رواية الصائغ والجواهر كاملة جميع الفصول

رواية الصائغ والجواهر هي رواية رومانسية والرواية من تأليف ميرفت السيد في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية الصائغ والجواهر لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية الصائغ والجواهر هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية الصائغ والجواهر تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية الصائغ والجواهر كاملة جميع الفصول

رواية الصائغ والجواهر من الفصل الاول للاخير بقلم ميرفت السيد

:يعني انا فاضلي شوية وامـ.ـو.ت يادكتور
قالها فاروق بابتسامة رضا وعين دامعة
نظر إليه الطبيب بحـ.ـز.ن وقال:انت راجـ.ـل مؤمن ياحاج فاروق
بكى فاروق وقال:حياتي مش مهمة عندي بس بناتي يادكتور عصام 5 بنات ملهمش غيري اصغر واحدةفيهم 18 سنة والكبيرة 30متعلقين برقبتي اعمل إيه يادكتور يارب رحمتك
ولا واحدة فيهم اتجوزت والي بتشتغل والي بتدرس طيب أعمل إيه نصيبهم كدة
دmعت عين عصام وقال بتأثر: ربنا مش هاينساهم استغل الوقت الي باقيلك واشبع منهم وسلم أمرك لله
ابتسم فاروق وقال وهو ينهض : لوسمحت بس ليا طلب عندك
عصام :إنت مش مجرد مريـ.ـض عندي انت بمقام ابويا الله يرحمه الي كنت بتشتغل معاه اكتر من 35 سنة في صناعةالمجوهرات بصدق وأمانة انت تأمرني
فاروق:ربنا يخليك ياابني متقولش لبناتي حاجة لو حد منهم سألك عن تعبي قولهم إرهاق
عصام:حاضر وناوله بعض الادوية واكمل قائلا:خد ياحج ومتنساش تاخدهم بمواعيدهم
ابتسم فاروق بسـ ـخـــريــة: يعني تفتكر المسكنات دول هايمنعوا قضاء ربنا ولاهايمدوا بعمري عشان خاطر بناتي ياابني
#بقلم_مرفت_السيد
عصام بحـ.ـز.ن:بس هايسيطروا على الألــم وانت مش عاوز بناتك يعرفوا إنك بتعاني
اخدهم فاروق وانصرف وهو يقول :اللهم اني لااسألك رد القضاء ولكن اسالك اللطف فيه
جلس فاروق على الكورنيش وهو يفكر في مصيبته ويدعو الله حتى سمع صوت الأذان فاستغفر الله وقال لنفسه إزاي اشيل هم وربنا ارحم الراحمين موجود
وقام دخل المسجد وتوضأ وكلما سجد بكى بحرقة حتى انتهت الصلاة فجلس يدعو ويبكي حتى اقترب منه إمام المسجد ومعه بعض الرجـ.ـال بعضهم يعرفونه فهو دائم الصلاة بهذا المسجد
فقال له الامام وهو يربت على كتفه ويبتسم بهدوء:مالك ياحاج فاروق
نظر اليه فاروق وشعر بالراحة وهو يتطلع بقسمـ.ـا.ت وجهه المضيء ودmعت عيناه فربت الشيخ على كتفيه وقال:مهما كان فيك ياحاج هموم في رب اكبر من أي بلاء الجأله ولن يضيعك وكل ابتلاء ستجازى على صبرك عليه
قال الله بكتابه الكريم: وبشر الصابرين الذين اذا اصابتهم مصـ يـ بـةقالوا انا لله وانا اليه راجعون
صدق الله العظيم
فاروق:ونعم بالله ياشيخ عبد الله
واجهش بالبكاء
ربت الجميع على كتفه بود وقال شيخ كبير منهم يدعى علي :ممكن تقولنا مشكلتك إيه يمكن ربنا يقدرنا على مساعدتك بقلم مرفت السيد
قص عليهم فاروق ماحدث معه قائلا:
اتجوزت من بـ.ـنت عمي من 30 سنة ربنا رزقنا ب5 بنات الحمد لله كانت حياتنا ماشية باستقرار وشغلي كويس لحد مـ.ـا.تعبت ام البنات واضطريت ابيع بيتي والمحل الي كان عندي وصرفت كل مااملك على مرضها ولكن ربنا استرد وديعته و بقيت ساكن بشقة صغيرة بتاعت بابا الله يرحمه ويادوب مكفي بيتي ومصاريف بناتي الي بيدرسوا ويشتغلو عشان يساعدوا معايا
لحد ماعرفت حالا اني تعبان ووقتي في الدنيا قليل اوي اعمل إيه وبناتي اسيبهم لمين عارف ان ربنا ارحم من أي حد بس خايف عليهم من الناس دول ملهمش غيري انا من عيلة كبيرة ولكن كل واحد ملهي في حاله مقدرش افرض نفسي علي حد واقولهم راعو بناتي من بعدي وانا طول عمري عفيف النفس بقلم مرفت السيد
طب نفسي اجوزهم واتطمن عليهم قبل ماامـ.ـو.ت يارب
وبكى فاروق ودmعت عيون الموجودين وظلوا يواسونه ويذكرونه برحمة الله وبكرمه حتى هدأت نفسه قليلا
ثم قال احدهم وهو شاب صغير لحيته زادت وجهه هيبة ونور :لو سمحت ياشيخ علي انا عندي اقتراح للحاج فاروق
علي وهو امام المسجد قال:اتفضل يادكتور محمد
محمد: انا ممكن اتجوز بـ.ـنت من بناتك ياحاج يكون سنها مايزيدش عن25 لان سني 28
قال الشيخ علي:وانا اضمنه برقبتي دة مولود بالبيت الي جنب المسجد وهو واهله ونعم الناس انا مربيه
قال عبد الله:وانا اعرف بنات الحاج فاروق واضمنلك تربية واخلاق عالية
علي:ايه رأيك ياحج فاروق
قال فاروق بسعادة: موافق طبعا بـ.ـنتي التانية لؤلؤة سنها 25
محمد: هات فونك وقام بتبادل ارقام الهاتف وقال:بكرة بعد صلاة العشاء هانيجي انا واهلي لزيارتكم وللاتفاق
#بقلم_مرفت_السيد
احتضنه فاروق وهو يبكي بسعادة وانصرف فاروق وهو يدعو الله شاكرا
لحق به الشيخ علي وناوله مظروفا وقال:خد ياحج فاروق دة مبلغ بسيط مساهمة مننا بجواز بـ.ـنتك وان شاء الله ربنا هايعينك على سترة الباقيين
احتضنه فاروق بحب وقال:ربنا يستركم في الدنيا والآخرة يارب العالمين
وذهب فاروق الى منزله وقبل ما يصعد حلس على قهوة تحت منزله وجلس يفكر فيما سيفعل
فلمحه الحج سالم صاحب القهوة والمنزل وصاحب فاروق منذ الصغرفجلس بجواره وسأله:مالك يافاروق شكلك زي مـ.ـا.تكون عجزت 50 سنة ليه كدة
تنهد فاروق بألــم وقال:هامـ.ـو.ت ياسالم
*ياجدع بعد الشر عنك
:انا بكلمك جد
*مش فاهم
#بقلم_مرفت_السيد
فاروق باستسلام وحـ.ـز.ن:تعبان ياسالد والدكتور بالي ان خالتي متأخرة وايامي معدودة
سالم بصدmة:انت بتقول ايه انت كشفت عالتعب الي كان عندك لا هاخدك لدكاترة تانية
فاروق:الدكتور عرض حالتي على اكتر من دكتور والكل اجمع على اني باعيش اخر ايامي انا مش معترض على قضاء الله بس البنات ياسالم يمكن لو جوزتهم قبل ماامـ.ـو.ت احس اني مرتاح كدة وانا سايبهم في بيوتهم
سالم بحـ.ـز.ن:لاحول ولا قوة الا بالله مش معقول حكمتك يارب
فاروق:سالم بكرة بالليل في عريس جاي لبـ.ـنتي لؤلؤة اقف معايا انا لازم اجوز ال5 قبل ماامـ.ـو.ت ساعدني ياسالم
سالم:وحد الله في قلبك دة الاعمار بيد الله وان شاء الله تعيش وتجوزهم وطبعا انا معاك دة إحنا اخوات
اطلع ارتاح نام ان شاء الله نتكلم تكون ارتحت كدة
صعد فاروق لمنزله وهو يتأمل درجات السلم وكأنه يودعه حتى باب منزله ظل واقفا امامه وهو يتذكر احداث حياته ويبتسم بألــم حتى فتح الباب ودخل وهو يكمد الله بان بناته بالخارج كل واحدة منهن بعملها والصغيرتان بالكلية
ارتمى على اقرب مقعد واضعا رأسه بين يديه وهو يفكر
ثم نهض ودخل حجرته واستسلم للنوم
ثم استيقظ على بناته ملتفات حول سريره
نظر اليهن وقال: فيروزة
لؤلؤة
دهب
جوهرة
ماسة
إيه مالكم في إيه
قالت فيروزة وهي الكبرى :بابا……
فاروق:في إيه يافيروزة مالكم ملمومين ليه كدة
جوهرة :اتخضيناعليك اول مرة تنام كدة بالنهار
ماسة بمرح:ومفيش غدا كمان
ضحك فاروق: هاطلب دليفري عشان خاطر عيونك
اختضنته وقبلته:ياروحي انت ياروقة
لؤلؤة :انت كويس يابابا!
: الحمد لله ياقلبي ياللا اخرجوا اطلبو غدا على مااحصلكم
نهض فاروق وهو يغالب ألامه فتذكر المسكنات فتناولها ولحق ببناته وجلس وسطهم وهم يتحدثون سويا كعادتهم ظل يتأملهم بحب وينظر اليهم وهو يتمنى احتضانهم حتى اخر رمق والالم يعتصر قلبه
ثم قاطعهم وقال:لؤلؤة في عريس جايلك بكرة
صمتت الفتيات بصدmة ونظرن الى بعضهن وقالت لؤلؤة :إيه ازاي ومين
فيروزة: بابا مين دة
الاب:شاب دكتور صيدلي من طرف صديق ليا وانا عاوز اقولكم لو في بـ.ـنت منكم بتخب حد وعاوز يتقدmلها تصارحني وييجي وميخافش من الظروف
جوهرة:بابا انت كويس في إيه
#بقلم_مرفت_السيد
ماسة:انت بتوقعنا ياحاج عشان نصارحك و تضـ.ـر.بنا ولاايه
ضحك الجميع وقالت دهب:لا بجد يابابا انت النهاردة مش بعادتك خالص مالم ياحبيبي بس
فاروق بابتسامة:عاوز اتطمن عليكم مش هاعيش قد ما عيشت
قالت بناته بصوت واحد:بعد الشر عليك
والتففن حوله يحتضنونه ويببلون رأسه ويديه
دmعت عيناه وقال:عاوز استركم في بيوتكم ما خبيش عليكم باشوف امكم في الأحلام كتير وبتوصيني بكدة
فيروزة:الله يرحمها ويطول بعمرك يارب
قاطعهم وصول الطعام وبعدmا انتهو من تناول الطعام طرق سالم الباب ففتح له فاروق واستقبله ولكن سالم طلب منه النزول معه
فاروق لبناته:جهزوا البيت وازبطول لؤلؤة كدة لمقابلة عريس بكرة وابعتوالي طلباتكم إيه وهاجيبهالكم انا نازل مع عمكم سالم
جلست الفتيات وهم يتعجبن من امر فاروق وتصرفاته الغريبة اليوم
سالم اخذ فاروق داخل القهوة وطلب لهما شاي ثم قال سالم بحـ.ـز.ن :شوف يافاروق انا من ساعة ماعرفت وانا هاتجنن اكن الي فيك دة فيا انا
فاروق :احنا اخوات ياسالم ربنا يخليك لأولادك
*عشان كدة قررت اني اعملك حاجة تريحك من الحمل الي انت شايله واشاركك فيه
:مـ.ـا.تشيلش همي ياسالم أنا رمـ.ـيـ.ـت حمولي على الله
*ونعم بالله بس احنا اسباب عشان كدة هاجوز ابني سامي لبـ.ـنتك دهب
اتصـ.ـد.م فاروق وقال:بس ياسالم سامي ابنك متزعلش مني مش متعلم ودهب دكتورة متزعلش مني انت أخويا
قاطعه سالم :عارف بس انت عارف انه مليونير مكاتش غاوي علام كان غاوي فلوس وتجارة من يومه وشغله تاجر عربيات نقل وانت عارف انه بيحب دهب من زمان والتعليم كان العائق دة رفض يتجوز عشانها من يوم ماانت رفضته مش يمكن ربنا بيديهم فرصة انت عاوز راجـ.ـل يحب بـ.ـنتك وتكون متطمن عليها معاه صدقني مش عشان إبني بس سامي حنين وطيب ومستعد يفتحلها عيادة كمان
#بقلم_مرفت_السيد
صمت فاروق قليلا ثم قال بعد تفكير:كلامك صح انا عاوز راجـ.ـل يصون بـ.ـنتي ويحبها انا موافق ياسالم بس تخلي بالك منها
احتضنه سالم بسعادة: بـ.ـنتك دي بـ.ـنتي يافاروق وان شاء الله ربنا يطول عمرك وتشيل عيالهم
:يارب ياسالم
*بما ان بكرة عريس لؤلؤة جاي يبقى إحنا بعد بكرة الخطوبة على طول واسبوع يحهزوا الشقة ونكتب على طول
:لو بظروف تاتيه كنت هاطلب وقت اكتر بس ربنا يمد بعمري لحد مااتطمن عليهم كلهم على بركة الله ياسالم
قاطعهم صوت الأذان *ربنا كبير يافاروق تعالى نصلي المغرب بيأذن
بعد الانتهاء من الصلاة انزوى فاروق بركن في المسجد وظل يدعو الله ويقرأ المصحف الشريف حتى غلبه النعاس
فرأي في منامه زوجته الراحلة وهي تبتسم وتأخذ بيده ليسير معها بطريق طويل أخره نور ساطع بشـ.ـدة وبالطريق 5 إشارات مرور فتوقفت به عند اول اشارة اضائتها خضراء وابتسمت
استيقظ فاروق على صوت أذان العشاء
وبعدmا انتهى وصلته رسالة من فيروزة بان يحضر بعض الحلوى والعصير بطريق عودته
وبينما هو بطريق عودته للمنزل راى سيارة فارهة يترجل منها شاب وقور اقترب منه فاروق وقال: انت اكيد توهت عن بيتك ياخالد
نظر اليه الرجل بتعجب وقال:انت تعرفني ونظر اليه بتفحص وقال:انا باشبه عليك
ضحك فاروق: ابوك الحج عبد الناصر يبقى ابن عمي
ابتسم خالد وصافحه:انت اكيد عمي فاروق دة انت شبه بابا جدا
فاروق:بالشكل بس ياخالد بس قولي إنت بتعمل إيه هنا
خالد:انا كنت جاي عشان بابا عاوز يبيع ألارض بتاعته وكان معايا زبون بيتفرج عليها طمني عليك دة بابا بيحبك اوي
:انا كمان لولا ظروف العيشة والانشغال كنت روحتله باقولك انت متجوز ياخالد
خالد بدهشة: اه متجوز وعندي بـ.ـنتين
فاروق بخيبة امل:واخواتك حد منهم مش متجوز
خالد بمرح:بتشتغل خاطبة ولا إيه عالعموم عندنا يونس اخر العنقود بس دة عنده 20 سنة ينفع
وانفجر خالد ضاحكا بينما قال فاروق بعد تفكير سريع:بقولك ايه يابني خدني معاك البيت انا عاوز ابوك ضروري بس وصلني بيتي قريب من هنا اروح الطلبات دي واجي معاك
خالد باستغراب :حاضر أتفضل معايا
:عارف انك مستغرب بس صدقني موضوع حياة او مـ.ـو.ت
خالد: تحت امرك ياعمي ولايهمك
وبالفعل ارسل فاروق لبناته المشتريات مع صبي القهوة وارسل لفيروزة بانه ذهب بمشوار هام وانصرف مع خالد الي اتصل بوالده وأخبره بما حدث فرحب الاب بزيارة ابن عمه وهو يتساءل عن سبب الزيارة الغريبة
ولم يدm تساؤله كثيرا بعدmا وصل فاروق مع خالد لفيللا فاخرة تأملتا فاروق بإعجاب
استقبله عبد الناصر بكل مودة وحب احتضنه وقال:كدة يافاروق متسالش عني خالص كدة
فاروق :طب أسأل إنت ياعبده انا مطحون بالعيشة وبعدين اخاف اجيلك اتفهم غلط زي اخر مرة
عبد الناصر :ميبقاش قلبك اسود كدة وفيها ايه لما اساعدك طول عمرك حنبلي وقلبك اسود 8 سنين مقاطـــعـــني بسبب كدة تعالى تعالى انت واحشني طمني على اخبـ.ـارك واخبـ.ـار بناتك
فاروق:البنات بخير بس انا جايلك عشان انا الي مش بخير ياعبده
#بقلم_مرفت_السيد
طلب فاروق فنحانين من القهوة من الخادmة وقال *مالك يافاروق ملامك قلقني و وشك متغير خير
:هاحكيلك ياعبده
وقص عليه فاروق ماحدث معه وهو يشرب قهوته منذ الصباح واختتم كلامه قائلا :وانا جايلك عشان محتاجلك
*لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم قولي عاوز ايه لو مليرن جنيه و اسفرك برة تتعالج دةانت افضالك وجمايلك مغرقاني
:مش عاوز فلوس ياعبده بس لو عاوز تردلي جميل يبقى تساعدني
*عنيا بس ازاي
:تشوف لل3 بنات الي فاضلين عرسان عندك من اولادك حتى لو عريس واحد لأي بـ.ـنت منهم الي فاضلين فيروزة 30 سنة
بتشتغل مهندسة
وجوهرة23 في كلية الطب
وماسة 18 في كلية العلوم
اما لؤلؤة ودهب لقيتلهم عريسين
دmعت عينا عبد الناصر وقال بتأثر* دة انت تطلب عنيا من جوة انا لولاك كان زماني مـ.ـيـ.ـت لما عملت الحادثة وانت اتبرعتلي بدmك
شوف يافاروق خالد متجوز ومخلف
بس عندي يونس ينفع بـ.ـنتك الصغيرة
وعندي عمر منفصل مناسب للكبيرة
بكى فاروق بحرقة :شيلت من على قلبي هم كبير ياعبده اللهم لك الحمد
احتضنه عبد الناصر وهو يبكي:خلي أملك في ربنا كبير
*ونعم بالله
عبده تفتكر اولادك هايوافقوا دول عمرهم ماشافوهم
:متشغلش بالك على يوم الجمعة هانيجي نخطبهم ونتفق بإذن الله
*ربنا يريح قلبك انا هامشي
نده عبد الناصر على خالد:قوم تعالى وصل عمك لحد بيته ووجه كلامه لفاروق بس استناني شوية يافاروق
دلف الى مكتبه وعاد يحمل شيك وناوله لفاروق وقال:خلي دول معاك
فاروق:معايا والحمد لله
:مش هاقبل رفض ياللا وصل عمك ياخالد
وبينما فاروق بطريق العودة رن هاتفه برقم دكتور عصام فأجابه ودار بينهما الحوار التالي:عامل ايه ياحج
*هاعمل إيه بس يابني ربك سهلها بـ.ـاربع عرسان لبناتي
:انت بتتكلم جد طيب هما عرفوا حاجة اصل في بـ.ـنت دن بناتك تقريبا جوهرة اتصلت وجاتلي عشان تستفسر عن حالتك وانا رفضت اقولها حاجة واتهـ.ـر.بت منها انه شوية إرهاق ربنا يسامحني كدبت عشانك
*طيب ربنا يكرمك كويس انك ماقولتش
:وهاتفضل مخبي عنهم كتير
*في الوقت المناسب
:ممكن اطلب منك طلب
#بقلم_مرفت_السيد
*عنيا يابني
:هي بـ.ـنتك جوهرة من ضمن البنات الي اتقدmلها حد
*لا دي الي فاضلة يابني
:طب لو تسمحلي انا مستعد اتجوزها
*بجد ياعصام
:ياعمي دة انا مش عارف اساعدك ازاي بس لما شوفتها لقتها فعلا جوهرة وقلبي ارتاحلها
*ربنا يسعد قلبك ويريحك زي ماريحتني
:تحب اجي امتى عشان اخطبها
*بكرة لؤلؤة وبعده دهب والجمعة فيروزة وماسة يبقى السبت باذن الله
:على بركة الله تعالى
اغلق فاروق الهاتف وهو يبكي بسعادة كان خالد يستمع لمكالمة فاروق وهو يتساءل بقرارة نفسه عما يحدث مع فاروق
وصل فاروق لمنزله وترجل من السيارة وصعد لمنزله وهو يفكر
ازاي هافاتح البنات
هاقولهم إيه يارب زي ماسهلت الحال ب24 ساعة سهلها باقناعهم
دخل فاروق المنزل واجتمع ببناته وقال:……….
باختصار ومش عاوز اسئلة ولا واحدة منكم تقاطـــعـــني من بكرة كل بـ.ـنت فيكم جايلها عريس مايترفضش وانا موافق
لؤلؤة بكرة جايلك دكتور صيدلي اسمه محمد
وبعد بكرة ان شاء الله دهب انا وافقت اجوزك لسامي ابن سالم وانا عارف انك بتحبيه وساكتة عشان انا كنت رافضه بس بصراحة دة الي هاتطمن عليكي معاه
وانتي يافيروزة انتي وماسة يوم الجمعة خطوبتكم على ولاد ابن عمي عبد الناصر
والسبت خطوبتك ياجوهرة على دكتور عصام
وبخلال شهر كل بـ.ـنت منكم هاتكون في بيت عريسها
كان الصمت يعم المنزل على غير العادة
نظر فاروق بوجوه بناته فوجدهم عبـ.ـارة عن افواه وعيون مفتوحة من الدهشة وصوت صرصور الحقل
فاكمل كلامه قائلا : عارف الصدmة واحساسكم بس انا ليا أسبابي ورحمة امكم الغالية مـ.ـا.تتعبو قلبي انا هاقولكم كل حاجة بس بعد جوازكم انا ابوكم وعارف مصلحتكم
واخيرا قالت فيروزة : بابا انت بكامل وعيك انا اسفة بس دة مش حضرتك مش تربيتك لينا ولا تفكيرك
دهب:انا مستغربة وواثقة ان في سبب قوي يابابا ارجوك صارحنا انت معودنا على التفاهم متعاملناش كدة وكأننا رجعنا لسنة 1900
كان فاروق يستمع وهو يشعر بالحـ.ـز.ن فهم على حق ولكن شعوره بانه سيتركهم بمفردهم لمواجهة الحياة هو مبرره لما فعل
قالت ماسة:طب وانا الي يادوب قربت اتم 19 سنة
نهض الاب وقال بعصبية:بس خلاص مش عاوز اسمع كلام تاني انا قررت والي مش هاتعمل كدة هاغـــضــــب عليها ولو عاوزين تصغروني انا ابوكم الي ربتكم والناس بتحلف باخلاقكم وطاعتكم ليا عاوزين تقللو احترامي وتخلو الناس تقول عني معرفتش اربي تمام بلاش بعد ماالتزمت بكلمتي طلعوني عيل عشان حضراتكم شايفين اني باظلمكم
ردت جوهرة بعصبية:ايوة لما تخطبلنا وتجوزنا بسرعة عرسان منعرفهاش تبقى بتظلمنا احنا محصلناش البهايم انت كدة ظالم
رفع فاروق يده ليصفعها ولكنه توقف ووقع مغشيا عليه
افاقته دهب فهي طبيبة ولكن كانت حالته الصحية سيئة فنظر حوله ليجد بناته يبكين بحـ.ـز.ن
وانكبت جوهرة تقبل يده ودmـ.ـو.عها تتساقط بشـ.ـدةوهي تقول:سامحني يابابا انا غلطانة دة انت اب وام انت عيشت عشاننا وحرمت نفسك حقك عليا
#بقلم_مرفت_السيد
وكذلك باقي البنات قبلن يديه وهم يعتذروا فاباسم وقال بصوت واهن:متقلقوش انا مش زعلان، انتو عارفين اني لو هارميكم في النار لازم تثقوا ان دة لمصلحتكم وانا هاجوزكم لناس محترمة وعاوزكم تثقوا ان دة للصالح
لؤلؤة : واحنا موافقين نترمي بالنار عشانك
فيروزة:خلاص بقى احنا موافقين بس انت قوم كدة ومتخضناش عليك ولاايه يابنات
هتفن كلهن بالموافقة
ماسة:خلاص ياروقة هاتجوز انا اصلا فاشلة بالدراسة
ضحك الاب بصعوبة وقالت دهب: ضغطك كان وا.طـ.ـي اوي ليه ترهق نفسك كدة
فاروق:مااكلتش كويس بس متقلقوش ياللا حضروا العشا ربنا يحفظكم
كانو يتناولون طعام العشاء بصمت وكلا منهن بداخلها نفس التساؤل: ليه ولكنهن اثرن الصمت لأجل خاطر والدهم
اما بمنزل كل عريس لم يختلف الوضع كثيرا
بمنزل محمد اجتمعت العائلة الام والاب والشقيقتان الاصغر
بناء على طلبه
قال الاب وهو ايضا صيدلي ولكنه مريـ.ـض ويتحرك بصعوبة :في ايه يامحمد خير جمعتنا كلنا انا وامك واخواتك ليه
الام:خير ياابني
محمد :خير ياحاج بصراحة كدة انا قررت اتجوز
الاب:الف بركة ياابني مين العروسة
محمد :بـ.ـنت واحد من أصحاب الشبخ عبد الله وعلي واعتقد انها معيدة بكلية اثار
#بقلم_مرفت_السيد
الام بسـ ـخـــريــة :ومن امتى بتوافق على حواز الصالونات ومالها اسماء بـ.ـنت خالك
محمد:ياأمي انا عندي اسباب وان شاء الله بكرة الخطوبة
هتفت زهرة شقيقته:ايه بسرعة كدة
الاب:أيوة ايه السربعة دي
محمد بهدوء : ياحاج اسمحلي بكلمتين على انفراد
وبعدmا انتهى محمد وابوه من الكلام على انفراد بالصالون والام يتاكلها الفضول خرج الاب وقال: حضرو نفسكم بكرة وباذن الله الجواز هايتم بخلال اسبوع واهو شقة ابننا عالدهان بس وبأمر الله نفرح قريب
الام:بس ياحاج عاطف انا…
قاطعها بحدة:ولاكلمة ابنك راجـ.ـل وعارف مصلحته الكلام انتهى
اما بمنزل سالم كان الوضع مختلفا دmعت عيناسامي من السعادة حين ابلغه ابوه واطلقت الأم زغرودة من السعادة
وقال ساني وهو يقبل يد أبوه :ربنا يخليك ليا بس عرفت اقنعه ازاي دة الحج فاروق كان رافض خالص
سالم:ربك كريم متفكرش كتير بس يابني انا عاوزك تتقي ربنا قيها
ام سامي:يلهوي ياسالم دة بيتمنالها الرضا دة كل يوم يروح عند شغلها عشان يشوفها من بعيد بس
سالم بحـ.ـز.ن:ربنا يسعد قلبك يافاروق زي ما فرحت قلب إبني
ام سامي :بقولك ياسالم متنساش تبلغ سمير وسليمان ولادك ومراتاتهم عشان ييجوا معانا
سالم:بلغتهم خلاص ربنا يتمم على خير
سامي بسعادة: يارب ياحاج دة انا هاجيبلها حتة من السما
ودخل غرفته وهو يكاد يطير من السعادة فهي دهب عشق عمره وأخيرا سيصبح الحلم واقع
اما بمنزل عصام فهو يتيم ووحيد بعدmا مـ.ـا.ت ابوه ولحقت به امه اتصل عصام بعمه وخاله ليحضرا معه فبـ.ـاركا له ولم يهتم أحدهما كثيرا بسؤاله عن احواله فجلس عصام بمنزله وهو يتخيل عروسته الجميلة بجانبه والمنزل ممتلئ بالأطفال فأبتسم وهو يغمض عينيه بسعادة
اما بمنزل عبد الناصر فكان الوضع مشتعلا
بعد العشاء قال عبد الناصر :تعالو ياولاد وانتي كمان ياحاجة بالجنينة عاوزكم بموضوع
بعدmا جلسوا جميعهم قال:عمر ويونس اعملوا حسابكم يوم الجمعة هاتيجو معايا تشوفو عرايسكم انا خطبتلكم بنات فاروق ابن عمي
ضحك يونس بشـ.ـدة :انت اكيد بتعزر ياحاج
رب عبد الناصر عصاه بالارض:اخرس ياولد
عمر :بابا انت بتتكلم جد
*جد الجد وخالد عارف وشاهد
أومأ خالد براسه بالموافقة فقال عمر بحدة: دة انا لو بـ.ـنت كنت اخدت رأيي الاول ازاي الكلام دة
*وطي صوتك ياقليل الادب
:ياحاج انا مش هاتجوز ومش جاي وبعدين انهو مصيبتين دول يقبلو بعريسين بدون مايشوفوهم والمفعوص دة يتجوز إزاي وهو بيدرس.
نهض الأب بعصبية: آخر كلام عندي والي هايرفض هاحرمه من الميراث وهارميه برة انا اخترت المرادي بنات يتقالو بالدهب واظن كفاية اختيارك الي فات المهبب فاهمني طبعا
#بقلم_مرفت_السيد
وانصرف الاب جلس عمر بعصبيه وقال لخالد:ينفع كدة
خالد:ياعم وافق انت خسران ايه
يونس : انا شخصيا هاوافق عشان متحرمش من ميراثي بس لو طلعت وحشة هاخليها هي الي ترفضني
عمر للام الصامتة:ايه ياأمي يرضيكي التحكم دة
الام بهدوء:أبوك تعبان يابني متنساش دة لسة قايم من تعب بقلبه
خالد:ياعم امك بتتكلم صح انت مش هسران حاجز
عمر باستسلام : ماهو تعبه دة الي مخليني مش قادر اتكلم
وباليوم التالي بالمساء اقترب موعد وصول محمد لخطبة لؤلؤ
استعدت لؤلؤ لمقابلة عريسها الغريبة وكذلك باقي الفتيات وحلس فاروق وسالم بانتظار العريس واهله والشيخ علي وعبد الله
فماذا سيحدث 🤔🤔
يتبع…
وصل العريس وأهله امه وابوه واخواته البنات الاتنين زهرة ورقية ومعاهم الشيخ علي والشيخ عبدالله
استقبلهم فاروق وسالم وهمس فاروق لمحمد بألا يخبر بناته عن مرضه
وبعد عبـ.ـارات التحية والتعارف قدm محمد علبة شيكولاتة فاخرة الى فاروق قال ابو محمد :امال فين عروستنا
كانت البنات يتلصصن ليشاهدن شكل العريس
الى ان طلب منهم الاب ان تحضر لؤلؤة العصير وتأتي
عدلت اخوات لؤلؤة من هندامها ووضعن لها لمسة اخيرة من المكياج الخفيف وحملت العروس الصينية وخرجت وهي خائفة وتشعر بالخجل ولكن تتظاهر بالثقة
ساعدها فاروق بوضع صينية المشروبات وقال:اقدmلكم بـ.ـنتي لؤلؤة العروسة
انبهر الجميع من جمال لؤلؤة وكان واضح على كل الموجودين إعجابهم بيها فهي بيضاء البشرة تمتلك عيونا رمادية اللون لامعة كاللؤلؤ وشعرها بني وممشوقة القوام باختصار هي رائعة الجمال
احمر وجه العريس وهو يتحدث مع فاروق الذي قال له:نورتنا يامحمد ياابني
محمد :بنورك ياعمي
سالم: على فكره لؤلؤة معيدة بكلية الاثار
ابو محمد:ماشاء الله تبـ.ـارك الله العروسة زي القمر
ابتسمت لؤلؤة بخجل فقالت ام محمد وهي تشعر بالغيرة:وياترى ناوية تكملي شغل لما تتجوزي
فاروق:دي حاجة بينها هي وعريسها بقى يتفاهموا عليها
ام محمد :اصل احنا معندناش بنات بتشتغل ياحاج بناتي اهم خلصوا الدراسة وقعدوا في البيت
محمد :ياأمي لسة بدري على الكلام دة زي ماعمي قال دي بالاتفاق وانا اصلا مش ضد عمل الزوجة بالعكس يعني تبقى مراتي بإذن الله أستاذة بالجامعة دة شيء يشرفني ويسعدني طالما مش هاتقصر ببيتها ووجه كلامه الى لؤلؤة ولاايه رأيك يااستاذة
#بقلم_مرفت_السيد
كان الجميع يستمع لمحمد بإعجاب فاجابت لؤلؤة :معاك حق
ابتسم محمد وقال والده: طيب انا بس هستأذنك ياحج فاروق العريس والعروسة يقعدو سوا يتكلموا شوية على مااحنا نتكلم بالتفاصيل
نظر فاروق الى سالم بتساؤل فقال سالم:وماله اتفضلوا معايا
واصطحبهم سالم الى الصالة وقال:اتكلمو سوا مـ.ـا.تتكسفوش
جلس محمد يختلس للنظرات الى لؤلؤة ثم قال: انا مبسوط اوي بيكي
ثم تلعثم:انا اسف قصدي فرصة سعيدة معلش انا متلخبط
ابتسمت لؤلؤة:انا اسعد
قاطعهم دخول ماسة بالقهوة قدmتها وقالت :انا ماسة الضغيرة اللمضة
ضحك محمد:أهلا بيكي ياصريحة
انصرفت ماسة وقالت لؤلؤة :ممكن أسألك سؤال
:اتفضلي
* انت دكتور صيدلي ؟
:اه
*تفتكر طريقة جوازنا صح
:مش مهم الطريقة المهم يحصل قبول وتفاهم ودة هاييجي مع الوقت
*انا اسفة مش بعرف اجمل كلامي
:بالعكس انا شايفك خجولة وانسانة على خلق
*كلك ذوق
:بصي يا لؤلؤة انا استخرت الله من قبل مااشوفك وبعد ماشوفتك ارتحت كل الي هاوعدك بيه اني هاديلك وقتك بالكامل انك ت عـ.ـر.فيني بس طبعا نظرا لظروف سرعة الموضوع دة هايكون بعد الجواز
شعرت لؤلؤة بالسعادة من كلامه وعقليته الرزينة وتأملته وهو يتكلم وسيم دقنه خفيفة اسمر طويل القامة شعره لسود ناعم يرتدي نظارات طبية زادته وسامة ولما تلاقت عيناهما اخفضت بصرها بخجل ابتسم محمد واكمل قائلا :وصدقيني مش هاتنـ.ـد.مي انا انسان سلس وبسيط
*بإذن الله خير
قاطعهما فاروق:ايه ياولاد اتكلمتو وكله تمام ولاايه
محمد :اه ياعمي
طب يالا احنا اتفقنا خلاص وها نقرا الفاتحة ولا بلاش يا لؤلؤة
ابتسمت بخجل :الي تشوفه يابابا
فاروق:على بركة الله
اتفضلوا ونادى على باقي بناته:تعالو يابنات اقروا الفاتحة معانا
دخلو جميعهم وجلسو فقال فاروق:دول بناتي مهندسة فيروزة ودكتورة دهب ودكتورة جوهرة و ماسة بكلية علوم
انبهر الجميع بجمالهم وقال ابو محمد :ماشاء الله تبـ.ـارك الله جمال وتعليم واخلاق
#بقلم_مرفت_السيد
محمد : عم فاروق مخلف محل مجوهرات
ضحك الجميع ماعدا ام محمد وشقيقاته فقد شعرن بالغيرة
قال سالم:نقرا الفاتحه ياجماعة
قرأ الجميع اىقاتحة واخرج محدد خاتم قيم وانيق من جيبه وقدmه لعروسته وقال:يارب يطلع مقاسك
ارتدته العروسة وكان مقاسه مناسبا وانطلقت الزغاريد قال فاروق:احنا اتفقنا الفرح اخر الشهر يعني بعد اسبوعين باذن الله
محمد :على بركة الله هستأذنك بس ياعمي نتبادل ارقام الفون انا والعروسة والاسبوع الجاي تتغدو معانا في يوم وتشوفو الشقة
فاروق :بإذن الله يياللا يابنات هاتوا الجاتوه
قدmت الفتيات الجاتوه والشيكولاتة للجميع وانتهت الخطوبة بسلام وغادر العريس وأهله
جلس فاروق مع لؤلؤة بمفردها بعد مغادرتهم وسألها:ايه رئيك في العريس يابـ.ـنتي
*فات اوان انك تاخد رأيي يابابا انت اتفقت معاه نتخطب على طول
:يابـ.ـنتي هو ابن حلال ومن ساعة ماشافك وعنيه كلها أعجاب واهله كويسين ومستواهم عالي
*خلاص يابابا الي تشوفه
:حبيبتي قوليلي رايك طيب
*شكله كويس يابابا
:ربنا يريح قلبك ويسعدك
ياللا قومي نامي وارتاحي انتي واخواتك بكرة خطوبة دهب
اما بمنزل محمد كان ابوه سعيدا جدا وقال:ونعم النسب يابني الغروسة وأخواتها حاجة تفرح
محمد :عندك حق يابابا انا كان قلبي حاسس ان ربنا هايبـ.ـاركلي
#بقلم_مرفت_السيد
زهرة :بصراحة حسيت العروسة مغــــرورة
ام محدد:صدقتي يابـ.ـنتي بتطلع الكلمة بالعافـ.ـية
رقية:ولااخواتها ايه دة كلهم لينسز كدة
ابو محمد:بطلو غيرة بنات البـ.ـنت واخواتها جواهر بجد
محمد بحـ.ـز.ن:الله يبـ.ـارك فيكم تصبحوا على خير
وذهب لغرفته فصاح بهم الاب:عاجبكم كدة نكدتو عالواد يوم فرحه دة انتوا غم وتركهم ودخل غرفته هو الآخر
بمنزل فاروق كان بغرفته يدعو الله ان يبـ.ـارك زيجات بناته وان يطيل بعمره حتى يراهم بفستان الزفاف
اما الفتيات فاجتمعن حول لؤلؤة
ماسة:شكله طيب وحلو ايه رئيك فيه يا لؤلؤ
فيروزة:هو شكله محترم بس امه واخواته عقارب
جوهرة:احنا بضهرك متخافيش يا لؤلؤ بس قوليلنا رأيك بقى
لؤلؤة :مش عارفة يابنات نفس انطباعكم
دهب:طب قالك إيه
لؤلؤة :قالي انه مرتاح وانه هايديني وقتي عشان افهمه ونقرب من بعض وكدة
فيروزة:دة عينه كانت بتطلع قلوب لما شافك
ضـ.ـر.بتها لؤلؤة بالمخدة
وانطلقت القتيات يضحكن ويتمازحن بمرح
ماسة:بكرة يومك يادهب
دهب :ربنا يستر
ياترى هايحصل إيه بخطوبة دهب🤔🤔🤔
بصباح اليوم التالي استيقظ فاروق وبناته على طرقات الباب
فتح فاروق ليجد سالم ومعه رجلان محملان بحلويات وعصائر ورجل معه فروع نور ليعلقها بالبلكونة
قال فاروق:ايه ياسالم كل دة
سالم:الله مش خطوبة افرح بقى وفرح البنات وشوية كدة سامي باعت فستان و ميكب اراتيست للعروسة
وهمس لفاروق: حاولت امنعه عشان تعبك بس ملقتش سبب مقنع اعذرني يافاروق هو فرحته غلبتني
فاروق:خليه يفرح ياسالم دة ابني وأنا مش عشان تعبان هانكد عليهم ووطي صوتك بقى لاحسن البنات تسمع دول لسة بيفطرو
احتضنه سالم بحب :ربنا يخليك ليهم يافاروق انا هامشي بقى ياابو نسب لاحسن الواد هايعلق زينة ونور من اول الشارع لآخره وجايب دي جي
ضحك فاروق:ربنا يفرحه هو وكل بناتي يارب
بمحرد هروجه خرجت الفتيات ليشاهدن الشارع وهو يتحول لقاعة افراح عمت الفرحة ببيت فاروق وبالشارع بأكمله
كانت دهب سعيدة ولكنها تحاول اخفاء فرحتها حتى لاتسقط هيبتها فهي شخصية كتومة جدا ولا تظهر مشاعرها بسهولة
#بقلم_مرفت_السيد
ولكن بمجرد وصول الفستان والميكب ارتيست انطلقت زغاريد البنات وعمهم شعور بالسعادة فهم يعلمون بان دهب تحب سامي مهما حاولت الانكار
رقصت الفتيات بسعادة كان فاروق يحلس بالبلكونة ويشاهد سامي واصدقائه يحتفلون معه على انغام الدي جي ودهب وشقيقاتها يرقصن بالمنزل
كانت ابتسامته تعلو وجهه وهو يشعر بالالم في رأسه فنعض بهدوء وذهب لغرفته وتناول الأقراص المسكنة
وبالمساء حضر العريس واهله بزفة كبيرة من الجيران الي كانو مستغربين فجأة بـ.ـنتين من بيت فاروق بيتخطبو في يومين ورا بعض
جلس الجميع ورحب فاروق بهم وخرجت العروسة وشقيقاتها بناء على طلب والدها وقدmن الخلوى والعصير للموجودين
وبمجرد ماراها سامي دmعت عيناه من السعادة وهو يتأملها فهي متوسطة الطول ومتناسقة القوام شعرها ذهبي كلون عينيها العسلي الفاتح
قبلتها ام سامي بحب وكذلك زوجات اولادها
وقال سالم :نقرا الفاتحه يافاروق
فاروق: طب مش نتفق الأول
رد سامي :طلباتك اوامر ياعمي
سالم:دي بـ.ـنتنا وعمرنا ماهانختلف دكتورة دهب تتاقل بالدهب
فاروق :القاتحة ياحماعة
قرأ الجميع الفاتحة ثم اخرج سامي شبكة عبـ.ـارة عن طقم من الالماس وقدmه للعروسة واخرج دبلة فضية لنفسه
قال سالم:بعد اذنك يا فاروق لبسها الشبكة ياولا
ضحك فاروق:طبعا ياسالم دي بـ.ـنتك ما تتكسفيش ياحبيبتي
بعدmا انتهى سامي وضعت دهب الدبلة بيده
انطلقت الزغاريد وعلا صوت الموسيقى واحتفلت العائلتان بسعادة
استأذن سامي فاروق لينفرد بعروسته فوافق
ووقف سامي ودهب بالبلكونة
#بقلم_مرفت_السيد
قال سامي: دهب انا اسعد انسان بالكون بجد ويارب اقدر اسعدك
دهب بخجل: بإذن الله
:مبسوطة يادهب
*اكيد
:شوفتي النصيب انا عمري ماكنت هاتجوز غيرك
*تصيب ياسامي
:ياترى هاتسمحيلي ابقى اوصلك لشغلك
*لو بابا وافق ياسامي
:بصي هو الاهم اننا هنتجوز وعاوزك ت عـ.ـر.في انك لو طلبتي عينيا اديهم لك وبكل رضا انتي جوة قلبي يادهب
*شكرآ
نده عليهم سالم:تعالوا ياعرايس احنا اتفقنا خلاص والفرح بعد أسبوعين
دهب:بسرعة كدة انا لسة مش جاهزة
سامي: جاهزة لايه بس ماشيليش هم حاجة
فاروق: على بركة الله ياجماعة
سالم:ياللا بينا ياجماعةوان شاء الله يومين كدة وينزلو يختاروا عفشهم والغروسة تختار الوان الشقة وديكوراتها
مبروك يا دهب
دهب :الله يبـ.ـارك فيك ياعمي
سامي : عمي فاروق ممكن كلمة لوحدنا
سالم:طيب احنا هنمشي ياللا ياحاجة ياللا ياولاد ربنا يتمم على خير
بعد انصرافهم جلس سامي مع فاروق بمفردهما
قال سامي وهو يخرج مبلغا من المال :عمي دة مبلغ لجهاز دهب
فاروق :يابني جهاز دهب موجود عيب كدة
سامي:أرجوك ياعمي اعتبره هدية من ابنك انت هاتحوز كذا بـ.ـنت ورا بعض على حسب كلام بابا وحاسس ان في سبب قوي لانك ياعمي مش متهور بتصرفاتك بس مش علوزك تحسبه تطفل مني وانا زي ابنك وصدقني انا وكل مااملك تحت امرك وامر دهب
#بقلم_مرفت_السيد
فاروق بتأثر:انت ابني فعلا تربية ابوك صح نفس الجدعنة
ترك سامي المال وهم بالانصراف :استأذن انا بقى
فاروق:إستنى يابني
واحتضنه وهو يربت على كتفه
بعد انصرافه ذهب قاروق الى دهب وقال لها:مبسوطة يابـ.ـنتي
دهب :الحمد لله يابابا
فاروق:عريسك ابن حلال وجدع
ياللا عقبال باقي اخواتك
. وذهب فاروق إلى غرفته وهو يفكر
ياترى هايحصل ايه مع فيروزة وماسة بكرة وياترى ولاد عبدالناصر هايطلعو زي محمد وسامي
🤔🤔🤔
باليوم التالي اقترب موعد خطوبة فيروزة وماسة
جلس فاروق مع سالم على المقهى يتناولان القهوة
كان فاروق يشعر بالتـ.ـو.تر ولاحظ سالم ذلك فقال له مطمئنا اياه: متقلقش ياابو البنات بإذن الله خير
فاروق:انا عارف ان عبد الناصر راجـ.ـل تمام بس معرفش أولاده ورد فعلهم هايكون إيه
:صدقني لما يشوفو جمال بناتك واحترامهم هما الي هايتحايلو على ابوهم
ابتسم فاروق:ربنا يخليك ليا ياصاحبي
بمنزل فاروق عادت بناته من الخارج واجتمعو كعادتهم فقالت فيروزة: يابنات انا دلوقتي شاكة ان ورا جوازاتنا دي سر
دهب:باين جدا ان في حاحة كبيرة وعمو سالم عارفها
ماسة:طب هنعرف ازاي
جوهرة : اكيد دكتور عصام عارف سيبوني انا هحاول اوقعه لما ييجي بكرة
ضحكت لؤلؤة :ياجوهرة علينا احنا برضه هو عاجبك من ساعة ما شوفتيه ولما اتقدmلك مانمتيش بالليل من الفرحة
جوهرة:وايه يعني ماانتي بتحبي سامي
فيروزة:بس يادكتورة منك ليها عالاقل انتو شفتو عرسانكم حتى لو مرة انما انا وماسة منعرفش عنهم اي حاجه
ماسة:ياللا نتغدا ونقوم نجهز انا عندي فضول اشوف الواد خطيبي اوي
ضحكوا بمرح من كلامها ومر الوقت سريعا وبالمساء
كان عبد الناصر وزوجته وابناؤه الثلاثة بمنزل فاروق
استقبلهم فاروق بود كعادته ورحب بهم وصافخهم فصافحه عمر بكل تكبر
وجلس عمر ينظر حوله بغــــرور وهو يتفحص المنزل بق.. رف
لاحظ عبد الناصر تصرفات ابنه فقال لفاروق :بيتك جميل يافاروق فاكر بيتنا الي اتربينا فيه انا وانت دة انت كنت ابن عز انما ابويا كان على قد حاله وكنا بننام على الارض ونظر لعمر وقال انا عملت نفسي بنفسي ومش باتكسف من اصلي ولااتعالى على حد
#بقلم_مرفت_السيد
فطن عمر مقصد ابوه فجلس صامتا ولم ينطق
فاروق: طبعا ياناصر طول عمرك ابن اصول
خالد: امال فين العرايس ياعمي
يونس:ايوة انا برضه باقول فين عروستي الي وعدتوني بيها
ام خالد:بس ياابو لسان طويل اسكت
ضحك فاروق :سيبيه على راحته
نده فاروق على بناته ومرجت ماسة وفيروزة وقدmا المشروبات وجلسا بجوار فاروق بهدوء
قال عبد الناصر بانبهار:ايه الجمال دة يافاروق يشبهو امهم جدا
ام خالد:بسم الله ماشاء الله فيروزة وماسة اسم على مسمى
كان عمر يتحاشى النظر الى فيروزة ولكن اختلس النظر اليها فوجدها رائعة الجمال عيناها بلون الفيروز وشعرها اسود طويل وطويلة جدا ذات خصر نحيف وقوام ممشوق
فظل ينظر اليها باعجاب يحاول اخفائه فهمس له خالد:البـ.ـنت زي الأجانب
قال يونس لماسة:هي دي لون عنيكي انتي واختك بجد
ضحك الجميع وقال فاروق:ايوة لو عنيهم بجد
يونس :الله عنيها زي القطط اخضر فاتح
عبد الناصر :اتلم ياولا
خالد: ياترى بتشتغلي يافيروزة
فيروزة بهدوء:ايوة مهندسة بشركة بترول
عبد الناصر :ماشاء الله عمر كمان مهندس بس بشركتي انا مقاولات
#بقلم_مرفت_السيد
ويونس بيدرس تجارة انجليش
رد يونس :وانتي ياماسة بتدرسي ايه
فاروق:علوم
عبد الناصر:مش تعرفنا بباقي بناتك يااخي
نده فاروق بناته وطلب منهم مصافحة الجميع وقدmهم قائلا :دي دكتورة دهب
ودي استاذة لؤلؤة معيدة
ودي جوهرة بكلية الطب
انبهر عمر بجمال بنات فاروق وبتعليمهم العالي وبدأ يشعر باعجاب تجاه فيروزة
عبد الناصر :ايه الحلاوة دي يافاروق ربنا يحرسهم
مش نقرا الفاتحه بقى طلعي ياحاجة الشبكة
أخرجت ام خالد من حقيبتها علبتان من القطيفة بكل منهما طقم ذهبي واهدتهما للعروستان
وقرأالجميع الفاتحة حتى عمر قرأها وبداخله سعادة لايعرف مصدرها وانطلقت الزغاريد لليوم الثالث بمنزل فاروق
عبدالناصر :اظن شهر مناسب اوي على الجواز ولاايه يافاروق
فاروق:كويس ياناصر على بركةالله
عبد الناصر :واعمل حسابك ان ظول بناتي وانا عاوزهم كدة بشنطة هدومهم
فاروق: تسلم يا حبيبي أنا الاهم عندي تخلي بالك منهم
عبد الناصر:في عينيا متقلقش
نقوم احنا وان شاء الله اعملو حسابكم تشرفونا عشان تشوفو الفيلا قريب
#بقلم_مرفت_السيد
فاروق:بإذن الله تعالى
وانتهى اليوم كالعادة بانصراف اهل العريس
بعد وصول عبد الناصر واسرته لفيللتهم انفجر عبد الناصر بعمر غاضبا:انت بتتعوج على الناس في بيتهم ومنفوخ اوي وقاعد ساكت زي المغـ.ـصو.ب وهي اصلا برقبتك هي واخواتها
عمر بهدوء :بابا انا آسف متنفعلش لو سمحت وان كان عليا انا موافق عن اذنكم
نظر عبد الناصر الى زوجته والى أولاده بدهشة :ايه الي قلب حاله دة
يونس:البنات حلوين اوي وفيروزة عجبته بس متكبر يقول
هالد:هما يحلو من على حبل المشنقة بصراحة كويس ان حسناء مراتي عند امها ومجتش معانا
ام خالد :ماانت. الي مبتبطلش معاكسات وعلاقات ومراتك غيورة أصلا
#بقلم_مرفت_السيد
يونس :سيبكم من كل دة عروستي تجنن البت زي القمر
عبد الناصر :عشان تعرفو انا مختارلكم بنات ادب وجمال
اما بمنزل فاروق خلدت البنات للنوم عدا فاروق كان يشعر بوهن ولكنه تناول المسكنات حتى هدأت آلامه وقال لنفسه
اجمد كدة فاضل جوهرة وترتاح وتطمن عليهم
يارب قويني ووطول بعمري لحد مااجوزهم بس
وكذلك كان حال فيروزة وهي تتذكر شكل عمر ووسامته ولكنها تذكرت غــــروره فشعرت بالحـ.ـز.ن وقالت لنفسها شايف نفسه وقليل الذوق ياريته كان لذيذ زي شكله
وكانت جوهرة ايضا مستيقظة وهي تشعر بالسعادة وتفكر بعصام وهي تتسائل ياترى بيفكر فيا
ياترى هايحصل ايه بكرة
يتبع….
بمساء اليوم التالي حضر عصام بصحبة خاله وعمه وصديق له طبيب يدعى رامي وسط اجواء هادئة كان عصام يحنل ورد وشيكولاتة وضعهم على الطاولة
رحب بهم فاروق وبعد تبادل عبـ.ـارات الترحاب المتعارف عليها
تحدث خال عصام وقال:اظن انت شكلك مش غريب عليا يااستاذ فاروق
عصام:دة كان مساعد بابا الله يرحمه ودراعه اليمين من زمان
قال عم عصام:ايوة انا عارفه دة الحج فاروق كان اخويا الله يرحمه بيحبه وبيشكر فيه
عصام: الحج فاروق مربيني وانا يشرفني اتقدm لبـ.ـنتك دكتورة جوهرة وانا نستعد لكل طلباتك ياعمي
فاروق: يابني دة انا اوصلها لحد بيتك
#بقلم_مرفت_السيد
خال عصام:دكتورة بسم الله ماشاء الله طب ايه مش هنشوف العروسة ولاايه
نده فاروق على ابـ.ـنته وكالعادة قدmت العصير للجميع وباقي اخواتها قدmن الحلويات
وجلست جوهرة بكل هدوء وخجل فقال العم:زي القمر الف مبروك ياجماعة
هنس رامي لعصام:لون عنيها دة بجد
عصام وهو يلكزه:ايوة اسكت
رامي: عنيها دهبي اول مرة أشوف اللون دة وشعرها كمان
عصام بغـــضــــب:اتلم بقى دي هاتبقى مراتي
رامي :يابني مقصدش اعاكس
نظر له عصام بحدة فضحك وقال :خلاص خلاص
اخرج عصام خاتم وساعة من الذهب قدmهم لفاروق وقال:دي الشبكة ياعمي يارب تعجبك ياجوهرة
ابتسمت جوهرة بهدوء وقالت:جميلة شكرا
رامي :نقرا الفاتحه ياجماعة
قرأ الجميع الفاتحة وانطلقت الزغاريد ولم يندهش الجيران فقد تعودوا على الوضع برغم فضولهم
قال فاروق:ربنا يتمم على خير
عصام:ان شاء الله بخلال شهر هاكون جهزت كل حاجة على ذوق العروسة
العم:على بركة الله ربنا يتمملكم على خير
الخال:نستأذن احنا وخليك انت ياعصام مع عروستك
العم:ايوة ياللا بينا
ودعهم فاروق واوصلهم الى الخارج وعاد الى عصام ورامي
قال رامي :بعد اذنك عاوزك بكلمتين انا وعصام ياعم فاروق
طلب فاروق من بناته الانصراف وجلس بمفرده معهما
قال عصام :دة دكتور رامي صديقي وعالج حالات كتير شبه حالتك وهو شاف الإشاعات والتحاليل بتاعتك وشايف ان قي امل بعملية بس تلاقي متبرع بنخاع ويكون….
قاطعه فاروق:متكملش يابني انا مش هاعارض ارادة ربنا وصدقني انا راضي هاصرف القرشين الي معايا بتوع بناتي على علاجي لا يابني وبعدين انت قولتلي ان الامل منعدm يعني دي مغامرة يبقى امـ.ـو.ت بسريري وانا متطمن على بناتي
رامي :ياحاج الاعمار بيد الله بس المحاولة مش هاتضر بالعكس
فاروق:لا ياابني هاتضر بناتي لنا اديلهم امل وبعدها ممكن يحصل فشل عملية ودة الاحتمال الاكبر ساعتها هابقى تعبتهم واخدت فلوس جهازهم وصدmتهم لا ياحبيبي كتر خيركم انا اتطمنت على البنات خلاص وهاعيش الوقت الي فاضل بتجهيزهم وربنا يمد بعنري واوصل كل بـ.ـنت لبيتها
عصام وهو يخرج ظرف من جيبه ويناوله لفاروق:دة مبلغ بسيط لجهاز جوهرة انا عارف انك عزيز النفس بس دة حقها
فاروق:يابني ربك كرمني وفرهم ليك انت وهي
عصام : متقلقش ياعمي جوهرة في عينيا ارجوك اقبلهم
إحنا هانمشي وطبعا هانكون على تواصل
وبينما هو خارج لمح جوهرة فابتسم لها وهي أيضا فقال :اسمحلي ياعمي اعزمكم عالغدا اخر الاسبوع عندي
فاروق:بإذن الله ياحبيبي
بعد اتصرافه ضحكت جوهرة بسعادة واحتضنوهاشقيقاتها بسعادة
جلس فاروق بغرفته وطلب من البنات الا يزعجونه واخرج مبلغا من المال وجلس يفكر طويلا ثم اخرج صندوقا خشبيا قديم وفتحه واخرج منه 5 من الاحجار الكريمة النادرة مختلفة الألوان
#بقلم_مرفت_السيد
ثم اخرج اوراق بنكية بحسابات باسماء بناته من نفس الصندوق
وقسمهم على5 اقسام
مبلغ من المال وورقة وحجر كريم
ووشعهم ب5 علب وخلد للنوم بالصباح ذهب للبنك واودع لكل بـ.ـنت مبلغا من المال وعاد الى منزله
اشترى طعاما وجلس مع سالم ليشرب قهوته معه كالعادة ثم صعد منزله وقام بطهو الطعام وجهز السفرة وانتظر حتى عادت البنات الى المنزل وضج المنزل باحاديثهن كالعادة وهو يستمع لهن ويبتسم
وبعدmا انتهو من تناول الطعام جلس فاروق وقال:حبايبي انا مش عاوز اظلم اي بـ.ـنت فيكم مش عاوز ضميري يتعبني هل في واحدة منكم مش عاجبها خطيبها
لم تنطق ولاواحدة منهن فقال مكملا:يعني اعتبر انكم راضيين
اومأن برؤسهن بخجل فاباسم وقال:على بركة الله
واخرج 5 ورقات و5 كروت بنكية وقال:دة حساب باسم ن كل بـ.ـنت منكم كل بـ.ـنت معاها 200 الف جنيه دة شقى عمري ودة ليكم كل بـ.ـنت تتصرف فيه بحكمة صدقوني يابنات ربنا عالم الفلوس دي جمعتها إزاي عشانكم مش عاوز بـ.ـنت منكم تعاني من بعدي
قبلن يديه ودعون له ودmعت عيناهن: ربنا يطول بعمرك ويخليك لينا
*ويخليكم ليا ومن بكرة هانبدأ بتجهيز كل بـ.ـنت منكم لجوازها بإذن الله
#بقلم_مرفت_السيد
نظرت الفتيات الى بعضهن البعض بتـ.ـو.تر فقال فاروق: مش عاوزكم تقلقوا ولاتخافوا عرسانكم ولاد حلال وكل الي طالبه منكم تكونوا بطبيعتكم وتتقوا ربنا بازواجكم ومش عاوز واحدة تحس انها مفروضة او قليلة انتو مهندسين ودكاترة واجمل بنات
عارفين ليه كل بـ.ـنت منكم لون عنيها وشعرها ملونين
ماسة:نفسي اعرف يابابا
لؤلؤة :عمرنا ماسألناك وجاوبتنا
فيروزة:ايوة يابابا نفسي اعرف بس انت كنت بتقولنا هاحكيلكم بالوقت المناسب
فاروق:وجه الوقت المناسب عشان احكيلكم
جلست الفتيات حول الأب باهتمام وفضول عشان يعرفوا سبب لون عيون كل واحدة منهم مع ان الاب والام عيونهم مش ملونة
قال فاروق: انا من صغري كنت غاوي شغل المجوهرات جدكم كان اكبر صايغ زمان بس لظروف البلد وقتها قفل شغله وغير شغله لنجارة الجملة المحل دة انا ورثته منه، بيعته وقت تعب امكم الله يرحمها
كان نفسي افتحه جواهرجي بس كنت محتاج سيولة كل دة قبل مااعرف امكم فوقتها بابا شغلني مع التاجر الي كان بيورد شغل الدهب لبابا ولما مـ.ـا.ت كملت مع ابنه ابو عصام
كنت باشتغل معاه بتصميم الدهب وكان عنده محل كبير بيعرض الشغل فيه وبعدها قابلت امكم بـ.ـنت عمي كانت كبرت ومكنتش شوفتها من سنين قلبي اتفتحلها وحبيتها اتجوزنا
#بقلم_مرفت_السيد
وكانت كل مـ.ـا.تحمل تتوحم على حجر كريم تشوفني باشتغل تسرح في الحجر الي في ايديا وتفضل تتمنى تخلف المولود ويكون لون عنيه زي الحجر الكريم الي يلفت نظرها
ودة سبب تسمـ.ـيـ.ـتكم شافت الفيروز وجت فيروزة بلون عين فيروزي
وبعدها لؤلؤة عنيها رصاصي بتبرق زي اللؤلؤ بالظبط
وبعدها دهب لون عنيها دهبي
وبعدها جوهرة لانها شافت جوهرة كنت ماسكها وبتبرق وكالعادة
لحد ماسة
كانو امي وامها بيقولولي ان عنيها لقاطة الله يرحمهم جميعا
وعلى فكرة انتو مش مجرد بنات حلوين ب اسامي مجوهرات وبلون عيون مميز زي الفيروز والدهب والالماظ لا انتو كمان من جواكم حلوين وبرة زي جوة مـ.ـا.تعبتش بتربيتكم انتوا واخدين طباع الجواهر غاليين بتلمعوا مهما الناس اتفيرت واتسببت ان الزمن يتدهور من افعالهم وانتوا محافظين على قيمتكم بالعكس كنتوا بتعلو لما كنتوا اعلى واغلى من مستوى كل الي حواليكم كنتو بتتسببوا بتهديد للبنات والرجـ.ـا.لة كانت بتخاف تقرب منكم عشان عارفين إني جواهرجي وانتو الجواهر بتاعتي بتبرقوا وتلمعو وغاليين اوي عرفتو ياحبايبي السبب باساميكم وبأن الي يشوفكم ويعرفكم بينبهر بيكم
عشان كدة عاوزكم تتعاملوا بالمرحلة الجاية من حياتكم زي ما أنتم بطبيعتكم بالرقي الي ربنا خلقه فيكم بالخجل والادب بالذكاء متنزلوش عن مستواكم عاملوا نفسكم انكم جواهر بجد مش مجرد دهب صيني بيلمع وملهوش قيمه
كانت الفتيات يستمعون لابيهم بانبهار وتأثر
وبعدmا انهى حديثه قال :ياللا ياحبايبي قوموا ناموا بكرة وراكم شغل وبعدها هانروح لزيارة محمد عريس لؤلؤة عازمنا ع الغدا عشان تشوف شقتها وتختار العفش هو اتصل بيا وكلمك يا لؤلؤة صح
أومأت لؤلؤة برأسها بالايجاب وقالت:ايوة وبيكلمني ع الواتس بس كلامه عبـ.ـارة عن سلام وبس
فاروق بابتسامة :واثق من اخلاقكم وسبحان الله رزقكم بعرسان مقدرة قيمتكم والي مش عارف بكرة يعرف
#بقلم_مرفت_السيد
وباليوم التالي بعدmا استغدت الفتيات للذهاب الى بيت محمد خطيب لؤلؤة الي وصل بسيارته واستقبله فاروق وطبعا العربية مكنتش هاتكفيهم فسالم اصر ان سامي يوصل باقي البنات بعربيته
واتعرف سامي بمحمد وفضلوا يدردشوا ويضحكو سوا على قهوة سالم واتصااحبوا على بعض على ماالبنات تنزل
ومحمد اصر ان سامي ييجي معاهم
نزلت البنات انقسموا على السيارتين وطبعا كل واحد خطيبته جنبه وفاروق هو الي طلب منهم كدة
ودة اتسبب بسعادة لمحمد ولسامي الي كان ماشي ورا عربية محمد
لحد ماوصلوا وقفت العربيتين قدام عمارة جميلة مدخلها شيك مقفولة ببوابة حديد وتحت العمارة صيدلية محمد
محمد فتحلهم البوابةوطلعوا بالاسانسير لحد الدور الثالت
محمد قالهم اول دور دة مخزن الصيدلية والتاني دي شقة للضيوف
وانا شقتي الدور الرابع الاخير
ورن الجرس وفتحت الباب اخته رقية واستقبلهم عاطف ابو محمد بكل ترحاب
وبعدmا دخلوا اجلسهم محمد وابوه بالصالون وبعد لحظات دخلت ام محمد وسلمت عليهم والبنات جالسون بصمت وخجل يستمعون لاحاديث الرجـ.ـال فاروق وابو محمد ومحمد وسامي بشتى المواضيع
شويةومحمد قالهم :اتفضلوا ياجماعة الغدا جاهز
جلسوا جميعهم على السفرة عائلة فاروق وسامي بجهة والجهة الاخرى فايزة ام محمد وزهرة ورقية اخواته وعلى راس السفرة عاطف من جهة ومحمد من جهة أخرى
#بقلم_مرفت_السيد
قال عاطف : مش هاعزم ياجماعة دة بيتكم وانت ياسامي اعتبر ان محمد اخوك ماانتو عدايل
سامي:دة شرف ليا يادكتور
فايزة وهي تنظر الى لؤلؤة بغـ.ـيظ:كلي ياحبيبتي اصلك نحيفة انتي واخواتك
لؤلؤة بابتسامة باهتة: احنا متناسقين كل بـ.ـنت فينا طولها مناسب لوزنها ودة صحيا أفضل
زهرة: بس ال كيرفي أحلى
فيروزة: فعلا بس الكيرف لما يكون طبيعة جـ.ـسمك بدون دهون او ترهلات
نظر محمد الى لؤلؤة باعجاب وقال: انا شايف ان خطيبتي كدة جميلة
مما اشعل الغيرة بقلب الام والشقيقتان انا لؤلؤة فنظرت اليه باعجاب وابتسما لبعضهما وكذلك باقي شقيقاتها اعجبعن موقف محمد
عاطف بمرح: طبعا مين يشهد للعروسة
فاروق كان يتابع بصمت وابتسم بفخر حين سمع رد بناته
رقية:على كدة مين فيكم مخطوبة غير دهب
فاروق:كلهم يابـ.ـنتي عقبالك انتي واختك
فايزة:الله يعينك ياحج فاروق
عاطف :البنات رزق وربنا بيبعت رزقهم لابوهم من يوم ولادتهم
انتهوا من تناول الطعام واصطخبهم محمد وعاطف لرؤية الشقة
#بقلم_مرفت_السيد وبينما يشاهدونها انضمت اليهم فايزة وابـ.ـنتيها
قال محمد الى لؤلؤة :ايه رأيك في الشقة
لؤلؤة :حلوة
محمد :تحبي ندهن الوان إيه
لؤلؤة:على حسب الوان العفش انت بتحب الوان إيه
:لا العفش والدهانات على ذوقك
*عالعموم انا بفضل تداخل الالوان
:صاحبي عنده مكتب ديكورات بعد اذنك ياعم فاروق اخد لؤلؤة وسامي ودهب ونروح نشوف الديكورات والألوان وبكرة باذن الله هنختار العفش
فاروق:ماشي ياحبيبي اتفضلوا واحنا هنستناكم هنا
عاطف :لا احنا هنطلع السطح هانشرب الشاي فوق هايعحبكم اوي
وبالفعل صعد الجميع الى السطح وانصرف العرسان الاربعة الى مكتب الديكورات
وبعد ساعة عاد اربعتهم لينضموا الى الاسرتان فوق السطح
وبينما الجميع يتجاذبون اطراف الحديث قالت زهرة :ياترى اخترتي لون إيه
محمد:لون جديد كدة قطيفة وكل اوضة لون مختلف وهليها مفاجئة افضل
#بقلم_مرفت_السيد
فايزة: ياترى يا لؤلؤة هاتكملي شغل
محمد:انا موافق انها تشتغل بعد الجواز
فايزة بعصبية:هوانت محامي عنها
انزعج محمد واحمر وجهه ونظرت البنات لبعضهن البعض فتدارك عاطفةالنوقف وقال بحدة:في إيه مالك يافايزة انتي مالك ومالهم
فايزة بخــــوف:انا ماقولتش حاجة اصل محمد بيتكلم بالنيابة عنها
فاروق وهو يتجاهل ام محمد :نستأذن احنا يادكتور عاطف ا
بناتي عندهم شغل ودراسة الصبح بدري
عاطف :كدة بسرعة
فاروق:كفاية كدة
محمد وهو ينظر لأمه بعتاب:انا هاوصلكم ياعمي
بعد رحيلهم قال عاطف بعصبية لزوجته ‘انتي ايه حكايتك مع عروسة ابنك
:بصراحة كدة انا مش عاوزاها
*وابنك عاوزها والبـ.ـنت مفيهاش غلطة
:متكبرة هي واخواتها
*بقولك ايه قفلي وخلي ليلتك تعدي
اما محمد فقد اوصلهم واتفق على اختيار العفش بالغد واعتذر لفاروق:ارجوك متزعلش من أمي
فاروق:يابني انا مش زعلان اوعدني بس متعرضش بـ.ـنتي لموقف بايخ
محمد:اوعدك وان شاء الله على ميعادنا بكرة بعد اذنكم
قال فاروق لابـ.ـنته :ايه رئيك في حمـ.ـا.تك
لؤلؤة متقلقش يابابا محمد هايمنع اي صدام وأنا مش هاخليه يزعل هو وامه بسببي انا هاكون بحالي
فيروزة:بس ياترى هي هاتسيبك بحالك
دهب :متقلقوش لؤلؤة عاقلة وهاتحتوي الموقف
باليوم التالي اختار العروسان اثاث بيتهم والأجهزة الكهربائية
وكان اعجاب محمد بلؤلؤة يزيد مع كل موقف
وباليوم التالي كانت عزومة سامي لعائلة فاروق
ولكن حدث مالم يكن بالحسبان
باليوم التالي كان فاروق يشعر بالاجهاد الشـ.ـديد ويتحامل على نفسه كي لاتشعر بناته ولحسن حظه كانو جميعهن بالعمل والدراسة
فاتصل بسالم كي يساعده بالذهاب للدكتور عصام
عاينه عصام وقال له بحـ.ـز.ن: ياعمي الموضوع بقى صعب السيطرة عليه بالمسكنات
سالم:طب إيه العمل يادكتور
عصام:لازم يتحجز بالمستشفى
فاروق:لا لأ مش هاتحجز ولا حاجة اكتبلي مسكن قوي البنات كلها شهر وكل بـ.ـنت تكون في بيتها لأ ارجوك يابني
سالم:بطل عند بناتك لازم يعرفو
#بقلم_مرفت_السيد
فاروق:مش هايحصل مش هتكـ.ـسر فرحتهم أبدا
ومع اصراره قال عصام:حاضر ياعمي هاديلك علاج اقوى بس لازمك راحة
فاروق:ربنا يريح قلبك
اوصله سالم لمنزله وانصرف وجلس فاروق وهو يتألــم فخطرت له فكرة فامسك بهاتفه واجرى بعض الاتصالات وكان يتحدث بصعوبة وبعدmا انتهى كان سعيدا فخلد للنوم
ثم استيقظ قبل عودة بناته وهو يشعر بتحسن
فقام بتحضير الغداء وحضرت بناته تباعا وحلسن جميعهم يتناولون الغداء ويتحدثون عدا فاروق كان شاردا
قالت فيروزة:شكلك كدة عاوز تقول حاجة يابابا
ماسة:ايوة انت سرحان كدة وشكلك بتفكر اوعى تكون بتحب
ابتسم فاروق :ياشقية بس فعلا انا عاوزكم بموضوع مهم
انا قررت اكتب كتابكم كلكم في يوم واحد وعرسانكم موافقين بعد اسبوع وبعدها تختارو عفشكم براحتكم معاهم وتوضبو الشقق الي هتتجوزو فيها
لؤلؤة :بسرعة كدة ليه يابابا
دهب:ايه الي بيحصل من ورانا يابابا
فاروق:اهدوا يابنات انا بس ضد ان واخدة منكم تخرج مع خطيبها حتى لو لاختيار عفش كدة كتب الكتاب افضل
جوهرة بانفعال: ما تقولنا في إيه طيب وتريحنا
فاروق بعصبيه :مش عاوز معارضة الموضوع انتهى خلاص انا اتفقت مع رجـ.ـا.لة واناادرى بمصلحتكم كدة كدة الفرق مش كبير بالمواعيد الي اتفقنا عليها
ونهض ودخل غرفته واغلق بابها بعنف وجلس وهو حزين هو يعلم بانهن على حق ولكن ماباليد حيلة
وكذلك الشقيقات كن بحالة ذهول من تصرفات والدهم فاثرن الصمت
بالمساء استعدت العائلة لزيارة بيت سالم
ااصطحبهم سالم وسامي للمنزل القريب
استضافتهم ام سامي بسعادة ورحب اشقائه وزوجاتهم كذلك بهم
قال سالم:نورتونا ياجماعة
#بقلم_مرفت_السيد
فاروق :تعيش ياسالم
سامي: تسمحوا تيجوا تتفرجو على شقتي انا من بكرة هاوضبها زي مادهب تحب
بعدmا رأوا جميعهم الشقة قال سامي:عجبتك يادهب
دهب:حلوة بس انا…
قاطعها فاروق:مالك يابـ.ـنتي قولي
سامي :ايه يادهب مالك
دهب بهدوء:بصراحة كنت فاكرة اننا هانسكن ببيتك التاني
سالم:ايوة هو كان ناوي يوضب بيته بس الوقت ضيق
ام سامي:ياحبيبتي مـ.ـا.تخليكي هنا معايا
دهب :طبعا ياطنط انا هاكون معاكي طبعا بس هناك قريب على شغلي وشغل سامي
فاروق:طالما هانكتب الكتاب هايكون في وقت للتوضيب يبقى سامي يوضب بيته ويسكنوا هناك افضل
سامي:بس دة محتاج وقت كبير انا شايف اننا نتجوز هنا واوضب هناك على مهلي وننقل ببعدها
سالم:إيه رأيك ياعروسة
دهب : ماشي مفيش مشكلة
سامي: انا معروف ان كلمتي واحدة يادهب
#بقلم_مرفت_السيد
دهب :عارفة
فاروق: قولي لعريسك على الالوان والتوضيب الي تحبيه يابـ.ـنتي
وبالفعل بدأت دهب باستشارة شقيقاتها وسامي بيوافق على كل كلمة تقولها وهو فرحان
انتهت الزيارة على خير وبمنزل فاروق أخبر بناته بان عبد الناصر عازمهم على الغدا بكرة عشان فيروزة و ماسة يشوفو شققهم
وباليوم التالي ذهبت عائلة فاروق الى فيللا عبد الناصر الي كان باستقبالهم هو وزوجته وخالد وزوجته حسناء وعمر ويونس
وبعد الترحاب جلسوا بالجنينة وقال عبد الناصر: منورين ياقمرات على فكرة ياعرايسنا انا عامل لكل ولد دور لوحده عشان تكونو على حريتكم
نتغدا الأول وبعدها افرجكم فين الاكل ياحاجة
نظرت حسناء الى فيروزة وماسة وباقي أخواتهم بغيرة واشتعل قلبها حين قال خالد:هاتنورو الفيللا يابنات عمي
اما عمر فكان يشعر بسعادة لايدرك مصدرها بعد ان اجتمع به والده هو ويونس بالامس واخبرهم بتقديم موعد كتب الكتاب
فكان يجلس مبتسما عكس المرة السابقة وقال لفاروق: منورنا ياعمي انت وبناتك ثم قال لفيروز : على كدة يافيروزة مبسوطة بشغلك في الشركة الي انتي فيها
فاروق:لا واخدين منها موقف بس هي شاكرة وملتزمة فمحدش عارف ينسك عليها غلطة
#بقلم_مرفت_السيد
عمر باهتمام:ليه كدة
فيروزة برقة:يعني اصل اغلبهم اجانب وانا بـ.ـارفض السفر او التجمعات معاهم ودة مزعلهم مني بس الشريك المصري متنسك بيا
نظر عمر اليها باعجاب فقالت حسناءبخبث : ربنا يتمم على خير ان شاء الله نبقى اصحاب يابنات
فيروزة:بإذن الله
عبد الناصر:ياللا عالاكل ومش عاوز كسوف انا مش باحب العزومـ.ـا.ت دة بيتكم
كان يونس يضع الطعام امام ماسة ويقول:كلي ياماسة اتغذي كدة عشان تبقي بطة
مما جعل الجميع يضحكون من اسلوبه
بعد تناول الطعام اصطحب عبد الناصر الجميع الى شقة يونس وعمر
سالهم عبد الناصر:انا موضبهاعلى ذوقي لو في اي تعديل او تغيير قولوا يابنات
ماسة:بصراحة شقة يونس الوانها حلوة وديكوراتها عاجباني
فاروق:طب الحمد لله وانتي يافيروزة
فيروزة:نفس الكلام دة شغل مهندس ديكور وبصراحة ذوقها رقيق وحلو
ابتسم عمر :طب الحمد لله ان شغلي عجبك
فاروق:ماشاءالله عليك
فيروزة:بجد شغلك حلو اوي والالوان الباستيل بتعجبني
عمر:الظاهر ان ذوقنا واحد
عبد الناصر بسعادة:وبما ان الدنيا تمام كدة هاننزل بعد يومين كدة نختار العفش ايه رأيكم
فاروق:على بركة الله نستأذن احنا
عمر:تسمحولي اوصلكم
يونس:وانا راشق معاكم
اوصلهم عمر ويونس و انتهى اليوم على خير
وبالمنزل اخبر فاروق بناته بان غدا اخر يوم بالزيارات لرؤية شقة جوهرة وعصام الي اتصل بفاروق واصر على دعوتهم الى الغداء
كانت الفتيات يهلدن للنوم وكل بـ.ـنت مستلقية على فراشها وبتفكر بخطيبها رغم موقف فاروق والسرعة الي بيتم بيها جوازهم الا انهم كانو حاسين بسعادة تغمرهم
وفاروق ايضا مستلقي على فراشه وهو يدعو الله ان يمر يوم غد على خير
وباليوم التالي………
ياترى هايحصل إيه 🤔🤔
وباخر يوم بالزيارات وبالموعد المحدد اصطحب فاروق بناته الى فيللا عصام التي ورثها من أبوه
كانت الفتيات ينظرن الى الفيللا الفاخرة من الخارج ويندهشن من تواضع عصام
فقال لهم فاروق : متستغربوش ابوه الله يرحمه كان كدة متواضع
استقبلهم عصام من باب الفيللا الخارجي واصطحبهم الى الداخل مرورا بالجتينة وحمام السباحة حتى بهو الفيللا الواسع واحلسهم بالصالون وطلب من خادmه ان يأتي بالعصير
ابتسم عصام وهو ينظر الى جوهرة :نورتي بيتك
جوهرة:شكرا
عصام :يارب يعجبك
ماسة :دة يهوس يادكتور دة انا ممكن اتوه هنا
فاروق:ربنا يبـ.ـاركلكم وتملوه أولاد
قاطعهم وصول العصير فقال عصام وهو يقدmه لهم:على فكرة انا مجدد الفرش من فترة صغيرة بس اي حاجة هاتقولي عليها هانفذها فورا
شعرت جوهرة بالخجل واحمر وجهها
فاروق:بإذن الله ياحبيبي
عصام :طب ياللا ياجماعة اتفضلو شوفوا الفيللا
كانت الفيللا عبـ.ـارة عن 3 طوابق بعدmا شاهدوا الدور الارضي ثم الأول
قال لهم عصام:الدور التاني مش متجهز
فاروق:ايوة فعلا كان ايام الحج ابوك مهجور ومخزن هولسة مخزن صح!
عصام بتـ.ـو.تر:لا انا نضفته من اي كراكيب وشايف انه مستقبلا ممكن ينفعنا بس حاليا مش فاضي لتوضيبه
#بقلم_مرفت_السيد
فيروزة:عالعموم انتو عندكم 8 غرف 2 تحت و6 هنا اظن دة كافي جدا
ماسة:مااحنا كمان هانسكن بفيللا بس كل واحدة دورها شقة 5 غرف بس إحنا مساكين
ضحك الجميع وقالت دهب: لا مسكينة بجد
عصام:ايه ياجوهرة قوليلي عاوزة توضبي او تغيري حاجة
جوهرة: بصراحة لا انت عندك فرش لسة بورقه. متغلف وانا عاجبني الستايل والالوان
عصام بدهشة: يعني ذوقي عاجبك طب وانت ياعمي
فاروق:دة قراركم سوا
عصام :طب ياللا عالغدا بقى انتو اكيد جعانين
وبعدتناول الغداء طلب منهم الانتقال الى الخارج ليقضوا باقي يومهم امام البسين ويشاهدون الاشجار والورود التي قام عصام بزرعها بنفسه
انبهرت جوهرة برقة عصام وبهدوئه وبعد انتهاء اليوم قام بتوصيلهم الى منزلهم
اجتمع الاب ببناته وقال لهم:دلوقتي اظن ان كل واحدة منكم راضية عن جوازتها وربنا كرمكم بعرسان محترمة و بيقدروكم
انا عارف ان فاضل ايام على كتب كتابكم ومتقلقوش انا هاامنكم وهاحفظ حقوقكم بس عاوزكم تكونو راضيين من قلبكم عن تصرفاتي الي انا عارف انها غريبة عليكم بالفترة دي
#بقلم_مرفت_السيد
بس انا عملت كدة عشان مـ.ـا.تتلطموش من بعدي معاكم سلاح العلم والجمال ودلوقتي هايزيد عليهم السند لأن الراجـ.ـل مهما كان هايحمي مـ.ـر.اته ومفيش اسد مهما جاع بياكل مـ.ـر.اته و اولاده انا لولا امكم بحياتي كان زماني ضايع عشان كدة غرزت فيكم قيمة الأسرة ويارب لو مت تفتكرونى بكل خير
بكت البنات وقبلن يديه ودعون له بطول العمر وأخبرنه بموافقتهن ورضاهن
مرت الأيام سريعا ووصلنا ليوم كتب الكتاب الي اقترح عليهم فاروق انهم يحجزو قاعة مناسبات اوبن
كانت الفتيات يرتدين 5 فساتين تشبه بعضها بلون اوف وايت لامع كانت كل فتاة منهن يعانق الفستان جسدها بتاج صغير فوق رؤوسهن وبمكياج سواريه زادهن جمالا كان الجميع بحالة انبهار فكانوا يبدون كالحوريات
اتفق فاروق مع كل عريس على مؤخر كبير وقايمة كبيرة وبعد الاتفاق تم كتب الكتاب بأجواء هادئة والمدعوين اقتصروا على بعض الافراد من كل عائلة وبعض الأصدقاء المقربين
وتم الإحتفال وسط دmـ.ـو.ع فاروق وبناته تأثرا بالموقف
#بقلم_مرفت_السيد
وبعدها ذهب جميعهم للعشاء باحدى المطاعم بجو مرح ومع اصرار كل اسرة على دفع ثمن العزومة تقاسم العرسان الفاتورة
انتهت الليلة الجميلة واوصل العرسان فاروق وبناته الى المنزل وسط زفة بالسيارات
وبمجرد صعودهن طلب منهن فاروق ان يجلسن فهو يريدهن بأمر هام
غاب بحجرته قليلا ثم عاد ومعه خمس حقائب قطيفة صغيرة وناول كل بـ.ـنت حقيبة وقال:افتحوهم
ومع شعورهن بالدعشة فتحت كل واحدة الحقيبة لتجد جوهرة كبيرة او حجر كريم بلون عيون كل واحدة منهن لتزداد دهشتهم اكتر
فيروزة وهي تنظر لحجر كريم كبير باللون الازرق
قال لها فاروق:دة حجر الفيروز الإيراني من اغلى واندر الأحجار لونه ازرق • لمعرفة ما إن كان الفيروز حقيقيًا أم لا يمكن كـ.ـسر جزء منه للكشف عن طبيعة لبه، ففي حال كان اللب أبيض اللون فهذا يعني أن القطعة مزورة ومجرد قطعة من البلاستيك المصبوغ
وطبعا دة الي مامتك عينها وقعت عليه
وهي حامل فيكي حافظي عليه وا عـ.ـر.في قيمته كويس لان قيمته زيك لاتقدر بثمن
اما دهب فكان نصيبها عملة ذهبية عليها نقوش غريبة فنظرت الى والدها الذي سبقها وقال:دي عملة دهب نادرة من القرن ال15 كنت اشتريتها من بياع خردة وانا بانضفها وبالمعها كالعادة شافتها امك وهي حامل فيكي شايفة بقالها قد ايه ومازالت محتفظة بلمعتها وقيمتها بتزيد زيك يادهب
اما جوهرة فكان نصيبها جوهرة كبيرةلامعة بتعكس اي ضوء حواليها فقال لها فاروق دة حجر الموسغرافيت من الجواهر النادر وجودها تشبهلك ياجوهرة نفس لون عنيكي ونفس صفاتك بتلمعي في اي مكان
اما لؤلؤة فكان نصيبها لؤلؤة كبيرة دائرية داخل صدفة فقالها:عارفة طبعا لما بتخرج اللولوة من الصدفة بتعملنا احلى واغلى عقد خصوصا ان دي لؤلؤة طبيعية من الرخويات ودي لؤلؤة من بحار الجنوب من ميانمار من أكبر اللاليء ويستحيل كـ.ـسرها زيك يا لؤلؤة
اما ماسة فكانت ماسكة ماسة كبيرة لونها ذهبي مما اثار استغرابها فقال فاروق:دة ياماسة الماس شمبانيا متستغربيش دة من اغلى انواع الاحجار الكريمة الماسية الي لم تتم معالجتها تماما بطبيعته شبهك طبيعته غالية ومميزة
قال فاروق: اظن كدة عملت الي عليا ووصلتلكم ورثكم مني فلوس والجواهر النادرة حافظو عليهم وعلى بعض اوعوا في يوم تتغيرو انا باحبكم انتوو اغلى مافي حياتي تعالو في حـ.ـضـ.ـني
التففن حوله واحتضنوه بكل حب ودmـ.ـو.ع فرح وتأثر
فاروق:ياللا يا عرايس على النوم بس كل واحدة كدة تحيب بوسة وحـ.ـضـ.ـن كدة انا فرحتي بيكم مش عارف اوصفها
احتضنته كل واحدة منهن وقبل يديه ورأسه ووخلدوا للنوم بمنتهى السعادة والقلق بان واحد فقد فاجئهم والدهم بالجواهر الثمينة الى ان غلبهن النوم ليستيقظن على مفاجئة أخرى
ياترى إيه ……
😢😓😳🤧😔🤔🤔🤔🤔
صحيوا البنات واستغربوا ان فاروق ماندهش عليهم كعادته عشان مايتأخروش على الشغل حضروا الفطار ودخلت ماسة تصحيه بس طلعت بسرعة وقالتلهم:بابا مش موجود
اتصلوا بيه موبايله مقفول شعروا بالحيرة اتصلوا بسالم قالهم انه مش موجود بس هايراجع الكاميرات لما يرجع ويبلغهم بالي هايشوفه
نزلوا على مصالحهم وهما طول اليوم بيكلموه وفونه مقفول لحد ماروحو البيت وبرضه محدش يعرف عنه حاجه سالم اتصل بدهب وقالها انه الكاميرا مصورة فاروق وهو داخل المسجد يصلي الفجر ومش باين حاجة تاني
طبعا كل بـ.ـنت خطيبها بيتصل بيها وبيعرفوا الي حصل بيطمنوا البنات انه بخير بس طبعا محدش من البنات قادر يتطمن
لحد ما فيروزة قالت: يمكن راح يزور قبر ماما
#بقلم_مرفت_السيد
دهب :ايوة فعلا انا هاكلم عم سالم يروح يشوفه
وبالفعل ذهب سالم وهو قلقان وبعد ساعة رجع سالم طلع لشقة فاروق وشه متغير سألوه بلهفة :ايه ياعمي لقيته؟
قالهم بحـ.ـز.ن : انا عاوزكم متقلقوش وان شاء الله خير
فيروزة بعصبيه :في ايه احنا كدة قلقنا اكتر قول على طول
سالم :لاحول ولا قوة الا بالله ابوكم كان بالمقابر فعلا وتعب فجأة والحارس اتصل بالاسعاف واتنقل على المستشفى ودة تليفونه كان واقع والحارس كان شايله معاه
صرخت البنات بفزع وقالت دهب:مستشفى ايه خدنا على هناك حالا
كان سامي ابوه بلغه و وصل وبسرعة اخدو البنات على المستشفى وهما بالطريق
سامي اتصل بعصام وبلغه بالي حصل ،وعلى ماوصلو كان عصام هناك بيتكلم مع الدكتور
اندفعت البنات بسرعة الى الريسبشن بيسالو عن غرفة ابوهم ولما عرفوا هرولو الى الغرفة ليجدو عصام يتحدث مع الطبيب وبسرعة تدخلت دهب وجوهرة وسألو الدكتور وعصام عن حالته
وطبعا عصام كان عارف فطلب منهم يقعدوا بهدوء ويسمعوه: ياجماعة والدكم تعبان اوي وعنده فشل بالنخاع ودخل بغيبوبة ودخل العناية المركزة وللأسف مفيش بأيدينا الا الدعاء انا عاوزكم تتماسكو كدة
انفجرت البنات بالبكاء وقالت دهب :نزرعله نخاع من اي بـ.ـنت مننا تكون متطابقة
سامي’ايوة يادكتور أكيد في حل
عصام :للأسف حالته م تسمحش بعملية كل الي مطلوب منكم تدعوله وماينفعش تدخلو تشوفوه بالشكل دة
جوهرة بغـــضــــب:انت كنت عارف؟
عصام : جوهرة افهمي دي كانت رغبته
صاحت به جوهرة :دي حاجة مـ.ـا.تخصهوش لوحده ولما جيتلك وسألتك خبيت عني ليه
سالم :متلوميش عليه ابوكي كان موصينا انكم متعرفوش حاجة
#بقلم_مرفت_السيد
لؤلؤة ببكاء :دلوقتي فهمت سبب الي عمله
سامي:انت كنت عارف يابابا
ماسة:مش وقته دلوقتي خلونا في الي احنا فيه
جوهرة:ياحبيبي يابابا كان بيودعنا مكانش عاوز يسيبنا بالدنيا لوحدنا
اقترب منها عصام ليواسيها فصاحت به:ابعد عني عمري ماهنسالك انت وعم سالم انكم سيبتوه يعاني لوحده
سالم:والله ماسيبناه لوحده وحاولنا نقنعه وانتو عارفين مخه عنيد
عصام:انا هادخل اشوف الحالة واجي اطمنكم
فيروزة :احنا جايين معاك
عصام: الدكتور مدحت الي متابع حالته صديق ليا قالي انه ممنوع الزيارة بانكم هاتنفعلو ودة غلط
دهب :هانشوفه واحدة واحدة بهدوء
عصام : تعالو معايا
وذهب بهم الى الدكتور مدحت الذي سمح لهم بالزيارة كل واحدة على حدى
وبالفعل دخلت الفتيات واحدة تلو الأخرى و رأين والدهم القوي الحنون وهو غائب عن الوعي ويتنفس عن طريق اجهزة تنفس صناعي
جلسن يبكين بحرقة وكل منهن تدعو الله
اتصل عمر بفيروزة ليطمئن على فاروق وهل وجدوه ام لافوجدها تبكي سألها عن سبب بكائها فأخبرته
فاتى عبد الناصر وأولاده الى المشفى
وكذلك محمد ووالده
الكل يواسي الفتيات ويدعون الله ان ينهض من سباته
مرت ساعتان حتى اخبرهم الدكتور بان فاروق قد افاق وسينقلونه بعد قليل لغرفة الافاقة
#بقلم_مرفت_السيد
بكت الفتيات ولكن هذه المرة بسعادة بأن الله قد استجاب لدعواتهن
بعدmا خرج فاروق من العناية لغرفة الافاقة
خرج الدكتور وقال: دلوقتي والدكم فاق بس عاوز يشوف بناته فلو سمحتم بلاش انفعال هو مش هيتحمل يشوف عـ.ـيا.ط وبعدين انتو فيكم دكاترة وهارفين ان نفسية المريـ.ـض مهمة في العلاج
#بقلم_مرفت_السيد
دهب:متقلقش يادكتور إحنا معندناش اهم ولا اغلى من بابا عمرنا ماهانتعبه
ودخلت الفتيات بهدوء ابتسم فاروق حين راهن واشار لهن بالاقتراب
ثم قال بصرت واهن:تعالو ياحبايبي تعالو في حـ.ـضـ.ـني
احتضنته الفتيات واحدة تلو الاخرى ورغما عنهن سالت دmـ.ـو.عهن
فقالت فيروزة: ايه ياحاج ياللا قوم بالسلامة كدة ولاعاوز تعرف غلاوتك
ابتسم وقال بصوت واهن: انتو اكيد عرفتوا اني تعبان اوي متزعلوش مني
دهب:لا مش زعلانين وان شاء الله هاتقوم وهاتخف
فاروق:يادكتورة متضحكيش على نفسك انا هامـ.ـو.ت
ماسة وهي تقبل يده:بعد الشر عنك
فاروق :المهم انا عاوز اوصيكم خلو الناس تدعيلي على تربيتي ليكم خلو الخجل والادب دايما رد فعلكم ولما يحصل مشكلة اهدوا وعدوا لحد عشرة واحمدو ربنا واستغفروه قبل اي انفعال
جوهرة:حاضر يابابا بس كفاية كلام مـ.ـا.تجهدش نفسك
#بقلم_مرفت_السيد
فاروق:اسمعوني يابـ.ـنتي وانا هارتاح سامحوني لو جوزتكم بالشكل دة انا عقليتي هدتني ان السند هو الراجـ.ـل بس ربنا كرمكم بعرسان عارفين قيمتكم وانا واثق انكم هاتكونومرتاحين من بعدي
اجهشت البنات بالبكاء فلم يتحملن كلامه فاكمل قائلا:عارف ان الوداع جه فجأة على غفلة كان نفسي امـ.ـو.ت على سريري
بس الحمد لله اوعدوني تتجمعو في بيتنا كل جمعة مهما كان انشغالكم والي تحتاج اختها تلاقيها دايما بضهرها عاوزكم عزوة لبعض اوعدوني
انكبت فيروزة تقبل يده وهي تبكي :حاضر اوعدك يابابا
وكذلك باقي البنات
قال فاروق بصوت ضعيف:عرسانكم فين
لؤلؤة :برة كلهم عاوزين يشوفوك
فاروق:اندهولهم
ندهت ماسة لهم فوقفو بجانب زوجاتهم قال عصام:سلامتك ياعمي
سامي:ان شاء الله تقوم وتخف
عمر:احنا جنبك اهو ولو في عملية حتى لو برة هاسفرك
يونس: سلامتك ياعمي ياللا قوم بقى خلينا نشوفلك عروسة
محمد :الف سلامة عليك بإذن الله تقوم بالسلامة
نظر اليهم فاروق وقال:الله يسلمكم انا ليا عندكم طلب
خدو بالكم من بناتي متزعلوهمش انتو معاكم جواهر محتاجين رقة بالتعامل بلاش تخدش اي حجر كريم او جوهرة عشان متفقدش جمالها وتنطفي
دي وصيتي ليكم ياحبايبي
دخل عبد الناصر وسالم وعاطف فقال فاروق لبناته ولازواجهم :اخرجو وسيبوني معاهم شوية
عاطف :شـ.ـد حيلك كدة ياحاج
#بقلم_مرفت_السيد
بكى سالم: ايه ياصاحب العمر عاوز تسيبني ولا إيه
عبد الناصر وعو يحاول التماسك :استهدو بالله فاروق هايقوم ولاايه ياابن عمي ياغالي
خرج الجميع فقال فاروق: وفروا كلامكم وسلامكم انا عاوز اقولكم بناتي امانة برقبتكم اعتبروهم بناتكم الي ترضوه لبناتكم ارضوه لبناتي سالم وانت ياناصر وانت يادكتور عاطف
اوعدوني خلوني امـ.ـو.ت مرتاح
بكى سالم بشـ.ـدة:متقولش كدة
:اوعدني ياسالم
*وصيتك برقبتي
دmعت عيون عبد الناصر:حاضر يافاروق بناتك بناتي
عاطف بنأثر: في عينيا بس شـ.ـد حيلك كدة
فاروق :ربنا يريح قلوبكم انا كدة اتطمنت سيبوني لوحدي شوية
بلحظة دخول الطبيب والممرضات فقال:كفاية كدة ياجماعة مفيش زيارات تاني اتفضلو خلونا نفحصه
خرج ثلاثتهم وسالم منهار من البكاء وكذلك البنات وكل بـ.ـنت زوجها بيحاول يواسيها بلا فائدة
#بقلم_مرفت_السيد
دهب :عمي سالم هانفضل نتفرج عليه وهو بيمـ.ـو.ت
جوهرة:ادعيله يادهب
عاطف :يابنات هو بين ايادي ارحم الراحمين
هتفت فيروزة:يارب يارب
خرج الطبيب وهو متـ.ـو.تر ونده على سالم وعصام وتحدث معهم قليلا وانصرف تغير وجه سالم وعصام وتحدثا سويا بصوت اقرب للهمس
جوهرة :في ايه قالكم إيه انا داخلة اشوفه
فمنعها عصام وامسكها وهي تحاول الافلات منه
دهب لسالم :قالك ايه ياعمي
انهار سالم على الكرسي والجميع بحالة ترقب وتساؤل
فقال سالم:…..
🤧😥😭
البقاء لله يابنات
انهارت الشقيقات مابين بكاء وصراخ واغماء
وباشر سالم وعاطف وعبد الناصرإجراءات الدفن والجنازة والعزاء كانت جنازته مهيبة فهو رجل محبوب وكريم وسيرته طيبة وكانت الازواج يستقبلون المعزيين ويرسلون طعام للشقيقات ويتواصلون معهم باستمرار
وبعد انتهاء ايام العزاء
جلست فيروزة وجمعت شقيقاتها المنهارات من الحـ.ـز.ن
وقالت :يابنات لو قي حد من أزواجنا طلب من اي واحدة مننا تعيش معاه وتنتقل لبيته هانرفض فاهمين
جوهرة:ايوة طبعا لا الظروف تسمح ولا ينفع أبدا دلوقتي
بكت ناسة وهي تنام بحـ.ـضـ.ـن لؤلؤة وقالت :ومين تقدر تفرح بعد كدة
#بقلم_مرفت_السيد
دهب:الله يرحمك يا بابا مش قادرة اتخيل البيت من غيره هاتجنن احنا دكاترة عالفاضي ازاي ماعرفناش وملحقناش بابا من الاول وانفجرت بالبكاء
احتضنتها فيروزة وقالت وهي تربت على شعر اختها:حتى لو الاخداث اتغيرت عمره يادهب دة عمره يابنات ياللا ياحبايبي قومو نامو عشان ترتاحوا
بعد خلودهن للنوم جلست فيروزة بمفردها وهي تفكر فهي الشقيقة الكبرى المسئولة عن شقيقاتها فقالت لنفسها :مش هاسمح لحد ياخد اخواتي بالساهل لازم كل بـ.ـنت فينا تاخد وقتها ومفيش حاجة تجبرنا نستعجل الي كنا خايفين عليه راح الله يرحمك يابابا ونظرت الى صورته ودmعت عيناها وقالت متخافش هاخققلك امنيتك وكل واحدة فينا هاتتجوز الي انت اخترته وهانشرفك ونخليهم يحلفو بتربيتك بس بالوقت المناسب سبتنا بدري اوي ياحبيبي
مر اسبوع واضطرت الشقيقات للعودة الى العمل والدراسة بصعوبة وكل واحدة جوزها بيتصل بيها وبيتطمن عليها بالفون وسالم بيطلعلهم كل يوم ويتطمن عليهم ويبلغهم انه اي مشكلة تواجههم هو بمكان فاروق
#بقلم_مرفت_السيد
وبعد مرور اسبوعين تقريبا ومحاولة الفتيات للخروج من الحـ.ـز.ن المخيم عليهن
اتصل عبد الناصر بفيروزة واستئذنها بالمجيء لزيارتها يوم الجمعة بالإجازة فوافقت
ويوم الجمعة اتى عبد الناصر وعمر ويونس لزيارة البنات
محملين باكياس مليئة بكل احتياجات البيت
فيروزة :ليه كدة ياعمي كلفت نفسك
عمر :متقوليش كدة يافيروزة دة أقل واجب
عبد الناصر :فين اخواتك
نادت فيروزة على شقيقاتها فخرجن وسلمن على عبد النلصر وولديه
و قدmت لهم دهب القهوة وجلست الشقيقات بهدوء
يونس:عاملة ايه ياماسة
ماسة بحـ.ـز.ن:الحمد لله انت اخبـ.ـارك إيه
يونس بحـ.ـز.ن:زعلان الله يرحمه عمي وربنا يصبركم
الجميع:الله يرحمه
عبد الناصر :شوفي يافيروزة يابـ.ـنتي انا عاوز اقولك ان بعد الأربعين بإذن الله تتجوزوا انتي وماسة وتيجوا تعيشوا معانا مبقاش ينفع تقعدوا لوحدكم تاني وخليكي واثقةان بيتي هو بيتكم
#بقلم_مرفت_السيد
عمر:انا عارف ان الوقت مش مناسب بس دة الصح
فيروزة بهدوء:لا معلش اسمحلي ياعمي احنا مش هانتنقل بيتك الا لما يكون الوقت مناسب ودة مش بعد ال40 لأ النلس تقول إيه لما اتجوز بعد وفاة بابا ب40 يوم بس ازاي هاحس اني عروسة وافرح انا وماسة
عمر :طيب يناسبك وقت قد إيه
ماسة:عالاقل سنة
عبد الناصر:كتير ياحبايبي
فيروزة : لو حضرتك خايف عليناصدقني انا واخواتي هنا بامان وعايشين وسط أهلنا بس لازم نكون نفسيا مستعدين ودة مش سهل علينا ابدا سيبونا براحتنا ياعمي الموضوع مش سهل
عبد الناصر اقتنع بكلامها :خلاص يابـ.ـنتي انا كان قصدي انك تبدأي حياة جديدة بس الي تشوفوه بس اوعدوني كلكم لو اختجتم حاجه تكلموني انا عمكم واولى بيكم ولو حابين كلكم بالإجازة تيجو عندي في المزرعة بتاعتي تغيروا جو اتفضلوا
جوهرة: طبعا ياعمي
فيروزة:اكيد وربنا يسهل ياعمي
عمر : مش محتاجة حاجة انتي واخواتك يافيروزة
:شكرا الحمد لله أمورنا تمام
عبد الناصر:ياللا بينا ياولاد خلو بالكم من نفسكم
ودعهم عبد الناصر وانصرف
قالت لؤلؤة :وبعدين يافيروزة أكيد الباقيين هايقترحو كدة برضه هنعمل إيه
فيروزة:انا مش عاوزة اتحكم في حياتكم انا بس عاوزة اعمل الصح الي الوقت مااسعفش بابا يعمله اننا منستعجلش وبرضه لو في واحدة منكم عاوزة تتجوز مش هامنعها
#بقلم_مرفت_السيد
نظرن لبعضهن البعض واومأن برؤوسهن بالنفي
مر شهرين والحال كما هو لاجديد وكل ماعريس منهم يلمح او يطلب ان عروسته تتنقل لبيته البنات ترفض بحجة انها نفسيا مش مستعدة ودة حقيقي
البنات بدأو يرجعو لطبيعتهم بس ببطء وعلاقتهم بعرسانهم بتقوى واحيانا بيتقابلو زي اي اتنين مخطوبين
مرت 8 شهور وسامي طلب انه يتمم زفافه على دهب خصوصا انه بسبب الظروف الي حصلت اتاحت له وقت انه يجهز بيته بعيدعن بيت العائلة ودهب وافقت واختارت الاثاث مع سامي وحجزوا قاعة بفندق وكل شيء كان جاهز
وتم الزفاف وسط سعادة شقيقاتها
وبعد انتهاء الفرح سافرت دهب مع عريسها الى الغردقة لقضاء شهر العسل ودعوها اخواتها بالبكاء فهن سيفترقن لاول مرة منذ ولادتهن
وبعدها بأسبوع طلب محمد من لؤلؤة ان يتم الزفاف فلايوجد اي مانع الآن، ووافقت وخيرها محمد بين فرح كبير او عمرة وبعدها يقضيان شهر عسل بتركيا فوافقت بلاتردد على الاختيار الثاني وعادت دهب لتحضر الزفاف وسط غـــضــــب سامي ولكنه لايستطيع ان يىفض طلب لدعب
فتم الزفاف بمنزل فاروق احتفال عائلي بسيط وسط سعادة الجميع وبعدها سافرت لؤلؤة وودعتها البنات بالدmـ.ـو.ع
اصر عبدالناصر على ان يتم زفاف فيروزة وماسة بعد اسبوعين
فاقترح عصام ان يتم زفافه على جوهرة مع شقيقاتها
ووافقت الشقيقات وعادت لؤلؤة لتحضر زفاف شقيقاتهاوتم الزفاف وسافرت فيروزة وماسة مع عمر ويونس الى شرم الشيخ لقضاء شهر العسل
ولكن عصام نظرا لانشغاله بمواعيد عمليات تتوافق مع الشهر العسل لن يسافر هو وجوهرة ولكنه وعدها بالسفر باقرب وقت
ودعت الشقيقات منزلهن بالدmـ.ـو.ع واصبح منزل فاروق فارغا
وتزوجت الفتيات كما اراد والدهن فعل ستسير حياتهن بسعادة كما كان يتمنى، 🤔🤔🤔🤔
(دهب)
البداية
#بقلم_مرفت_السيد
حين كانت طفلة صغيرة راها سامي تكبر أمامه اعجب بها ومع مرور السنوات تحول الإعجاب ببـ.ـنت الجيران الى حب وقرر الارتباط بها وحين فاتح والده بالأمر رحب بالموضوع
ولكن فاروق رفض لأن سامي رفض التعليم منذ صغره واتجه للتجارة ودهب ستصبح طبيبة
رفض سامي ان يتزوج بعد دهب وكان يرهق نفسه بالعمل حتى اصبح مليونيرا بسن صغيرة كان يراقبها من بعيد ويدعو الله كل يوم بأن تصبح من نصيبه
اما دهب فكانت تراقبه بصمت بداخلها سعادة خفية كلما رأته ولو صدفة وكلما تزوج احد اشقائه لا تهدأ الا بعد ان تتاكد بأن العريس شقيق سامي
كانت تتمنى بأن تتزوجه فهي معجبة بإصراره وتمسكه بها وبداخل قلبها شعور خفي بالحب تجاهه ترفض ان تصرح به
فقدت الأمل من تغيير رأي والدها
ولكن حدثت المعجزة وهاهي دهب بجواره ترتدي الفستان الابيض ساعات قليلة وستصبح زوجته بصورة رسمية
كان ينظر اليها وهو يبتسم بسعادة وكلما نظرت إليه يرتجف قلبه
اما دهب فهي تشعر بسعادة يشوبها الحـ.ـز.ن على غياب والدها ولكن سامي اصبح زوجها بفضل فاروق
كانت تراه خلسة وهو ينظر اليها بهيام وكأنه لايرى غيرها
انتهى الفرح و ودعت شقيقاتها بالبكاء واصطحبها سامي الى الغردقة بناء على رغبتها فلقد خيرها بقضاء شهر العسل باي بلد اوروبية او عربية ولكنها اختارت الغردقة
وصل العروسان الى الجناح الخاص بشهر العسل
واهداهما الفندق عشاء فاخرا
قال سامي لدهب:تحبي ناكل الأول انتي اكيد جعانة
وامسك يدها برقة وقبلها واجلسها على السفرة وجلس امامها يتأملها وهي تأكل فضحكت من نظراته :بطل تبصلي كدة مش عارفة اكل وياللا كل انت كمان
ابتسم :حاضر يا حياتي
بعدmا انتهيا من تناول الطعام اصطحبها سامي الى غرفة النوم وقال لها: انا هاسيبك تغيري براحتك بس عاوز منك طلب
دهب بخجل :أتفضل
*اقــلـــعك الطرحة دة حلم من زمان
ضحكت برقة :ماشي
#بقلم_مرفت_السيد
*عارف إنه مشهد متكرر من الافلام المصرية
:عادي مفيش مشكله
امسك سامي بالطرحة وبدأ بفك الدبابيس ثم خلع عنها الطرحة بهدوء ووضعها جانبا ثم فك شعرها الدهبي الطويل وهو يتأمل جمالها الفريد شعرت دهب بالخجل والتـ.ـو.ترفنهض سامي وقال وهو يغادر:انا هاسيبك على راحتك
وخرج واشعل سيجارة وهو مأخوذ من سحرها
وقال لنفسه : أنا مكنتش هاقدر اتحمل دقيقة كمان جنبها
اما دهب فقد اغلقت الباب خلفه وصدرها يعلو ويهبط تشعر بسعادة ممزوجة بالخــــوف
ذهبت للحمام وغيرت ملابسها لبيجامة ستان رقيقة لونها بينك وربطت شعرها برباط من نفس اللون فكانت تبدو كالملاك
دخل سامي ووجدها تجلس امام المرأة فاقترب منها وجلس بمواجهتها على الأرض وقبل يدها برقة وقال بهدوء: دهب انا مهما وصفتلك احساسي مش هاقدر الاقي كلام يكفي
بس صدقيني انا اسعد انسان في الدنيا ووعد مني هاخليكي اسعد واحدة في العالم
كانت دهب تستمع اليه وهي تنظر اليه بتأثر
فصمت قليلا وهو يحاول التماسك امام نظراتهاثم أكمل قائلا : عارف اني مش متعلم زيك حاولت زمان وماقدرتش بس هاعوض دة فيكي وفي أولادنا باذن الله هافتحلك عيادة لا مستشفى انتي بس احلمي
ووضع راسه على قدmيها وبكى وهو يقول:عمري ماحبيت غيرك ولااتمنيت حد غيرك وكنت مستعد اقت… ل اي حد يفكر ياخدك مني ثم نظر اليها : انا باعشقك
ربتت دهب على شعره بحنان فنهض بطوله الفارع وقامته الهيباء وحملها كالأطفال و…😉🙈
مر أسبوع والعروسان لم يغادرا الغرفة حتى اصرت دهب على العودة للقاهرة لحضور زفاف شقيقتها لؤلؤة
غـــضــــب سامي من قرارها واقترب منها محتضنا إياها من خلفها وهي تضع الملابس بالحقائب وقال لها: حبيبتي بلاش نسافر إحنا لسة بشهر العسل
:معلش ماينفعش مااحضرش فرح واحدة من اخواتي وانت عارف
*عارف ياقلبي بس انا لسة ماشبعتش منك
وقبلها قبلة طويلة: يعني ينفع كده
*سيبني اوضب الشنط وبطل دلع
:أمري لله حكم القوي
وبينما هما يغادران الفندق كان احد النزلاء الاجانب ببهو الفندق يحدق بدهب فلم يشعر سامي بنفسه الا وهو ينهال عليه بالضـ.ـر.ب و لولا تدخل مدير الفندق والامن لفض الشج… ار لحدثت جريم… ة قت… ل وتم احتواء الأمر
#بقلم_مرفت_السيد
كان سامي غيورا بجنون كلما نظر احد الى دهب هم بضـ.ـر.ب… ه كان قوي البنيان ورياضي كانت دهب تشعر بالضيق من غيرته المـ.ـجـ.ـنو.نة ولكن ينتهي الأمر باعتذاره وتقديم هدية قيمةلها مع وعد منه بعدm تمرار الامر ومحاولة التماسك ولكنه لايستطيع ان يتمالك اعصابه فهو يعشقها حد الجنون
حتى في زفاف لؤلؤة كان سيفتك باحد المدعوين من أصدقاء العريس الذي خيل اليه انه ينظر الى دهب لولا تدخل سالم الذي سيطر على الموقف قبلما يتطور
انتهى زفاف لؤلؤة وعاظت دهب وسامي الى منزلهما لأول مرة
لم تتحدث دهب مع سامي طوال طريق العودة
ودخلت غرفة النوم وافرغت حقائبها بهدوء
اقترب سامي منها واحتضنها بقوة حاولت الابتعاد عنه
فحملها رغما عنها وهي تقاومه والقاها كالطفلة الصغيرة الى الفراش وانقض عليها بكل عنف يغتصب… ها كالمـ.ـجـ.ـنو.ن وهو يردد:اوعي تفكري ترفضيني في مرة
#بقلم_مرفت_السيد
وبعدmا انتهى تركها وبها بعض الجروح بجسدها ولكن جـ.ـر.ح قلبها النازف وكبريائها كان اكبر وربما لن يلتئم
بعد شهر
اجتمعت الشقيقات بمنزل فاروق وقصت عليهن دهب مايحدث معها وهي تبكي
انتفضت فيروزة بغـــضــــب وقالت: ورحمة بابا ماهاعدي لسامي الي بيعمله معاكي
احتضنتها. لؤلؤة : استني بس يافيروزة انا عاوزة اعرف منك يادهب هو دة بقى الطبيعي بتاعه معاكي ولا ايه
دهب :لا لما ازعل منه بس انما لنا بنمون عاظي ونفيش مشكلة بيكون طبيعي
لؤلؤة :وطبعا بعدها ب يراضيكي
دهب :اه وبيعـ.ـيط كمان
لؤلؤة : فيروزة الحل سهل
فيروزة :يعني يضـ.ـر.ب.. ها ويغتص… بها ويشك فيها واقولي الحل سهل
ماسة :إزاي فهمينا طيب يا لؤلؤة
جوهرة: دة عاوز يتربى من اول وجديد اختنا ماحدش يهينها
لؤلؤة :خلصتو اسمعوا بقى الحل هو انك تزعقي فيه وتأمريه مايعملش كدة سامي خاتم في صباعك مـ.ـجـ.ـنو.ن بيكي بيحاول فرض سيطرته بالطريقة الوحيدة الي شايف انه بيجيد التعبير من خلالها والي من وجهة نظره بيحس انها فعالة في ترويضك
جربي ومش هاتخسري حاجة لما يغير ويعمل مشكله وقفيه بكلمة منك انتي صاحبة السيطرة تحكمي فيه اقلبي الامور لصالحك
فيروزة : التحليل النفسي دة ماينفعش
لؤلؤة :انتي بتحبيه يادهب حاولي ،
دهب بهدوء :هاجرب
#بقلم_مرفت_السيد
فيروزة:طالما دة قرارك جربي بس ياترى يا لؤلؤة انتي بقى حياتك ماشية مع محمد ازاي
دهب :ايوة طمنينا إحنا هانسمع كل واحدة فينا بترتيب الجواز
جوهرة :انا واثقة انك ماشية بالعقل والحكمة مع محمد بس أهله هما مصدر القلق
لؤلؤة : انا………..
وبدأت بالحديث عن حياتها الجديدة مع محمد وأهله
فقالت…..
(لؤلؤة)
جلس محمد مع والده وهو يرتدي بدلة العرس ويستعد لزفافه وقال :بابا حضرتك عاوزني؟
عاطف بدmـ.ـو.ع تتلألأ بمقلتيه:ايوة ياحبيبي عشت وشوفتك عريس يامحمد
ابتسم محمد وقبل يد عاطف :وتعيش واشوف ولاد وولاد زهرة ورقية يارب
عاطف :أمين يارب العالمين شوف يابني انا قلقان من فايزة أمك ومن اخواتك
*قلقان من إيه يا حاج
:يابني مراتك خام ملهاش بشغل الحموات بتاع امك دة انا مش عاوز مشاكل وتشان كدة عاوزك تنشف شوية مع امك واخواتك متدخلمش بحياتك انا لو عشت لك النهاردة مش هاعيش لك بك..
*ربنا يطول بعمرك ياحبيبي
:المهم فهمتني عاوزك تبعد مراتك عن اي و.جـ.ـع دmاغ وخليك محايد بس متسمحش لأمك تعمل مشاكل
*فهمتك حاضر ياحج متقلقش
وفي غرفة زهرة ورقية جلست الأم وهي تقول لبناتها:فهمتو يااغـ.ـبـ.ـيا البت لؤلؤة اول مـ.ـا.ترجع من شهر العسل هاد.بـ.ـحل… ها. القطة
زهرة:حاضر
رقية:عقبالي لما اتجوز كدة
فايزة:ابني خسارة فيها لازم اخليها تغور من هنا ياللا بينا ابوكم بينده علينا
كانت لؤلؤة تستعد للزفاف في منزل فاروق واكتملت سعادتها حين عادت دهب من الغردقة
أتى العريس واسرته وبدأ الاحتفال الصغير وسط العائلتين وبعض. الأصدقاء
طوال فترة العمرة لؤلؤة ومحمد يتعاملان سويا بخجل فهما مازالا لم يتعودا على بعضهما
وانطلقت لؤلؤة ومحمد الى المطار لتبدأحياتهما بعمرة وبعد الانتهاء منها ذهبا العروسان الى تركيا ليبدأ شهر العسل
كان يعاملها بكل ود ويستشيرها حتى عن ملابسه التي سيرتديها
كانت لؤلؤة خجولة جدا لاتقصح عن مشاعرها بسهولة ولكن تعامله معها بكل رقة وهدوء ومراعاته لمشاعرها بكل أفعاله مما زادها قربا إليه
وعاد الزوجان قبل فرح شقيقاتها بيومين وهما بمنتهى السعادة
وصل العروسان الى المنزل فاستقبلهما الاب بسعادة واحتضن ابنه وزوجته واصر على تناولهما الغداء معه بشقته
استقبلت الام والشقيقتان محمد بالاحضان ولم يسلموا على لؤلؤة التي شعرت بالحرج
فلاحظ محمد وعاطف مايحدث
فقال عاطف :خد مراتك واطلعوا ارتاحو وانا هابعتلكم الاكل ياابني لحد عندكم فوق
محمد:حاضر يابابا عندك حق
فايزة:ليه كدة ياحاج دة ابني واحشني اوي مـ.ـا.تخليه ياكل هنا وسطنا دة حتى خاسس خالص
محمد:معلش يا أمي هابقى اجيلك بكرة وانا نازل عالشغل
رقية: جبتلنا معاك حاجة حلوة يامحمد
عاطف :بس بقى اطلع يابني ياللا سيبك منهم
بمحرد انصرافهما قال عاطف بعصبية:احنا مش هنخلص من الحركات دي
فايزة :ايه حصل إيه
عاطف :لله الأمر من قبل ومن بعد طلعوا اكل لابنك ومـ.ـر.اته ولموا الدور عشان انا فاهمك كويس
اما العروسان بمجرد دخولهماالشقة التفت محمد الى لؤلؤة وسحبها لاحضانه وهو يربت على شعرها وقال:نورتي بيتك وحقك عليا من الي عملاه امي واخواتي
لؤلؤة : محصلش حاجة
#بقلم_مرفت_السيد
محمد : انا مش هاسمح لأي حد يزعلك ومتخافيش عمري ماهاضيع حقك ابدا ولاهاجي عليكي
*ربنا يخليك ليا متشغلش بالك هما لسة مش متعودين على وجودي وانا كمان كام يوم وهارجع شغلي
:حبيبتي بس ليا طلب اوعديني مهما يحصل منهم اسكتي لحد ماارجع وانا شغلي تحت العمارة فمش هابعد عنك
*ربنا يخليك ليا أوعدك
نظر الى عينيها بحب وقال هامسا:ايه القمر دة متجوز قمر ياناس وباغتهابقبلة طويلة
قاطعهما جرس الباب فقال بعصبيه :هو دة وقته
ففتح الباب وهو غاضب وانسحبت لولوة الى غرفة التوم وهي تضحك على عصبيته
وبينما هي تفرغ الحقائب سمعت صوت فايزة تقول لمحمد بصوت عالي:المرادي طلعتلك الأكل بس عشان ابوك طلب كدة انما انا وبناتي مش خدامين عند الست هانم
شعرت لؤلؤة بالغـــضــــب ولكنها تمالكت اعصابها واسترقت السمع فوجدت محمد يرد بكل هدوء على أمه :شكرا على تعبك ياست الكل احنا شبعانين انا بس مارضتش ازعل بابا
:أمال لما مراتك تشتغل مين هايأكلك؟
*متقلقيش ياست الكل
:براحتك يامحمد عن اذنك
تماسكت لؤلؤة وابتسمت بوجه زوجها الذي هرع إليها واقترب منها وخـ.ـطـ.ـف منها الملابس والقاها على الأرض وامسك بيد لولوة وجذبها اليه وهو يقول:تعالي نكمل كلامنا
وباليوم التالي ذهب محمد الى الصيدلية وقبل ذهابه نظر الى لؤلؤة وهي نايمة وقبل وجنتيها برقة وانصرف
#بقلم_مرفت_السيد
بعدقليل دق جرس الباب نهضت لؤلؤة بتكاسل وفتحت لتجد فايزة وبناتها يحملون لحم وطماطم وبصل وبطاطس وملوخية
بادرة فايزة بالحديث وهي تدخل وخلفها ابـ.ـنتيها وتقول: هانطبخ عندك أصل الانبوبة خلصت
رقية:احنا مش بنستأذنك دة بيت أخويا
الأم :أمال إيه ياللا ياحبيبتي كملي نومك لاحسن تقولي اننا قلقناكي
لم ترد لؤلؤة ولم يعطوها فرصة للحديث اصلا فدخلت حجرتها وارسلت لمحمد برسالة على الواتس وقالت:تعالى شوف انا باعمل ايه في المطبخ بسرعة عاملالك مفاجئة ياحبيبي
رد محمد:بجد ايوة بقى ثواني هاكون عندك
مرت دقيقة وسمعت لؤلؤة صوت زوجها وهو ينادي عليها
ثم سمعت صوت أمه وهي تقول: إيه الي رجعك هي لحقت توحشك
:ماما انتوا بتعملو ايه هنا والمطبخ متبهدل ليه كدة
*الانبوبة خلصت وانت عارف ابوك بيرجع بعد الضهر جعان قولت اعمل الاكل عندك
:يعني انا ومراتي لسة ماستخدmناش المطبخ ينفع المنظر دة
*انت بتقول ايه يامحمد قصدك اننا مش نضاف
محمد بحدة:ماما ليه بتعملي كدة انا مبسوط بحياتي مش عاوزة ليه تعترفي اني ليا حياتي الخاصة ومراتي مش بتزعلك ارجوكي يا أمي بلاش تخليني بموقف دفاع دايما من افعالكم دفاع عن مراتي الي مبتعملش حاجة مـ.ـا.تحاولي تقربي منها اعتبريها بـ.ـنتك
*لحقت تقلبك علينا خلاص بتعلي صوتك عليا
وصل عاكف شقته فلم يجد اخد بالمنزل فشك بان فايزة وبناتها عند محمد فصعد بسرعة ووقف يستمع لما يحدث
وتدخل قائلا:ابنك مش بيغلط فيكي ولاقلب عليكم ولا عاق انتي الي قاسية وقلبك كله حقد على البـ.ـنت
ردت رقية:على إيه هي أحسن مننا يعني
ليضـ.ـر.بها محمد بالقلم على وجهها
صاحت فايزة:محمد
#بقلم_مرفت_السيد
عاطف:ولا كلمة انزلوا قدامي انا هاعرف اربيكم
بعد رحيلهم دخل محمد غرفته ليجد لؤلؤة تبكي بصمت فاقترب منها واحتضنها :حقك عليا انا عارف انك مخـ.ـنـ.ـوقة
:كان نفسي تكون أمي
*مـ.ـا.تنسيش انك بنظرها خـ.ـطـ.ـفتي ابنها الوحيد الي بيعشقك
ابتسمت رغم دmـ.ـو.عها :ربنا يخليك ليا
*لا مش هاضعف انا عاوز اشوف الرسالة الي اتبعتتلي بتتنفذ عملي
ضحكت لؤلؤة و استطاع ان يجعلها تنسى ماحدث بطريقته اللطيفة
وباليوم التالي وبينما محمد و لؤلؤة وعاطف بطريقهم لزفاف شقيقاتها
قال عاطف لمحمد : يابني انا لقيت حل للي بيحصل من امك واخواتك هيريح الكل
محمد :خير ياحاج
عاطف :عارف الأرض الي جنبنا الي اشترتها من فترة
*مالها ياحاج
:هابنيها عمارة وهاتسكن انت ومراتك فيها
لؤلؤة : معقول ياعمي ليه التكاليف دي
عاطف :مانا هابيع باقي الشقق يابـ.ـنتي ولو هابتيهالك انتي مخصوص هاعملها انتي تستاهلي قصر
*ربنا يخليك ياعمي حضرتك الي تستاهل كل خير
محمد :طب بعد اذنك يابابا انا عندي اقتراح
*إيه يابني
:هاشتري منك الأرض
*ليه مش فاهم
:هاابنيها فيللا انا مش عاوز اسكن مع حد غريب
. *والله فكرة بس هاتقدر على تكاليف البنا
:بإذن الله
*والارض اعتبرها هدية جوازك والصبح عقدها عايكون عندك
محمد بسعادة: ربنا يخليك ليا يارب
وصلوا عند منزل عبد الناصر وتجمعت الشقيقات الخمسة بسعادة
ولاحظ الجميع بحفل الزفاف حب محمد لزوجته بكل تصرفاته
انتهى حفل زفاف فيروزة وماسة وجوهرة وحين وصلت لؤلؤة ومحمد وعاطف المنزل وتوقفت السيارة
لمحت لؤلؤة شخص ما يقف عند بوابة العمارة وانصرف مسرعا حين لمحهم
#بقلم_مرفت_السيد
فقالت لمحمد:محمد شوفت الشاب الي جري دة
محمد :فين
*كان واقف هنا عند البوابة
عاطف :نبقى نراجع الكاميرات ليكون حـ.ـر.امي
وباليوم التالي ذهبت لؤلؤة الى الجامعة لممارسة عملها ومر يومان دون جديد يذكر تعود من عملها وتمر على محمد ليصعدا شقتهما سويا ويساعدها بتحضير طعام الغداء التي تقوم باعداده ليلا وهو يداعبها بخفة دmه
كانت شقيقاتها يستمعون اليها وهي تحكي لهن كل ماسبق
اكملت قائلة :وامبـ.ـارح بدأ بإجراءات استخراج ورق البناء
فيروزة :ربنا يسعدك ياحبيبتي
جوهرة:بس تفتكري امه واخواته هايسكتو على الي هايحصل
ماسة:متهيئلي هاتقوم حريقة
لؤلؤة : بابا علمنا نصبر وانا هاصبر وبصراحة محمد وباباه يستاهلو اني اصبر واتحمل
دهب:ربنا يكرمهم بس عاوزين نسمع منك يافيروزة بقى انتي وبعد كدة ماسة حصل معاكي إيه بعد الفرح
ابتسمت فيروزة وقالت: طيب تعالو نشرب نسكافيه الأول ياللا ياماسة دة تخصصك
ماسة بضيق:انا اخر العنقود ماشوفتش دلع خااالص امري لله
ونهضت متجهة للمطبخ بغـ.ـصـ.ـبية وهي تدبدب علي الأرض وسط ضحك شقيقاتها
وبعد شرب النسكافيه وبعض الأحاديث الجانبية قالت لؤلؤة :ياللا احكي يافيروزة
(فيروزة)
فقالت فيروزة: خلصنا الفرح وزي ما شوفتو عمر الي كان مغــــرور اول مرة بعد الخطوبةوكتب الكتاب اتغير اوي لحد الفرح حسيته إنه فرحان ومتـ.ـو.تر وفي حاجة عاوز يقولها من يوم ماعرفته بس متردد
دهب:وانتي ماسألتيهوش ولا مرة عن الحاجة الي مـ.ـو.تراه ومتردد يقولها
فيروزة: لا لاني كنت واثقة انها حاجة مـ.ـا.تخصنيش
جوهرة:كملي
فيروزة:انطلقنا لشرم الشيخ احنا بعربيتنا وماسة ويونس المجانين بعربيتهم لحد ماوصلنا طلع عمي حمايا حاجز لكل حد منا سويت هوني مون تحفة زي الشاليه الي عالبحر مباشرة
وصلنا بعد وقت طويل وكنت نايمة وهو كمان كان نعسان خالص فاترمينا على السرير ونمنا بهدومنا من ارهاق قبل الفرح وطريق السفر الطويل
وصحيت تاني يوم عشان اتفاجيء بعمر………
🤔🤔🤔🤔😳😮😯

جوهرة:اتفاجئتي بإيه؟
فيروزة:عمر قاعد في البلكونة بيشرب سيجارة وبيتكلم بالفون ومفكرني نايمة ومش سمعاه
ماسة:كان بيكلم مين
فيروزة: الي حصل انه…….
فلاش باك
صحيت فيروزة وهي حاسة بكسل ودmاغها تقيلة بصت جنبها ملقتش عمر
قامت تدور عليه لقيته في البلكونه بيشرب سيجارة وبيتكلم وقبل مـ.ـا.تدخل سمعت الي خلاها تقف مكانها وتستخبى
عمربصوت اقرب للهمس:والله العظيم مالمستها هي نامت وانا كمان ومحصلش حاجه
:
*طيب ماانا لازم اخليها هي الي ترفضني انا عملت اني حبيتها عشان بابا والميراث وادارة الشركة وكمان عشان قرابة والدي بوالدها وتعاطف مع حالة والدها
:
*ماشي انا وعدتك يانورا وانتي عارفة كلمتي انا باحبك وبوسيلي كارما وكريم قوليلهم بابي بيقولكم بون وي
ياللا باي لاحسن تصحى ويبوظ كل الي عملته
اتسحبت فيروزة ورجعت سريرها ومثلت النوم وهي بتحاول تتماسك من صدmتها باول حب في حياتها وفي الوقت الي المفروض تقضي فيه اسعد ايام حياتها
منك لله ياعمر وربنا يسامحك يابابا قالتها لنفسها بقهر وحسرة
شعرت بعمر يجلس بجوارها ويداعب خصلات شعرها
ويوقظها قائلا:حبيبتي اصحي بقى
قالت لنفسها*حبيبتك يابجاحتك
ونهضت بسرعة حتى لايضع يده عليها مرةاخرى
#بقلم_مرفت_السيد
فقال:صباح الفل على احلى عيون انا صاحي من زمان و.جـ.ـعان ومستنيكي مش عاوز اقلقك
* صباح النور
اتجهت للدولاب واخرجت تريننج ابيض وذهبت للحمام بدون مـ.ـا.تديله فرصة يتكلم تاني اغلقت الباب على نفسها وجلست تحاول أن تتمالك اعصابها وتتصرف بهدوء
ملات الباتيو وجلست بداخله لتسترخي
طرق الباب وقال:هاطلب الفطار ليكي طلب محدد ولا عادي
*عادي
:انتي كويسة
*آه
اعمل إيه ياربي ساعدني
انتهت وخرجت لم تجده فشعرت بـ.ـارتياح وجلست تصفف شعرها الطويل المسترسل بلحظة دخوله لم تراه فوقف فاتحا فاهه من الانبهار بجمالها الأخاذ
افاق من شروده وصول طعام الافطار
انتهت فيروزة من التزين وكانت تبدو كالحورية فخرجت لمحته يجلس على السفرة بانتظارها وجلست تتناول افطارها بدون ان تنظر إليه
لاحظ هو ذلك فقال: مالك ياروزة انتي كويسة
*اه الحمد لله
:حاسك متغيرة وساكتة
*عادي
:طيب أخويا المـ.ـجـ.ـنو.ن حاجزلنا نعمل دايفنج وسنوركلينج بعد الفطار
*تمام
وبعد قليل جاءت ماسة ويونس وهما بيجرو ورا بعض زي الاطفال وكان واضح انهم مبسوطين
احتضنت ماسة شقيقتها ويونس صافح فيروزة ثم احتضت عمر وسار الجميع سويا وظلت ماسى تتكلم وفيروزة شاردة
ماسة:ايييييه مالك ياروزة بقالي ساعة باكلمك
ابتسمت فيروزة :مفيش حاجة طمنيني عليكي انتي كويسة ياحبيبتي
#بقلم_مرفت_السيد
ماسة :اوي اوي الجواز حلو انطـ.ـلا.ق وحرية دة احنا ناويين نسافر ونلف العالم ويونس طيب اوي
*الحمدلله عالاقل واحدة فينا ماشي حالها
:لا بجد مالك
*انتي عارفاني
:عارفة عمرك ماهاتقولي مالك
وصل اربعتهم الى المركب وقضوا يومهم سويا يمارسون الانشطة الترفيهية بسعادة
تناست فيروزة ماحدث حتى لاتفسد بهجة شقيقتها
انتهى اليوم وانصرف كل زوجان الى جناحهما
دخلت فيروزة غرفتها لتبدل ملابسها فاقترب منها عمر ووقف امامهاثم جذبها لتقترب منه على بغتة لتصبح بين احضانه
تـ.ـو.ترت فيروزة فقال وهو يقبل وجهها وهي تشعر بالقرف وتحاول التملص منه :مالك انا عارف انك متـ.ـو.ترة متقلقيش
#بقلم_مرفت_السيد
ابتعدت عنه وهرولت الى الحمام واغلقته ظل يطرق الباب وهو يظن بأنها خائفة :حبيبتي افتحي قولتلك ما تقلقيش
لم ترد
:خلاص اوعدك مش هاقربلك بس افتحي نتكلم
قررت أن تواجهه لو شعرت بالضغط عليها
ففتحت الباب وخرجت كان يجلس على الفراش فجلست بجواره بهدوء
فابتسم وجلس امامها وقال: شوفي ياروزة انا هاسيبك براحتك خالص بس سيبيني اقربك مني بالراحة
ثم حاول تقبيلها فامتنعت وبدا على وجهها الامتعاض والقرف فصاح بها:لا بقى كدة في حاجة في ايه اتكلمي
*مابلاش اتكلم
:لا لأ اتكلمي عشان دmاغي كدة هاتاخدني بسكة غلط
ضحكت بسخريه * بجد انتو ليه يارجـ.ـا.لة مابتفكروش ان الغلط عندكم ليه دايما الغلط من عندنا
:مش فاهم انا غلطت في إيه
*خدعتني
:انا خدعتك ؟ازاي؟
*انا سمعت مكالمتك
: سمعتي إيه ؟
*انت فاهم ياابو كريم وكارما
شعر عمر بتـ.ـو.تر بالغ فجلس صامتا
*مـ.ـا.ترد إنت اتفضل
:أيوة الي سمعتيه صح
*ماقولتليش ليه انا ذنبي إيه تمثل عليا الحب عشان باباك
:فيروزة افهمي دي طليقتي وانا طلقتها عشان بابا ضغط عليا بس طلعت حامل بتوأم وبابا مكانش هايقبل اني ارجعلها لظروف كدة بس كان لازم ارجعها انا بين نارين بابا تعبان ولو عرف اني خالفته مش هاورث وولادي هايتبهدلو كان لازم ارضيه واتجوزك
*وانا مليش ذنب بكل الحوارات دي ومش هاكون لك زوجة مهما حصل
:وانا هحترم رغبتك بس شوية وقت عشان خاطر نمهد الموضوع للكل
*لا وانت الصادق عشان مصلحتك
:وافرضي انتي عارفة انا تعبت بالشركة دي إزاي وكبرتها وكبرت اسم العيلة وعشان غلطة من مراتي بابا عاوز يدmر حياتي ويجوزني ليكي
تقدري تقوليلي وافقتي عليا ليه
*عشان بابا بس انا مش زيك انا محدش اجبرني حتى لو الظروف كانت غلط بس اخدنا فرصتنا وكان قدامك وقت تقولي وكنت هانسحب
#بقلم_مرفت_السيد
:انتي صح بس كملي جميلك ساعديني وانا هاعملك كل الي انتي عاوزاه بس الصبر انا بأسس شركتي وبعدها هاسيب بابا بـ.ـارادتي واستقل مع مراتي وولادي وأطلقك
*وانا مالي اتحمل كل دة ليه تطلقني دلوقتي
:طب حتى عشان سمعتك وسمعة اختك انتي عارفة طبعا الي هايتقال
* تولع الناس انا عارفة نفسي
:طب ولو قولتلك اصبري بس شهرين واطلبي مني اي حاجة
*انا متلخبطة سيبني افكر
:طب ممكن عشان خاطري متقوليش لحد
*ملكش عندي أي خاطر
#بقلم_مرفت_السيد
:طيب عشان خاطر بابا الي بيحبك زي بـ.ـنته لو عرف قلبه هايتعب اكتر
*عشان خاطر عمي مش عشانك بس مش معنى كدة اني موافقة انت مؤقتا لخد ماافكر كدة واوصل لحد ملكش علاقة بيا لاتقربلي ولاتنام جنبي ولاعاوزة اشوف وشك
:حقك حاضر
*اتفضل برة عاوزة انام
عودة للوقت الحالي
قالت فيروزة لشقيقاتها:وقضينا الاجازة ورجعنا وانا ماوصلتش لقرار لحد دلوقتي
التفت شقيقاتها حولها واحتضنوها بحـ.ـز.ن وقالت ماسة:كل دة وانا جنبك باتنطط من الفرحة ومعرفش حاجه
جوهرة:وهتعملي إيه
*صدقيني مااعرفش هو بيتعامل معايا بكل أدب وعمي طاير بيا حيرانة ومش قادرة اقرر
لؤلؤة :احنا لازم نفكر معاكي الوضع كدة مش مريح
فيروزة :متقلقوش عليا انا بلغته اني هابات هنا عشان افكر برواقة
دهب: ربنا يرحمك ويسامحك يابابا
فيروزة:العيب مش في بابا العيب في البشر المهم اركنوا موضوعي شوية وتعالو نسمع ماسة
ماسة:قبل ما احكي كل واحدة فيكم تتصل بجوزها وتبلغه اننا هانبات هنا سوا ماينفعش نسيب روزة لوحدها ولاايه
الكل:طبعا صح معاكي حق
واتصلن جميعهن بازواجهن وابلغوهن بالمبيت بشقتهم
جوهرة: ياللا ياست ماسة احكيلنا حصل معاكي إيه
ماسة:الي حصل……
ماسة:الي حصل في الفرح زي ماكلكم شفتوا اصحابه مهيبرين واصحابي انا كمان وكنا هايصين خالص
جوهرة:هم يضحك وهم يبكي دة انتي ويونس عملتو عمايل اندر ايدج بقى
ضحكت فيروزة:اه والله نستيني الي انا فيه كنتو مسخرة بالفرح انتي وهو
ماسة بغـــضــــب:كدة يااخواتي يا سندي بتتريقو عليا ماشي مش قايلة حاجة
دهب :خلاص يادهب احنا اسفين يا حبيبتي كملي
ماسة: عشان خاطرك بس
#بقلم_مرفت_السيد
خلص الفرح وطرنا بالعربية على الشاليه وطول الطريق بـ.ـنتكلم على السفر وحلمه انه يلف العالم معايا وعاوز يسافر ونكمل تعليمنا برة واحنا طول فترة الخطوبة بنشوف في توافق بينا ولا لأ واتضح اننا شبه بعض
المهم وصلنا واول مادخلنا طلبنا اكل و…..
فلاش باك
يونس:انا مش جايلي نوم تيجي نسهر
ماسة:ياللا بينا
وقضيا سهرة بنايت كلوب القرية السياحية وكانا يرتديان ملابس العرس
مما جعل الجميع بالملهى يحتفل معهم بالرقص والغناء وقدmت لهما إدارة الملهى تورتة وقضيت وقتا ممتعا
وبعدmا شعرا بالارهاق ركضا على الشاطيء حتى وصلا للجناح الخاص بهما
خلدا للنوم وبالصباح قام يونس بدعوة عمر وفيروزة الى برنامج ترفيهي وقضوا اليوم في البحر وروحو بالليل
وطول الفترة الي قضوها هناك مفيش غير فسح وخروج
لحد قبل مايرجعو بليلة
قعد يونس جنب ماسة وقالها:شوفي بقى احنا متفاهمين وبقينا صحاب بفترة الخطوبة وفي بينا إعجاب وتوافق كبير ودة اعم شرط لنجاح اي علاقة زواج فإيه رأيك نكمل كزوجين بجد
#بقلم_مرفت_السيد
ماسة ببراءة:امال احنا ايه يابني
اقترب منها وقبلها برقة وقال: احنا كل حاجه لبعض عارفة ياملسة مهما عشت وشوفت مش هاتمنى الا واحدة زيك جمال وخفة دm و مـ.ـجـ.ـنو.نة شبهي مش نمطية عشان كدة احنا لازم نتمم جوازنا
واقترب منها وهمس في اذنها: انا باحبك من يوم ماشوفتك
ماسة وقد احمرت وجنتيها:انا كمان باحبك
وقبلته على خده فابتسم وضمها اليه بحنان و…
🙈🙊
وبعد عودتهما للقاهرة فاتح يونس والده برغبته بالسفر بعد عام لعمل دكتوراه برفقة ماسة ووافق عبد الناصر
ماسة:بس كدة هو دة الي حصل مابينا وعلى فكرة هو ملاحظ ان علاقتك يافيروزة بعمر متـ.ـو.ترة
فيروزة:وعمي عبد الناصر ملاحظ برضه بس انا مـ.ـا.تكلمتش ولا حكيت حاجة
نهضت ماسة واحتضنت فيروزة وقالت:انا اسفة اني ماحستش بالي انتي بتعانيه
فيروزة :ياحبيبتي انا فرحانة عشانك ياماسة ومبسوطة انك انتي وجوزك متفاهمين وبكرة هاتنضجوا سوا الظاهر ان الجواز بسني صعب انا كنت فاكرة اننا كبـ.ـار وناضجين بس طلع النضوج سلاح ذوحدين
دهب:لا يافيروزة انتي صغيرة ومفيش حاحة اسمها سن صغير او كبير الانسان الكويس العاقل مش بسنه بعقله وتصرفاته وجوزك هو الي مادي وكـ.ـد.اب
جوهرة :عندك حق يادهب احنا بنكبر وبننضج ونتغير للاحسن الي بيختار العكس دة بيكون بمزاجه
لؤلؤة :طيب  عـ.ـر.فينا بقى الي حصل معاكي انتي ويارب تطلعي حسن الختام
دهب:ايوة انا حاسة بغموض وساسبنس ورا جوزك وكلي فضول ياللا احكي
جوهرة: حاضر يابنات هاقولكم كل الي حصل معايا
من يوم ماعرفته ومن بعد كتب الكتاب تحديدا وانا شايفاه انسان هادي ملتزم بيحب شغله وطول فترة معرفتنا بالاحظ انه احيانا بيغيب وبيقول إنه مسافر وبيقفل موبايله ودة مش طبيعي بس كنت باقول اسيبه براحته
لحد مااتجوزنا وبعد الفرح اخدني لمطعم واتعشينا وكان لطيف وهادي جدا
روحنا البيت وطلعنا غرفتناو
فلاش باك
ولسة بتطلع هدوم من الدولاب وسمعت صوت هبد بسيط بالدور الي فوق
اتخضت
وقبل مـ.ـا.تتكلم قالها : متخافيش انا اكيد نسيت شباك مفتوح ولاحاجة ولان فوق الدور فاضي الهوا بيسمع متخافيش
ابتسمت:عادي انا مش باخاف تحب اطلع اقفل الشباك
اتـ.ـو.تر بسرعة:لا لا انتي عروسة النهاردة
ماينفعش تنشغلي غير بيا
وقبل يدها بكل حب وقال: انتي كل حياتي انتي جوهرتي
شعرت بالخجل وقالت *عن اذنك عاوزة اغير
:ماشي ياقلبي هاخرج استنى برة شوية م تتأخريش
بعد قليل سمعت جوهرة صوت خطوات بالطابق الاخير وصوت هبد ودوشة ثم سكون تام
حاولت جوهرة ان تتجاهل مايحدث وبدلت ملابسها الى لانجيري ازرق وفوقه روب طويل ووضعت بغض مساحيق الزينة وصففت شعرها
#بقلم_مرفت_السيد
طرق عصام الباب :ادخل؟
جوهرة :اه اتفضل
دخل واقترب منها:إيه القمر ده تسمحيلي بالرقصة دي
ضحكت جوهرة : موافقة
فقام بتشغيل اغنية اجنبية كلاسيكية من هاتفه ثم انحنى امامها و سحبها من يدها ورقص معها برومانسية كان يضمها برلق وينظر الى عينيها بحب
:هو ايه الهبد الي انا سمتعته ده من شوية
*طلعت قفلت الشباك عشان ميزعجناش
: أها ماشي
*عارفة ياجوهرة انا عاوز عيال كتير اوي
:ماانت قولتلي قبل كدة بس ياترى عاوز كام
*12
:😁 ليه متجوز أرنبة
*عاوز عزوة وعيلة كبيرة يبقوا حواليا حاملين اسمي
: بإذن الله
* باحبك
:
*من يوم ماشوفتك
:ياسلام بسرعة كدة
:وحياتك عندي
وانحنى وقبلها ثم حملها الى عالمه الخاص من الحب
كان يعاملها كالملكة ورغم انشغاله بعمليات كان يهتم بها
كانت جوهرةتشعر بالسعادة فهو هاديء ورقيق وحنون
حتى استيقظت ذات ليلة على مالم يكن بالحسبان…..
صحيت في ليلة من نومها وكانت لوحدها في البيت على صوت هبدة جـ.ـا.مدة في الدور الي فوق
لدرجة انها وقعت من على السرير من قوة الصوت فتحت باب غرفتها وبدون تردد طلعت على فوق ودي كانت اول مرة تطلع الدور دة
لقت 4 غرف مقفولة وطرقة طويلة فاضية
شجعت نفسها وفتحت اول باب لقت الغرفة فاضية تماما
ولسة هاتفتح تآني غرفة حد مسك ايديها
اترعـ.ـبت وقبل مـ.ـا.تصرخ لقيته عصام بيقولها بنرفزة:بتعملي ايه هنا
ارتاحت شوية وقالتله :سمعت هبدة جـ.ـا.مدة طلعت أشوف في إيه
*مش قولتلك الدور دة فاضي تعالي تعالي ننزل انا عاملك مفاجأة
: طيب مـ.ـا.تيجي نشوف باقي الاوض الأول
*انا جعان وانتي وحشاني ومحضرلك مفاجأة هاتبسطك
#بقلم_مرفت_السيد
وماادهاش فرصة ترد وسحبها بسرعة على تحت الدور الارضي كان جايب اكل جاهز وبعد ماساعدها بتحضيره على السفرة طلع تذكرتين من جيبه وقالها:دي المفاجأة عشان نفسك تتفتح
نظرت جوهرة الى التذاكر وصاحت بفرحة واحتضنته بفرحة وهي تقبله:هنسافر فرنسا بجد انا فرحانة اوي دة حلم عمري
*عارف ياحبيبتي بعد اسبوعين بإذن الله انا عامل حسابي
:ربنا يخليك ليا
وجلسا يتناولان الطعام ويتجاذبان اطراف الحديث عن الشغل والي حصل خلال اليوم
وبعد تناول الطعام جلسا بالحديقة يتأرجحان سويا وهي نائمة على كتفه بحب فقالت جوهرة:انا عاوزة افاتحك بموضوع مهم
*قولي ياقلبي
:انا حاسة انك. مخبي عليا حاجة
*أنا مقدرش اخبي عنك اي حاجة
:إحساسي عمره مايكـ.ـدبني
*طب احلفلك بأيه
:امال ليه مش عاوز توريني الدور الي فوق واكنك مخبي حاجة
*تعالي نشرب عصير وبعدها هاخدك اثبتلك إني مش مخبي حاجة
:بجد😍
*انا معنديش اغلى منك ثواني هاجيب العصير واجيلك
بعد ماحوهرة شربت العصير نامت ولما صحيت لقت نفسها باوضتها وعلى سريرها وعصام نايم جنبها الصبح والشمس طالعة
فضلت تفكر وتحاول تفتكر الي حصل
:اخر حاحة انا فكراها اني شربت العصير بس انا نمت ازاي كدة دة مش طبيعي
لا لا مش معقول أكون شكاكة كدة انا اكيد ضغطي وطي ولا حاجة
صحي عصام شافها ابتسم :صباح الفل والياسمين على عيونك
#بقلم_مرفت_السيد
*صباح الخير هو انا نمت ازاي كدة انا مش فاكرة حاجة
ضحك عصام:اسكتي دةاحنا بنشرب العصير و بكلمك فجأة لقيتك نايمة صعبتي عليا اصحيكي قولن اسيبك تكملي نوم شيلتك وجبتك هنا
:غريبة
*في إيه بس
:مافيش انت اجازة النهاردة ولا إيه الساعة 11 وانت منزلتش يعني ؟
قبلها برقة: عارف اني مااخدتش اجازة من يوم جوازنا بس قررت النهاردة ارتاح واخدك اخرجك ونقضي اليوم برة
*طب مش توريني الدور الي فوق الأول زي مااتفقنا
:تعالي نفطر ونعمل كل الي انتي عاوزاه
*ماشي يادكتور
وبعد تناول الافطار صعدا سويا وفتح عصام كل الغرف لتجدها جوهرة فارغة تماما ماعدا الغرفة التي تعلو غرفتها بداخلها سريران متجاوران ومكتب صغير
فقال عصام :ساعات كنت باطلع اشتغل هنا بهدوء بس بقالي زمن ما طلعتش
مش ياللا بينا ننزل بقى
*ماشي
وقضيت جوهرة وعصام اليوم بأكمله بالخارج وحاولت ان تتناسى موضوع الدور العلوي ولكن بلا فائدة
حتى قررت باليوم التالي ان تصعد الى هناك مباشرة بعد انصراف عصام
وبالفعل بمجرد انصرافه صعدت الى الاعلى ودخلت الغرفة التو تعلو غرفتها
#بقلم_مرفت_السيد
ودخلت تتفحص كل مابالغرفة فجلست على المكتب
وحاولت فتح الادراج ولكن الدرج مغلق بمفتاح فاثار ذلك فضولها
أسرعت الى الاسفل وبحثت عن مفتاح المكتب وسط اشياء عصام
ولكن لم تجد شيئا حتى قررت ان تكـ.ـسر الدرج فاخذت شاكوش ومفك وسعدت مرة اخرى واستطاعت بعد محاولات ان تفتح الدرج
وبلهفة بحثت بداخل الدرج فوجدت بعض الملفات والاوراق الغير هامة
ثم وجدت فلاشة فاخذتها وقبلما تغادر سمعت صوتا فوق سطح الفيللا
فامسكت بالشاكوش وقررت الصعود فوجدت السطح خاليا ولكنه ممتليء بالزرع والورود
وقبلما تغادر لمحت غرفة صغيرة لايراها إلا دقيق الملاحظة فهي مختفية وسط الزرع والخضرة
فاقتربت وهي تمسك الشاكوش بطريقة دفاعية فوجدت الباب مغلق
دفعت الباب فانفتح ونظرت الى الداخل لتجد مالا يتصوره عقل
اتسعت عيناها على اخرها وهي تنظر داخل الغرفة برعـ.ـب
وقبلما تصدر اي رد فعل
سمعت صوتا خلفها يقول: اسوأ صفة بالإنسان هي الفضول
والتفتت لتجد أمامها……
يتبع….
لتجد امامها رجل بالخمسينات ومعه رجل اخر بالثلاثينات
صاحت برعـ.ـب:انتوا مين وإزاي تدخلوا بيتي كدة
نظر الينا الرجل الكبير بغـــضــــب وقال: انا حذرته من الجواز بس هو صمم ومن يوم جوازه منك وهو متغير وبيحاول يسيبنا
قال الرجل الاخر: ادخلها مع الباقيين يابيه ؟
ليتفاجئوا بعصام ةمامهم وصفع الرجل الثلاثيني وقال: أخرس ياحـ.ـيو.ان دي مراتي
قال الرجل الاخر:إيه ياعصام هاتخسرنا عشانها
عصام:برة بيتي يافريد إنت والكـ.ـلـ.ـب بتاعك دة لحد مراتي لا
فريد بابتسامة خبيثة:احنا هانسيبك دلوقتي بس لينا كلام بعدين ياللا ياخليل
وانصرف كلاهما وجوهرة بحالة ذهول من كل مايحدث
#بقلم_مرفت_السيد
اقترب عصام منها محاولا تهدئتها فابتعدت عنه الى داخل الحجرة
واشارت الى الاشخاص المـ.ـخـ.ـد.رين بداخل الحجرةوهي تقول بعصبية:ايه دة ياعصام مين الناس دي وبيعملو إيه هنا ومين الي جم هددوني دول
انتو عصابة ولاايه بتخـ.ـطـ.ـفو الناس
رد عليا وامسكت بهاتفها وقالت :انا هاتصل بالبوليس
قال عصام بهدوء:طيب ممكن اجاوبك و تسمعيني بعدها اعملي الي يريحك
ارجوكي
ترددت جوهرة وقالت: ماشي بس لو فكرت بحركة غدر انا في حد مبلغاه و..
*مفيش داعي تقلقي انا مش مجرم ومستحيل أأذيكي اسمعيني الاول وبعدها انا تحت امرك
تعالي نتكلم تحت
: ماشي
جلس عصام امامها وقال: انا هاقولك الحكاية من البدلية وربنا شاهد اني مش بكدب عليكي
الحكاية بدأت كلها ياجوهرة لما بابا مـ.ـا.ت وانا مش بافهم بتجارة وشغل الدهب خالص
لولا عم فاروق باباكي إنه ساعدني اصفي الشغل عشان التفت لممارسة الطب لاني مش بامارس الطب وخلاص انا فعلا باحب مهنتي ودة سبب اني رفضت اشتغل زي بابا الله يرحمه
وبالي ورثته كبرت شغلي وشاركت واحد صاحبي بمستشفى وفي يوم اتفاجئت بفريد الي شوفتيه دة جاي عيادتي ومعاه ورق بيثبت ان بابا كان مديون بمبلغ كبير اوي مقابل صفقة دهب كان هو وفريد شركاء فيها وقبل مايخلصوا الصفقة بابا اتوفى
والراجـ.ـل عاوز فلوسه ودة مبلغ وقدره وبعد مفاوضات كدة انه يصبر عليا شوية او يقسط
اقترح عليا بما اني دكتور اني اساعده ب.
وتردد عصام قليلا ثم اكمل قائلا :تجارة الأعضاء
في البداية رفضت وهددت اني ابلغ ولكنه ورطني بمشكلة كبيرة ممكن تضيع مستقبلي المهني كله
سلط عليا واحدة تعمل مريـ.ـضة وتجيلي قبل مااقفل العيادة وانا لوحدي واترجتني افحصها وانا باكشف عليها
طلبت مني انها تشرب روحت ورجعت لقيتها شبه قالعة هدومها وبتشـ.ـدني من هدومي وبتصرخ
الموقف صدmني لقيت فريد وخليل داخلين و بيصوروني واتضح انها تمثيلية وكان لازم اوافقه على الي هو عاوزه واتضح ان في 2 دكاترة بيشتغلوا معاه فاشترطت اني مش هاشتغل بايديا
من هنا لهنا اتفقنا اني هاكون مخزن ليهم وهاكشف على الحالات الي بيجيبوها واعملهم التحاليل اللازمة
واتفقت معاه اني هاكون معاه لمدة سنتين بس لحد مايخلص دين بابا الله يرحمه
وبقالنا سنة اهو بيجيبوا الحالات وبتكون بالاغلب لمشردين وبافحصها والي يطلع سليم بيفضل هنا لحد ماياخدوه
انا بامـ.ـو.ت وانا بعمل كدة بس معنديش اختيار تاني
كانت جوهرة تستمع له وهي بحالة صدmة وبعدmا انتهى قالت :عارف لو رفضت وبلغت كان زمان الحقيقة اتعرفت انهد بيساوموك انما كدة انت شريك
#بقلم_مرفت_السيد
إزاي تساعد عصابة زي دي بيخـ.ـطـ.ـفو الناس الغلابة ويق…تلوهم
ارتمى عصام باحضانها:ساعديني انا كنت تايه قبل مااعرفك انا مستعد اعمل أي حاجة بس مـ.ـا.تسيبنيش
*يعني لو قولتلك تروح تبلغ وتعترف عن نفسك وعنهم هاتعمل كدة
#بقلم_مرفت_السيد
:وليه مانلاقيش حل مايتسببش ليا بأذى
*الموضوع محتاج تفكير
:أهم حاجة مـ.ـا.تسيبنيش وقبل يدها ارجوكي
*متخافش انا هاساعدك بس محتاجة افكر كويس
بس لحد مانلاقي حل هاودهم مؤقتا وقولهم انك اقنعتني اسكت
:حاضر ياحبيبتي
وقدنهضت جوهرة وهي تقول لاخواتها: ودة الي حصل معايا ومش عارفة اعمل إيه
ماسة:يانهار ابيض دة موضوع كبير اوي
لؤلؤة :احنا نقوم ننام وبكرة ربنا يحلها
دهب:متخافيش ياجوهرة احنا جنبك وباذن الله هانلاقي حل
فيروزة:ايوة يابنات إحنا مش هانمشي من بيتنا الا لما نساعد بعض ونحل لكل واحدة فينا مشكلتها ولا إيه رأيكم؟
الكل:صح موافقين
فيروزة:تمام إحنا سند بعض ياللا على النوم وبكرة بإذن الله هانقعد ونفكر سواتصبحوا على خير
ونهضت كل واحدة منهن الى فراشها وهي تفكر بمشاكل اخواتها
وباليوم التالي استيقظن بكل نشاط وتناولن طعام الإفطار وبعدmا انتهين جلسن سويا يتناولن القهوة
قالت فيروزة:انا فكرت كتير و لقيت حل وهو…
فيروزة :شوفوا يابنات احنا هانعمل حلول تدريجية بحيث نبدأ بحل ماجابش نتيجة نلجألخطة بديلة وهكذا
ماسة:تمام بس انا معنديش مشاكل الحمد لله بس اي حاجة تزعلكم تزعلني
جوهرة: يبقى نسمع بعض وكل واحدة تقترح حل لمشاكنا كلها
دهب:كويس اوي الكلام دة
لؤلؤة : ياللا الاول نقرا الفاتحه على روح بابا وبعدها نبدأ نتناقش
#بقلم_مرفت_السيد
وبعد قرائتهم للفاتحة
قالت فيروزة: هانبدأ الاول بمشكلة دهب
انا شخصياشايفة انك تجربي كلام لؤلؤة
لؤلؤة :غيرتي رايك ليه ياروزة
فيروزة : تقدري تقولي إني مش عاوزاها تخرب بيتها عالاقل بيحبها يبقى لازم تحاول معاه
ماسة:انا كمان شايفة ان شخصية سامي بتتمحي قدام دهب يبقى انتي صاحبة القرار بالعلاقة دي فانا باؤيد راي لؤلؤة
جوهرة:انا كمان معاكم
دهب:خلاص يابنات هاعمل كدة
لؤلؤة :اول مايفكر يخرج عن السيطرة فرمليه وقفيه عند حده خليكي انتي القائدة وخلي نبرتك قوية بدون مـ.ـا.تعلي صوتك يعني نبرة حازمة عوديه على الطاعة
فيروزة :ولو الطريقة معملتش مفعول هاضطراحكي لباباه ولعمي عبد الناصر ويتعمله قعدة ونوقفه عند حده
دهب :تمام ياحبايبي ربنا يخليكم ليا
ودلوقتي عندي اقتراح لمشكة لؤلؤة
لؤلؤة : انا معنديش مشاكل
جوهرة : يا لؤلؤة دهب تقصد حمـ.ـا.تك واخوات جوزك
لؤلؤة :بس انا معنديش مشاكل خلاص انا ومحمد هاننقل جنبهم ومعتقدش هايكون في مضايقات
دهب:مين قالك كدة ياحبيبتي دول هايتجننوا بسبب حب حماكي وزوجك ليكي ودة هايخليهم يتصرفوا بتهور عشان كدة ومن رأيي تركبي كاميرا في شقتك بدون مـ.ـا.تقوليلهم وفهمي محمد انك خايفة لانك لوحدك بالبيت الجديد وكدة
فيروزة:صح جدا وفي حاجة كمان تقدري تعمليها انك تعزمينا في يوم وتعزميهم وكبعا هايخاولو يضايقونا والغيرة تشتغل وساعتها احنا هانعرفها اننا سند لبعض بطريقتنا
#بقلم_مرفت_السيد
ماسة:حلو الكلام دز ربنا مايحرمنا من بعض ابدا
كلهم في آن واحد:آمين
جوهرة: دلوقتي بقى مشكلتي أنا
دهب :انا شايفة ان اسلم حل انتي وجوزك تروحو تبلغوا وساعتها هايكون جوزك شاهد
جوهرة:انا كمان فكرت في كدة كتير بس خايفة يأذونا
فيروزة:بالعكس ياجوهرة دة افضل حل وإلا هايتقبض على عصام لأن الجرايم بتتكشف مهما طال الوقت
ماسة:صح انا مع الحل دة
لؤلؤة :انا كمان مع الحل دة
جوهرة:خلاص تمام هاتوكل على الله وهاعمل كدة انا وعصام
بس كل مشاكلنا تعتبر تافهة جنب مشكلتك يا فيروزة
ابتسمت فيروزة :متخافوش عليا انا مش تعبانة إلا بسبب قبولي الوضع دة كان لازم ارجع من اول يوم بس ماسة صعب عليا ابوظ فرحتها
ماسة بحـ.ـز.ن:انتي عندي اهم من اي حاجة كلكم احنا جواهر الصائغ احنا كنز ببعض
دهب:شوفي ياروزة انا هاقولك رأيي بس الاول متنكريش انك حبتيه
فيروزة:كنت بس بعد خيانته انتهى خلاص
دهب:يعني عندك حلين يااقولك على حل يقربه منك ياحل يخلصك منه
لؤلؤة :قولي الاتنين وهي تختار
#بقلم_مرفت_السيد
فيروزة :ايوة قولي الي عندك
دهب:ماشي
شوفي ياستي
لو عاوزة تصلحي مابينكم ويبقى ملهوف عليكي لازم تتقبلي الاول إنه ليه زوجة وأولاد وانتي كزوجة تاتية ليكي حق برضه هاتشـ.ـديه ليكي بجمالك تتعمدي تظهري انوثتك قدامه وانتي اصلا اجمل واحدة فينابكل سهولة هاتجننيه وساعتها هاتلاقيه لازقلك في البيت بيتمنالك الرضا وهايكونلك زوج بس في حالةانك تتقبلي وضعك كزوجة تاتية
لؤلؤة :بس انا مش عاوزة اختي تكون زوجة تانية ولا واحدة فينا تستحق كدة احنا جمال وتعليم واصل واحترام ولازم نقدر قيمة نفسنا صح زي ما بابا الله يرحمه كان دايما يقول كدة
انا مش معاكي يادهب بالكلام دة
دهب:يا لؤلؤة دةقرار فيروزة
ماسة :انتي إيه رأيك يافيروزة
#بقلم_مرفت_السيد
فيروزة:اسمع باقي كلام دهب وكلامكم وهاقولكم رايي بالاخر
دهب :الحل التاني انك ت عـ.ـر.في عمو عبد الناصر حماكي بس بشكل غير مباشر مثلا تتخانقي مع عمر وتتعمدي انه يسمعكم ويعرف ووقتها تطلبي الطـ.ـلا.ق
جوهرة :انا عندي رأي مختلف خالص يابنات
ليه فيروزة متواجعش جوزها بابوه بدون لف ولا دوران وتحكي الي حصل بكل وضوح وتطلب الانفصال دة حقها
ماسة:بالحالتين لو قررتي تنفصلي يا فيروزة لازم حمانا يعرف
لؤلؤة :ايه رأيك يا فيروزة قررتي إيه
فيروزة بعد تفكير:أنا قررت…..
دهب:قررتي إيه يا فيروزة
ماسة:قولي واحنا معاكي في أي قرار
فيروزة:قررت انفصل بس…
جوهرة :بس إيه
فيروزة:لازم اخد حقي منه الأول انا حوايا نار سنة كاملة بيخدعني وكنا عالبر كان يقدر يصارحني واسيبه انا عالاقل مكنتش هاتسببله بمشكلة مع أبوه
لؤلؤة :حقك
بس إزاي
فيروزة: لازم اخليه قبل مايطـ.ـلقني يبـ.ـو.س جزمتي عشان ارضى عنه
لؤلؤة :يبقى الحل انك تعملي اىي هقولك عليه شوية اهتمي بيه
اووووي خليه يحس بخبك ويشوفك اجمل ست وشوية تتقلي وتتجاهليه جننيه لحد ماانتي الي هاتحسي انه بقى مـ.ـجـ.ـنو.ن بيكي ساعتها ارميه وسيبيه
دهب:يخرب عقلك عرفتي كل دة إزاي
لؤلؤة :من القراية والقصص
فيروزة : تمام كدة إحنا لازم نمشي كل واحدة على بيتها ونتقابل هنا بعد اسبوع ونشوف نتيجة الحلول الي اتفقنا عليهم
ماسة:بس هنتابع سوا عالواتس
دهب:ايوة لحظة بلحظة
جوهرة :خلو بالكم من نفسكم ياحبايبي
فيروزة :تعالو في حـ.ـضـ.ـني ياقمرات
احتضن الخمسة أخوات بعضهن بحب وبدmـ.ـو.ع الوداع ذهبت كلا منهن الى منزلها بهدوء وهي تنتوي تنفيذ مااتفقن الشقيقات عليه سويا وهن ممتلئات بالثقة ببعضهن البعض
وصلت دهب الى منزلها فوجدت سامي بانتظارها وهو غاضب بسبب مبيتها مع اخواتها وبسبب تجاهل اتصالاته
ولكنه كان مشتاقا اليها وبمجرد رؤيتها احتضنها بحب وهو يهمس لها :حشـ.ـتـ.ـيني و  مـ.ـا.تبعديش عني تاني
ثم نظر الى عينيها بشوق واخذها بين ذراعيه وكأنها غابت عنه عامين وشعرت دهب بحبه واشتياقه اليها فلم تواتيها الفرصة لتنفيذ مخططها
#بقلم_مرفت_السيد
اما لؤلؤة فذهبت الى صيدلية زوجها فلم تجده أخبرها العامل بانه صعد لأمه لانها اتصلت به وكانت تريده بأمر هام
فقالت لؤلؤة لنفسها:انا هطلع بيتي واعمله مفاجئة
ولسة بتطلع لمحت اخته رقية بترش مية لونها اصفر قدام باب شقتها
بسرعة فكرت فضلت مستخبية وصورتها بالموبايل وبعتت لفيديو لاخواتها ولجوزها
#بقلم_مرفت_السيد
دقيقة وكان محمد طالع بسرعة ولقى مـ.ـر.اته مستخبية وقف جنبها يراقب الي بيحصل وهو وشه احمر واخته بترش بقلب جـ.ـا.مد ومتطمنة ان محدش شايفها
مقدرش محمد يتحمل فطلع وقرب من اخته ومسكها من أيدها وهي اتخضت لما شافته وبايدها الازازة فاضية وزعق وقالها:إيه دة فهميني كنتي بترشيلنا إيه ياجز.. مة
فقالت بتلعثم:ووولا حاجة
صاح محمد:امال المية دي ايه فهميني بتسحريلنا بتشركي بالله
طلع ابوه وامه واخته خديجة على صوته
وابوه اتخض :ايه دة في ايه ونظر لابـ.ـنته :انتي هنا بتعملي إيه مـ.ـا.تفهمونا
محمد:أسال الهانم بـ.ـنتك كانت بترشلنا عمل ياحاج
خد اتفرج وناوله الهاتف ليتغير وجه عاطف ويهوى على ابـ.ـنته بالضـ.ـر.ب وفايزة تحاول تهدئة الاب بلا فائدة
وهو يقول:انطقي يابـ.ـنت الكـ.ـلـ.ـب عملتي ازاي كدة
لترد من وسط دmـ.ـو.عها : معملتش حاجه والنبي يابابا ارحمني
عاطف وهو يكيل لها الضـ.ـر.بات:مش هاارحمك الا لما تنطقي
رقية:مش انا يابابا دي ماما
كانت لؤلؤة تقف خلف محمد وهي مصدومة ولكن ماقالته رقية صدm الجميع
لحظة صمت والكل يحدق بفايزة وهي مصفرة الوجه وترتعش وتحاول التماسك وتقول:كدب انا اااا
قال محمد بصدmة:انتي يا أمي ليه حتى لومش بتحبي مراتي ازاي جالك قلب
عاطف قال لابنه وهو ينظر لفايزة بغـــضــــب وهي تبكي من الخــــوف :خد مراتك وادخل شقتك ياابني ولا اقولك انزلو الصيدلية وهات مية بقران من شيخ المسجد الأول
#بقلم_مرفت_السيد
محمد باستسلام:لله الأمر من قبل ومن بعد
وانصرف محمد لؤلؤة تحت نظرات غـ.ـيظ وحقد من فايزة وبناتها
جلس محمد بمكتبه في الصيدلية ودmعت عيناه من الحـ.ـز.ن
قالت لؤلؤة مواسية إياه :انا آسفة
*وإنتي ذنبك إيه بس
:مكنتش أحب احطك بالموقف دة ومش عارفة هما بيكرهوني ليه
قبل محمد يدها:عشان خـ.ـطـ.ـفتي قلبي وعقلي
فكرت لؤلؤة بان الفرصة لتنفيذ مخططها هي واخواتها قد حان فقالت:محمد انا عاوزة اطلب منك طلب
#بقلم_مرفت_السيد
محمد :انا تحت امرك
لؤلؤة : إحنا بعد الي حصل لازم نركب كاميرات في البيت الجديد انا اسفة إني باقول كدة بس…
قاطعها: من غير اسف انا كمان فكرت في كدة هو دة الصح..
تركها محمدوذهب للمسجد وعاد بعد قليل ومعه شيخ المسجد عبد الله وقرا قران على ماء و.جـ.ـعل محمد و لؤلؤة يشربان منه ثم صعد مع محمد الى شقته وقام بقراءة القران ورش ماء مقروء عليه امام الباب وعلى العتبة وبكل مكان قامت اخته برش السحر به
وقال لمحمد كل شيء على مايرام تستطيع انت وزوجتك ان تعودا الى شقتكما
اما عند جوهرة استقبلها عصام بالعناق الحار وحملها الى الاعلى لغرفة نومهما وقضيا ليلة دافئة وبالصباح احضر عصام طعام الافطار وايقظها بقبلة رقيقة
وقال:انا حضرتك الفطار واخدتلك اجازة كدة تسيبيني يومين هونت عليكي
قالت جوهرة: اخواتي كانو واحشني اوي
*طب ياللا تعالي
وبعد تناول الطعام قالت جوهرة:محمد انا عاوزاك بموضوع مهم
*خير يابيبي
:بخصوص الموضوع إياه
*آه ماله
:لقيت الحل
*ايه هو ياستي الحل
: نبلغ البوليس ومتقلقش لو مااتٱكدتش انك هاتبقى شاهد ومفيش ضرر عليك مش هانعمل كدة
*هايقت.. لوني ياجوهرة
:هما اللي هايتخدو اعدام بإذن الله
*انا مش عارف انا خايف عليكي قبل مااخاف على نفسي ولو حصلك حاجة ممكن امو… ت
:سلمها لله ياحبيبي وانا هاتأكد اني اضمنلك الامان وبعدها نعمل كدة
#بقلم_مرفت_السيد
ارتمت باحضانه وهي تقول :متخافش انا معاك
اما عند ماسة استقبلها يونس من على بوابة الفيللا بالاحضان واخذ يدور بها وهي باحضانه حتى تعثر ووقعا كلاهما بحمام السباحة وهما يضحكان
وعبد الناصر وزوجته وخالد وزوجته جالسون بالحديقة يتابعون مايحدث وهم غارقون بالضحك
اما فيروزة فاستقبلها عمر وقال:حمد الله على السلامة
نظرت اليه بعينيها الفيروزتان وهمست في اذنه :وحـ.ـشـ.ـتني
*إيه بجد قوليها تاني مش مصدق
ضحكت فيروزة :بدل مـ.ـا.تقولهالي انت
*خايف مـ.ـا.تصدقنيش
:لا متخافش
لما لاحظ يونس مراببة الكل لهما قال لها*تعالي نتكلم باوضتنا براحتنا
استقبل عبدالناصر وزوجته لولوة بالاحضان
فقال عمر : عن اذنكم بقى ياجماعة اسلم انا عليها بقى
عبد الناصر بسعادة:عارفة البيت من غيرك انتي وماسة ملوش طعم والواد دة كان هايتجنن من غيرك
عمر بمرح:ماشي ياحاج تمام بتفتن عليا ياللا بينا ياروزة
وامسك يدها وصعد بها إلى غرفتهما
وبمجرد دخولهما قالت فيروزة :…..
بقى كنت واحشاك ؟
شعر عمر بالتـ.ـو.تر : ااا اه طبعا
*ومكلمتنيش ليه
:محبتش اضايقك
تصنعت الحـ.ـز.ن*انا توقعت انها هتكون فرصة حلوة عشان تقضي اليومين مع مراتك وولادك
تغير وجه عمر: لا خالص انا عاوز فرصة اقضي وقت معاكي انتي
* خايفة اصدقك
اقترب منها عمر وقبل يدها: فيروزة انا عارف اني غلطت بحقك وضايقتك وجـ.ـر.حت مشاعرك وكدبت عليكي بس قسما بالله في حاجات كتير انا عرفتها هاتغير الوضع دة كله بس اصبري عليا شوية واديني فرصة وانا هاثبتلك اني بحبك واني استاهلك
#بقلم_مرفت_السيد
*هانشوف
ونظرت اليه بدلال وذهبت لتغيير ملابسها ارتدت بيجامة عبـ.ـارة عن هوت شورت وبادي لونها لبني وفردت شعرها الطويل ووضعت القليل من مساحيق التجميل وخرجت ليتفاجيء من جمالها المبهر
جلست على الفراش تلعب بالفون وهي تتجاهله حاول
الاقتراب منها وتقبيلها فابتعدت وقالت:مش متعودة عليك
قال:طب أعمل إيه عشان ارضيكي انا هاخد اجازة ونسافر
*ماشي بس في حاجة كدة لازم اقولهالك
:قولي
*ياترى مراتك هاتوافق
نهض بعصبيه :مش انا الي ست تقولي اعمل او معملش إيه
مثلت الخــــوف وخيبة الامل وهي تقول*انت كدة بتخــــوفني منك
اقترب منها حتى شعرت بالتـ.ـو.تر ولامت نفسها على مـ.ـا.تفعله ولكن بداخلها سعادة خفية من اقترابه و محاولته للتقرب منها فامسك بوجهها وهو يتأمله ثم قبل شعرها وهو يستنشق عبيرها وضمها إليه برفق وقال :انتي مراتي الي اخترتك بقلبي وعقلي بابا اختارك اه بس انا اقتنعت بيكي وحبيتك عمري ماهازعلك وهاعيش اكفر عن الي عملته معاكي
ابتسمت بسعادة وتمنت ان تظل باحضانه فهي لاتنكر حبها له ولكنها مجروحة الكرامة ولما تذكرت مافعله معها ابتعدت عنه وقالت:خلاص حدد اجازة ونسافر بس اوعدني متستعجلش وتديني وقتي بالتقرب منك
*حاضر أمرك الجمعة الجاية باذن الله اختاري المكان وهنسافر وهاكون ليكي وبس
:ماشي ياعمر
وتدثرت بالغطاء بسرعة وقالت:تصبح على خير
#بقلم_مرفت_السيد
وسط اندهاشه قبل رأسها وقال:وانتي من اهله انا سهران بالفراندة شوية هاشرب سجاير عشان ماضايقكيش
وذهب ليجلس بالشرفة يدخن سيجارته وهو يفكر
فلاش باك
عبد الناصر: تعالى ياعمر شوف مراتك
عمر:في إيه بس يابابا عالصبح
ام عمر:يابني مراتك مش عاملة اعتبـ.ـار لحد ونازلة من الفجر مع شلة شباب وبنات جايينلها هنا بعربية ورايحة معاهم بتقول داي يوز
عبد الناصر بعصبيه :انا جبت اخري من تصرفاتها وانت مفيش نخوة عندك هو انت لما اتجوزتها واخترتها عشان شكلها انا حذرتك انها متدلعة ومن بيت سايب
عمر:يابابا هما فعلا بيتها واستايل حياتها متحرر شوية بس مخترمة وبتحبني الناس دي عادي عندهم صداقة بين شاب وبـ.ـنت وسهرات ولبس عريان بس مبيعنلوش حاجة في الخفا
عبد الناصر :عليه العوض في تربيتي فيك عارف لو ملمتش مراتك لاانت ابني ولااعرفك
خرج عمر منفعلا واتصل بنورا:انتي فين
*بيبي ماانا قولتلك في الساحل داي يوز
:جبتيلي الكلام من بابا
*فكك ياروحي ياريتك جيت معايا
:اخلصي ارجعي بدل ماالحاج يقفل دmاغه وتطلقي
لم يعطيها فرصة للرد واغلق الخط
التفتت نورا الى احدهم بأحدى الشاليهات وقالت:ياللا بينا نلحق ننبسط شوية قبل ماارجع للهم دة ياعلاء
احتضنها علاء ويداه تشرعان بفك المايوه البيكيني وهو يقبلها ويقول:عاوز فلوس يانونا
*خد الي انت عاوزه انا جايبالك فلوس منه
:مش عارف انتي متحملاه ليه ماكنا براحتنا قبل الجواز
*يخلص بس صفقة مع بابا قبل ماباباىيشهر افلاسه وبعدها انا ليك وبس
حملها علاء والقاها الفراش وانقض عليها يمارسان الحب المحرم
ولايعلمان بان احدهم يصور مايحدث صوت وصورة
كان عمر وعبد الناصر باجتماع هام حين ورد اتصال لعبد الناصر تلقاه بكلمـ.ـا.ت مقتضبة :تمام ابعتلي عالواتس اه زي مـ.ـا.توقعت الله ينور
ليصل بعدها رسائل على وااس عبد الناصر يطالعها بانزعاج ويحاول التركيز بالاجتماع
#بقلم_مرفت_السيد
وبعد انتهاء الاجتماع قال عبد الناصر لابنه :عمر اقفل باب المكتب وتعالى
عمر:مالك ياحج وشك متغير ليه
*خد يابني شوف الهانم المتحررة بـ.ـنت الناس
وناوله الهاتف ليتصدm عنر وعو يشاهد زوجته باحضان علاء ابن خالها الشاب العاطل ويستمع لما يقولان سويا
ارتمى عمر وهو يشعر بالدm يغلي براسه ويهم بالخروج ليستوقفه ابوه:اهدا انت تطلقها وتخلص بهدوء بدون شوشرة وتاخد منها كل المجوهرات والفلوس الي دفعتها والا ابوها هايلاقي بـ.ـنته متهمة بقضية زنا انا اتصلت بيه وزمانه جاي
وبالفعل يطلب عمر نورا ويبصق على وجهها وهو يغادر مع والده
حتى جاءت الي بعد شهر الى مكتبه وقبل ان يطردها بغـــضــــب ناولته تحاليل الحمل وأخبرته بأنها حامل منه وطلبت منه ان يتأكد من صحة كلامها ويحري تحليل الحمض النووي وتركته
وبعد تفكير اصطحبها الى الطبيب وتأكد عمر بانه والد الطفلين فهي حامل بتوأم وبعد ولادتها
خاول عمر اخبـ.ـار والده ولطن عبد الناصر لم يقبل سماع اسمها وهدد عمر حرمانه من الميراث لو فكر بالعودة اليها
استغلت حبه واهتمامه باطفاله وألقت بشباكها حوله ليعود اليها بسبب أطفاله فهو متعلق بهما اما هي فهو لايثق بها ولم يعد يحبها ولكنها تستغل اولادهما حتى تتقرب إليه وبالنهاية هو رجل شعر بالضعف بإحدى المرات بعد ان توسلت اليه ليغفر لها وبانها تغيرت ونـ.ـد.مت اشـ.ـد النـ.ـد.م وكانت لحظة طيش منها وعادا كزوجين ولكن بالسر حتى لايغـــضــــب عليه والده
وبعد عامان ظهرت فيروزة وقلبت حياته رأسا على عقب فلقد احبها وتعلق بها وحاول اخفاء الأمر عن نورا
ولكنها علمت بالأمر أخبرها بان السبب والده وبانه سيحرمه من الميراث والشركة لو رفض الزواج من فيروزة
وحين تزوج فيروز كان سعيدا فهو يعشقها ونورا تشعر بهذا مهما حاول الانكار وليلة زفافه اتصلت به واخبرته بانها ستحرمه من اولاده لو حاول الاقتراب منها لذلك اخبرها بما سمعته فيروزة
#بقلم_مرفت_السيد
وثارت لكرامتهافاضطر بأن يتركها حتى تهدأ الامور ولكنه مؤخرا بدأ يشك بسلوك زوجته نورا مرة أخرى وهو يحاول التأكد و عين اخد الاشخاص لمراقبتها واخبرها بانه نسافر لمدة اسبوع حتى تطمأن ولو تأكد من خيانتها سيأخذ أطفاله بهدوء ثم سيطـ.ـلقها ويجعلها توقع على تنازل عن حضانة أطفالها او حتى رؤيتهم وسيخبر والديه بكل ماحدث وسيضعهم أمام الأمر الواقع و
قاطعه رنين هاتفه برسالة على الواتس من المخبر الذي عينه لمراقبة نورا فتح الرسالة بلهفة ليجد
……….
بمجرد ان رأي الفيديو الذي ارسله له المخبر واستمع الى رسالته
فهب واقفا ونظر الى فيروزة فوجدها نائمة فخـ.ـطـ.ـف سلسلة مفاتيحه وارتدى جاكت التريننج وقفز بسيارته وغادر مسرعا
واتصل بالمخبر وطلب منه ان ينتظره ويصطحب معه بعض من رجـ.ـاله
واتصل بالمحامي محمد وهو صديق مقرب له وشرح له كل شيء بسرعة وطلب منه اللحاق به الى شقة نورا
كان عمر يحاول التظاهر بالهدوء ولكن بداخله بركان يشتعل
وبمجرد وصوله كان الرجـ.ـال بانتظاره فصعد بهم وطلب من اثنان من الرجـ.ـال ان ينتظراه بالأسفل واصحب الباقي معه
وصل الى شقة نورا فتح بهدوء ودخل وطلب من الرجـ.ـال ان ينتظراه عند الباب ولايسمحا لأحد بالخروج الا بإذنه واعطى هاتفه لاحدهم وطلب منه ان يقوم بتصوير كل مايحدث
#بقلم_مرفت_السيد
اندفع عمر الى غرفة نومه ليجد نورا باحضان عشيقها
كانا مطمئنان بأنه مسافر ولم يغلقا باب الغرفة
امسك عمر بالعشيق من ظهره ونظر اليه ليجده علاء ابن خال نورا الذي تفاجيء بعمر ولكن عمر ضـ.ـر.به بشـ.ـدة وعنف حتى فقد الوعي فطلب عمر بالرجل ان يمسك به
كانت نورا ترتعد وتبكي وهي ترى عمر ومعه رجل يقوم بتصويرها بهذا الوضع
امسكها عمر من شعرها وسحبها الى الخارج وهي متشبثة بالملاءة حتى تستر نفسها واغلق الكاميرا وقال لها:انا بتخونيني ومفكرة اني مغفل ومش هاعرف
ارتمت نورا تحت قدmيه بتوسل:أبوس رجلك ياعمر متفضحنيش هعملك الي انت عاوزه عشان خاطر ولادنا
*اوعي تجيبي سيرتهم ياكل… بة
وصل محمد المحامي ومعه أوراق فطلب منه عمر ان يدخل ولكنه لما راى نورا شبه عاريه كان يشعر بالخجل
قال له عمر بسـ ـخـــريــة: مكسوف لا مـ.ـا.تتكسفش هي لحمها رخيص المتحوزة الي تهون مرة وربنا يديلها فرصة تانية وحوزها الاهبل يسامحها ويخليها تشيل إسمه وينسى إن الوس… خه عمرها مـ.ـا.تنضف ابدا
قومي يابت ال…. امضي هنا
نورا ببكاء مرير:امضي على إيه
ضـ.ـر.بها عمر بالقلم: ليكي عين تسألي يافاجرة وضحك بسـ ـخـــريــة :عالعنوم هاقولك دة تنازل عن اولادك والورقة التانية تنازل عن حقوقك ودة شيك ب3 مليون جنيه الفلوس الي اخدتيها مني ترجعيهم تاني
وقعت نورا الاوراق وهي تبكي وبعدmا انتهت قال عنر وهو يناول الاوراق لمحمد:خد يامحمد وطلع الدفتر
نورا انتي طــالـــق طــالـــق طــالـــق
نورا:طب الولاد طب الفيديو ابوس رجلك
#بقلم_مرفت_السيد
عمر:لو بتفكري باولادك ماكنتيش هتعملي كدة والفيديو دة هاحتفظ بيه انا وكام حد كدة ثقة لو حسيت بحركة غدر منكم هايتنشر يعتي ضمان انك تختفي من مصر يومين وتكوني سافرتي برة ومترجعيش تآني وتنسي ان ليكي ولاد
ياللا يامحمد طلقنا خليها تغور من وشي
بلشر محمد إجراءات الطـ.ـلا.ق ووقع عمر ونورا على الطـ.ـلا.ق
وانصرف محمد فقام عمر ودخل الى غرفة نومه ثم خرج والقى لها بفستان وقال البسيه عشان تخرجي من هنا لابسة قدام الناس عشان عيالي مش عشانك
ارتدته وهي تبكي وبعدmا انتهت طلب عمر من رجـ.ـاله ان يقوموا بضـ.ـر.ب علاء حتى سالت الدmاء من جسده ولكنه كان حيا ويحاول النهوض
ثم قام عمر بطرده ومعه نورا الى الخارج
فسندته نورا الى السيارة وقادتها هي بسرعة مبتعدة عن عمر وعن اولادها الى الابد وهي تشعر بالخزي والانكسار وبجوارها علاء يتألــم بشـ.ـدة
طلب عمر من رجـ.ـاله الانصراف بعد ان كافئهم بسخاء
وجلس بمفرده وهو يشعر بالغـــضــــب جلس يشرب سيجارته وهو يفكر ويحاول تهدئة نفسه حتى يستطيع مواجهة ماهو قادm
ثم قام وايقظ اولاده وقام باحتضانهم بحنان واحضر لهما خقيبة واضعا بها ملابسهما و اصحبهما بسيارته الى فيللا عبد الناصر
دخل بهما بهدوء وطلب منهما ان ينتظراه بالحديقة وطلب من الخادmة وردة وهي خادmة بالفيلا من زمن ان ترعاهما فسمع صوت ابيه من خلفه يقول :مين دول ياعمر وانت كنت فين
نظر عمر الى والده وقال:قبل اي حاجة ممكن وردة بس تنيمهم فوق عندي باوضة في الدور بتاعي قبل مانتكلم
نظر عبد الناصر الى الاطفال وهم يغالبان النعاس وقال:وردة طلعيهم باوضة في دور عمر ونيميهم
وبعد قليل استيقظ كل من بالقيللا على صوت عبد الناصر
وعمر وهما يتشاجران
استيقظت فيروزة على صوت عمر وأبوه فقامت ونزلت الى الاسفل
فرات عبد الناصر وعمر بالدور الارضي يتجادلان بشـ.ـدة ويونس وماسة وخالد وزوجته حسناء و زوجة عبد الناصر
الكل يقف ويشاهد مايحدث بصمت
رأتها ماسة فأشارت لها بأن تأتي فاقتربت لينظر إليها الجميع نظرة غريبة
فقالت لها ماسة هامسة: عمر طلق مـ.ـر.اته وجاب ولاده هنا
شعرت فيروزة بصدmة ولم ترد وتابعت مايحدث
قال عمر :ياحاج انا غلطت وعارف اني غلطت بس دلوقتي أولادي ملهمش ذنب
عبد الناصر بعصبيه :اولادك من الحق … يرة الي رجعتلها من ورايا بدل ما تخلف من مراتك الي جزمتها برقبة نورا ورقبتك
عمر: الي حصل حصل خلاص وأنا مستعد لعقـ.ـا.بك
#بقلم_مرفت_السيد
عبد الناصر:عقـ.ـا.ب ايه انت جايبلي طفلين امهم بتخونك للمرة التانية وعاوزنا نقبلهم كأمر واقع طيب افترض اني وافقت فيروزة ذنبها إيه
ونظر الجميع الى فيروزة فقال لها عبد الناصر : يابـ.ـنتي انا مخدعتكيش انا مكنتش اعرف انه مخلف ومتجوز حقك عليا
تنهد عمر وقال: انا بعد ماطلقتها طلعت حامل اضطريت ارجع عشان الولاد وانت رفضت تسمعني بس والله صلحت غلطتي خلاص
جلس عبد الناصر: والله خلاص صلحت غلطتك طيب هاتعنل ايه مع فيروزة
عمر وهو ينظر إلى فيروزة: سامحيني انا هاجيب للاولاد مربية بس اقبلي وجودهم
لم ترد فيروزة فقال عبد الناصر :وأنا الي فيروزة تقوله هامشيه مهما كان
ونظر اليها وقال مكملا:ها يابـ.ـنتي ايه الي يريحك
نظرت فيروزة الى الجميع وهم بانتظار ردها
اقتربت منها ماسة وامسكت بيدها مشجعة اياها
وقالت بهدوء:فرصتك ياروزة إعملي إللي يريحك ويخلصك منه
نظر اليها عمر بتوسل قال عبد الناصر :الظاهر ان فيروزة رافضة الوضع عشان كدة انا….
قاطعته فيروزة : لا انا خلاص قررت. إني………
فيروزة:بس بعد اذنك ياعمي عاوزة اتكلم معاك على انفراد الأول
عبد الناصر وهو ينظر لعمر بقرف:اتفضلي معايا ع المكتب يابـ.ـنتي وانت استنى هنا
ونظر الى عائلته وصاح بهم: والباقي كل واخد ياخد مـ.ـر.اته وعلى اوضته
عمر كان يشعر بالتـ.ـو.تر البالغ فجلس يشرب سيجارة وينتظر
جلس عبد الناصر خلف المكتب وقال لفيروزة :اقعدي يابـ.ـنتي انا حاسس ان عندك كلام جواكي كتير
فيروزة :هاقولك على كل حاجة ياعمي
وقصت له فيروزة كل شيء
:انا مبعرفش اكدب انا كنت ساكتة عشان خايفة عليك لما تعرف انما دلوقتي الوضع اختلف حضرتك عرفت ومبقاش في حاجة ممكن اخبيها
#بقلم_مرفت_السيد
تنهد عبد الناصر بأسى وقال:يسلم الي رباكي ياحبيبتي
يعني انتي خــــوفتي عليا وعلى اختك وماهتمتيش بنفسك قوليلي قرارك يابـ.ـنتي
فيروزة :والله ياعمي انا مش عارفة اقرر بعد المستجدات الي عرفتها النهاردة
من ساعات كان عمر بيحاول يقنعني اصبر عليه عشان يصلح الوضع وانا دلوقتي مش قادرة اقرر
*انتي بتحبيه ؟
احمر وجهها واطرقت خجلا فقال :صارحيني
*مش عارفة انا جوايا صراع اديله فرصة ولا اذله عشان كرامتي ومشاعري الي لعب بيهم وزاد عليهم دلوقتي أولاده يعني ممكن يكون محتاجلي كمان مربية
ابتسم عبد الناصر :طب ايه رئيك اساعدك تعملي كل دة وبنفس الوقت هانتأكد بيحبك بجد ولا عشان مصالحه وبالمرة يتربى ويعرف قيمتك
*إزاي يعني
:هقولك يابـ.ـنتي
وبعدmا انتهى ضحكت فيروزة:مكنتش اعرف ان دmاغك جبـ.ـارة كدة ياعمي
*أمال إيه وبكرة تشوفي هعملك فيه إيه خلاص كدة اتفقنا
:اتفقنا
احتضنها عبد الناصر وخرج كلاهما وعمر يحترق من الانتظار
قال عبد الناصر بحدة: بقى انت كل الوقت دة معيش البـ.ـنت جنبك وهي عارفة ساكتة عشاني وعشان اختها والمفروض ان ليلة الد.خـ.ـلة تبقى اسعد ليلة بحياة كل بـ.ـنت انت خلتها اتعس ليلة عليها ذنبها ايه هي
عمر بصدmة :انا عارف اني ظلمتها ونظر الى فيروزة بحـ.ـز.ن:انا آسف حقك عليا
عبد الناصر :سيبها في حالها هي خلاص قررت تسيبك بس بعد شهر تكون ماسة ويونس سافروا
عمر :ليه يافيروز مش اتفقنا تديني فرصه
فيروزة:دة كان قبل مااعرف انك عاوزني اربيلك أولادك
#بقلم_مرفت_السيد
*وحياتك مش عاوزك عشانهم اقولك انا هاجيبلهم مربية مقيمة هما مش مسئوليتك بس مـ.ـا.تسبنيش
فيروزة تظاهرت بالقوة ولكن بداخلها تشعر بالشفقة عليه فقالت:عن اذنكم
وصعدت بسرعة الى غرفتها واغلقتها عليها وصدرها يعلو ويهبط
بعد مغادرتها قال عبد الناصر :بتحبها بجد ياواد
دmعت عيون عمر *من وقت ماسابتني يومين بس كنت هاتجنن كنت هامـ.ـو.ت عرفت إنها بالنسبالي كل حاجة عرفت اني مش قادر على بعدها ساعدني يابابا
شعر عبد الناصر بصدق عمر فقال:معاك شهر حاول تنسيها الي عملته فيها وانا برضه بافكر هاعوضها إزاي روح يابني هاتلها هدية كدة وربنا يهدي الحال انا طالع ارتاح
حين هم عبد الناصر بالانصراف قال عمر :بابا
التفت عبد الناصر اليه اقترب منه عمر وارتمى بحـ.ـضـ.ـنه:انا اسف سامحني انت كنت على حق انا غلطت
ربت الاب على رأس ولده:ربنا يهديك يابني انا مسامحك
خرج عمر وعاد بعد قليل واتجه الى غرفة الاولاد اطمأن عليهم ثم اتجه الى غرفة نومه فوجد فيروز نائمة فاقترب منها وحلس على ركبتيه بجوار الفراش وقال :فيروزة
فتحت عينها فقال:كدة ياروزة اهون عليكي. عاوزة تسيبيني
قالت:إنت إللي سيبتني انا خايفة
* اديني فرصة
:مش يمكن لولا خيانة مراتك مكنتش هاتقول كل الي انت قولتهولي دة
*فيروزة انا بحبك من يوم ماشوفتك
واخرج علبة قطيفة بها سلسلة من الألــماس يتوسطها حجر لونه فيروزي كلون عينيها وقال: دي هدية بسيطة
:عمر احنا هنعيش سوا شهر وبعدها هانتطلق واعيش حياتي مع حد يقدرني ويحبني
اقترب منها والبسها السلسلة وكأنه لم يسمعها حاولت الابتعاد فاحتواها بذراعيه وقبل جبينها وقال بهمس: هعتبر ان دي فرصتي واوعدك بعد شهر هانفذلك إلي تطلبيه
ابتعدت عنه *بجد ياعمر
:بجد
*انت وعدتني
نظر الى عيناها الاخاذتان :وعد
*ماشي تصبح على خير واعطته ظهرها وابتسمت و بداخلها شعور بالسعادة وحيرة هل تحبه هي تحتاج إلى تأكيد من قلبها فهي مازالت حائرة
#بقلم_مرفت_السيد
بمنزل سامي ودهب استيقظت دهب واستعدت للذهاب الى العمل ثم جهزت طعام الإفطار وايقظت سامي
جلس كلاهما يتناولان الافطار فقال سامي: بقولك إيه مـ.ـا.تاخدي النهاردة اجازة
*ليه
:نقضيه سوا
* افكر
اقترب منها وقبلها بشغف: طب وكدة
ضحكت بسعادة: اقنعتني خلاص موافقة
قضيا اليوم سويا حتى طرق الدليفري الباب وكان سامي بالحمام
فتحت دهب الباب وحاسبت الدليفري واخذت الطعام اغلقت الباب ولسة بتلف اتفاجئت بسامي خلفها فاصطدmت به
قالت: في إيه خضتني
نظر اليها بغـــضــــب:بتفتحي الباب ليه ماندهتيش عليا
*عادي انت كنت بالحمام في ايه
: طول ماانا هنا او حتى مش هنا مـ.ـا.تفتحيش الباب لحد
*ااااه هي الحالة رجعتلك طب اوعى من وشي ومتقلبش اليوم نكد
حاولت الذهاب من امامه فامسك بيدها وجذبها اليه بقوة: مش عارفة تقولي حاضر
:اوعى ايدي ياسامي
*لما تقولي حاضر وتسمعي الكلام
نهرته بشـ.ـدة وقالت بعصبية:سامي سيب أيدي ولآخر مرة باقولك ايدك مـ.ـا.تتمدش عليا تاني وإلا
ضغط على يدها اكثر وجز على أسنانه *والا إيه
ابتسمت ونظرت إليه مطولا فقال:بتبصيلي ليه كدة
اقتربت منه دهب وقبلته وهو مندهش وبعد ثواني خارت قواه فترك يدها وبادلها القبلة فابتعدت عنه بسرعة وهرولت الى غرفتها وتركته مشـ.ـدوده
فلحق بها فوجدها تصفف شعرها بتجاهل فلف حول نفسه وقال:انتي هاتجننيني يادهب
ضخكت من منظره ووضعت قدmا فوق الاخرى وقالت :تعالى ياسامي
نظر اليها وهو يتأمل جمالها فاقترب منها فقالت: اقعد هافهمك
#بقلم_مرفت_السيد
نظر حوله فهي تجلس على كرسي التسريحة وقال:اقعد فين
اشارت على الأرض تحت قدmيهاوقالت:هنا هاوريك حاجة
فجلس تحت قدmيها وهو كالمأخوذ ولكنه يشعر بالاثارة والفضول فقال:قعدت اهو انتي غريبة ليه النهاردة
وضعت دهب قدmها فوق صدره ثم فوق وجهه بمرح وقالت:صوابعي و.جـ.ـعاني ممكن تدلكهالي
امسك بقدmها وأخذ يدلكها بلطف فقالت: سامي انا باحبك بلاش تخسرني انت عارف تربيتي ولازم يكون بينا ثقة
كان سامي يستمع اليها وهو سعيد بما تقوله فقبل قدmيها وقال:وانا باغير عشان باعشق تراب رجليكي انا عايش عشانك انتي بس يادهب
فقالت بحدة:يبقى تبطل تطول ايدك عليا عشان مـ.ـا.تشوفش وشي التاني
ترك قدmها وقال * حاضر يادهب
شعرت دهب بالصدmة فخطة لؤلؤة قد اتت ثمارها
ف أعجبتها الخطة فارادت ان تختبره اكثر فقالت بلهجة امرة:
انا ماقولتش سيب رجلي كمل مساچ وخد الكريم دة لرجلي
:حاضر
وبدأ سامي بوضع الكريم وتدليك قدmي دهب بطاعة غريبة وقضيا ليلة غريبة دهب تأمره وهو يقوم بتنقيذ مـ.ـا.تقوله حتى غلبهما النوم
وباليوم التالي بعدعودته من عمله كان يحمل اكياسا معه وضعها امام دهب ثم قبلها وقال :دهب حشـ.ـتـ.ـيني و 
*انت كمان إيه الأكياس دي ياسمسم
: افتحيها وانتي ت عـ.ـر.في
فتحتها دهب لتجد بها مااثار دهشتها وعقد لسانها
نظرت الى سامي ولم تتكلم
فبادرها بقول اصابها بصدmة اكبر:
دهب انا……..
🤔🤔🤔🤔
سامي: انا عجبتني اللعبة
دهب بذهول: لعبة ايه وايه الي انت جايبه دة
وأخرجت محتويات الكيس
،قالت:ك،ورباج و طقم قطة جلد تنكري انا مش فاهمة حاجة
سامي:اهدي وانا هافهمك
وامسك يدها واجلسها امامه وقال:شوفي ياستي إمبـ.ـارح كنتي متغيرة معايا و اتحكمتي فيا وبدون مـ.ـا.تقصدي ظهرت عندك ميول سيطرة وانا بدون مااعرف طلعت باحب كدة بس الظاعر اني باحب الخضوع ليكي انتي بس
دهب :انا مش فاهمة حاجة امبـ.ـارح كان لازم اوقفك عند حدك عشان انا مش هقبل منك اي إهانة ايه علاقة دة بالي انت جايبه دmاغي لفت ياسامي
ابتسم سامي :شوفي ياحبيبتي انتي سيطرتي عليا إمبـ.ـارح صح
*صح
:الي حصل دة بقى جزء يندرج تحت ممارسةاسمها ساد.. ية والي حصل منك عجبني وقريت عنه النهاردة طول اليوم بافتش عالنت وفهمت كل حاجة وجايبلك أدوات بسيطة هاتساعدنا بالموضوع دة وهافتحلك النت واقريكي مواقع طبية كمان بتشرح الموضوع
ضحكت دهب:انت بتعرف تبحث عالنت وتقرا مواقع طبية كمان
:امال ايه فاكراني جاهل انا معايا اعدادية
*ماشي وريني الكلام دة وبالراحة عليا كدة
وبدأ سامي ودهب يشاهدان على الانترنت كل مايخص الس… ادية والماس.. وشية
وبعدmا انتهيا قال سامي:ايه رأيك
فكرت دهب بأن تلك الطريقة تناسب ماخططت له مع شقيقاتها وتجعل سامي خاتم في اصبعها فمن الواضح انه أحب مافعلته معه بدون قصد ويريد المزيد
وهي أيضآ أحبت هذا الاسلوب الجديد بفرض سيطرتها عليه كما يحلو لها
فهذا سيحقق لها ماارادت من كبح جماح غـــضــــبه وتستطيع السيطرة على الوحش الموجود بداخله حين يشعر بالغيرة
لم لا
قالتها دهب
ابتسم سامي ولمعت عيناه: بجد طيب ممكن نبدأ النهاردة
دهب:اوك ياسمسم
ياللا قوم حضر الأكل وبعدها اغسل المواعين وامسكت بالسوط ولوحت به في الهواء وصاحت بقوة:بسرعة
قال سامي بسعادة وهو يتجه الى المطبخ :حاضر امرك ياحياتي
ابتسمت دهب وجلست واضعة قدm فوق الأخرى وقالت لنفسها :حلوة اللعبة دي بس عاوزة ذكاء
#بقلم_مرفت_السيد
اما عند لؤلؤة
كان محمد يقوم بنقل الاثاث الى منزله الجديد ولولوة تساعده بترتيب اغراضهما بسعادة وعاطف يشرف على العمال وهم يحملون العفش
بعد نقل العفش وكل مايخص محمد ولؤلؤة الى منزلهما الجديد
قال محمد لوالده: اسمحلي يابابا انا عاملك مفاجئة كدة انا ولؤلؤة
عاطف : خير يابني
لؤلؤة :تعالى معانا ياعمي بس غمض عينك
وامسكت بيده هي ومحمد متجهون الى احدى الغرف
وقال محمد:فتح ياحج
فتح عاطف عيناه ونظر حوله ليجد غرفة دافئة بها سرير ودولاب ومكتب وصورة كبيرة له تزين الجدران
قالت لؤلؤة :دي اوضتك ياعمي
محمد :حبينا نعملك اوضة ليك عشان تاخد راحتك
دmعت عينا عاطف:ربنا ما يحرمني منكم بس انا مش حابب اتقل عليكم
لؤلؤة :مـ.ـا.تقولش كدة ياعمي دة بيتك
عاطف :ربنا يكرم اصلك
محمد :حددت ميعاد لمقابلة الأخين الي عاوزين يتجوزوا رقية وخديجة
عاطف :يوم الجمعة بإذن الله ولازم تحضروا
محمد:طبعا بإذن الله
لؤلؤة :ربنا يسعدهم ويتمملهم على خير
عاطف :انتي بـ.ـنت اصول عشان تتمني الخير للي بيكرهوكي
لؤلؤة :ياعمي ربنا يهديهم انا باعاملهم زي مابابا الله يرحمه علمني ورباني احب الكل حتى الي بيكرهوني بس لو أذوني اتجنبهم وأبعد وانا بادعيلهم بالهداية دول زي أخواتي
محمد :والله يابابا لؤلؤة هي عملي الصالح وان شاء الله سبب دخولي الجنة
عاطف :ربنا يسعدكم ويفرح قلبكم وينعم عليكم بالذرية الصالحة
محمد ولؤلؤة :امين يارب العالمين
اما بمنزل جوهرة
جوهرة:ياللا ياعصام خلص لبس
عصام وهو يصفف شعره :انا خايف ياجوجو
*من إيه بس انا معاك وبعدين ماانا روحت للمحامي و حكيتله واخدته معايا لظابط صديق لعمو عبد الناصر وحكيماله الحوار وظبطتلك الدنيا انك تساعد بالقبض عليهم مقابل انك تكون شاهد
:خايف عليكي خايف يأذوكي
*سيبها لله 😌 ولاتخشى في الحق احدا
:ماشي يادكتورة ياللا بينا
#بقلم_مرفت_السيد
*ياللا يادكتور
وهمت بالذهاب فسحبها لاحضانه :ياللا هنا في حـ.ـضـ.ـني ياقلبي
*حبيبي بطل دلع هانتأخر
وسحبته بمرح فهي تشعر بتـ.ـو.تره وتحاول التخفيف عنه
وبالمديرية استمع الظابط خالدوزملائه لشهادة عصام وقدm مستندات وملفات تدين العصابة التي يديرها اسماء كبيرة من اباطرة البلد بالطب ورجـ.ـال اعمال ومشاهير متورطون ولكن عصام استمع لاسمائهم فقط لم يراهم من فريد وخليل
واتفق الظابط المسئول مع عصام على كيفية الايقاع بفريد
ومن معه
وبالفعل بعد يومان استطاع خالد ورجـ.ـاله القبض على اكبر عصابةبمساعدة عصام وجوهرة
وبعد التحقيق مع فريد وخليل ورجـ.ـالهم اعترفوا على الكثير من المتورطين معه في التجارة باعضاء المتشردين ومازال التحقيق جاريا في اكبر قضية شهدتهاالبلاد منذ فترة كبيرة
#بقلم_مرفت_السيد
واخيرا قامت جوهرة وعصام بتجهيز الدور العلوي وفرشه واصبحا يترددان عليه ويسهران فوق سطح الفيلا الذي قامت جوهرة بزراعته ووضع طيور الزينة والتي جعلت المكان رومانسيا بأصواتها الجميلة
اما بفيللا عبد الناصر
كانت فيروزة تحاول تجنب عمر مما زاده تعلقا بها
فالرجل كالطفل يرى لعبة يبكي طلبا لها وحين يمتلكها يهملها ويعود ليتعلق بلعبته حين يحاولون حرمانه منها
كان عمر يعود من عمله كل ليلة يطمأن على أطفاله ثم يحاول التقرب من فيروزة التي كانت تقضي يومها مع اولاد عمر فتعلقت بهم وتعلقوا بها
حتى استدعاه ابوه في يوم ليخبره بأن موعد سفر ماسة ويونس قد اقترب
فشعر بقلبه يتمزق من الألــم فأصر على ان يجعل فيروزة تحبه وتظل معه
فلما رآه عبد الناصر بهذه الحالة اقترح عليه اقتراح
ضحك له عمر وقبل يد والده
وصعد بسرعة لينفذ كلام والده
وجد فيروزة تلعب مع أطفاله فقال لها:فيروزة ممكن اطلب منك طلب وياريت توافقي اعتبريه طلب اخير
*قول
:بما انك لسةعاوزة تسيبيني ممكن تسافري معايا بكرة نقضي اخر اسبوع لينا سوا في هدوء وداع يعني
*ليه
:عشان ماينفعش تفارقيني بدون ذكرى حلوة مني واوعدك هايبقى اسبوع روعة
فكرت قليلا ثم قالت:ماشي
ابتسم بسعادة:حيث كدة حضري شنطتك الصبح هانسافر
*طيب والأولاد
:متخافيش ماما هاتراعيهم
*ماشي
:بتحبيهم يافيروزة
*طبعا
:يابختهم
شعرت بالخجل وحاولت تغيير الموضوع *ماقولتليش هانروح فين
:الشاليه بتاعنا الي بالساحل
وباليوم التالي وبعد سفر طويل وصلا الى الشاليه
تذكرت فيروزة ليلة زفافها فشعرت بالحـ.ـز.ن وبدا على وجهها
فشعر عمربحـ.ـز.ن أكبر لأنه السبب
فاقترب منها وحملها فقالت:بتعمل إيه ياعمر
*هاعوضك
اغمضت عينيها وهي تستنشق عطره الذي طالما اعجبها ثم قالت وهي تشعر بالحرج:نزلني
*طبعا بس في اوضتنا بصي اعتبري نفسك بليلة دخلتنا الي انا بوظتها مني لله
ضحكت وهو يصعد بها السلم بصعوبة ويقول: بسببك بطلت العب رياضة عشان مش بـ.ـاركز واخر مرة دخلت الجيم سرحت فيكي وقعت تارة على صاحبي ودmاغه اتفتحت
وصل اخيرا الى غرفة النوم فانزلها وقال بهمس: والله العظيم بحبك
اقترب منها واحاطها بذراعيه وهي تحاول الابتعاد:ابعد عني ياعمر
*مقدرش
:احنا هانتطلق خلاص
*دة بعينك
وقبلها برقة ثم ضمها اليه وهو يشم رائحة شعرها العطرة : سامحيني ياروزة انا مقدرش اعيش من غيرك
:مسامحاك بس سيبني
*ولما اسيبك ونتطلق وتتجوزي بعدي يقولو عليكي كنتي متجوزة سوسن
:قصدك إيه
حملها بين ذراعيه وهي تقاومه ثم وضعا على السرير وقال وهو يخلع ملابسه: هافهمك قصدي عملي لازم اتجوزك عشان اطلقك
و.. 😶🤐😉
وباليوم التالي استيقظت لتجده غارق بالنوم و هو يحتضنها وكأنه خائف ان تهرب منه
#بقلم_مرفت_السيد
ابتسمت وتذكرت ماحدث بينهما بالأمس شعرت بسعادة وخجل بان واحد كم كان حنونا ورقيقا ورومانسيا معها
لم تنهض بل ظلت نائمة في حـ.ـضـ.ـنه وامسكت بيده وهي تبتسم وتدفن نفسها باحضانه وكأنها تستجدي الدفء بصدره
شعر بها فأبتسم وزاد من قربه إليها وهمس اليها:بحبك ياروزة ومقدرش ابعد عنك
*خايفة منك
مرراصابعه على شعرها: هاعوضك عن كل غلطة عملتها بحقك
*ازاي بقى
:هاقولك عملي مش بالكلام
وسحبها إليه ليبدأ من جديد شهر العسل الذي تأخر كثيرا
مر الشهر سريعا واتفقت الشقيقات على اللقاء بشقتهم
ليودعوا ماسة و يطمئنوا على بعضهن البعض
استقبلت الشقيقات بعضهن بالقبلات والاحضان
كن متحمسات ليقصصن على بعضهن التطورات السعيدة
جوهرة: وحشتوني ياحبايبي
دهب :وانتي كمان حشـ.ـتـ.ـيني و  ياجوهرة وكلكم وحشتوني واحدة واحدة كدة تقول عملت إيه من بعد اخر مرة
وقصت كل واحدة منهن ما حدث معها وسط سعادة الشقيقات
قالت ماسة:يعني قبل مااسافر هاكون متطمنة على كل واحدة فيكم خلاص الأمور استقرت طمنوني
قالت فيروزة:بعد كل الي حكتهولكم يابنات عمر بقى ونعم الزوج حياته بقت انا والولاد وبس
وامسكت بطنها :والبيبي الجاي
دهب:وانا وسامي بقينا متفاهمين بنظرة مني بيسكت ويخاف والمشاكل اختفت الحمد لله وبانتظار بيبي انا كمان
#بقلم_مرفت_السيد
جوهرة: الحمد لله احنا بعد مابلغنا واتقبض على العصابة عاملين الدور الي فوق اوض كتيرلاستقبالكم باذن الله والسطح زي غابة مليان طيور وزرع واهم حاجه جهزناها اوضة للبيبي انا كمان حامل
لؤلؤة :انابقى مش هاتصدقوا الكارما عملت إيه بخديجة ورقية بعد ما اتجوزوا حمـ.ـا.تهم طلعت شرانيةاكتر من أمهم ولقيتهم في يوم جايين ليا ومعاهم امهم بيطلبوا مني اسامحهم وان ربنا بيخلص حقي منهم وحق الي عملوه فيا
طبعا فهمتهم اني مسامحاهم وربنا يهديهم ويصلح حالهم بيحاولو يقربو مني بعد ماداقو من نفس الكاس وانا باقرب بس محفظة على المسافة الآمنة ومحمد بيساعدني في كل حاجة ربنا اكرمني بيه بيتقي ربنا فيا وخصوصا اني حامل ومحتاجة راحة
ماسة بسعادة:هابقى خالة انا فرحانة اوي انا كدةهاسافر وانا مرتاحة هانلف العالم وهنكمل دراستنا برة وبدأنا مشروع اونلاين وطموحنا وتفكيرنا زي بعض ومأجلين الخلفة دلوقتي لسة بدرررري
بس عارفين إحنا اقوى ببعضـ.ـر.بنا يخلينا لبعض ومايحرمنا من بعض أبدا
الكل :آمين
احتضنت الشقيقات بعضهن بسعادة
فيروزة:احناصلحنا حياة بعض
دهب:ايوة احنا سند بعض زي مابابا كان بيقول
لؤلؤة :عارفين يابنات احنا لبعض كدة نبقى كنز فعلا
جوهرة:ايوة الكنز هو احنا
فيروزة:فعلااحنا مجوهرات الصايغ
فيروزة وجوهرة و لؤلؤة ودهب وماسة بابا الله يرحمه عرف يصقلنا
تربيته هي الكنز بجد الله يرحمه
نقراله الفاتحة يابنات
❤️🌷💕
تمت 💓

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات