رواية فصول بلا ختام هي رواية رومانسية تقع احداثها بين نوح ونادين والرواية من تأليف رودي عبد الحميد في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية فصول بلا ختام لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية فصول بلا ختام هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية فصول بلا ختام تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية فصول بلا ختام من الفصل الاول للاخير بقلم رودي عبد الحميد
- يعني إيه مبقتش عايزني زي الأول ؟
- هوفف نادين متقولنيش كلام أنا مقولتوش
نادين بإستغراب : قصدك إيه يا نوح ، يعني أنا كـ.ـد.ابة ؟
نوح بِعصبية خفيفة : أنا مقولتش مبقتش عايزك زي الأول قولت مبقتش أحبك زي الأول *
نادين بِحـ.ـز.ن : يعني هتفرق ما الإتنين معني واحد
قرب نوح منها ومسكها من دراعاتها وقال بِهدوء : لو مبقتش عايزك يبقا مش عايزك تكوني معايا خالص ، إنما مبقتش بحبك زي الأول يبقا حُبك قل من جوايا مش أكتر ، أنا بس زهقت مش أكتر انا مش غلطان أنا زهقت بس!
بصِتلو نادين وعيونها كلها دmـ.ـو.ع وبعدت إيديه عنها وقالت : ودا سببو إيه ؟ ، واحدة جديدة مش كدة ؟
حط نوح عينو في الأرض وسكت ، إبتسمت نادين بِسـ ـخـــريــة وقالت : تمام ربنا يِهني ويِسعد ، و أنا هكون موجودة هنا لأجل إن أربي إبني وميطلعش علي وش الدنيا من غير أب حتي لو كان أب فا_شل زيك
بصِتلو بقر_ف من فوق لتحت ومسحت دmـ.ـو.عها اللي نزلت وسابتو ودخلت الأوضة وقفلت علي نفسها الباب
قعدت ورا الباب و ضمِت نفسها وفضلت تعيط وتفتكر السنين اللي كانت معاه فيها وإزاي كان بيعاملها وكان بيحبها لِدرجة الناس كانو بيحسدوها عليه
مسحت دmـ.ـو.عها وقالت : سُكوتي مش هيكون ضعف ، سُكوتي هيكون تفكير للي جاي .
كان واقف هو مكانو وهو بينقع نفسو بِجملة " أنا مش غلطان أنا من حقي أحب تاني وأتجوز تاني "
أخد نفس عميق وراح قعد علي كنبة الأنتاريه وطلع فونو ورن علي رقم مُعين وفضل مستني الرد لحد ما جالو صوت ناعم بيقول : إيه يا بيبي
مسح علي شعرو وقال : إيه يا حبيبتي ، أنا..أنا عملت اللي قولتيلي عليه ، بس..بس حاسس إن كـ.ـسر_تها يا نيرة
نيرة بِدلع : لا يا حبيبي كانت لازم تعرف علي الأقل دي أهون من إنها تعرف بالصُدفه إنك متجوز عليها ولا إنت شايف إيه ؟
نوح إقتنع وقال : فعلاً دا أهون شوية
نيرة بحب : هنتجوز إمتي بقا و أكون ليك لوحدك إمتي
نوح بيبادلها الحب وقال : قُريب يا حبيبتي قُريب
طلعت نادين من الأوضة وإتجهت ناحية المطبخ ، نوح أول ما شافها قال : طب إقفلي يا حبيبتي دلوقتي وهكلمك تاني ، يلا باي
قفل نوح وحط الفون علي الترابيزة وقام وراح وراها لقاها بتطلع بانيه من الفريرز وحطاه علي الحوض
نوح بإستغراب : إنتي ناوية تعملي أكل إيه ؟
نادين بِجمود : مكرونه بالصلصة وبانيه
نوح ببرود : وإنتي عارفه أن مبحبش المكرونه بالصلصه!
نادين سابت السك_ينه اللي كانت ماسكاها ولفتلو وقالت ببرود : ودا اللي عندي وهعملو عاجبك تاكل تمام مش عاجبك إطلب دليفري أو روح كُل مع السنيورة
نوح بتهديد : عامليني بإسلوب أحسن من كدة يا نادين علشان متنـ.ـد.ميش بعدين
نادين بِتريقة : نينيني متنـ.ـد.ميش بعدين ، إيه هتعملي إيه يعني ما كدة كدة إنت مش راجـ.ـل أصلاً بعد اللي عملتو دا إنت نزلت من نظري
رفع إيده وضر_بها بالقلم وقال : إسكتي أنا أرجل من عيلتك كلها ، ولسه ، لسه لما تشوفي اللي هعملو هنزل أكتر و أكتر من نظرك ، ولو علي الأكل مش طا_فح إنتي أصلاً تسدي النفس
سابها وخرج من البيت كلو ، وقفت نادين حاطه إيديها علي وشها وبتردد جملة : دا مش نوح ، نوح عمرو ما ضر_بني
فضلت تكرر الجمله دي لحد ما قعدت علي الأرض وهي مازالت حاطه إيديها علي خدها مكان القلم ودmـ.ـو.عها بتنزل ..
يتبع...
↚
▪︎ في مكان ما ▪︎
نوح قاعد وحاطت راسه بين إيديه وبيقول : مديت إيدي عليها ، عُمري فِحياتي ما عملتها ، أنا إزاي مديت إيدي عليها إزااايي ؟
قعدت نيرة جمبو وحطت إيديها علي كتفو وبتطبطب عليه وهي بتقول : معلش يا حبيبي ما هي برضوا غلطت وقالت كلمة مينفعش تقولهالك برضوا
نوح رفع راسو وبص لِنيرة وقال : ماهي حقها ، لو إتكلمنا بالعقل هي حقها تقول أكتر من كدة كمان
نيرة لوت بوزها وإدتو ضهرها وقالت : حتي لو ، وبعدين إنت مش بتحبني ولا إيه يا نوح
نفخ نوح بضيق وحط إيدو علي كتفها ولفها ليه وقال : لا بحبك ولو مش بحبك مكانش كل دا حصل بس هي برضوا واحدة ست وجوزها بيقولها مبقتش أحبك وبيحب واحدة تانيه تو_جع برضوا
حطت نيرة راسها علي صد_ر نوح وقالت : بس أنا بحبك وهعوضك عن كل دا وإنت زهقت ودا حقك أي حد يزهق عادي دي مش جر_يمة وبعدين يا حبيبي الشرع محلل اربعه ودي حاجة مش بتزعل يعني
ضمها نوح ناحيتو وقال بإقتناع : فعلاً عندك حق و أنا هتجوزك في أقرب وقت
إبتسمت نيرة بسعادة وقالت : بحبك أوي يا حبيبي
إكتفي نوح بإنو يبتسم بس وطبطب علي كتفها وهو بالو مشغول بحاجات كتير أويي
▪︎ في بيت نوح ▪︎
نادين بِعـ.ـيا.ط قالت وهي بتتكلم فالفون : يا ماما قولتلك مفيش حاجة شوية تعب بس وإرهاق
مامتها بِقلق : تعب وإرهاق إيه يا نادين إنتي باين علي صوتك يا حبيبتي إنك مق_طعه نفسك من العـ.ـيا.ط ، هو نوح عملك حاجة يا بـ.ـنتي
نادين إفتكرت كلام نوح ليها والقلم اللي ضر_بهولها ، حطت إيديها علي خدها ودmـ.ـو.عها نزلت بِحُ_رقة وقالت : لأ يا حبيبتي نوح معمليش حاجة إنتي عارفه إننا بنحب بعض أوي وهو ميقدرش يإذيني في أي حاجة خالص
مامتها بِشك : متأكدة يا نادين إن نوح مجاش جمبك ولا عملك حاجة
نادين بتأكيد : أها يا حبيبتي نوح كويس معايا جداً
مامتها بِهدوء قالت : ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك وربنا يهديكو علي بعض ويخليكو لبعض يارب
نادين مسحت دmـ.ـو.عها وقالت : يارب يا حبيبتي
مامتها بإبتسامة : ماشي يا حبيبتي هتعوزي حاجة أنا هقفل علشان أخلص اللي ورايا كدة
نادين بإبتسامة : لا يا حبيبتي سلامتك ، باي
قفلت نادين مع مامتها وخبت وشها بين إيديها وفضلت تعيط بُح_رقة وهي بتقول : الله يسامحك يا نوح
جه نوح من برا ودخل الأوضة لقاها قاعدة بتعيط ، قرب وقعدت قصادها علي السرير وقال : إنتي لسه بتعيطي ؟ ، ما إنتي الغلطانه حد قالك قولي كدة
مسحت نادين دmـ.ـو.عها ومردتش عليه وفضلت ساكته
أخد نوح نفس عميق وقال :
رفعت راسها وبصِتلو بصدmة وقالت :
يتبع..
↚
أخد نوح نفس عميق وقال : عموماً أنا هتجوز كمان كام يوم كدا
رفعت راسها وبصِتلو بصدmة وقالت : إنت بتقول إيه ؟
نوح بهدوء : نادين حاولي تفهميني دا شرع ربنا و...
قطعتو نادين وهي بتعيط بِحُر_قة وقالت : إنت بتقول إيه شرع ربنا إيه ، الكلام دا لو حاجة فيا مش كامله ، لكن خلفه وحامل ف الشهور الأولي ، حنيه ومفيش أحن مني عليك ، د'لع ومد"لعاك علي الأخر ، كامله من كلو ومفيش حاجة ناقصاني ولا مش بخلف ، لا بالعكس ربنا كرمنا ورزقنا ، فوق كل دا عايز تتجوز عليا ! ، دا أنا مسلمالك قلبي بين إيديك و أنا متطمنه تقوم كا_سرو بالمنظر دا ؟ ، قولي أنا عملت فيك إيه عملت إيه أنا لِكل دا ، قصرت معاك في إيه لأجل إنك تبص برا لأ وكمان تتجوز ، شكلي ، شكلي وحش طيب ؟ ، مع إنك كنت بتقول خواطر علي وشي وشكلي وإن أجمل ست شافتها عينيك ، ليه كل دا
نوح بِعصبية : زهقت أنا زهقت شوفتها وإتشـ.ـديت ناحيتها ، معرفش إيه شـ.ـدني ليها بس أنا إتشـ.ـديت وحبيتها وقولت بدل ما أخو_نك معاها وت عـ.ـر.في من برا ما أنا أتجوزها أحسن علي سُنه الله ورسوله ومغـــضــــبش ربنا في حاجة ، إنتي مقصرتيش ولا عمرك قصرتي ولا حتي وحشه بس أنا كَ نوح زهقت ، خلاص عايز أشوفلي واحدة تانيه أنا مأجر_متش
ضر_بتو نادين في صد_رو وقالت : منك لله بجد منك لله ، إطلع برا
فضل نوح باصصلها وساكت ، صر_خت نادين فيه وقالت : بقولكك إطلعع برااااا ، أه
نادين أغمي عليها ، قام نوح مفز_وع بيحاول يفوقها لقي د*م تحتيها ، إتفز_ع أكتر وخاف علي البيبي اللي في بطنها
شالها ونزل بيها جري علي المستشفي اللي موجودة علي أول الشارع اللي ساكنين فيه
دخل بيها بيجري زي المج.نون وبيقول : حد يلحقنيي هنا بسرعه مراتي بتم_وت منيي
جابو ترولي وقربو عليه أخدوها منو ودخلو بيها طوارئ
وهو واقف علي الباب بيدعي ربنا يطلعها بالسلامه هي واللي في بطنها ، وبرضوا مكانش مقتنع أبداً بِغلطو
▪︎ بعد ساعة ▪︎
طلع الدكتور من جوا ، قرب عليه نوح وقال : طمني يا دكتور مراتي والبيبي بخير ؟
الدكتور وهو بياخد نفسو : لو كنت إتأخرت أكتر من كدة كنا هنخسر البيبي بس الحمدلله قدرنا نوقف النز_يف وهي مش مهتمه بِصحتها خالص ودا مينفعش ولازم نفسيتها طول فترة الحمل وخصوصاً في الشهور الأولي تكون كويسه مش يبقا عندها إنهيار عصبي كدة يا أستاذ...
نوح بِحـ.ـز.ن رد وقال : نوح..
كمل الدكتور وقال : أستاذ نوح المرة دي ربنا سترها والحمدلله الإتنين كويسين المدام والبيبي المرة الجايه الله أعلم إيه ممكن يحصل ، ياريت يكون فيه شوية أهميه بصحتها وبنفسيتها وإبعدو أي حاجة تزعلها عنها تماماً وأسف حتي لو كنت حضرتك بتزعلها بطل تزعلها
هز راسه وسكِت تماماً
كمل الدكتور وقال : تخلص المحلول اللي مركبينو ليها وتقدر تاخدها وتروح وتتابع مع دكتور نسا كويس
نوح بِتعب : تمام يا دكتور شكراً
دخل نوح لِنادين اللي كانت باصه قدامها وساكته تماماً ، قرب منها وقال : حمدلله علي سلامتك إنتي والبيبي
نادين مازالت باصه قدامها وساكته برضوا
نوح أخد نفس وقال : مينفعش تضغطي علي نفسك اليومين دول وبلاش تزعلي نفسك وتحطي في نفسيتك وإرضي باللي مكتوب ودا حاجة متدبرة إنها تح...
قطعتو نادين وقالت ببرود : هنروح إمتي ؟
نوح بإستغراب : لما المحلول يخلص
فضلت باصه قدامها وساكته تماماً ومفيش أي ريأكشن علي وشها
▪︎ بعد ساعة ▪︎
دخل نوح وهو ساند نادين الأوضة ونيمها علي السرير وقال : نبقا نشوف الدكتورة اللي إنتي متابعه معاها وأحجزلك عندها ونروح
غطِت نفسها و غضمت عينيها ومردتش عليه
قام وقف وطلع وقفل الباب وراه وراح قعد علي الكنبه ورجع راسه لِورا وغمض عينيه
▪︎ بعد ساعتين ▪︎
جرس الباب رن ، فتح نوح عينيه وهو بيفرك فيها وبيقول : حاضر
فتح الباب وهو مفتح عينيه بالعافيه بس اللي شافو خلاه فتح عينيه بِصدmه وقال :
يتبع...
↚
فتح نوح الباب وهو مفتح عينيه بالعافيه بس اللي شافو خلاه فتح عينيه بِصدmه وقال : نيرة !
سندت نيرة إيديها علي الحيطه وقالت بإبتسامة : أها يا قلب نيرة
نوح بِصدmة : إنتي إيه اللي جابك هنا إنتي مُتخلفه قولتلك مش دلوقتي
بعدتو نيرة عن الباب وقالت وهي بتدخل : إيه يا حبيبي جايه أتفرج علي شقتي وأشوف لو فيه ديكور أو حاجة مش عاجباني نلحق نغيرها قبل ما نتجوز
نوح بِعصبية خفيفة : لسه مقولتلهاش إنك هتعيشي معانا في نفس البيت ، لسه همهد الحوار ، قولتلها إن هتجوزك بس وبعدين لسه كل دا إنتي ليه حابه تعملي الحاجة قبل أوانها
ربعت نيرة إيديها وبصِت ورا نوح وقالت : طب أهي موجودة قولها
إتسمر نوح مكانو وبدأ يلف لِنادين بِبطئ شـ.ـديد ، أول ما لف لقاها واقفه علي باب الأوضة ومربعه إيديها وبتبصلهم بِجمود
قرب منها نوح وقال : بصي أنا عارف إنك متفاجئة بس هي دي كل الحكاية هي بس هتيجي تعيش معانا ، هو في الأول وفي الأخر بيتك أيوا و إنتي ست البيت دا لكن هي هتيجي وتعيش معانا بما إنها مراتي ، وكمان مقدرتي مش هعرف أجيب شقه تاني فاهماني ؟
مردتش عليه سحبت نفسها بِهدوء ودخلت المطبخ وسابتو واقف بيكلم نفسو
قربت نيرة منو وقالت : يا حـ.ـر.ام وأنا اللي كنت فاكراها هتنهار ، أتاريها معندهاش د_م أصلاً
نوح رد عليها وقال وهو باصص مكان ما كانت واقفة : نيرة إحترمي نفسك وإلزمي حدودك
نيرة بِعوجة بوق : لأ دي حقيقة وبعدين هو إنت هتزعل عليها يعني ؟ ، ما خلاص بقا المفروض علي كلامك إن..
قطعها نوح وقال : إطلعي برا يا نيرة دلوقتي
نيرة بصتلو بإستغراب وقالت : برا إيه ؟ ، إنت نا..
قطعها نوح تاني بزعيق وقال : بقول إطلعيي براا يا نيرة دلوقتيي
إنتفضتت نيرة من صوتو وطلعت جري من البيت ، وقف نوح مكانو و عينو علي المطبخ وبيفكر ، طب هي ساكته ليه ! ، سكوتها وراه حاجة ، عمرها ما هتسكت كدة أبداً إلا وكان فيه حاجة ، دي كانت بتغير عليا من الهوا أكيد فِكرة إن أتجوز مش هتعديها بالساهل
دخل المطبخ وقالها : لو فِدmاغك حاجة إعمليها بلاش جو هدوء ما قبل العاصفه وإعملي اللي إنتي عايزاه
حطت القهوة في الكوباية وأخدتها وطلعت من غير ما ترد عليه ، دخلت الأوضة خلِت الباب موارب ، دخل نوح وراها وهو بيحاوب يفهم فيه إيه لقاها قاعدة علي السرير وحاطه اللاب علي رجليها وبتشرب من كوباية القهوة
قفل الباب وطلع قعد برا ودmاغو هتنفجر من نادين
▪︎ بعد مرور إسبوعين ▪︎
دخل نوح من باب الشقة وهو لابس البدلة وفي إيدو إيد نيرة وهي لابسه فُستان أبيض Siмρℓє وميكب اوڤر
قفل نوح باب الشقة بعد ما هو ونيرة دخلو لقي نادين قاعدة في الصالة قدام الشاشة وبتتفرج علي فيلم هاري بوتر وعلي رجليها طبق فشار كبير ومش مدياهم إهتمام أصلاً
قربت نيرة بِدلع من نوح وقالت : أخيراً يا حبيبي بقينا لِبعض إنتظار وقت كتير أويي بقينا أنا وإنت تحت بيت سقف واحد يا روحي
قربت من شفا*يفو وبا*ستو بو*سة رقيقة وقالت بِصوت واضح : بحبك أويي
نوح كان كل دا عينو علي نادين وهي مش مدياهم إهتمام بس لاحظ في عيونها الدmـ.ـو.ع المحبوسة والإنطفاء اللي بقِت فيه
كانت نادين مش مدياهم إهتمام وكإنهم مش موجودين بس كانت بتبصلهم من تحت لِتحت وكتمت دmـ.ـو.عها بالعافيه وبتقول لِنفسها من جواها : أنا قوية وأقدر أستحمل أكتر من كدة وهما مش هيكس_روني
إبتسم نوح وقال : و أنا كمان بحبك
سحبتو نيرة وقالت : تعالي يا حبيبي أما ندخل أوضتنا أصل النهاردة ليلتنا هيهيهيهي
سحبتو من إيدو ودخلت أوضة النو.م وقفلت الباب ورقعت ضحكة ما*يعه
أول ما الباب إتقفل نادين خبت وشها بين إيديها وفضلت تعيط كتير وهي بتقول : الله يسامحك يا نوح ، روح ربنا يسامحك يا نوح علي ك_سرة قلبي و قهر*تي اللي أنا فيها
نوح أول ما الباب إتقفل خل*ع جاكيت البدلة وقال : محتاج أنام
قربت نيرة منو وقالت : تنام إيه يا نوح إنت ناسي إن النهاردة ليلتنا ولا إيه ؟
نوح بِغمزة : بهزر معاكي وبعدين أيوا طبعا دي ليلتنا هو أنا أقدر أنسي
قربت نيرة من نوح وبا*سته بو*سة رقيقة من شفا*يفو وقالت : بحبك
قرب نوح من نيرة و فاجأه ....
يتبع...
↚
قرب نوح من نيرة و فاجأه سمع صوت حاجة بتتك_سر خلاه قام من مكانو مفز"وع وطلع برا بسرعة ، نيرة دبت في الأرض وقالت : هتخر"ب عليا من أول ليلة
طلع نوح برا لقي كوباية عصير مكس_ورة علي الأرض ونادين واقعة جمبها وإيديها متع_ورة وحطاها علي راسها
إتف_زع نوح وراح قرب منها وقال : حصل إيه
نادين رفعت راسها وبصتلو لاقتو واقف ببنطلون البدلة والقميص مفكوك وباصصلها بِخضة ، وهي بتعيط قالت : كنت عايزة أشرب كوباية عصير قومت علشان أعملها دوخت ووقعت
مسك إيديها اللي بتنزف د_م وقال : وإتعو_رتي إزاي ؟
شاورت نادين علي الإزاز ، قام نوح وشالها ودخل بيها أوضة النوم ، حطها علي السرير و راح الحمام جاب علبة الإسعافات ورجعلها تاني وبدأ يمسح الد_م اللي في إيديها ونضفلها مكان الج_رح و لف عليه شاش ولزق
بصلها وقال وهو باين عليه القلق : إرتاحي وأنا هطلع ألــم مكان الإزاز وهجبلك كوباية عصير وجاي ، إتفقنا ؟
وطت راسها وسكتت
قام نوح من مكانو وراح علشان ينضف مكان الإزاز
قربت منو نيرة وقالت : إنت هتخ_رب ليلتنا يعني علشان الأستاذة وقعت يعني ؟
شاورلها نوح تقف مكانها وقال : خليكي عندك علشان الإزاز ، وبعدين يا حبيبتي الليالي جايه كتير أويي بينا
دبدبت نيرة علي الأرض وقالت : بس دي أول ليلة أكون علي ذمتك فيها ودي أحسن ليلة بينا
رفع نوح راسُه وبصلها بصه كتمتها
إتـ.ـو.ترت وقالت : ف..ف..في إيه يا نوح بت..بتبصلي كدة ليه ؟
كمل نوح تنضيف الإزاز وقال : قولت الليالي جايه كتير بينا
قام وقف وقال : وخلي بالك أنا مفينيش خُلق لِدلع ومياصه كتير يعني لا بدلع ولا برَقص حتي ، حنين أه وأدلعك وأهشكك أه إنما مليش خُلق إنك تدلعي ولا تتخلقي عليا ولا تفضلي تعملي الشغل بتاعك دا
نيرة بإستغراب : قصدك إيه يعني ؟
نوح بإختصار : يعني من الأخر الكلمه اللي أقولها تتسمع وأنا مبكررش كلامي مرتين إتفقنا ؟
بصتلو بِرفعة حاجب وحطت إيديها في وسطها ولسه هتتكلم
قطعها وقال بِزعيق : إتفقناا ؟
إتعدلت في وقفتها وقالت : إت..إتفقناا
قرب منها وبا_س خدها وقال بإبتسامة : شاطرة ، يلا يا حبيبتي خشي جوا إستنيني أخلص وأجيلك
إبتسمت ومسكت ياقة القميص وبا_ستو من شفا_يفو وقالت بِغمزة : هستناك
إبتسم وفضل باصصلها لحد ما دخلت ودخل بالحاجة المطبخ و رمي الإزاز ومسح مكان العصير اللي إتدلق وصبلها كوباية جديدة ودخل بيها الأوضة لقاها باصه قدامها و بتعيط
قرب منها وقعد علي السرير وقال : الجر_ح واجعك ؟
نادين بِتلقائية قالت : قلبي اللي واجعني
نوح بصلها بإستغراب وقال : قلبك و.جـ.ـعك من إيه ؟
نادين لحقت نفسها وقالت : أقصد جر_حي واجعني ، شكرا و أسفه ان خر_بت عليك ليلتك ، روحلها و أنا هنام
قال نوح وهو باصص للكوباية وبيحطها علي الكومود : أحسن حاجة عملتيها
نادين إستغربت وقالت : أحسن حاجة اللي هي إيه ؟
نوح بتعديل : أسوأ حاجة بس عادي فداكي تتعوض في يوم تاني أيامنا اللي جايه كتير
قام نوح وقال : إشربي كوباية العصير أهيه ولو إحتاجتي حاجة ناديلي متقوميش مدام بتتعبي
هزت نادين راسها ، أول ما قام ويدوب وصل للباب إتو.جـ.ـعت نادين
رجعلها نوح تاني وقال : مالك فيكي إيه تاني ؟
حطت إيديها علي راسها وقالت : دmاغي و.جـ.ـعاني أويي وجس"مي كلو سخن ومش حاسه بِتفسي حاسه إن جس"مي مو"لع يا نوح بجد
قرب منها نوح وحط إيدو علي راسها وقال : يا ينتي إنتي جس"مك دافي أصلاً
نزلت نادين دmعتين وقالت : لأ بجد جس"مي حاسه ان فيه نا"ر بجد يا نوح مش قادرة
نوح بِحيرة : طب تقومي تاخدي شاور ساقع كدة جايز تفوقي ؟
نادين مسحت دmـ.ـو.عها وقالت : تؤتؤ مش قادرة أقف علي رجلي أصلاً
لاقتو واقف في حيرة قالت : أنا هعمل لِنفسي كمادات وهفوق
نوح قرب وبيوطي علشان يشيلها قالت : إنت هتعمل إيه ؟
نوح بهدوء : هشيلك أدخلك تاخدي شاور
سكتت نادين ونوح شالها ودخل بيها الحمام اللي في أوضة النوم وقعدها علي طرف البانيو
ندهت عليه نيرة بِدلع وقالت : يا حبيبي إتأخرت ليه وحـ.ـشـ.ـتنيي تعالي علشان عايزاك
نوح بعد علشان يروح لِنيرة وقال لِنادين : خلصي وإندهي عليا أطلعك برا
بصِتلو من فوق لِتحت وقالت : شكراً هساعد نفسي
خبط نوح كف علي كف ووصل لِحد الباب ولسه هيطلع سمع نادين بتتو.جـ.ـع بعـ.ـيا.ط ، لف لقاها واقعه علي الأرض راح ليها بسرعه وشالها وقال : يا بـ.ـنتي ما كنتي علي طرف البانيو فوق وقعتي إزاي
عيطت نادين أكتر وقالت : وقفت علشان أق"لع هدومي وأجهز البانيو علشان أعرف أخد شاور بس دوخت مقدرتش
قعدها مكانها تاني وجهزلها البانيو وقرب منها وبدأ يخلعلها هدومها وشها إحمر وإتكسفت
ضحك علي منظرها وقالها : دا علي أساس أول مره ، أومال اللي في بطنك دا إيه جايبو بلوتوث ؟
بصتلو بِقرف وقالت : وأخر مره
قعد نص قاعده قدامها وقال : ليه يا كوكو ؟
نادين بِجمود : مش من حقك تقر"بلي بقا معاك اللي تقر"ب منها وأنا مش مستعده أجيب طفل تاني يشوف أب فا_شل وخا_ين زيك
وطي راسو وقال : طب أجلي الكلام دلوقتي وخلي كل حاجة بعدين علشان نفسيتك وصحتك
نادين ببرود : وهما فارقين معاك أوي ، إنت ملكش دعوة بحياتي ولا بيا ، أنا بس لولا إن تعبانه كنت أصلاً مخلتكش بس تتكلم معايا مش متقر"بليش وبس !
قام نوح وقف وقال : نأجل كلامنا لِبعدين ويلا علشان متبرديش
شالها وحطها في البانيو ولما لقاها سقعانه خلي المايه دافيه ووقف هو حط الشاور علي شعرها وبدأ يغسلهولها بِحنيه وغسلها جس"مها و لف علي جس"مها الفوطه وعلي شعرها فوطه وشالها وطلع بيها من الأوضة
حطها علي السرير وجبلها هدوم ولبسها ونشفلها شعرها وسرحهولها ونيمها علي السرير
لقاها بتقول بِتعب : جس"مي مهديش لسه جس"مي من جوا سخن مش عارفه أعمل إيه
بصتلو لاقتو حاطت إيديه في وسطو وباصصلها بِحيرة ومش عارف يعمل إيه
قالتلو : هاتلي كمادات وأنا هعمل لِنفسي
راح جبلها طبق فيه مايه بِتلج وجابلها فوطه وقعد جمبها وجاب الفوطة و حطها علي راسها
رفعت عينيها وبصتلو وقالت : روح لِلأستاذة علشان متتأخرش عليها وأنا هكمل لِنفسي شكراً
نوح ضحك وقال : نادين متحاوليش تاخدي موقف وبعدين إنتي تعبانه والأستاذة التانيه تستني عادي يعني مش حوار
مردتش عليه وفضلت ساكته لحد ما نامت ، وهو فضل يعملها كمادات لحد ما نامت..
بص عليها كويس لقاها راحت في النوم إبتسم وقال : بالرغم من إن بقت فيه غيرك بس لسه برائتك فيكي وشكلك الحلو وإنتي نايمة
با"سها بو"سة رقيقة من خدها وقام راح الأوضة اللي فيها نيرة بس قبل ما يفتح الباب ويدخل ...
يتبع...
↚
با*سها بو*سة رقيقة من خدها وقام راح الأوضة اللي فيها نيرة بس قبل ما يفتح الباب ويدخل إفتكر الموبايل بتاعو في الأوضة اللي فيها نادين ، راح الأوضة لقي نادين نايمة بس كإنها بتحاول تفوق ومش عارفه
كانت عمالة تقول : لأ متأ*ذوش إبني ، محدش يقر*بلي ، حد يلحقني
قرب منها نوح وقال وهو بيطبطب علي وشها : نادين فوقي يا نادين مفيش حاجة ، إنتي في بيتك فوقي
قامت نادين مفز*وعة وصر*خت وهي بتقول : إبني لأ..
قامت وقعدت نص قاعدة وبصِت حواليها لقت نفسها في أوضتها محستش بِنفسها ونامت تاني ، راسها مالت علي صد*ر نوح
حط إيدو علي وشها لقي وشها عرقان جـ.ـا.مد ، جاب الفوطة من جمبو وبدأ يمسحلها وشها ، كان عايز يقوم بس مرضاش
سند راسو علي ضهر السرير ونادين سانده راسها علي صد*رو ونايمه ، فضل علي الوضع دا لحد ما راح في النوم
▪︎ صباح تاني يوم ▪︎
صحيي نوح ونادين علي صوت زعيق نيرة وهي بتقول : إيه داااا ، بقا ديي اللي إستنيني وهجيلكك
فرك نوح في عينو ونادين شالت راسها م علي صد*رو وإتاوبت وهي بصالها بِملل
كملت نيرة وهي بتزعق بصوت أعلي : المفروض إمبـ.ـارح ليلتناا إحنا تقوم تسيبني وتيجي تقضيهاا معاهاا
نادين قامت إتعدلت وزعقت وقالت : إنتي يا بتاعة إنتي صوتك ميعلاش طول ما إنتي جوا البيت دا ولو علي جوزك يا حبيبتي خوديه ومحدش قالو يقعد جمبي طول الليل إمبـ.ـارح وأنا تعبانه ، لكن إن صوتك يعلي وتتكلمي عليا أو معايا بإسلوب ميعجبنيش هزعلك وهزعلك أويي كمان
نيرة بِعوجة بوق : ما أنا ليا في البيت دا زيي زيكك بالظبط
نادين بِسـ ـخـــريــة : لأ يا ماما دا النيش هنا أغلي منك وهنا أنا ست البيت وإبقي بس فكري تعملي حاجة متعجبنيش وشوفي أنا هعمل إيه ، و أه حاجة كمان ، ملمحكيش في الأوضة دي ولا تتخمدي علي السرير دا ، السرير دا بتاعي وأنا اللي نمت عليه ومينفعش واحدة رخي*صه زيك تنام عليه
نوح بِزعيق : ناادين
قامت نادين وقفت وزعقت أكتر وقالت : بلاا نادينن بلاا زفت وإنت متفكرش ولا تحاول تقر*بلي تاني مفهوم وخد الرخي*صه بتاعتك وإطلع برا ، لو عايزني أتعصب وأتنرفز أكتر عادي معنديش مشاكل وأظن إنت عارف ليه
جز نوح علي سنانُه وقام وقف وقال : تمام ، تمام يا نادين نتكلم بعدين بعد ما تهدي
نادين ببرود : ولا بعدين ولا قبلين ولا فيه كلام بينا تاني أصلاً
مسكت نيرة إيد نوح وقالت : يكون أحسن وألطف ويكون ليا لوحدي وبتاعي لوحدي
نادين ردت بسـ ـخـــريــة وقالت : ما هو الرخي*ص إيه غير إنو بيدور علي بواقي وحاجات رخي*صة زيوو
لف نوح ورفع إيدو وكان هيض*رب نادين بس وقف إيدو في الهوا ونادين ثابته وبصالو بِجمود ومتهزتش
نزل إيدو وطلع من الأوضة بِنرفزة
قربت نادين من نيرة وقالت : عايزة تاخديه إو*لعو سوا إنما إنك تتكبري عليا أو تفكري تهي*نيني أو تقلي بيا ساعتها هكس*رك وهكس*ر اللي يتشـ.ـددلك ، نادين يحيي متتكس*رش من حد أبداً حتي لو كان مين
مسكت نادين نيرة من أطراف هدومها وزقتها برا الأوضة وقالت : برا بقاا علشان الأوضة متتوس*خش بنجا*ستك أكتر من كدة وأه حاجة كمان ، صباحية مبـ.ـاركة يا أنابيل بس إبقي إعملي ضفيرتين وتكوني شبهها بالظبط
قفلت نادين الباب جـ.ـا.مد في وشها وفركت إيديها الإتنين في بعض وقالت : و لسه ، لسه اللي جاي أحلي وأحسن
فضلت نيرة واقفة قدام الباب هتطق من الغـ.ـيظ
دخلت في الأوضة اللي فيها نوح لاقتو قاعد وساند إيديه الإتنين علي رجليه وحاطط راسو بين إيديه
قربت وقالت بٍزعيق : هي الجربو*عة دي بتكلمنيي كدة ليه ؟
مردش نوح عليها وفضل علي وضعو زي ما هو
كررت نيرة سؤالها تاني ، نوح مردش عليها برضوا
قالت نيرة بِغـ.ـيظ وهي بتزق إيديه : هو أنا مش بكلمك ما ترد عليا ، إيه قلة الذوق ديي
قام نوح وقف وبصلها شوية وبعدها لط*شها بالقلم جـ.ـا.مد
حطت نيرة إيديها علي وشها وقالت : إنت بتضـ.ـر.بني يا نوح ؟ ، وعلشان مين علشان الجربو*عة الزب..
قطع كلامها قلم تاني نزل علي وشها
بصتلو بِصدmة ومتكلمتش ، قال نوح ببرود : يوم ما مديت إيدي عليها لأول مرة في حياتي كان علشانك ، و أهو دلوقتي مديت إيدي عليكي علشانها وهتبقي هنا زيك زيهاا وكلام إمبـ.ـارح المفروض مـ.ـيـ.ـتنسيش ويتحط في دmاغك علشان بقيتي علي ذمتي
سابها وخرج من الأوضة ودخل الحمام علشان ياخد شاور
قعدت نيرة علي السرير وقالت بِحقد : وحياة أميي ما هسكت لا ليك ولا ليها ، وأنا هعرفك إزاي تمد إيدك عليا علشانها
▪︎ في أوضة نادين ▪︎
كانت واقفة قدام المراية بعد ما خلصت لبس وبتلف الطرحه
دخل نوح الأوضة وهو لافف الفوطة حوالين وسطُه وشعرو بينقط مايه لقاها لابسه وبتلف الطرحه وباين إنها خارجة من البيت
قرب منها بعد ما قفل الباب وقال : علي فين ؟
مردتش عليه نادين وحطت الدبوس في الطرحه ومسكت البيرفيوم ورشت علي معصم إيديها وفركت إيديها في بعض
كرر نوح سؤالو وقال : بقولك علي فين ؟
مردتش نادين عليه وطلعت صباع روج وواقفه بتحط منو
قرب نوح أكتر ونتش الروج من إيديها وقال : أنا بكلمك
نادين ردت ببرود وقالت : وإنت مالك؟
نوح بتحذير : أنا سايبك تعملي اللي إنتي عايزاه ومش عايز أضغط عليكي ولا أجي جمبك علشان عارف اللي إنتي فيه لكن هتتعدي حدودك في كل دا صدقيني هتشوفي وش نتفاجئ أنا وإنتي بيه
نادين بتحدي : وأنا مبتهددش والكلام دا تقولو ليها هي وتمشيه عليها هي إنما أنا ملكش كلمة عليا مهما كان ومهما حصل ، مفهوم !
ضغط علي إيديه جـ.ـا.مد وقال وهو بيحاول يهدي نفسو : رايحه فين؟
ربعت إيديها وقالت بِعِند : ميخصكش
ضـ.ـر.ب بإيديه جـ.ـا.مد علي التسريحة وقال بِزعيق : بقولك رايحه فين
إتنفضت نادين وقالت : رايحه للدكتور
نوح بِهدوء : دكتور إيه ؟
نادين بِضيق : هوفف دكتورة النسا اللي متابعه معاها علشان أشوف أخبـ.ـار البيبي وأتطمن علي صحتي
بص علي صابع الروج اللي في إيديه وقال : و إنتي من إمتي بتحطي حاجة في وشك وإنتي نازلة حتي لو كان روج ؟
نادين ببرود : إعتبرو من النهاردة
مسح نوح اللي علي شـ ـــفــايـــ ـفها بِصباعو وقال : متحطيش زفت وإنتي نازلة ، وإترزعي هلبس وأجي معاكي
زعقت نادين وزقتو وقالت : كدة كفاية ومش عايزاك معايا أنا هروح لوحدي أو مع ماما
مسكها نوح من إيديها جـ.ـا.مد وقال وهو بيجز علي سنانُه : كفاية عِند وإترزعي ألبس وأنزل معاكي وخلي الأيام اللي جايه تعدي علي خير علشان منزعلش من بعض ونخسر بعض أكتر من كدة
زقت إيديه وقالت وهي بتدعك إيديها مكان ما كان ماسكها : إحنا خلاص خسرنا بعض ومفيش حاجة تقدر ترجعنا لِبعض من تاني وإنت شقيت طريقك بعيد عني ومشيت في طريق تاني يبقا خليك فيه ومتفكرش ترجعلي من تاني ولا ترجع لِطريقي وقولتلك وجودي معاك في البيت هو بسبب إبني
عيونها دmعت وقالت بِنبرة فيها كس*رة : مش عايزاه ييجي علي الدنيا ويحس اللي حسيتو لما كبرت وملاقتش حد أقولو يا بابا
دmـ.ـو.عها نزلت وقالت : ويوم ما لاقيت اللي عوضني عن بابا وعن كل حاجة شوفتها وحشه في حياتي بيجي في الأخر ويخذلني
مسحت دmـ.ـو.عها بِعفوية وقالت : بس عارف! ، أنا بكرهك وبقيت بكره اليوم اللي عرفتك فيه وكرهت اللقب اللي طلعتو عليك ، وكانت غلطة عمري لما قولتلك يا بابا في يوم ولا حتي عرفتك إنت إيه بالنسبالي ، اليوم اللي إتجوزتك فيه كان أسود يوم في حياتي ، وحقيقي لو يرجع بيا الزمن أتمني متقابلش معاك ولا عايزة أشوفك في حياتي أصلاً ، مش مسامحاك ولا عمري هسامحك علي كس*رة قلبي ، بس أنا مش هقعد أبكي عليك أنا بقيت أتقرف حتي أبص في وشك وأتمني البيبي لما ييجي أياً كان نوعو إيه ميكونش شبهك ولا واخد منك حاجة ، بكرهك يا نوح بكرهك
بصتلو بِقرف ودmـ.ـو.عها نزلت من تاني وسحبت شنطتها وفونها وفتحت باب الأوضة وطلعت ، مع صوت قفل باب الشقة غمض نوح عينيه ودmـ.ـو.عو نزلت
قعد علي السرير وقال : لازم اللي بدأتو أكملو حتي لو كان التمن حياتي
مسح دmـ.ـو.عو وقام غير هدومو وطلع دخل أوضة نيرة
نيرة أول ما لاقتو داخل إدتو ضهرها وعملت نفسها بتعيط
أخد نوح نفس عميق وقرب منها وقعد وراها وحط إيدو علي كتفها وقال : حبيبتي
وسعت إيدو من علي كتفها ومردتش عليه
با*س كتفها بو*سة رقيقة وقال : حقك عليا يا حبيبي أنا كنت مخـ.ـنـ.ـوق ومتضايق وإنتي زودتي دا
مسكها من كتفها ولفها ليه وقال بإبتسامة طلعت بالعافـ.ـية : لما تلاقيني متضايق أو مخـ.ـنـ.ـوق أو متعصب حاولي تتجنبيني لإن معرفش ساعتها أنا بعمل إيه أو هتصرف إزاي إتفقنا ؟
مردتش عليه وبصتلو بِزعل ، با*س خدها مكان القلم وقال : أسف
إبتسمت ، قالها : إتفقنا ؟
هزت راسها وقالت بإبتسامة : إتفقنا
دخلت جوا حض*نو وقالت : بحبك أويي يا نوح
مسكت في حض*نو أكتر وقالت بِتملك بان في نبرة صوتها : إنت ليا أنا وبس ، إنت بتاعي لوحدي ، أنا بحبك خليك ليا دايماً محدش ياخدك مني
طبطب علي ضهرها وقال : أنا معاكي ومش هسيبك
فون نيرة رن فاجأة وكان متسجل بِ Z ..
مسكت الفون بتـ.ـو.تر وكنسلت
بصلها نوح وقال بِشك : مين Z ؟
قالت نيرة بِتـ.ـو.تر :
↚
بصلها نوح وقال بِشك : مين Z ؟
قالت نيرة بِتـ.ـو.تر : دي..ديي..دي زينة صحبتي
نوح وهو مازال شاكك قال : وليه مسجلاها Z ما تسجليها إسمها كامل ؟
نيرة بِتـ.ـو.تر : ع..علشان هي جابت رقم جديد غير اللي معاها فَ التاني مسجلاه زينة عادي ودا مسجلاها أول حرف من إسمها بس
نوح بإبتسامة بـ.ـاردة : وكنسلتي ليه ؟
نيرة حاولت تكون طبيعيه وقالت : علشان قاعده مع جوزي حبيبي ومش عايزة أي حاجة تزعجنا
قبل ما نوح يرد عليها فونها هيرن تاني بِنفس الرقم
هتبص لِنوح وتسكت ، نوح شاور بِراسو علي الفون وقال : رديي
مسكت نيرة الفون وإيديها بتترعش وفتحت وحطت الفون علي ودنها ووطت الصوت وقالت : إيه يا زينة أنا قاعدة مع نوح جوزي دلوقتي هكلمك في وقت تاني ، باي
مستنش رد من الطرف التاني وقفلت وحطت الفون جمبها وبصتلو
إبتسم نوح وقال : مال وشك مخط_وف كدة ليه يا بـ.ـنتي ؟
رجعت شعرها ورا وقالت : مش عارفة حاسه نفسي تعبانه شوية
هز نوح راسُه وقال : أنا هطلع أقعد قدام الشاشة شوية
قام وسابها وطلع قعد في الصاله قدام الشاشة
▪︎ في العيادة ▪︎
إتعدلت نادين وعدلت هدومها وقالت : طمنيني يا دكتور إيه النظام ؟
الدكتورة قعدت ولبست النضارة وقالت : هكتبلك علي شوية فيتامينات لإن حضرتك مش مهتميه بأكلك كويس ولا بصحتك ودا مينفعش ، إنتي لسه في تالت شهر ليكي ! ، الطفل ثبت في بطنك خلاص بس هنحتاج ناكل وناخد علاج كويس
قعدت نادين علي الكرسي وقالت : طب هو هيبان إمتي ولا هعرف هو نوعو إيه إمتي ؟
قطعت الروشته وقالت : في الشهر الخامس يعني كمان شهرين كدة
طبقت الورقة وإدتهالها وإبتسمت وقالت : إهتمي بأكلك يا نادين علشان البيبي
إبتسمت نادين وقالت : حاضر
قامت وقفت وقالت : هو المعاد الجاي إمتي ؟
خلعت النضارة وقالت : كمان إسبوعين كدة بس إهتمي بالأكل يا نادين مش هقولهالك تاني
ضحكت نادين ضحكة بسيطة وسلمت عليها وقالت : تمام حاضر ، يلا باي
طلعت نادين من العيادة وهي حاسه إن ملهاش نفس تروح
حطت إيديها علي بطنها وقالت بِصوت وا.طـ.ـي : كلو لإجلك والله
نزلت من العيادة وأخدت تاكسي وراحت قعدت علي الكورنيش وبصِت للنيل وفضلت تعيط ، لاقت إيد إتحطت علي كتفها
رفعت وشها لقِت ست عجوزة شكلها متبهدل وباين عليها شحا"ته بس إبتسامتها لِنادين خلت نادين إبتسمت ليها
طبطبت علي كتف نادين وقالت : متعيطيش يا بـ.ـنتي ، لعلُه خير ، إنتي متعلميش ربنا شايلك إيه ، خليكي عارفه إن كل اللي بيحصل في حياتك دا خير و إختبـ.ـار من ربنا علي قوة صبرك وإيمانك ، صلي وإدعي وربنا هيراضيكي قريب ربنا مش بيخذل حد لجألو ومتعشم فيه ، خلي عندك يقين بالله يا بـ.ـنتي وكل حاجة خير
مسحت نادين دmـ.ـو.عها وقالت : ونعم بالله
فتحت شنطتها وطلعت فلوس وإدتهالها في إيديها وقالتلها : شكراً علي الكلمتين دول بجد طمنتيني
أخدت الست الفلوس وقالت بِإبتسامة : ربنا يطمنك قريب ويطمن قلبك ، وإفتكري كلمتي ، لعلُه خير يا حبيبتي
هزت نادين راسها وإبتسمتلها ، مشيت الست وحسِت نادين بِراحة وقالت : لعلُه خير
قامت نادين من مكانها وركبت تاكسي ووقفتو عند صيدليه دخلت جابت العلاج وطلعت ركبت التاكسي تاني وروحت بيتها .
أول ما فتحت الباب لقِت نوح قاعد قدام الشاشه وبيتفرج علي فيلم أكشن ، قفلت الباب ودخلت الأوضة وقفلت علي نفسها الباب ..
إتفرج نوح علي أخر حته في الفيلم وأول ما خلص قام وراح ناحية أوضة نادين وفتح الباب فاجأة..
كانت نادين واقفة بِقم_يص قصير وفاردة شعرها علشان تسرحو ، أول ما نوح فتح الباب إتخضت وزعقت فيه وقالت : مش تتنيل تخبط
بصلها نوح من فوق لِتحت وغمز وقال : وهو أنا داخل علي حد غريب دا إنتي مراتي يعني
مردتش عليه وسرحت شعرها ولمتو بِتوكة ، وفتحت الدولاب طلعت الروب بتاع القم_يص ولبستو
قرب نوح منها وقال : عملتي إيه عند الدكتور ؟
مردتش عليه وكانت متجهه ناحية السرير ، مسك إيديها ولفها ليه وقال : أنا بكلمك وردي علياا هنا
شـ.ـدت إيديها من إيدو وقالت : هو إنت مبتفهمش ؟ ، قولت مش عايزة أتكلم معاك هو بالعافيه
إتكلم نوح بِعصبية خفيفة وقال : عايز أتطمن علي صحة البيبي وبعدها إبقي إتخاصمي براحتك
ربعت إيديها وقالت : ميخصكش وروح هات غيرو من السنيورة بتاعتك
نوح بِصوت عالي سيكا : هو إيه اللي ميخصنيش ؟ ، إنتي عبـ.ـيـ.ـطه دا إبني !
زعقت نادين وقالت : إبني أنا لوحدي ، إنت قادر إنك تجيب غيرو من أي حد تاني ، إنما دا اللي هيكون ليا في الدنيا دي كلها وياريت بقا تتجاهلني وملكش دعوة لا بيا ولا باللي فبطني
زعق نوح وقال بِتحذير : إتلمي ولمي الدور يا نادين علشان أنا علي أخريي وقوليلي الدكتورة إتنيلت قالتلك إيه
ردت عليه نادين ببرود وقالت : و أنا قولتلك ميخصكش قالت إيه ولا أنا عملت إيه
مسكها من دراعاتها جـ.ـا.مد وقال وهو خلاص جاب أخره : بطلي عند وطمنينيييي وكفايه لحد كدة
إتو"جعت من مسكة إيديه وقالت : سيبنيي وإبعد عنيي بقا
سابها وقال : قالتلك إيه يا ست خرا
بصتلو بِضيق وقالت : طمنتني وقالتلي إنو كويس وإدتني علاج فيتامينات وأهتم بالأكل شوية
نوح بِهدوء : وهت عـ.ـر.في نوع الجنين إمتي
نادين وهي لسه مكشره ومتضايقه بسببو : في الشهر الخامس ، بعد شهرين
نوح بِعوجة بوق : الدنيا خربت لما قولتيلي يعني ؟
نادين ببساطة : مش عايزاك تعرف عني حاجة ! ، لا عني ولا علي اللي في بطني وياريت ملكش دعوة بياا
قرب نوح منها أكتر وقال بِنرفزة : اللي في بطنك زي ماهو إبنك أو بـ.ـنتكك كمان أنا أبو اللي في بطنك
نادين برطمت وقالت : كانت وقعه منيـ.ـلـ.ـة بِستين نيـ.ـلـ.ـة يوم ما إتجوزتك وحملت منك والله
سمعها نوح وضحك وقال : نصيب بقا نعمل إيه
بصتلو بقرف وقالت : نصيب إسود والله
خبطها علي خدها بِهدوء وقال : طب إترزعي يا حبيبتي لحد ما أروح أجبلك أكل تطفحيه علشان العلاج
زقتو من قدامها وقالت وهي رايحه ناحية الباب : مش عايزة من أشكالك حاجة وهعمل لِنفسي
فتحت نادين الباب وفاجأة ...
↚
فتحت نادين الباب وفاجأة نيرة وقعت جوا الأوضة
رفعت نادين حواجبها وإتصدmت ، بص نوح عليها وكتم ضحكو بالعافـ.ـية وبصلها بإستغراب
قامت نيرة من علي الأرض وعدلت شعرها وهدومها ووقفت بصتلهم وساكته .
ربعت نادين إيديها وقالت : إنتي كنتي واقفه بتتصنتي علينا صح ؟
فركت نيرة في إيديها ومردتش و إتلجمت
إبتسمت نادين وقالت : أوكيه ، إستعني علي الشقي بالله
بصلها نوح بإستغراب وقبل ما يستوعب كانت نادين شـ.ـدت نيرة من شعرها ولطش_تها بالقلم و وقعت_ها علي الأرض وقعدت عليها وفضلت تلطش_ها بالإقلام وهي بتقول : بقا بتقفي تسمعي إحنا بنقول إيه يا ع'رة الع'رر يا زبا*لة الزبا*لين ، هكون بقولو إيه يعني يا روح*امك هات بو*سه ونبي يا حوكش من بو*قكك ما انا سايباهولكك يختي أشبعي بيه دا*هيه تاخدك إنتي وهو
قربت من رقبتها جمب ودنها وعضتها جـ.ـا.مد خلت نيرة صو*تت بِصوت عالي
بعدت راسها عن نيرة وبإيديها الإتنين وقامت مطر*قعاهم علي ودان نيرة وقالت : يلا علشان تبقي تسمعي بيهم تاني
خلت نيرة عيطت من كتر الو*جع وعماله تقول : إلحقني يا نوح
كل ما نيرة تقول كدة كل ما نادين تزود ونوح واقف مش قادر يبطل ضحك ومش عارف يعمل إيه
ختمت نادين بِضر*بها لِنيرة إدتها بالبو*كس في وشها جمب عينيها وقالت : يلا ميكب طبيعي أهو
وفضلت تلطش*ها بالإقلام وهي عماله تبرطم ليها بِكلام كتير أوي ومن ضمنهم بتش*تمتها .
شالها نوح من علي نيرة بالعافـ.ـية وقال : خلااص كفاية البت إتقط*مت تحتيكي كفاية
فضلت تشوح بإيديها ورجليها في الهوا وهي بتزعق وبتقول : نزلنيي ، نزلنيي سيبني أكمل عليهاا
إتحكم في مسكتو أكتر وقال لِنيرة : قومي بسرعة من هنا لو سيبتها مش عارف هي ممكن تعمل إيه تاني
قامت نيرة من علي الأرض بالعافيه وهي بتعيط ومش قادرة تمشي من كتر الو*جع وراحت علي الأوضة التانيه وقفلت الباب عليها
نزل نوح نادين علي الأرض وبصلها وفضل يضحك
في الأول كانت مكشرة في وشو وبصالو بِعصبية بس ضحكت علي الضحك بتاعو وقالت : بتضحك علي إيه ؟
ضحك أكتر وقال : منظر نيرة وهي علي الأرض وإنتي فوقيها بتضر*بيها فصلني ضحك
عدلت شعرها لِورا وقالت : مبحبش شغل الصو*رم دا وتقف تتصنت عليناا علي إيه يعني
هدي نوح من الضحك وقال : بس حـ.ـر.ام عليكي إنتي ولية قادرة ضر*بتيها كتير أوي
بصِتلو بِعصبية وقالت : برا
بصلها بِرفعة حاجب وقال : نعم ؟
زعقت نادين فيه أكتر وقالت : بقول برااا
سحب نفسو نوح وقال : خلاص كنت بتأكد من الكلمة أنا مش ناقص بو*كس زي اللي اديتهولها كدة
طلع وقفل الباب وراه و سندت نادين علي الباب وإبتسمت براحة وقالت : هيحح إحساس حلو كدة وأنا بضر*بها كدة إحساس حلو أويي ، يارب تعصبني تاني ولا تعملي حاجة علشان أضر*بها
فركت إيديها في بعض وقالت : مش هستسلم ولا هسيبهم يكس*روني
وقفت قدام المراية وبصت لِنفسها بِرضا وطلعت من الأوضة بِثقة ودخلت المطبخ علشان تعمل أكل لِنفسها
قاعد نوح جمب نيرة وهي مغطيه وشها بين رجليها وعماله تعيط وهو ماسك نفسو من الضحك بالعافيه وعمال يطبطب عليها وبيقول : معلش يا حبيبتي حقك عليا
عدلت نفسها وقالت وهي بتزعق : حقك عليا إيه إنت سايبها تضر*بني وعماله أقولك إلحقني يا نوح وإنت واقف بتضحك علياا
ضحك نوح وقال : ما أعملك إيه يعني حذرتك قبل كدة وقالتلك إبعدي عنها وملكيش دعوة بيها وأنا قايلك برضوا ، تقومي جايه رامية ودنك علي باب أوضتها وتسمعي إحنا بنقول إيه
ردت نيرة عليه بِعصبية وقالت : دا بدل ما تجبلي حقي منهاا ، مليش دعوة أنا عايزة حقي يا نوح روح إضر*بها زي ما ضـ.ـر.بتني
سند نوح ضهره علي ضهر السرير وقال : مينفعش
نيرة ببرود : خلاص هضـ.ـر.بها أنا
إتعدل نوح وقرب من نيرة وقال بِتحذير : لو فكرتي تقربلها مش هرحمك وبعدين إنتي المفروض تتهدي لإنك مفكيش مكان تتضر*بي فيه
فضل يضحك قامت إتعصبت أكتر وقالت : ما إنت تضـ.ـر.بهااا مش تيجيي تكمل عليا زي ما بتقول
رجع نوح سند علي ضهر السرير تاني وقال : مينفعش قولتلك
نيرة بِعوجة بوق : ودا ليه إن شاء الله ؟ ، علشان السنيورة حامل يعني!
بصلها نوح بعد ما كان باصص علي السقف وقال : وإنتي عرفتي منين ؟
عدلت نيرو شعرها لِورا وقالت : ما أنا سمعتكم وإنتو بتتكلمو
نوح بِرفعة حاجب : أه يعني إنتي كنتي بتتصنتي علينا بجد ؟ ، طب وبتتصنتي ليه يعني ؟
بِصتلو بِرفعة حاجب وقالت : غيرت عليك بصراحة خــــوفت تخط*فك مني
نوح بصلها بِنظرة فهمتها وقال : إحنا هنصيع علي بعض ؟ ، هو مين فيكو اللي خاط*فني من التاني هاا ، إقفلي يا نيرة علي السيررة وخلينا حلوين مع بعض ، وتجنبي مشاكل نادين وتجنبيها ومتتشاكليش معاها ولا تنكشيها علشان المرة الجايه صدقيني هسيبها تعمل اللي نفسها فيه إتفقنا ؟
مردتش عليه وفضلت بصالُو بِعصبية وساكته
خبط علي خدها بِخفة وقال : يبقا إتفقنا ، أنا هقوم أخد شاور علشان نازل مشوار
قام وقف وطلع راح ناحية الباب وقبل ما يطلع لف ليها وقال : أه وعلبة الإسعافات في الحمام إبقي روحي هاتيها وظبطي خلقتك دي علشان شكلك مش لطيف
صو*تت من الغـ.ـيظ وهو فضل يضحك وطلع من الأوضة
راح نوح الأوضة اللي فيها نادين لقاها قاعدة بتاكل
قرب أخد بطاطسايه وقال : اللي ياكل لوحدوو يزور ها
بصتلو بِقرف ومردتش عليه ، فتح الدولاب وأخد لبس ليه ودخل الحمام
قامت نادين خبطت وقالت : إنت ياعم
فتح الباب وهو لابس البنطلون بس وقال : خير ؟
ربعت نادين إيديها وقالت : ما تروح تنضف في الحمام التاني إشمعنا دا ؟
بصلها ببرود وقال : إنتي بتخبطي علشان كدة يعني ؟
ردت عليه ببرود وقالت : أيوا أومال هيكون ليه يعني
فصل باصصلها شوية وبعدها قفل في وشها الباب
إتعصبت نادين وقالت : يحر*ق معرفتك دا إنت انسان لط*خ
رد عليها نوح من الحمام وقال : حبييييبييييي
قعدت كملت أكلها وطلعت ودتو المطبخ وهي داخله الأوضة تاني سمعت نيرة بتتكلم بصوت وا.طـ.ـي أوي في الفون حاولت تسمع هي بتقول إيه مسمعتش ، مهتمتش ودخلت الأوضة تاني وأخدت علاجها وقعدت مسكت الفون
طلع نوح من الحمام وهو لابس تيشيرت وبنطلون جينز ، سرح شعرو وظبطو وقال لِنادين : أنا نازل
نادين مردتش عليه وفضلت ماسكه الفون مركزة فيه
قرب نوح منها وقعد قدامها ونتش الفون من إيديها وقال : بقولك نازل
بصتلو بِقرف وقالت : ما في دا*هيه! ، أنا مالي أصلاً روح قولها هيي يا عم أنا مالي
إداها الفون في إيديها وقال : قُريب أوي هت عـ.ـر.في إن أنا علي حق
بصتلو بإستغراب ومردتش عليه ، قرب وبا*س خدها بِعمق وقال : باي باي
قام من مكانو وراح عند التسريحة و رش بيرفيوم وبصلها في المراية لقاها بصالو وساكته و وشها مش عليه أي ريأكشن ، إبتسملها في المراية ولف ليها وبعت بو*سة في الهوا وشاورلها بإيديه وطلع من الأوضة
غمضت نادين عينيها ودmـ.ـو.عها نزلت وقالت : الله يسامحك يا نوح
مسحت دmـ.ـو.عها وطلعت من الأوضة وقعدت قدام الشاشة بتتفرج علي أفلام
▪︎ في مكان ما ▪︎
واقف نوح مع واحد وقال : طمني إيه الأخبـ.ـار ؟
الشخص : بنحاول نوصل وكل ما نحدد المكان الفون يتقفل ومنعرفش نوصل لِحاجة
نوح بِهدوء : عرفت مين ورا الموضوع ؟
بصلو الشخص نظرة مُعينه مع إبتسامة ، رد نوح وقال : كنت متأكد يعني اللي كنت شاكك فيه طلع صح وحصل ؟
هز الشخص راسو بإبتسامة وقال : Єxαcτℓy
بص نوح قدامو قدامو بتِضييق عين وقال : هاانت ، خلاص قربنا وكل حاجة هتتحل
بص للشخص من تااني وقال : إعمل اللي قولتلك عليه بقا وهنحاول جايز ننجح
الشخص إبتسم وقال : إعتبرو حصل
قام نوح وقف وقال : تمام علي بليل هبعتلك الرقم وعليك إنت باقي الشغل بقا
إبتسم الشخص وقام وقف وقال : وأنا في إنتظارك
سلم نوح عليه ولبس النضاره ومشي
▪︎ في بيت نوح ▪︎
طلعت نيرة من الأوضة وقالت : وإنتي فاكره إنك كدة عل*متي عليا يعني ؟ ، فاكراني مش هعرف أخد حقي !!
مردتش نادين عليها وضحكت بِصوت عالي علي موقف جه في الفيلم وكانت بتضحك بإستفزاز إتعصبت نيرة وجريت عليها وكانت هتضر*بها قامت نادين وقفت ومسكت إيديها وقالت : إيدك يوم ما تفكري تمديها عليا هكس*رهالك يا سُكر
زقت نادين إيد نيرة بعيد وبصتلها بِقرف
قربت نيرة علشان تضر*بها قامت نادين مدياها بالرجل وقعتها وقعدت عليها وقالت : هو إنتي مبتزهقيش ؟ ، عايزة تضر*بي تاني مش كدة ، وأنا مش هحرمك
ضر*بتها نادين بالقلم ولسه هتكمل عليها قامت نيرة ضر*بتهاا في بطنها
بعدت نادين عن نيرة ورقعت بالص*وت وهي نايمة علي جمبها وماسكه بطنها
قامت نيرة إتعدلت وقالت : إنتي كدة مشوفتيش حاجة ولسة فيه أكتر من كدة كمان
ضـ.ـر.ب*تها في ضهرها بِرجليها وتف*ت عليها وسابتها ودخلت الأوضة
قعدت نادين تصو*ت من وج*ع بطنها و ....
يتبع.
↚
قعدت نادين تص_وت من وج"ع بطنها و هي بتقول : يارب مش عايزة أخسرو يارب
فتح نوح باب البيت لقي نادين بتتو"جع بصوت عالي
قرب منها بف"زع وقال : في إيه ؟ مالك
بصتلو ومسكت إيدو وقالت بِترجي : هم"وت بطني مش قادرة
شالها وقام وقف وطلع بيها من البيت وراح بيها المستشفي
دخل بيها المستشفي وقال : عايز دكتور نسا بسرعة
أخدوها منو علي ترولي ودخلو بيها أوضة الطوارئ
دخل الدكتور وكشف عليها وبص لِنوح وقال : إطلع برا من فضلك
طلع نوح برا وفضل واقف رايح جاي وقال : مش هر"حم حد لو اللي في بطنها جراله حاجة
بعد شوية طلع الدكتور وقالو : قولت أكتر من مره إبعدوها عن أي حاجة تزعلها تجيلي بيها يا أستاذ نوح مضر"وبة في بطنها ؟ ، إنتو مستهترين بيها ليه دا اللي في بطنها دا رزق من عند ربنا ، أنا بالمنظر دا ممكن أبلغ الشرطة لإن دي مش أول مره تجيلي كدة وحالتها بتكون أصعب من الأول
نوح بِحـ.ـز.ن : صدقني أنا مبكونش في البيت وهي فترة صعبة وإن شاء الله هتعدي بس هي كويسه صح ؟ ، اللي في بطنها كويس ؟
نفخ الدكتور بِضيق وقال : الحمدلله إن الضر"به مكانتش قوية ولو مش هتقدر تحافظ عليها قول وإحنا هنتصرف لكن حـ.ـر.ام بجد اللي بيحصلها دا
سند نوح جس"مو علي الحيطه وحط وشو بين إيديه وسكت ، مشي الدكتور من قدامو وهو بيقول : لا حول ولا قوة إلا بالله
دخل نوح الأوضة لقاها بتعيط ، قرب وقعد قصادها وقال : حصل إيه ؟
رفعت راسها وبصتلو وقالت : أقسم بديني بحق الضر"بة اللي هي ضـ.ـر.ب"تهالي في بطني أنا مش هسكتلها وصدقني لو كان إبني جرالو حاجة وربي ما كان هيكفيني إن أفص"ل راسها عن جس"مها هي واللي يتشـ.ـددلها
قام نوح وبا"س راسها وقال : حقك عليا ، تلاشيها أو لو فكرت تعملك حاجة خدي حقك أو تعالي قوليلي وأنا هاخدلك حقك لكن متخلهاش تقر"ب منك تاني
حط إيدو علي بطنها وقال : أنا أعصابي سابت ومكونتش قادر لما لاقيتك بالمنظر دا وتخيلت إن اللي في بطنك دا جرالو حاجة
زقت إيدو عن بطنها وقالت : إياك تقربلو تاني وأنا بعد كدة مش هعمل إعتبـ.ـار لِحد
قامت وقفت علشان تمشي مقدرتش تقف علي رجليها قعدت مكانها تاني وعيطت
قام وقف ومسحلها دmـ.ـو.عها وشالها وقال : هنروح وإتفرجي علي حقك وهو بيتجاب
فتح نوح باب البيت ودخل بيها ودخلها الأوضة ونيمها علي السرير
طلع من الأوضة ودخل الأوضة اللي فيها نيرة لقاها قافلة الباب علي نفسها ، غـــضــــبو كان عاميه لِدرجة إنو كس"ر الباب
أول ما دخل هي صو"تت من الخضه وقالت : حد يدخل علي حد كدة
قرب منها ولط"شها بالقلم من قوتو وقعت علي الأرض
قامت وقفت وقالت : إنت بتض"ربني ليه ؟
نوح بِزعيق شـ.ـديد وهو ماسكها من شعرها : عايزة تسقط"يهاا يا بـ.ـنت ال****
نزلت نيرة دmعتين وقالت : هي اللي دخلت عليا الأوضة وضـ.ـر.ب"تني وفضلت تض"رب فيا وأنا مكانش قصدي أنا علشان ألحق نفسي من تحت إيديها يا نوح
قربها منو وقال : أقسم بديني لو اللي في بطنها جرالو حاجة هدف"نك حيه ، اللي في بطنها دا إبني
نيرة بصالو وساكته ، شـ.ـدها من شعرها أكتر ورماها علي الأرض بِقوة وقال : إنتي فاهمه
هزت راسها بسرعة وقالت : حاضر حاضر
سابها وخرج من الأوضة و قعد في الصالة وحط راسو بين إيديه ومبقاش عارف يعمل إيه ، فضل ياخد نفسو بسِرعة من شـ.ـدة العصبية اللي كان فيها لِحد ما هدي تماماً
▪︎ بعد مرور إسبوعين ▪︎
لفت نادين الطرحه وأخدت شنطتها وفونها وطلعت من الأوضة ، كان نوح وقتها في شغلُه ، بصِت في شنطتها علشان متكونش ناسية حاجة ، إتأكدت وقفلت شنطتها وفتحت باب الشقة ونزلت
وقفت تاكسي وركبت
▪︎ بعد نص ساعة ▪︎
دخلت نادين للدكتورة وقالت : السلام عليكُم
رفعت الدكتور راسها وقالت بإبتسامة وهي بتشاور علي الكُرسي : وعليكُم السلام ، إتفضلي إرتاحي
قعدت نادين وقالت : تسلميلي
شبكت الدكتورة إيديها في بعضها وقالت : أخبـ.ـار صحتك إيه النهاردة ؟
إبتسمت نادين وهزت راسها وقالت : الحمدلله كويسه
الدكتورة بإبتسامة : نتطمن علي صحة البيبي كمان ؟
هزت نادين راسها وهي مبتسمة ، قامت وقفت وطلعت علي السرير وشالت هدومها من علي بطنها
قربت الدكتورة وحطت مادة لزجة علي بطنها وبدأت تمشي جهاز عليها
رفعت نادين عينيها علي الشاشة وبتشوف
إبتسمت الدكتورة وقالت : البيبي كويس جداً كمان ، واضح إنك بتهتمي بأكلك وعلاجك اليومين دول
إبتسمت نادين وقالت : أيوا دي الحاجة الوحيدة اللي هطلع بيها من الدنيا
جابت مناديل ومسحتلها بطنها ونادين قامت وعدلت هدومها
قعدت الدكتورة علي الكرسي ولبست النضاره وقالت : خليكي مستمرة علي العلاج والإهتمام بالأكل زي ما إنتي ، إتفقنا ؟
هزت راسها وقالت : إتفقنا ، طب الميعاد الجاي إمتي ؟
الدكتورة : بعد إسبوعين كدة برضوا ، هتيجي وهنتطمن علي صحتك وصحة البيبي
قامت نادين وقفت وقالت : تمام ، شكراً يا دكتورة ، عن إذنك
إبتسمت الدكتورة وقالت : إذنك معاكي يا حبيبتي
خرجت نادين من العيادة ونزلت رنت علي مامتها وقالت : فينك يا ماما
مامت نادين : إيه يا حبيبتي أنا في البيت
شاورت نادين لِتاكسي وقالت : طيب أنا جيالك
ركبت نادين التاكسي وقالت : فيصل من فضلك
إتحرك التاكسي ومشي بيها ، بس..كان فيه حد مراقبها من علي بُعد بعد ما نزلت من العيادة وركبت التاكسي ومشيت ..
فوق في العيادة كانت الدكتورة قاعدة ماسكه الفون
رفعت راسها لما الباب إتفتح لقِت واحد قعد علي الكُرسي وإبتسم وقال : مساء الخير .
بصتلو الدكتورة بإستغراب وقالت : مساء النور مين حضرتك ؟
طلع الشخص شيك وحطو قدامها وقال : إكتبي الرقم اللي تحبيه
رفعت الدكتورة حاجبها وقالت : والمقابل ؟
إبتسم الشخص إبتسامة صفرا وقال : تنفذي اللي هطلبو منك
▪︎ في بيت مامة نادين ▪︎
قعدت نادين وقالت : وبس ياستي طلعت من عندها وجتلك علي هنا
مامة نادين بِقلق : وهتعملي إيه في البل"وة اللي عندك في البيت دي
نادين بإبتسامة : متقلقيش دي عايزالها تخطيط ، بس اللي مش فاهماه معاملة نوح معايا وإزاي بيحبها وخا"ني علشانها
مامة نادين بِتفكير : باين إنو فيه سبب ، فيه حلقة ناقصه في الموضوع
دmـ.ـو.ع نادين نزلت وقالت : أياً كانت إيه الحلقة اللي ناقصة ميخلهوش يتجوز عليا أو يخو"ني كدة يا ماما
طبطبت مامتها عليها وقالت : هانت يا حبيبتي والله هانت وكل حاجة هتبان علي حقيقتها
مسحت نادين دmـ.ـو.عها وقالت : أنا محتاجة أبات عندك النهاردة ممكن
فتحت مامة نادين دراعاتها ليها وقالت : يا حبيبتي إنتي تنوريني في أي يوم وسريرك وأوضتك لسه زي ما هي
إترمت في حض"ن مامتها وقالت : هرتاح الليلة دي وبعدها بكرة هروح
▪︎ بعد ثلاث ساعات ▪︎
دخلت نيرة البيت وهي بتاخد نفسها
فونها رن ، فتحت وقالت : قولتلك مليون مرة مترنش غير لما أرن أنا عليك ، إنت مبتفهمش ؟
الشخص : فيه حاجات مش بعرف أتصرف فيها وببقا عايز أسالك عليها و إنتي مبترنيش
نيرة رجعت شعرها لِورا وقالت : خلي بالك كويس أوي اليومين دول علشان بدأت أحس بِقلق وإحذر إنت بتعمل إيه كويس ، لحد ما نشوف أخرتها وأخلص اللي بدأتو
جالها صوت نوح من وراها وهو بيقول : بتكلمي مين ؟
لفت نيرة بِخضة و ...
يتبع..
↚
جالها صوت نوح من وراها وهو بيقول : بتكلمي مين ؟
لفت نيرة بِخضة و قالت : إنت هنا من إمتي ؟
قرب نوح منها بِخطوات ثابته وقال : أنا هنا من قبلك بِنص ساعة ياللي نزلتي من غير علمي
إتـ.ـو.ترت نيرة وقالت : أ..أصل زهقت من قاعدة البيت قولت أنزل أعمل شوبينج كدة
بص نوح علي إيديها الإتنين وقال : بس غريبة يعني مفيش ولا شنطة في إيدك تقول إنك كنتي بتعملي شوبينج
بصِت علي إيديها وبلعت ريقها وقالت : ما أصل ملاقتش حاجة عدله في الأخر فَ قولت خلاص هنزل يوم تاني بقا وبعدين أنا رنيت عليك كذا مرة فونك كان مقفول
نوح وهو مكمل معاها الكلام : أمممم بس فوني مكانش مقفول أصلاً وكان مفتوح طول الوقت
نيرة رفعت أكتافها وقالت : مش عارفة ممكن تكون شبكة
حط إيدو في جيبو وقال : برضوا مقولتليش كنتي بتكلمي مين في الفون وليه قفلتي أول ما شوفتيني
وش نيرة جاب عرق وقال : م..مقفلتش هو الشبكه وحشه زي ما قولتلك كدة و..وكمان يعني كنت بكلم ريهام علشان...علشان خاطر نشوف هننزل في أنهي يوم تاني وبس كدة
نوح بصلها وقال بإبتسامة بـ.ـاردة : تمام يا حبيبتي متنزليش من غير ما ت عـ.ـر.فيني تاني
قرب منها وحط إيدو علي خدها وقال : أصل أنا بقلق عليكي أوي ، إنتي مت عـ.ـر.فيش أنا كنت قلقان عليكي قد إيه
إبتسمت نيرة وقالت : بجدد ، يا حبيبي أنا أهو موجودة وسليمة
إتعلقت في حض"نو وقالت : وحـ.ـشـ.ـتني أوي بجد
ضم"ها ليه وقال : وإنتي كمان
بعدت عنو و بتقرب علشان تبو"سو ، بعد هو ورا وقال : أوف
بصتلو بإستغراب وقالت : فيه إيه ؟
حط إيدو علي جبينو وقال : مكالمة شغل نسيتها خالص بجد علشان فيه أوراق المفروض تتسلم بكرة
طلع فونو من جيبو وقال وهو داخل الأوضة : معلش يا حبيبي هخلصها وأجيلك بس مش عايز دوشة
رجعت شعرها لِورا وقالت : ماشي يا حبيبي هستناك
دخل أوضة النو"م وقفل الباب وقعد علي السرير ونفخ بِراحة وقال : يارب قرب المسافات
برا فضلت نيرة تهوي علي وشها وقالت : الحمدلله بجد الحمدلله
أخدت بعضها ودخلت أوضة الأطفال وقعدت علي السرير وفتحت فونها ورنت علي رقم مُعين وأول ما فتح قالت : خير يا زف"ت كنت بترن ليه ؟
الشخص : دلوقتي موضوعنا كدة هيتغير وهنحتاج أكتر لإن الواد دا تعبنا جـ.ـا.مد ومش راضي يهمد ولا يهدا
نيرة بتساؤل : ولسه مقالش حاجة ؟
الشخص : خالص ولا راضي يقول أي حاجة مع إننا عد"مناه العافيه يعني
فضلت نيرة تاكل في ضوافرها وقالت : تمام خليكو سايبينو كدة وإستنو مني مكالمة أو هبقا أجي أنا شخصياً ليكو
الشخص : تمام إحنا في إنتظارك
قفلت نيرة الفون وفضلت تخبط بيه علي إيديها بِهدوء وهي بتفكر
▪︎ في أوضة النوم ▪︎
فتح نوح الفون ورن علي واحد وقال : وصلت لإيه ؟
الشخص : لسه بنحاول ومستنيين أي إشارة علشان ننجز
نوح بِهدوء : هانت ، ولو إحتاجت أي مساعدة رن
الشخص : إعتبرو حصل
نوح رد وقال : تمام يلا سلام
قفل نوح وإستغرب عدm وجود نادين في البيت من ساعة ما جه ، طلع رقمها ورن عليه وإستناها ترد ..
المكالمة قفلت ونادين مردتش عليه ، رن تاتي مردتش ..
رن تالت مرة
▪︎ في بيت مامت نادين ▪︎
مامت نادين قالت وهي بتشاور علي فون نادين : يا بـ.ـنتي ردي عليه و عـ.ـر.فيه إنتي فين دا جوزك ولازم يعرف وهو مش هيبطل رن
نفخت نادين بِضيق وقالت : مش عايزة ، مش طايقة ، هتييجي جمبو وتفضل تد"لع وتتما"يص هروح أقس"مها إتنين
طبطبت مامت نادين عليها وقالت : ردي علشان خاطري وقوليلوا إنك هتباتي معايا هنا
فتحت عليه وقالت : خير ؟
نوح بِزعيق : كل دا علشان تردي يعني
نادين ببرود : عايز إيه ؟
نوح : إنتي فين ؟
نادين بِعوجة بوق : وهيفرق معاك في حاجة ؟
نوح بنفاذ صبر : اللهم طولك يا روح ، فينكك يا نادين
نادين ببرود : عند ماما
نوح رد وهو بيفك زراير القميص : ومجيتيش ليه بعد ما خلصتي دكتورك ؟
ردت عليه بِلامبالاه : زهقت من البيت ومن اللي موجودين فيه فَ قولت أجي أريح أعصابي عند ماما شوية ، ليه فيه حاجة ؟
مسح نوح علي وشو وقال : ومرنتيش عليا ليه عرفتيني إنك متن"يلة نازلة من البيت وكمان روحتي عند حمـ.ـا.تي ؟
ردت نادين بِلامبالاه : ما إنت عرفت أهو إن كنت عند الدكتورة من غير ما أقولك
بعد نوح الفون من علي ودنو وقال : يارب صبرنيي
قرب الفون تاني وقال : ومرنتيش ليه عرفتيني إنك هتت"نيلي عند أمك
نادين ببرود : معييش رصيد
خبط إيدو جـ.ـا.مد علي الحيطه وقال : ماشي يا نادين خلي بالك من نفسك
نادين ببرود : أه ماشي ماشي ، باي
نوح لما شاف شنطة علاجها علي التسريحة قال : إستني إنتي علاجك فين ؟
إفتكرت نادين وقالت : عندك بس هبعت أجيب غيرو يعني دليفري
مسح علي وشو وقال : ماشي خلي بالك من نفسك
نادين شالت الفون من علي ودنها وقالت : ماشي ماشي يلا باي باي
قفلت من غير ما تعرف ردو
أول ما قفلت مسك الفون ورزعو علي السرير وقال : يارب أنا واحد مليش خُلق لِكل دا
قفل زراير القميص تاني وعدل لبسو وأخد شنطة علاجها وفونو وطلع من البيت
نيرة كانت في الأوضة وأول ما سمعت باب الشقة بيتقفل طلعت بصِت برا ملاقتش حد ، دورت علي نوح في الشقة ملاقتهوش
طلعت فونها رنت عليه وقالت : إيه يا حبيبي نزلت ليه ؟
رد نوح عليها وهو بيدور العربية : رايح أوديلهم الورق وهجيب أكل وأنا جاي
دخلت نيرة المطبخ وقالت : طب ما أقف أنا أطبخ
نوح بِسرعة رد وقال : لأ لأ يا حبيبتي متتعبيش نفسك أنا هجيب جاهز وأنا جاي أجبلك أكل إيه بس ؟
نيرة بإبتسامة : اللي هتاكلو يا حبيبي أنا هاكل منو
حط إيدو علي رقبتو بِخـ.ـنـ.ـقة وقال : ماشي يا حبيبي سلام دلوقتي علشان أنا سايق
قفل معاها وحط الفون جمبو وقال : كان الواحد مو"ت نفسو أرحم من كل دا والله
▪︎ بعد ساعة في بيت مامت نادين ▪︎
جرس الباب رن ، بصِت مامت نادين لِنادين وقالت : إنتي لحقتي تكلمي الصيدلية تجبلك العلاج ؟
نادين بإستغراب : صيدلية إيه أنا مكلمتش حد لسه
قامت نادين وقفت وقالت : إستني أنا هفتح
راحت ناحية الباب وفتحت لقِت نوح في وشها
بصِتلو وهي رافعه حواجبها من الإستغراب وقالت : نوح!
رفع إيديه اللي فيها العلاج وقال : علاجك
ربعت إيديها وقالت : وهو أنا كنت طلبتو منك ؟
جات مامت نادين من وراها وقالت : إزيك يا نوح
إبتسم نوح وقال بإحترام : إزيك يا أمي عاملة إيه ؟
مامت نادين بإبتسامة : الحمدلله ، تعالي إتفضل
سابتهم نادين واقفين ودخلت ، بص هو عليها وقال : لأ أنا جيت بس جبتلها شوية طلبات وتسالي وكدة والعلاج بتاعها علشان تاخدو
مامت نادين بإصرار : طب إدخل يبني ميصحش تيجي وتمشي علي طول كدة
نوح بإبتسامة : معلش بقا مرة تانيه لإن الوقت إتأخر أصلاً فَ علشان ألحق أروح ..
أخدت من إيدو الحاجة وقالت : شرفت يا حبيبي
إبتسم وسابها ونزل ، قفلت الباب ودخلت لِنادين اللي لاقتها قاعدة قدام الشاشة وساكته ، قعدت جمبها وحطت الحاجة علي الترابيزة وقالت : نوح جايبلك حبة تسالي وأكل والعلاج
نادين ببرود : مش عايزة منو حاجة
بصِت مامتها عليها وقالت : نادين ، كلي يا نادين وخدي علاجك وخلاص وخلينا نشوف أخرتها
بصِت نادين علي الأكل والتسالي لقِت كل اللي بتحبو ، قعدت وأكلت وأخدت علاجها ودخلت علشان تنام
فضلت قاعدة جوا الأوضة بتقرأ قرآن بعد ما صلِت وفضلت تعيط لحد ما نامت
قامت مامت نادين واقفه في البلكونه شوية بصِت تحت لاقت عربية نوح لسه مركونة تحت البيت ، إستغربت أوي وقالت في نفسها : يلهوي هو لسه مروحش ؟
دخلت جوا جابت موبايلها وطلعت البلكونه تاني وطلعت رقم نوح رنت عليه
فتح عليها وقال بِصوت نايم : الو
مامت نادين بإستغراب : إيه يا نوح هو إنت لسه تحت البيت ؟
عدل نوح الكرسي بعد ما كان فردو وقال : عرفتي منين؟
ردت عليه وهي مازالت باصه علي العربية : شوفتك من البلكونه ، مروحتش ليه بس يبني
مسح نوح علي وشو وقال : مش عايز أبات في البيت ، مش طايق
مامت نادين بِزعل : أستغفر الله العظيم ، طب إطلع فوق ومتخافش نادين نامت والحمل بيخلي الست نومها تقيل فَ متقلقش
رد نوح وقال : لأ لأ أنا هفضل في العربية لِحد ما الصبح يطلع وهروح علي الشغل علي طول تكون نادين روحت
مامت نادين بإصرار : إطلع يا نوح متزعلنيش منك وأهو بالمرة أستفهم منك كام سؤال كدة
مسح نوح علي وشو وقال : حاضر
إبتسمت مامت نادين وقالت : إطلع علي ما اعملنا كوبايتين شاي بالنعناع كدة زي ما كنت بعملهالك أيام ما كنت خطيبها
إبتسم نوح وأفتكر كوباية الشاي بالنعناع بتاعتها وقال : مفتقدها أوي والله الكوباية دي
دخلت مامت نادين وقالت وهي متجهه للمطبخ : طب يلا إطلع وأنا هقف أعملها أهو
رجع شعرو لِورا وقال : حاضر هقفل العربية وأطلع
قفلت مامت نادين معاه وحطت ماية في الكاتِل وحطت شاي وسكر في كوبايتين
كان نوح تحت قفل العربية كويس وكان لسه طالع علي السلم لقي رقم نيرة بيرن ، مردش عليها وكمل طلوع لِحد باب الشقة
خبط خبطات بسيطة علشان نادين متصحاش ، راحت مامت نادين فتحت وقالت : تعالي إدخل يا نوح بدل ما كنت هتبات في العربية تحت
دخل نوح وقعد علي كنبة الأنتاريه ، راحت مامت نادين المطبخ حطت المايه المغلية في الكوبايتين وحطت عليهم نعناع وأخدتهم وطلعت لِنوح
أخد نوح منها الكوباية وقال : تسلميلي يا أمي بجد
قعدت مامت نادين وقالت : نادين قالتلي كل حاجة علي فكرة ومغلطاك جـ.ـا.مد بس أسلوبك معاها وكلامك معاها بيدُل علي إن فيه حاجة يا نوح وإنت مخبيها
شرب نوح بوق من الشاي وقال : كل حاجة هتتحل ، هي أكلت وأخدت علاجها ؟
هزت راسها وقالت : أكلت وفضلت تاكل في الحلويات شوية وبعدها أخدت العلاج ودخلت نامت لإن تقريباً العلاج فيه نسبة منوم بسيطة
بص نوح علي شنطة العلاج وقال : تقريباً
مسك شنطة العلاج وفتحها وبص علي الشرايط والعلب اللي جوا وإتفحصها كويس شاف إن فيه علاج منهم فيه نسبة منوم
شال العلاج تاني وقال : فعلاً فيه علاج فيه منوم مخليها تنام
شرب بوق من الشاي وقال : يلا ربنا يقومها بالسلامه هي والبيبي
إبتسمت مامت نادين وقالت : يارب يا نوح و يصلح حالكم إنتو الإتنين
بصتلو وقالت : قول يا نوح جايز أقدر أساعدك إيه الحلقه الناقصه في الموضوع
بصلها نوح وسكت بس ملامح وشو بتدل علي إنو تعبان نفسياً ومحتاج يتكلم مع حد
طبطبت عليه وقالت : إتكلم يبني متخافش قول أي حاجة علي الأقل لو الدنيا باظت يكون فيه حاجة تشفعلك علي كل اللي عملتو دا
بصلها نوح وأخد نفس عميق وقال :
يتبع ...