رواية المزاج هي رواية رومانسية تقع احداثها بين يوسف واسراء والرواية من تأليف منار همام في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية المزاج لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية المزاج هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية المزاج تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية المزاج من الفصل الاول للاخير بقلم منار همام
_ارقصيلي
: بس بس انا مبعرفش ارقص
قام من علي الكرسي الي قاعد عليه وهو ماسك الكاس بتاعه وقرب مني وهمس وبصوت وا.طـ.ـي
_امممم دا انا مشيت كل صحابي علشان ترقصيلي لوحدي
كملت بدmـ.ـو.ع وهي بصه في لارض
: والله مش بعرف ارقص انا كنت ماشيه في الشارع وصحبك اللي كان هنا دخلني العربيه غـ.ـصـ.ـب عني
حط ايده علشان يرفع وشها وقرب منه وبصوت هادي
: بصيلي
رفعت عيوني ليه كمل هو
: مش بت عـ.ـر.في ترقصي
: اه ولله مش بعرف
كمل وهو بيدفن راسه في كتفي وصوته لسه زي ما هو.
: اسمك اي
: ن نور اسمي نور ب بس ممكن تبعد.
كمل وهو بيحاوط وسطي بايدو
: اسمك حلو اوي يا نور
بعد عني فجأة وشرب الكاس الي كان في ايده دفعة وحده ورماه بعيد. اتكـ.ـسر وراح عند التربيزه اللي في الشقه وخد. مفاتيحه والمحفظه بتاعته وعلبت السجاير.
آدm: يلا هرجعك مكان ماجابك صحبي.
. آدm شاهين العزايزي 28سنه دكتور.
في مكآآآن آآآآآآآآخر
يوسف: تعالي نامي معايا يا اسراء
اسراء: لا يا يوسف عيب ويلا نام
حسيته اتحرك من علي السرير بس طنشت فجأة حسيت ان حد بيشيلني من علي الكنبه
اسراء بخضه: يوسف يوسف بتعمل اي نزلني
يوسف: تؤ تؤ اسراء هتنام مع يوسف علشان بابا جوزهم لبعض علشان يناموا سوا براحتهم.
نزلني علي السرير ونام جنبي او في حـ.ـضـ.ـني
يوسف: احيكلي حكايه
كنت حاسه كاني امه او اللي مسؤوله عنه شعور حلو
اسراء: طاب ابعد وانا احكيلك
دفن راسه اكتر في حـ.ـضـ.ـني: لا كدا
بدات احرك ايدي علي شعره واحكيله..بعد وقت
اسراء: يوسف كنت عايز تقولي اي من شويه
يوسف بنعس: مش فاكر
يوسف شاهين العزايزي ♡
32سنه رجل اعمال
اسراء محمد العزايزي♡
في مكاآان آآآآآاخر
كان قعد علي السرير لابس النضارة الطبيه ماسك اللابتوب بتاعه وشغال عليه، فونه رن
جاسر شاهين العزايزي 25سنه دكتور جامعه♡
ميسره: دكتوررر
جاسر: عايزه اي يا زفته.
ميسره: بص يا باشا بما ان كان فرح اخوك كان النهارده اكيد مش هتيجي الكليه بكره.
جاسر: لا يا ميسره جاي والشت يتعمل
ميسره: يا دكت
الفون فصل في وشها
ميسره وهي بتص في الفون: ابو امك ونت كنت جمر النهارده…. اي يا بت يا ميسره اتقلي كدا.
ميسره عماد 19سنه بـ.ـنت خال ادm وجاسر
ساميه: لزم نخلص منه ، وكل الورث هيبقي لعيالي (ادm وجاسر )بس
اخو ساميه (عماد): طاب هنعمل اي ما احنا ضر’بناه بالعربيه وزي القطط طلع اهو
ساميه: بس ماراحتش علينا بالخساره بقي مجنو’ن وابوه اكيد مش هيكتب الورث باسمه وهو في الحاله دي.
عماد: طاب لو خلصنا من يوسف برضو بـ.ـنت محمد ليها نص الورث.. بقلم منــــار همام….
ساميه: بـ.ـنت محمد هجوزها لي واحد من ولادي ويبقي الشبر شبرين بس اهم حاجه نخلص من ولاد ضرتي(يوسف)
عماد: وطبعا يا اختي انا ليا نصيب في دا
ساميه: اوعدك اول مخلص من يوسف دا بـ.ـنتك هتتجوز واحد من ولادي وهيبقي ليك نصيب
****
كنت نايمها وهو حـ.ـضـ.ـني تمسك في كاني ههرب ودافن راسه في شعري رحت في النوم بسرعه
بعد وقت حسيت بايد علي ضهري اتحركت بنزعاج وبرضو لسه بتتحرك فتحت عيون اشوف اي
اسراء: يوسف ابعد بتعمل اي………
↚
_انتي حلوه اوي.
_يوسف بالله عليك ابعد…
قلتله كد بدmـ.ـو.ع. قرب مني اكتر ودفن راسه في رقبتي.
_مش قادر جمالك هجننني..
كملت بتلعثم
_ط… طاب بص ا.. احنا هناكل ونغير هدومنا وبعدين نعمل الي انتي عيزه.
لقيته مسك ايدي لاتنين وهو دافن راسه في رقبتي
_إسراء مش هبعد عن يوسف صح.
_ا… اه.اه صدقني اسراء مش هتبعد عن يوسف
مسك ايدي وجرني علي الحمام
_اسراء هتسعاد يوسف يستحماء
بصتله في دهشه. وخجل
_مش هينفع انت كبير
هو بعناد
_لا اسراء هتسعد يوسف علشان ميزعلش منه.
مسكت وشه بين اديها.
_اسراء هتجهزلك الحمام وتختار الهدوم الي هتلبسه ونت تكمل نفسك ماشي علشان انت كبير وشاطر
_وكمان يوسف هيعمل لي اسراء زي ما هي هتعمل
اتنهدت: حاضر يلا دلوقتي بقا علشان الوقت اتاخر ولازم ننام
باسني من خدي ودخل الحمام.
يوسف ابن عمي الي عمل حدثه من 3شهور تقريباً قبل ما يعمل الحدثه كان جاد وصارم جدا ومكنش في اي كلام بينا مكنتش بحبه كان مغــــرور اوي
بعد الحدثه بقا شخص تاني خالص طفل وكل حاجه فيه حلوه بدات اقرب منه ونلعب سو وهو اتعلق بيا اوي وفي حاجات كتير هتعرفون بعدين.
اه صحيح النهارده كان فرحان انا و هو
_يوسف خلص ودور اسراء
فقت من سرحاني علي صوت ابتسمت ليه.
_طب البس هدومك وانا هدخل.
قرب مني وتكلم في تـ.ـو.تر
_اسراء انا… انا كنت عايز اقلك حاجه…
↚
اسراء: يوسف ابعد انت بتعمل اي.
يوسف وهو يق’بلها: لا
يوسف كمل وتقريبا جردها من هدومها بس اسراء فاقت وزقته بعيد
اسراء بدmـ.ـو.ع: يوسف مالك انت مكنتش كدا
قولتله كدا بلوم وعتاب
يوسف قرب منها: اسراء ه هو انتي زعلتي ب بس والله هي قالتلي لو ما عملتش كدا هتبعدي عني
اسراء: لا يا يوسف انت بقيت وحش اوي فين الطفل الجميل اللي انا حبيته مكنش بيعمل حاجه من تصرفاتك دلوقتي
يوسف: طاب…و.. ولله انا اسف مش هعمل كدا تاني وهبقا مؤدب بس متزعليش مني اسف
مسحت دmـ.ـو.عه: وعد يا يوسف هترجع حلو تاني
يوسف: وعد يلا بقا ننام
اسراء قعدت علي السرير ونامت بعد ما مسحت دmـ.ـو.عها ويوسف حـ.ـضـ.ـنها تاني
اسراء بحـ.ـز.ن: يوسف انت مش لازم تتعود عليا علشان لما تخف هنسيب بعض.
يوسف ضمه ليه اكتر: لا اسراء مش تبعد عن يوسف.
صبآآآآآآح يوم جديد
محمد وشاهين قعدين علي السفره
اسراء بتساعد ساميه في اعداد الفطور.
ساميه: انا هخد باقي الصحون وانتي استني الشاي وهاتيه
اسراء: حاضر يا مرات عمي.
ساميه وهي طالعه قابلت يوسف وهو داخل عند اسراء
ساميه: عملت اللي قولتلك عليه
يوسف بحـ.ـز.ن: لا اسراء زعلت وعيطت ويوسف ميقدرش يزعل اسراء
ساميه بعصبيه: انت متـ.ـخـ.ـلف مـ.ـا.تزعل ولا تتزفت……كملت بخبث….. بس تصدق كدا احسن علشان هتبعد عنك وتسيبك لوحدك… ومشيت
يوسف بص في الأرض بحـ.ـز.ن وحس ان كلام مرات ابوه صح علشان هي قلتلو انه هيخف وتبعد عنه.
يوسف دخل المطبخ وحـ.ـضـ.ـن اسراء من ضهره. اسراء حتط ايدها علي راسه.
اسراء: مرحتش ليه تقعد مع جاسر زي كل يوم.
يوسف بحـ.ـز.ن: مش هتبعدي عني صح.
اسراء لفت ليه ومسكت وشو بين اديها
: انت ليه خايف من فكرت اني هبعد عنك ما ممكن لما تخف تبقي انت اللي عايز تبعد عني
يوسف: مستحيل يوسف يبعد عن اسراء
اسراء ابتسمت ليه.: وكمان اسراء مش هتبعد عن يوسف
يلا بقا علشان نفطر
العيله كله بتفطر ماعدا آآدm و جاسر.
آآدm دخل وهو ماسك الجاكت بتاعه وشعره متبهدل.
شاهين: كنت فين يا ادm
ادm قرب علي يوسف وباسه من راسه وقعد جنب امه
: كنت بايت في شقتي التانيه يا حج
شاهين: بقا في حد يسيب فرح اخوه في نصه ويمشي
ادm: معلش يا حج انت عارف اني مبحبش الدوشه
ساميه وهي بتحط الاكل قدm ادm
: سيبه براحته يا شاهين
شاهين بص علي يوسف لقي اسراء بتحط ليه الاكل وتوكله
ممكن ربنا يكون اخد منه امه بس عطاه اللي احن منها.
جاسر نزل من فوق وهو بيجري
: صباح الخير
وقرب من امه باس راسها وخد سندوتش علي السريع
:صباح الخير يا ماما
ساميه: صباح الخير يا حبيبي اقعد افطر
جاسر: معلش عندي محاضره هتاخر
**
ميسره: ورحت مشوحه بايدي كدا وقلتله مين دي اللي تعمل الشت
قالي أنا اسف يا روحي انتي لو عايزه تلغي المنهج كله براحتك
: اطلعي برا……. دا كان صوت جاسر وهو داخل.
ميسره: احم اهدا بس يا دكتور مش كدا.
جاسر: اطلعي واستنيني في مكتبي يا ميسره
ميسره: يا دك
جاسر بحده: ميسره…….. ميسره طلعت.
****
اسراء و يوسف كانو قعدين علي الأرض وكل واحد ماسك طبق وبياكل بقايا خليط الكيك
اسراء: يوسف متاكلش كتير بطنك تو.جـ.ـعك.
يوسف وهو مشغول في الأكل
: ما انتي بتاكلي اهو
اسراء اخدت منه الطبق وحطتهم في المغسله الي كانا فوقيها وقربت منه تمسح باقي اثار الخليط
: اممم دقنك كبرت ومحتاجه تتحلق.
يوسف: واسراء هي اللي هتحلقه ليا زي كل دور
إسراء ابتسمت بحماس: أكيد طبعاً نطلع الكيك من الفرن واحلقلك
دخل عليهم ادm وهو حاسس ان راسه هتنفجر من الصداع بسب كميه الشرب بتاعت امبـ.ـارح
ادm: بتعملو اي
يوسف: بنعمل كيك بشوكولاته
ادm وهو بيطلع ازازه ميه من التلاجه
ادm: الله يسهلك يا عم
يوسف: ادm يقعد وياكل معانا.
ادm: لا معلش مرا تاني يا يوسف علشان عندي شغل انا بس جيت علشان اقول لي ماما تعملي فنجان قهوه.
بس الظاهر انها مش هنا
اسراء: هعملهولك انا يا دكتور ادm ولا يهمك
ادm ابتسم: شكرا يا مرات اخوي
♡♡♡♡
جاسر دخل المكتب وميسره كانت قاعده علي الكرسي وحاطه رجل علي رجل اول ما، شافته قامت بفزع
جاسر اتقدm وقــلـــع الجاكت وقعد علي الكرسي وشاور ليه
: تعالي
ميسره اتقدmت منه: يا جاسر انا ولله كنت….
قطعها لما سحبها من ايدها وقعدت علي رجله.
: اي اللي انتي لابساه دا
ميسره وهي بتحاول تقوم وشها كله بقا احمر
: انا.. انا
جاسر بيحرك ايده علي وشها وبهدؤ
: احنا مش قلنا هنوسع لبسنا ونفكر نلبس الحجاب كفايه مرقعه لحد كدا..
ميسره بتحول متبصش ليه وبتبص في الأرض من الحرج وشعرها نزل حوالين وشها
: بس انا بحب البس كدا
جاسر: وانا مبحبش تلبسي كد ولو جيتي بلبس زي دا تاني هتصرف انا علشان خالي عماد مش هيتصرف شكله واظن ان قطتي عارفه انا هعمل اي كويس
ميسره رفعت عنيه ليه: بس يا جاسر.
جاسر: بلا بس بلا بتاع يا ميسره ومتقوليليش انا بحب البس كدا انتي بتلبسي كده علشان تعجبي الناس هتقوليلي لا هقولك طاب انتي بتشوفي نفسك وانتي ماشيه والناس.
ميسره وطت راسها اكتر واتكلمت بصوت وا.طـ.ـي
: حاضر
جاسر قرب منها وهمس في ودنها.
: بقولك اي اللي عايزه توريه الناس ما ورهولي هنا.
رفعت وشها بصتله بصدmه. وضـ.ـر.بته علي كتفه وخبت وشها فيه
ميسره: انت مشفتش بربع جنيه تربيه.
جاسر ضحك لدرجه ان عنيه دmعت
: خلاص يا بـ.ـنتي.. اممم عرفت لمه اعوز اسكتك اعمل اي
ميسره لسه هترد عليه الباب اتفتح
دكتور مصطفى: دكتور جاس…… امم مكنتش اعرف ان عندك موعد غرامي يا دكتور جاسر
جاسر قوم ميسره وقام وقف قدامه. وحط ايديه في جيوبه
: لو حضرتك خبطت قبل مـ.ـا.تفتح الباب يا دكتور يا محترم كنت عرفت
مصطفى: وبرضو الدكتور المحترم يقعد بالطريقه دي معا طالبه عنده
جاسر بص علي ميسره الي واقفه بعيد وقرب من مصطفى وتكلم بصوت وا.طـ.ـي
: اولا انا مش محتاج ابرر ليك حاجه ثانياً دي بـ.ـنت خالي قبل مـ.ـا.تكون طالبه عندي. يعني انا اخاف عليها من نفسي قبل اي حد ويلا هوينا.
بليل*****
آدm كان راجع من المستشفى وسايق العربية سرحان فيها وفي رقتها وجمالها ضـ.ـر.ب الدركسيون بغـــضــــب
: غـ.ـبـ.ـي غـ.ـبـ.ـي ازي اخليها تمشي
وقف فجأة لما كان هيخبط في شخص
نزل من العربيه بكل هيبته وكانت نفس البـ.ـنت إللي بيفكر فيها وفي كام راجـ.ـل بيجروا وراها .
أول ما نزل من العربية استخبت ورا ضهره
: أبوس إيدك الحقني…
↚
الراجـ.ـل: ابعد يا جدع انت
ادm رفع ايدها لفوق
: تعالي خدها مليش دعوه.
نور كانت واقفه وراه مصدومه.
الراجـ.ـل قرب علشان ياخد نور من ورا آدm وآدm شمر اكمام قميصه
الراجـ.ـل لسه هيمسك ايد نور بس آدm ض،ربه وهكذا كل ماحد يقرب لحد مخلصهم.
***
إسراء قعده علي رخامه في الحمام و يوسف واقف قدامها
بتزيل الشعر الي نزل علي صدره
اسراء: بس خلصنا
يوسف با’سها من خدها: شكرا
اسراء: يلا ننزل ناكل الكيك بقا
يوسف شاله: يلا.
اسراء: لا يا يوسف نزلني
يوسف: لا انا بحب اشيلك انتي خفيفه اوي.. سرح شويه وكمل… وحلوه.
اسراء بإحراج: احم طاب يلا يعم ننزل قبل ما حد ياكل الكيك قبلنا (🤭😂)
****
: ولله تحس ان اخوك آدm بيشقط نسو’ان
ميسره قعده علي المطبخ وبتاكل جزره وبتتكلم
جاسر قاعد يقطع كيك ويحطه في الطبق(🤭😂)
: ليه
ميسره: مش بييجي البيت خالص وكل ما ييجي تحسه سـ.ـكـ.ـر.ان ومتبهدل كدا.طاب عليا الطـ.ـلا.ق بيشقط نسو’ان. وعامل الشقه بتاعته لنسون شارع الهرم
جاسر عدي من جنبها علشان يغسل ايدوا حط الشوكلاته إللي علي صباعه علي أنفها
: ملناش دعوه بحد
ميسره بسخريه 😏
: صحيح ينفع باايه البواح طلامه البعيد لوح.
جاسر بيجفف ايده
: بتقولي اي يا بت
ميسره وهي بتنزل
: مـ.ـا.تخليك زي اخوك كدا يعني لوحدينا احنا الاتنين والشطان التالت ما بينا في المطبخ ازنقني في اي حيطه
جاسر بخبث بيقرب منها
: أممم عايز تتزنقي مش گدا
في اللحظه دي دخلت إسراء وهي بتضحك مع يوسف
إسراء: عااااااا الكيك بتاعنا
ميسره وبتقعد علي الأرض وتعيط
: عااااا حـ.ـر.ام عليكي يا شيخه
اسراء نزلت من حـ.ـضـ.ـن يوسف
: شكلنا قاطـــعـــنا حاجه مهمه
جاسر بيرجع يشيل الأطباق
: ولا مهم ولا نيله ميسره دي وحدا هبله…. صبي عصر وهاتيه هنستناكم انا ويوسف في الجنينه.
******
آدm كان قاعد علي الكرسي وماسك كاس الفوتكا في ايده وبيتأملها وهي نايمه قدامه علي السرير
نور بدات تفوق: آآه انا.. فين.
أول ما فتحت عنيها بتلاقي نفسها علي السرير وهو قدامها
قرب منها زي هو بملامحه الجـ.ـا.مدة وصب ليها ميه
نور بعد ما قعدت علي السرير: انا جيت هنا ازي
ادm بجديه: اغمي عليكي
نور: ا انا عايزه ارجع و وفين هدومي
ادm مد ليها الميه و قرص برشام
: غيرتلك وانتي نايمه وتقريبا عندك حما شـ.ـديده وهدومك كانت مبلوله
نور: انا عايزه امشي من هنا.
ادm: اممم تمشي من هنا تروحي عند عمك اللي احتمال يمو’تك بعد هروبك ولا هتمشي في الشارع وبرضو هيلاقيكي
نزلت راسها وبدات دmـ.ـو.عها بالهطول
قعد قدامها علي السرير ورفع وشها ليه
: بصيلي
رفعت ليه عيونها اللي مليانه دmـ.ـو.ع.. مسح دmـ.ـو.عها
: هششش متعيطيش
نور بدmـ.ـو.ع: اعمل اي ولا اروح فين ولمين انا دلوقتي.
ادm قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها: مش هتروحي لحد ولا مكان
بطلت عـ.ـيا.ط مفيش غير صوت شهقاتها
: انت مش هترجعني لعمي صح با لله عليك.
زي ما هو حـ.ـضـ.ـنها وبا’سها من رقبتها بصوت وا.طـ.ـي
: لا.. هتجوزك….!!!
ميسره: احم جماعه في اتنين سنجل هنا
اسراء قعده علي المرجيحه ويوسف نايم علي رجلها وبيتامل السماء والنجوم وهي بتلعب في شعره وسرحانه فيه
اسراء باحراج: احم لا انا سرحت شويه مش اكتر
ميسره بغمزه: يسهلو يا عم الصراحه اللي عنده حد مز زي يوسف حقه يسرح
اسراء بكسوف: انا انا هشوف مرات عمي الظاهر ان هي بتنادي
كل دا وجاسر قاعد ماسك فونه ومش معاهم خالص
يوسف مسك ايدها: لا خليكي انتي هنا وانا هدخل أشوفها
اسراء ابتسمت ليه وهو دخل يشوف ساميه.
ميسره بصت علي جاسر بضيق: فعلاً لوح
: اسررررررراء
دا كان صوت يوسف من جوه وبعده صوت خبط جـ.ـا.مد
الكل دخل يجري علي جوه
اسراء وقفت مصدومه علي الباب لما شافت يوسف واقع علي اخر السلم غرق*ان في د*’مه وساميه واقفه علي السلم من فوق
اسراء فاقت من صدmتها
: يووووووسف…
↚
اسراء: يوووووسف..
شاهين و محمد طلعو علي الصوت والكل جري عليه وجاسر شاله وطلع علي العربيه اسراء جريت وراه
محمد شاف ساميه إللي واقفه مصدومه علي السلم
: اي الي حصل يا ساميه
ساميه بخــــوف: والله.. معرف أنا جيت علي الصوت زيكم لقيته سايح في دmه
شاهين بص عليها ب'غل
: وربنا لو كان ليكي ايد في اللي حصل ما هرحمك يلا يا محمد ... ومشي
ساميه وقعت علي الأرض بصدmه: مش انا والله ما أنا.
اسراء قاعده في الكرسي الخلفي لي العربيه منهاره و يوسف علي رجلها بتحاول تفوق فيه
جاسر بيسوق العربيه وبيتصل بادm وكل شويه يبص وراه علي يوسف وميسره قاعده جنبيه
ميسر: اهدي ان شاءلله مش هيجراله حاجه
اسراء بدmـ.ـو.ع: مش قادره يا ميسره مش قادره
*******
آدm نايم وي نور في حـ.ـضـ.ـنه مغمض عنيها بس ونور عماله تتحرك وهي مش عجبها الوضع.
ادm: اهدي بقا مش عارف انام
نور بتـ.ـو.تر: ه.. هو انا ممكن أسألك حاجه
ادm زي هو مغمض عنيه
: ارغي براحتك سامعك
: هو انا يعني معرفش عنك حاجه.. و. و. ويعني احنا دلوقتي متجوزين
ادm: اولا اسمي ادm شاهين دكتور مخ واعصاب بشتغل في مستشفى بابا وعمي وكمان عندنا كذا شركه شرك احنا وعمي ومصنع وحاجات تانيه كتير
نور: طب هو انت اتجوزتني ليه
ادm: علشان احميكي وعلشان عجبتيني وعلشان زي ما انتي شايفه لوحدي عايز حد يسليني
نور: بس انت قولت إن عندك اهل يعني عمك وباباك.
ادm وهو بيتحرك: كفايه كلام النهارده ونامي
نور فضلت تتامل فيه وحطت ايدها علي دقنه وبتوهان
نور: انت حلو اوي
ادm زي مهو مغمض: عارف
نور اتحرجت وخبت وشها فيه
فون ادm رن بس مردش
نور: فونك بيرن
ادm: سبيه..... رن مره تاني
نور: رد يمكن حد عايز حاجه مهمه
ادm عدل من نفسه وقعد و رد
: ايوه يا جاسر
.......
بصدmه: اي.
.........
: طاب دقيقه واجي
ادm قام بسرعه ولبس هدومه
نور: في اي
ادm وهو بيلبس: خليكي هنا واوعي تطلعي بره ولو حد خبط متفتحيش وانا هحاول مطولش
نور: بس انا بخاف اقعد لوحدي خدني معاك
ادm وهو طالع: مش هينفع شغلي حاجه اسمعيها لحد ما اجي.
**********
عماد: لا برافو عليكي يا ساميه احتمال يمو'ت فيها ونبقا خلصنه منه
ساميه بتـ.ـو.تر: مش انا يا عماد مش انا الكل شاكك فيا ليه
عماد: ازاي يعني مش انتي ما انتي اللي كنتي واقفه علي السلم ساعت ما وقع
ساميه: معرفش انا ناديت علي اسراء علشان احاول اقولها تبعد عن يوسف وهديها مبلغ حلو وفجاءة سمعت صوت يوسف
عماد: آمال مين يا ساميه اللي عمل كدا
ساميه: ما قولت ليك معرفش
عماد بخبث: اكيد حد بيكر'ه يوسف
ساميه: ما يمكن وقع لوحده
عماد: لا لان انا لما شفت السلم كان عليها زيت
ساميه: طاب احنا هنستفيد اي دلوقتي
عماد: ابسط حاجه لو يوسف طلع عايش احنا هندور علي العدو التاني دا ونتفق معاه
*******
ادm طلع من الاوضه
: متخفوش يا جماعه جـ.ـر.ح بسيط وهيخف بس هو هيفوق بكره
اسراء حـ.ـضـ.ـنت ابوه وفضلت تعيط
محمد: خلاص يا روحي هو كويس
شاهين بص علي ادm شكله مرهق وتعبان
شاهين: ادm خد مرات اخوك وبـ.ـنت خالك روحهم وارتاح واحنا قعدين هنا
ادm: بس مين هيهتم بيوسف
شاهين: في دكاتره كتير في المستشفى انت مش شايف نفسك مش قادر تقف كيف
ادm: حاضر يا بابا
اسراء: مستحيل اسيب يوسف
محمد بحنيه: روحي يا بـ.ـنتي هتقعدي تعملي اي هو كويس وكمان مش هيفوق غير بكره
اسراء: بس يا بابا
محمد: اسمعي الكلام يا اسراء
اسراء: حاضر يا عمو
*****
ادm واسراء و ميسره دخلوا البيت و ساميه جريت عليهم
: يوسف كويس صح محصلش ليه حاجه مش كدا
اسراء بتعب وارهاق: كويس يا مرات عمي متخافيش
ميسره: هاجي انام معاكي يا اسراء بدل متنامي لوحدك
ادm اول ماوصل اترمه علي اول كنبه قابلتله وغمض عنيه بتعب وهو عايز يرجع ليها ينام في حـ.ـضـ.ـنها
ومش قادر يسيبها لوحديها بس مش هينفع يسيب امه و مرات اخوه وبـ.ـنت خاله من غير مايكون معاهم حد
زفر في ضيف.....
ساميه قربت منه وحطت ايدها علي كتفه
: روح نام في اوضتك يا حبيبي
ادm: لا يا ماما هنام هنا اطلعي انتي.
صباااااح يوم جديد
جاسر دخل وهو شايل يوسف
يوسف: خلاص يا جاسر نزلني انا كويس
جاسر: وربنا مايحصل يعم بعد الخضه إللي اتخضناها عليك المفروض اشيلك العمر كله
يوسف ابتسم: ماشي يا سيدي.. آمال فين ادm
جاسر: بيركن العربيه
آدm دخل: كفاره يا باشا.
يوسف: حرفياً القعده في المستشفى زي السـ.ـجـ.ـن
كل دا اسراء واقفه بيعيد بتبص عليه في سكوت يوسف لمحها وهي واقفه
يوسف: طاب اطلع ارتاح انا يا جماعه
آدm شاله: دوري انا بقي دي
يوسف: يعم وربنا انا كويس
ادm: عليا الطـ.ـلا.ق مـ.ـا.تحصل
يوسف: لما تتجوز الاول... آدm ويوسف طلعوا
محمد: مالك يا حبيبتي واقفه كدا ليه مش تطمني علي جوزك
اسراء: هااااا لا يا بابا اهو طالعه
اسراء طلعت وقفلت الباب براحه هو كان نايم علي الكنبه مرجع راسه لي وره ومغمض عنيه
اسراء فضلت تمشي بالراحه علشان ميحسش بيها ويصحي
يوسف زي مهو مغمض : تعالي.......
↚
يوسف: تعالي....
اسراء اتقدmت بتـ.ـو.تر وقعدت جنبه
هو فتح عيون وعدل من قعدته وبدا يفك ليه الحجاب ورجع شعرها الي نزل علي وشها لوره
يوسف: كدا احله
اسراء: يوسف انت كويس
دفن راسه في حصنه: لا تعبان اوي
اسراء بخضه: انت كويس انادي ادm طيب
يوسف: لا هو شوية و.جـ.ـع وهيخفو
سكت شويه وزي ما هو علي وضعه بعدين اتكلم
يوسف: مكنتش اعرف انك حلوه اوي كدا
اسراء بعدته عنها ومسكت وشه بين اديها
اسراء: يوسف انت بجد كويس في حاجه متخفش قلي
يوسف براء: انا كنت همو'ت يا اسراء
اسراء حـ.ـضـ.ـنته: بعد الشر عليك يا روحي محصل حاجه اهو ونت كويس
*********
ادm دخل الشقه لقي النور مطفي فضل يدور عليها بس مش لقيها
فجاء سمع صوت عيط جاي من عند الباب المطبخ
راح لقيها قاعده علي لارض وبتعيط جري عليها
ادm: فيكي اي انتي كويس مالك
نور حـ.ـضـ.ـنته وبتعيط
: انت كنت فين انا خايفه اوي متمشيش وتسيني تاني
ادm شاله وتجه بيه علي السرير
: اهدي مش هعمل كد تاني مش هسيبك
نام علي السرير وهي جنبه نور نايمه وحـ.ـضـ.ـناه جـ.ـا.مد بتعيط
: لا انت هتسيبني وهما هيجو يخدوني تاني
ادm بيملس علي شعرها
: ولله لو اخر يوم في عمري محد يلمس منك شعرها
نور رفعت وشها الاحمر اثار العيط
: يعني مش هتبعد عني
ادm حـ.ـضـ.ـنه اكتير
: ابدا يا روحي
نور استكانت في حـ.ـضـ.ـنه وهو فضل يملس علي شعرها وسرح شويه هو لزم يخليه تثق فيه وتعرف ان طول ما هي معاه محدش يقدر ياذيه
ادm: نور.... احم
نور طلعت منه حمحم بسيط علشان يكمل
ادm: اي رايك اخد تشوفي امك بكره
نور رفعت وشه وعيونه فيها دmـ.ـو.ع
: انا نفسي اشوف ماما اوي وحـ.ـشـ.ـتني بس بس لو رحنا اكيد عمي هيلاقيني وعيخدني تاني و. و ماما قلتلي ان لو هـ.ـر.بت مرجعش تاني ابدا وهي هتبقا كويسه
ادm: قلتلك محدش يقدر يبصلك حتا وانتي معاي..
وبا'سه علي شف'ايفها برقه وكمل
: فاهمه
نور خبت وشها فيه تاني من الكسوف
ادm بامر: نور بصيلي
نور خبت وشها اكتر: لاء
ادm بحده: نوررر
نور رفعت وشها بس بتبص في كل حتا معاده عنيه
ادm مسك وشها علشان يحبره تبص ليه وبحنيه
: انا مبكرهش في حياتي كد الست الي بتتكسف
وبدا يزيح شعرها: انا بحب مرات تدلعني يعني مثلا........
نور حتط ايدها علي ودانها وخبت وشها تاني فيه
: باااااااس مش عازه اسمع حاجه اي قلت لادب دي
ادm ضحك عليه: شكلي هخد وقت كتير معاكي
*******
ميسره بتـ.ـو.تر: بقولك اي هو امتحان دكتور مصطفي الساعه كام
صحبتها: 10
ميسره: هتروحي
صحبته: هو حنت خالتك يا ميسره دا امتحان
ميسره: يووووها اعملك اي ما انا متـ.ـو.تره تحسيه بيجي عندي ويسال اساله صعبه بالعاني علشان يكسفني
صحبته: اه خت بالي هو اكيد بيعمل كدا علشان بيكر'ه الدكتور جاسر وبينتقم فيه منك
ميسره: طاب بصي انا هروح عند دكتور جاسر وقله يخليه يبعد عني دي مش اول مره يعمل كد ووكذ مره طلعني من المحاضره من غير سبب
جاسر بيتكلم في الفون
: احم الوو يا ادm
ادm: ايوه جاسر خير في حاجه يوسف كويس
جاسر: لا كله تمام الحمدلله
ادm بستغراب: امال متصل ليه يدري
جاسر: كنت عايز منك خدmه
ادm: خير يا جاسر اتكلم علطول
جاسر: عايز مفتاح الشقه بتاعتك علشان عازم صحابي
ادm: متاخدهم البيت زي كل مره... ليكون ناوي تجيب نسوا'ن في السهره
جاسر: استغفر الله يعم نسوان اي احنا بس هنعمل دmاغ مينفعش اخدهم البيت ابوك يطير وراي
ادm😏: حريم استغفر الله لاكن دmاغ لا بحد جزاك الله كل خير
جاسر: يوهااا يعم هديني ولا تكسفني قدmهم
ادm بص علي نور الي قعده بين رجليه وبتسمع الكرتون بكل تركيز وهو بيلعب في شعرها
وفتكر ان هو كد كد وعدها تذور امه فا مش، هيبقا موجودين في الشقه
ادm: خلاص يا جاسر متشلش هم وتعاله
جاسر: تسلملي يا باشا
ادm قفل مع جاسر ودفن رسه في شعر نور وتكلم بصوت وا.طـ.ـي
: اي مش كفايه كرتون
نور مشلتش عينه من التلفزيون
: لا انا بحب الكرتون دا اوي
ادm: طاب مفيش مقابل علشان خليتك تسمعيه
نور: زي
ادm بدا يفك ازرار البلوزه
: هقولك
نور فجاء بدات تعيط وخضنت ادm
ادm بخضه: مالك اهدي مش هعمل كد تاني هدي
نور: لا انا بعيط علشان يوجين قص شعر ربانزل
سايبه ليكم رد فعل ادm😂😂
********
جاسر: خير يا ميسره
ميسره: هو يعني انا.. ولاقلك خلاص
جاسر: تعالي يا ميسره
طلع ورقه من الدرج
: دي الاساله الي هيساله دكتور مصطفي وحولي اتجنبيه ولو حصل منه اي تصرف مش تمام قليلي
ليلآ.....
خرجت اسراء من الحمام وكان شعرها مبلبل ونازل على عينها لابسه بجامه رقيقه
.. شكلها كان لطيف اوى ... يوسف كان قاعد على السرير بيبصلها بنظرات هى معرفتش تفهمها
... وقعت قدام المرايا تنشف شعرها يوسف قام وقف وقرب منها حـ.ـضـ.ـنها من ضهرها
:يوسف يسرح شعر اسراء
اسراء ابتسمت:اكيد.... يوسف خلص
شالها وحطها على السرير وبا'سه من خدها وبدا ينزل علي رقبته
اسراء بتحول تبعده بس هو رافض
صوت عـ.ـيا.طه بدا يعله
بعد عنها بسرعها واسراء منهاره جـ.ـا.مد ...
يوسف بحنان طفل صغير
: بتعيطى ليه يا اسراء
بعدت اسراء ورحت لآخر السرير وعيط جـ.ـا.مد
: انت ليه بتعمل كده انا بقيت اخاف منك
يوسف: ليه بتخافى ساميه قالت إن إحنا متجوزين عادى
اسراء بعـ.ـيا.ط: لو عايزنى افضل معاك متعملش كده تانى انا مش عايزه اخاف منك ..
قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد بخــــوف من أنها تسيبو
: خلاص خلاص مش هسمع كلامها تانى بس اسراء متسبش يوسف ..
حـ.ـضـ.ـنتو إسراء ضمتو بحنان وايدها فى شعرو
: مش هسيبك بس متخــــوفنيش ...
يوسف: خلاص خلاص يوسف والد مأدب بس عادى ابو'سك من خدك
ضحكت اسراء برقه عادى تبوس خدى
يوسف بفرحه:يلا.... وباس خدها
اسراء وشها احمر اوى ..
يوسف: يوسف عايز بان كيك وعصير وفشار ياماما
اسراء بضحك كل ده ياروح ماما
يوسف: اه ..
شالها علشان ينزلو
اسراء: يوسف نزلى
يوسف وهو نازل على السلم بيها
: لا انا بحب اشيلك ...
نزلو المطبخ ويوسف قعد على الرخامه بيتفرج على اسراء وهى بتعملو الحاجة بكل حب ..
في شقة ادm
جاسر كان نايم علي السرير بيشرب سجاره وفي وحده جنبه وبتحرك ايدها علي صدره
جاسر: امممم مش هتقليلي مين الي عمل كد مع يوسف
البـ.ـنت بدلع: ما انا قلتلك معرفش انت مش مصدقني ليه
جاسر وهو بيحرك ايده علي طول دراعها
: لا انتي عارفه كويس وبعدين خايفها مني ليه معروفه يعني اني تبع ماما وخالي عماد..
↚
البـ.ـنت: هههه واضحه زي الشمس يعني يا جاسر بيه
جاسر: آمال خايفه ليه تقوليلي
البـ.ـنت: بص هو انا مشوفتش وشه بس هو جه وطلب مني اعمل كده وعطاني فلوس.
جاسر بيرجع راسه لورا بتفكير
: امممممم
البـ.ـنت بدلع وهي بتحط أيدها علي صدره
: طاب بقولك يا جاسر بيه هو انت اي اللي بينك و بين البت اللي إسمها ميسره
جاسر اتعدل: ليه مالها
البـ.ـنت: لا بس انا مبحبش البـ.ـنت دي علطول لازقه فيك بـ.ـنت زباله اصلا
جاسر قرب من البـ.ـنت وبا'سها: دي احسن منك ومن الف زيك يا ز'باله
البـ.ـنت كمغيبه: مش مهم
********** بقلم ربما كاتبه
الراجـ.ـل بصوت عالي: يعني اي جاي قاعد في بيتي ومش هقدر اعمل ليك حاجه اي البجا'حه دي
ادm قاعد علي الكرسي وعادل راجـ.ـل علي رجل ونور في حـ.ـضـ.ـنه خايفه من الصوت العالي
ادm: هششش مسمعش صوتك ولا انت مفكر ان الز'باله إللي معاك هتتحاما فيهم دا انا افعصقكم
الراجـ.ـل: اطلعي برا بيتي وبـ.ـنت اخويا هاخدها هاخدها
ادm طلع نور من خضنه وبا'سها
: يلا يا روحي اطلعي اطمني علي امك وانا مستني هنا متخفيش
نور هزت راسها ليه وهي بتبص لعمها بخــــوف وطلعت
ادm قام من مكانه وقرب من عم نور
: صوتك العالي يا بابا ليوحشك انت مش عارف بتكلم مين
بسخريه😏: مين ان شاءلله
ادm: تؤ تؤ مش هعرفك باسمي ولاعيلتي انا هقولك بس ان انا اللي عارف كل حاجه عن ابنك المدmن وكمان الكل الممنوعات الي بتهربها و اااه كمان طباخ السم بيضوقه
******
نور بعـ.ـيا.ط: عارفه ياماما انا اتجوزت انسان كويس خالص ومش بيعمل زي عمي وابنه ويضـ.ـر.بوني لا وبيخليني اسمع كرتوني من غير ما يضحك عليا ويقول إني عيله هو..هو بس هو قليل الادب شويه
الام بتعب وبتسمه
: الله يهنيكي يا حبيبتي اوعي في يوم ترجعي هنا يا نور واوعي تزعلي جوزك يا نور دا ضهرك
نور بعيا'ط: حاضر يا ماما
ادm دخل مبتسم وقعد جنب نور وخدها في حـ.ـضـ.ـنه
: الف سلامه علي حمـ.ـا.تي القمر
وبعدين بص علي نور اللي في حـ.ـضـ.ـنه
: بنوتي الحلوه بتعيط ليه
ام نور وهي راقده علي السرير بتعب
: ربنا يخليكم لبعض يبني.. خد بالك منها يا ادm مش ادm صح....
ادm هز راسه وهي كملت
: دي ملهاش ضهر بعدي وانا رجلي والقبر يا ابني
ادm مسك ايدها وبا'سها
: بعد الشر عليكي يا حمـ.ـا.تي متيجي تعيشي معانا والله تنورينا
ام نور ابتسمت: لا يا ابني انا عايزه امـ.ـو.ت في بيتي ومش عايزه اتقل علي حد... يلا يا ابني خد مراتك وامشي
ادm با'س راس نور
: انا هستناكي تحت خلصي مع امك وتعالي خدي راحتك ومتخفيش........
*******
شاهين: رايحه فين
شاهين قال كدا لي ساميه لما شافها نازله
ساميه: احم عند بيت اخويا
شاهين هز راسه بمعني تمام وهي نزلت شاهين طلع الفون من جيبه
: الو ايوه نزلت رقبها كويس
عند ساميه وقفت العربيه في مكان غريب وكان عماد مستنيها
ساميه: وصلت فين
عماد: اللي كان السبب في وقوع يوس....
ساميه بتقاطعه: عارفه دا كله عايزه الجديد هتعمل اي
عماد ابتسم لانه عارف ان هي بتراقبه
: عادي مفيش حاجه الواد دا بينه مشكله مع يوسف من زمان قبل ميحصل الحادثه وانا أتفقت معاه وهو إللي هيمو'ت يوسف احنا علينا مصاريف العمليات بس
ساميه: مش مشكله الفلوس اهم حاجه يوسف يمشي من طريقي وميظهرش في الوش
عماد بخبث: تمام جهزي فلوسك بقا
********
يتكلم في التلفون بصوت عالي
: اي اللي بتقوله دا
الطرف الآخر: والله يا باشا إحنا شفناها نزله من شقة ادm اخو يوسف وعماله تبص وراها وهدومها مش منظمه
: اخلاااااص منها حالآ انت عارف اللي بفكر فيه لو طلع صح ولاد شاهين العزايزي لو اتجمعو علي حد مش بيرحموه
الطرف الآخر: اؤمر يا باشا نعمل اي
: اخلص منها واخلص من ادm التاني اكيد الو'سخه دي كانت معاه وقالت ليه كل حاجه
: تمام يا باشا بكره تسمع خبرهم هما الاتنين
********
نور اتكلمت مع أمها شويه ونزلت لقيت ادm قاعد مستنيها ولا كان البيت بيته وعمها بيبص عليها ب'غل جريت علي ادm علشان تستخبا في حـ.ـضـ.ـنه
ادm: خلصتي يا روحي
نور زي ما هي في حـ.ـضـ.ـن ادm هزت راسها ليه
ادm بحب: طاب يلا
ادm ونور مشيين وادm مش هامه حد وهما طالعين قابلو شب تقريباً ابن عم نور
الشب(اسر): امممم بـ.ـنت عمي اللي هاربه من البيت بقالها يومين
نور اتخبت في ادm اكتر الد'موع اتجمعت في عنيها
اسر: ااااه هو دا بقا اللي فضلتيه عليا.. لاا مش بطال حلو
ادm كله دا بيبص ليه بتركيز
كمل اسر: بس علي فكره انا اولا يا نور وكنت هبسطك اكتر
ادm زي ما هو ثابت هو مش عايز يتخانق ويخــــوف نور اكتر من كدا
شاور لي الرجـ.ـاله اللي كانت واقفه مستنيه ادm علي العربيه
ادm بكل ثقة وبرود: خدوه
اسر بصدmه: اي هو اللي خدوه هي سايبه انت عارف انا ابن مين واعمل فيك اي
وبص لي ابوه: اي يا بابا اتكلم هات الرجـ.ـاله بتاعتك
اختفاء صوت اسر مع رجـ.ـاله ادm اللي جروه وي ابوه واقف مش قارد يعمل حاجه
*********
اسراء نايمه علي رجل يوسف وهو بيلعب في شعرها
يوسف: اسراء هو انا كنت عامل ازي قبل الحدث
اسراء اتعدلت: كنت مغــــرور اوي وعامل مفيش حد زيك في الدنيا
يوسف: كنتي بتكرهيني
اسراء: الصراحه اوي اوي
يوسف: يعني انتي مبسوطه وانا كده
اسراء حطت ايدها علي خده
: عارف يا يوسف نفسي ترجع زي زمان النهارده قبل بكره حتي لا هفترق عنك بعد كدا بس مش قارده اشوف نظرت الشفقه من الناس ليك
يوسف: اسراء هو انتي بتحبيني زي ما بحبك
اسراء قامت ومسكت وشه بين اديها وابتسمت
: اه بحب يوسف اللي بيلعب معايا ويدخل المطبخ معايا
يوسف بحـ.ـز.ن: اسراء عايز اقول ليكي حاجه
***********
جاسر داخل يصفى ويغني
: الحياه طعمها سكري زي الملبن الطري
دخل الاوضه لقي ميسره قعده
اتوجه عند الدولاب يطلع هدوم وهو بيسال
: خير يا ميسره في حاجه
ميسره: كنت حابه اشكرك علشان الورق....
فجاء ميسره سكتت وبدات تقرب من جاسر وقفت قدامه وهي بتفك ليه ازرار القميص
جاسر بيحاول يبعدها: ميسره بتعملي اي ابعدي
ميسره خلصت القميص كله فك وبصت لي جاسر بصدmه ودmـ.ـو.ع لما شافت جـ.ـسمه كله عليه اثار روج
ميسره بدmـ.ـو.ع: اي دا
جاسر ببرود: اي مالك عادي
ميسره: جاسر.. ان.. انت كنت مع وحده
جاسر: اه بتسلي فيها حاجه
ميسره بصت ليه بصدmه وصوت عالي
: انت واحد حيو'ان وانا بكرهك
جاسر: احترمي نفسك وبعدين انتي زعلانه ليه كدا هو انا وعدتك بحاجه
في اللحظه دي دخل شاهين
: في اي
*****
ادm قاعد في العربيه ونور في حـ.ـضـ.ـنه وبتعيط
ادm: يا بـ.ـنتي اهدي القميص باظ وانا حالتي المديه زفت اليومين دول
نور ضـ.ـر.بته علي كتفه
: انت مش خايف واخد الموضوع عادي ليه
ادm: نور انتي مش عارفه متجوزه
نور: بس عمي مش سهل خالص يا ادm
ادm: بلا عمك بلا منجا خليني في المنجا الي في حـ.ـضـ.ـني دي
نور ابتسمت خبت وشها
ادm وهو بيرجع شعرها لورها
: اتكلمتي اي انتي ومك
نور: احم اتكلمت عن صحته وعني شويه وعندك.... و.. و الحاجات الي بتحبها
ادm بستغراب: حاجات بحبه زي اي مش فاهمه
نور خبت وشها اكتير وبصوت وا.طـ.ـي
: قلت لادب
ادm مقدرش يمسك نفسه وضحك عليه جـ.ـا.مد وهي ضـ.ـر.بته
: طاب خلاص خلاص بس اي رايك نجرب حاجه منها النهارده.... وهو بيغمز ليه
ادm وقف فجاء لم شاف.
↚
شاهين: صوتكم عالي ليه
جاسر: مفيش يا بابا هو بس.. يعني
شاهين: واي الز'فت اللي علي جـ.ـسمك دا
جاسر اتـ.ـو.تر وهو فاكر يوم ماكلم بـ.ـنت وابوه عرف ضر'به قلم عمره ماينساه وفضل مخاصمه حوالي شهر
جاسر: دا.. انا...
ميسره بسرعه: دا انا اللي عملته يا انكل شاهين
شاهين بص له بصدmه: انت يا ميسره لتكون....
جاسر: لا يا بابا انت......
ميسره بسرعه: اه بنحب بعض
ميسره كانت خايفه علي جاسر من غض، ب أبوه وهي عايزه تطلعه منها باي طريقه غـ.ـصـ.ـب عنها افتكرة المره اللي فاتت وكدا كان موجوع وز، علان متعلق بباباه اوي
شاهين بلوم: مكنتش متوقع منك كدا يا ميسره خيبتي املي فيكي ويعني انتو لو كنت قولتو لينا حد كان هيرفض
كل دا كان واقف اسراء و يوسف اللي طلعوا علي الصوت العالي و محمد (ساميه تقريباً نايمه🧎🏼♀️)
ميسره: لحظة ضعف وشطان يا عمو
جاسر: بس انا...
شاهين بصوت عالي: اخرررس خالص وكتب كتابكم الاسبوع الجاي.. وانتي يلا علي بيتكم وقولي لي ابوكي
جاسر: بس انا مش عايز اتجوز
شاهين: اي لعبت وزهقت وعايز تخلع بس للاسف مش قادر الومك لوحدك
ميسره: يا انكل براحتو لو مش عايز خل....
شاهين: انا قولت كلمتي وخلاص
جاسر اتعصب وطلع و يوسف طلع وراه
اسراء راحت تهدي ميسره و شاهاين سابهم ومشي
ميسره بعـ.ـيا.ط: كنت خايفه عليه والله عارفه طبع عمي و جاسر متعلق بانكل اوي خفت عليه يحصل زي المره اللي فاتت
اسراء بتحـ.ـضـ.ـنها: اهدي واحكيلي في اي
ميسره: كان مع بـ.ـنت فعلا ولما وجهته قالي بكل بجاحه اه.... انا بكر'ها
اسراء: أهدي متقوليش كدا
ميسره: لا بيكر. هني انتي شفتي قال لي عمي اي مش طايقني للدرجه دي
*****
اتنين واقفين قدام بيت شاهين في عربيه
1:اهم طلعو اضر. ب عليهم
2:لا استني لما نتصل بالمعلم ونتاكد
1:طاب خلص بسرعه
2:اووووف مش بيرد
1:يعم يلا زي مقولت ليك
*****
جاسر ركب العربيه بعصبيه و يوسف لحقه وركب معاه
وساق بكل غـــضــــب وقف علي جنب وسند راسه علي الدركسون كل دا ويوسف متكلمش
بعد وقت
يوسف بتفكير
: انا عايز اعمل العمليه يا جاسر وأرجع زي زمان
جاسر رفع راسه وبصله في صدmه
يوسف: زي ماسمعت يا ادm
جاسر: بس يا يو...
يوسف: انا اخدت قرار يا جاسر وخلاص
********** منــــار همام
ادm: يلا ارقصي
نور: ط.. طب غمض عنيك منــــار همام
ادm بيفرد دراعه بطول الكنبه بكل برود
: دا انا مهعملش حاجه غير اني اتفرج
نور بحرج: يووووه يا ادm مش بعرف والله
ادm: نور احنا مش قولنا هنجرب
نور بقلت حيله: طيب. منــــار همام ربما كاتبه
نور بدات تنحرك علي الموسيقى لحد ما نسيت نفسها و آدm كان مبهور بيها وبرقصها وقفت قدام ادm وفضلت تتمايل بدلال
ادm مقدرش يتحمل وشـ.ـدها ليه وفضل يبو'س فيها وهي مستسلمه تماماً بعد وقت ادm افتكر حاجه بعد عنها بسرعه زي اللي تعبان لدغه
ادm بلهث: هدخل الحمام اطلع الاقيكي مغيره البتاع دا
ادm لامه وقف العربيه وشاف حاجه الفصل اللي فات كانت بدلت رقص اللي كانت نور لبساها من شويه معلقه في محل
في الحمام ادm بيغسل وشه. منــــار همام
: غـ.ـبـ.ـي غـ.ـبـ.ـي ازي مقدرتش تسيطر علي نفسك عايز تقرب منها دي متعرفش حاجه عن اهلي... وكمل بحـ.ـز.ن.... ولا عن حالتي حتا
نور برا غيرت هدومها بحـ.ـز.ن فكرت انها ممكن يكون زعل بسببها
ادm طلع وهو راسم الجديه علي وشه وراح عند الكنبه يعدل الوساده علشان ينام عليها
ادm: متقفيش كد نامي
نور بدmـ.ـو.ع: ا.. ادm هو انا زعلتك
ادm ببرود: لا
نور علي وشك البكاء
:.ل.. لا.... انا زعلتلك وانت عايز تنام بعيد عني وانا.. و.. عايزه انام في حـ.ـضـ.ـنك.
ادm فتح حـ.ـضـ.ـنه وشاور ليها وهي جريت عليه وحـ.ـضـ.ـنته
نور: متزعلش مني مش هغلط تاني
ادm باس راسها: لا يا روحي والله انا زعلان من نفسي مش منك ومتتعبيش دmاغك الحلوه دي تاني بزعلي منك.........حرك شـ ـــفــايـــ ـفه علي رقبتها.... بحلوتك دي مستحل ازعل منك ويلا نامي...
ادm صحي علي صوت رنات متواصله
فتح الفون بنوم وكان عمه محمد
ادm:ايوه يا عمي منــــار همام
محمد: ادm الحق في مصيبه
ادm قام بفزع وحاول يسند نور علشان متقعش
: في اي يا عمي
محمد: جاسر ويوسف من امبـ.ـارح مش لقينهم وانا رنيت عليك كذا مره وتلفونك مغلق
ادm: ازي يعني امال راحوا فين واي اللي حصل
محمد: تعالي أنا في... بدور عليهم وهحيلك كل حاجه
↚
بعد مرور اسبوع
ادm: تعبت... ولله تعبت يا نور مش قادر اكمل
اتنهد وهو في حـ.ـضـ.ـن نور وكمل
من يوم ما يوسف عمل الحدثه وكل حاجه عليا المستشفى وشركه جاسر مش بيفهم في البيزنس ورافض يدير الشركه وانا الي لازم اهتم بيوسف وخده عند الدكتور. وحضر معاه الجلسات
محدش جرب يسالني انا مبسوطه مرتاح الي كان بيسال عليا مش لقيه دلوقتي. وابويا بيهتم بيوسف علشان نفس مجاله وشبه بعض وجاسر علشان الصغير ومشاكله كتير وانا... سكت شويه... ودخل في حـ.ـضـ.ـن نور اكتر
تعبت عارفه بقيتي انتي الحاجه الوحيده الي بهرب من الكل وجيلك بحس كان في اصوات كتير حوليا مطر استحمله اليوم كله بس انت السكون بتاع اخر اليوم
نور بدmـ.ـو.ع: قوم يا ادm انا عرفاك بتستغل الموقف علشان تعمل قلت ادب
ادm بعد عنها وبتسم وهو بيمسح دmـ.ـو.عه
: حـ.ـر.ام عليكي يا نور قلت ادب اي في دلوقتي دا انا يدوب قدرت افضي نص ساعه البعافيه عشان اهرب من الكل ليكي. وبعدين انا همـ.ـو.ت من الجوع مفيش حاجه اكله
نور: لا انا لمه عرفت انك هتيجي النهارده قضيت اليوم كله في المضبخ اعملك اكل
... قربت منها لاول مره بكسوف وباست'ه وجريت علي المطبخ
نور: ودي تصبيره لحد مجهز لاكل
ادm حط ايده علي بقه بصدmه
: احييييه نور الي عملت كد... وقام، دخل المطبخ وراه
ادm: استني يا بت دي قصيره انا عايز وحده طويله
ادm دخل المطبخ وحـ.ـضـ.ـنه من ضهرها وحرك وشه علي رقبته
ادm : ينفع الي عملتيه كد انا احب لمه اخد حاجه اخدها علي بعضه
نور غمضت عنيها بضعف
: هو مش تقريباً انت كنت بتعيط من شويه علشان اخواتك ضيعين.
ادm بدا يبو'سها علي رقبتها وبصوت كله رغبه
: مش هيحصل حاجه يعني لو فصلت نص ساعه عن الكل معاكي
نور بصوت وا.طـ.ـي:.. ا.. دm.. تلفونك
ادm بعد عنها بصعوبه ورد علي الفون وكان عمه
ادm: في حاجه يا عمي
محمد: تعاله بسرعه يوسف وجاسر رجعو وفي مفاجأة كمان
ادm: اي دا بجد عشر دقيق وكون عندك
ادm باس راس نور
: معلش يا روحي مطر ارجع عارف ان مقصر معاكي السبوع الي فاتت بس يوسف
وجاسر رجعو وهخد اسبوع اجازه لينا انا ونت بس
نور ابتسمت ليه: اتفقنا
ادm: كلي ونامي مـ.ـا.تستننيش انا هروح البيت وعندي مشور كد تاني
************
يوسف: يعمي خلاص ولله هو اسبوع مش حوار يعني
شاهين: المشكله مش في السبوع يا حـ.ـيو.ان المشكله في البهدله دا ادm مكنش بينام يا عيني
يوسف: اه صحيح هو فين
محمد: اتصلت بيه دلوقتي وجاي.. بس اشمعنا يعني تعمل العمليه في الوقت دا وبطريقه دي مع انا احنا اتحايلنا كتير علشان تعملها ونت كنت بتفضل تعيط وتقول لا مش هروح عند الدكتور ومحدش كان بيقدر يهديك غير اسراء
يوسف ابتسم: احم مش عارفه ولله بس هي تقط في دmاغي مره وحده كدا
شاهين: طاب اشمعنا جاسر مختش ليا ادm مع انها دكتور
يوسف وهو قائيم
: لا السؤال دا تسالو لجاسر انا مراتي وحـ.ـشـ.ـتني وطالع
محمد: اه صحيح دا كانت هتمـ.ـو.ت لمه مشيت واول مدخلت فرت علي فوق
يوسف: احسن برضو علشان اعرف اصلحه براحتي
محمد: متحترم نفسك ياد
شاهين: طب مش تقعد مع ابوك شويه يا ز'بله موحشتكش
يوسف باس راسه: ولله وحـ.ـشـ.ـتني يا حج وكل حاجه بس هي وحـ.ـشـ.ـتني اكتر
شاهين: اطلع يا ابن ال...... شتيمه +18😂👍🏼
شاهين بص علي جاسر
:قوم وصل بـ.ـنت خالك هي من امبـ.ـارح وهنا
جاسر: هتصل بخالي عماد يجي يخده ولا ابعت اي سواق
شاهين: مش هقول تاني.
******
يوسف رفع حاجبه في استغراب
: اي دا ان شاءلله
اسراء: اي عادي بلم هدومي علشان ارجع وضتي
يوسف: دا الي هو ازي ملقيش جوز
اسراء: اتفقنا كان اني اتجوزك لحد متخف وخلاص الحمدلله بقيت زي القرد اهو
يوسف ببرود: طاب تالع سعديني اق'لع هدومي
اسراء بصدmه: نعم
يوسف: اي مش اي وحده لما جوزه يجي من مشوار تعبان تقله سلامتك يا حبيبتي تقــلـــعه الجاكت تجهز ليه الحمام مش تلم هدومه وتمشي
اسراء: بيحبو بعض
يوسف: خمسه بس لو مكنتش قدm هيبقا ليه كلام تاني
اسراء بضيك في سره: يوسف المغــــرور المتحكم الي دmه يطلش مرحبآ بك
يوسف: يلا يا اسراء
اسراء اتقدmت منه هي بس عايز اليله دي تعدي علي خير شالت جاكت البدله
اسراء: اهو
يوسف: الكرفته
اسراء: اووووف اهو
يوسف: يلا بقا روحي غير هدومك علشان ننام
اسراء: انا عايزه امشي يا يوسف
يوسف: حاضر بكره ادخلي غير انتي بس البسي حاجه حلوه كدا علشان وربنا اضيع منك انا لسه جاي من بلد كل بت قنبله عن الي قبله
اسراء: يا سلام ونت كانت رايح تتعالج ولا تبصبص
يوسف: عادي خلصت علاج وتدلعت شويه
اسراء: يووووسف انت بجد نم'ت مع بنات هناك
يوسف: ادخلي غير بس وفكك حاجه دلع كدا هااااا
اسراء دخلت الحمام بضيق: ماشي يا يوسف
اسراء وقفه قدm المريه بتفرد شعرها بعد ما لبست بجامه بنفسجيّ لايقه مع لون بشرتها
: ماشي يا يوسف نشوف انا وال هما
اسراء طلعت ويوسف كان قاعد علي السرير بشرط بس
يوسف وهو بيصفر: اي دا كله هو الجمال دا هينام جنبي كد
اسراء راحت عند الكنبه: لا مش هينام جنبك
وعتطو ضهرها ونامت
يوسف رفع حاجبه في اعتراض: نعم احنا هنهرج ولاي
قام من مكانه وشالها
اسراء: يوسف نزلني
يوسف: اهدي بقا مش هعمل حاجه انا تصلا تعبان بكره نعمل حاجات كتير
اسراء: انا اصلا مش هقعد معاك لبكره انا هخلي بابا يطـ.ـلقني منك
يوسف: ماشي يا حبيبتي بكره اجبلك الي عايزه
*********
ادm: كل دا حصل
شاهين: حضرتك الي مختفي وعلطول في شقتك لدرجه بقيت بشك انك متجوز واحنا منعرفش
ادm: اي الكلام دا بس يا حج دا انت الخير والبركه
شاهين: تصرفاتك بتقول كدا
ادm: مفيش الكلام. بس هو جاسر فين
شاهين: راح يوصل ميسره
ادm: بابا هو انت لسه مصر علي موضوع جوازهم
شاهين: اه
ادm: بابا انت عارف كويس ان مفيش حاجه حصلت بينهم
شاهين: عارف بس ميسره بتحب جاسر و انا كدا كدا عايز المه.. عبالك بقا لمه تتلم. بس انت مش تعبني اوي زيهم الصراحه ربنا يتممك بعقلك
ادm: ربنا يخليك يا حج. بس هو جاسر مقلش لحد ليه او كان قلي انا علي القيله
شاهين: يوسف مرضيش وحب يعمله مفجاء للكل
ادm: انا طلعله لي ابن ال... بعد الي عمله فيا
شاهين بضحك: اقعد اقعد هو قال لو ادm جه خليه ميطلعش هو تعبان وهينام استنا لبكره زمانه نام
ادm: طاب خلاص هروح شقتي واجي بكره
شاهين: انا كنت عايز اتكلم معاك في الموضوع دا يا ادm
انت بقالك فتره علطول في شقتك يا المستشفى
عارف اني مش قريب منك زي ما قريب من جاسر ويوسف بس انا ابوك لو في حاجه قلي
ادm: لا مفيش حاجه يا حج
شاهين: ماشي يا ادm بس انا ديما موجود
ادm: همشي انا دلوقتي
شاهين: متاكد دا الصبح قاعد ليه اربع سعات بس
ادm: معلش يا بابا
********
جاسر وهو بيبص قدmه
: مش ناويه تلبسي الحجاب برضو
ميسره: ونت مالك
جاسر وقف العربيه علي جنب وشـ.ـد ميسره ليه
: كلك مالي فاهمه
ميسره بتحاول تبعد
: بصفتك اي ان شاءلله
جاسر: تقريباً كد بكره هبقا جوزك
ميسره: اي دا هو محدش قلك اني هكلم عمي وخليه يلغي الموضوع دا لو مكنش نسي أصلا
جاسر حرك ايده علي وشها
: لا محدش قلي وبكره كتب كتابنا ولي ابعتو ليكي تلبسبها علشان متبقاش نموسيتك كحلي
وبا'سه علي خدها
ميسره: ابعد يا بابا وبقك ليوحشك
جاسر بضحك: بحب النوع الصعب انا
*******
ادm ركن العربيه تحت كبري من احد كبـ.ـاري القاهر وكان في وحد مربوط وعر'يان
ادm قعد قدmه: اهلا اي ريك في عقـ.ـا.بي حلو صح
اسر: فكني لو راجـ.ـل
ادm: ما انا فكيتك قبل كد وعرفنا مين الراجـ.ـل ومن المراء
ولا انت عايز تاكل نفس العلقه
اسر: عايز مني اي يا ادm يا شاهين
ادm: مراتي لو شفتها تعمل اعما لو لقيتها في شارع تلف وترجع مرات ادm شاهين خط احمر.
واديك شفت مربوط تحت قبري ملط محدش فكر يت'ف في وشك
******
ادm دخل الشقه لقي نور نايمه علي الكنبة قدm التلفزيون
قرب وطفا التلفون وقعد تحت منها يحرك ايده علي وشها ويتامله
: جمالك وبساطك روحك حلوه حتا الطفة الي جوكي بعشقگهم
نور اتحركت وزي مهي مغمضه عنيها بصوت ناعس
نور: ادm انت جيت
ادm حتط راسه علي راسها
: اه
نور: اخواتك رجعو
ادm: ايوه
نور حتط اديها علي راس ادm
: ومش هتسيبني تاني
ادm: لا يا روحي
نور: طاب يلا تعاله نام جنبي
ادm: هنا تعالي ندخل ننام جوه
نور: لا انا تعبان مش قاره اقوم
ادm: حاضر
ادm رفع نور ونيمه علي صدره وضمها ليه
نور: بحبك اوي يا ادm
ادm غمض عنيه: وانا مـ.ـجـ.ـنو.ن بيكي
********
ساميه: اهو رجع يا عماد واقوه من لاول ولي كان ممكن بقا مستحيل
عماد: متخفيش هنلاقي حل
ساميه: امتا يا عماد امتا لمه كل حاجه تضيع من ايدي
وزفت الي قلت عليه بقال اسبوع مش باين
عماد: حولت اتصل بيه بس رد النهارده وقال انها هينفز بكره متخفيش
ساميه: انا خايفه يكون بيضحك علينا
عماد: انا ضامنه برقبتي متقلاقيش بس محتاج 200الف
ساميه: مش مشكله عايز فيزه ول كاش
عماد: كاش
ساميه: تمام
صباح يوم جديد
ادm صحي من النوم بسب جرس الباب بعد نور عنه وراح يفتح
ادm بنعاس: مين المتـ.ـخـ.ـلف الي جاي علي الصبح كدا
طيب طيب جاي اهو
ادm فتح الباب
: سبرايز
ادm بصدmه: يوسف.
↚
يوسف: مفاااااااجأة
ادm بصدmه: يوووسف
يوسف: اي يا ابني مالك كدا مفيش ادخل اتفضل اي حاجه
ادm:لا لا استني هنا دقيقه بس
ادm ساب يوسف ودخل جوه لي نور
ادm: نور نور اصحي يا بـ.ـنتي
نور بنعس: سيبني شويه بالله
ادm: يا روحي اصحي يوسف أخويا واقف برا
نور صحيت وكانت اثر النوم عليها وشعرها المنكوش وخدودها الحمر
: وأي يعني يا آدm دخله
آدm في سره
: دا انا لو كنت هدخله مش هدخله علشان منظرك دا وانتي حمره كدا وتتاكلي اكل
كمل بصوت عالي
: نور صحصحي كدا وركزي معايا قومي ادخلي جوه واوعي تطلعي فاهمه ابدا
نور قامت وهي مش حاسه بحاجه
: حاضر
آدm لبس التيشرت بتاعه وزال اي اثر لنور وراح يفتح ليوسف
آدm: احم اتفضل
يوسف رفع حاجبه في سخريه
: لا والله
آدm بتـ.ـو.تر: احم انا بس كنت برتب حاجه جوه ولبست التيشرت بتاعي
يوسف دخل: هعديها بمزاجي
آدm دخل وراه: اعملك حاجه تشربها
يوسف: اقعد يهبل دي انا لو عايز حاجه هقوم اعملها لنفسي
آدm قعد: ماشي يعم تشكر… المهم انا زعلان منك تقول لي جاسر وانا لا
يوسف: معلش بس جاسر اللي كان قدامي وقتها
آدm: مش مهم المهم انك رجعت لينا تاني
آدm سكت شويه وهو عمال يبص علي باب لاوضه
يوسف: قوم نديها
آدm باستغراب: مين دي
يوسف: مراتك
ادm: لأ انا…
يوسف: آدm انا عارف انك مش بتحب تقول حاجه لحد وبتحب الخصوصيه. بس انت عارف انا مين دا انا اللي مربيك.
آدm اتنهد: عارف والله وكنت هقولك بس مش دلوقتي
يوسف: هو انت مش عايز تخدها معانا في البيت ليه
ادm: مش عايز في مرا ارجع من الشغل والاقيها مشغوله اوي قعده مع العيله ومقدرش احـ.ـضـ.ـنها قدmهم دا انا اول حاجه بدور عليها اول مدخل
الشقه هي انا مبسوط وهي بتاعتي لوحدي معندهاش حاجه في يومها كله غيري انا
يوسف: للدرجه دي حبيتها
آدm: مش عارف لما انت تعبت كل حاجه كانت عليا كنت محتاج حد يشيل عني شويه وانت عارف إني مش قريب من حد غيرك وهي طلعت قدامي انجذبت ليها مع الوقت لقيت نفسي بحكي ليها علي كل حاجه وهي كانت بتسمعني عارف فيها الحنيه إللي مشفوتهاش في امي
يوسف: اتشوقت أشوفها
ادm ابتسم: دقيقه
آدm دخل لقي نور نايمه قرب منها بحنيه
ادm: نوري
نور: ااخوك مشي
ادm: لا وعايز يشوفك
نور قامت من علي السرير
: ازاي وانت قولت إنك مش عايز حد من اهلك يشوفني
ادm: متتعبيش دmاغك الحلوه دي بي الاساله قومي اعملي اتنين قهوه وتعالي.
آدm رجع قعد مع يوسف
آدm: هتسيب جاسر يتحوز ميسره
يوسف: اه عادي
ادm: بس هو مش بيحبها
يوسف: هيحبها مع الوقت
نور خرجت وهي شايله الصينيه حتطها علي التربيزه وجريت تقعد جنب آدm هي مش بتعرف تتعامل مع الناس الغريبه. آدm اخدها في حـ.ـضـ.ـنه
ادm ابتسم: هي مش بتتعود علي حد بسرعه
يوسف ضحك : دلوقتي عرفت مش عايز تجيبها البيت ليه بس عرفت تنقي
بقولك اي مـ.ـا.تجيبها تحضر كتب كتاب جاسر
آدm: واقولهم اي في البيت ان شاءلله
يوسف: عليا دي
************
محمد: اسراء تعالي عايزك
اسراء: نعم يا بابا
محمد: فين جوزك
اسراء باستغراب: طلع بدري تقريباً راح عند آدm في حاجه
محمد: بصي يا بـ.ـنتي انا لما قولتلك انك تتجوزي يوسف كان علشان وضعو طبعاً شفتي كان متعلق بيكي ازي وهو دلوقتي خف الحمدلله
مش هجبرك تكملي معاه بس يوسف ابن عمك مش وحش وانا لو لفيت الدنيا كلها مش هلاقي زيه
وانا يا بـ.ـنتي خايف عليكي وعايز اطمن
اسراء: قول يا بابا علطول اللي عايزه
محمد: ادي فرصه ليوسف
اسراء: بس يا بابا يوس
محمد: يا بـ.ـنتي والله يوسف اتغير وبيحبك
اسراء كتمت دmـ.ـو.عها: حاضر يا بابا
محمد: اوعي تضيعيه من ايدك
**********
في مكان ضلمه صور لي جاسر ويوسف متعلقه علي حيطه
ماك: لقد اقترب الوقت يوسف شاهين انت واخاك
اسر: وماذا عن ادm
ماك: ادm لا يهمني او ابـ.ـنت عمي فقط اريد التخلص من من يوسف
اسر: لاكني اريد نور
ماك: اهدا اخي ساحضرها لك
اسر: لما لا تقــ,تــله ونخلص انت. لديك القدره علي ذلك
ماك: انا لا اريد قــ,تــل احد فقط اريد ان يعيشوا في رعـ.ـب
اسر: وماذا ستفعل
ماك: الليله ستعرف
**********
يوسف دخل الاوضه وحط المفاتيح علي التربيزه
اسراء كانت نايمه علي السرير وعطياه ضهرها
يوسف قعد جنبها علي السرير وبا’سها علي كتفها
بعد عنها لما حس بـ.ـارتعاش جـ.ـسمها وصوت شهقاتها يوسف لفها ليه وحـ.ـضـ.ـنها
: اسراء مالك اهدي بتعيطي ليه
اسراء بدmـ.ـو.ع : تعبت ومش عارفه اعمل اي انا تايهه وبابا مش فاهمني محتاجه ماما اوي
يوسف بعدها عنه وباس راسها
: اهدي واحكيلي في اي اعتبريني امك
اسراء بصت ليه بمعني طاب لو الموضوع عنك
يوسف رجع شعرها لورا
: هقول الحق حتي لو عليا
اسراء قالتله كل اللي قاله ابوها
: طاب مش يمكن انا اتغيرت فعلا ومبقتش يوسف المغــــرور اللي بتقولي عليه
اسراء: مش موضع تتغير موضوع قبول
يوسف: اديني فرصه. ونشوف
*********
آدm قعد علي الكنبه سرحان ونور قعده علي رجله في حـ.ـضـ.ـنه بيلعب في شعرها
نور رفعت وشها: هنروح عند اهلك بجد
ادm وهو سرحان: ايوه
نور: آدm هو إنت مش عايز اهلك يعرفوا انك متجوز ليه
ادm اتعدل: علشان بحبك ❤
نور: لا يادm اللي بيحب حد يبقا عايز الناس كلها تعرف مش يخبيه
ادm: نوري انا غيار اوي ومتملك اوي طاب بصي انتي يرضيكي ابقا جاي من الشغل تعبان وهمـ.ـو.ت وانام في حـ.ـضـ.ـنك وتبقي مشغوله وقعده مع اهلي او مع امي في المطبخ لو انتي يرضيكي فا انا مقدرش
نور: خلاص ياادm انا مش زعلانه منك. ومبسوطه اوي علشان هطلع ونروح مشوار
ادm عدلها علي رجله: يلا بقا فين المقابل
نور: امممم ودي تبقا قلت ادب
آدm: بالظبط يا روحي
***********
الكل متجمع في بيت عماد و ادm عماله يبص علي نور اللي واقفه جنب اسراء
يوسف قرب من ادm
: متخفش والله مش هتطير كلها نص ساعه وتمشي
آدm: اووووف مش عارف مش مطمن خالص
يوسف: اهدا كد وكل حاجه هتبقي تمام افرح يا عم
اسراء: امممم شكلكم بتحبوا بعض
نور: مش فاهمه قصدك
اسراء: انتي وادm نظراتكم بتقول كدا
نور باحرج: لا خالص
اسراء: امممم تمام
المأذون خلص كتب كتاب ميسره وجاسر
عماد: خد مراتك واطلع اتكلم معاها
جاسر: يلا يا ميسره
ميسره طلعت معاه
جاسر قفل الباب
جاسر بجديه: زعلانه ليه
ميسره الدmـ.ـو.ع في عينيها بس بتكابر علشان متنزلش
: مفيش حاجه
جاسر: ميييسره بلاش عناد
ميسره بدmـ.ـو.ع: بابا اتخانق معايا الصبح لما قولتله اني مش عايزه اتجوزك وضـ.ـر.بني
جاسر بجديه: انا نازل امسحي دmـ.ـو.عك وتعالي
اسراء كانت راحه المطبخ بس فجأة حد سحبها وكان يووسف و تحت السلم
اسراء: يوسف
يوسف: قلبه حشـ.ـتـ.ـيني و
اسراء: عديني يا يوسف عيب اخنا في بيت ناس
يوسف: بقولك حشـ.ـتـ.ـيني و مفيش بوسه كدا ولا كدا وكلمه وأنت كمان يا بيبي
اسراء: بيبي اي يا يوسف اوعي
يوسف: طاب وربنا ما هوعي وهاخدها يعني هاخدها حتي لو هتمسك بفعل فاضح
فجأة الكل سمع صوت ضـ.ـر.ب نــــار برا
↚
ادm وجاسر و يوسف طلعو يجرو علي بره بس ماشفوش غير اثر عربيه
جاسر كان لسه رايح يركب عربيته علشان يلحق بيهم بس يوسف ماسكه
: خلاص مش هتلحقهم يلا… تجه لي البيت مره تاني
..
ادm: بس مين ليه مصلحه يعمل كدا يعني هو باين عليه مش عايز يأذي حد
يوسف بتفكير: اممم مش وقته دلوقتي نشوف الموضوع دا بعدين
شاهين: في اي يا يوسف
يوسف: مفيش حاجه يا بابا يلا الوقت اتاخر
شاهين: تمام
ادm بيبص علي نور هيمـ.ـو.ت ويخدها في حـ.ـضـ.ـنه كانت واقفه جنب اسراء يوسف لاحظ نظرته اليها
يوسف: وانت يا ادm روح وصل زميلتك وتعالي علشان عايزك(كان يقصد بزميلته نور)
*****************
اسراء ويوسف ركبوا في عربيه ونور وادm في عربيه اخري
وجاسر وامه وباباه وعمه في عربيه
اسراء بشك: هو في اي يا يوسف
يوسف: في اني مختش البوسه بتاعتي ولو مختهاش في المعاد احتمال تحصل ليا حاجه
اسراء: يوسف
يوسف: قلبك قاسي علي فكره يا اسراء
اسراء: يوسف مش بهزر ضـ.ـر.ب النــــار دا كان ليه
يوسف: اظهر ان حد مضايق مننا وحابب يعمل شوشره
اسراء اتنهدت: يوسف متخدش الموضوع ببساطه كدا
يوسف رفع وجهها وباسها: حاضر يا حبيبتي
اسراء بعدت وجهها: متعملش كدا تاني
يوسف بيعض علي شـ ـــفــايـــ ـفه: ايوه يا حبيبتي الايام الجايه هنعمل اكتر من كدا
اسراء: يوووووسف
**********
نور كانت تجلس علي رجل ادm في العربيه
: خلاص يا ادm ولله انا كويسه ومش خايفه
ادm: مش خايفه اي بس انتي مش شايفه وشك اصفر ازي ياريتنى ما سمعت كلام الزفت يوسف
نور بتحرك ايدها علي دقن ادm
: طاب هو حصل اي
ادm: مفيش تقريباً حد بيهددنا
نور: علي فكره انا حبيت الي اسمها اسراء اوي
آدm: ولسه هتحبي ميسره اكتر هي مكنش عندها وقت تقعد معاكي بس هخدك مره تاني بما انك انبسطي اوي كدا
نور قبلته من خده: بحبك اوي يا ادm
ادm: اووووف هدي دلع يا هانم علشان احنا في الشارع
نور نزلت من علي رجله
: طاب يلا سوق
ادm بدا يسوق شويه ولاحظ ان في عربيه بتمشي وراه
ادm: بصي يا حبيبتي حطي السماعه دي انا مشغل اغنيه حلوه اسمعيها وقوليلى اي رايك
نور: حاضر
وفعلآ زي متوقع ادm فجاء طلع ضـ.ـر.ب نــــار من العربيه الي وراه
وكان نفس الكلام عن اجاسر ويوسف
يوسف: اسراء نزلى راسك لتحت وطى بسرررعه
اسراء: ليه هو في اي
يوسف بصوت عالي: زي ماقولتلك وطي راسك بسرعه
الاخوات فضلوا يسوقوا بسرعه بس العربيه مكملتش الطريق وراهم للاخر واتعطلت في مسار تاني فجاء
اسراء بخــــوف: هو في اي يا يوسف انا بدات اخاف
يوسف وقف علي جنب: اطلعي يا روحي متخفيش
اسراء طلعت وهي خايفه يوسف أخدها في حـ.ـضـ.ـنه وباس راسها
: متخفيش يا روحي مفيش حاجه
ورجع حرك العربيه تاني
شاهين: لا الموضوع كدا زاد عن حده
جاسر بهدؤ: نوصل بس البيت وبعدين نتصرف
محمد: اتحرك يا ابني ربنا يسترها علينا
نور شالت السماعه من علي راسه
: جميله دي اسباني
ادm وهو بينهج: لا انجلش
نور: في حاجه يا ادm مالك بتنهج كدا
آدm: لا يا روحي شويه ارهاق بس
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ماك: ما رايك يا اخي فيما حدث
اسر بضيق: جيدا لكنك لم تصب احد منهم باي ازي
ماك: اقسم لك يا اخي سوفا اجعلهم جميعاً تحت التراب ولكن الصبر فليذوقوه العـ.ـذ.اب ولاخــــوف اولا لان اجعلهم يمـ.ـو.تو هكذا
اسر: حسنا ولكن ابتعد عن اي شي يؤذي نور
ماك: انا لا اعرف لما تحب تلك الفتاه انها ساذجه وغـ.ـبـ.ـيه
اسر: لما احبها انها تمتلك جمال جبـ.ـار برغم صغر سنها تمتلك جــــســ ـد يجعلك تمـ.ـو.ت شوقا لها
ماك: اووو يا اخي تشعرني انك لم تتذوق اي امراه فرنسي اضعاف الجمال من تلك الحمقاء الصغيره
اسر: اخي ان لم تجرب فتيات بلدك الخام اوووو انها شعور رائع سيعجبك
ماك: حسناً حسناً سأجربه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اسراء نايمه ويوسف جنبها ماسكه فيه جـ.ـا.مد
يوسف: يا روحي والله ما هروح في اي مكان هرد علي التلفون بس
اسراء مسكت فيه اكتر: لا متبعدش انا خايفه
يوسف حـ.ـضـ.ـنها: خلاص يا روحي نامي وانا مش هقوم
جاسر كان بيغير هدومه رن علي ميسره وشغل مكبر الصوت
ميسره ساكته ومش راضيه تتكلم
جاسر ببرود: ارغي سامعك
ميسره: انت اللى رنيت مش انا علي فكره
جاسر: بس انتي الي عندك كلام عايزه تقوليه
ميسره: ومين قالك كدا
جاسر: ميسررره اتكلمي وبلاش صداع
ميسره اتنهدت:وصلت البيت انت كويس
جاسر: بعيد طبعا عن ان كان في طلق نــــار عليا وانا مروح وكنت همـ.ـو.ت بس انا كويس برضو
ميسره: جاااسر متهزرش
جاسر اخد التلفون ونام علي السرير: لا مش بهزر ولله
ميسره بدmـ.ـو.ع: طيب انت كويس حصلك حاجه
********
ادm قفل الفون لما يوسف مردش عليه
ودخل وهو يظهر عليه علامـ.ـا.ت التعب لقي نور بتحط الاطباق علي السفره
نور قربت منه بحنان
: ادm انت كويس
ادm بتعب بيحاول يخبيه
: اه يلا علشان ناكل
ادm ونور قاعدين ياكلو وادm بيحاول ياكل غـ.ـصـ.ـب عنه ونور ملاحظه كدا
ادm حاطط ايده علي بقه لاحظ اثار دm حاول يبعد من غير منور تاخد بالها.
ادm: هدخل الحمام
نور حست ان في حاجه غلط دخلت الحمام لقيت ادm موطي راسه في الحوض وكان يوجد فيه دm
نور بصدmه وخــــوف: ا… ادm د.. دا دm….
↚
نور: ا. ادm… دm
آدm بتعب: اهدي يا روحي تقريباً بواقي اتجـ.ـر.ح بس
نور بدmـ.ـو.ع: طاب افتح بقك كدا وريني
آدm فتح فمه وهو مبتسم: اهو
نور: مفيش حاجه يا ادm.. ااه
ادm شاله:فكك بقا يلا ننام
نور: ادm انت الفتره دي باين عليك التعب بجد لازم تشوف دكتور
ادm بضحك: ازي وانا دكتور
نور: يووووها يا ادm معرفش بس انت تعبان
ادm حطها علي السرير وحاول يخليها تغير الموضوع باسها
: شكلك وانتي حمر كدا وتتاكلي اكل هيجننني
نور بكسوف: ااادm نام
ادm باسه تاني: خلاص اهو هنام
ادm نام جنبها وهي حـ.ـضـ.ـنته وفضل يلعب في شعرها لحد مانام هو كمان
صبآآآآآآآح يوم جديد
يوسف في المكتب بيتكلم في التلفون
: اسرررراء انا قلت مفيش خروج
في الجهه التانيه
اسراء: يا يوسف وربنا مش هطول وهخد ميسره معاي
يوسف: لا لو عايز حاجه هجبهالك وانا جي او اطلبيه اونلاين بس زفت خروج لا
اسراء: يووووها يا يوسف من ساعت متجوزنا وانا مخرجتش.
يوسف: حاضر يا حبيبتي لمه افضا اخدك ونخرج سو
اسراء: بس انا عايزه اخرج لنفسي
يوسف كان بيكلمه وهو مشغول بيوقع ورق
: اسراء اقفلي دلوقتي ونتكلم بعدين
اسراء: هخرج يا يوسف يعني هخرج
يوسف كان قفل التلفون قبل ما يسمع
الباب خبط ودخل شخص في ايده ملف
يوسف: عملت الي قلتلك عليا
: اه يا يوسف بيه دا ملف في اخر شهر من ارباح المستشفي وبعص لافكار وتعدلات علشان نزيد الارباح
يوسف: تمام حطهم هنا
: احم وهو في حاجه خت بالي منها بس.. بس
يوسف: اتكلم علطول
: الملف دا لقينها بغلط وسط ملفات المستشفى اظن ممكن ينفعك
الرجل حط ليوسف الملف قدامه يوسف فتحه وكان عبـ.ـاره عن اشاعات بسم ادm شاهين
********
ميسره كانت نايمه حست بحركه ناعمه علي وشها
فتحت عيونها وهي مبتسمها
ميسره بفزع: جاسر بتعمل اي هنا
جاسر ببرود: يلا غير هدومك علشان اخدك معاي الجامعه
ميسره: انت ازي تتدخل اوضتي كد ومن غير متخبط
جاسر: خلصي يا ميسره مش عايز جنان ولا اقوم اغيرلك انت
ميسره: طاب اطلع بره وانا هغير ونزل
جاسر متجه نحيت الباب
: من النهاردا هتروحي معاي وتاجي معاي ولبس الي سبته ليكي لو لبستي غيرو هطلع البسك انا ومحدش هيقدر يحوشني
ميسره: دا الي هو ازي ان شاءلله
**************
في شقه ادm كان صوت خبيط جـ.ـا.مد علي الباب
ادm صحي واحاول يقوم
نور بنوم: رايح فين
ادm: الباب بيخبط هشوف مين
نور: هي الساعه كام
ادm: عشره… وباسه علي راسه…. كملي نومك انتي
ادm اول ما فتح الباب محسش غير وفي ضاربه جـ.ـا.مد في وشه رجع علي اثاره لوره
رفع وشه هو حط ايده علي بقه اثار الدm الي نزلت بسبب الضـ.ـر.به
ادm: اي الي انت عملتو دا يا يوسف انت اتجننت
يوسف رما ورق في وشه
: الكلام دا بجد
ادm نزل وخد الورق من علي لارض وبص فيه
ادm: يوسف ان….
يوسف بصوت عالي: ارد عليا ب اه او لا الكلام دا بجد
ادm بهدو: يوسف ممكن طوتي صوتك نور نايمه
يوسف مسكه من التيشرت وهو علي اخره
: يا برودك يخي بسالك في حياه او مـ.ـو.ت وانت كل الي هامك ان الهانم نايمه… وكمل بصوت عالي…. رد عليا الي في الورق دا صح
ادm: طب بص تعاله نقعد جوه وانا هحكيلك كل حاجه
يوسف سحب ادm ودخل جوه
يوسف: يلا بسرعه سامعك
ادm اخد نفس:تقريباً بدات احس بتعب قبل الحدث بتاعتك بشهر تجهلت الموضوع وكملت حياتي عادي
يوم الحدث بتاعتك حسيت بتعب جاااامد وغمي عليا في المستشفى واحد صحبي كشف عليا عرف اني عندي سرطان في الكبد
رجعت البيت وكنت ناوي اقو للكل بس اتلهيت في الحدثه بتاعتك ونسيت
كمل بحـ.ـز.ن
بعد وقت من الضغط وعدm لاهتمام بدات اكره نفسي و الدنيا كله ومبقيش فارق معاي امـ.ـو.ت او اعيش مرضتش اقول لحد مش عايز اشغل حد بي
بدات ابعد عن الكل وسبت المرض ينهش فيا
يوسف قام: يلا قوم معاي هروح عند الدكتور دلوقتي
ادm ابتسم: اقعد يا يوسف انا كد كدا كنت ناوي اروح انا مش عايز امـ.ـو.ت
يوسف: واي الي غير رايك ان شاءلله
ادm: نور خايف اسيبه لوحده جبته قلت تسليني وتقف جنبي لحد ما امـ.ـو.ت بس غـ.ـصـ.ـب عني عشقته
لو جرا ليه حاجه يا يوسف خد بالك منها
يوسف: انا بدات اغير من البت دي
ادm ضحك: الصراحه حقكك نور دي روحي
ادm و يوسف سمعو صوت شهقه طلعت من عند الباب
ادm بص لقي نور واقفه علي الباب بهدوم النوم
ادm جري وحـ.ـضـ.ـنه
ادm: مالك يا روحي
نور بعـ.ـيا.ط وهي بتضـ.ـر.ب ادm علي كتفه
: لااا اوع انا بكرهك ان… انت مش بتحبني.. ازي تقعد كد ونت تعبان
ادm: اهدي يا روحي انا هتعالج اهو بس ممكن تدخلي تلبسي هدومك
ادm بص علي يوسف الي كان ببص في لارض علشان نور
نور بدmـ.ـو.ع: لا مش هخدل ويلا دلوقتي ننزل نروح عند الدكتور
ادm: حاضر يا حبيبتي بس غير هدومك
يوسف: احم همشي انا يا ادm وهستناك النهارده في المستشفى
ادm: حاضر
يوسف مشي
نور بشهقه: هدخل اغير هدومي ونروح عند الدكتور دلوقتي
ادm ابتسم: حاضر بس بطلي عـ.ـيا.ط بالله عليكي
نور مسحت دmـ.ـو.عه وجريت علي جوه تغير
*****
اسراء قاعده في كافيه ومضايقه من يوسف
: عفوآ ممكن تشفيلي العنوان دا فين
كانت بـ.ـنت تقريباً في سن 19سنه اسراء اخت الورقه من ايد البـ.ـنت
اسراء: اه بصي دا تاني شارع علي ايدك الشمال بس الدكتور دا مش بيفتح دلوقتي
البـ.ـنت (زهراء): امال بيفتح امتا
اسراء: تقريباً كدا علي 5المغرب
زهراء: وساعه دلوقتي اربعه ممكن اقعد معاكي لحد ما ساعه خمسه تاجي
اسراء ابتسمت: اكيد طبعاً اتفضلي.
زهراء: انا اسمي زهراء وانتي
: اسراء انت مش مصريه يا زهراء صح
زهراء: بابا وماما مصرين بس انا عشت كل حياتي في ايطاليا وجيت مصر النهارده الصبح
اسراء: بين عليكي صغيره جايه لوحدك
زهراء: لا جايه مع اخوي
اسراء: طاب وانتي اي الي نزلك مصر
زهراء بحز: عندي كانسر واصريت اتالج هنا في مصر
اسراء بشفقه: ربنا يشفيكي يا حبيبتي
زهراء بحماس: بقولك اي احنا بقينا صحاب صح ممكن اخد رقمك
اسراء: اه طبعا اكتبي
جه عليهم شب
اسلام: احم يلا يا زهراء الدكتور اتصل وقال انه مش هيجي النهارده
زهراء بحـ.ـز.ن: طيب… كملت بفرحه…… ابيه اعرفك اسراء صحبتي الجديده اسراء اسلام اخوي
اسلام ابتسم: اتشرفت يا انسه اسراء
اسراء ابتسمت ليه
زهراء بحـ.ـز.ن: همشي انا هشوفك تاني صح
اسراء وهي قايمه: اكيد طبعاً اتشرفت بمعرفتك
اسلام: احم لو لانسه اسراء ماشيه احنا ممكن نوصلك معانا
زهراء مسكت في اسراء بفرحه: اه فكره حلوه تعالي نوصلك
اسراء بحرج: مش عايزه اتعبكم معاي
اسلام: ولا تعب ولا حاجه اتفضلي
**************
ادm ونور ويوسف قعدين قدm الدكتور المختص في حالات السرطان
الدكتور بلوم: الحاله متاخر يا دكتور ادm انا مش عارف ازي سكت علي الموضوع لحد دلوقتي
ادm: عارف كل دا يا دكتور بس انا عايز لاعلاج مش تشخيص لاحاله
الدكتور: طبعاً مفيش حاجه بعيده عن ربنا والعلم اكيد في علاج
يوسف: اي يا دكتور
الدكتور: هنبدا بجلسات لو مجبتش نتيجه هنعمل عمليه لي الكبد
يوسف: هنبدا امتا يا دكتور
الدكتور: هعمل شويه اشعات وتحليل ونشوف اول جلسه
نور صوتها طلع: هيبقا كويس يا دكتور
الدكتور ابتسم وبص لادm: بـ.ـنتك
ادm شـ.ـد من ايده علي وسط نور
ادm: لا مراتي
الدكتور: ربنا يبـ.ـاركلك فيها.. متخفيش هيخف
مـــــــــــــنــــار هــــــــــــــــــمـــــــــــام
اسراء نزلت من العربيه
: شكرا علي التوصيله
اسلام نزل: ثانيه لو سمحتي
اسراء: اتفضل
اسلام: احم بصي هو انتي تقريبا الصديقه الوحيده لزهراء اختي هي مش قريبه من حد ومعندهاش، صحاب
ف.. فا ممكن يعني لو تحضري معاه اول جلسه لو سمحتي
اسراء ابتسمت: اكيد هاجي
اسلام: طاب.. مكن يعني لو اخد رقمك علشان اقلك علي معاد اول جلسه
اسراء: خلي زهراء ترن عليا
اسلام: لا لا ما انا عايزه مفجاء ليه
اسراء: طيب
مـــــــــــــنــــــــــــار هــــــــــــــمـــــــــــــام
آدm: طاب في حد يزعل من حد وهو حاضنه كدا
نور: اسكت يا ادm انا زعلانه منك
ادm: اممم زعلانه مني وحضاني كدا
نور: متبعش عني يا ادm
ادm: حاضر يا روحي
نور بعت عن ادm وتكلمت بتـ.ـو.تر
نور غمضت عنيها وبتحول تتجمع شجعته
: ادm انا عايزه ابقا ست مش انسه
ادm رفع وشها بايده وبصوت وهدي
: نور افتحي عناكي
نور فتحت عين وحده وهي بتبص لادm بحرج
ادm: الاتنين يا نور
نور فتحت عنيها لاتنين
ادm: مين قلك الكلام دا
نور: ماما قلتلي و.. بعدين يا ادm انا عايزه اجيب منك طفل…. كملت بدmـ.ـو.ع… ع.. علشان.. لو
ادm حـ.ـضـ.ـنه: متخفيش يا روحي هخف وبقا كويس ونجيب ولاد كتير
نور لسه في حـ.ـضـ.ـن ادm:
بحبك اوى ادm
ادm:وانا بعشقك
نور: ادm هو انا ممكن اسالك سؤال
ادm: اسالي
نور: هو اي الفرق بين الانسه وست
ادm ضحك عليها
: يعني مش عارفه الفرق وجيه تقليلي عايزه ابقا ست
نور ضـ.ـر.بته: رد وانت ساكت
ادm شاله: يلا علشان ننام ولمه اخف هقولك اي الفرق بتفصيل
*********
اسراء مستخبيه ور ابوها
يوسف: سيبني يا عمي انا مش هضـ.ـر.به هعرفه غلطه بس
اسراء وهي ورا محمد
: كل دا علشان طلعت بر البيت
يوسف: ولمه جوزك يقلك متطلعيش وتنزفزي الي في دmاغك
اسراء: علي فكره انا قلتلك
يوسف: عمي معلش متتدخلش انا ومراتي
محمد: باااااااااس صدعتوني. وانت بس يا يوسف واسراء الي انتي عملتيه غلط
يوسف: خلاص يا عمي احنا هنحل مشكلنا في اوضتنا.. يلا يا اسراء
اسراء: لا انا هنام مع بابا النهارده
يوسف شال اسراء
: عايز حاجه يا عمي
محمد: لا يا حبيبي ربي مراتك براحتك
يوسف اخد اسراء ودخل لاوضه واسراء بتحول تهديه
اسراء: ولله يا يوسف مش هعمل كدا تاني
يوسف حتطه علي السرير وحط راسه علي صدرها
يوسف بتعب: تعبان اوي يا اسراء..
↚
: يا باشا انا ولله معرف حاجه
جاسر: مسمعش صوتك ودلوقتي هنعرف اذا كنت تعرف حاجه او لا
كان جاسر وشخص تاني قعدين بالسياره مستنين شخص تاني يخرج
الرجل بص لجاسر بتـ.ـو.تر
لمح مسدس قدmه في العربيه
امسك المسدس وبدون تردد حطه في بوقه وضـ.ـر.ب طلقه
جاسر بصدmه: استنى يا مـ.ـجـ.ـنو.ن اي…….
جاسر ضـ.ـر.ب الدركسون بغـــضــــب
: غـ.ـبـ.ـي غـ.ـبـ.ـي
نزل من العربيه لمه شاف الرجل جاي عليه
: خير يا باشا مالك.. اي دا انت مـ.ـو.ته
جاسر طلع سيجاره: متنيلتش هو الي مـ.ـو.ت نفسه دا تالت حد امسكه ويمـ.ـو.ت فيها لدرجه بيخافو من الرجل الي مشغلهم
: علي العموم يا باشا احنا عرفنا شوية معلومـ.ـا.ت
الرجل دا فتح محل عربيات بس بيستقبل نوع وحد من العربيات ونفس نوع العربيه الي ضـ.ـر.بت عليكم نــــار
جاسر: بيجيب منين
: فرنسان يا باشا
جاسر: تمام هات كل المعلومـ.ـا.ت الي جمعتها عنه وانا هتصرف وتصرف في الجثه دي
********
ادm وقف في الحمام بيحلق دقنه ونور كانت تجلس امامه علي الرخامه وتلف قدmيها حول ادm
نور حطت ايدها علي رغوه الحلاقه
ادm: نور نزلي ايدك هتتجـ.ـر.حي
نور بعناد : لا
ادm حط ماكينه الحلاقه بعيد وبص لنور
ادm: انا مش قولت نزلي ايدك هتتجـ.ـر.حي مبقتيش تسمعى الكلام وبقيتى عنيده
نور حطت ايدها علي رقبه ادm والتانيه بتحركها علي الرغوة الموجودة علي دقنه. وتكلمت بدلع
: وانا قلت لاء
اقتربت من ادm جـ.ـا.مد وقبلته
لسه هتبعد بس ادm قرابها منه اكتر وكمل القبله
ادm شالها وسندها علي الحيطه وهي بتحاول تبعده
نور: ا… ادm.. تلفونك
ادm بعد عنها شويه وطلع التلفون من جيبه ورماه بعيدا ورجع كمل تاني
نور بتحاول تزقه: ااادm ابعد
ادm بعد عنها وسند راسه علي راسها وتكلم بصوت مخفوت
: متقربيش يا بنوتي وبعدين ترجعي تقولي ابعد
نور وهي مغمضه عنيها: ح…اضر
ادm: هرد علي التلفون وانتي اغسلي وشك وهاجي علشان نكمل حلاقه
ادm في التلفون: ايوه يا يوسف خير
يوسف: بابا عايزنا تعالى دلوقتى
ادm بضيق: ضروري يعني
يوسف: ادm يا حبيبي هتها وتعاله بلاش صداع
ادm: عليا الطـ.ـلا.ق مافيه حد هيوديني في دهيه غيرك انت اقفل يعم اقفل
يوسف: انا غلطان عيال عايزه الحرق
*********
شاهين بصوت عالي: اي يا عيال شاهين العزازي يضـ.ـر.ب عليان نــــار وانتو قعدين زي الستات
جاسر: مين قال ان احنا قعدين يا بابا
يوسف: قدرنا ناخد رقم العربيه ودورنا لحد معرفنا ان العربيات دي بتيحي من برا مصر
ادm: قدرنا نمسك 3رجـ.ـاله من الي كانو بيضـ.ـر.بو عليان بس في اخر لحظه كانو بيمـ.ـو.تو نفهسم
شاهين: يعني الي بيعمل كد مش مصري
ادm: تقريباً كدا فرنسي دا لو مكنش قاصد يتوهنا
شاهين بتـ.ـو.تر: واي الي هيخلي حد فرنسي عايز يمـ.ـو.تنا
يوسف: دا الي هنعرفو مع الوقت
شاهين: طاب خلاص انزلو انتو وانت يا ادm متمشيش علشان الكلام لسه مخلصش
ادm: حاضر يا بابا
الشباب طلعو
يوسف اتكلم بتردد: مش ممكن تكون امكم
جاسر ابتسم: يوسف كلنا عـ.ـر.فين انا ماما عايز تأزيك انت بس مش هتضـ.ـر.ب علي كله
ادm: وماما مش هتتعامل مع ناس من برا دي اخره خالي عماد
جاسر: وبعدين ياعم متخفش انا مخلي كل حاجه تحت السيطره
يوسف: مش قصدي والله يا شباب بس
جاسر: بقولكم اي مـ.ـا.تيجى نلعب كوره.
يوسف وادm: يلا
جاسر: دقيقه نسال بابا
جاسر فتح الباب لقي باباه قعد علي السرير بيفكر
جاسر: تيجي تلعب معانا كوره يا حاج
شاهين ابتسم: لا بس قول لعمك محمد هو بيحب يلعب بس اكيد هنزل اتفرج
جاسر: أشطأ
**************
ادm: يوسف يوسف ارمي هنا
يوسف: يعم انت مش شايف عمك وقف ازي
محمد: العب ياد وانت ساكت
يوسف رما الكوره جات في نور وقعت رورجع لأدm
ادm مسك االكوره ورجع رماها علي يوسف بضيق
: اي يا عم التخلف دا مش تاخد بالك
وراح عند نور
ادm: انتي كويسه يا روحي بتو.جـ.ـعك
ميسره واسراء كانو وقفين
: احم احم
ادm لف ليهم: اي في اي
ميسره: الترجمه لو سمحت
يوسف قعد علي الكرسي وهو بينهج اثر الحركه
: زميلتك في الشغل ولو انها مش داخله دmاغ حد بس مش مشكله لكن روحي اين العقل في ذالك يا حج
جاسر ابتسم قعد جنب ادm
: مش محتاجه يعني باينه اوي انها مراتك
ادm: هو باين اوي كدا عليا.
جاسر: مش بتيجي من الشقه بتاعتك ويوم ما تيجي بالك مشغول ومش مركز في شغلك يوم كتب كتابي مش شايل عينك عنها
ميسره: الله البـ.ـاربي دي مرات ادm
اسراء*كنت شاكه والله
محمد: اي يا جماعه اهدو كدا في اي
يوسف بضيق: بص يا ادm يا حبيبي كل حاجه بقيت علي المكشوف قول لي ابوك وريح دmاغ
جاسر: كنا هناكلك يعني لو قلت هتجوز
ادm: اووووف كل حاجه جات بسرعه
يوسف: تمام انا هقول لي بابا النهارده وانت حر بقا عايز تقعد في البيت الشقه بتاعتك براحتك
الخدmه: الغداء جاهز يا بيه
***********
ماك: تبآ كادو يكشفو امرا
اسر: اخي انا لا اعرف ماذ تنتظر هيا اخلص منهم لقد سأمت
ماك: وانا ايضاً لاكن يجب انا افعل مثل ما فعل يوسف وجاسر بي وبعده سا اقــ,تــلهم جميعاً
اسر بنفاذ صبر: متا اخي متا
ماك: عنـ.ـد.ما تقع تلك الغـ.ـبـ.ـيه زوجة يوسف في عشق ذالك الرجل
اسر: اخي ليسه بضروره ان يعيشو نفس شعورك فقد تسطيع ان. تقــ,تــل زوجاتهم وهذه اسوا
ماك: هذا اقتراح جيد جدا سا افكر به
اسر: اخي ماك لماذ لا تحكي لي ما سبب كرهك لعائلة شاهين العزايزي
ابتسم ماك: هل سا تصدق ان قلت لك هؤلاء الحمقاء اخوتي
اسر بصدmه: ماذاااا
ماك: نعم وشاهين العزايزي ابي
********
الكل قعد علي الاكل
شاهين بياكل في طبقه
: اي يا يوسف مش ناوي تسمعني خبر حلو
يوسف كان بيشرب اتشرق
: احم مش فاهم قصدك يا بابا
شاهين ما شلش نظره من علي الطبق بتاعه
: تجبلي حفيد يا يوسف
يوسف: لما ربنا يسهل يا بابا
شاهين: لما تبقا انت قاعد معملتش حاجه هيسهل ازي..
يوسف: يا بابا انا…
شاهين: مش عايز اسمع كلام وانت يا محمد خلي بـ.ـنتك تهدا كدا علي الواد وتتيه
محمد: في اي يا شاهين ما براحتهم
شاهين: لحد امتا يا محمد يوسف داخل في 35هيخلف امتا في لاربعين مثلآ
اسراء قامت من علي الاكل
: بعد اذنكم
يوسف قام ورها: بابا مكنش ينفع الي انت عملتو كنت كلمتني واحنا لوحدنا وانا كنت هلاقي حل
شاهين: دا الي عندي
يوسف مشى وشاهين بص علي جاسر
: وانت تلم مراتك اخر لاسبوع دا
جاسر بمرح: انا مستعد دلوقتي يا حج وكمان فوري هجبلك الحفيد الي نفسك فيها
ميسره قامت بخجل: انا.. انا همشي اتاخرت
شاهين: بلاش تحمري كدا وقعدي مكانك وانت يا حـ.ـيو.ان بطل
كمل لي ادm: والبيه التاني تشوفلك عروسه في اقرب وقت ولا اجبلك وحده علي ذوقي انا.
محمد: احم بخصوص الموضوع دا ادm احم متجوز
شاهين ساب الاكل وبص لي محمد
: دا الي هو ازي
محمد: متجوز نور
شاهين: نور مين دي
محمد شاور علي نور الي كانت قاعده علي اخر السفره
ادm: والله يا بابا الموضوع جه بسر…
شاهين رفع ايده لي ادm بمعني اسكت
شاهين كمل وهو بيبص لنور
: تعالي معايا المكتب عايزك
ادm: يا بابا بس ه…
شاهين: موجهتش كلام ليك يلا
شاهين مشي ادm بص لي محمد
: انا مستحيل اخليه تروح لوحدها هروح معاها
محمد مسك ايد ادm
: اهدا بس كدا هو مش هيعمل ليها حاجه هيتكلم معاها بس
كمل وهو بيبص علي ميسره
: ميسره خدي نور وريها اوضه المكتب
ميسره: حاضر
ادm مسح علي وشه بضيق وقرب من نور
: متخفيش يا روحي هو بس هيتكلم معاكي شويه رد علي قد السؤال ماشي
نور هزت راسها له
عند اسراء ويوسف
اسراء بتعيط: مفيش حد فهمني كلكم عايز مصلحتكم بس
يوسف: يا قلبي اهدي طب بصي اهو بابا قال كلمتين تحت انا عملت حاجه ولا هيغير سنتي من كلامنا
اسراء: بس ابوك معاه حق يا يوسف الي في سنك معاهم عيال من زمان و.. وانا ولله بحاول
يوسف: براحتك يا قلبي وانا هستناكي العمر كله
اسراء: انا وحشه اوي يا يوسف صح يعني بص انت حنين معايا ازي.. وا.. وانا
يوسف: اهششش هي مسألة وقت زي ما قلتي
اسراء: يوسف.. انا.. انا
*****
نور قعده قدm شاهين وهي متـ.ـو.تره
شاهين بنظره حاده
: ازي اتجوزتي ادm
نور بتـ.ـو.تر: ان.. انا كنت. هو اول مره اتقبلنا كنت لمه صحبه دخلني العربيه غـ.ـصـ.ـب عني.. و.. وبعده رجعت البيت متاخر وعمي كان عايز يقــ,تــلني.. و سعته ادm انقذني منه. وخدني عنده الشقه واتجوزني
شاهين: طاب وعمك عايز يقــ,تــلك ليه مش يمكن انتي الي مش بـ.ـنت كويسه
نور كانت هتعيط
: لا هو بيكرهني وكان عايز يجوزني ابنه
شاهين: طاب و باباكي فين امك معندكيش اخوات
نور: بابا مـ.ـا.ت وبعده عمي اتجوز ماما وهي تعبانه وادm كل فتره بيخدني عندها ومعنديش اخوات
شاهين: طاب مفكرتيش ان ادm ممكن يزهق منك ويسيبك
نور مش فاهمه كلامه بس ردد بثه
: لا ادm مستحيل يسيبني
شاهين: ولله علي حسب علمي ابني ادm ياما عرف بنات واتسلى بيهم وبعدين سابهم
نور بصوت عالي ودmـ.ـو.ع
: قولتلك ادm مش هيسيبني ادm بتاعي انا بس
شاهين: هعديها المره دي
تحت
ادm رايح جاي وهيمـ.ـو.ت ويعرف بيحصل اي جوه
: لا انا مبقتش قادر يا عمي هدخل اخدها واللي يحصل يحصل
الباب اتفتح وطلعت منه نور وجريت علي حـ.ـضـ.ـن ادm
ادm: نور نور انتي كويسه ط.. طب مالك
نور بعـ.ـيا.ط: انت مش هتبعد عني صح انتا بتاعي انا
ادm: لا يا روحي مش هبعد بس في اي
شاهين طلع
ادm: بابا نور مالها
شاهين: خد مراتك ترتاح في اوضتك يا ادm وبلاش ترجع الشقه خليك قاعد هنا شويه
*******”
اسر: لكن كيف انت انت اخي انا
ماك: لا لست اخاك
اسر: ولاكن كيف ذالك
ماك: حسان سا احكي لك كل شي لاكن عدني لا تخبر اباكا بشيء
اسر: هيا لا تحرق دmي تكلم
ماك: بدا الامر في فرنسا مع ابي وذالك الشاهين
↚
يوسف: لسه زعلانه
اسراء عدلت وشها ليه: لا
يوسف ابتسم: طاب يلا كدا سمعيني ضحكه تجيب بوليس الأداب
اسراء بيأس: انت كنت فين وهما بيوزعوا الاحترام
يوسف بيغمزلها: مع وحده
الباب خبط
يوسف: مين
جاسر بضيق: انزل يعم ولا انت هتنفذ كلام أبوك بجد
يوسف: غور ياد من هنا وأنا دقيقه وجاي
اسراء دفنت وشها في يوسف
: دي العليه كلها عايزه إعادة تربيه
***********
يوسف نزل لقي الكل قاعد في المطبخ الشباب قعدين علي تربيزه صغيره موجوده في المطبخ والبنات واقفه تعمل اكل.. ماعدا ميسره قاعده علي الرخامه بتاكل كيك و بتشرب عصير
يوسف: أي يا رجـ.ـاله هو انتو اللي هتعملوا العشاء النهاره
آدm بص لجاسر: أخوك بقا خفيف اوي الفتره دي
يوسف قعد جنبهم علي التربيزه
: علشان نرضي ناس كدا…. بص علي إسراء….
نور وقفت جنب ادm
: آدm شمرلي الكم………… نور كانت هدومها مليانه عجين بسبب إنها بتساعد إسراء
آدm رفعلها الكم وباسها من خدها
: متوسـ.ـخيش نفسك يا روحي علشان مفيش هدوم ليكي هنا
نور: حاضر
يوسف همس لجاسر
: شايف مش جعفر إللي إحنا متجوزينهم
ميسره بقرف: لما بشوفها بشوف كسوفها وأقول يا بت كفايه محن
ادm: جاسر لم مراتك انا مش عارف مستحملك ازاي
ميسره نزلت من علي الرخامه
: طاب بص بقا أنت وبـ.ـاربي بتاعتك دي
وكبت العصير علي هدوم نور
: شوف بقا هتجبلها لبس منين
ادm: جاااااسر وربي هزعلهالك
جاسر بحده: ميسره إتلمي..قومي واعمليلي شاي
ميسره: نعم ياخويا تكونش الخدامه الفلبينيه اللي جبهالك ابوك
جاسر: لا دا انتي عايزه تتربي بجد بقا
يوسف مسكه من ايده
: أهدي يا جاسر اه هي لسانها اطول منها وعايز قطعه وبترفع صوتها عليك من دلوقتي بس معلش
جاسر بصله: ايوه يعني بتهديني ولا بتعصبني
يوسف: بهدي النفوس
آدm: اقعد يعم خلينا نشوف هنعمل اي
جاسر قعد: هنعمل اي
آدm: اخر حاجه وصلنا ليها قدرنا نلاقي الشخص اللي بيصدر العربيات من فرنسا لهنا
وفي نفس الوقت اكتشفنا إنه بيشحن فيها هروين في العربيه اللي بيصدرها و دلوقتي هو مع البوليس
يوسف: أهم حاجه ميقــ,تــلش نفسه زي إللي قبله
جاسر: لا إحنا إتأكدنا إن ميكونش أي حاجه تساعده
آدm: طاب هنعمل اي دلوقتي
ميسره بتفكر و قاعده علي الرخامه متربعة وبتاكل مكرونه
: بص هو تقريباً كدا مركز مع جاسر ويوسف أوي وتحسه بيقول ان دا تمهيد لكل اللي بيحصل يعني لسا التقيل مجاش
والحاجات اللي زي دي تقريباً بتبقي ان في حد بيكرهكم بسبب حبيبته اللي اخدتوها منه
وبما إن كنتو بتقول إن الشخص دا فرنسي وجاسر ويوسف درسوا في فرنسا برضو.. راجعوا نفسكم يا شباب
آدm بسخريه: بقولك اي انتي مش قاعده تطبخي مع باقي البنات ليه… كمل بصوت عالي… ارحميني من الروايات إللي طول النهار تقرأيها
وبعدين استني يا بت انتي مش كنتي بتاكلي كيك اي اللي في ايدك دا
ميسره: بقولك اي ياد انت قرفتني والله اقوم اجبلك البـ.ـاربي دي مش شعرها الحلو اييييح يخربيتها دي عليها شوية شعر إنما أي
كملت وهي بتاكل المكرونه اللي في الطبق بسرعه
وادي الطبق أهو علطول سادين نفسي
حطت الطبق في الحوض وفتحت التلاجه بقرف
: إنتي يا بت يا سوسو فين الشوكولاته اللي كانت هنا
اسراء:من فوق يا ميسره
جاسر بهدوء: فعلا ميسره عندها حق ولو كان كلامها صح يبقا مفيش غير واحد بس.
يوسف: اوع تقولي هو
ادm: مين
********
ماك: قبل أن اعرف أنهم اخوتي كنا اعز اصدقاء تعرفت علي جاسر اولا في الكليه وكان دائما ما ياتي يوسف ايضا ليطمئن علي اخيه
كنت تقريباً في عمر يوسف لأني تاخرت عن الكليه بضع سنوات وهذا ما سهل علينا ان نكون أقرب لي بعض
اسر: وماذا حدث حتي تفرقتم
ماك: كنت احب فتاه حقآ لقد كنت اعشقها ولكن تلك الغـ.ـبـ.ـيه وقعت في عشق جاسر الذي استغل ذلك وقضي معاها بضعت ايام وتركها حامل منه حقآ كنت اريد قــ,تــله ولكن هي من منعتني
اسر:هل كان يعرف انك تحبها
جاسر: نعم الجامعه كلها كانت تعرف
اسر: وما دخل يوسف في ذلك
ماك: بعد حملها من جاسر اتت لي و طلبت مني ان اتزوجها ووافقت ولكن بعدها بفتره عرف يوسف بحملها من اخيه ولذلك طلب منها الزواج كي لا يترك ابن اخيه لاحد ولكن يوسف لم يكن يعرف اني احبها كنت ساذهب ليوسف واخبره اني احبها وعنـ.ـد.ما تنجب ابن اخيه ساعطيه له ولكنها منعتني واخبرتني إن فعلت ذلك سوف تقــ,تــل نفسها
اسر: اكمل
ماك: بعد زواجه بفتره عرفت انها قــ,تــلت نفسها اكيد ذلك اللعين من عـ.ـذ.بها
لم اصمت بعدها حاولت قــ,تــل يوسف وجاسر مرارا ولكن. ولاكن حولو سـ.ـجـ.ـني و
عرفوا اني تاجر ممنوعات واخبروا الشرطه
لم تكن الشرطه لديها دليل عني ولكن هما استطاعوا ودخلت السـ.ـجـ.ـن 5سنوات
كان كرهي لهم يزيد اكثر واكثر وبعد خروجي فورا دبرت ليوسف حادثه كادَ يمـ.ـو.ت به ولكنه نجا بفقد الذاكره فقط
اسر: ولكن لم افهم بعد كيف انت اخي وتقول انك ابن شاهين
ماك: اووو نعم لم اخبرك فاكيد الأب يشبه ابنه إنهم عائلة كلها عاهره انا اكرههم فقد فعلا الأب ما فعله ابنه
اسر: كيف انا لا افهم
ماك: كان اباك (علي) لديه عمل في فرنسا واصطحب زوجته مع امي كانت علاقتهم متـ.ـو.تره في تلك الفتره وبها بعض المشاكل
كانت امك تذهب الي البـ.ـار يومين لتنسي مشاكل ابيك وتعرفت علي شاهين العزيز ولا داعي اخبـ.ـارك الباقي
ولكن اباك علي لم يصمت وعند عوته الي مصر قــ,تــل زوجه شاهين الأولي وهذا ما سأفعله أنا
بعد معرفه اباك علي خيانه أمي ليه انتظر في فرنسا حتى انجبتني وتركني عند صديق له.
اسر: اتعني انه يوجد عاداوه قديمه بين ابي وشاهين العزايزي
ماك: نعم واز ارت ان تبعد نور عن ادm اخبره انه ابـ.ـنت اخ الرجل الذي قــ,تــل زوجته
اسر: وكيف عرفت انهم اخوتك
ماك: صديق أبي اخبرني كل شئ قبل وفاته
*************
اسراء كانت وقفه في نص لاوضه وصلتله رساله
: بكره اول جلسه هستناكي…..
اسراء ردت: اكيد هاجي ابعتلي العنوان
اسلام:… بعت العنوان
اسراء: انا كنت كلمت زهراء امبـ.ـارح وكانت تعبانه لسه قعدا تعبانه
اسلام: لا بقيت كويسه هي خدت العلاج ونامت وشكرا ليكي علي قربك منها
اسراء: عادى ولا يهمك وانا هحول اتصل بيه بعد شوية تكون صحيت
اسلام: تمام
يوسف طلاع من الحمام بينشف شعره
اسراء قربت منه بدلع ولفه ايديها حوالين رقبته
يوسف رما الفوطه على السرير واحط يدي على وسطها
يوسف: امممم لا اكيد في حاجه
اسراء: اخص عليك يا يوسف تعرف عني كدا
يوسف قرب منها وحط راسه علي رقبتها وباسه
: مش مهم بس انا هاستغل اللحظه
اسراء: مش مشكله استغله براحتك بس عندي طلب
يوسف اباسم وهو لسه وشه في رقبتها
: الصراحه طول ما في م مقابل اطلب براحتك
اسراء بتزمر: طول عمرك استغلال بس مش مهم في واحده صاحبتي تعبانه و هاروح بكره معها عند الدكتور
يوسف بعد عنها وبصلها باستغراب:
من امتى وانت عندك صحاب
اسراء: لسه متعرفه عليه من يومين كدا بس معلش البـ.ـنت مسكينه
يوسف: حاضر هخدك بكره واجيبك
**************
نور قاعده قدام ادm وهي لابسه بجامه اسراء و كبير عليها جدا وادm قاعد وراء بيسرحلها شعرها
ادm: عايزه ضفيره ولا مربوط ولا اسبهولك
نور: زي ما انتا بتحبه
ادm ابتسم وسبله شعرها مفرود.
ادm: يلا ننام بقا
نور جريت علي السرير ونامت وغتط نفسها
ادm ابتسم عليه وعلي طوفليته. وراح نام جنبها
شويع ولقي نور بتتحرك علي السرير بضيق
ورفعت الغطاء من علي وشها وشعرها متنعكش وخدوده حمره هي بتتخـ.ـنـ.ـق من الغطاء بسرعه
نور بترجع شعرها لوره: ادm انت هتنام
ادm شـ.ـدها ليه: لا يا روحي عايزه تقولي حاجه
نور: عايزه ازور ماما
ادm: حاضر يا روحي بكره اخدك عندها
نور: وعايزه تلفون علشان اكلم اسراء لما نروح الشقه
آدm: حاضر يا برنسيسه نور حاجه تاني
نور فردت دراعاتها: وعايزه حـ.ـضـ.ـنك انام فيه
ادm بضحك ودخله في حـ.ـضـ.ـنه: بس كدا
**********
عماد: اي يا اختي قعدتك طولت عندنا
ساميه: مش عايزه زن يا عماد انت عارف اني ليه في البيت دا
عماد: ولله حد علمي انك اختي ورثك
ساميه: فكك من الحك دا كله و هاديك القرشين اللي انت عايزهم بس قللي عملت ايه في موضوعنا
عماد: متخفيش كل حاجه ماشيه تمام
ساميه: يوهاااا يا عماد بقالك اسبوع تقول كدا ومفيش حاجه بص انا جبت اخري هخلي الزفت هو واخوه يمضو ان كل حاجه بسم عيالي من غير ميادو بالهم
عماد: ما عيالك هيرجعو كل حاجه ليهم تاني
ساميه: امال اعمل اي
عماد: خلي القعد بسمك..
↚
آدm: يا صباح الفل علي الجمال
نور بنعاس: صباح النور.
ادm: يلا بقا كدا قومي علشان عندنا يوم طويل
نور قامت وهي بتفرد دراعاتها
: هنعمل اي
ادm: هروح الشغل ساعتين كدا علشان هتمم علي كام حاجه وبعدين نروح نزور قبر ابوكي ونتغدي برا وآخر النهارد نروح عند مامتك
نور: دا بجد يوم طويل
ادm: يلا بقا أنا هدخل أخد شاور بسرعه وخلي الخدامه تجيب الاكل هنا
نور: ليه مش هنفطر تحت
ادm: واسيبك بلبسك دا.. منك لله يا ميسره
آدm بيمسح أيد نور
: بالهنا يا روحي
نور: آدm انت لازم تروح الشغل يعني
ادm: مش هطول يا روحي
الباب خبط ودخلت ميسره
ادm: خير يا ميسره
ميسره: ولا حاجه جيت أقعد مع البـ.ـاربي بتاعتك
آدm: وإنتي مفكراني هسيبها ليكي
ميسره بجديه: أي دا انت زعلت انا والله كنت بهزر معاها
آدm: عارف يا ميسره والله بس نور خط احمر
ميسره: خلاص اشطا يا باشا روح شغلك ومتخفش عليها
آدm طالع: اياكي يا ميسره تزعليها
**********
إسراء نزلت من العربيه
يوسف: هستناكي هنا يا روحي
اسراء: ماشي وانا هحاول مطولش
إسراء مشيت شويه ولقيت زهراء واقفه لوحدها تحت المستشفى
اسراء: زهراء
زهراء حـ.ـضـ.ـنتها: اي دا اسراء بتعملي اي هنا
إسراء: اممم جيت علشان احضر الجلسة مع صحبتي
زهراء حـ.ـضـ.ـنتها بفرحه: بجد
اسراء: بس يا هبله دا انتي صحبتي
زهراء بعدت عنها
اسراء: امال فين اخوكي انتي جايه لوحدك
زهراء: لا هو راح يجيب اكل
اسراء: اه طاب يلا ندخل احنا ونستناه جوه
كل دا يوسف واقف استني لما أتأكد ان إسراء دخلت ومشي
إسراء و زهراء قاعدين بيتكلموا
إسلام دخل: أي دا يا زهراء أنا قعدت ادور عليكي
زهراء: لا مانا طلعت مع اسراء
اسلام: ازيك يا انسه إسراء
اسراء ابتسمت ليه
اسلام: تعالي كلي يا زهراء قبل ما تدخلي عند الدكتور
اسراء: بس دا اكل مش صحي عليها وهيضرها
اسلام بحرج: ما انا مش بعرف اطبخ وكمان زهراء تعبانه فكل اكلنا من برا
اسراء: اه متشلوش هم من النهارده اكل زهراء عليا
*********
ميسره: بس يا ستي هو آدm ديما كان وحيد تقريباً كان قريب من يوسف بس ودايمآ تلاقيه قاعد لوحده وكان عليه برود استغفر لله
نور: وهو جاسر جوزك
ميسره بضيق: ايوه يختي جيزت الندامه
نور: هو انتوا مش بتحبوا بعض
ميسره بهدوء: انا كنت بحبه بس خلاص بقا طلع ميستاهلش
نور: ليه
ميسره: انتي هتسهيني يا بت…مابقولك أنا هقوم اغلس عليه
ميسره طلعت الفون ورنت علي جاسر
بـ.ـنت بدلال: الو
ميسره باستغراب: انتي مين يا عسل مش دا تليفون جاسر
البت: اه هو في الحمام اقوله مين لما يطلع
ميسره بدأت تفهم: هو مش جاسر المفروض في الجامعه
البـ.ـنت: لا يا عسل ويلا علشان مش فاضيه ليكي
ميسره بدأت تعيط
نور: ميسره إنتي كويسه
ميسره بصوت وا.طـ.ـي: بيخـ.ـو.ني بيخـ.ـو.ني
نور: مين هو
ميسره مسحت دmـ.ـو.عها: مفيش حاجه
*********
إسراء: علي مهلك براحه
إسلام حط زهراء علي السرير اللي مكنتش قادره تقف من آثار الكيماويات
اسراء: هغير ليها هدومها علشان تعرف تنام وهعملها شربت خضار لما تصحي تاكلها علشان العلاج
اسلام: مش عارف اشكرك ازاي والله
اسراء: متقولش كدا دي زهراء زي اختي
اسلام: وانا هروح اغير هدومي
اسلام مشي واسراء ساعدت زهراء تغير هدومها
وراحت تعملها اكل.
اسراء: اي الغباء دا وانا هعرف منين طريق المطبخ
اسراء شافت اوضه مفتوح بابها اسراء دخلت و اسلام جوه
اسراء: اسفه بس هو فين المطبخ
اسلام: قدامك علي ايدك اليمين وانا قربت اخلص وهاجي علشان ادلك علي الحاجات اللي في المطبخ
اسراء: تمام
اسراء راحت المطبخ
: هبعت رساله لي يوسف عقبال ما ييجي يكون خلصت
دخلت المطبخ وبدات تعمل الأكل دخل اسلام
اسلام: احم هتعملي اي
اسراء: شربت خضر
اسلام بحرج: وهو انا جربت كتير اعملها من اليوتيوب بس كانت ديمآ بتطلع بايظه
اسراء ابتسمت
: بص هعلمك شوية حاجات كدا هتخليها تحفه
في اللحظه دي دخل يوسف اللي خبط علي الباب كذا مره بس محدش رد لقي الباب مفتوح دخل
اسراء: يوسف
اسلام: مين دا وازي دخل
اسراء: دا يوسف جوز..
يوسف بهدوء: يلا يا اسراء
اسراء: دقيقه بس يا يوسف هخلص اللي في ايدي
يوسف بضيق: انا قولت يلا يا اسراء
اسراء مسحت اديها باستغراب: عشر دقايق وطفي علي الاكل يا استاذ اسلام
***********
يوسف: كنتي بتعملي اي مع راجـ.ـل غريب لوحديكم في الشقه يا هانم
اسراء: انا قولتلك ان وحده صح… اسراء سكتت فجأة
استني يا يوسف انت بتشك فيا
يوسف: لا مش بشك فيكي بس عايز توضيح
اسراء: توضيح يبقا بتشك فيا يا يوسف
يوسف بصوت عالي: اخلصي كنتي بتعملي اي
اسراء بدmـ.ـو.ع: طاب تمام دا يبقا اخو صحبتي اللي قولتلك عليها وهي تعبت جـ.ـا.مد بعد الجلسه
******
ميسره: انا مش عايزه اكمل الجوازه دي وهطلق
قلم نزل علي وش ميسره ومسكها من شعرها جـ.ـا.مد
عماد: جوازت اي يا بت اللي مش عايزه تكمليها انتي عارفه الجوازه دي هتنقلنا ازاي
ميسره: ملعون ابو الفلوس اللي تخليك تهين بـ.ـنتك وجوزها كل يوم بيخـ.ـو.نها وبالنسبه ليك عادي
عماد: عادي لما يبقا جوزك هيعمل اللي يعمله و يرجع ينام جنبك في الآخر
ميسره: وكرامتي
عماد: الكلام دا مش بيوكل عيش الأيام دي
ميسره بعدت بغل ايد ابوها
: وانا خلاص تعبت وقرفت الام الحمدلله عايشه بس عمري ما شفت حنيتها ابوي اللي مش بيجري غير ورا الفلوس ما احنا حالتنا الماديه حلوه ليه الطمع
وعلي فكره عمتي اللي انت ماشي وراها دي هتوديك في داهيه.. وسابته ومشيت
****
جاسر قاعد يقلب في الفون بملل
وشاهين بيتفرج علي التلفزيون جنبه
ميسره دخلت عليهم وهي بتعيط
: انا عايزه اطلق يا عمي
شاهين باستغراب: اهدي بس في أي
ميسره: من غير سبب بس انا عايزه اطلق
جاسر: بطلي جنان يا ميسره
ميسره بصوت عالي: انت بالذات مسمعش صوتك وروح شوف اللي كنت معاها يا بيه انا بكرهك
شاهين: افهم في اي
ميسره: اسال البيه كان مع وحده وبيخـ.ـو.ني من دلوقتي امال هيعمل اي بعدين
شاهين: ميسره انا عارف ان مش انتي اللي كنتي معاه في اليوم دا بس دي كانت مره ومش هتتقرر تاني
ميسره: كنت مفكره زيك بس طلع لا للأسف يا عمي اتقررت
شاهين: مش فاهم
ميسره طلعت الفون وشغلت الستجيل اللي بينها وبين البـ.ـنت
ميسره: تمام كدا يا انكل
شاهين: الكلام دا بجد يا جاسر
جاسر سكت ومردش
ابوه ضـ.ـر.به بالقلم: يا خساره تربيتي فيك… وطلع وهو متعصب
شاهين وصلته رساله
“مرات ابنك نور تبقا بـ.ـنت اخو قـ.ـا.تل مراتك فاعل خير”
جاسر بعصبيه: اي اللي انتي هببتيه دا
ميسره: ياااااه زعلان عليها
جاسر: هتفضلي طول عمرك غـ.ـبـ.ـيه متشوفيش غير اللي الناس عايزاكي تشوفيه
ميسره بعـ.ـيا.ط: طب قولي انت الصح خليني اشوف الي مش شيفاه
جاسر: ملوش لازمه… وسابهل وطلع…. جاسر وصلوا اتصال
: دكتور جاسر لازم تيجي تقدm استقالتك بكره
جاسر باستغراب: ودا ليه ان شاء الله
: وصلتنا صور مخله ليك واحنا آسفين بس دا قرار الاداره
جاسر: بس دي حاجه خصوصيه
: مينفعش حاضرتك تبقي مثل أعلي للطلبه واخلاقك بالمستوي دا
جاسر ّبضيق: خلاص تمام
*******
ادm: انبسطي يا روحي
نور: اوي ربنا يخليك ليا يا ادm
ادm بصدmه لقي باباه واقف
: بابا
شاهين بهدوء: تعالي معايا يا آدm ومراتك سيبها هنا
آدm مسك في ايد نور اكتر
علي كان واقف: يا ريت مش هيبقى في الماضي الاب ودلوقتي الابن بس خليك عارف يا اسمك اي انت بعد اللي عرفته بـ.ـنت اخوي وربي هاخدها يعني هاخدها
شاهين بصوت عالي: اي مستني ابوك يتهان اكتر من كدا
ادm: لا يا بابا بس انا مش هسيب مراتي
شاهين: هتسيبها يا ادm هتسيبها ولو مسبتهاش هيقــ,تــلها زي ماقــ,تــل حب عمري
علي: وانت نسيت عملت اي في مراتك ما انا مش هقــ,تــلها من طريق ونص
شاهين بص لادm: ادm انت لو مجتش معايا وسبت البـ.ـنت دي هتبقى ولا ابني ولا اعرفك.
ادm: اسف يا بابا ولا انت هتخليني ابعد عن نور ولا عمها هيقدر يبعدني عنها
شاهين: انساه ان ليك اب يا ادm
**********
جاسر: بقا يا حيو’انه تريد علي تلفوني وتقولي لمراتي انك معاي
: اااه انا مكنتش اعرف انه مراتك
جاسر: ماك فين انطاقي
: اااه سيب شعري معرفش هو فين
جاسر: طاب تمام انا اتعملت معاكي بهدؤ وقضينا ليله حلوه وبرض مش عايزه تقولي يبقا نستخدm العنف
جاسر زق البـ.ـنت جـ.ـا.مد وقعدت وراسه اتعو’رت
البت بخــــوف: خلاص خلاص هقول ماك في هنا في مصر بس معرفش نزل ليه
جاسر نزل مستواه
: انتي هتلعبي عليا يا بت دا انتي مع ماك من ايام الجامعه وعارفه كل حاجه
: ولله مش عارفه بس هو، جه هنا علشان حاجه معينه وكمان ليه اخ مصري بيساعدة
جاسر وقف ولع سجاره
: اطلع.. وزي منتي كدا علي اديكي ورجليكي يا كـ.ـلـ.ـب’ه
البـ.ـنت طلع واجاسر طلع قعد مع يوسف وادm
يوسف: عملت ايه
جاسر: ماك طلع هنا. وكمان ليه اخ مصري
يوسف: طاب وهنعمل اي
جاسر: مش عارف… كمل وهو بيبص علي ادm…
ونت يا ادm عملت اي مع بابا
ادm: عايزني اسيب نور.
يوسف: طاب هو في سبب اكيد مش هقول كدا من فراغ
ادm: فضل يقول ان عم نور هو الي ق’تل حب عمره وحاجات تانيه تقريباً في بينهم عداوه
يوسف: طاب وهتعمل
ادm: مش عارفه بس مستحيل ابعد عن نور… وانت مزعل اسراء ليه.
يوسف بيأس: مفكراني شاكك فيها وانا ولله كنت بستفسر بس
ادm: بس زعلانه منك جـ.ـا.مد لدرجه ان تصر تبات مع نور
جاسر: مالكم يا جماعه كدا دي عين وصبتكم
ادm بسخريه: اسم الله صاينك
يوسف بضيق: اوي صحيح مش هتبطل عق بقا دا انت بعد كام يوم فرح
جاسر: لا العق حاجه وجواز حاجه تاني
يوسف: جاسر غلط الي انت بتعمله انا كنت ساكت في لاول بس دلوقتي الي انته عايزه من البنات هيبقا معاك
جاسر: وانت مفكر اني بجيب البنات علشان كدا بس ما انت عارف يا يوسف اني برضي الغــــرور و السادية الي جويه
ادm: يادي نيله عليك وعلي السادية بتاعتك انا مش قــ,تــلك اتعالج
جاسر اتجه لي البـ.ـار الموجود في لاوضه وصب كاس
جاسر:انا مش عايز اظلم ميسره معاي هي مستحيل تستحمل مرا من الي بعمله مع وحده تاني
ادm:قله وهي تقرار
↚
آدm: اتفضل يعم البيت بيتك
يوسف: تسلملي. احم بس كنت بقولك اي مـ.ـا.تجرب تكلمها يمكن ربنا يهديها وترجع معايا
ادm: أدخل يعم اعمل قهوه عقبال ما أشوفها
يوسف: أشطا
آدm خبط علي الاوضه اللي فيها نور و إسراء
اسراء: مين
آدm: أنا يا إسراء نمتوا
إسراء فتحت الباب: لا أتفضل
آدm دخل وبص علي نور اللي كانت قاعده علي السرير بكل هدوء ورجع بص لإسراء
: كنت عايز أتكلم معاكي
إسراء: يوسف اللي باعتك
ادm: بعيد خالص عن يوسف يا إسراء بس هو مكنش غلطان يعنى واحد يشوف المنظر دا ويسكت
انا لو مكانه والله إحتمال كنت جبت نور من شعرها ومحستش بنفسي
إسراء لسه هتتكلم
آدm قاطعها: ومش، شك مني لأ ممكن تقولي غيره عايز أفهم أي إللي بيحصل دا عايز تفسير
يعني، مثلا يا ستي أفرض شوفتي يوسف في نفس الموقف مش، هنقول يوسف نقول ابوكي أكتر حد بتثقي فيه مش، هتشكي فيه بس هتسالي اي دا يا بابا
اسراء: خلاص يا آدm فهمتك بس برضو مش هرجع البيت ودا درس علشان نبرته في السؤال مكانتش، عجباني
ادm: ماشي يا ستي بس، علي فكره يوسف برا
اسراء: يوهاااا يا ادm جبته معاك ليه
ادm: والله هو اللي جه أنا مجبتش، حد
اسراء: طيب
ادm: اسيبكم انا بقا علشان تناموا متسهروش أكتر من كدا
آدm قبل ما يطلع سمع صوت نور بتنادي عليه نور قربت منه عند الباب آدm وقف
ادm: اي يا روحي كله تمام اتعشيتي
نور: اه اتعشيت انا واسراء وأنت
آدm: أنا أكلت شويه حاجات صغنين كده عند جاسر وهروح اعمل عشا حلو أنا و يوسف
نور: طيب كويس إحنا سبنا ليكم أكل في الفرن
آدm: طاب بقولك أدخلي نامي علشان همـ.ـو.ت واحـ.ـضـ.ـنك واسراء شكلها مركزه معانا أوي
*****
يوسف: أي
ادm: مش راضيه
يوسف: بقولك اي اعملنا حاجه ناكلها
ادm: مـ.ـا.تقوم تعمل انت
يوسف: انت اللي واقف
ادm: بتستغلوا اللي واقف يعني
يوسف: ايوه وانجز
ادm بضيق: تمام يخويا
آدm دخل المطبخ جرس الباب رن يوسف فتح الباب وكان جاسر
يوسف: أي يا باشا خير
جاسر: ابوك كرشني من البيت
يوسف: ههههههه ادخل يا باشا
جاسر: آمال فين آدm
يوسف: حمـ.ـا.تك بتحبك دخل يعمل أكل
جاسر قعد علي الكنبه وحط رجله علي الترابيزه
: اشطا أنا كدا كدا جعان
آدm طلع ب الأكل بضيق
:جاسر كمان
آدm حط الأكل
: هو حد عايز حاجه قبل ما اقعد
جاسر: كاتشب و ميه معاك
آدm قعد، وبدأ ياكل
: اللي عايز حاجه يجيبها لنفسه
*******
آدm وجاسر ويوسف نايمين علي سرير واحد
آدm زفر بضيق
: جاسر شيل رجلك من عليا
جاسر نايم ولا حاسس بحاجه
آدm: يوسف يوسف تعالي نام جنب جاسر علشان انا مش عارف انام جنبه
يوسف اتقلب: انا مالي يا حبيبي إحنا رمينا قرعه
آدm زفر بضيق وحاول يبعد رجل جاسر عنه
يوسف حس إن آدm جاب آخره
يوسف قام: تعالي نام يا ادm
ادm ابتسم و نام مكان يوسف ويوسف نام في النص
يوسف كتف جاسر علشان مـ.ـيـ.ـتحركش ونام
*******
: لقد أخبرته بكل شئ ماك
قلم نزل علي وش البت
ماك: ايتها العاهرة كيف فعلتي ذلك
: لقد كان ع'نيف لقد خفت منه سيقــ,تــلني حتما
ماك: حسنا حسنا جدا انك لم تخبريه كل شئ يبدو انا اسر عنده حق انا لان اتهاون وسانفذ
: ماذ ستفعل ماك
ماك: لقد قضيت علي ذلك الجاسر في كل ما يحبه عمله وزوجته التي لا اعلم ان كان يحبها تبقي ذلك اللعين يوسف من قــ,تــل روحي
: ما زلت تحبها ماك
ماك: اكيد إنها حب حياتي
: ماك لقد ضحيت بكل ما املك من اجلك تركت عائلتي
كملت بعـ.ـيا.ط: ح.. حتي شرفي اخذته مني
ماك: انا لم اجبرك علي شى كل ذلك بأرداتك
: وهو نفس الشئ كان كل شي بإرادة حبيبتك السابقه هي من عرضت نفسها علي جاسر
ماك: ولما لم يخبرني كان يعرف اني احبها. لما لم يرفض
: لا تضحك علي نفسك ماك أنت تعرف جدا حاله جاسر لقد كان رجل شارب حد الثماله وهي لن يرفض امرأة خاضعه له بالتأكيد
ماك: لقد كان صديقي لماذا لم يسيطر علي مرضه من أجل صديقه
: ماك انا لن اجادلك اكثر من ذلك وانت تعرف جدا لقد رفضها مراراً وفي كل مره هي من تطلبه... حظ سعيد ماك
*********
يوسف: يعني أنت متاكد ان هي راحت العنوان دا
: ايوه يا باشا احنا فضلنا مراقبينها الليل كله هي دخلت البيت دا وطلعت بتعيط
يوسف: تمام.. يوسف دخل وقفل الباب دخل وهو بيبص في الورقه
آدm: أي
يوسف: قال إن هي راحت العنوان دا
آدm اخد الورقه: دا نفس عنوان بيت عم نور
يوسف بتفكير: هو البيت دا في شباب
آدm: ايوه إبن عم نور
يوسف:صحي جاسر ويلا إحنا لازم نروح البيت دا ونجيب ماك واتصل بطارق وقوله إننا لقينا كبير عمليات التهريب
جوا...
نور: هو في أي
إسراء بعدت عن الباب
: مش عارفه تقريباً كدا عرفوا مين إللي ضـ.ـر.ب علينا نــــار
نور باستغراب: نــــار أي
اسراء بصوت وا.طـ.ـي..دا انتي بريئه اوي
: مفيش حاجه يا نور متاخديش بالك
إسراء جاءها اتصال
.........
اسراء بصدmه: طاب دقيقه وأنا جايه انزل هتله الدوا من الصيدلية وانا مسافت السكه واكون عنـ.ـد.م
نور: هو في أي يا اسراء
اسراء بتلملم حاجاتها بسرعه: مفيش، وقت هحكيلك لما أرجع ولو يوسف جه قبل ماجي قوليليه واني طلعت ومش هطول
نور: هتسبوني لوحدي
اسراء وهي طالعه: معلش الموضوع مستعجل
*******
طارق: فتشوا البيت
علي: هو في أي يا باشا
طارق: في معلومـ.ـا.ت بتقول ان فرد مطلوب مستخبي هنا
علي باستغراب: يا باشا اكيد البلاغ غلط........
بص علي ادm..... ولا هو علشان إللي مبلغ ليه سلطه تنفيذ عطول
طارق: دلوقتي نعرف غلط ولا صح
علي فضل يبص علي ادm بغ'ل
يوسف وصلته رساله راح بعيد وفتحها
"مراتك عندي لم الليله اللي برا لو عايزها. وانت عارف كويس انا مش بهدد،صديقك ماك"
يوسف بقلق: آدm رن علي مراتك وشوف إسراء معاها ولا لأ
آدm: في أي
يوسف: بسرعه يا آدm
آدm أتصل علي نور
.......
: آه تمام يعني هي نزلت وقالتلك إن الموضوع مضطر
.......
: طاب اقفلي علي نفسك كويس وأنا شويه وجاي
آدm: بتقول جاها اتصال ونزلت ومتعرفش راحت فين
يوسف طلع جري: آدm خلي طارق يوقف اللي بيعمله بسرعه إسراء في خطر
آدm مش فاهم حاجه بس خلي طارق يسحب العساكر.
*********
عماد: اي رأيك
اسر: لا تستاهل كل المبلغ
عماد: بس انتو هتعملوا أي فيها هتمـ.ـو.تها
اسر: دي حاجه متخصكش ولا تخصني الكبير هو اللي عارف هيعمل أي
عماد: طاب تمام
أسر: هو آدm لسه قاعد في بيت أبوه
عماد بيعد الفلوس
: مش عارف بس تقريباً ساب البيت علشان زعلان هو و ابوه
اسر: طاب تمام توصلي كل المعلومـ.ـا.ت زي ما أنت علي كدا وكل مره ليك نفس المبلغ
عماد: اكيد وصلي سلامي للباشا.... جاسر مشي
ساميه كانت واقفه بعيد مش فاهمه حاجه
ساميه: هو في اي انا مش فاهمه حاجه
عماد: أنا يا ستي هحللك كل مشاكلك في ضـ.ـر.به وحده
ساميه: إزاي
عماد: محمد إسراء يوسف كل دول هنخلص منهم في حجر
ساميه: ما تنطق عملت اي
عماد: الراجـ.ـل اللي كان واقف من شويه دا خـ.ـطـ.ـف إسراء واحتمال كبير تمـ.ـو.ت تقريباً كدا في حوار بين يوسف والراجـ.ـل دا وهو بينتقم منه
ساميه: ايوه وانا هستفاد اي
عماد: لو إسراء مـ.ـا.تت احتمال محمد يروح فيها كدا خلصنا من اتنين و اكيد يوسف يا يتجن يا يخسر نفسه وهو بيجيب طاره متخفيش كدا كدا هيضيع
ساميه : طاب هو كان جايب سيرت ابني ادm ليه
عماد: تقريباً كدا البـ.ـنت الي متجوزه ابنك تخص الراجـ.ـل دا
ساميه: مش مشكله أهم حاجه أبني كويس
عماد بخبث: طاب بقولك فين تعب الرجـ.ـاله
ساميه طلعت فلوس: لا تستاهل
*********
آدm: طاب اهدأ يا يوسف ان شاءلله الله مش هيعمل ليها حاجه
يوسف: لا يا آدm ماك عايز ينتقم مني في إسراء هو عارف اني بحبها
ادm: متخفش هو مش طلب منك إنك تمشي رجـ.ـاله طارق وهو مش هيأذيها
يوسف: وأنا أي اللي يخليني أضمن انه مش هيأذيها حتي لو مشيت طارق وعساكره وهو كدا كدا هدفه يمـ.ـو.تها
انا هتجنن يا آدm إسراء لو حصل ليها حاجه هتجنن
ادm أهدي و ان شاء الله خير حاولت تتصل بالرقم اللي اتصل منه بيك
يوسف: حاولت حاولت ومش بيرد
ادm: طاب هات أجرب من فوني
آدm خد الرقم وجرب من فونه وحد رد
عند محمد وصلته صور لي إسراء وهي واقعه وفي دm كتير حوليها وسكين......
↚
ماك: لا تخافي عزيزتي فهذه مجر نبذا عن ما سوفه يحدث معكي
إسراء مر'بوطه في كرسي إسراء بدmـ.ـو.ع
: ماذا تريد مني
ماك: ق'تلك... لا'نتقم من زوجك عزيزتي
إسراء: وماذا فعل لك يوسف حتى تنتقم منه أيها الاحمق
ماك: حسنا عزيزتي سوف اخبركي لعلا صورت زوجك الحقيقية تظهر لكي
ماك قال كل شىء لإسراء
إسراء: أنت تكذب يوسف لم يق'تل أحد
ماك: لما انتي واثقه هكذا
اسراء: لأن زوجي ليس برجل قا'تل
ماك: اللعنه عليكي وعلي زوجك أيضاً لقد دmرتم حياتي انا اكر'هكم
************
يوسف وادm قعدين في عربيه وسمعوا الكلام دا
يوسف بحـ.ـز.ن: قالها كل حاجه
آدm: إسراء واعيه ومتفهمه.. بس اللي انا مستغربه مين اللي فتح التلفون أو هو اتفتح بالغلط
يوسف: مش عارف إزاي
آدm: جرب رن من تليفونك تاني كدا
يوسف جرب: منفعش برضو
آدm: بقولك اي احنا لازم نروح عند طارق بسرعه هو قال لو قدرنا نوصل لي المكالمه مع المجرم اكتر من 15 دقيقه هيحدد مكانه
يوسف طلع بالعربيه عند طارق
يوسف: انا مش عارف ازاي رغم اني جربت من تليفوني كذا مره والأغرب ان من تليفون آدm رد علي طول
طارق: لأن تليفون آدm متهكر
ادm باستغراب: تلفوني اانا
طارق: ايوه تليفونك متهكر عن طريق برنامج انه تقدر تتحكم في التلفون التاني
كأنه معاك بالظبط تشوف كل حاجه علي التليفون التاني وتردعلي المكالمـ.ـا.ت.....
بس اللي انا مستغربه ان لازم تاخد معلومـ.ـا.ت كتير من الطرف التاني علشان تقدر تعمل كدا انت عملتها ازاي
ادm: لا ركز يا طارق مفيش، الكلام دا انا حتي مبحبش مواضيع الهكر والحاجات دي يمكن حد رد بالغلط
طارق: يعم والله متهكر
يوسف: إحنا سايبين اني مراتي مخـ.ـطـ.ـوفه وتشوف التليفون متهكر ولا لأ
طارق: احنا عرفنا نحدد مكان ماك وخلي التليفون مفتوح تحسب لأي تغير في مكانه
يوسف: طارق أنا مش عايزك تجيب حد معاك هنبقي احنا التلاته بس مش عايز شوشره
طارق: مش هينفع يا يوسف لازم...
يوسف: طارق متخلنيش انـ.ـد.م اني قولتلك
طارق: حاضر يلا
فعلاً ادm ويوسف طلعوا علي العنوان وكان نفس بيت عم نور برضو دخلوا من مكان تاني في البيت
بس مفيش حد ولقوا المكان فاضي بس في آثار حد كان موجود
يوسف لقي ورقه: العب غيرها عزيزي
يوسف بغـــضــــب: غير مكانها الحقير وربنا ما هرحمه
طارق: اكيد حد شاف إن التليفون مفتوح وعرف
في الوقت دا جه لادm اتصل
ادm: يوسف اللحق عمك في المستشفى بسب ازمه قلبيه
يوسف: خلينا نطلع علي مستشفى بسرعه
*******
الممرضه: اتفضلو هو فاق
دخلت العيلة كلها
محمد بتعب: بـ.ـنتي يا يوسف بـ.ـنتي
يوسف: أهدي يا عمي وقولي اي اللي حصل
محمد: وصلتني صور ليها وهي وهي...
يوسف: إسراء كويسه والله يا عمي انا لسه كنت سامع صوتها من شويه
محمد: طاب هي فين هي معاك عايز أشوفها
يوسف: لا يا عمي هي مخـ.ـطـ.ـوفه بس وعد الليل مش هييجي غير وهي معايا
شاهين حط ايده علي كتف يوسف
: روح هات مراتك واحنا كلنا مع عمك يلا بسرعه
يوسف طلع شاف آدm واقف وباين عليه التعب
يوسف: آدm روح ارتاح في بيتك وكمان مينفعش تسيب مراتك كدا خطر عليها
ادm: مينفعش يا يوسف اسيبكم...
يوسف: متخفش كل حاجه تمام جاسر و بابا مع عمي وأنا وطارق هندور علي اسراء.... كمل بمرح....
يلا بقا دا انا مستغرب ازاي قدرت تبعد عن مراتك دا كله وسايبها لوحدها
ادm ابتسم: ومين قال اني سايبها لوحدها في ست عربيات تحت الشقه
يوسف: دا انا اخويا جـ.ـا.مد بقا
ادm: آمال
يوسف: يلا يا عم بلاش رغي وتعالي اوصلك في طريقي شكلك تعبان ومش هتقدر تسوق
**********
ادm دخل الشقه لقيها هأديه فكر ان نور نايمه قعد علي أول كنبه قابلته من التع'ب وغمض عنيه
. حس بحركه تحت رجله فتح عنيه لقي نور قاعده وبتشيل الجزمه
ادm : نور نور أي دا بتعملي أي قومي
نور: بس يا آدm
ادm: طاب قومي اقعدي جنبي وانا هكمل لنفسي
نور بإصرار: انا قولت لا انت جوزي يا ادm و دا شئ عادي
ادm سكت وفضل يبصلها
نور قــلـــعت ادm الجزمه والشراب وحطت رجليه في ميه سخنه وملح
نور: ماما كانت ديما بتقولي ان الطريقه دي بتريح
ادm قومها وقعدها علي رجله
: بنوتي الحلوه بقيت دكتوره شاطره
نور: اممم آمال مش جوزي دكتور.
ادm بحنق: جوزي بس. ماشي يا ستي بس جبتلك حاجه معايا
نور بحماس: اي
ادm طلع عروسه بـ.ـاربي
: مش عارف اول ما شفتها حسيتها شبهك
نور بد'موع: الله أول مرة حد يجبلي لعبة
نور حـ.ـضـ.ـنت ادm: انا بحبك اوي
ادm ضمها: وانا يا قلب ادm
ادm سكت شويه مستمتع بحـ.ـضـ.ـنها وبعدين افتكر حاجه. آدm اتعدل
: نور إنتي بتفهمي في الهكر
نور بعدت عنه: مش اوي بس أيوه
ادm: اممم يعني لما كنتي بتاخدي تليفوني كنتي بتهكريه
نور: هو مره وحده بس كنت بجرب برنامج جديد
ادm: واتعلمتي فين
نور: بابا كان هكر وعلمني
ادm باسها من رقبتها: بقا كل دا يطلع منك لا انا كدا لازم اخاف
نور بغــــرور: امال
ادm شالها بقيت هي تحتيه وهو فقيها
ادm: مبحبش الغــــرور انا
نور لفت ايديها حوالين ادm
: عادي اتغر براحتي مش جوزي حبيبي
ادm: لا كدا كتير وبعدين تيجي تعيطي وابعد ي ادm وتليفونك يا ادm.
نور بغــــرور: علي فكره انا محشتكش مش تليفونك بيرن كل مره بجد
ادm: طاب تمام
ادm طلع التليفون من جيبه ورماه اتكـ.ـسر
آدm بخبث: كدا حلو صح
نور: أي دا يا آدm انا بهزر معاك
ادm باسها من رقبته بطريقه خلتها تضحك
نور مش قادره تاخد نفسها من الضحك
نور: آدm.. آدm خلاص همو'ت مش قادره
ادm مرضيش يبعد عنها وفجاة الفون رن
ادm بص لنور بصدmه شويه وبعدين بدأوا يضحكوا سوا
ادm: انتي مهكراه يرن في الأوقات دي
نور: لا والله دا حظ بس
ادm: طاب يلا قومي علشان هنرجع بيت بابا
نور: طاب خلينا قاعدين هنا بالله.
ادm: مش هينفع يا روحي الفتره دي في مشاكل وأنا كل شويه هنزل وخطر عليكي تقعدي لوحدك
نور: طيب هروح اغير هدومي
*******
شاهين: جاسر روح لاخوك هو محتاجك
جاسر: بس بابا مش هينفع اسيبك
شاهين: يلا يا جاسر كلمتي متتقلش مرتين
جاسر: حاضر يا بابا
جاسر مشي وشاهين قعد جنب محمد ومسك ايده
شاهين ابتسم لمحمد: بقيت احسن دلوقتي
محمد: الحمدلله بس مش هرتاح غير لما اشوف بـ.ـنتي قدامي
شاهين: ان شاءلله هتيحي متخفش ويلا بقا خليك راجـ.ـل مش أي حاجه تهزك
محمد بدmـ.ـو.ع: دي بـ.ـنتي يا شاهين
شاهين د'مع هو كمان
: وانا اخوك يا محمد
محمد: شاهين انت بتعيط أهدي مفيش حاجه انا كويس
شاهين عيط: اهدا ازي دا انتا كنت هضيع من بين اديا لولا ستر ربنا. محمد والله انت غلاوتك عندي من غلاوت يوسف وادm وجاسر انت ابني مش اخويا
محمد بضحك: اي يعم امال فين شاهين الجـ.ـا.مد اللي مش بيعـ.ـيط
شاهين مسح دmـ.ـو.عه وابتسم
: انا ببقا جـ.ـا.مد علشان خايف عليكم علشان اسندكم
محمد: عارف ممكن الكل يشوفك قا'سي بس محدش يعرفك قدي فاكر زمان لما كنت بتعور كنت بشوف الخــــوف في عنيك اكتر مني
شاهين: يلا يا عم قعدنا نرغي ونسينا معاد الدوي
★★★
يوسف ماسك البت جـ.ـا.مد من شعرها
يوسف: مش هتقولي برضو فين ماك
: قولتلك معرفش صدقني معرفش
جاسر كان قاعد
: قولتلك سيبني عليها وأنا هخليها تقول
يوسف: يلا يا حلوه قولي بذوق بدل ما جاسر يدخل في الموضوع وانتي عارفه اللي هيحصل
: ابعد عني بقا ي'لعن الساعه اللي عرفتك فيها وعرفت ماك
يوسف: ما انتي لو قلتي فين ماك هترتاحي
: معرفش معرفش
يوسف سابها ووقف جنب جاسر: شكلها متعرفش حاجه بجد
جاسر: مسكين أوي أنت يا يوسف سيبها ليا انا هخليها تقول
جاسر خد البت ومشي
يوسف قعد جنب طارق
يوسف: وصلت لحاجه
طارق: احنا مراقبين كل أنواع العربيات اللي من نفس النوع بيستخدmها ماك بس مفيش اي عربيه متحركه
يوسف: يبقا بيتحرك بعربيه تانيه
طارق: انا قدرت اجيب رقم تاني لي ماك بس محتاج حد يهكر الرقم دا زي اللي قبله
في اللحظه دي دخل آدm و نور
يوسف وطارق بصوا ليه
ادm بضي'ق علشان نور معاه وهم بيبصوا كدا
: في أي
طارق: عايزك تهكر الرقم ده زي مهكرت اللي قبله
آدm بصلهم ب'ضيق: ما قولتلك انا مش بتنيل بفهم هكر دي مراتي
يوسف: بقا البـ.ـاربي دي بتعرف تهكر يا ما تحت السواهي
ادm بغـــضــــب: يوووووسف
كمل لطارق
: هات الرقم وانا هخليها تهكره
☆☆☆☆
جاسر قاعد ماسك مطوه في ايده متعددت السنون والبـ.ـنت قاعده قدامه وهي مر'بوطه وعنيها مغميه
جاسر بقول بهدوء: مش هتقولي
: جاسر بطل جنان وفكني
جاسر حرك المطو'ه علي شفيفها اتجر'حت
: أسمع صوت تاني غير يا اه يا لأ
البـ.ـنت هزت رأسها بمعني حاضر
جاسر: يلا نبدأ من تاني. فين ماك
: لأ
جاسر جر'حها جـ.ـر.ح تاني في شـ ـــفــايـــ ـفها بالمطوه
: مش هتقولي برضو
البـ.ـنت بدmـ.ـو.ع: لأ
جاسر قام طاب تمام نستخدm الص'عب علشان السهل منفعش
: لأ لأ خلاص ماك خد مرات يوسف وغير مكانها علشان اكتشف أن كان في مكالمه شغاله وان في حد عرف طريقها
جاسر: هو ناوي يعمل أي في مرات يوسف
: ناوي يخليها مد'منه او معقده نفسياً اهم حاجه ترجع ليوسف وهي بتعاني من مشاكل طول عمرها
جاسر: انتي كنتي متخا'نقه مع ماك قبل ما تمشي من عنده صح
: ايوه بس المهم و كان مش عايزه يتاذي
جاسر حس بالذنب اتجاهها
: بلاش تضيعي نفسك علشان حد ميستاهلكيش
ابتسمت بسخريه: ما انا كدا كدا ضعت اكيد ماك مش هيرحمني بعد ما قولت عن كل حاجه عنه
جاسر: متخافيش انا هحميكي منه ومش هيقدر يقرب ليكي بس انتي ارجعي عن الغلط
: ارجع بس بشرط تروح عند دكتور وتتعالج من الساديه
جاسر ابتسم: دا لوي دراع
: لا تقدر تقول نصيحه
جاسر: ودا هيبقا دكتور نفسي صح
: تقريباً الساديه دا مرض نفسي
جاسر: لا تقدري تقولي ميول وحب السيطره ويلا بلاش رغي قوليلي علي مكان ماك....
↚
يوسف حاضن اسراء بعد ما البـ.ـنت (ايڤا) قالت لجاسر علي العنوان وقدرو يلاقو اسراء وقبضو علي ماك
ماك معدي من قدm يوسف ابتسمله. بخبث
جاسر: لازم تروح تعمل فحص شامل لي اسراء.
يوسف: ليه هو في حاجه
جاسر: ايڨا قالت ان ماك عايز يؤذي اسراء وممكن يكون عمله حاجه
يوسف: وربي الكـ.ـلـ.ـب دا لو كان عمله حاجه ما هرحمه
بص لاسراء: اسراء انتي كويس حاسه بو.جـ.ـع هو عملك حاجه
اسراء: مش عارف يا يوسف انا اغلب الوقت كنت متخدره
يوسف خده وراح العربيه: يلا يا روحي نتاكد
٭٭٭
الدكتوره: للاسف هي فعلآ وخده ماده مسممه بس بتشتغل ب بطيئ بشتغل علي ان توقف لاعضاء الجـ.ـسم عن العمل ويبقا السبب مجهول
يوسف: يعني اي يا دكتوره هي كويسه طاب مفيش علاج لده طاب انا.. انا ممكن اسفره بره
الدكتور: لا مش محتاجه دا كله يا استاذ يوسف هي كان هتؤذيه لو مكتشفناش الموضوع بس الحمدلله ان حضرتك اكتشفت الموضوع علطول بس هي هتنتظم علي علاج مضاد لفتره وكل حاجه هيبقا تمام
يوسف: انتي متاكدا يا دكتوره انا ممكن اسفرها
الدكتوره: صدقني مش محتاجه
يوسف: خلاص ماشي يا دكتوره
يوسف ساعد اسراء علشان تقوم
يوسف: يلا يا روحي.... ورجع البيت
محمد: معلش يا يوسف اسراء هتنام معاي النهارده
يوسف: خلاص مش مشكله انا كدا كدا عندي مشوار
اسراء: يوسف انت رايح لماك صح
يوسف باس راسه: نامي انتي ومتشغليش بالك... خد بالك منها يا عم..... يوسف طلع
محمد: هااا بقا اي رايك في يوسف
اسراء: اممم يعني هو مبقاش عصبي زي لاول ولا مغــــرور وكمان بقا حنين خالص معاي.
محمد: طاب اي خالص هنحن علي والود
اسراء: لا لسه كمان شويه صغننين
محمد: جبروتك يا ست اسراء....... الباب خبط
محمد: ادخل.... دخل شاهين..
شاهين: اسراء سباقتني وهتنام معاك
محمد: تعاله السرير يسيع من الحبايب الف
شاهين قعد جنبه علي السرير
: اخت العلاج
محمد: اه
٭ صبآآآح يوم جديد٭
نور: ادm ادm با لله نزلني هقع
ادm نايم علي السرير رافع نور لفوق برجله وماسك ايدها
ادm مبتسم : لا
نور: حـ.ـر.ام عليك يا ادm هقع
ادm: لا قليه لاول
نور: ي ادm ولله بتكسف
ادm: ليه ما انا بقول قدm اي حد
نور: طاب نزلني ونتكلم
ادm: لا قولي وانتي فوق كدا
نور: يا ادm انت راجـ.ـل وبعدين انت مش، بتكسف
ادm: انا مبتكسفش
نور: انت متربتش اساسا يا ادm
ادm نزلها مره وحده ورفعه بسرعه
نور بعيط: ادm ابو ايدك نزلني
ادm ضحك عليه:لا انا مش عايز ايد عايز مكان تاني
. ونور شعرها نزل وشها
نور: ادm انت بضحك صح نزلني.
ادm نزله ورفعه مر تاني
نور بسرعه وخــــوف: حبيبي ادm
ادm: و اي
نور: وروحي وحب حياتي وعمري.
ادm نزلها: مكان من لاول..
نور: بكرهك
ادm: يا نوري اي الي يكسف في الموضوع ما انا بقولك يا حبيبتي وروحي قدm اي حد
نور: علشان انت قليل لادب
ادm: لا دا انا اقوم اوريكي قلت لادب بجد.
نور: لا لا مين قال انك لقليل لادب
**********
الكل قاعد يفطر دخل يوسف
شاهين: برضو عملت الي في دmاغك
يوسف قرب من اسراء وباس راسها
: عايزه يلمس حتا من روحي وسكتله
شاهين: ماطارق متوصي بيه متخفش
يوسف: حق طارق حاجه وحقي حاجه تانيه
شاهين:اقعد افطر يا بني ربنا يهديك
ادm مش مركز مع حد خالص غير نور وبسعده في لاكل
شاهين بص عليهم بحصره: ربنا يصلح حالكم يا عيال شاهين
جاسر كان قاعد ياكل بهدو وصلته رساله
جاسر: خالي عماد بيقول ان معاد الفرح زي ما هو بكره ولا هتلغي
شاهين: هنأجلو اكيد يعني عمك وبن...
محمد: لا يا ابني لم مراتك ان وسراء كويسين
شاهين: يا محمد....
محمد: متكـ.ـسرش خاطر العيال وانا وسراء كويسين ااهو
شاهين بستسلام: طيب وبما ان مفرحناش ب ادm فنفرح بيه بكره مع جاسر من تاني
ادm ابتسم: عادي يا بابا مش ضروري
شاهين: مراتك مش اقل من حد وحقه تفرح زيه زي البنات
يوسف: اي دا هما هيتجوزو وانا لا وربنا ميحصل وبعدين انا مش فاكر فرحي اصلا
شاهين ابتسم: يوسف معاكم بكره
يوسف: تسلملي يا حج.
*******
ماك: مااااذه
اسر: نعم يا اخي لم يحدث شي لتلك الفتاه وكتشفو موضوع السم
ماك: تبآلك يا يوسف كل ذلك الضـ.ـر.ب ولم استفد بشي
اسر: انا اعرف من فعلا ذالك جيدا
ماك: انها تلك المخدعه ايڨا اخي اريد جثتها اولا وبعد ذالك سانــــاره ماذه نفعل مع يوسف
اسر: نعم اخي سينفذ
ماك: اسر انا اعتمد عليك انت الرجل من بعد اعلم انه يمكنني ان اخرج من هنا بكل سهوله ولاكن انت لا احد يشك فيك
اسر: لا تقلق اخي ساتولا الامر
ماك بشر: حسنا اليك الخطه... اولا قــ,تــل تلك الحياه ايڨا وبعده سا تقــ,تــل تلك لاسراء مباشرتنا لقد كنت مخطاء عنـ.ـد.ما كانت بين يد وتركتها بعد مـ.ـو.ت تلك الفتاه سيدmر يوسف
اسر: الخطوه التاليه
ماك: قــ,تــل شاهين العزايزي وقته ينحتي الظهر الساند لتلك العائله. وبعده تدبر لساميه فضيحه حتا لا تسطيع تلك العائله رفع راسه مجدااا
اسرا: احسنت اخي احسنت
*******
يوسف: انتي مش شايفه ضيق من فوق ازي
اسراء: طاب ولله حلو اهو
يوسف: لا يا اسراء طب بصي الي تحته مهو كمان حلو وواسع
اسراء: لا انا عجبني دا
محمد جه عليهم
: اي يا حماعه في اي
اسراء: شفت يا بابا مش عايز يخليني اخد الفستان الي عجبني
محمد: خلاص يا يوسف مدقكش
اسراء حـ.ـضـ.ـنته: حبيبي يا بابا
يوسف: لا بقولك اي دا انا قربت اكمل سنه متحوزك مقلتهاش ليا لحد دلوقتي
اسراء: طبعا دا بابا انت مجر جوزي
يوسف: معلومه بس جوزك اقربلك من ابوكي
اسراء: لا بابا طبعا اولا
يوسف بخبث: طاب لو اثبت اني لاقرب ليكي مش هتاخدي الفستان دا
اسراء: ماشي وانا موفقه
يوسف با'سها قدm ابوها
اسراء اتكسفت وستخبت فيه
يوسف: اي يعني استخبيتي فيا مش باباكي
اسراء بصوت وا.طـ.ـي: الله يكسفك يا يوسف
يوسف: هتاخد، الفستان
اسراء زي ما هي: لاء
محمد بضحك: ربنا يهديكم...... ومشي...
بعيد شويه قاعد ادm وجنبه باباها
ادm:بابا
شاهين التفت ليه
ادm: اي الي بينتك وبين عم نور اي الي يخليه يقت'ل مراتك
شاهين: واي الي خلاك تسال دلوقتي
ادm: اظن ان كل حاجه اتحلت وحنا محتجيت نعرف اي الي بينكم وبما انك كنت عايزني اسيب مراتي يبقا اكيد في حاجه
شاهين: ولحد دلوقتي يا ادm لو مش هتسيب مراتك خد بالك منها
ادm: انا لاز....
قطعة نور: ادm اي رايك في الفستان دا
ادm بسرعه: حلو يا روحي لو عجبك احجزو
نور بحـ.ـز.ن: يوسف وسراء بيختاروا الفستان سوا
شاهين: شوف مراتك يا ادm وبعدين نتكلم
ادm اتنهد: تعالي يا نور
نور قعدت قدm ادm بحماس وهي بتبص للفون
فوق عند جاسر
جاسر بهدؤ: افهم انك مش عايز فستان زي باقي البنات
ميسره علي التلفون: مش هتفرق
جاسر: لا بصي عوج مش عايز من اوله
ميسره بغـــضــــب:وانت كمان ليك عيني تتكلم متفكرش ان احنا هنتجوز في ظروف عديه دا احنا لسه علب برا وبتخوني كل يوم مع ست... كملت بعيط
ولمشكله اني مش عارفه ارفض ومن يوم متخـ.ـنـ.ـقت مع بابا وهو حبسني انا بكرهك
جاسر: خلصتي... هبعتلك صور فساتين وانتي، اختاري واحد.... وقفل
ميسره بتمسح دmـ.ـو.ع
: ولله لهرب يا جاسر.....
↚
نور: يا ادm حـ.ـر.ام عليك مش كل مره.
آدm: طاب يرضيكي والله الوقت دا كله هتبقي بعيده عني
نور: يا ادm اسراء وميسره بقالهم نص ساعه جوه وانا قاعده منزلتش من العربيه لحد دلوقتي
ادm: هتوحشيني وعايز اشبع منك قبل ما اسيبك
نور: نص ساعه ومشبعتش
ادm بحب : ولا عمري كله اشبع منك
نور: ايوه يعني هنقضي عمرنا كله في العربيه
آدm: قعدتك مع الزفته ميسره بهته عليكي
نور: طاب هتسيبني انزل امتا
ادm بضيق: كمان خمس دقايق
نور: الخمس دقايق دول كانو من نص ساعه
آدm: نوري هو انتي مش بتحبيني وعايزه تقعدي معايا
نور: لا والله يا ادm بس منظرنا بقا وحش اوي
ادm: خلاص انزلي يا نور
نور: ادm انت مش زعلان صح
ادm ابتسم: لا روحي.
نور نزلت
جاسر ويوسف كانو ساندين علي العربيه
يوسف: اخيرا اخدت افراج
ادm حك طرف مناخيره بحرج
: اي دا انتو هنا انا فكرتكم مشيتو
جاسر: مستنينك يا بيه
ادm: طاب اركبو وسيبو العربيات هنا ونيجي ب دي
(عربيات ابوك كتير🧎🏻♀️🙂)
يوسف وادm جلسوا في السيارة من الامام
وجاسر جلس في الكرسي اللى وراء
جاسر بضيق: برضو هتركبوني ورا
ادm بص وراه: دا مكانك من يوم ما اتولدت
جاسر: هتسكتو ولا انزل اخد عربيتى وامشي بيهاا
يوسف بيحرك العربيه
: الله يرحم ايام ماكنت بحطك فوق سطح العربيه
جاسر: خلاص يا يوسف عرفنا
ادm: عملت اي مع ميسره
حاسر: ولا حاجه طول الطريق مصدرالى الوش الخشب وضـ.ـر.بالى بوز
ادm: طيب وهتعمل اي
جاسر: انا قولت ل ايڨا وهشوف دكتور بس لحد ما اشوف حل هفضل زي ما انا ولازم تستحملني
ادm: والله انت متـ.ـخـ.ـلف وهضيعها من ايدك
يوسف: وانت يا ادm نسيت موضوع الدكتور ولا اي
ادm: الا انا اتفقت معاه اول جلسه هتكون تاني يوم الفرح
يوسف: ان شاءلله خير
جاسر: بقولك اي معلش تسوق بسرعه بس
دا احنا لسه هنجيب امي من عند خالي عماد طلعت زعلانه قال.
ولسه هنروح عند الحلاق
بدأ يوسف فى تزويد السرعه
:فل وكمان نشغل اغنيه لزوم ان احنا عرسان وكدا بقااا
******٭٭٭٭
اسراء: طيب انتي حاولتي معاه كلمتيه
ميسره: لا ومش عاوزه اكلمه اساسا
اسراء: طيب هو عمره كان وحش معاكي
غير من ساعه موضوع جوازكم
ميسره: برضو لا
اسراء: يبقا اكيد في حاجه غلط جربي وحولي معاه اكيد ليه اسباب.
انا عارفه ان جاسر بيحب يمشي علي مزاجه بس مستحيل يخـ.ـو.ن
ميسره: حاضر يا اسراء هديه فرصه واحاول معاه بس مش هيمس شعره مني
اسراء: لا متخفيش كلنا محدش هيمس شعرهمننا...
ميسره بصت لي نور الي قاعده بعيد عنهم شويه ومش فاهمه حاجه واسراء بصت ليها
نور ببراءه: بتبصولي ليه
ميسره لي اسراء: البـ.ـاربي دي اول كلمه من ادm هتلاقيها جنبه على السرير
اسراء بيأس: فعلا محتاجين يفهمها
شكلها ملهاش حد والبت حـ.ـر.ام صغيره وشخصيتها ضايعه
وادm بطبعه مسيطر عليها
اسراء وميسره لفوا الكرسي قدام نور وابتسامه خبيثه
٭٭٭٭٭
الشباب واقفين تحت السلم كل واحد ماسك بوكيه ورد بالبدله بتاعته واخر شياكه
كان عماد نازل ماسك ميسره
ومحمد ماسك اسراء
و شاهين ماسك نور
وام نور ادm جابها على كرسي متحرك
كل وحد استلم عروسته وقعد بها في الكوشةةة
جاءت ساميه بكل غــــرور وقاعده جنب اولادها وفضلت تصور معاهم ويوسف كان بيبص عليهم بحز
شاهين ابتسم راح وقف وراء يوسف وطلب من المصوراتي يصوره فجاه ادm وجاسر واقفوا جنب باباهم من وراء واتصوروا مع يوسف
وجات ميسره سحبت نور وقعدو جنب اسراء وجه عليهم محمد
وساميه كنت هتمـ.ـو.ت من الغـ.ـيظ بسب انهم كسفوها
كل واحد من الشباب باس ايد ابوه وعمو ورجعو قعدو مكانهم
اشتغلت اغنيه رومانسيه
كل واحد أخد عروسته
وقام يرقص عليها سلو
ادm: مالك يانور بتترعشي كدا ليه
نور بتـ.ـو.تر: مفيش
ادm: مافيش اي بس. الكلام اللي الزفتة قالته ميسره واسراء مفيش حاجه منه هتحصل
نوري: بجد يعني انت مش..
ادm: لا هو احنا عايشين في العصر الحجري مفيش الكلام دا
نور: امال هما كانو عمالين يخططو علشان يبوظوا الليله ليه
ادm بخبث: وخططو لايه
نور: يعني انا مثلا كنت هعمل نفسي نايمه و اسراء هتقول ليوسف ان عندها عذر وميسره هتتخانق مع جاسر
آدm: بعيد عن كل،دا يا نور انا بقالي قدا اي متجوزك
حصل حاجه
نور: لا
آدm: فبلاش تسمعي كلام حد و اوعي اشوفك في يوم خايفه مني
نور: اسفه مش هتتكرر تاني
آدm: لا انا مش عايزك تعتذري عايزك تتعلمي
نور:خلاص والله ما هسمع كلام حد تاني
آدm: حشـ.ـتـ.ـيني و في 7ساعات الي قعديهم في الكوافير اوي
نور حطت راسها علي كتف ادm
: وانا اوي مكنتش عارفه انك هتوحشني كدا.
عند يوسف
اسراء باست يوسف من خده
: شكرا انك عزمت زهراء واخوها
يوسف: اي خدعه بس المهم هيبقا في قبولاات كتيرة النهارده
اسراء ضحكت: حاضر وماله
يوسف: مش مستريح لضحكتك دي بس تمام
جاسر: مكنتش متوقع منك كدا الصراحه والهدوء دا كله
ميسره: ملكش دعوه
جاسر ضحك عليها: بقيتي غريبه اوي يا ميسره مش زي زمان
ميسره: ولا اانت زي زمان
جاسر: هتفهمي كل حاجه هتفهمي.
الاغنيه خلصت البنات طلعو قعدو مكانهم
والشباب رقصو شويه مع بعض علي مهرجانات شويه ودخل محمد وشاهين وبعد اصرار من محمد وشاهين علي الشباب البنات نزلو رقصو معاهم شويه
وبعد فترة من الفرح.
كل واحد شال عروسته وطلع بيها
ايڨا كانت واقفه في الفرحه بعد ما جاسر اصر ان هي تقعد معاهم في البيت
شافت واحد قاعد بيتلفت حوليه وكان في ايده بـ.ـنت مغمي عليها
ايڨا راحت عندهم
ايڨا: هي مالها كويسه
اسلام: لا هي اغمي عليها ومش عارف اعمل اي
ايڨا: اهدا انا دكتوره
ايڨا قعدت وفحصت زهراء
ايڨا: هي بتعاني من حاجه
اسلام: اه عندها كانسر. هي كويسه
ايڨا: متخفش دا الضغط عالي شويه استنا انا معايا حقنه
ايڤا جابت الحقنه وعطتها لزهراء وفاقت
اسلام: شكرا جدا ليكي
يڨا: لا ولا يهمك
يوسف دخل ب اسراء ونزلها
يوسف: والله ماقصد حاجه عارف ان احنا متجوزين بس حاسس ان لسه متجوز بجد
اسراء باست يوسف
: وانا كمان مبسوطه اوي
يوسف: ياريت بس نسيبنا من البوس وندخل علي التقيل
اسراء باسته تاني: كان علي عيني يا حبيبي بس عندي عذر
يوسف: نعم يا روح امك.
اسراء دخل تغير الفستان: للاسف بقا.
يوسف: كنت عارف ان ب ابتسامتك والبوس دا كله وراه مصدر ثقه مضمون
عند جاسر ٭٭٭
جاسر: يلا بقا
ميسره: اي هو الي يلا بقا. اطلع برا علشان اغير
جاسر: نعم يختي
ميسره قربت من جاسر
ميسره: بص يا جاسر الي في دmاغك دا كان هيحصل لو دا جواز طبيعي لو انت راجـ.ـل ومش بتخون مراتك
جاسر ضـ.ـر.بها بالقلم
: الزم حدودك
ميسره بعـ.ـيا.ط وصوت عالي
: ايه الحقيقه بتو.جـ.ـع صح
جاسر: لا مش الحقيقه. وبلاش تخليني اطلع عليكي جاسر السادي الي بحاول احميكي منه دايما
ميسره: سادي اي وزفت اي انا عايزه اعرف دلوقتي انت بتخوني ليه لو مش بتحبني علي القليل كنت تقدر تفشكل الجوازه
جاسر: تمام هقولك يعني اي سادي وليه مش عايز الغي الجوازه
في لحظه ضـ.ـر.ب ميسره بالقلم تاني
ميسره: انت. مج...
جاسر: هششش مسمعش، صوتك
وفي اللحظه التانيه كان قطلع ليها الفستان بتاعها
وربطها من اديها ورجليها
ميسره: جاسر ابعد انا بكر'هك
جاسر قعد علي كرسي وهي قدامه
: مسمعش منك غير كلمتين اه او لا فاهمه
ميسره بتعيط ومش راضيه ترد عليه
جاسر بصوت عالي: فاهمه
ميسره هزت راسها
جاسر: عايزه ت عـ.ـر.في بخونك ليه ولا يعني اي سادي ولا عايزة ت عـ.ـر.في اي
ميسره: انت مش بتحبني اتجوزتني ليه
جاسر: رغم ان دا مش في الخيرات بس تمام هجاوبك
٭مين قال اني مش بحبك في مشاعر اتجاهك بس كنت خايف عليكي مني علشان كدا حاولت انك تشوفي اني شخص مش كويس ولا قدرتي تلغي الجوازه فا خلاص
ولو مقدرتش يبقا انتي كدا عرفتي طبعي قبل الجواز وانا مش بخدعك
ميسره: خايف عليا من اي
جاسر: الساديه
ميسره: اي هي الساديه
جاسر: الي عملتو معاكي من شويه هي دا الساديه
ميسره: مش فاهمه
جاسر: يعني بنبسط بالم الشخص الي قدmي خصوصاً لو ست
بحب السيطرة والأمر مبحبهوش
ميسره: طيب مفيش علاج اي حاجه
جاسر وقف علشان يفكها
: علشان نبقا متفقين انا وعدت ايڨا اني هشوف دكتور بس طول فترة العلاج هفضل سادي ولو مش هتقدري تتحملي فاكيد هروح لست تانية
لو مش عجبك الكلام تقدري تطلبي الطـ.ـلا.ق.
ميسره: بس...
جاسر: ادخلي خدي دش دلوقتي وفكري براحتك.
وسابها وطلع
جاسر طلع البلكونة يولع سيجاره لقي يوسف واقف
جاسر: اي خربت
يوسف هز راسه وبص قدامه تاني
طلع ادm
ادm: اي يا عيال شاهين اتخزوقتو.
يوسف نط في بلكونت ادm لانه في النص وجاسر نط
يوسف: اي هو الي اتخزوقتو دي
ادm: الهانم عندها عذر والهانم التانيه اتخـ.ـنـ.ـقت معاك صح
يوسف بص لجاسر بستغراب
: وعرفت منين
ادm: دي خطه من البنات علشان يبوظو الليله
يوسف: والهانم بتاعتك عملت اي
ادm: لا انا بنوتي مش محتاجه تعمل حاجه
جاسر: انا مش عارف لقيتها فين دي.
ادm ابتسم يوسف رجع نط مكانه تاني
يوسف: ماشي يا اسراء بقا انا تضحكي عليا
ادm: يوسف اوع تنسا ال.... كان يوسف دخل جوه اوضته
جاسر: متتعبش نفسك حتا لو قلتله هيكبر دmاغه برضو
ادm: للأسف مطرين نعمل كدا انت عارف امك وكلامها
جاسر: انا متهيالي لو عملت كدا مع ميسره هتجيبها من شعرها
ادm بضحك: كان نفسي نور تعمل كدا بس للاسف دي بتتكسف من نفسها
جاسر رجع مكانه دخل لقي ميسره نايمه حـ.ـضـ.ـنها من وراء. ميسره اتفزعت منه
جاسر: اهدي دا انا
عند ادm: بنوتي نامت
نور: لا مش عارفه انام بالبتاع دا
ادm: معلش علشان زن ماما بس..
↚
ساميه د.خـ.ـلة اوضة ادm مره وحده وهي بتزغرط ومعاه الخدmه
ساميه: الف نهار ابيض مبروك يا حبيبي امك
ادm صحي علي صوته امها. ادm مسح علي، وشه بضيك
ادm: هي مش الحورات دي خلص موضوعه من زمان
ساميه بتشاور للخدامه تبخر الاوضه كلها
: مين قال يا حبيبي دي علشان عيون الحساد
ادm بدا يتخـ.ـنـ.ـق من الدخان
: خلاص يا ماما معدن وبعدين لسه قدmك جاسر ويوسف الحقي علشان تخلصي بسرعه
ساميه: اه صحيح. همشي انا وانزل بسرعه انت ومراتك علشان جهازت ليكوم الفطار
ادm: حاضر يا ماما
ساميه طلعت
ادm بص علي نور الي متخبيه تحت البطنيه
ادm شال البطنيه.
آدm: معلش، يا روحي هي ماما كدا
نور: لا عادي بس هي المفروض كانت تخبط علشان اغير هدومي
ادm بضحك: تغيري اي دي كانت تبقا مصيبه عند ماما هي لازم تقبس علينا كدا.. يلا قومي، ننزل بدل متلف الفه وترجع لينا
******
عند جاسر
ميسره صحيت علي صوت ساميه بضيق
: يا صباح يعليم يا رزق يا كريم
ساميه: صباح الخير يا عروستنا
ميسره: خلاص يا حمـ.ـا.تي خـ.ـنـ.ـقتينا . وبعدين هو الوحد مش هيعرف يخد راحته في 12ساعه الي، هينامهم ولاي
ساميه: علشان الحسد
ميسره: يا حمـ.ـا.تي يعني سايبه كل السم الي موجود في البيت ومركزه علي الحسد
جاسر كان قاعد و ساند ضهره علي السرير وكاتم ضحكته بالعافيه
جاسر: خلصتي يا ماما
ساميه: اه يا حبيبي
ساميه طلعت وجاسر شـ.ـد ميسره عليه
جاسر: مش عيب تكلمي امي كدا قدامي
ميسره: يعم اتنيل دا انت كان هاين عليك تقوم تقول لها امشي
جاسر رفع حاجبه: يعم.
كمل وهو بيبص لتحت: بس اي الجمال دا كله
ميسره: تسلملي يا باشا انا عارفه ان طول عمري جمر
جاسر زقه وتجه للحمام: فصيله
ميسره: انت مفكرني زي البـ.ـاربي بتاعتك اخوك
جاسر: يا ريتي تتعلمي منها شويه
شويه و جاسر طلع من الحمام وميسره كانت وقفه قدm المريه
جاسر: هتنزلي كدا
ميسره: اه هو مفيش حد غريب اصلا
جاسر بهدو: ادخلي غيري يا ميسره
ميسره: جاسر بس...
جاسر: مسمعش منك غير كلمتين نعم وحاضر
ميسره بضيق: ولله ماشي كل الي بتعمله هطلعه عليك.
٭٭٭٭
الكل قعد يفطر ايڨا جات عليهم وهي مكسوفه
جاسر ابتسم ليه: تعالي يا ايڨا مالك مكسوفه ليه
ايڨا قعدت جنب جاسر: لا ولا مكسوف ولا حاجه
شاهين: بصي يا بـ.ـنتي طول ما انتي قاعده في البيت دا بقيتي فرد مننا
ايڨا: شكرا يا انكل بجد
جاسر ميل علي ميسره
: اي الهدوء دا
ميسره بغـــضــــب بتحاول تداريه : لا عادي
جاسر: دmاغك مترحش بعيد هي بس مش متعوده علي حد ومتعرفش غيري فا قعدت جنبي
ميسره: ولا تفرق علي فكره
جاسر: اه ما هو باين
ايڨا: احم هو كان في وحد امبـ.ـارح في الفرحه ومعاها بـ.ـنت وكانت مريـ.ـضه كانسر تقريباً
اسراء: زهراء
ايڨا: اه تقريباً كان اسمه كدا
يوسف: ايوه خير ماله
ايڨا: لو حد يعرف عنوانها علشان عايزه اطمن عليه هي كانت تعبانه امبـ.ـارح
اسراء: اي دا امتا انا مكنتش وخده بالي. خلاص نروح نشوفه النهارده انا ونتي
يوسف: خلصو فطار وهوصلكم
ادm: تمام انا و نور جيبن معاكم
ساميه: تروح فين يا حبيبي دا النهارده لسه اول يوم جوز ليكم و فال وحش تطلع برا البيت
جاسر: لا وخدي التقيله بقا يا ماما انا وميسره رحين معهم
ساميه: بس كدا غلط و....
شاهين: متسيبي العيال برحتهم يا ساميه. رحو يعيال ونبسطو.
****
يوسف: اطلع يا ادm علي المستشفى انت وجاسر وانا هوصل البنات وحصلكم
ادm: مش عارف جاسر جايب ميسره ليه ولا انت يا يوسف
جاسر: يلا يهبل عايزنا نسيبك في يوم زي دا هيبقا ولا اب ولا ام
يوسف: انا لو عليه كنت قلت لبابا بس لاش انت اصريت
ادm: مش ضروري الكل يعرف واشغل بالهم
يوسف: طاب يلا يا عم الحنين
********
يوسف وقف قدm شقه اسلام. خبط الباب
اسلام فتح الباب
يوسف: احم صباح الخير عارف ان ازعجناك علي الصبح بس البنات عايزين يطمنه علي لآنسه زهراء
اسلام: لا عادي اتفضلو. شرفتونا
يوسف دخل قعد مع اسلام واسراء و ايڨا قعدو مع زهراء.
يوسف: احم وانت دارس اي بقا
اسلام: دارس ادارة اعمل في امريكا
يوسف: اي دا زي وفي امريكا برضو. واي الي، نزلك مصر
اسلام: بابا وماما اتوفو من فتره وزهراء نفسيته تعبت وفجاء عرفت ان عندها كانسر واصرت تتعالج في مصر
يوسف: ربنا يشفيه
جواااااا
اسراء: الف سلامه يا زهرتي عامله اي دلوقتي
زهراء: الحمدلله بس مكنش في داعي تيجي وانتي لسه عروسه
اسراء: بس يا هبله مفيش الكلام دا بين الصحاب
زهراء: اممم ماشي يا ستي بس معرفتناش علي القمر
اسراء: دي ايڨا الي ساعدتك امبـ.ـارح
زهراء: اه ما انا فكره بس مكنتش فاكره اسمه بس علي العموم اتشرفت واكيد هنبقا صحاب
ايڨا: اكيد الشرف ليا وكمان يعني ينولني الشرف لو بقت الدكتور بتاعتك.
اسراء: بقولك اي ما تخدو شقه جنبنا وتقعدي معانا و ايڨا تقدر تخد باله منك صح
زهراء: مش عارف ولله هحول اقنع اسلام. لو رضي
اسراء: فل
يوسف خبط علي الباب
: اسراء يلا علشان نلحق جلست ادm
اسراء: سلام يا زهرتي وهحاول اجيلك تاني. هتيجي معاي يا ايڨا
ايڨا: لا انا هقعدا مع زهراء وهتصل بجاسر اخر اليوم
اسراء: تمام يا بنات
يوسف اخد اسراء وراح المستشفى
يوسف: اي ادm دخل
جاسر: لسه بجهزوه
اسراء: امال فين نور
جاسر: معاها جوه وهو كان عيز يخليه تتطلع بس رفضت
اسراء: هدخل اشوفها
جواااا
ادm نايم علي السرير ونور حـ.ـضـ.ـناه
ادm: مش كفايه احضان بقا وخلينا في البوس
نور زي ما هي: اخرس يا ادm
ادm: لا بتكلم جدا ولله يعني انا رجل داخل علي علاج كيماوي دلوقتي مفيش بوسه كدا ولا كدا
نور رفعت وشها: عايز اي يا ادm
ادm: بوسه
نور بنفذ صبر: قليلة الادب ولا عاديه
ادm: هو انا بطلب دليفري لا يا ستي قليله الادب.
نور باست ادm بسرعه ورجعت حـ.ـضـ.ـنته تاني.
: يلا اسكت بقا
ادm: هي دي مـ.ـا.تتحسبش بس هسكت بمزاجي
الدكتور خبط ودخل
: يلا يا دكتور ادm نبدا
ادm: تمام اطلعي انتي يا نور
نور: لا انا هفضل معاك هنا
ادm: نور اسمعي الكلام وطلعي استني برا هخلص ودخلي.
نور: طيب
نور طلعت وادm بص لدكتور
: متاكد ان الاوضه عازله للصوت و متقفله من كل حته
دكتور: متخفيش يا ادm بيه كل حاجه تمام والمدام مش هتشوف حاجه ولا تسمع حاجه
ادm:تمام
الدكتور: بس يعني حضرتك هتخبي عليها ازي هيبقا باين عليك اثر التعب وغير ان شعرك هيقع
ادm: مش مشكله كل دا هتصرف فيه اهم حاجه متشفنيش وانا بتو.جـ.ـع
الدكتور: الظاهر انك بتحبه اوي
ادm ابتسم لدكتور: احم يلا يا دكتور ابد
الدكتور جهز كل حاجه وادm اول ما حس سائل الكيماويات في دmه اتو.جـ.ـع بصوت عالي....
↚
*يوسف كان ساند ادm لحد ما وصلو البيت يوسف نزل ادm علي السرير.*
ادm: متشكرين يا رجوله
**نور فضلت تعدل *الوسائد* *(المخدات) ورا *ضهر ادm لسه هتمشي ادm مسك ايدها*
ادm بصوت حنين ووا.طـ.ـي من التعب : راحه فين؟؟
نور: هعملهم حاجه يشربوها واحضرلك شوربه دافيه عشان العلاج.
ادm: لا هما شويه تاني وهيمشو
نور: عيب يا ادm مينفعش كدا.
ادm: خليكي جنبي واقعدى ساكته محتاج وجودك بس.
كمل بصوت عالي نسبياً وقال....
ادm: خلاص يا يوسف لو بابا سأل عليا قول اني في شقتي وكويس الحمد لله.
يوسف: متأكد يا ادm انك هتقدر تاخد بالك من نفسك ؟؟
ادm: اه ونور معايا متقلقش
يوسف اتنهد: خلاص يا ادm براحتك.
٭٭٭
ايڨا طلعت من اوضة زهراء لقيت اسلام لسه داخل الشقه
اسلام:ازيك!! وهي زهراء عامله ايه؟!
ايڨا: احم انا عطيتها الدوا ونامت ..
اسلام: اتغدت؟؟
ايڨا هزت راسها وقالت: اه
اسلام: شكراً تعبتك معايااا
ايڨا: لا عادي بس هو ممكن اطلب منك طلب؟؟
اسلام: اتفضلي.….
ايڨ: هو لو ممكن يعني تاخد شقه جنب بيت جاسر يعني علشان كلنا نبقي مع زهراء وقريبين منها.
اسلام: مش عارفه والله هفكر في الموضوع.
يلا علشان اوصلك..
ايڨا: لا لا انت لسه جاي من الشغل تعبان هتصل بجاسر.
اسلام: جاسر اكيد مشغول مع اخوه.
☆☆☆
ساميه: انا تعبت وقرفت ازاي لحد دلوقتي مش عارفه اعمل حاجه
عماد: علشان انتي مش محددة هدف انتي عايزه اي دلوقتي ؟؟
ساميه: عايزه كل الورث لعيالي ودا مش هيحصل غير لما اسراء ويوسف ومحمد يمو'تو.
عماد بجمود: يبقا ن'قــ,تــلهم..
ساميه بتـ.ـو.تر: لا لا انا مستحيل اقــ,تــل كل دا انا اخري اخـ.ـطـ.ـف اوقعهم في بعض لكن قت'ل لا
عماد بخبث: اجمدي كدا دي ملايين هتروح منك اوعي تفكري نصيب محمد صغير...
ساميه: ما.. ما هو لو محمد مـ.ـا.ت اسراء هتورث واسراء اكيد مش هتعمل حاجه بالورث هاتديه ليوسف. ويوسف بيعتبر ادm وجاسر زي اخواته.
عماد: ههههه هبله مفكره ان اسراء ممكن تتنازل عن نصيبها دي بت خبيثه ويمكن تعمل شركه لنفسه وتنافس عيالك..
ساميه: ما انا مش هقدر اقــ,تــل دا كله
عماد بخبث: بس انا اقدر
ساميه برعـ.ـب من الموضوع: خ.. خلاص. ه. هشوف الموضوع ده ..
عماد: فكري وبراحتك.
ماك: ايها الغـ.ـبـ.ـي كيف لم تفعل شي حتى الآن
اسر: ماك اهدي انهم لا يتركو الفتيات دقيقه واحده فقط .
ماك: اخـ.ـطـ.ـفهم من امام اعينهم يا غـ.ـبـ.ـي.
اسر: ولكن... انا..
ماك بغـــضــــب: حسنا يبدو انك غير قادر علي التنفيذ لذا عليا الهروب من هنا تحدث مع ذالك الغـ.ـبـ.ـي وقل له ان يخرجني.
اسر: ماذا تنوي ان تفعل؟؟
مفاجأة يا صديقي
اسراء وقفه قدm المرايه تنشف شعرها.
يوسف حـ.ـضـ.ـنها من ورا وحط راسه علي كتفه
اسراء حطت ايدها علي وشه.
اسراء: مالك؟؟
يوسف: خايف علي ادm اوي احنا ازي نسيبه لوحده كدا؟؟
اسراء: متخفش هيبقي كويس ومعاه نور اكيد هتاخد بالها منه.
يوسف: نور صغيره ومش هتعرف تتصرف كان لازم اقعد معاه.
اسراء لفت وشها وحاوطت رقبه يوسف
: هو كان بيطردنا علشان ياخد راحته مع الحته بتاعته سيبه بقا براحته.
يوسف بضحك: الحته؟؟ بقيتي بيئة اوي يا اسراء.
اسراء ضحكت مع يوسف
صوت ضحكهم بدأ يهدأ
يوسف فضل يبص لاسراء بعمق وسرحان فيها قرب منه ولسه ع وضعهم محاوطها من وسطها وهي محوطاه من رقبته وبهدوء قرب منها وبا'سهاواسراء كانت مغمض عينيها .
يوسف بعد عنها: يلا ننام علشان مش وقته خالص..
اسراء خبت نفسه في يوسف ومشت معاه لحد السريرونامت في حـ.ـضـ.ـنه.
:٭٭٭٭:
ميسره طالعه من الحمام بتنشف شعرها
جاسر: اي دا يا ميسره
ميسره: اي يا قلب ميسره
جاسر: دا التيشرت بتاعي
ميسره: ايووه وخد التقيله بقا اتصورت بيه ونزلته استوري وبقا شوف نظرات البنات بقا.
جاسر: نعم يا روح امك اقــلـــعي يا بت.
ميسره:لا اصلا التيشرت مريح..
جاسر جري وراها: اقــلـــعي يا بت..
ميسره علي السرير: ايه ياعم قله الادب دي انا واحده شريفه...
جاسر بيحاول ينزلها من علي السرير وبيقولها : انزلي ... اقــلـــعي التيشرت و امسحي الزفت الي نزلتيه علي الواتس داا
ميسره: لالا
جاسر شـ.ـدها ووقعت علي السرير وهو فوقيها
ميسره: اوعا خلاص هقــلـــعه بنفسي.
جاسر: مين قلب بطه بلدي دلوقتي ..
ميسره: خلاص اوعا يا جاسر متبقاش غلس.
تلفون جاسر رن بعد عن ميسره
جاسر: عملتو ايه؟؟؟
..................
جاسر بصوت عالي: يعني اي مش مصدقين ان دي كانت خطه
...............….
جاسر بضيق: خلاص اقفل!
جاسر قفل وخد مفاتيحه وكان خارج.
ميسره: جاسر!!
جاسر لف ليها
ميسره: رايح فين ؟؟
جاسر بص ليه ومش عارفه يرد عليها. مش عايز يجـ.ـر.حها
ميسره بدmـ.ـو.ع: رايح عند واحده.
جاسر: ميسره انا خايف عليكي ولله
ميسره بدmـ.ـو.ع: ط.. ط. ب... طب بصي ممكن نجرب هنا وا...وانا هحاول...
جاسر: ميسره الموضوع مش سهل.
ميسره: هنجرب بس.
:٭٭٭٭:
ادm نايم ونور جنبه
ادm حس بو.جـ.ـع جـ.ـا.مد قام من جنب نور براحه علشان متحسش بيه وراح عند البـ.ـار اللي موجود في الشقه وفضل يشرب علشان يخفف الالم بس بيشـ.ـد عليه اكتر رجع علي السرير نور حست بيه..
نور: ادm كنت فين؟؟
ادm: نور محتاجك....
نور باستغراب: مش فاهمه.
ادm بدا يبـ.ـو.سها ب'عنف : مش مهم يا نور
نور: ادm ابعد انت بتو'جعني كدا
ادm: معلش يا نور علشاني استحملي
نور فهمت ان ادm تعبان وعايز حاجه يلهي بيه عقله عن التعب فااستسلمت لادm
بعد فترة ادm تعب ونام زي مهو علي نور
نور حولت تبعده عنها بس كان تقيل.
"""""""”"""""""""""""""""""""""
تاني يوم الصبح
ادm صحي لقي نور تحته وجـ.ـسمها مليان علامـ.ـا.ت حمره وورقه من عنفه معاها وراسه بتو.جـ.ـعه اووى.
ادm: نور نور اصحي!!
نور صحيت: انت كويس يا ادm
ادm بصلها بكـ.ـسره : انا اللي عملت فيكي كدا؟؟
نور: مش مهم يا ادm اهم حاجه انت كويس دلوقتي
ادm: ردي يا نور انا اللي عملت فيكي كدا؟؟
نور هزت راسه بمعني ااه
ادm بغـــضــــب: وازاي يعني متمنعنيش او تبعديني عندك .؟؟
نور: ادm انت كنت تعبان
ادm بزعيق: ومتنيل حتي ولا امـ.ـو.ت اهم حاجه مأذكيش كدا.
نور بدmـ.ـو.ع: بعد الشر عليك
ادm خده في حـ.ـضـ.ـنه: خلاص يا روحي متعيطيش
نور صوت شهقاتها علي
ادm:خلاص يا نور متزوديش عليا ....
نور مسحت دmـ.ـو.عها:هقوم اعملك حاجه تكلها قبل مانروح عند الدكتور.
★☆★.
*_عدي شهر ادm كمل فيه علاج وخلص نور مسبتوش لحظه وكانت سند ليه علطول ورجع عاش مع ابوه*
. *ماك قدر يخرج من السـ.ـجـ.ـن*
*ساميه رفضت كلام عماد وقالتله ان كد اكدا كل حاجه راجعه لعيالها بس عماد مسكتش**
. *جاسر راح عند دكتور نفسي وطلع عنده ساديه بسب ان ابوه كان بيضر'ب ساميه وهو صغير واتعالج منه*
*وميسره بترد كل اللي عملو فيها*
**اسلام اخد شقه جنب بيت شاهين و شاهين وعياله فضلو يحولو معاه علشان يعيش معاهم بس هو رفض وخد شقه*
*ايڨا اخدت مسؤلية علاج زهراء بعد ما ادm خلاها تبقي رئيسة قسم الأورام في المستشفى بتاعته .*
٭٭;
""""”""""""""""""""""""""""""""
ادm ويوسف رجعين متأخر بليل من الشغل شافو جاسر نايم علي الكنبه في الصاله..
يوسف: ماله اخوك داا نايم هنا ليه؟؟
ادm: يمكن ميسره زعلته او متخانقين..
يوسف: طاب استني.
يوسف قرب من جاسر ومره وحدا
يوسف: جااااااسر.
جاسر صحي مفزوع : ايه في ايه
يوسف قعد جنبه من ناحيه وادm من ناحيه
يوسف: اي الي منيمك هنا؟؟
ادm بضيق: بـ.ـنت خالك عامله فقره اغراءو مش راضيه تخلص فسبتلها الاوضه كلها.
يوسف قام وقف قدmه وزعق: اي يا عيال شاهين بقالكم اكتر من تلت شهور متجوزين محدش فيكم عارف يتعامل مع مـ.ـر.اته
دا ابوكم كان الدنجواي
متجمدو كدا مش حته بنات انت وهو اللي مش عارفين تخدو حق ولا باطل يا فرحت الحج شاهين فينا لو عرف...
جاسر: بس يا عم دي اسراء بتنيمك علي الكنبه لحد دلوقتي .
يوسف:احم ليه بس كدا دا انا اخوك والستر حلو.
جاسر:محدش بايضه ليه في القفص غير ابن المحظوظه ادm دا ساعه ما بيقول نور تلاقي البت بقيت عامله زي الكتكوت المبلول
ادm بضيق:يعينك يعم انت
يوسف قام بغـــضــــب:بس خلاص يا جماعه انا ناوي المرادي؟
ادm بضحك: رايح فين يا يوسف
يوسف: اريح انام 🚶🏼♀️
ادm: لا براڤو عليك بجد!
ادm قام وجري ورا يوسف وحط ايده علي كتفه وهو بيضحك ويتنمر عليه طلعو سواا
*****
ادm دخل الاوضه وهو بيصفر قفل الباب ولسه هيلف. وقف مكانه متنح. لاحظ ان نور اتحرجت
قعد علي الكنبه بكل هدوء وشاور لنور : تعالي.
نور اتقدmت وادm قعدها علي رجله وحط وشه في رقبتها : مين قلك اعملي كداا؟؟
نور: محدش انا عملت لنفسي.. اااه
ادm عضها في رقبتها : بتكدبي يا نور
نور ببراءة: اسراء.
ادm بعد: امم طب عارفه اي اللي هيحصل بعد البس داا؟؟
نور باحراج ووشها احمر : ا... اه اسراء قالتلي وسكتت .
ادm بفرحه وشال نور: ربنا يخليكي ليا يا مرات اخويا
ادm حط نور علي السرير وبدأ يفك قميصه
نور حطت ايدها علي وشها.
ادm: نورر شيلي ايدك من علي وشك وبلاش كسوف انا حلالك.
نور شالت ايدها بكسوف برضو واستحياء
******
يوسف دخل الاوضه و ولع النور
يوسف بصدmه: احيييييه اوضتي دي؟؟
اسراء باحراج: هتسكت ولا اروح اغير؟؟
يوسف: لا بالله الواحد مامصدق تحني دا كان كمان شويه والحج كان هيجي يقف علينا ويقول يلا...
اسراء: يوووووسف
يوسف: قلب يوسف يا ناس
******
جاسر فتح الباب وهو علي اخره.
ميسره كانت وقفه علي السرير وبترقص علي اغنيه ادلعي يا موزه.
جاسر: ايه دا..؟؟
ميسره طفت الاغاني
ميسره بتـ.ـو.تر: اي مش تخبط قبل ما تدخل ..
جاسر بخبث: مش تقوليلي يا روحي كنا رقصنا سواا
ميسره بترجع لورا: جاسر عايز ايه اثبت مكانك
ميسره جريت وجاسر مسكها وحاوطها : وربنا ميحصل دا انا ناوي ونيه لله .
ميسره: جاسر لو قربت هزعلك..
جاسر بخبث: طب متجي نقرب ونشوف مين يزعل مين.... يتبع
↚
الكل قاعد في الجنينه ادm بيلعب كورة، يوسف قاعد يتكلم مع باباه والبنات بيعملوا وجبات سريعه.
ادm بينطط الكوره علي راسه ونور ماسكه ازازه مايه وفوطه وقاعده تتفرج عليه.
ادm رمي الكوره بعيد وراح عند نور اخد منه الفوطه والمايه.
ادm: شكرا يا بنوتي...
نور: لعبك حلو اوي يا ادm
ادm بيمسح وشه: عجبك يا روحي...
نور: جداً ليه مطلعتش لعيب كوره مثلاً...
ادm: فكك من الحوار دا انا جعان دلوقتي.
نور:هروح اجبلك حاجه تاكلها.
ادm باسها وقال : تسلميلي يا روحي.
ادm راح قعد مع باباه ويوسف وجاسر ومحمد.
شاهين: اي بقا ناوين تسافرو شهر العسل فين؟؟
يوسف: لا احنا مش هنسافر.
شاهين باستغراب: ليه ؟؟
يوسف: مش هينفع نسيبكم انت وعمي محمد لواحدكم خصوصاً ان مش متأكدين ان ماك هرب علي فرنسا فعلاً.
جاسر: انا لحد دلوقتي مش مطمن حاسس ان في حاجه غلط.
ادm بص لباباه بمعني
( لحد دلوقتي مقولتش اي اللي بينك وبين عم نور)
شاهين اتنهد: عارف يا ادm عارف عم مراتك يبقي عدوي من سنين.
يوسف بستغراب: السبب؟؟
شاهين:من 30 سنه كان عندي ساعتها 20سنه شب طايش بقي اتعرفت علي واحده متجوزه كانت بتكره جوزها ومره في مره قبلته واتكلمت معاه وبعدين...
جاسر: قصدك ان....
شاهين: ايوه اللي في دmاغك..... بعده بكام يوم أخبـ.ـاره اختفت ومعرفتش عنه حاجه عدي سنه واتنين وفجاء لقيت جوزها طلع وعايز ينتقم مني.
يوسف بحـ.ـز.ن: وهو السبب في مـ.ـو.ت ماما صح
شاهين: اسف يا ابني ولله كانت لحظة ضعف.
يوسف قام وهو بيحاول يمنع دmـ.ـو.عه.
: لا عادي يا بابا دا قدر ومكتوب ومشي..
اسراء شافت يوسف ماشي زعلان راحت وراه
نور راحت عند ادm وهمست ليه: هو في ايه الكل زعلان ليه؟؟
ادm: مفيش حاجه يا روحي متشغليش بالك ..
محمد بص لشاهين بعتاب.
شاهين بحـ.ـز.ن: عارف انك حزرتني.
عند يوسف قاعد علي السرير وحطت راسه بين ايده
اسراء دخلت بهدوء:يوسف مالك
يوسف: اسراء انزلي مش عايز حد معايا دلوقتي عاوز اكون لوحدى.
اسراء: يوسف انا...
يوسف بصوت عالي: ايه مش بتفهمي قولتلك مش عايز حد سبيني ومشي.
اسراء بكل هدوء: لو هترتاح اصرخ تاني بس انا مش طالعه.
يوسف بدأ يكـ.ـسر في كل حاجه. : اطلعي برررررراااا سبوووني في حااالي
اسراء راحت عند يوسف وفضلت تكـ.ـسر معاه.
لحد متعبوا وقعدوا علي الارض سواا.
اسراء بتعب: مالك؟؟
يوسف بدmـ.ـو.ع: قولتلك يا اسراء كان السبب في مـ.ـو.تها اهماله مـ.ـو.تها.
اسراء مسكت وشه بين اديها : كلنا بنغلط يا يوسف.
يوسف حـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد وعيط....
الباب خبط.....
ادm: يوسف افتح انت كويس؟؟
اسراء من جوه: كويس يا آدm هو بس عايز يرتاح شويه..
جاسر: تمام شويه كدا وهنيجي نطمن عليه.
******
ام ميسره: وانت هتفضل قاعد زي قِلتك كدا
عماد: يعني عايزاني اعملك اي اللي كنت بجيب منه القرشين مش عارف مين لعب في دmاغه وعاملي فيها الخضره الشريفه والرجل الي كنت ببعتله اخبـ.ـار عائله شاهين مقابل الفلوس اتحبس...
مـ.ـر.اته: طاب وبعدين....
عماد: معرفش بس هتتحل هو تقريباً الراجـ.ـل دا طلع من السـ.ـجـ.ـن وهيبقي يلعب علي الحامي .
وقولي لبـ.ـنتك تشـ.ـد حيلها وتحاول تجبلنا قرشين حلوين.
مـ.ـر.اته بسخريه: لا يخويا متقولش آل.. البت بتمـ.ـو.ت فينا دي مبتكرهش غيرنا لو قولتلها علي حاجه هتسيحلي
عماد: بت دmاغها جزمه جوزتها تنفعنا قامت تعبتنا اكتر .
******
زهراء: طاب بالله خليكي بايته معايا
ايڨا: معلش يا زهراء عندي شغل بكره لو عايزه تيجي تباتي معايا انتي تعالي وبعدين دول هما خطوتين.
زهراء: يووووه اسلام مش راضي .
ايڨا: طب استني انا هحاول اقعنه بس هو فين؟؟
زهراء: في اوضته.
ايڨا واقفه علي باب الاوضه
اسلام لسه طالع من الحمام لابس بنطلون بس
ايڨا خبطت علي الباب باحراج
اسلام لبس التيشرت.
اسلام: اتفضلي يا انسه ايڨا مش هتباتي النهارده؟؟
ايڨا: لا عندي شغل بكره بس ممكن تخلي زهراء تيجي معايا.
اسلام كان عاوز ايڨا تبات مع زهراء هو بدأ يتعلق بيها
اسلام: مش هينفع والله يا ايڨا بس باتي عندنا النهارده ونا بكره اوصلك المستشفى.
ايڨا: هدومي وكل حاجتي في بيت عمو شاهين.
اسلام بسرعه: مش مشكله البسي من عند زهراء
ايڨا: طيب تمام.
*******
ادm: خلاص بقا يا باشا روق احنا مش متعودين عليك كدا.
يوسف: خلاص يا ادm انا كويس
جاسر: طب بقولك ايه بما اننا بقالنا زمان معملناش دmاغ انا مظبط ليكم حتاده سهر فوق السطوح لوز...
يوسف: انت عايز ابوك يمسح بينا الارض ياض.
*جاسر: يعم هيبقا نايم.
يوسف بص لادm: ايه رأيك؟
ادm: انتو حرين كدا كدا بابا مش بيقدر يتكلم معايا.
جاسر: اشطا ساعتين وهستناكم فوق يكون نام.
يوسف بضحك: طب مفيش نسوان.
جاسر: لا ولله هاتهم انت يا بابا..
*******
ميسره: الشباب هيعملو دmاغ فوق السطح.
اسراء: واحنا ملنا؟؟
ميسره: الا مالنا ونص كمان يا اسراء
اسراء: ميسره مش علشان عايز تتخانقي انت وجاسر تجرينا معاكي.
ميسره ببراءه: اخص عليكي يا اسراء انا بتاعت كدا.
وبعدين خايفه علي جوزك. يعني يرضيكي جوزك يبقا مدmن .
اسراء: عايزه اي يا ميسره؟؟
ميسره: نقول لعمي شاهين علشان يربي عياله صح ونخد ثواب..
اسراء: حاضر يا ست الشيخه.
ميسره بصت لنور: وطلعي البت دي برا الحوار علشان *كل دور هي الي بتفتن علينا.
نور: يعني اي يعملو دmاغ.
ميسره: اقــ,تــلوه قبل ان يتكاثرو.
ادm خبط علي الاوضه
ادm: احم ازيكم يا بنات عايز نور. ..
نور قامت لادm وميسره كانت بتبص عليه بقرف.
نور وادm ماشين وهو ماسك ايدها.
ادm: انا هطلع اقعد مع الشباب شويه فوق واحتمال اطول نامي انتي ماشي.
نور هتمـ.ـو.ت وتسأله يعني ايه يعملو دmاغ بس خافت من ميسره
نور: حاضر
ادm: نور عايز تقولي حاجه.؟
نور: لا مفيش بس مطولش فوق.
ادm باسها: حاضر روحي ادخلي نامي انتي علشان جاسر بيرن.
نور دخلت لاوضه بتاعتهم وادm طلع للشباب.
*
*****
شاهين: بتعملو ايه؟؟
جاسر رمي السجاره اللي في ايده بسرعه.
ويوسف من الصدmه دخلها جوه بوقه
ادm واقف مبتسم لانه مكنش بيشرب معاهم.
شاهين: طلع اللي في بوقك هتتحرق يا حبيبي.
يوسف طلع السجاره ورماه
شاهين: بتحششو علي السطح يعيال شاهين.
يخساره تربيتي فيكم.
جاسر: يا بابا...
شاهين: اي يا دكتور يا محترم يا قدوه عاوز طلابك زيكم بيحشش تصدق حتي لو الكليه فكرت ترجعك انا اللي هروح واقولهم علي كل عمايلك.
يوسف: اسفين يا حج
شاهين: اللي حصل دا مـ.ـيـ.ـتكررش تاني فاهمين.
ردو كلهم في صوت واحد: *فاهمين.
شاهين اتنهد: يا ولادي انا خايف عليكم ولله مش عايز اللي حصلي يحصلكم.
عارف يايوسف يوم ما عملت العمله المهببه دي كنت سـ.ـكـ.ـر.ان خسرت امك وحاجات كتير واولهم نفسي انا خايف عليكم يا ولاد.
كلهم راحو عندو وحـ.ـضـ.ـنوه: مش هتكرر تاني يا بابا.
شاهين: خلاص اوعو هتخـ.ـنـ.ـقوني بتعملو ايه.
يوسف بعد: قلب الاب يا جماعه.
شاهين: يلا الجو هنا برد وهتتعبو.
كلهم نزلو وشاهين دخل اوضته
يوسف: اكيد بابا معرفش لنفسه يعني واحده من البنات قالتله.
ادm: مش بنوتي اكيد..
جاسر بضيق لانه عارف ان محدش بيعمل كدا غير ميسره بس قال : اسراء اكيد
يوسف: اي يا عم متهدي اسراء متعملش كدا كانت جات واتكلمت معايا.
جاسر باستسلام: هي ميسره!!
ادm:بالظبط فلم مراتك يا جاسر.
*******
ادm قاعد ونور في مكانها المعتاد ف ( حـ.ـضـ.ـنه)
ادm: بنوتي هي اللي قالت لبابا اننا علي السطح فوق.
نور: لا دي ميسره هي يعني اي بتحششو يا ادm.
ادm قربها منه
: ملكيش دعوه بالحاجات دي انتي يا بنوتي.
ادm حطها علي السرير وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وطفي النور....
*******
جاسر: انتي اللي عملتي كدا صح؟؟
ميسره: وربنا ما انا دي اوختشي مٌني.
جاسر: مش وقت هزار يا ميسره وللي حصل دا مـ.ـيـ.ـتكررش تاني خليتي منظري قدام اخوتي زبـ.ـا.لة
ميسره: يعني عايزني اشوف بتعمل الغلط واسكت
*جاسر: تعالي وقوليلي يا *ميسره ان دا غلط....
ميسره: خلاص انا اسفه مش هتكرر تاني
جاسر: ميسره لو في حاجه غلط او مش عجباكي تعالي قوليلي ونشوف حل سوا بلاش تعملي موقف وتخليني صغير ومش قادر اسيطر علي مراتي*
ميسره: اسفه ولله انا كنت بهزر بس.
جاسر: متحصلش تاني
ميسره: *حاضر**
******تاني يوم******
**اسلام: امال فين ايڨا يا زهراء*
*زهراء: اتصلو ف شغل مستعجل بليل ومشيت*
*اسلام بضيق: وازي يعني متصحنيش اوصلها*
*زهراء: قالت ملوش لزوم اني اصحيك*
*اسلام: لزوم ايه وزفت ايه بس* .
طلع تلفون وتصل بيها مفيش رد
اتصل تاني لا رد....
↚
ادm: صباح الخير يا بنوتي
نور: صباح نور يا قلب بنوتك.
ادm قرب عليها: اممم ادلعي ادلعي.
نور حـ.ـضـ.ـنته:هتروح المستشفى النهارده؟؟
ادm:لا واخد اجازه علشان اقعد معاكي
نور:طب نروح عند ماما.
ادm: وماله نروح وبعدين نتفسح شويه. يلا بس قومي خدي شور ونفطر.
نور باسته من خده: حاضر
نور دخلت الحمام فون ادm رن
ادm: ايوه صباح الخير يا اسلام
علي الطرف التاني اسلام بسرعه. : صباح النور يا ادm. انت في المستشفى.
ادm: لا واخد اجازه
اسلام: طاب انا رحت المستشفى وملقتش ايڨا هناك هي رجعت البيت صح.
ادm: لا هي مرجعتش البيت من ساعه ما راحت عندك.
اسلام: ازاي دي مشيت في نص الليل.
ادm: عشر دقايق واكون عندك ونشوف في ايه.
نور طلعت من الحمام.
: ايه فين يا ادm.
ادm: معلش يا روحي هنلغي مشوار النهارده. علشان في مشكله.
********
ماك: تؤ تؤ صغيرتي انها مجرد البدايه.
ايڨا:انا اكرهك ماك اكرهك.
ماك بضحك: اوووه من تقول هذا تلك الفتاه التي كانت تعشقني لا تذكري كيف تركتي اهلك من اجلي.
ايڨا بغل وهي بتحاول تفك نفسها من الكرسي
: انا اكرهك ماك واكرهه كل لحظه كنت فيها معك.
فقط دعني اذهب.
ماك: لكي ذالك عزيزتي.
ماك فكها وشاور لرجـ.ـالته: اقضو عليها
ماك قالهم كدا وطلع
الرجـ.ـاله فكو ايڨا ولقيت مجموعه من الرجـ.ـال حوليها.
ايڨا: حسنا فلنبدأ........
ماك واقف ورا الباب بيتكلم في التلفون.
ماك: نعم تبقي ذالك الجاسر الغـ.ـبـ.ـي
...........
ماك: تخلص منه اليوم او تخلص من زوجته كل ذالك سيألــمه.
.........
ماك: لا لقد نال يوسف عقـ.ـا.به عنـ.ـد.ما خسره والداته في الماضي.
..........
ماك: حسنا حسنا الي اللقاء
ماك قفل التلفون
لاحظ هدوء غريب طالع من لاوضه
شاف ايڨا واقفه ومصوبه السلاح وبكل قهر
ماك رفع ايده: اووو لقد قــ,تــلتيهم عزيزتي
ايڨا: نعم وحان دورك ماك
ماك بدأ يقرب منها: اصبحتي شرسه ايڨتي اين تلك الفتاه الصغير التي كانت تدوب من مجرد لمسي لها
تلك الصغيرة التي كانت تنفذ كل ما اطلبه لدرجه قــ,تــلت اطفالها الثلاثه من اجلي.
ايڨا بترجع لوره مع كل كلمه
اتحصرت في الحيطه وماك قريب منها. غمضت عنيها.
ماك: يبدو اني مازلت اؤثر عليكي صغيرتي
ايڨا: لا لان اسمح بذلك مجددآ
طلعت رصاصه من المسدس.
**********
اسلام: انا هتجنن دورت عليعه فكل مكان ملقتهاش وسألت كل زملاتها
ادm: ان شاءلله هتلاقيها.
جاسر بعصبيه: هنلاقيها ازاي واحنا من الصبح ندور.
ازاي تسيبها تنزل لوحدها في اليعل
اسلام: ولله ماكنت اعرف نزلت ومقالتش
وصلت اتصال لاسلام منها
بدmـ.ـو.ع: اسلام الحقني انا قــ,تــلت ماك والرجـ.ـاله بتاعته بيدورو عليا همـ.ـو.ت يااسلام..
كنت عايز اقولك بس اني بحبك...وفصل الخط
اسلام بصوت عالي: ايڨااااااا وربنا لاخلص عليهم واحد واحد.
*******
ادm وجاسر واسلام وصلو قدام المكان اللي فيه ايڨا
جهاز تحديد المواقع باخر مكالمه اتكلمتها
اسلام كان داخل وهو موجه مسدسه قدامه.
بيمشي براحه فجاء حد خبط فيه.
اسلام: ايڨا
ايڨا بخــــوف: هيقــ,تــلوني يا اسلام همـ.ـو.توني بيجرو ورايا
طلعو شويه شباب
: اهي امسكوها
اسلام خبي ايڨا ورا ضهره.
اسلام: مش رجوله كلكم علي بـ.ـنت.
وبدأ يتخانق معاهم
ادm وجاسر كانو بيدور في مكان تاني بس اول ما سمع الصوت راح وبدأو يتخانقوا مع اسلام.
خلصو خناق وخدو ايڨا ومشو.
راجـ.ـل: سيدي لقد مـ.ـا.ت اخوك ماك
.......
: حاولنا سيدي ولكنهم استطاعوا يتغلبوا علينا
.......
حسنا سيدي سنلحق بهم
*******
ادm دخل الاوضه ملقاش نور قعد علي السرير وماسك دراعه
نور طلعت من الحمام شافت ادm اتخضت و جريت عليه.
نور: ادm. ادm مالك انت كويس
ادm:جـ.ـر.ح صغير يا روحي
نور قطعت قميص ادm
: صغير اي انت مش شايف الدm الي طالع
نور جابت علبه الاسعافات الاوليه ونطفتله وطهرت الجـ.ـر.ح.
ادm بيبص ليها وهو مبتسم
: ياااها يا ياريت انصاب كل يوم.
ادm قاعد علي السرير ونور قاعده تحت علي الارض بتنضف الجـ.ـر.ح.
نور بعيط: بعد الشر عليك.
ادm بمزح: طاب عايز بو'سه
نور قامت وباسته من خدو وعلي راسه وتقريبا مخلتش مكان في وشه.
: اهو بس متقلش كدا تاني
ادm: تعالي يا هبله.
نور نامت جنب ادm وهو حاوطها بايدو السليمه.
ادm بيحرك ايده علي شعر نور.
: بتخافي عليا يا نور
نور اثر الدmـ.ـو.ع لسه في عنيه
: في حد مبيخفش علي باباه. الحنيه والحب الي خسرتهم وانا صغيره مع بابا لقيتهم معاك.
ادm باس راسها: ربنا ما يحرمني منك يا روح ادm.
******
اسلام خبط علي اوضة ايڨا في بيت شاهين
علشان زهراء معاها فتحت ايڨا الباب.
اسلام ابتسم: زهراء فين ؟
ايڨا: في الحمام بس هي هتقعد معايا النهارده.
اسلام: بقيت كويسه
ايڨا: احسن
اسلام: ليه نزلتي من غير متقوليلي....
ايڨا: انا كنت هصحيك ولله بس لقيتك نايم وتعبان مرضتش.
اسلام بخبث: اممم يبقا اثر الروج اللي كانت علي خدي بتاعتك...
ايڨا باحرج: لا مش انا...
اسلام بص يمين وشمال يتأكد ان مفيش حد وباس ايڨا
: كدا خالصين
******
ادm نايم علي السرير مغمص عنيه وايده ورا راسه
ادm: مين الي بيخبط يا نوري
نور: الخدامه بتقول تنزل تصلي الضهر مع عمو محمد
ادm: اه النهارده الجمعه. هو متعود نصلي جماعه كل يوم جمعه في الشهر في البيت
وانتي كمان يلا علشان بنصلي كلنا.
...
محمد واقف امام علشان صوته في القران حلو
ووراه شاهين ويوسف
الصف التالت ادm. جاسر. اسلام
وراهم. اسراء. ميسره. زهراء. نور
محمد بدأ صلاه وايڨا واقفه تتفرج عليهم ودmـ.ـو.ع في عنيها.
محمد ختم الصلاه وكان طالع اوضته بس
ايڨا: عمو محمد
محمد بص ليه: خير يا بـ.ـنتي
ايڨا: ا.. انا.. عايزه ادخل الاسلام.
محمد ابتسم: متأكده يا بـ.ـنتي
ايڨا هزت راسها.
محمد: اهم حاجه تكوني عايزة تتدخلي بقلبك قبل لسانك
ايڨا: متأكده
محمد: أشهد ان لا اله الا لله واشهد ان محمد عبده ورسوله
ايڨا قالت وراها اول مخلصت ميسره زغرطت
محمد بدmـ.ـو.ع: الف مبروك يا بـ.ـنتي. يلا علشان تصلي او جمعه ليكي
ايڨا: بس بشرط تصلي بيا زي مصليت بيهم
محمد: من عنيا انتي تأمري
زهراء خدت ايڨا تعلمها الوضوء.
ونزلت
محمد بحنيه: خدي دول
ايڨا: اي دول يا عمو محمد
محمد: الاسدال والمصحف السبحه بتوع ام اسراء هي كانت بتحبهم اوي.
قلت بدل ما هما مركونين. استخدmيهم علطول
ايڨا: اكيد.
محمد: معلش بقا يا اسراء كانو المفروض يبقو من نصيبك.
محمد خلص صلاه مع ايڨا
محمد: حرماً
شاهين: بالمناسبة دي يلا نتعشاء كلنا برا...
↚
ادm : عايزه تلعبي حاجه يا بنوتي.
نور بفرحه: اه عايزه اركب اللعبه دي
شاهين اخد العيلة كلها وطلعو اتغدو برا وبعد البنات طلبو يروحو الملاهي.
ادm وقف: بعد اذنكم بقا يا جماعه.
يوسف: ااااوووه ادm شاهين هيركب لعب العيال دي
ادm: مش حرم ادm شاهين عايزه تركب يبقي ادm شاهين هيركب
يوسف: لا اهدي كدا يا شبح شايف البنات بيصولنا ازي.
ادm:وانا مالي اللي عايز ياخد مـ.ـر.اته ويروحو يلعبو
بص لاسراء.و ميسره ....
رجـ.ـالتكم مش، بيحبكم علي فكره... يلا يا نوري.
ادm اخد نور ومشي.
محمد: تعالي معايا يا اسراء نجيب ايس كريم حد عايز؟؟.
يوسف: طب خليك انت يا عمي وهروح انا.
محمد: لا خليك انا عايز اتكلم مع اسراء شويه.
اسراء: حاضر يا بابا... اسراء قامت مع باباها.
...........
محمد: اخبـ.ـارك ايه مع يوسف؟؟
اسراء ابتسمت: كويسه الحمدلله.
محمد: ربنا يهنيكم... سكت شويه وكمل..... يوسف ضهرك من بعدي يا اسراء وعمك شاهين ابوكي التاني.. لو في يوم زعلتي انتي ويوسف. اوعي تعملي زي البنات الهبله بتاعت اليومين دول
عاتبيه بينك وبينه اعملي كل حقوقك كزوجه بس بسكوت ودا هيبقي اقوي الف مره من الصريخ والصوت العالي
لو ربنا كرمك ببـ.ـنت تسميها علي اسم امك. واوعي في يوم تنسيني انا او امك
اسراء قلبه اتقبض: ليه بتقول كدا يا بابا ربنا يخليك لينا. ومحدش هيسمي بـ.ـنتي غيرك.
محمد ابتسم : متخافيش ان بس بقولك كدا محدش يضمن عمره. يلا بقا أتاخرنا عليهم
..........
اسر بغـــضــــب: ااااازي قــ,تــلته ازاااي وانتو كنتو فين.
: يا باشا....
اسر: اخرس خالص نص ساعه وسمع خبرها فاهم.
: حاضر يا باشا
اسر بص علي عماد الي وقف وراء
اسر: وانت تتصرف معرفش كل املاك شاهين تنزل الارض النهارده تخليه يمضي من غير ميخد باله اخر النهارده ولا هخلص عليك.
عماد: طب والحساب.
اسر: هديك اللي انت عايزه غير ان كل لاملاك الي هتمضي عليه شاهين خليه باسمك
عماد: حاضر يا باشا
اسر: وربنا لصفيكم كلكم.
******
نور قاعده جنب ادm وماسكه الدبدوب اللي جبهوله ومبسوطه. وادm مشغول في الكلام مع ابوه بس ماسك ايدها من تحت الطرابيزه.
اسلام قعد ومركز مع كل حركه من ايڨا
اسلام: احم شاهين بيه بما انك يعني بتعتبر ايڨا زي بـ.ـنتك ف.. انا طالب ايدها منك.
شاهين:ولله تسألها ونشوف رأيها
الكل بص لايڨا وهي اتحرجت. وحاولت تهرب من الموقف.
ايڨا: ع.. عمو محمد جه بالايس كريم.... وقامت تجري
في نفس الوقت كان محمد واسراء جاين من الجهه التانيه.. وايڨا بتعدي بسرعه علشان توصل لمحمد ومش واخده بالها من العربيه اللي جايه
محمد جري علي لايڨا يبعدها عن الطريق
: ااااايڨا.......
اسراء كانت وقف مصدومه لحد ما حست بدm ابوها علي وشها
اسراء: باااااااااابا..... ودي كانت اخر حاجه حست بيه.
******
اسراء: بابا. بابا. بابا محصلش ليه حاجه.
اسراء قامت مفزوعه لقيت يوسف جنبها وباين عليه الحـ.ـز.ن مسكت فيه..
اسراء منهاره: بابا بابا يا يوسف بابا كويس صح. طب. هو فين انا عايزه.خليه يجي.
يوسف بحـ.ـز.ن: ربنا يرحمه
اسراء فضلت تضـ.ـر.ب في يوسف: لا لا بابا كويس بابا محصلش ليه حاجه.
يوسف مسك ايدها: فووووقي يا اسراء عمي محمد مـ.ـا.ت
اسراء بصوت عالي: لااااا بابا محصلش ليه حاجه.
يوسف: مـ.ـا.ت يا اسراء اااأفهمي.
اسراء بدأت تهدي وقعدت علي السرير وضمت رجليها
يوسف بحنه: دا قدر ربنا يا اسراء.... قومي يا روحي علشان تودعيه قبل الدفن.
اسراء قامت مع يوسف وهي تايهه.
اخر اليوم بعد الدفن والعز خلص....
يوسف دخل لاوضه ملقيش اسراء كان هيتجنن دور عليها في الاوضه.
يوسف: اسراءاسراء انتي فين
سمع صوت طالع من الحمام حاول يفتح الباب كان مقفول مترددش لحظه وكـ.ـسره
لقي اسراء قاعده وضمه رجليها وبتعيط يوسف جري عليها وحـ.ـضـ.ـنها.
اسراء بعيط: بابا.... بابا... يا يوسف خلاص راح مفيش بابا ولا حتي ماما.
يوسف: انا ابوكي وامك واخوكي وجوزك يا اسراء.
اسراء: لا يا يوسف انا عايزه بابا.
يوسف باس راسه: يلا ننام يروحي
في اوضة محمد. شاهين ماسك هدوم محمد وبيتكلم معاها.
: خلاص يا محمد سبتني سبت اخوك لوحده في الدنيا دي.
خلاص راح اللي وصاني عليه ابويا وامي
طب وعيالي هيعملو ايه من بعدك دول كانوا بيحبوك اكتر مني.
هشكي لمين.مين هيبقي سندي وضهري من بعدك....
عارف رغم انك الصغير بس طول عمري بعتبرك اكبر مني
بـ.ـنتك هي بـ.ـنتي متخافش عليها.....
اسراء نايمه في حـ.ـضـ.ـن يوسف وكل شويه بطلع شهقات اثر العـ.ـيا.ط الباب خبط
يوسف ساند ضهره علي السرير بيفكر وبيحرك ايده علي شعرها اسراء.
الباب خبط يوسف اتعدل في قعدته: اتفصل.
دخل شاهين: اسراء عامله اي دلوقتي ؟؟
يوسف: فضلت تعيط لحد ما تعبت ونامت.
شاهين باس راس اسراء
: خلي بالك منها يا يوسف ومتسبهاش تقعد لوحدها كتير علشان تنسي
يوسف: حاضر يا بابا.
شاهين:ربنا يصبرها.
******
جاسر قاعد وساند راسه بين اديه
فجاء حس بايد علي كتفه.وكانت ميسره. قعدت جنبه
ميسره بحـ.ـز.ن: انت كويس؟
جاسر اترمي في حـ.ـضـ.ـنها وعيط.
: لا انا مش كويس يا ميسره.. ط.. طب هحكي لمين كل مشاكلي دلوقتي ...هلعب مع مين كوره هدخل المطبخ مع مين ......دا كان اقربلي من ابويا
مين هيواسيني ويقولي هتعدي
ميسره عيطت وحـ.ـضـ.ـنها جاسر
جاسر: كل واحد فين دخل لاوضه بتاعته علشان يعـ.ـيط ومظهرش للتاني ضعفه علشان مانضعفش كلنا بس والله كلنا مكـ.ـسورين من بعد وفاه عمي محمد.
ميسره مسكت وشه بين اديها.
ميسره: لا انت قوي يا جاسر عارف ان مـ.ـو.ت عمي محمد هيأثر فينا كلنا بس هو في مكان احسن دلوقتي مع مـ.ـر.اته ادعيله ولازم كلنا نكون سند علشان اسراء.
جاسر رجع حط راسه في حـ.ـضـ.ـن ميسره.
عند ادm ونور
ادm حـ.ـضـ.ـن نور بهدوء ومش راضي يتكلم
نور: ادm انت..
ادm: هشششش مش عايز حاجه غير حـ.ـضـ.ـنك دلوقتي.
نور: ادm يوسف محتاجك جنبه دلوقتي ماينفعش تسيبه.
ادm: يوسف مع مـ.ـر.اته كل واحد جوه اوضته دلوقتي
نور طلعت ادm من حـ.ـضـ.ـنها ومسكت وشه بين اديها.
نور:طاب وباباك يا ادm هو كمان محتاجك دا اخوه ماينفعش تسبوه لوحده الواحد لما بيقعد لوحده في مواقف زي دي بيتخـ.ـنـ.ـق اكتر ودا بيتعبه اكتر.
ادm بتعب: حاضر يا نور هروح اشوفه وانتي شوفي اسراء
******
شاهين قاعد وماسك صوره ليه وهو ومحمد وامه وابوه....
ادm وقف علي الباب: ايه يا حج.
شاهين رفع وشه: سبت مراتك ليه يا ادm.
ادm: هتنام مع اسراء وانا جيت اقعد معاك بما ان ماما عند بيت خالي.
جاسر: ايه دا ادm هنا؟
ادm: اهو جاسر كمان جه.
يوسف: لاوخد عندك وكمان يوسف.
شاهين: يوسف سبت اسراء ليه انا مش قولتلك اقعد معاها.
يوسف: معلش يا بابا هما البنات هينامو معاها النهارده وهما بنات مع بعض وهيفموها اكتر
شاهين: يا ابني مفيش حد بيفهم الواحده اكتر من جوزها
يوسف: خلاص يا بابا هتبقا كويس
شاهين: تعالو يا عيال شاهين اشبع منكم مين عارف مين عليه الدور.
كلهم جريو علي باباهم وحـ.ـضـ.ـنوه: بعد الشر عليك يا حج
*عند البنات كلهم قعدين حولين اسراء علي السرير بيتكلمو في موضوع مختلفه علشان يحاولو يلهوها.*
دخلت ايڨا وهي حزينه ومٌحرجه
اسراء: تعالي يا ايڨا مالك؟
ايڨا بدmـ.ـو.ع: اسفه عارفه ان دا حصل بسببي.
اسراء: لا يا ايڨا اوعي تقولي كدا دا قضاء ربنا.
ايڨا جريت عليه وحـ.ـضـ.ـنته وقالت : اسفه.
*****"
في مكان تاني
عماد واقف علي قبر محمد بيحاول يفتحه.
عماد: كدا كدا مـ.ـيـ.ـت والحي إبقي من المـ.ـيـ.ـت اخد ميراثك وبعدين اشوف اخوك...
↚
عدا شهرين اسراء اتحسنت فيهم شويه ويوسف دائما معاها عماد اللي مـ.ـا.ت بسبب مجهول بعد ما لقوه ناس في قبر محمد وميسره اللي متأثرتش قوي بمـ.ـو.ت ابوها.
يوسف: ياااه وصل بيه الطمع والوساخه للدرجاتي عايز يمضي واحد في قبره.
ادm: اهو مـ.ـا.ت وهو بيمضيه خد أيه معاه يلا ربنا يرحمه.
يوسف: بس عارف دي مش دmاغ خالك عماد ومـ.ـو.ت عمك محمد لله يرحمه مش حادثه.
ادm: كان ممكن نقول ماك بس مـ.ـا.ت ،امي ربنا هداها الفتره دي هيكون مين ممكن يكون اسر اخو ماك.
يوسف: معتقدش الواد دا مفيش اي اخبـ.ـار عنه .
ادm: مش عارف بس الدنيا تتلم وندور علي الموضوع دا بروقان.
يوسف: ان شاءلله.
ادm: اسراء عامله ايه ؟؟
يوسف: تعبانه علطول بتستفرغ ودايخه واكلها مش متظبط.
ادm: طاب ما ممكن تكون حامل.
يوسف: حامل اي بس ياادm هو دا وقته.
ادm: طاب انت روحت بيه عند دكتور.
يوسف: رافضه وبتقول ارهاق عادي.
ادm: هاتلها اختبـ.ـار في البيت مش هتخسر حاجه.
يوسف: خلاص ماشي هشوف الموضوع دا بس معتقدش....وانت مش ناوي ترجع البيت بقي.
ادm: ان شاءلله قريب احتمال بكره او بعده.
يوسف: ان شاءلله هقوم انا دلوقتي علشان بابا بيرن
يوسف مشي وادm دخل المطبخ يدور علي نور.
ادm لقي نور واقفه وسانده ايدها ع الرخامه بتعب.
ادm: انتي كويسه يا نوري.
نور بتعب: مش عارفه حاسه اني تعبانه اوي ومش قادره اقف.
ادm شاله وطلع بيها حطها علي اول مقعد. وبدأ يفحصها....
ادm: شكله اللي في بالي صح.....
******
اسراء كان واقفه في المطبخ ولابسه اسود واثر التعب باين عليها يوسف حـ.ـضـ.ـنها من ضهرها.
يوسف: روح يوسف بتعمل ايه.
اسراء: بعمل شاي لعمي شاهين.
يوسف: طب ارتاحي انتي وانا هكمل.
اسراء: انا كويسه يا يوسف متخافش.
يوسف باسها من رقبتها.
: طب خلصي و انا مستنيكي علشان عايزك في موضوع...
اسراء: حاضر يا يوسف.
*********
نور و ادm رجعين من المستشفى بعد ما ادm شك ان نور حامل.
نور: يعني انت زعلان يا ادm علشان انا حامل.
ادm: يا نور مش زعلان بس انتي لسه صغيره يعني علي الاقل مش دلوقتي سنتين تاني تكوني كبرتي شويه. لا والمشكله انك حامل في توأم
نور ابتسمت: هنسميهم ايه
ادm: يووووه يا نور دا وقته هنسميهم ايه
نور: خلاص يا ادm فك هو انا اول واحده تحمل وبعدين انا مش صغيره عندي 19سنه.....
ادm: لا ولله وكدا كبيره... خلاص ماشي يا نور بس خدي بالك من نفسك ومتتحركيش كتير وشغل مش عايز....
نور: حاضر ولله بس روق انت كدا مبحبكش متعصب.
ادm ضحك: فرحانه يا نور
نور: اوي اوي يا ادm هيبقي عندي طفلين منك حلوين وشبهك كدا. وهيبقو ولاد ان شاءلله.
ادm: بس انا عايزهم بنات....
نور: لا قلبي بيقولي انهم ولاد
ادm حط ايده علي بطن نور.
نور: اهم حاجه انهم منك يا روحي....
*******
يوسف قاعد علي السرير بيهز في رجلها بتـ.ـو.تر.
اسراء طلعت من الحمام وهي ماسكه الاختبـ.ـار في ايدها
يوسف: اي طلع ايه.
اسراء: مش عارف طلع خطين يمكن غلط ولا حاجه.
يوسف: ابلسي نروح عند الدكتوره ونتأكد....
*****
بليل الكل متجمع ومبسوطين بخبر حمل اسراء ونور.
نور قاعده جنب ادm. وهو حاضنها.
نور: شايف باباك مبسوط ازاي.
ادm باس راسه: ربنا ميحرمني منك.
شاهين بفرحه: الف مبروك يا اولاد.وانت يا جاسر لازم تروح عند دكتور وتشوف سبب التأخير دا ايه.
جاسر: حاضر يا بابا.
ادm شاف امه واقفه بعيد وبتعيط
ادm راح عندها ومسك ايدها وباسها.
ادm: مالك يا ست الكل. تعالي اي مش عايز تفرحي بعيالك
ساميه حـ.ـضـ.ـنته عيطت.
: الف مبروك يا حبيبي وربنا يجعله الذريه الصالحه ليك.
ساميه راحت عند يوسف وهي مكسوفه.
: الف مبروك ليك يا يوسف.
يوسف ابتسم: الله يبـ.ـارك فيكي.
ساميه رفعت وشها بدmـ.ـو.ع:
اسفه.... عارفه اني فوقت متأخر بس اللي حصل لعماد خلاني اعرف ان الدنيا مش مستهله .... صوت عيطها علي اكتر.....
وانا ولله يا يوسف مش سبب الحادثه ،اه انا قلت لعماد بس بعد كدا قلتله بلاش وان انا غيرت الخطه بس هو نفذهت لوحده.... اسفه.
يوسف حـ.ـضـ.ـنها: وانا سامحتك ولله، اهدي بس.
ساميه مسحت دmـ.ـو.عه
ميسره:اي بقا يا جماعه مش هنقضيها هي.
ساميه وقفت قدام شاهين باحراج: اسفه
شاهين: اهم حاجه انك رجعتي عن الطريق الغلط
******
ادm واقف يتكلم في التلفون. نور حـ.ـضـ.ـنته من ورا وادm مسك ايدها و باسه وهو بيتكلم....
ادm خلص المكالمة ولف لنور شالها وحطها علي ترابيزه قدامه.
ادm: ايه بقي
نور: بحبك يا ادm
ادm قرب منه: وادm بيمـ.ـو.ت فيكي بس اي السبب بقي
نور: اممم حسيت اني مقصره معاك......
ادm: وجايه تعوضي دلوقتي...
نور ضحكت: اه
ادm: لا وحياه ابوكي اهدي كدا
نور بدلع: براحتي.
ادm: نوررررر
نور بقمصه: اوعي انا مخصماك
ادm ضحك: مخصماني طب تعالي يا هبله.... ادm شالها وحطها علي السرير وهي بتضحك
ادm: يلا نامي بقا.
الباب خبط وكانت ميسره.
ادm: تعالي يا ميسره
ميسره: دي كوبايه لبن لنور علشان صحه البيبي.
ادm ابتسم واخدها منها: شكراً يا ميسره تعبينك معانا.
ميسره: يعم عادي نور زي اختي.
ميسره طلعت وادm رجع لنور.
ادm: يلا يا روحي اشربي.
********
يوسف: علي مهلك يا روحي براحه
يوسف بيساعد اسراء تنام علي السرير
اسراء: انا كويسه يا يوسف.
يوسف: اه ماهو واضح يا روحي. علشان نبقي متفقين شغل كتير مش عايز واقفه في المطبخ لا في الف خدامه متتحركيش من مكانك.
اسراء: كل دا
يوسف: اسرررراء
اسراء: حاضر حاضر متتعصبش كدا.
ميسره دخلت: واحد لبن وصلحه للاخت اسراء
يوسف: في الوقت يا ميسره تسلم ايدك.
ميسره: اي خدعه بس اوعي تقول لابنك تف علي ميسره لما يكبر. العياال اول ميكمل سنه يمسكوه تف علي عمو يا حبيبي وعلي خالو
اسراء بضحك: دا انا هخليه يهريكي تف.
ساميه واقفه علي الباب
: يوسف
يوسف بص ليها
: اتفضلي.
ساميه: لا عايزاك في موضوع برا
يوسف: تمام.. بص لاسراء.... مـ.ـا.تتحركيش من مكانك وانا عشر دقايق وجاي.
ساميه ويوسف واقفين برا الاوضه و يوسف ماسك سيديهات في ايده
ساميه: هي دي الحاجات الي لقيته في البيت بعد مـ.ـو.ته.
يوسف: مت عـ.ـر.فيش فيها ايه
ساميه: انا مفتحتهمش بس تقريباً فيه الناس اللي كان عماد بيشتغل معاهم. هو كان غديما بيسجل كل حاجه علشان لو حصل بينهم اي اختلاف.
يوسف: باتي مع اسراء وخدي بالك منه عندي موضوع لازم اخلصه.
يوسف مشي و ساميه دخلت عند اسراء
اسراء بتعب: يوسف راح فين
ساميه: عنده مشور راحه يخلصه.
يوسف وقف بيتفرج علي السيدهات.
يوسف: يا ابن الكل*** وربنا ما هرحمك
يوسف طلع التلفون.
: اسر علي يبقا عندي خلال خمس دقايق فاهم.
******
يوسف: جبتوه
: اه يا باشا هو تعبنا بس جبنا.
يوسف: فين.
: جو يا باشا مستنين حضرتك.
يوسف دخل.
: اهلا اهلا اسر بيه
اسر: عايز مني ايه يا يوسف.
يوسف حط رجله علي الكرسي اللي مربوط فيه اسر وميل
: يعني هكون عايز ايه من واحد قــ,تــل عمي وابو مراتي وكان عايز يخـ.ـطـ.ـف مرات اخويا.هشرب من دmه طبعاً.
اسر: نور مش مرات اخوك نور بتاعتي وهخدها يعني هخدها.
يوسف: احمد ربنا ان ادm مش معايا ولا كان مسح بيك الارض.
اسر: اه انا اللي قــ,تــلت عمك انا مكنتش عايز عمك انا كنت عايز ايڨا بس تصدق عمك كـ.ـسركم اكتر من ايڨا
يوسف بغ'ل: وديني لتدفع تمن اللي انت عملتو غالي وغالي اوي
اسر: صدقني ماهسيبكم تتهنو يوم ونور هاخدها وايڨا هقــ,تــلها زي ماقــ,تــلت اخويا
يوسف: دا لو طلعت من هنا يا روح امك.
يا رجـ.ـاله ظبطوه بس مش عايز حد يمد ايده عليه ظبطوه بس بطريقه تانيه.
يوسف قاعد علي كرسي بكل غــــرور و اسر مربوط علي لارض وفي عربيتين مستنين إشارة من يوسف
يوسف: ايه تعبت ولا نكمل.
اسر: هطلع من هنا يا يوسف واول حد هنتقم منه وهو انت.
يوسف قرب منه
: هتنتقم مني ازي يا روح امك
اسر بوقاحه: مراتك حلوه برضو وتستاهل.
هنا يوسف عينه بقيت حمره من الغـــضــــب
بغـــضــــب اعمي: نهايتك علي ايدي ياااااكـ.ـلـ.ـب...
****
نور: ادm ادm انت نمت
ادm بنعس: اه يا روحي عايزه ايه
نور: مش جيني نوم قوم اقعد معايا
ادm قام: ايه يا روحي هي هرمونات الحمل هتشتغل بدري كدا
نور: يوووه يا ادm خلاص نام
ادm: خلاص بعد ما صحيت.... عايزه نعمل..
نور: اتكلم معايا لحد ما انام...
ادm: اتكلم معاكي في ايه.
نور: في اي حاجه مثلا وانت صغير
ادm شـ.ـد نور لحـ.ـضـ.ـنه
وفضل يتكلم معاها لحد مانامت باس راسها ونام
****
يوسف رجع لقي اسراء نايمه لوحدها نام جنبها وحـ.ـضـ.ـنها
اسراء بنوم: جيت كنت فين.
يوسف: كان عندي شغل ضروري وقولت لماما ساميه تنام معاكي سبتك ليه.
اسراء: انا قولتها اني كويسه ومش عايزه حد.
يوسف ضم اسراء ليه اوي بغيره.
اسراء: يوسف انت كويس.
يوسف: انتي بتاعتي لوحدي يا اسراء اللي يفكر فيكي هنسفه.
اسراء حـ.ـضـ.ـنته بخــــوف من كلامه اللي حست فيه التملك ونامت.
↚
*عدي تمن سنين*
*نور بقي معاها سيف وامير دول التوأم وبعد سنه جابت فارس**
*
*اسراء جابت فاطمه وبعدها جابت شهد*
*ميسره بعد عناء وفقدان الامل جابت مليكه*
يوسف هدد ابو اسر انه يسيب البلد ويطـ.ـلق ام نور*
( *مشاهد من التمن سنين اللي فاتو*)
ادm: يا حبيبتي يا نور متأخر علي الشغل.
نور حـ.ـضـ.ـناه وبتشم ريحته.
: مترحش خليك قاعد معايا.
ادm: يا روحـي عجباكي ريحتي اوي كدا ازازه البرفان اهي حطي براحتك.
نور: لا انا عجباني ريحتك انت ....
ادm: يعني خلاص مفيش شغل ..
نور: لا
ادm قام وشال نور: طب يلا نستغل اليوم بما ان مفيش شغل..... بعد وقت .......
ادm ساند ضهره علي السرير ونور في حـ.ـضـ.ـنه
: لا الغي كل الموعيد مش جاي النهارده
ادm: خلاص ماشي تمام هحاول اجي بكره
ادm قفل التلفون وبص لنور : عجبك كدا من يوم متجوزتك مبرحش المستشفى خالص.
نور: فدايااا
ادm نزل باس بطن نور
: تعالو بسرعه يا عيال ادm شاهين قبل ما امكم تجننني.
نور: اخص عليك يا ادm انا هجننك.
ادm باسها: احلي جنان يا روحي... يلا بقا خمس دقائق هطلع اشرب سجاره برا وارجعلك
نور: لا اشرب هنا.
ادm: لا يا روحي علشانك وعلشان البيبي.
نور: لا عادي.
ادm ولع سجاره نور عضت علي شفتها باحراج
نور: ادm
ادm: نعم يا حبيبتي.
نور: ان..... انا كنت بتوحم علي حاجه كدا...
ادm: ايوه يا حبيبتي ويا ترا المرادي طين ولا فرع شجرة ولا ايه؟؟
نور: وانا مالي يا ادm دا الوحم.
ادm: اخلصي يا نور بتتوحمي علي ايه؟؟.
نور غمضت عنيها وتكلمت في سرعه: سجاير !!
ادm: نعم يا روح امك سا...... ايه؟؟
نور: سجاير..
ادm: لا كدا كتير وربنا يا نور سجاير يا نور
نور: يووووه يا ادm وانا هعمل ايه.
ادm: يا حبيبتي يرضيكي اديكي الحلوه دي تمسك سجاره.
نور: حته صغيره ونبي.
ادm: لا يا نور ونامي.
نور: اوعا انا مخصماك
ادm: يوه علينا وعلي مخصماك اللي طلعتيلي بيها نامي يا نور.
ادm نزل قعد جنب يوسف بتعب وغمض عنيه
يوسف: الوحم برضو.
ادm: عايز تشرب سجاير الهانم.
يوسف: ياخي احمد ربنا ما كتر السجاير في جيبك امال لو تطلب منك عدس وفجل وبصل الساعه 2الفجر هتعمل ايه.
ادm: داا في مره بدور عليها في الجنينه لقيتها بتاكل في الطين زي الشكولاتة الهانم من يوم ما حملت ولازقه فيا قال ايه عجبها ريحتي..... رجع راسه لوره تاني.... اااااااه تعبت والله.
جاسر جهه وقعد: انشفو لسه بدي دا يدوب الشهر الخامس.
يوسف: بكره مراتك تحمل وتحس بينا.
جاسر بامل: بس هي تحمل بس!!
ادm: متخافيش ان شاءلله ربنا هيكرمكم.
*مشهد اآخر*
*ميسره قعده علي السرير هدومها مبلول ميه وضامه رجليهاوبتعيط*
جاسر جري عليه: ميسره مالك انتي كويسه؟؟
ميسره حـ.ـضـ.ـنته بدmـ.ـو.ع: مفيش بيبي يا جاسر مفيش.....
جاسر: متقوليش كدا احنا رحنا عند الدكتور وقال مع الوقت والعلاج هيبقي في حمل ان شاءلله هي مسألة وقت بس.
ميسره: لا يا جاسر. متحولش تهون عليا بقالنا سنه نفس الكلام من الدكتور... ج.. جاسر انت حقك يبقي معاك ولاد زي اخواتك ولله مش هزعل لو اتجوز بس متحبهاش اكتر مني....
جاسر: بس يا هبله حتي لو مش هشوف العيال خالص مستحيل افكر في واحده غيرك.
طاب اسيبك ازاي وانتي اللي استحملتيني زي ما انا و في عز ضعفي.
ميسره: انا مش هستسلم وهحاول تاني علشانك.
""""""""""""""""""""""""""""""""
*مشهد آخر*
*بعد ما نور جابت سيف وامير و اسراء جابت فاطمه. ...*
ميسره قاعده بتفكر في حـ.ـز.ن
جاسر: قمري بيفكر في ايه.
ميسره: جاسر هو انت مش هتتجوز عليا لو مخلفتش بجد.
جاسر: تاني تاني يا ميسره بنفكر في الموضوع.
ميسره: غـ.ـصـ.ـب عني يا جاسر. يوسف و ادm بيحتفلو بالسبوع عيالهم وانت بتبص عليهم غـ.ـصـ.ـب عني فكرتك
جاسر: عارف يا ميسره اه ببص عليهم ونفسي في عيال زي اخواتي بس انا مبقليش مـ.ـيـ.ـت سنه متجوز علشان اشيل الهم كدا
ميسره: طب بص دي اخر دكتوره نتابع معاه وبعده لو ربنا مرزقناش نعمل عمليه او نتبني عيال.
جاسر: ان شاءلله هيرزقنا
ميسره: يارب يا جاسر يارب.
*مشهد آخر*
نور بتـ.ـو.تر: ا.. ا.. ادm ا.. انا حامل
ادm بفرحه: الف مبروك يا روحي مالك خايفه كدا.
نور: يعني انت مش زعلان
ادm: وازعل ليه يا روحي بالعكس انا مش هاممني غير صحتك وانك بتتعبي لو كدا مش هبطل اجيب منك عيال.
نور بفرحه: بس دا اخر واحده ومش هنجيب تاني ان شاءلله.
ادm: تؤ تؤ لو مكنتش بـ.ـنت هجيب تاني.
نور: لا هو دا بس علشان جه غلطه ومفيش تاني.
ادm: بنوتي كبرت وبقيت تعرف تتكلم.
*مشهد آخر*
اسراء: انا تعبت يا يوسف ومش هخلف تاني.
يوسف: يا روحي دي لسه تاني مره لسه بدري وبعدين انا عايز اجيب ليهم اخ يسندهم
اسراء: عيال ادm اخواتهم يا يوسف
يوسف: خلاص يا حبيبتي ان شاءلله اللي في بطنك يطلع ولد ومفيش تاني.
اسراء: بس الدكتور قالت بـ.ـنت...
يوسف: يمكن تختلف.
*مشهد آخر*
جاسر ماسك ايد ميسره وهي نايمه علي السرير.
ميسره: جاسر الدكتوره قال احتمال العمليه متنجحش انا خايفه اوي متنجحش.
جاسر باس ايدها: ان شاءلله هتنجح ولو منجحتش يبقا قضاء ربنا واكيد في خير لينا.
دخلت الدكتوره: بعد اذنك اتفضل علشان ابدأ
جاسر طلع برا والعيله كلها معاه الدكتوره مكملتش خمس دقائق جوه وخرج
جاسر بخــــوف: في ايه يا دكتوره طلعتي بسرعه ليه ميسره كويس
الدكتوره: الف مبروك المدام حامل هو ماكنش واضح بس لما عملت اشاعه الرنين للطفل ظهر عالطول مبروك.
*الوقت الحالي*
سيف ابن ادm اللي بقي عنده 7سنين بجري ونور بتجري وراه
نور: استني بقي هديت حيلي
ادm شـ.ـد نور مره وحده.
ادm: بتجري وراه ليه يا روحي
نور: عايز يبـ.ـو.س فاطمه بـ.ـنت عمه يوسف بالعافيه.
ادm: وايه المشكله ما يبـ.ـو.سها
سيف فضل يجري ورا فاطمه لحد ما خبط في يوسف
يوسف مسكه ورافعه لفوق
: بقي عايز تبوس بـ.ـنتي بالعافيه تربيه.... هنقولى أيه تربيه ادm شاهين .......ما ابوك كان بيبـ.ـو.س امك قدامنا
نور استخبت في حـ.ـضـ.ـن ادm وتكلمت بكسوف
: عاجبك كدا
ادm حـ.ـضـ.ـن نور وبص ليوسف
: اللي غيران مننا يعمل زينا
سيف اتكلم وهو متشعلق في الهواء
: عمو بعد اذنك نزلني برستيجي وبعدين معروفه يعني فاطمه دي بتاعتي.
ساميه: عيب يا حبيبي تقول الكلام دا
سيف: ما تسبوني ابوسها كدا كدا لما هكبر ههريها بوس
يوسف بصله بقرف: الله يحرق تربيتك يا ادm.
شاهين بضحك: طالع لمين بس كدا
سيف: اعتقد عمي يوسف لسا قايل من شويه انا بابا كان بيبـ.ـو.س ماما قدامكم فاكيد طالعله.
ام نور ضحكت: ادm الصغير
شاهين: كلهم ادm الصغير
اما توام سيف امير كان قاعد بكل هدوء مركز في التابلت بتاعه وشهد بـ.ـنت يوسف بتبص ليه بتركز
اسراء بصت لشهد اللي مركزه مع امير اوي
: ياحسره عليكي يا بـ.ـنتي.
ابن ادm الصغير فارس اللي عمر 6 سنين قاعد وقدامه مليكه بـ.ـنت ميسره اللي عمره 4سنين. بيسرحلها شعرها.
ميسره بصت لفارس بضيق.
فارس: مبعملش حاجه ولله يا عمتو بسرحلها بس.
ميسره: اه سرحلها ولو عملت حاجه غير كدا شايف اخوك متعلق ازي مع عمك يوسف بس انا هعلقك علي الباب
فارس خلص مع مليكه وربط شعرها وباس خدها
: خلصت يا بنوتي يلا علشان ناكل.
جاسر بص علي فارس بسخريه
: اذا كان رب البيت بالدف ضاربا
سيف: الترجمة بعد اذنك يا عمو جاسر علشان مفهمتش.
جاسر: يعني لو كان كبير البيت رقاصه اللي تحته هيطلعو ايه
يوسف قعد جنب جاسر وكمل
: طبالين يا ابن ادm اخوي.
ادm ساب نور
: قصدك ايه يا عنيا انت وهو ان انا رقاصه
جاسر ويوسف بصو لادm في حـ.ـز.ن مزيف . بمعني الي شيفينو
ادm جري وراهم: طاب وحيات امكم ماشي.
يوسف وجاسر جريو وادm جري وراهم وضحك
الكل عليهم مال البيت.. النهاية
تمت بحمدلله
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇