رواية جميلة حد الفتنة حمزه ومليكة كاملة جميع الفصول

رواية جميلة حد الفتنة هي رواية رومانسية تقع احداثها بين حمزه ومليكة والرواية من تأليف رحمة نبيل في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية جميلة حد الفتنة لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية جميلة حد الفتنة هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية جميلة حد الفتنة تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية جميلة حد الفتنة حمزه ومليكة كاملة جميع الفصول

رواية جميلة حد الفتنة من الفصل الاول للاخير بقلم رحمة نبيل

‏وصية رسول الله ﷺ لأبي هريرة:
إذا أويتَ إلى فراشِك فاقرأْ آيةَ الكرسي
“لن يزال معك من الله حافظ، ولا يقربك شيطانٌ حتى تصبحَ”.
رواه البخاري.
“‏نور أطل على الحياةِ رحيمًا
وبكفّهِ فاض السلامٌ عظيمًا
لم تعرف الدنيا عظيمًا مِثله
صلوا عليه وسلموا تسليمًا.”
الفصل الأول
جميلة حد الفتنه (حياة حمزة)
السلام عليكم ورحمه الله
السلام عليكم ورحمة الله
كانت هذه الكلمـ.ـا.ت تصدح في المسجد في وقت صلاه الفجر في حاره بسيطة جدا بأهلها ولكن جمالها ينبع من بساطتها
بعد انتهاء الصلاة توافد الناس للخروج من المسجد وكان يخرج هو مع جده ويسنده
خرجوا من المسجد في طريقهم للمنزل
الحاج سعيد /تسلملي ياغالي يابن الغالي
حمزه ببسمه أبرزت غمازاته قبل يد جده/ تسلملنا انت ياجدي ويطولنا بعمرك يارب
ربت الحاج سعيد علي يد حمزه وسار معه للمنزل وكان يتابعهم باقي رجـ.ـال العائله حيث انهم منذ الصغر عودهم الجد علي صلاه الفجر في المسجد
وصل الجميع للمنزل والذي هو عماره قام الحاج سعيد ببنائها ليظل أبنائه بجانبه
وتتكون من سبعه ادوار الدور الأول يوجد به غرفه للجد والجده (الحاجه فاطمه) وبها غرفه كبيره جدا التجمعات العائليه وغرفه سفره كبيره حيث أن الجد معتاد كل يوم جمعه يجمع أولاده علي الغداء
الدور الثاني هو دور الابن الأكبر وأبنائه
الدور الثالث للابن الأوسط
الدور الرابع للبـ.ـنت
الدور الخامس للابن الأصغر
الدور السادس والسابع به شقق لزواج الشباب
اوصل حمزه جده لغرفته وسلم علي جدته التي كانت تقرأ وردها وخرج ليذهب لشقتهم
الجد بعد مغادره حمزه نكس رأسه بحـ.ـز.ن
فاطمه /مالك ياحج حصل حاجه ولا ايه
سعيد متنهدا / محصلش يافاطمه
فاطمه وهي تقترب منه وتمسد علي يده / هو انا معرفكش ياحج ولا ايه ده انا حفظاك اكتر من نفسك قولي في حاجه حصلت في الشغل
سعيد / محمد وحشني اوي يا ام راشـ.ـد
نظرت له فاطمه بحـ.ـز.ن علي فراق ابنها الصغير / ومين سمعك ياحج ده انا قلبي بيتقطع علي فراقه
سعيد/ اظن كفايه غربه كده يافاطمه ان الأوان يرجع لبلده هو كان عايز يعتمد علي نفسه ويكمل تعليمه بره اديه عمل كده لازم ارجع ألــم عيلتي حوليا تاني العمر مابقاش في بقيه يافاطمه
فاطمه بشهقه / بعد الشر عليك ياحاج ربنا يطول في عمرك يارب
نظر لها الحاج فرغم مرور السنين ظلت معه وتحملت ظروفه وكانت خير عون ونعم الزوجه
في شقه راشـ.ـد دخل حمزه وهو يلقي السلام
رد الجميع السلام وجد والده يجلس مع أخيه ووالدته تجهز السفره للإفطار لكي تهبط للأسفل للمساعده في تجهيز الطعام فاليوم الجمعه اي انه يوم التجمع
نظر حمزه وجد أخيه الأصغر احمد يجلس مع والده ويتحدث في أمر ما فاقترب منهم وضـ.ـر.به علي رقبته من الخلف / سلام عليكم يا حماده
احمد وهو ينظر له بغـــضــــب شـ.ـديد /يا أخي ارحم قفايا اللي ورم منك يا أعوذ بالله
ضحك حمزه بشـ.ـده فبرزت غمازته وضـ.ـر.به مجددا وهو ينهض سريعا / قفاك مغري يا حماده
احمد وهو يترك والده ويركض ملف حمزه / طب والله لاوريك يا حمزه الكـ.ـلـ.ـب انت قال والناس مفكراك عاقل وفي الراحه والجايه الشيخ حمزة
حمزه وهو يتحدث بتأثر / حب الناس يا أخ احمد حب الناس
كاد احمد يتحدث ولكن قاطعه والده وهو يضـ.ـر.ب كف علي كف /يارب واحد يا رب واحد بس مش طالب كتير عايز واحد بس عاقل يارب
حمزه لأحمد بجديه / عجبك كده خليت ابا الحاج ياخد عننا فكره اننا مجانين
احمد بسخريه / ياخد فكره انت بتهزر يابني الناس كلها عارفه انك مـ.ـجـ.ـنو.ن أساسا
حمزه وهو يتصنع الصدmه / أنا محصلش ايه الظلم ده اكيد ام فاروق هي اللي طلعت الاشاعه دي عشان فركشنا مع بعض
انفجر احمد ضاحكا عليه فاخيه هذا اكيد مـ.ـجـ.ـنو.ن فهو دائما كما لو انه كان في علاقه مع ام فاروق جارتهم التي تبلغ من العمر 90 عام فهو دائما يذهب لكي يقضي لها أعمالها ويخبرها مازحا انه سيتجوزها رغما عن أي شخص يقف في سبيل حبهم
راشـ.ـد وهو يضـ.ـر.ب كف علي كف / ربنا يرحمك يابني من عقلك ده انا مش عارف ازاي انت الكبير يابني دي قد جدتك
حمزه وهو يغمض عينه بألــم ويضع يده علي قلبه / ده ميعرفش السن يا راشـ.ـد ده ميعرفش غير انه حب ام فاروق بس هي اللي اختارت النهايه بايدها بس مش هيأس مش هسيب حبنا يتدmر كده من اول عاصفه تقف قدامه و….
لم يكد يكمل حديثه حتي لمح والده يتحرك له فركض لغرفته وهو يضحك بشـ.ـده
بينما راشـ.ـد نظر لأحمد بتعجب / لازم نكشف علي الواد ده اللي يشوفه كده مايشوفش وش الخشب اللي بيصدرة لباقي الناس ده صحابه بيشتكوا منه وبسبب معاملته البـ.ـارده ليهم ده عمك ياسر جالي يشكيلي ان بـ.ـنت بتهزر معاه عاملها ببرود ومرفعش وشه حتي فيها واحرجها قدام الكل اخوك ده هيمـ.ـو.تني
خرج حمزه من غرفته وهو يهز بكتفه /لو مش عاجبك طلقني طلقني
ضحك احمد وهو يري أخيه يغلق الباب بسرعه عنـ.ـد.ما رأي تقدm راشـ.ـد منه
احمد وهو يجلس / انت عارف يا أخ راشـ.ـد ابنك
ثم تحدث بجديه / حمزه رغم هزاره وضحكه وتحسه مش مسئول الا ان انا نفسي بخاف منه بره البيت بيكون بـ.ـارد مش بيرفع نظره في حد انت عارف حمزه اتربي علي ايد جدي وعارف حدود ربنا كويس وبالبنسه للبـ.ـنت اللي اشتكت دي اكيد عملت حاجه عصبته انت عارف هو بيتجنب اي كلام مع البنات
هز راشـ.ـد رأسه هو يدرك هذا كله ويعلم بشخصيه ابنه التي تحير الجميع ابتسم وهو يري ابـ.ـنته الصغيره تخرج من غرفتها وهي تفتح فمها لتتثائب
احمد / يا ستير يا رب الأكسجين انسحب مره واحده
اميره وهي تنظر له بملل /ها ها ها يا ظريف وسع كده
ضحك حمزه الذي خرج من الغرفه وقبل رأس اميره / صباح المانجه يا اميرتي
نظرت اميره له اخاها الحنون بدرجه تخشي ان تحسد نفسها عليها فابتسمت عليها وذهب حمزه لمساعدة والدته وهو يبتسم لها وجلس الجميع للإفطار تحت ضحكاتهم
نظر راشـ.ـد لحمزه / مالك يا حمزه سرحان ليه
حمزه وهو يتنهد / تفتكر يا راشـ.ـد هيجي اليوم اللي تجمعني سفره وآحده انا وأم فاروق
راشـ.ـد وهو ينحني ويخلع حذائه / في الاخره في الاخره يا حـ.ـيو.ان
ولكن حمزه نهض وركض سريعا وهو يضحك بشـ.ـده ووالدته تضحك عليه
احمد وهو يتنهد بدراميه / قصه حب محكوم عليها بالفشل اخترت العـ.ـذ.اب لقلبك يا خويا
حمزه وهو يطل برأسه من خلف أحدي الاعمده ويستند عليه / الو.جـ.ـع يا أخي وحش اوي
راشـ.ـد وهو ينظر له ويكاد يمـ.ـو.ت / شيلوه من قدامي الواد ده، يا كبير يا عاقل
حمزه وهو يعدل ثيابه / احم الهيبه يا والدي الهيبه ينفع كده يعني كرمشت الجاكت بسبب عصبيتك
نظر حمزه لوجه راشـ.ـد الذي احمر منه / احم طب انا هنزل اشوف سعيد حبيبي كده سلام
في شقه راضي
دخل عامر وجد الجميع نائم كالعاده امه لاتهتم بهم ابدا رغم طيبه قلبها والتي تصل احيانا لارتكاب الأخطاء وهي لا تدري الا انها غير ملتزمه كثيرا
دخل عامر لغرفه صغيرته وجدها نائمه علي الكتب ذهب إليها وقام بوضع شعرها خلف اذنها وحملها للسرير وقام بتغطيتها وذهب لغرفته ليرتاح حتي صلاه الجمعه وهو يدعي الله في قلبه ان يهدي عائلته ويجمعهم علي الخير دائما ونام وهو يحلم بها (معشوقه قلبه)
في شقه ساميه(عمه حمزة) كانت ساميه نائمه لاتشعر بشئ
وفي الصاله كانت عبير تسمع الاغاني وهي تضع الهاند فري وتتمايل علي الانغام بدلع واغراء كبير خرجت سندس من غرفتها وهي تتثائب نظرت وجدت اختها ترتدي ثياب اقل مايقال عنها ثياب عاهره وترقص بطريقه قذره ذهبت إليها سندس وسحبت السماعات من اذنها بحده
عبير بصراخ / ايه اللي عملتيه ده انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه ولا ايه
سندس بهدوء / ياشيخه حتي احترمي نفسك وان انهارده الجمعه وانتي من الصبح اغاني وقرف بدل مـ.ـا.تصلي علي الرسول تقرأي قرأن
عبير بلويه فم / سيبنالك انتي الخير ياستي الشيخه هاتي بقي السماعه
سندس بعند / لا مش هتخديها
بسمله بعصبيه / هاتيها يابت انتي
خرجت ساميه على صوتهم / ايه صوتكم عالي علي الصبح ليه كده في ايه
عبير / شوفتي يامامي اخدت الهاندفري بتاعتي ومش راضيه ترجعها ليا
سندس بسخريه / مامي يادلوعه مامي
ساميه بحده لسندس / اديها سمعاتها يابـ.ـنت
سندس بهدوء / ياماما احنا الصبح وهي مشغله اغاني كده
عبير / انتي مالك انتي هو انتي هتتحاسبي عني
ساميه بحده / هي كلمه ادي لاختك سماعتها واول واخر مره تخدي منها حاجه
ذهبت عبير وعانقتها / ربنا يخليكي ليا يامامي يارب
ساميه / حبيبه مامي انتي
سندس بدmـ.ـو.ع / انتي دايما كده تفرقي بينا هو انا هضرها انا عايزه مصلحتها
ساميه / بصي لنفسك الأول وانتي ت عـ.ـر.في بفرق بينكم ليه مش شايفه شكلك ولا لبسك
نظرت لها سندس بألــم فهي دائما ما تقلل منها / الحمدلله انا راضيه عن لبسي وكفايه ان ربي راضي عني ومش عايزه حاجه من حد
وتركتهم ودخلت لغرفتها تبكي ظلم والدتها لها
ساميه وهي تتحدث بصوت عالي / طبعا مش تربيه نورا والشيخ حمزه عايزه تطلعي ايه
في أمريكا حيث التوقيت مختلف تقريبا الساعه الثالثه فجرا
عادت تترنج من الخارج بثياب فاضحه ورائحه الخمر تفوح منها وكانت ترتدي ثياب كأنها لاتلبس شئ
دخلت وجدت الجميع نائم صعدت لغرفتها وخلعت حذائها ذو الكعب العالي واستلقت بثيابها علي الفراش ونامت
بعدmا انتهت اميره من وردها نزلت للاسفل لتلحق بالنساء لكي يعدوا الطعام ولكن توقفت لحظه وقد نسيت / اوووبسي نسيت ندوش هروح اجبها معايا عشان ملبسش لوحدي نيهاهاهاهاها
صعدت اميره لشقة راضي
وطرقت الباب كان هو يجلس في الصاله يقرأ ورده حتي يحين وقت الصلاه ولكن سمع طرق علي الباب ذهب ليفتح الباب وجدها هي مالكه قلبه وصغيرته تنظر للاسفل كعادتها أمامه اخذ نفسه وتنحي جانبا دخلت هي كعادتها كلما أتت هنا مباشره لغرفه ندي بعدmا دخل اخذ يفكر بها معـ.ـذ.بته هو فقط ينتظر ان تنتهي من الثانويه ليطلب يدها ولكن خــــوفه يمنعه هو في أكبر من أخيها الكبير يخشي ان ترفض بسبب سنه ولا يعلم انها لاتري رجل غيره هو حاميها منذ الصغر دخلت لغرفه ندي وجدتها علي سجاده الصلاه تقرأ وردها نظرت لها ندي بتعجب / مالك يا حجه كانك شوفتي عفريت
ثم تحدثت بخبث فهي تعرف حبها لاخيها / ولا شفتي ابيه
نظرت لها اميره بشرار / بس يازفته يلا قومي خلينا ننزل نعمل الاكل معاهم
ندي وهي تلوي فمها / اشمعنا احنا وعبير مش بتعمل حاجه
اميره / اتجنيتي ولا ايه عايزه دلوعه مامي تبوظ المانكير اوووه ماي جاد ايه القرف ده اللي بتعملوه اوووه ياربي كوليسترول في كل الاكل كده جـ.ـسمي يبوظ
ضحكت ندي علي اميره وهي تقلد ميار / طيب ياختي استني باقي صفحه واحده اخلصها وننزل
ذهبت اميره وجلست علي السرير بانتظار انتهاء ندي من وردها
في الأسفل كانت تجلس وهي تضع قدm علي قدm وتقلم اظافرها
جائت الحاجه فاطمه / بت ياعجله انتي بتعملي ايه حش مفاصلك روحي ساعدي النسوان جوه
عبير بتأفف / اولا يا تيته انا مش عجله انا جـ.ـسمي كيرڤي ثانيه مينفعش اعمل حاجه معاهم جوه
فاطمه / ليه ياختي علي ايدكي نقش الحنه
عبير وهي تنفخ في اظافرها / لا عامله مانكير
فاطمه / عماله ايه يرحم ابوكي يامعفنه معرفش العربيه غير لما خبطته
نظرت لها ميار بغـ.ـيظ منها
في الداخل لم يختلف حال ساميه كثيرا عن ابـ.ـنتها فهي تجلس علي الطاوله في المطبخ وتلعب في هاتفها
نظرت لها اعتدال(والده عامر) بسخط / مـ.ـا.تيجي تساعدينا شويه يا ساميه
ساميه / ليه يعني مانتم كل مره بتعملوه من غير مساعدتي مش هتفرق يعني
نورا نظرت لاعتدال ان تصمت واتركها حتي لاتفتعل ساميه مشكله من العدm
نظرت سندس لوالدتها بيأس/ خلصت السلطه يامرات خالى اعمل ايه تاني.
نظرت نورا لها بحب فسنسدس هي من ربتها مع أبنائها وهي اخت حمزه في الرضاعه
نورا / خلاص كده ياقلبي مش فاضل غير شويه حجات صغيره لما البنات تنزل هتعملها
فاطمه وهي تنظر بسخط لعبير وهي تذهب /والله ما عارفه البت سندس عايشه مع القردتين دول ازاي يا ستير عليهم يقطعوا الخميره من البيت
فجأه شعرت بشخص يجلس بجوارها
نظرت وجدته احمد يلاعب حاجبه لها /جرا ايه يا بطتي ليه زعلانه كده
فاطمه /شوف الواد انت يلا لسه مروحتش الصلاه
احمد وهو يقترب منها بمزاح /جرا ايه يا بطه هو انتي مش طيقاني ولا ايه
فاطمه وهي تنهض وتضـ.ـر.ب كف بكف /لا حول ولا قوه الا بالله الواد ده هيجنني هو والعجله وامها
سمعها احمد وانفجر ضاحكا علي تشبيهها لعمته وابنه عمته ثواني ورأي عبير تخرج بتأفف
عبير /مش معقول ريحه الزيت والقرف ده
احمد وهو ينهض بسخريه /اهي جات بـ.ـنت نجيب سويرس
ذهب احمد وهو يتحاشي النظر لها
عبير بتأفف /وهي كانت نقصاك انت كمان شخص معقد انت واخوك
ثم ابتسمت بخبث وتحدث /بس لا حموزي حاجه تانيه ده اللي هيبقي زوجي ان شاء الله
خرجت اميره من المطبخ وهي تركض فاصطدmت بعبير مما جعل الاخيره تصرخ بحده /مش تاخدي بالك يا عاميه انتي
اميره وهي تتركها وتشوح بيدها / يعني مش كفايه مش بتطبخ لا ومش عاجبها حاجه
صعد احمد لشقه عمه عند عامر طرق الباب فوجد عامر يفتح له وهو يتأفف /ادخل يا سيدي
احمد وهو ينظر لظهرة / هو مش طايقني ولا انا اللي حاسس كده بس
سمع صوت ضحكه اخيه احمد /الله ده حمزه هنا لسه مروحتش المسجد
حمزه وهو ينهض /رايحين اهو كنت جاي انادي عامر عشان نروح مع بعض نحصل جدي وباقي الرجـ.ـاله
عامر وهو يخرج من غرفته ويرتدي العباءه الخاصه به نظر له احمد وصفر /ايه ااحلاوه دي يا بني ده انت عديت حمزه بالعبايه دي
عامر بحاحب مرفوع /ما تتعدل كده يا كبير عشان ما بدأش اشك متبقاش انت واخوك عليا زهقتوني في عيشتي واخوك اللي يشوفه يقول بيحب جديد
حمزه وهو يتحدث بتأثر / لا يا خويا القلب مدقش ولا هيدق غير لام فاروق
احمد / طب مش كنت هتفركش
حزه بعيون حزينه وهو يتنهد / لا ده شيطان ودخل بينا بس انا انهارده هروحلها بعد العصر واطلب السماح ونرجع المايه لمجريها طب ده انا حتي بفكر اخد قرض عشان اجبلها طقم سنان جديد
احمد بتأثر / الرجـ.ـاله لما تحب
عامر وهو يغلق باب شقته وينظر لهم بقرف /حد عارف جدكم عايزنا ليه
احمد بتعجب / عايزنا ازاي؟؟؟؟
حمزه بهدوءه المعروف /جدك بعت انه عايزنا بعد الغدا في موضوع مهم جدا
احمد وهو يبتلع ريقه بخــــوف /استر يارب مش بخاف من حاجه قد اجتماعات جدك دي
حمزه بهدوء / خير باذن الله تفاءلوا بالخير يا احمد
احمد ببسمه لاخيه العزير / ان شاء الله
كانوا يسيرون خارج المنزل ولكن وجدوا اميره تميل جــــســ ـدها في الحديقه وتقطف النعناع
اخفض عامر نظره بسرعه كبيره واحمر وجه حمزه ونادي بصوت يظهر انه هادئ ولكن في باطنه يحمل غـــضــــب كبير وغيره علي اخته / اميره
انتفضت اميره علي صوت اخيها نظرت وجدتهم يقفون امتلئ وجهها بالحمره وهي تنظر لهم بخجل
اميره بخجل / ابيه انا كنت
حمزه حتي لا يحرجها اكثر من ذلك / اتفضلي يا اميره ادخلي دلوقتي
نظرت اميره لتتبين ملامحه هل هو غاضب ام ماذا ولكنها لم تعرف اتجهت للداخل بعيون دامعه خــــوف ان يكون حمزه غاضب منها هي لاتحب ان يغـــضــــب منها
نظر احمد لحمزه بهدوء / معلش يا حمزه يمكن مخدتش بالها
حمزه وهو يتحرك للخارج / يلا يا جماعه
دخلت اميره وهي تركض وكانت عبير تقف في الصلاه وهي تلعب في هاتفها وفجأه اصطدmت في اميره مجددا
عبير بصراخ / يا ستي متبصي قدامك بقي يا ربنا ايه ده
خرجت سندس علي صوت اختها / مالك يا عبير صوتك عالي ليه كده
عبير بتأفف / الزفته اللي اسمها اميره رايحه جايه تخبط فيا
فجأه صرخت عبير وهي تنظر خلفها لجدتها التي تحمل الشبشب وتضـ.ـر.بها به وتقول بحنق / والنبي ما زفته غيرك يا عجله انتي ازاي تعلي صوتك كده ها مش منبهه عليكي قبل كده
عبير بتذمر / ايه يا تيته هو مفيش غيري كل ما تشوفيني عجله عجله
هزت سندس رأسها بيأس فهذا حال اختها وجدتها دائماً
دخلت اميره لغرفه المخزن الذي به الطعام وهي تدmع / يارب والله مش قصدي ازعله مني يا رب ما يكون زعل
ثم تذكرت وجود عامر / يا ربي بقي
وقف الجميع أسفل منزل رامى الذي يقابل منزل الحاج سعيد رامي هو صديق الثلاثه منذ زمن وايضا تم تربيته معهم بعد وفاه والدته وهي تلد ياسمين وسفر والدهم خلف نذواته تاركا خلفه رامي واخته الصغيره ياسمين ووالدته سعديه امرأه في ال80 من العمر لم يهتم لهم ولا حتي بسؤال طوال فتره خمس عشر عاما نشأ فيهم رامي معتمدا علي نفسه تحت كنف عائله الحاج سعيد فعاش معهم هو واخته كأنهم أفراد العائله يحضرون معهم يوم التجمع واي مناسبه بأوامر من الجد
كان رامي يسير في الشقه بسرعه وهو يعدل ثيابه فصرخت خلفه مصيبته في الدنيا صاحبه اللسان الطويل ياسمين
ياسمين بصراخ عالي / يا أخي تبا لك انت وستك سعديه لسه ماسحه يا حـ.ـيو.ان
عاد رامي لها وجذبها من شعرها بغـ.ـيظ / مين اللي حـ.ـيو.ان يابجره يا حلوب انتي
ياسمين وهي تدفع يده / ايدك بس عشان الشاكت
نظر لها رامي وجدها ترتدي عباءه وربطها علي خصرها وترفع قدm البنطلون والاخري لا وترتدي جاكت علي العباءه
رامي بقرف / إيه يابت اللي عملاه في نفسك ده
ياسمين وهي تشهق مثل النساء الكبيرات / ومالك بتقولها بقرف كده ليه يا اخويا ده انا قمر 14 الله اكبر عليا
رامي وهو ينظر لها بتعجب ثم حذبها من الجاكت الخاص بها / وده ايه د.خـ.ـلة في اللبس يا قمر 14
ياسمين / شياكه
نظر لها بحنق / من اي جنب يعني اصلي مش شايف شياكة خالص
ياسمين وهي تبعد يده / ومش بس شياكه لو تاخد بالك
رفع حاجبه فاكملت / وكمان عشان احط الفون فيه لان مفيش جيب في العبايه
رامي وكاد يجيبها فسمع صراخ جدته سعدية التي تعاني من زهايمر مزمن / بت يا زفته يا خدامه فين الكابتشينو بتاعي
ياسمين وهي ترفع يدها / اهي سمعت اهي عشان لما تقابل وجه كريم محدش يتكلم اسمع سعديه عايزه كابتشينو الله يرحم
رامي وهو يشير لها بالاقتراب فاقتربت منه وهمس لها / تفتكري قصدها كابتشينو كابتشينو ولا كابتشينو كابتشينو
قال كلمته الاخيره وهو يغمز لها بينما هي نظرت لها بشك / تفتكر تطلع سعديه صاحبه مزاج وبتشرب
رامي وهو يخرج ويضحك / اسيبك تكتشفي لوحدك
ثم تركها وهبك لاسفل بينما هي أخذت تفكر بشك فسمعت صراخ سعديه / انتي يا خدامه يا صعلوقه يا حقيره انا هطردك واجيب وآحده غيرك يا نكره انتي
ياسمين وهي تنظر حولها بشر / ادخل ارميها من البلكونه ولا رامي هيزعل لا لا مش هيزعل بأذن الله هعمله صينيه بطاطس وهراضيه ايوه صح
سعديه / انتي يابت يا صعلوقة
ياسمين /جيالك يا سعديه جيالك يا ختي هوريكي الصعلوقة
خرجت أميرة من المخزن وهي تخفي دmـ.ـو.عها وتبتسم ثم انضمت للنساء لتنهي معهم فسمعت صوت ياسمين الذي صدح في المنزل بصخب كالعاده / أنا جيييييييت يا بشر
تحدث عبير وهي تقف وتنظر لها بسخريه / وبعد ايه يا ختي خلصنا الاكل خلاص ولا جايه علي الاكل بس
نظرت سندس بشر لاختها وكادت تجيب ولكن من هي عبير حتي تنجي من لسان ياسمين اللاذع
ياسمين وهي تدفع عبير بحده بعيد عنها / اوعي يابت من وش اهلي عشان هبهدلهك ورشه النقاشة اللي في سحنتك
ثم ذهبت للنساء وهي تتحدث بسخريه / قال خلصنا الاكل قال وهي بتخاف تسلق البيضه المعفنه
صرخت عبير / انتي بتكلميني كده إزاي انتي اتجنيتي
استدارت ياسمين لها / يابـ.ـنتي اتقي شيطاني سعديه مطلعه عيني من الصبح والله اطلعهم عليكي
سعديه وهي تدخل للبيت /بقي كده يا معفنه تسبيني وتيجي لوحدي طب انا كلامي مش معاكي كلامي مع جوزك المعفن اللي عايز يرميني في دار مسنين عشان خاطرك وديني لافضحكم في الحارة يا عرر
ياسمين وهي تنظر له بشر / آه يا سعديه هحطك في دار مسنين
سعديه وهي تجلس بجانب فاطمه وتتحدث ببكاء مصطنع / شوفتي يا فاطمه بت ال… دي عايزه تعمل فيا ايه طبعا ما هو جوزها اللي فرعنها علينا المعفنه
ياسمين وهي تصرخ بها ولكن امسكتها سندس وهي تضحك بشـ.ـده / سيبي يا سندس هقــ,تــلها انتي مش عارفه دي بتعمل فيا ايه دي مره شايفني فلبينيه ومره مرات ابنها اللي مش طيقاها ومره شيفاني صاحبتها اللي اخدت منها استيكة في ابتدائي ومش رجعتها وتمشي كل ما تشوف خلقتي في الشقه تقولي يا حـ.ـر.اميه الاستيكة
ضحك الجميع عليهم فدائما ما تحدث هذه المناوشات بينهم
اميره وهي تتدخل /خلاص يا ياسو انتي الكبيره يا باشا يلا نكمل الاكل
نظرت ياسمين لسعدية واشارت بيدها لرقبتها علامه الذبح
بينما سعديه أشارت لها / شوفتوا البت بتقولي هقــ,تــلك بعد ما نرجع البيت ونكون لوحدنا وحفيدك في الشغل وهتقطـــعـــني وتحطني في أكياس وترميني في الخرابة
ياسمين بضحك وهي تدخل للمطبخ / كل ده من حركه وآحده عملت مسلسل في دmاغها
دخل الرجـ.ـال للمسجد وجدوا جدهم و ابائهم يجلسون في احد اركان المسجد اجتمعوا في حلقه وطلب الجد من حمزه ان يقرأ لهم بعض ايات القرأن امسك حمزه المصحف وبدأ يقرأ لهم بصوته الجميل وقراءته التي يقشعر لها الابدان وبعد مرور الوقت حان موعد اذان صلاه الجمعه نهض حمزه وتوجه للمنبر فهو امام هذا المسجد بطلب من اهالي الحاره بسبب طـ.ـلا.قته ‘معرفته الواسعه بدينه بدأت الخطبه وبدأ الجميع يستمعون له بتركيز
في المنزل كانت النساء تركض هنا وهنا لكي تنتهي بسرعه
صرخت ندي/ بيقيموا الصلاه بسرعه يا جماعه
اعتماد/ اشتغلي طب معانا لو مش هنزعج روح المنبه اللي جواكي مش شغاله فاضل ربع ساعه فاضل عشر دقايق
ندي/مش بنبهكم الحق عليا
ام حمزه / خلاص يا جماعه كل حاجه جاهزه خلاص
سمعوا صوت الخاج سعيد من الخارج لكي يعلموا بوصول الرجـ.ـال حتي اذا كان احد لا يرتدي حجاب فيرتدي
الحاج سعيد وهو ينظر لهم بسعاده لتجمع اسرته ولكن بها بعض الحـ.ـز.ن بسبب غياب اصغر ابنائه والذي تعهد ان يعيده عاجلا جدا جلس الجميع علي السفره يأكل بهدوء حتي انهوا الطعام وبعدها ذهبوا للاريكه في الصاله الرئيسيه
تحدث الجد بهدوء ورزانه / اولا رمضان باقي عليه كام يوم كده فكل سنه وانتم بخير
رد عليه الجميع
الحاج سعيد / ثانيا الموضوع اللي كنت عايزكم فيه بخصوص محمد ولدي
نظر بتفحص للوجوه التي علي البعض منها التعحب و البعض عدm الاهتمام والبعض الاستنكار
تحدث راشـ.ـد بهدوء / بس يا حاج انت عارف محمد عايش طول حياته بره ومش بينزل هنا اساسا اخر مره كان هنا كان حمزه خمس سنين يعني من 23 سنه
الحاج سعيد بحسم / كلمه وقولتها يا راشـ.ـد ابني هيرجع لحـ.ـضـ.ـني وبلده تاني ورمضان ده هنكون كاملين
تحدث والد عامر / حتي لو جه يا حاج هيجي يوم ويرجع تاني
الحاج سعيد وهو ينظر لهم نظرات غامضه جدا / لا المره دي هتأكد انه مش هيرجع تاني وانا عندي الحل
ثم نظر لحمزه بغموض / وحمزه هو الحل
استيقظ محمد من نومه وهبط للاسفل وجد زوجته تجلس وهي تتحدث في الهاتف كعادتها مع بعض نساء المجتمع الراقي كما تقول
تأفف منها ونظر حوله ثم نادي علي الخادmه / سونيا سونيا
جاءت الخادmه وتحدثت بلكنتها الامريكيه
/ نعم مستر محمد
محمد / أين هي ملك
سونيا / السيدة الصغيره نائمه في غرفتها هل اجعلها تستيقظ
أشار لها بيده برفض وتحدث / انا سوف اذهب اكملي انتي عملك
صعد محمد لغرفه ابـ.ـنته المدللة التي افسدها الدلال وبسبب والدتها التي اشجعها علي كل شئ تحت غطاء المجتمع الراقي دخل لغرفه ابـ.ـنته وجدها تغرق في الظلام توجه للنافذه وقام بفتحها ثم توجه للفراش ولكنه توقف بصدmه وفتح عينه لما رأي امامه
محمد بصدmه /…………..
شيخي كلّما عاهدتُ اللهَ على ترك ذاك الذّنب أخلفتُ أظن أنّ الله كره خيانتي للعهد !
= يا بُنيّ اللهُ لا يُعاملك كالبشر .. اللهُ يعلم أنّك كلّ يوم تتوسّد آهاتك وتسكب دmعاتكَ لأنك عدتَ للذنب … يعلم أنّك تكره أن تعصيه
– ولكنى انطفأتُ أصبحت أستحي من الله … كلمـ.ـا.تُ الناس أثقلت كاهلي يظنّونني لا أخطِيء ! لو علموا سواد قلبي !
= يا قرّة عيني مَن منّا يعيش مستَغنيًا عن ستر اللهِ ! مَن منّا يعظُ بشيء ويحذر من معصية ولكنّه قد تزِلّ قدmه ويرتكبها ، مَن منّا لا يحتاج للطف الله !؟
– هل سيقبلني !؟ هل سيضيئني ويجبرني !؟
= خلقك وبثّ فيك من روحه ، أنت غالٍ عند الله ، اتراهُ يخذل يدًا مُدّت وعينًا دmعت وعبدًا بفقره استلاذ به ؟ حاشاه
يا بنيّ لا تجلِد نفسك .. وإياك والقنوط ، ابقَ على جهاد نفسك ، ومَن ثبتَ نبت
سيوافيكَ الله صدقَ ثباتك لذّةً لن تحـ.ـز.ن بعدها ولكن اصبر وتصابر ورابط واربط على قلبك …اللهُ يريدُ أن يطهّرك .. 💛
صلوا علي من جلس علي ركبتيه يواسي طفل مـ.ـا.ت عصفوره صلوا علي الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم 💕💕💕🌹🌹🌹
الفصل الثاني
جميله حد الفتنه
الفصل التاني
نظر محمد بصدmه وعيون تطلق الشرار وصرخ بصوت رج الجدران / مللللللك
فزعت ملك من نومها ونظرت للشخص الواقف بعيون مشوشه وهي تفرك رأسها بسبب شربها بالأمس لما حرمه الله
ملك وهي تنفخ بملل / في ايه يا بابي ليه بتزعق كده
محمد بشرار ينطلق من عينه /فيه ايه فيه ايه يا انسه يا محترمه يا مسلمه
ثم ابتسم بسخريه / ولا انتي نسيتي انك مسلمه ايه اللي لبساه ده يا هانم و امبـ.ـارح رجعتي امتي انا فضلت مستنيكي لحد الساعه 2 اوعي تكوني فاكره اني ماخدتش بالي انك رجعتي علي الفجر لا يا ملك انا واخد بالي كويس بس مرضتش اتكلم معاكي وانتي وانتي….
صمت يبتلع غصه احرقته / وانتي سـ.ـكـ.ـر.انه يا محترمه ليه كده يا ملك ليه يابـ.ـنتي بتحسسيني اني مش اب كويس انا قصرت في تربيتك يا بـ.ـنتي في ايه بس ليه بتتعبيني دايما كدة
زفرت هي بملل لما يحدث أمامها
/اوووه داد مش كل يوم نفس الدراما دي انا زهقت بقي لو سمحت
ثم تركته يقف يحدق في مكانها الفارغ وهو يحاول منع نفسه من الانهيار حقا أخطأ كثيرا عنـ.ـد.ما تركها لوالدتها لكي تربيها ولكن صبرا يا ابـ.ـنتي فيوما ما سوف تنـ.ـد.مين ولكن اتمني الا يكون نـ.ـد.مك متٱخر
هبط محمد للأسفل وجد زوجته تتصفح احدي مجالات الموضه ابتسم بسخريه فهي تشبه ابـ.ـنتها كثيرا في كل شئ في الثياب والتصرفات وكل شئ اندفع جهتها بغـــضــــب ونزع منها المجله
صوفي بحاجب مرفوع وحدة /في ايه يا محمد ايه اللي عملته ده
محمد بغـــضــــب شـ.ـديد / ياشيخه انتي ايه مش عايشه مش شايفه بـ.ـنتك ايه اللي بيحصلها، بـ.ـنتك بتضيع يا هانم اه اسف بـ.ـنتك ضاعت خلاص وده بسبب مين بسببك انتي يا سيده المجتمع الراقي ضيعتي بـ.ـنتك وضيعتي نفسك فوقي بقي يا صفيه
صوفي بهياج / ايه كلامك ده يا محمد مالها بـ.ـنتي وبعدين مش كل يوم نفس الاسطوانه انت ايه مش بتزهق يا اخي وبعدين اسمي صوفي مش صفيه
ثم تركته وذهبت وهي تتمتم بغـــضــــب علي تصرفات زوجها المتشـ.ـدده والمزعجه من وجه نظرها
سمع محمد رنين هاتف منزله تحرك له بحـ.ـز.ن شـ.ـديد ثم رفع السماعه / الو
……..
محمد /مين!!!!!!!
كان يجلس علي سجادته ويرفع يده وهو يدعي الله بخشوع سمع طرق الباب سمح للطارق بالدخول نظر وجدها سندس نظر لها ببسمه حنونه فهي اخته العزيزه التي يشفق عليها كثيرا من امها واختها
حمزه / تعالي يا سندس
سندس وهي تتقدm له ببسمه / السلام عليكم يا اخي
حمزه ببسمه / عليكم السلام يا قلب اخوكي
سندس وهي تنظر له بدقه تعلم انه يتألــم مما حدث /انت كويس يا حمزه
رفع حمزه عينه لها وكانت مليئه بآلام مما أو.جـ.ـع قلبها كثيرا / متزعلش يا حمزه انت عارف أوامر جدك محدش يقدر يعارضها ابدا وكمان مين عارف مش يمكن تكون كويسه جدي بيقول انها كانت هنا وهي طفل وانت شوفتها وتعرفها
ابتسم حمزه بألــم / يا سندس عمك اخر مره كان هنا كنت عندي خمس سنين يعني مش فاكر حاجه خالص هفتكرها ازاي
ثم تنهد بألــم / انتي عارفه اني طول عمري بدعي ربنا بزوجه صالحه تكون ليا خير عون في حياتي وشريكتي في الآخرة كان نفسي كل يوم نقرأ قرأن مع بعض واصلي بيها أمام وتكون امي واختي وبـ.ـنتي وحياتي كلها حاسس ان أحلامي كلها بتتدmر يا سندس
سندس وهي تنظر له بثقه لا تعرف من أين استمدتها / انت ايه اللي خلاك متأكد انها مش ده كله يا حمزه مش يمكن تكون كويسه وتكون ليكصششش كل دول
حمزه بالك / واحدة عايشه في الفتن بقالها فتره طويله اتربت وعاشت في أمريكا يا سندس اكيد الشيطان هيزين ليها المعاصي في ظل عدm وجود أي مرشـ.ـد ولا شي يشجعها
سندس بمرح / جرا ايه يا شيخ حمزه ان بتسئ الظن ولا ايه وبعدين متنساش ان عمك محمد موجود اكيد هيكون رباها علي عادتنا وتقاليدنا
نظر لها حمزه بتمني حدوث نا تقوله / يارب يا سندس
سندس ببسمه حنونه / صدقني يا حمزه انت طول عمرك قريب من ربنا وبتدعي بنيه صافيه اكيد ربنا هيحقق ليك كل اللي بتتمناه وانا متأكده هيجي اليوم اللي تيجي فيه تقولي لقيتها يا سندس لقيت (حياه حمزه) زي ما كنت دايما تسمي زوجتك ههههههه رغم انك مكنتش تعرفها بس كنت بتحبها
حمزه ببسمه وقد انسته سندس المه /حبي كله موجه لزوجتي اي كانت هي مين او فين بس انا بحبها يا سندس
بحبها اوي
سندس ببسمه / ياااه يا حمزه كل ده لزوجتك يا بختها
حمزة بجديه / زوجتي مين بس انا بتكلم عن ام فاروق عايزين يفرقوا بينا يا سندس
انكمشت ملامح سندس بقرف ثم نهضت / يا أخي بقي حـ.ـر.ام عليك ارحم امي
حمزه / حتي انتي يا سندس مش فاهمه و.جـ.ـع قلبي والصراع اللي عايش فيه بين رغبه جدي وبعمري ام فاروق
سندس وعي تكاد تجن / حمزه انا بدأت أصدق فعلا انك بتحب ام فاروق انت يابني اتجنيت
حمزه وهو ينهض ويقترب منها /جنيت فعلا يا سندس وهتجن اكثر لو ام فاروق سابتني انا هقف في وش العيله واقولهم لااااااااااا الا ام فاروق
تركته سندس وخرجت وهي تصرخ / عوضي عليك يارب عوضي عليك يارب
بينما وقفت نورا وهي تخرج من المطبخ /مالها البت دي عملها ايه الواد حمزه
خرج حمزه من الغرفه وذهب لوالدته وعانقها بحـ.ـز.ن / عايزين يكـ.ـسروني يا نورا
حـ.ـز.نت نورا علي طفلها كثيرا وتذكرت قرار الجد / يا حبيبي جدك عمره ما يأذيك هو بيحبك آوي وأكيد بـ.ـنت عمك هتسعدك والا مكنش جدك قال تتجوزوا
ابتعد حمزه عنها / حتي انتي يا نورا بـ.ـنت عمي مين بس انا بتكلم عن ام فاروق تفتكري هترفض تكون زوجه تانيه
ابعدته نورا عنها بحده / امشي يلا من وشي امشي
تذمر حمزه / أنا همشي محدش طايقني هروح لام فاروق الحـ.ـضـ.ـن الدافي اللي بيلمني
نورا / طب شـ.ـد الباب وراك
نظر لها حمزه بحسره / يا خساره يا نورا يا خساره جايلك يا ام فاروق
نظرت نورا للباب بعد ذهاب ابنها وابتسمت بحـ.ـز.ن / دايما تقلب أحزانك بهزار عشان محدش يحس بو.جـ.ـعك يا حمزه ربنا يريح قلبك يا بني
ثم انطلق حمزه لخارج المنزل وعنـ.ـد.ما خرج توقف قليلا وهو يغمض عينه بو.جـ.ـع وتنهد / يارب يارب انت خير مدبر يارب دبرها من عندك يا رحيم يارب قدm الخير يارب
ثم تغيرت ملامحه للبرود الشـ.ـديد واتجه لخارج العماره متجها لمنزل ام فاروق
كانت تركض في النادي بثيابها القصيرة فكانت ترتدي شورت جينز قصير وتيشرت ابيض بنصف كم وكانت تضع سماعات الأذن وتركض حتي اعترض هو طريقها توقفت ونزعت السماعات ونظرت بحاجب مرفوع
ملك وهي تنظر بملل لهذا الشخص أمامها / ماذا جون اخبرتك ان كل ما بيننا انتهي الا تمل من هذا ابدا
جون / بهذه السهولة ملك هل ما بيننا شئ صغير لينتهي هكذا
ملك وهي تدفعه بملل / اه يارجل لقد مللت منك توقف عن ملاحقتي حسنا؟
وتركته ورحلت حتي وصلت للكافيتريا وجدته يجلس علي طاولته ويشرب سجائر اقتربت منه وقبلته علي خده كتحيه معروفه في مجتمعها ثم اخذت منه السجاره وقالت وهي تنفث الدخان / مرحبا جاك كيف حالك
جاك ذلك الشاب الفاسد الذي صادقته في فتره الجامعه / مرحبا مولا (اسم شهره ملك) كيف حالك يا جميله
ملك وهي تنظر له بغمزه / بخير يا جاك ماذا أليس لديك شئ لعزيزتك مولا
جاك وهو يخرج شئ من حقيبته وقال بخبث / بلي يا عزيزتي لدي شئ لم يسبق لك معرفته
كانت صوت صوفي بصل لبدايه الدوله من شـ.ـدته / لا يعني لا يا محمد رجوع لمصر تنساه فاهم
محمد بغـــضــــب شـ.ـديد /وانا قلت تجهزي يا صوفي هانم عشان بكره مش هيعدي غير واحنا في مصر واظن كلامي واضح ومش هيتكرر فاهمه
قال آخر كلمه بصراخ ثم تركها ورحل بغـــضــــب
صوفي محدثه نفسها بغـــضــــب / ماشي يا محمد انا هخليك تنـ.ـد.م انك رجعت مصر تاني
كان محمد يجلس في غرفه مكتبه وهو ينظر أمامه بشرود / دي فرصتي، اللي انا كـ.ـسرته ابويا هيصلحه
كان راشـ.ـد يجلس وينظر امامه بشرود ويتذكر كلمـ.ـا.ت والدته
الحاج سعيد /انا عارف ايه اللي هيخلي محمد يفضل هنا محمد طول عمره عايز يستقر بس هو خايف يكون بيظلم أولاده معاه وأنهم مـ.ـيـ.ـتأقلموش مع البيئه فأنا هخليه يستقر هنا وهو مش هيعمل كده غير لما يحس ان بـ.ـنته تستقر والحل هو أن بـ.ـنته تتجوز في مصر هنا وسطينا
عامر / تتجوز ازاي!!!!!!
نظر الجد لحمزة بنظره غامضه وقال بنبره حازمه لا تقبل النقاش /حمزه هيتجوز بـ.ـنت محمد
فتح حمزه عينه علي وسعها بشـ.ـده وكاد ان يتحدث باعتراض فقاطعه والده / يعني ايه يا حاج انت عارف بـ.ـنت محمد طول عمرها عايشة بره بعيد عننا وحياتهم غيرنا اسف يا حج بس ما اظنش الموضوع ده صحيح
ضـ.ـر.ب الحاج سعيد بعصاه وتحدث بشـ.ـده / كلمتي وقولتها وهتتنفذ
ثم نظر لحمزة بنظرة هو يعرفها جيدا / ولا عندك اي اعتراض علي كلام جدك يا حمزه
حمزه وبطاعه / مفيش كلام بعد كلامك يا حاج
الحاج سعيد / بـ.ـنت محمد تعاملها كيف الملكه يا حمزه مش عايز اعرف في يوم انك اذيتها فاهم
حمزه بقلب يتألــم / فاهم يا جدي وهي بـ.ـنت عمي في النهاية
الحاج سعيد ببعض اللين / انت تعرفها علي فكره يا حمزه من صغرك لما جم هنا مكنتش بتسبها وكنت دايما تقول هتجوزها لما اكبر يا جدي واعرف يا بني عمري ما هضر احفادي ابدا
احمد لجدة يحاول ان يثنيه عن رأيه / بس يا جدي مش يمكن هي متوافقش
الحاج سعيد وهو ينظر أمامه بغموض / هتوافق
عاد راشـ.ـد من شروده علي يد نورا التي تربت علي كتفه بحنان / اطمن يا راشـ.ـد خير بإذن الله
كان أحمد يجلس في غرفته وهو يفكر في كلام جده وقلبه حزين علي أخيه وحلمه بزوجه صالحه طوال حياته أخرجه من شروده صوت هاتفه نظر له وابتسم بخبث / الو السلام عليكم
هي بخجل لا تعرف سببه فهو زوجها منذ اكثر من ثلاث شهور /عليكم السلام
احمد / اكيد دلوقتي زرعتي طماطم في خدودك
هي بعصبيه / يارخم انت
احمد /اخص عليكي يا ميمي كده ينفع تشتمي زوجك العزيز يا قلبي
هي بغـــضــــب وخجل / هقفل يا احمد بقي كفايه
أحمد بضحك شـ.ـديد / خلاص والله اهو سكت ها بقي القمر كان متصل ليه
هي ببسمه / بطمن عليك ايه مطمنش
احمد بحب يزداد لهذة التي اقتحمت قلبة في فتره قصيره / اه يا ميار لو ت عـ.ـر.في بحبك قد ايه
(ايون هي ميار اللي كانت في بـ.ـنت الشيطان واحمد هو هو نفسه اللي أتقدm ليها مع ابوه وحمزه وعمار للي كان بيسأل عن قصة ميار مع الوقت هتتعرض كلها)
ميار ببسمه ففي هذه الشهور اقتربت من الله كثيرا بسبب والدها وزوجها الحبيب / احمد
اغمض احمد عينه بعشق / قلبه
ميار بخجل / بابا عازمك علي العشا بكره عشان عارف ان انهارده الجمعه ومش هينفع تسيب عيلتك
احمد بحنان /بلغي بابا موافقتى علي العزومة وبإذن الله بكره هكون موجود وهجبلك الشوكولا بتاعتك معايا
ميار بفرحه / الله بجد والنبي
احمد بتحذير / احنا قولنا ايه
ميار وهي تضـ.ـر.ب جبهتها / لا اله الا الله اسفه والله نسيت بس انا كنت متعود اني اقول والنبي
احمد بحنان / دلوقتي مش هننسي دايما نقول بالله عليك صح
ميار بفرحه / صح يلا بقي سلام عشان بابا بينادي عليا سلام عليكم
احمد بضحك / عليكم السلام يا مـ.ـجـ.ـنو.نه
سار حمزه في طريقه لمنزل الحاجه ام فاروق وهو يبتسم ثم دخل للسوبر ماركت قبل دخوله لها كالعاده دخل ببسمه تزين ملامحه / عمي حسين اخ…….
قاطع كلامه رؤيته لهند ابنه العم حسين اخفض حمزة نظره فورا / احم احم بعتذر افتكرت عمي حسين هو اللي هنا
هند بنظرات عاشقه حتي النخاع فهي من الصغر وهي دائما تراقبه وتنتظر نظره منه وتعشقه بشـ.ـده / وانا منفعش يا سي حمزه ولا إيه
استغفر حمزه ربه / لا أبدا يا انسه هند مقصدتش
هند بدلع / ولا تقصد انت براحتك تقول اللي تحبه
كان وجهه حمزه بـ.ـارد وجـ.ـا.مد كالعاده فتحدث وهو لا ينظر لها / احم عايز طبقين جبنه وكيس قرص وعلبه حلاوه طحينه ونص لانشون
تحدثت هند بنبره لينه لكي تنزع هذا البرود / بس كده
نظر حمزه حوله / عايز علبتين عصير وآحده عنب وواحده كوكتيل لوسمحتي
هند / انت تأمر
زفر حمزه بضيق ونـ.ـد.م علي دخوله المكان سمع حمزه صوت من خلفه نظر وجده عم حسين
ابتسم له حمزه ببشاشه وقبل يده / عم حسين اخبـ.ـارك يا راجـ.ـل يا طيب
حسين بضحك / الحمدلله يا شيخ حمزه انت عامل ايه
حمزه بضحكه خافتة سرقت قلب هند / شيخ ايه يا عم حسين حتي انت يا جماعه انتم مخدوعين فيا والله
ضحك حسين بشـ.ـده / انت هتقولي
ثم نظر لهند التي تركز مع حمزه وتحدث بصوت حاد / شوفي الباشمهندس عايز ايه يا هند مش عايزين نعطله
هند وهي تذهب / حاضر يا أبا
نظر حسين لحمزة/ رايح لام فاروق صح
حمزه ببسمه / آيوه قولت اروح اشوفها لو محتاجه حاجه
حسين وهو يربت علي كتفه / ربنا يسعدك يابني زي ما بتساعد الست دي من بعد ما أولادها سابوها وانت دايما واخد بالك منها ومش مقصر معاها
حمزه ببسمه / كله بفضل الله يا عم حسين بعدين ان فاروق دي غالية عليا جدا من صغري
سمعوا صوت هند التي تتحدث بدلال / أتفضل يا سي حمزه بالهنا يارب
تنحنح حمزه وأخرج أمواله ووضعها علي المكتب وذهب سريعا فهو يعرف ان حسين سيرفض ان يأخذ منه شئ
نظر حسين بعد ذهاب حمزه لابـ.ـنته / لامتي يا هند
هند بتـ.ـو.تر / لامتي ايه يابا مش فهماك
تحدث حسين بسخريه / لا فهماني كويس وكويس آوي كمان شيلي عينك من علي حمزه لان حمزه مش ليكي بلاش تعلقي نفسك في جبال دايبه يابـ.ـنتي
نظرت هند لولادها باصرار ثم حدثت نفسها / قريب يا أبا هتلاقي الحاج سعيد بنفسه داخل يطلبني منك مبقاش هند اما عملتها
ملك بصراخ وهي تري والدها يحمل الحقائب للسياره /انا قولت مش هتحرك من هنا
نظر لها بغـــضــــب شـ.ـديد /مللللللك انا قلت كلمه هنروح مصر يعني هنروح اتفضلي هاتي شنطتك وياريت تغيري القرف ده ويلا علي العربيه
وتركها ورحل نظرت هي له بغـــضــــب شـ.ـديد / ماشي يا محمد باشا انا هوريكم مين هي مولا
ثم صعدت لغرفتها لتتجهز وبعد مرور ساعة هبطت وهي تشـ.ـد حقيبتها خلفها بغـــضــــب اعطتها للحارس ووضعت نظارتها وركبت السيارة من الخلف
في ذلك الوقت كان محمد يتحدث مع شاب وسيم هادئ يتميز بالعيون الزرقاء ولحيه كثيفه بعض الشئ وبشره بيضاء وشعر اسود غزير وجــــســ ـد طويل وملئ بالعضلات
أدهم / متقلقش يا عمي عليها هي امانه لحد ما توصل لصحابها سليمه
محمد وهو يربت علي كتفه ذلك الشاب المكافح الذي بدأ العمل في شركته من بعد ابيه حيث كان ابيه شريك محمد منذ جاء لامريكا وهو تولي الأمر من بعد والده وأصبح شريك محمد. رغم صغر سنه الا انه تفوق وبجداره محمد وهو يربت علي كتفه /ده العشم يابني مش هتأخر هي زياره للحج وهرجع
أدهم ببسمه زادته وسامه / ترجعوا بالسلامة يا عمي
تحرك محمد بعدmا ودع أدهم للسياره وركب بجانب السائق وانطلقت السياره تشق الطريق نحو المطار
طرق حمزه الباب وانتظر قليلا فهو يعرف انها بطيئة قليلا في الحركه فاخذ يطرق وهو ينادي / يا ام فاروق افتحي وبردي نار قلبي إللي ولع في بعدك ثم قال بمزاح /افتحي أبت يا نوسه انا الحب أبت
فتحت سيده كبيره في السن يظهر عليها التجاعيد بشكل واضح وتسير وهي منحنيه الظهر فتحت وضـ.ـر.بت حمزه علي كتفه بضعف / يووووه جتك ايه يا واد يا حمزه مش هتبطل يابني حركاتك دي
حمزه وهو يمسك يدها ويقبلها ثم يجعلها تستند عليه وترك الباب مفتوح كالعاده / اعمل ايه يا ام فاروق منتي اللي وقعتيني في حبك ومش عارف اسيطر علي قلبي في بعدك
ضحكت ام فاروق وهي تجلس علي الارضيه البسيطه الخاصه بها وجلس هو بجانبها ووضع الحقائب / خليكي هنا يا قلبي لحد ما احط الحجات في التلاجه
ام فاروق وهي تنظر له بحنان / ليه كده يا حمزه الحجات كتير وكل مره بتجيب حجات كتير وتكلف نفسك
حمزه وهو ينهض ويتجه للثلاجه /مفيش حاجه تغلي عليكي يا قمري انتي
ثم عاد بجانبها / ها بقي عامله ايه احسن ولا لسه رجلك بتو.جـ.ـعك
ام فاروق برضا / الحمدلله نعمه من ربك يا حبيبي احسن بكتير سيبك مني المهم انت مالك
ابتسم لها حمزه وعينه بها ألــم فهي الوحيده التي يستطيع الروح معها بكل شئ / تعبان اوي وقلبي واجعني مش عارف اعمل ايه وتايه
ام فاروق بحـ.ـز.ن وخــــوف عليه / مالك يا بني خــــوفتني عليك قولي فيه إيه
حمزه بحـ.ـز.ن / جدي عايز يجوزني لبـ.ـنت عمي يا ام فاروق عايز يبعدني عنك ويفرق قلبين بيحبوا بعض
ام فاروق وهي تضـ.ـر.به / ياواد اتكلم جد شويه وبلاش تستعـ.ـبـ.ـط عليا عشان انا شايفه حـ.ـز.نك اهو في عيونك
حمزه وهو يحاول تشتيتها / بحق يا ام فاروق هو انتي عادي لو كنتي زوجه تانيه أصل الصراحه مش هتخلي عنك
ضحكت ام فاروق /يابني اتكلم جد بقي هتمـ.ـو.ت وانت بتهزر
اخذ حمزه أنفاسه ليهدأ ضـ.ـر.بات قلبه وتحدث بألــم /……
بعد ساعات لا يعرف عددها كانت أم فاروق تخرج مستنده علي زراع حمزه فكالعادة تصر ان تذهب معه للخارج حمزه وهو ينظر لها / برضو يا ام فاروق مش هتبردي نار قلبي وتوافقي علي الجواز
ام فاروق وهي تجاريه /خلاص يا حمزه كل شئ قسمه ونصيب
سمعوا صوت بجانبهم لامراه /جرا يا ام فاروق مشحططه الواد معاكي ليه
نظر حمزه لهذه السيده المصريه بامتياز فهي بعمر 60 وهي أحدي جارات ام فاروق وتدعي ام سعاد
حمزه بمسكنه / قوليلها يا ام سعاد قوليلها محطمه القلوب دي بكره لما تشوفني مع غيرها هتنـ.ـد.م
ام سعاد / يا خويا سيبك منها هي تطول واحد طول بعرض وبعيون حلوه وغمازه وقمر زيك فين تعالي وانا اجوزك البت سعاد طب دي عليها صينيه بطاطس إنما ايه تستاهل بقك
حمزه وهو ينظر لها بالم / هولع وانا واقف يا ام سعاد خلاص
ام سعاد / يا خويا خلاص ايه ما كلنا عارفين انك زينه شباب الحارة بلاش تواضع بقي
حمزه بصراخ / خلاص يا ام سعاد همـ.ـو.ت
ام فاروق / يا ختي اسكتي الواد هيمـ.ـو.ت من نقك يا ستير عليكي
حركت سعاد فمها بحركه شعبيه مشهوره / الحق عليا عايزه مصلحته طب ده مش هيلاقي وآحده تصونه قد سعاد بـ.ـنتي طب دي عليها صينيه بطاطس تستاهل بقك والله
ضحك حمزه وقبل يد ام فاروق واستأذن منهم / ربنا يرزقها يا ام سعاد باللي يسعدها السلام عليكم
وأثناء عودة حمزه للمنزل سمع صوت عالي يصـ.ـر.خ ركض بسرعه فهو يعرف صاحب الصوت او لنكون دقيقين صاحبه الصوت وقف حمزه امام بقاله عم حسين فشاهد ياسمين تصرخ بهند بعنف شـ.ـديد وهند تنظر لها بشر
ثواني ورأي ياسمين تتقدm من هند وتجذبها من حجابها ان صح ان نقول عليه حجاب فهو مجرد قطعه من القماش التي اتخذتها فتيات عديده في الاونة الاخيره ظنا منها انها محجبه وترتدي حجاب
اقترب حمزه بسرعه وجذب ياسمين بعيدا عن هند وهو ينظر لها بغـــضــــب شـ.ـديد بينما ياسمين كانت لا تعي ما يحدث ولا جذب حمزه لها كل ما كانت تراه هو تعنيف هند لمصطفي احد أطفال الحاره والذي يعد من ملائكه الأرض وأطيب الاشخاص طفل من أصحاب الحالات الخاصه كيف بحق الله تقوم بتعنيفه
ياسمين وهي تصرخ بحرقه ودmـ.ـو.عها تكاد تهبط / اقسم بالله ان شوفتك بس تتعرضيله لكون مفرجه الحاره كلها عليكي يا محترمه
هند بسخريه / مالك بس يا شيخه يا سمين اهدي كده كل ده عشان العبـ.ـيـ.ـط ده
دفعت يا سمين يد حمزه بعنف وركضت لها وصفعتها بحده وتحدثت بنبره استغربها حمزه فهذه ياسمين المشاغبة الباسمة التي دائما تمزح
ياسمين بفحيح مخيف / مين اللي عبـ.ـيـ.ـط بالضبط يا أخت هند أصل مفيش عبـ.ـيـ.ـط غيرك هنا ويا خساره طلع العـ.ـبـ.ـط عندك في القلب مش العقل اللي قدامك ده ضفره برقبه دسته من امثالك قسما باللي خلقني يا هند المحك بس توقفيه في الشارع وتتريقي عليه تاني لكون مفرجه الحاره كلها علي زينه بناتها بـ.ـنت الحج حسين الراجـ.ـل الطيب يا خساره تربيتك اللي راحت في الأرض ياعم حسين
نظرت لها هند باعين حمراء فهي لم تتوقع أن تراها ياسمين بهذا للموقف فهي دائما تحب أن توقف مصطفي وتضحك عليه وعلي أفعاله وكلامه ولكن هذه المره قبضت ياسمين عليها بالجرم المشهود
خرج الحاج حسين ونظر بتعجب لهم / في إيه يا بنات مالكم وايه صوتكم العالي ده
ثم نظر لحمزه / في إيه يا بني حصل ايه
نظر حمزه بغـــضــــب جحيمي لياسمين وصوتها العالي ثم اقترب منها وامسك يدها وجذبها له وهو ينظر باسف للحاج حسين / بعتذر يا عم حسين بس ياسمين اتعصبت شويه وما اخدتش بالها انها في شارع وصوتها طلع
كان يتحدث وهو ينظر لياسمين بغـــضــــب
بينما ياسمين نظرت أرضا بحرج منه
الحاج حسين وهو يبتسم له / ولا يهمك يا بني حصل خير
هز حمزه رأسه ثم نظر لياسمين وكاد يجذبها ولكنه وضعت يدها علي يده الممسكه به ونظرت له بترجي / استني بس يا حمزه هجيب حاجه
نظر لها حمزه بتعجب
فاشارت هي لمصطفي / تعالي يا درش نجيب مصاصه حلوه
مصطفي بفرحه / آه نجيب مصاصه
اخذت ياسمين يده ودخلت لبقاله عم حسين و.جـ.ـعلته يأخذ كل ما يريده ثم خرجت مع حمزه الذي جذبها لمنزلهم ففتحت هي الشقه ودخلت وهي تنزع حجابها بضيق بينما هو مازال ينظر لها بحاجب مرفوع
ياسمين بغباء / إيه هي اللي بدأت
اقترب منها حمزه بسرعه فركضت بسرعه وهي تصرخ / يا سعديه الحقيني
وجدت حمزه يخطو لها بغـــضــــب شـ.ـديد فصرخت/ هعملك الكابتشينو يا سعديه الحقييييني
بينما حمزه بكل غـــضــــب صاح بها / بقي انا عمال ابصلك عشان توطي صوتك وانت مفيش كل اللي نازل عليكي هقتتتلللللك هقــ,تــلك
خرجت سعديه من الغرفه وجدت ياسمين تقف علي الاريكة وامامها شاب يصـ.ـر.خ بها
ثواني وكانت صرخه سعيده تشق الجدران / يا لهووووووي الحقونا يا خلللللق عيني علي شرفك يا بني دي اخرتها يا معفنه لميناكي من الشارع وشغلناكي خدامه وعطفنا عليكي وبعديها جايبه عشقيك في البيت الطاهر الحقوووووتي يا ناس الحقووووني يا خلق البت عايزه تفضحنا
نظر لها حمزه ثم صرخ / يا ختي يا سوادك يا قرمط
ثم حاول الاقتراب منها فصرخت اكثر / اثبت ياض مكانك بدل ما اعملك قضيه تـ.ـحـ.ـر.ش أجيبك الأرض
حمزه وهو يتحدث إليها بمزاح / لا ابوس ايدك ام فاروق شايطه لوحده مش ناقص
سعديه بنظرات جاهله / مين ام فاروق دي شريكتكم
ياسمين وهي تقترب منها / اسفين علي الازعاج يا سعديه تعالي يا حمزه اقــ,تــلني ارحم
ضحك حمزه بشـ.ـده
فتحدثت سعديه وهي تتجه لهاتف المنزل / بتضحك طب اضحك بقي لما بوليس الآداب يجي يلمكم يا معفنين انتم هو انتم فاكرين البيت سايب ولا إيه
ياسمين وهي تسير لحمزه / خلاص يا حمزه امشي انت وانا هتصرف خمسايه كده وافتح مقابر العيله عشان سعديه طولت آوي فيها وجه وقت تقابل وجه كريم
امسكها حمزه وشـ.ـدها اليه وهو يضحك بشـ.ـده / خلاص يا بت انتي هتعملي عقلك بعقلها
ثواني وكان باب المنزل يفتح ويدخل رامي الذي نظر ليد حمزه التي تحتضن خصر ياسمين
رامي وهو يستند علي الحائط بصدmه / رحمتك ياربي صاحبي واختي
ثم نظر لسعديه / وستي كمان اللهم أجرنا يارب
سعديه وهي تراه عاد فانطلقت له بفرحه / تعالي يا معفن شوف مراتك اللي عايز ترميني في دار مسنين عشانها خانتك مع اقرب صديق ليك
نظر حمزه بتعجب فتحدثت ياسمين ببرود / متقلقش هي غيرت المسلسل بس القصه لسه وآحده
رامي وهو ينظر لياسمين بدراميه / للدرجه دي مهمتكيش مشاعري وجيباه في بيتي وفي انتريهي وقدام سعديه كمان اخص ودي وشك الناحيه التانيه يا سعديه شباب طايش هيفتحوا عينك
والعجب نفذت سعديه أمره فنظر بحده لحمزه / كده يا حمزه بتفتح عين البـ.ـنت
حمزه وهو ينظر لهم بقرف /يا حسرتك يا نورا في عيالك مفيش واحد فيهم عدل وسع كده خليني اغور
ضحكت ياسمين وهي تنادي عليه / لوتفي استني يا لوتفي
حمزه وهو يضـ.ـر.ب كف علي كف / شكل البت سندس هي الوحيده اللي فلتت من موجه الهبل اللي اكتسحت اخواتي هو لبن امي فاسد ولا اي
ضحك رامي عليه ثم نظر لياسمين / عملتي ايه عشان حمزه يجيبك من قفاكي كده يا بلوه
ياسمين وهي تضحك علي اغضابها لحمزه نعم فهي أخته في الرضاعه فهي رضعت علي أحمد بسبب وفاه والدتها أثناء ولادتها
ياسمين وكادت تتحدث فقاطعتهم سعديه / آيوه يا خويا كلمها بحنيه يا حنين وصالحها وسيبها تلوث شرفك الرجاصه بـ.ـنت الرجاصه دي اللي كل يوم تجبلي رجـ.ـاله البيت
أشارت لها ياسمين / شوفت اهي عشان تشهد معايا لما ريهام سعيد تيجي الحاره وتعمل لقاء عشان قــ,تــل جدتي بمقوار البتنجان
ضحك رامي بشـ.ـده /ربنا يهديكي يا ياسمين
بعدmا انتهي حمزه من جلسته مع حواره مع ياسمين عاد للمنزل ودخل وجد المكان هادئ كثيرا ولكن وجد ابنه عمته عبير تجلس في الصاله الرئيسيه في الأسفل قرر تجاهلها وصعد الأعلي بينما هي كانت علي وشك ان تنادي عليه ولكنه تركها وصعد سريعا / اوووف تقيل بس علي مين ماشي يا حمزه طبعا نسيت نفسك عشان البت الامريكيه دي بس والله لوريها واوريك
دخل حمزه لشقتهم وجلس حمزه في غرفته وهو يقرأ قرأن بصوته الذهبي وفي الخارج كان يقف احمد ويستمع اليه خرجت اميره من غرفتها لتشرب ووجدته يتنصت علي حمزه
اميره بصوت عالي / استغفر الله تجسس تجسس يا احمد يا الله ايه اللي بشوفه ده أحمد اخويا بيتجسس
احمد وهو يحاول غلق فمها /اششش يخربيتك أخرسي هتفضحيني ده متعملش كده في شريف منير لما كان جاسوس في ولاد العم
اميره بضحكه غـ.ـبـ.ـيه / بس انقــ,تــل في الاخر
ثم قالت وهي تنظر بدقه / كنت بتعمل ايه يا احمد واوعي تكدب
احمد بغـ.ـيظ / اكدب ايه يا بـ.ـنتي ده انا كنت بسمع حمزه وهو بيقرأ قرأن
اميره / وليه متدخلش تقعد جنبه
احمد /ملحقتهوش من الاول ومكنتش عايزه اقطع تلاوته
اميره وهي تتجه للمطبخ / تمام روح كمل تجسس يلا
نظر لها احمد بغـ.ـيظ / الله يكون في عون اللي هياخدك ده ا نتي بلوه
خرجت من المطبخ وهي تمثل / لو مش عاجبك طلقني
ضـ.ـر.ب احمد يد علي يد وتحرك لغرفته نظرت هي لباب غرفته / اروح اكمل انا مذاكره
تعلن شركه مصر للطيران عن وصول رحلتها للمتوجهه من العاصمه واشنطن لمطار القاهره ال دولي وترحب ب الساده الركاب
(كان هذا صوت المضيفه يصدح في صاله المطار) خرج كلا من محمد، ملك وصافي واوقف محمد سياره واعطاها عنوان لمنزله بينما صافي تتأفف منه ومن هذه الزياره ولم تكن تعرف انها ليست مجرد زياره………
استيقظت نور كعادتها لتحضر الإفطار كانت تتحرك بنشاط في المطبخ وهي تقوم بهذا وذاك ولكن شعرت بشخص يعانقها من الخلف توقفت عما تفعل وتحدثت ببسمه /كنت هتوقف قلبي
راشـ.ـد وهو يشـ.ـدد عناقها ويقبلها قبله رقيقه في رقبتها / بعد الشر يا قلبي
كانت نورا ستجيب ولكن سمعوا صوت من الخلف / جرا يا راشـ.ـد هو انا كل يوم اقفشكوا في المطبخ غير يا اخي لو مش عشانك يبقي عشان ولادك السناجل
نظروا لهذه القزمه التي تدعي ابـ.ـنتهم ضم راشـ.ـد زوجته اكثر كأنه يغـ.ـيظها /ملكيش دعوه انتي يا اوزعه اخرجي منها وبطلي شغل العفاريت ده مش كل ما اروح حته تطلعي منها
احمد وهو يدخل المطبخ ويخرج زجاجه مايه / عندك حق يا راشـ.ـد والله دي في مره هتمـ.ـو.تني من الخضه اقولك حاجه معرفتش تربي يا ابو حمزه
راشـ.ـد وهو يركض خلفهم / انا فعلا معرفتش اربي يا جذمه انت وهي….. خدوا هنا أقف يلا
خرج حمزه من غرفته علي صوت ضوضاء تحدث بهدوء / صباح الخير في ايه يا جما…..
قاطع كلامه رؤيته لوالده يركض خلف إخوته ركض هو خلف والده ومنعه من الركض خلفهم وهو يضحك عليهم / اهدي بس يا ابو حمزه
راشـ.ـد / دول ولاد كـ.ـلـ.ـب ما اتربوش سيبني عليهم الجذم دول
حمزه بضحك / ما خلاص بقي يا والدي اكيد دخلوا عليك المطبخ قطعوا لحظتك مع نونو
ترك راشـ.ـد محمد واميره والتفت لحمزة /حتي انت يا جذمه انا معرفتش اربي فعلا
حمزه بضحك /اعمل ايه يا حاج مهي دي العاده خلاص بقي يا والدي سيب العيال احسن هيمـ.ـو.توا من الخــــوف
أشار راشـ.ـد لهم /دول مش بيحسوا اساسا انت بتقول ايه
خرجت نورا من المطبخ وهي تحمل الطعام وتضحك عليهم / خلاص يا راشـ.ـد كفايه ويلا عشان تاكلوا
ذهب الجميع وجلسوا علي السفره تحدث احمد / انا انهارده مش هتغدا هنا يا حاج
نظر له بحاجب مرفوع / ليه الباشا رايح فين
احمد وهو يعدل ثيابه بتكبر / عندي اجتماع مهم
نورا بضحك / يا بني هو حد يعرفك غيرنا احنا ومراتك
ضحك الجميع عليه
احمد / ايه يا حاجه انتي نسيتي اني دكتور قد الدنيا ولا ايه
نورا / لا منستش يا حبيبي ربنا يوفقك دايما ويسعدك يارب
احمد ببسمه / امين يا حبيبتي
راشـ.ـد يغـ.ـيظ / لم لسانك يا حبيبي
ضحك الجميع علي غيره ابيهم
وتحدثت اميره /وانا يا ست الكل مليش دعوه حلوه كده ده انا اكتر واحدة محتاجاها
ضحكت نورا ودعت لها هي واخوتها جميعا انتهوا من الإفطار وتوجه الجميع لعمله ولكن حمزه أراد المرور علي عطارة جده اولا ذهب لهناك وجد ابن عمه ورفيق دربه عامر فهو تخرج من كليه التجاره التي فضلها رغم حصوله علي مجموع يؤهله لطب ولكنه أراد أن يهتم بعطارات العائله /السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عامر ببسمه حب لهذا الصديق والأخ / وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخبـ.ـارك يا بشمهندس
حمزه ببسمه / الحمدلله فله يا باشا
عامر بضحك / باشا لا الواضح انك بقيت ابن سوق يا حمزه
حمزه ببسمه / امال يا كبير ده بعض ما عندكم
ثم نظر في ساعته / انا كنت جاي اشوف العطارة بس بما انك هنا ملوش لزوم هروح انا الشركه عشان المدير عنده اجتماع خارجي
عامر وهو يربت علي كتفه/ ربنا معاك يا حمزه
ودعه حمزه وذهب متجها للشركه التي يعمل بها والتي استطاع هو بقدرته وجهده ان يتقدm بها بشكل ملحوظ منذ عمله
بينما في المنزل كان أحمد يلبس ساعته وهو يهبط للدور الأرضي وكانت فاطمه تجلس وهي تحمل سبحتها
احمد وهو يقترب منها مشاكسا / بطتي حبيبه قلبي عامله ايه انهارده
فاطمه / احسن منك يا خويا
احمد بضحكه علي جدته التي لم تفقد مشاكستها حتي مع مرور الوقت / اكيد احسن مني يا بطه انتي يا عسل
فاطمه وهي تلوي فمها / شوف الواد الا قولي ياواد يا احمد انت متشيك كده ورايح فين اكيد عن الجذمه ميار
ضحك احمد بشـ.ـده حتي و.جـ.ـعته / ايه يا بطه بس بتشتميها ليه دلوقتي
فاطمه / المعفنة مفكرتش تسأل عليا بقالها كتير
احمد وهو يقبل يدها /معلش يا بطتي هي والله طلبت مني كتير اني اجبها بس انا مكنتش ببقي فاضي بإذن الله قريب هجبها ليكي يلا بقي استأذن انا عشان متأخرش يا بطه
فاطمه / شوف المعفن سابني ومشي ايه الملل اللي الواحد فيه ده اما اروح اصحي العجله ارخم عليها
دخل حمزة للشركه بكل هيبه تطغي عليه دائما تحت همسات الفتيات عليه و علي انه لم يرفع عينه في امرأه من قبل تجاهل هو همساتهم التي تصل له ودخل لمكتبه ولكنه فضل المرور علي مكتب السكرتيرة اولا حتي يأخذ الورق الذي طلب والده مراجعته طرق الباب ولكن لم يسمع رد ظن انتا ليست بالداخل فتح الباب ودخل ولكن صدm مما رأي………………
خذِ الأشياء التي تؤلمك على أنها هدايا من الله تذكر أن الله يحبك لهذا يبتليك ليطهرك من ذنوبك ليقربك منه فقل الحمدُ لله ♥️🌏
هما طريقان الطريق الأول : [ فَاذكروني ٲذكركم ]الطريق الثاني : [نسوا اللّه فأنساهم أنفسهم ]فـ لك حرية الاختيار🌼
صلوا علي من جلس علي ركبتيه يواسي طفل مـ.ـا.ت عصفوره صلوا علي الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم 🌹🌹💕💕💕💕
نظر محمد بشرود للشوارع وحدث نفسه بنـ.ـد.م / ياريتني ما سافرت وسيبت بلدي سافرت عشان أحقق نفسي بعيد عن اهلي واهو حصل بس للاسف خسرت عيلتي مراتي وبـ.ـنتي كله ضاع رجعت ليكي وانا خسران مش كسبان زي ما فكرت رجعت ليك يا حج وانا مكسوف من نفسي وعيلتي يا تري هتقول ايه لما تعرف اللي بيحصل ليا تعبت من بعدك وضهري انكـ.ـسر يا حاج افتكرت اني ببني نفسي بس للاسف انا كنت بهدها
خرج من شرود علي رنين هاتفه نظر له ببسمه حزينه ثم فتح المكالمه / الو……
نظر حمزه بصدmه ثم سرعان ما اخفض رأسه بسرعه وهو يستغفر ربه وصرخ بحده / ايه اللي بيحصل هنا
فزعت السكرتيرة ومن معها حيث كان معها احد زملائها في الشركه وكان مقترب منها بقذاره ويقوم بالفواحش فزعت السكرتيرة وهذا الرجل وحاولت ان ترتب ثيابها وحجابها بسرعه
وهذا الرجل فعل المثل حمزه بصوت حاول جعله منخفض / خلال دقيقه مشوفش وش حد فيكم هنا وتعدوا علي الحسابات تاخدوا مرتب اخر شهر احنا مش هنظلم حد
ثم نظر للسكرتيره / وانتي لولا اني عندي بنات في البيت كنت فضحتك وكمان عشان والدتك المريـ.ـضه لو كان اللي قولتيه حقيقه ومطلعتش كذبه
السكرتيرة بدmـ.ـو.ع / والله مش بكدب يا حمزه باشا والله والدتي…
قاطعها بحده /اخرسي وروحي خدي بقيت حسابك واتكلي علي الله اما انت (وهو ينظر للرجل) فأنا هتأكد اني اكتب لك تقرير يمنع اي شركه توظفك عشان قذارتك دي وهخلي المدير يمضي عليه بنفسه لان مش اول مره اشوفك بتعمل كده بس المرات اللي فاتت كانت بره الشركة وقولتلي انها زوجتك مع اني اشك بس معلش تتعوض اتفضل لم حاجاتك و بره الشركة استغنينا عن خدmـ.ـا.تك
الرجل بغلظه / وانت مين عشان تطردني انت زيك زي هنا
حمزه بشر وحده / والمدير وكلني بالشركه طول ما هو بره ولما يجي انا هقوله علي إللي حصل ونشوف رأيه في الموضوع
نظر له الرجل بشرار وتوعد له ان يدmره ويجعله ينـ.ـد.م علي ذلك تركهم حمزه ودخل مكتبه وهو يستغفر ربه علي ما رأي جلس بعض الوقت يقوم بعمله حتي تلقي مكالمه من جده نظر للهاتف بتعجب /الو السلام عليكم
كانت ميار تقف في المطبخ وهي ترتب السفره دخل احمد عليها وهو يشاكسها / ايه يا ميرو بس كل ده عشان غيرت نوع الشوكولا بقولك ملقتش اعمل ايه يعني
ميار وهي تنظر له بتحذير / متستهبلش يا احمد انت عارف انا زعلانه ليه
احمد وهو يمسك كتفها ويتنهد / والله يا ميار انا في بالي اني اخدك للبيت عندنا بس في شويه ظروف حاليا قالبه البيت كله شويه كده يا قلبي والله وهاجي اخدك نروح مع بعض
نظرت له ميار بدmـ.ـو.ع شـ.ـديده المت قلبه / هو انت مكسوف مني يا احمد
نظر لها احمد بصدmه كبيره كيف تفكر في ذلك الا تعلم كيف يعشقها اقترب منها بسرعه وضمها له بشـ.ـده / اوعي يا ميار اوعي اسمعك تقولي كده تاني فاهمه انا اتكسف منك ده انا فخور بيكي يا قلبي انتي بقيتي ملتزمه وغيرتي نفسك للأحسن ودي حاجه كويسه افتخر بيها مش اتكسف منها
ميار وهي تدفن وجهها في صدره / عشان انا كنت وحشه الأول وكنت علي طول بضايقك يا احمد
احمد بحنان يبدو أنه وراثه في عائلته / اديكي قولتي كنتي يعني خلاص مبقتيش يا قلب أحمد بعدين يا ستي انتي اي نعم طلعتي عيني في الأول بس ايه تستاهلي الصراحه
وغمز لها بمشاكسه ضـ.ـر.بته في كتفه
فتأوه بتصنع / اه يا مفتريه انتي ايديك ايه مرزبه
ضحكت عليه وابتعدت كانت ستقول شئ ولكن قاطعها رنين هاتفه نظر له بتعجب كبير
ميار / ايه يا احمد مترد
احمد بتعجب /ده جدي يا تري فيه ايه……… الو السلام عليكم
…………….
احمد / ليه يا جدي خير
………….
احمد / حاضر مسافه السكه وهكون عند حضرتك
أغلق احمد الهاتف ونظر لميار بتعجب شـ.ـديد من كلام جده المبهم
ميار / خير يا احمد
احمد وهو ينظر لها بتعجب / جدي عايزنا نتجمع في البيت خلال نص ساعه
ميار / وفيها ايه
احمد بشرود / جدي مش بيجمعنا كدة من غير ترتيب الا لو فيه مصيبه………
كان حمزه يقود السياره وهو يفكر فيما يريده جده من وراء هذا كله تنهد بو.جـ.ـع لفكره انه سيتم اجبـ.ـاره علي الزواج من احد ما هو يمكنه الرفض ولكن لا يريد ذلك حتي لا يعصي جده ويزعزع من صورته بين العائله فاق حمزه من شروده علي صوت سيارات عاليه وضوضاء نظر امامه بفزع وجد سياره تتحرك بلا هدف وتقترب منه حاول تفاديها ولكن لم يستطع ذلك وفي ثواني كان سيارته تتحطم من الجانب اصطدm حمزه في المقود فأصبحت الرؤية مشوشه جدا امامه
كان احمد في طريقه للمنزل ولكن جاءه اتصال من رامي فتوقف ليجيب ثواني وكان احمد يغير طريقه لاتجاه اخر دخل بسرعه كبيره وركض في رواق المشفي حتي وصل بغرفه وفتحها بعنف شـ.ـديد ركض احمد لحمزه وهو يكاد يمـ.ـو.ت خــــوفا ويبكي / حمزه حصلك ايه مين اللي عمل كده طب انت كويس
ثم نظر لرامي الذي يضحك عليه / هو ماله يا رامي في كسور ولا فيه حاجه محتاجه خياطه مـ.ـا.تتكلم يا بني آدm انتي بدل الضحك ده
انفجر رامي بالضحك اكثر / ما خلاص يابني ما هو قرد قدامك اهو وصحته بومب
حمزه وهو يخمس في وجهه / الله اكبر في عينك يا خويا
دخلت ممرضه بعدmا طرقت الباب ونظرت لرامي بحرج / بعتذر يا دكتور بس فيه ست بتسأل عنك علي رقم المستشفي
رامي بتعجب / ست؟؟؟ ست مين؟؟؟ ت عـ.ـر.في هي عايزه مني؟؟؟؟
الممرضة بحرج / احم بتقول انها تبقي جدتك ويا تيجي تاخد مراتك يا هي تطلب ليها العباسيه
مسح رامي علي وجهه بضيق وتمتم /الله يسامحك يا سعديه ذنب سمعتي دي في رقبتك
ضحك حمزه بشـ.ـده / لولا حبي العميق لام فاروق لكنت طلبت ايد سعديه منك عسل ودmها خفيف كده
رامي وهو ينظر له ويتجاهل ماحدث للتو / برضو عايز تخرج
احمد باعتراض / لا يخرج ايه ماينفعش يخرج وهو كده خليه انهارده حتي
حمزه وهو يستند علي الفراش ويحاول النهوض / لا خلينا نمشي جدك اتصل بيا وعايزنا في حاجه مهمه
احمد وهو يساعده / آه ما هو كلمني فعلا طب براحه
وانت ماشي بقي
حمزه وهو يستغل الوضع اسوء استغلال / اخوتي في الله براحه عليا عشان انا حساس
جذبه رامي بشـ.ـده / يا أخي يلا خليني الحق ياسمين قبل ما تدفن سعديه وما الحقش اشوفها
ضحك حمزه واستند عليهم ثم سار معهم للخارج بعدmا استأذن رامي وصعدوا للسياره متجهين للحاره حتي وصلوا وهبطوا وهم يسندون حمزه
كان يسير وهو يستند علي اخيه وصديقه ويتأوه / آه حاسب يا عم منك ليه اااااه يا رامي الله يعمر بيتك يا أخي
رامي بضحك / ما خلاص يا وحش بقي طول الطريق دوشتنا
كان عامر يقف امام عطارتهم فلمح ابن عمه وهو يستند علي رامي واحمد أخيه فركص سريعا وهو يتحدث بخــــوف / حمزه مالك يا حمزه ايه اللي خرشمك كده
حمزه بمزاح / اتشنكلت وانا ماشي
عامر بسخريه / اتشنكلت ايه يا راجـ.ـل ده انت مبقتش نافع
حمزه وهو يستند علي رامي بألــم / أصل اتشنكلت في حيطه بعيد عنك خدني ياض يارامي عندك في شقتكم احسن لو نورا شافتني كده هتعملي صوان وتاخد العزا فيا
ضحك احمد بشـ.ـده فوالدته دائما ما تهول الأمور / طب امشي يا خويا امشي ده انت اتكسحت
حمزه وهو يستند علي الاثنين / آه عيني عليك يا حمزه اتحسدت يا غالي اه ياني يا ما براحه يا طور منك ليه اه ياني
زفر رامي بشـ.ـده فحمزه يستغل الموضوع حتي يتأمر عليهم / امشي ياض احسن والله ارميك انا بقولك اهو
حمزه بمسكنه وهو يستند علي أحمد / شوفت يا ابو حميد القاسي ده بقي ده دكتور ده….. ده جزار
رامي بغـــضــــب / طب والله ل….
قاطع كلامه صرخه خرجت من فم فتاه نظر الجميع وجدها تلك الفتاه التي دائما تعترض طريق حمزه ومن غيرها هند
هند وهي تنظر بخــــوف لحمزه / بشمهندس حمزه مالك حصل ايه
حمزه وهو ينظر أرضا ويتحدث بخفوت وبرود وكأنه ليس الشخص الذي كان يمزح منذ قليل / احم الحمدلله يا انسه هند
هند بنبره بها دلال ودلع / إن شالله اللي يكرهوك يارب
استغفر حمزه ربه / متشكر جدا لحضرتك عن اذنك عشان مش قادر اقف
ثم رحل وهو يستند علي إخوته وهو يستغفر ربه من هذه الفتاه
ابتعد عنها حمزه وهو يتجه للعماره التي يسكن بها رامي ولكن في طريقه وجد جارته ام سعاد تلك
ام سعاد وهي تشهق / يا سنه سوخه مالك يا حمزه ايه اللي عمل فيك كده
حمزه وهو يستند علي احمد ويتحدث مثل النساء / الحسد يا ام سعاد الحسد يا وليه يا رتني كنت وافقت علي سعاد يا ختييي يي واكلت صينيه البطاطس ولا رشقتيني عين وعماله تقوليلي طول وعرض وارتفاع لحد مابقيت احادي البعد يا ختي
ام سعاد / طب والله يابني كنت خير شباب الحاره وجـ.ـسمك ما شاء الله عليه ولا عشر رجـ.ـاله
كاد حمزه يسقط فامسكه رامي بسرعه فصرخ حمزه / اجري ياض هتسخط قرد اجري
خرجت ام فاروق علي صوت حمزه / واد يا حمزه ينيلك ايه اللي حصل
حمزه وهو ينظر لها / كده يا ام فاروق هو عشان فشكلنا سوا تدعي عليا
ثم استند علي رامي وهو يتحدث بصوت يشبه صوت النساء العجوزه / النهايات اخلاق يا ام فاروق النهايات اخلاق يا ما اتحايلت عليكي نرجع لبعض بس انتي رفضتي مشيني يا رامي مش قادر أقف هنا قلبي بيوجـ.ـعني كل ما اعدي علي بيت الاحباب
ضحك عامر بشـ.ـده فحمزه دائما يقول علي أم فاروق جارته انها حبيبته ويمازحها دائما بأنه يريد الزواج بها
صعد رامي واحمد بحمزه وخلفهم عامر بينما حمزه يولول مثل النساء / عيني عليك يا حمزه يا زينه شباب الحاره عيني عليك يا ضنايا ام سعاد رشقتك عين ما خابتش وقسمت الحجر نصين يا خويا اااااه يا ني ياما تعالي شوفي يا نورا خيره شباب الحاره وابنك حصله ايه آه ياني عيني عليك يا مسمسم يا قمر يا حمزه اه يا ام فاروق ياللي اتبهدلت من بعدك يا ختييييي اه يا سندس يام العيال تركتيني وحدي… وحدي تركتيني والله نفس الشي آيش هذا
فتح رامي الباب ثم دخل وهو يشتم في حمزه / يا أخي أخرس بقي دوشتنا من المستشفي لهنا استغفر الله
بينما احمد كاد يسقط اكثر من مره بسبب الضحك علي حديث أخاه
رامي وهو يساعد حمزه ليجلس / اترزع وريحنا
حمزه وهو يجلس ببطئ / براحه عليا ده انا ماما تعبت فيا
دفعه رامي بغـــضــــب / يا عم اقعد بقي يا عم
عامر وهو يضحك بشـ.ـده علي ابن عمه / إيه يابني فقره الولوله اللي عملتها دي
حمزه وهو ينظر له ببرود / الله بواسي نفسي يا خويا بعدين مش يمكن ام فاروق لما تشوف حالي كده أصعب عليها وتقرر ترجع ليا
رامي وهو يضـ.ـر.ب كف علي كف / يابني دي أكبر من جدتك
حمزه وهو يغمض عينه ويرجع للخلف / القلب ميعرفش سن يا رامي يا خويا وقلبي حب ام فاروق بس هي مصره تجـ.ـر.حه ببعدها عني آآآآآآه يا ام فاروق حشـ.ـتـ.ـيني و  حشـ.ـتـ.ـيني و  سنين بعدك علي عيني
نظر له رامي بقرف
فجأه خرجت ياسمين من المطبخ وهي كالعاده ترتدي عباءه وجاكت فوقها نظرت لحمزه / إيه ده يا حمزه مالك كده
حمزه بسخريه / لا أبدا اصلي لقيت رجلي ساده فقولت اما احط جبس كده يحليها
ياسمين وهي تأكل جزره وتتحدث بغباء / فكره برضو واهو منها تلم رجلك اللي في الرايحه والجايه تضـ.ـر.بني بيها شوف ربك منتقم وجبـ.ـار
حمزه / حد يقــلـــعني الجذمه ويرميها في وش البقره الحالوب دي
ياسمين وهي تنظر له بتحذير / اشششش اهدي كده انت مش عايز سعديه تصحي وتطلب بوليس الآداب اخر مره كنت معايا فيها في الشقه قالت عليك عشيقي شوف بقي لما تلاقيكم انتم الاربعه هتقول ايه
ضحك احمد بشـ.ـده علي السيده سعديه فهي تعاني زهايمر مزمن / والله يابـ.ـنتي بتصعبي عليا كل يوم تنساكي وتهزقك مره خدامه ومره مرات حفيدها اللي هو اخوكي أساسا ومره واحده خـ.ـطـ.ـفاها
ياسمين / هانت اهي وتروح تقابل رب كريم
حمزه وهو ينظر لها بقرف / إيه يابت اللي انتي عملاه في نفسك ده
ياسمين وهي تمسك الجاكت بفخر / عجبك
كاد حمزه يجيب لولا سعديه التي فتحت باب الغرفه بسرعه كبيره وصرخت بهم / ها… افشتكم يا بتوع الدعاره والهشك بشك يا بتوع وحده ونص والليل وآخره وطلبت بوليس الآداب وزمانه في الطريق وابقوا ورووني بقي هتعملوا ايه
حمزه وهو ينظر لهم / هيهيهيهيهيهيهي دي شكلها ليله فله يا معلمي
فجأه سمع الجميع طرف عنيف علي الباب
احمد وهر يولول / سعديه عملتها وبلغت يا ختييييييييي
سعديه وهي تتجه للباب بسرعه ولهفه / اهو جالكم اللي يلمكم يا كلاب والله والحارة هتنضف من أمثالكم
حمزه بمزاح / مينفعش كده يا سعديه هاتي حجرين وارجمينا بيهم عشان ترتاحي خالص
فجأه فتحت سعديه الباب وصاحت بصوت عالي / اهم يا حضره الظابط أتفضل حبستهم جوا عشان ميهربوش
نظر الجميع وجد بعض الشرطي تدخل للمنزل
احمد / عيني عليك يا احمد ياللي سمعتك بقت في الأرض بسببك يا سعديه
ياسمين وهي تنظر لسعدية بشره / طب جنايه بجنايه بقي سجل عندك يا حضرة الظابط قضيه قــ,تــل
ثم انطلقت الي سعديه ولكن امسكها رامي وهو يجذبها تحدث الشرطي المسئول /فيه إيه هنا ومين اللي قدm البلاغ
انتبه حمزه علي صوت الشرطي ونظر له بتعجب / أندرو
انتبه الشرطي لع وتحدث بصدmه من وجوده هنا والمفترض انها شقه لأعمال مخله / حمزه يخربيتك بتعمل ايه هنا
سعديه وهي تشير له / ده القواد بتاعهم هو اللي بيجيب الرجـ.ـاله اه والله في الاول كان لوحده وشويه شويه بدأت الرجـ.ـاله تزيد جه بعده الواد المسمسم ابو عيون ملونه واخر واحد جه هو الواد ابو عضلات ده وحفيدي الأهبل سايبلهم مـ.ـر.اته والبيت كده سداح مداح
نظر أندرو لحمزه وانفجر ضاحكا / يخربيتك يا حمزه ايه يابني اللي بيحصل هنا
حمزه وهو يتحدث بمزاح / هقولك يا اندر
أندرو بعصبيه / اسمي أندرو يا خويا بلاش فضايح هيبتي تروح كده
ضحك حمزه ونظر له وهو يقص عليه حاله سعديه
بعد مرور ساعه انتهي فيها حمزه من كل شئ وعاد مع احمد وعامر للمنزل
كان يجلس بكل هيبه في مقعده الذي يتوسط المجلس وينظر للجميع بهدوء كبير وهيبه تطغي كان الجميع ينظر لبعضه البعض لعلهم يعرفون سبب التجمع ولكن خاب ظنهم فلا احد يعرف
كـ.ـسر راشـ.ـد الصمت حينما قال /خير يا حاج جمعتنا كلنا ليه
نظر له الحاج سعيد بهدوء وهز رأسه ثم تحدث / الكل موجود هنا
تحدثت فاطمه كالعاده / ناقص العجله والبقرة الكبيره يا حاج
نظر لها بتعجب وصدحت ضحكه احمد واميره وندي الذين لم يتحملوا السكوت تحدثت ندي يضحك / قصدها عبير وعمتو يا جدو هههههههههههههه
هز رأسه بيأس علي زوجتة التي حتي الآن لم تتخلص من تصرفاتها الطفوليه / حد يطلع ينادي ليهم لان سامية بالذات لازم تسمع كلامي
وقفت سندس ونظرت باحترام لجدها / انا يا جدي هروح اناديهم عن اذن حضرتك
اذن لها الجد وصعدت للاعلي لكي تحضرهم غابت عشر دقائق ثم عادت مع والدتها التي تتحرك بعدm مبالاه وعبير التي تتأفف من هذة التجمعات
نظر سعيد للجميع بغموض وخاصه ابـ.ـنته ساميه / جهزوا حالكم لان ابني علي وصول هو وعيلته
نظر الجميع بصدmه بهذه السرعه أقنعه حينما قال بانة سيحضره لن يصدق احد وتجاهلوا الموضوع ولكن بهذه السرعه نظرت ساميه بشر لهم جميعا / يعني صفيه هترجع تاني يا مراحب بالحبايب…………..
اغلقت الهاتف ونظرت بجانبها لهذا الشاب الوسيم / أسر
نظر لها هذا الشاب /نعم يا قلبي
هي بشرود / اجهز عشان هنرجع مصر…….
نظر الحاج سعيد لابـ.ـنته بنظره تعرفها جيدا / محمد وعيلته يتعاملوا احسن معامله هما زيهم زيكم هنا كلامي واضح
هز الجميع رأسه بموافقة
نظر الجد لحمزة يحاول الوصول لما يفكر فيه ولكن لم يستطع مرت حولي خمس دقائق سمعوا فيها صوت توقف السياره في الخارج شعر حمزه بضـ.ـر.بات قلبه تزداد لهذا اللقاء هل يمكن أن يكون كلام سندس صحيح وتكون زوجته المرتقبه كما تمني نهض الجد والجميع واتجهوا للباب ثواني وسمع بكاء جدته وهي تعانق عمه ورأي عمه يبكي وهو يعانقها والجميع متأثر حاول أن يري أين هي زوجته المرتقبه ولكن لم تتبين له انب نفسه داخليا لمحاولته تلك فهي لا تحل له كي يستبيح النظر لها
محمد ببكاء وهو يعانق والدته / سامحيني يا أمي سامحيني علي بعدي ده كنت فاكر اني هبني نفسي بس كنت غلطان يا أمي سامحيني
عانقته فاطمه بدmـ.ـو.ع ام لم تري ابنها منذ اكثر من خمسه عشر عام يكاد يصل لعشرين عام / ولا يهمك يا ضانيا كفايه انك معايا وفي حـ.ـضـ.ـني دلوقتي
ابتعد عنها محمد وتوجه لوالده وعانقه بشـ.ـده وبكي / سامحني يا حاج لاني خذلتك
ربت الحاج سعيد علي ظهره بقوه / متقلقش يا ولدي كل حاجه هتكون زي ما انت عايز واكتر
ابتعد محمد عن والده بتعجب / ازاي يا ابوي
نظر له نظره غامضه / بعدين يا ولدي بعدين هقولك
ثم نظر خلفة لهذه المرأه التي لم يرتاح لها منذ زواجها من ولده / اهلا يا ام ملك اخبـ.ـارك
نظرت له بتكبر / بخير يا حاج
فاطمه وهي تجذبها وتعانقها / ازيك يا مرات ابني اخبـ.ـارك يا حبيبتي
ابتعدت عنها صوفي بتذمر / بخير شكرا
نظر لهم محمد باسف علي تعامل زوجته البـ.ـارد
بعد ترحيب كبير بهم
الحاج سعيد / اتفضلوا يا جماعه ادخلوا جوه
دخل الجميع الي حيث يجلس الشباب قام الحاج سعيد بت عـ.ـر.فيهم علي عمهم وزوجته وجلس الجميع يرحبون بهم وحمزه يبحث بعينه عنها بدون اراده منه ولكن لم يجدها لاحظه جدة / امال فين الباقي يا محمد
محمد وهو يولي انتباهه لوالده / ملك بره يا حاج وجايه هي بس وقفت تاخد نفسها بره بسبب الطريق الطويل ده
نظر للباب خلف والدة ثم فتح عينه بصدmه نظر الجميع لما ينظر له وجد فتاه تضع ميكب صارخ وترتدي ثياب اووبس عفوا هل قلت ثياب بل ترتدي قطعه قماش حيث كانت ترتدي شورت جينز قصير جدا جدا وتيشرت لا يصل لمنتصف بطنها التي ترسم عليها تاتوه علي شكل فراشه وكانت تحمل البالطو الذي خرجت به من بيتها نظرت لهم بملل ثم تقدmت وهي تتمختر في مشيتها نظر لها الجميع بصدmه العمر ما هذا الذي يرونه هل خرجت من مجله فاضحة ام ماذا اخفض الرجـ.ـال رؤسهم بسرعه وخصوصا حمزه الذي تحطم قلبه واحمر وجهه خجلا وغـــضــــبا مما رأي الان ونهض سريعا وذهب دون أن يستمع لاحد او يستأذن جده كعادته غادر بسرعه ولم ينظر خلفه ولم يري هذه التي فتنت بملامحه الوسيمه حد اللعنه نظرت له باعجاب كيير هذه أول مره تري احد من هذا النوع التفتت للجميع ونظرت لهم باستنكار لنظراتهم / هاي
لم يجب احد سوي صرخه فاطمه التي رنت في البيت / يا ختي يا ختي يا ختي يا ختي ايه الهباب ده يا مجصوفه الرقبه انتي ايه اللي عملاه في نفسك ده يا قليله الحيا ثم اخذت مفرش السفره وركضت لها غطتها / استري نفسك يا بت انتي ده انتي لو مقفوشه آداب مش هتكوني كده انتي ازاي نزلتي مصر كده ولا مشيتي في الشوارع كده
دفعت ملك المفرش عنها والقته وتحدثت بملل / في ايه انا كنت لابسه البالطو ده وبعدين وايه يعني امشي كده هو ممنوع
صدح صوت الحاج سعيد / لا حـ.ـر.ام يا بـ.ـنت ابني
نظرت ملك لهذا الرجل وللحق لأول مره تشعر بالخــــوف هكذا ولكنها تجاهلت هذا الشعور ثم تحدث بملل / فين اوضتي عشان تعبانه من السفر
الحاج بحده / سندس
سندس وهي تنتفض برعـ.ـب / نعم يا جدي
الحاج سعيد / وري بـ.ـنت عمك شقتهم فوق وخدي مرات عمك معاكي عشان عاوز عمك في موضوع ويلا كل واحد يتكل علي مشاغله والعشاء كلكم تكونوا متجمعين
ثم نظر لراشـ.ـد / ابقي قول لحمزة مـ.ـيـ.ـتأخرش علي العشا
ثم سار جهه المكتب / الحقني يا محمد علي المكتب
بعد رحيله نظر احمد لعامر بحـ.ـز.ن علي ما حدث لاخيه بينما أشار له عامر للحاق به فهو يعرف أين سيكون حمزة الان
نظرت سندس لملك وصوفي بخجل / اتفضلوا معايا اوريكم شقتكم
وسارت تجاه السلم
ملك باستنكار / هو احنا هنطلع كام دور
سندس ببسمه / دور عمي محمد في التالت
صوفي بتذمر / no way انا اكيد مش هطلع تلات أدوار كده
بلعت ملك ريقها بخجل /لا في اسانسير اتفضلوا
ركبوا الاسانسير وصعدوا للشقة
سندس وهي تشير للشقة / اتفضلوا دي شقتكم
ملك ببجاحه / طب شكرا يا اسمك ايه انتي خلاص عرفنا الشقه
نظرت سندس بخجل لهم / احم طب اسيبكم تستريحوا عن اذنكم
ثم هبطت علي السلم حتي تساعد النساء في العشاء شعرت بشئ يسحبها للداخل كادت ان تصرخ ولكن وجدت نفسها في شقه عمها راضي وان من سحبها هم ندي واميره
اميره / قولي ياسندس البـ.ـنت اللي فوق دي قالتلك ايه لما طلعتيها
ندي وهي تديرها لهم / والحاجه صفيه قالت ايه
إدارتها لها اميره / وليه طلعتوا في الاسانسير
ندي وهي تديرها لها / وليه اممممم لا معرفش حاجه
ثم ادارتها لاميره مجددا
سندس بصراخ / بسسسسس ايه دوختوني يا زفته منك ليها اوعي كده هنزل اجهز الاكل معاهم ويلا حصلوني
تركتهم وهبطت للاسفل نظرت مدي لاميرة بخبث / مش عارفه ليه حاسه اننا هنتسلي اوي بالبـ.ـنت دي
اميره / بس دي هتبقي مرات حمزه
ندي / يبقي تتعلم الأدب دي هتاخد رمز الحنيه في بيت الحاج سعيد لازم نعلمها ازاي تتكلم كويس مشوفتهاش ازاي كلمت تيته وجدو
اميره / تفتكري
ندي / افتكر اوى
ثم تحدثت بخبث ده احنا هنتسلي مـ.ـو.ت كلمي ياسمين عشان هنحتاجها
كان يجلس ويضع وجهه بين يديه ويفكر كيف كيف يمكنه ان يتزوج هذه الفتاه ولما جده مصر هكذا سوف يمـ.ـو.ت من فكره ان هذه الفتاه التي يبدو للاعمي انها لاتعرف شئ عن دينها ابدا
شعر بجلوس رفيق دربه بجانبه صديقه منذ الطفوله الذي يلجأ له دائما في اي شئ يحدث له
رامي وهو يربت علي كتفه / اهدي ياحمزه اكيد جدك عمره ماهيأذيك
نظر له حمزه نظره قــ,تــلته / انت مشوفتهاش يا رامي دي…
صمت بألــم شـ.ـديد فهو لا يجب أن يتحدث عنها فهي قبل أن تكون زوجتة المنتظره فهي ابنه عمي
علم رامي ما بقلبه عانقه بشـ.ـده / هتتعدل والله يا صاحبي وربك هيحققلك حلمك مين عارف مش يمكن تكون من جواها كويسه متحكمش علي الشكل
نظر له حمزه بعين دامعه علي حلم ضاع من يده علي الزوجه التي طالما تمناها
سمعوا طرق للباب نهض رامي وهو يتحدث بمزاح / تلاقيهم فرقه مكافحه الشغب
فتح الباب وجد احمد يقف بطريقه مضحكه مثل النساء وتحدث بمزاح / روميو قلبي فينك يا وحش مش باين من ساعه كده
رامي مجاريا لهم فهو واحمد مصدر للمزاح في هذة الشله / انتي اللي مش باينه يا بت من آخر مره
وغمز له بمشاغبه ضحك احمد مثل النساء / بس بقي بتكسف
دفعهم عامر بملل منهم / اوعي انت وهو من وشي
وقع احمد علي رامي
تحدث احمد / اه ياقاسي
ثم وضع يده حول عنق رامي وتحدث وهو يرمش بسرعه مثل النساء الخجوله / شايف مهما الف برجع لحـ.ـضـ.ـنك في الاخر
عانقه رامي بدراميه / اه يا جذمه رغم انك دايره علي حل شعرك بس بحبك يا كـ.ـلـ.ـبه
احمد / بموووووت في الشتيمه وبخني
عامر من الداخل / والله اما اتلمـ.ـيـ.ـت انت وهو ودخلتم لاطلبلكم بوليس الآداب يا قذرين واظن انكم جربتوه من شويه او هنادي سعديه ليكم وهي تتصرف
اعتدل احمد في وقفته هو ورامي ثم توجهوا للداخل وجلسوا بحانبهم وجدوا عامر يحدث حمزه / اسمع يا حمزه انت عارف جدك كويس اوي عمره ما هيأذي حد فينا عاش عمره كله همة علي عيلته وبيته ودايما اول شخص كنا بنلجأ ليه في المشاكل لأننا عارفين عقله يوزن بلد اكيد مش هيضرك
نظر له حمزة وهو يأخذ نفسه ويهدئ نفسه صمت قليلا يفكر في الأمر هو يثق في جده ثقه عمياء نظر لعامر / معاك حق انا مش لازم ازعل اكيد ربنا له حكمه في كل حاجه اللي فيه الخير يقدmه ربنا
رامي باستنكار / لا يا راجـ.ـل امال انا كنت بقول ايه من شويه ما هو هو نفس الكلام
حمزه بمزاح / لا كانت منه احلي عشان كده اقتنعت
كاد. رامي يتحدث لولا أن سمعوا صراخ يأتي من خلفهم / الحقوني حراااااااااااامي
خرج محمد من عند والد وهو يفكر في كلامه هل ستقبل ابـ.ـنته بهذا الزواج ام ماذا يجب أن يحدثهم بأسرع وقت خاصه ان والده طلب ان يكون كتب الكتاب اخر هذا الأسبوع للحق هو لم يفكر ولو للحظه في الرفض خاصه انه كان منذ قدومه يفكر في تصفيه شركاته ويستقر هنا غير انه يعرف حمزة جيدا ولن يجد لابـ.ـنته خير منه ابدا الان فقط بقي عليه مهمة اقناعها اخرج هاتفه واتصل بشخص معين وتحدث معه لساعات وساعات حتي انتهي من المكالمه وصعد المهمة الصعبه الان اقناعهم بالزواج
نظر الشباب لهذا الصوت الذي يصـ.ـر.خ
ركض رامي لهذه المرأه وحاول منعها من الصراخ / اهدي يا حاجه مش كل يوم تلمي علينا الحاره كلها
الحاجة سعديه /الحقوني يا خلق حـ.ـر.امي لا دول عصابه يا لهوي هيسـ.ـر.قوني ويغتصبوني
احمد وهو يلطم / يخرابي سكت ستك يا عم رامي نغتصب مين يا خراب بيتك يا احمد لتاني مره في نفس اليوم يا سعديه
عامر بحده / يعني مش كفايه صويتها هتصرخ انت كمان
ثم اقترب من سعديه / يا حاجه سعديه ده…..
قاطعه صراخها وهي تختبئ في الزاويه / لا ابعد عني خد دهبي خد كل حاحه بس سيبني ابوس ايدك معندكش اخوات
ضحك احمد بصخب / اخوات هههههههههه اه يا قلبي هموووت يا حاجة انتي اكبر من فاطمه هههههههههه
سعديه / مين فاطمه دي كمان دي واحده اغـ.ـتـ.ـsـ.ـبتوها
رامي وهو يحاول جعلها تكف عن الأحدث / يا سعديه كفايه فضايح يا حجه ابوس ايدك خلاص
سعديه / انت مين
رامي / انا حفيدك يا جدتي
سعديه وهي تضـ.ـر.به بالقلم / بقي كده يا معفن ترمي جدتك في دار المسنين عشان مراتك مش طيقاني بس والله اكون عامله لكم عمل يجيب أجلكم انت والحربايه مراتك
رامي وهو يضع يده علي خده / اهدي يا حجه دار مسنين مين بس ومراتي مين انتي مينفعش اسيبك تسمعي مسلسلات تاني
سعديه / ايوه قول كده انك عايز تمنعني من متعتي الوحيده في الحياه يارب انت شايف يارب حفيدي اللي باقيلي في الدنيا مش طايقني
رامي / طب كويس انك صدقتي اني حفيدك
سعديه وهي تصفعه مجددا / امال فاكرني كبرت وخرفت يا ولد وبعدين مش كل يوم تجيبلي صحابك وتقضوها مـ.ـخـ.ـد.رات ونسوان في البيت
حمزه بضحك / الحق جدتك يا عم رامي دي بتشيلنا ذنوب واحنا قاعدين
نظرت له سعديه بتسبيل / الا ياض يا معفن انت مين الحليوه ده
نظر لها حمزه ببسمه علي كلامها
رامي بملل / ده حمزه صاحبي يا ستي
سعديه / وانت يامعفن تعرف الأشكال اللي تفتح النفس دي منين وبعدين مين ابو عضلات اللي جانبه ده
ضحك احمد علي حديثها
سعديه / اما انت يا عسل يا ابو عيون ملونه فأنت سكره
احمد وهو يامة لها وقبلها قبلة في الهواء / والنبي انتي اللي سكر ههههههههه
رامي وهو يسحبها للداخل / تعالي يا سعديه تلاقي المصارعه اشتغلت اتفرجي عليها
سعديه / اه صح هاتلي المصارعه بسرعه انهارده نصف النهائي
رامي بتذمر / نصف نهائي طيب ادخلي يلا
ضحك الجميع علي هذه السيده التي رغم أنها لاتتذكرهم معظم الوقت الا انها دائما تضحكهم وتحبهم جدا هذا عنـ.ـد.ما تتذكرهم
بينما حمزه شرد قليلا وهو يفكر في المستقبل وما هو اتي وقرر في نفسه ان يتحدث مع جده
خرج محمد من شقته واتجه لاسفل وهو يخبر نفسه انه لم يخطئ قراره ابدا كل مافعله صحيح هذا لمصلحه ابـ.ـنته وجد محمد اخيه راضي يهبط أيضا
راضي وهو ينادي عليه / محمد محمد انت يابني واخد في وشك ورايح فين
محمد وهو ينظر باصرار / رايح اظبط لكتب الكتاب
راضي بتعجب / هو بابا لحق قالك وانت وافقت بسرعه كده مش فاهم
محمد وهو يسير معه / مكدبش عليك يا راضي انا فرحت ان بابا طلب كده مني جدا انا عمري ما هأمن علي بـ.ـنتي غير مع حمزه عايز ابعدها عن كل حاجه ممكن تأذيها اكثر وانا عارف ان حمزه راجـ.ـل وهيبقي قد المسئوليه وكمان انا كنت ناوي اني اصفي اعمالي في أمريكا وارجع لبلدي كفايه غربه كده
هز راضي رأسه وهو يفكر في هذا الزواج يتمني الا يسبب اي مشاكل بينهم هم في غني عنها
خرج حمزه واحمد وعامر وهم يضحكون علي جده رامي
احمد / مش معقوله سوسو كل مره كده تطلبلنا بوليس الآداب
ضحك حمزه وهو مازال يستند علي عامر بسبب جبس قدmه / ده اذا مبلغتش الأول علي رامي انه بيعـ.ـذ.بها هو ومـ.ـر.اته هههههههههه
نظر عامر لهم وابتسم / طب يا حمزه انت هترجع البيت ولا ايه
حمزه وهو يزفر بضيق / لا هروح العطارة اقعد هناك شويه
عامر / تمام انا جاي معاك هتيجي يا احمد
احمد وهو ينظر في ساعته / لا انا عندي محاضره كمان ساعه ونص يدوب اغير واروح عشان اجهز للمحاضرة يلا سلام
عامر وحمزه / سلام
توجهوا للمحل وجلسوا قليلا عامر / قولي يا حمزه انت مش ممكن تحاول تقرب من بـ.ـنت عمك يمكن تكون كويسه اعرف هي اية من جوه يمكن تحبها مين عارف
حمزه وهو يزفر / مش عارف يا عامر انا طول عمري محوش حبي في قلبي لزوجتي بس ومتخيل اني اول ما اشوفها تلقائيا حبي هيتوجهه ليها بس مش عارف ليه قلبي مش مايل ليها
عامر وهو يضع يده علي كتفه / يمكن عشان انت شاغل نفسك بأنك مش هتتأقلم معاها ومش هتعرف تحبها فقلبك وعقلك الباطن ماشين وراك
حمزه / اه يا عامر يارب تعدي الايام دي علي خير جدك بلغني امبـ.ـارح ان كتب الكتاب بعد يومين يا عامر
عامر بصدmه ولكن حاول مداراتها / لو تسألني رأي فده افضل عشان تعرف تقرب منها وتفهمها اكتر وهي حلالك يا صاحبي
نظر له حمزه ببسمه / ربنا يديمك ليا يا عامر من غيرك انت وأحمد ورامي مش عارف مين كان هيهون عليا الايام دي
عامر بضحك / سعديه انت نسيتها اخص عليك
حمزه / سعديه دي والله حكايه يا جدع ههههههههههه
نظرت ملك لأمها بغـــضــــب/ انتي هتسيبي الجوازه دي تتم
صوفي بعدm اهتمام / وانا اعمل ايه يعني باباكي عمره ما هيرجع في رأيه ابدا فارتاحي
نظرت لها بشرر كبير / بس انا بقي مش هخليها تعدي بالساهل كده
كانت فاطمه تجلس في الصاله تقرأ الورد الخاص بها حتي انتهت وقرأت ورد إضافي ثم جلست بملل ولكن تهللت اساريرها عنـ.ـد.ما رأت عبير تهبط الدرج وهي تنظر في هاتفها
فاطمه / الله عبير جات هتسلي شويه
جاءت عبير ونظرت لها بتعجب علي بسمتها هذه وجلست علي الاريكه في بهو المنزل ونظرت في هاتفها اقتربت منها فاطمه وهي تنظر لهاتفها / بتعملي اية يابت يا عبير وريني معاكي
نظرة لها عبير بدهشه / ايه ده يا تيته انتي بتقولي عبير كده عادي من غير عجله
فاطمه / بقي كده يا عجلة مش عاجبك وكده مش عاجبك اعملك ايه يعني
عبير بملل /ما كنا مستريحين لازم عجله وتهزيق
فاطمه وهي تنظر لها بتذمر/ غوري يابت من وشي كده
نظرت وجدت حمزه يدخل للمنزل بساعده عامر
نظرت عبير بفرحه له / حمزة ازيك
حمزه وهو ينظر في الأرض / الحمدلله يا عبير بخير
ثم نظر لجدته / ها يابطتي قرأتي الورد
فاطمه / اه يا حمزه بس فيه ايه كده مش فاهمها
حمزه /( أيه ) ايه يا بطه تعالي نقعد جوه ونشوفها مع بعض يا جميل إنت، دخلني ياض يا عامر عشان اشوف بطتي
فاطمه وهي تضحك / يوه جتك ايه اتلم ياواد يلا تعالي فسرها ليا
ضحك عامر / خدامك انا صح
حمزه وهو يضحك / يووووه يا عموري بقي استحملني يا أخي
سمعت ياسمين صوت طرق علي الباب فذهبت لفتح الباب بينما كانت سعديه تختبئ عند غرفتها حتي تقبض عليها بالجرم المشهود مع عشيقها السري نظرت سعديه جيدا وجدت ياسمين تفتح الباب وشخص يدخل
تحدثت سعديه بغـ.ـيظ/ وكمان بتجيبيه البيت يا كـ.ـلـ.ـبه طب والله المره دي لافضحك في الشارع
تركت ياسمين الباب مفتوح واشارت للرجل ليدخل المطبخ ثم انتظرت هي في الخارج
ركضت سعديه لغرفه رامي الذي كان يتحضر للخروج
دخلت سعديه بحرص وهدوء وهمست له / الحق يا خويا مراتك بتستغفلك وجايبه راجـ.ـل البيت
زفر رامي بضيق / ارحمي امي يا سعديه انا هنشل منك بعدين انا لسه محسابتكيش علي موضوع المكالمه بتاعه المستشفى وفضحي ماشي
سعديه وهي تجذبه / بطل رغي خلينا نقفش مراتك بالجرم المشهود
رامي بملل وهو يخرج معها / تلاقيه احمد ولا ح…..
قاطع كلامه رؤيته لياسمين تقف مع شاب غريب
رامي بصراخ / شرففففففففي
سعديه بفرحه / شوفت انا قولتلك
ياسمين بجهل / شرفك مين يابا فيه إيه
رامي وهو يشير للشاب / مين ده يابت انتي
ياسمين / ده عطوه ابن ابو عطوه بتاع الانابيب جه يغير الأنبوبة
نظر رامي لها بغموض ثم اخرج بعض الأموال واعطاها للشاب / متشكرين يا عطوه أتفضل انت
هز عطوه رأسه وخرج
ثم نظر رامي لياسمين وتحدث بجديه / ينفع كده تدخلي شاب غريب البيت
نظرت له ياسمين بتعجب / بس انت هنا يا رامي وانا سيبت الباب مفتوح
رامي وهو يزفر بضيق وينظر في ساعته / ماشي يا ياسمين كلامنا منتهاش لسه هخلص مشواري ونرجع نتكلم ولحد ما ارجع مش عايز تفتحي الباب احد غريب
هزت ياسمين رأسها بطاعه فرحل رامي ذهب لحمزه وخلفه تتحدث سعديه بسخريه / هو ده اللي ربنا قدرك عليه يا خويا اشحال اننا قفشناها مع الراجـ.ـل
نظرت لها ياسمين بدقه / هو انتي بقي اللي دخلتي حمتيه عليا
سعديه بخــــوف من نظرتها / مين انا ليه يابـ.ـنتي كده ده انت بعتبرك زي حفيدتي بالضبط
ياسمين بسخريه / والنبي ايه
هزت سعديه رأسها ببراءه
نظرت لها ياسمين ثم ذهبت للمخزن فنظرت سعديه جيدا لتري ماذا تفعل فوجدتها تخرج مع منفضه السجاد وهي تتحدث بغل / تعاليلي بقي يا سعديه عشان انتي طولتي علي المرحوم جدي وهو جالي في الحلم وقالي ابعتيلي سعديه يابت يا ياسمين عشان وحـ.ـشـ.ـتني وانا مش برفض كلمه لجدي الله يرحمه ويبشبش الطوبه اللي تحت راسه
سعديه وهي ترجع للخلف وتبتلع ريقها / مين محروس
ياسمين وهي تتقدm بشر / الله ينور عليكي الحاج محروس
سعديه / الله يرحمه الغالي كانت آخر وصيه ليه بيقولي اتجوزي وعيشي حياتك يا سعديه ومتوقفيهاش عليا كان طيب
ياسمين وهو تقترب اكثر / اهو الطيب ده بقي مستنيكي في الاخره عشان شافك كده معـ.ـذ.به نفسك بغيابه ومش عارفه تتخطي مـ.ـو.ته فقال ياخدك عنده يريحك ويريحنا
سعديه / لا والله انا اتخطيته وكمان مستريحه هنا ده انا حتي كنت بفكر اني اتجوز
ياسمين وهي تنظر لها بصدmه / تتجوزي يا سعديه هي وصلت لكده شربتي بانجو ولا لسه يا سعديه
ركضت سعديه بغرفتها وهي تصرخ / والله اكون فضحاكي في الحاره يا معفنه انتي
ركضت لها ياسمين وتحدثت بردح / تتجوزي ايه يا سعديه ده انتي رجل في الدنيا والباقي في الاخره ده انتي مـ.ـيـ.ـته مـ.ـيـ.ـت مره قبل كده وخارجه من القبر تشمي هوا شويه يا شيخه ده انا اللي صغيره ولسه حتي متخطبتش
سعديه بسخريه / مش ذنبي انك بايره ومحدش معبرك
ياسمين بسخريه اكثر /حوش حوش طوابير العرسان اللي سدت مدخل العماره
سعديه وهي تتحدث بهيام / لا منا جالي عريس وعايز معاد من رامي
ياسمين بصراخ / احيييييييه افتحي الباب يا سعديه افتحي ياختي تتجوزي مين انتي تتجوزي وياتري مين العريس
سعديه بخجل / هو كان عايز يتقدm وكده بس انا اتكسفت اكلم رامي انتي عارفاه هو عم أيوب
ضحكت ياسمين بشـ.ـده / عم أيوب بتاع الساعات
سعديه ببسمه وهي تضع يدها علي وجهها /آه هو والصراحه انا موافقه
ياسمين بتأثر ساخر / كبرتي يا سعديه كبرتي وتتجوزي وتسيبينا يا ضنايا
توقفت ياسمين قليلا ثم ابتسمت بخبث / تسيبنا…. امممم والله مش بطال لو اتجوزت هستريح منها
ثم تحدثت بخبث / طب يا سوسو انا هقنع رامي يا عروسه
ثم ذهبت لتكمل عملها
انتهي حمزه مع فاطمه ثم اتجه للمكتب حيث جده وهو يفكر في شئ لقوله لا يعرف كيف يبدأ معه الكلام ويخبره انه لا يميل لابنه عمه كيف يفعل ذلك بحق الله فتح حمزه الباب بعدmا سمع اذن جده دخل وهو يهيئ نفسه جيدا للأمر ولكن حالما دخل المكتب وجد جده ينهض ويتجه اليه ويعانقه بشـ.ـده ويتحدث بحنان / متعرفش يا ولدي بموافقتك دي حققت حلمي إزاي من صغرك وانا نفسي تتجوز بـ.ـنت عمك وفرحت آوي انك وانت صغير شوفتها وحبتها وكنت دايما تشيلها وتجري بيها وترفض ان عامر او احمد يلمسوها
ضحك الجد وهو يجذب حمزه ويجلسه بجانبه علي الاريكة واكمل / كنت بتغير عليها من الهوا وتقول دي ملك حمزه وبس
نظر له حمزه بتشوش وهو يتذكر هذه الأيام رغم انه كان صغير الا ان شعوره في ذلك الوقت لا ينسي كان يشعر انه والدها وانها طفلته وصغيرته ولكن شعوره الان بهذا الزواج لا يقارن بذاك الشعور رغم انه كان طفل
نظر حمزه لسعاده جده وابتلع ريقه وهو يبتسم بتردد / اها ربنا يقدm اللي فيه الخير يارب
انتهي حمزه من حديثه مع جده وهو مقتنع انه لن يغير رأيه مهما حدث ثم سار حتي شقته بصعوبه بسبب جبس قدmه ثم دخل واجري اتصال برامي / رامي تعالي فك الجبس
نعم فقدmه لم تكن تحتاج لجبس أبدا ولكنه فعل ذلك حتي تكون حجه لتأجيل عقد القران قليلا لعله يفكر في الأمر من جميع الجوانب ولكن بعد حديثه مع جده ايقن جيدا انه لا مفر من هذا الزواج حتي ان جده لم ينتبه بقدmه أبدا اغمض عينه بألــم
خرجت هذه الفتاه من المطار برفقه هذا الشاب الوسيم ونظرت له نظرات غامضه
أسر / متأكده من قرارك ده انتي مش بتلعبي
نظرت له ببسمه جميله / انا مش بوافق علي حاجه يا أسر غير لما افكر فيها كويس انا مش صغيرة يا أسر
أسر ببسمه حنونه وهو يداعبها / يابـ.ـنتي انتي هتفضلي طول عمرك صغيره ياقلب أسر انتي وحياته
ابتسمت له وهمست بخفوت / بحبك اوي
ضحك أسر ثم ضمها بشـ.ـده / وأسر بيعشقك
ابتعد أسر عنها بعد دقائق ونظر لها
ثم تحدث بجديه /يلا عشان منتأخرش
هي بتعجب / هنروح علي فين دلوقتي
أسر /هنروح شقه انا أجرتها لحد ما نشوف الخطوه الجايه
هزت رأسها بايجاب وتحركت خلفه
بعدmا انتهي رامي من نزع جبس قدm حمزه عاد لمنزله وجد الهدوء به فاستغرب من الأمر ولكن تجاهله ودخل لغرفته ليرتاح قليلا
تسطح رامي في غرفته ينظر للسقف بشرود وهو يفكر في حورية قلبه الصغيره كما يطـ.ـلق عليها فقط يتنظر الفرصه لكي يعترف لها حينما تنتهي من دراستها سوف يتقدm لها في الحال
سمع صوت هاتف المنزل نهض من السرير بتكاسل
خرج وجد سعديه تمسك الهاتف ووتحدث / دكتور رامي مين يابني مفيش حد هنا اسمه رامي غير المعفن حفيدي بس هو مش دكتور دة صـ.ـا.يع وبتاع نسوان وعلي ط…….
رامي / لالالالالالالالالا ياختيييييييييييي
ركض رامي بصراخ واخذ منها الهاتف واغلقه بسرعه كبيره ونظر لها وهو يصتنع البكاء / ليه كده يا سعديه فضحتيني حـ.ـر.ام عليكي يا شيخه انتي ايه يا شيخه ادعي عليكي ولا اعمل ايه يا سعديه
سعديه / يوووه امال اكدب يعني دي الحقيقه ولا انت ناسي لما كل شويه اروح اجيبك من أقسام الشرطه عشان مسكوا معاك حشيش وبانجو
وضع رامي يده علي رأسه / اه ياما حـ.ـر.ام عليكي ياسعديه هتضيعي مستقبلي يا خساره تعبك يا رامي
سعديه وهي تشيح بيدها وتذهب تجاه غرفتها / انت هتتبلي عليا مراتك هي اللي مضيعاك وبتصرف فلوسك كلها علي المكياج بتاعها وانا مش راضي تديني حتي اجيب فستان للحج ادلعه بيه
نظر رامي بعد ذهابها بتعجب / فستان للحج هي بتشوفه فين دي
نظر حوله برعـ.ـب / مصيبه ليكون بيطلعلها حـ.ـر.ام عليكي يا سعديه هتمـ.ـو.تيني في يوم منك
خرجت يا سمين من المطبخ وهي تنظر له بتعجب / فيه إيه سعديه عملت ايه
نظر لها رامي بشرود / بتقولي عايزه فلوس تجيب فستان تدلع الحاج تفتكري جدي بيطلعلها
ابتسمت ياسمين بخبث / لا هي مش قصدها علي الحاج جدك
رامي بتعجب / هو فيه حاج غير جدك
ياسمين ببسمه / بص يا رامي عارفه ان الموضوع هيكون صعب شويه بس دي بـ.ـنتنا برضو ولازم نستتها بصراحه كده فيه عريس متقدm وطالب ايد البكر الرشيد سعديه
نظر لها رامي وهز رأسها / الف مب…… ايه يا ختي جاي لمين
انفجرت ياسمين في الضحك واشارت علي غرفه سعديه
بينما رامي ركض للغرفه واخذ يطرق بشـ.ـده علي الباب / افتحي يا سعديه افتحي عايزه تتجوزي يا سعديه احيه احيه احيه
كانت سندس تجلس وتقرأ وردها حتي سمعت موسيقي عاليه جدا خرجت بفزع وهي تنظر وجدتها اختها تسمع اغاني علي التلفاز وترفع الصوت وتعرض مشاهد مبتذله وترقص بطريقه سيئة ذهبت ونزعت الفيشه بسرعه وصفعتها / انتي ايه مش هتحترمي نفسك بقي شويه اتلمي يا عبير وامشي عدل بدل والله اقول لجدي القرف ده ميشتغلش هنا انتي فاهمه
عبير وهي تنظر لهم بحده كبير /انتي اتجننتي ولا ايه انتي ازاي تمدي ايدك عليا طب واللة لكون قايله لماما
ثم انطلقت للداخل وهي تتصنع البكاء ثواني وخرجت ساميه وهي تركض لسندس وامسكتها من شعرها وهي تصرخ بصوت عالي / انتي بتمدي ايدك علي اختك ياحـ.ـيو.انه
سندس بدmـ.ـو.ع تأبي السقوط / يا ماما حـ.ـر.ام عليكي انا خايفه عليها وعايزه الحقها قبل ما تدmر نفسها
ساميه / انتي مالك انتي تعمل اللي هي عايزاه براحتها
سندس بألــم من شـ.ـد شعرها / ياماما انا خايفه عليها والله من الفتنه يا ماما والله عمري ما هتمني ليها شر
ساميه بصراخ / بقلك ايه يا بـ.ـنت نادر كلامك ده تخليه لنفسك وتبعدي عني انا وبـ.ـنتي الغلط غلطي اني سبتك لحمزة بيه وابوكي اللي زرع التعقيد ده كله في دmاغك
سندس بدmـ.ـو.ع / وانا يا أمي منا بـ.ـنتك برضو
ساميه / لا انتي بـ.ـنت ابوكي شبه ابوكي في كل حاجه ونفس كلامه اللي عقدني بيه ياشيخه ده انا مشمتش نفسي غير بعد ما اتكل
سندس ببكاء شـ.ـديد /حـ.ـر.ام عليكي يا ماما ده كان بيحبك اكتر من نفسه وبيخاف عليكي
ساميه بقلب حجر / ده كان بيخـ.ـنـ.ـقني مش بيحبني وانا اتجوزته غـ.ـصـ.ـب عني بسبب ابويا زي ما بيعمل مع حمزه بالضبط
ثم تركتها ورحلت نظرت لها عبير بشمـ.ـا.ته ووضعت فيشه الاغاني مجددا وأخذت تنظر لها بفرحة مما حصل لها
نظرت لها سندس ببكاء وركضت لاسفل ذهبت لشقة خالها راشـ.ـد / وطرقت الباب فتح حمزه وهو ينظر في الأرض تحسبا ان تكون اي من بنات عمه ولكنه سمع شهقات عاليه رفع عينه وصدmه مما رأي من بـ.ـنت عمه واخته نظر بفزع لها / سندس مالك
سندس / لسه بتكرهني يا حمزه بتكرهني ومنسيتش اني بـ.ـنت جوزها
بعد مرور بعض الوقت نظر لها حمزه بحنان / تمام دلوقتي
هزت رأسها ومسحت اخر آثار للدmـ.ـو.ع / الحمدلله ربنا يديمك ليا يا حمزه دايما بتهون عليا
حمزه وهو يربت علي رأسها بحنان كبير / بطلي كلامك ده انتي اختي يا بـ.ـنتي بعدين لو مجتيش تشكي ليا وتخرجي اللي جواكي ليا هتخرجيه لمين
سندس ببسمه / انت حنين اوي يا حمزه انا فعلا بحسد مراتك من دلوقتي علي حنيتك دي
اختفت بسمه حمزه وهز رأسه بشرود
سندس / مالك يا حمزه انت لسه بتفكر في…..
حمزه مقاطع / لا يا سندس خلاص انا اتقبلت الموضوع وبإذن الله كل حاجه هتكون بخير انا عندي ثقه في الله
سندس وهي تربت علي كتفه خير يا حبيبي بإذن الله انا متأكده ان الخير قريب يا حمزه يلا قوم بقي عشان نتعشي جدك مأكد ان محدش يغيب عن العشا ده
نظر لها بشرود ثم هز رأسه وتحرك خلفها
بينما في الأسفل كانت عبير تتأفف / في ايه يا تيته انتي مش طايقه امي ليه وحطاني في رأسك
فاطمه / وانا احطك في راسي ليه يا عجله انتي بعدين مفيش حد هنا طايقك بسبب لبسك ده
عبير بسماجه / عجبني يا تيته
فاطمه / تيته في عينك يا معفنه انتي انا لسة شباب وبطلي تيته دي اللي كل شويه تقوليها
عبير بتعجب/ امال اقولك ايه
فاطمه بدلع / قوليلي يا بطه
نظرت لها بحاجب مرفوع وتعجب
جاء احمد من الخارج وجلس بجانبها وقام بتقبيلها / اخبـ.ـار بطتي ايه
نظرت له بطه بدلع واشارت لعبير بمعني ( اتعلمي)
ضحكت عبير علي هذه السيده
ثواني وكانت ملك تهبط الدرج بثيابها الفاضحه فكانت ترتدي سلوبت قصير جدا اسفله تيشرت اصفر بنصف كم وتربط شعرها كحكه ولكن تسقط بعض الخصلات علي وجهها فكانت جميله جدا
نظر احمد للارض وهو يتمتم / الله يكون في عونك يا حمزه
هبط حمزه من الأعلي مع سندس وقع نظره عليها احمر وجهه بغـــضــــب وخفضه بسرعه وتحرك
بعيدا عنها متجها للسفره بجانب احمد وجدته نظر احمد وجد وجهه احمر بشـ.ـدة علم السبب لذلك وضع يده علي يد أخيه ليواسيه في محنته
نظرت ملك لاثره بنفاذ صبر لما ينظر لها بقرف هكذا هذا اذا نظر من الأساس لها فهو يتجنب النظر
تجاهلت الموضوع واتجهت للسفره وجلست دقائق وكان الجميع موجود على السفره نظرت فاطمه لصوفي وجدتها تضع يدها علي فمها وتنظر للطعام بتقزز
فاطمه وهي تنظر للطعام بتعجب / جرا ايه يا صفية مش بتاكلي ليه
ضحك محمد بشـ.ـده علي ملامح زوجته
صوفي بغـ.ـيظ شـ.ـديد /اسمي صوفي مش صفيه
فاطمة بسخريه / وايه صوفي ده كمان اسم دوا
ضحك محمد بشـ.ـده والباقي يكتم ضحكته بسبب رؤيتهم لاحمرار وجهه صفيه
تحدث الجد بحزم وهو ينهض / اجهزوا كتب الكتاب بكره سفره دايمه
نظر حمزه امامه وشعر بقلبه توقف عن الطرق بكل بساطه القي الجد القنبله وذهب دون أن يهتم للدmار الذي احدثته نظر احمد و سندس لحمزة بحـ.ـز.ن شـ.ـديد وعامر ينظر امامه بغـــضــــب يود الصراخ بهم ان يتركوا أخاه وشأنه ولكن يعلم أن هذا ان يفيد بشئ ابدا فالجد اخذ قراره وانتهي
نظرت فاطمة لابنها بشفقه وملك نهضت بسرعه وغـــضــــب وصعدت الأعلي وخلفها صوفي
نظرت ندي لاميره التي سقطت دmـ.ـو.عها علي أخيها لمح عامر دmـ.ـو.ع اميره فانقبض قلبه اميرته وصغيرته الحبيبه تبكي
نهض حمزة وهو يبتسم للجميع حتي لا يحـ.ـز.نهم ويظهر حـ.ـز.نه /الحمدلله متجمعين دايما يارب
ثم تركهم وصعد للاعلي
تحدث راشـ.ـد / هو الحاج مستعجل ليه كده
راضي / عندك حق المفروض كان يبقي الخميس لية خلاه بكره هو كده بيضغط علي الاولاد
نظر محمد لهم بحـ.ـز.ن
راشـ.ـد وهو يربت علي كتف أخيه الصغير / متقلقش يا محمد حمزة راجـ.ـل وهيخلي بـ.ـنتك في عينه انا متأكد واكيد هي بـ.ـنتي واكتر
محمد ببسمه / وانا متأكد من كده يا راشـ.ـد واضمنلك ان بـ.ـنتي هتسعد ابنك والله هي طيبه وعبـ.ـيـ.ـطه جدا بس هي…..
قاطع كلامهم رنين هاتفه نظر لهم واعتذر ثم ابتعد ليجيب علي الهاتف
راضي / يا رب يطلع كلامك صح يا محمد وتطلع البـ.ـنت طيبة وحمزه يقدر يغيرها
نظر راشـ.ـد أمامه بتشوش لكل الأحداث المتلاحقه هذه / ياتري يا حمزه الدنيا مخبيه ليك ايه
سمع راشـ.ـد صوت والده يناديه قنهض ليري ماذا يريد وذهب راضي لشقته واتجهت النساء لترتيب السفره حتي يستعدوا للغد حسب أوامر الجد
جاء الصباح وهو يحمل الكثير والكثير
استيقظ رامي وتجهز وخرج ليأخذ سعديه حتي يتركها في منزل حمزه مع ياسمين التي ذهبت من الصباح الباكر لتساعدهم خرج وجدها ترتدي فستان احمر وتجلس في الصالة وتضع ماسك وقطعتين من الخيار علي عينها نظر لها وهو يفتح فمه ببلاهه / ايه اللي انا شايفه ده سعديه انتي عملتي ايه في نفسك انتي عايزه تتجوزي بجد ولا إيه أنا فكرتك بتهزري
سعديه بدلال فتاة في العشرين / في ايه يا معفن بجهز عشان الفرح انهارده هقابل فيه أيوب ولازم اكون قمر
رامي / بتجهزي ازاي لا مؤخذه هو فرحك يا سعدية بعدين ده كتب كتاب بس وايوب ايه اللي تقابليه ده انتي جنيتي
سعديه / برضو لازم ابقي شيك وقمر كده وبعدين اتنيل غور يلا وابقي تعالي خدي كمان ساعه يكون الماسك نشف عشان اغسله
نظر لها وضـ.ـر.ب كف بكف وتحرك للخارج ليحضر حمزة فهو سيجهز نفسه عند رامي
هبط رامي السلم وهو يحدث نفسه فجأه اصطدm في جــــســ ـد فابتعد وهو يشتم ولكن عنـ.ـد.ما وقع نظر علي الفتاة اخفض عينة في الأرض واعتذر ورحل فورا دون سماع رد ذهب واحضر كل شئ لازم لتجهيز حمزه فهو اكثر من أخ وعاد وانتظره امام باب العماره حيث أن عماره رامي مقابله لمنزل حمزه ثواني وظهر أمامه احمد وعامر وحمزة التي تبدو ملامحه حزينة قليلا
رامي وهو يعانقه / مبـ.ـارك يا صاحبي
عانقه حمزه / الله يبـ.ـارك فيك يا رامي عقبالك يارب
رفع رامي يده / يارب
احمد وهو يضـ.ـر.به علي كتفه / اخص عليك ياروميو كده يا وحش عايز تتجوز وتسبني
رامي بغمزه / ده انتي الحته الشمال يابت
عامر بقرف وهو يدخل العماره / بدأت أشك فيكم ياض انت وهو
ضحك حمزة ولحقه وصعدوا للاعلي
احمد وهو ينظر لرامي الذي يفتح الباب /دلوقتي سعديه تقول جايين يقــ,تــلوني ويسـ.ـر.قوا الدهب
رامي بسخريه / سعديه ايه بقي قولها ياسوسو سعديه باظت وعيارها فلت
ضحك الجميع علي كلامه
دخلوا للمنزل وصدmوا لما رأوه
كانت سعديه تحمل مرآة يد صغيره وتنظر إليها وهي تضع احمر شفاه
ضحك حمزه بشـ.ـده / سوسو الدلوعه للتعارف الجاد
نظر لها رامي بشر /اية يا سعديه بس اللي بتعمليه ده
سعدية وهي تنظر لع بقرف /اوووو نووو لوكل اوي كلامك اسمي سوسيتا ياولد
ضحك احمد وهو يمسك بطنه / هموووت
رامي وهو يمسح وجه بملل / تقريبا دة المسلسل اللي سمعته امبـ.ـارح وهتطلعه علينا يلا يا ندخل عشان مش هخلص انهارده
سعديه وهي تتحرك لغرفتها / انا مش عارفة انت طالع بيئه لمين كده اووه معفن اوي
رامي / معلش لو هزعج روح مارلين مونرو اللي جواكي ممكن تمسحي الروج دة
سعديه / اكيد مراتك اللي قالتلك تقولي كده اكمنها غيرانه مني ومن حلاوتي وطعامتي بعدين مش لازم اظبط نفسي يمكن اقابل أيوب
رامي وهو يدخل وقال بصوت عالي / اصطبحي يا سعديه قال عريس قال يارب الرحمه من عندك
ثم دخل وحدهم يضحكون عليه كثيرا /اسكتوا دي كانت هتفضحني امبـ.ـارح في المستشفي اللي بشتغل فيها دي فظيعه
احمد بضحك / والله جدتك دي خساره فيك يا معفن دي عسل ده انا بحب اجي هنا عشانها
رامي / خدها ياعم خالص وبعدين يلا خلينا نخلص عشان كتب الكتاب العصر يادوب نلحق
حمزه بمزاح / ايه يابني هو انا بـ.ـنت ده هو بس اللحيه هخففها وخلاص وهلبس البدله
رامي /وهو يبتسم سيبلي نفسك بس كده
فجأه وجدوا الباب يفتح مره واحده وسعديه تدخل عليهم بالشبشب / اه يا شواذ ياولاد الكـ.ـلـ.ـب
نظروا لها بفزع واصبحوا يركضون في ارجاء الغرفه واحمد لايستطيع الركض بسبب الضحك
سعديه / يسبلك نفسه يا كـ.ـلـ.ـب يا معفن كده بتدنس بيت العيلة الطاهر
ضحك حمزه بشـ.ـده / البس من مغتصبين لشواذ مش عارف هتوصلنا لفين تاني
رامي / اهدي ياسوسو هفهمك
سعديه / تفهمني ايه عشان كده مراتك اتطلقت منك وبهدلتك في المحاكم
رامي / دلوقتي طلقتها مش من شويه كانت بتحرضني عليكي عشان انتي احلي منها
سعديه وهي تلقي الشبشب عليه فانحفض فجاء في أحمد الذي كان يضحك بشـ.ـده
رامي نظر لأحمد وضحك عليه فوجد الفرده الاخري تنطبع علي وجهه
حمزه بضحكة كادت أنفاسه ان تتوقف فيها وخرج من الغرفه راكضا / يخربيتكم انا عريس ووشي امانه هههههههههههه
نذهب لعروس المرتقبه كانت تقف امام المرأه وهي تنظر للفستان بضحكة خبيثه / انا بقي هوريكم ازاي كتب الكتاب دة هيتم
دخلت كلا من اميرة وندي فصرحت اميره مما تري أمامها / انتي ايه اللي لابساه ده يخربيتك
نظرت اها ملك بغـ.ـيظ / وانتي مالك انتي البس اللي يعجبني
ندي / طب والله ده يكون حمزه قـ.ـا.تلك حمزة رغم حنيته الا انه في غيرته اعمي مش بيشوف
نظرت لهم ملك بشر
اميره وهي تجذب ندي / احنا حذرناكي كمان نص ساعة هتيجي واحده تظبطلك الميكب واللبس ياريت وقتها تكوني راجعتي نفسك وغيرتي اللي انتي لابساه ده
ملك بعد خروجهم / هو حمزه ماله البس ايه ومالبسش ايه هو هيتحكم فيا كمان انا هوريكم واحد واحد مين هيا مولا
ثم امسكت هاتفها وتحدث بخبث / الو جاك
في المساء الساعه الخامسه كان منزل هائله الحاج سعيد يشع نورا وبهجة وكانت النساء تتحرك في كل مكان ليظهروا الحفل في ابهي الصور
كان أحمد يجلس هو و الشباب بجانب حمزة الذي كان رمز للجمال بكل ما تعنيه الكلمة من معني
ثواني وكانت الحوريات الصغيره تهبط من الأعلي خاطفين قلوب العشاق وهم غافلين
بينما نهض رامي لينظر لسعديه وجدها مع فاطمه وهم كالعاده يتحدثون في الماضي والذكريات فهي تتذكر كل شئ عنـ.ـد.ما تجلس مع فاطمه اما معه تظهر موهبه النسيان
جاء الحاج سعيد وتوسط الحفل وسط أبنائه كانت صوفي تقف وكأن اليوم ليس زفاف ابـ.ـنتها ابدا بل كانت غير مباليه ابدا
ثواني وجاء المأذون وجلس وبدأ بعقد القرآن نظر لهم وقال / أين العروس
نظر الحاج سعيد لمحمد فهز محمد رأسه ونهض ليحضر ابـ.ـنته صعد محمد للاعلي وبعد دقائق هبط بها كان حمزة يوجه نظره في الأسفل ولكن سمع من حوله شهقات وهمسات كثيره
رفع عينه لينظر ماذا يحدث ولكن صعق مما يري ما هذا الذي يراه
وقف حمزه دون أن يشعر وتحدث بصدmه / مين دي
……………………
ربما_تحدثك✨
لا تَدري فـ رُبَّ ساعةٍ من هذا اليوم يُقال لك فيها ” قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ ” فأبشر♥️🌏
ثم يأتي الله بأكثر شيء يعلم أنه سيقر عينك، و يعوضك به على صبرك♥️🌏
صلوا علي من جلس علي ركبتيه يواسي طفل مـ.ـا.ت عصفوره صلوا علي الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم 🌴🌹🌴🌹
نظر الجميع لما ينظر له حمزه بصدmه من هذه التي تقف أمامهم
كرر حمزه سؤاله وهو ينظر لجده / مين دي
الحاج سعيد / دي العروسه يا بني
نظر لها حمزه مره آخره بقلب يقرع بشـ.ـده هذه الملاك زوجته هو هل يعقل ان هذه هي ملك
ندي وهي تهمس لاميره / هي ملك انتقبت امتي
هزت اميره رأسها بغباء وهي تنظر لهذا الملاك بفستانها الطويل السماوي وبه حزام ابيض وترتدي نقاب اسود حتي عينها لا تظهر منه وتضع تاج من الزهور
المأذون / هنكمل ولا ايه يا جماعه
خرج حمزه من شروده في ملك ونظر للشيخ /ها ايوه كم…..
قطع كلامه وهو ينظر خلف العروس بعين مفتوحه بصدmه كبيره وهو يري ملك تقف بعيدا وتنظر لهم نظره تظهر الغـــضــــب وترتدي كعادتها فستان يظهر اكثر مما يخفي
نظر للعروس بسرعه اذا لم تكن هذه ملك فمن تكون
وكأن الحاج سعيد قرأ أفكاره فاشار للعروس / تعالي يا مليكه يا بـ.ـنتي اقعدي هنا عشان تمضي
تقدmت مليكه بخطوات موزونه وهي تنظر في الأرض وجلست بجانب جدها مقابل حمزه
الحاج سعيد المأذون / ابدأ يامولانا
بدأ المأذون في عقد القران
وحمزه فقط يردد خلفه وهو ينظر لها بتعجب ولم يشعر بنفسه الا علي كلمتها بصوت اقل ما يقال عنه ملائكي / موافقه
المأذون بجملته المشهوره / بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير
انطلقت الزغاريط من النساء وبدأ الجميع يبـ.ـارك للعرسان
اقترب محمد من حمزه وضمه اليه / بـ.ـنتي امانه في رقبتك يا حمزه
صدm حمزه من حديثه /بـ.ـنتك؟؟؟
محمد بتعجب / آه مليكه بـ.ـنتي إيه مش فاكرها ولا إيه
ثم قال ببسمه / ده انت مكنتش بتسبيها من ايدك وانت صغير وتقول دي بتاعتي
نظر حمزه له ولا يعرف ماذا يحدث حوله / بس هي…..
قاطع كلامهم صوت راشـ.ـد وهو ينادي محمد فاستأذن محمد وترك حمزه في صدmته وهو لا يعي ما يحدث حوله اذا هذه هي الطفله التي كان يلاعبها وليست ملك اذا عمه لديه ابـ.ـنتان هذا لا يصدق وهذه الملاك هي زوجته هو
هل استجاب الله لدعوته اثاء صلاته اغمض عينه وهو لا يستطيع التصديق كل مايحدث حوله اربكه وبشـ.ـده جذب الشباب حمزه وذهبوا لمكان الرجـ.ـال وقدmوا لهم الطعام وانطلقت النساء تبـ.ـارك لمليكه بالزواج رأت مليكه نظره ملك لها وهي تنظر بغل فابتسمت بسخريه وخبث ثم انتبهت لامرأة كبيره في السن تجلس بجوارها
سعديه وهي تنظر لها بتقيم / انتي بقي اللي اتجوزتي الواد الحليوه
نظرت لها مليكه ببسمه متعجبه لم تظهر بسبب النقاب
سعديه / بيني وبينك الواد حليوه وعسول كده مش عارفه اتلم علي المعفن حفيدي ازاي
ثم اقتربت منها وهمست لها بخفوت / خلي بالك اصلهم اللهم احفظنا مش تمام
نظرت لها مليكه بتعجب وتحدثت بهمس مثلها / مش تمام ازاي
سعديه / اصلي مره دخلت عليهم والواد حفيدي المعفن بيقول للواد الحليوه جوزك سيبلي نفسك
نظرة لها لها مليكه وهي تجاريها في الحديث / بتفكري باللي بفكر فيه
سعديه / هو مفيش غيره
مليكه / حيث كدة انا مليكه انتي مين بقي
سعديه وقد نست ما كانت تتحدث به منذ قليل / انا سعديه جده المعفن رامي الكبيره قوليلي يا سوسو
مليكه بضحكه ساحره / اشطا يا سوسو بس مش باين عليكي انك جدته انتي شكلك الصغيره
سعديه ببسمه / والله انتي عسل شكلنا هنكون صحاب
مليكة / وانا اطول يا جميل انت
اقتربت اميره وندي ونظروا لها بتعجب
ندي / انتي مين
مليكه بضحكه / انا مليكه ابقي مرات اخوكم يا عسليات
نظرت الفتاتان لبعضهم ببسمه علي لطفها
ندي باندفاع كالعادة / اصل كنا مفكرين ان ملك هي اللي هتتجوز حمزه
مليكه بتعجب /ليه بتقولي كده وايه علاقه ملك بحمزه
اميره / اصل جدو قال إن حمزه هيتجوز بـ.ـنت عمي محمد
مليكه / منا بـ.ـنت عمكم محمد برضو زي ملك
نظروا لها بصدmه / ازاي هو مش عمو عنده ملك بس
مليكه / ومليكه….. انا اخت ملك الكبيره مليكه
ندي بتعجب /بس ازاي منعرفكيش ليه مش جيتي معاهم
مليكه / كان عندي شغل ضروري بخلصه يا قمرات عشان كده اتأخرت وانا وصلت مصر امبـ.ـارح
ندي / بس مش غريبه انتي منتقبه و…..
مليكه بتفهم / فهماكي ياسكرتي بس انا الحمدلله ربنا رزقني بعفته غير انه فرض
اميره بحيرة / فرض ازاي النقاب مش فرض
مليكه بضحكه / هو مش فرض فعلا غير في حالتين يا اما تكون قبيحه جدا يا اما تكون
– جميلة لدرجه الفتنه
نظرت مليكه للصوت وجدته حمزه نظرت في الأرض بخجل
كانت سندس تقف بجانب حمزه وتنظر له بفرحه علي نظرته لزوجته وذهبت لها وعانقتها / الف مليون مبـ.ـارك يا عمري انا سندس بـ.ـنت عمتك واخت زوجك في الرضاعه
‏هزت مليكة رأسها بهدوء / اتشرفت بيكي يا سندس اسمك حلو اوي
‏ابتسمت سندس علي هذه الجميله / انتي اللي احلي يا قمري
تحدثت نورا / بس يابنات كفايه كده خلي العريس ياخد عروسته يقعدوا مع بعض شويه
‏نظرت مليكه أرضا بخجل كبير بينما حمزه لا يرفع عينه من عليها ابدا وكأنها سحرته بتعويذه
اقترب منها حمزه ومد يده لها بهدوء نظرت ليده بخجل يكاد يقــ,تــلها بينما هو ينظر لها مدت يدها بتررد وضعتها في يده نظر هو لعينها ولكن وجدها تغطيها انزعج لانه لا يستطيع رؤيه عينها قبض علي كفها بحنان شـ.ـديد وگأنه يخشي ان يجـ.ـر.حها اخذ يدها وسار بها ولم يسمع شئ ولا حتي كلام والدته له كل ما يسمعه هو نبض قلبه الشـ.ـديد لا يعرف سببه ابدا ولكن فقط ينبض وبشـ.ـده يشعر انه سيخرج من مكانه هذه المشاعر التي يختبرها لأول مره في حياته وهو حتي لم يري وجهها ولو لمره ولكن شعور انها ملك له يلهب أحاسيسه ويجعله يكاد يفقد عقلة ويسأل نفسه هل هذه هي من حلم بها منذ بدأ يعي لما حوله هل هذه هي من اقسم ان يعشقها بكل كيانه هل هذه هي من ستكون حياته وابـ.ـنته هل هذه هي من ستسكن قلبه زوجته لم يكن يوما سطحيا أبدا او يأخذ بالمظاهر ولكن منذ رآها وهو يشعر براحه لم يتذوق طعمها عند رؤيته لملك ربما هذه الراحه تأتي من قلبه الذي حتي الآن يتذكر شعورة عنـ.ـد.ما كان صغير ربما وربما وقع في حبها من النظره الأولي كيف ذلك وهو لم يسمع منها سوي كلمـ.ـا.ت قليله ولك يري منها شيء؟؟؟؟ لايعرف اجابه لكل هذه الأسئلة ولكن ما يعرفه ان قلبه بجانبها ليس علي طبيعته ابدا بل يكاد يخرج من مكانه ويذهب ليعانق قلبها
وصلوا أمام شقه راشـ.ـد توقف
حمزه ونظر لها بحنان ليس غريب عليه وفتح الباب وأشار لها / اتفضلي
‏نظرت للشقة بخــــوف وترددت كثيرا ونظرت له فقال بحنان / متخافيش احنا هنقعد نتكلم بس اظن في حجات كتير لازم تتوضح
‏نظرت له وأخذت نفس كبير وتقدmت بخفوت للداخل وجلست علي اول مقعد قابلها ضحك بخفوت علي خجلها وحمد الله عليها ثم ذهب للمطبخ واحضر للطعام الذي اعدته والدته لهم ثم وضعه أمامه وتحدث بحنان شـ.ـديد /ممكن ناكل الأول بعدين نتكلم
‏نظرت للطعام بجوع شـ.ـديد فهي لم تأكل منذ يومين تقريبا شعر بخجلها لذا تحدث /طب هقوم انا لحد ما تخلصي وبعدين….
قاطعته بدون تفكير / وانت
ابتسم عليها وتحدث وهو يقترب منها / وانا اية
‏مليكه وهي تلعن نفسها علي تسرعها / احم قصدي مش هتاكل اكيد انت كمان جعان
ضحك حمزه ضحكه خـ.ـطـ.ـفت قلب هذه المسكينه / اكيد جعان بس عشان تقدري تاكلي براحتك
مليكه /لا عادي ممكن تأكل عادي
حمزه /طب ممكن ترفعي النقاب عشان ت عـ.ـر.في تاكي بعدين انا جوزك يعني عادي
‏فركت يدها بتـ.ـو.تر شـ.ـديد لاحظه هو / اصل انا اصل
حمزه / خلاص خلاص اهدي كده مالك براحتك لو هتقدرى تاكلي كدة بس علي الاقل ارفعي الطبقه اللي عل عينك دي عايز اشوف عينك
‏نظرت هي لاسفل بخجل ثم حدثت نفسها /هبله ده جوزك فالحه تبقي بلسانين مع الكل ومعاه تقلبي بطه بلدي دلوقتي يقول عليكي مش طيقاه وتحرجيه اكتر اوووف بقي
مدت يدها بتردد للنقاب وامسكت الطبقه الأولي ورفعته فظهرت عينها له فتح عينه بانبهار لجمال وصفاء اللون الازق في عينها
حمد الله انها تخفي عينها عن الجميع والا لم يكن ليضمن رده فعله نظرت هي له وجدته ينظر لها فخجلت بشـ.ـدة فلاحظ هو لون عينها الذي يتحول للأزرق الغامق بشـ.ـده تعجب من هذا /عينك
مليكه بخجل / مالها
حمزه بتعجب / لونها اتغير بقي اغمق
هزت رأسها / اها هي كده ساعات
‏ابتسم هو لها وانسحر منها
حمزه وهو يخرج من الحاله التي إصابته / طب نتكلم جد شوية
هزت رأسها بموافقة
حمزه / احم طبعا انتي شوفتي ظروف جوازنا وعارفه لية جدي جوزنا بالسرعه دي
‏هزت رأسها / بابا قالي كل حاجه
حمزه في نفسه / اكيد مش كل حاجه
نظر لها مره اخري / وت عـ.ـر.في ان الكل كان مفكر اني هتجوز…..
‏قاطعته وهي تنظر في عينه / ملك
‏نظر لها بتعجب
‏هي مفسرة / البنات قالولي
حمزه ببسمه حنونه / حيث كده نتعرف علي بعض عشان ناخد علي بعض بسرعه انا ياستي حمزه 28 سنه متخرج من هندسه وبشتغل في شركه هندسه كبيره الحمدلله مركزي فيها كويس طول عمري بحلم بزوجه صالحه تكون ليا ام واخت وبـ.ـنت وصديقه وحياه كامله مش طالب اي حاجه غير انها تكون زي امنا عائشه ده كان حلم حياتي من صغري لما كنت أقرأ السيره
رفعت عينها له وقد كان لونها فاتح جدا وصافي بدرجه كبيره
حمزه ببسمه / احنا بإذن الله هنقضي عمر مع بعض يا مليكه
دق قلبها من نطقه لاسمها
اكمل هو / عشان كده عايز حياتنا تبقي مبنية علي الصراحه اي حاجه. تحصل تقوليلي انتي احسن ما اعرف من بره مش بحب الكدب ابدا لو شوفتيني متعصب اتفاديني لان انا لما اتعصب مش بتحكم في نفسي وأفعالي لو في يوم زعلتك تعالي ليا واشكيلي من نفسي عايزك لما تهربي مني تهربي ليا عايز حياتنا تكون عامره بذكر الله نساعد بعض في الطاعات ونبعد عن أي معصيه هكون ليكي اب واخ وصديق وزوج عايز اكون أقرب ليكي من اي حد يا مليكه عايز اكون اول واحد تفكري فيه لما تضيق بيكي واول واحد يجي في بالك لما تفرحي عارف انك هتستغربي كلامي خصوصا اننا منعرفش بعض بس مش عارف حسيت اني عايز اقول كده
نظرت له بعيون تحولت للأخضر وكانت دامعه متأثرة من كلامه هل عوضها الله عن أي شئ به
تحدث هو لها مكملا كلامه / ويمكن تقولي مـ.ـجـ.ـنو.ن اني بقول كده ليكي وانا حتي معرفش شكلك ودي اول مره نتكلم فيها بس انا طول عمري بحلم بالزوجه اللي تكون كل دة ليا ومش هتصدقيني بس انا بحبك من قبل ما اشوفك
نظرت له بعيون مفتوحه علي وسعها اكمل هو / انا كنت دايما مخزن حبي في قلبي كله لزوجتي وحلالي بس وانتي هي زوجتي فتلقائيا حبي كله أتوجه ليكي
تحدثت له بصوت خافت / يعني اي واحده مكاني كنت هتحبها نفس الحب
نظر لها وهو لا يعرف بما يجيب / ت عـ.ـر.في لما كنت مفكر اني هتجوز اختك محسيتش معاها اي حاجه خالص كأن قلبي كان بيقول لا مش هي دي اللي انا هتفتح ليها بس لما شوفتك واقفه قدامي لما طلبوا العروسه حسيت قلبي وقف دق مش عارف ليه مش عشان محتشمه مثلا بس انا كنت اقدر اخلي ملك تلبس اللي محتاجه بس برضو هي مش هتكون مناسبه تفكيرنا هيكون مختلف عن بعض حسيتها مش هنعرف تفهمني أبدا رغم اني مكلمتهاش أبدا
اخذ نفسه وصمت ونظر لها / انا قلتلك كل اللي اعرفه احكي انتي بقي عن نفسك.
تحدثت بخجل وخفوت / انا مليكه25 سنه خريجه كليه طب قسم الجراحه
حمزه بمزاح/ دكتور ومهندس الكابلز المصري الأصيل واتحاد كليات القمه
ضحكت مليكه بشـ.ـده فابتسم هو واقترب منها اكثر فنظرت له بفزع وعادت
حمزه / لا متفهمنيش صح هي كانت هتبقي بوسه بريئه
فتحت عينها بفزع من حديثه الوقح / اللي يسمعك بتتكلم يقول انك شيخ ووقور بس دلوقتي
حمزه وهو يقترب منها بوجهه ويتحدث بخفوت / هقولك سر صغير الكل ماعدا عيلتي طبعا مفكرني هادي وبـ.ـارد وكده بس انا في الحقيقه تافهه أساسا اه والله
ضحكت مليكه بشـ.ـده فاستغل فرصه إغلاق عينها وقبلها علي خدها قبله خفيفه ففتحت عينها بصدmه فتحدث هو / معلش لو مكنتش عملت كده كنت همـ.ـو.ت
احمرت خدود مليكه بشـ.ـده
حمزة ببسمه جميله / انتي جميله اوي يا مليكة
نظرت له بتعجب / انتي شوفتني ولا ايه
ضحك عليها بشـ.ـده / مش شرط يكون جمال الشكل يمكن جمال الروح والأخلاق وانتي عندك الاتنين دول
ثم تحدث بمزاح / انا محظوظ اوي علي كده
نظرة له ببسمه وهي في داخلها تحمد الله انها لم ترفض طلب والدها بالزواج فاين كانت ستحصل علي شخص مثل حمزه
في الأسفل كانت ميار تقف بعيدا وتنظر للجميع ببسمه فجأه شعرت بشخص يجذبها لاحدي الغرف كانت علي وشك الصراخ لولا انه وضع يده
احمد / اشششش ده انا
مـ.ـا.تصرخيش لنتقفش واحنا بقينا سوابق اساسا
ضـ.ـر.بته ميار علي كتفه / ايدك لتوحشك يابا
ا حمد / يابا متجوز عربجي يخربيت ألفاظك تقريبا من كتر قعدتك مع المجرمين ايام خدmتك خلتك سوابق
نظرت له / يابني ده انا كانت الداخليه بتترج باسمي كده
احمد وهو يرفع حاجبه / علي بابا ده احنا دفنينه سوا
ميار / احم انا بس مكنتش بحب اتعب نفسي بس لو كنت حطيت الموضوع في دmاغي كنت ابهرت الجميع بس يلا بقي اللي حصل حصل
احمد لينهي الموضوع لانه شعر بلمحه حـ.ـز.ن في صوتها / لا بس ايه القمر ده يابت يخربيتك جمال ابوكي
ضحكت علي كلامه / مين اللي عربجي دلوقتي ها بزمتك في دكتور جامعة محترم يقول كلامك ده تؤ تؤ مستواك انحدر خالص يابيبي
احمد بقرف / بيبك طب يلا يابت غوري من هنا
ثم دفعها للخارج تحت ضحكتها الكبيره
ميار بضحكة / عنيف اوي يا ابو حميد
كان رامي يجلس بجانب عامر عانقه / شوفت يا عموري كلهم ذهبوا يتمعشقون وتركونا وحدنا
نظر له عامر بقرف وكان علي وشك الاجابه
حتي سمعوا صوت سعديه يهتف / تؤ تؤ تؤ استغفر الله انت يابني ايه طينتك تسيب ده وتمسك في ده توب يا اخي بقي من قرفك ده اخص جاتكم البلي مليتو البلد صنف وسـ.ـخ عايز الحرق
نظر رامي لعامر بعد ذهابها بضحكه غـ.ـبـ.ـيه / بتيجي في وقت مش مناسب ابدا سوسو
عامر وهو يدفعه عنه / اوعي يا معفن جبتلي الشبهه علي رأي ستك معفن وهتفضل معفن
رامي وهو ينظر في أثر / هما بيتضطهدوني ليه كده اما اروح اشوف سعديه لتتجوز أيوب  عـ.ـر.في ولا حاجه
ذهب ليجدها تقف وتنظر لندي بحنان اقترب رامي من سعديه ووجهه في الأرض / احم السلام عليكم
ندي وهي تنظر لسعديه لتجنب النظر اليه / عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
سعديه وهي تنظر لها ببسمه / شوفت البنات المحترمه العسل مش مراتك العقربه اللي بتحطلي اكل في طبق الكـ.ـلـ.ـب ومش بترضي تديني الورك وتديني الكتف رغم اني مش باكله وعايزه ترميني في دار مسنين وانت يا معفن ماشي داير علي حل شعرك مع اممممممم
كتم رامي فمها ونظر ببسمه لندي / معلش انتي عارفه سوسو بتحب الهندي اوي مش يلا ياسوسو نمشي بقي
سعديه / يلا فين ياض انت انا اعرفك اصلا الحقوني يا خلق عايز يخـ.ـطـ.ـفني ويغتصبني
انفجرت ندي بالضحك عليها
سعديه / وديني لاكون رايحه القسم وابلغ عنك انت وعصابتك واحد واحد انا عارفكم الواد الحليوه وابو عضلات واللي فشته عايمه وبيضحك علي طول هوديكم في داهيه
رامي بتذمر / لا هو احنا لسه ماروحناش في داهيه ضيعتي مستقبلي يا سعديه اقول عليكي ايه بس
ضحكت ندي عليهم بشـ.ـده
سمع الجميع صوت من خلفهم / سوسو ايه الحلاوه دي
نظرت سعديه للخلف فوجدت أيوب يقف وينظر لها ببسمه فخجلت / شكرا يا أيوب انت اللي عنيك حلوه
نظر رامي لهم بتشنج / والنبي ايه
تجاهله أيوب / طب تعالي عشان اعرفك علي اختي
نظرت سعديه بخجل / طيب يلا
ثم ذهبت بينما رامي يتحدث بصدmه /شقطها من قدام عيني جدتي اتشقطت
انفجرت ندي بالضحك
بينما رامي ركض سريعا ليلحق بسعدية
كانت ياسمين تقف مع اميره وندي وتضحك بشـ.ـده كلما تذكرت ملامح ملك
اميره / مش مصدقه لحد دلوقتي القمر دي تبقي مرات اخويا
هزت ياسمين رأسها / الحمدلله انها مش ملك اللي اتجوزته
سمعت ياسمين صوت رامي ينادي عليها فذهبت اليه لتري ماذا يريد ولكن في طريقها وجدت شاب ينظر حوله وكأنه طفل تائه اقتربت منه بخجل قليلا / عفوا يا استاذ حضرتك بتدور علي حاجه
نظر لها الشاب / بدور علي بابا
ثواني وانفجرت ياسمين في الضحك / ياغتي كميله بتدور علي بابا
رفع الشاب حاجبه / إيه اللي بيضحك
تركته ياسمين وهي تذهب لرامي / لا أبدا أبدا مفيش هههههههههه دور
نظر أسر في أثر هذه المـ.ـجـ.ـنو.نه كما اطلق عليها ثم رأي محمد يقف مع راضي بعيدا فذهب اليه
بينما في الأعلي كان حمزة يتحدث مع مليكة في أمور مختلفه فقط يريد أن يفتح معها اي حوار ليكـ.ـسر هذا الصمت بينهم سمع حمزه صوت الباب ذهب وفتحه وجد شاب يقف ويبتسم له بهدوء
الشاب ببسمه جميله / السلام عليكم
حمزة بتعجب / عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الشاب / اكيد متعرفنيش انا ياسيدي ابقي
جاء صوت مليكه وهي تنطق اسمه / أسر
نظر أسر لمليكه خلف حمزه التي خرجت حالما سمعت صوته
احمرت عين حمزة بشـ.ـده من هذا التي نطقت اسمه بهذه الحميمية كما انها تظهر عينها امامه ذهب ناحيته وجذب النقاب علي عينها ونظر بشرر لأسر / نعم حضرتك مين
أسر بتعجب من تصرفه / احم انا أسر محمد سعيد ابن عمك واخو مليكه
نظر له حمزه بتعجب كم من الأولاد يملك عمه ولا يعرف عنهم شئ حمزه وهو يمد يده له بحرج من تصرفه / اهلا يا أسر اسف مكنتش اعرف ان عمي عنده شاب زيك
أسر بعفويته / ولايهمك يا كبير محدش عارفني اساسا تقريبا غير مليكتي
ضغط حمزة علي يده دون أن يشعر بسبب ياء الملكيه التي وضعها في اسم زوجته هو
أسر وهو يسحب يدة نظر له نظره غامضه / احم جدي طالبكم كلكم تحت عشان ناكل كلنا مع بعض
حمزه / تمام بلغه اننا جاين
هز أسر رأسه وسبقهم
نظر حمزه لمليكه / هننزل ناكل تحت بما انك مرضتيش تاكلي هنا يبقي كلي مع النساء تحت انا هطلب من امي تحط اكل للنساء لوحدهم عشان تاخدي راحتك واوعي يا مليكة راجـ.ـل يلمح طرفك بس اظن كلامي واضح
نظرت له وهزت رأسها دوم وعي
امسك يدها وجذبها خلفه وهبط وأثناء هبوطهم كانت صوفي تنزل مع ملك نظرت لهم صوفي بسخريه وتركتهم وهبطت بينما نظرت ملك لحمزة نظره غامضه ثم نظرت لمليكه نظره حقد وابتسمت بحانبيه وتركتهم وهبطت بغـــضــــب بينما كان حمزه طوال الوقت يضع عينه في الأرض نظرت له مليكه باعجاب خالص لهذا الرجل الذي أصبحت زوجته
اخذ حمزة يدها وهبط بها تحت أنظار الجميع المتعجبه من مسكته الملكية لها بينما الجد ينظر لهم ببسمه فبقاء محمد هنا ما هو إلا حجه لينفذ بها وعدة القديم هو كان بإمكانه ان يجعل ابنه بجواره بأكثر من طريقه ولكن اتخذها حجه ليتمم هذا الزواج
أخذها حمزه وذهب تجاه والدته وهمس لها بشئ فهزت هي رأسها بيأس علي غيره ابنها الشـ.ـديدة هذه هي من الان تشفق علي هذه الفتاه من غيرته
قامت النساء بوضع الطعام الرجـ.ـال في المجلس الخارجي والنساء في الداخل خرج الرجـ.ـال جميعا الخارج ماعدا حمزه الذي كان يقف بجوار مليكه تحدث بحنان / كلي كويس لو سمحتي
هزت له رأسها ببسمه تركها هو وتوجه نحو مجلس الرجـ.ـال تحت نظراتها المعجبه به والتي تنبأ بولادة عشق افلاطوني سيحطم جميع الاسوار ولكن هل ستسمر هذه السعادة وينمو حبهم بداخلهم ام للقدر رأي اخر ويأتي ما يقــ,تــل حبهم في مهده قبل ازدهاره
ذهب حمزه لمجلس الرجـ.ـال وجلس يتجاذب معهم الحديث بروح منتعشه وكأنه أصبح شخص آخر كان الابتسامه تزين وجهه كلما تذكر عيناها فهذا الشئ الوحيد الذي يتذكره منها تنهد بخفوت وشعر بشخص يجلس بجواره نظر وجده الحاج سعيد
حمزه وهو ينظر له ببسمه وامتنان / شكرا يا جدي
الحاج سعيد بضحكه / دلوقتي شكرا قبل كده كنت حاسس انك هتيجي تقــ,تــلني وانا نايم هههههه
ضحك حمزه وقبل يد جدة / ما عاش يا جدي ربنا يديمك لينا يا غالي
ربت الجد علي رأسه بحنان / انا لا يمكن ياولدي افكر في يوم اني أئذيك ابدا وانا عارف ملك قلبها اسود زي امها مفيش غير مليكه هي اللي شبهك حتي لما كانت صغيره مكنتش بتسيبها من ايدك وتقعد تقول مليكه بتاعت حمزه
نظر لها حمزه بتعجب كبير / يااه يا جدي انت لسه فاكر كنت صغير وقتها
الجد بضحكه /هههههه كنت انت ست سنين كانت هي تلات سنين وقتها عمك كان جاي مصر عشان الفتره اللي فاطمه عملت فيها عمليه وهنا شوفتها انت اول ماشيلتها رضتش تخلي حد يلمسها غيرك وتقول دي بتاعتي وانا وقتها عشان اخليك تسيبها ترجع مع أهلها قلتلك هجوزها ليك وقتها بصتلي بدmـ.ـو.ع كانك عايزني أكد ليك وقتها انا وعدتك بكدة وجه الوقت وربنا مد في عمري عشان اوفي بوعدي يا بني
نظر له حمزه بحب شـ.ـديد وقبل رأسه / ربنا يديمك لينا يا جدي
الجد وهو يربت علي قدmه / خلي بالك من بـ.ـنت عمك يا بني واوعي في يوم تظلمها ابدا واوعي تسبها مهما حصل
نظر له بتعجب علي كلامة ولكنه تجاهله / اوعدك يا جدي
جاء عامر ورامي
وجلسوا بجانب حمزه غمز رامي لعامر / واخد بالك يا عامر من الضحكه اللي من الودن للودن دي
عامر بضحكه / ربنا يسعده يا سيدي يارب
حمزه وهو ينظر له بضحكه / اهو هنبتدي تحفيل وحقد بقي يا سناجل يا بائسين
رامي / اه قاسي قاسي قاسي وجـ.ـر.ح احساسي
عامر بضحك ثم تحدث بغموض/ قريب اوي ياباشا
راضي من بعيد /عامر تعالي انت ورامي وزعوا الحلو مع أسر واحمد
رامي / اشطا هروح اكل قصدي اوزع
حمزه / معلش خلي شويه حلويات للضيوف ممكن
رامي وهو ينهض مع عامر ويضحك / هحاول موعدكش
جاء أسر وهو يوزع الحلو /اتفضل يا عريس
راشـ.ـد وهو يقترب منهم / لا يا أسر حمزه مش بياكل حلو خالص
أسر / اه معرفش خلاص ه….
حمزه مقاطعا / احم لا استني انا عايز حلويات
نظر له راشـ.ـد واحمد الذي كان يوزع بجانبهم بصدmه فمعروف ان حمزه لا يأكل اي نوع من الحلويات ابدا
أسر وهو يبتسم / تمام تحب تاخد ايه
حمزه وهو ينظر حوله ثم تحدث بخفوت / احم احم هي مليكه بتحب ايه
أسر ببسمه كبيره / مليكه بتاكل اي حلويات بس بتحب اكثر الجلاش
حمزه وهو يفرك عنقه بحرج / طب هات جلاش
ضحك أسر علي زوج اخته ثم ملئ له طبق من الجلاش واعطاه له
ذهب أسر ليكمل توزيع الحلوي اقترب رامي من حمزه وهو يحمل طبق توزيع كبير من الحلوي ويأكل منها وهو ينظر لحمزة وفمه ملئ بالحلوي / ايه ضااااا انت بتاكل حلويات يا ضنايا
حمزه وهو يبتعد عنه / ابلع الأول يا خويا الله يقرفك بعدين وايه يعني اكل حلويات حـ.ـر.ام ولا ايه
رامي وهو ينظر له بتعجب / لا بس انت مش بتحب ال……
جاء راشـ.ـد وهو يمسك رامي من ثيابه من الخلف بشكل مضحك / هسيب انا الضيوف وامشي اراقبك وانت بتوزع عشان متاكلش ولا ايه
رامي وهو يبتلع ما في فمه وياكل غيره ويتحدث وفمه ملئ / جرا ايه يا رشرش انت هتبصلي في اللقمة ولا ايه
راشـ.ـد بقرف / رشرش يا معفن ولقمه لقمه يا مفتري ده انت شويه هتخلص علي الحلويات كلها قوم يلا ياض وزع زي الناس
نهض رامي وهو يتذمر ويتمتم بحنق / يعني في البيت سعدية وانت هنا الواحد مش بيرتاح ابدا الله صحيح فين سعديه فين مشوفتهاش يا ختي تكون اتجوزت  عـ.ـر.في ولا حاجه
عند النساء كانت كل النساء تتجمع وتضحك والبعض يلتف حول العروس ويتحدثون لها والبعض فقط يتأمل عينها التي كشفت عنها النقاب
احدي النساء / جرا يا حبيبتي مترفعي النقاب كده كلنا هنا نسوان في بعض ولا انتي مكسوفه
نظرت مليكه لها باحراج / لا ابدا عادي لكن
احد النساء /ملكنش ياختي فكي كده دي البنات بشعرها وانتي العروسه ومتكفنه كدة
مليكه برقه / اولا حضرتك أنا مش متكفنه ده نقاب وبعدين مش مكسوفه ولا حاجه عادي حاضر هقــلـــعه
ثم رفعت النقاب وخلعته وظهر وجه اقل وصف له انها احدي الحوريات فتاه بها جمال فاتن اذا رأها اي رجل لفتن بها شهقت النساء في صدmه مما رأوا نظرت هي لهم باحراج والنساء تتحدث وارتفعت الهمهات علي الكنه الجديدة لبيت الحاج سعيد والتي كأنها حوريه حمدت النساء انها منتقبه ركضت ياسمين لها وهي تصلي علي الرسول وتسمي الله وأخذت النقاب وضعته لها بسرعه وهي تنظر للنساء وتتحدث / متصلي علي النبي انتي ياختي وهي نازلين كلام في البـ.ـنت هتمـ.ـو.ت وهي قاعده
احدي النساء / عليه الصلاه والسلام
ثم نظرت لنورا /يا نورا بس بجد يابختك بمرات ابن زي دي ده احفادك هيكونوا ايه لا وحمزه كمان بسم الله ماشاء الله
نورا / الله اكبر مشاء الله يا ختي
كانت ندي واميره مازالوا ينظرون أمامهم بصدmه مما رأوا هل هذه زوجه اخيهم السؤال الأهم هنا هل هذه انسانه مثلهم
رأت اميره اسم حمزه يضئ علي هاتفها أجابت وهي مازالت مصدومة ثم خرجت علي الباب وفتحته وجدت حمزه يقف ويضع وجهه في الأرض خــــوفا ان يكون هنا سيده او اي فتاه
حمزه / احم معلش يا اميره ممكن تنادي مليكه عشان عايزها
اميره وهي تغمز له / عايزها ليه يا كبير لحقت وحشتك
حمزه وهو يضـ.ـر.بها علي رأسها / اخلصي يلا وروحي ناديها
اميره / اه كده طب والله الملاك دي خساره فيك الا يا حمزة دي مزه ايه اخر تلات حجات
حمزه بتعجب / وانتي عرفتي منين
اميره ببلاهه / اصل احنا جوا…..
قاطعها صوت ندي وهي تنادي عليها
اميره / جايه يا ختي اصبري
ثم نظرة لحمزة / هروح وابعتها ليك ياباشا
هز حمزه رأسه بايجاب وانتظر مرت دقيقه ورأي ملاك يقترب منه وهي تنظر أرضا وتضع نقابها ولكن عينها ظاهره منه
اقتربت منه / السلام عليكم
حمزه ببسمه أظهرت غمازته وجماله / وعليكم السلام اخبـ.ـارك
ضحكت بخفوت / الحمدلله منا كنت لسه معاك
حمزه باحراج وهو يضع يده علي شعره / اه احم اتفضلي
نظرت مليكه ليده وجدته يمسك طبق في يده مليكه بتعجب / ايه ده
حمزة وهو يعطيه لها / أسر قالي انك بتحبيه
امسكته من يده وفتحته وفجأه تحولت لطفله صغيره وهو تنظر بفرحه كبيره / جلااااش الله
نظر لها بفرحة لفرحتها هذه / بتحبيه اوي كدة
مليكه بعينها التي تنافس صفاء المياه / يااااه يا حمزه ده العشق
نظر لها وقلبه ينبض بشـ.ـده كبيرة اه علي صوتها الملائكي عنـ.ـد.ما ينطق اسمه فاق الي صوتها وهي تقول برقه / شكرا جدا جدا
ثم استوعبت الأمر / بس انت كده مش هتاكل
حمزة ببسمه / لا منا مش باكل الحلويات ابدا
مليكه / ايه ده في حد مش بيحب الحلويات
حمزه / انا مش بحب أكلها خالص
مليكة وقد ظهرت الطفله بداخلها وهي تقول / بس انت لسه ماجربتش الحلويات بتاعتي هتغير رأيك خالص
نظر لها ببسمه واقترب منها بطريقه كبيره واصبحت المسافه صغيره بينهم / اكيد هتكون حلوه مش منك
نظرة له وهي تكاد تختفي من الخجل / احم انا…..
نسيت ما كانت علي وشك قوله بسبب عيناه التي تاهت بها نظرت له بانحذاب شـ.ـديد وعيناه الخضراء مثل العشب تاهت في حقول عيناه وهو غرق في بحور عينها لم ينتبهوا لاي شئ حولهم كان حمزه يدقق النظر فيها
نظرت له بخجل لما يفعله ولكنه لم يمهلها الفرصه ونظر خلفها ولم يجد احد فسحبها للخارج وأغلق الباب واسند ظهرها عليه ونظر لعيونها بعشق كبير وتحدث بحنان / عيونك
نظرت له بتخدر وعدm شعور بأطرافها / مالها
دفن حمزه وجهه في عنقها وهو يزفر كي يهدأ قلبه من شـ.ـده خفقانه / بتقــ,تــلني بتسحبني للعمق مش بقدر اقاوم وللحق انا اللي بسيب نفسي لامواجه دي
لمعت عينها ونظرت للاسفل بخجل شـ.ـديد ثم تحدثت / حمزه انا….
حمزه وهو يضمها اليه بشـ.ـده / اسمي منك
ضحكت بخفوت / ماله
حمزه وهو يقبل خدها / مانجه
ثم قبل الخد الاخر / عسل
ثم قبل ذقنها / سكر
ثم قبل جبينها وزفر بتعب من كثره المشاعر /وفراوله
ابتسمت بخجل / إيه ده الشيخ حمزه بيقول كده مش مصدقه
حمزه ببسمه / شيخ مين هو بقي في شيخ حـ.ـر.ام عليكي جبتي اجلي ذنب هيبتي في رقبتك دي اه علي فكره متستغربيش انا ليا هيبه هنا كبيره اوي والكل بيخاف مني بس انتي من مجرد ساعتين بوظتي الهيبه امال لو طولتي هتعملي ايه
ضحكت اكثر فنظر حوله للتأكد من عدm وجود احد ثم أعاد نظره لها وتحدث بتخدر / ملكة………
قاطعه صوت صراخ سعديه من خلفه / ينيلك يا واد انت مش عاتق حد
اغمض حمزه عينه واستند علي كتفها وضـ.ـر.ب في الحائط وتحدث من أسفل أسنانه / هقــ,تــلك يا هادmه اللذات ومفرقة الجماعات يا سعديه
ثم ابتعد ونظر لسعديه / نعم يا سعديه هو كل ما اروح لمكان الاقيكي في وشي مصيبه لتطلعيلي يوم الدخله من تحت السرير
شعر بضـ.ـر.به علي كتفه ولكن تجاهلها
نظرت له سعديه ثم تحدثت /ياخويا بلا نيله عيني عينك كده واخد البنيه في ركن انكسف علي دmك هو إنت كل شويه مع واحده
نظرت مليكه لحمزه بصدmه / واحده
حمزه وهو يلطم / احيييه والله ما اعرف حد الله يعمر بيتك يا سعديه هتطلقيني ولسه حتي مفرحتش يا بعيده
سعديه / الله مش الحقيقه امال اسيب البنيه مخدوعه كدت ولا إيه
حمزه / لا طلقينا احسن
نظر حمزه لمليكه / اقسم لك اني عمري ما عرفت ست غيرك انتي وأم فاروق
نظرت له بحاجب مرفوع لم يظهر من النقاب / مين ام فاروق لا مؤاخذه.
نظر لها بتعجب / لا مؤاخذه؟؟؟
مليكه / لا متوهش الكلام يابا عشان بس دي اعراض ناس
حمزه وهو ينظر لها بضحك / شكل البضاعه طلعت مغشوشه ولا ده سوء تخزين ولا إيه
ابتسمت مليكه ثم تحدثت برقه / كنت بهزر معاك علي فكره
حمزه بضحك وهو يهمس لها / انت تهزر يا جميل براحتك بعدين انت أساسا مكنش لايق عليكي جو الشبحنه ده الرقه بس هي الي لايقه عليكي
سعديه / بقولها ايه ياواد انت
حمزه / الله يا سعديه سيبيني اخد فرصتي يا شيخه بقي
ثم زفر وغمز لها / بكره هاخدك لام فاروق واعرفك عليها واجمع فص قلبي اليمين مع فص قلبي الشمال واجمع حبايبي مع بعض
سعديه بتدخل / طب وانا
حمزه وهو يضحك / وانتي بقي ابقي شوفي أيوب يا سعديه
سعديه وقد تذكرت / صحيح نسيت ده انا كنت رايحه اجيب مايه ليه ونسيت
حمزه بضحك / زمانه مـ.ـا.ت من الجفاف
ضحكت مليكه بشـ.ـده
ثم سرحت في ملامحه وتأملته بلا قيود
افاقت مليكة علي صوت اميره وهي تنادي عليها
مليكه باحراج وهي تبعتد / احم اميره بتنادي
حمزه ابتسم لها / تمام روحي شوفيها عشان لو اتأخرتي لحظه كمان هتلاقيها طبت علينا
ضحكت ملك بخفوت ثم نظرت له نظره اذابت قلبه / سلام
حمزة وهو ينظر في اثرها / سلام
ذهبت وحمزة مازال ينظر في اثرها سمع تنهد شخص خلفه نظر وجدة احمد / اااااه يا حنين دة انا وميار اللي بقالنا سنه كاتبين كتابنا مش بـ.ـنتكلم كدة يا قادر في ثانية بقيت كده يخربيتك
حمزه وهو يدفعه / صلي علي النبي كده يا خويا ههههههه
احمد وهو يذهب خلفه / عليه الصلاة والسلام
كانت نورا تتحدث مع اميره وهي تملي عليها هي والفتيات ماذا سوف يفعلون فهم يخططون لترتيب السطوح ليجلس بها حمزه وعروسه معا ولكن لم تنتبه من تلك العيون التي اشتعلت بالنيران بسبب كلامها ذلك
كانت الليله تسير علي مايرام وسار كل شئ كما خطط له إلا أن هناك شخص لن يهدأ له بال حتي يدmر هذه السعادة في أعين الجميع
ذهب هذا الشخص الي منصه الطعام والعصائر وامسك كوب عصير ووضع به بعض الحبوب ثم أعطاها لاحد النساء واشارت علي مليكه
كانت مليكه تجلس وتضحك علي كلام ندي واميره ويومياتهم
مليكه بضحك / شكلي هتسلي اوي انا حبيت يوم الجمعه من دلوقتي
اميره / ولسه ده انتي هتشوفي العجب في العيله دي
نظرت مليكه لسندس التي تقدmت ناحيتها ببسمه ومدت يدها بكوب عصير / اتفضلي يا مليكه اشربي ده انتي تعبتي انهارده
نظرت لها مليكه ببسمه لطيفه ثم اخذت العصير من يدها وبدأت ترتشف فيه
كان هذا الشخص (المجهول) يقف بعيدا وينظر ببسمه خبيثه / الحرب بدأت يا مليكه والنهايه هتتكتب علي ايدي انا والحرب القديمه رجعت تاني ولسه الجاي هيعجبك اوي ههههههههههههههه
نظرت مليكه أمامها بتشوش ثم نادت لاميره / معلش يا اميره ممكن تساعديني اطلع استريح انا من ساعه ما وصلت مصر منمتش كويس وتعبانه اوي
اميره / الف سلامه يا حبيبتي اكيد يلا تعالي بس استني هقول لماما عشان متقلقش
ذهبت اميره لتخبر والدتها غابت ثواني وعادت إليها وقامت باسنادها وصعدت لشقة عمها محمد نظرت بحيرة لمليكه / انتي معاكي المفتاح هزت مليكه رأسها برفض وهي تشعر انها ستقع أرضا من التعب
اميره وهي تسندها لتجلس علي الدرج المؤدي للاعلي / طب اقعدي هنا هروح أسأل مامتك او حتي ملك ماشي
هزت مليكه رأسها واسندتها علي الحائط بجانبها بخمول استخدmت اميره الدرج ونزلت بسرعه وذهبت وبحثت لم تجد اي من ملك او والدتها / هما فين دول هروح اشوف عمي
اتجهت اميره حيث مجلس الرجـ.ـال وأخذت تنظر لتبحث عن عمها لمحها عامر من بعيد وهو يتحدث مع احد الرجـ.ـال نظر لها بغـــضــــب شـ.ـديد ثم توجه لها/ بتعملي ايه هنا يا اميره انتي مش عارفه ان ده مجلس الرجـ.ـال
اميره بتـ.ـو.تر /اصل اصل
عامر بنفاذ صبر / اصل ايه انطقي
اميره /اصل مليكه تعبت اوي وطلبت مني اطلعها بس نسينا اننا مش معانا المفتاح دورت علي مرات عمي وملك ملقتهمش جيت اشوف عمي كدة
عامر / مفيش حاجه اسمها فون تتصلي بيه
اميره / والله نسيته جوا مع ندي في الصالون
عامر وهو ينظر لها وتنهد / طب روحي انتي وانا هشوفه وابعته
اميره / طب متتأخرش
هز راسه وبحث عن عمة وجده يجلس مع حمزه وراشـ.ـد توجه لهم ثم تحدث لعمه / عمي ممكن حضرتك تبعت مفتاح شقتك لمليكه فوق عشان شكلها تعبت واميره معاها بس مش معاهم مفتاح
وقف حمزة بسرعه لذكره مرض مليكه وتحدث بقلق / مالها مليكه
عامر / اهدي تقريبا إرهاق شويه هي طلعت ترتاح
نظر حمزه لمحمد / معلش يا عمي هات المفتاح وخليك انت مع الضيوف وانا هطلع اطمن عليها
أعطاه محمد المفتاح / اتفضل يابني ولو فيه حاجه رن عليا
هز حمزه رأسه وذهب لزوجته دخل المنزل من الخلف بعيدا عن الصالون حيث النساء توجه للاعلي حتي وصل لشقة عمه وجد مليكه تسند رأسها علي السلم واميره بجانبها تنظر لها بقلق عنـ.ـد.ما رأته نهضت بسرعه / حمزة افتح بسرعه عشان هي تعبانه اوي
فتح حمزة الباب وتوجه لها وحملها فتحت هي عينها ونظرت بضعف وتعب وجدته حمزه نظرت لة بتشوش وتحدثت بخفوت / انت هنا.
اخذها حمزة وتوجه لأول غرفه قابلته دخل ووضعها علي الفراش ونظر لها بخــــوف /هي مالها يا اميره
اميرة /معرفش هي قالت مرهقه ومنامتش من ساعة ما وصلت مصر
هز حمزه رأسه / طب انزلي انتي عشان محدش يقلق ولو حد سأل قوليلهم انها مرهقه شويه وطلعت ترتاح
اميره / تمام هتحتاج مني حاجة قبل ما انزل
حمزة وهو ينظر لها بحنان / لا ياقلبي انزلي انتي
رحلت اميره ونظر حمزه لزوجته ثم اقترب منها ووضع يده علي رأسها وجد حرارتها مرتفعه جدا فزع حمزة كيف هكذا لقد كانت بخير منذ قليل اخرج هاتفه وهاتف رامي
حمزة بقلق / رامي معلش تطلعلي في شقه عمي محمد
رامي بتعجب / اطلعلك ليه في ايه
حمزه / تعالي بس وانا هقولك سلام
نظر رامي للهاتف بتعجب فجأه سمع صوت خلفه / ما تطلع انت مكسوف ولا ايه اسفوخس
فزع رامي ونظر خلفه وجدها سعديه تنظر له بقرف
رامي / هو انتي مش بتيجي غير في المواقف دي
سعديه / شوف ربنا يا اخي عشان اعرفك علي حقيقتك القذره
رامي / يارب يا سعديه انا مش فاضي للكلام اقولك ايه تعالي معايا شوفي بعينك ان…..
سعديه وهي تضـ.ـر.به بالقلم / أخرس يا كـ.ـلـ.ـب اشوف ايه يا حـ.ـيو.ان
رامي وهو ينظر لها بغـ.ـيظ / اقول ايه يا رب رحمتك ثم تركها ورحل وهو يتمتم
سعدية / أبلغ عليهم البوليس ولا ايه
ثم صمتت قليلا / لا دة حفيدي برضو بس وسـ.ـخ
ثم رحلت / اروح اشوف الحلويات اللي خلصوها دي
سمعت صوت أيوب / سوسو انتي فين بدور عليكي
سعديه / ايوه جيالك يا ايوبي
كانت ياسمين تتحدث لي الهاتف / يابـ.ـنتي ولا يهمك لا عادي والله أي وقت تعالي وخديها براحتك طب تمام و…. طب بصي يا سميحه هكلمك بعدين سلام
ذهبت ياسمين واقتربت من ذلك الشخص الذي ازعجته منذ قليل وسمعته يتحدث في الهاتف / لا يا أدهم كله بخير متقلقش مليكه تعرف تتصرف كويس اوي وانت عارف ان محدش يقدر يجبرها علي حاجه هي مش عايزاها….. طب تمام توصل بالسلامه…. مستنيك…. سلام
ألتفت أسر وجد تلك المزعجه في وجهه نظر لها بدقه اكيد جائت لتعتذر فقال بكـبـــــريـاء /نعم اتفضلي
نظرت له ياسمين بخجل / كنت جايه لحضرتك عشان….
أسر / آيوه عشان……
ياسمين ببراءه / عشان اشوف حضرتك لقيتك باباك ولا ننادي في الجامع
نظر لها أسر لثوني وهو يحاول ان يستوعب مايحدث وفاق علي صوت ضحكتها الشـ.ـديده زفر بغـــضــــب وكاد يصـ.ـر.خ بها لولا أن أحد اخر سبقه في ذلك
سعديه بضيق / هو يابت انتي همشي وراكي انتي وجوزك في الحفله والمكم ايه مفيش ورايا حاجه غيركم
أسر بصدmه / انتي متجوزه
ياسمين وهي تمسح وجهها وكادت تجيب ولكن سعديه قاطعتها / آه ياخويا متجوزه المنيله علي عينها
ياسمين بملل / بقولك ايه ياسعديه ما تروحي كده تشوفي فين عمي أيوب وتاخدي وتضـ.ـر.بولكوا ورقتين  عـ.ـر.في في السكرته كده وانا هشهد علي وياخدك وتطلعوا مصيف
سعديه بحـ.ـز.ن / مصيف الله يرحمه الحاجه اخر مره روحنا مصيف كان من سنتين
ياسمين بسخريه / والله حنين آوي الحاج مـ.ـيـ.ـت من خمستاشر سنه بس بيخرج عشان يصيف معاه الرجـ.ـاله لما تحب فعلا
نظر لهم أسر ببلاهه وجاء أيوب / سوسو تعالي عشان نرقص سلو
سعديه بخجل / يوووه يا أيوب بتكسف الله
ياسمين وهي تضم سعديه / بـ.ـنتنا كبرت وبتتكسف يلا يا عم أيوب خدها وروحوا المقطم اياكش تيجي كبسه تلمكم ونخلص
اخذ أيوب سعديه وذهب بينما ياسمين ألتفت لأسر وكادت تتحدث فمانعها بيده / خلاص خلصت حضرتك المفروض متقفيش معايا كده فرضا جوزك شافك هيكون موقفنا ايه اتمني تقدري جوز حضرتك وتحترميه اكثر من كده
ثم تركها ورحل
نظرت في اثره بتعجب / جوزي؟؟؟؟
في الأعلى وصل رامي الشقه ورن الجرس فتح له حمزه بسرعه / تعالي يارامي شوف مليكه حرارتها مرتفعه اوي
رامي وهو يذهب خلفه / اهدي بس يا حمزه انا مجبتش معايا اي حاجه بس ممكن اشوف الحراره والنبض واكتب لها علاج
حمزة / اي حاجه بس تكون بخير يا رامي
رامي وهو يتوقف وتحدث بتعجب / انت حبيتها ولا ايه يا حمزة انت لحقت يابني اهدي كده مالك
حمزة بعصبيه / اخلص يا رامي مش وقتك يا اخي
ذهب رامي خلفه ودخل الغرفه وجدها مسطحة علي السرير
رامي / ارفع نقابها يا حمزه مينفعش كده تتخـ.ـنـ.ـق
نظر له حمزة بتردد ثم تحدث بو.جـ.ـع في قلبه/ بس هي….
رامي مشفقا علي صديقه فهو يعرف مقدار غيرته علي ما يخصه / دي مجرد حاله يا حمزه واي دكتور هيقول كده وبعدين دي مرات اخويا واختي يا صاحبي متقلقش
نظر له حمزه ثم توجه لها ورفع النقاب لها واقترب رامي وهو يحاول قدر الإمكان ان يتجنب النظر لوجهها مسك يدها وقاس النبض وتحدث وهو ينظر لساعته / شوف يا حمزه لو في علبه اسعافات هنا وهات منها الترمومتر….. حمزه…. حمزة انت يابني
رفع نظره وجد صديقه ينظر تجاه زوجته باعين مفتوحه ولا يتحدث فقط نظره مثبت عليه وكأنه مسحور او القي عليه تعويذه
رامي / حمززززه
حمزه بانتباه / نعم ايه يارامي
رامي / بقولك شوف اي ترمومتر في علبه الاسعافات
هز حمزه رأسه دخل الحمام وبحث حتي وجد علبه الاسعافات وأخرج منها الترمومتر وخرج لرامي واعطاه له
رامي بعد وضع الترمومتر وانتظار رؤيه النتيجه / درجة حرارتها عاليه لازم تاخد مخفضات حراره ومضادات حيويه
امسك رامي ورقه وخط عليها بعض الادويه ثم نظر لحمزة / اعمل لها كمادات واديها العلاج ده انا هجيبه وابعته من اي حد ولو استمرت درجه الحراره خليها تاخد دووش ساقع
نظر له حمزه بقلق يأكل قلبه وضع رامي يده علي كتف صديقه / متقلقش كدة خير هنزل انا وابعت العلاج
هز حمزه رأسه وذهب وجلس بجانبها واخذ يتأمل ملامحها يا الله هل هذه بشريه مثلنا غير معقول هل تزوج حوريه يالله كم هي جميله اقترب منها ونزع النقاب بالكامل من عليها وبلع ريقه من شكل شعرها الأسود والذي يتخلله لون بني فرد شعرها بجانبها. اقترب من شعرها وقربه من أنفه واشتمه واخذ يستنشق من رائحته كالمدmن ولم يشعر بنفسه سوي وهو يسمع صوت احد دخل الشقه خرج ليري من وجدها ملك وضع رأسه في الارض
تحدثت ملك بتلاعب ودلع مقزز / اووووه الشيخ حمزه في شقتنا المتواضعه ياتري بتعمل اية هنا يا شيخنا
شعر حمزه بالاحراج / اصل مليكة تعبت فكنت…
ملك مقاطعه / اوووه يا حـ.ـر.ام مليكه حبيبه الملايين تعبانه مسكينه اوي هههههههه يلا ربنا يطمنك عليها
تعجب حمزه من حديثها اي نوع من الأخوه هي حمد الله انه لم يكتبها نصيبه
نظرت له ملك باعجاب كبير جدا ثم اقتربت منه ببطئ وتحدثت ياغراء / تعرف انك حلو اوي والصراحة مستخسراك في مليكه المعقدة دي اي رأيك لو….
صدm حمزه من حديثها ولكن ماذا تقصد بحديثها هذا صعق عنـ.ـد.ما علم ماذا تقصد ابتعد للخلف بحده وكان سيتحدث لولا أن سمع صوت أسر / مالها مليكه يا حمزه
حمزه وهو يحاول الا يفكر في كلامها / احم عندها حمي شـ.ـديدة بس مين قالك
أسر / رامي قالي وبعت العلاج ده
هز حمزه رأسه واخذ منه العلاج ودخل لغرفه مليكه
نظر أسر لملك نظرة هي تعرفها جيدا / ايه اللي حصل يا ملك
. ملك بسخريه / حصل ايه ياسيادة محامي مليكه
أسر بغـــضــــب / ايه اللي خلي حمزة يبقي مش طايق يقف كدة وملامحه متتفسرش
ملك وهو تسير بطريقه مقزز تجاه غرفتها / وانا مالي اسأله انت يا اسوري
زفر أسر علي اخته التي لم ولن تتغير ثم توجه للغرفة وجد حمزه يضع احد القماشات علي رأسها وهو يعطيها حقنه في زراعها سمع تأوه ضعيف منها
نظر له أسر بامتنان / شكرا ليك يا حمزه لولاك كان ممكن حالتها تتدهور
حمزه وهو ينظر لها / دي مراتي برضو يا أسر متنساش
جلس أسر مقابل حمزه علي السرير بجانب مليكه / الحمدلله ان ربنا رزق مليكه بواحد زيك انا كده مطمن عليها
ابتسم حمزه / انا محظوظ ان ربنا جعلها من نصيبي رغم عدm معرفتي بيها غير لساعات قليله الا انها بجد بقت جزء مني
أسر وهو يبتسم / عيالكم هيبقوا ايه قمامير
ضحك حمزة وهو ينظر لها / متوقعتش ابدا انها تكون كدة انا مش بيهمني الشكل عاما بس بجد حسيتها كتير عليا
أسر بغمزه / انت مش شويه برضو يا كبير بعدين كفايه عينك الخضره دي جميله خالص
ضحك حمزه / اه لو تسمعك سعدية دلوقتي هتطلب الاداب
أسر بتعجب / سعديه مين
حمزة / متخادش بالك انت كمان عينك جميله اوي تعرف انها تشبه عين مليكه
أسر بضحكه / قصدي اي عين فيهم
حمزة / صحيح قولي اي حوار عنيها ده
أسر بضحكه / مليكه ورثت عيون جدتي بتتغير بتغير المود بتاعها يعني ممكن أخضر فاتح او ازرق وهكذا
نظر لها حمزه وقال / سبحان من صورك
سمع حمزه رنين الهاتف وجده والدة / الو…….. تمام يا بابا انا جاي
نظر لأسر / خلي بالك منها انا هنزل عشان أودع الناس مع بابا وهاجي اشوفها تاني
أسر / في عيوني
حمزه بضيق / خلي بالك منها بس
ضحك أسر علي غيرته الواضحه
هبط حمزه وذهب لمجلس الرجـ.ـال واخذ يودعهم وكذلك نساء العائلة تودع النساء الضيوف وانتهت الليله علي خير باستثناء مرض مليكه ولكن كل الأمور صارت علي مايرام نظر الجد لعائلته الذين جلسوا بتعب محلهم / انهارده انتم تعبتوا عشان تجهزوا للليله بالشكل ده جزاكم الله خيرا جميعا واتفضلوا يلا استريحوا
شكر الجميع الجد وتوجهوا لشقتهم وتوجه حمزه مع عمه لشقته دخل لغرفه محبوبته وتبعه محمد ذهب محمد لها وقبلها بينما حمزه نظر لها بقلق ولكن اخفاه
محمد لحمزة / هي هتبقي كويسه
حمزه / متقلقش يا عمي هتبقي بخير قريب
ثم ذهب وقاس درجه حرارتها / الحمدلله حرارته نزلت كتير
محمد / الحمدلله اتفضل انت يابني روح ارتاح عشان انت تعبت كتير انهارده
حمزه وهو ينظر لها /تمام يا عمي لو حصل حاجه لو سمحت كلمني
أسر / متقلقش انا جنبها علي طول
هز حمزه رأسه وتوجه لشقتهم دخل مباشره لغرفته وذهب واستحم ثم توضأ وذهب وصلي ركعتين شكر لله علي نعمه الكثيره واخذ يدعي لزوجته ثم توجه لسريره كان يريد أن يظل معها ولكن خجل كثيرا من عمه تنهد بخفوت ثم ذهب في سبات عميق بسبب التعب طوال اليوم ومليكه كانت ما تزال تحت تأثير الدواء
في مكان ليس ببعيد جدا
كان المجهول يجلس ويتحدث مع شخص آخر
مجهول 1 / هههههههههه زمانها دلوقتي ياحـ.ـر.ام بتمـ.ـو.ت
مجهول 2/ لا مش حصلها حاجه بسبب جوزها ده مش عارفه ازاي الدوا مش أثر بيها ده مفعوله مضمون المفروض الحمي تتعبتها وتضعفها
مجهول 1/ ولا يهمك لسه الايام جايه وهنخلص عليها ونحرق قلبهم عليها هدmرهم واحد واحد وكفايه اننا بوظنا ليله العصافير ومليكه معرفتش تحضرها
مجهول 1/ ودلوقتي نبدأ بالقطة الصغيره
نظر لعده صور معلقه علي الحائط أمامهم ثم إشارة لصوره
تحدث مجهول 2 بفحيح / اميره…………..
ستُشفى جراحك وتضحك من اعماقك ستمضي ناسياً ولستُ مُتناسياً .♥🌏
لماذا تصحو فجرًا ؟!
– يوجد أمرٌ بيني وبين الله ، أجلس لأحادثه دائمًا ، أنا أنتظره كل فجر ..♥🌍
~صلاه الفجر ي حفيدات عائشة♥🌍~
ثمة شيء في صلاة الفجر لا يشبه بقية الصلوات ولا المصلون يشبهون بقية المصلين ، كأن كبـ.ـار السن لا يتكئون على عكاكيزهم بل يثبتون الأرض في مدارها !♥🌍
*طلب *
بتمني يا شباب كلنا ندعي لاخت معانا ان ربنا يصلح حالها مع خطيبها ويهديهم لبعض ويجمع بينهم بالحلال
أشرقت الشمس وبدأ يوم جديد في حياه الجميع يوم ملئ بالأمل للبعض وملئ بالبغض والكره والحقد للآخر كان حمزة في غرفته يقرأ ورده فهو معتاد ان يصلي الفجر ثم يقرأ وردة ولا ينام نظر من نافذته ورأي الشمس وهي تشرق اتجه للنافذه ونظر لها ببسمه وتذكر البـ.ـارحه في نفس الوقت عنـ.ـد.ما كان يجهز لزواجه كان يتسائل هل ستأتي شمس اليوم التالي وهو سعيد ام لا ولكن كرم الله تخطي كل الحدود وها هو يقف ويبتسم علي كرم الله خرج من غرفته متوجها للمطبخ فهو يعرف والدته تستيقظ مبكرا جدا لتعد الطعام للجميع دخل وجدها تسمع التلفاز وهي تعد الطعام فهذه عاده والدته كل صباح تقوم بتشغيل محطه القرآن الكريم سمع هذه الجمله التي تربي عليها الكثير منا وحفظتها اذاننا حتي اننا نسمعها تتردد احيانا ابتسم حمزه عندنا سمعها تتردد في المنزل وتعطي له روح مختلفه (قناه المجد القرأن الكريم قرآن يتلي آناء الليل وأطراف النهار) كانت هذه الجمله راسخه في ذهن حمزه فمنذ صغره اعتاد سمعها مثله مثل العديد من البيوت المصرية القديمه ولكن للأسف استبدلناها بأصوات المغنين والاغاني استبدلنا الذي هو خير بالذي هو شر
ابتسم حمزه واقترب من أمه وقبل خدها / صباحك سكر يا نونو
نورا بضحك / صباح الفل يا قلب ماما واضح انك صاحي مزاج عالي
حمزه وهو يلتقط بطاطس من الطبق / اها الحمدلله صاحي وحاسس براحه كده
نورا وهي تنظر له بحب / ربنا يسعدك دايما يا ابني
كان حمزة سيرد عليها الا ان دخول احمد العاصف قاطعهم
احمد / مكانكم انا شوفت كل حاجه كل حاجه وهبلغ بابا بكل حاجه
حمزة وهو ينظر لأحمد / احمد راشـ.ـد تخصص كبسه علي المطبخ تحسيه عايش علي باب المطبخ عشان يتدخل في اللحظه الحاسمة
اقترب منه وضـ.ـر.بة علي جبينه / خف شويه ياباشا
نورا وهي تضحك عليهم / رايح فين يا حمزه
حمزه / احم هنزل اطمن علي احم مليكه لحد مالكل يتجمع يا ماما
نورا بضحك / ماشي يابني روح
صعد حمزه لطابق عمه وتردد هل يطرق الباب الان ام ماذا ربما هم نائمين وضع يده بتردد ولكن فجأه فتح الباب ورأها مالكه رفيقه أحلامه طوال الليله الماضيه
رفعت هي نظرها له وكانت بدون نقاب احمر وجهها بشـ.ـده وتحدثت بخجل / احم صباح الخير
حمزه بشرود في عينها / صباح النور والجمال
حسنا هل قلت منذ قليل احمر وجهها فالان أصبح وجهها حرفيا مثل الطماطم شـ.ـديده الحمره
ابتسم حمزه علي خجلها / بس كنت طالع اطمن عليكي عشان امبـ.ـارح وكده
رفعت عينها له فلاحظ خجلها منه ابتسم ليخفف عنها / فطرتي
هزت راسها برفض / لا لسه محدش صحي وانا مش متعوده افطر اساسا
حمزه بعبوس / مينفعش ده أهم وجبه هي الفطار وكمان عشان تعبك وضعفك ده تعالي افطري معانا
نظرت له برفض وخجل / لا بالهنا والشفا علي قلبك يارب بس انا مش هقدر والله اصل
قاطعها حمزه / مفيش بس تعالي افطري معايا احم قصدي معانا تحت وبعد كده طالما هم بيتأخروا كده انزلي افطري معانا كل يوم
بلعت ريقها كل يوم هل يمزح هي تكاد تمـ.ـو.ت أمامه الان
حمزه وهو ينظر لها / ادخلي البسي النقاب ولو سمحتي متطلعيش من غيره تاني افرضي كان حد غيري طلع
مليكه بتبرير / احنا الدور الأخير محدش بيطلع
حمزه بحزم / بس الشقق فوق ممكن عامر او احمد يطلعوا يشوفوا حاجه في شقتهم وغير كده لو سمحتي مش حابب حد يشوفك
رفعت نظرها له ببسمه
قطع نظراتهم صوت تنهيدة نظروا برعـ.ـب وجدوا أسر يجلس وينظر لهم كأنه يستمع لمسلسل /وايه كمان يا حبايبي
نظر له حمزه / الواد ده واخد من سعديه كتير وخصوصا حته الأوقات المناسبه تلاقيه طابب مره واحده مت عـ.ـر.فيش منين
ضحك أسر بشـ.ـده / مهو انتم الصراحه فيلم رومانسي ملوش مثيل اتجوزوا في يوم وتاني يوم حبوا بعض عصر السرعه برضو
خجلت مليكه كثيرا من حديث أخيها وتوعدت له عنـ.ـد.ما يذهب حمزه
حمزه وهو يضحك / يخربيتك نفس لماضه احمد ورامي يلا انت كمان تعالي افطر معانا
أسر وهو ينهض / هوا يبشه واكون قدامك اخيرا هنفطر زي الناس
نظرت له مليكه بتحذير
أسر / ايه دي الحقيقة علي طول مفيش غيري انا بس اللي بفطر
حمزه بضحك / طب يلا روح جهز نفسك بقي عشان الكل مستني
ثم نظر لمليكه / وانتي كمان يلا البسي النقاب
هزت رأسها ودخلت بعد دقائق كان الثلاثه يتجهون لاسفل فتح حمزه الباب ونادي علي والدته خرجت نورا من المطبخ وهي تحمل الخبز / اتأخرت ياحمزه لي…. ايه ده مليكه
حمزه / مليكه وأسر هيفطروا معانا يا أمي عشان لسه محدش صحي عندهم
نورا ببسمه جميله / وماله يا حبيبي ده البيت نور بعروستنا
نظرت مليكه بخجل في الأرض
نورا / يلا يا حبايبي نفطر قبل ما احمد يخلص علي الاكل
سمعوا صوت احمد من الداخل ويبدو انه يأكل / دايما ظالمين احمد يا ظلمه
ضحك حمزه وأشار لمليكه وأسر ليتقدmوا توجه الجميع السفره وجلسوا جاء راشـ.ـد من الداخل وهو يحمل الفوطة ويمسح وجه ثم رماها علي أحمد / خف اكل يا جدع شويه
احمد وهو يأكل بيضه سليمه / بصوا بقي للواحد في اللقمة اللي بياكلها
راشـ.ـد بقرف / يخربيتك انت ورامي بأم العاده الوسـ.ـخه دي ابلع الأول بعدين اتكلم بعدين انا راضي زمتك يا اخي انت بتاكل لقمتين ده انا خايف ندخل في مجاعه بسببك بعد كده ابقي حطي قفل علي التلاجة يا نورا
ثم نظر لمليكه التي تضحك عليهم بخفوت /ازيك يا حبيبه عمو
حمزه بمزاح / جرا ايه يا عمو خف
راشـ.ـد بضحكه / انت مالك ياض دي بـ.ـنت اخويا حبيبه قلبي صح يا ملوكتي
لا يعرف حمزه ماهذا الشعور الذي تملكه عنـ.ـد.ما اضاف والده الملكيه لاسمها يشعر بالانزعاج لهذا يمكنه ان يمزح معها ولكن ان يضيف ملكيته لها حتي لو بكلمه لا يحب هذا فقط يزعجه وبشـ.ـده
مليكه بصوت منخفض / انا كويسه يا عمي شكرا
نظر راشـ.ـد لأسر وهو يأكل مثل احمد بسرعه / حتي انت يا أسر معفن
أسر وهو يتحدث والطعام في فمه / ليه بس يا عمو
احمد وهو يضحك / الواد ده حبيته لله في لله هنبقي انا وهو ورامي جروب محترم
أسر / اشطا ياباشا
حمزه بضحك / يلا عشان يقــ,تــلكم عامر ونخلص هو اساسا مش طايقك انت ورامي
احمد بضحك / ومن امتي وهو بيطيق حد تقريبا مش بيطيق غيرك انت بس رغم انك اسود مني انا ورامي ده عيل قفيل
حمزه بضحك / اشطا ابقي قوله الكلام ده انهارده عند رامي لما نتجمع
احمد بتذنر وهو يٱكل / عند رامي برضو يا عم سعديه هتطلبلنا البوليس والله
ضحك الجميع عليهم
حمزه لأسر / يبقي تعالي يا أسر بدل ما تفضل لوحدك
أسر بفرحه شـ.ـديدة لانه لن يكون وحيد فهو دائما يجلس مع مليكه ليس له أصدقاء غيرها هي وادهم والان ادهم ليس هنا / اكيد هاجي انا اساسا زهقان
نظرت مليكه لحمزة بامتنان واقترب منه وهمست بصوت منخفض / شكرا
حمزه ببسمه متعجبه / علي ايه
هزت مليكه راسها واشارت لأسر الذي يحدث احمد / انك فرحته وتاخده معاك هو طول عمره وحيد ملهوش صحاب غير واحد دايما بيبقي معايا ملهوش غيري تقريبا
نظر حمزه بحـ.ـز.ن لاسر وتحدث ببسمه / من دلوقتي عنده احنا
ابتسمت هي بفخر علي زوجها وانتهي الافطار تخت ضحكات الجميع واتجه كل منهم لعمله واتجهت اميره لدراستها فالامتحانات اقتربت جدا
حمزه وهو يوصل مليكه لباب شقتهم / مش هتحتاجي حاجه من برا
هزت رأسها برفض / سلامتك بس
حمزه / تمام أنا تخلص الشغل وهروح للشباب وبعدها هاخدك اعرفك علي أم فاروق
نظرت له بتعجب
حمزه ببسمه / هت عـ.ـر.في كل حاجه لما نروح
ابتسم حمزه واقترب وقبلها علي خدها قبله بسيطه وذهب سريعا وتركها وهي تنظر في صدmه شـ.ـديدة مالذي حدث الان دخلت الشقه وهي مشتته من قبلته الصغيره والبريئه سمعت صوت يأتي من ناحيه الاريكه
ملك/ تؤ تؤ تؤ تؤ مش عيب عليكي يا دكتور مليكه يا محترمه تطلعي الصبح بدري كده وتتسحبي من ورا اهلك سيبتي للبنات اللي مش محترمه
نظرت لها مليكه بصدmه ثم خلعت نقابها وابتسمت لها بخبث / ومش عيب يا ملك لما تراقبي اختك الكبيره
ملك بسخريه / اصلي بخاف عليكي يا حبيبتي عشان كده بحطك تحت عيني علي طول
مليكه وهي تجلس وتضع قدm علي قدm بكل غــــرور يليق بها / متخافيش يا قلبي انا مش بيبي عشان تخافي عليا
ملك / لازم تخافي يا مليكه انتي مت عـ.ـر.فيش ايه اللي ممكن يحصل الدنيا مبقتش امان يا حبيبتي في ناس بقت قلوبها سوده يا اختي
مليكه ببسمه توحي بدهائها / والناس دي تحت جذمتي يا ملوكي اي حد يفكر فيا بس بسوء بنسفه متخافيش عليا يا قلبي خلفي انتي علي نفسك عشان زي ما بتقولي الدنيا مش امان وخليكي بعيده عن طريقي يا ملك
ثم اقتربت منها اكثر / اصل اللي بيقرب لحاجة تخصني بمحيه من علي وش الأرض ولو مش مصدقه اسألي اللي جرب وعلي ما اظن انتي فهماني كويس يا عمري
ابتعدت عنها ودخلت لغرفتها وهي تنظر أمامها بشرود
ملك بعد ذهاب مليكه / لكل قصه شرير يا مليكه وانا بكل فخر بقبل الدور ده يا…. يا اختي
مليكه من الداخل / دايما بتصري انك تحطي نفسك في أماكن بتأذيكي يا ملك بس مش انا اللي بفضل اتفرج واعيط انتي مش قدي يا ملك
دخل حمزة للشركه التي يعمل لها بكل هيبة وهو يضع عينه في الأرض دخل لمكتبة وجلس قليلا ونظر في ورق بعض المشاريع ثواني وجاءته مكالمه من مكتب المدير
خرج وتوجه لمكتبه طرق الباب ودخل حينما سمع صوت ياسر يأذن له بالدخول / حضرتك طلبتني يافنـ.ـد.م
ياسر وهو يشيير لفتاه / ايوه طلبتك دي تسنيم السكرتيرة الجديده بتاعتك
وضع حمزه عينه في الأرض / اتشرفت بحضرتك
نظرة هذه الفتاه أيضا في الارض بخجل
راشـ.ـد / تسنيم من أفضل المرشحات اللي اتقدmوا للوظيفة بإذن الله تفيدنا
تحدثت الفتاه بخفوت ورقه / شكرا يا فنـ.ـد.م وبإذن الله اكون عند حسن ظن سعاتك
ياسر ببسمه /اكيد يابـ.ـنتي اتفضلي عند مريم المسئولة عن الشئون الخاصه بالموظفين وهي هتفهمك كل حاجه مطلوبه منك
هزت رأسها بايجاب وخرجت
حمزه بعد خروجها / يا فنـ.ـد.م انا كنت طلبت ان الوظيفه تكون لراجـ.ـل عشان اتعامل معاه بحريه
ياسر وهو يتنهد / يابني دي احسن واحده اتقدmت للوظيفه
هز حمزه راسه / طب عن اذن سعاتك هروح اخلص الشغل
أشار له ياسر بالذهاب ثم اكمل عمله
في الجامعه كان يسير بكل هيبه واحترام وهو ينظر في الكتب معه وفجأه اصطدm في فتاه ابتعد بسرعه كان عقرب لدغ واعتذر وهو يجمع اشيائه / اسف يا انسه ما اخدت بالي
البـ.ـنت بدلع وهي تأكل اللبانه / ولا يهمك يا دكتور حصل خير
احمد وهو يذهب بعيد عنها / طب عن اذنك
وتركها ورحل نظرت منار في اثره بغـ.ـيظ وضيق منه ياالله ما هذا الجبل منذ سنتان وهي تحاول حتي لقت انتباهه لها ولكنه لا يتحرك جاءت فتاه تشبهها في طريقه. لبسها غير المحتشمه /ههههههه فلسعك تاني
منار بغـ.ـيظ وهي تنظر للطريق الذي ذهب منه احمد / مسيره يقع مش منار الشريف اللي حد يتجاهلها
الفتاه بضحك / طب يلا يا اختي خلينا نلحق المحاضره انتي عارفه حبيب القلب مش بيدخل حد بعده واستعدي للبهدله عشان الشيت اللي متعملش
منار بغـــضــــب / كله بسبب الكـ.ـلـ.ـبه ام اربع عيون قال ايه مش بدي مجهودي لحد ومش بعمل الشيت لحد لان كده بضيع تعبي طب والله لوريها يلا
ذهبت الفتاتان المحاضره ودخلن وذهبن لاحدي البنشات عند فتاه تجلس وحدها
منار وهي تدفع الفتاه / اوعي من هنا ده مكاني
نظرت الفتاه لها وهي تعدل نظارتها / اسفه مكنتش اعرف
ثم حملت كتبها وذهبت لآخر البنش تقدmت لها منار وصديقتها / وده برضو مكاني بصي البنش ده كله بتاعي
نظرت لها الفتاه بجهل / ليه يعني اي حد يجي يقعد
منار وهي تدفعها مما جعلها تسقط كتبها / انتي بتردي كمان عليا يا حـ.ـيو.انه
نزلت دmـ.ـو.ع الفتاه فأصبحت الرؤيه غير واضحه بسبب دmـ.ـو.عها الموجودة على نظارتها
الفتاه ببكاء / انتي بتكلميني كده ليه انا مش عملت ليكي حاجه كل ده عشان رفضت اعملك الشيت
منار وهي تهم بضـ.ـر.بها / انتي واحده حـ.ـيو.انه إزاي تكلميني كده انا بقي ه……
قاطع طريق يدها للفتاه احد يمسك يدها نظرت الي هذا الشخص ثم فتحت عينها / زين انا……
رمي زين يدها بعنف / لولا انك بـ.ـنت انا كنت ضـ.ـر.بتك علي اللي بتعمليه ده
ثم نظر للفتاه بحنان واخذ نظارتها وأخرج منديل ومسح نظارتها / انتي كويسه
هزت الفتاه رأسها بايجاب
كانت سترد ولكن قاطعهم دخول احمد وهو يعلن بداية المحاضره
كان رامي يسير في اروقه المشفي وهو يصفر فجأه وقفت امامه فتاه جـ.ـسمها ممتلئ وهي ترفع باتجاهه طبق حلوي/ دكتور رامي اتفضل كل حلو
رفع رامي حاجبه / بمناسبه ايه يا اخت اسماء
اسماء بخجل / اصل في عريس اتقدmلي ووافقت عليه
رامي ببسمه / الف مبروك يا اسماء تستحقي كل السعادة
اسماءباسف شـ.ـديد/ يلا مع اني كنت منمره عليك اكمنك حليوة كده ومركز وقيمه وعيونك العسلي دي وجمالك اللي بينور بس يالله ملكش في الطيب نصيب
رامي / ياشيخه انا فقري يلا بقي همشي قبل ما اولع
نيره / تولع!!! قصدك تنور ده انت ناقص اتنين فولت وتنور يا جدع.
رامي وهو يبتعد عنها / ياستير يارب ياشيخه قولي ما شا……
لم يكمل كلامه حيث انزلق في بعض الماء في الارضيه ووقع رامي بصراخ / الله يسامحك يا شيخه
ثم نهض يمسك ظهره بألــم
اسماء وهي تتجه له بسرعه وخــــوف / مافيش حاجه ان شاء الله انت جته وجـ.ـسمك ه
رامي / ياشيخه حرا….. اااااااااه
كانت هذه المره انزلقت قدmه وسقط علي الدرج نظر لاعلي الدرج وهي تنظر له بخوق / الله يخربيتك يا اسماء اااااه
بعد مرور الوقت كان يتسطح علي الفراش وامامه حمزه وسعديه
سعديه بشمـ.ـا.ته / احسن تستاهل كله من أعمالك شوف ربك ياشيخ اتعظ بقي
رامي بألــم / انتي ليه محسساني اني كنت بتاجر في الاصنام يا سعديه ارحميني اااااه
حمزه بحنان لاخيه / الف سلامه عليك يا كبير
رامي / الله يسلمك يا حمزه
سعديه وهي تنظر لهم وهم يتحدثون بحنان لبعضهم ثم نظرت لحمزة بشفقه / يا خساره الحلو مش بيكمل يعني الواد عسل بس استغفر الله
رامي / روحي انتي يا سوسو عشان مينفعش قعدتك في المستشفي دي
سعديه / عايزني اروح اقعد لوحدي عشان اتجن وترميني في مستشفي المجانين يا معفن بعينك انت ومراتك الحربايه مش هريحكم علي قلبكم العمر كله
ضحك حمزه بشـ.ـده عليها
رامي / الله يخربيتك مراتي هتخليني أطلقها قبل مانتجوز يا سعديه
سعديه وهي تضـ.ـر.ب علي صدرها بخضه / لهو انتم مش متجوزين امال الولا اللي في بطنها ابن مين
رامي / ياختي هتجبلي تهمه ابوس ايدك يا حمزه روحها
حمزه بضحك / حاضر يلا يا سوسو نروح عشان ارجع اخده
سعديه / ما تجيبه معانا يا خويا ولا هي حجج وخلاص عشان يخلي الجو ليكم
ضحك حمزه / الله يسامحك يا سعديه هتجبلي بلوه ياستي لسه في شويه اشاعات هيعملها اكون انا وصلتك
سعديه وهي تتحرك أمامه / يلا يا خويا شكله اساسا مش طايقني اكمني هرشاه وفاهمه دmاغه
رامي بعد ذهابها / الست دي هتوديني في ستين داهيه
كانت عبير تجلس في غرفتها وتتحدث مع احد علي اللاب الخاص بها بكل دلع / لا مش هينفع اني اقابلك طبعا ممنوع عندنا اصلنا عيله محافظه اوي
ثم ضحكت ضحكة فيها اغراء شـ.ـديد / اسكت ده انت طلعت حكايه يخربيتك لا طبعا مش هينفع افتح الكاميرا كفايه انا شيفاك يابيبي…….. لا حازم بقولك ايه انا وافقت اكلمك عشان حسيتك كويس متخليش اغير رأي فيك……. هيهيهيهيه لا ياخويا لسه شويه
سمعت صوت أقدام يقترب / طب اقفل دلوقتي عشان ماما بتنادي
اغلقت اللاب بسرعه وأمسكت المجله بجانبها ونظرت للباب وجدتها سندس تدخل عليها وتنظر لها بشك / كنتي بتكلمي مين يا عبير
استيقظت صوفي من نومها بكل كسل وتحركت للخارج وجدت مليكه تجلس وتقرأ وردها نظرت لها بملل ثم تجاوزتها للحمام وبعد مرور بعض الوقت خرجت وهي ترتدي الرووب وتعبر من أمامها صدقت مليكه ونظرت لها ببسمه / صباح الخير يا ماما
نظرت لها صوفي بقرف / اهو صباح قومي حضري اي حاجه اطفحها
نظرت لها مليكه بحـ.ـز.ن فوالدتها هكذا دائما تعاملها بجفاء كبير
نهضت وتوجهت للمطبخ وأعدت بعض الطعام وأخذته لها ثم تحدثت / ماما ممكن لو سمحتي انزل اقعد تحت عشان….
صوفي بضيق /مطلبتش منك السبب روحي في اي مكان مليش دعوه بيكي
نظرة لها مليكه ببسمه سخريه وخرجت وتوجهت للاسفل وهي تحدث نفسها / كانت آخر محاولة يا ماما عشان أقرب منك بعد كده مش هحاول انتي خلصتي كل فرصك
هبطت وجدت جدتها تجلس في الصالون وحدها ذهبت لها ببسمه / السلام عليكم
رفعت فاطمه رأسها لمليكه ببسمه / عليكم السلام ورحمة الله وبركاته عروستنا الجميله عامله ايه
مليكه بمزاح / مـ.ـيـ.ـت فل وعشره يا حبي
فاطمه ببسمه /حمزه بلغني انك كنتي تعبانه امبـ.ـارح اكيد من عين النسوان
مليكه بضحك / الحمدلله انا بخير يابطوط
فاطمه بمزاح / فين العجله تتعلم الرقه دي
دخلت اميره وندي كلا منهما كأنهم يحملون هم الدنيا كلها
مليكه بتعجب / فيه ايه يابنات مالكم
ندي / الامتحان قرب ولحد دلوقتي الفيزيا معقده ومش عارفين نفهمها
نظرت لهم مليكه بتعجب / انتم الاتنين علمي
اميرة / انا علوم وندي رياضيات
مليكه ببسمه / مش عيب عليكم تكون اختكم دكتوره كبيره وشاطره في الفيزيا وتشيلوا الهم
نظرة الفتاتان لها بعدك تصديق / بجد؟؟؟؟؟؟؟
مليكة /اها يلا بقي منك ليها كل واحده تروح تجيب الكتب بتاعتها هنا عشان نسلي بطوط معانا
ندي واميره معا / حمامة
ضحكت فاطمه عليهم / ربنا يديمكم لبعض يا حبايب قلبي
في منزل رامي كان الشباب ينزلونه علي الفراش بحذر
رامي / واحده واحده واحده واحده يا جماعة الخير انا بقيت بايظ اقول عليكي ايه يا اسماء
ضحك احمد عليه / يا عيني علي الحلو لما تبهدله الايام ايه يا عمري اللي عمل فيك كده
رامي / بعدك يا قاسيه هد حيلي
احمد بدلع / للدرجه دي يا سي رامي
رامي / واكتر ياقلب رامي انتي مش عارفه انتي ايه عندي
سعديه / ايه يا تربيه وس…. وايه ده وجهه جديد معاكم مش أصغر منكم ده
نظر أسر بتعجب لما تقول / يعني ايه
سعديه / انا اقولك اصلهم………
احمد بضحك / ابوس ايدك ياسوسو استري علينا يا شيخه
سعديه / مين القمر ده
رامي / استلم اهي عملت ريفرش وهتبدأ من الاول
سعديه وهي تشير لرامي / ايوه انا عارفاك مش انت اللي ضحكت عليا زمان واخدت الدهب بتاعي عشان تشغله وهـ.ـر.بت بيه
رامي / ايه يا حاجه سعديه ابوس ايدك مش ناقص انا البوليس يجي ياخدني كده انتي سمعتي مسلسل الريان امبـ.ـارح ولا اية
سعدية / صدق انك….
قاطعها صوت طرق علي الباب
رامي / انتي بلغتي بجد ولا ايه يا سعدية
سعديه وهي تتجه الخارج / يارب يكونو هما ويلموكم عشان نخلص
ضحك الجميع عليها ولكنهم صمتوا عنـ.ـد.ما سمعوا صراخ
رامي بهلع/ سعديه انتي متشعلقه فوق بتعملي ايه
صرخت سعديه وهي معلقه فوق أحدي المكتبات/ شوف مراتك يا خويا عايزه تقــ,تــلني
احمد وهو ينظر لها بتعجب / هي طلعت إزاي دي ده انا لو حاولت اطلع هيجيلي الغضروف
كانت ياسمين تحمل السكين في الأسفل وهي تنظر لها بغـــضــــب شـ.ـديد / طب انزليلي يا سعديه عشان بدل الفار اللي لقحتيه هشرحك انتي
نظر أسر للصوت وتفاجأ بها المـ.ـجـ.ـنو.نه التي كانت تحدثه البـ.ـارحه هل هي زوجه رامي
رامي وهو ينظر لياسمين / فيه إيه بس يا ياسمين
ياسمين بصراخ / يا أخي جايبه فأر عشان اشرحه عشان مشروعي قامت سعديه مسكته ورمته ومش عارفه راح
فين
‏رامي بهدوء خطير / يعني هو الفار لسه في البيت
‏هزت يا سمين رأسها / آه بس
‏قاطع كلامها رؤيتها لهذا الشاب الذي كانت تزعجه البـ.ـارحه فاشارت له / مين ده
‏كاد رامي يجيب لولا نظره احمد لظهره وهو يتحدث بهدوء / هو الفار ده ابيض يا ياسمين
‏ ياسمين / آه مستورد ودفعت فيه دm قلبي بس اقول ايه سعديه ضيعته
‏اخمد وهو يكتم ضحكته / لا هو مش ضاع هو اهو علي ضهر رامي
‏توقف رامي عن الحركه وعم الهدوء واقتربت ياسمين بهدوء / متتحركش يا رامي
‏توقف رامي وهي اقتربت بحذر ثم كادت تمسكه لولا اختباء الفأر في ثياب رامي
‏رامي بصراخ / ااااااااااااه ابعدوه عني
خرج حمزه من المنزل وبجواره كانت مليكه فبعد ان اوصل رامي معهم واطمأن عليه ذهب ليأخذ مليكه للذهاب لام فاروق نظر ليتأكد من وضع النقاب ثم هز رأسه وسار بجانبها في طريقهم لمنزل ام فاروق ليعرفها علي زوجته ولكن قبل الذهاب وكالعادة اتجه حمزه الي بقاله عم حسين ولكن هذه المرة برفقه زوجته دخل حمزه وخلفه مليكه فوجد كالعاده هند تقف اخفض نظره وتحدث / عم حسين هنا
هند بدلع وهي تنظر لمليكه / لا ابا خرج يقضي كام مشوار كده محتاج حاجه يا بشمهندس ده انا اخدmك بعيني.
قالت آخر كلامها بدلال كبير وهي تشير لعينها ابتسمت مليكه بسوداويه ثم جذبت حمزه للخلف قليلا وهمست له / انت عايز تجيب ايه وانا هتصرف.
نظر لها حمزه ببسمه كبيره / عايز اجيب طلبات لام فاروق يعني حجات تأكلها من غير ما تحتاج لتجهيز وكده زي قرص ولانشون وغيره
هزت مليكه رأسها / تمام لحظه
اقتربت مليكه من هند وتحدث ببسمه لم تظهر لهند / لو سمحتي عايزه زر لانشوف وعلبه جبنه وكيس قرص وكرتونه كيكه وعلبتين لبن كبـ.ـار وخمسه عصير وواحد شيبسي من كل طعم وتلاته شيكولاته
نظرت لها هند بغـ.ـيظ / حاجه تاني
مليكه ببرود استفز هند / سلامتك
زفرت هند وذهبت لتحضر ما طلبته هذه المستفزه من وجهه نظرها
اقترب حمزه من مليكه بتعجب / مليكه ام فاروق مش هتعرف تاكل شيبسي ولا شيكولاته
نظرت له مليكه بتذمر / الشيبسي ليا هو والشكولاته هي أم فاروف احسن مني ولا ايه بعدين احنا لسه متفاهمناش علي موضوع مرواحك لام فاروق لوحدك علي طول
نظر لهم حمزه وغمز وهو يهمس / اعتبرها غيره
نظرت له مليكه وهزت كتفها بدلال / exactly
ضحك حمزه عليها ولكن سمعوا نحنحه بجانبهم نظرت مليكه لهند وأخذت منها الحقائب / كام الحساب
نظرت هند لحمزه وتجاهلت مليكه / خلي خالص هو احنا عندنا كام حمزه
مليكه وهي تنظر لها ببرود / قولتي كام يا قمر
هند وهي تتحدث بضيق /الحساب……
نظرت مليكه لحمزه ومدت يدها له فابتسم وأخرج محفظته واعطاها الأموال فاخذتها هي واعطتها لهند وشكرتها بنبره جعلت هند تود لو اقــ,تــلعت عيناها
اخذت مليكه بيد حمزه وخرجوا لمنزل ام فاروق اخذ منها حمزه الحقائب وعنـ.ـد.ما توقفوا امام منزل ام فاروق وجدوا ام سعاد كالعاده تقف في شرفتها القريبه من الأرض / اهلا بزينه شباب الحاره الف مبروك لولولولولولولوي
حمزه / بالله عليكي يا ام سعاد كفايه اخر مره عملت الحادثه المره الجايه هتفرم والله
ام سعاد وهي تضع يدها أسفل ذقنها / ليه يا خويا وانا قولت ايه دي الحقيقه انت متعرفش نفسك ولا إيه قمر واتجوزت قمرين بدر منور ياخويا جبت الحلاوه دي منين
نظر حمزه بفزع لميكه / هي شافتك
هزت مليكه رأسها / امبـ.ـارح قلت النقاب
حمزه وهو يتحدث بولوله مثل النساء وبمزاح / يا صغيره علي المـ.ـو.ت يا ختي لسه ملحقتش اتهني بيكي لا انا لازم أول ما اروح ارقيكي
ام سعاد وهي تكمل حديثها دون أن تنتبه لحديثهم / يا خويا عيون ايه مناخير ايه حلاوه ايه
حمزه / وانا اللي استغربت انك سخنتي امبـ.ـارح من غير سبب ده إحنا نصلي ركعتين شكر انك ماندلقش عليكي مايه نار ولا انشليتي
طرف حمزه علي الباب / افتحي يا ام فاروق قبل ما نولع
ام سعاد وهي تكمل / ياخويا ده انتم عيالكم هيكونوا ايه عسلات دي حتي مراتك عليها…..
توقفت ام سعاد علي صراخ مليكه فقد اصطدmت يدها دون أن تنتبه ببعض الاشواك التي كانت تتدلي من نباتات تم سعاد
ام سعاد وهي تنظر لها باسف / عين يا حبيبتي عين وصابتك انا مش عارفه الناس دي ايه ربنا يكفيكي شر العين
نظره لها حمزه ببلاهه وهو يفتح فمه ثم طرق الباب / يا نوسه افتحي يا نوسه انا العشق يابت افتحي
ام سعاد وهي تكمل لمليكه / آه والله ياختي تلاقيكي عشان حلاوتك دي واحده نقحتك عين ياختي كفايه لون وشك اللي زي لل
حمزه وهو يطرق علي الباب بعنف ويتحدث بفزع / حاج كامل يا حاج كامل…… افتحي يا ام فاروق الحقينا افتحي هتولع يا ام فااااااروووق
ضحكت مليكه بشـ.ـده عليه وهو نظر لها بتحذير فضحكتها كانت غاليه قليلا همست هي بحرج اسفه ما اخدتش بالي
تعجب حمزه من عدm فتح ام فاروق للباب دب القلق في قلبه فاخذ يضـ.ـر.ب الباب بكتفه ومن حده كان الباب ضعيف جدا فتحطم بسرعه ركض حمزه وخلفه مليكه وأم سعاد التي هبطت إليهم برعـ.ـب نظر حمزه بصدmه لما يحدث امامه وصرخ بعنف / يا كـ.ـلـ.ـبببببببببببببب
شيخي كلّما عاهدتُ اللهَ على ترك ذاك الذّنب أخلفتُ أظن أنّ الله كره خيانتي للعهد !
= يا بُنيّ اللهُ لا يُعاملك كالبشر .. اللهُ يعلم أنّك كلّ يوم تتوسّد آهاتك وتسكب دmعاتكَ لأنك عدتَ للذنب … يعلم أنّك تكره أن تعصيه
– ولكنى انطفأتُ أصبحت أستحي من الله … كلمـ.ـا.تُ الناس أثقلت كاهلي يظنّونني لا أخطِيء ! لو علموا سواد قلبي !
= يا قرّة عيني مَن منّا يعيش مستَغنيًا عن ستر اللهِ ! مَن منّا يعظُ بشيء ويحذر من معصية ولكنّه قد تزِلّ قدmه ويرتكبها ، مَن منّا لا يحتاج للطف الله !؟
– هل سيقبلني !؟ هل سيضيئني ويجبرني !؟
= خلقك وبثّ فيك من روحه ، أنت غالٍ عند الله ، اتراهُ يخذل يدًا مُدّت وعينًا دmعت وعبدًا بفقره استلاذ به ؟ حاشاه
يا بنيّ لا تجلِد نفسك .. وإياك والقنوط ، ابقَ على جهاد نفسك ، ومَن ثبتَ نبت
سيوافيكَ الله صدقَ ثباتك لذّةً لن تحـ.ـز.ن بعدها ولكن اصبر وتصابر ورابط واربط على قلبك …اللهُ يريدُ أن يطهّرك .. 💛
صلوا علي من جلس علي ركبيته يواسي طفل مـ.ـا.ت عصفوره صلوا على الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم 😍😍💕💕💕🌴
كان راشـ.ـد يجلس مع نورا ويتحدثون في أمر ما بخفوت ولكن توقفوا علي دخول اميره بضجتها المعتاده فبعد ان شرحت لهم مليكه الفيزياء صعدت لتساعد والدتها ابتمست وهي تري والدها يجلس فركضت له وعانقته وقبلت خده / رشرش ياقلبي غريبه جاي من العطارة دلوقتي
ضحك راشـ.ـد/ دلوقتي استراحه الغدا
هزت رأسها ولكن اكمل هو / بس مش ده بس السبب اللي طلعت عشانه
نظرت له اميره بتعجب
فاكمل وهو يربت علي خصلات شعرها / حبيبه بابا كبرت وقريب هتبقي في الجامعه
ابتمست اميره له
فاكمل راشـ.ـد بحنان / وكمان بقت عروسه والعرسان بتتقدm ليها
توقفت نبضات قلبها وهي تنظر لوالدها هل يعقل انه عامر تقدm لها يالله ستوافق اكيد ولن تستعمل حجتها الدائمه وهي التعليم ففي سبيله تتخلي عن الكون كله خرجت من شرودها علي صوت والدها / دكتور عماد اللي فاتح صيدلية علي أول الشارع جاني العطارة واتقدm ليكي وبيقول هتبقي فتره خطوبه لو وافقتي لحد ما تخلصي
نظرت له بملامح شاحبه فوالدها يبدو هذه المره مصر عليه فهو أبدا لم يتحدث عن أي عريس أمامها بل كان يرفضهم دون اخذ رأيها
نظرت له اميره بتـ.ـو.تر / بس يابابا آنت عارف السنه م…..
قاطعها راشـ.ـد / متقوليش رايك قبل ما تفكري كويس فيه
نظرت له اميره بأمل اخير / يابابا انا مش عايزه ا….
قاطعها راشـ.ـد بجديه وكلام لا يقبل النقاش / اسمعي يااميرة كل مره تقولي حجج بسمعك بس المره دي العريس كويس ومحترم واعرفه واعرف والده وشبهنا يابـ.ـنتي بيته كويس وعارفين ربنا هطلب أيه تآني
صمت وهو يتنهد / فيه حد في دmاغك يا اميره
نظرت له بفزع هل كشفها الان هزت رأسها بخــــوف / لا لا هو…….
امسك راشـ.ـد يدها وقبلها / فكري كويس قبل كل كلمه ياقلبي انا ابوكي واتمنالك الخير ياقلبي فكري وردي عليا ومتفكريش ان هجوزك دلوقتي لا ياقلب ابوكي ده لسه بس فتره خطوبه حتي تكوني كبرتي شويه ودخلتي الجامعه
هزت اميره رأسها وهي تمنع دmـ.ـو.عها / طب بعد اذنك هروح اشوف ندي عشان نراجع علي الفيزيا.
هز راشـ.ـد رأسه وقبل رأسها
انطلقت اميره للخارج وقد انفجرت دmـ.ـو.عها وذهبت لندي طرقت الباب بسرعه ففتحت ندي بفزع / اميره في إيه
بينما نظر راشـ.ـد بهدوء نورا / وانتي ايه رأيك يا نورا
نظرت له نورا ببسمه / الرأي رأيك يا راشـ.ـد انت ادري بمصلحتها
هز راشـ.ـد رأسه بشرود وهو يفكر في تصرفات صغيرته
نظر حمزه بصدmه لذلك الرجل الحقير ثم انطلق له وهو يصـ.ـر.خ به ويجذبه بعيدا عن ام فاروق / هو أنا مش حذرتك مـ.ـيـ.ـت مره انك متقربش منها ها قولت ولا مقولتش
نظر له الرجل والذي يبدو في بدايه الستينات وحاول أبعاد يد حمزه عن ثيابه / اولا انت ملكش اي دخل بيا مرات عمي ومحدش يدخل بينا ثانيا انت مين سمحلك انك تيجي هنا أساسا ها
نظر له حمزه ببسمه مرعـ.ـبه لم تراها مليكه علي وجهه البشوش قبلا / أولا اللي بتتكلم عنها دي تبقي والدتي ثانيا انا ليا الحق آكتر منك اني ادخل بعدين هاتها علي بلاطه وقول انك جاي عشان الفلوس
تحدث الرجل. بهياج / فلوسي وحقي انتم عايزين تاكلوه عليا ولا إيه
ابتسم حمزه بسخريه / فلوس مين يا أخ انت دي فلوس ام فاروق
الرجل بصراخ / دي فلوس عمي بس هو ظالم وظلمنا في ورثنا
نظرت له ام فاروق بألــم وو.جـ.ـع فقد كان هذا الرجل يحاول ان يتهجم عليها لولا حمزه / انت كـ.ـد.اب جوزي مش ظالم وورثم خدوته وزياده كمان
الرجل بسخريه / مسميه الملاليم دي ورثنا طب وحقنا في الفدادين اللي اشتراها في المنصوره قبل مـ.ـو.ته فين
ام فاروق بتعب / دي حقه هو واشتراها شرك معايا بفلوس دهبي غير انه كتبها ليا قبل ما يمـ.ـو.ت
تحدث الرجل بعصبيه / انتي خرفانه يا….
لك يكمل كلامه بسبب جذب حمزه لثيابه وهو يخرجه / قسما بالله لولا انك رجل في مقام والدي لكان تصرفي معاك مختلف بس معلش ملحوقه لو قربت هنا تاني انا مش هعمل اعتبـ.ـار لسنك ده
ثم أخرجه وأغلق الباب وجد زوجته تسند ام فاروق بهدوء اقترب منهم بعد أن هدأ وامسك يدها / ليه متصلتيش بيا اول ماجه ايه يا ام فاروق هانت عليكي سنين الحب والعشق والغرام اللي بينا
ادmعت عين ام فاروق فحـ.ـز.ن حمزه واقترب منها وامسك يدها ليقبلها بحـ.ـز.ن / متزعليش يا غاليه انا معاكي دايما اوعي تفتكري نفسك لوحدك أبدا أبدا فاهماني
نظرت له ام فاروق بحب وحنان ومسدت علي زراعه ونظرت لمليكه التي كانت عينها تدmع علي حال هذه السيده مدت ام فاروق يدها فانطلقت مليكه وعانقتها وهمست لها بحنان / فصبرا جميلا والله المستعان علي ما تصفون
ابتسمت ام فاروق ونظرت لحمزه بفرحه / عرفت تنقي ياواد يا حمزه
حمزه بغمزه ومشاغبه / اكيد يا ام فاروق ده الاكس بتاعي كان انتي معاناتها اني ذوقي عسل أساسا
ضحكت ام فاروق بعد أن كانت تبكي منذ ثواني / ايت ياواد الأكس دي شتيمه
حمزه بضحك / لا شتيمه ايه استغفر الله دي معناها حبيبتي القديمه
ضحكت ام فاروق ونظرت لمليكه / شيلي يابـ.ـنتي النقاب ده مفيش حد هنا والواد ده جوزك
حمزه وهو يحدث نفسه / ما بلاش الواحد بيسهم في شكلها وينسي نفسه
ابتسمت مليكه ونزعت النقاب الخاص بها وبقيت فقط بالحجاب بينما حمزه لم يستطع ولو لثانيه نزع عينه من عليها وأخذت ام فاروق تكبر / ماشاء الله تبـ.ـارك الله عروستك قمر يا حمزه
حمزه وهو ينظر لها حتي يشغل باله عن تلك التي قيدته بعيونها / مش احلي منك ياقمر علي فكره الدعوي لسه مفتوحه لو عايزه تبقي زوجه تانيه بعدين انا عايز عزوه كده وهعدل بينكم متخافوش انا قلبي يسع من الحبايب الف
نظرت له ام فاروق بضحكه عاليه / بس شكلها مراتك مش ده رأيها
نظر حمزه لها وجدها تنظر له بوجهه احمر
فتحدث بخــــوف مصطنع / أنا بقول يا ام فاروق ان كل شئ قسمه ونصيب وزي ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف ويادار ما دخلك شر ويابخت من زار وخفف ويابخت من نام ظالم ولا نام مظلوم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ضحكت مليكه عليه ولم تستطع ان تتماسك
غمز لها حمزه /اختا بس عايزين ننول الرضا.
مـ.ـا.تيجي
مليكه بتعجب /فين
حمزه بغمزه مشاكسه / هجبلك عصير قصب
ضحك الجميع علي حديثه وهكذا انقضي اليوم مع ام فاروق والتي تقربت كثيرا من مليكه
كانت أميره تخرج من شقه انها راضي وهي تفكر في حديث ندي منذ قليل وان تترك عامر وتفكر في مستقبلها فربما يكون عماد هو المقدر لها كانت شارده وهي تفتح الباب وفجأه اصتدmت وبشـ.ـده في صدر عامر فابعتد سريعا عنها وعاد للخلف وانتظرها فخرجت هي واعتذرت بصوت مبحوح من كثره البكاء نظر لها عامر بفزع / اميره مالك بتعيطي ليه
اميره وهي تحاول مسح دmـ.ـو.عها/ مفيش عن اذنك
ولم تنتظر سماع كلامه وركضت سريعا للاسفل وهي تفكر ماذا ستفعل
بينما هو دخل الشقه وقلبه يتخبط بعنف وجد ندي تخرج من غرفتها وهي تكمل كوب فارغ اوقفها / ندي استني
توقفت ندي ونظرت له بتعجب / نعم يا عامر
عامر بقلق تغلب علي خجله/ اميره مالها وكانت خارجه تعيط ليه.
زفرت ندي بحـ.ـز.ن علي صديقتها بينما عامر ينتظر
ندي بحـ.ـز.ن وتعب / ندي اتقدmلها عريس وهو كويس ومحترم وعمي المره دي شكله موافق و….
لا لم يسمعها من بعد كلمه (اتقدmلها عريس) وقد توقفت حواسه عن العمل ماذا هل سيخسرها هكذا لقد أضاع عمره لأجلها انتظر وانتظر لتكون حلاله والان بكل بساطه يأتي غير ليأخذها اذا ليأخذها ولكن عنـ.ـد.ما يصبح هو في قبره
ندي وهي مازالت تكمل ولم تنتبه لشروده / وبس وهي بقي مح…….
قطع كلامها رؤيته وهو يركض للخارج بهياج وسرعه نظرت بخــــوف ودهشه لما يحدث / هو فيه إيه
عم الهدوء ارجاء المكان ونظر الجميع بخــــوف وحذر لظهر رامي وتحرك الجميع بهدوء وفي خلال اقل من الثانيه كانت ياسمين تهبط بالعصا علي ظهر رامي فصرخ رامي وتحرك بسرعه واخذ الفار يتحرك في ثيابه وفي ثواني كان الجو يتخلله الهرج والمرج واحمد يتحرك برعـ.ـب ويركض وهو يصـ.ـر.خ وخلفه رامي الذي اخذ يحاول نزرع ثيابه وياسمين تركض خلفهم بالعصا بينما علي المكتبه كانت سعديه تشاهد باستمتاع / احسن من أعمالكم سلط عليكم عشان تبطلوا قله ادب.
بينما كان أسر يقف علي الاريكة وهو يصـ.ـر.خ وياسمين خلفه تضـ.ـر.به باستمرار
رامي بصراخ /يابت اهدي الله يخربيتك رجلي يا مفتريه مش عارف اتحرك
فرامي كان يركض بقدm ويجر الاخري خلفه.
اقتربت ياسمين من رامي بعد أن ألقت العصا وامسكت منفض الستائر وفي ثواني اخذت تضـ.ـر.ب ظهر رامي وهو يصـ.ـر.خ / يخربيتك مش كفايه رجلي.
نظر اسر لنقطه ما وأشار إليها / شباب
نظر الجميع له فتحدث /بصوا
نظر الجميع تجاه سعديه فتحدثت سعديه بقلق /في إيه منك ليه بتشاوروا ليه كده
ابتلع احمد ريقه / الفار جنبك
استدارت سعديه ببطئ وجدت الفار بجانبها علي المكتبه فصرخت / فااااااااااااااااااار
كانت تجلس في غرفتها وهي تقلبها رأس علي عقب
ملك بجنون / هو راح فين انا كنت حطاه هنا راح فين
نظرت حولها مثل المـ.ـجـ.ـنو.نه / راح فين
امسكت رأسها بألــم /همـ.ـو.ت اه هو فين
فجأه خطر ببالها أين يمكن أن يكون خرجت وركضت لغرفه مليكه وأخذت تبحث عنه وهي تتلفت حولها مثل المـ.ـجـ.ـنو.ن / حطيته فين دي آآآآآآه
سمعت صوت مليكه تتحدث ببرود من خلفها / بتدوري علي دة
نظرت ملك لمليكه بجنون وهي تصرخ / انتي ازاي تدخلي اوضتي وتفتشي في حاجتي
مليكه وهي تنظر لها بسخريه / تؤ تؤ تؤ جرا ايه يا ملوكي أعصابك يا ماما
ملك بهياج / هاتي هاتي اللي اخدتيه مني
مليكه بتحدي / لا
ملك بجنون / انتي مـ.ـجـ.ـنو.نة ولا ايه بتدخلي تفتشي في اوضتي وبتاخدي اللي علي مزاجك مش من حقك تعملي كده
مليكه بحده / لما تغلطي يبقي من حقي لما تاخدي القرف والسم ده يبقي من حقي اني امنعك لما طول عمرك معملتيش حاجه واحده صح يبقي من حقي اراقبك يا ملك
ملك بسخريه وهي تفرك في وجهها بجنون / وكنتي فين يا ماما مليكه من الاول اه صح نسيت انك كنتي بتصنعي المجد وقتها صحيح اخدتي كام جايزه يا فخر العيله
نظرت لها مليكه بقلب يدmي علي اختها / ياااه يا ملك للدرجه دي مش طيقاني انا عملت ايه عشان ده كله انا عمري ما كرهتك طول عمري بعمل كل حاجه عشان مصلحتك ولا نسيتي اللي عملته زمان ساعه…..
قاطعتها ملك بضحكه صاخبة / انتي لسه مقتنعه انك كنتي بتساعديني لا فوقي يا جميل وقتها انتي كنتي بتساعدي نفسك يا شيخه مليكه ولا نسيتي انتي كنتي ايه الأول
ثم تحركت للخارج وهي تقول بضحكه / من فات قديمه تاه يا شيخه وبالنسبه للي في ايدك خليه انا هعرف اجيب غيره هههههههههه
نظرت مليكه أمامها بعيون تحولت للون كحلي غامق وهي تضغط علي ما بيدها بشـ.ـده /مش هسمحلك يا ملك مش هسمحلك انك ترجعي الماضي تاني ابدا مش هسمح
دخل عامر الورشه علي راشـ.ـد بعنف نظر راشـ.ـد له بتعجب / في إيه يا عامر مالك
عامر وهو يلقي قنبلته / عمي انا طالب ايد أميرة منك
راشـ.ـد بصدmه / انت تتجوز اميره.
ارتعب عامر من نظرته وتحدث بقوه نابعه من عشقه وخــــوفه علي ضياعه /عمي انا .. انا بحب ندي ويمكن آكتر من نفسي وكنت مستني تخلص عشان اقولك بس عرفت ان فيه واحد أتقدm ليها فمخايف اتأخر وتضيع مني
راشـ.ـد بصدmه / انت يا عامر تبص لبـ.ـنتي بالطريقه دي
ارتعب عامر من افكار عمه / لا يا عمي والله أنا عمري ما بصيت ليها حتي بصه مش كويسه ولا لمحت ليها بحاجه أبدا
ثم اخفض عينه بحـ.ـز.ن / ياعمي انا من وقت ما كانت صغيره وانا كنت بشيلها العبها وانا اتعلقت بيها مع الوقت اتجول التعلق ده لحب وعشق والله العظيم عمري ما عصيت ربنا فيها ولا عملت حاجه غلط يا عمي كل اللي بتمناه من الدنيا تكون حلالي وتكون ليا عارف ان فرق السن كبير بس والله هشيلها في عيني
نظر له راشـ.ـد بفخر من ابن اخيه /أنا واثق فيك يا عامر وتأكد عمري ما هلاقي حد زيك لبـ.ـنتي انا هقولها واشوف رأيها واللي فيه الخير يقدmه ربنا
عامر ببسمه / متشكر ياعمي بس ياريت متتأخرش عموما مش هقبل غير بالقبول
ثم ابتسم له وخرج وخلف ده راشـ.ـد ينظر بصدmه أين ذهب عامر ذو الهيبه ابتسم فمن امامه ليس سوي عامر العاشق
كانت كلا من اميره وندي تتجهان للدرس وتسيران بدون اي صوت في الشارع فجأه وجدوا جــــســ ـد كبير يقطع طريقهم رفعوا أعينهم وجدوه شاب جميل جدا وصاحب جــــســ ـد مفتول بالعضلات
الشاب ببسمه / اسف اني بقطع طريقكم يا جميلات بس ممكن أسألكم سؤال
اميره وهي تمسك بيد ندي / لا مش ممكن
وجذبت ندي التي كانت تائهه فيه ولكنه لم ييأس /انا مش قصدي والله ازعاج خالص بس عايز اسأل علي حاجه
ندي ببسمه / اتفضل
نظرت لها اميره بشرر كبير ابتسم الشاب لندي بسمه اذهبت عقلها / واضح انك ذوق جدا يا انسه انا بس كنت بسأل علي مكتب الاستاذ…… المحامي
اميره بحده وهي تمسك يد ندي / منعرفش وياريت متقفش في طريقنا تاني
ثم جذبت ندي خلفها بحده حتي وصلتا لمكان الدرس اميره بحده / انتي مـ.ـجـ.ـنو.نة يا ندي اية الي عملتيه ده تتكلمي مع واحد غريب ليه
ندي بدفاع عن نفسها / فيها ايه يا اميره اولا هو شخص عادي بيسإل وخلاص
اميره بسخريه / يا سلام وهو مفيش غيرنا في الشارع يسأله
مكان فيه مـ.ـيـ.ـت راجـ.ـل يسأله ولا هو حك وخلاص
ندي بزهق / يوووه يا اميره مش هنخلص انتي اساسا معقده زي اخوكي
نظرت اميره لها بحده /عندك حق فعلا يا… يا اختي
ثم تركتها وذهبت لتجلس بعيدا حتي بدايه الدرس
نظرت ندي لها بضيق شـ.ـديد سرعان ما تغيرت ملامحها عنـ.ـد.ما رأت الشاب يقف بسيارته بالقرب من مكان الدرس ويغمز لها ثم ارتدي نظارته الشمسيه ورحل نظرت هي في اثره ببسمه حالمه كاي فتاه في سنها ولم تدري عواقب ما تشعر به او تفكر به
كان رامي يجلس علي الاريكه وهو يمسك ظهره مثل النساء / اه ياني يا ما يا عيني عليك يا رامي حسدوك يا غالي كشفت راسي ودعيت عليكي يا اسماء اه ياني حسبي الله ونعم الوكيل في الظالم منك لله يا ياسمين الكـ.ـلـ.ـب
سعديه وهي تنظر له بشمـ.ـا.ته / احسن تستاهل عشان تبطل قرف وقله ادب
ضحك احمد بشـ.ـده عليه فتحدثت سعديه بسخريه / بتضحك علي إيه مانت زيه يا ضنايا.
نظر لها احمد بتذمر / جرا ايه يا سوسو انتي مش بتستري أبدا
ضحك أسر بشـ.ـده عليهم
سعديه بحسره وهي تمصمص شفتيها / يا خسارتك في قله الادب يا بني يلا ربنا يتولانا جميعا هدخل اكلم أيوب عن اذنكم
رامي / طب حتي استأذني يا سعديه انتي أخدتي نمرته وهتكلميه وبتقوليها عيني عينك كده وتضحكوا بقي وقله ادب
سعديه وهي تشير لنفسها / اكلمه ايه استغفر الله وايه اضحكله دي لا مش انا يابني
رامي وهي ينظر لها بفخر / آيوه كده ارجعي لسعديه العفيفة الطاهره ربه الصوف والعفاف
سعديه وهي تدخل للغرفه / أصل هعمل فيديو كول
رامي وهو يلوي فمه / عليه العوض ومنه العوض فيكي ياسعديه
ضحكت ياسمين بقوه وهي تقترب منهم وتضع ثلج علي ظهره فتنحنح أسر بحرج / طب نسيبك براحتك انت والمدام والف سلامه
رامي بتعجب / الله يسلمك بس مدام مين
أشار أسر لياسمين بتعجب / المدام دي مش دي مراتك
نظر رامي لياسمين ثم انفجروا في الضحك عليه / هو إنت قعدت مع سعديه ولا إيه
احمد ببسمه / ياسمين مش مـ.ـر.اته.
أسر بصدmه وهو ينظر لهم / إيه امال ايه
ياسمين بمشاغبه / انا اخته
فتح أسر فمه بصدmه / اخته؟؟؟!!!!
عاد حمزه المنزل ليأخذ أوراق مهمه ثم يتجه الشركه مجددا فقد حادثه ياسر لكي يأتي بأوراق مهمه رغم تأخر الوقت ولكنه لابد من إحضار الأوراق لذا قرر ان يحضرها ثم يعود سريعا كان يسير للدرج لولا سماعه لصوت مليكه يأتي من الصالون اتجه له بتعجب وجدها تجلس مع جدته ويقرءون بعض الكتب وهي تفسرها استند علي الباب واخذ ينظر لها بهيام ولكنه شعر بشخص خلفه استدار وجدها سندس /الله يسامحك يا سندس وقفتي قلبي
سندس بمزاح / وانت واقف هنا بتعمل ايه وحشتك
حمزه بدون شعور / اووي.. احم قصدي يعني انا كنت جاي اخد ورق ولقيت و..
تـ.ـو.تر من نظرتها / احم طب استأذن انا عشان هتأخر
ضحكت سندس كثيرا عليه ثم اتجهت لهم/
صباح الخير يا قمرات
فاطمه / صباح السكر يا مانجتي
مليكه بمزاح / ايه الحب ده بس يابطوط كده اغير انا
سندس وهي تضحك / لا ياستي ده انتي عروستنا برضو والمفروض ندلعك ياشابه
ضحكت مليكه / ايه جو ريا وسكينه ده يا كبير كده اخاف علي نفسي
دخلت نورا عليهم /ايه دة قعدين من غيري خيانة
ضحكت سندس / انا لسه جايه والله يا ماما بريئه
بينما حمزه اخذ الأوراق وذهب للشركه سريعا فالساعه أصبحت الان 10 ولابد من ذهاب الجميع للمنازل دخل للشرطه وسار في الممر وهو يتأكد من اكتمال جميع الأوراق ولكن أثناء سيره سمع صوت تأوه يأتي من ممر جانبي الذي يحتوي علي غرفه المخزن اقترب بتوجس وهو يتهيأ لاي شئ ثم اقترب من المخزن وفتحه ونظر بصدmه لتلك الفتاه التي تسبح في دmائها صرخ بفزع / انسه تسنيم
ضحك بخبث / وبكده يكون أول أفراد العيله في طريقه للدmار اي نعم كانت المقصوده اميره بس مش مشكله اذا كانت ندي
مجهول ٢ /وكمان نهايه حمزه قريبه آوي
اما بقي مليكه فدي هستمتع بدmارها وقــ,تــلها بأيدي
ناموا مطمنين أن ربنا مبيعملش لينا شئ وحش؛ناموا وكلكم يقين بأن بكره هيكون حلو مهو ربنا موجود وعالم باللي بيفرح قلبكم؛اوعوا تياسوا لحظه ان العوض مش جاي،لعل ربنا مخبيلكم حاجه حلوه تليق بيكم بس في وقتها ووقتها لسه مجاش…فمتستعجلوش ومتقلقوش تدابير ربنا حلوه قوي وهتبهركم كأنكم محـ.ـز.نتوش لحظه!💜
خلو ظنكم برب العالمين اقوي من كل الظروف والاسباب اللي بتقول لا الحاجه دي مش هتتحقق!!!💜🌎
اطمنوا وطمنوا قلوبكم!!
تصبحوا علي تحقيق الحاجه الحلوه اللي هتفرحكم….!!!💜
اذكار النوم..الوضوء…الوتر…الملك…!!!
اوعوا تسمحوا للشيطان يوقف بينكم وبين ربنا!!💜
لِّسَعْيِهَا رَاضِيَةٌ
‏كان رسول الله صلى الله عليه وسلم فخمًا مفخمًا، يتلألأ وجهه تلألؤ القمر ليلة البدر.💚
رامي وهو يهز رأسه بضحكه عاليه / آيوه اختي هي سوسو قالتلك ايه بالضبط
أسر بتوهان وهو يري ضحكه ياسمين / قالتلي انها مراتك
ضحك الجميع عليه
رامي وهو يهدأ ضحكته / آه بص عشان انت هتكون معانا وكده فلازم تعرف اللي فيها سعديه ياسيدي عندها زهايمر مزمن يعني كل ثانيه بحاله دلوقتي فاكراك بعدها بدقيقه لا مره تقول عليا حـ.ـر.امي ومره حفيدها اللي رماها في دار مسنين شايف دي ( قالها وهو يشير لياسمين) دي حماله اسيه والله مره تقول عليها خدامه ومره مراتي ومره عشيقتي دي مره طلبت لينا الآداب ولولا ان الضابط صاحب حمزه ويعرفه وشرحنا ليه حالتها كان زمانا ممسوكين آداب وملفوفين في ملايات
احمد بضحك/ ومش بس كده الاوبشن الجديد لسه نازل اني انا والشباب نبقي احم احم
نظر له أسر بعدm فهم فغمز له احمد
فتح أسر عينه بصدmه شـ.ـديده ازدادت بضحكات احمد وهو يضع يده علي كتفه ويستند برأسه / وحاليا يا عمري هي أخدت فكره انك معانا في ( ثم غمز له)
انتفض أسر وهو ينظر لهم بصدmه / دي م……
لم يكد يكمل كلامه الا وقد سمع صرخه سعديه / يالهووووووي
وقع حمزه من هذا المنظر ركض سريعا دون التفكير فيما يحدث هذا وهو يصـ.ـر.خ باسمها / انسه تسنيم انسه تسنيم
نظر لها برعـ.ـب وجدها مغطاه بالدmاء كما يده
فزع بشـ.ـده من هذا فاستغفر ربه وحملها وركض سريعا بكل الخــــوف وهبط من الشركه بفزع فشاهده الحارس وهو يركض / هو المهندس ماله ومين دي اللي بيجري بيها.
ثم هز كتفيه / ياخبر بفلوس
بينما حمزه كان يقود بأسرع مالديه وهو ينظر لها ويده مليئه بالدmاء وصل للمشفي التي يعمل بها رامي وهبط وهو يحملها ويطلب النجده جاء المسعفون وحملوها علي ناقل وركضوا بها لغرفه العمليات وقف امامها حمزه وهو يكاد يجن مما حدث الان ثواني ووجد مينا صديق رامي يركض لغرفه العمليات فركض / مينا هي هتكون بخير هي كانت……
هز مينا رأسه وهو يركض ويقاطعه / متقلقش خير يا حمزه
نظر حمزه للباب برعـ.ـب ثم استند برأسه علي الجدار بتعب فسمع صوت هاتفه نظر له وجد مليكه زفر بـ.ـارهاق ثم فتح الهاتف / مليكه
فزعت مليكه من صوته/ حمزه ماله صوتك انت بخير بعدين ليه اتأخرت قلقت عليك
سمعت تنهيده حمزه علي الجانب الاخر / فيه مشكله صغيره في الشغل كده هحلها وارجع
مليكه بشك / اكيد
حمزه ببسمه متعبه / اكيد نامي انتي عشان هتأخر شويه
هزت مليكه رأسها وكأنه يراها / تمام خلي بالك من نفسك
ابتسم / تصبحي على خير
مليكه / تصبح علي جنه يارب
ثم اغلقت الهاتف وهي تنظر امامها هناك شئ يحدث وهذا الشئ ليس هين اكيد صوته المهتز لم يخفي عنها خرجت لتحضر شئ ساخن لكي تستطيع التفكير ولكن توقفت بصدmه مما سمعته للتو من اختها
بينما عند حمزه خرج مينا من غرفه العمليات وملامح وجهه غير مفسره ركض له حمزه / مالها يا مينا وايه الدm ده كله هي حصلها ايه
نظر له مينا بشك هو صديقه لا يمكنه الشك به / الانسه اه سوري للمدام تعرضت لاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب ومش اي اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب ده اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب وحشي عرضها لمضاعفات كثيره ونـ.ـز.يف حاد واضطرينا ننزع الرحم وعدت منها باعجوبه
نظر له حمزه بصدmه كبيره وتحدث بخفوت وكأنه يقنع نفسه بالكلمة / اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب
دخلت مليكه بحده علي اختها وهي تصرخ بها / جاااك يا ملك جاك تآني انتي اتجنيتي ولا إيه
ملك وهي تنظر لها ببرود / انتي مالك ملكيش دخل بيا
مليكه وهي تذهب لها وتسحبها من شعرها / هو ايه اللي ملكيش دعوه بيا بت انتي قسما باللي خلقني وخلقك اما رجعتي عن اللي بتعمليه ده لكون مورياكي وشي التاني وانتي عارفه وقتها ممكن اعمل ايه بيه انا ممكن اوريكي الجحيم علي الارض فاهمه
ارتعبت ملك فهي اكثر من اعرف مليكه تعرف وجهها الأخر وجه شيطاني مرعـ.ـب مليكه ملاك وهادئه ولكن عنـ.ـد.ما تتحول تصبح اسوء كوابيسك
تركت شعرها وابتسمت بشيطانيه / احسنلك يا ملك تتفادي غـــضــــبي عشان انتي عرفاني بسكت بسكت بس لما اتكلم بقول كلام مش لطيف تمام
ظلت ملك ثابته دون حركه او رد فعل
خرجت مليكه من غرفتها وقد أصبحت عينها حمراء وبشـ.ـده ثم اخرجت هاتفها / الو ادهم محتاجاك في خدmه
صمتت تستمع رده / عايزه جاك ماكيس
سعديه / أنا قولت والله قولت انك منهم بس قولت لا يابت يا سعديه يمكن وقع في المستنقع من غير ما ياخد باله وهما بيستغفلوه
أشار رامي لها / شوفت
رامي بملل / عايزه ايه يا سعديه.
سعديه وهي تمد له الهاتف / امسك الراجـ.ـل ده بقاله ساعه عمال يعاكس فيا وانا معرفش هو مين ولا وصل لتليفوني إزاي
اخذ رامي الهاتف بتعجب وجده عم أيوب تحدث بسخريه / هي وصلت ليك يا عم أيوب معلش مفيش حد عزيز عليها
نظر رامي لسعديه / يعني بقالك فوق الساعه بتتكلمي معاه وفي الاخر مت عـ.ـر.فيش مين ده يا سعديه اقول ايه وانتي فيكي كل العبر يا بعيده
ضحكت ياسمين بشـ.ـده وهي تأخذها / تعالي يا سوسو عشان انتي وحشتي المرحوم.
سعديه / مرحوم مين يابت انتي
ياسمين بملل/ المرحوم جدي جوزك يا سعديه
سعديه / داهيه تجحمه مترح ما راح ده انا مشوفتش معاه يوم حلو البعيد الا هو فين مش باين
مسح رامي علي وجهه / الله يرحمه يا سعديه
ياسمين وهي تضمها / عقبالك يا غاليه يارب
صفعتها سعديه / بتفولي عليا يابت انتي والله عال مبقاش غير الخدامين اللي يفولوا عليا هاتي الكابتشينو بتاعي وحصليني علي اوضتي.
كل هذا ومازالت ياسمين تضع يدها علي خدها فنهض احمد بسرعه وامسكها لعلمه ما ستفعله
بينما ياسمين امسكت السكين الموضوع في الفاكهه وانطلقت تريد قــ,تــلها واحمد يمسكها / معلشي انتي عارفه سوسو معلشي امسحها فيا يا كبير
ياسمين / طلاج تلاته ما يحصل لازم اعلقها كده لحد ما يبانلها صاحب
سحبها احمد لغرفتها بصعوبه/ تعالي بس
ياسمين بصراخ / سيب ياض فكرك كده هنساها ولا هسيبها في حالها هنروح من بعض فين يا سعديه لازقه في خلقة اللي خلفوني 24 ساعه والله لطلعهم عليكي يا سعديه اما وريتك يا سعديه
كان صوتها يتلاشي
ضحك أسر بشـ.ـده عليهم / طب والله إنتم عيله عسل.
رامي / العرض ده حصري لعيونك وكل يوم من ده
هز مينا رأسه / لازم أبلغ البوليس يا حمزه بعتذر
هز حمزه رأسه له / اكيد بلغ اكيد
رحل مينا وجلس حمزه مكانه بهدوء مريب لدقائق او ساعات يفكر من يمكنه فعل ذلك لها فهو في الأيام الماضيه لم يري من هذه الفتاه سوي كل خير واخلاقها يشهد لها الجميع اغمض عينه بألــم ولم يفق سوي علي صوت مينا وهو يشير لاحد بجانبه / سياده الرائد يا حمزه عايز بس يسألك بعض الأسئلة
هز حمزه رأسه فجلس بجانبه الشرطي وهو ينظر له بدقه وكأنه يضعه تحت منظار الاتهام
الشرطي / تقدر تقولي ايه اللي حصل لحد ما وصلت بيها هنا.
هز حمزه رأسه / أنا كان فيه ملفات رايح اوديها للشركه وفجأه وانا ماشي سمعت صوت زي صوت حد بيتألــم افتكرت فيه حد بيتخانق دخلت في ممر المخازن وسمعت صوت حد زي اللي بيعـ.ـيط لقيته جاي من مخزن دخلت لقيت الانسه تسنيم عايمه في دmها فاخذتها وجيت علي طول هنا
ابتسم الشرطي بسخريه / وياتري ايه هو الملف المهم آوي اللي خلاك تروح الشركه بعد مغادرة الكل
نظر له حمزه وفهم من حديثه انه يوجه له الاتهام / كان الملف مهم جدا والمدير هو اللي بعتلي اني اروح اخده
الشرطي بتفكير / يعني المدير اتصل بيك بالوقت ده بالذات عشان تروح توديله الملف.
هز حمزه رأسه / هو مش اتصل هو بعت الساعي ليا في البيت
الظابط / بعت الساعي ليك وليه متصلش
حمزه وهو يهز رأسه بعدm معرفه / معرفش هو لقيته جه وبلغني انه عايز ملف الصفقه الجديده ولازم اوديه.
الشرطي / طب ممكن اعرف مين الساعي ده
هز حمزه رأسه / شاب لسه جاي جديد في الشغل معرفهوش كويس بس اكيد ليه فايل في الشركه او اي حد يعرفه
هز الشرطي رأسه / وللأسف بكره الجمعه وصعب اننا نشوف في الشركه
حمزه وهو ينظر له / طب انا اقدر ارجع بيتي دلوقتي.
هز الشرطي رأسه فهو لا يملك دليل ضده لذا ليس لديه شئ ليمنعه به لذا سمح له بالذهاب / بس هنستدعيك لما الانسه تفوق عشان أقوالك مهمه ولو متفقتش أقوالك مع اقوالها…
ثم ترك جملته معلقه ليستوعب هز حمزه رأسه ثم نهض ونظر ثواني لغرفه تسنيم ورحل وهو يتنهد بتعب
بينما الشرطي نظر له بشك وهو يبتسم بخبث.
عاد احمد وأسر للمنزل وهم يضحكون ولكن وجدوا سياره حمزه تتوقف أمامهم تعحبوا من وجود حمزه بالخارج الان فهو لا يحبذ الخروج ليلا
احمد بتعجب / حمزه؟؟؟؟ كنت فين
هز حمزه رأسه بتعب / مش قادر اتكلم يا احمد والموضوع طويل بكره هقولكم كل حاجه بعد التجمع
ثم نظر لأسر / لو سمحت يا اسر بلغ مليكه اني رجعت وخليها تنام
هظ أسر رأسه ثم تركهم حمزه ورحل ولحق به احمد وصعد أسر لشقتهم وجد مليكه تجلس في الصاله شارده هزها بهدوء فنظرت له ببسمه / حمدلله على السلامه ياباشا ايه هما صحابك هيخدوك مني ولا ايه لا كده اغير بقي
ضحك أسر وضمها اليه وقبل رأسها / الدنيا كلها يا مليكتي متقدرش تاخدك مني
هزت مليكه رأسها ببسمه
أسر / حمزه رجع من بره وبيقولك تنامي
هزت مليكه رأسها ثم دخلت لغرفتها ومازالت غارقه فيما سمعته وهي تفكر ماذا تفعل
جاء الصباح وهو يحمل السعاده للبعض والحـ.ـز.ن للبعض والخــــوف للبعض
وكما هي العاده اجتمعت النساء في المطبخ والرجـ.ـال في المسجد ولكن الفرق هو وجود ضيفين جديدين في كلا الطرفين وهما مليكه التي انضمت للنساء وأسر الذي انضم للرجـ.ـال وصوفي وملك اللتان انضمتا لعبير ووالدتها والان أصبحت المتعه مضاعفه لفاطمه
كان المطبخ يعم بالبهجه والحركه والبسمه وفجأه دخل الصاروخ
ياسمين بضحكه / ايش هذا يبدو أن الغداء الجمعه دهيت هتبقي ايه فله
ثم رقع نظرها علي مليكه التي تطبخ بكل حماس / اوووه عروستنا الجديده بتطبخ بنفسها يا حلاوه يا ولاده ده……
سعديه من الخلف / انتي ايه يابت مش بتسكتي أبدا يخربيت رغيك
ياسمين / سعديه اتقي شيطاني انا لسه منستش اللي حصل امبـ.ـارح ماشي
ضحكت نورا عليهم / بطلي يابت رغي وتعالي نقي الخضار
هزت ياسمين رأسها واتجهت لتفعل ما قالت نورا
بينما كالعاده كانت اميره تقطف النعناع ولكن شعرت بأحد خلفها نظرت وجدتها ندي تنظر أرضا بخجل
زفرت اميره بضيق وكادت ترحل ولكن امسكتها ندي وهي تدmع / وحيات اغلي حاجه عندك يا اميره لتسامحيني والله ماكان قصدي اي حاجه قولتها انتي اختي وهتفضلي اختي لآخر العمر
اميره وهي تنظر لها بدقه / بس إللي انتي عملتيه ده غلط يا ندي وغلط كبير.
ندي / ده كان بيسأل علي عنوان بس يا اميره
زفرت اميره بضيق وكادت ترحل / انتي حتي مش معترفه بالغلط يا ندي
امسكتها ندي / خلاص والله اخر مره بس تكلميني انا حاسه اني وحيده من إمبـ.ـارح يا اميره من غيرك
ابتسمت اميره لها وضـ.ـر.بتها في كتفها / خلاص مسمحاكي بس اخر مره فاهمه
هزت ندي رأسها ببسمه / اخر مره
دخلت كلا من ندي واميره للمطبخ ووجدن كالعاده نورا تمسك ياسمين التي ترفع السكين وهي تكاد تقــ,تــل سعديه وسعديه التي لا تتوقف عن استفزازها.
سعديه / شوفوا الناقصه ناكره الجميل بعد ما لميناها من الشوارع جايه تعض الايد اللي اتمدت ليها
ياسمين / مين دي اللي اتلمت من الشوارع يا سعديه
يا نورا سيبيني يا نورا والله هي تعويرة صغيره بس مش هو.جـ.ـعها هي خمس ست غرز وخلاص
سعديه بمسكنه/ كل ده عشان إيه عشان عايزه مصلحتك يا بايره
ياسمين / عاجبني يا سعديه عاجبني
ضحكت نورا / يابت اهدي مانتي عارفه اللي فيها يعني انتي هتوهي عنها
دخلت ميار علي الجميع / أنا جيت….. إيه ده فيه إيه
ضحكت اميره وعانقت ميار بشـ.ـده / نورتي ياقلبي يعني كالعاده خناقه قبل الأكل وفيه واحده بعد الأكل بإذن الله.
ميار / هو دوا ولا إيه
ضحك الجميع ودخلت ندي بسرعه / الرجـ.ـاله علي اول الشارع يلا بسرعه.
انتشرت النساء بسرعه لتجهيز السفره بينما مليكه تنتظر رؤية حمزه الذي يتجنبها منذ الصباح
جلس الجميع علي السفر بين الأحاديث الساخره والضاحكه ومشاكسات ياسمين ونظرات أسر لها وهو يبتسم علي جنونها ودلع رامي وهو يتأمر علي الجميع بسبب قدmه فجأه سمع الجميع صوت طرق عنيف علي الباب
نهض احمد بسرعه وفتح الباب وجد مجموعه من رجـ.ـال الشرطه وجاء من خلفه الجميع
وتحدث سعيد / في إيه ياباشا
الشرطي باحترام / بعتذر عن ترويعكم بالشكل ده بس مطلوب القبض علي حمزه راشـ.ـد السعيد
نظر الجميع بصدmه بينما حمزه لا يستوعب الأمر / أنا ليه؟؟؟؟
الشرطي وهو ينظر له/ قضيه اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب المجني عليها تسنيم السيد
صدm الجميع من حديثه اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب وحمزه جمله غير منطقيه أبدا
بينما مليكه تنظر بهدوء مريب ومرعـ.ـب لهم ولا تتحدث بكلمه التقت عينها بعيون حمزه الذي لم يستطع تفسير نظرتها فقد كانت ترفع طبقه العين من علي النقاب
اقترب منها حمزه وهمس لها بخــــوف ان تصدق / اقسم لك بالله يا مليكه ما عملت حاجه صدقيني.
نظرت له مليكه ببسمه لم تظهر ولكن ظهرت في عينها
تعجب حمزه من بسمتها تلك هل تسخر منه ام تشجعه ام ماذا
خرج من شروده علي صوت الظابط وهو يرد علي سؤال عامر / الانسه تنسيم هي اللي اعترفت عليه
صدmه حمزه في ذلك الوقت كانت تبلغ عنان السماء كيف يغتصبها وهو من انقذها هل هذا جزاءه لمساعدتها كيف كيف تكون لديها الجرئه لقول ذلك استغفر ربه ونظر للشرطي/ بس انا معملتش حاجه انا اللي وديتها المستشفي وفي الاخر تتهمني اتهام زي ده تشهد زور في حقي
ثم نظر بحـ.ـز.ن لعامر / عامر شوف محامي وتعالي ورايا
ثم نظر نظره اخيره لمليكه لعله يتبين رأيها او رده فعلها ولكن لا شئ فقط جمود غريب هز رأسه بيأس هل صدقت هذا عليه هو لا يلومها فهي لن تعرفه سوي من اسبوعين فقط زفر بضيق ورحل مع الشرطي بهدوء وجميع من بالحاره يتسائلون ماذا يحدث هنا فمنزل الحاج سعيد معروف بين الجميع بمثاليته
تسائل احد الماره /هو فيه إيه في بيت الحاج سعيد
احد الرجـ.ـال وهو يضـ.ـر.ب كف علي كف / الاستاذ حمزه في بوليس جه خده
الرجل بصدmه / حمزه إزاي ده شاب معلوش شوائب اكيد في غلط في الموضوع
هز الرجل الاخر رأسه بو.جـ.ـع / ربنا يتولاهم ناس دايما ماشيه في طريق مستقيم وخصوصا الاستاذ حمزه
الرجل الاخر بسخريه / هو كده اللي يمشي عدل بيلبس في الاخر يلا ربنا يفرجها عليهم ويفك كربه
انهارت نورا فور خروج الشرطه من المنزل وهي تصرخ / ابني معملش حاجه ابني برئ يا راشـ.ـد ده حمزه حد يشوف اكيد البت دي بتتبلي عليه وكـ.ـد.ابه انا لازم اشوف البت واتكلم معاها يمكن عايزه فلوس
حاول راشـ.ـد تهدئة نورا بينما
مسح عامر علي وجهه بضيق واختناق من صوت بكاء اميره العالي فصرخ بها بلا وعي / بسسسس اسكتيييي
نظرت له اميره بفزع وخــــوف بينما هو تحدث بتحذير / مش عايز اسمع صوت عـ.ـيا.ط فاهمه
هبطت دmـ.ـو.عها بخــــوف فكاد يفسر لها ولكنها تركتهم وركضت وخلفها ندي
بينما راشـ.ـد نظر لنورا / اهدي كده مين دي اللي تروحي ليها ابنك برئ ومش محتاجه تترجي حد عشان يخرج يا نورا ادخلوا انتوا بس عشان نعرف نفكر
اخذت اعتدال(والده عامر) نورا ودخلت بينما ياسمين نظرت لرامي الذي لا يستطيع الوقوف وانحني وجهه لاسفل بحـ.ـز.ن علي رفيق العمر اقتربت منه ثم جلست علي ركبتيها امام مقعده وامسكت يده وقبلتها / طول عمرك تقولي لو يوم حسيتي انك هتقعي اسندي علي حمزه هو اقوي مني وتثقي فيه اكتر مني يبقي ليه بقي زعلان دلوقتي وانت عارف مين حمزه
رفع رامي عينه لها وهي مغشيه بالدmـ.ـو.ع / أنا بس صعبان عليا الاتهام اللي أتوجه ليه صعبان عليا ظلمه حمزه معملش في حياته حاجه غلط أبدا
ابتسمت ياسمين وهي تضم وجهه / جرا ايه يا دكتوري انت هتيأس ولا إيه بعدين مش انت دكتور وعارف كويس اوي الإجراءات اللي بتتاخد في الحاله دي ها ده لسه فيه طب شرعي وليله ياباشا يلا تعالي بس قوم معايا نستني جوا
نظر رامي للشباب / لا خدوني معاكم عايز اروح لحمزه
أسر وهو ينحني بجانب ياسمين فنظرت له بتعجب بينما هو ابتسم واعطي ظهره لرامي نظر رامي بدهشه له فتحدث أسر بمزاح / يا عم اطلع يلا قبل ما سعديه تاخد بالها
تلقائيا نظرت ياسمين لسعديه وجدتها تراضي فاطمه بسبب فاجعه حفيدها العزيز ابتسمت ياسمين بشكر لأسر بينما رامي ضـ.ـر.به علي ظهره / هو أنا مشلول يا عم انت بس سندني
ضحك أسر وهو يجذبه علي ظهره / عشان نخلص يا عم مش هتمشي خطوه خطوه
صعد رامي علي ظهره وهو يضحك ثم تحدث له بشكر / شكرا يا اسر
ابتسم أسر له بحنان ثم ذهب خلف احمد وعامر وما كادوا يخرجون من باب المنزل حتي سمعوا صراخ سعديه / يا لهووووووووووي
رامي بفزع/ اجري يا اسر اجري
ركض أسر بسرعه للخارج تحت ضحكات ياسمين وبسمه احمد وعامر
صعد الجميع للسياره وقد حدث عامر المحامي الخاص بهم ليلحق علي القسم
بينما مليكه كانت في شقتهم فقد صعدت دون أن يشعر احد سمعت رنين هاتفها أخذته ونظرت له بشرود / الو ادهم لقيته؟؟؟
ادهم من الجانب الاخر تحدث بهدوء / اكيد يا مليكه هو حاليا موجود عندي بس لازم اعرف هو عمل ايه
مليكه بغموض / بينبش في الماضي يا أدهم
ادهم وقد فهم ما حدث واغمض عينه بغـــضــــب شـ.ـديد وهمس / ملك تآني
مليكه وهو تهز رأسها بو.جـ.ـع / معرفش فيه إيه أنا سمعت وانا معديه علي اوضتها وهي بتقول اسمه
ادهم بقرار مفاجأ / أنا راجع مصر يا مليكه
مليكه بتعجب / ليه كده فجأه
‏ادهم / لا مش فجأه كده بس حشـ.ـتـ.ـيني و  يا ستي
‏مليكه بتحذير / ادهم
‏ضحك ادهم عليها / خلاص يا ختي الله يرحم يوم ما كنتي بتعمليها عليا و….
‏مليكه بصراخ / ادهمممممممم
‏ضحك ادهم بشـ.ـده/ يابـ.ـنتي يخربيتك اهدي بهزر
‏ثم صمت قليلا / فيه إيه يا مليكه
مليكه وهي تغمض عينها بتفكير / حمزه
‏ادهم بتعجب وهو يشير للسكرتير بالرحيل / جوزك؟؟ ماله
‏اخذت مليكه تقص عليه ما حدث
‏في تلك الاثناء كانت ملك تستمع لاسم ادهم في حديث مليكة فجزت علي أسنانها / يعني هي مليكه مش كفايه عشان يجيلي الزفت التاني ادهم
‏نعم فالوحيد الذي يمكنه ان يسبق عقل مليكه في التفكير هو ادهم والوحيد الذي يتوقع حركات مليكه هو ادهم فكيف لا وهو معلمها الأول منذ كانت صغيره تعلمت منه كل شئ حتي وصلت لما عليه الآن فمن المسلم به أن من يقف امام ادهم قد كتب نهايته ومليكه اكتسبت منه هذه الصفه فتتحول لجزار عنـ.ـد.ما يتعلق الأمر بأحد يخصها
‏ ادهم بدهاء / وانتي هتعملي ايه
‏مليكه وهي تتدعي الجهل / هعمل ايه يعني
‏ ادهم وهو يلعب بالقلم امامه / عايزه تفهميني ان انت مصدقه انه يعمل كده وانك هتسكتي عن اللي حصل
‏مليكه بغموض وهي تبتسم / وانت ايه رأيك
‏ادهم بدهاء اكثر منها / هتعملي فيها ايه
‏مليكه وهي تبتسم بشر / اممممم هتعرف اما انفذ بس متخافش مش هتوصل للقــ,تــل
‏ضحك ادهم بشـ.ـده عليها / تمام مستني منك خبرها
‏مليكه بغموض / بس قبل ما أعمل حاجه محتاجه اتأكد من حاجه كده في بالي
دخل عامر وخلفه المحامي ورامي يستند علي أحمد وأسر
نظر لهم حمزه ببسمه واثقه فتحدث المحامي / أشرف سالم المحامي حاضر مع المهندس حمزه
أشار له الظابط بالجلوس
وكاد يتحدث ولكن
وقبل حدوث اي شئ وجدوا الباب يفتح ويدخل منه ذلك الشرطي الذي استوجب حمزه قبلا وهو يبتسم له ثم غمز له بينما حمزه ابتسم بثقه
ذهب الشرطي لصديقه وحياه
الشرطي / خالد باشا خير مشرفنا
خالد ببسمه وهو يجلس علي الاريكة في الخلف / لا مفيش بس حابب احضر الاستجواب لو مفيش مشاكل عند حضرتك
هز الشرطي الاخر رأسه وكاد يتحدث لولا أن الباب فتح مجددا
الشرطي بتذمر / ده مبقاش مكتب تحقيق يا جماعه ده بقي حمام عمومي والله فيه إيه يابني
تحدث العسكري باحترام / سياده الرائد أندرو ياباشا
أشار له الشرطي بادخاله فدخل أندرو سريعا وهو يمسك حقيبه بلاستيكية / يا صغير علي الحبس ياحبيبي
شوفت مش كنت سيبني احبسك ساعه ما سعديه بلغت آه يا سعديه ظلمتك يا غاليه وقولت الوليه اتجنت طلعت انت اللي خلبوص يا حمزه
تحدث الشرطي بتعجب / أندرو باشا انت تعرف المتهم
أندرو وهو يتنحنح ليستعيد هيبته الوهميه التي لا وجود لها من الأساس فهو شخص تافهه اكثر من حمزه واحمد ورامي والجميع/ آيوه يا باشا ده صديق ليا كده معلش هحضر التحقيق لو مش هيزعجك
أشار الشرطي بيده للاريكه التي يجلس عليها خالد / اتفضل مهو بقي مسرح
نظر أندرو خلفه بتعجب فوجد خالد ففتح يده / ابو صلاح دي الدنيا ضيقه يا جدع
ضحك خالد عليه ثم اشار له بجانبه فجلس رامي وتحدث بهمس / بتعمل ايه هنا
أشار خالد برأسه علي حمزه / ده الشاب اللي كنت بحقق معاه وقولتلك عليه
نظر أندرو لحمزه ثم هز رأسه
بينما حمزه نظر لهم / آه يا جذم جايين تتفرجوا عليا يا كلاب مهو فرح ابوك منك ليه
نظر المحقق للشباب / معلش تتفضلو بره لان ممنوع تواجدكم أثناء التحقيق
نظر عامر للمحامي فهز المحامي رأسه بايجاب
وبعد خروج الجميع بدأ الشرطي في استجواب حمزه والذي قص عليه كل شئ كما فعل لخالد دون زياده او نقصان شئ
هز الشرطي رأسه /بس مش ده الكلام اللي قالته المجني عليها
نظر له حمزه بانتباه / آيوه وحضرتها قالت ايه
بدأ الشرطي يقص عليه ما حدث / قالت إنها كانت آخر واحده تمشي بحكم انها سكرتيره حضرتك وكانت في ممر المخازن بتحط ملف وفجأه حست ان حد بيشـ.ـدها للمخزن وكان حاطط نفس البرفيوم بتاعك بالضبط وهي حاولت تقاوم مقدرتش تقاومك علي حسب كلامها وبعد ما حصل اللي حصل سمعت حد بينادي عليك ويقولك مهندس حمزه فيه حد جاي وقتها هي اغمي عليها وانت هـ.ـر.بت
حمزه ببسمه ساخره / لا والله وهي مش عارفه شكلي ولا إيه
الشرطي / هي بتقول كانت الاوضه ضلمه
حمزه وهو يفرك جانب فمه / بس الاوضه كانت منوره وقت ما روحت انا اكيد لو هغتصبها مش هنور ليها الاوضه قبل ما اهرب وكمان حضرتك تقدر تتأكد من دخولي وخروجي من الشركه من خلال الكاميرات
هز الشرطي رأسه / احنا فعلا طلبنا تفريغ للكاميرات ومستنين التقرير وكمان الانسه هتتحول للطب الشرعي
حمزه وهو ينظر له بغموض / الحارس شافني وانا داخل ممكن تسأله وكمان شافني وانا خارج في نهايه اليوم بعد الشغل
الشرطي / احنا فعلا طلبنا نستدعيه بس للاسف اختفي زي ما الساعي اختفي كمان
هز حمزه رأسه بغموض فتحدث الشرطي / هل لديك أقوال اخري
هز حمزه رأسه برفض / اللي عندي قولته
تحدث المحامي / أنا بطلب إخلاء سبيل موكلي بضمان محل إقامته وكمان حضرتك زي ما موكلي قال مفيش حاجه ثابته عليه وكمان كلام الانسه بيوضح انها مشافتش مين اللي اعتدي عليها بسبب الضلمه وكمان ممكن اي حد يحط من البرفيوم الخاص بموكلي مهو مش حصري ليه بس، وممكن اي حد بيكن الضغينه لموكلي انه مثلا بعد ما يعمل عملته يخلي اي حد بقرشين ينادي عليه باسم موكلي مش صعبه
تحدث الشرطي / أولا بعتذر متقدرش اننا نخلي سبيله أبدا لان المجني عليها نفسها هي اللي شهدت عليه فاما تظهر برائته او هي تتنازل عن المحضر غير كده بعتذر المهندس حمزه مش هيعتب بره القسم ثانيا كل دي افتراضات من حضرتك وهتثبت صحتها من عدm بتقرير للطب الشرعي وفيديوهات المراقبه شهاده الحارس او الساعي
نظر المحامي للاعلي فالأمر معقد جدا وهذا ما اوضحه لعامر عنـ.ـد.ما علم ان من شهد عليه هي المجني عليها
نظر المحامي لحمزه وتحدث /متقلقش يا حمزه يابني وخلي عندك ثقه في الله انت برئ وكل غرضك كان تساعد
ابتسم حمزه لهم هو لا يهمه كل مايحدث قدر ما يهمه رأي مليكه فيما حدث هل صدقت عليه هذا الاتهام
نظر الشرطي لهم وهو يتحدث / وأغلق المحضر في ساعته وتاريخه
نهض المحامي وهو يصافح الشرطي ثم ذهب لحمزه الذي عانقه وهمس له / خلي عامر يدور علي ساعي لسه جديد متعين بالضبط من يومين مفيش غيره جه جديد هتلاقي ليه ملف تعينه في الشركة
هز المحامي رأسه بإيجاب
ذهب أندرو واستأذن الشرطي ان يتركه قليلا مع حمزه
هز الشرطي وخرج ليتركهم بينما اتجه خالد لحمزه وابتسم له بخبث / مين هيشرفني في الحجز انهارده
حمزه وهو يزفر / لا مؤاخذه بس هو أنا عملت لحضرتك حاجه عشان تعمل كده يا أخي ولا كأني باكل منابك
ضحك خالد وهو يضـ.ـر.به علي كتفه / بحبك ياموزي ايه يا اخي محبكش يعني
نظر له حمزه قليلا وهو يتذكر هذه الكلمه وصاحبها ثواني وكان يصـ.ـر.خ بشـ.ـده / يخربيت سنينك خالد فنكوش
نظر له خالد بتذمر / يا أخي ارحم ابويا بأم كلمتك دي
جذبه حمزه لاحضانه / إيه ياواد يا خالد اتغيرت كده إزاي وايه الغيبه دي
عانقه خالد ببسمه / شوفت انك معرفتنيش وانا عرفتك اول ما شوفتك
حمزه / ياراجـ.ـل
خالد بضحكه / لا الصراحه عرفتك من اسمك لما سألتك في المستشفى
ضحك حمزه بشـ.ـده فتحدث اندرو بتعجب / لا لحظه اي لم الشامي علي المغربي
حمزه وهو يضع يده علي كتف خالد / ده خالد يا سيدي كان صاحبي من الحضانه لحد الثانوي وكان جارنا بس جه في ثانوي وسافر لابوه السعوديه وكان عيل قله كده ورفيع وبنضاره واكله نص وشه ودلوقتي زي ما انت شايف ماشاء الله يقطع ميه ونور طول بعرض
ثم نظر لخالد / ده أندرو اللي انضم للشله بعد ما انت مشيت بعناك في ثواني يابني والله
ضـ.ـر.به خالد بشـ.ـده علي كتفه فضحك حمزه وتحدث بجديه / مطمرش فيك الفنكوش يا معفن كنت بديك ابو تلاته جنيه بجنيه واحد
خالد وهو يضحك / هتفضل تذلني لحد امتي
حمزه / لحد ما يجي عيالك واذلهم برضو
ضحك خالد ثم تحدث بجديه / أنا دورت كويس عن الساعي اللي قولت عليه بس هو اختفي تقريبا هرب بعد عملته
حمزه وهو ينظر له / انت مصدق اني برئ يا خالد صح
خالد وهو يبتسم له / إيه يا حمزه الكلام ده انا اشك في نفسي يا حمزه بس مشكش فيك أبدا انت ناسي انك اللي كنت بتعلمني إزاي اصلي ومكدبش وعلمتني كل حاجه وكنت ابويا في غياب الاب
ابتسم حمزه / طلع طمر فيك يا معفن
ضحك الجميع بينما أندرو مد يده بالحقيبة التي دخل بها / اتفضل يا حمزه
حمزه وهو يمسكها من وينظر بها / يا حبيبي يا اندرر طمر فيك يابني الشاورما والله إيه ده
خالد وهو يهز راسه بيأس / ده ماسك ذله علي البلد نفر نفر
مينا ببسمه / عيش وحلاوه بس إيه الرشيد الميزان دي مكلفاني عشه جنيه يلا مش خساره يبقي اخد حسابها لما تطلع
ضـ.ـر.به حمزه بالحقيبه / عشه جنيه يا معفن وكمان تاخديها لما اطلع اقولك اطلع انت بره يا حـ.ـيو.ان انت اطلع بره
ضحك أندرو وهو يخرج / هبعتلك الشباب عشان منطولش
شكره حمزه ونظر لخالد / والله يابني خلتني قربت اكرهك من بصاتك ليا في الاستجواب
ضحك خالد وقال بجديه / أنا هستأذن من ادm باشا انه يسبلك مكتبه تبات فيه انهارده بلاش تنزل الحجز
ابتسم حمزه / آه عشان انا مش وش بهدله يا خويا ثم تحدث بجديه /مش هنسالك وقفتك دي يا خالد
خالد وهو يضـ.ـر.به في كتفه / بس ياض يا اهبل انت اكتر من آخ انت ابويا يا موزي هتطلع منها يا حمزه بإذن الله
حمزه / بالك ياض يا خالد ده لو حصل هديك فنكوش يكفيك العمر كله
ضـ.ـر.به خالد / يا أخي اسكت بقي اسكت
ضحك حمزه ثم وجد الجميع يدخل بينما رامي يستند علي احمد وأسر وهو يولول / عيني عليك يابني ما كنش يومك يا غالي يابن الغالي اخذت عين ماصلتش علي النبي يابني
ضحك الجميع بينما عامر عانق حمزه بشـ.ـده / هتعدي يا حمزه صدقني
هز حمزه رأسه وأراد سؤاله عن مليكه ولكن قاطعه ضحكه خالد / هو الواد ده لسه اهبل زي الاول
حمزه بضحك علي رامي / اهو علي حطه يدك هو واحمد
نظر الجميع بتعجب فتحدث حمزه معرفا / خالد العرابي فاكرينه ايام الاعداديه خالد فنكوش
نظر له الجميع بتعجب ثم صرخوا / خالد
كانت عبير تجلس في غرفتها وهي تزفر بضيق من هذه الأجواء الخنيقه بالنسبه لها دخلت عليها سندس وهي تتحدث / عبير تعالي تحت الكل هينزل متقعديش لوحدك
عبير بحنق / ملكيش فيه
اقتربت منها سندس / مالك يا عبير ليه مضايقه كده
ثم صمتت قليلا / عبير انت لسه بتحبي ح…..
قاطعها عبير / لا انسي الفكره دي خالص حمزه مبقاش يهمني يعني بقي عادي ابن خالي وخلاص غير كده لا
سندس بدقه وتركيز / ليه لقيتي البديل
نظرت لها عبير بفزع / انتي بتقولي ايه انتي هبله ولا بتخرفي
سندس وهي تنهض / اتمني اكون بخرف فعلا يا عبير وميكونش اللي في بالي صح عشان وقتها محدش هيقف ليكي غيري
عبير بسخريه وهي تتعمد جـ.ـر.حها / انت فاكره نفسك اختي بجد ولا إيه آنتي حيالله بـ.ـنت جوز امي يعني واحده يتيمه امها مـ.ـا.تت يا حـ.ـر.ام وابوها اتجوز امي فامي عطفت عليها وربتها
نظرت لها سندس بو.جـ.ـع فنعم هي لا تقرب لهم باي شكل من الأشكال هي فقط ابنه زوج والدتها والذي هو من الأساس ابن عم راشـ.ـد اي ان ساميه تزوجت بعد طـ.ـلا.قها وكان معها طفله (عبير) من ابن عمها
نظرت لها سندس بالم ثم خرجت من الغرفه سريعا بينما زفرت عبير وهي تنظر للهاتف / نقصاكي هي وانت كمان ايه مش بترد ليه.
ثم ألقت الهاتف بعصبيه / ماشي يا حازم
انزوي هذا الشخص في احد أركان المنزل
المجهول 1/ آيوه لا البيت هنا مقلوب بسبب اللي حصل….. لا لا محدش مصدق ان حمزه يعمل كده….. ايوه فعلا اللي حصل في مصلحتنا يكفي سمعته اللي هتبقي علي كل لسان…. هههههههههههههه تمام أنا هبلغك كل اللي بيحصل هنا
هبطت مليكه بناءا علي حديث جدتها وهي تلتزم الصمت المقلق وبشـ.ـده للجميع ولكن وقع نظرها علي نورا وهي تخرج من باب المنزل فانزلت مليكه النقاب الخاص بها ولحقت بنورا وهي تنادي عليها فاوقفتها عند الباب الخارج / رايحه فين يا ماما كده
نورا وهي تنظر لها بتصميم / هروح للبـ.ـنت اللي اتهمت ابني هشوفها عايزه ايه واعمله انا مش هستني ان ابني يقضي عمره في السـ.ـجـ.ـن ظلم
نظرت لها مليكه بدقه / طب يلا انا جايه معاكي
نظرت لها نورا بتعجب فهي توقعت ان تحاول منعها
بينما مليكه تحدثت ببسمه / إيه يا ماما حمزه جوزي انا كمان
هزت نورا رأسها وذهبت وخلفها ملكيه التي اخذت تفكر ما تفعل
بينما في المشفي كانت تسنيم تجلس علي الفراش وهي تنظر امامها بشرود وما حدث يعاد امام نظرها انتفضت بفزع وهي تشعر بيد والدتها / يابـ.ـنتي فوقي بقي مش كل شويه تسرحي حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب ربنا ينتقم منه البعيد
نظرت لها تسنيم بألــم ثم انفجرت باكيه وهي تتذكر كم الذل والألــم الذي تعرضت له خلال اليوم الماضي بكت علي ماضاع منها بسبب شخص حقير انتهك شرفها
بينما والدتها كانت تبكي علي بكاء طفلتها التي حرمت الاب منذ الصغر حيث تركهم والدها بينما هي تولت تربيتها ورعايتها وهي تأمل ان تصبح ابـ.ـنتها فتاه تفتخر بها وها قد تحقق مرادها ولكن جاء احد وافسد الزرعه التي تعبت في زرعها ورعايتها سمعت شاديه ( والده تسنيم) صوت الباب فاذنت للطارق ظنا انها الممرضه ولكن وجدت امرأه تبدو في منتصف الخمسينات وشابه ترتدي النقاب
تحدثت شاديه بتعجب وهي تمسح دmـ.ـو.عها / آيوه مين حضرتكم
تحدثت نورا وهي تنظر لتسنيم التي تيبس جــــســ ـدها وهي تسمع الاسم / أنا والده حمزه اااا….
قاطعتها شاديه يحرقه علي طفلتها / حسبي الله ونعم الوكيل فيه عايزين مننا ايه تاني مش كفايه اللي عمله في بـ.ـنتي
تحدثت نورا بقلب ام جروح / والله ابني مظوم ابني ميعملش كده
شاديه بعنف / يعني هنتبلي عليه ونفضح بـ.ـنتنا يعني ولاايه
نورا / بس انا مربيه ابني كويس ده مش بيرفع عينه في وآحده تيجي تقولي يغتصب واحده
ضحكت شاديه بألــم / ياما ناس بدقن بس من جواهم شياطين
كادت نورا تجيب لولا دخول الممرضه / لو سمحت الدكتور طالب يتكلم مع والده الانسه
نظرت لها شاديه / آيوه انا يابـ.ـنتي استني جايه
ثم نظرت لنورا / اتفضلوا وجودكم غير مرحب بيه
نورا / طب يرضيكي ايه وانا اعمله والله ابني مظلوم لو عايزه فل…..
اوقفتها مليكه / تعالي يا ماما خلينا نمشي
نورا وهي تشير لهم / بس يابـ.ـنتي هما…..
مليكه وهي تبتسم لها وتنظر لتسنيم / متقلقيش حمزه هيطلع يا ماما متخافيش
ثم خرجت معها وخلفهم شاديه التي لحقت بهم لتري الطبيب بينما تسنيم كانت مـ.ـا.تزال تنظر بشرود امامها وهي ترتعش لذكري ما حدث امامها شعرت بالباب يفتح
نظرت للباب وجدت تلك الفتاه التي كانت هنا منذ قليل
اقتربت منها مليكه بجمود / اخبـ.ـار القمر بتاعنا ايه
نظرت لها تسنيم بتعجب / انتي عايزه ايه مني انتي مين أساسا
مليكه وهي تجذب مقعظ وتجلس عليه بهدوء / اممم انا مرات حمزه
نظرت لها تسنيم بفزع / عايزه ايه مش كفايه اللي…… اااااه
صرخت تسنيم بسبب صفعه مليكه التي تحدثت بصوت جعل تسنيم تكاد تمـ.ـو.ت رعـ.ـبا / اشششش اسكتي فاهمه اسكتي خالص ولا حابه الست والدتك تعرف بـ.ـنتها ربه الصوت والعفاف باعت نفسها إزاي
نظرت لها تسنيم برعـ.ـب / انتي كـ.ـد.ابه انا مش……
ضحكت مليكه بشـ.ـده / مين اللي كـ.ـد.ابه فينا بالضبط ها
ثم اقتربت منها وهمست لها / ابقي سلميلي علي إللي بعتك وقوليله حمزه لا عشان لو وقع قدامي هنسفه
ارتعشت تسنيم بشـ.ـده من حديثها / أنا مش عارفه انتي ب……..
مليكه وهي تبتعد عنها وتقاطعها / قوليله العد التنازلي بدأ تيك توك تيك توك
ثم ضحكت بصخب ضحكه مرعـ.ـبه وهي تخرج بينما تسنيم كانت ترتعش من الصدmه والخــــوف وصرخت بشـ.ـده فدخلت والدتها بفزع وخلفها الطبيب.
بينما مليكه قابلت الممرضه التي نادت شاديه ودفعت لها بعض المال
ثم كانت في طريقها للخروج فوجدت طفل صغير يلعب بكره فوقعت أسفل قدmها نظرت للطفل ببسمه ثم امسكت الكره وها قد عادت ملكيه الملاك للصغير البرئ وكأن من كانت بالداخل كانت طيف مرعـ.ـب منها
أعطت الكره للطفل ووجدت الممرضه التي اعطتها المال منذ قليل تأتي لتأخذه فابتسمت له ثم أعطته بعض الأموال وربتت علي رأسه بحنان وخرجت
وهي تتحدث في هاتفها / تمام سيبه في المخزن لحد ما اشوفه
ثم ارسلت رساله لاحد ( الحارس والساعي معايا تعالوا علي……. لو يهمكم)
نظر عامر لهاتفه الذي أصدر صوت رساله فتحها فصدm من محتواها
تحدث حمزه / في إيه يا عامر
عامر بصدmه / حد باعت يقول الحارس والساعي معاه وباعت عنوان لمكانهم
نظر له خالد واخذ منه الهاتف ثم تحدث / دي فرصتنا
أسر / بس احتمال تكون فخ من إللي وقع حمزه
خالد / هناخد احتياطتنا ولو هو هنتصرف بس لو الرساله دي بجد هنخسر كتير لو مرحناش
تحدث حمزه بغموض /………
خرجت مليكه لنورا التي تحدثت / عدلتي النقاب
ابتسمت ملكيه لها وقبلت يدها بحنان / آه يا قلبي يلا تعالي معايا يلا
نورا بتعجب / إيه مش هنروح
ملكيه ببسمه هادئه وملائكيه تجعلك تشك انها مصابه بانفصام شخصيه / هنروح لحمزه يلا
ابتمست نورا وسارت معها بينما مليكه كانت تفكر انها أخطأت برشوه الممرضه ولكن ماذا تفعل فمن تلعب معهم طرقهم ملتويه لذا اذا أرادت مجابتهتم فلتسلك طريقهم ولكن اكيد لن تبيع نفسها للشيطان فيكفي ما حدث قديما
“‏وَتَشاء أنتَ مِن البشائِرِ قَطرَةً
وَيَشاء ربّكَ أن يُغِيثك بالمَطَر..))”♥️🌍
~قيام الليل ي حفيدات عائشه♥️👑~
وصلِّ ربِّ عَلى المُختار ما طَلَعَت
شمسُ النّهار ولاحَت أنجُم الظُّلَمِ.🌸💛
_ البـ.ـارودي.
كانت مـ.ـا.تزال تبكي في غرفتها بشـ.ـده علي صراخه بها كيف يفعل هذا وهي لم تفعل اي شئ سوي انها بكت علي أخيها هل أخطأت الان كانت ندي تجلس بجانبها وهي تربت علي كتفها بحنان / خلاص بقي يا ميرو هو بس متحكمش في اعصابه يا بـ.ـنتي انتي عارفه ابيه عامر والله طيب وحنين بس لما يتعصب مش بيبقي واعي هو بيعمل ايه
نظرت لها أميره ببكاء وعيون حمراء / طب انا اعمل ايه اخويا اتحبس ظلم عايزني اضحك وازغرط ولا إيه
ضحكت ندي بخفوت / ياستي خلاص بقي والله هتشوفي هيجي يعتذر ليكي بنفسه
اميره بتذمر / مش عايزه حد يعتذر مني خلاص انا مليش دعوه بيه اصلا
ندي بمشاكسه / يابت عيني في عينك كده
ضـ.ـر.بتها اميره بخفه / بس يابت انتي
سمع الجميع صوت ياسمين وهي تدخل مع سندس / إيه يابت منك ليها الاجتماعات المغلقه دي هنخبي علي ماما ياسمين ولا ايه
ضحكت اميره / هنخبي ايه بس يا ياسو ما احنا متنيلين قدامك اهو
ياسمين وهي تنظر لهم بدقه / اممممم متنلين قدامي ماشي يا فرقع لوز منك ليها هعديها بمزاجي
ثم نظرت لسندس التي أصبحت صامته في الفتره الاخيره وايضا غامضه بشكل كبير / مالك أبت يا سندس
نظرت لها سندس ببسمه / مالي يا ياسو منا عادي اهو
ياسمين وهي تتحدث بملل/ هو كل واحده اسألها تقولي عادي صدقوا يا شيخه قاعده العواجيز فيها روح عنكم انا نازله اقعد مع سعديه اياكش نتخانق ونقــ,تــل بعض ونخلص من جو القط والفار ده
ثم تركتهم بينما جلست سندس وامسكت مصحف بجانبها وأخذت تقرأ به بينما اميره وضعت رأسها علي الوساده واغمضت عينها بو.جـ.ـع علي أخيها بينما ندي نظرت امامها وهي تتذكر ذلك الشاب الذي لم تراه سوي مره واحده عنـ.ـد.ما كانت مع أميرة
انطلق عامر والشباب معه للعنوان المدون في الرساله التي ارسلت من مجهول فكان عامر يقود السياره وبحانبه خالد والبقيه في الخلف
تحدث خالد وهو ينظر إليهم / خدوا بالكم وخليكم صاحيين تحسبا لأي غدر من اي جهه
هز الجميع رأسه بينما تحدث رامي / أنا هقعد هنا اراقب الطريق
احمد بسخريه / ياراجـ.ـل لا ده انت تدخل رجلك علي رجلي
رامي وهو يشير لقدmه الموضوعه في جبيرة / مكنش يتعز ياضنايا علي عيني والله بس زي ما انت شايف رجلي بعافيه يا خويا
احمد بضحك / خلاص يا عم انت بتشحت ولا إيه بس احيات عيالك لتطلبلنا اكل لحد ما نخلص احسن سندوتشات الحلاوه اللي اكلتها مشبعتنيش
ضحك أسر بشـ.ـده / يعني يا أخي واكل السندوتشات اللي جات لاخوك ومشبعتش انت ايه بلاعه ولا إيه
احمد وهو يخمس في وجهه / الله اكبر في عينك يا خويا مش كفايه البوليس طب علينا واحنا بناكل وملحقتش اكل البطاطسيه اللي كانت عيني هتطلع عليها
ضحك خالد وهو يعود وضـ.ـر.به في رأسه / اسكت ياض هفقد تركيزي
نظر له احمد وغمز له وهو يضـ.ـر.ب علي كتفه / بس إيه ياض يا خالد العضلات دي بقيت…..
ثم عض شفتيه وغمز له
فتح خالد عينه بصدmه وصرخ /احيييييه هو إنت منهم لا واد انت اتعدل ومتقربش
جذبه رامي اليه / ما تهدي ياعم بعدين كده يا خـ.ـا.ينه اول ما شوفتي عضله زيادة بعتيني
احمد بدلع مازح / لا ياسي رامي ده انت الخير والبركه يا خويا هو انا ليا غيرك يا سندي
سمع الجميع صوت سعديه / اخص علي دي تربيه وس….. يا أخي بقي هتنضفوا أمتي اياكش العربيه تنقلب بيكم ونرتاح من نجاستكم اتفوووووووووو
نظر الجميع بفزع واخذ احمد يصـ.ـر.خ / سعديه هنا يا فضحتي هي الوليه دي بتخرج في اللحظه الحاسمه
ضحك عامر بشـ.ـده وأغلق الخط وغمز لهم فنظر له احمد بغـــضــــب / بقي كده يا عامر تتصل بيها عشان تسمعنا افرض يا أخي أخدت فكره غلط علينا
نظر له أسر بتشنج / تاخد ايه يا عنيا دي أخدت الفكره واكلتها وهضمتها كمان يا باشا
ضحك الجميع علي ملامح احمد ورامي فعنـ.ـد.ما بدأ احمد بالتحدث مع خالد اجري عامر مكالمه لسعديه فهي الوحيده التي توقفهم عن هذا المزاح
نظر خالد للرساله / آيوه هنا يا عامر ده العنوان
نظر عامر للمكان بدقه وجده مخزن صغير حوله بعض الأشياء القديمه التي يعاد تدويرها نظر إليهم عامر / خلو بالكم كويس اتفقنا
بينما في قسم الشرطه كانت تسير مليكه وهي تمسك يد نورا بحنان ولكن لم تعرف مليكه اين تذهب لذا ذهبت لاحد العساكر وسألته أين يمكن أن تجد احد لتسأله عن زوجها فارشـ.ـدها العسكري علي الشرطي الذي كان يحقق مع حمزه حيث كان في طريقه للخارج اقتربت منه مليكه سريعا وتحدثت بخفوت وهي تنظر أرضا / لو سمحت
‏نظر الشرطي وجد امرأه مغطاه من اعلاها لاسفلها حتي عينها لا تظهر له تحدث بهدوء / آيوه اتفضلي.
‏تحدثت مليكه وهي تفرك يدها بخجل / كنت بس عايزه اشوف زوجي لو سمحت و….
‏قاطعها ادm بعدm فهم / طب اسف علي المقاطعه بس افهم مين زوجك الأول
‏تحدثت مليكه / حمزه راشـ.ـد هو زوجي
‏نظر لها ادm قليلا ثم تحدث وهو يفرك فمه بتفكير / آيوه يا مدام بس حاليا مفيش زياره فممكن حضرتك ترجعي بكره وانا بإذن الله هدبر ليكي زياره
‏كادت مليكه تجيب عليه لولا صوت نورا التي تحدثت بترجي / لو سمحت يابني عايزه اشوفه اشوفه وأخرج بسرعه لو سمحت من الصبح وانا قلبي و.جـ.ـعني عليه يابني
‏كاد ادm يرفض ولكن سمع خلفه صوت أندرو / معلش يا آدm باشا دخلهم المره دي بس مهما كان دي ام وأكيد خايفه
‏التفتت نورا وتحدثت بلهفه / أندرو يابني انت هنا الله يكرمك يانبي عايزه اشوف حمزه، حمزه مظلوم يا أندرو
‏اقترب منها أندرو وقبل رأسها بحنان / عنيا ياست الكل هتشوفيه
‏ثم نظر لمليكه بتعجب فتحدثت نورا / دي مليكه مرات حمزه
‏اندرو / احم تشرفنا يا مدام مليكه
‏هزت مليكه رأسها بتحيه
‏ثم أعاد نظره لادm / معلش يا آدm باشا دخلهم يشوفوه ولو فيه حاجه علي مسئوليتي
‏هز ادm رأسه وأشار لهم فتبعوه ففتح مكتبه وأشار لهم في نفس الوقت كان حمزه يضع يده علي عينه وهو يتحدث بملل / قسما بربي يا أندرو الكـ.ـلـ.ـب لو جاي تهزر تآني لكون….
‏قاطع كلمته وهو يري والدته تبكي وتركض له وخلفها مليكه التي لم ينتبه لها بسبب عناقه لوالدته
‏ أندورا وهو ينظر لادm فهز ادm رأسه وتحدث / تمام قدامكم ربع ساعه عن اذنكم
‏ثم خرج وأغلق الباب وتحدث للعسكري الذي يقف علي الباب / ربع ساعه وتستأذن اللي جوه عشان يخرجوا بس بكل احترام فاهم
‏ادي العسكري تحيته /تمام يافنـ.ـد.م
‏هز ادm رأسه وسار مع أندرو / عارف ياض يا أندرو تسريحي من الخدmه علي اديك يا حـ.ـيو.ان انت
‏اندرو وهو يحاوطه بزراعه / حبيبي يا ادm والله هات بوسه
‏ابعده ادm بسرعه / يا أخي ابعد كده يخربيتك قعدتك مع الآداب هتخلي سمعتك هباب علي دmاغ اللي خلفوك انجر قدامي
‏ضحك أندرو بشـ.ـده وكاد يلحق ولكن توقف قليلا وهو يري فتاه جميله الملامح بدرجه كبيره تتجه لاحدي الغرف ويبدو علي دmـ.ـو.عها انها كانت تبكي
‏اقترب قليلا من العسكري الذي كان يقف علي المكتب / هو فيه إيه ومين اللي دخلت دي
‏تحدث العسكري باحترام / دي واحده والدها كان مديون وتم استدعائه
‏هز أندرو رأسه ودخل للمكتب ونظر بدقه وجدها تبكي بشـ.ـده وهي تترجي صديقه / يا فنـ.ـد.م والله هندفع بس ادونا فرصه اسبوع اسبوع واحد
‏تحدث أندرو بدون تفكير / هو المبلغ كام
بينما امام المخزن اخرج خالد سلاحه وتسحب ووقف بجانب الباب ثواني ثم دفع الباب بقدmه بسرعه كبيره وهو يشهر سلاحه احتسابا لوجود اي احد ولكن كل ما وجده هو شاب صغير في السن ورجل في منتصف عمره وهم مكبلين ويحاولون التحرك ولكن دون جدوي
‏تحدث احمد / متيسره يا شباب
‏ثم تحدث بجديه مضحكه / لملي العيال دي يا عسكري خالد وهاتهم علي البوكس
‏ضـ.ـر.به خالد يكتفه وهو يتخطاه / اوعي ياض من وشي
‏ضحك أسر عليه ثم تبع خالد وجذب الشاب الصغير ونظر له بدقه وهو ينظر حوله والان استوعب أين هو هذا المخزن يعرفه وبشـ.ـده ابتلع ريقه وهو يعرف الان من احضر الرجلان لهنا
‏ استأذن أسر من الشباب وهم يفكون الرجـ.ـال وخرج وامسك الهاتف واجري اتصال وزفر بضيق حتي سمع صوت الطرف الآخر فصرخ وهو لا يعي ان صوته يصل لرامي في السياره / ادهم انت اللي عملت كده
‏ادهم ببرود من الجهه الاخري /عملت ايه
‏اسر بنفاذ صبر / متستهبلش يا أدهم انت عارف انا بتكلم عن أيه بالضبط إزاي الشاهد اللي في قضيه حمزه في المخازن بتاعتك في مصر
‏ابتسم ادهم بغموض / امممم يعني ده اللي كانت بتخطط ليه مش سهله اختك دي
‏فتح أسر عينه بصدmه وصرخ / أنتم هتشلوني ولا إيه يعني مليكه اللي عملت كده ياربي البت دي مش هترتاح غير اما تنقــ,تــل في مره بسبب عمايلها دي
‏ادهم بشراسه / محدش يقدر يقرب سنتي من مليكه والا انا هنسفه يا أسر بعدين انت متغاظ ليه ها مش هي ساعدتكم المفروض تشكرها
‏اسر بسخريه / أنا بس كل اللي عايز اعرفه هي عرفت ازاي تجبهم هنا إزاي بـ.ـنت زيها تقدر علي رجلين بعرض الحيطه ها فهمني
‏ضحك ادهم بشـ.ـده / اسأل اختك انا مالي يلا بقي باي عشان عندي طياره
‏اسر بتعجب / صحيح انا سامع دوشه انت مسافر فين
‏ادهم بغموض / هتعرف قريب سلام
‏زفر أسر بضيق / آخرتي علي ايد آلأتنين دول والله
‏ثم استدار للرجوع ولكن وجد رامي يستند علي الحائط وهو يتحدث بصدmه كبيره / مليكه هي اللي عملت ده كله
كان حمزه مايزال يعانق نورا ويهدأها / إيه يا نونو ياقلبي ليه العـ.ـيا.ط ده هخرج ان شاء الله بس انتي بطلي عـ.ـيا.ط بقي
ابتمست نورا / هتطلع يا حبيبي الناس كلها بتدعليك يابني
ابتسم لها حمزه ثم لاحظ مليكه التي ما تزال ثابته منذ دخولهم نظرت نورا لهم ثم تحدثت ببسمه / طب يا قلب امك انا اطمنت عليك خلاص هطلع استني مليكه بره عشان تاخدوا راحتكم
تحدثت مليكه بسرعه وخجل كبير / لا ياماما خليكي عد……
حمزه مقاطعا / تسلمي يا نونو كلك ذوق يا شابه خدي الباب بقي في ايدك
ضحكت نورا وضـ.ـر.بته علي كتفه / ياواد اختشي
ثم خرجت وتركتهم معا بينما حمزه ظل يقف بعيدا لثواني ثم اقترب منها وهي فقط ثابته في مكانها لا تعرف هل تتراجع ام تبقي كما هي ثابته وأثناء تفكيرها وجدت حمزه يقف امامها وينظر لها نظرات جعلت جــــســ ـدها يرتعش قليلا كادت تتحدث لولا انه مد يده ونزع عنها النقاب بينما هي ركزت علي عينه وهو ينظر لها وتحدث بكلمه واحد كانت تؤرقه / مصدقاني؟؟؟؟
لم تجب مليكه بل استمرت في النظر له فاقترب لها اكثر ثم همس بالقرب من اذنها باسمها / مليكه
مليكه بتخدر / ها نعم
حمزه وهو يمد يده ويفردها علي ظهرها ويضمها اليه ثم همس مجددا وهو يدفن رأسه بها / مصدقاني يا مليكه
نظرت مليكه لعينه ثم ابتسمت بحنان وهزت رأسها
فابتسم هو مشاغبا / لا قوليها عايز اسمع صوتك
تحدثت مليكه بخجل شـ.ـديد / مصدقاك يا حمزه
ابتسم حمزه وقبل مدها بحنان شـ.ـديد / اسمي منك سكر
ضحكت مليكه بخفوت ثم ابتعدت عنه بخجل شـ.ـديد ونظرت له بثقه / قريب هتخرج يا حمزه متقلقش ربنا مش بيظلم أبدا وانا واثقه انك معملتش كده
امسك حمزه يدها بحنان ثم اخذ يلعب في أصابعها / مش مهم اخرج طالما عرفت انك مصدقاني خلاص
نظرت له مليكه بتعجب / وانت كنت فاكر اني مش هصدقك
حمزه وهو يتنهد بتعب / مليكه انا اعرفك من اسبوع وانتي كمان فمنعرفش بعض كويس وخــــوفت تصدقي اني ممكن ابص لبـ.ـنت او اني اتخطي حدودي وتوصل لدرجه اغ…..
منعته مليكه من إكمال حديثه وتحدثت هي وهي تمسك يده وتنظر في عينه بثقه / يمكن هو اسبوع بس قلبي يعرفك من زمان هو اللي قالي انك مش وحش وهو اللي قالي انك مستحيل تعمل كده قالي حمزه مستحيل يخـ.ـو.ن أبدا
اقترب حمزه بمشاغبه / قالك ايه.
ضحكت مليكه بشـ.ـده
فتحدث حمزه بجديه / آه ضحكتك بتفكرني بالغاليه ام فاروق الا صحيح هي عامله ايه في غيابي بتبكي ولا حاولت تنتحر قوليلها يا مليكه اني كويس وطمنيها عليا قوليلها متعمليش حاجه في نفسك يا روح الفؤاد ممس راجع تاني يابشر
ضحك مليكه بشـ.ـده حتي كادت تختنق
بينما هو غمز لها / ما احنا حلوين اهو وبنضحك امال علي طول مكسوفه وحركات البنات دي ليه
نظرت له مليكه بصدmه / حركات بنات
هز حمزه رأسه / آه بقولك ايه انا عايز مراتي مدردحه بس بره البيت شوفتي ام سعاد
هزت رأسها فاكمل حمزه / اهي دي بقي متقربيش منها عشان المره الجايه هيجبونا انا وانتي متفحمين من عربيه او مشنوقين في اوضتنا
ضحكت مليكه بشـ.ـده فغمز حمزه /أنا بقول العسكري نسينا بقالنا نص ساعه فها بقي ن….
لم يكمل كلامه فطرق للعسكري الباب فانزل حمزه النقاب لمليكه / دول بيجوا علي السيره يا ستير ياربي
فتح العسكري الباب / الزياره انتهت
حمزه بجديه مضحكه / انت اتأخرت ليه ايه مفيش التزام أبدا روح وتعالي بكره
العسكري / اصلي كنت محسور ياباشا و….
حمزه وهو يضع يده علي اذن مليكه التي تحاول أن تكتم ضحكتها / بس بس يابني ايه فيه ستات هنا
ثم نظر لمليكه / اتصلي باسر يجي ياخدكم ومترجعوش لوحدكم
هزت مليكه رأسها ثم خرجت وجدت نورا تجلس علي احدي المقاعد فابتسمت لها بسمه لم تظهر لها وأخذتها وخرجت وهي تحاول الاتصال باسر ولكن لا يوجد رد فأخذت سياره أجره وعادت للمنزل برفقه نورا التي كانت مبتسمه فقد اطمأنت علي ابنها الحبيب
بينما مليكه تغمض عينها براحه فلابد ان عامر وصل الان للمخزن ووجد الشاهد
نظر حمزه للحارس بعد خروج مليكه / بقولك ايه انا عطشان معلش عايز مايه والمايه اللي هنا خلصت
هز العسكري رأسه وخرج وأغلق الباب بينما حمزه تمدد علي الاريكه مجددا وهو يتذكر لحظاته مع مليكه ويهمس / شكلك بدأت تقع وتغرق يا حمزه.
عاد الجميع للمنزل بعد أن اخذ خالد الرجلين للسـ.ـجـ.ـن حتي الصباح ليشهدوا
دخل رامي الشقه وهو يستند علي أسر الذي أصر علي الذهاب معه وايضا بسبب رغبته في توضيح ما سمعه ولكن بمجرد دخولهم الشقه وجدوا حامله السكاكين تطير تجاههم صرخ رامي / انبطح
انبطح أسر ورامي الذي تألــم من قدmه وصرخ / وربنا لكون قـ.ـا.تلهم هما الاتنين ثم نهض وهو يستند علي الحائط ودخل وجد ياسمين تمسك كعادتها سكين وسعديه تجلس اعلي المكتبه وهي تستفزها وتسبها / يلا يابت ده انا مره قفشنك مع بتاع الخضار انتي ايه مش هتوبي لربك يا حـ.ـيو.انه انا هتصل بالمكتب اللي بعتك واقوله يبعت خدامه تانيه غيرك
ياسمين / يا شيخه اتصلي وريحي اللي خلفوني ادعي عليكي بايه وانتي فيكي كل العبر يا سعديه بقي انا يا سعديه بعمل بيبي وانا نايمه ها انطقي انا اتفضح في نص الحته
سعديه وهي تتمدد علي المكتبه بملل / هكدب يعني
نظرت لها ياسمين بغـــضــــب ثم اقتربت من المكتبه وصعدت عليها وجذبت سعديه وسعديه تمسك بالمكتبه وهي تصرخ بغناء / الأرض لو عطشانه نسقيها بدmانا
وياسمين مازالت تجذبها / لا بصي جو الأبيض والأسود ده مش هيفرق معايا قسما بالله لوريكي يا سعديه عارفه لو المرحوم بنفسه طلع من التربه يستسمحني مش هسيبك برضو
ضـ.ـر.بتها سعديه بقدmها فكادت ياسمين تسقط لولا أسر الذي امسكها سريعا والان فقط لاحظت ياسمين انهم ليسوا وحدهم نظرت له يا سمين ثم ابعدت يده واعطته السكين / امسك كده يابا.
ثم انطلقت وصعدت علي المكتبه ونظرت لسعديه بشر / ورجه وجلم وسچلي اللي هيحصل عشان هتمـ.ـو.تي يا سوسو
سعديه وهي تصرخ / يا بوليس يا شويش الحقووووني
بينما ياسمين تجذبها من ثيابها وهي تبتسم بشر / ده انتي هتتعلقي انهارده يا سوسو
ثواني وكان الجميع يصمت بسبب سماع صوت انطـ.ـلا.ق رصاص نظر الجميع بفزع وجدوا رامي يمسك بندقيه الصيد الخاصه بجده ويصـ.ـر.خ / قسما بالله اللي هيتحرك من مكانه لكون شقه نصين امين
دخلت مليكه لغرفه ملك بسرعه وهي تنظر في جميع الاتجاهات فلا احد في الشقه فقد شمت رائحه حريق منذ دقائق ورأت دخان يخرج من غرفتها وجدت سيجار موضوع علي الفراش باهمال وقد أشعل الفراش فامسكت الماء وسكبته بسرعه وخــــوف
نظرت حولها بغـــضــــب شـ.ـديد وجدت ملك تخرج من الحمام ببرود / انتي بتعملي ايه هنا
ركضت لها مليكه وجذبتها من شعرها وهي تتحرك بها / هو انا مش قولت يا ملك تبطلي تصرفاتك القذره دي قولت ولا مقولتش ها انطقي هتحرقي البيت بينا يا غـ.ـبـ.ـيه
صرخت ملك وهي تحاول أبعاد يد مليكه /سيبي شعري سيبيه
مليكه وهي تصرخ بألــم / ليه مصره تو.جـ.ـعيني عليكي ليه
ابتعدت ملك وهي تصرخ / عشان تحسي بالذنب ايوه يا مليكه عشان تحسي بالذنب لانك انتي اللي عملتي ملك الي قدامك دلوقتي
مليكه بدmـ.ـو.ع تأبي النزول / أنا انا عملت ليكي ايه ها أنا إللي قولتلك تشربي مـ.ـخـ.ـد.رات ولا قولتلك روحي و….
توقفت بألــم فلا يمكنها الاكمال
فتحدثت ملك بسخريه شـ.ـديده / كملي سكتي ليه كملي
وقولي ولا قولتلك تروحي وتنامي مع واحد وتحملي منه
جلست مليكه علي الفراش بألــم شـ.ـديد / بس حـ.ـر.ام عليكي يا ملك حـ.ـر.ام عليكي
ملك بصراخ / ومش حـ.ـر.ام عليكي اللي عملتيه فيا مش انتي سبب ده كله
نظرت لها مليكه بصدmه / أنا عملت ايه اوعي تقولي اني السبب
ملك بشر وغـــضــــب / لا انتي السبب انتي اللي دخلتي جاك لحياتي وانتي اللي عرفتينا علي بعض
مليكه بصدmه / أنا انا عمري ما عرفتك عليه بالعكس انا كنت دايما بحذرك منه عشان انا عارفه جاك كويس اوي وعارفه انه بس عايش عشان يتسلي مش انا حذرتك منه
ملك وهي تريد اي شئ لتكـ.ـسر قلب مليكه / بس في النهايه هو كان زميلك انتي وانتي اللي كنتي البوابه اللي دخلتيه لعالمنا ده هو عرفني منك انتي وانتي السبب.
مليكه يبكاء وصراخ / أنا أساسا عمري ما وقفت اتكلم ما جاك ده ولا عمري فكرت ابصله حتي مش ذنبي انه شافك معايا وفضل وراكي وانتي زي الهبله سلمتي ليه نفسك وروحتي شقته بـ.ـارادتك وحصل اللي حصل وفي الاخر جيتي رمـ.ـيـ.ـتي الحمل عليا ورمـ.ـيـ.ـتي مشكلتك وتقوليلي اتفضلي حليها انتي انانيه يا ملك انانيه مفتكرتيش انا تعرضت لايه عشان اخليه يكتب عليكي عشان الفضايح ولا لما حضرتك اتجنيتي واجهضتي وكنتي هتمـ.ـو.تي فيها انا اللي وقفت جنبك نسيتي ولا انتي مش بتفتكري غير اللي عايزاه انتي سوده من جوا آوي يا ملك سوده آوي
ثم تركتها وهي تخرج ولكن توقفت علي كلتها التي القتها في وجهها / يا تري الشيخ حمزه عارف ان زوجته العزيزه كانت زمان مثال للفتاه الخليعه ولا يعرف بسهراتك اللي كانت لنص الليل ها يعرف
ثم ضحكت بصخب / ما اظنش كده لان لو يعرف كان قرف منك ورماكي ت عـ.ـر.في يا مليكه انتي متسحقيش حمزه انا بس ده انا اللي المفروض اتجوزه مش كل حاجه تعجبني تاخديها انتي بدون ادني مجهود و…… آآآآآآه
صرخت ملك بشـ.ـده بسبب صفعه مليكه لها فاقتربت مليكه منها بشر / الا حمزه يا ملك فاهمه الا حمزه
مجهول ١ / الغـ.ـبـ.ـيه تسنيم اتصلت وقالت إن مرات الواد حمزه عرفت انها بتمثل
مجهول ٢ وهو يتحدث ببرود / البت دي مشكله ولازم نخلص منها لو عايزين نتمم شغلنا علي رواق
مجهول ١ / نخلص منها إزاي يعني
مجهول ٢ بشر / اقولك……….
‏- كيف حالك مع الله ؟
ما زِلت أنامُ كل ليلة و أنا غير مستعد للقائه ..
وما زال يمهلني يوماً آخر لعلي أتوب 🖤”!
اللهمّ ردنا إليك رداً جميلاً 🖤
غير ضالين ولا مضلين ولا مفتونين يارب 🖤
إنَّ الصلاة على النبي غنيمة .. من حازها حاز الكرامة وامتلك.
فُز بالصلاة على النبي مُرددًا .. صلى عليه الله ما دار الفلك.. 💙
صرخت ملك بألــم وهي تنظر بشر لمليكه ثم ضحكت / أنا مش بتهدد يا مليكه فخلي بالك مني ومتحاوليش تزعليني في يوم عشان مقلبش واروح اقول للشيخ ماشي
نظر لها مليكه بصدmه هل هذه هي اختها الصغيره اغلي مالديها استفاقت علي دخول أسر وهو ينظر لهم بشك / في إيه واي الصوت العالي ده
هزت مليكه رأسه بنفي ثم ركضت لغرفتها دون أن تعطي لاحد الفرصه في التحدث
انطلقت لفراشها بعد أن اغلقت الباب جيدا ثم اخذت تبكي بشـ.ـده علي ما حدث ويحدث لها بحق الله هي مجرد فتاه ماذا تفعل لكل هذا عاشت اسوء طفوله مشتته بين والدين دائما في شجار لم تعرف مايسمي بحنان الام حتي سند الاب لم يكن موجودا لانشغاله بعمله وظنه ان زوجته تعتني باولاده
اغمضت عينها وهي تبكي بشـ.ـده وتحاول مسج هذه الذكريات وقــ,تــل هذه المليكه التي تكرهها حتي الآن
F. B
كانت الأجواء صاخبه جدا في هذا ( النايت كلاب) كما أصبحوا يسمونه بدلا من (كبـ.ـاريه) ظنا منهم انهم هكذا لا يفعلون خطأ بل فقط يمرحون قليلا ولكن هل هم كذلك فعلا.
كانت ترقص وهي لا تشعر بشئ حولها فقط ترقص علي اغنيه روسيه تسمي (لحن الطفوله) كانت ترقص ودmـ.ـو.عها تسقط بشـ.ـده فقط تتحرك بعشوائيه وتبكي بشـ.ـده وهي تتذكر كل يوم ومايحدث فيه أين هي العائله التي تسمع اصدقائها في الجامعه يتحدثون عنها أين هي فهي لم تري اي عائلة حتي الآن كل مـ.ـا.تراه شخصان لا يطيقان بعضهم أبدا تزوجا وانجباها اذا لم انجباها من الأساس
كانت ترقص وهي لا تشعر بدmـ.ـو.عهت تريد أن تخرج اي طاقه سلبيه بها فقط لتخرجها شعرت بيد شخص علي خصرها يجذبها فنظرت له من بين دmـ.ـو.عها وجدته ذلك البغيض جاك زملها في نفس القسم ولكن هي لا تطيق قربه فهي تتقزز منه يدعي انه يريد الزواج منها ولكن هي تعرف حقيقته حتي اذا كان صادقا فهي بالطبع لا تود خلق زواج اخر كزواج والديها ابعدت يده بحده وصرخت فيه بعدm وعي بسبب ما تجرعته / ابتعد عني يا حقير اياك ولمسي هل فهمت
ابتعد جاك وهو يرفع يده وضحك / اهدئ يا مولا لن اقترب منك ابدا ولكن ات عـ.ـر.فين
ثم نظر للطاوله التي يجلس عليها الباقي / مولا الصغيره فاتنه حقا أعني ليست مثلك ولكنها فاتنه وبدرجه كبيره
صدmت مليكه من حديثه اي مولا صغيره يقصد نظرت للطاوله وجدت ملك تجلس وهي تنظر حولها بانبهار وفرحه واخدهم يمد لها يده بكأس فاخذته بفرحه ولكن شعرت بأحد يجذبه ويحطمه نظرت وجدته ذلك البغيض ادهم لم تكد تتحدث لولا نظره الشر بعينه فصمتت بينما هو ركض لساحه الرقص وهو يخلع حاطته ثم وضعه علي كتف مليكه وجذبها بحده بعد أن رمق جاك بنظره ظهر فيها مـ.ـو.ته
جذب ادهم الفتيات للخارج ونظر للسائق ووضع ملك في السياره وتحدث للسائق / اعد الانسه ملك للمنزل وتأكد من دخولها هل تفهم
هز السائق رأسه / امرك سيدي
رحلت السياره بملك وهي تصرخ بها ان يتركوها
بينما نظر ادهم لمليكه بشر ثم جذبها بحده خلفه وهي تصرخ به الا يلمسها ألقاها في سيارته بغـــضــــب وصرخ بها / إيه مش عيزاني المسك آه صح مليكه هانم من وقت ما كبرت مش حابه اي راجـ.ـل يلمسها وكأنها كده بقت محترمه وشيخه مدد ياستنا
بهتت مليكه من هجومه عليها بينما هو صعد للسياره وقادها بغـــضــــب وهي فقط تصنمت تفكر في حديثه فهي منذ بلغت وهو أخبرها ان التلامس حـ.ـر.ام في الدين وهي لاتسمح باي من كان ان يلمس شعره واحده منها ولكن هل هذا يكفي ماذا عن ثيابها ماذا عن سهراتها ماذا عن شربها المحرمـ.ـا.ت هي لا تشربها دائما ولكن في النهايه تشربها
تحدث ادهم بعدmا هدأ قليلا / إيه اللي حصلك يا مليكه فين مليكه الصغيره الملاك البرئ اللي كان دايما يجي يسمعلي قرآن ويحفظ أحاديث ها هي فين
تحدثت مليكه بسخريه مؤلمه / محمد بيه وصفيه آه اسفه وصوفي هانم قــ,تــلوها بدm بـ.ـارد وبدلوها باللي قدامك دي
اغمض ادهم عينه بألــم / طب وربنا
نظرت له بعدm فهم / إيه ملجأتيش لربنا ليه يا مليكه
بكت مليكه بشـ.ـده وهي تصرخ / تعبت من كل حاجه يا أدهم عايزه امـ.ـو.ت عايزه امـ.ـو.ت يا أدهم اقــ,تــلني ابوس ايدك اقــ,تــلني وريحني حتي الوحيد اللي كان بيبقي حنين عليا بابا سفره عشان يتخرج من ألــمانيا بعده عني بعد أسر عني الوحيد اللي كان بيراضينا اللي كل ما كنت اسمع خناقه يجري ياخدني انا وملك ويخرج من البيت يودينا اي مكان فاكر بكده هننسي او مش هناخد بالنا بس لا احنا مش صغيرين حتي ملك اديك شوفتها بعينك بقت تيجي أماكن زي يعني يا زين ماربيت يا محمد بيه والله
نظر لها ادهم بو.جـ.ـع / اصرخي يا مليكه بلاش تكتمي و.جـ.ـعك ده
نظرت له مليكه وهي تبكي بشـ.ـده فصرخ بها ادهم / بقولك اصرخي يا مليكه بلاش بلاش ارجوكي بلاش تضعفي فين مليكه اللي ربتها انتي كنتي اقوي من بكده يامليكه ها راحت فين قوتك دي
مليكه بصراخ / رااااااحت مليكه القديييييمه مااااااتتتتت افههههههم بقي مليككككككه اللي بتقول عليها بـ.ـنتك مـ.ـا.تتتتتت قــ,تــلوا بـ.ـنتك يا أدهم محمد وصوفي هانم قــ,تــلوا بـ.ـنتك يا ادهم
هبطت دmـ.ـو.ع ادهم بشـ.ـده علي ما عانته صغيرته ليته لم يسافر لاكمال دراسته وتركها وحدها فمنذ سافر وعاد وجدها هكذا بجي ادهم وتوقف بالسياره ووضع رأسه علي المقود واخذ يبكي بشـ.ـده نعم ادهم المرعـ.ـب الذي يهتز له جبال يبكي مثل الطفل وهي تنظر له بألــم وتبكي أيضا وهو يتحدث بكلام غير مفهوم / ضيعتها مني ضيعتها مني بـ.ـنتي ضيعتها مني ليه
ثم احذ يبكي وشهقاته تعلو المكان ومليكه تنظر له بو.جـ.ـع ثم تحدثت بالك / ادهم خلاص وحيات ربنا متعيطش وحيات ربنا خلاص يا أدهم
بينما ادهم فقط تخرج منه شهقات صغيره
بعد مرور وقت هدأ ادهم وانطلق بسيارته والهدوء يعم المكان حتي وصل لمنزلها الذي يقابل منزله مباشره ركضت مليكه للخارج ولكن توقفت علي حديث ادهم /مليكه وقت ما تحبي ترجعي انا موجود
توقفت مليكه قليلا صك ركضت للمنزل ولكن كالعاده سمعت شجار والديها تركتهم ولم تهتم وذهبت لغرفتها وهي تدفن نفسها في فراشها وتحاول تجاهل هذه الأصوات فوالدها يلوم والدتها علي عدm الاهتمام لشئ سوي نفسها حتي أولادها وهي تلومه علي سفره الدائم وتركه لهم هي لا تلوم والدها بقدر والدتها
اغمضت عينها بألــم وسقطت في النوم من كثره التفكير
وهكذا مرت أيام قليله حتي عادت لما كانت عليه مع أول شجار تسهر وترقص بألــم وترتدي ثياب قصيره ومعها صديقتها الوحيده صديقه الطفوله سلمي فتاه سوريه ولكن تدرس في أمريكا كانت سلمي مثلها تماما ولكن طالها ما طال مليكه ومليكه مع مرور الوقت لاتشعر بشئ فقط تسهر وترقص وهي تعلم انها مراقبه من قبل ادهم الذي كل يوم ينتظرها ان تخرج كي يأخذها لقد يأس منها وانتهي الأمر بينما ملك في ذلك الوقت كانت تغرق بالبطئ للعمق بسبب ذلك الفيض جاك الذي اخذ يغرقها شيئا فشئ جتي وصل به الأمر لجعلها مدmنه بل وتخطي الأمر لاخذها لشقته وهي مثل الحمقاء سلمته نفسها ظنا انه يحبها وسيتزوجها بحق الله هي لم تبلغ بعد السابعه عشر مازالت مراهقه حمقاء تبني لنفسها احلام واهيه وفي يوم من الايام حدث شجار كالعاده فاستيقظت مليكه بانزعاج وهي تتحدث بسخريه /خير بدأتوا بدري انهارده
ثم دخلت لتستحم وخرجت وحدثت سلمي ليخرجوا قليلا فهي لا تود البقاء هنا أجابت سلمي بالموافقه فهبطت مليكه وخرجت سريعا وهي تفكر أين يا تري اختفت ملك ثم تذكرت امتحاناتها القريبه / يمكن بتذاكر
ثم انطلقت الي سيارتها ولكن توقفت قليلا ليست في مزاج جيد للقياده لذا اخذت سياره وتقابلت مع سلمي في أحد المطاعم وتحدثوا كثيرا فابتسمت سلمي / لك سلمي شو بك
هزت سلمي رأسها بلا شئ/ اتكلمي مصري يابت انتي
فضحكت سلمي وهي تتحدث / الك عندي مفاجأه انطريني هون هلا بجيبا آه اسفه استني بس لحده وجايه بسرعه
ثم ركضت سلمي للخارج حتي سيارتها لتحضر المفاجأه بينما مليكه كانت تنظر لها عبر الحائط الزجاجي وهي تبتسم لبراءه صديقتها وجدت سلمي تقترب من المطعم وهي ترفع علبه هدايا كبيره في الجو وتبتسم بفرحه ولكن في ثواني لم تسمع مليكة صوت سوي صوت صراخ وصوت سياره تتوقف بحده وجــــســ ـد رفيقتها ورفيقه دربها وحياتها يتطاير بشـ.ـده في الهواء وهروب السياره بسرعه مع أرتطام جــــســ ـد سلمي أرضا بحده بينما مليكه فقط تنظر بلا حراك لم تستوعب ما حدث بعد ماذا هل فقدت ونيسها الوحيد هل تركتها صديقتها تركتها توأمتها
هنا ركضت للخارج وهي تدفع الناس وتصرخ بألــم شـ.ـديد باسمها ثم جثت أرضا وهي تصرخ بها وسلمي لا تعي ما حولها فقط تغمض عينها بألــم شـ.ـديد تحدثت سلمي بخــــوف / خايفه يا مليكه
بكت مليكه بشـ.ـده وتي تضمها لصدرها / لا لا لا لا مش هيحصل حاجه فليطلب احد الإسعاف اختي تمـ.ـو.ت ارجوكم اتوسل إليكم اختي ستمـ.ـو.ت ارجوكم
كانت تصرخ وتبكي بشـ.ـده فسمعت همس متألــم من سلمي / خايف اقابله يا مليكه
بكت سلمي بشـ.ـده / خايف اقابل ربنا كده بالبس ده وبعملي يا مليكه خايفه أقف بين ايده خايفه يا مليكه انا معملتش حاجه صح
بينما مليكه تصرخ وتبكي / لا هتقومي يا سلمي وانا ونتي هنتوب ونرجعله هو رحيم آوي يا سلمي رحيم وهيغفر لنا
سمعت مليكه صوت رجل يتحدث العربيه ويبدو انه سمعهم / لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم اتشاهدي يابـ.ـنتي
بكت مليكه وانهارت عنـ.ـد.ما قال هذه الكلمه والرجل يكرر كلمته / اتشاهدي يابـ.ـنتي
ومليكه أيضا تقول وهي تبكي / اتشاهدي يا سلمي
بينما سلمي تفتح عينها علي وسعها وتحاول التحدث ولكن كأن لسانها معقود وفجأه سكن جــــســ ـدها فصرخت مليكه صرخه نزعت قلوب الجميع من وجهها
(وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ (19) وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ذَلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ (20) وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ (21) لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ (22) سوره (ق)
(آيه بنسمعها في مننا اللي بتعلق معاه وفيه مننا اللي بتمر عليه مرور الكرام بس لو نقف عندها شويه وتدبرنا معناها هنلاقي المعني الخفي مرعـ.ـب آوي فيه مننا اللي بتوصله الرساله ويلحق نفسه وفيه اللي يتجاهل الرساله ويغرق آكتر واكتر………… استيقموا يرحمكم الله)
وهذا تحديدا ما حدث لمليكه التي انهارت تماما بسبب ما حدث وتذكرت كم أصبحت بعيده عن ربها ذهبت بعدها لادهم وهي تمد له يدها ليسحبها للأمان وكان ادهم اكثر من سعيد لفعل ذلك فاخذ يعيد صغيرته لعهدها القديم شيئا فشيئا فأصبحت مليكه تصلي ثانيا بعد أن تركت الصلاه كان صوت بكائها أثناء الصلاه يهز أركان هذا القصر الجـ.ـا.مد الذي شهد علي الكثير والكثير والان فقط انتهي عهد مولا وللابد ولكن لم تكن تعلم مليكه ان اختها تسلمت الرايه من خلفها وابت الا ان تكمل مسيره مولا وغرقت حتي القاع عاد أسر من سفره وجد مليكه جديده تماما مليكه ترتدي حجاب ينير وجهها ابتسم لها وطلبت منه مليكه الذهاب لعمره فلبي طلبها وهو اكثر من سعيد وطلبوا من ملك القدوم معهم ولكن سخرت منهم وتركتهم بينما هم انطلقوا في رحلتهم ومليكه عنـ.ـد.ما وطئت قدmها الحرم انهارت باكيه وهي تدعي الله أن يثبتها ويردها اليه ردا جميلا ودعت لسلمي كثيرا وعنـ.ـد.ما عادت علمت الصدmه وهي حمل اختها الصغيره اختها صاحبه 18 عاما صدm أسر وغـــضــــب وضـ.ـر.بها ودmر المنزل وذهب مع ادهم لجاك واجبراه ان يتزوجها وبعد ذلك طلقها ولكن ملك ام تكتفي بذلك بل ذهبت واجهضت الجنين وكادت تمـ.ـو.ت بسبب صغر سنها ودخل محمد في غيبوبه بسبب صدmته في ابـ.ـنته ومعرفته في ذلك الوقت انه أخطأ وكثيرا ومنذ ذلك الوقت توقف محمد عن الحديث مع صوفي التي لم تهتم كثيرا لما حدث فهي عقليه تربت في أمريكا وهذا شئ عادي لها أصبح محمد يتحكم في كل شئ بعد أن اوكل شركته لامهم وأسر الذي ترك الطب وتولي شركات والده مع ادهم ابن شريك والده وهكذا مرت السنين وتخرجت مليكه واصبحت طبيبه مشهوره تقوم بعمليات خطيره جدا واصبحت مطلوبه في العالم ولكن كانت ترفض السفر الا في حاله اتي معها أسر وملك لم تتعظ كما حدث معها لم تجد الصدmه التي تخرجها من هذه الهوه فنحن واسفاااه علينا أصبحنا في زمن لا يتوب فيه البعض سوي عنـ.ـد.ما يجد نفسه محاصر بالمصائب فيعود باكيا راجيا لله ومنهم من يستقم أبدا ومنهم من يعود لعهد القديم وملك لم تتعلم من هذه الصدmه وفي انتظار صدmه أخري بل والاسوء انها حملت مليكه ذنب كل شئ حدث معها ودائما ما تفعل اي شئ لتشعرها بالذنب تجاهها وهي لا يد لها بما فعلته ولكن حقد وغـــضــــب ملك اعمي بصيرتها
وعنـ.ـد.ما علمت مليكه من ابيها انه ذاهب لمصر كانت هي مع أسر في ألــمانيا لحضور مؤتمر مهم وصدmت عنـ.ـد.ما علمت من والدها انها ستتزوج ومِن مَن ابن عمها ( حمزه) الذي لطالما سمعت عنه من والدها وكم هو شاب حنون وتقي ومثال للشاب المسلم كانت لاتهتم في البدايه ولكن بعدها أصبحت شغوفه لمعرفه اخبـ.ـاره اول بأول والان يخبرها انها ستصبح زوجته شعرت براحه كبيره جراء ذلك فها هو الله يرزقها بطريق اخر لكي يسحبها اليه صلت واستخارت الله ووافقت عليه وعنـ.ـد.ما جاءت لمصر وزوجته ورأته انبهرت منه فوالدها لم يوفيه حقه فهذا الشخص هو منبع للحنان واللطف وصدmت عنـ.ـد.ما وجدته يمزح دائما ويضحك باستمرار وكأنه طفل وهكذا تحول الإعجاب بشخصيه حمزه التي سمعت عنها الي حب وعشق أصبح حمزه عندها في مكانه لم يصل إليها احد قبله لذا وعنـ.ـد.ما شعرت بأنه في خطر أخرجت شياطينها علي كل من تسول له نفسه من الاقتراب منه فهي بعد ما حدث عادت مليكه الاولي القويه التي لاتترك احد يتعدي علي شئ يخصها او احد يقترب من شخص عزيز عليه و بالتأكيد كان لتربيتها علي يد ادهم الفضل الاكبر في خلق تلك الشخصيه الاخري والتي لا تحب إخراجها تفضل طبيعتها الهادئه ولكن هم من اخرجوها اذا فليتحملوا ما سيحدث لهم
B
نظرت مليكه امامها بشرود وقد جفت دmـ.ـو.عها من كثره البكاء وقد. قررت أن تصارح حمزه بكل شئ فهي لن تنتظر ان يعلم من احد اخر اغمضت عينها وهي تستغفر ربها وتحمده أيضا علي كل شئ
بينما كان أسر في غرفته وهو يتذكر ما حدث منذ قليل مع هذه المـ.ـجـ.ـنو.نه التي شرفت انتباهه مع أول كلمه نطقتها ضحك بشـ.ـده وهو يتذكر تذمرها لعدm تركها تعـ.ـا.قب سعدية
F. B
رامي بصراخ / خلاااااااص محدش يتحرك عشان انتم جبتوا اخركم معايا ده انا لو متجوز آتنين مش هيتعبوني كده
ياسمين باعترض / ده هي يا رامي واحنا طالعين وفي نص الحاره تقولي متنسيش تحطي فرشه تحتك عشان بتبوظي السرير كل يوم وتقولي يا ام شخه
ثم أشارت لنفسها بجنون / أنا؟؟؟؟ انا ام شخه يا سعديه انا يا معفنه يا بتاعت الكابتشينو
رامي وهو يمسح علي وجهه ويصـ.ـر.خ / قولت مش عايز اسمع كلمه
ثم نظر لسعديه / وانتي انزلي تحت
كادت سعديه تتحدث ولكن بنظره من رامي توقفت وهبطت بكل هدوء ووقفت بجانب ياسمين وهم ينظرون أرضا كالاطفال المذنبين
امسك رامي البندقيه ونظر إليهم بشر ثم أشار لهم / اعتذروا لبعض يلا وصالحوا بعض
ياسمين باعتراض / يا رامي هي اللي ب…..
رامي بنظره / بسسس انا قولت تعتذروا لبعض وتبوسوا بعض كمان يلا
اقتربت ياسمين من سعديه وهي تقبل سعديه بتذمر وهي تتمتم باعتذار خافت وسعديه تبتسم بتصنع ثم همست في اذنها / بكره؟؟؟؟
ياسمين / لما يخرج هنكمل
ابتسمت سعديه بتحدي / اتفقنا
نظر لهم رامي ببسمه ظنا ان النفوس هدأت / شايفين لما تتصالحوا بتبقوا حلوين إزاي
سعديه وهي تعانق ياسمين بحنيه مصطنعه وهي تكاد تختنق / دي ياسمين دي حبيبتي
ياسمين ببسمه / امال يابني دي سعديه دي روحي روحي روحي روحي بالك انت من حبي فيها نفسي اريحها واوديها تشوف المرحوم وتخاد بالها منه عشان الحور العين هناك
ضحك رامي ونظر لأسر / معلش يابني كل يوم بتضطر تحضر العرض ده
ضحك أسر ونظر لياسمين / بالعكس بستمتع بيه آوي
هنا نظرت له ياسمين بتذمر بينما هو ضحك بشـ.ـده علي ملامحها
B
ضحك أسر وهو يغمض عينه كي يستيقظ مبكرا لإحضار حمزه غدا
في الصباح كان امل جديد للبعض وفرحه للآخر وقلق وخــــوف للبعض
ذهب الشباب للقسم وجدوا خالد يقف مع حمزه خارج المكتب وهو يضمه بحنان / كفاره يا بوزي
ضحك حمزه / الله يكرمك يا أخي طعم الحريه حلو اوي
ضحك الجميع وتقدm منه عامر /حبيبي حمدلله علي سلامتك
حمزه ببسمه / الله يسلمك
بينما رامي كان كالعاده يستند علي أحمد وأسر وهو يتحدث مثل العجائز / ودوني عنده يا خويا هاتولي ابني حبيبي خش في حـ.ـضـ.ـن اخوك يا فواز
عانقه حمزه ببسمه / وحـ.ـشـ.ـتني ياض والله
ضحك الجميع وتحدث أسر / طب يلا بسرعه عشان الكل مستني
احمد وهو يربت علي معدته / آيوه بقي والمحمر والمشمر والحلويات مستنيه برضو
ضحك حمزه وهو يضـ.ـر.به علي رقبته من الخلف / طول عمرك طفس يا ابو حميد
نظر له احمد بشر / طب والله لضـ.ـر.بك يا حمزه
ركض حمزه وخلفه الباقيين وهم يضحكون
وفي الطريق هاتف حمزه أندرو ليحضر الوليمه التي أعدها جده بهذه المناسبه
ووصل حمزه ورحب به جميع من بالحاره وكذا العائله وبكت نورا كثيرا واميره
حمزه وهو يضمهم اليه / إيه يا جماعه هو أنا كنت مسافر الخليج ولا إيه اهدوا كده وصلوا علي النبي كده
ثم قبل رأس اميره / إيه يا اميرتي ليه العـ.ـيا.ط ده دلوقتي انا اهو قدامكم وبكل خير
احمد وهو يدخل في المنتصف / يا جدعان يلا همـ.ـو.ت من الجوع
رامي وهو يضـ.ـر.به علي رأسه مين ياض اللي اشتري نص كيلو موز واحنا جايين
ضحك احمد وهو يتجه للسفره /ده انا كنت بنأنأ بس
ضحك الجميع واتجه للداخل وعمت البهجه بين الجميع والضحك خاصا بين سعديه وياسمين
كان حمزه يأكل ولكن فجأه شعر بيد تمتد وتمسك بيده بشـ.ـده فتح عينه بصدmه ونظر بجانبه وجدها مليكه تبتسم له بشـ.ـده لم تظهر جيدا ثم همست له / حمدلله علي سلامتك يا حمزه
ابتسم حمزه بشـ.ـده فهذه اول مبادره منها ثم انحني لها وهمس بحنان / لما نخلص هنقد واسمعك براحتنا
نظرت له بعدm فهم فتحدث ببسمه /عينك بتقول انك عايزه تقولي كلام كتير يا مليكتي وانا هكون آكتر من سعيد اني اسمك
ابتسمت له مليكه بشـ.ـده وأكملوا الجلسه العائليه في جو اسري رائع لم تحضره ملك ولا صوفي وبعد الانتهاء كانت النساء في المطبخ يغسلن الأواني وهن يضحكن وياسمين تستفز سعديه
ولكن وجدوا حمزه يدخل للمطبخ ببسمه واسعه وينظر لهم ثم اقترب من مليكه وتحدث بهمس / خلصتي
ابتمست مليكه وهزت رأسها بنفي فتحدث هو بمزاح / طب يا جماعه معلش بقي هستلف ملوكي شويه هو مش شويه هو كتير الصراحه فانسوها النهارده سلام
ثم سحبها وصعد بها سريعا بينما كانت النساء في الأسفل تضحك وبشـ.ـده عليهم
أخذها حمزه وصعد السطوح وجدت المكان يشع بالانوار وهناك فراش موضوع وعليه وسائد مريحه وزجاحه مائه وعصير وبعض الفاكهه ابتمست له مليكه بينما هو فرك رأسه بحرج / بعتذر ملحقتش اعمل آكتر
ابتمست مليكه ثم سألت / اقــلـــع النقاب عادي
تعجب حمزه من جرئتها اليوم وتحدث وهو يقترب منها / اهمممم اقــلـــعي عادي محدش هيطلع
ابتمست مليكه ثم خلعت النقاب وجلست واشارت له فجلس بجانبه وتسطح ثم جذبها فسقطت علي صدره فضمها بشـ.ـده وهو ينزع حجابها بينما هي فزعت فتحدث بحنان/ أنا قفلت باب السطح متقلقيش
اطمأنت قليلا ثم وضعت رأسها علي موضع قلبه وأخذت تستمع لدقاته وهي تنظر للسماء والنجوم التي تنيرها فابتسم حمزه وهو يخلل يده في خصلاتها /مالك يا مليكه
ابتسمت مليكه ثم دفنت وجهها في صدره اكثر وتحدثت بقلق / حمزه في حاجه لازم تعرفها
تحدث حمزه بانتباه / حاجه ايه
مليكه وهي تمسك التيشيرت الخاص به بشـ.ـده /حاجه عني عن مليكه القديمه حمزه انا مكنتش كده انا كنت….
قاطعها / مليكه حبيبتي انا مليش دعوه انتي كنتي ايه انا اللي ليا فيه انتي بقيتي ايه
ابتسمت مليكه بشـ.ـده واطمأنت قليلا / آيوه بس لازم تعرف برضو معلش انا عايزه كده
تنهد حمزه وهو يضمها اكثر / طيب براحتك بس لازم ت عـ.ـر.في ان مفيش حاجه هتتغير بكلامك
ابتعلت مليكه ريقها برعـ.ـب وهي تتحدث / متستعجلش
تحدث حمزه بقلق / للدرجه دي
مليكه وهي تبكي بهدوء /اسمعني يا حمزه ارجوك عشان لازم تعرف
فزع حمزه من بكائها /خلاص يا مليكه مش عايز اعرف انتي اهدي لو سمحتي.
مليكه ببكاء اكثر / لا لازم تعرف يا حمزه لازم تعرف ان اللي قدامك دي زمان مكنتش كده خايفه يا حمزه تعرف من حد تاني وتسئ ليا خايفه
ضمها حمزه بشـ.ـده / أولا اهدي ثانيا انا عمري ما بصدق اي ادعاء او كلام علي أي حد غير لما اشوف بعيني
مليكه وهي تتنفس بحده / اسمعني ارجوك
هدأ حمزه / طب أتفضلي يا مليكه بس اهدي
هزت مليكه رأسه ثم بدأت تقص عليه كل شئ ودmـ.ـو.عها تزداد وتزداد هرب اللون من وجهها وهي تري نظرات حمزه تتغير وتتغير حتي انتهت نظرت له برعـ.ـب وتحدثت بخــــوف / حمزه انت مصدوم انا عارفه بس والله العظيم يا حمزه انا اتغيرت و…..
منعها حمزه بعيون حمراء ونظره ارعـ.ـبتها / هشششششش اسكتي
كانت دقات قلب مليكه ترتفع شيئا فشئ وزادت اكثر حينما سمعت صرخته بها / بببببببسسسسسس بسسسسس متتكلميش يامليكه مش عايز اسمع كله كمان كفايه كده
ارتعبت مليكه وشعرت ان قدmها لاتحملها وسقطت أرضا تبكي بشـ.ـده وهي تحاول أن تفهمه / والله العظيم يا حمزه مافي راجـ.ـل حتي لمسني قبل كده والله العظيم ما كنت عارفه انا بعمل ايه انا انا بس كنت عايزه اني ااااااا…….
صرخ حمزه بها / قووووولت بسسسسس يا مليكه بسسسسس
بكت ملكيه بشـ.ـده وارتفعت شهقاتها وهي تغطي وجهها
بينما هو كان يحارب نفسه وهناك نيران تأكله من الداخل وتحرق قلبه كان لا يستطيع التفكير في أي شئ صدmته نعم فعلت وكثيرا مرت عشر دقائق وهم علي نفس الوضع لا شئ سوي صوت بكاء مليكه ونظرات حمزه التائهه
نظر لها وكاد يتحدث ولكن سمع صوت احمد من بعيد وهو ينادي حمزه فاحمد لايريد ان يدخل السطوح احتسابا لعدm تغطيه مليكه وجهها
صرخ حمزه بدون وعي / إيه يا احمد عايز ايه
احمد برعـ.ـب من صراخ اخيه / في حد تحت وعايز يقابلك أنت ومليكه
فكر حمزه بتعجب من هذا الذي يريد رؤيته وايضا رؤيه زوجته.
نظر قليلا لمليكه ثم تحدث / أنا جاي
ثم تحدث لمليكه / لمي شعرك و البسي نقابك وحصليني
ثم هبط سريعا قبل أن يطاوع قلبه الغـ.ـبـ.ـي ويجذبها لاحضانه بعنف
هبط وجد الجميع بعد أن كانوا علي وشك النوم يجلسون في الصالون ولكن في عدm وجود عائله عمه محمد فقط ملك هي التي تقف وهي تبتسم بسمه غير مريحه أبدا تجاهلها تماما ونظر وجد شاب يجلس وهو يشرب القهوه ببرود شـ.ـديد
تحدث حمزه بتحفز / نعم أتفضل مين حضرتك وعايزني في إيه وعايز مراتي في إيه
رفع ادهم نظره وهو يقيم حمزه من اعلي لاسفل ثم ابتسم ببرود وهو يضع كوب القهوه علي الطاوله ويتحدث ببسمه من ابرد ما يمكن أن تري عين /مين حضرتي فمش لازم آوي عايزك في إيه فده هتعرفه لما مليكتي تيجي اما عايز زوجتك في إيه فانا عايزها كلها يعني جاي اخدها من هنا
استيقظت ام فاروق وهي تشعر بالعطش الشـ.ـديد وشعرت بحراره عاليه في المنزل زفرت بتعب ثم حاولت البحث عن عكازها ولكن لم تجده فحاولت ان تستند علي الفراش واخذت تسير ببطئ وتعب وهي تزفر بـ.ـارهاق ولكن بمجرد ما خرجت من غرفتها وجدت النيران تحيط بكل مكان هي به وقع قلبها من الخــــوف وصرخت برعـ.ـب ولكن لم تخرج صرختها من محيط المنزل نظرت حولها برعـ.ـب وهي تبكي وتحاول الصراخ اعلي ولكن لا شئ اختنقت من الدخان الشـ.ـديد واستسلمت لقدرها وسقطت أرضا
بينما ياسمين كانت في طريقها وهي تخرج من المطبخ بعد أن انتهت من الأعمال الخاصه بها وذهبت لغرفه سعديه وجدتها نائمه بهدوء فاقتربت منها وغطتها جيدا ثم قبلت جبهتها بحنان نعم فرغم انها تغـــضــــب منها كثيرا وتشاكسها الا انها لا تستغني عنها أبدا فهي رفيقتها منذ كانت صغيره فبعد ان توفت والدتها وهي تلدها أراد والدها التخلص منها وهو يقول عنها نذير شؤم ولم يقف له سوي سعديه وهي تصرخ به انه لن يلمسها احد فإذا كان هو لن يعتبرها ابـ.ـنته اذا فستكون ابـ.ـنتها هي وبعدها لجأت للحاج سعيد وهو من ساعدهم في الاحتفاظ بها
خرجت من غرفتها وهي تبتسم وتتوعد لها غدا بالعديد والعديد ولكن أثناء سيرها لغرفتها وجدت النافذه في الصاله التي تطل علي الشارع الخلفي مفتوحه ذهبت لتغلقها ولكن تيبثت يدها وهي تري منزل ام فاروق المقابل لهم يشتعل وبشـ.ـده ويتحول لرماد
صرخت صرخه هزت المنزل والشارع كله / ااااامممم فاروووووووووق
ركضت سريعا وامسكت حجابها وهي تصرخ وتهبط الدرج سريعا وهي تصرخ بأحد ان يساعدها ومن شـ.ـده خــــوفها نست رامي تماما كانت تصرخ وتبكي بشـ.ـده ولكن معظم الناس كانت نائمه بسبب تأخر الوقت فالساعه تعدت الواحده
ثواني وبدأ الجميع يستيقظ من الصراخ ووجدت ياسمين أسر يمر بسيارته منها فصرخت باسمه / اسسسسر
كان أسر يقود سيارته وهو يتجه للمنزل فبعد ان كاد يذهب للنوم شعر بحاجته لهواء نقي فخرج وأثناء مروره بشارع ام فاروق الذي يبعد عن منزلهم بشارع واحد
فهو في الشارع الذي يقع خلف منزل رامي فالبتالي منزل رامي مقابل لمنزل الحاج سعيد ويطل ايضا علي الشارع الخلفي لهم من خلال نافذه صغيره التي رأت منها ياسمين ما يحدث
سمع أسر صوت صراخ ميزه جيدا نظر فوجد حريق هائل يشتعل في احد المنازل والجميع يحاول إطفاءه بالماء وياسمين تصرخ باسمه بينما رامي كان يستند علي سعديه وهو يحاول ان يتحرك ولكن كانت قدmه عائق له
هبط أسر من سيارته سريعا وهو يحضر مطفأه الحريق من سيارته ويركض بسرعه وهو يبعد ياسمين من امامه ويحاول إطفاء المنزل ويصـ.ـر.خ ان يتصل احد بالمطافي ولكن فجٱه وجد الجميع السقف يكاد يقع لولا شعورهم بشخص يقتحم الجموع وهو يصـ.ـر.خ بشـ.ـده ورعـ.ـب ودmـ.ـو.عه تغرق وجهه
نظر أسر برعـ.ـب لذلك الشخص وهو يهمس بصدmه /…..
قبل ذلك بعشر دقائق
كانت النظرات في هذه المشاحنه تحرق كل من يحاول الاقتراب
بينما احمد نظر لاخيه برعـ.ـب شـ.ـديد فهو يعلم حمزه يمزح ويضحك ولكن عنـ.ـد.ما يغـــضــــب يصبح مدmر بطريقه مرعـ.ـبه
تحدث ادهم ببسمه بـ.ـارده وهو يضع قدm علي قدm / آيوه مليكتي
ضغط حمزه علي يده بشـ.ـده فظهرت عروقه تكاد تنفجر من الغـــضــــب ووقاحه هذا الشخص الذي يجلس في منزله ويغازل زوجته بكل صفاقه تحدث حمزه بفحيح وبسمه اسقطت قلوب الجميع رعـ.ـبا فعنـ.ـد.ما يسلم حمزه نفسه للغـــضــــب يصبح وحشا لايمكن الوقوف في وجهه / أولا اسمها مدام مليكه ثانيا انت مين وبأي حق تيجي البيت وتسأل علي زوجتي باي مسمي تسأل عنها
ابتسم ادهم ببرود شـ.ـديد استفز حمزه بشـ.ـده / أولا مليكه ملهاش مسمي في حياتي لأنها ببساطه حياتي كلها اما……
نظر له ببسمه مستفزه اكثر /اما موضوع زوجتك فدي شكليات ولا إيه يا بشمهندس
نهض ادهم ثم نظر لهم ببرود وكاد يتحدث لولا سماع حمزه صوت مليكه التي تهبط من الأعلي بعد مواجهتهم الضاريه واعترافها بماضيها له وهي تنادي علي ذلك البغيض / ادهم
نظر له حمزه بسرعه وغـــضــــب اذا هو ادهم كان تنفسه حاد جدا لا يشعر بشئ حوله هذا الحقير وفي منتصف بيته يتحدث بكل حريه عن زوجته واصفا لها بحياته بل هي حياته هو فقط زوجته هو فقط حبيبته هو فقط
وهنا جاءت القشه التي قسمت ظهر البعير حينما خرج صوت ادهم بكل حنان وحب كما ظهر لحمزه وهو يناديها /مليكتي
كفي هنا ويكفي لقد نفذ كل ذره صبر استدعاها انطلق حمزه في غمضه عين وانقض علي ادهم واخذ يلكمه بعنف
ابعده ادهم عنه بحده ومسح الدmاء ونظر له ببسمه مرعـ.ـبه ثم اخذ يفرك فكه وفي ثانيه كان يرد له الضـ.ـر.به بأشـ.ـد صرخت مليكه برعـ.ـب / ادهم لا يا أدهم
صرخ بها حمزه / متدخليش انتي
ثم نظر لادهم ببسمه يظهر فيها الشر الشـ.ـديد ارتعب عامر فحمزه يمكنه قــ,تــله ان اراد حمزه ليس مسالم كما يظهر عليه حمزه اذا غـــضــــب يتحول لل HRS لقب حمزه المعروف به في عالم القتال فحمزه الجامعه حصل علي لقب بطل مصر أفريقيا في البوكس وايضا في اللوشو كونغ فو
لم يكد عامر يتقدm حتي وجد ادهم ساقطا أرضا وحمزه يضـ.ـر.به بعنف يكاد يقــ,تــلع فكه وهو يصـ.ـر.خ به بحنون/ مراتي انا مليكتي انا حياتي أنا حبيبتي انا فاااااااااااااااااهم
بكت مليكه بشـ.ـده وهي تحاول جذب حمزه بعيدا عن ادهم وهي تصرخ /حـ.ـر.ام عليك هيمـ.ـو.ت في ايدك مفيش بيني وبينه حاجه والله سيبه يا حمزه ابوس ايدك
نظر لها بشر ولم يكد يتحدث فانقلبت الأدوار واخذ ادهم يضـ.ـر.به بعنف وهو يصـ.ـر.خ به / انت اللي معيطها كده صح عيطت بسببك نزلت دmـ.ـو.عها بسببك انت وديني لكون قــ,تــلك
ثم اخرج مسدسه فهو لم يكن ليفعل كل ذلك فهو بـ.ـارد لأبعد الحدود للتي يمكن أن يصل لها العقل ولكن عند مليكه ويلغي عقله هو لم يكن يخطط للمجئ من الأساس ولكن الرساله التي وصلت له لغت عقله تماما لا يعرف من ارسلها له ولكن أشعلت الرساله عقله تماما فقد كان فيديو لمليكه وهي تبكي بشـ.ـده وتحاول ان تجعل حمزه يستمع لها
كل ذلك والجميع يحاول بعدهم عن بعض
اقتربت مليكه وحاولت التحدث فدفعها ادهم بدون وعي وهو يصـ.ـر.خ به / اختي لا فاااااهم اختي لا
بينما حمزه عند كلمه اخته ماذا يقصد لم يكد يتفهم ما قال الا وسمع صراخ اميره / مليييييكة
نظر ادهم برعـ.ـب لمليكه وجدها تمسك رأسها بألــم شـ.ـديد بسبب اصطدامها في الدرج فانطلق لها وهو يهتف باسمها برعـ.ـب بينما نهض حمزه برعـ.ـب اكثر ودفعه بعيدا وذهب لمليكه وجذبها لصدره بحنان وهو يحملها ثم صعد بها للاعلي بعيدا عن الرجـ.ـال ليخلع النقاب
دخل بها لشقتهم بسرعه شـ.ـديد وأغلق الباب وذهب لغرفته ونزع نقابها والحجاب ونظر لها برعـ.ـب وخــــوف وهو يضع يده علي رأسها / مليكه بتو.جـ.ـعك صح والله لقــ,تــله والله….
قاطعته مليكه وهي تمسك يده / أنا بخير بس اتخبطت في السلم بس انا كويسه بس راسي بتو.جـ.ـعني شويه
حمزه وهو يحاول نزع يدها / طب وريني اتعورتي ولا لا
مليكه ببسمه موجوعه / أنا كويسه والله متقلقش
زفر حمزه بضيق / مقلقش إزاي بس
امسكت يده ثم قبلتها وهي تنظر لعينه
فرأت نظره رعـ.ـب عليها في عينه
ابتسمت مليكه علي خــــوفه / حمزه انا حكتلك عن ادهم قبل كده وقولتلك اني بعتبره اخويا مش اكتر وهو آكتر شخص ساعدني
ضغط حمزه علي يده بغـــضــــب وهو يتحدث بغـ.ـيظ / هو ده اللي واجعني يا مليكه هو ده اللي ب…..
توقف حمزه عنـ.ـد.ما سمع صوت جلبه بالاسفل وصوت صراخ ارتعب بشـ.ـده وهو ينظر لمليكه / خليكي هنا هبعتلك حد اوعي تنزلي هشوف فيه إيه
ثم هبط قبل أن يستمع لردها او حتي يريح قلبها بأنه لا يهمه ماضيها أبدا ولكن لا شئ
بينما حمزه ركض للأسفل بسرعه وجد ادهم يركض من المنزل مثل الصاروخ وهو يصـ.ـر.خ بحرقه والم
وخلفه باقي الرجـ.ـال نظر حمزه لفاطمة التي تبكي بشـ.ـده / في إيه يا فاطمة حصل ايه
فاطمه ببكاء شـ.ـديد / ام فاروق
ارتعب حمزه بشـ.ـده / امي مالها حصلها حاجه
فاطمه ببكاء / بيتها بيولع ومش عارفين يخرجوها
شعر حمزه بتجمد اطرافه وو.جـ.ـع فاق تحمله فركض للخارج كالمـ.ـجـ.ـنو.ن
بينما امام منزل ام فاروق كان أسر والجميع ينظر برعـ.ـب للسقف الذي أوشك علي الانهيار في نفس اللحظه الذي شعر فيها أسر بشخص يركض مثل المـ.ـجـ.ـنو.ن للداخل وهو يصـ.ـر.خ ويبكي بشـ.ـده نظر وجده ادهم.
صرخ أسر بفزع / ادهمممممممممم لاااااااا
بينما ادهم كان يركض وهو يري امامه ذكرياته القديمه يري منزل جدته العزيزه يشتعل وهو مقيد يري منزل طفولته التي قضاها مع جدته يشتعل يري الإطفاء يحاول اخماد الحريق يري طفولته بين زارعي جدته يري ضحكتها وحبها له يري سر سعادته يحترق امامه والرجـ.ـال تقيده وهو يصـ.ـر.خ بهم بفزع وبكاء ان يتركوا يصـ.ـر.خ بهم ان ينقذوا حياته وطفولته التي تحترق امامه
كان يدخل للمنزل وهو يصـ.ـر.خ بشـ.ـده ويبكي وكأن الزمن عاد به وكأن منزل حدته يحترق مجددا / لا مش هتموووووت مش هتموووووت
لم يكمل كلامه وهو يري جــــســ ـد ملقي أرضا ركض له وهو يصـ.ـر.خ ويبكي / مش هتمـ.ـو.تي لا انتي كمان مش هتمـ.ـو.تي انتي كمان مش هتمـ.ـو.تي
اخذ يكرر كلمته بهستيريه ثم نظر حوله وركض للغرفه واخذ احد الاغطيه التي نجت من الحريق ولفها به وحملها بسرعه ونظر بجانب الفراش وجد نافذه تطل علي الشارع مباشره فركض جهتها بسرعه وهو يصـ.ـر.خ بها الا تتركه وكأنه يري جدته الحبيبه امامه
بينما في الخارج كادت احبال حمزه الصوتيه تقطع بسبب صراخه ووالده واحمد يمسكونه ويمنعوه من الدخول وأسر يبكي بشـ.ـده علي ادهم فجأه عاد الجميع للخلف وهم يصـ.ـر.خون برعـ.ـب من سقوط وانهيار المنزل جاءت عربه الأطفاو متأخره كما هي العاده دائما بينما انهار حمزه أرضا وهو يصـ.ـر.خ / لاااااا امي لااااااا سامحيني سامحيني انا السبب كان لازم اجبرك تيجي معايا مكنش ينفع اسيبك لوحدك سامحيني سامحيني انا السبب انا السبب
بينما كان أسر لا يعي لشئ لقد فقد اخيه فقده ولكن فجأه وجد ادهم يخرج من شارع جانبي وهو يحمل شئ صرخ أسر بفرحه وهو يركض لادهم / ادههههم
نظر الجميع له وهو يحمل ام فاروق فعلت الهمهمـ.ـا.ت وسمعها حمزه الذي رفع بصره بتعجب وهو ينظر من بين دmـ.ـو.عه وحينما لاحظ ام فاروق ركض بسرعه وهو يصـ.ـر.خ / اميييييي اميييييي
أخذها أسر بسرعه من يد ادهم الذي كاد يسقط لولا يد حمزه التي سندته بسرعه نظر لحمزه فابتسم له حمزه بامتنان وانحني وحمله علي كتفه وسار به لسيارته التي قادها خلف سياره أسر والجميع من خلفه
بينما اخذت نورا ياسمين التي انهارت من الرعـ.ـب وادخلتهت المنزل الذي لم يتبقي به سوي النساء ونادت للفتيات فهبطت مليكه وساعدتهم واجرت كشف عليها وبقيت بجانبها حتي فاقت ونظرت لهم برعـ.ـب فابتسمت لها مليكه /متقلقيش ام فاروق بخير وخدوها للمستشفي الكل بخير متقلقيش
دخلت اميره وهي تمسك صينيه مليئه بالطعام / بصي ابت يا ياسمين الاكل اللي باقي من وليمه حمزه هناكله كلنا.
دخلت ندي وهي تحمل صينيه الحلوي / وانا جبت الحلويات يا جماعه
ضحك الجميع عليهم ولكن بداخلهم الكل قلق وبشـ.ـده علي أم فاروق تلك للمرأه الطيبه الحنونه
في المشفي استند ادهم بتعب علي الحائط وهو يتذكر انهياره وضعفه منذ متي وهو هكذا مسح وجهه بتعب وهو ينظر للغرفه التي دخلت لها السيده العجوز التي انقذها هو حتي لا يعرف من هي ولكن ذكريات جدته العزيزه هاجمته وبقوه عنـ.ـد.ما سمع فتاه صغيره تدخل لمنزل مليكه وهي تصرخ( تيته ام فاروق بيتها بيولع) لغي عقله وركض ودmـ.ـو.عه تهبط دون وعي أبدا تنهد بتعب فشعر باحد يجلس بجانبه نظر وجده حمزه زوج مليكه نظر له بتجاهل ثم أدار وجهه تحدث بامتنان / بشكرك انك انقذتها
نظر له ادهم بدقه فاكمل حمزه وهو ينظر للباب بخــــوف / اللي جوه دي مش مجرد جاره لينا دي امي وأكثر حد متعلق بيه من صغري
ابتسم وسط دmـ.ـو.عه التي تهبط / كنت دايما وانا صغير اروح عندها واقولها ماما عايزه اجبلك حاجه كنت بتحجج عشان افضل معاها عشان افضل جنبها لأنها كانت بتصعب عليا عيالها سابوها من سنين ومحدش سأل عليها عشان كده كنت بحاول اني اكون معاها عشان متزعلش
تنهد بو.جـ.ـع / تلقائيا اول ما كبرت كانت بالنسبه ليا اكتر من ام مش مجرد جاره صعبت عليا اتعودت عليها في حياتي وخصصت ليها يوم في الأسبوع اروح لها غير اني بعدي عليها وانا رايح الشغل دايما حبتها زي والدتي واكتر رغم أنها اكبر من جدتي بس خدت في قلبي مكان ام
نظر له ادهم بدقه هذا الشخص نقي القلب كما وصفت مليكه ولكن هذا الفيديو الذي ظهرت به مليكه وهي تبكي أرضا وتترجاه ان يصدقها حسنا هو ليس غـ.ـبـ.ـي ولا يعرف من فعل هذا هو يعرفها تماما وسوف يتصرف معها كما تستحق ولكن ما يجب معرفته هو هل حقا حمزه جيد ام سئ وتحاول مليكه ان تداري ذلك عنه حتي لا يفتعل مشاكل
نظر لحمزه وتحدث وهو يضغط علي كل حرف / مليكه مش اختي فعليا
نظر له حمزه بحاجب مرفوع ثم تحدث وهو يريح ظهره ببرود / اممممم عارف انك مش اخوها
ابتسم ادهم ثم عاد ووضع قدm علي قدm ببرود مثله / طب حلو اوي ودلوقتي؟؟؟؟
حمزه وهو يرفع حاجبه /دلوقتي؟؟؟
تنهد ادهم /انت عرفت ماضي مليكه كويس اوي وعرفت هي ليا ايه مليكه بـ.ـنتي واختي مليكه كل حاجه ليا في الدنيا بس إللي عايزك تتأكد منه أن عمر ماقلبي دق ليها دقه حب أبدا كان حب ابوي او اخوي متقساش عليها مليكه اول مابدأت تكبر وعدتني عنها عشان مينفعش افضل معها زي الاول مليكه مش وحشه هي…..
قاطعه حمزه /أنا مش مستني حد يقولي مراتي حلوه ولا وحشه انا عارف مليكه وواثق فيها رغم الفتره الصغيره اللي قضتها معاها بس مليكه اثبتت نفسها ليا
ادهم بتردد / طيب وليه كنت متعصب عليها
نظر له حمزه بتركيز / متعصب عليها؟؟؟؟؟ عرفت منين!؟؟؟؟
تنهد ادهم بـ.ـارهاق وأخرج هاتفه و.جـ.ـعله يري الفيديو احمرت عيون حمزه بشـ.ـده هناك من يراقبه ويراقب زوجته والاسوء من هذا زوجته بدون نقاب او حجاب في الفيديو
علم ادهم ما يفكر / متقلقش الجو ضلمه ومش باين حاجه غير اني اول ما عرفت ان الفيديو لمليكه من صوتها وشوفت جزء من شعرها مبصتش عليه عشان عارف كويس هي مش بتحب حد يشوفها أبدا مهما كان وانا بحترم رغبتها انا بس سمعت الكلام
ارتاح حمزه قليلا ولكن مازالت النيران تحرق قلبه هناك من يراقبه مع زوجته وفي منزله تري من يكون قاطع تفكيره وهو يرد علي ادهم / اللي بيني وبين زوجتي شئ خاص بينا بس بما انك جزء من إللي حصل فأنا هقولك انا مزعلتش من مليكه أبدا ولايمكن ازعل منها زعلي كان عليها إزاي اتحملت حياه زي دي غـــضــــبي مكنش منها كان من عمي إزاي يعمل كده في اولاد عمي إزاي يسيبهم كده من غير مرشـ.ـد إزاي ي……
صمت قليلا وهو يتنهد بحـ.ـز.ن عليها / غـــضــــبي كان علي إللي عاشته هي غـــضــــبي كان علي حياتها علي إللي عانته مشوفتش قدامي ووقت الكلام اللي في الفيديو ده انا كنت هرد عليها بس قلبي و.جـ.ـعني هرد اقول ايه اقولها سامحينا عشان سيبناكم لوحدكم كأنكم من غير عيله سامحينا عشان عشنا حياتنا ولا كأن لينا بنات عم من لحمنا مرميين في الغربه
سقطت دmـ.ـو.عه ببطئ / اقولها سامحيني عشان اضطرينا نخليكم تلجأوا لحد غريب
تحدث ادهم وهو يربت علي كتفه / مليكه أبدا مش غريبه مليكه هي عيلتي الوحيده بعد مـ.ـو.ت اهلي ومـ.ـو.ت جدتي الله يرحمها هي اللي ربتني بعدين مـ.ـا.تت بنفس الطريقه اللي ممكن الست اللي جوا تمـ.ـو.ت بيها لاقدر الله مليكه بعد ده كله هي اللي وقفت جنبي وكانت عيلتي الوحيده ربتها علي ايدي واتولدت علي ايدي وهي لحمه حمرة
حمزه وهو يضع يده علي وجهه بحـ.ـز.ن /غـــضــــبي علينا آكتر من عمي إزاي عيشنا حياننا ونسينا عمي انا مكنتش فاكره اخر مره شفته كنت خمس سنين بس ده مش…….
ضمه ادهم اليه وهو يربت علي ظهره بحنان اخوي خالص فهو اعتاد دائما أن يكون السند والحنان لأي شخص وهو لن يبخل بذلك علي سارق قلب صغيرته معشوقها الذي تتحدث عنه بهيام
ادهم بحنان / خلاص اهدي كده اهدي كل حاجه هتكون بخير وترجع زي الاول
حمزه بألــم / مش عارف هبص في وشها باي عين
ادهم وهو يربت علي كتفه / مليكه عمرها ما حملت حد منكم اي حاجه فانت خليك قوي كده فين HRS اللي عامل رعـ.ـب لكل الناس يابني انا سمعت عنك حجات خلتني ارسم صوره هتلر في دmاغي من كتر ما سمعت عن ذكائك بس طلعت عيل
ابتعد عنه حمزه ودفعه بحنق / عيل في عينك
ضحك ادهم بشـ.ـده / أمال فين يابني الخبث فين الشر الله يحرقك
حمزه وهو ينهض / موجود بس مش بحب أخرجه كتير عشان وقتها مش برحم حد أبدا
نظر له ادهم باعجاب بذكائه فهو سمع وبحث عنه كثيرا وعرف عنه قوته وذكائه الشـ.ـديد سمع عن اعدائه وكيف دmرهم شر تدmير لدرجه انه خاف علي مليكه منه فمهما بلغ ذكاء مليكه لن تصل للذي سمع عنه لقد تخيل له عده صور في رأسه ولكن لم يتصور ان يجد شاب بهذه البراءه الشـ.ـديده من يراه يظنه برئ ولطيف لاقصي حد ولكن كما يقال لاتتسرع بالحكم أبدا فهو متأكد ان ما بداخل حمزه مرعـ.ـب ومرعـ.ـب جدا واخيرا وجد شخص ينافسه ولكن هو لن يكون منافس أبدا بل سيكون حليف وحليف قوي
في المنزل كانت النساء تجلس تتحدث بهدوء بعد أن افاقت ياسمين واصبحت بخير
في احد الأركان كانت تقف وتتحدث بهمس /آيوه لا كل الرجـ.ـاله خرجوا خلاص……… تمام بسرعه لأنهم لوحدهم دلوقتي…….. بالضبط دي فرصتنا عشان نخلص منها البـ.ـنت دي خطر علينا كلنا…….. طب نفذ بس اسمع كويس اوي رجـ.ـالتك لو لمسوا بـ.ـنتي او قربوا نحيتي انا هقلبها عليك انت فاهم
انهت الحديث مع المجهول 2 وذهبت للداخل وجلست معهم
كانت سعديه تتحدث بسخريه / قومي يا خدامه انتي قومي اعمليلي حاجه أكلها
ياسمين / تعالي يا سعديه كليني انتي مش لسه واكله نص الاكل والحلويات لوحدك ايه هتاكلينا
سعديه وهي تصرخ بها / بتبصيلي في اللقمه يا معفنه انتي مين عشان تكلميني كده انا سعديه بـ.ـنت الماظ باشا
ياسمين / هيهيهيهيهيهيهي يا حلاوه الماظ باشا يلا يابـ.ـنت صلطح ملطح ده
سعدية وهي تضع قدm علي قدm /اوووو نوووو بيئه آوي ايه صلطح وملطح والكلام البيئة ده اوووه يا ربي
ياسمين وهي تنهض وتتجه للخارج وهي تقلدها / اوووو نوووو بيئة آوي هروح اجبلك الاكل يا سعديه اياكش تسكتي شويه وتريحي دmاغي
تحدثت صوفي لملك / يلا ياملك نطلع
نظرت لها ملك بتعجب وكادت تتحدث ولكن امسكت بها صوفي وصعدت بها وهي تتحدث بضيق / مش علي آخر الزمن نقعد مع الناس دي يلا اطلعي قدامي
صعدت معها ملك
بينما كانت مليكه لي عالمها الخاص وهي تفكر لي حمزه وما سيحدث بينهم ولكن فاقت علي دخول ياسمين للغرفه وهي تتحدث بخفوت / احيييييه في حـ.ـر.اميه في البيت
نظر الجميع لها بتعجب بينما سعديه كادت تتحدث ولكن منعتها ياسمين / اسكتي ابوس ايدك مش ناقصه هي
احتضنت اميره والدتها برعـ.ـب
بينما ياسمين امسكت خفها وهي تنظر لهم بدقه / احيييييه اخرتها يا ياسو يا صغيره
سعديه وهي تتحدث بخــــوف / بت يا خدامه تفتكري هيتغـ.ـصـ.ـبوني ويضيعوا مستقبلي
ياسمين بقرف / اسكتي يا سعديه يغتصبوا مين بس انتي اخرك تتباسي وتتحطي جنب الحيط
فجأه سمع الجميع صوت تحطيم وتكسير في الخارج وصوت احد الرجـ.ـال وهو يتحدث / اقلبوا البيت مش عايز نخرج من هنا من غيرها انتم فاهمين
سعديه وهي تلطم / جايين عشاني جايين عشاني
ياسمين وهي تدفعها بغـ.ـيظ علي الاريكه / يا عم اقعد يا عم اقعد بقي عشانك مين يا سعديه هو دار مسنين الله يحرقك اسكتي
سعديه وهي تنطوي في ركن الاريكه / اسكتي يا معفنه اسكتي انتي مش عارفه حاجه انا مطلوبه من زعماء مافيا كتير اوي
ياسمين وهي تتجه للخارج /والله اطلع اخدلي طلقه واخلص منك اخرسي يا سعديه اخرسي زعماء مافيا مين يا ختي اسكتي
تحدثت مليكه بقلق وهي تري رعـ.ـبهم و تنظر لهم وتحاول الثبات / بصوا اهدوا كده واسمعوا هقول ايه كويس اوي.
نظر لها الجميع بانتباه وكادت هي تتحدث لولا صوت تكسير الباب…………..
سجدات الفجر تسقط هموما تراكمت على اكتافنا وتريح قلوبا تضرجت بالألــم والحـ.ـز.ن.💙
صلاه الفجر اثابكم الله ..⁦♥️⁩🌸
إن الصلاة على النبي وآلهِ فيها الذنوب تهدmت تهديما إن مرَّ ذكرُ المصطفى في مجلسٍ صلوا عليه و سلموا تسليما
🌼
خرج الطبيب من غرفه العمليات وهو يتنهد بـ.ـارهاق ركض له الجميع وسبقهم حمزه وهو ينظر برعـ.ـب للطبيب / امي عامله ايه يا دكتور طمني لو سمحت
تحدث الطبيب باسف / للأسف الحاله صعبه جدا بسبب السن ومع الدخان الكتير عمل ليها ازمه في التنفس غير الحروق اللي كانت في جـ.ـسمها بس من الدرجه الاولي سهله المشكله حاليا في التنفس عشان كده هتفضل علي جهاز التنفس لحد ما نشوف اي استجابه منها لأنها دخلت في غيبوبه
تحدث راشـ.ـد للطبيب وهو يري شرود حمزه /طب يا دكتور الغيبوبه دي ممكن تستمر قد ايه
الطبيب باسف / للأسف مش هقدر احدد فتره معينه الحاله صعبه شويه ولو كانت اتأخرت لثانيه كمان كنا لقدر الله مش هنلحقها
هز راشـ.ـد رأسه وشكره ثم نظر لحمزه الذي كان نظره معلق بالباب فمد يده علي كتفه وهو يهمس بشفقه / حمزه
نظر له حمزه بشرود وتوهان /امي تعبانه
اقترب منه راشـ.ـد وعانقه وهو يربت علي ظهره /هتكون كويسه متقلقش
سمع حمزه صوت جده وهو يناديه نظر حمزه له بحـ.ـز.ن واقترب منه
فاشار له سعيد ليجلس بجواره جلس حمزه بتوهان شـ.ـديد فمد سعيد يده وجذب رأس حمزه لكتفه وهو يربت علي خده بحنان / فاكر اول مره شوفت ام فاروق وانت عيل صغير جيت قولتلي ايه، قولتلي يا جدي فيه ست طيبه اوي قاعده لوحدها وانا عايز اقعد معاها مش عايز اسيبها لوحدها فاكر انا قولتلك ايه
رد حمزه بوهن والم / قولتلي لو هتتعلق بيها يومين بعدين تسيبها يبقي متروحش أساسا دي ست فقدت زوجها وعيالها سابوها وجـ.ـر.حها اللي فيها مكفيها ومش حمل تتعلق بحد بعدين يسيبها تآني
اكمل سعيد ببسمه / وقتها انت قولتلي عمري ما هسيبها أبدا ولا اتخلي عنها هفضل جنبها دايما وهمسك بايديها مش عايزها تحس نفسها وحيده صح ولا غلط
هز حمزه رأسه بإيجاب فتحدث سعيد / يبقي ليه دلوقتي فقدت الأمل وعايز تتخلي عنها ها
نظر له حمزه بألــم / مش هتخلي عنها أبدا يا جدي هفضل جنبها
ابتسم سعيد وربت علي كتفه بحب ثم أشار لأحمد وعامر / عامر خد احمد وروحوا شوف الستات اللي في البيت
كاد احمد يتحدث لولا نظرات جده / اللي قولته يتنفذ مينفعش تفضل الستات في البيت وكلنا هنا اتفضلوا روحوا
هز عامر رأسه
بينما استند ادهم بظهره علي أحدي الجدران وهو ينظر لحمزه ببسمه وهو يعلم بأن اخته أحسنت الاختيار.
بينما في المنزل كانت مليكه تحاول أن تشرح لهم مايجب فعله ثم أشارت لسندس وندي / سندس وندي هيجوا معايا بره هنشتتهم وياسمين واميره وعبير هيقعدوا هنا مع الستات
سعديه وهي تنهض / لا انا هاجي معاكم
ياسمين وهو تنظر لها بسخريه / اقعدي يا تيته اقعدي يا حبيبتي رايحين القناطر احنا
ثم نظرت لمليكه / آيوه بس هتخرجوا منين
نظرت مليكه لهم بتفكير / الحمام ده فيه شباك
قالت كلامها وهي تشير لاحد الأبواب داخل غرفه الضيوف
تحدثت نورا بخــــوف / آه فيه شباك بيطل علي الممر الجانبي لاوضه الحاج
مليكه بتفكير / حلو اوي احنا هنخرج منه ونحاول نحاوطهم من بره و……………
انتهت مليكه من شرح ما خططت له / كده تمام؟؟
الجميع / تمام.
نظرت مليكه لسندس وندي / يلا بسرعه تعالوا ورايا
ذهبت مليكه ومن معها جهه الحمام واغلقت عليهم نورا من الخارج بينما فاطمه كانت تدعي الله من قلبها ان يمر الأمر علي خير
نظرت ياسمين لسعديه التي تنظر امامها بدقه / في إيه يا سعديه هو احنا هنعدي خط بـ.ـارليف ولا إيه
سعديه / اشششش سيبيني اركز يابت انتي
هزت ياسمين رأسها بيأس
بينما في الخارج كان يقف خمس رجـ.ـال أشار أحدهم / كده البيت كله فاضي مش باقي غير الاوضه دي اكيد هي هناك
هز أحدهم برأسه / انت وانت روحوا شوفوا لو فيه حد جوا
وانت اطلع فوق ودور تآني وانت خليك معايا نأمن من بره لحد يهرب.
هز الجميع رأسه واخذوا ينفذون الأوامر
بينما كانت ياسمين تقف خلف باب الغرفه وهي تحمل أحدي الأواني المعدنيه التي تستخدm للزينه ومعها اميره
بينما في الحمام كانت مليكه هي اخر من يتسلق النافذ خلف سندس وندي وخرجن وذهبن بكل هدوء في الممر الذي يؤدى للصاله التي يقف بها الرجـ.ـال كانوا يسيرون بكل هدوء حتي اصطدmت يد سندس بإحدى الفازات التي سقطت محدثه صوت عالي جدا اثار انتباه الرجـ.ـال الذين كانوا في الصاله فتوجهوا لهم تحدث احد الرجـ.ـال وهو يشير لمليكه / اهي هاتوها
هنا علمت مليكه انها المقصودة تحديدا من كل ما حدث مدت مليكه يدها وهي تحيط بسندس وندي وتعود للخلف وهي تهمس / زي ما اتفقنا بالضبط
هز الجميع رأسه ومليكه تنظر بشر لهؤلاء الرجـ.ـال وقد انضم لهم الرجل الذي كان بالاعلي.
بينما في الغرفه فتح الرجـ.ـال الباب وهم ينظر بشر ولكن لم يجدوا احد فقد كان الجميع يختبأ خلف الارائك الموضوعه بالغرفه وبمجرد ان خطوا لداخل الغرفه كانت سعديه تمسك عصا تنضيف الجدران الطويله وهي تضـ.ـر.بهم علي رأسهم بحده شـ.ـديده ثم حركت الحديد الذي يحمل الستائر فسقطت علي رأسهم وصرخوا بالم ولم يكد يستوعب احد منهم ما حدث حتي كانت كل من اميره وياسمين يهبطون فوق رأسهم بالاواني المعدنيه وبشـ.ـده
ثم نظرت ياسمين لسعديه بفخر / الله عليكي يا سعديه يا جـ.ـا.مد
هزت سعديه كتفها بفخر /اقل ما عندي
غمزت ياسمين /باشا اقسم بالله فكريني ابوسك بعد ما نخلص
صرخت بها سعديه / هو انتي طلعتي استغفر الله زي اخوكي
ثم رفعت يدها / ياااااارب يارب انسفهم يارب بالفجور بتاعهم ده
ياسمين وهي ترفع يدها أيضا / لا يارب لا يارب دي سعديه يارب وانت عالم اللي فيها يارب
صفعتها سعديه بقوه / إيه اللي فيا يا خدامه يا معفنه هو عشان سكتلك هتسوقي فيها يا كـ.ـلـ.ـبه طب وربنا لكون…..
انطلقت لها ياسمين لولا اميره التي تمسكها / طب وربنا لكون انا اللي معلقاكي يا سعديه عشان انتي زدتي فيها ودي تآني مره تصفخيني قلم
تدخلت نورا وهي تقاطعهم / قسما بالله لكون انت اللي سفخاكم قلم يلوحكم، بس انتي وهي مش هنتخانق دلوقتي هنا يلا بسرعه نفذوا اللي مليكه قالت عليه
بينما في الممر المجاور كانت مليكه تتراجع وخلفها سندس وندي
ركضت سندس وفتحت احد الأبواب ودخل الثلاثه بسرعه فركض احد الرجـ.ـال وحاول فتح الباب ولكن ضـ.ـر.بته مليكه علي يده فصرخ بألــم ولكن الرجل الاخر اقترب واخذ يضـ.ـر.ب الباب بشـ.ـده حتي انكـ.ـسر
نظرت ندي وسندس برعـ.ـب بينما مليكه تدعي الله أن تأتي سعديه بسرعه
اقترب احد الثلاث رجـ.ـال ومد يده ولكن امسكتها مليكه وهي تنظر له بشر وضغطت علي يده بشـ.ـده فنظر لها الرجل ببسمه سخريه / انتي فاكره كده هتو.جـ.ـعيني
مليكه ببسمه لم تظهر / ومين قالك اني عايزه او.جـ.ـعك
نظر لها الرجل بتعجب وفي ثواني كان هناك العديد من الرجـ.ـال يحاوطون هذه العصابه من كل جهه والرجلان الاخيران تم تقييدهم
ابتسمت مليكه بخبث وهي تنظر لهم
F. B
مليكه وهي تتحدث معهم / تمام كده اتفقنا انا وندي وسندس هنخرج للممر الجانبي وهنعمل اي حركه تجذب انتباههم واللي في الصاله هيجوا علينا والباقي هيدخل هنا وقتها اميره وياسمين هيكونوا ورا الباب مستنينهم بالفازات المعدن دي بينما عبير هتمسك المنفضه الطويله دي وتحاول تضـ.ـر.بهم بيها او توقع الستاره اللي فوق الباب اي حاجه ممكن تشغلهم شويه علي ما اميره وياسمين يستغلوا فرصه انشتغالهم ويضـ.ـر.بوهم وقتها هحاول اني اعطل الرجـ.ـاله اللي معانا هناك باي طريقه
ثم نظرت لسعديه / وانت يا سعديه عارفه هتعملي ايه.
هزت سعديه رأسها بإيجاب /هطلع في نص الشارع واصرخ باعلي صوت والم رجـ.ـاله الحته عليهم
ابتسمت مليكه / اشطا آوي
تحدثت عبير بملل / أنا مش هعمل حاجه خرجوني بره الموضوع ده
اميره بسخريه / حتي في ده مش معانا ده انتي عيله……
قاطعتها سعديه / خلاص انا هعمل
مليكه بشك / هتقدري.
سعديه وهي تتجه للمكان الذي من المفترض أن تقف به عبير / امشي يابت شوفي هتعملي ايه قال تقدري قال
نظرت مليكه لسندس وندي / يلا
B
ابتسمت مليكه وهي تري رجـ.ـال الحاره وهم يحملون العصي ويحاوطونهم من كل الجهات صرخ احد الرجـ.ـال وكاد يصوب بسلاحه عليهم ولكن قامت سعديه برفع خفها ونزلت فوقه وهي تضـ.ـر.به بشـ.ـده والرجل يصـ.ـر.خ / ابعدوها عني الوليه دي ابعدوها
بينما سعديه تصرخ به / بقي انا يا كـ.ـلـ.ـب يا حـ.ـيو.ان تضـ.ـر.بني عشان خرجت اروح أزور السيده زينب تقوم تضـ.ـر.بني يا كـ.ـلـ.ـب
أشارت ياسمين للرجـ.ـال / بسرعه الحقوا الراجـ.ـل دي هطلع فيلم امينه وسي السيد عليه
بينما الرجل يصـ.ـر.خ بشـ.ـده تحت يدها نزعها الرجـ.ـال بصعوبه عنه بينما نظرت مليكه للرجـ.ـال يسحبون العصابه للخارج ثم صفرت بصخب وهي تصفق لهم بفرحه / عفارم عليكم والله
ضحكت نورا وهي تتجه لها وتضمها بشـ.ـده / كل ده بفضلك يابـ.ـنتي لولا انتي معانا كنا هنفضل وافقين مرعوبين مكانا ومش هنتحرك والله اعلم كان ممكن يعملوا ايه فينا
ضمتها مليكه وهي تتحدث بخفوت ودmعه تسقط بو.جـ.ـع / لولا وجودي مكنش ده حصل ليكم
بينما في الخارج هبط عامر وخلفه احمد وهم ينظرون للرجـ.ـال الذين يخرجون من ديارهم والصوت المرتفع الصادر منهم ركض عامر برعـ.ـب شـ.ـديد وخلفه احمد وكادت قلوبهم تتوقف عن الخفقان
عامر برعـ.ـب الرجـ.ـال / فيه إيه، حصل ايه ومين دول
قال حديثه وهو يشير للرجـ.ـال الذين يظهر علي ملامحهم الضـ.ـر.ب
احد الرجـ.ـال / كنتم فين يا استاذ عامر والستات لوحدهم جوا
احمد برعـ.ـب / مالهم حصل ايه احنا كنا مع ام فاروق في المستشفى
احد الرجـ.ـال / الرجـ.ـاله دي تهجمت علي البيت والستات كانت لوحدها ومحدش حس بيهم غير وسعديه طالعه تنده لينا
همس له أحد رجـ.ـال الحاره / متأكد انها ندهت علينا بس
قال كلامه وهو يحسس علي رقبته بألــم
لم يمهملم اي من أحمد أو عامر فرصه للتحدث كلمه اخري فدخلوا بسرعه واحمد اخرج هاتفه يجيب علي حمزه الذي يريد الاطمئنان علي زوجته فقد اصطدmت في رأسها قبل المجئ
تحدث احمد بفزع وهو يدخل خلف عامر الذي كان يبدو عليه الهياج والرعـ.ـب
احمد / الو يا حمزه ايوه وصلنا البيت….. لا معرفش هي فين أصل…… اسمع يا حمزه بس احنا جينا لقينا رجـ.ـاله الحاره خارجه ومعاهم رجـ.ـاله شكلهم عصابه وبيقولوا اتهجموا علي الستات وهما لوحدهم
لم يمهله حمزه فرصه لقول كلمه اخري فكان يخرج مثل الصاروخ من المشفي دون أن يستمع لاحد ولكن لحق به ادهم بسرعه فهو لم يطمئن لملامحه
في البيت دخل احمد وعامر بفزع فركضت ندي بسرعه لاحضان عامر وهي تبكي بشـ.ـده بينما عامر كان ينظر لهم جميعا برعـ.ـب / فيه حد حصله حاجه
تحدثت فاطمه وهي تجلس لتتنفس بانتظام / متقلقش كلنا بخير والفضل لمليكه حبيبتي..
نظر احمد لمليكه وهو لا يري شئ من ملامحها أبدا ثم
نظر احمد لاميره وأشار لها بالاقتراب فاقتربت منه بسرعه وهي تبكي /كانوا عايزين يسـ.ـر.قوا البيت ويقــ,تــلونا يا احمد
ضـ.ـر.بها احمد بخفه علي رأسه / بطلي يابت الأبيض واسود ده مكنش هيحصل حاجه بإذن الله
أشار احمد لياسمين أيضا فركضت له ياسمين وعانقته براحه / شوفت اللي حصل يا احمد
ربت احمد علي رأسها بحنان / متخافيش يا قلبي انتم كلكم بخير.
ياسمين / ما هي دي المصيبه
احمد بعدm فهم / مش فاهم
ياسمين وهي تبتعد عنه / ضيعت فرصه اخلص من سعديه يا احمد اعاااااااااا
ضـ.ـر.بها احمد / ياشيخه هي نقصاكي
بينما نورا كانت تضم اعتدال وسعديه تجلس بلا اهتمام تحدث فاطمه وساميه تنظر للجميع بلا اهتمام ولم ينتبه احد لمليكه التي اخذت جانب وحدها وانسحبت ببطئ بعيدا عن الجميع وصعدت بسرعه للسطوح وهي ترفع نقابها وتمسح الدmـ.ـو.ع فاليوم تعرضت العائله لخطر كبير بسببها هي ولولا كرم الله ونجاح خطتها لكان الله وحده يعلم ماسيحدث
في الأسفل دخل حمزه وخلفه ادهم بفزع بعدmا علم من الرجـ.ـال ما حدث وهم يأخذون العصابه لمركز الشرطه القريب
دخل وجد الجميع يجلس ويمزح وهو يكاد يمـ.ـو.ت رعـ.ـبا
اقتربت منه نورا وهي تضمه / حبيبي اهدي كلنا بخير متقلقش
ياسمين وهي تضحك / وحزر فزر مين اللي ساعدنا مراتك، جيمس بوند يابني والله
كان حمزه لا ينتبه لكلام ايا منهم وكان يبحث بعينه عينه عنها هي فقط تحدث لوالدته / هي فين
فهمت والدته مايقصد ونظرت حولها بحيره / مش عارفه كانت لسه هنا
تحدثت ندي / أنا شوفتها طالعه فوق من شويه
ركض حمزه بسرعه لشقتهم بينما كاد احمد يلحقه ولكن امسكه ادهم وهو ينظر لصعود حمزه / خليهم لوحدهم افضل
نظر له احمد وهز رأسه بايجاب بينما وقعت عين ادهم علي سندس التي كانت تحتضن اميره وتربت علي كتفها بحنان شـ.ـديد ابتسم دون أن يشعر وهمس بخفوت / ساحره
كان حمزه يركض علي الدرج بسرعه حتي وصل لشقه عمه فاخذ يطرق بسرعه فوجد الباب يفتح بحده وكادت ملك تصرخ لولا رؤيتها لحمزه / اوووه شيخ حمزه هنا ياتري أدين بالفضل لمين
تجاهلها حمزه ولم ينظر حتي لها / فين مليكه
ملك وهي تلوي شفتيها بسخريه / معرفش هي مجاتش هنا هتلاقيها تحت قاعده
تحدث حمزه وهو يتركها ويعرف أين سيجدها / أنتم حتي مش حاسين ايه اللي حصل
نظرت ملك في اثره بتعجب فتحدثت صوفي من الداخل / فيه إيه يا ملك مين
ملك وهي تغلق الباب / ده حمزه بيسأل علي مليكه بس كان بيقول انتم مش حاسين ايه اللي حصل هو فيه ايه
نظرت لها صوفي بعدm اهتمام / فكك منه وتعالي أكملك اللي كنا بنقوله
اقتربت منها ملك وهي تفكر فيما حدث
وصل حمزه للسطوح واخذ يبحث بعينه عنها فوجدها تقف قريبا من السور وهي تستند عليه اغلق الباب واقترب منها بهدوء شـ.ـديد ووضع يده علي كتفها لم تتحرك ومن حركه اكتافها علم انها تبكي فجذبها بسرعه لاحضانه بينما هي امسكت بثيابه بقوه وهي تبكي بشـ.ـده وهو فقط يربت علي ظهرها بحنان وهي تتمسك به اكثر واكثر وتبكي بصوت عالي وهو يضمها بشـ.ـده كأنه يريد زرعها بداخله وهي فقط تبكي كل ما عاشته كل مارأته في حياتها لا تبكي ماحدث منذ قليل بل تبكي حياتها التي لم تري بها يوم جيد استغفرت ربها بشـ.ـده وهي تعانقه بينما هو أراد زرعها بداخله كلما تخيل انه كاد يفقدها
بينما في الأسفل ضحك احمد بشـ.ـده علي سعديه وهي تقص لهم كيف أحضرت الرجـ.ـال
F. B
سعديه وهي تركض خارج المنزل قبل أن ينتبه لها احد الرجـ.ـال وهي تنظر حولها والشوارع هادئه فالساعه اقتربت علي الرابعه صابحا ثم تذكرت أيوب فذهبت لكي تناديه من منزله ولكن في طريقها وجدت أحدي القهاوي الشعبيه لاتزال الحركه بها قائمه رغم تأخر الوقت فغيرت طريقها وهي تركض لهم وتخلع خفها وتنزل فوقهم به / بقي يا جذم قاعدين هنا تشيشوا وتشربوا موز بلبن واحنا هننقــ,تــل
يا كلاب
صرخ احد الرجـ.ـال / إيه يا حاجه سعديه فيه إيه بس براحه علينا
سعديه وهي تضـ.ـر.به بعنف / حجه يا معفن بقي انا حجه طب والله لكون مشبشباك يا كـ.ـلـ.ـب
اخذ الرجل يحاول ان يفلت منها تحت صرخاتها به بينما احد الرجـ.ـال يحاول ان يبعدها عنه / استني بس يا سعديه انتي كنتي عايزه ايه
سعديه وهي تنظر له لثواني / آه صحيح انا كنت عايزه ايه
ثم صفعته بشـ.ـده / مانتم اللي نسيتوني يا جذم….. ااااه افتكرت فيه حرميه في البيت
نظرت لهم وجدتهم ينظرون لها بتعجب فصرخت بهم / أنتم بتتفرجوا عليا اخلصوا بسرعه منك ليه
ركض الرجـ.ـال وخلفهم سعديه وهي تصرخ بهم ان يسرعوا وتركض خلفهم بالخف
B
ضحكت ياسمين بشـ.ـده / آه يا قادره انتي بعدين تعالي هنا انتي كنتي رايحه لايوب ليه
سعديه بهيام / ياختي راجـ.ـل ملو هدومه يجي يقف معانا
ضحكت ياسمين بشـ.ـده / ده مش بعيد لو كان جه كنا عملنا ليه تنفس من المشوار اللي هيمشيه من بيته لهنا
ضحك الجميع عليها بينما نظرت لها سعديه بشر / قطع لسانك ايوبي ده رجل وسيد الرجـ.ـاله
وفي وسط تلك الضحكات كانت أنظار ادهم لا تحيد عن سندس أبدا فشعرت هي بنظراته المصوبه عليها فاحمرت خدودها بشـ.ـده بينما هو ضحك بهدوء / مش معقوله
تحدثت في الهاتف بخفوت / وانا ذنبي ايه حاولت أحذرك ان البـ.ـنت دي مش سهله أبدا بس انت اللي استهنت بيها وتقولي هي اللي مش قدنا اشرب بقي
مجهول ٢ / اخرسي مش ناقص قرفك دلوقتي، الرجـ.ـاله اتمسكوا يا غـ.ـبـ.ـيه ولو اتكلموا كلمه واحده هنروح انا وانتي في ستين داهيه وكمان الزفته تسنيم دي اختفت من يوم اللي حصل مش عارف غارت فين
ضحكت المجهول ١/ ما انت اللي مشغل عيال صغيره معانا قولتلك مـ.ـيـ.ـت مره البت دي مش قد اللعب أبدا اشرب بقي اديها بتاعتنا عند أول مطب
اغلق الرجل الهاتف بعصبيه وهو يصـ.ـر.خ / غـ.ـبـ.ـيه غـ.ـبـ.ـيه شكلي استهنت بيكي كتير يا حفيده السعيد بس والله لاوريكي
صرخ الرجل في احد رجـ.ـاله / وانت تغطس تقب مترجعش غير بالكـ.ـلـ.ـبه اللي اسمها تسنيم فاهم
هز الرجل رأسه برعـ.ـب / حاضر حاضر
ثم رحل وترك الرجل يكاد يحترق / ماشي اما وريتكم نفر نفر عشان تبقوا تلعبوا معايا تآني
دخلت عبير لغرفتها وهي تنظر حولها بقلق / ايوه يا زفت يا حازم كنت مختفي فين ها…… ايه تعبان ليه مالك يا حبيبي……. الف سلامه عليك طب وفين اهلك يا حازم……. برضو كنت اتصلت بيهم بدل ما تفضل قاعد لوحدك كده…… انا لا لا مينفعش خالص خصوصا اليومين دول فيه وش هنا……..طب خلاص خلاص بص هحاول اشوف الدنيا كده وهديك رنه ولو نفع هجيلك
سندس من الخلف / تروحي لمين يا عبير عايزه تروحي لشاب شقته وهو فيها لوحده
استدارت عبير برعـ.ـب شـ.ـديد وهي تنظر لها وقد عقد لسانها / سندس……
ابعد حمزه مليكه عنه بعدmا شعر بهدوء بكاءها ونظر لها بعشق ثم اقترب قليلا منها ونزع عنها النقاب كليا فقد كانت ترفعه فقط اقترب منها بعد أن نزعه عنها وقبل عينها بحنان وعشق شـ.ـديد وهو يشعر بازدياد دmـ.ـو.عها مجددا
ابعند عنها ومسح دmـ.ـو.عها بعشق بو.جـ.ـع وتحدث وهو يستند بجبهته علي خاصتها / ليه قمري بيبكي
رفعت عينها له وهي تتحدث بخفوت / حمزه وآلله انا
قاطعها حمزه وهو يضمها لصدره بشـ.ـده / اشششششش اهدي خلاص اقفلي علي الموضوع ده خالص مش عايز اعرف حاجه أبدا أنا حبيت مليكه اللي قدامي بس ومليش دخل هي كانت ايه بعدين لو فاكره اني ممكن اتكسف منك للماضي بتاعك فانتي غلطانه بالعكس ده انا افتخر بكده ان حبيبتي وحياتي كانت بالقوه الكافيه انها تتغير التغيير الجذري ده اللي مش بالسهوله حد يتغيره بالسرعه دي
نظرت له مليكه بدmـ.ـو.ع وتحدثت بشهقات مثل الأطفال / يعني انت مش زعلان مني
ابتسم لها حمزه بسمته الهادئه /تؤتؤ مش زعلان أبدا أنا فخور بيكي يا مليكتي
ابتسمت مليكه وضمته بشـ.ـده وهمست دون أن تشعر / بحبك يا حمزه
تصنم حمزه مكانه ماذا هل اعترفت للتو بحبها له حقا هي تحبه
ابعدها عنه وهو يبتسم بشـ.ـده واتساع ويضحك بلا وعي / بجد يا مليكه بتحبيني بجد
خجلت مليكه من نظراته لها ودفنت وجهها في صدره بخجل شـ.ـديد وهزت رأسها فضحك بسعاده ثم رفعها لاعلي وهي نظرت له بصدmه وهو يصـ.ـر.خ / بعشقك يا مليكه بعشقك
ضحكت مليكه بشـ.ـده بين دmـ.ـو.عها وهي تتحدث هذه المره بثقه / وانا بحبك يا حمزه بحبك اوي
انزلها حمزه وضمها بشـ.ـده وابتسم لها
بينما مليكه ابتسمت بشـ.ـده / حمزه
همهم حمزه لها فتحدثت / انت دلوقتي بتحبني كمليكه ولا لاني زوجتك
ابتسم حمزه بشـ.ـده اذا فهي تتذكر قوله عنـ.ـد.ما أخبرها انه احبها لأنها زوجته وحبه كان يدخره لزوجته وتلقائيا تحول لها
حمزه ببسمه وهو ينظر في عينها التي تجذبه للأسفل وللعمق وبشـ.ـده/ تؤ تؤ بحبك كبـ.ـنتي واختي وامي وصاحبتي وزوجتي وأم أولادي في المستقبل وحياتي كلها يا مليكه
ادmعت عين مليكه من كثره المشاعر التي تزاحمت بداخلها وبشـ.ـده ولكن صدmت عنـ.ـد.ما وجدته ينحني امامها علي ركبته ويمسك يدها وينظر في عينها بعشق وتحدث بحنان وحب / مليكه تقبلي تكوني زوجتي وحبيبتي وبـ.ـنتي واختي وحياتي كلها و تشرفي قلبي بسكنك فيه و تنوري حياتي بضحكتك تقبلي تكوني شريكه ضحكتي ودmعتي تقبلي تكوني سندي في ضعفي وسبب في قوتي تقبلي تشرفي حياتي بدخولك ليها المره اللي فاتت جدي هو اللي خلاني اتجوزك بس دلوقتي انا اللي بتقدmلك وبـ.ـارادتي
هبطت دmـ.ـو.ع مليكه بشـ.ـده وهبطت لمستواه وضمته بشـ.ـده / اقبل يا حمزه القلب والعمر كله اقبل
ضمها حمزه بشـ.ـده وعشق وهو يحمد ربه علي هذه النعمه وهي تضمه وتشكر الله علي عوضه هذا فقد عوضها كل حـ.ـز.ن مرّ بها
مرت دقائق وهم في غفوه مشاعر جميله
شعرت مليكه بببسمه حمزه علي رقبتها وهو يتحدث / ها يا مليكتي مش هتقوليلي وصلتي للحارس و الساعي وحبستيهم إزاي
تصنمت مليكه من حديثه كيف علم ذلك ابتعدت عنه ونظرت له بصدmه بينما هو غمز لها وهو يضحك ثم اقترب من اذنها وهمس / اذا كنتي انتي مليكه السعيد فأنا حمزه السعيد يا حرمنا المصون…………..
كانت تجلس في غرفتها وهي تحرك يدها بهستيريه علي جــــســ ـدها وهي لا تتحمل هذا الألــم وهذا الغـ.ـبـ.ـي جاك لا يجيب عليها أين اختفي هي لا تعلم ولا يهمها أمره كل ما تريده هو هذ السم الذي يجري في جــــســ ـدها
كانت تبكي بألــم شـ.ـديد وهي تشعر بألــم في جميع أجزاء الجــــســ ـد تسطحت علي الفراش وهي تمسك الغطاء وتضغط عليه بو.جـ.ـع ودmـ.ـو.عها تهبط بشـ.ـده وذكريات اول مره تعاد امام عينها اول مره تجرعت هذا السم اول مره شعرت بهذه اللذه الكاذبه اول مره شعرت بالراحه المخادعه التي يتبعها ألــم جحيمي
اغمضت عينها بألــم وهي تغوص في عالم ضبابي ولا تعي بشئ حولها ولم تشعر سوي بالباب يفتح وأسر ينادي عليها وفجأه شعرت بنبره فزع في صوته فركض عليها وهو يهزها بعنف واخر ما رأته هو أسر وهو يضمها ويبكي عليها ودخول ادهم العاصفي عليهم وهو يجذبها من زراعي أسر ويحملها ويركض بها كل هذا وهي تشعر انها في حلم وليس حقيقه
نظرت مليكه لحمزه بخبث وابتسمت بسمه ماكره / وياتري اقدر اعرف حمزه باشا السعيد عرف منين
ابتسم حمزه علي مراوغتها فتحدث بمكر وهو يغمز لها / محسوبك هاكر محترف برضو
نظرت له بعدm فهم فضحك وهو يضمها ويشرح لها / الرساله اللي بعتيها لعامر وقتها هو كان معايا فأنا أخدت من الفون واخدت اسكرين للرقم وبعته واتس ليا واول ما رجلي خطت بره السـ.ـجـ.ـن عرفت اوصل لصاحب الرقم واللي هو زوجتي العزيزه
ابتعدت عنه مليكه قليلا ونظرت له بتعجب / بس الخط مش بتاعي انا اشتريته وهو مش باسمي
ضحك حمزه وهو يغمز لها / وهو ده صعب يعني اوصل لصاحبه الأصلي واعرف مين اللي اشتراه منه
نظرت له مليكه وهي تعض شفتيها علي غبائها فهي أعطت الشخص اسمها فهذا الغـ.ـبـ.ـي رفض بيع الخط دون اخذ بطاقتها
زفرت بضيق فضحك حمزه بشـ.ـده فتحدثت هي بحنق / ولازمتة اية ده كله يا عم كرومبو
حمزه وهو يجذب خدها / بقينا بـ.ـنتكلم ونرد يا مليكتي ها لسانا طول اهو ماشاء الله
ابعدت مليكه يده عن خدها / خلاص بقي ياحمزه عشان حسست الواحد انه غـ.ـبـ.ـي
ضحك حمزه بشـ.ـده ثم جذبها لاحضانه وهو يقبل خدها بشـ.ـده /لا ياقلبي مش غـ.ـبـ.ـيه بس انا اللي ذكي زياده
قال آخر كلمـ.ـا.ته بتكبر مصطنع فضحكت مليكه بشـ.ـده عليه / ماشي يا عم الذكي عرفنا انك كشفتنا ها دلوقتي عايز ايه
حمزه وهو يهمس لها / عايز اعرف الصغنن بتاعي وصل إزاي للساعي والحارس ها
نظرت له مليكه وابتسمت بمكر فتحدث حمزه بخــــوف مصطنع / خــــوفتيني يابـ.ـنتي يخربيتك
مليكه وهي تجلس وتنظر له ببسمه ماكره / وبما انك كشفت اوراقك كلها قدامي اكشفها انا بقي
نظر لها وهي يضيق عينه بتركيز
مليكه وهي تلقي قنبلتها / أنا كنت عارفه باللي هيحصل من قبل حتي ما يتم
كان أسر يقف خارج الغرفه وهو يكاد ينهار كليا بسبب حالة اخته فبعد ان ذهب حمزه وادهم للمنزل استأذن جده ولحق بهم وعنـ.ـد.ما سأل عما حدث أراد أن يطمئن علي والدته فصعد معه ادهم وانتظره في الخارج ولكن ركض عنـ.ـد.ما سمع صراخ أسر باسم ملك وصدm من وضعها فحملها سريعا وركض بها وخلفه أسر والان ها هم يقفون خارج الغرفه في انتظار الطبيب وأسر يحمد ربه في باطنه لعدm رؤية احد لهم عند خروجهم
ثواني وكان الطبيب يخرج من الغرفه فركض له أسر وادهم
تحدث ادهم بثبات شـ.ـديد / في إيه يا دكتور ايه سبب حالتها
تحدث الطبيب وهو ينظر لهم بتركيز / الانسه حصلها انتكاسه بسبب حاجه جـ.ـسمها لجرعه مـ.ـخـ.ـد.رات الواضح انها بقالها فتره مش بتتجرع مـ.ـخـ.ـد.رات فده ادي لانتكاسه جـ.ـسمها بالطريقه دي خصوصا ان مع التحاليل عرفنا انها مدmنه من فتره طويله وكانت بتتجرع كميات مهوله من المـ.ـخـ.ـد.ر فده ادي الي ان انتكاستها تكون شـ.ـديده بالطريقه دي
تصنم أسر في محله اخته مدmنه ومنذ متي وكيف لم يعلم هل هو اخ سئ لهذه الدرجه
اشفق ادهم عليه واخذ الطبيب جانبا ليحدثه واستمرت المحادثه لدقائق طويله كان فيها أسر يسترجع ذكرياته مع ملك كم من مره ترجاها ان تجلس معهم كم من مره أراد إخراجها من وحدتها يقسم انه حاول اكثر من مره ولكن هي عاندته ولكن بالنهايه هذا خطأه لم يكن عليه أن يستمع لعنادها لقد تدmرت اخته الصغيره وهو المذنب الوحيد
اقترب منه ادهم وربت علي كتفه فانتبه له.
ادهم/ أنا اقنعت الدكتور ميبلغش وأننا هناخد الإجراءات المطلوبه.
تنهد ادهم بتعب / أسر ملك لازم ندخل مصحه
حمزه بعدm فهم / مش فاهم، يعني ايه عارفه باللي هيحصل من قبل حتي ما يتم انتي اللي عملتي كده ولا ايه
نظرت له مليكه باستهجان بينما هو جذبها علي صدره / معلشي يا حبيبتي اصلي غـ.ـبـ.ـي خديني علي قد عقلي.
زفرت مليكه بضيق مصطنع / هضطر استمحلك جوزي بقي اعمل ايه يعني
ضحك حمزه عليها وعض خدها بشـ.ـده / اخلصي يابت
بدأت تقص عليه ما حدث /بعد كتب الكتاب بشويه مش فاكره يومين او تلاته كده كنت نازله اقعد مع فاطمه تحت وبعدين قعدت مع فاطمه شويه وجات وقتها اميره وندي وشرحت ليهم فيزيا كالعاده، بعدين طلعوا علي طول وانا روحت اجيب عصير لفاطمة من المطبخ بس سمعت صوت جاي من المخزن اللي جنب المطبخ
ركز معها حمزه / صوت؟؟ صوت ايه؟؟؟
مليكه وهي تكمل بجديه / سمعت صوت واحده بتقول ان التنفيذ هيكون قريب بعدين سمعتها بتقول انت مالي ايدك من البـ.ـنت دي ولا لا حمزه لازم يتفضح وميقدرش يرفع عينه في حد البـ.ـنت دي لازم تنفذ الأوامر بالحرف والساعي والحارس دول اول ما الموضوع يتنفذ عايزاهم يختفوا تماما بعدين لقتها مره واحده بتضحك وتقول العيله كلها واحد واحد هيبقوا تحت رجلينا وهدmرهم وهنبدأ بحمزه انا وقتها مفهمتش آوي وافتكرت مثلا هتعملك مشكله في شغلك او تلبسك اختلاس وهكذا بس خــــوفت اتصرف او اتسرع ووقتها أعقد الموضوع وياخدوا بالهم ويغيروا الخطه ومعرفش اعمل حاجه
نظر لها حمزه بتفكير وعيون حمراء / مين دي والعيله عملت ليها ايه وانتي مقولتيش ليه ايه اللي حصل من الأول
مليكه وهي تهدأه / لاني زي ما قولتلك مكنتش فاهمه بـ.ـنت مين وهتعمل ايه وايه دخل الحارس والساعي وكل دول بس فهمت آكتر لما في مره شوفتك واقف علي الباب وبتتكلم مع حد وسمعتك بعدها بتقول لأحمد ان الساعي جالك وقالك انهم محتاجين ورق مهم في الشركه قبل ده كله وبعد ما سمعت الشخص اللي بيتكلم ده انا كنت كلمت ادهم يبعتلي رجـ.ـالته اللي واثق فيهم هنا في مصر فبعت ليا رجـ.ـاله ووقفهم علي أول الحاره مستنين اي حركه مشكوك فيها وانا لما سمعتك بتقول كده لأحمد جريت واتصلت بيهم وقولتلهم الساعي ميخرجش من المنطقه وياخدوه للمخزن القديم لاني شكيت فيه، ايه الورق اللي يوديك الشركه دلوقتي بس للاسف الرجـ.ـاله دي ملحقتهوش وهو في الحاره بس مسابهوش وفضلوا وراه لحد ما ممسكوه واخدوه لمخزن ادهم هنا ومنه عرفنا مين الحارس اللي متفق معاه بس للاسف مكنش يعرف الطرف التاني اللي كان الشخص اللي في البيت بيكلمه ولا حتي يعرف الطرف اللي عندنا في العيله هو بس كان بيقابل واحد اسمه معاذ هو اللي بيديه الفلوس والتعليمـ.ـا.ت اخذت رقم معاذ ده ومستنيه اني اعرف اتصرف وبعدين اشتريت الخط من شخص وبعت منه رساله لعامر يروح يجيب الساعي والحارس عشان مطلعش انا في الصوره
نظر لها حمزه بدقه / ومين الطرف اللي في بيتنا
نظرت له مليكه بجمود وتحدثت وهي تركز علي كل حرف تخرجه /……
نظر راشـ.ـد لسعيد بشفقه / يابابا روح دلوقتي انت تعبت واحنا كلنا هنا حتي عشان نكون مطمنين عليك
سعيد وهو يستند علي عصاه / أنا مستريح يا راشـ.ـد متشلش همي
كاد راشـ.ـد يتحدث ولكن تدخل رامي وهو يتحدث اليه / يا جدي عمي راشـ.ـد عنده حق مينفعش كده حتي الادويه بتاعتك يا جدي مأخدتهاش ولما لاقدر الله تتعب تيجوا تجرجروني من بيتي زي حـ.ـر.امي الغسيل اللي بيتقفش
نظر له سعيد بحنق / بس يا معفن هو إنت عشان بقيت دكتور هتكبر علينا
رامي / استغفر الله يا حج ده انا اسيب الدنيا كلها واشتغل ليك انت مخصوص وابات جنب سريرك يا حاج
ابتسم سعيد وربت علي ظهر رامي / طب تعالي وصلني وسيب راشـ.ـد وراضي ومحمد هنا حتي عشان تستريح وانت رجلك لسه مكـ.ـسوره
كاد رامي يرفض لولا تدخل راضي / ابويا عنده حق يا رامي ارجع معاه واحنا هنا يلا يابني مصدقنا انه وافق
محمد / آيوه روحوا انتم واحنا موجودين لو فيه حاجه
هز رامي رأسه واقترب منه راشـ.ـد واسنده وخلفهم يسير سعيد بكل هيبه رغم الشيب الذي اصاب رأسه
RAHMA NABIL 美心
هز أسر رأسه بألــم وهبطت دmـ.ـو.عه / كله بسببي يا أدهم كله بسببي يارب انا السبب يارب
جذبه ادهم لصدره بشـ.ـده / اشششش بس يا أسر انت مش السبب كلنا عارفين مين هي ملك وبتعمل ايه وعارفين دmاغها وعنادها كويس اوي مش ذنبك أبدا.
أسر ببكاء / اختي مستقبلها اتدmر مش كفايه اللي نيلته زمان ليه بس يا ملك ليه عايزه تكـ.ـسري ضهري يا ملك ليه بس
اغمض ادهم عينه وهو يتخيلها امامه هذه الملاك الذي رأه اليوم بخدودها الحمراء الجميله وخجلها الجذاب فتح عينه وقد اتخذ قراره / أسر انا هتجوز
صمت قليلا وقلبه يخفق بشـ.ـده وهو يرفض ما سيقوله / عايز اتجوز ملك
ابتعد أسر بسرعه عنه وكأنه عقرب لدغه ونظر له بصدmه وهمس بعدm فهم / تتجوز مين.
ادهم ببرود ظاهري / اتجوز ملك، ملك مش هتتعدل غير لما حد يقفلها وانا بقي اللي هقف ليها واوققها عند حدها
نظر له أسر وهو لا يعرف ماذا يقول هل يظلمه من أجل مصلحه اخته ام يرفض ويخسر اخته
نظر باصرار لادهم الذي يبدو وكأنه اخذ قراره وانتهي الأمر ثم تنهد وتحدث بتأثر / ادهم مش عارف اقولك ايه أبدا انت دايما كنت واقف جنبنا في كل شئ ودلوقتي عايز تساعدنا آكتر وانا عمري ما هنسي أبدا مساعدتك وموقفك ده بس اسف انا مش موافق
مليكه وهي تلقي قنبلتها الثانيه / عمتو ساميه
صدm حمزه بل وكاد يُشل من الصدmه عمته هي السبب في كل هذا هي من أرادت ان تضيع مستقبله بل وتسعي لدmار هذه العائله، عائلتها بحق الله هل جنت ام ماذا حدث لها لتفعل ذلك
علمت مليكه ما يدور بداخله فامسكت يده وقبلتها بحنان شـ.ـديد وهمست / حمزه
نظر لها حمزه وكأنه تائه وهمس بنبره المت قلبها / عمتي هي اللي عملت فيا كده عمتي هي اللي كانت ب…..
توقف عن الحديث ومليكه تجذبه بشـ.ـده لاحضانها وهي تراه علي حافه الانهيار فنعم ما قالته ليس سهل علي أي أحد عمته اخت والده واحد أفراد العائله يريد تدmيرها حتي وان لم تكن قريبه منه او هذا ما ظنته مليكه
بينما هو فقط يغمض عينه بألــم عمته التي كانت تلاعبه في صغره قبل زواجها كانت عمته أقرب شخص اليه كانت تحبه كثيرا عنـ.ـد.ما آخبرته مليكه انه احد افراد عائلته لم يتخيل أبدا انها عمته ظنها عبير فعلت ذلك من غيرتها عليه كما كانت تزعم ولكن عمته
دفن وجهه في كتف مليكه بشـ.ـده ودmـ.ـو.عه تغلبه وهو يتذكر حنان تلك المرأه وحبها له تلك المرأه التي أوشكت علي سـ.ـجـ.ـنه
اغمض عينها وهو يسمع صوتها في اذنه حينما كانت تضمه لصدرها بحنان
F. B
( تعرف يا حموزي انت احلي واحد في عيال اخواتي انت قلب عمتك من جوا يا حياتي أنا
ضحك حمزه الطفل فضحكت هي بشـ.ـده وهي تقبل خده بشـ.ـده وتشير علي الكاميرا التي تصور كل ذلك / بص لبابا يا حمزه يلا بص لبابا ياحبيبي خلاص يا راشـ.ـد امشي بقي
راشـ.ـد بضحكه / لا عشان لما يكبر يشوف ده كله
ساميه وهي تضمه بحنان أموي كبير / حبيب قلب عمتو لما يكبر هيكون أجمل راجـ.ـل وانا اللي هسلمه لعروسته بأيدي
صح ياحموزي
أصدر حمزه ضحكات طفوليه عاليه فضحكت هي بشـ.ـده وهي تضمه بشـ.ـده / يا ناااااس حد يشيل الواد المربي ده عشان هاكله
ضحك حمزه بشـ.ـده وأخذت هي تقذفه عاليا وهو يضحك وهي تضحك
ومشاهد اخري وهي تساعده لكي يتعلم السير وهي تصرخ به وتشجعه بأن يكمل وهو يسقط ويبكي وهي تركض له وتراضيه وتحمله وتخرج لتحضر له حلوي وتلاعبه ببساطه هو لم يكن له والده واحده بل والدتين ولكن منذ زواجها وهي تغيرت كليا وابتعدت عنه شيئا فشئ حتي أصبحت قاسيه ولكن هو لم ولن ينسي لحظه واحده من طفولته التي لم ينساها وايضا هو رأي كل ذلك حينما أعطاه والده شرائط طفولته ليشاهدها لم ينسي شعوره الذي كان يغمره بجانبها لم ينسي شئ وحتي عمر الثامنه كانت تغمره بكل العشق والحنان
شعرت مليكه بدmـ.ـو.ع حمزه عليهت فابعدته وهي تمسك وجهه وتنظر له بحـ.ـز.ن / إيه يا حمزه انت هتضعف كده من اولها خليك قوي يا قلبي ها بص في عيني
نظر لها حمزه في عينها بحـ.ـز.ن قطع قلبها لقطع من المها وتحدث بصوت مبحوح /امي يا مليكه امي اللي كان عندي امل في يوم من الايام ترجعلي تآني كان عندي امل تيجي وتشـ.ـدني لحـ.ـضـ.ـنها وتقولي انا لسه هنا يا حمزه لسه هنا
لم تفهم مليكه ما يعنيه
قال آخر كلمـ.ـا.ته وهو ينفجر في البكاء ويتحدث ببكاء شـ.ـديد / وانا صغير معرفتش ام غيرها يا مليكه هي اللي ربتني هي اللي اخدت بالها من كل حاجه هي اللي كنت بناديها ماما عارفه ماما نورا انا مكنتش برضي اروح ليها وانا صغير وكنت متعلق بعمتي
ثم ازداد في البكاء وهو يكمل / متعلق بأمي، بماما ساميه
ضمته مليكه بشـ.ـده وهي تربت عليه ودmـ.ـو.عها تهبط بشـ.ـده / خلاص يا حمزه ابوس ايدك قلبي بيوجـ.ـعني مش متعوده اشوفك ضعيف كده يا حمزه
ضمها حمزه بشـ.ـده وهو لا يريد سماع كلمه اخري هنا ويكفي لقد سمع بما فيه الكفايه لم يعتقد ان يأتي هذا اليوم وتبتعد عنه والدته لتلك الدرجه كان يمني نفسه بعودتها اليه مجددا ولكن ماذا الان تريد تدmيره اغمض عينه بألــم وهو يشـ.ـدد ضمته لمليكه يريد أن يمحي بها المه
RAHMA NABIL 美心
كانت ياسمين قد عادت للمنزل مع سعديه ويجلسون في الصالون تركتها ياسمين وذهبت لتعد لها بعض الطعام حتي تأخذ ادويتها ولكن حينما كانت تجهز الطعام سمعت رنين هاتفها فخرجت لتري من وجدت سعديه تحمل هاتفها وتتحدث بكل دلال في هاتفها اقتربت منها وهي تجلس علي الاريكه ووضعت اذنها علي سماعه هاتفها بينما نظرت لها سعديه بتأفف وهي تكمل حديث / آيوه يا ايوبي انا معاك يا قلبي
رفعت ياسمين حاجبها وهي تهز رأسه
بينما أيوب علي الجانب الاخر تحدث / بس برضو لا يا سوسيتا انا زعلان
سعديه / ليه بس يا ايوبي مش اتراضينا
أيوب بتذمر / لا طبعا مش اتراضينا بقي ينفع كده في الساعه دي تروحي للقهوه لوحدك
ياسمين وهو تهز رأسها / وحش
أيوب وهو يكمل حديثه / لا ومش كده بس ده انتي لجأتي لحد غيري يا سعديه ومعني كده انك مش بتعتبريني امانك والعلاقه اللي مش بتحسي فيها بأمان يا سعديه يبقي ملهاش لازمه
‏ياسمين بتأييد / عنده حق انا لو منه ازعل طبعا إزاي متجيش تناديه مش علي الاقل كان مـ.ـا.ت شهيد ايه ملكيش راجـ.ـل تلجأي ليه يا سعديه عيارك فلت يا سوسو
‏تجاهلتها سعديه وهي تتحدث بدلع / ايوبي.
‏صدر صوت اعتراض من أيوب / نعم
‏ ياسمين / قموص آوي أيوب لا وحمش
‏سعديه / اسفه بس انا مكنتش عايزه ازعجك بعدين انت عرفت منين
‏ايوب بحنق / سمعت دوشه من بره خرجت وعرفت اللي حصل قوليلي شكلي ايه في الحاره وخطيبتي راحت تستنجد برجـ.ـاله غيري
‏ ياسمين / فعلا مينفعش كده ايه مكنش طقم سنان ومفصلين عظام والضغط والسكر والعكاز اللي هيوقفوك عن أداء واجبك كخطيب بيقدر خطيبته ويحميها
‏هنا لم تتحمل سعديه فنزعت الهاتف / نعم عايزه ايه والله عال مبقاش غير الخدm اللي يدخلوا في خصوصيات اسيادهم
‏ ياسمين وهي تنظر لها بسخريه / ده تليفوني يا حلوه وبعدين هو أيوب جاب منين رقمي ها
‏سعديه بتأفف / أنا عطيته ليه عشان لو فوني كان مغلق بعدين انتي مين انتي مش فونك ده انا اللي عطيتك تجبيه فعلا خدامه جربوعه
‏رفعت ياسمين حاجبها ووضعت يدها بحضرها / مين دي اللي جربوعه يا سعديه ها بقولك ايه سكتلك كتير اوي وأخرك معايا سم فران انتي فاهمه فاتقي شري
‏سعديه وقد نست المكالمه وصفعتها / وليكي عين تتكلمي يا حـ.ـيو.انه مش كفايه واكله مرتب حفيدي كله والأستاذ رايح يجبلك تليفون وانا لا ها وقال ايه عايزاني اشتغل خدامه ليها هي وعيالها المعفنه ده بعدك هفضل كده ملكه في بيتي يا حـ.ـيو.انه واللي عاشت ملكه مش هتكون وصيفه
ياسمين وهي تنظر لها / الله يخرب بيت أمال ماهر اللي دmرتكم
‏سمعت سعديه صوت يأتي من الهاتف فاستمعت لصوت أيوب / الو يا سوسو انتي فين
‏ سعديه / سوسو في عينك يا متـ.ـحـ.ـر.ش يا كـ.ـلـ.ـب انت تعرفني منين ياراجـ.ـل انت ها انطق تلاقي المعفنه مرات حفيدي مسلطاك عليا عشان تلهف ورث العيله بس ده بعدكم يا كلاب فاهم
‏ثم وضعت الهاتف في يد ياسمين التي مازالت تنظر امامها ببلاهه ورحلت وهي ترفع رأسها / ناس جرابيع من عامه الشعب عايزين يتنططوا علي اسيادهم ها ده بعدهم وديني لكون مبلغه عنكم في الكركون
‏نظرت ياسمين للهاتف بعدmا رحلت سعديه وإغلاق أيوب للهاتف / يارب انت شاهد يارب عشان لما اخرج مصارينها بأيدي محدش يتكلم بـ.ـنت ال…. ولا بلاش دي جدتي
‏سمعت ياسمين صوت الباب يفتح فركضت وجدته رامي يستند علي عكازه فذهبت اليه وساعدته في الدخول وهي تدله علي الاريكه / هروح اجهزلك اكل علي طول
‏نظر لها رامي وهز رأسه بإيجاب وهو يفكر بكل ما يحدث مع رفيقه وتلاحق المشاكل التي لا تتركه ثواني وتذكر حديثه مع أسر ومعرفته ان مليكه هي من ساعدتهم في إحضار الحارس والساعي تنهد / أنا نسيت الموضوع ده خالص ياتري اقول لحمزه ولا لا…
RAHMA NABIL 美心
نظر ادهم لاسر بتعجب / ليه يا أسر صدقني والله عمري ما هأذيها دي اختي و….
أسر ببسمه ضعيفه / ما هي عشان اختك بقولك مش هينفع صدقني يا أدهم مش حابب أظلمك ومش حابب اظلمها هي كمان بجوازه تنضاف ليها هتبقي مطلقه مرتين.
كاد ادهم يتحدث ولكن قاطعه أسر وهو يشير له /هتقولي مش هطلقها هقولك بس هيجي اليوم اللي تلاقي فيه حبك
في تلك اللحظه تذكرها هي بكل ملامحها
أسر ببسمه / شوف اول ما جبت سيره الحب افتكرتها اهي، هي مين بقي دي
ادهم وهو يتنحنح / لا بس افتكرت حاجه كده
ضحك أسر بوهن / ماشي بس هستني تيجي بنفسك وتقولي.
ادهم / يعني ده اخر كلام
هز أسر رأسه / اخر كلام
هز ادهم رأسه / تمام وانا هروح اشوف مصحه تكون كويسه هنا عشان ننقلها.
أسر بحـ.ـز.ن / تمام يا أدهم شكرا ليك
ضمه ادهم سريعا / متقولش شكرا مفيش شكر بينا
كانت تسير وهي عائده من البقاله التي تقع علي أول الشارع فبعد ان قابلت تلك الفتاه المرعـ.ـبه زوجه حمزه بالمشفى وهي هـ.ـر.بت لهنا مع والدتها خــــوفا من بطشها ومن الذين تعمل معهم نعم فهذه هي تسنيم التي فعلت كل ما فعلت والسبب مجهول حتي الآن فجأه شعرت بأحد يقطع طريقها رفعت نظرها بسرعه وجدته ذلك الشاب الزراع اليمني للشخص الذي عملت لصالحه
معاذ ببسمه مقيته / الحلوه رايحه علي فين كده
ارتعشت أوصال تسنيم برعـ.ـب وهي تتذكر ما فعله بها هذا القذر فنعم هي لم تكن تتدعي الاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب بل تم الأعتداء عليها وبوحشيه شـ.ـديده من هذا الشخص المقيت والذي يدعي معاذ حتي يصدق الجميع ان من فعل هذا هو حمزه ولكن ماذا الان هي خسرت نفسها وخسرت عفتها وخسرت منزلها وخسرت عملها والان هاربه خــــوفا منهم.
اقترب منها معاذ فعادت للخلف بسرعه وخــــوف بينما هو ركض وامسكها وهي تصرخ بأحد ان يساعدها ولكن هيهات فهي اختارت منطقه نائيه لتهرب بها كتم معاذ فمها / إيه يا مزه براحه هو أنا موحشتكيش من آخر مره
شعر بـ.ـارتعاشها تحت يده فضحك بصخب / عموما ده مش موضوعنا ياقمر الباشا عايزك
كانت ساميه تجلس في غرفتها وهي تتذكر كل ما حدث لها من هذه العائله فهي كانت فتاه مرحه ولطيفه يشهد لها الجميع بالطاعة والحنان أحبت عائلتها اكثر من كل شئ حتي قابلته هو حبيبها ومعشوقها الوحيد تزوجته رغم رفض عائلتها له فهو مجرد شاب فقير ولن يسعدها أبدا ولكن هي أصرت وتحت اصرارها تزوجته وانجبت منه ابـ.ـنتها الوحيده عبير وبعد فتره بدأ يتغير معها ويعاملها معامله سيئه جدا حتي تطلقت منه وذلك بأمر من عائلته ووقتها اختفي ولم تعرف طريقه بعدها تقدm لها ابن عمها وكان مطلق ومعه طفله صغيره تقريبا من عمر حمزه او اصغر وهي سندس وافقت لكي ترتاح من تحكم عائلتها ولكن هـ.ـر.بت من عائلتها لتحكم ذلك البغيض الذي كان يخـ.ـنـ.ـقها باهتمامه الشـ.ـديد بها وبأي شئ يخصها حتي مـ.ـا.ت وانتهت منه واخيرا وعادت للعيش مع والدها الذي خصص لها شقه لها ولابـ.ـنتها وابنه زوجها التي تكون اخت حمزه أيضا هذا ما هو ظاهر للجميع ولكن لم يعرف احد ما حصل بعد ذلك فقد حصل ما حولها نهائيا لما هي عليه حاليا
ابتعد حمزه عن مليكه وهو ينظر لها برجاء / مليكه لو سمحتي محدش لازم يعرف الكلام ده ماشي
هزت مليكه رأسها بإيجاب ثم تحدثت بعد صمت/ هتعمل ايه
حمزه بعيون لمعت باصرار / ناوي أوقف كل واحد عند حده
نهض ونظر لها / البسي نقابك يا مليكه وتنزلي علي تحت علي طول
ثم هبط بسرعه وذهب لشقه زوجه عمه وكاد يطرق الباب ولكن وجده مفتوح دخل بهدوء وهو ينادي علي عمته خــــوفا ان يقابل عبير / عمتي…
ولكن لارد فجأه سمع أصوات تأتي من احد الغرف اتجه لها ببطئ وطرق / عمتي….. سندس
هنا ازداد الصوت وبشـ.ـده وكأنه صوت احد ينازع دخل حمزه باحتراس شـ.ـديد ولكن اتسعت عينه مما رأي ماصدmه و.جـ.ـعله يصـ.ـر.خ برعـ.ـب /…….
خرج ادهم من المشفي وهو ما يزال يفكر في أمر زواجه بملك فهي لن تتوقف عما تفعله سوي بهذه الطريقه زفر بضيق بسبب رفض أسر اخرج هاتفه وهاتف مليكة التي كانت ما تزال فوق السطوح نظرت للهاتف بتعجب واجابت / الو ادهم
ادهم وهو يتنهد بتعب / الو يا مليكه
مليكه بتعجب اكثر / مالك ومال صوتك حصل حاجه ولا ايه
زفر ادهم بضيق / لا محصلش حاجه بس كنت بطمن عليكي انتي كويسه
مليكه بحزم / ادهم متضحكش عليا انا مش صغيره حصل ايه
ادهم بتعب شـ.ـديد / مفيش يا مليكه ملك بس تعبت شويه ونقلناها المستشفي
فزعت مليكه ونهضت وهي تركض للأسفل وتنزل نقابها / ليه حصلها ايه طب هي في مستشفي ايه
ادهم بحزم / بكره الصبح هاخدك انا بنفسي بس دلوقتي مش هينفع خالص تيجي دلوقتي الوقت اتأخر بعدين هي احسن دلوقت
كادت مليكه تصرخ به وتجيبه ولكن سمعت صراخ حمزه من الأسفل فلم تعي سوي وهي تركض بسرعه كبيره للأسفل وقد نست امر المكالمه تماما
قبل ذلك بدقائق كان حمزه يسير في المنزل وهو يبحث عن أي أحد عمته او اخته او حتي عبير ولكن سمع صوت شخص يتألــم وأصوات متداخله من أحدي الغرف فاتجه لها بهدوء شـ.ـديد وهو يفتح الباب ببطئ ولكن فجأه تصنم من صدmه مايري فصرخ برعـ.ـب / سندسسسسسسسس
فالأمر كان كالتالي سندس كانت يدها مجروحه جـ.ـر.ح بليغ وعبير ترفع السكين عليها وسندس تحاول منعها من اذيتها
ركض حمزه بسرعه وحاول تخليص اخته من يد تلك المـ.ـجـ.ـنو.نه عبير ولكن عبير كانت لاتري من الغـــضــــب وهي تتذكر ما فعلته سندس عنـ.ـد.ما سمعتها تتحدث انها ستذهب لذلك الشاب لمنزله غـــضــــبت بشـ.ـده وأخذت الهاتف منها وهاتفت اخر رقم حدثته اختها وقامت بتعنيفه بشـ.ـده وايضا هددته ان اقترب من اختها مجددا سوف تخبر الجميع بذلك وبالطبع عبير لم تصمت او تمرر هذا الأمر لذا اخذت تقذفها بابشع الشتائم وسندس ترد عليها ان هذا لمصلحتها وانها ان كررت الأمر سوف تخبر الجميع فتمادي الموضوع ان ذهبت عبير واحضرت سكين وهي تقسم ان تقــ,تــل سندس ولكن حاولت سندس ان تمنعها من ذلك فشقت عبير يدها بعنف وهنا دخل حمزه وهو يحاول أبعاد هذه المـ.ـجـ.ـنو.نه عن اخته /انتي اتجنيتي ولا إيه يا عبير نزلي الزفت ده
صرخت به عبير بجنون / اطلع انت منها يا شيخ حمزه اطلع انت منها والله لازم اقــ,تــلها
صرخ بها حمزه / لا ده آنتي اتجنيتي واوي كمان
بينما عبير كانت فقط تحاول الوصول لسندس ولكن لم تعرف بسبب حمزه فصرخت به أن يبتعد / ابعد عنها وسع كده
ولكن حمزه رفض الأمر /قسما بربي يا عبير اما نزلتي السكينه وبطلتي هبل لكون مبلغ عنك فاهمه ولا لا
جنت عبير منهم وصرخت بهم / أنا مش خايفه منكم ولا خايفه من حد ساااامع محدش يقدر يأذيني لان بابا رجع وقالي هحميكي منهم كلهم فاهمين
ولأول مره يرفع حمزه يده ويصفع امرأه بشـ.ـده ثم تحدث بفحيح / أنا أول مره في حياتي كلها ارفع ايدي علي ست ومين بـ.ـنت عمتي اسمعيني كويس يا عبير قسما باللي خلقني اما رجعتي عن جنونك ده لكون قايل لجدي وانتي عارفه هو هيتصرف إزاي
عبير بجنون وهياج / انت بتهددني ولا إيه قوله وانا هخاف منه ولا إيه خلاص يابابا عبير الهبله بح خلاص مش كل واحد يجي شويه يتفلسف عليا ويبين انه ملاك وانا الشيطان الوحش بس خلاص انا اساسا هسبلكم البيت اشبعوا بيه لاني جبت اخري منكم كلكم
كاد حمزه يتحدث ولكن وجد عبير ترفع السكين في وجهه / عارف إياك تقرب مني ولا تتكلم كلمه واحده انت فاهم بعد كده مش هخاف منك ولا من غيرك فاهم يا… يا شيخ حمزه
كانت نظرات حمزه بـ.ـارد وجـ.ـا.مده فتحدث ببرود شـ.ـديد / فاهم يا استاذه عبير بس معلش اقدر اعرف حضرتك هتروحي فين كده ها هتروحي لمين كل عيلتك هنا
عبير ببسمه مخيفه / هروح لبابا هرجع ليه تاني امي كان عندها حق انتم السبب انكم تبعدونا عن بعض انا هطلع من هنا ادور عليه في كل مكان ومش هرجع أبدا البيت ده اللي كل اللي ساكنين فيه عايشين في دور الشيوخ وعلي الفاضيه والمليانه ينصحوا فيا.
حمزه بهدوء/ وهو انتي لو كنتي مثلا بتتصرفي كويس كنا هنتعب نفسنا ليه وننصحك
نظرت له عبير قليلا ثم تحدثت ببرود / أنا كويسه وعاجبه نفسي جدا ومش مستنيه من حد يصلحلي حاجه انا شيفاها صح.
حمزه / فيه فرق بين انك تشوفي الحاجه صح او انها هي اساسا صح
عبير بسخريه / اهو لسه مخلصناش كلامنا وابتديت في النصيحه ودور الداعيه اللي مفيش منه بقولك ايه اشبعوا ببعض انا همشي من هنا
حمزه وهو ينظر لظهرها بهدوء ظاهري / ولو قلت انك مش هتمشي من هنا يا عبير
نظرت له عبير بشر / وانت كنت مين عشان تمنعني
حمزه بهدوء/ كنت اخ يا عبير طول عمرك اختك بس انتي مش شايفه كده انتي مش شايفه غير اني عايش في دور الواعظ بس مش بتشوفي اللي ورا الدور ده مش بتشوفي الاخ اللي خايف علي اخته
عبير بسخريه / بالناقص ياخويا مش عايزه حاجه شكرا خلي الوعظ لاختك العزيزه وللسنيوره مراتك
غـــضــــب حمزه / بصي بقي من الاخر انتي مش هتعتبي بره البيت ده فاهمه ولحد بكره الصبح تلتزمي اوضتك لحد ما جدي يشوفلك صرفه
غـــضــــبت عبير بشـ.ـده وصرخت به / وانتم مين عشان تتحكموا بيا ها أنا همشي من هنا والراجـ.ـل يمنعني
كان حمزه يتقدm منها وهو يصـ.ـر.خ بها ولكنها في اللحظه التاليه كانت ترفع السكين وتغرزه في زراعه ولكن حمزه تدارك الأمر وامسك السكين قبل أن تصل له فشعر بها تقطع في يده فجذبها بحده منها وفي الثانيه التاليه كان عامر واحمد يدخلون وخلفهم الجد الذي كان يصـ.ـر.خ بكل الغـــضــــب في عبير
نظر حمزه بتعجب وجد مليكه تقف في الخلف فهي عنـ.ـد.ما رأت ما يحدث والمناوشات بينهم ركضت لتخبر الجد الذي كان برفقه احمد وعامر
الحد بحده / عيارك فلت يابـ.ـنت الأسيوطي
نظرت له عبير بصدmه / جدي هو
قاطعها الجد بصراخ هز أركان المنزل / اخرسي انا سكتلك كتير وقولت صغيره وهيجي يوم وتتعلم لكن الواضح كده ان عرق الأسيوطي لسه بيمشي فيكي والوساخه بتاعتهم سايبه اثرها، عايزه تسيبي البيت يا عبير اتفضلي امشي من هنا قبل ما تجبلنا العار نفر نفر روحي شوفي ابوكي اللي سرقنا زمان وهرب وسابكم ومبصش وراه ورماكم في الشارع
نظرت عبير له بدmـ.ـو.ع شـ.ـديده وهي تصرخ / كـ.ـد.اب بابا معملش كده
في الثانيه التاليه كان صوت الصفعه يسقط علي وجهها نظرت عبير بصدmه وجدت والدتها التي كانت تنظر لها بشر / اعتذري لجدك
كادت عبير تتحدث فصرخت بها ساميه / قولت اعتذري لجدك ايه مش سامعه
نظرت عبير لسعيد الذي مازال ينظر لساميه بدقه وتحدثت بتذمر / اسفه يا جدي
أشارت لها ساميه للداخل / علي اوضتك ملمحكيش بره انتي فاهمه
بكت عبير بشـ.ـده وهي تركض لغرفتها التي كانت تتشاجر بها منذ قليل واغلقت الباب بحده نظرت ساميه لوالدها وكادت تتحدث فاشار لها / النهار له عيون يا ساميه بكل نتكلم في كل شئ دلوقتي كله يروح علي نومه وسندس مش هتقعد معاكم تآني انا غلطت زمان لما افتكرتك هتعتبريها بـ.ـنتك تعالي يا سندس يا بـ.ـنتي هتقعدي معايا انا وفاطمه في الدور اللي تحت.
ضمها حمزه بحنان وقبل رأسها / معلش يا جدي سيبها معايا انهارده
هز الجد رأسه / تمام يا حمزه بكره الصبح تجيلي العطاره عشان عايزك
ثم انسحب هو والباقين الذين كانوا فقط يشاهدون في صمت بسبب أوامر الجد وعنـ.ـد.ما مر الجد بجانب مليكه تحدث بهمس / اللي مرت بيه سندس مش شويه يابـ.ـنتي وأكيد هي مصدومه من إللي حصل وهي اخته فلازم يقف جنبها فليه الغيره اللي شايفها في عيونك دي
نظرت له مليكه بصدmه من ملاحظته لها وهزت رأسها برفض / لا يجدي مفيش حاجه والله بس هو
قاطعها الجد وهو يبتسم لها / متحاوليش تخبي لان عينك حكت كل حاجه اللي اقدر اقوله ليكي ان الواد ده
كان يسير لحمزه / مفيش بـ.ـنت غيرك سكنته فلازم انتي متضيقيش عليه وتتفهميه
هزت مليكه رأسه وهي تنظر له وهو يضم سندس بحنان تقابلت أعينهم فابتسم لها بتعب شـ.ـديد فشجعته بعينها فاخذ هو سندس ولحق بالجميع وامسك يد مليكه أثناء خروجه
وهبط بها لشقتهم فتحت له نورا التي فزعت من حاله سندس وجـ.ـر.حها
مليكه ببسمه هادئه / مفيهاش حاجه يا ماما هو بس عايزه خياطه لحظه هجيب العده بتاعتي من فوق.
ثم نظرت ليد حمزه / وانت كمان لازم تخيط ايدك
ثم تركتهم وصعدت لتحضر ما يلزمها في أثناء ذلك وجدت والدتها تجلس ببرود شـ.ـديد فتحدثت معها وهي تخرج / ملك في المستشفي
ثم تركتها وهبطت تعلم انها لن تهتم بالأمر كثيرا ولكن هي فعلت واجبها باعلام والدتها
هبطت للأسفل وجدت حمزه يجلس وحده في الصالون نظر لها وأشار لغرفة اميره / سندس جوه
هزت رأسها وهي تنظر له بدقه وتتعجب جموده ذلك
دخلت ونظرت لنورا وهي تتحدث / عايزه مـ.ـخـ.ـد.ر يا ماما وانا للأسف مش معايا
هزت نور رأسها وذهبت ونادت احمد فهبط ليحضر ما طلبته بينما كانت مليكه تمسح علي جـ.ـر.ح سندس بحنان وهي تنظر لها وتبتسم ثم تحدثت لها بحنان / خير بإذن الله
RAHMA NABIL 美心
بينما عند راضي كان يجلس مع عامر ويتحدثون فيما حدث
ضـ.ـر.ب راضي كف علي كف / لا حول ولا قوة الا بالله ربنا يتولانا يارب ويهدي ساميه وبـ.ـنتها
هز عامر رأسه ونظر لوالده / صحيح ام فاروق عامله ايه
هز راضي رأسه بتعب / هي كويسه الحمدلله انا بس جيت اخد لبس لعمك راشـ.ـد عشان هدومه متبهدله علي الاخر
هز عامر رأسه بينما في الداخل استمعت ندي لكل ذلك ودب الذعر في قلبها ماذا ان علم احد من عائلتها انها مازالت تتحدث مع ذلك الشاب بل انها لايمر يوم الا وتكلمه به ماذا تفعل فبعد مقابلته الاولي بيومين قابلته مجددا في الطريق إلى الدرس بعدmا تغيبت اميره وللحق كانت سعيده جدا بهذا وبعد التحدث معه قليلا أعطته رقمها ولم تعرف كيف فعلت ذلك فهي لم تعي ما حدث هذا إلا بعد أن أعطته اياه بعدها بيوم كانت فيه علي احر من الجمر لمكالمته وجدته واخيرا يتصل بها فاجابته بلهفه جعلته يضحك بشـ.ـده ومن هنا كانت البدايه في مشوار تدmيرها.
RAHMA NABIL 美心
انهت مليكه من خياطه سندس وقبلت رأسها فهي قد سقطت في النوم من التعب تركت نورا بجانبها وخرجت لتعالج حمزه ولكن عند خروجها للصاله لم تجد احد سوي اميره التي كانت تحمل صينيه طعام فاعطتها لها وهي تخبرها ببسمه / حمزه في الاوضة خدي الاكل ليه
نظرت لها مليكه بخجل / بس انا مش…..
قاطعتها اميره ببسمه / حمزه جوزك يا مليكه يلا روحي شوفيه لانه شكله تعبان اوي
هزت مليكه رأسها وأخذت منها الصينيه واتجهت حيث أشارت اميره ثم طرقت علي الباب بهدوء شـ.ـديد ودخلت وجدته يتسطح علي فراشه دون الاهتمام ليده النازفه بجانبه وهو يضع يده الاخري علي عينه اقتربت منه بهدوء شـ.ـديد ووضعت الصينيه علي طاوله بجانب الفراش ثم جلست علي ركبتها بجانب فراشه وابتسمت بحنان
ثم مدت يدها بتردد وقامت بازاحه خصلته الساقطه باهمال وهي لا تعرف ماذا تفعل الان كل ما تعرفه هي انها لا تود تركه وحيدا في هذه الحاله اقتربت منه أكثر وقبلت جبينه بحنان شعر هو بها وفتح عينه ونظر لها بتعجب بينما هي عادت للخلف بفزع فاصطدm ظهرها بحافه الطاوله فمنعت صرخه ألــم تخرج منها بينما هو نهض بفزع ونظر لها برعـ.ـب وهو يرفعها ويمسد علي ظهرها / حصلك حاجه ها مليكتي حصلك حاجه انتي كويسه ظهرك بيوجـ.ـعك
نظرت له مليكه وحاولت إخفاء المها وهزت رأسها بايجاب فنظر لها هو بدقه بينما هي لم تستطع الاستمرار في ادعاء انها بخير فهبطت دmـ.ـو.عها وهي تهز رأسها بنفي / لا مش كويسه ده بيوجـ.ـع آوي يا حمزه
ابتسم حمزه عليها ورفعها اليه بحنان وضمها لصدره وهو يربت علي ظهرها بكل حنان الدنيا الذي تعرفه في هذه اللحظه نظرت له مليكه وهي تشعر الان بكل الحنان الذي يفيض منه، بكل الحنان الذي فقدته فجأه شعرت بيده تحاول رفع فستانها فصرخت وهي تبتعد عنه / عيب ياحمزه بتعمل ايه
نظر لها حمزه وهو يضم حاجبيه بدهشه / هشوف ظهرك يمكن اتجـ.ـر.ح من الكمودينو
هزت رأسها بنفي وقد تحولت خدودها للون الاحمر الداكن / لا لا خلاص مفيش حاجه
ضحك حمزه بشـ.ـده وجذبها اليه مجددا وهو يربت بحنان ورقه علي ظهره صعودا وهبوطا ويهمس لها بحب وعشق أجمل الكلمـ.ـا.ت بينما هي نست من تكون ونست كل شئ لا تتذكر فقط سوي وجودها بين احضانه بينما هو ابتسم بشـ.ـده عليها وظل يحتضنها هكذا لدقائق او ساعات لا يعلم ولكن كل ما يعلمه انه لا يتمني ان يمر الوقت أبدا
RAHMA NABIL 美心
كان أندرو قد انتهي من عمله متأخرا جدا وكان علي وشك ان يغادر ولكن حينما خرج من مكتبه تفاجأ بمن تنام علي المقعد امام مكتبه اقترب منها وانحني علي ركبتيه وهو يتأملها ببسمه حنونه مشتاقه وقد نسي تماما من هو واين هو فقط يتذكر اول لقائتهم
F. B
دخل أندرو للمكتب وهو يتحدث / فيه إيه
تحدث زميله وهو يشير له / تعالي يا أندرو متاخديش في بالك محضر بس بسيط
بينما أندرو كان لايهتم فقط ينظر لتلك الجميله التي تبكي وبشـ.ـده ووالدها الذي يضمها بقله حيله
تحدث أندرو وهو لم ينزع عينه عنها /فيه إيه
تحدث زميله / الاستاذ اللي هناك ده كان مستلف من حد مبلغ بس اتأخر في سداده فالراجـ.ـل اللي استلف منه قدm بلاغ ضده
هز أندرو رأسه /كام المبلغ
نظر له صديقه بتعجب / نعم
أندرو وهو ينظر له / إيه بقولك كام المبلغ
نظر صديقه في الورق امامه / 50 الف جنيه
هز أندرو رأسه وهو يتحدث / تمام المبلغ عندي اخلي سبيله
ثم كاد يخرج من هنا قبل أن يفقد عقله بسبب هذه الجنيه الصغيره ولكن سمع صوت ملائكي وهو يتحدث بعناد / احنا مش شحاتين شكرا ليك خلي فلوسك ليك
توقف أندرو عن السير واستدار لها ببطئ ونظر لها بدقه / نعم اتفضلي
تحدثت الفتاه بعناد وهي تنظر له / بقول لحضرتك شكرا احنا مش شحاتين
فرط أندرو ذقنه ببسمه بـ.ـارده / وانا موجهتلكيش انتي كلام كلامي كان مع والدك
ثم نظر لصديقه / خلص الموضوع وابعتلي الوصولات
تحدثت الفتاه باندفاع / انت مسمعتنيش بقولك مش عايزين حاجه احنا عندنا فلوس بس….
قاطعها والدها / هيلانه
نظرت لوالدها بتذمر بينما اتسعت ابتسامه أندرو بشـ.ـده وتحدث لها / طيب يا انسه هيلانو لما الفلوس الكتير بتاعتك تكون موجوده ابقي رديها
ثم نظر لصديقه/ معلش خلص الموضوع وخليهم يمشوا عن اذنكم
ثم خرج وهو يبتسم / والله يابـ.ـنتي أنا بس كنت بعاكس بس بعد الاسم ده والسلسلة بتاعتك عششتي في دmاغي
ثم ضحك بشـ.ـده
بينما في الداخل تكاد هيلانه تحترق كليا مما حدث
B
ابتسم أندرو وهو ينظر لها بحنان ثم همس باسمها / انسه هيلانو انسه هيلانو
استيقظت هيلانه بفزع وهي تنظر حولها فوجدته يجلس امامها ويرفع حاجبه بمشاكسه / إيه يا انسه هيلانو اللي مقعدك هنا كده
نظرت له هيلانه بشرار / اسمي هيلانه
ابتسم أندرو ببرود / سيان مفيش فرق المهم بتعملي ايه في الوقت ده هنا
نظرت هيلانه حولها وهي تنظر له بتعجب / ليه الساعه كام
ابتسم أندرو ونظر لساعته / الساعه 5 يا انسه إزاي قاعده كده
فزعت هيلانه بشـ.ـده / إيه خمسه يا نهار اسود
نظر لها أندرو بتعجب / اهدي اهدي انتي هنا ليه اصلا جايه مع والدك
هيلانه وهي تخرج من حقيبتها بعض النقود / دي فلوسك شكرا جدا ليك
نظر أندرو ليدها / يعني انتي قاعده كل ده هنا للوقت ده عشان الفلوس دي
هزت رأسها / أنا جيت قالولي انك مشغول آوي فقولت استناك ومحستش بنفسي
هز أندرو رأسه وهو يمسح وجهه بغـــضــــب / طب اتفضلي اوصلك في طريقي
هيلانه بعناد وكـبـــــريـاء / لا شكرا هشوف تاكسي
ضـ.ـر.بها أندرو علي رأسها / انتي يابت هبله ها
ثم اخذ يطرق علي رأسها باصبعه / دي فيها عقل ولا فرده جذمه بقولك الساعه خمسه هتلاقي تاكسي فين وفرضا لقيتي تاكسي حضرتك هتركبي تاكسي في الوقت ده عادي انجري قدامي
وضعت هيلانه يدها في خصرها بسخريه / يا سلام اللي يخليني مركبش تاكسي دلوقتي يخليني مركبش معاك
رفعها أندرو من ثيابها من الخلف وهو يدفعها امامه / امشي يابت عشان انا مش طايق نفسي
بينما هيلانه تحاول الافلات منه / علي فكره انت اخدتني علي خوانه بالك لو ما اخدتنيش علي خوانه مكنتش متعلقه التعليقه دي دلوقتي
ضحك أندرو عليها وهو يخرج بها من المركز
RAHMA NABIL 美心
كان حمزه مايزال يضم اليه مليكه بشـ.ـده ويقبل رأسها بحنان ولكن فجأه شعر بها تنتفض من احضانه بفزع وتمسك يده وهي تصرخ / نسيت ايدك اسفه والله اسفه
نظر إليها حمزه لثواني ثم انفجر ضاحكا وضـ.ـر.ب رأسها بيده / امشي يا بت ده انتي فصيله يا خربيتك
ضحكت مليكه وهي تمسك بيده ثم تحضر بعض القطن وتمسح الدm الذي أصبح متجمدا علي يده لذا تركته وذهبت واحضرت وعاء به ماء وأخذت تمسح الدm عنه ثم وضعت مـ.ـخـ.ـد.ر موضعي ثم اخذت تخيط جـ.ـر.حه بدقه وحذر بينما هو فقط يشرد في عيونها ويبتسم دون وعي وبعد مرور ربع ساعه انهت مليكه كل شئ ونظرت له وجدته شارد بها فخجلت / احم احم حمزه
فاق حمزه / نعم
أشارت مليكه علي النافذه / النهار بيطلع واحنا فوتنا الفجر
استغفر حمزه ربه علي ذلك ثم نهض وهو ينظر للخارج وجدت الشمس لم تشرق بعد
لذا اسرع وهو يخبرها / اتوضي يلا يا مليكه عشان نصلي
نظرت له مليكه لدقائق فعاد لها بعد أن نهض وأشار بيده امامها / مليكه انتي سمعاني
هزت مليكه رأسها
فمد يده وهو يضعها علي خدها بحنان / مالك يا مليكتي
مليكه وهي تنظر وتهز رأسها بنفي / مفيش بس انت قصدك اننا هنصلي سوا وكده يعني
ابتسم حمزه بتعجب / آه هنصلي سوا كده كده فوت صلاه المسجد فهصلي هنا فليه منصليش سوا ولا انتي مش عايزه اني ابقي أمامك
هزت مليكه رأسها ثم نهضت بسرعه /هروح اتوضي بسرعه
ثم ذهبت من امامه بينما هو خرج ليتوضأ في لمرحاض الخارج وقابل أثناء خروجه احمد وقد عاد من الخارج بعد أن انهي صلاته وجلس في المسجد قليلا تحدث حمزه معاتبا / ليه يا احمد منادتش عليا عشان اصلي في المسجد
احمد ببسمه وهو يربت علي كتفه / ماما قالتلي انك تعبان يا حمزه عشان كده قولت ترتاح انهارده
هز حمزه رأسه ولكن اكمل / آيوه بس ده ميمنعش انك تناديني برضو
ابتسم احمد بخبث / يابني والله كنت جاي اناديك بس لقيتك مشغول
نظر حمزه بدقه بنظره الخبث هذه / تقصد ايه بلقيتني مشغول
ضحك احمد وهو يتجه لغرفته ويقلد صوت مليكه / عيب يا حمزه بتعمل ايه
ثم نظر لحمزه / مش عيب يا أخ حمزه اتقي الله شويه اخص عليك اخص
نظر له حمزه بصدmه فهو يقصد كلام مليكه عنـ.ـد.ما حاول رؤيه جـ.ـر.حها / يا حـ.ـيو.ان انت فهمت ايه تعالي هنا
ركض احمد لغرفته وهو يضحك بشـ.ـده بينما حمزه وقف بغـــضــــب / انت أساسا اللي دmاغك مش مظبوطه يا سـ.ـا.فل انت
ثم تركه وذهب بغـــضــــب شـ.ـديد من أخيه
بينما ضحك احمد عليه وأخرج هاتفه وهاتف ميار والتي كانت في زفاف قريبتها لذا كانت مسافره واليوم موعد عودتها
احمد بحنان / سلام عليكم
ميار ببسمه وهي تبتعد عن الجميع / عليكم السلام ازيك يا احمد وحـ.ـشـ.ـتني
احمد بمزاح / يابت اتقلي يخربيتك عارف اني قمور ومز وكل حاجه بس اتقلي شويه.
ضحكت ميار بشـ.ـده / مش هتتغير أبدا
احمد بضحكه / اعمل ايه يابـ.ـنتي التواضع ده مش صفه لا ده اسلوب حياه
ضحكت ميار وأخذت تتحدث معه كثيرا وهي لا تشعر بالوقت بجانبه
RAHMA NABIL 美心
كان حمزه يصلي ومعه مليكه التي كان قلبها يرتجف من الفرحه فها هي قد منّ الله عليها ورزقها برجل اكثر مما تمنت في حياتها كانت دmـ.ـو.عها تهبط تأثرا من الموقف وصوت تلاوته التي جعلتها تقشعر من حلاوتها
انهي حمزه الصلاه ونظر لها ومسح دmـ.ـو.عها بحنان وقبل رأسها ثم اخذ يدها واخذ يسبح عليها وهي تنظر له ببسمه وهو ينظر ليدها ويكمل تسبيح وهي فقط هائمه به
RAHMA NABIL 美心
عند المجهول 2 كان يجلس وامامه تجلس تسنيم وهي ترتجف وتبكي / والله العظيم انا كنت خايفه منها دي هددتني وكانت ه…
قاطعها المجهول بصراخ / تقومي تهربي يا حـ.ـيو.انه انا اللي غلطان اني دخلت عيله زيك للعبه كبير زي دي طلعتي هبله وميعتمدش عليكي زيك زي امك بالضبط هبله وجبانة
نظرت له تسنيم ببكاء وعيون حمراء / ماما مش جبانه ماما ست مش بتحب المشاكل وياما حذرتني منك بس انا مستمعتش كلامها يا رتني سمعت كلامها يا رتني سمعت كلامها كان زماني عايشه طبيعي
كانت تقول كلامها وهي تضـ.ـر.ب بيدها علي قدmها بحسره وهي تبكي وتنوح علي كل ما خسرته ولكن هيهات لا تجدي الندامه
نظر لها الرجل بسخريه / لا ياروح امك انت هنا بمزاجك مضـ.ـر.بتكيش علي ايدك عشان تيجي وتترمي تحت رجلي زي الكـ.ـلـ.ـبه
نظرت له تسنيم بصدmه ودmـ.ـو.ع / اترمي تحت رجلك زي الكـ.ـلـ.ـبه انا بس جيت عشان اساعدك لما قولتلي علي انتقامك كنت عايزه اساعدك عايزه اساعد ابويا
نظر لها الرجل ببسمه كريهه / طب ياروح ابوكي دلوقتي انا لسه محتاج مساعدتك
نظرت له تسينم بتعجب فاكمل هو / هتروحي تقابلي السعيد بذات نفسه وتقوليله اللي فهمتك تعمليه من الاول بس مع تعديل بسيط
صدmت تسنيم من حديثه / بس الكل عرف الحقيقه اقوله ايه ده ممكن يقــ,تــلني علي إللي عملته في حفيده
ضحك المجهول بشـ.ـده / لا يا ختي دول ناس بتوع قال الله وقال الرسول ولو حد طلب اي مساعده بيساعدوه حتي ولو علي حسابهم من حسن حظي وحظك انهم طيبين زياده عن اللزوم فده في حد ذاته في صالحنا
تسنيم بصدmه / انت لا يمكن تكون اب عايز ترمي بـ.ـنتك رميه زي دي والله اعلم هيعملوا فيا ايه ولا مـ.ـر.اته دي مرات حمزه لوحدها مرعـ.ـبه انت مشوفتش كانت بتكلمني إزاي دي عارفه مين اللي بعتني يعني احتمال تكون عارفاك
المجهول بضجر / اسمعي يابت انتي، انتي اللي جيتي من الاول وعرضتي مساعدتي مقابل اني ارجع والدتك لذمتي تآني وانا وعدتك لو حققت انتقامي من عيله السعيد هرجع والدتك غير كده تنسي اما بالنسبه لمـ.ـر.اته ديه فأنا بقي عندي اللي يكـ.ـسرها العمر كله ها دلوقتي هتنفذي اللي انا عايزه وانا هرجع امك لذمتي
تسنيم بصراخ وبكاء / ده كان زمان لما كنت فكراك اب بيخاف علي بـ.ـنته وزوج كويس بس طلعت اب فاشل رمـ.ـيـ.ـت بـ.ـنتك لكـ.ـلـ.ـب من كلابك ينهش في لحمي
جذبها المجهول من حجابها بحده وصرخ بها / اسمعي يابت انتي قسما بربي لو ما عملتي اللي عايزاه لكون قــ,تــلك انتي وامك
ضحكت تسنيم بألــم وسـ.ـخريه / بتقسم بالله هو إنت تعرف ربك يا أخي ده انت شيطان حسبي الله ونعم الوكيل فيك
حسبي الله ونعم الوكيل فيك هعيش عمري كله ادعي عليك من كل قلبي ربنا ينتقم منك يا أخي ربنا ينتقم منك بس انا اللي استاهل لاني كنت هظلم شخص ملوش ذنب معايا قام ربنا انتقم مني
ضحك المجهول وهو يلقيها بشـ.ـده / طب يا ختي خلي توبتك دي لما نخلص بعدين ابقي توبي
ثم نظر لها بشر / اللي قولته يتنفذ بالحرف انتي فاهمه
نظرت له تسنيم بو.جـ.ـع وهي تتوعد له بداخلها ولكن أولا يجب عليها كسب ثقته مجددا وهذا لن يتم شوي بتنفيذ ما طلبه اغمضت عينها بألــم وهي تعتذر بداخلها لحمزه عما ستفعله ولكن لكل حرب ضحايا وقد قدر لحمزه ان يكون هو ضحيه هذه الحرب
ولكن من يعلم من سيكون ضحية الحرب فحمزه ليس بالخصم السهل وايضا المجهول ليس بالعدو الذي يستسلم ولا احد يعرف نهايه الحرب
RAHMA NABIL 美心
استيقظت ياسمين وهي تسمع صوت ضجه بالخارج فركت عينها بانزعاج وهي تخرج ولكن صدmت مما تري فقد كان اساس المنزل جميعا مقلوب رأسا علي عقب والسجاد ملقي باهمال والستائر أيضا ملقاه أرضا رفعت نظرها وجدت سعديه ترتدي عباءه وتربطها علي خصرها وتربط حجاب قصير علي رأسها وتقوم بنفض الأساس صرخت ياسمين /الله يخربيتك يا سعديه بتعملي ايه
نظرت لها سعديه بتذمر / فيه اي يا بت انتي اصطبحي كده مش شيفاني بنفض البيت يا معفنه ده العنكبوت عشش فيه إيه ام النتانه بتاعتك دي
ياسمين بصراخ / نتانه ايه ده انا لسه غسله السجاد والمفارش من يومين يا شيخه
سعديه بدلع / أصل لازم للبيت يكون نضيف عشان أيوب جاي انهارده يتقدmلي
ياسمين بتشنج / ي.. ايه يا ختي يتقدلمك ده انتي امبـ.ـارح هزأتيه في نهايه المكالمه وعماله تقولي معفن ومش معفن
سعديه ببسمه / لا محنا اتصالحنا وقالي انه هيكلم اخته ويجي يطلبني
ضـ.ـر.بت ياسمين كف علي كف وهي تدخل بغرفتها وترتدي ثياب / انا هنزل اجيب فطار بدل ما اقــ,تــلك وانتي لسه عروسه علي وش جواز كده
ثم خرجت وهي تستعوض الله في عقلها الذي ستفقده بسبب سعديه وصلت لباب المنزل وهي تري ان الحركه مازالت خفيفه في الشارع خرجت من الشارع وهي تسير جهه محل خارج الحاره ولكن أثناء سيرها وجدت أسر يسير بلا هدي وهو شارد كان يحمل جاكت بدلته علي كتفه باهمال وهو لا يشعر بأحد ترددت للذهاب اليه ولكن ركضت حينما رأت مـ.ـو.تور يكاد يصطدm به
جذبته بسرعه فسقط في احضانها بدون مقاومه وبضعف شـ.ـديد وهي بلا وعي كانت تضم زراعه وتناديه / أسر أسر مالك أسر انت كويس يا أسر
نظر لها أسر بعيون شارده وهمس لها بكلمه واحده لم تفهمها / أنا السبب
لم تكد تستفسر منه عما يقصده حتي سمعت صرخه بجانبها / يا دي الفضايح الشيخه ياسمين بتعملي ايه يا شيخه وفي نص الشارع ده انتي مبقاش عندك حيا خالص
ربما فقدت ما أردت لكنك ستنال خيرا مما أردت؛لأن *الله* هو من يعوض..!♥️🌍
~قيااام الليل ي حفيدات عائشه♥️🌍~
يا من أنابُوا للعظيم وأسلمُوا بالشُكر للمولى الكريم ترنّموا يا من تحبون الرسول محمدا صلُّوا على خير الأنام وسلّموا…🌙☁️
نظرت ياسمين بشر وجدتها تلك الفتاه السمجه التي تدعي هند حيث كانت ذاهبه لتفتح محل البقاله الخاص بهم فوجدتها في هذا الوضع لذا استغلت وبكل خبث ما يحدث
تحدثت هند وهي تصرخ باعلي صوت / تعالوا يا ناس شوفوا اللي بيحصل تربيه الحج سعيد اللي الكل طالع بيها وافقه في حـ.ـضـ.ـن شاب في نص الشارع من غير ذره خجل واحده وبكل بجاحه
اجتمع الجميع حولها وعلت الهمهمـ.ـا.ت بشـ.ـده عليهم بينما ياسمين تنظر بشر لهند فها هي ترد لها تلك المره التي صرخت عليها في الشارع بسبب سخريتها من ذلك الطفل مصطفي ثواني وكانت هند تسقط أرضا وهي تصرخ وسعديه فوقها وهي تضـ.ـر.بها بخفها بشـ.ـده وتصرخ بها / مين دي يابـ.ـنت ال.. اللي مش متربيه ها
كانت أنظار ياسمين مصوبه فقط علي هند التي صرخت من تحت سعديه / ياختي بدل ما تضـ.ـر.بيني لمي حفيدتك اللي من ساعه ما الاستاذ ده رجله خطت الحاره وهي بتجري وراه والله اعلم عملت ايه غير الحـ.ـضـ.ـن
علت صيحات الاستنكار حولهم بينما أسر تحولت عينه لحمراء وبشـ.ـده ركض لها وكاد يسحبها من أسفل سعديه ولكن وجد يد تمنعه نظر وجده ادهم وهو ينظر له نظره غامضه في نفس الوقت الذي هبط فيه رامي وهو يستند علي الجدار بسبب قدmه وهو يصـ.ـر.خ بالجميع / بتتفرجوا علي إيه منك ليه
ابعدت هند سعديه من فوقها وهي تصرخ بشمـ.ـا.ته / اوووه الدكتور رامي اللي بيتباهي في كل حته باخته الشيخه ياسمين تعالي شوف يا دكتور اختك حطت راسك في الطين
صرخ أسر بحده وادهم يمسكه / اخرسي دي أشرف منك انتي وعينتك كلها
هند بسخريه / علي الاقل عينتي دي مش بتشمي تحـ.ـضـ.ـن في رجـ.ـاله غرب في نص الشارع
كانت ياسمين تقف ودmـ.ـو.عها تهبط بهدوء شعرت بأحد يجذبها لاحضانه بشـ.ـده نظرت وجدتها سعديه تنظر لها بقوه / متعيطيش انتي مش غلطانه وانا واثقه فيكي وفي تربيتي ولو العالم كله جه قالي ياسمين غلطت هكدب العالم كله وهصدق بـ.ـنتي اللي ربتها حطي صباعك في عين التخين منهم وامشي مرفوعه الراس انتي مغلطتيش وانا ابصم علي كده
ضمتها ياسمين بشـ.ـده وهي تبكي كادت هند تتحدث مجددا لولا الصوت الذي صدح / فيه إيه منك له
نظر الجميع باحترام للحاج سعيده الذي ركض له الطفل مصطفي وهو يبكي ويخبره ان هند ابكت ياسمين وعندها خرج وسمع كل شئ وخلفه احمد وحمزه وايضا مليكه التي رأت كل شئ من نافذتها رغم البعد فهبطت سريعا
نظر حمزه حوله وجد بعض للرجـ.ـال ينظرون خلفه بانتباه نظر بتعجب وجد مليكه نست ان ترتدي النقاب من الخــــوف علي أخيها فقط كانت ترتدي حجاب طويل احمرت عيون حمزه بشـ.ـده وصرخ بهم بهياج مرعـ.ـب لأول مره يراه الجميع / عينك منك ليه لاقــلـــعها ليكم
نظر الرجلان في الأرض بحرج، ركض حمزه لها وجذبها بسرعه كبيره كأن احد يركض خلفه بينما هي تتحدث / استني يا حمزه أسر اشوفه بس استني
ولكنه كان فقط يضغط علي يدها وهو يصـ.ـر.خ بها / ولا كلمه اخرسي
RAHMA NABIL 美心
بينما في الخارج
ركض احمد ووقف بجوار اخته وجذبها لاحضانه وهو يقبل رأسها / بس يا حبيبتي متقلقيش جدو هيحل الموضوع
بكت ياسمين اكثر وهي تتحدث له بخفوت / والله يا احمد ما عملتش حاجه
ضمها احمد بشـ.ـده ونظر لرامي الذي لم يستطع الوقوف وحده فامسكته سعديه وعيونه التي أصبحت بلون الدmاء ودmـ.ـو.عه التي علي مشارف السقوط همس احمد لياسمين/ ياسمين اهدي كده عشان رامي مش هيستحمل زعلك هو ماسك نفسه بالعافيه
نظرت ياسمين جهه رامي وعنـ.ـد.ما رأت حالته تركت احمد وركضت له وسندته وهي تضمه بشـ.ـده وتبكي بينما هو ضمها اليه بحنان وسقطت دmـ.ـو.عه علي صغيرته التي تصبح الجميع يتحدث عنها الان همس لها بصوت يحمل الوعيد / قسما بربي يا ياسمين ما هخلي حد يزعلك ياقلب اخوكي هاخد حقك من كل واحد قال كلمه عنك
همست له ياسمين بصوت مبحوح / مصدقاك يا رامي انت سندي في الدنيا يارامي خليك قوي يا حبيبي
تحدث سعيد بعدmا جاء عامر وصرخ بالجميع فاسكتهم
عامر بحده / جرا ايه هو مولد ولا إيه
ثم نظر لهند بشر التي حضر والدها ونظر لها بخيبه امل وحـ.ـز.ن علي سواد قلبها هذا
عامر بسخريه / ولا هو اي حد يقول كلمه نردد وراه من غير ما نفهم ايه يا رجـ.ـاله ماشاء الله شايفكم هتقلبوا علي نسوان اهو واي سهرايه نحكي ونتحاكي فيها
تحدث احد الرجـ.ـال باعتراض / جرا ايه يا استاذ عامر هو انتم متعرفوش تربوا بناتكم وتيجي تلوش في الكل
عامر بصراخ / بنات السعيد ضفرها برقبه اي ست هنا انت سامع منك ليه علي الاقل بناتنا مش كل ثانيه نلاقيهم قاعدين في نص الشارع يتفرجوا علي إللي رايح واللي جاي وشغالين نميمه وغيبه ولا ايه ياسمير
خجل سمير ونظر أرضا
بينما تحدث سعيد / خلاص كل واحد قال كلمته طب اسمعوا انا حفيدتي لا غبـ.ـار عليها واظن الحاره كلها تشهد بكده واقدر اقول كده وانا واثق ميه في الميه منها بعدين واحده ولقت جوزها تعبان مش واجب تسنده ولا إيه
علت الهمهمـ.ـا.ت في الحاضرين بينما تيبست يد ياسمين التي تلتف حول رامي ونظرت لأسر الذي كانت ملامحه جـ.ـا.مده بطريقه مرعـ.ـبه
اكمل سعيد / زي ما سمعتوا كلكم أسر وياسمين كتبوا كتابهم من يومين بس بسبب ظروف ام فاروق واللي حصل ماجتش مناسبه اني اقول وأعلن كده بس للاسف معرفش انكم رمـ.ـيـ.ـتوا ودانكم للنسوان تجيبكم بكلمه وتوديكم بكلمه
قال آخر كلمـ.ـا.ته وهو ينظر بشر لهند التي ابتلعت ريقها بتـ.ـو.تر
تحدث احك الرجـ.ـال بخجل / يا حاج سعيد يعني نعمل ايه لما نسمع ان واحده حاضنه راجـ.ـل في الشارع الكلام ده يمكن بره عادي بس هنا لا
سعيد وهو يضـ.ـر.ب بعصاه أرضا / تحط عذر واتنين وتلاته واربعه مش يمكن الشخص ده بيمـ.ـو.ت وهي تسنده او مريـ.ـض مثلا ولا اي حاجه تخلوا افكاركم القذره تطلع فيه
ده ربك بيقول (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ )
تحدث احد الرجـ.ـال بخجل / اسفين يا حاج والله حقك انت والمدام ياسمين علي راسنا كلنا
اهتز قلب ياسمين من كلمته ونظرت لأسر الذي كان يثبت عينه عليها وكأنها الوحيده هنا
هز سعيد رأسه / اتمني بعد كده الكل ياخد باله من الفتنه وبلاش تصدقوا اي حد من غير ما تشوفوا بعينكم ولو شوفتوا بعينكم حطوا عذر واتنين لحد مـ.ـا.تبان الحقيقه
ثم نظر لعم حسين / اتمني تعلم بـ.ـنتك يا حسين تحترم نفسها وتحترم غيرها انا قبل كده فوت ليها حجات كتير بس لحد حفيدتي ومش هسكت ولا إيه يا هند
وضعت هند وجهها أرضا بخجل وهي تعلم انه يتحدث عما فعلته قديما حيث قام سعيد في احد المرات بامساكها في وضع سئ مع احد عمال عطارته في احد مخازنه حيث كان متقارب منها بطريقه قذره ولكن وقتها ترجته وقبلت قدmه الا يفـ.ـضـ.ـحها
تحدث سعيد وهو يرحل / أصل الحـ.ـر.امي فاكر الكل حـ.ـر.اميه زيه بعيد عنك
نظر الحاج سعيد لرامي / هات اختك وجدتك وتعالي ورايا
ثم رحل وخلفه احمد الذي امسك أسر وعاد للمنزل ومعهم رامي وسعديه بينما ادهم نظر لعم حسين وهو يسحب ابـ.ـنته بحده ويصـ.ـر.خ بها وهي تتحدث معه بتذمر ابتسم ادهم بخبث / امممممممم هند، شكلنا هنتسلي شويه
ثم دخل للمنزل خلف الجميع بكل برود حيث كانت جميع النساء في الأسفل ينتظرون دخول الحاج ومعه الجميع بعد أن منع سعيد اي امرأه من الخروج
بينما دخل حمزه لشقتهم ثم لغرفته وادخل مليكه بحده بها وأغلق الباب ونظر لها بشر وتحدث بفحيح / اقدر اعرف ايه ده
مليكه بخــــوف وهي لا تفهم ما يقصده / في إيه يا حمزه انا مش فا….
صرخت وهو يجذبها بحده لتقف امام المرآه وهو يقف خلفها ويمسك وجهها / ده ايه ده
فزعت مليكه وقد فهمت مقصده فهي تقسم انها لم تعي ما تفعله هي فقط سمعت ضوضاء عاليه ونظرت وجدت تلك الفتاه التي تعمل في البقاله وهي تصرخ باخيها وياسمين
فأخذت حجابها وركضت دون أن تنتبه انها لم ترتدي النقاب نظرت لعيون حمزه الحمراء وهو يمسك وجهها بشـ.ـده فتحدثت بخفوت وحرج / والله يا حمزه ما اخدت بالي والله أنا نزلت علي طول ونسي…..
صرخ حمزه وهو يجعلها تستدير له ويهزها من كتفها / نسيتي ايه انتي بتستهبلي شوفتي كام راجـ.ـل شافك وقعد يتأمل فيكي
ثم صرخ وهو يتذكر نظرات الرجـ.ـال لها وقد شعر بنار تأكله / انتي مشوفتيش كانوا بيبصوا إزاي ولا نظرتهم كانت بتقول ايه دول.. دول كانوا……
صرخ بحده وهو يكـ.ـسر كل زجاجات عطره / اااااه
بينما هي عادت للخلف برعـ.ـب وهي تهز رأسها برفض
جلس علي الاريكه وهو يضع يده علي رأسه ونظرات الرجـ.ـال لا تتركه وحاله لن ينسي نظرتهم لها أبدا يشعر بقلبه يشتعل وبشـ.ـده لقد كانت له هو فقط هو فقط من يحق له رؤيتها وليس هم وليس احد اخر ماذا يفعل هل يقــ,تــلهم حتي لا يتخيلوا زوجته
شعر بدmـ.ـو.ع تهبط علي قدmه رفع وجهه وجد مليكه تجلس أرضا وتضع رأسها علي قدmه وتبكي وتتحدث بلا وعي / اسفه يا حمزه والله العظيم ما اخدت بالي اخر مره والله يا حمزه احر مره حبا بالله متزعلش مني
تصدع قلب حمزه من نظراتها المترجيه فرفع رأسها ورفعها هي واجلسها بجواره وضم رأسها لصدره بشـ.ـده وهو يهمس لها بحنانه المعتاد / اشششش خلاص اسف انا كنت متعصب خلاص متعيطيش
ضمته مليكه بحـ.ـز.ن / يعني مش زعلان مني
حمزه وهو يقبل رأسها / لا مش زعلان منك مقدرش يا مليكه ازعل منك المهم انتي مش زعلانه مني صح
هزت رأسها وهي تدفنها اكثر في صدره / اها مش زعلانه منك
ابتسم حمزه بشـ.ـده وضمها اليه وهو يغمض عينه يحاول تم يمحي تلك اللحظه من رأسه وتحدث / اخر مره يا مليكه تقعدي تحت رجلي كده انتي مكانك فوق راسي مهما يحصل حتي في عصبيتي مكانك فوق راسي يا مليكه فاهمه
هزت مليكه رأسها بإيجاب وهي تبتسم له بحب وعشق تخصه به وحده
بينما علي القهوه في الحاره كان يجلس ثلاث رجـ.ـال يتحدثون فيما حدث
فقال أحدهم / بس سيبك انت من كل ده ماشوفتش الملاك اللي خرج من بيت الحاج سعيد ده يخربيت كده يا أخي هو فيه نسوان كده ده علي كده احنا متجوزين غفر
تحدث اخر وهو يمسد علي صدره / ااااه يا جدع البت لهطه قشطه يخربيتها ده الواد حمزه ده محظوظ بطريقه
تحدث الثالث وهو يحرج دخان الشيشه من أنفه وفمه في صوره قذره / البت دي دخلت دmاغي وعششت فيها اتاري حمزه مغطيها من راسها لرجولها ده لو مراتي هكفنها
ضحك احد الرجـ.ـال / هههههههههه مرات مين مراتك انت
تحدث الرجل وهو يرفع حاجبه / وايه اللي يضحك منفعش ولا إيه
خلف الرجل منه وتراجع / مش القصد يا معلم عوض بس البـ.ـنت متجوزه أساسا ده غير انك متجوز تلاته ولسه مطلق الرابعه بعدين البت ديه نضيفه متنفعش للعيشه الخشنه بتاعتنا دي
تحدث عوض وهو يخرج الدخان / ومالها العيشه بتاعتنا طب ده انا اكبر محلات نجاره في الحاره كلها بتاعتي بعدين الشرع محلل اربعه
تحدث الرجل الأول بسخريه / انت عمال تتكلم ولا اكنها واحده عازبه دي متجوزه يا معلم فاهم يعني ايه متجوزه
عوض وهو ينفث الدخان وينظر له بشرود / وماله تتطلق
RAHMA NABIL 美心
كان الجميع يجلس في الصاله بعد أن تجمعوا بينما كان الحاج سعيد يجلس بكل هيبه ويستند علي عصاه وهو ينظر للجميع نظرت ياسمين لرامي الذي ربت علي يدها بحنان فتحدثت وهي تدmع / جدي والله العظيم انا بس كنت بش…..
قاطعها أسر بغـــضــــب شـ.ـديد / متبرريش حاجه انتي مش غلطانه عشان تبرري
نظرت له ياسمين بفزع من صراخه بينما هو كان يتنفس بحده وهو يتذكر حديث هذه الفتاه الوقحه وبكاء ياسمين كان يمسح وجهه بغـــضــــب شـ.ـديد
تحدث سعيد بهدوء مخيف / اقعد يا أسر
نظر له أسر /يا جدي ما هي ال….
قاطعه سعيد بصوت حاد اكثر / أنا قولت كلمه ايه مش هتحترمني ولا إيه
نظر أسر أرضا بخجل / العفو يا جدي
ثم جلس في نفس الوقت الذي هبطت فيه صوفي وهي تسير بكل برود ثم اخذت تشاهد ما يحدث بكل برود
بينما ساميه تنظر للجميع ببسمه خبيثه وعبير اعتزلت الجميع ورفضت الهبوط
تحدث أسر بهدوء / يا جدي والله ما حصل حاجه اللي حصل هو…..
‏ثم اخذ يقص له ما حدث مع عدm ذكر حاله ملك بالتحديد
‏نظر له سعيد وهز رأسه / أنا مش مستني منك تبرير انا واثق كويس من احفادي وتربيتي
‏اسر وهو يمسح وجهه / يعني انت مصدقني يا جدي طب ليه مخلتش حد يوقف البـ.ـنت دي عند حدها
‏الحاج سعيد / احنا لو هنمشي نبرر للكل تصرفاتنا يبقي بنحط نفسنا في موضوع اتهام واحنا معملناش حاجه
‏تنهد أسر بتعب وإرهاق /طب والعمل يعني نسيبهم يتكلموا علينا
‏ااحاج سعيد بنظره ثاقبه / الحل انا قولته بره وهو اللي هيسكت الكل
‏نظر له أسر بسرعه / يعني اللي قولته بره ده….
‏هز سعيد رأسه / آيوه انهارده كتب كتابكم انتم الاتنين
‏رفعت ياسمين رأسها بفزع من أحضان أخيها
‏فنظر لها سعيد بدقه / رأيك ايه يا ياسمين
‏نظرت ياسمين لرامي وهي لاتري من دmـ.ـو.عها فضمها رامي بشـ.ـده اليه واخذ نفس ليهدأ نفسه / يا جدي هي مش….
‏ترقف عنـ.ـد.ما سمع أسر يتحدث / ممكن يا جدي اكلم ياسمين لوحدنا
‏نظر له رامي بتعجب /لوحدكم ليه
‏اسر / احم احم معلش حابب اتكلم شويه معاها بس
‏نظرت باسمين لرامي فنظر رامي لجده فتحدث سعيد / قومي يا ياسمين اتكلموا وشوفي عايز ايه وخدي رأيك واي كلمه هتقوليها يابـ.ـنتي هي اللي هتتنفذ
‏نهضت ياسمين فاشار لها أسر فذهبت معه ببطئ بينما هو سار خلفها وهو يفكر فيما سيفعله ولكن اكمل سير خلفها حتي وصلوا لمكان قريب منهم ولكن منعزل عن الجميع
‏في نفس الوقت الذي هبط في حمزه وهو يمسك بمليكه بتملك شـ.ـديد ومازال ما رآه يؤرقه نظر للجميع وتحدث / حصل ايه
‏تنهد رامي بو.جـ.ـع واخذ يقص عليه ماحدث
‏بينما حمزه كان يضغط بدون وعي علي يد مليكه التي نظرت له بحنان وامسكت يده ليهدأ فتحدث بحده / وهي مين عشان تتهم اختي وترمي محصنات كده انا كلامي مع عم حسين عشان انا عديت ليها كتير
‏تحدث سعيد بهدوء مخيف / لا متخافش انا هتصرف يا حمزه انت بس خرج نفسك من الموضوع وبلاش تعمل مشاكل مع حد
‏هز حمزه رأسه بايجاب / طب وأسر وياسمين رأيهم ايه في كلام جدي
‏ تحدث أسر من الخلف / احنا موافقين يا جدي
RAHMA NABIL 美心
كان حمزه يسير في الحاره بعدmا انهي النقاش مع عائلته في الداخل واستقروا علي عقد قران أسر وياسمين اليوم بحضور العائله والأقارب فقط كان يمسك يد مليكه حتي يخرج لسيارته علي أول الحارة ولكن اثناء مروره علي احد محلات النجاره في الحاره سمع حديث عوض الذي رآه يسير مع زوجته
عوض بخبث وهو يضحك / الحاره يابني بقي فيها حلويات كتير اليومين دول ده الواحد خايف يجيله السكر هو فيه كده برضو
شـ.ـددت مليكه يدها علي يد حمزه بينما هو اكمل سيره وهو يتجاهله تماما عكس ما توقعت مليكه نهائيا بينما عوض لم يصمت عند ذلك واكمل / لا بس اخدت بالك ياض يا حماصه الحاجه المستورده بتفرق برضو مش زي المحلي طب ده عليها حته طله كده اللهم صل على النبي تخلي تجنن العاقل
صمت حمزه واكمل طريقه ببرود شـ.ـديد واخذ مليكه وخرجوا من الحاره بينما ضحك عوض بشـ.ـده وتحدث بصوت عالي وصل لمسامع الجميع حتي حمزه ومليكه / يا أرض انهدي من الجمال اللي ماشي عليكي ده يا رتني كنت التراب ده
وصل حمزه للسياره وفتح الباب لمليكه وصعد بجانبها وامسك يدها وقبلها وابتسم لها ثم أدار السياره بينما هي تنهدت براحه لتخطي الأمر ولكن تعجبت من هدوء حمزه نظرت له مطولا بدهشه وتفكير
فتحدث وهو يمسك يدها / مفيش داعي اتعصب يا مليكتي خلينا نكون احنا الكويسين ونقول الله يسامحه
فتحت مليكه فمها باتساع وهي تنظر له فضحك بشـ.ـده / الله يا مليكتي انا طيب علي فكره ده انا حتي بيسموني حمزه بلسم الحاره حتي اسألي ام سعاد
ضحكت مليكه بشـ.ـده عليه ثم امسكت هي يده هذه المره وقبلتها بعشق / ربنا يديمك ليا يا حمزه انا حياتي بقت انت وبس يا حمزه
نظر لها حمزه وجذب رأسها وقبلها بحنان وضمها لصدره / ويديمك ليا يا صغنن قلبي
ضـ.ـر.بته مليكه / صغنن مين يا حمزه دول هما سنتين بس
حمزه بضحك / بـ.ـنت عيب عليكي اللي اكبر منك بيوم يعرف عنك بسنه وانا أكبر منك بسنتين يعني شوفي بقي
نظرت له مليكه بتذمر فقبل رأسها وهو يضحك واستمرت رحلتهم للمشفي بين ضحك ومغازله
هبط حمزه من السياره فوقع نظره علي خده الذي كان عليه احمر شفاه فنظر من النافذه لمليكه / بت امليكه انتي حاطه روج يابت انتي ولا إيه
مليكه وهي تتصنع الصدmه / أنا محصلش
حمزه وهو يشير لخده /أمال إيه دي وحمة ولا إيه يابت
ثم مد يده وامسك علبه المناديل /خدي امسحيه
مليكه بتذمر / ده تحت النقاب يا حمزه مش باين
حمزه وهو يدخل رأسه من النافذه وكأنه علي وشك الهجوم عليها / ولما هو تحت النقاب يا حمزه بتحطيه ليه ها
مليكه بحنق / مره من نفسي حطيته و….
قاطعها حمزه / امسحي الأول بعدين ارغي
كادت مليكه تعترض فتحدث هو / هو مش انت هترفعي النقاب جوا ولا مش هترفعيه ها لو سيبتي الروج يا مليكه مش هخليكي ترفعي النقاب واخيلي تمـ.ـو.تي مخـ.ـنـ.ـوقه جوا
نظرت له مليكه بحنق وسحبت منه المنديل بعنف / طيب
ثم مسحته فنظرت لها /?? happy
حمزه بسخريه / لا يا ختي مش happy لسه فيه حته بقولك هدخل انا امسحه
اخذت مليكه تمسح شفتيها بعنف / اهو اهو خلاص
ضحك حمزه / طيب يلا انزل بدل ما انا متعلق في شباك العربيه واتفهم غلط كده
ضحكت مليكه وهبطت معه وسارت لتري اختها فقابلت طبيبها وفهمت منه كل شئ وعرفت ان ادهم اتفق علي نقلها اليوم لمصحي لعلاج الإدmان كان حمزه يقف معها ولا يتركها ويقويها وهي تتلقي صدmه ما وصلت اليه اختها هي تعلم بتعاطيها للمـ.ـخـ.ـد.رات حتي انها في مره حبستها وسلمتها لمصحي ولكن ملك هـ.ـر.بت وهددت مليكه بعدm التدخل أبدا حاولت أن تمنع عنها كل شئ ولكن ملك كانت اعند من ذلك واذا أرادت شئ حصلت عليه
بعد أن انتهت مليكه من الحديث مع الطبيب أخذها حمزه لرؤيته ام فاروق فدخل معها لغرفتها واخذ ينظر لها بحـ.ـز.ن وامسك يدها وقبلها وهو ينظر لها بحـ.ـز.ن وبعد مرور ربع ساعه وهو يجلس معها ويتحدث معها وكأنها تسمعه
نظر لمليكه وابتسم لها / هروح اشوف بابا وارجع علي طول خليكي معاهم ماشي
هزت مليكه رأسها ببسمه
فتحدث وهو يخرج / لو رفعتي النقاب ابقي تقفلي الباب ماشي
مليكه ببسمه /حاضر
ابتسم لها حمزه ثم خرج وسرعان ما تحولت بسمته لامبث وهو يتجه للخارج ثم سيارته وانطلق بها باقصي سرعه وخلال عشر دقائق كان وصل للحاره مجددا هبط من سيارته واتجه لمحل عوض الذي كان مايزال يضحك ويتباهي بنفسه
دخل حمزه للمحل وابتسم بخبث / اللي عايز ينجي بنفسه يطلع بره في خلال خمس ثواني
‏”اللهم إن مـ.ـو.ت الشباب قد كثر ، فاللهم اجرنا من المـ.ـو.ت فجأه في ساعه الغفلة واحسن خاتمتنا وردنا إليك ردا جميلا”.♥️🌍
إن الصلاة على النبي وآلهِ فيها الذنوب تهدmت تهديما إن مرَّ ذكرُ المصطفى في مجلسٍ صلوا عليه و سلموا تسليما
🌼
كانت مليكه تمسك يد ام فاروق وهي تقبلها وتتحدث إليها بحنان /ت عـ.ـر.في ان من أكثر الأسباب اللي خلتني احب حمزه هو حنانه معاكي سمعت كتير عن قصه حبكم من الكل
ضحكت بخفوت ثم اكملت / لدرجه اني كنت بغير منك وبقول مين ام فاروق دي اللي بيحبها جوزي وعايزه اشوفها مصدقتش لما لقيت حمزه بيقولي هاخدك نشوفها
قبلت يدها بحنان / وقتها شوفت حمزه تآني ورعـ.ـبه عليكي لما كان الراجـ.ـل ده بيحاول يأذيكي
تنهدت بعشق / آه لو ت عـ.ـر.في انا بعشقه قد ايه عارفه مش هتصدقي بس انا لسه برضو بغير منك لأن فيه جزء من قلب حمزه بيحبك بس برجع اقول مش مشكله انا حاليا هكتفي بجزء من قلبه
ضحكت / بس بعد كده هاخده كله ليا مفيش مانع من اني اسيب جزء صغنون ليكي
سمعت مليكه طرق علي الباب فانزلت نقابها بسرعه وسمحت للطارق بالدخول
فدخل راشـ.ـد وهو ينظر لها ببسمه متعجبه / مليكه يا بـ.ـنتي انتي هنا من امتي
مليكه ببسمه وهي تمسك يده وتقبلها / أنا هنا من وقت مع حمزه من ساعه تقريبا بس هو قالي انه هيروح يشوفك هو مجاش ولا إيه
سألت بتعجب وهي تنظر خلفه فتحدث راشـ.ـد وهو لايفهم / حمزه جه هنا أمتي انا معرفش بتقولي ايه بعدين جه فين انا من بدري وانا بره ومكنتش اعرف انكم هنا الا لما الممرضه قالتلي فيه حد عندها فدخلت اشوف مين
نظرت له مليكه بدقه وهي تضيق عينها بتفكير وتحدثت / لو حمزه مراحش ليك يبقي راح فين
RAHMA NABIL 美心
نظر حمزه حوله وبالفعل خلال ثانيه كان الجميع يركض للخارج فالكل هنا يعلم من هو حمزه وماذا يمكنه ان يفعل
بينما حمزه ابتسم ببرود واستدار لجهه الباب واغلقه بكل برود في وجه الجميع ثم استدار ونظر لعوض وقال وهو يشمر كم التيشيرت الخاص به / ها بقي كنت بتقول ايه
ترك عوض الشيشه الخاصه به وتحدث وهو يحاول التحلي بالقوه / احم قولت ايه لا مؤاخذه مش فاهمك
هز حمزه رأسه وهو يقترب منه ويبتسم بسمه مرعـ.ـبه / وماله نفتكر سوا كده كنت بتقول ايه.
ثم اصطتنع التفكير / آه كنت بتقول ايه الجمال ده هيجلك السكر من الحلاوه الخ الخ الخ
ابتلع عوض ريقه/ أنا مش فاهم انت عايز ايه ده انا اساسا كنت لسه جايب طبق رز بلبن من القهوه وكان حلو اوي تقريبا السكر فيه كان زياده آوي
هز حمزه رأسه وهو يضع يده علي كتفه وينفض غبـ.ـار وهمي / الف لا بأس عليك الف لا بأس
وفي الثانيه التاليه كان عوض يتسطح أرضا وهو يصـ.ـر.خ / في إيه يا جدع انت
انحني له حمزه وجذبه بعنف وهو يلكمه بحده ويصـ.ـر.خ بهياج / مراتي لا فااااااااااهم مراتي لا
ثم وضعه علي الجدار واخذ يلكمه بجنون وهو لا يري امامه سوي نظراته لزوجته التي كانت تقــ,تــله
كان عوض يصـ.ـر.خ تحت يده بألــم / انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يا جدع انت سيبني
بينما حمزه القاه أرضا ونظر حوله وجد احد الحبال فذهب إليه وقام بتقيد عوض الذي كان يشعر وكأن قطر قام بالاصطدام به وكان يخرج أنفاسه بصعوبه بالغه وبعد أن انتهي من تقييده ثم القي الحبل علي احد الأخشاب المثبته في الحائط جيدا وسحب الحبل فتعلق عوض مثل الدmيه وربط الحبل جيدا في الخشبه ثم امسك أحدي الأخشاب واخذ يضـ.ـر.به بها ونظر له وهو يبدو أنه يلفظ أنفاسه وهمس بجانب اذنه بوحشيه / قسما باللي خلقني وخلقك لو بس فكرت في مراتي مجرد تفكير انا هنسفك انت وكل الخرفان اللي حواليك فاهم
هز عوض رأسه بو.جـ.ـع وهو لا يستطيع حتي ان يتحدث ويخرج أنفاسه بألــم
ابتسم حمزه بشر وربت علي خده بتهديد / شاطر يا عوض يا حبيبي
ثم تركه وذهب لباب المحل وفتحه ونظر حوله وجد رجـ.ـال كثيرين يقفون امام المحل نظر لهم بسخريه وتحدث / اطلبوا الدكتور وفلوس الجبس عليا
ثم ذهب لسيارته وهو يصفر ببرود بينما نظر الجميع لعوض برعـ.ـب
تحدث احد الرجـ.ـال الذين رأوا وجهه مليكه / يا مصيبه سوده ده عوض مبقاش ينفع خالص أمال لو عرف احنا كنا بنقول ايه عنه هو ومـ.ـر.اته
تحدث الاخر برعـ.ـب / اشششش أخرس يخربيتك انت متفكرش في الموضوع حتي بينك وبين نفسك فاهم
ابتلع الاخر ريقه بصعوبه وهز رأسه
بينما حمزه كان يسير لسيارته وهو يخرج منديل ويمسح يده وعينه تطلق شرار ولكن توقف علي صوت احد خلفه نظر وجدها ام سعاد / واد يا حمزه فيه إيه ياض استني بقالي ساعه بناديك
ابتسم حمزه بمرح وكأنه تحول / إيه يا ام سعاد بتقل عليكي الله
ضحكت ام سعاد وهي تضـ.ـر.به علي كتفه فعاد حمزه للخلف وهو يضع يده علي كتفه بتو.جـ.ـع / آه يا قاسيه
ام سعاد وهي تنظر له وتسير بجانبه / يا خويا اتكلم جد شويه المهم بقولك رايح فين كده توصلني عشان اشوف ام فاروق
نظر لها حمزه وغمز بمشاكسه /شوفي القدر مصر يجمعنا يا ام سعاد ياتري هو قصده ايه من الصدف دي لاني سبحان الله انا كمان رايح لام فاروق
ام سعاد وهي تبتسم بحبور / يا خويا بركه يلا وصلني في طريقك
صعد حمزه وفتح لها الباب فركبت بجانبه وهي تتحدث / الا ياض يا حمزه مالك كده خسيت ايه يابني ده هي لهطه الجشطه اللي متجوزها مش بتوكلك ولا إيه
ضحك حمزه بشـ.ـده ثم تحدث وهو يجاريها / آه والله يا ام سعاد وصيها عليا اصلي غلبان وهفتان
ضحكت ام سعاد / يا خويا بلا هم مالها يعني سعاد مش كانت عملتلك صينيه البطاطس تتقاوي بيها بس نقول ايه سيبت المحلي ورايح للمستورد
ضحك حمزه بشـ.ـده ثم قال وقد تذكر / آه صحيح يا ام سعاد لو مليكه سألتك قوليلها اننا اتقابلنا في المستشفى مش انا اللي وصلتك عشان انا مقولتش ليها اني هرجع البيت وهي ممكن تزعل اني سيبتها ورجعت تاني
ان سعاد وهي تلوي فمها بتذمر / يا خويا هو حد يبقي معاه العسل ده وتزعل منه حكم صحيح
ضحك حمزه بشـ.ـده / خلاص بقي عشان كده هتغر
ام سعاد ببسمه / يا خويا اتغر وانت قمر كده
ابتسم لها حمزه واكمل طريقه حتي وصلوا للمشفي فهبط وفتح الباب لام سعاد وسار معها لغرفه ام فاروق….
RAHMA NABIL 美心
كانت ياسمين تجلس في منزلها وهي تتذكر ما حدث منذ قليل عنـ.ـد.ما طلب أسر التحدث لها
F. B
جلس أسر وامامه ياسمين تنظر أرضا ومازالت دmـ.ـو.عها تسقط كانت ياسمين تتذكر حديث هند واهانتها التي وجهتها لها امام الجميع وكادت تدmر حياتها والان ماذا جدها سيفرضها علي حفيده
ازدادت دmـ.ـو.عها بشـ.ـده ولكن فاقت علي شعورها بشئ امامها رفعت عينها وجدت أسر يركع علي ركبتيه امامها ويخرج لها منديل ويمد يده به نظرت له بتعجب بينما هو ابتسم لها ومد لها المنديل / أمسحي الأول دmـ.ـو.عك عشان نتكلم
ازدادت دmـ.ـو.ع ياسمين بشـ.ـده بينما أسر نظر لها بحـ.ـز.ن وتحدث بألــم / كله بسببي اسف انا اللي حطتك في الموقف ده
ازدادت شهقات ياسمين ودmـ.ـو.عها بينما أسر يشعر بالعجز فهو حتي لا يستطيع مسك يدها ليواسيها تحدث بنـ.ـد.م اكثر بسبب بكائها الذي ازداد / سامحيني يا ياسمين انا اسف والله العظيم مكنتش حاسس بنفسي وانا ماشي انا
…….
توقف وهو لا يستطيع أن يكمل واغمض عينه بالم بينما هي تنظر له بين دmـ.ـو.عها بو.جـ.ـع ثم تحدثت لتهون عنه هذا الألــم الذي يظهر في عينه / أنا مش بعيط عشان كده
نظر لها بتعجب / أمال ليه بتعيطي
ياسمين ودmـ.ـو.عها تهبط اكثر / لاني معرفتش اجيب اللي اسمها هند من شعرها في نص الشارع
نظر لها بحاجبين معقودين وهو لم يفسر بعد جملتها نظر لها مجددا وهو يهز رأسه / مش فاهم
ياسمين وهي تمسح عينها من الدmـ.ـو.ع / بقولك عشان مبهدلتش انثي الضفدع اللي اسمها هند دي مطفتش ناري منها بس هتروح مني فين والله مسيري يوم همسكها افرج عليها الشارع كله
انفجر أسر ضاحكا بعد أن كاد يبكي بسبب دmـ.ـو.عها التي كانت تهبط بسببه
نظر لها وهو لا يمكنه التوقف عن الضحك / انتي مش معقوله حـ.ـر.ام عليكي
ضحكت ياسمين من بين دmـ.ـو.عها بينما هو نهض وجلس علي مقعد بجانبها بعد أن تنفس جيدا وتحدث / طب نتكلم جد شويه
ثم نظر لها بدقه / انتي مش حابه تتجوزيني
ازدادت ضـ.ـر.بات قلب ياسمين بشـ.ـده هي معجبه به لا تنكر ذلك ولكن لا تعرف ماذا تفعل تخشي ان يكون قد اجبر عليها نظرت له بحيره وهزت رأسها / معرفش انا مش….
صمتت وهي لا تعرف ماذا تقول.
فتحدث أسر وهو ينظر لها بدقه وترقب / فيه حد تاني
نظرت له ياسمين بفزع وهزت رأسها برفض
فتنفس هو وابتسم / طيب ليه بقي مت عـ.ـر.فيش ده انا حتي قمور وعسل ودكتور ودmي سكر
ثم ضحك لها عنـ.ـد.ما رأي بسمتها فتنهد براحه / اسمعيني يا يا سمين انا عمري في حياتي ما فكرت اني اتجوز من زمان وعمر ما الفكره دي جات بس علي بالي بس منكرش ان في الآونه الاخيره بدأت افكر في الموضوع ده يعني كنت حابب استقر
تحدثت ياسمين اخيرا / يعني انت هتوافق عشان تستقر
ابتسم أسر بمغزي / مش بالضبط
ياسمين وهي تنظر له / طب ايه
أسر وهو يتبسم لها / اممممم لو حصل نصيب هت عـ.ـر.في المهم انت ايه رأيك
ياسمين وهي تنظر له بعدm معرفه / وانت شايف ان فيه خيار تآني
أسر وهو يتنهد / ياسمين مش حابب انك تتجوزيني عشان مفروض عليكي أو أنه بقي امر واقع انا ممكن اسافر تآني واقعد بره وانتي هنا والكل عرف اننا متجوزين بعد فتره اخلي اهلي يقولوا للكل اننا اطلقنا بس مش حابب كده
ياسمين وهي تنظر له فاكمل هو / ها يا ياسمين رأيك ايه
نظرت له ياسمين ببسمه
B
خرجت ياسمين من أفكارها علي صوت غناء سعدية التي تغني منذ عادوا من الخارج
تحدثت ياسمين بسخريه / انتي يا استاذه يا صغيره علي الحب ارحمي امي كلتي دmاغي
خرجت سعديه من غرفتها وهي تضع احد الماسكات علي وجهها وترتدي علي رأسها فوطه
نظرت لياسمين ببسمه ثم حركت كتفها بدلع / ما تزوقيني يا ياسو اوام يا ياسو ده ايوبي هايخدني بالسلامه يا يا سو
تشنجت ياسمين / ايوبك هياخدك يا ختي ياخدك بركه والنبي الراجـ.ـل ده لازم يتدرس في كتب التاريخ ونعمله تمثال علي أول الحاره مصر مش هتنساله الدور العظيم ده
سعديه وهي تتحرك بدلال امامها / مش هرد عليكي انهارده انا ع………
لم تكمل كلامها فسمعت رنين هاتفها فركضت بلهفه / ايوبي
فركت ياسمين جانب فمها /لك الله يا أيوب لك الله دلوقتي ايوبها كمان شويه هتبقي متـ.ـحـ.ـر.ش وعايز تسرق فلوسها
ثم ضـ.ـر.بت كف علي كف بملل ولكن تذكرت ببسمه / عقبال اما اكلم اسوري انا التانيه
ثم ضحكت بشـ.ـده ولكن توقفت حينما سمعت صوت خلفها يقول بخبث / اسورك
RAHMA NABIL 美心
طرق حمزه علي الباب فسمع صوت والده يأذن بالدخول فابتلع ريقه ثم دخل بمرح / إيه يا راشـ.ـد يابني لفيت عليك المستشفي كلها كنت فين
نظر له راشـ.ـد بتعجب / لفيت عليا انا فين ده يابني انا متحركتش من مكاني
حمزه وهو يضحك بتـ.ـو.تر وينظر لمليكه التي تنظر له بخبث / آه منا بقي لما ملقتكش روحت قولت اشتري حاجه ناكلها
مليكه بخبث / وهي فين
حمزه / مين ام سعاد؟؟؟
مليكه بتعجب / ام سعاد ايه انا بسأل عن الحاجه اللي روحت تجبها
ام سعاد وهي تدخل وتدفع حمزه / يوووه يا خويا وسع من قدامي كده ايه ياقمر ما هو كان بيجبني من الحاره
لطم حمزه علي خده / ليه يا ام سعاد ليه يعني بقالي ساعه بحفظ فيكي
مليكه ببسمه / امممم الحاره
حمزه ببسمه متـ.ـو.تره / آه هو مش قولتلك مش انا جيت اجيب شيبسي من هنا فملقتش الطعم اللي بحبه فروحت بسرعه كده للحاره اجيب من عند عم حسين وقابلت الست الطيبه ام سعاد
ثم نظر لام سعاد وهو يضغط علي شفتيه / مش كده ولا ايه يا ام سعاد
ام سعاد وهي تتخطاه لتذهب لام فاروق / كده يا خويا
هزت مليكه رأسها له بينما هو نظر لوالده / الدكتور مقالش حاجه مفيش اي مؤشر انها هتفوق
تنهد راشـ.ـد / خير بإذن الله قال الموضوع محتاج وقت بس بعدين يا حمزه يابني انت مش ناوي ترجع شغلك بقي انت واخوك بقالكم فتره قاعدين.
حمزه بمزاح / إيه يا ابو حمزه بس انت مش طايقنا ولا إيه عايز البيت يفضالك انت ونونو ولا إيه ياباشا
ضـ.ـر.به راشـ.ـد ثم تحدث وهو يخرج / الله يكون في عونك يا مليكه يابـ.ـنتي
ضحك حمزه بشـ.ـده ثم ضم مليكه من كتفها بينما هي تضـ.ـر.به بتذمر فتحدث / بت انتي اثبتي كده
ام سعاد / راجـ.ـل ياض يا حمزه
حمزه وهو يفرد صدره بتكبر / أمال إيه أنا راجـ.ـل آوي يا ام سعاد
ضحكت مليكه وهي تهز رأسها بيأس علي زوجها وهمست في اذنه / لسه موضوعنا مخلصش يا حمزه.
ابتسم لها حمزه وغمز لها
RAHMA NABIL 美心
نظرت ياسمين برعـ.ـب خلفها لهذا الصوت ابتعلت ريقها ثم استدارت ببطئ وهي تدعي الله أن يكون هذا مجرد تخيل من عقلها ولكن وللأسف كان هو بنفسه متمثلا امامها
تحدث أسر بخبث اكثر / مين اللي اسورك يا ياسمين
بينما احمد كان يقف بجانبه وهو يكتم ضحكته بصعوبه بينما ياسمين كادت تبكي من الموقف الذي وضعت نفسها فيه بغباء شـ.ـديد
تحدث احمد وهو ينظر لملامح ياسمين / بطل ياض انت رخامه
ثم اتجه لياسمين وضمها بحنان وقبل رأسها بينما هي اخفت وجهها فيه
احمد / خلاص ياقلبي قولي اسورتك براحتك محدش هيزعلك
ضـ.ـر.بته ياسمين بشـ.ـده وابتعدت عنه بينما أسر نظر له بشر وتحدث بغـــضــــب / واد انت تعالي هنا
نظر له احمد بحاجب مرفوع / الواد ده أكبر منك يا خويا
ثم مش انت جاي عشان تديها حاجه يلا أتفضل اخلص
نظرت له ياسمين بتعجب والان فقط لاحظت الحقيبه التي يمسكها في يده نظرت لها بتعجب ثم نظرت له / إيه دي
أسر بحرج وهو يفرك رقبته من الخلف / ده الفستان بتاع انهارده عشان….
ثم صمت بحرج وهو لا يعرف ماذا يقول فاخذه احمد منه ومد يده / خلينا نخلص خدي ياختي واجهزي ايه المحن ده
ثم اخذ أسر وجذبه /وانت يلا خلينا نخلص من اليوم ده يا خويا بسببكم معرفتش استقبل مزتي وهي غايبه بقالها فتره
تحدثت ياسمين بضحكه / قولها تيجي يا احمد
احمد بسخريه / اكيد يا ختي هتيجي امال هسيب فرصه زي دي تعدي مني
ضحكت ياسمين بشـ.ـده / المخزن يشتاق إليكم
ضحك أسر بشـ.ـده فتحدث احمد بحنق / مبتسترش البت دي الله يكون في عونك
ثم خرج مع أسر الذي لم ينسي ان يغمز لياسمين قبل خروجه فخجلت هي ونظرت أرضا بينما ركضت سعديه وجذبت الفستان وأخذت تنظر له باعجاب / حلو ده هلبسه لايوبي انهارده
نظرت لها ياسمين بشر وركضت خلفها / خدي يابت ايوب مين يا أم أيوب
RAHMA NABIL 美心
كانت كلا من اميره وندي يسيرون للدرس الخاص بهم ولكن فجأه توقفت ندي ونظرت بحنق لاشيائها
/يوووه نسيت اجيب فلوس الدرس بابا طلع ونسيت اخدها منه
أميرة ببسمه / خلاص مش مشكله انا معايا فلوس زياده
ندي بتـ.ـو.تر / لا مهو عشان ابيه عامر قالي اني اخدها منه فلازم اروح اخدها عشان ميزعلش
خجلت اميره بشـ.ـده لسماع اسمه فهي منذ أخبرها والدها بتقدm عامر لأجل خطبتها التي كان قد نسي امرها في خضم ما يحدث وهي تتـ.ـو.تر كلما سمعت اسمه فقط هزت رأسها بهيام لندي فرحلت ندي بسرعه وهي تتحدث / مش هتأخر
نظرت اميره لندي وتـ.ـو.ترها ولكن لم تهتم وأكملت طريقها وهي تتذكر رده فعلها عنـ.ـد.ما أخبرها والدها فهي كادت تصرخ بكل صوتها انها توافق وبشـ.ـده عليه وعنـ.ـد.ما أجابت والدها انها ستستخير ربها في الأمر وعنـ.ـد.ما دخلت لغرفتها اخذت تقفز بعدm تصديق وفرحه شـ.ـديده
RAHMA NABIL 美心
بينما كانت ندي تسير في اتجاه معاكس للمنزل وهي تنظر خلفها خــــوفا ان تسير اميره خلفها وهي تقرر في نفسها ما ستفعله وقد اخذت قرارها بإنهاء هذا العبث ولكن أثناء سيرها اصطدmت في جــــســ ـد احد رفعت نظرها وجدته ذلك الشاب الذي تتحدث معه اخذت أنفاسها بهدوء / إيه يا كاظم فزعتني
ابتسم لها كاظم وهمس لها بعد أن اقترب منها / بعد الشر عليكي من الفزع يا قلب كاظم من جوا
شعرت ندي بالذنب الذي لا ينفك يصيبها كلما حادثته او اقترب منها دفعته بعيدا عنها وهي تتحدث بخجل وتذمر / كاظم مينفعش
ابتعد كاظم وهو يزفر بضيق منها ثم امسك يدها وجذبها لاحد جوانب الطريق بعيدا عن الماره / فيه إيه يا ندي كل ما أقرب منك خطوه تبعدي عشره.
ثم مد يده وهو يربت علي خدها / مش واثقه فيا ولا إيه
نظرت له ندي بتردد/….
RAHMA NABIL 美心
كان يسير رامي وهو يستند علي احد أصدقائه وهو مينا ويضـ.ـر.به / ابو دي مستشفي معندها ريحه الدm يا أخي وانت يا حـ.ـيو.ان جاي تاخدني بعربيه من مخلفات الحرب يا حـ.ـيو.ان
تحدث مينا بتذمر / الله وانا ذنبي ايه محتاجينك عشان فيه عجز
رامي وهو يدعي / يا أخي عجزتم واحد واحد يابعيد ده انهارده كتب كتاب اختي يا معفنين يعني رجلي مكـ.ـسوره وفرح اختي هتدوني اجازه أمتي لما القيامه تقوم
زفر مينا بملل / يا خويا خلاص بقي منا زي زيك متنيل اهو بقالي يومين مرجعتش البيت لما نسيت مراتي شكلها ايه اساسا
ضـ.ـر.به رامي وهو يستند عليه / وانا مالي تنساها ولا تفتكرها انا مالي يارخم انا واحد رجلي مكـ.ـسوره مش قادر اتحرك ايه اكشف وانا علي كرسي متحرك بروح أهلكم
ضحك مينا / خلاص بقي يا عم كلت دmاغي
رامي وهو يضـ.ـر.به اكثر / اسكت خالص يابجح مش كفايه عربيتك اللي بتذقها آكتر ما بتركبها دي أتفضل شوفلنا تاكسي خلينا نخلص
نظر مينا /اصبر خلاص نطلع للشارع الرئيسي واشوف توكتوك
رامي / توكتوك لما يعدي عليك يفرمك يا بخيل انت
مينا بتذمر / بس ياض لسه مقبضتش يا خويا بعدين انت عارف ان مراتي حامل ومحتاجه مصاريف و…..
كان مينا يتحدث ولم ينتبه لرامي الذي تيبست قدmه بالأرض وهو يري مايحدث امامه
صدm رامي مما يري فهذه ندي التي تقف مع أحد الشباب في زاويه الطريق وهو يقترب منها بشـ.ـده ويربت علي خدها بطريقه قذره شعر بدmائه تفور وبشـ.ـده نظر لصديقه وتحدث بصوت بالكاد خرج هادئأ / معلش يا مينا روح انت وانا هحصلم عشان نسيت حاجه
نظر له مينا بتعجب / نسيت ايه ارجع معاك م…
قاطعه رامي وهو يغير اتجاه سيره / لا معلش روح انت وانا هحصلك
مينا / طب اجي معاك احنا بعيد عن البيت
رامي بملل / يوووه بقولك روح انت بص هاخد توكتوك وارجع ومش هتأخر معلش
هز مينا رأسه بعدm اقتناع وسار وهو ينظر لرامي الذي اخذ ينظر له بشرود حتي احضر مينا توكتوك وصعد اليه ورحل وهو ينظر لصديقه بتعجب علي تصرفه بينما رامي اخذ يسير بعكاز واحد تجاه الزاويه التي توجد بها ندي وهو يدعي ربه ان يكون أخطأ وانها فتاه اخري وليس صغيرته البريئه يدعو الله الا تكون تلوثت زهرته الغاليه التي خاف ان يتزوجها الان حتي لا تذبل مبكرا أراد أن ينتظر حتي تنضج قليلا اقترب منها اكثر والان فقط اتضحت له الرؤيه وصدm مما يري همس بعدm تصديق وصدmه / ندي
عاد كلا من مليكه وحمزه للمنزل فهبطت مليكه من السياره سريعا ودخلت للمنزل بينما زفر حمزه ولحق بها
في نفس الوقت الذي كانت سعديه تجلس مع فاطمه دخلت مليكه عليهم وهي تبتسم / اوووه سوسو منوره البيت
خجلت سعديه بشـ.ـده ونظرت أرضا / يوووه جتك ايه يا بت يا مليكه دايما كده بتكسفيني
ضحكت مليكه بشـ.ـده ونظرت خلفها وجدت حمزه يدخل وهو ينظر لها بحاجب مرفوع فتحدثت / طب يا سوسو خليكي هنا هغير لبسي واجي معاكي لياسمين عشان نجهزها
ابتسمت سعديه بسعاده شـ.ـديده لحفيدتها / ماشي ماشي يلا بسرعه
ركضت مليكه سريعا بينما حمزه خلفها وكادت مليكه تتجاوز الدور الثاني فوجدت من يجذبها بشـ.ـده نظرت وجدته حمزه يضمها بشـ.ـده بين زراعيه ويغمز لها / إيه يا حلوه هي وكاله من غير بواب تروحي في أي حته براحتك طب وزوجك المسكين ده ملوش اي حق عليكي
نظرت له مليكه بخبث ثم اقتربت منه بينما هو ينظر لها بترقب ولكن توقف قلبه عن الخفقان حينما شعر بقبلتها له بينما مليكه ابتعد بخبث وتحدث بنبره بها من الدلال ما يكفي لاذابه حمزه تماما / طب وكده
رفع حمزه حاجبه وهز رأسه / تؤتؤ مش عاجبني عايز اغراء اكثر
نظرت له مليكه بتذمر / علي فكره انا اللي زعلانه والمفروض تراضيني.
زفر حمزه بشـ.ـده وامسك يدها ودخل للمصعد وضغط علي الدور للخاص بشقق الشباب واخذها ودخل لشقته وأغلق الباب بينما هي نظرت له بدقه / فيه إيه انت هتتهور ولا إيه لا بقولك ايه انا محترمه آوي وبـ.ـنت ناس والله اصرخ واقولهم عايز يتـ.ـحـ.ـر.ش بيا
اقترب منها حمزه ودفعها من وجهها / غوري يابت من وشي قال تـ.ـحـ.ـر.ش قال بعدين هو أنا عارف اخد بوسه حتي حسره عليا تعالي اترزعي خليني اعرف اتكلم يا ختي
نظرت له مليكه وهو يجلس أرضا ثم جلست بجانبه بشـ.ـده نظر لها بخبث / الله منتي اللي بتلزقي فيا اهو والشيطان شاطر بقي وترجعي بقي تعيطي وتقولي ذئب بشري ونبهدل نفسنا يابـ.ـنت الناس في المحاكم وتطلبي الطـ.ـلا.ق وانا مش هطلق تقومي رافعه قضيه عليا وانا اقولك لو عملتي ايه يا مليكه مش هتكوني لغيري ومش هطلق تقومي انتي بقي تزهقي من حياتك وتطلعي فوق السطح االي فيه كل ذكرياتنا ده وتفضلي تعيطي بقي بعدين تقفي علي سور البيت عشان تنتحري وتخلصي مني فجأه اجي انا بقي بالسلو موشن واقولك مليكه لااااااااااااااا بعدين اجري عليكي واشـ.ـدك بسرعه قبل ما ترمي نفسك تقومي انتي حـ.ـضـ.ـناني وتقوليلي بحبك يا حمزه اوعي تعمل كده تاني
كل هذا وكانت مليكه تفتح فمها ببلاهه وهي تنظر له بغباء / كل ده عشان قعدت جنبك عملت مسلسل مكسيكي في دmاغك بعدين هو ايه اول ما تيجي وتحـ.ـضـ.ـني اقولك بحبك يا حمزه بسهوله بعد ما كنت همـ.ـو.ت نفسي
حمزه وهو ينظر لها بجديه / أمال عشان انا حـ.ـضـ.ـني حنين أساسا تحبي تجربي
ثم فتح زراعيه بينما هي ابتسمت ودخلت احضانه وهي تبتسم / فعلا حنين آوي يا حمزه
بينما حمزه تفاجأ منها فهو كان يمزح ولكن ما أجمله من مزاح جعل حبيبته تنضم لاحضانه برفقه قلبه الذي يصـ.ـر.خ دائما مطالبا بها ضمها حمزه اكثر وهو فقط يتنفس في احضانها بينما هي تبتسم بشـ.ـده عليه ثم تحدثت وهي في احضانه / روحتله وعملت مشكله يا حمزه صح
همهم حمزه بتخدر فاكملت هي / ليه مش قلنا مش عايزين مشاكل
‏حمزه بدون تركها وهو مازال يضمها بشـ.ـده / عشان انتي بتاعتي انا بس محدش يشوفك محدش يكلمك محدش يلمسك محدش يلمّح عليكي بحاجه محدش يخصك بكلامه غيري انا يا مليكه انا وبس…. انا وبس
‏هزت مليكه رأسها بيأس / طب وعملت ايه
‏ ابتسم حمزه بخبث / و لا حاجه طلبت شاي من القهوه وقعدنا نتناقش بكل تحضر
‏مليكه وهي تبتعد عنه فاصدر هو صوت معترض وجذبها ثانيا بينما هي اكملت / طلبت شاي من القهوه ده مش بعيد تكون كـ.ـسرت القهوه دي علي دmاغه هو شخصيا
‏ابتسم حمزه وضحك بخفوت / لا يا ستي استغفر الله انا شخص مسالم معملش كده أبدا
‏ضحكت مليكه بشـ.ـده وهي تضمه / مسالم آوي يا روحي
RAHMA NABIL 美心
ابتلع رامي ريقه بشـ.ـده وتمني لو انه يحلم او انه يتصور ذلك تحدث بصوت بالكاد خرج / ندي
فزعت ندي وابعدت عنها كاظم بسرعه ورعـ.ـب ونظرت بجانبها وتحدث بملامح انسحبت منها الحياه /رامي ده ده…
نظر كاظم لرامي ببسمه فهذا مايريد بالتحديد،. تدmيرها وتحدث ببرود / نعم يا استاذ فيه حاجه
نظر له رامي بعيون حمراء وبشـ.ـده /انت مين ومقرب منها كده ليه يا حـ.ـيو.ان انت
تحدث كاظم وهو يجذب يد ندي التي تمنت لو انها مـ.ـا.تت قبل هذا كله / وانت مالك وبتدخل فينا ليه واحد وحبيبته انت ايش حشرك
نظر رامي لعيون ندي بنظره جعلتها تبكي بشـ.ـده وهي تغطي وجهها لا تريد رؤية نظرته لها لا تريد رؤية خيبه أمله بها
رامي بفحيح / حبيبته.
كاظم وهو يجذب ندي لاحضانه / آيوه حبيبتي عندك اي اعتراض
نظر رامي لندي وتحدث بسخريه لاذعه/ لا أعوذ بالله اعتراض ايه بس طالما الانسه معندهاش اعتراض ومستمتعه بالموضوع يبقي انا مين عشان اعترض
ارتفعت شهقات ندي بشـ.ـده وهي تهز رأسها برفض وتحاول أبعاد يد كاظم عنها تود التحدث ولكن لا تستطيع فصوتها لا يخرج
نظر لها رامي ومنع دmـ.ـو.عه من الهبوط علي عشقه الوحيد الذي خذله وبقوه /تمام جدا يا استاذ بعتذر علي الازعاج
ثم تركهم واستدار وهو يمسك قلبه بو.جـ.ـع شـ.ـديد يشعر ان نار تشتعل به
بينما ندي ابعدت كاظم بحده وصرخت به / يا أخي اوعي بقي حسبي الله ونعم الوكيل فيك
تحدث كاظم بسخريه / الله الله فيه إيه ياقمر بس هو الاستاذ ده يخصك في حاجه بعدين مش انتي اللي كنتي هتمـ.ـو.تي عليا دلوقتي جايه تحسبني هو فيه إيه بس عشان افهم
ندي وهي تبكي وتصرخ به /فيه اني فوقت وكنت جايه عشان اقولك اني مش عايزه اشوف خلقتك تآني ولا عايزه المحك انا غلطت لما خونت ثقة اهلي فيا وكلمت شاب بس شوف ربنا عـ.ـا.قبني علي غلطتي
ثم تركته وذهبت وهي تبكي بشـ.ـده بينما هو هز كتفه بعد اهتمام ثم سار وهو يصفر باستمتاع
بينما ندي كانت تركض خلف رامي وهي تبكي و رامي مسح دmعته قبل أن تهبط وتظهر للعيان
اقتربت ندي منه وامسكت كتفه بسرعه / رامي
التفت رامي بحده ونزع يدها / ايدك دي متلمسنيش
بهتت ملامح ندي لنظرات الاشمئزاز التي تعلو ملامحه فتحدثت بسرعه كبيره وهي تبكي/ والله العظيم كـ.ـد.اب يارامي والله مفيش حاجه بينه وبيني ده بس ك….
قاطعها رامي بحده / مليش دخل باللي انتي بتقوليه ده انا مجرد واحد ملوش دخل بيكي ولا ب.. حبيبك
قال آخر كلمه بسخريه
بينما هي بكت بشـ.ـده / اسمعني بس والله عمره ماقرب مني ولا لمسني انا مش عارفه هو ليه عمل كده والله انا بس عرفته صدفه وكلمني شويه بس والله عمري ماقابلته ولما شوفته انهارده كنت جايه اقوله اني مش عايزه اعرفه تآني يا رامي اقسم بالله كنت هقوله كده مكنتش حابه اخيب ثقه اهلي بيا يارامي
كانت تتحدث وهي تبكي نـ.ـد.ما ليتها استمعت لاميره.
تحدث رامي بو.جـ.ـع / يعني كنتي بتكلميه وانا… انا اللي كنت بحرم علي نفسي مجرد نظره بريئه تريح قلبي لحد ما تبقي حلالي عشان مغـــضــــبش ربي فيكي
صدmت ندي من كلامه وهزت رأسها برفض وهي تبكي بشـ.ـده وهمست برجاء / رامي والله أنا
هز رامي رأسه وهو يقاطعها بسخريه / لا اوعي تبرري حاجه سامعه مش عايز اسمع كلمه
ثم تركها وتحرك ببطئ بسبب قدmه وهو يواسي قلبه ولكن توقف بصدmه كبيره وهو يسمع كلمتها التي شلت حواسه كليا / رامي انا بحبك
RAHMA NABIL 美心
كان ينظر إليها وهي تضع العصير امامه هو وعمه محمد
بينما نظراته كانت تلاحقها في كل خطوه أينما ذهبت ترافقها عينه فمنذ خطت قدmه هذا المنزل وهو لايرفع عينه عنها بل يدرسها بكل جديه وكأنها في اختبـ.ـار يدرس ردات فعلها لأي شئ هذه الفتاه أصبحت خطر عليه فهو قد أصبح علي مشارف الإدmان خرج من شروده علي صوت محمد / ادهم يا أدهم انت يابني
نظر له ادهم بعدmا آفاق / ها معاك يا عمي أتفضل.
محمد / كنت بقولك خلصت فيلتك ولا لسه
ادهم / احم لا يا عمي مش هسكن في الفيلا بتاعتي
محمد بتعجب / ليه كده حصل حاجه
ادهم وهو يعتدل بكل جديه ويتحدث بعمليه / لاني حابب اكون جنبكم في أي وقت ياعمي عشان كده أخدت شقه إيجار في العماره اللي جنبكم دي ومستني بس تخلص توضيب بعدين هنقل ليها
ابتسم محمد علي ادهم فهو ابنه الاكبر ربت محمد علي كتفه / ربنا يديك الصحه يابني يارب
ابتسم ادهم بشـ.ـده وكاد يرد لولا سماع صوت عالي بالخارج
نظر لمحمد بتعجب وخرج وجد نورا تمسك فتاه بحده وهي تصرخ بها /وليكي عين يا حـ.ـيو.انه انتي تيجي لحد بيتنا بعد اللي عملتيه انتي ايه مفيش حيا خالص
نظرت لهم تسنيم بملل وتحدثت / عايزه الحاج الكبير
تحدثت اعتدال بردح / صحيح اللي اختشوا مـ.ـا.توا انتي يابت ايه مفيش ريحه الدm خالص مش كفايه اللي عملتيه في حمزه
في نفس الوقت كان حمزه يهبط ومعه مليكه التي كانت تمسك يده بحنان ولكن توقفت علي نهايه الدرج وهي تري هذه الفتاه تقف هكذا أمامهم
وخرج عامر من المكتب مع جده تحدث سعيد وهو ينظر لهم بدقه / فيه إيه ومين ديه
تحدث تسنيم وهي تذهب له وتمسك يده تقبلها / أنا واقعه في عرضك يا حاج ابوس ايدك ساعدني
جذب سعيد يده منها / انتي مين يابـ.ـنتي ومساعدتي في إيه
نظرت تسنيم للجميع حتي توقفت عينها علي مليكه التي لم يظهر منها سوي عينها التي غمزت بها لتسنيم وابتسمت بشر فارتعدت اوصالها من نظرتها وتحدثت بعد أن ابتلعت ريقها / معلش ممكن نكون لوحدنا
نظر لها الحاج سعيد بجهل / مش اعرف انتي مين الاول يابـ.ـنتي
تحدثت نورا بحده / ياحاج دي البـ.ـنت اللي اتهمت حمزه انه اعتدي عليها عديمه الحيا دي وفي الاخر جايه عايزه مساعده
تحدث سعيد بحسم /تعالي ورايا علي المكتب وانت كمان يا حمزه
نظرت لهم مليكه بدقه فابتسم لها حمزه وقبل رأسها / هشوفهم واجي
هزت مليكه رأسها وهي مازالت تنظر لتسنيم بنظرات جعلت تسنيم تفر بسرعه خلف الحاج سعيد.
ضحكت مليكه بخفوت ولكن توقفت وهي تلاحظ عين ادهم التي لم تنتزع من علي سندس التي أصبح لون وجهها احمر من الخجل بسبب نظراته
‏فاقتربت منه وتحدث بهمس / غض البصر يا شيخ ادهم.
نظر لها ادهم ببسمه / بقولك متعملي جميله في اخوكي وكلمي جوزك يجوزهالي
‏نظرت له مليكه بصدmه ماذا تسمع الان ادهم الذي لا يطيق اي فتاه ورافض لأي حديث عن مجرد الارتباط بفتاه الان وبكامل قواه العقليه يطلب الزواج ومن من سندس
‏ضحك ادهم بشـ.ـده وقال وهو يرحل / متتأخريش بقي وياريت لو يكون انهارده بليل مع أسر
‏نظرت مليكه خلفه وهي تفتح فمها ببلاهه شـ.ـديده
‏ثم نفضت رأسها ونظرت لباب المكتب وهي تفكر تري ماذا تريد هذه الفتاه
RAHMA NABIL 美心
كانت تسير في السوق وهي تشعر بأحد يلحق بها ولكن كلما نظرت لم تجد احد زفرت بضيق ثم تقدmت لبائع البطاطس وتحدث /بكام البطاطس دي يا عم
البائع / الكيلو بخمسه
هيلانه وهي تنظر للبطاطس بتذمر / الكلام ده لو البطاطس كويسه اما دي مدوده ولا انت مش شايف النفق اللي في البطاطس ده
تحدث البائع / هو ده اللي موجود لو مش عاجبك متاخديش
هيلانه وهي تلقي البطاطس مكانها / مش عايزه يا خويا خليك كده اياكش يدودوا عندك ومـ.ـا.تلاقي حد ياخدهم
ثم رحلت بينما هو كان يسير خلفها وهو يضحك عليها بشـ.ـده
تحدث أندرو لنفسه / البت دي باينها هبله لا ولسانها طويل ماشاء الله
كانت هيلانه تسير من هذا البائع لذلك وخلفها يسير أندرو وهو مستمتع برؤيتها كثيرا فجأه وجد هيلانه تختفي من امامه خرج من مخبأه وسار وهو يتلفت ويبحث عنها فجأه وجد من تضـ.ـر.ب علي كتفه من الخلف نظر وجدها هيلانه فابتسم بغباء / احم احم ايه ده انسه هيلانو هنا بنفسها ايه الصدف دي غريبه آوي يعني أنك في السوق
هيلانه بسخريه / شوف الدنيا يا أخي عجيبه بـ.ـنت تنزل السوق ايه القيامه هتقوم ولا إيه معروفه السوق لرجـ.ـال الشرطه والجيش بس
ضحك أندرو علي سخريتها منه فصرخت هي به / انت بتراقبني يا جدع انت
نظر لها أندرو بجديه مصطنعه / اراقبك ايه يا انسه انتي اكيد لا طبعا انا بس نفسي هفتحني علي صينيه مسقعه كده فقولت انزل اجيب طلبات لنبع الحنان تعملي مسقعه
نظرت هيلانه ليده / ماشاء الله بقالك آكتر من ساعه ونص ماشي ورايا اووه اسفه ماشي في السوق ومجبتش حاجه
أندرو / احم احم أصل معجبنيش حاحه تخيلي البطاطس بدود بقت بخمسه جنيه الدنيا بقت غاليه اوي
هزت هيلانه رأسها بيأس منه ثم ذهبت من امامه بينما هو لحق بها وكانت كلمها تقف عند بائع يقف ويراقبها ويفعل مثلما تفعل بالضبط وهي تزفر بضيق منه وهو يضحك عليها ثم يلحقها مجددا ومجددا حتي توقفت وزفرت بضيق / إيه في إيه
أندرو وهو يدعي البراءه / إيه
هيلانه / بتمشي ورايا ليه وكل ما امسك حاجه تمسكها
كاد أندرو يتحدث لولا شعور بأحد يجذب حقيبه هيلانه بسرعه ويركض وهي صرخت بينما هو نظر للرجل الذي اخذ الحقيبه واخذ يركض خلفه بسرعه كبيره جدا والرجل يدخل من هنا لهنا وساعده الازدحام في السوق بينما أندرو دخل لمنطقه جانبيه واللص اخذ ينظر خلفه فلم يجده ولكن شعر انه اصطدm بشخص امامه نظر وجد اندرو الذي غمز له ثم لكمه لكمة اسقطته أرضا واخذ الحقيبه و.جـ.ـعله ينهض وهو يمسكه من ثيابه فجاءت هيلانه وهي تركض ثم اخذت تضـ.ـر.ب اللص بحده واندرو يحاول جذبه بعيدا بينما هي لم تستسلم أبدا وأخذت تضـ.ـر.به اكثر وهو يحاول إنقاذ اللص، بشق الأنفس استطاع أخذه من تحت يدها / خلاص خلاص والله هحبسه خلاص
جذبت هيلانه حقيبتها من يده وضـ.ـر.بت بها اللص ثم نظرت له بشر ورحلت
بينما هو نظر لها بجهل / اقسم بالله مـ.ـجـ.ـنو.نه
ثم ابتسم / بس عسل عسل
نظر له المجرم / طب وحياه العسل ده لتسبني
ضـ.ـر.به أندرو وهو يحذبه / أنا بس إللي اقول عسل يا روح امك يلا تعالي اما اشوف اعمل ايه معاك
RAHMA NABIL 美心
توقف رامي واستدار ببطئ ونظر لها وجدها تبكي بشـ.ـده وهي تهز رأسها / آه والله العظيم بحبك يا رامي
هز رامي رأسه بألــم / اتأخرتي كتير يا ندي اتأخرتي كتير اوي
ثم تركها وهو يعرج علي عكازه وهو يحاول التماسك حتي لا ينفجر باكيا
بينما هي سقطت أرضا وهي تبكي بشـ.ـده وتنظر له ارتفعت شهقاتها فاجتمع الناس عليها وهي فقط تبكي بشـ.ـده وتسب نفسها الاماره بالسوء هي فقط أرادت ان تجرب شعور الفتيات الذين يقصون عليهم قصص حبهم ولكن لم تعرف ان هذا الشئ ليس لها وليس لأي فتاه أبدا فلا يجوز لها ولا لغيرها ان يتخذوا رفيق اغمضت عينها بألــم وهي تتذكر قوله تعالي الذي كان عامر يتلوه عليها دائما ليذكرها (محصنات غير مسافحات ولا متخذات اخدان) كيف نست ذلك والان ماذا خسرت نفسها وخسرت الشخص الذي كانت تتمناه وايضا خسرت عائلتها فلا بد أن رامي سيخبر عامر عند هذه الفكره لم تتحمل وارتمت أرضا بينما الجميع يحاول افاقتها
كان رامي يسير وهو يكاد يسقط أرضا وجد تاكسي يمر فاوقفه وصعد اليه واعطاه اسم المشفي ثم أسند رأسه علي النافذه وهو يحاول ان يقوي نفسه لا لن يضعف مجددا أبدا……( لن يضعف) من يحاول ان يقنع بهذه الكلمه هو أصبح ضعيف بالفعل وهنا لم يتحمل وانفجر باكيا كل شئ منذ صغره وهو يراقب هذه الطفله التي اخذت تكبر وعاهد نفسه انها له وسيحافظ عليها بروحه لن يسمح بأحد ان يلوثها ولكن للأسف هي من سمحت لاحد بتلويثها بكي رامي بينما السائق كان ينظر له بشفقه بسبب دmـ.ـو.عه التي تهبط بشـ.ـده وهو يحاول مداراتها عن الانظار ولكن كيف وعينه لا تتوقف عن رثاء الحبيب الوحيد الذي عرفه القلب فهنا تعاونت العين مع القلب فكلما تألــم القلب بكت له العين مؤازرة له فتح رامي الشباك ليستنشق بعض الهواء حتي وجد نفسه امامه المشفي وقد جفت دmـ.ـو.عه فهبط بجمود كبير وهو يعرج للداخل فرآه الحارس فذهب لكي يسانده فرفع يده في وجهه يمنعه ودخل المشفي بكل جمود وذهب ليري عمله حتي ينتهي ويعود لاخته فمن اليوم سوف يعيش لنفسه واخته وجدته فقط
بعد مرور ساعات كان يتنقل بها بين الحالات بمساعده احد الممرضين ذهب لمكتبه ليرتاح فخلع البالطو وجلس بكل تعب وهو يتنهد يتعب فشعر بأحد يفتح الباب نظر بتجب فوجدها تلك الفتاه المتدربه لديه فاغـ.ـتـ.ـsـ.ـب ابتسامه ونظر لها / ايه تعالي
دخلت ايه بخجل شـ.ـديد وهي تبتسم ثم جلست / اسفه يا دكتور اني ازعجتك بس…
قاطعها رامي برفض/ مفيش ازعاج خالص والله أنا إللي بعتذر لان بقالي فتره من ساعه رجلي وانا مش عارف اتابعك
ابتسمت ايه وهزت رأسها برفض / لا أبدا بس كنت حابه أعرض علي حضرتك حاجه
لم يكن رامي معها بل كان يفكر بشئ اخر
كان عامر يركض كالمـ.ـجـ.ـنو.ن في الشارع بعد أن اخبره احد الصبيه بما حدث لاخته كاد قلبه يخرج من الرعـ.ـب ذهب وجد الناس تجتمع حولها فصرخ بهم واقترب منها يعدل ثيابها وحملها اليه بكل حنان ورقه تتنافي مع شكله الشرس تماما ضمها لقلبه بشـ.ـده وهو يقبل رأسها / ندي حبيبه قلبي مالك ياقلبي
لم يسمع منها جواب فتحدث مع الجميع / هي مالها
تخدي النساء / والنبي يا اخويا ما نعرف هو بس لقيناها بتعيط في الأرض جينا نشوفها راحت مره واحده وقعت زي ما انت شايف كده
هز عامر رأسه وركض بها للمنزل ودخل في نفس الوقت الذي كان الجميع في انتظار حديث الجد بالداخل ولكن فزعت اعتدال عنـ.ـد.ما رأت ابـ.ـنتها محموله علي يد عامر فنهضت وهي تصرخ / ندي جرالها ايه يا عامر
عامر وهو ينظر لهم / معرفش معلش يا مليكه تعالي شوفيها لو سمحتي دي قاطعه النفس
هزت مليكه رأسها بايجاب وصعدت خلفه مع اعتدال ونورا التي لحقت بهم
دخل بها عامر لغرفته ووضعها الفراش وهو يمنع نفسه من البكاء لأجل صغيرته بينما تحدثت مليكه بحرج / معلش يا استاذ عامر ممكن تتفضل بره لحد ما اخلص.
نظر لها عامر بقلق فهزت رأسها وهي تشجعه فخرج عامر وهو ينظر لاخته بحـ.ـز.ن بينما مليكه رفعت النقاب عن وجهه واتجهت لتلك التي ترقد بهدوء شـ.ـديد
RAHMA NABIL 美心
نهض حمزه بعنف ونظر لجده ليبعد نظره عن تلك الفتاه / اتجوز مين يا جدي دي اتهمتني باغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب ظلم وكمان كانت متفقه عليا مع حد دي باختصار بتكمل بقيت خطتها
‏تحدثت تسنيم ببكاء / والله أنا بس مش عايزه غير أن حد يستر عليا امي مبقتش عارفه تعيش ولا ترفع رأسها في وش حد
‏تحدث حمزه وهو لا ينظر إليها / ده مش ذنبي يا استاذه انا مليش ذنب في اللي حصل ليكي شوفي اللي كنتي متفقه معاهم عليا
‏تـ.ـو.ترت تسنيم بشـ.ـده ونظرت أرضا واكمل حمزه / بعدين انا واحد متجوز وبحب مراتي ولا يمكن اني ازعلها بس عشان اي حد.
‏تحدث الجد بصرامه / حمزه انا فهمتك ليه بقي الكلام ده بعدين هترفض طلب جدك
‏نظر له حمزه بألــم /يا جدي اطلب اي حاجه يا جدي اقــ,تــلني لو حابب بس ابوس ايدك بلاش تاخد روحي وانا عايش مليكه لو عرفت هتسيبني او يحصلها حاجه وانا كده هعيش في جحيم مش هقدر والله العظيم همـ.ـو.ت لو حصل اللي بتقول عليه
‏تحدث الجد بعدmا رأي حاله حفيده / طب نسأل مليكه ونشوف ردة فعلها
‏رفع حمزه رأسه بحده / لا يا جدي محدش يدخل مليكه في أي حاجه ارجوك انا قولت رأي مفيش ست هتتكتب علي اسمي غير مليكه وخلصنا.
‏نظر له سعيد بدقه ثم رفع هاتفه وتحدث / آيوه يا نورا ابعتي مليكه لو عندك
‏كاد حمزه يعترض ولكن منعته يده سعيد وهو يكمل / تمام بسرعه
‏نظر سعيد لحمزه وتحدث / لو مليكه وافقت هنكتب كتابك مع ياسمين وأسر
‏صدm حمزه وسقط علي مقعده وهو يفكر ان مليكه ستوافق بسبب حديث جده وحديث هذه الفتاه الذي سمعه منذ قليل ثواني وسمع الجميع صوت الباب فسمع سعيد لها بالدخول فدخلت مليكه وهي تنظر للجميع بدقه ثم نظرت لجدها / طلبتني يا جدي
‏هز سعيد رأسه / اقعدي الأول يابـ.ـنتي وعايزك تسمعيني كويس في اللي هقوله
‏هزت مليكه رأسها وهي تعلم أن القادm ليس بالجيد أبدا
‏اكمل سعيد وهو ينظر لحمزه الذي ينظر أرضا وكأنه تائه / دلوقتي البـ.ـنت دي جات وقالتلنا ان فيه ناس عايزه تدmرنا بواسطتها والخطه بتاعتهم انها تيجي وتقنعني اني اجوزها حمزه بحجه اني اساعدها واستر عليها وبعدها شويه شويه هو هيديها التعليمـ.ـا.ت اللي لازمه عشان تنفذها ومنها تدmر البيت كله دلوقتي احنا منعرفش خطته ايه والبت كتر خيرها حكت كل حاجه تعرفها دلوقتي الخــــوف ان لو خطه دخول بيتنا باظت يتصرف ويعمل حاجه محدش متوقعها ويدmر الدنيا فا….
‏ثم صمت لعله يستشف ردة فعلها ولكن فقط كانت شارة بتفكير فاكمل السعيد / الحل الوحيد اننا نوهمه بنجاح خطته عشان نعرف اللي ناوي عليه في اللي جاي فاحنا هنكتب كتابها علي حمزه الليله لو انتي وافقتي وبعدها نتصرف في الموضوع
‏صمت سعيد ينظر إليها ثم تحدث / ا عـ.ـر.في الجواز ده صوري وبس يا مليكه وده لمصلحه العيله مش اكتر البـ.ـنت هتقعد معايا في الدور اللي تحت ومش نتقرب لحمزه احنا بس عايزين نوصل للعين اللي في البيت انها نفذت الأمر عشان نعرف اللي جاي
‏نظر حمزه لها وهو يتوقع ردها نهضت مليكه بجمود وتحدثت / وعشان خاطر العيله يا جدي انا موافقه
‏صدmه هي كل ما حدث لحمزه هو كان يتوقع ردة فعلها ولكن لم يعلم انه مؤلم بهذا الحد
‏اكملت مليكه / موافقه يا جدي بس وقتها هتكون حفيدتك مـ.ـا.تت ، موافقه يا جدي علي مـ.ـو.تي لو انت ترضي ليا المـ.ـو.ت ده فأنا موافقه،،،،، حمزه جوزي انا وهيفضل جوزي انا طول ما انا عايشه ولو حابب ياجدي تجوزه ليها يبقي من الأفضل انك تقــ,تــلني الاول لان انا عمري ما هوافق أشارك جوزي مع غيري أبدا حتي ولو علي مـ.ـو.تي فبعتذر ليك يا جدي بختار حياتي لاني انانيه عمري ما هختار المـ.ـو.ت بعتذر منك عن اذنك
‏ثم خرجت سريعا فنظر حمزه لجده قليلا بعتاب ثم لحق بها بسرعه وهي تركض علي الدرج يعرف أين تتجه فلحق بها وجدها تقف امام شقتهم التي مازالت لم ينتهي حمزه من فرشها نظر لها حمزه واخرج مفتاح الشقه وفتحها لها فدخلت ودخل خلفها ولم يكد يغلق الباب حتي شعر بها تكبله بده وهي تبكي وتصرخ به / انت جوزي انا بس يا حمزه جوزي انا بس
كان عامر ينظر لاخته بحـ.ـز.ن شـ.ـديد ماذا حدث لها لدرجه تعرضها لصدmه كهذه خرج من تفكيره علي صوت اميره التي تركض برعـ.ـب وهي تصرخ باسم ندي دخلت الغرفه ولم تنتبه لعامر الذي يجلس بجانبها
اميره ببكاء وهي تربت علي شعر ندي / ندي ياقلبي مالك حصلك ايه يا قلبي
جذبها عامر بعيدا عن ندي بحده / ابعدي عنها
نظرت له اميره متفاجئه من وجوده وايضا من تصرفه نظرت له بتعجب / عامر ندي حص….
قاطعها عامر بعيون حمراء / بس اسكتي حضرتك كنتي فين وهي واقعه لوحدها في الشارع ومرميه لوحدها لولا واحد يعرف انها اختي الله اعلم كان هيحصلها ايه
هزت اميره رأسها ببكاء /والله العظيم هي اللي جات في نص الطريق وقالت إنها نسيت فلوس الدرس فهترجع تجيبها واااا…..
قاطعها عامر بسخريه / عايزه تفهميني انك مكنش معاكي فلوس زياده تسلفيها ها يعني حمزه اكيد مش هيديكي فلوس الدرس بالجنيه اكيد معاكي زياده بس انتي معطيتهاش وسيبتيها ترجع لوحدها عشان انتي أساسا انانيه ومش مسئوله يا اميره
كان عامر يصـ.ـر.خ بها بدون وعي لا يعلم لما يفعل هذا كل ما يعرفه هو أنه يريد الصراخ وفقط يريد إخراج ما بداخله ولا يهم علي من
توقفت اميره عن البكاء وصرخت به بحده / مسمحلكش يا استاذ عامر تهيني كده انا ولا انانيه ولا مهمله ولا بخيله زي ما حضرتك بتلمح اللي حصل يا استاذ يا محترم اني فعلا عرضت عليها انها تاخد من معايا وتدفع للدرس بس ندي رفضت قالت لا هاخد من عامر وانا زي الهبله اول ما…..
صمتت اميره تفكر ماذا كانت علي وشك القول هل كانت ستخبره انه بمجرد ذكر ندي لاسمه نست ما كانت تخبر به ندي ووافقت بشرود مثل المـ.ـجـ.ـنو.نه
نظر لها عامر بدقه / اول ما ايه…
نظرت له اميره ثواني ثم اخذت حقيبتها وركضت للخارج بسرعه ولكن لحق بها وامسك يدها فجذبتها بعنف بينما هو استغفر ربه / اسف والله العظيم من غير ما احس مسكتك بعتذر
هزت اميره رأسها دون أن تستدير ولكن سمعت كلمته التي جعلتها تبتسم / اميره معلش حقك عليا انا بس والله اول ما شوفتها كده كان قلبي هيقف يا اميره سامحيني واي حاجه تطلبيها والله هعملها بس متزعليش
ابتسمت اميره ولكن لم تظهر ثم تحدثت دون أن تنظر له / حصل خير هرجع بعدين لندي
ثم ركضت لشقتهم وهي تضحك بخفوت وفرحه بينما عامر اخذ يسب نفسه / غـ.ـبـ.ـي ومتسرع وهتفضل كده عمرك كله مش عارف تمسك لسانك وهي ذنبها ايه بس اوووف، يارب
RAHMA NABIL 美心
نظر حمزه لمليكه التي كانت منفعله بصوره كبيره وكاد يقترب منها ولكن عادت للخلف وهي ترفع يدها وتنظر له بدmـ.ـو.ع / عايز تتجوزها يا حمزه
لم يكد حمزه يجيب حتي وجد مليكه تجذبه بحده من ثيابه وهي تصرخ ببكاء / لا يا حمزه لا مش هتتجوزها حتي لو انت عايز اعتبرها انانيه اعتبرها جنون اعتبرها اي حاجه
ثم رفعت عينها بدmـ.ـو.ع اليه / بس برضو مش هتتجوز غيري
جذبها حمزه لاحضانه بشـ.ـده وهو يربت عليها بحنان وهي تبكي باحضانه وتضـ.ـر.به علي صدره ضـ.ـر.بات خفيفه / انت منحوس يا حمزه والله كل منخرج من حفره نقع في حفره أعمق منها ايه ياجدع كل ده و.جـ.ـع
ضحك حمزه بشـ.ـده وضمها اكثر وهو يقبل رأسها وهمس في اذنها بحنان وحب / أنا مكنتش موافق أبدا يا مليكه حتي مكنتش موافق ان جدي يقولك علي الموضوع
ثم نظر لعيونها بعشق / مكنتش عايز اشوف دmـ.ـو.عك دي يا مليكتي مكنتش عايز اشوف نظره الحـ.ـز.ن دي بس جدي أصر يقولك وانا كنت همـ.ـو.ت من الخــــوف انك توافقي لاني أخدت عهد علي نفسي يا مليكه ان مفيش ست في الدنيا دي كلها هتتكب علي اسمي غيرك انتي وبس يا ملكه قلبي وبالنسبه للحفره دي هنطلع منها سوا يا مليكه حتي لو هشبكلك وانتي تطلعي وتشـ.ـديني مهما نقع نقدر نقوم تآني طالما احنا سوا يا مليكه اقدر اتحدي العالم كله اقدر أقف في وش اي حد اقدر أواجه اي حـ.ـز.ن طالما عارف اني في النهايه هاجي وارمي احزاني في أحضانك
هبطت دmـ.ـو.ع مليكه وضمته بشـ.ـده وهي تهمس / وانا حـ.ـضـ.ـني اتخلق عشانك انت وبس حبي اتوجد عشانك انت بس يا حمزه
صمتت قليلا ثم قالت بكل ذره حب تملكها / هفضل جنبك يا حمزه لحد اخر نفس لو همـ.ـو.ت عشان بسمه منك همـ.ـو.ت وانا راضيه وسعيده لاني بحبك يا حمزه بحبك
حمزه وهو يقبل رأسها /وحمزه بيعشقك من كل قلبه يا قلبي ربنا يديمك نعمه في حياتي يارب
واستمر عناقهم لدقائق شرد فيها حمزه فيما يجب فعله
ابتعدت عنه مليكه ونظرت له ببسمه وقد علمت لينا يفكر وامسكت يده وقبلتها / هتتحل والله هتتحل هنلاقي حل غير جوازك من البت دي يا حمزه واقسم بالله لو قربت منك لكون مولعه فيها ومنكده عليك انت التاني
قالت آخر كلامها وهي تنظر له بتذمر بينما هو ضحك عليها بشـ.ـده / يابـ.ـنتي ارحمي امي بتبصيلي ليه كده انا مالي
صمتت مليكه بتذمر ثم صرخت / عرفت مين هيساعدنا
نظر لها حمزه بتعجب / مين
مليكه ببسمه خبيثه / ادهم
كان ادهم يجلس أمامهم / ايوه يعني إيه المطلوب مني دلوقتي من ساعه ما جيتم وانتم عمالين تقولوا كلام مش مرتبط ببعضه وصحيتوني من النوم ايه ام العيله دي مش عارف ارتاح من ساعه ماوصلت
حمزه وهو ينتقل ليجلس بجانبه / اسمع يابني يخربيت دmاغك دي
نظر له ادهم ببرود /بلاش عشان هنزعل من بعض علي فكره.
نظر له حمزه ببرود / نزعل يا ضنايا وماله بس نخلص من البلوه دي اسمع بس…..
بعد أن انتهي حمزه من قص ما يحدث نظر لهم ادهم بتفكير وبسمه خبيثه
مليكه وهي تشير لادهم / اهي الضحكه الشريره طلعت يبقي لقي فكره صح يا أدهم
جذبها حمزه له وهمس / بت انتي مش كل شويه ادهم ادهم
مليكه وهي تنظر له بغباء / ما هو اسمه ادهم
حمزه وهو ينظر لها / وحيات امك
مليكه بحنق / عيب يابابا امي دي تبقي مرات عمك يا خويا
حمزه بسخريه / هي قلبت لاخويا امال مين اللي كانت بتتـ.ـحـ.ـر.ش بيا من شويه يا ختي وبحبك يا حمزه وبمـ.ـو.ت فيك يا حمزه
نظرت له مليكه بصدmه / اتـ.ـحـ.ـر.ش بيك مين يابا انت هتلبسني مصيبه بعدين ما انت قولتلي بعشقك يا مليكه
حمزه وهو يغمز لها / بزمتك يا شيخه مش شويه وكنتي هتبوسيني واحنا في لحظه الشجن العاطفي دي
ادهم بملل / ما تبوسك يا أخي ولا تولعوا سوا انا ذنب امي ايه اسمع كلامكم الأهبل ده
ثم نظر لمليكه / فعلا يا مليكه لايقين لبعض آوي اهبل ولقي هبله فعلا الطيور علي أشكالها تقع حتي انتم شبه بعض
حمزه بغـــضــــب شـ.ـديد / وانت تعرف شكلها منين انت
ادهم وهو ينظر له بغباء / يابني هي مراتك اتولدت بالنقاب دي منتقبه من سنين بس
ثم تحدث بخبث / يابني دي متربيه علي ايدي انا اللي كنت بوكلها واشربها والعبها ووو….
توقف وهو يتلقي لكمة من حمزه وهو يصـ.ـر.خ به / اوعي تزود كلمه
امسكته مليكه من يده وهي تدفعه للخلف / يخربيتك كنت وقتها لسه شهور يا حمزه اهدي كده اقعد يا بابا اقعد
زفر حمزه بضيق وأشار علي ادهم وكأنه طفل صغير يشكي لوالدته / يا مليكه هو اللي بيستفزني الاول
اجلسته مليكه وهي تربت علي شعره بحنان / معلش ياقلبي ادهم وحش
ثم نظرت لادهم / واد يا أدهم بطل تضايق حمزه
حمزه وهو يجذبها لتجلس جانبه / اقعدي يا ختي انتي بتكلمي ابن اختك
ضحك ادهم عليهم / والله إنتم مسليين آوي
نظر له حمزه وضم مليكه اليه من كتفها / ملكش دعوه بينا وقول اللي عندك
ادهم وهو يضع قدm علي قدm / مش ببلاش كده
حمزه بتذمر / عايز ايه اخلص
ادهم بخبث / اختك
نهض حمزه بعنف وكاد يتجه له وهو يصـ.ـر.خ فمنعته مليكه وهي تصرخ / الله مش كده ده لو قاعده مع عيال صغيره والله ما هيعملوا كده
حمزه وهو ينظر لها بغـــضــــب / انتي مش سامعه بيقول ايه
مليكه بهدوء / يابني هو بيقولك ايه ده طالب الحلال
حمزه بحده / بس اسلوبه معجبنيش
مليكه وهي تجلس للمره المليون / معلش يا سيدي هو واحد مدب ودبش أساسا بس هو قصده انه طالب ايد سندس وهو قالي اني اكلمك في الموضوع أساسا
نظر لها حمزه بانتباه / سندس
تحدث ادهم بجديه / آيوه عايز اطلب ايد الانسه سندس منكم
نظر له حمزه بتقييم لا ينكر إعجابه بذكاءه ومكانته وهيبته وكفاحه ولكن أراد استفزازه فنظر له وهو يضع قدm علي قدm / طب سيبني اسأل عليك الأول يابني
ادهم وهو يضع قدm علي قدm مثله / طب بعد ما تسأل يبقي تعالي اقولك الفكره
نظر له حمزه ببسمه خبيثه فبادله ادهم البسمه فتحدثت مليكه بعصبيه / ولا انت وهو متخلصوا يخربيت دmاغكم دي ده انتم ولا الأطفال
زفر حمزه / طيب يا خويا ابقي تعالي أتقدm
ادهم بسخريه / شكرا والله من غيرك مكنتش عارف هعمل ايه
حمزه بعدm فهم / عايزني اعمل ايه يعني
ادهم ببسمه / تمدح فيا وتشكر فيا ليهم وكدهون يعني
ضحك حمزه / تمام بس علي فكره اللي احنا بنفكر نكشفها تبقي امها
ادهم وهو ينظر لهم بتفكير / يعني بعادي حمـ.ـا.تي من قبل حتي ما اتجوز يلا مش مشكله سامحيني يا حمـ.ـا.تي اسمع يابني
ضحك حمزه بشـ.ـده/ هي مش امها بالضبط هي مرات ابوها أساسا
ثم تحدث بنبره ظهر فيها حـ.ـز.ن لم يستشعره سوي مليكه / وتبقي عمتي وامي انا
نظر له ادهم وهز رأسه / طب اسمع اللي هيحصل
انتبه له حمزه ومليكه جيدا لما يقول
RAHMA NABIL 美心
كانت سعديه تجلس في الصاله وهي تضع ماسك علي وجهها وتتحدث في الهاتف بدلع بينما خرجت ياسمين من المطبخ وهي تمسح العرق بعدmا انتهت من تنظيف المطبخ ثم نظرت لسعديه بتشنج / ياختي ده انا العروسه ومعملتش نص اللي عملتيه ده
سمعت ياسمين صوت فتح الباب ودخل رامي وهو يحمل حقائب كثيره فركضت له ياسمين وحملت الحقائب بينما هو ابتسم لها ونظر لشكلها وضحك / إيه يابـ.ـنتي العفانه والنتانه دي،،، دي سعديه مهتمه عنك
ضحكت ياسمين بشـ.ـده / دي خامس مره تعمل ماسك انهارده كل شويه تغسل وشها وتقعد شويه تقوم تقولك يوووه نسيت اعمل ماسك وبعدها تغسله وتقعد وتقوم تقولك تآني يوووه نسيت اعمل ماسك وهكذا من الصبح عماله كل شويه تعمل ماسك وتنسي انها عملته وتعمله تآني لما وشها هيبوش من المايه و صرخ وقال اغيثوني
ضحك رامي بشـ.ـده عليهم ثم استند عليها وسار للداخل وسمع صوت سعديه / لا ايوبي البس ببيونه لونها كشميري عشان فستاني كشميري
رامي بتعجب / فستان كشميري ومن أمتي يا سعديه لا ده انتي ماصدقتي الحاج يتكل عشان تاخدي راحتك يا وليه انتي
ياسمين وهي تنظر له / كشميري ايه بس ده فستاني اللي هي بتتكلم عليه ده
ضحك رامي بشـ.ـده / خلاص بقي يا ياسمين متبقيش مقفله كده هو انتي وسعديه ايه ما انتم واحد
نظرت لهم سعديه وصرخت بهم / ولا انت وهي امشوا من جنبي مش ناقصه وش وتعب عايزه ابقي فايقه للفرح بليل
ثم اكملت مكالمتها / آيوه معاك يا قلبي كمل هههههههههه لا ايوبي عيب كده
تصنع رامي انه سيسقط / احيييييه دي بتقوله عيب ستك عيارها فلت مش بعيد شويه اجيبها من الديـ.ـسـ.ـكو
سعديه بدلع / لا يا أيوب اصلي بتكسف مش هعرف ارقص سلو
رمي رامي نفسه علي ياسمين وهو يتحدث بحسره / دي بتقولك سلو يا ختيييييي عليك يا حج يا مسكين ده لما كانت بتهزله اكتافها كان بيوزع شربات علي الشارع كله ودلوقتي هترقص سلو مع ايوب
ضحكت ياسمين بشـ.ـده وهي تسنده تعالي يا عم ندخل جوا.
رامي ببسمه وقد استعاد جديته / لا ياقلبي انا هاخد لبسي وهروح للشباب هناك بس قبلها يا ياسو هسألك لآخر مره انتي مرتاحه للجواز ده والله يا ياسو عندي استعداد دلوقتي الغي كل حاجه ولا يهمني اهم حاجه سعادتك وانا اللي هقول لجدي وأسر.
ابتسمت ياسمين وامسكت يده وقبلتها بحب وحنان / ربنا يديمك ليا يا رامي انت ابويا واخويا وعيلتي كلها والله بس انا الحمدلله مرتاحه
ضمها رامي بشـ.ـده / مش عارف ازاي وافقت علي جوازك هتسبيني لوحدي مع سعديه يا ياسمين
ضحكت ياسمين بشـ.ـده / منت هتتجوز بقي وتمسك مراتك وتفضل تقولها يا خدامه يا حـ.ـر.اميه
نظر رامي امامه بشرود فعنـ.ـد.ما قالت ياسمين لفظ ( مراتك) اول من فكر بها وجاءت في رأسه هي ندي هز رأسه وهو يبتسم لها / طيب يلا بقي خليني اروح للشباب وانتي اجهزي هخلي حمزه يبعت مليكه واميره وندي وسندس عشان تجهزوا سوا
ابتسمت له ياسمين وتحدثت سعديه بردح/ بقي يامعفن جايب كل دول يمكيجوا مراتك يا كـ.ـلـ.ـب انت وانا مش جايبلي حد خالص
كاد رامي يجيب عليها ولكن صفعته سعديه / هششش أخرس ولا كلمه انا مربتش كويس يعني اتجوزت الخدامه وقولنا ماشي تديها مرتبك كله ومتدنيش حاجه وعدتها إنما تيجي في الفرح متجبش ليا ميكب ارتيست ليه يعني لقيني في الشارع يا كـ.ـلـ.ـب انت.
كان رامي ينظر لها بصدmه
فاكملت سعديه وهي تسمع صوت يصدر من هاتفها وقد كان أيوب / وخد شوف مين الحـ.ـيو.ان التاني ده اللي عمال يقولي سوسو وتوتو
ثم تركتهم ودخلت لغرفتها / في يوم هسيبلكم البيت ده واهرب منكم
ضحكت ياسمين بشـ.ـده علي شكل رامي وهو يضع يده علي خده
ياسمين بضحك / معلش يا بني محدش كبير علي تهزيق سعديه
RAHMA NABIL 美心
حمزه بغمزه / مطلعتش سهل يابني بس أساسا الحل ده كان سهل اصلا
ابتسم ادهم وهز رأسه ولم ينكر / فعلا هو سهل بس لأنك أنت داخل دايره المشكله نفسها مش شايفه اما انا لاني بره لاحظته بس كده
ابتسم له حمزه ولم يكد يتحدث حتي شعر باهتزاز هاتفه نظر وجده رامي / السلام عليكم……. تمام أنا عند ادهم روح علي البيت واستني هناك انت والشباب
تحدث ادهم بعدmا فهم عما يتحدث / لا تعالو عندي هنا أفضل نكون علي راحتنا لوحدنا
وافقه حمزه وتحدث لرامي / طيب يارامي بقولك ايه تعالي لشقه ادهم هي في العماره اللي قصاد عمارتك الدور الثاني كده تعالي هنا أفضل وكلم عامر يجي…….. تمام متتٱخرش
تحدث حمزه لمليكه / روحي انتي لياسمين والبنات يا مليكه
ابتسمت مليكه وهي تهز رأسها واقتربت منه وهمست له بشئ جعله يضحك بشـ.ـده وتحدث لها / خلاص يخربيتك خلاص
ثم نهضت مليكه وذهبت فتحدث ادهم بفضول/ كانت بتقول ايه
غمز له حمزه / لما تكبر هقولك
نفخ ادهم بغـ.ـيظ ثم نهض ليفتح الباب لرامي الذي قابل احمد علي الدرج
رامي / الحمدلله ان احنا بعيد عن البيت الا المره دي العدد كبير وسعديه هتخلي الفضيحه اكبر واكبر ماشاء الله
ادهم بتعجب / فضيحه ايه
رامي وهو يربت علي كتفه / بلاش يابني انت راجـ.ـل كبـ.ـاره وهيبتك هتنزل الأرض
دخل عامر وخلفه أسر وهو يغني/ والنهارده فرحي يا جدعان وهتجوز هتجوز لولولولولولوي
‏احمد بضحك /اللي يشوفه كده ميقولش انه كان مجبور بعدين يابني انت هتتجوز ياسمين انت مستوعب اللي انت فيه
‏ضـ.ـر.به رامي الذي كان يجلس بعكازه / مالها ياسمين ياخويا كخه ولا بتعض ولا يكونش بتمشي علي الحيطان
‏احمد وهو يفرك ظهره بألــم ويضحك / يخربيتك يا غشيم مابراحه شويه يابني
‏رامي وهو يضـ.ـر.به مجددا/ عشان تبقي تقل أدبك تآني يا حـ.ـيو.ان
‏اتجه عامر للنافذه وفتحها ونظر لهم / يلا بلاش بقي نتكلم كتير خلينا نخلص
‏هز حمزه رأسه / آيوه يلا بس صحيح انت كنت فين يا عامر
‏عامر وهو يحضر الحقيبه التي بها الأشياء / كنت مع ندي عشان تعبت شويه
‏توقف قلب رامي وهو يركز مع كل كلمه من عامر
‏حمزه بتعجب / تعبانه مالها
‏عامر بألــم /معرفش مراتك كشفت عليها قالت اتعرضت اصدmه حاده انا اساسا معرفش حصل ايه بس واحد جه قالي انها واقعه في الشارع والناس ملمومه عليها وقتها اخدتها ومليكه شافتها وقالت اتعرضت لصدmه
رامي وهو يشعر بالذنب يقــ,تــله كيف تركها هكذا وهي بهذه الحاله كان يجب أن يتوقع حدوث ذلك كيف اطاع عقله الغـ.ـبـ.ـي وعاند قلبه الذي تألــم لأجلها.
‏رامي بو.جـ.ـع شـ.ـديد لم يلاحظه عامر / وهي عامله ايه دلوقتي
‏عامر ببسمه صغيره / الحمدلله أفضل كتير قبل ما اجي اقنعتها بالعافيه انها تروح مع اميره للبنات عند ياسمين
ثم نظر لحمزه / عقبالنا بقي لما تتجمعوا في شقتي
ضحك حمزه بشـ.ـده /ابشر طال عمرك
أسر بتذمر / واد انت وهو متخلصوني بقي هفضل مستني كتير يعني
سمع الجميع صوت سعديه / ما تخلصوه يا اخويا منك ليه ولا هو هتيجي عليه وتتوب وانت يامعفن ( كانت تنظر لرامي) مش ناوي تتوب وتتعظ مستني ايه اكتر من ان رجلك بقت كده اتفوووووو ده ناقص ربنا يخسف بيكم الأرض يا جذمه منك ليها
ثم اغلقت النافذه بحده فقد رأتهم عنـ.ـد.ما فتحت النافذه المقابله لشقه ادهم وسمعت حديث أسر الاخير
نظر ادهم للجميع / يارب مايكون اللي فهمته من كلامها صح
احمد وهو يضع رأسه علي كتفه / لا يا عنيا صح مرحبا بيك في الشله ياباشا
ابعده ادهم بسرعه وصراخ / احيييييه ابعد ياض انت حد يروح للست دي يقولها انها فهمت غلط
حمزه بضحكه شـ.ـديده / معلش هي عشان اول مره فبتحرق بعد كده مش هتتمزج غير لما سوسو تقفشك مرتين تلاته كدهون
نظر لهم ادهم بغباء بينما أسر ضحك بشـ.ـده / متقلقش هتتعود والله اديني اهو اتعودت يابني يلا
ركض ادهم بعيدا عنهم / اوعي متلمسنيش منك ليه
فضحك الجميع وتحدث عامر / يلا منك ليه خلينا نخلص.
بينما رامي كان يضحك بشـ.ـده عليهم وهو يجلس ولكن عقله مع مالكه قلبه
RAHMA NABIL 美心
عند الفتيات
ضحكت مليكه بشـ.ـده علي سعديه ثم اتجهت لياسمين التي ترقص مع اميره بسعاده ابتسمت ودعت الله أن يسعدها هي واخيها كانت تصفق لهم وهي سعيده كثيرا
ثواني ووجدت سندس تدفعها لترقص فأخذت ترقص بفرحه بعدmا نزعت نقابها والحجاب الخاص بها وياسمين ترقص معها بكل حرفيه
أخرجت اميره هاتفها وصورت مليكه وهي ترقص ولكن لم تظهر ياسمين في الصوره فقط مليكه هي من تظهر وهي تتمايل بكل دلال وانوثه
بينما نورا تزغرد بفرحه شـ.ـديده
وسعديه تصفق بفرحه شـ.ـديده علي حفيدتها التي تري سعادتها الكبيره شعرت سعديه بدmـ.ـو.عها تهبط تشعر بالحـ.ـز.ن علي ابنها الذي ترك أطفاله صغار وحرم نفسه هذه الفرحه لقد ارسلت له تخبره ان ابـ.ـنته ستتزوج ولكن لم يجيب عليها
شعرت بأحد يعانقها من الخلف نظرت وجدتها ياسمين تضمها بشـ.ـده وتبكي وتهمس لها بحب وامتنان / شكرا جدا يا سوسو
ابتمست لها سعديه وجذبتها لاحضانها / قلبي آنتي بـ.ـنتي يا ياسمين والله مش حفيدتي ربنا يعلم انا بحبك قد ايه لما افتكرك والله
ضحكت ياسمين من بين دmـ.ـو.عها / ولما مش بتفتكريني بتكرهيني في نفسي اقسم بالله
ضـ.ـر.بتها سعديه وهي تضحك / بس يابت ويلا اجهزي
اما مليكه فاطلقت زغروده ولكن لم تكن عاليه كثيرا ولكن كانت حقا بـ.ـارعه فيها ثم جذبت ياسمين / عروسه اخويا القمر دي ياناس
ابتسمت ياسمين بخجل شـ.ـديد فضحكت مليكه وعانقتها بشـ.ـده وهمست / أسر بيحبك
ثم ابتعدت عنها وياسمين تكاد عيونها تخرج من مكانها بصدmه بينما مليكه غمزت لها وهي تضحك وهكذا انقضي الوقت في الضحك والحديث
RAHMA NABIL 美心
واخيرا حان موعد الزفاف الذي سيجمع قلوب تجرب الحب للمره الاول كان منزل الحاج سعيد يعم بالبهجه والأقارب والعائله فقط طبعا بعد أن قالوا للجميع أنهم كتبوا الكتاب ولذلك سيتم عقد القران في مكتب الحاج سعيد بعدها يحتفل الجميع بالخارج
كانت ياسمين تجلس بين الفتيات وهي تضحك في الداخل بينما أسر ورجـ.ـال العائله في المكتب يقومون بكتب الكتاب ثواني وشعرت مليكه باهتزاز هاتفها فابتسمت وأخذت ياسمين للداخل نظرت ياسمين أرضا بخجل بينما تذمرت سعديه / مش كان زمان ايوبي هو اللي مستنيني جوا لولا الولد المعفن حفيدي ده
ضحكت فاطمه / تعالي يا سعديه اقعدي تعالي
جلست سعديه وثواني وسمع الجميع صوت زغاريد نورا
فعلموا انه تم عقد القران
خرج احمد ليستقبل ميار ووالدها ولكن وجدها وحدها
احمد بتعجب / أمال فين عمي
ميار ببسمه / وانا مش كفايه ولا إيه
احمد / لا كفايه يا ميار بس ليه جيتي لوحدك ليه مش اتصلتي بيا اجي اخدك
ميار ببسمه وهي تضع يدها بيده بحنان / قولت اكيد مشغول معاهم بقي ومش فاضي فبلاش اشغلك اكثر
نظر لها احمد بعتاب وامسك يدها وقبلها بحنان / تشغليني ايه يا ميار انتي مراتي.
ميار ببسمه خجوله / طيب يلا ندخل
احمد بغمزه / يلا ده حتي المخزن اشتاق لجمعتنا
ضحكت ميار بخجل وضـ.ـر.بته / والله ما هتحرم غير لما نتقفش في مره قفشه معتبره
ضحك احمد بشـ.ـده وامسكها من يدها ودخلوا ليروا الجميع
بينما كان أسر يقترب من ياسمين ويهمس لها / إيه القمر ده بس كده كتير
سعديه وهي تضع رأسها بينهم /إيه رأيك انا اللي ممكيجاها
نظر أسر بفزع لها / يا سوسو حـ.ـر.ام عليكي قطعتي ليا الخلف
سعديه بسخريه / يا ضنايا يابني صدق انت اللي قطعت قلبي
ياسمين / روحي يا سعديه أيوب بيدور عليكي
انقلب وجه سعديه سريعا / إيه بيدور عليا فين ده.
ياسمين وهي تشير لاحد الأماكن / هناك اهو الحقيقه قبل ما ام سعاد تخـ.ـطـ.ـفه منك معشوق الجماهير ده
ضحكت سعديه بخجل / طيب سلام انا بقي والله لاولع فيها ام سعاد دي
ياسمين بضحك / رهيبه سوسو
أسر وهو يقترب منها/ متسيبنا من سوسو وخلينا في ياسو
خجلت ياسمين بشـ.ـده فهمس لها أسر / مبـ.ـارك عليا انتي يا ياسمين
RAHMA NABIL 美心
كانت ساميه تنظر للعائله بسخريه شـ.ـديده فجأه سمعت صوت والدها يناديها فذهبت له / نعم يابابا
سعيد وهو ينظر لها بدقه / فين بـ.ـنتك يا ساميه
ساميه بتـ.ـو.تر وهي تبتلع ريقها / راحت تجيب حاجه من واحده صاحبتها يابابا مش هتتأخر
نظر لها سعيد بدقه وهز رأسه / طب معلش روحي هاتي العلاج بتاعي من المكتب عشان نسيت اخده
ابتمست ساميه بجمود / حاضر يابابا
ثم اتجهت للمكتب وهي تفكر بتـ.ـو.تر في سبب تأخر ابـ.ـنتها فهي خرجت منذ الظهيره ولم تعد حتي الآن
وما كادت تفتح باب المكتب حتي سمعت صوت حمزه بالداخل فارهفت السمع فسمعت الاتي
حمزه وهو يحاول الا يخرج صوته / اسمعي يابت انتي انا كتبت عليكي مش عشان خاطر عيونك لا ده عشان خاطر جدي بس ميزعلش مني وانا متعودتش اني اغـــضــــبه تقعدي في البيت ده تقعدي باحترامك انتي فاهمه محدش هنا يعرف اني اتجوزتك هنقولهم انك ضيفه لجدي وقاعده معانا هنا فتره فاهمه ولا اعيد تاني
تسنيم بخــــوف / حاضر حاضر محدش هيعرف بانك اتجوزتني
ابتسمت ساميه بشـ.ـده من خلف الباب وذهبت بعيدا وتحدثت بخفوت / الو يا إيهاب اللي خططنا ليه حصل
علي الجانب الاخر كان يضحك بشـ.ـده وهو ينظر امامه / اللي عايزينه حصل واول خطوه تمت والله ومطلعتيش سهله يا تسنيم
ثم نظر للتي امامه / اتعلمي من اختك
تحدثت عبير بتذمر / دي مش اختي
إيهاب ببسمه خبيثه / تؤتؤ عيب يا عبير ياقلبي تسنيم اختك الكبيره برضو……
‏اللهم أبعد عني كل ضيق، واشرح لي صدري و يسر لي أمري، اللهم أنتَ تعلم ما أخشاه وتعلم مايشغل تفكيري ، ربي خذ بيدي وفرج همي وأبعد عني كُل ما يؤذيني، اللهم انثر الراحة وسط صدري، اللهم ازل عني كل ما يـ.ـؤ.لمني وكل ما يهدm راحتي، اللهم أبعد عني شرار خلقك بُعد الأرض عن السماء.♥️🌍
۝ إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى
النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا
عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ۝ ﷺ..”💚
اقتربت ساميه من باب المكتب مجددا بضحكه خبيثه ثم طرقت الباب
نظر حمزه للباب بفزع ثم تحدث لتسنيم / صوتك ده مينطقش بكلمه فاهمه
هزت تسنيم رأسها بخــــوف فاخرج حمزه ورق من الخزانه ووضعه امام تسنيم وسمح للطارق بالدخول
دخلت ساميه وهي تتصنع الدهشة / حمزه انت هنا بتعمل ايه
حمزه وهو يعتدل في جلسته / احم كنت بوقع شويه ورق يا عمتي
ساميه وهي تنظر لتسنيم بخبث / والانسه برضو بتوقع ورق
نظر حمزه لعمته ثم تحدث بثقه / الانسه تبقي حفيده صديق جدي ولهم شغل مع بعض وجدها اتـ.ـو.في فجات عشان تشوف الدنيا ماشيه ازاي خصوصا انها وحيده من بعد جدها عشان كده جدي أصر انها تقعد معانا فتره لحد ما الأمور تتضبط وكمان تتابع هي شغلها بنفسها
تحدثت ساميه وهي تدعي عدm الاهتمام واتجهت لتأخذ الادويه من علي المكتب / طيب الله يرحمه جدك يا قمر.
هزت تسنيم رأسها ببطئ وتحدثت بخفوت / الله يرحمه
نظرت لهم ساميه ببسمه / طب اسيبكم بقي تكملوا شغلكم
نهض حمزه ونظر لعمته / لا خلاص احنا خلصنا أساسا تقدري تاخدي الانسه معاكي بره تقعد مع البنات
ساميه بترحيب مزيف / اكيد تعالي يا قلبي تعالي انتي مش غريبه برضو
قالت آخر كلمـ.ـا.تها بخبث
هزت تسنيم رأسها ببسمه متـ.ـو.تره / شكرا لحضرتك
ثم خرجت معها اغلقت ساميه الباب خلفها وهي تنظر لتسنيم بخبث
بينما القي حمزه نفسه علي المقعد بتعب شعر بشئ يسير علي قدmه فزع حمزه ورفع قدmه وهو يصـ.ـر.خ / يا مليكه الكـ.ـلـ.ـب انتي اطلعي يابت
خرجت مليكه من أسفل المكتب وهي تضحك بشـ.ـده / إيه بس يا حموزي قلبك رهيف يا راجـ.ـل
نظر لها حمزه بقرف / طب أسكتي بعد حموزي دي متنطقيش أبدا
جلست مليكه امامه ثم تحدثت بجديه / كده احنا رمينا الطعم وهما وقعوا واكلوه
نظر لها حمزه بجديه / الناس دي مش سهله أبدا يا مليكه لازم كل حاجه تمشي مظبوط زي ما خطط ادهم ولحد دلوقتي مش متأكد اذا كانوا فعلا اكلوه ولا لا
هزت مليكه رأسها وهي تتذكر ماقاله ادهم بعدmا عرف الجد بكل شئ وان من تريد تدmير عائلته هي ابـ.ـنته نفسها
F. B
سعيد بقلب ينزف / شوفوا انتم عايزين ايه وانا هنفذ
نظر له حمزه بألــم فاكمل سعيد / هي بـ.ـنتي آه بس إللي يغلط لازم يتعـ.ـا.قب ياما حذرتها من إيهاب ده بس هي غـ.ـبـ.ـيه ماشيه ورا قلبها
مليكه بغموض / وايه اللي أكد لحضرتك انه إيهاب هو الطرق التاني
ابتسم سعيد بسخريه/ مفيش غيره هو اللي له يد يدmرنا غير انه عبير مش هتتفرعن علينا وتقولنا هروح لابويا من فراغ اكيد إيهاب ظهر تآني في الصوره والمره دي ناوي علي دmار ودmار كبير غير اني اتأكدت من فتره ان ساميه رجعت تقابل إيهاب بس كنت مستني اشوف آخرها ومكنتش متوقع انها توصل لكده
تحدث ادهم لكي ينهي حاله الحزم تلك / خير بإذن الله احنا لازم نسبقهم بخطوه في كل حاجه بس كبدايه لازم نوريهم ان خطتهم اللي عشانها دخلت تسنيم البيت اتنفذت تماما
اكمل حمزه كلامه بكل جديه / هتجوز تسنيم
نظر جده له بتعجب فاكمل حمزه بغموض / ده اللي هنفهمه لعمتي ونخليها تسمعه هنحاول نستدرجها للمكتب وقتها هكون هناك مع تسنيم وهقول اني اتجوزتها عشان هي توصل الكلام ده للطرف التاني مليكه هتقف من غير ما حد يشوفها علي الشباك الصغير اللي في المكتب واول ما تشوف عمتي بتقرب تقولي وهبدأ اتكلم مع تسنيم في الكلام اللي اتفقنا عليه معاها
مليكه بتعجب / كله تمام بس هي هتيجي إزاي المكتب لازم نستدرجها من غير ما تحس انه متدبر
نظر حمزه ببسمه لجده / دي بقي مهمه جدي
هز سعيد رأسه / تمام اعتبرها راحت المكتب
B
مليكه وهي تضع يدها علي كتفه ثم تحدثت بمزاح / شوفتني وانا تحت المكتب بزمتك حسيت بيا
ضحك حمزه بشـ.ـده وجذب خدها / لا يا ختي محستش بيكي كنتي نسمه ايه الحلاوه دي بس هو كان لازم يعني بهدلتك دي تحت المكتب.
انتفضت مليكه ثم ذهبت اليه وجذبته من ياقته / أمال كنت عايزني اسيبكم لوحدكم ياشيخ حمزه كنت عايز تبقي في خلوه غير شرعيه ولا إيه اخييييه عليك انت انحرفت ولا إيه يخربيتك
جذبها حمزه من رأسها وضع جبينه علي جبينها وتحدث بقوه مصطنعه / مين ده يابت اللي منحرف انتي هبله ولا إيه
تراجعت مليكه في حديثها / معلش ياباشا عيله وغلطت
ضحك حمزه بشـ.ـده وهو يجذبها لاحضانه بشـ.ـده ويقبل اعلي رأسها / أنا منحرف آه بس معاكي انتي بس
ضـ.ـر.بته مليكه علي صدره فتأوه بخفوت ثم ضحك بشـ.ـده علي ملامحها الخجله
RAHMA NABIL 美心
كان أحمد كعادته يتمسك بميار وكأنها ستهرب منه
تحدثت ميار بملل / احمد يا حبيبي ابوس ايدك سيبني والله ما هطير
نظر لها احمد بتذمر وشـ.ـدد اكثر علي يده / بت انتي اسكتي مش كفايه اللي جاي يطلب ايدك مني ده قال ايه قولت ادخل البيت من بابه واتقدm لحضرتك
ضحكت ميار بشـ.ـده / الله فكرك اخويا.
نظر لها احمد بحنق / من ناحيه ايه اخوكي مش فاهم ده عملت ايه يدل اني اخوكي
ميار وهي تبتسم له /خلاص بقي يا ابو حميد الراجـ.ـل ميقصدش
احمد بتذمر / انتي تخرسي خالص لحد ما اعدي من الصدmه دي ماشي
ضحكت ميار وهي تهز رأسها بيأس عليه
بينما كانت ندي لا تنزع عينها من علي رامي الذي كان يحدث اخاها اغمضت عينها بألــم هل انتهي الأمر هل خسرت حب حياتها شعرت بأحد بجانبها نظرت وجدتها سعديه تبتسم لها فابتسمت لها بحـ.ـز.ن
تحدثت سعديه / يا ختي ايه البنات القمر دي مش المعفنة اللي بتتجوز دي بقولك ايه تتجوزي حفيدي طب ده حتي الواد اهبل والله وعبـ.ـيـ.ـط بس طيب
كادت ندي ترد لولا حديث سعديه وهي تقاطعها / استني هوريه ليكي ده الواد قمر والله اصبري
ثم نادت / رامي واد يا زفت تعالي هنا
نظر رامي لسعديه وجدها تقف مع ندي فزفر بو.جـ.ـع واستأذن عامر واتجه لهم وهو يستند علي عكازه حتي وقف أمامهم وحدث سعديه دون النظر لندي حتي / نعم يا سوسو عامله دوشه ليه
سعديه ببسمه وهي تعانق ندي / شوف جبتلك عروسه قمر إزاي مش احسن من البت الخدامه
نظر لها رامي بنظرات جعلتها تكاد تنفجر في البكاء و هذا تحديدا ما حدث حينما سمعت كلمـ.ـا.ته التاليه / لا ياسوسو شكرا انا اساسا خطبت انتي مت عـ.ـر.فيش ولا إيه
سعديه دون أن تنتبه لملامح ندي التي شحبت شحوب الأموات / خطبت من ورايا يا معفن هنقول ايه ما انت واحد…. امممممم
كتم رامي فمها وهو ينظر لها بشر / اسكتي يا سعديه بلاش فضايح الله يكرمك
نزعت سعديه يدها من علي فمها وتحدثت / اوعي ياض بعدين فين هي خطيبتك دي مشوفتهاش يعني
نظر رامي لندي التي كانت تقريبا لا تعي مايحدث حولها وأشار لركن في الحفل / هناك اهي
نظرت سعديه لهذا الركن وجدت فتاه جميله جدا بملامح ملائكيه ترتدي خمار وفستان طويل جعلها كالملاك / قصدك اليت القصيره دي
ضحك رامي عليها وهز رأسه بايجاب فنادت عليها سعديه / بسسسس انتي يابت يا قصيره انتي
بينما ايه سمعت صوت احد يصـ.ـر.خ نظرت وجدت سيده كبيره تنظر لجهتها وتناديها أشارت لنفسها بمعني انا؟؟
سعديه بتذمر / آه يا ختي انتي تعالي هنا يابت انتي
نظرت لها ايه بتعجب وتقدmت منها بهدوء وجدت رامي يقف معهم فابتسمت له بسمه خجوله وتحدثت / دكتور رامي ازي حضرتك
نظرت ندي للفتاه نظرات موجوعه ثم تركتهم وركضت للخارج بسرعه وهي لا تري من دmـ.ـو.عها بينما رامي نظر لاثرها بألــم وسـ.ـخريه ثم اكمل حديثه مع سعديه
بينما ندي وقفت في الحديقه في ركن بعيد عن الجميع وهي تشهق بعنف وتبكي بشـ.ـده لقد خسرته نهائيا كانت تظن انها مع الوقت ستجعله يسامحها ولكن ماذا الان؟؟؟ لقد قام بخطبة فتاه اخري فقدته كليا خسرت الشخص الوحيد الذي دق له قلبها بسبب رغبتها الغـ.ـبـ.ـيه في تجربه شئ جديد
اخذت تبكي بشـ.ـده /يارب يارب والله موجوعه آوي يارب والله عارفه اني غلطانه بس…..
صمتت وهي تنفجر اكثر في البكاء
بينما علي مسافه قريبه كان يقف هو وهو يتألــم لبكائها وكلامها يقطع نياط قلبه نظر لها بألــم وهو يهمس / انتي اللي اضطرتيني لكده يا ندي
RAHMA NABIL 美心
نظر إيهاب وهو يضحك بشـ.ـده لعبير / امممممم وانتي اخترتي صح لما اخترتي تبقي معايا يا عبير صدقيني هخلص من عيله السعيد ويبقي كل املاكهم ليا هخليكي ملكه
نظرت عبير له بطمع شـ.ـديد/ آيوه بس ده هنعمله إزاي واللي اسمها تسنيم دي ليه خلتها تتجوز حمزه.
إيهاب وهو يتجرع المشروب بشراهه / تسنيم دي بقت كارت محروق أساسا انا بس بستخدmها عشان اعرف ادخل جوا البيت بتاع سعيد وجوازها من حمزه مجرد وسيله لكده غير أن جوازها ده هيخليني احط ايدي واضعف اهم شخص في الحكايه دي
نظرت له عبير بتعجب
فاكمل هو بشر / مليكه السعيد
علت نظرات الحقد والغـــضــــب وجه عبير / مليكه؟؟؟ واشمعنا يعني مليكه
ضحك إيهاب بشـ.ـده / غـ.ـبـ.ـيه يا عبير انتي غـ.ـبـ.ـيه آوي، مليكه دي تعتبر نقطه ضعف الكل يعني لو خلصنا منهم نقدر نقول كـ.ـسرنا حمزه والواد اللي اسمه ادهم اللي متفرعن علينا ده وهنكـ.ـسر السعيد ذات نفسه اتعلمي لما تلعبي يا عبير تدوري علي حجر الأساس اللي لو حركتيه من مكانه المبني كله يتهد
نظرت له عبير ببسمه خبيثه / امممم وطبعا لما تعرف ان حمزه متجوز عليها ده هيدmرها
إيهاب بخبث /ولسه يا بيرو ياقلبي لسه في ورقه مهمه آوي هنلعب بيها عشان نوقع الحجر ده ونكـ.ـسره ونفتته كمان
عبير بتساؤل / قصدك ايه
نظر إيهاب خلف عبير وتحدث بخبث / قصدي ده
نظرت عبير خلفه وجدت شخص يقف في الظلام دققت النظر ولكن لم تري شئ ولكن خرج هذا الشخص للنور وصدmت عبير مما تري وهمست / ملك
ملك بشر وخبث/ اهلا يا عبير
عبير وهي تنظر لوالدها بصدmه/ ملك بس دي اخت مليكه
ضحكت ملك بشـ.ـده وهي تجلس وتضع قدm علي أخرى وتحذب كأس إيهاب من يده وتتجرعه بصوره قذره / اممم اختي فعلا،،، اختي اللي دmرتني ودmرت حياتي كلها بس معلش جه دوري ارد ليها اللي عملته
إيهاب بتفكير وبسمه قذره / مليكه لازم تنتهي بأسرع وقت
ملك بشر وحقد / وانا عندي ليها اللي يكـ.ـسرها العمر كله
RAHMA NABIL 美心
هبطت مليكه من النافذه ونظرت لحمزه / الطريق امان يا معلمي
ضحك حمزه وامسك خصرها وانزلها / طب يلا نطلع عشان محدش يلاحظ حاجه
خرج كلا من حمزه ومليكه وانـ.ـد.مجوا في الجموع بكل هدوء
كان أسر فقط ينظر لياسمين ولا يرفع عينه عنها بينما هي تبتسم بخجل ولكن قاطع نظراتهم قدوم هند وهي تأتي إليهم مع والدها ويبدو انها مجبره علي ذلك من والدها الذي يسير خلفها
نظر عم حسين لياسمين ببسمه / مبـ.ـارك يا ياسمين يا بـ.ـنتي مبـ.ـارك يا دكتور بالرفاء والبنين يارب
نظرت له ياسمين ببسمه صغيره / الله يبـ.ـارك فيك ياعم حسين
ثم نظرت بقرف لهند / عقبال هند
نكز عم سعيد هند التي نظرت لها بحقد /الف مبروك يا ياسمين
ياسمين وهي تنظر لها بخبث وتنهض لها ثم سكبت عليها كوب العصير الخاص بها وتصنعت الأسف / اوووبس ما أخذت بالي وانا بقوم وقع غـ.ـصـ.ـب عني يا هنوود معلشي يابيبي
نظرت لها هند بغـــضــــب وكادت تصرخ بها لولا والدها الذي امسك يدها وجذبها / حصل خير يابـ.ـنتي و مبـ.ـارك تآني يلا يا هند
ثم سحب هند ورحل بينما نظر أسر لياسمين بيأس / كان لازم يعني اللي عملتيه ده
ياسمين وهي تجلس وتبتسم / لو معملتش كده كنت هولع والله
ضحك أسر عليها
بينما اقترب عامر قليلا من اميره التي كانت تصفق وهمس لها بما جعلها تكاد تسقط أرضا
عامر بهمس حنون / عقبال كتب كتابتنا يا اميرتي
نظرت اميره له بصدmه كبيره ولكن وجدته يسير بعيدا وهو يبتسم بينما هي ابتسمت بخجل
كانت مليكه تقف بجانب حمزه وتبتسم له وهو يغمز لها ولكن فجأه شعر حمزه باهتزاز هاتفه فنظر به وهاله ما رأي وفتح عينه علي وسعها وظهرت عروق حمراء بعينه اخافت مليكه بشـ.ـده
مليكه بخــــوف / حمزه ما…..
لم تكمل حديثها حتي كان حمزه ينصرف من امامها بسرعه كبيره
نظرت له بتعجب وكادت تلحق به لولا رساله وصلت لها جعلتها تقبض علي يدها بغـــضــــب ونظرت حولها تبحث عن ادهم ولكن لم تجده فركضت للخارج دون أن ينتبه احد لها وبمجرد ما خرجت من المنزل وجدت يهجم عليها وجذبها بعيدا ثم ألقاها بعيدا وهاجمها بلكمه التفت له بسرعه وصدت ضـ.ـر.بته وردتها بسرعه شـ.ـديده بلكمه عنيفه ولم يكد المهاجم ينهض حتي عاجلته بلكمة اقوي وهي تنظر له بشر
نهض هو بسرعه وانطلق لها وامسكها بعنف من حجابها وصفعها بشـ.ـده حتي ادmي شفتيها وخلف أثر احمر علي خدها ورفع رأسها ونظر لها ببسمه وهمس بغل وحقد وهو ينزع نقابها بشر وغـــضــــب / واخيرا يا مولا قد عدت ونهايتك ستكون علي يدي انا
بصقت مليكه في وجهه ثم استخدmت قدmها لضـ.ـر.به في قدmه فانحني ونظر لها بشر واسرعت هي وامسكت رأسه وهي تضـ.ـر.بها بالحائط بقوه وهي تصرخ به / اوووه جاك يا عزيزي انت لا تريد أن تخرج مولا من داخل مليكه
نظر لها جاك بعدmا ابتعد عنها وهو يضع يده علي رأسه بألــم / وانا لم اتي لهنا سوي لاخراج مولا والتخلص منها ولا مانع من التخلص من مليكه أيضا بل سيكون شرف لي
ضحكت مليكه بشـ.ـده ثم نظرت له وغمزت / اذا هل تريد أن تتحداني يا جاكي
ابتسم جاك بشر / ولما لا
وفي الثانيه التاليه كان يخرج مسدسه ويرفعه بوجهها
نظرت له مليكه ببرود شـ.ـديد وفركت جانب فمها ببرود ثم اقتربت منه وهي تنظر في عينه / هيا يا عزيزي اطلق النار صدقني لو كنت مكانك لكنت أطلقت الان لأنني ان عشت الان سوف تمـ.ـو.ت انت
ضحك جاك بشـ.ـده / اوووه اكثر ما احبه بكي يا صغيره هي شراستك هذه
ثم تحدث بغموض / لم آتي من امريكا الي هنا لقــ,تــلك بهذه السهوله يا صغيره سوف استمتع بكل لحظه عـ.ـذ.اب لكي
ثم اقترب وهمس / وزوجك أيضا
احتدت نظرات مليكه ونظرت له بشر وهمست له ببسمه مرعـ.ـبه / فقط اقترب منه بعدها لا تأتي وتبكي ان أرحمك
ضحك جاك بصخب وهو يصفق بيده / اوووه واخيرا هناك من جعل مولا تعشق احسده هذا الرجل حقا فقد فاز باكثر القطط شراسه
مليكه ببسمه وهي تسحب نقابها الساقط أرضا / اذا ابتعد عن هذه القطه حتي لا تنالك اظافرها
ثم اقتربت منه وصفعته صفعتين متتاليتين / الاولي لأنك لمستني بيدك القذره هذه والثانيه لرؤيتك ما لا يحق لك حتي النظر اليه مجرد نظره صغيره
ورغم الظلام الذي يصعب الرؤية به الا ان مليكه كانت تحترق بسبب نزعه لنقابها
وهمست له بشر / استعد لجحيمك يا جاك
ثم تركته ودخلت للمنزل وهي تضغط علي يدها بغـــضــــب بينما شعر جاك بشخص يربت علي كتفه نظر وجدها ملك تضحك بشـ.ـده / اوووه جاكي العزيز اخبرتك الا تأتي لهنا ولكنك كنت مصر علي ذلك اذا لنري ماذا فعلت بك عزيزتنا مولا
ثم أمسكت وجهه /اوووه لا بأس قريبا سوف تشفي جراح وجهك
ثم اقتربت وهمست له بخبث /و لكن جراح كبريائك لن تشفي أبدا سوي بمـ.ـو.ت مليكه
نظر له جاك بشر وهمس / قريبا،،،،،،، قريبا جدا سوف نذهب لزياره قبر عزيزتنا مولا
ثم ذهب سريعا بينما ملك نظرت للمنزل بشرود وهمست / نهايتكم كلكم علي ايدي خصوصا الكـ.ـلـ.ـب ادهم
F. B
تم نقل ملك لمصحي لمعالجتها كما اعطي ادهم التعليمـ.ـا.ت وبقيت هناك ليوم تصرخ وهي تحاول الخروج فدخلت لها ممرضه تعطيها ثياب لتبدلها فنظرت لها ملك بخبث وخلعت قلادتها الذهبيه / خدي يا…
نظرت لها الممرضه / أنا
هزت مليكه رأسها وهي تري نظرات الجشع في عينها / اها دي هتبقي ليكي
ثم سحبتها / بس بشرط
نظرت لها الممرضه بتعجب فاكملت ملك وهي تجلس تتحدث بخبث / عايزه بس اعمل مكالمه صغننه قد كده
نظرت الممرضه حولها بخــــوف / بس لو حد عرف…
ملك ببراءه مزيفه / متخافيش انا بس عايزه اكلم ماما وهرجع الفون تآني بسرعه وبعدها السلسله دي كلها ليكي انتي وبس
هزت الممرضه رأسها وتحدثت / طيب بصي بليل هاجي ليكي واديكي التليفون عشان دلوقتي ممكن اتأذي بسبب الكاميرات دي
نظرت ملك للكاميرات التي تراقبهم وتحدثت بسخريه / وهو بليل بيقفلوا الكاميرات ويناموا ولا إيه
الممرضه / لا يا هانم بس بليل الواد أحمد خطيبي هو اللي بيستلم الورديه وبيقعد يراقب فسهل اديكي التليفون من غير وش ومشاكل وانا هقوله كل حاجه
ابتسمت ملك بخبث وهزت رأسها
وبالفعل جائت الممرضه واعطتها الهاتف بعد أن أخبرت خطيبها مما سيعود عليهم مقابل هذه المهمه
اجرت ملك مكالمة وتحدثت بلهفة / جاك ارجوك ساعدني
B
غادرت ملك من المنزل وهي تتوعد لهم بكل الشر
RAHMA NABIL 美心
دخلت مليكه وهي تنظر حولها بتعجب وتبحث عن حمزه كل ما ترغب به الآن هو الارتماء باحضانه لتشعر بالأمان
لم تجده في أي مكان ولكن فجأه شعرت بأحد يجذبها بعنف نظرت وجدته حمزه تحدثت بخــــوف بسبب ملامحه الغاضبة / في إيه يا حمزه براحه طيب فيه إيه
ولكن حمزه لم يستمع لها وجذبها خلفه
بينما هي لا تفهم مابه وما هذا العنف الذي يستعمله معها وصل حمزه لشقته فتحها واتجه بها لغرفته وأغلق الباب ودفعها بحده ورفع الهاتف في وجهها وصرخ بغـــضــــب / إيه ده
نظرت مليكه للهاتف وجدته فيديو لها وهي ترقص مع ياسمين بدون حجاب او نقاب وضعت يدها بصدmه علي فمها / والله العظيم يا حمزه كنا ستات بس
قاطعها حمزه وهو يصـ.ـر.خ / وايه يعني ستات مش يمكن حد يصور وموبايله يقع في ايد اي حد وقتها ايه اللي هيحصل ها ردي
بكت مليكه وهي تتحدث بسرعه / والله ما اعرف ان كان فيه حد بيصور يا حمزه انا بس كنت فرحانه عشان….
لم تكمل كلامها بسبب جذب حمزه لها بشـ.ـده لاحضانه وهو يربت عليها بحنان شـ.ـديد يكره نفسه بشـ.ـده بسبب التسبب في بكائها دائما…… ما ذنبها هي حتي يخرج غـــضــــبه بها هو لم يري امامه عنـ.ـد.ما وجد هذا الفيديو يرسل له من اميره وعنـ.ـد.ما وجدها تدخل من الباب ذهب إليها وجذبها خلفه دون أن يشعر وصرخ به وفكره ان احد امسك هاتف اخته التي تتركه في كل مكان ولاي احد وخاصا احمد تقــ,تــله ولكن عنـ.ـد.ما رأي دmـ.ـو.عها ضعف بشـ.ـده واه والف آه من دmـ.ـو.عها هذه التي صفعته وبقسوه كان يضمها بشـ.ـده وهو يهمس لها بحنان / اسف يا مليكه اسف وحياتي عندك خلاص متعيطيش عشان خاطري خلاص
والله اتعصبت لما شوفت الفيديو وخــــوفت يقع في ايد حد تاني اميره هي اللي صورته من غير تفكير واحمد علي طول بيمسك فون اميره خــــوفت يقع الفيديو ويشوفه بالغلط همـ.ـو.ت والله يا مليكه والله لما الفكره دي جات في دmاغي لقيت نفسي زي المـ.ـجـ.ـنو.ن مش شايف قدامي سامحيني خلاص عارف اني آكتر من مره اتعصب عليكي واطلب تسامحيني بس والله غـ.ـصـ.ـب عني
تعجب حمزه من عدm حديث مليكه فابعدها عنه وهو يتحدث بنـ.ـد.م / خلاص يا مليكه اعملي فيا اللي يعجبك بس متزعليش وحياتي عندك
نظر لها حمزه بحـ.ـز.ن / طب بصيلي طيب وارفعي نقابك
لم تجيب مليكه فمد يده لينزع نقابها ولكنها أمسكت يده ونظرت له بدmـ.ـو.ع وهزت رأسها برفض فنظر لها بشك / مليكه في إيه اوعي ايدك
مليكه بترجي / تعالي ننزل تحت الكل هيلاحظ غيابنا يا حمزه ونتكلم بعد ما الكل يمشي
نظر لها حمزه في عيونها بدقه /اوعي ايدك يا مليكه اوعي ايدك بقولك
نظرت مليكه له بخــــوف فنزع هو نقابها وهو يتعجب هدوئها واصرارها علي عدm نزعه ولكن صدm حينما رأي اثار ضـ.ـر.ب علي وجهها مد يده يمسك وجهها بحنان شـ.ـديد ثم اخذ يمسد جروحها باصبعه وهو يتحدث بهدوء مخيف ومخيف جدا جدا ثم همس لها بنبره جعلتها ترتعش خــــوفا / مين اللي عمل كده…….
قيام الليل..💛”
من أكثر الحاجات اللي محتاجينها في حياتنا… ومحتاجين ندعي بيها كتير جداً.. هيا الصبر 💛!!!
ندعي أن يرزقنا الله الصبر علي طاعته!
والصبر عن معصيته!
والصبر عند عزائم الأمور!
احتياجك للصبر زي احتياجك للأكل والشرب والله..!!
الحياة كلها هتهون في نظرك لو انت صابر 💛.
مهما أصابك حـ.ـز.ن.. أو ابتلاء.. تلاقي نفسك ثابت… بتصبر اللي حوليك… وتلاقي قلبك بيتردد جواه ديما…
” إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ ”
وتكون في عز الشـ.ـدة.. وباصص للسما وسرحان… ياتري هيبقا الأجر ايه…!!!
مش هتوصل للثبات واليقين ده بسهوله… لازم جهاد شـ.ـديد 💛
وأكثر عبادة هتعينك علي ده هيا القيام 💛
يللا قوم.. واسأل الله أن يرزقك الصبر والثبات 💛
‏صلوا على خير العِباد وسلِموا
فصلاتنا ذُخر لنَا ووسامُ. ﷺ.💞
كان صوت حمزه رغم هدوءه الا انه كان يسبب الرعـ.ـب بسبب نبرته التي تحدث بها اخذ يحرك أصبعه في دوائر علي خدها وهو يتحدث بهدوء مخيف جدا / ها يا مليكتي مين اللي عمل كده.
نظرت مليكه له بخــــوف من جنونه فحمزه هادئ جدا ولكن عند غـــضــــبه يصبح كالوحش ابتلعت ريقها وهمست بصوت مبحوح / حمزه خلينا بس ننزل تحت بعدين يبقي نشوف الموضوع ده
حمزه وهو يقبل خدها بحنان / تؤ تؤ هنتكلم دلوقتي متقلقيش الكل تحت لو فيه حاجه هيكلمونا ها بقي مين اللي عمل كده
ارتعشت مليكه وهي تهمس / جاك
اقترب منها حمزه / مش سامع يا مليكتي قولتي مين
مليكه ببكاء ودmـ.ـو.ع / جاك بس والله يا حمزه انا مسكتش و…
قاطعها حمزه وهو يمسح دmـ.ـو.عها بحنان ويقبل خديها بحنان شـ.ـديد ثم سحبها لفراشه واجلسها عليه وتحدث / اوعي في يوم تبكي يا مليكه عشان اي حاجه فاهمه
هزت مليكه رأسها بخــــوف فانحني حمزه لقدmها فسحبتها بتفاجأ فابتسم هو واخذ قدmها ونزع حذائها بكل حنان ثم امسك قدmها ووضعها علي فراشه ونزع حجابها والنقاب وقبل جبينها بكل حنان / نامي ياقلبي تلاقيكي تعبانه من كل اللي مرينا بيه
نظرت له مليكه بتعجب بينما هو يدفع جــــســ ـدها لكي تستلقي ثم قبل جبينها بحنان وجلس بجانبها وهو يربت علي شعرها بحب / نامي يا مليكه نامي وارتاحي ومتفكريش في حاجه
مليكه وهي تغلق عينها دون شعور / يا حمزه جاك مش
قاطعها حمزه بحنان / اششششش خلاص نامي دلوقتي واما تصحي نتكلم ياقلبي
وبالفعل غرقت مليكه في النوم بعد دقائق قليله وذلك بسبب التعب الذي واجهته في الأيام السابقه نظر لها حمزه ببسمه وقبلها بحنان وأغلق الانوار وخرج من غرفته فتغيرت ملامحه للنقيض تماما
وهبط لاسفل ثم ذهب لوالدته وتحدث لها / ماما مليكه نايمه في اوضتي محدش يصحيها عشان هي مرهقه شويه وانا عندي مشوار مهم هخلصه وارجع علي طول
تحدثت نورا ببسمه / ماشي يا حبيبي بس متأخرش
هز حمزه رأسه وقبل يدها / دعواتك يا ست الكل
نورا وهي تربت علي رأسه بحنان / حبيبي ربنا يوقفلك ولاد الحلال دايما
ابتسم لها حمزه بشـ.ـده واتجه لمكان ادهم فوجده يجلس بجانب رامي فجذبه دون كلمه واحده وخرج به للحديقه ونظر له نظره جعلت ادهم يعلم أن القادm ليس بالهين / عايز اعرف اللي اسمه جاك ده فين بالضبط
RAHMA NABIL 美心
تحدث إيهاب بعصبيه شـ.ـديده / أنتم اغـ.ـبـ.ـيا ولا إيه إزاي تروحوا ليها لحد البيت وتعرفها انك هنا ورجعت يا غـ.ـبـ.ـي كده هنخسر عنصر المفاجأه وهيعملوا احتياطهم
تحدثت ملك بملل / اسمع يا إيهاب احنا مش بـ.ـنتشغل عندك وافتكر ده كويس احنا هنا زينا زيك
إيهاب بسخريه / آه وده معناه بغبائكم تضيعوا كل حاجه
تحدث جاك وهو يجلس بملل / مابه هذا العجوز لما يصـ.ـر.خ هكذا
ضحك إيهاب بشر / حسنا يا ذكي سنري من هو العجوز عنـ.ـد.ما يعلم حمزه ما فعلته بزوجته يا غـ.ـبـ.ـي لقد ايقظت وحشه سوف يقــ,تــلنا جميعا يا غببببببببي
صرخ بآخر كلمـ.ـا.ته بهياج شـ.ـديد / سوووووف يقــ,تــلنا
تحدث جاك بملل / لما انت خائف هكذا
صرخ إيهاب بعدmا نفذ صبره / لما انا خائف هكذا؟؟؟ حسنا سأنتظر إجابتك انت علي هذا السؤال بعدmا ينتهي منك HRS
ضحك بسخريه بعدmا انهي كلامه
بينما تسآل جاك بتعجب / ومن هذا ال HRS
ضحك إيهاب وهو يصفق بيده بجنون / اوووه يا عزيزي هذا هو مـ.ـو.تك ومـ.ـو.تي لقد فتحت الجحيم علينا انظر حولك هل تري ما حدث لي انظر
نظر جاك حوله لهذا المكان المدmر تقريبا الذي يشبه الخرابة ونظر له بملل
فاكمل إيهاب / هذا كله من فعل يد حمزه انا اختبأ هنا مثل الجرذان بسببه هو حمزه ليس بالشخص الهين الذي يظهره للجميع بل هو وحش قذر وسوف تعلم هذا جيدا حينما تقابله بنفسك
نهض جاك وصرخ به وهو يرفع أصبعه في وجه ايهاب / اسمع يا هذا انا لست جبان مثلك لاخاف هذا الحقير حمزه لذا اعلم مع من تتحدث هل فهمت
ثم تركه ورحل تحت ضحكات إيهاب الصاخبه / اذا سنري من هو الجبان حينما تأتي الي محمل علي اكتاف رجـ.ـالك يا صغير
بينما جاك غـــضــــب وبشـ.ـده وصعد لسيارته واتجه للمنزل الذي قام بتأجيره وهو يزفر بضيق ويحدث نفسه بعدmا نظر خلفه لسيارات الحراسه الخاصه به / هو لا يمكنه ان يؤذيني أبدا اللعنه علي هذا العجوز يريد اخافتي فقط
ثم ضحك بسخريه واكمل طريقه لمنزله
RAHMA NABIL 美心
دخلت ندي للمنزل مجددا وهي تنظر حولها بتشوش من كثره البكاء وكان خلفها رامي فاقترب منها بهدوء وتحدث بخفوت / ليه يا ندي ليه عملتي كده
انتفضت ندي بخــــوف ونظرت خلفها وجدته ينظر لها بعتاب ونظرات خيبه بها /رامي انا….
هز رامي رأسه /مش محتاج اسمع حاجه يا ندي مش محتاج اسمع حاجه صدقيني انا مش عارف حتي ليه بعاتبك لحد دلوقتي ندي انتي كـ.ـسرتي كل حاجه فيا وعمري ما هسامحك عليها
بكت ندي مجددا / هتصدقني لو قولتلك انا مش عارفه ليه عملت كده رغم اني طول عمري وانا معرفتش غيرك ولا حبيت غيرك مش عارفه ازاي طاوعت شيطاني رامي والله العظيم ما حصل حاجه هو مرتين بس كلمته بعدين حسيت بغلطتي وكنت عايزه اقوله يبعد عني بس انت جيت وقتها يا رامي انا مش….
قاطعها رامي بسخريه / مش محتاجه تبرري اي حاجه يا ندي بعدين الكلام معدش ليه فايده خلاص انا دلوقتي واحد خاطب وعندي خطيبتي بـ.ـنت محترمه جدا عمرها ماكلمت شاب ولا بصت في وش شاب بيكلمها
نظرت له ندي بألــم فاق التحمل هل هو يهينها الان ويعايرها بخطيبته المبجله نظرت ندي في عيونه بنظره لوم علي حديثه وتحدث ببسمه قــ,تــلته / اممممم لاحظت فعلا ربنا يكرمكم يارب عن اذنك
ثم تركته وتحركت بجمود لم تبكي لم تذرف دmعه واحده سارت ببطئ شـ.ـديد بينما هو نظر في اثرها وهو يسب نفسه ما الذي قاله للتو غـ.ـبـ.ـي غـ.ـبـ.ـي هو غـ.ـبـ.ـي كبير كيف يقول لها هذا هل وصل به الغـــضــــب لاتهامها او معايرتها بفتاه اخري
لم يشعر بشئ سوي بايه التي تحدثه / دكتور رامي… رامي
انتبه لها رامي / ها نعم يا ايه.
ايه ببسمه / مفيش بس كنت بقولك اني همشي عشان هشام ميزعقش
رامي وهو يهز رأسه / تمام اعتذري منه بالنيابه عني تحبي اوصلك.
هزت ايه رأسها برفض / لا شكرا لحضرتك هشام مستني بره سلام عليكم
رامي /عليكم السلام
نظر رامي لها وهي تسير هل حقا يراها افضل من ندي والجواب كان معروف لا يوجد فتاه في نظره افضل منها رغم كل شئ
خرج من شروده علي ضـ.ـر.ب سعديه له / بقي يا معفن تسيب خطيبتك تمشي لوحدها مع هشام انت ايه ياض اهبل
نظر لها رامي يغـ.ـيظ / آه يا سعديه ايدك تقيله يا ستي هشام ده يبقي اخوها الله يسامحك هو أنا ناقص
سعديه بسخريه / خلاص يا خويا وانا اعرف منين انه اخوها
رامي بتذمر / تسألي يا سعديه تسألي يا حبيبتي مش تكون ايدك سابقه لسانك كده
سعديه / خلاص يا خويا قولنا خلاص
نظر راشـ.ـد بملل لعامر الذي يسير خلفه منذ بدايه الحفله / يابني بقي سيبني في حالي
عامر باصرار / طب قول موافق وانا اسيبك
راشـ.ـد وهو يزفر بملل / يابني البـ.ـنت لسه في ثانويه وقدامها امتحانات ومواويل وانت عايز تكتب عليها انت مالك كده يا عامر
عامر بتذمر / ياعمي والله مش هعطلها أبدا صدقني انا بس حابب أقرب منها آكتر ويكون مفيش حرمانيه في الموضوع
زفر راشـ.ـد / مكنتش اعرف انك زنان كده كنت فاكرك عاقل
عامر بإلحاح / طب وافق وانا مش هزعجك أبدا ها بقي قولت ايه
راشـ.ـد وهو يضـ.ـر.ب كف علي كف / قولت لا اله الا الله عوض الله علي عقلك يابني
اقترب منهم راضي وهو يتحدث بتعجب / فيه إيه يا راشـ.ـد مالك
راشـ.ـد بتذمر / شوف ابنك يا راضي عايز يكتب كتابه علي اميره قبل مـ.ـا.تخلص ثانوي
عامر وهو يبرر لوالده / يا حاج والله ما هعطلها أبدا والله بص هذاكرلها كمان انا كنت علمي زيها هذاكر ليها اي حاجه بس جوزوهالي
ضحك راضي بشـ.ـده / خلاص بقي يا راشـ.ـد هيفضل يزن ده ابني وانا عارفه دmاغه جذمه من صغره
عامر / مقبوله يا حاج بس جوزوني اميره
تحدث راشـ.ـد لاخيه / يعني انت شايف كده
راضي وهو يضحك / شايف ونص ومتقلقش عامر كبير كفايه عشان يعرف ايه اللي ينفع وايه اللي مينفعش
تحدث راشـ.ـد بقله حيله / طب هسألها واشوف رأي أخواتها
عانقه عامر بشـ.ـده وهو يقبله / حبيبي يا راشـ.ـد والله
ابعده راشـ.ـد / اوعي ياض ده انت طلعت فظيع يخربيتك
ضحك عامر بشـ.ـده وهو يفكر ان موعد اقتران اسم محبوبته باسمه اقترب كثيرا
ولكن في وسط تفكيره لاحظ شرود اخته ووقوفها وحدها اقترب منها بتعجب وتحدث / ندووش مالك ياقلبي
نظرت له ندي بشرود وهمست بدmـ.ـو.ع / عامر انا وحشه اوي
اقترب منها عامر بتعجب وربت علي رأسها / فيه إيه يا قلبي مالك وليه الدmـ.ـو.ع دي
ارتمت ندي في أحضانه وهي تشهق بعنف وتبكي بشـ.ـده بينما هو فزع بشـ.ـده علي اخته وضمها الي صدره بشـ.ـده وهو يحاول تهدئتها ولكن دون فائده / مالك يا ندي حد زعلك احكيلي مش انا اخوكي حبيبك
ندي بنـ.ـد.م شـ.ـديد / أنا اسفه يا عامر سامحني انا خنت ثقكتكم كلكم انا….
قاطعها عامر وهو يجذبها بعيدا عن الضوضاء ويجلسها بجانبه /فيه إيه يا ندي احكي ياقلبي متخافيش
نظرت له ندي بخــــوف وهي تبتلع ريقها /……..
RAHMA NABIL 美心
تحدث ادهم وهو ينظر لحمزه بدقه / وانت عايز تعرف جاك فين ليه
حمزه بجمود / مش لازم تعرف انا بس عايز اعرف هو فين تقدر تساعدني او لا
ادهم وهو ينظر له بتقييم / يعني إيه مش لازم اعرف هو مش احنا مع بعض في الموضوع ده ولا ايه
حمزه / الموضوع ده شخصي.
ادهم بحاجب مرفوع / موضوع شخصي؟؟؟ بينك وبين جاك،،،،، ده ايه ده؟؟؟؟
حمزه وهو يزفر بضيق / هتقولي ولا اجيب مكانه بنفسي
تحدث ادهم وهو يمسح وجهه بغـــضــــب مكتوم / هو موجود في أمريكا مع رجـ.ـالتي
ضحك حمزه بسخريه / يؤسفني اقولك ان هو هنا في مصر وان رجـ.ـالتك معرفتش تتحكم فيه
نظر له ادهم لثواني ثم اخرج هاتفه بهدوء يسبق العاصمه / مرحبا ماكس….. نعم افهم ذلك ولكن لدي سؤال لك….. أين هو جاك…… حقا ومتي كنت تنوي اخبـ.ـاري
ثار ادهم بجنون / يا غببببي جون هنا في مصر انتم اغـ.ـبـ.ـيااااااااااء جميعكم اغـ.ـبـ.ـيااااااااااء
صمت يستمع للطرف الاخر ثم ضحك بسخريه / لا عزيزي فقط عشر دقائق ان لم تجد لي مكانه داخل مصر سوف اقــ,تــلكم جميعا…… لايهمني كيف؟؟ تتبع حسابه المصرفي او ابحث خلف السكرتير الخاص لا يهمني اي شئ فقط اريد خط سيره منذ وطئت قدmه القذرة ارض مصر هل فهمت ماكس نفذ ماقلت
ثم اغلق الهاتف وارجع شعره للخلف بغـــضــــب ونظر لحمزه بحده / الحـ.ـيو.ان ده عمل ايه
تحدث حمزه بهدوء مرعـ.ـب /لمس حاجه مش بتاعته
نظر له ادهم بعدm فهم لثواني ثم فتح عينه بغـــضــــب جحيمي / مليكه
هز حمزه رأسه ببرود مخيف
بينما ادهم صرخ بحده / ابن ال……. الو……. ورحمه ابويا لكون منـ.ـد.مه ابن ال…….. الكـ.ـلـ.ـب
زفر بضيق يشعر بنفسه يختنق من شـ.ـده انفعاله بينما حمزه هادئ هدوء مخيف / لو وصلت ليه انت مش هتدخل أبدا يا أدهم
استدار له ادهم بحده / ده مستحيل الكـ.ـلـ.ـب ده انا اللي هعلمه الأدب
تحدث حمزه ببرود / متخلنيش انـ.ـد.م اني طلبت مساعدتك
زفر ادهم بضيق / طيب اخلص منه وانا هاخده أعلمه الأدب
حمزه وهو يهز رأسه برفض / تؤ تؤ هسيبه يرجع لكلابه عشان يعرفوا هما فتحوا ايه علي نفسهم اضـ.ـر.ب المربوط يخاف السايب
ادهم وهو ينظر لحمزه / اوك انا فعلا بدأت اخاف منك
ابتسم حمزه له بطريقه مرعـ.ـبه ولكن قاطع نظراتهم هاتف ادهم الذي تلقي رساله بها كل المعلومـ.ـا.ت عن جاك فتحدث لماكس / مرحبا ماكس هل انت متأكد من هذه المعلومـ.ـا.ت…… امممم حسنا ولكن هذا لا يغفر لكم خطأكم ماكس
ثم اغلق الهاتف ونظر لحمزه / واحد من رجـ.ـاله جاك وقع بلسانه قصاد شويه فلوس وعطانا عنوانه
هز حمزه رأسه وانطلق لسيارته بسرعه كبيره بينما ادهم ينظر له بغباء فصرخ به حمزه / هتفضل واقف يلا
ادهم وهو ينطلق له ويتحدث في هاتفه / الو يا رفعت خد الرجـ.ـاله وحصلني علي العنوان اللي هبعته ليك عايزك تحاوط المكان كله يا رفعت فاهم
RAHMA NABIL 美心
نظر عامر بصدmه لندي وهو مازال لم يستوعب ما تقوله أين أخطأ هو هل اهملها هو دائما كان يخبرها انها صديقته وليست اخته فقط نظرت له ندي بخــــوف وتحدثت بهمس / عامر انا اسفه بس والله انا عرفت غلطي و….
قاطعها عامر وهو ينهض / خلاص يا ندي خلصنا من الموضوع ده ادخلي جوا دلوقتي
خافت ندي اكثر فهدوء عامر مخيف اكثر من غـــضــــبه / عامر وحياتي عن….
تحدث عامر وهو يجز علي أسنانه / قولت علي جوا وهاتي موبايلك ده
نظرت له ندي برعـ.ـب وضغطت علي هاتفها / يا عامر…
عامر بهدوء يكاد يتصدع / هاتي فونك وادخلي جوا
مدت ندي يدها بالهاتف بخــــوف شـ.ـديد واتجهت للداخل وهي ترتعش خــــوفا ولكن أثناء دخولها اصطدmت برامي الذي توازن بصعوبه علي عكازه ونظر لها بملل كاد يتجاهلها لولا نظرتها المرتعبه تلك وارتعاش جــــســ ـدها ذلك فتحدث بلهفه لم يجاهد حتي لاخفائها / ندي مالك انتي كويسه
رفعت ندي عينها الذابله من كثره البكاء له وتحدثت بجمود / قولتله كل حاجه
نظر لها بعدm فهم / قولتي لمين وقولتي ايه مش فاهم.
تحدثت ندي ببكاء / قولت لعامر كل حاجه
فزع رامي بشـ.ـده /قولتي لعامر؟؟ طب وهو عمل ايه
ابتسمت ندي بو.جـ.ـع / المشكله انه معملش المشكله انه معملش
لم يفهم منها رامي اي شئ لذا تركها وذهب يبحث عن عامر ولكن لم يجده في أي مكان فخرج يبحث عنه خارجا وجده يجلس علي مقعد في الحديقه وهو ينظر امامه بشرود فاقترب منه وتحدث بهدوء / عامر
رفع عامر رأسه له فصدm رامي من عيونه التي كانت حمراء وبشـ.ـده رامي بشفقه / عامر ندي م….
قاطعه عامر وهو مازال يلوم نفسه قبلها علي مافعلت / الغلط كله غلطي انا
اشفق رامي بشـ.ـده عليه فجلس بجانبه وربت علي كتفه / متقولش كده يا عامر انت عمرك ماقصرت معاها كلنا كنا شايفين انت بتعامل ندي إزاي بس هي صغيره ووارد تغلط كده
نظر له عامر بألــم ووضع وجهه بين يديه / أنا غلطت في حق اختي كان لازم اخد بالي اكثر منها الله اعلم لو مكانتش فاقت في الوقت المناسب كان ممكن يحصل ايه ليها كان مين اللي ممكن يرضي انه يرتبط بيها لو كان الواد ده اذاها انا بس كل اللي زعلان عليه أن اختي كانت هتضيع مني انا…
صمتت قليلا لا يعرف ماذا يقول يشعر انه تائهه كثيرا فقاطع رامي أفكاره وهو يخبره بما صدmه اكثر واكثر /………..
RAHMA NABIL 美心
وصل حمزه وادهم لمنزل جاك تحدث ادهم وهو ينظر للمنزل / هنستني هنا لحد ما رجـ.ـالتي توصل بعدين ه….
لم يكمل كلامه حتي وجد حمزه يهبط من سيارته ويتجه لمنطقه قريبه من سوره المنزل ونظر حوله ثم قفز عاليا وامسك بالسور وتسلقه بكل سهوله وقفز للجانب الاخر
بينما ادهم فقط يشاهد وهو يفتح فمه ببلاهه / أنا قولت اني بدأت اخاف من الواد ده
ثم هبط سريعا وحاول اللحاق به
بينما كان حمزه يسير بكل برود في المنزل وكأنه يملكه فقد كان يختار المكان الذي يخلو من الحراسه ويسير به حتي وصل لمكان به مواسير تؤدي للطابق الثاني قفز عليها وأخذ يتسلق بهدوء حتي وصل لاحدي النوافذ فدخل منها بكل هدوء وجد نفسه في غرفه بها تلفاز ومقاعد فاخره فخرج منها لممر طويل ونظر حوله وجد حارسان يسيران في الممر فدخل للغرفه مجددا واختبأ ولكن وقع نظره علي ما جعله يبتسم بسمه مرعـ.ـبه
كان الحارسان يسيران ذهابا وايابا في الممر ولكن فجأه وجدوا من يخرج عليهم من أحدي الغرف ويقذف في وجههم السائل الأبيض في مطفأه الحريق ولم يكد احد منهم يفتح عينه حتي كان حمزه يضـ.ـر.بهم بالمطفأه علي رؤوسهم بشـ.ـده وغـــضــــب شـ.ـديد ثم نظر لهم باستخفاف واخذ احد الاسلحه ووضعها في ثيابه ثم اخذ يقتحم الغرف كلها واحده تلو الاخري حتي فتح أحدي الغرف
وجد بها جــــســ ـد علي الفراش ابتسم ببرود ثم دخل وأغلق الباب جيدا خلفه واقترب من الفراش ونظر له ببرود وهو يفكر في الف طريقه لتعذيبه بينما جاك كان ينام بكل هدوء حتي شعر بانفاس بجانبه ففتح عينه بانزعاج وجد احد يقف بجانبه فظنه احد حراسه فتحدث بانزاعاج / انت ماذا تريد
ولكن لم يسمع رد منه لذا نهض بانزعاج واضاء الانوار بجهاز التحكم عن بعد ونظر لهذا الشخص بانزعاج ولكن سرعان ما تغيرت ملامحه عنـ.ـد.ما لاحظ انه ليس احد رجـ.ـاله / هيييي من انت وكيف دخلت لهنا
سحب حمزه احد المقاعد وجلس ببرود / من انا فأنا الجحيم الذي القيت نفسك به بغبائك وكيف دخلت لهنا فالأمر سهل جدا فأنا لم أجد احد يمنعني
انتفض جاك من علي فراشه وكاد يصـ.ـر.خ فوجد المقعد الذي كان يجلس عليه حمزه يصطدm به بحده فصرخ بو.جـ.ـع كبير بينما حمزه نظر له وتحدث ببرود مرعـ.ـب / صدقني لقد أخطأت كثيرا بما فعلته
زحف جاك للخلف برعـ.ـب وهو يصـ.ـر.خ به / ايها المـ.ـجـ.ـنو.ن ماذا فعلت
ثم تحسس رأسه التي كانت ما تزال تعاني من قتاله مع مليكه / آآآآآآه يا غـ.ـبـ.ـي من انت وماذا تريد
اقترب منه حمزه بدون كلمه وجذبه بحده ثم امسك رأسه وضـ.ـر.بها في المعدن الخاص بالفراش بشـ.ـده بينما جاك يصـ.ـر.خ بألــم شـ.ـديد/ اتركني ايها الغـ.ـبـ.ـي
ولكن حمزه لا يستمع له ثم اخذ يلكمه بحده وغـــضــــب وفقط مايراه امامه هو دmـ.ـو.ع زوجته بينما جاك من كثره الضـ.ـر.ب لم يعد يشعر بشئ واغشي عليه من كثر الو.جـ.ـع وحمزه لا يتركه فقط يضـ.ـر.به بحده اكثر ثم نظر حوله بجنون وهو يبحث عن شئ حتي وقعت عينه علي أحد التحف المعدنيه فذهب واخذها ثم ضـ.ـر.ب يده بها بشـ.ـده وهو يتذكر انه لمس بهذه اليد زوجته ثم القي مابيده ونظر له ببرود وبصق عليه وخرج ببرود وقابل ادهم في الممر الذي فزع من هيئته / يخربيت جنونك عملت ايه.
حمزه ببرود وبسمه هادئه / اتناقشنا بكل هدوء وعقلانيه
نظر ادهم لظهره وفم مفتوح ولم يفق سوي علي صوت مساعده
رفعت / ادهم باشا هنعمل ايه دلوقتي
نظر ادهم له بتذمر / وهو خلي حاجه نعملها ماشاء الله الواد جزار نضف يابني اي حاجه ومتخليش اي اثار تدل علي اقتحام
ثم سار خلف حمزه وهو يضـ.ـر.ب كف علي كف
وهبط وجد رجـ.ـاله تولوا امر رجـ.ـال جاك فخرج للسياره وجد حمزه يجلس بها ببرود فصعد وتحدث وهو ينظر امامه / أنا بقيت اخاف منك
ضحك حمزه بصخب وهو ينطلق بسيارته / لا متخافش ياباشا احنا في جنب واحد
ثم غمز له واخذ يصفر باستمتاع
ادهم بسخريه / ماشاء الله الغزاله رايقه اهي أمال واحنا جايين كنت هتاكلني ليه
حمزه بهدوء / لا كنت مكبوت شويه
ادهم بسخريه / والكبت خرج الحمدلله
حمزه بضحك / اها خرج الحمدلله
نظر له ادهم بقرف / ده انت عيل مرعـ.ـب يخربيت برودك يا اخي
بينما حمزه كان يضحك علي تذمره منه طوال الطريق
RAHMA NABIL 美心
انتهي الاحتفال بأسر وياسمين وغادر الجميع منزل الحاج سعيد ماعدا أفراد العائلة فقد تجمع الجميع وجلسوا يتحدثون عن الحفل الذي انتهي بدون اي مشاكل أو هذا ما يظنون
كانت اميره تنظر لعامر الذي يظهر عليه الشرود والحـ.ـز.ن أيضا ألــمها قلبها وبشـ.ـده عليه تري ماذا حدث ليحـ.ـز.ن هكذا
بينما ندي كانت فقط تنظر أرضا فهي تخجل ان ترفع عينها في احد
وأسر وياسمين يتبادلون نظرات حب خفي يحاول كل منهم لجم مشاعره حتي يتبين له مشاعر الاخر
بينما احمد نهض واخذ يد ميار وتحدث / هروح اوصل ميار
ثم أشار لها برأسه واخذها وخرج وهو يهمس لها بشئ جعلها تضـ.ـر.به / يا قليل الادب
احمد بحنق وهو يدفعها / قليل ادب؟؟؟ طب امشي يا ختي قدامي
في الداخل تحدث سعيد وهو ينظر حوله / فين حمزه ومليكه وكمان ادهم مش باينين
دخل حمزه وهو يبتسم بهدوء ومشاغبه / أنا اهو يا سعيد ياقلبي ايه وحشتك
ابتسم سعيد وهو ينظر له / اكيد ياغالي يابن الغالي انت بتوحشني علي طول
ثم نظر له هو وادهم / كنتم فين كده ومليكه فين مش شايفها من بدري
نظر حمزه لوالدته وهو يتحدث / مليكه كانت مرهقه شويه فنامت
تحدث أسر بفزع /تعبانه من ايه هي كانت كويسه في كتب الكتاب
حمزه ببسمه وهو يتجه لاعلي / إرهاق عادي متقلقش انت يا أسر افرح انت بس بياسو وسيب مليكه عليا عن اذنكم هروح اشوفها
ابتسم سعيد وهو يري لهفه حفيده وحبه الظاهره للجميع
بينما حمزه كان يصعد بسرعه كبيره فقد اشتاق لها كثيرا اخرج مفتاحه ودخل للشقه ثم توجه لغرفته مباشره وجدها كما تركها مازالت نائمه فدخل وتوجه لفراشه ونظر لها بعشق كبير وابعد عن وجهها خصلات شعرها وهو يبتسم بحنان ثم خلع حذائه وتمدد بهدوء بجانبها وضمها لاحضانه بعشق كبير وهو يقبل رأسها فاستيقظت هي ونظرت له بدون وعي ودفنت نفسها اكثر في أحضانه وهمست بدون وعي / بحبك يا حمزه
حمزه ببسمه وهو يقبل رأسها / وحمزه بعشقك يا مليكتي
ثم اغمض عينه وذهب في نوم عميق وهو يبعد اي افكار عن رأسه ويفكر فقط انها الان بين زراعيه تنام مثل الملاك وهذا كافي له………….
كان الجميع يتحدث ببسمه فتحدث عامر وهو يقاطعهم وينظر لندي نظرات جعلتها تبتلع ريقها بو.جـ.ـع
عامر بجمود لوالده / بابا رامي طلب ايد ندي وانا موافق
. جعل الله يوم الجمعه لكم نوراً ، وظهره سروراً ، وعصره استبشاراً ، ومغربه غفراناً ، و.جـ.ـعل لكم دعوة لا ترد ووهبكم رزقاً لا يعد وفتح لكم باباً إلى الجنة لا يسد.
شيخٌ بيثربَ يهوانا ولم يرنا،
هذِى هداياهُ فينا لم تزل جُدُدا..
هو النبىُّ الذى أفضى لكلِ فتىً،
بأن فيهِ نبياً إن هو اجتهدا.
💞
رفعت ندي نظرها بفزع لها يطلب يدها هي ومنذ قليل كان يهينها هل هي تحلم ام ماذا،،،،، لحظة ماذا عن خطيبته هل يمزح معهم الان؟؟؟ نظرت له وجدت نظراته غامضه بشكل مخيف بما يفكر هل يفكر في الزواج بها وتعذيبها عند هذه الفكره انتفضت بفزع فنظر لها الجميع بتعجب بينما عامر ينظر لها نظره تتحداها ان ترفض هزت ندي رأسها رافضه هي أخطأت نعم ولكن الا يكفي هذا العقـ.ـا.ب الذي نالته منه ومن أخيها ماذا يريد بعد نظرت له بنظرات لم يفهمها هو او هيئ له ان رأي نظره لوم علي ماذا تلومه الان هل
خرج الاثنان من شرودهم وهم يستمعون لكلمـ.ـا.ت عامر وهو يتحدث للجميع / وكمان لو فيه موافقه من الكل فرامي حابب يكتب علي ندي معايا انا واميره
كانت اميره تنظر لندي وهي تري ردة فعلها ولكن توقفت وهي تسمع كلمـ.ـا.ت عامر عن عقد قرآنهم ماذا هل يمزح هذا
نظرت لوالدها الذي لم تتغير ملامحه اذا فالجميع يعرف ذلك ما عداها هي
اقترب راشـ.ـد منها وهمس لها بحنان / لو مش موافقه ممكن نأجل الموضوع
نظرت له اميره لثواني ثم ابتسمت بخجل ونظرت أرضا بينما هو فهم من ذلك انها توافق فابتسم عليها واكمل عامر كلامه / ها يا جدي رأي حضرتك ايه
نظر الجد لندي ورامي بدقه وعلم من نظراتهم بوجود شئ بينهم / الأول خليهم يقعدوا مع بعض ويتفاهموا بعدين نشوف رأيهم هما الأول
نظر رامي لندي فتحدث عامر وهو ينظر لها نظرات جـ.ـا.مدة / ندي قومي مع رامي
نهضت ندي باقدام ترتجف وبشـ.ـده ثم اقتربت من رامي الذي ذهب له أسر واسنده لمقعد قريب من الجميع ولكن معزول قليلا جلس رامي وعاد أسر لمكانه نظر رامي وحد ندي تقف وتفرك يدها بتـ.ـو.تر فتحدث بهدوء / اقعدي يا ندي
جلست ندي بوهن وتحدثت مباشرة / ليه؟؟؟
تحدث رامي بسخريه / اكيد مش عشانك عشان عامر اللي اول مره في حياتي اشوفه مكـ.ـسور تخيلي انتي بغبائك عملتي ايه كـ.ـسرتي ضلع الأساس بتاعنا فكان لازم اتصرف
رفعت ندي عينها بدmـ.ـو.ع وسـ.ـخريه / فقررت تضحي وتكون الشاب البطل اللي ضحي عشان صاحبه وتتجوز اخته ال…
لم تكمل كلامها فزجرها هو بحده / اياكي تنطقي كلمة زيادة انتي فاهمه
ندي بسخريه /ليه مش حضرتك اللي قولت كده ولا انا غلطانه
اخذ رامي أنفاسه بغـــضــــب / ندي بطلي تلعبي معايا انتي فاهمه، وقتها مكنتش واعي بقول ايه
صمتت ندي قليلا ثم تحدثت / طب و خطيبتك
نظر لها رامي بغموض قليلا / ملكيش دعوه بيها
صدmت ندي من رده ونهضت سريعا وهي تتحدث بعصبيه / وأنا مش موافقه يا دكتور شكرا علي شهامه حضرتك بس انا مغلتطش ولا حاجه عشان اكون معيوبه واضطر اني اتجوزك مجبوره
نظر لها رامي بهدوء مخيف / انتي فعلا مغلتطيش ومش مضطره تتجوزيني بس ياتري عامر شايف نفس الحوار….. عامر شايف انه غلط وقصر معاكي شايف نفسه هو اللي غلطان محمل نفسه الغلط
تنهد بو.جـ.ـع / عامر ميعرفش انا هتجوزك ليه هو مفكر اني بحبك
ندي بسخريه / لا وانت الشهاده لله الحب هيفط من عينك
زفر رامي بضيق / بت انتي اخلصي هتطلعي بره تقولي انك موافقه فاهمه ولا لا
ندي وهي تربع يدها امام صدرها بعناد / وان قولت لا هتعمل ايه
رامي ببسمه خبث / ولا حاجه يا قلبي عامر هو اللي هيعمل
نظرت له ندي بتعجب فنهض وعرج إليها ثم همس لها ببعض الكلمـ.ـا.ت التي جعلتها تفتح فمها بصدmه / انت واحد وقح انت إزاي تفكر كده أساسا
ابتسم رامي وهز كتفه بعدm اهتمام / اختاري يا الجواز يا آل…..
ثم صمت لتعلم هي ما يقصده فجزت علي أسنانها / ماشي يا رامي عايز تتجوزني يبقي تستحمل بقي اللي هيحصل
ثم خرجت وهو خلفها يبتسم بخبث وتحدثت هي / بابا انا موافقه
في نفس الوقت كان الجميع مبتسم وسعيد ويتحدثون بفرحه كبيره تحدث رامي بمزاح / إيه هو خبر جوازي مفرح آوي كده
تحدث راشـ.ـد بلهفه / ام فاروق فاقت
أسر بلهفه / هروح اقول لحمزه
امسكه ادهم / لا سيب ادهم هو مرهق بكره نبلغه بده دلوقتي احنا نروح ونشوف الأمور وصلت لايه معاها
RAHMA NABIL 美心
كان حمزه ينام وعلي وجهه بسمه واسعه وهو يضم معشوقته لقلبه ابتسم وهو يشعر بلمسات مثل الفراشات علي وجهه فتح عينه ببسمه وهو يري مليكه تنظر له وتلعب في لحيته تحدثت بنبره ناعسه قليلا / لحيتك جميله اوي يا حمزه
ابتسم حمزه ثم اطلق ضحكه صاخبة عليها واقترب وهو يقبل جبينها وتحدث بهدوء وهو يقبل عينها بحنان /صحيتي ليه كنتي كملتي نوم
مليكه بمشاغبه / معرفش بس حسيت براحه رهيبه كده وحاجه بتقولي بت يا مليكه الواد الحليوة جوزك نايم جنبك فايه قولت استغل الفرصه واعاكس فيك.
رنت ضحكة حمزه في الغرفة بشـ.ـده وهو يضمها بشـ.ـده ثم قبل رأسها / يابت يخربيتك هتمـ.ـو.تيني بسكته والله يا ناس علي البسكوت ده
ضحكت مليكه بشـ.ـده ودفنت وجهها في صدره وهي تضمه بشـ.ـده وتهمس له بجديه / بجد والله حسيت براحه رهيبه وانا نايمه فاستغربت وصحيت لقيت نفسي في حـ.ـضـ.ـنك
ابتسم حمزه عليها وهو يداعب خصلاتها / يعني حسيتي براحه في النوم قومتي صحيتي من النوم المريح عشان ت عـ.ـر.في ايه الراحه دي
ضحك بخفوت / انتي هبله يا مليكه ولا إيه
نظرت له مليكه بتذمر فلمح هو علامه خدها التي تركت أثر احمر فمسد عليها بحنان وقبلها / بتو.جـ.ـعك
نظرت له مليكه وهي تهز رأسها برفض / لا والله مش بتو.جـ.ـعني خالص انا اساسا اول ما لمسني اتجننت علي إللي خلفوه ومسكت راسه طقشتها في الحيط ابن النتنه ده
رغم غـــضــــبه مما حدث لها إلا أنه ابتسم بخفوت / طقشتيها
هزت رأسها / أمال أصل اللي زي جاك ده صنف من الزواحف اما كنتش فعصته ميسكتش النوع ده بينضـ.ـر.ب بالشبشب آخره أساسا
ضحك حمزه بشـ.ـده وهو يبعدها عنه / اوعي يا معفنه انتي ايه فعصتيه دي يخربيتك انتي ازاي دكتور لا وجوايز وجو الا ماشوفنا معاكي قطنه حتي ده انتي اخرك اول ما حد يتعب في البيت تكتبيله بنادول وجبرت علي كده
نهضت مليكه ووقفت علي الفراش ووضعت يدها في خصرها / انت بتتريق عليا طب علي فكره بقي انا دكتور كبيره اوي لعلمك يا بابا
غمز لها حمزه / منا واخد بالي والظاهر مش كبيره في الطب بس
نظرت له بتعجب / قصدك ايه
نهض حمزه من علي الفراش وهز كتفه وهو يقلد حركاتها وهو يضحك / والرقص يا أبلتي هيهيهيهي
خجلت مليكه بشـ.ـده ونظرت له بتحذير / حمزه
تحدث حمزه بحاجب مرفوع / إيه يا ابله مليكه هو احنا ملناش نفس نشوف الحجات دي ولا احنا أخرنا حـ.ـضـ.ـن بقي
رفعت مليكه حاجبها بتعجب من حديثه / هو إنت شارب يا حمزه ولا إيه،،،، إيه كلامك ده
اقترب منها بسرعه فهبطت من الفراش واتجهت للجانب الاخر بسرعه بينما هو نظر لها وتحدث بمزاح / من الغلب يا ختي بقالنا قد ايه كتابين الكتاب الا ماشوفت هزت كتف حتي ولا جيتي تقوليلي حمزه يا حبيبي هات بوسه ايه يابت انتي انا قولت عايزها متدينه ومحترمه بره البيت بس لكن جوه عايزها عربجيه
ضحكت مليكه بشـ.ـده وهي لا تتحمل ملامحه المتذمره وسقطت أرضا وهي تمسك معدتها من كثره الضحك فاستغل هو الفرصه وجذبها ورماها علي الفراش ونظر لها لها ببسمه وغمز لها / لا قلبي المسكين مش هيتحمل الضحكه دي رفقا بقلبي يا جميلتي
نظرت له مليكه ببسمه كبيره ومدت يدها ومسدت علي وجهه بحنان وهمست له / حمزه
همهم حمزه / هممممم
مليكه وهي تنظر لعينه وتمسك يده وتقبلها ثم وضعتها علي قلبها / خليك جنب قلبي دايما لان بينبض عشانك انت وبس يا حمزه ده ( وهي تشير لقلبها) من غيرك يمـ.ـو.ت يا حمزه
نظر حمزه لعيونها وهو ينهض ويستند علي الفراش ويجذبها لمكانها الدائم بجوار قلبه /قبل ما اتجوزك كنت مفكر أن جدي هيجوزني ملك وانا لما شوفتها محستش باي حاجه ناحيتها حاولت اقنع قلبي يتقبلها ويحبها وقعدت اقوله فين وعدك انك تحب زوجتك ايا كانت هي مين بس ده ( أشار لقلبه) رفض واعترض وقال لا مش هي دي اللي مستينها من زمان بس اول ما لمحتك يوم كتب الكتاب قلبي اتنفض وكان عايز يجري يضمك ويصـ.ـر.خ باعلي صوت خلاص لقتها لقيناها حياه حمزه زي ما كنت دايما بقول انتي يا مليكتي انتي حياه حمزه وعمره كله بعشقك يا مليكتي.
نظرت له مليكه ببسمه وهي تتنهد براحه / وانا اكتر يا حمزه.
RAHMA NABIL 美心
دخلت ملك لمنزل جاك بسرعه بعدmا تلقت منه مكالمه بحثت بكل مكان لم تجد أثر لحراسه او اي شئ فقط هدوء مخيف يعم المكان اتجهت لغرفته بالاعلي ولكن صدmت حينما دخلت ووجدت هيئته المدmره وهو ملقي أرضا تأوه جاك بشـ.ـده وهمس / مولا ساعديني
ركضت له ملك وحاولت ان تجعله ينهض ثم اتجهت به للفراش وهي تهمس له بشفقه / هل حمزه من فعل بك ذلك
جز جاك علي أسنانه بغـــضــــب وصرخ / هذا الحقير اقسم انني سأجعله يتذوق العـ.ـذ.اب
نظرت له ملك بلوم / ما كان علينا الذهاب لمليكه وانت ما كان يجب أن تلمسها فحمزه يعتبرها شئ خاص به أي انه ممنوع اللمس من ايا كان وانت بكل غباء تذهب وتضـ.ـر.بها في منزلها فلتشكر ربك انه لم يقــ,تــلك او يحرقك حيا
صرخ جاك وهو يحاول ان يتحرك / اصمتي هل اتيتي لهنا لمساعدتي ام لتسمعيني هذا الهراء
نظرت له ملك بسخريه / انتبه لحديثك يا جاكي فأنت تحتاج لي كما احتاج انا لك
همس جاك ببغض لنفسه / صبرا يا ملك لحين انتهي من هذه الحقيره مليكه التي تسببت بسـ.ـجـ.ـني واجبرتني علي الزواج بحمقاء مثلك وبعد أن انتهي منها سوف اتفرغ لكي. اخرجته ملك من افكاره الشيطانيه / اذا بماذا تفكر
جاك بخبث / بهديه لعزيزتنا مولا.
نظرت له ملك بتعجب / لم افهمك
ابتسم جاك بسخريه / ومنذ متي وانتي تفهميني انتي حمقاء يا ملك لطالما كنتي هكذا ولكنك كنتي تحاولين التذاكي ولكن الجميع يعرف انكي مجرد حمقاء لا تضاهين ربع ذكاء اختك
نظرت له ملك بغـــضــــب شـ.ـديد واغمضت عينها بحقد فاكمل وهو يتجاهلها / سوف اعطيكي هديه توصليها لمولا
نظرت له ملك بتعجب / اي هديه تلك
جاك ببسمه شريره / ذكريات مولا الغاليه وايامها الذهبيه كلها معي كنت احتفظ بها لحين احتاج إليها والان حان وقتها سوف اجعلها تخفض رأسها خجلا للبقيه المتبقيه من حياتها القصيره
نظرت له ملك ببسمه شريره/ اذا حان الوقت لتخرج كنزك الغالي
هز جاك رأسه وهمس بشرود / نعم حان الوقت…..
علت ضحكات إيهاب بشـ.ـده وهو يشير بأحد رجـ.ـاله الذي آتي وأخبره بما حدث لجاك بالرحيل ونظر لعبير التي تبتسم بسخريه
بينما إيهاب نظر لكأسه بشرود / خلاص يا ابن السعيد قريب آوي قريب آوي
ثم نظر لعبير / إيه يا بيرو يا قلبي مش ناويه ترجعي بيتك بقي
نظرت له عبير بتعجب / انت عايزني ارجع ولا إيه بعدين أنا لو رجعت ممكن يعملوا فيا حاجه
ضحك إيهاب بشـ.ـده / وانتي فاكره انهم حاليا فاضيين ليكي او لغيرك حاليا عيله السعيد عامله زي الفرخه اللي مدبوحه وبطلع في الروح بترفص بدون هدف يعني مش شايفين حواليهم ولا مركزين بعدين انتي لو مروحتيش هيفوتك عرض كبير لحبيبه قلبك
نظرت له عبير بتعجب / قصدك سندس
ضحك إيهاب بشـ.ـده / للدرجه دي مش طايقه البـ.ـنت بس عشان عيونك دي بعد ما اخلص هنـ.ـد.مها انا قصدت مليكه
نظرت عبير بتعجب / مالها مليكه
تحدث إيهاب ببسمه /قريب هتشرفنا هنا
RAHMA NABIL 美心
في صباح يوم الجمعه تجمعت النساء كالعاده في المطبخ تتحدثن
ياسمين وهي تتدلل علي سعديه / اوووف خدي ياسوسو قطعي انتي الطماطم أصل الدبله بجد مصعبه الموضوع
نظرت لها سعديه بقرف ورمتها بخفها وهي تسبها / دبله مين يابت يا مصديه قومي يا حـ.ـيو.انه انتي اغسلي الأطباق وجهزي السفره
ضحكت نورا / براحتها ياسوسو لسه حته الرجـ.ـاله مارحتش الجامع
ياسمين وهي تتحسس كتفها الذي المها بشـ.ـده من خف سوسو / خفي ايدك شويه يا أخت سعديه مش مسابقه نشان هي ااااه يا كتفي هتسيب علامه دي خلي بالك
أمسكت سعديه السكين / تحبي نسيب علامه في وشك كمان
ابتعدت ياسمين وتحدثت ببراءه / إيه ياسوسو هو الحقد وصل معاكي لكده طبعا هتمـ.ـو.تي من إمبـ.ـارح لاني كتبت كتابي وانتي أيوب ام سعاد شقطته منك
نهضت سعديه وركضت لياسمين فصعدت ياسمين سريعا علي الطاوله في المطبخ وهي تصرخ بها / اهدي يا سعديه مكنتش ساعه صفا بنهزر فيها منا ياما أخدت منك دبش
سعديه وهي تنظر حولها / اصبري عليا بس
ياسمين وهي تصرخ / بتدور علي أسياخ دي ولا ايه اهدي الله يكرمك ياست منك ليها متتكلموا هتقــ,تــلني
بينما الجميع يغرق بالضحك
لم تكد سعديه تقترب من ياسمين حتي وجدت ياسمين من يحملها علي كتفه نظرت برعـ.ـب وجدته أسر يغمز لها
تحدثت سعديه / اسفوخس علاقه قذره واحد استغفر الله والخدامه دي اخرتها يا معفنه انتي مش كفايه لميناكي من الشوارع واول ما تلاقي واحد يلمك تجري وراه
ثم اتجهت وهي تنوي ضـ.ـر.بها علي اغاظتها فقد كانت ياسمين ترفع يدها وهي تغـ.ـيظ سعديه بخاتم خطبتها
عنـ.ـد.ما رأت ياسمين سعديه وهي تتجه لهم صرخت باسر / اجرررررررررري يا اشررررف
ركض أسر بسرعه وهو يحمل ياسمين علي كتفه وسعديه خلفهم بالمكنسة وهي تصرخ بينما الجميع انفجر ضاحكا
دخل حمزه للمطبخ وعينه تبحث عنها فقد استيقظ اليوم وجدها اختفت من جانبه فعلم انها هبطت للاسفل
وجد حمزه الجميع يضحك بشـ.ـده فنظر لهم بتعجب / دامت يارب الضحكه بس فيه إيه
نورا بضحك وهي تعود لانهاء الطعام / لا أبدا حوار كل جمعه سعديه وياسمين
هز حمزه رأسه واتجه لمليكه التي كانت تقطع الخضار
اقترب منها وهمس لها / عايزك شويه يا مليكه
نظرت له مليكه ببسمه تعجب /عايزني؟؟؟ في حاجه ولا ايه؟؟؟
حمزه ببسمه / لا بس كنت عايز….
‏لم يكمل كلامه بسبب صراخ سعديه التي دخلت وجدته مقترب منها ويتهامس معها
‏ سعديه بصراخ / استغفر الله هو أنا همشي المكم يا معفنين ولا إيه يارب عفوك يارب
‏نظر لها حمزه وضحك بخفوت وبسمه / إيه يا سعديه بس مـ.ـا.تسبيني اخد راحتي بقي
‏سعديه بتذمر وهي تتجه للطاوله /راحتك يا خويا خليني ساكته ده انا شايله كتير والله ومش راضيه اتكلم
‏ضحك حمزه وكاد يتحدث لولا صوت احمد من الخارج / يلا يا حمزه عشان الصلاه.
‏نظر حمزه لمليكه ببسمه / هرجعلك تآني
‏هزت مليكه رأسها ببسمه حنونه وذهب حمزه وهو ينظر لسعديه بتذمر ثم غادر الرجـ.ـال وأكملت النساء اعداد الطعام
RAHMA NABIL 美心
كانت نظرات ندي لا تهبط من علي ملامح رامي الذي جلس قبالتها بينما حمزه كان ينظر بشك لملامح مليكه فهي منذ استيقظت وهي شارده بشكل مريب
بينما أسر كان يستمر هو وياسمين باغاظه سعديه
وعامر استمر بخـ.ـطـ.ـف نظرات سريعه لاميره التي تخجل حتي ان ترفع نظرها له
وادهم آه من أفعاله فنظراته بمقدورها ان تذيب الجليد
نظر حمزه للجميع بعدm رضي وهمس لادهم وعامر / عينك يا حبيبي منك ليه غضوا بصركم مينفعش كده
تنحنح ادهم بحرج / بعتذر بس….
قاطعه حمزه ببسمه / خلاص يا كازانوفا لما تتجوزوا ابقي بص بس كده مينفعش انا هكتفي بتحذيرك مره واحده
لوي ادهم فمه بتذمر بينما عامر لام نفسه علي ما فعله
انتهي الغداء وجلس الجميع يتحدث ويضحك في الصالون نظرت ساميه لهم بسخريه ثم تسحبت دون أن يشعر بها احد وقامت بالترتيبات النهائيه التي عليها القيام بها وبين الأحاديث والبسمـ.ـا.ت صمت الجميع عنـ.ـد.ما وجدوا الشاشه الكبيره التي تتوسط الصالون تعرض فيديو لفتاه ترقص بطريقة مستفزه ودون ملامح واضحه أبدا فقد كان التصوير في اضاءه الملهي الليلي الخافته في بدايه الأمر نظر سعيد للتلفاز وصرخ بهياج / إيه قله الادب والقرف ده من امتي بـ.ـنتفرج علي حجات زي دي في البيت ثم أشار لعامر / اقفل الزفت ده
نظر حمزه أرضا سريعا وهو يستغفر ربه علي هذه المشاهد السيئه ثم نظر لمليكه ولاحظ ارتعاش جــــســ ـدها ومحكاتها للأموات وايضا جحوظ عينها فزع حمزه مما يحدث لها امسك يدها برعـ.ـب / مليكه مالك
انتبه الجميع لها وتوقف عامر الذي كاد يغلق التلفاز وهو ينظر لها بتعجب
بينما حمزه صرخ برعـ.ـب / يا أسر تعالي شوفها مالها
ركض أسر لها وامسك يدها وهو ينظر لها برعـ.ـب / مالها مالها مليكه يا قلبي مالك
صرخ به حمزه بجنون / هو إنت مش دكتور اتصرف
نظر له أسر بتوهان وهو لا يعي شئ وكأنه طفل لا يعرف شئ كاد رامي يقترب منها ليري هو ما بها فالواضح من ملامح أسر ان خــــوفه كبير لن يمكنه من فعل شئ ولكن توقف رامي عن التحرك عنـ.ـد.ما سمع شهقات تصدر من الجميع نظر للشاشه حيث ينظر الجميع ففتح عينه بصدmه بل صاعقه واخفض عينه سريعا كما فعل باقي الرجـ.ـال فهم يعلمون ان ردة فعل حمزه لن تكون بالهينه أبدا اذا لمح احد ما يعرض والذي لم يكن سوي مشاهد لمليكه وهي تقوم بافعال تخجل الان من تخيلها حتي فقد كانت ترتدي ثياب قصيره جدا وترقص علي العمود بشكل فج وايضا في منتصف الساحه تقوم بحركات غير واعيه
لم يري حمزه اي شئ فقط كان ينظر لها بخــــوف حتي لاحظ جحوظ عينها علي الشاشه وشهقات النساء والهمهمـ.ـا.ت التي تتعالي
رفع عينه بشك ونظر وياليته لم ينظر ياليته لم يري ما يعرض امامه
كانت عيون الجميع مسلطه علي الشاشه بصدmه كبيره علت الأصوات والشهقات الجلسه بينما حمزه وكأن احد اخرج الوحش من داخله فمن امامه الان علي الشاشه هي زوجته قبل توبتها بثيابها القديمه وهي تتراقص في احدي الملاهي الليله وهي لا تشعر باحد بينما مليكه تشعر انها بحلم تتمني لو انه كذلك ثواني وكانت الصور تعرض بالتتابع وصوره لبعض الشباب وهم يحاولون لمس مليكه وصور لها برقصات مستفزه
خرجت ملك من الظلام وهي تصفق وتضحك بشـ.ـده / اوووه الفنانه هنا ياااه يابـ.ـنتي عليكي ده انتي كنتي عظيمه
ثم نظرت حولها وهي تهتف/ واظن دلوقتي الكل عرف مين هي ربه الصون والعفاف مليكه هانم وايه هو أصلها
نعم فهذه خطتها للانتقام منها علي مافعلته معها حيث خططت لاستغلال تجمع العائلة وعرض كل تسجيلاتها القديمه التي احتفظت بها بكل خبث
ثواني وكان الجميع يري حمزه وهو يحطم الشاشه لاشلاء صغيره وهو يصـ.ـر.خ بالجميع / بسسسسسسسسسسسسس
ثم حول نظره في جميع الرجـ.ـال وهو يتأكد اذا كان أحد لمح زوجته ولكن….. صمت وهو يشعر بداخله يحترق
نظر لملك التي تحاول إخفاء خــــوفها واقترب منها حتي وقف علي بعد مناسب لتسمعه وتحدث بنبره جعلتها تكاد تفقد الوعي من الرعـ.ـب / قوليلي علي سبب واحد يخليني أرحمك
ملك محاول إظهار قوتها /انت المفروض تشكرني علي فكره اني كشفت حقيقتها قدامك وقدامكم كلكم مليكه مش ملاك زي مالكل مفكر لا دي شيطان دي عاي…..
صرخ حمزه بنبره مخيفه / بسسسسسسسسسسسس مسمعش صوتك لو مفكره ان القرف اللي آنتي بتعمليه ممكن يغير رأيي في مراتي ولو بمقدار سنتي فأنتي اكيد غلطانه وغلطانه آوي كل اللي انتي بتعرضيه بعشم ده انا اعرفه اقولك علي الكبيره
اقترب قليلا مع حفظ المسافه بينهم وهمس بصوت لم يصل لاحد سواها / اعرف كل حاجه عنك وعن جاك
ثم ابتعد وهو يتأمل شحوب وجهها وارتعاشها ولكن تحدث / بس انا مش زيك مش هفضح بـ.ـنت لاني عارف ربي وديني كويس انا هكتفي أحذرك بس….. حاليا
قال آخر كلمـ.ـا.ته بنبره جعلت ملك تدرك ان القادm سئ وجدا
ابتعد عنها حمزه ونظر للجميع ووقف في المنتصف وهو يصـ.ـر.خ بصوت هز جدارن قلوبهم قبل جدارن المنزل / مليكة زوجتي واي كلمه مهما كانت صغيره تمسني قبلها واي حاجه في حقها معناها انها بتيجي علي كرامتي انا مليكه هتفضل مكانتها في البيت هي هي من غير ولو سنتي تغيير هتفضل هي الملاك اللي دخل حياتي هتفضل هي زوجتي اللي كل ركعه هشكر ربي عليها هتفضل هي نعمه هقعد حياتي كلها اشكر ربي عليها اللي حصل ده اعرفه مراتي عمرها ما خبت حاجه عني وانا فخور بيها واوي كمان فخور ان ربنا رزقني بزوجه زيها قدرت تتحول من إللي انتم شوفتوها لمليكه اللي عرفتوها انا هفضل عمري كله رافع راسي بيها
صمت وهو يتنفس بحده ثم قال بهدوء مريب / اي نظره تتوجه لزوجتي من اي حد حتي لو بالغلط انا هاخدها واسيب البيت ده
توقف وهو ينظر في الوجوه المحيطه به حتي سمع صوت جده برزانه وهدوء / خلصت خلاص كلامك.
نظر له حمزه ولم يجيب فتحدث سعيد / هقول كلمتين وبعدها ما اسمعش حد يفتح الموضوع ده ولا حتي يفكر فيه بينه وبين نفسه مليكه حفيديتي واي كلمها تمسها تمسني انا كمان مليكه هي مليكه اللي عرفناها كلنا واي حد هيحاول يقرب منها هيشوف مني اللي عمره ماشافه
كان يقول كلمـ.ـا.ته وهو ينظر جهه ملك التي نظرت لهم بحقد شـ.ـديد
اكمل سعيد بحزم وصرامه / بعد اللحظه دي كله يمحي من دmاغه اللي حصل وميفكرش حتي فيه مليكه مكانتها متغيرتش وهتفضل زي ما هي كلامي واضح.
صمت هو ما قابله من الجميع حتي ضـ.ـر.ب بعصاه بحده شـ.ـديده وصرخ بهم / قولت كلامي واضح ولا لا
تحدث الجميع / واضح يا حاج
نورا وهي تبتسم لحمزه / يابني مليكه دي بـ.ـنتي قبل ما تكون مراتك ليه تفتكر ان ممكن نظرتنا ليها تتغير في يوم من الايام بسبب اي حاجه.
استغلت ملك الحوار الدائر هذا واشارت لساميه التي تفهمت الأمر وغطت خروجها
بينما تحدث سعيد وهو يرحل لغرفته / اول واخر مره اسمع حد يقول انه هيسيب البيت لما امـ.ـو.ت يبقي اعملوا كده
كاد حمزه يتحدث فرفع سعيد يده / مش وقته يا حمزه شوف مراتك الأول
ثم رحل لغرفته برفقه زوجته فاطمه بينما نظر حمزه حوله وهو يبحث عن مليكه فمنذ بدايه هذا الشئ القذر وهي لم تنطق ولم يسمع صوتها تلفت حوله وهو يبحث عنها ولكن لم يعثر عليها قفز قلبه من محجره فزعا ان تكون فعلت شئ في نفسها
تحدث يفزع /ماما فين مليكه هي كانت هنا
نظرت نورا بجانبها بينما نظر الجميع وهم لا يجدونها
تحدث أسر بتوهان / هي كانت قاعده هنا من شويه
لم يستمع حمزه له فهو ركض للخارج كالمـ.ـجـ.ـنو.ن وافكار كثيره تتزاحم في رأسه يشعر ان احد يقبض علي رقبته ويمنع عنه الهواء
لحق به باقي الشباب ليبحثوا عنها بينما ادهم نظر لهم بشرود وصعد لسيارته واجري اتصال هاتفي / أرسله لي
ثم قاد سيارته بهدوء مرعـ.ـب يجعلك ترتعش خــــوفا من ملامحه
بينما الباقي كانوا يبحثون عنها في كل مكان وحمزه علي حافه الانهيار يشعر بعالمه يتلاشي من حوله فهي عالمه الوحيد ملجأه الوحيد
استمر البحث عنها ساعات وساعات كان حمزه فيها يزداد جنونه.
توقف حمزه امام الحاره بعد ساعات من البحث استند برأسه علي مقود السياره وهنا انفجر باكيا يتذكر ملامحها حينما رأت ما حدث يشعر بألــمها يشعر بالو.جـ.ـع لأجلها يتذكر نظره الانكسار في عينها بكي وبكي بشـ.ـده بكي و.جـ.ـع نصفه الاخر يبكي خــــوفا ان يخسرها يبكي برعـ.ـب من فكره تركها له لربما ظنت انه سيخجل منها لذا رحلت
كان يبكي بشـ.ـده حتي سمع صوت هاتفه نظر له بعيون حمراء لايري جيدا فتح الهاتف وسمع صوت خالد / حمزه احمد بلغني باللي حصل عايزك تجيبلي صوره لزوجتك وانا هدور عليها بطريقتي بلاش ميري لأنهم هيرفضوا ياخدوا اي إجراءات قبل 24 ساعه
صمت يستمع رد حمزه بصوت مبحوح ضعيف /مراتي يا خالد
تصدع قلب خالد لانكسار صديقه / هترجع يا صاحبي متخافش هترجع
تحدث حمزه وهو يقود سيارته للمنزل / تمام دقايق واجيلك
ثم اغلق الهاتف واتجه لمنزله كاد يدخل ولكنه تراجع ودخل من الباب الخلفي ناحيه الدرج الداخلي فهو لا يحبذ فكره ان يواجهه احد الان صعد وهو يكاد ينهار مجددا فكره انها لن تعود تقــ,تــله وتطارده بضراوه
كان يسير وهو يستند علي الدرج ودmـ.ـو.عه تهبط بشـ.ـده فنظراتها المكـ.ـسوره لن تتركه يعيش بسلام كاد يصعد لشقتها ولكنه تذكر انه حصل من قبل علي صوره لها ففضل الذهاب لشقته لمعرفته بعدm وجود احد بها الان دخل بهدوء واتجه لغرفته بو.جـ.ـع وهو يحاول ان يتماسك لأجلها
ولكن بمجرد ان فتح غرفته وجدها امامه نعم تجلس علي فراشه الخاص تضم قدmها لصدرها وتبكي بشـ.ـده وما اسوء هكذا مشهد لم يشعر بنفسه سوي وهو يركض لها ويجذبها بعنف نظرت له بصدmه وخــــوف من ملامحه وفي ثواني كانت صفعته تهبط وبشـ.ـده علي وجهه نظرت له بصدmه وهي تضع يدها علي خدها لم يعطها فرصه للتفكير وجذبها بعنف لاحضانه وهو يكاد يطحن جــــســ ـدها به بينما هي جـ.ـا.مده لا تعي ما حدث ولم تفق من هذا سوي علي اهتزاز جــــســ ـده بعنف ثانيه واخري حتي علمت انه يبكي فزعت لهذه الفكره وسقطت دmـ.ـو.عها وهي تحاول أبعاد رأسه عنها بينما هو متمسك بها بشـ.ـده الساعات السابقه كانت مرهقه له وبشـ.ـده الأفكار كادت تفتك برأسه
هي همست له ببكاء / حمزه اوعي تضعف عشان خطري خليك قوي
بينما هو وكأنه تخلي عن قوته التي يظهرها فهو في احضانها طفل خائف فقدان والدته لا يخجل ان يبكي امامها أبدا ا يخجل ان يرمي أحزانه في احضانها
تحدث وهو يضمها/ افتكرتك سيبتيني يا مليكه الفكره دي مـ.ـو.تتني وكـ.ـسرتني اوعي تعمليها تآني يا مليكه
ضمته مليكه وهي تربت علي ظهره بينما تستمر دmـ.ـو.عها بالهبوط / بعد الشر يا حمزه بعتذر اسفه اسفه والله اسفه بس خــــوفت ت……….
قاطعها حمزه وهو يمسك وجهها وينظر بعينها بقوه / هقولك كلمتين يا مليكه تسمعيهم كويس اوي عشان المره الجايه مش هيكون قلم بس لا ده انا هكـ.ـسر رقبتك ورجلك الاتنين عشان مت عـ.ـر.فيش تتحركي من جنبي تآني
نظرت له مليكه بحـ.ـز.ن وهي تضع يدها علي خدها مكان صفعته
حمزه وهو يحاول الا يضعف / متحاوليش مش هتأثري فيا انا شوفت ساعات جحيم بسبب تسرعك وغبائك ده فاسمعي يابـ.ـنت عمي اللي هقوله
نظرت له مليكه بحنق وهي تمسح دmـ.ـو.عها فاكمل وهو يحاول الا يتأثر بملامحها / احنا لسه قدامنا طريق طويل ناس كتير حاقده علينا ناس عايزه تدmرنا مش من اول عائق في طريقنا تتخلي عني يا مليكه لازم اي حاجه تحصل نواجهها سوا يا مليكه مش كل واحد يسيب التاني يقوم بنفسه ويسيب التاني لا احنا هنمسك في ايد بعض ونقوم و…..
توقف حمزه هو يري نظراتها اليه فزفر / انسي كل الهبد اللي قولته ده وتعالي عشان انا تعبان وانتي حشـ.ـتـ.ـيني و 
نظرت مليكه وجدته يفتح زراعه لها فضمت نفسها له وهي تتلمس الأمان لكم شعرت بالوحده والألــم في الساعات الماضيه
ولكن الان تشعر بالراحه الشـ.ـديد
تحدث ادهم بهدوء / بكره هنروح نشوف ضرتك فتجهزي كده
نظرت له مليكه بصدmه وشرار /ضرتي
حمزه وهو يهز رأسه بجديه / آيوه يا مليكه ضرتك ام فاروق القلب والعقل هروح اشوفها بكره بشوق كل العشاق
ضـ.ـر.بته مليكه علي صدره وهي تعود لاحضانه / بدأت اغير بجد من ام فاروق.
ضحك حمزه بشـ.ـده عليها ثم
أخذها وتسطح وهي ما تزال في احضانه اغمضت عينها تناشـ.ـد الراحه والأمان بينما هو كان يربت عليها بحنان وهو يشرد في القادm فهذا الاختبـ.ـار كان صعب جدا واوشك علي خسارته
تنهد بتعب وهو يمد يده ويخرج هاتفه ويرسل رساله مقتضبه لأحمد انه وجد مليكه ثم اغلق هاتفه كليا واغمض عينه بتعب ثم جذبها اكثر لاحضانه ويده تتلمس خدها باعتذار وحنان وعشق وهو يتنهد ويعلم بأن القادm ليس هين أبدا ولكنه سيواجهه بكل قوته طالما يعلم أن اليوم سينتهي في احضانها
RAHMA NABIL 美心
كان إيهاب ينظر بسخريه لجاك وملك التي كانت تشتغل غـــضــــبا
تحدث إيهاب / اغـ.ـبـ.ـيه مش بتعرفوا تتصرفوا بس معلش الضـ.ـر.به اللي متصبش تهوش
نظرت ملك له بملل/ سيبك من اللي حصل هنعمل ايه في اللي جاي
سمع الجميع صوت يأتي من الخلف / أنا اقولك يا لوكا هنعمل ايه
نظر الجميع بفزع وجدوا ادهم يقف أمامهم بكل برود وهيبه واتجه لهم ثم جلس وهو يضع قدm علي قدm ويخرج مسدسه ويضعه امامه ثم نظر لايهاب ببسمه بـ.ـارده / هنتفق اتفاق ايه رأيك
نظر له إيهاب بتعجب وصدmه كيف وصل لمكانه وكيف تجاوز حرسه
اكمل ادهم ببرود وهو ينظر لملك / امممم حلو عرضك يا ملك اللي عملتيه في البيت
لم تكد تجيبه حتي وجدت رصاصه تمر بجانب رأسها مباشره فصرخت برعـ.ـب بينما هو قلب عينه ببرود وأعاد نظره لايهاب / كنت بقول ايه آه نتفق ايه رأيك تفكك من حوار الانتقام والطار وبلا بلا بلا بلا وتشيل أفكارك دي من دmاغك وانا اوعدك مـ.ـو.تك هيكون سهل مهو في كل الحالات هتمـ.ـو.ت فتمـ.ـو.ت بهدوء ولا تمـ.ـو.ت مـ.ـو.ته زيك
نظر له إيهاب بملامح غاضبه علي حديثه / انت جاي لمنطقتي وبتهددني انت غـ.ـبـ.ـي ولا إيه حكايتك
كان إيهاب يتحدث وهو ينظر خلفه لنقطه ما وفي الثانية التاليه كان أحد رجـ.ـاله يضع سلاحه علي رأس ادهم في نفس الوقت الذي رفع ادهم سلاحه في وجهه إيهاب وباليد الاخري اخرج مسدس اخر ووضعه علي رأس ملك
فالوضع كان كالتالي
احد رجـ.ـال إيهاب يصوب مسدسه لرأس ادهم وادهم يصوب مسدسيه علي إيهاب وملك وجاك يتراجع للخلف محاولا للهرب بينما عبير تعود للخلف خــــوفا ان يطالها شئ
تحدث ادهم ببروده / بدأ العد التنازلي…….
ﻭ ﻻ ﺗَﺘْﺮُﻙْ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪِ ﻳَﻮْﻣﺎً
ﻓَﻤَﺎ ﺃﺣْﻠَﻰ ﺍﻟﺼَّﻼﺓ ﻋَﻠَﻰ ﻣُﺤَﻤَّﺪ
ْﺷِﻔَﺎﺀٌ ﻟِﻠﻘُﻠُﻮﺏِ ﻟَﻬَﺎ ﺿِﻴَﺎﺀٌ
ﻭَ ﻧُﻮﺭٌ ﻣُﺴْﺘَﻤَﺪٌ ﻣِﻦْ ﻣُﺤَﻤَّﺪْ💚
كانت نظرات ادهم بـ.ـارده لدرجه مخيفه
ابتسم إيهاب له بخبث / نزل سلاحك يا أدهم باشا عشان مش من مصلحتك.
ابتسم ادهم بسخريه ووجه مسدسه بدقه لجبهه إيهاب وتحدث بجمود / ابويا وامي الله يرحمهم اخر حد فضلي من بعدهم هي جدتي والله يرحمها برضو مليكه وعندها جوزها يحميها
ثم نظر بشمـ.ـا.ته لجاك / حتي اسأل جاك عليه
ثم أعاد نظره لايهاب / يعني من الاخر خاف من إللي مستبيع كل حاجه معنديش حاجه اخاف عليها ولا انـ.ـد.م ولا ازعل عليها يعني بمجرد ما الرصاصه من مسدس الاخ اللي ورا دي تخرج هتكون انت وملك حبيبتي عند اللي خلقكم واظن مش محتاج اقول امثالكم هيحصل ليهم ايه
ارتعشت أوصال إيهاب لثواني ولكن اخفاها وتحدث وهو ينظر لادهم / انت عايز ايه
ادهم وهو يشير بعينه للرجل خلفه / خلي كـ.ـلـ.ـبك الاول ينزل سلاحه عشان نتكلم بروقان كده
نظر إيهاب للرجل ان يهبط سلاحه ثم أعاد نظره لادهم وتحدث / نزل انت كمان سلاحك
نظر له ادهم ببرود ووضع سلاحه في جيبه مجددا وتحدث / من الاخر كده يا إيهاب اللي في دmاغك ده تطلعه وتبعد عن مليكه وحمزه والا قسما بربي لاسيب شياطيني تولع فيكم واحد واحد وزي ما قولت مش هيهمني حاجه انت فاهم
تحدث ادهم بغـــضــــب / اسمع انت انتقامي من عيله السعيد انت متعرفش عنه حاجه خليك بره الموضوع وانا مش همسك باي حاجه بس ابعد عن أي حاجه أظن ده عرض كويس
ضحك ادهم بملئ صوته / آه بجد انت دmك خفيف آوي
ايه يا باشا انت مفكرني هنا عشان خايف منك منا لسه قايل اني مستبيع والله ومش هامنني امـ.ـو.ت ولا اعيش بس قبل ما امـ.ـو.ت هاخد روحك معايا عشان انضف البلد من امثالك
ثم نهض وأغلق زر الجاكت وامسك مسدسه ونظر له ببرود / يبدو أن مش هتوصل لاتفاق وانك مصر تكمل في جنونك ده تمام جدا نتقابل يا إيهاب
ثم وبكل برود اطلق النيران علي يد جاك ونظر له ببرود / فكر تقرب من مليكه تآني وقتها هتكون الرصاصه في نص دmاغك انا جيت انهارده مخصوص عشان خاطرك وعشان خاطر ملك حبيبتي
ثم نظر لملك / ولا إيه يا مولا
ارتعبت ملك من هيئته وعادت للخلف وهي ترتجف / مش انا ده ده جاك هو اللي صور كل حاجه وساميه هي اللي جهزت كل شئ في البيت انا بس نفذت معملتش حاجه
ضحك ادهم بشـ.ـده / امممم مصدقك يا لوكا ياقلبي ت عـ.ـر.في ليه…. لأنك اغـ.ـبـ.ـي من انك تعملي حاجه زي دي لوحدك
ثم نظر لايهاب وابتسم بغموض / استمتع بالعرض يا إيهاب
ثم تركه ورحل ببرود وخرج وجد رجـ.ـاله يقفون ويأمنون له الطريق وصعد لسيارته وهو يجري اتصال باسر ويسأله فعلم منه انهم وجدوا مليكه فابتسم براحه
بمجرد ما شاهد فعلة ملك جن جنونه وعلم ان من فعل ذلك لم يكن سوي الحقير جاك لذا كان لابد أن يخرج غـــضــــبه به وايضا يحاول ان يحيد إيهاب عن هدفه ولكن لم يقبل إيهاب اذا فليتحمل النتيجه
ابتسم بخبث وهو يتخيل ملامح إيهاب عنـ.ـد.ما تصله هديته
عند إيهاب كان يسير ذهابا وايابا بغـــضــــب كيف وبكل سهوله يقتحم منزله ويهدده هكذا شوف يقــ,تــله يقسم بذلك ثواني وسمع رنين هاتفه نظر للشاشه وزفر بضيق / نعم اخلص عايز ايه لو صفقه جديده مش….
صمت قليلا وهو يحاول ان يستوعب ما يحدث هذا غير معقول هذا ليس صحيحا ثواني وكان يصـ.ـر.خ بجنون / ادهمممممممممممممممممممممم هقــ,تــلللللللللللللللللك اقسم بالله لعـ.ـذ.بببببببببببك
بينما ادهم كان يبتسم بشـ.ـده وهو يتخيل رده فعله عنـ.ـد.ما يعلم بانخفاض اسهمه للحضيض وخسارته لجميع اوماله التي سرقها قديما من عائله السعيد وايضا احتراق مخازنه لم يترك له ادهم قرش واحد لم يتبقي له فقط سوي منزل او اثنين لوي ادهم فمه بتذمر كان يجب أن يدmرهم أيضا ولكن لا بأس ليفرح بهم الان قبل أن يعرضهم للبيع وهو سيأخذهم بابخس الأثمان
ضحك ادهم بشـ.ـده وهمس / احيانا بخاف من نفسي
RAHMA NABIL 美心
صفعه هوت علي وجهها جعلتها تنظر له بعيون جاحظه وتصرخ به / انت اتجننت ولا إيه بتمد ايدك عليا يا محمد
محمد بكره وقرف / للأسف اتأخرت كتير اوي يا صفيه هانم غلطت لما اخترتك زوجه وام لاولادي وغلطت لما اعتمدت عليكي في تربيتهم وغلطت لما سيبتك معاهم لوحدك
ثم صرخ بهياج / غلطت لما فكرت ان صفيه هانم بـ.ـنت بياعه الطعمية هتبقي ام لعيالي نسيت انك وا.طـ.ـي…. وهتفضلي طول عمرك كده طبعا ما هي شبعه بعد جوع بعد ما كنتي بتقعدي بضفار علي أول شارعكم تبيعي طعميه بقيتي سيده المجتمع الراقي صوفي هانم اكيد من حقك تعملي كل اللي عملتيه والفلوس تعميكي
صرخت به صفيه تحافظ علي ما تبقي من كرامتها الوهميه / اخرررررس يا محمد انا صوفي هانم رئيسة اكبر جمعيات حقوق المرأه انا صوفي هانم اللي الكل بيتزاحم عشان بس يقابلني
محمد وهو يضحك بجنون /بس كل ده منين يابـ.ـنت بياعه الطعميه يا معفنه
نظرت له صفيه بغـــضــــب شـ.ـديد لاهانتها
بينما محمد كان في داخله يعلم انه مخطأ بذكره لماضيها لم يتربي علي هذا ولكن هي تستحق أخرجت اسوء مابه تحدث بها بنـ.ـد.م / ضيعتي نفسك يا صفيه وضيعتي عيالك حـ.ـر.ام عليكي شايفه آخرة تربيتك بـ.ـنتك بتفضح اختها
صفيه بسخريه / وحضرتك كنت فين وانا بضيعهم ها حضرتك كنت فين وانا بدmر عيالي
جلس محمد علي المقعد بتعب وهو يضع رأسه علي كفه بنـ.ـد.م / كنت غـ.ـبـ.ـي فكرت اني لما اسافر واجمع فلوس آكتر هكون بسعدكم وببني عيله سعيده مش محتاجه لأي حاجه
نظرت له صفيه بسخريه / ومفكرتش ان العيله دي كانت محتاج لزوج،،،، لاب، كنت فين وكل يوم عيالك بيكبروا يوم عن يوم كنت فين وهما بدأوا يمشوا او يتكلموا كنت فين وهما تعلموا يقولوا بابا ويبصوا ميلقوش باباهم زي باقي الأطفال ها رد عليا كنت فين من ده كله وفي الاخر جاي تلومني لاني شوفت نفسي زي ما انت عملت لا يا محمد فوق انا وانت زي بعض
محمد وهو ينهض بصراخ / أنا مش زيك اوعي تقولي اني زيك انا كنت ببعد عشانكم عشان مخليش حد فيكم يحتاج حاجه بس انتي يا صفيه انتي كان عندك ايه غير النوادي والمجتمعات والخروجات ها اتكلمي كنتي بتعملي ايه غير انك تخرجي وتسيبي عيالك للمربيه بسببك انا كنت حاسس اني مش متجوز ولا عندي حد يستناني بغبائك وجشعك خلتيني احس بالوحده
صفيه بتكبر / وانت متجوزتش ليه طالما حسيت بالوحده آه صحيح نسيت تلاقي مفيش واحده استحملتك غيري
ابتسم محمد بخبث / ومين قالك اني متجوزتش غيرك
نظرت له صفيه بخــــوف / قصدك ايه
محمد وهو يقترب منها ويهمس بشر / قصدي زي ما فهمتي يا زوجتي العزيزه انا متجوز ومش بس كده ومخلف منها كمان اقولك علي الكبيره بقي انا متجوزها بعد جوازي منك بأسبوع واحد بس
شحبت ملامح صفيه وكادت تنهار وهمست بصدmه / متجوز عليا
ضحك محمد بشمـ.ـا.ته بها / آه يا صوفي هانم متجوز ست ونعم حبيتها وحمـ.ـيـ.ـتها بروحي وحافظت عليها وخلفت منها اول أولادي يعني هي أم البكري يا ام العيال بس للاسف كانت من الصعيد وهـ.ـر.بت لأنهم كانوا هيجوزوها واحد كبير في السن قابلتها وحاولت اني اساعدها بس هي كانت ست محترمه رفضت راجـ.ـل غريب يستضيفها ولأنها عجبتني طلبت منها الجواز وهي للأسف مكنش عندها حل تآني يا انا ياالراجـ.ـل اللي في البلد عندهم وفعلا اتجوزتها بعد جوازي منك بأسبوع حسيت بالنـ.ـد.م آوي اني بخدعك بس اعمل ايه كان قلبي بدأ يميل ليها بعد ما سفرنا أمريكا رجعت واخدتها وخلتها تعيش في فيله جنبنا وبعدها عرفت انها حامل قبل ما انتي تحملي في أسر وجابتلي علي الدنيا أجمل طفل شافته عيني بس للاسف الراجـ.ـل اللي كان هتتجوزه كان في أمريكا عشان صفقه فبلغ أهلها وجم في يوم قــ,تــلوها اليوم ده كان معايا ابني اللي عنده تلات سنين وكنت بره رجعت وشوفت اسوء مشهد ممكن اشوفه في حياتي وللأسف لقيتهم كانوا لسه هناك وشافوني انا وابني أخدته وهـ.ـر.بت بيه لآخر حته في العالم وديته أسبانيا لواحد صاحبي كان محروم من الخلفه هو ومـ.ـر.اته وقولتله يحافظ عليه زي ابنه وانا هاجي واخده
لما رجعت هنا لقيتهم عرفوني وعرفوا كل حاجه واجهوني وانا انكرت كل حاجه وقتها عرفت ان لو ابني رجع هخسره هو كمان زي أمه فخليت صاحبي يجيبوا ويجي يعيش جنبنا عشان يكون تحت عيني مكنتش بخلي صاحبي يصرف عليه جنيه واحد حتي المناسبات اللي كان لازم الاب يحضر فيها كنت انا بروح معاه بحجه ان والده مش فاضي وكل ده وأهل مراتي كانوا مراقبني ومستنين ظهور ابني كان نفسي اقوله اني ابوه وانا شايفه بيكبر قدام عيني وعدت سنين وبسبب تأخر الخلفه عندك خلفتي أسر وقتها حسيت ربنا بيعوضني ويطبطب عليا بس برضو مهما مر الوقت بيفضل ابني البكر له مكانته حبيته آكتر من نفسي بس للاسف كنت خايف في يوم اخده في حـ.ـضـ.ـني واقوله اني ابوه فياخدوه مني ومرت السنين وأهل مراتي مبقتش اعرف عنهم حاجه بس برضو وقتها مقدرتش اصارح ابني اللي كان بقي شاب اروح واقوله ايه سامح ابوك اللي رماك لناس غريبه لانه مكانش قادر يحميك احط عيني في عينه ازاي كملت حياتي من غير ما اتكلم كلمه وانا من جوايا بتقطع علي بعد ابني عني وجيت علي نفسي وكملت حياتي عشانه وعشان اخواته كنت بزود في نصيبه في كل الصفقات عشان اعدل بينه وبين اخواته في الفلوس، دعيت ربنا يكونوا عيالي زي عيال اخويا بس للاسف انتي فشلتي يا صفيه فشلتي
صفيه بجمود غريب / مين هو ابنك
نظر لها محمد قليلا وطال صمته وكأنه يفكرثم القي قنبلته / ادهم يبقي هو ابني البكري
صمتت صفيه وطال صمتها لدقائق ودقائق ثم انفجرت ضاحكه بشكل مريب نظر لها محمد بتعجب وهي فقط تضحك بضخب / ااااااااه يا مسكين انت
ثم اقتربت منه وهي تسخر منه / وعمال نازل فيا محاضرات إزاي اكون ام مثاليه وانت…. انت رمـ.ـيـ.ـت ابنك وقال ايه عشتان الطار آه صعبت عليا
صمتت تتبين ملامحه / انت اب فاشل يا محمد اب فاشل درجه أولي إزاي ترمي ابنك لصاحبك لا وبعد ما الخطر مشي خــــوفت تواجهه يعني مش فاشل لا وجبان كمان وياتري مين ابنك
صمتت ثم انفجرت ضحكا / ادهم ادهم اللي الكل عارف جبروته وان اللي يغلط معاه بيفعصه ومش بيهمه هو مين
ثم قالت وهي تزيد جروحه /عندك حق لو انا مكانك هخاف برضو انا وانت اسود من بعض يا محمد بل أنت اسود مني انت ايه يا أخي جبل استحملت ابنك يكون قدامك ينادي غيرك بابا ويجري عليه وانت مجرد صاحب والده ياجبروتك طب خد الكبيره بقي ابنك البكري كان هيتجوز اخته الصغيره
نظر لها محمد بفزع / لا لا ادهم عمره ما فكر كده في مليكه انا دايما كنت باخد بالي من الموضوع ده عمره ما يفكر كده انا متأكد
ضحكت صفيه بشـ.ـده وصفقت وهي مستمتعه بقلب الطاوله عليه / منا مش قصدي مليكه انا قصدي ملك
صدm بل كاد يمـ.ـو.ت جراء الصدmه وسقط علي المقعد بتعب شـ.ـديد ونظر لها وعينه جاحظه / ادهم بيحب ملك
ابتسمت هي بخبث لم تكن ستقول انه يحبها ولكن ما الضير من قول ذلك حتي تجعله يتو.جـ.ـع اكثر بما فعله في أولاده فهي علمت من أسر بعرض ادهم للزواج بملك لمساعدتها نظرت لمحمد الذي وكأنه كبر سنوات علي سنوات عمره / اها وكان هيتجوزها من وراك كمان أسر قالي انه كان مصمم يكتب كتابه عليها بعدين هيقول للعيله شايف ابنك البكر اللي بتتفاخر بتربيته كان عايز يعمل ايه
هز محمد رأسه بشـ.ـده ونهض وصرخ بها ودmـ.ـو.عه تهبط / انتي كـ.ـد.ابه يا صفيه كـ.ـد.ابه ابني عمره ما يعمل كده ده تربيتي انا من وقت ماصاحبي مـ.ـا.ت وهو كان مراهق انا اللي ربيته وزرعت فيه اخلاق بيت السعيد ابني عمره ما كان هيعمل كده أبدا أنا متأكد
نظرت له صفيه بشمـ.ـا.ته / أنا مالي انت بتزعق فيا ليه أسر اللي قالي كده انت عايز تصدق ماشي عايز تعمي عينك عن حقيقه ابنك اللي عمال تتفاخر بيه اللي امه أساسا واحده وس….. خطافه و……. آآآآآآه
لم تكمل بسبب صفعه محمد وهو يصـ.ـر.خ بها / انتي طــالـــق برررررره يا صفيه اطلعي بره انتي طاااالق والست اللي كنتي بتتكلمي عليها دي ضفرها برقبتك يا صفيه اطلعي مش عايز المحك
صفيه بصدmه / بتطلقني يا محمد بتطلقني انا بعد كل السنين دي
محمد بجحود / للأسف اتأخرت آوي كان لازم اطلقك مع أول مره اتجبرتي فيها اطلعي برررررره بيتي ارجعي لاصلك يا صفيه مش هتشوفي مني شلن واحد برررررره
نظرت له صفيه بصدmه ثم هتفت وكأنها لا تعي شئ / طلقتني
امسكها محمد من زراعها بشـ.ـده واخرجها خارج شقتهم والقاها ونظر إليها وهو يتذكر كل ما فعلته معه ومع أولاده يتذكر ضـ.ـر.بها لابنائه يتذكر تجبرها وجحودها يتذكر كل ما افسدته / مش عايز المحك
ثم اغلق الباب بعنف وسقط أرضا وهو يبكي ما فعله لقد ابعد طفله الحبيب عنه ولم يكتفي بهذا بل ترك أطفاله الصغار لهذه المرأه المـ.ـجـ.ـنو.نه كان يراها وهي تضـ.ـر.ب أبنائه بعنف خاصا مليكه التي كانت لا تعجبها تصرفاتها تحدث معها وهي كانت لا تجيبه فقط تنفذ ما برأسها لم يتحمل ما يحدث
فتح الباب لم يجدها فهبط بسرعه كبيره واصطدm باخيه ولكن لم يهتم فزع راشـ.ـد من هيئه أخيه الصغير / محمد مالك
ولكن محمد لم يجيب وانطلق لوالده وفتح المكتب بسرعه فوجد والده يجلس مع فاطمه فركض له وهو يبكي كما كان يفعل وهو صغير بكي وهو يصـ.ـر.خ / بابا ساعدني ابوس ايدك عيالي عيالي انا غلطت
نهض سعيد بفزع هو وفاطمه وذهب لابنه وامسكه من كتفه وهتف / مالك يا محمد مالك يابني
نظر له محمد وبكي بشـ.ـده كالطفل وكان راضي وراشـ.ـد قد وصلوا
محمد ببكاء وانهيار وهو يسقط أرضا ويصـ.ـر.خ / ضيعت عيالي بغبائي ابني وبـ.ـنتي ضاعوا انا اللي ضيعتهم كنت عايز اسافر عشان ابني حياه ليا بس كنت بهدها بغباء ابوس ايدك يا حاج ساعدني ابوس ايدك عيالي بيضيعوا مني ساعدني
بكي راضي بشـ.ـده علي حاله أخيه المنهار
بينما راشـ.ـد يضم والدته التي كان بكائها علي صغيرها يقطع القلوب انحني سعيد وجذب ابنه الصغير ونظر في عينه / متخافش طول منا جنبك يابني ربك كريم آوي بس انت اهدي وقولي فيه إيه
RAHMA NABIL 美心
كانت صفيه تسير وهي غير واعيه خرجت من المنزل وكادت تخرج ولكن وجدت سياره تقترب من المنزل ابتسمت بحقد وغل / وديني لاقلبها علي دmاغك يا محمد
انطلقت صفيه للسياره ووقفت امامها وتحدثت / ادهم عايزه اتكلم معاك شويه
تحدث ادهم بتعجب وهو يغلق سيارته / معايا انا وده من امتي ده انتي مش بتطقيني
صفيه بغلب وتمسكن / مكنش بأيدي يابني ابوك اللي كرهني فيك اعمل ايه وانت ابن ضرتي عايزني احبك وانا كنت خايفه تشارك عيالي في ورثهم وانت أساسا عندك ورث من ابوك أو اللي كان عامل نفسه ابوك يعني انت تاخد آلأتنين وانا عيالي يشحتوا
تزاحمت الأمور في رأس ادهم ونظر لها بعدm فهم / انتي بتقولي ايه ابويا مين اللي كرهك فيا وضرتك مين وورث مين انتي مخبوطه في رأسك يا صوفي هانم ولا إيه
صفيه بنبره خبيثه / ابوك محمد يا أدهم ابوك كان عايز يكتب كل حاجه ليك عشان انت البكر قال يعني كده بيعوضك انه رماك لحد غيره عشان يربيك لأنك ابنه من واحده أساسا سمعتها كانت أعوذ بالله يلا ميجوزش عليها غير الرحمه بس……
قاطعها صراخ ادهم بشـ.ـده وهياج / اخررررررررسي اخررررسي
كانت سندس عائدة من الخارج ورأت مايحدث فارتعبت من ملامحه
اقترب ادهم من صفيه وهمس لها بصوت جعلها تنـ.ـد.م علي ماقالته / والدتي دي اشرف من عينتك كلها والدتي االي بتتكلمي عليها دي احسن من مليون واحده زيك الجذمه منها بدسته من عينتك وانا وانتي عارفين كويس انا قصدي ايه ولا نسيتي لياليكي الحمرا وعروضك ليا اننا نقضي وقت حلو مع بعض ها
انسحبت الدmاء من صفيه وشعرت ان الارض تميد بها فاكمل ادهم / ووالدي يبقي صالح انتي فاهمه هو ابويا محمد مش ابويا
كانت سندس تقف قابلتهم وهي ترتعش خــــوفا من حديثهم ونبرته لمحها ادهم فاغمض عينه بغـــضــــب لك يكن يحب أن تري منه هذا الوجه أبدا فصرخ بها / ادخللللي جوا يا سندس
ارتعبت سندس ودخلت وهي تركض فشعرت بأنها اصطدmت بأحد نظرته وجدته حمزه وبجواره مليكه الذين كانوا علي وشك الذهاب لام فاروق حاف حمزه كثيرا من ملامح سندس / مالك يا سندس حصل حاجه
سندس وهي تشير للخارج برعـ.ـب / ادهم
لم يفهم حمزه شئ فنظر لها / ماله
سندس بـ.ـارتعاش وهي تنظر لمليكه التي كانت تنظر لها بدقه/ هو وأم مليكه برة كانوا…..
صمتت وهي تبكي برعـ.ـب مما سمعته لم تتوقع ان تكون والدة مليكه بهذه القذاره وايضا ان ادهم ابن عمها
تركها حمزه بعدmا يأس من حديثها وخرج هو ليري ماذا هما وخلفه مليكه بينما خرج الجميع من المكتب علي صوت بكاء سندس وسمعوا ماقالته فتحدث محمد برعـ.ـب / صفيه عملتها وهتبعد ابني عني عملتها بس والله ما هسكت ليها
صك ركض وخلفه الجميع يحاولون تهدئته
خرج حمزه الحديقه الاماميه وجد ملامح ادهم مرعـ.ـبه وصفيه ترتعش بخــــوف في نفس الوقت الذي دخل به أسر للمنزل وركض لادهم وهو يصـ.ـر.خ به / فيه إيه يا أدهم بتصرخ في امي ليه كده
ادهم بجنون وهو يصـ.ـر.خ به / اخررررررس محدش يتكلم كلكم كادبين كلكم وامك دي واحده……..
شعر ادهم بصفعه تسقط علي وجهه بحده نظر وجدها مليكه وهي تنظر له بعيون حمراء / دي امي اللي اتكلمت عليها دي
وضع ادهم يده علي وجهه وهنا هبطت دmـ.ـو.عه ولأول مره يتصدع جليد ادهم وتحدث وهو يفرد زراعه / طب اسمي يا مليكه بقي الست الوالده الشريفه دي عملت ايه الست سيده المجتمع الراقي كانت كل ليله بتروح لديـ.ـسـ.ـكو سمعته وس ….. وبتقضي هناك سهراتها طبعا مش محتاج اقولك كانت بتعمل ايه
ارتشعت مليكه من حديثه فاكمل هو دون أن يراعي اي شئ / ومش بس كده والدتك المحترمه آكتر من مره كانت بتعرض نفسها عليا ودلوقتي ال….. جايه تقول اني امي انا كانت مش محترمه لا وخدي الكبيره بتقول ان عمي محمد هو ابويا
قاطعهم صوت محمد الباكي / بس هي مكدبتش يا بني انا ابوك
نظر له ادهم وضحك بصخب وهو يصفق / حلو حلو اوي يابابا
ثم نظر له بسخريه / طب وايه لقيت صاحبك من غير عيال فصعب عليك فاتبرعتله بيا معلش اصلي مش لاقي مبرر للموضوع ده لو افترضنا انك ابويا اصلا
تحدث محمد / والله العظيم انا ابوك واللي حصل هو….
قص عليه محمد كل ما حدث تحت شهقات الجميع وصدmه مليكه وشفقه حمزه علي ما تعرض له عمه وابن عمه
وحاله أسر الذي كان لا يعي ما فعلته والدته وكان ينظر أرضا بخجل وهو يتمني لو تبتلعه الأرض من الخجل
هز ادهم رأسه ببكاء وهمس بو.جـ.ـع / امي…..
صمت لا يعرف ما يقول والدته مـ.ـا.تت وهو لا يتذكرها والدته قــ,تــلت علي يد عائلتها
هز رأسه يرفض ما يحدث ونظر لمحمد بدmـ.ـو.ع وعدm تصديق / انت مفكر الفيلم الهندي ده هيمشي عليا لا انا ابويا هو صالح صاحبك وامي هي الست الطيبه امينه غير كده معرفش انت كـ.ـد.اب كدااااب
ثم اخذ يصـ.ـر.خ بجنون / انت كداااااب ده انا….. انا كنت هتجوز اختي انت مستوعب انت كنت هتعمل ايه
محمد وهو يهز رأسه ببكاء / لا لا يابني انا كنت هقولك وقتها
صرخ ادهم بجنون / كنت هتجوزها من غير ما اقولك كنت هتجوزها اول ما دخلت المستشفي عشان اساعدها تعدي محنتها لولا أسر رفض
صرخ بجنون / لولا أسر رفض كنت هتجوز اختتتتتي انت مستوعب انت عملت ايه
بكت مليكه بشـ.ـده علي أخيها ونظر لحمزه تطلب دعمه فضمها بحنان وهو يعي حالتها وهمس لها / روحيله يا مليكه مفيش غيرك هيقدر يفهمه او يهديه
ارتعشت مليكه بخــــوف من ملامح ادهم فشجعها حمزه وهو يدفعها له ويطمئنها انه بجانبها
اقتربت مليكه له وهي تراه يبكي وهو ساقط أرضا وينتحب بشـ.ـده ويهتز جــــســ ـده وهو يصـ.ـر.خ بكلمه امي ومن غيرها نتذكر في أكثر لحظاتنا ضعفا من غيرها تحضر عنـ.ـد.ما تضيق بنا الدنيا
اقتربت منه مليكه وجلست أرضا ثم وبدون مقدmـ.ـا.ت جذبته لاحضانها وهي تبكي وهو بمجرد ما ضمته ضمها بشـ.ـده وهو يبكي بشـ.ـده / امي يا مليكه اتقــ,تــلت وابويا رماني وانتي…. انتي اختي انحرمت من كل حاجه في حياتي حتي الناس اللي ربوني مـ.ـا.توا وسابوني كله بيسيبني يا مليكه كله بيسيبني
بكت مليكه بشـ.ـده وهي تضمه / اهدي ياقلبي اهدي كلما جنبك انا هنا وأسر وبابا وكلنا هنا بص للجانب المشرق انت ليك عيله كبيره بتحبك
رفع ادهم عينه لها وقد كانت حمراء بشـ.ـده فوجد أسر ينحني أرضا وينظر له باسف وبكاء مثل الطفل / ادهم مش هتسامح اخوك الصغير انا اسف اني زعقت و…
قاطعه ادهم وهو يجذبه لاحضانه هو ومليكه ويريت عليهم هكذا هو ادهم حتي في أصعب أوقاته وضعفه يكون الضهر والسند للجميع ففي اللحظه التي كان من المفترض أن يجد هو حـ.ـضـ.ـن يضمه كان هو هذا الحـ.ـضـ.ـن للاخرين
نظر حمزه لهم ومسح دmـ.ـو.عه ونظر للجميع وتحدث / سيبوهم لوحدهم الكل يدخل
بينما سندس كانت منهاره علي حالته فاقترب منها حمزه وضمها وجذبها للداخل وهو يخبر الجميع بالدخول وبالفعل دخل الجميع بيفسحوا لهم المجال بينما محمد نظر بسخريه فلم يجد صفيه اكيد شوف تختفي بعدmا تعرت حقيقتها امام الجميع
نظر لأولاده وادهم يضمهم اليه بحمايه ووعد نفسه انه لن يستسلم سيعيد عائلته كلها باحضانه
RAHMA NABIL 美心
بينما ادهم كان يضمهم بو.جـ.ـع وكأنهم اخر ما تبقي له بالحياه اغمض عينه بألــم وهو يعد نفسه ان قريبا ستكون ملك أيضا باحضانه سيعيدها مهما كان الثمن حتي لو اضطر للمـ.ـو.ت في سبيل استعادتها سيعيد اخته لاحضانه
كان أسر يبكي بشـ.ـده ما سمع يبكي قهر وحـ.ـز.ن كيف تفعل والدته ذلك كيف يحرمهم والدهم من اخيهم الكبير كيف عاشوا حياه مخدوعين بهذه الطريقه كيف
كانت حاله مليكه لا تقل عن حاله أسر فهي مازالت في صدmه والدتها
شـ.ـدد ادهم علي أجسامهم ومازالت دmـ.ـو.عه تنزل بشـ.ـده وتحدث بهمس وصل لهم / طول عمري بعتبركم اخواتي اللي حصل ده مغيرش مشاعري ليكم ولو سنتي كنتم ومازلتم اخواتي اللي اغلي من حياتي بس إللي اتغير هو اني اقدر وبكل سهوله احـ.ـضـ.ـن مليكه قدام حمزه ومن غير ما يتكلم
ضحكت مليكه من بين دmـ.ـو.عها وهي تعلم انه يقول ذلك ليهون الأمور عليهم وهو اكثر من يحتاج لان يهون احد عليه
اشتدت احضان ادهم عليهم وهو يغمض عينه بو.جـ.ـع
بينما من الأعلي كان حمزه يقف علي سطح المنزل وهو ينظر لهم ببسمه حزينه / بكره كل حاجه هتتصلح وده وعد مني.
ثم انتبه علي أحضان ادهم ومليكه فتحدث بحنق / هو الواد ده لزق فيها ولا إيه لا وكل شويه يشـ.ـدها اكثر هولع فيك يا أدهم الكـ.ـلـ.ـب بس تفوق من إللي انت فيه وهنفخك ثم هبط وتوجه للباب الخارجي الذي ركن عنده سيارته البـ.ـارحه وصعد بها متوجها الي المشفي وهو يهمس بمزاح /جايلك يا ام فاروث جايلك يا عشقي الأول جايلك يا معـ.ـذ.باني
دقائق وكان يصف سيارته امام المشفي واخذ الحقائب التي ملئها بالطعام والثياب لها ودخل بفرحه كبيره جدا واتجه بغرفتها وطرق الباب تحسبا ان تكون بوضع لا يجوز رؤيته فسمع صوت فتاه غريب فكرمش ملامحه بتفكير ودخل وهو يضع وجهه في الأرض وهو يتحدث بخفوت/ السلام عليكم
رد الجميع السلام وسمع صوت ام فاروق الحنون / حمزه يابني اخيرا جيت
رفع حمزه نظره لها وابتسم بشـ.ـده وتحدث بمشاغبه / حبي حبي حبي كده يا ام فاروق يهون عليكي حمزه يعني ده انا كنت بجهز فرحي عليكي يا شيخه كده تكـ.ـسري قلبي قبل فرحنا
ضحكت ام فاروق بضعف / يووه جتك ايه ياواد ياحمزه لسه اهبل زي ما انت.
نظر لها حمزه بحنق/ انا اهبل يا ام فاروق اخص عليكي
سمع صوت بجانبه / واد يا حمزه مالك يا ولا من ساعه ما دخلت وانت نازل كلام في ام فاروق ولا أكننا موجودين
نظر حمزه لها فضحك بشـ.ـده / ام سعاد عيب عليكي يا ام سعاد ما انتي عارفاني مش بمسك نفسي قدام ام فاروق قلبي
تحدثت ام سعاد / طيب يا خويا تتهني بيها آه صحيح قبل ما تدخل كنا هناكل يلا بسم الله مد ايدك
حمزه ببسمه / لا بالهنا والشفا انتم انا مليش نفس
ام سعاد وهي تشير خلفه لفتاه / يعني هتكسف سعاد بـ.ـنتي طب دي صينيه البطاطس دي مش هتدوق زيها في حياتك كلها
انفجر حمزه ضاحكا / ياااااه صينيه البطاطس الاسطورية واخيرا بركه يا ختي وروينا كده
ثم مد يده واخذ معلقه والتقط قطعه بطاطس وتذوقها سرعان ما انكمشت ملامحه / احم ايه ده البطاطس عسل اوي
ام سعاد وهي تتحدث بفخر/ طبعا مش سعاد اللي عملتها. حمزه بجديه/ لا حرفيا البطاطس عسل
ام سعاد / يووووه يابني خلاص كسفت البـ.ـنت شايف وشها احمر إزاي
حمزه بضحك/ يا ام سعاد البطاطس مسكره عسل انتم عاملينها بسكر ولا إيه
اتفحرت ام فاروق ضحكا علي ملامح ام سعاد ومشاكسه حمزه لها ومشاغبته وها قد عاد حمزه الطفل مجددا
RAHMA NABIL 美心
نظر إيهاب لساميه بدقه / اممممم ده الدنيا باظت آوي في البيت ودي فرصتنا عشان نضـ.ـر.ب ضـ.ـر.بتنا قبل ما يفوقوا لينا خصوصا ان وقعة ادهم جات في وقتها بالضبط وديني لكون منـ.ـد.مه علي إللي عمله واخليه يبكي بدل الدmـ.ـو.ع دm وعداوتي مبقتش مع عيله السعيد بس لا وكمان بقي مع الحـ.ـيو.ان اللي اسمه ادهم
‏ساميه بسخريه / طب ما ادهم بقي من العيله يا إيهاب واللي حصل ده مكـ.ـسروش بالعكس هيديه قوه انه يساعدهم آكتر لان دول عيلتي
‏القي إيهاب الكأس من يده وهو يصـ.ـر.خ / ورحمه ابويا لكون مخلي عيله السعيد كلها تركع وهي بتطلب عطفي اني اقــ,تــلهم وريحهم من عـ.ـذ.ابي
‏تحدثت ساميه وهي تنظر له بعموض /هتعمل ايه
‏ايهاب بحقد وغـــضــــب / هدmرهم كلهم بضـ.ـر.به واحده
‏ ساميه /مليكه
‏ضحك إيهاب بشـ.ـده وهز رأسه / هبعت ليها هديه هتعحبها آوي
‏ثم اخرج هاتفه واجري اتصال / نفذ
يارب ميعديش إنهارده إلا و إحنا حاسين بشعور الأيه دى “فَاستَجَابَ لَهُ رَبُه ” ♥️🌍
‏صَلَاةُ اللهِ مِلءَ الأَرضِ تَترَىٰ
عَلَيكَ وَتَرتَقِي مِلءَ السَّمَاءِ
نَبِيٌّ حَازَ عِندَ اللهِ قَدرَاً
وَمَن كَمُحَمَّدٍ فِي الأَنبِيَاءِ 💚
نظر حمزه لمرآه السياره بدقه ولاحظ ان هناك سياره تتبعه منذ خرج من المشفي لم يهتم للامر في البدايه ولكن وجد انها مصره علي قطع طريقه والاصطدام به من الخلف بعنف زفر حمزه وكاد يتوقف ليصـ.ـر.خ به ولكن وجد احد يخرج من نافذه السياره ويوجه مسدسه له
وفي ثانيه كان حمزه ينحرف بسيارته بطريقه أثارت ضجيج وتذمر باقي السائقين قاد حمزه بسرعه كبيره في عكس الاتجاه حتي كاد يتعرض لحوادث عديده
نظر خلفه وجد السياره تلحقه فابتسم ببرود وضغط اكثر ليسرع بينما خلفه في السياره كان أحد الرجـ.ـال يتحدث/ بسرعه اخلص الحقه ليهرب مننا
تحدث للذي يقود بخبث / تؤ تؤ انا سايبه بمزاجي
تحدث الاخر بتعجب / احنا هنهزر لو الواد ده ممـ.ـا.تش احنا اللي رقبتنا هتطير
تحدث رفيقه وهو يشير لمكان بعيد / أنا بس عايز ابعده عن الزحمه والعربيات عشان نشتغل علي نضيف هطلعه علي الطريق الصحراوي وهناك نتصرف معاه فهمت يا غـ.ـبـ.ـي
ابتسم الاخر بخبث / ده انت دmاغك الماظ يخربيتك
بينما حمزه كان فقط يفكر في الإبتعاد عنهم وعنـ.ـد.ما وجدهم يبطئون نظر لهم بشك هل استسلموا بهذه السهوله لا يعتقد ذلك
نظر امامه لطريقه وابتسم بسخريه والان فهم بماذا يفكرون يريدون ان يبتعدوا به عن السيارات الاخري وفي ثانيه كان حمزه ينحرف بسيارته ويغير اتجاه مجددا وقاد سريعا حتي أصبح مقابل السياره التي تلاحقه ولكن عكس الاتجاه مر حمزه بحانبهم ثم غمز لهم وهو يضحك بشـ.ـده وانطلق بسيارته بسرعه كبيره وهو يتخطاهم صرخ أحدهم بهياج / آه يا شيطان يا ابن ال……. الواد ده ايه يخربيت كده
تحدث الاخر بتفكير / اتصل بعشري وقوله الهدف قرب منك
نظر له صديقه بتعجب فابتسم الاخر بخبث / عشري مستني عند نهايه الطريق الفرعي بعربيه هو ورفاعي قوله الهدف في طريقه ليك
صرخ الاخر باعجاب/ يخربيت دي دmاغ يا أخي هات دmاغك ابوسها
ابعده الاخر بانزعاج / اخلص اتصل بيهم قبل مايهرب وابعت ليهم مواصفات العربيه بتاعته
فعل الرجل الثاني ما أمره به الأول
وبالفعل عند مفترق طريق فرعي يؤدي للطريق الرئيسي الذي يقود به حمزه كانت تقف سياره من النوع الجيب تنتظر سياره حمزه التي اخذت مواصفاتها
بينما حمزه كان يحاول الوصول لعامر وهو يتحدث / الو عامر بقولك اسمعني الأول بس في طريق المستشفي وانا راجع من……
توقف حمزه وتوقف الزمن وهو يشعر بسياره تخرج من شارع جانبي وتصطدm به من الجانب وبشـ.ـده
انتفض عامر وهو يصـ.ـر.خ / حمزه حمزه انت سامعني حمزه
نهض احمد وتحدث بـ.ـارتعاش وخــــوف / فيه إيه يا عامر
نظر له حمزه برعـ.ـب وركض للخارج تحت ضجيج الجميع الخائف كان عامر يركض مثل المـ.ـجـ.ـنو.ن وخلفه احمد يصـ.ـر.خ احمد الذي كان يرتعش خــــوفا / حمززه ماله يا عامر اخويا ماله
انتفضت مليكه التي كانت تجلس بالحديقة مع ادهم وأسر وتحدثت بتـ.ـو.تر وهي تري عامر يركض للخارج / عامر ماله حمزه يا عامر اتكلم
لم يجب عامر ودmـ.ـو.عه تهبط بشـ.ـده فهو سمع صوت اصطدام شـ.ـديد وصوت حمزه وهو يتلو الشهاده برعـ.ـب
يشعر بقلبه يتصدع من الرعـ.ـب علي اخيه
وققت مليكه في وجهه وصرخت به بنبره مخيفه / حمزززززه ماله يا عامر جووووزي حصله ايه
همس عامر برعـ.ـب / كان بيكلمني وقالي انه في طريق المستشفي وراجع وفجأه……
مليكه برعـ.ـب / فجأه ايه انططططططق جووووزي حصله ايه
امسكها ادهم / اهدي يا مليكه
مليكه بجنون وهي تبعد يده ولا تعي شئ / جوزي حصله ايه
عامر ببكاء / سمعت صوت حادثه وعربيات وصوت حمزه وهو بيتشاهد سمعت همسه المرعوب صوته الخايف وهو بيقول الشهاده
احمد بانهيار / اخويا……..
عامر ببكاء وأمل والعائلة كلها خرجت خلفهم / مش عارف هو فين معرفش حصل ايه يمكن مش هو يمكن الحادثه جانبه صح الحادثه جنبه مش هو
نظرت له مليكه بهدوء مخيف ونظرت لادهم وتحدث بهدوء مخيف / ادهم عايزه جوزي
نظر لها ادهم بهدوء / طب اهدي وانا….
قاطعته مليكه وهي تتحدث بحده / عايزه جوزي اتصل باي حد اعمل اي حاجه واعرفلي هو فين دلوقتي عايزه جوزي يا أدهم
مسح ادهم وجهه بشـ.ـده ثم اخرج هاتفه واجري بعض الاتصالات وعاد لها / بعت رجـ.ـالتي تمشط طريق المستشفي كله وتشوف لو حصل حادثه ولا حاجه اهدي
في نفس الوقت دخل رامي والذي كان عند الطبيب ليفك جبيرة قدmه ومعه ياسمين وسعديه
تحدث رامي وهو يري تجمع الجميع بالخارج / هو فيه إيه
لم يجب احد بينما كانت مليكه صامته بشكل مخيف حتي صرخت فجأه بهياج / ااااااااااه
لم تتحمل تقسم انها حاولت ولكن الأمر لم يعد محتمل لقد زاد الحمل والو.جـ.ـع عند هذا الحد انهارت وهي تصرخ اكثر / ااااااااااه ياااااارب
نظر لها الجميع برعـ.ـب بينما أسر ركض لها وجذبها بعنف لاحضانه وهو يحاول تهدئتها حتي هدأ ارتعاش جــــســ ـدها و بعد مرور دقائق
آتي اتصال لادهم من احد رجـ.ـاله فانصت الجميع بجديه فتحدث ادهم / اتأكدت انه هو تمام تمام اتولي انت كل حاجه عندك لحد ما اجي
اغلق الهاتف ونظر للجميع وعلي وجههم نظرات متلهفه وخائفه تحدث بهدوء وهو ينظر لاخته /هو كويس وفعلا للأسف حصل ليه حادثه واتنقل لاقرب مستشفي اللي هي فيها ام فاروق
لم يكد يكمل كلامه حتي وجد مليكه تركض لسيارته وهي تجذبه خلفها بعنف وتصرخ به / وديني هناك بسرعه يلا
لم يكد ادهم يجيب حتي وجدها تصعد لسيارته وتنظر له بشر فانطلق لها وقاد سيارته وخلفه باقي الشياب والعائلة كلها الجميع مرعوب قلوبهم تكاد تخرج من مكانها من كثره الخــــوف
وهنا واخيرا سقطت دmـ.ـو.ع مليكه بشـ.ـده وهي تتخيل
إصابته تتخيل خــــوفه في لحظات وعيه الاخير
‏تحدث ادهم بهدوء وحنان / خلاص يا مليكه رفعت قالي انه كويس صدقيني.
‏بكت مليكه وهي تنظر له بعدm تصديق / انت بتكدب عليا عشان ابطل عـ.ـيا.ط صح
‏مسح ادهم علي وجهه بضيق وأسرع بسيارته تحت بكائها المستر
بعد مرور دقائق وصل الجميع المشفي هبطت مليكه من السياره بسرعه كبيره وركضت للداخل وخلفها ادهم وأسر واحمد الذين وصلوا قبل الجميع كانت تركض في الممرات وهي لا تعرف أين تذهب كانت تبكي بتشتت تبكي مطالبه بحـ.ـضـ.ـنه الان وصوته يهمس لها أنه بخير وان كل شئ سيكون بخير تريده وبشـ.ـده تريد الشعور بروحها مجددا
شعرت بيد ادهم تجذبها لاحد الاتجاهات فسارت معه وهي ترتعش بخــــوف وذهب بها لاحد الغرف فنظرت له بتعجب من المفترض أن يذهبوا لغرفه العمليات نظرت له وتحدثت بلهفه / ادهم رايح فين حمزه في العمليات تعالي…..
لم تكمل كلامها بسبب سماعها لصوت حمزه المولول / كله منك انت وصينيه البطاطس بتاعتك يا ام سعاد
آه ياشبابك يا زينه شباب الحاره ام سعاد المره الجايه هتجيب أجلك يا حبيبي والتالته تابته ياخويا آه ياني ياما اقول عليكي ايه يا ام سعاد اقول ايه عماله تقولي طول بعرض آه ياني آه يا مسكين ياللي بقي طولك عرضك وبقي عرضك ارنفاعك آه يا خويا ام سعاد المره الجايه هتتفحم بسببها وشي القمر اتشوه
لم يفق حمزه من تذمره سوي علي صوت رامي وهو يتحدث بغباء / هو مين اللي عمل حادثه لا مؤاخذه هو فين الحادثه دي
نظر حمزه لهم ببسمه غـ.ـبـ.ـيه /اهو يا خويا اصلي لقيتك هتفك جبس رجلك قولت طـ.ـلا.ق تلاته ما يحصل لازم حد يتجبس في بيتنا فقولت من باب التغير بقي اجبس ايدي
عشان الرجل بقت موضه قديمه
زفر عامر براحه وهو يصـ.ـر.خ به / يا أخي يلعن…..
صمت وهو يضم شفتيه بغـ.ـيظ / ادعي عليك يحصل فيك ايه اكتر من كده
حمزه بمزاح / وتدعي ليه بس استني اول ما اقوم ام سعاد تديني قصيده مدح ترقدني مكاني تاني.
ام سعاد بتذمر / انت بتتريق ياض طب ده مفيش حاجه سندتك وقوتك في الحادثه دي زي صينيه بطاطس البت سعاد بـ.ـنتي عارف لولاها كنا طلعناك مطحون من العربيه
حمزه وهو يضـ.ـر.ب يده السليمه بيده التي تحتوي علي جبيره بحركات مثل النساء الكبيره / يا ختي بلا وكسه بصينيه البطاطس اللي بتذليني بيها من يوم ما اتولدت سعاد دي معموله بسكر دي لزقت في سقف بقي وكنت هبعتلها فرقه إنقاذ تنزلها خليني ساكت بس مش عايز اتكلم
ضحك احمد بشـ.ـده بعدmا تجاوز صدmته / لا والنبي تتكلم يابني
حمزه بجديه / خلاص يابني دي أسرار ناس برضو يعني مثلا ممكن ادهم يكون حابب يتجوز سعاد ولا حاجه ويغير رأيه
نظرت ام سعاد لادهم ببسمه واسعه / قصدك الواد القمر اللي طول بعرض وعنده عضلات ده
نظر لها ادهم بتعجب ثم حول نظره لحمزه وهو يتحدث / طول بعرض.؟؟؟
حمزه بضحك / معلش أصلها بتحب الأبعاد الهندسيه آوي
ثم نظر لام سعاد / اهو ده بقي يا ام سعاد مقولكيش طول بعرض بـ.ـارتفاع بحجم بكتله باي مصطلح هندسي تحبيه وايه كمان مريش وهيجيب بطاطس لسعاد كتير وسكر عشان تعمل صواني بطاطس كتير ومش كده وبس المعلم بوشكاش محفوظ بيضحي الواد زي ما انتي شايفه كده أمور وعيون زرقه وعضلات وحاجه اللهم صلي علي النبي وهيبه كده تهد جبال وعليه عقل ماشاء الله يتوزن بدهب وكمان يبقي اخو المدام يعني ابن عمي وقريبي
ام سعاد ببسمه وسعاده / يا خويا ابن عمك ولا ابن خالتك اهي حاجه من ريحتك وخلاص اما اروح انادي البت سعاد تشوفه دي هتفرح آوي
ضحك حمزه بشـ.ـده وهو ينظر لملامح ادهم المصدومه مما يحدث بينما انفجر الجميع ضحكا علي حمزه وحديثه / واخيرا لعنة ام سعاد وسعاد هتترفع من عليا واعيش بسلام اقترب منه ادهم بغـــضــــب / يا أخي اتوكس اتوكس انت تخلص منها وتلبسها ليا
ضحك ادهم بشـ.ـده وحشره / ولد انت اوعي تقرب انا تعبان آه اديني بقولك اهو
ثم تسطح بألــم اكثر وهي يقول /آه يا ني تعبان
ثم نظر لهم/ يلا اطلعوا بره وسيبوني ارتاح
تحدث أسر بتذمر / يا أخي أنت عديم الدm ده حنا كنا هنمـ.ـو.ت من الرعـ.ـب عليك ومليكه كانت هتمـ.ـو.ت من الخــــوف
انتفض حمزه بسرعه مما جعله يتأوه وهو ينظر حوله فهو لم يلمحها او يسمع صوتها / مليكه هي فين مجتش ليه
تحدث أسر وهو ينظر للخارج / هي جات بس بره
حمزه / طب اطلعوا يلا وخليها تدخل ولو حد جه قوله اني تعبان ومش هقدر اشوف حد
ضحك الجميع عليه وخرجوا وبالفعل ثواني وكانت مليكه تدخل وعينها متعلقه به همس حمزه باسمها / مليكتي
وفي ثواني كانت مليكه تركض له برعـ.ـب وخــــوف
اندفعت مليكه لاحضانه بعنف مما جعله يتألــم بشـ.ـده ولكن ضغط علي شفتيه ليكتم تأوهه الشـ.ـديد وضمها اليه بضعف رغم الآمه الشـ.ـديده
بكت مليكه بشـ.ـده وتحدثت / اللي بيحصلنا ده عمل سفلي او لعنه فراعنه لا يمكن يكون حسد أبدا يا حمزه لا يمكن.
انفجر حمزه ضاحكة وهو يضمها اليه قدر ما استطاع بسبب يده ثم همس / اشششش انا بخير والله بخير متقلقيش
هدأت مليكه تحت همساته التي استمر حمزه ببث الأمان بها والحنان ثم تحدث بعد صمت طويل/ ت عـ.ـر.في ايه اللي كنت بفكر فيه وقت الحادثه
ورغم ارتعاش اوصالها همست بصوت ضعيف / في إيه
ابتسم حمزه وهو يرفع وجهها له وينظر لها بعشق / كنت بحمد ربنا جوايا مـ.ـيـ.ـت مره اني مستنتكيش او اني اخدتك معايا ربنا يعلم لو كنتي معايا كان ايه اللي ممكن يحصلي انا وقتها لو مكنتش مت من الحادثه كنت همـ.ـو.ت من الرعـ.ـب عليكي من اول ما العربيه اتخبطت فيا حمدت ربنا انك فضلتي في البيت واني سيبتك ومشيت لوحدي الحمدلله يا مليكه والله كنت همـ.ـو.ت ليها لو كنتي معايا واتخدشتي خدش واحد
رفعت مليكه وجهها له ونظرت له بمشاعر لا يمكنها التحكم بها ولأول مره تقترب منه وتقبل خده بحنان وحب
صدm حمزه مما فعلته وشعر بقلبه يصارع للخروج من صدره ولكن تفاجأ من شعوره بسائل دافئ علي وجنته ابعد وجهها عنه وجدها تبكي فضمها بشـ.ـده فتحدثت هي بدmـ.ـو.ع / كنت همـ.ـو.ت يا حمزه من غيرك كنت همـ.ـو.ت انا عايشه ليك حياتي كلها انت محورها انا مليش حاجه اعيش ليها في الدنيا اوعي تسيبني يا حمزه في يوم والله امـ.ـو.ت
ضمها حمزه ببسمه عاشقه / طول ما فيا نفس وربنا كاتب ليا عمر عمري ما هفكر اني ابعد ولو لثانيه وواحده يا مليكه قلبي ودنيتي
نظرت مليكه لعينه بأمل وهي تربت علي لحيته ببسمه /هنعدي كل ده وهنقعد سوا نضحك علي المشاكل دي كلها واقولك فاكر لما عملت حادثه وطلعت بدراع مكـ.ـسور
ضحك حمزه بشـ.ـده عليها وهو يضمها اكثر / هو انتي كان عندك امل في حاجه غير كده.
مليكه بحنق / أنا قولت اجي الاقيك في العمليات وانا أفضل واقفه بره وانا بصرخ وابكي واقول حمزه لا اوعي تسيبني وشويه ألاقي الدكتور خارج وهو حاطط وشه في الأرض ويقولي بعتذر بس هو وصل متأخر ومقدرناش نلحقه اقوم انا بقي مصرخه صرخه عاليه تخليني اشرب يانسون لأسبوعين واقع في الأرض وأفضل اقول يااااارب ياااااارب بعدين مره واحده اسمع صوتك في وداني وانت بتنادي عليا اروح رافعه عيني لاوضه العمليات ببطئ كده وفجأه والكل كان بيحاول يقومني ازقهم كلهم بقي واجري بالسلو موشن واصرخ واقول حمززززززززه وادخل ألاقي الممرضه بتحط الملايه علي وشك اقوم زقاها واصرخ بجنون بقي لا حمزه مامتش حمزه عااااايش حمزه عايش واروح اجري علي جثتك وأفضل ارزع فيها واهبدك في السرير واضـ.ـر.بك بقي وأنا بصرخ واقول انت وعدتني متسبنيش يا حمزه ليه تخلف وعدك انت جباااااان قوووووم قوووم ياحمزه وبعدين اروح مرميه عليك اكتم نفسك وتشتغل في الخلفيه اغنيه ( كده كده ياقلبي يا حته مني يا كل حاجه حلوه فيا،،، كده كده تسيبني وتمشي
وبعد أن كانت متأثره وهي تقص القصه وتبكي بتأثر علي الاغنيه صرخت وهي تردح وتكمل الاغنيه / يعني إيه يعني خلاص انا مش هشوفك تآني
حمزه برعـ.ـب وهو يعود للخلف / يابـ.ـنت المـ.ـجـ.ـنو.نه
اكملت مليكه / مش هلمسك مش هحكيلك عن حاجه تعباني ياقليل الأصل
ثم عادت مليكه للتأثر وهي تكمل / وفي عز ما انا مرميه علي صدرك وكاتمه علي نفسك وببكي وانا بسمع صوت الست شيرين في وداني بقي تروح دmعه تتدحرج علي خدي ثم تسقط علي خدك وإذ فجأه
صرخت مليكه بآخر كلمة فعاد حمزه للخلف وهو يرفع حاجبه ويظن انها جنت تماما
فاكملت هي / إذ فجأه يظهر السر الإلهي وتفتح عينك وتقولي…….
قاطعها حمزه وهو يتحدث بسخريه / اوعي من علي صدري يا عجله عشان كتمتي نفسي صح؟؟؟؟
نظرت له مليكه بتحذير / اسكت يا حمزه وسيبني اكمل مش كفايه جيت لقيتك لافف دراعك بشاش وحطمت القصه اللي رسمتها وانا جايه في العربيه
حمزه وهو يكرمش ملامحه بتعجب وينظر للجبيره في يده / بشاش؟؟؟
اكملت مليكه وهي تتجاهل سخريته / تقوم انت فاتح عينك كده براحه وتقول بهمس عاشق متيم ومهووس وهائم ومحب و….
حمزه بمقاطعه / حيلك حيلك يا ستي ايه كل ده
مليكه وهي ترفع اصبعها / اخر مره هقول سيبني اكمل يا حمزه المره الجايه هحقق حلمي وادخلك العمليات ماشي
هز حمزه رأسه وهو يبتلع ريقه
فزفرت هي بضيق وهي تكمل / كنا فين آه تروح انت بقي بهمسه عاشق متيم مهووس وهائم ومحب و وواقع لشوشته
كانت تتحدث وتعيد الكلام بعناد وهي تعد علي يدها كل الصفات لمجرد العناد معه وتكمل / تقولي بصوت فاض عشقا لملاكك الحبيب الذي كدت تفقده للابد
حمزه بسخريه في نفسه / يا عنيا
مليكه وهي تكمل / تقولي مليكه حبيبتي ياااااه يا مليكه حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي اوي حاسس اني مشوفتكيش من سنين
حمزه ولم يستطع ان يمسك لسانه / ومجبتش سبح ومسك معايا مهو انا كنت في الحج بقي هو ايه اللي حشـ.ـتـ.ـيني و  دول هما كام ساعه عمي اللي غبتهم
ضـ.ـر.بته مليكه / تصدق انك شخص منعدm الاحساس يعني انا بشاركك أحلامي
ضحك حمزه بشـ.ـده عليها وهو يدفعها بقرف / غوري يابت ايه جو المسلسلات ده،،،، ده بدل ما تحمدي ربك اني كويس جايه زعلانه ان أحلامك الأوفر متحققتش
نهضت مليكه وهي تنزل نقابها وتعدل ثيابها / أنت الخسران أساسا وعلي فكره ده شغل روايات مش مسلسلات يا عديم الرومانسيه انت مبتشوفش البطل ده في الروايه بيبقي حاجه ايه يااااه جمال هيبه وطول بعرض
حمزه بحاجب مرفوع / طول بعرض هي أم سعاد خرطت عليكي
مليكه وهي تكمل بهيام / والا اما يشوف البطله راجـ.ـل بيقرب منها يروح ضـ.ـر.بها قلم ويمسك رأسها يضـ.ـر.بها في الحيطه كده لحد ما يجلها ارتجاج في المخ بعدين يروح عطيها القبله اللي هي ويقولها وهو بيبص ليها بعشق انتي ليا انا وبس انتي فاهمه ليا
ثم نظرت لحمزه بملل وسـ.ـخريه / بزمتك انت عمرك ضـ.ـر.بتني في الحيطه ها عمرك
حمزه وهو يجاريها / هو لسه بس انا ضـ.ـر.بتك بالقلم وعندي استعداد اكمل المشهد معاكي هنا انا رأيي نبدأ بالبوسه تعالي بقي
ابتعدت عنه مليكه بتذمر / بعد ايه بقي ده انت حتي يا جدع عمرك ما انتقمت مني وحبستني في محـ.ـز.ن وجلدتني وعـ.ـذ.بتني وتيجي تضـ.ـر.بني عشان مش عايز تضعف وتحبني
حمزه وهو ينظر لها بتعجب / اعـ.ـذ.بك واجلدك ايه يابـ.ـنتي جو العبيد وكفار بني قريضه دول ده ناقص احط صخره كبيره عليكي وانتي تصرخي احدٌ احد
نظرت له مليكه وهي تبتعد / اتريق اتريق اصلك أساسا متعرفش الرومانسيه
حمزه وهو يتحدث بها بصوت مرتفع مصدوم / رومانسيه مين يابـ.ـنتي اللي انتي بتقوليه ده مصارعه حره مش رومانسيه أبدا يخربيتك تعالي هنا يابت روايات ايه اللي فيها القرف ده خدي هنا
ركضت مليكه بعيدا عنه / وانت مالك بقي روايات ايه مش انت أساسا راجـ.ـل معندكش ذرة رومانسيه يا جاحد يابو قلب حجر
حمزه وهو يضـ.ـر.ب كف علي كف / بقي انا اللي كل حاجه ابتسم واضمك واطبطب عليكي وأفضل اضم فيكي لما هكـ.ـسر ضلوعك دي ودايما امسح دmـ.ـو.عك وأفضل اقرألك قرآن لحد ما تهدي واتكلم معاكي بحنان وحب وفي الاخر انا مش رومانسي عشان مش بطفي سجايري تحت باطك ولا برمي مايه نار علي وشك ايه هما غيروا كتالوج الرومانسيه أمتي أصل أنا الصراحه قديم مش متابع رومانسيه من ايام رومانسيه مُحمد وعائشه
ابتسمت مليكه بشـ.ـده واقتربت من فراشه وامسكت يده السليمه بحنان وقبلتها قبله طويله أودعت بها كل حبها وعشقها واحترامها لهذا الرجل ثم فتحت عينها ونظرت في عينه بعشق تعدي حدود العقل عشق صافي وتحدثت بهمس وهي تنظر له / ربنا يديمك ليا يا حمزه يارب يديمك سند وأب واخ وصديق وابن وزوج وكل حاجه ربنا يديم ليا حنانك وحبك وقلبك الأبيض ده،،، قلبك اللي يقدر يسامح بكل سهوله مش ضعف لا دي قوه قوتك في طيبتك وحنيتك قلبك اللي قدر يتجاهل كل الماضي الخاص بيا بقرفه ومشاكله وعكس المتوقع بدل ما تسيبني وتسمعني كلام يمـ.ـو.تني شـ.ـدتني لحـ.ـضـ.ـنك وطمنتني انك عمرك ما هتسيبني ولما خرجت بدون نقاب وجيت اتعصبت عليا واول ما شوفت خــــوفي اتبدل لنـ.ـد.م وحنان وشـ.ـدتني لحـ.ـضـ.ـنك تعتذر رغم اني انا اللي غلطت ويوم الفيديو اللي كان مع اميره رغم كل عصبيتك مقدرتش تستحمل دmـ.ـو.عي وقعدت تراضيني وكأنك انت اللي غلطت حتي يوم اللي حصل مع ملك وخــــوفك اللي عيشته لدرجه انك بكيت وفي الاخر جيت لقيتني في اوضتك الا انك كان عندك كل الحق في القلم اللي ضـ.ـر.بته ليا وصدقني انا لو مكانك وعشيت خــــوفك ده انا كنت مـ.ـو.تني بس انا وقتها مكنتش بفكر أبدا يا حمزه
شـ.ـددت مليكه علي يده / طول الوقت كنت انت الدفي وانت السند وانت الحنان حبك ده ملوش مثيل يا حمزه حبك ده بيكون مره واحده في العمر حمزه انت حنانك وحبك يتدرس في كتب والله من اللي بشوفه واسمعه يعني القصص اللي كنت بكلمك عليها من شويه دي موضوع الضـ.ـر.ب والاهانة والتعذيب وغيره عارف الموضوع بقي منتشر بشكل كبير في الروايات دي ومش كده وبس دي ممكن توصل ان البطل يغتصب البطله وفي الاخر تسامحه وترجع عادي حمزه بشوف بنات بتتمني انه حد يحبها كده يعـ.ـذ.بها ويبهدلها ويطلع عين اللي خلفوها وفي الاخر يحبها ميعرفوش ان الحب قبل ما يكون مشاعر فهو حنان وأمان وسند وقلب يضمك وقت خــــوفك وايد تمسح دmـ.ـو.عك وقت حـ.ـز.ن ووش يضحك ويشاركك ضحكتك وقت فرح للأسف هما ميعرفوش ده كله لان معندهمش حمزه ولا حب زي حب حمزه ولا قلب صافي وابيض زي قلب حمزه ولا حنان زي حمزه
ابتسم لها حمزه وهذه المره امسك هو يدها وقبلها بعشق وتقدير لهذه الزوجه التي رزقه الله / وهما لو عندهم مليكه ولا براءه مليكه ولا ضحكه مليكه ولا مشاغبه مليكه ولا جمال مليكه ولا طيبه مليكه ولا حنيه مليكه كانوا هيعـ.ـذ.بوهم أشك في كده ياقلبي
ت عـ.ـر.في يا مليكه مشكلة معظم الشباب اللي بيدور علي حب انه دايما بيدور علي قصه حب اسطوريه يحكي الكل فيها بيدوروا علي حب روميو وجوليت او عنتره وعبله او قيس وليله بس هما نسيوا ان فيه قصه حب اكبر واعظم من كل ده وان لما ندور ندور علي حب مُحمد وعائشه الرسول يا مليكه كان من أكثر رجـ.ـال الأرض رومانسيه وحبا للسيده عائشه صلي الله عليه وسلم كان قدوه في كل شئ حتي الرومانسيه والحب رغم كل اللي الرسول كان بيواجهه الا ان ده مكنش مانعه يحب السيده عائشه ويدللها ت عـ.ـر.في كان بينادي السيده عائشه ويدللها ويقولها ( يا عائش) عشان كده اللي بجد عايز حب يدور عن حب محمد وعائشه عن حبهم اللي حتي الان لم يذكر التاريخ له مثيل
ادmعت عين مليكه تأثرا / حمزه
ابتسم لها / قلبه
مليكه ببسمه وهي تهمس له / بحبك.
حمزه وهو يضمها اليه بحنان وعشق / وانا بحبك وبعشقك
ابتسمت مليكه وهي تشـ.ـدد عناقه بعيدا عن يده المصابة واستمروا هكذا لدقائق حتي قاطعهم طرق الباب فابتعد حمزه وهو ينزل نقاب مليكه ويعدل حجابها الذي أظهر بعض خصل شعرها وهو يتحدث / لحظه لو سمحت
بعدmا انتهي ابتسم لها وقبل خدها من فوق النقاب ثم اذن للطارق بالدخول فدخلت العائلة كلهم وخلفهم رامي وهو يضحك / بص عطلتهم علي قد ما قدرت والله
ضحك حمزه وهو ينظر لوالدته التي تركض اليه وتضمه بحنان / حبيبي حصلك حاجه عملت الحادثه دي ازاي بس انت دايما بتسوق براحه
ابتسم حمزه وابعدها عنه وهو ينظر لوجهها بحب / والله ياست الكل انا بخير هو بس كام جـ.ـر.ح سطحي في وشي وايدي متجبسه وبس
ثم نظر للجميع الذين انهالوا عليه بالاسئله فتحدثت مليكه وهي تقطع حديثهم / طب حمزه هرجع انا البيت اجيب لبس ليا وليك عشان ابات معاك انهارده
نورا برجاء / لا انا اللي ابات معاه انهارده يا مليكه
مليكه ببسمه / يا ماما يا حبيبتي مينفعش عشان ضهرك هتنامي فين بس
حمزه بحزم / وانتي كمان يا مليكه مش هتابتي هنا الدكاتره والممرضين هيفصلوا داخلين خارجين وانت كل شويه تفضلي تنزلي النقاب احمد او رامي او اي واحد من الشباب هيباتوا هنا ومفيش بـ.ـنت او ست هتفضل هنا
كادت مليكه تتحدث وتعترض فقاطعها حمزه بنظره تعلمها / خلص النقاش يا مليكه
صمتت مليكه بحـ.ـز.ن وهي تنظر له وانقضت الليلة واصبحت الساعه العاشره فغادر الجميع وبقي احمد بعد شجار مع الجميع بأن يجلس هو وعاد الباقون مع وعد بالعوده غدا
صعدت مليكه لسياره ادهم وعادت معه وهي تحمد ربها ان هذا اليوم انتهي علي خير وبدون حـ.ـز.ن بينما ادهم كان يتمتم بضيق علي أم سعاد وابـ.ـنتها اللتان لم تتركاه منذ خطت قدmه للمشفي ضحكت مليكه علي ملامحه بشـ.ـده
ووصل الجميع للمنزل وعنـ.ـد.ما دخلوا ذهب كل واحد لغرفته بينما مليكه صعدت مع أسر لشقتهم ورغم بسمتهم الا ان الجـ.ـر.ح الذي خلفته والدتهم التي وعدوا أنفسهم بعدm التفكير به مازال ينزف وبشـ.ـده اتفق أسر مع مليكه ان يجد لوالدته شقه قريبه منهم مع أعطائها مبلغ شهري فمهما فعلت ستظل والدتهم لم يتخطي اي منهم الأمر ومازال ما حدث صباحا يعاد أمامهم دخل أسر لغرفته بدون كلمه واحده واغمض عينه وسقطت دmـ.ـو.عه بألــم وجـ.ـر.ح كبير في كبريائه ورجولته لقد اساءت والدته لهم جميعا وليس لنفسها فقط لم يشعر بنفسه سوي وهو يحمل الهاتف ويتحدث فسمع صوت ياسمين من الجهه الاخري / ابعدي يا سعديه يا حبيبتي ابعدي عني بدل ما ابعدك من الدنيا كلها خليني اعرف اتنيل اتكلم
زفرت ياسمين بضيق ثم تحدثت / الو يا أسر
ولكن لم تسمع رد فقط شهقات هي كل ما تسمع تحدثت بفزع وخــــوف / أسر انت بتعيط
ابتعدت ياسمين ودخلت لغرفتها وهي تتحدث بفزع شـ.ـديد / أسر بالله عليك رد ريحني
لم تسمع شئ سوي علو شهقاته اكثر وصوت بكائه
بكت ياسمين دون وعي ودون حتي معرفه ماذا يحدث فقط تبكي لبكائه تبكي لو.جـ.ـع قلبها لأجله
تحدث أسر من بين شهقاته العالية / كـ.ـسرتني يا ياسمين كـ.ـسرتني ودmرتني حرمتني امي حرمتني اني ارفع عيني في عين ابويا واقوله عايز امي حرمتني شعور اني يكون ليا امي كـ.ـسرتني بالقوي طول عمري حاسس نفسي يتيم من غير ام او اب بس علي الاقل كنت بصبر نفسي واقول كفايه أنهم موجودين جانبي كنت بضحك علي نفسي بس دلوقتي خلاص يا ياسمين كـ.ـسروني وجـ.ـر.حوني وبقيت يتيم بالمعني الحرفي يا ياسمين كـ.ـسروني يا ياسمين.
كان يبكي ويشكي لها وكأنه طفل يشكي لأمه ما يحدث وياسمين فقط تبكي بشـ.ـده وهي لا تعلم ماذا تقول هي لا تفهم شئ سوي ان الامر متعلق بوالديه اخذت ياسمين تحاول تهدئته انها بجانبه ستكون والدته ان اراد ولكن فقط يتوقف عن البكاء
بينما أسر كان يستمع لها بدmـ.ـو.ع وألــم حتي هدأ بكاءه مع الوقت واخذ يستمع لها ويهدأ حتي هدأ تماما وصمت وذهب في نوم عميق بينما ياسمين نظرت للهاتف وبكت بشـ.ـده فشعرت بسعدية بجانبها تجذبها لاحضانها بحنان وهي تربت علي ظهرها / متعيطيش يا بـ.ـنتي انا هخليه يصلح غلطته ويتجوزك هو مفكر عشان انتي خدامه معفنه ملكيش أصل ولا فصل يبقي هيفلت بعملته ونسيبه لا ده احنا حتي الكلاب بنحن عليها يبقي مش هنحن علي الخادmين بتوعنا
ضحكت ياسمين من بين دmـ.ـو.عها وهي تضم نفسها لاحضان سعديه اكثر وتهمس لها / يمكن مقولتش كده من قبل بس شكرا ياسعديه عن كل ثانيه وقفتي جنبي فيها وكنتي حـ.ـضـ.ـن ليا وسند وأم
RAHMA NABIL 美心
كانت مليكه بغرفتها تجلس علي سجاده الصلاه وهي ترفع يدها وتدعي الله بدmـ.ـو.ع ان يهدأ قلب أخيها ويدخل الراحه لقلبه وان يديم لها كل حبيب وصل لمسامعها صوت بكاء أخيها فازدات دmـ.ـو.عها بشـ.ـده وهي تهمس / ربنا يسامحك يا ماما يارب ربنا يسامحك ويغفرلك
سمعت مليكه صوت رنين هاتفها فامسكته وجدت رساله وصلت لها فتحتها وجدتها من ملك وبها صوره لسياره حمزه المدmره ومكتوب اسفلها ( دي بس مجرد رد فعل وقرصة ودن عن االي هيحصل ليكم لو عايزه تتجنبي اللي ممكن يحصل ليكم تعاليلي علي العنوان ده……ولو اتأخرت هتعتبر دي دعوه اني انهي حبيب القلب خالص)
نظرت مليكه للرساله بشر ثم ألقت الهاتف بعنف وركضت وارتدت ثيابها وفتحت خزانه والدها وأخذت مسدسه الخاص وخبئته في ثيابها وخرجت اخذت مفتاح سياره أسر الذي القاه باهمال علي الطاوله فور دخوله أخذته وخرجت بسرعه كبيره دون حتي تردد كان الغـــضــــب يقودها اذا المتسبب في ذلك هو ملك سوف تقــ,تــلها هذه المره صعدت للسياره وقادتها بعنف لهذا المكان البعيد وبعد ساعه وصلت وهبطت من سيارتها وجدت ملك تقف بجانب سيارتها بكل برود فركضت لها بسرعه مخيفه وقبل ان تعي ملك شئ جذبتها مليكه بعنف من شعرها والقتها أرضا وصرخت بها / خلاااااااااص كل فرصك عندي خلصت يا مللللللك خلاااااااااص جبتي اخررررك
ثم ضـ.ـر.بت رصاصه بجانب رأسها وهي تنحني وتهمس بجانب رأسها / حمزه لا يا ملك سامعععععععععة حمزززززة لاااااااااااا
صرخت مليكه وهي ترفع مسدسها في هذه المنطقه النائيه في وسط الظلام بملك / خلاااااااص يا ملك خلاااااااص النهايه انكتبت يا ملك وانا اللي هكتبها بأيدي دي انا سامحتك كتير وكنت الطيبه بس طالما دور الطيبه مش نافع فميش مانع اكون انا الشرير في القصه دي يا ملك
نظرت لها ملك الملقيه أرضا بـ.ـارهاق وضحكت بشـ.ـده / مهما حاولتي هتفضلي مليكه الطيبه الهبله اللي الكل ضحك عليها اضـ.ـر.بي يا مليكه اضـ.ـر.بي انا مش خايفه
نظرت لها مليكه بعيون تطلق شرار /للأسف انتم اللي قــ,تــلتوا مليكه بايدكم ودلوقتي بقي استعدوا للجحيم اللي فتحتوه علي نفسكم
لم تكمل مليكه ما تقوله فوجدت نفسها محاطه بعدد كبير من الرجـ.ـال نظرت لهم بسخريه وصرخت وهي تصفق وتضحك مثل المـ.ـجـ.ـنو.نه / اووووووه آتنين او…. من بعض اجتمعوا برافو يا ملك يا اختي اتنقلتني من مرحله القذاره لمرحله الوس…..
ثم بصقت عليها وصرخت وهي تدور حول نفسها / ايهااااااب يا ايهااااااب يا اسيوطي اطلع وواجهني بدل ما انت بتستخبي ورا رجـ.ـالتك
ثم صرخت بجنون / اطلع يا ايهااااااب اطلعععععععععع
سمعت صوت صفقه من خلفها وصوت ضحكات كريهه / اوووه برافو يا مدام مليكه عرفتيني بسهوله يااااه مبهور بيكي والله عنده حق حمزه يمـ.ـو.ت عشانك ست بمـ.ـيـ.ـت راجـ.ـل وشرسه زيك يدفع عمره عشانها.
ابتسمت مليكه بطريقه مخيفه وأطلقت رصاصه بذراعه فصرخ بألــم شـ.ـديد وصرخت هي بهياااااج / قسما بربي لاوريك جهنم علي الارض.
صرخ إيهاب برجـ.ـاله وهو يمسك زراعه / امسكوها انتم بتتفرجوا عليا يا اغـ.ـبـ.ـيه انتم
اقترب رجـ.ـال إيهاب من مليكه بسرعه فصرخت بهم / اقسم بربي االي هيقرب مني لكون مفرغه المسدس في دmاغه سامعيييييييين
. ‏”يُستحال أن يردّك الله خائبًا وأنت مليء باليقين به❤️”
“صلى عليك الله مـا اتسع المدى
واشتاقت الأرواح للرحمنِ
نفسي فداك وكل أهلي والورى
الجذع حن فكيف بالإنسانِ!”
نظرت مليكه حولها والان فقط أدركت خطأها قادها غـــضــــبها الاعمي لهنا لم تري الرساله الخفيه التي كانت موجهه لها أن هذا فخ قذر ومِن مَن؟؟؟؟؟ من اختها ياللسخريه اختها تتمني ضياعها ومـ.ـو.تها اغمضت عينها تري غبائها يلوح لها ويبتسم بخبث فتحت عينها وجدت رجـ.ـال إيهاب يقتربون منها وهي تعود للخلف وترفع بهم السلاح وفي داخلها تصرخ مناديه لحمزه ترجو قربه ترجو حنانه الان، رعـ.ـب هو كل ماشعرت به، هل هكذا ستنتهي القصه صرخت هذه المره بهياج ورعـ.ـب وهي تلعن غبائها ماذا لو كانت انتظرت حمزه او حتي ادهم كيف قادها الغـــضــــب كيف أخطأت هكذا خطأ يمكن أن ينهي حياتها
ابتعدت وهي تصرخ بهم / محدش يقرب سامعين محدش يقرب
نظر لها إيهاب بغـــضــــب جحيمي وحقد / امسكوها اخلصوا
ضـ.ـر.بت مليكه بمسدسها في الجو وهي تصرخ / اللي هيقرب يبقي جني علي نفسه
ولكن لم يستمع لها احد كادت تطلق النار علي أول واحد اقترب منها ولكن وجدت من يمسكها من الخلف ويحرر المسدس منها بينما هي شعرت انها تكاد يغشي عليها من هول الموقف فبعد ان سلب منها المسدس استطاعت هي أن تضـ.ـر.به في قدmه بشـ.ـده والافلات منه نظرت له بقرف ثم انطلقت ولكمته بعنف ولم تكد تتبع لكمتها باخري الا ووجدت نفسها محاضره كليا نظرت للجميع حولها بشر ثم نظرت لملك وايهاب وتحدثت بنبره مرعـ.ـبه / لو مكانكم مش هعمل كده صدقوني
تحدث إيهاب بشمـ.ـا.ته والم من ذراعه / وانتي عمرك ما هتكوني مكانا وانتي عامله زي الفار اللي محبوس كده ومش عارف يتصرف
تحركت مليكه تجاه فانتفض الرجـ.ـال من حولها وحاصروها مجددا برعـ.ـب فضحكت هي بشـ.ـده / والله الفار هو اللي طول عمره بيستخبي في الجحر بتاعه واول ما صاحب البيت يغيب يفتكر نفسه أسد ويطلع يتمختر في البيت وكأنه بيت ابوه وايه يفضل يمسك في حاجات مش بتاعته ومفكر نفسه كده ملك البيت بس اول ما بيرجع صاحب البيت بيجري علي جحره بسرعه ليتفعص تحت رجله بس المسكين مكانش يعرف ان المره دي غلط ومسك حاجه غاليه اوي علي صاحب والمره دي مش هيسيبه يرجع لجحره تؤتؤ يا عزيزي الفار ده هيدوس عليه بجذمته ويفعصه ويخليه عبره لكل الحشرات اللي حواليه
قالت آخر كلمـ.ـا.تها وهي تنظر لملك ببسمه جعلت ملك تخفض عينها بسرعه وهي تخفي حقد وغـــضــــب حتي بعد ما حدث بها فمازالت تتبجح وتتحدث بكل قوه وكأنها ملكت العالم بين يديها
ابتسمت مليكه لملامح إيهاب وتحدثت ببرود بعد أن تداركت نفسها وخــــوفها وذكرت نفسها من هي مولا أرادوا اللعب اذا فليتحملوا / اوووه اسفه لو جـ.ـر.حت شعور الاخوه الحشرات
نظرت حولها لرجـ.ـال إيهاب ببسمه بـ.ـارده ثم نظرت لايهاب وتحدثت ببرود وملل / تمام نفضل ورا الفار لجحره يلا مش عايز تاخدني وتبعت تهدد بيا حمزه وجو الأبيض والأسود ده وبلا بلا بلا
فتح إيهاب عينه بصدmه من جرائه هذه الفتاه الا تخشي ما سيحدث بها
تحركت مليكه مع رجـ.ـال إيهاب تجاه إيهاب فابتسمت له ببرود وتحدثت / عد ساعاتك في الدنيا يا إيهاب
ثم تحركت مع رجـ.ـاله الذين قادوها لاحد السيارات بعد أن رفض ان يلمسها احد او ينزع نقابها
صعدت للسياره وهي تهمس لنفسها ان هؤلاء حفنة من الجبناء فقط يجب الا تظهر خــــوفها أمامهم نعم خائفه وبشـ.ـده ولكن هي تثق بأن الله معها وان حمزه لن يتركها هكذا معهم لفتره طويله لذا لتكمل في ادعاء قوتها الوهميه
ثواني ووجدت السيارة تتحرك بها فأخذت أنفاسها بهدوء لتهدأ ضـ.ـر.بات قلبها المضطربه وهي مازالت توبخ نفسها علي هكذا تسرع لن ينتهي علي خير استغفرت ربها ودعته من قلبها ان يمر هذا الأمر بخير
بينما عند إيهاب كانت ملك تنظر له بسخريه وهي تعدل شعرها الذي افسدته مليكه لها ثم ضحكت بصخب فنظر لها إيهاب بشر وهو يعرف لما تضحك فلم تهتم هي لنظراته ثم اقتربت له وهمست له / دي البت خلت منظرك زباله ياراجـ.ـل دي كانت ناقص تاخدك قلمين وتبقي جبرت
ثم نظرت لذراعه المصاب وضحكت بسخريه / ولا قلمين ايه بقي دي ضـ.ـر.بتك رصاصه وفي نص رجـ.ـالتك كلهم ههههههههههههه علمت عليك ياكبير وطالع بنفسك آوي وعمال انا وانا وانا
ثم ابتعدت وهي تنظر لملامحه بشمـ.ـا.ته كبيره فلطالما سخر منها هي وجاك وأكملت / لا هتعيط ولا إيه اجمد كده ده انت لسه في ليفل مليكه لسه قدامك ادهم وأسر وليفل الوحش ( حمزه)
همست بآخر كلمه لها وهي تبتسم علي ملامحه الشاحبه لذكر اسم حمزه / فكرك حمزه هيفوت اللي عملته في مـ.ـر.اته كده تؤتؤ ده خلي جاك مبقاش ينفع حتي قطع غيار وكل ده ليه عشان ضـ.ـر.بها قلم اما انت يا مسكين جبتها وبهدلتها وسط رجـ.ـالتك وخـ.ـطـ.ـفتها آه بجد جـ.ـسمي بيترعش من دلوقتي وانا بتخيل ممكن يحصلك ايه
ثم تركته ورحلت وهي تبتسم بسعاده لأخذ ثأرها منه هي ليست ضده أبدا وليست معه أيضا ولكن كما يقول المثل عدو عدو صديقي وهي مضطره لتحمل تلك الصداقه اللعينه ولكن ايضا ليست مضطره لتحمل كلمـ.ـا.ته اللاذعه التي يغرقها بها يكفي ماقالته له لتري ملامحه التي وللعجب أسعدت قلبها وبشـ.ـده
صعدت ملك لسيارتها وقادتها حيث تم أخذ مليكه
بينما بقي إيهاب ينظر في اثرها بغـــضــــب وحقد وانتقام وخــــوف نعم خــــوف ورعـ.ـب مما قد ينتظره من حمزه او ادهم
صرخ بغـــضــــب شـ.ـديد / مش إيهاب السيوطي اللي يخاف من شويه عيال وديني لانـ.ـد.مكم واحد واحد
RAHMA NABIL 美心
كان حمزه متسطح علي فراشه وهو ينظر للسقف بشرود فقد جافاه النوم من رحل الجميع والان ذهب احمد في نوم عميق وتركه وحده هكذا يشتاق اليها كثيرا ففي الايام القليله الماضيه اعتاد النوم بين احضانها والأن ينام بعيدا عنها.
شعر بحركه خارج غرفته فنظر بدقه وجد مقبض غرفته يتحرك بهدوء وكأن من يفتحه يتعمد الا يصدر اي صوت تحفز جــــســ ـد حمزه ووضع يده علي جرس المشفي حتي اذا كان شخص غير مرغوب يطرق الجرس سريعا ولكن حينما فتح الباب وجد جــــســ ـد ادهم يهيمن علي الغرفه نظر بتعجب وهمس / ادهم
‏ابتسم ادهم وأغلق الباب مجددا ونظر لجــــســ ـد احمد المسجي علي الاريكه بجانب الباب واقترب من حمزه وجذب مقعد وجلس عليه ثم تحدث / كويس انك صاحي
‏حمزه بتعجب / انت جاي هنا دلوقتي ليه
‏ادهم وهو يتنهد بضيق / زهقان يا حمزه زهقان ومخـ.ـنـ.ـوق آوي آوي مش عارف اتكلم مع مين ولا احكي لمين حاسس ان فيه صخره كبيره محطوطه علي صدري يا حمزه مش عايز أبين قدام اخواتي اني لسه متأثر او مش متقبل الوضع
‏ابتسم له حمزه وربت علي كفه بحنان وطيبه / اهدي بس يا أدهم انا حاسس باللي فيك انت بس احكي وقول اللي حابب تقوله وطلع اللي جواك كله كأنك بتكلم نفسك
‏ابتسم له ادهم ثم زفر وتحدث / طول عمري عايش وانا عارف اني لوحدي اي حاجه هتحصل هلاقي نفسي لوحدي
‏ضحك بسخريه /تصدقني لو قولتلك كنت بخاف امـ.ـو.ت لوحدي ومحدش يعرف اني مت وعيت علي الدنيا وانا شايف ان صالح هو ابويا وامينه هي امي وفي الاخر…
‏صمت قليلا ليبتلع غصته / في الاخر طلع ابويا رماني ليهم بفلوس مش شايفها غير كده انه رماني ليهم كان عنده آكتر من مـ.ـيـ.ـت طريقه من بينهم يبعتني ليكم هنا ويقول اني ابن اخوه بس لا اختار يرميني لواحد غريب منكرش انه اخد باله مني ورباني كأنه ابنه بس…..
‏صمت لتسقط دmعه منه / بس انا عمري ما حسيت بحنان ام او سند الاب يا حمزه عارف هما عطوني كل حاجه كل حاجه ماعدا العواطف دي كان نفسي تيجي امي مره وتاخدني في حـ.ـضـ.ـنها كان نفسي بابا يجي ويقولي تيجي نلعب كوره سوا كان نفسي ابقي زي العيال الصغيره اللي أهلهم جنبهم….. المهندس محمد اي نعم يشكر كان ساعات يجي معايا العب بس عمره ما خدني في حـ.ـضـ.ـنه تخيل
‏بعد مـ.ـو.ت آلأتنين اللي كنت مفكرهم اهلي بعتوني لجدتي
‏ثم اكمل بسخريه / او اللي كنت مفكرها جدتي منكرش اني لأول مره في حياتي احس بالحنان ده عشت معاها كام سنه من أجمل سنين عمري بس حصلت حريقه كبيره في البيت وانا كنت بره وحرمتني منها
‏شهق ادهم بهدوء / وكل ده والمهندس محمد واخد دور المتفرج واللي بيجي يطبطب عليا تعرف لما فقدت جدتي وحصل اللي حصل حتي مجاش حـ.ـضـ.ـني ولو تحت بند ابن اعز صحابي
‏سقطت دmـ.ـو.عه اكثر / كنت عايش حياتي كلها وانا يتيم عايش وحيد كنت بدخل البيت احس ان قلبي انقبض ادهم اللي الكل شايفه سند وقوه أضعف من كده بكتير تعرف
‏صمت يفكر قليلا في ما هو علي وشك التحدث عنه غض حلقه ببكاء عنيف / مكنتش بعرف انام كل يوم غير لما افضل اعيط ادهم الطفل اللي فقد كل حاجه كان جوايا كل يوم يعـ.ـيط ويصـ.ـر.خ انه عايز اهله عايز يعيش عايز يرجع يعيش طفولته زي باقي الأطفال كنت كل يوم بليل بعيط لحد ما اتعب واتخيل لو كان عندي ام او اب اكيد مكنتش ههون عليهم اني اعيط كده صح
‏رفع عينه المليئه بالدmـ.ـو.ع وهو يسأل حمزه كأنه ينتظر جوابه فجذبه حمزه لاحضانه وربت علي ظهره وهو يحاول منع دmـ.ـو.عه بينما ادهم بكي بشـ.ـده وهو مازال يردد / مكنتش ههون عليهم صح؟؟؟؟ مكنتش ههون
‏صمت ثم قال ببكاء شـ.ـديد / بس انا هونت عليهم يا صاحبي هونت علي الباشمهندس محمد يشوفني كل يوم بتدmر آكتر واكتر ومفكر اني قدها وقوي لا انا ضعيف يا حمزه ضعيف آوي أضعف مما تتخيل ادهم الطفل لسه جوايا مش راضي يسيبني وبيقولي انه ما اخدش فرصته يعيش عادي ومش هيسيبني اعيش حياتي طبيعي
‏بكي اكثر وهو يتحدث/ تعرف انا روحت لدكاتره نفسيين كتير اوي لحد مابقيت كده بقيت من بره بـ.ـارد انا الأول كنت علي حافه اني أقع يا حمزه تعرف مفيش حاجه هونت عيشتي دي غير الوقت اللي كنت بقضيه مع مليكه دايما بس لما سافرت وسابتني رجعت لاكتئابي وادويتي دي تاني كنت بعاني وانا محبوس في أربع حيطان لوحدي الوحده وحشه اوي يا حمزه وحشه اوي
‏بكي ادهم بشـ.ـده بينما حمزه كانت تسقط دmـ.ـو.عه علي ما عاشه ابن عمه من كان يظن ان خلف ادهم القوي والصامد والبـ.ـارد ادهم طفل مازال يختبئ في الظلمـ.ـا.ت أسفل الفراش ينتظر من والدته ان تأتي وتنتشله من ظلمته وتضمه بحنان الي صدرها وتخبره ان كل شئ بخير مازال ينتظر أسفل فراشه حتي يأتي والده ويخبره انه دائما معه وانه دائما يشجعه لقد عاني كثيرا في طفولته وعمه أخطأ مجددا وايضا من تحمل خطأه هو أولاده وليس هو كما فعل مع مليكه وملك وأسر أخطأ عمه أخطأ وبشـ.ـده
‏تحدث حمزه بهدوء وحنان وهو مازال يربت علي ظهره بحنان / هتتعدل يا أدهم والله هتتعدل الدنيا هتضحك ليك وتبتسم كمان ضاقت فلما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت اظنها لا تفرج، ثق ان ربك بيجهز ليك فرحه كبيره تنسيك كل حـ.ـز.نك ده وياسيدي احنا بس نخلص الوش ده كله وهجوزك البت سندس يلا مش خساره فيك البونبوني بتاعي
‏ضـ.ـر.به ادهم علي كتفه وهو يحاول التحدث بصوت طبيعي / بس ياض انت بونبوني في عينك انا بغير
‏ضحك ادهم بشـ.ـده وابعده وتحدث / عارف بتخيل ايه دلوقتي
‏نظر له ادهم بتعجب فاكمل حمزه / بتخيل سعديه وهي بتفتح الباب زي الزوجه اللي قفشت زوجها بيخـ.ـو.نها علي سريرها وتقول ( آه يا معفنين مستنين يحصل ايه تاني عشان تتوبوا اتفوووووو عليكم وعلي الفجور اللي انتم فيه يارب ارحمنا يارب استغفر الله)
‏انفجر ادهم ضاحكا علي طريقه تقليد حمزه لسعديه ثم تحدث وهو يمسح دmـ.ـو.عه ولا يستطيع كتم ضحكاته التي شاركه بها حمزه / بجد يا حمزه انا سعيد جدا اني رجعت مصر واتعرفت عليكم كلكم بجد مليكه ليها الفضل في الموضوع ده من بعد ربنا
‏حمزه وهو يضع يده علي كتف ادهم / ده قدر يا أدهم قدر انك بعد السنين دي تلاقي عيلتك اللي تضمك تآني.
‏ابتسم ادهم ونظر لذراعه وأشار لها / بتو.جـ.ـعك
‏نظر حمزه لذراعه وحركتها بخفه / لا خالص بص هو تشنج صغير بيها
‏ابتسم ادهم / الحمدلله جات علي قد كده بس هو اللي خبط العربيه كان اعمي
‏رفع حمزه عينه لادهم وتحدث بسخريه / لا كان قاصد آكتر من كده بس ربك بقي اقوي منهم ومن كل اللي زيهم وارادته هي اللي نفذت
‏تحفزت حواس ادهم واعتدل في جلسته ونظر له بجديه وتحدث بنبره توحي بعوده ادهم البـ.ـارد برود القطبين /قصدك ايه بكان قاصد
‏ابتسم حمزه ببرود / إيهاب كان بيهزر معايا بس هزاره كان تقيل شويه
‏انتبه له ادهم جيدا فقص حمزه كل ما حدث له / بس كده وانا اول ما بقيت قدام الشارع الفرعي حسيت بصوت عربيه جـ.ـا.مد اوي كأنها هتطير من علي الارض لسه ببص جنبي لقيت عربيه جايه باقصي سرعتها ايدي تلقائي اتمدت للباب جانبي لأنها كانت جايه من الجنب التاني مش ناحيه الباب بتاعي بس ملحقتش للأسف انط الا ولقيتها خبطت فيا باقصي قوه عندها ومن قوه الاصطدام جـ.ـسمي اترمي بره العربيه من الباب اللي كنت سبق وفتحته والحمدلله لولا كده كان زماني مفروم وهما بسبب الخــــوف هربوا بسرعه من غير حتي ما يشوفوا حصلي ايه وانا كنت في الأرض واقع علي دراعي وجم ناس وجاوبني هنا والحمدلله اديني قدامك اهو
‏هز ادهم رأسه بشرود فتحدث حمزه / بتفكر في إيه.
‏ادهم ببسمه مرعـ.ـبه / بفكر اننا احنا كمان لازم نهزر مع إيهاب هو مفكر أن هو بس إللي دmه خفيف
‏ابتسم حمزه بسمه مخيفه
RAHMA NABIL 美心
استيقظ الجميع مبكرا للذهاب لحمزه وتجمع الجميع بالأسفل تحدثت سعديه وهي تنظر لهم / استنوا أيوب هيجي معانا
ياسمين بسخريه / وده ليه أن شاء الله
سعديه بدلع / الله خطيبي وعايز يطمن علي اخويا الصغير
لوت ياسمين شفتيها / اخوكي الصغير اللي هو مين لا مؤاخذه عشان مش مترجمه كويس
سعديه وهي تزفر بضيق / الواد المعفن اللي ماشي مع اخوكي والشباب النجسه أصحابه اللي بي… امممممم
أسر وهو يكتم فمها / ابوس ايدك خلاص العيله كلها هنا
ابعدت سعديه يده عن فمها وصرخت به / يا خويا مكسوف من نفسك تبطل القرف اللي بتعمله والنبي انت صغير وقمر علي القرف ده بس اقول ايه كله من حفيدي ابن الكـ.ـلـ.ـب اللي مترباش اللي داي….
صمتت سعديه وهي تسمع صوت أيوب / سوستي
انخفض نظر سعديه سريعا في الأرض وتحدثت بخجل وهي تخفي وجهها / أيوبي انت جيت
أيوب وهو يقترب منها ويقف امامها وبينهم من الخلف تقف ياسمين تنظر لكل منهم قليلا وهي تبتسم بغباء
أيوب بحنان / اكيد ياقلب أيوب وانا اقدر أرفض طلب ليك
سعديه بدلال / يا سلام أمال منا قولتلك متكلمش ام سعاد دي خالص وانت مش عملت كده لا انا زحلانه منك
ابتسم ايوب ونادي باسمها / سوستي
سعديه بزعل ودلال / نحم
ياسمين بسخريه / نحم الله عليكي يا قطه
أيوب وهو يتجاهل سخريه ياسمين / طب بصيلي حتي ريحي قلبي بنظره عينك الجميله دي
ياسمين وهي تضـ.ـر.ب أسر في كتفه وتجز علي أسنانها / اتعلم يا خويا اتعلم
نظر لها أسر بانزعاج وهو يفرك كتفه بألــم / ايدك يابت يخربيتك ايه مرزبه
ثم نظر لسعديه التي تنظر للارض بخجل وايوب الذي يغازلها فتحدث بحسره / حسره علينا ياختي الا ما عارف اقولك كلمه علي انفراد
نظرت له ياسمين وغمزت له / طب ما تيجي
أسر بمشاكسه / اجي يا سلام مجيش ليه بس تخليكي انتي قد كلمتك مش اول ما أقرب منك الاقيكي نخيتي وطلعتي بحجه من تحت الأرض
تجاهلته ياسمين وهي تسمع رد سعديه علي أيوب / لا انت مش بتحبني انت لو كنت بتحبني بجد كنت جيت طلبتني يعني انا اقل من الخدامه بتاعت بابي في إيه
ياسمين بتشنج / خدامه بابي الله يرحم ابوكي يا ختي
أيوب وهو يبتسم لها بحنان / لا مش اقل منها بس انا لسه بكون نفسي يا سوستي انتي عارفه اني عايز اعيشك مرتاحه
ياسمين وهي تنظر لأسر / شباب مكافح شايف مفيش حاجه وقفت في وش حبهم لا سن ولا شغل ولا الظروف ولا حتي الغضروف اللي عايز يعمل حاجه بيعملها يابني.
ضحك أسر عليها وانتبه الجميع علي صوت الجد وهو يأمرهم بالتحرك
تحرك الجميع للمشفي تحت ضحكاتهم العاليه وحديثهم الجانبي وصل الجميع للمشفي ودخلوا غرفه حمزه وجدوا ادهم واحمد وعامر بجانب حمزه تحدث أسر بمزاح / إيه يا عيال ده انتم كنتم بتسربونا انا ورامي امبـ.ـارح ولا اي كلكم هنا اهو
ضحك الجميع فوضع رامي يده علي كتف أسر بدلع / غدارين يا حبي
سمع الجميع زفره سعديه وحديثها بقرف / استغفر الله استغفر الله
همس أسر لرامي / شيل ايدك بدل ما سعديه تقيم الحد علينا دلوقتي
ضحك حمزه عليهم ثم نظر لهم وسلم علي الجميع وعنـ.ـد.ما استقر الجميع نظر حمزه لهم بتعجب / هي مليكه مجاتش ولا إيه
نظر له أسر ومحمد بتعجب فتحدث محمد / أنا فكرتها صحيت بدري وجاتلك
أسر وهو يؤكد كلام والده / آيوه فعلا حتي عربيتي مش موجوده فقولت تلاقيها مقدرتش تستني الكل يتجمع وجاتلك
نظر لهم حمزه لدقائق ثم تحدث بعدmا تذكر / آه صحيح نسيت هي جاتني فعلا بس بليل وقعدت معايا طول الليل بعدين أنا نمت من التعب صحيت ملقتهاش جنبي ففكرتها رجعت عشان تستريح وتيجي معاكم تآني
نظر له ادهم بتعجب وصدmه من حديثه ولكن شعر بضغطه حمزه علي يده ففهم حديثه
تحدث أسر بتعجب / بس هي مجاتش البيت
ادهم وهو يكمل علي حديث حمزه / لا منا وصلتها لاوضه هنا تستريح وتنام شويه لأنها رفضت ترجع لحد ما حمزه يصحي هي لسه نايمه من ساعتين بس
هز محمد رأسه براحه وجلس الجميع يتحدث وحمزه فقط شارد بطريقه مرعـ.ـبه
نهض سعيد / تمام كفايه كده نسيبك ترتاح يا بني يلا يا جماعه كلنا نرجع ونبقي نيجي تآني
كادت نورا تعترض فنظر لها سعيد / مش هعيد كلامي يا نورا يلا
هزت نورا رأسها وخرجت مع زوجها بينما تحدث أسر وهو ينظر لادهم / هي مليكه في اي اوضه يا أدهم عشان اخدها ترتاح في البيت أفضل
الجد بصرامه / مليكه هتفضل هنا جنب جوزها هو اكتر واحد محتاجها في الوقت ده خليها ترتاح وتصحي تفضل جنبه
هز أسر رأسه بطاعه وخرج بينما محمد كان ينظر بحـ.ـز.ن لادهم الذي لم ينظر له مره واحده منذ جاء الجميع
خرج محمد والحـ.ـز.ن يملئ قلبه بينما نظر سعيد لحمزه وتحدث وهو يرحل / لاقي مراتك يا حمزه ومترجعش البيت من غيرها انت فاهمني
نظر له ادهم بصدmه كيف انتبه عليهم بينما حمزه ابتسم بسخريه وهو يتحدث / ده الكبير يا أدهم عقله يوزني انا وانت ومليكه وإيهاب وكل دول المهم دلوقتي
نظر له حمزه ببسمه مستمتعه وغمز له / في زياره لحبيبك إيهاب
‏ادهم وهو يضحك ويضع قدm علي قدm / اتصرفت ولا اتصرف انا واعرفلك جحره
‏ضحك حمزه بشـ.ـده ومد يده لهاتفه وفتحه ثم قام بالنقر علي عده ازرار ووضع الهاتف امام ادهم الذي صفق له بانبهار / يابن الجنيه انت ركبتلها جهاز تعقب
‏ابتسم حمزه وهو يهز حاجبيه / امبـ.ـارح تحسبا لأي حاجه عطيت مليكه سلسله وطلبت منها تخليها معاها
بحجه اني كنتي علي أعتاب المـ.ـو.ت وكنت عايز اسيبلها ذكري لو حصل اي حاجه و… انت عارف
ضحك ادهم بشـ.ـده فوجد الباب يفتح وجميع الشباب خلفه
تحدث رامي وهو ينظر لهم بدقه / قولتلكم الجوز ده مخبي بلوه استلموا بقي اهي مـ.ـر.اته مخـ.ـطـ.ـوفه وقاعدين يضحكوا
هز حمزه رأسه بيأس ثم نهض من فراشه وهو يتجه للحمام ويحمل ثياب وغمز لهم / طب اجهزوا بقي
بينما هو دخل للحمام ونظر للمرأه وهمس لنفسه بشر / هوريك يا إيهاب الكـ.ـلـ.ـب إزاي تيجي علي حاجه تخصني
ثم اخرج هاتفه وتحدث بغموض / خلي بالك منها لحد ما اوصل……. عارف انها اللي راحت بنفسها انا كنت عامل حساب كده …… تمام تمام…… مراتي لو حصل ليها خدش واحد ما هيكفيني اولع فيهم واحد واحد مفهوووم…… مش قصدي انت بس لو حصلها حاجه هنهي الكل…. تمام علي اتصال لحد ما نوصل
ابدل حمزه ثيابه فارتدي تيشرت ابيض بنصف كم وجاكت جلد اسود وبنطال جينز ضيق وخرج عليهم وهو يعدل من وضع يده ذات الجبيره
صفر رامي وهو يغمز / آه ياواد ياولعه انت رايح تشقط ولا إيه
غمز له حمزه / ولا إيه،،،، يلا اتحركوا
خرج الجميع وصعد كلا منهم لسيارته ما عدا أسر الذي صعد مع ادهم
نظر له ادهم فتحدث اسر وهو ينظر امامه / إيه البت مليكه أخدت عربيتي والله اعلم عملت فيها ايه يلا يلا اطلع بسرعه وبقولك ايه شغل اغنيه حماسيه كده عايزين ندخل دخله عظمه كده فاهمني
صرخ رامي من النافذه المقابله له وهو يشغل مسجل الصوت علي اغنيه ويضحك بشـ.ـده / إيه رأيك في دي واحنا داخلين
ضحك أسر وهو يخرج له رأسه من النافذه /غور ياض يلعن ابو معرفتك
فقد قام رامي بتشغيل الاغنيه التي يتم تشغيلها في الأفراح عند قدوم العروسان ( اغنيه وصلوا)
هز حمزه رأسه بيأس وانطلق بسيارته وخلفه عامر ثم احمد ثم رامي واخيرا سياره ادهم خلفهم اخرج حمزه هاتفه واجري مكالمه جماعيه بالجميع ليعطيهم الاحداثيات للمكان ماعدا أسر فهو في سياره ادهم
أسر بتذمر وهو يربع يده امام صدره / أصل أسر ابن البطه السوده يعني
تحدث حمزه بجديه / شباب مش عايزين هزار ابوس ايدكم دي مراتي اللي مخـ.ـطـ.ـوفه مش دكر وز ضايع مننا مش عايز حد منكم يشغل دmاغه ماعدا عامر وادهم فاهمين
رامي بتذمر / قول من الاخر مش عايزني انا وأسر واحمد معاكم صح
احمد بتمسكن / عيني عليك يا قليل الحيله يا احمد يا مضطهد من الكل حتي اخوك يا حبيبي
ادهم بصراخ اصمت الجميع / واد انت وهو قسما بربي نفس عارفين نفس واحد اسمعه هناك هساويكم بالأسفلت فاهمين
صمت الجميع بخــــوف فنظر ادهم بقرف ثم تحدث / باقي قد ايه يا حمزه
حمزه وهو ينظر لجهاز التعقب وينظر امامه / خلاص قربنا آوي
RAHMA NABIL 美心
بينما عند مليكه كانت تجلس في احد الغرف أرضا وهي تؤنب نفسها / غـ.ـبـ.ـيه انتي غـ.ـبـ.ـيه
ثم صرخت بهياج / غببببببببببيه
فجأه شعرت بالباب يفتح ويدخل منه كلا من ملك و جاك الذي نظر لها نظره جردتها مما ترتديه فنظرت له بسخريه وهي تتحدث / ضع عينك أرضا والا قــ,تــلتك
ضحك جاك بشـ.ـده/ حتي وانتي ضعيفه واسيره لدينا مازال لسانك يحتاج للقص عزيزتي انا من اقول الأوامر هنا وليس انتي او غيرك
ثم نظر لملك بخبث / أليس كذلك عزيزتي مولا
ابتلعت ملك ريقها وهي تنظر خلفها / جاك لنخرج قبل أي يأتي إيهاب اذا رآنا هنا سوف يقــ,تــلنا سويا هيا لنخرج
ابعد جاك يدها بعنف / ااااه ابعدي يدك عني لن اخرج قبل اصفي جميع حساباتي مع هذه الحمقاء اختك هل تفهمين
تحدثت ملك بخــــوف من اكتشاف إيهاب لوجودهم هنا فهو حذرهم من الاقتراب من هنا / حسنا انهي ما تريده سريعا قبل أن يعود هذا الغـ.ـبـ.ـي إيهاب
ابتسم جاك بشر واستدار لمليكه التي تشاهد وكأن الحوار الدائر ليس عنها هي اخرج جاك حقنه من جيب سترته فنظرت له ملك بفزع / ماهذا ماذا تنوي يا جاك هل ستسمها
فزعت نظرات مليكه ولكن لم تظهر ثم نظرت للحقنه وبعدها نظرت لجاك وتحدثت بكره شـ.ـديد / إن اقتربت مني سأقــ,تــلك هذه المره هل تفهمني
اقترب جاك وهو يضحك بشر / لا بأس عزيزتي اذا مت بعدmا انتهي منك سأكون اكثر من سعيد
ملك برعـ.ـب / ماذا ستفعل يا جاك
جاك بخبث / سوف افعل ما كنت اتمني لسنوات طويله سأحصل علي عزيزتي مولا الجميله
اقترب وعلي حين غره جذب نقاب مليكه بعنف فانتزع نقابها ثم نزع حجابها بينما هي صرخت به وهي تهجهم عليه / جاك يا حقير سأقــ,تــلك
ثم جذبت منه حجابها وما كادت تضعه علي رأسها ويدها ترتعش لظهور شعرها الا ووجدت جاك يهجم عليها ويكبلها فصرخت به ودفعته بحده وامسكت حجر من الأرض وضـ.ـر.بت رأسه بعنف وهي تصرخ / ابقي بعيدا يا هذا
وضع جاك يده علي رأسه بالم ونظر لها وهو يسبها بحده ثم نظر لملك وصرخ بها / ساعديني يا غـ.ـبـ.ـيه انتي لننتهي من هذا سريعا
اهتزت مقلة ملك لثواني حتي رأت نظره الشر بعيون جاك فنفذت الأمر وركضت وحاولت امساك مليكه فاقترب جاك بينما مليكه تصرخ بكل ما لديها وحتي اخر نفس بها لن تدعه يلمسها / سيبيني يا ملك ابوس ايدك يا ملك سيبيني حررررررام عليكم ابعدي
وبقوه دفعت ملك عنها وركضت لجاك وضـ.ـر.بته بحده وامسكت رأسه وكادت تضـ.ـر.بها في الحائط كما اعتادت ولكن كان هو توقع حركتها فكتفها بشـ.ـده وامسك ذراعها وهي تصرخ به / اتركني اتركني سوف اقــ,تــلك اقسم سأقــ,تــلك ان لمستني يا حقير اتركنييييييييييييييييي
خرجت اخر صرخه منها بالتزامن مع غرز جاك الحقنه في ذراعها ارتخي جــــســ ـد مليكه تماما وسقطت أرضا فابتسم جاك بشر وأخرج هاتفه واعطاه لملك / هيا صورينا يا ملك
نظرت له ملك بتقزز وكادت تتحدث حتي وجدت مليكه تتحدث بحديث غير مفهوم فنظرت لجاك / ما هذه الحقنه
هل اعطيتها مـ.ـخـ.ـد.ر ام ماذا.
ابتسم جاك وهو ينظر لمليكه بشهوه / ومافائدة ما سأفعله ان لم تشعر هي انا فقط اعطيتها حقنه هلاوس حتي تظهر في الفيديو انها متجاوبه معي
ابتلعت ملك ريقها وهي تري مليكه تتحرك في الأرض وهي تضحك بخفوت حتي بدأت ضحكتها تعلو بالتدريج بينما جاك يقترب بخبث وهو ينزع ثيابه ولكن سمع الجميع صوت الحارس الذي أعطاه جاك أموال ليسمح لهم بالدخول / بسرعه إيهاب بيه رجع من بره لو لقي حد هنا هيقــ,تــلنا كلنا
نظر له جاك بعدm اهتمام وكاد يفعل مايريد ولكن جذبته ملك للخارج بعنف وغـــضــــب وأغلق الحارس الباب وهو يدفعهم بعيدا تحت تذمرات وصراخ جاك انه سيعود
غادر جاك وهو يغلق ثيابه ويسب ويلعن الحارس ويعد انه سيعود مجددا فلن يستسلم بهذه السهوله
بينما علي بعد مناسب كانت عبير تقف وهي تبتسم بخبث / مش مشكله انا اللي هسهلك الدخول المره الجايه
RAHMA NABIL 美心
وأمام المنزل الكبير كانت السيارات الخمس تتوقف ويخرج منها الجميع
نظر لهم حمزه بدقه / كل واحد هيدخل من اتجاه واللي يلاقي مليكه يخرج الأول
ثم نظر لعامر واحمد ورامي / أنتم بس تأمنوا ضهرنا فاهمين
كان يتحدث بغيره شـ.ـديده فهو لن يسمح لهم ان يبحثوا عن زوجته فهو لا يضمن كيف ستكون ولا بأي حال لذا فقط سيكونون موجودين للتأمين.
رامي ويصفق / تأمين بدون سلاح ايه ياض الحلاوه دي
ابتسم ادهم ثم اخرج اسلحه كثيره من سيارته ووضعها علي مقدmه السياره وتحدث والجميع ينظر للاسلحه بانبهار / كفايه دول ولا إيه
رامي وهو يضـ.ـر.ب علي كتفه / طلعت تاجر سلاح يا مضروب، وانا اللي كنت فاكرك راجـ.ـل شريف يا حسره قلبك يا سعاد يابـ.ـنت ام سعاد
زفر ادهم بضيق / واد انت والله افرغهم فيك فاتقي شري
ثم نظر لهم / دي اسلحه الحراس بتوعي اخذتهم منهم.
عامر وهو يمسك احد الاسلحه / ده انتم مخططين بقي والخـ.ـطـ.ـف مكانش مفاجأه ليكم
ابتسم ادهم ونظر لحمزه الذي تحدث / محدش يستخدm سلاح غير للضروره بس اتفقنا
هز الجميع رأسه
تحدث حمزه وهو يضع السلاح بجيبه / أنا وادهم وأسر هيكون دورنا ندور علي مليكه
رامي وعامر واحمد هيدوروا علي أي حاجه ممكن تدين إيهاب ورق صفقات من إللي بيعملها اي حاجه ولو صدف وصلتوا لمليكه الأول تكلموني ومحدش يقرب منها فاهمين
ربت عامر علي كتفه / خلاص يا عم الغيور فهمنا يلا خلينا نخلص من الكابوس ده بقي.
ركض رامي للسياره واستند عليها بقدmه وامسك السلاح مثل الشرطي وصرخ باسر / واد يا أسر صورني ياض عشان احطها علي الفيس
ركض أسر وأخرج هاتفه واخذ يلتقط لرامي صور
وحمزه والجميع فقط ينظر لهم بغباء
أسر وهو ينظر لكم الصور التي اخذها لرامي / حلوين يلا بقي دورك انت تعالي صورني
وكاد يذهب مكانه حتي صرخ ادهم بهم / وديني لكون قـ.ـا.تلهم سيبني بس يا عامر الله لا يسيئك يا أخي
عامر وهو ينظر لهم بغـــضــــب ويمسك ادهم ليمنعه عنهم/ يا عم لو عليا انا اللي هفرغ الخزنه في الجذمه اللي في دmاغهم دي بس نخلص الأول والحساب يجمع
سار رامي وأسر بتذمر بعد الصراخ الذي حصلوا عليه فتحدث أسر بهمس لرامي / لو عشنا بإذن الله ليا عندك فوتوسيشن علي فكره
هز رامي رأسه بايجاب وتحرك الجميع للمنزل ووقفوا ونظروا للسور
ثم نظر لهم حمزه / جاهزين….
RAHMA NABIL 美心
بينما كان إيهاب يجلس بمنزله وهو يصـ.ـر.خ في الهاتف / هو اي خساره هشيلها انا لوحدي بقولك ايه انا بيعت اخر حاجه املكها عشان خاطر الصفقه دي لو ماخدتش فلوسي هتبقي عليا وعلي اعدائي
ثم اغلق للهاتف وقذفه بحده نظرت له ساميه بخــــوف / في إيه.
إيهاب بصراخ وغـــضــــب / ولاد الكـ.ـلـ.ـب ضيعوا اخر حاجه فاضلة ليا
ساميه بصدmه / يعني إيه
إيهاب بصراخ / يعني فلست بقيت علي الحديده يعني خلاص انتهينا مبقاش حيلتي حاجه كل فلوسي بح البوليس هجم علي الحموله الي كنت بنقلها واخدها وقال ايه كل الخساير انا اللي هتحملها
ساميه وهي تسقط علي الاريكه وتهمس/ يعني انت ضيعت كل فلوسي يا إيهاب
إيهاب بسخريه /فلوسك ايه يا ام فلوس دي فلوس ابوكي ولا ناسيه احنا جبناها إزاي مش انتي بعد جوازنا مضيتي ابوكي علي عقد وكتب ليكي املاكه كلها بيع وشرا وهو واثق فيكي زي الاهبل وانا اتحبست مقابل ده يبقي بتاعتي
صرخت به ساميه وقد أدركت خطأها / انت اللي قولت لي اعمل كده صح ولا لا انت السبب انت اللي خلتني انصب علي ابويا واخد فلوسه
إيهاب بسخريه وصراخ/ لا فوقي كده الحكايه دي طبخناها سوا يا حبيبتي انتي هتعملي دور الزوجه المظلومه اللي جوزها ضحك عليها وخلاها تمضي ابوها علي بيع املاكه بعدين تعيش دور المخدوعه وانا بسببك وبسبب عيلتك قضيت سنين من عمري بالسـ.ـجـ.ـن وانتي بره عايشه دور المكـ.ـسوره بس قولت اصبر ياض بكره تخرج ويبقي معاك ملايين وبعد ده كله ايه هاااااا انطقي ايييه
بعد ده كله اخرج الاقيكي متجوزه بسلامتك
ساميه بصراخ / ياسلام منا كنت مطلقه يعني معملتش حاجه غلط بعدين أنت اخر واحد تتكلم عن الموضوع ده ده انت كنت متجوز وخبيت عليا واتجوزتني وفهمتني اني اول واحده في حياتك وانا زي الهبله صدقت وفي الاخر اكتشف انك متجوز وعندك بـ.ـنت بس شوف ربنا اهي خلعتك زي الضرس المسوس ورمتك رمية الكلاب
ضحك إيهاب بشـ.ـده وجذبها من شعرها بحده / أنا محدش يتذاكي عليا حتي الكـ.ـلـ.ـبه اللي خلعتني انا دmرتها وحطيت رأسها في الأرض جرجرت بـ.ـنتها معايا وخسرتها اعز حاجه ليها
ساميه وهي لا تصدق مدي بشاعته /انت لا يمكن تكون بني آدm دي بـ.ـنتك يا حـ.ـيو.ان
ألقاها إيهاب بعيدا / أنا عشان اوصل للي عايزه مستعد ادوس عليكم كلكم واي حد هيقف في وشي هقــ,تــله حتي انتي فاهمه فمتتعديش حدودك بدل ما اقــ,تــلك ومحدش يعرفلك طريق
كان يتحدث وهو يعطي ظهره لها فنظرت له بشر وامسكت احد التحف المعدنيه المسننه ووصرخت بشـ.ـده وغرزتها في ظهره بعنف وشر ثم نزعتها وغرزتها مجددا
بينما هو فتح عينه علي آخرها وهو يأخذ أنفاسه بصعوبه ثم استدار بضعف ونظر لها بصدmه وتحدث وهو يسقط أرضا / يا حقيره هقــ,تــلك.
صرخت ساميه به / مووووت يا ايهااااب موووووت وخلص الدنيا من شرك موووووت وريحني يا حقيييير انت السبب بسببك خسرت نفسي وخسرت عيلتي وخسرت الراجـ.ـل الوحيد اللي حبني وقــ,تــلته.
صرخت بآخر كلمـ.ـا.تها وهي تبكي وتتذكر والد سندس الذي وضعت له دواء طويل الأمد يقــ,تــله بالبطئ حتي يظهر ان مـ.ـو.ته طبيعي
سقطت أرضا وهي تضـ.ـر.ب به بدون وعي / موووووت انت السبب في كل حاجه موووووت يا إيهاب انت السبب
لا لا انا السبب انا اللي مشيت ورا شيطان زيك
كانت عبير تقف خلف الباب وهي تري مايحدث بعيون جاحظه وانفاس منقطعه فقد كانت اتيه لتخبرهم ما سمعته ولكن رأت ما رأت
ركضت عبير للخارج برعـ.ـب وهي تصرخ ثم خرجت خارج المنزل وركضت للطريق السريع وهي تصرخ بجنون ورعـ.ـب
RAHMA NABIL 美心
كانت مليكه تسير في الغرفه التي سـ.ـجـ.ـنت بها وهي ترقص وتغني بصوت عالي وبحاله جنونيه
/طلعت يا محلا نورها شمس الشموسه يلا بينا نحلب لبن الجاموووسه
ثم اخذت تضحك بشـ.ـده وهي ترقص وتغني
بينما الشباب انتشروا في المكان واخذوا ينفذون ماقاله حمزه بينما حمزه كان يقف في نهايه ممر ثم وجد عده أبواب ولكن باب واحد فقط يوجد امامه حارس هنا تأكد أن هناك شي في هذه الغرفه ويمكن أن تكون مليكه فاقترب ببطئ شـ.ـديد حيث كان الحارس يعطي ظهره لحمزه وضع حمزه يده المصابه حول رأسه وكتم فمه ثم ضـ.ـر.به بيده الاخري بالسلاح علي رأسه
ونظر حوله وجذب جــــســ ـده لاحد الغرف وخرج وهو ينظر حوله ولكن توقف وهو يسمع صوت ليس بالغريب أبدا ولكن الغريب هو ما يقوله هذا الصوت
فتح الباب بحذر وصدm مما يري فقد كانت مليكه ترقص وتهز وسطها بحركات مغريه وبشـ.ـده فلطم حمزه علي وجنته / يا مصيبتك يا حمزه طلعت غازيه
ثم نظر حوله خــــوفا ان يكون أحد رآها هكذا / الحمدلله محدش لقاكي قبلي والا مكنتش ضامن هعمل ايه تعالي يا ختي
ثم اقترب منها وهو يحاول ان يوقفها عن الرقص / مليكه يابت انتي يخربيت جنانك انتي يابت اقفي اهدي يخربيتك.
توقفت مليكه فجأه عن الرقص ونظرت لحمزه ثم ابتسمت وهي تصرخ /حمزه انت جيت امتي
حمزه / معلش لسه جاي ملحقتش النمره من اولها
تحدثت مليكه وهي تنظر لذراعه المعلق بكتفه وهي تشهق / إيه ده واوا
نظر حمزه لذراعه / واوا؟؟؟؟ آه واوا صح يلا بس نمشي قبل ما حد يجي
مليكه وهي تبعد يده / لا مش هنمشي من هنا قبل ما نبوس الواوا
رفع حمزه حاجه / نبوس ايه يا ختي.
مليكه وهي تقترب منه باغراء وتجذب ثيابه / نبوس الواوا
حمزه وهو يغمز لها / فكريني اخد اسم البتاع اللي خلاكي قليله الأدب كده
ضحكت مليكه بصخب ثم مسدت علي لحيته وجذبته / هات بوسه
جذبها حمزه خلفه وهو يخرج هاتفه / اخرسي شويه ولما اعوز انا بوسه تعمليلي فيها رابعه العدويه
تحدث في الهاتف / الو يا عامر آه لقتها اطلع بره وجهز خروجنا وكلم خالد عشان يهجم و…..
قاطعه صراخ مليكه / مين ده ها ها مين ده بتكلم مين بتخوني ولا إيه هي حلوه ولا انا احلي طب هي عندها ش….
لم تكد تكمل حديثها حتي اغلق حمزه الهاتف بسرعه والتفت لها وكاد يصـ.ـر.خ بها حتي لاحظ انها لا ترتدي نقاب او حجاب فصرخ بها / فين حجابك ونقابك يا مليكه.
صمتت مليكه قليلا وهي تنظر له ببراءه واشارت لداخل الغرفه / الواد السندق اللي اكل البندق فوق سطح الفندق قــلـــعه ليا ورماه
لم يعرف حمزه ماذا يفعل الان ايحـ.ـز.ن ام يغـــضــــب ام يضحك
تركها وركض للغرفه واحضر الحجاب
وحدها مازالت تغني / شوفت النار اليح
حمزه بسخريه / النار اليح
ثم اخذ حجابها ولفه علي شعرها باهمال ثم ربط لها النقاب وجرها خلفه / يلا نخرج بسرعه
ولم يكد يكمل حديثه حتي سمع صوت رجـ.ـال يقترب منه
فجذب مليكه اليه بسرعه وركض لجزء مخفي عن الاعين
كان حمزه يضمها بشـ.ـده وهو يجذب رأسها لصدره ويحاول ان يختبئ بها بينما هي أخذت تتحدث بعدm وعي /الحق يا حمزه لحيتك طولت
حمزه وهو ينزع يدها بضيق / هخليها زيرو بس نطلع عايشين من هنا اسكتي بقي
ضحكت مليكه بضخب / لا هي حلوه كده
كتم حمزه فهما ونظر لها بحده ولكن فات الأوان فسمع صوت يصـ.ـر.خ / لقيتهم
امسكها حمزه وتحدث معها / مليكه ياقلبي ركزي معايا دلوقتي هنلعب سوا تمام احنا هنجري ومش هنقف أبدا فاهمه والا هنمـ.ـو.ت يا مليكه ماشي
مليكه ببسمه غـ.ـبـ.ـيه / هات بوسه الأول
حمزه وهو يمسك يدها ويركض بها بسرعه شـ.ـديده / هما اتنيلوا شربوكي ايه الله يحرقهم
ضحكت مليكه بشـ.ـده وهي تغني / يا يا يا كوكو جامبو يا يا كوكو جامبو
زفر حمزه وهو يصعد علي احد الأسطح ثم جذبها من خصرها له فنظرت هي لعينه / تعرف ان عينك جميله اوي يا حمزه
حمزه وهو يكاد يبكي / هنمـ.ـو.ت يخربيتك وانتي في عيني بعدين في الحـ.ـيو.ان ادهم وعامر حسبي الله في الكفره
ضمته مليكه وهي تضحك / قمر يا ناس جوزي قمر
سمعوا من خلفهم صوت يتحدث بخبث / اوووه يا تري احنا قاطـــعـــنا حاجه مهمه
حمزه وهو يبتلع ريقه ويضم مليكه اكثر / احييييه
تحدث رامي وهو يغمز لأسر واحمد / شايف رومانسيه حتي في البهدله اللي احنا فيها.
كاد حمزه يرد عليهم ولكن شعر بمليكه تميل علي يده وتقبلها بحنان
تحدث أسر بتعجب فهو لايري ماذا تفعل بالتحديد / بتعملي ايه يا مليكه
مليكه وهي تنظر لحمزه بهيام وتضم رقبته / ببوس الواوا
ضـ.ـر.ب حمزه وجهه بملل ورأي رامي يسقط أرضا وهو يمسك بطنه ويضحك بشـ.ـده / دخلت الشيخه مليكه طلعت هيفاء وهبي
بينما أسر كان يضحك بشـ.ـده علي اخته التي تتعلق بحمزه كالعلقه
احمد بضحك / فكروني اجبلهم البت ميار يومين احسن دي عامله فيها عسكري حتي معايا مين عارف يمكن تطلع نانسي عجرم وتقولي اخصمك آه اسيبك لا
ضـ.ـر.به حمزه علي رأسه / اخلص
ثم التفت لمليكه / يا ماما اهدي الله يكرمك خليتي منظرنا زفت استغفرك ربي واتوب اليك
يلا نمشي
ثم خرج الجميع تحت تعجبهم بعدm وجود عائق كبير فقد توقعوا مواجهه من نار مع ايهاب وبمجرد خروجهم
وجدوا خالد يهبط من سيارة الشرطه وبجانبه أندرو
نظر حمزه لاندرر بتعجب / انت بتعمل ايه هنا انت مش آداب يابني
أندرو وهو يخرج قرطاس لب من جيبه / بتفرج
ضـ.ـر.به حمزه بقدmه / يا أخي هي ناقصه
ضحك الجميع علي ملامح أندرو / عارف قرطاس اللب ده بكام يا حـ.ـيو.ان انت ده باتنين ونص يا كـ.ـلـ.ـب
كاد حمزه يهجم عليه ويقــ,تــله لولا رؤيته لخالد شارد تماما في نقطه خلفه
ضم مليكه التي تلتصق به ونظر خلفه وجد ادهم يخرج مع الشخص الذي كان لهم عين بين رجـ.ـال إيهاب وساعدهم كثيرا في الاقتحام واخبرهم علي خريطه المنزل وأكثر الأماكن الأمنة للدخول كما أنه كان يمنع اي خطر عن مليكه أثناء تواجدها هنا وكان يخبرهم بخطوات إيهاب كلها
ابتسم حمزه لادهم الذي كان يضم ملك اليه بحنان وهو يحملها
بينما ملك كانت تضع رأسها علي كتفها وهي تشكر الله علي رجوعها للطريق الصحيح قبل فوات الأوان وهذا بفضل الله اولا ثم أخيها ادهم ومن بعد أن عادت لعقلها حاولت أن تساعدهم بقدر استطاعتها فهي من أخبرت حمزه عن خـ.ـطـ.ـف مليكه وقتما سنحت لها الفرصه بسبب مراقبه كاك وإيهاب لها وهي من رشت الحراس ليبتعدوا عن اختها فهي سمعتهم يتحدثون انهم يرغبون بها فاغرتهم بأموال طائله وعنـ.ـد.ما علمت هدف جاك حاولت متعه من خلال تهديده بايهاب ولكنه استمر في فعلته وعنـ.ـد.ما كـ.ـلـ.ـب منها امساك مليكه كانت ترخي يدها حتي يسهل علي ملك الافلات دون أن يشعر جاك بذلك والا قــ,تــلهم سويا وحينما رأت جاك علي وشك تنفيذ خطته استغلت انشغاله بمليكه وخرجت للحارس واعطته أموال بسرعه كبيره وأخبرته ان يقول ان إيهاب قادm ويخرج جاك بعنف فعلت كل ما استطاعت حقا وتتمني ان يغفر الله لها كل شئ اغمضت عينها بتعب وهي تشعر بيد ادهم تشتد عليها بحنان فارخت رأسها ونامت بتعب شـ.ـديد وو.جـ.ـع منا حدث
كانت أنظار خالد معلقه بملك بشـ.ـده انجذب لملامحها الجميله بطريقه كبيره فسمع تنحنح حمزه فنظر له بحرج وأمر القوات بالتقدm
دخلت القوات وعلي رأسهم ادهم بينما وضع حمزه مليكه في سيارته وجلس بجانبها وأخرج زجاجه ماء واخذ يسكبها عليها / اصحي ياختي اصحي يا فضحاني وبوس الواوا ولحيتك وعينك يافضيحتك يا حمزه دي اخرتها يا بـ.ـنت محمد طب لما ارجع قسما بالله لو قولت هاتي بوسه وقعدتي أصل يا حمزه لا يا حمزه مش دلوقتي يا حمزه عيب ياحمزه هولع فيكي انتي سامعه يابت انتي
ضحكت مليكه بشـ.ـده وبغباء وكادت تجيب لولا سماع الجميع صوت صراخ احمد /………
“‏سَل اللّه أن يُحبَّك حبًّا تتجاوزُ به الحياة حتى تنتهي بك وهو راضٍ عنك، سَلهُ أن يُعظِّمَ الرّضَا في صدرك، واليقين في قلبك، فتغدُو الأمور الشـ.ـديدة هيّنةً عليك.”💛
۝ إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى
النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا
عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ۝ ﷺ..”
ارجو الدعاء لجد صديقتي بالرحمه ❤️
كانت صفيه تجلس في الفندق وهي تصرخ بهياج في الهاتف / يعني إيه مفيش حساب في البنك انت غـ.ـبـ.ـي انا حسابي يعيشك ملك انت وعيلتك كلها سنين
وجدت صفيه الخط يغلق في وجهها فصرخت بغـــضــــب والقت الهاتف علي الفراش هي كانت تنوي ان تعود لامريكا وتستقر هناك بالاموال التي كانت تأخذها سابقا من محمد ولكن الآن موظف البنك الغـ.ـبـ.ـي يخبرها انها لا تملك ولو جنيه واحد فقط في البنك / عملتها يا محمد بس ماشي مش انا اللي هسبلك الدنيا كده يا محمد والايام بيني وبينك
ثم ذهبت واحضرت حقيبتها التي عادت لاحقا عند خروج العائلة كلها لرؤيه حمزة وأخذتها وقتها حاولت أن تجد أموال ولكن لم تجد سوي البعض فقط يمكنه ان يغطي تكاليف جلوسها لليله في هذا الفندق الباهظ الثمن
خرجت من غرفتها وذهبت للاسفل ودفعت كل ما تملك للفندق ثم خرجت وهي تبحث عن سياره اجري ولكن ليس معها أموال لتكفي هذا فزفرت بضيق وسارت علي اقدامها حتي وجدت أتوبيس عام فصعدت له علي مضض بسبب قدmها والحذاء العالي الذي ترتديه دقائق فقط دقائق جلستها في هذه السياره وشعرت انها علي وشك المـ.ـو.ت
هبطت امام حاره قديمه بشكل كبير وسارت وهي تجر حقيبتها التي تتخبط في الأرض الصلبه الغير مؤهله لمثل هذه الأشياء كان الجميع ينظر لها بتعجب ولثيابها فهي كانت ترتدي بدله رسميه من بنطال اسود وقميص ابيض وجاكت اسود وحذاء اسود بكعب
اقتربت من احد المنازل وطرقت الباب بضيق وهي تزفر فجأه فتحت امرأه الباب وهي تصرخ / واد يابن الكـ.ـلـ.ـب كنت فين يا…..
صمتت المرأه وهي تنظر امامها لهذه السيده فضيقت حاجبيها بضيق / آيوه ياختي فيه حاجه ولا ايه
صفيه بملامح يظهر عليها القرف / انتي مين وبتعملي ايه هنا
المرأه وهي تلوي فمها / عجب البيت بيت ابونا ويجي الغرب يسألونا
صفيه بغـــضــــب بدأ يشتعل / ابوكي مين يا خرفانه انتي ده بيت اهلي انا
صمتت السيده لثواني ثم تشـ.ـدقت بسخريه / الحاجه صفيه هو انتي تعالي يا ختي ادخلي
صفيه بحده /اجي فين وانتي بتعملي ايه في بيت اهلي يا ست انتي
سمع الجميع صوت من الداخل / مين دي يابت يا نعمه
نعمه وهي تنظر بسخريه لصفيه / دي اختك الست هانم يا سبعي
خرج اخ صفيه من الغرفه وهو يرتدي فإنه بيضاء وشورت من نفس اللون / صفيه يا اختي انتي هنا بتعملي ايه
صرخت صفيه بهم وبقرف / ده بيت امي يا خويا ولا إيه
اخ صفيه / لا إزاي ياختي البيت بيتك ده احنا عايشين من خيرك بعد ستر ربنا
دخلت صفيه بكل كـبـــــريـاء وهي تتحدث / وجه الوقت اللي اعيش انا من خيرك
نظرت نعمه لزوجها بحده ان يسألها قصدها فتحدث/ قصدك ايه يا صفيه
صفيه وهي تضع قدm علي قدm / أنا اتطلقت وهعيش هنا
نظرت نعمه لزوجها بحده وضـ.ـر.بته في جانبه /ايوه يا ختي بس أصله الموضوع ان احنا ب…
قاطعته صفيه / أنتم ايه يا صفوان ده بيت اهلي زي زيك ولا نسيت
كاد صفوان يجيب ولكن تحدثت نعمه بدلا من ذلك / والبيت ده بقي بيتنا يا قطه انتي ولو حابه تقعدي هنا يبقي تقعدي بلقمتك
اعتدلت صفيه وتحدث بتحفز / قصدك ايه
نعمه ببسمه سخريه / يعني من اليوم ورايح ياختي شغله البيت هتتقسم علي آتنين وانا هحاول اشوفلك شغله في المصنع االي بشتغل فيه
صرخت صفيه بدهشه وصدmه /whaaaaaaaaat
RAHMA NABIL 美心
خرج حمزه من السياره سريعا واغلقها علي مليكه وركض لاخيه الذي يحاول عامر ان يبعده عن عمته التي تهذي بكلام غريب وتسحبها الشرطه
احمد بصراخ / عمتتتتي اوعي يا عامر دي عمتي هي بتعمل ايه هنا يا عمتي انتم ماسيكنها كده ليه
نعم فلم يكن احد يعرف بأمر ساميه سوي ادهم ومليكه وحمزه وسعيد فقط
ركض حمزه لاخيه وجذبه لاحضانه وهو يهمس له بكلمـ.ـا.ت ويربت عليه بينما هو يبكي بشـ.ـده علي امرأه كانت له يوم من الايام ام نعم لم تكن تحنو عليه بمقدار حنانها لحمزه ولكن في النهايه هي عمته بحق الله
بكي احمد بشـ.ـده مثل الطفل الصغير باحضان أخيه عائلته تخسر كل يوم فرد كل يوم هذا كثير
نظر لحمزه ولهدوئه المخيف هذا يعني انه قد كان يعلم صرخ به / انت كنت عارف
صمت حمزه ونظر بعيدا عنه فتحدث احمد / يعني كنت عارف صح
كاد حمزه يوضح له الأمر ولكن تفاجأ بعناقه وبكاءه / ليه ياحمزه ليه دايما بتشيل كل الو.جـ.ـع لوحدك ليه
ضمه حمزه ببسمه حنونه وربت على ظهره ونظر لعامر الذي هز رأسه ببسمه حزينه فتحدث حمزه / خلينا نرجع عشان محدش يقلق
نظر لادهم الذي توجه بملك لسيارته / تمام خلينا نرجع عشان البنات ترتاح
غمز له رامي بمزاح ليكـ.ـسر هذا الحـ.ـز.ن / ولا عشان تبوس الواوا
نظر له حمزه بشر كبير فتحرك رامي لسيارته بسرعه وخــــوف وخلفه الجميع فصعد ادهم وأسر بالخلف يضم ملك له هو لا يفهم لما هي معهم ولكن يحمد الله ان حمزه لم يسلمها للشرطه قبلها بحنان وهو يزيح شعرها بحنان ويضمها اليه ثم نظر لادهم وهمس / شكرا
نظر ادهم للمرآه بتعجب / شكرا علي إيه
أسر وهو يضم ملك اليه بحمايه فبعد كل شئ ورغم غـــضــــبه منها الا انها اخته في النهايه / عشان مسلمتش ملك كمان
ادهم ببسمه وهو يقوم خلف سيارات الشباب / اولا ملك اختي زي زيك ثانيا ملك مغلطتش بالعكس دي ساعدتنا
نظر له أسر بعدm فهم / ساعدتكم
هز ادهم رأسه ببسمه / اها وكتير كمان يمكن لولاها مكناش تمينا العمليه بكل سهوله كده تتخيل يعني احنا دخلنا بالسهوله دي حظ يعني ولا ايه والممرات والاماكن حافظينها ولا إيه
فهم أسر ما يرمي اليه ادهم ولكن تحدث بصدmه / بس ملك هي……
قاطعه ادهم / اول ما نوصل هفهمك كل حاجه
هز أسر رأسه وهو ينظر لاخته في احضانه بتعجب ثم قبل جبينها وهو يفكر في كل ما يحدث حوله
ببنما في سياره حمزه كانت مليكه تغني وتهز رأسها بحركات مضحكه فزفر حمزه بضيق / آيوه ارقصي يا ختي ارقصي اياكش بس اول ما نوصل البيت مفعوله يروح وتفوقي عليا
ضحكت مليكه بشـ.ـده ثم عادت للمقعد الخلفي لم يهتم حمزه كثيرا ولكن فزع حينما وضعت يدها علي عينه وهي تتحدث بضحكه / أنا مين.
صرخ حمزه وهو لا يري الطريق امامه / ايدك يابت يخربيت سنينك هنمووووت
بينما هي لا تريد رفع يدها وحمزه يقود عشوائيا وهو يصـ.ـر.خ / اوعواااااا من قدامي
كان الوضع كالتالي حمزه يصـ.ـر.خ كالمـ.ـجـ.ـنو.ن ويقود بعشوائيه ومليكه تضع يدها علي عينه وهي تضحك بشـ.ـده بينما توقفت باقي السيارات لتري ماذا يحدث ولكن في ثانيه كانت سياره حمزه تصطدm في سياره أندرو الذي صرخ / احييييييه دي عهده يابن ال…..
ثم اخذ يلطم / هيكدروووك يا حبيبي وانت خطوبتك بعد يومين اكيد ده إنذار اني متسرعش في موضوع البت هيلانوووو
ثم لطم مجددا / احيه احيه احيه ده انا هتكدر لباقي الخدmه
ثم اخرج رأسه من النافذه وصرخ بحمزه الذي كان مايزال يدور حول نفسه تفاديا لأي اصطدام اخر / ورحمه ابويا يا حمزه لابيتك في الحجز يا حـ.ـيو.ان بس اصبر يلعن معرفتك السوده اللي مش بتيجي عليا غير بمشاكل
بينما حمزه كان يصـ.ـر.خ / الحقوووونا
فقد كان يدور حول نفسه بالسياره ومليكه تضحك بشـ.ـده وهي مازالت تضع يدها علي عينه وهو يصـ.ـر.خ بهم / حد يجي يشيل بـ.ـنت المـ.ـجـ.ـنو.نه دي مش شاااااااايييييف
بينما مليكه كانت تضحك وبشـ.ـده / كمان مره كمان مره
حمزه بصراخ / الحقووووووونييييييييييييي
كان حمزه يحاول ان يوقف السياره ولكن لا يري شئ امامه
بينما الجميع لا يستطيع احد التدخل
نظر ادهم لعامر وصعد لسيارته وتحدث / تعالي يا عامر قرب منهم
عامر بخــــوف / أقرب من مين انت مش شايف بيسوق ازاي
صرخ به ادهم / اخلص يا عامر قبل ما يحصل حاجه
صعد عامر لسيارته وحاول الاقتراب من حمزه اكثر من مره وهو يصـ.ـر.خ / بطئ يا حمار مش عارف أقرب
حمزه بصراخ / يا غـ.ـبـ.ـي مش شايف حاجه حد يشيل البت دي
كان يتحدث وهو يقود بيد واليد المصابه يحاول دفع يد مليكه التي تشـ.ـددها اكثر حول عينه
واخيرا استطاع عامر الاقتراب فصرخ بادهم / بسرعه ليفرمنا الاعمي ده
فتح ادهم الباب وانتظر اقتراب حمزه منه وأثناء دوران حمزه بجانبهم قفز بسرعه وامسك بنافذه سيارته وهو يحاول رفع نفسه
بينما اخرج رامي هاتفه / لايفوتك فيديو مشوق لرجل يصارع سياره هتجيب صريخ ليكات
نظر له ادهم وسبه / ورحمه امي لعلقك وافتكر كلمتي
واخيرا ادخل ادهم رأسه من النافذه ثم جــــســ ـده واخذ المقود من حمزه / اوعي يا خويا كده
ثم وبصعوبه استطاع إيقاف السياره وهنا أصبحت كلتا يدي حمزه حره فمد يده وجذب مليكه بحده فسقطت امامه وقدmها علي قدm ادهم فجذبها بعنف بعيدا عن قدmه بينما تشنج ادهم بغباء / وحيات امك
تجاهله حمزه ونظر لمليكه نظره شر / حسابنا في البيت يا استاذه
ادهم وهو يضـ.ـر.به علي كتفه / لا شرس ياض
حمزه / امال انت مفكر ايه
تحدثت مليكه بضحك / كمان مره يا حمزه كمان مره
صرخ بها حمزه / بت انا ماسك نفسي عنك بالعافيه
ظهر الحـ.ـز.ن والدmـ.ـو.ع في عين مليكه فضمها حمزه بحنان / لا خلاص خلاص والله متعيطيش انا بهزر اعملك كمان مره واخبطلك عربيه الواد أندرو تآني بس متعيطيش
تحدث ادهم بقرف وهو يهبط من السياره / دلعك لمليكه زاد آوي الصراحه
حمزه وهو يضم مليكه اليه ونظر له باستفزاز / وماله يا حبيبي اعيش وادلع مش كده يا مليكتي
ضحكت مليكه بشـ.ـده ودفنت وجهها في صدره وهي تضمه اكثر بينما هو ابتسم بحنان وقاد سيارته بهدوء وهي تضع رأسها في احضانه بينما تفرد اقدامها علي الكرسي الفارغ بجانبهم
وعاد ادهم لسيارته وقاد الجميع مجددا للمنزل تحت ضحكات البعض وتذمرات البعض وبسمه البعض وحـ.ـز.ن البعض الاخر
RAHMA NABIL 美心
عاد الجميع للمنزل ماعدا احمد الذي حادث ميار وذهب إليها طرق احمد الباب ففتحت له ميار وهي تنظر له بخــــوف فقد كان صوته حزين جدا
ميار بخــــوف / احمد مالك
ارتمي احمد في احضانها وهو يهمس / تعبان يا ميار تعبان ومش عايز ارجع البيت
ابتسمت ميار بحـ.ـز.ن وجذبته للداخل فتوقف احمد ونظر لها / عمي هنا ولا لا
هزت ميار رأسها برفض / بابا خرج القهوه بس عادي تعالي ن…
قاطعها احمد / لا يا ميار مينفعش حتي لو مراتي بس لسه مينفعش صدقيني ادخلي البسي وانا هكلم عمي ونروح نقعد في أي مكان بره
نظرت له ميار ببسمه ودخلت للمنزل بينما هو زفر بتعب واحرج هاتفه وهاتف والدها الذي وافق برحابه صدر وفرح كثيرا لمعرفته رفض احمد البقاء معها وحدهما في المنزل خرجت ميار وهي تتجه اليه / يلا
احمد وهو ينظر لها / يلا ايه مش هتغيري يابـ.ـنتي
ميار وهي تنظر لثيابها / منا لابسه اهو
احمد وهو يدفعها للداخل / ياختي لبسك عفريت ايه اللي لابسه ده ادخلي يابت غيري انتي مش شايفه الفستان ضيق إزاي ادخلي اخلصي
نظرت له ميار وكادت تتحدث فنظر لها بشر وأشار للداخل / ادخلي اخلصي
زفرت ميار منه ودخلت أرتدت فستان واسع اكثر وعادت اليه / مبوسط كده
احمد وهو ينظر لها بتقييم / يعني اتفضلي قدامي
زفرت ميار بضيق / ياباي علي التحكمـ.ـا.ت
احمد وهو يرفع يده في الهواء / بت انتي هتمشي ولا اديكي علي دmاغك
ركضت ميار علي الدرج بسرعه بينما ابتسم احمد خلفها وهو يكتم ضحكته/ لا مسيطر ياض يا احمد ايه الحلاوه دي
ثم سار خلفها وجدها صعدت لسيارته فصعد بجانبها وجدها تنظر للجهه الاخري فخرج بها من الحاره ثم ذهب بها لمكان بعيد قليلا امام أحدي الحدائق المليئه بالعائلات وتوقف بسيارته وامسك يدها بحنان شـ.ـديد وقبلها وتحدث / ينفع يعني جوهرتي حد يشوفها غيري طب انتي ينفع حجابك يعني يكون علي لبس مجـ.ـسمك
كل هذا وميار تنظر للجهه الاخري ولا تتحدث فزفر احمد / هو ايه مواصفات اللبس اللي أمرنا بيه ربنا سمعي يلا
ميار بضيق / لايشف،، وميكونش قصير
احمد وهو يحثها علي الاكمال / وايه تاني يا ميار كملي
ميار وهي تزفر / ولا يصف
احمد ببسمه وهو يدير وجهها اليه / طب ولا يصف دي مش معناها نلبسه واسع؟؟ صح ولا إيه
هزت ميار رأسه واجابت بخجل / هو كان حلو بس انا…
اكمل احمد عنها وهي يبتسم / بس زيدتي وبقيتي ملبن
اخفضت ميار وجهها باحراج وحـ.ـز.ن فابتسم احمد وهو يتفهم فتحدث بهدوء وحنان /ليه زعلانه كده مش معني انك زيدتي شويه يبقي بقي شكلك وحش او قليتي في نظري تؤ تؤ بالعكس انتي الأول كنتي رفيعه آوي دلوقتي بقيتي قمر
ابتسمت ميار عليه وحمدت الله بينما هو ابتسم لها وقد انسته جميع أحزانه بجوارها يكفي فقط بسمتها
تحدثت ميار بعدmا تذكرت / صحيح يا احمد انت مبقتش تروح الجامعه ليه بقالك فتره طويله مش بتروح
ضـ.ـر.ب احمد جبهته بغباء / معلش ياقلبي بسبب المشاكل نسيت اقولك انا وحمزه وادهم ابن عمنا قررنا اننا هنشترك في شركه هندسه كبيره هنا في مصر الفلوس اللي كنت محوشها علي فلوس حمزه علي مبلغ محترم من الواد ادهم الغني وهنبني شركه معماريه بإذن الله تنجح انا مليت من الجامعه وغيره غير اني حابب يكون ليا عمل خاص والصراحه ادهم اقترح الفكره دي علينا وبقالنا فتره بنشطب في الشركه والحمدلله ادهم وحمزه ليها علاقات في المجال ده هتفيدنا كتير خصوصا ادهم ليه علاقات دوليه وله اسمه برضو
ابتسمت ميار له / أنا معاك في اي حاجه يا عطار قلبي
ضحك احمد بشـ.ـده فهو يتذكر هذا اللقب من عرفها ونظر لها بحب / بعشقك يا ميار كان اخلي بستل مايه ينزل علي دmاغي والله عشان عرفتك
ضحكت ميار بشـ.ـده عليه وهو شاركها الضحك
فهكذا نحن عنـ.ـد.ما نكون بجانب من نبح ننسي جميع الأحزان فقط نتذكر قربه هو فقط ونتذكر مشاعرنا تجاهه….
RAHMA NABIL 美心
جلس أسر امام ادهم في انتظار شرحه لما حدث لملك فبدأ ادهم يقص عليه ما حدث بعد حادثه ملك ومليكه وعرض ملك لصور مليكه وذهابه لتهديد إيهاب
F. B
بعد خروج ادهم من عند إيهاب بكل غـــضــــب وهو يعده بالويل كل الويل له
سمع صوت خلفه / مش خايفه منك يا أدهم ولو فاكر البوقين اللي قولتهم جوا دول هيخــــوفوني تبقي نسيت مين هي مولا
توقف ادهم يستمع لها وهو مازال يعطيها ظهره بينما هي تنتظر رده فعله وعلي عكس المتوقع التفت لها وهو مبتسم وتحدث / ومين قالك اني عايز اخــــوفك انا لو عايز اخــــوفك كنت عملت معاكي زي ما عملت مع حبيب القلب جاك مش ده برضو اللي دmرك وخلاكي مدmنه وخلاكي تحملي في ابنه وانتي لسه مكملتيش18 سنه ولا انا غلطان
تـ.ـو.ترت ملامح ملك وهتفت به / اسمع يا أدهم اطلع منها وملكش دعوه دي مشاكل عائليه
تحدث ادهم بسخريه / عائليه آه فعلا عائليه وجاك بقي من العيله ولا إيهاب من العيله
اقترب من ملك ووقف امامها / كل اللي جوا دول واحد واحد ولاد…… هيغرقوا ويغرقوكي معاهم بيستغلوا عماكي وغبائك عشان تعادي عيلتك مع ان مفيش حد بيحب الخير ليكي قد عيلتك.
نظرت له ملك بدmـ.ـو.ع تأبي الهبوط / انت كـ.ـد.اب عيلتي عمرها ما حبت ليا الخير أبدا طول عمرهم أساسا مش شايفين غير مليكه… مليكه وبس إنما ملك فهي الشريره والوحشه
هز ادهم رأسه بيأس عليها / انتي ازاي عاميه كده انتي
قال آخر كلمـ.ـا.ته بغـــضــــب ولكن توقف قليلا ثم تحدث بحده / عيلتك اللي مش بتحبك دي اكتر من مره كانوا هيضيعوا بسببك يا غـ.ـبـ.ـيه انتي عايشه بكام كليه ها اتكلمي اقولك حضرتك عايشه بكليه واحده ت عـ.ـر.في دي كليه مين االي عايشه بيها ها
صدmت ملك من حديثه فاكمل هو / انتي لما عملتي حادثه واتنقلتي المستشفي واكتشف الدكاتره ان فيه كليه من عندك تالفه وانتي أساسا مولوده بواحده قامت مليكه بدون تردد اتبرعتلك بكليتها بعد ما عرفت انها مطابقة ورفضت حد يبلغك عشان خافت تفتكربها بتذلك او تجـ.ـر.ح مشاعرك ابنك اللي كنتي حامل فيه يا انسه يا محترمه وبعدين نزلتيه وكنتي هتمـ.ـو.تي بنـ.ـز.يف مين اللي اتبرعلك بدmه وكان وقتها هيمـ.ـو.ت فيها ها اقولك انا أسر…. أسر هو اللي اتبرع ليكي لانه من حسن حظك انه مانح عام ويقدر يتبرع لأي فصيله وهو متترددش ولو للحظه يتبرع بدmه كله انا لسه فاكر لحد دلوقتي دmـ.ـو.عه وعـ.ـيا.طه زي العيال الصغيره عشان الدكتور ياخد كل االي عايزه من دmه هو لان وقتها كنا محتاجين دm كتير ومكنش فيه متبرع وهو أصر يديكي كل اللي محتاجاه منه واترجي الدكتور وهو بيبكي ويقوله اعمل اي حاجه بس اختي تعيش
بلاش دي انتي دلوقتي مسجله ايه ها انطقي اسمك مطلقه يا مدام ملك مين السبب انك تكوني قدام الكل محفوظه ورافعه راسك مش خاطيه مليكه اللي راحت للحقير اللي جوا ده اللي فضلتيه علي عيلتك واترجيته يتجوزك واتذللت ليه
نظرت له ملك بدmـ.ـو.ع تهبط بشـ.ـده وشهقات عاليه
فتحدث هو بسخريه / آيوه صدقي مليكه اللي عمرها ما نزلت رأسها لحد نزلتها في الوقت ده ولمين للحقير جاك عشان بس يتجوزك وبعد لما ذلها رفض وساومها علي ليله معاه مقابل انه يتجوزك
رفعت ملك رأسها بصدmه شـ.ـديده فاكمل هو وهو لايهتم لصدmـ.ـا.تها / وقتها مليكه جات وحكيتلي كل حاجه وانا قدرت اخلص الموضوع معاه واجبره علي ان يكتب عليكي
بعدها الدكتور اللي كنتي بتروحي عنده عشان حالتك اللي بقت زفت
تحدثت ملك ببكاء / ماما االي ودتني
هز ادهم رأسه علي غبائها / وانتي فاكره ان صوفي هانم هتهتم بيكي أساسا يا ملك دي مليكه اللي ودتك بعد ما اترجت والدتك انها هي اللي تاخدك ليه عشان انتي كانت دmاغك ناشفه ولو حد مننا ظهر في الصوره كنتي هترفضي مليكه وقتها اترجت والدتك و وعدتها ان فلوس الدكتور عليها هي ووقتها روحتي انتي وبدأتي تفوقي من صدmـ.ـا.تك وقرفك كله واول ما تفوقي تجري لمليكه وتتهميها انها السبب في كل حاجه وبكل بجاحه
سقطت ملك أرضا ببكاء وهي تهمس لنفسها انها كانت غـ.ـبـ.ـيه من اي زاويه كانت تنظر للموضوع من اي جهه رأت انها الضحيه وليست الجلاد هل هي عمياء لهذه الدرجه
اقترب منها ادهم وهمس لها / لسه في وقت يا ملك لو حابه تصلحي غلطك لسه فيه وقت قبل ما تضيعي خالص صدقيني يا ملك اللي جوا دول هيضيعوكي وعمرهم ما هيكونوا سند ليكي أبدا هما بس بيستخدmوكي لمصلحتهم
خليكي معانا يا ملك ولو لمره واحده اختاري الصح وانا اوعدك كل حاجه هترجع زي الاول
رفعت ملك نظرها له بعيون حمراء وبشـ.ـده وهمست له / بجد
ابتسم ادهم بأمل لعودتها / وعد مني وانتي عارفاني عمري ما اخلف وعدي يا ملك
تحدث ملك بعيون مليئه بالدmـ.ـو.ع / اعمل ايه…..
B
ادهم وهو يكمل / وبس من وقتها وملك في صفنا ومعانا وكل حاجه كانت بتوصلها لينا
أسر بدmـ.ـو.ع وهو يلوم ادهم / مكنش لازم يا أدهم تقولها كل اللي عملناه مش عايزها ترجع وعينها مكـ.ـسوره يا أدهم
لم يكد ادهم يجيب حتي سمع بكاء علي باب الغرفه نظروا وجدوا ملك تقف وتبكي بشـ.ـده ثواني وكانت تركض وتعانق أسر وهي تشهق / اسفه يا يا أسر وحيات اغلي حاجه عندك تسامحني وحيات مليكه.
ضمها أسر بدmـ.ـو.ع وتحدث /وحيات ملك عندي مسامحك
ابتعدت ملك عنه ونظرت له بدmـ.ـو.ع شـ.ـديده فمسح هو دmـ.ـو.عها / انتي يا ملك طول عمرك زيك زي مليكه عندي وبعد كده مسمعش كلمه ان مليكه اغلي منك سامعه
جذبها ادهم لاحضانه بحنان وهو يربت علي شعرها / ده انتي حتي الصغنون بتاعنا يعني الدلوعه
كاد قلب ملك يتوقف من كثره المشاعر التي تعيشها وللمره الاولي او لنقل التي تراها للمره الاولي ابتسمت ملك بخجل فهي لم تعتاد علي فكره ان ادهم اخاها أيضا
ضحك ادهم وقد تفهم خجلها فضمها وهو يزغزها وهي تصرخ بضحك / خلاص بالله عليك يا أدهم خلاص والله والله هموووووت
ضحك أسر بشـ.ـده عليهم ومسح دmـ.ـو.عه وانضم لهم في مزاحهم
RAHMA NABIL 美心
كان حمزه يستحم فمنذ جاء اضطر لشرح كل شئ للعائله وبقي لساعات وساعات معهم حتي يستوعب الجميع صدmه عمته وبعد انتهاء حديثهم قرر الجد ودون عوده انه سيوكل محامي من باب الواجب لابـ.ـنته وانه سيبحث عن عبير التي اختفت وبطريقه غريبه بعد الحادث وان الموضوع اغلق ولا يحق لاحد ان يفكر به ولو بينه وبين نفسه بعد الان ثم امر حمزه ان يأخذ مليكه التي كانت تضحك بجنون وتغني وتجذب حمزه اليها وتعانقه امام الجميع أخذها حمزه وصعد لغرفته وظل بجوارها حتي سقطت من التعب وبقي لدقائق ختي تأكد من نومها تماما ثم ذهب للاستحمام خرج حمزه من الحمام وهو يرتدي شورت كويل حتي ركبته وكان عاري الجذع العلوي وقف امام مرآته وهو يجفف شعره ولكن نزع المنشفه عنـ.ـد.ما سمع تأوه مليكه التي استيقظت بفزع وهي تصرخ نظرت حولها وجدت نفسها في غرفه حمزه فأخذت أنفاسها براحه شـ.ـديده ولكن وقع نظرها علي حمزه الذي يقف امامها بشورت اسود فقط فاحمر وجهها بشـ.ـده وجحظت عينها وتصنمت عليه وهي تبتلع ريقها ثم أشارت له بصراخ / انت بتعمل ايه البس بسرعه ياقليل الأدب
حمزه بشمـ.ـا.ته / اهلا انتي فوقتي تعاليلي بقي يا أبلتي
مليكه بعدm فهم / فوقت ليه فيه إيه
حمزه وهو يهز وسطه مثلما كانت تفعل مليكه في الغرفه المخـ.ـطـ.ـوفه بها /طلعت يا محلا نورها شمس الشموسه يلا بينا محلب لبن الجامووووسه
نظرت له مليكه بغباء وهي لا تفهم ماذا يفعل وفجأه اخذ حمزه يقفز في الغرفه بحركات مـ.ـجـ.ـنو.نه وهو يقلدها / شوفت النار اليح
مليكه بتعجب / يح
ثم قبل حمزه يده وهو يتحدث مثلها / بوس الواوا ها؟؟؟؟
مليكه وهي تظن ان حمزه جن / بوس الواوا انت…….
ثواني وكانت الذكريات تتقافز لرأسها بدايه من تكبيل جاك لها وحتي معانقتها لحمزه امام الجميع
وبكل هدوء استدارت مليكه وهي تضع رأسها في الوساده ولا تريد أن تسمع له فاقترب منها حمزه وهمس لها وهو يمسك يدها / إيه افتكرتي
ضـ.ـر.بته مليكه علي يده / اعاااااااااا اعاااااااااا
بينما هو يضحك وبشـ.ـده عليها وهي تكاد تبكي / خلاص ياقلبي متزعليش تعالي بوسي الواوا بتاعتي وانا ابوس الواوا بتاعتك
رفعت مليكه وجهها من الوساده ووقفت أرضا ثم اخذت تصرخ بشـ.ـده وهي تفرك شعرها / ااااااااااه لااااااااااا يارب يكون حلم يارب لااااااااااا آآآآآآه
ضحك حمزه عليها فهي تكاد تجن
ثواني ووجد مليكه تهجم عليه بشـ.ـده فسقط علي الفراش واصبحت هي فوقه فصرخ بها / يابـ.ـنت المـ.ـجـ.ـنو.نه
مليكه وهي تصرخ به / اسمع كويس انت هتنسي اللي حصل اتفقنا دي مش انا انا اللي قدامك دي ماشي ماشي
غمز لها حمزه / بس انا عاجبني التانيه
خجلت مليكه من تلميحه وأخذت تتنفس بعنف ثم صرخت / بسسسس يا حمزة بس
ابتسم لها وأعاد شعرها للخلف وهي مازالت تجلس علي صدره وهمس لها / انتي زعلانه ليه بس ياقلبي الحمدلله احنا عدينا منها عايشين اي نعم أندرو مش هيعديها وهتحبس بس فداكي
صرخت مليكه بخجل كبيره ثم قفزت من عليه وهبطت وهي تتحرك بجنون في الغرفه وتبكي وهي تفرك رأسها بحده / اااااه إزاي عملت كده إزاي يا فضحتك يا مليكه والمصيبه كله شافني ااااه يارب لا لا اكيد هينشوا ولو منسوش هيحصل ايه آآآآآآه
كان حمزه يشاهدها وهو يجلس ببروده علي الفراش ويبتسم عليها بينما هي أشارت له بتحذير / متضحكش انا بقولك اهو انا مش كده
حمزه وهو يبتسم لها / وليه متكونش كده ناقصك ايد ولا رجل
نظرت له مليكه بغباء / اكون إزاي
نهض حمزه وحرك وسطه مثلها / كده
ضـ.ـر.بته مليكه في صدره بقوه فتألــم بشـ.ـده / يخربيتك متجوز لاعب كمال أجسام ولا إيه
مليكه وهي تضع يدها في وسطها / مش عجبك ولا إيه
حمزه وهو يرفع حاجبه ويبتسم بسخريه / لا عاجبني يا ختي عاجبني وانا اقدر اقول غير كده ده انا حاسس اني متجوز واحد صاحبي
ارتخت اكتاف مليكه ونظرت له / تقصد ايه
ابتسم حمزه وهو يأخذ ثيابه / مقصدش يا مليكه
دخل حمزه الحمام وترك مليكه تنظر لنفسها وتتسآل هي هي جافه في تعاملها معه نعم هي تحدثه دائما بالحب ولكن هل سبق لها وان قامت بما يدل علي هذا الحب هو دائما مايبادر ويجذبها لاحضانه ويقبلها بحنان ولكن هل سبق وفعلت هي المثل نظرت لنفسها في المرآه وهمست لنفسها / حمزه حبك كده بس ده مش معناه انه تفضلي كده
اخذت نفسها وهي تؤنب نفسها / اتفضلي بقي شوفي حل للي حصل
صمتت قليلا ثم ابتسمت وقد توصلت لفكره ما ولكن سرعان ما اغمضت عينها بخجل وهي تتذكر كل ما فعلته / آآآآآآه يارب الكل ينسي يارب
RAHMA NABIL 美心
كان خالد يجلس في مكتبه وهو يتذكر ملامحه كانت جميله بشكل جعل قلبه يضطرب من ملامحها رغم تعبها الواضح الا انها كانت اكثر من جميله تري ماذا تقرب لحمزه ولكنه وجد ادهم يحملها هل يعقل ان تكون زوجه ادهم نعم فكيف اذا سيحملها بهذا الشكل ان لم تكن زوجته وهو علم من قبل أن ادهم ليس له اخوه عند هذه الفكره جن جنونه وامسك مطفأه السجائر والقاها في الحائط بينما دخل أندرو ونظر للجدار بجانبه وهمس بملل / مين ياخويا اللي معصبك المره دي
نظر له خالد بغـــضــــب وتحدث بملل / واد انت مش نقصاك روح شوف هتتجازي ولا تعمل ايه في ام العهده بتاعتك
أندرو وهو يجلس بملل / أنا واحد علي وشك جواز ومش فايق لحد فيكم دفعت تعويض يا خويا حلو كده
تجاهله خالد فتحدث أندرو بجديه / الموضوع فيه بـ.ـنت صح
نظر له خالد بشرود وقد أخذه خياله لها مجددا وهمس بداخله / يارب بقي انساها
RAHMA NABIL 美心
كان رامي يصـ.ـر.خ وهو يقف علي الكنبه في الصاله الخاصه بهم / عارف لو قربت انا هطلع عينك
ادهم وهو يبتسم ببرود / أنا قولت كلمه واحده هتتعلق يعني هتتعلق
سعديه وهي تبتسم بشمـ.ـا.ته / اهو جالكم اللي يلمكم يا كلاب
ضحك أسر بشـ.ـده وكذلك ملك بينما ياسمين ضـ.ـر.بت أسر لي كتفه / ما تشوف اخوك يا عم انت
ضحك أسر وهو يضمها ويغمز لها / سيبيهم بيسلونا
ضحكت بشـ.ـده عليهم وهي تنظر لرامي الذي يقفز من مكان لآخر وهو يصـ.ـر.خ بادهم وملك التي تضحك وبشـ.ـده عليهم وسعديه التي تشمت في رامي فابتسمت بفرحه لهذه النهايه يكفيها وجود الجميع بجانبها بدون أن ينقصهم احد اغمضت عينها وحمدت ربها علي هذه النعم التي يغرقهم بها
RAHMA NABIL 美心
سمع احمد صوت الباب يطرق فكاد حمزه ينهض ليجيب ولكن منعه احمد / خليك انت انا هشوف مين
فتح احمد الباب وجد عامر يقف وهو ينظر له ببسمه / اميره هنا
احمد وهو يحاول ان يضايقه / آيوه عايز ايه منها
عامر وهو يرفع حاجبه /اوعي من وشي
عاند احمد معه /لا مش هوعي ويلا بقي معندناش بنات للجواز
كاد عامر يصـ.ـر.خ به لولا حمزه الذي دفع احمد جانبا وهو يخرج / اوعي ياض من وشي
ثم صعد للاعلي نظر عامر لحمزه الذي يصعد للاعلي وتحدث تعجب / هو فيه إيه
احمد بغمزه/ تلاقيه رايح لمليكه
عامر وهو يدفعه فجأه ويدخل ولكنه أحدث صوت قبل دخوله وتوقف في الممر المؤدي للصالون ونادي / عمي راشـ.ـد
حتي سمع صوت راشـ.ـد /تعالي يا عامر يابني واقف بره
اخرج عامر لسانه لأحمد ودخل لعمه وهو ينظر للاسفل بينما لحق به احمد بعد أن اغلق الباب بتذمر وهو يتمتم بضيق
بينما كان حمزه يصعد الدرج بسرعه فقد وصلت له رساله من مليكة انها تحتاج اليه وبسرعه في شقتهم الخاصه وصل حمزه لشقتهم ومد يده وفتح الباب ودخل وبمجرد استدارته حتي فتح فمه ببلاهه وهو يتحدث بصدmه / إيه ده
أجمَل عبآرتَين ؛ 💭
• مآ أحزَن الله عَبداً إلآ لـ يُسعده ،
• و مآ ابتَلى الله عَبداً إلآ لأنّه يحبه 💙”
بِمَدْحِ المصطفى تَحيا القلوبُ
وتُغْتَفَرُ الخطايا والذُّنُوبُ
وأرجو أن أعيشَ بهِ سعيداً
وَألقاهُ وَليس عَلَيّ حُوبُ
نظر حمزه امامه وهو يغمض عينه ويفتحها مجددا ولا يصدق مايري سمع صوت ضحكه مليكه العاليه علي ملامحه ولم يكد يخرج من صدmته حتي شعر بأن مليكه تندفع له وبشـ.ـده مثل القذيفه التقطها حمزه ولكن من شـ.ـده الاندفاع عاد للخلف فامسك خصرها بشـ.ـده خــــوفا ان تسقط بينما هي في تلك اللحظه كانت فقط تفكر في شئ واحد وهو انها بين احضانه اذا فليحترق العالم كله طالما هو معها
ابتسم حمزه بشـ.ـده وضمها اليه اكثر بينما هي همست له في اذنه / يمكن قبل كده مبينتش حبي ليك بالأفعال وكنت بس بعبر عنه بالكلام يمكن كنت دايما سايبه المبادره ليك انت بس انت عارف انا بحبك إزاي صح
حمزه انت الروح اللي بيها عايشه مجرد بس بعد صغير عني بحس اني بتخـ.ـنـ.ـق يا حمزه دايما خليك جنب قلبي وطمنه بوجودك دايما
ضحك حمزه بخفوت وابعدها عنه وكاد يتحدث لولا مارآه ابتلع ريقه بشـ.ـده وهو يري فستانها المثير الذي يصل لركبتها وشعرها الذي تفرده خلفها والزينه التي تضعها علي وجهها اخذ حمزه دقائق يتأملها وهو لا يعي اي شئ حوله سوي حوريته فقط اخذ يتفحصها وهو لا يستطيع رفع عينه لاحظ يدها التي تحاول أن تجذب الفستان للاسفل فرحم خجلها ونظر لعيونها التي كانت تهرب بها منه وبكل خجل فاقترب منها مجددا وامسك يدها التي كانت تجذب فستانها ورفعها لفمه وهمس لها / حوريه هربانه من رواية أساطير ونزلت استقرت في قلبي
نظرت مليكه لعينه وابتسمت له وتشجعت اكثر ثواني وفتح حمزه عينه بجحوظ وهو يجد مليكه تدفعه بعيدا ليسقط علي الاريكه الوحيده التي نقلتها للشقه بمساعده ادهم وأسر الذان ساعدوها في هذه الليله كثيرا
نظر لها حمزه بحاجب مرفوع وبسمه ماكره بينما هي نظرت له باغراء وتحدثت بدلال وهي تشير له / خليك هنا ياقلبي وجيالك
ابتسم حمزه بخبث وهز رأسه بهدوء فانطلقت هي للداخل سريعا بينما هو سقط بجــــســ ـده كله علي الاريكه وهو يكتم ضحكته بيده حتي لا يحرجها اكثر فهو لم يغفل عنه ارتعاش يدها وهي تحدثه نظر للسقف وهو يتنفس بعنف ويهمس / وبعدها معاكي يا مليكتي ناويه تعملي ايه في القلب ده
ثم ضـ.ـر.ب علي قلبه / اوووف كانت هتجلطني والله
ضحكت ياسمين بشـ.ـده وهي تستمع لأسر ومغامـ.ـر.اته أثناء دراسته حتي توقفت علي كلمته / وحيات امك مين دي اللي كانت قمر
ثم وقفت امامه وهي تضع يدها في وسطها وتعرض طولها / عندها طولي عندها سماري عندها خفه دmي انطق ايه فيها اللي احلي مني
أشار أسر لعبائتها التي تربطها لوسطها / بالعبايه دي؟؟؟؟
نظرت ياسمين للعبائه بتذمر ثم فكت العقده وانزلتها وتحدثت بحنق / علي فكره انت جاهل أساسا دي كانت عامله زي الفستان
انفجر أسر في الضحك وهو يهز رأسه بعدm تصديق
تحدثت سعديه التي كانت تجلس علي مقعد بجانب غرفتها / شباب طايش يا ايوبي ميعرفوش ايه هي الرومانسيه أساسا سيبك منهم انت بقي وكلمني عن أول مره شوفتني فيها
قالت آخر كلامها بهيام وهي تحدث أيوب عبر الهاتف
نظرت لها ياسمين وكادت تبكي فسعديه تعيش لحظات رومانسيه لم تعشها هي أشارت ياسمين لسعديه / شوفت اتفرج اتعلم من أيوب العجوز لا عجوز ايه قطع لسان االي يقول عجوز ده الراجـ.ـل بيبلفها بكلمتين
تحدث أسر بغمزه / انتي عايزاني ابلفك بكلمتين
ياسمين وهي تفكر قليلا ثم صرخت به / انت عايز تتوه ليه ها أنت بتوه ليه هو سؤال انت بتوه ليه جاوب بصراحه انت بتوه ليه
تحدث أسر بسخريه / والله بفهم السؤال من مره واحده بعدين مين اللي توه وبص لسعديه ها
لوت ياسمين فمها بتذمر ثم جلست مجددا وهي تتحدث / خلاص مش عايزه اعرف حاجه
ثم همست بنبره حزينه / اكيد هي اللي احلي انا اصلا متقارنش بيها أبدا بس كنت….
صمتت وهي تشعر باسر يمسك يدها بحنان شـ.ـديد نظرت له فوجدته مبتسم بشـ.ـده وهو يتحدث / لو كانت هي الحلوه كان زمانها هي مراتي مش انتي يا ام مخ تخين
قال آخر كلمـ.ـا.ته وهو يضـ.ـر.بها علي رأسها باصبعه فتحدثت هي بدmـ.ـو.ع / يعني انت شايفني انا احلي
ضمها أسر بسرعه وهو يتحدث بقلق / ياسمين انتي بتعيطي والله كنت بهزر معاكي ياقلبي والله في حياتي كلها مشوفتيش بـ.ـنت خلتني حتي افكر اني ارتبطت انتي بس اللي اول ما شوفتها تلقائي لقيت نفسي بفكر بيها حتي طريقه جوازنا انا استغلتها عشان أقرب منك ياقلبي انا بحبك انتي يا ياسمين
رفعت ياسمين عيونها له وتسائلت ببكاء / بجد
هز أسر رأسه بحنان وهو يقبل رأسها / بجد ياقلبي لولا كده كنت اتجوزت واحده فيهم ليه هتجوزك دلوقتي واوعي تفتكري بسبب جدي كان عندي مـ.ـيـ.ـت حل غير الجواز علي فكره بس انا االي كنت حابب اتجوزك يا ياسمينه قلبي
ابتسمت له ياسمين وضمته اكثر ولكن صرخ الاثنان وفزعا علي صوت سعديه / يا لهههههوووتي الخدامه مع عشيقها في البيت الحقوووني يا خلق
لطـ.ـمـ.ـت ياسمين علي خدها / يافضحتي
ضـ.ـر.بها أسر علي رأسها / فـ.ـضـ.ـيحة مين يابـ.ـنت الفلطوس انتي مراتي يا بجره يا حلوب انتي
ابتسم ياسمين بغباء / آه صحيح نسيت
نظر أسر لسعديه التي مازالت تصرخ / طب ودي هنسكتها إزاي
نظرت ياسمين بشر للسكين امامها فتحدث أسر وهو يفهم رغبتها / لا نسكتها بطريقه تانيه معلش
ياسمين وهي تنهض وتشمر اكمامها / بلغ البوليس والاسعاف يا ابني
ثم هجمت علي سعديه
كان حمزه ينظر للسقف وهو يحدث نفسه /اهدي كده مينفعش من اول فستان تشوفه تنخ اخيييه عليك يا جدع
انت تثبت كده خليك واثق كده انك…
فاق من حديقه مع نفسه حينما سمع صوت صفير يصدر من جهه الغرفه التي دخلت لها مليكه للتو نظر لما يحدث امامه وابتلع ريقه / انك هتروح ضحيه يا صغير علي االي بيحصلك
كانت مليكه ترتدي فستان طويل جدا حتي الأرض فقد خجلت مما كانت ترتديه منذ قليل فذهبت وغيرته بفستان طويل ولكن بدون أكمام وجمعت شعرها في كحكه فتساقطت خصلاتها علي رقبتها ووجهها اقتربت من حمزه وهي تسير بدلال كبير بينما حمزه كان يزفر وهو يهدأ نفسه فهيئتها تلك انهته تماما وبالنسبه له فهي أجمل بكثير من الهيئه السابقه بفستان قصير اقتربت مليكه منه وجلست أرضا بجانب الاريكه التي يتمدد عليها وقبلت عينه التي يغلقها فشعرت برعشه اجفانه فابتسمت وهمست في اذنه / حمزه
همهم حمزه بتخدر من نبرتها / همممم
مليكه ببسمه / مش هتاكل
زفر حمزه أنفاسه تأثرا لقربها ونهض سريعا وابتعد عنها واعطاها ظهره ثم وفي ثواني كان يتركها ويجري من الشقه كلها ويغلق الباب خلفه بحده بينما هي نظرت لاثره بحـ.ـز.ن شـ.ـديد هل اغـــضــــبته هل فعلت شئ خاطئ هي ابدلت فستانها السابق وارتدت هذا اكثر احتشاما منه
نظرت للطاولة التي تنتصف الصاله والموضوع عليها طعام كثير اعدته هي بيدها وجلست جوارها وضمت قدmها لصدرها ودفنت وجهها بين يدها وهي تبكي خــــوفا ان يغـــضــــب منها علي فعلتها
مرت دقائق وهي تجلس وحدها وتبكي ثواني ووجدت الباب يفتح فزعت ونهضت بسرعه وهي لا تري حولها من عينها الحمراء وتبحث عن أي شئ تداري به جــــســ ـدها ولكن سكن جــــســ ـدها وهي تسمع صوته الحنون من خلفها / ده انا يا مليكتي
توقفت عن الحركه وتوقف كل شئ حولها وهي تتنفس بعنف ثم استدارت بسرعه وعانقته بقوه وهي تبكي بشـ.ـده بينما هو صدm لبكائها وضمها اليه بدهشه وهمس بخــــوف / مليكه بتعيطي ليه حصل ايه
رامي وهو يضـ.ـر.ب أرضا / واحد آتنين تلاته
ثم رفع يد سعديه / ومعانا البطل هنا
ابتسمت سعديه بفخر وهي تنظر لياسمين التي تنهض بمساعده أسر الذي كاد يمـ.ـو.ت ضحكا علي شجارهما
أسر بهمس وهو لا يستطيع كتم ضحكته / مكنش له لازمه جو الاكشن واطلب الإسعاف ده انتي ناقص نطلب ليكي المشرحه ياشيخه
ياسمين وهي تعدل ثيابها / هي بس اخدتني علي خوانه بالك لو مش كده انا كنت زماني ه….
ولا بلاش دي ست قد جدتي برضو
سعديه وهي تضـ.ـر.ب بكفها في حركه شعبيه / قد جدتك مين يا خدامه يا صعلوقه انتي…. انتي تطولي يا معفنه
أسر وهو يشير لياسمين ويضحك بصخب / خلت منظرك وحش اوي يعني
سعديه وهي تنظر لأسر بقرف / يا خويا ما اسود من سيدي الا ستي انتم الاتنين معفنين
ضحكت ياسمين بشـ.ـده وهي تشير اليه / مش اوحش من منظرك
ضـ.ـر.بهم رامي علي رأسهم وتركهم ودخل لغرفته / طب يا جماعه اشوفكم في المنافسه اللي جايه أحسنتي يا سعديه استمري شويه وهتعدي ترابل اتش وهوجان
ثم صفق لها ودخل لغرفته وهو يضحك عليهم وبمجرد ما اقترب من خزانته ليغير ثيابه وجد هاتفه يرن نظر له بتعجب فهو رقم خاص ومحجوب اجاب بعدm اهتمام وهو يخلع ثيابه العلويه / الو
ولكن لم يسمع رد من الجهه الاخري فكرر حديثه / الو
وايضا لا شئ زفر رامي بغـــضــــب واغلق المكالمه وهو يكمل خلع ثيابه / مش نقصاك انت كمان
ثواني وسمع رنين هاتفه مجددا ففتحه بغـــضــــب / اسمع او اسمعي انا مش ناقص لعب عيال علي المسا لتقول انت او انتي مين لاما والله هجيبك وانفخك انت فاهم
صمت فسمع صوت أنفاس تهدر بعنف من الجانب الاخر فبدون شعور وجد قلبه يخفق بشـ.ـده فتحدث بعد صمت دام لدقائق /ندي
ثواني ووجد الهاتف يغلق في وجهه فنظر له بحاجب مرفوع ثم ابتسم واحضر رقم ندي الذي يحمله معه والذي أخذه من عامر واجري اتصال وانتظر طويلا حتي أجابت بصوت خافت وبشـ.ـده / الو السلام عليكم
رامي ببسمه ساخره / اتمني مكونش ازعجت نوم حضرتك
ندي بصوت مبحوح قليلا / لا انا كنت…..
لم تكمل فتحدث رامي بخبث / كنتي عايزه ايه
ابتلعت ندي ريقها واجابت/ انت اللي اتصلت مش انا
جلس رامي علي فراشه وابتسم بشـ.ـده ثم تحدث بمشاكسه / تؤتؤ مش قصدي دلوقتي قصدي من شويه الرقم المحجوب اللي اتصل بيا
سمع رامي نفسها يعلو بشـ.ـده / أنا متصلتش بيك
رامي ببسمه وحنان غريب / قولي اللي حابه تقوليه يا ندي
صمت هو كل مايمكن سماعه لدقائق ودقائق لم يسمع رامي شئ من الطرف الآخر حتي ظن انها اغلقت نظر وجدها مازالت موجوده فتحدث بخفوت / ندي
ندي بصوت يظهر فيه البكاء / اسفه
اغمض رامي عيناه وهو يتنفس بحده وكاد يتحدث فقاطعته
ندي / رامي اسمعني لو سمحت انا…. انا بحبك والله العظيم من صغري من اول ماوعيت علي الدنيا ومكنتش اعرف ولا شايفه غيرك عيشت حياتي كلها زي اي بـ.ـنت مراهقه غـ.ـبـ.ـيه بتحب جارهم وصاحب اخوها قولت اني مع الوقت هنسي الموضوع…. بس لا يا رامي منستش ولا لحظه نسيت والله العظيم عمري ماشوفت غيرك ولا حبيت غيرك
قال رامي بنبره عتاب ولوم/والشاب اللي كنتي معاه
ندي بلهفه / والله العظيم ده واحد معرفوش في مره وقفني انا واميره عشان يسأل عن الطريق وقتها كان محترم وجان…
صمتت وهي تسمع زمجره رامي من الجهه الاخري فاكملت بخجل / والله العظيم ما قصدي بس….. انا وقتها كنت غـ.ـبـ.ـيه كنت عايزه اجرب اللي صحابي بيحكوا عليه كنت عايزه انساك يارامي كل اللي كان في بالي وقتها اني هنساك وبس لأنك دايما بتظهر اني اخت صاحبك وبس عمري ماشوفت نظره واحده تخليني اتمسك بأمل ان في يوم من الايام كنت هتحبني يارامي بس بعدها والله مع أول مره كلمني في الفون وقتها قعدت ابكي طول الليل ومقدرتش انام من الذنب وعرفت وقتها ان انا كده مش بنساك يارامي لا ده انا بجبر نفسي اني امحي تربيتي وأخلاقي اللي عرفتها من صغري وروحت علي طول عشان اقوله وكانت اول مره اقابله بس انت جيت وشوفت كل حاجه ومسيبتش فرصه اتكلم و…..
صمتت قليلا وهي تتنفس لتهدأ نفسها / وعرفت اني عمري ما هنساك يارامي عمري في حياتي ما هنساك او ألاقي بديل ليك
اغمض رامي عينه بعشق لايمكن أن يخفيه مهما كان هي صغيرته واخطأت كان يخطط لمعـ.ـا.قبتها فقط ثم يعود لها فكيف يمكن لهذا القلب العيش بدونها وهي من تغذيه بعشقها كيف يمكن لقلبه ان يقتات علي غير عشقها وقد ادmنها وادmن حبها الذي احتله وللعجب كان قلبه الأحمق اكثر من سعيد بهذا المحتل بل ورحب به أيضا
تحدث رامي بعد صمت طويل / نامي يا ندي نامي ومتفكريش في حاجه أبدا
ندي بخــــوف وقلق / سامحتني صح
رامي ببسمه وحنان / أنا مزعلتش منك عشان اسامحك ياندي دي بس كانت قرصه ودن ليكي
سمع رامي ضحكه ندي السعيده من الجانب الاخر وهي تصرخ / يعيش رامي يعيش يعيش
ضحك رامي بشـ.ـده / ده انتي هتعملي دويتو مع سعديه إنما ايه عنب
ضحكت ندي بشـ.ـده ضحكه أسعدت قلبه و.جـ.ـعله يحتفل وبشـ.ـده وكأن اليوم يوم ميلاده همس لها بنبره عاشقه / تصبحي علي جنه يا ندي لحد ما تيجي تنوري بيتي هنا
ابتسمت ندي بفرحه / وانت من اهل الجنه يارب
ابتسم رامي والقي جــــســ ـده علي الفراش وهو يضحك بسعاده / واخيرا الدنيا بدأت تضحكلك يا رامي.
سمع رامي رنين هاتفه فاجأب دون النظر / الو
نهض رامي من الفراش وتحدث بخفوت متذمر / هي مالها بطلت ضحك وبدأت تلطم كده طيب يا زفت يا مينا جاي جاي الله يحرق دي مستشفي يا أخي سلام
ارتدي رامي ملابسه وخرج وجد سعديه تشاهد التلفاز مع ياسمين فتحدث وهو يرتدي حذائه / عندي شيفت مسائي يا ياسو خلي بالك من سوسو ومتفتحوش لحد تمام واه صحيح بلاش تخليها تتفرج علي ساحره الجنوب كتير عشان مجيش الاقيكي متقطعه شرايح
ثم القي قبله في الهواء / يلا سلام
ثم خرج بينما ياسمين نظرت لسعديه التي تأكل الفشار بنهم / كلي ياختي كلي ده اللي فالحه فيه
ارتعش جــــســ ـد مليكه بشـ.ـده وهي تشعر بشئ كبير يغطي جــــســ ـدها من الخلف وبشفاه حمزه تسير علي رقبتها وقد فهم فيما تفكر / أنا روحت اجبلك ده عشان مكنتش هضمن نفسي لو فضلتي قدامي ثانيه كمان بالشكل ده انتي فعلا حلال فيكي النقاب يا فتنتي
اغمضت مليكه عينها بتخدر وهي تهمس / خــــوفت تكون زعلت مني او عملت حاجه غلط كنت بس حابه نقضي ليله لطيفه سوا
جعلها حمزه تستدير وتنظر اليه بعد أن رفع وجهها اليه وقبل عينها بحنان / لا ياقلبي ازعل منك ليه بس احنا حاليا لسه بس مكتوب كتابنا بعد الفرح ياستي ابقي اعملي كل اللي تحبيه
ابتسمت مليكه بخجل وضمته وهي تبتسم بخفوت / كنت عايزه اعمل حاجه تبين اني بحبك يا حمزه
ضمها بحنان وهو يضم الجاكت الخاص به علي جــــســ ـدها / وانا مش محتاج اي حاجه تثبتلي حبك يا مليكتي يكفيني نظره عشقك اللي بتقــ,تــلني يكفيني بسمتك اللي بتدmر ثباتي وبس
تحدثت مليكه بتذمر / ما انت اللي قولت اعمل كده
ضحك حمزه بخفوت / كنت بس بهزر معاكي ومكنتش اعرف انك هتاخدي الأمور بحساسيه كده بس مش مشكله كويس انك عرفتيني اللي فيها عشان اجهز نفسيا انتي مت عـ.ـر.فيش انا كان هيجرالي ايه من شويه ومسكت نفسي لحد ما طلعت إزاي
ضحكت مليكه بشـ.ـده عليه فهمس هو لها / رفقا بقلبي يا مليكه قلبي
ابتسمت له مليكه وهمست / روحت فين
حمزه وهو ينظر لها ببسمه ويتذكر ما فعله فور خروجه من عندها
F. B
كان حمزه يهبط الدرج بسرعه وهو يشعر بدmائه تفور بسبب مشاعره الهائجه يشعر بكل ذره في جــــســ ـده تتطالبه بالعوده وضمها لصدره حتي تنكـ.ـسر ضلوعها هبط حمزه وهو لايري امامه شئ أبدا ودخل لمكتب جده بعنف الذي كان يجلس مع عمه محمد وراضي
سعيد بتعجب لرؤيته حمزه بهذه الهيئه المبعثره
/ مالك يا حمزه يابني فيه حاجه حصلت
حمزه باندفاع وهو يتجه لمكتب جده / جدي انا عايز اتجوز الاسبوع الجاي حلو صح يعني نخليه الخميس ولا الاربع حلو لا لا نخليه آلأتنين ماشي آلأتنين حلو يا جدي نخليه آلأتنين صح
نظر له الجميع بتعجب فاين ذهب هدوءه ورزانته
تحدث سعيد بتعجب / إيه يابني مالك اهدي كده وفرح ايه اللي آلأتنين مش فاهم
حمزه وهو يتحدث ويدور في الغرفه وهو يشير بيده وهو لايمكنه وصف مايدور بداخله لاحد / فرحي انا ومليكه عايز اتجوزها يا جدي ونتمم الموضوع نخليه آلأتنين يا حاج ماشي آلأتنين حلو والله
سعيد وهو يكاد يجن / هو ايه اللي آلأتنين حلو آلأتنين حلو يابني اعقل شويه آلأتنين اللي هو بعد بكره
حمزه وهو يفكر / عندك حق ايه رأيك نخليه بكره…. بكره حلو صح صح
ثم نظر لمحمد / بكره حلو صح يا عمي
هز محمد رأسه وهو يضحك بشـ.ـده عليه ولايمكنه التوقف
سعيد وهو يضـ.ـر.ب كف بكف / يابني استهدي بالله بكره ايه بس اللي تعمل فيه الفرح هو احنا رتبنا لحاجه
حمزه وهو يضع يده علي صدره / عندي انا دي ملكش دعوه بس انت قول ماشي
زفر سعيد وقد ايقن ان حمزه جن تماما / التلات حلو علي الاقل قدامنا يومين و
لم يكمل كلامه فوجد حمزه يقبله بعنف / ربنا يديمك لينا يا حاج ياراعي الغلابه في مصر
ثم ركض للخارج ولكن عاد واطل برأسه / آه صحيح الواد ادهم طلب ايد سندس لو وافقت هنكتب كتابهم معانا هما ورامي وندي واميره وعامر اشطا؟؟؟ اشطا سلام
انفجر الجميع ضحكا عليه بينما سعيد كان يتحدث / عوضي عليك يابني في عقلك ده
صعد حمزه لشقتهم ودخل سريعا للحمام وفتح الدش ووقف اسفله وهو بثيابه وهو يبتسم بشـ.ـده / هتعملي ايه تاني فيا يا مليحه الوجه
خرج حمزه من الحمام وانطلق لغرفته وكل هذا تحت أنظار الجميع المصدوم دقائق وكان يخرج وهو يحمل جاكت له وقد غير ثيابه والقي السلام وخرج سريعا وصعد مجددا لمليكه
B
حمزه بضحكه مكتومه / مفيش كنت بس بجبلك جاكت عشان متبرديش واه صحيح اعملي حسابك ان
اقترب اكثر وهمس / فرحنا بعد يومين..
كانت نائمه وهي تتنهد بتعب فطوال اليوم لم تجلس ولو لثانيه واحده وكأنها خادmه هنا فجأه شعرت بأحد يجذبها ففتحت عينها وصرخت بزوجه أخيها / عايزه ايه سيبني ارتاح
ابتسمت نعمه ببرود / قومي يا ختي وهاتي الطشت وحصليني عشان نعجن ورانا خبيز طويل
نظرت صفيه لظهرها وهي تكاد تبكي فمنذ وطئت قدmها هذا البيت لم ترتاح لثانيه واحده فقط سقطت دmـ.ـو.عها بألــم وهي تشعر بالذل والنـ.ـد.م لم يكن عليها ان تفعل ما فعلته كانت ستكون مع أبنائها الان وليست خادmه في منزل والدها
فاقت من شرودها علي صوت نعمه التي تصرخ / ما تيلا يا ختي هستني اليوم كله خلينا نعجن قبل ما الفجر يشقشق
نهضت صفيه بو.جـ.ـع في انحاء جــــســ ـدها كله وهي تجلد نفسها الالاف المرات بسبب غبائها
في الصباح وبالتحديد الساعه السادسه شعرت مليكه بشئ خفيف ولطيف يسير علي وجهها فابتسمت بهيام وهي تبعد هذه اليد /بس بقي يا حمزه سيبني انام بقي
ولكن عادت تلك اليد وهي تسير علي وجهها بحنان مره اخري فتحدثت وهي تفتح عينها / حمزه انت….
توقفت وهي تنظر فوق رأسها وجدت أسر وادهم وملك يقفون وينظرون إليها وهم يضحكون بشـ.ـده فنهضت بسرعه وهي تتحدث / إيه ده انتم ايه اللي دخلكم شقتنا ها
ضحك أسر بشـ.ـده وتحدث ادهم بسخريه / مليكه فوقي ياقلبي آنتي لسه في بيت ابوكي يا ضنايا
مليكه وهي تقوم بتسويه خصلاتها وتتحدث بحنق وهي تضـ.ـر.ب يد ادهم / يابايخ انا قصدي اني كنت امبـ.ـارح في الشقه مع حمزه دي اخر حاجه افتكرها ايه اللي جابني هنا
أسر وهو يقبل خدها ويلعب في شعرها / حمزه الصبح بدري خبط وجابك لان الجو كان برد فوق
تحدثت مليكه بتذمر وهي تسحب الغطاء وتتمتم / الواحد كان عامل حسابه يصحي يشوف خلقه عدله فجأه يتفاجأ بيكم قدامه
ضحكت ملك بشـ.ـده وامسكت الغطاء ونزلت اسفله مع مليكه التي ضمتها وقبلت رأسها بحنان بينما فعل ادهم الأمر نفسه وايضا أسر تحدثت مليكه بحنق / ياعم انت وهو السرير ده رقيق مش متعود علي كمال الأجسام ده
ضحك أسر بشـ.ـده وهو يضم جــــســ ـده اكثر ويضمهم اليه فقد كان هو من جهه مليكه وادهم من جهه ملك/اشششش ونامي يابت مش كفايه جوزك صحانا بدري عشان خاطرك
مليكه بحنق / تقوموا تصحوني انا كمان عشان تنتقموا
ضحكت ملك بشـ.ـده وهمست / سيبك منهم ونامي
مليكه وهي تنظر لها ببسمه سعيده لوجودها معهم فهي تتذكر عنـ.ـد.ما فاقت من الحقنه التي أعطاها لها جاك وصعدت للمنزل وجدتها امامها ففقدت اعصابها وأخذت تصرخ بها بجنون وملك فقط صامته تختبئ في أحضان ادهم الذي أصبح أقرب شخص لها في العائله ولكن أسر اخذ مليكه لغرفته بالقوه وشرح لها كل شئ فخرجت مليكه بسرعه ووقفت امام ملك التي ارتعشت بخــــوف ولكن لم تعطها مليكه فرصه للتفكير حيث جذبتها لاحضانها بسرعه وهي تحمد الله ثم اخذت تربت علي شعرها بحنان / خلاص يا ملك الكابوس ده انتهي والحمدلله انك بخير ومعانا ياقلبي
فاقت مليكه من شرودها علي حديث فملك فابتسمت لها واغمضت عينها / طب نامو بقي عشان انا قتيله النوم
ضحك أسر وتحدث بخبث / طبعا هو حمزه هيسيبك تنامي طول الليل
فتحت مليكه عينها ونظرت له بشر وضـ.ـر.بت كتفه بشـ.ـده ونظرت لادهم وتحدث مثل الطفله التي تشكي لوالديها/ شايف يا أدهم شوف الواد الرخم ده
نظر له ادهم بشر ثم تحدث بلطف وهو يبعد خصلات شعر مليكه عن وجهها / معلش يا قلب ادهم انا هربيه المعفن ده نامي انتي ياقلبي
ابتسمت مليكه وامسكت يده وقبلتها بحب واحترام ثم ضمت ملك لها ونامت مجددا هي وملك بينما ادهم نظر لأسر بتحذير / ولا حسك عينك تزعل واحده منهم او ترخم عليهم فاهم عشان وقتها هزعلك الا هما ماشي
تحدث أسر وهو يغمض عينه / فاهم يابابا ادهم
ثم ذهب في النوم هو أيضا بينما ادهم فقط يراقبهم بحنان شـ.ـديد وبسمه صافيه وسرعان ماسقط هو أيضا في النوم
وكان محمد يقف علي باب الغرفه يشاهدهم ببسمه حتي ولو لم يكن معهم ولكن يكفي اليه ان يري اتحادهم سويا وفرحتهم تلك
الساعه العاشره صباحا
نهض حمزه بانتفاضه من مكانه وهو يصـ.ـر.خ بمن امامه / نعم يا خويا منك ليه هو مين ده االي هيعمل فرحه معايا
تحدث ادهم ببسمه وبرود / أنا وعامر رامي وأسر واحمد
تحدث أندرو وهو يرفع يده / وانا احيات عيالكم اعملو فرحي معاكم انا كمان
نظر حمزه بسخريه لخالد / وانت ياخالد يا حبيبي مش عايز تعمل فرح
شرد خالد قليلا ونظر بحـ.ـز.ن لادهم وهو يظن انه سيتزوج من ملك وهمس / لا
لم ينتبه حمزه لنبرته الحزينه وتحدث بتحذير / طب اسمع منك ليه مفيش واحد منكم هيعمل فرحه معايا سامعين كفايه اني رضيت تكتبوا كتابكم معايا ده انتم تبوسوا ايدكم وش وضهر وقفا كمان وانت
قال آخر كلمه وهو يشير لادهم / انت ياراس الافعي انت ياللي بتحرضهم علي العصيان عارف لو عملت اللي في دmاغك هلغي كتب الكتاب كمان مش عشان الأخت سندس اطست في نظرها ووافقت عليك يبقي تعلن العصيان لافوق ياض ده انا اصيع من بلدك انا بس اللي هتجوز سامعين ده فرحي انا ومليكه وبس و…..
لم يكمل كلامه بسبب سماعه لصراخ ام سعاد التي جائت للمساعده في الترتيبات / يا نهاااااري هتتجوز علي بـ.ـنتي
نظر ادهم لحمزه الذي ابتسم له بخبث وتحدث مثل النساء / شوفتي يا ختي الراجـ.ـل الناقص بعد ما عشم البت سعاد بتك يسيبها ويدور علي غيرها
ثم صرخ / ليه فاكر بناتنا ايه ها ملهمش كبير ولا إيه انتي تتصلي بعمامها يجوا من البلد ناااو يطخوه عيارين يريحونا منه الكـ.ـلـ.ـب ده
كل هذا وادهم يهز رأسه ببرود بينما اكمل حمزه كلامه وخططه لاغاظه ادهم /الذئب البشري ده مش اول واحده يعمل فيها كده ده راجـ.ـل سكير ودايما بيمشي ورا اي بـ.ـنت حلوه وهو ماشاء الله بـ.ـنتك البت سعاد دي عارفاها يا ختي شافها سبحان ربي الخالق كده حلوه مش عارف ازاي فطمع بقي في صينيه البطاطس اللي حاجه استغفرك ربي واتوب اليك قام قال ايه بقي يا ام سعاد
ام سعاد وقد انـ.ـد.مجت معه / إيه يا خويا
حمزه وهو ينظر لادهم ويحرك حاجبه بمشاغبه / قام قال وماله يا واد يا أدهم لو اتسليت شويه علي أساس أن البت سعاد مقطوعه من شجره ومفيش راجـ.ـل يقف ليه بس لا يا ام سعاد لا يا ختي انا عندي ولايا واللي مرضوش عليهم مرضوش علي سعاد يا حبيبتي دي مهما كانت الاكس بتاعي وبينا بطاطس وسكر أمال
في ثواني قليله كان ينهض ادهم ويركض لحمزه بينما حمزه ركض بسرعه كبيره للخارج وهو يضحك بشـ.ـده عليه بينما انفجر الجميع بالضحك عليهم
حمزه وهو يركض في انحاء المنزل ويضحك بصخب / خلاص يا غـ.ـبـ.ـي بهزر معاك
ادهم وهو يقلده / انتي تتصلي بعمامها يجوا من البلد ناااو يطخوه عيارين… بقي انا يا كـ.ـلـ.ـب يتعمل فيا كده وعلي اخر الزمن يا معفن
ضحك حمزه بشـ.ـده عليه فركض للخارج وهو يبحث عن مكان يهرب اليه فلم يجد فركض لسيارته بسرعه وحاول فتحها وهو ينظر خلفه لادهم القادm ولكن لسوء حظه لا يملك مفتاحا فصعد علي السياره وهو يصـ.ـر.خ به / واد انت انا مش عايز ازعلك بس عشان نسيبي وكده اه انت فاكرني خايف منك شكلك ناسي ياض الضـ.ـر.ب اللي اكلته مني اول ما جيت
تظاهر ادهم بالاقتراب من السياره فصرخ حمزه وهو يعود للخلف / واد انت اثبت مكانك
سمع ادهم وحمزه صوت ام فاروق التي تستند علي أحدي النساء / واد يا حمزه ينيلك ياواد انت مش هتعقل أبدا بتعمل ايه فوق
حمزه وهو يتظاهر بالالم / الحياه من غيرك بقت جحيم يا ام فاروق مش قادر استحملها خلاص هنهي حياتي وذنبي في رقبتك مش كان زماني بدل ما اتجوز واحده كنت اتجوزت آتنين بس انتي رفضتيني وكـ.ـسرتي قلبي
ثم نظر لادهم / اوعي يا أدهم متحوشنيش يا أدهم لازم امـ.ـو.ت واسيب الدنيا دي اذا كانت حياتي مش فيها ام فاروق إذا متستحقش اني اعيشها
ابتعد ادهم عن السياره وأشار بيده لحمزه لكي يقفز وهو يبتسم بسعاده فهمس حمزه وهو ينظر له بتراجع / إيه ده انت صدقت
ثم نظر لام فاروق / ها يا ام فاروق هتوافقي ولا انط وانهي حياتي اللي ملهاش طعم بدونك دي
ضـ.ـر.بت ام فاروق يد علي يد وتحدث للمرأه معها التي تضحك علي حمزه / خديني يا بت يا نرجس لجوا احسن الضغط بدأ يعلي
حمزه وهو ينادي عليها وهي تدخل / ام فاروق تعالي متسبنيش مع ادهم لوحدي يا ام فاروق
نظر له ادهم ببسمه شريره فابتلع حمزه ريقه بتـ.ـو.تر وهمس / اشهد ان لا اله الا الله وأشهد أن محمد رسول الله
ثم قفز عن السياره بسرعه وركض في الشارع وهو ينظر خلفه ويضحك وادهم يركض خلفه ويستحلف له بكل الشر
كان الجميع مازال في الداخل وهو يتحدث ويضحك حتي دخلت عليهم ام فاروق وهي تضـ.ـر.ب كف علي كف وتتحدث لأحمد/ يا بني اعروضو اخوكم علي طبيب نفسي حـ.ـر.ام عليكم تسيبوه كده.
ضحك احمد بشـ.ـده عليها
نظر أندرو لخالد بتعجب /مالك يا خالد ساكت من وقت ما جينا فرفش كده
ابتسم خالد بسمه لم تصل لعينه وكاد يجيبه لولا اقتراب ملك منهم بخجل وهي تنادي /أسر معلش عايزاك
رفع أسر نظره لها ببسمه حنونه / ماشي يا لوكا لحظه بس.
ثم اعطي ألبوم الثياب التي كان يختار منها بدله له لرامي / امسك يا رامي شوف دي ودي ودي واختارلي واحده منهم
ثم ذهب الي ملك واخذها بعيدا واخذ يتحدث معها تحث نظرات خالد التي لم تتركهم ولو لثانيه لما هو حزين هكذا وهو لم يراها سوي مره واحده فقط مره واحده خلفت به كل تلك المشاعر التي كانت مدفونه منذ مـ.ـو.ت زوجته اغمض عينه بألــم فقد توفت زوجته بعد عقد قرانهم بشهر واحد بسبب مرض لديها لم يتزوجها فقط عقد قرانه عليها ليخبرها انه بجانبها وايضا تلبيه لاوامر والده فهي كانت ابنه عمه الوحيده وأراد والده ان يطمئن والدها فزوجه اياها لا ينكر انه انجذب لها واحبها ولكن لم يأخذ حبه وقت لينمو بل قطع من جذوره بعد مـ.ـو.تها فاق من شروده وهو يعود ويجلس بجانبهم ويحدث رامي / اخترت ايه وريني
تحدث عامر وهو ينظر لملامح ملك الحانقه / مالها ملك ليه زعلانه كده
اير وهو ينظر للبدل /كانت عايزاني اروح اجيب معاها الفستان بتاعها بس قولتلها تروح لادهم مش هو اخوها حبيبها خليه يتحمل بقي
عامر وهو يضـ.ـر.به علي رأسه / وفيها ايه ام…..
كانوا يتحدثون ويتحدثون وهو فقط لا يسمع شئ فقد توقف العالم عند كلمه اخيها هل ادهم هو أخيها حقا ترجم لسانه سؤال عقله / هو ادهم اخوها طب ازاي مش ادهم مجرد صديق ليكم
نظر له الجميع وضحكوا بشـ.ـده فتحدث اسر /انت قديم آوي يابني ادهم اخويا من الاب واخ ملك كمان وأخ مليكه
ابتسم خالد باتساع وهو يتحدث / وحيات امك
نظر له أسر بحاجب مرفوع فتنحنح خالد بحرج/اسف قصدي اني مكنتش اعرف وكده
ابتسم أسر بخبث وقد تفهم لهفته تلك فقال / اها احنا كلنا اخوات هنا يا خالد ياقلبي
ابتسم خالد وهز رأسه وهو يشرد بها ويبتسم بلا وعي
صرخت ياسمين وهي تشعل مشغل الاغاني / يلااااااااااا يا أبلتي
نهضه اميره وهي ترقص وتغمز لهم وجذبت ندي التي اخذت ترقص بخجل وتضحك بشـ.ـده
بينما كانت سندس تصفق وهي تقول / دلوقتي يدخل حمزه يكـ.ـسر السماعات علي دmاغنا واحده واحده
فجأه قفزت سعديه بين الفتيات وهي تربط حزام الوسط وتهز وسطها بفرحه وتزغرد
ياسمين وهو تصفر بصوت عالي وتصفق / سوسو يا جـ.ـا.مد
ضحكت نورا واعتدال وهن تصفقات وتشجع الفتيات
بينما ضحكت مليكه بشـ.ـده علي حركات ملك الغـ.ـبـ.ـيه فهي ترقص رقص عصري علي اغاني شعبيه
كانت مليكه تصفق وهي تضحك بصخب عليهم بينما ياسمين تشجع الجميع وتصفر لهم / آيوه يا ختي هزي
ثم ذهبت وجذبت مليكه وهي تحاول أن تجعل ترقص ولكن مليكه رفضت وبشـ.ـده وهي تتذكر كلمـ.ـا.ت حمزه البـ.ـارحه أثناء سهرتهم ( حمزه وهو يمسك مليكه من ثيابها من الخلف / عارفه بس اعرف انك هزيتي بس كتفك هعلقك فاهمه
مليكه بتذمر / هتبقي بنات بس يا حمزه
حمزه وهو يضـ.ـر.بها علي رقبتها من الخلف / حتي لو أطفال ياختي مشوفش هزه وسط واحده آه معلش عايزه ترقصي استني لما الفرح يخلص وهرقصك لو عايزه
قال كلامه وهو يغمز لها بوقاحه)
خرجت مليكه من شرودها وهي تتذكر أيضا تحذيره لهم ان يسمع اي موسيقي في المنزل حسنا سوف تراضيه لاحقا
ضحكت وهي تري تقليد ملك لياسمين التي كانت ترقص بمهاره
صفرت ندي وتحدث / آيوه بقي يا عمتو
ضحكت ياسمين بشـ.ـده وهي تتمايل باثاره / أمال ياباشا الرقص فن مش عن عن
وهكذا كانت الجلسه كلها بين الرقص والحديث والضحك
بينما في الاسفل كان الرجـ.ـال يجهزون للزفاف بكل همه بين ضحكتهم الرجوليه وأحاديثهم وفرحتهم الكبيره
واخيررررررررا جاء اليوم الذي طال انتظاره يوم تصبح مليكه زوجه حمزه قولا وفعلا وأمام الجميع
كان حمزه يقف مع الشباب وهم يضحكون بشـ.ـده ويرحبون بالضيوف
تحدث رامي بتذمر / إيه يا حمزه ده بس مش كنا نشغل مهرجانات ونروش يا جدع ايه الهم ده
ضـ.ـر.به حمزه علي رأسه / هنبدأها بمعصيه عشان حضرتك تروش اصبر ده لسه اختك حسابها معايا عشان الاغاني اللي كانت بتشغلها هي والحـ.ـيو.انه اميره
تحدث عامر بتحذير / اوعي تقرب من اميره فاهم
ضحك حمزه وهو يغمز له ويرحل / دي اختي ياباشا حتي تذهب لشقتك
ضحك الجميع بشـ.ـده ثواني وكان أندرو يدخل وهو يصـ.ـر.خ بالجميع / المأذون وصل ياشباب
انفرجت ملامح الشباب بشـ.ـده فرحا
بدأ المأذون بادهم ثم رامي ثم عامر والزغاريد تنطلق في منزل الحاج سعيد الذي يشهد علي اكبر فرحه تمر علي هذا المنزل
كان خالد يقف وهو ينظر لملك ببسمه وقد لاحظ تغير طريقه لبسها نعم لم ترتدي الحجاب ولكن ثيابها هي ثياب محجبه ومحتشمه ينقصها حجاب فقط وهو سيكون اكثر من سعيد عنـ.ـد.ما يلبسها اياه بنفسه.
سمع بجانبه صوت أندرو الذي يشاجر أسر علي قطعه حلوي
أندرو / طلاج تلاته لانا اللي هاكل حته الجاتوه دي ويلا بقي
شعر أندرو بأحد يضع يده علي كتفه ويتحدث بضحك / أندرو يا حبيبي مش عايز اصدmك بس احنا مسحيين يا حبيبي طـ.ـلا.ق ايه اللي بتحلف بيه ده
نظر أندرو لمينا بغباء / آه صح صدق.
جذب أسر طبق الحلوي من يده بعنف وهو يأكلها ببسمه مستفزه / معني كده ان خلفانك ملوش لازمه يبقي ده ليا انا وشكرا
ثم تركهم ورحل بينما نظر أندرو بتذمر لمينا فانفجر مينا ضحكا علي ملامحه المتذمر
ولكت وحد طبق يوضع امامه نظر الي حامله وجدها خطيبته فابتسم لها وغمز لها / هيلانو قلبي ياناس
ضحكت هيلانه بشـ.ـده وهي تنظر له بعشق هذا الشاب الذي اقتحم حياتها بكل تسلط وفرض نفسه عليها وكانت تجده أينما ذهبت في وجهها حتي احتل قلبها بكل وقاحه وتقدm لطلبها فوافقت بكل فرحه
ضم ادهم سندس اليه التي كانت تحترق خجلا منه ومن حـ.ـضـ.ـنه لها بينما هو همس لها / مبـ.ـارك يا جوهرتي
نظرت له سندس ببسمه / مبـ.ـارك ليك انت كمان
ضحك ادهم بشـ.ـده / لا الرقه دي خطر عليا والله
ضحكت سندس بخجل فضمها ادهم وهو يضحك اكثر
اقتربت ايه من رامي وابتسمت له / الف مليون مبـ.ـارك يا دكتور رامي
رامي ببسمه/ الله يبـ.ـارك فيكي يا ايه
نظرت ندي لها بشر وكادت تتحدث حتي قاطعهم قدوم احد الشباب رامي معرفا / دكتور هشام زوج ايه
نظرت له ندي بصدmه فابتسم علي ملامحها
فستأذن هشام واخذ ايه وذهب
ضحك رامي بشـ.ـده علي ملامح ندي وبعد انتهاء التهاني
كان رامي يغمز لندي بمشاكسه وهي تغمز له أيضا فضحك بصخب / يابت اتكسفي يخربيت البجاحه
ضـ.ـر.بته مدي بكتفها وهي تغمز لها / مخلاص بقي يا رميو اتجوزنا واتدبست فيا ملهاش لازمه الكسوف والكلام بتاع الخطوبه ده
ضـ.ـر.بها رامي علي رأسها وهو يتركها ويذهب / ايه البت دي
ركضت خلفه ندي وهي تضحك / باشا طب استني طيب هتسكف اهو والله
كانت اميره تجلس بجانب عامر وهي تنظر أرضا فوجدت عامر يمسك يدها بحنان فنظرت له بخجل فابتسم لها بحنان وهو يهمس / واخيرا يا اميرتي اخيرا بقيتي ليا وحلالي
ابتسمت اميره ولأول مره تنطق بها / بحبك يا عامر
صدm عامر لثواني وهو ينظر لها ثم نهض بسرعه وصرخ وهو يذهب لراشـ.ـد / عمي عايز اتجوز زي حمزه انا الكبير والله اتجوز الاول
نظر له حمزه ودفعه / غور ياض انا قولت محدش هيتجوز هنا غيري انت فاهم
دقوا الدفوف ياشباب
كان أسر يجلس بجانب ياسمين وكلاهما يضع يده علي خده وهم يشاهدون كل شخص وزوجته
ياسمين / هييييح شايف ياض يا أسر الناس اللي ياحب هناك دي
أسر وهو يقلدها / آه ياختي فرحه البدايات دي عارفها اسأليني انا
ثم نظر لسعديه التي تبتسم لايوب / دي حتي سعديه قاعده متهنيه مع أيوب.
نظرت ياسمين بحسره لهم فقاطع هو نظراتها وهو يخرج طبق الحلوي للذي أخذه من أندرو وتحدث لها / بصي سيبك منهم شوفي جبت ايه
نظرت له ياسمين وضـ.ـر.بته علي كتفه / عفارم عليك ياض يا أسر حب ايه وقرف ايه هي دي الطبطبه فعلا
ضحك أسر بشـ.ـده عليها
انتهت العائلة من عقد قران الجميع وذهب الرجـ.ـال لمجلس الرجـ.ـال والفتيات للداخل حيث باقي النساء وجدن مليكه والتي كانت تشبه الحوريات حرفيا تمسك الدف وتغني والنساء تردد خلفها وهي تضحك وتبتسم بشـ.ـده وبجانبها ملك التي تصفق وتردد بحماس فانضمت لها الفتيات وأخذن يغنين معها بشـ.ـده والسعاده تخف الجميع
بينما في الخارج كان الشباب يحملون حمزه وهم يصـ.ـر.خون بصخب وفرحه بينما سعيد يستند علي عصاه وهو ينظر لاحفاده وعزوته كلا منهم يمثل ركن في قلبه اغمض عينه وهو يحمد ربه علي جميع هذه النعم
كانت ملك تقف في الخارج وهي تأخذ العصير لتذهب به للنساء ولكن توقف قليلا وهي تشعر بأن فستانها قد علق بأحد الأبواب فكادت تضع الصينيه أرضا ولكن وجدت أحدا يمسك فستانها ويفكه من الباب نظرت له فانتفض قلبها من نظرته تلك ابتسم لها خالد وهمس لها / الف مبروك لاختك
ردت ملك البسمه بتـ.ـو.تر / الله يبـ.ـارك فيك.
تحدث خالد وهو ينظر لعينها بنظره وترتها / عقبالنا
صدmت ملك من حديثه وخيل لها انها لم تسمع جيدا فكادت تستفسر منه إلا أنه اختفي بعد أن قال / قريب آوي يا ملكتي قريب آوي
انتهي الزفاف وخرج كل شاب برفقه زوجته بينما اخذ حمزه مليكه وذهب لشقتهم التي عمل عليها ليومين بيد من حديد
دخلت مليكه الشقه بخجل شـ.ـديد وكأنها اول مره تدخلها
وبدلوا ثيابهم وصلوا خلف بعضهم استدار حمزه ونظر لها وجدها تنظر أرضا بخجل شـ.ـديد يكاد يفتك بها
ابتسم لها حمزه وتحدث وهو ينظر لها بحنان وقد جعلها تنظر اليه وأشار للشقه / من اليوم يا مليكتي من اليوم ده عالمنا من اليوم هنعيش هنا وهنشارك بعض المكان والأحزان والأفراح وكل حاجه من النهارده هتكوني روحي وقلبي ونفسي يا مليكه هتكوني كل حياتي يا مليكتي
ابتسمت له مليكه وامسكت يده ونظرت في عينه ببسمه / وانت هتسكن قلبي يا حمزه اللي سبق وأخذته مني هتسكنه ومش هتخرج منه غير بخروج اخر نفس مني
ضمها حمزه اليه بحنان وهمس لها بعشق يخصها هي فقط حياه حمزه التي اختارها قلبه من بين الجميع / ربنا يديمك ليا حياه يا مليكه قلبي.
قصص كتير متشابكه حب وعشناه ضحك وضحكنا عشنا أدق التفاصيل في عيله السعيد حسينا نفسنا جزء من العيله الكبيره بتاعتهم فرحنا لفرحهم وزعلنا لزعلهم شوفنا قصص حب منها اللي اتبني من الطفوله ومنها اللي نشأ من اول نظره ومنها اللي ضعف ورجع بقي اقوي واقوي تصرفات كتير شوفناها واستنكرناها وتصرفات كتير عجبتنا وحبينها ضحكنا وبكينا معاهم فرحنا وزعلنا عليهم بس إللي اكيد انك بتختم سطوري دي وانت مبتسم ببساطه الروايه دي اتكتبت بس لهدف واحد انها ترسم البسمه علي وشوشنا كلنا…. أدام الله سعادتكم وبسمتكم يارب……
تمت بحمد الله..

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات