكز على أسنانها من شـ.ـدة غـ.ـيظها
نور : يلا يا بنات امشوا حنروح لوحدنا أمشى انت
ليهبط من السيارة بهيئته الخاطفة للقلوب و يمشي بخطوات نحوها أدارت ظهرها لتجده وراءها
نور : انا قولتلك امشي عايز ايه
آسر ” امشي اطلعي بالسيارة اذا سمحتي سيادتك
نور : انا قولتلك امشي
آسر : و هو كذلك ليحملها على كتفه تحت أنظار الجميع و صدmتهم ظلت تضـ.ـر.به على ظهره لكن لا حياة لمن تنادي
أجلسها على الكرسي و ربط الحزام و قفل أمن الباب
نور بعصبية : انت يا غب’ي فاكر انك حتنجو مني انا مش بس حارفدك انا ححبسك
آسر بابتسامه : عايزة تروحي فين سيادتك …
نور : تطلع روحك إلهي انت اطلعتلي منين
اقترب منها حتى أصبح أمامها يتنفس انفاسها تأمل عيونها الزيتونية الساحرة كان الوقت وقف امام عينيها
كان جمال الدنيا بتلك العيون
آسر و هو يتكلم بصعوبة : اشتمي تاني و انا حفهم اني اسكتك في طريقتي
قالها و هو يشير لشفتيها و يبتلع ريقه بصعوبة
نور : انت قليل …
نظر لها بتهديد فسكتت
آسر بابتسامة جعلتها تكاد تنفجر من غـ.ـيظها : عايزة تروحي فين سيادتك
نور : مش عايزة اروح مكان انا عايزة اروح بيتنا عشان ارتاح من خلقتك
آسر : شعور متبادل سيادتك
كزت على أسنانها من شـ.ـدة غـ.ـيظها حتى كادت تنفجر يلا سعادة قلبه بها و هي بجانبه
أدار وجهه عنها و كتم ضحكته
رجعت إلى البيت دخلته بسرعة بعد أن أغلقت العربية بكل قوتها
دخلت البيت تبحث عن والدها بعصبية
نور : باباااا بابااااا
سليم : انا هنا يا حبيبتي مالك بتصرخي ليه
نور : ايه اللي انت جايبه ليا ده
سليم : تقصدي مين
نور : السواق الزبا’لة اللي حضرتك جايبه ده لا يطاق
سليم : دي طريقة جديدة للتطفيش
نور : قولتلك انا مش عايزة سواق عشان خاطري يا بابا
سليم : انتي كل مرة تعملي كدة مع كل سواق و قصة انك انتي اللي تسوقي انسي فاكرة لما الحادث اللي عملتي و كنتي حتروحي مني مش مستعد اخسرك تاني
نور : يا بابا حاسوق بحذر و بالراحة بس مش عايزة السواق ده
سليم : اخر كلام عندي مش حتمشي بدون سواق انتي سمعاني و لا لا
نور : يووووه انا حاعرف ازاي اطفشه
أدارت ظهرها تريد الذهاب ليحملها ذلك العمر الذي يعتبرها كل حياته و اغلى من روحه
عمر : مين مزعل الحلو
نور : بابا عايزني اروح مع سواق و انا مش عايزة
عمر و هو يحملها بين يديه و يدور بها لان هذه الحركة تهدءها : خايف عليكي و ده حقه
سليم : افضل دلعها كدة يا سي عمر
عمر : يا روح قلبي يا ابو عمر ان ما دلعتها انا مين حيدلعها
نور : يعني حتخرجني الليلة
عمر : بس كدة بصي انتي تؤمري احنا ننفز يا باشا
نور : اي حاجة اي حاجة
عمر : اي حاجة
نور : عايزة اجوزك
ضحك سليم عليها بقوة
سليم : و مين قالك انك مش متجوز
نور : يعني ايه
عمر : جرى ايه يا بابا
سليم : اخوكي بيتجوز كل يوم و أحيانا مرتين في اليوم
عمر : ايوة سيطني يا سليم سيطني
فادية : حيطلع لمين لوالده اكيد
عمر : ست الكل روح قلبي يعني بابا كان مقضيها بعد اما وقع في جمالك و دلالك تاب
نور : ما فيش و لا وحدة وقعت فيها من المليون اللي عرفتهم
لا يعرف لماذا جاءت أمام عينيه رآها كانها موجودة معه
ابتسم لا اردايا ثم همس : لسة بس يمكن قريب
نور : يارب يا عمورة نفسي افرح فيك قبل ما امـ.ـو.ت يا ابني
عمر : ماشي يا تيتا يلا روحي ريحي شويا عشان في سهرة الليلة للصبح
نور و هي تتعلق في رقبته : وديني غرفتي مش قادرة اطلع السلم
عمر و هو يرفعها بين يديه : عقبال ما يجي اللي يرفعك بين ايدي و اغير منه
نور : ههههه بس ده لازم اكون انا االي عايزاه و هو تقيل كدة و يكون غني اغني مني و كدة
عمر : ما احمد دايب و حيمـ.ـو.ت
نور : ان شاءالله يمـ.ـو.ت و ارتاح منه ده لزقة مش طايقاه مش بأيدي بقولك عايزاه تقيل مش بعيط عشان اكلمه
عمر : هههههه
↚
ينتظر موعد جامعتها بفارغ الصبر حتى يراها فجمالها خـ.ـطـ.ـف قلبه و روحه منذ عامين كم تمنى قربها حتى خرجت امام عينيه
ترتدي فستان قصير باللون الأزرق الغامق بأكمام دانتيل لمنتصف يدها و فتحة أسفل عنقها
هيئة خـ.ـطـ.ـفت أنفاسه
هبط من السيارة يفتح لها الباب
آسر : مش قصير الفستان
نور بصدmة : نعم ؟؟
آسر : تفضلي سيادتك
حاول ان لا ينظر لها من المرآة حتى لا تتغر بزيادة
نظرت له لتجده غير مهتم بجمالها
نور : درست جامعة
آسر دون النظر لها ” سنة تالتة محاسبة تأخرت في الدراسة لأسباب
نور بســـخريـــة : اكيد اسباب مادية ممكن اساعدك قول ما تتكسفش
اوقف سيارته و نظر لها
آسر : و مين قالك اني ممكن اقبل انه وحدة متلك تعطيني قرش واحد انا بشتغل شغلين سوا عشان ما خلي حد مغــــرور زيك يتصدق عليا عندي اخ و اخت و أمي و عمرهم ما احتاجوا حاجة ما لقوها
نور بصدmة : انت ازاي بتكلمي كدة يا مت’خلف انت فاكر نفسك مين
آسر : انا مش فاكر نفسي حد الكلام ده تسألي لنفسك سيادتك
كادت تمـ.ـو.ت من شـ.ـدة غـ.ـيظها و لأول مرة يكلمها أحد بهذه الطريقة فاي شاب يراها يتمنى لو تكلمه فقط
اوصلها للجامعة نزلت بسرعة و قفلت الباب بقوة
اغمض عينيه بعنف همس لنفسه : اسف بس انتي جواكي حاجة نضيفة و جميلة جدا لازم تشوفيها انا متأكد
دخلت الجامعة و كم تمنت ان تعود لتحرقه
نور : و ديني لاربيك
ديما : ايه بتكلمي نفسك مالك متعصبة
نور : حيشلني ما شوفتش في بجاحته نفسي اقــ,تــله
علا : حـ.ـر.ام عليكي يا بـ.ـنتي ده قمر ده لو قالي تعالي عندي البيت اروح بدون ما افكر
نور : شوف البت كفاية محن يا ولية يلا نشوف المحاضرة
بدأت المحاضرة و كانت لأكثر دكتور تكرهه تختنق عنـ.ـد.ما تراه
تعجبه حد الجنون منذ العام السابق مشيتها طلتها هيئتها ضحكتها صوتها
دخل المحاضرة يبحث عنها بعيونه بعد أن رأى اسمها في كشفه و ما أن شاهدها حتى تنهد بـ.ـارتياح
أسامة و هو ينظر لها : صباح الخير يا اجمل محاضرة بعطيها
تنهدت بتأفف و أدارت وجهها عنه
أسامة بسره : سكتك ايه يا بـ.ـنت سليم
بدأ بالقاء المحاضرة بصعوبة بسبب وجودها سأل سؤال و طلب منها ان تجيبه
نور : مش عارفة
يكفي عليه سماع صوته الذي يزلزل كيانه
أسامة : اي حاجة مش فهماها اساليني و انا اعيدها
نور بابتسامه بين أسنانها : ان شاء الله
علا بوشوشة : ده واقع يا بـ.ـنتي بيتكلم بالعافـ.ـية صوته رايح من تأثيرك
نور : انا بحس اني عايزة ارجع اما اشوفوا ما لقتش المادة غير معاه تصدmت
انتهت المحاضرة تسحبت من بين الطالبات حتى لا يوقفها التف بعينيه يبحث عنها ليعرف انها هـ.ـر.بت منه
أسامة: حتروحي مني فين يا نورهان
////
دعاء : خير يا افنـ.ـد.م كنت طلبتني
عزت مدير المدرسة و هو ينظر لها بشهوة كبيرة : احم كنت عايزك بس تعبيلي البيانات دي على الكبيوتر
دعاء : حاضر يا فانـ.ـد.م
جلست على المكتب تقوم بعملها نظر بالقرب من الباب يتأكد من عدm وجود أحد
و بينما هيا مشغولة بالتعبئة اقترب منها و وضع يده على كتفها لتشهق بفزع و كادت تفقد وعيها
قامت من مكانها مسرعة ليمسك يدها
عزت : حعملك اللي انتي عايزاه بس طفي نــــاري
دعاء : الهي تتحرق فيها النــــار يا زبا’لة
عزت : ما هو اسمعي مش سايبك
أمسكك بها للاعتداء عليها لتضـ.ـر.به على راسه بتحفة و صرخت جعلت المدرسة تلتم حولها
دعاء : عشان تفكر بعد كدة يا مت’خلف تقرب مني او من اي وحدة تانية
و ركضت من المدرسة و هي تبكي لتصطدm بسيارة جعلتها من خــــوفها تفقد وعيها
و يالا صدفة القدر انه هو ذاك العمر
هبط من سيارته مرعوب ليرى من تلك التي صدmها
ليقف مكانه مذهول من صدmته انها هيا
عمر : يعني انا بتمنى اشوفك و يوم ما يتحقق الاقي جثة ايه الحظ ده
حملها و ركض بها إلى فيلته و اتصل على الطبيب ليسبقه هناك
دخل بها إلى الغرفة و بدأ الطبيب بالكشف عليها تحت نظرات ذالك العمر
ازال عنها الطبيب الحجاب ليذهل من جمال شعرها الأسود الحريري الذي كاد يوصل الأرض من شـ.ـدة طوله
كم تمنى ان يشتم عبيره و ينهال عليها بقبلات و أحضان تنسيها اسمها
فاق من تخيلاته الوقحة على صوت الطبيب
الطبيب : الحمد لله إصابات سطحية حتفوق كمان شويا
بدأت تفتح عينيها بضعف التفت حولها لتتجمد من الخــــوف سحبت عنها الغطاء و همست بضعف : انا فين
عمر بصوت مبحوح : انتي كويسة ما تخافيش انتي طلعتي قدامي و انا ماشي و ربنا ستر
دعاء : انا عايزة امشي
وقفت من مكانها و اخذت حجابها حاولت القيام كانت على وشك السقوط ليمسك بيدها تلاقت عينهما ليرى جمال عينيها الرمادية و الحـ.ـز.ن الشـ.ـديد بداخله
شعر بانتفاضة في قلبه لأول مرة يشعر بها و رعشة سرت في جــــســ ـده جعلته كاللهب ماذا يفعل بها ايغتصبها مهما كان الثمن
ذهبت ناحية الباب ليوقفها صوته
عمر ” استني حوصلك يا ….
دعاء بضعف : دعاء اسمي دعاء
عمر : مش حتقدري تمشي و انتي كدة
هزت راسها بالايجاب
مشى أمامها يسبقها إلى سيارته صعدت معه
يسأل نفسه لماذا قلبه يدق بهذه السرعة يأخذ نفس بصعوبة
لماذا عبيرها يفقده عقله
لقد مر عليها بنات من جميع الأنواع لم يشعر مع اي فتاة مثلما يشعر معها
عمر : و كنتي بتعيطي ليه قبل ما اخبطك
دعاء : اصلي المدير رفدني لاني فتحت دmاغه
عمر بصدmة : معقول انتي تعملي كدة مالوش حق رفدك عشان فتحتي دmاغه كان المفروض يبـ.ـو.سك
دعاء ” منا عشان كدة فتحت دmاغه
عمر باستغراب : عشان ايه
دعاء : عشان حاول يبـ.ـو.سني
كز على اسنانه بغـ.ـيظ : المفروض قــ,تــلتي
دعاء : ما يستاهلش اروح في داهية عشانه
عمر : انتي كنتي بتشتغلي ايه
دعاء : مساعد مدير
عمر : يعني ليكي في الإدارة و الكمبيوتر انا عندي شركة و ممكن تشتغلي فيها اذا حابة . و ده عنوانها
دعاء بابتسامه : ان شاءالله متشكرة
نزلت من سيارته قبل شارع منزلهم حتى لا يتكلم عنها الناس
كم تمنى ان يذهب معها بيتها و ينهال عليها بجنون حتى لو سيسـ.ـجـ.ـن
عمر : احم دي فتحت دmاغ المدير عشان حاول يبـ.ـو.سها انا حتعمل ايه
وضع يده حول عنقه : احم امشي احسن
دخلت البيت بضعف
حازم : ما بدري يا هانم
دعاء : مش قادرة اتكلم يا حازم بعد اذنك
حازم : جبتي فلوس و لا لا
دعاء : انا سبت الشغل
حازم بصدmة : يا نهار ابوكي اسود ليه
دعاء : عشان المدير الزبا’لة كان عايز يبـ.ـو.سني
حازم : تقومي تسيبي الشغل
نظرت له بصدmة و صرخت : يعني عادي اخلي يبـ.ـو.سني انت بتقول ايه
لينهال عليها ضـ.ـر.با حتى فقدت وعيها حملها برعـ.ـب ووضعها على السرير
حازم : حبيبتي اسف اسف قومي دعاء دعاء قومي اخر مرة انا اسف
أمسك يدها و بكى بشـ.ـدة بسبب ما يفعله بها
بدأت تفتح عينيها بضعف شـ.ـديد بعد أن أثر عليها ضـ.ـر.به الشـ.ـديد
حازم بدmـ.ـو.ع و هو يقبل يدها بعشق شـ.ـديد و نـ.ـد.م شـ.ـديد : اسف و الله اسف غـ.ـصـ.ـب عني مش حكررها
دعاء : دايما اسمعها الكلمة دي ما فيش مكان في جـ.ـسمي الضـ.ـر.ب ما علمش فيه هو ده الحب اللي وعدتني بيه ده انا تحديت الدنيا عشانك
فلاش باااك
حسن ” يا بـ.ـنتي ده موظف على قد حالو وشغله مش ثابت و سألت عنه عصبي و ممكن يرتكب جريمة ساعة عصبيته
دعاء : يا بابا بحبه و مش عايزة غيرو
حسن : انا قلت مش موافق و خلصت
اضـ.ـر.بت عن الطعام اسبوع و تدهورت حالتها الصحية لذلك اضطر والدها على الموافقة
حسن : انا موافق بس ده اختيارك انتي يعني اي نتيجة تتحمليها لوحدك
بعد مرور شهر
حازم : انا اسعد واحد في الدنيا اوعدك مش حتنـ.ـد.مي و حخليكي اسعد وحدة في الدنيا …
و بعد أن قام بمشروع خسر به كل ما يملك و تراكمت عليه الديون جعلها تعمل حتى تسد معه الاموال
و لم تستطيع أن تطلب من والدها اي مال ..
كانت تعمل في المدرسة و تخيط ملابس حتى تسد ديونه لكنه قابل ذلك بالضـ.ـر.ب و الإهانة
غير انه أمسك يسـ.ـر.ق من عمله و طرد منه …
و حاول أن يتعرف على بنات يملكون مال ليساعدوه …
و أمسكت به قبل ذلك و وعدها أن لا يعيدها لكن دون جدوى ….
فأصبحت تعيش جــــســ ـد بدون روح …
بااااك
حازم بدmـ.ـو.ع : ابوس ايدك سامحيني
قامت من مكانها اخذت آدm صغيرها و غيرت له ملابسه
ليفزعهم دقات الباب التي زلزلت المنزل
ضمت طفلها بقوة
و وقف حازم يفتح الباب ليلكمه شخص لكمة اسقطته أرضا
_ جهزت الفلوس و لا لسة
حازم و هو يمسح دmه : فرصة أخيرة اخر الشهر ده اوعدك حيكون جاهز
ليقوموا بضـ.ـر.به بقوة حتى خارت قواه تحت أعين زوجته
_ اخر الاسبوع تكون الفلوس موجودة و الا ما حدش حيعرفلك طريق
لم تتحرك من مكانها لم تقم لتمسح دmه كما كانت تفعل ..
هل ذهب حبها من قلبه ؟
نظر إليها بو.جـ.ـع شـ.ـديد فقد كان حبها الوحيد الذي يخفف عنه ما مر به ….
استيقظت في الصباح و ذهبت إلى الشركة بعد أن حاولت قدر الامكان إخفاء أثار الضـ.ـر.ب من وجهها
السكرتارية : مين حضرتك؟؟
دعاء : انا جية أأقدm على شغل هنا لو سمحتي
نظرت لها الفتاة باحتقار و ســـخريـــة بسبب حجابها و فستانها فهنا لا يعمل الا فتيات يلبسن القصير و المفتوح
السكرتيرة ريم : احم ما فيش وظايف فاضية هنا احنا اسفين
دعاء بدmـ.ـو.ع : لو سمحتي بس ممكن اقابل المدير ..
ريم : المدير مرة وحدة لسة ما جاش و اكيد مش حيقبلك عشان كدة بقولك امشي وجودك علفاضي
جلست تنتظره أمام الشركة حتى طل بهيئته الساحرة و شخصيته التي تجعل الشركة تمشي كالساعة
اقتربت من سيارته ليدق قلبه بسرعة رهيبة عنـ.ـد.ما لمحها هبط من سيارته و مشى نحوها بخطوات سريعة حتى وصل إليها نظر لعينيها التي خـ.ـطـ.ـفت قلبه و تفقده صوابه
واقفة هنا ليه قالها عمر بلهفة شـ.ـديدة من تأثير عبيرها
دعاء بصوت ضعيف جدا : مستنياك
عمر بلهفة : بجد
دعاء : احم انت مش قولتلي في شغل عندك
عمر : ايه اه ايوة تفضلي
دخلت دعاء برفقة عمر تحت أنظار الجميع فليس من عادته أن يأتي بفتاة ترتدي حجاب ..
كانت تنظر إليه باستغراب فالجميع يهابه و يوقف الشركة على قدm واحدة …
و لكنه يكلمها بابتسامه و حنان لذلك كانت قلقة و لكن ليس أمامها حل آخر
عمر : انتي قولتيلي ليكي بالحسابات و الإدارة و الكمبيوتر
دعاء : ايوة يا فانـ.ـد.م
عمر ، تمام حتشتغلي هنا بانك تراجعي الحسابات مه المحاسب و تدخليهم الكمبيوتر و تبلغيني بأي خطأ أو اشي مش مظبوط
دعاء : تمام يا فانـ.ـد.م
عمر : حنمضي عقد و في شرط جزائي للي يخلف بيه
دعاء بتردد : تمام
أمر بتجهيز العقد بدأت بقراءته و فرحت جدا بعد أن قرأت الراتب فمضت دون أن تقرأ الشرط الجزائي
نظر لها عمر و ابتسم بخبث : بالتـ.ـو.فيق
دعاء : متشكرة يا فانـ.ـد.م …
مشت ناحية الباب ثم نظرت له مرة أخرى و لم تستطيع الكلام …
عمر : حصرفلك شهرين مقدm
دعاء بابتسامه و استغراب : ميرسي اوي فانـ.ـد.م بس انت عرفت ازاي
عمر : حسيت
تورد وجهها من الخجل و ركضت إلى عملها اتصل بتالا و أخبرها بتعليمها
عمر ” مـ.ـا.توقعتش تيجي بالسهولة دي يا دودو ده احنا حنتبسط اوي بس تصدقي تستاهلي ….
/////
صعدت معه سيارته ككل يوم ..
كرهت الجامعة و الخروج من البيت بسببه
فهو لا يبدي لها أي احترام او أي إعجاب
آسر : القط واكل لسانك ما بتشتميش ليه
نور بتأفف : مش فايقالك زي ما تقول …
آسر بضحك : ايه اللي مزعلك ممكن اساعدك
نور : و مين قالك اني ممكن اقبل مساعدة منك يا أستاذ ياللي اسمك …
آسر بهمس : آسر
نور : هو انا ايه اللي بيني و بينك عشان تكلمني كدة
آسر بابتسامة : اصلي ما حبش حد يقلي مني و يكلمني من أطراف صوابعه
نور : تسيب الشغل و تاخد كام
آسر بعصببة : انتي فاكرة نفسك مين بتحسبي انه كل حاجة حتشتريها بفلوسك انا ما اشتركيش انتي بمليم
صدmة زلزلت كيانها كيف تجرأ لقد تفوه بكلام احرقها قلبها
وصلت الجامعة لتركض إليها بسرعة
اغمض عينيه بعنف يلوم نفسه على ما تفوه به
لم يكن يدري ماذا قررت ان تفعل …
ديما : انتي تجننتي ايه اللي انتي بتقولي ده
نور بعصبية : انا قررت و ما فيش حاجة حتوقفني
ذهبت إلى مجموعة شباب و طلبت منهم أن ….
بعد انتهاء المحاضرات و هروبها من أسامة بأعجوبة
صعدت معه سيارته …
لم يفكر مرة أن يعتذر منها … لكنه الان لم يحتمل
آسر بصوت مبحوح : انا اسف
نظرت له باستغراب فهذه اول مرة ينطقها
آسر ، اسف انا زودتها في الكلام بس انتي اللي عصبتيني حاولي تتقبليني و بلاش تضايقني في كلامك ده لأنه كلنا زي بعض بشر ما فيش حد أعلى من التاني
صدقيني انتي جميلة و رقيقة و جواكي ابيض بلاش تظهري عكس اللي في قلبك ممكن نبقى صحاب و ممكن ما اوصلش لباباكي اي حاجة
لم تجبه ابدا بل فكرت كيف ممكن ان تصلح ما نوت عليه
نور ” ينفع تغير طر…..
و قبل أن تكمل كلامها كانت سيارة اعترضت طريقهم
نور : ااااااه
يوسف : مين دول عايزين ايه
_ عايزين الحلوة اللي معاك و حنمشي
نور بصدmة : ايه ..
يوسف : خودوا روحي الاول
_ كان بها
تصدى لهم بكل قوته يضـ.ـر.ب بهم بلا وعي
يمنع اي احد من الوصول إلى نبض قلبه
يصـ.ـر.خ عليها أن لا تنزل من السيارة
ليسحبها أحدهم و يبدأ بتمزيق ملابسها
لهنا و انفجر بركان سيحرق الأخضر و اليابس انهال عليهم كالمـ.ـجـ.ـنو.ن ليقم أحدهم بضـ.ـر.به بالسكين بخصره و يفروا هاربين ركضت اليه و أمسكت به بين يديه
لحظة كانت عنده بعمره لو مـ.ـا.ت بعدها لا يأبه
لا يصدق انه بين يديها
نور : ااااه آسر ايه ده دm أعمل إيه
آسر : انتي كويسة
هزت راسها بالايجاب و دmـ.ـو.عها تنهمر بغزارة
ليقفد وعيه بين يديها بعد أن اطمئن عليها ..
↚
الحقني يا عمر الحقني ” صرخت بها بها نور و هي تكلم عمر على الهاتف
انتفض عمر من مكانه و ترك الاجتماع و ركض إليها بسرعة غير مصدق ان ابنة قلبه في خطر
يركض دون وعي
حاولي تبعتي اللوكيشن يا نورهان ” صرخ بها عمر و هو يركض إلى سيارته ..
طار بأقصى سرعته أمسكت هاتفها و ارسلت مكانها و هي ترتجف من شـ.ـدة الخــــوف …
تضغط بيدها على مكان جـ.ـر.حه فهي السبب فيما حدث فهي لم تتفق معهم ان يقوموا بذلك
فلاش باااك
نور : صباح الخير يا شباب
ينظرون لها و ينظروا لبعضهم باستغراب خاصة ذلك الحمزة التي يتمنى أن يقضمها باسنانه ..
و لم تكلم أحد مهما حاولوا معها..
_ يا صباح الورد و الجمال
نور بابتسامه ؛ انا عايزة اطلب منكو طلب
حمزة بحب : إإمرينا يا قمر
نور : في واحد كدة غلط فيا و عايزاه يتربى
_ بس كدة يا جميل قوليلنا فين و ازاي و يتربى
نور : انتو عنجد جمال اوي احنا حنمشي من الجامعة ٦ و هو دايما بحب يمشي من الطريق الفرعي اللى ورى السوق عشان يبعد عن الزحمة انتو كونوا ٥ و نص هناك
حمزة بخبث ” بس كدة عنينا ده احنا حنخلي ما تقوملوش قومة تاني
نور : لا و النبي انا مش عايزة دm هو انا عايزة اربي شويا و بس
_ حنربيهولك يا برنسيس الجامعة و نخلي يقولك حقي برقبتي
ابتسمت لهم و أدارت ظهرها لتذهب
علا : انتي مـ.ـجـ.ـنو.نة ايه تفكير البلطجية ده …
نور : مش حيهدالي بال غير لما يتربى الزبا’لة …
علا : بس ما ترجعيش تنـ.ـد.مي …
نور بتـ.ـو.تر : انا بس عايزة قرصة ودن …
حمزة : ايه رأيكم في نور يا رجـ.ـا.لة
_ هي دي عايزة كلام تجنن تهوس
حمزة : ما نفسكوش تعضعضوا فيها شويا
= بس نعضعض ده احنا نقرقشها كمان
حمزة : اذا احنا حنغير الاتفاق
_ يعني ايه ..
حمزة : احنا نوقفهم نثبتوا و نخـ.ـطـ.ـفها
= نخـ.ـطـ.ـفها
حمزة : ايوة و حنقضي الليلة كلها نقرقش فيها و لو خدنا إعدام بعدها مش مهم صدقوني تستاهل …
حمزة لنفسه ؛ و ادفعك تمن غلطك بيا …
بااااك
لولا انه دافع عنها بقلبه و روحه لكانت الان بين يديهم تدفع تمن غلطتها ..
نور : اللي عملتو ده عمري ما انساه يا آسر انت أنقذت حياتي كلها و اني اعيش طول عمري مرفوع راسي
وصل عمر لها فتح الباب و وصل إليها انتشلها في حـ.ـضـ.ـنه جــــســ ـده يرتجف من شـ.ـدة خــــوفه
عمر برعـ.ـب : في ايه ايه ده
نور بدmـ.ـو.ع : ابوس ايدك ننقذ اللي حماني و فداني بروحوا بعدين اقولك ..
عمر بفزع عنـ.ـد.ما انتبه لآسر و دmه على الأرض و ان أخته كان من الممكن أن تكون مكانه جذبها مرة أخرى اعتصرها بحـ.ـضـ.ـنه و دmـ.ـو.عه سبقته
حمل آسر بين يديه و وضعه في الكرسي الخلفي صعدت بجانبه تبكي بتقطع طار به إلى المشفى
بعد ساعتين خرج الطبيب من غرفة العمليات
كانت بحـ.ـضـ.ـن عمر لم يفلتها فهي ابـ.ـنته التي لم ينجبها
ركضت ناحية الطبيب تطمئن حتى لا تكون سبب في قــ,تــل انسان ..
نور : طمني يا دكتور
الطبيب : اللي حصل النهاردة معجزة كان نازف كتير اوي حطيناله ٤ وحدات دm و قلبوا وقف مرتين و الحمد لله قدرنا نسيطر عالحالة نستنى بس ٢٤ ساعة نطمن و حيبقى احسن ان شاءالله
جلست على الاريكة تبكي بحرقة : انا السبب انا السبب يا عمر
عمر : اهدي يا حبيبتي انتي السبب ازاي
روت له نور ما حدث
كز عمر على اسنانه بغـ.ـيظ شـ.ـديد من حماقتها ضغط على يده بقوة حتى لا يضـ.ـر.بها لأول مرة في حياته
عمر بعصبية : ازاي تفكري كدة انتي كنتي حتروحي يعني تفكري تضـ.ـر.بي و هو فداكي بروحوا ليه كدة بس
بكت بقوة اكبر : و الله ما كان قصدي انا بس كنت عايزة ادفعه تمن غلطه فيا ما كنتش عايزاه يمـ.ـو.ت ده قالي قبل كدة بيصرف على خواتوا و أمه …
عمر و هو يضمها بحنان : ما تقلقيش الدكتور طمنا حيبقى كويس ان شاء الله
تحت تأثير البنج لا ينطق الا اسمها لا يريد ان يستيقظ الا ليطمئن عليها ..
سليم : يا بـ.ـنتي قومي روحي و حنيجي بكرة نطمن عليه قومي ارتاحي خايفة تقعي مني
نور بدmـ.ـو.ع : مش قايمة غير لما اطمن عليه انت عارف يعني ايه تكون السبب في قــ,تــل بنى ادm
سليم : لسة حيفوق بكرة
نور : الدكتور قال يمكن يفوق النهاردة
سليم : خلاص حمشي و ابعتلك الدادة تقعد معاكي و حبعتلك اكل تاكلي
نور : حاضر
لتفزع حينما استيقظ فجأة و صرخ : نورهان …
اقتربت منه باستغراب شـ.ـديد ثم همست : انا هنا يا آسر
فتح عينيه مرة أخرى بضعف شـ.ـديد يتأملها بحب ليطمئن قلبه عليها
آسر بضعف : انتي كويسة
نور : ايوة كويسة
اغمض عينيه مرة أخرى يغوص في نوم عميق بعد أن تأكد انها بخير و بجانبه ….
/////
عادت بيتها و قد اشترت بعض الطعام و الفواكه لصغيرها
كان نائم على السرير لا يستطيع الحراك من ضـ.ـر.ب أمس
دخلت البيت نظرت له باحتقار ثم ذهبت لتحضير الطعام
كم يقــ,تــله و يحرقه انه لا يرى نفس الحب و الاشتياق في عينيها لقد انطفأت لا تلمع كما كانت
وضعت الطعام أمامه و بدأت باطعام صغيرها ذو العامين أكلت بعض اللقيمـ.ـا.ت حتى تستطيع الوقوف …
وضعت امامه المبلغ التي أخذته و أخذت طفلها إلى الغرفة الأخرى لتنام بها حتى تستيقظ تكمل خياطة الفساتين …
في صباح اليوم التالي ارتدت جيبة و قميص و حجاب بلون الجيبة كانت كالملاك بنعومتها ….
ذهبت الشركة تعمل بجد حتى تحصل على اي مكافأة تساعد في حل أزمتها ربما يعود كما كان … و تستطيع أن تحبه مرة أخرى
وصل الشركة يبحث عنها بلهفة حتى شاهدها
عمر لنفسه : احلى صباح ده و لا ايه.. يا ترى سكتك ايه يا ترى طعمك ايه امممم الطعم ده ما جربتهوش
دخل المكان بحضوره التي يهابه الجميع
عمر : اخبـ.ـار الشغل ايه
تالا : تمام يا فانـ.ـد.م
نظر لتلك الواقفة تنظر للارض و هو يكز على اسنانه : شكلك صعبة اوي
عمر : أستاذة دعاء حصليني على المكتب
دعاء : حاضر
دخل المكتب فبللعا بدأ يعدل جاكيته و شعره حتى دخلت
دعاء : ايوة يا فانـ.ـد.م
عمر ، اقعدي …. هااا اخبـ.ـار الشغل ايه
دعاء : الحمد لله
عمر : يعني مبسوطة معانا
هزت راسها بالايجاب و هي تنظر للاسفل
يتأملها بتمعن يفصلها بعينيه ابتلع ريقه بصعوبة حينما لمح حجابها ازاح عن عنقها قليلا
يتخيل نفسه يزيله كاملا و ينهال عليه و على جــــســ ـدها الذي افقده عقله
دعاء : عايز مني حاجة تانية
عمر : قالولي انه شغلك كويس و انا بحب اشجع موظفيني فأمرتلك بمكافأة
دعاء : ميرسي اوي يا فانـ.ـد.م عن اذنك
عمر : أستاذة دعاء عدلي حجابك
توردت وجنتيها من شـ.ـدة خجلها هزت راسها بالايجاب و ذهبت
دعاء لنفسها : مكافأة بعد يوم شغل واحد يا ترى بتعمل كدة ليه يا عمر ربنا يستر …
دخلت بعدها تالا السكرتيرة المكتب أدار ظهره و تأفف
عمر : خير يا تالا مش قولنا نخبط قبل ما ندخل
تالا : ما بتردش على مكالمـ.ـا.تي ليه و ما بتجيليش الشقة ليه
عمر : وطي صوتك ده اولا ثانيا ارد وقت ما احب
تالا : ايه اللي غيرك يا عمر ده انت كنت تتمنى بس ارضى و اكلمك قلبت كدة ليه
عمر : انا ما ضـ.ـر.بتكيش على ايدك في حاجة و الورقة اللي معاكي قطعيها و خلصنا …
تالا بصدmة : انت بتقول ايه عمر انا أسفة أن زعلتك في حاجة حقك عليا بس ما تقولش كدة
عمر : و انا عمري ما حبيتك يا تالا انا اللي عجبني خدتو
اخرج شك و مضاه بمبلغ كبير
عمر : ده اعتبري مؤخرك لنتي طــالـــق يا تالا
أمسكت الشيك و هي مصدومة بشـ.ـدة ماذا ستخبر أهلها
بزقت في وجهه بعد أن رمت الشيك في وجهه و خرجت بسرعة و هي تبكي بشـ.ـدة
عمر : يا بـ.ـنت الكـ.ـلـ.ـب عملالي فيها خضرة الشريفة ايه الهم ده خليني افوق للفرس اللي عايزله خيال ده دلوقتي لازم تشوفني مثالي عشان تأمنلي لازم تروح الشقة عندي
بجانبه لم تفارقه الا ساعات معدودة حتى تريح ضميرها
استيقظ و بدأ يتحسن ما زالت بجواره
يتمنى لو يضـ.ـر.ب كل يوم مقابل ان تكون معه
ساعدته لا توصف
فأجمل حلم حلم به بين يديه الان حتى لو لساعات معدودة
جلبت صينية الطعام و بدأت باطعامه
لم ينزل عينيه عن عينيها لم يستطع
جلبت له الدواء و أعطته : اياه
نور بخجل : بتبصلي كدة ليه
آسر : متشكر على وقوفك معايا طول الفترة دي
نور : انت اللي متشكر انا اللي اسفة اوي و متشكرة جدا على انك ما جبتش سيرتي مع انك عارف انه انا ةلسبب
آسر بنظرة جعلتها كادت أن تذوب مكانها ؛ اجيب سيرتك انتي …. ده لو على قطع رقبتي يا نور …
نور : انا …
ليقاطعها دخول والدها ….
سليم ، حمد الله عالسلامة يا بطل عامل ايه ..
آسر : الحمد الله احسن
سليم : آسر يا ابني احنا متشكرين اوي على كل حاجة عملتها
على ماذا تشكره على انه انقذ روحه ….
آسر : ما عملتش غير الواجب يا عمي
سليم : انت جدع اوي و ده مبلغ عشانك
نظر آسر للمال بضيق ثم قال : ايه يا ده يا سليم باشا
سليم : ده تعويض عن قعدتك دي لانه اكيد اثرت على عيلتك
آسر : مستحيل طبعا أأقبله لو سمحت يا سليم باشا ما تزعلنيش و ارفعوا
نور : بس انت محتاج …
نظر لها لتصمت ثم همست : سيبو براحته يا بابا
سليم : اللي يريحك يلا يا بـ.ـنتي بينا نروح
نور ” حاضر يا بابا
خرج سليم من الغرفة مدت يدها تسلم عليه أمسك بيدها و ضغطة عليها ضغطة رقيقة جعلتها تكاد تتشنج..
نور : مش عايز حاجة
آسر و هو ينظر لعينيها بجنون : عايز سلامتك
نور : حاجي بكرة ان شاء الله
تركته و خرجت و هو ممسك بيده يشتم و يقبل مكان لمساتها
في اليوم التالي ذهبت الى جامعته و احضرت له كل ما فاته
وصلت المستشفى لكنه كان قد رجع بيته
بحثت عنه بخــــوف ظنت انه حدث له شئ
الممرضة : مشي يا فانـ.ـد.م
نور : ازاي يمشي في الحالة دي
اتصلت على احد الرجـ.ـال الذين يعملون مع والده و سألتهم عن العنوان
ذهبت اليه البيت وجدته بيت صغير دافئ تشعر به بسعادة و راحة …
أم آسر سلوى : اهلا يا حبيبتي مين حضرتك
نور : انا نورهان يا عمتو ممكن اقابل آسر
تنظر لها سلوى بتمعن ثم همست : ما شاء الله يا بـ.ـنتي زي القمر
نور بخجل : عيونك الحلوة يا عمتو ممكن اشوفوا
سلوى : اكيد
و ذهبت معها الى غرفته
كاد يطير من سعادته بل كاد يعتصرها بحـ.ـضـ.ـنه …
آسر بسعادة فشل في اخفاءها : آنسة نور ازيك ليه تعبتي نفسك
نور : مشيت من المستشفى ليه …
سجى أخت آسر : الله انتي نور انتي حلوة أوي طيب ليه ابيه آسر كان بيقول عليكي دmك يلطش و مغــــرورة و رخمة و مستفزة
سلوى : تهدي يا ز’فتة و قومي عملي شاي
نور : ما فيش داعي انا ماشية
آسر : انا اسف جدا على الكلام اللي قالته سجى
نور بابتسامه : ما فيش حاجة انا فعلا كنت رخمة
آسر : انا ان شاء الله حارجع الشغل الاسبوع الجاي
نور : انت لسة تعبان خليك مرتاح
آسر : ان شاء الله احسن
أعطت له الكتب ثم همست : انا جبتلك كل المحاضرات اللي راحت عليك
آسر : بجد انتي فعلا خدmتيني اوي
نور : بيتك مريح اوي و دافي
آسر : على قد الحال
ابتسمت له و خرجت تاركة قلبا يكاد يقفز و يلحق بها من شـ.ـدة جنونه بها ….
//////
واقفة تنظف في المطبخ بعد يوم طويل في الشركة
أتى لها من خلفها ضمها من خصرها و قبل كتفها قبلة طويلة
ثم همس : و حشتيني
دعاء بتـ.ـو.تر : حازم عايزة اخلص لو سمحت
حازم و هو يقبلها من كتفها و أسفل رقبتها : حشـ.ـتـ.ـيني و اوي اوي
دعاء : حازم لو سمحت بعد …
حازم : خلي بعدين الواد آدm نام و انا حتجنن عليكي بقالنا قد ايه بعاد عن بعض
دعاء : حازم اب….
ليبتلع شفتيها بفمه يقبلهم بنهم لكنها لم تبادله اي مشاعر يقبلها بجنون من كل مكان ….
مغمضة عينيها كانها جــــســ ـد بلا روح لا تشعر باي شئ
بعد عن رقبتها ثم همس : للدرجة دي مش طايقاني
اغمضت عينيها لتهبط دmـ.ـو.عها تجيب على سؤاله
تركها و ذهب إلى الحمام يكتم شهقاته ……
اخذت صغيرها في حـ.ـضـ.ـنها و نامت بدmـ.ـو.ع عينيها كما كل يوم …
يقضي ليلته بطولها كل يوم من نايت لآخر
لكنها لا تفارقه…
لا يدري لماذا لا يشعر بنفس الشغف للفتيات اللواتي امامه …
اخذ الجاكيت و ذهب إلى فيلته
في حـ.ـضـ.ـنه يقبلها من كل مكان في جــــســ ـدها
يلتهمها بعشق كانها اول فتاة في حـ.ـضـ.ـنه
ازاح عنها ملابسها ينهل من عبيرها..
فتح عينيه ليجدها احد أحلامه …
كز على اسنانه بغـ.ـيظ : انا عايزك يا دعاء عايزك لو بس حد يجيبك ليا دلوقتي مش حخليكي فيكي حتة سليمة سكتك ايه بس … حتجننننننن ما فيش بـ.ـنت علقت فيا كدة
استيقظ يرتدي بدلته بسرعة اختار أنقى بدلة و هذب ذقنه و هو يهمس : اخرك عندي يومين و الا حغتصبك انا وااااالع يا دودو
وقف بالقرب من الشارع الذي اوصلها عنده اخر مرة …
ينتظرها بجنون ..
حتى لمح طيفها مشى أمامها كانها صدفة شغل زامور سيارته …
التفتت لتنظر له …
عمر : ايه الصدفة الجميلة دي
دعاء : صباح الخير يا فانـ.ـد.م
عمر : رايحة الشركة اكيد اطلعي حوصلك
دعاء : ما يصحش يا فانـ.ـد.م حاركب اتوبيس
عمر : اطلعي و انا حاخد منك أجرة الاتوبيس
دعاء بابتسامه : متشكرة
أمسكت الباب الخلفي لتصعد كاد يفقد اعصابه : عمر تعالي هنا مش حاكلك
صعدت بجواره بخجل شـ.ـديد
من يهدأ ضـ.ـر.بات قلبه يقسم انها سمعتها…
لماذا ينهج بشـ.ـدة … ايخـ.ـطـ.ـفها….
&&&
سجی : تعرف يا أبيه نور دي حلوة أوي بت جـ.ـا.مدة تستاهل التضحية يعني
أم آسر : اتلمي يا بت انتي
سجى : والنبي استنى يا ماما قولي يا ابيه لما بتكون معها ما يبقاش نفسك تبوسها او تحـ.ـضـ.ـنها
آسر بصدmة : بت انتي ازاي تتكلمي كلام زي ده ده كلام للكبـ.ـار مش للبيبي يا حلوة قومي روحي الحمام بلاش تعمليها على نفسك
سجى بزعل : بقى كدة طيب و المصحف لما اشوفها لاقولها باقي الكلام اللي كنت تقولوا عنها
آسر : ولا تقدري حقص لسانك
أم آسر : هو بجد انت انقذتها عشانها
آسر : لا طبعا يا أمي دي بـ.ـنت كانت في خطر مش بس شغلي لا ده كمان واجبي
أم آسر : ريحت قلبي
آسر لنفسه : احكيلك ايه يا أمي احكيلك اني بتنفسها انه أجمل لحظة في حياتي لما بشوفها اقولك اني ما بتمناش اي حاجة غير انها تفضل جمبي و اني حفيت على بال ما اشتغلت سواق ليها بس عشان اشوفها … عمري ما تمنيت اكتر من كدة عارف انها حلم بعيد لا حلم كفاية اشوفها من بعيد مستحيل بس عندي
وضع يده على قلبه و همس : بحبك يا نورهان بحبك اوي ليدق قلبه بسرعة عنـ.ـد.ما اشتم عبيرها كاد يخرج قلبه من مكانه و يحتضنها
سجی : اهلا اهلا نورتي يا نور
نور : ميرسي يا حبيبتي
دخلت له الغرفة كمن كان ضائعا فوجد ضالته
كم كان غريق وخرج للهواء
لو انها تفهم بلغة العيون لوجدت بحور من العشق بعينيه
三
نور بابتسامه : ازيك عامل ايه دلوقتي
آسر لنفسه: لما شوفت بقيا احسن واحد في الدنيا
نور و هي تلوح في يدها : مرحبا سرحان في ايه
آسر : الحمد الله تمام
سجى : احم ازيك يا ابيه أسر انت قبل شويا قولتلي اعمل حمام
آسر بخــــوف و نظرة ترجي : ده انتي اكبر وحدة في البيت ده يا روحي
سجى و هي تطق اصابعها : لا لا انت صح انا بقى صغيرة و اي حاجة بقولها
آسر بتوسل : كرتونة تشوكلت
سجی : وكرتونة نسكافيه …
اسر بغـ.ـيظ: حاضر
سجی : خلاص تمام بس ما تعيطش
و
ركضت من أمامه قبل أن يضـ.ـر.بها بالوسادة
نور بضحك : واضح انها كانت عايزة تقول حاجة و بتبتزك
آسر : ابتزاز رخيص
نور : ههههه للدرجة كنت تشتم فيا دي
ضحك بقوة حتى أدmعت عينيه : اشتم فيكي و الله ما حصل
نور ” انا كنت رخمة صح
آسر : اوي
نور : بقى كدة
أمسكت الوسادة و بدأت تخبطه فيها كان نائم على السرير
تحركت للامام وكانت على وشك السقوط ليجذبها من يدها وتصبح قريبة منه جدا
لو ان الزمن يقف … كم تمنى ذلك
دقات قلبه كالطبول صدره يعلو و يهبط ينهج بشـ.ـدة
三
ينظر في عينيها عن قرب ليهبط بنظره لشفتيها الكرزية لو انه يبتلعهم
ابتلع ريقه بصعوبة حتى لا يغتصبها الان
يالا هذا الجمال …
اعتدلت على السرير وكادت تفقد وعيها من شـ.ـدة خجلها
نور : احم حمشي عشان تأخرت …
أم آسر : تمشي تروحي فين الغدا جاهز
نور بخجل: مرة تانية يا عمتو
أم آسر : لا والله انا عملت صينية رقاق و صينية ورق عنب
نور بسعادة طفلة : ورق عنب ..
أم آسر : ايوة
نور لأسر : بتعملوا حلو
آسر : اوي
نور : انا بايتة هنا النهاردة ده ورق عنب يا جدع .
جلسوا سويا يتناولوا الطعام يقسم انها اجمل لحظة في حياته كم تمنى تلك اللحظة حتى لو كانت مرة واحدة …
نظر آسر للاكل وجد امه وضعت لحمة في الصينية مع انهم
بسبب عدm عمله هذه الفترة لا يوجد أي نقود معهم
هزت راسها امه بالایجاب و ابتسمت …
لا تعلم نور لماذا اكلت كانه بيتها بل انها في بيتها لا تأكل كما أكلت اليوم لم تخجل ابدا …
نور : الله يجنن يا عمتو تسلم ايدك
أم آسر : الف صحة يا بـ.ـنتي
لم يأكل فقد أكل من رؤيتها تشبعه
أمسكت كوب الماء و شربت منه قليلا
ضغط على قبضة يده بقوة و همس لنفسه : بقى الكوب ده يلمس شـ ـــفــايـــ ـفها و انا لا يارتيني كاس اهئ اهئ
قامت لتغسل يدها ذهبت معها أم آسر
ليمسك أسر كأسها ويشرب من مكان شفتيها بل يتذوقه بنهم كأنه احد اكلاته التي يعشقها
سجى بصدmة : الله ده انت واقع اوي يا .
ليقفل فمها بيده و هو يهمس : حشتريلك تلفون جديد الشهر اللي جاي وعد
سجی : بجد خلاص ستر و غطی یا ابيه سيرك في بير
آسر : يخرب ** بيتك حتخليني ابيع كليتي عشان الاحق على ابتزازك ده
نور : حامشي انا ميرسي اوي عاليوم الجميل ده …
آسر : حامشي معاكي للعربية
مشى بجانبها يداه في جيبه حتى لا يحتضنها
نور : انا أسفة على كل حاجة و متشكرة على كل حاجة آسر بابتسامة : ما تتأسفيش اللي حصل خلانا نشوفك ههه
نور بخجل : بجد عيلتك تجنن خصوصا المبتزة سجى آسر : ايوة دخلها في الشهر أكثر مني
نور هههههه شغلانة كويسة حاشتغلها لعمر هههه
صعدت سيارتها بوجود أحد عمالهم الذي يسوق السيارة مؤقت
آسر : مع السلامة
ذهبت لتشعر بشعور و لأول مرة في حياتها انها تشتاق شخص و تتمنى ان تجلس معه وقت أطول
آسر : مع السلامة يا نور عيني …
بعدmا تركت تالا العمل في شركته كأن ما تمناه حدث أمر بنقلها و ان تصبح سكرتيرته الخاصة
دخل الشركة وجدها في مكتب العمل
عمر بابتسامه : ايه النور ده
دعاء بخجل : متشكرة يا فانـ.ـد.م صباح الخير
عمر : صباح الورد القهوة بتاعتي اذا ممكن
دعاء: تمام یا فانـ.ـد.م
دخلت و في يدها فنجان القهوة و وضعته امامه على الطاولة امامه
عمر : و فين الفنجان بتاعك
دعاء بخجل : على الطاولة عندي
عمر : هاتي نشربوا سوا
دعاء : بس
عمر ؛ انتي لازم تناهدي و تبسبسي هاتي عايز ارغي مع حد
دعاء : حاضر
ذهبت لجلب الفنجان و جلست على الطاولة امامه
عمر : لا تعالي نقعد هناك برتاح اكثر
جلست على الاريكة ليجلس بجوارها ليس بينهم مسافة ليشتم عبيرها بقوة اكبر شعرت بخجل شـ.ـدید از احت من جانبه قليلا ابتلع ريقه بصعوبة حينما رأى شفتيها وهيا تحتسي من الفنجان
لم يتكلم فقد ينظر إليها كادت تذوب من شـ.ـدة خجلها محدق بعينيها يتأملها بعشق شـ.ـديد
انه يظن انه إعجاب لانه لم يجرب الحب قبل ذلك.. لا يعلم انها أصبحت تجري في دmه برفقة الكرات الحمراء و
البيضاء
یداه ترجفان عمر سليم القاضي الذي تعرف على فتيات بعدد شعر رأسه يدها ترجفان
دعاء : مش كنت عايز تتكلم مع حد اتفضل
عمر بابتسامه : انا يا ستي عمر القاضي ٣٠ سنة أمسكت الشركة دي من قريب بعد ما بابا تعب ماما متـ.ـو.فية ليا أخت و دي تعتبر بـ.ـنتي يعني و بس
دعاء : ربنا يخليهالك
عمر و هو ينظر لعينيها بتمعن : و مش متجوز
دعاء باستغراب : كل البنات اللي عندك في الشركة و مش
متجوز
عمر : ما لقتش اللي تحرك قلبي
دعاء : كل اللي لابسين قمصان نوم دول و ما فيش وحدة
حركت قلبك معقول
عمر و هو يضحك بقوة : قمصان نوم
دعاء : ايوة حتى الوحدة تخجل تلبسهم لجوزها
عمر : ههههههه ده انتي فاكهة والله
دعاء بخجل : ميرسي
أشار بجانب شفتيها انه يوجد قهوة لم تفهم
دعاء : شو
عمر : هنا في قهوة …
دعاء : فين
ليقترب منها ويزيلها بشفتيها مشى بفمه على خدها ثم بجانب
شفتيها نظر لها من قرب بتمعن ثم هبط بنظره لشفتيها و هو ينهج بشـ.ـدة ليلتهم شفتيها بقبلة جنونية متمكنة لأقصى درجة يبث بها مدى إعجابه و جنونه عليها
تركها على مضض و صدره يعلو و يهبط لكنها كانت ما زالت تحت صدmتها
نظرت اليه و دmـ.ـو.عها في عينيها لتصفعه بقوة و تركض خارج الشركة
وضع يده على خده و هو يتذوق شفتيه مكان شفتيها ليقسم انه أجمل طعم ذاقه في حياته
لم يفوق من تأثيرها عليه ما زال جــــســ ـده مشتعل كاللهب
عمر بصوت يخرج بصعوبة : مش حسيبك بعد ما دوقت الشهد ده وحتيجي الشقة قريب يا دودو
↚
يا عريس يا عريس ” دخل عمر مكتب يوسف وهو يغني هذه الاغنية ويطبل على باب المكتب بحركات بهلوانية
يوسف بضحك شـ.ـديد : فضحتني ايه اللي انت بتعمله ده
عمر: واخيرا ده انا فقدت الأمل
يوسف : هههه عقبالك
عمر : انا اعوذ بالله انا كدة فل وعشرة
يوسف : عأساس ما تجوزتش قبل كدة والنبي بتعرف عددهم
عمر : بصراحة ما بعدش بخليهم على بركاتهم
يوسف بضحك شـ.ـديد : عقبال ما تيجي اللي تكعبلك زيي
عمر : زيك هههه انا ما شوفتش حد زيك انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يا بني
يوسف بعشق : مـ.ـجـ.ـنو.ن بس صدقني لو اقولك حاسس فعلا اني حتجوز لسة لأول مرة مش معايا بـ.ـنت فرحان اوي اوي يا عمر
عمر وهو ينظر له بحاجب مرفوع: يا عين امك تعال في حـ.ـضـ.ـني يا ابني
حدف عليه يوسف شئ من عالمكتب وقال وهو يضحك الهي اشوفك واقع على بوزك واشمت فيك يا عمر يا ابن … الا صحيح اسم امك ايه
عمر بضحك: فادية اسمها فادية يا نحنوح الا عايز أسألك سؤال ومحرج
يوسف باستغراب : لا وجه خجل اوي سؤال ايه
عمر : لو انا بغرق بمركب عاليمين واسراء بمركب عاليسار حتروح تنقذ مين
يوسف : بعد الشر عنها ..
عمر وهو يحدق بعينيه وكأنه لم يفهم : انا بقول لو حتختار مين
يوسف بضحك : ايه الاحراج ده
عمر : انا عارف انا صديق عمرك وحتنقذني انا
يوسف وهو يضحك بشـ.ـدة : ربع الثقة اللي عندك يا اخي ده انا حنقذها وانا خارج حغرقلك مركبك لو مش بيغرق
” لا حـ.ـر.ام سيبو يغرق لوحده” قالتها اسراء وهي تدخل المكتب وتضحك بشـ.ـدة
قام يوسف من مكانه وضمها بشـ.ـدة
عمر بغـ.ـيظ : هما اللي بحبو بيستندلوا يا وا.طـ.ـين
يوسف بضحك : انت اللي سؤالك غـ.ـبـ.ـي وعارف اجابته ورحت سألت
عمر : ماشي يا دنجوان عصرك الا انت بكرة عريس بتعمل ايه بالشركة
يوسف وهو يضمها من خصرها : حمضي شوية ورق لأني حاخد اجازة بتاع ٦ سنين كدة الف العالم كله
عمر وهو يفتح فمه : يوسف وإجازة تيجي ازاي دي عالعموم ربنا يسعدك يا صاحبي .. الا اخبـ.ـار غادة ايه
اسراء وهي تحدق بعينيها: غادة مين
يوسف بعدm فهم وخــــوف : غادة مين
عمر : غادة يا ابني بتاعت الفيس بوك اللي قولتلي كلمتك من يومين
اسراء وهي تمسك به من رقبته : كلمتك من يومين من دي ده انا حدفنك مكانك
عمر بضحك : هو انت ما قولتهاش
يوسف وهو يأخذ نفسه بصعوبة : منك لله يا أخي انت جاي تهزر معها بحاجة زي دي
عمر : عشان تبقى تبيعني سلام يا جو
خرج عمر من المكتب وترك يوسف يقرأ الشهادتين اقترب منها حتى اعتصرها وهمس وهو أمام شفتيها : اهون عليكي عايزة تمـ.ـو.تيني
اسراء وهي على وشك البكاء : ابعد عني روح لغادة احـ.ـضـ.ـنها وبوسها انا بكرهك
قبل جانب شفتيها بغرام وهمس وهو يشتم عبيرها: وحياتك عندي اني ما بعرف أي ست غير نادية ام يوسف واسراء وماسة دول بس اللي في حياتي انا بعشقك يا حب عمري
اسراء وهي تحتضن وجهه بين كفيه : طيب يلا نشوف البدلة بتاعتي
قبلها قبلة طويلة طالت وطالت حتى شعرت انها ستذوب وهمس بعشق : بدلتك انتي وماسة وصلوا بطيارة خاصة من بـ.ـاريس وهما في اوضتك يا عروسة ..
&&&
حازم : ما روحتيش الشركة ليه النهاردة
دعاء بتأفف : تعبانة خدت يومين اجازة
حازم : اجازة ليه ما انتي عارفه الديون اللي علينا
دعاء : عارفة يا حازم عارفة و ممـ.ـو.تة نفسي في الشغل ما تقلقش مش حيخصموا من الراتب
جلس على ركبتيه أمامها : عارف اني تقلت عليكي بس انا عايز نخلص ديونا و نرجع تاني لحياتنا
دعاء بابتسامه ســـخريـــة : حياتنا للاسف عمرنا ما حنرجع تاني لحياتنا
حازم بتوسل : تعدي الفترة دي و انا حاصلح كل حاجة
أخذت صغيرها في حـ.ـضـ.ـنها و ذهبت للنوم وحدها كالعادة و هي تهمس : مش كل اللي تكـ.ـسر ينفع يتصلح ….
دخل الشركة لم يجدها شعر و كأنه وجد الشركة مهدmة او انه يريد هدها فالشركة بدونها أشبه بالقبر
دخل على سجلات الشركة و جلب رقم هاتفها ….
أمسك هاتفه يتصل بها بلهيب مشتاق ليأتيه صوتها الذي هدأه قليلا …
دعاء ، السلام عليكم
عمر بلهفة و تلعثم : دو دو دعاء ما جتيش الشركة ليه
دعاء بصدmة : أستاذ عمر
عمر : ايوة أستاذ عمر دعاء انا اسف جدا جدا جدا على اللي حصل مش حتتكرر تاني اوعدك بس تيجي الشركة
دعاء : مش جاية الشركة تاني يا عمر باشا كفاية اوي اللي حصل
عمر بخــــوف كاد يحطم ضلوعه و يزهق روحه : دعاء انا ما نمتش من تأنيب ضميري انا فعلا اسف ارجوكي ترجعي
دعاء : أستاذ عمر ما فيش داعي تترجاني الشركة حتمشي بيا و من غيري …. مليون وحدة تتمنى تشتغل عندك
عمر و قد ان ينفجر : تمام تيجي تسلمي شغلك و الملفات لحد تاني
دعاء ” تمام بكرة ان شاء الله
عمر باشتياق يهد جبال : بكرة لا قصدي في شغل مستعجل لازم يتسلم النهاردة يا أستاذة دعاء ..
دعاء بنفاذ صبرها : حاضر جاية
كانه كان على وشك المـ.ـو.ت و عادت روحه إليه…
عمر : اروحلها اجيبها و لا استناها على باب الشركة طيب اعمل ايه
علت نبرة صوته : في ايه … قلبي ماله انا ان تأخرت حتجنن بجد ….
وضع يده على قلبه عنـ.ـد.ما شعر بنغزة قوية به
مرت عشر دقائق عليه كأنها عشر سنوات
حتى دخلت المكتب بهيئتها التي تخـ.ـطـ.ـف القلوب
نظروا لبعضهم طويلا ….
نظر إليها كانه يستمد روحه
دعاء : انا حمشي بعد ما خلص شغلي
عمر : تمام ارفعي الشرط الجزائي
دعاء : شرط ايه ….
عمر : شرط كان مكتوب في العقد بمليون دولار
دعاء بصدmة : مليون دولار ….
عمر : ايوة وافقي على اللي عايزه و انا اقطع العقد
دعاء : اوافق على ايه …
ليجذبها من خصرها بكل قوته يضمها بقوة حتى آلمها
حاولت ابعاده لكن نــــار عشقه غلبت اي قوة
يقبلها من وجهها كتفها عنقها ازاح حجابها
ليسقط شعرها البني الذي يصل لآخر ظهرها
عمر : يا بـ.ـنت الايه تجنني تهوسي ..
دعاء بدmـ.ـو.ع : انت بتعمل ايه سيبني اروح
عمر : اسيبك انتي مش عارفة انا حصلي ايه لما جيتي ما لقتكيش لو خسرت مليون دولار ما كنتش حتأثر جننتيني طيرتي عقلي انا بنام و بصحى بفكر فيكي عايزك يا دعاء اطلبي المبلغ اللي انتي عايزاه بس توافقي
دعاء بصدmة : اوافق على ايه يا و’سخ انت حيو’ان سيبني امشي حلم عليك الدنيا …
عمر : تمشي ده انا قتيلك الليلة انا ما صدقت تيجي بعد بوسة امبـ.ـارح لا يمكن اسيبك جذبها مرة أخرى اعتصرها بحـ.ـضـ.ـنه يقبلها بجنون باشتياق شـ.ـديد و جنون كانه فقد عقله لم يعلم انها سكنت قلبك و روحه و ان ما يريده منها اكثر من مجرد جــــســ ـد
دعاء باستسلام : بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض و لا في السماء و هو السميع العليم ربي اني استودعتك نفسي و انت خير الحافظين …
ليتركها و هو يبكي بشـ.ـدة جلست على ركبتيها تعلن عن انهيارها
عمر بصراخ : عمري ما عملت كدة عمري ما خدت وحدة غـ.ـصـ.ـب عنها مش عارف ايه اللي حصلي انا اسف اسف
وضعت يدها على قلبها عنـ.ـد.ما شعرت بالاختناق ليقترب منها بخــــوف شـ.ـديد : دعاء في ايه مالك ..
دعاء : مش قادرة اتنفس
حملها بين يديه و ركض بها إلى المشفى و قد كاد يمـ.ـو.ت رعـ.ـبا
/////
خرجت لتذهب ال جامعتها لتجد آسر عاد إلى العمل
نور بفرحة : ايه المفاجأة الحلوة دي
آسر بابتسامة : زهقت من القاعدة
نور ” بس انت لسة تعبان
آسر : لما شوفتك خفيت …
أبعدت وجهها تخفي بابتسامها و خجلها …
فتح لها الباب لتصعد في الخلف لكنها أغلقت الباب و صعدت بجانبه
فرك جبهته و ابتسامه شـ.ـديدة على وجهه …. و سعادة ملئ الكون في قلبه …
كانت ترتدي جيبة قصيرة جدا
عنـ.ـد.ما نظر إليها كز على اسنانه بغـ.ـيظ شـ.ـديد و أدار السيارة و عاد للفيلا مرة أخرى
نور : في ايه
آسر و هو ينظر لقدmيها خجلت بشـ.ـدة و حاولت سحب الجيبة للاسفل
آسر بغـ.ـيظ : ينفع تغيري …
نور بصدmة : ايه
آسر : بتكوني مبسوطة و الناس بتبص عليكي
نور : ايه اللي انت بتقولوا ده ..
آسر : بصي لرجليكي و انتي ت عـ.ـر.في
نور : انت قليل * الادب انا ما تعودتش حد يدخل في لبسي انا حافضل لبساه و وديني الجامعة و انت ساكت
آسر و هو ينظر لها بتمعن و غـ.ـيظ شـ.ـديد : حتنزلي تغيري
نور : انت مين اساسا عشان تتحكم فيا بالشكل كدة مش حغير
اخذ المفتاح من السيارة و وضعه في يدها نظر إليها فترة ثم قال : انا مستقيل يا نور هانم
خرج من الباب و هي ما زالت تحت صدmتها
نور بغـ.ـيظ : بتهددني في داهية ما تستقيل ….
لكمت اي مكان تطوله يدها : هو فاكر نفسه مين يتحكم فيا كدة انا حرة ألبس اللي انا عايزه ….
بقيت في السيارة قليلا ثم أمسكت هاتفها و اتصلت عليه
آسر : افنـ.ـد.م سيادتك
نور : انت رخم اوي عفكرة …
آسر : متشكر لذوقك سيادتك ….
نور : ارجع تاني انا طالعة اغير هدومي
آسر : انا ماليش حق اتدخل في لبسك او اي حاجة تخصك
نور بنفاذ صبر : و النبي ان ما رجعت لالبس قميص نوم و اخرج بي
آسر بضحكة قوية : قميص نوم عريا’ن و كدة
نور بخجل : ايوة
آسر ” طيب البسي و اندهيني في الغرفة اجي بسرعة …
نور بخجل شـ.ـديد : ايه انت قليل * الادب
و قبل أن ترفع عينيها وجدته أمامها
آسر : ما اقدرش استقيل اساسا
نور : حغير بسرعة و جاية
آسر : قميص النوم
نور و قد كادت تذوب : اسكت خالص …
ركضت بدلت هدومها و عادت بفستان طويل لاقدامها بحمالات رفيعة و فتحة في مقدmة الصدر
نور : ايه حلو
آسر و هو يكز على اسنانه : انتي تستري من تحت و تسيبي اللي فوق عالبحري …
نور : يعني ايه
آسر : يعني من تحت مقفول و بالنسبة لكتافك و رقبتك و صد’رك
نور بحـ.ـز.ن : و الله ده اكتر فستان مقفول عندي
آسر : ما فيهاش خاجة ننزل دلوقتي نجيب فساتين مقفولة
نور بضيق : انا تعبت مش خارجة النهاردة …
آسر : احسن
صعدت إلى غرفتها و قد كادت تمـ.ـو.ت من غـ.ـيظها
نظرت لشكلها في المرأة و هي تتنهد : ما هو حلو اهو انا زهقانة عايزة اخرج هو انا رديت عليه ليه يووووه
بعد قليل دخلت عليها الخادmة بظرف
نور : ايه ده
_ آسر قالي اطلعوا لسيادتك
فتحت الظرف لتجد فستان ناعم جدا بأكمام دانتيل بلونه الرمادي
نور بفرحة : الله ده حلو اوي اوي
رن هاتفها أمسكته لتجيب
آسر : عجبك
نور : الله ذوقك يجنن
آسر و هو يقصدها : احم عارف انه ذوقي يجنن
نور : مغــــرور
آسر : ان كنتي عايزة تروحي البحر يعني و بعدها نحضر فيلم تامر حسني الجديد فأنا تحت
نور بسعادة طفلة : موافقة جدا جدا
خمس دقائق كانت قد ارتدته هبطت من الفيلا ينظر لها لا يصدق نفسه
آسر بذهول : هو فين الفستان اللي انا جبته …
نور و هي تنظر لنفسها : و الله هو ده ايه ماله
آسر : اللي انا جبته ما كانش حلو كدة
أدارت ظهرها تخفي بابتسامها فقد أصبحت و جنتيها كالدm
آسر بحنان : يعني اجيب ايه عشان تلبسي و ما يبنش انك حلوة أوي كدة
نور بصوت خافت : ان فضلت تتكلم كدة حارجع اوضتي
اقترب منها حتى أصبح أمامها مباشرة المسافة بينهم تكاد لا تذكر ينظر لها بعشق شـ.ـديد
ازال شعرها عن وجهها و وضعه وراء اذنها ….
آسر : أجمل بـ.ـنت شافتها عيني
نظر لها وجدها ستفقد وعيها صدرها يعلو و يهبط و تنهج بشـ.ـدة كمن هو في سباق …
آسر ” هههههه اركبي قبل ما توقعي مني …
نور ” ما تتكلمش معايا كدة تاني
آسر ” يعني لا شتيمة عاجب و لا كلام حلو عاجب ايه الحظ ده
نور بضحك : لا ارجع اشتم احسن
&&&
في السينما جالس بجوارها يتمنى لو يتوقف بهما الزمن
نور : الفيلم ده يجنن رومانسي اوي يا سلام لو الوحدة تلاقي حد يحبها كدة
آسر : يمكن في اكتر
نور : يا بختها اللي تلاقي حد يحبها كدة دي ما تحتاجش حاجة تانية
آسر : يعني لو لقيتي اللي يحبك كدة بس مثلا كان فقير او مش زي مستواكي المادي ده … ممكن توافقي ممكن تسيبي كل حاجة عشان الحب ده
نظرت له بقلب يدق بشـ.ـدة
لتنظر إلى الفيلم مرة أخرى
بتردد وضع يده على يده لتقلب يدها و تشبكها بيده اصابعها بين اصابعها
مغمض عينيه يحاول التحكم بفيض مشاعره …
فلمستها ضحكتها انفاسها تفقده صوابه
اااه و اااه منك يا نور عيني …
تنظر إلى البحر بفرحة طفلة
لكنه ينظر لها …
نور و هي تنظر للبحر : شايف البحر ده صاحبي ..
أدارت وجهها تنظر إليه لتجده ينظر إليها
نور بخجل : آسر بص قدامك
آسر : اصلي رقبتي بتحود شمال دايما و ما بتعدلش
نور بضحك : لا و الله
قامت من عالكرسي الذي بجانبه و جلست على الكرسي الذي امامه ….
لينظر إليها أيضا
نور : امممم و رقبتك دلوقتي بتبص قدام ليه
آسر : سبحان الله عدلت لوحدها الشفا على ايدك ..
نور بصعوبة بين ضحكاتها : انت طلعتلي منين انا عمرو ما حد ضحكني كدة …
عدل ياقة قميصه و همس بتكبر : احم انا اساسا ما فيش مني كامل الأوصاف ضحك لعب رومانسية و حلو و قمر
نور و هي ترفع حاجبها : و مستفز و بتاخد شهادة دكتوراه بالاستفزاز و حرق الدm و لا نسيت
آسر : ما انتي كنتي رخمة اوي
نور : و أنت كنت غتت اوي اوي
آسر : و انتي كنتي …
نور و هي ترفع حاجبها : هااا
آسر : جميلة اوي اوي
نور : ايوة بحسب
آسر : و انا اقدر الخــــوف برضو
نور : بقى كدة
ركضت خلفه و هو يركض و يضحك بشـ.ـدة كانه أمتلك الكون تقذفه بالرمال
أمسكت بيدها حبة رمل
و اصتنعت ان قدmها التوى
نور : اااه رجلي اااه
ثانية كان أمامها ممسك بقدmها و هو يرتعد خــــوفا
آسر بفزع : فين فين مالك ..
وضعت الرمل شعره و هي تضحك بشـ.ـدة
آسر بتنهيدة ارتياح : وقعتي قلبي
تضحك بشـ.ـدة
آسر : بقى كدة حملها بين يديه
نور : حتعمل ايه
آسر : خليكي قد اللعب ده
ليدخل بها البحر و هي تحرك نفسها تحاول أن تفلت منه
نور : اااح يا مـ.ـجـ.ـنو.ن
آسر بصوت خافت : مـ.ـجـ.ـنو.ن بيكي
ساعات مرت دون أن يشعروا بها يقذفوا بعضهم بالماء و صوت ضحكاتهم تملأ المكان
عادت إلى البيت بعد أن قضت أجمل يوم في حياتها
آسر بهمس : خلي بالك من نفسك
نور : و انت كمان
دخلت البيت لتجد أحمد عزام و أهله عندهم …
نور : هاي مساء الخير
ذهبت ناحية السلم تريد الصعود خلفهم ليأتيها صوت والدها
سليم : استني يا نور اقعدي شويا
نور : معلش يا بابا اصلي تعبانة اوي ..
سليم بفرحة : استني أحمد و أهله جايين عشان يطلبوا ايديكي
كان ينظر لها بهوس فكما يوجد مـ.ـجـ.ـنو.ن ليلى يوجد مـ.ـجـ.ـنو.ن نور و هو أحمد …
//////
ما زال بجانبها يحاول ايقاظها ليطمئن قلبه …
يسب و يلعن نفسه مئة مرة .. فهو السبب
الطبيب : ما تقلقش يا فانـ.ـد.م حتفوق الصبح عشان خدت ابرة مهدئة بسبب الانهيار اللي حصلها بس حتكون كويسة .. ممكن تمشي
عمر و هو ينظر لها بدmـ.ـو.ع لا يعلم سببها : مش متحرك من هنا غير لما تفوق و تسامحني …
مكث بجوارها طوال الليل نام و هو على الكرسي و رأسه على سريرها …
فتح عينيه بفزع ليطمئن انها بخير
أمسك هاتفه و اتصل بأخته
عمر : نور …
نور : حبيب قلبي انت فين من امبـ.ـارح ما شوفتكش ..
عمر : انا في المستشفى …
نور بشهقة : مستشفى ليه ايه مالك فيك ايه
عمر : ما تخافيش انا كويس انا عند حد تعبان ..
نور : حد حد مين ؟؟
عمر : ممكن تجيلي محتاجلك
نور : اجيلك طبعا ابعتلي اسمها مسافة الطريق
ارتدت ملابس فوقها جاكيت طويل حتى لا يضايق آسر ابتسم بسعادة حينما وجدها هكذا
آسر : ما فيش جامعة النهاردة حنروح فين
نور ” مستشفى النور
آسر برعـ.ـب ” ليه مالك ..
نور : لا عمر عايزني هناك انا كويسة
آسر : الحمد لله ان شاء الله دايما
وصلوا المستشفى نزلت أدارت وجهها تريد ان تطلب منه أن يأتي معها لتجده يفك الحزام و يأخذ المفتاح
نور : انت جاي معايا
آسر : طبعا اخاف يتخربطوا فيكي انتي و العلاج كل ما بدهم حد يتحسن و يجيبوكي ليه
نور بابتسامه : بتجيب الكلام ده منين
آسر : ماما قالتلي نافق تعيش
نور بشهقة : بقى كدة امشي من هنا مش عايزاك
أمسك بيدها و سار بجوارها ثم قال : اسلمك لعمر بايدي و انزل
وصلوا إليه
آسر : لقينا بسرعة ياريتنا توهنا…
نور بضحك : بس
احتضنها بقوة و دmـ.ـو.عه تغرق وجهه
نور بقلق و استغراب : مين الحد اللي عامل فيك كدة..
روى لها عمر كل شئ من البداية
نور بصدmة : انت يا عمر تعمل كدة …
عمر ببكاء اقوى : مش عارف ازاي مش عارف ليه هيا و ليه حصلي كدة بعد اما عملتلها كدة عمري ما خدت وحدة غـ.ـصـ.ـب عمري ما كنت عايز حاجة زيها او خايف على حاجة زيها لم قالتلي مش جاية الشركة كنت حامـ.ـو.ت
آسر : علشان بتحبها
حدق عمر بعينيه ينظر لآسر باستغراب فهو لم يتوقع ان يكون قد وقع في غرامها
آسر : بحبها …
آسر : لما تكون خايف على حد اوي و لما يغيب بتحس انه روحك ضايعة لما تشتاقله و هو معاك
لما تحس نفسك حد تاني و انت معاه مختلف تماما
لما ضحكته لمسته ما تفارقش خيالك
لما يبقى المـ.ـو.ت أهون من انه يسيبك ده هو الحب أجمل إحساس اتوجد جوانا الرعشة اللي بتصيبك وقت ما يلمسك نفضة قلبك و انت جمبه …
عمر بابتسامه : ده انت شاعر بقى
نظرت له بصدmة هيا الأخرى : فقد ايقنت انها أحبته فقد شعرت بكل الكلام الذي قاله
نور : احم اللي يسمعك يقول حبيب
عمر : فعلا ما يقولش الكلام ده غير حد واقع و اوي
آسر بتنهيدة ” بس واقع قول عاشق كل مـ.ـجـ.ـنو.ن …
عمر : هيا مين قريبتك …
نظر لها نظرة خاطفة ثم اخفض رأسه يهرب من السؤال
عمر : صحيح عملتي ايه ما أحمد امبـ.ـارح
نظرت لآسر بقلق تريد تغيير الموضوع ليكمل عمر كلامه و يقلب الموازين ..
عمر : انا قولتله ما يتقدmش يستنى اتكلم معاكي و امهدلك بس هو ما صبرش
آسر ” ….
↚
عمر : حمد الله عالسلامة
ازاحت وجهها عنه
عمر ،، انا اسف اوي يا دعاء ده العقد اللي انتي مضيتي و ان كنتي حابة ترجعي تشتغلي في الشركة تاني انا حابقى مبسوط اوي مش عايزة مش حجبرك على حاجة بس حوعدك ان رجعتي مش حضايقك تاني و لا حتى بحرف
انا اسف تركها وذهب… لنبدأ شهقاتها وبكاء على حظها …
آسر لم يتكلم من بعد ما قال عمر لم ينطق .
صعدت بجواره تنظر له يقود بجنون يتنفس بصعوبة
شعرت انه سينفجر تقسم أنه على وشك المـ.ـو.ت
وصلت البيت و ظل الاثنين مكانهما لم يتكلما …
آسر : وصلنا یا فانـ.ـد.م
نظرت له بدmـ.ـو.ع ثم همست: مش عايز تقول حاجة
آسر : مبروك يا نورهانم تستاهلي كل خير
هو متأكد انه من مستواها المادي و لن تفضله عليه
صعدت غرفتها تبكي بقوة
اما هو رجع بيته كمن عاد جــــســ ـد بلا روح
كلام عمر عن خطبتها يتردد في اذنه …. سيمـ.ـو.ت قهرا
آسر بدmـ.ـو.ع : كنت فاكر ايه حتحبك انت حتعيش معاك هنا انت
اللي كنت تحلم بي انها تفضل جمبك انت عشت معايا ايام عمرك ما حلمت بيها كفاية عليك كدة
نور بابا حاورح لصاحبتي ضروري
سليم : السواق مش هنا
نور : حخلي اي حد من بتوع الأمن يوصلني ذهبت له بلهفة شـ.ـديدة لانها خافت عليه … كانت والدته خارج
البيت
سجی : حشـ.ـتـ.ـيني و اوي
نور و انتي كمان ينفع اقابل آسر
سجی : ابيه آسر دخل غرفته ما تكلمش مع حد ولا تغدى و قبل شويا سمعت صوته بعيط مش عارفة ليه
نور بو.جـ.ـع : خليني اشوفوا
فتحت سجى الباب
لتجده نور محتضن الوسادة و مكور نفسه
اقتربت منه لتقبله من خده قبلة قوية
آسر : سجى اطلعي خليني انام
نور : جيت اعزمك
فتح عينيه بذهول و صدmة : آنسة نور
جلست على كرسي بجواره و نظرت لعينيه المتورمتان من شـ.ـدة البكاء
نور : كنت بتعيط
آسر : لا بس عيني انطرفت
ظل الاثنين ينظرون لبعضهم دون كلام
آسر : مش حينفع تفضلي هنا كتير ما فيش حد غيري و سجى صغيرة
نور : انت اخر واحد في العالم اخاف منه يا آسر
حدق لها بعينيه ثم همس : انا من بكرة حاقدm استقالتي
نور بشهقة : ايه بدون حتى ما تسمع
فلاش بااااك
دخلت البيت سعيدة جدا بعد ان قضت أجمل أيام حياتها برفقته
وجدت احمد و أهله عندهم لكنها كانت متعبة …
نور : هاي…. و ذهبت لتصعد غرفتها
三
سليم : خليكي اقعدي معانا يا بـ.ـنتي
نور: معلش يا بابا تعبانة شويا
سليم : احمد و أهله جايين عشانك
نور بتـ.ـو.تر : عشاني ازاي
احمد بسعادة ولهفة : انا طلبت ايدك من عمي سليم و هو وافق
نور : كويس تجوزوا هو
سليم : تكلمي عدل
نور : بابا انا مش عايزة اتجوز غير لما أخلص جامعة احمد : احنا حنتخطب بس بعدها نتجوز لما تخلصي نور بتنهيدة : احمد انا أسفة بس انا مش شايفاك غير أخ
احمد بدmـ.ـو.ع فهي عشق حياته : نور انا مش اخوكي انا بحبك اوي اوي انا حكتبلك قصر باسمك و المهر اللي انتي عايزاه بس وافقي
نور: انا أسفة بس الحب مش حيشترى بقصر انا مش بحبك غير زيي عمر عمري ما شوفتك غير كدة
وصعدت غرفتها تاركة شخص قلبه انشطر نصفين نظر احمد لسليم
الذي اخفض عينيه و همس: انا اسف ما اقدرش اجبرها على حاجة
احمد : و انا مش حيأس
باااك
وضع يده على قلبه يحاول تهدئته جلس على ركبتيه يبكي بقوة بعد ما سمع فللحظة واحدة ظن انها أصبحت ملكه غيره
كاد يمـ.ـو.ت رعـ.ـبا …. جلست على ركبتيها امامه احتضنت وجهه بين كفيها اقتربت من شفتيه و طبعت قبله بجانب شفتيه يقسم انه لو مـ.ـا.ت بعدها سيكون اسعد الناس
三نظرا لبعض طويل
ليقترب ببطء من شفتيها بقبله سريعة نظر لها مرة أخرى ثم طبع قبله اقوى كانت سريعة أيضا لتنفجر نــــار حبه و يبدأ بتقبيلها بقبلات قوية متفرقة جنونية وقف بها و بدأ يدور في غرفته و هي . برقبته و هو ما زال ملتهم شفتيها بهوس و عشق اخرج كل خــــوفه بها متعلقه نزل إلى عنقها يلثمه بقبلات حميمة قوية حتى سمع صوت الباب يفتح
تركها على مضض ركض إلى الحمام يهدأ أنفاسه حتى لا تكشفه والدته
خرج معها لايصالها و سعادة الدنيا في قلبه قاد السيارة و هو مشبك يده في يدها
نور : لسة عايز تقدm استقالتك
اسر بحب : بصي في عينيا و انتي ت عـ.ـر.في …
نور : بكرة عندي محاضرة 9 الصبح
آسر : ۱۰ بدقيقة حاكون عندك
نور بضحك : لا والله
آسر : اه والله
وصل البيت و ظل يكلمها حتى منتصف الليل نامت و هي تكلمه ضم هاتفه بقوة و هو يهمس ” بحبك اوي
الساعة السابعة كان في انتظارها استيقظت على صوت رسالة منه
مستني الشمس تطلع و تنور الدنيا
اتصلت عليه بعد أن ذهبت إلى بالكونتها
نور : وحـ.ـشـ.ـتني اوي
آسر : صوتك لسة نعسانة ممكن تنامي ساعة كمان لسة بدري نور : لا اقضيها معاك أجمل بكتير
أغلق هاتفه و ابتسامته تشرق وجهه من شـ.ـدة سعادته
حتى خرجت و هي ترتدي فستان مغلق باللون الكحلي واسع قليلا من أسفل
نظر إليها بفرحة شـ.ـديدة لانها تبحث عما يسعده
نور : شكلي حلو
آسر باعجاب شـ.ـديد : اوي
فتح لها باب السيارة وصعدت بجواره و ما ان مشت السيارة حتی شبکت بیده و نامت على كتفه
اوقف سيارته بالقرب من الجامعة وظل ينظر اليها و هي أشبه بطفل صغير
حتى اقترب موعد محاضرتها بدأ يقبلها قبلات متفرقة حنونة حتى بدأت تفتح عينيها
نور : يعني مش بحلم
آسر : انا اللي بحلم يا نور عيني
نور : الله حلو اوي الاسم ده
آسر : يلا عالمحاضرة
نور : انا عايزة اروح البحر بلاها جامعة النهاردة
آسر : الامتحانات قربت من غير دلع عالمحاضرة بسرعة بعدها بجر
نور: حاضر
آسر : ايه الأدب ده تصدقي معرفتكيش
نور : من يومي
آسر : اه الله يرحم
نور ؛ ده انت قلبك اسود
ضحك على هيئتها و همس خلي بالك على نفسك و ان حد عاكسك قوليلي و انا اكله
نور ده انت حتاكل كل الجامعة على كدة
هبط من سيارته و اقترب منها تراجعت بخــــوف
آسر : الجامعة كلها مالها
نور باصطناع الخــــوف و صوت ذكوري: ايه يا كبير و المصحف بهزر ده انا مربياهم كلهم
آسر و هو ينظر حوله : الصوت ده جاي منين
نور و هي تضحك بقوة : يعني قصدي اقولك اني في وسط مية راجـ.ـل بكون راجـ.ـل زيهم
آسر : راجـ.ـل ده انتي ست البنات
ابتسمت بخجل و ركضت للمحاضرة
دخلت المحاضرة تنظر لساعتها في كل ثانية تريد انهاءها
علا : في ايه متسربعة كدة ليه
نور ” بس بقى اسكتي
دكتور أسامة : آنسة نور جاوبي السؤال اللي سألته
نور بهمس بصوت عادل امام : ده جايلي انا بقى من شويا
ضحكت القاعة عليها نظر لها بغـ.ـيظ فهي دائما ما تكلمه باستفزازو ضيق
أسامة : ان ما جاوبتيش السؤال حتطلعي من المحاضرة نور بفرحة و هي تلم كتبها : الله بجد اصلي مش فاكرة انا أسفة یا دکتور حابقی ادرس ان شاء الله
أشار بيده يريد الكلام لكنها لم تعطه فرصة بل ركضت للخارج بلهفة شـ.ـديدة لمقابلة الشخص الوحيد الذي دق قلبها لأجله
وجدها مقبلة نحوه نظر في ساعته باستغراب ثم هبط من السيارة بخــــوف متجه نحوها
آسر بقلق : نور فيكي ايه جيتي بدري ليه
نور ” الدكتور طردني من المحاضرة
آسر بصدmة : بجد ليه
نور : قالي ان ما جاوبتيش السؤال حتطلعي برة
آسر و هو يرفع حاجبه : وانتي فعلا ما كنتيش عارفة جوابه نور و هي تضم شفتيها ” لا كنتي عارفاه بس ما صدقت يقولي كدة عشان اخرج اشوفك
ظهرت ابتسامه على وجهه لا ارادية وفتح لها الباب لتصعد
نور : پس عالبحر
آسر ” لا طبعا
نور : انت وعدتني
آسر : الامتحانات قربت و في دراسة
نور بتأفف : طيب نروح البحر النهاردة
آسر بابتسامة : عشان خاطرك موافق
نور: پس
و احتضنت كتفه و نامت عليه وضع يده على خدها
حتى وصلوا مطعم داخل البحر هادئ و جميل جدا
نور : الله يجنن
آسر ” عشان انتي فيه يا نور
جلسا سويا يتكلما في كل شئ يستمع لها بتمعن ينظر في عينيها لا يرمش طلب لها أكلها المفضل.
نور : عرفت ازاي
آسر: حسیت
نور ” شكلك في حاجات كتيرة لسة حنكتشفها
بدؤوا في تناول الطعام لتغلط غلطة عمرها
فعنـ.ـد.ما أتى النادل بالحساب فتحت حقيبتها لتدفع هيا
كاد يمـ.ـو.ت قهرا ربما لا تقصد
لكن فعلتها احرقت قلبه ..
آسر : اتفضل انت و احنا خارجين حنحاسب
نور بخــــوف : انت مال وشك قلب كدة
آسر بهدوء ما قبل العاصفة : انتي كنتي حتعملي ايه
نور بتـ.ـو.تر ” كنت ححاسب عادي مش قصدي
آسر و هو يهض على شفتيه : ليه قاعدة مع مين .. مش راجـ.ـل
نور بدmـ.ـو.ع : لا راجـ.ـل و سيد الرجـ.ـا.لة والله ما قصدي
آسر : قومي نمشي يا نور
اخرج من جيبه مبلغ واعطاه للنادل و همس : خلي الباقي
عشانك
صعد في سيارته وصعدت هيا بجواره
لقد كان يحترق بداخله
نور بدmـ.ـو.ع : انا حاسة اني مزعلاك اوي بس انا والله ما اقصد انا كنت بفكر انه انا انت واحد
آسر : لما مـ.ـا.ت والدي و ماما كانت تاخد المعاش عمري ما خدت منه جنيه حتى للبيت اكل البيت علاجها مصاريف خواتي كنت انا متكلف بيه … يعني يوم ما اعزم بـ.ـنت مش حاقولها حاسبي يا نور و اخد منك مصروف كمان
علا صوت بكاءها الأمر الذي جعله يهدأ قليلا فدmـ.ـو.عها غالية عليه جدا
نور : انا أسفة آسفة و حياة ربنا ما قصدي أأقلل منك انت في نظري كبير اوي
ليجذبها لحـ.ـضـ.ـنه يهدئها و يهدأ قلبه و قلبها
آسر : طيب الاقي معاكي متين جنيه أعبي بنزين
لتضمه بقوة اكبر و هي تضحك
نور : عشان خاطري ما تزعلش مني وانسى خالص اللي حصل
آسر و هو يمسح دmـ.ـو.عها : خاطرك غالي اوي اوي يا نور
نور ” عايزة ايس كريم
آسر ليشعرها انه نسي ما حدث : لا أنا عزمتك عالغدا انتي اعزميني عالايس كريم ايه الطمع ده
لتقبله قبلة سريعة مفتقده الخبرة و همست: انت جميل اوي يا آسر
آسر : عزمتك على الغدا تعزميني على ايس كريم بوستيني لازم ابوسك
三
نور : لا والله
آسر : ايوة ما حبش يكون ليا دين عند حد
اقترب من شفتيها ببطء نظر داخل عينيها ثم همس : تجنني يا بـ.ـنت سليم
ليطبع قبلة حنونة ناعمة كنعومتها جعلتها تكاد تذوب
ترکها و هي ينهج بشـ.ـدة
نور بعدmا فقدت النطق فترة طويلة : هو انا البوسة اللي بوستها كانت كدة
آسر بضحك: انا احب ارد الدین مضاعف بعدين ان كنتي عايزة ترجعي الباقي… مد شفتيه و همس انا ما عنديش مانع …
نور بخجل : لا لا امشي ناكل ايس كريم
آسر ” بعدها جربي البوسة و هيا ساقعة كدة تجنن نور و هي ترفع حاجبها : اللي يسمعك يقول مجرب كل أنواع
البوس
آسر ” احم بسمعهم بقولوا كدة
نور بعد ان لكمته في صدره : بتسمعهم
آسر : اه ايه ده الايد الناعمة دي تضـ.ـر.ب بالقوة دي ده انا غلبان جمبك يا شيخة
&&&
مضى ثلاث ايام يذهب إلى الشركة يتمنى أن يراها
لم تأتي ينتظر بعض الوقت ثم يخرج لم يطيق الشركة بدونها كز على اسنانه يشتم نفسه على غباءه خرج من المكتب كأنه يختنق فما زالت رائحتها تعبئ كل مكان
كانت به
لتصطدm به هو خارج رفع عينيه يريد ان يشتم
ليهتز قلبه بقوة من شـ.ـدة سعادته فرك جبهته و مسح على راسه و همس : دعاء
دعاء بخجل : احم ما لقتش شغل تاني ان مكاني لسة فاضي
نظر بعمق داخل عينيها ثم همس بحنان : و ما حدش ممكن يملا غيرك يا دعاء
توردت وجنتيها من شـ.ـدة الخجل
دعاء : فطرت
هز رأسه بالنفي
دعاء : انا جبت معايا فطار حاعمل شاي و نفطر سوا عمر : موافق جدا انا بقالي ٣ تيام ما كلتش
دعاء : دوق اكلي ده انا ست بيت شاطرة اوي
عمر : طيب هاتي الصينية و اعملي شاي و انتي و نصيبك ان رجعتي لقيتي حاجة
دعاء : صحة عقلبك
بدأ يأكل بسرعة من شـ.ـدة جوعه تنظر إليه و على وجهها ابتسامه
دعاء : حلو
عمر : أجمل ساندوتشات كالتهم في حياتي و النبي ابقي عمليها عادة
دعاء : عينيا بس تدفع تمنهم
عمر بضحك : ادفع ده انتي لازم تفتحي مطعم على اكلك ده جلست امامه و وضعت كأس الشاي امامه
دعاء : تعرف كان نفسي و أسمي مطعم ضي القمر بس المطعم عايز تراخيص و فلوس ياما
عمر : انتي القمر اكيد بس ما حاولتيش
دعاء : يعني حاولت بس انا مش قد المخاطرة و كدة …
عمر : كمان الشاي تحفة حلو اوي .
جلسا يتكلما سويا شعر ان روحه عادت له
بعدها تكلما بعملهم ينظر بعينيها اكثر من تركيزه بالعمل …
بعد يومين
جاهز یا فانـ.ـد.م
عمر ” الله ينور يا رجـ.ـا.لة
ذهب إلى دعاء بلهفة شـ.ـديدة
عمر : مشوار مهم اوي يا دودو
دعاء : مشوار ايه عندنا شغل
عمر : هو نفسه مشوار شغل نص ساعة و الله حتى المكان قريب ذهبت معه و هيا لا تفهم
هبطت من السيارة نظرت حولها
لتجد مطعم مساحته بمساحة قرية و اسمه ضي القمر
و كتب تحته ادارة اجمد شيف : دعاء فهمي
&&&&
ينتظرها على باب الجامعة بلهفة شـ.ـديدة مع انه كان معها منذ وقت قصير
لتقترب منه احد صديقاتها التي أعجبت به من اول يوم علا : احم ازيك يا آسر
آسر : اهلا تمام
استمرت بالنظر له قليلا ثم همست : انا صاحبة نور
آسر : اهلا و سهلا عارف شوفتك معاها
علا : احم و ايه رايك فيا
آسر بابتسامة مزيفة ” جميلة
علا ” بجد طيب ممكن اطلب منك طلب
آسر بضيق : تفضلي
علا : ينفع بعد ما توصل نور نتغدى سوا
و قبل أن ينطق كانت نور قد وصلت رفع أصبعه يقرأ الشهادتان
نور بابتسامه بين أسنانها : اهلا علا ازيك ما جتيش المحاضرة يعني
علا : كنت واقفة مع أسر و الكلام خدنا
نور : حلو و سمعتك بتقولي حتتغدوا سوا
علا : ايوة آسر أصر و انا قولتله وصل نور
نظر آسر لعلا و قد كاد أن يقــ,تــلها ثم نظر لنور التي كانت على وشك إحراق البلد باكملها
آسر لنفسه: اللهم اجعل قبري روضة من رياض الجنة
نور: تمام حيوصلني و يرجعلك
علا بسعادة : حستنى اكيد
صعدت نور بالكرسي الخلفي ليعرف انها قد اعلنتها حربا شتم علا بسره بكل اللغات
ينظر لها من المرآة لكنها تنظر جهة الشباك
آسر : انا ما قولتش
…
نور بحدة : ما سألتش و مش عايزة اعرف الحق وصلني عشان تتغدى معها ما تخليهاش واقفة في الشارع كتير
آسر : بقى كدة
نور : ايوة و ياريت بسرعة عايزة انام
هبط من سيارته لتتكلم بضيق ” و بعدين
جلس بجوارها و اقترب منها حتى التصق بها
نور بصوت أوشك على البكاء : ابقى اقعد جمبها دلوقتي كدة ویا آسر ابعد عني
آسر : مش لازم قبل ما تقيمي الحرب تفهمي
نور : انا شايفاها بتتكلم وياك و بتقولك نتغدى
آسر : هيا قالت انا قولت حاجة نور و لیه توقف تتكلم معاها من الأساس آسر يلا سو……
ليقضم شفتيها بقبلة حرارية اذابت جميع حصونها قبلة طويلة متمكنة ينتقل بها من واحدة لأخرى بجنون و احترافية كانها احد اكلاته المفضلة
شعر انها ستفقد وعيها ضمها بقوة لحـ.ـضـ.ـنه يهدأ نــــار جــــســ ـده لتبادله الحـ.ـضـ.ـن و تفرغ غيرتها
آسر بصوت عاشق : ما حدش يكون عنده القمر ويبص للارض یا نور انا مش شايف بنات خالص غيرك
نور ببكاء:و ليه تتكلم معها
آسر : هيا اللي جت بس اوعدك مش حتتكرر
نور : يعني مش حتتغدى معها
آسر : لسة بفكر
أمسکت برقبته و همست بتهدید: حتفکر ایه
آسر
بتمثيل الخــــوف : حاتغدى مع اجمل بـ.ـنت في العالم كله
نور و مين قالك اني حوافق
آسر : انا قولت اجمل بـ.ـنت في الدنيا
نور ” بقى كدة آسر انزل لاقــ,تــلك
ليسحبها لحـ.ـضـ.ـنه مرة أخرى : اجمل واعند و أدلع و أجمد بـ.ـنت في الكون كله
نور : برضة مش حاتغدى وإياك
آسر : خلاص حتغدى مع صاحبتك حـ.ـر.ام تلاقيها بتستنى دلوقتي
لتلكمه في بطنه بقوة جعلته يصـ.ـر.خ من الألــم
نور و هي تضع شعرها خلف اذنها : دي حاجة بسيطة عشان تفكر تتكلم تاني زي كدة
آسر باصطناع البكاء : ربنا عالظالم
نور : يلا سوق بسرعة وديني اكبر مطعم بالبلد عشان عايزاك تفلس و ما فيش وحدة تفكر تقولك نتغدى
ضحك عليها حتى ادmعت عينيه و اخذ قبلة سريعة و هبط مكانه لكنه لم يتحرك
نور : ايه في ايه
دق بيده على الكرسي بجانبه لتبتسم بخجل و تهبط و تجلس جانبه وتتعلق بكتفه الحركة التي تفقده وعيه
&&&
۰:۰
دعاء : رايحين فين
عمر : يا بـ.ـنتي اصبري على رزقك
دعاء : اممم حترجع تخلص شغلك
عمر : حاضر ماشي
عنـ.ـد.ما وصلوا المكان
عمر ” استني و النبي خليكي باصة عالجهة هنا
دعاء : في ايه
عمر : استني انا حفتحلك الباب
فتح لها الباب ووضع يده على عينيها
دعاء : ربنا يستر
رفع يده عن عينيها لتحدق بعينيها غير مصدقة ذلك
ضي مطعم بمساحة كبيرة حجم قرية مضئ و اسمه القمر ادارة
أجمد شيف : دعاء فهمي
ابتلعت ريقها غير مصدقة ما ترى اهيا في حلم دعاء : ايه ده أمسك بها و دخل بها داخل المطعم لتراه من الداخل
عمر بسعادة لسعادتها : يا رب يكون عجبك
دعاء باندفاع : لا طبعا لا يمكن
عمر : استني قبل ما تدخلي تضـ.ـر.بي نــــار ده ملف مكتوب في كل
مليم تصرف هنا حدخل معاكي بنسبة لغاية ما تقسطيلي المبلغ كل سنة المكان هنا راقي و الناس بتدفع يعني ان عجبهم المطعم حيغطي تكاليفه في فترة بسيطة
لتحتضنه من رقبته غير مصدقة ما تسمع
اغمض عينيه و اقترب من عنقها يشتم عبيرها لم يرد ان يقوي حـ.ـضـ.ـنه حتى لا يفعل شئ اخر
رفع وجهه و نظر لوجهها و هو ما زال في حـ.ـضـ.ـنها
ليرى جمال تلك العيون وشفتيها التي لن ينسى طعمها اقترب من شفتيها بأنفاس لاحثة و هو يبتلع ريقه بصعوبة و هيا مغمضة عينيها و هم بتقبيلها
لتبتعد قليلا وهي ترجف و ضـ.ـر.بات قلبها بازدیاد
عمر بخــــوف من ان تكون قد تضايقت : انا اسف ما كانش قصدي
دعاء و هي تنظر لمدى عشقه لها الظاهر في عينيه هزت راسها كانت تريد ان تخبره انها لن تنفعه فهيا متزوجة لم يهن عليها كـ.ـسر قلبه
عمر لتغيير الموضوع : بس ده مش معناته تسيبي الشغل عندي اقفله من بكرة
دعاء : حاشتغل الصبح في الشركة و هنا بعد الضهر
عمر : ايوة كدة تمام وحاجي اكل هنا كل يوم
دعاء ” بس حخصمه من الفلوس
ضحك بقوة عليها ثم همس ” بقى كدة ايه البخل ده
دعاء : احم و ممكن اعملك خفض عشرة بالمية
عمر : بجد متشكر خالص لكرمك
دعاء : ههههه يلا نمشي نخلص شغل عشان من بكرة انزل اعلان عن حاجة لعاملين
عمر : تمام يا فانـ.ـد.م انا لقيت افضل عمال ممكن يشتغلوا هنا و أجمد شيفات
دعاء بذهول ” بجد ازاي عملت كل ده في يومين
عمر : اولا انا عمر سليم قولت عايز مطعم مالوش زي لقيت المطعم ده جاهز صاحبه ما كانش عايز يبيع اغريته ثانيا سألته عايز الشيفات الجـ.ـا.مدة تفضل قالي تمام
دعاء : اغريته ازاي يعني
عمر : البستله قميص نوم
三
دعاء بصدmة : ايه بعدها انفجرت في الضحك
عمر : يعني قولتله نفسك في ايه مقابل المطعم ده
دعاء : ولو كان طلب حاجة كبيرة
عمر : و لو كان طلب قطعة من القمر مقابل اشوف ضحكتك دي انا موافق
دعاء بابتسامه : مش عارفة اقولك ايه
عمر : ولا اي حاجة نتغدى سوا
دعاء : طيب ايه رايك اطبخلك في ايديا
عمر : ايوة كدة يا جدع خلي الواحد ياكل بنفس ده انا حبات هنا
بدأت في اعداء الطعام تحت نظراته لها التي تمنى و بشـ.ـدة أن تقف تجهز له الطعام و هي في بيته
عمر لنفسه : انا مستني ايه انا لازم اتقدm و خلاص انا بعشقها انا بتمنى ابقى جمبها عمري كله بس مش حينفع دلوقتي عشان ما تفهمش انه المطعم عشان كدة انا أأجل شويا مع اني حمـ.ـو.ت عليها طعم شـ ـــفــايـــ ـفها لسة في بوقي
دعاء و هي تشير في يدها أمامه : بقالي ساعة بنده سرحان في ايه
عمر غمز لها و هو ينظر لشفتيها : بعدين ابقى اقولك
توردت وجنتيها من شـ.ـدة خجلها و كادت أن تذوب
عمر : انا كنت دايما مقضيها دلوقتي لما اقابلك حقضيها شغل
دعاء : يلا كول عملت حاجة سريعة نلحق نكمل شغل
بدأ يأكل بتلذذ و هو سعيد جدا
عمر ” حيبقى أجمد مطعم في الوطن العربي دعاء بصوت خافت: عمر ممكن اطلب منك طلب
عمر بحنان شـ.ـديد : عينيا طبعا
دعاء : ينفع ما تعلقش نفسك بيا كتير
ترك المعلقة من يده و نظر لها بعد أن انقلب وجهه برعـ.ـب شـ.ـدید و شعر ان قلبه على وشك الخروج
طالت نظراتهم و هو يكاد يغتصبها و يأكلها بشفتيه حتى يخبرها انه تعلق و بشـ.ـدة بل انها أصبحت اهم شئ في حياته لا يمضي يومه بدونه
دعاء بصوت حزين : يلا حنتأخر
قام برفقتها و لم يتكلم بل استمر بالنظر لها كل وقت و في عقله ملیون سؤال و سؤال
و عادا إلى الشركة حاول كثيرا ان يركز في عمله لكن كلامها دب الرعـ.ـب في قلبه فقد أصبحت كل شئ
عمر بحـ.ـز.ن : یا تری حكايتك ايه يا دعاء
انتهى العمل و ذهب إلى مكتبها حتى يوصلها ليجدها ذهبت وحدها لكم قبضة يده بقوة وتنهد بألــم : مش حاقدر ابعد يا دعاء مش حاقدر
وصلت البيت التي تختنق كلما تدخله
ابنها فقد ما يهون عليها حياتها
فقد دmر زوجها كل أحلامها التي حلمتها برفقته
دخلت البيت لتجده يدخن كالعادة
حازم : جبتي فلوس
دعاء : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته انت كمان وحـ.ـشـ.ـتني
حازم باستخطاء : اسف جدا بس الداينة طلبوا الدين و قالولي لازم يتدفع النهاردة
دعاء بهدوء ما قبل العاصفة : انا بقبض اول الشهر يعني قبل اسبوع قبضت اجبلك منين اسرق
حازم بصوت مرتفع نسبيا : يعني انتي طول الوقت ده بالشغل عشان تجيلي بطولك اكيد دورتي هنا و لا هنا
دعاء : هنا و لا هنا ازاي
حازم : والدك
دعاء : انسى لو حتتعدm مش حاطلب مليم واحد منه
حازم بعصبية وصراخ : اتعدm يا بـ.ـنت الكـ.ـلـ.ـب
قام يضـ.ـر.ب بها بلا وعي و هو يصـ.ـر.خ : بقى انا مستحمل قرفك و انك مش مخلياني القرب منك و تقوليلي قرفك ده انا ححرقك يا بـ.ـنت الكـ.ـلـ.ـب
خبط رأسها في الطاولة ليبدأ الدm بالخروج بكثرة
اصفر وجهه من شـ.ـدة الخــــوف
حازم : دعاء دعاء انا انا مش قصدي دعاء فوقي
من حملها و دق على جارته ان : تأخذ ادm الشقة وطار بها إلى المشفى و دmـ.ـو.عه على عينيه
بدأ الطبيب بتخييط جـ.ـر.حها ليعود في ذاكرته يوم زفافه
فلاش بااااك
دعاء : انا فرحانة اوي اوي
حازم بحب : مش قدي
دعاء ” حازم انا تحديث الدنيا و اهلي عشان خاطرك ياريت بس تكون قدها و ما تجعش قلبي
حازم : انا بعشقك وبعشق كل حاجة فيكي يا دعاء و مش ححطك فوق دmاغي احنا حنقضي الليلة كلها رغي حخليكي تنـ.ـد.مي
دعاء بخجل : حغير و جاية
دخلت تبدل ملابسها لتخرج عليه مرتدية قميص قصير بلون بينك بحملات رفيعة وفتحة أسفل عنقها و ظهره عاري تماما نظر لها بهوس و جنون فجــــســ ـدها ابيض كالثلج وبشرتها الناعمة كالاطفال
اقترب منها و هو محدق بعينيها و جمالها الساحر
عض شفتيه من شـ.ـدة سحرها
لينهال عليها بقبلات جنونية ليبدأ بمعركة لحمية
ليبدأ بعدها بالانكشاف يوم بعد يوم ويخبرها بافعاله ان والدها كان على حق
&&&&
سليم : كل عام و انتي اجمل و اغلى نور في الدنيا
نور : الله يا بابا العربية دي ليا أنا
سليم : اقل حاجة لاجمل بنوتة
نور : ربنا ما يحرمني منك
دخل عمر البيت و ألقى السلام و قلبه يكاد يجن على حبيبة قلبه لكنه لا ينسى ابـ.ـنته.
نور : و عليكم السلام يا عمورة مش فاكر حاجة النهاردة
عمر باصطناع النسيان : حاجة ايه ليه هو النهاردة في ايه معلش يا حبيبتي اصلي عندي مليون حاجة مش مركز
نور بغـــضــــب : ما فيش حاجة يا عمر امشي
حاول إخفاء ابتسامته و مشى قريب منها
عمر : امشي ليه بس عملت ايه
نور بغـــضــــب : امشي يا عمر لاقــ,تــلك
عمر ” يلا وفرتي عليا الهدية
كان يخفيها خلف ظهره لتتعلق بيده و تسحبها
نور : يعني ما نستش
عمر : انسى اجمل يوم في حياتي يوم ما جت بـ.ـنتي على الدنيا دي و نورتها
نور بدmـ.ـو.ع : انا بحبك اوي اوي يا عمر
عمر : و انا يا قلب عمر
فتحت الهدية لتجد طقم ذهب كامل السلسلة عبـ.ـارة عن قلب يوضع به صورتين كان قد وضع صورتها
نور : تجنن تهبل
عمر : سبت المكان فاضي عشان تحطي فيه اللي قلبك اختاره
تذكرت ذالك الآسر لتبتسم لا اراديا
سليم ” كان حطيت صورة احمد
نور ” أعوذ بالله كان ولعت فيها
عمر : حـ.ـر.ام عليكي ده حيمـ.ـو.ت عليكي
نور : ان شاءالله يمـ.ـو.ت و ارتاح بلا قرف يلا باي حتأخر عالجامعة
عمر : ما تنسيش في حفلة جـ.ـا.مدة اوي الليلة
نور : قلبي
جلست في سيارتها الجديدة و كان هو بجوارها
آسر : مبروك السيارة الجديدة يا نونو
نور بسعادة : ربنا يبـ.ـارك فيك ميرسي
آسر : بس لسة الامتحانات و النتيجة فاضلهم وقت العربية بمناسبه ايه
نور بحـ.ـز.ن : يعني انت مش عارف
آسر : لا بجد اكيد متوقعين انك حتنجحي
نور بغل : ايوة بالظبط يا سوق بسرعة اتأخرت
ازاح وجهه بعيد عنها يكتم ضحكته
وصلت الجامعة و دفعت الباب بقوة
آسر ” شرسة بس قلبي بـ.ـنت الايه
في المساء كانت حفلة و لا أجمل كالعادة كانت جميلة كالبدر تخـ.ـطـ.ـف القلوب بسحرها و هيئتها …
كانت تبحث بعينيها عنه في كل مكان لكنها لم تجده
شعرت ان فرحتها ناقصة بل غير سعيدة اطـ.ـلا.قا فهو سعادتها
كان ينظر لها من مكان بعيد يتمنى لو يخـ.ـطـ.ـفها
آسر بهمس ” كل عام و انتي مـ.ـجـ.ـنو.نتي و كل حياتي يا نور
انتهى الاحتفال صعدت غرفتها بضيق و اختناق كادت تذهب إليه بيته و تقــ,تــله
نور ” اااه يا نــــاري لو امسكك يا آسر
وصلت غرفتها و قبل أن تدخل سحبها من يدها و اسكتها بشفتيه حتى لا تصرخ
قبلة طويلة طويلة طالت قبلتهم كان ينتقل من واحدة لأخرى تركها بعد فترة وضع جبهته على جبهتها
نور بسعادة ” آسر
تعلقت برقبته بقوة و شعرت الان فقط انها سعيدة جدا
آسر : كل سنة و انتي اجمل بـ.ـنت شافتها عيني يا نور
نور : يعني كنت عارف
آسر : ايوة كنت عايز نحتفل انا و انتي وبس
كان قد أخضر قالب كيك عليه صورتها
نور ” يجنن انا فرحانة اوي
كان يخفي خلفه علبة خجل ان يقدmها لها عنـ.ـد.ما رأى الطقم الذي ترتديه
نور : ايه اللي مخبيه
سحبت العلبة منه و فتحتها لتشهق بفرحة حينما وجدت خاتم يشبه خاتم الخطوبة لكنه ليس كذلك
كان ناعم جدا كان منحوت داخله اسمه و اسمها و اول تاريخ جمعهما
آسر : كان نفسي اجبلك الدن….
لتسكته بشفتيها تقبله بلا خجل فهي تشعر انه نور عينيها
قبلته من كل مكان بوجهه بسعادة كبيرة مستسلم لها يستمتع بلمساتها و انفاسها
نور : تجنن كفاية انها منك
آسر و هو ينظر لها بعشق : اطفي الشمع و اتمني حاجة
طفته و تمنت ان يبقى بجانبها طول العمر
نور ” عايزة اخرج
آسر : انتي تعبتي الليلة اوعدك بكرا فسح طول اليوم
نور بابتسامه : موافقة
آسر : يلا غيري هدومك و تعالي انيمك بحـ.ـضـ.ـني
نور : يس دقيقة وحدة
احضرت بجامة خفيفة و أدارت ظهرها ليسحب لها سحاب الفستان
تكهرب جــــســ ـده و هو يسحبه ليراه جمال عنقها و ظهرها
اخفض رأسه يقبل كتفها و هتقها بحنان و شغف
مستسلمه له لا تمنعه لا تدري لماذا
آسر ” البسي بسرعة لاتجنن انا على أخري
نور و هي تغمز بعينيها : ايه رايك فيا جـ.ـا.مدة صح
أزالت فستانها لتبقى بالاندر حدق بعينيه غير مصدق جمالها
آسر : انا حقولك ايه رأيي فيكي
ليحذبها على السرير و هو فوقها
آسر بين قبلاته : تجنني تهبلي تسحري
يوزع قبلات على كل مكان يطوله شفتيه
آسر : مش خايفة مني
هزت راسها بالنفي و همست : اللي يضحي بحياته عشاني ما خافش منه ابدا
ينتفض قلبه بقوة يصـ.ـر.خ بحبها و يصـ.ـر.خ يريدها يريد كل شئ بها
آسر بصوت بالكاد يخرج : انا خايف عليكي مني عشان خاطري البسي و تعالي نامي انا حتجنن عليكي يا نور
نور : حاضر
ارتدت بجامتها و تمددت بحـ.ـضـ.ـنه حتى ذهبت بنوم عميق
قبلها بجانب شفتيها و خرج بسرعة بخفة دون أن يلاحظه احد
ازال الجاكيت و وضعه على أنفه يشتم رائحتها التي اغرقته
آسر : بحبك اوي يا نور
/////
تعـ.ـذ.بت من حبيب عمرها
ربما لذلك هـ.ـر.بت من واقعها
بشخص حنون عليها …
تقترب و تبتعد ربما لانه لا يجوز لانها متزوجة
او لانها خائفة من إعادة التجربة
لكنها قلبه دق لعمر منذ أن رأته اول مرة يقطع الإشارة
ربما شعرت انه نجدتها…
لكن ماذا سيفعل…
هل سيتركها ذاك الحازم حتى لو تركها هل سيترك ابنه ام سيأخذه منها
و حتى ان أعطاها ابنها …
هل سيوافق عمر على الزواج من فتاة متزوجة و لديها طفل و هو يستطيع الزواج بملكة البنات و فتاة تكون أول من يلمسها …
كانت هذه كلها افكار في عقلها ..
دقة قلبها و هي قريبة من عمر ليست كدقة قلبها عنـ.ـد.ما كانت تظن انها تحب حازم التي اقنعها انه لن يحـ.ـز.نها و انه سيجعلها ملكة …
دmـ.ـو.عها تهبط على خدها بغزازرة
و هو بجانبها ممسك يدها كالعادة يقبلها و يبكي و يتمنى أن تسامحه و يعدها انه لن يعيدها سحبت يدها بقرف منه
دعاء ببكاء: دي المرة الكام اللي قولت فيها نفس الكلام ايه ما بتزهقش أبلغ عنك و ارتاح بتعمل كدة ليه ليه قصرت في ايه
حازم ببكاء : الظروف هيا اللي خلتني اعمل كدة اوعدك كل حاجة حتتصلح بس نعديها
دعاء : الجملة دي بقالك قد ايه بتقولها و انت بتغرق اكتر و بتجازف اكتر للأسف ما فيش حاجة حتتصلح
حازم بدmـ.ـو.ع غزيرة : انا بحبك اوي يا دعاء اوي
دعاء : طلقني يا حازم
حدق بعينيه يظن انه يحلم او ان اذنه تكذب ..
حازم بتقطيع : ق قو .. قولتي ايه
دعاء : طلقني يا حازم
وقف و قد جعلته كلمتها كالوحش الهائج و أمسك بها من عنقها و همس : موافق بس تمضيلي تنازل عن آدm ان ما تشوفيهوش تاني
نظرت له بحقد شـ.ـديد لانه أكد لها للمرة المليون انها أخطأت حين تزوجته
حازم ببرود : حاستناكي تحت بالعربية ٥ دقايق السادسة حاعرف انك مش عايزاني و لا عايزة آدm و ساعتها تنسي للابد
خرج و انتظارها أسفل و هو يكاد يحترق …
و قبل أن تمر الدقيقة الثالثة كانت صعدت في عربيته
حازم : كدة انتي شاطرة تسمعي اللي اقولوا و تنفذي و الا حاخدو و أسافر بيه و مش حت عـ.ـر.فيلي طريق و حارتاح من الدين و اتجوز وحدة تربي
استغل نقطة ضعفها كانه وضع ماء و ملح على جـ.ـر.حها
وصل البيت و قبل أن تدخل شقتها
حازم : انا حاجيب آدm من عند الجارة و انيمه تكوني لبستيلي قميص نوم جـ.ـا.مد كدة و عايز ليلة دامية
دعاء : انا تعبانة و دmاغي مفتوحة يا حازم
أمسك بها من يدها و ضغط عليها بقوة تنفذي احسلك …
ارتدت قميص و بعد أن نام ابنه
اقترب منها باشتياق شـ.ـديد فهو لم يقترب منها منذ فترة كبيرة
حازم : عايزك تدلعيني تبوسيمي تحسسيني انك ما بتحبيش حد قدي زي اول ليلة فاكرة
نظرت لها بقرف شـ.ـديد و اقتربت منه احتضنته و عينيها مليئة بالدmـ.ـو.ع ..
بدأت تقبله من عنقه و وجهه وقفت امام شفتيه و لم تستطيع
حازم : سبيلي انا المهمة دي
اقتضم شفتيها بشراسة و هبط إلى عنقها يلثمه بجنون
هبط إلى كتفها يأكله بنهم
كانت تشعر انها ستتقيأ…
هبط إلى جــــســ ـدها و ازاح عنها قميصها وقفت امامه عار’ية كقطعة ثلج
حازم و هو يقبلها من كل مكان : ان فضلتي كدة انتي حرة
لتبادله القبلات و تشعره بالسعادة
قضى ليلته بوحشية أشبه بالاغت’صاب
و دmـ.ـو.عها لم تتوقف
انتهى نام بجانبها عار بزقت عليه بدون صوت و ذهبت إلى الحمام أمسكت ليفة الحمام و بدأت تنظف في جــــســ ـدها كانه مرض كانه وسـ.ـخ
نظفت بقوة من كل مكان افرغت علبة الشامبو حتى تزيل رائحته
و ذهبت تحتضن صغيرها حتى يهدأ قلبها ليظهر أمامها عمر بخيالاتها و هو يضمها و يطمئن قلبها
عمر ” انا جمبك ما تخافيش
دعاء : خليك جمبي ضمني اوي انا خايفة اوي …
في صباح اليوم التالي ارتدت ملابسها و وضعت بعض المكياج و لأول مرة حتى تخفي أثار ضـ.ـر.بها و ارسلت آدm لجارتها
وصلت الشركة متأخرة كان وصل قبلها و على وشك الجنون
و ما ان دخلت المكتب حتى قام من مكانه بسرعة الريح و أمسك يدها
عمر بنظرة جنون : انتي كويسة اتأخرتي ليه قلبي كان قلقان عليكي طول الليل
كانت فقط تنظر له فهو الوحيد الذي يطمئنها
عمر بحنان : فيكي ايه احكيلي
دعاء : ما فيش بس كنت تعبانة شويا
عمر بقلق : ممكن نروح للدكتور يطمنا
دعاء بابتسامه : ما فيش داعي مش مستاهلة
نظر لها طويلا ثم همس : حشـ.ـتـ.ـيني و
و قبل أن يكمل لاحظ أثار زرقاء أسفل المكياج التي تضعه الذي استغرب انها تضعه
سحب يدها و ذهب إلى درج المكتب اخرج مناديل و بدأ يمسح المكياج
دعاء بألــم : اااه مالك يا عمر
احمرت عيناه كالدm و كاد ينفجر و يقــ,تــل قتيل عنـ.ـد.ما شاهد وجهها ملئ بالكدmـ.ـا.ت
وضع يداه على كتفها يحاول جعلها تتكلم ليـ.ـؤ.لمها ذلك
دعاء : ااه
ليقوي قلبه و يزيح فستانها عن كتفها و يظهر أثار كدmـ.ـا.ت أخرى
خبط الطاولة بقوة و ألقى كل ما قيها بيده
عمر و هو يكز على اسنانه بغـ.ـيظ : قوليلي مين اللي عمل كدة يا دعاء
دعاء : ما فيش انا وقعت بس
عمر و كاد يفقد عقله : قولي يا دعاء و انا حجبلك حقك و حياتك لاحرقه و هو حي مش حيكفيني فيه حياته
أمسك يدها ليجدها كقطعة ثلج هبطت دmـ.ـو.عه بغزارة من عينيه لم يحتمل ان يرى حب عمره هكذا
عمر بقلق شـ.ـديد : دعاء فيكي ايه انتي كويسة
دعاء : احـ.ـضـ.ـني يا عمر
لم يصدق ما يسمع ليضمها بحنان شـ.ـديد كانها ابـ.ـنته لا يعلم ايريد طمئنتها ام طمئنت قلبه
عمر بألــم و دmـ.ـو.ع : انا هنا جمبك عمرك ما تخافي من حاجة صدقيني احميكي بعمري
ليجدها قد نامت على كتفه فهي لم تنم طوال الليل من خــــوفها
حملها و جلس بها على الاريكة و هي ما زالت بحـ.ـضـ.ـنه
يمرر يده على وجهها و رأسها و قلبه يكاد يقفز ليحضتنها
عمر بدmـ.ـو.ع : بحبك اوي اوي يا دعاء اوي
تيبست بحـ.ـضـ.ـنه بقوة اكبر و جــــســ ـدها يرتجف بسبب ما مرت به
عمر : انا حعرف لوحدي مين اللي عمل فيكي كدة و لو كان مين ما كان حادفنه حي …
كان يظن انه اخاها أباها اي احد لم يتخيل انها متزوجة و لديها طفل
↚
كانت تقف على شرفة المنزل تنظر للبحر أمامها ابتسمت حينما عاودتها ذكرى فرحها
فلاش بااااك
ينتظر نزولها من بيتها بعد ان أرسل لها أفضل التجميلين يقف بتـ.ـو.تر كأنه مراهق دmـ.ـو.عه تهبط رغما عنه سعادته تسع الكون وتفيض ..
عمر بضحك : انت بترجف كدة ليه ياد ما تنشف كدة
لكمه يوسف في بطنه وكز على اسنانه وقال : واحد قفل ما بحسش حنقول ايه ..
عمر بضحك : بعد الشر عني وايه اللي يجبرني عالمرمطة دي
يوسف بعشق : مرمطة دي احلى مرمطة في الدنيا
ليحدق عينيه حينما شاهدها بفستانها الابيض الناعم الذي زاد جمالا منها .. ممسكة بيد والدها وطفلته بيد والدتها
حجابها الرقيق ومكياجها الهادئ لم يستطع المشي من سعادته اقتربت منه وهمست بخجل : شكلي حلو
نظر لها طويلا وهمس بحنان : ولا احلى من كدة بحبك اوي
جذبها من خصرها والتصق بها دفن وجهه بعنقها يبكي بصوت مسموع فحلم حياتها تحقق
رفع رأسه نظر اليها وهمس : لو مـ.ـو.تي دلوقتي حأبقى أسعد واحد في الدنيا
شهقت بخــــوف وعادت ضمه وقالت بحب : بعد الشر عنك ما تقولش كدة تاني
عمر ؛ ايه يا عم عايزين نلحق الليل قرب يخلص ابقى احـ.ـضـ.ـن وبوس براحتك في الطيارة
لكمه عمر مرة أخرى وقال بضحك: مفسد اللحظات الجميلة
ضحكت اسراء عليهم وصعدوا في السيارة المزينة التي يقودها عمر..
حتى وصلت القاعة اجمل مما تخيلت واضواء وزفة تحيطها الشرطة من كل مكان شخصيات كبيرة تسلم عليهم فرق وعروض أجمل ما يكون ..
لكن ذاك العاشق ينظر لها فقط ..
اسراء بخجل : انت اول مرة تشوفني بص قدامك
يوسف : تصدقي لو قولتلك حتى بعد ما تجوزنا وبقيتي في حـ.ـضـ.ـني كان نفسي اشوفك بالفستان الابيض بس احلى مما تخيلتك
نبض قلبها بشـ.ـدة وقالت بحب : ربنا ما يحرمني منك انا بحبك اوي اوي
ضم يدها وسحبها يرقص معها
وعند انتهاء الفرح سافرت أكثر من دولة وقضت أجمل لحظات عمرها يتفنن في اسعادها .
باااك
فاقت من شرودها عنـ.ـد.ما وضع جاكيت على اكتافها ودفن رأسه بشعرها وقال يشتمه بعشق وهو محاوط خصرها ظهرها مقابل صدره وقال بحب: تبردي ي روح بقالي فترة ببصلك سرحانة بايه
استدارت ونظرت له تتأمل فيه احتضنت وجهه بين كفيها وقالت بصوت حنون: اللي بيحصل كتير عليا من بياعة في محل لملكة
يوسف وهو يضع يده على شفتيها : هششش ملكة وست الستات يا اسراء ده مكانك من الاول
ادارها والبسها عقد به اسمها واسمه مزخرف وناعم جدا وهمس النهاردة ذكرى جوازنا سنتين يا اسراء احلى سنتين في عمري
نظرت للعقد وقالت : لما بتعملي حاجة حلوة بأضايق عشان انت بتقدر تعبر عن حبك انا لا
ضحك بشـ.ـدة عليها وقال بصعوبة: انا اسمع الستات بتنكد لما ما يفتكر المناسبات وكدة انتي عكس الناس
اسراء: ههههه اعمل ايه نفس أعمل حاجات تفرحك زي ما بتفرحني
يوسف : ي قلبي انك تفضلي معايا وفي حـ.ـضـ.ـني دي اكتر حاجة ممكن تفرحني تعالي اقولك تفرحيني ازاي
وبعد ان قضت برفقته أجمل وقت نامت كأنها لم تنم منذ زمان فابـ.ـنتها تسهر طوال الليل سمع صوت بكاءها حملها بهدوء وخرج بها جهز لها رضعتها وجلس يعطيها لها وهو يتأملها بسعادة فهي نسخة عن والدتها
يوسف بهمس : ما بتخليش ماما تنام ليه يا ميمو انا اللي يغلب ماما بتعصب منه حتى لو كانت انتي
نظرت الطفله لهو وابتسمت ليشعر بشئ داخله تحرك فحب الأبناء يختلف
رفع عينيه ليرى اسراء تربع اكتافها امام صدرها وتهمس بغـ.ـيظ لا والله انت قومت من حـ.ـضـ.ـني عشان تحـ.ـضـ.ـن دي
ضحك بشـ.ـدة عليها وهمس بصعوبة: انتي بتغيري من بـ.ـنتك
كزت على أسنانها بغـ.ـيظ وقالت بعصبية : واغيرك منك على نفسك
يوسف ؛ والله خدتها عشان اسيبك ترتاحي
مشت ناحيته واخذت الطفلة تحت دهشته وسعادته ووضعت في سريرها وجلست في حـ.ـضـ.ـنه ضمها بترحاب شـ.ـديد رفعت رأسها تنظر له وقالت بتهديد ؛ انت ما تحـ.ـضـ.ـنش حد غيري فاهم
يوسف وهو يضـ.ـر.ب تعظيم سلام : علم وينفذ يا باشا ما تيجي نخرج عايز اكل سمك
اسراء بسعادة : يس دقيقة وجاية حناخد ماسة ولا نسيبها
نظر لها بصدmة وضحك : وقال بضحك شـ.ـديد حـ.ـر.ام خلينا ناخدها دي مهما كان زي بـ.ـنتنا … انتي هبلة يا حبيبتي حنسيبها هنا لوحدها ..
اسراء بتفكير : امممم انت مش ملاحظ انك بقيت تميلها واحسن ليك تنعدل بدال ما تلقيني خـ.ـنـ.ـقاها
هبطت دmـ.ـو.عه من شـ.ـدة ضحكه وقال وهو يمشي بالقرب منها : هو انتي سبتي مكان لحب حد تاني انتي الاصل ي قلبي
$$$$$
علا : صباح الخير يا آسر
نظر لنور و خاف ان يتكلم فنظرتها له تخبره انه ان كان شجاعا يرد الصباح
هز رأسه بالايجاب و صعد بسيارته بسرعة
علا : ايه يا ابني التقل ده عشانك حلو يعني و قمر ما تعبرنا يا اخي
بدأت نور تخرج نــــارا من عينيها و أنفها كالديناصورات و ثانية ستحرقهم
آسر : نور انا حامشي لما تخلصي كلميني
لم تجبه سارت نحو الجامعة بخطوات سريعة
آسر : يا ربي انا ذنبي ايه و المصحف ما تكلمت … هو انا خايف كدة ليه و الله و بقيت تخاف يا آسر … اخاف ايه لا طبعا … لا طبعا ايه ده انت حتعمل بي بي من الخــــوف… انا تجننت انا بكلم نفسي حتعملي فيا ايه تاني يا بـ.ـنت سليم
علا : مالك يا بـ.ـنتي وشك قلب ليه لما شوفتيني بكلم آسر هو عاجبك و لا ايه
نور : اه عاجبني في اعتراض
علا بغـ.ـيظ : انتي كدة تحبي تاخدي كل حاجة اكيد عجبك بعد ما حسيتي بدأ يميل ليا
نور بنظرة ســـخريـــة : بدأ يميل ليكي ازاي مش فاهمه هو عمرو شافك
علا : اه يا حبيبتي انتي نسيتي لما عزمني عالغدا يومها
نور : و تغديته سوا بقى
علا : اه جاني بسرعة و قضينا نهار كل سوا
ضحكت نور عليها بقوة ثم همست : ازاي كان معايا طول اليوم و كان معاكي انا اللي اعرفه انه في آسر واحد ما قاليش انه ليه أخ توأم
نظرت لها بغل شـ.ـديد و صرخت : انتي مقرفة اوي
نور : اللي هو انا برضو هههههه يا ابـ.ـنتي روحي تعالجي من غلك و حقدك
تركتها و ذهبت اما علا فنــــار غظيها ستحرقها لذلك لن تهدأ الا عنـ.ـد.ما تنتقم منها أشـ.ـد انتقام …
انتهت المحاضرة و قبل أن تذهب له اوقفها دكتور أسامة
أسامة باعجاب : آنسة نور
نور بتأفف : نعم
أسامة : ينفع اعزمك عالغدا
نور بضيق ، معلش مش متعودة أخرج مع حد معرفوش
أسامة : طيب ينفع اجي اشرب القهوة مع ابوكي
نور باستغراب : ليه
أسامة : عايز اطلب ايدك
نظرت له بصدmة ثم انفجرت بالضحك ..
آسر : تأخرتي ليه يا نونو ربنا يستر و ما تكونيش قلبتي عليا و النبي انا ….
ليلمحها واقفة مع احد الشباب …
اهربي أيتها الجميلة لم تجربي غيرته سيحرق الجامعة ربما البلد باكملها
هبط من السيارة بخطوات سريعة و هو ينهج بشـ.ـدة و عروق عينيه ظاهرة من شـ.ـدة غـــضــــبه
وصل إليها ليتكلم بهدوء ما قبل العاصفة ” في حاجة يا آنسة نور
نظرت له و لعينيه ليرتعش قلبها خــــوفا
نور بتـ.ـو.تر : ده دكتور أسامة كان جاي يقولي …
أسامة : كنت باخد معاها معاد عشان اطلب ايديها انت مين ؟؟
تظرت له و هي تكز أسنانها خــــوفا تتمنى لو تأخذها ركضا إلى البيت
مد آسر يده يسلم على الدكتور و ضغط بشـ.ـدة حتى آلمه
أسامة : اااه ايه يا اخينا مالك
آسر : انا اخوها بالرضاعة
أسامة : تشرفنا ياريت تفاتح والدك بالموضوع
آسر بابتسامة و غـ.ـيظ : اكيد
امسكها من يدها و ضغط عليها بقوة و مشى بها ناحية السيارة بخطوات سريعة
نور : ااااي آسر ايدي
فتح الباب و اجلسها …
نور : اناااا
آسر بصراخ : مش عايز اسمع صوتك عشان ما ارتكبش جريمة دلوقتي مفهوم
ارتجف جــــســ ـدها خــــوفا و هبطت دmـ.ـو.عها بحـ.ـز.ن شـ.ـديد فلاول مرة يوجد أحد يرفع صوته عليها
ثم جلس مكانه و انطلق بأقصى سرعة
نور : وقف العربية يا آسر آسر انا بكلمك انت سايق كدة ليه وقف العربية يا آآآسر
توقف فجأة ليصطدm راسها بمقدmة السيارة ليجذبها إليه بخــــوف
آسر : نور نور فيكي ايه
نور : اااه دmاغي حتتفجر
آسر : انا اسف ياريت دmاغي تتفتح نصين
نور و هي تحتضن وجهه بكفيها : بعد الشر عنك
نظرا لبعض قليلا ليفرغ كل غيرته و عشقه و خــــوفه بها بقبلة قوية متمكنة أذابتهم بين شفتيه
ليجذبها على قدmيه و يحتضنها حـ.ـضـ.ـن دافئ جدا
آسر : انا اسف اني عليت صوتي عليكي يا نور
نور : انا اللي اسفة اني خليتك تشوفني بتكلم معاه انا فعلا ما بطقش اشوفوا انا بهزؤه دايما بس هو جبلة انا لما بشوفوا بحس اني عايزة ارجع
آسر بفضضول : ليه يعني دكتور و شكله حلو اللي يخليكي ترفضي
نور و هي تنظر له باستغراب : عشان قلبي ما دقش ليه يا آسر و عشان ما بحبش الراجـ.ـل اللي يتهزأ و يفضل ملزق عرفت ليه عايزة امشي يا آسر
تنقل بالنظر بين عينيها : انت تستاهلي احسن واحد في الدنيا يا نور
قامت من على قديمه و جلست على الكرسي الاخر و تكلمت باختناق : وصلني يا آسر و حابقى افكر بموضوعه عشان انت شكلك مش عارف انا رفضته ليه
وصلت البيت و دخلته بسرعة دون أن تتكلم معه اي كلمة
دخلت غرفتها تدور حول نفسها : معقول بيسألني مش موافقة ليه … يعني مش عارف يعني عايزني اوافق كدة يا آسر
لم يستطع ان يمشي و هي حزينة بسببه
آسر لنفسه : ليه تربطي نفسك بواحد حيعيشك بفقر اعمل ايه يا ربي نفسي ت عـ.ـر.في انتي عندي ايه يا نور
أمسك هاتفه و ارسل لها رسالة
” انزلي عايز اشوفك ” لم تجبه
أرسل رسالة أخرى : ان ما نزلتيش مش حتشوفيني تاني ”
نور : يعني كل شويا تهددني التهديد ده انا نازلة اشوف عايز ايه و حلبس اقصر فستان عندي و اشوف حتعمل ايه
نزلت إليه فستانها القصير جدا لتبرز عروق جــــســ ـده من شـ.ـدة غيرته جعلها ترتعب جلبت المعطف من قرب الباب و ارتدته بخــــوف
آسر : حلو اوي قميص النوم اللي لبساه تحت
نور ” مش انت عايزني اوافق على الدكتور بتدخل ليه في لبسي
آسر بعصبية : انا قولت وافقي
نور : ايوة كنت بتسألني ارفضه ليه بتستعـ.ـبـ.ـط حضرتك
اقترب منها حتى أصبح يتنفس انفاسها و همس : الا صحيح رفضتي ليه
تشنج جــــســ ـدها بسبب نظراتها لتهمس بصعوبة : عشان لانه
آسر : انا حقولك رفضتي ليه
مد يده اسفل المعطف لتلمس يده قدmها من فوقها مرر يده على قدmها
ليرتخي جــــســ ـدها بين يديه فقدت النطق و الحركة
اقترب من شفتيها و همس : عشان ما حدش شقي زيي و لا بيعرف ياكل شـ ـــفــايـــ ـفك زيي
لينهل من شهدهم بشغف اذابها و جعلها تنسى اسمها و يده ما زالت مكانها خبير لدرجة انه يجعلها تستسلم دون مقاومة مع انها اول فتاة يقبلها
آسر : سبيلي الدكتور زفت ده و انا حربيهولك و اياكي اشوفك واقفة معاه تاني
&&
ايه ده ” صرخ بها حازم و هو يمسك بيده شريط دواء مانع حمل
دعاء بقلب توقف عن الخــــوف : ايوة هو ده مش عايزة اخلف منك تاني يا حازم
حازم : للدرجة دي
دعاء بضحك عالي : للدرجة دي تصدق ضحكتني ما تشوفلك وحدة معاها فلوس تكلمها و تصرف عليك
حازم : دعاء نفتح صفحة جديدة
دعاء : ما بكرهش في حياتي قدك
حازم : خلاص سيبي ابني و اخرجي
دعاء بدmـ.ـو.ع : بتستغل نقطعة ضعفي ياريتني من زمان خدت مانع الحمل كان دلوقتي ما فيش حاجة تربطني فيك بس انا ما استغناش عن ابني و ما أمنش عليه معاك
امسكها من شعرها يجرها على الأرض و هي لا تصرخ و لا تبكي جفت دmـ.ـو.عها
حازم : يا بـ.ـنت ال &*&& ده انتي كنتي حتمـ.ـو.تي و اتجوزك فاكرة تجوزتك عشان جمالك انا تجوزتك عشان فلوس ابوكي انتي حتروحي دلوقتي تجبيلي منه نص مليون و الا حسافر في ابنك و مش حتشوفي تاني
دعاء بصراخ : انت مريـ.ـض مريـ.ـض
حازم و هو ينفخ بوجهها : مريـ.ـض بيكي انا بحبك صدقيني بحبك جيبي من ابوكي الفلوس نسد دينا و نفتح مشروع و نعيش مبسوطين
دعاء : صدقني لو بشوفك بتمـ.ـو.ت قدامي مش حجبلك مليم واحد
دق باب البيت اعتدلت و مسحت دmـ.ـو.عها وضعت السدال على رأسها و قامت لتفتح اما هو فقط اختبئ لأنه كان يظن انهم من يريدون دينا منه
فتحت الباب ليتشنج جــــســ ـدها عنـ.ـد.ما رأت …
&&&&
كادت تفقد وعيها حينما وجدت عمر على الباب
عمر : ايه مالك مش عايزة تشوفيني
دعاء : عمر ابوس ايدك امشي بسرعة اهلي دول عقلهم صعب ممكن يمـ.ـو.توك
عمر : عايز اعرف مين اللي عمل فيكي كدة مين اللي بيضـ.ـر.بك
دعاء : حقولك في الوقت المناسب امشي عشان خاطري
عمر : طيب حستناكي تحت اتحججي عايز اتكلم معاكي
دعاء : مش حاقدر
عمر : انا ما كلتش من الصبح
دعاء : حاضر حاجي
أغلقت الباب و هي ما زالت ترجف من شـ.ـدة خــــوفها …
حازم بتـ.ـو.تر : مين
دعاء بكره : ما تخافش ده أمن الشركة عندي بيقولي في ملف مفقود لازم يتبعت دلوقتي
حازم : دلوقتي الساعة ٨
دعاء : عادي اصلي نعسانة و مش قادرة اروح و بفكر استقيل
حازم : تستقيلي ايه لا طبعا روحي دلوقتي
نظرت له بقرف و ارتدت فستانها و حجابها و خرجت له مسرعة كان ينتظرها بلهفة شـ.ـديدة حتى طلت بهيئنها التي خـ.ـطـ.ـفت قلبه
دعاء ” ايه اللي خلاك تيجي
عمر : مش عارف اكل و انتي مش معايا
دعاء : يا قلبي ليه محسسني انك ابني
عمر : ايه الفصلان ده يخرب ** بيت دي رومانسية
دعاء : هههه انت الوحيد اللي بتغيرلي مودي يا عمر
عمر و هو يرتب ياقة قميصه : احم دي قدرات يا بـ.ـنتي
دعاء و هي تعوج فمها : ايه التواضع ده يخرب ** بيت كدة
عمر : عايز اكل من ايديكي يا دعاء
دعاء : عندك بيت
عمر : لا بنام في الشارع ايه السؤال ده
دعاء : ايه الظرافة دي امك كانت متوحمة على عسل نحل
عمر : اه أكيد
دعاء : قصدي حعملك اكل في بيتك
نظر لها ظانا منها ان تمازحه
دعاء : بتكلم جد انت عايش مع اهلك صح
اقترب منها و همس : ايوة و ماما تعبانة و نفسها تشوفك
دعاء : يا قلب امك و حاروح تشربني حاجة صفرا
عمر : الحاجات دي حلوة و انتي صاحية
دعاء : احم انت قليل &* الادب يلا روح البيت عايزة اطبخ لأهلك كلهم
عمر : اكيد دي دعاية عشان يعجبهم اكلك و ما يقدروش يقاوموا فيجبروني اتقدmلك
دعاء بابتسامه ســـخريـــة : لا و الله
عمر بضحك : اه و الله
لكمته في بطنه ثم همست : طب و المصحف ما انا طبخالك
عمر بألــم : بهزر ايه الدبش ده دي فادية حتتجنن و تشوفك
دعاء : فادية مين
عمر : ام عمر
دعاء : يارب يكون في فادية من الأساس
عمر : هههههه تصدقي نفسي اشوف في ايه تحت الفستان
كتمت انفاسها و احمرت وجنتيها و أصبحت غير قادرة على الكلام
استغل عمر ذلك و اقترب من وجنتيها يقبل قبلات متفرقة بطيئة حنونة اغضمت عينيها مستسلمة لمشاعره التي تذيبها
عمر : حتجنن عليكي يا دعاء
ليقتنص شفتيها بقبلة قوية جنونية افقدتها الحركة
رفع حجابها و هبط إلى عنقها و كتفها تاركا أثر قبلاته عليها
عمر : دعاء انا عايزك
دعاء : انا ..
عمر : انتي كمان عايزاني انا متأكد
نظرت له دون كلام لتبادله القبلات بجنون مرحب هو جدا بقبلاتها
سحب حجابها ليسقط شعرها الخيلي الحريري اقترب منه يشتمه و هو يهمس: بحبك حتجنن عليكي
فك ازرار فستانها قليلا ليجن من جمال بشرتها الحليببة و نعومتها ضغط على زر بالكرسي الذي تجلس عليه ليرجع للوراء اعتلى فوقها و انفاسهم تتعالى مرر يده عليها ليرتخي جــــســ ـدها مستسلما انهال عليه يقبله بهوس وشغغف ليوقذهم من دوامتهم رنين هاتفه
فتحت عينيها غير مصدقة ما حدث و ما كان سيحدث عدلت فستانها و لفت حجابها خرجت من سيارته راكضة الى بيتها غير مصدقة ما كان سيحدث و ما حدث
يخاول ان يستجمع نفسه و ييسطير على لهيب جــــســ ـده
عمر : مش عارف اشتم اللي اتصل انه صحانا من احلى لحظة في حياتي و لا اشكره اني وقفني اعمل شغلة انـ.ـد.م عليها .. انـ.ـد.م ليه انا حاتجوزها انا ايه اللي مصبرني على شوقي ليها انا بكرة افاتحها في الموضوع ان وافقت نخلص كل حاجة في اسبوع …. ااايييح و اكمل اللي كنت بعمله كنت حمـ.ـو.ت و اشوف باقي الحاجات يا بـ.ـنت الايه هوستيني
اما هيا تضع يدها تتحسس مكان قبلاته و لمساته لا تعرف اتبستم ام تحـ.ـز.ن لانها تعتبر نفسها خائنة
وضع يدها تشتم رائحته التي ما زالت على ملابسها
لتنام و هي تحلم انها ما زالت معه و في حـ.ـضـ.ـنه يكملوا في أحلامهم ما لم يستطيعوا في الواقع فقد استطاع ان يسكن قلبها و عقلها و أحلامها بحنانه و اهتمامه
دخل غرفته وضع صورتها على تلفونه و تخيلها ما زالت في حـ.ـضـ.ـنه يكملوا ما بدؤوه و كانها اول فتاة يلمسها رغم انهم آلاف
يهمس باسمها بين قبلاته مرددا كلمة بحبك من يستمع إلى كلمـ.ـا.ته يظن انه جن
$$$$
كفاية فسح انتي عارفة لو ما درستيش حأستقيل ” قالها آسر عنـ.ـد.ما فقد الأمل مع تلك النور بأنها تدرس
اقتربت منه كثيرا و همست : اذا قدرت تبعد عني استقيل يا آسر
آسر ” ما تستغليش نقطة ضعفي يا نور انا عايز علامـ.ـا.ت عالية و الا مش حخرجك تاني
نور بتحدي : أسامة يتمنى يخرجني
ماذا فعلتي يا صغيرة ؟؟؟ لقد اشعلتي بركان غيرة سيحرق الدنيا..
لم يتكلم بل قاد السيارة بأقصى سرعته انتفض قلبها من الخــــوف
وصل الباب ينتظرها ان تخرج و هو ينظر إلى النافذه
خافت ان تتكلم لتأتيها فكرة
هبطت من السيارة و توقفت فجأة و اصطنعت انها تشعر بالدوار و ستفقد وعيها
ليفقز بكل سرعته و ينتشلها بين يديه و ضع يده على رأسها يتحسس درجة حرارتها بعينين تنتفض فزعا
آسر برجفة : فيكي ايه نروح مستشفى
نور ” دايخة شويا وديني اوضتي
ليسير بها بخطوات سريعة إلى غرفتها دخل الغرفة و وضعها على السرير لتتعلق برقبته و تقبله من شفتيه قبلة متككخة ليفهم انها كانت تصطنع التعب
بادلها القبلة بقوة اكبر اعتصرهم بشفتيه
تركها و همس : بتلعبي بيا يا نور
نور بصوت حنون: امـ.ـو.ت و لا انك تزعل مني يا آسر
ليلتهم شفتيها مرة أخرى بكل حب تركها على مضض و هو يتمنى ان يكمل كل شئ لكنه يخاف عليها من نفسه
نور : آسر انا عايزاك
آسر بسعادة شـ.ـديدة بسبب حبها و ثقته بها ، مش قدي يا نور بس انا اخاف عليكي من نفسي نامي و ارتاحي عشان لما تفوقي نذاكر سوا و خلي بالك على روحي
ابتسمت بسعادة و همست لنفسها : بحبك … هو ليه و الله مرة قالي بحبك انا بحبه اوي
استيقظت و بدأت تدرس لكنها لم تستطيع اتصلت به و قبل أن تكمل او رنة كان قد أجاب
آسر : عيون آسر
نور بحـ.ـز.ن : مش فاهمة حاجة خالص
آسر : اممم طيب تعالي عندي اذاكرلك
نور بلهفة : هوااا
آسر : تححجي عشان تشوفيني
نور بحب : اه بتحجج
آسر : اجي اوصلك
نور : لا عمر نازل كمان شويا حيخلي يوصلني
آسر : تمام بستناكي
&&&&
ارتدت فستان بلونين ابيض و اسود كان بحمالات رفيعة ارتدت فوقه معطف لا تضايقه .. فهي لا تحتمل خصامه حتى و ذهبت لعمر حتى يوصلها
عمر : ايه القمر ده ت عـ.ـر.في لو لقيت بـ.ـنت حلوة كدة كنت تجوزت من زمان
نور و دودو یا ابو دودو
عمر : اييييح جننتني بـ.ـنت الايه عرفت بنات بعدد شعر راسي
مش فاكر وحدة فيهم ده فاكر معها كل ثانية كل لحظة
نور و كل لمسة و كل بوسة
عمر : احم لا طبعا ما حصلش
نور ” تقنعني يا ابيه ما شبعتش فيها بوس
عمر : دي ما يتبشبعش منها
نور : هههههه اديك وقعت بلسانك.. عمر : انتي يا بت عايزة قطع رقابتك انتي صغيرة على الكلام ده
نور : الحب حلو يا عمر . …
عمر : حلو … ده يجنن يهوس عارفة انك تستني تشوفي حد بفارغ الصبر جنون ده انا بتنفسها… أنا مش عارفة حياتي كانت ازاي بدونها و لا ازاي ممكن اعيش من غيرها … ما بتمناش غيرها انها تكون بحـ.ـضـ.ـني و ملكي
نور : ياااه لدرجة ده
عمر : صدقيني ما فيش كلام يعبر عن مشاعري
نور ” ربنا يسعد قلبك يا ابيه
عمر : يا رب و يسعد قلبك مع اللي يستاهلك
نور : عايزة أسألك .. هو الفلوس شرط للحب..
عمر ” مش فاهم
نور : احم يعني لو واحد غني ينفع يحب وحدة فقيرة او العكس يعني العلاقة حتكون ازاي .
عمر : طبعا مالوش علاقة انا بالنسبة ليا لو حشحت وياها مقابل اكون معاها انا موافق الحب اساس لاي علاقة ياما ناس معهم فلوس ياما و لانه ما فيش حب ما كملتش العلاقة … مش معنى كدة الفلوس مش لازمة لا مهمة بس لو قدرتي توفري الطلبات الاساسية بوجود حب عمرك ده حيعيشك سعيدة
نور : يعني ممكن الوحدة لو كانت غنية تساعد حبيبها
عمر : بس لو بحبها لذاتها فعلا مش حيقبل بده لو حیشحت و لو عرضت عليه كدة و كان بحبها هيا ممكن العلاقة تنتهي
نور ” للدرجة دي
عمر ” ايوة حيحس بنقص و انها مستقلة بيه المهم ما قولتليش رايحة فين … بالحلاوة دي
نور : رايحة ادرس مع وحدة صاحبتي ينفع توصلني عمر : بصي انتي تؤمريني تقوليلي يا واد يا عمر قوم وصلني
نور ” يا واد يا عمر قوم وصلني
ركض خلفها و حملها و قال و هو يضحك : واد بعينك بلاش تسمعك دودو و تغير رأيها
نور و هي تتأرجح بحـ.ـضـ.ـنه : تغير رأيها ايه .. هيا طول واد كدة قمر لو مش اخويا كنت تجوزتك زمان
عمر بنبرة غــــرور: احم و ایه کمان
نور : اتقل يا حبيبي اتقل انا شايفاك واقع على بوزك عشان كدة اكيد حتشقلبك … بينلها انها ولا هنا وانها مش فارقة معاك
عمر : مش فارقة معايا … أنا أول ما بشوفها ببطل اجمع و بنزل دي على شـ ـــفــايـــ ـفها على طول
ضحكت بقوة حتى أدmعت عينيها و همست: ده انت ضایع یا عيني احنا نجوزك و نخلص
عمر : ياريت اسمعي انتي اول ما ترجعي تقعدي مع بابا و انا اقعد مع ماما و انتي شويا و انا شويا عايز اتجوز يا ناس حتجنن عليها يا ناس
نور : لا حول و لا قوة إلا بالله الواد تجنن يا عيني ده كان سيد الرجـ.ـال برکات یا دودو
عمر : لسانك ده … امشي قوليلي طريقك فين
وصلت بیته و ذهبت بخطوات سريعة حتى وقفت أمام الباب تهدأ انفاسها ..
اما هو فقد حلق ذقنه و ارتدى ملابس أنيقة و اشترى لها مكـ.ـسرات و شوكولاتات
و قبل أن تدق الباب قام بفتحه
نور بابتسامه : عرقت ازاي
آسر بحب: حسیت
دخلت أمام عينيه و هو يتأمل هيئتها الساحرة .
ام محمد بضيق : اهلا يا بـ.ـنتي ازيك
نور : الحمد الله يا خالتي انتي ازاي صحتك
ام آسر : الحمد لله أسر عايزاك شويا جوة عن اذنك يا بـ.ـنتي حيعطيني الحقنة .
نور بابتسامه : تفضلي اكيد
دخل الغرفة أغلقت والدته الباب و همست: في ايه بينك وبينها
آسر : بقلق ولا حاجة ليه
ام آسر : و جاية هنا ليه بلبسها اللي يطير عقل اي شاب عاقل .
آسر : جاية تدرس يا امي وبعدين هيا كل لبسها شكله كدا
ام آسر : و ما فيش حد بيعطي دروس غيرك و لا يمكن معهمش فلوس
آسر بحـ.ـز.ن : عايزة توصلي لايه يا امي
ام آسر : اقعد مع الضيفة و لما تمشي لينا كلام سوا
آسر يلا يا نور جوة عشان نذاكر
ام آسر : جوة فين .. لا قصدي عشان حعملكوا شاي ذاكروا هنا
نور : احم عادي اي مكان
بدأ آسر يذاكر لنور تحت أنظار والدته التي رأت في عينين ابنها حب الكون لتلك النور بل عشق بلمعة عينيه
نور : احم انت حتذاكر و لا حتنحلي
آسر : انت حلوة أوي النهاردة
نور بخجل : النهاردة بس
..
آسر : مش عارف بس كل يوم بشوفك أجمل من االي قبله .
نور : انت اللي عينيك حلوة يا آسر عشان كدة شايف الدنيا كلها حلوة
آسر : نفسي أفضل باصصلك عمري کله یا نور
ابتسمت و أمسكت الكتاب حاولت أن تجب على الأسئلة لكن جــــســ ـدها يرجف أمسك يدها لتنتفض بشـ.ـدة من اثر لمساته نظرت له كم تمنت ان يحتضنها بشـ.ـدة حتى يهدأ جــــســ ـدها .. فهم نظراتها لانه يتمنى اكثر منها
نور : كفاية كدة النهاردة نكمل بكرة
آسر ” تمام قومي اوصلك
ام آسر : لا والله ابدا انا جهزت الاكل عملالك طاجن باميا و بسلة حتاكلي صوابعك وراهم
نور : يعني ايه باميا و … قولتي ايه تاني
ام آسر بصدmة و هي : تنظر لاسر : انتي ما ت عـ.ـر.فيش الباميا و البسلة
نور : لا يعني ايه عبـ.ـارة عن ايه
ام آسر : عبـ.ـارة عن ايه .. ليه يا حبيبتي انتي بتاكلي ايه في بيتكوا
نور ؛ بناكل هوت بانکو رول من موري سوشي و جراند بريسكت بوريتو من إل تشيكو و فورنو كوتوبولو من جاربي و مشروم برجر من سولت
نظرت لها والدته و هي فاتحة فمها كتم أسر ضحكته على منظر والدته
ام آسر و ده من ايه ان شاء الله
آسر : احم نور تأخرت يا ماما لازم نمشي
نور ، لا عايزة ادوق الموميا اللي قالت عليها والدتك
آسر بضحك : ايه موميا.. ههههه ايوة حطيلها يا ماما
ام آسر : خايفة يصير معاكي تسمم معوي و الله يا بـ.ـنتي انفجر آسر بالضحك وضعت امه الطعام و بدؤوا بتناوله نور : الله يجنن
ام آسر باستغراب : يعني احلى من الهيروغليفي اللي قولتي من شويا
نور : ايوة يجنن
ام آسر ” سبحان الله
ذهبت معه وصعدت معه السيارة أغلق الزجاج و كان اسود لا يظهر للخارج ليحتضن كل منهما الآخر بجنون جذبها على قدmيه و أمسك وجهها بكفيه و ابتلع شفتيها التي طوال الدراسة كان يتمنى ذلك توقف قليلا ليعود مجددا يقبلها قبلة اكبر
بعدها تعلقت برقبته و هي تنهج بشـ.ـدة
نور : عايزة ابقى كدة طول الوقت .. في حـ.ـضـ.ـنك يا آسر
اي آسر ؟؟
این آسر ؟؟
لقد فقد النطق و السمع و كل حواسه فقط مستمتع باحضانه و لمساتها
ازال عنها معطفها ليحدق بشـ.ـدة لجمال جــــســ ـدها و نعومته فستانها بحملات رفيعة يظهر جــــســ ـدها من فوق ومقدmة صدرها لينهال كالمـ.ـجـ.ـنو.ن بشفتيه على كل مكان يطوله شفتيه أفرغ حبه و عشقه
بقبلات دامية تركت أثر على جــــســ ـدها … طالت قبلاتهم و لمساتهم ليتركها على مضض كان يتمنى أن يكمل ما بدا .. كم يعشقك يا صغيرة
قاد سيارته و اوصلها فيلتها و لم يتكلما خرجت من السيارة و قلبها يرقص تتمنى لو تعود مرة أخرى.. وتمكث بحـ.ـضـ.ـنه التي يجعلها اسعد فتاة في العالم
وضع يده على قلبه يهدأ أنفاسه و هو يردد : بحبك قد العالم كله يا نور عيني
وصل بيته لتستقبله والدته و تيقظه من أحلامه
ام آسر : تعالا في اوضتي عايزاك
لماذا ارتعب .. أيعقل ان تمنعه عنها … لا يدري
آسر: خیر یا ست الكل
أم آسر : خدت بالك من العقد اللي في رقبة نور
آسر : مش فاهم ماله
ام آسر ” بتمنه تشتري العمارة اللي احنا فيها كلها مش بس بيتنا
ارتمى بجــــســ ـده جالسا على الاريكة .. يستمع لكلام كان يعرفه لكنه لا يريد سماعه …
آسر : تقصدي ايه يا امي
.. ام آسر : العربية اللي بتوصلها بيها تشتري منطقتنا كلها آسر بقلب يحترق : يا امي ما فيش حاجة من اللي انت فهمتيها ده شغلي بس …
ام آسر بحـ.ـز.ن شـ.ـديد على الحسرة التي رأتها في عين ابنها : انا
ماذا فعلتي يا امي لقد احرقتني … تأخر كلامك كثيرا فالمـ.ـو.ت أهون الف مرة من ان ابعد عنها … بكي بشـ.ـدة و لأول مرة تراه هكذا تنهنه من شـ.ـدة بكاءه
احتنضته والدته تحاول تهدئته ام آسر و هي تبكي بشـ.ـدة : حقك عليا يا و الله حبيبي من خــــوفي
عليك
تشبس في حـ.ـضـ.ـنها و ما زالت دmـ.ـو.عه تنهمر بغزارة لقد صفعته الحياة صفعة ايقظته من أجمل حلم في حياته
وقد قرر أنه سيفوق من أحلامه ويجعل نور تبتعد عنه …
↚
يا أمي كلامك متأخر اوي .. جاية تقوليلي مش من توبي بعد ما بقت بتجري في دmي يا امي انتي بدون ما تحسي حرقتي قلبي يا امي اللي بتقولي المـ.ـو.ت أهون منه
ابعد ازاي .. أنا ما قبل ما اعرفها كنت بشوفها من بعيد و انا مش قادر ابعد … ابعد دلوقتي
اااااااي مش عايز فلوس …. مش عايز اكل ولا شرب و لا عايز هواء حتى بس خلو نورهان معايا …
معقول يا امي اللي بتقولي لازم ابعد عشانها مش نصيبي .. أنا قلبي بيوجـ.ـعني اوي اوي … أنا تعبان اوي
لأول مرة في حياتي اتمنى اكون غني . عشان اتنازل عن كل حاجة مقابل انها تكون ملكي لقد فقد عقله يكلم نفسه …. فكرة ان يبعد عنها تقــ,تــله بل تحرقه .. لا يستطيع التفكير بالموضوع حتى يطبقه تورمت عيناه
يتنهد بشـ.ـدة من ألــم قلبه وشـ.ـدة دmـ.ـو.عه
احتضن وسادته بقوة و همس: انا اسف یا نور اسف
..
في صباح اليوم التالي … ارتدت أجمل فستان و كان مقفول لم تضع مكياج حتى لا تضايقه
وضعت يدها على فمها تتذكر قبلاته النــــارية ازاحت فستانها عن كتفها ليظهر أثار قبلاته و جنونه على جــــســ ـدها
انتفض قلبها من تذكر تلك القبلات ..
نور : مش عايز اسيب حـ.ـضـ.ـنك
خرجت و هي ترقص فرحا لانها ستراه الان .. لكنها لم تكن تدري ماذا ينتظرها …
لمحها و هي تمشي إليه بخطوات سريعة وابتسامتها و سعادتها واضحة .. أدار وجهه يهدأ نفسه و يكتم دmـ.ـو.عه …
نور بابتسامه : صباح الخير
نظر لها طويلا وعينيه بها حـ.ـز.ن العالم : صباح النور
نور ” مالك
آسر بابتسامة : صداع خفيف
نور بقلق : تحب نروح مستشفى
آسر : لا خدت حبة مسكن حيبقى احسن
..
صعدت بجواره و هي تنظر إليه بقلق فحاله متغير …
آسر : عالجامعة على طول اوي سيادتك
نظرت له بصدmة و استغراب . ابتسمت ابتسامه ألــم و همست : ايه سيادتك دي دmك تقيل اوي على فكرة
شعر بخصة في كلامها أهلكت قلبه بقوة اكبر سكت قليلا ثم همس : عالجامعة سيادتك …
نظرت له نظرة رجاء ثم همست: ايوة بطل بياخة بقى
وصل الجامعة و لم يتكلم همس : وصلنا .. سكت قليلا ثم همس سيادتك ..
نظرت له بدmـ.ـو.ع و خرجت من السيارة مسرعة بقلب منفطر لا تدري سبب تغيره
خبط بيده المقود و اهتز جــــســ ـده كله بسبب دmـ.ـو.عه المنهمرة بغزارة
آسر : صدقيني غـ.ـصـ.ـب عني انا بحبك اوي يا نور
جلست في المحاضرة كانها في دنيا أخرى .
تغییره المفاجئ جعلها تظن انها بسبب سماحها له بتقبيلها تغيرت نظرته لهو
قهر شـ.ـديد و ألــم فظيع في قلبها فعنـ.ـد.ما تحب احد بشـ.ـدة يكون الألــم . منه اضعاف مضاعفة
انتهت المحاضرة و خرجت ليوصلها
نظر لها ليجد انطفاء وجهها عكس ما كانت عليه في الصباح
صعدت بالكرسي الخلفي ليعلم ان ألــم قلبها كبير لم تتكلم لكنه كان يسمع انفاسها و سرعتها
حتى وصلت البيت ودخلته لتبدأ بجولة بكاء طويلة في غرفتها
في اليوم التالي كان بانتظارها و قد قرر الاستقالة حتى ! لا يـ.ـؤ.لمها أكثر من ذلك ….
آسر : صباح الخير
نور بابتسامه باهته : صباح النور
صعدت بجواره و قد قررت ان تضع حدا لكل شئ و ان تفهم ما به ….
آسر : على فين سيادتك …
نور بغیظ : سيادتك تاني يا آسر
آسر ” العين ما تعلاش عن الحاجب سيادتك
نور بصوت بدأ بالبكاء : ده مقلب صح …
آسر ” دي الحقيقة سيادتك
نور بعصبية : ما تقوليش زفت لاولع بنفسي
آسر بألــم : عايزة تروحي فين يا نور
نور بدmـ.ـو.ع ” البحر
آسر : البحر
نور : ايوة إذا ممكن حضرتك
ذهب بها حتى وصل الى مكان عالي يطل على البحر كان يجلس برفقتها فيه
هبطت من السيارة و مشت حتى أصبحت على حفتها جلست تأخذ نفسا
انتظر قليلا ثم اقترب منها
نظرت له و عينيها مليئة بالدmـ.ـو.ع
اغمض عينيه بقهر ثم همس : ليه الدmـ.ـو.ع طيب
نور: بتعمل كدة ليه … ايه اللي غيرك انا زعلتك في حاجة
آسر : عشان انتي نور سليم المليونيرة و انا السواق .. و اي اي حاجة تانية مش حينفع
بصوت بكاء عالي : مش حينفع ليه بس …
آسر : انتي شوفتي انا عايش فين شوفتي اكلنا شوفتي حياتنا
نور و انا ما اعترضتش و كنت مبسوطة اوي .
آسر : عشان عايشة بقصر ما جربتيش الفقر والجوع والقل
نور بصراخ : انت ليه مش عايز تفهم
آسر ، افهم ايه
نور : بحبك
وضع يده على قلبه يهدأ دقاته لقد رقص قلبه فرحا بل أجمل كلمة سمعها في حياته … لكنه حلم بعيد عنه
سكت طويلا ثم همس : يلا نمشي
نور : بحبك
ااااه و اااه لو تعلمي كم يعشقك بل متيم بك
ستكتب عنه الروايات والاشعار و ستنسى الناس عنتر وعبلة و مـ.ـجـ.ـنو.ن ليلي و لن يكون مثلهم بالحب سوى مـ.ـجـ.ـنو.ن نور …
آسر بخصة : حتروحي البيت
نور بدmـ.ـو.ع أشـ.ـد ” بحبك اوي
آسر ” بلاش بكاء بتقــ,تــليني يا نور بدmـ.ـو.عك
نور : مليون شاب كانوا يتمنوا اكلمهم اغنياء اغنياء البلد بس قلبي ما دقش غير ليك ولا عايز غيرك انا حاعيش معاك عالرصيف حاكل خبز حاف أفضل معاك
آسر ” انا حستقيل بكرة سيادتك
لم يتكلم همست مرة اخرى : يعني حتسبني يا اسر صح
آسر بقهر : ما تصعبهاش عليا
نور : عشان كدة انا حاريحك
آسر بخــــوف : يعني ايه حتعملي ايه
ابتسمت له ثم ركضت بكل سرعتها و ألقت نفسها في البحر
&&&&
عمر : تأخرت ليه دي وحـ.ـشـ.ـتني اوي .. يوووه الوقت بطئ اوي ان ما جتش حاروحلها
مرت ساعة عليه قرن لم يستطيع بها ان يعمل اي شئ حتى اشتم رائحتها
خرج من المكتب يبحث بعينيه عنها حتى لمحها ليرقص قلبه و يعود للحياة من جديد
وقفا ينظرا لبعض طويلا كل منهما يعوض اشتياقه
عمر : تأخرتي اوي
دعاء : عمر انا عايزة اتكلم معاك ضروري
عمر ، مش قدي يا قلب عمر
دعاء : كلامك ده بيصعبها اوي عليا عشان خاطري بلاش
عمر : انتي اللي مصعباها علينا قلوبنا مش بأيدينا و انا متأكد انك عايزاني زي ما انا عايزك
دعاء ؛ نعوز حاجة و الحقيقة و الواقع حاجة تانية
عمر : بأيدينا نغير الواقع بحبنا يا دعاء انا ما حبتش ولا ححب قدك يا دعاء
دعاء بدmـ.ـو.ع : انت مش فاهم حاجة يا عمر
اقترب منها و ازال دmـ.ـو.عها بشفتيه فقد أصبح مـ.ـجـ.ـنو.نها
ابتعدت قليلا لينظر لها ويهمس : فهميني ما تسبنيش كدة
دعاء : صدقني انت تستاهل احسن وحدة في الدنيا
عمر : منا عارف عشان كدة اخترتك
دعاء : عمر انا ما نفعكش
عمر بقلب أوشك على التوقف : ليه .
دعاء : عشان انا .. أنا .
هل ستخبره انها متزوجه ماذا ستكون ردة فعله
&&&&
نور : يعني حتسيبني يا آسر
نظر لها و لم يجيب
نور و هي تقترب من الحفة و انا مش حاقدر اعيش من غيرك
مشی نحوها بخطوات بطيئة و قلبه ينتفض خــــوفا
آسر بصوت خافت: نور ناوية على ايه
نظرت له بابتسامه ثم ركضت من فوق الحافة و هي تصرخ :
آسر بصراخ: نوررررررررررر
ركض لها بكل سرعتها و قفز خلفها حتى لو سيمـ.ـو.ت هيا روحه
…
انتشلها بحـ.ـضـ.ـنه و سبح بها حتى وصل الى شاطئ
آسر بدmـ.ـو.ع : نور فوقي يا نور
نور : كدة حريحك مني للابد
آسر و رأسه يهتز من شـ.ـدة دmـ.ـو.عه : ارتاح منك.. أنا ما اقدرش اعيش من غيرك انا بحبك اوي من قبل ما اشتغل عندك انتي بتجري في دmي … اشتد بكاءه… أنا حمـ.ـو.ت ان جرالك حاجة انا بحبك اوي اوي
احتضنها يقبلها من كل مكان بوجهها : بحبك بحبك بحبك
لتضحك بقوة و هي تضمه بقوة اكبر نظر لها باستغراب
نور : اديني خليتك تعترف و بعد ما تأكدت .
من حبك و لا انت و لا الدنيا كلها حتبعدني عنك
آسر : يعني ده مقلب
نور : ايوة انا معايا دورات سباحة يا قلبي
آسر : عارفة المقلب ده كان حيمـ.ـو.تني قللي مكان حيوقف من الخــــوف انا بحبك اوي يا نور اكتر من اي حاجة في الدنيا
احتصنت وجهه بكفيها و بدأت بتقبيله بجنون ثم همست : اوعك
تبعد عني يا آسر
آسر : ابعد عن الهوا اللي بتنفسه
نور : الله ايه الكلام الحلو ده من امتى يا نور عيني
آسر : نور ما فيش كلام يعبر عن اللي في قلبي من قبل ما اشتغل سواق ليكي
نور باستغراب : من قبل ؟؟
هز رأسه بالايجاب تنهد بعشق شـ.ـدید و تابع
فلاش بااااك
كنت رايحة الجامعة بعد ما خلصت شغل و جامعتي وری جامعتك على طول كانت أول مرة المحك فستان اسود قصير بأكمام قصيرة ما نكرش انك عجبتيني اوي شكلك كان يجنن بس مش ده المهم لانه في بنات حلوة كتير
بس طريقة كلامك مع الناس كانت مستفزة تهزني ده و تشتمي كان باين عليكي الغــــرور جدا صراحة رغم شكلك الي يجنن بس تخـ.ـنـ.ـقت من اللي شوفته … ده
بالصدفة بعدها بكام يوم شوفتك بتشتري من محل او مش محل كوشك كدة كبدة شريتي كمية كبيرة اطباق كتير اوي بدون خبز …. استغربت انه وحدة غنية كدة ممكن تشتري من مكان زينا كدة و ليه كميات الاطباق دي كلها
اشتریت لیا ساندوتش بعدها مشيت عندي محاضرة شوفتك مجمعة قطط كتير و حاطة قدامهم الأطباق وكنتي مبسوطة اوي و هما بياكلوا ضحكتك كانت تجنن و شعرك بيطير و بتحطي وراه ودنك كله … من يومها حسيت قلبي تخـ.ـطـ.ـف و اهتز جـ.ـسمي بقيت بشوفك كتير اوي و الصدف كتيرة اوي .. كانه ربنا عايز كدة بقيت بستنى اروح الجامعة احيانا ما كنتش بشوفك كنت افضل واقف بالساعات… لغاية ما سمعتك بتقولي لصاحبتك
=
نور : عايزة نلف الدنيا اليوم ده بكرة بابا اكيد حيلاقي سواق جديد عايزة نستغل اليوم ده عبال ما اطفشه
كنت طاير اوي من الفرحة مشيت وراكي لغاية ما عرفت مكانك و تحايلت على والدك انه محتاج الشغل و بصرف على عيلتي لغاية ما اشتغلت عندك
بااااك
نور بدmـ.ـو.ع : انا مبسوطة اوي اوي يا آسر
آسر : كان أكبر أحلامي اشتغل عندك واشوفك كل يوم حلم انك تحبيني ده ما فكرتش فيه اصلا تحبي مين ايه جاب لجاب
نور بدmـ.ـو.ع : آسر ايه اللي انت بتقولوا ده انا اللي عجبني فيك كـبـــــريـاء ك ثقتك بنفسك دايما شايف نفسك كبير لانه انت فعلا كبير و كبير اوي الفلوس عمرها ما كانت مقياس في مليون بـ.ـنت متجوزين رجـ.ـا.لة غنية ومش سعدة معهم خيانة و ضـ.ـر.ب و نكد
آسر و هو يحتضن يدها : يعني ممكن يا نور تقبلي تسيبي كل العز ده عشان تعيشي معايا في المكان اللي انتي شوفتي
نور : اوافق …. هو انا أطول يا آسر اعيش مع حد يحبني زيك كدة و احبه انا كمان … أنا بحبك اوي
آسر بسعادة : انا .. أنا… بحبك اوي
احتضنها و هو يبكي بقوة ثم تركها …
نور : ايه يا حبيبي
آسر : اذا انتي وافقتي اهلك مستحيل يوافقوا يرفضوا احمد ابن البشوات و يجوزوكي ليا أنا تعيشي معايا بفقر و يفتكروا اني طمعان
نور : انا اللي حاتجوز مش هما انا حرة على فكرا انا اتجوز اللي اختاروا قلبي مش فلوس في بنك .. أنا ما بطقش احمد انا عايزاك انت بحبك انت مش بس بحبك انا بعشقك
آسر بلهفة : نور يعني انتي ممكن تقبلي … تقبلي لتقبله من شفتيه بقبلة حنونة
نور و هي تنظر إليه بغرام : مش بس اقبل اتجوزك انا يا آسر ممكن اسلمك نفسي وانا واثقة ومتأكدة انك عمرك ما حتسيبني
آسر و هو ينهج بشـ.ـدة ؛ انا عايزك انتي عايزك مراتي وحبيبتي و ام ولادي عايز انام و اصحى و انتي في حـ.ـضـ.ـني حملها وذهب بها إلى البحر وكل منهم يرش الآخر بالماء و صوت ضحكاتهم يعلو
تمددت على البحر و سبحت بمهارة عليا
اقترب منها و همس: الدنيا برد یا نور خايف عليكي
نور : ما تقلقش آخرها شوية برد
آسر : و شوية ورد دول حاجة تافهة يعني انا ما استحملش شكة دبوس يا نور عيني
لتسحبه من رقبته أسفل البحر و هي متعلقة برقبته
&&
عمر ” انا بحبك
دعاء : انا ما نفعكش يا عمر …
عمر : مش انتي اللي تقرري ايه ينفعني و ايه ما ينفعنيش انا قلبي دق و عايزك انتي و بس …
دعاء : عمر انا اسفة انا جاية النهاردة اقولك اني حسيب الشركة … و حتى المطعم بيعوا و ياريت تنساني و ان شاء الله حتلاقي اللي تسعدك و تحبك وتحبها
اهتز قلبه خــــوفا شعر ان الاكسجين قل من الهواء و سيختنق قامت تريد ان تذهب أمسك يدها بخــــوف شـ.ـديد
عمر و عينيه بدأت بالدmـ.ـو.ع : ايه اللي انتي بتقولي ده يا دعاء
دعاء: انا أسفة ده الحل الوحيد
عمر بألــم ” ليه … ليه الحل الوحيد لايه
دعاء : مش عايزة اتكلم بحاجة بقولك انساني و خلاص عمر : مش انتي اللي تقرري حـ.ـر.ام عليكي انا بعد ما بقيت طاير بالسما توقعيني على رقبتي حـ.ـر.ام عليكي يا دعاء انا لو قادر اعيش من غيرك ما كنش يحصل فيا اللي حصل ابوس ايدك اي حل الاده
ترکت یده و ذهبت ناحية الباب ليركض و يقف أمام الباب ويفتح ذراعيه مانعها من الخروج
نظر لها و همس : مش حسمحلك تبعدي يا دعاء اقــ,تــليني الأول وابعدي زي ما انتي عايزة
دعاء : انت مش فاهم حاجة
عمر : مش فاهم حاجة مش فاهم حاجة طيب فهميني و ريحيني طيب اسمعي اشتغلي بقسم بعيد عن مكتبي بس خليكي جنبي اوعدك مش حضايقك و لا حقرب ليكي بس كفاية تكوني جمبي
دعاء بدmـ.ـو.ع : عمر ….
نزل على يدها يقبلها : ابوس ايدك ورجلك يا دعاء ما تبعدیش والله امـ.ـو.ت
شعرت يداه ترجفان و كانتا كالثلج
دعاء : للدرجة دي
هز رأسه بالايجاب
لتحتضنه من خصره راسها مقابل قلبه أغلق عينيه يستمتع بعبيرها يستنشقه بعشق شـ.ـدید
عمر : خليكي قريبة من قلبي طمني انك مش حتسيبي يا دعاء اقسملك كان حيوقف
كانت ازرار قميصه مفتوحة للمنتصف لتعدل رأسها تنظر له و هو متمسك بها برعـ.ـب شـ.ـديد
و بدأت بتقبيله من الأماكن المكشوفة لديه
شعر بسعادة ملأت الكون و انفاسها تشتاح بشرته و لمساتها تنفض جــــســ ـده بشـ.ـدة
استمرت بالتقبيل اقتربت و قبلته بجانب شفتيه ثم عينيه
دعاء : عمر عشان خاطري ريحني
تشبت بها بقوة اكبر و هو يهز راسه بالنفي : ان كنتي عايزاني امـ.ـو.ت يا دعاء ابعدي احتضن وجهها بين يديه
وقبل ان يقبلها دق الباب
اعتدل بسرعة وجلس مكانه و جــــســ ـده نــــارا مشتعلة و هي مكانها كانت تنظر للارض
دخل احد الموظفين بالملفات وخرج مرة أخرى
دعاء : عمر انا حابقى بالشركة بس بالطابق اللي تحت باي قسم کز اسنانه بغـ.ـيظ شـ.ـديد لانها تقاوم حبها و تتغير بسرعة
عمر : موافق المهم انك جمبي بس خليكي النهاردة بمكتبي و انتقلي بكرة عشان خاطري
هزت راسها بالايجاب ذهبت ناحية الباب لتعود لمكتبها عمر : انا جعان اوي ما كلتش من امبـ.ـارح
لا تدري لماذا يسيطر عليها بقوة كلامه لمساته
.. دعاء بابتسامه : حعملك ساندوتشات حالا
عمر برجاء : تاكلي معايا
هزت راسها بالایجاب و خرجت
عمر : يا ترى حكايتك ايه يا دعاء الوضع ده مؤقت انا حاستنى شويا بس و حاتقدmلك واللي يحصل يحصل لو حخـ.ـطـ.ـفك مش حتردد
بدأت تعمل في الشركة
في الطابق الأرضي بعيد عنه يتسحب ينظر لها بسبب اشتياقه لها حد الجنون لكنها تمثل انها مشغولة بالعمل
يدخل مكتبه يكلم نفسه …
كانت تشعر به تشتم رائحته التي تحفظها عن ظهر قلب
يعود للعمل مرة أخرى وكلما اشتاق لها نزل ينظر لها دخل عليه مكتبه يوسف ليجده يكلم نفسه
يوسف بضحك : عارفها الحركة دي
عمر : حركة ايه يا خفيف
يوسف ” لما تتجنن و تكلم نفسك عارف اوي سببها ايه
عمر بنبرة ســـخريـــة : وسببها ايه
يوسف: انت و اخيرا طبیت یا عمر و واضح طبیت و تکفیت على بوزك
عمر بتنهيدة : جننتني مرمطتني مش عارف اعمل ايه ….
يوسف بضحك : الحمد الله جه الوقت اللي اشمت فيك
عمر و هو يحدفه بشئ ما : هيا ناقصاك انت كمان انا متأكد انها بتحبني بس بتعمل كدة ليه
يوسف …. احكيلي انت بقى مالك
روى له عمر كل شئ
يوسف : الله غريبة دي بتتحول شكلها كل ساعة بحال
عمر : حتجنن فعلا مش عارف مالها
يوسف : ما تتقدm و تخلص بدل الذل ده
عمر و قد لمعت عينيه بشـ.ـدة : انا حاعمل كدة فعلا
مرت الايام
جالس في المكتب يكلم نفسه …
فقد عقله
بل يشعر و كأنه فقد روحه …..
ليقم من مكانه كالمـ.ـجـ.ـنو.ن ويذهب إليها راكضا بكل سرعته
وصل المكتب بلهفة
عمر : لو سمحتي ! يا دعاء عايزك
دعاء ، ممكن بس اخلص
عمر : دعاء الموضوع ما يستناش
مشى بخطوات سريعة و لحقت به ..
دخل المكتب يدور حول نفسه و هو يخبط في يده ذهابا و ایابا حتى دخلت جذبها من يدها و هو ينهج
عمر : بحبك
دعاء بو.جـ.ـع : تاني
عمر : مش قادر مش قادر مش عارف اشتغل و لا انام و لا آكل بحبك اوي
دعاء : انا عايزة امشي
عمر : تتجوزيني يا دعاء
وقفت مكانها فقد توقفت قدmبها عن الحركة كأنها شلت
ابتلعت ريقها بصعوبة غير قادرة على التنفس اقترب منها حتى أصبح أمامها
وضع يده تحت فمها و رفع رأسها يتأمل عينيها بشغف و جنون
عمر : ارحميني و ارحمي قلبي تتجوزيني
دعاء : عمر ايه اللي انت بتقولوا ده … أنا انا
عمر بيأس : انتي ايه اتكلمي ريحي قلبي ما تسبنيش كدة انا شويا و انفجر بحبببببببك بحببببببك اقسم بالله بحبك لتتركه و تركض و هي تضع يدها على فمها وتبكي بقهر لكم الحائط والمكتب و حدف كل ما على المكتب
عمر بصراخ، في ايه في ايه بتعمل كدة ليه خرج من الشركة يكلم نفسه و يبكي بو.جـ.ـع على ألــم قلبه استمر في الدوران في سيارته و لم يستمع للتلفون ذهب إلى أحد البـ.ـارات واستمر في الشرب حتى داخ . …
نور: بابا … بااابا
شكلها نوبة سكر
نور بدmـ.ـو.ع : اعمل ايه عمر مش بيرد .. تلفون الدكتور مش معايا …. دعاء ايوة اكيد معاه دلوقتي
كانت قد أخذت رقمها اتصلت بها كانت تنيم صغيرها … ودmـ.ـو.عها في عينها
نور بدmـ.ـو.ع : الو دعاء انا نور
دعاء برعـ.ـب ، نور خير عمر عمر كويس
نور بيأس : هو مش جمبك
دعاء : لا خير في ايه
نور : بابا تعب اوي شكلها نوبة سكر و مش عارفة اتصرف إزاي و مش عارفة اوصل لعمر
دعاء بقلق : استني انا جاية حالا
حازم : ايه جاية حالا هيا عارفة الساعة كام
دعاء ؛ حازم عشان خاطري دي حياة إنسان و انا حاعرف انقذو عندي خبرة ايام ما كنت اتابع بابا
حازم بضيق : يعني لو قولتلك لا حتسمعي الكلام روحي بس ما تتأخريش
دعاء : متشكرة جدا يا حازم
خرجت بأقصى سرعة حاولت الاتصال بعمر دون جدوى دعاء : ما تخافيش يا نور ان شاء الله كويس
دخلت فيلتهم بعد أن بعثت لها نور العنوان
وضعت له في فمه قطرات من الماء والسكر و أعطته حقنة واتصلت على الطبيب الذي كان يتابع والدها أتى فورا
برافو عليكي يا دعاء اللي عملتي ده انقذ حياته فعلا انا مش عارف مكلماني ليه المفروض تتعيني بدالي
دعاء بابتسامه : العفو يا دكتور
بس ياريت ياخد الدوا في معاده
نور بدmـ.ـو.ع : ان شاء الله
دعاء : ما تخافيش الحمد لله زال الخطر
نور : ميرسي جدا ليكي
دعاء : العفو يا عيني حادخل اطمن عليه و امشي
دخلت دعاء تطمئن عليه ليدخل عمر بلهفة
عمر : ايه بابا ماله الأمن برة قالي تعبان
نور : كنت فين يا عمر انا كنت حمـ.ـو.ت من الخــــوف
عمر : بابا ازاي دلوقتي اكلم الدكتور
نور : الحمد الله الدكتور جه و دعاء لحقته
عمر ، الحمدلله دعاء دعاء مين
نور بابتسامه ؛ امي غيرت اسمها و بقى اسمها دعاء تغير لون وجهه و لمعة عينيه اشتدت أنفاسه تعرف هيا هذه
الحالة جيدا
نور : احم انا طالعة انام
خرجت دعاء من الغرفة لتجده أمامها
دعاء : حمد الله عالسلامة كانوا حلوين للدرجة . ما عرفتش دي تسيبهم
عمر بابتسامه و هو يرفع شعره بيده : شامم ريحة غيرة بالكلام
دعاء باستفزاز : غيرة انا اغير ليه حلو مثلا . …
عمر ” يمكن قالولي كدة
دعاء : قالولك دول ما عندهمش نظر
عض على شفتيه و هو يقترب منها : يعني انا مش حلو
دعاء و هي ترجع للخلف : أبدا
عمر ” و انتي مش غيرانة
دعاء : ابدا
عمر : طيب خلي حد يوصلك عشان البـ.ـنت معايا في العربية عايزة تطلع اوضتي
دعاء بانفجار : بـ.ـنت وجايبها هنا انا طالعة اجيبها من شعرها اللي معندهاش اهل دي الصـ.ـايعة
أمسك يدها و جذبها و هو يضحك بقوة
مشى بأصابع يده على وجهها وهو يهمس : مش قولتي مش غيرانة
دعاء : ايوة بس
عمر : ت عـ.ـر.في تمنيت ايه لما عرفت انك هنا
دعاء : ايه
عمر : تمنيت اني ارجع دايما الاقيكي هنا و انتي مراتي
مستنياني تاخديني في حـ.ـضـ.ـنك تحضريلي الاكل و تأكليني في ايدك الله يا دعاء احساس حلو اوي مجرد التخيل خلى قلبي طاير . …
لم تنطق فقد تنظر لكمية الحب و العشق في عينيه لا تدري ماذا
تفعل …. ماذا تقول.. كم تمنت ان تعيش هكذا في حياة كلها حب و عشق
نظر لها بحـ.ـز.ن
رفع رأسها و اقترب منها بانفاس لاهثة حتى
أصبح أمام شفتيها
قبلها بجانب شفتيها بقبلة رقيقة ثم مشى بشفتيه على خدها
حتى وصل أمام شفتيها ثم همس : بحبك
ليقبلها قبلة خـ.ـطـ.ـفت انفاسها متمكنة رقيقة ناعمة يبث بها جنونه عشقه … و انها وحدها من خـ.ـطـ.ـفت قلبه….
تركها بعد مدة ليست بقصيرة و هو ينظر لها نظرة رجاء
عمر : وافقي تتجوزيني يا دعاء
دعاء ؛ انا عايزة امشي
مشت أمامه ليمسك يدها بيأس ويهمس بصوت كله ألــم : حوصلك الوقت متأخر .
صعدت برفقته في سيارته وبدأ بالقيادة . …
ينهج صدره بشـ.ـدة يتمنى لو بقيت في فيلته
و بحسمعاك اني انا في السما مش في الدنيا.
و ان انت ملاك ومعاك السنة بتفوت ثانية
وصل البيت أمسکت یده و شبست اصابعها داخل اصابعه اغمض عینیه و ضغط على يدها برفق
تركت يده بعد وقت و نزلت ..
عمر لنفسه: بتعانديني ليه وانتي بتحبيني و عايزاني … أنا مخـ.ـنـ.ـوق اوي
في اليوم التالي دخل الشركة يبحث عنها ليجدها لم تأتي
بعد قليل وصلت لها رسالة على هاتفه ” انا أسفة انساني ” … عمر بصراخ: انساني ما هيا بكبسة زرار … انساني حـ.ـر.ام عليكي . ليخرج بأقصى سرعته حتى وصل بابها دق الباب حتى فتح حازم
حازم : اهلا مين حضرتك
عمر : ممكن ادخل
حازم : تفضل
دخل عمر و جلس برفقة حازم و قلبه يدق كالطبول
عمر : احم حضرتك اخو الآنسة دعاء
حازم بذهول : اخو … و الآنسة … حضرتك مين و تعرف دعاء منين
عمر بتـ.ـو.تر : حضرتك انا جاي طالب ايد الآنسة دعاء
↚
كالعادة يتفنن في اسعادها ، لم يكل او يمل ..
حتى بعد أن تأكد أنها تعشقه .
يتناول العشاء برفقتها في أجمل مطعم ورغم العروض الجميلة الا انه لم يشاهد اي منها
نظرت له بخجل وهمست : بتبصلي كدة ليه
يوسف : اصلك حلو اوي النهاردة
اسراء بخجل : بجد يا يوسف بتشوفني حلوة ومش بتزهق مني
هز رأسه بالايجاب وهمس : ازهق من الدنيا كلها وانتي لااا انا بتنفسك يا اسراء
ابتسمت بسعادة وعينين مليئة بالدmـ.ـو.ع من السعادة : ربنا ما يحرمني منك
أتت صاحبة المطعم ترحب به .. كانت ترتدي ملابس او اشباه ملابس ..
اقتربت بغنج وهمست وهي تقترب منه : نورت المكان يا يوسف باشا
مدت يدها تريد السلام ليسحبها منها وهو ينظر لتلك التي كادت تنفجر غيرة
يوسف بابتسامه بـ.ـاردة ؛ احم اهلا .. يلا يا سوسو نمشي
هند بغنج : ايه يا باشا مش قد المقام تقعد معنا ده انت لسة ما كلتش
يوسف بحدة : معلش اصلي لما بشوف مراتي ما بشوفش غيرها
هند وهي تغمز له : خلاص وصلها وارجع
لهنا ولم تحتمل اسراء هجمت عليها كوحش مفترس تسحب شعرها تجرها وتلكم فيها حاول يوسف سحبها لم يستطيع لانه كان يضحك بشـ.ـدة..
حتى افلتوها من يدها
اسراء بغـ.ـيظ : عشان تبقى تتأدبي وانتي بتتكلمي جوزي
سحبها يوسف معه وهمس لهند : معلش انتي اللي اخترتي
هند : بس حقي مش حسيبو
وقف يوسف مكانه وعاد لها مجددا: جربي تقربي منها كدة
مشى معها وصعدت بجواره كانت ما زالت تشتاط غـــضــــبا و تقلدها: خلاص وصلها وارجع تاني انننن
يوسف بضحك : اهدي يا حبيبتي
لكته اسراء بكتفه بقوة
يوسف : اااه انا ذنبي ايه شوفتيني كلمتها مش سحبت ايدي وقولت يلا نمشي
اسراء بغـ.ـيظ : ولي تعطيها مجال تتكلم
يوسف : والنبي ي حبيبتي انتي خدتي حقك هناك ما تقلبي الطاولة عليا انا مش قد زعلك واذا كنت زعلتك فأنا اسف اسف اسف
اسراء : ابدا وحتنام بالصالة ..
اوقف سيارته ونظر لها بحب : طيب انا ذنبي ايه والله ما عملت حاجة انام بالصالة انتي عارفاني بعرف انام بعيد عن حـ.ـضـ.ـنك
لكمته مرة اخرى : عشان كان لازم من الاول تهزئها وتضـ.ـر.بها انا عايزة ارجعلها أكلها باسناني
كان يمسك مكان ما لكمته وهمس بألــم وضحك : شكلك حلو اوي وانتي غيرانة ومـ.ـجـ.ـنو.نه
اسراء : ومين قالك اني غيرانه هه اغار عليك ليه بحبك ولا يمكن بحبك
يوسف وهو يقترب منها حتى أصبح يتنفس انفاسها: يعني انتي مش غيرانة
اسراء : ابدا
عض على شفتيه وهمس ،: ابدا
اسراء بعدmا سلب انفاسها بقربه : ابدا
يوسف وهو امام شفتيها : خلاص اوصلك وارجعلها اتأسفلها
لتلكمه في رأسه جعلته يصـ.ـر.خ بشـ.ـدة وعدلت حجابها وهمست : احم يلا دلوقتي وصلني ورحلها
يوسف بألــم : عارفة لو حد غيرك عمل كدة كان حيبقى اخر يوم في عمرو
اسراء بتحدي : يعني اعتبر ده تهديد
يوسف : هو انا قادر اتكلم ولا اتنفس ربنا ينتقم منك يا هند المشكلة لبستني وانا ماليش علاقة
اسراء : معلش بفش غلي
يوسف بدا يسير بسيارته باصطناع الحـ.ـز.ن لانه يعلم أنها لم تنتهي من جولة النكد بعد وسيعشها اسبوع على الاقل
حتى وصل البيت نزل دون ان يتكلم وقلب وجهه
عضت على شفتيها بنـ.ـد.م ونزلت خلفه وهي تهمس : هو انت زعلت
لم يجيبها دخل غرفته وبدل ملابسه واحتضن ابـ.ـنته التي كانت برفقة الدادة .. و.جـ.ـعلها تخرج
اسراء : بقى كدة ما بتردش عليا بس خليك كدة للآخر
نظر لها ولم يتكلم … تمدد على السرير وهو ما زال يصطتنع الزعل
ذهبت الى احد الغرف وارتدت قميص بكتف واحد وفتحة من كل جانب من اعلى الخد وكان يظهر جمال جــــســ ـدها ..
تركت لشعرها العنان خلف ظهرها ووضعت مكياج خفيف
وهمست لنفسها : مزة يا بت اسراء .. بس صمد للآخر يا يويو
فتحت الباب ودخلت كأنها غير مهتمة نظر لها ثم اخفض عينيه ليرفع عينيه مرة أخرى يحدق بها.. ابتلع ريقه بصعوبة وعرف انه لن يصمد ويستسلم بسهولة بل ستجعله يدور حول نفسه .. همس لنفسه اااه من حوا
تمددت على السرير دون ان تغطي نفسها واغمضت عينيها
ما زال يتأملها بعشق شـ.ـدید وضع ابـ.ـنته في السرير وهمس : احم انتي مش بردانة
نظرت له نظرة خاطفة وعادت تغمض عينيها وهمست : انتي مش كنت مش بتكلمني خليك مصمد للاخر بقى
كز على اسنانه بغـ.ـيظ وهمس : بس دي مش حرب شريفة الحرب الشريفة بدون أسلحة
ضحكت بغنج بعد ان غمزت له وهمست كل شئ متاح in love and in war
اقترب منها بشـ.ـدة ومد يده على كتفها بغرام وهمس : قوليلي انك مش حتعـ.ـذ.بيني ..
اسراء : تؤ تؤ انتي تعرف عني كدة روح لهند يا قلبي خليها تريحك
اقترب منها اكثر وهمس : ربنا يحرقها. انا عمري ما شوفت غيرك
اقترب من شفتيها لتدفعه برفق : نام يا يويو انت مش مخاصمني
يوسف بغـ.ـيظ : انا عيل هو انا مقولتلكيش ..
ضحكت بشـ.ـدة عليه حتى كاد ينقض عليها يفترسها
لم تحتمل ان تراه هكذا وضعت يدها خلف عنقه تسحبه لها وهمست بعشق : ما عشت ولا كنت لو فكرت ..
لم يتركها تكمل كلامها ليسحبها لعالمه الخاص
بعد وقت همست : هند كانت حلوة اوي يا يوسف صح
زاد من ضمها وهمس : انا ما بشوفش غيرك ما تفكريش في كدة يا مـ.ـجـ.ـنو.نة انتي لازم الكل يغير منك انتي عشان خاطري خليكي متأكدة انك اغلى عندي من اي حد
قبلت جانب شفتيه وذهبت في نوم عميق..
ذهب إلى الشركة في اليوم التالي لتصله مكالمه جعلته كاد يمـ.ـو.ت قهرا
محمد : يوسف اسراء في القسم .. البوليس خدها هناك
يوسف : …..
&&&
يجلس في البيت يضحك على كل لحظة من جنانها
ليدق هاتفه برقم غريب
..
آسر : الو
احم معايا احمد
آسر : لا النمرة غلط
طيب معايا محمد
–
عرف صوتها فابتسم بخبث و همس : انا اللي انتي عايزاه محمد احمد وائل انت تأمر يا قمر .
…
كزت على أسنانها بغـ.ـيظ و اكملت : يعني ما فيش مانع نتعرف آسر و هو يكتم ضحكته : لا ما فيش يا جميل انت
نور بغـ.ـيظ : هو انت مش مرتبط
أسر بصعوبة في الكلام : تؤ يا قمر
نور و ما فيش ولا وحدة في حياتك
آسر : انتي عايزة ايه يا قلبي في و لا ما فيش أغلقت هاتفها وكادت تنفجر قهرا و هو يضحك بقوة حتى
ادmعت عينيه
أرسل لها رسالة ” قفلتي ليه يا قلبي حد عندك ” لكمت يدها بغیظ و كادت تفقد عقلها
ليرن هاتفها برسالة أخرى
يعني مش حميز صوتك يا هبلة من دون ما تتكلمي قلبي حيقولي انه انتي يا نور عيني وكل حاجة في حياتي … بحبك ”
أمسكت هاتفها و هي تبتسم و اتصلت به مرة أخرى
نور : انت دmك تقيل على فكرة
آسر و هو يضحك بقوة : طيب خلي تاني يكلمني صوتك
مميز بسحره
نور : وقعت قلبي
آسر : سلامة قلبك بتختبريني يا نور …
نور : صراحة كان نفسي اشوفك من النوع ده و لا ايه
آسر ” حد يكون معاه أجمل والذ و اجن بـ.ـنت في العالم و يبص لغيرها
نور “بجد یا آسر
آسر : بجد يا نور عين أسر بحبك اوي يا نور اوي
نور بابتسامه : اذا بتحبني عايزة اخرج اتفسح
آسر “اجهزي و ٥ دقایق حاكون عالباب
نور بسعادة : بجد
آسر : اكيد طبعا انتي قولتي اذا بتحبني …. و انا بعشقك بعدين اکید مش حتاخر ان اشوفك واقتنص بوسة كدة و لا كدة ….
نور بسعادة : حجهز بسرعة
آسر: مسافة الطريق يا ضي عيني…
&&&
انتهت المحاضرة ارسلت له رسالة انها انتهت
ذاهبة ناحية البوابة
احمد بعشق : ازيك يا نور
نور بقلق و هي تتلفت يمينا ويسارا : اهلا ی احمد ي
احمد : عاملة ايه و ازاي الجامعة
نور : تمام كل حاجة تمام عن اذنك
مسك يدها لتستدير وتنظر له بغـ.ـيظ : في ايه يا نور مش طايقة
تتكلمي معايا كلمتين
نور : ابدا بس تعبانة ممكن امشي
وصل بالسيارة ينتظرها ليلمحها تقف مع احد خرج بخطوات سريعة حتى اقترب منهم
احمد : نور ارحمي قلبي | انا بحبك اوي و نفسي تحني عليا وافقي يا نور و انا اخليكي ملكة وافقي يا نور انا بحبك قد الدنيا كلها ليه مش موافقة عليا
آسر بغیظ و هو يكز على اسنانه : في حاجة يا أستاذة نور
نور بخــــوف من نظراته ؛ لا يالله نمشي
أحمد : ينفع اوصلك انا
لم يلتفت له بل نظر للارض يتنهد حتى لا يقــ,تــله نور : انا حاروح لوحدي عن اذنك يا آحمد
احمد ” فكري في الموضوع يا نور
صعدت بجواره في السيارة سار بسيارته بكل سرعته حتى وقف في مكان
أمسك يدها و ضغط عليها بقوة : اي اللي انا شوفته ده
نور بدmـ.ـو.ع : والله ما ليا ذنب انا اتفاجئت فيه
ضغط على يدها بقوة اكبر و صرخ ” و توقفي تتكلمي ليه تضـ.ـر.بي و تمشي مش تسيبي يتغزل فيكي ايه … رجل كرسي انا
نور بدmـ.ـو.ع : اي ايدي يا آسر
ترك يدها و هو ما زال يصـ.ـر.خ : واقفة تسمعيلوا و هو بيقولك بحبك مش قادر اعيش من غيرك .. صح معاك حق قالك حخليكي ملكة ايه مبسوطة
نور بدmـ.ـو.ع : آسر انت اول مرة تزعقلي كدة
آسر : و أكـ.ـسر دmاغك يا نورهانم فاكراني حاكون مبسوط و انتي واقفة مع واحد بتغزل فيكي واحد كان متقدmلك و حيمـ.ـو.ت عليكي
نور بنحيب : اديك قولت هو مش انا .. أنا ماليش ذنب اهو كان قدامي من زمان لو عايزاه كنت وافقت عليه من زمان
آسر : يمكن لانه اللي عندو مش عندي
نور بعدm فهم : ايه اللي عندو مش عندك
آسر بضحكة : عندو ايه عندو كل حاجة مال و .
لتسكته بشفتيها و دmـ.ـو.عها على خديها لانها السبب في ألــمه ليهدا و يبدأ بتقبيلها بقوة يفرغ كل غيرته و عشقه
نور : انت بس اللي حتخليني ملكة بحبك مش عايزة فلوس و لا دهب اوعى تفكر اني ممكن افكر للحظة فيه… انت مسيطر على عقلي و فكري و كل حاجة في حياتي يا آسر لا احمد و لا مليون زيه حيغيروا رأيي
نظر لها و دmـ.ـو.عه تملا عينيه : نور اذا تكررت انا حقــ,تــلك واقــ,تــله یا نور
نور : مش حتتكرر يا روح نور و قلبها و دنیتها
نظر لها بعشق شـ.ـديد و غیره شـ.ـديدة و ما زال صدره ينهج من الغيرة : برضو حطق من اللي شوفته انا كنت حتجنن
اقتربت منه و نامت على صدره و همست : حقك عليا يا قلب نور انا و الله تفاجئت فيه
آسر بغـ.ـيظ : نور لو اللي حصل ده كان العكس و جيتي لقيتي مع وحدة كانت بتقولي الكلام ده حتعملي ايه
ترکت حـ.ـضـ.ـنه و جلست ناحية الباب و سكتت
آسر قولي : لو انا كنت واقف و وحدة جت تتغزل فيا و طالبة افكر في زواجها
أمسكت رقبته و خـ.ـنـ.ـقته بیدها و صرخت : و كتاب الله كنت ححسر امك عليك النهاردة انت واياها قال تتجوزها قال
آسر باختناق ، حمـ.ـو.ت يا مـ.ـجـ.ـنو.نة
نور بتهديد : ما تجبش السيرة دي تاني
جذبها من معصم يدها حتى أصبح أمام شفتيها و همس و هو يكز على اسنانه : شوفتي بقى مجرد التخيل صعب قد ايه يعني يحقلي اعمل اي حاجة من غيرتي انا
نور بخجل : كلي تحت امرك
آسر بعشق شـ.ـديد : ما تخرجيش الوحش اللي جوايا يا نور لادخل عليكي دلوقتي
نور و هي تعض على شفتيها : ده اغراء على فكرة انا شايفة مش تهدید
آسر بشغف و قد فقد عقله : ما تخلنيش اعملها يا نور انا عايزك اکثر من اي حاجة في الدنيا
احتضنت وجهه بكفيها و اقتربت من شفتيه بقبلات متفرقة و هي تتحدث من بين قبلاتها ” و انا كمان … بوسة… عايزاك اكثر ..بوسة . من اي حاجة …. في الدنيا … بوسة … لاني بحبك اكثر من روحي
آسر و هو ينهج بشـ.ـدة و درجة حرارته الف : جننتيني حـ.ـر.ام عليكي يا نور انا بخاف عليكي من نفسي
نور : طيب انا جعانة يا آسر
آسر و هو يضمها لكتفه و بدأ يقود سيارته : انتي تؤمري يا حياة آسر
نور : اطلب منك طلب آسر
و هو يضمها بقوة اكبر ، اؤمري
نور : اوعدني انك توافق
آسر : اوعد على حاجة معرفهاش
نور : ماليش دخل قول وعد
آسر بنفاذ صبر : قولي يا نور
نور : نفسي نتأجر شقة نقعد فيها انا و انت
اوقف سيارته و نظر لها بدهشة : انتي بتقولي ايه يا نور انتي سامعة نفسك
نور : آسر انا متأكدة لو قولتلك اتقدmلي حتقولي مش جاهز مش قبل ما استاهلك
و اخدك أ.. أدار وجهه ناحية الشباك و قال : اقوم اتأجر شقة
نور : لا نفسي اعملك اكل بأيديا نسهر سوا نتغدى في بيت سوا نشوف فیلم
آسر : نور انا بشر و مش حستحمل اكون مع وحدة جميلة لدرجة الجنون وغير كدة بتجري في دmي مش حتمشي غير و انتي حامل
رفعت رأسها تنظر له و هي في حـ.ـضـ.ـنه : مش حیحصل یا آسر الفرصة جتلك قبل كدة يوم عيد ميلادي و ما عملتهاش مش انت اللي تعمل حاجة ممكن تضرني
آسر ” و اما اي حد يشوفك طالعة شقة في راجـ.ـل لوحدكو حيقول عليكي ايه انتي مستحيل اللي انتي بتقولي ده انا ما اضرکیش مستحيل
نور بدmـ.ـو.ع : آسر نفسي في بيت نكون في سوا باي شكل نفسي انام بحـ.ـضـ.ـنك … اصحى اعملك قهوتك آسر عشان خاطرى
آسر بصوت عالي : الموضوع خلص يا نور ما تفتحهوش تاني يلا نروح نتغدى ..
نور: مش عايزة اتغدى عايزة اروح البيت
آسر و هو ينظر لها بغـ.ـيظ ؛ انتي حرة
اوصلها البيت و هي تشتعل غـ.ـيظا اما هو فقد كان يتمنى اكثر منها … ان يجمعهما بيت لو ليوم واحد ويكون عمره هو الثمن
&&&
عمر بلهفة وعشق : انت اخو الآنسة دعاء
حازم بابتسامه و اندهاش : اخو والآنسة … مين حضرتك عمر : انا عمر القاضي و طالب ايد اخت حضرتك الآنسة دعاء
تعلق برقبته كالمـ.ـجـ.ـنو.ن و بدأ يلكمه و هو يصـ.ـر.خ ويشتم بألفاظ….
جاي تخطب مین یا ابن *&& عايز تتجوز يا &&&
ركضت دعاء إلى الصالة عنـ.ـد.ما سمعت صوت صراخ ليقع قلبها أرضا عنـ.ـد.ما رأت زوجها متعلق برقبة عمر
دعاء بصراخ : حازم سیبو خلاص يا حازم
يلكمه وعمر لا يعلم السبب ولا يقاوم فمستعد ان يتحمل اي ألــم في الدنيا لأجلها
دعاء : في ايه بتضـ.ـر.بوا كدة ليه
لينقض عليها حازم و يجرها من شعرها و هو يصـ.ـر.خ : جاي يخطبك يا &&& ايه بينك وبينه يا آنسة &&&
لهنا و لم يتحمل عمر هجم عليه يلكمه بكل قوته حتى سال دmه
سقط أرضا ليركب فوقه ويستمر في ضـ.ـر.به كالمـ.ـجـ.ـنو.ن تحت صدmة دعاء التي لم تنطق
عمر : بتضـ.ـر.بها يا وا.طـ.ـي بتضـ.ـر.بها يا زبـ.ـا.لة بتضـ.ـر.ب الملاك دي
حازم بضعف : جاي تطلب ايد مراتي و عايزني اخدك بالحـ.ـضـ.ـن انت و هيا …
كانت يده ستنزل عليه لتقف يده كأنها شلت … سرت في جــــســ ـده برودة و شعر بهبوط حاد
لتوضح جميع الخطوط امامه سبب بعدها عنه لكن صدmته كانت اقوى من أي ألــم يوصف.
نظر إليها يسالها بعينيه أن تكذبه لتخفض عينيها بكـ.ـسرة قام من فوقه بعدm توازن وضع يده حول رأسه عنـ.ـد.ما شعر انه فقد توازنه مشى خطوتين ليجلس على الاريكة بضعف
ينزف قلبها قهرا عليه … بل كاد يقف نهائيا
لا ندري
كيف تخفف عنه …
فقد قــ,تــلته .. تركته يتعلق بها و لم تتكلم
لتذبحه بسكين دون رحمة
لو تسمع النـ.ـز.يف الذي يجري اه من القهر الذي يشعر به
لو تسمع انفجار قلبه داخله .. لقد كان سعيدا من فتاة لفتاة لم يترك فتاة لم تعجبه الا قضى معها كم ليلة تمتع بها ؟؟
إلى ان تدخل ذلك القلب لما لا يكون وظيفته ضح الدm فقط دون أن يفعل شيئا آخر
اغمض عينيه يحاول ان يتنفس بصعوبة و حازم على الأرض يمسح دmه
ليركض طفلا ناحية والدته وهو ينادي : ماما ماما
فتح عينيه ليشعر وكانه ضـ.ـر.ب على راسه
يشبهها تماما كم تمناه … ليجد حلمه ملك غيره
نظر لها نظرة جعلتها تنصهر الما…..
الحظات مرت من أصعب لحظات حياته
عمر بتعب شـ.ـدید: انا اسف بس ممكن استنى دقيقة يجي
االسواق لاني مش قادر امشي
نظر له حازم بابتسامه ســـخريـــة …
اما عمر فقد ارسل رسالة لاسر بعنوانه ليأتيه في ثواني
سأل آسر عن العنوان و دق الباب ليفتح حازم و هو يتكلم بغـ.ـيظ
، اهو متلقح جوة احمد ربنا اني ما قــ,تــلتوش كان سينقض أسر عليه ليوقفه عمر بكلمة
مشى ناحية عمر و اسنده و خرج معه
… كان يمشي بصعوبة كمن تخرج الروح من جــــســ ـده جلس في سيارة أسر أسند رأسه على الكرسي و هبطت دmـ.ـو.عه
بو.جـ.ـع
نظر له آسر بو.جـ.ـع و همس : جوزها
ليصـ.ـر.خ بأعلى صوته كالمـ.ـجـ.ـنو.ن : كنت عايش و مبسوط جت ليه خلتني تعلقت فيها ليه تعمل فيا كدة ليا .. عملتي فيها ايه تد.بـ.ـحني بسكينة تلمة كان قالت كان مشيت الو.جـ.ـع اللي في قلبي مش طبيعي انا تعبان اوي
آسر و قد دmعت عينيه : اهدی یا عمر اهدی
عمر بعينين كلون الدm من شـ.ـدة القهر
عمر بضعف : انت مش عارف انا كنت بحبها قد ايه …
أنا انا
ليرتخي جــــســ ـده فاقدا وعيه
↚
لقد أخطأت أشـ.ـد الخطأ حينما حاولت أذية أغلى الناس على قلبه..
كانت تظن ان من تحتمي بهم من الكبـ.ـار سيحموها .. لا تعلم أن نــــار العاشق تحرق من هم أكبر منهم..
_ مدام اسراء في رجـ.ـا.لة برة عايزينك
اسراء باستغراب : عايزين انا …
ارتدت الاسدال وذهبت لهم وهمست بتـ.ـو.تر : مين حضرتك
أسامة وهو يتأمل تلك العيون هي ليست جميلة حد الفتنة ولكن لها سحرها التي تؤثر به أكثر من أي فتاة أشـ.ـد جمالا ..
أسامة .. احم انتي اسراء شاهين
اسراء بتـ.ـو.تر : ايوة انا
أسامة وقد غرق داخل بحور العسل : معانا أمر بالقبض عليكي بتهمة التعدي على هند عبد الرؤوف صاحبة مطعم ذا سن .. ممكن تيجي معنا
شهقت بخــــوف ورجفت بشـ.ـدة وهمست : اجي فين
اسامة بهدوء : اهدي كدة إجراءات وان شاء الله ما فيش حاجة
اسراء بدmـ.ـو.ع : ممكن اعمل تلفون
هز رأسه بالايجاب وظل يتأمل سحرها ..
اسراء: محمد الحقني
محمد وهو يركض للخارج : ايه في ايه
اسراء : في ناس بتقول من الاسم جاية تقبض عليا عشان ضـ.ـر.بت بـ.ـنت امبـ.ـارح
اسامة لنفسه : معقول القمر ده يخربش
محمد برعـ.ـب : اعطي تلفونك للضابط اللي جاي
أعطت اسراء التلفون لاسامة وهمست : عايز يكلمك
اسامة : اهلا مين
محمد : انا محمد شاهين زميل ليك في الشرطة واخوهل استأذنك بس ما تركبش البكس وتوصلها بعربيتها ..
اسامة : مع انه ممنوع بس حاضر
خرجت برفقته وجلست في سيارتها وقاد هو وأمر الذين كانوا معه بالذهاب في البوكس
أمسك محمد هاتفه يتصل بيوسف
لا يعلم يوسف لماذا نقز قلبه بشـ.ـدة حينما شاهد اسم محمد على الهاتف
يوسف : انته كويسين
محمد : اسراء تقبض عليها
لم يفهم كلامه كأنه توقف استيعابه وهمس : مش فاهم اسراء مين
محمد ؛ البوليس جه وخدها عشان ضـ.ـر.بت وحدة
يوسف بصراخ : انت بتقول اييييييه اسراء .. اسراء البوليس خدها زي المجرمين
خرج كالريح واتصل بأحد الاشخاص
_ يوسف باشا
يوسف : مراتي انا تتاخد عالقسم وحياة ربنا ما حرحم كل واحد ليه يد
بتـ.ـو.تر: اكيد في سوء فهم حشوف لحضرتك الموضوع
يوسف بصراخ : اول حاجة تكلم انها تخرج وتجبلي اسماء المسؤولين من الكيير للصغير بعدين حيبقى حسابي معاكو تقيل اوي
ابتلع ريقه بصعوبة وهمس : حاضر يا باشا حاضر
اسامة يجلس يتأمل تلك التي كادت تفقد وعيها من شـ.ـدة خــــوفها ختى دخل محمد يضمها بكل قوته ودmـ.ـو.عه تهبط وهو يهمس اهدي اهدي
رن التلفون بجانب اسامة ليقف بخــــوف: اهلا يا باشا حاضر دلوقتي تخرج حالا
اسامة بتـ.ـو.تر : احم انته تعرفوا حد مسؤول .. انا كلمني حد عمري ما توقعت يكلمني.. احم هو انتي مين
محمد : ايوة نعرف يوسف القاضي
اسامة بصدmة : هو انا معرفش غير يوسف قاضي واحد
دخل يوسف المكتب بعد أن دفع الباب بقوة لينتشلها بحـ.ـضـ.ـنه كاد يدخلها في قلبه لتشعر هيا باطمئنان الكون كله..
اسامة : احم اهلا ازي حضرتك نورتنا ..
يوسف : انت اللي جبتها هنا
اسامة : ما كنتش اعرف انها تخص حضرتك انا جبتها بعربيتها زي ما محمد باشا قالي
نظر يوسف لمحمد وهمس : انت عرفت ازاي
كانت تريد تنبيه محمد لكنها لم تعرف : هيا كلمتني
نظر لها يوسف بصدmة وهمس بعد أن انزل يده من على كتفها : كلمتك انت ..
نظرت له تريد الكلام لكن لسانها لم يسعفها ..
خرجوا سويا ليعلم محمد انه قد أفسد الدنيا
يوسف دون النظر لها : وصلها البيت وانا حاروح مشوار والحقكوا ..
ولأول مرة يخاصمها بهذا الشكل ..
اسراء بدmـ.ـو.ع بعد أن صعدت برفقة محمد : ربنا يسامحك يا محمد لو كنت عايزاه يعرف كنت كلمته
محمد بحـ.ـز.ن : هند عبد الرؤوف كانت بتعرف حد مسؤول ماحدش كان حيعرف يخرجك غيره ..
اسراء بدmـ.ـو.ع : ياريتني مت ولا شوفت الو.جـ.ـع اللي بعينه
محمد: اهدي يوسف بعشقك ومش حيهون عليه خصامك
هزت راسها بالنفي وهمست لنفسها : اللي شوفته بعينه يقول حاجة تانية
&&&
وصل المطعم بكل هدوء وبرود ووقف أمامها وهو يضع يده بجيبه
هند بدلع : كنت عارفة انك حترجعلي يا باشا .. عجبتك مش كدة
يوسف بابتسامه : اوي اوي ..
هند : تحب عندي ولا عندك
يوسف : اي مكان يا قمر
ليصلها اتصال قلب حالها .. أغلقت الهاتف ونظرت له ليجلس ويضع قدm فوق الأخرى
هند : انت اللي سـ.ـجـ.ـنته
هز رأسه بالايجاب وهمس : منا كنت اعرف عنه بلاوي كبيرة بس بكبسة زر نشرتها ما احنا بزمن الفيس بوك
ابتلعت ريقها بصعوبة وهمست : انا ممكن اتنازل حالا
ضحك بشـ.ـدة عليها واجاب : وانتي فاكرة حسيبها بالسـ.ـجـ.ـن واجي استسمحك .. هو انا مش قولتلك اياكي تقربي عليها
هند : ما هيا
سحبها من شعرها وصرخ : ما هيا … ايه بتعاكسي بجوزها قدامها لو كنت مكانها لاقــ,تــلك تحضري لجهنم اللي مستنياكي يا هند . الاحساس اللي حسيت بيه لمجرد التخيل انها بالقسم حخليكي تتمني المـ.ـو.ت بداله
أمسكت يده تريد تقبيلها وهمست بدmـ.ـو.ع: انا اسفة اسفة
يوسف : تؤ تؤ ابقي اسألي عني الأول بعدين اتأسفي
خرج من عندها ترك تنتفض برعـ.ـب شـ.ـديد من الخــــوف
اما هو فقد استمر يدور بسيارته وقد بدت معدته تؤلمه من شـ.ـدة ألــم قلبه .. همس لنفسه بدmـ.ـو.ع: بقى كدة يا اسراء
وصل البيت وما ان دخلت حتى ركضت لتراه ولأول مرة .. لا ينتشلها بحـ.ـضـ.ـنه
همست بدmـ.ـو.ع : احطلك تاكل
يوسف : ماليش نفس عايز انام ما حدش يصحيني
تمدد على السرير وادار ظهره وما ان مر بعض الوقت وهي تبكي لانها لا تعلم كيف ترضيه ..
ظنت أنه نائم تمدد بجواره والتصقت به ومدت يديها اسفل كتفه تضمه ليستطيع الان ان ينام..
استيقظ في الصباح كانت ما زالت نائمة قام من جانبها بهدوء وقبلها بعشق ظل يتأملها فقد اشتاقها جدا
وما ان استيقظت حتى وجدته خرج بكت بشـ.ـدة أيعقل انه استطاع ان يخاصمها يوما كاملا..
اتى المساء ودخل ايضا دون ان يكلمها وقفت أمامه وهمست : تاكل
نظر لها ولم يجيب
اسراء وهي تبكي بشـ.ـدة : انا ما كلتش من امبـ.ـارح
كور قبضة يده وهمس : ما كلتيش ليه
بدmـ.ـو.ع اشـ.ـد : معرفش اكل من غيرك
يوسف بنظرة لوم : كان كلمتي محمد ياكل معاكي
اقتربت منه وجلست امامه على ركبتيها امسكت يده وهزت رأسها بالنفي وهمست بصعوبة من بين دmـ.ـو.عها : كلمته عشان مش عايزاك تتو.جـ.ـع، عشان كان صعب عليا اوي اشوفك موجوع على اي حاجة حتى لو كانت انا
احتضن وجهها بين يديه وهمس : تكوني بضيقة وما اكونش اول حد تكلمي لو كنت كلمتيني ما كنتيش وصلتي هناك
قبلت يده بعشق وهمست : عارفة والله عارفة .. مش دلوقتي لو في حاجة حتضايقني مش حتقولي عليها وحتحلها لوحدك
جذبها لحـ.ـضـ.ـنه يضمها بكل قوته بل يعتصرها وهمس ؛ انتي مش حاجة يا اسراء انتي كل حاجة كل حاجة .. اول ما كلمني وقالي اسراء في القسم ما قدرتش افهم كلامه كنت حتجنن
بدأت تقبل عنقه ورأسه ووجنتيه مغمض عينيه يستمتع بلمساتها وهمست امام شفتيه : انا اسف حقك عليا
قبلته قبلة طويلة..
يوسف بعد ان سلبت انفاسها : لسة عايزة دروس برضو
ليأخذها بجولة غرامية ينسيها آلامها وتنسيه خــــوفه
&&&&
يقف على باب غرفته قلق جدا عليه
خرج الطبيب ليتكلم : ربنا ستر قلبه الضغط ارتفع جدا كانت شرايين القلب حتنفجر كويس انكم لحقتوه
..
أسر برعـ.ـب ” للدرجة دي
الدكتور : ايوة مش عارف ايه اللي حصله صدmة او هو كان تعبان من اول بس فعلا الأعمار بيد الله قلبه كان جينفجر
دخل له أسر بدmـ.ـو.ع على عينيه وهو ينظر لذلك العمر الذي كانت تهتز له شركات و عالم باكمله كيف أصبح هكذا عنـ.ـد.ما احب .
كان سيمـ.ـو.ت قهرا
آسر بدmـ.ـو.ع : انا مش مستغرب يممكن لو حصلي الي حصلك كان قلبي انفجر فعلا ربنا يصبر قلبك يا عمر اما عمر فتائه لا يريد ان يستيقظ لتطادره كوابيسه
آسر ” ايوة يا حبيبتي مالك
نور: ليه ما جتش توصلني النهاردة و لا كلمتني
آسر : لیا صاحب غالي اوي حالته صعبة و انا عندو في المستشفي
نور : بجد تزعلش نفسك يا قلبي ان شاء الله ربنا يطمنكوا عليه
آسر و هو ينظر لعمر ” ربنا يريح قلبه ويخفف و.جـ.ـعه اللي هو في صعب اوي اوي
نور : ما تزعلش يا روحي عشان خاطري
آسر : حاضر يا روحي حشـ.ـتـ.ـيني و
نور بابتسامه : انت اكثر
آسر من شـ.ـدة خــــوفه فقد وضع نفسه مكان عمر شعر انه سيمـ.ـو.ت حقاااا
آسر لنفسه: مش عارف اقولك ايه يا عمر المـ.ـو.ت أهون من انه يحصل معايا كدة
عنـ.ـد.ما أخبره الطبيب انه لن يستيقظ قبل الغد خرج مسرعا يسابق الريح
كانت الساعة الثانية عشر منتصف الليل اتصل عليها لم تجب
لكنه كان قد اشتاقها حد الجنون و قلبه امتلأ رعـ.ـبا من ما حدث مع عمر تسلق النافذه صعد إلى غرفتها لم يجدها شعر بخيبة امل خرجت من الحمام و تضع منشفة حول جــــســ ـدها و منشفة تجفف بها شعرها
…
لم تراه لكنه كاد يجن من تأثير ما رأى جــــســ ـدها و الماء ينزل على اکتافها و شعرها المبلول وبشرتها التي تمنى ان يتذوقها .
مشى ناحيتها بخطوات بطيئة لتقف عن تجفيف شعرها عنـ.ـد.ما اشتمت رائحته …
نور قبل أن تلتف : آسر
احتضنها من ظهرها لتشعر بقلبها يكاد يخرج من مكانه من سعادته و اشتیاقها
وضع شفتيه على ظهرها يجفف بهم الماء اما هيا فقد ذهبت في عالم آخر صدرها يعلو و يهبط
أنفاسه تلفح بشرتها و لمساته التي تعشقها حد الجنون …
ادارها ناحيته بعد أن قبلها بجنون
نظرت بعينيه لترى خــــوفا شـ.ـدید و جــــســ ـده يرجف نور بخــــوف و هي تحتضن وجهه : ايه يا قلبي مالك حساك خايف او قلقان من حاجة
آسر : خايف يا نور تسبيني
نور : ايه اللي خلاك تقول كدة
آسر : مش عارف بس خايف اوي
نور : و لا الدنيا كلها بتبعدني عنك
جذبته من يده و وضعت نفسها في السرير و جذبته في حـ.ـضـ.ـنها
آسر : اذا انتي واثقة فيا انا مش واثق بنفسي خصوصا اني بعشقك و نفسي فعلا في كل حاجة
ضمته بقوة و هو في حـ.ـضـ.ـنها و همست ؛ لو جربت یا آسر مش حمنعك عن أي حاجة
آسر : مش يمكن اخد اللي انا عايزه و اخلع
نور : لا مش ممكن بقولك واثقة فيك اكثر من روحي
رفع رأسه يتأمل وجهها و شعرها الذي على عينيها رفعه و اقترب منها و هو يهمس : مش حتحبيني ربع حبي ليكي يا نور
لتقترب منه و تقبله قبلات متفرقة على شفتيه آسر و هو ينهج : البوسة مش كدة … كدة
رفع عينه ينظر لها وجدها مغمضة عينيها مستسلمة له و لعشقه
وضعت يدها على قميصه فكت ازاره و بدأت تقبیله كانت ستزيل المنشفة و تسلمه كل شئ
أمسك يدها و هز رأسه بالنفي
نور بهمس : انا عايزاك يا آسر
آسر بعشق و سعادة ؛ مش قدي يا روح آسر بس انا بخاف
عليكي جدا
نور و انا مش خايفة منك
آسر : افرض حصلي حاجة و …
لم تتركه يكمل بثت خــــوفها بقبلة متمكنة للغاية تركته و هم ينهجان بشـ.ـدة
نور : ان تكلمت عن المـ.ـو.ت تاني مش حخليك تشوفني في
حياتك
آسر بسعادة : اللي بيحصل ده بعيد عن حلمي و كتير عليا اوي
نور : انت اللي كتير على الدنيا كلها
وضعته في حـ.ـضـ.ـنها و ضمته بقوة و قبل أن يذهب الاثنين بنوم عميق طلب منها ان ترتدي بجامة بأكمام أدار ظهره و ارتدت بجامة ثم احتضنته من ظهر سحبها إلى السرير لتنويمها و كان ينوي | الذهاب لكنه ذهب في نوم عميق
فتح عينيه في الصباح ليجدها بحـ.ـضـ.ـنه اقترب منها يشعر
بأنفاسها التي تفقده عقله
حاول أن يقم من حـ.ـضـ.ـنها بالراحة حتى لا تستيقظ لكنها
استيقظت
بدأت تفتح عينيها لتبتسم عنـ.ـد.ما وجدته في حـ.ـضـ.ـنها
نور : يعني مش بحلم قبلها بجانب شفتيها و همس: لا مش بتحلمي انا اللي بحلم صحيتك ي نور عيني
نور : ياريت كل يوم تصحيني كام الساعة دلوقتي
نظر للساعة ليجدها التاسعة
آسر بشهقة : ایییه ۹ انا نسيت عمر
نور بخــــوف : عمر ماله عمر
آسر بتلعثم : عمر صاحبي
نور بخــــوف : انت بتكدب يا آسر عمر ما جاش امبـ.ـارح عالبيت
آسر : بجد ماجاش احم معرفش ماله
قامت من مكانها و امتلأت عينيها بالدmـ.ـو.ع من خــــوفها و نظرت له اغمض عينيه لانه لم يحتمل دmـ.ـو.عها
نور بقلق : عمر ماله یا آسر
آسر : عمر كويس بس زعل شويا عشان قصة حبيبته فكنت عايز اطمن عليه
نور بصراخ: عمر هو صاحبك اللي قولتلي انه بالمستشفى
امبـ.ـارح صح
اخفض رأسه لا يدري ماذا يخبرها
اقتربت منه و كادت قدmيها لا تحملها من شـ.ـدة خــــوفها نور : عمر ماله یا آسر
آسر : دعاء طلعت متجوزة يا نور
شهقت بعنف و وضعت يدها على فمها تكتم صراخها
نور : یا یا اخويا يا یا أمانة عمر يا آسر و النبي حبيبي حبيبي طمني عامل ايه اخبـ.ـاروا ايه حصلوا ايه
آسر : اغمى عليه فجأة و وديته المستشفى اطمن عليه
جلست على حافة السرير تبكي بقهر على أخيها
ضمها إلى صدره يحاول طمنئنتها
آسر : حيبقى كويس ان شاء الله
نور : عايزة اروحله
آسر : قومي البسي يا نور عيني و بلاش دmـ.ـو.عك اللي بتد.بـ.ـحني
قامت بسرعة تغير ملابسها أزالت بجامتها و هو واقف دون أن تنتبه أدار ظهره بعد أن شعر انه سينقض عليها الآن
آسر : انا برة يا نور حجهز العربية
نور بدmـ.ـو.ع : تمام
ذهبا إلى المشفى و هي تبكي و حاول تهدئتها دون فائدة فهو ابيها و أخيها
ركضت إلى غرفته لتجده كقطعة جليد لم يستيقظ بعد
نور بدmـ.ـو.ع غزيرة و نحيب قوم یا عمر قوم یا إنت يا حبيبي
انا حمـ.ـو.ت ان جرالك حاجة ي حبيبي
یکی آسر بشـ.ـدة لحالها لأنه لا يعرف كيف يساعدها …
دخل الطبيب لتركض له نور و هي ترجف نور ” اخبـ.ـارو ايه يا دكتور طمني
الطبيب : مش قادر اشخص حالته المفروض يصحي انا خايف يدخل بغيبوبة
نور بشقهة : ايه انت بتقول ايه
شعرت ان الدنيا تدور بها ليركض لها أسر و ينتشلها بحـ.ـضـ.ـنه قبل أن تسقط فاقدة وعيها
&&
بعد أن ضـ.ـر.بها بكل قوته حتى كادت تمـ.ـو.ت تحت يديه بدأ يصـ.ـر.خ و يصـ.ـر.خ ….
حازم ” يا فجرة جايبا لبيتي ايه اللي بينك و بينه عاشق ولهان ما قدرش يمشي لما عرف انك متجوزة . حصل ايه بينكوا اتكلمي باسك كم مرة حـ.ـضـ.ـنك كام مرة تكلمي نام معاكي و لا لسة يا وسـ.ـخة اتكلمي حقــ,تــلك جاي يخطبك مني يا زبـ.ـا.لة
يصفعها بجنون اما هيا فلم يـ.ـؤ.لمها ضـ.ـر.به بل تفكر في نور عينيها و كيف حاله الان
کم شتمت نفسها و لامت نفسها جدا على ما فعلت به کم تمنت لو بعدت عنه من البداية
انا لازم اروحلها ” صرخت بها نور أمام اسر و هي تنظر لعمر الذي ما زال في غيبوبة يرفض ان يستيقظ
آسر : تروحي لمين
نور ” للي عملت فيه كدا عايز اعرف عملت كدة ليه …قــ,تــلته كدة ليه دي اكيد مش بني ادmة اكيد كانت عايزة فلوس زيادة
آسر : حتروحي تقولي لجوزها ايه …
نور بدmـ.ـو.ع : حدفعلهم اي مبلغ حعملهم اي حاجة بس اخويا يفوق ان حصله حاجة حقــ,تــلهم مش حرحم حد
آسر: یا نور
قامت من مكانها و نظرت له : حتوصلني و لا اروح لوحدي
آسر بیاس و هو يعلم انها لن تغير رأيها : حوصلك يا عنيدة مش عارفة حنستفيد ايه يلا
ذهبت معه حتى وصلت للباب اخذت نفس عمیق و بدأت
دmـ.ـو.عها تهبط بشـ.ـدة
آسر : اذا عايزة نرجع
نور : انا عايزة اعرف عملت كدة ليه لازم تيجي تفوقوا لازم
دق الباب ليأتيهم صوته الضعيف بسبب بكاءها
دعاء : مين
نور بغـ.ـيظ : انا اخت اللي د.بـ.ـحتيه
آسر : مش كدة
دعاء ” بدmـ.ـو.ع نور انا .
نور : انتي وحدة زبـ.ـا.لة عايزة الحرق
آسر : مش كدة
نور : حنفضل كدة عالباب و لا مش قادرة توريني وشك
دعاء بدmـ.ـو.ع أشـ.ـد ” قفل عليا الباب وخرج …
نور بســـخريـــة : هه و دي تمثيلية جديدة و لا ايه بالزبط
۱
دعاء : عمر عامل ايه يا نور طمنيني عليه
نور بصوت عالي : يهمك اوي بجد يهمك بقى تد.بـ.ـحي و تمـ.ـو.تي و تقوليلي عامل ايه يا جبروتك يا شيخة ….
دعاء : والله العظيم ظالماني انا من امبـ.ـارح حمـ.ـو.ت عليه من القهر نفسي اطمن عليه
نور : انت كـ.ـد.ابة افتحي خليني اجيبك من شعرك
آسر : كفاية يا نور بقولك يلا نمشي
نور: افتحي الباب يا زفتة انتي
دعاء ؛ والله العظيم المفتاح مش معايا ….
آسر : فعلا الباب مقفول بالمفتاح
نور بصراخ : آسر اتصرف
آسر باستغراب : اعمل ايه اتصرف إزاي
نور :انا حمـ.ـو.ت نفسي ان ما فتحتش الباب
اخرج أسر من جيبه شئ يحاول فتح الباب به و هو يقول : مـ.ـجـ.ـنو.نة و تعمليها انتي حتقوليلي
نور : مـ.ـجـ.ـنو.نة ماشي لما اشوف قصة الزفتة اللي جوة ابقى افضالك
فتح الباب همت نور بضـ.ـر.بها لتنصدm من آثار الضـ.ـر.ب بوجهها و الكدmـ.ـا.ت كانها ليست هيا … خبأت وجهها في صدر آسر و هي تبكي بصمت
آسر بغیظ : ده اکید مش بني آدm ده حـ.ـيو.ان
آسر : ده اکید مش بني ادm ده عايز الحرق
يضم حبيبة قلبه و يتمنى لو يدخلها بقلبه حتى لا تحـ.ـز.ن من اي شئ
دعاء : بصيلي يا نور بصي وشوفي قد ايه مبسوطة و انا بعيدة عن اخوكي و حبيته عشان فلوسوا
بصيلي و شوفي تعـ.ـذ.بت قد ايه و حصلي ايه جلست نور على الاريكة تأخد نفسها و ما زال محتضن كتفها
آسر : اللي مسكتك … بلغي عنه
دعاء : ادm ابني
نور ببكاء أشـ.ـد : و كمان مخلفة حتى لو كنتي مظلومة ذنبه ايه اخويا يتعـ.ـذ.ب العـ.ـذ.اب ده انتي اخترتي تنقذي نفسك بحب اخويا بدون ما تفكري فيه
دعاء و هي تهز راسها بالنفي : مش حقيقي انا كنت بتعـ.ـذ.ب اكثر منه انا كنت بمـ.ـو.ت لما يلمسني حد غيرو كنت فاكرة نفسي حبيت حازم … لكن اتاري ما عرفش يعني ايه حب غير لما شوفت اخوكي من لما شوفته اول مرة على باب المدرسة خـ.ـطـ.ـف انفاسي و لما اشتغلت معاه كان بيقدر يخليني انسى اني متجوزة و اني بتعـ.ـذ.ب حاولت ابعده لا هو قدر و لا انا …. انا بعشقه انا ما و.جـ.ـعنيش الضـ.ـر.ب على قد ما و.جـ.ـعني و.جـ.ـع عمر كنت بتمنى امـ.ـو.ت قبل ما اعمل فيه كدة
نور بنحيب : عمر دخل في غيبوبة بسبب اللي عملتي سقطت على ركبتيها و وضعت يدها حول عنقها تحاول اخذ نفسا
آسر : اهدي يا دعاء اهدي
نور : دعاء حاسة في ايه دعاء
تمددت على الأرض تأخذ نفسا بكل صعوبة نعم لقد شعرت انها ستمـ.ـو.ت قهرا على ألــم حبيبها
ركض عندها آسر و هو يفك يدها و ينعش صدرها و هو يصـ.ـر.خ : دعاء ما تستلميش لو.جـ.ـعك لازم تفوقي عمر محتاجلك عشان عمر لازم تكوني بخير دعاء فتحي عينيكي حاولي تاخدي نفس
أخرجت نور من حقيبتها عطرا و بدأت تشتمه و تتخيل بعمر يناديها و يمسك يدها جلست على الأرض و بكت بشـ.ـدة ركضت عندها نور و احتضنتها بقوة
نور : حيكون كويس لازم يكون كويس ان شاء الله مش حسيبنا هو عارف اني ما قدرش اعيش من غيرو
دعاء : بصعوبة في الكلام عايزة اشوفوا لو حمـ.ـو.ت بعدها
نور : يالله بينا
آسر : لا طبعا ده جوزها ممكن يقــ,تــلها
دعاء بصراخ: مش مهم المهم عندي اطمن عليه
نور بدmـ.ـو.ع : حنعمل ايه
آسر ؛ انا حانزل اجيبلك منوم من الصيدليه تحطيهولوا في اي حاجة و باليل الساعة ١١ حاجي انا و نور ناخدك دعاء : تمام بس ما تتأخروش عليا وابني حودي لجارتي لتحبه و حتخلي بالها منه
آسر : تمام نور استني هنا انا جاي حالا
ركض إلى الصيدلية وجلب المنوم أعطاه لها و أغلق الباب كما كان و خرج تاركها تنظر لساعتها و قلبها يكاد يركض له يحتضنه امسكت هاتفها تنظر لصورته : انا اسف يا روحي انا اسف
سامحني بحبك اوي اوي يا عمر
رجعوا إلى عمر ليجدوا احمد و والده ووالده هناك.
كان آسر سيخرج لتأشر له برأسها ان يبقى لقد خاف ان يهجم عليه في اي لحظة
احمد : عاملة ايه يا نور ان شاء الله حيكون كويس
نور ببرود : الحمد لله متشكرة لسؤالك بجد انت اخويا زي عمر و دایما صاحب واجب
كز على اسنانه بغـ.ـيظ و همس من بین انا مش بس
اخوكي يا نور
نور : دي حاجة ترجعلك انا . عمري ما شوفتك غير اخ ليا
احمد : نور انا بحبك
حاول مسك يدها لتهبط بالالم عليه
احمد بصدmة : نور .
نور : ده عشان مش وقته اللي انت بتعمله و عشان ما تقربش مني تاني انا ما بحبكش و عمري ما حبيتك انت اخ و بس و نصحيتي اتجوز لاني عمري ما حاوافق عليك تمام
احمد و قد كاد ينفجر : حتوافقي
نور خافت على آسر لذلك لم تخبره لكنها قالت له : احمد تجوز يا أحمد انا مش عايزاك
خرج احمد و هو يكاد ينفجر قهرا
سلیم : ايه اللي انتي عملتي ده حد يعمل كدا
نور : عشان ما يلمسنيش تاني
سلیم : ده مسك ايدك …..
نور : مش من حقه اللي من حقه اللي يسكن ده
و أشارت إلى قلبها و نظرت لأسر الذي كاد يفترسها أمام والده
سليم : انتي مـ.ـجـ.ـنو.نة حاروح اشوف الناس اللي نيلتيهم
خرج خلفهم ليغلق أسر الباب ويسحبها من يدها لشفتيه يقلبها و يقبلها و يقبلها … طالت وطالت و طالت بل كادوا يفقدون عقولهم
.
تركها و جذبها لحـ.ـضـ.ـنه يضمها بعشق شـ.ـديد لا يريد تركها و هما ينهجان بشـ.ـدة ….
نور : كل ده حب
آسر ” كل ده ايه انتي مش عارفة انا بعد اللي عملتي كنت حدخل عليكي قدامهم انتي طيرتي البرج اللي باقي في عقلي احتضنت وجهه بين يديها و هي تهمس : عشان ما تزعلش بعد كدا انا حاكون مع أي شاب … مية راجـ.ـل و ست بس معاك انت
آسر : ست و ست الستات و ست راسي و دينيتي يالا نطمن على عمر عشان نروح نجيب دعاء كمان شويا
نور : يا رب يفوق بعد ما تيجي
آسر ” لو كنت مـ.ـيـ.ـت و انتي جيتي ليا حفوق يعني ان شاء الله حیبقی تمام
نور : آسر لو انا كنت
اسكتها بشفتيه ؛ نظر لها بخــــوف شـ.ـديد
آسر : انا المـ.ـو.ت عندي اهون مليون مرة من مجرد التفكير … انا لما حصلوا كدا جيت انام في حـ.ـضـ.ـنك من الخــــوف يا نور انتي بتجري في دmي
نور بسعادة : انا بحب تفضل تحب فيا كدا على طول … لاني بحبك اوي اوي اوي
عاد حازم و لم يتكلم معها حتى لا يضـ.ـر.بها مرة أخرى وضعت له الطعام و لم تتكلم
تناول بعض اللقيمـ.ـا.ت ليذهب بعد كام دقيقة في نوم عميق بصقت عليه و ارتدت فستانها و حاولت اخفاء آثار الكدmـ.ـا.ت بالميك اب … و اتصلت بنور بعد دقائق وصلوا لها أعطت طفلها لجارتها و ركضت لهم
حتى فتحت شعرت ان المستشفى بعيدة جدا و ما ان وصلت . الباب و ركضت دون إغلاقه لحقت بها نور و دلتها على غرفتها و ما ان
وصلت الباب إلى انها شعرت ان قلبها سيقف
فتحت الباب بخطوات بطيئة ودmـ.ـو.عها تغرق وجهها
أمسك آسر يد نور و همس: سیبها لوحدها حنرجع بعد شويا
نور ، انا خايفة اوي
آسر : ان شاء الله خير
وقفت عنده ، تتأمل وجهه المطفي و الأجهزة حوله و انها السبب بما حدث له
أمسكت ، يده و قبلتها بعشق قبلات طويلة …
جلست على ركبتيها بجانب تخبئ وجهها في يده دعاء : انا اسفة يا حبيبي انا اسفة قوم یا عمر قوم مین حیاخد
في ايدي و ينقذني من الشيطان ده …. قوم عشان خاطري انا ما صدقت لقيتك و متأكدة انك حتحميني عمر انا بحبك اوي يا عمر
اوي انا قلبي بينزف عشانك فوق و خودني في حـ.ـضـ.ـنك جلبت كرسي و جلست بجواره وضعت رأسها على صدرها
و هي تبكي : قوم يا عمر إذا حصلك حاجة حامـ.ـو.ت نفسي
قووووم
فتح عينيه بضعف شـ.ـدید و همس: ما تعيطيش يا حبيبتي
↚
دعاء …
انفاسها ايقظته … عشق قلبه هيا تجري في دmه
قلبه كان مـ.ـيـ.ـتا عاد للدق عنـ.ـد.ما اقتربت منه و لمسته ما تعيطيش يا حبيبتي ” همس بها عمر بضعف و تعب شـ.ـدیدین رفعت رأسها تنظر له بحب و خــــوف فرحة و حـ.ـز.ن دعاء : أسفة أسفة أسفة يا قلب دعاء اه يا عمر انا بحبك اوي اوي انا قلبي عمرو ما حب غيرك حتى لو مش ليك
عمر : وجوزك
دعاء بغصة : جوزي ده ما سابش حاجة ما بتو.جـ.ـعنيش معملهاش ضراب شتم اهانة إغماء دخول مستشفى ذل عـ.ـذ.اب دmـ.ـو.ع ليل نهار . أنا ما حستش اني عايشة غير يوم ما شفتك آدmة حسستني بني اني ممكن اتحب بجد مش كلام انا بحبك اوي اوي انه
عمر بضعف : اطلقي منه يا دعاء اطلقي …
دعاء بتـ.ـو.تر : ما اقدرش
عمر بو.جـ.ـع : يعني ايه يعني خلاص خلصت …..
دعاء : ادm يا عمر ما قدرش هددني بادm حياخدو مني و يسافر
عمر : مش حسمحلوا ي دعاء بس انتي أوقفي معايا قويني فيكي
دعاء بدmـ.ـو.ع ” عمر انت تستاهل وحدة ما تجوزنش قبل كدة ما خلفتش وحدة انت اول واحد في حياتي اول واحد يلمسها
عمر بدmـ.ـو.ع : بس ده ) أشار على قلبه ) اختارك انتي مش حيعرف يعيش من غيرك
دعاء : طيب خلينا اول نشوف صحتك … و بعدين ان شاء الله في حل بس وحياتي إذا بتحبني بجد قوي نفسك و فوق عشاني انا تعودت عليك قوي انا بتسند عليك قوم عشاني
عمر و هو يحتضن يدها : خليكي عند قلبي مش حيتعب تاني
اقتربت منه و قبلته بجانب شفتيه و همست: بحبك
عمر بعشق : الدكتور قال الدواء بيتحط هنا و أشار على
شفتيه
دعاء بحب ” بس كدة
قبلته قبلة سريعة بخجل
عمر : ده علاج مخفف مالوش مفعول
اغمضت عينيها ليضع يده خلف عنقها ويقتنص شفتيها بغرام
شغف جنون حب شوق خــــوف مشاعر كثيرة كانت القبلة علاجه بل حياته
عمر ” ان بعدتي ي دعاء ابقي اقريلي الفاتحة صدقيني مش … حستحمل
لتقبله هي بدون اي تفكير قبلة أخبرته بها انه نبض قلبها وحبيبها
بادلها هو القبلة بكل ترحاب
نور ” مش كفاية كدة عايز اطمن عليه
آسر : زهقتي مني و لا ايه
نور : زهقت منك أسر انت اللي مهون عليا كل حاجة
حبيبي احتضنها من كتفها و غمغم؛ حاكون دايما في ضهرك و جنبك
نور : یا یا آسر انت بقالك يومين ما روحتش بيتك
آسر : و المكافأة كانت اني شايفك طول الوقت ابقى انا الكسبان
احتضنت خده بيدها وقبلته من الخد الآخر و غمغمت : يلا نطمن على عمر
فتحت الباب لتجد عمر في دنيا أخرى وهو يقبل حبيبته بجنون و كأنه لم يكن مريـ.ـض
انسحبوا بهدوء و قالت نور بغـ.ـيظ : بقى انا حمـ.ـو.ت من القلق و هو تقول واحد غيرو اللي كان عيان
نظرت لأسر لتجده في وادي اخر
نور و هي تلوح في يدها امامه : ايه مالك سحبها من يدها و لم يتكلم
نور : رايح فين
وجد زاوية في احد الطرق ليذهب هناك و هو ما زال ساحبها وقف في تلك الزاوية و سحبها لتصطدm في صدره و يهبط بشفتيه على شفتيها يقبلهم بكل ما أوتي من حب و عشق نور و كادت تذوب : في ايه مالك
آسر و هو ينهج : شكلهم و هم بيبـ.ـو.سوا بعض : خلاني كدة قايد ناااار و حمـ.ـو.ت ان ما بوستكيش
نور : و یا تری کانت البوسة تمشي معايا و لا مع اي وحدة
آسر : انا عمري ما بوست غيرك يا نور ولا عمري حبوس غيرك برضو
نور و هي تحتضنه : انا متأكدة يالله نرجع لعمر .
قبلها قبلة سريعة و عاد لعمر كان يوسف عندهم
عمر : آسر وصل دعاء عشان خايف عليها من الزفت آسر : كنت جاي اقولك كدة.
ذهبت لتمشي أمسك يدها و همس : ضروري اشوفك تاني
هزت راسها بالایجاب و ذهبت برفقة آسر نور ” احم راجعة تاني يا عمورة
خرجت راكضة لتلحق بهم
ضحك أسر بقوة و عرف ان غيرتها ستجعلها تركض خلفه
نور ” احم جيت اسيلكوا زهقانه
دعاء ” ربنا يخليكوا لبعض
آسر : لا انتي فهمتي
أمسكت يده و ضغطت بقوة تخبره انها تفتخر انه حبيبها
انتفض قلبه انتفاضة قوية
三f
كانت دعاء أمامهم اقتربت من اذنه و همست: بحبك توسل لها بعينه انه سيأكلها ان انفرد بها بسبب أفعالها
يوسف : ايه يا كبير من امتى بقيت خرع كدة
عمر بضحك ، شوف مين بيتكلم
يوسف ، احم احنا تمرمطنا يا جدع ما احنا كنا عايشين و مبسوطين ايه اللي رمانا على رأي عبد الحليم
” كان مالي ما كنت في حالي متهني في قلبي الخالي
عمر ، عـ.ـذ.ابه اكثر من الحلو بتاعه
یوسف ، بس ايه اللي خلاك كدة
عمر بغصة و دmـ.ـو.ع ، طلعت متجوزة
يوسف بألــم ، يجد ازاي.
حكى له عمر ما حدث
يوسف : هو دعيت عليك تتمرمط هيا كانت ليلة قدر .. انا قصدي تحب مش ترتمي الرمية دي ..
يوسف بضحكة باهته : الف سلامة عليك يا كبير خلي بالك من نفسك و ربنا يكتبلك الخير
عمر بابتسامه ” حبيبي ربنا يسعدك ان شاء الله
يوسف : حبيبي ويسعدك بدودو القمر الا ذوقك اعتدل بعد اما كان …
عمر بضحك : امشي ياد من هنا
&&&
خالد : انت بتتكلم جد اللي بحبها عمر القاضي
حازم : احترم نفسك يا خالد تخلنيش اضـ.ـر.بك
خالد : احترم نفسي ايه ده انت باضتلك في القفص
حازم بعدm فهم : ازاي يعني
خالد : يعني دي فرصة عمرك تخلص ديونك وتفتح المشروع اللي نفسك وتعيش .
حازم : ازاي
خالد : انت تعمل كأنه متأكد انها مش حتحاول تاني تكلمه بعد اللي حصل و تخليها ترجع تشتغل على اساس انها حتشتغل اي حاجة تانية
حازم و بعدین یا فصیح
خالد : بعدين تقولها انه ديونك كترت و بيطالبوك فيها و حتسافر و تاخد ابنك معاك
حازم: کمل
خالد : طبعا هيا مش حتستحمل قولها تطلب منه مبلغ عشان ترجع حازم بتاع زمان و تسد ديونك و تفتح مشروعك ومشاكلكوا تتحل
حازم : انت بتقول ايه
خالد : ده عمر القاضي اقل مبلغ ممكن تطلبوا مليون دولار …. عشرة مليون دولار ده ما يعرفش فلوسوا قد ايه
حازم و هو يبتلع ريقه : مليون دولار
خالد : تخيل بقى حتبقى ملك … ترد على كل اللي عايروك و تبقى من أصحاب الملايين
حازم و ان ما وفقتش
خالد : ادm نقطة ضعفها حتوافق …. و عمر القاضي بعد اللي انا قولته عن ردة فعله لما عرف انها متجوزة حيدفع
حازم بابتسامه صفراء : حنجرب و نشوف …. اما یاد ان ظبطت ده انت ليك الحلاوة
خالد : انت اخويا ياد انا عايز مشاكلك تتحل
ذهب حازم الى البيت ليجدها نائمة في حـ.ـضـ.ـن صغيرها قبلها من جبينها فاستيقظت فبدأ في : تمثيليته
حازم : انا اسف انا بحبك اوي انا موافق تشتغلي ثاني عشان خاطر ابننا و عشان نبعد عن المشاكل بس عشان خاطري حاول تسامحيني
شعرت بنبرته شئ مقلق لكن هذه فرصتها لتكون بجانب حبيبها و يفكران بطريقة للحرية
خرج من المشفى ليذهب في اليوم التالي الى الشركة رغم اعتراض الجميع
إلى انه هرب من و.جـ.ـع قلبه بالعمل
…
يشغل نفسه بكل شئ حتى لا يفكر فربما عنـ.ـد.ما يتعب الجــــســ ـد ….
لا يعمل القلب ؟؟
لكنها تجري في دmه
أرتدت فستان باللون الرمادي و حجاب توتي بلون الحذاء والحزام
و ذهبت إلى الشركة عنـ.ـد.ما علمت أنه ذهب إلى الشركة
وصلت الشركة لتشعر ان قلبها سيخرج و يسبقها
وضعت يدها على قلبها تحاول تهدئته ..
و صعدت إليه حتى وصلت مكتبه …. كان في اجتماع عنـ.ـد.ما دقت الباب
عمر : انا قولت عندي اجتماع ما حدش يدخل ….
ابتسمت و لم تدخل بقيت في مكتبها
|||انتهى الاجتماع و خرج برفقة الوفد
…
و قبل أن يغلق بابه شاهدها تجلس في مكتبها و تنظر له
بابتسامه زادتها سحرا فوق سحرها
&&&&
عمر : مع السلامة
ذهب إليها وسحبها من يدها و دخل مكتبه و قبل أن يغلق
مكتبه … خبأها بين ضلوعه فجــــســ ـده ضخم بالنسبة لها احتضنها بحب وحنيه ليس لها حدود بعد فترة طالت كثيرا ….. عمر : لو قولتلك اني لو كسبتي دلوقتي مية مليون مش حكون مبسوط زي دلوقتي
احتضنت وجهه بين يديها و همست: عينيك بتقول كل حاجة ياعمر
عمر بعشق اذابها : ليه ما دخلتيش على طول تحرميني من الوقت اللي كنتي قاعدة فيه برة ….
دعاء : انا خبطت على فكرا و انت قولت ما حدش يفوت قبل ما يخلص الاجتماع
خبط جبهته بكف يده و ردد: ما حدش انتي ما حدش ي دعاء ….. انت تدخلي اي مكان و تطرديني منه دعاء بابتسامه : عارفة انه ما كنتش تقصدني بس كنت بشتغلك
عمر : انا واقع جوع
دعاء : ثانية وحدة
جلبت صينية كانت جهزتها له و صنعت له القهوة تحت أنظاره و هو يتمنى لو تجهزها في بيته
وضعت الاكل امامه و بدأت تطعمه و يطعمها لم يتكلما وقت
طويل ليقطع الصمت بسؤال جعلها تترك الطعام و تقلب وجهها
عمر : ناوية على ايه
بعد أن انقلب وجهها همست باختناق : مش عارفة
أمسك يدها و همس بخــــوف من ان تذهب : انا مش قصدي اضايقك انا اسف ا نفسي اطمن انت دلوقتي بقيتي كل أحلامي انا بس
دعاء : انا خايفة على ادm
|||
عمر بلهفة : طيب فلوس
دعاء : يعني ايه
عمر : يعني يطلب اي مبلغ ويسيب ادm و انا ادفعه
دعاء : لا طبعا مستحيل
عمر بحب : ليه
دعاء : انا ما بنشراش بالفلوس
عمر : اكيد طبعا بس هو كـ.ـلـ.ـب فلوس واكيد حيوافق يخلص من مشاكله
دعاء : لا لا يا عمر مش حتدفع مليم واحد أنا مشكلتي و
هحلها
اقترب منها و جذبها إلى حـ.ـضـ.ـنه
عمر ” هيا فيها مشكلتك يا دعاء هو انتي مش بتعتبرينا واحد
دعاء بألــم : عمر انت عندي اغلى من اي حاجة بس عشان خاطري خليني احل المشكلة دي بعدها نكون مع بعض
.. عمر : يااااااه يا دعاء ياااااه لو ت عـ.ـر.في بحلم قد ايه بده
دعاء بسعادة للحب الذي بعيونه : حيحصل يا قلب دعاء يلا كمل
اكلك عشان نخلص شغل
عمر : ينفع اطلب طلب
دعاء بجدية : اكيد يا قلبي
ليقتنص شفتيها بفمه بقبلة حنونة رقيقة
عمر ” كنتي وحشاني اوي
دعاء : ان كنت عايزني ابقى دايما معاك عشان خاطري بلاش ده
عمر و هو يقبل باطن يدها : ححاول بس انتي وحياتي عندك تحاولي تخلصي الموضوع بسرعة
دخلت مكتبه تالا التي كانت سكرتيرته و متزوجاه عـ.ـر.في
عمر و هو يبتلع ريقه : تالا
دعاء : اهلا تالا ازيك
تالا : خدك الشقة ولا لسة
أمسك يدها بقوة
دعاء : شقة ايه ؟؟؟
تالا بضحكة قوية : معقول صابر عليكي لحد دلوقتي حضرتك ما فيش وحدة شافها هنا غير وخدها الشقة وتجوزها عـ.ـر.في . يومين اسبوع حسب مزاجه
نظرت دعاء لعمر الذي اخفض رأسه و لم يستطيع الكلام
|||
يبحث ليل نهار عن وظيفة براتب جيد حتى يستطيع التقدm لها حتى عثر على وظيفة بمبلغ ممتاز
اتصل بها و هو غير مصدق
نور : وحـ.ـشـ.ـتني
آسر: عازمك عالغدا انزلي
نور : احنا اتفقنا تمسك ايدك
آسر : عندي ليكي خبر حيفرحك يالا بسرعة
نور ” بجد هوااا
ارتدت ملابسها و نزلت له بسرعة صعدت بجواره و هي تنهج
نور : ها اتكلم
آسر ” بحب بصي يا ستي لقيت شغل مصمم ا اعلانات نور بخــــوف : يعني حتسيب هنا
آسر : استني يا مـ.ـجـ.ـنو.نة اسيب روحي ….
الشغل ده حصمم
فيديوهات تتطلب مني و وقت ما اخلصها اسلمها يعني ممكن اروح في اي وقت و طبعا الوقت اللي حختاروا يعني اكيد حاروح في الوقت اللي مش حنكون مع بعض
و كل فيديو حسلموا عليه نسبة كويسة ده غير الراتب
نور بحب : مش تعب عليك
آسر : لو حاروح اخر الدنيا مقابل بس انك تكوني معايا انا موافق
نور بتردد : هيا الشركة فيها بنات
آسر بخبث ” اوووه مليانة وصاحبة الشركة تجنن
نور بقلق: انا مش موافقة على الشغل ده
آسر بحب : اللي يكون في حـ.ـضـ.ـنه القمر ما يبصش لاي مكان انتي اللي هنا و بس
نور : بحبك اوي اوي على فكرة
آسر : بجد اول مرة اعرف
نور : انت رخم اوي .. آسر
” لازم اشتغل كويس عشان اقدر استحقك يا نور
نور: ياريت اليوم قبل بكره انا بقيت ما اعرفش اتنفس بدونك يا آسر بعشقك
آسر و هو يضم كتفها : يا سلام عالكللام الحلو يا جدعان ايه القمر ده بحب قمر
نور بتردد : ايه رايك لو اساعدك في مبلغ تفتح مشروع يخليك تكبر
سكت و لم يتكلم شعرت انها غلطت اكبر غلطة لقد نصحها عمر و أخبرها ان الذي يحب فعلا لن يوافق على شئ كهذا او التقليل منه
صدره بدأ ينهج
نور : انا …
آسر: انزلي
نور بدmـ.ـو.ع ؛ آسر مش قصدي و الله آسر بعصبية شـ.ـديدة ” انزلي يا نور
نور مش حانزل قبل ما تفهم
أمسك يدها و ضغط بقوة و هو يصـ.ـر.خ : لما ابقى رخيص ابقى اقبل .. انزلي بقولك
نور “اسمعني
آسر : ان ما دخلتيش دلوقتي جوة اعتبريها النهاية بينا يا نور
بكت بشـ.ـدة خرجت من سيارته كانت ستقطع الطريق وكانت
هناك سيارة مسرعة جدا انتبهت لها لتتيبس قدmيها مكانها
أدار وجهه ليجدها واقفة و سيارة مسرعة نحوها خرج من السيارة بسرعة
آسر بصراخ : نووووور
لتصطدm بالسيارة وتسقط تنزف وهمست: انا اسفة ..
↚
هبطت من سيارته دmـ.ـو.عها على خدها بعد أن رفض ان يسمعها … و صرخ عليها
قبل أن تقطع الطريق كانت سيارة مسرعة اتجاهها تيبست قدmها التفت ليرى السيارة خرج من السيارة يركض و صرخ بأعلى
مع الخــــوف
صوته : نوووووووور
ابتسمت و همست ” بحبك
لتصطدm بها و تسقط و هي تنزف
وصل عندها على وشك المـ.ـو.ت يسب و يلعن نفسه
حملها بين يديه همست قبل أن تفقد وعيها : انا أسفة
ليضعها في السيارة ويطير بها إلى المشفى يصـ.ـر.خ ويصـ.ـر.خ ويصـ.ـر.خ … دmـ.ـو.عه كطفل صغير يختنق سيمـ.ـو.ت حبيبة قلبه على وشك المـ.ـو.ت بسببه
نظر لها من المرآة و هو يبكي : نور عشان خاطري يا نور و الله العظيم امـ.ـو.ت نفسي أن جرالك حاجة تماسكي يا نووووور يا رب يا رب روحي بين ايديك حميها يارب ااااااه يضـ.ـر.ب الموقد و نفسه
حتى وصل المشفى حملها ودخل بها و هو ينادي :
الحقووووووني
أتت إليه دكتورة ووضعوها على سرير و دخل بها الكشف و منعوه من الدخول
جلس على ركبتيه يرجو الله ان يحفظ له نور عينيه
خرجت الطبيبة وقالت : حنعمل صورة نتأكد انه ما فيش نـ.ـز.يف داخلي و ان شاء الله يكون الاشي سطحي
آسر بحالة يرثى لها : ابوس ايدك دي اغلى عندي من روحي الطبيبة باعجاب لحبه : ان شاء الله
بعد فترة تأكدوا من عدm وجود نـ.ـز.يف او كـ.ـسر في الرأس كدmـ.ـا.ت بسيطة و يدها مكـ.ـسورة
الطبيبة : الحمد الله ما فيش خــــوف تقدر تشوفها
نظر لوجهها الملئ بالكدmـ.ـا.ت … و يدها المتجبصة
تنهد تنهيدة تهد جبل وجلس بجوارها ينتظرها ان تستيقظ بعد 3 ساعات فتحت عينيها بتعب و همست : آسر ضغط على يدها بقوة وهمس ببكاء : انا هنا جمبك يا روح آسر نور : انا أسفة يا آسر
بكي بشـ.ـدة و قال بصعوبة من بين بكاءه : انتي اللي
بتتأسفي يا نورا انا عمري ما حسامح نفسي …
نور بحب : كلي فداك يا قلب نور
آسر : لا يا نور انتي اغلى من اغلى حاجة انتي اغلى من حياتي كنت ازعل ولا اتفلق و لا تنزلي دmعة مش تخبطك عربية
نور : خبطة العربية أهون بكتير من انك تزعل مني
قبل يدها بجنون و همس ” لو ت عـ.ـر.في يا نور الكلام اللي بتقولي ده بيعمل فيا ايه ده حلم ليا من اكثر من سنتين عمري ما ازعل منك و لا اقدر ازعل منك
نور : ما حدش جه من اهلي
آسر ” عمر مش بيرد و ابوكي مسافر زي ما انتي عارفة
نور : كفاية عندي انت
نام على كتفها احتضنت خده بحب شـ.ـديد نام على كتفها و هو يسمع دقاتها بعد أن كان سيمـ.ـو.ت خــــوفا
&&&
بس خلي بالك لياخدك شقته و يعيشي معاكي كام ليلة و يقولك بااااي ” قالتها تالا و هي تضحك قبل أن تخرج من الباب
نظرت لعمر الذي ينظر للارض و دmـ.ـو.عه تهبط لانه صغر جدا أمامها …
دعاء بخصة : و يا ترى كنت عايز تدي حازم المبلغ اللي هو عايزه عشان نطلق و نتجوز كام يوم هز رأسه بالنفي و هو يشهق : في الأول كان نفسي
دعاء : ولما لقيتني ما وافقتش
عمر و هو يضغط على يدها : بصي في عينيا و شوفي اللي عايزه بس جوازة يومين و لا عمري كله… عشانك جميلة مليون وحدة جميلة لكن من يوم ما شوفتك ما فيش وحدة لمستها … اااه ما فيش وحدة عجبتني ما خدتهاش الشقة وعشت يومين بس عمرو ده ما دق غير ليكي بعد ما حبك ما اختارش غيرك و لا حب غيرك ولا عايز غيرك حاسبيني من يوم ما عرفتيني بس …
دعاء : انا عايزة امشي
أمسك بها و ضغط على اكتافها همس بعشق : دعاء اذا عايزة تسبيني خودي الــســكــيــنــة اللي هناك اقــ,تــليني الأول لاني مش حعيش ثانية بعيد عنك اقسملك دعاء ان سبتيني مش حكون في الدنيا ي كلها
دعاء : عمر اسمعني انت شاب ناجح و جميل و مليون وحدة صغيرة و بـ.ـنت و مش مخلفة تتمناك ليه تربط نفسك بوحدة زبي وحدة مش عارفة ايه مصيرها و عندها طفل و مش انت اول راجـ.ـل في حياتها
عمر : قولي عني غـ.ـبـ.ـي قولي حمار بحبك و مش عايز اي وحدة غيرك من يوم ما شوفتك قفلتي بابي عن الكل و حستناكي لآخر يوم انك تخلصي من مشكلتك اطلبي عمري اعطيكي بدون تفكير
دعاء : عمر ارجوك
عمر بتوسل : ارجوكي انا ي ستي انا موافق حنساكي اضغطي على الزرار بتاع قلبي و هو ينساكي على طول سكتت و لم تجب
عمر بنبرة خافتة : بحبك
دعاء ؛ طيب عايزة امشي ارتاح
عمر بخــــوف : و حترجعي تاني صح
نظرت للخــــوف بعينيه احتضنت وجهه بين كفيها و قبلته بجانب شفتیه و خرجت
عمر بـ.ـارتياح : الحمد الله
اوصلها للباب وكم تمنى ان يأخذها لبيته فهنا سيتركها برفقة شخص آخر حتى لو كان زوجها
…
رن هاتفه كان آسر
عمر : ايه انا جاي حالا
دعاء بقلق : في ايه
عمر بعينين دامعتان: نور عملت حادث
دعاء بخــــوف : ايه انا جاية معاك
عمر بقلق : لا خليكي تأخرتي انا حطمنك
هبطت من السيارة و طار بأقصى سرعته كان ينظر من الشرفة حينما شهادها تهبط من سيارته
كز على اسنانه بغـ.ـيظ شـ.ـديد كاد ينفجر
وصلت البيت و دخلت متـ.ـو.ترة على نور
حازم بســـخريـــة : شرفتي يا هانم
دعاء : مش فايقالك يا حازم
حازم بابتسامه : انا حسافر اول الشهر
دعاء بابتسامه : واعملك ايه مع السلامة
حازم : مش لوحدي
نظرت لولدها و دب الخــــوف بقلبها
دعاء : حتاخد ادm
هز رأسه بالايجاب
دعاء بتوسل : انت بتهزر صح
حازم : انا الديون كترت و حياتي بخطر هسافر و اهرب یا اما
دعاء بلهفة : ياما ايه
حازم : تنقذيني
دعاء : ازاي
حازم : ٢ مليون يسدوا ديوني و افتح مشروع
دعاء : انت بتهزر صح اجيبو منين
حازم : من عمر القاضي اللي جه بحبك و عايز يتجوزك
ضحكت بقوة و تكلمت بصعوبة من بين ضحكاتها : بتبعتني اشتغل عند واحد عايز يتجوز مراتك عشان اخد منه فلوس
حازم : ما عنديش حل تاني
دعاء : عفكرة انت قولت بحبني و عرفت منين اني ما بحبوش
حازم بو.جـ.ـع : يعني ايه
دعاء : يعني بحبه اوي اوي اوي
لكم الحائط بكل قوته و صرخ : لا انتي بتحبيني انا صح انتي عمرك ما حبيبتي غيري
دعاء : انا ما بكرهش في حياتي قدك
حازم : معاكي يومين يا تجهزي المبلغ يا اما مش حتشوفي ابنك تاني
دعاء : انت رخيص اوي اوي
هجم عليها يشق ملابسها ويغتصبها بوحشية بسبب غيرته و قهره على حبيبة عمره
يريد بعد كل ما فعل … ان تبقى تحبه
&&&
كدة برضة يا نور توقفي قالها عمر و هو يبكي على ابنة
عمره …
نور : الله ده مش بس دعاء اللي بتعيط عليها
عمر بضحك : بس يا رذلة و انتي فاكرة نفسك مش غالية عليا ده انتي حتة من قلبي
نور و انت ابويا يا عمر
عمر : ازاي حصل ده يا آسر
نور ” ركضت اجیب ایس کریم و ما خدتش بالي من العربيات
عمر بلوم : كدة يا نور لو حصلك حاجة كان حيجرالي ايه
أسر لنفسه: انت يجرالك ده انا مت و خلصت
عمر : عن اذنكو مكالمة ضرورية جدا
نور : اه يا عم ماشية معاك
طمني يا عمر ازاي نور ” قالتها دعاء بصوت يظهر عليه البكاء
عمر : الحمد الله كدmـ.ـا.ت وكـ.ـسر بس ما فيش حاجة تخــــوف
دعاء : الحمد لله
عمر بقلق : حبيبتي مال صوتك
دعاء : ما فيش
عمر بحب : دعاء اتكلمي انا عمر
دعاء : عايزة اشوفك يا عمر ينفع
عمر بلهفة وخــــوف : ايه ينفع دي مسافة الطريق
كانت وضعت لزوحها المنوم بعد أن اغـ.ـتـ.ـsـ.ـبها و جعلها تصنع له قهوة
ركض لها بلهفة و خــــوف شـ.ـديد
وصل لها و اتصل بها هبطت له و صعدت بسيارته ليشعر كمن لدغته افعى عنـ.ـد.ما شاهد وجهها و أثار الاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب عليها
…
خرج من السيارة يريد ان يذهب إليه يقــ,تــله فأصبح كالبركان من شـ.ـدة غـــضــــبه احمرت عيناه وكاد الدm ينفجر من وجهه
أمسكت يده و قالت بتوسل : خليك معايا انا خايفة اوي
احضتنها بل اعتصرها كم يتمنى أن يضعها داخل قلبه كي يبعدها عن أي ألــم وتعب
اهدي يا حبيبتي اهدي يا قلب عمر ” قالها عمر و هو يمسد بيده على ظهرها
عمر : سبيني اقــ,تــله يا دعاء اشرب من دmه الزبـ.ـا.لة
دعاء : عشان خاطري يا عمر بلاش …. عمر انا تعبانه اوي
عمر بخــــوف : نروح المشتشفب حالا
دعاء : ابني يا عمر هاتلي ابني
عمر: حاضر يا قلب عمر
ركض لبيت جارتها و جلب الطفل وضعه بالكرسي الخلفي و نظر إليها ظنها نائمة لتقع عينيه على قدmها ويجد فستانها غارق في دmاءها
عمر برعـ.ـب : دعااااااااء
أمسك يدها ليجدها كالثلج طار بها إلى المشفى و كاد ينفجر خــــوفا وقهرا ….
ادخلها إحدى الغرف و بدأ الطبيب بفحصها و عينيه لم تتوقف عن البكاء و هو يردد : حاقــ,تــلك يا حازم حاقــ,تــلك
الطبيب : الظاهر انها تعرضت لاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب عندها نـ.ـز.يف شـ.ـديد و لازم دm بسرعة
عمر بقهر : انا دmي يعطي كل الفصائل
الطبيب : كويس بس حضرتك مش كفاية عايزين دm اكتر
ما عمر بحدة : خود اللي انت عايزه ان شاء الله تصفي دmي يهمنيش المهم تفوق و تبقی کویس
الطبيب : حاضر يا عمر باشا تفضل
بدأ يعطيها من دmه بعد ان هدد الطبيب وكلما حذره الطبيب لم يستمع له حتى فقد وعيه
الطبيب : محلول بسرعة و شوفوا حد يتبرع للاتنين المـ.ـجـ.ـنو.ن حيمـ.ـو.ت نفسه
لم يهتم فهي التي تجري في جــــســ ـده و ليسا دmا بعد بعض الساعات بدأ يفتح عينيه بضعف شـ.ـديد …
عمر بضعف : دعاء دعاء
الممرضة : حمد الله عالسلامة حضرتك عرضت نفسك للخطر
عمر و هو يحاول القيام : دعاء عاملة ايه
الممرضة ، لسة ما فاقتش الطبيب عالجها و فحصها و ان شاء الله حتفوق حضرتك لازم تعمل محضر دي كانت حتمـ.ـو.ت
عمر ” هو تقدروا تثبتوا اللي عمل فيها كدة يعني لو اتهمنا حد حيتثبت عليه
الممرضة : طبعا خدنا عينة وحللناها لو خدنا عينة من الشخص ده حنثبتها عليه
عمر : تمام خلي الدكتور يعمل محضر معه نتيجة العينة حاول القيام لتهمس الممرضة : انت ممكن توقع من طولك مش حينفع
عمر بضعف : عايز اروحلها
جلبت له كرسي متحرك وذهبت به ناحية غرفة دعاء كانت فاقت منذ بضع دقائق
دعاء برعـ.ـب : عمر في ايه مالك
ابتسم عمر و قبل أن يتكلم
تكلم الطبيب : سيادته تبرع بدmه ليكي و كان حيروح فيها قالي ان شاء الله تاخدو كله
دعاء يعتاب : كده يا عمر
عمر يحب : كلي فداكي يا دعاء فداكي
….. دلوقتي دmي بيجري في دmك
خرج الطبيب و الممرضة لتتكلم دعاء : انت اللي بتجري في دmي یا عمر
نام على يدها لتهبط دmـ.ـو.عه بو.جـ.ـع : عمر مش قادر يا دعاء اللي بصیر ده كتير عليا و انا متكتف كدة
دعاء : عمر انا
عمر : عشان خاطري يا دعاء ثقي فيا مرة وحدة بس و انا مش حضرك
هزت راسها بالايجاب عمر و هو يقبل يدها : ادm عند الدادة اللي مربياني كويس اوي ما تخافيش
دعاء : عمري ما اخاف و انا معاك
في اليوم التالي خرج بها إلى فيلته اعترضت بالبداية لكن خــــوفه عليها منعه ان يذهب بها الى مكان آخر
دعاء : رايح فين
عمر : مشوار في السريع و راجع بحبك عفكرة
ابتسمت بخجل وسعادة وخرج مسرعا إلى الذي يدعى زوجها دق الباب فتح له حازم
حازم بغـ.ـيظ : انت
دفعه عمر بیده و جلس على إحدى الارائك
حازم : عندك هيا صح الفاجرة نايمة في بيت راجـ.ـل تاني
هجم علیه و حمله من رقبته و صرخ: كلمة زيادة و ديني
لاقــ,تــلك و مش حاخد يوم
رماه على الأرض ظل يسعل بشـ.ـدة
عمر : دعاء كان معها نـ.ـز.يف في المستشفى و كانت حتمـ.ـو.ت
حازم ؛ دي لعبة جديدة
عمر : ليه انت معملتش حاجة تخلي معها نـ.ـز.يف
حازم : انا جوزها اعمل اللي انا عايزه
عمر : ايوة اللي انت عايزه مش كنت حتمـ.ـو.تها
حازم : هيا فين اقولك خدها عايز ابني
عمر بابتسامه : حاخدها هيا و ابنك
حازم : انت واحد زبـ.ـا.لة و متـ.ـخـ.ـلف
. أمسك عمر الملف الذي بيده و بدأ بإخراج اوراقه
عمر : ده محضر بالنـ.ـز.يف اللي حصلها وتحليل العينة اللي
بسهولة حتطابق عينتك اظن حكمها ٥ سنين
ابتلع حازم ريقه بخــــوف شـ.ـديد
عمر : ودي صورة من الوصلات اللي انت ماضيها على نفسك تقريبا نص مليون يعني فيها ١٠ سنين ١٥ سنة سـ.ـجـ.ـن حنكون تجوزنا و خلفنا و نسيناك اساسا
&&&&
خرجت من المشفى و هي في غرفتها لا تستطيع الخروج بسبب تعبها ..
اما آسر كان كمن فقد عقله مر يومان لم يراها
دق الباب وطلب مقابلة الدادة سلوى
آسر : كنت عايز اطمن على آنسة نور
سلوى : اهلا يا بني خير
سلوى : الحمد الله بقت احسن
آسر : خالتي نور كانت دايما تكلمني عنك و تقول قد ايه بتحبك سلوى : دي بـ.ـنتي اللي مش مخلفاها
آسر بدmـ.ـو.ع : خالتي ابوس ايدك عايز اشوفها لو دقيتين
سلوى بابتسامه : ده انت واقع
آسر : حمـ.ـو.ت عشان مش قادر اشوفها
سلوى بحب : طيب تعال معايا
ذهبت به و جلبت صينية اكل و دقت الباب كانت على السرير متعبة
نور : مش عايزة أكل يا دادة
سلوى : انتي حرة يالا يا آسر انا قولتلك ان وافقت تاكل حخليك تشوفها
نور بلهفة : أسر أسر هنا انا حاكل كل الاكل
ضحكت سلوى بقوة و أعطت لاسر صينية الاكل و خرجت
وضعها على الطاولة وكل منهما ركض إلى حـ.ـضـ.ـن الآخر يضمها و يدور بها في الغرفة باشتياق و لهفة و عشق
آسر : يوم تاني و كنت حمـ.ـو.ت
نور و هي تنظر لعينيه ” بعد الشر عنك يا قلب نور
لينظر لشفتيها التي اشتاقها حد الجنون و يقبلها بشغف و حب تركها بعد مدة ليست بقصيرة
نور و هي تضع يدها على شفتيها : كل ده
آسر : و.جـ.ـعتك
نور : يعني مش اوي
أسر : انا اسف يلا عشان تاكلي كل الاكل ده دلوقتي
نور : حاكل كل حاجة بس قولي ليه ما جتش شوفتني
آسر : مين قالك كدة اول مرة طلعت من الشباك كان عمر عندك تاني مرة كان الشباك مقفول تالت مرة كانت الدادة عندك
نور : يعني هيا عارفة انك
آسر : شافت في عينيا اني حمـ.ـو.ت و اشوفك
نور : آسر ما تقولش كلمة مـ.ـو.ت تاني
آسر ” حاضر یا فانـ.ـد.م
اخرج من جيبيه علبة بها اسنيال رقيق جدا فتحت نور العلبة
لتحتضنه و هي تهمس: بحبك اوي يجننننن كفاية انه ذوقك
آسر : قبضت اول شغل اعلان فقولت لازم أجمل هدية لاجمل نور
نور : انتي هديتي يا اسر
بدأ في اطعامها و ياكل معها بل يأكل من شفتيها
آسر : خفي بسرعة عشان ليكي عندي مفاجأة
نور بلهفة : ايه هيا
أسر : تؤ تؤ و انا لو قولت تبقى مفاجأة
نور : اهي اهي و انا حستنى لما اخف
هز رأسه بالايجاب
آسر : الا صحيح لمحت دعاء تحت عندكو هنا
نور باستغراب : دعاء غريبة حبقى اسأل عمر
تركها بعد أن نامت كم تمنى ان ينام بحـ.ـضـ.ـنها
و ذهب إلى عمله
آسر : صباح الخير يا فانـ.ـد.م
امل: اهلا یا آسر ايه اللي اخرك كدة انت عارف عندنا حاجات لازم تتسلم
آسر : اسف جدا ظروف انا خلصتهم
بدأت تشاهد عمله لتنظر له بابتسامه : هایل یا آسر هایل انت كنت فين من زمان يا ابني
آسر بابتسامة : الحمد الله ان عجبوا سيادتك
امل : إبداع برافو عليك .. بس ممكن تيجي تقولي حنعمل ايه بالظبط
وقف بجانبها و بدأ يشرح لها مدت يدها تمسك الفأرة لتتلامس يداهما
آسر : احم اسف یا فانـ.ـد.م
امل بخجل : لا مش مشكلة كمل
بدأ يكمل ويشرح لها اما هيا فكانت تنظر لهيئته و طريقة كلامه فشیخصيته جميلة وجذابه کلامه ابتسامته
三
آسر : احم في حاجة سيادتك
امل : أيه سيادتك و فانـ.ـد.م دي خلينا عادي صحاب
آسر : ما يصحش سيادتك
امل : لا يصح امل اسمي امل سهل جدا
آسر بضيق : حاضر يا آنسة امل
امل و هي تخبط جبهتها : ما فيش فايدة
آسر بابتسامة : كدة خلصت
امل باعجاب : هايل
يعمل في الشركة باستمرار لان نور لا تخرج لكنه يكلمها دائما
دائما لا تنام إلى على صوته دخلت امل المكتب عليه بابتسامة : اسر جعانة ايه رايك تعزمني على الغدا
لا يعرف لماذا شعر باختناق فهو لا يرى غيرها
آسر بابتسامة : اكيد عايزة تتغدي فين
جلسا يتناولوا الطعام و كانت تنظر له طوال الوقت اما هو فلم يرفع عينه بعينها و يكلمها على قدر كلامها
امل بضيق: انت خارج معايا غـ.ـصـ.ـب ولا ايه
آسر : لا مش كدة بس عندي شوية مشاكل
امل : ان شاء الله كل حاجة تكون كويسة أخرجت محفظتها تريد ان تدفع ليمنعها
أسر و هو يردد : انتي قولتي اعزمني مش كدة
امل : عادي
آسر : لا مش عادي انتي مش خارجة مع رجل كرسي يعني
امل : أسفة
دفع الحساب و كانت تنظر له و زاد إعجابها اضعاف و هي لا تدري انه يتنفس احد اخر
ايام كانت كافية ان لا تفكر الا به
اما هو فيعد الايام حتى تخرج نور من البيت انتظرها على الباب بشوق شـ.ـديد ظهرت في طلتها الخاطفة لقلبه نور : الله يسلمك حاروح عالجامعة
اسر : حمد الله عالسلامة يا فانـ.ـد.م
آسر: تمام یا فانـ.ـد.م
صعدت بجواره تحرك قليلا ثم اوقف سيارته ليحتضن كل منهما
الآخر بجنون
آسر : تتصلي على عمر تقوليله رحلة ٣ ايام
نور : ليه
آسر : مفاجأة قولت
فعلت ما أخبرها ليذهب بها إلى مكان بعيد قليلا و صعد بها إحدى العمارات
نور : ايه ده
آسر : الشقة اللي طلبتيها حنقضي فيها احلى ايام يا احلى نور
احتضن وجهها بين كفيه و همس بدmـ.ـو.ع: لما كنتي حتروحي من بين ايديا حسيت الدنيا صغيرة اوي و خفت اوي انا عايز اخـ.ـطـ.ـف كل لحظة من الدنيا معاكي يا نور انا بعشقك
نور بتوسل : آسر تعال نطلع عند أي مؤذون انا عايزة ابقى مراتك أنا خايفة اوي اتحرم منك . …
آسر : مش حاقدر ابوكي أمني عليكي و انا اتجوزك من وراه
أنا عايز استاهلك اتجوزك واعملك احلى فرح في الدنيا
نور بعشق ” مش عايزة غيرك يا قلب نور
آسر بعشق ” يلا غيري هدومك اشترتلك كام حاجة حلوة …. و انا حجهز الاكل
نور : شكلنا حنبداها بغسيل معدة في المستشفى
آسر : عارفة ان جيتك يا رذلة حد.بـ.ـحك
نور: هاها و لا تقدر تعملي حاجة تد.بـ.ـحني و تعيش ازاي من غيري
آسر : و مين قالك ممكن اعيش ثانية من غيرك
نور بغــــرور : مش قولتلك
آسر بضحك : امشي يا بت حارش مية
ضحكت عليه و ذهبت تبدل ملابسها …. نور ” ايه ده دول بکم یا آسر
آسر ” و المفروض اجبلك قمصان نوم و انا و انتي هنا لوحدنا ….. أنا بشر على فكرة و مش ضامن نفسي حاعمل ايه مع الي بكم لما اضمن نفسي مع العريان
نور باصتناع الدmـ.ـو.ع : و مين قالك عايزاك تضمن نفسك أو تمنع نفسك كل اللي نفسك فيه عملوا انا تحت امرك آسر بضحك : انتي يا بـ.ـنت دالقة نفسك كدة ليه اتقلي مش يمكن اخد اللي انا عايزه وبعدين اقولك باي باي ي حلوة
نور : اه دالقة نفسي و بعدين واثقة فيك اكثر من روحي
آسر ” البسي و تعالي ناكل ونريح ساعتين حمـ.ـو.ت و انام نور و حتنام انت بغرفة و انا بغرفة ان شاء الله
ضحك بصوته كله على هيئتها و همس: لا حتنامي في حـ.ـضـ.ـني
نور ” ايوة كدة شوية تشجيع
قامت بتغير ملابسها و هو لبس بنطال بجامة على تيشرت بحمالات
آسر ” الله ايه ده بقى البجامة دي ضيقة اوي
التفت له و همست و هي تغمز : انا عايزاك تستسلم
آسر ” انا روحي فيكي اه بس مش حعمل حاجة ريحي نفسك يابطة
بدأ يأكل ويطعمها حاولت الاقتراب من شفتيها لكنه قبلها من
جبينها و همس بحب : ما تضغطيش عليا يا قلب آسر خايفة البوسة تجر حاجات تانية
نور : براحتك انت الخسران
آسر ” عارف فقري بس بحبك وبخاف عليكي من نفسي انتهوا من تناول الطعام بدأ يغسل الصحون و هي محتضناه من ظهره …
. نور ” آسر انت برضو حتغسل الصحون لما نتجوز
آسر ” احنا نتجوز و انا حاغسل و اطبخ بس تكوني معايا وحـ.ـضـ.ـناني كدة
بدأت تقبله من ظهره لتسري في جــــســ ـده قشعريرة و لهيب التف لها و همس برجاء : نور بلاش
نور : طيب احـ.ـضـ.ـني و بوسني و بس
احتضنها بقوة ثم قبلها من خدها وحملها و تمدد على السرير وهي في حـ.ـضـ.ـنه
آسر : ده كفاية عليا اوي انا كدة اسعد واحد في الدنيا . ..
نور ” ربنا يخليك ليا يا نبض قلبي
قبلها من كتفها و ذهبا في نوم عميق …. و كل منهم يتمنى . يبقى هكذا
في مكان آخر تنتظره بفارغ الصبر ارتدت أجمل ثيابها … وتنتظره بلهفة
امل : تأخر ليه ده … كلمي آسر شوفي ليش ما جاش
تلفونوا نقفول يا فانـ.ـد.م و ماخد اجازة ٣ ايام
خبطت المكتب بيدها و صرخت: و ليه ما حدش قالي … ليه ما سلمش عليا حتى …. كدة يا آسر
اما آسر فهو غارق في العسل … أجمل أيام حياته استمرت في المحاولة بالإتصال به لكن ؟؟؟ لا يجيب
قوم یا آسر يلاااا ” تمتمت بها نور وهي تقبله من وجهه آسر : و النبي خليني انام كمان شويا
نور : لا قوم احنا جايين عشان ننام
جذبها لحـ.ـضـ.ـنه مرة أخرى و همس: انتي عارفاه بقالي قد ايه ما نمتش من يوم ما عملتي حادث … أصعب لحظة في حياتي
قبلت يده الذي حولها وقالت : عشان خاطري قوم عملي نسکافیه و ارجع نام
آسر : انا عارف انها محاولة ابتزاز فاشلة لكني حاقوم كرمال عيون القمر
فتح هاتفه ليجد رسائل في محاولة الاتصال به ..
آسر: اوبس دي امل حتعلقني
نور بعينين تقدح شرار: امل مین یا ماما
آسر بخــــوف : دي مديرة الشركة خلعت بدون ما استأذن و في شغل لازم اسلمه
نور بهدوء : عندها كام سنة زفتة دي
آسر بضحك و استفزاز : اعتقد ٢٥ سنة أو حاجة زي كدا
ابتلعت ريقها بخــــوف ثم همست : حلوة
آسر بالنظر لعينيها : تخــــوف كدة تخافي تبصيلها
تنهدت بـ.ـارتياح و احتضنت يده
همس لنفسه : هيا حلوة أوي بس انا مش شايف غيرك
نور : سرحان في ايه
أسر بصدق يظهر في عيونه : ت عـ.ـر.في يا نور مش شايف بـ.ـنت حلوة غيرك بالاصح مش شايف بنات غيرك انتي مليتي قلبي و عيوني انا بتعامل مع كل البنات زي ما بتعامل مع الرجـ.ـا.لة … من غير خجل إعجاب او اي مشاعر
نور بسعادة : الله كلامك يجنن حتفضل تحبني لحد امتى اقترب من شفتيها و طبع قبلة سريعة و همس : لحد آخر يوم في عمري
نور: مالك بقيت مش واثق بحالك كدة
آسر : يعني ايه
نور : البوسة كدة سريعة خايف تتهور
آسر : لا مش خايف بتتحديني
نور جرب و شوف قد التحدي و لا ايه
آسر : مالك يا بت بقيتي سهلة كدة ما تتقلي
نور : بقى كدة طيب عن اذنك
قامت من مكانها ليسحبها من يدها ويجلسها على قدmيه و يصطدm بشفتيها بقبلة ملحمية جنونية جعلت شفتيها تنزف
وضع جبهته على جبهتها و همس وهو ينهج بعشق : ما
تتحدنيش انتي مش حتمـ.ـو.تي عليا اكثر مني بس انا خايف عليكي مني افهمي انا عايزك انتي مش بس جـ.ـسمك يا نور
احتضنت رقبته و همست بغرام : كل يوم بتأكد انه اختياري هو الصح
三
آسر : حاعمل فشار و اختاري فيلم من عندك نسهر
نور و نسكافيه
آسر : عيوني
&&&&&
عمر : حتطلقها و لا …
حازم : انت بتحلم هات ابني و خودها مش عايز وحدة شمال زيها
كز على اسنانه بغـ.ـيظ ثم تكلم بهدوء ما قبل العاصفة عمر : ده محضر بالنـ.ـز.يف اللي حصلها و تحليل العينة اللي بسهولة حتطابق عينتك اظن حكمها ٥ سنين
ابتلع حازم ريقه بخــــوف شـ.ـديد
عمر : ودي صورة من الوصلات اللي انت ماضيها على نفسك تقریبا نص مليون يعني فيها ١٠ سنين ١٥ سنة سـ.ـجـ.ـن حنكون تجوزنا و خلفنا و نسيناك اساسا
حازم: یا ابن
عمر : ده شيك حدد المبلغ اللي انت عايزه … و تاخد الوصولات و تطلقها …. و تنازل عن ابنك و وقت ما تحب تشوفوا مش حنمنعك
حازم : انت عايزني ابيع ابني
عمر : مين قالك تبيعوا اسمعني كويس انا كنت قادر اسـ.ـجـ.ـنك و ما احتجش ادفع مليم … أنا مش عايز ابنك يكون ابوه رد سجون فكر بنفسك و فيه افتح مشروع من الاول و أنجح . …. و تجوز تاني …
حازم : بس انا بحبها
صرخ بأعلى صوته : بتحبها كانت حتمـ.ـو.ت بسببك وبتحبها
… ما فيش في جـ.ـسمها منطقة سلمية و بتحبها خليتها تشتغل ليل نهار تسد ديونك بدال ما تقعد معززة مدللة و بتحبها … يا اخي يا اخي و لو كنت بتكررها كنت عملت ايه انا لحتى الان معك كويس جرب تهوب ناحيتهم وانا حلبسك قضية إعدام يا حازم اوعدك
三
ترکه و خرج جلس حازم على ركبتيه و بكي بقوته فقد أضاع منه حبيبة عمره …..
ذهب إليها و هو مرتاح كثيرا .
دخل فيلتها حتى وصل غرفتها دق الباب لتفتح له و تتعلق في رقبته فهو أمانها الوحيد لكنها لا تعرف انها نور عينه و اغلى من روحه
عمر : عاملة ايه يا قلبي خدتي الدوا
دعاء : كنتي فين طول اليوم
عمر ” بخلص حاجات مهمة
_. استاذ عمر قولتلي لازم تاكل رفضت عمر : هاتي الصينية و تفضلي انتي
اخذ الصينية و اجلسها على الاريكة جلس على ركبتيه و بدأ يطعمها و ياكل من شفتيها
عمر : عارفة ان تكررت تاني و ما كلتيش حازعل منك جـ.ـا.مد و انتي لسة ما جربتيش زعلي
دعاء بدلع : حتعمل ايه
…
عمر : احم واضح اني فاشل في التهديد حاكلك انا كدة كلك
دعاء : ما تبعدش تاني انا بخاف اوي و انت بعيد عني ادm : مامي مامي
دعاء : حبيب ماما انت صحيت
عمر : لحظة خرج وأتى بالكثير من الاغراض … بص يا آدm
جبتلك القطار ده و العربيات دي و لما تكبر حجبلك عربية حقيقية
ركض ادm من حـ.ـضـ.ـن والدته وبدأ يلعب بهم بسعادة كبيرة
بدأ عمر يخرج ملابس لادm و ملابس لها …..
عمر : مش عارف صراحة المقاس بالزبط بس ان شاء الله حيبقوا مظبوطين
كانت تنظر له و لا تنظر للملابس
عمر بابتسامه : بتبصيلي كدة ليه
دعاء : بحمد ربنا انك ظهرت ليا لما كنت خلاص يئست اني ممکن افرح او احس بالأمان تاني
عمر : و انا اوعدك عمري ما حخذلك ….. يلا اكلي ادm عشان النهاردة حنخرج و نتفسح للصبح
دعاء : و ادm
عمر ، ادm من النهاردة ابني اوعدك حعامله زي ابني بالظبط
اقتربت منه و طبعت قبلة طويلة بجانب شفتيه اذابته عشقا
ليقتحم شفتيها بقبلة رقيقة حنونة يطمئنها بها
حتى تركها عنـ.ـد.ما سمعوا صوت حازم يصـ.ـر.خ …
حازم بصراخ مـ.ـجـ.ـنو.ن : انتي فين يا فاجرة انتي فين … اكيد حـ.ـضـ.ـني عايز ابني . هاتي ابني غوري في ستين داهية انا ابني ما يترباش مع وحدة شمال زيك
↚
ما اجمل حياتهم برفقة بعضهم لكن دوام الحال من المحال
نور بحـ.ـز.ن : خلينا يوم كمان
آسر : اوعدك مش حتكون اخر مرة ترجعي تدرسي و حنقضي اسبوع هنا
نور : الايام الحلوة بتخلص بسرعة انتي و بس اللي معايا
آسر: دول احلى ايام في حياتي
صعدوا إلى السيارة وكل منهم يتمنى العودة
لا يريدوا الذهاب …
آسر بحب : يتعلموا يتعلموا …. من الرقة دي يتعلموا
شوف هما فين و حبيبي ما شافوش كدة و لا يحلموا
فين
اکملت تغني برفقته : اللي عندو ضحكة زي ديا ….
و اللي لون عيونه مش عادية . يجي
هنا جمبي يجي ليا و احكيله اللي شوفته و بان عليا
ضحكت عليه ثم قالت : حتروح فين دلوقتي
آسر : الشركة في شغل مهم حستلموا عشان اخلصوا
نور: موفق يا قلبي
قبل يدها و خرجت من سيارته وطار إلى الشركة …. أسفة يا فانـ.ـد.م بس استاذ آسر وصل
امل بلهفة : أسر وصل اندهيلوا بسرعة
عدلت شعرها و مکیاجها و انتظرته بلهفة
و ما ان وصل حتى ركضت إليه و احتنضته
اما هو ظل تحت صدmته متيبس مكانه
امل : كنت فين كل ده ليه اختفيت خــــوفتني عليك
آسر : اسف ظروف
امل بحب ” انت كويس طمني عليك
رجع للخلف و همس : الحمد الله كنتي عايزاني في حاجة
امل : أيه مش عايز تشوفني
آسر : لا مش قصدي بس عايز اعرف ان في شغل
امل : تعال معايا اقولك …
بدأت تخبره عن المطلوب منه وكلما اقتربت رجع للخلف تـ.ـو.تر بشـ.ـدة كاد ينصهر . تعمدت مسك يده ليبتعد قليلا … …
امل : مالك
آسر : عن اذنك
اخذ الملفات وخرج من عندها و هي لكمت المكتب بغـ.ـيظ من جفاءه لها
استمر عملهم ايام تحاول الاقتراب منه
و كلما تطلب منه أن يخرجوا لتناول الغداء
كان يتهرب منها
… أسر بضيق يكلم نفسه : و بعدين بقى … عايزة ايه دي أنا ما صدقت لقيت الشغل ده مش عايز اسبلها الشغل وامشي
أتت نور إلى مكتبه ليتنهد بـ.ـارتياح كانه وجد علاجه
قام من مكانه و احتنضنها بعشق و شوق شـ.ـدید
آسر : ايه المفاجأة الحلوة دي
نور ” وحـ.ـشـ.ـتني
آسر : ثواني حخلص حاجة في ايدي ونخرج نتغدى و حشاني قد السما
انتهى من عمله و أمسك يدها نظر امامه ليلمح كاميرة المراقبة
آسر : نور
نور : عيونها
آسر : نسيت حاجة مهمة
ليقبلها قبلة قوية شغف و جنون و عشق يخبر بها من يراهم انها وحدها حبيبته … و نبض قلبه
مدت يدها و كـ.ـسرت كل شئ على الطاولة
ما
امل بغـ.ـيظ : بقى انا يتهرب مني عشان وحدة زي دي و ديني .اعتقه مش انا اللي تعجب بواحد و هو يسيبها …. تناول معها الغذاء و يقبل يدها بشغف و عشق
نور ” في ايه مالك النهاردة
آسر : وحشاني فيها حاجة …. ينفع نسهر في الشقة الليلة
نور ” ينفع جدا … حاسة فيك حاجة غريبة
آسر : عشان بحبك
تناول معها الغذاء وذهبا إلى شقتهما و ما ان أغلق الباب حتى احتضنها بقوة و دار بها بانحاء المنزل و هو متعلق بشفتيها قبلة
بث لها بها انها الوحيدة التي تخـ.ـطـ.ـفه وضع جبهته على جبهتها و همس: نور انتي بس اللي في فـ قلبي
نور بقلق : في ايه مالك
آسر : مش عارف حاسس النهاردة اني بحبك اوي … اوي
بعد ایام حاولت امل الاقتراب منه لكن معظم عمله يقدmه في بيته …. يأتي الشركة ان اضطر
و في إحدى الايام يجلس في مكتبه … يعمل لتشاهد امل نور تدخل من باب الشركة.
…
ركضت إلى غرفة آسر و انتظرت نور ان تصل الممر خلعت
الجاكيت آسر و هو ينظر باشمئزاز لجــــســ ـدها المكشوف كثيرا بعد أن خلعت الجاكيت : في حاجة
امل : لا بس كنت عايزة اشوف عملت ايه في الاعلان اقتربت امل منه و ما ان شاهدت اوكرة للباب ستفتح …
آسر ” بعمل فيه
جلست على قديمه و قبلته من شفتيه و تعلقت برقبته
مجرد ثانية فقط …. دخلت نور و شاهدت حبيب عمرها في حـ.ـضـ.ـنه فتاة شبه عارية وشفتيه ملتصقه بشفتيها ….
نور: …..
&&&&
انتي فين يا فاجرة انتي فين اكيد في حـ.ـضـ.ـنه عايز ابني هاتي ابني غوري في ستين داهية انا ابني ما يترباش مع وحدة شمال زيك ” صرخ بها حازم بعد أن اقتحم فيلة عمر و بدأ يصـ.ـر.خ . كالمـ.ـجـ.ـنو.ن
تیبست بین یدیه و كادت تفقد وعيها …
عمر بلهفة : واثقة فيا و لا لا
دعاء : انا انا
عمر : واثقة فيا ولا لا
دعاء : واثقة واثقة اوي
عمر : خليكي هنا واوعدك اني في ضهرك و حابعد عنك كل حد ممكن يأذيكي
تركها وذهب إلى حازم … هبط من الدرج بهدوء و خطوات بـ.ـاردة و همس: اكيد جاي تاخد الشيك عايز كام
حازم بدmـ.ـو.ع : عايز مراتي و ابني
عمر: تؤ تؤ ما تزعلنيش افضل.
حازم : انت طلعلتي منين انت لا يمكن تكون بني آدm عايز تحرم اب من مـ.ـر.اته و ابنه
عمر : لو كان اب مش وحش …. مش شيطان .. اقسم بربنا لو ما خرجت لاخليك تنـ.ـد.م لاخر يوم في حياتك انا لحتى الآن معاك في هدوء … وعايز اسدلك ديونك و افتحلك مشروع
حازم بدmـ.ـو.ع : دعااااء يا دعااااء بحبك يا دعاء انا اسف مش حاعمل كدة تاني دعاااااء
عمر بنفاذ صبر : ياااااا امن
جاء الأمن بسرعة
عمر : الواد ده يتسلم للشرطة النهاردة و انا اللي حاتابع
الموضوع بنفسي و مش حاتخرج یا حازم حازم
بصراخ و هو يحاول فك نفسه : حقــ,تــلك يا عمر حقــ,تــلك انت و اياها حقــ,تــللللللللك
ركض عمر اليها وكانت في حالة هيستيريا يرثى لها من شـ.ـدة خــــوفها …
احتضنها و سيفقد عقله بسبب خــــوفها
عمر : اهدي يا قلب عمر اهدي وحياتك ما خلى يقرب منك انتي و ابنك
ذهب بها إلى السرير يطمئنها ويقرأ بعض آيات القرآن
حتى ذهبت في نوم عميق
همس لها بعشق : كلها وقت بس و حتبقي مراتي عمري کله مش حسيبك تروحي مني يا دعاء لو حقــ,تــل
اما في السـ.ـجـ.ـن فحازم يصـ.ـر.خ كالمـ.ـجـ.ـنو.ن
يلوم نفسه مئة مرة
نعم فقد كانت بين يديه … و تحبه لكن طمعه أضاع كل شي حازم بیکاه : ارجعیلی یا دعاء و مش حعمل كدة تاني عمري ما حضـ.ـر.بك ولا حزعلك انا بحبك اوي …
اغمض عينيه لتهبط دmـ.ـو.عه يعنف حينما تذكر احد المواقف معها
فلاش بااااك
كانت تعد الطعام وهي في غاية السعادة ….
تنتظره بعشق و لهفة
سمعت صوت مفاتيح الباب لتركض له و تحتنضه بعشق شـ.ـدید
حازم : ايه الريحة اللي تجنن دي
دعاء : عملتلك كل الاكل اللي تحبه و حلو
خازم : اممم شكلك عايزة حاجة يا اما ..
دعاء : ياما عندي ليك خبر يجنن
حازم : طيب حاخد شاور و اشجيني
دعاء بعد أن قبلته بجانب شفتيه : جهزتلك الحمام و هدومك استحم و جلس معها على الطاولة و بدؤوا بتناول الطعام و هي تنظر له و في عينيها سعادة كبيرة
حازم : اتكلمي حمـ.ـو.ت و اعرف سر ا السعادة دي
وقف بجانبه وضمت رأسه على بطنها و همست حجیب نسخة منك
طار بها بين ضحكات و صرخات و كان قلبه يرقص حازم : ده احلى خبر في الدنيا حربطك فيا عمرك كله دعاء : و انا عايزة اربطك بدستة يا قلب دعاء … كانت سند له لم تزعله يوما … عشقها اضعاف لكن طمعه جعله يقلب حياته لكآبة و حـ.ـز.ن لا ينتهي قلب حياتها لجحيم و صبرت كثيرا لكنها وحش
حازم و حيفيد بايه النـ.ـد.م ضاعت أنا حقــ,تــلك يا عمر … … عايز اعمل اي حاجة واخرج ارجعها لحـ.ـضـ.ـني
لؤي : عمر باشا نورتنا
عمر : ايه باشا احنا صحاب يلا دي
لؤي : وحشتنا و الله ايه سر الزيارة الجميلة دي
عمر : عايزك في خدmة
لؤي : إؤمرنا
عمر : في واحد هنا حبيبي عايزك تظبطه
لؤي . : هههه اسمه و انا اروقهولك عالاخر ….
عمر : اسمه حازم مهدي بص عايزه يكره عيشته و یومین وراجعله يكون تظبط عالاخر
لؤي : اوامرك يا باشا اعتبروا حصل
جلس عمر بعض الوقت مع لؤي و خرج و هو ينتظر بفارغ الصبر ان يطـ.ـلقها …. حتى يعد ثلاثة أشهر و تكون زوجته و ملكه للابد
كانت مـ.ـجـ.ـنو.نة بحبها … باعتقادها انها ان ابعدت عنه حب عمره سيأتي لها راكعا … لكنها لا تعلم انها تجري في دmه
نظرت للكاميرات لتجدها دخلت الشركة لتاتي لها فكرة شيطانية ركضت لمكتبه و خلعت الجاکیت و بقیت بتوب كاشف نصفها من فوق
افلتت شعرها و دخلت لاسر الذي اختنق جدا حينما لمحها بهذا الشكل
آسر : خير أستاذة امل
امل : بس كنت عايزة أسألك على الإعلان الاخير
وقفت بجانبه و بدأت تصتطنع الأسئلة ملتصقة به و هو مشمئز للغاية
و ما ان سمعت صوت مشيتها اقتربت جلست على حـ.ـضـ.ـنه و تعلقت برقبته و قبلت شفتيه . لتفتح نور المكتب وتشاهد هذا … المشهد الذي سلب روحها و كادت تسقط قتيلة
وقف مكانه و هبطت دmـ.ـو.عه بغزارة لا يوجد كلام يعبر عن الكـ.ـسرة التي رآها في عينيها … لم يستطيع النطق و هي ما زالت تنظر له تستوعب ما ترى وتلك العارية التي تظبط نفسها ….
لم تهبط دmعتها من هول المنظر فاي دmـ.ـو.ع ستكفي ما ترى امل : احم ازيك انتي اخته
نور بابتسامه : انا أسفة جدا ان فوت من دون استئذان
ادرات ظهرها تريد الذهاب امسك بيدها نظرت له هز رأسه بلا و دmـ.ـو.عه تخـ.ـنـ.ـقه ….. ليس بسبب ما سيحدث و انها على الأكيد ستتركه بل بسبب القهر الذي في عينيه و هو السبب فيه
دفعت يده بقوة و همست باختناق : وحياة كل الحب اللي
حبتهولك لادفعك التمن غالي اوي لاحرق قلبك اكثر من حرقة قلبي و حياة قلبي اللي انت حرقته لانـ.ـد.مك عمرك كله يا آسر لاخليك تتمنى المـ.ـو.ت …. و حياة ربنا لبكيك دm و من النهاردة مش عايزة اشوف وشك لو صدفة يا آسر عشان نــــاري حتحرقك انت و كل عيلتك
يشهق بشـ.ـدة بسبب المها يختنق و كان روحه ستصعد السماء
تمنى لو كان قد مـ.ـا.ت قبل أن يفعل بها هذا
…
تركته و خرجت بخطوات بطيئة فقدmيها غير قادرة على حملها … صدmة كادت تودي في حياتها
نظر لامل التي تفرك يدها بتـ.ـو.تر و سالها : كنتي عارفة انها جاية مش كدة
امل بتـ.ـو.تر : انا انا
اقتربت منه و احـ.ـضـ.ـنت وجهه و قالت: آسر انا بحبك اوي اوي يا أسر انت اول واحد يسكن قلبي انا عايزة اتجوزك وافق و انا اخليك ملك الشركة دي حتصير مديرها حارفعك لفوق بس خليك معايا
وضع يده على يدها و انزلها بقوة حتى تالمت بشـ.ـدة
آسر : انتي فاكرة لما بعدتيها عني حبصلك … بعدتيها عني شيليها من قلبي يالله
امل : دي ما تستاهلكش لو كنت واثقة فيك ما كنتش صدقت
آسر بصراخ : تثق فيا …. لقت وحدة عريانة في حـ.ـضـ.ـني عايزاها تكدب عينيها لو كنت مكانها لقــ,تــلتها … انتي اخر وحدة ممكن ابصلها اخر وحدة ممكن حتى افكر فيها … أنا حاروح اغسل جـ.ـسمي بمية نــــار عشان اغسله من مكان لمساتك
امل : اسر ما تمشيش خليك معايا انا بحبك
آسر ” و انتي خسرتيني وضيعتي حلم عمري . الو.جـ.ـع اللي شوفته بعينيها يا امل حردهولك اضعاف اوعدك
ذهب ليخرج من شركته أمسكت بيده وهي تتوسل له أن يبقى لانها تحبه صفعها بقوة و خرج وبركان في قلبه يتمنى لو يخفف ألــم حبيبته و يمـ.ـو.ت بعدها ….
ذهبت بيتها و دخلت غرفتها تحاول أن تتنفس وضعت يدها على عنقها تحاول اخذ نفس لكن الهواء لا يدخل رئتيها … خرجت من الغرفة و أمسكت بالسلم و ما زالت تختنق كان عمر يتكلم مع دعاء ليشهق بقوة و يركض ناحيتها بخطوات سريعة و قلبه يرتجف
عمر بصراخ: نوررررررررررر في ايه مالك نور
نور بصعوبة : مش قادرة اتنفس الحقني يا عمر
حملها بين يديه وطار بها للخارج كان آسر قد وصل عمر بدmـ.ـو.ع : آسر الحمد لله اطلع بينا بسرعة نظر لتلك التي في حـ.ـضـ.ـنه و كادت تمـ.ـو.ت
نور و هي تشـ.ـد في عمر : مش عايزة … مش عايزة اطلع معاه و شهقت بقوة تريد اخذ نفس
عمر خلاص انا اللي حاسوق وضعها في السيارة وطار بها إلى المشفى
وضعوا لها أكسجين و اعطوها محلول و مغذي كان أسر قد وصل
عمر : في ايه اللي حصل لها الطبيب : هيا حصلها ده قبل كدة
عمر : لا دي اول مرة
الطبيب : ما فيش سبب عضوي بس واضح انها صدmة حنشوف و نتأكد
عمر : صدmة صدmة ايه اللي عملت فيها كدة … مين السبب وانا احرقه ميييين
اما ذالك العاشق جلس على ركبتيه يبكي بقهر و نـ.ـد.م
آسر ” ياريتني سبت الشركة من زمان من يوم ما حسيت انها عايزاني انا السبب ان حصلك حاجة يا نور حمـ.ـو.ت الدنيا كلها . اعمل ايه يا ربي اعمل ايه
عمر لاسر و هو ينظر له باستغراب بسبب الانهيار الذي هو فيه : نور مالها يا عمر … حصل ايه خلاها كدة
هز رأسه بالنفي
عمر : لو عرفت يا آسر انه ليك يد في اللي حصل حاعدmك
آسر لنفسه: ياريت تعدmني بس هيا تبقى كويسة … مر وقت طويل حتى استطاع نفسها ان يعتدل و تحسنت حالتها قليلا … كان ما زال على الباب ينتظر اي خبر يطمئنه
عمر : حبيبة اخوكي اللي حصل مالك طمنيني
نور : ما تخافش يا حبيبي انا كويسة
عمر : مش عايزة تحكي ليا يا نور سكتت لتلمحه واقف على الباب
نور : عمر ينفع اطلب منك طلب
عمر : عينيا ليكي
نور بخصة : عايزاك تبلغ احمد ان موافقة اتجوزوا
&&&
يخبط كالمـ.ـجـ.ـنو.ن عالباب ويصـ.ـر.خ بقوة
_ بس لافرجيك شغلك عايز ايه
حازم : عايز اقابل عمر اللي جابني هنا
ما حدش جابك هنا انت اللي جبت نفسك لما اقتحمت بيوت الناس و نصبت على ناس تانية
حازم باختناق : طيب عايز أقابل المدير ضروري اما اسأله لؤي : ادخل يا عسكري
_المسجون اللي اسمه حازم عايز يقابلك ضروري
لؤي ” هو اللي عامل الزيطة دي هاتو خلينا نشوف عايز ايه
حاضر یا فانـ.ـد.م
تعالا اما نشوف اخرتها معاك
ذهب معه و هو ينظر للارض بكـ.ـسرة
لؤي : خير عايز ايه
حازم بدmـ.ـو.ع : انا عايز عمر
لؤي ” اسمه عمر باشا بعدين عايز ايه و بعدين مين قالك انه عايزاك
حازم : عايز اعمله اللي هو عايزه انت بلغوا بده و هو حيجي
لؤي : ماشي ارجع مكانك و حنشوف
خرج حازم لسـ.ـجـ.ـنه أمسك لؤي الهاتف و اتصل بعمر
عمر : لؤي باشا
لؤي : عمورة المسجون اللي قولتلي عنه عايز يقابلك
عمر بضيق : عايز ايه ده
لؤي بيقولي عايز يعملك اللي انت عايزه
عمر بسعادة : بجد ينصر دينك يا لؤي ده انت ليك عندي حاجة حتفرحك اوي بما انك على وش جيزة يا لولو
لؤي بضحك : لولو ايه و انا ظابط … مش عايز مكافأة اكيد كفاية عندي حضرتك تكون مبسوط
عمر : مبسوط و بس ده لو عمل الللي انا عايزه ما حدش حيكون مبسوط متلي
أنهى مكالمته وبقي مع نور طوال اليوم ثم خرج بها و ذهب إلى البيت
ذهب لحبيبته
عمر ” ينفع ادخل.
دعاء : عمر وحـ.ـشـ.ـتني اوي نور عاملة ايه
عمر ” نور” كويسة و انتي حشـ.ـتـ.ـيني و اوي اوي اوي
三دعاء : ايه رايك نتعشى سوا
عمر : من ايديكي اذا ينفع
دعاء : عينيا
عمر ٨ انا حاروح مشوار عالسريع ارجع تكوني خلصتي
دعاء : تمام يا قلبي
قبلها قبلة عاشقة و خرج بسرعة راكضا لحازم
جلس معه و كان حازم يبكي
عمر : خير كنت عايزني
حازم بتقطيع في الكلام : انا انا … أنا موافق اطلق دعاء
انا موافق اطلق دعاء ” اردف بها حازم و دmـ.ـو.عه بعينيه
اما عمر فتهللت اساريره و رقص قلبه فرحا بل كاد يقم و يرقص من شـ.ـدة سعادته
عمر : و اي حاجة تطلبها انا موافق
حازم : اخرج من هنا
عمر : اعتبروا حصل
حازم : وصولات الأمانة استلمها كلها
عمر : تمام
حازم : عشرة مليون افتح مشروع و استقر …
عمر : موافق بكرة نجيب المؤذون تطلقها بالتلاتة
نظر حازم له بصدmة ليكمل عمر بابتسامه : يعني انت فاكر حتطلقها و بعدين تردها
حازم : موافق
عمر : والأهم تنازل عن ابنك عشان ما ترجعش تقول الحضانة ليا بما انه الام تجوزت
دخلت كلمة تزوجت قلبه كالرصاصة و اخترقته
عمر ” و” وقت ما تحب تشوفوا مش حنمنعك
حازم: تمام یا عمر
كانت نظراته نظرات انتقام يفكر كيف يحرق قلبه و ينـ.ـد.مهم كيف يجعلهم يبكون دmا
ركض عمر لفيلته و هو يسابق الريح و سعادته لا توصف
دخل البيت و هو ينادي بكل حب وسعادة
عمر : دعاء دودو قلبي
دعاء بابتسامه : ايه سبب الفرحة دي
عمر : فرحة و بس انا ليا خاطر اوزع حلويات
دعاء : ربنا يسعدك دايما بس فرحني معاك
عمر : حازم وافق يطـ.ـلق
اختفت ابتسامتها و ترکت یده و جلست على الاريكة
عمر بخصة : زعلانة عشان …
دعاء : لا لا طبعا ده اللي بتمنى من قبل حتى . ما اقابلك انا بس خايفة
عمر بـ.ـارتياح ” من ايه يا قلبي تكلمي
دعاء : انت ما تعرفش حازم قدي … لا يمكن يستسلم حتى لو حیخسر حياته كلها مش حيسيب ابنه ومـ.ـر.اته كدة بسهولة
عمر : مين قالك بسهولة ده حياخد مبلغ و الوصولات و يفتح مشروع
اطمئنت دعاء قليلا لكن الخــــوف ما زال في قلبها
جلس على ركبتيه و أمسك يدها و قبل باطنها بحب
عمر : انا جمبك وفي ضهرك وعمري ما حسيبك انا بحبك اوي یا دعاء مش عارف حاستنى ٣ شهور ازاي انا نفسي الليلة قبل بكرة اخدك في حـ.ـضـ.ـني و تفضلي فيه لآخر يوم في عمري
احتنضت وجهه بين يديها و همست بعشق : حيحصل يا قلبي و اوعدك حخليك اسعد واحد في الدنيا كلها عشان انا بعشقك
عمر : و انتي معايا اكيد انا اسعد واحد في الدنيا اخيرا بكرة حتتحرري و تبقي معايا
دعاء بتردد : و ادm
عمر ” يا حبيبتي ادm دلوقتي إبني انا ومش حسيبه لحد يبعدوا عنك ما تخافيش
دعاء : انا بحمد ربنا دايما انك في حياتي
عمر ” طيب انا عايز اخرج اتفسح النهاردة جهزي ادm حنروح الملاهي و البحر و كل مكان
دعاء بابتسامه ” حاضر يا نبض قلبي
三
عمر : نبض ايه … استني استني الكلمة ما تعديش بالساهل دي . دعاء : ليه مالها
اقترب منها و وضع يده أسفل ذقنها و رفع رأسها و اقتنص
شفتيه بقبلة حنونة مطمئنة يخبرها بها انه معها و برفقتها
همس أمامهم : اه لو ت عـ.ـر.في بحبك قد ايه
ليقبلها مرة أخرى بقبلة اقوی ترکها و هما پنهجان
عمر : انا عايز اخد منوم التلات شهور دي عشان مش حاقدر مش حاقدر
دعاء : ما انت مقضيها بوس عايز ايه تاني
عمر و هو يعض على شفتيه : عايز حاجات كتير اوي ما تيجي اقولك عليها
دعاء : لا لا خلاص مش عايزة اعرف انا حاروح اجهز انا و آدm
ضحك عليها بقوة ومشى يطمئن على نور و هو سعيد جدا
&&
عمر : حبيبة أخوها إزيها دلوقتي
نور بانطفاء : الحمد الله كويسة … انت بقى ايه السعادة . سر دي
عمر : دعاء خلاص حتتطلق و كلها ٣ شهور و حتبقى مراتي
نور بابتسامه ” ربنا يسعد قلبك يا حبيبي
قبل یدها و همس ” ايه بقى لسة مصممة على أحمد ده كانه ضغط على جـ.ـر.حها اردفت بصوت موشك على البكاء : ايوة
المثل بيقول خود اللي بحبك تاخديش اللي بتحبي
عمر : يعني في حد بتحبي يا قلبي عايزة اقولك انه الزواج بدون حب أشبه بأنه الواحد يتدفن و هو عايش
نور بدmـ.ـو.ع : و.جـ.ـعني اوي يا عمر اوي
عمر : يا قلب عمر اللي يوجـ.ـعك كدة اكيد ما يستاهلكيش اللي يحب حد ما يوجـ.ـعهوش ….. قوليلي ايه بس اللي حصل قالت له نور بدmـ.ـو.ع و نحيب لكنها لم تقل من هو لكنها كان يشك
عمر : ايه اللي مخلياكي متأكدة
نور : انا شوفته بعيني دي كانت تقريبا عريانة
عمر و هو يحتضن وجهها : خلاص أمسحي دmـ.ـو.عك و اقوي و انسي كدة انتي بتكوني بتحرقي
احتضنته و هي تبكي بقوة و هي تردد : بحبه اوي اوي مش قادرة انساه و مش قادرة انسى صورتها وهي بحـ.ـضـ.ـنه انا تعبانة اوي يا عمر
عمر بحـ.ـز.ن : يا قلب عمر اهدي عشان خاطري حاسس فيكي صعبة اوي بس ان شاء الله ربنا حيريح قلبك ان شاء الله وضعها في سريرها وبقي بجانبها حتى نامت خرج هو و دعاء و ابنها وقضوا أجمل يوم . و في اليوم التالي كان في الساعة السابعة عند حازم …
حازم و هو يفرك عينيه : لسة الشمس ما طلعتش
عمر : اخلص و ارجع نام براحتك في بيتك
وقع حازم اوراق الطـ.ـلا.ق و قلبه كالنــــار غلا
اما عمر فقد قام بتوزيع الحلوي و المشروبات على القسم كافة
مما زاد قهر حازم
عمر بحدة : ده كل اللي طلبته بس يكون بعلمك قبل ما تفكر تعمل اي حاجة اسأل عني ان فكرت تتعرض لدعاء او ابنها مش حتشوف الشمس تاني … فاهم الغلطة عندي بفورة يعني
حازم بابتسامه صفراء : فاهم عن اذنك يا عمر باشا …
خرج حازم من السـ.ـجـ.ـن و ذهب لوالدها دق الباب خرج له والدها حسن : خیر لما بشوفك ما برتحش بقالك قد ايه ما ما فرجتنا وشك اكيد في حاجة
حازم : ينفع ادخل يا عمي
↚
ضـ.ـر.بها أهانها ذلها … والآن يقول يحبها ..
يريد أن تبقى معه معهما فعل
لكنها وجدت الحب الحقيقي
خرج حازم من السـ.ـجـ.ـن و ذهب لوالدها دق الباب خرج له والدها
حسن : خير …. لما بشوفك ما برتحش بقالك قد ايه ما ما
فرجتنا وشك اكيد في حاجة
حازم : ينفع ادخل يا عمي
حسن ” ينفع بس قلبي مش مطمن
جلس حازم و هو يفرك يده بقلق
حازم : عمي دعاء كانت تعرف واحد قادر خلاها تسـ.ـجـ.ـني و بعتلي يساومني أطلقها عشان يخرجني و دلوقتي هيا في بيته
صفعه حسن صفعة قوية وصرخ : انت بتقول ايه يا كـ.ـلـ.ـب انا بـ.ـنتي اشرف من الشرف
وضع حازم يده على خده و ابتسم بســـخريـــة : هه اشرف من الشرف روح فيلة عمر القاضي و شوف بنفسك
حسن : اخرج برة يا كـ.ـلـ.ـب يا زبـ.ـا.لة
حازم : انا كـ.ـلـ.ـب وخضرة الشريفة بـ.ـنتك ايه
لكمه بصدره وأخرجه من البيت و هو ينهج بشـ.ـدة
حازم بابتسامه المقدmة : دي بس
بعد قليل خرج والدها و هو يشتطاط و ذهب إلى بيت عمر
_مين حضرتك
حسن : قول لصاحب البيت ده اني عايزه
_نقولوا مين
حسن بغـ.ـيظ : قولوا واحد عايزه مسألة حياة او مـ.ـو.ت
_ماشي
ذهب الأمن لعمر و أخبره بذلك فسمح له دخل حسن الفيلا و تفاجئ بكبرها و جمالها
عمر باستغراب : مين حضرتك
حسن : انا عايز بـ.ـنتي
عمر بتـ.ـو.تر : احم بـ.ـنتك مين
حسن : ما تستعـ.ـبـ.ـطش جيب الفاجرة اللي عندك عشان اد.بـ.ـحها و اخلص عارها
عمر و هو يكز على اسنانه : كنت فين و هي بتضـ.ـر.ب كل يوم و بتشتغل طول النهار كنت فين لما كانت حتمـ.ـو.ت و صار معها نـ.ـز.يف و لحقناها لآخر لحظة
حسن بصراخ: هي اللي اختارت و انا حذرتها منه
عمر : غلطت صح وظيفتك ايه كأب تحميها تسندها توقف معاها …. مش تسيبها تدفع تمن اختيارها حياتها كلها
حسن : و ده مبرر انها تيجي في بيتك
عمر : ده مش بيتي لوحدي اختي و بابا و الشغالين عايشين معايا مش لوحدنا و بعدين لو كنت زي ما انت بتقول كنت قضيتها معاها و هي متجوزة لكن انا طلقتها منه و حاستني ٣ شهور و اكتب عليها وساعتها ماحدش حيقرب ليها
حسن : تيجي تقضي الفترة دي عندي
عمر : و تضمنلي تحميها هيا و ابنها من حازم و اللي حيعمله تعالا انت وعيلتك عيش معانا و انا اشيلكوا فوق دmاغي لكن مش حاسمح لحد يقربلها او يأذيها
كانت تنظر لهم من فوق و هي ترتعش خــــوفا لكن كلام عمر جعلها ترى نفسها خلف سدا منيعا
لا يعرف لماذا شعر حسن بـ.ـارتياح لعمر على عكس حازم
حسن : انا واثق فيك قلبي بيقولي انك ما بتكذبش انا حستناك تيجي تطلبها مني
نظر عمر لدعاء الذي بكت بشـ.ـدة من فرحتها و ركضت السلالم لحـ.ـضـ.ـن والدها
حسن : انا اسف يا بـ.ـنتي سامحيني
دعاء ببكاء : مسمحاك يا بابا مسمحاك
三
عمر : اوعدك يا عمي حشيلها فوق دmاغي
حسن بابتسامه : و ده اللي متأكد منه مش حتغدينا و لا انت بخيل
عمر بسعادة : يا خبر حالا
امر عمر بتجهيز جميع انواع الطعام وجلسوا على السفرة و نادى نور حتى يطمئن والدها اكثر
حسن : ايه ده يا انت عامل وليمة بني
عمر : ما فيش حاجة من قيمتك يا عمي
بعد انتهاء الطعام خرج والدها و هو سعيد و شعر ان ربنا عوضها خيرا
تعلقت دعاء بحـ.ـضـ.ـن عمر و هي تبكي و تردد : انت احلى حاجة حصلتلي في حياتي
عمر : طيب ليه البكاء بقى حازعل
دعاء : انا بعشقك يا عمر
نور : احم نحن هنا … ربنا يسعدكوا
دعاء : حبيبتي عقبال سعادتك
نور بابتسامه باهته : ان شاء الله
ذهبت لغرفتها و أمسكت هاتفها و قلبها ينزف
احمد : معقول نور انتي بتتصلي
نور : احمد انا موافقة ارتبط بيك يا احمد
كان كسب ملیار دولار قفز كالمـ.ـجـ.ـنو.ن و صرخ و هو غير مصدق
لدرجة انها ضحكت عليه و ظن اهله انه جن
هبطت دmـ.ـو.عه من شـ.ـدة سعادته
احمد : اوعدك حخليكي اسعد وحدة في الدنيا
نور : تمام یا احمد حنام دلوقتي عشان تعبانة
احمد : حبيبتي يا نور بعشقك
أغلقت الهاتف و خبأت وجهها في الوسادة تكتم شهقاتها تبكي بو.جـ.ـع يدmي القلوب
&&&
يا ابني حـ.ـر.ام عليك نفسك بقالك كام يوم كدة لا آكل و لا نوم ارحمني انا بمـ.ـو.ت و انا شايفاك كدة ” تمتمت بها أم أسر و هي تبكي على ولدها الذي أصبح كالشبح من شـ.ـدة حـ.ـز.نه و السواد التي تحت عينه
آسر : انا كويس يا امي تقلقيش عليا
أم آسر : كويس انت مش شايف نفسك دقنك وشعرك عينيك فيك ايه يا ابني
احتضن والدته و صرخ بقهر رج جــــســ ـده من شـ.ـدة بكاءه أم أسر بدmـ.ـو.ع : اسم الله عليك يا حبيبي فيك ايه يا قلب امك
آسر : حتتجوز غيري يا امي
أم آسر بخصة : يا ابني قولتلك دول مش من منسبنا قولتلك طينتهم غير طينتنا
هز رأسه بالنفي و قال بقهر : لا يا امي انا و.جـ.ـعتها اوي لدرجة انها كانت حتروح فيها أنا عمري ما حسامح نفسي على حرقة قلبها دي
أم آسر : ان شاء الله ربنا مش حيعمل غير كل خیر قوم توضی و صلي و ادعي ربنا يصبر قلبك
اسر : لو نور تجوزت غیر حامـ.ـو.ت يا امي
بكت بشـ.ـدة و تركته و ذهبت غرفتها وهي تعتصر الما على وحيدها
كانت خطوبة ضيقة كما أرادت
ارتدت فستان باللون النهدي بأكمام شيفون و فتحة من الجنب رفعت شعرها على جهة واحدة و وضعت مكياج خفيف يخفي حـ.ـز.نها
اما دعاء فكانت تبكي عليها بشـ.ـدة
三
نور حـ.ـر.ام عليكي يا دعاء انا على اخري
دعاء : انتي ما بتحبهوش
نور : هو بحبني خدت ايه من اللي بحبه
دعاء : اللي حكتيهولي ما يقنعش عيل صغير أسر كان رافض يتجوزك ويعمل كل حاجة من كتر حبه فيكي يستحيل يخـ.ـو.نك
نور : اهو عملها وياريت ما تفتحيش السيرة تاني اذا ممكن
بدأت الخطوبة وتلبيس الدبل كان قد جلب لها اغلى شبكة و سعادته لا توصف اما هيا فكانت كمن تجهز نفسها للدفن
انتهت الخطوبة وجلس معها قليلا و هو يرتجف بسبب مشاعر كثيرة سعادة عدm تصدیق
اقترب منها يتمنى تقبيلها لكنها ابتعدت كمن صعقت بصاعقة كهربائية
احمد : في ايه مالك
نور : معلش یا احمد اعطيني فرصة
احمد بابتسامه : خودي وقتك المهم عندي تكوني مبسوطة
نور : متشكرة جدا
لیری منشورات خطبتها على وسائل التواصل الاجتماعي و كأن احد يخـ.ـنـ.ـقه غير مصدق انها فعلا ستكون لغيره بعد كل هذا الحب انتظرها على باب الجامعة حتى رآها مشى بجانبها سحبها من يدها في إحدى الزوايا و وضع يده على فمها قبل أن تصرخ
استمرا ينظران لبعضهما باشتياق و ألــم
عمري آسر بدmـ.ـو.ع و و.جـ.ـع وهو يضع جبهته على جبهتها: بصي في عينيا وشوفي صادق و لا لا …. ما خونتك و لا فكرت اخونك الحب اللي في قلبي ليكي مالوش نهاية ما كنتش شايف غيرك … ازاي هونت عليكي تتخطبي لغيري انا بمـ.ـو.ت من غيرك يا نور
كان ما زال واضع يده على فمها و دmـ.ـو.عها تهبط
ازال يده ببطء لتهمس بغـ.ـيظ : انت كـ.ـد.اب انت قولتلي انها مش حلوة و اتاريك عايش ومبسوط مع كل وحدة شويا انا شوفتها بعيني في حـ.ـضـ.ـنك يا آسر . أنا حاتجوز احمد و احرق قلبك و انت تبعد من وشي و مش عايزة اشوفك تاني
آسر : ما تعمليش حاجة تنـ.ـد.مي عليها يا نور
نور : انا نـ.ـد.مت اني حبيتك يا آسر انا بكرهك يا آسر بكرررررهك
ترکته و رکضت تاركة وراءها شخصا سيمـ.ـو.ت قهرا و الما
واقفة ليه الايام كدة بينك وبيني
هيا عارفة ان انت روحي وانت عيني
وانه بعدك عني يعني مرار سنيني
واقفة ليه الايام كدة ومش راضيه بينا
مش كفاية مش تسيبنا باللي فينا
ولا الهوا حلال لناس وحـ.ـر.ام علينا
صعب تبقى في يوم لغيري
وابقى مش وياك يا طيري
انت عارف ايه مصيري بعد منك يا حبيبي
ده انا أجمل شئ فاضلي
ده انت شمسي وانت ضلي
اه يا جـ.ـر.حي واه يا ذلي
بعد منك يا حبيبي
عايزة ليه الايام و.جـ.ـعنا
عايزة ليه تختار ضايعنا
لم ناوية في يوم تبيعنا
قربتنا البعض ليه
&&
دعاء : انا حاسة نور مش مبسوطة
عمر : و انا كمان دي ما بطيقش احمد
دعاء : عمر انا . عندي فكرة وعايزة مساعدتك
عمر : عينيا
دعاء : نور قالتلي كل حاجة حصلت و المكان و في طريقة ممكن نتأكد منها ان كان فعلا عمل كدة و لا لا
عمر : طريقة ايه
دعاء : انا عايزاك تجيب كاميرات اللي هناك
عمر : اوبس كاميرات مرة وحدة
دعاء : عشان خاطري يا عمر ده الحل الوحيد
عمر ” عشان خاطرك أعمل كل حاجة يا قلب عمر أمسكت خدوده و همست: هو انا بحبه من شويا
عمر : بس لازم ابتزك
دعاء ” يعني ايه
عمر : بوسة حلوة كدة و ان عجبتني . حانفذ
دعاء : لا والله طيب مخصماك
عمر : خلاص خلاص ده انتي . … حبيبتي
كلف ناس بجلب الهارد للكاميرات و كانت كاميرات متطورة و جلبها لدعاء
三
عمر : ادي الكاميرات يا قلب عمر
دعاء بسعادة : انت اجمل حد في الدنيا
مد خده حتى تقبله ولكنها أخذت الهارد و ركضت لغرفة نور
نور : اتفضل
وضعت دعاء الهارد على الطاولة و همست بتردد : انا عايزة اتكلم معاكي بموضوع
نور : تفضلي
دعاء : مش خايفة تكوني بتظلمي آسر يا نور
نور تاني يا دعاء تاني بقولك شوفته بعيني
دعاء : عشان خاطري بس اسمعيني في مليون تفسير للي انتي شوفتي
نور : مش عايزة اعرف خلاص انا حددت كتب الكتاب الخميس
دعاء : مش خايفة تنـ.ـد.مي
نور : لا و لو سمحتي غيري الموضوع
دعاء : طيب لاب توبك فين
نور : اهو ليه
دعاء : لو ليا خاطر عندك اعطيني بس عشر دقایق و بعدها اوعدك مش حافتح الموضوع تاني
نور : مش فاهمة حتعملي ايه يعني
دعاء : انا خليت عمر يجيب هارد الكاميرات
نور : حنعمل فيهم ايه
دعاء : حنتأكد من اللي قولتي او حننفي
نور : مش عايزة اشوف حاجة
دعاء : مش حضغط عليكي بس اسألي قلبك مش حاسة انه في حاجة بتأكدلك انه برئ انا خارجة و ان كنتي عايزة تتأكدي انا موجودة
أمسكت الهارد و ذهبت ناحية الباب لتنادي عليها نور بتـ.ـو.تر نور : انا موافقة و بكدة اقدر امحي من حياتي بدون تأنيب ضمير
دعاء بسعادة : او ترجعي لحـ.ـضـ.ـنه تاني
نظرت لها و من قلبها تتمنى ذلك
أمسكت دعاء اللاب توب و بدأت بتشغيل الهارد و كلاهما
يرجفان من شـ.ـدة التـ.ـو.تر
و بدأ التسجيل بالعمل و بدأت دعاء بالبحث عن الموعد التي دخلت به نور تحت أنظار نور التي ترتعش قلقا
يتبع…
↚
الجزء الثاني بـ.ـارت ١
الجزء ده في شخصيات جديدة بالإضافة الى شخصيات الجزء الأول وطبعا مش اقل جمالا من بعض تابعوا ومش حتنـ.ـد.موا … اسراء هاني شويخ
ماذا ستفعل أن اكتشفت أنك كنت سترمي بنفسك في الجحيم .. بيدك دون ذرة تفكير “نور” صدقت عينيها ولم تصدق قلبها تركت قلبا يكاد ينفجر اشلاء من الو.جـ.ـع ..
دعاء : خلينا نشغله يمكن ظالماه
نور بغـ.ـيظ : بقولك شوفته بعيني
دعاء : ماشي يا ستي خليني معاكي انتي متأكدة ٩٩ في المية خلينا نتأكد مية في المية عشان ضميرك ما يأنبكيش و تتجوزي احمد بقلب قوي
هزت نور رأسها بالايجاب و بدأت دعاء تشغل الفيديو و قلوبهم كالطبول و تتمنى من صميم قلبها ان تكون فهمت خطأ فما زالت تعشقه
دعاء : قوليلي الموعد بالزبط
أخبرتها باليوم وبدأ تشغيل الفيديو حتى دخلت نور الشركة و وصلوا حتى خرج آسر .بعد ان انتهو
نور بصدmة : يعني ايه مش فاهمة
عادت دعاء التسجيل وقالت : بصي لغاية ما انتي دخلتي الشركة ما كانتش عندو ولما وصلت باب مكتبه قــلـــعت الجاكيت و لسة .واقفة بصي… لما انتي فوتي الممر دخلت الغرفة …. بصي هنا بقى عينها عالباب وكل ما تحاول تمسك ايدو يبعد … استني هو ده المنظر اللي انتي شوفتي كان مجرد ثانية بصي ايدي على جنبه و بيرفع نفسه يعني انتي دخلتي في اللحظة اللي قعدت فيها على حـ.ـضـ.ـنه يعني هو ما عملش حاجة هيا كانت عارفة انك جاية شوفي الاخر مسکت ایدو بعدها و کمان ضـ.ـر.بها و زقها يعني . مستحيل يكون في حاجة بينهم هيا اللي وصلتلك الصورة زي ما هي عايزة في توصلها
وضعت نور يدها على فمها تبكي بنحيب و صوت شهقاتها تعلو و تعلو
دعاء بدmـ.ـو.ع ” الحمد لله انه ربنا ريح قلبك يلا قومي البسي عشان تريحي قلبه هو : کمان
نور : تفتكري حيسامحني
|||
دعاء : آسر بيعشقك و حيسامحك انتو الاتنين تظلمتوا نور : بس انا معرفش مكانه فين
دعاء : انا حاعر فلك
احتضنت نور دعاء بقوة و قالت بامتنان : انا عمري ما جانسی ليكي معروفك ده
دعاء : يا هبلة انتي اختي يلا بقى ما فيش وقت عوضي عن كل الظلم اللي شافو الحب جميل اوي يا نور
ارتدت نور فستان باللون الزيتي و تركت لشعرها العنان وضعت بعض المكياج يخفي حـ.ـز.نها و انتظرت دعاء حتى تخبرها بمكانه
نور : هااا عرفتي
دعاء : عيب بس تحايل على عمورة ابيعه كل ما يملك ضحكت نور عليه و قالت : انطقي
دعاء : في شقة خلف الجامعة عمارة نور الرحمن
لم تكمل دعاء كلمتها كانت ركضت إلى تلك الشقة
كان يجلس بها معظم الوقت لانها تفكره بها
ركضت إلى هناك وفتحت الباب بالمفتاح و قلبها كالطبول و دmـ.ـو.عها متحجرة في عينيها خائفة جدا من ان لا يسامحها
وصلت الغرفة كان نائم مكانها على السرير جلست على ركبتيها بجواره و بدأت تلعب بشعره و دmـ.ـو.عها تهبط لانها ظلمته فوجهه يعبر عن حـ.ـز.نه ذقنه الغير مهذبة شعره
فهذا هو العاشق ان خسر حبيبه لا يهتم بشئ يعيش جــــســ ـدا بلا روح فهمت جيدا انها ظلمته حتى دون أن ترى دليل براءته فحالته هذه تدل على جنونه بها
مررت يدها على وجهه و شعره بدأ يفتح عينيه رآها امامه كان يعتقد انه يحلم فهي دائما معه
جذبها لحـ.ـضـ.ـنه و ضمها بقوة وهمس : بحبك اوي اوي انا عمري ما خونتك والله العظيم انا عمري ما شوفت غيرك سامحيني وارجعي لحـ.ـضـ.ـني حشـ.ـتـ.ـيني و | اوي
نور ببكاء : انا أسفة يا آسر
انتفض من مكانه جعلها تخاف و قلب من على السرير ابتعد قليلا عنها فرك جبهته و وضع يديه على ركبتيه
نور : حبيبي اسم الله عقلبك انت كويس
آسر بفزع : انتي انتي
نور بعشق: انا نور يا قلب نور وحـ.ـشـ.ـتني وحـ.ـشـ.ـتني اوي
ليقطع المسافة بينهما بخطوة و يأخذها بحـ.ـضـ.ـنه يبكي بل يصـ.ـر.خ ببكاءه
آسر : عمري ما حسامحك على الرعـ.ـب اللي عشت فيه انه
حتروحي مني
نور : انا أسفة يا حبيبي ) أسفة انا تظلمت زيك تو.جـ.ـعت اوي
آسر : كان قــ,تــلتيني د.بـ.ـحتيني و لا انك تلبسي دبلة حد .غيري
أزالت الدبلة ورمتها وقالت : مش الدبلة اللي تربطوا بيا انت بتجري بدmي يا آسر عمري ما حابعد تاني
آسر ” مش حسمحلك تبعدي تاني يا نور حخـ.ـطـ.ـفك
نور: آسر تتجوزني و حالا
آسر : نور انا
نور : انت عارف بابا مش حيوافق و انا مش حاستنى تكون نفسك و مش حاستنى نبعد عن بعض تاني عايزاك يا آسر بحبك عشان خاطري وافق
آسر : نور انتي ما صرتيش ۲۱ عشان نعقد عند مؤذون
نور : عـ.ـر.في يا آسر
آسر بصدmة : لا طبعا مش انتي اللي تتجوزي عـ.ـر.في يا نور نور : انا موافقة
آسر : لا طبعا قولت انتي كمان ٧ شهور حتطبقي ال ٢١ سنة نقدر |نكتب الكتاب حاكون ان شاء الله قدرت اطلبك او اقنع عمر يوقف معانا و ان رفضوا حاتجوزك من وراهم لكن عـ.ـر.في لا يا نور انتي غالية اوي اوي
احضتنه بقوة و هي تردد : كنت متأكدة اني اخترت صح آسر : ايه اللي غيرك كدة
نور ” مش دلوقتي . . دلوقتي عايزة
اقتربت من شفتيه و قبلته قبلة سريعة و همست : عايزة اشبع كله منك و اتأكد انك معايا انا كنت حاضيع نفسي و انـ.ـد.م عمري احتضن وجهها و بدأ بوابل من القبلات استمر فترة طويلة ثم تمدد على السرير و ناموا نوما عميقا كأنهم لما يناموا منذ أعوام
اييييح الحب ياما ….. الرواية ليست لها علاقة بالواقع انا عارفة
////، وفاء وعز الابطال الجداد
_أنا جالي عريس
= ببرود مبروك
_بدون هزار أنا بتكلم جد
= و انا بتكلم جد
_بصدmة يعني ايه
= يعني انا لسة قدامي مستقبل اجهزوا و شغل و أسس نفسي بعدين ابقى افكر في الجواز
بصدmة _ انت بتتكلم جد
= وفاء اسمعيني انتي بـ.ـنت جميلة ومليون واحد يتمناكي أنا ما بفكرش في الزواج نهائي
_بدmـ.ـو.ع و السنة اللي قضيناها مع بعض دي كانت ايه انت كنت بتتسلى فيا
=انتي فهمتيها كدة براحتك احسبيها كدة و انا بصراحة أخرى ورقتين عـ.ـر.في اذا كنت عايزة كدة انا أرحب جدا و ما عنديش مانع
_انت انت انا مش عارفة ازاي كنت مصدومة بيك كدة انا بكرررهك و مش عايزة اشوف وشك تاني
= ابتسم ابتسامه ســـخريـــة وهمس : سلام ي قمر
وفاء عندها ۲۱ سنة بتدرس تجارة سنة تالتة جامعة شكلها جميل مش ملكة جمال يعني بس ناعمة عيونها عسلي ملامحها بريئة وبتفوت القلب بسرعة
تخدعت في شاب حبته جدا لكنه تهرب و ما تجوزها و دي صدmة خلتها كرهت الدنيا كلها
فضلت في البيت مخـ.ـنـ.ـوقة جدا شهر بحاله قررت تروح الجامعة و تبين انه ما فيش حاجة
اول ما فاتت الجامعة شافته تلبشت
بسام باشتياق : صباح الخير
نظرت له باشمئزاز و دخلت الجامعة تكمل محاضرتها جالسة في المقعد تنتظر الدكتور
_ايوة هيا دي
*هههههه بقى نفضلها
_اه أكيد خاد اللي هو عايزه
*ههههه تستاهل عشان تبقى تسلم نفسها بعد كدة
كان جالس في مقعد بالقرب منها و سمع بعض الكلام نظرت له بعيون تدmع و قلب يعتصر اخفض عينيه بخزي
حملت كتبها و ذهبت إلى بيتها تبكي بقهر على ما فعلته في نفسها ربما لم تسلم نفسها لكنها سلمت قلبها وذالك كاف لجعلها جــــســ ـد بلا روح
وفاء : بس انا لسة بحبه اوي مش قادرة انساه
هند : كفاية انسي يا بـ.ـنتي و وافقي على العريس
وفاء : مش عارفة مش عارفة يا هند
هند : انتي حتجنني خدتي ايه من الحب ده غير مرمطة و قلة قيمة وافقي عليه اسمعي مني
**
ام بسام : بـ.ـنت جميلة و مليونيرة
بسام : العب يا سوسو ايوة كدة عايز فلوس
ام بسام : تمام تجهز نفسك نروح النهاردة
بسام : انتي متأكدة انها حلوة مش عشان الفلوس اتدبس في عبدو ابن عمي
ام بسام بضحك : بتجيب الكلام منين يا واد انت روح اشتريلك طقم حلو كدة عشان نبين ليهم انه احنا هاي بسام : ايدك بقى
ام بسام انت لا يمكن تعتمد على نفسك ابدا
بسام بضحك : ربنا يخليكي لينا يا ست الكل …
خرج و اشترى افخم بدلة وقف امام المرآة كان وسيما جدا لكن سعادته لم تكن كما تخيلها لا . يدري ما السبب ظهر خيالها امامه ليقلب وجهه غير مرتاح
بسام : بلا حب بلا بتاع انا عايز فلوس فلوس تا تاراتا
كانت سوار جميلة جدا لكنك لا تشعر بنفس الراحة التي تشعر بها و انت جالس مع وفاء
بسام : یا خبر ابيض انتي بقى سوار
سوار بخجل : ايوة مالك
ام بسام : ما قولتيش يعني يا امي انك جاية تخطبي القمر ده انا جمبك شبه خيال المآتة
سوار بخجل : انت بكاش على فكرة
ام بسام : بكاش ليه بسم الله ماشاء الله تجنني يا بـ.ـنتي
سوار: ميرسي.
يا طنط و انت كمان عفكرة جميل
بسام ” منا لازم اكون جميل عشان اعرف أقف جمبك و لو من بعيد
ضحكوا عليه جميعا وقرأ الفاتحة و رجع إلى بيته جلس على الاريكة وسرح بتلك الوفاء
فلاش باااك
وفاء : جيت ليه النهاردة انت مش عيان
بسام : ما تزودهاش دول شوية برد
وفاء : حتى و لو انت لسة تعبان و اتفضل امشي
بسام : ما تجيبي مسكن عشان اخف
وفاء : مسكن ايه
أشار باصبعه على شفتيها
وفاء : انت بتحلم خليك عيان احسن
بسام بتمثيل الو.جـ.ـع : أهون عليكي
وفاء بقلق : بسام انت عيان بجد عشان خاطري امشي ارتاح
بسام : مش ماشي غير ببوسة و الا حافضل عيان و خطيتي في رقبتك
وفاء و هي تمد السانها : البوسة لما تكتب الكتاب يا جميل على محاضراتك يا حلو
بااااك
ام بسام : يا ابني رحتي فين
بسام : هااا
ام بسام : هااا ايه بقالي ساعة بنده عليك
بسام : معلش سرحت في حاجة
ام بسام : اكيد في سوار مش كدة
بسام : مش كدة في اكل ايه يلا بسرعة حاقع من الجوع ام بسام : عينيا يا حبيبي
بسام حب وفاء جدا لكنه أراد المال فالحب لن يجعله صاحب شركة أو صاحب نفوذ
___
وفاء بصدmة : خطب انتي بتكدبي
هند : وحياتك يا حبيبتي ابدا فوتي صفحته و حتشوفي وفاء : ازاي ده ده قالي انه مش بيفكر في الزواج دلوقتي
هند : ده لو ماكنتش بـ.ـنت مازن مهيب صاحب اكبر شركة استيراد و تصدير يعني الفلوس والشهرة و الشغل و كل حاجة و كمان جميلة
جلست على الاريكة مصدومة تبكي بقهر لا تصدق ما تسمع وفاء : قولي لبابا يا هند اني موافقة على العريس هند بسعادة : ايوة كدة تعجبيني جدعة يا قلبي ربنا يسعد قلبك و يفرحك
/////
بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما على خير كانت هذه اخر جملة نطقها المؤذون قبل أن ينتشل عمر دعاء
في حـ.ـضـ.ـنه و یدور بها و هو يبكي غير مصدق انها أصبحت زوجته بعد عناء و انتظار طال كثيرا
دعاء : الناس يا عمر
عمر ” هما فين الناس انتي ناسي يا دعاء انتي حياتي دعاء ” ربنا يخليك ليا يارب
نور : لووولوي الف مبروك يا دودو تستاهلوا الخير اللي في الدنيا كله
دعاء : حبيبتي احلى نور تسلمي يا عمري
حسن : مبروك يا بـ.ـنتي …. جوزك ده ابن حلال خلي بالك منه
عمر ” حبيبي یاعمي رايح فين و الله ابدا لازم تتعشى
زمانه جاهز العشا
حسن : ماشي كلامك يا عموره حابقی
عمر : تسلملي رجلك يا عم …
عمر ” عمي الفرح الخميس اللي جاي
دعاء : فرح أنا مش عايزة فرح
عمر : ايوة فرح و اکبر فرح كمان عشان أجمل بـ.ـنت
دعاء : عمر انا
عمر : ما فيش كلام تاني | انا حعمل فرح دي ليلة العمر
مستخسراها فيا
نور : ايوةي دودو ده اخويا الوحيد عايزة افرح بيه عايزة ألبس فستان و ارقص و ابقى اخت العريس وبعد كدة اصير عمتو الحرباية
ضحك الجميع عليها
دعاء : حاضر اللي تشوفوا …..
ذهب الجميع وبقي هو برفقتها يتمنى لو يأكلها
دعاء : مبروك عليا انت يا روحي
أجلسها على الاريكة وجلب علبة فتحها كانت تحتوي على طقم
جميل جدا
عمر : بحبك
دعاء : ايه ده ده غالي اوي
عمر : تؤ انتي اللي غالية اوي دي شبكتك و ده وصل بمهرك محطوط بحسابك في البنك
دعاء بحـ.ـز.ن : رجع كل حاجة مكانها يا عمر أنا ما حبتكش
عشان فلوسك يا عمر
… عمر : ايه ده يا دعاء ده اللي فهمتي . لما بأمن مستقبلك معناته اني عارفك كدة .. دعاء يا حبيبتي ما حدش ضامن عمره
دعاء بصوت عالي قليلا : عمر انت بتقول ايه
ركضت عليه و احضتنته و قالت : يعني انت لو جرالك حاجة فلوسك حتعوضني و لا فلوس الدنيا كلها فاهم و اياك تتكلم كدة تاني
عمر بسعادة : ماشي كلامك يا كبير خلاص فكيها بقى و يلا نخرج نشم هوا جهزي آدm
دعاء باستغراب : ماش المفروض
هز رأسه بالنفي و همس: مش قبل ما تلبسي البدلة البيضا و تكوني مراتي قدام كل الناس ماشي
↚
ماذا سيفيد النـ.ـد.م؟؟؟
صراخ و تکسیر حالة جنونية أصابت ذاك الحازم حينما علم انها تزوجت احد غيره
ركع على ركبتيه يصـ.ـر.خ ويلوم نفسه أيعقل انها أصبحت لغيره لقد احبها كثيرا لكنه ضيعها
حازم : انا اللي ضيعتك من ايدي يا دعاء انا …. ملعون ابوها الفلوس اللي حرمتني منك و من ابني … كله منك يا عمر الكـ.ـلـ.ـب مش حسيبك انا ححر*ق الدنيا … حاقــ,تــلك واقــ,تــلها لكن مش حسيبك لغيري یا دعاااااااء اااه
$$$
عمر : بصي انتي اختاري كل حاجة نفسك فيها
دعاء : انت انت كل حاجة نفسي فيها
اقترب منها بخطوات حذرة وهمس بلاش يا دودو الكلام ده هنا. لياخدوني عالاسم فعل فاضح في الطريق العام
دعاء : هههههه اعمل ايه بحبك
عمر : ده انتي مصرة بقى
دعاء : خلاص خلاص بس انا فعلا مش عايزة حاجة يا عمر
عمر بضيق ” دعاء حازعل منك بجد لما تختاري اللي عايزاه بتسعديني ما تفكريش اني بتجمل عليكي ده حقك
دعاء : اذا كان فأنا حاخرب بيتك و لا يهمك
عمر : تفضلي يا دعاء هانم انا و فلوسي تحت امرك
دعاء : مش عايزة غير حبك اللي انا شايفاه بعيونك
عمر : لآخر يوم في عمري .
حنقضيها حكي يالله عشان تختاري اهم حاجة الشفتشي و الحاجات اللي شفافة و كدة
دعاء بخجل : لا طبعا مستحيل اختارهم و انت معايا
عمر ” ليه ان شاء الله انتي . حتلبسيهم لمين
دعاء بخجل شـ.ـديد : عمر والله العظيم امشي و اسيبك حجيب نور و نختار كل حاجة
عمر باصطتناع البكاء : انا عايزة اشوفهم ماليش خلاص انتي اختاري اللي انتي عايزاه و انا كمان حاختار لمراتي اللي يعجبني انا حر
دعاء : ده انت تتفضلك بلاد كفاية قلة أدب امشي بقى
ضحك عمر عليها وبدأ يختاروا بعض الأغراض أتت احد
العاملات وقد كانت على علاقة سابقة معه
شهد : عمورة وحـ.ـشـ.ـتني
نظرت لهم دعاء و قد كادت تحرقهم سويا
عمر بتلبك : احم اهلا مين حضرتك
شهد : انا شهد اللي كلي شهد و لا نسيت
دعاء و قد همت بالبكاء .. عن اذنكوا
أمسك يدها وهز رأسه بالنفي و خرج معها و هو يضم يدها بعشق شـ.ـدید
شهد عمر مش حشوفك تاني
لم يجيبها و خرج معه تلك التي هبطت دmـ.ـو.عها رغما عنها
جلسا سويا بالسيارة و لم ينطقا
: ليحتضن كل منهما الآخر بجنون قبل كتفها و رأسها و همس : انا اسف اي حاجة حصلت قبل كدة كانت قبل ما اشوفك عشان خاطري ما تزعليش مني انا دmـ.ـو.عك بتحرق قلبي خصوصا لما اكون حاسس اني السبب
دعاء : و انا عمري ما ازعل منك يا عمر لاني متأكدة اني من ساعة ما شوفتني قفلت ده انا بس غيرت عليك
عمر : بعد ما انتي دخلتي حياتي لغيت كل حاجة و يا ستي غاري براحتك بس بدون دmـ.ـو.ع عشان خاطري
دعاء : طيب يلا غديني بسرعة
عمر : يا عمي متجوز جوهرة . جوهرة
نامت على كتفه الحركة التي تفقده صوابه و ذهب بها إلى المطعم و هو يقبل رأسها بين فترة وأخرى
&&&
في حـ.ـضـ.ـنها نائم على كتفها متشبت بها يستقيظ من كوابيسه يضمها بشـ.ـدة
نور : انا اسفة اني وصلتك لده
آسر : انا اللي اسف انا اللي ما بعدتش اول ما حسيت في قلبها حاجة ناحيتي انا بس كنت محتاج الشغل عشان اقدر اتقدm لك بس كنت اتجنبها دايما
نور: خلاص يا حبيبي . خلينا ننسى كل حاجة … ارجع شغلك اشوفك كل يوم
آسر بتوسل : نور اوعك تعملي كدة تاني و تبعدي عشان خاطري لو زعلت مني قد ما يكون ما تبعديش يا نور انا انا ما اقدرش اعيش من غيرك
نور بسعادة : مش حيحصل تاني خلاص بقى انسی
آسر : لسة قلبي خايف … أنا الو.جـ.ـع لسة بقلبي ساعة ما سمعت انك تخطبتي كنت عايز امـ.ـو.ت نفسي
نور : طمنوا طمنوا اني معاه لآخر العمر ويلا قوم احلقلك دقنك أمسكت يده و بدأت تحلق دقنه تقبله بين فترة أخرى
نور : ايه رايك نملى البانيو و نستحم بهدومنا
ترکها و ركض خارج الحمام
نور : بقى كدة هو انا برمي نفسي عليك
آسر يا بـ.ـنت الناس انا بشر بمسك نفسي بالعافـ.ـية
نور بضحك : مش واثق بنفسك
آسر ” بحلاوة امك دي و لا شوية
نور : هههههه خلاص استحم انت الاول و انا وراك
آسر : ماشي عشان عازمك برة
نور : ايوة كدة آسر حبيبي رجع
آسر باستفزاز : الا اخبـ.ـار علا ايه
نور و انت بتسأل عن علا ايه
آسر: اصلي زمان ما شوفتها
نور : يا قلبي ايه رايك اذبحك و ابعتك ليها
وضع يده حول عنقه : احم لا مش عايز امـ.ـو.ت
ركض للحمام و اغلق الباب ركضت خلفه و خبطت الباب بقوة
نور: افتح مش حاعملك حاجة بس حشنقك افتح علا ماشي ماشي
آسر : هههههه مـ.ـجـ.ـنو.نة الواحد سهل جدا يستفزك و يجننك بحببببيييك يا نور حياتي
&&&
نور يا بني ارحم امي من التـ.ـو.تر اللي انت فيه دلوقتي
عمر : يعني انتي مش عارفة امك
نور : يعني كنت عايز تعمل فرح من غير ما تحضر
عمر : ما هي طول عمرها مسافرة دلوقتي حتحبك انها ترجع اکید حتحرق دmی و تسمعني كلام يطهق ما ميرا بـ.ـنت ألفت و زينة بـ.ـنت دولت ” قالها وهو يقلدها
ضحكت نور عليه بقوة : يا ابني خلاص دعاء بتحبك و ما فيش حاجة حتبعدها عنك
عمر بجدية : و انا مش حسمح لحاجة تبعدها عني يا نور مش حاسمح حتى لو حسبلهم الدنيا بحالها …
. نور بخــــوف : حبيبي ان شاء الله مش حيحصل غير كل خير خلاص بقى أهدى يمكن تكون مبسوطة
بعد ساعتين من التـ.ـو.تر حضرت فادية والدتها التي تسافر اكثر مما تجلس معهم حتى انهم نسوا ملامحها
عمر بتـ.ـو.تر : ست الكل حشـ.ـتـ.ـيني و
فادية : حبيبي و انت كمان طمني اخبـ.ـارك ايه
عمر : كويس يا قلبي طمنيني صحتك بقت ازاي
فادية : صحتي ايه يا واد انا اصبى منك روق
عمر : طبعا يا قمري انت
نور ” مامي حبيبتي
فادية : دلوعة قلبي ازيك يا قلب مامي
حضرت دعاء و سلمت على فادية و الجو متـ.ـو.تر جدا و عمر يفرك بيديه خائف من ان تضايقها امه بكلامها
فادية : امممم انتي دعاء
دعاء و هي تنظر لعمر بتـ.ـو.تر : ايوة يا ماما
مشى ناحيتها و ضم كتفها حتى يطمئنها
فادية : لا يا حبيبتي انا مش ماما قوليلي فادية هانم نظرت لعمر الذي كاد ينصهر قلقا و هز رأسه بالايجاب
دعاء بابتسامه : فادية هانم
فادية : سمعت انك متطلقة و عندك عيل
دعاء بصوت أوشك على البكاء ” ايوة . عندي ادm
فادية و هي تنظر لعمر : ليه خلصوا بنات العالم حتتجوز وحدة مجربة
دعاء : عن اذنكوا
كلام والدته جعلها تكاد تنصهر الما وقهرا فهي كلما تحاول نسي ذلك هناك من يذكرها انه يستحق افضل منها
عمر : استني يا دعاء …. ليه كدة يا امي لييييييه يعني انتي بقالك سنين غايبة جاية دلوقتي عشان تنكد عليا بأحلى ايام عمري
فادية : استنى يا واد انا عايزة اتكلم معاك
عمر : حاشوف دعاء الأول و راجع
نور : يا امي بحبها
فادية : على جثتي ياخد وحدة على ايدها عيل
نور بغـ.ـيظ : جيتي ليه يا امي ليه … جاية تنكدي عليه
تركتها و ذهبت لدعاء و عمر
دق الباب و قلبه يبكي عليها وجدها تبكي تمالك نفسه و تنهد بالم
وقف أمامها و مسح دmـ.ـو.عها بشفتيه
عمر : عشان خاطري بلاش دmـ.ـو.ع انا اسف اسف جدا دعاء : والدتك عندها حق ليه تاخد وحدة …..
عمر : دعاء مش عايز اسمع الكلام ده تاني اتفضلي اضغطي على الزرار اللي يخليني انساكي و أحب غيرك و لا ماما و لا اي حد في الدنيا حيبعدني عنك انا بحبك اوي اوي اوي
دعاء : عمر انت
عمر بعصبية : استاهل احسن بـ.ـنت في الدنيا و اهي واقفة قدامي و مش حاتجوز غيرها ولا كلامك ولا كلام والدتي حيغير حاجة انتي دلوقتي مراتي رسمي
نور خلاص بقى قالك مش حيتجوز غيرك صراحة مش شايفة عمر لابق على حد تاني غير دعاء
دعاء بابتسامه : بجد یا نور
… عمر : طبعا بجد … بس ليا عندك طلب واحد عشان خاطري استحملي ماما لغاية الفرح بس وبعدها كل حاجة حتكون كويسة . ما يهمنيش رأيها هيا جاية تحضر الفرح و حترجع تسافر كالعادة عشان خاطري ما تزعليش ما بتحملش عـ.ـيا.طك يا دودو اي حاجة تسمعيها افتكري اني بعشقك
دعاء : حاضر
قبل جبهتها
نور یا حنین راسها ده اخرك اننت عيان و لا حاجة احم شكلي عزول حخرج عشان تاخد راحتك
عمر : امشي يا رذلة امشي
خرجت نور و قبل أن تنطق دعاء كان قد قبلها بشغف و جنون يخبرها انه لا قوة في الأرض ستبعده عنها جعلها تتثبت به بقوة
&&&
فادية : وصلتلوا
ايوة يا هانم
فادية : كويس ابعتلي العنوان و انا جاية
تمام یا فانـ.ـد.م
خرجت بسيارتها لكن نور كانت غير مطمئنة و لم تخبر عمر بما قالته والدته لا تريد اخافته
وصلت فادية احد المحلات و هبطت من سيارتها و جلست على احد الكراسي
حازم باستغراب : افنـ.ـد.م اقدر اخدmك
فادية : انت حازم
حازم : ايوة
فادية : جوز دعاء
حازم بغصة : ايوة كنت جوزها
فادية : و اللي يرجعهالك
حازم بسعادة : ابوس ايدو و رجله
فادية : لا عايزة تبوس ايدي و لا رجلي عايزاك تاخدها هيا و ابنها بعيد عن ابني على اخر الزمن ابني يتجوز وحدة على ايدها عيل
حازم بصدmة : انتي ام عمر
فادية : ايوة ام عمر اللي المحروسة جاية تضحك عليه عشان فلوسوا لكن ده مش حيحصل انت تسمع اللي حقولك عليه و تنفذه
حازم : اللي انتي عايزاه انا حنفذه
فادية : جدع
&&&&
أكيد في حاجة غلط اكيد ” قالها احمد و هو يصـ.ـر.خ
ايه اللي خلاها توافق بعدين تقولي معلش مش قادرة اكمل مش شايفاك غير اخ في حاجة غلط انا ما صدقت
فدوى: يا ابني انساها اجوزك ست ستها
دينا اخته : مش يمكن في حد بحياتها
أحمد بصراخ: ايبيه انتي بتقولي ايه انسفه امحي من على وش الدنيا
دينا : انت لازم تتأكد من ده عشان تقدر تتقدm تاني لازم تزيح اي حد ممكن يكون بقلبها
أحمد بغل : ده انا ححسروا على عيلته كلها نور ليا أنا ليا انااااااااا
___
&&&
دخلت على دعاء الغرفة دون أن تدق الباب كان ابنها في حـ.ـضـ.ـنها وضعته في سريره و وقفت بابتسامه
دعاء : ازيك يا ما … قصدي يا فادية هانم
فادية : ايوة هانم اقعدي عايزاكي بموضوع مهم
دعاء بخــــوف : اتفضلي
فادية : بصي ان كنتي خايفة على ابنك تبعدي عن ابني انتي حرة باي طريقة تقنعي انك ما بتحبي.. و. انك بتحبي طليقك اي حاجة
دعاء بدmـ.ـو.ع: ارجوكي ليه كل ده انا بحب عمر جدا
فادية : بتحبي فلوسه و انا حكتبلك المبلغ اللي انتي عايزاه بس
مش حاقبل ابني يتجوز وحدة مجربة ومخلفة و هو ياخد ست الستات ايه تجنن ان كان تجنن انا اوعي
اصحي حتعملي زي ما قولتلك و الا حتخسري ابنك
دعاء بنحيب : حاضر يا فادية هانم
فادية : خودي الشيك ده حيمسح دmـ.ـو.عك مزقت دعاء الشيك أمامها و قالت ببكاء : عمر اغلى عندي من كنوز الدنيا
فادية : حاعمل نفسي مصدقة … خلال يومين تكوني مختفية من القصر . أنا حذرتك
احتضنت ابنها و بكت بشـ.ـدة حتى تورمت عينيها و شعرت ان روحها ستخرج و ذهبت في نوم عميق
استيقظت على قبلاته على وجهها فتحت عينيها بصدmة لتقفز متعلقة في رقبته تقبله من كل مكان بوجهه و عنقه ثم وقفت أمام شفتيه و همست بعشق : بحبك يا عمر
لينهل من عبير شفتيها كالمـ.ـجـ.ـنو.ن فحركاتها و جرءتها افقدوه وعيه فهي زوجته شرعا لكنه كان ينتظر الفرح
لكن دون وعي منهما حصل كل شئ افاض عليها من بحور عشقه قبلات وأحضان جاء بعدها كل شئ
حتى أصبحت زوجته قولا و فعلا كانت اسعد ليلة في حياتهما
بعد مدة ليست بقصيرة و هو ينهج بشـ.ـدة حيث أصبحت زوجته قولا و فعلا بعد عـ.ـذ.اب طال
عمر : عاجبك كدة كنت عايز اعمل كدة بعد الفرح لكنك جننتيني ايه الجمال ده أنا عايز كل يوم من ده …
لكنها كانت صامته لا تجيب دفنت وجهها بصدره
عمر بقلق : دعاء فيكي ايه انتي مش طبيعية
دعاء : عمر انا أسفة
عمر بخــــوف : دعاء اوعك تكوني ناوية تسبيني
صدmت حينما أخبرها بما كانت ستفعله فهو يشعر بها قبل أن تتكلم فقلبه أخبره بذلك
دعاء بابتسامه : لا اسيبك ايه انا قصدي اني خليتك قبل الفرح
عمر : ههههه كنت عايز ده من زمان
سحب الفطاء فوقهم و أخذها في جولة أخرى
استيقظ في الصباح لم يجدها كانت قد اختفت
عمر بابتسامه : اكيد تحت عارفة اني جعان بتعملي اكل ارتدى ملابسه و خرج يبحث عنها لم يجدها بالقصر كله دب الرعـ.ـب لقلبه عاد غرفتها يبحث عنها أمسك هاتفه و اتصل بها كان مغلق
عمر : لا يا دعاء مش حتعمليها فيا … اكيد بتهيئلي و مش حتبعد و تسبني المـ.ـو.ت أهون
ليجد رسالة واتس اب بصوتها و هي تبكي بشـ.ـدة
” انا أسفة يا عمر الليلة اللي فاتت أجمل ليلة في عمري . حافضل احبك لاخر يوم في عمري انساني تجوز اللي تستاهلك و تحبك سامحني يا عمر انت اول حب و آخر حب في حياتي أن تأكدت اني ما حبيت قبلك عشان خاطري دور على وحدة تكون انت اول واحد في حياتها و اول طفل تخلفه منك انت …. يا اغلى حاجة في حياتي بحبك ما تزعلش عشان خاطري و حاول تنسی و تعيش حياتك و سامحني أسفة اوي يا حب عمري””
الموضوع كان أشبه بالانتحار انك تاخدي حد ما بتحبي و هذا ما حدث مع وفاء عنـ.ـد.ما وافقت على الزواج من عز
انا ما بحبه وفاء : بس
هند : الحب بيجي بعد الزواج مع المعاملة و الاهتمام الراجـ.ـل جدع و احترام و صاحب اخوكي و الكل بيشكر فيه انسي عشان خاطري و خاطر نفسك
وفاء بدmـ.ـو.ع : خلاص حوافق اطلع اقابله
هند : يلا اجهزك يا عروسة
ارتدت فستانها و حجابها و خرجت له
جلست على الاريكة تنظر للارض لكنها خـ.ـطـ.ـفت قلب عز من اول لحظة خصوصا الحـ.ـز.ن الذي في وجهها
تركوهم و خرجوا بدأت تفكرك بيدها من الخجل
عز: ازيك يا وفاء
وفاء بخجل ، الحمد لله
عز : احم اسمي عز الدين سعد عندي ٣٠ سنة بشتغل موظف بشركة وعندي شقة صغيرة مستني اللي تنورها
وفاء بخجل : ربنا يبعتلك بـ.ـنت الحلال
نظر لها باعجاب توردت وجنتيها ثم همس : مش يمكن لقيتيها دق قلبها بشـ.ـدة من شـ.ـدة خجلها
عز ؛ اهدي اهدي انا ما قولتش حاجة بس بجد مرتاحلك جدا
وفاء بابتسامه : متشكرة
عز بهدوء : ان شاء الله ان كان لينا نصيب مع بعض الحـ.ـز.ن اللي انا شايفه بعيونك مش حيبقاله وجود
نظرت له بـ.ـارتياح و لوسامته لتنتبه لنفسها حينما غمز لها
عز : أمور مش كدة
ركضت من الغرفة من شـ.ـدة خجلها و هو ضحك عليها بشـ.ـدة
هند : طمنيني
وفاء : مش عارفة حاصلي استخارة و اشوف
هند ” ربنا يسعد قلبك
ام عز : هااا طمني
عز بابتسامه و سعادة : طبعا موافق انا ما صدقت تقدmت دي تتاكل اكل
ام عز : شوف قلة * ادبه ربنا يفرحك يا حبيبي
عز : طيب حنكتب امتی
ام عز : يا واد اتقل متصربع على ايه
عز مازحا : ما قولتلك عايز أكلها يا امي الله
ام عز : امشي ياد من هنا
عز : هههههه يعني بس ابو العز اللي ياكل انا ماليش نفس يعني
ام عز : حضـ.ـر.بك يا قليل الادب روح من هنا
بعدها قالت لها وفاء انها موافقة وشعرت براحة لهذا الزواج تمت الخطبة وكتب الكتاب
و حدد الفرح بعدها بشهر كذلك بسام تزوج و أمسك الشركة لوالدها
أصبح مديرها لكن ؟؟؟ هل السعادة بالمال فقط ان لم يوجد الحب
لم يشعر معها بالراحة او الحب … كأنهم منفصلين تخرج تسهر و هو آخر اهتمامـ.ـا.تها
لا يعرف لماذا فتح صفحة الفيس لوفاء يتأملها و يتأمل ضحكتها ليشعر بغصة قوية حينما قرأ حالتها مخطوبة و هبطت دmعة من عينيه
بسام : انا ليه متضايق كدة …. بجد انا بختنق ما كانت بين ايديا
يعني انا حاخد كل حاجة الفلوس والحب ربنا يسعدها كانت فعلا جميلة تستاهل كل الخير
أمسك هاتفه و اتصل عليها من رقم غريب حتى يسمع صوتها
وفاء : ألو ألو
اغمض عينيه يستمتع بصوتها الذي اشتاقه كثيرا …. أغلقت الخط و هي تشتم المتصل
بسام باشتياق : حتى شتايمك وحشاني
كان عز مرح جدا شخصيته جميلة من النوع الذي لا يظهر غـــضــــبه او حـ.ـز.نه … لكن ان احب شخص يصبح كأنه هو
شعر انه اشتاقها أمسك هاتفه و اتصل بها
وفاء : السلام عليكم
عز ؛ وعليكم السلام حشـ.ـتـ.ـيني و
وفاء بخجل : ازيك يا عز
عز : بقولك حشـ.ـتـ.ـيني و ازيك يا عز … ايه الرومانسية دي
ضحكت عليه بصوت ناعم
عز الله ضحكة تانية زي دي حاجي اعمل الفرحة النهاردة
وفاء : عز الكلام ده بخليني مش عارفة اتكلم
عز : حتفضلي تخجلي لامتى هانت و كل الخجل ده حمحيه
&&&&
عمر
رسالتها كانت كفيلة ان تنسف قلبه أيعقل ان تتركه أيعقل بعد كل هذا الحب و هذا العـ.ـذ.اب ان تذهب
كيف ؟؟ و الحب الذي بينهم و تلك الليلة التي يجزم انها بحياته كلهاااااا ماذا حدث متأكد انها تعشقه و لا تستطيع العيش بدونه كيف استطاعت ان تبتعد أين يذهب و يبحث عنها
اااااااه وااااااااه يا حبيبتي اتركتي قلبا لا يدق الا بوجودك
اتظني ان لي حياة بدونك
دعاااااااااااء ” صرخ بها عمر بعد أن كـ.ـسر كل شئ امامه و لم ينتبه ليده التي بدأت تنزف استمر في التكسير و الصراخ بحالة جنونية
سمعت الصوت نور التي ركضت لغرفته و هي ترجف خــــوفا اقتربت منه بخــــوف و همست: عمر حبيبي فيك ايه عمر بدmـ.ـو.ع تغرق وجهه ” سابتني يا نور سابتني فرحنا كمان يومين راحت خلاص سنة كاملة بعـ.ـذ.ابها سابتني ليه ليه عرفتني ليه كان مشيت من اول لحظة معقول ما حبتنيش اكيد ما حبتنيش لو حبتني ما قدرتش تبعد كدة
نور بصدmة : ازاي دعاء بتعشقك انا متأكدة
عمر : كدب كدب بتحبني ما فيش حاجة اسمها حب …. و هان عليها تسبني ازاااي اللي بحب حد بيحرق قلبه بينسفه … أنا انا حمـ.ـو.ت یا نور
احتنضته بقوة و دmـ.ـو.عها تهبط
نور: عرفت ازاي انها مش راجعة تاني . أعطاه تلفونه و هو ينهج بدأت تستمع لرسالتها …
نور : ماما
نظر لها عمر بعدm فهم
نور : ايوة دعاء ما مشيتش من نفسها ماما اللي طفشتها انا متأكدة
عمر : ايه اللي خلاكي تقولي كدة
نور بدmـ.ـو.ع : ماما لما جت قالتلي كلمة فهمتها دلوقتي قالتلي مستحيل اسيبها تتجوز ابني على جثتي ” اكيد هددتها عملتلها حاجة
دعاء بتعشقك بتتنفسك ما سابتكاش من نفسها
خرج عمر من الباب بسرعة و دخل غرفة والدته التي قابلته بابتسامه كانها لم تفعل شئ
فادية : عمر حبيبي تعالا هنا
كان يخفي يديه خلف ظهره وتكلم بهدوء و ابتسامه
عمر ” دعاء مشيت و سابتني مش راجعة تاني
فادية بابتسامه : طلعت عاقلة … اقصد انها اكيد هيا الخسرانة او رجعت لجوزها
عمر : انا جوزها يا امي
فادية : عادي تتطلقها
عمر : انا ما اقدرش اعيش من غيرها يا فادية هانم
فادية ؛ لا حتعيش وحتنساها … و حاجوزك ست ستها
عمر ؛ عندي سؤال واحد و بس …. هددتيها بایه
فادية
بتـ.ـو.تر : انا لا ابدا انا …. انت بتقول ايه
أظهر سلاح من خلف ظهره و قام بسحب امانه جعل فادية تحدق بخــــوف غير مصدقة انه سيفعل ذلك
عمر بابتسامه ما تخافيش اكيد مش حاقــ,تــلك انتي مهما كان
اسمك في شهادة ميلادي امي وضع سلاحه أسفل على عنقه الأمر الذي جعل دmاءها تهرب من جــــســ ـدها
فادية بحذر : عمر انت حتعمل ايه حتمـ.ـو.ت نفسك عشان وحدة زي دي هيا سحرالك
عمر : مش حضيع سمعتك اني اتجوز وحدة كانت متجوزة بس مش حافضل في دنيا دعاء مش فيها اشوفك على خير يا امي
فادية : نزل السلاح يا عمر نزل السلاح …
عمر : ححرق قلبك زي ما حرقتي قلبنا يا فادية هانم ما تخافيش حتنسيني
فادية بدmـ.ـو.ع و رعـ.ـب : عمر حبيبي انا عملت كدة لمصلحتك
عمر : مصلحتي … فين هيا مصلحتي تحرميني من اغلى وحدة عقلبي اللي كانت دايما معايا و حسستني اني عايش و تقوليلي مصلحتي و انا حريحك
. مني لمصلحتك مصلحتي انا تربيت لوحدي و ما كنتش بشوف خيالك حتى وجاية تقوليلي مصلحتي راجعة عشان تدmري أحلامي ….
فادية : ابوس ايدك نزل سلاحك يا عمر
عمر : مش حانزله يا فادية هانم ححسر قلبك زي ما حسرتي
قلبي
ضغط باصبعه على الزناد لكن نور حركت يده للسقف في آخر لحظة وصرخت بكل صوتها
احضتنته و هي ترجف رعـ.ـبا وتبكي بشـ.ـدة
نور و انا حتسبني لمين يا عمر
ركعت فادية على ركبتيها تبكي بشـ.ـدة من شـ.ـدة خــــوفها … فقد كانت لحظة و ستخسر ابنها مدى الحياة و هي السبب
عمر بتحذير : نور لحقتني أنا مش حادور على دعاء يا فادية هانم … الفرح كمان يومين ان دعاء ما جتش فرحي حيقلب لجنازتي نظرت له بخــــوف شـ.ـديد
عمر : يومين بس يا فادية هانم و ححسرك على ابنك الوحيد …. اه و تترجيها ترجع و تسامحك و تعامليها كويس عشان مـ.ـا.تنـ.ـد.ميش عمرك
تركها تحت صدmتها و خرج تاركها تبكي بشـ.ـدة
نور : كدة يا عمر كدة حتحرمني منك عمري كله حـ.ـر.ام عليك انا بـ.ـنتفض من الخــــوف
حـ.ـضـ.ـنها بشـ.ـدة و هو يبكي
عمر : انا اسف يا نور اسف بس انا فعلا ما اقدرش اعيش من غير دعاء ….. تقدري تعيشي من غير آسر
نور بتـ.ـو.تر : آسر
خبطها على رأسها بهدوء وهمس : فاكراني مش عارف حاجة ده انتي بـ.ـنتي و حافظك اكتر من نفسك ما تخافيش في ضهرك يا قلب عمر
↚
اخيرا بقيتي مراتي يا فوفة ” قالها عز و هو ينظر لها بشغف بعد أن انتهى حفل زفافهم
وفاء بخجل : ينفع توسعلي الطريق اغير هدومي
عز ما تيجي اغيرلك انا
وفاء بخجل شـ.ـديد : عز و الله ازعل منك
عز و هو يعض شفتيه : و النبي بسرعة يا قلبي مش مستحمل
دق قلبها بشـ.ـدة من خجلها …
و هـ.ـر.بت من امامه و هو يفرك يديه من شـ.ـدة نــــاره دخلت الغرفة تنهج بشـ.ـدة من الخــــوف و الخجل
وفاء بدmـ.ـو.ع : اعمل ايه انا بقى مش قادرة اسلمه نفسي صعب اوي ….. يا ربي لازم يكون في قلبي الأول
عز و هو يدق على الباب بلهفة : ايه يا فوفة تأخرتي ليه
وفاء بخضة : ايه ايه حاضر شويا بس
أزالت فستانها و ارتدت بجامة بأكمامة
عز : هاااا خلصتي
لم تجب
عز : … : وفاء حبيبتي ادخل في ايه مالك ما بترديش ليه
كانت تتظاهر في النوم دخل الغرفة لينصهر غـ.ـيظا حينما وجدها تحت الغطاء
عز بقهر : وفاء ايه … نمتي و النبي لا بتهزري جلس على السرير وضع يده على كتفها و همس : وفاء
وفاء بتمثيل : ها
عز : هاا ايه انا عريس و عايز اتجوز صحصحيلي بس ساعة طيب نص ساعة
وفاء : والنبي يا عز انا تعبانة اوي من الفرح وعايزة انام عز و هو يقبلها على وجهها من جميع الجهات : عشان خاطري فوقي انا ما صدقت الفرح يخلص حمـ.ـو.ت عليكي
وفاء : اصلي كمان في ظرف مانعني عذر شرعي
عز : بتتكلمي جدااااخ على حظي الأسود اليوم اخر يوم
يعني
وفاء : للاسف اول يوم
عز : اول يوم كمان ما كان قولتي طيب كان قدmنا الفرح يومين
وفاء : معلش يا حبيبي كفاية اننا مع بعض كل حاجة حتيجي بعد كدة استحمل معلش
عز : طيب فوقي نسهر شويا كم بوسة او حـ.ـضـ.ـن اي حاجة ده انتي في الخطوبة كنتي منشفاها عالاخر
وفاء : أجلها لبكرة انا تعبانة اوي
ترکها و خرج يكلم نفسه على و هو على وشك الانفجار جلست على السرير تلوم نفسها و تبكي لانها ظلمته و ظلمت نفسها و دعت على من كان السبب
في صباح اليوم التالي حضر أهلها و أهله كانت خائفة جدا ان يخبر أحدا ويعرف انها كذبت
ام عز : طمني اخبـ.ـارك ايه رفعت راسنا
. عز بفخر : اكيد يا امي ابنك أسد دي حتى حامل …
ضحك الجميع عليه بشـ.ـدة … بعد وقت خرج أهلها و كانت تحمل الأغراض للمطبخ
عز ” كذبتي ليه عليا الليلة
تیبست مكانها من الخــــوف و همست : في في ايه
عز : ليه تهـ.ـر.بتي مني مش طيقاني …
وفاء بدmـ.ـو.ع : لا انت فاهم غلط انا انا بس لسة مش ماخدة عليك وحاسة الشي صعب جدا
عز : انتي كان في حد في حياتك يا وفاء
سقطت الكاسات من يديها و تیبست خــــوفا ….
وفاء : لا طبعا انت بتقول ايه
عز : مش عيب عفكرة ابدا انك تحب حد او تعجب فيه بس العيب انه لو تقرصنا من ده الحب ما نتعملش منه حاولي تنسي و انا حساعدك
وفاء : انت جميل اوي يا عز و انا بجد أسفة
احتضن وجهه بيديها و همس انا اللي اسف اني بضغط عليكي انا جمبك باي حاجة تحتاجيها و يلا نلم الجزاز اللي تكـ.ـسر …. و بس نخرج نتعشى برة
وفاء : بيتزا
عز بحب : بيتزا
أزالوا الزجاج بسرعة وخرجوا سويا جعلها تقضي أجمل يوم و تضحك من قلبها
كانت سعادته باسعادها كلما تضحك يشعر ان قلبه يضحك بشـ.ـدة سعيد بسعادتها لم يتعصب عليها لأي سبب او يشتمها كان يعاملها كأنها طفلته لكن الذي آلمه انها تحججت و ابتعدت عن حـ.ـضـ.ـنه لم يجبرها او يغـ.ـصـ.ـبها على شئ لكنه تمنى حـ.ـضـ.ـنها كثيرا فهي نبض قلبه يريدها بمزاجها عنـ.ـد.ما تشعر انها ترتاح له … تؤنب نفسها بشـ.ـدة بسبب جفاءها معه رغم كل ما يحاول فعله معها … و لكن قلبها ما زال مجروح تحاول أن تكون طبيعية لكن ليس بيدها فشفاء القلب ليس بالساهل
&&&
_قلبنا عليها الدنيا مش لاقينها
فادية بدmـ.ـو.ع : لازم تظهر حياتكوا حتكون التمن فتشوا بيت بيت غرفة نزلوا اعلان في الجرايد اعملوا اي حاجة ابني حيروح مني
_حاضر یا فانـ.ـد.م بنحاول
فادية بصراخ : ما فيش بنحاول .. تجيبوها لاولع فيكوا رمت هاتفها و بدأت تبكي بقوة
فادية : ايه اللي انا عملته بنفسي عمر ما كانش بيهدد و بس عمر حينفذ حاكون قــ,تــلت ابني روحت فين يا دعاء … يارب تظهر قلبي حيوقف من الرعـ.ـب
نور بقلق : عمر عملت ايه
… عمر بقهر : برضو مالهاش أثر
نور بخــــوف انت حتنفذ فعلا تهديدك
عمر : ايوة عشان تتحرم من حد غالي زي ما انا تحرمت من اغلى الناس
احتنضته بشـ.ـدة و هي ترجف بشـ.ـدة
نور : بس انا عمري ما حسامحك يا عمر اقسملك حلحقك بس حيكون قلبي مش مسامحك
عمر : نور انتي ليه مش مقدرة اللي انا فيه
نور بخــــوف : حتظهر صدقني حتظهر بس بلاها اللي حتعمله استنی شویا عمر اياك تحرمني منك انت ابويا و اخويا و حبيبي و النبي يا عمر
عمر : طيب اهدي ان شاء الله حتلاقيها
نور بدmـ.ـو.ع ان شاء الله يارب يارب ملعون ابو الحب و سنيه
اتصلت نور بأسر و ذهبت إلى أحد الاذاعات آسر حتعملي ايه يا قلبي اهدي و فهميني
نور ببكاء حانقذ اخويا يا آسر
آسر و هو يضغط على يدها معاكي يا روح آسر
ذهبت إلى أحد المذيعات و طلبت منهم ان تتكلم للضرورة
فسمحوا لها
نور بصوت باكي جدا : دعاء حبيبتي وحشتينا كلنا انتي اختي اللي تمنيتها من زمان ارجعي يا دعاء عشان خاطر عمر ….
كانت دعاء في احد العربيات ذاهبة إلى أحد تعرفه في مكان ما لتسمع لنور وكلامها
دعاء : مممكن تعلي الصوت لو سمحت
نور : دعاء ماما قلبت الدنيا عايزة ترجعك ارجعي عمر ناوي يقــ,تــل نفسه لو ما ارجعتيش مش بيرمي كلام في الهوا حينفذ عمر مش حيقدر يعيش من غيرك ابوس ايدك ما ترحمنيش من اخويا ارجعي بترجاكي انتي بتحبي و هو بحبك ما تخافيش من حاجة ارجعي عشان عمر انقذي عشان خاطري
و صوت بكاءها يعلو ويعلو
آسر : اهدي يا حبيبتي ان شاء الله حتسمعك اهدي
نور حترجع مش كدة
آسر و هو يضمها لقلبه ان شاء الله
بكت دعاء بنحيب
دعاء : لو سمحت يا عم ارجع تاني للبلد اللي جبتني منها حاضر يا بـ.ـنتي
أدار السائق وعاد إلى البلد و دلته على الطريق حتى وصلت فيلته
دعاء : استناني شويا حجبلك أجرتك
_تمام
دخلت البيت لتصطدm بأحد خارج بسرعة
&&&
فوفو فوفة قلبي ” نادى بها عز و هو داخل البيت كانت في المطبخ تجهز الغداء اقترب منها واحتضنها من ظهرها بحب و همس : روح قلبي حشـ.ـتـ.ـيني و
وفاء بخجل : ثواني الاكل حيكون جاهز
و ناولته احد القطع بفمه
عز : امم متجوز شيف عالمي
وفاء بابتسامه : غير هدومك و انا ححط الاكل
عز : حساعدك ححط الصحون على السفرة
وفاء : ما تعبش نفسك
عز : تعبك راحة يا حب العمر
وفاء بخجل شـ.ـديد : حب العمر
عز : اه شوفتك من سنة كذا مرة دخلتي قلبي بس ما كنتش باشتغل فدورت على شغل مناسب اني اتقدm لغاية ما لقيت نظرت له بذهول من الحب الذي في عينيه دmعت عينيها لانها لا تستطيع أن تحبه نفس كمية الحب
اقترب منها و ازال دmـ.ـو.عها بشفتيه وقف امام شفتيها و قبلها
كانت سريعة قبلة سريعة نظر لعينيها باعجاب و حب قبلها قبلة أخرى أطول و … مد يده أطفأ البوتجاز و قبلها قبلة طويلة حملها بين يديه ودخل بها الغرفة لتصبح زوجته ولأول مرة قولا و فعلا
كان أجمل وقت قضاه و هو في حـ.ـضـ.ـنها شعرت بكل لمسة و قبلة بحبه بعشقه كان متيم بها
وفاء بصوت مبحوح من تأثير لمساته : ححطلك تتغدى
عز بعشق : تو مش عايز
وفاء : ليه
عز : مش حلاقي ازكى من اللي كلته عايزاه يفضل الطعم وفاء و كادت تنصهر من الخجل : انا حاروح استحمى
قامت من على السرير بعد أن لفت الغطاء عليها و قبل أن تغلق الباب كان هو بالداخل
وفاء بخجل : عز في ايه
عز و هو يكز على اسنانه : حليفك مش حعمل حاجة
وفاء : عز اخر …… اكملتها في فمه بعد أن التهم شفتيها بغرام
بعد أن ارتدوا ملابسهم وضعت الطعام على الطاولة وبدؤوا بالأكل قام من مكانه بعد فترة قصيرة
وفاء باستغراب : عز في ايه
عز : ثانية راجع
احضر اسوارة ناعمة جميلة جدا و وضعها بيديها اعجبتها جدا
وفاء : الله حلوة أوي بس ليه كدة تاعب نفسك
قبل باطن يدها وهمس : كل مكافأة في الشغل ليكي حاجة حلوة احتضنت وجهه بكفة يديها و همست: عايزة سلامتك كفاية عندي تكون ناجح في شغلك
عز : وفاء انا بحبك اوي اوي اوي
دق قلبها بشـ.ـدة من تأثير كلمـ.ـا.تها أيعقل انها لم تحب قبله الرعشة التي في جــــســ ـدها و بقلبه لم تسبق أن حصلت لها
صدرها يعلو و يهبط بشـ.ـدة ليقم كا منهم بسرعة باتجاه الآخر و يحتضن الاخر بعشق …. و بدأت معركة ملحمية كلها عشق و غرام
كان سعيد جدا انها أصبحت تحبه كل شئ يوحي بذلك حركاتها كلمـ.ـا.تها اشتياقها له .. أصبح يشعر انه يمتلك الدنيا و من عليها
…
&&&&
دخلت البيت بسرعة و احد الحرس حمل طفلها ركضت لمن اشتاقته حد الجنون
لتنصطدm بأحد و كان خارج مسرعا
كان ذالك العاشق الذي لم يعرف طعم الراحة منذ أن ذهبت لم يذق الزاد و لا الشراب كأن الدنيا وقفت بعدها
ليشعر أن جــــســ ـده انتفض انتفاضة زلزلت كيانه نظر لها طويلا غير مصدق انها امامه أدار وجهه يريد الذهاب فرغم اشتياقه لها إلا أن قلبه مخاصمها انها فكرت ان تتركه غير مصدق انها فعلتها مهما كان السبب
أمسكت يده و همست بدmـ.ـو.ع : وحـ.ـشـ.ـتني
لينقض عليها كفريسته يقبلها بقبلات دامية يفرغ بها اشتياقه و حبه اوقفه صوت زامور سيارة
عمر بصوت بالكاد يخرج : ايه ده مين
دعاء في محاولة اخراج صوتها : التاكسي اللي جيت فيه ما کانش معايا احاسبه تحاسبه و لا ارجع معاه
عمر : اكيد ارجعي معاه طبعا
دعاء : بقى كدة
ضمها لصدره بقوة اعتصر جــــســ ـدها بين يديه …
ثم خرج للسائق و أعطاه رزمة كبيرة
ايه ده يا باشا
عمر بسعادة : ده رزقك عشان اغلى الناس عقلبي رجعتلي كاد يجن من سعادته : كل كل دي ليا أنا انا ما عملتش حاجة
عمر : و ان احتجت اي حاجة اي حاجة اديك عرفت العنوان انا تحت امرك انت عملت كل حاجة رجعتلي حياتي
بدmـ.ـو.ع : ربنا يسعدك ويفرح قلبك يا باشا ربنا يخليك
غادر و هو يدعو لعمر وطار لطفلته يفرحها انه سيفعل لها العملية التي ستنقذ حياتها اخيرا
عاد إلى حبيبة قلبه وجلس على الاريكة و نام على قدmها نوما عميقا لم ينم منذ فترة نام مطمئنا انها معه وبجانبه لم و لن يتركها
تذهب مهما حدث … بعد مرور ساعتين
دعاء و هي تلعب بشعره : عمر
عمر بغرام دون فتح عينيه : هااا
دعاء : كلت يا قلبي
فتح عينيه و همس : لا
وضع يده خلف عنقها واخفض رأسها قبلها قبلة طويلة ثم همس : دلوقتي كلت
دعاء و هي تملس على وجهه : انا بتكلم بجد کلت يل حبيبي
عمر : لا كلت ولا نمت ولا شربت و لا ارتحت ازاي هونت عليكي يا دعاء صدقيني لو قــ,تــلتيني أهون بكتير اوي اوي انا عقلي كان حيضـ.ـر.ب مش مصدق انك تعملي كدة هونت عليك
دعاء بدmـ.ـو.ع : انا أسفة يا حبيبي أسفة انا كنت بتمنالك
جلس فجأة واقترب من عينيها و قال بحدة : وحدة ما تجوزتش قبل كدة مش كدة لنفرض حعيش ازاي معها و انا ما بحبهاش حاخدها في حـ.ـضـ.ـني اخر الليل ازاي و انا قلبي في حد تاني كنتي بتفكري ازاي المهم اتجوز وحدة بـ.ـنت بنوت مش عايز انا عايزك انتي انتي مراتي أن مش واخدة بالك انك مراتي رسمي غـ.ـصـ.ـب عنك يعني ما ينفعش تخرجي من بيتي بدون ما تقوليلي
احتضنت وجهه بكفيها و قبلته بجانب شفتيه و همست : انا اسفة عمريش حسيبك تاني ما تزعلش مني
عمر بحدة ” مش حسمحلك يا دعاء مش حسمحلك انتي فاهمة من بعد كدة ححط حراسة عليكي ممنوع تتحركي اي مكان بدال سهل عليكي تسبيني
دعاء بحب جعله يهدأ كثيرا : مش حسيبك و الله ما حسيبك لو حطه السكين على رقبتي حـ.ـضـ.ـنك اماني عمرو ما كان سهل عليا اسيبك يا عمر انت بتجري في دmي يا عمر
عمر : طيب ما تيجي فوق اقولك وحشاني قد ايه
دعاء : بشرط
عمر : موافق اذا حتطبخي بايديكي
دعاء : عرفت ازاي
عمر : لسة مش عارفة انك بتجري في دmي يا دعاء بفهمك قبل ما تفكري في الحاجة
دعاء : طيب روح خود شاور نعنش كدة و انا حعملك الاكل اللي بتحبه كول كويس و حعملك كل اللي انت عايزه
عمر بعد أن قبل يدها : هوا
**
نور ببكاء : يا ترى سمعتني
آسر بو.جـ.ـع : نور عشان خاطري مش مستحمل و الله مش مستحمل اهدي قلبي بيوجـ.ـعني لما تعيطي أن شاء الله سمعت و الفرح بكرة خلاص بقى
وصلوا البيت طلبت منه أن يدخل معها و قبل أن يصعد عمر دخلت نور و صرخت باسم دعاء بسعادة شـ.ـديدة و ركضت تحتضنها
نور بسعادة : الحمد الله انا مبسوطة اوي احتنضت اخاها بقوة شـ.ـديدة و هي تبكي
عمر : خلاص اهدي اهدي مش حمـ.ـو.ت نفسي خلاص نور .. مين قالك اني حسمحلك او كنت حسمحلك
دعاء : نور هي السبب اني رجعت يا عمر
عمر باستغراب : بجد نور ازاي .
دعاء : تكلمت في الإذاعة وقالت انه المـ.ـجـ.ـنو.ن اللي بحبه ناوي يمـ.ـو.ت نفسه فما قدرتش جيت زي المـ.ـجـ.ـنو.نة
عمر بحب : حبيبة اخوها طبعا لازم تعمل كدة
نور : دلوقتي خالصين انتي رجعتيلي أسر و انا رجعتك لعمر
آسر بخجل و صدmة : احم عن اذنكوا
عمر : استنى يا جدع حتهرب ولا ايه .. ما تخافش احنا عارفين انه اختي واقعة لشوشتها و انا مش ممانع المهم عندي انك تحافظ عليها وتحطها في عيونك و ما تزعلهاش عشان ساعتها حتلاقيني انا
آسر بابتسامة : ازعلها … هو انا عندي اغلى منها دي بقلبي و بعينيا
عمر : و انا كدة بحبك واتلم شويا عشان انا واقف و برضة اخوها
نور : بتحبه هو برضو ضحك الجميع عليهم
عمر .. انتي غلسة اوي على فكرة
عمر : دعاء جهزي الاكل انتي ونور نتغدی سوا و حاستحمی غمز في اذنها و همس : انا و انتي
احمر وجهها و ركضت للمطبخ
عمر : اعملي الاكل معاها يلا
نور : معرفش اطبخ انا
آسر بصدmة : ابدا
نور : ابدا ابدا
آسر : ولا حاجة
نور ولا حاجة ولا حاجة
آسر : طيب الحمد لله اني عرفت و انا على البر .. عن اذنكوا يا جماعة
أمسكت به من بلوفره و همست: رايح فين يا قلبي هو دخول الحمام زي خروجه ما فيش خروج
ضحك عمر عليها بشـ.ـدة وهمس : هو خازوق و لبسته ما فیش مفر
نور بضحك : خازوق ماشي يا عمر
آسر : احلی خازوق كلته في حياتي مش لازم اكل انا عايز أصوم كفاية عندي اشوفها ….
$$$$
جهزت له أجمل غداء وذهبت تستحم وما ان أمسكت يد الحنفية شعرت بصاعقة سرت بجــــســ ـدها ..
سقطت على الارض وهي كقطعة زرقاء اغمضت عينيها وتشاهدت ..
في الشركة يجلس في الاجتماع شعر بنغزة بقلبه شـ.ـديدة وضع يده على قلبه لم يستطيع التنفس ..
_ في ايه يا استاذ يوسف
ينظر لهم لكنه لا يراهم لا يعلم سبب هذه الخـ.ـنـ.ـقة كأن أحد يخـ.ـنـ.ـق به ..
ترك الاجتماع وامسك هاتفه يطلبها .. لكنها لا تجب
ركض للخارج بسرعة شـ.ـديدة وقلبه يسبق
وجده عمر على باب الشركة ليناديه لكنه لم يرد عليه جعل عمر يقلق ويذهب خلفه ..
كان الطريق مزدحم ليترك سيارته ويركض للبيت كالمـ.ـجـ.ـنو.ن وصل المنزل وخطى بخــــوف شـ.ـديد شعر انه شل نادى برعـ.ـب شـ.ـديد : اسراء
لم يسمع صوتها .. بحث في الجناح لم يجدها ..
كان الحمام مقفل كـ.ـسره ليجدها عا’رية وجــــســ ـدها ازرق شكلها يوحي بأنها فارقت الحياةة ..
ليصـ.ـر.خ بأعلى صوته ؛ اسرااااااااااااااء
لفها بالغطاء وركض بها للخارج كان عمر قد وصل صعد برفقته وطار عمر بسيارته .. ينظر لها دون أي ردة فعل .. كمن فقد عقله دخل بها المشفى وهو متأكد من مـ.ـو.تها ..
وضعها على السرير لينادي عمر على الطبيب
ينظر لهم يوسف كأنه تائه .. ليصـ.ـر.خ عمر: يوسف لسة بتتنفس
نظر يوسف لعمر غير مصدق واقترب منها يتأكد ادخلها عمر غرفة الكشف لان يوسف غير قادر على الحركة
جلس على ركبتيه يتنفس بصعوبه ليخرج الطبيب ويهمس بتعب : الحمد الله دي معجزة القلب اشتغل وهيا تمام
احتضن يوسف عمر وهو يبكي بصوت عااال جدا بنحيب
دخل لها ونام على يدها ينتظر منها أن تستيقظ
وعمر يبكي بشـ.ـدة على منظر صديقه ..
بعد فترة بدأت تفتح عينيها لتهمس يوسف ..
نظر لها بعشق واشار لها أنه هنا ..
اسراء بدmـ.ـو.ع ،: الحمدلله اني رجعت شوفتك تاني
هز رأسه بالايجاب واستمر بالبكاء وهو يضم يدها ..
اسراء : كفاية يا يوسف كفاية
حاول أن يخبرها أنه كان على وشك أن يفقدها
ليحدق عمر بعينيه ويهمس بصوت يرجف ودmـ.ـو.ع : يوسف ان ان…انت مش قادر تتكلم قول عمر
نظر له يوسف وحاول النطق .. لكن الصدmة كانت أنه فقد صوته من شـ.ـدة صدmته ..
يتبع…
↚
أيعقل أنه فقد صوته .. لأجلها
وما الغريب في ذلك
فهذا هو الذي كان مريـ.ـض بها او بالاصح ما زال كذلك
يوسف …
نظر له عمر بدmـ.ـو.ع وصوت خافت يوسف انت مش قادر تتكلم
نظر له يوسف بابتسامه وهز رأسه بالايجاب
شهقت اسراء بصدmة ونظرت له وهي محدقة بعينها
اقترب منها ازال دmـ.ـو.عها بيده بحنان وهز رأسه بالنفي
تمدد بجوارها ودفن وجهه بعنقها يشتمه ويقبله ..
نظرت لعمر بدmـ.ـو.ع وهزت راسها بلا .. مستحيل
دmـ.ـو.ع عمر لم تتوقف على عكس يوسف الذي كان سعيد .. فأقل الخسائر بالنسبة له هو صوته
المهم أنها ما زالت بحـ.ـضـ.ـنه ..
ضمت بشـ.ـدة .. وهي تبكي بنحيب وصوت مسموع نظر له واشار لها ان تتوقف أخرج هاتفه وكتب لها بيد راجفة
“صوتي وعمري فدى انك تكوني بخير ما تعيطيش ”
احتضنت وجهه بين يديها وهمست ببكاء شـ.ـديد عشان خاطري حاول تتكلم يا يوسف ..
نظر لعينيها بعشق شـ.ـديد وظل يتأمل بها قبل جبينها ورجع دفن وجهه بصدرها.. لا يهمه اي شئ لم يهزه انه لا يستطيع الكلام .. المهم أنها بخير يلا سعادة قلبه أنه بعد ان ايقن انها ذهبت هو الان بحـ.ـضـ.ـنها .. لأنها ان ذهبت كان سيلحقها
الجميع يبكي وحزين جدا عليه .. الا ان سعادته لا توصف
نادى عمر للطبيب ليتم فحصه لكنه رفض ان يتزحزح من حـ.ـضـ.ـنها بل تثبت بها كأنها امه زادت من ضمه وهي تكاد تمـ.ـو.ت
اسراء بدmـ.ـو.ع : يوسف اذا بتحبني خلي الدكتور يشوفك
لم يجبها فقط متمسك بها ..
الطبيب: يمكن مع الصدmة ممكن يرجع صوته وممكن ..
اسراء بدmـ.ـو.ع اشـ.ـد : لا حيرجع حيرجع مش كدة يا يوسف
ازال دmـ.ـو.عها مرة أخرى وهز رأسه بالايجاب..
خرج عمر منهار تماما.. ليرفع يوسف عينيه ينظر لمن عشقها قلبه يتأكد من وجودها
قبل عينيها وشفتيها .. بحنان بالغ
لتهمس له بعشق : حتبقى كويس مش كدة
ليقتحم شفتيها بعشق اذابهم يخبرها بقبلته .. أنا حياته كلها فدى ان تكون بخير
(هذه الرواية ليست لها علاقة بالواقع ههه)
&&&&
نور : انت أجلت الفرح ليه يا عمر
عمر ” هو ايه اللي ليه صاحب في ازمة مش قادر اصدق انه مش قادر ينطق حيشتغل ازاي يوسف ده اکثر من اخويا
نور : حبيبي يا عمر شهم طول عمرك ربنا يسعد قلبك دعاء : عمر انا مش عايزة فرح
عمر ” هيا قالت ايه يا نور مش سامعة
دعاء ” عمر كفاية عندي وجودك صدقني
عمر : انا نفسي اشوفك بالفستان الابيض يا دعاء حتحرميني من ده انا عايز افرح عايز اصير عريس يا ناس حبيبتي تلبسلي الفستان الأبيض
دعاء بابتسامه : لا طبعا ربنا يخليك ليا
نور : اخرج انا بقى
عمر : كلك نظر يا قلبي مع السلامة نورتينا
نور : بقى كدة ماشي
جذبها لحـ.ـضـ.ـنه و ضمها بقوة و غمغم بعشق : انتي قلبي يا دعاء صدقيني اللي انا فيه الحمد لله كرم من ربنا بزيادة اوي دلوقتي بس عايز دستة منك و خلاص
دعاء : انا قابلت حازم امبـ.ـارح .. تركها و ابتعد عنها قليلا و همس : ايه عايزة ترجعيله
دعاء : لا طبعا انت قلبت بوزك بدون حتى ما تفهمني حازم كان عايز يشوف ابنه بس مش اکثر
صرخ عمر بأعلى صوته من غيرته و هو يقول : يشوف آدm يجيلي انا مش لازم يكلمك حتى انا دلوقتي المسؤول فاهمة
دعاء بدmـ.ـو.ع : عمر اول مرة تزعقلي كدة
أمسك يدها و جذبها لحـ.ـضـ.ـنه و هو يقول بعشق و اسف : غـ.ـصـ.ـب
عني مش مستحمل فكرة حد يحكي معاكي خصوصا الكـ.ـلـ.ـب ده
دعاء في محاولة لترك يده : سيبني يا عمر لو سمحت
عمر : وانتي زعلانة كدة مستحيل
دعاء : انا صدقت حازم و وثقت فيه اوي لغاية ما بدى يصـ.ـر.خ و بعدها يضـ.ـر.ب … يا ترى حتعمل زيه يا عمر حتمد ايدك بعد ما صوتك علي بالشكل ده الكلام ده حيكون امتى
ضمها لصدره و همس بصوت موجوع : من غيرتي يا دعاء لكن ايدي تتقطع قبل ما تتمد عليكي مستحيل يا دعاء اقسملك بالله مكانك بقلبي جوة جوة و قافل عليكي خايف عليكي من الدنيا كلها أنا آسف مش حعيدها
نظرت له و دmـ.ـو.عها تهبط من عينيها
ليقترب من شفتيها و يقبلها برقة قبلة سريعة ” اسف اوي مسح دmـ.ـو.عها بشفتيه مشى بهم على خديها ثم وقف امام
شفتيها و همس : انا ما حبيت قبلك ولا ححبك بعدك عمري لتقبله هيا و هي محتضنه وجهه بكفيها بادلها القبلة بترحاب شـ.ـديد و قبلات نــــارية بدأ كل منهم يزيل عن الاخر ملابسه و يغوصوا في حـ.ـضـ.ـن بعضهم بعشق جارف
و من بين كل لمسة و قبله يهمس ” بحبك بحبك اوي
لكن نــــار فادية وكرهها لدعاء لم تهدأ و لن تجعلها زوجة ابنها على طول بل ستفعل اي شئ لتدmرها مهما حدث …. تحلم تظن انها تستطيع ابعاده عن هواءه و دmه مهما فعلت و كانت قد اختارت أيضا الزوجة التي جهزتها له
&&
三
|||&&&&
بدأ يفوت قلبها عشان كدة كانت نعم الزوجة لا تفعل الا ما يريحه و يعجبه احبها اكثر من ذي قبل تجري في دmه
هو أيضا لم يرفع صوته يوما لم يشتمها او يحـ.ـز.نها يعاملها كطفلته تحمد ربها دائما انه عوضها خيرا بهذا العز الذي جعلها تتأكد ان عوض الله و اختياره أجمل بكثير
عز ” هااا حتتغدي فين النهاردة
وفاء و هي تسحب منه الراتب : احنا قولنا حنمسك ايدينا بدال ما احنا عايشين في الاجار نجيب بيت ملك
عز : لا مش ده اتفاقنا احنا اتفقنا كل شهر في خروجة
وفاءة ممكن خروجة بدون ما تصرف نص الراتب
عز ” طيب حنشتري تسالي و نقعد عالشط
وفاء : ايوة كدة تمام حلبس ثواني ده مصروف الشهر بتاعك و ده للبيت و الباقي يترفع
عز بحب : وانتي ما رفعتيش حاجة ليكي
وفاء ” انت مش حارمني من حاجة يا قلبي و بعدين لما بعوز باخد
عز : اوعك تبخلي على نفسك في حاجة
وفاء : حتى لو بخلت انت بتفتكرني
وقف بجوارها و قبلها من جبينها وضمها
وفاء بصوت خجول : احنا ممكن ما نخرجش و نسهر هنا كان بمثابة اشارةة خضراء له ليحملها بين يديه و يهمس أمام
شفتيها : احلى من مليون خروجة
يقضى برفقتها أجمل سهرة و هي في حـ.ـضـ.ـنه و بين اقبلاته الجنونية
عز : فوفو
وفاء: هااا
عز : صحابي عاملين علينا أدوار يعني كل اسبوع العزومة عند واحد
وفاء : فين المشكلة
عز : انا الدور عليا الخميس اللي بعد اللي جاي
وفاء : تحت امرك طبعا أجمل عزومة ….
عز : يعني ما فيش غلبة عليكي ممكن نجيب جاهز
وفاء : ما تخافش يا قلبي أجمل غداء و حلويات من ايديا انت تؤمر
عز بعشق : هو انا بحبك من شويا
وفاء : و انا كمان
عز بلهفة : ايوة انتي كمان ايه
وفاء بخجل : يمكن عمريش قولتلك لكن انا بحبك و اوي اوي انت عوض ربنا ليا أنا بحمد ربنا انك في حياتي
عز : يا جدع ايه الجمال ده طيب ما تيجي اقولك موضو
وفاء ” تاني
عز : تاني و تالت و عاشر هو احنا ورانا حاجة …
في الشركة في اليوم التالي .
مصطفى : حنسهر فين يا رجـ.ـا.لة اليوم
علاء : في نايت فتح في شارع اخر بيتنا يجنن ايه يا عز جاي معانا
عز : لا طبعا انا بفضل اقضي باقي اليوم مع مراتي احسن بكتير
علاء بضحك : يا راجـ.ـل قول كلام غير كدة حدى يحب يقعد مع النكد نفسه
عز : ده عندكو انا مستحيل تزعلني باي حاجة دي شايلني من عالارض شیل
مصطفى : ما فيش عندها اخت و النبي
عز : لا يا خفيف عندها اخ اشوفهولك
علاء : هههههه اذا كان مش بتاع نكد ينفع برضو ده انا كرهت عيشتي من النكد قبل الشغل و بعد الشغل قبل الأكل و بعد الأكل ٢٤ ساعة بتمـ.ـو.ت آن مر يوم بدون نكد يا اخي عيشة هم
عز : يا ساتر يا لطيف بعينكوا قل أعوذ برب الفلق
مصطفى : فعلا تتحسد يا ابني اللي عندك دي شيلها بعيونك
عز لنفسه : و بقلبي كمان ما بصدق اليوم يخلص عشان اروح اشوفها
|||&&
الفرح اتأجل لكن ما فيش حاجة تغيرت حبه مش فارق معها الفرح قد ما فارق معها سعادته لكنه كان قلقان جدا على صاحب عمره خرج يطمن او يشوف حصل ايه معاهم
كانت في الغرفة بتنيم في ابنها ابتسمت لما وصلتها رسالة رغم ” انشغاله ” حشـ.ـتـ.ـيني و
ضمت التلفون لحنضها و همست بعشق : بحبك اوي يا عمر دق الباب لتنتفض بفزع من قوة الخبطة حتى ابنها فزع و ارتمى بحـ.ـضـ.ـنها
دخلت فادية والدة عمر بابتسامه شمـ.ـا.تة وسـ.ـخرية جلست على كرسي و وضعت قدm فوق الأخرى و هي تتكلم بســـخريـــة : مش قولتلك نحس شوفي حصل ايه في يومين اتنين بس
دعاء : ربنا يسامحك يا فادية هانم
فادية : ايه بتبلى عليكي يمكن … بلاش المسكنة اللي انتي فيها عشان انا اكثر وحدة فهماكي بتعملي كل ده عشان توقعي ابني في غرامك و بعدها فلوسوا تكون تحت امرك
دعاء بدmـ.ـو.ع : وليه ما اکونش بحبه فعلا
فادية بغـ.ـيظ : لو بتحبيه ما بتقبليش عليه ياخد وحدة مجربة و مخلفة
دعاء : والله العظيم قولتله انتي نفسك شوفتي لما بعدت حصل ايه عايزاني ابعد و ينفذ تهديده و بعدين اللي تجوزت قبل كدة مش بني ادmة من حقها تحب و تتحب
فادية : وانتي طبعا ما صدقتي مش كدة انا عارفاكي و
حفظاكي اكثر من اي حد انتي عقربة حقها تحب واحد من طينتها تجوز و خلف وحد مش لاقي ياكل
دعاء بدmـ.ـو.ع : اقسملك بربنا و بابني اللي بحـ.ـضـ.ـني اني بعشقه و انه كل حاجة في حياتي ..
فادية بعصبية و هي خارجة من الغرفة : و انا مش حيهدالي بال غیر و انتي خارجة من حياته كلها ومن حياتنا لو حعمل المستحيل يا زفتة انتي
نور كانت تمشي )
في الممر حتى سمعت ما تقول والدتها
نور بدmـ.ـو.ع : ليه عايزة افهم ليه
فادية بتـ.ـو.تر : مش دي اللي يستاهلها عمر
عن نور بعصبية : ت عـ.ـر.في ايه عن عمر تيجي نعمل شوية أسئلة عمر ليكي ولدعاء ونشوف مين اللي حيجاوب يلا … ت عـ.ـر.في بحب ايه بيكره ايه بيزعل من ايه ت عـ.ـر.في تاريخ ميلاده ايه ايه الاكل اللي بيحبه كم مشكلة في حياته يا شيخة حـ.ـر.ام عليكي انتي ما ت عـ.ـر.فيش حاجة خالص عنه دعاء تعرف ادق أدق تفاصيله انتي بقالك سنين غايبة احنا نسينا شكلك جاية دلوقتي تفرقي بينهم و تتعسي عمر و تحرقي قلبه عشان كبريائك وغــــرورك والحسب والنسب اما ابنك مش مهم يتحرق ما تعملتيش لما حاول يقــ,تــل نفسه انا برأيي ترجعي مكان ما كنتي يا ماما متشكرين اهو الفرح تأجل لما نبقى نحددوا تاني نبقى نكلمك
كانت فادية تستمع لكلامها بقهر و ألــم تركتهم و خرجت من الغرفة و احتضنت دعاء التي كانت منهارة
نور : اوعي تبعدي عن عمر اوعي لاي سبب كان عمر بيتنفسك اوعي تعطي لحد فرصة انه يبعده عنك تمام اقوي بيه
دعاء بحب : انتي احلى اخت في الدنيا
نور : ربنا يسعد قلبك و قلبوا
عاد عمر إلى البيت متأخر ظنها نائمة وما ان بدأ يصعد السلم حتی ندهت عليه بصوتها العاشق : وحـ.ـشـ.ـتني
التف لها و مشى المسافة بينهما بخطوة وكان قد التهم شفتيها بقبلة غارقة في العشق لم يتركها تتكلم
|||حملها بین یدیه و صعد غرفتها لينهال عليها من عشقه و حبه
بعد وقت ليس بقصير قضوه في غرام ليس له آخر هون بها ألــم قلبها كثيرا و طمأنها وكل لمسة تثبت لها انها تجري في دmه نائمة على صدره تتكلم يحب : عملت ايه
عمر : ان شاء الله حيبقى احسن
دعاء : ان شاء الله كلت ؟؟
عمر : انتي عارفاني باكل من غيرك
دعاء بحـ.ـز.ن : من الصبح ما كلتش حاجة بجد كدة يا عمر اقتنص شفتيها التي لوتهما بشفتيه ثم همس أمامها احب احلى الأول بعدين اكل
دعاء بخجل : تفضل خود شاور حجهز العشا حالا انا مجهزاه بس حسخنه
عمر : ما اطلب جاهز لسة حتنزلي
دعاء : انا حانزل لاعز منك يا عمر بعدين الاكل بتاعي ازكى و لا ايه
عمر : اكيد طبعا يلا حاخد شاور مستنيكي بدا يأخذ شاور و ذهبت تولع الفرن حتى تشوي الفرخة لتصرخ بأعلى صوتها عمرررررررررررررر
↚
خرجت من المشفى بعد اسبوع بعد أن اخبرهم الطبيب بأنه من الممكن أن يعود صوته ومن الممكن لااا .
كان عمر في انتظاره يتمنى أن ينطق … فيوسف عمله يعتمد عليه بشـ.ـدة..
وهي ما زالت تبكي ينظر لها يستجديها بعينيه ان تتوقف عن البكاء.. يخبرها لماذا انتي حزينة فأنا أسعد الناس
ضمها من كتفها وصعد الى سيارة عمر
عمر بصوت حزين ؛ حمد الله عالسلامة يا صاحبي
ربت يوسف على كتفه بابتسامه ..
سار عمر الى المنزل أمسكت اسراء يد يوسف وضغطت عليها رفعها وقبلها وابتسم تلك الابتسامة التي تخبرها أن لا شئ يقارن بها ..
وصل البيت بعد أن اطمئن عليه عمر وما ان دخل ليأخذها بحـ.ـضـ.ـنه بجنون كل منهم يحتضن الاخر ويود إدخاله بقبله ..
أراد ان يتكلم لم يستطيع أشارت له اسراء بلهفة ايوة يا حبيبي اتكلم ..
حاول لكنه هز رأسه بالنفي اخرج هاتفه وكتب لها من بين دmـ.ـو.عه .. الحمد لله انه البيت رجع نور فيكي انا شلت السخان الكهربي وحطيت شمسي انا بحبك اوي اوي
اسراء وهي تحتضن وجهه بكفيها : وانا بعشقك يا قلب اسراء واذا بتحبني حتحاول ترجع تتكلم مش كدة
هز رأسه بالايجاب
اسراء : حاروح اشوف ماسة مع الدادة
سحبها لحـ.ـضـ.ـنه يقتحم شفتيها بغرام وحملها بجولة عاشقة لها وحدها جذبته لحـ.ـضـ.ـنها وهمست : ان بتحبني حاول تنام بقالك اسبوع ما نمتش
قبلها بجانب شفتيها ونام بعمق .. تسحبت من جواره وارتدت روبها وذهبت لابـ.ـنتها
جهزت له الطعام ووضعته على السفرة وذهبت لايقاظه بتقبيله بحنان وهمست : يوسف
فتح عينيه بسعادة وجذبها لحـ.ـضـ.ـنه ..
اسراء : لا مش حيحصل حاجة غير بعد اما تاكل
ضـ.ـر.ب لها تعظيم سلام بسعادة وذهب الى الحمام
اسراء باستغراب: يوسف انت مبسوط
هز رأسه بنعم واشار بيده كثيرا ..
استحم وبدأت تطعمه بعد ان جلست بحـ.ـضـ.ـنه
اسراء: عايزة ترجع زي الاول يا يوسف عشان خاطري شغلك وكل حاجة
يوسف على هاتفه ” مش مهم شغلي ان شاء الله حارجع المهم انك لسة بحـ.ـضـ.ـني غير اذا كنت متضايقة اني مش بتكلم وحاكون عبئ”
اسراء بحـ.ـز.ن: يوسف انت بتقول ايه كدة برضو
وضعت جبهتها على جبهته وهمست : وحياة ربنا لو فيك ايه في قلبي من جوة اللي حصلك ده بسببي انا مش مسامحة نفسي
مسح دmـ.ـو.عها باصبعه بحنان وهز رأسه بلا ..
اسراء بعد ان دفنت وجهها بحـ.ـضـ.ـنه حتى تقنعه أن حبه لن يتغير: ان شبعت ممكن .
اغمض عينيه يستمتع بانفاسها تلفح جــــســ ـده واخذها بجولة عاشقة ..
$$$
طمني يا دكتور ” قالها عمر و هو يبكي بشـ.ـدة و قلبه ينتفض وينزف
الدكتور : للاسف حرق صعب اوي نص جـ.ـسمها تقريبا بس سبحان الله وشها كان بعيد بس رقبتها خدت نصيبها برضة
عمر بقهر : و الحل يا دكتور
الدكتور : حنستنى الجروح تخف تماما بعدها حنعمل كذا عملية
سقط على ركبتيه يتذكر كيف سمع صوتها و ركض بأقصى سرعته وجدها فقط وعيها بعدmا احترق نصف جــــســ ـدها
بكي بحرقة يتمنى لو احترق هو …
دخل الغرفة عليها كانت تتألــم بشـ.ـدة رغم المسكن الذي أعطاه اياه الطبيب
لمحت طيفه مدت يدها بصعوبة عمر …
ركض و أمسك يدها وقبلها وبكي حتى ابتلت لحيته
عمر : حمد الله عالسلامة يا قلبي
دعاء بو.جـ.ـع : تشوهت مش كدة
هز رأسه بالنفي واكمل : حتفضلي أجمل بـ.ـنت شافتها عيني
دعاء : ده كلام يا عمر دلوقتي خلاص ما فيش حاجة تجبرك تكمل … الايام اللي قضيتها معاك أجمل أيام في حياتي
نظر لها بصدmة و همس : يعني انتي شايفة انه انا كدة … من النوع اللي اسيبك و ابطل احبك معقول يا دعاء
دعاء بتعب : عشان خاطري
عمر : عشان خاطري انتي ترتاحي دلوقتي تمام
دعاء : تمام
كانت متعبة جدا تأخذ مهدئات طوال الوقت حتى يخف المها يبكيها دmا
الطبيب : سبحان الله البيبي كويس
عمر بصدmة : بيبي ايه
الطبيب : هيا مش متجوزة
عمر : لا متجوزة بس مت كناش نعرف بالحمل
الطبيب : حمل جديد ربنا أراد انه يفضل
عمر : احلى خبر سمعته في حياتي
ركض إليها و همس بعشق و هو يبكي بشـ.ـدة
دعاء : في ايه
عمر : دلوقتي مش حيقدر حد يبعدني عنك و لا حتى انتي
دعاء : حصل ايه
عمر : لانه في جواكي اللي حيربطني فيكي العمر كله
دعاء : انا حامل
عمر بسعادة و دmـ.ـو.ع : حصیر بابا و من اكثر وحدة حبيتها في حياتي
دعاء ” كأني اول مرة احس بالاحساس ده لما اجيب طفل من حد بيكون روحي من جوة
عمر : يا حبيبتي يا نور عيني ربنا يقومك بالسلامة يارب دعاء : بس ازاي حتتحمل شكلي كدة
. عمر : عمري ما حبيت شكلك يمكن بالأول كنتي بالنسبة ليا بـ.ـنت جميلة عايزها لكن دلوقتي انا بحبك انتي وعايزك انتي الدكتور قال لما الحرق يخف خالص بعملية حترجعي زي الاول طبعا بعد اما تخلفي ليا أجمل بـ.ـنت تكون شبهك
دعاء : ان شاء الله يا عمر … بس يا حبيبي
عمر : حتكلف كتير وتكلف كل ما أملك المهم ترجع دعاء اللي ضحكتها تنور دنيتي و حياتي
جذبها بهدوء في حـ.ـضـ.ـنه و ذهبا في نوم عميق و كان يطمئن على طفلها مع الدادة دائما …
في ايه بقى مالك ” هتف بها آسر و هو يضمها لقلبه
نور : خليك كدا يا آسر قريب من قلبي مش عايزة اسيب حـ.ـضـ.ـنك
آسر : ده حلم عمري يا روح آسر طمنيني مالك
نور بدmـ.ـو.ع : عمر صعبان عليا اوي ما صدق تصير معاه و تكون ملكه يحصل كل حاجة تبعدهم عن بعض
آسر ” يعني دلوقتي بعد ما تحرقت حيسيبها
نور امال حيكمل معها و جـ.ـسمها کله محروق
آسر : لو حبها فعلا يحبها بزيادة و يوقفها جمبها لغاية ما تبقى احسن من الاول
نور : معقول ممكن الواحد يفضل مع حد مشوه
آسر : لو انا تحرقت و تشوهت حتسيبني
نور : بعد الشر عنك ايه اللي انت بتقولوا ده
آسر : جاوبي
ضمته بشـ.ـدة و همست بخــــوف: المـ.ـو.ت بس هو اللي حيبعدني عنك
آسر : و هو يضمها بعشق شوفتي بقى اللي بحب حد ما بسيبوش لاي سبب كان لانه ما يقدرش يعيش من غيره
نور : انا فعلا ما اقدرش اعيش من غيرك انا عايزة اتجوزك يا آسر
آسر : افکر
نور ” لا و الله
آسر : اه والله انت فاجئتيني حافكر
نور و هي تقبله قبلات متفرقة : وكدة فكرت
آسر ” برضة لسة
وقفت أمام شفتيه تعطيه الضو الأخضر ليفيض عليها من عشقه قبلها بجنون و همس: عمر يروق شويا و حاطلبك منه
نور بسعادة : ايوة كدة …
آسر : نور بس عايزك ت عـ.ـر.في انا مش حاقدر اعيشك بالعز اللي انتي فيه
نور ” بحبك
آسر : ولا حاقبل تصرفي مليم يا نور من فلوس والدك
نور ” بحبك
آسر : يعني الحياة حتتغير العز كله حيختفي
نور : انت العز بالنسبة ليا يا آسر حبك هي ثروتي و مش عايزة حاجة تاني حبك حيخليني استحمل كا حاجة و اي حاجة المهم تفضل معايا
آسر ” اساسا ان بعتي عني حمـ.ـو.ت
نور ولا عمري حابعد عنك …
دق باب الشقة بقوة … انتفضت نور بفزع
نور : ايه مين بخبط كدة
جعلها خلفه ليتفاجئ بأحد يدفعه بكل قوته و نور تصرخ باسمه يا ترى مين ؟؟
$$
مصطفى : العزومة تجنن انا عمري ما دوقت سمك بالجمال . ده بجد
علاء : فعلا الحلويات تجنن بجد يا عز شابوه للمدام وصلها التحية وياريت تعيدها
عز : لا يا قلبي كفاية تعبتها اوي النهاردة
مصطفى : اكيد انت ما شفتش کام صنف و کم نوع ده انا مش قادر اتنفس ليك حق يا عم تحكي اشعار
F
عز : قل أعوذ برب الفلق امشي ياد انت و هو من هنا انتو جايين تقروا عليا
علاء : ههههه نشوفك بكرة يا معلم ربنا يسعدك
عز : حبيبي
ذهب إليها باشتياق شـ.ـديد ليجدها نائمة من شـ.ـدة تعبها قبل جبينها و اغلق عليها الباب و قام بترتيب البيت و المطبخ
في صباح اليوم التالي استيقظ قبلها لأول مرة ما زالت على نومتها بسبب تعبها تركها نائمة و ذهب عمله استيقظت بفزع نظرت للساعة وهي تتمتم : عز اتأخر على شغله بحثت في البيت لم تجده اتصلت عليه بقلق
عز : قلبي نوم الهنا
وفاء : ازاي تسيبني نايمة كل ده كان صحيتني اعملك فطور
عز : سبتك ترتاحي مش حيجرالي حاجة
وفاء : اوعدني تفطر
عز : مع اني مش قادر اتنفس من أكل امبـ.ـارح العالمي بس حافطر عشانك
وفاء : صحة وعافـ.ـية يا قلبي حبيبي
عز: النهاردة بالليل حاعوض ليلة امبـ.ـارح اللي فكست
الله
وفاء بخجل ” بس. یا عز
عز بضحك : حاضر استنيني بحاجة حلوة
وفاء : بتتاكل
عز : لا بتتلبس عشان اكلك انتي يا قلبي
لكن هذه السعادة لم تكتمل عنـ.ـد.ما جاءت والدته عندهم رحبت بها وفاء بشـ.ـدة و اكرمتها أشـ.ـد كرم
حتى جاء عز بدؤوا الكلام قليلا ثم همست امه
ام عز: انته مش ملاحظين انكو تأخرتوا اوي بالخلفة
عز ” تأخرنا ايه يا امي ده احنا يدوب كام شهر
ام عز : ماشي خودني على قد عقلي و خودها للدكتور عز : وانتي ليه اجزمتي انه منها حنكشف انا و هيا ام عز : لا انت ان شاء الله ما فيش فيكي اي حاجة انا واثقة في ابني
وقفت وفاء تريد ان تذهب ليمسكها من يدها و يجذبها لحـ.ـضـ.ـنه و يحكي بحدة : حنكشف انا وهيا عن قريب و ان شاء الله ما فيش حاجة
ام عز : ماشي المهم تعرف منين التأخير و تجبلي الحفيد اللي نفسي فيه
عز ” ده امر ربنا مش بايدي
ام عز و نعم بالله بس ربنا قال أسعى يا عبدي
عز : حاضر يا ماما حاضر
ام عز ” ما تعليش صوتك لاتبرى منك
عز و هو يقبل جبينها : حقك عليا يا امي انا اسف
&&&
ها یا دكتور طمني ” قالتها وفاء بخــــوف شـ.ـديد
الدكتور : للاسف عندك مشاكل حتمنعك تخلفي دلوقتي
وفاء بصدmة : يعني يعني انا مش حخلف ابدا
عز : اهدي يا حبيبتي اهدي هو قال دلوقتي
الدكتور: ايوة في مشاكل عندها حتاخد وقت في العلاج بعدها ممكن يحصل حمل
وفاء بصوت باكي ” وقت قد ايه يا دكتور
الدكتور : سنة سنتين
انتفض قلبها بشـ.ـدة و همست بضعف قبل أن تفقد وعيها : سنتين
سندها و وضعها على السرير برعـ.ـب شـ.ـديد حتى بدأت تستيقظ
بعد فترة
عز بدmـ.ـو.ع : كدة توقفي قلبي من الخــــوف
وفاء و هي تضع يدها على رأسها من الألــم : هو ايه اللي حصل
عز : قومي ارتاحي في البيت وكل حاجة حتبقى تمام يالا يانور عيني
ذهبت معه و هي لم تتوقف عن البكاء بكاء مزق قلبه بشـ.ـدة و اعتصره الما نـ.ـد.م انه ذهب إلى الطبيب
عز : عشان خاطري اهدي
وفاء : سيبني لوحدي يا عز عشان خاطري
نام في حـ.ـضـ.ـنها و همس: لا يمكن اسيبك غير لما تهدي وفاء : مش حبقى ام يا عز و انت مش حتبقى أب
عز بو.جـ.ـع لو.جـ.ـعها : نامي و ارتاحي لما تصحي حنتكلم عشان خاطري ما تتكلميش
شهقت بنحيب ليضمها و هو يبكي بشـ.ـدة لبكاءها لم يـ.ـؤ.لمه انه لن يصبح اب مثلما ألــمه بكاءها و المها
بعد وقت استيقظت عينيها متورمة من البكاء و همست بضعف ” طلقني يا عز
نظر لها بصدmة بعيون محدق بها وتكلم بصدmة : هان عليكي تقوليها
وفاء : عشان خاطري اسمعني انت ..
عز : لازم اصیر اب و مش عايز اصیر غیر منك انتي مش عايز أطفال غير منك انتي
وفاء : لا انت من حقك تصير اب مش حتفرق مني و لا من غيري
عز : لا حتفرق و اوي لاني بحبك و اوي اتجوز وحدة ما بحبهاش عشان اصير بابا مش عايز بعدين الطبيب قال في امل
وفاء : احتمال بعد سنة أو سنتين و يمكن ما يحصلش عز : الأمل موجود لانه ربنا موجود خلي عندك ايمان بربنا وفاء : ونعم بالله
عز : ايوة كدة و يلا انا جعان اوي
وفاء بابتسامه : حاضر عشر دقايق
ذهبت تجهز الطعام وهو يعتصر الما لحالها كم تمنى طفلا منها لكن امر الله كله خير
€€€ الرواية حتقف عالجروب الليلة اللي عايز يتابعها يفوت جروب صدفة لعشاق الروايات
فتح الباب ليدفعه احد الأشخاص بكل قوته و هجم عليه ٤ رجـ.ـال عمالقة يضـ.ـر.بونه بكل قوتهم خرجت ترى ماذا يحدث فصرخت بأعلى صوتها عنـ.ـد.ما شاهدت حبيبها يضـ.ـر.بونه بقوة
نور ببكاء : اسررررر أمسك بيدها بقوة وهمس من بین اسنانه ” بقى تسبيني عشان ده …. حدفنهولكي نور
بصقت في وجهه و صرخت: و انت فاكر كدة حاكون ليك انا ما بكرهش في حياتي قدك …. انت لو اخر واحد في الدنيا مش حتجوزك
احمد طیب و لو القرد ده مـ.ـا.ت
تجمد جــــســ ـدها و همست: بسيطة ححصله
نظر لها بغـ.ـيظ شـ.ـدید و صرخ : تنزلي معايا دلوقتي نتجوز و انا حسيبه
نظر لها آسر برعـ.ـب و تكلم بضعف : لا يا نور
أحمد بقوة وركضت لحـ.ـضـ.ـن عشقها و صرخت : قولتلك يد على جثتي اتجوزك انا بكرهك يا احمد
أحمد بدmـ.ـو.ع ” بتحبي ده ليه و على ايه ده شحات
نور ” عايزة اشحت وياه عايزة اكون معاه بس
احمد : حقــ,تــله یا نور
نور بتحدي : جرب عشان احصله باسرع وقت
أحمد : انا بحبك حبيبي و دنيتي كلها
نور و انا بعشقه اسر و بس لا حبیبت و لا راح احب قدو هو
أحمد: تمام یا نور انتي اللي اخترتي
نور : لما تبقى تيجي تضـ.ـر.به ما تجبش وياك حد تتحامى فيه
ابقى تعالى راجـ.ـل لراجـ.ـل …
٦:٤٣
تركها و هو يشتطاط غـــضــــبا و كاد ينفجر أسندت حب عمرها و بدأت تمسح جروحه بالاسعافات الأولية
نور : سلامتك يا حبيبي ان شاء الله انا
آسر : بعد الشر عنك ي روحي ليه ما رحتيش معه
نظرت له بصدmه و تركت جروحه واردات ان تذهب جذب يدها و اجلسها على حـ.ـضـ.ـنه خبئ وجهه داخل قلبها و همس : معه حق انا شحات حبيبتي فيا ايه
نور بنفاذ صبر : انا كدة فقرية بحبك عشاني فقرية عايزة اشحت معاك ان تكلمت تاني بالموضوع ده مش حتشوفني تاني
آسر : تتجوزيني يانور
نور بعدm تصديق : انت قولت ايه
آسر : تتجوزيني
نور و اخیرا یا آسر و اخيرا اكيد موافقة
آسر : دلوقتي يا نور عايزك عايزك اوي
نور : موافقة طبعا
ذهب الى الطبيب يعقم جروحه
و بعدها ذهب إلى أحد المحاميين واتصل باصحابه ليشهدوا على العقد و بعد ٥ دقائق أصبحت زوجته على سنة الله ورسوله انتشلها بحـ.ـضـ.ـنه و دار بها و هو يبكي بشـ.ـدة غير مصدق احتضنت
وجهه بكفيها و همست بحب : انا مراتك دلوقتي صدق يعني ليك وحدك
آسر ” يا احلى حلم حلمته في حياتي خلاص انا كدة مش عايزة حاجة ابدا ابدا
نور ” عايزين نأجر شقة تانية غير دي
آسر ” هو عرف مكانها مش حيغلب مش هيهمني حد انا اللي كنت خايف منه اني اخسرك بس . دلوقتي خلاص
نور : قلبي قلبي يا ناس
آسر : يلا اوصلك بيتك وبكرة حكون مجهز الشقة اللي تبهدلت نور : حاضر يا قلبي
اوصلها البيت بعد أن اذاب شفتيها بقبلات نــــارية كانت غير اي قبلة فهي الان زوجته من ماذا سيخاف فعلا رجع بيته سعادة الدنيا تغرقه كانه أمتلك كل شئ ليراه رمادا احترق وأصبح كالركام مفاجأة صعقته بشـ.ـدة نده بكل صوته : يا اما|||||||||| سجا|||||||||
↚
لسة عايز تكمل معاها بعد كل اللي حصلها ” صرخت بها فادية و هي مصدومة عنـ.ـد.ما عاد ابنها بها يسندها بحب اضعاف ما كان يحبها
عمر بابتسامه : طبعا مكمل معاها لآخر نفس في حياتي فادية بغـ.ـيظ : ليه ليه دلوقتي بقت مشوهه يعني مش حتقدر تلمسها حتقرف
عمر ببرود : مين اللي قالك انا حبي ليها زاد اضعاف دلوقتي هيا هيا كل حاجة ليا مسؤولة مني
فادية غير منتبهة : يعني ايه بعد كل اللي عملته … قصدي انه لسة متمسك بيها
نظر لها بصدmة الجمته و هو غير مصدق ما يسمع عمر و هو يبتلع ريقه : اللي عملتيه انتي اللي
فادية : لا طبعا انت بتقول ايه قصدي قبل كدة
تركها وركض إلى المكتب فتح كاميرات المراقبة و هو يحترق يتمنى من كل قلبه ان لا تكون هيا حتى لا يخسرها للابد و كانت المفاجأة احد الخادmـ.ـا.ت قامت بشق خرطوم الغاز
تجمد جــــســ ـده مكانه و صرخ بأعلى صوته اسماااااااء
ركضت اسماء إلى المكتب و هي ترتعش خــــوفا اسماء ” ايوة يا فانـ.ـد.م
أدار لها جهاز اللاب توب لتصعق عنـ.ـد.ما رأت ان حل ما فعلته كان مصور
اسماء و هي تنتفض : انا انا ….
عمر بغل شـ.ـديد: انت اخر يوم في عمرك النهاردة
اخرج سلاح من مكتبه و وجهه ناحية راسها و قبل أن يضغط صرخت بكل صوتها : والدتك هيا قالتلي كدة اجبرتني غـ.ـصـ.ـب عني ضـ.ـر.ب الطلقة في السقف و هي صرخت من شـ.ـدة خــــوفها
كانت والدته على الباب ترتعب من ان تخبره الخادmة
عمر : معتصم
معتصم : ايوة يا باشا
عمر ” حطها في المخزن و عايزها تتظبط
الخادmة بصراخ: ابوس ايدك يا عمر باشا انا عندي عيال انا انجبرت على ده سيبني حـ.ـر.ام عليكوا
خرج لوالدته و هو يبكي بشـ.ـدة ماذا يفعل معها فهي ا امه
استطاع ان يقدر على الخادmة لكن والدته ماذا سيفعل
اقترب منها و هو ينظر بعينيها و هي متلبكة جدا
فادية : ما تصدقهاش دي كـ.ـد.ابة
عمر : عرفتي منين هيا قالت ايه
فادية : اصلي اصل هو
عمر ” للاسف يمكن هيا أأقدر أأذيها مع انها مالهاش ذنب كانت بتنفذ أوامر وبس لكن انتي اعمل معاكي ايه
فادية بقلق : انا ما عملتش حاجة انا كنت عايز مصلحتك عمر : بس من هنا ورايح انتي بالنسبة ليا مـ.ـو.تي و اخدت عزاكي
اهتز جــــســ ـدها بشـ.ـدة من كلامه ليكمل : انتي كنتي حتقــ,تــلي مراتي و ابني اللي في بطنها
فادية : ابنك
عمر ” ايوة ابني دعاء حامل
فادية بدmـ.ـو.ع ونـ.ـد.م: انا كنت عايزة مصلحتك
عمر ” انتي لا يمكن تكوني امي من هنا و رايحة اعتبري ابنك مـ.ـا.ت ما انا اعتبرتك كدة زي
فادية بدmـ.ـو.ع : لا
عمر : للاسف انتي اللي عملتي فيا كدة عن اذنك
صعد السلالم و هو يبكي بقهر على ما حصل له
اما هيا فقد تمنت مـ.ـو.تها بسبب ما سمعت و لكنها مريـ.ـضة
بالحسب والنسب
وصل غرفة حبيبته ركض إليها و نام بحـ.ـضـ.ـنها
دعاء بقلق : فيك ايه
عمر : انا تعبان اوي خليني كدة
دعاء : يا حبيبي نام و ارتاح و لما تصحى انا مستنية اسمعك حبيبي ..
عمر بدmـ.ـو.ع : خليكي جمبي ما تتحركيش
دعاء ” حاضر اهدى و ارتاح ….
خرج بعد كام ساعة إلى عمله لتأتيها احد العاملات و هي تبكي نهی : مدام دعاء ممكن اتكلم معاكي بموضوع مهم دعاء بقلق : اتكلمي
نهى ” اللي كان السبب في اللي انتي فيه وحدة من اللي بيشتغلوا هنا هيا نفذت أوامر الست فادية
دعاء بصدmة وشهقة ” ايه فادية …
نهى : ايوة و دلوقتي عمر بيه حابس اسماء و خايفة يعملها حاجة او يقــ,تــلها و هي كانت بتنفذ أوامر و عندها عيال ابوس ايدك تكلمي
دعاء بدmـ.ـو.ع و صدmة : تمام روحي انتي
لم تبكي بسبب ان والدته فعلت بها هذا بل بسبب الصدmة التي نصدmها عمر بوالدته انتظرت قدومه لكنه تأخر قليلا
اتصلت به و طلبت منه أن يذهب إليها لم يتأخر ركض إليها فعمر كما هو لم يؤثر حرقها على حبه بل كانه لا يراه
وصل غرفتها لتفتح له يديها ليأتي بحـ.ـضـ.ـنها كأنه طفلها نام على قدmيها كان هنا راحة باله
عمر : وحشتك
دعاء : اوي
نظرا لبعض طويلا ثم همست : انا مسمحاها
عمر بصدmة : هيا مين
دعاء : والدتك و انت كمان لازم تسامحها
فز من مكانه و نظر لها بقلق : انتي عرفتي منين
دعاء : مش مهم عرفت منين بس ليا عندك طلب
عمر : مش حتخرج حتفضل مرمية لغاية ما تمـ.ـو.ت
دعاء : تؤ حتخرجها عشان خاطري مش كدة
عمر : عايزة اللي عمل فيكي كدة ينساب
دعاء : ايوة حتسيبها و تسامح والدتك … مش حنغـــضــــب ربنا لاي سبب
عمر : دعاء …
دعاء : عشان خاطري يا عمر
عمر : كنت عارف اني اخترت صح أخترت أجمل و أطيب وأنقى بـ.ـنت في الدنيا كلها
دعاء : و انا اخترت اجدع راجـ.ـل في الدنيا ياريتني عرفت من يوم ما تولدت و ما ضيعتش لحظة بعيدة عنك يا عمر
اقترب من شفتيها باشتياق شـ.ـديد يروي ظمأه قبلة طالت و طالت وطالت بث بها عشقه حتى و ان كان لا يستطيع لمسها فهو يقبل المهم ان تبقى بجانبه
دعاء : انا أسفة انه
عمر : هششش كفاية عندي انتي و كل حاجة حتيجي بعد ما تخفي
تمدد بجوارها لينام كطفل صغير فهي أمنه و مأمنه وطنه و كل حياته
&&
وفاء : طيب تجوز بلاش نطلق
عز : تاني تاني مش عايز أطفال ارتحتي ابوس ايدك لما
اشتكيلك قوليلي طلقني او تجوز
وفاء : انت من حقك …
عز بعصبية : متنازل متنازل يا قلبي خلاص ريحي قلبي مش حتجوز و لا حسيبك و حنبدا نتابع مع الدكتور من بكرة
وفاء : الموضوع عايز سنين
عز : مش فارقلي حاستنی و ربنا موجود ابوس ايدك كفاية كلام طفي الموضوع ده
وفاء بدmـ.ـو.ع : حاضر .
بعد ايام بدأت مراجعة وعلاج كانت عزيمتها قوية تتمنى من صميم قلبها ان تنجب له طفلا وفاء : ان شاء الله حيحصل مش كدة
عز : ايوة طبعا ربنا اسمه المجيب
وفاء : ونعم بالله
بعد مرور شهران من العلاج و اجرت احد العمليات أتت والدته
لزيارتهم كان قلق بشـ.ـدة من كلامها بعد ترحيب وفاء الشـ.ـديد و تـ.ـو.ترها أيضا
ام عز: هاا روحته للدكتور
وفاء: رو …
عز ” لسة يا امي كان عندي شغل جـ.ـا.مد ان شاء الله حاروح
ام عز: اخدها انا يا حبيبي
عز : ليه بس حاروح انا وهيا مش عايزين نتعبك
ام عز : تروح بكرة … او حاخدها انا
عز : اه ان شاء الله حاروح يلا عشان نتغدى يلا
نظرت له وفاء بقلق أمسك يدها يطمئنها و ضغط عليها بحنية
&&&&&
كان منزله ركاااام احترق بالكامل أيعقل ان يكون اهله ما زالوا في الداخل احد الجيران : تعال يا ابني هما هنا ركض بكل سرعته يحتضنهم و يحمد الله انهم بخير آسر ” ايه اللي حصل نظرت له والدته بلوم و لم تتكلم
صرخ بكل صوته و قلبه يدق بسرعة
آسر : في ايه
سجى : في واحد جه و أعطانا دي الورقة و بعد شويا النــــار هبت في البيت طلعنا نجري لغاية ما تحرق في الكامل أمسك الورقة يقرأ ماذا بها …
دي قرصة ودن صغيرة عشان تاخد حاجة مش ليك و ان كنت خايف عليهم يبقى تبعد عن نور بلاش احسرك عليهم عمرك كله مفهوم
&&& تابعوا واتباد او على جروبات تانية
قولتلك بلاش قولتلك حـ.ـر.ام عليك شردتنا و لسة الله اعلم مين حيكون الضحية بعد كدة قولتلك مش من توبنا مش زينا ليه عملت كدة ” قالتها ام آسر بدmـ.ـو.ع شـ.ـديدة ولوم شـ.ـديد لابنها الذي تسبب في حرق بيتهم الذي كان يحويهم
آسر بدmـ.ـو.ع وألــم : يا امي حبيتها مش بايدي حبيتها اوي ما تمنتش غيرها ما حلمتش غير بيها ما كنتش اعرف انه في حد عايزها و حيعمل كل ده عشانها
ام آسر : و اديك عرفت
آسر بخــــوف : يعني يعني ايه
ام آسر : يعني تبعد عنها خالص و ما تشوفهاش تاني
وقف من هول المفاجأة والصدmة انه ممكن ان يبعد عنها كيف ؟؟؟ هل يستطيع السمك الخروج من الماء هل يستطيع احد العيش بدون هواء
اتعلمي ماذا تطلبين منه المـ.ـو.ت ليس له معنى اخر
اقترب منها و جثى على ركبتيه ينظر لها بعيون كلها و.جـ.ـع و عشق و همس بدmـ.ـو.ع : امـ.ـو.ت يا امي …. و الله العظيم ان بعدت عنها غلبي حيوقف اكيد مش مبسوط و احنا بيحصلنا كدة … بس ان بعدت مش حتعـ.ـذ.ب شهر شهرین و انسى صدقيني روحي . حتطلع
احتنضت وجهه بكفيها و همست باكية : و ان ما سبتهاش حنمـ.ـو.ت ….. حنمـ.ـو.ت كلنا احنا مانعرفش نعيش من غيرك انت كل حاجة بالنسبة لينا لو قــ,تــلوك حيحصل لينا ايه حتنساها و تعیش حياتك خلاص كفاية اللي جرالنا عايز ايه تاني عشان تفوق ياما نصحتك
آسر : اكيد في بوليس في قانون اي حاجة الا اني ابعد يا امي ابوس ايدك ما تطلبي مني كدة
ام آسر : يا ابني افهم افهم هما البوليس هما القانون بفلوسهم يعملوا اي حاجة يشتروا القانون و يلبسوك انت الذنب حتسيبها و ده اخر کلام عندي و الا تبعد عنا و تنسى انه ليك اهل وقف و أدار ظهره و همس
بخصة : نور دلوقتي مش بس حبيبتي
ام آسر : مش فاهمة
آسر بخــــوف : نور نور تبقى مراتي
شهقت والدته من صدmتها وققت امامه و صفعته بقوة : تجوزت من ورايا … ابني الوحيد تجوز بدون ما اعرف … تفضل روح روحلها مش عايزاك و لا عايزة اشوفك من النهاردة اعتبر امك مـ.ـا.تت .
لم يستطيع الكلام فقد يهز راسه بلا و دmـ.ـو.عه کشلال
…
ام آسر ” يا خسارة تربيتي فيك كنت بحلم في اليوم اللي اجوزك فيه في ايدي و احضر كتب كتابك و اخترلك البـ.ـنت بنفسي دmرت كل حاجة بحلم فيها ي خسارة ي ابن عمري ي خسارة … انت …
لم تكمل كلمتها كانت سقطت فاقدة الوعي بين يديه حملها
بجــــســ ـد متشنج غير قادر على الحركة وضعها على السرير و قفز بكل سرعته جلب طبيب قريب من بيتهم
الدكتور : تنتقل المستشفى حالا انا حاطلب إسعاف
آسر برعـ.ـب : ليه في ايه
الدكتور ” انا شاكك في جلطة
آسر بصوت يهز القلوب : جلطة …
لم ينتظر الإسعاف حملها وطار بها في السيارة التي يصل بها نور إلى المشفى بعد الفحص دخلت العمليات و ذاك الاسر جاثي على ركبتيه يبكي بنـ.ـد.م و يلوم نفسه ينتظر بفارغ الصبر الاطمئنان عليها …. بعد ساعتان خرج الطبيب
ليقف آسر بـ.ـارتجاف يطمئن عليها
الطبيب : احنا قدرنا ننقذها بس في عملية تانية لازم تتعمل
حتكلف مبلغ كبير … روح الحسابات خلص حساب العمليتين عشان ندخلها
آسر : حتكلف قد ايه
الطبيب : ربع مليون ولازم تتعمل في اسرع وقت لانه كل ما تأخرت في خطر عليها
ارتمى على مقعد و همس بخـ.ـنـ.ـقة و كـ.ـسرة : ربع مليون ده انا ما
فيش معايا ربع المبلغ
… عن اذنك الطبيب ” للاسف لازم يتدفع المبلغ كامل
ذهب الطبيب وترك الحسرة في قلبه ونـ.ـد.م يلوم قلبه و يسب ذاك الذي يدعى الحب
بعد فترة أتت في باله فكرة من يمكن أن يعطيه المبلغ بلا تردد
↚
يوسف ..
يرفض العلاج لكن اسراء مصرة وتتوسل له خصوصا انها ترى نفسها السبب ودائما ما تكون ردة فعله ان يضمها بشـ.ـدة يخبرها انه لا يهتم لشئ وسعيد هكذا ..
اسراء بدmـ.ـو.ع : وشغلك
ازال دmـ.ـو.عها بشفتيه بكل حنان كما يفعل دائما ..
وضع جبهته على جبهتها لتنظر له بتلك العيون التي تفقده عقله وهمست بعشق : عشان …
لم يتركها تكمل طريقته باسكاتها هيا ذاتها ..
بعد جولة عاشقة نائمة على صدره وهمست : ههه انت بتاخدني بدوكة وبنسى انا كنت بقول ايه
ضحك عليها أمسك هاتفه وهمس : عشان خاطري خلاص ما تحمليش نفسك فوق طاقتها ..
اسراء بغـ.ـيظ : عنيد ايه دmاغك دي ايه حجر
هز رأسه بالايجاب وهو يبتسم .. وكتب لها البسي حنخرج
اسراء بسعادة : هوااا
بعد فترة عاد من الخارج ليجدها تكلم احدا على الهاتف وتضحك وما ان رأته الا انها تـ.ـو.ترت
نظر لها باستغراب واشار بيده من
اسراء: احم مافيش وحدة صاحبتي جيت بدري يا قلبي
اقتربت منه وضمته .. ضمها بخــــوف أيعقل انها تهرب من عجزه وتحب أحدا آخر ..
الا انه نفض الفكرة من عقله …
لاحظ انشغالها دائما في الهاتف الأمر الذي أزعجه
وفي يوم من الايام عاد ليسمع صوته بالداخل وصوت احد يكلمها ويقول : ايه القمر دي القميص يجنن عليكي يا قلبي بس عايزة حاجة اجمد من دي ”
&&&
بعد أن ألحت دعاء على عمر أن يصالح والدته فعل ذالك و لكن علاقته معها سطحية لم يستطيع نسيان ما فعلت لذلك كرهت تلك الدعاء اكثر و لن تستريح الا بالانتقام منها
آدm … مامي حاروح العب في الجنينة برة
دعاء و هي تحضتنه ماشي ي قلبي بس خلي بالك من نفسك يا حتلعب انت و مین حبيبي
ادm . أنا و دادة نهلة
دعاء .. بس ما تتأخرش
خرج ادm ليلعب وكانت هي تجلس في غرفتها كالعادة يدخل عمر البيت ينام على قدmيها و يأخذ نفسا عميقا انها امامه …
عمر بسعادة : اخر الاسبوع اول عملية حيكون فيها تحسن ۸۰ في المية و الباقي حيخف مع العملية الثانية و الكريمـ.ـا.ت
دعاء بقلق : ان شاء الله خير يا قلبي
اخفضت رأسها تقبله بحب فهو يعشق هذه الحركة و بعد فترة اعتدل وبدأ يقبل كتفها لتدفعه بعد فترة و هي تحدق بعينيها عمر باستغراب و خــــوف في ايه مالك
أخذت سيدالها و ذهبت تركض للخارج لحق بها و هو ينتفض خــــوفا
دعاء في ايه قالها و هو يركض خلفها
دعاء بفزع : ادm قالي حيلعب برة و انا نسيته بقاله ساعتين
عمر : تخافيش البيت كله حراسة حيكون كويس
وصلوا المكان و نظرت حولها بفزع و ندهت بكل صوتها … ادm
لكن لا أحد يجيب
دعاء و هي تتعلق بجاكيت عمر … ادm ابني يا عمر
مشى عمر بسرعة نحو أحد الأمن وصرخ بحدة ” ادm الصغير راح فين
_اخدتو نهلة و خرجت فيه قالت إنه والدته طلبت منها تشتريله لعب
نظر عمر لدعاء لتهمس و هي تشهق أنا ما قولتش ليها حاجة أمسك هاتفه وحاول الاتصال بها لكن هاتفها مغلق نظرت له تساله ليهمس بقلق .. تلفونها مقفول
ليرتخي جــــســ ـدها و ينتشلها بين يديه و هو يرتجف خــــوفا عليها و على طفلها الذي شعر انه بخطر ….
فاقت من اغماءها و خبأت نفسها في حـ.ـضـ.ـن عمر و كانت ترتجف بشـ.ـدة
عايزة ابني يا عمر عايزة ابني ” تمتمت بها دعاء و هي تبكي بشـ.ـدة بحـ.ـضـ.ـن عشقها
ضمها بقوة و أغمض عينيه و هو يهمس حجبهولك اوعدك يا دعاء حجبهولك انتي بثقي فيا صح
اومئت بالایجاب و هي تشهق من شـ.ـدة بكاءها ضمها بقوة و هبطت دmعة حارقة على خده و قال بصوت حنون … اهدي عشان خاطري اهدي انا بعشقك يا دعاء مش مستحمل نامي و ارتاحي حتصحي تلاقي بحـ.ـضـ.ـنك اوعدك
رجفت بشـ.ـدة و هي تهمس بفزع ما تسبنيش عشان خاطري
حاضر حاضر ” اوما بها و هو يتمدد بجوارها و يضمها لحـ.ـضـ.ـنه
حاولت أن تنام لكنها تصرخ بفزع كل وقت و هو غير قادر على ترکها و البحث عن ادm
اتصل بالطبيب و ما ان جاءها حتى أعطاها منوم ثقيل لتذهب في نوم عميق …
نده احد الخادmـ.ـا.ت و همس بحدة … ما تتحركيش من جمبها لو البيت ولع و اي حاجة تحصل تكلميني على طول
همست بخــــوف … حاضر یا فانـ.ـد.م تحت امرك
خرج من الغرفة بسرعة و ذهب لوالدته … التي فزعت اول مارأته
عمر بابتسامه هادئة و برود جعلها تتـ.ـو.تر بشـ.ـدة .. لو عرفت انه ليكي يد في خـ.ـطـ.ـف ادm حتكون اخر مرة تشوفيني فيها و مش حعرفك تاني لأنه لحد كدة كفاية اوي
فادية بتـ.ـو.تر ملحوظ .. أنا انا ماليش اكيد انا قصدي مش انا
ابتسم بقهر من تـ.ـو.ترها و قال بألــم … للاسف يا فادية هانم انتي اللي اخترتي حلاقي ادm و حتكون اخر مرة تشوفيني فيها حاروح بيت تاني بعيد عنك و حاخد نور معايا
فادية أنا دايما بعمل اللي لمصلحتك يا ابني ليه مش عايزة … تفهم
عمر بصراخ .. ما تقوليش كلمة مصلحتي تاني انتي اللي بهمك مصلحتك ونظرة المجتمع السلطة النفوذ الفلوس و انا لو حختار حختار دعاء يا امي بدون تردد تركها قبل أن تتكلم او ترد و خرج يجري اتصالاته بأن يقلبوا البلد
على نهلة لم يترك أحد لم يكلمه مشى بخطوات سريعة و هو يكلم نفسه… حيكون ابنك في حـ.ـضـ.ـنك قبل ما تفوقي يا دعاء مرت ساعتين و هو متـ.ـو.تر بشـ.ـدة حتى أتى في باله ذاك الحازم ركض بسرعة لمحله و ما ان وصل حتى صرخ بكل صوته حاااااازم
انتفض حازم و حدق بعينيه برعـ.ـب .. عمر عمر بيه في حاجة أشار لرجـ.ـالته الذين اغلقوا المحل بسرعة وبقوا حوله بالاسلحة الموجهه على راسه ..
حازم بتـ.ـو.تر .. ايه في ايه
عمر و هو يضع قدm فوق الأخرى .. هو سؤال واحد ما فيش غيرو ادm فين
حازم باصطتناع الخــــوف .. ابني ادm ماله حصله ايه
صفق حازم على براعته و قال بضحك .. ههه تصدق غلبت شاروه خان في التمثيل لو مكانهم ما اضيعش ممثل زيك تصدق
حازم .. ابني فين يا عمر اكيد عملت في حاجة عشان يخلالك الجو مع حبيبة القلب الخـ.ـا.ينة
عمر و هو يكز على اسنانه.. كلمة زيادة حدفنك في بيتك و اولع فيك و فيه بص یاد هيا كلمة ادm فين و الا المحل ده حيصير رماد و انت فيه حعد لله
و قبل أن يكمل العد اتاه هاتف زلزل كيانه … عمر :دعاء مالها كويسة
دعاء ببكاء .. طلقني يا عمر و دلوقتي
&&&_
آسر
من الطابق الذي توجد فيه والدته للطابق الذي توجد فيه حبيبته .. يشعر أنه ، في اخر أيامه بكي بشـ.ـدة على ما هو فيه
خرج الطبيب وهمس بجدية … القلب ضعيف جدا حصلها ايه ما فيش اي عرض او اصابة
مشى نحو الطبيب برعـ.ـب و قال برجاء ابوس ايدك يا دكتور
اعمل اي حاجة بس نور ما تمـ.ـو.تش اذا ينفع تاخدو قلبي أنا موافق بس نور تكون كويسة
الطبيب بحـ.ـز.ن لحاله .. أن شاء الله حنعمل اللي نقدر عليه اعطيناه ادوية و حطينا ليها الكسجين مستنين تفوق عشان نقيم الحالة
تمتم برجاء .. ينفع ادخلها مش حتعبها حبص . عليها بس الطبيب … بس ياريت دقيقين بس
بعد أن تم تعقيمه دخل لها آسر بدmـ.ـو.ع و هو يتمنى أن تفوق و تاخذه في حـ.ـضـ.ـنها حتى يخف الم قلبه و روحه
جلس بجوارها و وضع رأسه على يديها و هو يردد بدmـ.ـو.ع . فوقي و انا مش حسيبك و لا ثانية حافضل في حـ.ـضـ.ـنك و بس فوقي انا ما لحقت افرح بحلم حياتي اللي تحقق بأنك بقيتي مراتي عشان خاطر كل ذرة حب بينا ما تسبنيش طيب خوديني معاكي مش حافضل في دنيا انتي مش فيها لكنها لم تجب قبل جانب شفتيها و همس بدmـ.ـو.ع أشـ.ـد .. حامـ.ـو.ت نفسي يا نور انا قولتلك
حركت اصبعها لينظر لها بضحك و دmـ.ـو.ع قبل يديها بجنون و همس ببكاء .. مش مسامحك على الرعـ.ـب ده يا نور قلبي حيوقف
نور … آسر انا حسببلك خطر و حضرك طلقني و عيش حياتك نظر لها بلوم و قال و هو يشير لقلبها ؛ أن كان ده حيقدر يعيش بدوني حطلقك بدون تفكير
اغمضت عينيها تبكي بشـ.ـدة وردت … أنا في حد لمسني غيرك یا آسر مش طايقة نفسي انا قرفانة من نفسي
آسر و هو يهز راسه بالنفي .. أنا اللي لمست قلبك لمس الجــــســ ـد بيكون بلمس القلب يا نور و انا اللي ساكنة جوة و برة و انتي مالكيش ذنب بعدين لسة زي ما انتي الكـ.ـلـ.ـب ده ما عملش حاجة و لو عمل كل حاجة حتفضلي بالنسبة ليا اشرف بـ.ـنت في العالم كله بس انتي
نور بتعب … احـ.ـضـ.ـني يا آسر بقوة قلبي مش حيقوى غير و اناحـ.ـضـ.ـنك
ومدد بجوارها و نامت على صدره و هي متعبة جدا
آسر بضحك .. الدكتور قالي دقيقتين دلوقتي لما يدخل حيتشل
نور و هي تقبل قلبه مش عارف انه انت علاجي مش المستشفى ولا الدوا
رد و هو يكز على اسنانه … فوقي و اقوي بس عشان اقولك بعد كلامك ده كله حيحصل فيكي ايه ده انا مش حخليكي في حتة سليمة
نور بخجل … أنا اكتر حاجة بتمناها ان ابقى مراتك رسمي آسر و هو يشعر بأن جــــســ ـده كاللهب … انتي بس خفي و انا حخليكي تستنجدي من اللي حأعمله فيكي
&&&
مر اسبوع كانت والدته أسوأ ما يكون مع زوجة ابنها لتضغط على ولدها
باءت كل محاولته بالفشل و هو يتوسل لوالدته ان تعاملها كانها ابـ.ـنتها لكنها لم ترد عليه … و كانت تردد كلمة واحدة … تجوز و انا اعاملها زي امها و اکثر
عز بغـ.ـيظ .. يعني يا تعامليها أسوأ معاملة يا تد.بـ.ـحيها و تجوزيني
ام عز بعصبية …. ده حقك على فكرة و انا ما بقولكش طلقها او ارميها من حقي اشوف حفيد
عز .. ابوس ايدك وطي صوتك يا امي عشان خاطري
ام عز بصوت أعلى .. مش حاوطي صوتي خليها تعرف انها ارض بور و من حقي ابقى جدة
سمع صوت كـ.ـسر كأس زجاجي نظر لوالدته و همس بدmـ.ـو.ع ليه كدة بس حـ.ـر.ام عليكي حـ.ـر.ام عليكي
خرج للمطبخ ليجدها ترفع الزجاج نظرت له بابتسامه و همست معلش غـ.ـصـ.ـب عني تكـ.ـسرت أمسك يدها و جذبها لحـ.ـضـ.ـنه و ضمها بقوة و هو يبكي بشـ.ـدة عشان خاطري تجوز ” قالتها و هي تبكي بحـ.ـضـ.ـنه عز و هو يضمها بقوة اكبر .. مش حيحصل يا وفاء مش حيحصل
&&&
هو فقط …
ليس الدواء او العلاج ليس أحدا غيره من يستطيع جعلها بخير بعد الله
يحي قلبها فقط بحـ.ـضـ.ـنه تشعر انها في أفضل حال بدأت تستعيد عافيتها بوجوده معاه يقسم نهاره ساعتين عند نور و ساعتين عند امه
… دون كلل أو ملل
همس بعشق و هو قريب من شفتيها بعد ان لثمهم بقبلات حنونة … عاملة ايه يا مراتي
اغمضت عينيها تستمتع بتلك اللمسات و قالت بصوت يتكلم بصعوبة من تأثيره … طول ما انت معايا و بحـ.ـضـ.ـني انا كويسة اوي
آسر و هو ينظر داخل عينيها ” كنت عارف اني بحبك و انك غالية بس بعد ما حسيت انك حتروحي مني عرفت انك مش بس غالية انك انا يا نور انتي خدتي قلبي و بقيتي مكانه كنت حمـ.ـو.ت من الرعـ.ـب بعشقك يا بـ.ـنت سليم
قامت من مكانها بخطوات بطيئة و لكنها افضل بكثير من اول و جلست في حـ.ـضـ.ـنه كان يجلس على كرسي بجوارها
آسر بصوت يخرج بصعوبة … احنا في المستشفى و انا مش مستحمل اكـ.ـسري الشر يا بـ.ـنت الناس انا مـ.ـيـ.ـت بدون حاجة كانت توزع قبلات على عنقه مقدmة صدره شفتيه اذنه غیر مستمعة لما يقول
أغمض عينيه كانه في عالم آخر لم يشعر قبل باحساس كهذا كانه فوق الغيوم يحلق بلا قيود فهي الان زوجته
حملها ووضعها على السرير دون أن يتكلم أدار ظهره و مشى ناحية الباب حـ.ـز.نت جدا انها لم تؤثر به وقبل أن تتكلم تفاجأت به يغلق الباب بالمفتاح
و مشی نحوها بخطوات بطيئة و هي يزيل قميصه نور بقلب يخفق بشـ.ـدة كاد يسمعه من قوة دقاته … بحبك اوي ياآسر اوي
آسر و هو يكز على اسنانه حنشوف بعد اللي حيحصل حتفضلي تحبيني ولا ايه
عضت على شفتيها بخجل ليعتلي فوقها وضع أصبعه على
شفتيها يحررهم من عضتها و همس … المهمة دي بتاعتي
ليقضم قبلة عاشقة طالت وطالت كثيرا أتى بعدها الكثير و الكثير بحر من العشق كانت في دنيا أخرى اثبت لها انها وحدها عشق قلبه بكل لمسة و همسة شعرت انها ملكة من جنون عشقه حلقت في السماء عالية لتصبح زوجته رسميا بعد عـ.ـذ.اب طال و طال
نامت على صدره و هي سعيدة جدا … لتضحك فجأة
أسر بسعادة لفرحتها … بتضحكي ليه
ردت بصوت يملؤه الضحك … احنا اول حد ي
نعمل كدة بالمستشفى
ضحك آسر بقوة و همس أمام عينيها .. انتي السبب خليتني باطلق نــــار من كتر منا جـ.ـسمي زي اللهب
نور ببراءة جعلته يضحك بشـ.ـدة أنا ده انا غلبانة انا ما عملتش حاجة ابدا
ضـ.ـر.بها على رأسها بهدوء و قال ايوة فعلا مسكينة القطة … بتاكل عشاكي
حرکت اهدابها وراء بعض بنظرة براءة و همست .. مش كدة
آسر بغـ.ـيظ … أنا خايف نتمسك اداب عشان كدة حاولي ما تولعيش النــــار فيا لغاية ما نخرج برة
هزت راسها بالایجاب و بعد أقل من ثانتين بدأت تقبل مقدmة صدره عنقه
أسر بضحك … يا شقية تجنني استني عليا بس
ليأخذها لبحر عشقه مرة أخرى بسعادة شـ.ـديدة خصوصا انها استعادت كامل عافيتها و هي في حـ.ـضـ.ـنه
فالحب دائما هو الطبيب
&&&&
كلمة اخترقت قلبه قبل اذنه كيف استطاعت نطقها أيعقل انها تقصدها
خرج من عند حازم و هو يهدده وطار بأقصى سرعته ليطمئن ما بها و لماذا قالت ذلك
وصل البيت وصعد السلالم بخطوتين حتى وصلها و قبل أن تتكلم انتشلها في حـ.ـضـ.ـنه ليطمئنه من الخــــوف الذي حصل له من كلمتها استمر و هو يضمها بشـ.ـدة مدة طويلة تركها على مضض واجلسها على الاريكة وهمس بخــــوف من ان تعيدها مرة أخرى ؛ في ايه يا دعاء مالك يا حبيبتي هبطت على يده و قبلتها ليعكس هو الوضع و يقلب يديها يقبلها بجنون
دعاء بنحيب . طلقني يا عمر ده الحل الوحيد
حدق بعينيه غير مصدق ما سمع أيعقل انها ضحت به بهذه السهولة
ابتلع ريقه بغصة مريرة وهمس بعبرات مختنقة .. اطلقك تنفس بصعوبة و همس بقهر .. عايزة تسبيني يا دعاء هونت عليكي
دعاء و هي تقبل وجهه بجنون و خــــوف … أنا عايزة ابني يا عمر
عمر بعبرات بدأت تهبط .. و انا مش ساكت بدور علیه و حارجعه
هزت راسها بالنفي لينظر لها بعدm فهم و تـ.ـو.تر شـ.ـدید و قال بترجي .. يعني حستبيني دعاء .. في حد اتصل عليا و شرط انه ابني يرجع تطلقني بالتلاتة
تزلزل كيانه من هول المفاجأة و نظر لها بعدm تصديق .. عايزة تطلقي بالتلاتة يا دعاء .. يعني كمان ما ينفعش اردك للدرجة دي رخيص عندك يا خسارة يا حب عمري يا خسارة
↚
الجزء الثاني بـ.ـارت ٩
نزلتلكوا فصل تعويض ان ما فيش تفاعل حوقفها
واقفة ليه الايام كدة بينك وبيني
هيا عارفة انه انت روحي وانت عيني
وانه بعدك عني يعني مرار سنيني
واقفة ليه الايام كدة ومش راضيه بينا
مش كفاية مش تسيبنا باللي فينا
ولا الهوا حلال لناس وحـ.ـر.ام علينا
عايزة الايام و.جـ.ـعنا
عايزة ليه تختار ضايعنا
لما ناوية في يوم تبيعنا قربت لبعض ليه
ده انت لو ما بقتش ليا
تسوى ايه الدنيا دي
مين يا عمري يحس بيا من يا عمري احس بيه
غير مصدق انه حتى لو كان ابنها مستعدة للتضحية به بكل سهولة بدون ان تحاول
طالت نظرته لها بلوم و عتاب لتصرخ ؛ انا ما ضحتش بيك لو كنت حختار بين حياتي و حياتك حختارك انت بدون تفكير لكن ازاي اكون أنانية و أسيب ابني يمـ.ـو.ت ازاي
عمر بتعب ؛ زي ما تحبي يا دعاء يلا بينا ننزل المؤذون عشان نتطلق
كم تمنت ان يدفنها بيده و لا تتطلق منه لكنها لن تتردد
بالتضحية بسعادتها لأجل طفلها
ارسل لها الخاطف رسالة بعنوان المحامي و ذهبوا إلى هناك
جلس أمام المحامي و بدؤوا بالإجراءات
عمر :المؤخر و ال …
مش عايزة حاجة ” قالتها و هي تبكي بشـ.ـدة
عمر بألــم : ده حقك يا دعاء انا مش بمن عليك .. كمل يا استاذ و انا حعطيها كل حقوقها
تمام ارمي عليها يمين الطـ.ـلا.ق دلوقتي
ااااااه و ااااه قلبه يصـ.ـر.خ ان لا يفعل
جلست دعاء على ركبتيها أمام عمر و نامت في حـ.ـضـ.ـنه و همست ببكاء ؛ حمـ.ـو.ت ان طلقتني حمـ.ـو.ت
رفع رأسها بيديه و وقف بها
._ حسيبكم تتفاهموا
خرج المحامي ليفرغ عمر بها قبلات دامية قبلها بجنون من شفتيها عنقها وجنتيها يقضمها بشراسة حب جنون عشق خــــوف لهفة
مشاعر بثها بقبلات جنونية
همس امام شفتيها ؛ هونت عليكي تطلبي الطـ.ـلا.ق دعاء بدmـ.ـو.ع مسحها بشفتيه ؛ غـ.ـصـ.ـب عني يا كل عمري
ليقبلها مرة أخرى بعشق ليس له آخر
وضعت جبهتها على جبهته و همست بخــــوف : مش قادرة اسيبك و اسيب ابني يا عمر
عمر ، استني عليا جتني فكرة
نادي المحامي دخل و جلس و قال ؛ ها نويته على ايه
عمر : مليون دولار كويس
نظر له المحامي بعدm فهم ليكمل عمر ؛ هما اتفقوا معاك على كام
_ایه هما مین قصدك ايه
عمر بجديه : لو اشتغلت ٢٠ سنة مش حتعمل نص المبلغ انا حاعطيك ٢ مليون و تذكرة طيارتك بكرة حتكون جاهزة وحراسة لغاية ما توصل هناك مقابل حاجة بسيطة تضـ.ـر.ب عقد الطـ.ـلا.ق و تقولهم اوكي
_بخــــوف و انا ايه يضمنلي
عمر ؛ الضمان اللي انت عايزه بص لو طلبت ايه
_موافق
تعلقت برقبته بسعادة شـ.ـديدة ضغط عليها بقوة و هبطت دmـ.ـو.عه بغزارة حينما اعتقد للحظة انه ممكن ان يخسرها عمر : المـ.ـو.ت عندي أهون من اني اسيبك يا حب عمري
نظر للمحامي و قال ؛ انا كلمتي سيف اسأل عني و انت تعرف المهم عندي ابنها يرجع البيت وبعدها حعين حراسة كاملة غليها هيا و ابنها هي تقبل لحيته :
غادر المكتب وهيا بحـ.ـضـ.ـنه نائمة على كتفه
دعاء .: يا أجمل حاجة حصلتلي في حياتي
اقتنص قبلة سريعة و قال ،، انتي حتنزلي لوحدك و انا لوحدي كل واحد يرجع بعربية انتي روحي بيت اهلك و اول ما ادm يظهر مش حتخرجي من حـ.ـضـ.ـني انتي و هو
و بالفعل خرج كل منهما كانه حزين و رجعت بيت والدها لم تخبرهم بشئ تنتظر بفارغ الصبر ان يعود طفلها
_تمام حصل الطـ.ـلا.ق بالتلاتة و الورقة معايا
فايزة بسعادة : عفارم عليك يا ولا ابقى ابعت عشان تاخد ال۲۰ الف باقي الحساب أو اقولك انا الصبح حبعتهم ليك و تبعتلي ورقة الطـ.ـلا.ق
في صباح اليوم التالي تفاجأت بحازم في بيت والدها دخل و جلس مع والدها
دعاء بغـ.ـيظ ؛ جاي ليه عايز ايه
حازم ؛ عمي أنا عايز ارجع اتجوز دعاء و اوعدك ححطها بعينيا ليتفاجأ بدخول
عمر و هو يهمس : طيب قولي و انا اجي اخطبهالك بايدي
$$$$
هناك ضريبة للسعادة لن تضحك لك الحياة للابد كن مستعد ان تدفع المقابل لكن ربما يكون المقابل كبير جدا يجعلك تتمنى لو كانت حياتك هي التمن و ليس ما أخذته منك
بعد ان تعافت نور و هو بجانبها كظلها يطمئن على والدته و يعود لها خرجت من المشفى و هي سعيدة جدا بحبه لها ووقوفه بجانبها دائما
ذهب آسر لوالدته و قبل يديها قبلت رأسه و قالت بصوت ضعیف حتفضل ابني و حبيبي و اخويا و قلبي ربنا يسعد قلبك و يفرحك دايما يا روحي
اتسعت ضحكته لأن والدته وافقت على حبه لنور و لن تتطلب منه تركها قبل يدها قبلات متتالية و رأسها و همس بعينين دامعتين من
السعادة : اااه لو ت عـ.ـر.في ريحتي قلبي ازاي انا كنت مرعوب
ابتسمت و هي تحتضن وجهه بكفيها و قالت بكل حب ؛ لا يمكن اوقف بطريق ساعدتك يا حب عمري
ربنا ما يحرمني منك يا ست الكل ” قالها وهو يقبل باطن يدها بسعادة كبيرة
ربما ظن انه ربح كل شئ ولا يوجد ما يجعله يتركها
فجأة . … دون سابق إنذار اتصال زلزل كيانه هد حياته كأن روحه صعدت للسماء لم يتوقع أن ثمن بعض ساعات من السعادة غال لهذا الحد
… أجاب و ما زالت الابتسامة على وجهه ايوة يا خالتي ام احمد صوت بكاءها جعل قلبه يخرج من ضلوعه و أنفاسه تختنق
همس برعـ.ـب و هو لا يريد ان يسمع سبب بكاءها ؛ سجى مالها يا خالة
كانه شعر ان الامر يخصها كانه شعر انها بخطر
ام احمد ببكاء مزق قلبه ؛ في سيارة جت و رمت سجی علی
الباب وكانت كانت …
لم يتركها تكمل كلمتها قفز السلالم و ركض بأقصى سرعته يسابق الريح يريد الاطمئنان عليها وصل هناك ليجد .؟؟؟
&&&
ما زالت والدته كما هي بقسوتها و لن يستطيع ان يخرجها من بيته
لذلك جهز حقيبته وحقيبة زوجته في الصباح قبل أن تستيقظ و استأجر بيت بعيد قليلا
كانت تبكي طوال الطريق ضم يدها بعشق و قال برجاء ؛ عشان خاطري كفاية
وفاء بدmـ.ـو.ع : والدتك حتزعل لما تلاقيك سبت البيت
عز بعصبية : مش حاقدر اطردها و لا اسيبها تعاملك كدة مش قادر
وفاء بتوسل ؛ عز طيب
اوقف سيارته مرة واحدة جعلها تفزع و قال بعصيبة ؛ مش حاتجوز يا وفاء ريحي دmاغك
وفاء بصراخ ؛ ابوس ايدك وافق كفاية عـ.ـذ.اب هيا حقها تشوف ولادك و انا من حقك ارتاح من تأنيب الضمير
قولي لضميرك يرتاح يا وفاء انتي مالكيش ذنب انا عايز ولد منك انتي سامعة ” قالها و هو يجذبها لحـ.ـضـ.ـنه و يقبل رأسها و شوفي ان خلصنا العلاج الاخير ده و عملتي العملية و ما حصلش خلفة حخليكي تخطبيلي بايدك تمام
زادت من ضمها و هي تتمنى من صميم قلبها ان ترزق بطفل منه
كان في الشركة بعد أن نزل عمله دون أن يتناول افطاره جعلها تختنق جهزت فطوره و ذهبت إلى الشركة دخلت مكتبه لم تجده و قبل أن تخرج اصطدmت بشخص الجم لسانها حدقت عینیها و همست بسام
نظر لها بسعادة كبيرة كم اشتاقها كم لعن المال الف مرة لانه ابعده عنها كم شتم نفسه ان اضاعها من يديه
ظن انها أتت له اتسعت ابتسامته و همس؛ لسة فاكراني يا وفاء
ضحكت وفاء بشـ.ـدة تحت استغرابه و قالت ؛ انت فاكر اني جاية ليك مثلا انا معرفش اساسا انك بتشتغل هنا
بسام باستغراب ؛ امال جاية ليه ؛ انا ما بشتغلش هنا انا مدير الشركة
وفاء بلامبالاة ، ولا يهمني انا مرات عز و جيت اطمن عليه عشان نزل بدون فطور
ازدادت نظرة النـ.ـد.م في عينيه و همس بقهر : انتي مرات عز اللي كان يحكي عنها شعر من كتر ما هي كانت مخلياه مبسوط
ردت بابتسامه : والله انا معرفش هو انا بيتكلم ايه عني بس ايوة انا مـ.ـر.اته و ان كان هو بيحكي عني شعر
فأنا لازم احكي في اشعار هو خلاني احس اني عايشة و انه قلبي عمره ما دق غير ليه
بسام برجاء ؛ وفاء انا نـ.ـد.مت رجعي ليا و انا حاعوضك عن كل حاجة وحنبدا من الاول انا تأكدت انك ما بتتعوضيش
نظرت له بصدmة و قالت بعدm تصديق ؛ انت بتتكلم جد أمسك يدها بلهفة و قال ؛ ايوة و مستعد نتجوز حالا
دفعت يده بقوة و قالت بصراخ ؛ انت مجنوون فاكرني حسيب الإنسان اللي خلاني اسعد وحدة بالدنيا بواحد ضحى بيا و باعني عشان الفلوس ان انت بعتني عشان الفلوس انا حبيعك ببلاش
مشت ناحية الباب تريد الخروج لتصطدm بعز
جيتي امتی عز ، حبيبة قلبي انتي هنا
قبلت خده و همست بعشق ؛ مخصماك عشان تنزل بدون ما تفطر كان صحتني حيجرالي ايه يعني
خرج بسام بغـ.ـيظ و هو يقدح شرار ليهمس عز و عينيه مليئة بالدmـ.ـو.ع … وفاء انا سمعت كل حاجة
&&&&
أيعقل أنها تعبت منه ..
ومن عجزه.. ايعقل أنها تعبت من كونه لا يتكلم ..
لا يمكن الحب الذي بينهم ليس له حد
يجعل اي احدا منهم يتحمل الآخر حتى لو كان على كرسي متحرك .. لو كان يتتفس فقط
اذا ما الذي حدث .. لماذا تغيرت ..
من هذا الذي يسمع صوته تكلمه من غرفتها ..
ويخبرها بأن ترتدي ملابس عا’رية أكثر ..
يوسف..
يوسف يقف على باب الغرفة غير مصدق ما يسمع
صدmة .. قـ.ـا.تلة ايعقل أن من عشقها حتى المر تخونه على سريره
” يلا يا قمر وريني حاجة اجمد من دي ” كانت هذه الجملة التي سمعها قبل أن يفتح الباب وينظر لها بصدmة غير مصدق ..
كانت ترتدي فستانا عارية وشاشة اللاب توب أمامها ..
نظرت له بدmـ.ـو.ع شـ.ـديدة وانهيار تام
ليهمس بصعوبة ” اسراء ان.. انتي بتخونيني ”
لتقفز من على سريرها تحتضنه وتبكي بشـ.ـدة وتهمس بدmـ.ـو.ع وانهيار ” الحمد لله يارب الحمد لله الحمد لله ”
نظر لها بعدm فهم وهمس بتقطع : ايه اللي بيحصل
ادارت شاشة اللاب توب لقد كانت دعاء وتكلمها من برنامج تغيير اصوات ” وطبعا ده قبل خـ.ـطـ.ـف ابنها
نظر لاسراء التي تبكي بانهيار وهمس “انا مش فاهم حاجة ”
لم تستطيع اسراء الكلام لتروي دعاء ما حدث
فلاش باااك
ذهبت اسراء لزيارة دعاء والاطمئنان عليها بعد حادثة حرقها وبعد ما جلسوا سويا همست اسراء بدmـ.ـو.ع : نفسي يرجع يتكلم انا تأنيب الضمير تاعبني اوي الغريبة انه مبسوط جدا ”
دعاء ” احنا نكلم دكتورة نفسية ونسألها ”
فعلا تواصلوا معها وأخبروها انه يجب أن يتعرض لصدmة شـ.ـديدة
دخل عمر الغرفة وهمس بترحيب ” ازيك يا أم ماسة”
واخبروه ما قالت الطبيبة
اسراء بخجل ” الحمد لله حستأذن أنا يوسف زمانه وصل تحت ”
عمر : انا عندي الحل
نظرت له اسراء بأمل ليهمس بس اذا وافقت
هزت راسها بالايجاب
عمر بتردد : تقنعي انك بت عـ.ـر.في حد تاني عليه
اسراء: ايه انت بتقول ايه
عمر : يوسف محتاج يتصدm صدmة جـ.ـا.مدة ومافيش أجمد من كدة تكلمي دعاء كل يوم على أنها راجـ.ـل وكدة لما يتأكد من ده حينطق
بعد تردد شـ.ـديد ومحاولة لاقناعها اقتنعت
باااك
كان يستمع لها غير مصدق انها فعلت ذلك به
دعاء : انا حقفل دلوقتي استاذ يوسف احنا اسفين جدا ”
اغلقت دعاء الخط لتتعلق اسراء برقبة يوسف وتقبله بجنون وعشق ومن بين دmـ.ـو.عها تهمس : انا أسفة يا حب عمري اسفة انت اللي رافض تتعالج اعمل ايه ”
يوسف : تقومي تعملي كدة انا كنت حطب ساكت
ما زالت تقبله بعشق ودmـ.ـو.ع شـ.ـديدة : بعد الشر عنك مش مستحملة اشوفك كدة انا السبب باللي حصلك اسفة عشان خاطري سامحني، انا ما قدرتش اكلم محمد اخويا وكلمت دعاء وحاسة حالي برضو بخونك ، بحبك اوي يا يوسف اوي ”
يوسف : اسراء البسي حوديكي عند اهلك
تيبس جــــســ ـدها من شـ.ـدة الخــــوف لتهمس بصعوبة: انت حطلقني
يوسف : اللي تشكك جوزها بيها تستاهل ايه يا اسراء
اسراء : المهم عندي انك بخير
كانت هذه اخر جملة نطقت بها قبل أن تفقد وعيها وينتشلها بحـ.ـضـ.ـنه
$$$$
وصل هناك وللأسف كان ما يشعر به صحيح مشى ناحيتها بخطوات ترتجف ليجدها غارقة في دmاءها و على جــــســ ـدها أثار اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب وهي في عمر الرابعة عشر
ليصـ.ـر.خ بصوت زلزل المكان ؛ سجااااااا
طار بها إلى المشفى و لكنه كان قد تأخر مـ.ـا.تت نعم مـ.ـا.تت و كانت ضحية شخص متعجرف حقود ليس في قلبه اي رحمة و كانت في جيبها ورقة مكتوبة في دmاءها .. كدة نبقى خالصين
لم يفكر من و أين و لما لم يفكر بشئ فقط أيعقل انها ذهبت و لن تعود أيعقل ان تكون ابـ.ـنته مـ.ـا.تت ماذا يفعل ليكون هذه ليست الحقيقي تمنى لو يستطيع ان يكون هو مكانها
بعد ساعات من التحقيق لم يتوصلوا لشئ و هو كانه في عالم آخر لم يجب اي سؤال كأن عقله لا يعمل
وصلت إليه نور و هي تبكي بشـ.ـدة و دmـ.ـو.عها تهبط و قالت بتمنى ان تسمع إجابة أخرى ؛ سجا لسة عايشة صح أنا السبب مش كدة
…
لترن في اذنه هذه الكلمة حدق بعينيه ليصـ.ـر.خ بكل صوته انه فعلا السبب في قــ,تــل اخته فضل نفسه عليها
ركض بكل سرعته حتى وصل شركته دخل بكل هدوء و ما ان وصل مكتبه ليدفعه بكل قوة انتفض احمد برعـ.ـب و بدأ آسر يسدد عليه ضـ.ـر.بات قاسية دامية يخرج بها لهيب قلبه سالت دmاءه من كل مكان في جــــســ ـده و هو ما زال في يضـ.ـر.به أتى الان و امسكوه لصعوية
ضحك احمد بشـ.ـدة و هو يمسح دmاء وجهه و قال باستغزاز : مع انها صغيره الا انها جميلة و لذيذو بس يا خسارة فلسعت بدري كان نفسي استمتع كما
ن بصراخ هستيري حقــ,تــلك اقسم بالله حقــ,تــلك
احمد : ارموا في المخزن . استنوا شويا أمسك هاتفه و اتصل بأحد الأرقام
الو
احمد : حبيبك معايا و بفكر اخلي يلحق بأخته
نور بصراخ ؛ حقــ,تــلك يا احمد ان بتلمس شعرة منه
احمد : معاكي نص ساعة تكوني عندي و الا حد.بـ.ـحه
اغلق الهاتف ليكمل و هو ينظر لاسر المكـ.ـسور ؛ دلوقتي لازم ادوقها و استمتع فيها هيا كمان نفسي فيها
آسر بصراخ ؛ ان بتلمس شعرة منها ححرقك عايش
احمد بضحكة زلزلت المكان .. حالمسها كلها مش شعرة بس حقضي نفسي في كل حاجة و قدام عينك
وصلت نور المكان ليجذبها من خصرها أمام عينيه و يبدأ بتقبيلها من كل مكان
أحمد ؛ اي اعتراض حد.بـ.ـحه فاهمة
أمام عينيه بدأت تتعرى و يأكلها كوحش مفترس يصـ.ـر.خ ويستغيث دون فائدة
ماحدش يتشمني والنبي
↚
مضحك ذاك الحازم متصور انها بعد أن جربت الحب الحقيقي و الأمان ستركض إلى حـ.ـضـ.ـنه ذهب إلى والدها بقلب قوي يريد ان يتزوجها مرة أخرى كانت تستمع له بعدm تصدیق وقاحته و قبل ان تتكلم دخل عمر بهيئته الساحرة لقلبها و قال و في يده ادm الذي ركض لحـ.ـضـ.ـن والدته و لم يعبر والده ؛ مش كنت تقولي كنت جيت اخطبهالك
حازم بتـ.ـو.تر ؛ جاي ليه مش طلقتها خلاص عايز ايه تاني
عمر لدعاء و هو يبتسم ، تصدقي فكرة يتجوزك و اطلقك منه لانه حيكون في محلل و نتجوز تاني
حازم بغـ.ـيظ ، و مين قالك اني حطلقها لما اتجوزها یا استاذ عمر
عمر بضحكة قوية ، طيب هو مش في شهور عدة خصوصا انها حامل يعني لغاية ما تولد
حازم بثقة : حخليها تنزله مش عايزين حاجة تربطنا بيك ضحكت دعاء بقوة لم تضحكها من قبل و قالت بصعوبة و هي تضحك ؛ ربع الثقة اللي عندك ده الموضوع لو العكس و عمر طلب انزل ابنك اللي في بطني حنزله بدون تفكير اما اتجوزك و انزل ابن حب عمري ليه تجننت يمكن
حازم بلهفة ؛ ايوة حتنزلي انا حعوضك عن كل حاجة
دعاء بتمثيل ؛ خلاص يا عمر للاسف ما فيش نصيب انا حارجع لحازم ابوه ابني ده الحل الوحيد و حانزل ابنك
عمر بحـ.ـز.ن ؛ ده اخر كلام عندك يا دعاء عالعموم بتمنالك السعادة و هو ده اختيارك
حازم بتصديق، ايوة يا دعاء و انا مش حخذلك وحعوضك عن كل حاجة المحل بتاعي بدخل مبلغ كويس حجبلك كل اللي انتي عايزاها
عمر باستفسار ؛ مش هو المحل اللي ورى بيتكوا القديم اللي شمعتوا الشرطة من شويا
حازم و هو يبتلع ريقه بصعوبة ، تشمع ليه
عمر بحـ.ـز.ن ؛ اصلهم لقوا واحد و وحدة استغفر الله العظيم و لما تمسكوا قالوا انه انت اللي جبتله البـ.ـنت و المكان
حازم بصراخ ؛ انا
عمر : بيقولوا كدة و لقوا في شنطة مـ.ـخـ.ـد.رات مش عارف بتاعة مین
اهتز جــــســ ـده و هو غير مصدق و قال بضعف ؛ انت كـ.ـد.اب عمر باصطتناع الحـ.ـز.ن ؛ و البوليس قالب الدنيا عليك و صحيح خودلك الخبر الاجمد المحامي اللي طلقنا سافر انا حجزتلوا الطيارة
نظر له بعدm فهم ليكمل عمر بسعادة قبل أن يجذب دعاء لحـ.ـضـ.ـنه بكل قوة ؛ يعني انا ودعاء عمرنا ما حنتطلق
&&&
٧
عودتها ايقظت به الكثير من مشاعر الحب القديمة و ذكريات جميلة فقد كانت فتاة هادئة ناعمة قلبها كالثلج وجودها كان يشعره بالراحة لكنه اختار المال والآن يريد الحب والاهتمام الذي فقده مع زوجته
الغيرة اشتعلت داخله و بعد أن أصبح ، معه المال الان يريد الحب فقد شعر انه تركها امس و ما زال يحبها خصوصا من كلام عز عن زوجته و سعادته طوال الوقت بوجودها الشعور الذي لم يحصل عليه منذ أن تزوج …
جلس على احد الكراسي وابتسم و هو يسترجع ذكرياته معه و همس بحقد … لازم تسيبه دي من زمان بتاعتي انا افكار شيطانية استحوذت عليه و قد قرر أن يعيدها لحـ.ـضـ.ـنه
سمع کلامها و كانت تمشي مع عز بتـ.ـو.تر شـ.ـديد عنـ.ـد.ما أخبرها انه عرف ان بسام هو حبيبها السابق وما زال يريدها تملك قلبه الخــــوف لان لديه المال السلطة والنفوذ و هو لا شئ وصل البيت دون أن يتكلما و قبل أن يتكلم تجرأت هيا وقبلته من شفتيه قبلة قوية أخبرته بها أن ما يفكر به لا يوجد له أي أساس من الصحة تفاعل معها بكل جوارحه بث خلال جولة عاشقة مدى خــــوفه من أن تتركه و مدى عشقه لها
بعد وقت ليس بقصير كان من أجمل الاوقات همس أمام شفتيها و قال لها . يعني مش حتسيبيني
ردت بضحك انت شايف ايه
انا بعشقك مش بس بحبك انا بعد ما عرفتك كتشفت اني ما حبتش قبل كدة
نظر لها بسعادة وتنهد بـ.ـارتياح كان خائف جدا من تركها له
في صباح اليوم التالي ذهب إلى الشركة ليستدعيه مديرها تـ.ـو.تر قليلا لكنه تذكر حبها امس لذلك ذهب بخطوات واثقة و قلب قوي دخل المكتب ورد السلام
نظر له بسام نظرة غير مفهومة و قال بثقة ربع مليون كويس استغرب عز كثيرا و رد بدون فهم بتوع ايه
بسام بثقة ، تتطلق مراتك
حدق بعينيه غير مصدق انه يطلب منه أن يبيعه زوجته حتى لسانه لم يستطيع الرد بسبب هول مفاجأته
بسام بضحك .. ايه تفاجأت ولا المبلغ قليل نخليها نص مليون
تطلع له عز بثقة وقال .. كان حضرتك عرضت المبلغ عليها امبـ.ـارح و شوفت ردها بدون ما تكلمني هيا مش رفضتك
بسام .. سيبك انت منها انا حعرف ازاي أقنعها المهم انت دلوقتي تاخد الشيك ده و تطلع على اي مؤذون محامي و تتطلقها.. أمسك عز الشيك و ضحك بقوة حتى ادmعت عینیه و قال بســـخريـــة .. انت بتحلم فلوس الدنيا. عندي ما تسواش ضفر منها كانت في ايدك انت اللي ضيعتها و لقت اللي يحافظ عليها ويحميها من الدنيا كلها
مزق الشيك و حدفه عليه و قبل أن يخرج قال بسام بغـ.ـيظ … طلقها دي محتاجة راجـ.ـل يقدر يصرف عليها و يدللها
لهنا و لم يحتمل انهال عليه بلكمـ.ـا.ت دامية و خرج و هو ينهج
بشـ.ـدة رجع بيته بابتسامه يحاول إخفاء كل شئ لكنها فهمت كل شئ لوحدها … ترفدت مش كدة
جذبها لحـ.ـضـ.ـنه و دفن وجهه بصدرها و قال انتي عندي اغلى من الدنيا كلها
سحبت يده لمائدة الطعام و قبل أن يتناول اي لقمة صوت دق الباب جعلهم ينتفضون بشـ.ـدة
فتح الباب ليجد الشرطة أمامهم قال واحد منهم بحدة … ده بيت عز فاضل .. عز .. ايوة هو
انت مقبوض عليك بتهمة اغتلاس مبلغ ٥ مليون من الشركة اللي انت بتشتغل فيها
&&&&
انت حطلقني..
نطقت بها قبل ان تفقد وعيها انتشلها بحـ.ـضـ.ـنه بخــــوف ووضعها على السرير..
بدا برش العطر على يده وتقريبه من انفها
حتى بدأت تستيقظ..
نظر لها برعـ.ـب وهمس : انتي كويسة
اسراء بدmـ.ـو.ع شـ.ـديدة : يوسف انا بحبك اوي اوي وحياة ربنا غـ.ـصـ.ـب عني كنت عايزة اعمل اي حاجة عشان صوتك يرجع
نظر لها ولم يجب فقط ينظر لها ..
اسراء بتـ.ـو.تر ؛ امـ.ـو.ت لو طلقتني
ابتسم لها وهمس : تصدقي لو كنتي بتخونيني فعلا معرفش ان كنت حطلقك ولا مش حاقدر
اسراء بابتسامه : يعني ايه
يوسف : يعني عمري ما ازعل منك انا ما قدرش ابعد عنك
قفزت من السرير لحـ.ـضـ.ـنه وبقيت متعلقة برقبته وهي تبكي بشـ.ـدة
يوسف بهمس وهو يربت على ظهرها : خلاص اهدي اذا مش عايزاني ازعل بلاش دmـ.ـو.ع
اسراء ؛ انا اسفة اسفة اسفة وحياة ربنا بحبك اكتر من روحي
نظر له وهمس : بحبك
وضعت جبهتها على جبهته وهمست : صوتك كان وحشني أوي اوي يا يوسف
يوسف : بس ده ما يمنعش اني زعلان ولازم ترضيني
اسراء بعشق : بس كدة ..
بدأت تفتح ازرار قميصه وتقبل عنقه ووجنتيه ليهمس وهو يحملها الى السرير : اشوف حتصالحيني ازاي
بعد جولة من جولات عشقهم ..
اسراء وهي تقبل خده : اوعك تكون زعلان مني حتى لو شويا .. أنا عملت كدة عشان ترجع زي الأول
قبل جبينها وزاد من ضمها وهو يهمس : انا عمري ما ازعل منك يا اسراء خلاص انسى المهم عايزك تنتبهي على نفسك عشان خاطري ابعدي عن اي حاجة تأذيكي الصدmة اللي جاية حتقــ,تــلني .. تصدقي و.جـ.ـعي يوم ما حسيتك حتروحي مني اكبر بكتير اوي من انك تكوني بتخونيني
اسراء بسعادة : يا حبيبي ربنا ما يحرمني منك.. اخونك ايه بس هو اللي يكون معها حد زيك تشوف غيرو.. انت عندي بالكفتين والدنيا كلها برة الميزان..
&&&
في أول الأمر كانت اخته التي مـ.ـا.تت وهي صغيرة و الآن حبيبته تعرى امامه و تغتصب سحبت السلاح من جيب احمد و ضـ.ـر.بت نفسها بالنــــار ليصـ.ـر.خ بكل صوته
نور .. آسر حبيبي في ايه مالك فوق آسر آسر
استيقظ و هو يصـ.ـر.خ وينهج ليجد نفسه في حـ.ـضـ.ـنها و في شقته التي استأجرها لها اقسم انها اسعد لحظة في حياته اعتصرها بحـ.ـضـ.ـنه حتى صرخت بألــم و هو ما زال يضمها بقوة ويبكي بشـ.ـدة و يحمد ربه مئات المرات
نور باستغراب و قلق .. في ايه يا حبيبي مالك
ما زال يبكي انه للحظة كان سيفقد نور عينيه لكنه كان حلم ليصـ.ـر.خ فجأة سجااااا و قفز من مكانه يرتدي ملابسه
نور بعصبية .. في ايه فهمني رد أسر بعجلة حبيبة قلبي خليني اطمن على سجااا و راجع افهمك بحبك اوي تركها و خرج يركض لاخته ليجدها تشاهد التلفاز مشى ناحيتها بخطوات سريعة و جذبها لحـ.ـضـ.ـنه و بكى بكل قوته جعلها تبكي دون أن تفهم رفعت رأسه و قالت … مالك يا حبيبي
آسر.. كابوس زي الزفت حلمت انك رحتي مني كنت بمـ.ـو.ت يا سجاا يا قلب اخوكي لغاية الآن قلبي بيبكي من صدmة الكابوس ده مش مصدق نفسي انك بين ايديا لو حمدت ربنا عمري مش حاوفي حقه کله
للدرجة دي بتحبني ” قالتها و هي تتعلق برقبته رد عليها و هو يدور بها .. روحي غيري هدومك النهاردة فسحة للصبح عشان اقولك بحبك قد ايه
طارت من حـ.ـضـ.ـنه بسرعة و هي سعيدة جدا انها ستخرج معه فهو لم يخرجها منذ فترة طويلة اتصل بحبيبته و أخبرها أن ترتدي ملابسها ليخرجوا سويا و بعد أن اغلق هاتفه انقبض قلبه بشـ.ـدة حينما تذكر ذلك الكابوس ماذا لو كان حقيقة
&&&
ذهبت لزيارته في السـ.ـجـ.ـن بعد أن تم اتهامه بسرقة مبلغ كبير كانت لا تريد رؤيته بهذه الحالة لكنها ذهبت للتخفيف عنه ظل ساكنا مدة ثم همس بقهر … وفاء انا ما سرقتش نظرت له بألــم و قالت بعشق .. لو شوفتك بعيني حكذب عيني و اصدقك انت ما تعملش كدة انا مصدقاك جدا ان شاء الله ربنا حيظهر الحق و ترجع تنور بيتك و نفتح مشروع سوا لوحدنا صمت قليلا ثم قال بتتهيدة حارقة … بسام عرض عليا نص
مليون مقابل اني اطلقك ابتلعت ريقها بمرارة وقالت غير مصدقة .. لما رفضت لبسك القضية .
ضحك عز عليها و قال مين قالك رفضت طلبت مليون رفض
نظرت له لتنفجر ضاحكة وقالت بثقة لو دفعلك مية مليون مش حتوافق
تأملها بعشق و قال بضحك .. ايه الثقة دي هو مليون و انا كنت ابيع على طول
وقفت أمام شفتيه و نظرت في عينيه و قالت بهمس اذاب قلبه … قولت حتبيع بكام
و لا بكل مال الدنيا ” قالها قبل أن يلتهم شفتيها بفمه يصبر نفسه و روحه على غيابها عنه
خرجت من عنده تبكي بعـ.ـذ.اب انه لن يخرج معها لتقرر ان تذهب إليه
وفاء بغـ.ـيظ .. عايزة اقابل المدير
_انتي مين .. في موعد
وفاء بضيق ؛ ما فيش زفت قوليله وفاء هو مستنيني
_لازم موعد
يوووه قالتها وفاء و هي تمشي بخطوات مسرعة نحو مكتبه و لم تستطيع السكرتيرة منعها
بسام .. ايه الدوشة دي في ايه … ليرقص قلبه سعادة و هو يهمس وفاء نورتي الدنيا كلها اهلا اهلا …. امشي انتي قالها للسكرتيرة
حبست جوزي ليه ” قالتها و هي تفرك يديها غـ.ـيظا و عيونها تقدح شرار
انا ما حبستش حد جوزك اللي حـ.ـر.امي قالها و هو يجلس ويضع قدmا فوق الأخرى
هتفت بعصبية شـ.ـديدة : عايز ايه مننا اتكلم
اقترب منها حتى أصبح أمامها و قال بهيام عايزك
وفاء : ما انا كنت معاك و بتمنى اصير مراتك و انت اللي سبتني بسام بلهفة .. و نـ.ـد.مت و بتمنى ترجعي ليا و اعوضك عن كل اللي فات
وفاء بضحك … مين قالك اني عايزاك انا بعشق جوزي و بحمد ربنا مية مرة اننا ما كملناش مع بعض انا مش عايزاك
بسام بغـ.ـيظ . و ان كنتى عايزاه يخرج يطـ.ـلقك بالثلاثة
وقفت أمامه و نظرت له بقرف و قالت بحقد و كره … إن كنت فاكر نفسك كبير فربنا اكبر من الكل و حيظهر براءته ان شاء الله خرجت من مكتبه بدmـ.ـو.ع و تركته يقدح شرار بسبب غـ.ـيظه من زوجها و غيرته لأنه يريدها فهو يفقد هذا الحب كثيرا
&&&&&
>جالسة في غرفتها تبكي على ما فعلته كلما تتذكر ما حدث تبكي الما ….
عنـ.ـد.ما علمت والدة عمر فادية بأن الشرطة تبحث عن حازم و ان ابنها خطط لذلك كانت تعلم انه ذهب لخطبة دعاء كما اتفقت معه وصلت هناك و لم تكن تعلم أن ابنها هناك قامت اخت دعاء بإدخالها لتقف على الباب و تسمع كلام عمر لحازم كلام حطمها رغم ما فعلته ما ابنها ما زال يهتم بها
عمر الحازم البوليس زمانه بيدور عليك و ما تخافش حوقفلك محامي يخفف من تأبيده له سنين بس اسمعني كويس ان اسم والدتي جه في الموضوع اقسملك لاجبلك إعدام حعرف اخرجها بدون ما تقعد دقيقة في السـ.ـجـ.ـن لو حادخل بدالها و انت عارف بس انت اللي حتاخد إعدام انا حذرتك خلي بالك عشان ما تقولش اني ما قولتلكش اسم امي ما يجيش ولا في اي جملة لاجيب خبرك
دmـ.ـو.عها هبطت رغما عنها و خرجت مسرعة دون ان تدخل لهم و بقيت في غرفتها تلوم نفسها على غباءها لماذا كانت تهتم للحسب و النسب و لم تهتم السعاده ابنها ….
وقفت تريد الذهاب إليه لكنها لم تستطيع المشي وضعت يدها على قلبها عنـ.ـد.ما شعرت بألــم شـ.ـديد فيه لتسقط فاقدة وعيها
في غرفتها لا تدري لماذا أتت في بالها حمـ.ـا.تها التي لم تفارق غرفتها و لم تأكل شيئا منذ فترة جهزت لها سفرة طعام و ذهبت إليها دقت الباب لم تفتح ترددت بفتحه لكنها فتحته بحثت عنها لتقع عينيه عليها و هي على الأرض رمت صينيه الأكل و ذهبت إليها تحاول إيقاظها دون فائدة تيبست خــــوفا أمسكت هاتفها و اتصلت على الإسعاف ثم اتصلت على عمر الذي ذهب إلى المشفى راكضا الدكتور .. للاسف جلطة و لازم تتحول عمليات حالا
أمسكت دعاء بعمر الذي كاد يفقد وعيه من خــــوفه و همست بدmـ.ـو.ع … إن شاء الله حتخف و حتبقى احسن ان شاء الله : لازم تكون أقوى انت بس
عمر بدmـ.ـو.ع … امي يا دعاء
ضمته لصدرها و قالت بحب .. حتخف و حتقوم و حترجع تجننك و تجنني ان شاء الله
وصلت لهم نور و هي تنهج بشـ.ـدة و قبل أن تتكلم كانت قد فقدت وعيها حملها بألــم من و دmـ.ـو.ع من المصائب التي تنحدف على راسه و بدأ الطبيب يكشف عليها …. و هي بدأت تفتح عينيها
الدكتور .. الحمد لله ما فيش حاجة تخــــوف بس اعراض الحمل الطبيعية احيانا بيحصل إغماء
عمر: …
↚
عنـ.ـد.ما تنصدm بأغلى الناس على قلبك.
نظر للطبيب بعدm فهم ثم همس بصعوبة .. يعني ايه حامل هيا مين اللي حامل ؟؟؟
الطبيب بتـ.ـو.تر .. المدام نور عن اذنك
خرج عنـ.ـد.ما شعر انه سيضـ.ـر.به أمسكت دعاء يد عمر تحاول تهدئته ليدفع يدها ويذهب ناحية نور وعينيه تخرج نــــارا يريد احراقها بها يحدق بها بطريقة مرعـ.ـبة جعلتها ترتجف خــــوفا منه
همست برعـ.ـب .. انت انت فاهم غلط
و لاول مرة يصفعها بقوة لدرجة ان انفها و فمها بدآن ينزفان امسكها من شعرها بقوة صرخت بقوة حاولت دعاء منعه لكنه دفعها و صرخ … ليه ليه انا استاهل منك كل ده .. ده انتي بـ.ـنتي و حبيبتي تحطي وجهي في الطين كدة لازم ادفنك حية يا خاطية و اقــ,تــله هو اللي استغل ثقتنا فيه
نور بضعف و هي تحاول الاعتدال قليلا .. جو جوزي و الله العظيم جوزي شرعي
قام من مكانه و هو يتكلم بصعوبة .. جوزك من ورايا ليه رخيصة يا نور كنت حمنعك انا اكتر واحد كنت حوقف معاكي و ازفك في ايدي ده انا كنت مستني اليوم ده بفارغ الصبر
دعاء .. عشان خاطري اسمعها
نظر لدعاء بدmـ.ـو.ع ثم لنور التي كانت تبكي بشـ.ـدة و قال بخيبة ادm .. للاسف كان عندي اخت و مـ.ـا.تت و مش عايز اشوف وشك تاني تركها و خرج و هي تنادي عليه وتبكي بقهر فهذا عمر ابيها و ليس أخيها أيعقل ان لا يسامحها
احتضنتها دعاء بقوة و هي تبكي بشـ.ـدة ودmـ.ـو.عها تهبط بغزارة و .همست. عمر ما يستاهلش منك ده انا مش اخته و لا بـ.ـنته زيك و كان رافض زواجنا بدون فرح كان نفسه يزفك في ايده و يكون وكيلك كـ.ـسرتي يا نور
三
نور بنهنهة من شـ.ـدة بكاءها حيسامحني صح و الله العظيم امـ.ـو.ت نفسي عمر ده كل حاجة حبيبي اللي وعيت عليه في الدنيا غـ.ـصـ.ـب عني اللي حصل غـ.ـصـ.ـب عني
كان قد وصل أسر خرجت دعاء من الغرفة و ذهبت لعمر التي كان منهار و يبكي بشـ.ـدة
لم تستطيع التخفيف عنه فخيبته شـ.ـديدة و ألــم قلبه اشـ.ـد احتضنها آسر بلهفة وهمس بخــــوف فيكي ايه ايه اللي بيوجـ.ـعك نور بدmـ.ـو.ع … أنا حامل يا آسر رقص قلبه فرحا انهال عليها بالقبلات وسعادته لا توصف دفعته
بعيد عنها وقالت بخيبة امل طلقني يا آسر
حدق آسر بعدm تصديق .. دي مزحة مش كدة انتي بتهزري
نور بدmـ.ـو.ع .. أنا كـ.ـسرت عمر وخيبة أ أمله وأحلامه كلها انا كنت أنانية جدا عمر قالي مش عايز اعرفك تاني اختي مـ.ـا.تت اااااه انا اذيت عمر عارف يعني عمر يعني كل اهلي
ضمها بقوة يحاول تهدئتها اهدي و انا اوعدك حخلي يسامحك لو حاعمل اي حاجة بالدنيا بس اطلقك مستحيل على جثتي
بكت في حـ.ـضـ.ـنه و قالت بقهر انا خايفة اوي يفضل مخصمني امـ.ـو.ت نفسي يا آسر
هشششش قالها قبل أن يلتهم شفتيها بقبلة يمتص بها حـ.ـز.نها و خــــوفها من كل شئ
حاول تهدئتها و جعلها تنام قليلا و قام من مكانه و ذهب إلى عمر يشرح الأمر وكيف اضطر لذلك بسبب احمد و افعاله
كانت والدة عمر نائمة في السرير وعمر بجانبها وقبل أن يدخل اسر و يتكلم هجم عليه و سدد عليه لكمـ.ـا.ت قوية بدون توقف جعل وجهه ينزف من كل مكان حاول ان يتكلم لكنه لم يعطيه فرصة كان يسب و يشتم طوال الوقت
سقط أسر على الأرض يأخذ نفسه بصعوبة و يمسح دmه و عمر كان ينهج بسبب عصبيته و صرخ انت خـ.ـا.ين انا امنتك على اختي و انتي عملت ده …
عشان كانت بتغتصب كان احمد بيتهجم عليها عايز يغتصبها ” قالها بصراخ قبل أن يهجم عليه عمر مرة أخرى و بدأ يروي كل شئ حدث معه تحت صدmة عمر الذي كاد يمـ.ـو.ت عند تخيله أن أخته حصل لها ذلك
$$$$
خرجت وفاء من عند بسام بعد أن أخبرها ان تتطلق ليخرج زوجها فذهبت إلى زوجته
سوار .. اهلا مين حضرتك
وفاء بصوت متـ.ـو.تر و دmـ.ـو.ع مكتومة انا عايزة حضرتك بموضوع مهم
سوار .. تفضلي هو انا اعرفك
وفاء .. انا حقولك كل حاجة بصي حضرتك انا كنت احب جوز حضرتك
سوار بصدmة … و ايه كمان
وفاء .. مش زي ما انتي فهمتي و لما تقدmلي عريس قالي وافقي انا مش حاتجوز دلوقتي وافقت بسبب ضغط اهلي و لما عرفت انه تجوز خلص عشت حياتي و نسيته وشلته من قلبي لاني عشقت جوزي جدا و تأكدت انه كان بيتهيئلي اني بحب بسام لكن عز جوزي خلاني احب الدنيا كلها لغاية ما في يوم رحت لعز الشركة وشافني بسام طلع هو رئيس الشركة تجنن عرض على جوزي مبلغ كبير و يطـ.ـلقني لكنه رفض من حقده لبسه قضية اختلاس في الشركة و لما روحتله قالي يا باطلق و اوافق علیه یا اما حیفضل مسجون كانت سوار تستمع لها بصدmة و هي غير مصدقة ذلك صرخت بها انتي مـ.ـجـ.ـنو.نة انتي عارفة هو متجوز مين وفاء بدmـ.ـو.ع حضرتك قبل ما تشتميني او تتعصبي عليا انا حثبتلك
أمسكت هاتفها و اتصلت ببسام و كانت هذه أول مرة
وفاء .. ألو انا وفاء بسام بحب .. ايه وافقتي متصلة تفرحيني وفاء . انت عايز مني ايه
بسام .. بحبك عايز اتجوزك و اعوضك عن كل اللي شوفتيه أمسكت سوار هاتفها و اغلقت الخط و هي تشتعل نــــارا و تريد احراقه حيا و قالت بغـ.ـيظ شـ.ـديد انا حقولك تعملي ايه بالظبط حخلي يتمنى المـ.ـو.ت ما ينولوا
شعرت وفاء بالراحة و اقتراب الفرج و دعت من صميم قلبها أن يتم ذلك وكانت تسمتع لها بعناية شـ.ـديدة
$$$
… هل حلاوة الحب تجعلنا نتحمل ا
آلامه هل يستحق ذلك فجميع من غرموا تألــموا أكثر مما سعدوا بهذا الحب لكننا نعيش حياتنا كلها نبحث عنه
جلس على الاريكة يمسح دmه و يأخذ نفسه و قال بخصة و هويتذكر ذلك
حرق بيتي و كانت ماما حتروح فيها عشان ابعد عنها
لكني كنت دايما بحافظ عليها و واقف ضده لكنه استغل وجودها في
البيت لوحدها و حاول اغـ.ـتـ.ـsـ.ـابها تهجم عليها و هيا بتصرخ و من رحمة ربنا اني وصلت ضـ.ـر.بته بدون وعي انهارت بين ايديا و من خــــوفها من اني اسيبها تحوزتها عمر انا بحب نور اوي اوي و كان نفسي اعملها كل اللي تستاهله ويليق فيها خــــوفي من انها تروح مني خلاني
عايش في رعـ.ـب و كنت عايز اقولك بس هيا رفضت خافت تعمل في احمد حاجة تتأذي بسببه والوضع ما كانش مناسب اني اتقدm والدتك و عملية دعاء غـ.ـصـ.ـب عننا يا عمر والله العظيم غـ.ـصـ.ـب عننا
قام من مكانه وذهب إلى غرفة ابـ.ـنته فهيا تعـ.ـذ.بت بشـ.ـدة دخل عليها الغرفة و كانت نائمة جلس بجوارها و مشى بيده على شعرها فتحت عينيها لتجده عمر قفزت في حـ.ـضـ.ـنه و هي تبكي بشـ.ـدة و تهمس انا أسفة أسفة اوي
عمر موجه كلامه لاسر .. انت تمشي من هنا و ما اشوفكش تاني
رعـ.ـب أسر و نظر لنور التي كادت تنصهر في حـ.ـضـ.ـنه خــــوفا ليكمل عمر بجديه .. تيجي تتقدm وانا اتشرط عليك و يمكن أرفضك و ان وافقت يبقى اكبر فرح في البلد
… آسر بابتسامه وضحكة جميلة و هو يحتضن عمر ماشي كلامك يا كبير ربنا يسعد قلبك
عمر بضحك …. وخلي بالك يمكن أرفضك و ما وفقش سعادتها و دmـ.ـو.عها كانوا يشاهدوا احتنضت أخيها و همست انا أسفة أسفة يا حبيبي
ضمها بقوة و قال حعملك أجمل فرح في الدنيا كلها لاجمل بـ.ـنت
..نور بخــــوف .. ماما أخبرها ايه يا عمر
عمر .. الحمد لله العملية نجحت بس لسة ما فاقتش تيجي نشوفها
ذهبوا ليروها كانت دعاء ما زالت بجوارها بعد فترة كان ممسك
يدها يقبلها بدأت تفتح عينيها بضعف و همست عمر
عمر و هو يقبل يدها بدmـ.ـو.ع انا هنا يا ست الكل
فادية بدmـ.ـو.ع و نـ.ـد.م أنا آسف يا ابني سامحني …
عمر و هو يبكي بشـ.ـدة .. مسامحك يا قلبي مسامحك بس انتي خفي و قومي بالسلامة و النبي
دخل الطبيب وطمأنهم على الحالة و قال الحمد لله قدرنا نلحقها اي تأخير كان حيكون خطر عليها
فادية بدmـ.ـو.ع مين اللي جابني هنا
أشار الطبيب جهة دعاء و قال بـ.ـنتك هيا اللي كلمت الإسعاف نظرت تجاه الجهة التي ينظر إليها لتصدm حينما وجدتها دعاء حدقت بعينيها و ابتلعت ريقها بصعوبة أيعقل انها رغم كل ما فعلته انقذتها بعدmا شوهت وجهها و خـ.ـطـ.ـفت ابنها و قبل أن تنطق بكلمة واحدة كانت قد فقدت وعيها
بدأ الطبيب بالكشف عليها تحت صدmة الجميع و امر بتحويلها للعمليات بأقصى سرعة فجهاز القلب يشير إلى الخطر هذا ما يفعله تأنيب الضمير
ذهبت إليه و هي ترتدي اجمل ملابس و دخلت عليه مكتبه لينبهر بجمالها و شيكاتها
وفاء بثقة .. نص مليون مهر و نص مليون شبكة و بيت باسمي
بسام بلهفة … موافق
وفاء و عز يخرج و تحميني انه ما يقربش مني
بسام بهيام ولا يقدر يقرب منك لا هو و لا غيرو
مالت عليه قليلا و همست بدلع بس ازاي جتك الفكرة دي
بسام صحيتي فيا أجمل ذكريات بكل حاجة فيكي تجننت لبسته القضية وخدت انا المبلغ و مراتي اقتنعت انها سرقة
وفاء بضحكة … هههههه اه یا نمس بس فكرة جنان طيب و مراتك حتعمل فيها ايه لما تعرف مش حتخليك مدير الشركة دي . تاني
بسام … مراتي دي غلطة عمري بس عرفت اطلع منها يخليني اعمل شركة أجمد من دي لينا انا وانتي يا حياتي
وفاء … انت شيطان
نظر لها بصدmة فطريقة كلامها تغيرت تماما و قال باستغراب في ايه بتتكلمي كدة ليه
ليدخل المكتب فجأة سوار زوجته و رجـ.ـال الشرطة
سوار و هي تصفق له .. اعتراف كامل يلبسك ١٠ سنين بتسرقني ولبست جوزها القضية
بسام بعدm توازن و عدm تصديق … يعني ايه
وفاء … يعني عز حيخرج و حيرجع ليا و انت حتتسـ.ـجـ.ـن و مش حاطول حاجة يا بسام
حدق بعينيه أيعقل ان يذهب كل شئ و يسـ.ـجـ.ـن أيضا ماذا فعل بنفسه
أمسك احد رجـ.ـال الشرطة ليسحب سلاحه فجأة ويتحرك
به
نحوها بسرعة و يضع السلاح على رأسها بسام و هو يحركها بقوة … لو حتسـ.ـجـ.ـن حاخد روحك قبلة يا
٨:٤٢
وفاء بتحدي بطة انتي فاكرة اني حخليكي تخسريني كل حاجة و تسـ.ـجـ.ـنيني … أنا ما عملتش حاجة انت اللي عملت انت اللي طمعت بقيت عايز الفلوس والحب كنت عايزني ايه اسيبك تسـ.ـجـ.ـن جوزي و تفرقنا
بسام بنبرة تهديد … حتيجي معايا و غـ.ـصـ.ـب عنك و الا دmاغك حتتفجر
_انت كدة بتورط نفسك زيادة و ده تهديد بالقــ,تــل سيبها
بسام بصراخ .. مش حسيبها واللي حيتعرضلي حقــ,تــله هو و ایاها و يلا كله يوسع كدة بلاش افرتك دmاغها
ازاح الجميع من امامه و هو خرج بخطوات سريعة و هو ينظر في جميع الجهات ويده حول رقبتها تحاول فكها دون فائدة خرج بها و صعد سيارته و هي ما زالت معه وطار بها بأقصى سرعة
وفاء بصراخ … نزلني يا حـ.ـيو.ان انت بتعمل كدة ليه نزلني افتح امان العربية
بسام باصرار .. لو كل حاجة حتضيع و حنسـ.ـجـ.ـن مش بدون فايدة وجـ.ـسمك حيكون التمن
وفاء برعـ.ـب و هي تضـ.ـر.ب به.. على جثتي لو بمـ.ـو.ت نفسي ما بتلمس مني شعرة
بسام و يمشي بيده على جــــســ ـدها و هي تلكمه و تبعد يده …: حادوق كل حاجة فيكي يا فوفة حخليكي تتبسطي اوي ده انتي حتحسي نفسك في دنيا تانية
بعد ساعة خرج عز من السـ.ـجـ.ـن بعد أن ثبتت براءته سأل أحد الظباط كيف خرج بدأ يخبره بكل شئ وفي الاخر قال بتردد … و قبل ما يتمسك كان خاد مراتك وحط السلاح على دmاغك و هدد يا يخرج من مكانه يا يقــ,تــلها
$$$
في المستشفى بدأت تفتح عينيها و تهمس باسم دعاء دعاء نظر الجميع لبعضهم باستغراب لا أحد يفهم شئ
مدت يدها تجاه دعاء لتمشي بخطوات متـ.ـو.ترة و تمسك يدها و قالت دعاء بحب أنا هنا يا ماما
فادية زادت وتيرة بكاءها بشـ.ـدة و هبطت دmـ.ـو.عها بغزارة و قالت ماما بعد كل اللي عملته معاكي أنقذتني من المـ.ـو.ت و بتناديني ماما
دعاء بدmـ.ـو.ع .. طبعا ماما وعمري ما ازعل منك انت خلفتلي احلى هدية في الدنيا راجـ.ـل عوضني عن كل الدنيا و خلاني اعيش من جديد فاي حاجة حتعمليها حاكون مسامحاكي عليها
فادية و هي تضغط على يدها .. أنا اللي حرقتك وخليتك .. و بكت بشـ.ـدة
دعاء … و انا مسامحاكي والله مسامحاكي بس انتي خفي و ارجعي ضايقني تاني
مدت يدها تجاه عمر الذي امسكها في الحال و قالت ببكاء فعلا يا عمر عرفت تختارمراتك تسوى فلوس الدنيا
ضم عمر دعاء من كتفها وقال بكل حب … دي . حتة من قلبي دي الدنيا كلها و اكتر من كدة يا امي
فادية … لما اقوم و اخف بعد اما تولدي حعملك كل العمليات اللي ترجعك زي الاول وحعملك احلى فرح و حكون زي امك و اكتر و ان فكر الولد ده يزعلك بس قوليلي اقــلـــعلك عينيه
دعاء بحب و دmـ.ـو.ع وهي تحضتنها بشـ.ـدة .. انتي بس خفي و بالسلامة و أنا مش عايزة اكتر من كدة قومي
آسر حمد الله عالسلامة يا فادية هانم
فادية بابتسامه .. الله يسلمك يارب متشكرة
عمر بسعادة .. ماما آسر طلب ايد نور ايه رايك
فادية بحـ.ـز.ن . مش حكرر غلطتي تاني ان كانت موافقة انا مش حعترض نهائي ربنا يسعدكو يارب
三
بعد ايام خرجت فادية من المستشفى و كانت دعاء بجوارها لم تتركها ابدا حتى تحسنت و خرجت
تقدm أسر لخطبة نور وحددوا موعد الفرح اخر الشهر
كان ينتظرها على باب الجامعة بفارغ الصبر يريد ان يذهب بها لتختار شبكتها
و قبل أن تخرج لمح دكتور أسامة يقف معها مشى ناحيتها بخطوات سريعة و كاد يحرق الدنيا كلها
أسامة انا عايز اتقدmلك … حددي معاد مع ابوكي
انهال عليه بالكدmـ.ـا.ت دون توقف حتى أتى الأمن و امسكه و ذهبوا بها إلى مركز الشرطة و كانت نور تبكي بشـ.ـدة
الضابط .. انت اعتديت على دكتور في جامعته قدام الطلبة و في ناس. شاهدة
آسر .. ايوة حصل كان بيعاكس مراتي و عايز يتجوزها
الضابط … الكلام ده حصل يا دكتور أسامة
أسامة … أنا طلبتها للجواز و هي اصلا مش متجوزة ده كـ.ـد.اب
آسر .. اهو اعترف انه خطب مراتي
أسامة بعصبية اكثر .. انت كـ.ـد.اب نور مش متجوزة
اخرج آسر بطاقته و قسيمة زواجه ليثبت فعلا انها زوجته فعلا
بعد قليل دخل عمر عليهم المكتب وقال للضابط .. ايوة يا فانـ.ـد.م ده جوز اختي اللي حضرته كان بيعاكسها
أسامة بقهر .. نور تجوزت امتی تجوزت ليه
عمر و هو يبعد عنه أسر الذي أراد أن ينقض عليه مرة أخرى ده ما يخصكش و ياريت تمشي قبل ما احنا اللي نرفع قضية تعدي و تتسـ.ـجـ.ـن و تتشطب من النقابة
تردد في الأول لكن القاضي أخبره انه ان رفع قضية ضـ.ـر.ب سيرفعوا قضية تعدي هما أيضا الأمر الذي جعله يوافق و يتنازل خرج عمر برفقة أسر الذي لم ينظر لنور و لم يحاكيها لانها وقفت تستمع له
حتى لو لم يعجبها كلامه لماذا تقف معه
فغيرة هذا العاشق شـ.ـديدة جدا ..
$$$
ج: 01
انا عايزة أمشي من هنا افتح الباب ” صرخت بها وفاء و هي تحاول فتح الباب
ليعود بسام وفي يده الخمر والاكل و قميص نوم القاه لوفاء و قال بشهوة … البسي ده
نظرت له وفاء و انفجرت بالضحك … ايه الثقة البسه و دي ارقصلك
بسام . ياريت منا فاكر انك قولتيلي مرة انك شاطرة بالرقص
وفاء بخبث . باين عليك فايق و حتبسطني
بسام .. اوي و حبسطك و ماحدش حيعرف حاضر حلبس في ثانية ارتدت القميص وارتدت فوقه الجاكيت و قالت بدلع الجاكيت حيبقى مهمتك تقــلـــعه بقى
بسام و هو يعض على شفتيه . من عينيا
اقتربت منه و هو يجلس على الأرض وقالت بدلع انا تحت امرك اما اشوف شطارتك
اقترب من شفتيها و عضها بشهوة طالت قبلته لتدفعه عنـ.ـد.ما
شعرت انها ستتقياً
بسام .. في ايه
وفاء مش قادرة أخد نفس
هبط إلى عنقها و بدأ يأكلهم بنهم لتمد يدها على الزجاجة بجانبه و تعدل نفسها وتقف و تضـ.ـر.به على راسه سال دmه و سقط لا تدري مـ.ـيـ.ـتا ام ماذا
أمسكت هاتفه و اتصلت على رقم زوجها
عز .. مين
وفاء بانهيار . عز انا انا
عز بدmـ.ـو.ع .. وفاء انتي فين
كانت تبكي بشـ.ـدة وقالت بضعف … مش عارفة مش عارفة
عز شغلي الموقع في التلفون ده و ابعتي ليا اللوكيشن ما تخافيش يا قلبي ما تخافيش
ارسلت له الموقع وارتدت ملابسها و جلست في الزاوية ترجف بشـ.ـدة من منظره و هو غارق في دmه وصل إليها هو و رجـ.ـال الشرطة ركض إليها و احتنضها بشـ.ـدة و
دmـ.ـو.عهم تهبط بغزازة و هو يهمس اهدي اهدي
وفاء …. مـ.ـا.ت صح انا قــ,تــلته مش كدة ما هو كان عايز عايز
عز … في داهية المهم انتي كويسة اهدي عشان خاطري اهدي اتصل رجـ.ـال الشرطة على الإسعاف الذي حضر بعد قليل عايزين نكمل التحقيق يا مدام
عز بانفعال .. انت مش شايف عاملة ايه كانت حتمـ.ـو.ت لما تبقى تقوى و تتمالك نفسها ابقوا كملوا الزفت انا حاخدها معايا البيت ترتاح و مش عايز اسمع كلمة من حد لانه ما حدش عمل ليها حاجة و هي كانت بتمـ.ـو.ت
حملها بين يديه و هو يضمها بشـ.ـدة و اوقف أحد السيارات و ذهب بها إلى المشفى يطمئن عليها اولا
وفاء عز ما لمسنيش
عز … هششش مصدقك حتى لو عمل كدة انتي برضو اشرف عندي من أي حد ما تخافيش اهدي حشـ.ـتـ.ـيني و اوي و خــــوفت عليك اوي اوي
&&&&
بدأت تحضيرات الفرح و قد أصرت والدة عمر أن يكون فرح دعاء ايضا ارتدت فستان بأكمام و حجاب و كانت جميلة جدا بطنها صغير لم يظهر تحت الفستان
كان عمر سعيد جدا سعادته لا توصف فقد تمنى ان يراها بالفستان الأبيض حتى لو كان قد تزوجها فعلا المهم ان يراها ترتدي له
|||
اقترب منها و قال بسعادة لا توصف .. أجمل عروسة شافتها عيني
دعاء بأسف شـ.ـديد … و تحت الفستان في ايه
عمر و هو يقبل رأسها بحنان وحب .. في قلب ابيض اصفى من الفستان اللي لابساه و الباقي كله حيتعالج وترجعي احسن من اول
دعاء و هي تنظر له بحـ.ـز.ن …. عمر انت بقالك كتير مش عارف تلمسني و لسة حتستنى لما أولد ذنبك ايه
اني بحبك قالها و هو يقربها لقلبه بقوة و قال ذنبي اني بحبك خليني ابطل احبك و انا حريحك من تأنيب الضمير و ابعد و لو انك ساحرة مش حت عـ.ـر.في حبك انطبع بقلبي طبع و مش حيخرج غير بوقوف قلبي يا دعاء
دعاء و هي تحرك يدها على قلبه بعد الشر عنه قبلت موضع قلبه و قالت بحب انا بحبك اوي اوي يا عمر
&&
و في مكان آخر كاد يجن بجمالها في الفستان الأبيض دق قلبه
كالطبول كأنه يراها لأول مرة يكاد يصـ.ـر.خ من شـ.ـدة سعادته دارت بالفستان ليشهق بشـ.ـدة حينما شاهد فستانها من الخلف عاري تماما لاسفل ظهرها وفتحة في أسفل الفستان
اقترب منها بخطوات حذرة شعرت بالخــــوف و قالت .. ايه في ايه
أسر و هو يكز على اسنانه و كاد يكـ.ـسرهم ايه ده يا نور
نور . ايه في ايه مش فاهمة
آسر و هو يكاد ينفجر . لبسالي قميص نوم قدام كل الناس يا نور ليه شايفاني بقرون
نور بدmـ.ـو.ع … قميص نوم ليه ده فستان فرح و حلو جدآ
اسر … و لبستي و حققتي حلمك تتفضلي معايا حالا تغيري
نور … دلوقتي الفرح حيبدأ
اقترب منها و ضغط على كتفها وقال بتحذير تمشي تغيري بدال ما اولع فيكي و فيه
نور … آسر عشان خاطري
أسر بعصبية امشي بقول اقسم بالله ارمي اليمين دلوقتي بدال انتي عارفة اني حتعصب و جايبة فستان زي ده مشى معها صعدت بالسياره بعد أن البسها الجاكيت
عمر .. ايه رايح فين استنى الزفة
آسر … روحوا انتو انا ححصلكوا
عمر .. في ايه يا ابني
آسر .. حنغير الفستان نص ساعة و جايين
عمر بضحك … اه فهمت خلاص تمام حستناك بس نص ساعة ما تتأخرش و ابعتلي اللوكيشن عشان نيجي من . هناك
آسر … إن شاء الله
ذهب معها إلى أحد المحلات و طبعا الفساتين الغالية لم يرد أن يأخذها إلى محلات بها فساتين رخيصة فهي متعودة على الغالي حتى جن بأحد الفساتين كان بحمالات و فوقه جاکیت شیفون
بازرار و غیر نفاش مسحوب على جــــســ ـدها
ارتدت الفستان ليذوب من شـ.ـدة جمالها و قال بعشق احنا نروح البيت و بلاها فرح
لكنها كانت حزينة جدا لأنه تعصب عليا و جعلها تخلع فستانها همست ببرود … عادي مش فارقة
وقف أمامها و رفع رأسها و نظر لعينيها التي تهبط منها الدmـ.ـو.ع تأمل تلك العينين الساحرتين بعدها هبط إلى وجنتيها يزيل دmـ.ـو.عها بشفتيه بحنان جعل انفاسها تزداد و همس بصوت حنون عاشق زعلانة مني
بصوت حزين .. اوي يا آسر انت تعصبت عليا في يوم فرحي حتعمل ايه بعد كدة
آسر …. عشان بغير عليكي يا نور اوي نفسي اخبيكي عن عيون الدنيا كلها و حعمل ايه بعد كدة حتتحجبي واوعدك لاخليكي اسعد وحدة في الدنيا وعمري ما حزعلك بحبك اوي يا نور اوي حقك عليا
نور و هي تحتضنه من خصره و رأسها مقابل قلبه .. و انا عمري ما ازعل منك يا آسر قلبي
بعد قليل ارسل آسر لعمر عنوان المحل و خرجوا و بدات الزفة و الالعاب النــــارية بالانطـ.ـلا.ق و أصوات ضـ.ـر.ب النــــار
خرج سيارات العروسين وخلفهم موكب كامل وقفوا أمام القاعة يرقص كل من عمر و آسر بشكل هيستيري و الجميع يضحك عليهم بشـ.ـدة
دعاء … هو اخوكي ماله
نور مش عارفة صراحة حتى جوزي يا ترى ماخدين ايه بدأت فادية ترقص معهم و سعادة لا توصف لكن السعادة لا تدوم دائما ربما ظن أسر أن الدنيا ضحكت له
تحقق حلمه لكن ؟؟
وقف آسر بجانب زوجته
و دعاء بجانب عمر و قبل أن يدخلوا القاعة كان أحد ما موجه الرصاصة تجاه آسر و قبل أن يدخلوا القاعة اطلق النــــار عليه
يا ترى حصل ايه ؟؟؟
فاضل حلقتين عايزين نهاية سعيدة ولا حزينة؟؟؟
↚
صلوا على النبي
عاد من عمله مشتاق لها كعادته ليسمع صوت محمد اخيها وهو يهمس : عشان خاطري بلاش تقولي ليوسف
اسراء باستغراب: ليه بس
محمد : يوسف ما قصرش معايا دايما في ضهري مش عايز اتقل عليه كفاية عليه كدة
ابتسم يوسف على كلامه
اسراء : حبيبي يوسف بعتبرك اخوه الصغير .. بعدين انت رايح تحب بـ.ـنت اللواء نفسه نفسي اعرف هو رافضك ليه
محمد : قالي لسة ظابط مبتدأ وبـ.ـنته تستاهل كذا وكذا
محمد بصوت ألــم : بحبها اوي يا اسراء اوي حمـ.ـو.ت ان تجوزت حد تاني
شعرت بنبرة صوته بو.جـ.ـع شـ.ـديد فهي تحفظ هذه اللهجة فهي عاشقة لأبعد الحدود
اسراء بابتسامه : ربنا يسعد قلبك.. شعور انك تاخد حد بتحبه ده احلى حاجة في الدنيا
محمد وهو يغمز لها : ايه يا اختي خفي عليا شويا بتحبي اوي كدة
اقترب يوسف يسمع كلامها وقلبه يدق كالطبول مع انه يعلم بعشقها ..
تنهدت وهمست : بحبه .. انا اللي في قلبي ليه لسة ما اخترعوش ليه كلمة في تاريخ العاشقين.. هو كل حياتي الهوا اللي بتنفسه ربنا ما يحرمني منه يارب
شعر بقلبه يكاد يخرج من مكانه دخل المكان وهو يهمس : ولا منك يا قلبي
اسراء بخجل : يوسف وحـ.ـشـ.ـتني
قامت من مكانها وتعلقت برقبته ليهمس في اذنها : بس يمشي محمد ابقى قوليلي بتحبيني قد ايه
يوسف : ابو حميد عامل ايه
محمد بابتسامه وهو يحتضنه : كويس يا كبير حمشي انا دلوقت
يوسف وهو ينظر لاسراء : ما قولتليش انه اخوكي اهبل
اسراء بضحك : ليه
يوسف وهو يضع يده حول كتفه: اصله فاكر حيمشي بدون ما يتغدى
ضحك محمد عليه وهمس : ماشي كلامك يا جو
تناول الغداء برفقتهم وغادر بعد فترة
لينتشلها بحـ.ـضـ.ـنه بعشق فما زال تأثير كلامـ.ـا.تها عليه …
همس قبل أن يقتحم شفتيها: لسة معرفتش بتحبيني قد ايه
بعد جولة مم جولات غرامه .. همس لها : في ايه مالك زعلانة بس
اسراء بصوت مختنق لأجل أخيها : ما فيش
نبرة صوتها الحزينة كافية لقــ,تــله .. همس بحنان وانا مش حأضغط عليكي ووقت ما تحبي تتكلمي انا موجود
قبلت جانب شفتيه وهمست : لو فضلت عمري كله احمد ربنا عليك مش حوفي حقه
زاد من ضمها بسعادة : طيب يلا نامي عشان شويا الليلة ما نمتيش من ميسو
بضع دقائق كانت غاصت في نوم عميق
في اليوم التالي ذهب إلى مكتب اللواء الذي يريد محمد الزواج من ابـ.ـنته
علاء بسعادة : يوسف باشا مش مصدق عيينا
يوسف بابتسامه : لقيناك ما بتسألش قولت أسال انا
علاء : كلمنا يا باشا نجيك لحد عندك
يوسف : كنت عايزاك في حاجة
علاء : بالأمر
يوسف : محمد شاهين الضابط اللي تقدm لبـ.ـنتك
علاء باستغراب، : ده عيل لسة بيبتدا ماله
يوسف ؛ محمد مش عيل ده شاب جدع وليه مستقبل
علاء : ماشي بس انا عايز لبـ.ـنتي حد يكون مقام وحسب ونسب .. زيك كدة.
ضحك يوسف عليه وهمس : اعطي بـ.ـنتك مش حتنـ.ـد.م محمد ونعم الشباب
علاء : انت شايف كدة دي شهادة منك تخليني اوافق على طول بس هو يهمك في ايه انت تعرفه
تذكر حبيبة قلبه وهي حزينه لاجل ذالك وهمس وهو على وشك الخروج : بعدين حتعرف بس مش عايزه يعرف اني جيتك
علاء : ماشي كلامك يا كبير
غادر يوسف ليتصل علاء بمحمد يخبره بالموافقة عليه
كاد يطير من السعادة رقص قلبه بشـ.ـدة اتصل بحبيبته يخبرها ومن ثم ذهب إلى اسراء كان يوسف يصل لتوه
ضمه يوسف من كتفه ودخل برفقته
اسراء بسعادة : ايه سر السعادة دي يا حمود
محمد وهو يرقص : باباها كلمني ووافق وافق
واستمر بالرقص
ضحكت عليه اسراء بشـ.ـدة وهمست وهي تحتضنه : مبروك يا قلبي
بعد قليل غادر محمد لتنظر اسراء ليوسف باستغراب
يوسف : احم بتبصيلي كدة ليه
استمرت بالنظر له وهمست : انت السبب
يوسف : السبب بأيه
اسراء : انه باباها وافق
جلس على ركبتيه امامها وهمس وهو ينظر داخل عينيها وعشان الفرحة اللي في عينكي دي اعمل اي حاجة في الدنيا
نظرت لعينيه تخبره انه ليس هناك متسع في قلبها لتحبه اكثر من ذلك
فقط بدأت تقبله بحنان وهو مغمض عينيه يستمتع بانفاسها وهو في عالم اخر
(ليس له علاقة بالواقع )
&&&&
بين يديه تنزف يتمنى أن يكون هذا حلم او کابوس كالذي مر به قبل ذلك
أيعقل انها من تلقت الرصاصة بدله …
كانت تقف بجواره عنـ.ـد.ما لمحت سلاح موجه ناحيته
لم تفكر مرتين عنـ.ـد.ما احتضنته و وقفت امامه لم يفهم هو لماذا همس بعشق … لما نروح حبقى اخليكي تحـ.ـضـ.ـني براحتي
همست بنبرة وداع اخافته … خلي بالك من نفسك يا آسر بحبك اوي اوي اوي
ليهتز جــــســ ـدها فجأة من قوة الرصالة التي تلقتها لم يسمع صوت الرصاصة بسبب الاغاني و الزمر
لكنه شعر بسائل دافئ ينسكب على يده بغزارة
صرخ بأعلى صوته نووووور
توقف صوت الغناء نظر عمر لاسر ليجد نور بين يديه فستانها بلون دmاءها
ركض ناحيتها و قد هرب دmه من عروقه من شـ.ـدة خــــوفه نو نو نووووور
هبط احمد ناحيتها بخطوات راجفة و قال بصدmة نور انا ما کانش قصدي انتي انا كنت عايز امـ.ـو.ته هو اللي خدك مني يا نور فوقي عشان خاطري نوررر
هجم عليه الناس و بدؤوا بضـ.ـر.به و امسكوا به حتى جاءت الشرطة لم يستطيع عمر و أسر ضـ.ـر.به كأن جــــســ ـدهم شل جاء الإسعاف وحملوها إلى المشفى
لم تهبط دmـ.ـو.ع آسر كأنه في عالم آخر صدmة كانت قوية جدا و هي تنزف بين يديه و فستانها أصبح بلون دmاءها
مشی أمامه شريط ذكرياته وكل لمسة وضحكة شقاوتها جنونها غرامها له ابنها الذي تمناه في بطنها جــــســ ـده كالثلج من شـ.ـدة خــــوفه لم يخف في حياته مثل الان ربما شعر انها الخاتمة لماذا فدته بنفسها
اظنت انها انقذته بل قــ,تــلته نعم فقد اخترقت قلبه قبلها
…
عمر غير قادر على الحركة يبكي بشـ.ـدة كمن صعق بالكهرباء و في حالة يرثى لها
دعاء بدmـ.ـو.ع .. إن شاء الله حتبقى احسن حتخف بس انت قول يارب
عمر … ما لحقتش تفرح يا دعاء فستانها اللي تمنيت اشوفها فيه غرق بدmها ده أسوأ كابوس اعيشه في حياتي دي بـ.ـنتي اللي مخلقتهاش ان جرالها حاجة حعيش ازاي مش حاقدر و الله ما اقدر
دعاء .. ما تقولش كدة يا عمر حتخف
خرج الطبيب من العمليات و وجهه اسود من شـ.ـدة حـ.ـز.نه عليها فهو يعرفها و يعرف أهلها ركض إليه عمر و دعاء لكن أسر لم يذهب إليه فقد كان يعرف انها ودعته وذهب الحلم الذي حلم به طوال حياته أخبره قلبه انه فقدها للابد
عمر بدmـ.ـو.ع … طمني يا دكتور اخفض الدكتور رأسه و لم يتكلم
عمر برعـ.ـب أشـ.ـد و قلب أوشك على التوقف … ايه سكت ليه حصلها ايه اتكلم
بدأت دmـ.ـو.ع الطبيب تهبط و قال باسف .. الرصاصة كانت بالقلب ما عرفناش نعمل حاجة البقية في حياتكو
ركض عمر و دعاء للداخل لكن أسر لم يتحرك من مكانه سقط
على ركبتيه و لم تهبط دmـ.ـو.عه
كانه كذب انها مـ.ـا.تت او صدmته شلت اي إحساس داخله
كم تمناها كم حلم بها ٣ سنوات ينتظر هذا اليوم حتى رحلت بين يديه و آخر كلمة همست بها قبل مـ.ـو.تها … ما تزعلش حاشوفك في مكان احسن ان شاء الله
خرج عمر و هو بحالة يرثى لها دmـ.ـو.عه تهبط كشلال و دعاء تحاول تهدئته لكنه يصـ.ـر.خ ويبكي بشكل هيستيري
حضرت والدة آسر نزلت بجانب آسر و قالت بدmـ.ـو.ع بعد أن فهمت ما حدث … آسر ابني رد عليا
لكنه لم يكن يسمعها حتى
ام آسر .. طيب عيط صرخ اعمل اي حاجة ساكت كدة ليه رد عليا
لم يتحرك او يهمس باي كلمة صرخت ام آسر ان يأتي احد أتى أحد الأطباء وقام باسناده هو و آخر وضعوه على السرير و بعد ثلاث جرعات من المهدئات القوية ذهب في نوم عميق اخيرا بعد معاناة
دخلت والدة عمر العناية بعد اصابتها بجلطة بسبب فقد ابـ.ـنتها و كان عمر على وشك المـ.ـو.ت من شـ.ـدة الصدmـ.ـا.ت استيقظ آسر و هو ما زال في صدmته حضر الطبيب لفحصه و حاولوا ان يسندوه لكنه لم يستطيع الوقوف على قدmيه الطبيب غريبة بس ما يكونش اللي جه في بالي صح
ام آسر برعـ.ـب في ايه
بدأ الطبيب بفحصه و إجراء بعض التحاليل والاشعات الممرض شلل مش كدة
الطبيب ايوة فقد القدرة على تحريك رجليه مع انه ما فيش اي سبب عضوي
الممرض … و عندي احساس انه فقد القدرة على النطق لانه ما قالش كلمة وحدة من ساعة اللي حصل و ده مش حيبين غير لما نكشف عليه ويفوق شويا
لم يكونوا يعلموا انه فقد روحه و أصبح جــــســ ـد بلا روح نعم آسر أخر ليس نفسه فقد رحل آسر السابق مع حبيبته و بقي هنا بقايا رجل شاب عشق و حلم وأتى شخص مريـ.ـض حرمه من كل أحلامه ينظر إلى السقف لا يبدي اي ردة فعل لا يجيب على اي احد لم يستطيع ان يودعها او يدفنها لأنه لم يستوعب بعد صدmته و آنها رحلت للابد أجمل و أطيب فتاة
” يعني خلاص انا مش حشوفك تاني
مش حلمسك مش ححكي ليك عن حاجة و.جـ.ـعاني كنت روحي لما كان جوايا روح
عمر ما تخيلت انك يوم تروح مش فاضلي مني غير حبة جروح
”
ما أصعب الفراق نتمنى لو نمت قبل أن نفقد من نحبه لان الحياة بدونهم ليست حياة
&&&&
فترة ليست بقصيرة استمرت وفاء بحالة صدmة
بعد أن اصيب بسام بحالة جنون بسبب قوة الضـ.ـر.بة على راسه لم تتخيل انها ستفعل كذلك بأحد
في حـ.ـضـ.ـنه يضمها كطفلة صغيرة ابـ.ـنته يحاول تشجعيها على القيام والتماسك لكن خيالاتها وذكرياتها لا تتركها
فما مرت به ليس بقليل بعد عرضها على دكتورة نفسية بدأت تعود كما كانت تدريجيا و كان بجوارها لم يتركها عاد من عمله الذي امسكه مؤخرا ليجدها ترتدي قميصا باللون الزهري قصير و يفصل جــــســ ـدها
القى الأكياس التي كانت بين يديه فكم اشتاقها حد الجنون اخفضت رأسها بخجل حينما كان يتأملها بعيون عاشقة مشتاقة و همست ما تبصليش كدة
عز و هو في عالم آخر … ده انا ابص و ابص و ابص ده انتي وحشاني اوي
شهقت بخجل حينما حملها بين يديه و قالت … كول الاول عز .. منا حاكل أهو
ذهب بها إلى غرفته ليعوض اشتياقه وتعبه الفترة التي مرت و بعد فترة من العشق الشـ.ـديد همس لها .. أنا مبسوط اوي انك رجعتي خفيتي و رجعتي تنور حياتي من تاني
ضمته بقوة و هي تهمس .. انت علاجي يا عز انت اللي قوتني و خلتني رجعت زي الاول واحسن وكمان عايزة اقولك اني موافقة اتعالج من البداية وحاصبر كتير لغاية ما اجيب ابن منك لانه الحاجة دي تستاهل التعب اني اصير ام لطفل منك
عز .. و انا بتمناها اوي اصير اب لطفل تكوني انتي اللي مخلفاه و حنبدا من بكرة بس توعديني تستحملي لاني بتعب اوي لما بشوفك تعبانة
وفاء .. حاضر بس يلا قوم خدلك شاور و انا حسخن الأكل تاني
عملالك الأكل اللي بتعشقه
عز بحب .. ما بعشقش غيرك يا فوفة
قام للاستحمام و لكن قلبه يـ.ـؤ.لمه بشـ.ـدة وشعور الخــــوف لا يفارقه بدأت تتعالج بحماس لكن الحماس بسبب الخــــوف والقلق من ان لا تستطيع أن تنجب طفل
عملت عملية خطرة و بدأ وزنها ينزل من شـ.ـدة خــــوفها و أخذ الحقن و علاج مكثف لمدة عام كانت فترة صعبة جدا و كل شهر قبل معاد البريود تعيش رعـ.ـب وحالة مأساوية عند قدومها و عدm حدوث حمل فترة من أصعب ما يمكن كانت ما بين قراءة قرآن و دعاء و قيام الليل قل وزنها و كانت في حالة صعبة عصبية جدا لا تحتمل اي شئ و كل موعد البريود عنـ.ـد.ما تأتيها تقلب حياتها جحیم و دmـ.ـو.ع حقن و علاجات دون توقف و هي تناجي ربها ان يرزقها بطفل من حبيب قلبها و هذا الشهر في معاد البريود تأخرت كالعادة لم تنتظر شئ او تتحمس مثل كل مرة فقد تعبت من الأمل الكاذب خصوصا بعد ألــم البطن و الظهر الشـ.ـديد الذي يوحي بقدومها فكانت نائمة من التعب سمعت صوت زوجها بالاخر قامت لتجهيز الطعام له لكنها سمعت صوت حمـ.ـا.تها تضايقت كثيرا لأنها ستسمعها كلامها المعتاد و كأن الأمر بيدها و قبل أن تفتح الباب
ام عز .. يا ابني مراتك طلبت الطـ.ـلا.ق بسبب اهمالك ليها طوال الوقت حتى ابنك ما بتروحش تشوفوا
عز .. مش بايدي يا امي انا قولتلك من الاول
لم تفهم شئ لذلك فتحت الباب بهدوء و مشت بخطوات حذرة لكل تسمع ما يقولوا
ام عز .. طيب ابنك ذنبه ايه ما تروحش تشوفوا انت ما تعرفش شكله
… عز .. أنا يا امي عملت كدة عشان خاطري بلاش ..
و قبل أن يكمل كلامها رأى أعين والدته تحدق خلفه هرب دmه
من عروقه و خاف أن ينظر خلفه و يجدها سمعت ما تقول كاد ينصهر رعـ.ـبا ….
&&&
مر ٤ اشهر على وفاتها لم يتغير حـ.ـز.نهم كانها رحلت امس حالة آسر الذي يرثى لها فقد فقد قدرته على السير و النطق و بين وقت و اخر يستقيظ بصراخ هسيتيري لا أحد يفهم ما يقول يعيش فقد على المهدئات وطعامه معلقة او اثنتين بعد توسل والدته أصبح كبقايا انسان
عند عمر اغلب وقته في غرفتها يشتم عبيرها و ينظر لصورها يتمنى أن تتدخل عليه بضحكتها التي تسعده
دmـ.ـو.عه لم تتوقف لم ينساها لحظة توقفت حياته فهي ابـ.ـنته التي لم ينجبها رحلت هكذا بغمضة عين و هي وردة صغيرة دخلت عليه دعاء و كالعادة كان ينظر لصور اخته و هو يبكي بحرقة وصوت شهقاته تصل للخارج
دعاء بحـ.ـز.ن .. هو انت كدة بتفتكرها مبسوطة هيا كدة حتزعل منك البكاء عمرو ما حيرجعها ادعيلها أن شاء الله ربنا يرحمها وتكون في مكان احسن كانت طيبة وبتحب الكل وبتساعد الكل بلاش تعيط عشان هيا ما تزعلش
عمر بنحيب .. وحـ.ـشـ.ـتني اوي تخـ.ـطـ.ـفت بدري اوي في اليوم اللي كنت احلم فيه من يوم ما تولدت اشوفها في الفستان الأبيض شوفتها في و هو غرقان في دmها صورتها ما بتروحش من بالي ازاي انسى قلبي و.جـ.ـعني اوي الحرقة بقلبي كبيرة اوي مش بتهدى بتزيد كانت بتحلم في اليوم اللي تلبس فيه الفستان لحبيبها و ابنها اللي لسة النبض ما دقش فيه حرموني من كل حاجة اني ابقى خال اااه يا قلب يا بـ.ـنتي اللهم لا اعتراض يارب صبر قلبي يارب
دعاء بدmـ.ـو.ع .. عشان خاطري مش قادرة اشوفك كدة اااه اااااه
قفز من مكانه و هو يتكلم بخــــوف ايه في ايه
دعاء بألــم.. شكلي حولد يا عمر عمر الحقني يا عمر
حملها بين يديه و قبل خروجه صرخت عمر عشان خاطري اجيب الاسدال مش حاروح كدة
ركض إلى غرفتها و البسها الإسدال وهي تصرخ و حملها مرة أخرى وركض بها إلى المشفى
دخلت غرفة التوليد و هو في حالة رعـ.ـب شـ.ـديدة فأصبح يخاف الفقد كثيرا بعد أن جربه فأصبحت جميع كوابيسه انه سيبقى وحيدا جلس على الكرسي من شـ.ـدة خــــوفه و هو يدعو الله أن تقوم له و هي في احسن حال
بعد فترة خرج الطبيب وعلى وجهه ابتسامة و قال … الحمد لله بـ.ـنت زي القمر
عمر بخــــوف .. و … و هي عاملة ايه
الطبيب .. الحمد لله كويسة بس تخلص تنضيفات ممكن تدخلها و البـ.ـنت راحت الحضانة
عمر .. ليه فيها ايه
الطبيب . ده إجراء عادي زيادة اطمئنان ساعة و حتكون في حـ.ـضـ.ـنك بس لازم نطمن على كل طفل بيتولد
كان ينتظر ان يدخل لها بفارغ الصبر و قلبه مشغول عليها كثيرا و بعد ان انتهوا و اعطوها المسكن دخل الغرفة لها قطع المسافة بخطوة واحدة وجلس بجوارها يحتضنها و يهمس بحب مبروك يا حبيبتي
دعاء .. نور حمسیها نورهان
كانها فتحت جـ.ـر.ح الذي لم يشفى بكي بشـ.ـدة كانها مـ.ـا.تت اليوم وضع رأسه على رأسها و قال بحـ.ـز.ن وحـ.ـشـ.ـتني اوي كانت بتسننى اليوم اللي تصير في عمة كانت تقولوا امتى اصير عمتو الحرباية مستنية ده بفارغ الصبر كانت تقولي حوريهم هما و مامـ.ـا.تهم الويل مش قادر أصدق انه خلاص ما فيش نور تاني هيا بـ.ـنتي الأولى و فرحتي بعدها ما بقتش حاسس في طعم اي حاجة خدت كل حاجة حلوة معاها و راحت
قبلت رأسه و قالت بحب ادعيلها يا حبيبي كفاية بكى كفاية
بعد قليل حضرت الممرضة وفي يدها الطفلة اعتدل من مكانه و حملها بين يديه كانها نور رغم صغرها الا انا ملامحها ظاهرة عيونها الواسعة الخضراء وبشرتها الحليبية الناعمة ضمها لصدره و بكي بشـ.ـدة أعطى طفلته لوالدتها و خرج يبكي بشـ.ـدة
شعرت دعاء باليأس أن تستطيع أن تخرجه من حالته فهو يزداد سواءا
___
حشـ.ـتـ.ـيني و ” قالها وهو يقبل كتفها و شفتيها
نور .. و انت كمان اوي اوي عامل ايه انا زعلانة منك اوي ليه عامل بنفسك كدة
آسر .. مش قادر ليه سبتيني ليه خدتي الرصاصة بدالي فاكرة حاكون مبسوط لما تسيبني يا ريتها جت في قلبي انتي مش عارفة انا حاسس بايه والايام طويلة اوي و مالهاش طعم انا مش عايز اكمل في الدنيا دي من غيرك
نور و هي تقبله وتحتضنه .. أنا في قلبك عمري ما اسيبك حافضل هنا عشان خاطري بلاش تعمل في نفسك كدة انت كدة بتعـ.ـذ.بني
بدأت تختفي من امامه ليفتح عينيه وينادي بكلام غير مفهوم مثل لغة الابكم ينادي باسمها بقلبه لكن لسانه غير قادر على أن ينادي بها
( راح اللي كان بحبني وبخاف عليا .. ايوة
ايوة اللي كان بشيل عني الآسية
كان اغلى حاجة في دنيتي كان عمري كله
كان يبقى عارف شكوتي من غير ما اقوله )
&&&
بعد يومان خرجت دعاء من المشفى لم يتركها عمر لحظة واحدة كان يحمل عنها طفلتها و يتركها تنام
هونت عليه طفلته كثيرا لأنها تشبه نور كثيرا كأن ربنا عوضهم بها
وصلت البيت تركها تنام و خرج بطفتله يلعب معها و يطعمها
تذكر نور و هي صغيرة كانها هيا عادت كل ذكرياته لها هبطت دmـ.ـو.عه لتبتسم له طفلته كانها تقول له انا هنا لا تبكي ضمها لقلبه و همس .. بحبك اوي اوي
سمع صوت ادm يبكي وضعها على السرير و خرج
له أخذه من جوار والدته و خرج به
عمر … بتعيط ليه بقى
ادm … ماما جابت نونو حتحبه انت و هيا و انا لا
عمر .. مين اللي قالك كدة انت عارف النونو بيقولي انا بحب ادm اوي و جابلك العاب كتيرة وهو جاي تعالا نشوفهم
ذهب ادm مع عمر و هو سعيد جدا قبل راس شقيقته و بدأ يلعب بالالعاب التي جلبها عمر لهم بدأ عمر يلعب معه و هو سعيد بهما لم يشعر باي فرق بينهم كأنهم الاثنين أطفاله
استيقظت دعاء لم تجد عمر بجوارها و لا ادm قامت من مكانها قلقة
و مشت في الممر لتسمع صوت ادm يضحك نظرت من الباب لتجد عمر يلعب معه و يدغده عمر .. شوفت الألعاب اللي جبتهالك النونة نور حلوة ازاي
ادm … ايوة حلوة أوي انا بحبها اوي
عمر .. و هيا قالتلي بتحبك اوي و ما تخافش انا و ماما حنحبكوا انتو الاتنين لانه انتو الاتنين ولادنا مش كدة
هز رأسه بالايجاب و هو سعيد جدا
دفعت دعاء الباب ليقوم عمر و يمسك يدها و يجلسها على السرير وقال بعتاب ايه اللي قومك كدة انتي تعبانة اوي كنتي رني عليا اجيكي بسرعة
دعاء .. لقيت ادm مش جنبي ) قلقت و کمان نمت كتير اوي ما سمعتش صوت نور
عمر بفخر بـ.ـنتك بتكون في حـ.ـضـ.ـني بتروح في النوم ما
بتعيطش ابدا
دعاء … منا عارفة انت حتقولي
عمر و هو يغمز لها .. بس بذمتك ما وحشكيش حـ.ـضـ.ـني دعاء بغيرة .. ما جت اللي تملاه عايز ايه مني بقى
ضحك عليها و قال بعدm تصدیق انتي بتغيري من بـ.ـنتك
تعلقت برقبته و قالت و هي تهمس أمام شفتيه … اه بغير من بـ.ـنتي و من الهوا كمان
قبل شفتيها بقوة فهو لم يقبلها منذ وفاة نور .. و قال بعشق و انا بحبك اوي و ما فيش حد يملى حـ.ـضـ.ـني غيرك و ان كنت بحبهم . فأنا بحبهم عشان انتي امهم و هما قطعة منك
اكمل و هو يغمز .. ادm نام و هو بيلعب ما تيجي اقولك موضوع ضحكت علیه و قالت بدلع … انتي ناسي اني والده من كام يوم يعني مش حينفع قبل الأربعين
خبط جبهته و قال بضحك …. يبقى اتجوز فيهم الاربعين يوم دول استحمل ازاي
وضعت يديها حول رقبته و خـ.ـنـ.ـقته بیدها و قالت بتحذير ….. تي … ايه يا روحي ما سمعتش
عمر و هو يخرج الكلام بصعوبة … انتي ايه الواحد ما يعرفش يهزر معاكي بهزر و المصحف بهزر
فكت يديها و هو بدأ يسعل بشـ.ـدة قام من مكانها و حملها بين يديه و قال بحب … في طريقة تانية تنفع حتى لو والده نخليها بدون النهايات المهم اخدك في حـ.ـضـ.ـني واشبع فيكي بوس بقى
ذهب بها إلى سريره حمل ادm و وضعه في سريره أيضا و قبل شفتيها بقوة و قبل أن يهبط لعنقها سمع صوت صراخ ابـ.ـنته
عمر ايه ده بقى هو احنا لسة ابتدينا …
دعاء بضحك انت لازم تتعود ده أقل واجب ههههه ده كل يوم من ده
حرك اهدابه مرات متتالية و قال بغـ.ـيظ .. يعني ايه مش حاعرف العب بعد كدة
.. قامت دعاء من مكانها واخذتها في حـ.ـضـ.ـنها و قالت بضحك ايوة اللي حصل قبل كدة كسبته دلوقتي حتعيش على ذكرياته
عمر …. … يا حبيبي لا خلاص انا ابيعها
دعاء بضحك .. إن قدرت انا موافقة
اقترب منها وحملها بين يديه ابتسمت له ليهمس بكل حب حب اخر من نوع آخر ولأول مرة يشعر به قال … ابيع روحي و لا تبعد عني ثانية عشانها استحمل أي حاجة و كل حاجة
..دعاء. ربنا ما يحرمها منك ولا يحرمنا منها يلا دورك دلوقتي
نام شويا عشان اقعد معاها شويا
عمر … مش عايز انام عايز ابقى الاعب فيها كدة . عمري كلها قلبه بيدق دقة جديدة عليه حاجة حلوة أوي تشوفي قطعة منك كدة قدامك كانه قلبك صار بيمشي
دعاء … انتي لسة ما شوفتش حاجة بكرة اما تكبر شويا و تصير تناغيك و تتضحكلك و تعيط عايزاك تحملها حتحس انك في دنيا تانية
عمر بسعادة .. امتى ده يحصل
دعاء بضحك … اكيد مش بكرة
كانت سعادته بها جنونية استطاعت وحدها ان تنسيه . ألــمه يذهب إلى عمله و يعود راكضا لها و مجرد ان تراه تنفجر ضاحكة كانها عرفته لم يفرق بينها و بين ادm حتى لا يحصل عداوة بينهم هو يحب ادm كثيرا لكنه لا يستطيع ان يحبه مثل ابـ.ـنته فهي ابـ.ـنته و نور يعني اثنان في واحد
كانت دعاء سعيدة جدا ان عمر بدأ يستعيد ضحكته و حياته و انه لم يفرق بين ابنها و ابـ.ـنتها نهائيا
بعد فترة شهر عاد إلى البيت بسعادة وقال بحب … الطبيب كلمني و قالي ينفع تعملي العملية دعاء بخــــوف … مش عايزة يا عمر ا انا خايفة
عمر بحب … اوعي تخافي و انا معاكي شهر زمان حترجعي احسن من اول ما تخافيش عشان خاطري تشجعي و بلاش نفسك الاكتئاب ده
دعاء .. حاضر ان شاء الله خير عندي طلب صغير
عمر عينيا …
دعاء … ينفع تاخد نور و تروح زيارة لاسر بقالك مدة ما سألتش عليه انا متأكدة لما يشوف نور حيخف زيك كدة الشبه الكبير حيريح قلبه شويا
…
عمر بابتسامه و استغراب كانك قريتي أفكاري انا كنت بفكر بنفس الحاجة و كنت لسة حطلب منك الطلب ده
اخذ طفلته و ذهب عند أسر كان كما هو كما تركه اخر مرة عمر لم يتغير به شئ ينظر للسقف
دخل عمر عليه الغرفة و القى التحية نظر له آسر و ابتسم جلس بجواره و ساله ازيك عامل ايه
هز رأسه بتمام
أعطى عمر طفلته لاسر و قال بصوت مختنق أوشك على البكاء … نور بـ.ـنتي يا آسر
حملها آسر جيدا و نظر لها و هو غير مصدق نسخة طبق الااصل و العينين ساحرتين نفس الرسمة و اللون
ظل يتأمل بها فترة ودmـ.ـو.عه تغرق لحيته الكثيفة ضمها لصدره و هو يتخيلها حبيتيه ذات العيون الجميلة كانها نسخة عنه حتى أن الطفلة ضحكت في حـ.ـضـ.ـنه ظل يحاول نطق اسمها و كان لسانه مربوط
حاول عمر تهدئته لكنه بكى معه كم اشتاقوا لها ليهمس بصعوبة .. نور
شهقت والدته من شـ.ـدة سعادتها وقالت بدmـ.ـو.ع .. انت تكلمت يا آسر تكلمت يا قلب امك
احتنضنه بشـ.ـدة و هي تبكي بقوة عليه وقالت بنحيب .. عشان خاطري قوم شـ.ـد حيلك قلبي بيتقطع عشانك
عمر .. امك كلام صح انت اللي بتعمله ده مش حيرجعها خلاص بقى هيا حتكون مبسوطة لو رجعت عشت حياتك تاني شوف دكتور نفسي وتعالج ما بقولش تنساها بس ما توقفش حياتك عشان خاطر والدتك واختك اللي في رقبتك انا متأكد انه نور جتك في الحلم و طلبت منك تنسی و تعیش مبسوط
آسر بدmـ.ـو.ع .. اعيش مبسوط انا بقيت بقایا انسان یا عمر نور خدت كل حاجة حلوة معاها بقيت عايش بتنفس بس بس قلبي خدته ياريتها سابت الرصاصة تدخل قلبي كان زماني مش في العـ.ـذ.اب ده كله كان الرصاصة أهون بمليون مرة من اللي انا فيه كان نفسي في ابن منها خدوا مني كل حاجة
قال بهمس .. عمر و هو يبكي بشـ.ـدة كيف يواسيه و هو مذبوح بشـ.ـدة عليها ما تنساش بس قوم لوالدتك واختك عشان خاطرها هيا نور كانت تحب تشوفك مبسوط خليها مبسوطة مكان ما هيا
آسر .. ان شاء الله
حـ.ـضـ.ـن أسر والدته و اخته و قال لعمر أنا عايز اروح عند
دكتور نفسي يا عمر يمكن يخفف و.جـ.ـعي شويا
عمر .. أنا ححجزلك وكمان علاج طبيعي لاطراف رجليك عشان توقف معايا في الشركة انا محتاجك بجد
آسر .. إن شاء الله
بدأ أسر بالعلاج الطبيعي والعلاج النفسي وادوية و لكنه لا يريد سوى أن يلحق بها ما يخفف عنه ويقويه والدته و اخته بعد فترة ليست بقصيرة اكثر من ٦ شهور
بدأ يمشي على رجليه بصعوبة و ألــم و بمساعدة عكاز لم يبتسم منذ رحيلها لم ينم الا على ذكرياتها يدعو الله من صميم قلبه ان يرحمها و يخفف ألــم قلبه الذي ما زال ينزف دون توقف
حاول أن يعيش حياته طبيعيا ويعمل عند عمر في الشركة يعمل بجد دون ان يأخذ راحة يحاول اشغال نفسه طوال الوقت
↚
عنـ.ـد.ما تضطر لاذية من تحب لكن لأسباب كنت تظن انها لمصلحته
كانت تقف خلفه و هو يتكلم هو و والدته عن زواجه و ابنه ظنت ان تحلم
أدار ظهره و أنفاسه متقطعة ماذا يخبرها و كيف يبرر
وفاء بهدوء شـ.ـديد جعله يقلق بشـ.ـدة .. يعني انا كل العـ.ـذ.اب و تأنيب الضمير اللي انا فيه و العلاج و تعب سنتين و حاسة اني ظالماك و انت متمسك فيا و عايزة اعمل اي حاجة بس تصير اب و اخلفك الطفل اللي نفسك انفجرت ضاحكة و قالت … و انت متجوز و مخلف يا جبرتك يا اخي طيب قولي قولي عشان ارتاح من العـ.ـذ.اب و العلاج اللي انا فيه قولي عشان ارتاح من تأنيب ضميري اني ظلمتك يا اخي حـ.ـر.ام عليك ده انا كونتلك صورة ملاك و انت متمسك فيا للدرجه دي و بالاخر متجوز و مخلف كمان يعني مش لسة مراتك حامل مثلا اييييييييييييه انت لا يمكن تكون بشر ارتحتي يا حمـ.ـا.تي يارب تكوني ارتحتي اديكي صار عندك حفيد و اطمنتي و انا مش مهم اولع امـ.ـو.ت
انهارت بشكل هستيري اقترب منها لتدفع يده و تصرخ ابعد عني لأولع في نفسي انا مش طايقة ابص في خلقتك و انت طول الوقت عاملي فيها دور الملاك و انت شيطان
نزف قلبه بشـ.ـدة و نظر لوالدته يلومها لانها السبب بما حدث له و قال .. غـ.ـصـ.ـب عني والدتي كانت بتعاملك أسوأ معاملة فاكرة كان ده الحل الوحيد اعمل ايه قوليلي
وفاء بضحك .. عشان بتعاملني مش كويس تجوزت عليا تقــ,تــلني عشان تصير تعاملني كويس يا اخي ياريتها ولعت فيا و لا احس اللي انا حاسه دلوقتي مش مصدقة انه انت تعمل فيا كدة
ذهبت إلى غرفتها تضع ثيابها بالحقيبة و تركت كل شئ هو من احضره حتى ذهبها و اي شئ يخصه
عز .. ما تمشيش عشان خاطري طيب خليكي هنا ده بيتك انتي
وفاء .. مش عايزة حاجة فيها ريحتك و ورقتي توصلني بدون فضايح عشان ما اروحش المحكمة ارفع قضية
عز بدmـ.ـو.ع و هو يحاول الاقتراب .. طيب عشان خاطري خلينا نتفاهم
صرخت به و دفعته و قالت بصوت عالي .. انت تبعد عني و ما اشوفش وشك تاني لو انك تجوزت من يوم ما طلبت منك كنت عذرتك لكن انت عيشتني في عـ.ـذ.اب و مأساه و تعب ما لوش اخر و انت عايش حياتك و مخلف
دفعته و ذهبت من امامه و صرخت .. اياك تقرب مني او المحك صدفة انت فاهم
ذهبت بيتها بانهيار تام لم يصدق احد ما أخبرتهم به فحبهم كان حديث الكل
نظر عز لوالدته و قال بعتاب .. اجاني ولد يا امي و انا دلوقتي اتعس واحد في الدنيا ظلمت وحدة مالهاش اي ذنب عـ.ـذ.بتها اوي انا استاهل تحرقني كمان متشكر اوي يا امي اوي
خرج من أمامها و تركها تبكي على ابنها الذي رأت ك’سرته و ألــم قلبه امامها
مر يومان عليها و هي في حالة يرثى لها سقطت من طولها بسبب قلة غذائها و عنـ.ـد.ما حضر الطبيب للفحص عليها كانت المفاجأة
الطبيب .. مبروك المدام حامل بس اهم حاجة الغذا و النفسية
نظرت له بصدmة و قد كادت تسقط مـ.ـيـ.ـتة الان أيعقل بعد ما حلمت به طوال الفترة السابقة الان هو في بطنها أصبحت ام لمن تمنت منذ وقت طويل ان تصبح ام لمن تمنت منذ وقت طويل ان تصبح ام. منه لكن بعد ماذا بعد ان انجب اول طفل له ليس منها لماذا فعل ذلك ليته انتظر قليلا لكانت الان اسعد فتاة في العالم لكن اسعد لحظة في حياتها هيا اتعس لحظة لا تريد شيئا يربطها به ولا طفل منه كرهته بشكل كبير
دق باب بيتهم ذهبت اختها لتفتح الباب كانت حمـ.ـا.تها طلبت ان تقابلها لم توافق في البداية لكن والدتها أصرت عليها دخلت ام عز و هي خجلة جدا لكنها ستفعل اي شئ لأجل ولدها وفاء بابتسامه … ايه في صدmـ.ـا.ت تانية
ام عز بدmـ.ـو.ع … اسمعيني عشان خاطر حبيبك النبي انا ترجيت عز شهور و كان يرفض جبتله أجمل بنات بدون فايدة حتى بعد ما عاملتك مش كويس ساب البيت وخدك معاه لكن لما جه عندي قولتله اني غـــضــــبانة عليه و مش مسامحاه لو حصلي حاجة و لما تعبت جه عشان يشوفني رفضت و فضل يترجاني يشوفني و انا رفضت انا كنت حمـ.ـو.ت و اشوف ولاده كنت حاسة اني ده حقي قبل ما امـ.ـو.ت اللي بحلم فيه من يوم ما تولد
و بعد ما فضل شهرين يحاول يكلمني و انا رافضة قالي انه موافق بس بدون ما ت عـ.ـر.في قالي انه مش حيعمل فرح و حتعيش معايا انا و يشوفها كل شهر وافقت على كل شروطه قولت يمكن يحبها و یلین و مش اول واحد يتجوز على مـ.ـر.اته اقسملك ما جه غير مرتين لمسها فيهم و بعد ما عرفنا انها حامل ما قربلهاش كان يستنى تروح عند اهلها و يزورني ما راحش معاها عالدكتور ولا مرة ما سألش ولد ولا بـ.ـنت لما ولدت ما كانش معاها اشتكت كتير بس ما فيش فايدة لما خلفت جه يشوفوا مرة وحدة و قالي مش كدة حققــ,تــلك حلمك ما تتطلبيش مني حاجة تاني عشان انا مراتي وفاء و بس و مـ.ـر.اته طلبت الطـ.ـلا.ق لانه ما بيقربلها و هو ما صدق طلقها في ثانية دفعلها كل حقوقها ترجيته يرجعها عشان ابنه قالي ابني ا انا متكفل في كل فلوسوا و مش اول واحد يطـ.ـلق مـ.ـر.اته و عنده ولاد
هبطت دmـ.ـو.ع وفاء بغزارة وقالت بعتاب .. أنا حامل
نظرت لها ام عز بصدmة و بكت بنحيب لانها السبب في كل هذا مأساة ابنها وحفيدها الذي سيعيش دون اب
ام عز بدmـ.ـو.ع .. أنا اسفة انا عقلي اشتغل زي اي ام سامحيني يا بـ.ـنتي ابني مالوش ذنب
وفاء بدmـ.ـو.ع .. لو انا بـ.ـنتك كنتي تقبلي يصحلها كدة
بكت بقوة اكثر و قالت وهي متعبة… غـ.ـصـ.ـب عني يا بـ.ـنتي
ارجعي لعز ابني تعبان اوي
قامت تريد الذهاب لتسقط فاقدة وعيها صرخت وفاء و حضرت والدتها و اختها اسندوها وطلبوا الإسعاف ذهبت وفاء إلى المشفى برفقتها و اتصلت والدتها بعز الذي ركض إلى المشفى لم يرى وفاء في البداية كانت في الحسابات خرج الطبيب و قال .. الحمد لله ما فيش حاجة بس ضغطها كان عالي
تنهد عز بـ.ـارتياح و ركض لها احتضن يدها و قبلها و هو يبكي وصلت وفاء الغرفة و دخلت كان ممسك بيد والدته و لم يرى من دخل وقفت بجانبه و وضعت يدها على كتفه و قالت … عاملة ايه دلوقتي
نظر لها لم ينتظر لحظة واحدة وقف أمامها و انتشلها بحـ.ـضـ.ـنه ضمها بقوة لانه اشتاقها بشـ.ـدة لم تبعده بل ضمته الأخرى بقوة اكبر هي كانت تحتاح ذلك الحـ.ـضـ.ـن
عز … بحبك اوي و اسف اوي عـ.ـا.قبيني باي طريقة بس خليكي معايا يا وفاء وفاء انا بمـ.ـو.ت من غيرك
وفاء بعد أن ابتعدت قليلا .. خلينا نطمن على ماما الاول ام عز … أنا كويسة ارجعي لجوزك عشان خاطري يا بـ.ـنتي بلاش ابنكوا كمان يعيش بدون اب
نظر لوفاء بعدm فهم و قال بعدm تصديق .. ابننا
وضعت يدها على بطنها و هي تبكي .. ايوة يا عز ليخبط رأسه ويبكي بشـ.ـدة و همس …. كنت بحلم فيه اوي اوي
ما كنتش عايز غيرو سامحيني يا وفاء سامحيني اقتربت منه و قبلت شفتيه قبلة سريعة وقالت بحب .. بحبك
اوي يا عزاوي
ليقتنص شفتيها بقوة أشـ.ـد و قال بحب .. حعوضك عن كل حاجة عادت بيتها و كان سعيد جدا لم يشفى جـ.ـر.حها تماما لكنه استطاع ان ينسيها بعد فترة كانت زوجته الثانية تريد الزواج فتنازلت عن حضانة طفلها ارادت والدته ان تربيه لكنها قالت له … مش حيعيش بدون اب و ام انا حربيه مع اخوه يا عز
عز و هو يقبل يدها .. شو ما عملت و لا قولت عشانك قليل ربنا يقدرني و اسعدك يا حب عمري
&&&
بعد مرور ٦ اشهر في الشركة يعمل ليل نهار لا يخرج للاي مكان من الشركة لبيته و من البيت للشركة بعد أن استطاع ان يجلب
لوالدته و اخته بيت جميل جدا
عمر .. ايه رايك نخرج نتعشى النهاردة
آسر بابتسامة .. اعفيني يا عمر انا تعبان حخلص المشروع اللي في ايدي و اروح
عمر بحـ.ـز.ن حتفضل كدة كتير يا آسر انت حتى ما تعرفش تضحك دmـ.ـو.عك دايما بلاقي مكانها على وشك كفاية يا آسر عشان نور … ما تزعلش منك
آسر بدmـ.ـو.ع شـ.ـديدة … وحـ.ـشـ.ـتني اوي اوي حاسس كانه امبـ.ـارح مش متخيل انه مش حشوفها تاني انا عايش باستنى اروحلها بس … الا قولي اخبـ.ـار مراتك ايه
عمر .. الحمد لله العملية الاخيرة كانت امبـ.ـارح و حتفك الشاش كمان يومين حيفضل بس علاج طبيعي و كريمـ.ـا.ت
آسر … ده تحسن كبير اوي الحمد لله ربنا يطمنك عليها عمر و هو ذاهب ناحية الباب .. حبيبي يا اسورة و ربنا يسعد قلبك
أنهى آسر عمله وذهب إلى بيته و هو يتخيلها بجانبه تحادثه تقبله تحضتنه يشعر بها كانها حقيقة
كان في انتظار والدته يريد ايصالها لبيت خالته توسلت إليه ان ينزل قليلا و يسلم على خالته ..
و بعد وقت نزل مع انه متعب ويريد ان ينام جلس قليلا و أحضرت سمر ابنة خالته القهوة
لكنه لم ينظر لها حتى اخرج هاتفه يصافحه
لتتكلم والدته بسعادة … احنا جايين يا اختي نطلب اید عروستنا الحلوة سمر لاسر ابني
انتي بتقولي ايه يا امي تخطبي مين لمين ” قالها آسر و هو ينظر لوالدته بصدmة
ام أسر وأصبح وجهها بلون الدm أمام شقيقتها و ابـ.ـنتها .. احم اخطبلك بـ.ـنت خالتك يا حبيبي
آسر و هو يكتم غـ.ـيظه … أنا متجوز يا امي
ام آسر بذهول … متجوز مین
نور ” قالها و هو يضع يده على قلبه و اكمل بدmـ.ـو.ع … عايشة في قلبي و في روحي و عمرها ما غابت عني و مستحیل اشوف حد غيرها انا اسف اوي يا خالتي بـ.ـنتك دي غالية اوي عندي و ما ارضاش ليها انها تتجوز واحد مش شايفها واحد عاشت في قلبه نور لآخر يوم في عمره
ام آسر بدmـ.ـو.ع .. بس انا نفسي افرح فيك و افرح في اولادك يا ابني حـ.ـر.ام عليك
آسر بتوسل … ابوس ايدك يا امي ما تطلبيش مني حاجة مستحیل اقدر اعملها نور ما متتش نور بتجري في دmي یا ریت اقدر اضغط على زرار انساه و ارتاح من العـ.ـذ.اب اللي قلبي ده بس نور عمرها ما تتنسي
عن اذنكو
قام واقفا و نظر لهم و قال بحـ.ـز.ن .. أنا آسف
خرج و دmـ.ـو.عه على وجهه لمجرد التخيل انه من الممكن أن تأتي اي فتاة وتاخد مكانها او تنام في حـ.ـضـ.ـنه فهذا لن يحصل ام والدته فقد كانت مكانها تبكي بشـ.ـدة لانه كان لديها امل بسيط ان يوافق كانت تظن ان حبه لها حبا عاديا سينساه بسهولة
&&
ممسك بيدها يقبلها بكل حب و همس بسعادة حمد الله عالسلامة یا حبيبتي الحمد لله عدت رجعتي احسن من اول
دعاء بابتسامه و دmـ.ـو.ع … يعني خلاص حاقدر اعطيك
اكملت الكلمة في فمه بعد أن قبلها قبلة حنونة جدا و قال و هو يحتضن وجهها بغرام أنا ما كنتش عايزك تخفي عشاني انا .. أنا
مش مهم انا عايزك تخفي عشان ما تحسيش بأي نقص و لا تحسي انك قليلة عليا عشان انا شايفك كبيرة اوي اوي
دعاء بدلع و هي تقبل عنقه يعشق .. مش يمكن عايزة اخف عشان انت وحـ.ـشـ.ـتني و عايزاك و لا انت
لم تكملها كان قد اعتلاها و بدأ ينهل من بحور عشقه و هو يقبلها بشغف و اشتاقها حد الجنون جعلها تتيبس من شـ.ـدة جنونه و غرامه و بین کل قبلة و لمسة يهمس بحبك حشـ.ـتـ.ـيني و اوي اوي
و بعد فترة كانت تنام على كتفه همست بخجل .. مـ.ـجـ.ـنو.ن ايه ده عمر و هو يضمها … وحشاني اوي اوي اعمل ايه طيب انا خفت عليكي عشان كدة كنت عاقل شويا
عمر و هو يستعد لجولة جديدة حشـ.ـتـ.ـيني و اوي اوي و ما كنتش عارف انك وحشاني اوي كدة
ليوقفهم صوت بكاء طفلتها
عمر باصطتناع الحـ.ـز.ن .. ايه مين دي
دعاء بضحك . ايه انت نسيت انك مخلف و لا ايه يا حبيبي عمر و هو ينظر لطفلته حبيبتي استني نص ساعة بس
زاد نبرة بكاءها فقام وحملها لتنظر له و تضحك
عمر بضحك .. شكلها خايفة نجبلها اخ قالت الحقهم
دعاء بضحك هههههه او شكلها غارت على باباها فقالت مين دي اللي نايمة في حـ.ـضـ.ـنه
عمر … اه صحيح مين دي اللي تاخد مكان نوري الحـ.ـضـ.ـن ده لنوري بس
وضعت دعاء يدها على خصرها و قالت بصوت ردح … لا والله
الحـ.ـضـ.ـن لمين يا روحي ده انا اقــ,تــلك و اقــ,تــلها يا حبيبي
عمر بخــــوف … احم نامي يا بابا بلاش تاكلنا و لا اقولك تعالي ننام برة انا مش مطمن
دعاء بتهديد … عمر حط نور في السرير و تعال في حـ.ـضـ.ـني احسنلك
&&
من قال ان المـ.ـيـ.ـت ذهب للابد ربما في عيون بعض الناس لكن في قلوب ناس أخرى فهو حي ينبض داخلهم ينتظر ان يذهب إليهم و يتمناها بشـ.ـدة
سنتان لم تفارقه يحادثها كانها موجودة يخبرها بتفاصيل يومه لم يرى غيرها او حتى يفكر بذلك
يئست والدته و هي تتوسل إليه ان يتزوج لكنه يرفض بشـ.ـدة رفضا غير قابل للنقاش فهو مكتف بها حتى لو كانت خيالا اما عمر فلم يعجبه حاله و هو وحيد هكذا فقد يعمل ليل لا نهار
لا يخرج لا يسهر لا يبتسم حتى …
فجاءت في باله فكرة اتصل بأحد كان مسافر للدراسة و طلب منه المجئ وبالفعل بعد شهر وصل هذا الشخص و ذهب اليه عمر لاستقباله
آسر … رايح فين يا ابني عندي شغل
عمر .. مش حيطير في حد غالي عليا جاي دلوقتي حنجيبه من المطار و ترجع تكمل شغل
آسر .. ما كنت روح لوحدك حـ.ـر.ام عليك يا أخي المشوار ده كله تخليني اقطعه
عمر .. سوق و انت ساکت ..
وصلوا المطار و وقفا في صالة الانتظار حتى أشار عمر لشخص رفع آسر رأسه يرى من هذا الشخص
لیری فتاة ظن انها نور من شـ.ـدة الشبه بينهما ..
&&&
ينتظر في المطار بدون اي نفس يريد الذهاب للعمل فقط بدأ عمر يشير لفتاة ذهب آسر بعينيه قليلا و اخفض رأسه ليرفع راسه مرة أخرى بصدmة يحدق بعينيه ايحلم ام انه أصبح يتخيلها انها هيا في كل مكان
تحت نظرات عمر الذي شعر انه ما زال هناك امل اقتربت الفتاة و مدت يدها تسلم عليهم لكن أسر ما زال محدق بها غير مصدق … هااا آسر سرحان في ايه دي سوار بـ.ـنت خالتي .. سوار و عمر ده …
قاطعته سوار بحماسة و قالت .. آسر عارفاك شوفت صورك كتير اوي
بتلعثم و اختناق و دmـ.ـو.ع أوشكت على هبوط … بس ازاي سوار بابتسامه و حـ.ـز.ن .. أنا الكبيرة كانت خالتي بتحبني اوي فضلت عندها ٤ سنين بعد ما ماما مـ.ـا.تت لغاية ما بابا رجع وخدني اعيش معاه و من حب خالتي فيا و وحامها عليا خلفت نور و ما حدش كان مصدق الشبه بينا بس الاختلاف كان في لون الشعر تقريبا و الطول
هبطت دmـ.ـو.ع أسر بغزارة كأنها تـ.ـو.فيت قبل دقائق حاول الكلام لكنه لم يستطع تركهم وخرج مسرعا إلى قبرها يخبرها انه اشتاقها حد الجنون ولا يوجد شئ سيغير حبه لها وبكى حتی جفت دmـ.ـو.ع و هو يكلمها كأنها موجودة
سوار بحـ.ـز.ن .. الله هو في حب كدة ده عيط عليها كأنها مـ.ـا.تت النهاردة
عمر بتعب و خـ.ـنـ.ـقة .. غلبت معاه اوي ما فيش حاجة بتخفف عليه و اي حاجة بتخلي يعـ.ـيط كدة نور دايما بتجيني في الحلم و بتوصيني عليه انا عايزة اساعده بس هو مش معطي فرصة لحد دافن نفسه في الشغل و بس
خفق قلبها بشـ.ـدة من تأثير قصته و كم تمنت بمثل هذا الحب و فكرت قليلا بانها ممكن أن تستغل الشبه لتحظى بنصيبها من الحب لكنها لم تكن تعرف انه احب نور و ليس شكلها او اي شيئا آخر
&&
كانت خطة عمر أن ينجذب آسر لسوار ولو قليلا ليكون هناك أمل فقام بتوظيفها في الشركة و هيا اكثر من مرحبة فهي تتمنى نصف حبه لنور
بدأ آسر بالعمل كالعادة عنـ.ـد.ما دخل عليه عمر و قال .. آسر سوار حتساعدك في المشروع الجديد و حيكون مكتبها هنا معاك تـ.ـو.تر كثيرا و بدأ بالتعرق هز رأسه بالايجاب و ابتسم بصعوبة و عاد للعمل
جلست نور على مكتب مجاور .. و قالت يلا قولي طبيعة الشغل ايه
بدأ آسر يشرح دون النظر إليها و هو متـ.ـو.تر كثيرا و كلامه متقطع سوار مقاطعة … أنا جعانة انت فطرت
نظر لها آسر لينتفض قلبه من شـ.ـدة الشبه و قال .. معلش دقيقة و راجع
دخل المكتب على عمر بعصبية وقال … عايز توصل لايه باللي بتعمله
عمر بتظاهر بعدm فهم .. عملت ايه
آسر بعصبية .. عمر ما تستعـ.ـبـ.ـطش رجوع بـ.ـنت خالتك من برة مش صدفة و انها تيجي تشتغل معايا مش مصدفة عايز توصل لايه فهمني
عمر .. انت فاهم غلط انت بتهيئلك
جلس آسر على الكرسي بتعب وقال بدmـ.ـو.ع و نبرة ألــم شـ.ـديدة
ابكت عمر .. ارحمني يا عمر انا تحت ضغط مش طبيعي مش قادر استحمل اللي بيحصل
عمر .. ليه قولي ليه . ليه مش عايز تحاول تعطي لنفسك فرصة مش حتعيش عمرك كدة نور نفسها مش راضية في كدة
آسر .. قولي ازاي ازاي فاكر اني مرتاح و انا بتعـ.ـذ.ب كدة قولي اضغط فين عشان انساها و اعيش عادي ده انا بمـ.ـو.ت كل ثانية و لما جت سوار بقيت بتعـ.ـذ.ب اكثر و انا كل لحظة بفتكرها هيا
عمر .. طيب افتكرها هيا تعامل على انها نور
نظر له آسر بدmـ.ـو.ع و قال …. مش بالسهولة دي يا عمر مش بالسهولة دي و غادر الشركة كاملة
هز عمر رأسه بيأس و قال .. ربنا يرحمك
يا نور لو فضلتي عايشة لعيشتي مبسوطة اوي من كتر ما بحبك
اضطر للعمل مع الضغط الذي يسببه له عمر و ابنة خالته لكنه كان جافا جدا معها يجاوبها على قدر العمل لل يتكلم بأي شئ اخر و اول ما ينتهي العمل يخرج من الشركة بسرعة لا تستطيع حتى اللحاق به لتجد نفسها تبكي بشـ.ـدة أيعقل انها أحبته نعم هي كذلك أحبت الوفاء الذي في قلبه
آسر و هو يجمع مفاتيحه و اغراضه .. ايوة كدة ترسلي الايميل و خلاص ..
قالها و هو ينظر للأغراض دون النظر إليها لترد بتـ.ـو.تر و خجل .. آسر هو احنا ينفع نتغدى مع بعض النهاردة
نظر لها نظرة سريعة و تابعة جمع الأوراق و قال بخجل .. أنا آسف بس موعد والدتي عند الدكتور
هي تعلم انه يكذب لكن ليس بيدها أي حيلة .. خرجت من الشركة تبكي بشـ.ـدة بعد أن ك’سفها لمحها عمر و نده عليها لكنها لم تجبه كانت حزينة جدا
أمسك هاتفه يتصل باسر .. آسر سوار مالها كانت خارجة بتعيط جـ.ـا.مد
سكت آسر ليرد عمر .. انت زعلتها عملتلها ايه حقــ,تــلك يا آسر ان زعلتها
تنهد آسر بو.جـ.ـع لانه ك’سفها و ليس من طبعه لكنه لا يريد اعطاءها امل و قال بحـ.ـز.ن .. رفضت اتغدى معها
ليجبه بعصبية قبل أن يغلق هاتفه غـ.ـبـ.ـي قسما بالله غـ.ـبـ.ـي خسارة فيك حبها اساسا خليك عايش شبه مـ.ـيـ.ـت ..
أغلق الهاتف تاركا آسر يعتصر حرقا على ما يمر به ..
وضع رأسه على المقود ليجد نفسه نائما ..
آسر بسعادة و هو يفتح يديه .. نور حشـ.ـتـ.ـيني و اوي تعالي في حـ.ـضـ.ـني حتجنن عليكي
لتبتعد عنه و تهمس .. ابعد عني انا زعلانة منك اوي و مش عايزة اجي اشوفك تاني
اقترب منها و جذبها رغما عنها و قال .. يللا قولي مالك و انتي في حـ.ـضـ.ـني
بكت بشـ.ـدة و خبأت وجهها في حـ.ـضـ.ـنه و قالت بدmـ.ـو.ع .. مش عاجبني و انت كدة انا اكتر حاجة بتسعدني سعادتك انت كدة بتعـ.ـذ.بني نفسي اشوفك مبسوط و فرحان
زاد من ضمها و قال .. السعادة راحت يوم ما انتي رحتي
ابتعدت عنه و قالت قبل أن تختفي .. لا ما راحتش و ان ما شوفتش حياتك يا آسر مش حجيلك تاني و اعرف اني زعلانة منك للابد
اختفت من امامه ليستيقظ من حلمه يصـ.ـر.خ بشـ.ـدة و ينادي عليها و يبكي بقوة لان ما تطلبه منه مستحيل
ذهب الى بيته و نام نوما طويلا و في اليوم التالي عنـ.ـد.ما ذهب إلى الشركة لم تكن هناك
دخل عمر عليه المكتب بعصبية و قال بحدة .. قدmت استقالتها يارب تكون ارتحت كدة تشتغل بدون ضغط
اخفض رأسه و قال بدmـ.ـو.ع افهمني يا عمر
عمر بعصبية .. بلا عمر بلا زفت يا اخي من الرجولة انك تقبل العزومة لو مش طايقها بما انها هيا اللي طلبت انت غـ.ـبـ.ـي و انسى انه ليك صاحب اسم عمر خليك متعقد كدة
آسر .. عمر استنى عندي سؤال واحد و خلاص
توقف عمر لكنه لم يستدير .. ليسأل آسر بدmـ.ـو.ع .. لو كانت لا قدر الله دعاء اللي مـ.ـا.تت كنت حتتجوز بعدها
ليشعر عمر بقلبه هبط على الأرض من شـ.ـدة خــــوفه من مجرد التخيل و ازدادت أنفاسه فهم آسر الإجابة دون ان يسمع
التفت عمر له و الدmـ.ـو.ع في عينيه و قال . مين قالك انه نور مش في غلاوة دعاء و اكتر بس انت حبيبها و وصيتها لحتى آلان بتوصيني عليك حالك مش مخليها مرتاحة لو جوازي حيخلي دعاء مبسوطة و مرتاحة و امي اللي حتمـ.ـو.ت و تشوفني عريس حاعمل كدة يا آسر
خرج عمر و هو تارك آسر في حيرة و لديه امل ان يتغير ..
حاول أن العمل لم يستطيع و كلمـ.ـا.ت نور انه لا يراها في أحلامه ثانية و ستخاصمه للابد يدور في رأسه
خرج من الشركة و اشتري وجبتين شاورما و ذهب إلى فيلة عمر
وقف قليلا و تردد كثيرا ثم تنهد بقهر و دخل البيت بعد أن فتحوا له مشى قليلا ليجدها تجلس على هاتفها في الصلاة مشى ناحيتها بخطوات سريعة و قال مازحا .. أنا جبت الغدا عارف انك بتحبي الشاورما و العصير يلا بقى انا جعان اوي
نظرت له و ابتسمت ثم اخفت ابتسامتها و قامت تريد الذهاب لغرفتها أمسك يدها و قال بحـ.ـز.ن .. أنا آسف صدقيني غـ.ـصـ.ـب عني
سكتت قليلا ثم جلست و أمسكت وجبتها و بدأت تأكل و قالت و هي تتأكل انا جعانة اوي ما كلتش من امبـ.ـارح من ساعة ما ك’سفتني استنى تاكلش وجبتك عبال لاشوف حاشبع من دي و لا لا
ضحك عليها و قال .. مليون صحة بس ما ظنش تكملي دي
ردت بثقة .. لا انت بالتحلم انا في الشاورما اكل محل و لا يهمني
رد بضحك .. يا ستي كوليهم و انا حجبلك محل كامل
بدأت تأكل و فتحت له وجبته ليأكل كان يأكل غـ.ـصـ.ـبا فهو يختنق لم يدخل البيت منذ أن رحلت غير قادر على دخوله بدونها حاول أن لا ينظر حوله و لا يفكر كثيرا حتى لا ينفجر عقله
بدأت تتكلم و هي سعيدة جدا و عنـ.ـد.ما شبعت قال لها بضحك .. فين اللي حتاكلي محل انتي ما كلتيش نصها
سوار بضحك .. كبيرة اوي معرفش انها كدة
آسر بابتسامة .. طيب البسي ناكل حاجة حلوة برة
نظرت له بسعادة و ركضت لترتدي ملابسها و هو يفرك يديه من شـ.ـدة قهره لانه يشعر انه يخـ.ـو.نها ..
خرجت بعد قليل بفستان قصير جدا بفتحة من الجانبين و اكتاف مكشوفة أشبه بقميص نوم
نظر له بصدmه ثم قال في محاولة لجلب صوته .. و انا اخرج معاكي اقول للناس اتفرجوا على المزة اللي في ايدي أن كنتي عايزة نخرج تلبسي حاجة مقفولة
بحثت في ملابسها لم تجد شيئا مقفولا لتبحث في ملابس نور و تجد فستانا كان قد جلبه لها عنـ.ـد.ما لم تجد شيئا مقفولا ارتدتها و نزلت له و هي سعيدة جدا لكن ما حدث كان عك’س التوقعات
كان ينظر للهاتف عنـ.ـد.ما قالت بسعادة .. أنا جهزة يلا بينا
رفع رأسه ينظر لها ليقم من مكانه بصدmة و ينظر لها بشرارة جعلتها تخاف و قال بصراخ … ايه اللي انتي لابسة ده مين سمحلك تلبسي هدومها
سوار بدmـ.ـو.ع .. انا أسفة بس ما لقتش حاجة عندي مقفولة ما كنش قصدي
كان يريد الصراخ لكنه تمالك نفسه و قال . أنا آسف بس الفستان ده انا كنت جبته ليها و كانت دايما بتلبسه فلما شوفتك فيه و.جـ.ـعتي قلبي اوي
كانت مستمرة في البكاء اقترب منها و قبل رأسها و قال بتوسل .. أنا آسف عشان خاطري استحمليني انا اسف
لتقبله بجانب شفتيه قبلة جمدته من الصدmة و قالت بحب .. عشان بحبك استحمل اي حاجة
وصعدت غرفتها بسرعة و هو خرج و هو مصدوم لا يعرف ماذا يفعل ليجد نور في سيارته تحتضنه و قالت بحب .. بحبك اوي و كل ما تحاول ححبك اكتر
استمر عملهم مع بعضهم و هي تتقرب منه باي فرصة لدرجة انها تحجبت لم ينكر انه سعد جدا بذلك استمر عملهم ثلاث شهور كانوا يخرجون سويا لكنه لم ينطق باي كلمة حب كانت ستمـ.ـو.ت قهرا .. ارتاح لها كثيرا خصوصا انها كنور في اشياء كثيرة كثيرة جدا لكنه كان كالحائط لم ينطق جعل عمر و سوار سيجنان
عمر .. ده حيطة حيجنني
سوار بدmـ.ـو.ع .. و انا مش عايزة ارمي نفسي عليه
عمر و هو يضم كتفها .. يا مـ.ـجـ.ـنو.نة انا متأكد انه حاسس بحاجة ناحيتك استني عندي فكرة روحي مكتبك و سبيهالي انا حلاقي حل
ذهبت المكتب و بدأت العمل بتـ.ـو.تر دخل عمر الغرفة و هو مبتسم و قال .. ها اخبـ.ـار الشغل ايه المشروع خلص
سوار .. على وشك حنحاول بكرة
غمز لها عمر و قال . طيب و ارد على شريف اقوله ايه ده حيتجنن عايز يتجوز و يسافر اخر الشهر
تـ.ـو.ترت سوار كثيرا و نظرت لاسر تراقب ردة فعله لكنه كان يعمل غير منتبه
عمر .. ها يا آسر انصحها
آسر و هو ما زال يعمل انصحها بايه في ايه
عمر بابتسامه … شريف طلب ايدها للمرة التالتة و هي بتقولي حافكر ايه رايك مش فرصة
بدأ يسعل بصدmة و قال .. احم و هيا رأيها ايه
سوار بخــــوف .. مش عارفة انصحني انت شايف ايه
آسر .. دي حياتك و انتي حتعيشها اذا شايفة انها فرصة واقفي
ضـ.ـر.ب عمر يده من الغـ.ـيظ حتى لا يلكم آسر اما هيا وقفت مصدومة و قالت بدmـ.ـو.ع انت شايف اوافق حاضر يا آسر حوافق و خرجت من المكتب تبكي ليسدد عمر اللكمة لاسر
آسر بو.جـ.ـع .. ايه مش خدت رأيي
بصراخ .. انت غـ.ـبـ.ـي حمار بجد كل ده و ما نطقتش حتنطق امتى يوم القيامة حـ.ـر.ام عليك يا أخي البـ.ـنت حتمـ.ـو.ت عليك
آسر .. يعني اعمل ايه
عمر بغـ.ـيظ .. امزع هدومي حـ.ـر.ام عليك بقالها ٣ شهور حتمـ.ـو.ت عليك و انت زي الحيطة و لا انت هنا و في الاخر .. اذا انتي موافقة دي حياتك ده انت تشل أمة
سكت آسر قليلا ثم قال .. فاضي النهاردة تعشينا انا و ماما و اختي
عمر بابتسامه .. انت داخل على طمع و عشا ماشي ي عم حنعشيك بعين الله
ضحك آسر عليه و حـ.ـضـ.ـنوا بعضهم بقوة ..
ذهب عمر البيت و طلب من دعاء تجهيزها على اساس انه عريس اخر و هي وافقت لأجل ان تغـ.ـيظ آسر كانت ترتدي ملابسها و الدmـ.ـو.ع في عينيها و دعاء تكتم ضحكتها
وصل آسر البيت و جلس في الغرفة و بعد قليل دخلت سوار و هي تفرك يدها و تريد الهروب و تسب آسر في عقلها
شهقت والدة آسر من شـ.ـدة الشبه بينهم
ما زالت سوار تخفض رأسها و آسر يضحك عليها ..
عمر .. ايه رايك يا عروسة
كتمت دmـ.ـو.عها و اخفضت رأسها اقترب منها عمر و قبل رأسها و قال ان كنتي مش موافقة محدش يقدر يغـ.ـصـ.ـبك نظر له آسر بعدm فهم ليغمز له عمر و قال .. احنا اسفين ما فيش نصيب العروسة مش موافقة يا آسر
رفعت رأسها تنظر له بصدmة عنـ.ـد.ما سمعت اسمه لتلكم عمر الذي انفجر في الضحك و تركض تحتضن آسر و هي تبكي بشـ.ـدة ضمها لصدره و قال .. تتجوزيني
هزت راسها بقوة و قامت بضمه بقوة اكبر ..
في الفرح يرقص برفقتها وهو يتخيلها نور قبل ان تغرق بدmاءها ليأتيه صوت من بعيد … بابا
فتح عينيه ينظر لطفلة صغيرة تجلس على بطنه جميلة جدا تشبهه كثيرا
آسر : انتي مين يا حلوة
حبيبة : انا حبيبة بابا
آسر ” بابا مين يا بطة
دخلت الغرفة وهمست : ايه يا حبيبي كل ده نوم
فزع من مكانه وصرخ بصوت عالي : انتي انتي
نور بغـ.ـيظ : تقوليش حلم تاني
اقترب منها بحظر ولمسها باصبعه : هو انت عايشة ولا انا اللي مت
نور : بعد الشر عنك
جذبها لحـ.ـضـ.ـنه يضمها بشـ.ـدة
آسر : ازاي ده
نور وهي تلكم جبهتها : يا حبيبي حـ.ـر.ام عليك انت كل تقريبا تصحى بحلم شكل ومش عارفنا ولا عارف حبيبة بـ.ـنتي
آسر : يا صلاة النبي وكمان خلفنا
نور : آسر انت بقالك سنة من يوم ما انا تضـ.ـر.بت بالنــــار بالفرح وانت كدة ..
آسر : يعني ده حصل فعلا
تنهدت بألــم لحاله فهو منذ اصابتها بالفرح وتوقف قلبه يعيش حالة رعـ.ـب وكوابيس شـ.ـديدة و يستيقظ وتبدأ تخبره بكل شئ كأنه غير مصدق انها بين يديه
نور : ايوة حصل تضـ.ـر.بت بالنــــار من احمد وقلبي وقف وانت فقدت صوتك ٦ شهور ودلوقتي كل يوم تصحالي مش عارفني امبـ.ـارح حلمت اني مت اليوم بقى حلمت بايه
آسر باستغراب : انا قرفان من نفسي اوي حلمت اني تجوزت عليكي
اقتربت منه وعينيها تقدح شرار وهو يرجع للخلف وهمس بخــــوف : احم ده حلم يا حبيبتي
نور بغـ.ـيظ وهي تستعد للانقضاض عليه : هو انت تجوزت عليا
آسر بخــــوف : انتي اللي اجبرتيني وبعدين ده حلم في ايه
امسكت برقبته وهمست : لا بقى بقالي شهور عايشة بكوابيسك انما تتوصل تتجوز عليا اقــ,تــلك
آسر ” احم حمـ.ـو.ت حـ.ـر.ام عليكي ليه محسساني اني جبتها من الحلم معايا
تركته وهو يسعل بشـ.ـدة
نور : آسر حتنام هنا وانا حنام بالغرفة الثانية
جذبها من خصرها يعتصرها وهمس : انا مبسوط اوي انه طلع حلم انا كنت بمـ.ـو.ت من غيرك لحتى الان مخـ.ـنـ.ـوق
اقتنص شفتيها بعشق شـ.ـديد وحملها للسرير وهمس دلوقتي كل خــــوف الحلم حطلعه عليكي
بعد جولة عاشقة نام في حـ.ـضـ.ـنها
بدأت توقظه للأكل وما ان نظر لها ليتنفض بفزع : انتي انتي مين
نور بضحك : تااااااني
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇