رواية بين احضان قلبه هي رواية رومانسية والرواية من تأليف يارا علاء في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية بين احضان قلبه لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية بين احضان قلبه هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية بين احضان قلبه تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية بين احضان قلبه من الفصل الاول للاخير بقلم يارا علاء
طلقني يا خالد امك اخدت مفتاح البيت انام في الشارع انا مش عارفه اخد راحتي في بيت جوزي..
يا زهرة دي امي م قادر اقولها حاجة؟؟
انت اتغيرت اوي وانا استحملت كتير فوق طاقتي وفي مرات كتير كنت بروح عند اهلي بحجج ملهاش لازمة.
خالد :ما خلاص يا زهره اي يعني اعتبريها امك.
زهره بغضب:امي متعملش كده هي لو اختك انت ترضي حماتها تعمل كده حرام عليكم .
خالد:بصي اولا صوتك ميعلاش ثانيا انا مستحملك بالعافيه مش كفايه انك مش بتخلفي.
زهره بكسر*ه:بتعايرني يا خالد اني مش بخلف وبعدين احنا روحنا لدكتور وقال شوية وقت.
خالد بعصبيه:وقت اي يا ام وقت ده بقالنا خمس سنين وتقولي وقت زهره انا مش هستحمل اكتر .
زهره:قصدك اي يا خالد
خالد:قصدي يا بنت الناس أن كل واحد يروح لحاله انا نفسي اكون اب انا اخواتي عندهم اولاد وانا معنديش وانتي مش بتخلفي
زهره:طب يا خالد انا ذنبي اي ده مش في أيدي ده ربنا ال بيرزق مش احنا وبعدين هانت عليك العشره خمس سنين هانوا عليك ده احنا اتجوزنا عن حب
خالد ببرود: وانا مبقتش احبك .
زهره بصدمه:مبتحبنيش ازاي يعني كل ده عشان الخلفه.
خالد:ومش كده وبس عشان انتي بقيتي مهمله في نفسك وفي البيت انا كل يوم ارجع الاقي البيت مكركب ومفيش اكل وهدومي مش بتكوي وحاجه قر*ف .
زهره: حاجه قر*ف انت عارف لما بكون تعبا*نه مش بقدر اعمل حاجه والبيت انا بعمله بس ساعات بكون تعبا*نه وهدومك ال بتقول عليها انت ال قولت متكويش انا هاخدهم عند المكوجي والأكل انت اصلا مش بتاكله يبقي مهمله في اي ولا بتاكل بس من ايد بنت عمك ال لازقه عندنا ليل نهار وانت ما بتصدق تيجي عشان تقعد معاها ولما نطلع تقولي تعبا*ن مش قادر اقعد ولما اقولك نخرج تقولي مش فاضي اما هي لما قالتلك عاوزه اخرج يا خالد جريت عشان تخرجها يبقي مين ال مش مستحمل.
خالد :انا ال مش مستحملك يا زهره كفايه وامشي بق وورقة طلاق هتوصلك لحد البيت أما لو عاوز ترجعي معايا وتكوني ضره تانيه ماش .
زهره بسخريه:ضره تانيه ههه قول كده بق انك عاوز تجوز بنت عمك ال باعتك وراحت لغيرك ورجعت عشان معاك فلوس .
خالد:لا هي رجعت عشان بتحبني قولتي اي ترجعي معايا ولا ترجعي لشوراع تاني اصل يا حببتي بيت ابوكي مش هيستحملك وانتي عارفه مرات ابوكي مش هتسيبك ثانيه في البيت وابنها هيحاول يعتد*ي عليكي .
زهره بق*رف:انا اهون عليا الشارع ولا اني اعيش مع واحد زيك اتفووو عليك.(قالت كده ومشيت. وخالد كمان روح بيته.)
______
تعريف الشخصيات.
(خالد المحمدي شاب وسيم عيونه سوده شعره اسود بشرته قمحيه طويل عنده ٢٩سنه عنده شركه نسيج وهي أكبر شركات نسيج في مصر).
(زهره المحمدي فتاه جميله عيونها عسلي بشرتها بيضاء طولها متوسط عندها٢٤سنه تكون بنت عم خال ابوها وامها اتوفوا)
(زين الاسيوطي شاب وسيم عيونه رصاصي طويل و طابعه حاد عنده٣٠سنه ظابط شرطه )
_______
عند زهره كانت ماشيه بتع*يط وهي مش عارفه هتروح فين راحت قعدة علي الرصيف وقالت لنفسها: اعمل اي دلوقت بعد مو*ت بابا اتبهدلت اوي ياريتك موجود يابابا وخالد اتخلي عني بمجرد رجوع بنت عمه ولو روحت البيت مرات ابويا ابنها هيعتد*ي عليا .
(فاجاءه قبل ما تكمل جالها صوت من وراها.
الشخص:انا اقدر اساعدك بس بشرط.
زهره بستغراب:انت مين.
الشخص:انا زين الاسيوطي .
زهره :طيب اعمل اي يعني اتفضل روح يا عم زي ما جيت.
زين:عم يا خربيت كده المهم عندي شرط مقابل بيت وكل حاجه تحتاجها.
زهره بعصبية:هو انت مفكرني من البنات الشمال دول لا يا بابا فوق كده.
زين :سيبك من كل ده واسمعي.
زهره :افندم انجز.
زين :.......
زهره بصدمه:اي
يتبع.......
↚
زين :هتجوزك لمده وهخلف منك وهاخد الولد وبعدين اديكي ال انتي عاوزاه فلوس او اي حاجه انتي عاوزاها.
زهره بصدmه:اي.
زين ببرود:متتصدmيش اوي كده انا عرفت انك هتتطلقي ومرات ابوكي هتطردك برا البيت وابنها لو رجعتي هيعت*دي عليكي وخالد ابن عمك بايعك انتي مت عـ.ـر.فيش كان هيعمل فيكي اي .
زهره بستغراب :هيعمل اي وليه تختارني انا.
زين ببرود ؛كان هيدخل عليكي راجـ.ـل في البيت ويقول انك بتخو*نيه وطبعا انتي هتتحبسي عشان هو مديون ليكي ب مليون جنيه حق الورث ال اخده منك وكان ممكن يقــ,تــل*ك عشان ميدفعش وكمان الدكتوره ال كنتي بتروحي ليها هو متفق معاها أنها تديكي حبوب لمنع حمل عشان ميجبش منك ولاد وعندي ادله أما انا اختارتك ليه ف مش هت عـ.ـر.في دلوقت قولتي اي موافقة ولا لا.
زهره بدmو*ع:مش موافقه انا مش سلعه عشان تبيعوني وانت مالك اصلا بتدخل في حياتي لي.
زين ببرود واستفزاز:اولا مزاجي كده ثانيا انتي هتتر*مي في الشارع تاني ومش هيكون ليكي حد وانتي هتحتاجيني.
زهره:لا مش محتاجاك وامشي بق.
زين:تمام .(ومشي).
زهره قعدة وهي مصدومه من خالد وبتقول في نفسها: معقول خالد ابن عمي وزوجي يعمل كده بق دي وصيه بابا ليه حسبي الله ونعم الوكيل فيه يارب اعمل اي اروح فين .
______
(في بيت خالد)
خالد كان قاعد مع أمه وأمه قالت:مالك يا ابني امال فين المحرو*سه.
خالد ببرود:هطلقها ورقة طلقها هتوصلها علي بيت ابوها .
أمه بفرحه:بجد يا الف نهار ابيض اخيرا انا اصلا مكنتش بحب البـ.ـنت دي.
خالد:في مشكله متفرحيش اوي كده.
أمه بخضه :في اي .
خالد:هي هتطلب الورث ال اخدته ولو لا الورث مكنتش بقيت كده مش عارف اعمل اي انا كنت هخلص منها بس انتي ال عملتيه بوظتي كل حاجه.
أمه :عملت اي يا خويا يبوظلك خططك.
خالد:كنت هجيب راجـ.ـل ودخله الشقه وهي نائمه وهو كان هيقر*ب منها وانا ساعتها ادخل وافض*حها واته*مها أن هي خانت شر*في واطلقها واحبس*ها وتتف*ضح والناس تكلم عنها.
أمه بصدmه:اي ال انت كنت هتهببه ده يعني كنت هدخل علي مراتك راجـ.ـل غريب وتتهمها في شر*فها انت اتغيرت اوي يا خالد معقوله دي زهره ال انت كنت بتحبها ودلوقتي عاوز تاذيها.
خالد بسـ ـخـــريــة:بالله عليكي يا امي ما تعملي نفسك بتحبيها وبتخا*في علي سمعتها انتي مفكراني نايم علي وداني ما انا عارف انك كنت هتجيبي ستات يضر*بوها وتتهمي*ها بالسرقه.
أمه:اسكت بق ومتجبش سريت البت دي اخيرا ارتاحنا منها قولي هتعمل اي بق .
خالد:هجوز هبه بـ.ـنت عمي انا صدقت أن هي رجعت.
أمه بقر*ف:دايما اختياراتك ز*فت يا ابن بطني انا قايمه احسن ما اتشل منك.(وقامت دخلت اوضتها اما خالد راح ل بـ.ـنت عمه هبه).
______
تعريف الشخصيات.
(هبه المحمدي بـ.ـنت جميله ال حد ما طويله غير محجبه عندها ٢٥سنه انانيه جدا لا تحب غير نفسها أهلها متو*افيين).
______
(في بيت زين)
دخل الشقه ولاقي مـ.ـر.اته ف راح ليها وقال:امال فين امي يا جميله.
جميله ببرود:بتمس*ح المطبخ.
زين ضر*بها قلم بكل غض*ب وقال بزعيق:بق يا زبا*له بتخلي امي تمس*ح المطبخ ليه هي جايه خدامه ليكي اوعي يا بت تفكري اني جايبها ليكي عشان تخد*مك لا انتي ال جايه تخد*ميها فوقي كده مش كفايه مش راضيه تخلفي عشان جـ.ـسم*ك عموما ريحي نفسك انا هتجوز عليكي خليكي انتي كده وروحي لمي هدومك وروحي علي بيت ابوكي احسن ما ارتكب جر*يمه.
جميله بغض*ب:بق انا يتعمل فيا كده انتي متعرفش انا بـ.ـنت مين انا هوديك في داهيه وهخلي بابي يوريك مين جميله المنياوي.
زين بسخريه:وريني انتي مفكراني هخا*ف من حتت بت زيك لا مش زين الاسيوطي ال يتهدد .
جميله:هنشوف .(قالت كده وراحت تلم هدومها.
أمه زين طلعت وقالت:في اي يابني اي الصوت ده.
زين بغـــضــــب:مش قولتلك متعمليش حاجه هو انا جايبك تخد*ميها لا هي تخد*مك فاهمه انتي تتحطي فوق الراس ولا عاش ولا كان ال يهينك وانا موجود.
أمه بد*موع:ربنا يخليك يابني ويحفظك.
جميله طلعت وبصت بقر*ف ومشيت .
زين:اقعدي وانا هغرف الاكل وناكل نفسي اكل انا وانتي النهارده.
أمه:لا انا هغرف.
زين ببتسامه:لا يا ست الكل اقعدي وانا هعمل.
زين دخل وغرف وحط الاكل وقعدوا ياكلوا وهنا بيضحكوا وبعد شويه خرج.
____
عند زهره كانت قاعده ف طلع عليها ٣شباب .
الشاب الاول:اي الحلاوه دي اي رايك تيجي معانا واحنا هنسليكي.
الشاب التاني:ايوه اي رايك .
زهره بغـــضــــب:اي القر*ف ال بتقولوه ده لا يا بابا انت وهو فوق كده انا مش من النوع ده وامشوا احسن ليكم بدل ما اقــ,تــل*كم.
الشاب التالت بضحك:لا جـ.ـا.مده بس مش هتلحقي (وطلع حاجه ورشوا في وش زهره وفاجاءه زهره اغ*مي عليها والشباب اخدوها معاهم ).
(في شقه)
زهره كانت فاقت بعد حوالي ربع ساعه .
زهره بو*جع:اه انا فين.
بـ.ـنت بميا*عه:هتكوني فين ياختي انتي شايفه اي.
زهره بصدmه:اي المكان المقر*ف ده انتم مين.
الست :بس يا بت وقومي ف حد عاوزك برا.
زهره:اي ال بتقوليه ده .
الست ضـ.ـر.ب*تها وشـ.ـد*تها من شعرها وقالت :خدوها يا بنات وجهزوها .
البنات:حاضر يا معلمه.
زهره كانت بتحاول تمنعهم بس مش عارفه البنات خلصوا ووحده قالت:الباشا برا.
البـ.ـنت:دخليه.
زهره كانت مش فاهمه بس حد دخل ف زهره اول ما شافته قال بصدmه :انت
الشخص بصدmه:انتي وبعدين كمل بسخريه :وانا ال فكرتك الخضره الشريفه..
يتبع.........
↚
زهره بدmو*ع وغـــضــــب:اخرس انا شريفه غـ.ـصـ.ـب عنكم .
زين بسـ ـخـــريــة:باين اوي وبعدين ندا العسكري .
العسكري:أوامرك يا زين باشا.
زين:اقبض عليها .
العسكري:امشي قدامي.
زهره بز*عيق:ابعد عني .
زين ببرود:هطلع وانتم هاتو كل ال هنا.
العسكري:تمام يا زين باشا.
زين مشي وزهره بتحاول تفلت منهم بس مش عارفه .
_____
(في مركز الشرطة )
زين كان قاعد في مكتبه ببرود وقال العسكري يدخل المتهمين.
شويه والمتهمين دخلوا وكانت زهره منهم.
زين بص بقر*ف ليهم وبعدين قال:خودوهم كلهم علي السـ.ـجـ.ـن .
زهره بدmو*ع:انا مظلو*مه والله انا مش كده
زين:وانا اي يخليني اصدقك.
زهره:ا انا مش كده والله ومعرفش دول.
الست:لا يا باشا هي ال جات برجليها لينا .
زهره بصر*يخ:كدا*به والله كد*ابه.
زين:يا عسكري خدوهم.
زهره بد*موع:ارجوك انا مش كده والله متخلهمش يخدوني.
زين ببرود:اممم روح انت يا عسكري وسبها .
العسكري:أوامرك يا زين باشا.
زين:عندي شرط مقابل اني مش احبس*ك.
زهره بلهفه:شرط اي .
زين ببرود:هتجوزك وهاخد منك الولد وبعدين هطلقك وهديكي مبلغ حلو علي فكره اقدر اطلعك من القضيه دي ودي مش اي قضيه انتي كنتي في شقة دعار*ه عارفه يعني اي الناس تكلم عن سمعتك وطبعا جوزك او ال هيكون طليقك هيستغل ال بيحصلك ويطـ.ـلقك ومش هتاخدي منه اي حاجه وممكن تتحبس*ي٥سنين بالكثير أو اكتر.
زهره سكتت ومش عارفه تعمل اي .
زين بخب*ث:خلاص براحتك يا عسكر.(وقبل ما يكمل وقفته زهره).
زهره بخو*ف ود*موع:ارجوك بلاش خلاص انا موافقه بس مش تخليه يحبسني .
زين:تمام انا هتصرف واخرجك من هنا بس مش دلوقت يا عسكري.
العسكري:خير يا زين باشا.
زين:خدها علي السـ.ـجـ.ـن يا عسكري.
العسكري :تمام يا فنـ.ـد.م يلا قدامي يا متهمه وشـ.ـد زهره ال بتعي"ط.
____
(في شقة هبه)
هبه كانت قاعده في الصاله بس سمعت صوت الباب بيخبط راحت فتحت لاقته خالد.
هبه بشهقه:خالد اي جابك هنا افرد حد شافك زهره لو عرفت ال بيحصل بينا مش هتسكت.
خالد:لا متخا*فيش بس تعالي اقولك .
هبه:خالد ابعد مش وقته افرض زهره جات.
خالد ببرود:زهره مش هنا اصلا .
هبه بستغراب:امال هي فين.
خالد:امي اخدت المفتاح وطلعتها برا البيت وانا روحت ليها وقولتلها كل واحد يروح لحاله الا لو هي عاوزه تكون ضره خلاص وهي رفضت ف قولتلها ورقة طـ.ـلا.قك هتوصلك علي بيت أهلك مش عارف هي راحت فين بق.
هبه بفرحه:بجد يا خالد هطلقها.
خالد:اه يا قلب خالد انا بحبك انتي وزهره دي ولا حاجه بنسبالي.
هبه حـ.ـضـ.ـنته بفرحه وهو قال ؛مش يلا بق.
هبه ضحكت بميا*عه وبعدين خالد أخدها و.......
______
أما عند زين حاله موبايل من ابو جميله وقاله أنه عاوزه وزين وافق وراح يقابله في بيته.
____
(في بيت محمود المنياوي )
زي دخل بكل هيبه وبرود.
محمود ابو جميله:اي يا زين ال عملته ده ازاي تمد ايدك علي بـ.ـنتي.
زين ببرود:بـ.ـنتك هي ال غلط*ت انا مش جايب امي عشان تخدmها الهانم مش مهتميه بيا وهمها الهدوم والميكب والسهرات .
محمود:وفيها اي بـ.ـنتي متعوده علي كده وامك محدش قالها تعمل .
زين بغض*ب :انت قولت بـ.ـنتي أما هي بقت مراتي يعني كل حاجه اتغيرت من يوم ما بقت حرم زين الاسيوطي وانا قولتلها كده وحذر*تها ولو عاوز اسالها وهي هتقولك مش كفايه حرما*ني من الخلفه وهمها جـ.ـسمه*ا .
محمود:بـ.ـنتي معملتش حاجه غلط حق*ها تعيش حياتها ده لسي بدري علي الخلفه .
زين بسـ ـخـــريــة:حقها اممم تمام بـ.ـنتك معدتش تلزمني في حاجه.
محمود:قصدك اي.
زين ببرود:قصدي يا محمود يا منياوي بـ.ـنتك طــالـــق بتلاته أشبع بيها (قال كده وقام يمشي بس وقف علي صوت جميله).
جميله:زين اوعدك انك هتنـ.ـد.م وهتجيلي راكع و زي الكل*ب وهتتمني اسامحك بس مش هسامحك .
زين بصلها وابتسم بسخريه ومشي.
جميله بغض*ب:ازاي يطـ.ـلقني ازاي .
محمود:اهدي يا جميله بكره يجيلك راكع.
جميله:معاك حق يا بابي هو الخسر*ان المهم عاوزه فلوس عشان خارجه.
محمود:خدي ال انتي عاوزاه.
جميله:شكرا يا بابي (قالت كده واخدت الفلوس ومشيت).
____
(في الزنزانه)
كانت زهره قاعده ومنكمشه في نفسها وخا*يفه في ست جات قربت منها وقالت:انتي مين يا بت انتي.
زهره بخو*ف:انا زهره.
الست بتبص من فوق وتحت وقالت:اه واي الهدوم دي اكيد جايه من شقه دعار*ه.
زهره بدmو*ع:لا انا مش كده.
الست:نعم ياختي ده باين.
زهره ضر*بت الست قلم وقالت:انا شريفه يا ناس يا زبا*له انا اشرف منك انتي وهما.(اول ما قالت كده كل الستات اتلموا عليها وضـ.ـر.بو*ها و......
يتبع......
↚
وبعدين زهره أغمي عليها والنسوان فضلت تصو*ت لغايت لما عسكري جه وشاف ال حصل واتصل بزين .
جارا الرد......
زين بجمود:خير يا عسكري في اي.
العسكري بخو*ف:زين باشا البـ.ـنت ال خلتني أخدها اخر وحده الستات اتلموا عليها وضـ.ـر.ب*وها .
زين بصدmه:اي وانت بتعمل اي يا غب*ي اتصل بالمستشفي بسرعه خليهم يجيوا ياخدوها وانا حسابي مع الستات دول .
العسكري:تمام يا زين باشا.
زين :اقفل وابعتلي اسم المستشفي في رساله.
العسكري:تمام يا زين باشا.
زين:سلام (وقفل).
بعد شويه زين وصلتله رساله وراح المستشفي عند زهره .
_____
(في المستشفي )
زين وصل وسأل في الاستقبال وعرف أن زهره في اوضة الطوارئ.
بعد قليل الدكتور طلع وزين قرب منه.
زين:هي عامله اي دلوقتي.
الدكتور:هي مين وانت مين.
زين بعصبيه:هو اي انا مين وهي مين بقولك اي مش ناقص استهبال المريـ.ـضه ال اسمها زهره عامله اي أما انا زين الاسيوطي.
الدكتور بخو*ف:زين باشا ال ما يعرفك يجهلك والله يا باشا ما كنت اعرف المريـ.ـضه كويسه بس حصل كس*ر في دراعها ووشها ميلان كد*مـ.ـا.ت وهي محتاجه رعايه ياريت تخلي بالك منها هي تكون اختك صح.
زين بغض*ب:انت مالك اختي ولا لا انت بتحشر نفسك ليه امشي من وشي.
الدكتور مشي بخو*ف وزين طلع موبايل واتصل بشخص.
زين:الو
الشخص:الو يا زين باشا .
زين ببرود:عاوزاك تشيل اسم زهره المحمدي من قضيه بتاع شقة الدعار*ه.
الشخص:بس يا زين باشا هي اتمسكت هناك وفي شاهدين.
زين بغـــضــــب:لما اقول حاجه تتنفذ وملكش دعوه بالباقي.
الشخص:تمام كله هيتنفذ .
زين ببرود:تمام سلام.
_____
(في شقة هبه)
خالد كان مع هبه وخالد جاله موبايل .
جارا الرد.......
خالد:خلصت الورق ولا لسه.
المحامي:ورق الطـ.ـلا.ق خلص وهبعته علي بيت ابوها بس لو حد قراءه هنروح في داهيه.
خالد بيرود:لا متخفش محدش هيعرف يعني هي مجرد ما توقع بيت ابوها هيكون ملكي بس انت كتبت في ورق الطـ.ـلا.ق أن هي هتبعلي البيت صح .
المحامي:اه يا خالد باشا.
خالد:تمام ابعت ومتخفش مفيش حد هيقراء مرات ابوها جاهله اصلا وابنها مش متعلم في ابعت وانجز عاوز الموضوع يخلص.
المحامي: تمام مع السلامه.
خالد لما المحامي قفل هبه بصتله ف خالد قال:في اي بتبصي كده لي.
هبه:ورق اي وبيت عمي هيكون ملكك ازاي.
خالد ببرود:ورق الطـ.ـلا.ق والمحامي كاتب فيه أن زهره هتتخلي عن البيت يعني هي مش هتكون عارفه وهي بتوقع الورق بتاع الطـ.ـلا.ق فهمتي .
هبه بطمع:اه فهمت بس انا هاخد نص البيت.
خالد بعصبيه:لا طبعا اي ال بتقوليه ده.
هبه:خلاص مش هتجوزك .
خالد بضيق:خلاص يا هبه هكتبلك نص الشقه .
هبه بفرحه:ماش يا حبيبي.
خالد:انا هقوم امشي بق احسن امي لو طلعت ومش لاقتني هتشك اني روحت ليكي.
هبه:ماش .
خالد مشي وهبه راحت ناحية الموبايل.
هبه :الو يا سامي وحـ.ـشـ.ـتني اوي.
سامي بخبث:وانتي وحشاني اوي عامله اي يا قلبي
هبه:انا كويسه عندي خبر حلو ليك.
سامي:خبر اي.
هبه: خالد هيكتبلي نص الشقه بتاعت عمي وقريب اوي هتجوزه واخد منه كل حاجه.
سامي بطمع:بجد يا حببتي يعني هيكون ليكي الشقه طب اي رايك اكتب نصها ب اسمي وانتي النص التاني لما تاخديه من خالد هيكون ليكي.
هبه بحب:عادي يا سامي فلوسي هي فلوسك بس لما الشقه تكون ملكه.
سامي:ماش يا قلبي اي رايك تجيلي بكره.
هبه :ماش انت اصلا وحشني.
سامي:وانتي كمان انا هستنكي مش تتأخري تمام.
هبه:تمام مع السلامه.
سامي :مع السلامه يا قلبي.
سامي بعد ما قفل بص لصاحبه ال قال: هبه صح.
سامي:اه.
صاحبه:مش كنتم سبتوا بعض.
سامي :لا دي خطه عشان هبه تضحك علي ابن عمها وتاخد ال معاه.
صاحبه:يا ولاد الاعيبه يعني انتم هتخلوا خالد المحمدي يفلس ولا هتعملوا اي فهمني .
سامي :.........
يتبع.......
↚
سامي:بص يا سيدي انت عارف أن هبه سابت خالد عشاني وبعدين خالد بسبب ورث مـ.ـر.اته بقي غني ومعاه فلوس ف انا اتفقت مع هبه أن هي ترجع لخالد وتضحك عليه وبعدين تاخد منه كل حاجه وهترجعلي وانا هاخد ال معاها واسبها وأهرب.
صاحبه:يا ابن الاعيبه انت دmاغك دي اي ده الشيطا*ن يركن علي جنب ويسقفلك.
سامي قال بغــــرور:طبعا انا مش اي حد .
صاحبه:طبعا.
______
(في المستشفي)
زهره فاقت وزين دخل ليها.
زين ببرود: حمدالله على سلامتك.
زهره بتع*ب:الله يسلمك هو انا فين.
زين بسـ ـخـــريــة:في الجنه .
زهره بصت بضيق وقالت:انت بتتريق.
زين:لا طبعا ده انا برد عليكي احسن انتي بتسالي انتي فين ف رديت عليكي .
زهره:لو سمحت بلاش تتريق انا في المستشفي مش في الجنه.
زين بتمثيل الدهشه:سبحان الله اول مره اعرف ان احنا في مستشفي .
زهره:مش هرد عليك عشان انت مش من مستوايا.
زين بسـ ـخـــريــة:فعلا انا مش من مستواكي اصلي نسيت اني جايبك من شقة دعار*ه عشان كده متقرنيش نفسك بيا .
زهره بصتله بو*جع وسكتت.
زين:شكل القط اكل لسانك .
زهره:مش مهم هو انا هخرج واروح السـ.ـجـ.ـن.
زين ببرود:لا انا اتصرفت وانتي هتطلعي من القضيه بس متنسيش الشرط بتاعنا.
زهره:مش نسيته.
زين:تمام هتبقي في المستشفي لغايت بكره و بعدين نخرج .
زهره:تمام.
زين قال كده وروح.
_____
(في بيت زين)
زين وصل ولاقي مامته ف راح باس راسها وقال:عامله اي يا ست الكل.
أمه بحز*ن:كويسه يا بني بس ليه عملت كده.
زين بستغراب:عملت اي مش فاهم.
أمه:طلقت مراتك هو كل ده عشان مسحت ما انا يوم وهي يوم .
زين بسـ ـخـــريــة:يوم اي ده الهانم قاعده وانتي بتعملي وانا حذرتها وكام مره اخش الا قيكي لاما بتطبخي أو بتمسح*ي والهانم قاعده ومش هممها حاجه كفايه اني اتحرمت من الخلفه بسببها.
أمه بحز*ن:أن شاء الله ربنا هيعوضك.
زين:يارب أنا هقوم انام.
أمه:ماش يا حبيبي تصبح على خير.
زين:وانتي من اهل الخير.(ودخل ينام)
ام زين :ربنا يرزقك ببـ.ـنت الحلال يا ابن بطني.
______
(تاني يوم )
زين صحي بدري وراح علي المستشفي .
زين وهو قاعد قدام زهره قال:بصي انا هوديكي الشقه بتاعتي محدش يعرف الشقه دي غيري ف هسيبك هناك وهجبلك كل حاجه وهستني ٣شهور عما عدتك تخلص واكتب كتابي عليكي.
زهره بحز*ن:تمام هو خالد طلقني ولا لسه.
زين ببرود:هشوف يلا .
واخدها وراحوا علي الشقه بتاعته وسبها ومشي أما زهره اول ما هو. مشي قفلت الباب وقعدة تعيط .
زهره بقه*ر:انا والله مظلو*مه يارب وانت عارف بس انا ذنبي اي اتحط في الموقف ده زين هيتجوزني عشان الولد وخالد هيطـ.ـلقني وانا هترمي بعدها مش هيكون ليا حد هتحرم من ابني اعمل اي.
قالت كده وقعدة تعي*ط لغايت لما نامت مكانها.
_____
(في بيت ابو زهره)
كانت مرات ابوها قاعده وبتتفرج علي التلفزيون وسمعت صوت الباب ف قامت تفتح ف لاقت واحد معاه ورق.
مرات ابوها (سعاد):انت مين.
الراجـ.ـل:انا جاي من المحكمه ودي ورقة طـ.ـلا.ق المدام زهره .
مرات ابوها:طب هات يا خويا.
الراجـ.ـل :وقعي عشان تستلمي.
مرات ابوها:مش بعرف اكتب.
الراجـ.ـل:خلاص ابصمي.
مرات ابوها بصمت واخدت الورق وقفلت الباب وابنها طلع.
ابنها:مين ال كان علي الباب.
سعاد:ده راجـ.ـل جاي من المحكمه وبيقول ورقة طـ.ـلا.ق بتاع زهره.
ابنها :طب هنعمل اي هي مش هنا.
سعاد :معرفش .
ابنها :خلاص اح*رقيها أو اعملي بيها اي حاجه.
سعاد:ماش.
ابنها:انا خارج بق (وخرج)
سعاد في نفسها:طول عمرك فقر يا بني ما كنت جوزتك زهره بس خالد منه لله هو ال سبب.
_____
(عند خالد)
خالد كان قاعد مع هبه وأمه ف قال:انا هجيب المأذون النهارده .
أمه بضيق:لسه بدري مستعجل علي اي.
هبه :ولا بدري ولا حاجه يا مرات عمي.
أم خالد بصت ل هبه بقر*ف وقالت:.......
يتبع......
↚
أم خالد بصت ل هبه بقر*ف وقالت:مالك يا بت محموقه كده وبعدين انتي لازقه عندنا ليلي نهار هو انتي معندكيش بيت ولا اي.
خالد بعصبيه:ماما اكلمي ما هبه كويس دي هتبقي مراتي قريب.
هبه بدلع:سيبها يا حبيبي برحتها انا هخرج انا بق.
خالد بستغراب:راحه فين .
هبه:راحه اقعد مع صحبتي شويه.
خالد:طب استني اوصلك.
هبه برتباك:لا بلاش انا هروح متخفش.
خالد :خلاص ماش براحتك.
هبه:يلا سلام عليكم.
خالد:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
أمه بتريقه:راحه عند صحبتها ههه .
خالد:في اي يا امي بتكلمي كده ليه.
أمه:يخيبك يا ابن بطني مش عارف بتكلم كده ليه يا غب*ي ما انت طالع لابوك هقول اي انا قايمه قبل ما اطق.
خالد بعد ما أمه مشيت راح خرج.
______,
(في بيت سامي)
هبه وصلت وخبطت علي الباب ف فتح سامي.
سامي بخبث:اهلا يا حببتي خشي.
هبه:بتعمل اي.
سامي:مستنيكي.
هبه:اهو انا جيت.
سامي:يبقي تعالي وشـ.ـدها علي الأوضه.
بعد شويه سامي قام وقالها:هو خالد عرف انك مش بـ.ـنت .
هبه:لا معرفش.
سامي بصدmه:ازاي مش بتقولي أنه بيجيلك
هبه :انت مفكرني غـ.ـبـ.ـي*ه انا عملت عمليه ال بيعمولها دي عشان البـ.ـنت ترجع زي الاول.
سامي:يا بـ.ـنت الايه جدعه .
هبه:بتعلم منك
سامي: طب تعالي أعلمك حاجه وغمز ليها وهي ضحكت بميا*عه.
_____
(في مركز الشرطة)
زين كان قاعد في مكتبه لاقي العسكري دخل:قال:زين باشا في حد عاوز يشوفك.
زين يبرود:دخله.
العسكري خرج وواحد دخل وكان المحامي.
المحامي:ازيك يا زين باشا.
زين:اهلا يا محمد عامل اي.
المحامي: الحمدلله بخير انت اخبـ.ـارك اي.
زين :كويس قولي بق عملت زي ما قولتلك.
محمد:اه متقلقش .
زين:فين ورقة الطـ.ـلا.ق بتاع زهره .
محمد: قصدك الورق المزور ودتها البيت بتاع أهل زهره بس انت هتعمل اي مع خالد وليه خلتني اضحك عليه وازور ورق الطـ.ـلا.ق وخلتني اعمل ورق وأخليه يوقع عليه .
زين:الورق ال انت خليت خالد يوقع عليه كان ورق الطـ.ـلا.ق وانت عارف كده يعني هيوقع أنه طلق زهره اما الورق التانيه دي مزوره عشان أوقعه انت ناسي أن مطلوب القبض عليه وهو عاوزه يضحك علي زهره ومتنكر وميعرفش أن احنا عارفينه .
محمد:انا مش فاهم حاجه.
زين بضحك:متحطش في بالك بس خلي بالك ل خالد يعرف انك المحامي بتاعي انا عاوز اجمع اجمع ادله والورق هيكون معاك انت.
محمد:تمام متخا*فش.
زين:انا هقوم وامشي بق قوم اوصلك
محمد:ماش.(ومشيوا)
_____
(في الكبـ.ـاريه)
كانت جميله قاعده مع واحد ف هو قالها:سمعت انك اطلقتي.
جميله:اه ليه.
الشخص:مفيش بس جاك طلب يشوفك انتي عارفه أنه متنكر وهو في مصر .
جميله:اي ده هو رجع ومتنكر هو مش خا*يف أنه يتمسك .
جه صوت من وراها وقال:واخا*ف ليه يا جميله الباقي والدور لو زين الاسيوطي عرف أن مـ.ـر.اته شريكه في تجارة الاعضا*ء هي وأبوها.
جميله ببرود:مش مهم يا جاك أو اقولك خالد المحمدي ههههه لا احسنت .
جاك ببرود:ايه يا جميله انتي مفكراني غب*ي .
جميله:اهدي يا جاك انا عارفه كل حاجه عنك ولو آذتني هاذيك.
جاك:متخا*فيش انا عاوزك تقــ,تــل*ي زين و اصلا انتي غـ.ـبـ.ـي*ه كان زمانك اخدتي ورق منه بس حضرته طلقك.
جميله :اعمل اي هو كل شويه يغير مكانه .
جاك:سيبك من كل ده انا عند بضاعه جديده.
جميله:قصدك تجارة أعضا*ء
جاك:اه.
جميله:مين .
جاك:هبه.
جميله:هبه بـ.ـنت عمك قصدك.
جالك:انتي صدقتي انا مش ابن عمها انا اتنكرت انتي ناسيه انكم قــ,تــلت*وا خالد ال كان بيشتغل عندنا وانا اتنكرت بشخصيته وحاطط المسك ده عشان أمه مش تشك.
جميله:ال قــ,تــلنا*ه ده خانا ف كان لازم يمو*ت.
جاك:خلاص انا همشي وهشوف هجيب هبه ازاي بس هدي شويه عشان الحكومه.
جميله:تمام.
جاك مشي وجميله قعدة.
______
(عند زهره)
زهره كانت قاعده ف سمعت صوت الباب راحت فتحت ولاقت زين ف قالت بخو*ف:زين باشا انت بتعمل اي هنا مش ينفع تدخل انا لوحدي هنا.
زين ببرود:عارف متخافيش كده خدي وقعي علي الورق ده.
زهره بستغراب :اي ده
زين:ورقة طـ.ـلا.قك خالد وقع دورك انتي كمان عشان تكوني مطلقه .
زهره بدmو*ع:هو وقع بسهوله دي هو لدرجه دي ناسيني ومش بيحبني.
زين في نفسه:غ*بيه ده كويس أنه سابك كان زمانك مقتو*له .
زين ببرود:كده كده كنتي هتطلقي وهجوزك عشان الولد .
زهره :.......
زين بصدmه وز*عيق:........
يتبع......