رواية زواج تحت التهديد عيسي وصبا كاملة جميع الفصول

رواية زواج تحت التهديد هي رواية رومانسية تقع احداثها بين عيسي وصبا والرواية من تأليف اسراء محمود في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية زواج تحت التهديد لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية زواج تحت التهديد هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية زواج تحت التهديد تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية زواج تحت التهديد عيسي وصبا كاملة جميع الفصول

رواية زواج تحت التهديد من الفصل الاول للاخير بقلم اسراء محمود

فى إحدى القصور الفخمه فى محافظة سوهاج العريقة يقف كالاسد الجريح وبصوت هز جميع أرجاء المكان.انت بتجول ايه ياأبوى .أبوه بكـ.ـسره :كيف ماسمعت إكده ياولدى الراجـ.ـل مالوش ذنب في حاجه ياعيسى 
عيسى بغـــضــــب شـ.ـديد:جتل أخوى وجاى تجولى مالوش ذنب كيف ده
الاب مهران الجباليبحـ.ـز.ن:ياولدى اخوك الغلطان وأنى أتوكدت من الكلام ده بنفسى
عيسى بإسلوب تريقه:جتل حاله إياك،مهران بقهر:ياولدى الضباط بتاع المديريه ورانى بعينى دى فديو الحادثه كلها صوت وصوره كمان،عيسى:وشوفت ايه ياأبوى .مهران وقد جلس على الأريكة ويبدو على وجه الحـ.ـز.ن والارهاق:الصبح بعد الفطار كنت قاعد مع والدتك بعد ماانت روحت المصنع جه عسكرى من المديرية وجالى .
جواز تحت التهديد بقلمى أنا إسراء محمود . لا اله الا الله وحده لا شريك له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير 
(فلاش باك)
الغفير دخل وهو واضع رأسه فى الارض بعد أن سمح له مهران بالدخول ،مهران :جرى ايه يا سعيد.سعيدالغفير:ياحج في عسكرى بره بيجول عاوز الكبير جولتله مهواش إهنه جالى (قالى)طيب عاوز الحج مهران .مهران:دخله ياسعيد . سعيد:أمرك ياسيدى الحج .دخل العسكرى بعد ماسمح له سعيد بالدخول .العسكرى: السلام عليكم.مهرا: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ،فى إيه ياولدى .العسكرى:رياض باشا عاوز حضرتك انت والكبير دلوق ياحج.مهران هب واقفا:ليه فيه حاجه جديده.العسكرى:ماخبرشي (مااعرفش).مهران:طيب إنى هاجى معاك دلوق يل بينا .ذهب معه مهران بعد أن أخبر الغفر بضروره إخبـ.ـار عيسى بالأمر فهو كبير النجع.دخل مهران إلى مكتب الضباط رياض.مهران: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.الضباط: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازيك يا حج مهران.مهران: بخير ياولدى خير.(جواز تحت التهديد بقلمى أنا إسراء محمود.اللهم صلي وسلم وزد وبـ.ـارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين عدد كمال الله وكما يليق بكماله).
رياض: خير بإذن الله ياحج هو فين عيسى.مهران: في المصنع وبعت ليه خبر خير ياولدى.رياض: والله هو فيه فيديو للحادثه بتاع حمزه الله يرحمه .يهمنى تشوفوه لإنو مهم قوى الضباط ده ياجماعه مش صعيدى ماشي عشان تبقوا معايا على طول الخط .مهران بسرعه:عاوزاشوفه.رياض:من رأي نستنى عيسي.مهران :لا أنى عاوز اشوفه دلوق ومش هستنى.رياض:بس.قاطعه مهران بقوه:جولتلك افتحه ياولدى .أومأله رياض وبالفعل بدء فى تشغيل هذا الفيديو فهو يعلم تمام العلم من هو ذالك المهران.استوب تعالوا بقى الاول نعرف الشخصيات اللى ظهرت دى وبعدين هعرفكم على باقي الشخصيات بالتدريج مع الاحداث 
مهران الجبالى:هو أكبر رجـ.ـال عائله الجبالى قدرا وسنا وفطنه وحكمه.وهو قاضى عرفى في بلده وكان كبير العائله ولكن تنازل عن هذا المنصب لابنه الكبير عيسي بسب قوه شخصيته وشجاعته وحكمته أيضا. لديه ثلاث اولاد وبـ.ـنتين هما عيسى ويونس وحمزه وصفا وورد.يحب أولاده جدا وعلمهم كل ما يرضى الله ورسوله كما إنه يعشق زوجته ويحترمها.ويتميز أيضا بالتقوى والعدل ولديه حكمه يجعل الجميع يرضخ لأوامره وهم سعداء أيضا 
عيسى الجبالى:هو ابن مهران الأكبر وهو شاب بلغ من العمر السادس والثلاثون.يتميز بالجــــســ ـد القوى الرياضى والعيون البنيه الحاده والبشره السمراء والشعر الاسود القصير الناعم.يتميز بقوه الشخصيه والعقل.ولديه حكمه جعلت من جميع الاهل يختاروه ليكون كبيرهم لكى يكمل مسيره والده.فى مراعاه شؤون أرضهم وأهلهم وهو خريج كليه الهندسه.قام بإنشاء شركته الخاصه وتزوج مرتان طلق الاولى.لاسباب سنعرفها في الأحداث.اما التانيه توفت أسر اصابه بمرض خطير.نكمل بقى
قام رياض بتشغيل الفيديو الذى تضمن حمزه ابن مهران الأصغر.هو ومجموعه من أصدقائه في إحدى مدن محافظة آخرى.وهم يضحكون سويا في مكان مخصص لهم .وكانوا يتحدثون معا.ويضحكون.وكان حمزه يتحدث مع شخص معين ويضحكوا معا نعم إنه قـ.ـا.تل حمزه فلقد رآه مره عند الامساك به وعرضه على النيابه .وكان يبدو عليهم الانبساط وبحكم إنهم كانوا فى مكان زى كافيتريا كده فكان في كاميرات ولحسن حظ هذا الرجل أن رجـ.ـال الشرطه قدروا يوصلوا لتسجيل الصوت كمان فكان الحديث في مواضيع مختلفه وفجأءه. اخرج حمزه سلاحه الضباط في الوقت ده على الصوت اعترض الرجل وكان متـ.ـو.تر،الرجل:ياعم دخل الهباب ده الواحد بيخاف منه.حمزه:واه مش عيب عليك تكون صاحب حمزه الجبالى وتخاف تمسك سلاح.الرجل: ياعم انا راجـ.ـل بحب تمشى جوه الحيط كده عاوز اعيش حياتي في آمان.حمزه:واه وايه بس اللي هيقل آمانك ده للحماية بس تعالى بس.ورغم رفض الرجل ولعتراضه الشـ.ـديد إلا إنو مع إصرار حمزه بدء يفعل ما يقوله حمزه ومسك السلاح.وكان باين عليه الخــــوف من هذا الشئ.بدء حمزه يعلمه لحد مامره واحد قرب حمزه من الرجل ووقف فى وش المسدس وتقريبا كان معلق وبدء يحاول معاه.وحط حمزه أيده على ايد الراجـ.ـل فوق السلاح وفي لحظه خرجت طلقه من السلاح استقرت في قلب حمزه الذى وقع صريعا مفرقا الحياه.سقط السلاح من ايد الراجـ.ـل ونزل لحمزه فوجده فرق الحياة وبدء في البكاءواقف الضباط الفيديو عند هذه النقطه (زواج تحت التهديد بقلمى أنا إسراء محمود بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الارض ولا في السماء وهو السميع العليم).حـ.ـز.ن مهران جدا وبد على وجه الالم والحـ.ـز.ن مما رأى.رياض:انا اسف بس كان لازم تشوفوه عشان حكم العرف عندكم .الراجـ.ـل خلاص اخد براءه بسب وجود الدليل على البراءه وكمان الشهود اللى بيأكدوا اللى شوفناه.كمان لازم في حكم العرف الراجـ.ـل ده يتحاكم برأفه لإنه بريئ.عشان انا عارف حكم التار والكلام ده حضرتك عارف.مهران بحـ.ـز.ن واضح:فاهم ياولدى.اطمن بس عيسى ولدى لازم يشوف الفيديو ده.رياض: طبعا حضرتك بس خليه يشرفني هنا وهو هيشوفوه.وقف مهران: طيب استئذن أنى ياولدى.وقف رياض احتراما لمهران وسلم عليه ٠وذهب مهران عائدا إلى بيته وهو يحمل ثقل على قلبه فهو في البداية كان يحمل ابنه ومـ.ـو.ت ابنه أما الآن أصبح يحمل أيضا هم ذالك الرجل الذى أصبح بري وهو يعلم أن حياته وحياة ابنائه في خطر يسمى التار ولابد عليه أن يجد حلا يحمى به هذا الرجل.اه اللى مـ.ـا.ت ابنه بس هو مش بيهتم بالتار وكده بس أهله طبعا عندهم الموضوع حياه او مـ.ـو.ت.فلازم يحل الموضوع.وفى هذه اللحظه جاءه اتصالا من عيسى .مهران:الو السلام عليكم،عيسى: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ،فينك يابوى خير والغفير بيجول إنك عاوزنى . مهران:تعالى على الدوار عاوزك فى المكتب.عيسى:تحت أمرك ياأبوى .
باك 
مهران:والباقى انت عارفه.عيسى:تمام طيب ياأبوى أنى رايح لرياض ده.وانت اطلع ارتاح وربك هيحلها إن شاء الله.مهران:يارب ياولدى.بس انت لازم تبلغ العيله بعقد جلسه عرف في اقرب وقت.عيسى: حاضر ياأبوى بس الموضوع كده خد سكه تانيه خالص وعاوز تفكير زين قبل الجلسه .مهران وهو يقف :عارف ياولدى ربك المعين .عيسى:ونعمه بالله.طيب السلام عليكم وخرج عيسى بعدmا رد عليه والده السلام .وصعد مهران إلى غرفته وهو مشوش ويبدو عليه القلق والحيره فهو يحمل في قلبه حـ.ـز.نا عما رائه منذ قليل وهو قــ,تــل ابنه والان أيضا يحمل عب حمايه ذالك الرجل البري الذى أصبح يواجه خطر التار هو واولاده فعليه الان ان يكون عادلا .ويجب عليه حماية هذا الرجل واولاده من ظلم العادات والتقاليد فهو اصبح اسير التار فسابقا كان مهران مطمئن لأن هذا الرجل سوف يأخذ جزاءه من القانون وهو كان يضع خطه لحميه أولاده ولكن انقلب كل شيء الان وعليه أن يجد حلا سريعا فهويعلم تمام العلم إن أهله سوف يعرفوا بخبر خروج هذاالرجل وهذا ماكانوا يتمنوه فمهما أوضح لهم عدm رغبته في أخذ الثأر وكن هم لا يرضوا بذلك ولن يستطيع قمع غـــضــــبهم واخد يفكر حتى وصل إلى غرفته فوجد فى وجه سيده تبلغ من عمره عقدها الخامس ذات وجه بشوش مبتسم .وهيبه مامت عيسى:مالك يارفيق الدرب والروح .ابتسم مهران على كلامه .مهران :كيفك يامهجه القلب فهو دائما يناديها بهذا اللقب .وهيبه:زينه طول ماانت واولادى بخير.مهران:احنا بخير ونعمه والحمد لله رب العالمين.وهيبه: يارب دايما.أنى مهقدرش استحمل خسارة تانيه .أنى خلاص وهبت ولدى لربه وقلبى هيبرد بس لما اعرف انو ولدى اخد حقه .مهران اقترب منها وضمها إليه وقال:طيب لو جولتلك إنو ولدك مامتش مجتول وإنه هو اللى ازاى نفسه.وهو خلاص مالوش حق عند حد .وهيبه :كيف ده.حكى لها عما رأى .سجدت لربها شاكره ودmـ.ـو.عها تغرق وجهها .الف حمد وشكر لك يارب.يعنى قلبك برد.وهيبه:جوى الحمد الله.وكمان أنى عارفه إنك هتلاقي حل للمشكله دى وأنى معاك في كل حاجه.مهران:يارب.نسبهم بقى ونروح لعيسى اللى راح المديريه.فدخل وسئل العسكرى عن رياض .وتركه العسكرى خارجا ثوانى وخرج وسمح له بالدخول.عيسى: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته،رياض: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.ووقف وصافح عيسى وطلب منه الجلوس وقال نورت ياكبير .عيسى:بنورك يا باشا طبعا حضرتك عارف أنى إهنه ليه.رياض:عارف طبعا بس تشرب ايه الاول.عيسى:إنى عاوز اشوف الفيديو وبس.مش وقت ضيافه.طبعا رياض كان مقدر حالة عيسى كويس جدا 
(زواج تحت التهديد بقلمى أنا إسراء محمود لا اله الا الله محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم)
وفعلا جاب الفيديو وشغله.وفى هذه الأثناء تأكد عيسى تمام التأكد بأن أخاه مـ.ـا.ت بالخطأ وارتاح قليلا فهم كانوا مديقين انو في حد قــ,تــل اخوه بسب بس دلوقتي أصبح الموضوع ماهو إلا قدر وهذا قدر أخاه.فما حدث.كان خطأوالمسئول الأول والأخير عن هذا الخطأ هو أخاه ليس أحد.ما إن انتهى محتوى الفيديو حتى وقف عيسى واستئذن للذهاب ولكن أوقفه رياض قائلا:عذرا يابشمهندس عيسى بس اتمنى إن يكون حكم الحج مهران عادل زى مااتعودنا لأن الشخص ده خلاص برئ واديكم اتاكدتوا بنفسكم.التفت إليه عيسى:
رياض:عذرا يابشمهندس عيسى بس اتمنى إن يكون حكم الحج مهران عادل زى مااتعودنا لأن الشخص ده خلاص برئ واديكم اتاكدتوا بنفسكم وشوفتوا الدليل على براءته.التفت إليه عيسى:اظن حضرتك عارف أنو الحج مهران حكمه اعدل من حكم القانون في حد ذاته.رياض: طبعا عارف ومتأكد من كده كمان.ربنا معاكم .سلم عليه عيسى واستئذن وخرج وركب عربيته.وساق العربية وعقله لم يهدء ابدا من التفكير.وصل عيسى الى داره بعد وقت وظل يفكر
(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود.لا الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين)ماذاعليه إن يفعل فأخوه هو المخطئ.فعيسى مازال حزين عليه فهو كان يعتبر حمزه ابنه وليس أخاه.فعيسى كان ينوى أن يسقى قـ.ـا.تله الأمرين في حبسه ولن يهدأ حتى يعدm.ولكن ماذاالان؟وهو علم أن ذلك الرجل برئ تماما من دm أخيه.والآن أصبح يجب عليه هو ووالده أن يحموا ذلك الرجل من بطش التارفهو ليس مذنب ولكن عيسى يعلم تمام العلم أن عائلته لن يقبلوا بهذا الأمر وسوف يسعوا لأخذ ذلك التار حتى ولو لم يريدوا أصحاب الشأن.وسوف يتم الأمر لا محال إن لم يجدوا حل سريع ودخل القصر وهو مازال هو ووالده على هذه الحيره. نسبهم بقي ونروح مكان تانى جديد علينا فى مدينة ومحافظة آخرى.داخل شقه تتميز بالبساطه والرقى كانت تلك التى يملأ قلبها وعيونها حـ.ـز.نا منذ بدايه هذا الأمر اللعين الذى أصابهم.فكلما ذكرت هذا الأمر تحـ.ـز.ن لأجل زوجها ولأجل ذلك الشخص الذى توفى.بسب هذا الخطأ اللعين.أما خــــوفها فهو لأجل أولادها فهى منذ أن علمت أن أهل هذا الرجل الذى توفى لن يتركوا أولادها ابدا تحت مسمى التار.وعلى الرغم من أن زوجها خرج بعد اثبات برأته ومحاولة إقناعها بأن كل شئ.سوف يمر مرور الكرام ولكن قلبها يشعر بأن شئ سوف يحدث.........:هتفضلى قاعده كده 
............ :عاوزنى اعمل ايه أنا خلصت كل اللي ورايا وأظن ليا وقت انفرد فيه بنفسى. ...... :اه طبعا.طيب بقولك تعالى نخرج مع الولاد اهو نغير جو. .......... :خد الولاد وأخرجوا أنا مش هبقى مرتاحة غير هنا..........: وبعدين معاكى ياصبا قومى تعالى معانا نخرج.قالها بصوت شبه حزين.فلم ترد هى أن تزيد همه.،صبا:طيب نادى الاولاد البسهم.......: تمام ياقلبى.وتركها وخرج .أما هى لم تكن حقا الخروج معه أو في أي مكان ولكن عليه ذلك من أجل أولادها فيكفي ماعانوه أثناء وجود والدهم في السـ.ـجـ.ـن.أما هى فهى تشعر بتغير مشاعرها من ناحية زوجها منذ تلك الحادثه اللعينه.فهى لاترى اى داعى لزوجها ليمسك ذلك الشئ اللعين الذى أودى بحياة شخص.قامت لبست ولادها ولبست هدومها وهى غير راضيه دخل عليها زوجها ووجد بعيونها دmـ.ـو.ع.وحاول إن يداعبها كى تضحك .وبالفعل فضل يهزر معاه لحد ما ضحكت .صبا بضحك:خلاص بقى ياماجد مش قادره.ماجد: طيب خلاص قومى عشان نخرج نغير جو .صبا:انا خلاص خلصت بس فاضل النقاب والكوتشي.ماجد: تمام يا قلبي هستناكى بره هعمل مكالمه تكونى خلصتى.صبا: تمام وخرج ماجد يجرى اتصال شغل.وصبا خلصت وخرجوا فعلا.(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود استغفر الله العظيم من كل ذنبا عظيم واتوب اليك) تعالوا بقى نتعرف على صبا وماجد
صبا:فتاه تبلغ من العمر ٢٨سنه متوسطه الجمال منتقبه لديها عيون بندقيه وبشره خمريه وشفاه ورديه حاصله على ليسانس اداب.تزوجت ماجد وهو حب عمرها .لا تعمل ولديها طفلان ساهر وسهر تؤام يبلغوا من العمر خمس سنوات.ولديها أيضا اخ واخت وهى اكبر اخواتها ولديها صديقه واحده لديها قلب حنون ورقيق وحنونه جدا لا تحب المشاكل تتعامل مع الناس بحذر شـ.ـديد لأنها لاتأمن الناس عاده .ماجد:شاب يبلغ من العمر ٣٩سنه حاصل على بكالوريوس تجاره يعمل محاسب في إحدى الشركات المعروفة.وحيد أمه والده متوفى ولكنه من عائله معروفه في مدينتهم . يعشق صبا حد الجنون .خرجت صبا مع زوجها واولادها واتجهوا إلى الملاهى وطلبوا أكل وجلسوا يأكلوا ويمرحوا . وفجأة رن تليفون صبا.دى ماما .الو السلام عليكم.هدى مامت صبا: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته عامله ايه ياحبيبتي ،صبا: الحمد في نعمه يا حبيبتي انتي وبابا عاملين ايه.هدى: الحمد الله رب العالمين بخير ونعمه والحمد لله.صبا: يارب دايما ياحبيبتي.حاتم وفريده عاملين ايه.هدى: الحمد الله كويسين.انتى عامله ايه وأولادك وجوزك عامل ايه دلوقتي.صبا:كلنا بخير ياحبيبتي أمال بابا فين .هدى:خرج وحاتم بيذاكر وفريده نايمه.صبا: تمام يا حبيبتي سلميلي عليهم هدى: حاضر يا حبيبتي انتى بره ولا ايه.صبا:اه بره انا وماجد والولاد بتغير جو .هدى: طيب يا حبيبتي اهو تفضلوا شويه من المشاكل اللى كانت حاصله دى وربنا يهدي سركم ويطمنى عليكم.صبا: حبيبتي ،هدى:ماجد جمبك،صبا:اه .هدى:طيب اديه التليفون أكلمه صبا: حاضر.وبالفعل أعطت لماجد التليفون لكى يتحدث مع حمـ.ـا.ته بكل حب واحترام وتقدير فهو فعلا يحترمها فهى حمـ.ـا.ته وزجه خاله أيضا فوالد صبا خال ماجد اخو أمه .وانتهت تلك المكالمه.وايضا الخروجه وعادوا إلى بيتهم وانتهى اليوم ودخل ماجد وصبا إلى غرفتهم بعدmا تأكدوا من نوم الاطفال.واخذ ماجد يتقرب من صبا:ريح نفسك يا ماجد ريح نفسك مش هينفع.ماجد:اهلا وسهلا هى شرفت أومت له رأسها .فضمها إليه وناموا .
نسبهم ونروح الصعيد تانى عند عيسى .كان عيسى راجعا من عمله ومازال ذلك الموضع الذي عدى عليه العديد من الايام يشغل باله وهو ينزل من سيارته فاق من شروده على صوت الغفير: ياكبير ياكبير.عيسى بغـــضــــب:عاوز ايه يابجم ،الغفير بخــــوف فهو يعلم غـــضــــب سيده لو طاله سوف يقضى عليه لا محال :الحج مهران رايدك جوه وجال اول مـ.ـا.تجى تدخل طوال على المندره.عيسى:ماشى غور انت من وشى دلوق فر من أمامه ذلك الغفير ودخل عيسى لوالده ووجوده يجلس على الكرسي ويضع يده على رأسه ويفكره.عيسى: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيفك يا أبوي .مهران:زين ياولدى والحمد لله.عيسى:خير ياأبوى الغفير جالى إنك عاوزنى .مهران: خير ياولدى اجعد.من يوم الفيديو الشوم وأنى ماعـ.ـبـ.ـطلش تفكير واصل.الاول الحـ.ـز.ن كان على ولدى لكن كنت عارف إنى هاخد حق ولدى بالقانون وكنت مأمن عيال اللى اسمه ماجد ده ومرته وباعد اي عيون من عندينا عليهم لإنى كنت رايد احميهم من ظلم التار اللى اتحطت عليهم بسب غباء ابوهم لأنهم عيال مالهمش ذنب فى حاجة.لكن دلوق لازم اعمل المستحيل عشان احمى الاطفال دى  ايوه أنى قلبى جايد نار على ولدى بس لله الامر من قبل ومن بعد لله ما اعطى ولله ما اخذ.الراجـ.ـل مالهوش ذنب واولاده كمان مالهمش ذنب في استهتار ابوهم ولجيت إنو لازم الاقى حل يوقف الحرب اللى لو انفتحت هنجع كلنا فى بحر دm ولو انفتح مش هنخلص.عيسى:والحل ياأبوى أنى عمال افكر حاسس أنو دmاغى واقفه مش قادر افكر . وبعدين أنى خايف على أمى لما تعرف واخواتى.مهران:امك عرفت جولتلها كل شىء.أمك قلبها ارتاح لما عرفت انو ولدها ماانجتلش لكن ده قضاء ربنا وقدره وامك ست مؤمنه .اطمن عليها.عيس بـ.ـارتياح:طب الحمد الله.مهران:المهم انى
فضلت افكر عشان اشوف طريقه احمى بيها الراجـ.ـل ده وولاده .مش لاقيت غير طريقه واحده بس هى .اللى هتنفع وإن شاء الله خير.عيسى:الحقنى بيها ياحج.
(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود لا اله الا الله محمد رسول الله)مهران:الموضوع متعلق عليك دلوق ياعيسى الموضوع في ايدك .عيسى:واه كيف ده جول ياأبوى واطمن أنى موافج.
نسبهم ونرجع لصبا اللى لسه زى ماهى بس بدءت ترجع شويه لحياتها وبتحاول تقنع نفسها إنو قلقها الزائد ده مالوش 
داعى.وماجد كمان رجع شغله بعد اجازه طويله وهو كمان بيحاول مع صبا عشان ترجع طبيعية زى الاول وتبطل الاول .ماجد وهو في شغله لاقى تليفونه بيرن ولما شافه ابتسم لما لاقى اسمها شاشه تليفونه ورد عليه ماجد: حبيبي.صبا: السلام عليكم.ماجد وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.ايه وحشتك.انكسفت صبا وقالت:ماجد الله .ماجد بضحك :لسه برضو بتتكسفى منى ماشى.صبا:المهم بكلمك عشان هاخد الولاد من الحضانه ونروح لماما هى كلمتنى  وابقى تعالى .ماجد: حاضر ياحبيبي.وقفل معاها وهى لبست وراحت تجيب الاطفال من مدرستهم وتاخدهم تروح لمامتهاوهى فى الطريق اتصلت بصديقتها المقربه.صبا: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مياده حبيبتي عامله ايه.مياده:ايه ياحبى وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته كيفك يامزتى.صبا:بت يامياده بطلى كلامك ده عمرك ماهتتغيرى ابدا.مياده:واتغير ليه المهم انت مش جايه .صبا:البسى وتعالى انا جايه في الطريق.مياده:تمام هغدى حمـ.ـا.تى وهجيلك سلام صبا:ماشى ياقمر سلام.ووصلت صبا عند ولدتها وسلمت على امها وأبوها.فضل والد صبا:عامله ايه ياحبيبتي وحبايب جدو عاملين ايه.الاطفال: الحمد الله ياجدو .فضل:يديم الحمد ياحبايب جدو ،صبا: بخير ونعمه والحمد لله بابا.هى فريده لسه في الشغل وحاتم في المدرسه هدى:اه يا حبيبتي.نص ساعه ويجو فضلت تتكلم هى وأبوها وامها شويه وبعدين قامت مع مامتها تحضر الغدا.وشويه وجه حاتم اللى الاطفال اول ماشفوه فرحوا جدا هما بيحبوه جدا وحاتم في الثانوية العامة. ودخل حاتم سلم على أخته ودخل يغير هدومه وشويه وجات فريده اللى اول ما دخلت فريده: السلام عليكم ياقوم همـ.ـو.ت من الجوع اكلونىىىى.خرجت صبا:يا ساتر ايه يابت مش تسلمى الاول.فريده:صبا وجريت عليها وحـ.ـضـ.ـنتها وحشتينى .صبا: حبيبتي وانت كمان.فريده:امال فين حبايب خالتو جرى سهر وساهر عليها وحـ.ـضـ.ـنوها.ساهر:جبتى الحاجه معاكى ياخالتو.فريده باسته :اه ياحبيب خالتو بس بعد الاكل ماشي.ساهر وسهر:ماثى وجريوا يلعبوا .هدى ادخلى غيرى وتعالى حضرى معانا السفره.فريده:هوا. وفعلا دخلت غيرت وخرجت وحضروا الغداء واتغدوا وحاتم اخد الاولاد بعد مـ.ـا.تغدوا واخدو الحلو من فريده ودخل يلعب معاهم فى اوضته ومياده جات.مياده: السلام عليكم ياقوم.الجميع: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.مياده: ازيك يا عمو عارف لولا جوازى من محمود حبيبي كنت اتجوزتك على طنط هدى ضحك الجميع عليها .فضل:يابـ.ـنت يابكاشه طب نكلم محمود ونشوف رأيه .مياده:لا قلبك ابيض ياعسل يل يابـ.ـنتى ندخل جوه ابوكى عاوز يعمل مشكله مع إنى كيوت ومش بعمل مشاكل.الجميع:ياسلام .مياده:بزمتك ياهدهد انا بتاعت مشاكل .هدى بضحك:لا اسمح الله.ودخلت مياده وصبا غرفه صبا لما كانت بـ.ـنت .مياده احكيلى بقى مالك باين عليكى القلق والحـ.ـز.ن .حكت لها صبا عما يزعجها .وكمان عن احساس نفورها لماجد .مياده:مافيش داعي للقلق والتـ.ـو.تر ده كله جوز خارج ليه مده طويله ومفيش حاجه حصلت يبقى اطمنى .صبا:تفتكرى .مياده: طبعا اطمنى . وبخصوص جوزك ده احساس طبيعي لوحده حساسه جدا زيك ومع الوقت هيرجع كل شيء لطبيعته..صبا:يارب يامياده عشان انا خلاص مبقتش قادره .وفضلوا قاعدين يحكوا وكمان دخلت معاهم فريده وفضلوا يضحكوا ويؤغوا وقت طويل.هدى: الحمد الله حاسه صبا مرتاحه شويه عن وقت مجات ،فضل:ربنا يستر صبا عندها حق تقلق انا كمان قلقان وحاسس سكوت الناس دى لحد دلوقتي ماهو إلا لحدوث مصيبه اكبر.هدى:لا إن شاء الله خير ربنا يخلف الظنون.فضل:يارب.وشويه وجه ماجد وقعد مع خالو ومرات خالو شويه.وبعدين اخد صبا والولاد ومشيو.
مهران:ياولدى أنى فكرت كتير وملقيتش غير حل واحد،عيسى:الحقنى بيه ياأبوى.مهران: الموضوع متوجف عليك ياولدى لازم توافج.عيسى:واه كيف ده جول ياأبوى واطمن أنى موافق.مهران:ربنا يرضى عليك يا ولدي بس يمكن ترفض.عيسى:جول ياأبوى.مهران: ياولدى أنى لما الموضوع الشوؤم ده حوصل عملت اتصالاتى وعرفت كل شيء عن اللى اسميه ماجد ده.وكنت مرتب لحاجه إكده إنى بعد ماينعدm بحكم القانون.جهزت كل شيء عشان ابعد ولاده واطلع إشاعه بمـ.ـو.تهم ونخلص.بس دلوق كل شيء اتغير.وكمان ترتيبى اتغير.ومش هينفع مدام الرجل موجود هيفضلوا وراه ومش هيسبوه وأنى خابر إكده.ولاقيت إنو اللى يحل الموضوع ده.هو النسب ياولدى. عيسى:قصدك ياأبوى إنى اتجوز من عندهم عشان ينتهى التار بينا وبينهم.بس أنى مهقدرش أمن لواحده اخوها مهما كان يده فيه دm أخوى.مهران: هو مالوش خوات ياولدى .عيسى:واه امال كيف هنوجف التار بالنسب وهو ماعندهوش خوات ياأبوى.ولا يكون هتجوز بـ.ـنته.مهران:واه كيف ده دى بـ.ـنته عندها خمس سنين بس.عيسى:امال ايه فهمنى ياأبوى.(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبـ.ـارك على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم وعلى اله وصحبه اجمعين)
مهران:بص ياولدى أنى عندى خيارين ومفيش ليهم تالت.الاول إننا هناخد ولاده الصغار نربيهم.بعد مايكتب هو وأمهم تنازل عنهم.ونعلمهم ونجوزهم كمان لما يكبروا.وهما ماهيعرفوش حاجه عنيهم واصل ولاكمان العيال هيعرفوا.عنهم حاجه.عيسى:واه كيف ده دول مستحيل يوافقوا وخصوصا امهم ياأبوى طيب ايه الخيار التانى.مهران:يطـ.ـلق مرته ويتنازل عن حضانه ولاده لأمهم .وكمان نخليه يمضي على ورقة تخليه عن ولاده لأمهم.وبكده يكون العيال مع امهم وابوهم وقت مايحب يشوفهم هيعرف.عيسى: طيب إحنا إكده استفدنا ايه فرجنا بينه وبين مرته بردوا هنحمى العيال دى إزاى. وبرضو كيف هيتم النسب.مهران:أمهم بقى بعد إكده هياجى دورها إنها هتمضى ورقه موافقه على جوازها منك بعد العده مـ.ـا.تم بيوم. وبكده هيكون النسب تم.والعيال هيكونوا معانا وبكده بجيوا من دارنا ومحدش هيقدر يلمس شعره منهم .وكمان نكون ماحرمناش العيال من امهم ولاأبوهم اللى اكيد هنخليهم يزوروه.عيسى بصدmه: طيب واحنا ندخل واحده دارنا وإحنا منعرفش عنها شئ مايمكن نكون بنبلى نفسنا بيها.مهران: لا من الناحية دى اطمن أنى أتوكدت من سيرتها كويس جوى.وعرفت أصلها وفصلها وواطمنت وأتاكدت إنى هى دى اللى تنفع تدخل دارنا وتعيش وسطنا.عيسى:وليه أنى ياأبوى انت عارف غـــضــــبى وكمان رأى في الموضوع ده.مهران:انت لازم تتجوز وأشوف عيالك جبل ماأمـ.ـو.ت ياولدى.عيسى:بعد الشر عنك ياأبوى.مهران:وانت عشان أنى عارف ومتوكد ٱنك الوحيد اللي أقدر آمنه على البنيه دى وأولادها.وتحميهم.عبسى:بس ياأبوى.مهران:بص ياعيسى فكر ياولدى.البـ.ـنت زينه ومحترمه وكل ده أنى متوكد منه وفوق ده زينه أيوه معاها عيال بس زينه وصغيره.فكر ورد على.بس بسرعه عشان الحق اشوف هعمل ايه يا ولدي.مسك عيسى يد أبيه وقبلها وقبل رأسه وقال:كيف مـ.ـا.تحب ياأبوى ومفيش فكر أنى موافج.اللى تجوله سيف علي رقبتى واجب التنفيذ.مهران:ربنا يرضى عليك يا ولدي.يبقى خلاص نادm على أمك وأخواتك عشان يعرفوا بالخبر ده.عيسى:واه ياأبوى بس أمى هتجبل.مهران:أمك موافجه عليه وشريكتى فيه كمان.عيسى:واه.وسكت شويه وقال كيف مـ.ـا.تحب.مهران:نادm عليهم عشان يعرفوا القرار ونفذوا قبل ماحد يعمل حاجه ننـ.ـد.م عليها كلنا.أومأ له عيسى رأسه دليل على الموافقة.
(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير وسبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم)
نادى عيسى على الشغاله.عيسى:بت يابدور انتى يابت.هرولت إليه تلك الفتاه.بدور:نعم جنابك.عيسى:اطلعى نادm على سيدك يونس وستك ورد وستك صفا.وجولى ليهم كلموا الحج مهران فى المكتب دلوق حالا انجرى بسرعه.الخادmه وهى تهرول حاضر حاضر جنابك ياكبير وصعد هو لامه كى يناديها.وماهى إلا دقائق معدودة حتى اجتمع الجميع عند والدهم.وقبلوا يد امهم ورأسها ويد والدهم.مهران:فى شئ مهم لازم تعرفوا ويهمنى اعرف رأيكم.الجميع .اتفضل يأابوي.حكى لهم مهران عما حدث معهم من وقت معرفته بأمر ذلك الفيديو حتى وصل إلى قراره .وهيبه كان ظاهر بعض الحـ.ـز.ن على وجهها مما سمعت من محتوى الفيديو.عيسى وهو يقبل رأسها:مالك بس ياأمى ليه الحـ.ـز.ن ده .وهيبه:ده ولدى حته من روحى لازم احـ.ـز.ن عليه راح فى عز شبابه.بس ربك برد نارى لما أتوكدت. أنو ولدى مكانش ماشى غلط.ولا مصاحب ناس سوء.ولا انجتل غدر.كله كان قدر ربنا ومكتوب اللهم لا اعتراض.وافق ياولدى أبوك رايد الصالح للكل.عيسى:وهتقدرى تشوفيها جدامك كل شويه هى وعيالها .وهيبه:واه ومقدرش ليه هى اللى جتلت ولدى إياك دى بـ.ـنت ناس ملهاش صالح بشى .وولدها صغار مالهم صالح بردك.عيسى:ربنا يبـ.ـارك لنا فيكي يا امي.مهران:رأيك أيه يادكتور يونس.يونس:الصراحه ياأبوى قرارتك كل مره بتبهرنى بس المره دي عدت كل التوقعات.بس طالما جولت يبقى خير وربنا يستر.
مهران:وانتم يابنات.قالوا:حكمك تاج على رؤوسنا ياأبوى وكل اللي تشوفه خير.لإنهم جميعا يعلموا مدي حكمه والدهم وقدرته ومادام قال هذا الأصلح يبقى كذلك .فهو رباهم على الإيمان بالله والتقوى به.مهران: على خيره الله.بلغ الرجـ.ـاله بعقد المجلس يوم الخميس بعد العشاء ياولدى.عيسى:أمرك ياأبوى.وذهبوا جميعا.تعالوا نتعرف على الأشخاص الجديده.
يونس الجبالى:طبيب جراح طيب جدا وشخصيته قويه طبعا مش عيسى هادى ورزين.متجوز من بـ.ـنت عمه جميله بـ.ـنت رقيقه وبيحبها وهى طيبه ومحبوبه وعندهم تلات اولاد.
صفا الجبالى:اخت عيسى الأكبر تحب إخوتها بشـ.ـده .عصبيه بس طيبه وحنونه متجوزه وعندها ولدين وكمان خريجه تربيه.وبتحب جوزها وهو بيحبها جدا. وعايشه مع أهلها.
ورد:اخر العنقود بعد حمزه لسه طالبه حقوق.جميله رقيقه مـ.ـجـ.ـنو.نه بس حنونه ولسه قلبها ميعرفش للحب طريق.كده أوكى.تعالوا بقي نشوف رده فعل وهيبه لما قلها مهران على الموضوع قبل مايعرضه على عيسى 
فلاش باك
كان يجلس مهران فى غرفته ومازال التفكير يأكل رأسه دخلت عليه وهيبه:واه لساك إكده ياحبيب الروح.مهران:بشوف حل احمى بيه العيال دى وأنهى بحر الدm اللي هيتفتح علينا.وهيبه:إن شاء الله هتلاقي حل للمشكله دى وأنى معاك كمان في أى شئ.مهران اقترب منها وقبل يديها.طيب أنى لاقيت فكره إكده .وهيبه:جول ايه هى.حكى لها مهران عن فكرته.نظرت له وسكت .مهران:مالك قاسى عليكى إياك بأس ايديها خلاص ادور على شى تانى المهم تكونى راضيه يامهجه الفؤاد.ابتسمت له:وكيف مكنش راضيه وربنا جعلك ليا الزوج والاخ والسند والحبيب والاب والعشيق كمان.مهران:واه كل ده.طيب ايه موافجه . وهيبه:أيوه ياأخوى جول لعيسى ومتخافش هيوافج.وطالما البـ.ـنت زينه ومحترمه وبـ.ـنت ناس وصغيره يبقى ليه لا.واطمن أنى هكون لها أمها هعاملها كيف مرت يونس وكيف بناتى تمام .واولادها هيكونوا ولادنا .ضمها مهران إليه وقال: كنت واثق إنك هتوافجى لإنى عارف بنور ربنا اللى مالى جلبك.
باك
(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين)أما عند عيسى بعدmا خرج من عند والده خرج إلى حديقة منزلهم وجلس على مقعد موجود بها وهو يفكر بذلك الأمر وبتلك الزيجه.وبتلك المرأة.ويسئل نفسه هل سيتم كل شيء كما يريد والده.أم إن هناك شئ سوف يحدث.فاق من شروده وهو يستمع صوت يونس وهو ينادى عليه.يونس: عيسى ياعيسى.عيسى:بتجول حاجه ياأخوى.يونس:سرحان في ايه عمال انـ.ـد.م عليك.وبكلمك وانت في دنيا تانيه خالص.عيسى:ولا حاجه ياأخوى كنت بتجول ايه.يونس:بجول رأيك أيه في حكم أبوى .عيسى:واه ومن امتى وحد فينا بيعترض على حكم أبوى.يونس: بس ده مش أى حكم.ده حكم بيتعلق بحياتك والمره اللى هتكون مرتك يأخوى. أنا من رأى تجول لأبوى يشوف حل تانى.يمكن لو كانت مش متجوزه كانت تبقى مبلوعه شويه.عيسى:واه وأنى هتجوزها على جوزها إياك ماهى هتتطلق.يونس:وهتبقي مطلقه وكمان معاه عيال مايشوف بـ.ـنت مش متجوزه قبل سابق.عيسى:وده ليه إن شاء الله ومالها المطلقه عاد يادكتور.وبعدين ماأنى كنت متجوز جبل سابق مرتين وخلاص أنى راضى وطالما مره زينه وصغيره ومحترمه يبقى خلاص.يونس:ربنا يرضى عليك يا أخوى.بس في حاجه مهمه لازم تحطها في اعتبـ.ـارك هى إنو الست دى واولادها لو وافجت هى وولاده ملهاش ذنب في شى.ويعتبر موافقتها دى عشان تحمى ولادها كمان.غير إنها بمجرد مـ.ـا.تبقى مرتك هيكون مفيش حاجه هتربطها بالراجـ.ـل ده تانى وكمان ملهمش ذنب في شئ .فلازم تراعى ربنا فيهم.أنى عارف إنك عادل وعاقل بس أنى أخوك ومن واجب أنصحك وعارف إنك قدها.ضمه عيسى ورتب على ظهره:اطمن ياأخوى.يونس:اسيبك دلوق ياأخويا رايح المستشفى.عيسى:ربنا معاك ياأخوى. وفضل عيسى فتره يفكر وبعدين اتصل بجميع رجـ.ـال العائله يخبرهم بموعد الجلسة.وطبعا بالنسبة لصبا فزى ماهى لسه قلقانه ومتـ.ـو.تره ومفيش عندهم جديد.
مرت الايام على الابطال بثقل حتى جاء يوم الخميس.وصلى الرجـ.ـال العشاء وبدءوا يروحوا مقر الجلسه المعروف.مهران وهو يقف فى بيته مع عيسى:يل ياعيسى ياولدى.أخوك وجوز أختك وولد عمك.طلعوا للرجـ.ـاله وإحنا لازم نطلع.عيسى:يل ياأبوى ربنا يستر.مهران:مـ.ـا.تخافش ياولدى هيستر بإذن الله يل بينا.خرجوا وعنـ.ـد.ما دخلوا المجلس وقف جميع الحضور احترام وتقدير لقاضى العرف لديهم ولكبير العائله.جلس مهران على رأس المجلس وعلى يمينه عيسى وابن عمه محمد.وعلى يساره يجلس يونس وابن عمه الآخرى وزوج أخته أيضا.وبدء مهران بفتح الجلسه بإسم الله الرحمن الرحيم الهادي العظيم.وبعده بالسلام على سيدنا محمد رسول الله وبدء فى وصف اسماء الله الحسنى وبحمده والثناء عليه.وبعد ذلك قال مهران: طبعا كلكم عاوزين تعرفوا أنى جامعكم النهارده ليه.همهم الجميع.عيسى:ياريت نهدى وندى للحج الفرصه يفهمنا الموضوع من غير كلام.مهران:أنى جاى اقولكم إنو الراجـ.ـل اللى جتل حمزه ولدى الله يرحمه طلع براءه.الرجـ.ـال بعصبيه:واه كيف ده وبعضهم طيب عملوا خير هناخدوا بتارنا مـ.ـيـ.ـتى ياحج.مهران:ممكن نهدى شويه أنى أتوكدت بنفسى إنو الراجـ.ـل مظلوم ومجتلش ولدى وده شوفتوا بعينى وسمعته بودانى وكمان عيسى.همهم الناس كيف ده.خبط عيسى على الطاولة التى أمامه فسكت الجميع. مهران:ده جتل خطأ مكنش قاصد.وحكى لهم مهران عن خطته قال رجلا.بس لينا عنده تارعندهم.مهران:وإنى جولتلكم إنو احنا ملناش تار عندهم بس أنى هحل المشكله دى بالنسب وعرفتكم كيف.همهم جميع من بينهم مندهش وبعضهم غـــضــــبان.رجل آخر:أيوه ياحج بس دى مره متجوزه ومعاها عيال كيف نقبلوا تبقى مرت كبيرنا.لكن هذه المره رد عيسى:وده شئ يخصنى وطالما الحج مهران جال يبقى محدش يراجع وراه.وبعدين أنى كمان كنت متجوز قبل سابق مرتين مهياش اول بختى يعنى.وبعدين الجلسه النهارده معمول عشان تعرفوا وتنفذوا.بعض الرجـ.ـال:عندك حق ياكبير واحنا عارفين إنو قرار الحج دايما بيكون بالصالح لينا كلنا.احد الرجـ.ـال:طيب مايمكن يرفضوا.مهران:وقتها هكون شلت يدى من الموضوع وماليش صالح واعملوا اللى تعزوه عاد.مهران :كده عاوز الايد تترفع عشان نعرفوا مين معانا ومين ضدنا.لإن الموضوع بجى معانا.رفع الجميع يدهم دليل على موافقتهم مهران:على خيرت الله وبعد ذلك أعلمهم أهمية الأمر لديه وإنه لن يرجع عنه بعد الآن.وعليهم أن يتجهزوا حتى يسافروا معه لكى يحلوا الأمر غدا.فرضخ الجميع لأمره.وانتهت الجلسه.وذهب جميع الرجـ.ـال ولم يبقى سوى مهران واولاده وأبناء اخواته .مهران:صالح ياولدى.صالح ده جوز صفا.صالح:نعم ياعمى.
(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم)
مهران معاك رقم اللى اسمه ماجد ده.صالح:إيوه ياعمى مهران:اتصل عليه وبلغه إنو أحنا هنبقي عندهم بكره إن شاء الله هنصلى الجمعه عندهم.صالح:تحت أمرك ياحج.وذهب ينفذ ماأومر به.مهران:يل يا رجـ.ـاله عشان تريحوا جــــســ ـدكم عشان سفره بكره إن شاء الله.يونس:اسمحلى ياأبوى رايح المستشفى.لازم عشان لو روحت وياكم بكره إن شاء الله.هظبط أمورى.مهران:ربنا وياك ياولدى.وذهب يونس.وانت يا محمد ياولدى روح ريح دلوق. محمد ابن أخوه التانى ويعشق ورد وهو صديق عيسى المقرب هنتعرف عليه بعدين.محمد:تحت أمرك ياحج.وذهب .مهران:وانت ياعيسى ياولدى تعال عاوزك ذهب مهران ومعه عيسى ودخلوا إلى مكتبه مهران:أنى فرحان بالحديت اللى قولته في الجلسه ده بس أنى عاوز اطمن إنك راضى عنه ياولدى.وتكون واثق إنو ده الصوح.عيسى: اطمن ياأبوى.بس عاوز اسئل كيف عرفت كل ده عنها إنها زينه وصغيره وبـ.ـنت ناس.وكل اللى قولته ده الوقت مكانش كافى تعرف كل ده.الموضوع كان في رأسك من الاول صوح.مهران:صوح ياولدى .إياك كنت مفكر إنو لو الراجـ.ـل ده اتحكم عليه واتعدm على يد الحكومه.كانوا الرجـ.ـال هيسكتوا.هما كانوا عاوزين ولده مش هو.فبدءت افكر واسئل.وكنت مرتب لحاجات كتير بس كل حاجه كان لها وقت وميعاد.بس اللى حوصل غير الترتيب بس الحمد الله.عبسى: ماشي يا أبوى.مهران اطلع ياولدي ريح عشان مشوار بكره.عيسى: حاضر ياأبوى بس فيه مشوار صغير إكده.وراجع.مهران:ماشى ياولدى ربنا يحرسك.وذهب عيسى حيث مكان يحبه ولا يشعر بالراحه عند إحساسه بالخـ.ـنـ.ـقه الا هناك.نسيبه ونروح نشوف الست صفا.كانت تجلس صفا أمام أولادها وهم يحلوا واجب مدرستهم وبجوارها ماجد حين رن هاتفه من رقم مجهول وماكان إلا صالح يخبره بموعدهم غدا.ماجد:الو السلام عليكم.صالح: وعليكم السلام الاستاذ ماجد الحطيبى.ماجد:مع حضرتك.مين معايا.صالح:معاك صالح الجبالى.ولد عم حمزه الله يرحمه.هلع ماجد واعتدل في جلسته وقال اهلا وسهلا.قال له صالح عن أمر زيارتهم من أجل الخلاص من أمر التار بينهم.وإلا لم يقدر أحد قمع ماسوف يحدث.ماجد بتـ.ـو.تر:تمام تشرفوا.واغلق الخط.وبد عليه الخــــوف والقلق وتذكر حديث زوجته له ليله امس
فلاش باك 
دخل إلى غرفته ليلا وجد صفا حزينه خائفه حزينه وسئلها عن سبب حـ.ـز.نها فأخبرته.ماجد مسك لديها:ممكن اعرف بقى ايه سبب الحـ.ـز.ن والخــــوف اللى فى عيونك انسى ياحبيبتي.صفا بصوت مخـ.ـنـ.ـوق: الموضوع لسه مخلصش زى ماانت فاهم دى روح شخص وأهله اكيد مش هيسكتوا.ودول صعايده وانا اسمع أنهم مش بيسيبوا حقهم ومش هيفرق معاهم حاجه غير حق ابنهم اللى مـ.ـا.ت وهياخدوا حقهم من ابنى.ذنبه ايه يكبر وحياته مهدده بالمـ.ـو.ت.مجد قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها وقال:كل اللي في دmاغك وهم وخــــوف شليه ومش هيحصل حاجه وبكره تشوفى وتقولى ماجد قال الموضوع انتهى. صبا:اتمنى.بس قلبى حاسس إنو لسه مش انتهى ده لسه هيبدء.بس اتمنى إنو تكون كل دى مجرد أوهام.
باك
ماجد:شكل فعلا لسه الموضوع ماانتهاش ياصبا.صبا بعد ما خلصت مع ولادها.دخلتهم اوضتهم ونيمتهم وخرجت لماجد.صبا:مين كان بيكلمك ومال وشك.ماجد:دول أهل حمزه الله يرحمه.صبابخــــوف:اه مالهم .ماجد:بيعرفونى إنهم جايين بكره ينهوا موضوع التار ده.تراجعت صبا للوراء خطوتين.:مش قولتلك إنو الموضوع لسه هيبدء.تقولى لا وانا مش عارفه جايب برودك ده منين واتكلمت بصوت عالى نسبينا بس عارف لو حد من ولادى جراله حاجه انا مش هسامحك ابدا.وتركته ودخلت غرفت أطفالها تبكى.وتدعوا ربها أماماجد فبدء يرن على كل أهله وقرايبه عشان يعرفوا بالخبر ويجهزوا عشان يقابلوا الناس دى معاه لأنهم لازم يعرفوا.إنو مش لوحده وإنه من عيله.وكمان ابلغ أمه وخاله وطلب منهم التجهيز للأمر فأمه تجلس في بيت العائله وكل شئسيتم هناك.وذهب الي أعمامه وكمان اولاد أعمامه واخواله بعد أن أخبرهم بالهاتف واتفقوا واستعدوا على الترتيبات وذهب كلا منهم حيث داره عشان يرتاحوا ويستعدوا لبكره.وفضل اتصل باابـ.ـنته بعد مااخبره ماجد إنها فى حاله لايرثى لها.ولكنها لم تجب وفأراد أن يتركها حت غد .دخل لها ماجد:ممكن تقومى ترتاحى شويه لازم نستعد لبكره عشان الناس دى مـ.ـا.تستهونش بينا ويعرفوا مين هى عيله الحطيبى.صبا:انا هنام مع ولادى سبنى معاهم.(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم )
ماجد:تمام ادام ده اللى هيريحك.واقترب منها ياريت تطمنى.صبا:تمام تصبح على خير.ماجد بقله حيله:وانتى من أهله .وخرج يجرى بعض الاتصالات للاستعداد ليوم غد..........
إحنا وقفنا لما ماجد ساب صبا في غرفة أولادهم وخرج يعمل اتصالات عشان يستعد ليوم غد.صبا فضلت مكانها خايفه ومحتاره ومش عارفه تسيطر على قلقها.هى فعلا كانت مرعوبه جدا.قامت تاخد شاور سخن يهديها.ويخليها مرتاحة شويه وخرجت لبست إسدال الصلاة بتاعها.وفضلت تصلى وتدعى ربنا بخشوع وتضرع لعل الله يرفع عنها وعن أولادها كل شر.نسبها بقي فى حـ.ـز.نها ونرجع لعيسى اللى كان موجود فى مزرعه الخيل بتاعته لأنها المكان الوحيد اللي بيرتاح فيه.أثناء جلوسه في المزرعه فاق من شروده وتفكيره على صوت محمد ابن عمه بيقول.محمد:كنت عارف إنى هلاقيك هنا.عيسى:تعالى ياآخره صبرى .محمد:واه وأنى آخره صبرك ماشي . المهم عامل ايه دلوقتى.عيسى:هكون عامل ايه كيف ماأنت واعي.ياجماعه محمد ده صديق عيسى المقرب وابن عمه وهو بيشتغل مع عيسى فى شركاته.وتقريبا هو بئر أسرار عيسى.محمد:أوعى تكون مفكر إنى صدقت الكلمتين اللى قولتهم فى الجلسة أنى متأكد إنك مش راضي من جواك على اللى بيحصل.عيسى: ومين قال أنى مش راضي بس يمكن تقول لسه بحاول استوعب اللى بيحصل.عقلى مشوش وبس أخوى انقــ,تــل وبعدها نعرف إنو نصيب وقدر ومحدش قــ,تــله أو قــ,تــل خطأ.و هتجوز لا وايه من واحده هطلقها الاول من جوزها وبعدين أنى اتجوزها ههههه.حاسس إنى فى مسرحية أو فيلم.وأنى اللى هطلع فيه الشرير اللى طلق واحده من جوزها تحت التهديد عشان يتجوزها هو.بس ماهو يا نعمل كده يا فى ناس كتير هنا مش هيخلوا الموضوع يعدى.وهيروح فيها عيال ملهاش صالح بشئ.تنهد عيسى تنهيده كبيره تدل على مدى ما يحمله.بس والله راضى.وموافق كمان يعنى مش عارف ليه كلكم بتتعملوا معايا وكإنى رايح أمـ.ـو.ت مش رايح اتجوز ست وصغيره.وبس،محمد:تمام يا واد عمي أنى بس كنت عاوز اطمن عليك.عيسى:سيبك منى أنا خليك في حالك مش عارف مش اتجوزت لحد دلوقتي ليه معقد ولا يكون معمولك عمل.محمد:واه انت هترمى العطا عليا أنى مروح يل بينا لازم نروح نرتاح بكره يوم طويل.عيسى: تمام يل وبالفعل قاموا وذهبوا معا الى منزلهم لكى يأخذوا قسطا من الراحة.وكل واحد فيهم دخل اوضته محمد اول ما دخل غرفته:امتى بقى تاجى هنا تنورى اوضتى ياورد الجور ودخل توضأ وصلى وأخذ يدعو ربه إن يحقق له أمنيته وهى أن يتزوج ورد وينجب منها الاطفال.أما عيسى دخل اخد شور وصلى وأخذ يفكر في الأمر الذى قلب حياته راس على عقب واخذ يدعوا الله ألا يحدث إلا الخير وذهب فى ثبات عميق
(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير وسبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم)وذهب الليل بعتمته وبدء النهار يلمع ببزوغ الفجر.وبدء نهار جديد باأحداث جديده سوف تتغير فيها أقدار أبطالنا.واجتمع رجـ.ـال عائله الجبالى في بيت كبيرهم بعد صلاة الفجر وكانت هناك عربيتين عشان يسافروا بيها لحيث عائله ماجد وبالفعل ركب الجميع وتحركوا .أما عند صبا فصحيت بعد مرور ليله طويله لم تنم بها ابدا.توضأت وصلت فرضها وقامت بترتيب منزلها.وصحت أولادهاواخدتهم وخرجت.وراحت مكان تقعد فيه لوحدها وتحاول تهدى نفسها.بس بقى ماجد كان راح بيت العائله.وكان مفكرها هتيجى وراه على طول .بس أتأخرت وهو بدء يقلق عليها. كمان مامته ومامتها كانوا بدءوا يقلقوا.بس مامتها قررت تتصل عليها.هدى:الو السلام عليكم.صبا: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.ايوه يا ماما.عامله ايه،هدى:كويسه.صبا انتى فين.صبا:مع الولاد.هدى:اه طب مش المفروض تبقى هنا في بيت العائله مع جوزك.قبل الناس دى مـ.ـا.تيجى. صبا:ماما ارجوكى انا فيا اللى مكفينى سبونى مع نفسي شوية يمكن أقدر أرتاح.واهدى بدل مايجرالى حاجه.هدى:بس يابـ.ـنتى.وفى الوقت ده صبا سمعت صوت حمـ.ـا.تها وهي بتقول لهدى.أمل حمـ.ـا.تها:سبيها ياهدى أنا حاسه بيها.وانا متأكده إنو صبا هتيجى بس هى بتشم هوا وجايه.واخذت الهاتف من هدى.امل:آلو أيوه ياصبا ياحبيبتي عامله ايه.صبا:الحمد الله يا عمتو انتى عامله ايه.امل: بخير طول ماانتو بخير تعالى ياصبا واطمنى.اكيد خير .صبا: تمام ياعمتو.وبالفعل صبا اخذت ولادها بس راحت توديهم عند مياده صحبتها عشان مش عاوزه توديهم هناك والناس دى موجوده.وفى الوقت ده كان عيسى وأهله كانوا وصلوا حيث بيت عائلة ماجد.واستقبلهم ماجد وأهله استقبال حار.ولكن كان وقت وجودهم آذان الجمعه فتوجهوا جميعا للصلاه وبعدها دخل المكان اللى خصصه ماجد وأهله عشان يستقبلوهم.وتفاجأ عيسى بعائله ماجد فهم عكس ماكان يظن تمام.وبالفعل دخلوا وجلسوا فى الوقت ده كان ماجد قلقان جدا على صبا فهو لا يعلم فيما تفكر فهى تغيرت تماما من بعد هذه الحادثه خرج ماجد بره عشان يتصل على صبا هى أول ما تليفونها رن باأسمه غمضت عيونها بألــم وردت عليه صبا:الو.ماجدبلهفه:الو أيوه ياصبا ياحبيبتي انتى فين انا قلقان عليكوا.صبا:اطمن انا كنت عند مياده بتكلم معاها شويه عشان متـ.ـو.تره وانت عارف إنى بهدأ لما بتكلم معاها وكمان خليت الولاد معاها عشان مش عاوزهم يحضروا اللى هيحصل حابه يكونوا بعيدهما جم.فهم ماجد مقصدهاوتنهده:اه جم ارجوكى تعالى بسرعه.صبا:تمام انا فى الطريق عشر دقائق وهوصل.ماجد:تمام يا حبيبتي توصلى بالسلامه.واغلقوا الهاتف ودخل حيث الرجـ.ـال.(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود اللهم صلي وسلم وزد وبـ.ـارك على سيدنا ونبينا وحبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم وعلى اله وصحبه اجمعين)
صبافى نفسها:ربنا يستر حاسه في حاجه هتحصل.وتنهدت وقالت إن شاء الله ربنا يخلف ظنى.ووصلت اخيرا وفى هذا الوقت ده كان عيسى واقف في الخارج يتحدث في هاتفه مع شخص ما وفجأءه خبطت فيه واحده منتقبه وقعت منو التليفون وهى صبا لإنها كانت ماسك تليفونها بتبص فيه وهى. داخله ولكن بسرعه من غير ما تديه فرصة يتكلم ولا حتى يرد نزلت برجلها عشان مش تميل بظهرها اخدت التليفون ومسحته برفق وأتاكدت إنو سليم واتنهدت براحه وادته لعيسى وقالت بسرعه أسفه أسفه جدا جداومشيت.وعيسى اول ما وقع التليفون كان هيبهدلها بس سرعتها وتـ.ـو.ترها الظاهر على حركتها خلوه يسكت ويتابع بس.وبعدين قال مـ.ـجـ.ـنو.نه دى ولا ايه.ودخل عند الرجـ.ـال اللى فتحوا الجلسه وطبعا ماجد لمح طيف صبا وهى داخله واطمن وبدءوا بإسم الواحد القهار.وهكذا بدءوا.أما عند صبا أول ما دخلت مامتها وحمـ.ـا.تها جريوا عليها وحـ.ـضـ.ـنوها امل:امال فين الولاد.صبا:سبتهم عند مياده كده حاسه مرتاحة اكتر.امل وهدى:ربنا يريح قلبك يابـ.ـنتى .نخرج بره بقى.بعد مالحج مهران مابدء كلامه بذكر الله ووصف أسماءه بدء كلامه.مهران:صلوا على النبي ياجماعة.الجميع:اللهم صلى على كامل النور.مهران:بص يا ماجد يا ولدي أنى مش عاوز التار والدm يسيل بين العيلتين.وإحنا لينا عندك تار.لو اتاخد هيكون في اولادك .لكن أنا مش عاوز إكده.ايه ذنب عيال لسه يادوب طالعين لدنيا يتحكم عليهم بالمـ.ـو.ت.شحب وجه ماجد.وبدء قلبه يدق من شـ.ـده الخــــوف.اكمل مهران.أنى قولت محدش ياخد التار ده .لكن أنى مش ضامن الغدر ممكن يجى منين ويكـ.ـسر كلمتى ويجى ياخد التار.تحدث ماجد مقاطعا مهران: معلش انا اسف ياحج. بس حضرتك طالما مش عاوز هتقول لا وخلاص.ولا ممكن حد يعملها من وراك.مهران:مليون الميه.ماجد:طيب والحل ايه  هربى ولادى واكبرهم عشان اسلمهم للمـ.ـو.ت.ايه هيعيشوا حياتهم تحت التهديد والخــــوف.وبعدين أنا مش مذنب.مهران:عارف إنك قــ,تــلت ولدى من غير قصد.بس اللى بيفكر فى التار مالوش صالح بكل ده.ماجد:أنا متاكد أنو حضرتك عندك حل.أنا مراتى مبقتش بتنام ولا بتاكل انا حاسس انو لو الموضوع ده طول شويه ممكن يجرلها حاجه.لا وكمان لما اروح اقولها احنا بنربى ولادنا عشان تقدmهم للمـ.ـو.ت.دى ممكن تمـ.ـو.ت فورا من القهر.تحدث عيسى: ممكن تخلي الحج مهران يكمل.هز ماجد رأسه.مهران:إحنا عاد بنقطع أمر التار ده بالنسب كل شيء هينتهى .ماجد:نسب يعنى جواز بس جواز مين.أنا معنديش اخوات ولاحد ممكن يتجوز من عندكم.وولادى لسه صغيرين.وانا مستحيل اتجوز على مراتى .عيسى:ياريت تسمع للآخر.فلم يكن يعجبه أمر ذكرها في الجلسه وشرح ما تشعر به أمام جميع الرجـ.ـال.مهران: بص ياولدى عندى ليك خيارين.واجب الاختيار منهم يإما نقطعوا الجلسه دى ونروح زى ما جينا.وأنى مش مسئول.ماجد:ايه هما . مهران:الاول إننا هناخد ولادك وانت هتكتب تنازل عنهم انت وأمهم واحنا هنربيهم ونعلمهم ونجوزهم بس انتو مش هيكون ليكم عندنا عيال.او ماجد وهو يبتلع ريقه:أو ايه.مهران: ورقة تنازل برضو منك عن ولادك بس لامهم يعنى أمهم اللى هتكون معاهم.وبعدين هطلقها.وقف ماجد من هول ماوقع على سمعه وبدءت اصوات الراجـ.ـل تعلوا وتعلوا عيسى: ياريت الصوت ياجماعة فهدء الجميع.ليكمل مهران:مش بس كده كمان بعد ماأمهم توفى عدتها بيوم هتتجوز ولدى.جلس ماجد لم يكن يصدق ماكان يسمعه فهو يشعر وكأنه داخل كابوس.مهران:وبكده هيكون في بينا وبين ولادك نسب وكمان يمكن يبقى ليهم اخوات ويبقى انتهى التار للابد.بص ياولدى انت تدخل جوه انت واللى ليهم رأى في موضوع زى ده وتفكروا وتطلعوا تردوا علينا بأنه خيار والمحامى اهو جاهز بكل الورق دلوقتي.عيسى:ياريت تتشاوروا مع بعض وياريت تختاروا الأصلح.وكمان ياريت تاخدوا رأى امهم .قام ماجد هو واخواله واعمامه ودخلوا يتشوروا فى هذا الأمر.اما ماجد فى نفسه ماذا يقول هذا المـ.ـجـ.ـنو.ن يضع أمامه خيارين وهما إما أن يتخلى عن أبنائه للابد ويعيش هو وزوجته.ولكن ستكون حياه مـ.ـو.تى.أو أن يتخلى عن زوجته وحب حياته.ومعاها الاولاد.ولكن سيستطيع رؤيه ابنائه كلما أراد ويكفى أنهم فى أحضان امهم.نعم لن يكونوا في حـ.ـضـ.ـنه دائما ولكن يكفى أن يطمئن عليهم.دخلوا جميعا وهم في حالة صدmة كبيرة مما سمعوا ولكن عليهم الاختيار .أما عند صبا لما عرفت إن ماجد واعمامها دخلوا جوه جريت تشوف حصل ايه وليه دخلوا.ولم يستطع أحد أن يمتعها.خبطت على باب الغرفة اللى هما فيها ودخلت.صبا:أنا أسفه بس أنا عرفت إنكم دخلتوا هنا والناس دى لسه بره جيت اطمن لانى حاسه إنو هيجرالى حاجه.عرفونى اى حاجه تطمنى واوعدكم هخرج ومش هدخل تانى.قام حاتم اخوها كان حاضر وضمها.وقال.تعالى ياصبا انتى لازم تسمعى وتقررى.نظر له جميع الحضور فقال لهم.الامر اللى بيحصل ده مش من حق ماجد بس أنو يقرر ده من حقها هى كماندى حياتها ودول ولادها.(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم).صبا بخــــوف: بالله عليكم حد يفهمني لإنى حاسه أنو شويه كمان وهقع من طولي.ونظرت لماجد ولكنه كان ينظر لها نظره تائهة.ج
قام والدها وضمها وقال تعالى ياصبا اقعدى.وبدءوا في سرد ماحدث خارجا.فجلست ومعالم الصدmة تبدوا على وجهها وايضا الخــــوف والتـ.ـو.تر.ويرها الجميع من فوق ذلك الغطاء.عم ماجد:ها يا ماجد هتعمل ايه لازم نخرج للناس.لازم تفكر وتختار.تحدثت صبا مسرعة:تختاروا تختاروا ايه هو الأمر اصلا فيه خيارات.هو مفيش غير حل واحد.مفيش غيره.ماجد:هو ايه.صبا:انت بتسأل.ماجد: يعنى انتى عاوزنى اطلقك .وتتجوزى ابنهم..صبا بصوت عالى نسبيا:لا نفضل مع بعض واسيب ولادى.يعيشوا معاهم ومعرفش عنهم شئ.لا كويسين ولا تعبانين.بيعاملوهم كويس ولا زى الخدامين.واعيش حياتي معاك صح.او ٱنى ارميهم في بئر المـ.ـو.ت.رد عليا.انت غلط وغلطك انا وولادى اللى هندفع تمنه.بص يا ماجد أنا الناس اللي تحت دول حكموا ياخدونى خدامه مش يجوزونى منهم مقابل احمى ولاد واحس بالأمان هعمل كده.بالنسبه ليا الأمر منتهى.انتو هتنزلوا وتعرفوا الناس دى إحنا اخترنا ايه.فخرج الجميع ماعدا ماجد.اقترب منها وانزل النقاب من على وجهها وضمها إليه وقال بصوت مخـ.ـنـ.ـوق:أنا اسف إنى عرضتك انتى والولاد لكل ده بس اكيد في حل تانى.صبا:هو ايه .ماجد:هاخدك انتى والولاد ونسافر بلد بعيد ونبقى في آمان.بعدت عنه صبا وقالت: وافضل انا وهما هربانين واتحرم من أمى وابويا واخواتى واحرمهم منى.ونبقى زى المقطوعين اللى مالهومش حد بطل تبقى أنانى.فكر في اللى حوالينا.ماجد:انا مش أنانى أنا بحبك وبحب ولادى.ومش عاوز اخسر حد فيكم.امسكت صبا يداه وقالت:بص يا ماجد احنا لازم نضحى عشان ولادنا واللى حوالينا.طالما ولادى هيبقوا فى حـ.ـضـ.ـنى اطمن مش همنعهم عنك هخليك تشوفهم على طول.ووقت مـ.ـا.تحب وانا سبنى لمصيرى.ماجد:أنا اضمن منين إنهم يعاملوكى كويس مش يمكن ينتقموا منك ويبهدلوكى.صبا:مش مهم المهم عندى ولادى إنشالله حتى يمـ.ـو.تونى مش مهم.ارجوك يا ماجد حافظ على احترامى ليك وأخرج قول القرار.وخلى الراجـ.ـل الكبير ده يدخل لازم اتكلم معاه.خرج ماجد مضطرا وحزين.وبقيت هى تبكى وتبكى ثم خرجت لتدخل الحمام وتعدل نقابها .خرج ماجد وجلس مكانه وقال مهران:قول ياولدى لسه قدmنا طريق طويل.تحدث ماجد واخبرهم بقراره.وقرار زوجته.كما أخبره رغبه صبا فى رؤيته.طلب منهم مهران أن يأتوا بالمأذون و.جـ.ـعل المحامى يعطى لماجد الاوراق لكى يوقعها..فقام بالتوقيع على ورقه التنازل عن حضانه أطفاله لامهم.كما قام بالتوقيع على ورقه عدm أحقيته ف في رد صبا وإلا سوف يقع في مصيبه كبيرة.ثم وقع على ورقه طـ.ـلا.قه.من صبا وجاء المأذون.وقام مهران وعيسى ويونس والمحامى ومعهم ماجد وفضل والمأذون ليدخلوا لصبا.دخل والدها يخبرها بقدوم هؤلاء الرجـ.ـال.صبا:انا عاوزه الراجـ.ـل الكبير بس.فضل:دول ولاده والمحامى والمأذون.صبا:خلاص يدخل هو والمحامى والمأذون ولاده لا.فضل:تمام وخرج واخبرهم برغبتها .فوافق مهران ودخلوا وبقي عيسى ويونس بره.ودخلوا وطلقها ماجد أمام الجميع ومضت هى الآخرى على عقد عدm رفضها لاتمام الزيجه الآخرى وعدm أحقيتها هى أو ابنهم في طلب الطـ.ـلا.ق مهما حدث.وخرج المأذون والمحامى وبقيت هى وفضل ومهران
طلبت صبا من والدها عدm دخول أى أحد مهران والمحامى وكمان المأذون إلا فضل وماجد.وماإن دخلوا عليها . الجميع: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.صبا: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.مهران: كيفك يا بـ.ـنتى أنى مهران والد حمزه الله يرحمه.وده المحامى صبا:اهلا بحضرتك.المأذون:طلقها يا ابنى.ماجد نظر لها وعينيه عليها:انتى طــالـــق ثلاث مرات واتمو كل شيء.وخرج ماجد ومعه المأذون.صبا:ممكن اتكلم مع حضرتك.مهران:اتفضلى يابـ.ـنتى قولى عن كل اللى عاوزه انتى من حقك تفهمى .صبا:انا وافقت على خيار حضرتك بإنى أطلق من جوزى واحرمه من ولاده مع إن الحكومه والناس قالوا برئ.مهران:ماجد قــ,تــل ولدى.صبا:ابن حضرتك اللى غلطان.مهران:وعندى بس يا بـ.ـنتى اللى بيفكر فى التار مالوش دعوه بغلط أو صح.أنى بحاول احمى ولادك .صبا:معلش حضرتك وأنا اضمن منين إنكم متأذوش ولادى بعد ما اوافق وارمى نفسى انا ولادى في حـ.ـضـ.ـنكم.. وكمان اتجوز ابنك.مهران:لا اطمنى بصى يا بـ.ـنتى احنا صعايده وكلامنا عهد.الراجـ.ـل مننا لما يقول حرف لازم يعمل بيه ولو على رقبته.واظن إنو كان ممكن نسيب كل حاجه زى ماهيه.والولاد أو ابوهم يتأذى أنا نص البلاء والبلاء كله.وعشان تبقى واثقه ومطمنه حياه ولادك دلوقتي تحت حمايه عيله الجبالى وخصوصا مهران وعيسى الجبالى.يعنى حياه ولادك بحياتنا كلنا.وانت كمان.صب:أنا مش فارق معايا نفسي المهم ولادى مش مهم هتعملوا معايا ايه.مهران اطمنى.واعطى لها الاوراق المطلوبه الامضاء عليها ومضتهم بعد ما عرفت مضمونهم.أما عند عيسى بره بعد ماصبا رفضت دخوله هو ويونس:وده ليه إن شاء الله عارف أنى ماسك روحى بالعافيه عشان بس ما صغرش أبوى بس.يونس:اهدأ يا أخوى مفيش حاجه لكل ده.اكيد يعنى اتحرجت وكمان مدايقه ماهو اللى حصل لحد دلوقتي مش هين يعنى.وبعدين ما انت كده كده هتشوفها هى هتروح فين يعنى.ماهى خلاص اتكتبت على اسمك.عيسى:واه هو أنى قـ.ـا.تل نفسى على شوفتها ولا ايه..انتظر جميع الرجـ.ـال في الخارج حتى خرج لهم مهران وفضل وماجد.وتم الانتهاء من كل شيء.(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم واتوب اليك)عاد مهران وعيسى وعائلتهم من حيث جاءوا.وعاد كل اهل ماجد كلا منهم إلى داره والجميع علم بأمر طـ.ـلا.ق ماجد وصبا.ودخل فضل وحاتم وذهب ماجد لشقته.ودخلت أيضا صبا حيث أمها وحمـ.ـا.تها.وكانوا يجلسون على نار لا يعلموا ماذا يحدث حتى الآن منذ خروج صبا؟ ولماذا جاء المأذون؟ولمن؟أمل بقلق:ها خلصتوا وفين ماجد.فضل بحـ.ـز.ن:اه خلصنا وماجد راح شقته.تـ.ـو.ترت هدى وامل اكتر فوجوه الجميع لاتبشر بالخير ابدا.هدى:حصل ايه.والمأذون اللى كان هنا ده لا ايه ولمين.وليه ماجد مشى وساب مـ.ـر.اته.فضل:ماجد طلق صبا.خبطت هدى وأمل على صدورهم من هول الصدmة.أمل:يالهوى ليه ليه ايه اللي حصل.حكى لهم فضل عن كل ماحدث في الجلسه منذ لحظه وجدهم حتى غادروا المكان.صبا:حاتم روحنى.مش قادره استنى تانى.وحد يرن على مياده خليها تخلى الولاد عندها النهارده مش عاوزهم يشوفونى كده.أمل:رائحه فين يا حبيبتي خليكى هنا.نظرت لها صبا:خلاص ياعمتو مبقاش ينفع.ارجوك ياحاتم روحنى من هنا.فضل:روح اختك ياحاتم.ذهب حاتم وصبا إلى منزل والدها .شرح فضل لأخته وزوجته كل ماحدث وأن على الجميع التزام الصمت لا الأمر قد انتهى.امل:يعنى ايه يافضل كده خلاص.ماجد طلق صبا وهى هتاخد الولاد.فضل:للاسف .هدى ببكاء:طب وأنا ذنب بـ.ـنتى ايه يحصل فيها كده وتطلق وتتجوز بالطريقه دي وكمان يا عالم هيتعاملوا معاه ازاى اكيد هينتقموا من مـ.ـو.ت ابنهم في بـ.ـنتى.فضل:ذنب بـ.ـنتك إنها عاوزه تحمى ولادها وتعيش معاهم العمر اللى باقى كله.والموضوع انتهى وبلاش نتكلم فيه.أمل:طيب مايسيبوا العيال لابوهم وهو يربيهم لانه هو أبوهم وعمره ما هيأذيهم ويبقى يبعتهم لامهم وقت مـ.ـا.تحب.اندهش كلا من فضل وهدى لرد أمل.فضل بصدmه:يعنى بـ.ـنتى تطلق من جوزها.وتتجوز بالاجبـ.ـار.وبالطريقه دى  ولواحد ربنا وحده اللى يعلم هيتعامل معاها ازاى.وتدفع تمن غلطه ابنك هو اللي عملها.وفى الآخر هو هيبعد ويشوف حياته ويتجوز ويخلف.وكمان عاوزه تحرمى بـ.ـنتى من ولادها.عشان ابنك ميزعلش.كنت فاكرك بتحبيها زى بـ.ـنتك بس .امل بحـ.ـز.ن: والله ربنا اللى عالم بحبها وزعلانه عليها بس أبنى زنبه ايه يتحرم من مـ.ـر.اته وعياله.هدى بعصبيه:ذنبه إنو قــ,تــل ابنهم مش بـ.ـنتى وبالرغم من كده.هى اللى هتدفع تمن غلطته هى وعيالها.وهو هيعيش حياته وخرجت بره.امل:متزعلش منى يا اخويا أنا مقهوره من اللى حصل ومش عارفه مالى.فضل:أحنا هتفضل أخوات عن أزنك وخرج لزوجته.لكى يذهبوا لإبـ.ـنتهم التى لا يعلموا كيف حالها الآن.أما عن صبا فاإتصلت بمياده .صبا:ال السلام عليكم.مياده: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.ايه يا بـ.ـنتى قلقت عليكى طمنينى ايه اللي حصل صبا بصوت مبحوح:معلش يا مياده مش عاوزه اتكلم دلوقتي.بس ممكن لو سمحتى تخلى الولاد يباتوا عندك النهارده وبكره هبعت حاتم ياخدهم .مياده: طبعا يابـ.ـنتى هما ناموا اصلا بس قوليلى مالك.صبا:معلش يا مياده مش قاده اتكلم.خليها بكره أنا عند ماما.مياده با استغراب:ماشى ياحبيبتي ،صبا:يل تصبحى على خير.مياده:وانتى من أهله.ووصلت هو وحاتم المنزل ودخلت غرفتها وقفلت الباب على نفسها.بعدmا حاول حاتم التحدث معاها وأخبرته أن يتركوها بمفردها فتره.وعنـ.ـد.ما جاء فضل وهدى وسئلو حاتم عنها أخبرهم ماحدث من وقت خروجهم من بيت اهل ماجد.فضل: تمام.هدى:أنا هدخل أشوفها واتكلم معاها.فضل :لا سببها النهارده وكفاية اوى اللى حصل النهارده معاها .بس من وقت للتانى ندخل نطمن عليها.هدى:ماشى ياحج.اللى تشوفوه.وحضرت هدى وفريده الغدا مع بعض وطبعا هدى عرفت فريده كل اللي حصل.مع صبا وكانت زعلانه جدا عليها ونادوا عليها تخرج عشان الغدا ولكن رفضت وفضلت في الاوضه.لحد مانامت من كتر التفكير.أما ماجد فوصل شقته وفضل يتحرك فيها ويفتكر كل لحظه حلوه كانت بتجمعه مع صبا وكمان الولاد فضل يبكى وينـ.ـد.م نفسه على استهتاره وغلطته اللى كان تمنها إنو خسر مـ.ـر.اته وولاده للابد.أما عيسى فمن وقت ماخرجوا واتحركوا بالعربيات وهو ساكت وفضل الصمت.حتى فقط.ولكن عنـ.ـد.ما وصلواأول ما نزلوا من العربيات . عيسى:بقول ايه يا أبوى.خير ياولدى ساكت من وقت ماطلعنا من عند الناس.عيسى:لا عادى.دmاغى كانت مصدعه بس.بقول يعنى كنت عاوز اعرف هى اللى كانت مرت ماجد كانت عاوزك فى أيه وكمان ليه طلبت إنو تشوفك لوحدك.مهران:مفيش ياولدى كانت عاوزه تتأكد من إنو  إحنا هنقدر نحمى ولادها.أما بقى فكره إنو هى عاوزنى لوحدى ماكنتش عاوزه تشوف حد وتتكلم قدام حد مش اكتر شكلها كده ملهاش في التعامل مع الناس اوى وخصوصا الغرب.يونس:بس قولى ياأبوى هى حلوه.مهران بضحك:واه.عيسى بعصبيه:واه وانت مالك حلوه ولا عفشه ما تخليك في حالك.يونس بضحك:عندك حق عن إزنكم هطلع ارتاح لحسن ده كان يوم علقه وعندى مستشفى بكره.مهران:روح ياولدى ربنا يوفقك.يونس:تصبحوا على خير.مهران وعيسى:وانت من اهل الخير.مهران:وانت ياعيسى.عيسى:وأنى ايه يا أبوى.مهران:مش عاوز تعرف هى حلوه ولا لا.عيسى:يأبوى أنى مش فارق معايا واصل.مهران:على العموم أنى مااعرفش هو حلوه ولا.عيسى:واه كيف ده مش انت قابلتها واتكلمت معاها.مهران:أيوه بس اصل هى لابسه نقاب.لم يهتم عيسى للأمر.أو نقول عمل كأن مش مهتم بس هو فرح بحاجه زى دى.ماشى ياأبوى تصبح على خير.مهرا:وانت من اهل الخير يا أبوى وصعد كلا منهم إلى غرفته لإنهم عادوا والوقت متأخر وكانت النساء نامت.ولكن كل واحد طلع لاقى مـ.ـر.اته مستنيه فى غرفتهم.مهران لما طلع لاقى. الحجه وهيبه مستنياه.(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير وسبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم)وهيبه:حمد لله على السلامه ياروح  الفؤاد.مهران قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها وقالها : الله يسلمك يامهجه القلب.اطمئنت عليه وحكى لها عما حدث وأن هذه الفتاه سوف تزف عروس لإبنهم الكبير عما قريب.وهيبه:تفتكر يا أخوى إحنا كده عملنا الصح.عيسى استكفى من الحريم المره الاولى خانته وسرقته وغارت الله لا يردها والمره التانيه داق المر على اديها في المرض والغلب.خايفه تكون بـ.ـنت بندر ووجه بحرى وتكون  هى اللى هتكره ولدى في جنس الحريم كله.مهران:لا اطمنى ياحجه البـ.ـنت دى شكلها كده محترمه وزينه وملهاش في اللف والدوران وربنا يستر.وهيبه:يارب ياحج.أما بقى عند يونس فلما دخل لاقى جميله مـ.ـر.اته مستنيها وهى فى أبهى حالاتها يونس: السلام عليكم ياروح الروح.اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد.جميله:عليه افضل الصلاه والسلام.وقامت حـ.ـضـ.ـنت جوزها باشتياق حمد لله على السلامه.يانبض القلب.ها حصل ايه معاكم عملتوا ايه.حكى لها يونس كل اللي حصل.جميله:يااه ده كان اكيد يوم صعب على البنيه ربنا يعوض عليها ويريح قلبها.وكمان يهدي عيسى أخوك عليها.يونس: اللهم امين.جميله:قولى اسمها ايه وحلو ولا عفشه.يونس:اسكتى سألت أبوى السؤال ده عيسى كان هيطخنى عيارين ههههه.جميله:واه .يونس :معرفش اسمها تصدقى ابقى اسئلى أمى اكيد عارفه.بس سيبك انتى منهم قوليلى انتى احلويتى كده امتى.جميله بزعل مصطنع:واه وانا كنت عفشه إياك.يونس:لا طبعا ينقطع لسان اللى يقول كده بس الحلاوه زايده حته ضحكت وضحك معاه ونسبهم بقي ملناش دعوه بالناس دى.أما بقى عيسى دخل غرفته بيفكر فى كل اللى حصل ومش مصدق الأحداث اللى حصلت لحد دلوقتي معاه.وإنو لو حد من شهر كان قاله إنو هيحصل كل ده.كان قال عليه بيخرف وإنو مـ.ـجـ.ـنو.ن.ودخل أخذ هدوم وراح أخذ دش محترم عشان يفوق من صراع اليوم وأحداثه.وغابت شمس هذا اليوم الصعب وابتد نهار جديد بأحداث جديده على ابطالنا.عند صبا.اللى صحيت من الفجر صلت فرضها وقرأت وردها وبعدين طلعت قعدت على السرير.دخلت عليها أمها ولاقيت صبا حاطه راسها على رجلها وبتهز جـ.ـسمها وسرحانه.هدى: صباح الخير يا حبيبتي.وراحت عندها وحـ.ـضـ.ـنتها.صبا:صباح النور يا ماما.هدى: عامله ايه النهارده.صبا: كويسه الحمد لله ،هدى:هتعملى ايه.صبا:فى ايه.هدى: في حياتك.صبا:حياتى خلاص محتومه ومفيش فيها نقاش ولا حل اتطلقت من واحد غـ.ـصـ.ـب وهتجوز واحد غـ.ـصـ.ـب.بس كل ده مش فارق معايا كل ده أنا مش فارق معايا غير ولادى وأنهم هيفضلوا معايا للابد.وخلاص الموضوع منتهى.هدى:يعنى خلاص هتتجوزى ابن الراجـ.ـل ده.صبا:امال عاوزنى اسيبهم ياخدوا ولادى أو اخلى حياه ولادى في خطر .يا ماما انا لو طلبو منى اروح معاهم خدامه مش زوجه هوافق ومعلش يا ماما بعد إزنك بلاش كلام في الموضوع ده.ممكن كمان تخلى حاتم يروح يجيب الولاد من عند مياده.هدى بقله حيله: حاضر يا حبيبتي.وخرجت وشويه وسمعت صبا صوت تليفونها بيرن.وكان ماجد.صبا:الو السلام عليكم.خير يا ماجد.ماجد:وحشتينى.صبا بعصبيه:ماجد انتى ناسى إنك طلقتنى وإنى مش مراتك.واللى قولته ده حـ.ـر.ام ومش من حقك.وانا مقبلش اقول اواعمل أو حتى اسمع شئ يغـــضــــب ربنا.ماجد:طيب اعمل ايه هما.حرمونى منك انتى وأولادنا.صبا:بص يا ماجد انت لازم تنسانى لانى مش مستعده اخسر ولادى.بسببك .ماجد:بسببى.صبا:اه بسببك.ولا انت مفكر إنو كل اللى حصل لينا ده انت ملكش دعوه بيه وانك هتعيش دور الضحيه.انت السبب الوحيد اللي وصلنا لكده ودmر حياتى.انا مش همنعك عن ولادك.وقت مـ.ـا.تحب هتشوفهم وانت كمان هتتجوز وهتختار تتجوز مين وهتعيش حياتك.مفيش حد هنا حياته ادmرت وخسر غيرى.بس كله فد ولادى.ياريت بلاش تتصل بيا تانى.انت بالنسبة ليا انتهيت.ولو سمحت لو في شويه احترام وتقدير بينا ياريت تنهى الموضوع من عندك.عشان ولادنا.واغلقت الهاتف.عند ماجد بعد صبا ما قفلت.يعنى كده خلاص كل حاجه انتهت.وسمع صوت تليفونه بيرن وكانت أمه.ماجد:أيوه ياأمى.امل:انت فين ياابنى.ماجد:هكون فين يا ماما فى بيتى.امل:وبتعمل ايه عندك لوحدك.ماجد:جرى ايه يا امي ده بيتى وبيت صبا وفيه ذكرياتنا.أمل:بس صبا مبقتش معاك ولا بقت مراتك تعالى ياابنى تعالى خلينا نشوف حل لموضوع ولادك.ماجد: موضوع ايه على العموم أنا جى سلام واغلق معاها.اما عند صبا.لاقيت الباب بيخبط ودخل ولادها وجريوا حـ.ـضـ.ـنوها صبا:حبايب ماما وحشتونى ساهر:ماما كنا عند مياده لعبنا كتير ونمنا هناك .ابتسمت صبا.سهر:احنا بنحب طنط مياده يا ماما.صبا: حبايب ماما وهى كمان بتحب ساهر وسهر.اوى ساهر :ماما احنا هنرجع امتى بيتنا.صبا بحـ.ـز.ن:مش انتو بتحبوا ننا هدى وجدو فضل الاطفال:اه أوى.صبا:احنا هنفضل قاعدين هنا.سهر:يعنى مش هنشوف بابا تانى.صبا:لا ياحبيبتي وقت مـ.ـا.تحبى تشوفى بابا هتشوفيه انتى وساهر وبعدين اطلعوا يل شوفوا حاتم والعبوا معاه.وثوانى ولاقيت مياده داخله عليها.سلموا على بعض.مياده:لا انتى لازم تفهمينى ايه اللى حصل بالضبط.انا هتجنن ومش فاهمه حاجه وكنت همـ.ـو.ت من الخــــوف عليكى امبـ.ـارح.احكيلى فورا.حكت لها صبا عن كل ما حدث لها من يوم أمس حتى مكالمه ماجد اليوم.مياده بصدmه:أنا حاسه إنى دخلت روايه خياليه دmاغى مش قادره تستوعب.(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبـ.ـارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين عدد كمال الله وكما يليق بكماله)صبا:لا استوعبى هو ده اللي حصل.مياده:يعنى كده انتى اتطلقتى من ماجد.صبا:اه وخلاص بطلى رغى.مياده:طب والولاد.صبا:يووه يا بـ.ـنتى فتحى مخك هيفضلوا معايا.مياده:فين.صبا:يالههههوى لا كده كتير عليا هو انا لسه هعيد اللى قولته تانى.تعرفى اصعب من اللى أنا فيه دلوقتي هو إنى بحكيلك وافهمك .مياده:يعنى انتى مش بتحورى .صبا:يوووه كده كتير انتى هتقفلى على الموضوع ده ولا اقوم واسيبلك الدنيا كلها.مياده:خلاص خلاص انا بس بحاول ارخم عليكى عشان تفكى.صبا:افك وانتى كده بتفكينى امال لو عاوزه تقفلينى هتعمل ايه.بصى اقفلى الموضوع خالص.مياده:طب هو والله سؤال واحد بس.صبا:اوف مش هخلص.قولى.مياده:يعنى انتى كده خلاص هتتجوزى عندهم ولا دى كانت حجه واى كلام.صبا:يارب تكون أى كلام يامياده ويبقى مفيش جواز وانا هكتفى بولادى((((((استوعب))))))
مياده: طيب معلش والله هو سؤال واحد.وخلاص
صبا بنفاذ صبر:ماهو انا شكلى مش هخلص .قولى
مياده:هو انتى كده فعلا هتتجوزى ابنهم ولا كان كلام وخلاص 
صبا بحـ.ـز.ن:ياريت فعلا دى تكون حجه .وانا راضيه وهعيش ولادى وخلاص.بس للاسف انا مضيت ورق يجبرنى على الجواز.
مياده:طيب وهتعملى ايه.هتفضلى قاعده قاعده كده حاطه إيدك على خدك،مستنيه تنفيذ الحكم 
صبا بحـ.ـز.ن: هعمل ايه يعني قدرى كده وخلاص.
مياده حـ.ـز.نت على صديقه عمرها جدا.وقالت.طيب ايه رايك تنزلى تشغتلى معايا.فى المدرسة هى محتاجه مدرسين .ودى مدرسه خاصه بفتره وعقد واهو تسلى وقتك.حتى لو لآخر الترم بس.وفى الوقت دخلت فريده اخت صبا عليهم.
فريده: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
صبا ومياده: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.حـ.ـضـ.ـنت فريده صبا
فريده: عامله ايه دلوقتي.
صبا: كويسه يا حبيبتي انتى عامله ايه فى شغلك وعامله ايه مع خطيبك.
فريده:كويسه.انا عاوزكى من الاوضه دى وتحاولى تقفى على رجلك عشان الولاد.
مياده:ها ايه رايك.
فريده:فى ايه.قالت لها مياده ما قالته لصبا . فريده: والله فكره حلوه 
صبا:مش عارفه اشوف بابا.
مياده:لا سيبى عمو فضل ده ليا انا
صبا:سيبك بقى.ايه ياديده مش ناويه انتى ومصطفى تتجوزوا بقى 
فريده: قريب قوي يا حبيبتي ان شاء الله. 
صبا: وانت يا ام لسنان 
(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود.سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم واتوب اليك)
مياده:نعم 
ضحكت كل صبا وفريده على مياده.
فريده:وانتى عارفه انك ام لسانين.
مياده: اعمل ايه اختك دايما مش بتناديني غير كده حتى احمد كمان بيناديني كده 
صبا ضحكت: فعلا بس قولي لي احمد عامل ايه وهيجي امتى 
مياده: هو كويس وهيجي قريب كمان قوي وعارفه انا اصلا كنت جايه اقول لك على اخبـ.ـار كويسه قوي جميله جدا وافرحك بس انت قفلتيني باخبـ.ـارك المهببه دي.ضحكت الفتيات على تلك المشاكسه.
صبا بضحك: طيب قولي اخبـ.ـارك يمكن تهون عليا شويه. 
مياده:اولا.ضحت فريده وقالت:ايه ده هى اجزاء.
مياده: طبعا يا بـ.ـنتي هو انا اي حد ولا ايه لازم لما اقول اخبـ.ـار تبقى كذا جزء 
صبا:طب قولى وبعدين احمد جاى قريب هو كان لحق يمشى.مش كان هنا الشهر اللي فات.
مياده:اه ماهو بسب جزء من الاخبـ.ـار.
صبا:طيب قولى 
مياده:انا حامل .صرخت صبا بفرحه وحـ.ـضـ.ـنتها.صبا:بجد
مياده بفرحه:اه والله بجد.
صبا بفرحه:الف الف مبروك يا حبيبتي هتبقى احلى ماما.وهبقى خالتو.
فريده:الف مبروك يا حبيبتي هتبقى ماما مـ.ـجـ.ـنو.نه.وضحكت الفتيات.مياده: حبيبتي عقبالك لما لما تتجوزي انت ومصطفى وتقرفونا عيال. 
صبا:ده اولا وثانيا بقى.
مياده:احمد خلص ليا ورق الاقامه.وهو جاى هنفضل قاعدين هنا احد العيد وهنسافر بعد العيد.حـ.ـضـ.ـنتها صبا
صبا: يعنى خلاص هتسافرى مع احمد ايطاليا وتستقرى هناك.
مياده:اه كفايه فراق بقى.وعشان النونو. يبقى مع ابوه وامه.
صبا: حبيبتي.ربنا يسعدك.طيب هو جاى امتى.
مياده:كمان خمس شهور.
صبا: ربنا معاه ويجى بالسلامه إن شاء الله.
مياده:إن شاء الله هتوحشينى قوى.عارفه انا اكتر حد زعلانه على فراقه هو انتى.بس اديكى انتى اللى هتمشى وتسبينى الاول .افتكرت صبا ما كانت تحاول ان تنساه وقالت
صبا:طيب يل يا اختى انتى وهى اطلعوا عشان عاوزه انام.وفعلا سابوه وخرجوا.وهى بدءت تنام لانها تقريبا ليها فتره مش بتنام كويس وخرجت مياده وفريده لهدى بره.
هدى:ها يابنات عامله ايه دلوقت.
مياده:اطمنى ياطنط بقت كويسه بس هى عاوزه تنام شويه.
هدى:طيب .وانتى تعالى هنا طمنينى عليكى..وفعلا قعدت مياده تحكى لهدى كل اخبـ.ـارها
نسبهم بقي ونروح لعيسى كمان نطمن عليه.عيسى متعود يصحى دايما قبل الفجر يصلى القيام وكمان يروح يصلى الفجر في المسجد ويفضل في المسجد لحد الشروق وبعدين يطلع على اسطبل الخيل بتاعه عشان يطمن على ادهم الحصان بتاعه وبيكون محتاج يطلع اللى جواه.ويحكى معه.اه هو بئر اسرار عيسى .لان عيسى كتوم جدا.مش بيتكلم مع حد عن اللى جواه .ابدا غير ادهم..عيسى وهو داخل الاسطبل قابل العم مرعى حارس الاسطبل واللى بيرعاهم
(زواج تحت التهديد بقلم اسراء محمود اللهم لك الحمد حمدا كثيرا طيبا مبـ.ـاركا اللهم لك الحمد كما ينبغي لوجه جلالك وعظيم سلطانك)
عيسى: السلام عليكم كيفك يا عم مرعى.
مرعى: بخير ونعمه ياكبير.انت كيفك ياولدى.
عيسى: بخير ونعمه والحمد لله ياراجـ.ـل ياطيب.ادهم عامل ايه.
مرعى: بخير و الحمد لله منتظرك جوه .هروح اجيب القهوه بتاعتك وكمان ام نور عامله شويه قرص بلدى مبسوسه من اللى بتحبها شويه وجاى
عيسى ببسمه:ماشى وقول لخالتى ام نور تسلم إيديها.
مرعى:تسلم ياولدى.وذهب مرعى ودخل عيسى للحصان اللى اول ماشاف عيسى فرح وفضل يتحرك دليل على فرحته بشوف عيسى.
عيسى: توحشتك قوي يا ادهم عارف يا ادهم في اليومين اللي فاتوا دول حياتي اتبدلت 360 درجه ضحك ضحكه سخريه تعرف يا ادهم صاحبك خلاص هيتجوز ثاني وبطريقه ليها العجب . طلقت واحده من جوزها وهتجوزها انا لا والغريب اني لما رحت عندهم علشان اطلقها من جوزها كنت غيران من جوزها لما كان بيجيب سيرتها على لسانه قدام الرجـ.ـاله مع اني لسه ما شفتهاش ولا عرفتها وهى كانت لسه مـ.ـر.اته وهو كان لسه جوزها وحسيت بنار لما راح يدخل عندها وهو رايح يطـ.ـلقها وكمان اتضايقت لما قالت خرجوهم بره. حسيت بالاهانه مع اني كنت عارف ان هي ما تعرفش اني اصلا موجود وما تعرفش انا مين تحرك الحصان وكانه بيساله لما كل هذا؟ انت بتعمل كده ليه رد عيسى وقال له مش عارف بس فكره انها خلاص هتبقى مرتي مش حاجه ثاني لان الموضوع محتوم. وما فيش اختيار وقطع كلامه دخول العم مرعي ومعه القهوه والقرص.موعى: اتفضل يا ولدي.
عيسى:تسلم ايدك يا عم مرعى.وخرج مرعى واكمل عيسى كلامه مع الحصان. سال عيسى الحصان تفتكر يا ادهم هي هتبقى حلوه يعني هتبقى حلوه ولا وحشه طيبه ولا عفشه وسكت شويه واتحرك الحصان كانه بيقول له كمل كلام سكت  عيسى شويه ورجع قال له ما انا لازم اقول كده ما هي خلاص هتبقى مراتي وما فيش رجوع ومن حقي اعرف. فضل عيسى فتره مع الحصان يتكلم معاه وبعد كده اخذوا وطلع بيه جوله ما بين الاراضي الزراعيه ورجع مره ثانيه دخلوا الاسطبل وخرج عيسى علشان يرجع بيته تاني ويغير هدومه ويروح شغله في المصنع. 
لما دخل البيت لقى امه وابوه قاعدين مع بعض يتناولون الافطار عيسى: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيفك يا امي وراح باس على راسها وباس ايديها ،كيفك يا ابوي وباس ايد ابوه وراسه.
ابوه وامه وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته. 
وهيبه: كنت عند ادهم يا حبيبي.
عيسى: ما انت عارفه اني ما بقدرش ابعد عنه وبحسه كانه ابني او صاحبي او اخويا. 
وهيبه: ربنا يا ولدي ان شاء الله يرزقك ويكون ليك ولد من ظهرك ويكون سرك وكمان يفضل معاك ادهم.
عيسى: ان شاء الله يا امي 
وهيبه:انت ناوي تعمل ايه يا حاج مهران 
مهران: في ايه يا حاجه 
وهيبه: مع اهل البنيه اللي هيتجوزها عيسى 
مهران: انا سايبهم شويه يعني علشان البنيه تهيا نفسها ولسه العده قدامها شويه.
جلس عيسى مع امه وابيه على ترابيزه السفره 
وهيبه وانت رايك ايه يا ولدي في الموضوع ده 
عيسى والله يا امي انا سايب الموضوع ده لابويا امال فين ورد الجور 
ورد :واه سامعه حد بيسال عليا مين عاد 
عيسى: وهيكون مين يعني يا ورد الجور وجريت عليه ورده وحضانته.
 وقالت له ربنا يخليك ليا يا اخويا وما يحرمنيش منك ابدا.
عيسى مقبلا راسها ويخليكي ليا يا ورد الجوري 
ورد: فطرت يا اخوي ولا اجيب لك فطار 
عيسى: لا يا حبيبتي الحمد لله فطرت مع ادهم انا هطلع علشان اغير هدومي واروح الشركه اللي هنا عشان بقى لي فتره ما رحتش ومحمد هو اللي شايل الدنيا فوق راسه امبـ.ـارح اتصل بيا وقال لازم تاجي.
مهران: ماشي يا ولدي ربنا يوفقك 
وهيبه: ربنا يفتح في وجهك الابواب المقفله يا واد بطني ويرزقك من واسع فضله ويرزقك بزوجه تكون صالحه مطيعه وتبرد قلبك وتنور بصيرتك ويرزقك منها بالولد الصالح.
عايزه اللهم امين يا امي وقبل راسها ويديها وصعد الى الاعلى 
وهيبه: وانت يا ورد الجور عامله ايه في امتحاناتك 
ورد :الحمد لله ياما فاضل يومين وخلاص ونتخرج عاد
يا جماعه هي اسمها ورد بس بينادوها ويقولوا لها يا ورد الجور تمام
مهران: ربنا يوفقك يا بـ.ـنتي 
ورد :ربنا يخليك ليا يا ابويا ادعي لي على طول وان شاء الله هنجح 
وهيبه ومهران: ربنا معاك يا بـ.ـنتي وبالنجاح ان شاء الله.
ورد هو انا يا ابوي ممكن اسالك يعني كم سؤال كده 
مهران طبعا يا ست البنات قولي يا ورد الجور عايزه تسالي على ايه 
ورد:بسال يا ابوي هو كده فعلا عيسى اخوي هيتجوز الست اللي قلت عليها وهتكون مرته رسمي بس بعد ما تتم عدتها كيف ما قلت
مهران ايوه يا بـ.ـنتي هي خلاص اتطلقت وهتم عدتها واحنا هنروح علشان نتقدm لها رسمي.
ورد: واه يا ابوي طب وهي كانت عامله كيف لما عرفت قرارك 
مهران :كيف اي ام يا بـ.ـنتي حنونه على ولادها هتضحي بروحها وبحياتها وبكل شيء في سبيل ان هي تحمي ولادها ويفضلوا في حـ.ـضـ.ـنها .
ورد:طب قول لي يا ابوي هي حلوه بقى على كده 
ضحك مهران: وقال والله يا بـ.ـنتي ما اعرف هي لابسه نقاب بس لو على ادبها فهي فعلا جميله ومؤدبه. ده غير طريقه كلامها المحترمه وكانت  تتكلم بصوت وا.طـ.ـي واحترام وادب ودmـ.ـو.عها نازله من عينيها من غير صوت وتكون لو سمحت بعد اذنك من فضلك يعني كده متربيه بصحيح. هي فعلا زينه البنات وبكره انا وامك وانت عندها وت عـ.ـر.في هي حلوه ولا لا. 
ورد:جد يا ابوي يعني هتاخدني معاك عنديها. بس تعرف يا ابوي طالما قلت عليها كل اللي قلته ده يبقى فعلا هي زينه لان باثق في رايك وحكمك على الناس. طيب معلش يا ابوي اخر سؤال 
وهيبه: ايه يا ورد عامله كيف رئيس المباحث ليه اكده سؤالات سؤالات سؤالات.
مهران :سيبيها يا حاجه تسال 
ورد :واه ياما عاد مش بطمن 
مهران :قول يا ورد عايزه تسالي ايه 
ورد: اسمها ايه يا بوي 
مهران :اسمها صبا 
ورد:الله صبا اسمها حلو ما شاء الله 
وهيبه: خلاص كده كفاكي بقى اسئله عاد روحي قومي ذاكري.
ورد: وخلاص انا كده كده ورايا مذاكره 
وهيبه :ربنا معاكي يا بـ.ـنتي ومع كل زيك 
ورد :يا رب يا ست الكل. وذهبت ورده الى مذاكرتها ونزل عيسى من على السلم سلم على ابوه وامه وخرج ركب سيارته وذهب الى شركته وكان عيسى في الوقت ده يرتدي بدله سوداء انيقه  وكان كل من يراه ينبهر بوسامته وبشياكه لانه كان شـ.ـديد الوسامه وكان الجميع ينظر له براهبه وهيبه وخــــوف.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم عدد كمال الله كما يليق بكماله) 
وصل عيسى لشركته وكل قوه وشجاعه وشموخ كان كل الموظفين بينظروا له نظره حب وخــــوف ورهبه ركب عيسى المصعد الشركه المخصص له وعنـ.ـد.ما دلف الى مكتبه وقف السكرتير احتراما له عيسى السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيفك يا احمد 
احمد وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا بيه حمد لله على سلامه حضرتك 
عيسى الله يسلمك خليهم يعملوا لي قهوتي وابعت خبر لمحمد خليه يجي وهات لي كل الملفات المتاخره عشان اشوفها 
احمد حاضر يا عيسى بيه. ودلا في عيسى الى مكتبه الذي كان يتميز بالرقي والتقدm والاساس العصري. فضل عيسى شويه حاطط ايده على راسه وهو منتظر في الاوضه في اوضه المكتب لحد ما دخل محمد .
محمد و عيسى بيه بجلاله قدره وصل الشركه خلاص الحمد لله على السلامه والله نورتها 
عيسى حضرتك بتتريق ولا ايه 
محمد لا والله مش بتريق بس فعلا ليك وقت كبير ما جيتش الشركه 
عيسى ماشي انت خابر ما جيتش ليه. وبعدين بطلت وتعالى يلا علشان نشوف ايه الشغل المتاخر وايه الملفات اللي عايزه تكمل 
ونسيبهم بقى شويه يشوفوا شغلهم المتاخر يا جماعه تمام 
بعد مرور شهر على ابطالنا فضلت الاحداث زي ما هي مفيش حاجه جديده بس صبا خرجت من الاوضه بتاعتها وبدات تساعد مامتها في شغل البيت وعلى فكره مياده لسه في دmاغها فكره ان هي تخليها تخرج تشتغل معاها تمام كمان صبا رجعت تهتم باولادها مره ثانيه وبمذاكرتهم وعرفتهم انهم مش هيرجعوا يعيشوا عند باباهم ثاني 
وفي يوم من الايام كانت صبا خلصت شغل البيت مع مامتها وعملوا الغداء وكانت قاعده في اوضتها بعد ما ولادها كانوا موجودين وراح حاتم يوديهم علشان يقعدوا مع باباهم شويه جات مياده ولما سالت هدى عليها قالت لها ان هي جوه في الاوضه بتاعتها فدخلت مياده لصبا في الاوضه.
مياده: السلام عليكم يا اهل الدار انا جيت 
هدى: ضحكه اهلا يا حاجه مياده نورتي يا حبيبتي. وسلمت عليها وحـ.ـضـ.ـنتها عامله ايه يا مياده وحملك عامل ايه يا حبيبتي دلوقتي 
مياده: والله يا طنط بخير والحمد لله انت بس ادعي لي. قولي لي بقى يا طنط هدى فين الحاجه صبا. 
هدى :والله يا بـ.ـنتي صبا دخلت الاوضه بعد الغداء وبعد ما اولادها مشيوا 
مياده :مشيو مشيوا راحوا فين 
هدى: مشيو راحوا يشوفوا باباهم علشان اتصل على عمك فضل وقال ان هو عايز يشوفهم ويفضلوا معاه النهارده وكمان يباتوا 
مياده: اه طب وهي عامله ايه دلوقتي. 
هدى :ما اعرفش والله هي دخلت الاوضه وقافله على نفسها 
مياده :طيب ماشي انا هدخل لها.
دخلت مياده الاوضه على صبا وسلمت عليها وفضلوا يتكلموا مع بعض وبعدين مياده سالت صبا 
مياده: بقول لك ايه انت قلتي لعمو فضل على موضوع الشغل في المدرسه 
صبا: يا بـ.ـنتي هو انت عندك زهايمر مش انت قلتي ان خلي الموضوع ده ليكي انت وانت اللي هتكلميه 
مياده: والله عندك حق خلاص هو فين 
صبا: ما اعرفش بس تقريبا بره . بس بقول لك على فكره بابا مش هيوافق 
مياده: ليه بقى ان شاء الله 
صبا :انا عايزاكي ما تنسيش اني لسه في فتره العده 
مياده :يا بـ.ـنتي انا بقول لك هتشتغلي هو انا بقول لك هتتسرمحي 
صبا سرمحه ايه وهبل ايه والله انت اللي عملك مدرسه ظلمك. بس براحتك
مياده :طب خلاص انا هخرج اسال عليه واتكلم معه 
خرجت مياده وسالت هدى على فضل وقالت لها هدى ان هو جوه وندهوا عليه وخرج فضل 
فضل: اهلا ازيك يا مياده يا بـ.ـنتي عامله ايه وازي الحمل معاكي 
مياده: اهو الحمد لله كويسه يا عمو والحمل تاعبني جدا 
فضل: معلش يا بـ.ـنتي ربنا يقومك بالسلامه 
مياده: بقول لك يا عمو انا عايزه اتكلم مع حضرتك في موضوع 
فضل اتفضلي يا حبيبتي موضوع ايه 
مياده: انا بقول اخد صبا معايا المدرسه تشتغل فتره بعقد علشان ما تكونش قاعده لوحدها كده وهي تخرج من اللي هي فيه. 
فضل: هي اللي طلبت منك كده 
مياده: لا والله يا عمو انا اللي بقترحك وخصوصا ان المدرسه فيها عجز وعايزين مدرسين وكمان نزلوا المنشور بكده 
فضل ندى على صبا. وصبا خرجت من الاوضه وقالت نعم يا بابا 
فضل: بصي يا مياده يا حبيبتي انا حبيت ارد عليك وصابه موجوده انا مش ممانع انه صبا تشتغل ولكن يا حبيبتي صبا دلوقتي مطلقه وفي فتره عده فمش هينفع ابدا تخرج بره البيت لحد ما تخلص العده بتاعتها بعد ما تخلص العده نبقى نشوف ايه اللي ممكن يحصل 
مياده: طيب يا عمو ايه اللي هيحصل يعني لو خرجت دلوقتي 
فضل: يا حبيبتي احنا مسلمين ومش هينفع .
صبا: والله يا بابا انا قلت لها كده 
مياده: بقى كده يعني انا اللي في الاخر طلعت وحشه قالت كده بعـ.ـيا.ط مصطنع . وبعدين ما انت هتخرجي مستخبيه في البتاع اللي انت لابساه 
فضل :بصي يا مياده يا بـ.ـنتي انا اكتر واحد محتاج صبا تخرج ان هي فيه ده بس برده ما ينفعش دلوقتي لحد ما تخلص عدتها وبعد كده تخرج انما دلوقتي من غير والدتها لا وكمان انت عارفه ان الناس مش بترحم.
صبا :فعلا يا مياده انا فعلا مش مستعد اتعامل مع حد حاليا صدقيني وجودي جوه البيت مع نفسي واولادي هو ده اكتر شفاء لي.
مياده :بتمثيل انا كنت عايزه بس اساعد
صبا :والله يا اختي 
مياده :خلاص سيبونا بقى من الموضوع ده بقول لك ايه يا هدهد يا حبيبتي انت عامله غدا ايه النهارده 
صبابضحك: يخرب بيتك انت من يومك وانت مفجوعه 
مياده: واعمل ايه يعني ده كمان موضوع الحمل زود الموضوع وبقيت اجوع اكثر 
ضحك الجميع عليها وقالت لها هدى: تعالي يا حبيبتي ده انا عامله محشي هتاكلي صوابعك وراه 
مياده: الله يا هدهد محشي حبيبتي انت والله . وحطه هدى لمياده طبق محشي علشان تاكل وفعلا اكلت وفضلت مياده تتكلم مع هدى وفضل وصبا ويضحكوا كثير جدا وفضلت مياده ترخم على صبا 
صبا: عارفه يا مياده وحياه ربنا لو ما قمتي وخدتي بعضك ومشيتي دلوقتي لا هنفخك وهتصل على احمد كمان اخليه ينفخك 
مياده: لا وعلى ايه يا اختي اقوم انا امشي بقى بكرامتي وخلي الطيب احسن 
هدى بضحك :طب ما تخليك يا حبيبتي هنا وتباتي معانا النهارده 
مياده: اه شكل حضرتك عايزه حمـ.ـا.تي تقوم عليا الحرب العالميه الثالثه لا انا الحق بقى لاحسن تشم خبر اني خرجت يلا تصبحي على خير 
الجميع وانت من اهله يا حبيبتي وخرجت مياده وذهبت الى منزلها على فكره يا جماعه بيت مياده يعتبر جنب بيت فضل وهدى يعني هم جيران اصلا
وظلت الاحداث كما هي على جميع ابطالنا كلا منهم منهمك في اعماله وحياته وبعد مرور شهرين ونصف تفاجا فضل برقم غريب يتصل به فرد عليه 
فضل: الو السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مين معايا 
مهران: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته كيفك يا حاج فضل اني الحاج مهران الجبالي 
فضل: اه اهلا وسهلا بحضرتك خير يا حاج مهران في حاجه 
مهران: خير ان شاء الله انا قلت بس اتصل اطمن عليكم واستاذن يعني انه احنا ان شاء الله نيجي عندكم نقدm شبكه ومهر لبـ.ـنتكم عشان تبقى خطوبه لحد ما باقي الفتره تعدي وكمان الحاجه مرتي عايزه تشوف العروسه وتتشرف بيكم يعني 
فضل :والله يا حاج مهران الشرف لينا تشرفونا وقت ما تحبوا طبعا 
مهران: ربنا يبـ.ـارك فيك يا حاج فضل يعني لو مش هضايق حضرتك ناجي بعد بكره ان شاء الله انا والحاجه وولد عيسى وكمان ورد بـ.ـنتي 
فضل: هتنورونا ان شاء الله يا حاج مهران منتظرينكم 
مهران: تشكر يا ولد الاصول 
واغلق الخط وذهب فضل لكي يخبر زوجته بامر مجيء هؤلاء الناس 
هدى :ودول جايين ليه بقى ان شاء الله وجايين يجبرونا على ايه تاني 
فضل: ما ينفعش تقولي كده احنا اهل كرم ونرحب باي حد مهما كان هو مين 
هدى: ماشي عارفه كده طبعا وان يجي بيتي على راسي من فوق لكن دول بيجوا يكبرونا وخلوا بـ.ـنتي اتطلقت وسابت جوزها وكمان اجبروها تتجوز ابنهم ويا عالم ابنهم متجوز ولا لا كبير ولا صغير كويس ولا مش كويس 
فضل: الراجـ.ـل بيقول جايين يقدmوا شبكه ومهر لبـ.ـنتك ونشوف الولد ويشوفونا ونتعرف كمان جايب مـ.ـر.اته وبـ.ـنته معاهم 
هدى: مرات مين 
فضل: ام الولد واخته وتشوفه لو القمر ما عجبناش نحاول نحل الموضوع بشكل ثاني ما يضرش بـ.ـنتي 
هدى: اما اشوف 
فضل: طب هتعملي ايه 
هدى :هشرفك وهخليهم يعرفوا انهم جايين بيت كرم وبيت اصل كمان 
فضل: ربنا يبـ.ـارك فيك يا ام صبا 
هدى: ويبـ.ـارك لنا فيك يا حبيبي.
وفي الصعيد في بلد سوهاج نادى مهران على خادmتهم 
مهران: جليله انت يا جليله. جاءت هذه السيده مهروله اليه 
جليله: نعم يا سيدي 
مهران: فين الحاجه وكمان فين سيدك عيسى 
جليله :ست الحاجه فوق في اوضتها وسيدي عيسى لسه داخل دلوقتي من بره وطلع الاوضه وهو كمان.
مهران: طب اطلعي نادm عليهم و عـ.ـر.فيهم اني عاوزهم هنا في المكتب 
جليله: حاضر يا سيدي الحاج 
ذهبت هذه السيده مهروله لتفعل ما طلب منها بعد وقت قصير جاءت كلا من وهيبه وعيسى الى مهران في المكتب 
وهيبه :خير يا حاج في حاجه 
دخل عيسى :السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
وهيبه ومهران: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
عيسى :خير يا بوي في حاجه 
مهران :خير يا ولدي انا عاوزكم تجهزوا حالكم بعد بكره ان شاء الله وكمان ورده عشان نروح نشوف عروستك يا عيسى ونقدm لها الشبكه والمهر وعشان دي الاصول ولا ايه يا حاجه 
وهيبه: طبعا يا حاج هي هتكون اي حد دي هتبقى مرت عيسى الجبالي.
عيسى: طب وانا لازمتي ايه يا بوي في المشوار ده روح انت وامي وورد وبلاش 
مهران: وه وه انا بقول هنعمل الاصول يا ولدي ومن الاصول تكون اول واحد رايح ولا ايه 
وهيبه :لازم تروح يا ولدي لازم وبعدين انت ليك حق تشوفها وتشوف وشها مرتين من غير نقاب قبل الجواز علشان القبول 
رد مهران: وقال موضوع القبول ده منتهي وان شاء الله هيكون في قبول وحتى لو ما فيش هي امراه وهو راجـ.ـل والجواز عايز كده وبس. 
عيسى: اللي تشوفه يا ابوي حاضر
مهران: ربنا يرضى عليك يا ولدي روح شوف ايه اللي وراك وخلصوا علشان تكون مستعد يوم السفر 
وخرج عيسى يفعل ما طلب منه والده 
مهران :وانت يا حاجه كمان عايزك تجهزي حالك وكمان تجهزي زياره تليق بعيله الجبال وبلغي ورد تجهز حالها عشان هتروح معانا 
وهيبه: حاضر يا حاج طمن بالك.
وفعلا مر اليومين دول دون احداث على ابطالنا ولكن في اليوم الثاني بالليل طلبت هدى من صبا 
هدى: يا صبا يا بـ.ـنتي ساعديني 
صبا :حاضر يا ماما ايه ده كله 
هدى :بدون تفسير دي عزومه لناس وكمان عمـ.ـا.تك واعمامك جايين 
صبا:يا كل ده طيب حاضر 
وبالفعل انصاعت صبا لاوامر امها وانهو كل الطعام او بالاصح قامت صبا بتجهيز كل الطعام بمفردها بمساعده امها ليها 
هدى: كده الحمد لله الاكل كله خلص مش فاضل غير على التسويه ان شاء الله بكره نسويه علشان يبقى سخن وطازه وانت حبيبتي قومي يلا نامي علشان تقومي بكره فايقه كده 
صبا بتعب: حاضر يا ماما وبالفعل قامت صبا اخذت شاور وصاله فرضها ونامت على طول بعدmا اطمئنت على اولادها اللي ناموا من فتره وفي صباح اليوم الجديد اشرقت شمسه على ابطانا 
قامت هدى من الصباح الباكر وايقظت فريده لكي تساعدها في تنظيف المنزل 
هدى' بصوت وا.طـ.ـي قومي يا بـ.ـنتي ساعديني 
فريده بنوم :يوه يا ماما بقى سيبيني 
هدى: يا بـ.ـنتي وطي صوتك مش عايزه اختك تصحى 
فريده: وليه بقى ان شاء الله 
هدى طب تعالي معايا بره وانا اقول لك 
خرجت فريده مع امها وحكت لها هدى عن مجيء هؤلاء الناس وانها تريد صبا تنام لفتره لتنعم بالراحه حتى يصبح منظرها غير مرهق امام الناس وبالفعل انصاعت فريده لامر والدتها وقامت بتنظيف المنزل معها حتى ينهي العمل قبل ما صبا تقوم. وفعلا خلصوا ترتيب المنزل وكمان سعد فريده امها في تسويه الطعام وبعد فتره طويله قامت صبا من النوم وخرجت لامها وهي زعلانه انها نامت كل ده 
صبا :ايه ده مين اللي نظف البيت كده 
فريده: انا وماما 
صبا: طيب وانت مش صحتيني ليه يا فريده عشان اساعدك 
فريده: ماما ساعدتني وخلاص 

هدى: خلاص بقى يا صبا يا حبيبتي انا سبتك ترتاحي عشان انت اتاخرت امبـ.ـارح معايا واحنا بنعمل الاكل وكمان حسيت بيكي ساعه الفجر وانت قايمه تصلي وانا عايزاك تكوني فايقه وشك رايق لما الناس تيجي 
صبا :ناس ناس مين دول يا ماما 
هدى: الصراحه بقى يا صبا الناس اللي جايه النهارده دول الناس اللي هتتجوزي ابنهم وقالوا جايين علشان يقدmوا شبكه ومهر ونتعرف عليهم ويتعرفوا علينا 
صبا بعصبيه: وانا بقى المفروض اعمل ايه اتحزم وارقص انا مش هقابل حد يا ماما ويا ريت ما حدش يجبرني وكفايه قوي لحد كده وبعدين انا مش عاوزه لا شبكه ولا مهرولا اي حاجه. 
هدى بحـ.ـز.ن: طيب بالراحه يا بـ.ـنتي معلش اهدي مش انت اللي وافقتي على الجوازه دي احنا مش اجبرناكى عليها.
صبا :اه وافقت مجبره عشان احمي ولادي بس مش اكتر من كده 
هدى :يا بـ.ـنتي دي الاصول لازم يجوا ويقدmوا الشبكه ومهر ولازم تكوني موجوده بلاش تصغريني انا وابوكي انت عمرك ما عملت كده. وفي الوقت ده دخل فضل عليهم وكان تقريبا سمع اغلب الكلام واقترب فضل من صبا وحـ.ـضـ.ـنها 
فضل: انا مش هجبرك على حاجه بس الاصول بتقول ان الناس جايه بيتنا يبقى لازم نقابل الناس باحترام ومحبه كمان وانا متعود منك انك انت اللي دايما بتخليني اتنازل عن كل حاجه بتعصبني او بتضايقني وتقولي لي هي دي الاصول حضرتك ربتني عليها دلوقتي بقى انا اللي بقول لك مش هتقابليهم .تمام خلاص مش مشكله بس ما تزعليش نفسك واجبهم انا هقوم بيه انا وامك لان الناس دي اتصلت واستاذنت والراجـ.ـل جاي وجايب مـ.ـر.اته وابن وبـ.ـنته معاه وانا قلت لهم اتفضلوا ومـ.ـر.اته عرفت انها مش بتروح لحد بس هي جايه هنا عشان تشوفك وتتكلم معاكي بس الموضوع منتهي ابقي روحي عند مياده وافضلي عندها لحد ما يمشي وانا هتصرف.
هدى: يا بـ.ـنتي هي دي الاصول لازم يجوا يقدmوا شبكه ومهره لازم تكوني كمان موجوده بلاش تصغريني انا وابوكي انت عمرك ما عملت كده وفي الوقت ده دخل فضل الذي سمع اغلب الكلام 
فضل اقترب من صبا وقال: انا مش هجبرك على حاجه بس الاصول بتقول انو الناس دي جايه بيتنا يبقى لازم نقابل الناس باحترام ومحبه كمان وانا متعود منك انك انت اللي دايما بتخليني اتنازل عن كل حاجه بتعصبني او بتضايقني وتقولي لي هي دي الاصول اللي حضرتك ربتنا عليها. دلوقتي بقى انا اللي بقول لك ما تقابليش حد خلاص ما فيش مشكله بس ما تزعليش نفسك وواجبهم انا هقوم بيه انا وامك لان الناس اتصلت واستاذنت والراجـ.ـل جاي وجايب مـ.ـر.اته وابنه وبـ.ـنته معاه وانا قلت لهم اتفضلوا ومـ.ـر.اته انا عرفت انها مش بتروح لحد لكن هي جايه بس عشان تشوفك وتتكلم معاكي بس الموضوع منتهي ابقي روحي عند مياده وافضلي عندها لحد ما يمشوا وانا هتصرف. 
نظرت له صبا بعيون مملوءه بالدmـ.ـو.ع وقالت: عن اذنكم، ودخلت اوضتها وقفلت الباب عليها وتركت العنان لدmـ.ـو.عها لكي تسقط.
اما هدى: انت ازاي تقول لها تروح عند مياده الناس هتقول ايه 
فضل: مش هتروح وهتطلع تقابل الناس بس سيبيها لوحدها دلوقتي وانت يا فريده شويه وادخلي لاختك وشوفيها 
فريده :حاضر يا بابا 
(استغفروا واكثروا من الاستغفار)
بعد مرور فتره تقريبا ساعتين او ثلاثه جت مياده بعد ما اتصلت بها هدى وعرفتها كل الحوار واللي حصل وقالت لها تيجي علشان خاطر تحاول تهدي صبا اللي عمال تعيط ونامت من كتر العـ.ـيا.ط وتقنعها انها تلبس وتخرج تقابل الناس.
دخلت مياده لصبا ولاقيتها فعلا غرقانه في النوم وعلى وشها اثر الدmـ.ـو.ع 
مياده: صبا انت يا بـ.ـنتي انت يا بـ.ـنتي اصحي ايه انت نايمه مع اهل الكهف
صبا بنوم: يوه انت يا بـ.ـنتي دايما كده تصحيني من احلى نومه خير عاوزه ايه. 
مياده :يا ساتر يا رب هو في حد يصحى كده يكلم الناس بالطريقه دي 
صبا: وهي بتعدل نفسها على السرير اصلي بصراحه عارفه انت جايه ليه وعشان ايه ومين اللي كلمك وخليك تيجي 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم لك الحمد كما ينبغي جلال وجهك وعظيم سلطانك) 
مياده بتريقه :ومين بقى يا ست ام العريف
صبا :ماما طبعا. 
مياده: مامتك خايفه عليك وبصراحه هي عندها حق 
صبا: حق في ايه بقى ان شاء الله المهم بصي انا هقابل الناس دي والموضوع منتهي بالنسبه ليا. بس بصراحه انا مش طايقاك 
مياده :يا لهوي ليه انا عملت فيك ايه يا بت 
صبا :اصلك قطعتي عليا حلم كنت نفسي اشوف ايه نهايته ليا فتره بحلم بيه ومش عارفه معناه ايه بس النهارده في حاجه جديده زادت في الحلم وحضرتك جيتي فصلتيني 
مياده :حلم ايه ده احكي لي طيب 
صبا: حلم غريب قوي حلمت خير اللهم اجعله خير اني كنت في مكان ضلمه قوي وضيق وكنت مخـ.ـنـ.ـوقه جدا وعماله اعيط وماجد ظهر ولما شفته اتبسطت وفرحت ولكن كل مكان ماجد بيقرب مني كان المكان ده بيضيق اكثر واكثر وانا عمال اعيط اشـ.ـد لحد ما فجاه ظهر نور من بعيد بصيت عليه وكان في واحد واقف في النور ده كل مره كنت بشوف الشخص ده من بعيد وهو ماسك ايد ولادي والمكان بيبدا ينور ويوسع. بس الغريب ان كل مره اشوف الحلم بشوفه كده عمري ما شفت ملامح الشخص ده قوي اتاكدت منها. لكن النهارده انا شفت الشخص ده وعرفت ملامحه بس هو شخص غريب عمري ما شفته قبل كده وحضرتك جيتي صحتيني قبل ما اروح عنده واساله هو مين 
مياده: يوه يعني انا بوظت الحلم 
صبا :اه بصراحه بس ت عـ.ـر.في انا حاسه ان ربنا بيقول لي انه هيبعت لي الشخص اللي شفته في الحلم ده وهو ده اللي هيلحقني من الجوازه اللي انا وقعت فيه بسبب ماجد وهيخلصني من الجوازه دي ويا رب قبله ويرضى يساعدني 
مياده: الله اعلم يمكن فعلا كده وبعدين هتلاقيه فين ده 
صبا: الصراحه مش عارفه بس طالما شفته 
مياده: مش عارفه يا حبيبتي بس ربنا يقدm لك اللي فيه الخير 
صبا: ت عـ.ـر.في انا الامل زاد عندي قوي النهارده وخصوصا لما شفت ملامحه كان شكله بيبص للولاد وملامحه كلها حب كان باين عليه حبه ليهم وخــــوف عليهم 
مياده: طب يلا قومي بقى يا حبيبتي قومي البسي وجهزي نفسك عشان الناس زمانهم على وصول 
طيب حاضر هقوم و امري لله هقوم اخذ شاور والبس واصلي وخلاص 
مياده: طب ايه رايك تحطي حبه ميك اب صغيرين 
صبا: ليه بقى ان شاء الله علشان اعجب العريس ولا اعجب امه وابوه 
مياده :يا بـ.ـنتي انا قصدي بس
صبا :مياده انت عارفه انا رايي ايه في الموضوع ده وكمان يعني هم مش جايين يشوفوا واحده حلوه ويعجبوا بيها هو انا شكل ده هيحبوا كده ويعجبه تمام مش هيعجبه يبقى جت من عنده 
مياده: يا بـ.ـنتي طب بس 
قطعتها صبا وهي بتقول: مياده اخلصي وبطلي زن يلا اتفضلي اخرجي علشان اعرف البس 
مياده :خلاص انا خارجه امري لله وانت براحتك. 
صبا :شطوره يلا اتفضلي اطلعي. 
مياده: امال فين الولاد يعني مش شايفاهم
صبا: ماجد جاء اخذهم الصبح بعد ما اتصل على بابا واستاذن منه انه ياخدهم يقعدوا عنده يومين. 
مياده :طيب يا حبيبتي انا خارجه اشوف طنط هدى يمكن عايزاني في حاجه. 
صبا: تمام. عند حلول وقت المغرب وصل عيسى واهله الى مدينه صبا واتصلوا بفضل علشان ينزل يستقبلهم .وفعلا فضل نزل هو وحاتم يستقبلهم. 
فضل :السلام عليكم ورحمه الله نورتونا يا اهلا وسهلا 
الجميع: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
مهران: بنورك يا راجـ.ـل يا طيب 
وهيبه: اهلا حضرتك يا ولد الاصول. 
فضل: اهلا بكى يا حاجه نورتينا والله 
وجه كلام الورد اهلا بيك يا بـ.ـنتي نورتي بلدنا 
ورد بخسوف وحرج: منوره باهلها يا عم.
عيسى: اهلا بحضرتك وعنـ.ـد.ما نظر له فضل شعر براحه اتجاه هذا الشاب وعلم انه هذا من سيتزوج من ابـ.ـنته.
فضل: اهلا بيك يا ابني نورتنا. 
عيسى: منوره باهلها يا حج 
وكمان سلموا على حاتم وحاتم سلم عليهم
فاضل اتفضلوا يا جماعه اتفضلوا اتفضلوا ولا تحبوا ندخل نصلي المغرب . الاول يا جماعه المسجد بيكون جنب بيت فضل على طول 
عيسى: لا طبعا يا عمي نصلي الاول بس نطلع الحريم لفوق 
فضل: تمام حاتم ياخدهم يطلعهم فوق ويحصلنا على المسجد 
اخذ حاتم ورد وهيبه وصعد بهم الى منزلهم ودقه باب المنزل وفتحت له فريده 
حاتم: ماما فين يا فريده. ونظر الى وهيبه اتفضلي يا طنط اتفضلي حضرتك ودخل ودخلت وهيبه وورد 
فريده: ماما جوه ازي حضرتك يا طنط 
وهيبه :زينه يا بـ.ـنتي كيفك انت 
فريده: بخير والحمد لله 
حاتم: ماما يا ماما 
فريده :ازيك يا قمر 
ورد :بنورك يا حبيبتي 
جات هدى و معاها مياده هدى: اهلا اهلا وسهلا نورتونا يا حاجه والله ثم نظرت الى ورد وانت يا حبيبتي نورتينا
ورد: بنور حضرتك اهلا بيكي يا خاله 
وهيبه: بنورك يا حبيبتي وسلمت عليها بحبك وود. وفرحت وهيبه جدا من هذا الاستقبال الحار من هذه العائله الصغيره وعلمت من انهم عائله اصول. وذات اصل طيب واهل كرم كما قال لها زوجها 
وهيبه: والله بنورك يا حبيبتي والله احنا زادنا شرف اننا اتعرفنا بيكم.
هدى: ربنا يعزك يا حبيبتي انا هدى ام صبا 
وهيبه: امها اهلا بيكي يا حبيبتي والله انا فكرتك اختها الكبيره 
هدى بضحك خفيفه ؛ربنا يعزك يا حبيبتي ويخليك ده بس عيونك الحلوين 
وهيبه :انا بقى عاد الحاجه وهيبه والده عيسى ودي عاد تبقى بـ.ـنتي ورد واخر العنقود وعندي كمان الدكتور يونس ولدي وصفا بـ.ـنتي 
هدى: اللهم بـ.ـارك يا حاجه ربنا يبـ.ـارك لك فيهم ويبـ.ـارك في حضرتك وورد ما شاء الله عليها قمر تتوزن بالذهب.
ورد بكسوف:ربنا يبـ.ـارك في حضرتك. وسلمت وهيبه على مياده ظنا منها انها صبا 
هدى: دي بقى يا حاجه وهيبه فريده بـ.ـنتي اخت صبا الاصغر منها ومخطوبه اما دي بقى مياده بـ.ـنتي التانيه وصاحبه صبا الروح بالروح وزي اختها بالظبط.
وهيبه: ما شاء الله ربنا يبـ.ـارك فيهم ويسلموا على ورد بود وحب كبير وبعد شويه طلع شاب ومعه زياره كبيره من الصعيد فتحدثت فريده وقالت: مين حضرتك 
الشاب: انا تبع الحاج مهران وعيسى بيه الكبير 
وهيبه :وهي تنظر له تعالى يا واد يا يا رضوان دخل الحاجه عندك 
هدى :ايه ده كله يا حاجه كفايه تشريفكم لينا والله 
وهيبه :دي حاجه قليله احنا جايبين جايين نشوف عروسه عيسى هي اي حد اياك 
هدى :ربنا يعزك يا حاجه
وهيبه وهي تنظر الى مياده: وانت بقى يا مياده يا بـ.ـنتي متجوزه 
مياده: اه يا طنط وحامل كمان 
وهيبه: بسم الله ما شاء الله ربنا يكمل لك على خير يا بـ.ـنتي ويفرحك بولدك عن قريب ان شاء الله قولي لي يا ام صبا امال فين عروستنا عاد عايزه اشوفها عايزه اشوف عروسه ولدي. 
هدى: صبا جوه دخل تصلى المغرب معلش يا حاجه هي بس بتاخر في الصلاه شويه 
وهيبه: بسم الله ما شاء الله ربنا يتقبل منها ويزيدها كمان وكمان طيب بعد اذنك بقى يا ام صبا عايزه اتوضا واصلي كمان 
هدى :طبعا يا حاجه اتفضلي ما دخلت وهيبه معها للوضوء والصلاه 
وفي الوقت ده جات الرجـ.ـاله ودخلوا غرفه مخصصه بعيده عن الحريم لكي ياخذوا راحتهم في الحديث والجلوس. اما بقى عن فريده ومياده فدخلوا اوضه صبا المتـ.ـو.تره جدا علشان يشوفوها 
فريده: مالك بس يا صبا يلا قومي والله حمـ.ـا.تك شكلها طيوبه وجميله. وعماله تسال عليكى.
صبا: طيب طيب 
مياده: سيبك انتى بالرغم من انك مش حاطه ولا نقطه ميك اب واحده بس طالعه ما شاء الله قمرايه كالعاده. وكانت صبا مرتديه بريس اوف وايت ومعاه خمار فرنسي بيج فاتح ومعاه نقاب وكوتش ابيض. كانت في منتهى الجمال 
هدى وهيبه وورد بعد ما انتهوا من صلاه المغرب 
ورد بعد اذنك يا خاله طبعا ممكن تدخليني عند عروسه اخوي لو مش هتضايق. 
هدى لا يا حبيبتي طبعا تعالي ودليتها على الغرفه وقالت لها ادخلي على طول دقه ورد الباب 
فريده ده مين المحترم اللي بيخبط ده حاتم اكيد وفتحت وجدت ورد وقالت ورد حبيبتي تعالي اتفضلي 
دخلت في ورد وقالت السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
الجميع وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
ثم نظرت ورد الى صبا وقالت اكيد انت بقى صبا بسم الله ما شاء الله عليك كيف القمر في ليله تمام 
 صبا بسمه: خفيفه اه انت مين
ورد اني ورد اخت عيسى الصغيره 
صبا :ما شاء الله عليك قمر وضمـ.ـيـ.ـتها ورد وقالت بس جنبك اكيد لا 
صبا: حبيبتي دي عيونك بس هم اللي حلوين عشان شايفين كل حاجه حلوه. وجلست معهم ورد شويه اما في الخارج كانت هدى ووهيبه معا يتحدثون قليلا. ودخل وفضل وقال :تعالي يا ام صبا سلمي على عريس بـ.ـنتك 
هدى :حاضر يا حاج ودخلت معاه السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
رد كل من عيسى وحاتم ومهران السلام 
هدى: اهلا وسهلا بيكم والله شرفتونا ونورتونا 
مهران :ده بنورك يا حاجه في الوقت ده قام عيسى سلم على هدى وبس ايديها 
عيسى: كيف حضرتك ربنا يبـ.ـارك فيكى 
هدى: ربنا يعزك يا حبيبي ويبـ.ـارك فيك انت عيسى صح 
عيسى: ايوه صح 
هدى :ربنا يبـ.ـارك فيك يا حبيبي ويزيدك ادب واخلاق. وخرجت هدى رجعت تاني لا جوه بس قبل ما تدخل لوهيبه خبطت على باب صبا وطلبت منها انها تخرج علشان وهيبه عايزه تشوفها وتسلم عليها في الوقت ده خرجت صبا وهي لابسه نقابها وتحدثت وقالت السلام عليكم 
وهيبه: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اكيد انت صابعاد 
اقبلت عليها صبا وسلمت عليها وقالت: ازي حضرتك ضمتها وهيبه وحـ.ـضـ.ـنتها وقالت: كيفك يا بـ.ـنتي 
صبا: بخير والحمد لله حضرتك عامله ايه 
وهيبه: ربنا يزيدك يا بـ.ـنتي بخير والحمد لله. وه وه شيلي عن وشك عاوزه اشوف. انزلت صبا النقاب. 
وهيبه: بسم الله الحارس بسم الله ما شاء الله ربنا يبـ.ـارك فيك يا بـ.ـنتي ما شاء الله تبـ.ـارك الله قمر قمر. 
صبا بكسوف: دي عيون حضرتك الا قمر وعشان كده شايفه كل حاجه قمر والله بجد حضرتك اموره كده وورد شبهك كمان اموره 
وهيبه: يا حبيبتي ده ذوقك بس 
هدى :طيب يلا يا بنات على المطبخ حط السفره يلا وانت يا ورده يا حبيبتي انا حسبتك من ضمن البنات قومي يلا مع اخواتك 
ورد بفرحه :طبعا طبعا يا خاله
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين) 
وهيبه بفرحه: قومي يا بـ.ـنتي مع خالتك واخواتك. وذهبت البنات معا لتحضير السفره وايضا ذهبت هدى لكي تنادي على زوجها .
يل يا حاج يلا السفره جاهزه 
فضل :حاضر يا ام صبا. يلا يا جماعه السفره جاهزه يلا عشان يبقى عيش وملح. ودخل الرجـ.ـال وجلسوا على السفره بعد ذلك جاءت البنات وقالوا السلام عليكم .
الجميع: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
في الوقت ده بقى يا جماعه عيسى كان قاعد وشه في الارض ما كانش قادر يرفع وشه لانه كان محروج جدا ولانه من الصح انه ما ما يرفعش وشه ابدا. بيغض بصره. 
مهران وهو ينظر لصبا الذي عرفها فورا فهي الوحيده الذي ترتدي النقاب: كيفك يا بـ.ـنتي اخبـ.ـارك ايه 
صبا :الحمد لله بخير ونعمه من رب العالمين 
فى الوقت ده يا جماعه عيسى لما سمع صوت صبا مع انه ما كانش عارف هي مين قلبه دق بسرعه غريبه جدا لدرجه انه حط ايده على قلبه. وكان مستغرب هو ايه اللي بيحصل معاه. 
مهران: ربنا يزيدك من نعمه يا بـ.ـنتي ولادك فينهم 
صبا :عند باباهم يا عمو 
مهران :عاوزين نشوفهم بكره ان شاء الله 
ان شاء الله يا عمو.
عيسى في الوقت ده كان نفسه قوي يرفع عينه ويشوف مين هي صاحبه الصوت اللي خلت قلبي يدق بالعنف ده بس من كلام ابوه فهم انه هي صبا اللي هيتجوزها. جلسوا جميعا على ترابيزه السفره 
وهيبه: واه ما تقعدي يا بـ.ـنتي اقعدي علشان تاكلي واقفه ليه 
صبا: معلش يا طنط انا هدخل اكل جوه مش هعرف اكل هنا علشان النقاب 
وهيبه :وهي متفهمه ماشي يا بـ.ـنتي. 
مياده وفريده :واحنا كمان هندخل ناكل معاها جوه 
ورد: ولو ما فيهاش غلاسه مني انا كمان هدخل وياكم 
صبا: طبعا يا قمر تشرفينا ودخلوا البنات لغرفه صبا علشان يقدروا ياكلوا براحتهم وفي الوقت ده اذا كان بيحاول ان هو يرفع عينه بطريقه مش ملحوظه علشان بس يخـ.ـطـ.ـف ولو نظره واحده على صاحبه الصوت اللي خلى قلبه دقه كده. بس كانت خلاص مشيت. 
وكمان صبا ما حاولتش انها تشوف او ترفع عينيها ناحيت عيسى وكانت بتحاول تبعد نظرها عنه على قدر الامكان.
اكل الجميع وانهى عيسى طعامه اولا وقال بصوت الرجولي الحمد لله رب العالمين اللهم ادmها نعمه فين الحمام يا عم فضل 
هدى: ايه ده ايه ده يا عيسى يا ابني انت ما اكلتش حاجه ايه الاكل مش عاجبك ولا ايه 
عيسى ببسمه: لا والله يا أمى تسلم ايدك الاكل تحفه يجنن كيف بتاع الصعيد واحلى كمان 
هدى ببسمه: بس الاكل ده مش من ايدي انا 
عيسى :امال مين اللي عامل الوكل ده. هدى: دي صبا انت هي اللي عملته كله امبـ.ـارح تسلم ايديها 
وهيبه: يا بختك يا وهيبه الوكل الزين ده هيبقى هبقى اكل منه وقت ما احب انا خلاص ما عاوزاش امشي من اهنه عاوز اخذ عروسه ولدي معايا
هدى بضحكه ربنا يبـ.ـارك فيك يا حاجه وخلاص هانت.
عيسى ببسمه مخفيه: تسلم ايديها الاكل روعه.
هدى تسلم يا حبيبي. على العموم الحمام هناك قومي يا حاتم يا حبيبي وري عيسى الحمام دخل معه حاتم يريد الحمام واعطى له الفوطه وخرج 
بعد فتره الجميع اكل وخلص اكل والبنات خرجت تلم السفره وتوضب الدنيا وكانوا كلهم فريده مياده واقفين مع بعض ورد كمان كانت بتساعد معاهم ما كانوش عايزين صبا تعمل اي حاجه خالص.
دخلت هدى الى صبا هدى قم يا صبا يا حبيبتي اعملي شاي وقهوه 
صبا حاضر يا ماما. وفعلا قامت طبق عملت شهي وعملت قهوه وطلعتهم بره وندهت على حاتم ياخذ للرجـ.ـاله. الفتره دي قعدت صبا مع وهيبه وفضلت وهيبه تتكلم معاها وتضحك وحست صبا براحه كبيره جدا من ناحيه الست دي قد ايه هي طيبه وحنونه وقلبها كبير وشكلها فعلا هترتاح معاها. 
بعد فتره مش كبيره دخل فضل وهو بيقول تعالي يا صبا عاوزك تدخلي جوه عمك مهران عايز يعرفك حاجه وكمان انت يا ام صبا تعالي واتفضلي معانا يا حاجه وهيبه. دخلوا معاه لغرفه الرجـ.ـال وظلت فريده ومياده ووردخارجا في غرفه فريده
مهران قبل ما اقول حاجه ولا اتكلم فين الذهب والشبكه والمهر وخلافه لازم اتكلم معاكوا عن سبب حكمي عليكم الحكم ده ممكن تكونوا بتقولوا لو هو راجـ.ـل حاكم جد ازاي يطـ.ـلق راجـ.ـل من مـ.ـر.اته ويبعد عنه عياله ده منتهى الظلم بس لما تعرفوا انا ليه عملت كده وتعرفوا السبب اللي خلاني اعمل كده هتعرفوا اني فعلا عملت علشان كنت خايف عليكم وعلى اولادك يا بـ.ـنتي وعلى مصلحتك يمكن ماجد فعلا صح قــ,تــل ولدي خطا لكن ده عند الصعايده عندنا بيبقى تار برده.
بس لما تعرف الحاجه اللي حصلت زمان وهي اللي خلتني احكم الحكم ده عليكم وكمان علشان يبقى قلبكم مطمن وخصوصا انت يا صبايا يا بـ.ـنتي.
مهران: اني عاوز اقول لكم على حاجه قبل ما اتكلم عن الذهب والمهر وخلافه لازم اقول لكم على حاجه تكونوا مطمنين بيها وكمان لازم تعرفوا سبب الحكم اللي حكمته عليكم يا صبا يا بـ.ـنتي يمكن تكونوا بتقولوا فين الراجـ.ـل العادل ده وايه هو حكم لعدل اللي هو قال عليه عدل ازاي وهو جه طلق راجـ.ـل من مـ.ـر.اته وبعد عنه عياله بس لما تعرفوا الحكايه اللي حصلت عندنا في الصعيد زمان هتعرفوا ان كان ده لازم يتعمل عشان اقدر احميكم يمكن فعلا ماجد يكون قــ,تــل ابني بالغلط لكن ده عند الصعايده برده بيبقى طار ويهمني انك ت عـ.ـر.في الكلام ده يا صبايا يا بـ.ـنتي علشان تكوني مطمنه اكثر واكثر وتكوني متاكده اني عملتك ده بس علشان خاطرك انت واولادك وعشان اقدر احميكم. 
صبا:حكايه ايه دي يا عمو
(استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم واتوب اليه)
مهران: زمان يا بـ.ـنتي في عيلتنا بردك ابوي هو كان الحاكم القضائي بتاع النجع وفي يوم حصل عندنا ان واحد من العيله انقــ,تــل . بس الحكومه قبضت على الشخص اللي قــ,تــله وحكمت عليه بالاعدام. وقال ابوي ما فيش تار هيتاخد مدام خاد حكم الاعدام في الراجـ.ـل ده يعني الحكومه حكمت عليه بالاعدام يعني هو مـ.ـا.ت خلاص ما فيش تار من وفي اليوم اللي خلاص هيتنفذ  فيه حكم الاعدام في الراجـ.ـل ده لقيوا اثنين من العيله عندنا جايين وخاطفين ولاد الراجـ.ـل ده الاثنين خـ.ـطـ.ـفوهم كانوا اثنين شباب كيف الورد ووقفوا مستنيين ابو الولاد دول اللي هو الراجـ.ـل اللي قــ,تــل مستنيينه قدام مقر تنفيذ الحكم وقبل ما يخش الراجـ.ـل نادm عليه وقــ,تــله  ولاده الاثنين قدامه  بكل دm بـ.ـارد هقول لك هم فعلا اتحبسوا واتعدmوا بس يعني فكره ان هم خلاص خدوا تارهم والراجـ.ـل ده مـ.ـا.ت قبل مايتعدm  1000 مره لما شاف ولاده بيمـ.ـو.توا قدام عينه مقــ,تــلوين وما قدرش حتى يروح وراهم علشان يدفنهم ومـ.ـر.اته جات لها جلطه وفقدت النطق والحركه وفضلت كده لحد ما مـ.ـا.تت.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك الحمد لله رب العالمين)
صبا بخــــوف حضرتك بتقول كده ليه 
مهران بقول كده علشان عاوزك تطمني ان اللي عملته ده وحكم عليكم ده الحاجه الوحيده بعد ربنا اللي هتحمي ولادك دلوقتي انت واولادك في نظر الناس كلها ملك دار مهران الجبالي وخصوصا هتبقي مرت عيسى الجبالي يعني ما حدش يقدر يقرب منكم واصل عارفه يا بـ.ـنتي لو اني عايزك انت بس مع انك مكسب لاي حد كنت خليت ماجد معاه ولاده وكانوا هيفضلوا في خطر لانهم برده لسه في حكم ابوهم لكني انا عايز احمي ولادك .وما حدش يقدر يلمس شعره واحده منهم وعشان كد ده خليت ابوهم يتنازل عنهم ليكي عشان بكده ولادك هيفضلوا معاكي وهيبقوا تحت حمايه عيسى .
صبا: بس انا كده خايفه اكثر اكيد فيهم حد هيكون مترصد لولادي هناك وخصوصا انه هيكون سهل عليه يوصل لهم وهما هناك.
عيسى: ما تخافيش ما حدش يقدر يهوب ناحيه حد منكم من وقت ما جينا عندكم لانه كلهم بقوا عارفين انك انت واولادك بقيتي تحت حمايه عيله الجبالي وخصوصا الحاج مهران وعيسى كبيرهم. في الوقت ده رفعت صبا نظرها وبصت ناحيه عيسى وهنا ظهرت معالم الصدmه على وش صبا لما شافت عيسى وفضلت سرحانه شويه وهم بيكلموها
(حوقلو يا جماعه بنيه تفريج الهم)
هدى :صبا صبا يا بـ.ـنتي يا صبا وهزه صبا بايديها 
صبا:ها يا ماما حضرتك بتقولي حاجه 
هدى: الحاج مهران بيكلمك يا حبيبتى وانت سرحانه
صبا: بتقول حاجه يا عمو 
مهران: بقول ان شاء الله ما فيش قلق وتقدر وتطمنوا قوي كمان. 
صبا: باطمئنان تمام شكرا يا عمو على توضيح حضرتك ليا 
مهران: كده يبقى تمام نبدا بقى نتفق في اساسيات الجواز ونقرا الفاتحه 
صبا :معلش اسمحوا لي انا عايزه اخرج 
فضل: اتفضلي يا صبا انت روحي.
خرجت صبا وهي عماله تفكر 
وتكلم نفسهامعقول هو ده فعلا الشخص اللي انا شفته واتاكدت من ملامحه النهارده في الحلم معقول يكون فعلا ربنا بعته لي علشان يحمي ولادي يعني انا كده فعلا بجوازي منه هكون بحمي ولادي فعلا وربنا هيحميهم من خلال عيسى ده استر يا رب واهديني للصواب. ودخلت صبا عند البنات وهي لسه سرحانه لكن الى حد ما بقت مطمنه شويه وقررت ان هي لازم تصلي صلاه استخاره في الموضوع ده علشان تشوف كمان ربنا هيرشـ.ـدها لا ايه. البنات اول ما شافوا صبا جايه عليهم جريوا عليها.
مياده قولي لي عملتوا ايه قريتوا الفاتحه 
فريده يا بـ.ـنتي انطقي مالك مبينه كده ليه قولي لي عملتوا ايه 
صبا عمو مهران كان بيفهمني حاجه وانا سبتهم وخرجت هيتفقوا لسه 
ورده:انا فرحانه قوي ت عـ.ـر.في ياصبا انت دخلتي قلبي قوي وبقيت بحلم بالساعه اللي هتيجي فيها عندنا وتبقي قاعده معايا على طول هنبقى اصحاب واخوات اكيد،
ابتسمت لها صبا :اكيد يا حبيبتي ربنا يعلم انا حبيتك قد ايه انت دخلتى قلبي. وحـ.ـضـ.ـنوا بعض. 
اما بقى جوه عند الرجـ.ـاله وهدى والحاجه وهيبه فعلا نتفق على كل حاجه وقراوا الفاتحه وكده يعتبر عيسى خطب صبا 
مهران: اسمح لنا يا حج فضل عيسى ولدي يدخل يشوف عروسته يعني رؤيه شرعيه 
فضل:طبعا يا حاج مهران قومي يا حاجه هدى خدي عيسى خليه يشوف صبا ويتكلم معاه
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين)  
هدى: حاضر يا حج. وفعلا هدى دخلت الاول وعرفت البنات ان عيسى داخل علشان يشوف صبا ويتكلم معاها. خرجت البنات ودخل عيسى في الاوضه اللي فيها صبا وهي لوحدها وكانت لسه لابسه نقابها ولكن سابه الباب مفتوح ومامتها وفريده ومياده كلهم قاعدين بره قريب من الباب.
عيسى:السلام عليكم 
صبا :وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
عيسى :كيفك 
صبا: كويسه الحمد لله في نعمه 
عيسى: ربنا يزيدك من نعم وفضله
صبا: شكرا انت عامل ايه 
عيسى: الحمد لله رب العالمين بخير ونعمه 
صبا:يا رب دائما 
عيسى: قولي لي انت درستي معاكي شهاده يعني 
صبا: اه طبعا انا ليسانس اداب . بس مش بشتغل متفرغه لاولادي
ابتسم عيسى وقال ما شاء الله. اني بقى معايا بكالوريوس هندسه 
صبا اممم. ما شاء الله.
عيسى: طيب ايه انا المفروض ان انا اشوف وشك مره واحده ودي رؤيه شرعيه يعني.
صبا :اعذرني بس انا مش هكشف عن وشي. وكمان حاجه بلاش كلمه المفروض وبعدين انا لسه في ايام العده وكمان عندي رجاء لو ممكن تسمعه 
(اكثروا من الحمد لله يا جماعه اكثروا من الحمد لله)
عيسى :هو ايه اتفضلي 
صبا انا مش هكشف عن وشي غير لما ابقى في بيتك وبس. حتى بعد ما نكتب الكتاب هنا 
عيسى واني موافق. انا عايزه اشوف الولاد هم اسمهم ايه 
صبا بسمه ساهر وسهر توام عندهم خمس سنين 
عيسى:بسم الله ما شاء الله ربنا يبـ.ـارك فيهم هيجوا بكره ان شاء الله 
صبا: اه بابا هيكلم باباهم ويخليه يجيبهم بكره 
عيسى بضيق :هو بيجي اهنه 
صبا: لا بيوقف على الشارع وحاتم او بابا بيطلعوا الاولاد او بياخدوها 
عيسى:تمام طيب انا خارج 
صبا: تمام وخرج عيسى وجلسوا وبعد قليل من الوقت . روحت مياده
مهران: طيب احنا كمان عاد هنقوم علشان نريح جـ.ـسمنا شويه ونبقى ناجي بكره 
فضل :هتروحوا فين يا حاج
مهران: اي فندق او لوكاند اكده لحد بكره
فضل :والله ابدا ما يحصلش انتوا هتباتوا معانا خلاص احنا بقينا اهل 
مهران :ايوه طبعا اهل بس ده ما ينفعش لازم تاخده راحتكم في بيتكم 
فضل: وايه اللي هيقل راحتنا بس يا حاج مهران . الشقه كبيره ونقدر ننام كلنا براحتنا 
احنا عندنا اوضه ضيوف كبيره حضرتك هتبات فيها انت والحاجه وحاتم ابني الاوضه بتاعته كبيره وفيها سريرين هيبات فيها هو وعيسى والانسه ورد هتبات مع صبا في الاوضه بتاعتها لان صبا في اوضتها فيها سرير تاني بتاع الاولاد وهم مش موجودين. وكمان فيها حمام وفريده.
هتنام في اوضتها واحنا هنام في اوضتنا يبقى فين بقى قله الراحه ديت. وادي حضرتك يا حاج شايف ان المكان واسع والحمد لله وده من فضل ربنا علينا 
مهران: ربنا يزيدكم ويوسع عليكم اكثر واكثر بس مش عايزين نتقل عليكم 
فضل: ما فيش ثقل ولا حاجه احنا اهل وإن ما شلتكمش الارض نشيلكم فوق دmاغنا 
مهران: تسلم يا ولد الاصول . وفعلا وافق مهران انهم يباتوا عند فضل .
دخل عيسى مع حاتم اللي كان مرحب بيه جدا.
حاتم: شرفتنا يا ابو الرجـ.ـال وخصوصا شرفت اوضتى المتواضعه 
عيسى :حبيبي يا حاتم الشرف ليا انا يا كبير 
اما عندي صبا بقى فدخلت غيرت هدومها لبيجامه مريحه جدا للنوم وكمان اديت لورد واحده علشان تبدل فيها لبسها وتنام معاها وفردت شعرها اللى كان لونه زي لون البندق بالظبط وكان مثل سلاسل الذهب واول ما شافته ورد
ورد: اللهم صل على كامل النور يا بختك يا عيسى يا اخوي 
صبا باستغراب : عليه افضل الصلاه والسلام بس يا بخته على ايه. 
ورد بيكي طبعا. ربنا عوض عليه بعد كل اللي شافه بواحده فيها جمال وادب واخلاق . ت عـ.ـر.في اخوي عيسى بيحب الشعر الناعم الطويل كيف شعرك اكده. 
صبا اتكسفت وشها بقى شبه الطماطم وفضلت انها تسكت. وشويه وناموا.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العظيم . اللهم اني خرجت من حولي وقوتي لا حولك وقوتك).
وغابت شمس اليوم ده على عيون ابطلنا اللي ناموا عشان يقابله صباح يوم جديد بشمس جديده واحداث جديده وثاني يوم بعد ما صحيوا وفطروا اتصل عيسى بجواهرجى مشهور هو عارفه فى المكان ده وجه وجاب لهم الشبكه واختاروها. وبعد ما تم كل شيء اتصل ماجد بفضل وقال له ان هو جاب الاولاد على اول الشارع فنزل حاتم اخذ منه الولاد ولكن ما قالوش على اي حاجه بتحصل 
عيسى اول ما شاف اولاد صبا كان حريص انه يخليهم يحبوه وكان هو بيتعامل معاهم بحب وحنان وحنيه واخذهم هو وحاتم وجاب لهم حاجات كثير جدا حلوه فرحوا بيها الاطفال جدا وكانت معامله عيسى مع اولاد صبا محسساها بالفرحه والاطمئنان وحاسه بالامان من جهه الشخص ده على اولادها. كمان الاولاد كانوا فرحانين بيه جدا وحبوه علشان هو جاب لهم كل اللي كان نفسهم فيه . بعد فتره مهران: والله يا حاج فضل احنا اتشرفنا بمعرفتكم وبناسبكم بس هنسيبكم بقى ونروح بلدنا وان شاء الله على وعد اللقاء بعد المده مـ.ـا.تنتهى.
فضل:الشرف لينا احنا يا حاج مهران والله نورتونا وشرفتونا 
مهران: حبيبي تسلم يا ولد الاصول 
وهيبه وهي بتسلم على صبا: والله هتوحشيني يا بـ.ـنتي وهفضل اعد الايام والليالي علشان تيجي وتنوري دارك 
صبا:شكرا يا طنط 
وسلموا على بعض وعيسى سلم على اولاد صبا بعد ماوعدهم انه هيجي تاني وهيجيب لهم كل اللي نفسهم فيه . وبعد ما بيقشيوا جري ساهر ابن صبا وقال: لها ماما هو عمو عيسى فعلا هيجي تاني 
صبا: اه يا حبيبي هيجي 
ساهر: انا حبيت عمو عيسى قوي يا ماما ت عـ.ـر.في هو قال لي انه هيجبلي حصان وهيخليني اتعلم ازاي اركبه وكمان قال لسهر انه هيجيب لها مهره صحيح يا ماما الحصان للولد والمهره للبـ.ـنت
حـ.ـضـ.ـنه صبا ابنها وقالت :صحيح يا حبيبى
ساهر: ماما هو احنا فعلا هنروح نعيش عند عمو عيسى 
صبا: مين قال لك كده يا حبيبي 
(سبحان الله العظيم من كل ذنب عظيم واتوب اليه سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم)
ساهر: عمو عيسى قال لي انه لما نروح نعيش عندهم هيعلمني حاجات كثير جدا ما يخليني اقوى واحد في الدنيا كلها وقال لي انى راجـ.ـل ولازم اكون شجاع.
صبا: صحيح يا حبيبي. 
ساهر :ماما هو احنا خلاص مش هنروح نعيش عند بابا تاني 
صبا: حـ.ـضـ.ـنه ابنها وقالت لا يا حبيبي خلاص ما بقاش ينفع 
ساهر: ليه يا ماما انا بحب بابا عايزين نرجع نعيش معاه 
صبا: بصي يا ساهر مش انت قلت انك بتحب عمو عيسى وعايز تشوف الحصان اللي قال لك عليه 
ساهر: اه طبعا يا ماما 
صبا :خلاص يا حبيبي احنا لازم نروح نعيش عند عم عيسى علشان تشوف الحصان علشان يعلمك الحاجات اللي قال لك عليها تمام 
ساهر: تمام وسابها وطلع يجري علشان يلعب مع اخته.
اما عند عيسى بعد ما رجع الصعيد اتقابل مع محمد صديقه وابن عمه .
محمد :اهلا وسهلا يا عيسى يا اخويا حمد لله على السلامه. 
عيسى: الله يسلمك يا اخويا . وسلموا حـ.ـضـ.ـنوا بعض.
محمد : قولى عاد شفت العروسه وغمز بعينه لعيسى 
عيسى: والله طول ما انت وراي ما في حاجه هتنفع ابدا 
محمد :واه وانا ذنبي ايه ايه اللي حصل يعني 
عيسى بغـ.ـيظ:ما رضيتش تخليني اشوف وشها بتقول لسه في فتره العده. وطلبت مني كمان ما اشوفش وشها غير بعد ما تيجي اهنه
محمد:واه  وده ليه ان شاء الله هي عفشه ولا ايه 
عيسى: امي واختي ورد عمالين يقولوا عليها شعر وورد بتقول لي يا بختك يا اخويا هتشوف حاجه هتشرح قلبك 
محمد: امال ايه يعني عايز تبقى مفاجاه 
عيسى: مش عارف المهم ان اضطريت اوافق واحترمت رغبتها. 
محمد: خلاص هانت 
عيسى بتنهيده: هانت فعلا .
وفعلا مرت الشهور سريعه وتوالت فيها الاحداث وانتهت عده صبا وفي اليوم الاخير من عده صبا اتصل الحج مهران والد عيسى بفضل والد صبا واتفق معاه انهم جايين بكره ومعاهم القليل من رجـ.ـال العائله علشان يعقدوا قران عيسى وصبا وفضل طبعا اخبر اهله وجاء اليوم الثاني وبالفعل جاء عيسى واخوه يونس ووالدهم واولاد اعمامه ومن ضمنهم طبعا محمد صديقه وابن عمه وجاء العديد من اقارب  صبا  وتم عقد القران وكانت صبا واقفه وهي ترتدي دريس اسلامي ابيض ونقاب وخمار ابيض وتضع على راسها تاج ابيض من الورد وكان عيسى يرتدي جلباب صعيدي ويجلس مع الماذون ومع الرجـ.ـال بجانب والجانب الاخر تقف هي مع امها واختها وصاحبتها مياده ومجموعه من الاقارب.
مياده وهي واقفه كانت ماسكه ايد صبا اهدي يا صبا في ايه  
صبا صوت ضعيف ومخـ.ـنـ.ـوق: ما فيش انا عايزه ادخل جوه ليه خلتونى اخرج انا كنت عاوزه افضل جوه ما كانش فيه داعي لكل ده كاني همـ.ـو.ت واتجوز. اقتربت منها فريده وضمتها 
فريده معلش يا صبا اهدي عشان خاطري خلاص هانت وهتدخلي خلاص الماذون بيخلص . لكن صبا كانت في دنيا تانيه كانت بتكلم نفسها ماذا سوف يحدث لها بعد ذلك؟ماذا سوف يفعل عيسى؟ هل سيجبرها على شيء اخر ام ماذا؟ ولكن فاقت من كل هذه الاسئله على قول الماذون بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم) 
اما عند ماجد فكان في صراع مع والدته 
ماجد: يا امي مش عايزك تفكري في الموضوع ده دلوقتي خالص 
امل :ليه يا حبيبي انت جاهز وعروستك جاهزه 
ماجد بتـ.ـو.تر:يا امي ما تفكريش فيه دلوقتي انا لسه مش مؤهل
امل:مش مؤهل ليه عشان صبا .صبا خلاص اتجوزت النهارده كتب كتابها يا ابني 
ماجد مصدوم: بتقولي ايه النهارده صبا اتجوزت 
امل بحـ.ـز.ن: اه يا حبيبي اتجوزت و كتب كتابها النهارده.وهتسافر مع جوزها على اخر الاسبوع.وانت كمان لازم يا حبيبي تشوف حياتك 
ماجد: حاضر يا امي اللي تشوفيه. 
امل: ايه رايك اتفق مع الجماعه يبقى كتب الكتاب والدخله . بعد شهر ان شاء الله 
ماجد: لا كلمى عمى و عـ.ـر.فيه إنى عاوز ادخل قبل نهاية الاسبوع 
امل:بس يا حبيبي 
ماجد:مش بتقولى جاهزين احنا متفقين مش هنعمل فرح.
امل: خلاص ماشى يا حبيبي.وسابها ماجد وخرج 
نرجع بقى لصبا. بعد ما انهى الماذون كل الترتيبات لكتب الكتاب دخلت صبا اوضتها وخلعت نقابها وبدات تاخذ نفسها بانتظام لانها كانت حاسه بره انها مش قادره تاخد نفسها. بدات تكلم نفسها يا ترى هيعمل ايه لما يدخل يا ترى هياخذني معاه ويجبرني اني اسيب اولادي واهلي يا ترى هيجبرني اني اخلع النقاب علشان يشوف وشي وهل يا ترى سوف يتعامل معي كخادmه له كما اقرا في روايتي. ولكن فاقت من شرودها وتفكيرها على صوت خبط الباب فلبست نقابها وثبتته كويس وقالت: اتفضل. اتفتح الباب ودخل هو بهيبه رهيبه ولكن احسست بالتـ.ـو.تر وخــــوف شـ.ـديد دخل عيسى واغلق الباب خلفه 
عيسى اقترب منها: الف مبروك يا عروسه 
صبا :شكرا 
عيسى: شكرا ماشي يا ستي على العموم انا داخل اقول لك تجهزي  حالك علشان هاجي يوم الخميس وهاخدك انت واهلك والاولاد علشان نروح بلدنا يوم الجمعه الفجر ان شاء الله. 
صبا:بس الولاد في مدارس ولازم يفضلوا هنا علشان يكملوا السنه الدراسيه علشان ما تروحش عليهم 
عيسى: عارف كلمت عمي فضل وقال لي انهم هيفضلوا هنا لحد ما يخلصوا السنه دي وبعد كده هنقل الورق بتاعهم عندنا في الصعيد ان شاء الله. لكن انتى بقيتي مرتي خلاص ولازم تكوني معايا مكان ما اني موجود ولا انت خايفه يفضلوا اهنه. لو خايفه يبقى بلاها السنه دي ويجوا معانا الصعيد ويبقوا يبداوا من السنه الجايه 
صبا: لا طبعا خايفه ايه وما ينفعش اخليهم ياجلوا مش عاوزه اضيع عليهم سنه 
عيسى: خلاص ماشي اني خارج وماشي انا والرجـ.ـاله وهسيبك بس جاي يوم الخميس 
صبا: تمام. ومد لها عيسى يده وبها بعض الاموال 
صبا: ايه ده 
عيسى: دي فلوس طبعا 
صبا :ما انا شايفه انها فلوسي بس بتاعه ايه وعلشان ايه 
عيسى: علشان لو محتاجه اي حاجه انتى عروسه وخلاص بقيتي مراتي وكل حاجه محتاجاها مطلوبه مني 
صبا: بس انا مش محتاجه حاجه شكرا 
عيسى بحده خفيفه :لما اقول حاجه تسمعيها عشان مش بحب اعيد كلامي مرتين 
صبا: هو اي تحكم وخلاص 
اقترب منها عيسى ونزل بمستوى فهو اطول منها عيسى: اسمعي الكلام علشان ما اعملش حاجه همـ.ـو.ت واعملها وانتى خلاص بقيتي حلالى.وغمز لها بس اني محترم رغبتك فيا ريت انت كمان تحترمي رغبتي فاخذت منه الاموال دون اي كلمه اخرى فابتسم عيسى وقال: برافو عليك شطوره يا ريت تفضلي كده على طول علشان نفضل كويسين مع بعض ويلا بقى محتاجه حاجه انا مسافر.
صبا :لا شكرا 
عيسى :تمام بس اني عندي طلب 
صبا :ايه هو 
عيسى :يا ريت ما فيش خروج من غير ما اعرف 
صبا :وده ازاي يعني 
عيسى :تكلميني وت عـ.ـر.فيني انت رايحه فين انت مسلمه مو ملتزمه واكيد عارفه واجباتك ولا ايه 
صبا: اه تمام عارفه بس هوصل لك ازاي يعني 
امسك عيسى هاتفه واتصل بها ووجدت هاتفها يرن وقال عيسى: ده رقمي. ثم امسك هاتفها وسجل رقمه باسم زوجي العزيز اهو رقمي يا ريت ما تنسيش وتركها وخرج. وهو خارج الشاف هدى 
عيسى اقترب من هدى :محتاجه حاجه يا امي 
هدى ببسمه: يا حبيبي ربنا يبـ.ـارك لك يا ابني ما انحرمش منك ابدا 
عيسى: اي حاجه تحتاجيها رني عليا على طول انا مسافر وجاي يوم الخميس 
هدى: بالسلامه يا حبيبي ربنا ينور طريقك. باس عيسى يدها وسلم عليها وتركها وخرج.
خرج عيسى وشاف هدى وسلم عليها 
عيسى :محتاجه حاجه يا امي 
هدى: لا يا حبيبي ربنا يبـ.ـارك فيك يا ابني وما انحرمش منك ابدا 
عيسى: اي حاجه تحتاجيها رني عليا على طول انا مسافر وجاي يوم الخميس ان شاء الله 
هدى :بالسلامه يا حبيبي ربنا ينور طريقك. بس عايزه ايديها وسلم عليها وخرج وسافر. 
مياده وفريده دخلوا لصبا اول ما عيسى خرج 
فريده: ايوه يا عم الراجـ.ـل مصدق بابا قال ادخل مراتك جري على الاوضه وضحكوا هم الاثنين. 
مياده: قوليلى يا صبا عملتوا ايه ها قلتوا ايه 
صبا بيضيق: والنبي ما تحسسوني اني انا وهو عشاق وهنمـ.ـو.ت على بعض كل الفكره انه دخل يديني اوامر ويعرفني انه جاي ياخذني يوم الجمعه. تمام الموضوع معايا مختلف فبلاش الكلام ده ماشي. جلسه صبا على سرير وجلسه بجانبها مياده وفريده 
مياده: ليه بس كده يا صبا حبيبتي انت عروسه افرحي 
صبا:الظاهر كده انتوا نسيتوا الجوازه دي تمت ازاي وعشان ايه تمام 
فريده حست ان صبا زعلت جدا فحاولت تغير الموضوع.
فريده :سيبك انت يلا جهزي عشان من النهارده ولحد يوم الجمعه عندنا مواعيد في صالون التجميل في حاجات كثير ورانا لازم نعملها عايزين نصبغ ونرمم وننظف ونظبط وحاجات كثير ورانا لازم نعملها 
صبا بتريقه طب ما تاخدوني وش محاره بالمره. وبعدين ليه كل ده 
فريده: وحياه ربنا كنت عارفه انك هتقولي كده عشان كده انا حجزت من غير ما اقول لك على حاجه انا خارجه وانت يا مياده كلميها وخليها تجهز علشان نخرج وخرجت فريده 
مياده: يلا يا صبا قومى اجهزى علشان نمشي 
صبا: انا مش راحه اروح ليه  انت رايحه علشان جوزك جاي بعد 10 ايام وهي عشان بتجهز نفسها وهتتجوز بعد شهر انا ليه بقى 
مياده: انت ليه ليه مش انت عروسه انكتب كتابه من ساعه تقريبا وبقيتي على ذمه راجـ.ـل ولازم تجهزي نفسك ولا ايه نظامك انا متفقه معاكي ان الموضوع غـ.ـصـ.ـب لكن اهو تم ولا انت ناويه على حاجه ثانيه 
(زواج تحت التهديد بقلم الاسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبـ.ـارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وزوجه اجمعين)
صبا بنرفزه :لا حاجه تانيه ولا حاجه ثالثه انت عارفه اني بخاف ربنا وبحبه وما بحبش اغـــضــــبه فبلاش اسئله رخمه. 
مياده :تمام يبقى تقومي وتجهزي وتعملي اللي عليك وخلاص 
صبا بتنهيده: طيب ماشي خلاص يلا بطلي زن بس اصبري هتكلم في التليفون 
مياده باستغراب:هتكلمي مين دلوقتي ان شاء الله 
صبا بتريقه: هكلم زوجي العزيز وضحكت بسخريه 
مياده: وده ليه بقى ان شاء الله 
صبا :حضرته طلب مني ما اخرجش من غير ما اكلمه فلازم ارن عليه واعرفه اني خارجه 
مياده: اه طيب وانت معاكي رقمه بقى 
صبا: اه يا اختي رن عليا واسجل اسمه بزوجي العزيز. 
ضحكت مياده وقالت :ماشي يا اختي رني وكلمي زوجك العزيز. وسابتها وخرجت. اتصلت صبا بعيسى وهو كان لسه في العربيه ولقى التليفون وبيرن وكان اسم صبا من منور الشاشه
ابتسم ورد فورا صبا الو السلام عليكم.
عيسى: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته التليفون نور والله 
صبا: شكرا هو انا ممكن اخرج 
عيسى: طبعا بس ممكن اعرف فين 
صبا: رايحه صالون تجميل يعني هعمل شويه حاجات وكده وكمان هجيب شويه حاجات علشانى وعلشان الاولاد.
عيسى: تمام بس لبسك انت والولادي يوم الفرح انا هجيبه وانا جاي تمام 
(استغفروا بنيه تفريج الهم)
صبا :يعني ايه 
عيسى :يعني جايب ليكوا لبس عشان يوم فرحنا يا زوجتي العزيزه 
صبا: طيب تمام. وفي الوقت ده دخلت مياده عليها وقالت لها بصوت منخفض جدا: وصلوا. حركت صبا كتفها بعدm المعرفه فقالت لها مياده طب اسالي 
صبا: هو انت وصلت 
عيسى: لا لسه كتير على ما نوصل 
صبا: توصلوا بالسلامه ومعلش تبقى تسلملي على ماما الحاجه وورد 
عيسى- الله يسلمك لما اوصل هكلمك ان شاء الله وانت لما تروحي كلميني تمام 
صبا :تمام. وذهبت صبا ومياده وفريده الى حيث مكان التجميل وظلها كذا كل يوم خروجات وتجهيزات . وكانت صبا في هذه الفتره دائمه الاتصال بعيسى تخبره بخروجها وعودتها. حتى اصبحت جزء من يوم عيسى. 
اما بقى عند عيسى كان راح راح لادهم الحصان فاكرين 
عيسى دخل على ادهم كيفك يا ادهم توحشتك قوي وحـ.ـضـ.ـنه
اتحرك الحصان وكانه بيسال عيسى 
عيسى: عارف بتسال مالي هقول لك 
انا بقى يا سيدي خلاص اتجوز ت وكتبت على مراتي اللي لحد دلوقتي لسه ما اعرفش شكلها عامل ايه ما اعرفش ليه رفضت تخليني اشوف وشها ما اعرفش ازاي انا وافقت على حاجه زي دي بس انا حسيت ان هي دي رغبتها وحبيت انفذ لها رغبتها وبعدين هانت كلها ايام وهشوف وشها خلاص ما حدش هيقدر يمنعني.
تعرف على الرغم من اني اصلا لما كنت رايح اول مره غـ.ـصـ.ـب علشان اشوفها واتعرف عليها واتكلم معاها الا اني لما شفتها وسمعت صوتها قلبي دق بطريقه غريبه جدا كانه كان هيخرج من مكان. حاولت اتجاهل كل ده بس الموضوع كان بيزيد كل ما بسمع صوتها ولما قالوا لي انك جت الفرصه اني اشوف وشها كنت ملهوف بطريقه غريبه ولكن هي رفضت بس هانت. 
نرجع بقى لصبا.
في يوم التلات. صبا:ماما احنا خارجين عاوزين حاجه 
هدى: لا يا حبيبتي بالسلامه احنا كمان طالعين 
صبا: على فين 
فضل: اصل ماجد ابن عمتك دخلته النهارده يعني كتب كتاب ودخله على طول فاتصل بيا وقال لي اجيب مامتك والاولاد ونروح 
صبا بحـ.ـز.ن: تمام بس قول له صبا بتقول لك الف الف مبروك 
وتركتهم وخرجت وتوالت الايام حتى جاء يوم الخميس وكانت صبا في صالون التجميل وبعد ما انهو جلستهم وهم خارجين لقت عيسى واقف وساند على عربيته مستنيهم هو وحاتم بس اللي شافتهم الاول كانت مياده. 
مياده: بـ.ـنت يا صبا مش ده جوزك 
صبا بتلتفت مكان بمياده بتبص وقالت: فين ده وفعلا شافته 
صبا: وايه اللي جابه هنا وذهبوا ناحيته 
صبا :السلام عليكم 
عيسى: وعليكم السلام
صبا :حمد لله على السلامه انت وصلت امتى 
عيسى: الله يسلمك وصلت من ساعتين تقريبا وقلت لحاتم يجيبني اهنه عشان اجي اخذكم يلا اتفضلوا. مياده: ياه انت جيت في وقتك بالظبط 
وفعلا ركبوا كلهم من غير كلام. 
عيسى :يلا يا حاتم 
حاتم :لا بقى انا كده اوت اسيبك انا بقى عشان زمايلي مستنيني قريب من هنا فمعلش كده مهمتي خلصت. 
عيسى: تمام يا ابو الرجـ.ـال 
(زواج تحت التهديد بقلمين اسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم)
حاتم: حبيبي يا ابو نسب. ومشي حاتم وسيبهم مع بعض 
عيسى: تعالي انت يا صبا جنبي اهنه. ركبت جنب صبا بدون تعليق على الرغم من انها لم تكن تريد ذلك ولكن عليها ان تتعود ورجعوا الى المنزل وانتهى اليوم. واستيقظت صبا كعادتها كل يوم على صلاه الفجر واخذت شاور وبدلت ملابسها وصلت فرضها كمان فريده ومياده عشان مياده كانت بايته عند صبا وبعد ما خلصوا صلاه. 
فريده: سهى بتاع مركز التجميل بترن لازم ننزل حالا عشان نلحق 
صبا: تمام يلا بينا. وخرجوا لاقي فضل وهدى وعيسى وحاتم والجميع مستيقظ 
فريده ومياده: صباح الخير يا جماعه 
صبا :السلام عليكم 
رد الجميع التحيه والسلام. صبا احنا هننزل 
هدى: تمام يا بـ.ـنتي ما تتاخروش عشان نلحق نوصل بدري وما تقلقيش يا صبا انا هلبس الولاد زي ما قلتي وهجهز كل حاجه عقبال ما تيجي 
صبا: وهي بتحـ.ـضـ.ـنها تمام يا ماما ربنا ما يحرمني منك ابدا 
هدى: يا حبيبتي ولا يحرمني منكم ابدا وربنا يهدي سرك يا بـ.ـنتي ويسعدك 
صبا: يا رب يا ماما مش يلا ولا ايه 
عيسى:يلا بينا عشان الحق اعاود 
صبا: على فين 
عايزه هوصلكم ولا انتم هتطلعوا كيف وحدكم دلوقتي. سبب بدون تعليق ونقاش يلا ونزلوا. مزاجه حيث مركز التجميل ونزلت فريده ومياده من عربيه عيسى لكن صبا قبل ما تنزل. 
عيسى قبل ما تطلعوا واول ما قرب خلصوا كلميني علشان اجي اخدكم عشان ما تروحوش لحالكم 
صبا منعا لاي نقاش تمام ونزلت من العربيه ودخلت مع البنات لمركز التجميل 
بعد مرور حوالي ساعتين كان عيسى بانتظارهم في الخارج بعدmا كلمته صبا واخذهم ورجعت للمنزل وكان الجميع على اتم الاستعداد دخلت صبا غرفتها علشان تلبس الهدوم اللي جابها لها عيسى وكانت عبـ.ـاره عن دريس صقر ابيض وعليه وشاح في زنط ابيض وكمان جوانتي ابيض ونقاب وكوتشي ابيض وكان قد جلب لسهر الصغيره فستان زفاف صغير ولكنه كان تحفه وجاب لساهر جلباب صعيدي صغير ولكن طلب منه الا يلبسه سوى وقت وصولهم حتى لا يفسد ترتيبه ووافق الصبي بعدmا اقنعه عيسى اما صبا فلبسه هدومها وغطت عيونها بالزنط الموجود في الوشاح كانها وضعت القليل من الزينه البسيطه ولكن ابرزت جمالها وجمال عيونها البندقيه التي تشبه حبات البندق عنـ.ـد.ما تزينها فغطت عيونها حتى لا يروها احد. وعنـ.ـد.ما خرجت حـ.ـضـ.ـنها ابوها وامها ودعوا لها بالراحه والستر وهدوء الحال ونزلوا جميعا وركب الجميع سياراتهم ففريده ركبت مع خطيبها مصطفى وكان معاها حاتم ومعاهم مياده .وفي سياره اخرى راكبه فضل ومعه زوجته هدى ومعهم ابناء صبا وكان فيها اثنين سواقين واحد لعربيه فضل والثاني عشان يبدل مع عيسى لما يتعب من السواقه ولكن خلاه في عربيه فضل علشان يقدر يكون مع مـ.ـر.اته وهي تاخذ راحتها ومره الوقت سريعا ومره الطريق ايضا ولكن في منتصف الطريق طلب عيسى من السائق ان ياتي ويسوق بدلا منهم حتى يريح نفسه ولو قليل ومر الوقت سريعا ودخلت السيارات الناجع الخاص بعائله الجبال ولكن طلب عيسى منهم ان يقفوا في ممر ونزل وانزل ساهر وابدل له ملابسه ملك لباب الصعيدي ففرح الصغير جدا. وفرحت صبا لاهتمامه باولادها وبعد ذلك ركب مره اخرى وما هي الا دقائق ودخلت السيارات من بوابه قصر كبير كانت صبا تنظر له بخــــوف وانبهار وتـ.ـو.تر وكان لديها احاسيس مختلفه . فكان منزل ضخم به حديقه واسعه والعديد من الاشجار بالاضافه الى الكثير من الرجـ.ـال الذي على اتم الاستعداد لاطـ.ـلا.ق النار احتفالا بزفاف كبيرهم اما هو وقال لها 
عيسى :لو سمحتي غطي عيونك بزمت ده وكمان عندي رجاء 
صبا: ايه هو 
(استغفروا يا بنات تفريج الهم)
عيسى: يا ريت ما تخلعيش النقاب وسط الحريم مهما حصل واني منبه على امي واخواتي كده تمام 
صباباستغراب: تمام
ونزل عيسى ومعاه صبا وماسك ايديها ومشي لحد ما وصلها الى باب وسلم على امه بس ايديها وراسها وسلمها صبا وقال لها جنب ودنها عيسى :يا ريت يا امي كيف ما قلت لك ما حدش يخليها تخلع النقاب واصل مهما حصل 
وهيبه: برده يا ولدي 
عيسى: يا امي ابوس ايدك بلاش تتكلمي في الموضوع ده تاني 
وهيبه: حاضر يا ولدي وحـ.ـضـ.ـنت وهيبه زوجه ابنها بحب وحنان وموده وادخلتها وطبعا رحبت باهل صبا ودخلتهم وبقى الرجـ.ـال في الخارج ودخلت صبا مع وهيبه حيث مكان النساء ووجدت صبا في هذا المكان من كانت تنظر لها بود وطيبه وفرحه ومنهم من كان ينظر لها بكل غل وحقد وشر. ورده اول ما شافت صبا جريت عليها وحـ.ـضـ.ـنتها 
ورد: نورتي يا مرت اخويا. اني مش مصدقه انك خلاص بقيتي مرات اخويا تعالي بقى عاد اعرفك على اختي صفا الكبيره وكمان اعرفك على جميله مرت اخوي يونس 
صفا: اهلا اهلا بمرت الغالي نورتي دارك يا مرات اخويا.
صبا ببسمه: منور باهله يا حبيبتي 
صفا& والله انا فرحانه بيكي فرحه الدنيا ونفسي اشوف وشك لولا ان عيسى اخوي منبه انك ما تخلعيش النقاب خالص.
صبا بود: دلوقتي تشوفيني وتزهقي مني كمان 
صفا: انا لا يمكن ازهق منك ابدا انا من كتر حكاوي ورد عنك وانا كان نفسي اشوفك من زمان. 
اقتربت منهم فتاه بسيطه وجميله وهي فعلا جميله مرات يونس 
صفا :ودي بقى عاد اختنا الثالثه جميله مرات يونس سلفتك واختك ان شاء الله
صبا ببسمه :ان شاء الله يا حبيبتى.
جميله :كيفك يا عروسه نورتي بيتك يا خيتي والله فرحانه بيكي قوي 
صبا :حبيبتي منور بيكي يا قلبي ربنا يفرح قلبك 
وفضلوا يتكلموا معاه كثير جدا وهي كانت فرحانه بيهم لانهم كانوا فعلا طيبين جدا وكويسين في تعاملهم معاها 
صبا: انتم فعلا اسماء على مسمى جميله وانت فعلا جميله صفا زي صفاء وشك اللي شبه السماء الصافيه وزي لون ميه البحر الصافي وورد وهي تشبه الورد الجوري تمام ضحكوا معاها وفضلوا يهزروا 
وسكته شويه وفي الوقت ده صبا بدات تشوف وتحس بالنظرات اللي حواليها وكانت فيهم واحده لو كان نظراتها بتطلع شرار كانت حرقت صبا في الوقت ده. وكانت صفا قاعده جنبها اقتربت صبا من صفا وسالتها 
صبا: قولي لي يا صفا مين الست اللي هناك دي وليه بتبص عليا بالطريقه دي انا حاسه انها عايزه تمـ.ـو.تني 
صفا :دي عمتي فهيمه هي صعبه قوي وكانت عاوزه تتجوز بـ.ـنتها لعيسى غـ.ـصـ.ـب لكن هو ما رضاش واتجوز اثنين وهي اتجوزت بـ.ـنتها بس خلي بالك منيها ويا ريت بلاش تعامل معاها انت بالخصوص لان طبعا حاد جدا وحاجه اكده استغفر الله العظيم.
صبا: يا ساتر يا رب طب هي قاعده هنا 
صفا: لا هي قاعده في محافظه تانيه خالص بس هي موجوده دلوقتي عشان فرح عيسى بس اللي قاعده معانا اوعر مني. 
صبا بخــــوف: مين دي
 نظرت صفا لست اخرى وقالت: اللى  هناك دي بتبص هتاكلك بعنيها دي. نظرت صبا مكان ما صفا بتبص ولقيت واحده فعلا بتبص عليها بطريقه غريب
صبا: مين دي 
صفا :دي تبقى مرات عمي ماهر الله يرحمه بس ايه بومه ومرت ولدها اوعر منيها بس هي عايشه في الدار اللي جنبنا
صبا :طيب انتوا بقى تفضلوا معايا انت وورد وجميله لاني حاسه انهم عايزين يمـ.ـو.توني
صفا: ما حدش يقدر يقرب عليك ولو بكلمه واحده حتى ده كان عيسى يولع الدنيا كلها ويحرقها حرق. طمني كلهم بيخافوا من عيسى ويخافوا يقعوا في طريقه. انت ما تخافيش انت مرت الكبير عاد.
صبا: ربنا يستر 
وبعد فتره فهيمه :ما ترفعي الا على وش مرات ولدك ده يا وهيبه مالها اكده عفشه اياك.
اتغاظت هدى وفريده ومياده من كلام الست دي ولكن لم يعلقوا حتى لا يجلبوا المشاكل لصبا
وهيبه: عفشه كيف دي ما شاء الله عليها بس ولدي حرج ما حدش يشوف ولا يكشف عن وشها خايف عليها عاد 
فهيمه بغـ.ـيظ: وخايف عليها من ايه ان شاء الله 
وهيبه: من الحسد يا فهيمه يا خيتي اصل هتقول ان القمر اوف انا اقعد مطرحك.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين)
اتبسطت فريده من رده فعل وهيبه وهي بتاخد حق بـ.ـنتها وعرفت ان الست دي مش هتسيب حد يكلم صبا او يضايقها باي كلمه بدات ترتاح وتطمن شويه. وبعد شويه دخل عيسى وشاور لصفا. اتكلم معاها وهي دخلت اتكلمت مع امها بصوت وا.طـ.ـي وقالت لها ان عيسى عايز صبا تطلع الاوضه كفايه عليها كده علشان اكيد تعبانه من الطريق 
وهيبه بصوت عالي :خذي ياصفا يا بـ.ـنتي مرات اخوك وطلعيها اوضتها. 
 صبا :بس الاولاد.
هدى :ما تخافيش يا حبيبتي ساهر بره مع جدو وهيدخل معاه وسهر هي نامت وهتفضل في حـ.ـضـ.ـني 
وهيبه :اطمن يا بـ.ـنتي ولادك بخير طول ما هم هنا 
وهيبه :بـ.ـنت يا هنادي انت يا بـ.ـنت يا هنادي. جاءت فتاه تجري مهروله 
هنادي :نعم يا ست الحاجه. 
وهيبه: خدي ستك سهر من على رجلي جدتها دخليها اوضه الضيوف ووصل الضيوف وياها هنادي حاضر يا ستي وبالفعل اخذتهم هدى وفريده ومياده كمان ومعاهم سهر ودخلتهم اوضه الضيوف. لكن هدى طلبت من ورد انها تقابل عيسى قبل ما يطلع لصبا بـ.ـنتها وفعلا وهو داخل عرفته ورد ان هدى محتاجه تتكلم قبل ما يطلع فوق. وراح ليها فعلا 
عيسى :خير يا امي محتاجه حاجه رايده حاجه. 
هدى: محتاجاك كويس يا حبيبي بس انا حبيت اوصيك على بـ.ـنتي انا يمكن كنت الاول خايفه منك ومش عارفه انت كنت اتعامل مع بـ.ـنتي ازاي بس انا فعلا اتاكدت انك راجـ.ـل وقد المسؤوليه وهكون مطمنه وبـ.ـنتي معاك بس انا بطلب منك صباح شويه هي بـ.ـنتي طيبه وحنينه ورقيقه بس انت ممكن تلاقي منها شويه عند مع ان دي مش طبيعتها ولكن ظروف جوازكم هي اللي حكمت. اتحملها شويه وخلاص انا حطيت بـ.ـنتي هو وعيالها في حمايتك وفي امانك عندك انت واهلك يا ريت تحافظ على الامانه دي يا ابني في حريم هنا كانوا قاعدين لو طالوا يولعوا انت وهي قاعده وهي كان عملوا كده بس لولا الناس كانت قاعده واحنا هنمشي والمولد هينفض وبـ.ـنتي بس هي اللي هتفضل هنا معلش خلي بالك.
مسك عيسى ايديها بسها وقال: ما تخافيش بـ.ـنتك وعينها في عيوني وتحت حمـ.ـا.تي ومحدش هنا يقدر يقرب منها حتى ولو بكلمه وانا ان شاء الله قد الامانه.هدءت هدى واطمئنت قليلا 
هدى: ربنا يسعدك يا ابني ويرزقك الخلف الشهداء ويطمنك زي ما طمنت قلبي ويسعدك ببـ.ـنتي روحي يا حبيبي اطلع لي مراتك وربنا يهدي سركم. 
عيسى :باس ايديها وقال يا رب. وفعلا صاعده عيسى الى حيث غرفته اما صفا فطلعت صبا وضيتها وقالت لها بعض الكلام الذي هدا من روعها وسابتهاونزلت. وهي نزلت قبلت اخوها عيسى 
صفا: الف بركه يا اخويا ربنا يسعدك بمراتك ويرزقك الخلف الصالح ويهنيك ويعوضك عن كل اللي فات. 
عيسى حـ.ـضـ.ـنها وبس راسها: ربنا يبـ.ـارك لك يا خيتي وما يحرمنيش منك ابدا.
صفا اطلع شوف مراتك مستنياك ومش شالت عن وشها ولا حتى ليا.
ابتسم عيسى وصعد سريعا .وبلهفه شـ.ـديده .فهو يريد ان يرى وجه زوجته ولاول مره فهو كان يتعامل معها منذ فتره ويتحدث معها ايضا ولكن هو لم يرى وجهها ولا مره واحده فهو كان مشتاق لهذا جدا وكان شغوف به جدا 
صفا وهي نازله بعد ما طلعت صبا لغرفتها وكلمته في بعض المواضيع حتى تهدئ من روعها وتركتها ونزلت. قبلت صفا اخوها عيسى وهو طالع لصبا 
صفا: الف بركه يا اخوي ربنا يسعدك بمرتك ويرزقك بالخلف الصالح باس عيسى راس صفا وقال :ربنا يبـ.ـارك لك يا خيتي 
صفا: اطلع مرتك مستنياك ومش شالت عن وشها ولا حتى ليا. هزه عيسى راسه وابتسم ثم صعد الى غرفته في لهفه وشوق فهو يريد ان يرى وجه زوجته ولاول مره فهو كان يتعامل معها منذ فتره ولكن لم يرى وجهها ولا مره فهو مشتاق لهذا جدا وشغوف به. 
دخل عيسى الغرفه بعد ما خبط على الباب ووجد صبا زي ما هي بلبسها وبينقبها 
عيسى: نورتي دارك يا عروسه 
صبا: شكرا منور بناسه 
عيسى: ايه مش هتشيلي عن وشك عاد ولا لسه شويه 
صبا :طيب انا عايزه ادخل الحمام علشان اغير 
عيسى شاور لها على الحمام وهي دخلت اخذت هدوم من شنطتها ودخلت الحمام. عدى الوقت ده على عيسى وكانه ضهر فهو يريد ان يراها باسرع وقت هو صبر كثيرا ولكن لقد نفذ هذا الصبر. وبعد فتره خرجت صبا وهي لابسه بيجامه رقيقه ابرزت اونوثتها مما جعلت عيسى يقف مصدوما مما راى فقد وجد امامه سيده بجــــســ ـد ممشوق ووجه خمري وعيون بندقيه وشعر بني ناعم يصل حتى اسفل ظهرها. 
عيسى: بصدmه انت مين 
صبا باستغراب: انا صبا هو ايه اللي انا مين.
عيسى بانبهار :اللهم صلي على سيدنا النبي محمد صلى الله عليه وسلم. 
تـ.ـو.ترت صبا :وقالت عليه افضل الصلاه والسلام 
ظل عيسى ينظر لها فتره منبهر بها ودقات قلبي يكاد يجزم انها من الممكن ان تكون قد سمعتها وصبا خجلت جدا وخافت من نظرات عيسى لها وبعد فتره. عنـ.ـد.ما لاحظ عيسى خــــوف وتـ.ـو.تر صبا 
عيسى: ادخلي اتوضي وانا هدخل اتسبح واتوضا عشان نصلي جماعه مع بعض ونبدا حياتنا قدام ربنا ومعاه 
فهزت صبا راسها دليل على الموافقه ودخلت الى غرفه الملابس وبعد فتره خرجت ومعها اسدال الصلاه اخذته معها ودخلت الحمام وبعد ذلك خرجت فوجدته يجلس على السرير ينتظر ولابس بنطلون ترنج رياضي وتيشيرت مريح يبرز عضلات جـ.ـسمه. استغربت صبا وانبهرت بي فهو يبدو وسيم للغايه ولانها اول مره تراه بدون الجلباب الصعيدي فدائما كانت تشوف بالجلباب الصعيدي. 
ظلت هكذا تائهه وهائمه في وسامته الى ان خرجت من شرودها على صوت عيسى. 
عيسى: نبدا صلاه 
صبا: اه طبعا. وصلى بها عيسى اللي كان حاسس انه اول مره يتجوز مش يتجوز قبل كده مرتين بس براءه وش صبا وكمان هدوءها خلاه يحس بانه اول مره يتعامل مع زوجه وكانه اول مره يقابل امراه جميله. وقرار انها ما ترضاش تخليه يشوف وشها ده خلي عنده شغف بيها وعاوزها بس الصبر فهو من اكثر الشخصيات الصبوره وكمان عنده هدوء بس لو خرج بره هدوء وده وفقد صبره ده بيبقى زي الوحش الكاسر. 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا الله سيدنا محمدا عبد الله ورسوله اللهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين) 
بعد ما خلصوا صلاه حط ايه عيسى ايده على راس صبا وبدا في قراءه القران عليها ولكن صبا استغربت فعلته هذه بس بدات تدعي ربنا في سرها انه يساعدها انها تتخطى كل الصعب في حياتها وكمان يحافظ على اولادها ولو كان عيسى وجوازه منها ده هو الخير فربنا يجعلها تتاقلم وتعيش وهي سعيده ويجعله فعلا هو سبب حمايه اولادها بعد ربنا. بعد ما اخلص عيسى قراءه القران بدا يقوم 
عيسى: اعتقد بقى احنا لازم نتكلم مع بعض لان احنا خلاص بقينا زوجين وحياتنا مع بعض ما فيهاش نقاش ولا رجوع. 
قامت صبا من مكانها وقالت: هنتكلم في ايه 
عيسى :في حياتنا انا عارف انه ظروف جوازنا مش زي اي ظروف واعتقد انه احنا خلاص جوازنا ده بقى ابدي يعني ما فيش فيه رجوع. وذهب وجلس على الكنبه الموجوده في الغرفه 
عيسى: اولا احنا لازم نتمم جوازنا ونحاول ناخد على بعضينا ونتعرف على بعض. نظرت له صبا نظره بسيطه واكمل هو 
عيسى: انا عارف انك اكيد مش مستعده وعلشان كده انا هديكي وقتك الكافي عشان ما يبقاش غـ.ـصـ.ـب لاني ما بحبش انك تبقي معايا بالغـ.ـصـ.ـب. احب مراتي تكون في حـ.ـضـ.ـني برضاها 
صبا' شكرا جدا ليك 
عيسى :على ايه 
صبا :على كل حاجه انا الصراحه كنت فاكره اني هاجي هنا هلاقي معامله وحشه جدا وخصوصا منك انت بس. وسكتت 
عيسى: سكتي ليه طيب تمام بغض النظر عن ايه اللي خلاك تقولي كده او تاخدي الفكره العفشه دي عني بس ماشي. بس في حاجه كده لازم ت عـ.ـر.فيها كويس قوي 
صبا :ايه هي 
عيسى: اولا انت اه هتاخدي وقتك علشان نتمم جوازنا ولكن انت هتنامي جنبي على السرير. ثانيا مش هتنزلي تحت طول ما انا هنا وطول ما انا هنا عاوزك تبقي براحتك خالص من غير نقاب ولا حتى حجاب لكن خارج الجناح ده لبس واسع والحجاب والنقاب 
صبا :حاضر. ابتسم عيسى على اسلوبها المطيع وحاسس انه هي هتكون مريحه بالنسبه له علشان دايما بتنفذ الكلام بامره طاعه 
وبعد ذلك سمعوا صوت ضـ.ـر.ب نار فصرخت صبا رعـ.ـب وقالت: ولادي ولادي انا عايزه ولادي. اقترب منها عيسى وحـ.ـضـ.ـنها 
عيسى: وهم ما تخافيش ما حدش يقدر يمس شعره واحده من ولادك 
صبا برعـ.ـب: وعيونها تزرف الدmـ.ـو.ع وتنظر له رعـ.ـب من فضلك انا عايزه اطمن على اولادي. احتضنها عيسى عنـ.ـد.ما سمعوا صوت هذا الشيء مره اخرى وهي ترتجف من الخــــوف حـ.ـضـ.ـنها وقال لها 
عيسى: لو سمحتي اهدي ثواني. خرج عيسى الى بلكونه الغرفه وهو: يقول في ايه. وفي الوقت ده لقى محمد ابن عمه وصديقه وعيونه اخوه هم اللي تحت وبيضـ.ـر.بوا نار. 
محمد: هاي يا عريس نقول مبروك وضحك هو ويونس 
عيسى بنرفزه: طيب بطله اللي بتعملوه لحسن انزل افرغه فيكم دلوق. 
يونس برعـ.ـب مصطن واه وعلى ايه خلاص يا اخويا وطلع يجري على فوق 
محمد: انا نمت خلاص وفروا هاربين. ابتسم عيسى على فعلت محمد ويونس ودخل لكي يطمئن على تلك التي سوف تمـ.ـو.ت رعـ.ـبا 
عيسى: خلاص ما تخافيش ده يونس اخوي ومحمد ولد عمي هم اللي بيهزروا معايا. 
صبا: بيهزروا بضـ.ـر.ب النار. 
عيسى؛ ده صوت بس 
صبا :ولو من فضلك انا عاوزه اطمن على ولادي. هزه عيسى راسه وجلب لها وشاح ارتدته على عباءتها التي بدلتها ولبست نقابها وخرج معها قاصدا الغرفه التي يوجد بها اهلها وخبط عيسى ولكن لم يوجد رد 
عيسى: الظاهر كده ناموا بقول لك افتحي انت وادخلي عشان مامتك واختك وصاحبتك اكيد نايمين 
هزت صبا راسها ودخلت الغرفه ووجدت انها جناح عبـ.ـاره عن غرفتين غرفه بها الرجـ.ـال وهم ابوها واخوها وخطيب اختها والغرفه الاخرى بها امها واختها وصديقتها واولادها. ووجدت ان ابنائها ينام معهم باطمئنان وسلام تام اطمئن قلبها وارتاحت وخرجت وجدته ينتظرها امام هذا الجناح. وفي هذا الوقت دخل محمد ابن عمه 
محمد بمزاح :واه بتعمل ايه هنا دلوقت يا عريس وسايب العروسه ليه. ولاقى صبا بتخرج من الاوضه في نظر للارض 
عيسى: اعمل ايه لغبائك انت ويونس ام ساهر خافت على الولاد من صوت ضـ.ـر.ب النار 
محمد باحراج: احنا اسفين كنا بنهزر. لم ترد صبا ولكن اكتفت بتحريك راسها. 
عيسى: اطمنتي على الولاد خلاص. 
صبا :اه الحمد لله نايمين وكويسين 
عيسى: طيب يلا بينا 
صبا: يلا 
عيسى لمحمد: وانت كمان اطلع نام زي يونس اياك تتجوز بقى عشان نخلص منك عاد كيف يونس. 
ضحك محمد وقال :ايدي على كتفك عاد 
ابتسم عيسى وقال :ماشي نكمل كلامنا مره ثانيه تصبح على خير يا اخويا 
محمد: وانت من اهله والف الف مبروك يا مرت اخويا 
صبا ببسمه: متشكره جدا لحضرتك. 
صعدت صبا مع عيسى الى غرفتهم ودخلوا ودخلت صبا الى الحمام بعدmا اخذت بجامه اخرى رقيقه وبدلت ملابسها وقامت بعمل شعرها ضفيره طويله وخرجت. كان عيسى في هذا الوقت واقفا في البلكونه يدخن سجائر ولكن عنـ.ـد.ما سمع صوت باب الحمام يفتح لكي تخرج منه خرج من البلكونه ووجد امامه كتله من الجمال والرقه وقف بعض من الوقت مبهورا وسارحا في هذا الجمال والرقه فضل يبص لها كده فتره كبيره وهي لما لقيت نظرات مسلطه عليها بالطريقه دي خجلت جدا احمر وجهها مما زاد وجهها اشراقا 
عيسى :يا بوي لا كده انا هغير رايي. صبا خجلت جدا من كلامه وخافت فقالت هو انا عملت ايه 
عيسى: بلاش تخلي وشك يحمر كيف الفراولايه ده خلاكي احلى واحلى واحلى 
صبا بـ.ـارتباك وخجل: شكرا ليك. عيسى عرف مدى خــــوفها وكسوفها وارتباكها وكمان قدره فحب يخرجها من الموضوع 
عيسى: هو انت ليه مضفره شعرك اكده 
صبا :يعني علشان مش يزعجك وانت نايم لانه بيتبهدل وانا نايمه من الحركه 
عيسى: لا فكيه وخليه دايما مفرود هيكون اجمل انا حبيته كده 
فهزه صبا راسها بالموافقه وراحت وقفت قدام المرايه علشان تفكه وترتبه ورفعت ايديها علشان تفكه راح عيسى وقف وراها. 
عيسى :ممكن افكه انا. نظرت له اصابه في المراه وهزت راسها بالموافقه. بدا عيسى يفك لصب شعرها بخفه ورقه شـ.ـديده عشان مش يوجـ.ـعها وكانت صبا متـ.ـو.تره جدا ومرتبكه اما رائحه شعرها وعطرها كان يتخلل الى انف عيسى مما جعل ضـ.ـر.بات قلبه تزداد واحس وكانه سوف يخرج من مكانه وشعر بعدm قدرته على سيطره على نفسه.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم)
 فاقترب منها ودفن وجهه في رقبتها والتهمها وهذه الفعله اصابه صبا في جـ.ـسمها بكهربا تسير في جميع جــــســ ـدها وكانها صعقت بالكهرباء وخرج الكلام من بين شفتيها وكانه ثقيل وكانها لا تعرف الكلام. 
صبا بصوت متـ.ـو.تر ومخـ.ـنـ.ـوق :عيسى انت كويس بتعمل ايه 
احس عيسى ارتباكها ورعشه جــــســ ـدها وبعد نفسه عنها بصعوبه وقرر تمالك نفسه والمحاوله في السيطره على نفسه 
عيسى :اني كويس ما تخافيش وابتعد عنها. عيسى: يلا عشان تنامي. وابتعد عنها. 
 واتجهت صبا ايضا الى السرير وهي لا تقوى على المشي بسبب فعله عيسى وتمددت على السرير بجواره ودسرت نفسها جيدا بالغطاء.
صبا :تصبح على خير يا عيسى
استمتع عيسى بخروج اسمه من بين شفتيها واحس وكان اسمه اصبح له معنى اخر واحبه كثيرا عنـ.ـد.ما نطقته 
عيسى: وانت من اهل الخير ولفه وجه الجهه الاخرى 
صبا: انت مش هتنام 
عيسى :هنام بس هقف شويه في البلكونه نامي انت 
صبا: ماشي ونامت على جنبها اليمين علشان تقول اذكارها والورد اليومي بتاعها قبل النوم. اما هو خرج الى البلكونه لعل هذا الهواء البـ.ـارد يبرد جـ.ـسمه الذي اصبح كالجمر الملتهب
عيسى في نفسه: مالك يا عيسى انت عامل اكده ليه انت اتجوزت مرتين قبل كده بس كانك متجوزتش ولا مره.انت  مكنتش بالضعف ده بالعكس كنت دايما قوي وهم اللي كانوا بيطلبوك ويتمنوك انما انت المره دي مش قادر حتى تسيطر على نفسك مع انك المفروض متجوزها غـ.ـصـ.ـب. يمكن علشان رفضت اني اشوفها وحسيت بغموض في شخصيتها فعلشان كده اتشـ.ـدت ليها مش عارفه بس اللى  انا قادره اقوله دلوقتي اني مش قادر اتحكم في نفسي بس لازم بعد كده اتحكم فيها واسيطر عليها اكثر من كده. بس كيف وانا كنت من قبل حتى ما اعرفها ولا اعرف هي مين ولا حتى اشوفها ولا اتكلم معاها كنت ملهوف اشوفها واعرفها وكنت غيران عليها وقلت عادي عشان هتبقى مراتي وانا راجـ.ـل صعيدي ودmي حامي و لما رفضت اني اشوف وشها كنت ملهوف بس صبرت نفسي وفضلت صابر لحد النهارده ولما جينا هنا كنت عاوز اخدها واطلع بيها على فوق طوالي علشان اشوف وشها بس برده مع اني كنت ملهوف عليها لهفه العين الصغير على شيء بيحبه وشيء يخص. ولما شفتها كنت عاوز اتمم جوازي منها وقتها بس قلت اصبر يا واد ولما جربت منها وشمـ.ـيـ.ـت ريحتها حسيت وكاني سـ.ـكـ.ـر.ان ما قدرتش اسيطر على حالي بس طالما قلت اصبر من الاول يبقى لازم اصبر بس ليه كل ده انا عمري ما كنت ملهوف على مره اكده وعمري قلبي ماكان بيدق كده انا قلبي وانا قريب منها كده كان بيدق وكانه هيخرج من مكانه والحاجه دي عمري ما حسيت بيها حتى مع اللي اتجوزتهم قبلها اول مره احس كده. حتى مع اللى قلت اني بحبها ورايدها وكنت همـ.ـو.ت عليها عمري ما حسيت معاها احساس اللهفه دي ابدا اشمعنا دي. مسك عيسى راسه من كتر التفكير وقال بصوت مسموع 
عيسى: يا رب عفوك ورضاك. ودخل ينام لقاها نايمه بعمق وشعرها في خصله منه على وشها قرب منها وبعد الخصنه دي عنها وحاول يسيطر على نفسه وقام دخل بدل لبسه لاخرى مريحه ونام جنبها بدقائق معدوده وكان عيسى قد ذهب في نوم عميق.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له لا اله الا الله له الملك وله الحمد لا اله الا الله هو على كل شيء قدير لا اله الا الله ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم) 
وذهب هذا الليل لكل ما حدث فيه من شقاء وعناء لابطالنا في الروايه 
وفي صباح يوم جديد استيقظ عيسى كعادته لصلاه الفجر ولكنه لن يذهب الى المسجد هذا اليوم ولكن لم يكن يرد ان يضيع ثواب الجماعه ذهب لصبا لكي يوقظها كي تصلي معه الفجر في جماعه. 
عيسى: صبا يا صبا. 
صبا بنوم: اممممم.
تحمحم عيسى: يا صبا صبا 
صبا بنوم :ايه يا ماما 
رفع عيسى حاجبه وقال: ماما يا صبا قومي اني عيسى 
فزعت صبا وقامت بسرعه وغطت نفسها صبا: خير في حاجه 
استغرب عيسى رده فعلها 
عيسى: لا ما فيش حاجه اطمني انا كنت بصحيكي علشان نصلي الفجر في جماعه 
صبا بـ.ـارتياح :انا اسفه تماما وشكرا 
عيسى مستغراب:  على ايه 
صبا: انك صحتني لصلاه الفجر واسفه اني اتفزعت لاني نسيت جوازنا 
ابتسم عيسى لها ابتسامه خفيفه وقال: تمام قومي اتوضي وبكره مش هخليكي تنسي جوازنا 
قامت صبا وما ركزتش في كلام عيسى ودخلت علشان تتوضا ولبست الاسدال وكانت فرحانه جدا انها لثاني مره هتصلي ورا عيسى وهو امام بيها. هي كانت دايما بتتمنى ان ماجد يصلي معاها كل الصلوات ويكون امام ليها طالما موجود في البيت ولكن دايما  كام بيرفض وكان بيفضل يديها مبررات غير مقنعه ومصلاش بيها ولا مره غير اول مره يوم فرحهم وبس. وهى كانت بتضايق جدا منه بسبب الحاجه دي. وهنا بقى يا شباب هتبدا رحله المقارنه عند صبا بين عيسى وماجد. يا ترى مين بقى اللي هيكسب الحرب دي وهل صبا هتحب عيسى فعلا وهل هيتمموا جوازهم ولا ايه وايه ممكن يحصل مش عارفه كملوا معايا. 
بعد ما خلصوا صلاه الفجر قامت صبا خدت مصحفها من شنطتها ودخلت البلكونه علشان تقعد فيها وتقرا وردها لحد وقت الشروق زي ما هي متعوده كل يوم 
عيسى:واه رايحه فين 
صبا: هقرا الورد بتاعي في البلكونه متعوده على كده هشوف مكان متداري شويه عشان هبقى من غير نقاب
عيسى :تمام ثواني ومسك تليفونه وعمل مكالمه بسيطه للرئيس الحرس بيامروا ما حدش يرفع نظره لبلكونه جناح عيسى وقفل معاه وقال لصبا: تقدري تطلعي دلوقتي وفعلا خرجت وقعدت ادي الضهران مساحه البيت وفضلت تقرا في القران لحد وقت الشروق الوقت ده عيسى نزل علشان يروح يطمن على ادهم حصانه قبل ما حد يصحى وياخد باله منه. هو ما كانش المفروض يخرج ولكن هو كان محتاج يروح عند ادهم ويحكي معاه جدا يمكن يقدر يرتاح.
وفعلا راح عيسى ودخل على ادهم. اللي فضل يتحرك دليل على فرحه انه شاف عيسى 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم واتوب اليه استغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير وسبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر)
عيسى :كيفك يا صاحبي. تحرك الحصان وكانه بيرد على عيسى 
عيسى: معلش يا ادهم انا خابر اني عوجت عليك اصلي خلاص اتجوزت وجبت العروسه معايا وكمان شفتها 
تحرك الحصان وكانه يساله عنها 
عيسى: اه حلوه بس يعني انت عارف ظروف جوازنا بس مش عارف انا ايه اللي بيحصلني من يوم ما عرفتها وحتى من قبل ما اشوفها وهي بالنقاب شـ.ـديت ليها حسيت وكاني عيل صغير قالوا لبس جديد بعد فتره حرمان وما صدق جاله خايف عليها من نفسي وخلاص انا نفسي تبقى ملكي واتمم جوازنا. تنهد عيسى طبعا هتقول لي كيف ده 
هزه الحصان راسه وكانه يساله بالفعل 
عيسى: مخابرش مع ان في البدايه وافقت على كلام ابويا بس علشان انه ده امر واقع عليا وقلت اهي مره والسلام بس من وقت ما سمعت حسها وشفتها بوشها المتغطي وانا قلبي بيدق كيف الطبل بس كنت بقول عادي يمكن عشان الموضوع الجديد والشيء الجديد بيكون ليه رغبه وعشان كده قلبي دق بس بدات افكر واخمن شكلها كل ما تيجي في بالي احس بلهفه غير طبيعيه وامبـ.ـارح كنت ممكن اتمم جوازي بيها لكن لقيت نفسي عاوزها برضاها عشان لهفتي بقت زياده. فضل عيسى وقت صغير مع حصانه ولكنه . عيسى معلش يا ادهم انا لازم اسيبك دلوقتي وارجع حالا انت عارف اني ما كانش ينفع اخرج بس لازم ارجع وحـ.ـضـ.ـن ادهم وخرج قبل ما النهار يطلع حتى لا يراه احد ويسال لماذا ترك العروس وذهب. دخل عيسى الى القصر ولم يره احد سوى عمته فهيمه 
فهيمه:واه كنت فين وسايب عروسه الغفله يا ولد اخوي. اكيد طفشتك اني خبراهم بـ.ـنته بحري وعرين قوي قول لي عملت معاك ايه واني اطلع اسود نهارها بـ.ـنت المركوب دي. 
ولكن سمعت صوتك الرعد في ليله شتاء ساكنه وهو صوت مين عيسى :عمتي لو سمحتي دي تبقى مرتي ولو ثاني مره اتعديتي حدودك معاها مش خابر رده فعلي وقتها هتكون ايه دلوقتي هي بقيت مراتي وعلى اسمي يعني كرامتها من كرامتي ولو حد فكر بس انه يبص لها بصه ما عجبتهاش او داس على طرفها من غير حتى ما يقصد انا هولع فيه وقال هذه الجمله بصوتك الرعد فهماني يا عمتي 
فهيمه ببعض الغـــضــــب:واه هي لحقت طيب ماشي طيب عيال الواد اللي قــ,تــل اخوك لاسهم إهنه ليه.
عيسى: وقد وصل لقمه غـــضــــبه شكل حضرتك ما فهمتيش من اول مره حديثي 
فهيمه:واه وانا دوست على طرف السنيوره ولا جيت جارها دلوقتي
عيسى الولاد دول دلوقتي بقيوا ولادي ودي دارهم واللي عاجبه اهلا وسهلا واللي مش عاجبه يتفضل يمشي ومش عايز كتر حديت. وتركها وذهب وفي هذه الاثناء كان هناك ان يقف ويسمع بالاعلى. وكانت صبا فهي كانت خارجه لكي تذهب لتطمئن على اولادها ولكنها لمحته يدخل من الباب وسمعت كل حواره مع عمته تلك الحقوده. مما زاد خــــوفها على اولادها ولكن ردت فعل عيسى على عمته اثلجت صدرها وادخلت الى قلبها الراحه والاطمئنان على اولادها فدخلت غرفتها مره اخرى وجلست على السرير ودخل هو بهيبته التي جعلت مشاعر صبا تتحرك نحوه.
عيسى: السلام عليكم مساكي صاحيه 
صبا :اه يا دوب مخلصه الود ونظرته وقالت شكرا 
عيسى باستغراب: على ايه 
صبا :على كل حاجه وابتسمت له ودخلت خلعت اسنانها واعتمدت بجامتها لكي تنام بعض الوقت. ولكن عيسى عنـ.ـد.ما راها بتلك البيجامه خـ.ـطـ.ـفت انفاسه تحدث ببحر رجوليه جعلت من قلب صبا يقرع مثل الطبول 
عيسى: هتنامي 
نظرت له صبا وقالت: اه شويه 
ابتسم لها عيسى وقال :تمام وانا كمان. 
وذهبوا بعد ما غير عيسى ملابسه الى السرير ونامت صبا واعطت لعيسى ظهرها ولكن ظل ينظر لها وقرر ان يقترب منها واقترب وحـ.ـضـ.ـنها من ظهرها وقال: لها نامي شويه. اما هي من هذه الفعله احست وكان قلبها سوف يخرج من مكانه اثار هذه الفعله التي اشعلت النار بكل جــــســ ـدها وبدات تسأل نفسها لما كل هذه المشاعر باتجاه عيسى. وما هي هذه المشاعر. وما سبب خــــوفها من اقتراب عيسى منها فهو اصبح الان زوجها وهي كانت متزوجه من قبل يعني هذا ليس اول مره ولكنها احست وكانها لم تتزوج من قبل ولم تتقابل مع رجل من قبل. وظلت تفكر هكذا حتى ذهبت في ثبات عميق..
تعالوا بقى نسيب صبا وعيسى بالتـ.ـو.تر والصراعات اللي جواهم ونروح نشوف ماجد عامل ايه 
ماجد كان قد تزوج ولكنه لم يقدر على نسيان صبا فكانت صبا دائما هي له القلب الحنون والودود والرقيق. فرقتها كانت تجعل الجبل يدوب ويلين وكان ماجد دائما ما ينتقدها ويصـ.ـر.خ عليها من غير داعي اما مع تلك الزوجه الجديده. فالامر مختلف. اي نعم هذه الزوجه تفعل المستحيل حتى تنسي ماجد ماضيه ولكن من كثره الخلافات التي بينهم لم تجعل ماجد في مزاج مريح فهي دائمه الشكوى والطلبات وهذا يجعله دائما لا يفكر سوى في صبا التي كانت لا تطلب ودائمه الحمد ولا تشتكي ابدا. ولكن اين هي صعبه الان فلقد اصبحت ملك لرجل اخر وعليه الان ان ينساها ويتمنى لها حياه هادئه كريمه بدون مشاكل فهو بالفعل كان يحبها وهو سبب تلك الزيجه التي تزوجتها حتى تقدر على حمايه اولادها 
البـ.ـارت اللي فات يا جماعه وقفنا لماصبا  نامت في حـ.ـضـ.ـن عيسى وفي نفس كل واحد فيهم صراع وحرب عن مشاعرهم اللي بالرغم من انهم مش اول مره يتجوزوا ولكنهم اول مره يحسوا فيها. 
كمان اتكلمنا عن ماجد وازاي مش قادر ينسى صبا ودايما بيقارن بين افعالها وتصرفاتها وبين افعال مـ.ـر.اته الجديده. لكن خلاص اصبحت صبا ملك لرجل اخر وعليه الان ان ينساها. وان يتمنى لها حياه كريمه فهو بالفعل كان يحبها وعلي ان يتمنى لها ان تكون سعيده خصوصا ان ما حدث لها وان تلك الزيجه حدثت بسبب خطاه. وعليه ان يحاول التعايش مع زوجته الجديده. 
في الصعيد في المنزل او قصر عيسى. استيقظ جميع من في المنزل حتى اهل صبا واولادها. وكان جميع من في المنزل يعمل على قدm الوثاق من اجل الضيوف ومن اجل زواج كبيرهم ومن اجل استقبال العروس الجديده. في المطبخ كانت يوجد كلا من ورد وصفا وجميله وهم يتهامسون على الجانب الاخر تقف رقيه سلفه صفا وهي حقوده ومعها سلمى ابنه عمتهم فهيمه التي سوف تمـ.ـو.ت ايضا من زواج عيسى فهي كانت تريده زوجا لها ولكن جاءت اخرى لا تستحق في نظرهم وتزوجته.
رقيه:واه العروسه كل ده وما نزلتش اياك فاكره نفسها في لوكندا. 
ورد: واه وانت مالك لوكندا  ولا مش لوكندا دخلك ايه انت .وبعدين دى مرت الكبير .وبعدين اخويا مستحيل يخليها تنزل وهو فوق ودي اول ليله ليهم مع بعض وهي ايه ما شاء الله. وهذا الكلام اشعل الغـ.ـيظ والغيره في قلب سلمى 
سلمى: واه على ايه عاد دي حاطه خـ.ـنـ.ـقه على خلجاتها.دى اكيد عفشه وهو خاف من الناس تتريق عليه ساب زينه البنات وراح اتجوز واحده لا نعرف اصلها ولا فصلها.
ضحكت صفا وقالت: تلاقيكي بتقولي دي بقى اللى جات اهنا عشان تخلي كل الحريم تلبس خناقات عشان ما حدش يتقارن وياها.و دلوقتي تشوفي بنفسك 
ولو على اخوي كانت غيران ما عاوزش حد يشوفها هي متزينه لاحسن تتحسب وهو ما صدق لقى حد زين من جوه بره. مسكت جميعا عنـ.ـد.ما دخلت وهيبه الى المطبخ وهي تسال عن الطعام 
وهيبه :خلصتوا يا بنات 
جميله :ايوه يا مرت عمي كل شيء جاهز 
وهيبه :طيب يلا خلوا البنات يوضبوا السفره وانت يا صفا 
مصطفى نعم يا امي 
وهيبه: اطلعي نادm على اخوك ومرته نقل ما يفطر ويانا
صفا: واه ياما ما تهمليهم دول عرسان جداد وضحكت.
وهيبه: يا بـ.ـنتي ينزلوا يفطروا ويصبحوا على الاهل وبعدين يبقوا يطلعوا تاني لو عاوزين. وكمان علشان اهل البنيه قاعدين مستنيين يطمنوا على بـ.ـنتهم. وكمان اولادها عمالين يسالوا عليها.
سلمى بغـ.ـيظ:واه يطلعوا فين يا مرت خالي ما عندهم الليله بطوله ايه مش مكفيهم.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم واتوب اليه استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه) 
وهيبه بتحذير: بلاش تتدخلي في اللي ما لكيش فيه عشان انت عارفه دي تبقى مرت مين وحذاري حد فيكم يقول للبنيه شيء يزعلها او حتى يبص لها بصه عفشه الله في سماعها ما حد هيقف ليه غيري ده غير اللي هيعمله فيه عيسى اللهم بلغت اللهم فاشهد ثم تركتهم وخرجت. وكان هناك من يضحك وفرح من ما قالته وهيبه وهناك من كان يغلي ويمـ.ـو.ت حقدا على تلك المسكينه. 
جميله :واه يا صفا اطلع يا نادm على العرسان وخليك حنينه عشان مش يتضايقوا فضحكت جميله هي وصفا وورد 
صفا :حاضر يا مرت اخويا. وصعدت صفا الى غرفه عيسى وقامت بالدق على الباب دقائق 
صبا :مين بيخبط 
صفا: انا صفا يا مرت اخويا. فتحت لها صبا الباب
صبا: تعالي يا صفا خير في حاجه. 
صفا لما شافت صبر بشكلها اللي اول مره تشوفه. صفا: اللهم صلي على كامل النور سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم. 
صبا ببسمه: عليه افضل الصلاه والسلام 
صفا ببسمه: انت فعلا جميله قوي انت حقيقه ولا خيال 
ضحكت صبا بصوت عالي نسبيا :حبيبتي انت من عيونك حلوه
صفا: انا دلوقتي بس عرفت اخويا عيسى ليه ما كانش عايز يخلي حد يشوفك من الحريم.
صبا: حبيبتي انت اللي قمر والله 
صفا:ربنا يجبر بخاطرك يا حبيبتي. المهم قولي لي يا اخويا عيسى صاحي 
صبا :لا لسه نايم 
صفا :طيب بصي صحي اخوى وقولي ليه انو احنا منتظرينكم تحت على الفطار كمان الجماعه اهلك صاحيين ومنتظرين . وبعد كده اقعد وياك علشان اتاكد من جمالك ده واحفظه وكمان نكون اصحاب واخوات ولا ايه 
صبا طبعا يا حبيبتي حاضر يا ام عيون جميله 
نزلت صفا وهي فرحانه ان صبا جميله فعلا زي ما حكت ليها ورد. اما بقى صبا دخلت علشان تصحي عيسى وكانت متردده جدا تقرب منه وتصحيه 
صبا وهي واقفه بعيد عيسى يا عيسى ولكن لم يستعجز عيسى فاضطرت صبا ان تقترب منه وبدات تهزه بايديها وتنادي عيسى وفي اللحظه دي جذبها عيسى لحـ.ـضـ.ـنه وبقت تحت منه وفي حـ.ـضـ.ـنه وهو يتصنع النوم. عيسى: بس يا واد يا رخم 
سبب بقى وشها عبـ.ـاره عن طماطم من الموقف والكسوف ولكن لفت انتباهها كلمه ولد. بدات صبا تحط ايديها على وش عيسى وتضـ.ـر.ب برقه علشان تصحيه. صبا :برقه عيسى يا عيسى اصحى بقى انا صبا. في الوقت ده عيسى فتح عيونه
عيسى يا سلام انا اكيد امي كانت داعيهاني علشان افتح عيوني على الجمال والبراءه والرقه دي كلها. في الوقت ده صبا اتكسفت جدا وخلاص وشها بقى عبـ.ـاره عن حبايه طماطم شـ.ـديده الاحمرار. اعجب عيسى بخجل صبا وراق له كسوفها منهم. ثم وضع عيسى يده يمسح على وجهها برقه. ثم قال: كنت عاوزه ايه بتصحيني ليه 
صبا بخجل مكسوف ابدا دي ماما الحاجه بعتت صفا تقول لنا ننزل علشان الفطار وكمان علشان ماما وبابا والاولاد منتظرين 
عيسى بتنهيده: ماشي قومي غيري خلجاتك ويلا. انتظرت صبا قليلا وقالت :بكسوف طيب هقوم ازاي 
عيسى بتسليه: عادي قومي من على السرير كيف الناس ما بتقوم
نظره له صبا ثم نظرت لوضعهم وسكتت ولكن عيسى قرر ان يرحم نفسه ويرحمها ويحررها حتى يستطيع النزول لانه لو استمر على هذا الوضع وهي بهذا القرب وبهذه الهيئه سوف يضـ.ـر.ب بوعده لها عرض الحائط. ولم يتخلى عن اتمام زواجهم الان ولكن عليه ان يتمهل ويفي بوعده لها فقام من عليها وفي هذه اللحظه قامت صبا هاربه لكي تبدل ملابسها وقام عيسى يقف قليلا في البلكونه لكي يجعل الهواء البـ.ـارد يهدئ من تلك النار التي اشتعلت به بسبب قربه منها. وهو عاقدا النيه عنفه ما يمر به وعن معرفه تلك المشاعر التي يحس بها مع كل مره يقترب منها فيها. اخذت 17 سريع وبدلت ملابسها لاخرى واسعه محتشمه مناسبه للنقاب ولكن كانت انيقه جدا وعليها ايضا الوشاح الواسع والنقاب وكانت ايه في الجمال والاحترام. وجلست على السرير تنتظر عيسى حتى ينتهي من حمامه.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له لا اله الا الله له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير لا اله الا الله يحيي ويمـ.ـيـ.ـت وهو قادر ومطلع على كل شيء وحدوا الله) 
ودخل بعدها عيسى لكي ياخذ دش ويبدل ملابسه وقام بـ.ـارتداء جلباب صعيدي وخرج وجدها ترتدي ملابسها التي اعجبته جدا كما اعجبه نظامها واحتشامها وانها لبسه وتسريح شعره وقام بوضع رائحه برفان جعلت صبا تدوب بها. 
عيسى: يلا بينا. وقفت صبا في هذا الوقت وهما للخروج ولكن وقف عيسى وقال: هو انت هتنزلك ده اكده
صبا باستغراب: كده اللي هو ازاي يعني 
عيسى: من غير نقاب 
ابتسمت صبا وقالت: لا طبعا 
عيسى: طيب البسيه ولكن سكت عن تكمله كلامه وهو يبتسم عنـ.ـد.ما راها ترفع شيئا كانت ترتديه على وجهها. واصبح النقاب كامل 
صبا: اهو 
عيسى :تمام ونزل وهي معه ماسكا بيدها وهو لا يعلم لما فعل هذا ولكن من الممكن لكي يثبت للجميع هنا انها اصبحت ملكيه عيسى الجبالى. ونزلوا وفي هذه الاسماء كان الجميع جالسا على مائده الطعام ابوها وامها واختها وجميع اهلها واهل عيسى ايضا ولما دخلوا عليهم 
عيسى: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
الجميع وهو ناظر عليهم منهم المبتسم والسعيد ومنهم الذي سوف يمـ.ـو.ت غـ.ـيظا وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
كما ان كلا من صفا وجميله وورد فضل يزغرطه جدا وطبعا هدى وفضل مياده وفريده اتبسطوا جدا مين اللي شافوه من عيسى واهله وطريقه تعاملهم معاهم وكمان مع بـ.ـنتهم صفا كمان طريقه تعاملهم مع اولاد صفا وده خلاهم بداوا يطمنوا. قامت وهيبه من على الطعام وهي تحـ.ـضـ.ـن ابنها وزوجته وتهنئهم على زواجهم 
وهيبه وهي تضم صبا صباحيا مبـ.ـاركه يا ولدي صباحيه مبـ.ـاركه يا بـ.ـنتي 
عيسى الله يبـ.ـارك فيك يا امي 
(لا اله الا الله اكثروا من قول لا اله الا الله)
صبا شكرا لحضرتك. كما اقتربت صبا وسلمت على اهلها وحـ.ـضـ.ـنتهم واقترب عيسى من والده وباس يده وراسه كما اسلم ايضا على فضل وهدى وكل اهل صبا. وسلم عليهم الجميع. ثم جلسوا يتناولوا الفطار . وبعدmا انتهى من الفطار. 
مهران :تعالوا بره يا جماعه ناخد الشاي في الجنينه.
عيسى: هما الولاد فطروا ساهر وسهر.. ابتسمت صبا وهدى والجميع على اهتمام عيسى بالاولاد 
وهيبه: ايوه طبعا يا ولدي خليت البـ.ـنت بدريه تاكلهم من بدري وبعد ما خلصوا طلعوا يلعبوا مع اولاد اخوك يونس. 
عيسى :طيب تمام الحمد لله. 
عيسى لصبا؛اني هخرج اشرب الشاي مع ابوي والرجـ.ـاله 
صبا بابتسامه خفيفه: تمام
خرج عيسى واخذت وهيبه هدى وقالت: تعالي يا خيتي احنا كمان نشرب الشاي مع بعض وخلي البنات ويا بعضيهم.
هدى: تمام يلا بينا. ودخلوا لتناول الشاي.
ورد: تعالوا انتوا بقى معانا يا بنات علشان افرجكم على السرايا وكمان علشان تتعرفوا على صفا وجميله مرت اخويا هتحبهم قوي.
فريده ومياده: تمام.
اخذت ورد فريده ومياده وصبا ودخلوا الى مكان مخصص لهم وبعد دقائق دخلت صفا وجميله وهم يحملون الشاى.
ورد نزلى بقى يا مرت اخوي النقاب ما تخافيش ما حدش يقدر يدخل اهنه. وبالفعل انزلت صبا نقابها 
جميله بسم الله ما شاء الله ليه حق عيسى يخاف عليك. وصدقت ورد على مدحها وكلامها عليك. احنا كده هنقدر نكيد العوازل صح صح وحتى لو ما كانت ما كنتيش جميله في الشكل. كفايه جمال الاخلاق لكن ربنا سبحانه وتعالى اعطاك الاثنين جمال الوجه وجمال الاخلاق ربنا يبـ.ـارك فيك يا خيتي. 
صبا بفرحه: حبيبتي يا جميله انت اللي اموره وجميله فعلا وكلكم عيونكم حلو. كما تعرفت كلم من جميله وصفا على مياده وفريده وحبوهم جدا وفضلت البنات مع بعض يتكلموا ويضحكوا وهم بيشربوا الشاي لحد ما جاءت واحده من الخدm. تخبرهم بان وهيبه قامت باستدعائهم لكي يجلسوا معهم في الخارج وخصوصا صبا فان هناك من يريد ان يتعرف عليها. وبالفعل خرجت وخرج الجميع معها. وعنـ.ـد.ما دخلوا المكان الذي تجلس فيه وهيبه وهدى ومعهم فهيمه وسلمى ورقيه. البنات :السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الجميع وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
وهيبه تعالي هنا يا بـ.ـنتي اقعدي جاري. وجلست صبا بجوار وهيبه وهي كانت ترتدي النقاب 
فهيمه: واه مش تشيلي عن وشك عادي عروسه عايزين نشوف وشك 
سلمى :اكيد في حاجه في وشها مخلياها ما رضياش تشيل عن وشها ياما.
رقيه :ولا يكون عفشه اياك . طبعا الكلام ده ضايق هدى ومياده وفريده وفريده كانت هترد عليها لولا ان هدى مسكت ايديها ورفضت تخليها تتكلم.
فهيمه :يا مري 
صفا بنرفزه: واه وبعدها لك عاد يا رقيه ما تخليكي في حالك ما حدش طلب رايك وبعدين مين دي اللي عفشه.
وهيبه نزلي عن وشك يا بـ.ـنتي بس قبلك ده وضعت يدها على راس صبا وجلست تقرا المعوذات وتقول من شر حاسد اذا حسد . بسبب هذه الفعله ابتسمت صبا وهدى وفريده ومياده. وانزلت صبا في هذا  الوقت نقابها. سليمه فهيمه وسلمى ورقيه من جمال صبا الهادئ ورقه وبراءه ملامحها وعلى الرغم من انها ليس شـ.ـديده الجمال ولكن نقاء وصفاء بشرتها وبراءتها تجعل كل من يرى وجهها يصدm. 
فهيمه ولما انت زينه اكده ليه مداريه وشك وكمان ما حدش منكم رضي يخليها تكشف عن وشها امبـ.ـارح. وفي هذه الاثناء كان نقيسه يدخل اليهم وتنحنح حتى يدخل كما انه سمع حديث عمته 
عيسى كنت خايف عليها من الحسد يا عمتي. وده طبعا من حقي ومن حقي اقول مين يشوف وشها ومين لا. 
سلمى بغـ.ـيظ: واه ليه يعني هي عاديه مش لدرجه انك تخاف يعني ان حد يحسدها.
عيسى: واه امال مبحلقه فيها اكده ليه وعينيك كانت هتطلع وانت بتبصي عليها.ثم نظر الى صبا 
سبحوا اكثروا من التسبيح.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين)
عيسى :البس نقابك مش مسموح لاي حد يشوف وشك غير امي وعمتي وورد وصفا وجميله واهلك وبس. او ما ات له سما راسها رغم استغرابها من قراره. كما ان كلمـ.ـا.ته هذه اشعلت الغـ.ـيظ والحقد والنار في قلب سلمى ورقيه. وخصوصا سلمى. التي احست غيرك عيسى على صبا. فرحت جدا هدى وفريده على دفاع عيسى وامي واخواته عن ابـ.ـنتهم. 
وهيبه :قولي يا ولدي كنت داخل ليه 
عيسى لصبا :عشان عاوز الولاد علشان هوديهم المزرعه.
صبا :مزرعه ايه ومين هيوديهم
عيسى: مزرعه الخيل عشان وعدتهم ان يشوفوهم وقت ما يجوا انه. وانا اللي هوديهم بنفسي 
هزت صبا راسها بالموافقه. عيسى لصبا:كمان جهزي حالك البسي انت كمان . ثم نظر الى هدى وقال: انت كمان يا حياتي جهزي حالكم عشان هتاجوا معانا تغيروا  جو وتشوفوا البلد قبل ما تسافروا. ابتسمت له هدى وهزت له راسها
هدى: عن اذنكم هنطلع نغير هدومنا وذهبت هي ومياده وفريده. ثم  اكمل قال :وانت كمان يا ورد انت وشفا وجميله اجهزوا وانت يا امي اجهزي وياهم. ثم نظر الى فهيمه وقال انت كمان يا عمتي في هذه الاثناء ظلمه سلمى وفهيمه انهم سوف يذهبوا معهم لكن اكمل عيسى كلامه لهم.
عيسى جهزوا حالكم عشان العربيه جاهزه بره علشان ترجعكم النجع بتاعكم. وانت كمان يا سلمى جوزك كلمني وحكى لي على اللي حصل وانا وابوي حكمنا ترجعي دارك النهارده مش بكره ولا انت خابره ابوي ممكن يعمل ايه. انصدmت فهيمه. وسلمى من كلام عيسى وتحدثت سلمى بغـــضــــب: واه هرجع له غـ.ـصـ.ـب عني ياك 
عيسى بغـــضــــب: ايوه غـ.ـصـ.ـب عنك والا. وفي هذه الاثناء قطعت فهيمه حديثه وقالت: لا راجعه يا ولدي راجعه قدامي جهزي خلاجاتنا يلا ومشوا على مضض. ثم وجه كلامه لرقيه المتابعه للحوار بصمت .
عيسى: واه يعني مرت عمي ما هياش هنا. نظرت له رقيه 
رقيه: اصل عمي قال انها تروح الدار الثاني وهتفضل هناك 
عيسى: على حسب علمي القرار ده كان احلى مراه عمي واولادها 
رقيه: ايوه 
كبروا ياجماعه (الله اكبر ولله الحمد)
لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 
عيسى: واه وانت مش مرت ولدها
رقيه بتـ.ـو.تر: ما هي صفا مرت ولدها برده 
نظرا لها عيسى مستغربا ردها. عيسى: واه وانت كيف صفا اياك. ثم اكمل بغـــضــــب. البيت هنا بيت صفا قبل اي حد لها الحق تعيش فيه هي الوحيده هي وجوزها اللي هيفضلوا هنا واكمل بصوت عالي يلا تفضلي لمي حاجاتك وحصلي مرت عمي وجوزك على الدار الثاني يلا ورقه لها بصوت عالي جدا انتفضت على اثري رقيه وصبا التي ما زالت واقفه حتى الان. ذهبت رقيه بسرعه البرق لتلحق بعائلتها بعدmا قال لها زوجها عن هذا القرار ولكنها اعترضت وقالت انها ستبقى هنا كما بقيت صفا. ولكن دائما تاتي السفن بما لا تشتهي الانفس. ثم هدا عيسى ولفت راسه فوجد صبا ما زالت واقفه وهي يبدو على ملامحها الذعر والقلق 
عيسى باستغراب: واه مساكي واقفه هنا. 
عيسى: واه وانت كيف صفا اياك. البيت ده بيت صفا قبلي ولها الحق انها تعيش فيه وهي الوحيده هي وجوزها اللي هيفضلوا اهنه. يلا تفضلي لمي حاجاتك وحصلي مرت عمي وجوزك على الدار الثاني. يلا قالها بصوت عالي جدا انتفضت على اثره رقيه وصبا التي ما زالت واقفه. ذهبت رقيه بسرعه البرق لتلحق بعائلتها بعد ما طردها عيسى. وانبت نفسها انها لم تسمع لقول زوجها عنـ.ـد.ما طلب منها الذهاب معهم ولكنها اعترضت وقالت انها ستبقى دائما ولكن دائما تاتي السفن بما لا تشتهي الانفس. في اللحظه دي عيسى لاحظ ان صبا لسه موجوده وواقفه. 
عيسى: واه لساكي واقفه. وكانت صبا في هذه اللحظه واقفه مصدومه جدا من شخصيه هذا القوي المتجبر وفي نفس الوقت كانت تائهه في فهي لاول مره تفشل في تحليل شخصيه احد فهو اوقات مطيع وهادي واوقات غامض وقيته واوقات اخرى عصبي متجبر. واوقات اخرى واعي ومثقف ووقات اخرى رجل اعمال له هيبه ووقار. فهذا الشخص الماسي امامها كتله من الصفات المتناقضه كما ان كل هذه الصفات لا يمكن ان تجتمع داخل شخص واحد ولكنها الان اصبحت تراها جميعها في هذا الشخص. وفي هذه اللحظه فاقت صبا على صوت عيسى 
صبا ها ايوه بتقول ايه. ابتسم عيسى على حالها بسمه خفيفه فقد علم ما يدور داخل راسها. 
عيسى بقول يلا نطلع علشان نغيره خلجاتنا. عشان نمشي. هزت صبا راسها له دليل على الموافقه واتبعته حيث غرفتهم وبالفعل ذهب الجميع لكي يبدل ملابسه وبعد ذلك خرجوا وركب الجميع سيارات كان قد اعدها عيسى لهم.
نزل الجميع وقام محمد ابن عم عيسى بترتيبهم داخل السيارات وكان حريص جدا ان يجعل سياره عيسى فارغه تماما حتى يعطي له الفرصه ان يبقى هو وزوجته معا بمفردهم طول الطريق. وعنـ.ـد.ما نزل عيسى ومعه صبا وجد الجميع في السيارات وسيارته فارغه فنظر الى محمد الذي وجده بدوره يغمز له فابتسم له عيسى وذهب لصبا 
عيسى: يلا بينا 
صبا :هركب فين وهي تدور باعينها على السيارات ولكن لا يوجد مكان لها وبدات السيارات في التحرك. فاخذ عيسى يدها وفتح لها باب السياره وادخلها 
عيسى: هتركبي مع جوزك طبعا فدخلت واغلق لها الباب وذهب للجهه الاخرى وركب واغلق زجاج السياره وهو زجاج معتم لا يمكن لاحد في الخارج ان يرى من في الداخل ولكن من في الداخل يروا كل ما في الخارج بسهوله. 
عيسى :تقدري تنزلي النقاب 
نظرت له صبا باستغراب. عيسى :ما تخافيش ما حدش هيقدر يشوفك طول ما الزجاج مقفول علشان ده زجاج عازل الرؤيه. وبالفعل ان صاعت صبا لامره وانزلت نقابها وشغل عيسى بدوره مـ.ـو.تور العربيه وبدا يتحرك وبعد دقائق ليست بالقليله وصل للمزرعه بعد ما وصل الجميع قبله ونزل هو وصبا معه وقابلهم العم مرعي. فاكرين يا جماعه مين هو العم مرعي ايوه هو حارس المزرعه اللي كان ظهر قبل كده.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم واتوب اليه استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه)
مرعي :نورت يا ولدي 
عيسى: بنورك يا راجـ.ـل يا طيب 
مرعي: منوره يا ست الهوانم.
صبا بابتسامه ودوده :شكرا يا عمو 
مرعي: واه عمو مره واحده قولي يا عم مرعي. 
صبا بابتسامه: حاضر يا عم مرعي 
مرعي: ايوه اكده. دي ام السعد هتفرح قوي لما تشوفك. 
نظرت له صبا بمعنى مين ام السعد 
مرعي: واه دي مرتي 
صبا: اه متشكره. 
عيسى: روح انت يا عم مرعي وخلي الست ام السعد تحضر لنا غدا يليق بالجماعه. 
مرعي :حاضر يا ولدي. ودخل عيسى وهي معه حيث يجلس الجميع فذهب له ساهر وضمه يا عمو مش هتاخدني اشوف الحصان 
عيسى: ضمه وحمله يا سلام من عيوني. 
سهر: وانا كمان يا عمو 
صبا :استنوا يا ولاد خلوا عمو يريح شويه 
عيسى: خليهم 
صبا بخــــوف: بس يعني انا خايفه عليهم منه الحصان يؤذيهم 
عيسى: واه كيف ده واني وياهم ما تخافيش. وفي هذه الاسماء دخلت ام السعد ومعها مجموعه من السيدات يحملون الطعام. 
ام السعد الوكل يا كبير الوكل يا حاجه وقامت النساء بوضع الاكل على الترابيزه الموجوده وخرجت. 
وهيبه :واه لسه واكلك كيف ما هو يقرر ريك من الريحه بس يا ام السعد. 
ام السعد :بالهناء والشفاء يا حاجه مطرح ما يسري يمري 
عيسى للاولاد :طيب ايه رايكم ناكل الاول وبعدين نروح نشوف الحصان ونقعد براحتنا كمان وناخد ماما معانا. 
الاطفال: ماشي. وجلسوا جميعا ياكلون براحه وبسعاده وهم  يتناولون اطراف الاحاديث. وبعد ما انتهوا من الاكل 
عيسى: يلا بينا يا ولاد نروح نشوفه الحصان قومي يا صبا تعالي ويانا
صبا :لا متشكره 
وهيبه: قومي يا بـ.ـنتي روحي مع جوزك والاولاد غيري الجو وت عـ.ـر.في على المزرعه. وبالفعل قامت صبا بعد ضغط كلا من وهيبه ومهران وابوها وامها عليها بان تذهب مع عيسى. 
كما ان حاتم وفريده ومياده وكمان ورد وكمان مصطفى خطيب فريده مشي مع بعض علشان يتفرجوا على المزرعه. 
حاتم وهو ينظر لصبا الذاهبه مع عيسى هي والاولاد. 
حاتم :هيح امتى بقى يبقى ليا زوجه واخدها وانفرد بيها لوحدنا مش ماشي مع العيله كلها. 
ورد الضحك: واه.
فريده :وانت بقى يا بتاع ثانوي عاوز تتجوز تعالى كده الناس الثانيه تمـ.ـو.ت نفسها بقى. في الوقت ده مصطفى خطيبها نزل بجانب اذونها وهمس 
مصطفى: عقبالنا بقى يا فري لاحسن انا خلاص مش قادر. اتكسفت فريده وشها جاب مليون لون وبعدين حاول تتغير الموضوع 
فريده :عقبالك يا ورد 
ورد: لا لسه بدري لسه على ما اخلص الجامعه الاول. عقبالك انت عاد وغمزت لها. 
مياده: وعقبالي انا كمان هيح.
فريده :نهارك اسود انت عاوزه تتجوزي على الواد وهو مسافر 
مياده: يا شيخه تنيلي مش لما اتجوزه هو الاول. وضحكت وضحكت جميع الموجودين. فيها هذه اللحظه سمع صوت من وراهم بيقول وبالنسبه بقى للى في بطنك ايه سرقتيه من واحده كانت حامل فبص الجميع على مصدر الصوت ولقيوها صبا. 
مياده: ايه ده انت جيتي 
صبا: لا لسه ههه. 
مياده: خفه ما هو لازم مش حاتم اتكلم ده كويس انك مش اتطلقتي. ضحك الجميع على كلامها 
حاتم: ماشي يا مياده انا مش هرد عليك انا هستنى جوزك لما يجي وارد واقول له واهو كمان اعرفه انك عاوزه تتجوزي 
مياده: لا قلبك ابيض يا حتومي ده حاتم ده حبيب قلبي 
ورد :الله والله القعده معاكم تشرح القلب الحزين. في هذا الوقت كانت هناك عين تراقب ورد من بعيد وتتمنى ان تكون كل هذه الابتسامـ.ـا.ت له وحده فقط ويتمنى ان ياخذها ويختلي بها كما يفعل عيسى مع زوجته الان. هو مين بقى محمد ابن عمهم.
صبا :حبيبتي انت اللي قمر يا ورد الجور 
ورد: ربنا يجبر بخاطرك يا مرت اخوي هروح اشوف امي وصفا ..
صبا ماشي يا حبيبتي. ذهبت ورد حيث امها واختها 
حاتم بقول لك ايه يا مصطفى ما تيجي نتمشي انا وانت هناك سيبك من ماسوره البنات اللي انفجرت دي مره واحده 
مصطفى بضحك ماشي يلا بينا وبص ناحيه فريده عن اذنك يا حبي وغمز لها 
حاتم يا عم اعمل حساب اني واقف 
مصطفى ايه ده انت هتعمل انك اخوها وكده 
حاتم ههه لا فهمتني غلط يعني قصدي راعي مشاعري كواحد سنجل وكده 
ضحك الجميع عليه. 
فريده طول عمرك وا.طـ.ـي يا حاتم. 
حاتم حبيبتي وغمز لها ومشي هو ومصطفى. فاضل بقى صبا وفريده ومياده مع بعض 
مياده قولي لي يا صبا سيبسي جوزك ليه وجيتي معانا 
صبا عادي جيت اقعد معاكم احسن 
فريده يا سلام ليه ما زهقتيش مننا. وبعدين في واحده تسيب جوزها علشان تيجي تقعد معانا. 
صبا بعصبيه خفيفه بالله عليك ما تحسسيني اني متجوزاه عشان عاشقه ولهانه ولا يكون هو دايب فيا مثلا احنا جوازنا شرط امان ولادي وخلاص واظن ان انتم عارفين احنا اتجوزنا ازاي فبلاش الكلام ده يا اما هروح اقعد مع ماما ومش هتكلم معاكم ثاني. 
مياده لا خلاص اهدي احنا ما نقصدش 
فريده انا اسفه انا مش قصدي 
صبا عادي ما فيش حاجه انا هروح لماما شويه وانتم كملوا وسابتهم ومشيت 
فريده انا افتكرت انها نسيت وبقت عادي وبعدين معاملته معاها خلتني اطمنت عليها بس وسكتت 
مياده ما تزعليش هي لازم هتاخد وقتها عقبال ما تتعود وموضوع تعامله معاها هو بس شكله محترم مع الكل بيتعامل معانا كلنا كويسه. فاكيد هيبقى معاها كويس تعالي نروح عندهم وراح. اما هو فكان يلاعب الاطفال ويظل يحاول معهم حتى يتعاملوا مع الاحصنه وبعدين طلع اثنين من الاحصنه الصغيره ونادى على مدربهم وقال وقال له 
عايزه يا عم صالح عم صالح. العم صالح ده رجل في الاربعينيات وهو مدرب وهو المسؤول عن الاعتناء بهم والاهتمام بهم 
نعم صالح نعم يا عيسى بيه 
عيسى جهز الاحصنه دي عشان تخلي الاولاد يركبوا عليها ونادي على سعيد وخلوا بالكم منهم. اياك حد منهم يحصل له حاجه علمهم وما حدش عينه تنزل من عليهم. 
صالح من عيني حاضر اطمن خالص.وجرى لكي ينادي سعيد . وفعلا بدا يجهز الاحصنه وركب الاطفال عليها شويه وفضل هو مراقبهم بعينه كويس وكمان عينه كانت بتحاول تدور على صابع اللي كانت معاهم بس اختفت من جنبهم فضل يدور عليها بعينه. وخرج يدور عليها بره لما اطمن ان الاولاد بخير وفي امان مع الاشخاص دي فضل يتلفت عليها لحد ما لقاها قاعده سرحانه عند مامتها والجميع يجلس من حولها يتحدث ويضحك وهي في عالم اخر. فضل متابعها شويه وبعد كده راح اخذ الاطفال ورجع بيهم لعند صبا وهم اول ما شافوا امهم جريو عليها. 
ساهر: ماما انا فرحان شفتيني وانا راكب الحصان انا وسحر 
صبا ببسمه: اه يا حبيبي شفتك بطل. بس اوعى تكون وقعت 
ساهر: لا يا ماما عمو كان واخد باله مننا 
صبا: تمام يا حبيبي بعد كده تخلي بالك من نفسك وكمان من اختك 
ساهر: حاضر يا ماما انا كنت حاضنها علشان ما تقعش 
صبا: ربنا يخليكم ليا يا حبايب قلبي. تعالوا بقى هنا 
سهر: ماما انا عايزه انام.
ساهر: وانا كمان يا ماما. كان خلاص الليل في الوقت ده دخل 
صبا: حاضر يا حبايب ماما . ثم نزلت الى عيسى ووجهت كلامها اليه اولاد محتاجين يرتاحوا ويناموا. هزه رقصه ولها وفي هذا الوقت سمعه مهران 
مهران: يلا بينا عاد نروح علشان نرتاح 
فضل يا ريت عشان ان شاء الله هنسافر بكره بدري 
مهران: واه كيف ده انتوا تخليكم معانا اهنه كام يوم كمان.
فضل: ربنا يعزك يا حاج مهران يا ريت كان ينفع 
وهيبه: وايه اللي يقل نفعه عاد.
هدى :ابو حاتم عنده شغل كتير لازم يروح هو اخذ اجازه يومين بالعافيه وحاتم كمان عنده مدرسه كمان مصطفى فريده كل واحد منهم عنده شغله وكمان مياده جوزها جاي من السفر كمان اربع ايام فلازم تروح تنتظر رجوعه. معلش بقى 
مهران :خلاص سماح المره دي بس لازم يكون في زياره طويله قريب 
فضل: ان شاء الله ويكون الولاد اخذوا اجازه الدراسه.
فريده :اه على فكره المس بتاعه سهر اتصلت بيا النهارده وسالت عليهم قلت لها ان احنا مسافرين وهنرجع بكره. 
وهيبه: واه هم الاولاد هيسافروا معاكم 
هدى: اه لحد ما الدراسه تخلص السنه دي 
وهيبه: طيب مش حولتي لهم ليه يا صبايا يا بـ.ـنتي 
صبا :حاولت وما ينفعش يا ماما علشان احنا في نص السنه الدراسيه فكان لازم يفضلوا هناك لحد ما تخلص وبعدين هيحوله يا اما كانت هتروح عليهم السنه دي. 
وهيبه: خلاص يا بـ.ـنتي ربنا يوفقهم ويرجعوا بالسلامه عاد. 
صبا: يا رب. وبالفعل عاد الجميع الى المنزل والحال بين صبا وعيسى كما هم لم يتكلموا في اي شيء. عنـ.ـد.ما رجعوا كان قد حان وقت العشاء وكان الخدm قد قاموا بتجهيزه وتحضير للسفره ودخل الجميع لغرفه الطعام والتفوا حول المائده واكلوا عشائهم ثم قاموا جميعا ودخلوا الى غرفهم لكي يرتاحوا. 
عيسى: انا خارج يا ابوي رايح مشوار اكده مع محمد ولد عمي وجاي 
مهران: ماشي يا ولدي ربنا ينور طريقك. وخرج عيسى مع محمد وتركهم. بعد ان استاذن من فضل وهدى للانصراف. اما صبا راحت عند الولاد بعد ما طلبوا منها تفضل جنبهم لحد ما يناموا ونعست ونامت جنبهم وفي حـ.ـضـ.ـنهم. دخلت هدى ولقيتها نايمه وحاولت تصحيها. هدى :صبا يا صبا يا بـ.ـنتي قومي. وفي هذه الاسماء سمعت خبط على باب الجناح. ذهبت لكي تعرف من الطارق فتحت ولاقيت عيسى في وشها.
عيسى :السلام عليكم كيفك يا امي 
هدى :وعليكم السلام يا ابني تعالى 
عيسى: ربنا يبـ.ـارك فيك يا امي هي صبا اهنه.
هدى: اه اصل الولاد شفته فيها تنام جنبهم قالت هتفضل جنبهم لحد ما يناموا بس غافت جنبهم كنت بصحيها حالا. 
عيسى :لا خلاص خليها جنبهم 
هدى :لا ما يصحش يا حبيبي استنى بس انا هصحيها . هي بس نومها تقيل شويه.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له لا اله الا الله له الملك وله الحمد لا اله الا الله وهو على كل شيء قدير لا اله الا الله يحيي ويمـ.ـيـ.ـت لا اله الا الله ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم).
عيسى :طب خلاص خليها نايمه وانا هدخل اخدها واطلعها الجناح بس هو في حد جوه من الجماعه. 
هدى :لا يا حبيبي البنات في الاوضه الثانيه. 
عيسى: تمام ودخل عيسى وجداه تنام وبحـ.ـضـ.ـنها الاولاد فقامت هدى بنقل الاولاد وعيسى شال صبا اني كانت غرقانه في النوم وطلع بيها بعد ما سلم على هدى وطلعها فوق حطها على السرير غطاها كويس جدا بعد ما بدل لها هدومها وحجابها ثم دخل اخذ له هدوم ودخل الى الحمام لكي ياخذ دش سريع ساخن وخرج لكي ينام. خرج وهو لابس بنطلون ترنج خفيف الشرطه ابرز بتاعته شكل ملحوظ. مقاس بجوار سبعه على السرير. وفضل يتامل وجهها وهي نايمه كان بيبتسم بتلقائيه على شكلها. قد ايه بريئه وهو نقيه وصافيه من جوه وده واضح جدا على وشها وخصوصا وهي نايمه. 
عيسى وبعدها لك عاد.شكلك دخلت دmاغي وبقيتي مسيطره عليها وعلى كل شيء فيا كل ما اروح في مكان واحاول اشغل نفسي بحاجه الاقيتك جيتي في بالي والاقي صورتك قدامي. ثم اكمل يا ترى يا صبا حن هيبقى كيف مع بعض اني الاول كنت مستبعد فكره اني اجبلك بس كنت مجبر اوافق عشان احمي اولاد ما لهمش ذنب في شيء بس من اول مره رحت بلدك واللي اسمه ماجد ده كان بيتكلم عنك وبيحكي عن احساسك كنت حاسس بغيره بتنهش قلبي مع اني حتى ما كنتش لسه اعرفك حتى لما خبطت فيك قبلها وانا ما اعرفش انت مين بس قلبي وقتها دق وكانه وكانه بيقرع كيف الطبل بس اتجاهلت كل شيء بس لما جيت عندكم عشان نتمم الموضوع كنت حاسس بلهفه كبيره مع اني كنت رافض احب اصلا لهفه يخليتني احب ولما شفتك اول مره اعجبت بالتزامك وهدوءك ولما اتكلمتي وسمعت صوتك قلبي دق بقوه استغربت وقتها نفسي بس كذبت نفسي ولما قاله ادخل من حقك تشوفها كنت ملهوف جدا بس انت منعتي شفتي ليكي ووافقت عشان احترمت رغبتك بس كنت بعد الايام عشان تبقي مرتي وتاجي اهنه عشان اقدر اشوفك. وما كنتش عايز هنا يشوفك قبلنا وحسن كنت طاير لما شفتك وبقيتي في حـ.ـضـ.ـني مع انك لسه ما دخلتيش حـ.ـضـ.ـني بس شكلك ده هدخلك فيه قريب قوي لانك سيطرتي على كياني كله ثم وضع راسه على السرير وتنهد بحرقه 
عيسى: قريب قوي يا بـ.ـنت فضل هتبقي مره عيسى الجبالي قولا وفعلا. المفروض ان يفكر عيسى ويكلم نفسه لحد ما ذهب في ثبات عميقه وغابت شمس هذا اليوم على ابطالنا 
هو في اليوم الثاني اشرقت شمس على ابطالنا يوم جديد ما احداث جديده.
استيقظت صبا قبل عيسى وكان وشها في وش عيسى وكان وش عيسى قريب قوي منها وكان وشه هو اول شيء راته. فظلت صبا تنظر الى وجه عيسى الذي كان يبدو وسيم. فضلت سبت تبص لوجه عيسى كثير جدا تتامن فيه في الوقت ده حسه احساس غريب جدا وكان قلبها بيدق جـ.ـا.مد مستغربت جدا ايه هو الاحساس ده ده احساس غريب عليها يمكن اول مره تحسه هي اه كانت متجوزه قبل كده وكان المفروض انها بتحبه جدا وانه كان اول حبها. بس هي عمرها ما حست الاحساس ده مع ماجد ابدا في الوقت ده صحي عيسى واخذ باله انها سرحانه في وشي ففضل يمثل النوم عشان ما يحرجهاش وتفضل تتامل في وشه براحتها. لكن هو حس ان سرحانها طال بطلت يتحمم حتى تعي لنفسها 
سرعان ما انتبهت صبا لعيسى وانتفضت من جواره كالملسوعه وهي تقول: صباح الخير 
عيسى: صباح الورد والجمال. انا لو هقوم كل يوم على الوجه الحسن ده يبقى انا امي كانت دايما بتدعي لي على الاخر. 
اتكسفت صبا واحمر وجهها وقالت انا هدخل اخذ شاور واغير هدومي عشان اصلى لان ماما وبابا والاولاد هيسافروا.
عيسى :مقدرا كسوفها تمام ادخلي علشان ادخل بعض.. دخلت صبا تاخذ حمامها ام عيسى فظل فتذكر ما قاله له محمد ليله امس. 
فلاش باك 
محمد :قول لي عاد يا واد عمي الجواز عامل ايه 
عيسى :ما تتجوز وانت تعرف هو عامل ايه . ثم خرجت منه تنهيده حاره 
محمد: مالك يا واد عمي باين عليك انك مش مبسوط قول اللي في قلبك يمكن ترتاح 
عيسى: مش عارف والله يا محمد انا نفسي ما بقيتش عارف انا عاوز ايه او بفكر في ايه انا بقيت مش عارف نفسي. 
محمد :واه ليه كل ده .
عيسى: مش عارف يا ولد عمى
محمد طيب احكي لي يمكن اقدر اساعدك 
حكى له عيسى.عما يشعر به.من ناحيه صبا .وعن معامله صبا معه 
محمد:اقولك وتسمع منى .
عيسى:قول.
محمد:انت حبيتها ياعيسى
عيسى:واه حبيتها مره واحده اكيد لا.
محمد:انت دايما اكده بتكابر. فاكر لما جيت ليا في اول مره عشان تقولى على بـ.ـنت المح.......الاولى.قولتلك ده مش حب ده اعجاب انت اتشـ.ـديت ليها لما رفضت تتحدت وياك .بس انت كابرت وادى اللى قولته حصل.وكنت مفكر انو مفيش مره اتخلقت عشان توقع عيسى ولد الجبالى فى شبكها بس اهو حصل ومن غير مجهود منها كمان.وانت طبيت ومحدش سما عليك ياكبير .
عيسى وهو يقف:انا همشى لحسن شكلك بتخــــوف
محمد:انت دايما اكده بتحب تهرب من اللى يوجـ.ـعك والحب و.جـ.ـع بس و.جـ.ـعه حلو لما يكون الحبيب وجمبك 
عيسى :كانك اتخبلت اياك 
محمد :وهو الحب خبل اعتبرني اتخبلت يا اخويا بس انا عاوز اطلب منك طلب
عيسى ايه هو بقى يا ابو العريف 
محمد: هو انك تسيب حالك لقلبك هو اللي هيمشيك وما تخافش هيدلك على الصح وهيدخلك الجنه ان انت حرم نفسك منيها ليك كثير.
عيسى بتنهيده مش عارف حاسس اني تايه وكل حاجه متلخبطه جوايا كل احاسيسي دي اول مره حس بيها حاسس اني عايز مش عايز. وكمان هي نفسها فكرك هتكون قبلانه
محمد سيب نفسك وبس واللي ربنا عاوزه هم هو اللي هيكون.
عيسى ونعم بالله. بس قول لي عاد ما دام انت عارف كل ده ليه حارم نفسك من النعمه اللي انت بتقول عليها 
محمد حارم نفسي كيف يعني 
عيسى انت هتستعـ.ـبـ.ـط ولا ايه. نعمه الحب يا اخوي كيف ما انت قلت 
محمد بوله مين قال لك عاد إنى حارم نفسي. هي بس الفكره ان اللي احبها لسه قدامها مستقبل مستنيها تحقق مستقبلها ان شاء الله عمري ما هسيبها غير وهي في حـ.ـضـ.ـني. 
عيسى ومين بقى هي يا ست الحسن والجمال 
محمد اكيد  هيجي يوم وهتعرف. وكمان انت اول واحد هتعرف بس سيب الامور لربك هو هيدبرها 
عيسى ونعم بالله طيب عاد اسيبك اني بقوم انام انت كمان قوم روح ريح جــــســ ـدك. عشان وراك شغل بكره كثير انا لسه مش هنزل الشغل دلوقتي 
محمد بغمزه ماشي يا عم بس يا رب يجي بفايده في الاخر. 
باك
وفاق عيسى من شروده  على صوت صبا.
عيسى بتقولي حاجه يا صبا 
سبب تعجب بقول لك قوم عشان تاخد شاور علشان نلحق نشوف ماما والولاد 
عيسى وهو ينهض من مكاني حاضر دخل عيسى ياخذ شاور وخرج صلى فرضه هووصبا واخدها ونزل. فطروا مع العيله اللي كانت ملتمه حول مائده الافطار وايضا عائله صبا واولادها وبعد فطورهم قاموا بتوديع صبا واهل عيسى وعيسى وركبوا سيارتهم من اجل العوده الى بلدتهم مره اخرى. كانت حزينه جدا على فراق ابنائها واهلها التي تفارقهم ولاول مره في حياتهم.
بعدmا فطر عيسى واهله مع صبا واهلها واولادها. قام اهل صبا بتوديعها وتوديع اهل عيسى وتوديع ابـ.ـنتهم التي لاول مره سوف تفترق عنهم كل هذه المسافه وعن اولادها ولاول مره منذ ان خلقهم الله 
فضل وهو يسلم على عيسى: عيسى يا ابني بـ.ـنتي امانه في رقبتك انا ماشي وسايبها امانه عندكم يا ريت تخلي بالك منها وما تجـ.ـر.حهاش كفايه قوي اللي حصل لها لحد كده اتمنى تكون ليها خير الزوج. 
عيسى :اطمن يا حاج فضل بـ.ـنتك مرتي ما حدش هيقدر يمس طرفها او حتى يدايقها. لو حتى بكلمه او نظره 
فضل: اهم حاجه انت اللي متضايقهاش وانت اللي تكون عون ليها مش كل الناس كلها بتخاف ضيقها وعاملها لك حساب وانت ان تكون بتكـ.ـسر ظهرها بـ.ـنتي امانه. 
عيسى متفهما: اطمن بـ.ـنتك جوه عيني وفوق راسي. اطمئنه فاضيه بسلم عليه وعليها وسلمت امها عليها وسلمت على اولاديها وهي تبكي فراقها تحركات السيارات بعدmا طلب منها والدها ان تعامل زوجها كما يجب عليها وان تنسى كل ما حصل فهو الان اصبح زوجها اقضي الامر. 
وذهب اولاد صبا واهلها الى بلدتهم وظلت صبا في منزل عيسى خائفه هائمه لا تعلم ماذا سوف تفعل؟وكان تظن ان الجميع سوف يتغير في معاملتهم لها بعد مغادره والديها. ولكن على العكس تماما كان الجميع يعاملها بود ومحبه واحترام وخصوصا حمـ.ـا.تها الحاجه وهيبه التي كانت تعاملها كابـ.ـنتها واخوات عيسى الذين يتعاملون معها باخوه ومحبه فهم احبوها واعتبروها اختا لهم كما ان جميله زوجه اخيهم ايضا اصبحت اخت لها فهم دائما يجلسون معا يتناولون الاحاديث فيما بينهم حتى اصبحت لا تقدر على فراقهم وتعودت على وجودها معهم وكانت دائما اتصل وتطمئن على امها وابنائها وابيها واخواتها. عدت الايام علي وهي في منزل عيسى وبين اهله وكانت تزداد العلاقه بينهم ود ومحبه اما علاقتها مع عيسى فكانت مثل ما هي لم يتقربوا من بعض اطـ.ـلا.قا الا فقط وقت النوم ياخذ عيسى في حـ.ـضـ.ـنه وهو نائم ولا يعلم لماذا يفعل هذا الفعل ولكنه يفعل كما يامره قلبه وكما يجد نفسه مرتاح. وكانت هى دائما لا تترك الغرفه مثل ما طلب منها الا وهي معه اما هو فكان يشتد لها يوما بعد اخر فهو رجل وهي زوجته التي حركت داخله مشاعر لم تتحرك من قبل وهي بدورها كانت كتله انوثه طاغيه وكانها لم تتزوج ولم تنجب وهو كان يراها تزداد انوثه يوما بعد يوم وهذا كان يخلق لديه مشاعر جياشه ولكن كان يريد ان يسيطر عليها. فهو من وجهه نظري لا يريد ان يضعف امام النساء وان تاتي سيده تتحكم به. اما هي فاصبحت هي الاخرى تكن له مشاعر لا تعلم مصدرها فهو كان دائما معها رقيق وسيم رجلا بكل معنى الكلمه وعدها ووفى بوعده لم يخلف وعده ابدا فهو كان شـ.ـديد قوي جبـ.ـار هادئ حنون ومحب يحب اهله واخوته كثيرا رجل صعيدي بكل معنى الكلمه فهي كانت تسمع عن رجـ.ـال الصعيد ولكن الان اصبحت جزء من قصه رجل صعيدي. كما انه كان يغار عليها ولكن كان يريد دائما ان تشعر وكانها لا تهمه ولكنها اصبحت بالنسبه له ادmان يريد ان يراها صباحا ومساء وفي كل وقت وان ياتي اخر النهار ياخذها في حـ.ـضـ.ـنه دون كلام او حوار وينام وفي يوم من الايام كانت تجلس صبا مع وهيبه وورد يتحدثون في احاديث شتى. ودخل عليهم عيسى كالاعصار. 
وهيبه: واه راجع بدري ليه من الشغل يا ولدي مش عوايدك عاد. 
عيسى بعصبيه واضحة وجه كلامه لصبا: هي كلمه واحده انت خرجتي النهارده من الدار 
صبا باستغراب: لا طبعا ما خرجتش هخرج ازاي من غير ما تعرف 
عيسى: بانفعال امال خرجت امتى 
ورد :خرجت معايا امبـ.ـارح يا اخويا لما طلبنا منك واتمشينا انا وهي 
زنجر عيسى بعصبيه وهو ياخذ المجلس ذهابا وايابا من فرط عصبيته.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له لا اله الا الله له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير)
وهيبه: مالك بس يا ولدي في ايه اللي حوصل.
عيسى بغيره واضحه: الدكتور بتاع الوحده جايه علشان يطلب مني يد مرتى
انصدmت وهيبه وورده وصبا من حديثه. 
ولما سالته شفتها فين قال مع الانسه ورد كانوا بره الدوار 
وهيبه: وانت عملت له ايه يا ولدي 
محمد وهو يدخل من ورائهم بعدmا طرق الباب واعلمهم بوجوده فانزلت صبا نقابها :ما عملش حاجه يا مرت عمي كل اللي عمله انه هيخلي الدكتور يقعد في الجبس يجي خمس ست شهور اكده ولا حاجه.
شهقت صبا وورد بدورها وايضا وهيبه على ما فعله عيسى 
عيسى اقترب من صبا واخذ يدها يجرها خلفه صاعدا حيث غرفته 
وعنـ.ـد.ما دلفوا الى الغرفه زقها من يده حتى انها كادت ان تقع لولا انها سندت على الحائط بجوارها. 
عيسى: تاني مره اوعاكي تخرجي بره الدار تاني . 
صبا والدmـ.ـو.ع تتحجر في عينيها : ليه ان شاء الله انا محبوسه انت بتعاملني كاني متهمه في سـ.ـجـ.ـن وكل ده ليه ما اعرفش علشان شيء ما ليش ذنب فيه .
عيسى وهو يقترب منها متحدثا بغيره واضحه: عايزاني اعمل ايه لما واحد يجي يتغزل فيكي قصادي ويقول لي انا عاوز اطلب يدها لان من وقت ما شفتها ما اعرفش انام. 
انصدmت صبا من ما سمعته وعلمت ان الامر محرج جدا. ولكن تحدثت بعصبيه بسيطه 
صبا: وانا ذنبي ايه هو انا اللي قلت له يروح يقول كده وبعدين انا خارجه من البيت بلبس محتشم متغطيه من ساسي لراسي ما حدش شايف مني حتى عينيا اعمل ايه اكثر من كده. 
عيسى وهو يدور في الغرفه كالاسد الجريح وهو يعلم ان ما تقوله صواب ولكن هو غير قادر على السيطره على هذا الشعور الذي يكاد يفتك به. بعد ذلك خرج وتركها في الغرفه فهي تبكي وتنعي حظها. هو دائما يتفنن في احراجها وجـ.ـر.حها بالكلام والالفاظ وفي اخر النهار ياتي وياخذها في حـ.ـضـ.ـنه وينام وكان شيء لم يحدث وهي بدورها تنام بدون اي نقاش. ولكنها كانت مطمئنه من كونه بعيدا ولم يطلب اي حقوق منها. خرج عيسى من داره وتبعه محمد ابن عمه حتى يحاول ان يحد من عصبيته. 
اما هي فقد صعدت لها وهيبه وورد وصفا بعد ما علمت ما فعله عيسى وتاكدوا بانه اهانها 
وهيبه وهي تدخل الغرفه وترى صبا تجلس على السرير تبكي ذهبت اليها وحـ.ـضـ.ـنتها ورتبت على ظهرها بحنان امومي. 
وهيبه: ما تزعليش منه يا بـ.ـنتي هو كده لما بيكون عصبي ما بيعرفش هو بيعمل ايه بس اتاكدي انه لما يهدى هيجي يصالحك 
صبا :انا ما عملتش حاجه يا ماما الحاجه حتى اسالي ورده انا كنت ماشيه حضرتك شفت اللبس اللي انا طالعه بيه وبعدين انا ذنبي ايه واحد شافني واتكلم هوانا اللي طلبت منه يعمل كده عشان هو يعاملني بالمعامله دي. 
صفا محاوله تهدئه الوضع؛ معلش يا مرت اخويا هو اخويا عيسى كده عصبيته ما بيعرفش هو بيعمل ايه. بس هو والله حنين وعمل اكده من غيرته عليكى 
صبا: غيره 
ورده: اه طبعا هو لو ما كانش غيران عليك كان عمل اكده ده ولا كان هيهمه. ولا كان عبرك من اصله.
وفضلوا معاها كل واحده فيهم تقول لها كلمه علشان خاطر تهديها لحد ما بدات تضحك معاهم وسابتهم وهيبه ونزلت تحت وهم كمان بعد شويه سابوها بعد ما طلبت منهم انها هتغير وتنام شويه لانها حاسه بشويه صداع. 
مهران بعد ما جاء من الارض 
مهران: عاجبك كده يا حاجه وهيبه ولدك عيسى كـ.ـسر عظم الدكتور 
وهيبه: عرفت يا اخوي. طيب وعملتوا ايه 
مهران: ولا حاجه نقلناه على المستشفى وهو قال مقدر حاله عيسى لانه اتكلم على مرته. ونهينا الامر 
وهيبه :طيب الحمد لله. امال لما تعرف ده جه هنا وخرب الدنيا وزعق ويا مـ.ـر.اته. والبنيه يا ضنايا فضلت تبكي لحد ما طلعت لها انا والبنات وما سبناهاش غير وهي بتضحك. وبعدين قالت للبنات عايزه تنام عنديها صداع بس انا متاكده انها لسه زعلانه. انا ما عاوزاش البنيه تحس بانها غريبه عنينا. هو بيتعامل معاها بطريقه عفشه وبعدين يا حاج انا حاسه كده ان هم في فجوه بيناتهم .
مهران: يعني ايه يا حاجه 
وهيبه' يعني ولدك لسه ما جربش على مـ.ـر.اته 
مهران :واه لحد دلوق
وهيبه: تقريبا اكده 
مهران :وهي اللي قالت لك 
(اللهم صل وسلم وزد وبـ.ـارك عليك يا حبيبي يا خير خلق الله) اكثروا من الصلاه على رسول الله
وهيبه: لا طبعا البـ.ـنت متربيه وزينه بس انا عارفه ولدي وعارفه نظره عينيه وكمان تعاملهم مع بعض ناشف قوي ده اللي خلاني احس بكده. عاوزاك تكلمه
مهران بتنهيده :اطمن يا حاجه هتكلم معاه لما يجي.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم) حوقله يا جماعه بنيه تفريج الهم.
مره النهار سريعا ولم ياتي عيسى لتناول وجبه الغداء مع اهله كالعاده كما ان صبا لم ترضى ان تنزل لكي تاكل معهم وتحججت بانها تعبانه وتريد ان تنام. وكان الحال في المنزل متـ.ـو.تر مما حدث 
ظل عيسى خارجا حتى جاء من الخارج ليلا ووجد جميع من في المنزل نائم والمنزل في ظلام دامس وعلم ان جميعهم نائمون. 
صعد الى حيث غرفته. وجدها كانت تغطي في ثبات عميق وقف ينظر اليها ويتاملها. وبعد ذلك دخل الى غرفه الملابس اخذ منها ملابسه ودخل الى الحمام ياخذ حماما بـ.ـاردا يهدئ من تشنجات جــــســ ـده الملتهب بنار الغيره. وبعد ذلك خرج وصلى وقرا في المصحف. ونام على الكنبه الموجوده في الغرفه على غير العاده. اما هي فكانت صاحيه تتصنع النوم احست بكل ما فعله حتى انها علمت مدى عصبيته وحـ.ـز.نه عنـ.ـد.ما نام على الكنبه على غير العاده. صبا فضلت نايمه على السرير تتقلب مش عارفه تنام وهو كمان مش عارف ينام لانهم اتعودوا انهم يناموا في حـ.ـضـ.ـن بعض حتى لو انهم ما فيش بينهم تعامل او اي علاقه زوجيه ولكن دفء الحـ.ـضـ.ـن بينهم خلاهم يتعودوا عليه واصبحوا مش قادرين يتحملوا الفراق فضلوا كده لحد ما من كتر التعب ذهبوا في ثبات عميق. وفي الصباح استيقظت صبا ولم تجده في الغرفه وعلمت انه نزل. دخلت وابدلت ملابسها باخرى محتشمه وصلت فرضها ونزلت. وجدت وهيبه ومهران وصفا وورد وجميله ويونس وزوج صفا ملتفين حول مائده الافطار وهو ليس موجود. 
صبا السلام عليكم ازي حضرتك يا بابا صباح الخير يا ماما الحاجه 
ردوا جميعا السلام 
مهران كيفك يا بـ.ـنتي زينه 
صبا كويسه والحمد لله في نعمه 
مهران ربنا يزيدك من نعمه يا بـ.ـنتي 
وهيبه بحنان تعالي يا بـ.ـنتي اقعدي افطري 
صبا ما ليش نفس 
وهيبه واه كيف ده يا بـ.ـنتي انت ما اكلتيش امبـ.ـارح وعلى لحم بطنك من وقت الفطار بتاع امبـ.ـارح كيف ما لكيش نفس عاد. لازم تاكلي علشان خاطري وعشان خاطر ابوكى الحاج 
مهران تعالي يا بـ.ـنتي اقعدي افطري. جلست صبا على مضض وهي تحاول ان تضع الطعام في فمها ولكن كانت شهيتها غير متقبله ذلك ولكن عليها ان تفعل حتى لا يستاءالجميع منها. وبعد ذلك انتهوا من الفطور وطلبت صبا من احدى الخادmـ.ـا.ت ان تعد لها الكابتشينو الخاص بها فهي دائمه شربه. واخذتها وهيبه وصفا وورد وجميله وخرجوا يجلسون في الجنينه يحتسوا مشروباتهم وفي هذا الوقت دخل عيسى عليهم. 
عيسى لامه السلام عليكم كيفك ياما 
رد الجميع عليه السلام 
وهيبه زينه يا ولدي خرجت الصبح من غير ما تفطر 
عيسى وهو يبـ.ـو.س يد امه اطمني ياما اكلت في المصنع
وهيبه ربنا يطمني عليك يا ولدي 
عيسى هو ابويا جوه 
وهيبه ايوه يا ولدي في المكتب 
هزه عيسى راسه ودخل الى والده ولم يعير صبا اي انتباه حتى انه تحدث مع صفا وورد وسلم عليهم وفي هذا الوقت احست صبا باهانه وانه لم يعيرها اي اهتمام وهذا جـ.ـر.حها.
صبا وهي تقف عن اذنك يا ماما الحاجه عن اذنكم انا طالعه ارتاح 
وهيبه بحـ.ـز.ن اطلع يا بـ.ـنتي 
جميله بعد ما مشيت صبا.هو ماله عيسى داخل شمال في البنيه اكده ليه هي ما عملتش حاجه 
ورده عيسى اخوي وقت عصبيته ما بيبقاش عايز يتعامل مع حد شويه وهيروق ويصالحها 
وهيبه لحـ.ـز.ن ربنا يستر يا بـ.ـنتي 
اما عيسى فدخل لوالده واخبره بانه سوف يسافر الى لندن بسبب شغل ضروري 
مهران واه يا ولدي خلي اي حد من الرجـ.ـاله  اللى شغالين وياك هو اللي سافر ليه انت اللي تسافر 
عيسى معلش يا بوي ده شغل مهم قوي وما حدش يعرف يعمله غيري .
كان عيسى يريد ان يختلي بنفسه ويبعد وكان يعتقد ان بعده راحه له.
مهران هتاخد مرتك 
عيسى لا 
مهران ليه يا ولدي 
عيسى يا بوي بقول لك رايح شغل مش رايح العب وبعدين هو انا سايبها في الشارع ما هي معاكم 
مهران بحـ.ـز.ن من تصرفات ابنه وهي عارفه يا ولدي 
عيسى لا لسه ابقى عرفها انت يا ابوي واقترب منه عيسى وبس يده عن اذنك يا ابويا. وخرج عيسى سريعا قبل ان يتكلم والده في اي حوار. خرج من باب المنزل الى خارج حتى انه لم يلتفت وراءه حتى لا يتقابل معها او يراها مره اخرى فهي اصبحت تذبذب عقله وكيانه .وهو يريد ان يبعد حتى يسيطر على نفسه ولا يقع صريعا لهواها. لذلك وجد ان الحل من وجهه نظره ان يبعد عنها لفتره كبيره حتى يقدر على السيطره على مشاعره. سافر عيسى من بره من غير حتى صبا ما تعرف وهي فضلت في الاوضه مستنياه ولكنه ما جاش كانت عايزه تعرف ليه بيعملها كده مع انها ما عملتش اي شيء يضايقه بس ما جاش فاضطرت ان هي تنزل علشان تسال عليه. 
وكان وقت الغداء .
صبا وهي تدخل الى مجلسهم . السلام عليكم ورحمه الله 
الجميع وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
وفي هذا دخلت الخادmه.تخبرهم.بان السفره جاهزه والطعام جاهز.
مهران تعالي يا بـ.ـنتي علشان تاكلى. 
صبا وهي تجلس على المائده كنت عايزه اسال حضرتك يا بابا هو عيسى ما جاش لحد دلوقتي ليه 
مهران وهو ينظر لوهيبه المستاءه من تصرف ابنها. الغير مبرر بالنسبه لها.
مهران عيسى سافر لندن يا بـ.ـنتي وهيقعد هناك شويه علشان عندو شغل مهم لازم هو اللي يسافر عشان يخلصه 
صبا بحـ.ـز.ن ربنا معاه . عن اذنكم الحمد لله شبعت 
وهيبه بحـ.ـز.ن انت ما اكلتيش حاجه يا بـ.ـنتي 
صبا مليش نفس عن اذنكم وطلعت صبا اوضتها اللي فضلت حبسه نفسها فيها اكثر من اسبوع بتنزل منها بالعافيه بعد ما تكون وهيبه وورده وصفا وجميله اتحايلوا عليها. لكنها كانت دايما حزينه شارده 
وفي يوم كانت صبا قاعده حزينه على اريكه داخل المنزل من تحت ودخلت سلمى بـ.ـنت عم عيسى وااللى هي بتكرهها جدا ونفسها تمشي وعيسى يطـ.ـلقها.
سلمى بحقد لساكي قاعده اهنه يا وش الفقر انتى.
صبا باستغراب انت بتكلميني انا 
سلمى بشر وفي حد غيرك هنا دخل علينا بالفراق والخراب 
صبا بصدmه انا انا عملت كده 
سلمى ايوه امال تفسر بايه ايه اللي حصل 
صبا ايه اللي حصل 
سلمى عيسى اللي كنتى سبب في انه يطفش من البيت وما راضيش يرجع على داره اللي عمره ما فكر يعملها بس انت ما شاء الله سحرك باتع. وفي اللحظه دي جات صفا وسمعت كلام سلمى لصبا.
صفا بصوت عالي ايه اللي انت هتقوليه ده يا سلمى انت ما عارفاش انت بتقولي ايه ولمين 
سلمى عارفه كويس بقوله لواحده وش فقر. واحده تطفشت جوزها من داره وما عارفينش هو فين 
وهيبه وقد سمعت هذه الجمله لحد اهنه وكفاياك عاد يا سلمى روحي يلا على دارك ولا انت جيتي هنا علشان تولع الدار نار 
في هذه اللحظه ركدت صبا الى اعلى وهي تبكي وتلعن حظها اللي اوقعها في هذا الطريق ومع هؤلاء الناس.وظلت تبكي . ما تسال نفسها لما يحدث كل هذا ولما تركها عيسى . ولما تزوجها ما دام لم يريدها. ولكن مهلا من الممكن ان يكون قد غـ.ـصـ.ـب على تلك الزيجه مثلها تماما ولكن هي وافقت من اجل حمايه ابنائها اما هو لما عليه ان يتحمل خطا غيره ويحمي اولاده.
هل فقط من اجل ان يوقف التار . ولكن مهلا ليس عليه ذلك فليذهب ويتزوج غيرها ويطـ.ـلقها فقط. وهي قررت انه اول ما يجي لازم تتكلم معاه وتطلب منه يطـ.ـلقها بهدوء. مع إنها عارفه ومتاكده ان ده مستحيل يحصل لان هي وهو ماضيين على ورق يمنعهم من طلب الانفصال. يمكن دي عقبه حطها مهران في طريقهم علشان خاطر يدوا لنفسهم فرصه.
(زواج تحت التهديد قلمي اسراء محمود استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم واتوب اليه استغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه).
وهيبه تحت بعد ما طلعت صبا احمدي ربك يا سلمى ان عيسى ما هواش اهنه والا كان عقـ.ـا.بك هيكون واعر قوي على اللي انت عملتيه وان جيتي جارها تاني ما هتلاقيش في وشك غيري فاهمه ولا افهمك .
سلمى وهي تدعي للبراءه واه مرت خالي هو انا عملت لها حاجه. وبعدين هو فين عيسى ده مش عيسى ده اللى هى كانت سبب في انه يطفش من الدار.
وهيبه ملكيش صالح ولدي وشغله واوعاكي تجربي منيها مره ثانيه.
عيسى بقى سافر ولكنه لقى ان بسفره ده مش بيعاند غير نفسه وبدا يكون عصبي بطريقه غير طبيعيه وغير معتاده حتى ان هو ما بقاش ينام ولا عارف يشتغل ولا يتصرف وكل حاجه بيعملها بعصبيه ونرفزه. 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين)
عيسى لنفسه ليه عامل في نفسك كل ده ايه اللي حصل لك ما انت كنت عايش سيد زمانك. ما فيش حاجه بتعكر عليك وقتك شغل اهلك ناسك كلهم كنت بتتحكم فيهم اتجوزت مرتين ما فيش مره منهم قدرت تسيطر عليك وتخليك يحصل فيك كيف ما حاصل دلوقتي. اشمعنا دى اللي عامله فيك اكده. انا قلت هاجي هنا علشان ابطل افكر فيها علشان كل ما هي قدامي عمال افكر فيها ومش قادر اسيطر على حالي. ليه ليه الف ليه في باله ومش عارف نتيجه وبعد كده بيقول لنفسه يمكن فعلا زي ما محمد ما قال اني بحبها هو ده الحب اللي يخلي الواحد كيف الطير الجارح اللي مالوش دار ولا متوه ومتواه الوحيد هي الست اللي ملكت قلبه  وكيانه وسيطرت عليه ايوه فعلا انا بحبها بحبها حب عمري في حياتي ما حبيته لاي حد في الدنيا حب لدرجه ان لما واحد جه علشان يطلبها مني حسيت وكان كل نبضه في قلبي بتصرخ وتقول لا دي ملكي لوحدي تخصني انا مرتي انى . كنت حاسس اني في الوقت ده عايزها وعايز اثبت لنفسي انها ملكي. لكن وعدي ليها منعني . وكان الحل اني افضل ازعج وياه. بس انا مش قادر ابعد اكثر من اكده لازم اروح واتكلم وياها. وبالفعل اتصل عيسى على شركه الطيران يطلب تذكره في اول طياره نازله على مصر وفعلا ساعات بسيطه وكان عيسى في مطار القاهره ومنه اخذ طياره وراح على بلده وفي مساء هذا اليوم كانت صبا جالسه في البلكونه وهي ترتدي على راسها شال خفيف وتحجب وجهها وتجلس على الارجوحه تفكر وتفكر ماذا فعلت له كي يفعل معها؟هذا ماذا فعلت كي يهجرها كل هذا الهجر؟ هل اجرمت هل اخطات!! لا تعلم شيء اغمضت عينيها وهي مازالت تفكر.ماعليها إن تفعل!!
وبعد ذلك اخترقت انف صبا رائحه قويه اصبحت تعلمها جيدا وتعلم صاحبها فتحت صبا عينيها. فوجدته يجلس امامها على ركبته وينظر اليها ويتاملها. وقفت صبا بعدها سريعا قالت 
صبا حمد لله على السلامه. ثم دخلت الى الغرفه تريد ان تبتعد عنه فهي حقا زعلانه وفي نفس الوقت تريد ان تساله لما كل هذا. ولكن قطع تفكيرها صوت عيسى. 
على بلده وفي مساء هذا اليوم كانت صبا جالسه في البلكونه وهي ترتدي على راسها شال خفيف وتحجب وجهها وتجلس على الارجوحه تفكر وتفكر ماذا فعلت له كي يفعل معها؟هذا ماذا فعلت كي يهجرها كل هذا الهجر؟ هل اجرمت هل اخطات!! لا تعلم شيء اغمضت عينيها وهي مازالت تفكر.ماعليها إن تفعل!!
وبعد ذلك اخترقت انف صبا رائحه قويه اصبحت تعلمها جيدا وتعلم صاحبها فتحت صبا عينيها. فوجدته يجلس امامها على ركبته وينظر اليها ويتاملها. وقفت صبا بعدها سريعا قالت 
صبا حمد لله على السلامه. ثم دخلت الى الغرفه تريد ان تبتعد عنه فهي حقا زعلانه وفي نفس الوقت تريد ان تساله لما كل هذا. ولكن قطع تفكيرها صوت عيسى. 
هدى بعد ما دخل فضل يرتاح شويه في اوضته قامت حضرت الغداء ودقايق وكانت فريده وصلت. 
فريده انا جيت يا اهل الدار يا ناس يا اللي هنا فريده وصلت 
هدى بابتسامه انت لازما يعني تعملي دوشه ما تدخلي وانت ساكته 
فريده لازم احسسكم بوجودي. عشان لما اغيب اعمل فراغ واوحشكم 
هدى مش هتوحشينا احنا ما هنصدق انك تمشي 
فريده بضحك كده برده يا هدهد ماشي يا ستي مش هصدقك برده وانا متاكده اني هووحشك قوي بس على فكره مش هبعد كثير انا هبقى كل يوم عندك 
هدى ليه بقى ان شاء الله هو انا بجوزك عشان كل يوم تبقي عندي 
انت لازم تبعدي شويه علشان توحشيني يعني اقعدي لك بتاع شهرين ثلاثه كده ما تجيش 
فريده بزعل مصطنع كده برده يا هدهد ماشي واهون عليك 
هدى وهي تحـ.ـضـ.ـنها لا يا حبيبتي ربنا يتمم لك على خير ويهدي سرك ويجعلها جوازه السعد واوعي تقطعي بيا لازم تكوني هنا كل يوم. 
فريده شفتي بقى ان كان عندي حق. امال بابا فين 
هدى بابا دخل يرتاح شويه عقبال ما انتوا تيجوا من بره واكون انا جهزت الغداء
فريده اه والله يا هدهد انا كمان همـ.ـو.ت من الجوع.
هدى طب يلا ادخلي غيري هدومك وتعالي اعملي معايا مساعده علشان نخلص بسرعه ويكون اخوك حاتم جه وبابا صحي وناكل مع بعض 
فريده حاضر يا ماما. فعلا دخلت فريده تغير هدومها وبعد دقائق خرجت دخلت لمامتها المطبخ وهم واقفين بيحضروا الاكل 
فريده ماما انا عايزه اكلم طب علشان تيجي لازم تكون معايا في الوقت ده مفروض كانت جات من بدري بس مش مشكله 
هدى بابا كلم جوزها وهو قال ان شاء الله هيجوا. بس كلميها يمكن تقدر تيجي بدري شويه وهو تقعد معانا حبه علشان هي وحـ.ـشـ.ـتني قوي. 
فريده تمام. كمان علشان تلحق تقعد مع مياده شويه قبل ما تسافر لانها هتسافر بعد فرحي باسبوع على طول 
هدى تمام يا حبيبتي ربنا يتمم لك على خير ويقومها هي كمان بالسلامه ويطمني على صبا. 
فريده وهي تحـ.ـضـ.ـنها امين يا رب ويخليكي لنا يا ست الكل.
وفى اللحظه دي دخل حاتم عليهم 
حاتم بتريقه ايه فقره العشق الممنوع دي 
فريده يا لهوي على الرخامه الرخامه كلها وصلت 
حاتم بقى كده برده اقفلي مش انا اخوكي حاتم ماشي دلوقتي تروحي بيت جوزك وتقولي ولا يوم من ايامك يا حاتم. 
فريده وهي تحـ.ـضـ.ـنه حبيبي ربنا يبـ.ـارك لي فيك. 
حاتم ماما انا همـ.ـو.ت من الجوع 
هدى طيب خدي يا حبيبي الاطباق جهز الترابيزه عقبال ما انا واختك نطلع الاكل 
حاتم تمام 
وفعلا وقف حاتم وفريده مع امهم حضروا الغداء ودخلوا يتغدوا بعد ما نادوا فضل 
فضل لسه في حاجات كتير ناقصاك يا فريده 
فريده لا يا حبيبي كل حاجه تمام الحمد لله 
فضل طب الحمد لله ربنا يتمم لك على خير يا حبيبتي
هدى هم الولاد هيفضلوا عند امل لحد امتى
فضل انا كلمتها وهيجوا بكره ان شاء الله. ما فيش مروح تاني هناك غير بعد فرح فريده ان شاء الله. 
هدى طيب تمام. انا مش عارفه ليه الولاد ما بقوش يرضوا ابدا يروحوا عند ماجد في بيته دايما هنروح عند تيته امل وبابا يجينا هناك. 
فريده سهر قالت لي ان مـ.ـر.اته وحشه تقريبا كده يا ماما مش كويسه معاهم. 
هدى حبايب قلبي والله بيقطعوا قلبي. بس هانت كلها فتره بسيطه وهيسافروا ويروحوا لمامتهم 
حاتم الله اعلم ما يمكن جوز مامتهم كمان يعملهم وحش 
هدى لا جوز صبا شكله حنين وبيحبهم وده كان واضح قوي لما كنا هناك اديكوا شفته كان بيتعامل معاهم ازاي.
فريده فعلا كان بيتعامل بطريقه كويسه قوي وكانه هو باباهم. 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبـ.ـارك على سيدنا محمد اشرف الخلق اجمعين وخاتم الانبياء والمرسلين) 
فضل فعلا الولد شكله محترم وكويس جدا ومؤدب وخلوق ربنا يهديه ويهدي سرهم ويرزقه حنان الدنيا والاخره على اولادها 
امن الجميع على قوله 
اما عند مياده وجوزها احمد 
مياده انا تعبانه قوي يا احمد الحمل تاعبني جدا 
احمد وهو يضع على بطنها ويملس عليها بحنان ربنا يقويك يا حبيبتي ان شاء الله تقومي بالسلامه وتجيبي لنا صبا الجميله تنور حياتنا. وتكون زي صبا بالظبط
ابتسمت مياده فعلا نفسي تكون زي صبا في حنانها ورقتها وهدوقها وحبها للناس علشان كده انا هسميها صبا 
احمد والله انا صبا صعبت عليا جدا من الموقف الوحش قوي اللي اتعرضت ليه ده 
مياده فعلا هو موقف رخم بس تحس كان في هدف من الموضوع يعني ربنا مش بيعمل غير الصالح صح 
احمد ونعمه بالله طبعا اكيد في حكمه في اللي حصل 
مياده صبا ما كانش ليها نصيب تكمل بقيه حياتها مع ماجد. كمان انا حسيت بعد الغلطه اللي ماجد عملها صبا نفرت وجوده ما كانتش حابه وجوده معاها. كمان ما تضايقتش خالص انها اتطلقت منه بالعكس كل زعلها هي الطريقه اللي كانت هتتجوز بيها وخــــوفها على اولادها بس. 
احمد فعلا ان كان يشوفهم قبل كده يقول ان دول اثنين عشاق. بس اهو القدر فرق بينهم علشان كل واحد فيهم ليه نصيب مع واحد ثاني خالص. بس قولي لي يا مياده جوزها اللي هي تتجوزته عامل ايه كويس مش كويس يعني من خلال تعاملكم معاه 
مياده والله انا كل اللي شفته منه ما يجيش غير من راجـ.ـل محترم وكويس تحس ان جدع وشخصيه كده عنده كاريزما كمان حسيت حنيته على اولادها لما كنا هناك. كمان حسيته بيغير عليها. تعرف انا حاسه ان ممكن تكون في قصه حب جميله هتجمع صبا مع جوزها ده 
احمد ممكن الله اعلم احنا نتمنى كده احنا بنحب صبا ونفسنا تبقى عايشه مرتاحه لو هو فعلا هيكون زوج كويس ومخلص ويحبها خليه لا ربنا يهدي سرهم 
مياده اللهم امين. 
احمد تفتكر هتيجي فرح فريده 
مياده اكيد طبعا دي اختها الوحيده لازم هتيجي وهو اكيد مش هيعارض حاجه زي كده . ثم سكتت قليلا. مش عارفه 
(صلوا على النبي يا جماعه النهارده ليله الجمعه وصلوا على النبي اكثروا من الصلاه على النبي صلى الله عليه وسلم فهو قال صلى الله عليه وسلم. من صلى علي مره صلى الله بها عليه عشر)
تعالوا بقى نرجع تاني عند صبا وعيسى ونشوف احوالهم ايه مع بعض يا ترى صبا هتعمل بنصيحه وهيبه ليها ولا ايه اللي ممكن يحصل كمان عيسى هيعمل ايه علشان يخلي صبا تنسى فكره الطـ.ـلا.ق. 
عيسى بعد ما رجع من اسطبل الخيل طلع لغرفته لقى صبا بتلبس ونازله 
عيسى راحه فين 
صبا هنزل اقعد مع ماما وورد وصفا وجميله تحت 
عيسى طيب اقعدي عشان عايزك. جلست صبا على طرف السرير وهو جلس على الكنبه الموجوده في الغرفه. 
صبا خير في حاجه.
عيسى خير ان شاء الله. اولا والدك اتصل عليا من شويه 
صبا باستغراب بابا ليه في حاجه 
عيسى بيعزمني على فرح فريده اختك. 
صبا ماما كانت كلمتني بس قلت لها هشوف عيسى الاول 
عيسى انت مفكره اني ممكن ارفض انك تروحي فرح اختك. سكتت صبا وما ردتش عليه 
عيسى المهم جهزي نفسك علشان نسافر بعد بكره ان شاء الله 
صبا بفرحه بجد يعني هروح احضر فرح فريده واشوف الولاد عيسى كان مبسوط قوي انه شايف فرحتها وابتسامتها.
عيسى ايوه كمان هكلم ورده وصفا وجميله يجهزوا نفسهم عشان يبقوا يحصلونا. 
صبا يعني هنروح قبلهم 
عيسى ايوه اكيد اختك محتاجاك جنبها دلوقتي فلازم تكوني جنبها وهم هيروحوا على الفرح على طول. 
صبا بابتسامه شكرا 
عيسى بغض النظر عن كلمه شكرا دي بس انى فرحان انك مبسوطه 
هزت صبا راسها دون ان تتكلم. 
عيسى المهم في حاجه تاني عاوز اكلمك فيها 
صبا ايه هي 
عيسى انا عارف انك انت وورده وصفا اخواتي بتحبوا بعض جدا وفي حوارات ما بينكم. عاوزك تبقي تكلمي ورد اختي لوحدكم وتشوفي رايها ايه في محمد ابن عمي لانه عاوز يتجوزها 
صبا بفرحه بجد اكيد طبعا هكلمها. 
عيسى عايزك ت عـ.ـر.في رايها ايه علشان لو كده هيتقدm لابويا وهيخطبها ويكتب عليها على طول 
صبا مستعجل قوي يعني 
عيسى هو مش مستعجل ولا حاجه بس هو هيمـ.ـو.ت عليها من زمان بس كان ساكت لحد ما تخلص جامعه واهو فاضل ترم وخلاص. الراجـ.ـل لما بتكون قدامه اللي بيعشقها ما بيقدرش يسيطر على حاله كثير 
اتـ.ـو.ترت صبا من مخزى كلام عيسى بس تجاهلته تماما 
صبا حاضر هكلمها وهرد عليك. وكانت في نفسها فرحانه ومبسوطه ان عيسى دخلها في موضوع مهم في حياتهم زي ده وده معناه ان هو عاوز يربطها بكل شيء بيحصل معاه حتى ولو يخص اخته. 
عيسى قومي انزلي روحي لامي واخواتي اكيد مستنينك. هزه صبا راسها. وقامت لكي تنزل 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير وسبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم) 
اقترب منها عيسى قبل ان تنزل كي يعدل من نقابها الغير مرتب ولكنه على حين غره اقترب وخـ.ـطـ.ـف قبله خفيفه من على شفتيها وابتعد سريعا.
وقفت صبا بصدmه تحاول ان تستوعب ما حدث وكان وجهها يشعر احمرارا من كثره الخجل وفرت هاربه من امامه سريعا حتى لا يحدث ما لا يحمد عقباه.
عيسى لنفسه اهدى يا عيسى وحاول تسيطر على حالك اكثر من اكده. انا لازم اخليها تحب من الاول علشان لما اقرب منها يكون بحب وبالرضا. وده ان شاء الله قريب قوي 
نزلت صبا ووجدت كلا من وهيبه وورد وجميله يجلسون في غرفه خاصه بهم يتسامرون ويضحكون. 
خلعت صبا النقاب وهي تائهه وغير مدركه لما يحدث حولها. وهذا لفت انتباه جميله ووهيبه وورد 
جميله بابتسامه واه مالك يا صبا وشك ماله 
صبا باستغراب مال وشي 
ورد بابتسامه كيف الطماطم يا مرت اخويا. 
جميله شكلك ده عيسى كان بيصبح عليكى
خجلت صبا كثيرا من تلميحات الجميله وورد 
وهيبه وبعدها لك منك ليها سيبوها في حالها. هو انتم مش لاقيين حد تعملوا حكاوي عليه 
صبا فعلا يا ماما شكلهم كده ما فيش حد يعمله عليه حفله النهارده 
وضحكوا جميعا. 
وهيبه ربنا يهدي سركم يا بـ.ـنتي. 
صبا يا رب. ماما فرح اختي فريده ان شاء الله بعد اسبوع وماما كلمتني وطلبت مني اخلي حضرتك وورد وصفا وكمان جميله تيجوا تحضروا الفرح. 
وهيبه الف بركه يا بـ.ـنتي ربنا يتمم على خير. بس انت عارفه الطريق واعر وانا صحتي ما بقتش زي الاول . تبقى صفا وورد وجميله يروحوا. 
صبا ربنا يديك الصحه. بس لو جيتي الفرح هيكون ليه طعم تاني 
وهيبه ربنا يبـ.ـارك فيك يا بـ.ـنتي. بس معلش اديكم هتروحوا كلكم وحسي هيبقى معاكم. 
صبا تمام 
ورده الله فرح تمام اكده انا راشقه معاكم.
ابتسمت صبا لها وقالت عقبال فرحك يا جميل وغمزت لها 
ورد ان شاء الله يا حبيبتي بس هو فين مش لما يجي الاول 
وهيبه واه اتحشمي يا بـ.ـنت ايه اللي انت بتقوليه ده 
ورد واه ياما انا قلت حاجه انا بدعي بس. 
وهيبه ربنا يرزق ابن الحلال يا بـ.ـنتي.امن الجميع على دعائها 
جميله وانت مش هتروحي الفرح غير معانا على ميعاده على طول 
صبا لا عيسى قال لي ان احنا هنسافر بعد بكره وانتم هتيجوا مع يونس محمد ابن عمكم 
ورده ايوه يا عم اخويا عايز يستفرد بيكي وغمزت لها 
اتكسفت صبا وبعدين معاكي بقى 
ورد خلاص خلاص اخويا عيسى لو شاف الطماطم اللي على وشك دي كل شويه اكده هتجنني 
وهيبه وبعدها لك يا ورد هملي مرت اخوك بلاش تكسفيها 
جميله سيبيها يا ورده بس بصراحه يا صبا ورده عنديها حق. 
صبا انت كمان لا انا هقوم بقى اطلع. كفايه قوي 
جميله وانا رايك اكده  برده. القعده مع عيسى احسن وغمزت لها سكتت صبا ولم تقدر على الرد ولكن خجلت كثيرا من تلميحاتهم. مر اليومين سريعا وكان فيهم عيسى بيحاول يتقرب من صبا بطريقه غير مباشره علشان تحبه وتحس بيه. كمان هي قالت له انها هتاجل كلامها مع ورد لحد بعد الفرح وهو شاف ان دي فكره كويسه. والنهارده هم خلاص مسافرين رايحين عند اهلها. حضرت صبا شنطه هدومها هي وعيسى بكل حاجه هيحتاجوها في الفتره دي وهي فرحانه جدا ومتشوقه لرؤيه اهلها واولادها اللي ليهم فتره ما شافتهمش. عايزه كمان ركب عربيته الخاصه وكان معاه اثنين من عربيات الحرس اللي ماشيين وراه وكانوا مليانين من خيرات ربنا بعد ما اصرت وهيبه انها لازم تروح بزياره قيمه. وصلت صبا هي وعيسى لمنزل امها وابوها. وطلعت وهي بتجري 
عيسى على مهلك لاحسن تقعي 
صبا ما تخافش عليا. وطلعت فضلت تخبط على الباب بخبطات مختلفه بتدل على مدى فرحتها وحمسها لرؤيه اهلها. دقائق وكان حاتم فاتح الباب واول ما شافها حـ.ـضـ.ـنها جدا فضل يبـ.ـو.س فيها وهي كمان تبوس فيه وده كان سبب ان عيسى كان قرب يولع فيهم كانت ودانه حرفيا بتطلع دخان من كتر الغيره. 
عيسى وهو يبعد حاتم عنها مش هتسلم عليا ولا ايه يا حاتم 
حاتم وهو يحـ.ـضـ.ـنه منور يا ابو الرجـ.ـال 
عيسى حبيبي. وفي الوقت ده جات فريده وهدى وكمان فضل اللي سمعوا صوت صبا وفضلوا يسلموا عليهم بشوق ومحبه . دخلت صبا وعيسى لغرفه الجلوس وهي عماله تسلم على امها وابوها واختها بتتكلم معاهم 
صبا امال فين الولاد وحشوني قوي 
فضل عند ماجد وهيجوا بعد شويه. اللحظه دي الباب خبط راح حاتم يفتح الباب والمفاجاه انه كان ماجد جايب اولاده. 
حاتم ازيك يا ماجد اخبـ.ـارك ايه 
ماجد بخير والحمد لله يا حاتم انت عامل ايه خالي ومرات خالي اخبـ.ـارهم ايه انا قلت اجيب الاولاد وبالمره اطمن عليهم. 
حاتم اه طبعا اتفضل. ودخل ماجد عندهم واللي اتفاجئ الجميع بيه 
ماجد وهو يرفع عينه السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ولكن تصنم مكانه وهو يرى صبا امامه. ولكن مهلا هناك عيون مثل الصقر يخرج منها شرار تقف بجوارها لحظه واحده وكان عيسى واقف قدام صبا يحجب رؤيه ماجد لها وهذا كان انذار لماجد بان من تقف ليس له الحق في رؤيتها فهي اصبحت ملك لاخر وها هو يقف كدرع حامي لها. اما الاولاد لما شافوا مامتهم جريوا عليها وفضلوا يسلموا عليها ويحـ.ـضـ.ـنوها وهي كمان كانت بتحـ.ـضـ.ـنهم وتسلم عليهم 
ماجد انا اسف كنت جاي اطمن عليك يا خالي بس خلاص اطمنت عليك وهمشي 
خرج ماجد من الاوضه وخرج وراه فضل 
فضل معلش يا ماجد يا ابني بس اديك شايف مش هقدر اقول لك خليك وصبا وجوزها هنا.
ماجد تمام يا خالي.عادى ولايهمك عن أزنك .وانصرف ماجد وهو يبكى نـ.ـد.ما على خسارته تلك.
اما جوه عند صبا صبا وحشتوني قوي يا ولاد عاملين ايه 
سهر وانت كمان وحشتينا قوي يا ماما. 
ساهر انت حشـ.ـتـ.ـيني و  قوي يا ماما ويحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد 
عيسى وانا بقى ما وحشتكوش ولا ايه. التفت اليه الاطفال وهو يفتح لهم يده فجريو عليه وحـ.ـضـ.ـنوا. 
ساهر وحـ.ـشـ.ـتني يا عمو. 
عيسى وانت كمان وحـ.ـشـ.ـتني قوي قوي عارف انا جايب لكم معايا حاجات حلوه كتير 
ساهر بجد 
عيسى طبعا بجد ليك انت وسهر تعالوا ننزل نجيبها من العربيه . فعلا نزل هو والاولاد وجاب لهم حاجات كثير كان جايبها معاه ديهم حلويات والعاب والاطفال فرحوا بيها جدا كمان صبا انبسطت لانها ما كانتش عارفه حاجه عن الحاجات دي واتفاجئت انه مهتم باولادها جدا وده فرحها جدا. 
فريده اخيرا جيت يا صبا في حاجات كتير جدا لسه محتاجاها وكنت محتاجاك معايا 
صبا اديني جيت يا حبيبتي وهفضل معاكي لحد ما توصلي لعريسك
فريده تمام ت عـ.ـر.في البـ.ـنت مياده لو عرفت انك جيتي هتيجي حالا 
صبا ت عـ.ـر.في وحـ.ـشـ.ـتني جدا بـ.ـنت الايه.احمد جه ولا لسه.
كانت هناك في هذه اللحظه عيون تكاد تقــ,تــل صبا من هذا الاحمد التي تسال عنه 
فريده جاء وسال عليك وكان فرحان جدا بحمل مياده وهيحضر معانا الفرح اجل سفره علشان يحضر فرحي بيشوفك ويطمن عليك. اشتده غـــضــــب عيسى وغيرته التي تريد ان تقــ,تــل تلك الفتاتين وهم يتحدثون بتلك البساطه عن هذا الشخص اللعين بالنسبه له.
عيسى بغـــضــــب مكتوم مين هو احمد ده 
فضل احمد ده  اخو صبا في الرضاعه وهو جوز مياده صاحبتها كانوا دايما مع بعض ما بيفترقوش بس هو سافر وهو متعود يسال عنها ويجي يسلم عليها  كمان .كان بيروح لها بيتها لما كان بيجي من السفر علشان يسال عليها ويطمن عليها. بس طبعا الحال دلوقتي اتغير. 
عيسى اطمن نوعا ما لانه اخوها بس برده هو بيغير عليها ده كان هينفخ حاتم من شويه وهو حاضنها وبيبـ.ـو.سها ما بالك بذلك الرجل. هدى لحظه غيره عيسى على صبا وفرحت جدا. وعرفت انه اكيد بيحبها لان الراجـ.ـل مش بيغير على واحده ست الا اذا كانت حبيبته وده شيء طمنها الى حد ما. 
هدى قومي يا حبيبتي خدي جوزك وادخله ريحوا شويه من الطريق لحد ما احضر لكم الغداء. 
صبا تمام. روح يا ولاد مع خالو حاتم العبوا بالحاجات اللي جابها لكم عمو هرتاح شويه من السفر وهقوم العب وياكم ايه رايكم 
الاطفال تمام يا ماما. وجريو ا دخلوا مع حاتم الاوضه. وهي قامت دخلت الاوضه هي وعيسى وبدلوا ملابسهم وناموا بسبب تعب السفر. 
هدى لفضل خدت بالك يا فضل 
فضل من ايه 
هدى من عيسى جوز بـ.ـنتك 
فضل بابتسامه اه حسيت انه غيران لما اتكلمت على احمد 
هدى فعلا هو ده ان انا اخذت بالي منه كمان وده اللي انا اخذت بالي منه كمان. معنى كده انه بيحبها ربنا يهدي سرهم 
فضل اللهم امين. وتعدي ساعتين وهم نايمين وتقوم صبا وعيسى على صوت خبط جـ.ـا.مد على الباب بتاع الشقه. تكون طبعا مياده اللي عرفت بوجود صبا وجديد علشان تشوفها. 
عيسى بنوم ده مين اللي بيخبطك اكده عليكم 
صبا بصوت شبه نائم وابتسامه دي اكيد مياده هي الوحيده اللي بتخبط كده. 
اعتدل عيسى من رقدته. عيسى تمام يلا نقوم علشان نخرج كفايه نوم لحد كده. 
صبا تمام يلا بينا. وقامت صبا بدلت ملابسها البيجامه بيتيه مريحه ولكنها محتشمه. لان جميع من في المنزل يحق لهم رؤيتها بهذا الوضع 
عيسى انت هتخرج اكده
صبا اه فيها ايه ما فيش حد هنا غريب 
عيسى مش بتقولي صاحبتك مياده بره اكيد جوزها معاها ما ينفعش يشوفك كده 
صبا لا احمد مش ممكن يجي دلوقتي هيجي بالليل وهبقى البس عبايه فوق هدومي وخلاص 
عيسى ووشك 
صبا ماله وشي 
عيسى لازم تلبسي النقاب
صبا انا مش بلبس النقاب قدام احمد لانه اخويا. واخويا عادي جدا يشوفني بوشي اه مش بخلع قدامه الحجاب بس وشي عادي 
عيسى يا ريت تلبس النقاب قدامه علشان انا حابب اكده.
صبا بتقدير تمام حاضر. ثم قامت بـ.ـارتداء الاسدال عليها واخذت معها النقاب ولبسته حتى تتاكد اولا ان احمد غير موجود وخرجت 
مياده وهي تصرخ صبا حشـ.ـتـ.ـيني و  وحـ.ـضـ.ـنتها 
صبا حبيبتي يا مياده انت حشـ.ـتـ.ـيني و  كتير ما شاء الله بقيتي بكرش حبيب خالتو عامل ايه. 
مياده وانت الصادقه دي حبيبه خالتو 
صبا ما شاء الله حامل في بنوته 
مياده اه حامل في صبا 
صبا بفرحه حبيبتي يا مياده هتسميها صبا.
مياده اه طبعا انا عندي اغلى منك كمان احمد فرح قوي لما قلت له كده 
صبا حبيبتي امال هو فين صحيح 
مياده كان في مشوار وهيخلصوا هيجي على هنا لانه عرف انك جيتي 
صبا تمام. هو في الوقت ده دخل عيسى وسلم على مياده بكل احترام وخرج. 
مياده قولي لي يا بت يا صبا مالك طالعه كده بالاسدال والنقاب في ايه 
صبا عيسى طلب مني كده علشان كان مفكر احمد معاكي 
مياده وفيها ايه ما احمد على طول بيبقى موجود وبتقعدي بوشك 
صبا بتنهيده هو طلب مني كده وانا ما حبتش ادخل معاه في جدال 
مياده بغمزه شكله بيغير عليك يا كوتش 
صبا سيبك مني عامله ايه في حملك 
مياده الحمد لله كويسه يعني شويه التعب اللي انت عارفاهم بتوع الحمل وهو ربنا يستر 
صبا ربنا يقومك بالسلامه يا حبيبتي هتسافري امتى 
مياده بعد الفرح باسبوع 
صبا بالسلامه بس ما تطولوش الغيبه
مياده انا ما بقدرش ابعد اصلا بس اعمل ايه ظروف احمد كده 
صبا ربنا يقويه يا حبيبتى 
وبعد شويه جه احمد وسلم على صبا واستغرب انها قاعده قدامه بالنقاب كمان كمان نتعرف على عيسى وحبه جدا وعرف من مياده ان عيسى اللي طلب من صبا انها تلبس النقاب قدام اي حد حتى لو كان هو. واحمد احترم ده جدا وعرف انه بيعمل كده بدافع الغيره والحب واطمن على صبا ان كان خايف عليها من بعد ما عارف الموضوع اللي حصل معاها فضلوا قاعدين كثير مع بعض وبعد كده استاذن احمد هو ومياده وروحوا وفضلوا صبا وعيسى واهلها مع بعض والاولاد شبطوا انهم يناموا مع امهم وعيسى وافق اخذهم يناموا معاهم والولاد كانوا فرحانين جدا بده وكل يوم كانوا بيتعلقوا بعيسى اكثر. اللي كان بيعمل كل اللي يقدر عليه علشان يبسط الاولاد وده كان مفرح صبا واهلها جدا مرت ايام بسرعه وكانت صبا مشغوله مع فريده وكان معاهم مياده بسبب الفرح والتجهيزات كمان عيسى كان واقف مع فضل وحاتم وحس فضل وكانه ابنه فعلا وفرح جدا بانه اكتسب ابن زي ده. هدى كانت مرتاحه لانها حست مدى حب عيسى لصبا وده طمنها جدا على بـ.ـنتها. وعدت الايام بسرعه وجاء يوم الفرح الصبح وجات ورد وصفا وجوزها وجميله ويونس وكمان محمد ابن عمهم علشان يحضروا الفرح وصبا كانت فرحانه جدا. بالتجمع ده. وحضر الفرح ان كانت صبا جميله جدا رغم احتشامها وده كان مخلي عيسى عينه معلقه معاها طول الفرح 
ورد واخده بالك انت يا صبا 
صبا من ايه بقى يا ستي 
ورد من واحد كده ما شالش عينه من عليك من وقت ما بدا الفرح
صبا باستغراب ومين ده بقى ان شاء الله 
ورد هيكون مين يعني اخويا عيسى 
صبا يا سلام 
ورد طب بصي بعينيك عليها كده وفعلا بصيت صبا ناحيه عيسى لقيته باصص وسرحان فيها وده خلاها تفرح وتحس باهتمامه بيها وكمان تكون مكسوفه من نظراته. 
صبا ت عـ.ـر.في فعلا بس مش انا لوحدي ان في حد هياكلني بعنيه 
ورد قصدك مين 
صبا في هنا حد كمان هياكلك بعينه بس يا عيني مش قادر يتكلم 
ورد واه وده مين ان شاء الله.
صبا محمد ابن عمك اللي ما شالش عينه من عليك من اول ما جيتوا وسرحان وباين عليه انه غرقان لشوشته
ورد يا سلام. اتكسفت جدا من كلام صبا حاولت تغير الموضوع 
صبا ماشي غيري الموضوع براحتك بس على العموم في جلسه بيني وبينك لما نروح ولازم اكلمك في موضوع مهم. 
ورد موضوع ايه 
صباقلت لك لما نروح. وانتهى الفرح وراحت فريده مع جوزها. وفضلت صبا مع اهلها يومين بعد الفرح وكان يونس اخذ ورد وجميله وصفا وكمان جوزها وابن عمهم محمد ورجعوا البلد اما عيسى كان مع صبا اللي صمم منهم يفضلوا كمان يومين لحد ما يطمنوا على هدى وفضل كمان علشان هي تقعد حبه كمان مع اولادها. بس كان لازم يمشي علشان عنده شغل وهو قاعد هنا كتير ودعت صبا اهلها واولادها ان كانوا زعلانين جدا انها ماشيه وهي وعدتهم انهم قريب قوي هيروحوا عندها بعد ما يخلصوا دراسه وهيفضلوا معاها على طول ومشيت وهي زعلانه عليهم وعيسى احاول يهديها وحاول يعمل حاجات كتير تفرح الاطفال قبل ما يمشوا وده اللي حصل فعلا.
عيسى اخذ صبا ورجعوا تاني على الصعيد بعد ما خلصوا فرح فريده وفضلت صبا فتره مش كبيره مع اهلها واولادها ورجعوا وهي كانت زعلانه انها سايبه اولادها للمره الثانيه ولكن عيسى كان بيحاول يراضيها ويطمنها بشكل غير مباشر ولما رجعت صبا للصعيد كانت مرتاحه ومطمنه ان عيسى بيعمل المستحيل عشان يفرح اولادها ده كان واضح جدا اثناء وجودهم هناك ونتج عنه ان الاولاد اتعلقوا بيه جدا لدرجه انهم بداوا يقولوا له يا بابا ده شيء اسعد عيسى جدا وكمان صبا. بس لما رجعوا الصعيد كانت سلمى بـ.ـنت عمه عيسى موجوده عندهم في البيت بحجه انها جايه تغير جو ولكن كان في نيتها انها لازم تطفش صبا وتمشيها باي طريقه. 
لكن صبا كانت بتتعامل معاها بحسن نيه ما تعرفش ايه اللي ممكن تعمله فيها الحربايه دي. واثناء وجود سلمى في جنينه المنزل جات رقيه سلفه صفا بحجه انها جايه تسلم عليهم وهتروح. 
رقيه الا قولي لي يا سلمى ايه ليه مهمله دارك وجوزك وجايه هنا اكيد في حاجه ناويه عليها وبلاش تقولي انك جايه تغيري جو كيف ما سمعت لان بصراحه الموضوع مش داخل دmاغي لاني عارفاك وعارفه راسك زين 
ابتسمت سلمى اللي بيعجبني فيكي يا بت يا رقيه انك دايما فهماني هقول لك انا جايه هنا وكمان هعمل ايه اني محتاجه مساعدتك 
رقيه انا هساعدك كيف يعني 
سلمى انا الصراحه جايه عشان لازم امشي وش الفقر اللي  اتجوزها عيسى لازم اعمل فكره تخلي عيسى يطـ.ـلقها ومش بس كده يتجوزني كمان 
رقيه واني هستفيد ايه لما اساعدك في حاجه كيف دى.
سلمى لما اتجوز عيسى هخليه يجيبك تقعدي هنا تاني انت وجوزك وتبعدي عن حمـ.ـا.تك البومه وهخليه يمشي امه كمان ويبقى الدار دي ليا انا وانت وبس. 
رقيه وانت فكرك عيسى هيوافق يعمل كده 
سلمى لما انفذ اللي في بالي هيعمل اكتر من كده 
رقيه وايه هو اللي في بالك 
سلمى انا عارفه متاكده ان البـ.ـنت دي هي وعيسى ما فيش اي تـ.ـو.فيق ما بينهم ده غير انها متجوزاه غـ.ـصـ.ـب كيف ما سمعت فمش هترضى باي وضع مش كويس وهتطلب الطـ.ـلا.ق وعيسى اكيد مش هيخلي واحده مش عاوزاه . ده غير انعمل اللي عملته عند الشيخ وهدان هنرش على باب الاوضه عنديهم عشان عيسى اول ما يدخل جوه يشوفها قدامه قرد فيطـ.ـلقها. وكمان في عمل ثاني هعمله عقبه ده على طول علشان عيسى يتجوزني ويبقى كيف الخاتم في صباعي 
رقيه واه كانك طلعتي مش سهله ومش لازم الواحد يستهون بيكي طيب انا ايه داخلي في الموضوع ده 
سلمى انت هتطلعي عند صفا في اوضتها كانك جايه تسلمي على اولادها ومن غير ما حد ياخد باله تطلع على الدور اللي فيه الجناح بتاع عيسى وترش البتاع ده على باب الاوضه وتنزلي تدخلي عند صفحه ولا كانك عملتي حاجه لان انا معروف اني ما بطلعش عند حد منهم فلما اجي اطلع النهارده هتبقى مكشوفه يعني والكل هيستغرب..
رقيه بتـ.ـو.تر طب افردي عيسى ولا هي البـ.ـنت دي شافوني فوق هقول لهم ايه 
سلمى اطمني عيسى ما هوش اهنه والبـ.ـنت دي جوه قاعده مع مرات خالي في المندره. يعني ما حدش منهم هيشوفك قلت ايه 
رقيه ماشي هاتي ربنا يستر. 
سلمى اهم حاجه ترشيه على عتبه الاوضه من جوه ومن بره عشان المفعول يشتغل صح 
رقيه ماشي انا قايمه عشان ما حدش ياخد باله من قعدتنا سوا 
سلمى ماشي وانا هدخل عند مراه خالي عشان اشغلهم ولو البـ.ـنت دي حاولي تطلع فوق امنعها باي شكل لحد ما تنزلي بس ما تعوجيش 
(زواج تحت التهديد اللهم صل وسلم وزد وبـ.ـارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين عدد كمال الله وكما يليق بكماله)
رقيه ماشي ربنا يستر 
وفعلا اخذت رقيه القزازه اللي فيها العمل من سلمى وطلعت فوق بعد ما سالت على صفا وقالوا لها انها فوق مع اولادها وقدرت بمنتهى السهوله انها تطلع فوق عند غرفه عيسى وصبا وفعلا عملت اللي قالته سلمى بالحرف الواحد ونزلت وهي نازله كانت في الدور اللي فيه صفا وصفا خدت بالها انها نازله على السلم 
صفا واه كنت فين يا رقيه ومالك ماشيه بتتسحبى اكده ليه 
رقيه بتـ.ـو.تر لا يا خيتي كنت جايه اطمن عليك انت والاولاد ليكي فتره ما جيتيش عندنا قلت انا اجي واسال بس افتكرت اني ناسيه حاجه وكنت نازله اجيبها 
صفا بشك معلش يا خيتي انت عارفه ان اليومين دول بتوع امتحانات ولازم اكون جنب الاولاد بذاكر لهم. هم مش ولادك عندهم امتحانات برده 
رقيه ايوه عندهم بس يعني ما جاتش من ساعه ولا نص ساعه 
صفا عندك حق مرات عمي وجوزك وعيالك عاملين ايه 
رقيه بخير والحمد لله بس مرت عمك انت خبراها زين 
صفا ربنا يهديها ويديها الصحه 
رقيه ايوه قولي لي عيالك عاملين ايه 
صفا بخير والحمد لله والله مطلعين عيني في المذاكره 
رقيه ايوه من عيالي برده اكده
صفا طيب تعالي ننزل نقعد مع امي واخواتي تحت 
رقيه بقول اكده برده. واخذت صفا رقيه ونزلت عند امها اللي كانت قاعده مع صبا وكمان سلمى والغريب ان سلمى كانت بتتعامل بمنتهى الرقه المصطنعه مع صبا وده كان مش مطمن صفا وورد وكمان وهيبه اللي عارفه ومتاكده ان اكيد وراء هدوء سلمى ده مصيبه كبيره بتخطط لها نظرت سلمى رقيه اللي ابتسمت لها علشان تعرفها ان اللي طلبته منها تم وبدون مشاكل بس اللي سلمى ما تعرفوش انها وقعت نفسها في مشكله كبيره من غير ما حد ياخد باله. فضلوا كده قاعدين مع بعض يتكلموا ويتناقشوا في امور كثير وبعد ساعتين تقريبا وصل عيسى وهو على وشه غـــضــــب شـ.ـديد والغريب انه كان جاي في ميعاد غير ميعاده واول ما شافته وهيبه وصبا استغربوا جدا وجوده في المكان على غير ميعاده 
وهيبه واه جاي بدري عن ميعادك يا ولدي خير في حاجه 
عيسى بغـــضــــب هت عـ.ـر.في دلوقتي ياما. ثم نظر الى رقيه التي تـ.ـو.ترت من نظراته الغاضبه هي مش عارفه ايه السبب نظراته دي 
عيسى لرقيه انت ايه اللي طلعك فوق عند جناحي. نظرت له سلمى بخــــوف وصدmه وتـ.ـو.ترت رقيه جدا 
رقيه واه وانا ايه اللي هيطلعني فوق عند جناحك بس 
عيسى بهدوء يسبق العاصفه اسالي حالك انا اللي جاي بقول ايه اللي طلعك فوق كانت في حاجه ليكي فوق وايه اللي سمح لك انك تفتحي باب الجناح. انصدmت رقيه وسلمى من كلام عيسى واستغربوا كيف علم كل هذا وهو غير موجود في المنزل. هل من احد راها واخبره ولكن لا لم يكن هناك احد عنـ.ـد.ما صعدت رقيه وصبا كانت تجلس بجوار وهيبه وسلمى حتى تتاكد من وجودها فكيف علم.
وهيبه واه وايه بس اللي هيطلعها فوق عند جناحك يا ولدي دي طلعت عند صفا اختك عشان تسلم عليها وتشوف عيالها 
رقيه بتـ.ـو.تر ايوه صح هو ده اللي حصل 
عيسى كانك ما عارفاش ما كان جناح صفا من جناحي صفا في الجناح لتحت وانا في جناح اللي فوق كيف تطلع فوق وانت عارفه ومتاكده ان ده جناحي. 
صبا ايه اللي بيحصل وهي هتطلع فوق ليه وحتى لو طلعت اكيد كانت متلخبطه وحصل خير 
عيسى وهو يحاول ان يتحكم في غـــضــــبه ممكن تسكتي انت دلوقتي عشان انت مش عارفه حاجه... اتضايقت صبا من طريقه كلامه وخصوصا انه كلمها كده قدام كل اللي واقفين. 
صفا مين بس يا اخوي اللي قال انها طلعت فوق يمكن اللي شافها فهم غلط. 
اخرج عيسى من شنطه كانت في يده لاب توب وقام بتشغيل فيديو وهو يحكي عن وجود رقيه في دور جناح عيسى وهي تتسحب و وتلتفت حولها بتـ.ـو.تر خــــوفا من ان يراها احد وبعد ذلك اخرجت زجاجه صغيره وقامت برش سائل منها امام الباب ثم قامت بفتح باب الغرفه وقامت برش الباقي على الارض وجزء منه على السرير. 
وهيبه واه ايه اللي انا شايفاه ده ايه اللي كان معاكي وكبتيه على الارض وعلى سرير ولدي ومين اللي سمح لك انك تطلعي فوق. كمان اتصـ.ـد.مت كلا من سلمى اللي حست ان امرها سوف ينكشف وصفا المصدومه من ما راته وصبا التي لم تستوعب حتى الان ما يحدث وما هذا السائل وماذا تريد ان تفعل.
عيسى انا كنت عرفتكم ياما قبل سابق اني هحط كاميرات مراقبه في الدور بتاعي من بره من وقت ما حصلت المشكله بتاع السرقه قبل اكده. وكمان اكدت عليكم ان ما حدش يعرف اني حاطط الكاميرات دي وكنت بعمل كشف يومي عليها عشان اشوف مين طلع جناحي ومين لا. بس بعدك ده نسيت الموضوع لان كان الامر طبيعي وما حدش بكام بيطلع غريب فوق وما بقتش اشوف او اراجع الكاميرات وبالصدفه النهارده كنت المفروض يبقى معايا ملف بتاع شغل وكنت ناسي انا خدته معايا ولا ولا ما اخذتوش فقلت افتح اراجع الفيديو بتاع الكاميرات اشوفكم خارج في ايدي ملفات ولا لا وانا بفتح الكاميرا شفت اللي حصل وجيت عشان اعرف هي ايه نطلعها فوق وايه اللي كان في القزازه ورشته على الارض ده 
رقيه وهي تنظر بسلمى برعـ.ـب دول كانوا شويه ميه.
صفا ميه وبترشيها ليه عاد على باب الاوضه 
وهيبه يا مري عامله سحر لولدي ومرته وجايه ترشيه قدام الاوضه وجواها كمان. 
صبا بصدmه سحر انتوا بتقولوا ايه 
ورد بعصبيه انت ايه اللي جابك اهنه تاني ما كنت غورتي من انه  ولا انت ما بيجيش من وراكى غير القرف والنكد وبس.
عيسى انا هعتبر اني ما شفتش حاجه ومش هعمل اي اجراء قانوني ضدك قولي اللي هعمله اني اقول لك ما تعتبيش الدار دي لا في الخير ولا في الشر وده اخر انذار ليكي وهبلغ جوزك بيه لكن لو عايزه تشوفي مين هو عيسى الجبالي يبقى ده اختيارك انت وده اخر كلام عندي بس وقتها هتتمني لو ان امك ما جابتكيش على الدنيا دي عشان ما تتقابليش معايا. اطلعي من اهنه. قالها عيسى بصوت اهتزت بسببه كل ارجاء المنزل. 
ثم صرخت وهيبه بعد منه انت يا بـ.ـنت يا هنادي زفت يا اللي اسمك هنادي 
هنادي وهي تهرول نعم يا ستي الحاجه في حاجه 
وهيبه تاخدي جردل ميه وكلور بخل وتطلعي فوق على جناح سيدك عيسى وانا جايه وراكي تمسحي كويس العتبه من بره وجوه قبل ما تخشي وبعد كده تخشي تشيل الجناح كله عليه وطيها وتطلعي كل الفرش اللي فيه وترموه حتى المرتبه بتاع السرير تولعوا فيها فهماني. 
هنادي فاهماكي حاضر يا ست الحاجه 
وهيبه صبا خليك هنا يا بـ.ـنتي مع ورد وصفا لحد ما انظف الاوضه من البلاء ان دخل فيها ربنا يستر. ثم صعدت كي تشرف على هذا بنفسها 
عيسى اني راجع الشغل لازم اخلص لاني عندي اجتماع مهم بعد ساعه. عاوزه حاجه من بره يا صبا 
صبا بابتسامه خفيفه لا شكرا عاوزه سلامتك. 
عيسى تسلمي ثم تركهم وغادر حيث عمله. وجلست كلا من صبا وصفا وورد وجميله وهم غير مصدقين ما حدث وما هي مصلحه رقيه في فعل هذا العمل الشنيع. وكانت تجلس بجوارهم سلمى التى استاذنت كي تدخل غرفتها وترتاح لان قد اصابها صداع حاد بعد ما سمعته. ولكن كان هذا مجرد كذبه كي تهرب من امامهم حتى لا يلاحظوا تـ.ـو.ترها. فهي كانت متـ.ـو.تره للغايه وحمدت ربها ان امرها لم يكتشف. 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم اني استغفرك واتوب اليك استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه) 
وعنـ.ـد.ما دخلت سلمى الى الغرفه وجدت رقم رقيه يرن عليها ففتحت الخط بسرعه 
رقيه بصوت عالي وعصبيه عاجبك اكده ادي الموضوع انكشف قبل حتى ما يبدا وجات فيا ومنعوني من دخول الدار انت لو ما تصرفتيش انا هكشف سرك وهقول عليك 
سلمى بصوت وا.طـ.ـي اهدي انا هتصرف هحاول افكر في حاجه ثانيه واخلص بس من البت وبعداكده هرجعك هنا تاني.
رقيه واه وانا اضمن منين بقى ان شاء الله. انا عاوزه حقي 
سلمى حق وحقك ده هيكون ايه ان شاء الله 
رقيه بطمع تحضريني 30 الف جنيه عشان اخدهم والا هعرف الكل بان انت اللي طلبتي مني اني اعمل كده. 
سلمى واه 30 الف جنيه مره واحده طيب ماشي هقابلك بالليل علشان اديهملك 
رقيه لا انت تاجي هنا وتجيبيهم معاكي وانا هعرف ازاي اخدهم منك. 
سلمى ماشي وماله. ثم اغلقت الخط معها وهي تلعنها. من هي كي تهددها. ولكن مهلا سوف تتخلص من صبا وبعدها سوف تتخلص من تلك الرقيه. 
وبدات تفكر في شيء اخر كي تخلص من صبا نهائي بعيدا عن اي كاميرات واي وش. 
وهيبه فعلا خلصت غرفه عيسى بعد ما تخلصت من اغلب الاساس الموجود فيه وكلمت مهران وعرفته بكل اللي حصل وطلبت منه يبعت عفش جديد لغرفه عيسى بالكامل لانها خلاص تشائمت من الموجود. وبالفعل ما هي الا ساعه وكان العفش الجديد موجود في المنزل وتم التخلص تماما من كل قطعه عفش وفرش في غرفه عيسى وصبا بالاضافه الى انها طلبت من الخدm ان ياخذوا كل الملابس ويقوم بغسلها بدرجه حراره عاليه جدا مع وجود خل حتى تتطهر الملابس من اي سوء قد يكون مسها. وصعدت هي بنفسها مع الخدm وهم يقوموا بفرش الغرفه من اول وجديد. صعدت صبا برفقه ورد الى غرفتها كي ترى ماذا يفعلوا
صبا بانبهار ايه ده فين اساس الغرفه الغرفه اتبدلت تماما لدى السرير ولا ده الدولاب ولا ده الفرش حتى السجاد مش هو 
وهيبه معلش يا بـ.ـنتي انا خفت الصراحه ليكون في شيء في اي حاجه موجوده حبيت اتخلص منه كله علشان نكون في الامان وربنا يستر كمان هدومكم كلها امرت الخدm يغسلوها وينشروها في الشمس عشان تتعقم 
صبا حبيبتي يا ماما بس ما كانش في داعي لكل ده. 
وهيبه ربنا يستر يا بـ.ـنتي ويكفينا شر الناس السوء اللي عاوزين يؤذونا باي طريقه. 
صبا يا رب طيب اعمل ايه دلوقتي انا محتاجه اغير هدومي 
ورد تعالي غيري عندي مش بتقولي في هدوم مقفوله لسه في الشنط 
صبا اه بس ما استخدmتهاش قبل كده 
ورد خلاص طلعي حاجه منهم وتعالي خدي شاور وغيري عندي 
وهيبه روحي معاها يا بـ.ـنتي على ما يكون جوزك جاء ونتغدى هيكون الاوضه 100 فل و 14 وكله تمام. وتكون الهدوم نشفت كمان. 
صبا تمام. وفعلا صبا راحت مع ورد وغيرت هدومها هناك ونزلت تستنى عيسى والجميع كمان اقترحت على ورد اقتراح حلو قوي 
صبا بقول لك ايه يا ورد ايه رايك انادي على جميله وكمان صفا وندخل احنا الاربعه كده بربطه المعلم ونعمل احنا الغداء ويكون غدا جديد وعصري 
ورد والله فكره حلوه بس هنعمل ايه 
صبا ايه رايك نعمل بيتزا 
ورد بتشجيع فكره جميله جدا بس ابوي وامي ممكن ما تعجبهمش لانهم متعودين على الاكل البلدي بتاعنا. 
صبا عادي احنا هنعمل حسابهم معانا وكمان هنعمل لهم اكله بيحبوها جنب البيتزا لو البيتزا مش عجبتهم خلاص ياكلوا الثانيه 
صبا بفرحه وهو كذلك هروح انادي صفا وجميله.وفعلا راحت ودقايق كانت جايه هي وجميله وصفا اللي فرحوا جدا وشجعوا الفكره ودخلوا هم الاربعه المطبخ يبدعوا وصبا هي اللي كانت بترشـ.ـدهم على عمل مكونات البيتزا واغلب العمايل في تحضير الغداء هي اللي كانت بتعمله بنفسها وهم كانوا بيساعدوها ولما جه وقت الغداء كان مهران ويونس وعيسى جم من الشغل وقاعدين في غرفه الطعام وهم منتظرين بعد ما استقبلتهم وهيبه بالترحاب وعرفتهم ان النهارده الغداء باشراف صبا. فرح جدا عيسى ان صبا بدات تتفاعل معاهم وكمان بدات تبقى طبيعيه بس كان خايف ومتـ.ـو.تر من اللي حصل قبل شويه وكان عارف ان اكيد دي البدايه ولسه في حاجات كثير هتحصل دقايق وكانت صبا وصفا وورد وجميله مدخلين الطعام على السفره بمساعده البنات اللي في البيت 
صبا بفرحه السلام عليكم 
الجميع وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
صبا حمد لله على سلامتك يا بابا حمد لله على سلامتكم جميعا يلا اتفضلوا الغداء جاهز 
مهران بفرحه الله يسلمك يا بـ.ـنتي انى عرفت انك انت اللي حضرتي الغداء النهارده بصراحه متشوق جدا اشوف اكلك وكنت عاوز اطلب منك من زمان من ساعه ما اكلت اكلك وقت عزومه بيتكم بس كنت بقول اصبر عليها شويه. 
صبا انا تحت امرك يا بابا واللي انت عاوزه اطلبه بس وانا هنفذ على طول 
مهران ربنا يبـ.ـارك فيك يا بـ.ـنتي. عيسى حس بفرحه بصبا وبتغيرها انها بدات تتعود وجودها هنا وده كان مريحوا جدا. ولما دخلوا جميعا وشافوا البيتزا استغربوا مهران وهيبه بس يونس وعيسى كانوا عارفين ايه دي 
وهيبه واه ايه ده يا بنات 
صبا ببتسامه دي بيتزا يا ماما هتعجبك قوي جربيها ولو ما عجبتكيش انا عامله لك الاكله الحلوه دي. 
وهيبه ايوه كده طاجن باميه باللحمه ومعاه رز معمر هو ده الوكل بتاعنا. 
صبا بس لازم تذوقي البيتزا الاول انت وبابا وتقولوا لي رايكم 
سلمى بنرفزه واه وانت هتوكلينا على كيفك اياك. اتضايقت جدا صبا من كلامها.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم). 
عيسى لو مش عاجبك الاكل تقدري تقومي تعملي حاجه لنفسك 
 ورد وانا من راي اخوي برده احنا عملنا اللي عاوزين ناكله لو مش عاجبك قومي اعملي لحالك. اتضايقت جدا سلمى من تعليق عيسى وكمان ورد الا احرجها وخلاها تقوم من على الاكل.
مهران تسلم يدك يا بـ.ـنتي هناكل وهنقول راينا بكل صراحه. اتبسطت صبا جدا وبدات تبص لهم وهي مستنيه رايهم والكل بدا ياكل من البيتزا اللي عجبتهم جدا طعمها وقوامها وريحتها خلت الجميع ما بصش لباقي الاكل واكلوا البيتزا كلها. 
وهيبه حلوه قوي البتاعه دي اللي قلتي عليها يا بـ.ـنتي سلم يدك 
مهران فعلا حلوه قوي عجبتني جدا لازم تبقي تعمليها تاني 
صبا فرحه بالهناء والشفاء حاضر من عينيا. ما قلتش رايك يا دكتور 
يونس تسلم ايديكم فعلا تحفه زي بتاعه بره واحسن. 
صبا بالهناء والشفاء 
ورد وانت يا عيسى يعني ما حدش سمع صوتك اياك تكون البيتزا مش عاجباك 
عيسى مين جالك ده ما شاء الله جميله جدا تسلم ايديك يا ام ساهر وعايزك على طول تاكليني من ايدك. 
فرحه صبا بتعليق عيسى وقالت طبعا ان شاء الله 
مهران يبقى كده الوكل هيكون من ايدك انت وباقي البنات بلاش تخلي الخدm هم اللي يعملوه 
صبا بفرحه حاضر يا بابا . ولما خلصوا الاكل. 
مهران بقول لك يا صبا يا بـ.ـنتي 
صبا خير يا بابا في حاجه 
مهران كنت طمعان في كوبايه قهوه من ايدك الحلوه 
صبا بابتسامه يا سلام بس كده من عينيا الاثنين. طيب حد محتاج يشرب حاجه ثانيه 
وهيبه يبقى تقفى انت وورد وتعملوا لنا قهوه وشاي للي عاوز
صبا تمام تشرب ايه يا دكتور يونس 
جميله قهوه مظبوطه. ضحك الجميع عليها وغمزت لها صبا 
صبا خلاص كده عرفنا الدكتور بيحب ايه 
صبا وانت يا عيسى تشرب ايه. 
سرح عيسى في اسمه ان كل ما يسمعه من صوت صبا يسرح فيه ويحس وكانه له معنى جديد ما كانش موجود قبل كده 
صفا وهي تنده على عيسى 
عيسى ها في حاجه يا صفا 
صفا مرتك بتسالك تشرب ايه ايه ان انت سرحان فيه 
عيسى لا مش سرحان اشرب من يدك قهوه مظبوطه 
صبا تمام ثم سالت الجميع وقال كلا منهم ما يريد ان يشرب ودخلت هي وورد لتجهيز المشروبات وبعد فتره غير كبيره خرجوا معهم صنيه كبيره لتقديم المشروبات واخذ كل واحد مشروبه الذي طلبه جلسوا جميعا يتناولون المشروبات في سعاده وهم غير ساكتين عن كلمـ.ـا.ت الشكر لصبا. وده كان مفرحه جدا ومخليها سعيده ومبسوطه بس كانت هناك عيون اخرى تلمع بالغـــضــــب والغدر تقف بعيدا وهي تنظر الى صبا التي تبتسم بحقد وشر كبير. ولكن جاءت في راسها خطه شيطانيه تاكدت انها عليها التنفيذ الان حتى تتخلص من تلك الصبا التي اصبحت تمثل خطرا كبيرا عليها. ثم عزمت على تنفيذ خطتها ولكن مهلا حتى ينسوا ما حدث اليوم وقررت ان تذهب الى رقيه لكي تعطيها المال وتخلص من ذنها وبعد ذلك تنفذ ما تريد بمفردها حتى لا ياتي احد ويخرب مخططها.
صبا بعد اذنكم هطلع فوق انا وورد عندها في الاوضه . كنت عايزه اخذ رايها في حاجه 
وهيبه اطلعوا يا بـ.ـنتي 
جميله ماشي اطلعوا عقبال ما اكون عملت لكم طقم عصير ولا اروع 
صفا وانا كمان هاجي معاكي يا مرت اخوي. 
وهيبه بفرحه ربنا يبـ.ـارك فيكم يا بنات ويهدي سرنا جميعا 
امن الجميع على كلامها وصعدت كلا من صبا وورد الى غرفه ورد 
ورد تعالي بقى يا ستي قولي لي موضوع ايه ان انت عايزه تاخدي رايي فيه 
صبا بصي يا ورد من غير لف ودوران انا هعتبر نفسي صديقتك وهسالك سؤال 
ورده اسال يا مرت اخويا والله انا بحبك جدا واعتبرتك اختي وصديقتي.
صبا بابتسامه طبعا يا حبيبتي. طيب ايه رايك في محمد ابن عمك 
ورد بخجل رايي كيف يعني 
صبا احنا قلنا احنا صحاب بـ.ـنتكلم بصراحه مع بعض ما فيش حد معانا انه احنا نتكسف او نخجل منه وتاكدي اني هكون معاكي وفي ظهرك وهحاول اساعدك علشان تكوني سعيده ومبسوطه 
ورد ربنا ما يحرمني منك يا حبيبه قلبي 
صبا ولا منك يا روحي. بس قولي لي ايه رايك فيه بجد 
ورد يعني من ناحيه ايه. 
صبا من كل حاجه يعني تقبلي محمد كزوج 
ورد بصراحه كده يعني محمد راجـ.ـل واني بحبه لانه بيفكرني بعيسى اخويا شويه. 
صبا اعتبر دي اجابه غير صريحه باعجابك بيه 
ورد الصراحه انا معجبه بيه من زمان بس هو ولا معبرني 
صبا بابتسامه مين قال بقى انه مش معبرك.
ورد يعني انا حاسه كده. هو في حد قال لك حاجه ولا انا اللي باين عليا ومفضوحه قوي 
صبا بضحك لا يا حبيبتي مش باين عليكى ولا حاجه انا بس اللي اخذت بالي من نظراتك المخـ.ـطـ.ـوفه عليه لما كنا في الفرح كمان نظراته ليكي كانت كلها اعجاب وحب وبصراحه كده عيسى اخوك كلمني اسالك رايك ايه فيه لان محمد اتقدm لك وطالب ايديك. 
ورده بفرحه جد بتتكلمي جد يعني محمد طلب يدي من عيسى 
صبا اه يا حبيبتي وعيسى كمان قال لي ان الراجـ.ـل هيمـ.ـو.ت عليك من زمان وبيحبك قوي بس كان منتظر انك تخلصي تعليم علشان تكوني حققتي هدفك بس هو مش قادر يستنى اكتر من كده وكان خايف ترفضي طلبه فحب يعرف رايك الاول قبل ما يكلم بابا مهران واللي عرفته او حسيته من كلام عيسى انه شكله بيحبك قوي من زمان 
ورد بفرحه بجد يعني محمد بيحبني كيف ما انا بحبه 
صبا سيدي يا سيدي على اللي اعترفت بحبها ليا 
ورد انا بحبك قوي يا صبا بصراحه حسيتك اختي بجد.
صبا بفرحه حبيبتي يا ورده ربنا يسعدك ويتمم لك على خير هبلغ عيسى علشان يطفي النار العاشق الولهان. 
ورد بكسوف وبعدها لك يا مرت اخوي 
صبا انت هتتكسفي مني وعشان الكلمتين دول ماشي يا ستي . امال هتعملي ايه في ليله الدخله غمزت لها. 
اتكسفت ورده جدا لدرجه ان وشها بقى زي الدm 
صبا يا نهار ابيض محمد لو شافك وانت زي حبايات الفراوله كده هياكلهم اكل 
ورد وبعدها لك عاد عماله تكسفيني. حـ.ـضـ.ـنتها ورتبت على كتفها 
صبا ربنا يتمم لك على خير يا حبيبتي.
ورد اللهم امين ويبـ.ـارك فيك لينا يا مرات اخويا وعقبال ما اشوف عوض اخوي منك 
اتكسفت صبا وقالت اللهم امين. الوقت ده الباب خبط ودخلت جميله وصفا اللي كانوا شايلين كوبايات عصير 
صفا احنا قلنا ناجي نشرب معاكم العصير اهنه
جميله ايوه  وبالمره نسهر مع بعض.
صبا بفرحه تمام وانا معايا حته فيلم هفتحه ونتفرج عليه.
ورد طب وعيالك منك ليها 
صفا احنا طلبنا من سعديه وهنادي يخلوا بالهم من الولاد وهم اصلا ناموا وكمان يونس راح المستشفى وسعد رجع الشغل ويا ابويا وكمان عيسى راح المكتب مع محمد وامي قالت هتدخل تنام فقلنا فرصه نسهر سوا 
صبا بحماس اوكي ثواني هطلع الموبايل ونشوف الفيلم مع بعض وفعلا بعد ما جميله نزلت طلبت من البنات يحضروا شويه تسالي وطلعت كانت صبا شغلت الفيلم بعد ما وصلت التليفون بالشاشه وبدا يشتغل وقاعده هم الاربعه هم عمالين يتفرجوا على الفيلم وبعد كده خلص الفيلم وفضلوا يضحكوا ويهزروا ويحكوا لدرجه ان صوتهم كان عالي جدا وفي الوقت ده جاء يونس دور على جميله مش لقاها وسعد دور على صفا مش لقاها وعيسى دور على صبا مش لقاها فتقابله هم الثلاثه في بهوالمنزل.
عيسى انا مش لاقي صبا 
يونس ولا انا لاقي جميله 
سعد ولا انا لاقي صفا هم ايه حد خـ.ـطـ.ـفهم. ضحك الرجـ.ـال 
عيسى اكيد عنده ورد في الاوضه تعالوا نطلع نشوف في ايه وفعلا طلعوا ناحيه جناح ورد وسمعوا صوت ضحكهم العالي جدا. 
يونس ايه رايكم نرجع امجاد زمان ونعمل فيهم زي ما كنا بنعمل زمان 
سعد والله فكره جميله واهو يخليهم كل واحده فيهم تخرج تروح اوضتها بنفسها. 
عيسى بس اكيد هم قاعدين براحتهم فلازم نكون حريصين
يونس اطمن ما فيش حد فيهم هيبقى براحته غير مراتك يعني تبقى تدخل انت الاول وهم اللي جوه اخواتك ومراتي بتبقى دايما مغطيه شعرها حتى وهي قاعده مع حد وبعدين اول ما يسمعوا الصوت كل واحده فيهم هتحط الحجاب على راسها الوحيده اللي ممكن تتلخبط وتتاخد وما تقدرش تتصرف هي مراتك فهنخليك انت اللي تدخل الاول 
عيسى ماشي ربنا يستر بس كده هتخلونا نرجع ايام امجدنا الجميله 
ضحكوا جميعا وفي هذه اللحظه دخل محمد مواقف معهم 
محمد واه واقفين اكده ليه.
يونس الحريم كلهم جوه واحنا هنرجع امجاد الزمن الجميل 
محمد يا سلام وانا راشق معاكم 
سعد يبقى يلا بينا استعنا على الشقه بالله. 
بعد ما اتفق الرجـ.ـال على اعطاء الحريم درسا لن ينسى ابدا 
عيسى تعالوا ندخل الاوضه بتاعتنا اللي كنا بـ.ـنتجمع فيها ايام زمان فيها الحاجه 
محمد تمام اكده عقبال ما تكونوا جهزتوا حالكم اكون فصلت الكهرباء عن الدور كله 
عيسى ماشي وانت يا يونس جهز الجهاز اللي معاك بتاع الصوت 
يونس ماشي يا اخويا واستمروا هكذا لعده دقائق يجهز ون ويرتبوا كل ما ينوا فعله. نسيبهم يجهزوا نفسهم ونروح نشوف الحربايه سلمى بتعمل ايه عند رقيه 
بعد ما راحت سلمى عشان نشوف رقيه وتديها المبلغ اللي طلبته منها. اتفقت سلمى مع رقيه انها مش لازم تطلب منها حاجه تاني وده لمصلحتها عشان لما نحصل وتتخلص من تبقى تنفذ وعدها وترجعها للبيت ثاني ده طبعا كان الكلام اللي ما بينهم. لكن سلمى كانت بتخطط انها لما تخلص من صبا نهائيا هتشوف مصيبه كبيره تلبسها لرقيه عشان تخلص منها هي كمان وتعـ.ـا.قبها على المساومه اللي عملتها فيها النهارده على الفلوس اللي اخذتها منها. ولما حاولت رقيه تعرف من سلمى هي هتعمل ايه في صبا وازاي هي هتتخلص منها نهائي زي ما بتقول. بس سلمى رفضت تعرفها اي حاجه ما كانتش حابه ان يكون ليها شريك في حاجه. وبعدين سابتها وروحت. 
اما بقى بالنسبه للشباب هم نفسه اشكال مرعـ.ـبه جدا وعملوا الوان كثير جدا على اللبسوه بتروحي بوجود الوان دm مرعـ.ـبه وكل واحد فيهم شاف مكانه ومحمد راح فصل الكهرباء عن الدور. واول ما الكهربا فصلت جوه عند البنات 
صفا واه كيف انقطعت مش بعاده يعني 
جميله مش عارفه اكيد في عطل حصل هشوف التليفون عشان اكلم يونس يجي يتصرف او يشوف حد يتصرف 
ورد الله ينكد عليه اللي نكد علينا وقطع النور ما كنا قاعدين ومبسوطين لازم يجي يقطع قعدتنا ده الله يسامحك يا بتاع النور 
ولكن مهلا اين صبا. 
ورد فينك يا صبا يعني مش سامعه صوتك 
صبا بصوت مخـ.ـنـ.ـوق انا موجوده بس مش قادره اتكلم 
جميله مالك يا خيتي في حاجه تعباكي 
صبا لا ابدا. وانقطع كلامهم حين بدات تعلو اصوات غريبه ومرعـ.ـبه بالنسبه لهم دون اضافه الى انفتاح الباب بطريقه عشوائيه وغلقه بصوره مرعـ.ـبه وظهور بعض الخيالات امامهم جعلتهم يصـ.ـر.خون طلبا للمساعده. 
ولكن تصنم جــــســ ـد صبا تماما واحست ببروده تسري في جميع جــــســ ـدها ولم تقدر على الصراخ او طلب المساعده وكلما كان يحدث معها هو ارتفاع نسبه التنفس وقله الاكسجين لديها وشعورها بالاختناق 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له لا اله الا الله له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير لا اله الا الله الواحد القهار لا اله الا الله القوي المتعال لا اله الا الله وهو على كل شيء قدير)
وبعد دقائق معدوده سقطت صبا مغشي عليها. وصرخت كلا من ورد وجميله باسمها وهذا ما جعل الرجـ.ـال يندهشون ماذا يحدث هلع عيسى من صراخ اخته وزوجه اخيه باسم زوجته وفورا فتحوا النور ليروا ماذا يحدث وفي هذه اللحظه جاءت كلا من وهيبه وسلمى لمعرفه مصدر تلك الاصوات. 
ودخلوا الى غرفه ورده ومعهم عيسى الذي وجد صبا ساقطه على الارض وغائبه عن الوعي ولا يعلم ما بها عنـ.ـد.ما اقترب منها وجد وجهها قطعه من الليمون الاصفر وشـ ـــفــايـــ ـفها لونها ازرق تصنم جــــســ ـد عيسى وهو يراها بتلك حاله ولا يعلم ما بها نادى عليه اخاه من خلفه 
يونس في ايه يا عيسى ايه اللي حصل. ولكن لم يجد رد من عيسى 
صفا وهي تهز عيسى كلم اخوك يا اخويا عشان نطمن عليها. فاق عيسى من صدmته 
عيسى مش عارف 
يونس طيب اني هقرب عشان اجي اقيس النبض واطمن اشوف في ايه 
عيسى بتردد بس 
وهيبه التي جاءت لتوهه تخلي اخوك يطمن عليها مش وقت ده عاد
عيسى وهو يحملها لكي يصعد بها الى جناحه يونس كلم دكتوره تيجي حالا دكتوره يا يونس 
يونس متفهما حاله اخاه حاضر يا اخويا. وبالفعل مرت دقائق معدوده وجاء الطبيبه ودخلت مهروله ومعها صفا الى غرفه عيسى وهو يقف متشنج الجــــســ ـد لا يعلم ماذا اصابها وماذا عليها ان يفعل وكان تجذب بجوارها وهيبه 
الدكتوره هو ايه اللي حصل 
وهيبه ما عارفينش يا بـ.ـنتي ايه اللي حصل طمنيني عليها 
الدكتوره تمام يا ريت تتفضلوا عشان اعرف اطمن عليها 
خرج عيسى وجميع من في الغرفه ما عدا وهيبه التي ظلت معها وكان عيسى يدور امام الغرفه ذهابا وايابا ولا يعرف ماذا حدث لها وما سبب تلك الحاله التي كانت عليها
محمد محاولا تهدئه عيسى اهدى يا اخوي ان شاء الله خير 
عيسى ان شاء الله يا محمد انا قلقان قوي ربنا يستر 
محمدان شاء الله هيستر
. بعد مرور فتره بسيطه خرجت الطبيبه وهرع اليها جميع الموجودين
عيسى خير يا دكتوره في حاجه مالها ايه اللي حصل 
الطبيبه ممكن اعرف ايه اللي حصل وقت ما وقعت كده . حكت لها ورد ما حدث معهم من وقت جلسوهم معا حتى لحظه وقوعها مغشي عليها.
الطبيبه بهدوء اطمنوا خير ان شاء الله هي بس تقريبا عندها فوبيا حاده من العتمه سبب لها نوبه هلع شـ.ـديده جدا واضطرت ان هي تخرج من الواقع اللي هي فيه تهرب لواقع تاني بعيد علشان كده هي فقدت معاها انا اديتها حقنه مهدئه وان شاء الله هتبقى كويسه
عيسى يعني ما فيش خطر عليها 
الطبيبه لا ما فيش اي خطر هي بس نص ساعه بالكتير وهتبقى كويسه وهتفوق. عن اذنكم 
استاذنت الطبيبه ورحلت. اطمئن الجميع عليها وتضايق كل الرجـ.ـال من فعلتهم تلك ولكن الحمد لله فالامر عدى وربنا ستر. ونزل الرجـ.ـال الى غرفهم ودخلت النساء واطمئنت على صبا ونزلوا جميعا الى اسفل وتركوا عيسى معها بعدmا طلب منهم ذلك. بعد ان نزل الجميع اقترب عيسى منها وجلس بجوارها وقبل راسها معتذرا 
عيسى اني اسف يا اجمل من رات عيني اسف يا نبض قلبي بس ما كنتش عارف لو كنت عارف كنت حمـ.ـيـ.ـتك بعيوني وقلبي بس خلاص انت هتبقي زينه وما فيش حاجه هتضايقك تاني وربنا يبـ.ـاركلى فيكي يا فرحه قلبي بحبك ثم اقترب وقبل راسها مره اخرى وبعد ذلك دخل واخذ غيار وقام بتبديل ملابسه وبدل لها ملابسها باخرى مريحه ونام بجوارها وهو يضمها اليه وكانها سوف تهرب. عدى النائب بسكون وهدوقه على جميع ابطالنا وصعدت شمس يوم جديد باحداث جديده عليهم فتحت صبا عيونها بثقل شـ.ـديد واحست وكانها مكبله الايدي وتذكرت ما حدث معها امس فاستيقظت بهلع احس بها عيسى وقام سريعا وهو يتفحصها 
عيسى في ايه مالك حاسه بحاجه 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبـ.ـارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين)
صبا وهي تدور بعينيها في جميع انحاء الغرفه وبدات تطمئن الى حد ما لا ما فيش حاجه هو انا فين وايه اللي جابني هنا 
عيسى انت في اوضتك وانا اللي جبتك هنا لما غمـ.ـيـ.ـتي وخضتينا عليك بس الحمد لله الدكتوره طمنتني قالت انك زينه وقام بتحويل الحديث معها حتى ينسيها ما حدث.
عيسى بس ما قلتليش ان قلبك خفيف اكده 
صبا هو ايه اللي حصل 
عيسى كنت بحاول اهزر معاكم انا ورجـ.ـاله العيله بس جت فوق نفوخي. بس انا اللي استاهل عشان كنت عايز اعمل فيكم اكده 
صبا يا ريت لما تحبوا تهزروا تاني بلاش الضلمه 
عيسى انت بتخافي من الضلمه 
صباح انا عندي فوبيا من الاماكن الضلمه والاماكن المغلقه ولما بتعرض لحاجه منهم بتخـ.ـنـ.ـق بحس اني مش قادره اتنفس وبيغمى عليا فورا مش بحس بحاجه غير ثاني يوم
 عيسى ربنا يسترها وان شاء الله ما فيش حاجه تعرضك ليهم تاني بس كل اللي عاوزه منك انك طول ما انت ليه وانا جارك ما تخافيش من حاجه واصل. ابتسمت صبا وهزت راسها دليل على الموافقه
عيسى هقوم اغير خلجاتى واتسبح علشان انزل اخليهم يطلعوا لك الوكل اهنه
صبا مفيش داعي انا كمان هغير هدومي وهنزل معاك نفطر معاهم تحت 
عيسى بقول خليكي مرتاحه في السرير النهارده وبلاش تنزلي مدام تعبانه 
صبا انا كويسه جدا وهبقى كويسه اكتر لما انزل تحت واقعد معاهم 
عيسى تمام كم عيسى واخذ ملابسه ودخل الى الحمام وصبا هي مع جالسه مع نفسها
صبا يا لهوي ايه اللي انا بحسه وهو قاعد جنبي ده بحس كان قلبي هيوقف من كتر الدقه مش عارفه ليه كده. ايه اللي ممكن يكون بيحصل معايا ممكن اكون معجبه بيه علشان هو شخصيته كويسه ومحترم معايا وهادي الصراحه وسيم وكاريزما كده في نفسه 
قلب صبا انا بدق كده علشان انت حبيتيه 
عقل صبا حب لا طبعا ازاي احبه وهو متجوزني غـ.ـصـ.ـب 
قلبها مش عايزك تنسي انه اتجوزك علشان يحمي ولادك 
عقلها ماشي بس برده اكيد مستحيل اكون بحبه 
قلبها لا بتحبيه والدليل ان الاحساس اللي بتحسيه دلوقتي ما كنتيش حتى بتحسيه مع ماجد في اي موقف وفي اي لحظه مهما كانت 
عقلها ولكن صبا بصوت ضعيف بس اسكتوا انتم الاثنين انا فعلا بحبه بس يا ترى بقى هو بيحبني وانا لا مش عارفه وتنهدت بحراره
صبا بس انا بحس ان هو بيحبني او بيميل ليا من تصرفاته ونظراته وتلميحاته مش عارفه المهم انا لازم اقوم اطلع غيار عشان اغير الهدومي اللي لابساها من امبـ.ـارح دي وفي اللحظه دي جات عيون صبا على هدومها اللي متبدله وشهقت يا لهوي مين اللي غير لي هدومي ثم هدءت ممكن تكون ماما وهيبه ومعاه حد من البنات اكيد هما.
وفي الوقت ده خرج عيسى من الحمام وهو يجفف راسه بالمنشفه ويلف حول وسطه من منشفه اخرى اتكسفت صبا جدا من منظره
محاوله تبص الناحيه الثانيه 
صبا بصوت مهزوز هو مين من البنات اللي غير لي هدومي
عيسى محدش منهم غير لك هدومك 
صبا باستغراب امال مين غيرها انا ما كنتش لابسه دول امبـ.ـارح 
عيسى بثقه انا اللي غيرتهم 
شهقه عاليه خرجت من فم صبا دليل على اندهاشها 
صبا ازاي تسمح لنفسك انك تغير لي هدومي وانا مش في وعيه 
عيسى وهو يقترب منها بهدوء ممـ.ـيـ.ـت على ما اظن انك مرتي ومش من حق اي حد تاني حتى لو كانت ست زيك انها تغير لك هدومك ومش مسموح لاي حد انه يلمح ظفر واحد منك الوحيد المسموح له بكل ده هو انا كمان مسموح لي باكثر من كده بس انا مستني عليك واحده واحده قال ذلك وهو يقترب منها بطريقه ممـ.ـيـ.ـته لها 
فقالت هي بصوت مهزوز انا عايزه اخذ شاور 
عيسى بابتسامه وكان حد حاشك قومي خدي شاور 
صبا طيب ابعد علشان اقوم ابتعد عنها عيسى بعدmا لاحظ تـ.ـو.ترها الشـ.ـديد وقرر انهاء الحديث معها اليوم عند هذا الحد ولكن سوف يعطيها مهله صغيره وسوف يعود يتحدث معها ولن يتركها الا وهي زوجته حقا ولكن فليصبر حتى تتعافى تماما قامت صبا دخلت الحمام خدت شاور وغيرت هدومها وهي مكسوفه جدا ومتـ.ـو.تره من وجود عيسى بدلت ملابسها وصلت فرضها وارتدت نقابها واستعدت
عيسى خلصتي 
صباوهي تتحاشى النظر اليه اه خلصت 
عيسى وهو يتقدmها تمام يلا بينا 
ونزلت هي وهو معا بشكل مبهج بالنسبه لاهله وبشكل يشعل الحقد ويزيد من كراهيه سلمى الحقوده التي ظنت ان صبا سوف يصيبها مكروه وتتخلص منها الى الابد ولكنها عادت اقوى من الاول ولكن مهلا سوف تتخلص منها نهائيا واليوم ثم ابتسمت بخبث وهي تتذكر خطتها الشنيعه. 
سلمى بعدmا علمت باغماء صبا تحدثت مع احد الرجـ.ـال الخارجين عن القانون وطلبت منه ان ياتي لها بسم ذات مفعول فعال من ياخذه يسقط سريعا ولا احد يعلم ما به حتى يمـ.ـو.ت وينتهي تماما 
ولكن اجلت فكرتها ظنا منها انها سوف تتخلص من صبا دون تدخلها ولكن بعد ما راتها وهي تنزل مع عيسى بهذا المنظر عزمت على تنفيذ امرها اليوم 
اما بالنسبه لجميله وورد وصفا ووهيبه ومهران الذين راوا صبا الكامل صحتها واناقتها فهي تنزل مع عيسى بشكل مبهج للروح فرحوا شـ.ـديدا وقاموا جميعا وهم يحضروا صبا ويسلموا عليها 
ورد خلعت قلبي عليك امبـ.ـارح يا خيتي 
صبا حبيبتي يا ورد ما اتحرمش منك ابدا 
وهيبه صوح يا بـ.ـنتي ساعه اما شفتك وانتى غميانه قلبي و.جـ.ـعني
صبا سلامه قلبك يا ست الكل 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم)
صفا لا فعلا يا صبا انت طلعتي غاليه عندينا كلنا 
صبا بابتسامه واسعه ربنا يبـ.ـارك لي فيكم يا احلى نعمه في الدنيا.
وفي اللحظه دي تسحبت سلمى الى داخل المطبخ لكي تقوم بتنفيذ مخططها الدنيئ. والان عنـ.ـد.ما دخلت المطبخ وجدت الخادmه تعد كوب من العصير طلبه عيسى لصبا مخصوص. حتى تعيد طاقتها 
سلمى واه يا بـ.ـنت يا هنادي بتاعه مين كوبايه المانجا دي 
هنادي دي بتاعه الست صبا سيدي عيسى طلبها مني اطلعها قبل الوكل
سلمى طيب ماشي روحي هاتي لي اشرب من الثلاجه. فعلا راحت هنادي واستغلت سلمى عدm وجود هنادي جنب الكوبايه ووضعت تلك السم في الكوبايه بالكامل. والقت الزجاجه في الزباله 
هنادي اتفضل يا ست سلمى الميه اهي 
اخذت منها سلمى كوبايه الميه عملت نفسها بتشرب وبعد كده خرجت بره المطبخ وقعدت علشان تتفرج على اللي هيحصل مع صبا بعد شويه وهي شمتانه وفرحانه ومستعده على تنفيذ مخططها الدنيئ.
لحظات وخرجت هنادي وبيدها العصير 
هنادي العصير اللي حضرتك طلبته يا كبيره اهو. اخذه عيسى من يدها واعطاه لصبا 
صبا ايه ده 
عيسى ده عصير فريش طلبت من هنادي تعمله ليكي عشان يجدد طاقتك 
صبا بس ما كانش في داعي 
وهيبه كيف ما فيش داعي اشربيه يا بـ.ـنتي ويكون بالشفاء ان شاء الله. 
سلمى في سرها بالسم الهارى ان شاء الله ثم ضحكت ضحكه خبيثه لم يراها احد. واخذت صبا الكوب وشربته دفعه واحده ولانها عندها حساسيه شـ.ـديده من المانجا ولكن لم تعترض احست بدوار شـ.ـديد في وقتها وبالم شـ.ـديد في معدتها وجرت على الحمام كي تنزل كل ما في جوفها. فزع الجميع من اجلها وانا حسن حظها ان يونس كان مازال موجود على غير العاده.
عيسى وهو يقف بجوارها وعلى وجه قلق شـ.ـديد 
عيسى مالك ايه اللي حصل 
صبا وهي تشعر بدوار شـ.ـديد يكاد يفتك براسها وبالم بدا ينتشر في جميع انحاء جــــســ ـدها ولكن تحاول ان تهدا حتى لا تفزع الجميع انا بخير وكويسه بس عندي حساسيه شـ.ـديده من المانجا 
صفا بتـ.ـو.تر طيب ليه شربتيها يا حبيبتي كنت قلتي وكنا غيرناها 
صبا ما حبتش اضايق عيسى. 
مهران حصل خير تعالي اقعدي كلي وان شاء الله هتروقي وتبقي تمام 
يونس وهو غير مطمئن من هول ما حدث معها فالحساسيه لا تحدث كل هذه الاعراض ولكن ظل صامتا لكي يرى ماذا سوف يحدث والذي طمانه قليلا انه رائها تخرج امامي ومن الممكن ان تكون اعراض الحساسيه عندها بهذا الوضع. جلسوا جميعا على مائده افطار وهم يبداوا بالطعام ولكن صبا لم ترد ان تاكل اي شيء فهي تحس بان امعائها تتقطع ولكن عللت ذلك بتلك  الحساسيه وقالت لهم انها سوف تتحسن بعد قليل وسوف تاكل اي شيء
عيسى خلاص لازم يا امي بعد ساعه تقريبا خليهم يعملوا لها حاجه خفيفه تفطر بيها 
وهيبه من عيني يا ولدي 
صبا وهي تشعر بصعوبه في التنفس انا هخرج اشم هوا في الجنينه لحد ما تخلصوا
عيسى تمام 
قامت صبا من جواره وهي تمشي بثقل واحست وكان الارض تدور بها وازدادت الم معدتها وهي تمشي خطوتين صرخت بصوت عالي باسم عيسى ثم سقطت على الارض وفزع الجميع عنـ.ـد.ما راوها بهذا الوضع وجرو جميعهم عليها واضطر يونس في هذه اللحظه ان يرفع النقاب من على وجهها لكي يرى ما يحدث ووجد انه وجهها بدا يتحول للون الازرق وان هناك سائل ابيض يخرج من فمها 
يونس بصوت عالي شيلها بسرعه يا عيسى دي حاله تسمم 
هلع الجميع من قول يونس وبالفعل حملها عيسى وركبوا السياره وتوجهوا الى المستشفى سريعا وعنـ.ـد.ما وصلوا كان يونس قد اتصل بالاطباء وجهزوا كل شيء لاستقبالها وعنـ.ـد.ما وصلوا وضعوها على السرير النقال. وبدا الاطباء في نقلها الى غرفه الكشف حتى يطمئنوا عليها.
عيسى ليونس مرتي امانه في رقبتك يا اخوي انت اللي تكشف عليها بلاش تخلي رجـ.ـاله في الاوضه ولازم تخرج عايشه 
يونس وهو يمسك يد اخوه اطمن يا اخوي ربنا يستر. دخل يونس مع صبا غرفه الكشف وبجواره العديد من الطبيبات وطقم التمريـ.ـض كامل من النساء حسب رغبه عيسى وقاموا بالكشف عليها وقاموا بعمل العلاج اللازم لها 
وفي هذا الوقت جاء محمد ومهران وسعد وكل نساء المنزل كي يطمئنوا على صبا وعلى حالها وكان عيسى في هذا الوقت في حاله لا يرثى لها .
 وهيبه طمني يا ولدي ايه الاخبـ.ـار 
عيسى مش عارف يا امي يونس معاها جوه ربنا يستر 
وبعد عيسى عنهم قليل فهو غير قادر على اي حوارات مع احد الان كل ما يريده هو الاطمئنان عليها وفقد وبعدها سوف يرى من فعل بها هذا وسوف ينتقم اشـ.ـد انتقام ولكن فليحفظها الله له اولا 
اقترب منهم محمد وهو يرتب على كتفه 
محمد اطمن يا عيسى ان شاء الله خير يا واد عمي هتقوم بالسلامه 
عيسى يا رب يا محمد انا ما صدقت لقيتها. وفي هذا الوقت خرج يونس في غرفه الكشف وعنـ.ـد.ما راه عيسى جرى لكي يطمئن منه
عيسى طمني يا يونس. 
يونس دي حاله تسمم حاده. 
عيسى وهو يبلع ريقه بتـ.ـو.تر وخــــوف وهلع هي عامله ايه 
يونس اطمن يا اخوي هي الحمد لله بخير ان اسعافنا انها رجعت على طول بعد ما شربت العصير ولو ما كانتش رجعت ما كناش وصلنا بيها هنا وهي حيه لكن ربنا لطف بينا 
مهران الف حمد وشكر ليك يا رب استر علينا يا اللي بتستر يقولوا ايه اهلها هملوها لينا واحنا قــ,تــلناها. لازم نعرف مين اللي عملك ده 
عيسى بغـــضــــب شـ.ـديد اطمن بس عليها الاول وبعد كده ايه اللي عمل كده مش هيواجه غيري انا وشه بس 
عيسى طمني يا يونس حالتها ايه يا اخوي عايز ابقى مرتاح 
يونس حالتها غير مستقره لكن الحمد لله السم قدرنا نتخلص منه لما عملنا لها غسل معده وكان الباقي حاجه قليله جدا لكن تاثيره على جـ.ـسمها لسه مش هنعرفه غير بعد 24 ساعه ربنا يستر 
عيسى بحـ.ـز.ن وتـ.ـو.تر ان شاء الله خير يا ولد ابوي 
يونس للجميع روحوا كلكم على الدار ما فيش داعي لوجودكم هنا محدش فيكم هيدخل عندها دلوقتي خالص فما فيش داعي انكم تكونوا اهنه
وهيبه انا عايزه اطمن عليها يا ولدي 
يونس اطمن يا امي هي هتبقى كويسه ان شاء الله بس دلوقتي ممنوع حد يدخل عندها 
عيسى روحي يا امي مع ابوي واخواتي وان شاء الله اول ما تفوق وتبقى بخير هخليك تيجي تشوفيها. انما وجودك هنا هيخليك تتعبي واحنا عاوزينك عافيه وقويه 
صفا اخواتي بيتكلموا صوح ياما يلا بينا. فعلا روحت وهيبه هي وبناتها وجميله مرات ابنها وكمان مهران ومحمد الى البيت ومحمد راح يشوف الشغل لان عيسى مش هيروح. 
يونس طلب من عيسى انه يروح هو كمان لكن عيسى رفض رفض قاطع وقال انه مش هيتحرك من هنا. غير لما يطمن عليها الاول واضطر يونس انه يسيبه لانه عارف انه مش هيقدر عليه. وفضل عيسى بره الاوضه وهو متـ.ـو.تر وحزين وبعد شويه جه عليه يونس يطمن عليه وطلب منه عيسى انه يدخل يشوفها ويطمن عليها 
يونس بس ما تعوقش عندها يا اخويا لان ده غلط عليها. 
عيسى اطمن مش هعوج 
يونس تمام ودخل عيسى عقم وكويس جدا وبعدين دخله يشوف صبا اللي اول ما شافها دmـ.ـو.ع نزلت اللي كان حابسها من وقت اللي حصل بس دلوقتي انهارت وهو مش قادر يشوفها بالشكل ده قدامه مكان وشها يحاكي المـ.ـو.تى كان شاحب ولونه اصفر شايفايفها لونها زرقاء كانها بتمـ.ـو.ت فعلا وده اثر فيه جدا وخلاه مش قادر يحبس دmـ.ـو.عه اكثر من كده 
عيسى لازم تقومي يا نبض القلب لانك لو جرى لك حاجه قلبي هيقف عن النبض انا لسه ما بداتش حياتي معاكي عشان تسيبيني وتمشي انا ما صدقت اني لقيتك ووعد مني اني هجيب لك حقك وهنتقم من اللي عمل كده اشـ.ـد انتقام هخليه يعرف هو واقف قدام مين وكان عايز يؤذي مين. دقائق ودخل يونس ليه اللي اول ما عيسى حس بيه مسح دmـ.ـو.عه فورا 
يونس كفايه كده يا اخويا لازم تخرج 
وفعلا خرج عيسى وهو قلقان جدا عليها فوجهها لا يبشر بالخير ابدا. 
عيسى بعد ما خرج من غرفه صبا كان حزين جدا ومتضايق وكان متـ.ـو.تر لان وشها لا يبشر بالخير ابدا 
عيسى طمني يا اخويا انا لما دخلت وشفتها حسيت اني خلاص كانها مـ.ـيـ.ـته ان في امل انها تخفه وتفوق وتقف ثانيه على حيلها
يونس اطمن يا اخوي ان شاء الله خير تعدي بس لكم ساعه الجايين دول وهنتاكد من المضاعفات اللي حصلت اهم حاجه دلوقت ان السمن ما بقاش موجود وخرج كله من جـ.ـسمها عاوز بس اعرف تاثيره ايه على اعضائها كمان بالنسبه لوشها فده طبيعي لان دي حاله تسمم حل ربنا بيحبها لان التحاليل اثبتت ان السم اللي اخذته شـ.ـديد بس ربك لطف بينا
عيسى الحمد لله 
يونس انا بقول روح ارتاح من حد ونطمن عليها وبعد كده ابقى تعالى 
عيسى انا مش هروح من اهنه الا لما اطمن عليها الاول 
يونس ماشي يا اخويا هسيبك عشان عندي حالات لازم امر عليها 
هزه عيسى راسه دليل على الموافقه ذهب يونس يباشر عمله وظل عيسى في مكانه امام غرفه صبا هو غير قادر على نسيان وجهها وصوتها وهي تنده باسمه عنـ.ـد.ما سقطت وفقدت وعيها لم يذهب من اذنه من وقتها 
عيسى يا الله اشفيها لي يا رب انا ما صدقت لقيتها مش بعد ما قلبي ينبض والاقى  البني ادmه اللي احبها بجد تروح منى كده يا رب قويني واشفيها عشاني يا رب كمان عشان خاطر ولادها هقول لهم ايه هقول لابوها ايه اللي وصاني عليها وقالى بـ.ـنتي امانه في رقبتك هقوله انا خنت الامانه وما عرفتش احافظ عليها يا رب قويني وخليك معانا. ودقائق وكان يسمع صوت تليفونه يرن اخرجه لكي يرى من يتصل به وكانت الصدmه عنـ.ـد.ما وجد رقم فضل والد صبا 
عيسى هعمل ايه بس يا ربي هقول له ايه مش لازم يعرفوا حاجه. وقام بالرد عليه 
عيسى بهدوء الو السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
فضل وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازيك يا ابني عامل ايه 
عيسى في نعمه والحمد لله انتم عاملين ايه وامي اخبـ.ـارها ايه كمان الولاد عاملين ايه معاكم مغلبينكم 
فضل في فضل ونعمه الحمد لله رب العالمين يا حبيبي والاولاد كويسين بس هم كانوا عايزين يكلموا مامتهم 
عيسى بتـ.ـو.تر طبعا بس انا دلوقتي في الشغل وهي في البيت 
فضل احنا رنينا على تليفونها بس مقفول 
عيسى اه اصله وقع من ايديها اتكـ.ـسر وانا هجيب لها واحد ثاني غيره ان شاء الله 
ولما اروح كمان يومين اكده هخليها تكلمكم من على تليفوني او اكون جبت تليفون علشان تكلمكم براحتها.
فضل انت مش هتروح غير بعد يومين 
عيسى ايوه اصلي في الغردقه في شغل وهروح بعد يومين ثلاثه اكده.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيي ويمـ.ـيـ.ـت وهو على كل شيء قدير)
فضل ربنا يقويك يا حبيبي طب طمني عليها هي كويسه 
عيسى بصوت يحاول ان يكون طبيعي اه الحمد لله كويسه وبخير انا كنت لسه من شويه بكلم اختي وكلمتها واطمنت عليها وهي بخير والحمد لله 
فضل تمام يا حبيبي ربنا يجعلكم دائما بخير وفي نعمه 
عيسى امين يا رب العالمين امال امي فين 
فضل خذ اهي معاك هي قلقانه على صبا وبتقول حاسه انها تعبانه 
عيسى صبا بخير والحمد لله اطمنوا عليها 
هدى الو ايوه يا عيسى يا ابني 
عيسى كيفك يا امي 
هدى بخير طول ما انتم بخير يا حبيبي انت متاكد ان صبا كويسه وبخير 
عيسى اه الحمد لله هي بخير وطمني بالك واول لما اوصل هناك ان شاء الله هخليها تكلمكم 
هدى تمام يا حبيبي ربنا يطمني عليكم يا رب يلا محتاج حاجه 
عيسى محتاج سلامتكم يا ست الكل سلام عليكم 
هدى وعليكم السلام ثم اغلق عيسى الخط وهو يتنهد تنهيده كبيره 
عيسى يا رب قويني وقومها بالسلامه 
اما بقى عند سلمى فكانت قاعده فرحانه جدا ومبسوطه من اللي حصل ومتاكده ان صبا هتمـ.ـو.ت لا محاله وكانت قاعده منتظره انهم يجوا من المستشفى علشان تتاكد من مـ.ـو.تها واول ما شافتهم داخلين جريت عليهم 
سلمى وهي تدعي الحـ.ـز.ن طمني يا خالي طمنيني يا مرات خالي هي عامله ايه دلوقت 
مهران بخير والحمد لله يا بـ.ـنتي الحمد لله ربنا لطف بينا وقدروا ينقذوها 
سلمى بصدmه كيف قصدي يعني من ايه 
صفا العصير كان فيه سم وهي شربته ولولا ربنا ستر وهي رجعت على طول كانت مـ.ـا.تت قبل ما توصل المستشفى 
سلمى وهي تحاول ان تداري حقدها الحمد لله وربنا يقومها بالسلامه امال فين عيسى 
ورده عيسى ويا مرته هيكون فين يعني اكيد مش هيسيبها ويجي يقعد ويانا 
سلمى طيب بالراحه انا بس بطمن 
ورد اطمنتي ولا لسه في تحقيق كمان 
ثم تركوها ودخلوا وهي واقفه تلعن صبا وحظها معا 
سلمى عامله كيف القطه بسبع ارواح كل ما خلص عليك من حته تقومي ولا كان حاجه حصلت. بس ملحوجه انا لازم اخلص عليك لو ما نفعش المره دي اكيد هتنفع المره الجايه 
ثم دخلت اليهم حتى لا يلاحظ احد كلامها ولا يسمعها ولا حتى يلاحظ فرحتها بما حدث حتى لا يتهمها احد. اما عند عيسى في المستشفى فهو فضل هناك حتى انه نام في المستشفى وما سمعش كلام يونس اللي حاول معاه انه يرجع البيت بس لا حياه لمن تنادي. اليوم التاني دخل يونس ومعه مجموعه من الاطباء كي يفحصوا صبا ويطمئنوا عليها وكان بالخارج عيسى وهو متـ.ـو.تر للغايه لا يعلم ماذا يحدث معهم بالداخل بالاضافه الى ان اغلب الدكاتره اللي دخلوا صبا كانوا رجـ.ـال وده كان مضايق عيسى جدا ولكن اضطر يوافق لان ده في مصلحه صبا. بعد فتره كبيره قعدها الدكاتره جوه عند صبا خرجوا وكان معاهم يونس 
جري عليه عيسى اول ما شافه وخرج من الاوضه 
عيسى طمني يا اخويا ايه الاخبـ.ـار وليه عوجتوا  كل ده جوه 
يونس الدكاتره كانوا بيطمنوا عن مؤشرات الحيويه للمريـ.ـضه هي بخير والمؤشرات بتاعتها مطمئنه جدا لكن للاسف 
عيسى وهو ينزل له للاسف ايه 
يونس مرتك دخلت غيبوبه الله اعلم ممكن تفوق منها امتى 
عيسى يعني ايه 
يونس هي دلوقتي في غيبوبه ممكن تفوق منها بعد ساعه بعد شهر بعد يوم بعد اسبوع بعد سنه الله اعلم 
عيسى واحنا هنسكت هنسيبها كده 
يونس للاسف يا اخوي ما فيش حاجه في ايدينا ممكن نعملها غير اننا ندعي ربنا ونستنى ونشوف وان شاء الله ربك يهونها 
عيسى بصوت مخـ.ـنـ.ـوق يا رب يا اخويا ينفع ادخل عندها 
يونس ينفع تدخل يا اخوي بس انا عاوزك تروح تريح حالك وتبقى تاجي اكيد مش تفضل هنا لحد ما هي تفوق كمان لازم نعرفه السم ده جه العصير كيف 
عيسى ادخل اطمن عليها الاول وبعد كده هروح بس عشان اعرف مين اللي عمل اكده وبعدها مش هروح من اهنه غير وهي في يدي 
يونس ادخل يا اخويا وربنا معاك.
عيسى اول ما دخل لصبا نزلت دmـ.ـو.عه لكن مسحها بسرعه 
عيسى اقترب منها وقبل راسها وقال قومي يا نبض القلب اوعي تطولي في نومتك دي عايزك تقومي علشان في حاجات كثير عايزه اقول لك عليها كمان احنا لازم نبدا حياتنا مع بعض ولازم ادوقك حبي واعيشك فيه واعرفك انك تاج عيسى ونبضه انا بس هسيبك دلوقتي وهروح عشان اجيب لك حقك واعرف مين اللي عمل فيك اكده وعد مني لذوق المرار الوان غير اني كمان هخليه يتمنى المـ.ـو.ت ومش هخليه يطوله لان المـ.ـو.ت ليه رحمه وهو خساره فيه الرحمه 
ثم تركها وخرج وهو وجه لا يبشر بالخير ابدا. وركب سيارته انطلق بها بسرعه البرق حتى وصل الى سرايتهم. اول اما البواب فتح له الباب نزل وطلب من رئيس الحرس انه يجيب كل تفريغات الكاميرات الموجوده بره وجوه البيت لمده اسبوع. ويدخلهم له المكتب. ثم دخل الى المنزل وعنـ.ـد.ما راوه الجميع هرول اليه يسالوه عن حالها 
(زواج تحت التهديد بقلم اسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبـ.ـارك عليك يا حبيبي يا رسول الله يا خير خلق الله وعلى اله وصحبه اجمعين)
وهيبه طمني يا ولدي مرتك احوالها ايه 
عيسى وهو ينظر على وجوه جميع ليرى وجوههم مرتي دخلت غيبوبه. شهقه خرجت من الجميع دليل على صدmتهم 
وهيبه وهي تضـ.ـر.ب على صدرها يمري غيبوبه كيف يعني. طيب والعمل 
عيسى العمل عمل ربنا يا امي ما فيش في ايدينا حاجه نعملها غير الدعاء صلي وادعي لها 
وهيبه بدmـ.ـو.ع ده عيالها يا ولدي ربنا يقومها بالسلامه ان شاء الله وتاجي منصوره مجبوره.
عيسى اللهم امين. انا جاي اخلص شغل معين ورايح المستشفى تاني مش عايز حد يزعجني ولا يدخل المكتب كمان رئيس الحرس هياجي دخلوه المكتب من غير اي شوشره مش عايز و.جـ.ـع دmاغ 
صفا حاضر يا اخويا اعمل لك القهوه واحضر لك واكل تاكله 
عيسى جيبى القهوه بس.
صفا بس يا اخوي 
عيسى مقاطع لها اعملي اللي بقول لك عليه يا خيتي.
الجميع مجبر على سماع قوله لانهم عارفين من هو عيسى وما هو طبعه اثناء الغـــضــــب فلا يقدر احد على النقاش معه او الجدال او حتى الوقوف امام 
دخل عيسى المكتب واغلق الباب وراءه وقام بتشغيل شاشه صغيره وقاموا بعمل بعض الاجراءات ثم بعد ذلك سمع خبط على الباب وسمح له وكان هو كبير الحرس 
كبير الحرس دي كل التسجيلات يا كبير 
عيسى طيب تمام حطها عندك واخرج بره ومش عايز جنس مخلوق يعرف بالموضوع ده 
كبير الحرس امرك كبير ثم خرج وترك عيسى وحيدا 
جلس عيسى يقوم ببعض الاعمال ثم فجاه بدا يرى ما هو ليس في الحسبان 
في يوم سجلت الكاميرات سلمى وهي تاخذ شيئا من احد خارج السرايا ملثم وهي تتلفت حولها بتـ.ـو.تر ثم دخلت ولم يراها احد. قام بتفريغ بعض السجلات الى ان جاء ليوم الحادث وقام بتفريغ سجل الكاميرات ووجد ان كل شيء طبيعي حتى نزلت سلمى وراى بعينه كلما حدث عنـ.ـد.ما حدثت الخادmه واجبرتها على الانصراف ثم بعد ذلك وضعت سائل من زجاجه صغيره في كوب العصير وهي تبتسم ابتسامه حقيره ثم بعد ذلك خرجت ولم يرها احد. عيسى وهو يضغط على يده بغـــضــــب 
عيسى الغـــضــــب جحيمي انت اللي حكمتي على نفسك يا سلمى. اغلق كل ما كان يفعل وخرج وهو ينده عليها بصوت هز الرجاء المنزل اجمع وجاء الجميع على صوته يهرولون في فزع. 
وهيبه جرى ايه يا ولدي مالك بتزعق اكده
عيسى هت عـ.ـر.في دلوق ياما
عيسى بصوت الجمهوري انت يا سلمى 
سلمى وهي تهرول في فزع في ايه يا واد خالى بتنادي عليا اكده ليه 
عيسى وعينه باللون الاحمر القاتم من شـ.ـده الغـــضــــب ليه عملتي اكده ليه هي عملت معاكي ايه عشان يكون عقـ.ـا.بها اكده
سلمى بتـ.ـو.تر وخــــوف عملت ايه وهي مين دي اللي عقبتها 
عيسى من غير لف ودوران عشان انا ما بحبوش ليه حبيت السم في العصير لصبا 
وهيبه وهي تخبط على صدرها واه هي حصلت.
سلمى في ايه انا ما عملتش حاجه مين اللي قالك اكده  وقال اني عملت اكده اللي قال لك اكده كذاب عايز يخلص مني وخلاص.
عيسى والله تصدقي صدقت فعلا هو كذاب. ثم اقترب منها على حين غره وامسك بذراعها وكادت اظافره ان تخترق جلدها من شـ.ـده القبضه 
سلمى بصراخ سيب يدي يا عيسى انت ماسكني بده ليه هتكـ.ـسر ايدي يدك. فضغط عليها عيسى بقوه اكبر 
سلمى بإلم وصراخ يدي بتو.جـ.ـعني سيبها بقول لك 
عيسى هو انت لسه شفتي و.جـ.ـع انا هوريكي الو.جـ.ـع اللي على اصوله هخليك تتمني المـ.ـو.ت ومش هتنونيه اوعي تكوني مفكره اني مش هعمل لك حاجه منك ست انت ست وهي ست والبادي اظلم وانت اللي ابتديتي يبقى تتحملي عقوبه اللي عملتيه 
مهران وهو يدخل من الباب في ايه يا عيسى يا ولدي مالك ماسك بـ.ـنت عمتك أكده ليه 
عيسى دي مش بـ.ـنت عمتي دي شيطانه متحوره في شكل انسان 
انا لازم اخلص عليها بيدي ووضع يدي حول رقبتها وهو يضغط عليها ويخـ.ـنـ.ـقها 
وكانت سلمى تحاول ان تفلت نفسها من بين يديه حتى لا تختنق فهي بالفعل كادت ان تمـ.ـو.ت لولا تدخل سعد ومحمد ومهران اللذان خلصها من يد عيسى باعجوبه. وسقطت من يدي على الارض وهي تلهث بشـ.ـده حتى تحاول ان تدخل كميه اكسجين الى رئتيها التي امتنع عنها الهواء لفتره 
مهران بصوت عالي في ايه بتعمل اكده ليه. هو ما حدش بقى مالي عينك اياك 
عيسى بـ.ـنت....... دي هي اللي عايزه تقــ,تــل مرتي. وهي اللي حطيت لها السم في العصير 
كان الجميع يقف مصدوما مما يحدث ولا يصدقون ما يقال بالفعل سلمى حقوده ومتكبره ومتعجرفه ولكنها بالنسبه لهم ليس من السهل قــ,تــل انسان فكيف عليها هذا من ممكن ان عيسى مخطئ 
مهران وكيف عرفت ان هي اللي عملت اكده
عيسى كلكم هتشوفوا دلوقتي وهتعرفوا انا بقول ايه كمان بعد ما تشوفه اثبات كلامي عليها مش عايز اي حد يتدخل في اللي هعمله والا 
مهران مقاطعا له ورينا قصدك ايه يا ولدي 
دخل عيسى المكتب وادخلهم معه وبعد دقائق كان يشغل لوحه عرض كبيره في مكتبه على فيديو سلمى وهي تاخذ زجاجه السم من الرجل الملثم ومقطع اخر لها وهي في المطبخ بتحاكي الخادmه وتشغلها ثم بعد ذلك وضعت السم في كوب العصير صعق الجميع مما راوه وعلموا ان هذه هي نهايه سلمى لا محال على يد عيسى. 
وهيبه وهي تقترب من عيسى اهدى يا ولدي واتصرف صح سيبها للحكومه تجيب حقنا منها اوعى توسـ.ـخ يدك فيها هي ما تستاهلش تضيع نفسك عشانها 
عيسى وانتى فكرك اني همـ.ـو.تها المـ.ـو.ت بالنسبه لدي راحه وانا هخليها تتمنى المـ.ـو.ت ومش هتلاقيه.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم) 
مهران هتعمل ايه يا ولدي. 
عيسى وهو ينادي على كبير الحرس. 
كبير الحرس امرك يا كبير 
عيسى تاخد الو...... دي وترميها في المخزن الغربي والاكل والشرب يبقى بحساب وما حدش يقرب منها ولا حتى يشوفها ولا يلمح ترفها غير باذني كمان تكلم ام عزوز وتخليها تاجي علشان هي اللي تربيها وقول لها الكبير بيقول لك اتوصي بيها زين. ثم بعد ذلك وجه كلامه لي سلمى الموقع على الارض تبكي وتنحب 
عيسى ادعي ربك تقوم منها وتقف على رجلها لان لو جرى لها حاجه صدقيني هدوقك عـ.ـذ.اب جهنم على الارض. خدها من اهنه 
اخذها الحرس دون ان يعلق احد على قول عيسى وهم يعلمون جيدا انه لن يؤذيها فهي ست وكمان ابنه عمته ولكنه سوف يربيها فقط وهي تستاهل ذلك. وبعد دقائق رن هاتف عيسى برقم اخيه يونس 
عيسى يرد بلهفه الو ايوه يا يونس خير في حاجه طمني 
يونس اطمن يا اخويا كل حاجه بخير وكيف ما هي انا بس بطمن عليك 
عيسى بخيبه امل انا بخير يا اخوي وشويه وجايه المستشفى 
يونس ماشي يا اخويا ثم اغلق الخط 
وهيبه مالو يونس يا ولدي قال لك حاجه على مرتك 
عيسى لا يا امي كل حاجه كيف ما هي ادعي لنا انت 
وهيبه ده عيالك يا ولدي ربنا يريح بالك ويهدي نارك ويقومها بالسلامه يا رب 
عيسى امين يا امي انا هطلع اتسبح واغير خلجاتي عشان هروح المستشفى 
وهيبه وحياتي عندك يا ولدي لو وحياه اغلى حاجه عندك تاكل حاجه كده علشان تقدر تصلب طولك. عشان لما مرتك تفوق بالسلامه تلاقيك ده شـ.ـديد وقوي قصادها 
عيسى ماشي يا امي حاجه خفيفه اكده من يدك 
وهيبه ماشي ياولدي
مهران وهو يرتب على ظهره انا مش هقول لك هتعمل ايه فيها لاني عارف انك عمرك ما هتعمل غلط. بس يا ولدي اوعاك تنسى ان دي مره واحنا ما بناخدوش طارنا من مره.
عيسى اطمن يا ابوي طول ما مرتي عايشه وفيها نفس هي هتبقى عايشه وفيها نفس بس وعد مني اخليها جــــســ ـد من غير روح كيف ما عملت في مراتي لكن لو مرتي جرى لها حاجه لا قدر الله ما حدش يلومني على اللي هعمله 
مهران ربك يستر يا ولدي 
عيسى ابو صبا اتصل بيا قلقان عليها امها حاسه انها تعبانه 
مهران وقلت لهم ايه 
عيسى كدبت عليهم وقلت لهم اني مسافر وهي تليفونها باظ علشانك ده مش هيعرف ويكلموها لمده ثلاث اربع ايام بس بعد اكده لو الموضوع طول مش عارف هعمل ايه 
مهران وهو يرتب على ظهره ربك المعين يا ولدي 
عيسى ونعم بالله يا ابوي عن اذنك. ثم خرج وصعد الى اعلى لكي يبدل ملابسه وياخذ دش سريع يزيل من على اكتافه عبء تلك اليومين ولكن عنـ.ـد.ما دخل الغرفه. كانت تملاها رائحه عطر صبا المحبب الى قلبه وكانت ملابسها موجوده على الشماعه في الغرفه فاقترب منها واخذا يستنشقها وهو يبكي في الم. 
عيسى ربنا يقومك ليا يا نبض القلب ووعد مني لما تقومي مش هعيشك غير في عشق وحب وبس لو انت عايزك أكده . حتى لو مش عايزه انا هقنعك بحبي وعشقى ليكى.
ثم قام واغتسل وبدل ملابسه ونزل واكل من الطعام الذي اعدته امه له بعض اللقيمـ.ـا.ت القليله وقام يهرول الى سيارته وياخذها الى المستشفى حتى يرى من اضعفت كل كيانه.
ودخل الى غرفه صبا يتحدث معها ويبكي ويبلغها كم كان يعشقها ويحبها ويريدها ان تستيقظ حتى يسقيها من كؤوس الحب والعشق الحلال. واستمر على هذا الحال ايام وايام وهي ما زالت في عالمها البعيد. اما بالنسبه لاهلها فقد علموا بمرضها ومكوثها في المشفى ودخولها في غيبوبه واتوا جميعا للاطمئنان عليها. ولكن لم يخبرهم احد بالسبب الرئيسي لوجودها في المستشفى حتى لا يقلق عليها بعد ذلك ولا على اولادها. وظلوا جميعا يذهبون وياتون لصبا في المشفى وعيسى الوحيد الذي لا يذهب ابدا  ودائما عندها في المستشفى وياتوا له بملابس يبدلها في المستشفى وياكل ويعيش ويشرب معها في المستشفى فهو عزم. الا يعود الى المنزل الا وهي معه وفي حـ.ـضـ.ـنه. وظلت صبا هكذا في عالمها البعيد عنهم لمده شهر كامل ولا يعلم متى ستستيقظ. وهل ستعود مره اخرى اليهم ام ماذا. وكان الدكاتره دائما ما يطمئنوهم عليها وان مؤشراتها الحيويه في حاله جيده. وفي يوم كان عيسى بجوار صبا يحاكيها كالعاده وهو ماسكا بيدها واحس وكان اطرافها تتحرك سكت عيسى وهو ينظر لها بتمعن واذا بها تحاول فتح عينيها تراكها عيسى وجرى الى الخارج وندى على الاطباء والممرضين حتى ياتوا اليها وبالفعل جاء الجميع يهرول لكي يفحصوها وكان جميع الاطباء نساء لان عيسى رفض رفضا قاطعا دخول اي رجل عليها غيره ووالدها ووالده وابنها فقط. 
عيسى هي حركت صوابعها وكانت بتحاول تفتح عينيها انا شفتها 
طبيبه وهي تفحصها فعلا هي هتفوق المؤشرات كويسه جدا وهي ممكن تفوق في اي لحظه الف مبروك 
عيسى بفرحه الله يبـ.ـارك فيك يا دكتوره. ظلت الطبيبه معها تفحصها لدقائق معدودة 
الطبيبه وهي تنزل لصبا التي تحرك عينيها ولا تفتحها 
الطبيبه مدام صبا افتحي عيونك.يلا افتحيهم. وبالفعل ثواني وكانت صبا تفتح عيونها بثقل وهي تحاول حجب الضوء عنها وبعد ذلك استقر الوضع. 
الطبيبه حمد لله على السلامه يا مدام صبا 
صبا الله يسلم حضرتك. هو ايه اللي حصل 
الطبيبه حضرتك حصلت لك حاله تسمم دخلت غيبوبه لكن الحمد لله قمتى بالسلامه.
صبا تمام الله يسلمك. 
الطبيبه جوز حضرتك كان قلقان عليك جدا وما كانش بيروح نهائي وهو بره هيمـ.ـو.ت ويطمن عليك هنخرج وننادي عليه 
هزت صبا براسها وهي تبتسم بداخلها عن كلام الطبيبه من ناحيه عيسى 
دخل عيسى مهرولا وهو على وجه ابتسامه كبيره حمد لله على سلامتك يا نبض القلب 
صبا بصوت ضعيف نبض القلب 
عيسى ايوه نبض القلب وعشق الروح انت النفس اللي انا بتنفسه انت لو كان جرى لك حاجه كنت انا انتهيت 
ابتسمت صبا بضعف على كلامه فهي ما زالت تحت تاثير المرض 
ولكن لم تعلق 
عيسى انا هسيبك ترتاحي ومش هضغط عليك انك تقولي اي حاجه كل اللي عايزه منك انت تخفي وتبقي كويسه باسرع وقت وانا بقى اللي هقول وهعمل كثير 
صبا هو انا اتسممت ازاي 
عيسى سلمى هي اللي سممتك بس ما تخافيش انا هجيب لك حقك 
صبا ليه انا عملت لها ايه وبعدين هتجيب لي حقي ازاي يعني. 
عيسى اهدي دلوقتي وارتاحي علشان تقومي بالسلامه وربنا يتم شفاك على خير وبعد كده نبقى نتكلم في الموضوع ده على فكره اهلك هنا وكمان الاولاد كمان اهلي هرن عليهم واعرفهم ان انت فوقتي بالسلامه كلهم هيجوا هم كانوا دايما كل يوم بيجيوا يشوفوك ويطمنوا عليك ويروحوا 
صبا وانت ما كنتش بتروح ليه 
عيسى في حد بيسيب روحه في مكان ويمشي اكيد لا كيف كنت اسيبك وانت روحي.
ابتسمت صبا بخجل وتلونت وجنتيها باللون الاحمر 
عيسى لا وحياه ابوكي بلاش شويه الفراوله دول دلوقت احسن والله اخذك واروح حالا وانا مـ.ـجـ.ـنو.ن واعملها 
ضحكت صبا عليه بضعفه وقالت لا خلاص انا مش قدك 
عيسى ارتاحي انت دلوقتي وانا هكلمهم واطمنهم عليك. بس في حاجه عاوزك ت عـ.ـر.فيها احنا ما عرفناش اهلك انك حد سممك هم عارفين انك اتسممتي بسبب اكله اكلتيها كانت فاسده وهم صدقوا علشان بس مش يقلقوا عليك.
هزت الصبا راسها بالموافقه 
خرج عيسى وتركها واتصل بهم جميعا واخبرهم بان صبا قد فاقت فهرول الجميع اليه في المستشفى يطمئن على صبا . وبالفعل اطمئن عليها ومكثت في المشفى يومين اخرين وبعد ذلك كتب لها الطبيب على الخروج ولكن مع الراحه التامه والمواظبه على الدواء والطعام الصحي. وطبعا عيسى وافق وروح. 
عادت صبا مع عيسى الى المنزل بعد بقائها في المستشفى لمده شهر كامل كانت غائبه عن العالم والناس في عالم وحيد. وكان عيسى بلا روح ولا كيان يعيش معها في تلك المستشفى ولا يرضى بالعوده الى المنزل الا ومعه روحه كان الجميع معتقد انها لن تعود مره اخرى .ولكن يشاء القدر ان تعود مره اخرى اليهم وتعطي لعيسى روحه التي فارقته بعدm وجودها. كان الجميع قلق عليها وعلى حياتها وكانت سلمى كل تلك الفتره محجوزه في ذلك المخزن وكانت تقوم تلك السيده التي استدعاها عيسى تعمل على ضـ.ـر.بها وازلالها واذاقتها كل انواع العـ.ـذ.اب والذل حتى تتعـ.ـا.قب على ما فعلته وكان عيسى يتصل بها يوميا لكي تزيد من جرعه العقـ.ـا.ب وظلت هكذا حتى قامت صبا وعادت الى المنزل مره اخرى. 
في اليوم التي خرجت منه صبا من المستشفى كان الجميع في المنزل يعمل على قدm وساق فزوجت الكبير التي غابت عن المنزل وعن الوعي لمده شهر هي وكبيرهم ها قد عادت مره اخرى فكانت وهيبه تشرب بنفسها هي وبناتها زوجه ابنها يونس على ترتيب الطعام وتنظيف المنزل حتى يستقبلوا صبا بكل حب وترحاب وكان هذا امام هدى وفضل الذين فرحوا جدا بسبب حب هؤلاء الناس الواضح لابـ.ـنتهم 
وهيبه بصوت عالي خلصي يا بـ.ـنت انت وهي عايزه كل حاجه بتحبها ام ساهر وولدي تكون جاهزه مش عاوزه حاجه تكون ناقصه خالص 
الخادmه امرك يا ست الحاجه كل حاجه كيف ما امرتي 
وهيبه وانت يا ام صبا عايزاك يا خيتي تطلعي تشرفي. على الاوضه بتاع بـ.ـنتك وتشوفي لو ناقصه حاجه  عـ.ـر.فيني بسرعه 
هدى بابتسامه هو انت سايبه حاجه معملتهاش ربنا يبـ.ـارك فيك يا حبيبتي. دي ما فيش حاجه صبا بتحبها الا وعملتيها انت فعلا ونعم الام 
وهيبه وهي تحـ.ـضـ.ـنها هي بـ.ـنتي فعلا وربنا اللي يعلم. 
هدى ربنا يبـ.ـارك فيك يا حبيبتي ويبـ.ـارك في صحتك ويخليك ليهم 
وهيبه اللهم امين يا حبيبتي 
هدى انا كنت عايزه اروح اطمن عليها النهارده واجي معاهم عشان اشوفها لو محتاجه حاجه بس عيسى رفض وقال خليكوا هنا وانا هجيبها وهاجي 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء  محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له .له الملك وله الحمد يحيي ويمـ.ـيـ.ـت وهو على كل شيء قدير لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين)
وهيبه على ايه الروحه والجايه طالما طالعين يا حبيبتي ما تعبيش حالك. وبعدين اي حاجه هي هتحتاجها جوزها وياها هيعملها لها 
هدى بابتسامه ربنا يبـ.ـارك فيهم ويهديهم لبعض 
وهيبه اللهم امين يا حبيبتي
اما عند عيسى فبعدmا اطمئنت الطبيبه على صبا وقالت لها استعدي للخروج.
الطبيبه انت كده تمام والحمد لله يا مدام صبا  تقدري تروحي انا كتبت لك خلاص على خروج بس اهم حاجه يكون في رعايه صحيه كويس كمان نهتم بالاكل بتاعنا كويس جدا وناخد الادويه في مواعيدها كمان يا ريت تكون في راحه تامه اليومين الجايين دول لحد بس ما الاوضاع تستقر. والف حمد لله على سلامه حضرتك 
عيسى الله يسلمك يا دكتوره ان شاء الله كله هيكون تمام
صبا بابتسامه الله يسلم حضرتك يا دكتور شكرا ليكي 
الطبيبه لابتسامه لا شكر على واجب ده شغلي عن اذنكم. تحبي ابعتلك ممرضه تساعدك.
صبا يا. ولكن لم تكمل جملتها وقطعها عيسى 
عيسى شكرا جدا ليكي انا معاها 
الطبيبه بابتسامه تمام عن اذنكم. خرجت الطبيبه واغلقت الباب خلفها 
صبا بنرفزه خفيفه طيب ما كنت خليت الممرضه تيجي علشان تساعدني وانا بقى البس هدومي لاني بدوخ. لازم تقطع كلامي كنت استنيت لما كملت للاخر 
عيسى طيب ما انا موجود وياك هتحتاجي الممرضه في ايه 
صبا بقول لك هغير هدومي هتساعدني ازاي يعني 
عيسى واه ما انا جوزك ينفع اغير لك هدومك كلها ولا ايه وبعدين هي دي اول مره ثم غمز لها طريقه حقيره.
صبا بكسوف ونرفزه وبعدين معاك ومع قله الادب ان انت بقيت بتعملها ليه هو انا اللى كنت فى غيبوبه ولا انت. ولا انا ايه وانت اللي دmاغك تهب 
عيسى وهو يقترب منها بطريقه وقحه تقدر تقولي أكده انك لما دخلتي غيبوبه انا خرجت من الغيبوبه بتاعتي وعرفت كل حاجه وبعدين انا لازم اعودك انك تعتمدي عليا انا في كل احتياجاتك ما فيش حد مسموح له في الدنيا دي انه يشوف او يلمح طرفك غيري حتى لو كانت ست زيك. ولازم تسمعي كلامي وتنفذيه عشان لو ما عملتهوش انا هعـ.ـا.قبك عقـ.ـا.ب شـ.ـديد 
صبا بنرفزه وضيق يا سلام عقـ.ـا.ب ايه بقى ان شاء الله ان انت ناوي تعـ.ـا.قبني بيه
عيسى خليه لما تغلطي هيبقى مفاجاه. ثم غمز لها بطرف عينيه 
صبا وهي تحاول ان تغير مجرى الحديث طيب ممكن تخرج بقى 
عيسى واه ومين اللي هيساعدك وانت بتغيري هدومك.
صبا انا هساعد نفسي مش محتاجه حد يساعدني لسه ما اتشلتش
عيسى مش انت كنت بتقولي عايزه الممرضه تساعدك 
صبا وغيرت رايي مش محتاجه حد يساعدني لو سمحت اخرج بقى 
عيسى طيب ماشي هطلع بس لو احتجتي حاجه نادي عليا فورا انا اصلا مش هتنقل من قدام باب الاوضه لحد ما تقولي يا عيسى 
صبا تمام. خرج واغلق الباب خلفه ثم نفخت صبا خديها بطريقه طفوليه وبعدين معاه بقى بقى بيوترني جدا ومش عارفه اتعامل معاه وبعدين معاكي ياسي عيسى شكلك كده هتجنني معاك 
وفي هذه اللحظه فتح الباب وهو ينظر من خلفه 
عيسى بابتسامه سمجه بتنادي عليا يا حبيبتي 
اندهشت صبا من فعلته ثم نفخت خديها مره اخرى بطريقه طفوليه 
وبعدين معاك اخرج بقى
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبـ.ـارك على اشرف الخلق وسيدهم وحبيب الله سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم وعلى اله وصحبه اجمعين) 
عيسى وهو يغمز لها بطرف عينيه ماشي هخرج بس انت الخسرانه 
صبا وبعدين معاك بقى 
عيسى خلاص ماشي ما تزقيش 
خرج عيسى وقامت صبا ب بمحاوله تغيير ملابسها بصعوبه شـ.ـديده ولكن فشلت فكلما قامت من مكانها شعرت بدوخه بسيطه والم بجـ.ـسمها وهذا بسبب رقدتها لمده شهر واكثر. وكانت تتالم بصوت الى حد ما مسموع 
دخل عيسى في هذه اللحظه اغلق الباب وراءه جيدا بالمفتاح 
صبا بصدmه انت ان دخلك انا مش ندهت عليك من فضلك اخرج بره عايزه اكمل نفسي 
عيسى وهو يقترب منها منهيا هذا النقاش مش عايز اسمع صوت انا هساعدك تغيري هدومك وانتهينا لو قعدنا لحد بكره تناقشيني هعمل اني بقول لك عليه او خلينا قاعدين هنا في المستشفى وقافلين علينا بالمفتاح وخلي الناس تتكلم 
صبا وبعدين معاك انا حاسه اني بتعامل مع ابن اختي 
عيسى اعتبريني ابن اختك وراكب دmاغي ومش هعمل غير اني قلت عليه 
اضطرت صبا تحت ضغط منه ان تجعله يساعدها وقام عيسى بمساعدتها في تبديل ملابسها تحت كسوفها وخجلها الدائم منه. انتهى من مساعدتها وقام بوضع اشياءها في الحقيبه الموجوده معهم وانزل نقابها على وجهها ثم بعد ذلك مسك الهاتف وتحدث مع شخص وقال له ادخل 
بعد دقائق سمعوا خبط على الباب ودخل شخص من حرس عيسى 
عيسى خد الشنط دي واديها على العربيه وجهزها علشان طالع انا والمدام 
الحارس امرك يا كبير. ثم حمل الحارس الحقائب وخرج بها واقترب عيسى من صبا التي تحاول الوقوف 
عيسى بتعملي ايه 
صبا بقف علشان هنمشي 
اقترب منها عيسى بشـ.ـده جعلتها تندهش ثم بعد ذلك لم تشعر بشيء الا وهي في الهواء وحملها عيسى 
صبا انت بتعمل ايه نزلني انا هقدر امشي انت بس اسندني جنبك 
عيسى مش عايز اسمع رغي كثير انا مش هنزلك غير في العربيه وكمان من العربيه مش هنزل غير على السرير ورغي كثير هعمل حاجه همـ.ـو.ت واعملها وانت قريبه مني قوي كده 
تـ.ـو.ترت صبا من كلامه وتسريحاته المخجله لها والصريحه فاضطرت ان تصمت ولا تتكلم حملها عيسى وخرج وسط همهمـ.ـا.ت من الاطباء والممرضات عليهم واركبها في السياره من الخلف وركب بجوارها من الناحيه الاخرى وتحركت بهم السيارات متجهه الى سرايه عائله الجبال التي كانت مزينه استقبالا بالكبير وزوجته التي عادت الى الدنيا مره اخرى. 
دخلوا من باب السرايا لترى الصبا مدى الزينه والانوار الموجوده بالمنزل 
صبا باستغراب ايه ده هو في حد هيتجوز النهارده ولا ايه 
عيسى مندهشا هيتجوز ليه بتقولي كده 
صبا يعني علشان الزينه والانوار دي كلها.
عيسى مبتسما لا دي زينه استقبال مرت الكبير.
صبا باندهاش مين هي مرات الكبير ومين هو الكبير 
عيسى واه ما خبراش مين هو الكبير ومين مرته.
صبا بصراحه لا 
(استغفروا يا جماعه بنيه تفريج الهم)
عيسى انا الكبير وانت مرته 
اندهشت صبا من قول عيسى وقالت ده فعلا 
عيسى ايوه فعلا ويلا بقى يا مرت الكبير علشان تدخلي جوه. نزل عيسى من السياره عنـ.ـد.ما توقفت عند بوابه المنزل ولا التفت الى الجهه الاخرى وفتحها وقام بحمل صبا التي حاولت ان تعترض ولكنه لم يبالي بذلك ووجدت ان الجميع يقف باستقبالها وجميعهم مبتسمين وفرحانين وكان ذلك سبب انبساط الصبا وفرحتها بالاضافه الى وجود اولادها وابيها وامها واخيها وهذا اسعدها كثيرا اجلسها عيسى على اريكه في وسط المنزل وسلم عليها الجميع ابتداء من والده وولدته وامها وابيها الى جميع الخدm الموجودين في المنزل 
صبا بفرحه انا مش عارفه اقول ايه بجد شكرا ليكم كلكم 
صفا بتشكرين على ايه يا خيتي انت جيتي بالسلامه لينا بعد غياب وده كان لازم يبقى اقل حاجه عشان نستقبلك بيها فعلا البيت كان وحش غيء من غيرك قوي واحنا تعودنا عليك وعلى لمتنا مع بعض عايزاكي عاد تقومي بسرعه وتخفي كده علشان نرجع نعمل سهراتنا مع بعضينا وكمان نخطط للناس اللي كانوا عايزين يخــــوفونا 
صبا بابتسامه فعلا عندك حق حبيبتي يا صفا اقف على حالي بس وهنعمل خطه كويسه
يونس اعتبر ده يعني بمثابه اعلان حرب 
عيسى وبعدين معاكي يا يونس عايز تعلن حرب على مراتي اياك 
يونس باندهاش مش هي اللي عالنت الحرب علينا هي وخايتك واكيد بقيت الجروب معاها 
عيسى هي تقوم بس بالسلامه واي حرب هتعملها هكون معاها فيها 
ابتسم الجميع عليهم 
يونس واه انت لكده بقيت عضو منافس 
 عيسى حاجه كيفك ده 
يونس لا كده خلاص احنا استسلمنا ورفعنا الرايه البيضاء ما نقدرش نقف في حرب قدام مرت الكبير لانك ده احنا بنقف قدام النار دي ست بقت وصله ومحدش فينا هيقدر عليها. ضحك الجميع على مزحه يونس.
هدى ربنا يبـ.ـارك فيكم يا اولاد فعلا انتم خير الاهل. انا كنت متـ.ـو.تره قوي على صبا بس بعد ما شفت حبكم ليها انا بقيت مطمنه جدا وهبقى امشي من هنا وانا مرتاحه 
ورده تمشي فين بس يا خاله هدى انت لازما تقعدي معانا بتاعه خمس 10 شهور كده احنا اتعودنا عليك ومش عاوزينك تسيبينا واصل 
هدى يا نهار ابيض طيب مدرسه حاتم وشغل عمك فضل لازم نروح اعذروني بس هبقى اجي زيارات كثير وكمان انتم لازم تيجوا زيارات عندي 
وهيبه ان شاء الله يا حبيبتي بس خلينا في اليومين اللي احنا قاعدين مع بعض فيهم دلوقتي 
عيسى طيب عن اذنكم هطلع صبا فوق في اوضتها علشان ترتاح 
وهيبه مش هتستنى لما تاكل يا ولدي 
عيسى معلش يا امى خليهم يجهزوا الوقت ويطلعوه في الاوضه علشان هي بتدوخ من القعده واحده لحد ما تتحسن.
وهيبه ماشي يا ولدي على خير ان شاء الله ربنا يتم شفاكي يا بـ.ـنتى 
صبا حبيبتي يا ماما 
شالها عيسى وسط كسوف صبر وخجلها من جميع الموجودين وفرحه الجميع من قرب عيسى وصبا من بعض. صعد بها الى غرفتها واغلق الباب وراءهم وقام بمساعدته مره اخرى بنزع ملابسها مجهزه لها حوض الاستحمام بماء ساخن يريح الاعصاب وضع لها سائل الاستحمام وبعد الزيوت التي تعمل على استرخاء وساعدها وقام بوضعها داخل الحوض .
عيسى اتحممي كويس واما تخلصي نادي عليا علشان اخرجك. 
هزت صبا راسها بكسوف وخجل. جلست في حوض الاستحمام فتره بسيطه ثم قامت وحاملت على نفسها ونشفت جــــســ ـدها بالمنشفه ولفت نفسها جيدا ببرنس الاستحمام. ثم قامت بالنداء على عيسى وهي حاولت ان تقوم كي تخرج ولكن احست بدوار شـ.ـديد كاد ان يوقعها.
صبا عيسى ممكن تدخل انا خلصت. فتح عيسى باب الحمام ودخل وحملها وساعدها ايضا في ارتداء ملابس مريحه واجلسها على السرير ودثرها جيدا.
عيسى ارتاحي عقبال ما اغير خلجاتى ويجيبوا الاكل علشان تتغذي كويس وكمان تاخدي العلاج وبعد اكده تنامي شويه علشان ترتاحي 
صبا انا كويسه بس انا عايزه اشوف الولاد وحشوني قوي وهم ما كانوش تحت 
عيسى انا عرفت من ابوي انه بعتهم مع الحارس المزرعه يشوفوا الخيل وهم جايين في الطريق 
صبا بس انا خايفه عليهم وهم لوحدهم في مكان مش عارفينه 
عيسى ما تخافيش طول ما انا موجود مفيش حاجه هتحصل ليكي او ليهم هما اه لوحدهم مع الحارس بس انا عيني عليهم ما تقلقيش والحارس اللي معاهم افضل حد عندي يعني لو مش واثق فيه ما كنتش خليته خرج وياهم.
صبا تمام 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين)
عيسى هدخل اتسبح واغير خلجاتي
صبا تمام. جلب عيسى ملابس له خفيفه بيتيه ودخل الحمام واخذ دش ساخنا يزيل من على جــــســ ـده تعب كل هذه الايام الماضيه. اما بعد فتره غير كبيره خرج من الحمام وهو يلف وسطه  بفوطه 
صبا اول ما شافته كده اتكسفت جدا ولفت وشها الناحيه الثانيه 
صبا هو في حد يخرج كده مش تلبس حاجه وانت خارج 
عيسى بابتسامه ليه هو انا خارج الشارع ولا خارج على حد غريب انا خارج في اوضتي اني قاعده فيها مراتي يعني عادي اخرج كده او ممكن كمان اخرج من غير حاجه خالص 
صبا بصدmه انت بتقول ايه لو سمحت البس حاجه بسرعه 
عيسى وهو يقترب منها هدخل البس حاجه دلوقتي عشان بس انت لسه تعبانه بس اوعدك اول ما تقفي على رجلك ليكون في كلام ثاني في الموضوع ده 
صبا لو سمحت البس حاجه 
عيسى ماشى . ثم قام بـ.ـارتداء ملابسه ودقائق وسمعوا خبط على الباب 
عيسى مين 
هدى انا يا حبيبي جايبين الاكل علشان تتغدوا. 
عيسى اتفضل يا امي. دخلت كده ومعها الخادmه وهي تحمل صينيه الطعام وقامت بوضعها على ترابيزه موجوده داخل الغرفه 
عيسى تعالي اقعدي معانا علشان تاكلي ويانا 
هدى لا يا حبيبي كله انتم بالهناء والشفاء وانا هاكل مع الجماعه تحت 
عيسى ماشي يا امي بالهناء والشفاء. ابتسمت صبا على قول عيسى لهدى بامي وعنـ.ـد.ما بدا عيسى تبتسم سالها 
عيسى بتضحكي على ايه 
صبا ابدا 
لم يرد عيسى ان يضغط عليها وتركها حتى لا تشعر بانها محاصره منه فهو يريد ان تشعر بحريتها وبراحتها معه.
قام عيسى بتقريب الطعام منها وقام باطعامها بنفسه 
صبا بكسوف وبعدين معاك انا ممكن ااكل نفسي وانت كمان لازم تاكل ما اكلتش حاجه خالص كمان زي ما انا كنت في المستشفى انت كمان كنت معايا وما كنتش بتاكل ولا بتهتمي بنفسك لازم تهتم بنفسك وبصحتك علشان تفضل واقف على رجلك 
عيسى اطمني طول ما انت بخير وابتسامتك على وشك على طول وهتبقي دايما موجوده في حـ.ـضـ.ـني هبقى انا بخير.
صبا ابتسمت بكسوف خلاص انا مره وانت مره.
عيسى تمام اكده تقسيمه عادله 
ابتسمت صبا واكمل طعامها ثم بعد ذلك قام بوضع الطعام جانبا وقام باحضار الدواء واعطائه لها بنفسه ثم دثرها جيدا بالغطاء الموجوده على السرير 
(حوقلوا يا جماعه بنيه تفريج الهم وتفريج الكرب)
عيسى نامي شويه وارتاحي من الطريق 
صبا كنت عايزه اسالك سؤال 
عيسى يا سلام سؤال واحد بس اسالي 10 سؤالات 
صبا سلمى 
عيسى وقد تبدلت معالم وجهه إلى لغـــضــــب مالها
صبا كنت عايزه اعرف هتعمل فيها ايه 
عيسى هسقيها من العـ.ـذ.اب الوانه 
صبا ما فيش داعي لكل ده سيبها لنصيبها وربنا اكيد مش هيسامحها 
عيسى باستغراب انت ناويه تسامحيها 
صبا اذا كان ربنا بيسامحنا على اخطاء وذنوب كثيره انا مش هسامحها لو سمحت يا عيسى بس قبل ما تعمل حاجه انا كنت عايزه اقابلها يا ريت تطلب منها انها تيجي علشان اشوفها. 
عيسى منهيا للنقاش طيب ارتاحي انت دلوقتي ونشوف ده بكره ان شاء الله وحاضر هعملك إللى انتى عاوزه
صبا شكرا يا عيسى. اقترب منها عيسى قبل جبينها ثم تركها والتف الى الجهه الاخرى من السرير 
عيسى نامي وانا كمان هنام علشان لازم نرتاح شويه. كمان قبل الولاد ما يجوا. صبا تمام ثم قام عيسى بجذب صبا الى حـ.ـضـ.ـنه وحـ.ـضـ.ـنها بتملك. 
صبا بخجل عيسى سيبني علشان اعرف انام وانت كمان تعرف تنام 
عيسى انا مش هرتاح ولا هعرف انام غير كده وبعدين كفايه اني اتحرمت منه طول الفتره اللي فاتت دي لو سمحت نامي علشان نرتاح شويه
صبا بحرج تمام. وبالفعل وما هي الا ثواني وكانت صبا وعيسى يغطوا في ثبات عميق دام لمده ساعات. ثم فاقوا من نومتهم على صوت خبط على باب الغرفه 
استيقظت على اثره صبا وقامت بهز عيسى حتى يستيقظ ونادت عليه 
صبا بصوت كله نوم عيسى يا عيسى 
عيسى ايوه يا قلب عيسى 
اتكسفت صبا وقالت لو سمحت قوم شوف مين بيخبط على الباب 
عيسى حاضر يا قلبي. قام عيسى وفتح الباب فوجد اطفال صبا امامه الذين ماء انفتح الباب حتى حـ.ـضـ.ـنوا عيسى 
ساهر وحشتنا قوي يا عمو هي ماما جات معاك بجد 
عيسى وانت كمان وحـ.ـشـ.ـتني يا قلب عمو اه ماما جات فين البوسه بتاعتي يا انسه سهر
باسته سهر انت وحـ.ـشـ.ـتني قوي يا عمو انا شفت الفرسه بتاعتي النهارده وكمان ركبتها كمان ساهر ركب الخيل بتاعه 
عيسى بجد انتم اشطر ولاد في الدنيا 
سهر بجد يا عمو انا شطوره وكمان ساهر 
عيسى بجد يا حبيبه عمو.
ساهر عارف يا عمو انا عايز اقول لحضرتك يا بابا لان فعلا بحبك زي بابا تمام 
سهر وانا كمان. انصدm عيسى من قول الاطفال وقام بحـ.ـضـ.ـنهم 
عيسى وانتم احلى اولاد لبابا عيسى. حـ.ـضـ.ـنوه الاطفال بشـ.ـده 
عيسى تعالوا ندخل عشان نسلم على ماما. بالفعل دخل عيسى بالاطفال الى امهم التي سمعت كلام الاطفال لعيسى واندهشت من طلبهم له . ولكن لم تعلق على شيء. 
صبا اهلا حبايب ماما وحشتوني جدا 
سهر وانت كمان يا ماما وحشتنا جدا. انتى عارفه احنا كنا فين 
صبا كنتم فين يا حبيبه ماما 
ساهر كنا في المزرعه وركبنا الاحصنه بتاعتنا لعبنا كتير جدا وكمان في الاوضه بتاعتنا. ابن بابا عيسى عمل هنا وكمان فيها العاب كثير جدا احنا بنحبها 
سهر اه يا ماما لعب كثير جدا. وكمان فيها ثلاجه صغنونه مليانه شوكولاتات من اللي بنحبها 
صبا باستغراب بجد 
سهر اه يا ماما طبعا بجد انت مش شفتيها ولا ايه 
صبا وهي تنظر الى عيسى بصراحه 
عيسى بابتسامه كنت عاملها ليهم وليكي مفاجاه. بس جات كده بقى بعد ايه اللي حصل 
سهر احنا كده خلاص مش هنسافر مع تيته تاني 
صبا لا يا حبيبتي هتسافري لان لسه الترم ما خلصش ان شاء الله لما تخلصوا دراسه وتنجحي هتيجوا علشان تعيشوا معايا هنا 
ساهر بجد يا ماما ومش هتسيبينا  تاني 
حـ.ـضـ.ـنت صبا الاولاد.
صبا بجد يا روح ماما. 
الاطفال طيب يا ماما احنا هننزل تحت علشان نلعب نلعب بتاعتنا وانت ابقي تعالي شوفيها 
صبا بابتسامه حاضر يا روح ماما 
سهر تعالي معانا دلوقتي يا ماما 
عيسى معلش يا سهر هانم ماما دلوقتي تعبانه بس اول ما تبقى تمام وتخف ان شاء الله هتبقى تعمل معاكم اللي انتم عايزينه بس نسيبها دلوقتي علشان ترتاح وتقدر تخف بسرعه ولا ايه 
سهر طبعا لازم تخفي بسرعه يا ماما خذي العلاج بتاعي كله وكوني كويس 
حـ.ـضـ.ـنتها صبا حاضر يا قلب ماما 
عيسى روحي انتم يلا يا شطار شوفوا اوضتكم والعبوا يلا مع ولاد عمو يونس. 
نزل للاطفال سريعا وهم يركضون 
عيسى انا ملاحظ حاجه كده وعايز اسالك عليها 
صبا باستغراب حاجه ايه اسال 
عيسى وهو يقترب منها عماله تقولي للساهر وسهر يا روحي يا قلبي طب امال انا ايه 
صبا بصدmه هااااا
عيسى اقترب منها واعطاها قبله رقيقه على شفتيها وابتعد سريعا. فتحت صبا فاهه من الصدmه وهي لم تستوعب ما حدث 
عيسى اقفلي بقك يا حبيبتي دي بس عربون لحد ما تحبي. 
اتكسفت صبا جدا من عيسى. 
اقترب منها عيسى وقبلها قبله رقيقه على شفتيها وابتعد عنها سريعا اما هي ففتحت فاهه من الصدmه غير مستوعبه ما حدث معها الان
صبا انت عملت ايه 
عيسى ما عملتش حاجه ده بس عربون صغير لحد ما تقومى بالسلامه 
فضلت صبا صمت في تلك الحاله ولم ترد الدخول في نقاش معه. خرج عيسى الى البلكون الموجود في الغرفه وظل بها فتره وبعد دقائق وسمعوا خبط على الباب. خرج عيسى في هذه اللحظه من البلكون وهو يقول 
عيسى مين 
وهيبه احنا يا ولدي افتح جايين نطمن على صبا 
فتح عليهم عيسى الباب. اتفضلوا يا جماعه
وكانول جميع من في المنزل من النساء لكي يطمئنوا على صبا وعلى صحتها .
صبا امال فين بابا فضل وبابا ومهران 
وهيبه ابوكي مهران اخذ ابوكي وراحوا مشوار أكده اهو يشم هوا يعني بدل ما هو قاعد في الدار. 
صبا تمام 
عيسى طيب انا هنزل طالما انتم معاها عشان عاوز اشوف شويه حاجات واراجعها مع محمد ولد عمي خاصه بالشغل 
هدى انزل يا حبيبي ربنا يقويك 
وهيبه روح يا ولدي ربنا معاك. نزل عيسى وترك جميع نساء المنزل مع صبا يتحدثون معها ويطمئنوا عليها وظلوا هكذا مده. يضحكون ويتحدثون على اشياء عده ولكن صبا من كثره الجلوس والحديث معهم احست بدوار شـ.ـديد يكاد يفتك  براسها.
ورد مالك يا خيتي حاسه بايه 
صبا ما فيش حاجه
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبـ.ـارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين)
هدى بقلق مالك يا حبيبتي حاسه بايه 
صبا ما تقلقيش يا ماما هم شويه دوخه بسيطه الدكتور قالت لي انها هتفضل معايا فتره وبعد كده هتروح بالتدريج مع العلاج.
صفا طيب يا جماعه بينا نقوم ننزل ونهملها ترتاح ليها فتره قاعده ويانا. 
وهيبه ايوه يلا بينا يا جماعه وانت يا بـ.ـنتي ارتاحي شويه. 
هدى تحبي افضل معاكي لو مش مرتاحه. 
صبا لا يا حبيبتي انا هبقى كويسه هنام شويه وهقوم ما فيش اي حاجه روحي انت كمان ارتاحي. 
هدى ماشي يا حبيبتي 
ورد احنا هننزل بس لو حسيتي انك مش مرتاحه اتصلي عليا فورا وانا هطلعلك.
صبا ما اتحرمش منكم ابدا يا حبيبتي حاضر. بس اطمنوا انا هبقى كويسه وشويه وعيسى كيد طالع. وفي هذه اللحظه سمع دق على الباب وكان عيسى 
ابتسموا جميعا على هذا الموقف 
صفا اهو طلع عيسى ما استناش شويه كمان ربنا يبـ.ـارك فيكم لبعض يا رب ونشوف عوضكم عن قريب يا رب 
نظر عيسى الى صبا وقال امين 
اتكسفت صبا من نظرته. استاذن الجميع ونزلوا الى اسفل. لاحظ عيسى تعب صبا الملحوظ على وجهها. فقلق عليها واقترب منها
عيسى انتى كويسة. هزت صبا راسها بالموافقه 
عيسى انا حاسس انك فيكي حاجه 
صبا بصوت ضعيف اطمن انا كويسه هي شويه دوخه بسيطه هرتاح شويه وهبقى كويسه. ذهب عيسى الى التلاجه الموجوده داخل الغرفه واخرج منها عصير فريش وقام بوضعه في كوب واعطا لصبا 
عيسى اشربي ده علشان تاخدي الدوا بتاعك لحد ما يحضروا عشا خفيف أكده 
صبا لا عشا ايه انا مش هقدر اكل حاجه تاني دلوقتي.
عيسى لازم تاكلي بعد العلاج ده طوالي. لانه ثقيل وما ينفعش من غير اكل.
هزت صبا راسها بالموافقه وامتنعت عن التعليق لانها لم تقدر عن الحديث مره اخرى. شربت العصير واعطاها عيسى الدواء ثم بعد ذلك سمعوا خبط على الباب 
عيسى وفتحه وكانت ورد ومعها الخادmه 
ورد العشا يا اخويا 
عيسى ما اتحرمش منك يا خيتي 
ورد حبيبي يا اخوي. انا اجيبه فوق رموش عينيا ليك انت ومرتك
صبا من الداخل بصوت ضعيف ربنا يبـ.ـارك فيك يا حبيبتي ويسعدك يا رب. 
ورد اللهم امين اتعشي كويس وخدي العلاج وارتاحي لان شكلك تعبانه. 
صبا ان شاء الله يا حبيبتي ما تخافوش عليا.
نزلت ورد ومعها الخادmه. وجلس عيسى يطعم صبا بيده تحت اعتراضها ولكنه لم يبالي هذا الاعتراض فكل ما يريده ان تاكل جيدا حتى تقدر على استرداد صحتها. 
صبا بعد فتره عيسى بالله عليك علشان خاطري انا خلاص مش قادره اكل حاجه تاني عشان خاطري لو سمحت. 
عيسى لانك حلفتي عليا وعلشان خاطرك عندي بالدنيا ماشي مع اني مش مقتنع.
 (زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم)
صبا شكرا جدا يا عيسى. 
عيسى باستغراب شكرا على ايه 
صبا على كل حاجه بتعملها معايا ومع اولادي. شكرا على تعبك معاهم ومعايا طول الفتره اللي فاتت دي سايب شغلك وحالك وفضلت معايا في المستشفى ده غير اهتمامك باولادي. اللى ماقلش بالعكس ده زاد. بتحاول كل الطرق تساعدهم وتفرحهم . لدرجه انهم بقوا ينادواك بابا. كمان شكرا على اهتمامك باهلى ومراعاتك ليهم واحترامك ليهم  مش عارفه بجد اقول لك ايه.
عيسى اقترب منها وقال ما تقوليش حاجه نامي علشان ترتاحي انا مش بعمل كل ده علشان مستني انك تشكريني انا بعمل كده لاني حابب اعمل كده غيركده ما كنتش هعمل ومش بعمل شفقه او تكليف لا انا بعمل كده لان دول اهلي والعيال دي هم اولادي كل حاجه تخصك بقت تخصني وتهمني اكتر من اي حاجه في الدنيا. ابتسمت صبا على كلمـ.ـا.ته ولم تعلق ولكن كان هناك شيء بداخلها سعيد على تلك الكلمـ.ـا.ت الجميله. 
عيسى ارتاحي لانك محتاجه تنامي شويه وانا هنا جنبك مش هروح في حته لو احتجت اي حاجه اهمسي باسمي وهتلاقيني جنبك 
ابتسمت صبا وهزت راسها ووضعتها على المخده وذهبت في ثبات عميق. ظلت العلاقه بين صبا وعيسى على هذا الحد من الاهتمام والمراعاه من جانب عيسى لكل شيء يخص صبا. وهي بدات تتحسن بسبب اهتمام عيسى الزائد بها. فهو لم يتركها لحظه ودائما يطعمها ويعطيها الدواء بنفسه. بالاضافه الى انه لم يسمح لها بالحركه او عمل اى مجهود حتى لا يؤثر هذا عليها. وكل هذا اد ى الى تعافيها بسرعه. وفي يوم كانت تجلس هي وعيسى في الغرفه 
صبا عيسى لو سمحت ممكن اطلب منك طلب
عيسى اطلبي واتمني من غير ما تسالي.
صبا انا عايزه انزل تحت اقعد في الجنينه شويه مع الجماعه وكمان افضل مع ماما والولاد وبابا قبل ما يمشوا انت عارف انهم هيسافروا النهارده لو سمحت. 
عيسى بس اكده من عيوني حاضر بس غيري خلجاتك وننزل 
هزت صبا راسها وهي فرحانه. فعلا بدلت ملابسها ولبست حجابها ونقابها وقامت علشان تنزل. اقترب منها عيسى لكي يحملها وينزل بها الى اسفل 
صبا انت هتعمل ايه 
عيسى هشيلك 
صبا لو سمحت يا عيسى والله انا بقيت كويسه واقدر امشي على رجلي كويس انت المفروض تساعدني علشان اقدر امشي على رجلي مش تعودني اني ابقى متشاله 
عيسى مع اني مش تاعبني خالص انك تبقي مشتاله وفي حـ.ـضـ.ـني بس ماشي. قامت صبا وهو اقترب منها وامسك يدها ونزلوا الى تحت وعنـ.ـد.ما راها من جميع فرحوا جدا بسبب تطور شفاء صبا والذي لم ياخذ كثير من الوقت بسبب مراعاه عيسى ليها. بالاضافه الى فرح اهلها واحترامهم اللي ابتدى يزيد في عيسى واهله بسبب اهتمامهم وحبهم لبـ.ـنتهم وخــــوفهم عليها وده خلاهم يطمنوا جدا عليها ويروح القلق اللى كان في قلوبهم من ناحيتها.
مهران حمد لله على سلامتك يا بـ.ـنتي نورت الدار 
صبا الله يسلم حضرتك يا بابا شكرا 
اقترب منها فضل وحـ.ـضـ.ـنها وقال الف حمد لله على السلامه يا حبيبه بابا اهو كده اروح انا وماما واحنا مطمنين عليك
صبـ.ـاربنا يبـ.ـارك لي فيك يا بابا الله يسلمك. طيب خلوكم معايا شويه كمان. 
فضل انت عارفه يا حبيبتي شغلي وانا هنا ليا فتره واخد اجازه كمان علشان اخوك ومدرسته علشان مدرسه الاولاد 
هدى اه يا حبيبتي كان على عيني والله بس لازم نمشي علشان المدارس وشغل بابا وانت خلاص بقيتي كويسه انا كده مطمنه عليك وكمان بسبب الناس اللي زي العسل ان ربنا بعتهم ليكي. 
صبا اه والله يا ماما ربنا يبـ.ـارك لي فيكم وفيهم. 
امن الجميع على كلامها 
وهيبه ايوه كده انزل نور الدار. وبلاها الرقده دي 
صبا حسيت اني مرتاحه وعايزه انزل اقعد وياكم كمان اقعد في الجنينه واشم هو كويس. 
وهيبه يا سلام بس كده خلاص يبقى نفطره ونشرب الشاي في الجنينه كمان. ابتسامه صبا على ذلك وطلبت وهيبه من الخدm تجهيز كل شيء في الجنينه وخرجوا جميعا الى الجنينه وكان عيسى بجوار صبا لم يتركها. 
جلسوا بعد ذلك في الجنينه فطره شرب المشروبات بتاعتهم كمان عيسى ادى لصبا لعلاج بتاعها. فضل وقت كبير جدا مع بعض كمان اهل صباواولادها مشيوا سافروا بعد ما جهز لهم عيسى عربيه خاصه توديهم لحد البيت وده كان موقف مؤثر جدا بسبب تعلق اولاد صبا بيها ولكن عيسى اتكلم معاهم وحايلهم كمان ومشوا وهم مبسوطين وده فرح صبا جدا وبعد ما اهلها مشيوا فضلوا مع بعض هي واهله وهو كمان فين الجنينه.وفي الوقت ده  اتكلمت بهمس بجوار اذن عيسى. 
صبا ممكن اطلب طلب كمان 
عيسى بابتسامه وبنفس الهمس انت تؤمري 
صبا ممكن تجيب سلمى وتخرجها 
غـــضــــب عيسى و تبدلت ملامحهم فاقتربت صبا منه مره اخرى 
صبا علشان خاطري ومن غير غـــضــــب. عيسى حاول يهدي نفسه.
عيسى هو ينادي على كبير الحرس. جاء ذلك الرجل وهو يهرول اليه 
كبير الحرس امرك يا كبير 
عيسى تروح تطلع سلمى من المخزن الغربي وتجيبها اهنه.
كبير الحرس تحت امرك يا كبير وذهب ينفذ ما طلب منه. وفي هذه اللحظه ابتسم مهران سبب معرفته ان صبا من طلبت ذلك وهو كان يعلم ان ابنه لن يفعل لها شيء وسوف يطلب من صبا ان تاخذ حقها ولكن هو يعلم ان صبا لن تفعل لها شيء وهذا ما جعله لم يتحدث في الامر بالرغم من مجيء اخته اكثر من مره وهي تطلب العفو منهم حتى يسمحوا لها من رؤيه ابـ.ـنتها والعفو عنها ولكن لم يقدروا على طلب هذا من عيسى وكانوا يحاولوا ان يطمنوها بانهم سوف يفعلون ما بوسعهم. دقائق وجاء الرجل ومعه سلمى التي تبدلت ملامحها الى الارهاق والتعب بالاضافه الى العديد من الكدmـ.ـا.ت على وجهها ويدها  الظاهرين. بالاضافه الى انها كانت لم تقدر على الوقوف او السير 
وقف عيسى وهو غـــضــــبان وكان يريد ان يخـ.ـنـ.ـقها ويتخلص منها ومن اذاها ولكن صبا 
صبا برجاء لو سمحت يا عيسى. نظره لها ثم عاد مره اخرى وجلس مكانه.
وهيبه اطلبى السماح من مرت الكبير يا سلمى وتعلمي من الدرس ده كويس قوي. وادعي ربك انها تسامحك.
عيسى بصوت غليظ ايوه اهم حاجه تسامحك لانها لو ما سمحتكيش صدقيني مش هرحمك وانا اتمنى ده ونفسي فيه. 
جلس سلمى تحت رجل صبا 
سلمى وهي تقترب على قدmها لكي تقبلها ابوس يدك ارحميني وخليهم يرحموني واوعدك ما هجيش هنا تاني واصل ولا كانكم تعرفوني 
ولكن صبا رفعتها ولم تجعلها تقبل قدmها 
صبا اطمني ما حدش هيعمل لك حاجه بس طبعا ده بعد اذن بابا وعيسى بس اللي انا عايزه اعرفه انت عملت كده ليه 
سلمى غباء وغيره عاميه وحقد وشر ربنا يكفيك شر كل ده لما يتجمع جوه انسان بس الدرس اللي علمهونى عيسى في الكم يومين اللي فاتوا دول خلاني فوقت وعرفت انا فين ومين ايوه هو ما جاش ناحيتي ولا حتى لامسنى بس بعتلى لي اللي تربيني. ابوس يدك خليهم يهملوني وانت مش هتشوفي وشي ثاني 
نظرت صبا الى عيسى بتوسل. فهزه راسه اليها موافقا.
ابتسمت صبا تقدري تروحي وما حدش هيجي جنبك تاني طول ما انت مش هتاذي حد. بس المره الجايه اوعدك اني مش هقدر اساعدك. هزت سلمى راسها عده مرات بفرحه فهي لم تكن تصدق ان يعفو عنها خصوصا صبا التي توقعت ان تسقيها من كؤوس العـ.ـذ.اب والمرار ما يجعلها تمـ.ـو.ت وهي حيه وقامت وركدت وهي تخرج بعيد عنهم 
مهران لكبير الحرس ابعت حد من الرجـ.ـاله معاها يروحها لحد الدار ويجي على طول من غير اي حوار مع اي حد
كبير الحرس امرك يا كبير. انصرف ينفذ ما طلب منها.
صفا قلبك طيب وابيض يا مرت اخوي. حد تاني غيرك كان ولع فيها وهي حيه 
صبا ليه يعني كفايه عليها عقـ.ـا.ب ربنا. 
ورد عندك حق يا مرت اخوي بس ده ما يمنعش انك قلبك كيف البفته البيضاء
جميله اي والله تحسك ده انك نقيه كيف من جوه وجميله ورقيقه وحنينه واحنا فعلا ربنا بيحبنا انه هدانا بيكي 
صبا ربنا بيحبني انا عشان رزقني باهله كويسين وحنين  زيكم.
وهيبه ربنا يبـ.ـارك فيك يا بـ.ـنتي وان شاء الله ربنا يتم شفاك على خير وعايزين في اسرع وقت يكون عندنا حفيد منك. 
اتكسفت صبا جدا ما قدرتش تعلق ولكن هزت راسها . في اللحظه دي عيسى بص عليها. وابتسم على كسوفها الواضح 
ورد واه وبعدين معاكي ياما كسفت البنيه.
عيسى تعالي قومي ارتاحي كفايه عليك كده النهارده. 
وهيبه ايوه يا بـ.ـنتي اطلعي ارتاحي كفايه قاعده من بدري 
صبا فعلا حاسه اني محتاجه ارتاح.
وهيبه خلاص اطلعي مع جوزك عقبال ما يحضر الغداء بس هننتظرك تنزلي تتغدي ويانا 
(زواج تحت التهديد قلمي اسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم)
صبا اكيد يا ماما. ثم قامت اخذها عيسى وصعدوا الى الغرفه ودخلتها وبدلت ملابسها وجلست على السرير.
عيسى ارتاحي شويه وانا هخرج هروح عند محمد في حاجات في الشغل لازم ابص عليها وكمان هو عاوزني في موضوع. 
صبا تمام ربنا يقويك 
عيسى اللهم امين بس قولي لي انت عملت ايه في موضوع ورد اني كنت حكيت لك عنه قبل ما نسافر ساعه فرح فريده. محمد اكيد هيسالني عن الموضوع وهو مش على بعضه وكل التاخير ده خليه قارفني وهيجنني. 
صبا بابتسامه انا كلمت ورد وهي موافقه طبعا بعد موافقه باباك وموافقتك وشكلها كده يعني في قبول ومحبه كمان بس البـ.ـنت مكسوفه ومش مبينه اي حاجه.
عيسى بابتسامه خلاص يبقى على بركه الله وخير البر عاجله. هروح ابل ريقه. وكمان اكلم ابويا وربنا يقدm اللي فيه الخير 
صبا ان شاء الله .
عيسى طيب انا خارج محتاجه حاجه من بره 
صبا شكرا سلامتك 
عيسى بغض النظر عن شكرا بس ماشي ارتاحي انت لحد ما اروح واجي تمام ولو احتاجتي حاجه رني علي على طول او كلمي صفا او ورد او جميله.
صبا حاضر..
خرج عيسى لكي يقابل محمد. وترك صبا وهي رقدت على السرير وذهبت في ثبات عميق اما عند عيسى فعنـ.ـد.ما دخل المكتب عند محمد 
عيسى السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيفك يا ولد عمي 
محمد وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته انا مش مصدق نفسي معقول عيسى باشا جه والله وحـ.ـشـ.ـتني دخلتك المكتب.يا وحش.
عيسى حبيبي يا محمد معلش انا عارف اني سايب كل حاجه فوق راسك الفتره اللي فاتت دي بس انت عارف الظروف. واهو اول ما حسيت ان صبا اتحسنت والحمد لله جيت علشان اشوف الشغل اخبـ.ـاره ايه وكمان اشوف موضوع ايه ان انت عايز تكلمني فيه.
محمد وهي عامله ايه مرت اخوي 
عيسى بخير والله الحمد لله في تحسن 
محمد وهتعمل ايه ويا  سلمى 
عيسى خلاص افرجت عنها ومشيت وانتهى الموضوع.
محمد واه كيف ده انا كنت متخيل انك هتفطسها بيدك. كمان كنت عارف ان اكيد هيبقى ليها عقـ.ـا.ب شـ.ـديد قوي لاني عارف اللي بيقع في طريقك 
عيسى بغـــضــــب دفين والله كنت عايز اربيها من اول وجديد بس صبا طلبت مني اني اعفو عنها وقالت ان هي سامحتها وخلاص وبتقول كفايه عليها عقـ.ـا.ب ربنا 
محمد واه ومن امتى بقى ان شاء الله وانت بتسمعني كلام حد في حاجه زي دي 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبـ.ـارك عليك يا حبيبي يا رسول الله)
عيسى ما تنساش ان صبا هي اللي اتاذت من سلمى ومن حقها هي اللي تتكلم 
محمد اه بس ما انكرش برده ان مرت اخوي ليها تاثير كبير قوي عليك انت بتحبها يا عيسى 
عيسى بتنهيده بحبها قوي ومش عارف انا كنت عايش قبلك ده كيف بس اهو ربنا رضي عني وجمعني باللي قلبي دق عشانها.
محمد ربنا يهنيك يا ولد عمي وان شاء الله نسمع عن قدوم ولي العهد 
عيسى بابتسامه ان شاء الله قريب قوي 
محمد بابتسامه معنى اكده ان كل حاجه تمام 
عيسى لا لسه بس كل حاجه هتبقى تمام في اقرب وقت 
محمد لا دي متاكد منها ربنا يهنيك يا اخويا ويسعدك ان شاء الله بس قولى عاد مش ناوي تسعدني انا كمان وتهنيني انا خلاص يا اخويا ما بقتش قادر استحمل اكثر من اكده انا قولتلك قبل أكده. ولولا كل الظروف اللي كانت حاصله ما كنتش قدرت اصبر لحد دلوقتي بس خلاص صبري نفد.
عيسى بابتسامه اعمل ايه يعني اغـ.ـصـ.ـب عليها 
محمد بتـ.ـو.تر وصدmه واه هي مش عاوزنى 
عيسى والله يعني يا محمد انا مش عارف اقولك ايه 
محمد بحـ.ـز.ن ما تقولش حاجه يلا قدرى اكده.
عيسى اهو يلا بقول كنت هكلم ابوي انه يخلي كتب الكتاب والدخله الشهر الجاي 
محمد بحـ.ـز.ن كتب كتاب مين 
عيسى ورد اختي 
محمد بصدmه وحـ.ـز.ن واه هو في حد تاني 
عيسى لا في حد اولاني 
محمد بعصبيه قول لي مين ده وانا اشرب من دmه 
عيسى بضحك يا ساتر يا رب ايه يا ابني هتشرب من دmه ماشي. والله انا كنت ناوي العب عليك شويه بس صعبت عليا كتب كتابك انت وورد يا ابني.
محمد بفرحه قول والله يعني خلاص وافقت ورد طلعت ريداني وعوزاني 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين)
عيسى ايوه يا اخويا ربنا يتمم على خير ان شاء الله هكلم ابويا النهارده في الموضوع ونتفق على كل حاجه 
محمد حـ.ـضـ.ـن عيسى بقوه ربنا يخليك ليا يا اخويا وما اتحرمش منك ابدا بس يعني بلاش بعد شهر ده خليها اسبوع ولا اتنين.
عيسى واه مستعجل على ايه كده مش هنقدر نعمل حاجه.
محمد لا اطمن كل حاجه هتحصل في ميعادها وبعدين يعني هو احنا قليلين علشان ما نقدرش نشيل الليله كلها في الاسبوعين دول 
عيسى لا طبعا خلاص اكلم عمك ونتفق على كل حاجه. يلا ربنا يتمم لك على خير يا اخويا 
محمد حبيبي انت يا عيسى. 
عيسى ايه مش يلا بقى نشوف شغلنا ولا هنفضل نتكلم عن الحريم 
محمد لا يلا بينا وهو نكمل بنفس مفتوحه كمان
عيسى ماشي يا اخويا. ثم بداوا في متابعه عملهم وظلوا هكذا لفتره كبيره وهم يتابعوا العمل
نسيبهم ونروح البيت عند صبا . صبا بعد ما عيسى مشي فضلت نايمه فتره طويله وبعد كده صحيت على صوت خبط الباب.
صبا بنوم ايوه مين 
صفا انا يا مرت اخوي انتى لسه نايمه 
صبا وهي تعتدل في رقدتها ادخلي يا حبيبتي. دخل صفا وهي تحمل صينيه عليها بعض انواع الطعام. 
صفا كل ده نوم قومي علشان تاكلي انت ما تغديتيش معانا وعيسى قال و هو خارج لو ما نزلتيش لحالك تبقي لسه نايمه ونسيبك نايمه شويه ومرتاحه. بس انت عوقتي وانا قلت لامي لازم انا تاكلي علشان العلاج بتاعك قالت خذ الصينيه واطلعي صحيها 
صبا بابتسامه وتعبتى روحك بس ليه يا حبيبتي انا كنت هصحى وهنزل اكل.
صفا مفيش تعب ولا حاجه انت خيتي وتعبك الراحه. 
صبا طيب بصي انا هستنى عيسى هو لسه ما جاش 
صفا لا يا حبيبتي لسه ما جاش وشكله كده هيعوج بره يبقى انت لازما تاكلي علشان خاطر تاخديه دواكي اللي ميعاده دلوق
صبا  بس انا حاسه اني مش جعانه دلوقتي 
صفا وبعدها لك يا حبيبتي كل لقمه صغيره عشان العلاج لو عيسى كان اهنه وعرف انك لسه لحد دلوقت ما اكلتيش عشان العلاج كان خرب الدنيا وهيجي يولع فيها نار
صبا بابتسامه طيب خلاص هاتي علشان اكل عشان ما يولعش فيها نار ثم ضحكت.
صفا بضحك ماشي يا خيتي. اكلت صبا اكل خفيف من الطعام التي جلبته لها صفا.
صبا الحمد لله شبعت 
صفا شبعت كيف يعني . ده انا ولدي بياكل اكثر من أكده
صبا بالهناء والشفاء يا حبيبتي. ما شاء الله بس بجد مش قادره دلوقتي انا  اكلت حاجه بسيطه علشان العلاج ولما هجوع هاكل ثاني عادي.
صفا ماشي يا حبيبتي طب خلاص انا هنزل دلوقتي وانتى ابقى تعالى 
صبا حاضر هقوم اخذ شاور واغير هدومي وهنزل وراكي على طول 
صفا ماشي يا حبيبتي حمام العافيه. وبعد ان نزلت صفا سمعت صبا هاتفها يرن وكان رقم عيسى 
صبا الو سلام عليكم 
عيسى وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته كيفك دلوقتي 
صبا كويسه كنت نايمه ولسه صاحيه حالا 
عيسى يعني ما اكلتيش ولا اخذتى العلاج 
صبا لا صفا ربنا يبـ.ـاركلها طلعت جابتلي الاكل لحد هنا وكمان لسه واخده العلاج حالا
عيسى طيب بالشفاء ان شاء الله انا في المكتب بخلص شويه شغل متاخر وهاجي ان شاء الله مش هاخر 
صبا تيجي بالسلامه 
عيسى الله يسلمك طيب هتقعدي لحالك في الاوضه ولا هتعملي ايه 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين)
صبا لا هقوم اخد شاور وهصلي وانزل اقعد مع ماما والبنات تحت 
عيسى تمام بس خلي بالك على حالك.
صبا حاضر وانت كمان. واغلقوا الخط. عند عيسى 
محمد بتكلم مين
عيسى كنت بطمن على صبا 
محمد يا سيدي اوعدنا يا رب 
عيسى اهو قرك  ده  اللي هيجيبنا ورا. مش انا خلاص قلت لك هخلص موضوعك وابقى حب براحتك يا اخويا بعد ما تتجوز 
محمد اه امتى بقى تيجي اللحظه دي 
عيسى قريب ان شاء الله يلا نكمل شغل 
محمد يلا بينا. نسيبهم ونروح لصبا
قامت صبا اخذت شاور وبدلت ملابسها وصلت فرضها ونزلت الى الاسفل وجلست مع حمـ.ـا.تها وجميله وورد وصفا يتحدثون معا بـ.ـاريحيه وحب.
نسيبهم بقى ونروح عند عيسى ومحمد اللي لسه متابعين شغلهم
. وبعد فتره طويله نظر عيسى الى ساعه يده 
عيسى يا ابوي انا لازم اقوم اروح دلوقتي وانت كمان قوم علشان تروح نرتاح وانا كمان لازم اروح اطمن على مراتي سايبها كل ده وهي لسه تعبانه 
محمد يلا بينا واوعى تنسى تكلم عمى
عيسى خلاص يا اخويا مش هننسى اكلم عمك ويلا بينا بقى.
ماشي يا عيسى ومحمد وراحوا البيت واول ما دخلوا كانت صبا وورد وكلهم متجمعين 
عيسى السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الجميع وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
وهيبه حمد لله على السلامه يا ولدي 
عيسى الله يسلمك يا امي عامله ايه. اقترب منها وقبل يدها وراسها 
وهيبه زينه طول ما انت بخير يا ولدي انت واخواتك 
عيسى ربنا يبـ.ـارك لنا فيك يا امي انت وابويا. ثم نظر الى صفا وورد عاملين ايه يا هوانم 
صفا وورد في صوت واحد بخير طول ما انت بخير يا اخويا 
عيسى وانت يا مرت اخوي كيفك وكيف العيال 
جميله بخير والحمد لله والعيال كويسين الحمد لله 
عيسى اقترب من صبا عامله ايه دلوقتي 
صبا بخير والحمد لله .حمد لله على السلامه
عيسى بابتسامه الله يسلمك. ثم حدث امه 
عيسى امال ابوي فين يا امي 
وهيبه ابوك جوه في المكتب يا ولدي 
عيسى تمام هدخل اكده عايزه في موضوع لحد ما تحضروا العشا 
وهيبه ماشي يا حبيبي ادخل وانت يا محمد اطلع يا ولدي غير خلجاتك عقبال ما نخلص العشا 
محمد ماشي يا مرات عمي
صعد محمد إلى اعلى. ودخل عيسى الى مكتب والده بعد ان خبط على الباب وسمح له مهران بالدخول.
مهران كيفك يا ولدي 
عيسى بخير يا ابوي كنت عاوزك في موضوع اكده
مهران خير يا ولدي في حاجه في الشغل 
عيسى لا اطمن يا ابوي كل شيء تمام والحمد لله اه انا كنت غايب عنه ليا فتره طويله لكن محمد ربنا يبـ.ـارك فيه سادد 
مهران ربنا يبـ.ـارك فيكم يا ولدي. امال في ايه 
عيسى بصي يا بوي محمد ولد عمي طالب يد ورد هو كان كلمني في الموضوع من زمان بس يعني انا بعد اذن حضرتك كنت عايز اعرف راي ورد في الموضوع الاول وخليت مرتي جثت نبضها يعني وعرفنا ان في قبول فايه رايك يا ابوي في الموضوع ده .
مهران بفرحه ودى فيها رأى  طبعا موافق ده ولد عمها. ومحمد راجـ.ـل زين ويعرف ربنا وسبع واقدر اطمن على بـ.ـنتي وهي وياها 
عيسى يبقى على خيره الله بس هو عايز يكتب ويدخل بعد اسبوعين 
مهران تمام شوفوا محتاجين ايه ونفذ على طول يا ولدي وربنا يتمم على خير وزي ما بيقولوا خير البر عاجله 
عيسى تمام يا ابوي بس قوم معايا دلوقت علشان تقول لامي ولورد كمان عشان يجهزوا نفسهم.
مهران ماشي يا ولدي. وخرجوا الى الخارج وجدوا ان النساء قد اعدت سفره الطعام 
وهيبه طلعتوا في وقتكم يلا بينا علشان السفره جاهزه. وفي الوقت ده كمان محمد نزل من فوق 
مهران تمام يلا بينا. وفعلا قعدوا على مائده الطعام وابتدوا يتعشوا وهم يتناولون اطراف الحديث وفي وسط حديثهم. 
مهران بقول ايه يا حجه
وهيبه خير يا حاج 
مهران في عريس متقدm لورد بـ.ـنتك 
وهيبه و مين ده يا اخوى حد نعرفه 
مهران عز المعرفه محمد ولد اخويا 
وهيبه وهي دي فيها قولي اخويا ربنا يتمم على خير 
مهران وانت رايك ايه يا ورد 
ورد بكسوف القول قولك يا ابوي 
مهران يبقى على خيره الله ان شاء الله كتب الكتاب والدخله هيبقوا يوم الخميس الجاي غير الجاي 
وهيبه بس بدري اكده يا اخوي مش هنعرف نجهزوا حاجه 
مهران لا يا حاجه هنقدر ان شاء الله من بكره ان شاء الله العروسه تخرج ويا اخوها عيسى وتشوف هي محتاجه ايه وتجيبه. كمان هكلم الراجـ.ـل بتاع العفش واخليه يجيب عفش لجناح محمد جديد 
ويشوف لو في حاجه عايزين يغيروها يقولوا ونعملها 
محمد كل ده انا مظبطه يا عمي وكنت مستني امرك . وهي تؤمر على اللي هي عاوزه.
مهران نفذ يا ولدي ربنا يتمم لك على خير.
محمد الله يبـ.ـارك فيك يا عمي. 
مهران يبقى على خيره الله نفذ يا عيسى انت ويونس ومحمد عايز كل حاجه تبقى على اكمل وجه 
يونس اطمن يا ابوي كل حاجه هتبقى تمام الف مبروك يا خيتي الف مبروك يا اخويا 
محمد الله يبـ.ـارك فيك يا دكتور عقبال اولادك 
صبا مبروك يا حبيبتي 
ورد بكسوف الله يبـ.ـارك فيك يا خيتي 
صفا الف مبروك يا ورد الجوري 
ورد ربنا يبـ.ـارك فيك يا حبيبتي وعقبال ولادك 
جميله الف مبروك يا خيتي ربنا يتمم على خير 
ورد بكسوف الله يبـ.ـارك فيك يا حبيبتي. ثم قام كلا من عيسى ويونس باحتضان وردزوتقبيلها والمبـ.ـاركه لها. ثم بعد ذلك قامت كلا من صفا وجميله الزغاريط كما فعلت الخادmـ.ـا.ت التي علمنا بالامر. ثم بعد ذلك مر يومين والجميع يعمل على قدm الوساق حتى يقوم بتجهيزات الفرح. وكان عيسى محمد ويونس كلا منهم مكلف بامر يقوم به وكان عيسى ياخذ ورد ومعها صبا لكي تتسوق كل ما يلزمها وهو من طلب من صبا ان تاتي معها وكانت رغبه ورد ايضا فصبا لديها ذوق رفيع. وفي يوم طلب محمد من عيسى قبل ان يخرج مع صبا وورد ان ينتظره في الخارج فهو يريده في امر عاجل.
عيسى خير يا ابني في ايه 
محمد وحياه الغاليين عندك عاوز اقابل ورد واتكلم وياها 
عيسى واه شايفني بقرون اياك
محمد بيزعل كيف تقول اكده وبعدين احمى ورد برموش عيني اكيد يعني مش هاذيها ولا انت رايك 
عيسى ما قلتش حاجه بس يعني 
محمد ما بسش انا عايز بس اقعد وياها وفي مكان مفتوح قدام الناس وانت هتبقى موجود انت ومرتك بس احنا نقعد على ترابيزه وانتم على ترابيزه. قلت ايه 
عيسى ماشي. واتفق هو ومحمد على المكان اللي هيتقابله فيه و كالعاده اخذ ورد وصبا وخرجوا اروح بيهم المكان اللي بيشتروا منه كل حاجه وبعد فتره 
عيسى تعالوا بقى ندخل المطعم ده علشان نرتاح وتاكلوا حاجه لانكم بره من بدري وبتلفه واكيد تعبتوا
صبا اه فعلا انا رجلي و.جـ.ـعتني جدا محتاجه ارتاح شويه.
ورد  ايوه فعلا لفينا كتير معلش يا مرت اخوي تعبتك معايا 
صبا اوعي تقولي كده تاني لاحسن بجد هزعل منك انت اختي انا اطول اتعب لاختي وهي بتتجوز.
ورد حبيبتي يا مرت اخويا ربنا يخليكي لينا انت واخويا يا رب وعقبال ما نفرح بعوضكم قريب.
صبا بكسوف ان شاء الله.
عيسى طيب يلا ندخل بقى لاني جعان. وفعلا دخلوا وقعدوا شويه وعيسى ما رضيش يطلب حاجه ودقايق وجاي محمد ايه اللي سلم عليهم اتكسفت ورد جدا من وجود محمد وكان باين عليها جدا عيسى بصي يا ورد محمد حابب يتكلم معاكي شويه انا هقعد هناك على الترابيزه اللي قدامك دي تمام اتكلموا مع بعض وان شاء الله هنتغدى سوا 
محمد ماشي يا سيدي والعزومه عليا انا 
عيسى لا خليها عليا انا انت عريس ولسه بتجهز نفسك 
ضحك محمد ماشي يا عم نردهلك في الافراح. وفعلا عيسى اخذ صبا وقعدوا على ترابيزه قريبه من ورد ومحمد.
عيسى والله قعده محمد مع ورد اختي جت في صالحي انا 
صبا باستغراب في صالحك ازاي بقى 
عيسى لاني لاول مره هقعد مع مراتي حبيبتي لوحدنا في مكان عام 
صبا بكسوف يا سلام 
عيسى بجد والله انا عايزه اسالك سؤال 
صبا اتفضل 
عيسى انت لسه متردده في ان احنا نتمم جوازنا 
اتـ.ـو.ترت صبا جدا ما كانتش عارفه ترد  تقول ايه.
عيسى للدرجه دي سؤالي صعب 
صبا بهدوء مش صعب ولا حاجه بس انت فاجئتني. بس انا على فكره ما كنتش معارضه اتمام جوازنا اصلا. بس انت اللي طلبت اننا ناخد فتره نتعرف على بعض فيها 
عيسى صبا انا عايزك انتى. عايزك تكوني معايا بكل كيانك مش عايزك تكوني معايا لانك مجبره انك تكوني معايا. صبا انا بحبك ومحتاجك قوي معايا بس عاوز ده يكون برغبتك وارادتك مش غـ.ـصـ.ـب عنك. على فكره انا هفضل مستني وهديك وقتك علشان تجهزي براحتك بس يا ريت ما تطوليش عليا.
صبا حاضر 
عيسى صبا وعديني انك تفكري فيا كزوج بيحب مـ.ـر.اته ونفسه توافق بيه مش كزوج انت اجبرتي على الزواج منه تمام 
صبا تمام اوعدك. اما بقى عند محمد وورد 
محمد كيفك يا ورد 
ورد زينه الحمد لله يا واد عمي 
محمد مبروك عليا انت يا ورد
ورد بكسوف الله يبـ.ـارك فيك يا واد عمي 
محمد انت موافقه عليا يا ورد يعني عاوزاني ابقى جوزك 
ورد واه ما انا قلت لابوي واخويا راي ي واديني اهو بنجهز للجواز. 
محمد عارف بس انا عايز اعرف رايك فيا 
ورد انت زين الرجـ.ـال وتشرف اي واحده انك تكون راجـ.ـلها
محمد يا ابويا على الكلام لا انا كده ما بقتش امتى بقى اليومين دول يعدوا بسرعه. ضحكت ورد بخفه على كلامه 
محمد لا وحياه ابوكي كمان هتضحكي ده مش هقدر امسك نفسي واخوك هيجي يطخني عيارين 
ورد واه بعد الشر عليك يا واد عمي 
محمد خايفه عليا يا ورد 
ورد مش ولد عمي 
محمد بس خايفه عليا عشان ابن عمك بس 
ورد وهتبقى جوزي 
محمد بس 
ورد بكسوف وبعدين معاك بقى عاد.
محمد خلاص خلاص بلاش حبايتين الطماطم اللى ظهروا مره واحده دول احسن لو عليا هقوم اكلهم دلوقتي حالا. ويحصل اللي يحصل
ورد وبعدهلك عاد 
محمد خلاص يا ستي. بس بعد ما يتقفل علينا باب واحد مش هتقدري تخلينى اسكت .
وفي الوقت ده جه عيسى ومعاه صبا
عيسى خلاص اكده كفايه عليك 
محمد انت واقف بتعدل لي الكلمـ.ـا.ت ولا ايه يا عم سيبني كمان شويه لسه ما خلصت
عيسى لا يا اخويا كفايه عليك كده ابقى اتكلم بعد الجواز 
محمد كلام ايه اللي بعد الجواز الجواز بعديه فعل يا ولد عمي مش كلام. ثم غمز لورد التي احمرت خدودها من كثره الكسوف 
عيسى طب اتلم بقى واحترم وجودي احسن انت عارف هعمل فيك ايه هخلي وشك ما حدش. يعرف له ملامح وانت داخل على جواز. 
محمد وهو يتصنع الخــــوف لا خلاص قلبك ابيض يا عم حوشي جوزك عني يا مرت اخوي 
صبا ربنا يخليكم لبعض 
عيسى ومحمد اللهم امين 
عيسى يلا نتغدى علشان نروح 
محمد يلا بينا. فعلا نتغدوا واخذوا صبا وورد وروحوا وفضلوا كده كل يوم خروج علشان ورد تجهز نفسها وتشوف كل اللي محتاجه قبل الجواز. كمان اختارت فستان الفرح وكان جميل جدا ورقيق.
مر عليهم الاسبوعين سريعا وهم مشغولين جدا في تجهيزات الفرح لحد ما جه يوم فرح ورد ومحمد. كانت صبا مع ورد في اوضتها بتساعدها علشان تلبس وكمان واقفه مع الميك اب ارتست والبنات اللي بيهيصوا لورد وكان عيسى تحت مع الرجـ.ـال بيد.بـ.ـحوا الذبائح وبيجهزوا كل حاجه للفرح علشان الناس اللي هتيجي. كمان صفا وجميله كانوا مع وهيبه تحت بيشوفوها لو محتاجه حاجه وبيستقبلوا الضيوف. وفضل كده مع بعض لفتره لحد ما بدا الليل يجى.
ورد وهي تنظر لنفسها في المراه انا حلوه يا صبا 
صبا ما شاء الله يا حبيبتي قمر ربنا يتمم لك على خير 
ورد بجد يا خيتي 
صبا انت مش شايفه نفسك ولا ايه يلا استعدي علشان تلبسي الفستان وانا كمان هطلع اخذ شاور والبس هدومي علشان انزل 
ورد ماشي يا مرت اخوي روحي انت جهزي نفسك علشان خلاص الناس بدات تيجي وانت واقفه معايا من الصبح 
صبا ماشي يا حبيبتي واطمني مش هتاخر عليك. فعلا صبا طلعت فوق علشان تغير هدومها. ولما دخلت غرفتها كان عيسى جوه وكان لسه خارج من الحمام ولافف فوطه حوالين وسطه ما هي اتكسفت جدا لما شافته بالشكل ده 
صبا انا ما كنتش اعرف انك موجود. 
عيسى بابتسامه وهو يقترب منها عادي وفيها ايه يعني لما ما ت عـ.ـر.فيش وبعدين انت داخله اوضتك والاوضه دي ما بيكونش فيها حد غير جوزك واللى انتى شايفاه بالوضع ده قدامك هو انا وانا جوزك يعني عادي.
صبا بتـ.ـو.تر عيسى ابعد انت بتقرب كده ليه 
عيسى عاوزك 
صبا بتـ.ـو.تر وخــــوف عيسى اعقل في ناس تحت والنهارده فرح اختك وانت لازم تكون موجود تحت دلوقتي وكمان انا لازم البس وانزل علشان ورد مستنياني. ظل عيسى يقترب منها حتى جعلها تلتصق بجدار الغرفه. وضع يده حولها بحصار 
عيسى ماشي هسيبك تلبسي وهلبس وانزل عشان فعلا في ناس تحت بس المره الجايه موعدكيش اني نسيبيك .
صبا بتـ.ـو.تر بتهز راسها عده مرات حتى يبتعد وعنـ.ـد.ما ابتعد عنها تنهدت بـ.ـارتياح.
عيسى ادخلي خدى شاور والعلبه اللي على السرير دي فيها فستان يا ريت تلبسيه  وكمان الشوز بتاعه وكل حاجه انت ممكن تحتاجيها. عليه حجاب حطيه على وشك وانت نازله علشان انت تحت هتبقي مع الحريم ما فيش داعي تلبسي النقاب ويا ريت ما تخلعيش الستره اللي عليه من فوق. 
صبا باستغراب مين اللي جابه 
عيسى انا يا ريت ذوقي يعجبك 
ابتسمت صبا شكرا يا عيسى ما كانش في داعي تغلب نفسك 
عيسى انت مراتي مش عايزك تنسي دي
صبا تمام شكرا ومش هنسى اللى انت قلت عليه.
عيسى تمام ادخل يلا. ودخلت صبا فعلا خدت شاور وعايزه كان لابس هدومه ونزل وهي طلعت لبست الفستان اللي انبهرت بيه وبشكل ولونه كان قمه في الجمال و.جـ.ـعلها في غايه الروعه والاناقه فعلا ذوق راقي جدا.
اتجهزت صبا ونزلت لورد اللي انبهارت بجمال صبا وشياكتها
ورد بسم الله ما شاء الله كيف القمر يا مرت اخوي الفستان هياكل منك حته 
صبا بابتسامه شكرا  يا حبيبتي بجد حلو 
ورد كيف القمر. وفي اللحظه دي دخلت صفا وجميله اللي كمان اعجبوا بصبا جدا. وفضلوايمدحوا فيها. ودقايق وسمعوا خط على الباب 
صفا مين بيخبط 
عيسى انا عيسى يا خيتي. 
صفا اتفضل يا اخويا. دخل عيسى وهو ينظر الى ورد 
 عيسى بسم الله ما شاء الله كيف القمر يا ورد الجور
دخل عيسى في غرفه ورد اللي بتتجهز فيها واول ما شافها .
عيسى بسم الله ما شاء الله كيف القمر يا ورد الجور 
ورد بكسوف جد يا اخوي يعني انا حلوه. والفستان حلو عليا 
عيسى بابتسامه كيف القمر يا خيتي ومن غير حاجه كمان والفستان بقى جميل لانك لبستيه 
ورد حبيبي يا اخوي ربنا ربنا ما يحرمنيش منك ابدا انت ويونس وابوي وامي يا رب 
اقترب منها عيسى وقبل راسها 
عيسى الف مبروك يا حبيبتي ربنا يتمم لك على خير ويسعدك دائما ولو الواد محمد زعلك قولي لي بس وانت عارفه بس محمد راجـ.ـل زين وانا اديتك ليه وانا مطمن 
ورد الله يبـ.ـارك فيك يا اخويا وعقبال ما نفرح بعوضك ان شاء الله 
عيسى ان شاء الله يا حبيبتي الواد محمد هيتجنن عليك لما يشوفك 
ورد بس انا مش احلى ولا اجمل من مرتك هي اللي هتاكل من الجو بجمالها ورقتها. في اللحظه دي التفت عيسى ناحيه ماورد بتبص وانبهر بجمال صبا اللي اخذ روحه وعقله وسحب انفاسه من اول ما بص عليها وسرح فيها وفي جمالها وفضل كده  دقائق. لحد ما اتكلمت صفا 
صفا رحت فين يا اخويا 
عيسى بعد ما لفت انتباهه صوت صفا موجود يا حبيبتي عقبال اولادك. واقترب منها ايضا وقبل راسها. 
عيسى وانت كمان يا صفا دايما تسحرى عيون اللي يشوفك اكيد ولد عمي هيتجنن عليك النهارده. 
صفا بابتسامه والله يا اخوي ما في حد يسحر النهارده غير مرتك وبس.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبـ.ـارك عليك يا حبيبي يا خير خلق الله)
جميله صح فعلا صاب النهارده جمالها زايد عن كل يوم ربنا يحرسها ويبـ.ـارك فيها عقبال ما نفرح بعوضك منها يا عيسى. 
ابتسم عيسى وبص ناحيه صبا وقال اللهم امين ربنا يبـ.ـارك فيك يا مرت اخوي وعقبال اولادك ان شاء الله. 
جميله تسلم يا رب. ثم اقترب عيسى من صبا وقبل راسها واقترب من اذونها 
عيسى بهمس انت ناويه تجننيني النهارده صح
صبا بتـ.ـو.تر من اقتراب عيسى منها بهذا الشكل هجننك ليه يعني 
عيسى شكلك ما وقفتيش قدام المرايه وانت نازله طيب مش سامعه هم عمالين يقولوا ايه 
صبا هم بس بيجاملوني 
عيسى بس هم بيقولوا الحقيقه انت خـ.ـطـ.ـفتي روحي. 
وسابها عيسى في اللحظه دي وقال بصوت عالي 
عيسى يلا بينا يا حبيبه اخوك يونس خلاني اطلع انا انا انزلك علشان عارف ان ام ساهر هتبقى على راحتها فحب يكون انا بداله وقال ان احنا واحد 
صفا واحد يا اخوي وربنا يبـ.ـارك فيكم لينا يا رب 
عيسى اللهم امين يا حبيبه اخوك يلا بينا. وفي اللحظه دي مسك عيسى ايد ورد علشان يسلمها لايد جوزها وكمان في الايد الثانيه مسك ايد صبا بعد ما غطت وشها وجـ.ـسمها بوشاح ما بقاش مبين منها حاجه. ونزلوا تحت عند المعازيم واستلمها محمد منهم وقبل راسها بعد ما تم كتب الكتاب وهي دخلت عند الحريم . ودخلت الحريم كلهم في مكان واحد مقفول مش مسموح لاي راجـ.ـل انه يدخل فيه من غير استئذان لانهم جميعا على راحتهم.
وفي اللحظه دي كانت هناك سيده تجلس بجوار وهيبه وهي تتحدث معها بـ.ـاريحيه ويبدو على وجهها السماحه والطيبه. 
منى والله حشـ.ـتـ.ـيني و  قوي يا وهيبه يا حبيبتي وانا ما صدقت انكم كلمتوني وعرفتوني ميعاد فرح ورد حبيبه قلبي وقلت اهي فرصه اجي واشوفكم علشان وحشتوني كتير.
وهيبه حبيبتي يا اختي والله ليكي وحشه كبيره ليه بتطول الغيبه اكده احنا كنا متفقين مع الباشا مهندس انه يجيبك على طول عندنا وما يطولش علينا الغيبه اكده. 
منى غـ.ـصـ.ـب عني والله يا حبيبتي وهو كمان شغله كثير بس اطمني انا هقعد معاكم يومين حلوين. بس قولي لي حقيقي عيسى ابنك اتجوز 
وهيبه اه يا حبيبتي اتجوز الحمد لله بـ.ـنت زينه ومؤدبه ومحترمه كمان وتتحط على الجـ.ـر.ح اكده يا طيب لحاله
منى بجد يا وهيبه مع اني سمعت انه اتجوز علشان يوقف الطار اللي بينكم وبين اهل الشاب اللي كان سبب في مـ.ـو.ت حمزه الله يرحمه 
وهيبه بحـ.ـز.ن الله يرحمه. ايوه اتجوز اكد  بس  الحمد لله كانت عوض من ربنا ليه  وكانت جوازه الهنا والسعاده ويا رب يرزقه منها بالعوض الصالح اللهم امين
منى بجد يا حبيبتي والله فرحتيني طيب  عـ.ـر.فيني عليها انا مش شايفاها ولا هي موجوده هنا 
وهيبه لا يا حبيبتي موجوده ثواني انادm عليها والتفتت وهيبه تبحث عن صبا بعينيها.
ثم بعد ذلك قامت صفا بتشغيل بعض الاغاني المفرحه وقامت بشـ.ـد الفتيات وقاموا بالرقص والاستمتاع باجواء الفرح وكانت صبا ما مازالت بوشاحها لم تخلعه عنها 
وهيبه وهي تنظر لها وتشاور لها بان تاتي اليها وما ان راتها صبا حتى ذهبت اليها مسرعه
صبا نعم يا ماما حضرتك محتاجه مني حاجه 
وهيبه واه لسه حاطه على وشك ليه يا بـ.ـنتي شيلي البتاع ده من عليك واقعدي مرتاحه.
صبا وهي تقوم بخلع الوشاح عنها. 
وهيبه اول ما شافتها بابتسامه شـ.ـديده بسم الله ما شاء الله تبـ.ـارك الرحمن تبـ.ـارك اللي خلقك يا حبيبتي ربنا يحرسك من العين 
صبا بابتسامه دي عيونك الحلوه يا ماما
منى بسم الله ما شاء الله قمر يا حبيبتي 
صبا بابتسامه شكرا لحضرتك ده من ذوقك 
وهيبه تعالي يا صبا جربي يا حبيبتي سلمي على خالتك منى دي تبقى منى اختي الصغيره متجوزه باشمهندس وقاعده في القاهره وبتاجي كل فتره اكده
اقتربت منها صبا بابتسامه وسلمت عليها باحترام وود كبير.
صبا اتشرفت بمعرفه حضرتك 
منى الشرف ليا انا يا حبيبتي فعلا زي ماوهيبه قالتلى انك قمه في الادب والاخلاق.
صبا بابتسامه شكرا لحضرتك. 
منى فعلا يا بخته عيسى بيكي 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيي ويمـ.ـيـ.ـت وهو على كل شيء قدير سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله الله اكبر ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم)
اتكسفت صبا جدا من كلام منى بس ما ردتش وكانت لحظات وبصت لقت صفا وجميله بيشـ.ـدوها علشان ترقص 
صفا لازم تيجي ترقص علشان تحتفلي بورد مش انت بتحبيها دي زي عربون محبه يعني عندينا لما نحب العروسه نرقص لها 
صبا بس يعني انا مش بعرف 
جميله كيف ده في واحده مش بتعرف ترقص اهو اعملي اي حركات وخلاص بس لازم ترقصي ويانا. قولي حاجه ياما وانت يا خاله منى قولي حاجه 
وهيبه روحي يا بـ.ـنتي ارقصي ويا اخواتك 
ذهبت معهم صبا وهي خجلانه جدا وبدات تتمايل بخفه على انغام الموسيقى وبعد فترات بسيطه انـ.ـد.مجت صبا ونسيت خجلها وخــــوفها وبقت ترقص ببراعه كبيره جدا وفي اللحظه دي كانت صفا بره بتعمل حاجه وداخله بتجري علشان تشوف صبا وهي بترقص 
وقبلت عيسى في طريقها 
عيسى باستغراب واه مالك متصربعه اكده ليه في حاجه 
صفا لا يا اخويا بس الصراحه مرتك بترقص وهي ايه مولعه الدنيا جوه وانا عايزه اكون وياها.
حمحم عيسى هي صبا بترقص فعلا 
صفا بلؤم واه وانت ما تعرفش ولا ايه يا اخويا دي ما شاء الله عليها ولا فيفي عبده في زمانها 
عيسى هز راسه وسكت بس كان هيمـ.ـو.ت ويشوف صبا وهي بترقص وقال الصبر وطلع عند الرجـ.ـاله ودخلت صفا وانضمت للحريم وفضلوا فتره كده لحد ما جه عيسى نده عليهم من بره وخرجت صفا ليه 
صفا ايوه يا اخويا 
عيسى طلعوا ورد على جناحها
صفا بابتسامه حاضر يا اخويا. ثم دخلت الى الداخل 
صفا يلا يا حريم كل واحده تلبس العبايه عليها لان العروسه هتطلع خلاص الجناح لان العريس طالع. وفعلا ابتدت كل واحده تحط العبايه عليها اول حاجه اللي مغطيه بيها فستانها و يتجهزوا للخروج وراحت صفا اخذت ورد وطلعتها لجناحها وفي الوقت ده قامت جميع النساء بالزغاريط كمان صبا لبست الوشاح وحطيته على وشها مره ثانيه وبعد لحظات دخل العريس برده قامت النساء بالزغاريط. فضلت الحريم شويه مكانهم وكمان الرجـ.ـال بره مع بعضيهم 
صبا وهي تقترب من وهيبه 
اسمحي لي يا ماما اطلع ارتاح لاني تعبت قوي النهارده ومش قادره اقف كمان تاني 
وهيبه اطلعي يا حبيبتي ريحي نفسك واستني جوزك لانك من الصبح واقفه مع ورد.
صبا حبيبتي يا ماما ثم نظرت ناحيه منى اكيد هنتقابل تاني 
منى طبعا يا حبيبتي انا قاعده معاكم شويه واكيد هتعرف عليك وهنقعد مع بعض كثير. 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم واتوب اليه استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه)
صبا بابتسامه طبعا عن اذنكم تصبحوا على خير 
الجميع وانت من اهل الخير يا حبيبتي. طلعت صبا وهي طالعه قبلت صفا وجميله في وشها 
جميله رايحه فين يا صبا لسه بدري 
صبا خلاص مش قادره انتم عارفين واقفه من الصبح خلاص حاسه نفسي مهدوده عايزه اطلع اخذ شاور وانام.
صفا روحي يا حبيبتي فعلا واقفه من الصبح وكمان النمره اللي كنت عاملاها في الفرح وتقولي مش عارفه ده احنا اللي طلعنا مش عارفين 
جميله عندك حق والله نقول لها يلا بينا يا صبا تقول انا ما بعرفش وهي ايه ما شاء الله عليها علامه بقول لك ايه انت لازم تعلميني
صبا مش للدرجه دي يعني او اي هبل بعمله وخلاص 
جميله اهو الهبل ده لو عيسى شافه اضمن لك انك مش هتخرجي من الاوضه لمده اسبوع ثم ضحكت هي وصفا عليها 
صفا والله عندك حق يا جميله بس الاسبوع ده قليل 
خجلت صبا كثيرا من كلامهم وبعدين معاكم انتم مش هتبطلوا كل واحده فيكم عماله تحفل عليا ماشي وانت يا اختي انت وهي ايه ما بتعملوش هبل زي كده وازواجكم ما بيشوفوش 
صفا هبل ايه ده احنا طلعنا فعلا بنهبل والله رجـ.ـالتنا دي فعلا طلعت مظلومه معانا 
جميله اه والله لو حد فيهم شاف اللي صبا عملته هيطـ.ـلقنا ويتجوز علينا فورا 
صبا ليه بقى ان شاء الله انتم بتقولوا اي كلام وخلاص بس بقول لكم ايه خلاص هبقى اعلمكم واهو اكسب فيكم ثواب يل بقى انا هطلع انام لان فعلا هنكت خالص ومش قادره الصبح ابقى اتكلم معاكم يلا نروح ثم ضحكت تصبحوا على خير بقى 
صفا وجميله وانت من اهل الخير يا حبيبتي 
اما عند محمد وورد
محمد اول ما دخل الاوضه وقفل الباب لقى ورد قاعده على السرير ولسه بفستانها وكمان الطرحه مغطيه وشها قرب منها وشال الطرحه عن وشها 
محمد بابتسامه بسم الله ما شاء الله تبـ.ـارك من خلقك انا مش مصدق نفسي انك بقيتي مراتي ومعايا انت كنت حلم كبير وبعيد والحمد لله اهو التحقق
ورد بكسوف بجد يا محمد انت بتحبني فعلا 
محمد كلمه حب دي قليله قوي على احساسي بيكي انت بـ.ـنتي اللي اتربت قدام عيني وكبرت وكل يوم حبي ليكي كان بيكبر معاكي بس كنت بصبر نفسي علشان استناكي لاني كنت عايز تحققي حلمك الاول. 
ورد ربنا يخليك يا ولد عمي 
محمد واد عمك بس
ورد بكسوف وجوزي كمان 
محمد بس 
ورد بكسوف انت عاوز ايه 
محمد عاوز اعرف احساسك ايه من ناحيتي 
ورد كيف يعني 
محمد يعني بتحبيني ولا لا 
ورد وبعدين معاك اكده بتكسفني وبعدين امال انا اتجوزتك ليه
محمد بجد قولي يا ورد انا نفسي اسمعها منك مش عاوز جوازي منك يبقى غـ.ـصـ.ـب 
ورد بسرعه غـ.ـصـ.ـب طبعا لا ده انا بحبك من زمان بس كنت خايفه تكون مش بتحبني وخصوصا ان عمري ما حسيت منك بحاجه 
محمد براحه ما كانش ينفع ابين حاجه عشان ما اكونش بخون عمي واولاده بس خلاص انت بقيتي مرتي وحلالى وربنا عوضني عن صبر السنين اللي فاتت قومي بينا نصلي عشان نبدا حياتنا بالصلاه وبركه ربنا وربنا يبـ.ـارك فيها ويرزقنا اولاد صالحين 
ورد بكسوف يلا بينا. وفعلا قامت ورده غيري الفستانها واخدت دش وتوضأت ولبست الاسدال وخرجت لقيت محمد لابس بنطلون مريح وتيشرت ابرز عضلات جـ.ـسمه وهي كانت لاول مره تشوف محمد كده واتكسفت جدا. محمد جه وقف قدامها بدا يصلوا يصلي ركعتين بداوا بيهم حياتهم وبعد ما خلصوا حط محمد ايده على راس ورد وفضل يدعي ويقرا قران. وبعد ما خلص قام وقف
محمد كده الحمد لله استعنا على الشقى بالله وشال ورد من على الارض وحطها على السرير بكل رقه وبداوا مع بعض حياه جديده وبقت ورد زوجه محمد قولا وفعلا. 
اما بقى صبا
صعدت صبا الى غرفتها وبدلت ملابسها ودخلت لكي تاخذ حماما يريح جـ.ـسمها من هذا الارهاق الذي تشعر به فملأت حوض الاستحمام ووضعت به بعض الزيوت التي تعمل على الاسترخاء وبعد الزيوت العطريه ووضعت به ايضا الاستحمام الخاص بها ونزلت في حوض الاستحمام ووضعت جـ.ـسمها الذي بدا يرتاح من التشنجات المكان التي كانت تشعر بها وظلت صبا في مكانها لفتره طويله لا تعلم مدتها حتى احست انها ارتاحت تماما
اما عيسى فبعد ان انهو الليله في الخارج دخل مع والده واخيه وابن عمه زوج صفا وكمان زوج خالتو منى الباشمهندس مدحت وجلسوا جميعا يتحدثون عن جمال تلك الليله وما حدث فيها فحقا كانت ليله ممتعه وجاء بها العديد من الاحباب . واستاذن عيسى منهم دخل المكتب عشان يخلص بعض الاشياء الخاصه بالعمل.
مهران والله يا مدحت يا اخوي انت نورتنا النهارده بس انا زعلان منك لانك طولت الغيبه المره دي احنا كنا متفقين انك مش هتطول الغيبه أكده
مدحت معلش بقى يا حاج حضرتك عارف الشغل الفتره دي عليا ضغوطات كثيره جدا وكنت مسافر فتره بره البلد ولسه يادوب راجع من يومين وكنت بخطط انا ومنى اننا هنيجي نقعد كده فتره طويله في البلد اهو نريح اعصابنا ونفصل شويه من الشغل واهى جات فرصه فرح ورد ومحمد يلا عقبال ما تفرح بعوضهم ان شاء الله
مهران في حياتك ان شاء الله يا حبيبي
يونس فكره والله جميله يبقى تفضلوا معانا فتره كويسه والله يا خالتو منى وحـ.ـشـ.ـتني كتير 
مدحت وانتم كمان يا حبيبي وحشتونا جدا وهي ليها فتره جـ.ـا.مده عماله تقول انا نفسي اروح البلد اهلي وحشوني
يونس وهي كمان وحشتنا والله يبقى خلاص خدت قدm معانا وقت كبير. في الوقت ده خرج غرفه المكتب . وانضم اليهم في الحديث 
مدحت قل لي بقى يا عيسى عامل ايه في السوق انا كنت بره الفتره اللي فاتت بخلص شويه حاجات بس الصراحه اسمك كان مسمع جدا وكنت مبسوط جدا انك بتكبر بالسرعه دي فعلا انت اثبت ليا ولناس كتير انك وحش. انا كنت بره لما اسمع اسمك بقف وافتخر واقول ان احنا قرايب و اتشرف بيك قدام كل شركائي. اللحظه دي جت وهيبه وكمان منى 
منى طبعا عيسى من يومه وهو وحش وبيسد في كل حاجه وانا كنت متنبئه ليه مستقبل كبير
عيسى بابتسامه وفخر تسلم يا حبيبي الشرف لي. ثم اقترب من منى وقبل راسها وقال حبيبتي طول عمرك وانت فهماني. ثم ظلوا هكذا فتره طويله ويتحدثون مع بعضهم في اشياء عديده 
منى بجد يا عيسى الف مبروك يا حبيبي مراتك زي القمر ربنا يرزقك بالعوض الصالح منها ان شاء الله. طلعت فعلا بـ.ـنت مؤدبه وجميله وذوق جدا 
ابتسم عيسى حبيبتي يا منى. ثم سال هي طلعت امتى 
وهيبه دي طلعت من بدري من بعد ما ورده طلعت لانها كانت تعبانه من الوقفه طول النهار من طلعت النهار وهي واقفه يا حبيبتي. 
عيسى وهو يقف طيب انا كمان هطلع ارتاح لانه كان يوم طويل وبكره عندي شغل كمان يلا عن اذنكم تصبحوا على خير 
الجميع وانت من اهله
صعد عيسى الى غرفته. وفتح ودخل الاوضه لاقى السرير فاضي وشافه ان الحمام منور والباب مقفول فابتسم وعرف ان صبا لسه صاحيه. فقعد على الاريكه الموجوده داخل الغرفه ينتظر خروجها دقائق وخرجت صبا من الحمام وهي تلف المنشفه حول جـ.ـسمها لانها قد نست ملابسها بالخارج وخرجت وهي مطمئنه لانها تظن انه لا يوجد احد في الغرفه لان عيسى ما زال في الاسفل. وخرجت ووقفت امام المراه تنشف شعرها وكانت ما زالت لم ترى عيسى الذي ما زال جالسا ينظر اليها وعينيه تشع رغبه بها. لفه صبا نفسها لكي تجلب الملابس وترتديها ولكنها تصنمت في وقفتها بعدmا رات عيسى 
صبا بصوت متحشرج انت هنا من امتى 
وقف عيسى وبدا يقترب منها وهو ينظر لها برغبه شـ.ـديده.
جلس عيسى على الاريكه الموجوده داخل الغرفه ينتظر خروج صبا من الحمام ولكن بعد فتره ليست كبيره خرجت صبا من الحمام وهي تلف حول جــــســ ـدها منشفه فهي قد نست ملابسها واضطرت ان تخرج بهذا الوضع حتى ترتدي ملابسها وهي لا تعلم ان عيسى غير موجود بالغرفه فهو ما زال بالاسفل. خرجت وجــــســ ـدها يلتف حوله تلك المنشفه التي لا تداري الكثير من جــــســ ـدها وبيدها منشفه اخرى تقوم بها بتنشيف شعرها خرج فوقفت امام المراه تجفف شعرها وهي لا تعلم ان هناك اسد جائع موجود معها بالغرفه وعينيه تكاد تخرج من مكانها بسبب رؤيتها بهذا المنظر فهو لم يراها هكذا من قبل فتلك المنشفه اللعينه تظهر من جــــســ ـدها اكثر مما تخفى. ظلت صبا امام المراه لبضع دقائق قليله تجفف شعرها قبل ان تلتفت بجــــســ ـدها لكي ترتدي ملابسها ولكنها تصنمت في وقفتها عنـ.ـد.ما رات عيسى امامها وينظر لها بطريقه غريبه جدا بالنسبه لها تـ.ـو.ترت صبا جدا من نظرات عيسى لها ومن وجوده المفاجئ لها ومن مظهرها امامه الان
(زواج تحت التهديد بقلم اسراء محمود لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين)
صبا بصوت متحشرج انت جيت هنا من امتى 
عيسى وهو يقف ويتجه نحوها بخطوات بطيئه وعنيه تنظر لها نظرات كلها رغبه نظرات تخرج من اسد جائع وامامه الفريسه جاهزه على الاكل 
تـ.ـو.ترت صبا اكتر من نظراته وبدات ان ترجع خطوات للخلف بسبب تقدm عيسى منها
صبا بتـ.ـو.تر عيسى انت بتقرب كده ليه 
لم يرد علي عيسى انما ما زال مستمر في التقرب منها حتى وصلت الى الحائط والتصق جــــســ ـدها بالحائط ووقف امامها عيسى ووضع يدها وحاوطها من الجانبين 
صبا عيسى انت عاوز ايه 
عيسى عاوزك انتى
صبا عيسى من فضلك انا ما اعرفش انك كنت هنا لو كنت اعرف ما كنتش خرجت كده ابدا. لم يرد عليها عيسى وانما اقترب ايضا منها ورائحه شعرها وجــــســ ـدها بدات تتخلل الى انفه واصبح كالمغيب اقترب من رقبتها وظل يقبلها قبلات ناعمه متفرقه حتى انها بدات تؤثر على صبا
صبا بصوت ضعيف ومتـ.ـو.تر ومتحشرج عيسى ابعد 
عيسى مش قادر صبا صدقيني مش قادر ابعد عنك حاولت امنع نفسي كتير بس دلوقتي خلاص مش قادره انا بحبك نفسي تسيبي نفسك ليا. ثم بعد ذلك اقترب منها وبدا يقبلها ايضا بعد القبلات على رقبتها مره اخرى 
صبا عيسى. ولكن لم تكمل جملتها لان عيسى ابتلع كلامها في قبله عاشقه قويه كبيره عنيفه وقام بتثبيت رقبتها بيده محاوله خصرها باليد الاخرى . واستمرت قبلته لها فتره طويله حتى ان صبا دابت معه وتجاوبت معه و لكنه ابتعد عنها عنـ.ـد.ما شعر بحاجتها للهواء. وكانت الغرفه هادئه ساكنه لا يوجد بها اي صوت سوى صوت انفاسهم العاليه واعتبر عيسى ان تجاوب صبا معه دليل على رغبتها في طلب المزيد حملها عيسى ووضعها برقه على السرير وبدا يتعامل معها برقه وحنان وسقط قلمي عن ما هو غير مباح واصبحت صبا زوجه عيسى قولا وفعلا. وظلوا هكذا ينعمون في بحر العشق المحلل حتى ظهر نور الصباح الجديد. نامت صبا من كثر التعب وعيسى اخذ شاور وصلى الفجر وسمع خبط على الباب 
عيسى راح فتح الباب ولقاها امه 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم صل وسلم وبـ.ـارك عليك يا حبيبي يا رسول الله)
عيسى صباح الفل يا ست الكل خير في حاجه يا امي 
وهيبه لا يا ولدي قلت اصحيك تصلي الفجر. عشان كنت بتقول عندي شغل  . ابتسام عيسى.
عيسى يا امي انا الحمد لله صليت الفجر لاني ما نمتش بس هدخل لاني سهران طول الليل وتعبان ومحتاجه انام شويه 
وهيبه وهي تنظر في وجهه ابتسمت ابتسامه بشوشه 
الف بركه يا ولدي ونوم العوافي مرتك زينه 
ابتسم عيسى على امه فهي دائما تفهمه من نظره في وجهه ولا تحتاج الى تفسير في الكلام وقال زينه يمه والحمد لله بس هي نايمه دلوقتي 
وهيبه نوم العوافي يا حبيبي ناموا قد ما بدكم بس هبقى اطلع لك اختك صفا بالفطور عشان تفطر وتتغذى وتغذي مرتك
عيسى تسلم يا ست الكل ما اتحرمش منك ابدا بس يا ريت تسيبونا نايمين لحد ما احنا نصحى ونطلب الاكل 
وهيبه ماشي يا ولدي ادخل ارتاحي انت وانا هنزل 
دخل عيسى الى غرفته واغلق الباب جوجل الساعه على السرير بجوار صباثم بعد ذلك اخذها في حـ.ـضـ.ـنه وقبل خدها ونام في ثبات عميق.نزلت وهيبه وهي سعيده جدا ولما نزلت قابلت مهران زوجها 
مهران مالك ياحجه فرحانه فرحينى معاكى
وهيبه عيسى دخل على مرته 
مهران بابتسامه جد عرفتى منين هو قالك ولا عرفتى كيف 
وهيبه انت عارف أنى بعرف ولادى من عيونهم .وولدى عيونه كانت فيها لمعه فرحه وسعاده وراحه كبيره ماشوفتهاش قبل أكده 
مهران الف حمد وشكر ليك يا رب ربنا يرزقه الذريه الصالحه عاجلا غير اجلا يارب العالمين 
وهيبه اللهم امين.ظلوا هكذا يدعوا لأولادهم حتى نزلت صبا وجميله والجميع.
وهيبه ادخلى ياصفا انت وجميله جهزوا الفطور علشان تطلعوا تنادوا على العرسان علشان ينزلوا يفطروا معانا كالعاده 
صفا حاضر ياما . وفعلا دخلت صفا وجميله المطبخ وجهزوا الفطار وطلعوا نادوا على ورد ومحمد اللى اول ما نزلوا اشتغلت الزغاريط 
وقعدوا فطروا 
صفا هى صبا وعيسى مش هينزلوا يفطروا معانا 
وهيبه لا 
صفا خير إن شاء في حاجه 
وهيبه مفيش قولت مش هينزلوا وخلاص خلينا في العرسان.ابتسم الجميع فهم فهموا الأمر دون كلام.
محمد وهو يقترب من أذن ورد اخوكى ده اسد .ضحكت ورد واتكسفت جدا بطل وبعدهالك 
محمد خلاص ياستى هتفضحينا .
ابتسمت له وسكتت .
 ظل كلا من عيسى وصبا نائمين حتى سمعوا خبط على الباب 
صبا بصوت كله نوم عيسى لو سمحت شوف مين بيخبط
عيسى مين بيخبط 
وهيبه من الخارج انا يا ولدي قوموا كفايه نوم لحد أكده العصر خلاص هياذن 
انتفضت صبا من رقدتها وايضا عيسى. 
ومسك عيسى ساعته ووجدها من الفم قد تخطت الثانيه ظهرا 
عيسى حاضر ياما احنا خلاص شويه وهننزل.
وهيبه ماشي يا ولدي اتسبحوا و انزلوا عشان تصبحوا على العرايس وتقعدوا معانا شويه وابقوا اطلعوا ثاني 
عيسى حاضر يا امي 
صفا كانت مكسوفه جدا من الوضع اللي هي كانت فيه وكمان من نومها لحد دلوقتي اكيد هيظنوا بيها السوء
عيسى مالك 
صبا بكسوف مفيش بس هيقولوا ايه عليا دلوقتي 
عيسى ولا اي حاجه واحده مع جوزها عادى.وده الطبيعي 
صبا بكسوف بس 
عيسى مابسش الف مبروك عليا انتى . ابتسمت صبا بكسوف 
صبا الله يبـ.ـارك فيك.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم)
عيسى يل قومي اتسبحى علشان تصلى وكمان انا هدخل علشان اتسبح علشان ننزل .هزت صبا راسها بالموافقه 
جات صبا تنزل لاقت نفسها من غير هدوم اتكسفت جدا 
صبا عيسى لو سمحت هات اى حاجه ألبسها عشان اقوم 
عيسى بخبث طيب مـ.ـا.تقومى كده
صبا بصدmه ازاى طبعا لا 
عيسى ليه انا جوزك 
صبا بكسوف ونرفزه مصطنعه عيسى لو سمحت 
عيسى ماشي بس بشرط 
صبا أي هو 
عيسى ان انا وانتى ناخد شاور مع بعض دلوقتي 
صبا بصدmه بجد انت بتهزر صح 
عيسى لا بجد ويل بقى علشان كده هنتاخر عليهم.واقترب منها وحملها ودخل بها الحمام تحت اعتراضها ولكنه لم يبالي بهذا الاعتراض ودخل ووضعها في حوض الاستحمام واستحما معها وبعدها خرجوا وهو شايلها برضو ولبسو وصبا كانت مبسوطه ومكسوفه جدا بس كانت فرحانه بمدى حب عيسى الظاهر ليها والواضح جدا في تعامله معاها فهو جعلها تشعر وكأنها لم تتزوج من قبل .فهو جعلها تشعر وكأنها ملكه متوجه ببسب رقته معاها وحنانه معاها وبالرغم من كده ترك العديد من العلامـ.ـا.ت فى جـ.ـسمها ولكنها لم تأخد بالها منها .انتهوا من ارتداء الملابس والصلاه. وكان عيسى أمام صبا فى الصلاة.وهذا أسعدها اكتر .
نزلوا تحت وكان عيسى ماسك ايديها بتملك .وكان الجميع ينظر لهم بابتسامه
بعدmا انتهى عيسى من الصلاه هو وصبا وارتدوا ملابسهم اخذها ونزل بها الى اسفل وهو ممسكا بيدها وعنـ.ـد.ما نزلوا الى اسفل وراهم الجميع ابتسموا لهم ابتسامه قوية. وكانت عمته فهيمه موجوده معهم
عيسى السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
الجميع وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
فهيمه بتريقه واه ناموسيتك كحلي يا ولد اخويا. في حد بيفضل نايم لحد دلوقت. وانت كمان يا سنيوره ليه قاعده فوق لحد دلوقت انت ما عارفاش ان في عرسان ولازم تقومي من الفجر عشان تفطريهم 
صفا وفيها ايه يا عمتي ما انا وجميله فطرناها. 
فهيمه وهي ما تقومش وتفطرهم ليه على رجلها نقش الحنه 
وهيبه جرى ايه يا فهيمه ما قلنا العرسان فتره كفاياكي عاد 
فهيمه هو انتم حولتوا الدار لللوكندا من بتوع بحري 
عيسى بغـــضــــب مكتوم انا منبه على مراتي ان طول ما انا فوق هي ما تنزلش ولو انطبقت السما على الارض وبعدين يا عمتى في حاجه عايزك ت عـ.ـر.فيها انا مرتي اهنه مش علشان الخدmه مرتي اهنه ملكه متوجه تنام وقت ما بدها وتصحى وقت ما بدها طالما جوزها معاها واخر مره هسمحلك انك توجهي لها اي كلام ثاني. واحده غيرك كانت شالتها فوق راسها بعد ماعفت عن بـ.ـنتك وسامحتها بعد عملتها الطين ولولا  هي استسمحتني وطلبت مني اسامحها واعفو عنها كنت قــ,تــلت بـ.ـنتك او حبستها.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبـ.ـارك عليك يا حبيبي يا رسول الله)
فهيمه بغـ.ـيظ حقك على راسي يا ولد اخويا. كانت صبا منزعجه جدا من حوار فهيمه وحديثها معها ولكنها لم تريد ان ترد عليها ولكن رد عيسى على عمته جعلها تشعر بالامان والانتصار. 
وهيبه تعالي يا بـ.ـنتي جربي اقعدي جاري. اقتربت منها  صبا بعد ان سلمت عليهم. كما انها اقتربت من ورد وحـ.ـضـ.ـنتها وقبلتها 
صبا حبيبتي يا ورد الف الف مبروك يا قلبي عقبال بقى ما تجيبوا لنا ولى العهد 
ورد وانتى كمان الف مبروك يا مرات اخويا. اتكسفت جدا صبا من كلام ورد ولكنها ابتسمت ثم ذهبت وجلست بجوار وهيبه. وايضا سلم عيسى على اخت ورد وعلى محمد زوجها وابن عمه 
عيسى هو يحـ.ـضـ.ـن اخته الف مبروك يا قلب اخوك 
ورد الله يبـ.ـارك فيك يا اخويا. ثم اقترب من محمد وحـ.ـضـ.ـنه وقبله 
عيسى الف مبروك يا وحش. 
محمد بصوت عالي الله يبـ.ـارك فيك يا حبيبي. ثم اقتربا من اذنه 
محمد بصوت منخفض لم يسمعه سوى عيسى والله انا مش عارف مين فينا اللي وحشه ده انت كنت اسد الليله. ايه يا عم سهران الليله كلها ده انا هبطت من اول جوله. ضحك عليه عيسى بصوته العالي 
عيسى وهو يقترب من اذن محمد يهمس بها انت اللي خرع والله شكلك كسفتنا 
محمد عيب عليك اخوك شرفك. بس ابقى قول لي سر الخلطه 
عيسى سر الخلطه هو عيسى نفسه يا خفيف 
ضحك محمد ايضا بصوت علي على كلام عيسى. وقال بس يرضيك كده تسرق مني الكاميرا وتبقى انت نجم الليله 
عيسى وهو يرفع حاجبه بطريقه كوميديه عندك مانع 
محمد وهو يمثل الخــــوف ابدا يا كبير تحب اقوم انا امسك الكاميرا عيسى بصوت عالي جدا على مزاح محمد معها. وهذا جعلت الجميع ينتبهون عليهم 
مهران خير يا ولدي فرحوني معاكم 
عيسى ابدا يا ابوي اصل محمد كان بيقول لي نكته 
مهران متفهما حديث اولاده ابتسم ابتسامه خفيفه وسكت
وهيبه وفرحه وابتسامه ربنا يدوم الضحكه على قلبك يا ولدي 
عيسى اللهم امين يا امي. امال الدكتور يونس فينه 
جميله يونس كان في المستشفى وطلع وزمانه على وصل. وفي هذا الوقت جاء صوت من خلفهم.
يونس انا انا سامع حد بينادي عليا 
وهيبه ابن حلال يا ولدي بالخير يا حبيبي. 
دخل يونس وسلم على الجميع وفضل يهزر هو وعيسى ومحمد فتره 
عيسى فين الاكل يا ام يونس انا خلاص همـ.ـو.ت من الجوع 
وهيبه بعد الشر عليك يا ولدي. حالا وفي تلك اللحظه جاءت الفتاه الخادmه 
(زواج تحت التهديد بقلم اسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم) لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
هنادي السفره جاهزه يا ست الحاجه 
وهيبه ماشي روحوا انتم كمان اتغدوا على ما احنا ما نتغدى وجهزوا الشاي والقهوه على طول 
هنادي عمرك يا ست الحجه.
وهيبه يلا يا حاج يلا يا فهيمه يا خيتي يلا يا اولاد قوموا علشان تاكلوا. قام الجميع واستعدوا وجلسوا على مائده الطعام. وكان كلا منهم يجلس وبجواره زوجته. وكان يتراس السفره الحاج مهران كبير العائله. وكانت الحاجه وهيبه قد اعدت غداء بـ.ـارعا به كل ما لذ وطاب 
عيسى بانبهار بسم الله ما شاء الله تسلم ايدك ياما الوكل شكله بس يفتح النفس لا وايه مش مخليه حاجه مش عاملاها ربنا يخليك لينا يا امي. 
وهيبه بابتسامه بشوشه ربنا يبـ.ـارك فيك يا ولدي بالهناء والشفاء مطرح ما يسري يمري اتغذى زين. 
عيسى ماشي يا امي حاضر من عيني. 
محمد بطريقه مسرحيه يا عيني عليك يا محمد يا اللي ما حدش بيقول لك اتغذى. ايوه اصل هو عيسى العريس مش انا 
وهيبه واه كيف ده اتغذى  زين يا ولدي ومطرح ما يسري يمري.
محمد تسلميلي يا مرات عمي يا غاليه وما اتحرمش منك ابدا 
وهيبه تسلمي يا ولد. وفعلا بداوا ياكلوا تحت ابتسامـ.ـا.ت وشغب بين عيسى ومحمد ويونس. على الطعام وكانوا سعداء جدا بتلك اللمه. وصباكانت فرحانه جدا وسعيده بسبب الترابط الاسري اللي بتحبه جدا وحب ودفئ العيله دي. اللي بقى يحوطها من كل ناحيه. فضلت الحياه هاديه ومريحه بين صبا واهل عيسى وكانت كل يوم هم بيحبوها اكثر وهي كمان بتحبهم اكثر واكثر كمان اولادها خلصوا امتحانات وجابهم عيسى وبداوا يعيشوا معاهم في البيت. عيسى كان بيهتم بكل كبيره وصغيره في حياه الاولاد دولا لدرجه انك صبا بدات ترتاح من ناحيه اولادها جدا. سبب خــــوف عيسى واهتمامه بيهم قدام لدرجه ان الولاده نفسهم اتعلقوا بعيسى جدا مش بيقولوا له غير يا بابا .
اما بقى صبا وعيسى فالحب بدا يزيد ما بينهم لدرجه انه تحول ان اكبر صوره من صور العشق وده كان واضح في تعاملاتهم جدا 
وفعلا صدق اللي قال رب صدفه خير من الف ميعاد. هناك صدفه حزينه جمعت بين قلبين كان من المستحيل ان يتقابل يوما ما ولكن حصلت المعجزه وتقابلوا وتزوجوا واصبحوا عاشقين. وهذا ما يقال عليه اصحابي القدر. المهم 
في يوم عيسى صحي من النوم كالعاده عيسى اخذ الشاور بتاعه وغير هدوم وكانت صبا لسه نايمه كمان صلى الفرض. وقعد جنبها وضع ايده على خدها برفقه يتحسسه بحنان 
عيسى حبيبي قوم يلا بطلي كسل. 
بدات تتحرك صبا في السرير دليل على استيقاظها وهي تبتسم ابتسامه مشرقه 
صباصباح الخير يا حبيبي 
عيسى احلى صباح من احلى عيون في الدنيا كلها ايه مالك نايمه انت بالعاده بتصحي قبل مني النهارده تاخرتي 
صبا وهي تتثاوب بكسل والله مش عارفه حاسه اني كسلانه وتعبانه مش قادره اقوم 
عيسى بخضه مالك يا حبيبتي فيك ايه ابعت اجيب الدكتوره 
صبا بابتسامه لا يا حبيبي اطمن مش للدرجه دي هو شويه ارهاق وخلاص. حاسه اني عايزه افضل نايمه في السرير 
عيسى وهو يقبل راسها ماشي يا حبيبتي خليك نايمه في السرير بس اوعي تنسي الاكل لازم تاكلي 
صبا وهي تحاول النهوض لا يا حبيبي انا هقوم عشانك وعلشان الاولاد لا يحتاجوا حاجه 
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيي ويمـ.ـيـ.ـت وهو على كل شيء قدير وسبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم)
عيسى ما لكيش دعوه بيا ولا بالاولاد انا هنزل افطر والاولاد كمان هيفطروا معايا وكمان جدتهم معاهم والخدm تحت لو احتاجوا حاجه كمان من المربيه بتاعتهم معاهم ما تقلقيش . نامي انت شويه وانت عارفه الولاد بيحبوا وردوهيبقى يلعبوا معاها. لحد ما تقوم 
صبا يا حبيبي ورد حامل ومش حمل شقاوه الاطفال 
عيسى عايزك تطمني ونامي شويه علشان تقومي نشيطه ومرتاحه بدل ما تقومي دلوقتي ويبقى جـ.ـسمك مرهق ممكن تتعبي اكتر. 
صبا وهي ترقد على السرير مره اخرى ماشي يا حبيبي توصل بالسلامه افطر كويس
عيسى وهو يقبلها في راسها حاضر يا روح قلبي. ثم تركها ونزل وهي وضعت راسها وذهبت في سبات عميق.
عيسى اول ما نزل تحت الاطفال اولاد صبا شافوه جريوا عليه حـ.ـضـ.ـنه وبسوه 
عيسى اهلا اهلا بحبايب قلبي اللي منورين حياتي كلها 
الاطفال صباح الخير يا بابا 
عيسى صباح الورد على احلى شطار في الدنيا 
الاطفال امال فين ماما يا بابا 
عيسى ماما نايمه شويه علشان هي مرهقه ولما تقوم هتنزل على طول تمام 
الاطفال تمام يا بابا 
عيسى المهم انا عايز حبايب بابا ويسمعوا الكلام ناكل كويس ونعمل الواجب بتاعنا كويس نقعد نلعب جنب تيته وعمته ورد ومش نعمل مشاكل عشان ماما هتنزل لما تعرف انكم عاملين مشاكل ولو نزلت وهي مرهقه هتتعب وانتم اكيد مش عايزين ماما تتعب صح 
الاطفال طبعا يا بابا اطمن احنا مش هنعمل مشاكل خالص وهنلعب مع اولاد عمو يونس وعمته جميله وكمان مع اولاد عمته صفا 
عيسى حبايب قلبي يلا بينا علشان نفطر. واخذهم ودخل على غرفه الطعام.
عيسى السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
الجميع وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
عيسى صباح الخير يا ابويا صباح الخير يا امي وقبل يد امه وابوه. 
مهران صباح النور يا ولدي 
وهيبه صباح الهنا والسعاده على بدنك يا ولدي امال مرتك فين 
عيسى مرتي نايمه وسيبوها نايمه شويه 
وهيبه خير يا ولدي مالها 
عيسى ما فيش يا امي هى بس مرهقه شويه 
وهيبه ماشي يا ولدى . خليها نايمه وانا شويه كده وهبقى اطلع اطمن عليها وانزلها علشان تاكل. 
عيسى ما اتحرمش منك ابدا يا امي. بس سيبيها وهي هتبقى تنزل لوحدها.
وهيبه ولا منك يا قلب امك. حاضر يا ولدي.
عيسى حبايب قلب بابا اسمعوا الكلام اي حاجه تقول عليها او جدو او من العمـ.ـا.ت نقول عليها حاضر 
الاولاد حاضر يا بابا 
وهيبه بابتسامه وهي تضم الاولاد اليها ما تقلقش يا ولدى دول نن عيني من جوه 
عيسى تسلم عيونك يا ست الكل طيب هقوم انا عشان عندي شغل سلام عليكم 
الجميع وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
مهران ربنا يوفقك يا ولدي. مش عيسى وفضلت صبا زي ما هي في السرير نايمه ولكن بعد فتره بسيطه صحيت من النوم بعد ما شعرت بان هناك الم فظيع في معدتها وتشعر بالغثيان قامت ودخلت الى  المرحاض وتاتي بكل ما في معدتها. ظلت صبا هكذا فتره حتى بدات تشعر بالدوار فتمالكت اعصابها ونفسها وحاولت قدر الامكان ان تخرج من الحمام ولكنها سقطت مغشي عليها.. وظلت هكذا ولم يشعر بها احد.
في الاسفل 
ورد وبعدين ياما صبا ما نزلتش لحد دلوقتي ومش بعاده. انا قلقانه عليها 
وهيبه ومين سمعك يا بـ.ـنتي النهار قرب يخلص والبنيه لسه فوق نايمه حتى ما كلتش لقمه واحده تسند بها قلبها بس اعمل ايه اخوك قال لي ما حدش يطلع عندها سبوها نايمه. 
جميله بس يا مرات عمي اكده خطر عليها دي ممكن يجيها هبوط وهي نايمه انا من راي ي تطلعي تصحيها تاكل لقمه. ولو لسه عايزه تنام تبقى تنام تاني بس على الاقل تاكل حاجه تسند بيها قلبها 
صفا صح ياما قومي انت اطلعي صحيها وهو نطمن عليها 
وهيبه ماشي يا بنات و فعلا قامت علشان تطلع تصحي صبا. لكن في اللحظه دي سمعت صوت عيسى وهو داخل من باب البيت 
عيسى السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
وهيبه وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته حمد لله على السلامه يا ولدي 
عيسى الله يسلمك يا امي رايحه فين اكده
وهيبه كنت طالعه اشوف مرتك يا ولدي النهار خلص والبنيه ما اكلتش حاجه من امبـ.ـارح خفت يجرى لها حاجه قلت اطلع اصحيها تاكل لقمه وتبقى تنام ثاني لو عايزه 
عيسى باستغراب هي صبا لسه نايمه 
وهيبه ايوه يا ولدي والصراحه احنا قلقانين عليها ما رضيتش اخلي حد يطلع فوق زي ما انت طلبت عمالين نقول هتنزل دلوقتي بس خلاص احنا القلق نهش قلبنا عايزين نطمن عليها. خاف عيسى جدا من كلام امه وطلع يجري من قدامها على فوق علشان يطمن على صبا وهو مستغرب سبب نومها الطويل ده كله فهي نائمه منذ امس ولم تستيقظ سوى بعد اللحظات عنـ.ـد.ما ايقظها في الصباح. طلع عيسى جري على الجناح بتاعه. كمان طلعت وراه وهيبه وصفا وجميله وورد. وعنـ.ـد.ما فتح باب وفتح الضوء لم يجد صبا على السرير 
عيسى بصوت متوسط صبا حبيبي انت في الحمام. ولكن لم يجد رد اقترب من باب الحمام المغلق وخبط عليه 
عيسى صبا حبيبى انتى جوه. ولكن لم يجد رد كانت قد وصلت وهيبه وصفا وورد وجميله. 
وهيبه خير يا ولدي هي فين 
عيسى مش عارف يا امي. ثم بعد ذلك فتح باب الحمام ودخل ولكن تصنم في وقفته عنـ.ـد.ما وجد صبا ملقاه على الارض مغشي عليها. 
عيسى بصوت عالي صبا وجرى عليها وجروا جميعا ناحيه الحمام وصدmوا عنـ.ـد.ما وجدوها بهذه الحاله. 
صفا مالها يا اخوي فيها ايه 
وهيبه يا مري مالك يا بـ.ـنتي فيك ايه ما كنت زينه وكيف الورده المفتحه ايه اللي صابق.
ورده شيلها يا اخوي طلعها بره 
جميله ايوه شيلها طلعها بره عقبال ما ارن على يونس يبعت لنا دكتور بيطمن عليها 
عيسى قولي ليونس ابعت دكتوره دكتوره يا جميله.
جميله حاضر بس شيلها طلعها من الحمام. فعلا عيسى شال صبا نيمها على السرير وطلب منهم يخرجوا يخرجوا كلهم بره وجاب لها لبس من الدولاب وغيرلها هدومها وبعد ما انتهى سمع خبط على الباب
عيسى مين. 
ورد الدكتوره جات يا اخويا. 
عيسى دخليها بسرعه يا ورد. وفعلا دخلت الدكتوره اللى طلبت منهم يخرجوا كلهم بره واللي فضلت معاها كانت الحاجه وهيبه.
فحصت الطبيبه صبا كويس. وبعد ما انتهت تنهدت بـ.ـاريحيه 
وهيبه خير يا دكتوره طمنيني 
الدكتوره خير يا حاجه اطمني ما فيش حاجه هي كويسه ودي كلها امور طبيعيه. يعني من الطبيعي مع ستات كثير ان يحصل معاهم وغثيان واغمـ.ـا.ت كثير وخصوصا في المراحل الاولى من الحاله بتاعتها. 
وهيبه حاله ايه يا بـ.ـنتي انا مش فاهمه حاجه 
الدكتوره اطمني يا حاجه والف الف مبروك مدام صبا حامل 
وهيبه بصدmه وفرحه ودmـ.ـو.ع بتتكلم بجد يا بـ.ـنتي يعني ولدي عيسى هيبقى عنده ولد من ظهره 
الطبيبه اه يا حبيبتي المدام حامل بقى لها شهرين تقريبا. 
وهيبه الف حمد وشكر ليك يا رب يا ما انت كريم يا رب. 
خرجت الطبيبه بعد ان قامت بكتابه بعض الوصفات الطبيه لصبا وقابلها عيسى. 
عيسى طمنيني يا دكتور مراتى مالها
الطبيبه اطمن هى بخير
عيسى بخير كيف وهي غميانه 
وهيبه مراتك حامل يا عيسى ربنا رضانا ورضاك يا ولدي واخيرا هشوف ولدك يا عيسى. 
من يستطيع عيسى تصديق ما كان يسمعه فكانه بحلم واحسى وكانه يتمنى سماع هذه الكلمـ.ـا.ت ولكنه لم يسمعها صحيحا. 
عيسى مالها يعني. 
ابتسم الطبيبه مرات حضرتك حامل الف الف مبروك طبيعي جدا اللي حصل معاها انا كتبت لها ادويه وحاجات هنا في الريته دي يا ريت تاخذها بانتظام وتاخدوا بالكم منها الفتره الجايه بلاش ارهاق بلاش حركه كتير ويا ريت تجيبهلى العياده علشان اطمن عليها بالسونار. عن اذنكم
جميله اتفضلي يا دكتوره و شكرا جدا على تعبك معايا
الطبيبه ده واجبي. وانصرفت ونزلت معها جميله 
اما عيسى فكان واقفا كال صنم 
ورد مالك يا اخويا واقف اكده ليه 
صفا ادخل شوف مرتك اطمن عليها يا اخويا والف مبروك ربنا يكمل لها على خير
وهيبه بدmـ.ـو.ع ادخل يا ولدي وربنا يطمننا عليها. 
هز عيسى راسه ودخل واغلق الباب وراءه وجلس بجوار صبا. 
امسك عيسى يد صبا وقبلها وسقطت دmـ.ـو.ع بغزاره فهو كان صامدا لم يسمح بدmـ.ـو.عه بالنزول امام احد وعنـ.ـد.ما دخل مسك يدها اطلق العنان لدmـ.ـو.عه حتى تسقط معبره عن مدى فرحته وشوقه لمثل هذه المعجزه 
عيسى لما اتجوزتك في البدايه كنت حاسس انك ليكي شيء جوايا مش عارف هو ايه ولما اتاكدت من كل اللي بيحصل عرفت ان ده حب ومزروع في قلبي من اول ما ربي خلقني. صبرت واتمنيت ودعيت دعيت كثير ان ربنا يمن عليا بحبك ليا زي انا كمان ما بحبك وربنا استجاب دعائي وحبتيني وبقيتي ملكي وما كنتش طمعان في اكثر من كده انت خليتيني اسمع كلمه بابا من ولادك وانا كنت عطشان ليها جدا بس برده ما كنتش طمعان ان يكون ليا ابن من ظهرى بس كمان ربنا كرمه كبير قوي علينا ورزقني بطفل من صلبي ومن ظهري والاهم والاحسن من كل ده كله انه هيبقى منك انت وانا بحمد ربنا انه ما منش عليا بالنعمه دي قبل كده علشان اول كلمه بابا لما اجي اسمعها اسمعها من اولادك انت واول سمره تطرح في شجرتي تبقى منك انت. ربنا يخليكي ليا يا سر سعادتي في الدنيا . استيقظت صبا ووجدت عيسى يبكي 
صبا بخضه مالك يا حبيبي بتعيط ليه ايه اللي حصل في حاجه حصلت 
اقترب منها عيسى وقبلها وحـ.ـضـ.ـنها وقال حصلت اعظم حاجه ممكن تحصل لي في الدنيا 
صبا ايه يا حبيبي مالك انت وترتني وخــــوفتني 
عيسى انا مش عايزك تخافي من حاجه خالص ولا تتـ.ـو.تري وترتاحي خالص 
صبا طب قول لي في ايه 
تنهد عيسى ووضع يده بحنان على بطن صبا يملس عليها بجميع الاتجاهات وقال هنا جوه في حته مني ومنك 
صبا وهي تفهم كلامه يعني ايه. وسكتت ثم ابتسمت وقالت فعلا انا حامل يا عيسى 
عيسى اه يا قلبي عيسى وعقله 
صبا بابتسامه يعني انا جوايا حته منك 
عيسى انت دلوقتي شايله ثمره حبنا. ربنا يخليكي ليا يا سر سعادتي ما اتحرمش منك ابدا وخلي بالك دائما من نفسك عايزاك تحرصي على نفسك وعلى ابني 
ابتسمت صبا حاضر يا حبيبي 
طبعا البيت كله كان على قدm الوساق والجميع مبسوط من خبر حمل صبا حتى ان مهران قام بالذبح الذبائح وتوزيعها على الغلابه والفقراء كشكر لله بسيط كماان عيسى فعل هذا ايضا. وظلوا هكذا فتره طويله كما ان وهيبه لم تسمح بسبب الحركه وكانت تشرف على راحتها بنفسها وتاتي لها بكافه انواع الطعام المغذي. عيسى كمان اخذ صبا وداها العياده عند الدكتوره واطمن عليها وعلى الجنين اللي ما حبش هو اوصبا انهم يعرفوا عنه اي حاجه صحته وانه بخير وبصحه كامله ان شاء الله مرت فتره حمل صبا وورد على خير وكان الجميع مبسوط بقدوم الاطفال سواء طفل ورد الذي تبقى له القليل وياتي او ابن عيسى الذي ما زال في طريقه. مرت مرحله حمل صبا بخير وسلام حتى ان ورد يوم ولادتها بالصدفه كانت صبا خارج المنزل هي الحت على عيسى ان ياخذها الى المزرعه لكي ترى الفرس الجديده الذي جلبها خصيصا لها. وحمدت وهيبه ربها ان صبا غير موجوده حتى لا تحدث المشاكل وخصوصا ان صبا حملها متعب للغايه وواجهت به العديد من الصعوبات والمشاكل وكانت تخشى حدوث ولاده ورد امام صبا وهذا سوف يؤثر عليها لا محاله. اتصلت وهيبه بعيسى اخبرته بولاده اخته وطلبت منه عدm المجيء بزوجته الان حرصا على صحتها وعلى حملها وعيسى امتثل لامر امه ولم يخبر صبا بخبر ولاده ورد حتى يطمئن ان ورد قامت بالسلامه وبعدها سوف ياخذ صبا اليها. الفعل ذهبوا واطمئنوا وكانت ورد قد انجبت ولد جميل واسمته عيسى وفرح عيسى جدا بهذا الامر. مرت الثلاث اشهر الاخيره في فتره حمل صبا في صعوبه كبيره فهي كانت تعان الكثير من المشكلات الصحيه في حملها حتى ان الطبيبه طلبت منها عدm الحركه نهائيا حتى الدخول الى الشهر التاسع وامتثلت الى امر الطبيبه. وفي ليله كان عيسى وصبا نائمون في الامان وشعرت صبا بالم شـ.ـديد في اسفل معدتها وظهرها فقامت واعتدلت في رقدتها. ولكن لم تقدر على البقاء صامته فالالم كان شـ.ـديد وكان يزداد كل لحظه 
صبا بصوت تحاول ان يكون طبيعيا عيسى اقوم 
عيسى بنوم مالك يا حبيبتي في حاجه 
صبا بدmـ.ـو.ع عيسى قوم انا تعبانه قوي 
فزع عيسى وجلس في مكانه مالك يا حبيبتي حاسه بايه 
صبا عيسى انا بولد واديني المستشفى بسرعه. فعلا قام عيسى وشال صبا ونزل بيها بسرعه وركبوا العربيه وراحوا على المستشفى وهو في الطريق اتصل بيونس اخوه وقال له ان هو متجه بمرات للمستشفى وطبعا يونس قال لمـ.ـر.اته اللي قامت واخبرت الجميع وذهبوا جميعا للاطمئنان على صبا. ولما وصلوا الى المستشفى وجدوا عيسى ياخذ الممر ذهابا وايابا في تـ.ـو.تر شـ.ـديد وقلق 
وهيبه خير يا ولدي هي فين 
عيسى بيخــــوف ادعي لها يا امي هي في الاوضه جوه 
وهيبه اطمن يا ولدي ان شاء الله هتقوم بخير باذن الله. 
وظل جميع يدعو لصبا التي تاخرت ولادتها جدا مما جعل الجميع يتـ.ـو.تر ولكن في لحظه وجد عيسى باب الغرفه يفتح وتخرج منه ثلاث ممرضات كل منهما تحمل طفل في يدها اقترب منه منها عيسى طمنيني المدام عامله ايه
ممرضه اطمن يا فنـ.ـد.م المدام بخير وقامت بالسلامه وربنا رزقك بولدين زي القمر وبنوته زي البدر المنور 
مهران بسم الله ما شاء الله لا اله الا الله لا حول ولا قوه الا بالله يا من تكريم يا رب
وهيبه الف مبروك يا ولدي يتربوا في عزك بسم الله ما شاء الله الله اكبر الله اكبر 
محمد وهو يقترب من ورداخوك ما شاء الله طلع ايه اسد ما شاء الله عليه انا لازم اساله عن الطريقه علشان عاوز المره الجايه يكون تؤم 
ورد يا سلام وبعدين ما هي صبا جايبه التوام قبل كده. 
محمد اه بس ابوك يعلي على المره الاولى المره الاولى كانت اثنين وهو مش لازم يجي يتسوى بيه فجاب ثلاثه 
ورد صلي على النبي يا حبيبي كده في عبك ووحد الله 
محمد لا اله الا الله اللهم صل وسلم عليك يا كامل النور هو انا هحسد اخوك 
ورد اه يا حبيبي الحاجات دي بتتنظر 
محمد طيب يا اختي 
عيسى طمنيني مراتي عامله ايه 
الممرضه اطمن يا فنـ.ـد.م المدام كويسه وبخير والحمد لله هي بس مرهقه شويه من الولاده لانها كانت صعبه بس هي شويه في الافاقه وان شاء الله تتحول بغرفه عاديه. 
عيسى تمام 
الممرضات تفضل بقى خد الاطفال. عيسى اخد طفل من احد الاطفال وهو ينظر اليه بعيون دامعه واخذت وهيبه اخر واخذ مهران البـ.ـنت
مهران الف مبروك يا ابني يتربى في عزك ان شاء الله 
عيسى الله يبـ.ـارك فيك يا ابوي. ظل الجميع يهنئ عيسى بمواليده الجدد. وانتقلت صبا الى غرفه عاديه ودخل الجميع اليها عنـ.ـد.ما فاقت وجدت الجميع حولها فابتسمت وهي تنظر لعيسى 
صبا عيسى ابني فين 
صفا ما شاء الله الله اكبر قولي ولادي فين 
صبا ولادي انا جبت توام 
هزه عيسى راسه لها فابتسمت 
صبا ولدين. هزه راسه بالنفي 
صبا بـ.ـنتين. ولكن عيسى هز راسه مره اخرى بالنفي 
صبا بـ.ـنت وولد عيسى مره اخرى هزه راسه بالنفى فتعجبت صبا
صبا امال ازاي توام مش فاهمه 
وهيبه بسم الله الله اكبر ولدين وبـ.ـنت كيف القمر يا بـ.ـنتي 
صبا صدmه ثلاثه جبت ثلاث توائم 
هزه عيسى راسه بالموافقه. 
ابتسامه صبا طيب انا عايزه اشوفهم. جلبوا لها الاطفال هي تحـ.ـضـ.ـنهم وسعيده بهم وظلت تنظر الى عيسى الذي يحملق بها دون اي كلمه ولكن عيونه بها كلمـ.ـا.ت هي وحدها استطاعت تفسيرها.
صبا مالك يا عيسى مش فرحان 
عيسى انا عمري ما فرحت قد النهارده 
صبا امال ساكت ليه يا حبيبي 
عيسى لساني مش لاقي كلام يعبر عن اللي جوايا 
صبا طب هتسميهم ايه 
عيسى رعد وفهد والبـ.ـنت جنه. 
صبا الله يا حبيبي اسماء جميله قوي تمام. 
وهيبه ربنا يبـ.ـارك فيهم يا ولدي ويتربوا في عزك ان شاء الله 
مهران انا هطلع اعمل رجـ.ـاله تذبح عجلين وتوزع على الغلابه 
عيسى وعجلان من عندي انا كمان يا حاج. 
مهران ماشي يا ولدي ربنا يوسع عليك كمان وكمان. 
تمت بحمدلله

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات