رواية مشوهة في قلب صعيدي اركان ونارين كاملة جميع الفصول

رواية مشوهة في قلب صعيدي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين اركان ونارين والرواية من تأليف نور الشامي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية مشوهة في قلب صعيدي  لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية مشوهة في قلب صعيدي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية مشوهة في قلب صعيدي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية مشوهة في قلب صعيدي اركان ونارين كاملة جميع الفصول


رواية مشوهة في قلب صعيدي من الفصل الاول للاخير بقلم نور الشامي

كانت علامـ.ـا.ت الفرح علي جميع البلد فاليوم زفاف ابن اكبر عائله في الصعيد كانت الزغاريط منتشره في البيت بأكمله اما في غرفه النوم جلست هذه العروس التي يبدوا علي وجهها الحـ.ـز.ن والخــــوف الشـ.ـديد لا تعلم تفرح لأنها ستتزوج هذا الفارس مثلما يلقبه الفتيات ام تحـ.ـز.ن غلي ما يحدث ظلت هكذه تراقب الباب من تحت طرحه زفافها حتي دخل بهيئته الرجوليه وملامحه الوسيمه وهو يضع هاتفه علي اذنه ويتحدث بابتسامه فشعرت ان قلبها سيخرج من مكانه من شـ.ـده الخــــوف والتـ.ـو.تر اما عنه فأنتبه لجلستها وانهي مكالمته ووضع الهاتف ثم اقترب منها وجلس بجانبها وتحدث بابتسامه مردفا:  عامله اي
نــــارين بخــــوف:  الحمد لله
اقترب اركان اكثر منها ثم ازاح الطرحه من علي وجهها وتحدث بابتسامه مردفا:  بسم الله ما شاء الله انتي فعلا حلوه جووي
نــــارين بتـ.ـو.تر:  شكرا ربنا يخليك
اركان بضحك:  في واحده تجول لجوزها اكده ما علينا انا هدخل اغير هدومي جوه وانتي غيري اهنيه
ابتسمت نــــارين بتـ.ـو.تر ثم اخذ اركان ملابسه ودخل الي الحمام فوقفت نــــارين تشعر بالخــــوف الشـ.ـديد وهي تنظر الي ملابسها ثم اخذت قميص نوم طويل وروب بأكمام طويله وارتدته واغلقته جيدا فخرج اركان وهو يرتدي بنطلون رياضي مريح وتيشرت بدون اكمام فنظرت اليه نــــارين وابتسم تلقائيا له فتحدث اركان بابتسامع مردفا: اي الحلاوه دي
فاقت نــــارين من هيئتها وبدأت معالم التـ.ـو.تر تحتل وجهها مره اخري فأقترب منها اركان ولامس وجهها ثم اقترب من شفتيها وقبلها قبله رقيقه وبدأت يده تنزل الي الروب المغلق باحكام وبحركه سريعه وقع علي الارض هو والقميص التي كانت ترتديه ثم اقتربوا من الفراش وبدأ اركان في تقبليها اما نــــارين فكانت في عالم اخر فقط تعيش في عالمه الخاص ولكن فجأه انفزع اركان من مكانه وبدأ ينظر اليها بصدmه وهو يتفحص جــــســ ـدها الذي يعتبر مشوه بأكمله ثم تحدث مردفا:  اي دا
اما عنها فكانت تنظر الي الارض ودmـ.ـو.عها تنزل بغزاره فكانت تعلم ان هذا سيحدث حتما ففي لحظه واحده انقلب ليله زفافها لأتعس ايام حياتها فصرخ هو في وجهها مردفا:  انا بتكلم صووح اي دا ...ازاي اصلا انتي اجمل بـ.ـنت في البلد ووشك محدش شاف في جماله لحد دلوجتي
كانت تنظر الي الارض وتبكي بصمت لم تستطع ان تخبره او تتفوه بحرف واحد كيف تخبره ان جــــســ ـدها مشوه بسبب هذا اليوم المشؤوم الذي خسرت فيه كل شئ فنظر اليها هو بغـــضــــب شـ.ـديد وجاء ليلمسها ولكن ابعد يده عنها وهو ينظر اليها نظرات لم تستطيع تفسر اهي شفقه ام انه يشعر بالغثيان من منظر جــــســ ـدها كانت ستتحدث وتحكي له كل شئ ولكن نظراته لها قــ,تــلتها كان يتراجع الي الخلف وهو ينظر اليها بتقزز وفجأه تبدلت ملامحه للغـــضــــب الشـ.ـديد ادركت جيدا ان هلاكها سيأتي لا محاله فهذا ابن العاصي لا يغفر ولا يسامح فجاءت لتنطق اخيرا بتـ.ـو.تر وبكاء وصوت متقطع مردفا: انا ... انا ..كنت هجولك والله
صرخ اركان في وجهها مردفا:  كنتي هتجوولي اي ..كنتي هتجولي انك متشوهه ولا انك ضحكتي عليا اي ال كنتي هتجووليه 
نــــارين ببكاء:  انا مشوفتكش غير مره واحده ومعرفتش احكيلك حاجه والله وكنت عايزه اجولك وابوك يعرف كل حاجه
نظر اركان اليها بغـــضــــب شـ.ـديد ثم خرج من الغرفه وصفع الباب خلفه ووصل الي اخدي الغرف ثم طرق الباب عدت مرات حتي دخل فوجد والده يجلس علي الفراش وزوجه ابيه ترتب الطعام علي الطاوله فتحدث والده مردفا:  مالك يا اركان
اركان بحده محاولا تهدئه اعصابه: انت ازاي تعنل فيا امده يا حج انا من حجي اعرف البـ.ـنت ال هتجوزها فيها اي
سليم بضيق وهو ينظر الي زوجته:  لو كنت جولتلك مكنتش هتوافج تتجوزها
اركان بعصبيه:  دا حقي اوافج او ارفض خاجه تخصني ازاي تعمل فيا اكده دا اسمه خداع مش من حق اي حد في العالم يعمل فيا اكده حتي لو كنت انت
سليم بحده:  اركان متنساشانك ببتكلم مع ابوك ازاي تتكلم معايا اكده
اركان بغـــضــــب شـ.ـديد:  وانت ازااي تعمل فيا اكده جوزتني واحده ملهاش اهل وعايشه لوحدها من وجت ما اهلها مـ.ـا.توا وحولت ماشي هي كويسه ومحترمه وحلوه مفيش مشكله طلع مش معاها كليه وجولت عادي مش مهم التعليم يولع لكن في الاخر تطلع اكده انا مش جادر ابصلها مش عارف اتعامل معاها انتوا ازاي تعملوا فيا اكده وتضحكوا عليا وتخدعوني
فوقيه بحـ.ـز.ن:  اهدي يا اركان يا ابني ابوك اكيد عارف مصلحتك
اركان بصراخ:  اي مصلحه دي ال يخليه يخدعني ويضحك عليا ويجوزني واحده زي دي انا اركان العاصي اجدر اتجوز احسن واحده في مصر كلها ومش من حق اي خد يخدعني
فوقيه بحـ.ـز.ن:  اركان اهدي يا ابني ومتعملش في نفسك اكده 
اركان بغـــضــــب:  انا مش هسامح اي حد خدعني
القي اركان كلمـ.ـا.ته ثم خرج من الغرفه بغـــضــــب ومن البيت بأكمله ثم اخذ سيارته وذهب اما في غرفه سليم اقتربت فوقيه منه وتحدثت بضيق مردفه:  مينفعش يا سليم ال عملته في ابنك غلط اركان بيسمع كلامك دايما لكن متنساش انه عنيد ومش بيسامح ال بيأذيه او بيخدعه والبـ.ـنت الغلبانه دي هتكون هي الخسرانه الوخيده اركان مش هيعيشها مرتاحه
سليم بحده:  كان لازم اعوضها مينفعش اسيبها اكده عايشه لوحدها ومأمنش لحد يتجوزها انا السبب في كل ال حوصلها
فوقيه بشك:  انت السبب ازاي يعني
سليم بضيق:  فوقيه اتكلمي مع اركان انتي ايوا مرت ابوه بس هو بيعتبرك زي امه واناي ال مربياه متخلهوش يأذي البـ.ـنت كفايه ال حوصل معاها في حياتها هي مش ناجصه عـ.ـذ.اب
اما عند نــــارين فظلت جالسه علي الفراش تبكي بشـ.ـده حتي غلبها النوم من كثره البكاء وفي مكان اخر وقفت هذه الصغيره وهي تبكي بشـ.ـده وكل شئ يحترق حولها فتحدثت ببكاء مردفه:  ماما ...بابا ..
صرخت والدتها اليها من وسط النــــار مردفه:  اطلعي بسررعه من اهنيه يا بـ.ـنتي اطلعي من اهنيه بسررعه
الصغيره ببكاء وخــــوف:  ماما ...بابا ..انا مش عارفه اطلع من اهنيه ساعدوني 
الاب بصراخ:  اطلعي من اهنييه يا بـ.ـنتي بسرعه
نظرت الصغيره اليهم ببكاء ثم جاءت لتخرج فمسكت النــــار بها 
وفجأه انفزعت نــــارين من نومها ووجهها يتصبب عرقا ونظرت الي الغرفه بخــــوف ولكن لم تجد اركان فتحدثت بدmـ.ـو.ع مردفه:  استغفر الله العظيم يارب انا تعبت ساعزني يارب
اما في الصباح دخل اركان الي البيت وعلي وجهه علامـ.ـا.ت الجديه والغـــضــــب فأقتربت منه الخادmه وتحدثت مردفه:  احضرلك الجهوه يا بيه ولا هتفطر مع البيه والست هانم الاول
اركان بحده:  مش انا اتجوزت ولا انا متجوز منظر مرتي هتبجي تعملي الجهوه روحي انتي ومش عايزك تظهري جدامي انهارده علشان انا مش طايج نفسي
الخادmه بخــــوف:  حاضر يا بيه
في غرفه نــــارين استيقظت من نومها وابدلت ملابسها وتوضأت ثم صلت فريضتها فوجدت اركان يدخل الي الغرفه وعلي وجهه علامـ.ـا.ت الغـــضــــب فتراجعت هي عدت خطوات للخلف عنـ.ـد.ما وجدته وتحدثت بتـ.ـو.تر مردفه:  صباح الخير
اركان بحده:  وهيجي الخير منين وانا شايف وشك ..اسمغي يا بتاعه انتي انزلي اعمليلي الجهوه بتاعتي اهه استفاد منك بحاجه بدل ما انتي ملكيش لازمه
نــــارين بحـ.ـز.ن : حاضر ..حاجه تانيه
اركان بحده:  ايوه ..اعملي حسابك اني هوريكي العـ.ـذ.اب الوان اهميه مش انا ال ينضحك عليا واحسن ليكي تجصري معايا في الكلام وتجولي نعم وحاضر علشان ايامك اهنيه تعدي
نــــارين وهي تحبس دmـ.ـو.عها:  حاضر ..هنزل اعمل الجهوه
القت نــــارين كلمـ.ـا.تها وخرجت من الغرفه وهي لم تستطع ان تحبس دmـ.ـو.عها وقبل ان تنزل الي الاسفل سمعت صوته يصـ.ـر.خ بأسمها بصوت عالي فذهبت الي الغرفه بسرعه وانصدmت عنـ.ـد.ما وجدته ويتبع 
دخلت نــــارين الي الغرفه فأنصدmت عنـ.ـد.ما وجدت الملابس جميعها علي الارض فتحدثت بضيق مردفه:  اي ال حوصل
اركان بحده:  انتي محضرتيش هدومي لييه هو مش المفروض تحضريلي كل حاجه جبل ما تنزلي ولا انتي مش هيبجي ليكي لازمه نهائي اكده
نــــارين بضيق: حاضر
نظر اركان اليها بضيق ثم اخذ المنشفه ودخل الي الحمام فبدأت نــــارين في ترتيب الملابس ثم اخرجت له ملابسه وجاءت لتذهب فوحده يخرج وهو يلتف بالنتشفه علي وسطه فأغمضت نــــارين عيونها وتحدثت بتـ.ـو.تر مردفه : انا هنزل احضرلك الفطار عايز حاجه تانيه 
اركان بسخريه:  لع هعوز منك اي امشي
نزلت نــــارين الي الاسفل فوجدت فوقيه تقف في المطبخ مع الخدm وتحضر الفطور وعنـ.ـد.ما رائوها انطلقت الزغاريط من الجميع ثم احتضنتها فوقيه وتحدثت بابتسامه مردفه:  صباحيه مبـ.ـاركه يا عروسه اي ال نزلك يا بـ.ـنتي احنا كنا هنطلع الفطور لأوضتكم
نــــارين بابتسامه حزينه : انا جولت افطر معاكم واحضر لاركان الجهوه
فوقيه بتفهم:  طيب يا حبيبتي اعمليها جهوه اركان مظبوط
ابتسمت نــــارين ثم بدأت في اعداد القهوه فخرجت فوقيه وجلست بجانب سليم وتحدثت بضيق مردفه:  ينفع ال ابنك بيعمله دا ازاي ينزل البـ.ـنت يوم صباحيتها تشتغل في المطبخ
سليم بحده:  هو ابني لوحدي مش انتي ال طول عمرك تجولي اركان بيعمل واركان صوح يلا اتعاملي معاه بجا علشان انا مش هسمح ان البـ.ـنت دي تتأذي اكتر من اكده
جاءت فوقيه لتتحدث ولكن قاطعها صوت اركان وهو يتحدث في الهاتف ويضحك بشـ.ـده فنظرت اليه فوقيه بأستغراب ثم نظرت الي سليم فأنتهي اركان من مكالمته واقترب من والدته ثم قبل يديها وتحدث بابتسامه مردفا:  صباح الخير
سليم بضيق : وانا نسيتني ولا اي
اركان بضيق:  صباح الخير ..امال فين امل
نزلت هذه الفتاه من علي الدرج بمرح وهي تتحدث مردفه:  انا اهنيه يا اخوي عامل اي يا عريس
اركان بضيق:  بلاش عريس دي .. عندك كليه انهارده
امل بابتسامه:  لع انهارده اجازه
جاءت نــــارين علي اثر صوتهم ثم وضعت القهوه امامه وبدأ الخدm في احضار الفطور فجلس الجميع وبدأوا في تناول الفطور ثم تحدثت امل بابتسامه:  جوليلي يا نــــارين اي رأيك في اخوي بجا
نــــارين وهي تنظر اليه بقلق ثم تحدثت بابتسامه مردفه:  كويس خالص ياريت الكل يكون زيه اكيد ال متجوزه اركان العاصي لازم تكون اسعد واحده في الدنيا
نظر اركان اليها بدهشه فأبتسم والده وتحدث مردفا:  ربنا يكملك بعقلك يا بـ.ـنتي ويسعدك يارب
فوقيه بابتسامه:  اشربي العصير يا حبيبتي
سليم بضيق:  نــــارين مش بتشرب اي حاجه فيها سكر
اركان بسخريه:  ليه بجا عامله دايت
نــــارين بضيق :  لع عندي السكر
نظر اركان اليها بصدmه ثم الي والده بغـــضــــب ونهض من علي طاوله الطعام وذهب فنظرت نــــارين الي سليم وتحدثت بضيق مردفه:  بابا مكنش ينفع اكده هو فعلا معذور مينفعش يعرف كل حاجه بعد الجواز
امل:  هو اي ال يعرفه
فوقيه بحده:  ملكيش صالح يا امل اطلعي شوفي وراكي اي يلا 
نهضت امل بضيق ثم ذهبت فتحدثت نــــارين بدmـ.ـو.ع مردفه:  اتكلم معاه ولو هو مش عايزني احنا ممكن نتطلج انا معنديش مشكله
فوقيه بضيق:  لا حول ولا قوه الا بالله ربنا ما يجيب طلاج يا بـ.ـنتي ..يا نــــارين معلش استحملي اركان شويه هو عنيد ومش بيحب خد يخبي عنه حاجه لكن طيب والله ومع مرور الوجت هيكتشف معدنك الاصيل وروحك الطيبه في بنات كتير جووي حلوين وجمسهم حلو لكن روحهم مش حلوه ومحدش يجدر يستحملهم خمس دجايج علي بعض لكن انتي ما شاء الله اي حد يتكلم معاكي يحبك علطول
نــــارين بدmـ.ـو.ع:  ما عادا اركان هو محبنيش يا حجه بالعكس كرهني وبيقرف يبص في وشي او يتعامل معايا انا شوفت في عيونه نظرات عمري في حياتي ما شوفتها في عيون حد
سليم بحـ.ـز.ن:  معلش يا بـ.ـنتي استحملي لحد ما الحكيم ال بره يجي مصر وهو هيعملك العمليه
نــــارين ببكاء:  اي عمليه يا حج انا هحتاج اكتر من ست  عمليات وهتتكلف فلوس كتير جوي وانا مش مغايا كل الفلوس دي غير ان عمدي السكر يعني احتمال كبير جووي مينفعش اعمل اي عمليه 
سليم بحده:  نــــارين انتي مرت ابني وملايين الدنيا كلها تحت رجلك هو انتي هتصرقي علي نفسك عندنا الحكيم بس يجيي زي ما جال وهيكشف عليكي ويشوف حالتك اي او اي ال هيوحصل خلي عندك امل في الله يا بـ.ـنتي
اما في مكان اخر عند اركان كان يجلس في مكتبه وهو يشعر بغـــضــــب شـ.ـديد فدخل عليه ابن عمه معاذ وتحدث بضيق مردفا:  كنت عارف اني هلاجيك وانك مش هتجعد في البيت كتير 
اركان باستغراب:  وانت اي ال عرفك بجا
طاهر بضيق:  علشان عرفت السبب سمعت عمي وهو بيتكلم في الفرح مع ابوي عن مرتك والحادثه ال حوصلت معاها
نهض اركان بغـــضــــب ثم تحدث مردفا:  عرفت ومجولتليش لييه يا معاذ انا ابن عمك واجرب صاحب ليك ازاي تخبي عليا حاجه زي دي
معاذ بضيق:  يا ابني والله انا عرفت بعد انت ما طلعت لمرتك هجولك امتي وعملت مشكله مع ابوي بسبب الموضوع دا علشان المفروض كانوا يعرفوك كل حاجه وانت يا توافج يا ترفض
اركان بعصبيه:  هما بيعملوا معايا اكده لييه انا مش حاسس اني اتجوزت ولا عارف اتعامل معاها
معاذ :  اهدي يا اركان وفكر بهدوء العصبيه ال انت فيها دي مش هتستفاد منها بحاجه
اركان بغـــضــــب:  انا مش هسكت علي ال حوصل دا ولا هرضي بالامر الواقع زي ما ابوي وابوك عايزين هي واحده كـ.ـد.ابه هي كمان وخبت عليا وانا هدفع اي حد خدعني التمن غالي جوي واولهم الزفته ال في البيت دي
انا في البيت جلس سليم وبجانبه اخيه الذي تحدث بضيق مردفا:  ال بنعمله الصوح يا سليم احنا اكده بنصلح غلطنا ال عملناه زمان واهه جوزنا اركان لنــــارين وهنجوز طاهر لأمل واكده نبجي صلحنا ال عملناه شويه
سليم بحـ.ـز.ن:  اركان هيأذي نــــارين وهو اصلا بيعاملها معامله الخدامين ومش طايج يبص في وشها انا عارف ابني زين مش هيسكت يا يحيي بس مهما حوصل لازم دا ال يوحصل واركان مع الوجت هيعرف ان نــــارين جلبها طيب وكويسه وربنا يحاسبنا علي ال حوصل زمان مننا روح دلوجتي كلم معاذ في جوازه من امل وشوفه هيجول اي
يحيي بحده:  مش بمزاجه هيتجوزها غـ.ـصـ.ـب عنه 
في المساء في بيت يحيي كان يجلس هو وزوجته فتحيه يشاهدون التلفاز حتي دخل عليهم معاذ وتحدث بابتسامه مردفا:  مساء الخير
فتحيه بابتسامه:  مساء النور يا حبيبي اجعد لحد ما اخلي حد يحضرلك الواكل علشان تتعشا
معاذ:  لع يا ماما انا اكلت انا واركان هطلع اوضتي غلشان عايز انام
يحيي:  اجعد يا معاذ عايز اتكلم معاك شويه
تنهض طاهر بضيق ثم جلس وتخدث مردفا:  خير يا ابوي
يحيي : اعمل حسابك علشان يوم الجمعه الجايه ان شاء الله نروح نطلب ايد بـ.ـنت عمك امل
معاذ بعدm فهم:  نطلبها لمين هو طاهر اخوي عايز يتجوزها ولا اي بس طاهر لسه في الثانوي اصغر منها
يحيي بضيق : طاهر مين يا معاذ هنطلب ايديها ليك 
نهض معاذ بفزع ثم تحدث بحده مردفا:  ليا مين ..انا مش عايز اتجوز دلوجتي وحتي لو اتجوزت مش هتجوز امل اما بعتبرها زي اختي وعمري ما فكرت اني اتجوزها
يحيي بعصبيه:  ملكيش صالح انت بتفكر في اي دلوجتي انا ال عايزه انك تتجوزها وخلاص ودا ال هيوحصل
معاذ بغـــضــــب شـ.ـديد:  انتوا بتعملوا اي كلكم كفايه ال عملتوه في اركان انا مش موافج ومش هتجوز امل وهتجوز البـ.ـنت ال انا اختارها مش ال انت تختارها 
يحيي بعصبيه:  مش بمزاجك هتتحوز بـ.ـنت عمك غـ.ـصـ.ـب عنك ولو متجوزتهاش هكون غـــضــــبان عليك ليوم الدين وهتكون ولا انت ابني ولا اعرفك ولا ليك اهل ولا اخوات
نظر معاذ اليه بغـــضــــب شـ.ـديد ثم اخذ مفاتيح سيارته وخرج من البيت بأكمله فتحدثت فتحيه بحده مردفه:  مينفعش اكده يا يحيي انت اي ال بتعمله انت واخوك في الولاد دا مش كفايه صحيح ال عملتوه في اركان وانكم خبيتوا عليه كمان هتحوز اينك غـ.ـصـ.ـب عنه
يحيي بعصبيه:  هيتجوزها غـ.ـصـ.ـب عنه ومهما حوصل معاذ هيتحوز امل حتي لو نزلت السما علي الارض
اما في بيت اركان فوصل الي البيت في وقت متأخر وهو يتحدث في الهاتف بابتسامه مردفا:  طيب ما تيجي بكره انتي اصلا بجالك كتير مش بتيجي هو انا موحشتكيش ولا اي ... خلاص تعالي اتغدي معانا بكره ..يلا سلام
اغلق اركان الهاتف فوجد نــــارين تنظر اليه بضيق فتحدث بحده مردفا:  خير ست الحسن والجمال اي ال مصحيها لدلوجتي
نــــارين بضيق:  مستنياك ..هو انت كنت بتكلم مين دي
اركان بحده:  انا حر اكلم ال يعجبني
نــــارين بضيق وحـ.ـز.ن:  لع مش حر انت دلوجتي متحوز ومينفعش تكلم بنات اكده واتعامل معايا زين شويه مينفعش اكده 
نظر اركان اليها ثم صرخ امامها بغـــضــــب مردفا:  انا مش طايج ابص في وشك هتعامل معاكي ازاي اصلا لما ببص ليكي بحس بالاشمئزاز ابعدي عني وبس وانا حر اجرب من ال يعجبني واكلم ال يعجبني دي حاجه متخصكيش 
نــــارين بدmـ.ـو.ع:  خلاص طلجني وروح كلم بنات براحتك او اتجوز او اعمل ال يعجبك لكن متعملش فيا اكده انا مش ناجصه و.جـ.ـع جلب اكتر من اكده
اركان بغـــضــــب شـ.ـديد:  مش انتي ال تجولي طلجني ولا لع انا اعمل ال يعجبني مش بمزاجك واحده كـ.ـد.ابه زيك ليها نفس تتكلم
نــــارين ببكاء:  انا مكدبتش والله انا كنت هجولك كل حاجه بس 
اركان بصراخ : بس اي وزفت اي جولتلك ملكيش صاالح بيا واكتمي خالص انا اكلم ال يعجبني وانتي اهنيه مجرد خدامه 
نظرت نــــارين اليه ببكاء شـ.ـديد فاخذ اركان ملابسه بغـــضــــب ودخل الي الحمام ليبدل ملابسه وبعد فتره خرج وهو يجفف شعره فوجد الطعام علي الطاوله ونــــارين علي الفراش تمثل النوم فنظر ابي الطعام بضيق وذهب لينام علي الكنبه اما عند نــــارين كانت تبكي بصمت حتي غفت في نوم عميق من كثره البكاء وفي تمام الساعه الرابعه صباحا كانت نــــارين تتقلب علي الفراش وهي تري هذا الكابوس المزعج وفجأه انفزعت من علي الفراش وهي تصرخ بخــــوف شـ.ـديد فنهض اركان بفزع واشعل الانوار ثم اقترب منها وتحدث مردفا:  في اي مالك اي ال حوصل
نظرت نــــارين اليه بخــــوف شـ.ـديد وهي تتصبب عرقا ثم اقتربت منه فجاه واحتضنته بقوه وظلت تبكي بشـ.ـده فرفع اركان يده ليبادلها هذا الحـ.ـضـ.ـن ولو قليلا ولكن لم يستطع ظل هكذا لفتره حتي شعر بهدوئها فنظر اليها ووجدها غفت مره اخري في النوم فأعدلها علي الفراش ووضع الغطاء عليها وذهب الي مكانه ظل ينظر اليها لبعض الوقت حتي اخرج هاتفه وصورها بعض الصور وهي نائمه وتلقائيا ارتسمت ابتسامه علي وجهه اما في الصباح استيقظت نــــارين فوجدت اركان يرتدي ملابسه ثم تحدث بحده مردفا:  هتفضلي نايمه اكده كول النعار انزلي ساعديهم تحت واعملي حسابك ان في واحده هايجي تتغدي معانا انهارده
نــــارين بضيق:  ال كنت بتكلمها امبـ.ـارح صوح
لم يرد عليها اركان فقط اكتفي بنظره ساخطه منه ثم نزل ابي الاسفل فوجد معاذ يجلس علي الكنبه وهو يضع يده علي وجهه بأرهاق فاقترب منه وتحدث بقلق مردفا:  معاذ مالك يا ابني 
نظر معاذ اليه ثم تحدث بضيق مردفا:  كنت نايم اهنيه طول الليل ومستنيك علشان نروح الشركه مع بعض
فوقيه بضيق:  مش عارفه يا اركان ماله والله يا ابني شكله اكده من ساعت ما صحا الصبح ومش راضي يجول حاجه ومش راضي يفطر شرب جهوه بس
معاذ يضيق:  مفيش حاجه يا مرت عمي انا بس تعبان شويه
جاءت فوقيه لتتحدث ولكن دخلت فتخيه بلهفه وهي تقترب من معاذ ثم تحدثت مردفه:  كنت عارفه انك هتكون اهنيه انت كويس يا ابني
معاذ بعصبيه:  ابعدوا عني بجا جايه ليه
اركان بدهشه:  معاذ اهدي انت عمرك ما كلمتها اكده دي امك كلمها زين
فتحيه بحـ.ـز.ن:  معاذ يا حبيبي اهدي بس
معاذ بضيق:  اركان يلا نمشي
اركان:  طيب يلا خلاص يا مـ.ـو.ت عمي انا هتكلم معاه 
ذهب اركان ومعاذ الي احدي الاماكن الفارغه فتحدث اركان بضيق مردفا:  اي ال حوصل بجا
قصي له معاذ كل ما حدث وسط دهشه اركان الذي تحدث مردفا:  كلنا عارفين ان انت وامل زي الاخوات اي لازمته ال بيعملع دا انت بتعتبر اختي زي اختك بالظبط ما كل واحد يتجوز ال هو عايزه
معاذ:  انت عارف يا اركان انا بحب امل ازاي بس زي اختي هي اختي اصلا الصغيره انا مش عارف اي ال بيوحصل دا ولا هما بيعملوا اكده ليه 
اركان بضيق:  اهدي انا مش هسمح ليهم يعملوا معاك زي ما عملوا معايا
اما في بيت اركان حلست فتحيه الذي كانت تبكي بشـ.ـده ثم تحدثت مردفه:  ولادنا حرين يا فوقيه مينفعش ال يحيي وسليم بيعملوه دا
فوقيه بحـ.ـز.ن:  والله اتكلمت مع سليم يا فتحيه وال في دmاغه في دmاغه حتي اركان حالته وحشه جووي والله جلبي بيوجـ.ـعني لما اشوفه اكده لا فرح بحوازه ولا حس انه عريس بس بجول برده نــــارين مش ذنبها حاجه انا مش عارفه اي ال هنا بيعملوه دا خلينا نتكلم معاهم تاني
جاءت فتحيه لتتحدث فقاطعتها نــــارين وهي تضع العصير امامهم وفجأه دخلت فتاه ترتدي عباءه تظهر معالم جــــســ ـدها وحجاب قصير وتحدثت بابتسامه مردفه:  ازيك يا مرت عمي
نظرت فوقيه اليها بضيق ثم تحدثت مردفه:  ازيك يا شروق اتفضلي اجعدي
فتحيه بضيق:  ازيك يا شروق عامله اي
شروق بابتسامه:  الحمد لله انتوا عاملين اي وحشتوني جوي
فتحيه بضيق:  احنا كنا لسه شايفينك في فرح اركان وحشناكي ازاي
شروق بسخريه:  ايوه فعلا .. هو انتي بجا نــــارين شكلك حلو اصل انا مخدتش بالي منك في الفرح
نــــارين بضيق:  اهلا بيكي انتي اخلي
شروق:  امال فين اركان وحشني حوي بجا يعزمني وميجيش
جاءت فوقيه لتتحدث ولكن قاطعها دخول اركان ومعاذ فنهضت شروق واقتربت منه بسعاده وفجأه يتبع
اقتربت شروق من اركان وفجأه جاءت لتحـ.ـضـ.ـنه ولكن تراجع اركان للخلف وتحدث بصوت منخفش وابتسامه مردفا:  لع دلوجتي انتي بجيتي كبيره مينفعش احـ.ـضـ.ـنك
شروق بضيق:  طيب بس ينفع تسلم عليا صوح
اركان بابتسامه:  صوح جوليلي عامله اي بجا
شروق:  الحمد لله واتعرفت علي مرتك حلوه 
نظر اركان الي نــــارين ثم تحدث بسخريه مردفا:  ايوه حلوه جووي
فوقيه بضيق:  اجعدي يا شروق الحج زمانه جاي دلوجتي علشان نتغدي كلنا مع بعض
معاذ:  انا هطلع انام مش عايز اتغدي
اركان بحده:  لع هتجعد معانا وتتغدي 
شروق:  اجعد يا معاذ اتغدي معانا يعني انا اليوم ال هاجي فيه هتطلع تنام
معاذ بضيق:  ماشي
ابتسم اركان ثم صعد الي غرفته ليبدل ملابسه وعنـ.ـد.ما وصل وطد ملابسه علي الفراش وكل شئ مجهز فتنهد بضيق وتذكر نــــارين وهي تحتضنه ليله امس ولكن زاح كل هذا من تفكيره ودخل ليأخذ حمام بـ.ـارد بسبب ارتفاع درجه الحراره في الجو وبعدmا انتهي خرج وهو يلتف بمنشفه علي وسطه فانصدm عنـ.ـد.ما وجد شروق جالسه تنظر اليه بابتسامه فنظر اركان اليها بضيق ثم سحب تيشرته ولبسه ودخل مره اخري ارتدي كامل ملابسه ثم تحدث بحده مردفا:  في اي يا شروق ازاي تدخلي اكده هو مش في حاجه اسمها استأذان ولا اي مش فاهم
شروق بضيق:  اركان انت اتغيرت معايا جووي من وجت ما اتجوزت هو خلاص انت مبجيتش تحبني
اركان بضيق:  انا متغيرتش معاكي يا شروق بس انا بعتبرك زي امل علشان اكده بتعامل معاكي زيها بلاش تخليني اغير المعامله دي واتعامل معاكي بطريجه تانيه 
شروق بدmـ.ـو.ع:  انت بتحبني وكنت بتتعامل معايا زين جبل ما تتجوز لكن من وجت ما اتجوزت وانت بجيت اكده حتي مسألتنيش اذا كنت مبسوطه ولا لع بجوازتك دي
اركان بحده:  وانتي مالك ومال جوازتي مبسوطه ولا لع دي حاجه تخصني وبعدين انتي اي ال هيزعلك اني اتجوز ولا لع
شروق ببكاء:  علشان انا بحبك وانت عارف اكده وخالتي الله يرحنها كانت بتجول لماما اننا هنتجوز لما نكبر ولا انت كمان نسيت امك وبجيت تعتبر مرت عمي فوقيه امك 
اركان بعصبيه:  شروق الزمي حدودك انا منسيتش ماما الله يرحمها لكن مرت عمك ال بتجولي عليها دي هي ال ربتني من وجت ما امي مـ.ـا.تت وعمرها ما حسستني انها مش امي ومحبش ان حد يجيب سيرتها بأي حاجه فعلشان نفضل اخوات وافضل احبك بلاش تجيبي سيرتها احسن
جاءت شروق لتتحدث ولكن دخلت نــــارين وهي تنظر اليهم بضيق ثم تحدثت مردفه:  الغدا جاهز وانتي يا شروق عايزه حاجه اجيبهالك خير اي ال جابك اهنيه
شروق بحده:  كنت جايه اشوف ابن خالتي واتكلم معاه شويه وهنزل اهه
القت شروق كلمـ.ـا.تها ثم خرجت فنظرت نــــارين الي اركان وتحدثت مردفه: الواكل جاهز يلا جبل ما يبرد
اما في الاسفل كانت امل جالسه مع مائده الطعام مع الجميع تنظر الي معاذ الذي كان شاردا في عالم اخر فتحدث سليم مردفا:  معاذ مش بتاكل ليه عاد
انتبه معاذ اليه ثم تحدث بضيق:  باكل اهه يا عمي
سليم بابتسامه:  طيب بمناسبه تجمعنا مع بعض يحيي اخوي اتصل بيا وجال انه هيجي يوم الخميس علشان يطلب يد معاذ لأمل
انتفض معاذ واركان من مكانهم ونظروا لسليم بصدmه اما عن امل فابتسمت بسعاده وصعدت الي غرفتها بسرعه فتحدث اركان بعصبيه مردفا:  نــــارين خدي شروق واطلعوا اجعدوا مع امل يلا
نظرت نــــارين اليه بدهشه ثم صعدت هي وشروق فجاءت فتحيه لتتحدث ولكن دخل يحيي واحتضن اخيه ثم تحدث بابتسامه مردفا:  جولتلهم علي الخبر
نظر اركان الي معاذ بصدmه ثم تحذث بغـــضــــب شـ.ـديد مردفا:  انتوا بتعملوووا اي عااد ..اي ال بتعملوه دا انا مش مصدج انها وصلت بيكم لأكده 
سليم بحده:  اركان اتكلم مع ابوك عمك زين
اركان بغـــضــــب:  انتوا خليتوا فيها ابوي ولا عمي هو في لي بالظبط
معاذ بعصبيه شـ.ـديده:  مش هتجوز غـ.ـصـ.ـب عني حتي لو وصلت لمـ.ـو.تي ..مش هتجووز فاهمين
يحيي بغـــضــــب:  هتتجوزها غـ.ـصـ.ـب غنك الا جـ.ـسما بالله العظيم لا هتكون ابني ولا اعرفك وانا مش بهددك انا هنفذ لو ال جولته متعملش 
اركان بصراخ:  عممممي انت مش من حقك تجبره غلي الجواز مش كفايه ال عملتوه معايا اكده هو واختي هيعيشوا زي ما انا عايش دلوجتي هو انتوا بتفكروا ازاي بالظبط
سليم بحده:  ال جولناه هو ال هيتعمل وال مش عاجبه يسيب البلد كلها ويرحل وملوش عندنا لا فلوس ولا اهل ولا بيت ولا بلد
معاذ بعصبيه:  وانا موافج هرحل من البلد كلها ومش هجعد اهنيه
يحيي بحده:  بعد ما تتجوز بـ.ـنت عمك ارحل براحتك محدش هيجبرك لكن جوازك بأمل هيتم بمزاجك او غـ.ـصـ.ـب عنك هيتم
نظر معاذ اليهم بغـــضــــب شـ.ـديد ثم دفع الكرسي بقدmه بغـــضــــب وذهب من البيت بأكمله فلحقه اركان بسرعه اما في الاعلي كانت امل جالسه علي الفراش بسعاده ثم تحدثت نــــارين مردفه:  دا اي الفرحه ال فيكي دي كلها
امل بأحراج : بس بجا يا نــــارين اسكتي
شروق بضيق:  شكلك بتحبي معاذ واحنا منعرفش
امل بتـ.ـو.تر واحراج :  عادي يعني هو ابن عمي واي واخده تحبه
شروق بضيق:  اها طيب الف مبروك يا حبيبتي
اما في الاسفل صرخت فتحيه في وجههم مردفه:  مينفعش اكده من من حق حد يجبر ابني علي حاجه هو مش عايزها وخصوصا جوازه 
يحيي بعصبيه:  وطي صوتك يا فتحيه وبلاش تخليني اطلع عصبيتي عليكي
فوقيه بحده:  ولا انا موافجه اكده بـ.ـنتي كمان هتتأذي لما تعيش مع واحد مش بيحبها الجوازه دي مش هتم 
سليم بغـــضــــب شـ.ـديد:  الجوازه دي هتم يا فوقيه غـ.ـصـ.ـب عن اي حد امل ومعاذ هيتحوزه حتي لو العالم كله وجف جصاد الجوازه دي وال احنا عايزينه في الاخر هو ال هيوحصل
فوقيه بعصبيه:  اي ال انتوا عايزينه ضحكتوا علي اركان في جوازته ولعبتوا عليه واهه دلوجتي عايش عيشه زي الزفت وعايزين تجوزوا معاذ وامل وتعيشوهم زي ما اركان ونــــارين عايشين انا عايزه اعرف ليه ال انتوا بتعملوه دا بتعملوا في ولادكم اكده لييه
نظر سليم الي يحيي بضيق ثم ذهب بدm ان يتحدث بحرف واحد وخلفه يحيي فجلست فتحيه تبكي بشـ.ـده وفي المساء وصل اركان وهو يسند معاذ بعدmا شعر بالتعب والدوار وصعد الي الغرفه وساعده لينام علي الفراش وظل بجانبه حتي غفي في النوم وبعدها خرج وذهب الي غرفته ولكنه لم يجد نــــارين اما في الاسفل في حديقه البيت تحدثت نــــارين بضيق مردفه:  يعني اي مش فاهمه جصدك
شروق:  يعني انا بحب اركان من زمان من وجت ما كنت طفله وهو اتحرزك علشان خاطر ابوه ميزعلش بس لو انتي طلبتي الطلاج هتبجي جات منك واكده الحج سليم مش هيعترض وانا وهو نتجوز
نظرت نــــارين اليها بعصبيه ثم تحدثت مردفه: بس انا بحب جوزي ومش هسيبه ولا هطلج منه غير لو هو عايز يطلجني وجتها بس مش هجدر امنعه هحاول كتير لكن لو هو صمم انه يطلجني خلاص 
شروق بعصبيه:  بس هو مش بيحبك بيحبني انا
نــــارين بسخريه:  بجا انتي عايزه تفهميني ان اركان العاصي حد يجدر يجبره علي حاجه حبيبتي شكلك لسه متعرفهوش بالرغم انك بتجولي انكم مع بعض من وانتوا صغيرين .. اركان يا ماما لو مكنش موافج عليا من الاول مكنش اتجوزني ولو كان عايزك كان اتجوزك من زمان حتي لو ابوه مش موافج وبعد اذنك بجا علشان اطلع اشوف جوزي
القت نــــارين كلمـ.ـا.تها وجاءت لتذهب ولكن مسكتها شروق من يديها بقوه وبدون قصد منها انقطع جزء من الاكمام من ملابس نــــارين وبان جزء من الخروق التي في جــــســ ـدها فنظرت اليها بصدmه وحاولت نــــارين ان تخبئ الحرق ولكن يد شروق منعتها وتحدثت بسخريه مردفه:  مالها ايدك ويا تري بجا ايدك بس ال اكده ولا جـ.ـسمك كله
نظرت نــــارين اليها بكـ.ـسره وتجمعت الدmـ.ـو.ع في عيونها فتحدثت شروق بسخريه مردفه:  ما تيجي وتوريني انا اكده اطمنت ان اركان هيسيبك بعد يومين وريني يلا
جاءت شروق لتري حروق نــــارين ولكن فجأه مسك اركان يديها وابعد نــــارين عنها ثم تحدث بغـــضــــب شـ.ـديد مردفا:  انتي ازاي تعملي اكده انتي مجنووونه مالك ومالها
شروق بتـ.ـو.تر:  اركان انت شوفتها دي متنفعكش شوفت ايديها كلها مشوهه و
لم تكمل شروق كلمـ.ـا.تها وفجأه تلقت صفعه قويه علي وجهها من شـ.ـدتها نزف فمها من قوه الصفعه ثم خلع اركان التيشرت الذي يرتديه واقترب من نــــارين و.جـ.ـعلها ترتديه فتحدثت شروق ببكاء وهي تضع يديها مكان الصفعه مردفه:  اركان انت اول مره تمد ايدك عليا وعلشان مين علشان واحده زيها
اركان بغـــضــــب شـ.ـديد: دي مرتي وكلمه زياده الجلم التاني هيكون علي وشك واوعي في يوم من الايام تتعدي حدودك معاها
شروق ببكاء شـ.ـديد:  انت مش شايف شكلها عامله ازاي وممكن يكون حسمها كله اكده
ارمان بغـــضــــب:  عجبااني مرتي وانا حر عجبني كل حاجه فيها وشها وجـ.ـسمها حتي الحروق ال فيها دي عجباني حاجه متخصكيش ملكيش صالح واطلعي نامي علشان بكره الصبح السواج هيروحك ال ميحترمش مرتي ميجعدش في بيتي يلا
نظرت شروق الي نــــارين بحقد وكره شـ.ـديد ثم ركضت الي الداخل فنظر اركان اليها وتحدث بحده مردفا: انا معملتش اكده علشان خاطر جمال عيونك مش عايزك تفكري في حاجه علشان انا هفضل مش طايجك طول حياتي 
القي اركان كلمـ.ـا.ته ثم ذهب فمسحت نــــارين دmـ.ـو.عها ونظرت الي التيشرت الذي ترتديه بابتسامه وهي تتحدث مردفه:  مش مهم عندي حاجه المهم انك دافعت عني جدام الغريب ومسمحتش لحد انه يهيني ولا يعايرني 
اما عند سليم كان يجلس في غرفته شارد الذهن حتي اقتربت منه فوقيه وتحدثت بضيق مردفه:  جولي اي ال في بالك يا سليم وليه ال بتعمله دا في الولاد مش شايف حالتهم بجت عامله ازاي يعني انت ويحيي هتبحوا مبسوطين وانتوا شايفين ولادكم اكده
سليم بحـ.ـز.ن:  انتي مش فاهمه حاجه يا فوقيه احنا لازم نعمل اكده 
فوقيه:  طيب جولي علشان اي ..جولي السبب وليه كل ما اسألك انت مخبي عني اي مش بتوافج تجول
عند يحيي نظرت فتحيه اليه ثم تخدثت بصدmه مردفه:  يعني اي انتوا عملتوا اكده
يحيي بحـ.ـز.ن:  ايوه احنا السبب في حاله نــــارين واحنا ال جتلنا ابوها وامها وهي صغيره بس هي متعرفش علشان اكده جوزنا اركان لنــــارين علشان هو الوحيد ال يجدر يحميها والبـ.ـنت لو اتحوزت حد تاني مش هيعيش معاها وهيعايرها لكن اركان مهما عمل مستحيل يخلي حد يعايرها او ياذيها
فتحيه بدmـ.ـو.ع:  انتوا ازاي تعملوا اكده دmرتوا حياه عيله كامله ويتمتوا البـ.ـنت طيب وليه التصميم علي جوازه معاذ
يحيي بحـ.ـز.ن:  انتي وفوقيه عارفين ان امل مش بـ.ـنتنا واننا لاجيناها من وهي صغيره ومحدش يعرف الموضوع دا غير احنا الادبعه بس امل دي تبجي اخت نــــارين ووجت الحريق هي كان عندها شهرين ولاجيناها بتعيط فسليم خدها واستحرم يجتلها وجال انه هيربيها وعملنا حكايه وجتها علشان نجرل انها بـ.ـنت سليم وفوقيه والناس تصدج احنا عايزين معاذ يتجوزها علشان تبجي مع راجـ.ـل يهرف يحميها ويخلي باله منها ونطمن عليها جبل ما نمـ.ـو.ت
في الجهه الاخري نظرت فوقيه الي سليم ببكاء ثم تحدثت مردفه:  انتوا ازاي تعملوا اكده حـ.ـر.ام عليكم دmرتوا البـ.ـنت وجتلتوا عيلتها ودلوجتي بتدmروا ولادكم انتوا بتصحخوا غلط بغلط تاني ازاي تعملوا اكده وليه
سليم بحـ.ـز.ن:  بلاش نتكلم اكتر من اكده في الموضوع دا يا فوقيه بس ال لازم ت عـ.ـر.فيه ان معاذ لازم يتجوز امل واركان لازم يصلح علاقته بنــــارين
في غرفه اركان كان يجلس يلعب في هاتفه بحماس حتي تحدث بضيق شـ.ـديد مردفا:  اووف خسرت تاني
نظرت نــــارين اليه بابتسامه ثم اقتربت منه وتحدثت بتـ.ـو.تر مردفه:  ينفع تديني اجرب انا يمكن اكسب
اركان بسخريه : بجا انتي ال هتكسبي انا معرفتش انتي هت عـ.ـر.في ازاي بجا
نــــارين:  طيب خليني اجرب
نظر اركان اليها بتحدي ثم اعطاها الهاتف وتحدث:  وريني بجا هتعملي اي يا ست العبقريه
اخذت نــــارين الهاتف وبدأت في اللعب واركان ينظر اليها بضحك وهو يراها علي وشك الخساره وقبل النهايه كسبت نــــارين وصرخت بسعاده مردفه:  هاااي كسبت
نظر اركان الي اللعبه بدهشه ثم تحدث مردفا:  كسبتي ازاي
نــــارين بثقه:  عيب عليك انا كمان عندي خبره في اللعب دا كله
ابتسم اركان ومن شـ.ـده حماس نــــارين اخذت كوب العصير وتناولته كله ثم نهضت وبدات في تمشيط شعرها ولكنها شعرت بدوار شـ.ـديد في رأسها فأنتبه اركان لكوب العصير ثم تحدث بعصبيه مردفا:  نااارين انتي ال شربتي العصير
نظرت نــــارين اليه بتعب وقبل ان تتحدث وقعت علي الارض مغشيه عليها فأقترب اركان منها بلهفه وتحدث مردفا:  ناارين
لم تعطيه اي رد فحملها ووضعها علي الفراش ثم اتصل بالطبيب ووضع حجاب علي راسها وابدل ملابسها بملابس محتشمه وبعد ربع ساعه وصل الطبيب ونعض سليم وفوقيه بقلق وفحصها ثم تحدث مردفا:  لازم تتنقل المستشفي فورا السكر عالي عليها 
سليم بلهفه:  ماشي يا حكيم ننجلها المهم تبجي زينه 
نظرت فوقيه اليها بحـ.ـز.ن فتحدث الطبيب مردفا : اطلب الاسعاف ولا اي
اركان بضيق:  لع هنوديها في عربيتي بلاش اسعاف
الطبيب:  طيب ياريت بسرعه
اومأ اركان رأسه بالمرافقه ثم اقترب منها وحملها ونزل الي السياره وذهبوا هو ووالده والطبيب وفوقيه الي المستشفي
اما في غرفه معاذ كان غافي في نوم عميق ولكن شعر بصوت شـ.ـديد ففتح عيونه ببطئ وانصدm عنـ.ـد.ما وجد ويتبع
نهض معاذ من نومه مفزوعا عنـ.ـد.ما وجد شروق امامه فتحدث بحده مردفا:  اي ال دخلك اهنيه انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه
شروق بضيق:  اركان جالي اجولك انهم راحوا المستشفي علشان مرته تعبانه
نهض معاذ من مكانه بسرعه ثم تحدث مردفا:  اطلعي بره علشان اغير هدومي وامشي يلا
نظرت شروق اليه بضيق ثم خرجت فأبدل معاذ ملابسه واخذ سيارته وذهب بسرعه اما عند امل خرجت من غرفتها وتحدثت بضيق مردفه:  شروق انتي كنتي في اوضه معاذ بتعملي اي دلوجتي وليه خرج بسرعه اكده
شروق بضحك:  انتي بتغيري عليه من دلوجتي علي العموم متخافيش يا ستي معاذ زي اخوي بس اركان جالي اعرفه انهم راحوا المستشفي علشان نــــارين تعبانه
امل بقلق:  واه واه اي ال حوصل معاها ربنا يستر
اما في المستشفي وقف الطبيب مع اركان وسليم ثم تحدث مردفا:  متقلقش يا حج سليم المدام دلوقتي بقت كويسه احنا ظبطنا السكر بس هي محتاجه انها ترتاح شويه وتحافظ علي اكلها ونفسيتها 
اركان بضيق:  شكرا يا حكيم نجدر ناخدها من المستشفي
الطبيب:  لو هتخافظوا علي اكلها ونفسيتها تقدروا تاخدوها بس الصبح بقا ان شاء الله
سليم بابتسامه:  شكرا يا حكيم
القي الطبيب كلمـ.ـا.ته ثم ذهب فجلس اركان بجانب معاذ فتخدثت فوقيه مردفه:  اي ال حوصلها يا ابني
اركان بضيق:  شربت عصير
سليم بعصبيه:  وانت متخليش بالك منها ليه عاد هتلاجي السكر ارتفع عندها بسببك او ممكن تكون انت ال خليتها تشرب العصير
نهض اركان من مكانه بغـــضــــب ثم تحدث بحده مردفه:  ليه ان شاء الله حد جالك عليا اني مجرم علشان اخليها تتغب ولا تمـ.ـو.ت انت مربيني زين وعارف اني معملش اكده بس مش عارف اي ال بيوحصل معاك كأنها هي ال ابنك مش انا لع وكمان بتتهمني اني السبب في تعبها
نظرت فوقيه الي سليم بضيق وعتاب ثم اقتربت من اركان وتحدثت مردفه : يا حبيبي هو مش جصده يجولك اكده هو بس زعلان علي نــــارين وانت عارف انها يتيمه وملهاش حد
معاذ بسخريه : فالحين تعاملوا ولاد الناس حلو وولادكم بتعـ.ـذ.بوهم
نظر سليم اليه بعصبيه ثم تحدث مردفا:  وانت كمان هتتجوز امل غـ.ـصـ.ـب عنك بلا عـ.ـذ.اب بلا زفت بجا
جاء معاذ ليتحدث ولكن اقتربت منه فوقيه وتخدثت مردفه : علشان خاكري يا ابني خلاص بلاس نسمع الناس بينا في المستشفي
تنهد معاذ بضيق ثم جلس مره اخري وبجانبه اركان فأقتربت فوقيه من سليم وتحدثت بحده مردفه : مينفعش اكده يا سليم انت بتبعد الولاد عننا متنساش ان معاذ عنيد واركان اعند منه مليون مره والطريجه دي مش هتنفع معاهم
سليم بضيق:  ماشي لما اشوف اخرتها اي يلا علشان نمشي واركان ومعاذ يجعدوا اهنيه لحد الصبح وتيجي معاهم
اما عند نــــارين كانت ممده علي فراش المستشفي نائمه بتعب وهي تغمض عيونها بقوه وفجأه انفزعت من نومها وهي تصرخ بشـ.ـده فدخل اركان ومعاذ والطبيب والممرضه وتحدث الطبيب مردفا:  اهدي ..اهدي
نظرت نــــارين الي اركان بخــــوف ودmـ.ـو.ع فأقترب منها وتحدث بضيق مردفا:  اهدي مالك
نظرت نــــارين اليه وتحدثت بخــــوف مردفه:  انا فين واي ال حوصل
اركان:  انتي في المستشفي تعبتي شويه بس بجيتي زينه الحمد لله الصبح يطلع وهنمشي
نــــارين بقلق:  خليكم اهنيه متسبنيش
مغاذ بضيق:  خلاص يا حكيم اتفضل اهنيه واحنا هنجعد اهنيه لحد الصبح وهنمشي
الطبيب بابتسامه:  ماشي حمد لله علي سلامتك يا مدام
نــــارين:  الله يسلمك
عدي الليل سريعا وفي الصباح رجع اركان ومعاذ ومعهم نــــارين الي البيت وعنـ.ـد.ما وصلت اقتربت امل منها وتحدثت بابتسامه مردفه:  الف سلامه عليكي يا حبيبتي خــــوفت عليكي جوي
نــــارين بابتسامه:  الله يسلمك يا امل
نظر سليم الي يحيي بضيق وفي عيونهم احاديث كثيره وتأنيب بالذنب اكبر فتحدث اركان بضيق مردفا:  انا عندي شغل ولازم تمشي
معاذ: وانا كمان يلا
يحيي بابتسامه : اعملوا حسابكم انكم بليل امل هتلبس شبكتها وبعد شهر الجواز ان شاء الله
تظر معاذ الي ابيه بغـــضــــب شـ.ـديد ثم ذهب من البيت وخلفه اركان فأقتربت شروق من امل وتحدثت بابتسامه مردفه:  الف مبروك يا حبيبتي
امل بأحراج:  الله يبـ.ـارك فيكي يا شروق عقبالك
اما في السياره كان معاذ يجلس بغـــضــــب واركان يقود بسرعه حتي وصلوا الي المصنع ودخلوا الي مكتبهم فتحدث معاذ بعصبيه مردفا:  هما بيعملوا اي بالظبط بيعملووا اي
اركان بضيق:  مش عارف بس خلينا نتكلم معاهم تاني 
معاذ بعصبيه:  مينفعش اجل حاجه ولا اكـ.ـسر فرحه امل اكده هحس بالذنب طيب ليه كده حراام عليهم هما عايزين اي بالظبط
اركان بتفكير: معاذ كلف حد من رجـ.ـالتنا يجيب كل المعلومـ.ـا.ت عن نــــارين حياتها عيلتها اعلها ومـ.ـا.توا ازاي ومين كانوا اعداء ابوها واي الحادثه ال حوصلت معاها ختي اصحاب ابوها عايز اعرف اساميهم
معاذ بدهشه:  هو انا بفكر في اي وانت بتفكر في اي وبعدين ليه كل دا ما تسال عمي او ابوي وهما هيجولوا
اركان بسخريه:  لا ابوي ولا ابوك هيجولوا حاجه انا عايز اعرف اي السر ورا البـ.ـنت دي وليه ابوي بيخبها وبيخاف عليها جوي اكده اما بجا بالنسبه لجوازتك بأمل فنتكلم معاهم انهارده مفيش حواز بالغـ.ـصـ.ـب وعلشان اختي كمان مينفعش تعيش مع واحد مش عايزها
في الييت دخلت شروق الي غرفه نــــارين وتحدثت بابتسامه مردفه:  انا اسفه مكنش جصدي ال عملته معاكي امبـ.ـارح ممكن تسامحيني
نــــارين بضيق:  اتفضلي ربنا ال بيسامح
شروق:  عايزه اتكلم معاكي بخصوص خطوبه امل ومعاذ
نــــارين بابتسامه:  ربنا يتمملهم علي خير يارب ويسعدهم
شروق:  لع يا نــــارين معاذ مش عايز يتجوز امل ومرت عمي بتجولي افهم امل براحه علشان متزعلش وعلشان الحج سليم والحج يحيي هما ال عايزين الجوازه دي تتم بأي طريجه وبصراحه انا مش هجدر اجولها اكده
نــــارين بحـ.ـز.ن:  لا حول ولا قوه الا بالله ليه اكده دي امل زينه والله وبـ.ـنت كويسه جووي
شروق:  بس معاذ مش عايزها مش هنحدر نجبره علي الجوازه بدل ما تتحوزه وحياتهم تبجي مش حلوه
تذكرت نــــارين حياتها مع اركان التي تعتبر تعيسه ثم تحدثت بحـ.ـز.ن مردفه : انا هجولها علشان مينفعش تتحوز واحد مش عايزها مهما حوصل
اما عند امل كانت تري ملابسها الجديده التي اشتراها لها والدها وهذا الفستان السواريه الذي يشبه فساتين الاميرات في بساطته فدخلت عليها نــــارين بابتسامه وتحدثت مردفه:  حبيبتي عامله اي
امل بسعاده:  كنتي فين تعالي ساعديني شويه شوفتي الفستان دا حلو جووي ازاي هلبسوا بليل في الخطوبه
نــــارين بحـ.ـز.ن: امل اجعدي عايزه اتكلم معاكي شويه 
جلست امل ثم تحدثت بابتسامه:  خير ان شاء الله
نــــارين بتردد وحـ.ـز.ن:  بصي يا امل بصراحه انا بجولك اكده علشان والله خايفه عليكي وبحبك .. معاذ مش بيحبك ومش عايز يتجوزك هو محبور علي الجوازه دي من عمه وابوه لكن انتي ال اتجوزتيه هيكون غـ.ـصـ.ـب عنه وانا بنصحك دلوجتي علشان لو الواحد اتجوز غـ.ـصـ.ـب حياته بتبجي وحشه جوي
تجمعت الدmـ.ـو.ع في عيون امل ثم تحدثت بتـ.ـو.تر مردفه:  يعني هو مش عايزني
نــــارين بدmـ.ـو.ع:  لع
امل ببكاء:  ليه دا انا بحبه هو انا فيا حاجه يعني
نــــارين بدmـ.ـو.ع:  بطلي عـ.ـيا.ط هو مش غلطان ولا انتي بالعكس انتي ما شاء الله عليكي وشك زي الجمر وجميله جووي بس كل واحد بيبجي ليه تفكير معين هو معتبرك دي اخته
مسحت امل دmـ.ـو.عها ثم تحدثت مردفه:  شكرا يا نــــارين انك عرفتيني بس معلش سيبيني شويه علشان انا عايزه اجعد مع نفسي شويه
نــــارين بحـ.ـز.ن:  ماشي بس انا هبجي تحت او احتاجتي اي حاجه
خرجت نــــارين من الغرفه وهي تنظر الي امل بحـ.ـز.ن وعنـ.ـد.ما خرجت بدأت امل في البكاء الشـ.ـديد ثم نهضت وابدلت ملابسها وارتدت عبائه سوداء ونقاب حتي لا يراها احد ثم ذهبت من البيت بدون ان يلاحظ اي شخص وفي المساء وصل اركان ومعاذ الي البيت فوجد الجميع يحضرون الزينه والطعام ويحيي وسليم وفتحيه وفوقيه يتحدثون فأقترب معاذ وتحدث بغـــضــــب مردفا:  انتوووا بتعملوا اي انا مش هخطب حد
يحيي بحده:  اتكلم كويس وبلاش تعلي صوتك
اركان بعصبيه:  الغوا الخطوبه دي علشان مش هتم انا مش هخلي اختي تعيش حياه زي الزفت علشان خاطر اوامركم ولا هسمح لابن عمي يعيش زي ما انا عايش علشان انتوا عايزين تنفذوا ال في دmاغكم 
سليم بحده:  خلاص كل حاجه اترتبت وامل زمانها جهزت نفسها والشبكه اهي وانتي يا شروق اطلعي هاتي امل
نظر معاذ اليهم بغـــضــــب شـ.ـديد وجاء ليذهب ولكن مسكه يحيي وتحدث بغـ.ـصـ.ـب شـ.ـديد مردفا:  جـ.ـسما بالله العظيم لو طلعت من اهنيه دلوجتي لهتكون ابني ولا اعرفك
نظر معاذ الي والده بصدmه وجاء ليتحدث ولكن قاطعه صراخ شروق فصعدوا جميعا الي الغرفه ووجدوا شروق واقفه في الغرفه بصدmه فأقتربت فوقيه وتحدثت بلهفه مردفه:  بـ.ـنتي فين وبتصرخي اكده ليه
شروق بخــــوف:  مش لاجياها انا مش عارفه هي فين ومش موجوده في البيت كله
اركان بغـــضــــب:  يعني اي مش موجوده دوروا عليها تاني 
نظرت نــــارين الي الغرفه بتـ.ـو.تر وقلق شـ.ـديد بينمها نزل اركان ومعاذ الي الاسفل وتحدث اركان للخراس بغـــضــــب مردفا:  يعني اي مشوفتوش حد اختي مش موجوده في البيت كله وانتوا واجفين زي الاصنام
الحراس بخــــوف: والله يا بيه ما شوفنا حد
معاذ بعصبيه:  روحوا بسرعه دوروا عليها في البلد كلها متسبوش مكان غير لما تدوروا فيه
نظر اركان اليهم بغـــضــــب ثم صعد بسرعه الي غرفته واخذ سلاحه وجاء ليخرج ولكن كلمـ.ـا.ت نــــارين اوقفته وهي تتحدث مردفه: امل شكلها هـ.ـر.بت
التفت اركان اليها ثم تحدث بحده ونفاذ صبر مردفا: واختي هتهرب ليه بجا ان شاء الله هي اغلي واحده عندنا كلنا اي ال هيخليها تهرب
نظرت نــــارين اليه بخــــوف وتـ.ـو.تر ثم قصت له ما حدث وهو ينظر اليها بغـــضــــب شـ.ـديد مردفا:  وانتي ميييين حالك ت عـ.ـر.فيها ميين ال جالك تعملي اكده انتي وشروق اي ال دخلكم في ال ملكمش فيه
نــــارين بدmـ.ـو.ع:  وادله انا كنت بحاول اساعدها
اركان بغـــضــــب شـ.ـديد:  انتي السبب انتي ال خليتي اختي تهرب 
نظرت اليه بدmـ.ـو.ع وبكاء شـ.ـديد صم تحدثت مردفه:  مش انا ال عملت اكده صدجني والله مش انا
اركان بغـــضــــب شـ.ـديد:  ميييين؟  اختي فيين انتي السبب انتي ال خلتيها تمشي من اهنيه بعد ما الكلام ال جولتيه ليها 
نــــارين ببكاء:  انا كنت بحاول افهمها بس والله مكنتش عارفه ان كل دا هيوحصل صدجني
اركان بغـــضــــب:  اي ال دخلك في حاجه ملكيش فيهاا اختي راحت بسببك ومش عارف هي فين وانتي السبب انا بكرهك يا نااارين بكرهك وهطلجك اول ما الاجي اختي بعدها مش هطلجك واخلص من المصيبه ال ابويا بلاني بيها انتي اكبر مصيبه حوصلت معايا في حياتي اول حاجه اتجبر عليها لكن انا بعدها مش هعمل حساب لحد ولو اختي حوصلها حاجه هجتلك
نظرت نــــارين اليه ببكاء شـ.ـديد وجاءت لتتحدث ولكن فجأه دخل الحارس وتحدث بلهفه مردفا:  يا بيه ست امل في المستشفي عملت حالتها بيجولوا خطيره  
ركض اركان بسرعه اما عن نــــارين فظلت واقفه  بصدmه وفي المستشفي ذهب جميع العائله الي هناك ووقفوا جميعا امام غرفه العمليات بعدmا حدث حادث اليم لأمل وهي تركض ظلوا هكذا قرابه الخمس ساعات ختي خرج الطبيب فتحدث سليم بلهفه مردفا:  جولي يا حكيم بـ.ـنتي زينه
الطببب بحـ.ـز.ن:  للأسف حصلها مشكله كبيره هتخليها متعرفش تمشي تاني علي رجليها ويتبع
انصدm الجميع من كلام الطبيب وبالتحديد نــــارين التي تجمدت في مكانها فتحدثت فوقيه بلهفه مردفه:  يعني اي بـ.ـنتي مش هتعرف تمشي علي رجليها تاني خلاص بـ.ـنتي بجت مشلوله ومش هتعرف تتحرك 
الطبيب:  يا حجه دا امر ربنا احمدوا ربنا انها لسه عايشه 
القي الطبيب كلمـ.ـا.ته ثم ذهب فنظر اركان الي نــــارين بغـــضــــب شـ.ـديد وتحدث مردفا:  ورحمه امي ال عمري ما خلفت بيها جبل اكده ما هسيبك غير لما اخليكي تلعني اللحظه ال فكرتي فيها تأذي اختي
نظرت نــــارين اليه بدmـ.ـو.ع وخــــوف ولم تستطع ان تتفوه بحرف واحد فهي ايضا تحاسب نفسها علي هذا الخطأ الذي دmر حياه امل وفي الصباح ذهب اركان ونــــارين وشروق ومعاذ الي البيت بعد اصرار من سليم علي ذهابهم وبقت فوقيه وفتحيه وسليم ويحيي في المستشفي اما في البيت عنـ.ـد.ما وصلوا تحدث اركان بغـــضــــب شـ.ـديد مردفا:  تروحي تلمي كل هدومك علشان مش هتجعدي معايا في الاوضه ولا طايج اشوف وشك دا اولا ثانيا انتي اهنيه زيك زي الخدامه انا هخليكي تمـ.ـو.تي اهنيه زي ما دmرتي حياه اختي
معاذ بضيق:  اركان هي تعبانه سيبها دلوجتي وبعدين حاسبها
اركان بعصبيه:  الحسااب دلوجتي ..اختي اتشلت بسببها وكانت بين الحياه والمـ.ـو.ت 
شروق:  اركان اهدي و
لم تكمل شروق كلمـ.ـا.تها وفجأه تلقت صفعه قويه علي وجهها وتحدث مردفا:  انتي كمان هتتحاسبي زيهااا مين جالك تروحي تجوليلها ان معاذ مش عاايزها وعرفتي منين اصلا انتي ماالك ومال اهلك يلا امشي من اهنيه مش عايز اشوفك
شروق بدmـ.ـو.ع:  اركان اسمعني انا
اركان بغـــضــــب شـ.ـديد:  جولتلك امشي من اهنييه مش عايز اشوف وشك فاهمه امشي من البيت دا واوعي رجلك تخطي اهنيه تاني
نظرت شروق اليه بدmـ.ـو.ع ثم الي نــــارين بغـــضــــب وذهبت من البيت فصعد اركان وخلفه معاذ اما عن نــــارين جلست تبكي بشـ.ـده وهي تتذكر كلمـ.ـا.ت الطبيب وكلمـ.ـا.تها مع امل وفي الاعلي تحدث اركان بحده مردفا:  لع انا مش موافج اكده انت هتتجوزها علشان صعبانه عليك يعني
معتذ بضيق:  والله ابدا بس علشان افرحها احنا هنجولها ان شروق هي ال لعبت في دmاغ نــــارين علشان نــــارين تجول امده وتبوظ الجوازه واني عايزها اسمع يا اركان امل بتحبني وانا عارف اكده وهي بـ.ـنت عمي انا مش هسيبها لواحد تاني يعايرها في يوم من الايام ومش مهم حبي دلوجتي مع العشره هحبها يمكن علشان انا كنت شايفها اختي مفكرتش فيها غير اكده خلينا نفرحها اهه تخفف عليها شويه ال حوصلها 
اركان بتفكير:  ماشي خلينا نجولها بس لما تفوج ونــــارين يا معاذ محدش ليه دعوه بال هعمله بدل جـ.ـسما بالله هطلجها وهرميها في الشارع من غير بيت ولا حاجه
في الاسفل وقفت نــــارين في المطبخ وهي مازالت تبكي فأقتربت منها اخدي الخادmـ.ـا.ت الكبـ.ـار في السن ثم تحدثت مردفه: بطلي عـ.ـيا.ط يا بـ.ـنتي صدجيني اركان بيه مفيش اطيب من جلبه بس هو هتلاجيه خايف علي الست امل انا ال مربيه اركان وطول عمره بيخاف علي امل اكتر من روحه معلش بس راعي ظروفه وهو شويه وهيبجي زين 
نــــارين ببكاء:  انا السبب يا داده هو معاه حق في كل ال جاله وكل ال بيعمله فعلا انا ال وصلت امل لكل ال حوصلها دا بس والله العظيم ما كان جصدي
الداده:  معلش يا بـ.ـنتي استحملي وانا متأكده انه هيبجي كويس معاكي واجعدي ارتاحي انتي وانا هعنل
نــــارين بدmـ.ـو.ع:  لع مينفعش انا ال هعمل علشان مـ.ـيـ.ـتعصبش عليا
في المستشفي جلس سليم بحـ.ـز.ن وبجانبه يحيي الذي تحدث مردفا:  مش عارف بس هنفضل مخبين اكده لأمتي
سليم بحـ.ـز.ن :  مينفعش نجولهم حاجه دلوجتي بس اكيد هيعرفوا في يوم من الايام انهم اخوات انا عايزها ترجع تمشي تاني حتي لو هدفع فلوس الدنيا كلها
يحيي:  ان شاء الله هتمشي احنا هنشوف حكيم واتنين وتلاته لازم تبحي زينه وترجع تمشي علي رجليها زي الاول
في غرفه امل كانت فوقيه وفتحيه ينظرون اليها بدmـ.ـو.ع وهي نائمه علي الفراش بلا خول ولا قوه فتحدثت فوقيه بدmـ.ـو.ع مردفه:  ال بيوحصل دا حـ.ـر.ام والله شوفتي يا فتحيه عملوا اي ازاي يدmروا حياتهم كلهم اكده
فتحيه بحـ.ـز.ن:  والله انا اتصـ.ـد.مت فيهم ربنا يسامحهم احنا لازم نعوض البنات دي انا هحول لمعاذ يتجوزها بأي طريجه مدام هي طلعت بتحبه جووي اكده
مر اليوم سريعا وفي المساء ذهب ارمان ومعاذ الي المستشفي ثم الي غرفه امل فوجدوها تبكي بشـ.ـده واقترب منها اركان ثم احتضنها وتحدث بحـ.ـز.ن مردفا:  حبيبتي اختي اكده تسيبي البيت وتخلينا نخاف عليكي ت عـ.ـر.في اننا كنا هنمـ.ـو.ت من الخــــوف عليكي
امل ببكاء:  اركان انا خلاص مش هعرف امشي تاني علي رجلي صوح
اركان بحـ.ـز.ن: لع يا حبيبتي هتمشي وتحري وتعملي مل حاجه انا اتصلت بأكبر الدكاتره وحالوا انهم هيشوفوا حل حتي لو هنسافر بره مصر متخافيش انتي بس
اشار معاذ لاركان فاخذ الجميع من الغرفه وخرحوا ثم جلس اركان علي الكرسي المقابل لها وتحدث مردفا:  حمد لله علي سلامتك اكده تخــــوفينا عليكي وتهربي ليله خطوبتك
امل ببكاء:  علشانانت مش بتحبني ولا عايزني فحولت بلاش اخليك تتحوز غـ.ـصـ.ـب عنك احسن
معاذ بضيق:  مين جالك اكده انا عايزك هو انا اكول اتحوز واحده جمر زيك
امل ببكاء شـ.ـديد:  معاذ بالله عليك اسكت انت حاي دلوجتي تجولي اكده بعد ما بجيت مشلوله صوح
معاذ بضيق : انتي مش فاهمه حاجه شروق هي ال عملت اكده علشان تعمل مشاكل بين نــــارين واركان وبيني وبينك صدجيني هي ال جالت لنــــارين تحولك اني مش عايزك وكلام فاضي وانتي عارفه نــــارين طيبه وانتي اتسرعتي وهـ.ـر.بتي علطول حتي من غير ما تسالي طيب يا امل حتي لو مش عايزك ازاي تعملي اكده احنا ربيناكي علي حاجه زي دي انك تهربي وتسيبي البيت
امل ببكاء : انا مكنتش شايفه حاجه جدامي 
معاذ بابتسامه:  طيب اخرجي من المستشفي بسرعه علشان نعمل خطوبتنا بجا ولا نلبس الدبله دلوجتي
امل بدmـ.ـو.ع:  حتي لو بتحبني ازاي هتعيش مع واحده مش بتتحرك يا معاذ انت تستاهل واحده احسن مني بكتير
معاذ بحـ.ـز.ن :  مفيش احسن منك يا امل انتي بالنسبالي احسن واحده في الدنيا
جاءت امل لتتحدث ولكن دخل اركان وباقي العائله وهو يحمل علبه قطيفه ثم تحدث بابتسامه مردفا: احنا نلبس الشبكه دلوجتي ولما تخرج من المستشفي نعنل خطوبه كبيره 
ابتسم ةعاذ ثم اخذ منه العلبه وبدأ في تلبيس الشبكه لأمل ثم وضعت امل الدبله في يده وسط مبـ.ـاركات الجميع وحـ.ـز.ن اركان ومعاذ الذي يحاولون اخفاءه وبعد الانتهاءذهب اركان ومعاذ الي البيت وصعد اركان الي غرفته فوجد نــــارين تحمل ملابسها فتحدث اركان بحده مردفا: غيرت رائي علشان اعرف اعـ.ـذ.بك كويس لازم تبجي اهنيه في الاوضه حطي حاجتك وانزلي هاتي الواكل
وضعت نــــارين ملابسها ثم تحدثت بتـ.ـو.تر مردفه:  هي امل كويسه
اركان بحده: ملكيش دعوه يلا انزلي
نزلت نــــارين الي الاسفل لتحضر الطعام وابدل اركان ملابسه فلاحظ علي الادويه مازالت في مكانها لم تأخذ منها شئ وعنـ.ـد.ما صعدت وضعت الطعام علي الطاوله فنظر اركان الي الطعام بضيق ثم نزل الي الاسفل وسط خــــوف ودهشه نــــارين وبعد دقائق صعد وهو يحمل بعض الطعام الذي اخبره الطبيب عنه ووضعه وتحدث مردفا:  انا جولت للخدm يحصرولك الواكل اجعدي كولي وبعدها خودي علاجك ومتفكريش اني بعمل اكده ونسيت ال عملتيه بس انا هعـ.ـذ.بك بطريجتي مش بأني امنع عنك الواكل او علاجك
جلست نــــارين وفي داخلها تشعر بالسعاده بالرغم حديثه فعلي الاقل مازال يعاملعا برفق حتي لو قليلا جلست تأكل طعامها وعنـ.ـد.ما انتهت وصع اركان الادويه امامها فأخذتها وتحدثت مردفه:  انت مكلتش حاجه
اركان بحده: ملكيش دعوه جولتلك نزلي الواكل واطلعي اجفلي النور علشان تعبان وهنام وبكره اعملي حسابك علشان نصفي حسابنا مع بعض
نظرت نــــارين اليه بضيق شـ.ـديد ثم اخذت الطعام ونزلت وبعد دقائق صعدت مره اخري واغلقت الانوار وذهبت للنوم وسط قلقها وفي الصباح في غرفه المكتب تحدث اركان بعصبيه مردفا: انت بتحول واحد من رجـ.ـالتهم وهو واحد منهم هيعمل اكده ليه
معاذ بضيق:  دا ال عرفته ال حرق البيت بتاع اهل نــــارين واحد من رجـ.ـاله ابوي وابوك هو ال اتحبس جعد 20 سنه وخرج لسه من ست شهور وكان هياخد اعدام كمان بس مع فش اي ال حوصل
اركان بحده:  واحنا مستنين اي خلينا نروحله ونعرف كل حاجه انت معاك عنوانه
معاذ:  ايوه معايا يلا
في المستشفي اقتربت نــــارين منها وتحدثت بحـ.ـز.ن بدmـ.ـو.ع مردفه:  سامحيني يا امل بالله عليكي والله ما كان جصدي ولا كنت اعرف
امل بابتسامه: بتعيطي ليه انتي ملكيش ذنب وبعدين شوفي معاذ خطبني وهو طلع بيحبني اكيد ربنا ليه حكمه في ال حوصل انا مش زعلانه والله وراضيه باي خاجه ربنا يكتبهالي وكفايه ان اركان ومعاذ واهلي معايا
نــــارين بابتسامه:  ت عـ.ـر.في اني كنت اتمني يكون عندي اخت زيك انا كان عندي اخت بس ربنا يرحمها لو كانت لسه عايشه كانت هتبجي في سنك دلوجتي
امل بابتسامه:  خلاص يا ستي اعتبريني زيها ولا منفعش
نــــارين بدmـ.ـو.ع:  متجوليش اكده تنفعي طبعا ربنا يشفيكي يارب يا امل وترجعي تمشي علي رجلك تاني
في مكان اخر وبالتحديد في هذه الشقه البسيطه يجلس هذا الرجل الذي يبلغ من العمر السبعين تقريبا علي الفراش ويبدوا عليه التعب فتحدث اركان مردفا:  بس احنا عايزينك تجولنا الحجيجه
الرجل بتـ.ـو.تر وتعب:  صدجني يا ابني انا ال عملت اكده علشان كان فيه مشاكل بيني وبينه فحرقت البيت وهو ومرته وبـ.ـنته الصغيره مـ.ـا.توا ومحدش عاش غير الكبيره بس حوصلها حروق في جـ.ـسمها وكانت هتمـ.ـو.ت
اركان بعصبيه:  ازاي يعني هو كان راجـ.ـل من الكبـ.ـار في الصعيد وليه اسمه انت مين معلش علشان يكون بينكم مشاكل جولي ال حوصل واعمل خير في حياتك وانا هديك ال انت عايزه
الرجل بتـ.ـو.تر:  انا مش عايز فلوس بس كل ال اجدر اجوله علشان ارضي ربنا ولما امـ.ـو.ت يكون راضي عني ان البـ.ـنت الصغيره لسه عايشه دوروا عليها
معاذ بصدmه:  عايشه ازاي مش جولت انها مـ.ـا.تت
الرجل:  لع لسه عايشه دوروا عليها هتلاحوها وصدجوني لو جولت اكتر من اكده ممكن يجتلوني بالله عليكم سيبوني اعيش اخر ايامي في امان وامـ.ـو.ت مـ.ـو.ته ربنا
اركان بضيق:  طيب لو افتمرت اي حاجه رقمي اهه اتصل بيا في اي وجت وهكون عندك وابجي ادينا اي دليل نلاجي اختها بيه
الرجل : مفيش اي حاجه اعرفها اكتر من اكده
نظر اركان ومعاذ اليه بضيق ثم ذهبوا فأخذ الرجل رقم الهاتف وتحدث بخــــوف مردفا:  مسيركم تعرفوا كل حاجه بس مش مني 
خرج اركان ومعاذ من البيت وقبل ان يركبوا السياره ركضت تجاههم فتاه في اواخر العشرينات تقريبا وتحدثت بخــــوف ولهفه مردفه:  ابوي معملش حاجه في ناس هما كبـ.ـار جووي في الصعيد دول ال عملوا كل حاجه واتفجوا مع ابوي انه يلبس الجضيه وهيدوه فلوس وابوي وافج
اركان بجديه:  طيب مين دول انتي ت عـ.ـر.في اساميهم
الفتاه بخــــوف وهي تنظر حولها:  معرفش بس انتوا دوروا وهتعرفوا انا مجدرش احول اكتر من اكده بس ابوي بريئ والبـ.ـنت الصغيره كان فيه علامه علي ظهرها زي وحمه اكده لكن انتوا اكيد مش هتعرفوها علشان البـ.ـنت دلوجتي هتكون عندها عشرين سنه تحريبا واكيد مش هتشوفوا العلامه ال ظهر البنات انا ماشيه
القت البـ.ـنت كلمـ.ـا.تها ثم ركضت بسرعه فنظر اركان الي معاذ وتحدث بتفكير مردفا:  مستحيل يكون ابوي وابوك ال عملوها هما ميعملوش حاجه زي دي
معاذ:  لع يا اركان مش هما اكيد هما جـ.ـا.مدين شويه بس مش مجرمين احنا عايزين ندور شويه في الموضوع دا ونحاول نروح البيت ال حوصل فيه الحريق بس هندخل البيت ازاي
اركان بتفكير : هندخل بأي طريجه احنا لازم نعرف اي ال حوصل انا متأكد برده ان الراجـ.ـل دا معملش حاجه
في المستشفي وقف سليم وتحدث بغـــضــــب مردفا: ازاي يعني اي ل وصلهم ليه واي ال حوصل الا يمونوا عرفوا خاجه
الحارس: لع يا بيه معرفوش حاجه بس هما شاكين وبيدوروا وممكن يلاجوا ال عمل اكده 
يحيي بعصبيه:  ودا مش لازم يوحصل انتوا اتصرفوا مش عايزهم يعرفوا اي حاجه
الحارس:  نجتله يا بيه علشان مـ.ـيـ.ـتكلمش
سليم بعصبيه:  لع ..لا عايز جتل ولا مـ.ـو.ت تاني اتصرفوا بأي طريجه تانيه بلاش مـ.ـو.ت روحوا ابعتوله فلوس اعملوا اي حاجه الا الجتل
الحارس:  حاضر يا بيه
القي الحارس كلمـ.ـا.ته ثم ذهب فتحدث سليم بقلق مردفا:  لو عرفوا حاجه مستحيل يعيشوا معانا ولا يسامحونا ولادنا هيبعدوا عننا يا يحيي
يحيي بقلق:  لع ان شاء الله دا مش هيوحصل هما هيفضلوا معانا ومش هيعرفوا حاجه
سليم بحـ.ـز.ن:  ياارب ...يااارب
في المساء في البيت بعد اصرار شـ.ـديد من امل خرجت من المستشفي واجتمع الكل في غرفتها فلامست قدmيها بحـ.ـز.ن فتحدثت فوقيه مردفه:  يا حبيبتي متفكريش في حاجه دلوجتي وانتي هتبجي زينه ان شاء الله
امل بابتسامه حـ.ـز.ن:  ان شاء الله
اركان:  طيب يلا نسيبها ونخليها تنام وترتاح بجا شويه 
ابتسم الجميع ثم خرجوا جميعا من الغرفه وتركوا امل لترتاح فصعد اركان ومعاذ الي الاعلي ثم قاطعهك صةت رنين هاتف اركان لتلعن عن وصول رساله وعنـ.ـد.ما فتحها انصدm مراد وتحدث مردفا:  مستحييل..  ويتبع
انصدm اركان عنـ.ـد.ما وجد صوره الفتاه ابنه الرجل الذي اتهم بفتل عائله نــــارين وهي مقـ.ـتـ.ـو.له فنظر اليه معاذ وتحدث مردفا: اي ال حوصل 
لم يتخدث اركان بكلمه واحده وذهب بسرعه من البيت فلخقه معاذ حتي وصلوا الي بيت هذا الشخص فتحدث معاذ مردفا:  اي ال حوصل
اخرج اركان هاتفه فأنصدm معاذ عنـ.ـد.ما رائي الصوره ودخلوا الاثنين فوجدوا بعض النساء يرتدون اللون الاسود ورجلين فقام احدا منهم واقترب من اركان ومعاذ ثم تحدث مردفا: خير يا بهوات اتفضلوا
اركان بضيق:  عايزين نجابل الحج سيد
الرجل : اتفضلوا بس هو حالته صعبه جووي علي مـ.ـو.ت بـ.ـنته
دخل اركان ومعزذ الي الغرفه وطلب من هذا الشخص ان يخرج ويتركهم معه ثم اقتربوا منه ةتحدث معاذ بضيق مردفا:  البقاء لله احنا وصلنا صوره علشان اكده جينا نعرف اي ال حوصل ونعزيك
سيد بدmـ.ـو.ع وحـ.ـز.ن:  انا ال خليت واحد يبعتلكم الصوره علشان تيحوا وهجولكم علي كل حاجه ال كنت خايف عليها راخت خلاص حسبي الله ونعم وكيل ربنا ينتجم منهم
اركان بعدm فهم:  هما مين دول وليه بتجول اكده
سيد بدmـ.ـو.ع:  ال جتلرا بـ.ـنتي في واحد خبط بـ.ـنتي بالعربيه وجتلها
معاذ بدهشه:  وهي بـ.ـنتك عملت اي علشان توصل ان حد يجتلها احنا لما كلمناها كان شكلها طيب جوي
سيد ببكاء:  اهاليكم هما ال جتلوها علشان فاكرين اني جولتلكم الحجيجه
نهضوا ارمان ومعاذ من مكانهم وتحدث اركان بغـــضــــب شـ.ـديد مردفا:  انت بتجووول اي يا راجـ.ـل انت ابوي وعمي مستحيل يعملوا اكده 
سيد ببكاء شـ.ـديد:  والله الغظيم دا ال حوصل الحج سليم والحج يحيي هما ال جتلوهم علشان كان فيه بينهم شغل وابوا مرتك كان هيخسر ابوك وعمك تجريبا فلوسهم كلها وحوصل مشاكل كتير جووي في الشغل وفي الاخر اتفحوا انهم يجتلوه بس مكنوش عايزين يجتلوا مرته ولا بناته بس مرته مـ.ـا.تت وبـ.ـنته اتخرجت وبـ.ـنته التانيه خدوها
معاذ بحده:  خدووها فين
سيد بدmـ.ـو.ع:  تبجي ست امل
انفزع اركان ومعاذ وتحدث اركان بغـــضــــب شـ.ـديد مردفا: انت كداااب ..امل تبجي اختي انا وابوي وعمي مستحيل يعملوا اكده
سيد بصدق : لع والله العظيم مش بكدب هما ال عملوا اكده واتفجوا معايا اني اجول اني عملت اكده وهاخد فلوس وهيصرفوا علي بـ.ـنتي وانا وافجت  وامل تبجي دنيا اخت مرتك نــــارين 
نظر معاذ الي اركان بصدmه فلم يستوعب احد من كل هذا ولكن قاطعهم سيد مردفا:  روحوا واجهوا الحج سليم والحج يحيي وهتتأكدوا ان كل كلامي صوح ولو طلعت كـ.ـد.اب انا مساعد تيجوا تجتلوني انا اصلا خلاص حياتي انتهت من بعد مـ.ـو.ت بـ.ـنتي
نظر اركان الي الرجل بضيق شـ.ـديد ثم اخذ سيارته وذهب هو ومعاذ وعنـ.ـد.ما وصلوا الي البيت صعد اركان الي غرفته وذهب معاذ لبيته حتي يواجه والده اما عند اركان دخل الي الغرفه فوجد نــــارين نائمه علي الفراش ويبدوا علي وجهها الارهاق  وفجأه نهضت بفزع وهي تصرخ بشـ.ـده فاقترب منها مراد وتحدث مردفا:  اهدي مفيش حاجه دا كابوس
نــــارين بتنهيده:  الحمد لله ..انا هجوم احضرلك الواكل
اركان بحـ.ـز.ن:  لع مش عايز اكل انتي اكلتي وخدتي علاجك 
نــــارين بأستغراب:  الحمد لله 
اركان بحـ.ـز.ن:  نــــارين اختك الصغيره كان اسمها اي
نــــارين بدهشه:  كان اسمها دنيا بس انت بتسأل ليه دلوجتي هو في حاجه ولا اي
اركان بحـ.ـز.ن:  لع انا نازل لأبوي
القي اركان كلمـ.ـا.ته ثم تزل الي الاسفل ودخل الي غرفه المكتب فوحد والده يتحدث في الهاتف اما في بيت يحيي وقف معاذ يصـ.ـر.خ بغـــضــــب شـ.ـديد مردفا:  تجووول اي انت واخوك مجرمين جتلتوا عيله كامله وخدتوا بـ.ـنت من اختها ونسبتوها ليكم وجلتوا انها مـ.ـا.تت 
يحيي بحـ.ـز.ن:  ونـ.ـد.منا يا ابني والله العظيم
معاذ بصراخ:  فين النـ.ـد.م دا انتوا جتلتوا بـ.ـنت سيد ال شال عنكم الجضيه
يحيي بحـ.ـز.ن شـ.ـديد:  والله العظيم ما حوصل جـ.ـسما بالله ما جتلناها البـ.ـنت مـ.ـا.تت قضاء وقدر والله ما جتلناها 
فتحيه بدmـ.ـو.ع:  معاذ اهدي واجعد يا ابني .. ابوك وعمك نـ.ـد.موا والله علي كل ال حوصل
نظر معاذ بحـ.ـز.ن شـ.ـديد ثم جلس علي الكرسي كأن قدmه لم تحمله اكتر من ذالك فأقتربت منه فتحيه وتحدثت بدmـ.ـو.ع مردفه:  يا ابني سامحهم
نظر معاذ اليها بكـ.ـسره ثم نهض وتحدث مردفا:  مش انا ال اسامح ربنا ال يسامحهم الاول وبعده نــــارين وامل لكن انا عن نفسي مش هسامح ودا اخر ساعه ليا في البيت دا علشان هطلع دلوجتي احضر كل حاجتي وهمشي من اهنيه
يحيي بدmـ.ـو.ع:  لع يا ابني اجعد يا معاذ بالله عليك
نظر معاذ الي والده بحـ.ـز.ن شـ.ـديد ثم صعد الي الاعلي اما عند اركان وقف ينظر الي والده ثم تحدث مردفا:  كنت بتكلم مين يا بابا
سليم بتـ.ـو.تر:  اجعد يا ابني
اركان بحده:  ابنك؟  اي ابن دا بجا انا طول عمري شايف نفسي وبفتخر اني من اكبر عيله في البلد واني ابن سليم العاصي وفي الاخر يطلع ابوي جاتل بعد كل دا يطلع ابوي وعمي مجرمين
سليم بحـ.ـز.ن : اركان اجعد يا ابني بس انا عملت اكده علشان كل شغلنا كان هيضيع احنا عملنا اكده علشانكم وعلشان نأمن مستجبلكم
اركان بغـــضــــب شـ.ـديد:  تأمنوا مستجبلنا وتدmروا مستجبل حد تاني
سليم بحـ.ـز.ن:  كان لازم يمـ.ـو.ت علشان احنا كلنا نفضل زي ما احنا
وقف ينظر اليه بصدmه فلم يتوقع ان والده يفعل كل هذه الجرائم فتحدث سليم بحـ.ـز.ن شـ.ـديد مردفا:  اركان افهمني يا ابني والله العظيم كان غـ.ـصـ.ـب عني وانا ربيت امل ومرضيتش اجتلها وحاولت اعالج نــــارين كتير جووي بس كل مره الحكما يجولوا مينفعش انا بحاول اكفر عن ذنبي
اركان بغـــضــــب شـ.ـديد:  اي ذنب دا ال بتكفر عنه انت جتلت عيله كامله ويتمت اتنين وبعدت واحده عن اهلها وحتي متعرفش انها مش بـ.ـنتنا ولا نــــارين ال عايشه مشوهه وتعبانه ومكـ.ـسوره ومن غير اهل متعرفش حتي ان اختها عايشه وان الشخص ال متحوزاه ابوه يبجي هو ال دmرلها حياتها انت لييه عملت اكده حرااام عليك بجا انا بعد السنين دي كلها اكتشف ان امل مش اختي؟ امل ال طول عمري معنديش اغلي منها وبحول ان دي بـ.ـنتي مش اختي تطلع مش اختي من الاصل
سليم بدmـ.ـو.ع: اركان اجعد يا ابني علشان خاطري وخلينا نتفاهم
ابتعد اركان عنه ثم تحدث بغـــضــــب شـ.ـديد مردفا:  ورحمه امي ما انا جاعد اهنيه لحظه واحده وهاخد مرتي واختي من اهنيه وهمشي وانسي ان عندك ابن
القي اركان كلمـ.ـا.ته وذهب فجلس سليم علي المرسي وهو يضع يده علي قلبه وفجأه صعد اركان الي الاعلي ودخل الي غرفته وتحدث بحده مردفا: حضري هدومنا بسرعه علشان هنمشي من اهنيه
نــــارين بدهشه:  انت زين في اي
اركان بحده:  جولت يلا
القي اركان كلمـ.ـا.ته ثم دخل الي غرفه امل فوجدها مستيقظه وعنـ.ـد.ما رأته تحدثت بقلق مردفه:  في اي يا اركان انت متعصب اكده ليه
اركان بحـ.ـز.ن:  امل انا هاخد نــــارين وامشي من اهنيه وعايزك تيجي معايا مش هجدر اسيبك اهنيه لوحدك 
امل بدهشه : ليه يا اركان اي ال حوصل
اركان بحـ.ـز.ن:  امل تعالي معايا بالله عليكي بلاش تجعدي اهنيه وتسيبيني لوحدي 
امل بدmـ.ـو.ع:  لا انا مش هسيبك لوحدك بس جولي ال حوصل
اركان:  مش مهم اي ال خوصل دلوجتي بعد ما نمشي من اهنيه نبجي نتكلم هخلي حد يحضرلك هدومك علشان هنمشي دلوجتي ماشي
امل بدmـ.ـو.ع : ماشي
القي اركان كلمـ.ـا.ته ثم خرج ودخلت الخادmه لتحضر الملابس فأقتربت فوقيه منه وتحدثت ببكاء مردفه:  بالله عليك يا اركان متنسبناش يا ابني ههون عليك تسيبني لوحدي
اركان بحـ.ـز.ن: انتوا ال سيبتوني مش انا ياريتني كنت مـ.ـو.ت جبل ما كل دا يوحصل
فوقيه ببكاء:  علشان خاطري يا ابني اجعد معانا 
لم يتحدث اركان امثر من ذالك وطلب من الحراس ان يأخذوا الحقائب ثم حمل امل ونزل هو وامل وسط بكاء فوقيه ونظرات سليم الحزينه المنكـ.ـسره ثم وضع امل في السياره ونــــارين ركبت بجانبها وركب اركان في كرسي القياده ومعاذ بجانبه الذي كانت علامـ.ـا.ت الخزن علي وجهه مردفا وذهبوا بسرعه كانت امل تنظر لنــــارين بدهشه وهم يرون اركان ومعاذ في هذه الحاله اما عند معاذ واركان كان مل واحد في عالمه يتذكر كلمـ.ـا.ت والده القاسيه وفحأه صرخت امل ونــــارين عنـ.ـد.ما اقتربت الشاحنه منهم وقبل ان يسيطر ارمان علي السياره اصتدmت الشاحنه بهم ويتبع
في المستشفي جلس معاذ بجانب امل ثم تحدث بقلق مردفا:  جوليلي انتي كويسه دلوجتي
امل بحـ.ـز.ن :  والله كويسه مفيش حاجه انت ال فيه جـ.ـر.ح علي راسك واركان ايده اتكـ.ـسرت وراسه مجروحه
في الغرفه الثانيه جلس اركان بجانب نــــارين ثم تحدث مردفا:  انتي زينه حاسه بأي و.جـ.ـع
نــــارين:  انا كويسه والله انت ال اتصابت
اركان بضيق : طيب نمشي من المستشفي؟
نــــارين:  لو امل ومعاذ كويسين نمشي
بعد مرور ساعتين في بيت اخر وضع اركان امل علي الفراش ثم تحدث مردفا:  يلا يا حبيبتي ارتاحي ونامي وبكره نبجي نتكلم في كل حاجه
امل بابتسامه:  ماشي يا اخوي انتوا كمان ارتاحوا
خرج معاذ واركان ونــــارين كلا منهم الي غرفته وفي غرفه نــــارين وقفت باحراج تريد ان تبدل ملابسها ولكن اركان كان ممدد علي الفراش بتعب فتحدثت بتـ.ـو.تر مردفه:  انا هدخل اغير هدومي في الحمام
اركان بضيق:  ممكن تساعديني الاول اغير هدومي لحد ما يومين واشيل ال علي ايدي دا
ابتسمت نــــارين بأحراج ثم اقتربت منه وساعدته في تبديل ملابسه وجاءت لتذهب ولكن مسك اركان يديها وتحدث مردفا:  متزعليش مني علي اي حاجه عملتها معاكي جبل اكده 
نــــارين : انا مجدرش ازعل منك كفايه انك لسه معايا لحد دلوجتي بعد كل ال حوصل مني وسامحتني
اركان بضيق: انا عايز اجولك حاجه مهمه
نــــارين : اتفضل جول
اركان بتفكير : خلاص مش وجته يلا تعالي علشان تنامي نــــارين بأستغراب : هنام اهنيه جمبك؟
اركان : ايوه مش انتي مرتي يبجي لازم تنامي جمبي يلا غيري هدومك وتعالي
ابتست نــــارين ثم دخلت وابدلت ملابسها وجلست علي الفراش لتنام فسحبخا اركان اليه واحتضنها من ظهرها ثم تحدث بهمس مردفا:  نامي اكده وبلاش دوشه علشان انا تعبان 
ابتسمت نــــارين واغمضت عيونها وغفت في نوم عميق وفي الصباح استيقظ اركان وخرج من الغرفه ةذهب ليطمان علي امل فوجدها مازالت نائمه ووجد معاذ في الاسفل يجلس علي الكرسي بأرهاق وامامه فنجانين من القهوه فتحدث معاذ مردفا:  كنت عارف انك هتصحي دلوجتي تعالي عملت جهوه
اركان:  هبجي اجيب واحده او اتنين ينظفوا البيت ويعملوا الواكل
معاذ:  عايز اتحوز امل بسرعه انا مش شايف ان فيه سبب للتاخير 
اركان بضيق:  فكرت مويس في الموضوع دا
معاذ بحـ.ـز.ن:  ايوه فكرت دا اقل حاجه لازم اعملها ومتخافش يا اركان والله امل هتبجي اغلي حاجه عندي وهعاملها بما يرضي الله
اركان:  انا متأكد انك هتعامل اختي زين يا معاذ علشان اكده معنديش مانع لو هي وافجت نكتب الكتاب بليل او بكره
جاء معاذ ليتحدث ولكن وجد فتحيه وفوقيه يدخلون الي البيت وعنـ.ـد.ما وجدوهم هكذا اقتربت فوقيه منهم ثم تحدثت بلهفه مردفه:  اي ال حوصلكم مالك يا اركان يدك اي ال حوصلها وانت يا معاذ راسك مالها
فتحيه بلهفه:  اي ال حوصل يا ولاد جولوا
معاذ بضيق:  عملنا حادثه بسيطه بس الحمد لله
فوقيه بحـ.ـز.ن : يا ولاد ينفع ال بتعملوه دا ارجعوا البيت سليم ويحيي تعبانين جووي
اركان بحده:  تعبانين من اي من ال عملوه زمان ولا من انهم جتلوا بـ.ـنت سيد ولا من ال عملوه في نــــارين ولا من امل ال مش بـ.ـنته اصلا
فتحيه بحـ.ـز.ن:  يا اركان يا ابني هما نـ.ـد.موا والله وعارفين انهم غلطانين
اركان بحده:  وهيفيد بأي دلوجتي يا مرت عمي ما خلاص ال حوصل حوصل احنا ال نعمل اي دلوجتي نحولهم ازاي انهم اخوات انا مش جادر ابص في عنيهم بعد كل ال ابوي وعمي عملوه فيهم
معاذ:  سيبونا اهنيه عايشين في حالنا ويمكن نحدر نعوضهم شويه عن ال حوصل مع اني اشك في الموضوع دا مهما عملنا مش هنحدر نعوضهم
اركان بضيق:  تجدروا انتوا الاتنين تيجوا اهنيه في اي وجت لكن بلاش نتكلم عن اي حاجه تانيه ولا عن رجوع البيت علشان دا مش هيوحصل ولو تمل وافجت بليل او بكره هنكتب كتابها هي ومعاذ
فوقيه بحـ.ـز.ن  : من غير ما نحضر يا اركان ونعمل فرح
اركان:  احنا هنكتب الكتاب بس يا حجه الفرح بعد ما امل تعمل العمليه ان شاء الله
فوقيه بحـ.ـز.ن:  ماشي ال تحبوه اعملوه 
في الاعلي كانت استيقظت نــــارين من النوم والتفتت فلم تجد اركان فنهضت وابدلت ملابسها ودخلت لتطمأن علي امل ولكن وجدتها نائمه فنزلت الي الاسفل ووجدته هو ومعاذ يجلسون وبيديهم القهوه فتحدثت مردفه: صباح الخير احضرلكم الفطار
اركان:  انا خليت الخرس يجيبوا واكل اجعدي انتي وانا هحصر احد ما شويه وهيجي واحده تعمل كل حاجه
نــــارين:  لع انا هحضر خليك انت ارتاح
القت نــــارين كلمـ.ـا.تها ثم دخلت ةاحضوت الفطور وصعد اركان الي غرفه امل وحملعا ونزل الي الاسفل ليفكروا جميعا وايضا سالها علي كتب الكتاب وبعد كلام كثير وافقت اما عمد سليم كان يجلس بحـ.ـز.ن يتذكر حديث اركان حتي دخلت عليه فوقيه وتحدثت مردفه:  مش هتطر يا حج
سليم بلهفه:  فوقيه جولتلهم يرجعوا شوفتي اركان ومعاذ ولا لع
فوقيه بحـ.ـز.ن:  جالوا لع سيبهم شويه يا حج واكيد هيرجعوا هما بس مختاجين شويه وجت
سليم بحـ.ـز.ن:  هما صوح في كل ال جالوه وال عملوه ربنا ياخدني يمكن اكده برتاحوا مني ومن سري خالص
فوقيه بلهفه:  بعد الشر عليك يا سليم متحولش اكده ان شاء الله ربنا يديك طوله العمر وتشوف احفادك
في المساء كانت امل جالسه علي الكرسي المتحرك تنظر بسعاده وهم يكتوب الكتاب حتي انتهوا ومضت فأقترب معاذ منها وقبلها علي رأسها وايضا اركان واحتضنتها نــــارين فتحدث اركان بمزح مردفا:  انت في اوضه وهي في اوضه لحد الفرح ما يتم 
معاذ بابتسامه:  متخافش دا انا مش هطلع من عندها
اركان بجديه:  علي اوضتك متطلعش منها
معاذ بضحك:  خلاص خلاص بهزر
انتهي كل شئ وحمل معاذ امل وصعد الي غرفتها ظل بجانبها حتي نامت ثم ذهب الي غرفته اما في غرفه اركان كانت نــــارين تقف امام الخزانه فأقترب مراد منها وتخدث مردفا:  هو انتي بردانه؟  احنا في شهر 8 يعني في عز الحر صوح اي بحا ال عايزه تلبسيه دا دي بيجامه شتوي 
نــــارين بحـ.ـز.ن:  علشان مينفعش البس غير اكده جـ.ـسمي كله فيه حروق كتيره جوي هلبس اي يعني
اقترب اركان من الخزانه ثم اختار قميص نوم قصير وبحماله يكشف اكثر مما يستر ثم تخدث مردفا : البسي دا
نظرت نــــارين الي الفميص ثم تحدثت بدmـ.ـو.ع مردفه:  لع مش هينفع
اركان بجديه:  ادخلي البسيه ومش عايز ولا كلمه تانيه
اخذت نــــارين القميص ثم دخلت وابدلت ملابسها وخرجت وهي تشعر بأحراج شـ.ـديد ليس من اركان فقط ولكن من شكل جــــســ ـدها وعيونها تمتلئ بالدmـ.ـو.ع فنظر اركان اليها والي جــــســ ـدها الذي المره الاواي رائه بشع مقزز لم يستطع ان يراه ولكن هذه المره تغيرت النظره كثيرا فأقترب منها ورفع راسها ثم تحدث بابتسامه مردفا:  انتي بتعيطي ليه دلوجتي كنتي عايزه تخبي الحنال دا كله عني ليه
نظرت نــــارين اليه بصدmه ثم تحدثت مردفه:  اي جنال انا جـ.ـسمي كله متشوه ومحروج
اركان بابتسامه وهو يلامس جــــســ ـدها: انا مش شايف اي حروج انا شايف جدامي مرتي الحلوه ال مفيش احلي منها انا عمري ما جولت عليكي وحشه
نــــارين بدmـ.ـو.ع : بس انا عارفه اني وحشه حتي لو وشي حلو بس جـ.ـسمي لع
اركان : جـ.ـسمك دا انا بس ال من حقي اشوفه وانا ال اجول اذا كان وحش او حلو انتي ميهمكيش رائي حد فيه غيري وانا شايف انك احلي واحده شافتها عيني
اكمل اركان كلمـ.ـا.تها ثم اقترب منها اكثر وقبلها علي شفتيها برقه ثم نزل الي عنقها فأغمضت نــــارين عيونها وذابت معه في عالمه الخاص وفي الصباح فتحت نــــارين عيونها فوجدت نفسها لجانب اركان شبه عاريه وهو عاري الصدر نائم فنظر اليه وابتسمت بسعاده ثم لامست وجهه واقتربت من شفتيه وقبلته ففتح اركان عيونه وتحدث بابتسامه مردفا:  صباح الخير علي اجمل عيون في الدنيا
نــــارين بأحراج:  صباح النور .. اجوم احضرلك الفطار
اركان:  لع انا هجوم اخد شاور واغير هدومي واروح المصنع علشان عندي شغل كتير جوي انا ومعاذ وفيه واحده جات هتساعدكم في كل حاجه 
ابتست نــــارين وبعد مرور ساعتين كانت امل ونــــارين جالسين في حديقه البيت فتحدثت امل بحـ.ـز.ن مردفه:  يعني مش فاكره شكل اختك خالص
نــــارين بحـ.ـز.ن:  لع هي مـ.ـا.تت وهي عندها شهرين لو كانت موجوده متأكده اني كنت هحبها جوي
امل بايتسامه:  اعتبريني زيها وحبيني
نــــارين بضحك:  انا بحبك والله جووي ومعتبراكي اختي
امل بابتسامه:  طيب بتحبي اركان زي ما بتحبيني اكده
نــــارين بأحراج:  بحبه جوووي جووي وبتمني افضل معاه طول حياتي ربنا يجعل يومي جبل يومه يارب ويخليه ليا
امل بابتسامه:  ربنا يخليكم لبعض
في المساء دخل معاذ وعلي وجهه علامـ.ـا.ت العبوس وبعد دقائق دخل مراد وخلفه شروق فتحدثت امل بحده مردفه:  اي ال جابك اهنيه 
نظرت نــــارين الي اركان الذي كانت علامـ.ـا.ت الضيق الشـ.ـديد علي وجهه فتحدثت نــــارين بضيق مردفه:  عايزه اي
شروق بحده:  وانا هعوز اي انا جايه بيت جوزي
امل بعصبيه:  جوزك مين بجا ان شاء الله
شروق وهي تقترب من اركان وتمسك يده وتتحدث بابتسامه:  اركان يبجي جووزي ويتبع
نظرت نــــارين الي شروق بصدmه ثم تحدثت مردفه:  انتي بتجولي اي عاد
شروق وهي تمسك يد اركان:  بجول ان اركان بجا جوزي دلوجتي يعني زيي زيك اهنيه
نــــارين بصدmه:  اركان هي بتجول اي كلامها كدب صوح
امل بغـــضــــب:  انتي واحده كـ.ـد.ابه وزباله جايه اهنيه علشان تبوظي علاقه اخوي ومرته وانتي زي الحربايه
معاذ بحده:  امل اكتمي انتي خالص ومتعليش صوتك دي حاجه متخصكيش 
نظرت امل اليه بضيق ثم تحدثت نــــارين بحده مردفه:  اركاان انت ساكت لييه ما تجول اي حاجه
اركان بضيق:  ايوه انا وشروق اتجوزنا انهارده
نــــارين بعصبيه:  انت وشروق اتجوزتوا انهارده .... طيب وانا اي لازمتي اهنيه انا بجا اي نظامي في البيت انت كنت بتلعب بيااا يعني
اركان بضيق:  لع مكنتش بلعب بيكي بس انا كمان من حجي اتجوز ومدام مش هجصر معاكي في حاجه يبجي خلاص
نــــارين يدmـ.ـو.ع وصراخ:  وانا كماااان من حجي اعرف ... لازم اعرف انك هتتجوز ويا اوافج يا ارفض صوح ولا لع مش دا شرع ربنا
نظر اركان الي معاذ بضيق ثم تحدث مردفا:  انتي عايزه تسبيني يعني؟
نــــارين ببكاء شـ.ـديد:  ايووه هسيبك ومش هجعد اهنيه كفايه ال شوفته في حياتي مش علشان فيا عيب الكل يعـ.ـذ.ب فيا ويهين كرامتي
شروق بسخريه:  احلي حاجه يلا امشي من اهنيه
نظر اركان اليها بغـــضــــب شـ.ـديد ثم ضغط علي يديها بقوه وهمس في اذنيها مردفا:  جـ.ـسما بالله العظيم كلمه زياده منك لهخليكي تلعني الساعه ال اتولدتي فيها
نظرت شروق اليه بخــــوف ثم التزمت الصمت فتحدث مردفا:  بس انا مش عايز اسيبك يا نــــارين خليكي معايا
نــــارين ببكاء شـ.ـديد:  اخليني معااك فين .... تعرف لو كنت جولتلي انك عايز تتجوز كنت جولتلك ماشي وفضلت معاك لكن انت معملتش ليا اي لازمه ولا احترام انت بتعمل فيا اكده ليه طيب وافجت بيا مدام تاني يوم هتتجوز عليا 
اركان بحده:  مش هسيبك يا نــــارين وهتفضلي عايشه معايا اهنيه
نظرت نــــارين اليه ببكاء شـ.ـديد ثم صعدت الي غرفتها فأقترب معاذ من امل ثم حملها وصعد الي غزفتها ووضعها علي الفراش وجاء ليتحدث ولكن اوقفته امل بكلمـ.ـا.تها مردفه:  اطلع بره
نظر معاذ اليها بضيق ثم ذهب من الغرفه اما عند نــــارين كانت تقف امام الخزانه تضع ملابسها في الحقيبه فدخل اركان اليها وتحدث بحده مردفا:  انتي بتعملي اي عاااد
نــــارين ببكاء:  سيبني في حالي وروح لمرتك انت بتعمل فيا اكده لييه 
اركان بحـ.ـز.ن:  خليكي معايا يا نــــارين والله العظيم ما هظلمك في يوم من الايام بس خليكي واثقه فيا وا عـ.ـر.في اني مستحيل اضايجك او ازعلك في يوم من الايام بمزاجي
نــــارين بصراخ وبكاء مردفه:  انت اركااان العاصي مين ال يجدر يجبرك علي حاجه انا عارفاك زين حتي جبل ما اتجوزك الكل كان بيتكلم عنك انت محدش يجدر يغـ.ـصـ.ـبك علي حاجه 
اركان بحده:  نــــارررين انتي مش هتمشي من اهتيه غير علي جثتي عايزخ تمشي يبجي اجتليني وامشي
القي اركان كلمـ.ـا.ته ثم خرج من الغرفه واغلقها بالمفتاح من الخارج ونزل الي الاسفل فوجد شروق جالسه واضعه قدm فرق الاخري والخادmه تضع لها الطعام فضـ.ـر.ب قدmيها بقدmه ثم تحدث بغـــضــــب للخادmه مردفا : انتي اهنيه بتشتغلي عندي انا ومعاذ ونــــارين وامل بس اي حد تاني عايز خاجه يجوم يعملها لنفسه
الخادmه بخــــوف:  حاضر يا بيه بعد اذنك
نظر اركان الي شروق التي كانت تنظر اليه بخــــوف وهي تمسك قدmيها بألــم فتحدث بغـــضــــب شـ.ـديد مردفا:  مش ولاد العاصي ال يتهددوا يا بـ.ـنت طاهر وانا ال بجولك دلوجتي لو نــــارين او امل عرفوا حاجه وجتها جـ.ـسما بالله هجتلك وما حد هيعرف مكان قبرك فااهمه
شروق بخــــوف وضيق:  انا بحبك يا اركان وبعمل كل دا علشان ابجي معاك
اركان بغـــضــــب:  بس انا مش بحبك ولا عمري حبيتك ولا هحبك انا بحب مرتي ومش هسيبها وهفضل معاها لحد ما امـ.ـو.ت
شروق بضيق:  مرتك المتشوهه و
لم تكمل شروق كلمـ.ـا.تها وفجأه تلقت صفعه قويه علي وجهها وتحدث بغـــضــــب مردفا:  لو جيبتي سيرتها علي لسانك مره تانيه انتي ال هتبجي مشوهه بجد مش هي كفايه عليكي دmاغك ال متشوه هو انتي فاكراها بالجـ.ـسم انا عندي نــــارين احسن من ملكه جمال العالم دا كله افهمي كلامي زين يا شروق علشان مش هعيده تاني
القي اركان كلمـ.ـا.ته ثم صعد الي الاعلي اما في غرفه معاذ جلس علي الكرسي بغـــضــــب شـ.ـديد وهو يتذكر
فلاااش باااك
معاذ بحده:  يعني اي
شروق : يعني انت لازم تعامل امل وحش واركان يتجوزني يا اكده يا هجولهم ان اهاليكم هما ال عملوا اكده فيهم وهما ال جتلوا ابوهم وامهم وان امل اخت نــــارين
اركان بغـــضــــب:  انتي جايه تهددينا يا بـ.ـنت .... 
فلاااش بااك
فاق معاذ من شروده ثم القي الهاتف بقوه وغـــضــــب فمسكه اركان قبل ان يقع وتحدث مردفا:  انت فاكر ان العصبيه دي هي ال هتحل الموضوع
معاذ بغـــضــــب:  بجا بـ.ـنت زي دي تهددنا وتعمل فينا اكده وتخليك تتجوزها
اركان ببرود: ومين جال اني اتجوزتها هي غـ.ـبـ.ـيه وكانت فرحانه وخلاص ومتعرفش هي بتمضي علي النأذون كان مزور والورج ال مضت عليه كان اعتراف منها انها المفروض تدفعلنا 100 مليون جنيه يعني تجريبا وصل امانه 
معاذ بضحك:  احلف بجد ... طيب احنا مستحملينها ليه بجا ما نحوم نرميها بره البيت ونخلص منها 
اركان:  لازم نفكر زين علشان متجولش حاجه لنــــارين وامل هما لازم يعرفوا مننا الاول وبعدها هنخليها تمشي من اهنيه 
معاذ بضيق:  وهنجولهم ازاي وخصوصا امل عي ازاي هتستحمل حاجه زي دي
اركان بتفكير:  الحكيم الالماني هيجي من بره بعد اسبوع وجال انه هيجدر يعملها العمليه بس يارب تنجح وبعدها نشوف اي ال يحصل وهنعرفهم كل حاجه 
معاذ:  طيب ونــــارين
اركان بضيق:  ممكن تعمل عمليه بس ممكن متبجاش لجـ.ـسمها كلها لسه مش عارف اي التفاصيل بالظبط
بعد مرور ساعتين دخل اركان الي غرفته مره اخري فوجد نــــارين نائمه امام الباب علي الارض والحقيبه علي الفراش فاغلق الباب وحمل الحقيبه ثم اقترب من نــــارين وحملها ووضعها علي الفراش وجلس بجانبها يلامس شعرها وهو ينظر اليها بحـ.ـز.ن اما في الصباح في بيت سليم وقفت فوقيه تنحدث مردفه:  مينفعش ال بتعملوه دا انتوا بتجولوا اي عاااد 
سليم بحده:  ال هنعمله دا الصوح
فتحيه ببكاء:  عايزين تسلموا نفسكم وتتحبسوا دا الصوح انتوا فاكرين اكده اركان ومعاذ هيكونوا مبسوطين
يحيي:  ايوه يمكن يرجعوا تاني ويسامحونا ونــــارين وامل كمان يسامحونا
سليم بعصبيه:  ابعدوا من جدامنا يلا
فوقيه بصراخ:  يا مررري انتوا بتعملوا اي 
نظر سليم ويحيي اليهم بضيق ثم جاؤا ليذهبوا فدخل اركان ومعاذ بسرعه وتحذث اركان بلهفه مردفا : ماما في اي ال حوصل
معاذ بقلق:  في اي
فوقيه ببكاء:  ابوك وعمك عايزين يروحوا يسلموا نفسهم للبوليس يا اركان
نظر اركان الي معاذ بزهشه ثم تحدث معاذ بحده مردفا:  بوليس اي عاد ال هتسلموا نفسكم ليه
اركان:  خلينا ندخل نتكلم في المكتب طيب بلاش الكل يسمع صوتنا اكده
دخل الجميع الي غرفه المكتب فتحدث سلسم مردفا:  هنجول ان احنا ال حتلنا اهل نــــارين وخـ.ـطـ.ـفنا امل وجولنا انها بـ.ـنتنا يمكن اكده ربنا وانتوا تسامحونا
بحيي : ايوه احنا قررنا خلاص ومش هنغير رأينا هنسلم نفسنا انهارده
معاذ بحده:  انتوا مش هتستحملوا لا سـ.ـجـ.ـن ولا جضيه زي دي خلينا الاول نجولهم كل ال حوصل وبعدها نشوف البوليس دا
سليم بحـ.ـز.ن:  لع هنسلم نفسنا انهارده خلاص احنا قررنا
نظر اركان الي معاذ فتراجع معاذ للخلف حتي وصل الي الباب ثم سحب فتحيه وفوقيه للخارج وخرج اركان بعده سريعا واغلق الباب خلفه فطرق سليم علي الباب وتخدث بغـــضــــب مردفا:  اركاان افتح مينفعش ال بتعمله دا اكده غلط افتح الباب
نظر اركان بضيق والتفت خلفه وجاء ليتحدث فأنصدm عنـ.ـد.ما وجد نــــارين تقف امهم وعيونها تمتلئ بالدmـ.ـو.ع فنظر اركان الي معاذ بصدmه ثم اليها واقترب منها وجاء ليمسك يديها ولكن سحبت نــــارين يديها بسرعه وتحدثت ببكاء شـ.ـديد مردفه:  هو اي كل ال سمعته دا
فوقيه بدmـ.ـو.ع:  نــــارين يا بـ.ـنتي اسمعيني
نــــارين ببكاء شـ.ـديد:  لع انا عايزه اسمع جووزي دلوجتي .. ال عايش معايا وهو ال بيخدعني
فتحيه بدmـ.ـو.ع:  والله ما خدعك يا بـ.ـنتي صدجيني بالعكس اركان ومعاذ هما كمان كانوا مخدوعين زيكم
نــــارين بصراخ وبكاء شـ.ـديد:  مخدوووعين زينا ازااي ؟ فين الخدااع في ال حوصل محدش كان مخدوع غيري انا وامل ... انت ازاي اكده انا مصعبتش عليك وانا كل ليله بحلم بكوابيس وبتكلم علي اختي ال مـ.ـا.تت وهي جدامي طيب امل ال بتحول انها اغلي من روحك مأثرتش فيك وانت بتضحك عليها وبتخدعها وانت يا استاذ معاذ مش دي ال انت المفروض بتحبها وكتبت كتابك عليها عايز تعيش معاها وانت بتخدعها 
اركان بحـ.ـز.ن:  نــــارين والله العظيم اناي فاهمه غلط اسمعيني بس الاول
نــــارين بصراخ وبكاء:  طلجني ومش عايزه اسمع منك حاجه وانا ال هاخد بتاري من اهلم ال عـ.ـذ.بوني مل السنين دي وانا كنت بدعيلهم وبجول ان ربنا عوضني عنزاهلي طلع هما السبب في مـ.ـو.ت اهلي وبعاد اختي عني طول السنين دي 
اركان بحـ.ـز.ن شـ.ـديد:  والله العظيم ما كنت اعرف ولسه عارف جريب صدجيني
نــــارين ببكاء : مستحيل اصدج واحد زيك انا كنت مخدووعه فيك ياريتني ما كنت اتجوزتك ولا حبيتك يا ريتني كنت مـ.ـو.تت مع ابوي وامي ومكنتش عيشت لحد دلوجتي واكتشفت ان الناس ال كنت فاكراهم اهلي طلعوا هما امتر ناس اذوني انت ازاي تسمح بكل دا مش انا مرتك ازااي تخلي اهلك يخدعوني ويعملوا فيا اكده طيب كنت تعالي عرفني انا مرتك يا اركاان انا استحملتك واستخنلت معاملتك ليا علشان حبيتك حتي من جبل ما اتجوزك انت عملت فيا اكده لييه
لم يستطع اركان ان يتحدث بأي حرف فقط التزم الصمت كأنه حقا المتهم بكل هذا لم يستطع ان يدافع عن نفسه ولا ان يخبرها انه لا يعلم اي شئ من مل هذا الا من وقت قريب كان يريد ان يخبرها تنه يفعل كل هذا لأجلها هي وامل فقط ولكن لم يستطع فتحدثت فوقيه بدmـ.ـو.ع مردفه : نــــارين يا بـ.ـنتي اسمعينا او اسمعي اركان
نــــارين ببكاء شـ.ـديد:  انا مش بـ.ـنتك ..انتوا كلكم خدعتوني وجوزي ال المفروض يكون اكتر شخص بيخاف عليا وهو ال بيحميمي خدعني وضحك عليا
هز اركان راسه بالنفسي علي كل كلامها فتحدث معاذ بحـ.ـز.ن مردفا:  انتي مش راضيه تسمعينا ليه طيب افهمي مننا الاول وبعدها جولي كل ال انتي عايزاه  
نــــارين ببكاء:  مفيش كلام يتسمع منكم اكتر من اكده انا خلاص مش عايزه اعرفكم تاني وانت يا اركان طلجني فااهم علشان لما اخد بتاري من اهلك ميبجاش فيه صفه بيني وبينك 
القت نــــارين كلمـ.ـا.تها ثم ركضت الي الخارج فركض اركان خلفها ختي خرجوا من البيت فركض اركا بسرعه حتي يلحق بها ولم ينتبه الي تلك السياره وفجأه اصتدmت السياره في اركان ووقع علي الارض بقوه غارقا في دmاءه فصرخ معاذ بشـ.ـده والتفتت نــــارين وانصدmت عنـ.ـد.ما وجدت اركان علي الارض غارقا في دmاءه ومعاذ يركض تجاهه .. يتبع
التفتت نــــارين ونظرت الي اركان بصدmه ومعاذ يصـ.ـر.خ علي الناس حتي يطلبوا الاسعاف وهو يحتضن اركان فاقتربت نــــارين منه وجائت لتلمسه ولكن صرخ معاذ في وجهها بغـــضــــب شـ.ـديد مردفا:  ناااااارين ابعدي عنه ... اطلبوا الاسعااف بسرعه
نظر معاذ حوله فأقترب منه احدي الاشخاص وحملوه ووضعوه في السياره فنظر معاذ الي نــــارين بغـــضــــب شـ.ـديد ثم سحبها من يديها وادخلها في السياره وذهبوا بسرعه الي المستشفي وعنـ.ـد.ما وصلوا دخلوا فورا الي غرفه العنليات فوقف معاذ ونــــارين وفوقيه وسليم وفتحيه ويحيي اما غرفه العمليات وبعد فتره من الوقت وصلت امل علي المرسي المتحرك وشروق ظلوا الجميع يقفون هكذا قرابه الساعتين حتي خرج الطبيب فتحدث سليم بلهفه مردفا:  ابني عامل اي يا حكيم 
الطبيب:  حالته خطيره يا حج سليم احنا عملنا ال علينا والباقي علي ربنا لما يفوق هنشوف حالته هتكون اي ادعوله
جلس معاذ علي الكرسي بتعب ووقفت نــــارين تبكي بشـ.ـده وامل ايضا اما عن سليم ويحيي فلم تحملهم قدmيهم اكثر من ذالك وجلسوا بتعب فتحدثت غوقيه ببكاء شـ.ـديد مردفه:  شوفتي ال حوصل في اركان بسببكم حسبي الله ونعم وكيل .. حسبي الله ونعم وكيل فيكم
فتحيه ببكاء وعصبيه:  اركان جالك اسمعيه وافهمي منه وانتي كل ال عليه انت السبب انت السبب .. هو عمل معاكي اي علشام يكون السبب يا ست نــــارين .. دا سابنا علشانك وفضل معاكي ودافع عنك وبعد عننا كلنا علشانك واستحمل كل حاجه انتي ال معندكيش دm مش هو
نــــارين ببكاء:  انا صدجت ال سمعته لكن مش عايزه يوحصله حاجه والله العظيم 
امل بدmـ.ـو.ع : نــــارين انتي السبب في حادثه اخوي
نظرت نــــارين اليها ببكاء شـ.ـديد ثم تحدثت مردفه:  والله ما كان جصدي والله العظيم صدجيني يا امل انا كنت متعصبه وهو كان بيجري ورايا والعربيه خبطته 
امل بصراخ وبكاء شـ.ـديد:  واخوي ماااله بكل دا ... العربيه مضـ.ـر.بتكيش انتي ليييه مكانه اشمعني اخووي كنتي مـ.ـو.تي انتي ولا اولعي بجاز وسـ.ـخ
معاذ بحده:  امل اتكلمي معاها زين وبلاش تعلي صوتك
امل ببكاء شـ.ـديد:  ما تولع هي ولا تمـ.ـو.ت انا اهم حاجه عندي اخووي اشمعنا هو ال العربيه ضـ.ـر.بته وهي واجفه سليمه جدامي
معاذ بعصبيه:  جولتلك اتكلمي معاها زيين دي مرت اخوكي. وزي اختي مهما حرصل لازم تتكلمي زين 
امل بصراخ:  انا مليش اخووات هي اركان وبس ودي مش اختي كفايه انها السبب في حاله اخوي وال حوصله
نــــارين ببكاء شـ.ـديد:  انا اسفه ... همشي من اهنيه والله وهبعد خالص بس اطمن عليه .. خلاص متزعليش
نظر معاذ الي امل بغـــضــــب شـ.ـديد ثم تحدث مردفا:  اعتذريلها دلوجتي .. انتي اي ال حوصلك اتهبلتي ولا اي بالظبط
امل بعصبيه :  هي السبب في تعب اخوي وعايزني اعتذرلها كمااان تمشي ولا تمـ.ـو.ت ولا تولع من تهنيه اهلي عندي اهم حاجه
معاذ بصراخ : دي اهلك فااهمه ... ال واجفه تشتميها دي تبجي اختك ... لا اركان اخوكي ولا انا ابن عمك ولا دا ابوكي ولا دي امك ...نــــارين هي ال اختي
فوقيه بدmـ.ـو.ع وصدmه : معاذ يا ابني بالله عليك اسكت
معاذ بغـــضــــب:  اسكت اي ما لازم تعرف كل حاجه وانها مش من عيله العاصي ولا عمي يبجي ابوها وان ابوها وامها الحقيقين مـ.ـا.توا من اكتر من عشرين سنه ونــــارين هي اختها الكبيره هتفضلوا مخبين عنها لحد امتي
نظر سليم اليها بدmـ.ـو.ع فتحدثت امل بعدm تصديق مردفه:  انت بتجوول اي هو دا وجت هزار انت اي ال حوصلك بالظبط
معاذ بغـــضــــب:  حوصلي اي انتي مش من عيله العااصي انتي اخت ناارين فااهمه وعمي وابوي جابوكي وانتي صغيره علشان كنتي هتمـ.ـو.تي في الحريج ال مـ.ـا.ت فيه ابوكي وامك وال اتصابت فيه نــــارين
نظرت امل الي سليم وعقلها لم يستوعب كل هذا ثم تحدثت بصوت متقطع خائق مردفه:  بابا هو اي ال معاذ بيجوله دا هو كـ.ـد.اب صوح بيجول اكده علشان انا شتمت نــــارين
نظر سليم اليها بدmـ.ـو.ع ثم التزم الصمت فنظرت امل الي معاذ وتحدثت بعصبيه وبكاء شـ.ـديد مردفه:  انت بتعمل فيااا اكده ليييه انا مرتك حرااام عبيك بتجوولي اكده ليه عايز تزعلني وخلاص حرااام عليك كفايه قهرتي علي اركان
اغمض معاذ عيونه بحـ.ـز.ن شـ.ـديد ثم اقترب منها وجلس علي الارض امامها وتحدث بحـ.ـز.ن مردفا:  انا بجولك الحقيقه والله العظيم انتي اخت نــــارين وابوكي وامك مـ.ـا.توا من زمان انا مش بكدب عليكي انتي اختها ومش من عيله العاصي وعمي كتبك باسمه غلشان انتي كنتي هتمـ.ـو.تي في الحريج وانا واركان لسه عارفين من ايام بس
نظرت امل الي نــــارين وعيونها تمتلئ بالدmـ.ـو.ع ثم الي سليم وتحدثت بصوت متقطع مردفه : بابا جول ان معاذ غلط وانا هصدجك انت .. طيب ماما جولي انتي .. جولي اني بـ.ـنتك
فوقيه ببكاء:  انتي هتفضلي بـ.ـنتي طول عمري يا خبيبتي انتي واركان ومعاذ ولادي
امل بدmـ.ـو.ع: عمي جولي يلا .. جول ان معاذ كـ.ـد.اب انا عارفه انه بيضحك عليا صوح
نظر يحيي اليها بدmـ.ـو.ع ولم يستطع ان يتحدث فتحدثت امل ببكاء شـ.ـديد مردفه:  نــــارين هما ساكتين كلهم لييه .. محدش فيهم بيجول لمعاذ يسكت لييه .. سمعتيه بيجول اي دا بيجول اني مش بـ.ـنتهم وان اركان مش اخوي
نــــارين ببكاء:  دي الحقيقه
امل ببكاء شـ.ـديد وصراخ:  لع اركاان اخوي غـ.ـصـ.ـب عنهم وعن اي حد هو اخوويا ... معاااذ انت بتعنل فيااا اكده ليه حراام عليك بتعنل فيااا اكده لييه
نظر معاذ اليها بحـ.ـز.ن شـ.ـديد ثم ذهب من امامها فصرخت ببكاء مردفه : معاااذ تعاالي متسبنيش اكده
اقتربت نــــارين منها وجاءت لتمسك يديها فتحدثت امل بصراخ مردفه:  ابعدي عني انتي مش اختي ... ابعدي عني 
اما عند معاذ بعد الحاح كبير منه للطبيب اذن له ان يدخل ليطمأن علي اركان فدخل الي الغرفه وجلس علي الكرسي المقابل للفراش ظل ينظر اليه وهو ممدد علي الفراش واجهزه طبيه كثيره محاطه بجــــســ ـده فمسك يده وتحدث بدmـ.ـو.ع مردفا:  اعمل اي يا اركان؟  جووم بالله عليك بلاش تسيبني لوحدي اكده وجوم وجولي اعمل اي في كل دا
في المساء دخلت نــــارين الي غرفه اركان بدmـ.ـو.ع ثم اقتربت منه وقبلته علي راسه ومسكت يديه وقبلتها وتحدثت بدmـ.ـو.ع مردفه:  انا عارفه اني السبب في كل الاذي ال حوصلك ... اختي مش عايزاني والكل مش عايزني ... انا مش هعرف اخد بتاري يا اركان من اي حد خصوصا من ابوك وعمك مش هجدر اعمل فيهم حاجه ...ربنا يسامحهم واختي انا متأكده انها هتكون في امان معاك ...كويس ان ربنا عوضها باعل زيكم وبزوج زي معاذ واخ زيك ... كنت بتمني طول عمري يكون عندي عيله ويوم ما اتجوزتك حسيت اني اسعد واحده في الدنيا  بس كنت عارفه ان السعاده دي مش هتكمل انت اكتر شخص انا حبيته في حياتي انا بحبك جووي يا اركان وانت هتوحشني جووي خلي بالك من اختي ومن نفسك
القت نــــارين كلمـ.ـا.تها ثم اقتربت من اركان اكثر وقبلته من شفتيه وخرجت من الغرفه ومن المستشفي بأكملها وفجاه توقف قلب اركان فدخل الاطباء بسرعه وركض الجميع امام الغرفه ولكن دخل معاذ بالقوه وتخذث بعصبيه مردفا:  اخووي مااله
الطبيب:  اهدي يا معاذ بيه خلينا نشوف شغلنا
اخذ الطبيب جهاز الصدmـ.ـا.ت ووضعه علي صدر اركان وبدأ في تشغليه وكان جــــســ ـد اركان ينتفض بقوه حتي نجح الطبيب في الاخير ورجعت نبضات قلب اركان مره اخري في الانتظام فتحدث مهاذ بلهفه مردفا:  هو كويس صوح جولي يلا
الطبيب:  الحمد لله قلبه رجع ينبض طبيعي تاني 
اما عند نــــارين كانت تمشي في الشارع ببكاء شـ.ـديد حتي وصلت الي بيت كبير قديم جدا  ففتحت نــــارين البوابه ودخلت فوحدت اثار الحريق الشـ.ـديد علي الحائط والاساس الذي لم يتغير منذ اكتر من عشرين عاما فنظرت نــــارين الي البيت بخــــوف ودmـ.ـو.ع وجاءت لتلتفت فوجدت الانوار تضيئ وسيده عجوزه تقترب منها وتتحدث بتفكير مردفه : انتي ميين
نــــارين بخــــوف:  انا .. انا نــــارين يا حجه فاطمه
فاطمه بسعاده:  نــــارين ...ازيك يا حبيبتي عامله اي حشـ.ـتـ.ـيني و  جووي
نــــارين بدmـ.ـو.ع:  انتي لسه جاعده اهنيه يا حجه
فاطمه بابتسامه:  ابوكي يا بـ.ـنتي الله يرحمه وصاني افضل في البيت اهنيه ومسيبوش كان نفسي تفضلي عايشه اهنيه بس انتي ال مشيتي انتي رجعتي تاني 
نــــارين بدmـ.ـو.ع:  ايوه يا حجه انا هفضل اهنيه بس مش عايزه حد يعرف نهائي اني هعيش اهتيه معاكي ماشي
فاطمه بابتسامه:  متخافيش يا حبيبتي محدش بيجي اهنيه اصلا غير محروس ابني بيجيبلي الواكل كل اسبوع ويمشي ولما يجي مش هعرفه انك اهنيه
نــــارين بابتسامه حـ.ـز.ن: شكا انا هنام معاكي انهارده وبكره ان شاء الله هحاول انظف البيت والاوض
فاطمه: فين جوزك يا بـ.ـنتي انا عرفت انك اتجوزتي اركان العاصي 
نــــارين بدmـ.ـو.ع:  ادعيله يا حجه ... ادعيله ربنا يجومه بالسلامه ويبجي كويس دايما علشان هو تعبان جوي وفي المستشفي
فاطمه:  والاصول يا بـ.ـنتي تجول انك تسيبي جوزك اكده لوحده
نــــارين بدmـ.ـو.ع:  طول ما انا بعيده عنه هيكون كويس وانا هبجي اطمن عبيه من بعيد
فاطمه بحـ.ـز.ن:  لا حول ولا قوه الا بالله ربنا يشفيه ويصلح الحال بينكم يارب اطلعي نامي وارتاحي في الاوضه ال فوج دي لخد بكره ما ننظف البيت شويه
ابتسمت نــــارين بحـ.ـز.ن ثم صعدت الي الاعلي وفي الصباح تحدث معاذ للحراس بغـــضــــب شـ.ـديد مردفا:  دوروا عليها في كل مكااان لازم تلاجوها فااهمين لو حوصلها حاجه اقسم بالله ما هيكفيني روحكم
الحارس بخــــوف:  حاضر يا بيه 
ذهب الحراس بسرعه من امام معاذ فذهب هو امام غرفه اركان في المستسفي ووحد تمل جالسه علي الكرسي الجميع يتحذث ةعها وهي في عالم اخر لا تسمع احد ولا ترد علي احد فاقترب منها وهو يحمل كوب من العصير وطعام وتحدث مردفا:  امل لازم تاكلي اي حاجه
نظرت امل اليه ثم الي الطعام وتحدثت بدmـ.ـو.ع ووصوت ضعيف مردفه : لما اركان يبجي زين ويكلمني انا هاكل انا عايزه ادخل اشوفه
تنهد معاذ بتعب وحـ.ـز.ن ثم حرك الكرسي ودخل الي الغرفه وعنـ.ـد.ما رأته امل نزلت دmـ.ـو.عها ومسكت يده وتحدثت ببكاء مردفه : حبيبي جووم يلا هتفضل نايم اكده كتير .. يلا يا اركان جوم بجا شوفهم بيجولوا اي .. بيجولوا اني مش اختك .. اصحي علشان تشتمهم وتحولهم اني اختك وانك بتحبني ومش هتسيبني وهفضل اختك دايما
نظر معاذ اليها بحـ.ـز.ن شـ.ـديد ثم تحدث مردفا:  امل كفايه اكده
مسكت امل يد اركان بقوه ثم تحدثت ببكاء مردفه:  مش هسيبه غير لما يفووج ويحولي اني اخته وانه هيفضل اخووي طول عمره ومش هيسيبني هو اخويا يا معاذ ... اركان اخووي انا وانا مليش اخوات غيره و
لم تكمل امل جملتها فشعرت بيد ارمان تتحرك وهو يتحذث بصوت ضعيف منخفض جدا مردفا:  انتي اختي .. واغلي حاجه عندي
نظر معاذ بسعاده اليه ثم ركض بسرعه ليستدعي الطبيب فتحدثت امل بلهفه مردفه:  اركاان انت اتكلمت صوح
اركان بتعب شـ.ـديد وصوت ضعيف:  انتي اختي ...فين نــــارين
التفتت امل حولها ثم تحدثت بسعاده مردفه : هدور عليها اهنيه في المستشفي وهجولها تيجي
القت امل كلمـ.ـا.تها ثم حركت الكرسي وخرجت من الغرغه ودخل الجميع الي الغرفه انا عند امل كانت تحرك المرسي وتبحث في المستشفي ختي وحدت شروق تقف امام الدرج فأقتربت منها وتحدثت بحده مردفه:  اهلا بالحربايه .. امال نــــارين فين جتلتيها ولا اي وواجفه اكده ليه خايفه تدخلي
شروق بتـ.ـو.تر:  امشي من جدامي دلوجتي انا اي ال هيخــــوفني 
امل بحده: جـ.ـسما بالله لهكشفك جدام اخوي يا حربايه انتي وما هسيبك في حالك غير لما يرميكي بره البيت زي الكـ.ـلـ.ـبه تاني
نظرت شروق اليها بفضب شـ.ـديد وركلت الكرسي بقدmيها بدون قصد فوقعت امل من علي الدرج وهي تصرخ ويتبع
صرخت شروق عندما وجدت امل تقع من علي درجات السلم وركض الاطباء والممرضين اليها اما عن معاذ فكان يتجول في المستشفي ليجلب الادويه التي طلبها الطبيب وفجأه وجد امل وهي علي الارض والاطباء حولها وشروق تقف اعلي السلم تنظر بخوف شديد فركض اليها بسرعه واقترب منها وتحدث بلهفه مردفا:  امـل حبيبتي ماااالك امل في اي يا امل هي مااالها
الطبيب:  اهدي يا معاذ بيه شيلوها معايا بسرعه علشان نطلعها فوق
معاذ بحده:  محدش يجربلها 
القي معاذ كلماته ثم اقترب اكثر منها وحملها وصعد الي الغرفه التي اشار له الطبيب ووضعها علي الفراش ثم فحصها الطبيب وتحدث مردفا:  متقلقش هي بس اغمي عليها من ال حصل لكن هي كويسه وعملنا اشاعه علي المخ وكل حاجه تمام انا بقول نخليها هنا لحد ما الدكتور يجي ويرتب للعمليه
معاذ باستغراب:  مش الحكيم هيجي الاسبوع الجاي
الطبيب:  هو وصل امبارح واحنا اتصلنا باركان بيه علشان نقوله بس حصل الحادثه
اما عند اركان احتضنته فوقيه وتحدثت مردفه:  حبيبي الف سلامه عليك يا جلبي اكده تخوفنا عليك
اركان بتعب:  الله يسلمك يا ماما ... هي نارين فين
نظرت فوقيه الي الجميع بضيق فتحدثت فتحيه مردفه:  منعرفش يا ابني والله هي مشيت ومنعرفش راحت فين والكل بيدور عليها
انتفض اركان من مكانه وجاء لينهض ولكن لم يستطع فدخل معاذ بسرعه ومنعه من النهوض ثم تحدث بلهفه مردفا:  اهدي والله العظيم هنلاجيها بس انت اهدي وارتاح
اركان بتعب شديد وعصبيه:  مرتي فييين يا معاذ راحت فين
سليم بحزن:  اهدي يا ابني وهنلاجيها ان شاء الله
معاذ بحزن:  اركان هنلاجيها والله ومش هسكت غير لما اعرف مكانها متخافش بس انت ارتاح
اغمض اركان عيونه بتعب شديد واقتربت منه الممرضه واعطته حقنه مسكنه ومهدئه اما عند نارين كانت تنظف البيت بتعب فمهما حاولت تنظيفه لم تستطع ان تنجح هذا يريد ترميم وعمال فاقتربت منها فاطمه وتحدثت بتعب مردفه:  مش هنجدر يا بنتي البيت جديم وكل حاجه فيه بايظه الاوضه ال بنجعد فيها نحاول ننظفها زين وخلاص
نارين بتعب:  فعلا يا حجه مفيش امل ان البيت دا ينظف
فاطمه:  اجعدي يا بنتي علشان تاكلي انتي تعبانه من الصبح
جلست نارين بتعب وحزن ثم تحدثت مردفه:  يا تري اركان اي ال حوصل معاه وكمان امل انا عايزه اطمن عليهم بس مش عارفه ازاي
فاطمه:  امل دي تبجي اخته صوح ... طيب روحي يا بنتي اطمني علي جوزك وشوفيه هو اكيد محتاجلك
نارين بحزن : لو جربت منه هيتاذي يا حجه انا طول ما انا معاه بأذيه هو اكده هيبجي زين
فاطمه بضيق:  مفيش راجل بيبجي كويس وهو بعيد عن مرته وخصوصا يا حبيبتي لو هو تعبان انتي كان لازم تكوني جمبه 
نظرت نارين اليها بحزن ثم تحدثت مردفه:  ان شاء الله هيكون كويس مجدرش اجرب منه واتعبه اكتر من اكده
اما في المساء فتح اركان عيونه بتعب ثم حاول النهوض من علي الفراش حتي نجح ولكن لم يستطع ان يتحمل اكثر من هذا وقبل ان يقع دخل معاذ بسرعه وخلفه الجميع واسنده وتحدث بلهفه  مردفا:  اركان جومت ليه من علي السرير كان لازم ترتاح
اركان بغضب شديد وتعب:  فييين نااارين يا معاذ
يحيي بحزن:  يا ابني اهدي
اركان بغضب:  محدش يجولي اهدي يا عمي انا عايز مرتي هو انا علشان تعبت يوم واحد اصحي الاجيها اختفت انتوا عملتوا فيها اي
فوقيه بحزن:  والله يا ابني هي مشيت لوحدها هي بس امل زعلتها شويه علشان عرفت انها اختها
اركان بتعب وعصبيه: وهي فيين امل هما الاتنين فين اصلا
معاذ بحزن:  امل تعبانه شويه وهتعمل العمليه بكره ان شاء الله
اركان بلهفه:  هي فين انا عايز اشوفها دلوجتي 
استند اركان علي معاذ حتي وصل الي غرفه امل فدخل ووجد شروق بجانبها وامل تنظر بغضب شديد فأقترب منها وتحدث بلهفه مردفا:  حبيبتي انتي اي ال حوصل لدماغك رابطينها ليه 
نظرت امل الي اركان ثم احتضنته وتحدثت بدموع مردفه : هي جايه تجتلني يا اركان زي ما وقعتني من علي السلم 
نظر معاذ اليها بصدمه وجاءت لتخرج بسرعه ولكن مسكها اركان وتحدث بغضب مردفا:  انتي عملتي اي
شروق بخوف:  والله ما كان جصدي يا اركان صدجني
معاذ بغضب:  انا هجتلك
نظر اركان اليها بغضب شديد ثم تحدث مردفا:  معاذ خلي الحراس ياخدها ويحبسوها في المخزن
اقترب منها معاذ ثم سحبها من يديها بغضب وخرج فجلس اركان بجانبها بتعب وتحدث مردفا:  حبيبتي انتي هتعملي العمليه بكره ان شاء الله فمتتعبيش نفسك وكنت عايز اتكلم معاكي بس مش وجته 
امل بحزن:  لع اتكلم يا اركان انا عارفه انك عايز تكلمني عن نارين متخافش انا مصدجتش كلام اي حد وعارف ان انت ال اخويا وبس
اركان بتنهيده:  لع يا امل نارين اختك ولازم توافجي بالامر الواقع
امل بدموع : لع يا اركان انت بس ال اخويا .. هو انت عايز تبعد عني انت وبابا وماما وعمي ومرت عمي ومعاذ عايزين كلكم تبعدوا عني
اركان بحزن:  لع والله ما اجدر ابعد عنك .. بس لازم تعرفي ان ال معاذ جاله دا الصوح ودا ال حوصل
امل ببكاء:  بابا وعمي مستحيل يعملوا اكده ويجتلوا حد حتي لو عملوا اكده انا معرفش اب وعم غيرهم وشوفت منهم ال متأكده لو ابوي عايش مستحيل يعملي كل دا انا مجدرش ابجي ضددهم علشان هما اكتر ناس ساعدوني ومش جادره اتوقع انهم ممكن يعملوا اكده ... بالله عليك يا اركان بلاش تسيبني
اركان بحزن:  مش هسيبك خلاص اهدي ونامي دلوجتي
القي اركان كلماته ثم تنهد بضيق شديد وخرج من الغرفه وهو يستند علي اركان ونزل الي حديقه المستشفي  فتحدث اركان بعصبيه:  يعني اي ملهاش اثر لحد دلوجتي
معاذ:  والله العظيم هنعرف مكانها علي بكره بالكتير وعد مني بس انت متتعبش نفسك
كان اركان ومعاذ يتحدثون ولم يلاحظوا هذه التي ترتدي نقاب وتراقبهم من بعيد وعيونها تمتلئ بالدموع وعندما لاحظت ان اركان سيلاحظها خرجت بسرعه من المستشفي وفي اليوم التالي وقف الجميع امام غرفه العمليات بتوتر عدت ساعات حتي خرج الطبيب فاقترب اركان منه وتحدث باللغه الالمانيه مردفا: Sag mir .. Wie ist der Zustand meiner Schwester? Ist sie bei guter Gesundheit?
(اخبرني .. ما هو حال اختي هل هي بصحه جيده)
نظر الطبيب اليه وتحدث مردفا: Herr Arkan versicherte, dass alles in Ordnung ist und der Prozess funktioniert hat, aber wir werden warten, bis Sie aufwachen, um das Ergebnis zu sehen.
(اطمأن استاذ أركان كل شئ بخير والعمليه نجحت ولكن سننتظر حتي تستيقظ لنري النتيجه)
اركان بارتياح:  Vielen Dank, Herr Doktor ... und ich verspreche Ihnen, dass ich jede Anfrage erfüllen werde, wenn meine Schwester wieder auf den Beinen geht.
(اشكرك كثيرا يا طبيب .. واوعدك عندما تسير اختي علي قدميها مره اخري سأحقق لك اي طلب تتمناه)
الطبيب بابتسامه: Das ist mein Job. Das Wichtigste ist jetzt, dass sie wieder auf den Beinen geht, und das ist das Beste für mich
(هذا عملي .. الاهم الان ان تسير علي قدميها مره اخري وهذا افضل شئ بالنسبه لي)
اركان بابتسامه:  Vielen Dank
(شكرا جزيلا)
ابتسم الطبيب ثم ذهب فتحدثت فوقيه بلهفه:  الحكيم جال اي يا ابني
اركان:  جال ان العمليه نجحت بس مستني لما تجوم ونعرف النتيجه
فتحيه:  ان شاء الله هتجوم وتمشي علي رجليها مره تانيه
اقترب اركان من معاذ ثم تحدث مردفا:  عرفت مكانها ولا لع؟
معاذ:  ايوه عرفت بس هاجي معاك
اركام بضيق:  لع خليك اهنيه وانا هاجي جبل ما امل تفوج هاخد السواج معايا وخليك انت معاهم علشام لو حد احتاج حاجه
القي اركان كلماته ثم ذهب بعدما اخذ العنوان اما عند نارين كانت تقف في البيت تحاول تنظيف اي شئ منه حتي توقفت فجأه عندما اشتمت رائحه اركان المميزه فبالرغم من انه مريض ولكن رائحته المميزه الساحره لم تفراقه فاقتربت منه فاطمه وتحدثت بابتسامه مردفه:  اهلا اهلا يا بيه اتفضل
التفتت نارين فوجدت اركان يقف امامها بهيئته الرجوليه التي تعشقه ولكن رأسه مربوط بشاش ويده بها جروح عنيفه وجروح علي صدره تعتبر واضحه من التيشترت الذي يبين جزء بسيط من الجروح فنظرت اليه بشوق ولكن تصنعت الجمود وتحدثت مردفه:  عرفت مكاني ازاي
نظر اليها اركان بضيق ولم يتحدث فوقفت تنظر اليه بأستغراب شديد ثم تحدثت مردفه:  انا هجعد اهنيه ومش هاجي معاك
نظر اركان اليها ببرود شديد وهو ينظر الي المكان بسخريه ثم تحدث مردفا:  مين جالك اني هاخدك انا بس حبيت اعرف مرتي فين وخلاص عرفت
نارين بضيق:  يعني اي انت خلاص مش عايزني عاد
اركان ببرود: لع ... مش عايزك ال تسيبني وجت تعبي يبجي متلزمنيش
القي اركان كلماته ثم اخرج نقود كثيره ووضعها امامها وتحدث مردفا:  مرتي محدش يصرف عليها وكل اسبوع هيوصلك كل طلباتك
القي اركان كلماته وجاء ليذهب فقاطعته نارين بدموع مردفه : انا بحبك وعملت اكده علشان بحبك والله العظيم
وقف اركان مكانه ببرود ولم يلتفت لها ثم اكمل طريقه فجلست نارين علي الارض تبمي وهي تتحدث مردفه : والله بحبك جوووي متسبنيش 
اما عند اركان فخرج من البيت وشعر بألك شديد في راسه وبعض الدماء علي قميصه فنظر الي الجرح ووجده ينزف وحاول ان يتحامل علي نفسه فأقترب السائق منه وتحدثت بلهفه مردفه:  اركان بيه انت زين
نظر اركان اليه ولم يري شئ الي ضباب فخرجنكت نارين بسرعه عندما سمعت صراخ السائق ومسكت يد اركان ثم تحدثت بلهفه وبكاء شديد مردفه:  اركان ماالك في اي انت زين
لم يجيب عليها وفجأه وجدت شخص امام الباب ومعه سلاح وصوبه تجاه اركان فوقف السائق امامه بسرعه وانطلقت الرصاصه به وغرست في قلبه ووقع ايضا اركان علي الارض من شده التعب فصرخت نارين ويتبع
في المستشفي وقف الجميع امام غرفه الفحص حتي خرج الطبيب فتحدثت نــــارين بلهفه مردفه: يا حكيم اركان زين
الطبيب:  الحمد لله متقلقوش هو بس اتعرض لضغط نفسي والجـ.ـر.ح اتفتح لكن شويه وهيكون كويس
سليم:  والسواج يا حكيم
الطبيب بحـ.ـز.ن:  البقاء لله هو مـ.ـا.ت
جلس سليم علي الكرسي بتعب فأقترب معاذ منه وتحدث مردفا:  عمي جولي اي ال بيوحصل ومين دول ال كانوا عايزين يجتلوا اركان
سليم بحـ.ـز.ن:  انت واركان دلوجتي في خطر يا ابني 
معاذ بصراخ:  يعني مييييين ال عمل اكده انا تعبت عرفونا انتوا بتعملوا اي
يحيي بحـ.ـز.ن:  احنا هنحل المشكله دي 
نظر معاذ اليهم بغـــضــــب شـ.ـديد ثم سحب نــــارين خلفه حتي وصل الي غرفه امل ودخل ثم تحدث مردفا:  خليكي جمب اختك لحد ما تصحي وواجهي مشكلتك خلي اختك تعترف بيكي واتكلمي معاها امل طيبه ومش بتكرهك بالعكس
القي معاذ كلمـ.ـا.ته ثم خرج من الغرفه فنظرت نــــارين اليها بدmـ.ـو.ع ثم جلست بجانبها ولم تتحدث بأي حرف وفي المساء فتحت امل عيونها فوجدت امامها نــــارين وتحدثت بتعب مردفه:  فين اخوي ومعاذ وبابا
نــــارين بابتسامه:  حمد لله علي سلامتك ..متخافيش اركان تعبان شويه 
نظرت امل اليها ثم بدأت تحرك قدmيها بتعب شـ.ـديد حتي نجخت فنظرت بسعاده وحاولت مره اخري ان تنهض من غلي الفراش ولكن لم تستطع بدون مساعده فأقتربت نــــارين منها ثم وضعت قدmيها علي الارض ونهضت امل وهي تستند عليها فتخدثت نــــارين بسعاده:  امل انتي واجفه علي رجليكي .. حاولي تمشي يلا حاولي
نظرت امل اليها بسعاده ثم حاولت ان تمشي فنجحت ولكن ببطئ وهي تستند علي نــــارين وتحدثت بسعاده:  انا مشيت تاني ساعديني يا نــــارين علشان اروح لاركان هو هيفرح لما يشوفني اكده 
ابتسمت نــــارين ثم ساعدتها حتي يذهبوا الي اركان اما في غرفه اركان كان ممدد علي الفراش وامامه معتز وفتح عيونه بتعب فتحدث معاذ بابتسامه:  حمد لله علي السلامه يا بطل
اركان : الله يسلمك .. اي ال حوصل والسواج عامل اي
جاء معاذ ليتحدث ولكن فجأه وجدوا شخص يدخل الي الغرفه فنهض معاذ وتحدث بدهشه مردفا:  سيد .. اي ال جابك اهنيه 
نظر سيد اليهم ثم اخرج سلاحه وصوبه تجاه معتز فنهض اركان بسرعه وبتعب ووقف امامه وتحدث مردفا:  اهدي انت عايز اي وبتعمل اكده ليه 
سيد بغـــضــــب:  اهاليكم هما ال جتلوا بـ.ـنتي واتسـ.ـجـ.ـنت ببلاش انا كنت بعمل اكده علشان خاطر بـ.ـنتي ليه بـ.ـنتي تمـ.ـو.ت وانتوا عايشين
اركان بحده:  والله العظيم ما جتلوها
سيد بغـــضــــب:  انتوا الاتنين  لازم تمـ.ـو.توا زي بـ.ـنتي
نظر معاذ اليه بضيق وجاء ليتحدث ولكن دخلت نــــارين وامل بسعاده وفجاه سحب سيد نــــارين اليه ووضع السلاح علي رأسها فوقعت امل علي الارض واقترب منها معاذ واركان بلهفه واستندت عليهم فتحدث اركان بلهفه مردفا:  سيبها يا سيد خلاص اجتلني لو عايز وسيبها
نــــارين بدmـ.ـو.ع:  لع لع اجتلني انا .. انا موافجه خلاص اجتلني وسيبهم
اركان بغـــضــــب:  نااارين اخرسي
معاذ بعصبيه: مشكلتك معانا صوح طلعهم بره الموضوع دا واحنا جدامك اهه
اركان بحده : ايوه خليهم يمشوا واحنا جدامك اهه احتلني لو عايز
امل ببكاء:  لع بالله عليك بلاش تحتل حد فيهم انت عايز اي هو احنا عملنالك اي علشان تعمل اكده
نظر سيد اليهم بغـــضــــب ثم القي نــــارين علي الارض فأقترب منها اركان واحتضنها بلهفه ثم تحدث مردفا:  متخافيش
سيد بغـــضــــب:  طلعوهم بره وخلينا نصفي حسابنا اهنيه مع بعض
اركان بلهفه:  ماشي ... يلا يا نــــارين خدي امل واطلعوا من اهنيه
نــــارين بدmـ.ـو.ع:  مستحيل مش هطلع
امل ببكاء:  انا مش هسيبكم مهما حوصل
معاذ بحده:  امل جولنا يلا اطلعوا
اركان بغـــضــــب:  جووولت اطلعوا
نظرت نــــارين اليه بدmـ.ـو.ع ثم اقتربت من امل واستندت عليها وعنـ.ـد.ما وصلوا الي الباب اخذت امل شئ من يد امل وفجأه غرستها في يد سيد فرقع السلاح علي الارض واقترب اركان بسرعه واخذه فمسك سيد يده التي تنزف من اثر ضـ.ـر.به نــــارين بالموس الحاد وتحدث بغـــضــــب والم مردفا:  هجتلكم زي ما جتلتوا بـ.ـنتي
اركان بعصبيه:  والله هما محدش جتلها
دخل سليم ويحيي والجميع فتحدث سليم بحـ.ـز.ن سامحوني يا بنات احنا غلطنا كتير حووي في حقكم
سيد بصراخ وبكاء: حسبي الله ونعم وكيل فيكم ربنا ينتجم منكم
القي سيد كلمـ.ـا.ته ونهض بسرعه وكان سينقض علي سليم ويحيي وفجاه دخلت الشرطي ومسكوه فأقترب يحيي من معاذ واركان وتحدث بدmـ.ـو.ع مردفا:  خلوا بالكم من العيله ومن نــــارين وامل وامهاتكم
سليم بحـ.ـز.ن:  وسامحونا كلكم
نظر اركان الي معاذ بأستغراب ثم اقترب منهم الظابط وتحدث مردفا:  يلا يا حج 
فوقيه بدmـ.ـو.ع:  عملتوا اكده ليه
اركان بعدm فهم:  يلا فين انتوا رايحين فين
الظابط : الحج سليم والحج يحيي بلغوا عن نفسهم انهم هما ال جتلوا عيله مدام نــــارين ولازم ناخدهم علشام نبدأ التحقيق
امل ببكاء:  لع .. بابا وعمب معملوش حااجه سيبوهم يلا
جلس اركان علي الفراش بتغب شـ.ـديد فلم تحمله قدmه علي الوقوف اكثر من ذالك وجلس معاذ علي الكرسي بتعب شـ.ـديد ايضا فاقتربت امل منهم ومسكت يد سليم ويخيي وتخدثت بأنهيار مردفه:  رااايحين فيهم انتوا معملتوش حاجه سيبووهم
سليم بدmـ.ـو.ع:  امل يا بـ.ـنتي خلي بالك من نفسك ومن معاذ واركان ومن اختك وعامليها زين
يحيي بدmـ.ـو.ع:  خلي بالك من نفسك يا بـ.ـنتي
امل ببكاء شـ.ـديد:  مش هسيبكم تمسوا بالله عليكم خليكم اهنيه 
اقتربت نــــارين منها واحذتها الي احضانها وذهب سليم ويحيي مع الظابط فصرخت امل في احضان نــــارين بشـ.ـده وهي تبكي اما عن اركان ومعاذ اقتربوا منهم فوقيه وفتحيه واحتضنوهم وهم يبكون
وبعد مرور خمس سنوات وقف اركان ومعاذ امام احدي المقابر بعدmا وضعوا الورود عليها وتحدث اركان بحـ.ـز.ن:  انتوا وحشتونا جووي كان نفسي تشوفوا ولادنا بعد ما كبرو هما شبهكم بالظبط 
معاذ بحـ.ـز.ن:  الموه الجايه هنجيبهم معانا 
اما في بيت العاصي عند امل كانت تصرخ علي هذه الصغيره التي تبكي بشـ.ـده فأقتربت نــــارين منها وحملتها وتحدثت بضيق:  امل مينفعش اكده شايفه البـ.ـنت بتعيط ازاي
امل بضيق:  شايفه يا نــــارين عملت اي في البيت بوظته كله
الصغيره ببكاء:  مش انا يا خالتوا والله دا كريم هو ال عمل اكده 
نــــارين بابتسامه:  طيب يا حبيبتي معلش .. صالحيها يا امل مينفعش اكده وانا هعلم كريم الادب من اول وجديد
امل بضحك :  لع دا جوز بـ.ـنتي المستقبلي يعمل ال هو عايزه
نــــارين بابتسامه:  امل يا حبيبتي يلا روحي العبي
ركضت الصغيره بسرعه فنظرت نــــارين الي امل بضيق وجاءت لتذهب ولكن صرخت امل ووقعت علي الاوض فاقتربت نــــارين منها وتحدثت بلهفه مردفه:  مالك في اي
امل بضحك:  خلاص متزعليش مش هضـ.ـر.بها تاني متزعليش .. بجا اكده تهون عليكي اختك الصغيره تزعلي منها
نــــارين بابتسامه وهي تحـ.ـضـ.ـنها:  مجدرش ازعل منك مهما حوصل انتي بـ.ـنتي كمان مش اختي بس
امل بابتسامه:  ربنا يخليكي ليا يا نــــارين يارب
اما خارج البيت وقفوا الحرس بضيق وهذا الصغير يمسك هذا الطفل ويضـ.ـر.به والصغيره تقف بسعاده وتضحك بشـ.ـده فوصلوا اركان ومعاذ واوقفوا سيارتهم ثم نزلوا بسرعه واقتربوا منه وتحدث اركان بغـــضــــب مردفا:  كريم انت اتجننت بتعمل اي 
مسك معاذ الطفل الاخر وتحدث مردفا:  اهدي يا خبيبي معلش متزعلش
كريم بتذمر:  دا ضـ.ـر.ب علا وخلاها تعيط
معاذ بحده:  ضـ.ـر.ب علا تروح انت عامل فيه اكده انت عورته 
الصفير بتذمر:  دي بـ.ـنتك انت ال المفروض تضـ.ـر.به ابهات اخر زمن
اركان بصدmه:  بجولك اي انا هبيعك لأي حد علشان زهجت منك انت اتهبلت هد اختك وادخل يلا 
اقترب كريم ومسك يد علا ثم تحدث بحده مردفا:  لو ضـ.ـر.بتها تاني هضـ.ـر.بك المرادي لحد ما اخليك تعيط طول العمر 
القي كريم كلمـ.ـا.ته ثم اخذ علا وركضوا الي الداخل فتحدث اركان مردفا:  انا مخلف مجرم
ثم وجه كلامه للحرس بغـــضــــب مردفا:  انتوا بهااايم واجفين اكده ليه بجا عيل عنده اربع سنين يحكم عليكم
الحرس:  هو مش بيسكت يا بيه نهائي
ضحك معاذ بشـ.ـده ثم دخلوا بعدmا راضوا الصغير وفي المساء في غرفه معاذ كانت امل نائمه في احضانه فتخدث هو مردفا:  انا مش موافج يا حبيبتي
امل بحـ.ـز.ن:  علشان خاطري
معاذ بتفكير:  طيب جومي البسي يلا
نهصت امل بسعاده ثم قبلته علي شفتيه وذهبت بسرعه لتبدل ملابسها اما في غرفه اركان كانت هي جالسه علي الفراش تنظر الي صورهم بابتسامه وهي تردد كلمـ.ـا.ت الاغنيه بعشق مردفه
"" روحي يا عيني .. قلبي ال بيحيني .. ايامي وسنيني .. انادي عليك بأي ... طب اقولك يا واحشني ولا اقول يا معيشني ... قولي حبيبي وغششني ساعدني هيجري اي ... يادي الحيره .. اساميك الكتيره .. بناديك بيها انا بلاقيها اجمل من بعضيها .... ليلي قمري .. الفرحه ال في عمري .. الدm ال بيجري .. في قلبي من سنين .. طب اقول يا مفرحني ولا اقولك يا جارحني ... معلش حبيبي سامحني .. نسيتني انا ابقي مين .... يادي الحيره اساميك الكتيره بناديك بيها بلاقيها اجمل من بعضيها وو
وفجأه وجدت يد تحتضنها فنظرت اليه وتحدثت بابتسامه مردفه:  اركان كنت فين يا حبيبي 
اركان بابتسامه:  كنت بسمع صوت مرتي ال بمـ.ـو.ت فيها يلا جوومي بسرعه علشان رايحين مشوار جبل ما ابنك المجرم يصحي
ضحكت نــــارين بشـ.ـده ثم نظرت الي الساعه وتحدثت بأستغراب مردفه:  احنا الساعه 12 بليل  يا حبيبي 
اركان:  واي المشكله جوومي بس مفاجأه بس هغمض عينك من اول ما نرمب العربيه
نــــارين بابتسامه:  ماشي
وبعد مرور ساعه وصلت سياره معاذ وبعدها بثواني سياره اركان ففتح معاذ السياره وساعد امل الذي تضع ايضا معصم علي عيونها فتحدثت امل بتذمر: دا ال هناكل ايس مريم
معاذ بابتسامه:  استني بس واصبري واوعي تشيليها من علي عينك اما عند اركان استندت نــــارين علي اركان حتي تستطع السير وهي مخبيه عيونها وتحركوا الاثنين الي الداخل ثم ازاح اركان ومعاذ المعصم من علي عيونهم فوحدوا ظلام شـ.ـديد وفجأه اشتغلت الانوار وانصدmوا عنـ.ـد.ما وجدوا منزل والدهم كانه قصر ملكي بديكوراته وتصاميمه الرائعه فنظرت نــــارين وانصدmت عنـ.ـد.ما وجدت البيت وامل ايصا ثم التفتت الي اركان وتحدثت بدmـ.ـو.ع وسعاده مردفه:  اي كل دا عملته ازاي
اركان بابتسامه:  مش دي كانت امنيتك انك تظبطي البيت وتعمليه جمعيه للأيتام ودلوجتي بجا جاهز 
نظرت امل اليه ثم الي معاذ وتحدثت بسعاده مردفه:  تعرف اني بمـ.ـو.ت فيك
معاذ بابتسامه:  احنا حققنا امنبتمم وهيكون احسن حمعيه للأيتام في مصر كلها
اثتربت امل من ارمان اولا ثم احتضنته بشـ.ـده وتحدثت مردفه : انت احسن اخ في الدنيا كلها
اركان بابتسامه: انتي ال احسن تخت يا ملاكي
معاذ بتذمر:  طيب وانا
ابتسمت انل ثم اقتربت منه واحتضنته بشـ.ـده وتحدثت بسعاده : وانت احلي جوز وابن عم في العالم
معاذ بابتسامه:  انا مبسوط جووي انك معايا وان شاء الله نفضل مع بعض دايما
اما عن نــــارين فأقتربت من اركان واحتضنته بقوه وتخدثت بدmـ.ـو.ع وسعاده مردفه:  انت احلي حاجه حصلتلي في حياتي انت عوض ربنا ليا مهما حلمت مكنتش هحلم بمل زا وان يكون عندي زوج زيك انت مش بس حوزي يا اركان انت اخويا وابويا وحبيبي وروحي وعمري كلها انا محظوظه علشان انت جوزي
اركان بسعاده:  انا ال محظوظ بيكي يا نــــارين ومش بس بحبك انتي روحي والنفس ال بتنفسه انتي نبض قلبي
انهي اركان كلمـ.ـا.ته ثم اقترب من شفتيها وقبلها بخب وشغف و..
تمت بحمدلله

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات