رواية جريمة عشق ادم ومريم الجزء الرابع كاملة جميع الفصول

رواية جريمة عشق الجزء الرابع هي رواية رومانسية تقع احداثها بين ادم ومريم والرواية من تأليف مريم نصار في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية جريمة عشق الجزء الرابع لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية جريمة عشق الجزء الرابع هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية جريمة عشق الجزء الرابع تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية جريمة عشق ادم ومريم الجزء الاول كاملة جميع الفصول

رواية جريمة عشق من الفصل الاول للاخير بقلم مريم نصار

بعد ما رجعو من اسكندريه بكام يوم.
مستشفى النور التخصصي.
محمد: ف غرفة الكشف. وقال للمريـ.ـض.
حضرتك لازم تعملى الاشعه دي ف اي مركز اشعه ع ضهرك ف اقرب وقت ولو انهردا يكون افضل. وياريت متهملش الموضوع اتفضل.
المريـ.ـض: اخد الورقه. طيب ياريت يادكتور تكتبلى ع علاج...
محمد: ابتسم. كل العلاج الل هقدر اكتبهولك مسكنات وباسط للعضلات والأعصاب. وده مبدئيا هيخليك تكسل عن عمل الاشعه. انا هكتبلك ع مسكن خفيف مؤقتا.

المريـ.ـض: الله يخليك يادكتور. هو حضرتك اكيد ف المستشفى دى موجود مركز اشعه صح؟
محمد: اكيد طبعا. موجود.
المريـ.ـض: باستغراب. طيب حضرتك مطلبتش منى اعمل الاشعه عندك ليه؟
محمد: ابتسم لأ عادي جدا. حضرتك انا مش هجبرك تعملها عندى. اي مكان مش هيفرق المهم انا عايز النتيجه.
المريـ.ـض: واضح ع ملامح حضرتك النزاهه والاحترام. ربنا يبـ.ـارك ف امثالك ويكفيك شر اعدائك يبنى.
احم انا حابب انى اعمل الاشعه عند حضرتك.

محمد: وعشان الدعوه الحلوه دي. انا هعمل لحضرتك خصم ع الاشعه. اتفضل حضرتك الورقه دي سلمها للدكتور محمود ف الدور الرابع ف مركز الاشعه وهو هايهتم بالباقي.
المريـ.ـض: اخد الورقه. وابتسم ربنا يسترك دينا وآخره. ياريت كل الأطباء يكونو زي حضرتك. كانت الدنيا كلها اتغيرت. ربنا يسلمك من كل شر يبنى ويبـ.ـاركلك ف ذريتك.
محمد: أتأثر. وقام وقف. اللهم امين يارب. احم اسف ل حضرتك. لو حضرتك مش قادر ع تمن الاشعه انا...

المريـ.ـض: لأ يادكتور لأ مش كدا خالص الحمدلله انا حالى ميسور.
ولكن طمع النفوس الل حوالينا. خلانا مبقناش عارفين نفرق بين الخير والشر. وهز راسه الحمدلله. انا اسف صدعتك معايا. انا هروح اعمل الاشعه وارجع لحضرتك. بعد اذنك. وخرج يدعي ل محمد.
محمد: هز راسه بتعجب. وبص ف الساعه. وخرج من اوضة الكشف. رايح ع المكتب. ودخل واتفاجئ ايه ده؟ نورى. وقفل الباب.
نور: قامت وسلمت عليه اذيك يا حبيبي عامل ايه؟

محمد: ضمها لقلبه بحب انا كويس ياحبيبتى. وبص ع الكنبه وشاف تيم قاعد زعلان. وهمس ل نور. تيم مصدر البوز الخشب ليه؟
نور: ضحكت بصمت. ما انت عارف امه التانيه مسافره. وعايز ينتقم من فهد. وحالف لا يخاصم رينو و آرين.
محمد: ضحك بصمت.
تمارا: قربت من محمد بغيره باااابى محماااد ابعد عنها. انت بابى انا وبس. وسعى يانور امشي بعيد بقى.
محمد: ههههه. وطلع نور من حـ.ـضـ.ـنه بعد اذنك انتي بقى.

تعالى يقلب بابي وشال تمارا وباسها من خدها. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياتيما.
تمارا: انت وحشتنى اوى يا محمد. ههههه.
نور: ربعت ايديها بغيره. وبعدين بقى مع البـ.ـنت دي هااا؟
محمد: قلبه مبسوط جدا ع غيرة بـ.ـنته الكبيره عليه. وبعتلها بوسه ع الهوا وغمز انتى ف منتصف القلب يانورى. تعالى نشوف تيم باشا.
تيم: قاعد ع الكنبه ومربع ايديه ومكشر جدا.
محمد: قعد جمبه. ونور قعدت ف الاتجاه التانى.
محمد: اذيك يادكتور تيم.

تيم: بتكشيره. كويس يامحمد.
محمد: ياستار. ايه يبنى مكشر ليه كدا؟ تيما زعلتك ف حاجه؟
تمارا: لااا تيمو حبيب تمارا صح ياتيمو.
تيم: هز راسه بزعل صح ياتيما وانا كمان بحبك انتى وبس. مش بحب حد تانى.
تمارا: نزلت راسها من حـ.ـضـ.ـن محمد وباست تيم من خدو. انت حبيبي هههه صح يامحمد.
محمد: هههه صح يقلب محمد. وتعالى انزلى وروحي العبى بالعروسه. لما نشوف الباشا ده مكشر ليه؟

تمارا: نزلت واخدت العروسه وجريت بتحاول تطلع تقعد ع كرسي المكتب وبتلعب بيها.
نور: وبعدين ياتيمو هتفضل زعلان كدا.
تيم: بجديه انا مش زعلان يانورى. انا راجـ.ـل والراجـ.ـل مابيزعلش.
نور: قلبها مبسوط. طبعا تيم ابنى راجـ.ـل وبكره يبقى دكتور قد الدنيا. ومفيش حد يقدر يزعلو ابدا...
تيم: ساكت.
محمد: بمكر احم ايه رايك نتصل ع رينو نطمن عليها؟
تيم: بص ل محمد لأ انا مش عايز اطمن عليها.

رينو بتحب فهد وبتهرب معاه كتير. وانا مش هتكلم معاها. وكمان آرين...
محمد: ياخبر طيب آرين لسه صغيره ياتيم.
تيم: نزل من ع الكنبه ووقف قدامهم.
وانا كنت صغير. وبحب رينو. وعايز ع طول رينو وكنت بعيط كتير عشانها. بس آرين مبتعيطش عشانى.
محمد انا عايز اخد رينو وآرين ع البيت. وفهد ياخد آركان ويمشي بعيد.
محمد: بجديه. تيم كدا غلط. الل انت بتقوله ده ماينفعش.

فهد ورينو. زيي انا ونور بالظبط. لما بسافر باخد نور معايا وكمان انت واختك لانكم عيلتى فاهم؟
ماينفعش فهد يمشي ويسيب رينو وآرين وياخد آركان. تفكيرك كدا غلط.
تيم: بص ل نور وسكت بزعل...
نور: ابتسمت ع حب ابنها. و مسدت ع شعرو. تيم حبيبي انا عارفه انك بتحب رينو. لكن انت راجـ.ـل كبير فكر كدا معايا.
ينفع بابي يسافر وياخد تيم بس معاه ويسيب نور وتيما لوحدهم. ومثلت الزعل. ينفع ياتيمو مامي تعيش من غيرك؟

تيم: هز راسه لأ يانوري انا مش عايز اسيبك لوحدك. بس انااا، وسكت.
نور: قعدته جمبها. انت ايه ياحبيب مامي؟
تيم: هز راسه لأ مفيش يانورى خلاص.
وطلع من جيبه 2 شوكليت. وساب واحده ف جيبه اتفضلى الشوكيلت دى.
نور: باستغراب. امم الشوكيلت دى كانت لمين؟ والل ف جيبك دى لمين؟
تيم: بزعل كانت ل آرين امبـ.ـارح وانهردا. ودى ل ميرو.
نور: امم طيب واختك ولي لي؟ جبت ليها شوكليت؟
تيم: هز راسه لأ. انا جبت ل ميرو و آرين وبس...

ف المالديف. وقت الغدا.
رينو: لابسه بنطلون جينز وتوب. ع اليخت وفرده شعرها. وبتجهز الاكل وبتحطه ع التربيزه. وشافت آركان جاى وشايل ازازة ميا وطبق فاضي بيساعدهم
وابتسمت بسعاده. وقالت. هات ياقلب مامي تسلم ايدك ياروحي. فين آرين؟
آركان: شاور بايدو. لانها ع السلم.
رينو: بصت وشافت فهد شايل الأطباق و آرين طالعه قدام فهد درجه درجه وبتسقف. وبتقول فهد بيبى انا. فهد بابي انا.

رينو ضحكت ع شكل فهد. وقربت منه. هات ياحبيبى الاطباق. واخدتهم منه.
فهد: شال آرين. ورفعها ع كتافه. ورفع راسه ليها. مبسوطه كدا.
آرين: ببرأه. اوى فهد ههههه. مامى بصي فهد بابي ههههه. وفرحانه أنه شايلها.
رينو: بصت هههه ايوه فهد شايل آرين القمر. انا بقى هشيل آركان حبيب مامي. وشالت آركان.
فهد: ضحك. ياروحي انتى اوزعه مهما تعملى. حتى وانتى شايله ابنك قصيره بردو.

رينو: كشرت عينيها. انا اوزعه يافهد. طيب ايه رايك بقى. بعد الغدا. هتشيلنى وتجري بيا ع الشط وده عقـ.ـا.ب ليك ع فكره.
فهد: غمز احلا عقـ.ـا.ب. ياريت تعـ.ـا.قبينى كدا ع طول.
رينو: اتـ.ـو.ترت واتكسفت. احم. يلا يلا الاكل هيبرد. ونزلت آركان.
فهد: ابتسم. وشـ.ـد الكرسي ليها. اتفضلى يانجمتى.
رينو: قعدت وشالت آركان ع رجليها. احم ميرسي.
فهد: شـ.ـد الكرسي وقعد جنبها وشايل آرين. امم قوليلي بقى كنتى بتكلمي مين ع الفون مريم؟

رينو: لأ ياحبيبى. دي هيلينا. اتصلت عليا وفرحانه جدا. لأنها عرفت إنها حامل ف بنوته.
فهد: امم. ربنا معاها هي ورعد يستاهلو كل خير.
رينو: فعلا. هيلينا اتغيرت للأفضل بكتير الحمد لله. وابتسمت. عارف هتسمي بـ.ـنتها ايه؟
فهد: اممم تؤ.
رينو: قالت إنها اتفقت ع اسم بـ.ـاري.
فهد: هز راسه. بـ.ـاري. مش بطال. ربنا يوفقهم. كفايه إن رعد رغم الشركه بتاعته انها كبرت. لكن مش ناسي الل آدm عمله معاه. راجـ.ـل جدع.

وخصوصاً انه بعت حراسه خاصه للفيلا عند آدm. وكمان سواقين علشان يوصل اى حد سواء البنات أو مريم. بجد راجـ.ـل محترم جدا.
رينو: فعلا ربنا يصلح حاله. وفر وقت كبير جدا. ع اخواتى. وكمان كان السواق بيوصلنى الجامعه ويرجعنى عشان خــــوفك عليا.
فهد: باس ع أيدها وانا ليا من غيرك عشان اخاف عليه. ويلا بقى علشان انتى مأكلتيش كويس ف الفطار.
رينو: اللهم آمين. حبيبى هات انت آرين انا اكلتهم قبل مننا وهما مش جعانين.

فهد: تؤ خليها معايا. المهم تعالى جمبى اكتر عشان آكلك. وقرب من ودنها. بعد الغدا عايز العيال دى تنام بأى طريقه وباسها برقه من خدها.
رينو: اتكسفت وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج.
فهد: قرب منها تانى. وحشتينى يارينو.
رينو: غمضت عينيها بحب. وانت كمان وحشتنى اوى يا فهد.
فهد: قلبه بيدق علشانها. وقال يلا عشان تاكلي افتحى بوقك. وآكلها.
ورينو: آكلته. وكان وقت جميل بينهم.
آركان: نام بين ايديها.

فهد: تعالى يا آرين يلا نامى انتى كمان. وحاول ينيمها.
رينو: همست انا هنزل انيم آركان ف اوضته.
فهد: هز راسه. تمام وارين كمان نامت. ونزل وراها. ونيمو الاولاد. وقفلو عليهم الباب بالمفتاح. لأن رينو بتخاف حد يصحى ويطلع ع سطح اليخت.
رينو: طالعه ع سطح اليخت. وبتشيل الاطباق. وفهد ساعدها. ونزلو المطبخ. ورينو بتغسل الاطباق. وفهد بيعمل العصير.
فهد: نجمتى. انا خلصت العصير.
رينو: وانا كمان شطبت المطبخ.

فهد: قرب منها وحاوطت وسطها بايدو. تحبى تشربى عصير؟
رينو: ابتسمت. وهزت راسها تؤ. انا لسه آكلا. خليه شويه كدا.
فهد: رجع خصلة شعر ورا ودنها وباسها برقه. اممم طيب تعالى معايا.
رينو: ع فين. وشهقت بصوت مسموع. فااهد نزلنى.
فهد: شالها. وطالع بيها ع سطح اليخت. تؤ.
رينو: حاوطت رقبته بايديها اممم تؤ. طيب ممكن افهم حبيبى واخدنى ع فين.
فهد: بمكر. انتى ناسيه ان ف عقوبه لازم تتنفذ. ونزل بيها ع شط البحر. ونزلها.

رينو: ههههه ايه دا انت بجد صدقت انا كنت بهزر. وصكت ع اسنانها. عشان متقولش انى اوزعه تانى. وصرخت بصوت عالى وبتضحك. لاااا يافهد هقع الله يخليك نزلنى. لااا.
فهد: بيسمعها وبيتأمل جمال ملامحها مع انعكاس الشمس. وفجاءه قــلـــع التيشيرت و شالها لفوق ع أكتافه. وجري بيها ع الشط. وبيضحك ع خــــوفها.
رينو: قلبها بيدق. فهد ارجوك نزلنى. هههههههه انا هقع يافهد.
فهد: بيجرى بيها. هههههههه هتقعى انتى ف آمانى ولا ايه؟

وبعدين انا يدوبك بجري بسيط. لسه التقيل مجاش. وانا بحب اوى انك تعـ.ـا.قبينى. وجري اكتر.
رينو: هههههههه حـ.ـضـ.ـنت راسه. حبيبى خلاص. انا اوزعه وراضيه. بليييز خلاص.
فهد: قولى بحبك اوى.
رينو: قلبها دق. وفردت ايديها ورفعت راسها لفوق وصرخت بصوت عالى جدا بحباااااااك انا بحباااااااك اوووى يافهد. والله انا اكتر من بعشقااااااك.
فهد: بيضحك بسعاده. واتجنن اكتر. ودخل بيها الميا. ونزلها قدامه.

رينو: واقفه ف الميا بتنهح. وحاوطت رقبته بايديها. مـ.ـجـ.ـنو.ن. انت مجنوووون.
فهد: ههههههه. قولى حاجه جديده. انا مـ.ـجـ.ـنو.ن بحبك. تعالى. واخدها لجوه ف الميا.
رينو: متشعلقه فيه. فهد بلاش ندخل جوه اوى انت عارف انا بخاف من الميا.
فهد: المره الل فاتت كنتى حامل. ودلوقتي انا عايزك تسيبى نفسك لفهد خاالص. ومش عايزك تخافى.
رينو: طيب خلاص كفايه لحد كدا. مدخلتش اكتر من كده. وبتمسح وشها وبترجع شعرها المبلول.

فهد: واقف ف الميا ومحاوطها من وسطها. وسرح ف جمال عيونها وشعرها. وقال بحب انا بحبك اوى يارينو. بتثقى فيا؟
رينو: قلبها بيدق. اكتر من نفسي يافهد.
فهد: ابتسم. خلاص خليكى معايا. وعيشي جنون الحب. تعالى. هعلمك ازاى تعومي ومتخافيش من الميا. وبعدين المكان هنا مش عميق ولا حاجه.
رينو: هزت راسها. اوكي ياحبيبى.
فهد: تعالى. ومسكها من أيدها. وحاول يعلمها واحده واحده ازاى متخافش من الميا.

ف شركة آل العدوي الامبراطور.
زين ف المكتب. ومعاه ريتال.
ريتال: زينو حبيبى. بص كدا ف الملف ده انا مش فاهمه حاجه وايه القايمه دي؟
زين: ورينى كدا ياقلبى. اه دى قايمه بااسماء الوفد الألــماني الل هيوصل كمان اسبوع. ع مصر.
ريتال: بعدm فهم؟ وفد؟ بتهأيلى إننا مخلصين شغل. ومفيش اى زياره لأي وفد لينا ف الفندق او الشركه الفتره دي.

زين: عارف ياريتال. ولكن ده شغل خاص ليا والحج آدm. انتى ناسيه مشاريع الشباب الل احنا ساهمنا فيها وبنمولها؟
ريتال: امم ايوه صح. لكن ده ايه علاقته بالوفد؟
زين: علاقته ياحبيبتى إن الحج آدm ف الندوه سمع لكل افكار الشباب. واقتنع بكام مشروع كبير وهيمول كام مشروع ويساعد الشباب زى ما انتي عارفه.

لكن بقى الحج جه ف دmاغه حتة مشروع كبير جدا هيحطم الارقام القياسيه ف السوق. ونجاحه مليون ف الميا. والحج آدm ربنا يبـ.ـارك ف عمره. قال ده مشروع المستقبل لاحفادي. وهيحقق نجاح كبير إن شاء الله. وهيستقبل الوفد الألــماني بنفسه كمان اسبوع. وانا هكون موجود معاه.
ريتال: اممم تعرف يازينى انا بحترم عقلية بابا آدm ده جدا. ماشاء الله عليه بجد.
احيانا ممكن نتكلم ف اى حاجه. ومن وجهة نظرنا تكون حاجه عاديه جدآ.

لكن بابا يطلع من جواها ثغره لموضوع كبير ومهم جدا. بجد يستاهل اللقب الل رجـ.ـال الأعمال لقبوه بيه ف مجال الأعمال (امبراطور). انا فخوره جدا بحضرته.
زين: بيسمعها بفخر واعتزاز. اممم طبعا يابـ.ـنتى. ده آدm العدوي كتلة ذكاء ماشيه ع الأرض ربنا يبـ.ـاركلنا ف عمره يارب.
ريتال: اللهم آمين يارب. وبصت ف الساعه. حبيبى الساعه 4 هنروح امتى؟
زين: قام وقف. ثوانى ياحبيبتى. هروح اطلع الملف ده للحج ونروح كلنا مع بعض.
بعد فتره.

فيلا العدوي. الساعه 5
مريم: ف الليفنج بتقول الأذكار. وحواليها احفادها.
مريم وآدm واريان وليليان. ولسه راجعين من النادي بيتمرنو وكان معاهم مراد وفريحه وطلعو فوق يغيروا ونازلين.
ميرو: راحت عندها. ماما مريم. تيم فين؟
مريم: ابتسمت. تيم جاى شويه كدا ياميرو.
ميرو: هزت راسها. انا هلعب مع تيم.
مريم: ماشي ياحبيبتى. والعبى كمان مع اخواتك ياروحي. وامسكى الكوبايه دي دخليها المطبخ ل زينب.

ميرو: حاضر ياماما. واخدت الكوبايه وبتجرى. وقالت هيييه تيم جاى.
آدm: داخل الفيلا. السلام عليكم. ومعاه زين وريتال.
مريم: ابتسمت بحب. وقامت استقبلت آدm وعليك السلام ورحمة الله.
آدm: ابتسم. اذيك ياروحي. وباس ع أيدها.
مريم: الحمد لله ياحبيبى حمدالله ع سلامتكم.
زين: وريتال سلمو عليها. وع الاولاد.
ريتال: تعالو ياولاد نطلع اغيرلكم لبس النادي.
زين: وانا كمان هطلع اغير. يلا يا لي لي.

آدm: سلم ع الاولاد اريان وليليان وآدm.
زين: اخد عيلته وطلعو الجناح.
آدm: قعد ف الليفنج وقعدها جمبه. وحاوطتها من كتفها. وهمس اميرتى عامله ايه دلوقتى؟
مريم: بحب. مبسوطه وفرحانه بسؤالك. ربنا مايحرمنيش منك ابدا.
آدm: ولا يحرمنى منك ياقلب آدm.
مريم: بصت قدامها. هههههههه الحق نفسك طيب يا آدm.
آدm: بص قدامه. وضحك بصمت. اهلا ميرو القمر. تعالى.
ميرو: واقفه ومستنيه آدm يسلم عليها زى مريم الكبيره. ومقموصه.

آدm: شالها ع رجله. حبيبة قلب جدو انتى ياميرو، عامله ايه؟
ميرو: هزت راسها بنفي. لأ انت مش جدو انت بابا آدm حبيب ميرو وبس. وانا عايزه سكر.
آدm: ههههه ايوه انا بابا آدm صح. الناس دي عايزه تكبرنى سيبك منهم.
انما قوليلى سكر ايه الل انتى عايزاه؟ كدا غلط ع اسنانك ياروحي.
ميرو: هزت راسها بعفويه لأ سكر حلو. بابي مراد قال ل مامي عايز سكر.
آدm: كشر عينيه ولمحة ذكاء. امم طيب فين السكر ده ياميرو؟

ميرو: باسته من خدو. ده سكر.
مريم: فتحت عينيها بدهشه. وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. ياالله.
آدm: كتم الضحكه. وقال جواه. اممم بقى كدا ياسيادة المقدm ميمو. وبص ع مريم. ههههههههه. وقرب منها بهمس مش عايزه سكر؟
مريم: وشها بقى احمر. بس يا آدm أحفادك موجودين.
آدm: ههههه دا انا هنتقم من ابنك. اصبرى عليا.
مريم: وبعدين معاك يا آدm. حـ.ـر.ام عليك سيب مراد ف حاله.

آدm: يختى قوليله هو الل يسبنى ف حالى. ده واد إبن كـ.ـلـ.ـب جبله. وكل شويه ياحج دومي. ده انا ربنا بيحبنى. وعرفت ازاى انتقم من الجبله ده.
صوت من وراهم.
مراد: نازل هو وفريحه من ع السلم. سلامو عليكوووو. ههههه اذيك ياحجوج حمدالله ع السلامه.
آدm: اهلا ياخويا.
فريحه: سلمت عليه حمدالله ع سلامتك يا بابا.
آدm: الله يسلمك يافريحه.
مراد: قرب منه وبيسلم عليه. مالك بس ياحج دومي مين زعلك بس هههههههههه.

مريم: غمضت عينيها. استر يارب.
آدm: لسه متخلقش الل يزعلنى يا، ميمو.
مراد: هرش ف قفاه. احم. ايه يامريوم مش هنتغدى ولا ايه؟
مريم: ثوانى ياحبيبى هانده ع زينب.
فريحه: خليكى استريحى انتى ياماما. انا هروح اقول ل زينب. واتحركت.
ميرو: رفعت راسها ل آدm بابا فين الشوكيلت بتاعتى.
آدm: ضمها لقلبه. وانا اقدر أتأخر ع مريم ف اى طلب. اتفضلى ياحبيبتي اجمل شوكليت. وبص ل اميرته. لاجمل مريم ف الدنيا.

مريم: قلبها دق بحب كبير. وابتسمت بحرج.
مراد: رفع حاجبه. وقال جواه يسلام عليك يادومي. برنس والله. ضحكت ع بـ.ـنتى وجدتها ف ثانيه. اييييييه مسيرنا نتعلم منك يا دومي دومي ههههه.
بعد شويه. زين نزل وريتال والولاد.
محمد ونور واولادهم وصلو عند آدm.
محمد السلام عليكم جميعا، وسلم عليهم
كلهم وعليك السلام يادكتور.
نور: بابي حبيبى عامل ايه. وسلمت عليه.
آدm: حبيبت ابوكي انا كويس ياروحي.

نور: مامي وحشتينى اوى. وسلمت عليها.
مريم: ابتسمت وانتى كمان يانور عيني. عامله ايه ياحبيبتى.
نور: الحمد لله بخير ياحبيبتى.
آدm: اهلا اهلا تيما حبيبتى. وضمها لقلبه.
تيما: آدm حبيبى انا وحـ.ـضـ.ـنته وضحكت.
آدm: تعالى ياتيمو باشا هات بوسه ل جدو.
تيم: بصمت وزعل. قرب منه وسلم عليه اذيك يابابا آدm.
آدm: كشر عينيه. بابا آدm كويس يادكتور.
مريم: اممم تيم ماسلمش ع ماما مريم. ياترى فيه ايه؟

تيم: قرب عليها بزعل. اذيك يا ماما وسلم عليها.
مريم: بصت ل نور. ونور همست زعلان عشان رينو.
مريم: ابتسمت بحب. تعالى ياتيم اقعد جمبى ياحبيبى.
تيم: هز راسه حاضر. بس استنى وطلع شوكليت من جيبه. امسكى ياميرو. دى عشانك.
ميرو: فرحت جدا واخدتها شكرا ياتيمو.
تيم: هز راسه وسكت. وكل العيله متابعه ف صمت.
آريان: تمارا تعالى العبى معايا. انا وليليان وآدm.
تمارا: هزت راسها. واتحركت.
آدm مراد: تعالى ياتيم العب معانا.

تيم: هز راسه لأ مش عايز.
مريم: ابتسمت. روح انت يا آدm العب مع اخواتك.
وتعالى ياتيم اقعد جمب مريم حبيبتك. ها قولى بقى مالك زعلان ليه؟
تيم: انا مش زعلان ياماما مريم. ورينو مش هتكلم معاها تانى. وبصلها هي رينو كلمتك؟
الكل ابتسم ع التضاد الل عندو. مش عايز يكلمها. وف نفس الوقت نفسه يكلمها.

مريم: بصراحه ياتيمو. رينو كلمتنى الصبح بدرى. وطمنتنى عليها. وحقيقى سألت عليك. بس انت ليه مش عايز تكلمها. دى رينو بتحبك اوي...
تيم: بص ل محمد وسكت. ومش عايز يكرر نفس الكلام. وحد يقوله غلط.
نور: فهمت. وقالت تيمو يامامي عايز ياخد رينو وآرين ويعيشو معانا ع طول. وفهد ياخد آركان ويمشي بعيد. تخيلى.
مريم: ضحكت بسعاده. وضمته لقلبها. طبعا تيم يقصد أنه مش عايز رينو تسافر وتبعد تانى صح ياتيمو؟

تيم: ايوه صح. هي ليه بتسافر بعيد. انا عايزها معانا ع طول.
مريم: بحب. حبيبى الل بيحب حد. ديما يحب يشوفه مبسوط. انت شوفت رينو لما فهد بيسافر بتعيط كتير. وانت بتكون زعلان عشانها. لكن لما رينو بتضحك انت بتكون فرحان مش كدا؟
تيم: ايوه انا بحب رينو تضحك.
مريم: طيب ودلوقتي رينو مبسوطه مع فهد وبتضحك. وكلها كام يوم وترجع تانى إن شاء الله. وانت هتشوفها وتكونو مبسوطين.

رينو بتحبك انت اكتر من اى حد. وكمان كانت عايزه تاخدك معاها قبل ما هي تسافر. بس انت عندك تدريب ف النادي. ومينفعش عشان تيم البطل بيحب السباحه وعندو مسابقه قريب. يبقى تيم الشاطر يعمل ايه؟
تيم: بصلها لازم افوز ف المسابقه.

مريم: باسته من خدو. برافو عليك. لازم بقى تثبت ل رينو انك قوى. وانك هتكسب عشان انت تيم عزيز البطل الخارق. ومش لازم يخسر ابدا. وكمان عشان رينو و آرين يفرحو عشانك وكمان انا عايزه افرح بيك ياروحي.
تيم: بحماس. ايوه انا لازم اكسب المسابقه. عشان رينو تفرح. وكمان آرين. وقام وقف شكراً ياماما مريم انا بحبك اوى. انا هروح العب مع ميرو و آدm. وجري ع اوضة الالعاب.
الكل ضحك ع تيم وحركاته.

زينب: جت احم ست مريم الغدا جاهز.
مريم: شكرا يازينب.
آدm: قام. يلا ياشباب. والكل قام. وقعدو ع السفره. كل واحد جمب مـ.ـر.اته. والأطفال هياكلو ف الاوضه المخصصه ليهم وزينب معاهم بتاخد بالها منهم.

مراد: بهمس بت يافريحه.
فريحه: عيون فريحه يامرادي.
مراد: انا عايز سكر.
فريحه: اتـ.ـو.ترت. مراد احنا كنا فوق. جاي تطلب دلوقتي سكر. انت مصمم تحرجنى.
مراد: جرا ايه يابـ.ـنت المستخبى. دي حاجه بتيجى بالمزاج. وبعدين انت لاتقاوم ياعم وعايز سكر. اتصرفي.
فريحه: بصت ع الكل. واتـ.ـو.ترت. الله يخليك يامراد. عشان خاطرى استنى لما نطلع. وقول الل انت عايزو. احم الكل قاعد ارجوك.
مراد: بياكل. اممم طيب قولى بحبك يامرادى.

فريحه: وشها بقى احمر. وقالت بهمس بحبك اوى يامرادي.
مراد: قمر يابـ.ـنت كوم الشكاير. يخربيت الجمدان الل انتى فيه...
فريحه: قلبها دق. احم ربنا يخليك ليا ياحبيبى.
آدm: متابع مراد وفريحه. وساكت. وعيونه متابعه كل الموجودين. واستنى اللحظه المناسبه.
مراد: اخد كوباية الميا ورفعها ع بوقه وهيشرب.
آدm: بخبث. مراد انا عايز سكر.
مراد: كح وبخ الميا، وجت ع زين الل قاعد قصاده.
آدm: بياكل وابتسم بصمت كبير...

مريم: غمضت عينيها. استرها معانا يارب. ربنا يهديك يا آدm...
فريحه: بلعت الاكل بصعوبه وحاسه انها مكشوفه اوووى...
محمد ونور بصو لبعض. ومش فاهمين حاجه.
وريتال: شهقت ع شكل زين الل مغمض عينيه والميا ع وشه ولبسه.
مراد: بيكح. احم. ومسح وشه بالمنديل.
زين: قام وقف. وقرفان. الله يخربيت كدا. انت عملى الاسود يبنى انت. قولت اقعد قصادك مش جمبك بردو ملاحقنى. اووف.

مريم: بتـ.ـو.تر احم. معلش يازين ياحبيبى غـ.ـصـ.ـب عنه. اخوك شرق. اطلع غير هدومك وانزل.
ريتال: قامت. حصل خير يا زين تعالى معايا هساعدك. واتحركو.
مراد: بص ل آدm. وجواه أهم سؤال. ياترى يقصد اييييه؟
آدm: بياكل ومستمتع من حيرة ابنه.
فريحه: وشها جمرة نار. وهمست موراد. بابا آدm يقصد ايه؟ مراد لو كان يقصدها انا همـ.ـو.ت فيها...
مراد: كشر عينيه.
آدm: ببرود. ايه ياميمو. سلامتك هو السكر بيِشرق كدا. هههههههه...

مراد: صك ع اسنانه. احم لأ ياحج ابدا. انا بس شرقت عادى جدا. احم بتحصل ولا ايه؟
آدm: ببرود. طبعا طبعا. المهم ياميمو انا عايز سكر.
مراد: من جواه. ياترى قصدك ايه يا آدm باشا. بتلعب باعصابى. ولا سكر ايه بالظبط الل انت عايزه؟
مريم: همست آدm حـ.ـر.ام عليك ده ابنك يا آدm. ابنك.
آدm: همس ايه ياروحي وانا عملت حاجه. تاخدى انتى سكر. وغمز.

مريم: بنفاذ صبر. اااه يانى منك. حـ.ـر.ام عليك مراد بقى عامل زى الكتكوت المبلول. عشان خاطر مريم يا آدm.
آدm: باس ع أيدها. حاضر ياروحي. وبعدين متقلقيش. انا عمرى ما هفتش سر ابنك قدام الكل يعنى.
انا بس حبيت اقرص ودنه. واتعدل. احم. ف واحد اعرفه عندو السكر. وطلب سكر دايت. قولتله يسلام بس كدا من عينيا الجوز. ابنى الكبير ميمو هيتصرف. اصل انا عارفك ياميمو انت بتحب تعمل الخير اوى وغمز ولا ايه؟

مراد: كشر عينيه وفهم إن آدm بيلعب با أعصابه.
واضطر يسكت عشان كدا مفيهاش هزار. وقال احم حاضر ياحج. انت تؤمر.
ومراد هيتجنن ياترى آدm يقصد انهي سكر؟ وياتري عرف حاجه عن الموضوع ده ولا ايه؟ ونفخ بديق مكبت.
فريحه: قامت متـ.ـو.تره. احم الحمد لله ا. انا هروح اطمن ع الولاد. واتحركت بسرعه ومتـ.ـو.تره.
مريم: كشرت عينيها ل آدm. وساكته.
آدm: كاتم الضحكه ع شكل مريم. وساكت.

مراد: قام. احم طيب ياجماعه ا. انا هعمل اتصال مهم. واتحرك ومتغاظ جدا من آدm. ومش هيرتاح غير لما يعرف قصده ايه؟
آدm: اخد بالشوكه قطعة لحم. ورفع ايدو ل مريم. كلى ياقلب آدm...
مريم: هزت راسها بنفاذ صبر. وهمست اعمل فيك ايه؟
آدm: قرب منها. هاقولك فوق مش هنا. اصل انتى وحشانى اوى. وغمز.
مريم: اتـ.ـو.ترت. لااااا يا آدm انت مصمم تـ.ـو.تر الكل.
آدm: ضحك بصوته كله. هههههههههههه. كلى بقى ياروحي هتكسفينى.

مريم: اتنهدت بحب لانها بتعشق ضحكته. واكلت من ايدو.
نور: بتاكل. وقالت بهيام. واو تعرف ياحبيبى بجد. بابي سو هارت اوى.
محمد: بغيره. حقنة بنج 20 سم وهخليكى مت عـ.ـر.فيش تتكلمى كلمتين ع بعض اوكي.
نور: ضحكت بصوت عالى هههههه. ههههه.
محمد: ضحك ع ضحكتها.
آدm: ضحك اكتر.
مريم: شافتهم بيضحكو ضحكت.
والكل ضحك، ومش عارفين يسكتو.
زين: نزل وريتال معاه. واستغربو ضحكهم. وقعدو. والوقت كان جميل جدا وضحكو كلهم من قلبهم.

بعد فتره. حوالى الساعه 9 بليل.
آدm: ف المكتب. والباب خبط ومراد دخل. مساء الخير يا حج.
آدm: كتم الضحكه. مساء الخير ياحبيب ابوك تعالى اقعد.
مراد: قعد. وجواه هيتجنن ويطمن. احم عامل ايه ياحج؟
آدm: بمكر. انا الحمدلله تمام وزى السووكرررر.
مراد: بغيره. احم هو ايه حكاية السكر دي ياحج؟
آدm: سكر ايه يبنى؟

مراد: بيهز رجله بتـ.ـو.تر. احم ا. انا قصدى يعنى. هوا. احم يعنى اقصد حضرتك لما قولت انك يعنى عايز سكر. احم تقصد ايه بالسكر ده؟
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. انا اقصد سكر. سكر الل بيتحط ف العصير.
وكمل بتلميح، ولا هو ليها تفسير تانى ياسيادة المقدm ياعاقل ياكبير ياراسي.
مراد: مسح وشه بايديه. وجواه محتار ياترى بابا يقصد أيه؟

تؤ طيب سمعنى مثلا وانا بتكلم مع فريحه. طيب شافنى لأ لأ عمرها محصلت. اوووف ياحج آدm. انت تخلى اكبر دmاغ متعرفش تنام. تؤ استغفر الله العظيم يارب...
آدm: شاف حيرة مراد. وكمان حب يديله درس عشان ياخد باله اكتر من كده. ومريم بـ.ـنته ممكن تكون سمعته أو شافته وده ماينفعش. وقال ايه يامراد وصلت لحد فين؟
مراد: ها؟ ابدا ياحج انا معاك. انا بس كنت، وسكت.
آدm: حب ينهى الحوار. اله مالك يامراد يبنى.

انا طلبت منك طلب علشان انت ابنى الكبير. ولو انت مش فاضي اطلب من زين عادى؟ ولا اقولك اطلب من نور ازاى راحت عن بالى خالص. خلاص اصرف نظر انت وانا هتصرف.
مراد: نفخ براحه كبيره. واتأكد إن ابوه مايقصدش. وانه اتـ.ـو.تر ع الفاضي. ولكن قال جواه ربنا ستر المرادي. وانا لازم انتبه اكتر من كده. وقام وقف. احم طيب ياحجوج. تؤمرنى بحاجه؟
آدm: ابتسم لا ياحبيبى تسلم.
مراد: خرج مرتاح جدا.

عوض. قاعد مع زينب. قدام البيت بتاعهم خلف الفيلا.
زينب: بتأكل ابنها احمد الصغير.
عوض: بت يازينب.
زينب: بزهق. عايز ايه ياعوض.
عوض: اني عايز اشاورك ف حاجه كيده. الدكطوره فريحه هانم طلبت مني اشتغل معاها ف العياده.
وسيدي آدm بيه الله يبـ.ـارك ف عمره يارب قالى قبل سابق انى شغال هنا جناينى. وبردو قالى إلى يريحك ياعوض اعمله حابب تشتغل هنا اشتغل. عايز تشتغل مع الدكطوره بردو أشتغل اعمل ايه يابت شورى عليا.

زينب: ابنها بيعـ.ـيط وشالته ع دراعها. بس ياواد متبقاش زنان زي إلى خلفك.
عوض: اله مـ.ـا.تلمي لسانك ياوليه بدل ما قصهولك.
زينب: عوجت بوقها. يسلام حوش حوش يالموكوس. اني ساكته عليك عشان معملهاش معاك وأقل منك قدام سي آدm بيه. وقسما بالله ياعوض لو مالمـ.ـيـ.ـت نفسك لاروح اوقول لسي آدm ع إلى انت هببته. وساعتها بقى عايزه اشوف الفشخره الل انت كنت فيها قدام ست سوسن ياراجـ.ـل ياناقص.

عوض: خبط كف ع كف. يابت انتى لسه بتفكرى ف الموضوع دون. يابت والله العظيم مافي بيناتنا ايوتها حاجه. دي ست غلبانه وبتبيع خضار وبتصرف ع عيالها وامها العيانه.
زينب: بغـ.ـيظ اله اله يسي عوض. مانت عارف عنها كل حاجه اهو. ااه ما انت تلاقيك مدورها مع النسوان ف السوق. وانا بردك اقول بيتاخر ليه المنيل ع عينه. اتاريك بتتصرمح. بتخووووني ياعووواااض.

عوض: وطي صوتك يالى تنشكي. الحرس كلهم حوالين الفيلا. هتفضحينا. يابت احلفلك ع المصحف يعنى انى جلبي مافيهوش غير زينبو واحده وبس.
زينب: اه كلني بالكلام وثبتنى ياولا.
عوض: طب تلاته بالله العظيم يازينب اني مارايد ولا بعشج حد غيرك يابـ.ـنت شمندى. هههههههه.
زينب: خبطته ف كتفه بغـ.ـيظ. انت بتضحااااك
يابتاع سوسن؟ ابنك هيقول عليك ايه لما يكبر. يقول ابويا داير ع نسوان سوق الخضار.

عوض: ههههه حلوه منك يابت شمندى. يابت والله اني معرفها اقولك ايه بس مانى فهمتك ان الل اسمها سوسن دى لما عرفت انى شغال عند سي آدm العدوي بيه بجلالة قدره. طلبت منى انى احكيله ع ظروفها ولو يجبلها حتة دكانه تبيع فيها وتسترها هي وعيالها. واني قولت لسي آدm بيه الله يسترو يارب. وقدm ليها مساعده كبيره كمان. أما راجـ.ـل ونعم. والله قليل الناس الطيبه. ربنا يبـ.ـاركله يارب.

زينب: سي آدm بيه ده ملاك ع شكل بشر. ولا الست مريم هانم. ست كومل وبتراعي ربنا وبتعاملنا كا انا صحاب البيت. ولا ولادها اللهم صل ع سيدنا محمد. حاجه فوق الاحترام ربنا يخليهم لبعض. تعرف يالموكوس عوض انت؟ اني بحب العيله دى اوى. وعمري ما افكر ابدا انى اسيبهم يوم واحد. دى حتى الست ريتال هانم والست دكتوره فريحه. الهي يسترهم. قالو انهم لما الواد احمد ده يكبر مصاريف تعليمه عليهم. وسي آدm بيه قالى متحمليش هم اي حاجه يازينب. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. تعرف ياعوض ربنا كرمني اوى انى اشتغلت ف بيت العدوي.

عوض: مسح دmـ.ـو.عها. متعيطيش يازينب. واني لو عليا يابت ماخلكيش تحتاجي ل ايوتها حاجه ابدا. بس ربك بيسبب الأسباب. وع قولتك اني كمان ربنا كرمني انى اشتغلت هنا. واني عمرى ما اسيب البيت ده ابدا. وهفضل شغال هنا جناينى. ايوه هفضل هنا وجمبك كمان يابت شمندي ههههه.
زينب: بصتله بغـ.ـيظ. ماشي يابن خضره. اضحك ع اسم ابويا حلو. الله يرحم جدك ابو خضره. اسمه المهيطل هههههههه.

عوض بغـ.ـيظ. اييييهييي طيب قومي فزي ندخل نتخمد. ورانا صلاة فجر وانضف الجنينه من النجمه قومي يابت.
زينب: هههههههه ماشي يلا يالموكوس.
ف المكتب
آدm: بعد خروج مراد من المكتب. ضحك بسعاده كبيره. ودعا لاولاده من كل قلبه. وقفل الملف. وخرج وطالع عند اميرته، ودخل الاوضه.
مريم: لابسه الاسدال وقاعده ع السرير بتقرأ قرآن.
آدm: ابتسم. وشاور ليها تكمل قرآه. ودخل الحمام. ياخد شاور.

مريم: كملت قرأة الورد. وصدقت وحطت المصحف ع الكمود. وقامت قــلـــعت الاسدال. وطلعت ل آدmها تيشرت وحطته ع السرير.
آدm: خارج من الحمام. ونشف شعرو. ولبس التيشرت. ومستغرب سكوت مريم. مالك ياروحي.
مريم: وقفت قدامه بصراحه انا زعلانه منك اوى يا آدm.
آدm: بتفهم. اممم طيب قولى زعلانه وبس. بلاش آدm منك دى بتخلى قلب آدm يدوب فيكى اكتر.
مريم: بغـ.ـيظ ااخ منك انت. انا عايزه اعرف انت عملت كل ده ليه؟

آدm: تعالى اقعدى طيب وانا هشرحلك.
مريم: قعدت ع السرير. وآدm لف الناحيه التانيه وقعد جنبها. بصي يا روحي اولا كدا. ممنوع خالص اسمع منك كلمة زعلانه دى تمام.
ثانيا والأهم. ابنك مش سايبنى ف حالى. وف اول فرصه يقولى حج دومي. بينى وبينك ياروحي انا ببقى مبسوط وفخور جدا باولادى. وخصوصاً الجبله ده. بس لما ميرو انهردا قالت ع حاجه خاصه بين ابنك ومـ.ـر.اته. انا اضايقت.

مريم: بتنهيده. فعلا يا آدm عندك حق. انا من وقتها قاعده افكر. ياترى اتكلم مع فريحه. يخلو بالهم لأن دى خصوصيه. ولأن كدا غلط جدا.
آدm: حبيبتى مخك مايروحش ل بعيد مراد ابنك ع قد ما هو مخه طاقق لكن حكيم ف خصوصياته. هما ممكن مثلا يكون عن طريق هزار أو كدا. وبعدين متقلقيش مش عايزك تفكرى. انا قصدت اعمل كدا قدام مراد. علشان ياخد باله اكتر من كده.
مريم: فعلا عندك حق.

آدm: قرب منها بغمزه. آدm العدوي طول عمره عنده حق ولا ايه يا اميرة قلب آدm.
مريم: ههههه ينهارى عليك يا آدm. انت رهيب. وكمان مش قادره انسى شكل مراد. لما بخ الميا ف وش زين ههههه.
آدm: الله. ايه الضحكه القمر دي؟ انتى بضحكتك دي صغرتينى سنه.
مريم: حطت راسها ع صدره. ربنا يبـ.ـارك ف عمرك يا آدmي. وتكون سندي ديما بعد ربنا.
آدm: ضمها لقلبه باشتياق. ويبـ.ـاركلى فيكى يا ملهمتى.

مريم: ياااه من زمان جدا ماسمعتش الكلمه دى.
آدm: رفع وشها ليه. وقال انتى الشعر كله احتار يوصفك يامريم. انتى ملهمتى واميرتي والماستي وقمري. انتى كلي انتى روح آدm.
مريم: قلبها بيدق بسعاده وحب كبير. وغمضت عينيها انا بعشقك يا رفيق الدرب.
مراد: خارج من الحمام.
فريحه: راحت بسرعه وسألته بلهفه. ها يامراد. بابا آدm يقصد ايه لما قالك عايز سكر؟
مراد: اهدى يا فريحه. مايقصدش حاجه. ده كان طلب عادى. هو قال هيتصرف.
فريحه: حطت ايدها ع قلبها. اووف الحمد لله يارب. يالهوى يامراد متعرفش انا كنت حاسه با ايه؟
مراد: بقولك ايه؟ عشان بابا انا معرفش دmاغه دى فيها ايه بالظبط.

مش انا مخابرات اهو؟ لكن ده الوحيد الل معرفش بيفكر ف ايه او يقصد ايه؟ المهم بقى. هزار من النوع ده تانى قدام ميرو وآدm ابنك ممنوع فاهمه؟
فريحه: شهقت. ايه يامراد؟ واحنا من امتى بنقول حاجه قدام الولاد. لا طبعا ماينفعش اصلا.
مراد: يابت انا فاهم. انا اقصد لما اهزر معاكى عادى واقولك عايز سكر. وابوسك من خدك قدامهم. الكلام ده بقى من هنا ورايح ممنوع قدام العيال. فاهمه.

فريحه: هزت راسها حاضر ياحبيبى وده الصح. ثوانى اجبلك تيشرت. واتحركت خطوه.
مراد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بسرعه. تيشرت ايه بس؟ قوليلى العيال فين؟
فريحه: قلبها بيدق بسرعه. احم ميرو وآدm نامو ف اوضتهم.
مراد: طيب انا عايز سكر.
فريحه: مراد. ا. انت قولت...
مراد: يابت احنا لوحدنا ياحماره. وانتى وحشانى اوى. ورجع خصله شارده ورا ودنها.
فريحه: غمضت عينيها بحب كبير. وهمست بحبك اوى يامرادى.

مراد: ومرادك بيمـ.ـو.ت فيكي. وقرب منها بحب كبير...
وبعد فتره. مراد واخد فريحه ف حـ.ـضـ.ـنه.
فريحه: مرادي.
مراد: عيونه.
فريحه: ف حاجه حصلت. وكنت عايزه اخد رايك فيها.
مراد: بانتباه. حاجة ايه؟
فريحه: الدكتوره وفاء. زميلتى الل اتعرفت عليها ف المؤتمر. الل عندها مزرعه وبيت كبير واسطبل خيل.
مراد: بتفكير. وفاء؟ اه ايوه ايوه. مش دي الل جوزها فاتح شركه ف اسبانيا؟
فريحه: ايوه هي ياحبيبى.
مراد: مالها بقى؟

فريحه: امبـ.ـارح كلمتنى واتس. تطمن عليا. ودردشنا مع بعض شويه. وف وسط الكلام. قالت إنها عايزه تبيع المزرعه بالبيت بكل حاجه. لأنها هتسافر إسبانيا لجوزها وهتقيم هناك معاه.
مراد: اه وبعدين؟

فريحه: احم. هي قالت إن البيت كبير جدا ومبني من سنتين اتنين بس وهو أقل من الفيلا حجات بسيطه. وتصميمه ع شكل فيلا ومن تلات ادوار. ومبنى ع مساحة أرض كبيره جدا. وحواليها جنينه كبيره اوى وفيها بيسين. واسطبل خيل. ومزرعة فواكهه. ده غير إن ف مجموعة خيل عربي وبعتتلى صور الخيل والمزرعه والبيت. بجد حاجه وهم.
مراد: بمكر. اممم هاتى من الآخر يافريحتى.

فريحه: بصت ف عينيه بتمنى. مرادي بصراحه انا بتمنى اننا نشترى المزرعه دي. بجد الموقع وكل حاجه هناك تجنن.
مراد: رجع راسه لورا بتفكير. وسكت شويه.
فريحه: اتنهدت. وحطت راسها ع المخده جمبه.
مراد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. رايحه فين يابت الورامه. خلينى افكر.
فريحه: ابتسمت. وحطت راسها ع صدره وسكتت.
مراد: بعد لحظات. قال ادينى يومين بس واشوف الحوار ده كله. ولو ف السليم. اعتبرى بيت المزرعه ملكك ياقلب مراد.

فريحه: شهقت بسعاده. بجد يامراد. حبيبى حبيبى والله اموووا.
مراد: ههههه. اه بجد يقلبى. انا فكرت ف الواد آدm واطفال العيله. عندهم ميول يتعلمو الفروسيه. خصوصا تيم وآدm. انهم يبقو عندهم مزرعة خيل ويعيشو حياتهم جميل جدا. وكمان ف إجازة الصيف. نجمع العيله كلها ف بيت المزرعه. وهيبقى وقت جميل جدا. والأهم من كل ده انتى يافريحتى. طلباتك اوامر بس بمزاجي ها؟

فريحه: حـ.ـضـ.ـنته بفرحه كبيره. حبيبى انا والله بمـ.ـو.ت فيك يامرادي. انا بجد مبسوطه اووووى.
مراد: ضمها لقلبه. وانا مش عايز حاجه غير انى اشوف ضحكتك منوره وشك يافريحتى.
فريحه: بسعاده كبيره ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياحبيبى. ويارب يارب اجيبلك نونو قريب.
مراد: كشر عينيه. نعم ياروح امك؟ نونو مين ده يافريحه. احنا قفلنا كلام ف موضوع الخلفه ده.

فريحه: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه بتكشيره. موراد ارجوك توافق انا عايزه اخلف منك ارجوك بالله عليك.
مراد: بغـــضــــب مكبت. مفيش نقاش ف الموضوع ده يافريحه انسي. انا كفايه عليا اوى مريم و آدm. انا معنديش إستعداد انى اشوفك بتتعـ.ـذ.بى تانى قدام عينى. وبعدين انتى من شهر تقريبا مكلمانى ف نفس ام الحوار ده وقفلناه. ايه الل حصل دلوقتي؟

فريحه: بدmـ.ـو.ع. الل حصل انى عايزه اجبلك عيال كتير. عايزه اعمل عيله كبيره يامراد. ارجوك وافق إن شاله اولد قيصري. بس وافق.
مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. قومي من وشي يافريحه. قومي.
فريحه: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. طييييب انا هاقوم. بس وحياة مراد عندى وعشقي ليه لا اخلف تاني يابن العدوي والموضوع بقى منتهي ها بقى. وقامت بنرفزه.

مراد: رفع حاجبه. وغـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. وقال البت بتاعتي بتعلى صوتها عليا. دي ليلتها سوسا انهردا.
خدي ياااابت.

تاني يوم الصبح. ف المالديف.
فهد ورينو. نايمين ف سرير جمب سراير آركان و آرين. وقافلين الأوضه بالمفتاح.
آرين: صحيت. ورفعت راسها. وشافت فهد نايم وضحكت. ونزلت من ع السرير. ورايحه عند فهد. وبتحاول تطلع ع السرير. وقالت فهد. فهد قووم. تؤ. قووم بابي.
فهد: حس بيها وفتح عينيه. وابتسم وغمض عينيه. ومثل انه نايم.

آرين: مش عارفه تطلع ع السرير. وبتفكير بصت حواليها. وشافت كرسي صغير. وجريت بفرحه. شالت الكرسي بصعوبه.
رينو: صحيت. وابتسمت.
فهد: شاور ليها بهمس. هشش بصي تابعى آرين. وغمضو عينيهم بسرعه.
آرين: جابت الكرسي. وحطته جمب السرير. وطلعت عليه. وحاولت تطلع ع السرير. وطلعت. وسقفت وقالت هيييه آلين ثاطله. ( آرين شاطره) وقعدت ع بطن فهد. وبتصحيه. بابي قووم. مامي لينو قومي. تؤ يوووه.

فهد ورينو. قلبهم مبسوط جدا من تصرفات آرين.
آرين: نامت ع صدر فهد. بابي قووم. ورفعت راسها ببراءه. وباست فهد من خدو. قوم فهد بيبى قووم.
فهد: مقدرش يكمل تمثيل. وفتح عينيه وضحك. روح بابي.
آرين: اتعدلت وسقفت هيييه بابي ثاطل وقام.
فهد: ههههه. واتعدل وضمها لقلبه وباسها كتير. روح بابي قلب وعقل بابي.
رينو: اتعدلت ومبسوطه. صباح الخير يا رينو ياصغيره انتى وباستها.
آرين: سقفت هييه مامي ثاطله صحيت لينو.

آركان: فاق ع صوتهم. وقام. ونفس الحركه وطلع ع الكرسي. وراح قعد ع رجل رينو. مامي باح الخيل.
رينو: ههههه صباح القمر والجمال ع عيون آركان قلب مامي انا. وباسته.
آركان: باح الخيل بابا فهد بيبى.
فهد: ههههه صباح الجمال. تعالى هات بوسه ل بابا. وضمه لقلبه بفرحه كبيره.
آرين: بصت ل آركان. الكان تعالى العب يلا. ونزلت. من ع السرير. و آركان نزل. وبيلعبو ف اللعب.

رينو: اتنهدت بسعاده. ودعت ربنا بقلبها. أنه يديم عليها النعم. وجايه تقوم. شهقت.
فهد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. تعالى رايحه فين؟
رينو: بتضحك. ايه ياحبيبى. هاقوم اخد شاور و اتوضي واصلي الضحى. وأجهز الفطار.
فهد: دفن وشه ف شعرها. انتى مفكرا عشان آرين و آركان سلمو علينا. انا هنسى اسلم عليكى؟ تؤ عمري ما انسى.
رينو: ابتسمت. ربنا يخليك ليا يا فهد.

فهد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. مراتى حبيبتى نجحت وبقت دكتوره. انا بجد فخور بيكى جدا. وهتبقي أعظم دكتوره.
رينو: غمضت عينيها بحب. انا عايزه اكون أعظم زوجه لقلبك. انا مكتفيه بيك انت وبعيلتى. وجودك جمبى لوحدو نجاح كبير ليا يافهد.
فهد: رفع دقنها. عارفه لو العيال دى مش موجوده انا كنت دلوقتي قطعت كلامك بالبوسه بتاعتى.
رينو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. هههههههه طيب كويس أن الولاد موجوده. هههههه.

فهد: رفع حاجبه. اممم بقى كدا؟ ماشي ياروحي. مسير العيال تنام اوكي. وغمز.
رينو: ضحكت بسعاده. يلا قوم يدوبك نلحق صلاة الضحى.
فهد: حاضر يانجمتى. وقام. ودخل الحمام وفرش اسنانه. واتوضى وخرج يصلى.
ورينو: صلت. وغيرت للولاد. ودخلت المطبخ. تجهز الفطار.
فهد: شايل آرين ع كتف. و آركان ع كتف. ودخل المطبخ. ها ياروحي خلصتى. واخد قطعة خيار وأكلها.
رينو: بتشاور بايدها للولاد وبتضحك. ايوه ياحبيبى خلاص اهو.

فهد: ههههه بتشاورى للعيال يا اوزعه.
رينو: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. فهد؟
فهد: بعتلها بوسه ع الهوا. عيونه.
رينو: بحرج. وبعدين معاك بقى؟
فهد: بص ل آرين و آركان انا عملت حاجه؟
الاتنين هزو راسهم لأ. لينو اسكتى...
رينو: كشرت عينيها بغـ.ـيظ اكبر. آه اوكي اوكي. اتفقو عليا حلو. لكن مـ.ـا.تنسوش انى معايا تيمو حبيب قلبي. وهنكون فريق اقوى منكم.

فهد: ههههه. الل يشوف شكلك وانتى عماله تعتذرى ل تيمو امبـ.ـارح. مايشوفكيش دلوقتي. بجد استغربت جدا.
رينو: اتنهدت بحب. تيم؟ والله يا فهد لو قولتلك ع معزة تيمو ف قلبى مش هتصدقنى.
فهد: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت ونزل الولاد ع الارض. اممم وايه كمان؟

رينو: قربت منه. وحطت أيدها ع خدو. تيم ده عاش معايا فترة فراقك وبعدك عنى. تيم ابنى. تيم هون عليا كتير. كتير اوى يافهد من و.جـ.ـع فراقك. وعينيها لمعت بدmـ.ـو.ع. كأنها افتكرت الماضي.
فهد: هز راسه. لأ اوعي تعيطى اتفقنا؟ وباس كف أيدها الل ع خدو. انا عارف كل دا. وكمان عارف إن تيم شايفنى انى اخدتك منه.

وانا بحاول أقرب منه. لانى اولا بحبه جدا. عيل مشاكس ودmه خفيف. بحب ردود أفعاله اوى. وغير كدا. انا شايف مدى تعلقه بيكى. لكن الل مش هسمح بيه. آرين فاهمه يارينو؟
رينو: ابتسمت. تيم لسه هيروح تالته ابتدائى يافهد. سيب كل حاجه تمشي زى ما ربنا كاتب. وربنا يكتب لينا الخير يارب.
فهد. : هز راسه اللهم امين.
رينو: لفت ضهرها ومسحت دmعه نزلت منها. احم يلا بقى خد آرين و آركان واطلع فوق. وانا هحصلك بالفطار.

فهد: لفها ليه. مالك يارينو؟
رينو: مفيش حاجه صدقنى. كل الحكايه انى افتكرت زمان مش اكتر. لكن دلوقتي انت معايا وف حـ.ـضـ.ـنى.
فهد: ضمها لقلبه ومسد ع شعرها. انا مش معاكي وبس. انا بين ايديكي يارينو. وباس جبينها بحب كبير. اطلعى انتى وانا هجيب الفطار يلا.
رينو: ابتسمت واخدت آرين و آركان وطلعت.

فهد: اخد الفطار. وطلع فوق ع سطح اليخت. وقعد. وحس ان رينو مش طبيعيه. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. وقعدها ع رجله. وآكلها بايديه. ويهمس ليها ب اجمل كلام الغزل.
رينو: كانت مبسوطه. ووجود عيلتها الصغيره الجميله دي. كفيله انها تنسيها اي ذكرى حزينه.
فهد: حبيبتي ثوانى. وقام وقف. وقال يلا بينا؟
رينو: ع فين؟
فهد: هاخد معشوقتي الصغيره. وولادى. ف اجمل جولة طيران مستعده.

فيلا السيوفي...
رنا: دخلت اوضتها علشان تصحى طارق لصلاة الضهر، واتصـ.ـد.مت اول ما شافت طارق ماسك وشه وبيتألــم.
طارق: اااه. مش قادر خلاااص.
رنا: قربت منه بخــــوف كبير. طارق مالك ياحبيبى. فيك ايه؟
طارق: اااه يارنا. جوزك خلاص راحت عليه.
رنا: راحت عليك؟ مالك يا طارق قولى. وماسك خدك كدا ليه؟
طارق: بيتألــم. ضرسي. ضرررسي يختى هيجننى. اااه يامخك ياطارق.

رنا: نفخت. اووف الحمد لله. ياراجـ.ـل خضتنى. وبعدين انت لازم تخلع ضرسك ده. انت كل سنه لازم ضرسك ده يوجـ.ـعك ويبهدلك كدا؟
طارق: اخلعه؟ انتى عايزه ابن العدوي يشمت فيا. ااااه.
رنا: بنفاذ صبر. آدm هيشمت فيك ليييه؟ يا ما نفسي اعرف.
طارق: اااه تعرفى ايه؟ سبينى ف حالى. اااه يابا.
رنا: قامت وقفت ثوانى هروح اجبلك قرنفل وراجعه.
طارق: مش هيعمل حاجه يختى. اااه. انا بمـ.ـو.ت. انا خلاص. همـ.ـو.ت ضحية ضرس العقل ااااه.

رنا: الصبر من عندك يارب. ياراجـ.ـل بعد الشر عليك. وبعدين مرات ابنك دكتورة اسنان. قوم انت كدا صلى ونروح العياده ورودي تكشف عليك.
طارق: بصلها. دكاتره؟ انا مش هروح لدكاتره.
رنا: ليه؟ ممكن اعرف. وصعب عليها وقعدت جنبه. وباسته من خدو برقه. ليه بس ياطاروق ياحبيبى. كل مره ترفض نروح لدكتور الاسنان. وكملت بدلع ممكن تقول السبب ل رنوش قلبك.
طارق: باسها من خدها. فيكي من يكتم السر؟
رنا: ف بيييرر ياحبيبى.

طارق: بحرج. احم اصل انا بصراحه. بخاف من حقنة البنج اوى يارنا.
رنا: بدهشه. وكتمت الضحكه. احم بتخاف ياسيادة اللواء.
طارق: اهو شوفتى هتتريقي ازاى؟ اااه ياعيني عليك ياطارق وع حظك المنيل. اااه.
رنا: هههههه. اسفه ياحبيبى. انا هنزل اجبلك قرنفل وراجعه. واتحركت وهي بتضحك. الراجـ.ـل بيخاف من حقنة بنج ههههه. وكل شويه يقولى انا اسد ف نفسي كدا. هههههه.
طارق: حط ايدو ع خدو ااااه منك لله يا آدm ااااه.

رنا: نزلت المطبخ. هاتى ياعايده علبة القرنفل من عندك.
عايده: حاضر يا ست رنا. اتفضلى.
رنا: شكرا ياعايده. بقولك ايه. اعملى انهردا ع الغدا شوربة خضار. ل سيادة اللوا.
عايده: حاضر يا ست رنا من عينيا.
رنا: تسلمي. وخارجه من المطبخ. وسمعت فونها بيرن. وراحت تشوف مين. وكانت مريم. وابتسمت وردت. الو سلام عليكم يامريم.
مريم: بابتسامه. وعليكى السلام ياحبيبتى. عامله ايه يارنا؟

رنا: الحمد لله بخير. انتى عامله ايه دلوقتى؟
مريم: انا بخير بفضل الله. فارس ورودي والأحفاد عاملين ايه؟
رنا: الحمد لله تمام. فارس سافر امبـ.ـارح. ورودي لسه خارجه من شويه ع العياده. وچود وچواد. نايمين شويه.
مريم: الحمدلله انهم بخير. وربنا يحفظك يافارس يبنى ف كل خطوه.
رنا: بحب. اللهم امين يارب. ربنا يبـ.ـاركلى فيكى يامريومه.
مريم: ويبـ.ـاركلى فيكى ياحبيبتى. وابو فهد عامل ايه؟

رنا: قعدت. طارق؟ طارق ده كتب ع جنانى رسمي.
مريم: ههههه ليه بس كده؟ ده ابو فهد راجـ.ـل ونعم.
رنا: اه يختى ونعم فعلا. تصورى دخلت ع طارق من شويه وكان ضرسه هيجننه ومخلى عينيه ف وسط راسه. وبردو مش راضي يخلعه. راجـ.ـل رهيب.
مريم: بزعل لاحول ولاقوة إلا بالله. ليه كدا؟ الف سلامه عليه.
وبعدين دى مش اول مره يحصل كدا. ده كل سنه.

وتصدقى ف نفس ميعاد كل سنه كمان. لأ كدا غلط يارنا. ممكن لاقدر الله يحصل مضاعفات. لازم يشوف دكتور. يا اما يتعالج يا اما يخلع الضرس ده. واهي كمان رودي دكتورة اسنان زى الفل. وشاطره جدا ما شاء الله عليها.
رنا: والله غلبت معاه يامريم. ومش عايز يكشف.
مريم: بتفكير. هو ابو فهد انهردا اجازه مش كدا؟
رنا: ايوه يا حبيبتي. يارب تقولى انك جايه انتى والعيله هفرح اوى.

مريم: ابتسمت. اجيلك ع عينيا. بس سبيها ع حسب الظروف واشوف آدm.
رنا: بسعاده إن شاء الله هيوافق. هو ابو مراد عندو كام مريم يعنى.
مريم: ربنا يكرمك يارب يارنا. طيب ياحبيبتى انا هقفل دلوقتى اتصل ع آدm أكلمه.
رنا: ماشي ياحبيبتى مع الف سلامه ف رعاية الله.
مريم: ونعم بالله مع السلامه. وقفلو.
رنا: اخدت القرنفل وطالعه ل طارق.

فيلا العدوي.
مريم: بتفكير اتصلت ع آدm. ورد عليها ع طول.
آدm: بحب كبير. أميرة قلب آدm. كنت لسه هتصل عليكي حالا.
مريم: ابتسمت بحب. القلوب عند بعضها ياحبيبى.
آدm: طبعا ياروحي. عامله ايه دلوقتى؟ واخدتى العلاج؟
مريم: الحمدلله بخير طول ما انت بخير. وانا اخدت العلاج ف ميعاده. ربنا مايحرمنيش منك ابدا.
آدm: ولا يحرمنى منك. ها قوليلى بقى. نفسك ف ايه؟

مريم: بصراحه ياحبيبى انا اتصلت عشان اقولك انا كلمت رنا. وعرفت منها إن ابو فهد ضرسه رجع تعبه من تانى.
آدm: هز راسه اممم. الواد ده دmاغه زفت ومابيسمعش الكلام. ولازم يخلع الضرس ده.
مريم: وده كمان رأي رنا. بس هو معاندها بقى. والله اعلم السبب. المهم ياحبيبى حاول تكلمه. بصراحه و.جـ.ـع الضروس ده. ربنا يعافينا.
آدm: حاضر ياحبيبتى انا هكلمه وهتصرف معاه.

مريم: ربنا يبـ.ـارك ف عمرك. ولو انت فاضي بعد ما ترجع إن شاء الله. كلنا كدا نروح عندهم زياره عائليه ايه رايك؟
آدm: بتفكير. امم تمام. هرد عليكي لما ارجع البيت إن شاء الله.
مريم: ترجعلى بالف سلامه. ويجعل الطريق رفيق ليك يا آدm.
آدm: اتنهد بحب. آمين يا اميرتي.
مريم: طيب ياحبيبى. انا هقفل اتصل اطمن ع البنات. ف رعاية الله وحفظه.
آدm: مع السلامه ياروحي. وقفل. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه بتفكير اممم، واتصل ع طارق. ورد.

طارق: بيتألــم. الوو.
آدm: ههههه ايه يا اسد الغابه. مـ.ـا.تنشف كدا.
طارق: بغـ.ـيظ. عايز ايه ياض انت. انت متصل تهزر؟
آدm: هههه ابدا ابدا. وحد يقدر يهزر مع سيادة اللوا طارق السيوفى. الف سلامه ع ضرسك ياحبيبى.
طارق: اممم ماشي يابن العدوي. وليك روقه اااه بس افوق اااه.
آدm: ههههه سلامتك ياطاروق. يلا يلا قوم البس عشان اخدك مشوار مهم.
طارق: ولا يا آدm اخلع من نافوخي انا مش طايقك.

آدm: بتحذير. البس ياطارق. ونص ساعه هكون عندك انا وبيتر. الموضوع حياه او مـ.ـو.ت. انت فاهم؟
طارق: اتخض. ياستار يارب. موضوع ايه ده؟ لأ انا ف ثوانى هكون جاهز. بس قولى ف ايه؟
آدm: اتنهد بزعل. هتعرف كل حاجه بعدين. وربنا يستر بجد يصحبى.
طارق: بقلق. انت قلقتنى يا آدm انا هلبس بسرعه.
آدm: ماشي يصحبى. وانا جايلك مع بيتر سلام...
ف المالديف. ع سطح اليخت.
فهد: قام وقف وقال يلا بينا؟
رينو: ع فين؟

فهد: هاخد معشوقتي الصغيره. وولادى. ف اجمل جولة طيران مستعده.
رينو: بدهشه. انت بتتكلم جد. هنركب الطياره هنا.
فهد: طبعا. لازم تشوفى الجزيره من فوق. يلا بينا ياحبيبتى. ثوانى هنزل اجيب المفاتيح. ونزل.
رينو: كانت مبسوطه. وشالت آرين. وباستها بابي هيسوق الطياره يا رينو ياصغيره. اموواه
وتعالى انت كمان يا قلب مامي. وشالت آركان. وباسته.

فهد: طلع. وشال منها الولاد. ونزل وهي نزلت وراه. وجواها احساس جديد. ووصلو عند الطياره.
فهد: نزل الاولاد ع الأرض. نجمتى تعالى اركبى انتى الاول. واقعدى ف الكرسي الل جمبى. وساعدها وركبت. وشال الاولاد طلعهم. وركب الطياره. وقرب من رينو. وخـ.ـطـ.ـف بوسه رقيقه منها. وربط ليها الحزام.
رينو: قلبها دق بحب كبير وضحكت. وشالت آرين.

فهد: ابتسم وقعد ع الكرسي. وربط الحزام. وشال آركان ع رجله. وبص ل رينو. هاا جاهزه ياحبيبتى؟
رينو: هزت راسها. ايوه ياحبيبى. بس خلى بالك يافهد ارجوك.
فهد: ههههه حاضر. هخلى بالى اي مقابل هفرمل ع طول ههههه.
رينو: ههههه. ربنا معانا إن شاء الله.
فهد: شغل الطياره. وقالت بصوت عالى عشان المروحه. انتى خايفه ياروحي؟
رينو: غمضت عينيها. وضمت آرين لحـ.ـضـ.ـنها. وقالت لأ مش خايفه.

فهد: طيب فتحي عينيكى. واتفرجي ع الطبيعه اوكي. وساق الطياره. وطار بيهم فوق الجزيره. وكان منظر ولا ف الخيال.
رينو: عيونها ع الجزيره من فوق. وانبهرت بجمال المنظر وقالت. واو يافهد. بجد سبحان المبدع. الشكل من فوق ليه وصف وإحساس تانى خالص. سبحان الله العظيم.
فهد: ابتسم. طبعا. ولسه بقى لما تشوفى البحر. وحرك الطياره. واتجه لفوق البحر.

رينو: شافت البحر. والشكل تحفه فنيه. لكن خافت مش شكل الميا. وحست بدوخه وغمضت عينيها. ورجعت راسها لورا.
فهد: مالك يارينو؟
رينو: انا خايفه من البحر.
فهد: حبيبتى. انا معاكي. وكمل بهزار. وبعدين انا مش طاير لفوق اوى يعنى. احنا يدوبك بعيد عن الأرض بحوالى 500 متر بس.
رينو: بدهشه ايييه؟ 500متر بس. يلا نرجع ع اليخت والكوخ يافهد ارجوك.
فهد: هههههههه ع أساس عمرك ما ركبتي طياره؟

رينو: لا ركبت طبعا. لكن مش هيلكوبتر. بجد دوخت. وحاسه انى هرجع.
فهد: كشر عينيه ترجعي. لأ خلاص. تعالى بس اخر جوله. اتفرجي ع الأسماك الملونه وانسي الدنيا.
فهد: طار بيهم. ولف الجزيره اكتر من ساعه ونص. ورينو بدءت تنـ.ـد.مج وسرحت بخيالها مع جمال الطبيعه. وكانت مبسوطه جدااا.
وكانت بتسأل فهد عن حجات كتير تخص الجزيره والصخور والشجر. وفهد يجاوبها. وكان وقت ممتع و مبسوط جدا بعيلته الجميله دي.

آدm وبيتر ف العربيه. قدام فيلا السيوفى.
بيتر: يامسهل. ايه ياعم آدm هو الباشا هيخرجلنا امتى؟
آدm: متستعجلش يابيتر. كل حاجه ف آوانها حلو. وبعدين احنا لسه واصلين مفيش 5 دقايق.
بيتر: بصله بدهشه. ولا يا آدm انت بقيت بـ.ـارد كدا امتى؟
آدm: هههههه. بـ.ـارد؟ واتنهد بحب. وسرح ف آميرته. وإن معاملتها الطيبه وروحها الحلوه. حولت كل حاجه ف حياته لهدوء تام وسعاده كبيره.

بيتر: بصله تانى باستغراب. ولا يا آدm انت سرحان ف ايه؟ اوعى تكون بتحب جديد؟ هتروح ف داهيه.
آدm: بصله ورفع حاجبه. احب جديد؟ ايه يبنى المستحيل الل انت بتتكلم فيه ده؟ ربنا يبـ.ـاركلى ف أم عيالي.
بيتر: ايوه كدا. طمنتنى عليك. ربنا يبـ.ـاركلك ف عيلتك كلها يصحبى.
آدm: آمين يارب، الواد ديف مش ناوى يستقر هنا بقى؟

بيتر: هز راسه لأ. هو مبسوط بره مصر. وشركته الجديده بدأت تقف ع رجليها. هو بيجي هو ومـ.ـر.اته وأولاده زياره اسبوعين ويرجع تانى. يلا ربنا معانا كلنا.
آدm: امم كارولين عامله ايه؟
بيتر: ههههه اهو رامي جوزها ده نسخه من طارق المهيبر. ومخلى كارو واولادها طاقين ومهيبرين. بس بينى وبينك يصحبى. احفادى مهونين عليا غياب ديف كتير.
آدm: هز راسه بزعل. انا مش عارف ازاى ديف قادر يبعد كل ده؟

بيتر: انا سايبه ع راحته. عشان ميجيش يقول انت ظلمتنى يابابا. واتفضل الاستاذ طارق جاى يتمخطر اهو.
آدm: لف وشه وشاف طارق خارج من الفيلا. وحاطط ايدو ع خدو.
طارق: فتح باب العربيه وركب. اااه سلام عليكم ياض منك ليه.
آدm: ابتسم وعليك السلام. يا اسد ههههه.
بيتر: هههههه. الف سلامه عليك ياضنايا.
طارق: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ. واتألــم اكتر ااااه. وحيات امى بس لما اخف. هتشوف انت وهو الأسد. ورايحين ع فين إن شاء الله؟

و انت قلقتنى ياكابتن. موضوع ايه الل حياة او مـ.ـو.ت فهمني؟
آدm: شغل العربيه. ومثل الزعل. ربنا يستر ياطارق. اسكت متفكرنيش.
بيتر: كاتم الضحكه.
طارق: بقلق. يبنى انت قلقتنى بجد. طيب قولى ايه الل حصل؟
آدm: سايق. كلها نص ساعه وهتفهم كل حاجه. واتنهد استرها معانا يارب.
ف عيادة الاسنان.
رودي: بتابع مع حاله. افتح بوقك ياحبيبى. ايوه شاطر. ها حاسس بحاجه؟
الطفل: هز راسه لأ.

رودي: شاطر برافو عليك. يلا يلا. ثوانى. ايوووه. وخلعت الضرس. وجابت قطنه حطتها للطفل مكان الخلع. قوم تعالى. وراحت قعدت ع كرسي المكتب. وبتكتب روشتة علاج.
أم الطفل. ميرسي جدا لحضرتك يادكتور.
رودي: عوجت بوقها لأ ميرسي ع واجب. اتفضلى ياحبيبتي. دي روشتة بالعلاج. ده مسكن كل 8 سعات. وده انتبيوتك كل 12 ساعه. ومياكلش ولا يشرب حاجه سخنه ع طول. وردى بصت ع رجلين أم الطفل وقالت. الف سلامه عليه.

أم الطفل: قامت وكانت لابسه بنطلون جينز ضيق جدا ومقطع وتوب قصير. اوكي يا دكتور. بجد بجد ميرسي خالص.
رودي: بغـ.ـيظ مكبت. ميرسي ع واجب خالص. اتفضلى.
أم الطفل خارجه. وردي بتبص عليها. لاحول ولاقوة إلا بالله. الوليه تخينه والبنطلون هيطرشق من جنابه عليها. نسوان مـ.ـا.تختشيش بصحيح. استغفر الله العظيم يارب.
آدm: وقف قدام عيادة رودي. يلا وصلنا انزلوا.
طارق: كشر عينيه وقال انت جايبنى عيادة الاسنان ليه ياعملى الاسود؟

آدm: المشكله الل حصلت ف الدور الل فوق عيادة رودي. خلى عندك صبر شويه.
بيتر: هههههه. يلا بينا أنا هتجنن واشوف المشكله.
ونزلو كلهم. ودخلو العماره. وواقفين قدام الاسانسير. منتظرينه ينزل.
طارق: انا مش مطمن ليك ياض انت وهو؟
آدm: بص ف الساعه ومردش.
بيتر: اهدا يااسد يعنى احنا خـ.ـطـ.ـفينك. بس بجد هتجنن واشوف ال، وفتح عينيه بدهشه اوبااا...
الاسانسير. نزل وخرج منه أم الطفل وخارجه ع بره.
آدm: بص ع بيتر. وبص ع طارق.

طارق: بيتألــم. ومفتح عين ومغمض عين. وقال يخربيتك برميل متحرك.
بيتر: برميل ايه ياجاهل دى...
آدm: بصوت جهوري. دي ايه يامراهق منك ليه؟ هااا؟ يالل عندك أحفاد انت وهو.
طارق: ركب الاسانسير. بقولك ايه انا بصيت ع حجمها. ولبسها زفت اصلا.
بيتر: احم ايوه فعلا. لبسها ملفت حبتين. صح ياطارق.
طارق: مش حبتين اوى. هو ملفت جـ.ـا.مد.
بيتر: صح هو جـ.ـا.مد بصراحه. احم قصدى دى قلة ادب مننا اننا نبص ع غيرنا. احم ولا ايه يا آدm.

آدm: هز راسه بنفاذ صبر. وبص ل طارق بلوم. وقال المشكله حتى. إن العين تزنى وزناها النظر. ولا اييييه؟ ياسيادة اللوا؟
وانت كمان يابو ديف ياجد لاحفاد. ياتافه منك ليه؟
طارق: همس استغفر الله العظيم يارب. ده انت عملنا الاسود ف حياتنا.
بيتر: كتم الضحكه وسكت.
آدm: قرب من وش طارق واتكلم بفحيح افعى، ع فكره انا حجزتلك عند رودي. وهتخلع ضرسك عايزك اسد كدا فوق ماشي يالا؟

رودي: الو ايوه يافروسه وحشتنى اوى.
فارس: وانتى كمان يارودي المـ.ـجـ.ـنو.نه. وحشتينى جدا عامله ايه ياحبيبتى؟
رودي: بزعل وحشه من غيرك يسطى. انت هترجع امتى بقى؟
فارس: يسطى؟ ماشي. المهم يامعلمه انا راجع إن شاء الله كمان يومين.
رودي: بتنهيده. مـ.ـا.تجيب بوسه يافارس.
فارس: فتح عينيه بدهشه. وبص حواليه. احم رودي انا قاعد مش لوحدي وداخل ع مؤتمر مصيري.
رودي: وده ايه علاقته بالبوسه؟ مـ.ـا.تنجز ياجدع انت. اله؟

فارس: احم. لما ارجع الفندق إن شاء الله ياحبيبتى.
رودي: عوجت بوقها. طيب قولى كلام حلو زيك كدا يافروسه.
فارس: ابتسم بحب. رودي المـ.ـجـ.ـنو.نه. انتى ف العياده ايه مفيش عندك شغل؟
رودي: حطت ايدها ع خدها. تؤ عندى. طاروق ع وصول.
فارس: بقلق بابا؟ بابا ماله يارودي؟

رودي: حبيبى اهدا متقلقش. عمو آدm اتصل عليا. وقالى إن ضرس بابا طارق رجع يوجـ.ـعه تانى. وانا قولتله انا بصيت عليه قبل كده ولازم يتخلع. لكن طاروق رافض. وعمو آدm قالى انا هتصرف واجيبه وجاى.
فارس: اتنهد. رودي خلى بالك من بابا. وطمنينى عليه حتى ف رساله. لحد ما اخلص المؤتمر واتصل عليه.
رودي: حاضر يانجم متقلقش. ده طاروق ده حبيبى. المهم مش هتجيب بوسه؟

فارس: ههههه والله بمـ.ـو.ت ف جنانك ده. لكن حاليا ف موقعى ده ماينفعش خالص. هيبتى بتروح يامـ.ـجـ.ـنو.نه.
رودي: ابتسمت بحب. انا بحبك اوى يافارس. يارب ترجعلى بالسلامه.
فارس: بحب. همس وانا بمـ.ـو.ت فيكى ياقلب فارس. وكلها يومين واكون عندك إن شاء الله...
الممرضه. خبطت. دكتوره كشف جديد موجود بإسم اللواء طارق السيوفى.
رودي: هزت راسها ليها. وقامت بسرعه. طيب يافارس. بابا طارق جه. انا هقفل دلوقتى وهطمنك بعدين. سلام.

طارق: بره. وخايف وبيدارى خــــوفه. ومتغاظ جدا من آدm. وقاله بغـ.ـيظ. وانت مالك ياجدع انت. انا اشتكيتلك ولا اتنيلت قولتلك عايز اكشف؟
آدm: ببرود. اخويا حبيبى تعبان ولازم اطمن عليه. وبعدين انت خايف من حاجه؟
طارق: ها؟ احم وا. انا هخاف من ايه يعنى؟ انا مابخفش. ا. انا قلبى مـ.ـيـ.ـت.
بيتر: هههههههه. هههههههه.
آدm: ضحك بصمت.
طارق: بنرفزه. انت جايب الواد بيتر ده معاك ليه؟ وبصله انت جاي تضحك عليا ياض انت؟

بيتر: هز راسه. نو يافخر العرب ههههههههه.
آدm: ضحك. هششش بس انت وهو.
رودي: خرجت بسرعه. وابتسمت اهلا. اهلا اذيك ياعمو آدm عامل ايه منورني والله؟
آدm: الحمدلله يادكتوره ربنا يكرمك. انتى كويسه.
رودي: انا الحمدلله بخير. اذيك ياعمو بيتر. العياده نورت بجد.
بيتر: الله يسلمك يادكتوره. ومنوره بوجودك. وب حماكي ههههه.
رودي: طاروق؟ احم قصدى بابا طارق. ده الكل ف الكل. الف سلامه عليك يابابا.
طارق: بغـ.ـيظ اهلا يختى.

رودي: يختى؟ احم وقربت منه طارق انا هنا دكتوره اشطا؟
طارق: بغـ.ـيظ اكبر. بقولك ايه يابت يا رودي انا مش طايق نفسي. واكتبيلى ع اي مسكن عشان امشي من هنا...
آدm: بمكر. مش لما الدكتوره تكشف عليك ياسيادة اللوا؟ ونشوف خلع ولا حشو. ولا ايه يابيتر ياخويا؟
بيتر: هههههههه. طبعا يا آدm ياخويا. لازم الدكتوره تكشف. وبعدين دى مرات ابنه يعنى هتكشف بضمير. سلامتك ياطاروق ههههه.

طارق: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ. اااااه ياضرسي. وحيات امى ماشي.
رودي: اتفضل يابابا.
آدm: رودي يابـ.ـنتى ينفع اكون موجود معاه. انتى مت عـ.ـر.فيش غلاوته عندى.
بيتر: وانا كمان عايز اتفرج عليه.
طارق: بص لفوق. وقال جواه استر يارب. والله ما هبص ع حد تانى. تووووبه.
رودي: طبعا اتفضلو حضراتكم. ودخلت اوضة الكشف.
آدm مسك طارق من ايد. وبيتر سانده من الاتجاه التانى.

طارق: شـ.ـد نفسه. جرا ايه ياجدع انت وهو. وانا داخل العمليات. انتو مأفورين كدا ليه؟
بيتر: احم اسف انا بس انـ.ـد.مجت شويه وكتم الضحكه.
آدm: رفع حاجبه. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه. وشاور ل طارق اتفضل ع السرير.
طارق: بص ع سرير الكشف. وشاف الأجهزه. بلع ريقه بتـ.ـو.تر. ومش عايز حد يشمت فيه. احم. وقال بتمثيل. ايوه شايفه وعادى يعنى. احم. وراح قعد ع السرير ورجع راسه لورا. وقلبه بيدق بخــــوف. وبص ع رودي وفتح عينيه ع الاخر بصدmه.

رودي: بتلبس الجوانتى. وجابت حقنه شكلها مريب. وحطتها جمب الاجهزه. ونزلت الاضاءه ع وش طارق. وقالت. يلا ياطاروق. افتح بوقك...
طارق: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. احم وهمس بصوت واطى. رودي انتى بتحبى حماكي صح؟ مش انا حبيبك ومدلعك؟
آدm: جه وقف جمب راسه بتقول حاجه ياطارق؟
طارق: بغـ.ـيظ بقول منك لله يا آدm ياعدوي.
آدm: ببرود. كلنا مننا لله يصحبى. يلا يارودي شوفى شغلك. عشان عندي شغل.
رودي: يلا ياطارق افتح بوقك بقى؟

طارق: عينيه ع آدm بغـ.ـيظ وفتح بوقه. اها.
رودي: بتكشف. اممم. ايوه. امممم. هنا ضرس لازم يتشال. وف ضرس عايز حشو عصب. تمام. هو مش ملتهب اوى وهيتشال انهارده.
طارق: فتح عينيه ع الآخر بصدmه كبيره. احم بس، بس انا مش عايز أشيل ضرسي. انا هاخد مسكن.
رودي: مسكن ايه بس ياطاروق. ده ضرسك ضارب خالص. يلا افتح بوقك عشان تاخد حقنة البنج.
طارق: بصوت عالى. ايييه؟ بننننننج. وبص ع آدm وبيتر الل هلكانين ضحك.

ورسم الجديه احم. اه بنج. بس انا شايف انه ملتهب. يعنى. احم لو اخد مضاد حيوي. ولما يخف اجيلك بنفسي واخلعه. احم.
رودي: نفخت اووف وبعدين معاك بقى. قولنا مش ملتهب اوى. يلا ياعسل افتح بوقك ياحبيبى يلا يابابا.
آدm: قرب من طارق بمكر. هيبتك بتروح يا اسد.
طارق: رفع راسه ليه. بكرهك يابن العدوي.
آدm: ببرود. القلوب عند بعضها ياحبيبى. واتعدل احم يلا يارودي. طارق بيقولك اديله البنج وخدي راحتك.

بيتر: همس. ولا يا آدm هو قالك كدا؟
آدm: بوشه الأصفر ده؟ تؤ مايقولهاش.
بيتر: هههههههه. والله ماقادر ههههههههه.
طارق: اطلع بره انت وهو يالا...
رودي: طاروق عيب. دول اخواتك وضيوفك. وبصراحه عمو آدm خايف عليك. يلا افتح بوقك. بسم الله.

طارق: غمض عينيه جـ.ـا.مد. وفتح بوقه. وبيدعى ع آدm وبيتر. وافتكر رنا. وقال هتوحشيني يارنا. كان نفسي اعيش اكتر من كدا معاكي. هتوحشوني ياعيالى. واحفادي. اااه ياطارق. نهايتك ع ايد إبن العدوي. صاحب عمرك. ادي اخرت الصحوبيه. اتشاهد ياطارق. اتشاهد قبل ما تمـ.ـو.ت.
رودي: بتقــلـــع الجوانتى. اله ايه ياطاروق. مغمض عينيك ليه؟
طارق: انتبه وفتح عينيه. وبص حواليه وشاف آدm وبيتر. هيدmعو من كتر الضحك الصامت.

وقال الحمد لله مختش بنج. اكيد صعبت عليها...
رودي: طاروق انت خدت البنج حالا. شويه كدا. وهخلع الضرس.
طارق: ضحك ببلاها. والله انا اخدت البنج. ايه ده؟ انا محستش بحاجه. يسلام أما مرات ابني شاطره بصحيح.
وبعدها كشر ايه ده؟ بوقى منمل ليه؟ يخربيتك يارودي. انتى حقنتى بوقى. ااه مش حاشش بحاكه.
بيتر: وشه احمر من كتر الضحك. ولا يا آدm انا مش قادر همـ.ـو.ت واضحك يالا...

آدm: بيضحك بصمت وقال اصبر لسه لما يخلع الضرس. هههههههههه.

عند رعد الجوهري.
رعد: داخل البيت. وبينده ع هيلينا. هالي؟ حبيبتي انا جيت انتى فين؟
رعد. وقف بدهشه. ايه ده؟ انتى قاعده ليه كدا؟ وانتى بتعملى ايه؟ وفين سفيان؟
فيلا مصطفى عزيز.
أشرف: راجع من الشغل ودخل. الفيلا السلام عليكم.
هنا: باستغراب. قامت من مكانها. وعليكم السلام. ايه ياحبيبى. راجع بدرى خير حصل حاجه؟
أشرف: باس جبينها حبيبتى. عامله ايه الاول وحشتينى، ويستى مفيش شغل عندى. قومت جيت ل هنايا. فيها حاجه دي؟
هنا: ابتسمت. وانت كمان وحشتنى اوى يا أشرف. واحسن حاجه عملتها إنك جيت. حمدالله ع سلامتك.
أشرف: الله يسلمك ياحبيبتي. اومال ماما وبابا فين؟

هنا: ماما فوق مع بابا ف اوضتهم ومعاهم مصطفى حفيدك.
أشرف: طيب انا هطلع اسلم عليهم. هي مريم ف الصيدليه؟
هنا: لأ راحت هي ويوسف النادي واخدو كريم عشان التدريب.
أشرف: هز راسه تمام. تعالى معايا نسلم ع الحج والحاجه. والواد مصطفى ده وحشنى اوى. وبعدين نريح شويه ف اوضتنا.
هنا: . يلا ياحبيبى.
أشرف: طلع وخبط ع باب الاوضه.
شيرين بتكح بتعب. ادخل.
أشرف: دخل السلام عليكم ياست الكل. وباس ع أيدها وراسها.

شيرين: وعليك السلام ياحبيبى. انا بخير الحمدلله.
أشرف: قرب من ابوه. اذيك يا حج وباس ع أيدو وراسه. عامل ايه دلوقتي؟
مصطفى: بتعب بسيط. الحمد لله يبنى. وكح حمدالله ع السلامه.
أشرف: الله يسلمك ياحج. وبص ل مصطفى الصغير. اهلا اهلا مصطفى حبيب أشرف.
مصطفى: جري عليه. بابا حبيبى.
كلهم ابتسمو.
أشرف: ضمه لقلبه. حبيب بابا الغالى ابن الغالى.

الباب خبط. وثريا. الشغاله دخلت. ست شيرين هانم. الدكتور محمد والدكتوره نور جم تحت.
هنا: ابتسمت بحب. خليهم يطلعو ياثريا. وانا هلبس النقاب. وراحت ع اوضتها.
شيرين: يارب يكونو جابو تيم معاهم الواد ده بيحلي القاعده.
أشرف: ههههه تيمو الجنتل. ده واد قمر.
مصطفى: ضحك بتعب. اه لو سمعك وانت بتقول عليه واد. ولا ايه ياحبيبتى؟

شيرين: ضحكت عندك حق ياحبيبى. ماشاء الله عليه راجـ.ـل من ضهر راجـ.ـل. بصراحه احفاد العيله كلها اللهم بـ.ـارك يارب. مريم وآدm بيعاملوهم انهم كبـ.ـار وليهم رأي وشخصيه. وده الل انا بحبه ف مريم. يا ما احتوت ودلعت محمد ووقفت جمبه. ربنا يبـ.ـارك ف عمرها يارب.
كلهم: آمين.
نور: خبطت. ودخلت بمرح السلام عليكم ياقوم. وكانت شايله علبه ف أيدها.
كلهم: ابتسمو. وعليكى السلام ياحبيبتى.

محمد: دخل مبتسم. وشايل تمارا. السلام عليكم جميعاً. ونزل تمارا. وباس ع أيد شيرين وراسها. وسلم وباس ع ايد مصطفى وراسه. وسلم ع أشرف.
نور: سلمت عليهم. اتفضلى ياست الكل. انا عملتلك بسكوت الشوفان الل حضرتك بتحبه. وكمان ده صحي جدا علشان بابا مصطفى.
شيرين: بلوم. ليه بس كده يانور ياحبيبتى. تعبتي نفسك ليه بس؟
نور: ياريت كل التعب بسكويت الشوفان هههههههه. تعبك راحه ياست الكل.
شيرين: تعيشي يابـ.ـنتى.

مصطفى: تسلم ايدك يانور يابـ.ـنتى.
نور: تسلم لقلبى ياحبيبى. يلا بقى خف بسرعه علشانا.
مصطفى: ههههه مابقاش ف العمر قد الل راح يانور ياحبيبتى.
نور: ربنا يبـ.ـارك ف عمرك يابابا يارب.
كلهم آمين.
محمد: قعد اذيك يا ست الكل عامله ايه يا حبيبتي؟
شيرين: بتبوس تمارا. وقالت بخير يانور عيني. انت عامل ايه ياحبيبى؟
محمد: هز راسه انا تمام الحمدلله. وانت يابابا كويس دلوقتي؟

مصطفى: عيونه متعلقه بيه واتنهد بتعب. انا كويس يبنى الحمدلله.
نور: يارب ديما كويسين بخير.
شيرين: اله اومال فين تيم؟
محمد: تيم ف النادي مع الولاد. ومراد وفريحه معاهم.
شيرين: كان نفسي اشوفه اوى.
محمد: ابتسم من عينيا انتى تؤمري امر. انا هتصل ع مراد يجيبه ع هنا. اصل بصراحه نور حالفه لا تتغدا هنا ههههه.
نور: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. اممم.
شيرين: بفرحه. دى نور تطلب وتتمنى. عينى ليها.

نور: ضحكت وباست ع ايديها. حبيبتى تسلمى لقلبى ياماما يارب. وع فكره مامي يتسلم عليكى كتير جدا.
شيرين: اه ياروحي. كلمتنى واطمنت عليا انا والحج. ربنا يكرمها يارب.
كلهم آمين.
محمد: ايه يا اشرف عامل ايه؟
أشرف: ربت ع كتفه انا الحمد لله يادكتور. وبجد مبسوط انكم شرفتونا انهردا.

محمد: تسلم يحبيبى الغالى. وطلع من جيبه علبتين علاج. اتفضل ياحج العلاج ده. تاخد منه كبسوله بعد الفطار يوميا. ولازم تحافظ عليه. وانتى ياست الكل. نفس العلاج تمشي عليه مره واحده يوميا. تمام.
شيرين: بعدm فهم علاج ايه دا يبنى؟
محمد: ده ياست الكل فيتامين مهم جداً للعضم. وهيخلي عندك باور. وتقدرى تنزلى السلم زى الاول إن شاء الله. وقبل ما يخلص هتلاقى عندك غيرو. وبالشفا إن شاء الله.

شيرين: ابتسمت بحب. ربنا يكرمك يارب ويبـ.ـارك ف اولادك يامحمد يابني يارب. انت وأشرف ورنا. حبايبى ياولادي ربنا مايحرمنيش منكم ابدا.

ف العياده.
طارق: قاعد ف الانتظار وآدm وبيتر جمبه. وهيمـ.ـو.تو حرفيا من الضحك.
بيتر: ل آدm بص بص عليا النعمه الواد ده كان عندو خال اهبل. ابوس ايدك عايز اضحك مش قادر.
آدm: بص ع طارق. وكح لانه مش قادر مابيضحكش
هشش الممرضه قاعده.
طارق: بيتكلم كلام مش مفهوم. هو وشي وارم؟ انا حاشش بحاكه غريبه. آدm هو انا شـ ـــفــايـــ ـفى كبرت؟ انا حاسس ان بوقى مدلدل.
بيتر: ضحك بصمت لدرجة كتافه بتتهز بسرعه.

همس اااادm همووووت يالا، طارق بيقولك بوقه مدلدل هههههههه. ارحمنى ابوسك ايدك. ااااه يابطنى.
آدm: مسح دmعه من عينيه من كتر الضحك. اسكت الله يخربيتك. هيبتى راحت بمعرفتكو السودا. انا حاسس انى خلاص هنفجر واضحك.
طارق: بصلهم واتكلم بكلام مش مفهوم. انتو بتتوسوسو بتقوله ايه؟ اااه بوقي بيكبر. الله يخنبيتك يالودي الكـ.ـلـ.ـب.

بيتر: ااااه هموووت. هو يقصد يخربيتك يارودي الكـ.ـلـ.ـب صح؟ هههههههه. ااااه قولوني هينفجر. هههههههه.
آدm: ضحك بصمت. ومش قادر يقاوم. بيتر اسكت خالص مش عايز اسمع صوتك. ااه احم.
طارق: ببلاها وغـ.ـيظ. انتو مبتردوش عليا ليخ.
بيتر: بصوته كله هههههههههههه هههههههههههه ليخ. خلااااص مش قادر هههههههههههه.
آدm: وشه بقى احمر جدا. ومسح وشه بالمنديل يدارى الضحك.

طارق: بيحسس ع وشه. وقال بغـ.ـيظ. انت جاي تشضحك عليا يلا. آدm انت جايبه ليخ؟
آدm: بص ف الارض وكاتم الضحكه بصعوبه وبيكح.
بيتر: هههههههههه انا هكون جاي ليخ يعنى؟ ههههه ااااه ياضحك السنين هههههههههههه
طارق: بصله بغـ.ـيظ. ع فكله انا مس هسيبك وانا مس مشامحك يابن العدوي.

رودي: خلصت الكشف الل موجود. وخرجو. وراحت عندهم. يلا ياطاروق. تعالى. الربع ساعه خلصت. وبصت ع آدm وبيتر. وشافت وشهم احمر والضحكه مكتومه. وضحكت غـ.ـصـ.ـب عنها. احم يلا ياحج طارق.
طارق: بصلها ايخ يالودي عايزه تعملى فيا ايخ اكتن من كيدا. اه الكلام مبلحقوش بيقع مني يا لودي الكـ.ـلـ.ـب.
رودي: ههههههههه معلش ده من البنج بس. ساعتين كدا. وهترجع لطبيعتك تانى. يلا تعالى معايا.

آدm: بيضحك من قلبه بصمت. وكح واخد نفس عميق. وحاول يكون عندو ثبات. وقام احم يالا ياطارق.
بيتر: مسح دmـ.ـو.عه وبيكح. وقام وقف يلا ياطارق عشان الدكتوره هتخلع ضرسك.
طارق: بصله بغـ.ـيظ. وبص ل آدm انا مش مشامحك عشان جبت الواد ده معاك.
آدm: ضـ.ـر.ب بيتر بكوعه ف جمبه. احم عندك حق. المره الجايه. مش هجيبو معايا. يلا بس عشان أثر البنج. وكتم الضحكه.
بيتر: حط ايدو ع جمبه وقال اااه. سمعت اكتن دي. وكاتم الضحكه.

دخلو اوضة الكشف.
طارق: طلع ع السرير.
بيتر: قرب منه متخافش ياطارق تمام؟
طارق: بصله. اخاف من ايه. مخلاش حطتشتلى بنج. يكش يشيلو رقبتك انت كمان واشتريح منك.
بيتر: ههههههههه. حتطشتلك بنج. معلش هتشتريح منى. ههههههههه.
آدm: شـ.ـد بيتر. تعالى هنا بقى. خلى البـ.ـنت تشوف شغلها.
رودي: جابت الجهاز. وقربت منه. افتح بوقك ياطاروق. ومش عايزه اى حركه. عشان لو الضرس اتكـ.ـسر هتبقى مشكله.
طارق: ربنا يطمنك يالودي.

بيتر: ااااه بطنى هههههههههههه.
طارق: بغـ.ـيظ. اطلع بله يلاااا.
بيتر: هههههههههههه اطلع فين. دانت هتتصور دلوقتي هههههههههههه.
آدm: قرب من طارق. كلام ايه ده يارودي يابـ.ـنتى. طارق اخويا عندو ثبات. فاكر ياض ياطارق زمان. لما طلعنا مأموريه مع بعض. ومسكت الاربع رجـ.ـاله طحنتهم ضـ.ـر.ب. وكانو مسلحين كمان. واترقيت فيها. طول عمرك وحش واسد...
طارق: هز راسه ااه كانت ايام. واتحمس شويه. يلا يارودي اخلعى خلينى اروح.

رودي: قربت منه بسم الله. وبدأت تخلع ف الضرس. وطارق يهز راسه كأنه حاسس. وردي اتعفرتت. وبصوت متغاظ أثبت بقى. مش عارفه اتعامل. دى العيال الصغيره مابتعملش كدا.
طارق: حرك راسه. اسسسستنى اخد نفسي الله يحرقك.
رودي: نفخت بنفاذ صبر. خد نفسك، ويارب نخلص.
طارق: بنرفزه. انتى زيهم مابيطملش فيكي حاكه. العياده دى بفلوشي...

رودي: هههههههههههه. وباسته من خدو. عيوني ليك ياطاروق. وهمست ف ودنه انا عايزاك تجمد. هيبتك بتضيع وهتبقى تريند.
وآدm وبيتر. هيمـ.ـو.تو حرفيا. م الضحك الصامت ع شكل طارق.
طارق: بصلهم. انا بكرهك انت وهو.
وبعد شويه.
رودي خلعت الضرس بصعوبه. وجابت قطنه حطتها مكان الخلع.
وقالت بابا ممنوع تاكل اكل سخن. او تشرب حاجه سخنه.

وده مسكن تاخد منه برشامه اول مـ.ـا.ترجع البيت. وده انتبيوتك كل 12 ساعه. الف سلامه عليك ياطاروق. دي چود هتزعل اوى.
طارق: ، وبيخبط ع خدو ومش حاسس بحاجه.
آدm: اخد العلاج. شكرا يادكتوره رودي. تسلم ايدك. يلا ياطاروق. وكاتم الضحكه.
ونزلو التلاته. وركبوا العربيه.
آدm: قفل باب العربيه.

بيتر: بص ع طارق. وانفجر ف الضحك بصوته كله. هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه، بوقه دلدل هههههههه. مش حاشش بحاكه هههههههههههه.
آدm: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك هههههههههههه أقسم بالله. ماضحكت كدا من زمان جدا هههههههههههه...
طارق: بغـ.ـيظ. والقطنه ف بوقه. خلشتو ضشحك. انا بتبرى منكو ومش عايز اعرفكو تشانى.

بيتر: هههههههههههه يالهوووى هموووت اااااه يابطنى. اااادm همووووت يالا والله ماقادر. خلشتو. وبتبرى. هههههههههههه، اااه
آدm: بص ل طارق. وكاتم الضحكه ع آخرو. لكن غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك هههههههههههه. اعذرني يا اسد. والله ريأكشناتك لوحدها تهلك ضحك. هههههههههههه.
طارق: ماشي ليكو يوم. اااه وشي منمل.

فيلا ذياد جمال.
زياد: رجع من الشركه. وطلع يغير هدومه.
ماليكا: طلعت هدومه من الدولاب. اتفضل يازيزو.
زياد: شكرا ياقلبى. واخد التيشرت ولبسه.
ماليكا: اخدت هدومه. وبتعلقها ف الدولاب.
زياد: قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. عارفه احسن حاجه ف حياة بـ.ـنتنا ايه؟
ماليكا: قلبها بيدق. ايه يازيزو؟
زياد: انها نسخه مصغره منك.

ماليكا: ابتسمت. ربنا يخليك ليا ياحبيبى. ديما كلامك ليا كله جميل اوى يازيزو. ولفت ليه. وحطت راسها ع صدور. زياد. انا كل يوم بحمد ربنا انى مراتك. انت عندك حنيه مش عند حد. طريقة تربيتك ل ياسين وحياة جميله اوى. بحب حبك ليهم واهتمامك بيهم.

زياد: ضمها لقلبه. وابتسم. دول مش عيالي وبس ياماكي. دول صحابى واخواتى. والأهم أنهم حته منك. انا بحبك اوى ياماكي. وكل يوم حبي ليكى وللعيله الجميله دي بيزيد. ربنا يخليكي ليا. ويبـ.ـاركلى فيكى ياروحي.
ماليكا: وقفت ع أطراف صوابعها. وباست جبينه بحب كبير. انا بعشقك يازياد. وربنا يديمك نعمه ف حياتنا.
زياد: باسها من خدها برقه. روحي انتى ياماكي. قوليلى فكرتى ف الل قولتلك عليه؟

ماليكا: هزت راسها اممم فكرت. وانا لسه عند قراري. إنا مش عايزه اشتغل انا مبسوطه كدا. طنط مريم رفضت تشتغل عشان خاطر بيتها. وانا عايزه اعمل زيها. وأسس بيتى واولادي صح.
زياد: قلبه دق بسعاده. خلاص ياحبيبتى. وانا موافق قرارك ده. انا بس عرضت عليكى تشتغلى عشان متقوليش انى مقيد حريتك. وشهادتك ركنتيها.

ماليكا: لا ياحبيبى انا مبسوطه كدا. نجاحي الحقيقى ف ذريه صالحه. وزوج وأب رائع. وابتسمت بخجل. احم ع فكره بقى انا عملتلك انهردا بسبوسه بالقشطه.
زياد: هههههه الله عليكي يا ماكي. هتجنن عليها.
ماليكا: وشها بقى احمر. احم يلا ننزل بقى. الغدا جاهز. وبابا حسام وماما هدى والولاد تحت...
زياد: حاوطتها من كتفها. وباس جبينها. يلا بينا ياقلب زياد...

ف فيلا الصاوى.
مالك وساره راجعين مع بعض. وطلعو يغيروا لبسهم...
ساره: بتغير هدومها بتعب. وماسكه بطنها.
مالك: قرب منها بخـ.ـنـ.ـقه. هاتى ياساره انا هساعدك. وساعدها ف اللبس.
ساره: ميرسي جدا يامالك. بجد مكنتش قادره اغير لوحدى.
مالك: بديق. طيب ممكن بقى تسمعي الكلام وتقعدى من الشغل. الدنيا مش هتخرب يعنى. انتى ف الشهر الخامس وتعبانه ياساره ماينفعش كدا؟

ساره: قربت منه. مالك انت متنرفز ليه كدا؟ وبعدين ياحبيبى ما انا شرحتلك قبل كده. نخلص من الصفقه دى. وهقعد. وهسلم كل حاجه ل بابا جاسر.
مالك: بتنهيده. ساره انتى تعبانه تغور الصفقه ياستى. الدكتوره قالت لازم ترتاحي. وكمان ده رائي. ولا بقى كلامي خلاص مالهوش لازمه بالنسبالك.
ساره: من هرومونات الحمل. اتخـ.ـنـ.ـقت من كلامه وعيطت...

مالك: مسح وشه بايديه ونفخ بديق حقيقي. وراح عندها. حبيبتى انا اسف. تعالى اقعدى. تعالى.
ساره: قعدت ع طرف السرير بألــم بسيط ف بطنها. وبتعيط.
مالك: نزل ع ركبه قدامها. ساره ممكن تفهمينى. ساره انا بجد خايف عليكى. انا عايز راحتك. وبعدين هو انا بقولك سيبى الشركه خالص. انتى هتاخدى اجازه. وبعده الولاده إن شاء الله ترجعى تانى. وبعدين انتى عايزه تزعلى. كارما مننا؟
ساره: مسحت دmـ.ـو.عها بطفوليه. وقالت كارما مين؟

مالك: باس بطنها. كارما الصاوى. بنوتى القمر.
ساره: ابتسمت الله اسم حلو اوى يامالك.
مالك: اسف انا بجد مخـ.ـنـ.ـوق جدا من الشغل والقضيه الجديده فيها الغاز كتير. ومشوشه ع تفكيرى. ده غير خــــوفى عليكى.
ساره: حاضر يا مالك. انا هظبط كل حاجه ف الشركه. واسلم كل حاجه ل بابا جاسر. واخد الاجازه. انا مش عايزه ازعلك. وكمان آسر حبيبى. اهتم بيه اكتر الفتره دى.

مالك: بسعاده حبيبتي. انا دلوقتى بجد مبسوط جدا. ويلا تعالى. ننزل نشوف آسر باشا. عمل ايه مع ملك. تعالى...
ساره: قامت. ومسكت ايدو. ونزلو مع بعض.
ملك: قاعده ع السفره. وبتأكل آسر. حبيب ناناه انا. بالف هنا ع قلبك.
آسر: ثوكرا ناناه. ثاره اهي ناناه. مامي بيبى وسقف.
ساره: قربت منه وضمته لقلبها. آسر حبيب مامي انت. وسلمت ع ملك.
مالك: اذيك يا أمي عامله ايه انهردا ياحبيبتى وباس ع أيدها. وراح سلم ع آسر.

ملك: بحب. حبايبى حمدالله ع سلامتكم. وانا بخير الحمد لله.
جاسر: جه عليهم. وقعد جمب ملاكه. وباس ع أيدها. حبيبتي عامله ايه ياروحي.
ملك: بحب كبير. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى. انا بخير طول ما انت بخير.
وبصت للكل. يلا عشان نتغدا. الكل قعد وكان وقت جميل بينهم...

عند رعد الجوهري.
رعد: داخل البيت. وبينده ع هيلينا. هالي؟ حبيبتي انا جيت انتى فين؟
هالي: قاعده ع تربيزة السفره من فوق. وماسكه المقص. وضحكت بفرحه هااااي رعد انا مبسوط كيتير انك جيت بدرى.
رعد: وقف بدهشه. ايه ده؟ انتى قاعده ليه كدا؟ وانتى بتعملى ايه؟ وفين سفيان؟
هالى: قاعده وقدامها كميه كبيره من المولخيا. وماسكه عود مولخيا.

وبتقص الورق بالمقص. وقالت سفيان نام بعد بكاء كيتير جدا، وانا بقص الموخليا. تعال شوف انا شاطر كيتير رعد.
رعد. ببلاها بتقصي الموخليا؟ وكشر عينيه بغباء. موخليا؟
المفروض اسمها ملوخيا صح؟ هي اسمها كدا ولا انا اتلخبط؟ وقال انتى جبتيها منين دي ياهالى؟ وايه كل الكميه دى؟
هالى. انا اتصلت وجبتها دليفيري حبيبى.

رعد بيبى انا امبـ.ـارح كنت بتفرج ع التي ي. واتفرجت ع مسلسل جميل اوى. وكانت الست بتعمل الموخليا زي دي. وطشخت فيها. وا...
رعد. قاطعها بسرعه. ايييه؟ الست عملت فيها ايه؟
هالى. طشخه بيبى. قالت هييييييييه. ودي تكون طشخة الموخليا.
رعد: بصلها بقرف. مش دي ياهالى لأ ارجوكي متكمليش.
هيلينا. بمرح. طشخة موخليا. وجبت الطريقه من الانترنت
رعد: طشخه؟ ياشيخه بعد الكلمه دى اقسم بالله ما حاططها ف بوقي تانى.

هالى: . واي؟ ليه بس يارعد. الموخليا حيلوه كيتير. وانا تابعت الشيف. وكمان قالت لازم شخقة الموخليا. ولازم يابيبى.
رعد: حط ايدو ع بوقه. خلاص ياهالي هرجع، والله ما انتى تعبه نفسك. انا الل هعملها.
هالى. نو نو بيبى انا إلى اعمل موخليا. انا عايز اكلها من زمان. وحبيت كتير انى اش...
رعد: باااس والله ما انتى مكمله خلاص. الانسان طاقه ياهالي.
هالى: . رعد انت ادخل خد شاور وانا اعمل الاكل.

رعد: احم طيب ممكن اساعدك؟
هالى: نو بيبى، بـ.ـاري بـ.ـنت انا عايز انا اعملها. وحطت أيدها ع بطنها وابتسمت. موش كيدا بـ.ـاري حبيب MoM انتى عايز موخليا.
رعد: ههههه اقسم بالله ماحد ضحك قدى. بصي يا حبيبتي مبدايا كدا اسمها ملوخيا.
هالى. موخوليا.
رعد: هههه نو نو. قولى ورايا. مو
هالي. مو
رعد. لو
هالي. لو.
رعد. خيا
هالى خيا.
رعد. نجمعهم ع بعض بقى تبقى ملوخيا.
هالى. بصعوبه. مو ءلوخياااا. وسقفت يس جود، فيري جود هالي.

رعد. ابتسم بحب. وقال برافو ياحبيبتى لكن من غير حرف الهاء. اسمها ملوخيا ع طول.
هالى. اه يعنى انا انتش صح كيدا.
رعد. هههههههههههه اه انتش ياوحش الكون. انتش وقول ملوخيا ع طول هههههههههههه.
هالى. اوكي مولوخييا واااااو نايس هالى.
رعد: هههههههههههه. قوليلى بس انتش دى جبتيها منين.

هالى. من التي ي والانترنت بيبى الإنسان المصري بيجاد انا بحب كيتير المصطلح بتاع هو. بحس انى ناقصنى حجات كيتير جدا. ولازم انا اتعلم لغة مصر بسرعه كيبيره.
رعد: هههههههههههه مصطلح؟ انتى بتسمى الالش ده مصطلح. وبعدين ياحبيبتى انتى زى الفل والله وبتتعلمي بسرعه.
وقرب منها بمكر. قوليلى بقى لما انتى بتصحينى من النوم انتى اتعلمتى تقوليلى ايه؟

هالي: بعفويه. حطت ايدها ف جمبها وقالت. أيصحا ياراجـ.ـل قووووم قامت قيامتك يابعيد.
رعد هههههههههههه هههههههههههه.

بعد اسبوع ف المالديف. الساعه 10 مساءاً
فهد: صحي من النوم ونزل. تحت ع الشط جمب اليخت. و رسم قلب كبير جدا. وحط شموع ع رسمة القلب.

ورسم دايره اكبر. وكتب فيها. معشوقتي. عشق الفهد. وحط شمع كتير. وحط اسلاك اضاءه حوالين الشجر. واضاءه ع الكوخ. وكمان حط اضاءه ع سلم اليخت. وجهز كل حاجه لمعشوقته الصغيره. وطلع بسرعه. وشافها لسه نايمه. واتحرك ببطء شـ.ـديد عشان آرين و آركان مايصحوش. وقرب من رينو. وهمس ف ودنها. نجمتى.
رينو: ...
فهد: رينو قومي.
رينو: فتحت عينيها. امم ايوه ياحبيبى.

فهد: بيرتب شعرها. وهمس قومي عشان محضرلك مفاجئه هتعجبك اوى. بس قومي ع مهلك مش عايز صوت. عشان الولاد مايصحوش. ولو فاقو. ساعتها المفاجأه تبوظ.
رينو: حطت ايدها ع خدو بحب. حاضر ياروحي.
فهد: اتعدل بحظر. واخد رينو وخارجين بشويش. وفهد قفل عليهم الباب بالمفتاح. واخد رينو. وراحو ع غرفتهم الخاصه.
رينو: فتحت عينيها بدهشه. ايه الفستان ده يافهد؟
فهد: باسها برقه وهمس البسيه. وانا هلبس بسرعه اوكي. وسابها واتحرك.

رينو: قلبها بيدق بسعاده. وشافت فستان سهره أسود بيلمع وتصميمه تحفه. ودخلت اتوضت وصلت العشا. ولبست الفستان. وكان مبهر بجد عليها. وفردت شعرها زى ما فهد بيحب يشوفه. وحطت ميكب. وكانت جميله جدا
فهد: لبس بدله جميله جدا عليه ورش برفان. ودخل وشافها. وقلبه دق من جمالها.
رينو: لفت ليه بابتسامه خـ.ـطـ.ـفت قلبه، وكانت مهلكه ف جمالها للفهد.

فهد: قرب منها. ومسك ايديها الاتنين وباس عليهم. وقال انا بجد مش لاقى وصف ل جمالك.
رينو: اتنهدت بحب. وقالت انت ماشاء الله عليك تجنن يافهد.
فهد: طلع من جيبه علبه وفتحها. وقال ممكن.
رينو: بسعاده. شافت سلسله رقيقه جدا. وهزت راسها ممكن جدا. ولفت ضهرها ليه.
فهد: اخد السلسله. وجاب شعرها كله ع جمب. ومبتسم. ولبسها السلسله. ورجع شعرها تانى. وضمها لقلبه من الخلف. بحبك يارينو. بحبك اوى.

رينو: رجعت راسها ع كتفه. وانا كمان بحبك اوى يافهد. قولى بقى ياترى مفاجأة ايه الل قولتلى عليها؟
فهد: بغرام. رسمتلك قلب كبير زى ما وعدتك. تعالى معايه. وحط ايدها ف دراعه. وخرجو ع سطع اليخت.
رينو: انبهرت لما شافت الاضاءه وكمان ع سلم اليخت والشجر. وخصوصاً الكوخ وكان منظر رائع جدا.
فهد: نزل قدامها ع السلم. ومسك كف أيدها وبينزلها. ع مهلك ياروحي.
رينو: بانبهار. واو روعه بجد يا حبيبى ونزلو.

فهد: ابتسم. تعالى. وخطى خطوه ف نص القلب وهي معاه. وشغل المييوزك. ومسك ايديها وحطها حوالين رقبته. وحاوطها من وسطها. وبيرقص معاها. وقال. انا مش ناسي انك طلبتى انى ارسملك قلب. وانا قولتلك هرسملك قلب اكبر من الل قبله. وفهد مستعد لاي حاجه ف الدنيا يعملها عشان سعادة معشوقته الصغيره...
رينو: قلبها بيدق بحب كبير. وحطت راسها ع صدره. وغمضت عينيها. انا محظوظه اوى انى حبيبتك ومراتك.

فهد: ابتسم. ع فكره انتى ماطلبتيش هدية نجاحك.
رينو: تؤ مش عايزه. انا عايزاك انت.
فهد: ضحك. بس كدا وانا بين ايديكى. لكن انا عايز اقولك إن ف مفاجآه كبيره ف انتظارك اول ما نرجع. وهي عياده الدكتوره لارين آدm العدوى.
رينو: رفعت راسها بسرعه بدهشه. وقالت بفرحه كبيره بجد يا فهد؟ بجد؟
فهد: بحب. بجد ياقلب فهد. ودى هديتى ليكى انا والحج طارق.

رينو: حـ.ـضـ.ـنته بفرحه كبيره بجد ميرسي ياحبيبى. انا بحباااااااك اوووى يافهد...
فهد: حـ.ـضـ.ـنها. وبعدها رفع راسها. ومسك دقنها. وقرب منها وباسها باشتياق كبير. وبعدها قال. وانا بعشقك. ودي حاجه صغيره انا عن نفسي اتمنى احققلك كل امنيه. لكن أمنية انى اقول ليكى شعر. ف دى صعبه.

انا مش عارف اقولك شعر. انا مش لاقى كلام يوصف حُسنك وجمالك. ولا ف اى كلمه تقدر تقاوم سحر عيونك الل آثرت قلب فهد يارينو. لكن كل الل أقدر أقوله.
رُبّما لو سألتنيِ اليوم عن الحُب لن تجدِ تفسيرًا واضحًا، لكنّني سأخبركِ شيئًا، أت عـ.ـر.فين كيف يسقطُ المطرُ ع الأرض الجافّه فتبتلّ ثمّ ينمو العُشبُ والزهر؛ فتسكنُها العصافير والفراشات، مع ظهور قوس قُزح ف مشهد يبهج من يُحضره؟
هكذا كان حضورك، وكذلك كان قلبي تمامًا.

رينو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع ومبسوطه. وقالت اوعدنى يافهد. اوعدنى إنك تحبنى كدا ديما.
فهد: رجع شعرها الل بيتحرك من الهوا. ورا ودنها. وابتسم. وسكت...
رينو: حطت ايدها ع قلب فهد. اوعدنى يافهد انى مهما كبرت ف السن. قلبك ع طول ينبض علشانى.

فهد: بص ف عينيها بعشق. وقال. اوعدك يالاري. إن قلبى طول ما فيه نبض هيكون ليكى انتى وبس. واوعدك يا لاري. انك ديما ومهما عدى علينا من عمر هتكونى معشوقتى الصغيره. انتى قلبى ورحي انتى نجمتي. انتى عشق الفهد...

ونقول بعد مرووور فتره كبيره من الزمن.
فيلا العدوي. الساعه 12 الضهر.
آدm: راجع من الشغل. وبيتكلم ف الفون. ايوه يازين. مين؟ الجبالى؟ ايوه ايوه فاكرو. مناقصة ايه؟
لأ سبلى انا الموضوع ده. وركز ف الشركه الجديده. لأ انا خلصت الاجتماع و رجعت ع البيت. لا مريم كويسه متقلقش عليها. انت خلص شغلك ونتكلم بعدين. مع السلامه. وقفل. وبص ف الليفنج. مفيش حد. ونده ع زينب.

زينب: جت بسرعه. حمدالله ع السلامه ياسي آدm بيه.
آدm: الله يسلمك يازينب. مريم فين؟
زينب: بزعل. ست مريم. كانت قاعده هنا من شويه. وكملت بتـ.ـو.تر. احم بصراحه شوفتها وهي قاعده بتعيط. وجريت عليها اصبرها. بس طلعت ع الجناح وهي بتعيط ياكبدي.
آدm: غمض عينيه بتعب. وهز راسه ماشي روحي انتى يازينب.
زينب: تحت امرك ياسي آدm بيه. وجت تمشي.
آدm: اسمعى يازينب. اعملى عصير فريش وابعتهولى ع الجناج.

زينب: حاضر من عينيا وراحت ع المطبخ.
آدm: اخد نفس عميق. وطلع ع السلم.
مريم: واقفه وماسكه صوره ف ايديها. وضمتها لقلبها. وبتعيط بفقد كبير. وقالت وحشتونى اوي. فراقكم واجع قلبى.
آدm: دخل وشافها. وزعل علشانها جدا. وقرب منها. ووقف قدامها.
مريم: دmـ.ـو.عها نازله. وعيونها حمرا جدا. وحـ.ـضـ.ـنا الصوره. وغمضت عينيها.
آدm: رفع ايديه. ومسح دmـ.ـو.عها. وبعدين يامريم. انتى كدا بتعـ.ـذ.بينى.

مريم: انتبهت. وفتحت عينيها. وبصت ل آدm بعـ.ـيا.ط. غـ.ـصـ.ـب عني يا آدm. فراقهم واجعنى اوي.
آدm: مستحملش. وضمها لقلبه. هششش. بس حاولى تهدى. الله يرحمهم. انا عارف ان الفراق صعب. لكن المـ.ـو.ت هو الحقيقه الموجوده. وبعدين يامريم. انتى مؤمنه بقضاء الله. والحج مصطفى والحاجه شرين وكمان حسام وهدى كانو ليهم معزه وتقدير خاص ع قلوبنا كلنا. ادعيلهم بالرحمه والمغفره.

مريم: كـ.ـلـ.ـبشت فيه اكتر. وقالت بشهقات. انا مؤمنه بقضاء الله. وراضيه بكل حاجه. لكن الفراق صعب اوى يا آدm. اخواتى الاتنين. والحج مصطفى وهدي. ومش مصدقه أنهم مـ.ـا.تو وعدى عليهم 3 سنين. بجد و.جـ.ـع فراقهم بيزيد مابيقلش يا آدm. شرين كانت امي واختى. والحج مصطفى كان ونعم الاخ والاب. اخواتي وحشوني اوي يا آدm. وعيطت بو.جـ.ـع كبير...
آدm: غمض عينيه بو.جـ.ـع. وضمها اكتر. ومسد ع شعرها. وسابها لحد ما تهدى ف حـ.ـضـ.ـنه.

وبعد لحظات. طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. ومسك أيدها وسندها. تعالى اقعدي وحاولي تهدي. وقعدها ع طرف السرير. وقــلـــع الجاكيت وحطه جمبه. وقعد جنبها. واخد راسها ع صدره. وبيمسد ع ضهرها بحب كبير. وقال.

مريم ربنا انعم علينا بنعمة النسيان. يعنى انا اهو. امي نور الله يرحمها. انا كنت متعلق بيها جدا. وعمري ما كنت اتخيل حياتى من غيرها. ولما اتوفت. قولت بس الحياه وقفت لحد هنا. ومش هقدر اكمل. وعمري ما هنسى. زعلت وبكيت كتير. لكن بعدها عدت سنه. ورا سنه. وراها سنين. واكتشفت إن الدنيا ماشيه زي ما هي. وبفضل الله ورحمته علينا. رزقنا بنعمة النسيان. ونسيت. انا طبعا ما نستهاش. لكن نسيت الو.جـ.ـع. وطعم الفراق. بدء يختفى.

وبدأت اتعايش مع الحياه. وقابلتك. قابلت الجوهره الناعمه الل نستنى أي لحظة حـ.ـز.ن وو.جـ.ـع عيشته وشوفته ف حياتي. ورفع دقنها ليه. وكمل با ابتسامه.
تعرفى إنك دوايا. انتى إدmان يامريم. ووجودك جمبى نسانى اى لحظه و.جـ.ـعتنى مرت عليا ف حياتى. دخلتى حياتى ومحيتى كل ذكرى مؤلمه. انتى إدmان ل آدm. وآدm هيتجنن لدmـ.ـو.عك دي. وماينفعش.

ماينفعش ملهمتى واميرتي والماستي وقمري وروحي دmـ.ـو.عها تنزل، حتى لو دmـ.ـو.ع و.جـ.ـع. ممنوع. انتى تدعيلهم بالرحمه. وحاولى تنسى. وكملى حياتك معايا.
ع فكره يامريم. انا موجوع حقيقى بسبب دmـ.ـو.عك دي. عشان خاطر آدm. عشان خاطر بذرة الحب. الل فروعها وصلت للاحفاد. حاولى تكونى بخير عشانى. انا مستاهلش تكوني مبسوطه علشاني؟

مريم: عينيها متعلقه ف عيونه بدmـ.ـو.ع. وبتسمعه. وكأن جبل من الجليد ع قلبها داب ف لحظه. وغمضت عينيها. واخدت نفس عميق وحطت راسها ع صدره. وسكتت...
آدm: ضمها لقلبه بحب كبير. حبيبتى انتى يامريم.
الباب خبط.
مريم: طلعت من حـ.ـضـ.ـن آدm. وساكته.
آدm: باس جبينها. حاولى تهدى تمام. وقال أدخل.
زينب: فتحت الباب. ودخلت. وقالت العصير ياسي آدm بيه.
آدm: هز راسه. متشكر يازينب حطيه عندك.

زينب: حطت العصير. وبصت ع مريم. وزعلت عشانها. ونفسها تهون عليها. وقالت بعفويه. ست مريم وشك احمر اوى. والله الدنيا مامستهله زعلك ده. قومي كدا استحمي وروقي. وانا وكتاب الله لانزل دلوقتي اعملك كوباية عناب زى الفل. وكمان هعمل شوية مهلبيه ترمي بيهم عضمك. ولا ايه ياسي آدm بيه...
آدm: ههههه. عندك حق يازينب. لازم ترم عضمها. ولا ايه يامريم.

مريم: مسحت دmـ.ـو.عها وضحكت. الله يجازيكى خير يازينب. مالوش لازمه. شوفى انتى الولاد عايزين ايه واعمليه.
آدm: بتفكير. اممم اسمعى يازينب. احنا انهردا هنتغدى سمك. وبص ل مريم مش انتى من عشاق السمك...
مريم: بتنهيده. اى حاجه مش هتفرق.
زينب: خلاص ياسي آدm بيه. انا هنزل واخد عوض. ونروح نجيب السمك من الراجـ.ـل الل بنجيب منه ع طول. بس انتى روقي كدا ياست مريم. والله لما بتزعلى البيت كله بيضلم وبيزعل.

مريم: ابتسمت شكرا يازينب.
زينب: تحت امرك ياست مريم ياست الكل يانوراتنا. بالاذن انا. وخرجت.
آدm: هههههه...
مريم: رفعت عينيها بعدm فهم.
آدm: ماخدتيش بالك من كلام زينب لما قالت قومي استحمي. هههههههه.
مريم: ابتسمت. زينب بريئه وعفويه. ربنا يصلح حالها.
آدm: امين. ويصلح حالك يامريم ويارب اشوف ضحكتك الل بتنور قلبى دى ديما.
مريم: ربنا يخليك ليا يا آدm.

آدm: اخد كوباية العصير. ويخليكى ل آدm ويبـ.ـارك ف عمرك. يلا اشربي من ايدى العصير ده.
مريم: شربت منه. وبعدها قالت شكرا يا آدm.
آدm: حط الكوبايه. وباسها برقه. شكرا ليكي انتي يامريم. انك ضحكتى.
مريم: بتنهيده. حبيبى انا اسفه. انا عارفه الفتره الل فاتت دى كلها. انت تعبت معايا علشان تخرجنى من الل انا فيه. بس كان غـ.ـصـ.ـب عني الحـ.ـز.ن كان مسيطر عليا.
آدm: مسك كف ايديها. وبص ف عينيها وقال.
لا تحـ.ـز.ن.

لأن القضاء مفروغ منه، و المقدور واقع، فحـ.ـز.نك لا يقدm ف الواقع شيئا و لا يؤخر، و لا يزيد ولا ينقص.
لا تحـ.ـز.ن.
لأنك مسلم آمنت بالقضاء خيره و شره.
لا تحـ.ـز.ن
و أنت تملك الدعاء، و تجيد الانطراح ع عتبات الربوبية، و تحسن المسكنة ع أبواب ملك الملوك، و معك الثلث الأخير من الليل، و لديك ساعة تمريغ الجبين ف السجود
لا تحـ.ـز.ن.

فإن الله خلق لك الأرض و ما فيها، و أنبت لك حدائق ذات بهجة، و بساتين فيها من كل زوج بهيج، و نخلا باسقات لها طلع نضيد، و نجوما لامعات، و لكنك تحـ.ـز.ن.
لا تحـ.ـز.ن
فإن عمرك الحقيقي سعادتك و راحة بالك، فلا تنفق أيامك ف الحـ.ـز.ن، و تبذر لياليك ف الهم، و توزع ساعاتك ع الغموم، و لا تسرف ف اضاعة حياتك فإن الله لا يحب المسرفين.
آدm: لا تحـ.ـز.ني. ف اني ف أشـ.ـد الاحتياج اليكِ...

مريم: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. ورمت نفسها ف حـ.ـضـ.ـنه. آدm حبيبى وروحي وعمري كله. ربنا يديمك تاج فوق راسي وسند ديما ل حياتى. انت نعم الزوج والسند والصديق والحبيب. اسفه انى و.جـ.ـعتك. اوعدك اني هرجع زى الاول واحسن. اوعدك يا آدm.
آدm: اتنهد بأريحيه. وحب كبير. وضمها اكتر. وقال وانا مش عايز اكتر من كدا. اميرتى تبقى ف حـ.ـضـ.ـنى وضحكتها ع وشها. وكمل بمكر. ولازم تستحمي ع رأي زينب.

مريم: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. وسكتت ف حـ.ـضـ.ـنه.
آدm: رفع دقنها ليه وقال. انا مشتاقلك اوي اوي يا اميرتي. انتى بقالك فتره كبيره جدا بعيده عندى.
مريم: اتكسفت ووشها احمر...
آدm: قرب منها وباسها بحب كبير. وقدر يخترق حصونها بطريقته. وقدر بحبه يخرجها من حـ.ـز.نها...

ف المدرسه الثانويه. وقت الفسحه.
ف فصل تانيه ثانوى. كام بـ.ـنت واقفين بيبصو من الشباك ع حوش المدرسه.
ميار: بت يا لمار مريم مراد هناك اهي ف الحوش.
لمار: بغـ.ـيظ. اه التنكه والمغــــروره هانم؟ والله نفسي اديلها علقه عشان تتعدل رافعه مناخيرها ع ايه؟ ده انا ابويا وزير ومبعملش ربعها.
روان: ايه يا لمار انتى وميار حـ.ـر.ام عليكم بجد. مريم بـ.ـنت جميله اوى ومؤدبه وف حالها. هي بس مابتحبش تتكلم مع اى حد.

لمار: بغـ.ـيظ اكبر. اه ياست روان ما هي صحبتك وخدتك مننا. لازم تدافعي عنها. وهي اصلا تطول اننا نتكلم معاها.
ميار: جرا ايه ياروان. ولا عشان هي بتساعدك ف المذاكره. وكمان كل مانحاول نتكلم معاها ترفع مناخيرها ف السما. وتقول آسفه مستعجله بعد اذنكم. قال مؤدبه قال. وانتى بتصدقى الكلام ده. ده خبث بنات يابـ.ـنتى.

روان: بحده. لأ ياميار انتى ولمار انتو غلطانين. مريم مؤدبه جدا. وكمان محجبه. وانتو عارفين كويس السبب انها متجنباكو ومبتتكلمش معاكو بسببه.
ميار ولمار بصو لبعض بعدm فهم.
لمار: وسبب ايه ده بقى إن شاء الله؟
روان: ايه انتى نسيتى يا لمار انك قولتى ل مريم إن اخوكي ماهر عايز يتكلم معاها. وكمان بسبب انكم بتتكلمو مع ولاد جوه وبره المدرسه.

لمار: هههههههه وهي تطول تتكلم مع اخويا ماهر واخويا شاف غيرها خلاص. وبعدين هي مالها نكلم ولد ولا نكلم عشره. هي مالهاش فيه اصلا.
روان: فعلا مالهاش فيه. وعشان كده مريم ف حالها وهي مش بتاعة الكلام ده. ومركزه ف دراستها.
ميار: بغـ.ـيظ. طيب ولما انتى بتدافعي عنها كدا. واقفه معانا ليه؟ ومصحبانا ليه؟ مـ.ـا.تروحي صاحبيها هي ومالكيش دعوه بينا.

روان: بصتلها بزعل. فعلا عندك حق. بس انا مصحباكم لأننا من الاعدادي مع بعض. بس الظاهر اننا مش صحاب حقيقيين. بعد اذنكم. وسابتهم ونزلت الفسحه.
لمار: صكت ع أسنانها. والله العظيم لاربيكي يامريم. تعالى معايا يا ميار. ونزلو الحوش.
ميرو: كانت قاعده بتاكل السندوتشات. وبتراجع ف المذكره. وبعدها خلصت اكل. وحطت اللانش بوكس ف الشنطه. والكتب. ومسحت بوقها بمنديل.
ليليان: ف اولى ثانوى. وجت قعدت جمب مريم. هاى عليكى.

مريم: ههههه هاي يختى. كنتى فين كل ده؟
ليليان: اسكتى ياميرو. حتة امتحان صعب جدا. لكن بابي ربنا يخليه ليا يارب. سهل عليا كتير لما راجع معايا. والل أخرنى كنت مع الميس ف اوضة المدرسين. باخد منها النتيجه.
مريم: بلهفه. ها درجه حلوه مش كدا؟
ليليان: سقفت بفرحه ايوووه كان ع نص درجه لكن حلو اوى اوى.
مريم: بفرحه كبيره ايوه كدا. بنات العدوي لازم يبقو مميزين. مبروك ياقلبى.

ليليان: بتاكل. امم الله يبـ.ـارك فيكي ياقلبى. انتى اكلتى.
مريم: ايوه بصراحه كنت جعانه. من ساعة ما شربت شوب اللبن كالمعتاد من ماما مريم. ومن وقتها ما اكلتش حاجه.
ليليان: اممم ماما مريم دى انا لما اكبر بفكر انحت ليها تمثال هي وبابا آدm. بعشقهم عشق كدا.
مريم: انتى بتقولى فيها. انا بقى لما اكبر شرطي الوحيد عريسي يبقى نسخه مصغره من بابا آدm.

ليليان: ههههه ربنا يحققلك كل احلامك ياميرو. وكملت بتـ.ـو.تر. احم انتى ماشوفتيش كريم ف الفسحه.
مريم: بعفويه. تؤ بس انتى اكيد عارفه. إن تيم وكريم و آريان ف الوقت ده بيصلو الضهر ف مسجد المدرسه.
ليليان: اتنهدت امم ربنا يتقبل. وبعد دقايق. ليليان اكلت. وخلصت. وقالت يلا بينا الفسحه قربت تخلص.

مريم: قامت يلا بينا. وماشيين ف المدرسه. وفجأه. حد جه من ورا مريم وخبط فيها جـ.ـا.مد. وكانت هتقع ولحقت نفسها. وبتلف تشوف مين؟ اضايقت. انتو؟
ليليان: شهقت. مريم انتى كويسه...
لمار: بخبث. اوو سورى يامريم خبط فيكي بالغلط.
مريم: بخـ.ـنـ.ـقه. خبطى فيا بالغلط ازاى يعنى؟ وانتى جايه من ورايا. المفروض بتبقى ماشيه شايفه قدامك.
ميار: ايه يامريم انتى بتعلى صوتك ليه؟ ما قالتلك سورى. ولا انتى عايزه تتخانقى؟

مريم: لو سمحتى اتكلمى معايا بأسلوب احسن من كده. وهي اكيد عملت كدا بقصد منها. مش كدا؟
لمار: ببرود هزت راسها ايوه. انا قصداها. كبيرك ايه تعمليه؟ انا بابي وزير ولا تقدرى تعملى حاجه.
ليليان: بغـ.ـيظ. ايه يعنى باباكي وزير. بجد اترعـ.ـبنا اوى.
مريم: ربعت ايديها. من جهة اقدر اعمل. ف انا ممكن اعمل كتير جدا. لكن انا معنديش وقت اضيعو ف حاجات تافهه. بعد اذنكم يلا يا لي لي. وجت تلف.

لمار: مسكتها من كتفها. وقالت احنا تافهين يابت؟ طيب والله لاجبلك ماهر اخويا وهيجرسك ف المدرسه اوكي. وشاورت لاخوها...
مريم: نزلت ايد لمار بقوه. بقولك ايه يا انسه انتى وهي. انتو بنات بتوع مشاكل. وانا مبتكلمش معاكم.
وياريت كل واحده تخليها ف حالها. وإن كان ع اخوكي الل انا معرفهوش. لكن اكيد هينـ.ـد.م لو اتكلم كلمه واحده. وصدقينى انا هروح دلوقتي ل مدير المدرسه. لانك تعديتى حدودك معايا...

ماهر: جه. ف تالته ثانوى. ايه يالمار ف ايه حد كلمك؟
لمار: بتمثل العـ.ـيا.ط. الحقنى يا ماهر. البت دى زقتنى وانا ماشيه انا وميار ف حالنا. وبقولها ليه عملتى كدا. قالت انا قصداها...
ليليان: شهقت. ينهار ابيض. ياكـ.ـد.ابه.
مريم: فتحت عينيها بدهشه. وهزت راسها. وزعقت انتى كـ.ـد.ابه. الل انتى بتقوليه ده محصلش. واسمعى ابعدى عنى ومالكيش دعوه بيا تانى انتى فاهمه؟

ماهر: اله يعنى هي هتكدب ليه. وبعدين انتى بتزعقى لاختى انا. انتى مش عارفه هي تبقى بـ.ـنت مين؟
مريم: مردتش عليه. وقالت اسمعى يا لمار انتى وميار.
ياريت بجد تبعدو عنى. انا من اول الدراسه وانا عارفه انكم مضايقين منى. والصداقه مش بالعافيه. ونصيحه ليكى حاولى تغيرى من نفسك. وسابتهم وماشيه.
ماهر: بسرعه. مسك دراعها. هو انا مش بكلمك يابت انتى؟
وفجاءه، حد جه مسكها من ايدها وشـ.ـدها ورا ضهرو. ووقف قدام ماهر وضـ.ـر.به بوكس.
ماهر: بسرعه. مسك دراعها. هو انا مش بكلمك يابت انتى؟
ليليان: شهقت بصوت عالى وفتحت عينيها ع الاخر بصدmه...
مريم: اتصـ.ـد.مت. وجـ.ـسمها رجف. وشـ.ـدت دراعها بقوه اكبر. وزعقت انت ازاى تسمكنى كدا انت اتجننت؟
وحد جه مسكها من ايدها وشـ.ـدها ورا ضهرو. ووقف قدام ماهر وضـ.ـر.به بوكس.
ميرو: حطت أيدها ع بوقها. وشهقت. تيم؟
ليليان: بفرحه. احسن. جه الل هيربيك ياحـ.ـيو.ان.
تيم: خارج من مسجد المدرسه. وشاف مريم بتزعق. ورايح عليها.

وشاف ماهر وده معاه ف نفس الفصل. وشافه وهو بيمسكها من دراعها. واتجنن.
وجري عليها. ورجعها ورا ضهرو. وبص ل ماهر بغـ.ـيظ. وضـ.ـر.به بوكس.
وقال بغـ.ـيظ كبير. انا عارف إنك عيل صـ.ـا.يع. وانا ماليش علاقه بيك لانك بعيد عن الل يخصنى. انما تفكر وتتجرا انك تقرب من اى حد يخصنى هنا ف المدرسه صدقنى هخليك تنـ.ـد.م انت فاااااهم؟ ولف ل مريم ايه الل حصل يامريم؟
ميار ولمار. بصو لبعض واتغاظو.
مريم: حطت ايدها ع بوقها. وخافت ع تيم.

وجت تتكلم برجفه، لكن ماهر قال...
ماهر: حط ايدو ع خدو واتغاظ. امم تيم عزيز الطالب المتفوق. ومريم امممم كدا الموضوع بقى واضح اوى.
مريم: كشرت عينيها بعدm فهم...
ليليان: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير...
تيم: لف ليه و زعق. انت حتة نكره ومالوش اى لازمه. ولو شوفتك بتقرب من مريم تانى صدقنى هدفعك التمن غالى جدا.

ولف ليها اتكلمى ايه الل حصل. وشاف دmـ.ـو.عها. واتنهد اهدى يامريم. قولى ايه الل حصل. والحـ.ـيو.ان ده كان ماسك دراعك ليه؟
مريم: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت هوا، هو اصل البـ.ـنت دي خبطتنى. واا، وشهقت بصوت عالى. تييييبم. تيييييم.
ليليان: صرخت. تييييم...
ماهر: شاور لاتنين صحابه. وجريو وهجمو ع تيم. يضـ.ـر.بوه.
ميار ولمار. بيضحكو بشر. وميار قالت مع إن تيم ده قمرررر. وانا همـ.ـو.ت عليه.

لمار: تعالى احنا نمشي من هنا بسرعه. عشان مريم هتلبس الليله وهتتفضح ف المدرسه يلا. وجريو ع الفصل.
مريم: واقفه منهاره من العـ.ـيا.ط. وخايفه ع تيم. هي وليليان.
تيم: بيضـ.ـر.ب ف التلاته ومتغاظ جدا منهم.
آريان: وكريم. طالعين من المسجد.
آريان: بدهشه. مريم وليليان؟ وجري عليهم وكريم جري وشافو تيم بيضـ.ـر.ب. دخلو معاه. وضـ.ـر.بوا الولاد وعوروهم. ووقفو جمب بعض. واخدو العلقه التمام.

جه مدرسين ف المدرسه. شافوهم وفصلو بينهم. وزعقو وقالو الكل يطلع ع مكتب المدير.
تيم: بيعدل القميص. وقال ل مريم بطلى عـ.ـيا.ط ومتخافيش من حاجه. تعالى.
آريان: مشي جمب مريم. اهدى واحكيلى ايه الل حصل.
كريم: طالع وعينيه ع ليليان. انتى كويسه.
ليليان: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. ايوه.
مريم: بعـ.ـيا.ط. حكتلهم كل حاجه وهما طالعين ع السلم...

ف شقة فهد.
رينو: بتلبس بسرعه. وفونها رن وكان فهد. وردت. الو ياحبيبى.
فهد: ف الجهاز. ايوه ياروحي عامله ايه؟
رينو: انا تمام. ونازله ع العياده.
فهد: اممم طيب. انا لسه قافل مع رعد. وهيبعت السواق لحد عندك.
رينو: ربنا مايحرمنيش منك ابدا يافهد.
فهد: ولا منك ياروحي. انا لو فاضي كنت وصلتك بنفسي.
رينو: تسلم لقلبى. بقولك ياحبيبى. مين هيجيب الولاد انهردا من المدرسه؟ مالك. ولا فارس. ولا زياد. ولا الباص؟

فهد: زياد اتفق معايا. هيروح انهردا. يجيبهم كلهم من المدرسه. هجيب چواد. و آرين و آركان ويوصلهم عند ماما.
وكارما هيوديها فيلا الصاوي.
وتالين هيوديها عند فريحه ف الفيلا. وحياة بـ.ـنته هيوصلها بيتهم عند ماليكا ويرجع ع الشركه. وبكره إن شاء الله انا هجيبهم كلهم. كالعاده يعنى الل عندو وقت فينا هيروح يجيبهم قبل الباص. كدا آآمن لولادنا. وانتى متقلقيش عليهم.
رينو: هزت راسها ربنا يحفظك ويحفظهم.

فهد: ابتسم. ويحفظك. المهم بقى انتى صوتك حلو اوى انهردا كدا ليه؟
رينو: ههههه. وانت كمان صوتك يجنن.
فهد: تعرفى نفسي اسيب المكتب ونطلع اجازه كبيره انا وانتى.
رينو: بتنهيده. ياريت ياحبيبى. لكن حاليا ماينفعش. ولادك ف 5 ابتدائى. لازم تركيز. إن شاء الله نسافر ف الاجازه الكبيره.
فهد: اتنهد. وحشتينى اوى يارينو.
رينو: غمضت عينيها بحب. وانت كمان وحشتنى اوى يا فهد. وطلعت منها تنهيدة و.جـ.ـع وسكتت بعدها.

فهد: حس بيها. رينو انتى كويسه؟
رينو: دmـ.ـو.عها نزلت. ومسحتها بسرعه. وضحكت بتمثيل الحمد لله كويسه جدا يافهد.
فهد: قام وقف. رينو انتى بتعيطى؟ وكمل بحده. لارين ف ايه؟ وبتعيطي ليه اتكلمي.
رينو: غمضت عينيها بتعب. نفسي اخلف تاني يافهد. بجد عايزه اعيش التجربه دي تانى.

فهد: بزعل عليها. وقعد ومسح شعرو بايديه. حبيبتي هو يعنى كان بأيدينا. وبعدين يا لارين كل حاجه بايد ربنا. وانتى تعبانه. وانا يستى والله معايز عيال غير آرين و آركان. وبـ.ـنتى الكبيره رينو القمر. احسن بـ.ـنت ف الدنيا كلها.
رينو: عيطت بو.جـ.ـع. فهد ده حتى محصلش حمل او حملت واجهضت بعدها. طيب نكشف تانى ممكن؟

فهد: نفخ بديق حقيقي. ومخـ.ـنـ.ـوق لعـ.ـيا.طها. لارين ممكن تبطلى عـ.ـيا.ط. وحاول يهدا. وكمل. حبيبتى انتى بعد آرين و آركان. روحتى كشفتى والدكتوره قالتلك انتى تعبانه وحصل شوية مشاكل وهتتعالج.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. بس يافهد انا كنت ماشيه ع العلاج من 3 سنين والدكتوره قالت لسه بدرى. ونصحتنى انى ما استخدmش اي وسيله. لأن الحمل بقى صعب.

عارف يافهد. من بعد ما فريحه خلفت وجابت تالين وانا بفكر ف نونو شبها. تالين شبه الملايكه بجد يافهد.
فهد: بهزار. وانا كمان شبه الملايكه والله. ومحتاج لرينو تفكر فيا.
رينو: ههههه انت مش معقول. بكلمك ع الخلفه تقولى ايه ههههه.
فهد: ايوه كدا اضحكي يانجمتى. وبعدين قولتلك سيبى كل حاجه ع ربنا. هو انا الل هقولك كدا يابـ.ـنت مريم الجزار. فين اليقين يادكتوره؟
رينو: ابتسمت بحب. يقينى بالله وثقتى موجوده ديما.

لكن دي فطره جوه قلب اى ست. وبردو هقول. دى إرادة ربنا. ولو كان فيها خير ليا كان استجاب وخلفت تانى.
فهد: بمرح. اه والله يابـ.ـنتى. انتى كان ممكن تخلفى عيل ويطلع متـ.ـخـ.ـلف زى مراد بالظبط. هههههههههه.
رينو: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. فااااهد. مراد اخويا قمر ويجنن. وكمان من ساعة وجود تالين خـ.ـطـ.ـفته مننا بـ.ـنت اللذين دي. ماشاء الله هاديه جدا يافهد. ورغم أنها ف اولى ابتدائي لكن متدينه جدا وع الفطره. انا بمـ.ـو.ت فيها.

فهد: بغيره. بقولك ايه. انا هقفل علشان معملش حاجه انـ.ـد.م عليها. واحلف مـ.ـا.تروحي هناك تانى ماشي يابتاعة مراد وتالين انتى ومـ.ـو.تك فيها.
رينو: هههههههه لأ لأ مش معقول بتغير من طفله يافهد وكمان بـ.ـنت اختك؟
فهد: اتنهد بحب. انا قولتلك قبل كدا. انى بغير عليكى من مية المطر لما بتنزل ع خدك يارينو.
رينو: بحرج. احم ربنا مايحرمنيش منك ابدا يافهد.
فهد: ولا يحرمني من نجمتى.

ف المدرسه الثانويه. ف مكتب المدير.
المدير: قام وقف وخبط بايديه ع المكتب. وزعق دي اسمها بلطجه يا كابتن منك ليه؟ احنا كدا مش ف مدرسه. احنا كدا ف ملهي ليلي. كل واحد يعجب بواحده يروح يتخانق عشانها. ولا ايه يا استاذ تيم يامتفوق؟

تيم: قبض ع ايديه. وقال اولا حضرتك محصلش من الل اسمه ماهر ده قال عليه. دا كـ.ـد.اب. ومريم مش اى حد ومش غريبه دي بـ.ـنت خالى هي وليليان. وانا متخانقتش من فراغ. ماهر اتعدى حدوده. وكمان جاب صحابه عشان يضـ.ـر.بوني. وساعتها حضرتك انا مفكرتش. 3 هجمو عليا. انا اكيد مش هقف اتفرج؟

المدير: شاف مريم وليليان بيعـ.ـيطو. وقال انا واثق إن ماهر مكدبش. وبعدين واضح اوى انك انت وكريم و آريان الل هجمتو عليهم. انتو مش شايفين وشهم عامل ازاى؟ انتو كدا بتعملوا مشاكل كبيره. ولازم تعتذور لبعض حالا...
مريم: بغـ.ـيظ. اتحركت خطوه. حضرتك والله العظيم تيم ماعملش حاجه ومكدبش ف حاجه؟ والموضوع مش كدا خالص. وحضرتك رافض تسمع منى؟

ليليان: وقفت جمبها. وقالت ايوه حضرتك هما كدبو ف كل كلمه قالوها. وكمان انا سمعته ع السلم بيقول إن والده وزير ودافع فلوس للمدرسه دي. وإن محدش يقدر يعمل حاجه؟
المدير: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. احم وزعق انا مطلبتش منك انتى وهي انكو تتكلمو. وحتى لو هما غلطانين. قرايبكم ضـ.ـر.بوهم وبهدلوهم.
مريم: هاتتكلم، بس حضر...

تيم: بصوت جهوري. ارجعى مكانك يامريم انتى وليليان. وبص للمدير. انا عايز حق بـ.ـنت خالى وبطلب من حضرتك تجيب البنات الل اتسببو ف المشكله دي. وتسالهم. وكمان ف شهود ع الل حصل ده. احنا مبـ.ـنتهجمش ع حد. انا دي تالت سنه ليا ف المدرسه انا وكريم. وعمرنا مـ.ـا.تعرضنا لأى حد. ولا عملنا مشكله مع حد. لكن الل يقرب من بنات العيله ساعتها هينـ.ـد.م. واحنا مش هنعتذر لحد لأننا مغلطناش.

آريان: بحده. وياريت حضرتك تنبه ع ماهر هو واخته. لو فكرو انهم يتعرضو لاخوااتي تانى. انا ساعتها معرفش ممكن اعمل ايه؟
كريم: بقوه. وماهر يحمد ربنا إن آدm اخو مريم مش موجود ف المدرسه. لانه ساعتها كان حصل الاسؤ.
المدير: حس بقوه رهيبه ف عيونهم. ومحتار يعمل ايه؟ ماهر ابن وزير. واستحاله هيجي عليه.
ماهر: بيتألــم. انا مش هسكت. انا هاقول ل بابى. ومش هيسكت.

المدير: اتحرك بسرعه. ماهر ياحبيبى حاول تهدا. ومتدخلش والدك ف الموضوع. وانا هتصرف. بس انت اهدا. ولف ل تيم. وقال. اسمعوا الموضوع ده خلص خلاص. وانت ياتيم مـ.ـا.تعملش فيها بطل مره تانيه انت والولاد دى. وانتى يامريم مالكيش دعوه ب لمار تانى. ابوها لو عرف انك زقتيها وبقصد منك كمان. مش هيسكت. ابوها وزير...
تيم: قرب من المدير. واتكلم بقوه. واحنا مايهمناش هي بـ.ـنت مين؟

ولو حضرتك هتمشيها وسايط. ف احب اقولك إن الل واقف قدامك ده. إبن الدكتور محمد عزيز اكبر دكتور جراحه ف مصر وحاصل ع الدكتوراه من أكبر الجامعات. وصاحب اكبر مستشفى تخصصي وغير الفروع التانيه.
وابن الدكتوره نور آدm العدوي اكبر دكتورة جراحه تخصص اورام ف مصر وغنيه عن التعريف...

ومسك كريم. وده كريم يوسف عزيز. ووالده يبقى المهندس يوسف عزيز صاحب اكبر شركات اجهزه طبيه. ووالدته دكتورة صيدليه. ده غير التعريف بجدو أشرف عزيز ال برضو. غنى عن التعريف...
ومسك آريان. وقال. وده آريان زين آدm العدوي. واخته ليليان زين آدm العدوي. صاحب اكبر شركات تصدير واستيراد ف الشرق الأوسط كله ووالدته باشمهندسه ورئيس مجلس إدارة شركات الامبراطور.
ومسك ايد مريم. وراح بيها وقف قدام المدير. وقال.

اما بقى دي؟ ف احب اقدmلك. مريم مراد آدm خالد العدوي.
بـ.ـنت العقيد مراد العدوي. وبص ف عينيه مخابرات عامه واتمنى بجد انه مايعرفش بالل حصل ده.
ووالدتها دكتوره بيطريه حاصله ع دكتوراه وامتياز مع مرتبة الشرف.
وجدها ابو والدتها اللواء فريق اول طارق السيوفي. وخالها فارس السيوفي سفير ف وزراة الخارجيه.
وخالها التانى واتمنى انك متتقابلش معاه برضو. العقيد فهد السيوفي مخابرات عامه.

وغير كل دول والاهم. جدها آدm خالد العدوي. صاحب مجموعة شركات االامبراطور. وغنى عن التعريف. ده غير عيلة الصاوي. وده جزء صغير جدااا من التعريف بالعيله.
المدير: بيسمع تيم. وفتح عينيه ع الآخر بصدmه كبيره. من التعريف. وخصوصاً تعريف عيلة مريم. وقلبه وقع ف رجليه. احم وبلع ريقه بتـ.ـو.تر. وكح وواقف محتار.

مريم: تيم اول مره يمسك أيدها كدا. وعيونها اتعلقت بيه. وشافت تفاصيله عن قرب. ولما اتكلم بالقوه دي. مـ.ـا.تعرفش ايه الل حصل لقلبها. دقاته مختلفه المرادي. وغمضت عينيها ومش عارفه مالها. واول ما فاقت. سحبت أيدها بسرعه. ورجعت وقفت جمب ليليان. لكن عينيها ع تيم. وقلبها مش راضي يسكت.
المدير: فكر. ده ابوه وزير. لكن دول عيلتهم تخــــوف. وشوية عيال عندهم قوه زي دي؟ اومال بقى اهاليهم عامله ازاى؟

وكمان بيقولى مخابرات عامه. والاسؤ إن آدm العدوى معروف جدا وزين العدوى. وبلع ريقه. وبص ل ماهر. احم ماهر. اول واخر مره تتعرض للانسه مريم انت فاهم. اختك اكيد فهمت غلط...

ليليان: بقوه. لأ حضرتك الل حصل العكس ف كل حاجه. ولمار هي الل زقت مريم وكانت هتوقعها ع الأرض. وتفاخرت إن ابوها وزير وهي الل ندهت ع اخوها كمان. وتيم كان ف المسجد مع كريم و آريان اخويا. ولما شافو ماهر واخته بيزعقو. جم وماهر جاب صحابه. وتيم بيسالنا ايه الل حصل. راحوا هاجمين ع تيم. وده الل حصل.

تيم: قبض ع ايديه. لو سمحت حضرتك. لمار تيجى لحد هنا وتعتذر ل مريم. وكمان ماهر. لو شفته بس بيقرب منها. انا مش هسكت...
وفعلا. كلام تيم اتنفذ. وجابو لمار وميار. واعتذرو من مريم. وماهر اعتذر. وتيم حظرهم تانى. وخرجو كلهم. كل واحد ع فصله.

مريم: كانت واقفه بفخر كبير. وقلبها بيدق بسرعه. إن تيم بيدافع عنها. وكمان كلامه اتنفذ والكل اعتذر منها. وابتسمت بسعاده وإحساس جديد اتولد جواها. ومش عارفه ايه هو. لكن كل الل تعرفه إن قلبها مبسوط جدا.

ف نفس الوقت. ف فيلا العدوي.
مريم: قاعده ع السرير. ومرجعه ضهرها لورا. وسرحانه...
آدm: خارج من الحمام. بعد ما اخد شاور. وشافها ولبس تيشرت. وراح قعد جمبها. روحي سرحانه ف ايه؟
مريم: انتبهت. ابدا ياحبيبى. سرحانه بفكر فيك.
آدm: اممم ده تأثيري مدmر ع كدا هههههه. طيب خدينى جمبك.
ولا اقولك. استنى. وقام. وعدلها. وقعد وراها. ورجع ضهرها ع صدره. وبيعملها مساج ف جبينها. وباس شعرها. ها كدا احسن؟

مريم: ابتسمت. وغمضت عينيها ومستكينه بالمساج وقالت اى حاجه منك جميله يا آدm.
آدm: ياقلب آدm. انا مستعد افضل جمبك واعملك مساج ديما. بس شرطي الوحيد انك تكونى مبسوطه. وبقولك ايه انا عندى ليكى مفاجاه هتعجبك.
مريم: مغمضه عينيها. مفاجأة ايه؟
آدm: ضمها لقلبه واتكلم بهمس. هنسافر انا وانتى نعمل عمره. ايه رايك؟

مريم: فتحت عينيها بفرحه كبيره جدا. بجد يا آدm. ربنا يبـ.ـاركلى فيك يارب. بجد بجد انا مبسوطه اوى مفاجأه جميله.

آدm: باس خدها. وانا بعشقك وانتى مبسوطه. وعلشان انا متأكد انك محتاجه تجددى نشاطك. قولت ياواد يا آدm ياقمر انت. خد الحته بتاعتك وطير بيها واعتمرو. وبعد العمره. خد الموزه الجـ.ـا.مده دي. واطلع ع المانيا. ونعمل اتنين تشيك أب محترم كدا ونطمن ع صحتنا. وهوبا نتفسح انا وهي. وبعد كده نرجع تانى بالسلامه إن شاء الله.
مريم: حـ.ـضـ.ـنت ايديه بسعاده. حبيبى بجد بجد انا مبسوطه اوى. وكفايه انك هتبقى معايا. بس...

آدm: امم بس ايه بقى؟
مريم: بتنهيده. البيت والأولاد واحفادي.
آدm: ههههه مريم هو انا بقولك هنهاجر ياروحي؟ انا بقولك اجازه. وبصراحه بقى انتى وحشانى اوى.
ومصدقت انك رجعتى لطبيعتك من تانى. يبقى دى فرصه ليا ولازم اغتنمها.
وهي حسبة شهر يعنى. وبعدين ياروحي. ولادك خلاص شالو المسؤليه. واحفادك اللهم بـ.ـارك.
تيم ف اخر سنه ف الثانوى. وتمارا القمر ف تالته إعداى ومحمد ونور. عندهم ولادهم ف المقام الأول.

أما بقى آريان وليليان ف الثانوى. وزين وريتال مش مقصرين معاهم.
وميرو ف تانيه ثانوى و آدm العصبى ده ف تالته إعداى.
وتالين قلب جدها ف أولى ابتدائي وفريحه مش مقصره بجد معاهم. ومراد كمان لكن شغله يحكم عليه.
و آرين و آركان. ف 5 ابتدائي. ورينو عندها حب كبير ليهم.
وكمان فهد لكن بردو شغله يحكم.
وكمان تيم مهتم ب آرين. وبيراجع لاطفال العيله.

والأهم من كل ده. انتى ياروحي. مش مقصره معاهم ف اي حاجه. وبتساعديهم كلهم. ومهتمه بالاكل بتاعهم. وربيتيهم زى ما ربيتى ولادك.
ودلوقتي كبرو. وجه الوقت الل انا وانتى نستريح فيه شويه انا عايزك ف حـ.ـضـ.ـنى اكبر وقت عايز اشبع منك ولو أنه استحاله. واعملى حسابك. كلها اسبوع ونسافر اوكي.
مريم: اتنهدت بحب. حاضر يا آدm. الل انت عايزه ياحبيبى. بس عندى طلب صغير.

آدm: رفع دقنها ليه وقال قصدك أمر ياقلب آدm. اؤمري يا اميرتى.
مريم: ابتسمت بحب كبير. تسلم لقلبى. ويبـ.ـارك ف عمرك. انا عايزه بعد ما نرجع بالسلامه إن شاء الله. نعزم كل العيله.
وف الاجازه الكبيره إن شاء الله نروح كلنا بيت المزرعه.
آدm: عينيا ليكي. وطلباتك أوامر. وانا عندى غيرك. بس انتى اضحكى، اضحكى وبس.

ف المدرسه الثانويه. الكل خارج من المدرسه.
تيم: واقف مع كريم. ومنتظرين آريان وليليان ومريم.
تيم: شاف مريم. وخارجه من البوابه. قال ثوانى ياكريم. وجري بسرعه يلحق مريم. ونده عليها. مريم. مرييم.
مريم: سمعت صوت تيم. ولفت بحرج. احم نعم ياتيم.
تيم: بخـ.ـنـ.ـقه. بصراحه انا عايز اقولك حاجه قبل ما كلنا نركب الباص.

مريم: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت جواها. هو ف ايه؟ تيم كل يوم يكلمنى عادى. ودلوقتي حاسه اني مكسوفه جدا ليه؟
تيم: شافها سرحانه. واتأكد انها مضايقه منه. وقال انا اسف.
مريم: انتبهت. وكشرت عينيها بعدm فهم. اسف؟
تيم: بص بعيد. اسف لانى مسكت ايدك ف مكتب المدير.
بجد يا مريم كنت مخـ.ـنـ.ـوق جدا. ومتغاظ من المدير والحـ.ـيو.ان الل اسمه ماهر ده.

ولما اتكلم عن إن ابوه وزير. انا اضايقت اكتر. وحبيت اعرفه احنا مين. ومحستش غير وانا بمسك ايدك عشان اعرف المدير انتى مين وبـ.ـنت مين؟ ف انا اسف بجد.
مريم: اتكسفت. احم حصل خير يا تيم. انا متاكده انك عملت كدا لانك كنت زعلان من الموقف. وكمان أنت يعتبر عايش معانا. وعمرك ما ف مره مسكت ايدي. احم. حصل خير.
تيم: بزعل. يعنى انتى مش زعلانه منى؟

مريم: قلبها دق بقوه. واستغربت نفسها. ووشها احمر. وهزت راسها بتـ.ـو.تر. لأ انا مش زعلانه لانى عارفاك كويس.
تيم: هز راسه تمام. وبعدين انتى من عيلتى. واى حد يضايقك ف المدرسه كلمينى ع طول.
مريم: من جواها اضايقت من كلمة انها من عيلته. وبردو مش عارفه ليه؟ لكن هزت راسها إن شاء الله.
تيم: بغـ.ـيظ ولو البـ.ـنت دى كلمتك تانى. ولو الحـ.ـيو.ان ده بس بصلك. اتصلى عليا. متتردديش لحظه واحده ماشي يامريم؟

مريم: زعلانه. وهزت راسها حاضر.
كريم و آريان وليليان. جم عليهم.
آريان: ميرو عامله ايه دلوقتى؟
مريم: الحمد لله كويسه يا آريان.
تيم: همس ل آريان بغـ.ـيظ. مـ.ـيـ.ـت مره اقولك وانت ف الشارع تخلى بالك من كلامك. واسمها مريم مش ميرو.
ميرو ده ف البيت بنفرق بيه ما بين ماما مريم. ومريم مراد. اقسم بالله ما هنبه عليك تانى.
آريان: اهدا ياوحش خلاص. سعات بنسى بس ماشي.

مريم: بحرج. احم لو سمحتو. ممكن الل حصل ده. بابي ومامي مايعرفوش بيه. وخصوصاً آدm اخويا. وبابا آدm كمان. لأنهم لو عرفوا مش هيسكتو. وانا خايفه يحصل مشكله كبيره بسببى...
تيم: هز راسه تمام زى ما تحبى. وهو مش هيقدر يعمل حاجه...
كريم: بهمس. ليليان عملتى ايه ف الامتحان.
ليليان: قلبها بيدق. احم نجحت ياكريم.
كريم: ابتسم وهز راسه مبروك. انا فرحان بيكي اوى.
ليليان: بحرج. الله يبـ.ـارك فيك. احم ميرسي.

تيم: يلا ياشباب الباص جه. والكل اتحرك.
تيم: شاور ل مريم وليليان. وركبوا.
مريم: قعدت جنب الشباك. وليليان جمبها.
كريم: ركب. وشاور ل تيم. لكن تيم هز راسه اقعد يا آريان جمب كريم. وتيم راح قعد ف آخر كرسي جمب الشباك. وحاسس انه مخـ.ـنـ.ـوق.
الباص اتحرك...
كريم: مبسوط ل نتيجة لي لي.
آريان: بيكلم صحابه ع الواتس.
ليليان: بتفكر ف شجاعة كريم وهو بيضـ.ـر.ب ف الولاد.

مريم: سرحانه. ومستغربه نفسها. ليه بتفكر ف كل موقف ل تيم وخصوصاً انهردا، ومحتاره.
تيم: سرحان ومخـ.ـنـ.ـوق من ماهر جدا. لكن صورة آرين جت قدامه. وضحك بصمت. وطلع من جيبه الشوكليت بتاعها. وابتسم.

بعد فتره. ف فيلا عزيز.
يوسف: راجع من الشغل. وكانت هنا وأشرف قاعدين ف الليفنج.
ومصطفى. بيذاكر منهج اولى إعداى. وهنا بتراجع معاه.
يوسف: السلام عليكم.
كلهم وعليك السلام.
يوسف: سلم ع هنا وأشرف. ومصطفى.
هنا: حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.
يوسف: بحـ.ـز.ن. الله يسلمك يا ماما.
أشرف: بتنهيده. وزعلان ع يوسف. لأن فراق جدو مصطفى وجدته مأثر فيه جدا. وكمان حماه وحمـ.ـا.ته.

ومريم تعبانه نفسيا. واشرف قال. حمدالله ع سلامتك يا حبيب ابوك.
يوسف: الله يسلمك يا بابا. بعد اذنكم انا طالع اغير هدومي.
أشرف: قام وقف قدامه. ومسك كتف يوسف بايديه. مش ناوى ترجع زى الاول بقى؟
يوسف: بتنهيده. إن شاء الله. ربنا يسهل.
أشرف: يوسف يبنى. الل حصل ده كان اكيد هيحصل وكلنا عارفين اننا هيجى علينا يوم وهننتهي.
وبعدين انت كنت مبسوط يعنى ل تعب جدك. ربنا احن عليهم مننا.

وكمان عاجبك شكلك ده. ومراتك الل انت اهملتها. وانطفت.
هي كمان حزينه. الل راح ليها اغلى اتنين ابوها وامها. وكانت منتظره منك انك تسندها ف مصيبتها دي.
يوسف: بزعل. وانا مقصرتش مع مريم يابابا.
لكن الل حصل إن نانا اتوفت. ومفيش بعدها بسنه. طنط هدي توفت.

وبعدها بشهور جدو اتـ.ـو.في. وبعدها بفتره قصيره. اخر حاجه من 3 سنين عمو حسام توفى. كانت فتره صعبه جدا ع الكل. وانا جدو مصطفى. حضرتك عارف هو كان بالنسبالى ايه؟ ومريم انا وقفت جنبها.
أشرف: غلط. الل انت فيه ده غلط.
لازم تفوق لنفسك. وانك تطبطب ع مراتك كل فتره كبيره ده غلط.
حـ.ـز.نها اكبر من حـ.ـز.نك. و.جـ.ـعها اكبر من و.جـ.ـعك. والل انت متعرفوش إن مريم اغمى عليها انهردا ف الصيدليه.

وزميلتها اتصلت عليك. وانت فونك كالعاده مغلق. واتصلت عليا. وانا روحت جبتها. يوسف فوق لنفسك ول مراتك. وحاول تنسى وتتعايش مع الواقع.
يوسف: قلبه دق بقلق. وفتح عينيه على الاخر. ايييه؟ مريم اغمى عليها. وطلع يجرى ع السلم بسرعه...
أشرف: اتنهد بتعب. وقعد جمب هنا ومسك راسه بايديه.
هنا: مصطفى ياحبيبى. اطلع كمل الواجب ف اوضتك.
مصطفى: حاضر يا ناناه. وطلع.

هنا: مسدت ع ضهر اشرف. طيب المفروض الل بينصح حد ده؟ يكون هو بيعمل بالنصيحه دي؟
أشرف: غمض عينيه بو.جـ.ـع. وسكت.
هنا: وحد الله يا اشرف. وحاول أنت كمان تتعايش مع الواقع.
أشرف: لا إله إلا الله. نفسي يا هنا. بجد نفسي انسى كانت سنين صعبه جدا علينا كلنا.

هنا: ودي إرادة ربنا. وكله مكتوب. وانت كمان اهملتنى ع فكره. وقامت. هو انا مش وحشتك انتى نسيتنى خالص يا اشرف. وانا زعلانه اوي منك. قوم معايه. تعالى اوضتك نتكلم شويه مع بعض وقولى الل تعبك وصدقنى هتستريح. وسيب كل حاجه ع ربنا. قوم معايا ياحبيبى.
أشرف: قام بتعب. واخد هناه. وهيحاول يتعايش وينسى مرارة الفقد.
يوسف: دخل ل مريم بلهفه. مريم.
مريم: نايمه ف السرير. ومغمضه عينيها بتعب...

يوسف: كأن كلام ابوه فوقه وشاف مريم قد ايه وشها بهتان. ومرهق جدا.
وقعد جنبها. يتأمل فيها. ورفع ايدو ع خدها بحنان.
وهز راسه بعدm تصديق وقال جواه لأ انا لازم افوق. ولازم ارجع مريم لحـ.ـضـ.ـنى ولحياتى من تانى.
انا مش عايز الحـ.ـز.ن الل جوايا. يأثر عليها. انا فعلا انشغلت بحـ.ـز.نى واهملتها. كل واحد عايش ف دوامه لوحدو. انا مقدرش اعيش من غيرها. وقرب منها وباس جبينها بحب. وهمس مريم حبيبتي.

مريم: فتحت عينيها بتعب. وابتسمت بدmـ.ـو.ع يوسف؟
يوسف: ابتسم. ورفع راسها. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. لوقت طويل. انا آسف. انا بجد اسف. فونى كان مقفول. مريم سامحينى.
مريم: كـ.ـلـ.ـبشت فيه ومغمضه عينيها. كأنها بتستمد منه القوه وتعوض احساس الفراق. ودmـ.ـو.عها نازله بصمت...
يوسف: ضمها لقلبه بحب كبير. واكتشف أنه قد ايه مفتقد للحـ.ـضـ.ـن ده.

وبعد شويه. طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. حبيبتي انا اسف صدقينى كنت تايه من فراقهم. واكيد انتى حاسه نفس احساسي.
مريم: بدmـ.ـو.ع. انا محتجالك اوى يا يوسف. محتاجه ترجعلى زى الاول. يوسف مهما اخويا زياد. وكل العيله تحتوينى. عمرهم ما هيجددو قلبى زى حـ.ـضـ.ـنك واهتمامك انت ليا.
ارجوك يايوسف انسى ورجعلى ليا حياتى من جديد.
يوسف: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. من الاحباط والوحده الل شافها ف عيونها.

لكن ابتسم با اراده جواه. وهز راسه ومسح دmـ.ـو.عها. وقال. ويوسف تحت امرك. ورجعلك من دلوقتي. وقام وقف. وشال مريم.
مريم: اتخضت. وحاوطت رقبته. انت شلتنى ليه؟
يوسف: زعل من جواه لانها خست اكتر ومكنش ملاحظ.

واتنهد وقال. اول حاجه. هندخل الحمام. اديكي حتة شاور محصلش. وبعد كده. ننزل نتغدى. لان حـ.ـضـ.ـنك جوعنى جدا. وتالت حاجه. هاخدك ونخرج لأى مكان انتى تشاورى عليه. ورابع حاجه. نرجع واعيش معاكي اجمل وقت لانك وحشانى جدا. وبعد كدا. اخدك ونسافر اى مكان. ايه رايك في البرنامج ده؟
مريم: قلبها بيدق ب أمل جديد. وضحكت بدmـ.ـو.ع. يوسف انت بتتكلم بجد. طيب والولاد.

يوسف: اتحرك بيها ورايح ع الحمام. كريم ومصطفى مع ماما وبابا. متشغليش بالك. سبيلى نفسك. وكلها اسبوع. وترجعى اجمل مريم عزيز لقلب يوسف.

فيلا العدوي.
آدm. ومريم. قاعدين ف الليفنج. وبيهزر مع تالين. وبيضحكو. والداده اخدت تالين لفوق.
زينب: جت وشايله صينية العصير. وبتضحك.
وقالت. ياألف نهار ابيض. ايوه كدا ياست مريم. اضحكى واتبسطي.
والله ياست مريم البيت نور من تانى. تقوليش كنتى مسافره ولسه راجعه. يديم عليكى الضحكه الصافيه. ويديم عليكي راحة البال قادر ياكريم. وحطت العصير.
مريم: ابتسمت. اللهم آمين. تسلمي يازينب ربنا يكرمك يارب...

آدm: والله يابت يازينبو ع رأي مراد. انتى كلامك صح جدا. انا حاسس إن الفيلا نورت من تانى.
زينب: يييي اومال ياسي آدm بيه. دى ست مريم نوارة البيت. وكفايه معاملتها ليا ولعيالي. شاله يسترها دنيا وآخره. ويبـ.ـاركلنا ف سيادتك ياسي آدm بيه.
آدm ومريم. ابتسمو. آمين.
زينب: اتفضلى ياست مريم. كوباية عناب زى العسل. وبالف هنا إن شاء الله...

مريم: تسلم ايدك يازينب. ولو سمحتى جهزى الغدا عشان الولاد ع وصول. وابعتى مع اى بـ.ـنت كوباية عصير برتقال فريش ل تالين.
زينب: هزت راسها من عينيا. واتحركت.
آدm: مسك كوباية العصير. يلا اشربى.
مريم: بحب. شربت من ايدو. شكرا ياحبيبى.
آدm: حاوط كتفها. تحت امرك ياروحي.
مريم: صح يا آدm انت رجعت من الشركه بدرى؟ وانا راح عن بالي أسألك جيت بدرى ليه؟
آدm: بخبث. انتى مركزه مع دومي حبيبك. وصعب تفتكري اى حاجه تانيه...

مريم: شهقت بحرج. انت انا مش عارفه اعمل معاك ايه؟ مالك كدا؟
آدm: ههههههههه. اله مالك بس ياروحي. انا ماصدقت اخدت منك سكر هههههههه
مريم: ضحكت بحرج. الله يسامحها ميرو بقى. والمفروض عدى سنين ع موضوع السكر ده وانت مش قادر تنسى.
آدm: بمكر. وهو حد ينسى النعمه. وخصوصاً لو منك ياقلبي. ههههههههه.
مريم: بنفاذ صبر. لأ بقى انا مش عارفه جرالك ايه؟

آدm: باس ع أيدها. جرالى ايه بس ياروحي. كل الحكايه انك وحشانى جدا. وانتى كنتى بعيده عني. وروحي رجعتلى انهردا. ومبسوط جدا.
مريم: بحب. ربنا يسعد قلبك وأيامك. وانا معاك بقلبى وعقلى وروحي. انت كيان مريم يا آدm.
آدm: ابتسم. ومسد ع حجابها. وبص ع باب الفيلا. وشاف آدm مراد. وقال. اممم اهو آدm باشا شرف اهو.

آدm مراد: راجع من المدرسه. السلام عليكم. اذيك يا ماما وسلم ع مريم وباس ع أيدها. اذيك يا بابا. وسلم ع آدm وباس ع أيدو.
مريم: بسعاده. تسلم لقلبى ياحبيبى. حمدلله ع سلامتك.
آدm مراد: الله يسلمك يا اجمل تيته ف الدنيا.
آدm: حمدالله ع سلامتك ياحبيبى. يومك كان كويس؟
آدm مراد: الحمد لله يابابا. كل حاجه تمام. تالين رجعت من المدرسه؟
آدm: ايوه اطمن عليها.
آدm مراد: وميرو وصلت ولا لسه ياتيته؟

مريم: لسه شويه ع ميعاد وصولها. وبعدين معاك يا آدm احنا مش اتفقنا بلاش تيته دي؟
آدm مراد: حاضر ياحبيبتى. والله إن كان عليا نفسي ادلعك اكتر من كدا. ولكن بابا حكالى عن تاريخيه مع بابا آدm ومنافسته فيكي.
آدm: اممم. ناصح اشتريت نفسك بدرى.
آدm مراد: طبعا يابابا. انا عايز اكون نسخه منك. وابقى امبراطور.
آدm: بحب. طبعا. انت آدm العدوي. وإن شاء الله هتكون زى ما بتتمنى واحسن كمان.

مريم: اللهم امين. اطلع يا آدm ياحبيبى خد شاور و غير هدومك. يكونو اخواتك وصلو بالسلامه. ونتغدى مع بعض.
آدm مراد: حاضر ياماما. بس هطمن ع تالين الاول. بعد اذنكم. وطلع.
ميرو وليليان و آريان. داخلين. وقالو ف صوت واحد السلام عليكم.
آدm ومريم وعليكم السلام.
مريم: حمدالله ع السلامه ياحبايبى.
كلهم سلمو ع بعض.
ميرو: قعدت جنب آدm. وهمست اذيك ياقلبى ههههه.
آدm: بهمس. اذيك ياحبيبتى. وحشتينى يابـ.ـنت مراد.

ميرو: انت اكتر يابابا. قولى بقى انا شايفه مريومه مبسوطه. ايه النظام؟
آدm: بهمس ابدا كان ف غلط ف نظام السيستم. ههههه.
ميرو: هههههههه. طيب كويس احلا حاجه انى شوفتها مبسوطه.
آدm: ميرو انتى بتهمسي ليه؟
ميرو: ما انت عارف بقى انت حبيبى وكدا. ومش عايزه مريومه تضايق ولا تفكرنى بقطع عليها هههههههه.
آدm: بدهشه. بتقطعى عليها. جبتى الكلمه دى منين يابـ.ـنت مراد.
ميرو: عايز الصراحه سمعتها ف التليفزيون.

آدm: طيب اتفرجي ع حجات هادفه وبرامج تحسن من عقلك وتفكيرك. اوكي ياحبيبتى.
ميرو: عشان خاطرك حاضر. انا هطلع بقى اخد شاور وانزل لانى جعانه اوى.
آدm: بسرعه انا هستناكي.
ميرو: باسته من خدو. ف ثوانى يا اجمل بابا ف العالم كله. وطلعت بسرعه.
ليليان: جت قعدت مكان ميرو. ايه يقلبى البت دى هتخدك منى وكدا غلط ع فكره.
آدm: اممم جه اليوم يا آدm واحفادك يتخانقو عليك.
ليليان: طبعا. وانت اي حد. ده انت الامبراطور.

آدm: حبيبتى يالي لي. قوليلى. اليوم كان عامل ايه معاكو.
ليليان: امممم جميل وكمان عندى ليك خبر حلو. استنى.
آريان: قعد جمب مريم. باس ع أيدها. نانا وتيته وستو وماما وقلبى وكل حاجه حلوه. عامله ايه؟
مريم: بسعاده كبيره انا الحمد لله ياحبيبى. انت عامل ايه؟ يومك كان عامل ايه ف المدرسه؟
آريان: امم عادي جدا. لكن اطمنى صلينا الضهر ف مسجد المدرسه.
مريم: ربتت ع ايدو. ودي اهم حاجه.

آريان: قوليلى بقى. انما ايه الحوار. وشايف وشك منور كدا وقمرايه.
مريم: ضحكت. ابدا انا مبسوطه اوى عشان عندى احفاد زي السكر.
آريان: احفاد ايه يامريوم انتى بتشيلى العين عنك ع رأي عمو مراد. انتى زى القمر.
مريم: ههههه ياواد يابكاش انت. طالع لعمك
آريان: ودى حاجه حلوه جدا. وكمل بتـ.ـو.تر. احم هي عمتو نور هتيجي انهردا؟
مريم: ايوه ياروحي. كانت مستنيه تمارا. وهتيجى مع تيم وتمارا. وخالك الدكتور محمد.

آريان: قلبه دق. امم ماشي ياحبيبتى. اطير انا بقى اخد شاور. وانزل. سلام. واتحرك.
ليليان: اتفضل يا بابا ده امتحان امبـ.ـارح. وواقف ع نص درجه واجيب الدرجه النهائيه.
آدm: ابتسم. اممم مبروك ياروحي. وانا واثق انك هتقفلى الامتحان الجاى.
ليليان: باسته من خدو. اكيد إن شاء الله. بعد اذنك بقى اطلع اخد شاور وانزل عشان جعانه.
آدm: بسرعه هستناكى.
ليليان: بفرحه هوا. وطلعت بسرعه.

مريم: بمكر ع فكره انا سمعت أحفادك وهما بيكلموك.
آدm: كشر عينيه. اوعى تكوني بتغيرى من أحفادك تبقى مشكله.
مريم: هههههههه انا بغير عليك من نفسي. لكن أحفادك ابدا. مـ.ـا.تعرفش انا ببقى مبسوطه قد ايه. بحب أحفادك ليك. وانك احتويتهم بنفس طريقة نور ورينو. ربنا مايحرمناش منك يا آدm.
آدm: حاوطها من كتفها. ولا منك ياروحي. بس انا بقى سمعت حفيدك. آريان باشا. وهو بيتغزل فيكى. وكنت هعلقه. بس قولت اصبر شويه يا آدm.

مريم: شهقت. معقول. بتغير من أحفادك؟
آدm: فتح كف أيدو قدام عينيها. شايفه صوابع ايدى دى. بغير عليكى منها. مش أحفادك وبس. انتى ساكنه روحي. انتى مهمه اوى يامريم. ولازم تكونى ف مكان عالى.
مريم: نزلت راسها ع كتفه. انا بعشقك اوى يا آدm.

عدى شهر كمان.
عند آدm. بعد ما رجع من السفر هو وأميرته.
عازمين. كل العيله.
طارق وعيلته. واشرف وعيلته. وجاسر وعيلته. وزياد وعيلته. ومحمد وعيلته. وفهد وعيلته.
آدm. وطارق. واشرف وجاسر وزياد. ومالك. ومحمد. ويوسف. وفارس. وزين. ومراد. وفهد. كلهم ع سفره واحده.
لكن تالين قاعده معاهم ع حجر مراد لانه لسه راجع من السفر امبـ.ـارح. ومراد قلبه متعلق بيها جدا.

ومريم. ورنا. وهنا. وملك. وماليكا. وساره. ونور. ومريم. ورودي. وريتال. وفريحه ورينو. ع سفره واحده.
وكل الاحفاد. ع سفره واحده.
تيم: بياكل. وبص ل آرين وقال؟
فيلا العدوي. الاحفاد الولاد كلهم قاعدين جمب بعض ف صف واحد. والبنات قصادهم.
كريم: بياكل. وبيسـ.ـر.ق نظرات غـ.ـصـ.ـب عنه ل ليليان.
ليليان: متـ.ـو.تره لما شافت كريم بيبص عليها كل فتره. وبصت ف الطبق. ومرفعتش عينيها تانى.
تمارا: بتاكل. ورفعت عينيها شافت آريان بيبصلها. قالت بثقه. ف حاجه يا آريان؟
آريان: قلبه دق. لكن رد عليها وقال لأ مفيش.
چود: بتاكل. وبتهزر مع البنات وبتضحك من قلبها. وبعدها سكتت وكملت اكل عادى.

مصطفى: من جواه. كان مبسوط بخفة دm چود. وبصلها بغـ.ـيظ لما سكتت. وكان عايز يسمع صوتها ديما.
ياسين: بياكل وعينيه ع مريم. وحاسس انها قريبه من قلبه جدا.
آسر: بياكل. وبيضحك ويهزر مع البنات والشباب عادى جدا.
آدm: قاعد ياكل ف صمت تام.
ميرو: بتاكل. ومحرجه جدا. ومش قادره تحدد ايه الل بيحصلها ف وجود تيم. وليه عيونها بتلمع بدmـ.ـو.ع. لما تشوف اهتمام تيم ل آرين. مع إن قبل كده كان عادى جدا، واتنهدت بحيره...

آركان: بياكل. واتكلم. كلى يا آرين.
آرين: ببرآه. نو مش جعانه يا آركان.
تيم: بياكل. وبص ل آرين وقال. ليه مش عايزه تاكلى يا آرين؟
آرين: بصتله ببراه. مش جعانه ياتيمو. انا اكلت شوكيلت كتير. ومش جعانه.
آدm: بصلها. عشان انتى عنيده ومابتسمعيش الكلام. قولتلك بلاش الشوكليت كلها. وانتى ماسمعتيش كلامى.
آرين: اسكت يا آدm. انا بحب الشوكليت والعصير كتير كتير.

تيم: ابتسم. طيب يا آرين. لو اكلتى الفراخ الل قدامك دى. انا هجبلك الل انتى عايزاه. اوكي.
آرين: بتفكير. امم اوكي يا تيمو. هتحققلى كل حاجه زى بابي فهد الظابط الكبير.
تيم: ههههه. حاضر ياحبيبتى انتى تؤمري يا آرين. كلى بقى. عشان تيم هيزعل منك.
آرين: بصت ع الاكل. اممم طيب انت هتبقى ظابط زى بابي فهد؟
تيم: ابتسم ع حراكتها. امم انتى عايزانى اكون ظابط زي فهد؟

آرين: هزت راسها ايوه. بابي شجاع جدا. وانا بحبه اوى. وبيحقق ل مامي كل حاجه. وانا عايزاك ظابط كبير.
تيم: ههههه. كان نفسي يا آرين. لكن انا عايز اكون دكتور كبير. وانا بقى عايزك تكونى شاطره. ولما تكبرى تكونى دكتوره كمان. ها ايه رايك؟
آرين: هزت راسها نو. انا عايزه لما اكبر اكون ظابط كبير زي بابي فهد.
تيم: اممم لأ انا عايز. آرين القمر تبقى دكتوره كبيره. زي رينو. وكمان ماما نور. ايه رايك؟

آرين: هتجبلى شوكيلت واكل الفراخ؟
الكل ضحك عليها لأنها غيرت الموضوع.
آدm: بص قدامه وسكت. مضحكش.
ميرو: بلعت الاكل بصعوبه. واتخـ.ـنـ.ـقت من غير سبب. وقامت. احم الحمدلله. بعد اذنكم. واتحركت.
تيم: متابع حركات آرين. وبيضحك عليها ع حركاتها مع آركان.
آريان: وانتى يا تمارا. عايزه تكوني ايه لما تكبرى.
تمارا: انا طبعا بتمنى اكون دكتوره. لكن مش هينفع كل العيله دكاتره كدا. ف انا هفكر ف مجال تانى.

آريان: بتمنى تدخلى مجال إدارة الأعمال.
تمارا: اشمعنى يعنى؟
آريان: مش عارف يتكلم. احم. يعنى بساعدك ف اختيار المجال.
تمارا: اممم وانت بقى عايز تكون ايه؟
آريان: مهندس بترول. او مجال إدارة الأعمال. لأن بابا. طلب من آدm. انه عايزه يشتغل معاه لما يكبر ف الشركات. لكن آدm. رافض عايز لما يكبر. يكون ظابظ.
تمارا: واو. ظابظ بجد حلو جدا. ولايقه عليك اوى يا آدm.

آريان: بصله. اممم يا آدm ياجـ.ـا.مد. لايقه عليك صدق ياض، كح كح.
آدm: بص ل آريان بغـ.ـيظ. وابتسم بتمثيل.
تمارا: اممم وانت كمان اختياراتك جميله جدا يا آريان.
آريان: بجد. يعنى المجالات دى عجبتك؟
تيم: بغيره. مش مهم تعجبها يا آريان. المهم إنك تكون مقتنع بالل انت بتعمله. لان محدش غيرك هيحقق ذاتك.
ليليان: اممم عندك حق ياتيم. ده نفس كلام بابا آدm وماما مريم لينا كلنا.
تيم: طبعا. انا اتربيت هنا. وكل حاجه اتعلمتها هنا.

تمارا: آدm انت ف حاجه مضيقاك. مش عوايدك ساكت؟
آدm: ابتسم. لأ ابدا. قوليلى عملتى ايه ف واجب مستر علاء؟
تمارا: خلصته كله قبل ما نيجي ع هنا. وانت؟
آدm: لأ. لانى روحت النادي مع شباب العيله. و انا بعد الغدا هطلع اعمل كل الواجبات.
آرين: نزلت من ع الكرسي.
تيم: رايحه فين؟
آرين: بطنى و.جـ.ـعتنى مش عايزه آكل. مش جعانه. هروح ل تالين.

تيم: قام. طيب تعالى نروح الاول ل رينو. لو ف علاج ليكى تاخديه. وبعد كدا انا مش هجبلك شوكليت غير بعد ما تاكلى اوكي.
آرين: اوكي.
تيم: مسك ايدها. تعالى معايا. واتحركو.

الكل اكل. وكان وقت ممتع وظريف وخصوصاً ع سفرة آدm العدوي.
بعد شويه. الكل ف الجنينه.
تيم: خارج من الفيلا رايح ع الجنينه.
ميرو: داخله الفيلا. ووقفت عشان تيم يعدى.
تيم: ابتسم. اذيك ياميرو؟
مريم: بتـ.ـو.تر. ا. انا كويسه ياتيم. شكرا ع سؤالك.
تيم: مبتسم. عيب انتى من عيلتى. وهفضل أسأل عليكى. زي كل يوم وزي ما اتعودنا اننا كلنا نطمن ع بعض.
مريم: ابتسمت بحرج. احم ميرسي.

تيم: طلع من جيبه. 2 شوكليت اتفضلى. دي الشوكليت بتاعة امبـ.ـارح وانهردا. معلش بقى بصراحه أحرجت اديهالك قدام العيله.
مريم: قلبها بيدق. احم مش لازم كل يوم تجبلى. وبعدين انت بتجيب ل آرين وانا كمان ع طول. وكدا كتير.
حتى ممكن تجبلى انا ف اى مناسبه. لكن مش كل يوم.

تيم: لأ انا من يوم ماعرفت يعنى ايه كلام. وآرين جت ع الدنيا. جبتلها شوكليت. وانتى كمان. وانا بصراحه اتعودت ع كدا وانتى مش غريبه وهفضل اجبلك ديما. اتفضلى.
مريم: جواها تضاد مش عارفه تفرح. ولا تزعل. هي اصلا مش عارفه ايه الل بيحصل معاها. وهزت راسها بحرج. واخدت الشوكليت. ميرسي يا تيم.
تيم: العفو ياميرو. بعد اذنك. وخرج ع الجنينه.
مريم: واقفه مكانها وعينيها ع الشوكليت. ومش فاهمه حاجه.

وطلعت بسرعه ع أوضتها. وقفلت ع نفسها. وقعدت ع طرف السرير.
وقالت ل نفسها. انا مالى كدا؟ انا بقالى شهر واكتر مش ع طبيعتى.
من يوم المشكله. وتيم دافع عنى. وانا مش طبيعيه.
والمصيبه انى حلمت ب تيم مرتين. طيب انا بفكر كتير فيه ليه؟
وكمان لما مسكني من ايدى وقدmنى للمدير. واتكلم كأنى شوفت بابا مراد هو الل بيتكلم.
ليه من وقتها وانا مش ع بعضي؟ ليه سعات بفرح جدا. ومره واحده اعيط؟

ليه انا بجد مش فاهمه حاجه؟ وليه بقيت بتـ.ـو.تر لما تيم يكلمنى؟
مع إن قبل كده كنت عادي جدا. وبخـ.ـطـ.ـف منه الشوكليت واجري.
ليه دلوقتى كل خطوه بمشيها بحساب قدام تيم بالذات؟
الباب خبط.
فريحه: ميرو ياحبيبتى انتى جوه؟
مريم: خبت الشوكليت. وقامت فتحت الباب. ايوه يامامي انا هنا.
فريحه: بتعملى ايه ياميرو. وسايبه اخواتك البنات كلهم تحت؟
تمارا بتسأل عليكى. وكمان باباكي سأل عليكى. يلا ياروحي تعالى انزلى.

مريم: حاضر يامامي. ثوانى هظبط الحجاب وتنزل مع بعض.
فريحه: ابتسمت بحب. بـ.ـنتى مريم زي القمر ف كل حالاتها.
مريم: بتنهيده. مامي ممكن تحـ.ـضـ.ـنينى؟
فريحه: ابتسمت. تعالى ياروحي. وضمتها لقلبها بحنان. وربتت ع ضهرها بحب كبير. قوليلى ياميرو. انتى كويسه يقلبى؟
مريم: مغمضه عينيها بحيره. وقالت ايوه يامامي. انا كويسه الحمد لله.
وخرجت من حـ.ـضـ.ـنها. ميرسي يامامي. انا كنت محتاجه حـ.ـضـ.ـنك. ودلوقتي انا كويسه جدا.

فريحه: باست جبينها. حبيبتي ف اى وقت حـ.ـضـ.ـنى موجود لمريوم قلب مامي. وكمان بابي حبيبك.
مريم: ابتسمت. ميرسي جدا يامامي. يلا ننزل للعيله بابي وحشنى اوى.

ف الجنينه.
آركان و آرين وحياة و چواد و كارما. وهما طبعا ف ابتدائي. بيلعبو كلهم وبيجرو ورا بعض.
لكن تالين هاديه تماما وقاعده ع حجر مراد.
أما. باقى الشباب من الاحفاد. واقفين مع بعض. وسعات يهزور ويجرو ورا بعض. وصوت ضحكهم وفرحتهم واصل للعيله.
آدm مراد. بيجرى ورا آريان. ووقعو ع الأرض وكله ضحك حتى آريان بيضحك وكح كتير. كح كح.

آدm مراد: اتعدل ووقف. ومد ايدو ل آريان. وساعده. وقرب من ودنه وهمس بغـــضــــب. ع فكره انا عارف انك متصاحب ع ولد اسمه مازن. وبتشربو سجاير بعد السنتر.
آريان: اتصـ.ـد.م. ايه ده محصلش.
آدm: بنفس الهمس وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ.
انت بقالك اكتر من شهرين بتشرب سجاير. وكمان ف حمام اوضتك. ولو فضلت ع كدا. انا هاقول لجدو. ماشي؟
آريان: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. ا. انت كـ.ـد.اب. وبعدين انا اكبر منك. اتكلم معايا كويس.

آدm: بجمود. انا عارف انا بتكلم ازاى؟ مازن مصاحبك عشان فلوسك. وبيضحك عليك.
وابن عمه يزيد زميلى ف الفصل. ووقع بالكلام قدامي وميعرفش إن آريان العدوي ابن عمي.
اعقل وسيبك من الواد ده. ومن امتى حد ف العيله بيشرب سجاير. ابوك لو عرف. او جدك. انا مش عارف هيعملو فيك ايه. تمام؟

وانا مش هسكت انا بحذرك فاهم؟ مش معنى انك اخويا الكبير انك مابتغلطش لأ. انت عارف انا لو حطيت حاجه ف دmاغي هعملها. وهرجعلك عقلك. ابعد عن مازن مااشي؟ ومش هقولك تانى يا آريان ياعدوي.
أما: باقى البنات من الاحفاد. بيتمشو مع بعض ف الجنينه. وبيهزرو مع بعض.
وباقى العيله. قاعدين كلهم مع بعض. الرجـ.ـاله جمب بعض. والستات جمب بعض.
آدm: اتكلم كتير. مع جاسر وأشرف. وزياد. وباقى الشباب. وكان وقت مميز. وبعد شويه.

آدm: منورين بجد ياجماعه.
طارق: بنورك ياخويا. رايح تعمل عمره. وتطلع من العمره ع المانيا. وراجع ماشاء الله عينى عليك بـ.ـارده. انت كنت فين ياض؟
كلهم ضحكو عليه.
آدm: ههههه. كنت ف لبنان هههههه. وبعدين يعم الله اكبر ف ام عينيك دي. يعم ارحمنى شويه ديما جايبنى ورا. وقوم انت من بكره سافر انت كمان.
طارق: وحياتك يسطى ناويها. كلها كام سنه واطلع ع المعاش. وساعتها مش هتعرف تلمنى من مطارات مصر. صح يارانوش؟

رنا: هههههههه صح يا طارق. ويارب المرادي تكون صادق ف كلامك ههههه.
كلهم ضحكو.
مراد: شايل تالين، اوبا بقى ياطاروق. رنا بتحفل عليك. وانا كدا ازعل.
طارق: بغـ.ـيظ. شوفتى. خليتى الواد مراد يشمت فيا. وبصله عيب ياض دا انا الل مربيك. متبقاش زي ابوك ياض انت.
آدm: بمكر ماله ابوه يا، أسد؟
الكل ضحك بصوت عالى...
طارق: لاا هي القاعده انهردا عليا ولا ايه؟
زين: واحنا نقدر ياعمي. دا انت الخير والبركه.

طارق: تعرف ياض يازين. انت العاقل الل فيهم.
وبص ل مراد ماطمرش فيك تربيتى ياض انت.
مراد: بخبث. بإمارة الديك الرومي ياطاروق ههههه...
كلهم ضحكو.
مريم: قاعده. وقالت ل مريم بـ.ـنت اخوها تقعد جمبها واهتمت بيها. وقالت منورين ياجماعه. والله بجد وجودكم كلكم مبهج جدا.
كلهم. ابتسمو الله يكرمك.
رنا: تسلمي يامريم ربنا يكرمك. انتى الل مجمعانا والله.
ملك: فعلا. ودي حقيقه. ربنا يبـ.ـاركلنا فيكى يا ام مراد.

هنا: مريم دى كل حاجه حلوه. ربنا يعزها يارب.
نور: بسعاده. مامي. مامي بجد ست عظيمه نفسها كل يوم نتجمع كدا.
مريم: ابتسمت بحب. والله يانور يابـ.ـنتى بتمنى. كلنا نتجمع كل يوم. بنهون ع بعض كتير. وكفايه الضحكه الل طالعه من القلب.
ربنا يبـ.ـارك فيكو يارب. ونتجمع ع طول ف الخير إن شاء الله.
كلهم. إن شاء الله.
آدm: طبعا بيسمع. وكالعاده. قلبه مبسوط من احترام الكل ل اميرته. وخايف يحسد نفسه عليها. وابتسم بحب كبير.

مراد وزين ونور ورينو. مبتسمين وعندهم فخر كبير إن مريم الجزار. تبقى امهم.

مريم: همست ل رينو. حبيبتي معلش شوفي زينب اتأخرت بالضيافه ليه؟
رينو: قامت حاضر يامامي. واتحركت.
فهد: عينيه عليها وواحشاه جدآ. لانه لسه راجع من مهمه هو ومراد من يوم واحد بس. وجه يقوم وراها.
مراد: بمكر. مسكه رايح فين يانجم؟
فهد: بغـ.ـيظ. ايه الل رايح فين؟ داخل جوه؟
مراد: بمكر. ليه؟ كلنا قاعدين هنا. انت عايز تقوم ليه؟
فهد: ياض متبقاش ثقيل. وانت مالك. وسع خلينى اقوم؟
مراد: بغمزه. تؤ.

فهد: شـ.ـد ايدو. ده انت عيل رخم وفصيل.
مراد: انا رخم؟ امممم ماشي يافهودي قوم.
فهد: جه يقوم. شاف رينو راجعه. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ. وقعد تانى. وبص ل مراد. منك لله يامراد.
مراد: ببرود. ومنك ياقلب موراد.
رينو: قعدت وعينيها ع الولاد وفهد. وقالت زينب جايه حالا يامامي.
فهد: مراقب الكل. وبص ع رينو. وهمس بين شـ ـــفــايـــ ـفه. بحبك.
رينو: ضحكت بسعاده. ونزلت وشها ف الارض بحرج.

زينب: جت. ووراها البنات وشايلين صواني الضيافه. وقدmوها.
آريان: راح عند آدm. احم ع فكره ا. انا مبشربش سجاير.
آدm مراد: رفع عينيه ليه. وقال أنا مبحبش اعيد واكرر كلامي وانت عارف ده كويس. وممكن اوي اخدك دلوقتي ونطلع اوضتك واطلعلك علبة السجاير من درج المكتب. تمام؟
آريان: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. طيب انت هتقول لجدو؟
آدm مراد: بص ع الشباب. وقال قدامك اسبوع واحد. لو مرجعتش عن الل انت بتعمله ده. انا هتصرف. بنفسي.

آريان: انت بتهددني يا آدm؟
آدm مراد: بصله. انا لو مش خايف عليك. مكنتش نصحتك. الواد ده عايز يبوظك. ويخليك زيه. وبكره هياخدك لطريق اكبر من كدا بكتير. وساعتها انت بس الل هتنـ.ـد.م. لكن عايزك تعرف حاجه مهمه. انى مش هسمح لأى حد يجي جمب سمعة العيله. ولو عايز تعتبره تهديد. اشطا مفيش اى مشكله عندى. وقرب من دونه وقال عارف اول واحده من العيله هتعرف ان آريان باشا العدوي بيشرب سجاير هتبقى مين؟

آريان: بصله بقلق. وهز راسه لأ.
آدm مراد: بنظره تخــــوف. مريم الجزار. وسابه ومشي.
بعد فتره
عدا الوقت ع الكل. وكان وقت جميل جدا. وجه آخر اليوم. وكل واحد اخد عيلته ورجعو ع بيتهم.

عند يوسف عزيز...
مريم: ف اوضة كريم. بتراجع معاه. تمام ياكريم ياحبيبى. إن شاء الله هتنجح وتجيب مجموع كبير وترفع راسي زى كل سنه.
كريم: ابتسم. إن شاء الله ياامي. دعواتك ليا ياحبيبتى.
مريم: بتنهيده. بدعيلك ديما ياروحي. وكان نفسي تدخل طب. لكن رغبتك اهم طبعا.

كريم: يا امي انا لو دخلت طب مش هنفع فيها. انا بتمنى اكون مهندس كمبيوتر. شغل سهل ولذيذ. وكمان انا بحب البرمجيات جدا. يعنى بقى ماليش ف الطب والكلام ده.
مريم: ابتسمت ربنا يوفقك ياكريم ياحبيبى يارب. وإن شاء الله هتكون احسن مهندس ف الشرق الأوسط كله. وايا كان انت انا هفتخر بيك ديما. يلا يا حبيبي نام عشان مدرستك.
انا هروح اشوف اخوك مصطفى بيعمل ايه. وهبعتو عشان تنامو.
كريم: بابا بيراجع ل مصطفى اللمض.

مريم: هههههههه انت بتقول فيها. ولد مشاغب اوى ربنا يهديه. يلا ياحبيبى تصبح ع خير.
كريم: وحضرتك بخير.
مريم: خرجت وراحت ع اوضتها.
يوسف: مصطفى ركز معايا. السؤال ده مهم جدا.
مصطفى: منا جاوبت عليه يابابا.
يوسف: مش بنفس الصيغه المكتوبه يادرش. لازم الإجابه تكون نموزجيه عشان دى هيرفع معاك ف الدرجات. ولازم كمان تفهم قبل ما تحفظ.

مصطفى: حاضر يا بابا. بكره إن شاء الله. هراجع مع حضرتك كل الاسئله دى. وهحفظها كويس جدا.
يوسف: وانا واثق انك هتحل بطريقه مميزه. اومال ايه. انت مصطفى عزيز. ويوسف افتكر جدو. وغمض عينيه باشتياق كبير. ودعى ل جدو بالرحمه.
مصطفى: شكرا يابابا. انا هشرفك.
يوسف: ابتسم. وباس ع راسه. اسمك لوحدو يشرف يا مصطفى. ربنا يحميك يبنى.
مريم: خبطت ودخلت. وابتسمت. مصطفى حبيبى. ها عملت ايه مع بابا؟

مصطفى: كله تمام يا ماما. اروح انا بقى عشان عايز انام. جرينا كتير جدا عند جدو آدm.
مريم: باسته من خدو. حبيب قلبى انا. يلا روح نام. اخوك كريم مستنيك وياريت متضايقوش اوكي. تصبح ع خير.
مصطفى: قام. وقال بمكر حاضر ياست الكل. وانتى بخير. تصبح ع خير يابابا.
يوسف: ابتسم وانت بالف خير يا حبيبى.
مصطفى: خرج. وقفل الباب وراه.
مريم: قــلـــعت الاسدال. وقعدت جنب يوسف. مالك يا يوسف؟

يوسف: ابتسم. وحط ايدو ع خدها. انا مبسوط ياقلب يوسف. مبسوط انك جمبى ومعايا.
مريم: حطت راسها ع صدره. انا جمبك ومعاك ديما ياحبيبى. ربنا يخليك لينا يايوسف.
يوسف: قرب منها وباسها بحب كبير. ويخليكى ليا ياقلب يوسف.

عند زياد جمال.
طالع ع السلم. وقابل ماليكه ف الطرقه.
زياد: لسه هيتكلم...
ماليكه: حطت ايدها ع بوقه. وهمست. هششش حياة نامت اخيرا.
زياد: هز راسه. وهمس تمام. تعالى. وراحو الأوضه.
ماليكه: قفلت الباب. ونفخت اووف. مـ.ـا.تعرفش عـ.ـذ.بتنى قد ايه علشان تنام. تخيل 4 حواديت. ده غير الل جبتهم من ع النت. وحياة مفتحه عينيها وتقولى قولي كمان. ههههه. اووف. الحمدلله انها نامت اخيرا.

زياد: بيقــلـــع جاكيت البدله. ههههه. غاويه سهر البـ.ـنت دى. مع انهم لعبو كتير انهردا.
ماليكه: بتعلق الجاكيت. اه ربنا يهديها. طفله مشاغبه.
زياد: تؤ تؤ بـ.ـنتى انا اجمل بـ.ـنت ف العالم. وتعمل الل هي عايزاه. مدام ده ف راحتها.
ماليكه: راحت عند الدولاب تطلع لبس ل زياد. ايوه. ايوه. دلع فيها برحتك. لما البـ.ـنت جننتنى.

زياد: بيلبس. لأ ف دلع عن دلع يفرق. انا شايف إن حياة ماشاء الله عليها. هاديه وعاقله. وكمان شخصيتها كويسه جدا. وبتحب القصص والحجات المفيده. ف ليه ما شجعهاش ع كدا. المهم ياسين نام؟
مالييكه: بتعدل ياقة تيشرت زياد. وابتسمت امم حظابط ياسين ههههه. ايوه زمانه نام. أقوله نام يا ياسو. يقولى لو سمحتى انا حظابط ياسين.

زياد: حاوطها من وسطها. بجد نفسي يحقق حلمى زمان. ويبقى ظابط. والحمد لله انه عندو حلم أنه يكون ظابط. وربنا يوفقه واقدmله ف الشرطه إن شاء الله.
ماليكه: حاوطت رقبته بحب. يارب يقدرنى ع تربيتهم. واحقق أحلامك فيهم. ياسين ظابط. وحياة دكتوره. وربنا يستجاب لدعواتى...
زياد: اتنهد. ربك كريم اوى ياماكي. وهيستجيب إن شاء الله، انما قوليلى بقى. انتى قمر ليه كدا؟
ماليكه: نزلت عينيها بحرج. احم. وسكتت.

زياد: قرب منها وباسها بحب كبير. وحشتينى اوى ياماكي.
ماليكه: غمضت عينيها بحب. وانت اكتر يازيزو...

عند: مالك الصاوي.
مالك: بتعب. عشان خاطرى نامي ياكارما.
كارما: بابي. انا عايزه العب بالعروسه شويه.
مالك: العبى بالعروسه بكره ياحبيبتى. كدا انتى مش هت عـ.ـر.في تصحي بدرى للمدرسه.
كارما: نو بابى مش عايزه اروح المدرسه.
مالك: نعممم. لأ ماينفعش. ولو مروحتيش. مش هنخرج نتفسح كلنا اخر الاسبوع.
كارما: جريت ع السرير. بسرعه تعالى قولى حدوته عايزه انام عندى مدرسه بكره...

مالك: ضحك بسعاده. يابت يابكاشه انتى. تعالى. وشـ.ـد عليها الغطا. وباس أيدها. يلا خدينى جمبك اقولك حدوته جميله.
كارما: اهو سمعاك قول...
مالك: فتح النت ع الفون. وبيقرأ حدوته. وانـ.ـد.مج مع الاحداث.
ساره: براو عليك يا آسر ياحبيبى. كدا احنا قفلنا المنهج. وإن شاء الله هتجاوب كويس جدا.
آسر: يارب ياماما. وناناه ملك كل يوم أنا وهي نعمل الهيمورك مع بعض. وده الل سهل عليا كتير.

ساره: نانا ملك عايزاك تكون اشطر واحد ف الدنيا.
آسر: انا عارف. وكمان قالتلى انها عايزانى لما اكبر. اكون وكيل نيابه زي بابا. او مهندس وأمسك شركات الصاوي كلها. قالتلى انت آمل العيله بعد ربنا طبعا...
ساره: ابتسمت بحب. طبعا ياحبيبى. لكن انا عايزاك تكون زي ما انت عايز تشوف نفسك ايه؟
آسر: انا عايز اكون وكيل نيابه وكمان بتمنى اكون زي جدو جاسر.

ساره: مسدت ع شعرو. إن شاء الله ربنا يحققلك كل احلامك. وبصت ف الساعه. امم انت يدوبك تنام.
وانا هروح ل كارما هانم ولسه بينا أنا وهي حوار كبير ع العروسه. ههههه. تصبح ع خير ياروحي. وباسته من خدو.
آسر: وحضرتك بخير.
ساره: خرجت. وراحت ع اوضتة كارما. وكشرت عينيها وقربت من الباب.

وقالت. صوت مالك ده؟ وقربت راسها من الباب. وشافت مالك منـ.ـد.مج ف قرأة القصه. وكارما نايمه بعمق كبير. وابتسمت بحب كبير. وهمست. بسبس. وشاورت ل مالك.
مالك: انتبه. وبص ع ساره. وبص ع كارما شافها نامت. وهز راسه ل ساره. هششش.
ووطي باس جبينها وشـ.ـد عليها الغطا. وخرج، وراحوا اوضتهم.
ساره: بتفك زاراير القميص ل مالك. ومبسوطه وقالت. بجد بجد انا مبسوطه جدا انك نيمت كارما. بتاخد منى مجهود كبير ع مـ.ـا.تنام...

مالك: قــلـــع القميص وبيلبس التيشرت. ياحبيبتي ده اسلوب. عارفه مفيش خمس دقايق ونامت.
ساره: رفعت حاجبها وقالت اممم بجد. اوكي تمام. خلاص انت بقى عليك تنيم كارما كل يوم باسلوبك الجميل ده اوكي يابيبى...
مالك: فتح عينيه. لااا. ع فكره بقى. بـ.ـنتك عـ.ـذ.بتنى ع مانامت. وانا بسحب كلامى هههههه. وهتنازل ليكى يقلبى وانتى اتولى المهمه دي.
ساره: ههههه خلاص هنقسم الايام اوكي.

مالك: اممم فكره مش بطاله انا خميس وجمعه وانتى باقى الاسبوع...
ساره: هههههههه. لأ جاى ع نفسك اوى.
مالك: عشان ت عـ.ـر.في انى بضحي.
ساره: راحت ع السرير. اممم طول عمرك مضحى ياحبيبي.
مالك: نام جمبها. اطفى النور ده بقى. وتعالى ننام عشان عندى قضيه بكره إن شاء الله مهمه جدا.
ساره: حاضر ياحبيبى وربنا يوفقك يارب. وقفلت الاضاءه. وباسته من خدو. تصبح ع خير ياحبيبى.
مالك: اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وانتى بخير ياقلبي.

عند فارس.
رودي: بغـ.ـيظ يلا يا چواد ياحبيبى نام ياروح ماما.
چواد: لأ انا مش عايز انام. انا عايز بابا طارق.
رودي: اوووف يبنى عايزه اتخمد الله يخربيت كدا. وجدك دلوقتي نام. تبقى العب معاه بكره.
چواد: حط صوباعه ف بوقه. لأ بابا طارق مش نايم. وچود بتلعب معاه.
رودي: شالت ايدو. وزعقت. مـ.ـيـ.ـت مره اقولك ماينفعش تحط ايدك ف بوقك كدا. كدا غلط ويجيب امراض. وچود انا هروح اجيبها من شعرها وانيمها هي كمان. يلا نام.

چواد: لأ مش عاوز أنام يارودي.
رودي: زعقت. ياض انت عامل زى الشريك المخالف ليييه. يخربيتك انت وچود انتو خلفة شياطين ياض انت وهي. اتخمد يالا بدال ما اضـ.ـر.بك. وبالشبشب وحيات امك.
چواد: كشر عينيه ومش فاهم.
فارس: سمع صوتها. ودخل بسرعه. ايه يا رودي بتزعقى لمين؟ وبص ع ابنه. واستغرب. انتى بتزعقى ل چواد؟
رودي: بغـ.ـيظ ابنك مش عايز ينام ياسيادة السفير وانا جبت أخرى منه.

فارس: بعتاب. رودي مش أسلوب ده؟ احنا متربناش ع كدا ولا بالطريقه دي. اتفضلى انتى وانا هتصرف معاه.
رودي: لأ مش هتفضل. غير لما اشوف اسلوب تربيتك معاه.
انا بقالى ساعه بحايل فيه. عشا واتعشى. لبن وشرب. عصير وشرب. ابنك بيضحك عليا ياستاذ.
فارس: كاتم الضحكه. احم لأ چواد ابنى راجـ.ـل وشاطر جدا ومابيضحكش ع حد مش كدا يا چواد؟
چواد: لأ انا ضحكت عليها. عشان مش عاوز أنام. انا عايز بابا طارق.

فارس: بص ع رودي الل شايطه. وابتسم بتمثيل. انا هتصرف اوكى.
رودي: شاورت ليه. اوكي اتفضل انا واقفه اتفرج ع اسلوب تربيتك مع عيالك.
فارس: بلع ريقه. احم يارب مايكسفنيش. احم چواد ابنى الشاطر هينام دلوقتي ويسمع الكلام. عشان عنده مدرسه بكره. وبعد المدرسه هجبله حاجات حلوه كتير جدا...
چواد: هز راسه لأ انا عايز بابا طارق.
فارس: حاول تانى وتالت. وحاول مع چواد أنه ينام لكن بردو مش عايز.

رودي: واقفه. وكانت شايطه. لكن قلبت معاها ضحك بصمت. ع شكل فارس وهو جايب اخرو ومضايق.
فارس: بخـ.ـنـ.ـقه. وبعدين معاك ياچواد؟ يعنى انت مش هتنام؟
چواد: لأ انا عاوز بابا طارق.
فارس: اتعدل ووقف. وبص ل رودي. مش طالعلى ابدا.
رودي: هههههههه. والله ضحكتنى. ده واد فصيل. تعالى يسي چواد نروح ل طارق. أما نشوف ايه الحجه بتاعتك.

عند طارق...
طارق: بس يست چود. وبعدها بقى. العصابه كانت هتهرب. لكن انا بقى ايه؟ جريت وراهم زي الأسد. ومسكتهم ضـ.ـر.ب وفين يوجـ.ـعك. وقبضت ع العصابه كلها. وبعدها اترقيت لمقدm. وسمونى الأسد.
چود: بانبهار. الله جدع وشجاع يابابا طارق. طيب وجدو آدm بقى؟ ميرو بتقول كان مقدm ف الشرطه وقوى وذكي جدا.

طارق: بتريقه آدm ذكي؟ يابت آدm ده عمرو ما عمل حاجه غير لما يسالني الاول. ايه رايك ياطارق نعمل ده؟ ايه رايك ياطارق نروح هنا ولا هنا؟ بصي مكنش يعرف يمشي اى خطوه من غير ما ياخد رأيي...
رنا: هههههههههه. حصل وع يدي هههههه. يخرابى عليك راجـ.ـل.
طارق: بغـ.ـيظ. مالك ياوليه انتى؟ انا يعنى كـ.ـد.اب؟ ولا يمكن بكدب؟ قولى قولى قدام بـ.ـنت ابنك. نسوان نكد.
رنا: شهقت. نسوان؟ انت بتقول الالفاظ دي قدام بـ.ـنت ابنك ياطارق؟

چود: ماما رنا فكك م الحوار ده. فكسان ع الآخر.
رنا: تنحت. فكسان! طيب يا چود. انا بقى مش هتكلم معاكي تانى غير لما تتعلمى ازاى تتكلمى كويس لأن كدا غلط.
چود: بصت ل طارق.
طارق: غمزلها. تصالحها وخلاص.
چود: بتمثيل اتمسكنت، ايه ده انتى مخصمانى. ده لا يمكن أبدا. وبعدين ياماما احنا بنهزر مع بعض. انا ف الشارع مبقولش كلمتين ع بعض...
طارق: ايوه وانا شاهد ع كدا. چود حفيدتى ملاك وديع بره البيت...

رنا: بغـ.ـيظ. ملاك اه. بأمارة زميلها الل فتحت راسه السنه الل فاتت. دى بتاكل العيال ف المدرسه...
چود: اله ما هو الل يستاهل. شتمنى انا وصحباتى.
رنا: وصحباتك. متكلموش. انما انتى؟ لأ ازاى لازم تربيه وتاكليه كمان.
طارق: اله جرا ايه يارنا. البت اتصرفت صح. اسمعى يابت ياچود. اى حد يكلمك تجيبى حقك ومتخافيش يابت. انتى من عيلة السيوفى فاهمه ياچودى.
چود: بغمزه فاهمه ياقلب چودى.

رنا: شهقت. وغمضت عينيها بنفاذ صبر. ارحمنى يارب. مش عارفه اربي احفادى. كويس اوى إن فهد بعيد عنك.
طارق: وحياتك لا اخلى آرين تاكل بنأدmين صغيرين. قال بعيد عني قال. اصبري واتفرجى. كلها كام سنه. واقعدلك يختى ف ام البيت. والم احفادى حوليا. واهيبرهم.
رودي: خبطت. رانوش انتى لابسه. ههههه.
رنا: بغـ.ـيظ. الطم. الطم. أدى الدكتوره الكبيره. وانا هالوم ع البت ليه؟ لما امها هبله. استغفر الله العظيم يارب. ادخلى يارودي.

طارق: والله انتى وليه معقده. وغمزلها بس هفرفشك اصبري عليا...
رودي: دخلت. سالخير يابشر. اتفضل يسي چواد. أدى بابا طارق اهو.
چواد: جري عليهم. بابا طارق. ماما رنا، وطلع ع السرير.
رنا: باسته قلب ماما رنا انت. ايه ياچواد انت كل ده لسه ما نمتش؟

ردوى: وحياتك يارانوش. بقالى اكتر من ساعه ونص بحاول انيم ف الل جايبينه. احم لأ مؤاخذه. بحاول انيمه. وكمان فارس جاب آخرو معاه. وهو كل الل عليه عايز بابا طارق. بابا طارق.
طارق: اصيل ياض يا چواد. تعالى ف حـ.ـضـ.ـن جدك حبيبك.
چواد: قام من حجر رنا. وقعد ع حجر طارق.
طارق: قولى بقى مش عايز تنام ليه؟
چواد: كدا. انا مش عايز انام هناك. انا هنام هنا جمبك انت وماما رنا.

طارق: فتح عينيه بدهشه. ايييه؟ تنام هنا؟ انهردا لأ. احم قصدى مش هينفع انهردا.
رنا: بمكر. ليه ياطاروق مش هينفع؟
طارق: بغـ.ـيظ. احفادى بينامو كل واحد ف اوضته. جديده دى انه ينام وسطينا. وقرب منها وهمس وانهردا لأ يارنا. انتى وحشانى مووت يابت...
رنا: كشرت عينيها. وقالت جواها. امم. مش انت بتقول عليا وليه نكد ومعقده. حااااضرر اصبر عليا. احم قوم ياچواد نام ف اوضتك يلا...

چواد: لأ انا هنام هنا جمبك. قومي ياچود عشان انام.
رودي: تعالى ياچود ياحبيبتى. المهم أنه ينام. معلش بقى ياطاروق. استحمله انهردا بس...
طارق: بغـ.ـيظ. وانا استحمله ليه يختى. انتو تخلفوا وتقرفونا. قوم ياض انت نام ف اوضتك يلا.
چواد: لأ. انهردا جدو آدm قالى الل بيحب جدو. بينام جنبه. وانا بحبك وهنام جمبك.
رنا: هههههههههههه هههههههههههه...
طارق: وصل لقمة غـــضــــبه. آدmممم، منك لله يا آدm ياعدووووووي...

عند محمد عزيز.
محمد ف الحمام بياخد شاور.
نور: ف اوضة تمارا بتراجع معاها الاسئله. وخلصت وقالت. تمام كدا ياحبيبتى برافو عليكي.
تمارا: ميرسي يامامي.
نور: ابتسمت. ولعبت ف شعرها. تحت امرك ياقلب مامي. يلا بقى. نامى عشان تقومى إن شاء الله بكره فايقه للمدرسه.
تمارا: اوكي تصبحي ع خير. وباستها.
نور: وانتى بخير ياروحي. يلا تعالى عشان اغطيكى كويس.

تمارا: نامت ع السرير. ونور شـ.ـدت عليها الغطا. وباست جبينها. تصبحى ع احلام سعيده.
تمارا: ابتسمت. تصبحى ع جنه.
نور: ابتسمت. وقفلت النور. وخرجت.
نور: واقفه ف الطرقه وقالت. اطمن ع تيمو. وبعد كدا ادخل ل محمد.
تيم: بيتكلم ف الفون. ايوه يارينو. طمنينى ع آرين؟
رينو: ف حـ.ـضـ.ـن فهد الل واحشها. اطمن والله ياتيمو هي كويسه جدا الحمد لله ونامت كمان.
فهد: اتنهد بغيره كبيره.
تيم: طيب يعنى هي اتعشت قبل ما تنام؟

رينو: اتـ.ـو.ترت من ملامح فهد. احم ا. ايوه اكلت ونامت.
تيم: هز راسه تمام. وانتى يارينو اتعشي قبل ما تنامى تمام؟
رينو: ابتسمت بحب. حاضر ياحبيبى. متقلقش عليا.
تيم: ماشي ياحبيبتى. انا هطلع بكره من المدرسه بدرى. وهعدى عليكى واطمن ع آرين بنفسي.
رينو: ابتسمت. ماشي يقلب رينو. هستناك.
تيم: ماشي ياحبيبتى تصبحي ع خير.
رينو: وانت بخير ياتيمو. وقفلو.
نور: هههه ممكن ادخل؟
تيم: رفع عينيه. وابتسم. نورى. تعالى ادخلى.

نور: اممم انا مش بتصنت ع فكره. لكن انت سايب باب اوضتك مفتوح.
تيم: عادى انا كنت بطمن ع رينو. وخارج اعمل نسكافيه عشان ف عندى مراجعه مهمه. دى اخر سنه ولازم اجيب مجموع طب إن شاء الله.
نور: قربت من تيم. وعدلت ياقة القميص بسعاده. طبعا إن شاء الله. انت الدكتور تيم. وبإذن الله هتحقق كل احلامك. وانا واثقه من ده.
تيم: ابتسم. وباس ع أيدها. والفضل يرجع لله ثم ليكى انتى والدكتور محمد. احسن اب ف العالم كله.

نور: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. انا مش مصدقه. تيمو ابنى كبر. وخلاص امتحاناته ع الابواب.
وكلها سنه ويبقى ف الجامعه. انا بجد اسعد ام ف الدنيا كلها.
تيم: حبيبتى يانورى. إن شاء الله ربنا يقدرنى وافضل اسعدك كدا ع طول.
نور: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. تحب اراجع معاك ف اي حاجه؟
تيم: لا شكرا جدا. الدكتور محمد شرحلى كل حاجه. انا بس هراجع شويه. وبعدها انام.
نور: ربتت ع ايدو. طيب ياروحي. راجع انت وانا هعملك النسكافيه.
عند فهد.

رينو: قفلت مع تيم. وبصت ل فهد الل مغمض عينيه. وواضح ع ملامحه الغيره.
رينو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. احم حبيبى انت نمت؟
فهد: اخد نفس عميق واتنهد. لحد امتى يارينو؟
رينو: فهمت. لكن قالت لحد امتى ايه؟
فهد: اتعدل. لحد امتى تيم هيفضل يهتم ب آرين. وكمان حوار ام الشوكليت واللعب ده. انا جبت أخرى بجد.

رينو: حبيبى حاول تهدى. وبصت ف عينيه. فهد انت كنت بتهتم بيا بردو. ليه تظلم تيم بما إن كل حاجه بيعملها بتقدير وحب واحترام كمان.
فهد: مسح وشه بايديه ونفخ بديق واتعدل. انا كنت بهتم بيكى اه.
عشان بحبك فا ده اكيد. لكن عمرى ما قدmت ليكى لعبه أو هديه قدام آدm.
ديما كنت بعمل ليه حساب. ومتنسيش انى وانا ف ثانوى ابوكي كان مطلع عينى وكنت بشحت منك الكلمه.
رينو: كتمت الضحكه. احم. طيب انت عايز ايه دلوقتي وانا اعمله؟

فهد: بص ف عينيها. رينو انا طبعي الغيره. ومش جديد عليكى. وآرين بـ.ـنتى.
انا عارف إن تيم محترم جدا كمان. وبيخاف عليها. وآرين لسه صغيره. لكن خايف.
مش عايز حد يتعلق بالتانى. مش عايز حد يتعـ.ـذ.ب. وغير كدا من واجبى احمي بـ.ـنتى وده ماينفعش. انا لما بشوف تيم بينادى عليها بولع نار.
رينو: بتنهيده. صدقنى يافهد. الوضع مختلف. تيم ابنى. ولما عرف انى خلفت آرين و آركان. قال إنهم اخواته. واتربى وكبر ع الاساس ده.

تيم مش حاسس نفسه غريب عننا. لأ. تيم واخدنى امه. وكمان انت ليك حب كبير ف قلبه.
وكان بيغير منك وهو صغير.
لكن لما كبر واحده واحده بدء يستوعب كل حاجه. وكبر وآرين أخته وكمان آركان. وميرو وليليان. زي ما اتربينا اننا كلنا اخوات.
احنا كمان ربيناهم أنهم اخوات. فهد احنا مانجيش نزرع الحب والحنيه ف قلوب ولادنا. ودلوقتي نقولهم لأ. ماينفعش.
فهد: بصلها كتير. انتى مش هتفهمى احساسي كأب بيغير ع بـ.ـنته.

رينو: حطت راسها ع صدره. انا فاهمه كل حاجه. وانا كمان بغير ع بـ.ـنتى. ولو ف يوم حسيت إن ف تهاون انا هاخد موقف. لكن انا شايفه حاليا إن تيم اخ ل آرين. صدقنى.
فهد: غمض عينيه. وضمها لقلبه وسكت.
رينو: سمعت دقات قلبه سريعه وبيتنهد بخـ.ـنـ.ـقه.
عرفت أنه مخـ.ـنـ.ـوق جدا. ورفعت راسها. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وهمست بحب. تعرف انك وحشتنى اوى.
فهد: بتنهيده. وانتى كمان.

رينو: قربت منه وباسته. وقالت برقه. وانا كمان ايه؟ انت بعيد عنى وكنت مسافر اكتر من اسبوعين.
هو انا مش معشوقتك ونجمتك. انا رينو حبيبتك يافهد.
فهد: قلبه دق بحب. وقال انتى روحي يارينو. وانتى فعلا معشوقتى ونجمتى. اسف انا بس كنت مخـ.ـنـ.ـوق شويه.
رينو: قربت منه اكتر. وحاولت تخرج فهد من زعله.
وفهد: قرب منها بحب كبير. وعاشو وقت مميز مع بعض.

آريان: ف الحمام. فاتح نت بيكلم مازن صاحبه. وبيشرب سِجاره. وكتب ل مازن. لأ لأ يامازن انا خايف.
مازن: كتب. خايف من ايه؟ هو حد هيشوفك؟
عند محمد عزيز.
محمد: واقف قدام المرايا بيسرح شعرو.
نور: دخلت. وابتسمت اتأخرت عليك؟
محمد: اكيد طبعا. لكن المهم الولاد نامو؟
نور: بتقــلـــع الاسدال. تمارا بس الل نامت. لكن تيم بيراجع ع المنهج.
محمد: ربنا معاه. وإن شاء الله هيجيب درجات كويسه. انا واثق من ده.
نور: بتعلق هدوم محمد ع الشماعه. إن شاء الله ياحبيبى. ربنا معاهم يارب.
محمد: راح ع السرير. تعالى بقى ارتاحي شويه. انتى صاحيه من الفجر.

نور: حاضر. انا بجد نفسي انام اوى. وراحت جمبه ع السرير.
محمد: شـ.ـد عليها الغطا. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وباس جبينها. يلا نامي ياروحي.
نور: باسته من خدو برقه. تصبح ع خير ياحبيبى.
محمد: بحب. وانتى بخير.

عند زين.
ريتال: عند ليليان ف اوضتها وبتراجع معاها.
ليليان: كفايه كده يامامي بليز. 20 سؤال اصعب من بعض.
ريتال: ايه بس يالي لي ما انتى ماشاء الله عليكي جاوبتى عليهم كلهم.
ليليان: بتتاوب. ايوه ياروتي منا قولتلك حفظاهم والله. بس انتى بقى لازم تراجعى معايا مره واتنين وتلاته كمان.

ريتال: خبطتها ع راسها يابت ياغلباويه انتى. انا براجع وبتاكد عشان عايزاكي تففلى المنهج كله. ثم انا عارفه إن لي لي الجميله شاطره وقموره. وهترفع راس بابا زين مش كدا يقلبى.
ليليان: اممم طبعا. لكن الأهم. وقبل اى حاجه...
ريتال: قاطعتها. عارفه جدو آدm وناناه مريم. اكيد طبعا دول أساس العيله ياروحي. وإن شاء الله هترفعى راسهم وتجيبي مجموع كبير جدا...

ليليان: يااارب يارب يامامي. ادعيلى بالله عليكى عايزه ادخل كلية هندسه.
ريتال: لعبت ف شعرها. دعيالك ياقلب مامي. وكمان دعوات جدك وجدتك معاكي ديما انتى وأخواتك...
ليليان: حـ.ـضـ.ـنتها انا بحبك اوى اوى يامامي.
ريتال: ابتسمت بحب وضمتها لقلبها. وانا بحبك جدا ياروح مامي. يلا بقى علشان تنامى وترتاحي.
ليليان: اروح اسلم ع بابا آدm وماما مريم. وكمان بابي حبيب قلبي. وأرجع انام...

ريتال: بابتسامه ماشي ياحبيبتى. وانا هروح اطمن ع آريان. تصبحي ع خير.
ليليان: وحضرتك بخير.
ريتال: خرجت ورايحه عند آريان، وليليان رايحه تسلم ع باباها وآدm ومريم...
-بقلمي مريم
آريان: ف الحمام. فاتح نت بيكلم مازن صاحبه. وبيشرب سِجاره. وكتب ل مازن. لأ لأ يامازن انا خايف.
مازن: كتب. خايف من ايه؟ هو حد هيشوفك؟ وبعدين دى صورة بـ.ـنت عاديه اتفرج عليها وبعدين امسحها عادى جدا. اسمع منى انا عايز مصلحتك.

آريان: افتكر كلام جدو آدm ومريم عن الحلال والحـ.ـر.ام. وافتكر آدm مراد لما قاله إن مازن مصاحبك عشان فلوسك وكمان هيضيعك.
مازن: انت يبنى مردتش عليا ليه انا هبعتلك صورة البـ.ـنت. هي صاحبة زميل ليا اسمه احمد وهي بعتاله الصور بتاعتها وايه بقى البت جـ.ـا.مده اوي يصحبى.
آريان: غمض عينيه بحيره. وجواه خــــوف من ربنا لانه عمره ما عمل حاجه زى دي. وكمان عيلته كلها محترمه.

وهز راسه بـ.ـاراداه وكتب اسمع يامازن انا ماليش ف سكة البنات دى. وبعدين ازاى واحده بعتا صور لواحد. وهو يبعتهالك. وانت تبعتهالى. لأ انا بصراحه نـ.ـد.مان انى عرفتك يامازن.
مازن: يا آريان متبقاش جبان. وانت شوف جـ.ـسم البت واحكم بنفسك انت هتدعيلى يصحبى.
آريان: اتخـ.ـنـ.ـق. انا مش عايز اشوف حد. وانت المفروض تخاف من حاجه زي دي. انت اكيد عندك اخوات بنات واستحاله تقبل عليها كدا...

مازن: بهزار يعم فوكك بقى. بلا اخواتى بلا امي. المهم انى اتبسط وخلاص...
آريان: بدهشه كبيره. ايييه؟ ا. انت بتقول ايه. اسمع يامازن انت مالكش دعوه بيا تانى. ولا عايز اعرفك تانى...
مازن: اسمع بس انت زعلت ليه؟ وبعدين ده انا الل بشتريلك السجاير. وانا الل مظبظ نص المجموعه بتاعتنا.

وكمان ليك عندى خبر حلو. البت اسماء الل معانا ف السنتر هتمـ.ـو.ت عليك. وكلمتنى اتوسط ليها عندك. وتتقابلو ف شقه ساعة زمن تقعدو مع بعض وتفرفشو وتدعولى...
آريان: رمى السجاره ع الأرض بصدmه. وقاله بغـ.ـيظ انت لو قدامى دلوقتي انا كنت ربيتك وعلمتك يعنى ايه رجوله.
مش معنى انى وافقتك اشرب سجاير. يبقى هتاخدنى معاك ف طريقك. وانت فعلا شكلك كده عايز تاخدنى ف طريقك بس لأ.

انا عمرى ما هسمح لنفسي ابقى كدا. انا حفيد آدm العدوي. وانت متعرفش يعنى ايه آدm العدوي يامازن.
وانا استحاله اعمل حاجه زي دي. انت تبعد عني ومش عايز اعرفك تانى. وقفل النت. وحط الفون ع طرف البانيو. واتغاظ. ومسح وشه بايديه وخايف.
ريتال: خبطت ع آريان. ومردش. وقالت آريان. آريان. ايه ده هو نام؟ وفتحت الباب ودخلت. وسريره فاضي. وخبطت ع الحمام آريان ياحبيبى؟

آريان: اتصـ.ـد.م وقام بسرعه. ا. ايوه ياماما. ث. ثوانى وخارج. وشال بسرعه السجاره ورماها وشـ.ـد السيفون. وفتح شباك الحمام. والستاره. ورش معطر جو كتير. وراح عند الحوض. وفرش اسنانه بسرعه وغسل وشه. واخد الفون وحطه ف جيبه. واخد نفس عميق وحاول يبقى ثابت. وخرج. احم...
ريتال: كانت مبتسمه. لكن ابتسامتها اختفت. مالك يا آريان وشك اصفر ليه كدا ياحبيبى؟ وجريت عليه بلهفه انت تعبان. حاسس بحاجه...

آريان: حاسس بالخــــوف. وانه ارتكب غلطه كبيره. وهز راسه لأ ا. انا كويس ياماما متقلقيش عليا. ا. انا، احم. ا. انا كنت ف الحمام. وا، احم. انا عايز انام ممكن؟
ريتال: تعالى ياحبيبى. تعالى نام وانا هقعد جمبك. شكلك مش عاجبني يا آريان. تعالى ياروحي.
آريان: نام ع السرير وحط الفون ع الكمود. وجواه مخـ.ـنـ.ـوق ومحتار...
ريتال: شـ.ـدت عليه الغطا. وبتمسد ع شعرو بحنان. مالك يا آريان؟ تعرف انت مش عاجبني بقالك فتره كبيره.

حتى جـ.ـسمك نزل شويه. وف االنادى اول مره تخسر ف المسابقه بتاعتك.
وحاسه إن الاراده الل عندك قلت بكتير. وكمان ماما مريم لامت عليا انهردا لما شافتك بالشكل ده. وقالت معقول اغيب شهر عن البيت ارجع الاقي آريان ابن قلبى متغير كدا؟
آريان: اتنهد بتعب. وغمض عينيه انا اسف ياماما. واوعدك انى هرجع آريان حفيد آدm العدوي. وهرجع للرياضه من تانى. وهكسب زى كل مره. وماما مريم هتكون فخوره بيا اوعدك.

ريتال: باست جبينه. وانا واثقه أنك قد وعدك. وهتكون أحسن آريان ف العالم كله.
آريان: بشبح ابتسامه. إن شاء الله. وغمض عينيه. تصبحى ع خير.
ريتال: وانت بخير ياروحي. وقامت وطفت الإضاءه وخرجت.
آريان: فتح عينيه. واتعدل وبيفكر ف كل حاجه حصلت. ولوم جدته مريم لوالدته؟
وفعلا حاله بقى ف النازل من يوم ما اتعرف ع مازن ده.

وفكر ف تهديد آدm مراد. وعارف إن آدm مبيخافش من حاجه. وكمان عندو شـ.ـدة إقناع لجدو آدm غريبه ورغم صغر سنه إلا أنه محترف ف كل حاجه. واكيد تهديده هينفذه. واستحاله هيستحمل المواجهه بينو وبين جدته مريم.

و آريان قام من مكانه وقبض ع ايديه بحيره كبيره. وراح فتح درج المكتب. وجاب علبة السجاير من تحت الكتب وبص عليها كتير. وكان متغاظ وقرفان من نفسه. وكرمش علبة السجاير وقطعها بايديه. ورماها ف الحمام وشـ.ـد عليها السيفون. وخرج فتح الفون. واتصـ.ـد.م من صورة البـ.ـنت الل بعتها مازن ليه. وفتح عينيه بعدm استيعاب. وغمض عينيه بعدها. وخاف جدا من ربنا. وحذف الصوره. وعمل حظر ل مازن. واخد قرار. انه يرجع آريان العدوى من جديد.

زين: ف اوضته. قاعد ع الكنبه وفاتح اللاب توب. وبيسي شغل مهم...
ريتال: دخلت. وابتسمت انت لسه يازينى ع اللاب توب.
زين: قــلـــع النضاره. اعمل ايه ياروتى. صفقه مهمه جدا. ما انتى عارفه. المهم اتكلمتى مع آريان ولا اتكلم معاه انا؟
ريتال: قــلـــعت الاسدال. لا اطمن ياحبيبى انا كلمته. وقالى اوعدك يا ماما انى هرجع زى الاول.
زين: مط شـ ـــفــايـــ ـفه بحيره. لو فضل ع كدا. انا هضطر اراقبه.

ريتال: كشرت عينيها. تراقبه؟ واحنا من امتى بنراقب ولادنا يازينى.
زين: مدام ف المصلحه يبقى من دلوقتي ياريتال. والزمن بيتغير. والناس بتتغير. مستوى آريان اخر فتره معجبنيش.
ريتال: شالت اللاب من قدام زين. حبيبى متفكرش كتير. ولو أريان استمر ع كدا. اعمل الل انت بتقوله ده. اوكي. ويلا بقى علشان تاخدنى ف حـ.ـضـ.ـنك وننام بلييييز.

زين: مسح وشه بايديه. اه والله ياقلبى عايز انام جدا. يلا تعالى. وقام. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وباسها برقه. تصبحى ع خير ياروتى.
ريتال: بحب. وانت بخير يا زينى.

عند مراد.
مراد: خبط ع ميرو بطريقه معينه.
ميرو: قاعده بتراجع. وضحكت بسعاده بابي. وقامت جريت فتحت الباب بسرعه.
مراد: ابتسم. ميرو قلبى عامله ايه دلوقتى؟
مريم: بابتسامه. انا كويسه يا بابي. اتفضل حضرتك. وايه شوب اللبن ده؟
مراد: دخل: وحط كوباية اللبن ع المكتب. ده يستى شوب لبن لبنوتى القمر. والشوب التانى ده لاخوكي دومي.

مريوم بقى طلبت من زينب تطلع لكل واحد من احفادها شوب لبن. قولت انا ايه بقى. اطلع بنفسي اطمن ع قمرى الل وحشه ابوها موووت. تعالى ف حـ.ـضـ.ـنى. وفتح ايديه.
مريم: ضحكت. واترمت ف حـ.ـضـ.ـن ابوها. حبيبى يابابي. ربنا يخليك لينا. انا بحبك اوى اوى يابابي.
مراد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وبيرتب شعرها. ومبتسم. وانا بحبك جدا ياروح بابي.
مريم: تعرف يابابي انا بجد نفسي متسافرش تانى. الفيلا من غيرك وحشه اوي.

مراد: ياروحي ده شغلى. والحمد لله. انى مبقتش اسافر كتير. عارفه وانتى صغيره. كنت بسافر بالشهور. المهم عامله ايه ف المدرسه. ف حد من المدرسين بيضايقك؟
مريم: لأ كل حاجه تمام.
مراد: بتنبيه. اى حاجه تحصل. عندك تيم و آريان وكريم. دول اخواتك. لكن يامريم زى ما فهمتك. اخواتك وبس لا ف سلام بالايد. ولا هزار وضحك مع بعض. مهما كان فاهمانى يابـ.ـنتى.

مريم: ابتسمت متقلقش يابابى. احنا كلنا تربية مريم الجزار. و آدm العدوي. وكمان انا بـ.ـنت العقيد مراد العدوي. اقوى راجـ.ـل ف العالم كله. السوبر مان الحقيقى. انا بجد فخوره إن حضرتك ابويا.
مراد: جواه احساس جميل. ومسد ع شعرها. ت عـ.ـر.في يامريم. انتى الوحيده الل مبعرفش اهزر قدامها كلامك بيجبرنى اكون عاقل ههههه. ربنا يكملك بعقلك يابـ.ـنتى.
مريم: ميرسي جدا يابابي.

مراد: باس جبينها. انا هروح اطمن ع آدm. اشربى اللبن. ونامي اوكي. تصبحي ع خير
مريم: اتنهدت بحب. حاضر وحضرتك بخير.
مراد: اخد كوباية آدm. وخرج وقفل الباب. ومبسوط من هدوء بـ.ـنته.
مريم: ابتسمت بحب كبير. وقالت انا بحبك اوى يابابى. بجد أعظم اب ف العالم.
مراد: خبط ع آدm. وقال ولا يا دومي.
آدm: اتفضل يا بابا.
مراد: فتح ودخل. طول عمرك مهزء. طيب قوم افتحلى الباب.
آدm: بينشف وشه. انا آسف جدا. كنت بتمرن.

مراد: حط الكوبايه ع الكمود. وقعد وقال طيب اتمرنت كام ضغط انهردا. تعالى اقعد.
آدm: قعد ع طرف السرير جمب مراد. اتمرنت 20 ضغط.
مراد: بس؟ لازم تتمرن اكتر من كدا.
آدm: اكيد. لكن الامتحانات قربت. وده الل شاغلنى.
مراد: ماشي يانجم. اسمع بقى انا عندى ليك برنامج ف الاجازه ف بيت المزرعه. انا متأكد أنه هيعجبك.
آدm: كشر عينيه بعدm فهم. برنامج ايه؟ انا ف الاجازه بتعلم الفروسيه والسباحه.

مراد: خبطه ع كتفه ياض متبقاش مستعجل. وانت مبوز كدا ليه؟
آدm: ابدا. انا بس استغربت ايه البرنامج؟
مراد: طلع مسدس من الخلف. وقال ده؟
آدm: فتح عينيه بدهشه. بابا انت هتعلمنى النيشان؟
مراد: طبعا. وانا عند وعدي. انا مش ناسي لما طلبت منى انك تتعلم تضـ.ـر.ب نار. بس انت كنت لسه صغير. انا دلوقتي هعلمك واحده واحده. وخصوصاً انى شايف فيك شغف كبير. بس لو تفرد بوز امك ده.
آدm: ابتسم. عشان خاطرك انت بس ياحج.

مراد: لعب ف شعرو. اصيل ياض. المهم اشرب كوباية اللبن دى. ونام اتفقنا.
آدm: اتفقنا. شكرا يابابا.
مراد: ع ايه ياض. ده انت ابنى وحبيبى وعايز اشوفك احسن واحد ف العالم كله. وقام وقف. انا هروح اشوف تالين اشطا. يلا تصبح ع خير.
آدm: ابتسم وحضرتك بخير.
آدm مراد: قام. وحط الفوطه ع السرير. ونزل ع الأرض يلعب ضغط. وجواه شغف كبير انه يوصل لهدفه.
مراد: خرج وراح يشوف تالين. وفتح عليها الاوضه بشويش. وكانت نايمه.

قرب منها. وقعد جمبها ع السرير. وابتسم بحب كبير. ومسد ع شعرها. وقال سبحان الله كنت خايف ع فريحتى تخلف تاني.
لكن حصل وسبحان الله ربنا رزقها بولاده سهله وانا كنت مخـ.ـنـ.ـوق ومعترض.
لكن اول ما شيلتك بين ايديا حبيتك واتعلقت بيكي اكتر من اي حد. انتى شبه الملايكه ياتالين.
أنا اكيد عامل حاجه حلوه ف حياتي عشان ربنا يرزقني بيكي انتى وأخواتك.

وضحك بتريقه هو انا بعمل حاجه حلوه ههههه. اوبس. هششش ووطي صوته. وقرب منها وباسها من جبينها وشـ.ـد عليها الغطا. وخارج.
تالين. بابا مراد؟
مراد: لف ليها. ايه ده انتى صاحيه ياتوتا؟
تالين: اتعدلت وبتدعك ف عينيها. امم انا صحيت وحضرتك بتضحك.
مراد: رجع قعد جمبها. اسف ياقلب بابا. يلا ارجعي نامي.
تالين: تيته مريم وهي بتنيمني كل يوم بتقرا جنبي صورة الملك لحد ما انام. ممكن حضرتك تعمل كدا. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه ببراه وبتتاوب.

مراد: ابتسم بحب كبير. ومسد ع شعرها. عيوني ليكى يابوبناية قلب بابا. بس انتى ليه ديما بتقولى بابا وماما. وجدو وتيته. ليه مبتقوليش زي اخواتك.
تالين: عشان انت بابا قلبى انا وبس. وجدو آدm جدو قلبى وبس. وانا بحب اقول كل حاجه صح. هو كدا غلط يابابا؟

مراد: بسعاده ضمها لقلبه بحب كبير. وباس خدها. يابت انتى عسل نحل. وسكر وكل حاجه حلوه. انتى كل كلامك صح ياقلب بابا. وانتى ومريم اختك. ف قلبى وبس. تعالى يلا اقرالك سورة الملك ونامي اوكي؟
تالين: اوكي. وحطت راسها ع المخده. وغمضت عينيها.
بابا حط ايدك ع راسي وانت بتقرا القرآن. وكمان اقرأ اول عشر آيات من سورة الكهف. عشان هسمعهم بكره لتيته.
مراد: بابتسامه. حاضر ياحبيبتى. وحط ايدو ع راسها وقرا ليها.

تالين: مغمضه عينيها وبتقرا معاه. لحد ما نامت واستكانت تماما.
مراد: قلبه فرحان ب تالين لانها تصرفاتها كلها عاقله جدا. وشـ.ـد عليها الغطا. وخرج
مراد: خرج. ورايح ع أوضته.
فريحه: اخدت شاور. ولبست طقم رقيق. وبتحط ميكب اب وكانت جميله جدا وفرحانه إن مراد رجع بخير...
مراد: فتح الباب ودخل. وشاف فريحته. وقفل الباب وابتسم. ونده بحب فريحه. وفتح ايديه.
فريحه: لفت بسرعه. وضحكت بسعاده. وجريت عليه بلهفه كبيره. مرادى.

مراد: ضمها لقلبه ورفعها من ع الأرض. ولف بيها بسيط. وحشتينى اوى يافريحتى.
فريحه: مغمضه عينيها. وانت كمان وحشتنى اوى اوى يامرادي. انا السعاده رجعت لقلبى تانى بوجودك معايا.
مراد: نزلها. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وبيتأمل فيها. انتى كل شويه تحلوى كدا؟ ورجع خصله ورا ودنها. وحشتينى مـ.ـو.ت يابت المستخبى.
فريحه: ضحكت بسعاده. حمدالله ع سلامتك يامرادي.
مراد: حط ايدو ع خدها. وقرب منها باشتياق كبير.

فريحه: غمضت عينيها. وتاهت ف عشق المراد...

عند آدm.
آدm ومريم. قرآو الورد اليومي.
مريم: قــلـــعت الاسدال. وراحت قعدت ع طرف السرير جمب آدm.
آدm: تعالى ياروحي ف حـ.ـضـ.ـنى.
مريم: نامت جمبه وحطت راسها ع كتفه. تعرف يا آدm. انا مبسوطه اوى. اليوم انهردا كان جميل الحمدلله.
آدm: بيمسد ع شعرها. وانا مبسوط عشان انتى مبسوطه. وفعلا اليوم كان جميل. اللمه الحلوه دي. بتحسسنى إن الدنيا لسه بخير.
مريم: تعرف يا حبيبى بتمنى ايه؟
آدm: ايه ياروحي؟

مريم: رفعت راسها وبصت ف عينيه وقالت. بتمنى إن الناس كلها تتجمع ف الخير.
نفسي الشر يقل. والناس تعرف انها دنيا دنيئه ومحدش واخد منها حاجه.
بتمنى الفقير يصبر ع ابتلاء ربنا ليه. ويعرف إن ف مكافأه ليه ف الاخره. وانه اول واحد هيدخل الجنه.
نفسي الغنى يتواضع ويعطف ع الفقير. ومبيبصش ليه بنظرة كـبـــــريـاء.
نفسي الراجـ.ـل يعامل زوجته ع أنها كائن ضعيف محتاج طبطبه ورحمه.
ونفسي الزوجه تعامل زوجها بما يرضي الله ورسوله.

نفسي الإبن يخاف ع امه وأبوه ويحبهم مهما طال بيهم من عمر أو مرض.
نفسي الحما تعامل مرات ابنها انها زى بـ.ـنتها. وتعرف انها لما تعامل مرات ابنها كويس وتسعدها. السعاده دى هترجع لابنها ف الاخر. ويعيشو من غير مشاكل.
نفسي مرات الإبن تراعي ربنا ف أهل جوزها.
نفسي الدنيا تبقى جميله وهاديه. نفسي نرجع تانى لايام زمان.

زمن الخير والبركه. نفسي اشوف واحس فرحة وروحانيات رمضان زى زمان. وفرحة العيد. والناس تسأل ع بعض والخير يعم ع الكل.
والنفوس تبقى صافيه وجميله. نفسي بجد ف حجات كتير يا آدm.
آدm: بيسمعها بتركيز كبير. وشاف نظره تمنى ف عينيها. وقال جواه. وانا نفسي احققلك كل احلامك يامريم.
لكن صعب دى محتاجه لدعوه من القلب واستجابه من رب العباد.
وابتسم ليها. وقال إن شاء الله ياروحي. ربنا يحققلك كل أمنياتك.

مريم: حطت راسها ع صدره. واتنهدت إن شاء الله ياحبيبى.
آدm: بيمسد ع شعرها. ت عـ.ـر.في بقى انا نفسي ف ايه؟
مريم: غمضت عينيها بحب. ايه يا آدm؟
آدm: نفسي اسيب كل مسؤولياتي والمجموعه الشركات واسيب كووول حاجه. واقعد جمبك ليل ونهار.
مريم: ابتسمت بفرحه. ورفعت راسها بجد يا آدm. طيب ياحبيبى ياريت تعمل كدا. مستنى ايه؟ ابنك زين ماشاء الله عليه اثبت نفسه هو وريتال ف نفس المجال...

آدm: باسها برقه. ايوه ياروحي لكن زين المسؤوليه كبيره جدا عليه من مجموعه و شركات ومصانع ومؤسسات وفروع اللهم بـ.ـارك.
لسه شويه عليه لما يتعلم كل حاجه. انا مش عايز اسيبه ف نص الطريق.
انا بس اطمن عليه أنه يقدر يواجهه اي مشكله ف الشغل. وساعتها بقى اسيب كل حاجه. واجري ل اميرتى وروحي.
مريم: بحب. ربنا يوفقك يا آدm. ويسعدكو ياولادي انتو واحفادي.
آدm: ويبـ.ـارك ف الماستي.
مريم: امين. ممكن بقى تاخدنى ف حـ.ـضـ.ـنك وننام؟

آدm: طبعا. تعالى ياروحي. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. تصبحي ع عشق آدm.
مريم: آمين يارب. تصبح ع جنة مريم. ونامت ع صدره. وابتسامتها ع وشها. وبتدعي بقلبها أنه يديم عليها نعمة آدm.

بعد مرور فتره من الزمن.
فيلا العدوي.
رينو: رايحه جايه ف الليفنج ومتـ.ـو.تره جدااا. يارب خليك مع ولادى ونجحهم يارب. انا مش قادره اصبر.
مريم: جايه عليها. امسكى يارينو. اشربى العصير ده واهدى شويه. انتى وترتينى اكتر منا متـ.ـو.تره.
رينو: انا آسفه غـ.ـصـ.ـب عني يامامي. انهردا يوم صعب جدا علينا كلنا.
انتى عارفه نتيجة الثانويه العامه.
وكمان رودي هتجنن لأن چود ف تالته ثانوى وده الفيصل.

وكمان مريم عزيز ابنها مصطفى ف تالته ثانوى
و اسر ابن ساره ف تالته ثانوى.
وحياة ف اولى ثانوي.
آرين و آركان ف تانيه ثانوي
وكمان آرين و آركان. مش عيل واحد لأ دول الاتنين شهاده واحده. بجد اعصابى باظت.
وفهد مسافر مأموريه من شهرين واكتر. ودلوقتي كل خمس دقايق يتصل. اهو شايفه بيتصل تانى. ثوانى يامامي. وردت. الو يافهد.
فهد: بقلق. ايوه ياحبيبتى. ها طمنينى حد جاب النتيجه؟
رينو: لسه يافهد تيم لسه مرجعش.

فهد: بحده. تيم،؟ و آرين و آركان فين؟ اوعي تقولى آرين مع تيم لوحدهم يالارين؟
رينو: ممكن تهدى شويه. آرين بـ.ـنتك ف اوضتي فوق ومتـ.ـو.تره وخايفه. وتيم و آركان راحوا يجيبو الشهاده.
فهد: آرين خايفه؟ طيب ياحبيبتى. انا هقفل واتصل عليها اطمنها.
رينو: ياريت بجد يافهد. وجودك جمبها بيفرق كتير.
فهد: مسح وشه بايدو. غـ.ـصـ.ـب عني يارينو. غـ.ـصـ.ـب عني والله. يلا انا هقفل واكلمها. وقفلو.
مريم: امسكي بقى اشربى العصير ده وريحي قلبى...

آرين: قاعده ع طرف السرير متـ.ـو.تره. وقامت قعدت ع كرسي المكتب. وبتفرك ف ايديها بتـ.ـو.تر.
تالين: قاعده معاها وهي حاليا ف اولى اعدادي. وقالت اهدى يا آرين. وانتي اكيد إن شاء الله ناجحه.
آرين: قامت ورايحه جايه بتـ.ـو.تر. اهدا ايه بس يا توتا. انا خايفه وتيم أتأخر جدا. وبابي بعيد عني ف أهم يوم انا محتجاله اوى.

تالين: ببراه. ربنا معاه هو وبابا. انا صليت الضهر وكلمت ربي كتير اوى. وقولتله يارب خلى بالك من بابا وخالو فهد لأنهم بيدافعو عن بلدنا. ونيتهم خير. متقلقيش ربي ديما معانا وبيسمع لقلبى. انتى اهدى وقولى لاحول ولاقوة إلا بالله. وهتلاقي نفسك هديتي.
آرين: قعدت جنبها ومسدت ع شعر تالين. وحوقلت وقالت لاحول ولاقوة إلا بالله. إن شاء الله خير.

ولحظه وفونها رن وجريت عليه. وقلبها دق بفرحه. بابي؟ وردت بسرعه. الو بابي.
فهد: قلب بابي ياروحي طمنينى عليكى ياحبيبتى؟
تالين: قامت وهمست ل آرين انا هروح الجنينه ل ماكس اوكي. و فتحت الباب وخرجت.
آرين: انا كويسه اوى يابابي. وكملت بدmـ.ـو.ع
بس كنت محتجالك اوى.
فهد: بزعل حقيقي اسف ياحبيبتى انتى عارفه انه غـ.ـصـ.ـب عني. لكن انا ديما جمبك ف اى وقت.

آرين: انا عارفه كدا يابابي. وكمان غمضت عينيا زى ما حضرتك عودتنى. واتكلمت معاك كتير جدا. ووقتها حسيت انى كويسه اوى.
فهد: ابتسم بحب. وانا كمان امبـ.ـارح كنت عايز اطمن ع بنوتى الجميله. وغمضت عينيا وكلمتك. بس انتى رخمه بقى صوتك واطى خالص وحاولت اسمعك بالعافيه ههههه.
آرين: ههههه انا صوتى رقيق ل مامي القمر.

فهد: انتى كلك ع بعضك تشبهى مامي القمر. المهم ياروحي انا مش عايزك تقلقي ولا تخافى. كل حاجه مكتوبه هنشوفها اوكي.
آرين: اكيد طبعا. وإن شاء الله النتيجه هتكون كويسه.
فهد: طيب تمام. مش انتى بتقولى مقفله كل الامتحان؟
آرين: طبعا ماسبتش حتى ولا فتفوته صغنتته.
فهد: ههههه ولا فتفوته صغنتته خالص. خلاص يبقى اطمنى ياروحي إن شاء الله النتيجه هتبهرنا كلنا.

آرين: يارب يارب يابابى. انا صليت كتير ودعيت ربنا كتير جدا. وماما مريم قالت إن ربنا هيستحيب.
فهد: اتنهد بحب. اكيد هيستجيب. ربنا ديما معانا وبيوفقنا ع طول.
آرين: يارب. بابي خالو مراد فين؟ عايزه أكلمه.
فهد: خالك مراد كان هيتجنن ويطمن عليكى انتى و آركان. لكن نزل شغل مهم. واول ما يرجع. هيكلمك اكيد. جدو طارق وجدو آدm كلموكي؟
آرين: ايوه. كل شويه يكلمونى. ومتـ.ـو.ترين اكتر منى. وخصوصاً ماما رنا حبيبتي.

فهد: هز راسه تمام ياحبيبتى ربنا يوفقك. انا لازم اقفل دلوقتي. وشويه هكلمك خلى بالك منك يا آرين.
آرين: بدmـ.ـو.ع. هتوحشنى اوى يا بابي.
فهد: غمض عينيه بتعب. وانتى كمان ياروحي. لا إله إلا الله.
آرين: مسحت دmـ.ـو.عها سيدنا محمد رسول الله.

ف شركة آل العدوي.
ف غرفة الاجتماعات.
زين قاعد بيشرح ف الاجتماع. وع يمينه آريان وهو خلص الجامعه. واتعين دكتور ف الجامعه. وكمان استلم شغل مع جدو آدm وزين.
وع شماله قاعده ليليان الل خلصت كلية الهندسه. وهي حالياً تحت التمرين وبتساعد زين وريتال ف مجال الأعمال.
ريتال: ف مكتبها. وبتابع شغلها ع اللاب توب.
ف مكتب آدm.

آدm: اتصل ع مريم وعايز يطمن ع النتيجه. وقالتله إن تيم لسه مجاش وقالها اول ما تيم يرجع تكلمه ع طول وتطمنه. وقفلو
وبعد شويه. الباب خبط.
زين: دخل. مساء الخير يا حج؟
آدm: مساء الخير تعالى يازين.
زين: واقف قدام المكتب. وقال الصداع عامل ايه دلوقتي ياحج العلاج جاب نتيجه؟
آدm: سيبك من العلاج لكن انا الحمد لله احسن بكتير.
ها قولى احفادى عاملين ايه ف الاجتماع...

زين: بفخر كبير. لا الحمدلله تمام جدا. آريان ماشاء الله عليه دmاغه شغاله وعندو حضور كبير. ولي لي ف التفكير حلو لكن ف الشغل مش اوى.
آدm: ابتسم. واحده واحده عليها يازين. وهي بتتسلى وتضيع وقت ف حاجه مفيده. وهتتعلم اكيد.
اما الدكتور آريان انا واثق أنه هيكون ليه مستقبل جميل جدا إن شاء الله. المهم الاجتماع انتهى ع ايه؟
زين: إن شاء الله ياحج. اتفضل ده ملف كامل بدراسة الجدوى.

ونفذت الشروط زى ما شرحت لحضرتك بالظبط. وفعلا شافو إن الشرط الجزائي كبير. وانا رديت عليهم بثقه. وقولتلهم المجال مفتوح للجميع. وكتير جدا عايزين يشاركونا المشروع ده.
وبعدها وافقوا ع طول. واتفقنا ع امضة العقود. اخر الشهر إن شاء الله.
آدm: ابتسم بحب. وقال ماشاء الله عليك يازين. ع بركة الله.
زين: هههههه تلميذك ياحج. المهم ياحج مفيش اخبـ.ـار ع النتيجه. عايزين نفرح بقى.

آدm: إن شاء الله هنفرح. ابعتلى بقى حفيدتى وحبيبتى لي لي. تقعد معايا ف المكتب.
زين: ضحك. مدلعها انت ياحج. البت شافت نفسها علينا.
آدm: حفيدتى تشوف نفسها ع اي حد. وامشي من قدامي ابعتلى حفيدتى.
زين: ضحك بسعاده. حاضر من عينيا ياحجوج. بعد اذنك.

فيلا العدوي...
ميرو حاليا ف اخر سنه رابعه طب قسم عيون. واتاخرت سنه لانها عملت حادثه ف تالته ثانوى واضطرت تعيد السنه. ( وهنعرف ال حصل بعدين)
ميرو: نازله من ع اول السلم. وسمعت صوت تيم عند باب الفيلا ووقفت مكانها.
تيم: حاليا ف سته طب جراحة. وبعد الامتياز هيختار قسم تجميل...
تيم: داخل الفيلا بسرعه. وبيجري بفرحه. آرين. اريييين انتى يابت انتى فين؟

رينو: جريت عليه بلهفه كبيره. تيمو. ها قولى ولادى نجحوا؟
مريم: بتضحك ع لهفة بـ.ـنتها رينو. يابـ.ـنتى استهدي بالله. وبعدين الفرحه واضحه ع وش تيم اهو
تيم: بسعاده عندك حق ياماما مريم. وقال بسعاده. آرين فهد السيوفي نجحت والأولى ع المدرسه.
ميرو: واقفه مكانها وقلبها بيدق اول ما شافت تيم الل بتعشق طيفه. وفرحت ل آرين.
رينو: حطت ايدها ع قلبها وغمضت عينيها بدmـ.ـو.ع الفرح. الف حمد وشكر ليك يارب.

آركان: دخل بسرعه. رينوووو قلبى قلبى. ابنك نجح بس الاول ع الفصل بقى معلش تتعوض.
مريم: ابتسمت بسعاده وفتحت ايديها تعالى ف حـ.ـضـ.ـنى ياروحي. الف مليون مبروك.
آركان: حـ.ـضـ.ـنها. حبيبتى يا اجمل ماما وتيته وناناه ف الدنيا كلها. بس اعملى حسابك مبروك من غير هديه كدا مـ.ـا.تنفعش.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع عيونى ليك يا روحي. وهديتك جاهزه متقلقش.

رينو: تعالى ف حـ.ـضـ.ـني يا آركان ياحبيبى. وضمته لقلبها وعيطت الف مبروك ياروحي الف مليون مبروك.
آركان: رينو ابوس ايدك بلاش دmـ.ـو.ع.
تيم: لأ ودي تيجي؟ متبقاش رينو لو ماعيطتش دي وراثه يبنى. المهم فين آرين لازم ابلغها الخبر الحلو ده بنفسي.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. آرين فوق. هتصل عليها تنزل.
تيم: لأ لأ. انا هطلع اخبط عليها وافرحها بنفسي. واتحرك.

ميرو: انتبهت وشافت تيم جاى عند السلم. وقلبها هيطلع من مكانه. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وحاولت تنزل قبل ما هو يطلع لكن تيم أسرع منها. واتقابلو ف نص السلم.
تيم: طالع وشافها وابتسم. ووقف اذيك يادكتوره مريم؟
ميرو: اتـ.ـو.ترت. احم ا. االله يسلمك يادكتور تيم انت اذيك؟
تيم: الحمدلله انا تمام ومبسوط جدا لان آرين نجحت والأولى ع المدرسه كمان.

ميرو: ابتسمت بو.جـ.ـع متدراي. ايوه انا سمعتك وانت بتتكلم. الف مبروك انا فرحت ليها جدا.
تيم: ضحك الله يبـ.ـارك فيكي. بقولك ايه تعالى معايا نقول المفاجآه دي للبت آرين. ونشوف رد فعلها ايه؟
ميرو: جـ.ـسمها بيرتجف. و هزت راسها حاضر. اتفضل.
وجت تتحرك ومتـ.ـو.تره. رجلها فلتت من ع درجة السلم وكانت هتقع. وصرخت بصوت وا.طـ.ـي.
تيم: مريييييم حاااسبى. ومسكها من ايدها وشـ.ـدها عليه بسرعه قبل ما تقع.

ميرو: مغمضه عينيها وقلبها بيدق بسرعه كبيره جدا لانها كانت هتقع...
وريحة برفان تيم دخلت ع قلبها. وسمعت صوت دقات قلب قريبه منها. وفتحت عينيها وجت ف عيون تيم لأول مره عن قرب وسرحت لثوانى.
لكن بعدها انتبهت وشهقت بصوت مهموس لانها قريبه جدا من تيم. ورجعت خطوه وسحبت أيدها بسرعه.
تيم: بلخبطه. مريم انتى كويسه؟
ميرو: وشها احمر جدااا. ومحرجه واتـ.ـو.ترت اكتر وقلبها بيدق بسرعه، ومش عارفه ترد...

مريم ورينو و آركان. واقفين متابعين الل حصل.
آركان: اووف الحمد لله. ميرو لو كانت وقعت من فوق الله اعلم كان ايه الل حصل.
رينو: بقلق جريت بسرعه ع اول السلم. مريم حبيبتي انتى كويسه؟
مريم: واقفه بخــــوف. جمب آركان وعينيها ع ميرو وحمدت ربنا إن تيم لحق حفيدتها.
لكن مريم بصت ع ميرو كويس وشافت واتأكدت من الل كانت خايفه انه يحصل. وفتحت عينيها وهمست مستحيل!

تيم: بقلق. ميرو ردي عليا انتى كويسه. تعالى انزلى معايه. واقعدى استريحي.
ميرو: متـ.ـو.تره وحاسه إن مشاعرها مكشوفه. وهزت راسها ايوه ا. انا كويسه. بعد اذنكم نسيت حاجه ف اوضتى. وطلعت جري من قدام تيم...
رينو: طلعت. تيم ميرو مالها؟
مريم: لحقتها. ما انتى عارفه إن ميرو خجوله. وتلاقيها أحرجت انها كانت هتقع. اطلعى مع تيمو يلا وفرحو آرين بالخبر ده.

رينو: صح يلا ياتيمو تعالى معايا. دى هتفرح جدا. ويارب فهد يتصل عشان افرحه بالخبر ده.
تيم: هز راسه. تمام تعالى يلا. واتحركو.
مريم: قعدت ع الكنبه. وغمضت عينيها بتعب. وقالت يااارب متو.جـ.ـعش قلب احفادى يااارب...

ميرو: جريت بسرعه ع أوضتها وقفلت ع نفسها. وسندت ضهرها ع الباب. وبتنهج. ورفعت أيدها قدام عينيها وكانت بتترعش بسرعه.
وحطت أيدها ع قلبها الل بيدق جـ.ـا.مد جدا. وغمضت عينيها بو.جـ.ـع. ليه؟ ليه قلبى اختارك انت ياتيم؟ انا بحبك اوى. انا. انا بمـ.ـو.ت من قربك ل آرين. وغـ.ـصـ.ـب عني مش بأيدي.
ودmعه نزلت ع خدها. وجريت رمت نفسها ع السرير وعيطت بصمت كبير...
رينو: خبطت ع آرين. رينو ياصغيره. البسي حجابك تيم معايا.

آرين: قامت بسرعه البرق ولبست الحجاب. وفتحت الباب. ووقفت قدام تيم بلهفه. تيمو انا نجحت مش كدا؟
تيم: مط شـ ـــفــايـــ ـفه ومثل الزعل. وبص ل رينو بمكر. وهز راسه واتنهد بتمثيل.
رينو: كشرت عينيها. وسكتت لأن تيم عايز كدا.
آرين: شافت ملامح تيم. وقلبها دق بخــــوف. وقالت بتلعثم. تي، تيم ا. انا. قصدى انت جبت النتيجه مش كدا؟ ارجوك عشان خاطري رد عليا.
تيم: بتمثيل الزعل. ايوه جبتها فعلا. لكن للأسف يا آرين انتى...

آرين: بصدmه كبيره هزت راسها لأ لأ. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وبصت ع أمها.
رينو: صعبت عليها بـ.ـنتها. هششش بس انتى نجحتى الف مبروك ياروحي. والاولى ع المدرسه كمان.
آرين: شهقت بفرحه كبيره. واااااو وحـ.ـضـ.ـنت رينو بسعاده كبيره وعيطت بفرحه وهمست الحمدلله يارب.
تيم: واقف بيضحك بصمت...
آرين: طلعت من حـ.ـضـ.ـن رينو. وكشرت عينيها ل تيم.

وصكت ع اسنانها بغـ.ـيظ كبير. انت بقى كنت عايز تلعب با اعصابى حـ.ـر.ام عليك ياشيخ وقعت قلبى. قال دكتور قال. الل دخلك الطب ظلمك.
تيم: هههه يابت هقصلك لسانك ده. وبعدين انا بهزر معاكى يابت.
آرين: بغـ.ـيظ متقولش بت انا ليا اسم اوكي.
تيم: لا طبعا اي حد يقولك اسمك عادى جدا إنما انا اقول الل يعجبنى.
آرين: بغـ.ـيظ شايفه يامامي ابن اختك. بجد انا مش عارفه اعمل معاه ايه؟

رينو: بسعاده. تيم اخوكي الكبير يا آرين. وهو بيحب ديما يهزر معاكى.
آرين: بغـ.ـيظ بس انا بقى مابحبش هزاره. وكمان متحكم بطريقه اوفر جدا.
تيم: رفع حاجبه. اممم معلش ياحبيبتى. انا لو كنت وافقت ع البـ.ـنت الل معاكى ف الفصل انك تصاحبيها كنت هبقى تيم القمر الجميل. بس بعدها بقيت انا متحكم بطريقه اوفر مش كدا؟
آرين: ع فكره بقى ياتيم. البـ.ـنت دى طيبه جدا اوكي.

تيم: بتحذير. اقسم بالله يا آرين لو شوفتك أو عرفت بس انك بتتكلمى مع البـ.ـنت دي لا اتصرف معاكي تصرف مش هيعجبك ابدا.
آرين: بغـ.ـيظ. خبطت برجليها ع الأرض. انت مالك اننننت. يامامي بقى قوليله حاجه؟
رينو: بتـ.ـو.تر. احم خلاص يا آرين مش وقته الكلام ده. احنا مبسوطين بشهادتك انتى و آركان.
مش لازم تتخانقو انهردا. ارحمونى شويه...

تيم: بص ل رينو. وابتسم بغـ.ـيظ مكبت. كلامى مش هعيدو تانى. بـ.ـنتك عايزه تتصاحب ع بـ.ـنت مش كويسه وكل لبسها مقطع.
وانصحيها بطريقتك بدال ما انا اتصرف بطريقتي. واتحرك خطوتين. ورجع تانى بضهرو. وغمز ببرود انا نسيت اقولك مبروك يا آرين باااى. واتحرك وبيضحك ع نرفزة آرين.
آرين: بغـ.ـيظ عاجبك. عااااجبك وعلت صوتها انا بكررررررهك ياتييييييم متتكلمش معايا تااااااانى.
تيم: من اخر الطرقه. مش بمزاجك يارينو ياصغيره. هههههههه.

آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. انتى بتضحكي انتى كمان يا مامي. والله لا اقول ل بابي ها بقى.
رينو: ههههه هتقوليله ايه؟ تيم مش عايزنى اتصاحب ع بـ.ـنت مش كويسه؟ ها
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. لأ خلاص تيم أهون بكتير من بابي...
رينو: هههههههههههه...
تيم: نزل الجناح الل تحت. وافتكر ميرو وهي بتقع. وهرش ف قفاه. وراح خبط ع باب اوضتها. وقال مريم انا تيم. ممكن تفتحى.

ميرو: انتفضت من ع السرير بسرعه. ومسحت دmـ.ـو.عها وهمست تيم؟ وجريت بسرعه تفتح. لكن وقفت مكانها. لأ لأ انا مش هفتح.
لأ لما يشوفني وانا معيطه كدا هيقول ايه؟ لأ وكتمت بوقها بايدها وبتعيط بو.جـ.ـع.
تيم: خبط تانى مريم انتى كويسه؟ وبعدها هز راسه بتفكير. ممكن تكون نامت أو ف الحمام. ونزل.

بعد شويه. كل العيله عرفت. واطمنت ع بعض. ومصطفى وچود نجحوا. وأسر وحياة نجحوا. وكانت الفرحه مضاعفه. وآدm اتصل ع طارق وبـ.ـارك ل أحفاده. وبعدها اتصل ع أشرف ويوسف. وكمان مالك وزياد وفارس.
ورينو اتصلت ع رودي وبـ.ـاركت ليها وكانو مبسوطين جدا. وكل العيله اتصلت ع بعض تبـ.ـارك وتهنى...
ف بلد عربي، ف نفس الوقت.
فهد: رايح جاي. وماسك الفون ومخـ.ـنـ.ـوق. اوووف يعنى كل ده بيجيب النتيجه.

مراد: يبنى اهدا. اكيد الطريق زحمه. وانت عارف تيم حريص ف سواقته.
فهد: قعد قصاده ومسح وشه بايديه. بجد يامراد موضوع الشهاده ده متعب جدا.
مراد: انت هتقولى؟ انت فاكر يوم شهادة مريم ف تالته ثانوى؟
ولا أولى طب لحد دلوقتي وانا قلبى مشغول عليها. هي وتالين. ويمكن مريم بـ.ـنتى هي الل و.جـ.ـعت قلبى بالذات.
والل تعبنى اكتر آدm. واتنهد بتعب. انا خايف ع آدm اوى يافهد.

فهد: ربت ع رجله. آدm مش صغير يامراد. وهو اختار حربيه زى ما احنا اختارنا. بس انت وفريحه. وكمان مريم زودتوها معاه.
مراد: ما انت عارف السبب يافهد احنا خايفين عليه. وانت شايف يعنى احنا مستريحين؟
فهد: لأ، احنا الل تعبنا بس اننا بعيد عن العيله. لكن انا وأنت بنحب شغلنا جدا كمان.
مراد: بصله. انت لو آركان طلب يدخل حربيه هتوافق؟
فهد: ابتسم بتعب. حصل يصحبى واتخانقت وزعقت معاه.

وقالى انا عايز اكون ظابط زى حضرتك. يا اما طيار حربي، واختك رينو عيطت وبهدلت الدنيا كمان. لكن ف الاخر مش هقف قدام حلمه.
مراد: بتنهيده. واهو ده الل عملته مع آدm. موقفتش قدام حلمه. وربنا يسترها معاه.
فهد: إن شاء الله. وبعدين انت متقلقش ع آدm ماشاء الله لياقته البدنيه عاليه جدا.
وكمان بيلعب تايكوند. وفروسيه وحريف نيشان. يعنى قائد بدرجة امتياز. متقلقش عليه.

مراد: ضحك. الواد ده شبهك اوى اقسم بالله. ع طول بوزه شبرين قدامه وليه تحكمـ.ـا.ت غريبه. ونكد سبحان الله اختك اتوحمت ع سحنتك.
فهد: ههههههه وانت تطول ياض يكون عندك حد زيي.
مراد: للأسف حصل يسطى. وانجز اتصل كدا ع رينو وطمنى ع الولاد...
فهد: اصلى بس العصر. واتصل عليها...

ف فيلا العدوي.
تالين: ف الجنينه. واقفه قدام ماكس الكـ.ـلـ.ـب والجارد ماسكه كويس جدا.
وتالين بتحطله الأكل من بعيد. وخايفه. لكن هي بتحب ماكس.
الجارد: تالين هانم لو تحبى حضرتك احطله الاكل انا. عشان آركان باشا ميقولش حاجه؟
تالين: ببراه. لأ انا ها أكل ماكس. ومتخفش من آركان مش هيقول حاجه. وحدفت قطعة لحمه قدام ماكس وأكلها بسرعه.

آركان: جاي من بعيد. وشافها. وضحك ع شكلها وهي خايفه. وقرب عليهم. ايه ياتالين بتعملى ايه؟
تالين: لفت وضحكت ببراه. انا سمعت صوت ماكس كتير. وعرفت أنه اكيد جعان. قولت اجبله اكل عشان حـ.ـر.ام يفضل جعان كدا.
آركان: مسك السلسله بتاعة ماكس. وقال للجارد روح انت.
الجارد: هز راسه تحت امرك ياباشا. ومشي.
آركان: نزل ع ركبه جمب ماكس. وقال ايه ياماكس عامل ايه انهردا؟
ماكس: رفع ايدو ل آركان. وسلم عليه.

تالين: فتحت عينيها بدهشه. وقالت ايه ده؟ ده بيسلم عليك؟
آركان: ههههه. ايوه وبيسمع الكلام كمان. تحبي تسلمي عليه؟
تالين: اتخضت وطبق اللحمه وقع منها. وقالت بخــــوف. لأ لأ. يامامي ده ياكلنى.
آركان: ههههههههه. لا متخافيش. ماكس عارف كل العيله. وميعملهاش معاكي. وتعالى متخافيش.
تالين: بخــــوف لأ لأ شكرا. مش. مش عايزه.
آركان: بيلعب مع ماكس. يابت تعالى والله متخافي. ده ماكس ع فكره بيحبك جدا.

تالين: بعدm فهم بسلام بيحبنى؟ وعرفت منين بقى؟
آركان: اهو بياكل من ايدك. ومهجمش عليكى اكلك ههههه. وقرب منها. هششش متخافيش.
تالين: واقفه برعـ.ـب كبير. وقالت جواها بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم.
آركان: افتحي ايدك يا تالين. ماكس هيسلم عليكي.
تالين: برجفه. آركان انا خايفه ماكس حجمه اكبر منى ومنك شخصيا.

آركان: والله متخافي. وجمدي قلبك عشان الكـ.ـلـ.ـب هيحس بخــــوفك. يلا بقى دي آرين اشطر منك ع كدا. يلا افتحي ايدك.
تالين: فتحت ايدها برعشه. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر.
آركان: يلا ياماكس. سلم ع تالين.
ماكس: رفع ايدو وسلم ع تالين.
تالين: مغمضه عينيها. وحست بايد الكـ.ـلـ.ـب ف أيدها. وفتحت. وابتسمت. وقالت واو. اي ده سبحان الله بجد.
آركان: ضحك. شوفتى أنتى كنتى خايفه ع الفاضي. ودلوقتي ماكس هيقرب منك حطي ايدك ع راسه.

تالين: هزت راسها لأ لأ. كفايه انا خايفه بجد.
آركان: هشش اسمعى كلامى. وبعدين ياتوتا. دي الكلاب اوفى حـ.ـيو.ان موجوده ف العالم. وفي بجد. وقال يلا ياماكس.
ماكس: قرب من تالين ووقف قدامها.
تالين: ابتسمت بخــــوف. ورفعت أيدها برعشه. ع راسه. وبعدها ضحكت بفرحه. ومسدت ع شعر ماكس. ولف حواليها بمرح.
آركان: قام وقف وربع ايديه. ها ايه احساسك دلوقتي؟

تالين: بفرحه كبيره. بجد مبسوطه اوى. ماكس طلع يجنن بجد. وجابت اللحمه كلها وحطتها قدام ماكس. وبياكل وهي واقفه تمسد ع ضهرو. ومبسوطه...
بعد شويه. الكل اتجمع ف الليفنج.
رينو: فونها رن. وشافت رقم غريب وقالت باستغراب. ياترى رقم مين ده؟
مريم: يمكن فهد يارينو يابـ.ـنتى.
رينو: لأ يامامي انا عارفه رقم فهد الل بيكلمنى منه. وغير كدا الل بيتصل ده رقم فون مصري.

آركان: هاتى انا هرد ع الرقم ده. واخد منها الفون. ورد بجمود. الوووو.
: الو. اذيك يا آركان.
آركان: بفرحه! مش معقوووول.
فيلا العدوي. الكل اتجمع.
آدm: رجع من الشركه مع ليليان و آريان. وبـ.ـارك للاحفاد. وقاعد جمب اميرته. وحاسس انها مش ع طبيعتها.
محمد ونور وتمارا. وبـ.ـاركو للأولاد وقاعدين.
وكمان زين وريتال. وفريحه قاعده وجمبها تالين.
رينو قاعده وجمبها آرين و آركان وفرحانه بيهم ومنتظره اتصال الفهد.
تيم: قاعد وجمبه آريان وليليان والكل بيضحك ومبسوط.
آدm: بص ع الكل. وكشر عينيه وقال ميرو فين؟

تالين: انا خبطت عليها ومفتحتش قولت اكيد بتصلي العصر.
فريحه: انا طلعت اطمن عليها. لقيتها نايمه يابابا.
ليليان: بعدm فهم نايمه؟ ميرو مش بالعاده تنام دلوقتي.
تمارا: تعالى يا لي لي نطلع نصحيها ونرخم عليها.
مريم: بطريقه ملحوظه. لاااء. احم قصدى ميرو صاحيه من بدرى ياحبيبتى وقلقانه. انتو عارفين انها آخر سنه وشهادتها قربت. ولسه الماجستير ياقلبى ربنا معاها. وهي قالتلى انها مرهقه و هتنام شويه.

آدm: كشر عينيه بعدm فهم. وهمس ل مريم انتى كويسه؟
مريم: بزعل حقيقي ع حفيدتها. بصت ل آدm وهزت راسها بعدين ياحبيبى.
آدm: فهم إن ف حاجه. وهز راسه ليها تمام ياروحي. وبص للبنات. خلاص يابنات محدش يصحيها. سيبوها براحتها. وبص ل تيم. وانت يادكتور تيم. شهادتك امتى؟
تيم: ابتسم. إن شاء كلها اسبوع انا ومريم.
نور: اااه كل ما ميعاد الشهاده يقرب ياتيمو اعصابى تبوظ اكتر.

محمد: انتى الل مـ.ـو.تره نفسك ع الفاضي ومـ.ـو.ترانى معاكى. ابنك ماشاء الله ف سنه 6 طب. وكل سنه بيرفع راسنا ايه بقى لأزمة التـ.ـو.تر وشـ.ـد الاعصاب ده؟
آدm: محمد بيتكلم صح يانور يابـ.ـنتى. وسبيها ع الله.
نور: ونعم بالله يابابي.
ليليان فونها رن. وكان كريم. واتـ.ـو.ترت وكنسلت عليه...
آدm: بص ل تيم. وقاله تيم. انا عايزك تعدي عليا بعد يومين ف الشركه.
تيم: بتردد. وبعدها اتنهد وقال حاضر يابابا. لكن اجيلك الساعه كام؟

آدm: بتفكير. خليها الساعه 3.
تيم: تمام الساعه 3 بالدقيقه هكون عند حضرتك.
آدm: هز راسه تمام.
رينو: فونها رن. وشافت رقم غريب وقالت باستغراب. ياترى رقم مين ده؟
مريم: يمكن فهد يارينو يابـ.ـنتى.
رينو: لأ يامامي انا عارفه رقم فهد الل بيكلمنى منه. وغير كدا الل بيتصل ده رقم فون مصري.
آركان: هاتى انا هرد ع الرقم ده. واخد منها الفون. ورد بجمود. الوووو.
آدm مراد: الو. اذيك يا آركان.

آركان: بفرحه آدm مراد! مش معقوووول. اذيك يا آدm وحشنى اوى ياجدع. الشله مش حلوه من غيرك.
الكل سمع اسم آدm. وفرحو جدا. وفريحه عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع.
آدm مراد: ابتسم انا تمام انت اخبـ.ـارك ايه؟
آركان: انا زى الفل.
آدm مراد: . احم شهادتك انهارده مش كدا؟
آركان: لسه هيتكلم...
رينو: شـ.ـدت منه الفون. هات بقى ابن قلبى حبيب عمتو عامل ايه ياروحي انت.
آدm: ابتسم بحب الحمد لله ياعمتو انتى عامله ايه؟

رينو: بسعاده كبيره. انا مبسوطه جدا ياروحي. وانا عارفه انك عايز تطمن ع شهادة آرين و آركان. وهفرحك واقولك إن آرين نجحت والأولى ع المدرسه...
آدm مراد: ضحك بصمت وقلبه دق بحب كبير، احم والله. الف مبروك.
رينو: الله يبـ.ـارك فيك ياروحي. و آركان نجح والأول ع الفصل. بس حلو اوى نحمد ربنا.
آدm مراد: الف مبروك ياعمتو انتى تستاهلى كل خير ياحبيبتى. وقلبه بيسأل ونفسه يسمع صوتها.

فريحه: بلهفه. هاتى يارينو اطمن عليه. واخدت الفون واتكلمت بعتاب ودmـ.ـو.ع. آدm حبيبى ونور عيني.
آدm: بحب اذيك يا امي عامله ايه دلوقتى ياحبيبتى؟
فريحه: بعـ.ـيا.ط. انت وحشتنى اوى يا آدm بقالك شهرين غايب عني.

آدm مراد: بتنهيده. انا اسف يا امي انى زعلتك انتى وماما مريم منى باختيارى للحربيه. وكل مره هفضل اقولك حقك عليا. لكن انا بعشق المجال ده يا امي. وابنك خلاص فاضل كام شهر. ويبقى ملازم ف المخابرات العامه. عايزك تفرحي وتكونى فخوره بيا زي ما ماما مريم وبابا آدm فخورين بمرادك ههههه. لو سمعنى دلوقتي.
فريحه: ضحكت بدmـ.ـو.ع. عمرى ما ازعل منك ياحبيب قلبي. وانا فخوره بيك ف كل حالاتك. ربنا يرجعك لقلبى بالسلامه.

تالين: ماما عايزه اكلم أبيه آدm.
آدm مراد. بلهفه هاتي تالين اكلمها ياماما.
فريحه: حاضر ياحبيبي. خدى ياتوتا كلمي اخوكي.
تالين: اخدت الفون. وراحت قعدت جنب آدm
آدm: حاوطها من كتفها وباس ع راسها.
تالين قالت السلام عليكم يا أبيه آدm.
آدm مراد ابتسم من قلبه. وعليكي السلام ياروح أبيه آدm. عامله ايه يا توتا.
تالين: الحمدلله يا أبيه. حضرتك بخير؟
آدm مراد: ايوه طول ما انتى بتدعي لاخوكي حبيبك انا هكون بخير.

تالين: متقلقش يا أبيه انت هتفضل بخير ع طول إن شاء الله. انا بكلم ربي عنك. وربي هيحفظك. انا بحبك اوى يا أبيه ويارب ترجع لينا بالسلامه.
آدm مراد: اتنهد بحب كبير. قريب جدا هكون قدامك. بس ده سر بينى وبينك اوكي.
تالين: اوكي يا أبيه. تيته مريم عايزه تكلمك.
مريم: اخدت الفون. وابتسمت بدmـ.ـو.ع. السلام عليكم يانبض قلبى.
آدm: اتنهد بحب. وعليكى السلام ياماما. والله العظيم وحشانى اوى اوى.

مريم: كاتمه العـ.ـيا.ط. وانت ياروحي وحشنى اوى. انت كويس يا آدm. بتاكل كويس وبتنام كويس؟
آدm: ضحك ايوه ياحبيبتى. ومتقلقيش عليا. ها قوليلى بقى. امبراطور قلبك فين؟
مريم: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. موجود جمبى. هيكلمك اهو. وعطت الفون ل آدm.
آدm: ابتسم بتمثيل. السلام عليكم ياحفيدى الغالى.
آدm مراد: وعليك السلام. عامل ايه يابابا. وحشتنى جدا.

آدm: وانت كمان وحشتنى ياحبيب جدك. المهم قولى رقم مين الل بتكلمنا منه ده؟ انا عارف أنه ممنوع.
آدm: ده رقم واحد صاحبى لسه راجع من اجازه. وقبل ما يسلمه. اخدته منه اطمن عليكم. بابا مراد بيكلمك؟
آدm: ايوه يا حبيبي متقلقش عليه. بيكلمنا كل يوم.
آدm مراد: ابتسم ربنا معاه. مريم اختى فين عايز اكلمها.
آدm: ابتسم. ميرو نايمه. وبعدين انت متصل عشان تبـ.ـارك للناجحين ولا ايه؟

آدm مراد: بتـ.ـو.تر احم ايوه، لأ، قصدى انا اتصلت اطمن ع كل العيله.
آدm: ابتسم. من الل مشاعرو واضحه قدام جدو اكتر من اى حد...
نور: قامت بسرعه بابي عايزه اطمن عليه بليز.
آدm: حاضر ياحبيبتى. عمتك نور معاك اهي ياحبيب جدك.
نور: اخدت الفون. الو آدm ابن قلبى حبيب عمتو انا ياناس.
آدm: هههههه والله وحشانى اوى ياعمتو ياقمر. عامله ايه ياحبيبتى؟
نور: انا كويسه جدا الحمد لله. انت ياروحي عامل ايه؟

آدm مراد: تمام زى الفل. خالو محمد عامل ايه؟ وكمل بتنهيده. والدكتور تيم. وتمارا؟
نور: كلهم بخير الحمدلله. خد بقى بـ.ـارك ل آرين عشان منطولش عليك ياروح عمتك.
آدm: هز راسه احم ماشي ياحبيبتى...
آرين: اخدت الفون وابتسمت. الو.
آدm مراد: غمض عينيه وقلبه دق بحب كبير...
آرين: كشرت عينيها الووو آدm انت معايا؟
آدm مراد: اخد نفس عميق. ايوه يا آرين. احم انا معاكي عامله ايه؟

آرين: بفرحه كبيره انا كويسه جدا. انا نجحت يا آدm انا بجد مبسوطه اوى.
آدm مراد: ابتسم بحب ع فرحتها. الف مبروك يا آرين.
آرين: ضحكت بسعاده الله يبـ.ـارك فيك. يلا بقى مش هترجع. بصراحه تجمع العيله ناقصك انت وبابي وخالو مراد.
آدm: قريب جدا هكون عندك. احم قصدى هرجع إن شاء الله. اجازه اسبوع.
آرين: اممم اسبوع واحد بس؟ ربنا معاك يا آدm.
آدm مراد: آرين.
آرين: نعم؟
آدm: احم ابدا. كنت عايز اقولك خلى بالك من نفسك.

آرين: ابتسمت وانت كمان خلى بالك من نفسك لا إله إلا الله.
آدm: بتنيهده سيدنا محمد رسول الله.

بعد شويه. فهد اتصل ع رينو.
آرين: بسرعه البرق اخدت الفون وردت بسعاده، الووو باااابي حبيبى.
فهد: سمع صوتها فرحان. وقام وقف وقال. يبقى نجحتى صح؟
آرين: ههههه طبعا طبعا. ده انا آرين فهد السيوفي مش اى حد ههههه ايوه يابابي نجحت. نجحت وكمان الاولى ع المدرسه.
فهد: ضحك بسعاده كبيره. الف الف مبروك ياروحي. انا متأكد وواثق إنك هترفعى راسي ديما. و آركان ايه الأخبـ.ـار طمنينى.
آرين: هو كمان نجح والأول ع الفصل.

فهد: الف مبروك ياحبايب قلبى.
آرين: ميرسي جدا يابابي. بس ع فكره انا مش هتنازل عن هديتى.
فهد: ياروحي انتى تؤمري امر. ولما ارجع إن شاء الله هعملك حفله ونعزم كل العيله. قوليلى چود عملت ايه؟
آرين: بفرحه. چود نجحت ومصطفى وحياة واسر كلنا نجحنا يابابي.
مراد: شـ.ـد الفون. هات بقى انت ايه نازل لوكلوك. اوعى. الو رينو ياصغيره ياروح خالك انتى عملتى ايه يابت؟
آرين: بفرحه خالو مراد وحشتنى اوى يا خالو بجد.

مراد: طبعا يابـ.ـنت فهد لازم اوحشك واكتر من ابوكي كمان.
آرين: هههههه بجد مبسوطه اوى انهردا. كلمت بابي وحضرتك وكمان آدm...
مراد: آدm ابنى؟
آرين: ايوه ياخالو. كلمنا كلنا. وقال إنه قريب جدا هياخد اجازه اسبوع...
مراد: هز راسه تمام. ربنا معاه. الف مبروك ياحبيبتى.

وبعد كده مراد كلم آركان وبـ.ـارك ليه. وكلم كل العيله وسأل ع ميرو. وقاله انها نايمه. وفهد كلم آركان وبـ.ـارك ليه. وكلم باقى العيله. وقال ل رينو هيكلمها بليل، وقفلو.
عند السيوفى.
طارق: قاعد وواخد چود وچواد جمبه وفرحان بيهم.
رنا: بسعاده. بجد انا مبسوطه جدا انهردا. الف حمد وشكر ليك يارب احفادى الاربعه نجحوا ودرجات تشرف الله اكبر عليكو ياحبايب قلبى.
چود و چواد. شكرا ياماما رنا.

طارق: وأنا فخور جدا باحفادي الحلوين. وعشان كده انا عازم آدm وعيلته بكره ع الغدا.
رنا: شهقت. بس انت مقولتليش ليه ياطارق اجهز كل حاجه.
طارق: وانتى هتعملى ايه ياحبيبتى كل حاجه موجوده والحمد لله. انتى متفكريش ولا تتعبى نفسك. وبعدين. رينو جايه بكره مع آرين و آركان وكمان فريحه وميرو وتوتا يقضو معانا بكره. انا قولت بما اننا هنتجمع يبقى آدm وام مراد وزين وعيلته يشرفونا هما كمان.

رنا: بفرحه. طيب انت اتصل اعزم آدm. وانا هتصل ع مريم.
طارق: حاضر يا حبيبتي.
رودي: خارجه من المطبخ وشايله صينية العصير ومبسوطه. اتفضلو احلا عصير لاحلى عيله عجب ول اجمل ولاد ف الدنيا كلها.
چود: تسلم الايادي يارودي. بقولك ايه هو فارس قلبى متصلش؟
رودي: اتصل ياروحي. وهيطلع ع الفندق ويكلمك ده كان قلقان جدا عليكى انتى وچواد. بس الحمد لله اطمن عليكو.
طارق: حط الفون ع ودنه. هششش اسمعوا. الو ايوه يابن العدوي.

آدm: عايز ايه ياعملى الاسود. هو انا مش مكلمك قبل العصر وبـ.ـاركتلك. عايز ايه تانى؟
طارق: انا عملك الاسود؟ اومال انت ايه يانصيبى المهبب.
وهعوز منك ايه ياخويا؟ انا قولت لنفسي ياض ياطارق اعمل ثواب واعزم الل اسمه آدm ده عندك بكره ع الغدا اهو اخد فيك ثواب.
آدm: ضحك بصوته كله. غدا مره واحده. انت قبضت المعاش يالا ولا ايه؟ هههههههههه.

طارق: بغـ.ـيظ ياض لم نفسك أحفادي قاعدين جمب منى يافصيل. وبعدين انا طول عمرى خيري عليك انت والعيله كلها. المهم تتنيل تيجى بكره
آدm: ببرود تؤ مش جاى.
طارق: بنفاذ صبر انت ياض انت بتحب تنرفزنى وخلاص.
آدm: ببرود. انا حر مش جاى.
طارق: طيب يا آدm هتيجى وهنشوف ايه رايك بقى.
آدm: ثوانى كدا ياطارق. بتكلمى مين يانور؟ ماليكه؟ طيب تمام اوى قوليلها إن عمك طارق عزمك انتى وجوزك وولادك بكره عنده ع الغدا بمناسبة النجاح.

طارق: تنح وفتح عينيه بدهشه.
آدm: ايوه ايوه قوليلها طارق هيتصل ع زياد. ايوه وكمان هيتصل ع عيلة الصاوي وعيلة عزيز. طبعا ده طارق عمره صاحب كرم. اومال؟
وخيرو ع العيله كلها. وبعدين دول نجاح احفادو الاربعه. ولا ايه ياطارووووق؟
طارق: فتح بوقه بصدmه كبيره. وبعدها صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. وقال يابن الل...
آدm: بتحذير هااا؟ وبعدين انا مكنتش عايز اجي ياطاروق بس انت الل مصمم بقى تاخد ثواب.

طارق: بغـ.ـيظ مكبت منك لله يا آدm يااااعدووووي...

بعد شويه. ف فيلا العدوي.
ميرو: صحيت واتعدلت مكانها وجـ.ـسمها و.جـ.ـعها لانها نامت معيطه. ومسحت وشها بايديها. ورجعت شعرها ورا ودانها. واتنهدت بزعل وحـ.ـضـ.ـنت ركبها. وسرحانه ف تيم.
الل عرفت واتأكدت انها بتحبه من ثانوى. وع طول مهتم بيها.

افتكرت مواقف كتير. وأنه يوم الحادثه لما ماهر خبطها بالعربيه عن عمد. تيم شالها وجري بيها ع المستشفى. وغمضت عينيها وهي بين ايديه. وبعد ما فاقت ورجعت لطبيعتها سمعت من احفاد العيله إن تيم كان مصدوم والدm ع ايديه. وزعل ان السنه ضاعت عليها.
وافتكرت. أنه جابلها شهادة تالته ثانوى وكان فرحان عشانها.
وكمان ف اول يوم ليها ف الكليه. وأنه جه اخدها بنفسه من الفيلا. ودخل بيها الجامعه. وعرفها ع حاجه موجوده فيها.

وهي مكانتش مركزه غير ف صوته وبس وقلبها بيدق بحب كبير ل تيم.
واى مشكله تحصل معاها يكون تيم اول واحد يوقف جمبها. وديما كان يقولها انتى من عيلتى.
وميرو احتارت ومش لاقيه تفسير لكل حاجه بيعملها تيم علشانها غير أنه حب.
لكن تيم بقالو فتره كبيره يقولها انتى اختى وده واجبى.
واتنهدت بتعب كبير. وقالت لنفسها. واخرتها يامريم؟
هتفضلى لحد امتى كدا؟ تيم مش حاسس بحبى. وانا مش هقدر الومه أو أجبره عليا.

والكل عارف أنه مهتم ب آرين. بس الحب مش بمزاجنا.
قلبى مره واحده لقيته بيدق باسمك ياتيم. وانا حاولت ابعدك عن تفكيرى وبهرب ف النوم من عشقك الل سكن دmي. بلاقيك ف احلامى.
7سنين بدارى احساس اللهفه الل جوايا ليك. 7 سنين بحاول أمثل قدام العيله انك اخ ليا مش اكتر.
لكن خايفه ف يوم حد يلاحظ عليا ويشوف حبي ليك ف عينيا.
ولحد امتى انا هرفض ف العرسان ع وهم عايشاه ف خيالى إنك ممكن ف يوم من الايام تكون من نصيبي.

وكملت بو.جـ.ـع. انا بحبك اوى يا تيم. ونفسي انساك. ودmعه نزلت ع خدها وغمضت عينيها...
وقامت بتعب. وفتحت الدولاب. وجابت منه مفكره كبيره كاتبه فيها مدونتها وذكرياتها. ورجعت قعدت ع السرير. وكاتبه عنوان المفكره ب (ميراث العشق).

وفتحت المفكره. واخدت القلم. وكتبت. انهردا يوم مميز وهو شهادة آرين و آركان. احساس جميل جدا وانا نازله ع السلم وسمعت صوت تيم. مش قادره اوصف احساسي وقتها. حب لأ اشتياق برضو لأ. ايوه هو عشق. عشقي ليه عدا المدى. اشتياقى ليه عدا كل حدود المشاعر المقدسه ف العشق. اول ماشوفته وهو داخل الفيلا. اتجدد شعور الأمل جوايا. ضحكته بترد فيا الروح.

تيم كان طالع يفرح آرين بخبر نجاحها. انا وقتها فوقت. وكنت نازله بسرعه. وحاسه إن دقات قلبى مسموعه للكل. لكن تيم كان اسرع منى واتقابلنا ف نص الطريق. ايوه اي مكان بيكون فيه تيم بيبقى بالنسبالي طريق. وطريق طويل جدا. وقفت قدامه وقتها حسيت بلخبطه. اتـ.ـو.ترت. حاسه إن رجليا مش قادره تشيلنى.

تيم قالى اذيك يا دكتوره مريم. وانا رديت عليه بحرج كبير. ايوه كنت مكسوفه. حسيت كأن ميا بـ.ـارده نزلت عليا. ومش عارفه اتصرف ازاي؟

تيم: طلب منى انى اطلع معاه ونفرح آرين انا وهو. انا وافقت من غير تفكير. هههه وانا هفكر ازاى؟ انا ف وجوده ببقى مغيبه. ايوه منا بحبه بجد. لكن وقتها حسيت برعشه ف كل جـ.ـسمي. وحسيت لو اتحركت خطوه هقع. لكن جازفت عشان شكلى قدامه. حاولت أخطي خطوه لكن حظي مكنش حليفى المرادي. ورجلى فلتت منى غـ.ـصـ.ـب عني. لكن تيم كالعاده أنقذني. ولاول مره اكون قريبه جدا من قلبه. يااااه ع قد ما انا كنت همـ.ـو.ت من الاحراج الا انه احساس بالأمان والاستقرار لايوصف. حسيت بأمان كبير جدا وانا قريبه منه. مش عارفه هو ده الأمان بجد ولا مجرد حرمان واشتياق ليتيم؟

فجاءه وقفت الأرض عن الدوران. كنت عايزه اللحظه دي تكون أطول من كدا. مش انى ف اكون ف حـ.ـضـ.ـن تيم لأ. انا اقصد لحظة الأمان. رفعت عينيا واول مره اشوف عيونه عن قرب. حسيت فيها بخــــوف حقيقي عليا. ايوه ماهو ده طبع تيم. بيخاف ع الكل.
انا فوقت من شرودي ف لون عينيه وقلبى مش راضي يسكت. وجـ.ـسمي رجف. ايوه هي لحظات صغيره. لكن شرح إحساسها ف سنين طويله.

بعدها حسيت اني مكشوفه للكل. حاولت اتكلم معرفتش. مكسوفه اوى متلخبطه. بحبه. حجات كتير مكركبه فوق بعض. ولقيت الحل الوحيد ف الوقت ده هو الهروب. كالعاده. هـ.ـر.بت وجريت ع اوضتى. وبكيت كتير من اشتياقى ليه. وبس. ودي مدونة ميراث العشق انهردا. ويعالم بكره هكتب ايه؟، وقفلت المفكره وحطت القلم. وحـ.ـضـ.ـنت المفكره بتعب. ورجعت راسها لورا وغمضت عينيها...

ف الليفنج تحت. كلهم بيضحكو من قلبهم ع موقف آدm مع طارق...
مريم: بتفكر ف ميرو. و قالت لي لي ياحبيبتى انتى وتمارا.
قالو. نعم ياماما مريم؟
مريم: عايزاكو تاخدو الغدا ل ميرو ف اوضتها. وصحوها واقعدو معاها وهي بتتغدى.
ليليان: حاضر ياحبيبتى. تعالى ياتيما نروح المطبخ وناخد ليها الاكل.
تيم: قام وقف بعد اذنكم هعمل مكالمه ل صديق ليا.
كلهم: اتفضل.
تيم: خرج ف الجنينه. وطلع الفون واتصل ع ميرو.

ميرو: مغمضه عينيها. وسمعت صوت فونها. وفتحت وجابت الفون من ع الكمود بعدm إهتمام. وفتحت عينيها ع الاخر. وقلبها بيدق. وهمست تيم! وايدها رجفت. ا، ارد ولا لأ. ومحتاره وقبل الرنه ما تفصل ردت بتلعثم. ا. الو.
تيم: ابتسم الو. ايه يا دكتوره انتى مش عايزه تنزلى ولا ايه؟ ومال صوتك يامريم؟
مريم: قلبها بيدق. احم اء. اسفه ياتيم انا لسه صاحيه. احم صوتى عادي بس لسه صاحيه.

تيم: انتى عامله ايه دلوقتى؟ من ساعة موقف السلم وانتى حابسه نفسك ممكن اعرف ليه؟
مريم: ابدا مش حابسه نفسي ولا حاجه. انا بس كنت محتاجه استريح شويه.
تيم: طيب ممكن بقى تفوقي كدا. ودلوقتي ليليان وتيما طالعين عندك ومعاهم الغدا. ممكن تتغدى وتنزلى عشان تقعدي معانا شويه. احنا شويه وهنمشي. وعايزك تاخدى الشوكليت بتاعتك.
مريم: غمضت عينيها بحب كبير. حاضر يا تيم وشويه ونازله.

تيم: تمام عشان نور وبابا سأله عليكى متتاخريش.
مريم: بتعب هزت راسها حاضر مش هتاخر.
تيم: طيب انا هقفل مع السلامه.
مريم: مع السلامه. وقفلو...
مريم: مسكت راسها وجواها. حيره كبيره جدا. وقامت بسرعه خبت المفكره وسط هدومها فالدولاب.
ليليان وتمارا. طلعو ل مريم وقعدو معاها وحكو ليها ع كل حاجه.

و إن آدm اخوها اتصل وكمان فهد ومراد. وحكولها ع موقف آدm مع طارق وضحكو من قلبهم، ومريم أكلت معاهم. وحاولت تتعايش وتداري عشقها جوا قلبها.

بعد شويه.
ليليان: يلا يا ميرو البسي فستان حلو كدا عشان ننزل.
مريم: هز راسها طيب ثوانى استنونى هنا. وراحت ع الدولاب وطلعت فستان بنى.
تمارا: عارفه ياميرو. انا بحب اللون البنى ده اوى. ونفسي اجيب فستان بنفس اللون ده.
مريم: حبيبتى يا تيما اتفضليه انا اصلا اكتر لبسي باللون البنى.

تمارا: اتفضل ايه يابـ.ـنتى؟ ده تيم مابيكرهش قد اللون ده. ديما يقولى مابيحبش الشوكيلت ولا اللون البنى. اوعى اشوفك لابسه اللون ده ابدا. خـ.ـنـ.ـقنى بجد...
مريم: بدهشه ايييه؟
ليليان: عيونها ع مريم وقالت بخبث. بجد ياتيما؟ بس الل اعرفه إن تيم بيحب اللون الأبيض مش كدا؟
تمارا: جدااا. وبيحب الاصفر والاسود وبيقولى انتى جميله ف اللون الكشمير.
ليليان: اممم دى نفس الالوان الل انتى بتحبيها ياميرو مش كدا؟

مريم: فتحت عينيها بدهشه وقالت بتلعثم. لأ ايوه. لأ احم عادى يعنى...
ليليان: رفعت حاجبها. طيب يلا بقى البسي وانا وتمارا هنسبقك ماشي.
مريم: هزت راسها تمام، وخرجو.
ف الليفنج تحت.
محمد: شاور ل تمارا الل نازله من ع السلم. تقعد جنبه. وقعدت. وقال المحاميه الجميله عامله ايه؟
تمارا: انا كويسه جدا يابابي.
آريان: قاعد فاتح واتس وبيسـ.ـر.ق نظرات ل تمارا ومتغاظ من تجاهلها ليه؟

تمارا: رفعت عينيها وشافت آريان وعيونهم جت ف عيون بعض لثوانى. وتمارا انتبهت ونزلت عينيها بسرعه. ووشها احمر.
آريان: قلبه دق. وقال جواه نفسي اقولك انى بحبك اوى يا تيما.
تمارا: قالت جواها. تؤ وبعدين بقى ف قلبى ده؟
ليليان: جالها رساله خاصه ع الواتساب. وفتحتها. وقلبها دق بسرعه كبيره. وكانت من كريم. وكاتب فيها.
ليليان انا آسف انى رنيت عليكي لكن انتى وحشتينى اوى اوى.

وكنت عايز اقولك انا اتكلمت مع بابا وصارحته بكل حاجه. وقولتله انى بحبك جدا ومن زمان. وعايز اخد خطوه واتقدmلك.
وبابا فرح جدا. وقال إنه هيتكلم مع جدو أشرف ويحددو ميعاد مع جدو آدm وعمو زين. ارجوكي كلمينى بليل همـ.ـو.ت واسمع صوتك.

ليليان: قلبها هيطلع من مكانه. ووشها كتلة طماطم. وحاسه إن مفيش هوا حواليها. وقامت برجفه. وراحت ع الحمام. وحـ.ـضـ.ـنت الفون بسعاده كبيره. وفرحانه جدا. اخيررررا ياكريم اخيررااا. اااه لو تعرف انا بحبك اوى قد ايه؟ انا مبسووووطه اووووى.
وسابت الفون. وراحت تغسل وشها علشان تهدى.
آدm: بيهمس ل مريم. حبيبتى مالك انتى مش مركزه معايا انهردا.
مريم: ربتت ع ايدو. ابدا ياحبيبى انا كويسه.

آدm: رفع عينيه وشاف ميرو. وقال حفيدتى التانيه اخيرا نزلت...
مريم: رفعت عينيها وشافت ميرو. وكانت رقيقه جدا ف جمالها. وهمست ما شاء الله.
تيم: رفع عينيه وشاف ميرو. وابتسم.
ليليان: خارجه من الحمام وشافت ميرو و ابتسمت بخبث ورفعت حاجبها وقالت يبقى احساسي انا والبت چود صح...
ميرو: نازله ولابسه فستان سماوي رقيق جدا. وحزام من الوسط. وحجاب رقيق. وقالت السلام عليكم.
كلهم ابتسمو وعليكي السلام.

فريحه: ضحكت بسعاده من جمال بـ.ـنتها ميكس من مراد وفريحه. وسلمت عليها.
ميرو: سلمت ع محمد ونور. وجدها آدm وباست ع ايدو. وسلمت ع آرين. وقالت مبروك يا آرين بجد فرحت ليكى جدا.
آرين: ههههه الله يبـ.ـارك فيكي يا دكتوره. بس انتى بجد طالعه زي القمر وكيوت جدااا...
ميرو: بحرج. ميرسي مش اجمل منك ابدا.
رينو: ايه؟ انتى بتشيلى العين عنك بقى. اللهم بـ.ـارك انتو الخمسه ماشاء الله عليكم بجد. ربنا يحفظكم ياحبايبى.

ميرو: ميرسي ياعمتو. مبروك يا آركان.
آركان: الله يبـ.ـارك فيكي يا دكتوره. هديه ها؟ انا بقبل فلوس عادي جدا.
ميرو: ههههه ضحكت برقه. من عينيا بس كدا؟ وبصت ع تيم بتـ.ـو.تر. اذيك يا تيم.
تيم: هز راسه تمام.
ميرو: باست تالين. عامله ايه ياروحي.
تالين: الحمدلله. انا خبطت عليكى لكن انتى كنتى نايمه.
ميرو: اسفه ياتوتا نمت غـ.ـصـ.ـب عني.
آدm: تعالى ياميرو ياحبيبتى اقعدى جمبى.

مريم: لأ ميرو هتقعد بينى وبينك. معلش بقى ياحبيبى المرادي بس.
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. موافق طبعا. دى حفيدتى الغاليه. وكمان ليا مصلحه عندها هههههه.
ميرو: قعدت بينهم. وابتسمت بحب. حاضر يابابا عينيا ليك انجح بس السنادى إن شاء الله وأكمل الماجستير والدكتوراه. واول كشف نضاره إن شاء الله هيكون لحضرتك وكمان ماما مريم. وع حسابى الشخصي.
كلهم ابتسمو...
ليليان: بتمثل الغيره. احم احم نحن هنا. ولا ايه؟

آدm: عايزه ايه ياغلباويه انتى؟ وبعدين يابت انتى معايا طول اليوم ف المكتب وآخر دلع. المفروض بقى ادلع باقى احفادى. ميرو الرقيقه وتيما القمر وآرين البوبونايه دى. وتوتا روح جدها...
آريان: اوعدنا يارب...
آركان: تؤ مش لينا يبنى الدلع ده...
تيم: وبعدين معاك انت وهو. البنات لازم ليها معامله خاصه. وبعدين انت عايز تتدلع يا آريان انت و آركان. يختى حلوه جميله؟

آريان هرش ف قفاه بحرج. و آركان بص للسقف وقال هو الجو حر انهردا،؟
الكل ضحك...
مريم: ومالو ياتيمو ياروحي. وبعدين انا قصرت مع احفادى ف حاجه؟ ده تيم و آريان و آركان و آدm دول نبض قلبي من جوه. وياخدو كل الدلع مش عيب ولا حـ.ـر.ام.
آركان. سقف اووو. هو ده هو انا بمـ.ـو.ت فيكى من شويه.
الكل ضحك.

آدm: والله احنا مقسيمنها من زمان جدا. انا عليا تربية البنات. واميرتي عليها تربية الولاد. وياريت بقى محدش يبصلنا. وغمز ل ميرو. ولا ايه ياحبيبت جدك؟
ميرو: بنفي. انت بابا آدm مش جدو.
آدm: ههههههه ايوه صح معلش بنسى.
آركان: قام وقف. بينا ياشباب نقعد ف الجنينه شويه. بعد اذنك طبعا يا بابا؟
آدm: ومالو ياحبيب جدك. خد اخواتك واتمشو شويه. وبص ل ميرو تتمشي معاهم؟

ميرو: رفعت عينيها تلقائيا ع تيم. واتنهدت وهزت راسها. لأ خلينى قاعده مع حضرتك.
آدm: حس بيها. ومسد ع حجابها. قومي ياحبيبتى. اتمشي مع تيما ولي لي وآرين. صدقينى الأوقات دى مش هتتعوض.
مريم: ابتسمت. فعلا ياميرو قومي ياحبيبتى وعيشي الفرحه مع اخواتك...
ليليان: اااه يقلبك ياليليان. الل محد قالك اتمشي ع سور الجنينه حتى؟
ريتال: ضحكت يابت انتى ناطه ف كل كلمه كدا...

ليليان: رفعت راسها بكـبـــــريـاء. انا ليليان زين العدوي. ولازم يكون ليا وضعي اوكي يا روتى؟
زين: بدهشه. روتي؟ البت دى عايزه علقه.
آدm: فكر بس انك تيجى جمبها كدا وتلمسها؟
ليليان: بفرحه جريت حـ.ـضـ.ـنت آدm. حبببيبي حبيبببى والله بمـ.ـو.ت فيك جدااا يا أحلى بابا آدm ف الدنيا.
كلهم ضحكو.
زين: فتح عينيه وبص ل ريتال. البت دى مـ.ـجـ.ـنو.نه رسمي.
ريتال: ههههه خلاص بعد كلمة بابا. انت مش هينفع تقربلها.

وبعدين ياحبيبى لي لي واضح عليها انها مبسوطه اوى. خليها تعيش حياتها وتفرح.
فريحه: قامت وقفت. طيب ياحلوين. انتو اخرجو ع الجنينه وانا هعمل للعيله الجميله حاجه حلوه بالمناسبه الجميله دي. وراحت ع المطبخ.
تيم و الشباب والبنات طلعو يتمشو ف الجنينه. وتالين طلعت ع اوضتها تراجع ع القرآن الل هتسمعه ل مريم.

محمد: حج آدm انت اخدت علاج الضغط انهردا؟
آدm: خاف من رد فعل مريم. وهز راسه لأ.
مريم: فتحت عينيها بدهشه. اييه؟ لأ؟ آدm انا حطالك العلاج ف الشنطه قبل ما تنزل ع الشركه وفكرتك بيه مرتين انهردا.
آدm: ربت ع ايدها حبيبتى انا عارف كل ده. بس انا كويس جدا الحمدلله. وبصراحه انا مبحبش العلاج.

مريم: بزعل حقيقي. ومين فينا بيحب ياخد العلاج يا آدm. بجد زعلتنى اوى منك. طيب حافظ ع نفسك عشان خاطرك مش عشان حد تانى. بلاش انا.
آدm: بص ل محمد لازم تسأل يعنى؟ اهي زعلت منى اعمل ايه دلوقتي؟
محمد: ضحك. والله انا برئ. انا بطمن ع صديقى الغالى وجوز خالتى وأبو مراتي وحمايا العزيز. اظن ده سبب كافي جدا انى اسأل واطمن. ولا ايه يانورى؟

نور: طبعا ياحبيبى. وبعدين انت كشفت لينا إن بابي حبيبي مش مهتم بنفسه ولا بصحته.
رينو: بجد يابابى زعلتنا جدا. حضرتك لازم تاخد بالك من صحتك. احنا مالناش غيرك انت ومامي من بعد ربنا. ارجوك حافظ ع نفسك.

آدm: شاف الكل زعلان بجد. وقال بدهشه. كل ده عشان برشامة الضغط؟ وبعدين يا حبايبى انا محاافظ ع صحتى والحمد لله. رياضه كل يوم بعد الفجر انزل أجري انا وزين واحفادي ف الجنينه لحد الساعه 7 الصبح. وبعد كده بدخل ع اوضة الجيم الخاصه العب رياضه مع احفادى. والحمدلله انا زى الفل.
مريم: سألته بزعل. شربت قهوه ف الشركه انهردا؟
آدm: غمض عين وفتح عين وبص ل زين. ومش عارف يرد.
زين: رفع كتفه ف معنى ماليش دعوه.

مريم: هزت راسها وقالت بتحذير. طيب قول انت يازين. ابوك شرب قهوه ولا لأ؟
زين: رد ف ثوانى. مرتين ياماما. احم وبلع ريقه بتـ.ـو.تر.
ريتال: همست ل زين. حـ.ـر.ام عليك. فتنت ع بابا آدm يازينى؟
زين: بينى وبينك. كدا احسن. عشان الدكتور محمد مانعه عن القهوه. وقاله مرتين ف الاسبوع وخفيفه كمان. لازم مريم تشوف شغلها بقى.
آدm: كشر عينيه واستحلف ل زين.
مريم: فتحت عينيها بدهشه ايييه؟ مرتين يا آدm؟

آدm: ابتسم بتمثيل. انتى عارفه ياحبيبتي إن فنجال القهوه بتاع الصبح ده الل بيظبط دmاغى. وانا صدقوني انا صحتى الحمدلله كويسه. وعشان متزعليش منى خلاص ياروحي انا هحاول اآقلل منها.
مريم: ، ومردتش وزعلانه.
نور: ع فكره يابابى متستوهنش بتحذير اى دكتور لحضرتك. وياريت بجد تقلل القهوه.
رينو: ندهت. عزيزه. ياعزيزه.
عزيزه: جت بسرعه. نعم ياست الدكتوره.
رينو: لو سمحتى ياعزيزه. ابعتى البـ.ـنت الشغاله الجديده دي اسمها ايه؟

زينب: اسمها مياده يادكتوره.
رينو: مياده. طيب لو سمحتى خليها تجيب جهاز الضغط من اوضتى فوق.
عزيزه: حاضر ياست الدكتوره. واتحركت.
آدm: ابتسم بحب كبير. وقلبه مبسوط من خــــوف عيلته عليه بالشكل ده.
مياده: جابت الجهاز. اتفضلى يادكتوره.
رينو: شكرا يا مياده. واخدت الجهاز.
محمد: هاتى يارينو. انا هقيسله الضغط. واخد الجهاز. يلا يا حج. وقاس الضغط ل آدm. وبص ليه ف نظرة عتاب. لأن الضغط عالى.

مريم: ها يا محمد طمني. ضغطه مظبوط؟
محمد: بصراحه. لأ. ضغطك عالى ولازم بقى نسمع الكلام.
مريم: قامت وطالعه ع السلم.
آدm: استغرب رد فعلها.
نور: استلم بقى يابابي.
رينو: بصراحه انا لو مكان مامي. همنع القهوه تدخل بيتى تانى...
آدm: بص ل زين بغـ.ـيظ. عاجبك كدا؟ كله منك ياجبله...
زين: بصراحه ياحج انا قاصدها. وبعدين حضرتك لازم تبطل شرب قهوه.
آدm: طيب وحيات امك الغاليه دى لاشرب، وسكت لأن مريم نازله. احم.

زين: بخبث. ايوه ياحج كنت بتحلف بالغاليه انك هتشرب ايه؟
آدm: بيعدل جاكيت البدله. احم هشرب ينسون. اهو بينزل الضغط وصحي بردو مش كدا يادكتور؟
الكل ضحك...
محمد: ههههههههه ايوه ياحج صحى.
مريم: نزلت. ومسكت كوباية ميا. واتكلمت بزعل. اتفضل يا ابو مراد. وحطت الميا ف ايدو و البرشامه ف ايدو التانيه.
آدm: ابتسم من قلبه ع زعلها وطفوليتها. واخد البرشامه. تسلم ايدك ياروحي.
مريم: ...

آدm: بص ل زين. كله منك ياجبله يابجح...

ف الجنينه.
ليليان وميرو وتيما و آرين ماشيين مع بعض.
ليليان: بصراحه ياميرو لون الفستان ده عليكى جميل جدا.
تمارا: فعلا انا نادرا لما بشوف ميرو لابسه فواتح. خليكى كدا ع طول.
آرين: برقه. ميرو كيوت اوى وقمر ف اي حاجه.
ميرو: ابتسمت بحب وعيونها ع تيم. وقالت ميرسي جدا يابنات. عيونكم الل جميله عشان كدا شايفين انى جميله.
تمارا: عيون مين يابـ.ـنتى بغمازاتك القمر دي؟
ميرو: ههههه. ده ع أساس انك مش عندك غمازه.

تمارا: هي غمازه واحده ف اليمين زي مريم الجزار وكان نفسي ف غمازتين زيك كدا. بس يلا بقى اهي حاجه تمشي الدنيا ههههه
البنات: هههههههههههه.
ليليان: احلا حاجه ف بنات العيله انهم كلهم بغمازات وموزز كدا.
آرين: شهقت موزز. ايوووه دي كلمة چود صح؟
ليليان: ههههههه ايوه. بت فقر وعسل.
آرين: فعلا كلها طنط رودي ودmها خفيف.
تمارا: وكفايه جدو طارق العسل ده عايش معاهم. لازم يكونو دmهم خفيف.

آرين: يابنات عندى سؤال محيرني جدااااا.
كلهم بصو لبعض. وقالو ف صوت واحد. اسئله تاااااانى يا آرين؟
ليليان: يابـ.ـنتى ارحمينا انتى هريانا اسئله. وياريت ليها لازمه اصلا. دmاغك فاضيه الله يكون ف عونك ياعمو فهد.
ميرو: ههههه بس يا لي لي. أسألي يا آري. بس بجد ياريت يكون سؤال له معنى.
آرين: انتو أعداء النجاح ع فكره. وانا نابغه من نوابغ المجتمع. لكن يلا انا هتواضع وأسأل.

تمارا: أسألي ياست النابغه. معلش خدينا ع قد عقلنا.
آرين. ليه خمسه عدد حروفها اربعه؟ وليه اربعه عدد حروفها خمسه؟
كلهم بصو لبعض ببلاها. وملقوش رد عليها، وضحكو بصوت عالى...
تيم: سمع صوت ضحك البنات. وبص عليهم. وشاف آرين وميرو بيضحكو. وهز راسه بضحكه.
آريان: عيونه ع تمارا وسمع ضحكتها وابتسم تلقائي.
آركان: فونه رن. طيب ياشباب ثوانى كدا عشان ده المستر ممدوح اكيد بيتصل يطمن ع الدرجات. واتحرك بعيد ورد عليه.

تيم: شاور ل آرين. تعالى.
آرين: رفعت كتفها لأ مش جايه.
تيم: قال جواه. البـ.ـنت دى عنيده بشكل. وانا هعدلها دmاغها دي. واتكلم. ثوانى يا آريان. وراح عند البنات.
آرين: شهقت يانهاري. تيم جاي عندنا.
ميرو: رفعت عينيها وقلبها دق.
ليليان: بمكر. بقولك ايه ياتيما. تعالى عايزه اخد رايك ف حاجه.
تمارا: يلا بينا. وانتى يا آرين تيم اكيد هيزعقلك عشان نده عليكى وانتى ما سمعتيش كلامه.

ليليان: يلا بقى سيبك منها. هما الاتنين عاملين زي القط والفار. واخدت تمارا وبعدت بعيد.
ميرو: وافقه مع آرين. وقلبها معدل دقاته بيزيد مع قرب تيم ليهم.
آرين: نفخت اووف. بجد تيم ده خـ.ـنـ.ـقتى ف حياتى. بليز ياميرو خليكى معايا اكيد هيبهدلنى.
ميرو: ابتسمت بو.جـ.ـع. متقلقيش تيم عمره ما يزعلك ابدا.
آرين: نعم؟ ده بيتفنن ازاى يحرق دmي. انتى مت عـ.ـر.فيش وقع قلبى وقت الشهاده ازاى؟
تيم: جه. هو انا مش قولتلك تعالى عايزك؟

آرين: بقولك ايه ياتيم مش لازم تحرق دmي انهردا. انا ناجحه ومش حابه حاجه تنرفزنى اوكي.
تيم: وانا لسه حرقت دmك يا آرين؟ انتى مت عـ.ـر.فيش الجديد؟
ميرو: واقفه وحاسه انها عزول بينهم ومحرجه...
آرين: فتحت عينيها. ايه بقى الجديد إن شاء الله؟
تيم: انا هتفق مع مُدرسين معرفه عشان تتابعى معاهم تالته ثانوى من قبل الترم.
آرين: بغـ.ـيظ مكبت. ايييه؟ يعنى ايه ده إن شاء الله. انا بروح السنتر مع صحابى. وهروح معاهم ف تالته كمان.

تيم: ببرود. لأ مش هتروحي السنتر ده تانى. وكلامى منتهى.
آرين: صكت ع أسنانها. واننننت ماااالك تتفق ليييه؟ ومن غير متاخد رأيي الشخصي وكمان رأي بابى ومامي؟ انت عاااايز منى ايه؟
تيم: بنفس البرود. كل خير يارينو ياصغيره. سنتر الل اسمه نائل ده مش هتروحيه تانى؟ واوعى تكونى مفكره انى معرفش الل حصل اوكي ياقمر؟
آرين: بحرج. احم انت عرفت؟ و. وانا مالى بالل حصل هو انا الل كنت بتكلم معاه. هو مجرد مدرس وبس.

تيم: بصي يا آرين. انا لو شرحت لفهد قضية نائل ده مش بعيد يخليكى متروحيش اى سنتر تانى اصلا. ف اسمعى كلامى عشان مااعندش معاكى وتراجعى المنهج كله ف البيت. وانتى عارفه إن كلامي ف الآخر هيتنفذ اوكي يا قمر.
آرين: بغـ.ـيظ خبطت برجليها ع الأرض. انا عارفه انك هتحرقلى دmي. انا بكررررررهك ياتيم متتكلمش معايا تاااااانى...
ميرو: بحرج. احم طيب انا هدخل اشوف مامي بعد اذنكم. ولفت ضهرها...

تيم: استنى ياميرو عايزك. وبص ل آرين. وطلع الشوكليت بتاعها. وقالها ببرود. اتفضلى ياحبيبتي احلى شوكليت ليكى.
ميرو: سمعت كلام تيم. ولفت بسرعه وقلبها دق بسرعه كبيره. وافتكرت إن الكلام ده ليها. وبعدها حست بخيبة أمل كبيره. واتنهدت بزعل حقيقي. وسكتت.
آرين: بغـ.ـيظ شـ.ـدت منه الشوكيلت. هات بس اعرف انى لما اكبر هردلك كل الل انت بتعمله فيا. وسابتهم ومشيت.

ميرو: واقفه مغمضه عينيها وبتحاول تنظم دقات قلبها. وبتحاول تستوعب كل حاجه حواليها.
تيم: وقف قدامها. وحط ايدو ف جيبه. ايه يا دكتوره وصلتى لحد فين؟
آريان: شاف تمارا واقفه لوحدها. وليليان بتصالح ف آرين المتنرفزه...
تمارا: شافت آريان جاى عندها، وبتحاول تكون ثابته...
آريان: وقف قدامها وبص ف عينيها وقال.
تمارا: شافت آريان جاى عندها وبتحاول تكون ثابته...
آريان: وقف قدامها وبص ف عينيها وقال. اذيك يا تمارا؟
تمارا: بثبات. انا تمام. وحضرتك يادكتور؟
آريان: ابتسم بحب. دكتور مره واحده.
تمارا: طبعا مش حضرتك اتعينت دكتور ف الجامعه.
آريان: ايوه فعلا. بس ياترى دى حاجه حلوه ولا عاديه؟
تمارا: لأ طبعا حاجه جميله جدا ومشرفه كمان.
آريان: بمكر. افهم من كلامك ده إنك مبسوطه علشانى؟

تمارا: بلخبطه. ا. ايوه. احم قصدى عادي يعنى. احم انت اخويا وافرحلك.
آريان: بغـ.ـيظ. اخوكي؟
تمارا: بتحارب جواها ومش عايزه تضعف. ايوه ايه اول مره تعرف انك اخويا؟
آريان: بص ف عينيها وقال ف لحظة حب. بس انا عمرى ما اخدتك انك اختى ياتيما.
تمارا: قلبها دق بقوه. وحست انها بتعمل حاجه غلط. وغمضت عينيها بقوه. وفتحت تانى بسرعه. وقالت أنا لازم امشي دلوقتي.
آريان: تمارا لحد امتى هتفضلى تهربي منى؟

تمارا: بتـ.ـو.تر. ا. اهرب منك ازاى يعنى؟ انت بتقول كلام مش مفهوم.
آريان: متطبقيش كلية الحقوق عليا ياتمارا.
اظن انتى فاهمه كويس اوى انا بتكلم عن ايه؟ وبتمنى اللحظه الل انا وانتى نكون فيها لوحدنا عشان اصارحك بكل حاجه جوايا.
حتى لما بتصل اطمن عليكى مابتدنيش فرصه اقولك ع الل جوايا ليكي.
تمارا انا بجد تعبان ومحتاج اتكلم معاكى. وكل ما أحاول انتى بتهربي.

وبقول لنفسي خلاص يا آريان هي فاهمه كل حاجه. لكن هروبها منى ده معناه انها رافضه وجودي.
لكن عينيكى بتقول عكس كدا. ولما وقعت ف التمرين ف النادى ورجلى اتجـ.ـر.حت لهفتك عليا اكدتلى احساسي اكتر. ارجوكي ياتيما عايز اتكلم معاكى.
تمارا: برجفه. آريان لو سمحت. انا مش فاهمه منك حاجه. وتتكلم معايا ف ايه؟ ولوحدنا ازاى يعنى؟

آريان: تمارا اوعى تفهمى كلامى غلط. انا مقصدش اننا نتقابل ف مكان لوحدنا انا اخاف عليكى اكتر منك.
انا قصدى انى اتكلم معاكى مثلا دلوقتي اى نعم احنا مش لوحدنا اوى لكن الل يهمنى ان مفيش غيرك هيسمع الل جوايا ليكى. وعايز اعرف رأيك وبعدها اخد خطوه والعالم كله يعرف انى، وسكت...

تمارا: بتنهج بسيط جدا. ومغمضه عينيها. وحاسه إن رجليها مش شايلاها. وعايزه تجري من قدامه. وقالت بتلعثم. ا. انا لازم امشي. وجت تتحرك، شهقت بسيط.
آريان: مسك ايدها بسرعه. تمارا استنى.
تمارا: شـ.ـدت أيدها بسرعه. وضهرها ل آريان وقلبها بيدق بسرعه كبيره ولسانها اتلجم ف نفس اللحظه.

آريان: شاف ارتباكها. انا آسف مش قصدى امسك ايدك. لكن انا عايزك تسمعنى. وغمض عينيه واخد نفس عميق واتنهد. وقلبه دق بقوه، وقال تمارا انا بحبك. وبمـ.ـو.ت فيكي وانتى عارفه من زمان جدا انك حاجه كبيره اوى بالنسبالى.
تمارا: سمعت اعتراف آريان اخيرااا. الل استنه من زمان وحاسه انها هتقع. وسامعه دقات قلب آريان، وقلبها دق بصوت مسموع ل آريان.

آريان: فتح عينيه وشاف تمارا ضهرها ليه. ولف ليها ووقف قدامها. وفتح عينيه بدهشه. لأن تمارا وشها بقى احمر جدا. وبتنهج بتـ.ـو.تر. وقال تمارا تعالى اقعدى هنا وحاولى تهدى.
تمارا: هزت راسها لأ. ا. انا عاوزه ادخل ل بابي.
آريان: . طيب ع الاقل اهدى. تمارا انا مقولتش حاجه غلط. انا اعترفت ليكى بحبى. وعايز اعرف ردك. ومع أنه واضح. لكن هستنى ردك عليا إن شاله حتى ف رساله خاصه.

المهم إنك توافقى لأنى بصراحه عايز أتقدm رسمي وتكونى معايا انهردا قبل بكره.
تمارا: قلبها بيرقص سعاده ومبسوطه جدااا. وغـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت بحرج. وجريت من قدامه بسرعه.
آريان: شاف ابتسامتها. وقلبه دق بفرحه. وضحك ع كسوفها وهي بتجرى من قدامه. وسند ضهره ع الشجره. وبص للسما وابتسم بحب وقال. والله بمـ.ـو.ت فيكي. وربنا بقى يهديكى وتوافقى.

ف نفس الوقت.
ميرو: واقفه مغمضه عينيها وبتحاول تنظم دقات قلبها. وبتحاول تستوعب كل حاجه حواليها.
تيم: وقف قدامها. وحط ايدو ف جيبه. ايه يا دكتوره وصلتى لحد فين؟
ميرو: فتحت عينيها ببطء. وبصت ف عينيه بعشق واضح. ونسيت كل حاجه حواليها. واتعمقت ف لون عيونه الخُضر الل بيخلوها تايهه ف عالم تانى، ومردتش عليه.
تيم: بص ل مريم وشاف نظرتها. وبص ليها كتير. وبعدها قال مريم انتى كويسه؟
ميرو: بتوهان. ها؟

تيم: ابتسم. ها ايه؟ وصلتى لفين كدا؟ انا واقف من زمان وانتى ساكته.
ميرو: بلخبطه. ا. ابدا. ا. انا. انا ساكته عشان، عشان، واتخـ.ـنـ.ـقت من نفسها لانها مش لاقيه مبرر أو حجه جديده. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. احم ابدا ياتيم مفيش حاجه.
تيم: مريم ممكن متخبيش حاجه عليا.

انا بصراحه من زمان جدا نفسي أسألك مالك. وايه الل غيرك اوى كدا. انتى مكنتيش كدا. فين ميرو الل روحها كانت مرحه وخصوصاً مع بابا آدm. ومراد ومعايا انا كمان. فجاءه كل ده اتغير. فين ميرو البنوته الشقيه.
ميرو: بتكابر دmـ.ـو.عها. احم كل واحد ليه فتره معينه وبيحس فيها بالنضج وبعدين احنا كبرنا. يعنى انا معرفش انى اتغيرت غير لما الكل بدء يسأل مالك؟ فيكى ايه؟

وهي. هي نفس الجواب مفيش حاجه. واتنهدت بتعب. لأن فعلا مفيش حاجه. ومسحت دmعه نزلت بسرعه قبل ما تيم يلاحظ. وابتسمت بتمثيل. انت شكلك كدا عايز تضحك عليا وتكنسل الشوكليت بتاعتى انهردا. هههههه. وقلبها بيبكى...
تيم: بص ف عينيها كتير جدا. وساكت.
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وبصت بعيد وبتهرب من نظرته ليها...

تيم: اخد نفس عميق. وهز راسه. انا عمرى ما اقدر اكنسل يوم واحد وماجيبش ليكى الحاجه الل اتعودت عليها. انتى من عيلتى. قصدى انتى اختى. وطلع الشوكليت بتاعها اتفضلى ياميرو. اجمل شوكليت لاجمل مريم ف الدنيا.
ميرو: قلبها دق بسرعه. ومدت أيدها.
تيم: حط الشوكليت ف ايدها. وايدو لمست أيدها...
ميرو: من لمست ايدو. غمضت عينيها. وجـ.ـسمها رجف.

تيم: ابتسم. تعرفى لما وشك بيتحول لل اللون الاحمر بتبقى جميله جدا. ههههه ودي مش معاكسه ع فكره...
ميرو: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. شكرا ياتيم. انا هروح اشوف مامي بعد اذنك. ومشيت وهي مخـ.ـنـ.ـوقه من ضعف شخصيتها قدام تيم بالذات.
تيم: نده عليها وقال مريم؟
ميرو: لفت ليه بحـ.ـز.ن. نعم يا تيم؟
تيم: هسالك واقولك تانى. انتى ف حاجه مخباياها عليا؟
ميرو: بشبح ابتسامه. ابدا وانا هخبي عليك ايه؟
تيم: متاكده؟
ميرو: ايوه.
تيم: هز راسه تمام.

ليليان: ماشيه بسرعه ورا آرين. يابت استنى هنا فرهدتينى، ومسكتها من أيدها. اقفى بقى ايييه مش سمعانى كل ده؟
آرين: بغـ.ـيظ عايزه ايه يالي لي. انا مخـ.ـنـ.ـوقه جدا. وعايزه اضـ.ـر.ب اى حد.
ليليان: ههههههه. يابـ.ـنتى استهدي بالله كدا. وبعدين هو انتى هتتجددى ع تيم. طيب والله ياريت تيم يهتم بيا انا كدا. ده بيخاف عليكى ياعبـ.ـيـ.ـطه.

آرين: قبضت ع ايديها. ده مش بيخاف عليا. ده واضح اوى إن ف طار قديم عندو وعايز يخلص الطار ده فيا انا. بصي يا لي لي. تيم ده انا متغاظه منه اكتر من اى حد.
ليليان: ههههه طيب اهدى وبطلى نرفزه. وتيم الل انتى بتتكلمى عليه ده انتى مبتستحمليش عليه حاجه.
فاكره لما اتخانق مع واحد ف الجامعه بيعاكس مريم. وراجع متعور ف راسه. انتى عملتى ايه وقتها؟
كنتى هتمـ.ـو.تى من العـ.ـيا.ط ياعينى والخــــوف عليه ومنعتى الاكل عشانه.

وبعدين تيم طول عمره مهتم بيكى ويعتبر انتى متربيه ع ايديه يعنى اخوكي الكبير.
آرين: بدءت تهدا. واتنهدت تيم بجد حنين جدا يالي لي.
وكمان طول عمره مهتم بيا وكمان ب مامي وبيخاف علينا جدا.
بس ديما يقرر من غير ما ياخد رأيي. يعنى دلوقتي منعنى وخلانى اقطع علاقتى بصحبتى ف المدرسه. انا عارفه انه صح. لكن بحس انه فارض نفسه عليا...
ليليان: كشرت عينيها. فارض نفسه عليكى؟ ازاى وانتى متعلقه بيه زى اخوكي الكبير.

وبعدين انا مش شايفه إن تيم فارض نفسه ع حد. تيم شخصيه جميله جدا. كل الموضوع انه اتربى ع ايد عمتو لارين وبيمـ.ـو.ت فيها.
وهي امه التانيه ف من الطبيعي انه يهتم بيها وبولادها الل هما اخواته الصغيرين.
آرين: غمضت عينيها. طيب والسنتر. تخيلى منعنى انى اروح سنتر مستر نائل تانى.
ليليان: طيب ليه تيم عمل كدا؟
آرين: اتـ.ـو.ترت. وبتفرك ف ايديها. وسكتت.
ليليان: آرين انا سألتك ليه تيم يمنعك من سنتر مستر نائل؟

آرين: اتحرجت، وساكته...
ميرو: من وراها. انا الل طلبت من تيم انه يعمل كدا؟
ليليان. وآرين انتبهوا ل مريم.
آرين: بزهول. ايييه؟ انتى يامريم؟ انتى الل قولتى ل تيم كدا؟
ليليان: استنى انتى يا آرين اكيد ف سبب؟ ممكن تفهمينا يا ميرو. عشان آرين تفهم وجهة نظر تيم.
ميرو: قربت من آرين و ابتسمت بحب. المشكله إن آرين عارفه السبب كويس. والمفروض تفرح إن تيم خايف عليها.

آرين: بس ياميرو تيم مبيقوليش ع الل ناوى يعمله. كل مره يفاجئنى. وانتى ليه قولتيله بس؟
ميرو: مسدت ع حجابها. وقالت رينو ياصغيره. انا لو كنت قولت ل خالو فهد صدقينى كان ممكن يقعدك من السنتر زى ما تيم قالك.
وكمان كان ممكن يكـ.ـسر السنتر ع راس نائل ده ويقفلو خالص. ف انا شايفه انى اتصرفت صح.
ليليان: مـ.ـا.تفهمونا ياجماعه. زفت نائل ده عمل ايه؟
ميرو: بحرج. بيتـ.ـحـ.ـر.ش بالبنات ف السنتر.

ليليان: شهقت وحطت ايدها ع بوقها. ايييه؟
ميرو: انا عرفت بالصدفه من زميله ليا ف طب. وليها اخت مع آرين ف نفس السنتر.
وزميلتى دي كانت داخله الجامعه ومخـ.ـنـ.ـوقه جدا. وبتعيط.
هي صعبت عليا وروحت قعدت جنبها. وحاولت اهديها.
وهي حكتلى ع كل حاجه. وإن نائل ده بياخد ارقام البنات وبيدخل ليهم شات ويتكلم معاها ف الاول عادي جدا.

ويفضل يشجعها ع الدراسه ويقولها انها اشطر بـ.ـنت ف السنتر وهيساعدها فالامتحان وهينجحها اكيد. والبـ.ـنت تصدق نائل ده.
ويطلب من كل بـ.ـنت تروحله السنتر قبل وقت الحصه بوقت محدد. ويتـ.ـحـ.ـر.ش بيها.
وطبعا دي بنات ف اولى ثانوى ويعتبر صغيرين وف بنات كتير جدا مش فاهمين حاجه.
ولولا سبحان الله اخت زميلتى دي عندها وعي. وبعتت الشات لاختها. واتفضح ع الموقع بتاعه كان استغل بنات كتير.

يبقى انا اول ما اعرف لازم اتصرف. انا خــــوفت عليكى جدا يا آرين. وتيم اتصرف صح.
ليليان: بتسمع ومزهوله وعينيها مفتوحه ع الاخر ينهار ابيض هي وصلت للدرجادى؟ تحررررش؟..
آرين: نزلت وشها ف الارض بحرج. انا عرفت بكل ده.
وع فكره يامريم المستر نائل ده حاول يكلمنى وطلب رقمى.
بس انا رديت عليه وقولتله انا لازم اقول ل بابي إن حضرتك عايز رقم فونى.

وهو مردش عليا. ومن وقتها وهو بعيد عني. ميرو. انا متربيه كويس جدا وعمرى ما هسمح ان حد غريب يتكلم معايا مهما حصل.
ميرو: ابتسمت. حبيبتى كلنا واثقين فيكى. وكفايه إن خالو فهد مدربك كويس وعارفه انك تقدرى تحمي نفسك.
لكن يا آرين فكرى معايا كدا. السنتر دلوقتي اتعرف انه مكان مش كويس.
وحتى لو البـ.ـنت الل داخله السنتر ده مؤدبه جدا. الناس مش هيفكرو فيها كدا ياحبيبتى.

وبعدين احنا لازم نبعد عن الحاجه الل تجبلنا شُبهه. تيم خايف عليكي واتصرف صح.
وع فكره تيم عمره ما فرض نفسه عليكى. ولا عمره فرض نفسه ع اى حد تيم مميز جدا.
تخيلى كدا لو هو مسالش عنك تانى. بتهايئلى انتى هتتجننى ههههه. انتو فعلا قط وفار زى ما لي لي قالت.
آرين: اتنهدت. عندك حق ياميرو. تيم إنسان كويس جدا.
ميرو: ابتسمت بتمثيل. اكيد إنسان كويس.
ليليان: كلام مريم صح يا آرين وبطلى تتنرفزى ع تيم.

أولا هو اكبر منك وماينفعش. ثانيا محدش طايل يختى. كفايه الشوكليت الل بيجبهولك. افتحى افتحى وهاتى حته. اله بت ياميرو. الدكتوره فريحه قالت إنها هتعمل حلو. هما اكلوه جوه ولا ايه؟
ميرو: ضحكت. امم مش عارفه بس آركان و آريان مش موجودين حوالينا. وده بيأكد انهم جوه بياكلو الحلو.
ليليان: طيب تعالو بقى ندخل نقتحم الفيلا.
آرين: طيب روحو انتو. وانا هروح اعتذر ل تيم اوكي.
ميرو: ابتسمت بحـ.ـز.ن. وهزت راسها. اوكي.

ليليان: متابعه مريم. وحست بخـ.ـنـ.ـقتها. احم ماشي يا آرين بس بسرعه علشان تلحقو الحلو. يلا بينا ياميرو ياحبيبتى. واتحركو.

مريم: ماشيه وعينيها بتدور ع تيم.
ليليان: ع فكره ياميرو. تيم كان واقف وراكي وانتى بتتكلمى ع نائل. واكيد سمع الحوار كله.
ميرو: بتـ.ـو.تر. احم والله امم طيب تمام. وده هيسيهل أنه ميزعلش من آرين.
ليليان: انتى حنينه اوى اوى يامريم. واخده طباع من طنط فريحه. وكمان ماما مريم.
ميرو: ههههه ومـ.ـا.تنسيش انى سعات كتير بقلب مـ.ـجـ.ـنو.نه وبكون عصبيه جدا كمان. بس انا سيباكم تاكلو عيش ع رأي بابا آدm ههههه.

ليليان: بتنهيده. ع فكره انا عايزاكى ف موضوع شخصي. بس لما نبقى لوحدنا اوكي.
ميرو: شافت آرين واقفه مع تيم. وهزت راسها بحـ.ـز.ن كبير. اوكي ياليليان. ودخلو الفيلا.
آرين: بحرج. تيم ع فكره انا معنديش مشكله انى مروحش السنتر تانى.
انا اصلا كنت بفكر بعد الل حصل ده. اتكلم مع صحابى ونشوف سنتر تانى وبابي يتفق مع المدرسين. بس انت ديما تفاجأنى بقراراتك دى.
تيم: وياترى بقى قراراتى صح ولا غلط؟

آرين: بتنهيده. صح طبعا. بس صعب انى ابعد عن صحابى كده مره واحده.
تيم: وانا مقولتش انك تبعدى عنهم. وانا معنديش مانع أنهم يروحو معاكى للمُدرسين الل انا هتفق معاهم عشانك.
آرين: بفرحه بجد بجد ياتيم. يعنى اتكلم معاهم؟
تيم: ضحك ع فرحتها. بجد يا آرين. بس البـ.ـنت إياها دى لأ فاهمه.
آرين: بزعل ليه بس ياتيمو ما انت كنت كويس. والله البـ.ـنت دى كويسه اوى.
تيم: آرين. البـ.ـنت دى حقيقي مش كويسه. وممكن تاخدك ف طريقها.

بصي يا رينو ياصغيره. انا هفهمك حاجه. انا دلوقتي اهو طالب ف طب وليا مكانتى بردو. انتى مثلا شوفتينى ماشي ف يوم مع شاب ف سنى لكن لابس سلاسل بقى وخواتم وفاتح القميص بصي من الاخر شوفتينى مع واحد فاشل جدااا. هتقولى ايه؟
آرين: فهمت قصده. خلاص ياتيم انا مش هتكلم مع البـ.ـنت دى. ووعد بجد انى هبعد عنها خالص.

تيم: ابتسم. كدا بقى تبقى انتى آرين القمر الرقيقه الل بتسمع كلام تيم. ويلا تعالى ندخل جوه نشوف العيله بتعمل ايه؟
آرين: ابتسمت برقه اوكي يلا بينا. واتحركو.
العشاء أذنت. وآدm اخد الشباب كلهم وطلعو ع المسجد. ومريم والبنات صلو ف البيت. وبعدها.
فريحه: عملت حلو بالمناسبه دى. وكانت مبسوطه جدااا عشان كلمت آدm ابنها. وكمان مرادها كلمها. وقالها انه هيكلمها تانى بليل.
وكل العيله قعدت مع بعض مبسوطين.

لكن تمارا قاعده مكسوفه وقلبها فرحان من اعتراف آريان بحبه ليها. و آريان قاعد مبسوط وبياكل الحلو وعيونه عليها.
وتيم بيضحك مع العيله. وميرو شارده.
و آركان بيهزر. وليليان بتفكر ياترى تحن ع كريم الل مطلعه عينه وتكلمه ولا لأ.
و آرين بتضحك مع خالها زين وتالين. ومحمد طبعا مهتم ب نور.
وآدm طبعا متابع عيون الكل. ونفس الوقت بيحاول يصالح مريم الل لسه زعلانه منه عشان مهمل ف صحته.

وصحة آدm دي خط احمر عندها. وآدm طبعا من جواه مبسوط جدا ب اميرته.
واخيرا رينو عشق الفهد سرحانه ومنتظره الساعه 11 مساءا بفارغ الصبر. وف انتظار مكالمة فهد.

وبعد شويه.
محمد: استأذن. واخد نور وتمارا. ومشيو. وتيم قاله إنه هيروح الجيم. ويروح ع البيت
وزين وريتال. استاذنو وطلعو ع الجناح.
وفريحه: استأذنت واخدت تالين تنيمها وهتروح ع الجناح.
ورينو: سلمت ع آدm ومريم. وطلعت اوضتها فوق. تاخد شاور وتصلى. و آركان طلع اوضتة آدm مراد.
و آرين طلعت اوضتها تنام لانها صاحيه من بدرى.
وآريان: سلم ع آدm ومريم. وطلع ع اوضته يفكر ف رد فعل تيما لما اعترف بحبه ليها.

وليليان. سلمت عليهم و طلعت ع اوضتها. ومحتاره تعمل ايه؟
ميرو: سلمت عليهم. وطلعت اوضتها. وحطت الشوكليت بتاعها ف الدولاب جمب مجموعة شوكليت كتيره وكلها من تيم ومحتفظه بيهم. وطلعت المفكره وهتكتب عن احساسها الل كل شويه يكبر جواها.
آدm: شايف زعل اميرته. وقام وطلع بيها ع الجناح. ولكن هيصالحها بطريقة عشق ال آدm.

عند السيوفى.
طارق: قاعد ع السرير وماسك راسه بغـ.ـيظ كبير.
رنا: هلكانه ضحك ع شكل طارق الل اتصل بالعيله كلها وعزمها بالاكراه ومتغاظ جدا من آدm.
طارق: بغـ.ـيظ كبير اااه لأ لأ لأ. الواد ده عدوي وبيكرهنى اااه. وبص ل رنا. انتى بتضحكي ع ايييه يختى انتى كمان هااا؟
رنا: كتمت الضحكه. وهزت راسها لأ مش بضحك.
طارق: خبط كف ع كف. الواد مش مديلى فرصه انتقم منه. الواد انا قولت اعزمه واكسب فيه ثواب.

وبص ليها. طيب منا لما فارس وفهد يرجعو هعمل عزومه كبيره. اااه يامرارتك ياطارق.
الواد ده عايزك تكبر قبل اوانك.
رنا: مش قادره تكتم الضحكه اكتر من كده. وانفجرت ف الضحك. هههههه ههههههههه ياراجـ.ـل حراااام عليك. ارحمنى بطنى و.جـ.ـعتنى من الضحك ههههههههه...
طارق: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. بت انتى، انتى حد مسلطك عليا؟ انا متغاظ وقرفان من ابن العدوي. وانتى نازله ضحك ايه يختى كلامى بيزغزك؟

رنا: ههههههههه. والله يارب ماقادره.
طارق: بغـ.ـيظ اكبر. اه يارب الوليه مش قادره خلاص.
مبسوطه ف جوزك والل بيحصل معاه يختى، تبقى افرحي لما إبن العدوى يشلنى ولا يجبلى جلطه.
رنا: الف بعد الشر عليك. اهدا ياطارق مش كدا. انت دلوقتي عندك مشكله في ايه بس؟ ايه الل مضايقك ياحبيبى؟
طارق: يعنى انتى مش عارفه. آدm الزفت اجبرنى ع العزومه.
رنا: طيب وهي يعنى هتفرق معاك ف حاجه؟

طارق: لأ مش هتفرق طبعا ودول عيلتى ويشرفو ف اى وقت. بس انا محبش اعمل حاجه وانا مغـ.ـصو.ب عليها. الواد ده غـ.ـصـ.ـبنى انى اعزمهم. الواد عايز يمـ.ـو.تنى يختى. ااااه يانارى.
رنا: بعد الشر عليك ياطاروق ياحبيبى. وقربت منه. وحطت أيدها ع خدو. انت طارق السيوفي ومحدش يقدر يجبرك ع حاجه ابدا.
طارق: اه يارنا. قولى كمان عشان عايز اهدا.

رنا: كتمت الضحكه. احم. معاش ولا كان الل يخليك تعمل حاجه غـ.ـصـ.ـب عنك. وبعدين انت ورطت آدm برضو قبل كده كتير ف عزومـ.ـا.ت ومجتش من مره. هو آدm بس بيحب بهزر معاك وعشان كمان عارف إنك تقدر تعزم بلد بحالها مش عيله بس.
طارق: حط ايدو ع ايدها الل ع خدو. ايوه كمان يارنا. ادينى حنان من بتاع زمان.
رنا: فتحت عينيها بدهشه. وهتمـ.ـو.ت وتضحك. وبلعت ريقها بصعوبه. وقالت حنان اه.

طارق: ايوه يختى حنان. عشان انسا الل حصل من ابن العدوي. ده انا اصغر منه وشعري شاب قبله. ماشي يابن العدوى مااااااشي.
رنا: بدهشه. انت اصغر منه؟
طارق: اه يختى عندك مانع انتى كمان؟
رنا: ابدا ياحبيبى والله. وبعدين شعرك شاب فين بس ياطاروق دول خمسه سته بس من الجناب وكمان شكلك قمر. ده الل يشوفك يقول انك ف الجامعه.
طارق: ايوه. عندك حق. وعشان كده الواد ده غيران منى انى اصغر منه...

رنا: هتمـ.ـو.ت وتضحك. احم لأ وكمان انت اجمل منه بكتير.
طارق: بكـبـــــريـاء ايوه فعلا انا احلا منه. وهو عمل كدا عشان انا اضايق واعجز قبل منه.
وانا اسد ف نفسي كدا ااه. ومش لازم اتهز قدام الواد ده. اسمعى يارنا.
رنا: نعم يا حبيب قلبي.
طارق: بكره عايزك تطلبى من الشغالين يعملو جميع أصناف الاكل مالذ وطاب. وبص قدامه ولما اشوف اخرتها معاك يابن العدووي...

عند محمد عزيز.
نور: ف الاوضه بتغير فستانها.
محمد: لبس بنطلون وتيشرت. ورايح ع الحمام يتوضي علشان يصلي القيام هو ونور.
نور: حبيبى تحب اعملك اى حاجه قبل ما نصلى القيام؟
محمد: وقف وابتسم لا ياروحي تسلمي. انا بس كنت عايز أسألك عن تمارا. انتى مش ملاحظه عليها حاجه؟
نور: امم فعلا ياحبيبى طول الطريق سرحانه ومش ع بعضها.
محمد: باستغراب. الل محيرنى انى عمرى ما شوفتها كدا؟ وكمان عمرها ما خبت عليا حاجه ابدا؟

نور: بتفكير. طيب تحب بعد الصلاه. اروح اتكلم معاها؟
محمد: هز راسه لأ. انهردا يوم مرهق جدا. سبيها براحتها دلوقتي. وانا واثق إن تيما هتيجي بنفسها وتصارحني بكل حاجه جواها كالعاده.
نور: حطت راسها ع صدره وغمضت عينيها بحب كبير.
محمد: ابتسم وضمها لقلبه وربت ع ضهرها.
نور: تعرف يامحمد انا بحب اوى علاقتك باولادنا. ع طول بتتعامل مع تيما كأنها زميلتك او صديقتك المقربه جدا.

وده زود ثقتها بنفسها وصريحه ديما معاك قبل منى وده شئ جميل جدا.
وتيم ع طول بيناقش كل أموره قدامنا مبيخبيش حاجه علينا. طول عمره صريح وواضح لكن بقاله فتره مش طبيعي. وكمان انت وبابي أصدقائه المقربين. انا بجد مبسوطه بيك اوى يامحمد. ربنا يخليك لينا ويبـ.ـارك فيك ويديمك نعمه ف حياتنا ياروحي انت.

محمد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. حبيبتى انتى يانورى. ولادنا كبرو واتربو ع الحب والتقدير والموده والرحمه. ولما كبرو كنا ديما السند ليهم من بعد ربنا. تيما بـ.ـنتى وحته منك وحته من قلبى.
لازم اخاف عليها واحتويها. لازم اديها الأمان علشان لو واجهت اى مشكله ف اى وقت متخبيش علينا.
وتعرف اننا ديما ف ضهرها وهنقف معاها ونساعدها ف اى قرار مهما كان.

وتيم ده صحبى وابنى وعمري كله. راجـ.ـل بجد وقدر يحافظ ع جميع العلاقات العائليه من حبه ل رينو وفهد وكمان اهتمامه ببنات العيله كأنهم اخواته بجد. ومصاحب شباب العيله كلها صغير وكبير. حتى آدm العدوي تيم ليه جزء كبير ف قلبه. تيم قدر يخترق قلوب الناس بالمحبه والاحترام. اما تغيره ده اكيد ف سبب واكيد هنعرفه.

أما انتى بقى يانورى. انتى من ضلعى حاجه كدا جوه روحي نفسها. وقفتى جمبى كتير جدا. وعمرى ما اقدر انسى انك هونتى عليا كتير. كتير جدا يانور. وقت وفاة ابويا وامي. بجد كان وقت صعب جدا لكن بوجودك جمبى. رضيت بالقضاء والقدر. وكأن جبل من الصبر سكن قلبى بوجودك جمبي. ربنا يبـ.ـاركلى فيكى ياروحي.
نور: مغمضه عينيها وزادت من حـ.ـضـ.ـنه وقلبها بينبض بإسم محمد. ويبـ.ـاركلى ف عمرك ياحبيبى.
الباب خبط.

نور: انتبهت. وطلعت من حـ.ـضـ.ـنه وابتسمت. وهمست اكيد هتقولنا مالها.
محمد: ابتسم. اكيد. ثوانى ياروحي. وراح فتح الباب. وابتسم اهلا تيما تعالى ياحبيبتى.
تمارا: بتـ.ـو.تر. ا. انا اسفه يابابي لكن كنت عايزه...
محمد: مسكها من أيدها. تعالى ادخلى واسفه ع ايه؟ وقعد ع الكنبه واخدها جمبه.
نور: قعدت جمب محمد.

تمارا: بحرج. بصراحه انا ف حاجه حصلت معايا. وكنت عايزه اخد رأي حضرتك انت ومامي فيها. احم و. وكنت بفكر اقولكم بكره. لكن مقدرتش اصبر اكتر. اسفه لو كنتو بتنامو وانا قلقتكم.
نور: حبيبتى احنا مش هنام دلوقتي. ومن امتى بنام قبل ما اطمن عليكى. وكمان لما تيم يرجع بالسلامه.
محمد: بيمسد ع شعرها. وحتى لو نمنا وصحتينا. احنا تحت أمر تيما عزيز. ولا ايه وابتسم...

تمارا: بدأت تهدى. ميرسي جدا يابابى. احم هوا، هوا بصراحه انا، كنت عايزه اقول، احم وسكتت ووشها احمر ومحرجه تكمل.
نور: حست بيها. وقامت قعدت جنبها. وطبطبت ع ضهرها. ايه ياروحي قولى مـ.ـا.تتكسفيش.
محمد: مسك ايدها. وكانت ساقعه. وتفهم تـ.ـو.ترها. وقال بهزار. ايه الموضوع كأنه كدا عريس كالعاده صح ياتيما؟
تمارا: بتـ.ـو.تر احم هزت راسها ايوه يابابي.

نور: استغربت تـ.ـو.تر تمارا. وقالت جواها. تيما ديما تدخل علينا وتقولنا ف عريس عايز يتقدm ومرفوض مقدmا.
بس دلوقتي تيما متـ.ـو.تره وعينيها بتلمع. وفتحت عينيها ع الاخر بدهشه. معقول تيما تكون بتحب مثلا؟ وانتبهت ع صوت محمد.
محمد: بسعاده. اممم قولتيلى الموضوع فيه عريس. طيب انا اعرفه؟
تمارا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وهزت راسها ايوه يا بابي.
نور: بفرحه. وانا اعرفه ياتيما؟
تمارا: هزت راسها بحرج كبير ايوه يامامي.

نور: من قلبها دعت يكون حد من شباب العيله.
محمد: شاف الحب و الموافقه ف عيون بـ.ـنته. واتنهد بزعل. لأن بـ.ـنته الصغيره فجاءه كبرت خلاص. وقال. ممكن اعرف هو مين؟
نور: مغمضه عينيها وقلبها بيدعي...
تمارا: قبضت ع ايد نور. وقالت آريان إبن خالو زين.
نور: اول ما سمعت. شهقت بصوت مهموس وفرحت جداا.
محمد: ابتسم بحب كبير. وقال طيب ممكن تحكيلى الموضوع جه ازاى؟ ولو محرجه منى ممكن تحكي ل نور كل حاجه.

تمارا: هزت راسها لأ لأ يابابى. محصلش اى حاجه. الموضوع بصراحه. وبلعت ريقها وبصت ل نور وبصت ل محمد. بصراحه آريان معجب بيا من زمان جدا. بس انا عمرى ما ادتله الفرصه انه يكلمنى ف اى حاجه. ونزلت راسها بحرج. بس انا كنت عارفه انه بيحبنى.

محمد: رفع راسها. ارفعى راسك فوق وانتى بتتكلمى. وانا متأكد وواثق ف بـ.ـنتى انها عمرها ما تعمل حاجه غلط. والحب عمرو ما كان عيب ولا حـ.ـر.ام. والقلب بينبض بالحب بإرادة رب العالمين. يعنى مش بأيدينا.
لكن الل بأيدينا اننا نحترم ونقدس الحب ومنتهاونش ف اى لمسه أو نظره. ونتحجج بإسم الحب. كملى ياروحي انا سامعك وموافقك ع اى قرار تاخديه...

تمارا: ثقتها ف نفسها رجعتلها من تانى. بعد الدعم الل ابوها عطاهولها. وقالت آريان بيحبنى بجد يابابي. وحاول كتير جدا أنه بس يلمحلى انه بيحبنى لكن انا كنت بحاول ابعد عنه لانى مش عايزه اتعلق بحد علشان كنت ديما خايفه من النصيب.

لكن زى ما حضرتك قولت مالناش سلطه ع قلوبنا. واكتشفت بعدها انى انا كمان جوايا اعجاب من ناحية آريان. لكن بردو حافظت ع بعد المسافه بينا. لحد انهردا ف الجنينه. كنت واقفه لوحدى وجه آريان يكلمنى.
وانا كنت هسيبه وهمشي لكن طلب منى انى اسمعه مره واحده ويعرف قرارى النهائى عشان عايز ياخد خطوه صح. واعترفلى انه بيحبنى. وعايز يتقدmلى. وانا بصراحه أحرجت جدا. مردتش عليه ومشيت من قدامه.

وطول الوقت بفكر اعمل ايه. وبصراحه محتاره جدا وكمان مبسوطه اوى وفرحانه انى ممكن تكون حياتى تشبه حياتكم. مبنيه ع الحب من الطرفين. واعيش حياتي مبسوطه مع الإنسان الل اختاره قلبى. لكن يا بابي القرار ف النهايه قرار حضرتك.
نور: ضحكتها منوره وشها. وقلبها بيرقص سعاده. إن آريان ابن اخوها بيحب بـ.ـنتها وروح قلبها. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع الفرح. واستنت قرار محمد.

محمد: ظاهريا مبتسم بفرحه. ومن جواه زعلان انها هتسيب البيت ف اي وقت. وبلع ريقه بغصه ف قلبه. وحط ايدو ع راس تمارا وحطها ع صدرو. وضمها لقلبه بحب كبير.
واتنهد وقال. القرار الل انتى موافقه عليه انا كمان موافق عليه. و آريان شاب محترم جدا ودكتور جامعي. وقبل كل ده يكفى أنه حفيد آدm العدوي. مبروك ياروحي. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس جبينها. وقال بصوت مبحوح كبرتى ياتيما...

تمارا: كان قلبها بيرقص سعاده. ونفسها تجرى تتصل ع آريان وتقوله انها موافقه. لكن شافت زعل ف عيون ابوها وكمان صوته حزين. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. بابي انا مش عايزه غيرك انت ومامي ارجوك متزعلش ارجوك.
نور: دmـ.ـو.عها نازله بصمت وفرحه وزعل ومشاعر مختلطه.
محمد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وضحك بتمثيل. ههههه ازعل. انا ازعل؟ انا انهردا اسعد اب ف العالم كله. عشان بنوتى الجميله كبرت. وكمان ربنا هيرزقها شخص بيحبها.

تمارا: ضحكت بسعاده يعنى حضرتك مش زعلان؟
محمد: تؤ انا مش زعلان. وقولى قرارك ل آريان. وسيبى الباقى ع ربنا.
نور: ضمت تمارا بسعاده وعـ.ـيا.ط. بـ.ـنتى وروحي وعمري كله كبرت. انا بجد مبسوطه اوى اوى. وفرحانه انك هتكوني ف ايد امينه. ربنا يسعدك يارب ياروحي.
تمارا: طلعت من حـ.ـضـ.ـنها وباست ع ايديها. ارجوكي طيب مـ.ـا.تعيطيش. انتى بتعيطى ليه. الموضوع لسه كلام. محصلش لسه حاجه.

نور: ابتسمت بحب. وانتى فاكره إن جدك آدm لما يعرف. هسيبكم فتره كبيره مخطوبين؟ لأ ده اخرك شهر خطوبه والجواز ع طول.
تمارا: فتحت عينيها بدهشه وقلبها بيدق بسرعه كبيره جدا. ايييه؟ شهر.
محمد: غمز ل نور. ومسك كتف تمارا. اهدى ياحبيبتي متـ.ـو.تره ليه؟ لسه بدرى. وخالك مراد وفهد لسه بره مصر.
وآدm مش هيوافق تحصل اى حاجه غير ف وجود العيله كلها. اهدى انتى بس ومش عايزك تفكرى كتير اوكي؟

تمارا: وشها بقى احمر جدا. وهزت راسها بتـ.ـو.تر. احم. طيب ا. انا هروح ا. انام. احم تصبحو ع خير. وجريت ع اوضتها ومكسوفه جدااا.
نور: بسعاده كبيره حـ.ـضـ.ـنت محمد. حبيبى انا فرحانه اوي اوي. بجد مبسوطه اوى يامحمد.
محمد: ههههه يااااه لما بتقولى محمد دى. حـ.ـر.ام عليكي يانورى.
نور: ضحكت بحرج. وبعدين معاك بقى؟
محمد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وضحك. وخـ.ـطـ.ـف بوسه رقيقه. هاقولك بعد الصلاه اوكي. وغمز بصراحه انتى وحشانى جدا.

نور: اتكسفت. احم انا هروح اتوضى. وجريت من قدامه وقلبها مبسوط جدا.
محمد: ضحك بصمت وقلبه مبسوط. وقال الحمد لله يارب. إن فعلا بـ.ـنتى هتكون ف ايد امينه...

تيم رجع البيت. وخبط ع محمد ونور. وكانو لسه هيصلو. وسلم ع محمد ونور وخرج. وراح ل تمارا كالعاده وخبط عليها.
تمارا: قاعده ع طرف السرير ومبسوطه جدااا. وانتبهت وقالت ادخل.
تيم: فتح الباب ودخل بابتسامه. مساء الخير يا حبيبتي.
تمارا: قامت بسرعه وضحكت مساء السعاده ياتيمو قلب اختك.
تيم: معاه كيسه كبيره وحطها ع المكتب. وقالها مش قولنا بلاش تيمو دي ياتمارا.

تمارا: بطفوليه اله بقى انت اخويا وحبيبي واقول الل انا عايزاه. وضحكت بمرح وقالت الكيسه دي علشانى صح صح؟
تيم: ابتسم. طبعا عشانك اومال انا كل يوم بجيبها عشان مين؟ انتى اختى وبـ.ـنتى وحببتى. ولازم ادلعك. اتفضلى ياستي جبتلك كل حاجه انتى بتحبيها.
تمارا: سقفت بفرحه ايوووه بقى. وفتحت الكيس. وقالت اممم شيبسياتى حبيبتى. وشوكلاتاتى. وكانزاتي. واااااو ربنا يخليك ليا يا اجمل تيمو ف الدنيا. يامدلعني انت.

تيم: ههههههههه. اي خدmه. انما قوليلى بقى. شكلك مبسوط. واوعى تقولى عشان جبتلك الحجات دى. انا كل يوم بجبلك. لكن مبتكونيش مبسوطه اوي كدا؟ ممكن اعرف السبب؟
تمارا: وشها جاب الوان. وبصت ف الارض بحرج وهزت راسها احم ممكن.
تيم: طيب تعالى انا وانتى ندخل المطبخ. واعمليلي فنجال قهوه. واحكيلى اوكي.
تمارا: هزت راسها حاضر. يلا بينا.

فيلا العدوي.
ليليان: ماسكه الفون ورايحه جايه ف الاوضه بحيره كبيره. اوووف. طيب اتصل؟ لأ لأ هيقول عليا ايه؟ يوووه طيب ما هو قال اتكلم مع خالو يوسف. تؤ بس بصراحه ياليليان انتى معـ.ـذ.به كريم معاكى. تؤ بس بردو ماينفعش نتكلم ف الفون.

تؤ بس هو عايز يشاركنى فرحته بموافقة عيلته عليا. وقلبها دق بحب كبير وقعدت ع طرف السرير. وقالت بهيام. انا بحبك اوى اوى ياكريم. ونفسي بجد اسمع صوتك. وغمضت عينيها. وقلبها انتصر اخيرا ع عقلها. واتصلت عليه.
كريم: فاتح اللاب توب وبيراجع ملفات الشركه. ونفخ بديق حقيقي يوووه مش عارف اركز. وقفل اللاب توب بنرفزه.
ومسح وشه بايديه. وقال بغـ.ـيظ. فيها ايه يعنى لما اكلمها واطمن عليها؟

ليليان معـ.ـذ.بانى معاها من الاعدادى والله حـ.ـر.ام عليكى ياليليان.
المشكله اننا اعترفنا لبعض بحبنا. ف الجامعه. ومن ساعتها كل مـ.ـا.تشوفنى تختفي من قدامى. كأنى هاكلها. اووووف. وحشانى مووت.
وفونه رن. وجابه من جمبه بزهق. وبص وفتح عينيه ع الاخر. وقام وقف بسرعه. لي لي؟ ورد بسرعه الو...
ليليان: رايحه جايه بتـ.ـو.تر. ووقفت اول ما سمعت صوته. وقالت بصوت مبحوح. ا. الو.

كريم: غمض عينيه. وقال ليليان؟ اخيرا بجد انا مش مصدق انك كلمتينى.
ليليان: بنفس الصوت وقلبها بيدق بسرعه كبيره. اذيك يا كريم.
كريم: قعد ع السرير. كريم مش كويس ياليليان من غيرك. وبجد انا زعلان منك جدا.
ليليان: قعدت ع السرير. زعلان مني أنا طيب ليه؟
كريم: زعلان لانك بتعـ.ـذ.بينى معاكى. محسسانى انى هخـ.ـطـ.ـفك. ليليان هو انتى مش واثقه فيا؟ ولا مش واثقه من حبي ليكى؟

ليليان: بنفي لأ طبعا ياكريم واثقه فيك جدا. لكن ده مالوش علاقه بالمبادئ الل اتربينا عليها. ياريت متفهمش تصرفاتى غلط.
كريم: بتنهيده. اعمل ايه بس يالي لي. انا بحبك جدا وانتى عارفه كدا كويس وبخاف عليكى اكتر منك.
مافيهاش حاجه ع الاقل يستي كل فتره تحنى عليا وتطمنينى عليكى. من باب القرابه ع الاقل. لكن ماينفعش كدا.

انا آخر مره كنت عندكم. عينيا دورت عليكى ف كل مكان. ولبست ف العمود. واول ما شوفتك. انتى سلمتى علينا وبعدها اختفيتى.
ليليان: احم. سورى ياكريم. مش قصدى والله. لكن انا بتصرف كدا غـ.ـصـ.ـب عني. بصراحه يعنى بحس إن كل الموجودين هيكونو مركزين عليا. وكمان بكون محرجه.
كريم: محرجه؟ منى انا يا لي لي؟ وكمان نفسي الكل يعرف. انتى مت عـ.ـر.فيش بسببك حصل ايه؟
ليليان: بقلق. حصل ايه ياكريم؟

كريم: ههههه اهدى ياحبيبتى متقلقيش كدا انتى مش عارفه جنان مصطفى يعنى.
بصي يستى من اسبوع كدا كنت نايم ف آمان الله. وبعدين مصطفى البـ.ـارد جه صحانى.
وقالى قوووم. قوووم وانت بتجرى ورا ليليان ليه؟ قومت مخضوض. قولتله ايه؟ ليليان؟

انا بجرى وراها فين؟ قالى ف الحلم ياخفيف. وضحك عليا. وقالى انت كنت بتتكلم وانت بتحلم ب ليليان وبتقولها خدى بس ياليليان مـ.ـا.تجريش منى خدى هقولك والله انا بحبك وعايز اتجوزك. ومن ساعتها الواد ده كل مايشوفنى يتريق عليا وحاططنى ف دmاغه عيل متـ.ـخـ.ـلف.
ليليان: بعفويه. هههههههه. مصطفى ده مش معقول واد زى العسل.

كريم: سمع صوت ضحكتها ابتسم. ورجع بضهرو ع السرير. وقال أنا هتغاضى عن شكرك ف مصطفى قدامي عشان سمعت اجمل ضحكه قلبى بيدق بسببها.
ليليان: الفون كان هيقع من أيدها من الاحراج. ومردتش...
كريم: بتنهيده. ع فكره انتى وحشانى جدا يالي لي...
ليليان: بتـ.ـو.تر. لو. سمحت يا كريم...

كريم: قاطعها. خلاص بقى مافيش لو سمحت دى تانى. انا اتفقت مع بابا وجدو أشرف. وجدو قال. كلنا معزومين عند جدو طارق بكره. ولو شاف فرصه مناسبه هيفتح كلام مع جدو آدm.
ليليان: ابتسمت بسعاده وقلبها بيرقص ومش مصدقه. وضحكتها اختفت ايوه بس، كريم؟
كريم: نعم يا لي لي.
ليليان: بقلق. بس انا مقولتش ل مامي. وكمان ماما مريم. وانا مش عايزه حد يزعل مني لما يعرف ويتفاجأو بعدين، اعمل ايه؟

كريم: بص ف الساعه وكانت 10 بليل. اممم فعلا عمتو ريتال ممكن تزعل. بصي يا حبيبتي. بكره اجازه. انتى اتكلمى مع ناناه مريم وعمتو ريتال بكره الصبح قبل ما تخرجو للعزومه. لأن دلوقتي ممكن يكونو نامو اوكي؟
ليليان: ابتسمت بحب. وهزت راسها اوكي حاضر ياكريم...
ف جناح آدm العدوي.
آدm: كشر عينيه. وقرب من وشها. وصك ع اسنانه. بتزعقى لجوزك يامدام.
فيلا العدوي.
آريان: واقف ف التراس. وحاطط ايدو ف جيبه. وباصص للسما وسرحان ف تمارا. وفونه رن. وطلعو من جيبه. وابتسم بفرحه. ورد عليها. الوو تيما.
تمارا: قعدت ع طرف السرير. الو.
آريان: بحب. عامله ايه دلوقتى؟
تمارا: بحرج. الحمدلله كويسه. وانت؟
آريان: انا دلوقتي كويس جدا جدا جدا.
تمارا: ابتسمت. يارب ديما كويس.
آريان: خلاص يبقى يارب ديما تكونى معايا.
تمارا: قلبها بيدق. وقالت بتـ.ـو.تر. ا. آريان.

آريان: عيون آريان.
تمارا: غمضت عينيها. واتـ.ـو.ترت. احم. ا. انا اتكلمت مع بابي ومامي.
آريان: بسعاده كبيره. هاا وافقوا صح؟ اجيب الخاتم بكره؟
تمارا: ههههه. لا مش بالسرعه دى.
آريان: وحيات الضحكه القمر دى. توافقى وانا اخليها اسبوع واحد والماذون يكون قدامك. بس انتى وافقي.
تمارا: ابتسمت بحب. لأ مش دلوقتي. انا اتكلمت مع بابي. وقولتله انى موافقه. والباقى بقى عليك انت...

آريان: حط ايدو ع قلبه ورفع راسه للسما. وقال اااه يقلبك يا آريان. تعرفى ياتيما. انا عايز دلوقتي انزل واخد العيله وأجرى ع خالو محمد واقوله ابوس ايدك جوزنى بـ.ـنتك الل مبهدلانى ف عشقها من ثانوى ده...
تمارا: ههههه. وقالت بمكر. ياااه من ثانوى معقول؟
آريان: يامحاميه مقدmا. دا آدm مراد قافشنى من ثانوى. وكمان الحج زين عارف. وماما. وماما مريم ونص العيله عارفه. وفوق كل ده انتى عارفه قبل منهم.

عارفه ياتيما. انا ديما كنت بحب ابص لعينيكى. كنت بروح ف عالم تانى خالص. تمارا انا بحبك اوى.
تمارا: قلبها بيدق بسرعه كبيره. واتـ.ـو.ترت. احم. آريان انا اتصلت علشان اقولك قرارى. احم. ممكن اقفل؟
آريان: سند ايدو ع سور التراس. طيب ممكن تخليكى معايا شويه. ومتقلقيش مش هقولك بحبك. مع انى بعشقك. لكن هحاول. صدقينى ياتيما انا نفسي نتكلم مع بعض شويه. ممكن؟
تمارا: هزت راسها وابتسمت ممكن.

عند فريحه.
صلت القيام. وبتقرأ ف الورد اليومي. وخلصت. ورفعت ايديها ودعت كتير ل مرادها وآدm وميرو وتوتا. وباقى العيله.
وقامت وقــلـــعت الاسدال. وفونها رن وجريت عليه بلهفه. وضحكت بسعاده وهمست مراد حبيبى. وردت بسرعه. مرادي.
مراد: بضحكه. قلب مراد يافريحتى. عامله ايه يا بت.
فريحه: بضحكه. يامراد احنا كبرنا ع بت دى.

مراد: كبرتى؟ يابت ده انتى واتكت قلبى وطول عمرك جـ.ـا.مده جمدان السنين. وحشتينى اوى يابـ.ـنت المستخبى...
فريحه: بسعاده كبيره وانت كمان وحشتنى اوى يا مراد.
تعرف إن دى اجمل مأموريه انت طلعتها ف حياتى. ياااه كل يومين نتكلم. ايوه اليومين بردو صعب عليا. لكن أهون بكتير جدا من الشهور الل كنت بمـ.ـو.ت فيها من الانتظار.

مراد: بعد الشر عليكى ياحبيبتى. يابت بلاش بقى سيرة المـ.ـو.ت دي. انا من غيرك معرفش اعيش ياعم انت. ادينى واحده سكر.
فريحه: هههههههه. يلهوى ع قلبى انا. ارحم قلبى هحبك ايه اكتر من كده...
مراد: وحياة امك رانوش الغاليه. إنا ملاقي ف قلبى مكان من عشقك يابـ.ـنت الوارمه انتى. يخربيت كدا. هاتى سكر يابت انجزى.
فريحه: هههههههه. حاضر يا حبيبي. وبعتتله بوسه رقيقه بحرج كبير.

مراد: يسلام. يلا. اهي اى حاجه تصبرنى. ع ما اجيلك يامزة قلبى.
فريحه: بسعاده. مراد.
مراد: قلبه قبل عيونه يابت.
فريحه: بابتسامه. يسلملي قلبك وعيونك ياحبيبى. احم هو انت مش هترجع بقى. بجد وحشتنى اوى.
مراد: بغمزه. وحياتك ياقلبى كلها اسبوعين إن شاء الله. وتلاقينى قدامك ياروحي.
فريحه: بزعل ايه؟ اسبوعين؟ كتير اوى عليا يامراد.
مراد: بتنهيده. عشان خاطر مراد مش عايز اسمع صوتك وهو زعلان.

انا عايز ع طول اسمع صوت ضحكتك وهي بترن ف ودنى. عشان انتقم بقلب مـ.ـيـ.ـت...
فريحه: ههههه. يلهوى بمـ.ـو.ت ف رمانسيتك.
مراد: لأ خلى بالك أنا ف الرومانسيه معنديش يما ارحمينى. ندوس ونعدى ع طول.
فريحه: هههههههه. قلبى ياموراد والله.
مراد: حبيبتى يابت. قوليلى بقى. ميرو عامله ايه؟ و آدm طمنك عليه لما كلمك. كويس يعنى؟ والبت توتا؟
فريحه: الحمدلله ياحبيبى. ميرو تمام. وتوتا بخير وبتدعيلك ديما.

وكمان آدm طمنى عليه وقال إنه بخير. وقال إنه عايزنى اكون فخوره بيه. زيك بالظبط.
مراد: ابتسم بحب. انا اكتر من فخور بيه. آدm ده سندى بعد ربنا. بس لو يفرد بوزه ده.
فريحه: ربنا يبـ.ـارك ف عمرك. ويخليك لينا وتفرح باولادك وتشوف احفادهم يارب.
مراد: ابتسم. ويبـ.ـاركلى فيكى يافريحتى.
فريحه: فهد اخويا عامل ايه يا مرادي؟
مراد: اهو متلقح ف الاوضه التانيه بيكلم رينو.

عند رينو. خلصت صلاه وقراءة القرآن. وردت ع الفهد.
فهد: نجمتى.
رينو: وحشتنى.
فهد: وانتى وحشتينى اوى.
رينو: مبسوط يافهد؟
فهد: ومين مايبقاش ف حياته رينو وميكونش مبسوط. بس رينو ملك الفهد وبس.
رينو: بسعاده: ورينو بين ايديك يافهد بس انت ارجع.
فهد: قريب اوي ياروحي هتكونى ف حـ.ـضـ.ـنى.
رينو: بتنهيده. تعرف الفرحه انهردا مكانتش كامله من غيرك. وجودك بيفرق.
فهد: ابتسم. إن شاء الله هعوضك انتى و آرين و آركان لما ارجع.

رينو: إن شاء الله ياحبيبى. وع فكره هيلينا بتسلم عليك. وبتقولك مبروك ع نجاح الولاد.
فهد: امم الله يبـ.ـارك فيها. وسفيان ابنها وبـ.ـنتها كويسين؟
رينو: سفيان سافر عند جدو والد هيلينا يقضى الاجازه. وهيكمل دراسته ف ايطاليا ومش هيرجع دلوقتي. وبـ.ـنتها بـ.ـارى. ف 2 اعدادي.
فهد: ربنا معاهم. بصراحه رعد قبل ما اسافر قابلته ف شركة آدm. وسلمت عليه شخص فوق المحترم ومتواضع جدا.

رينو: فعلا. رغم إن هيلينا دخلت شريكه معاه. وكبرت شركتهم. إلا أنهم متواضعين.
فهد: ربنا معاهم. المهم ياروحي آرين و آركان فين؟
رينو: آرين ف اوضة نور نامت من شويه لانها صاحيه من بدرى وكانت قلقانه بخصوص النتيجه.
و آركان ف اوضة آدm. وع فكره ياحبيبى انا عايزه اقولك اننا كلنا بكره معزومين عند بابا طارق.
فهد: ايوه عارف. اتصلت ع ماما ابـ.ـارك ليها ع نجاح چود و چواد. وقالتلى.

رينو: تمام. بس برضو عايزاك تعرف إن بعد العزومه هنطلع انا وولادى ع شقتنا نقعد فيها.
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. تانى يارينو؟ مش قفلنا كلام ف الموضوع ده. قعاد ف شقه لوحدكو لأ مش هيحصل.
رينو: ممكن تهدا شويه. واسمعنى وافهمنى لو سمحت. وع فكره دى مش رغبتى. دى رغبة آركان ابنك. وزعلان جدا منك يافهد.
فهد: بدهشه. زعلان مني أنا طيب ليه؟

رينو: ايوه زعلان منك. واتكلم معايا وقالى بابا خايف عليكى انتى و آرين وانا موجود. وكمان قالى هو انا مش راجـ.ـل واقدر احميكي؟
فهد: بتنهيده. يارينو ياحبيبتى. انا خــــوفى ده مش جديد عليكى.
و آركان راجـ.ـل وماشاء الله عليه يعتمد عليه ف كل حاجه كمان.
لكن انا هكون مطمن اكتر وانتى عند آدm وزين. وبـ.ـنتى مع مريم وابنى قدام عيون جدو. ارجوكو قدرو خــــوفى عليكم. الدنيا مبقاش فيها امان.

رينو: بتنهيده. ياحبيبى انا فاهمه كل ده. لكن يافهد لازم آركان يحس بالمسؤوليه.
هو عايز يشيل المسؤلية من دلوقتي ليه نعاند معاه. وبعدين الل نصيبه ف حاجه مهمه حصل هيشوفها. عشان خاطرى يافهد اسمع كلامى المرادي بس ارجوك.
والله آركان زعلان جدا وواخد الموضوع بجديه.
فهد: نفخ بديق حقيقي. ماشي يا لارين اعملى الل انتى عايزاه.
رينو: بزعل. بقى كدا يافهد. اوكي شكرا جدا.
فهد: شكرا ع ايه بقى؟

رينو: بزعل طفولي. عشان انت مسافر بعيد عنى. والمفروض تتدلعنى. بس اظاهر بقى الخناقات وحشاك...
فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك بصمت ع طريقتها. ايه يارينو القمر. كل شويه تصغري كدا. حـ.ـر.ام عليكي والله.
رينو: بمكر. اممم بس مش وحشاك كتير صح؟
فهد: هههه. طيب تعالى نبدء من الاول وسيبك بقى من كل ده وركزى معايا. هو انا مش وحشك ولا ايه؟

رينو: ههههه. انت؟ دا انا هتجنن واشوفك قدامى. نفسي تعملهالى مفاجآه زى زمان واشوفك حقيقي قدام عينى.
فهد: إن شاء الله ياروحي. كل طلباتك اوامر.

ف جناح آدm.
آدm: صلى القيام وقرا الورد اليومي. هو ومريم...
مريم: خلصت. وقامت قــلـــعت الاسدال وعلقته ع الشماعه. ورايحه تنام. وكل ده ف صمت تام.
آدm: قام وشال المصحف حطه مكانه. وراح قعد ع طرف السرير مكانه. ومستني يشوف مريم هتعمل ايه.
مريم: شـ.ـدت الغطا عليها بنرفزه. وقالت تصبح ع خير يا ابو مراد. وغمضت عينيها وهي زعلانه.
آدm: ابتسم. وهز راسه أمم ابو مراد؟ طيب ماااشي. احم وحضرتك بخير.

مريم: فتحت عينيها بدهشه. وهمست اييه؟ حضرتي؟ وبصت ع آدm. شافته بيبصلها. واتحرجت احم. وغمضت عينيها بغـ.ـيظ وسكتت.
آدm: رفع حاجبه. اممم. تمام. لو سمحتى حضرتك. ممكن تقربي شويه عليا. عشان سقعان.
مريم: عوجت بوقها. وهمست سقعات واحنا ف بداية الصيف. طيب. وقربت منه شويه صغيره.
آدm: معلش يا أم مراد. تقربي شويه كمان.
مريم: نفخت بنفاذ صبر. استغفرك ربي. وقربت منه شويه صغيره. وقالت بنرفزه ممكن بقى حضرتك تنام.

آدm: كشر عينيه. وقرب من وشها. وصك ع اسنانه. بتزعقى لجوزك يامدام.
مريم: غمضت عينيها بتعب. وبعدين معاك بقى. انا عايزه انام.
آدm: بسخريه. اتفضلى ياباشمهندسه نامي. نامي وانتى مزعقه لجوزك. خلى الملايكه كلهم بقى يشكرو فيكى.
مريم: اتعدلت وقعدت. وقالت بنرفزه. عايز ايه يا آدm من بدرى بتلف وتدور ليه؟
آدm: غمض عينيه بتريقه الله اخيرا اميرتى قالت اسمك يا آدm.

مش مهم حتى لو من غير نفس بس انا راضي. انت قلبك كبير اوى يا آدm. اه والله.
مريم: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. ولفت وشها بعيد عشان مايشوفهاش...
آدm: قرب من ودنها وهمس. من بعد العصر يامفتريه. هريانى يا ابو مراد. يابو مراد. ماكانتش برشامه دي.
مريم: لفت وشها ليه. وكشرت عينيها بزعل. والله كل ده الل يهمك وبس.
انى قولت ابو مراد. طيب واهمالك ف صحتك ده مايزعلنيش؟ لأ انا بجد زعلانه أوى منك يا آدm.

آدm: مسك ايدها. خلاص بقى قلبك ابيض. والله انا كويس الحمد لله.
مريم: حطت ايدها ع ايدو. وبصت ف عينيه. وعلشان تفضل كويس اهتم بنفسك علشانك انت. انت طول ما انت بخير. انا هكون بخير يا آدm...
انت مابتسمحليش انسي علاجى ساعه واحده. وكل ده نابع من حبك ليا وخــــوفك عليا. وأنا كمان واجبى انى اهتم بيك واشوف طلباتك واهتم بصحتك.

آدm انت من سنتين تعبت ورقدت ف سريرك اسبوع. وانا كان ربنا وحدو الل عالم بيا. وكمان ولادك كانو تايهين واحفادك كانو مرعوبين عليك.
وابو فهد. كان ضايع من غيرك. وكل العيله كمان.
صعب علينا تعبك اوى يا آدm. بجد تعبك ممـ.ـيـ.ـت لينا كلنا. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. ارجوك حلفتك بالله تهتم بنفسك يا آدm.

آدm: بدهشه. مريم بس بس. ومسح دmـ.ـو.عها. انا اسف ياروحي بجد. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. واضايق من نفسه. مريم خلاص ارجوكي. الموضوع مش مستاهل دmـ.ـو.عك دي.
مريم: كـ.ـلـ.ـبشت فيه بعـ.ـيا.ط. بتهايألك يا آدm. انا من غيرك ولا حاجه. ارجوك خلى بالك من نفسك حلفتك بالله يا آدm.
آدm: بزهول. وبعدm فهم. طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. ومسك وشها بايديه.

مريم انتى محسسانى انى عندى تعب بجد. ده ضغط واكتر الوقت الحمد لله بيكون مظبوط. والفتره الل تعبت فيها دى. كانت عاديه جدا.
اى حد معرض للتعب ياروحي. وبعدين خلاص ليكى عندى ياقلب آدm يوميا هاخد العلاج. بس ارجوكي متعيطيش والله الموضوع تافهه جدا. وباس جبينها بحب كبير. وضمها لقلبه. ومسد ع شعرها.
مريم: غمضت عينيها بحب ف حـ.ـضـ.ـنه. واستكانت.
آدm: ابتسم ع عشق ال آدm. وهمس احسن دلوقتي.
مريم: هزت راسها ايوه الحمدلله.

آدm: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وبص ع وشها وملامحها. والكام شعره باللون الرمادي فوق جبينها. وابتسم. طول عمرك قمر من اول يوم شوفتك فيه لحد دلوقتي.
مريم: رفعت ايدها ع شعر آدm. وابتسمت. ونزلت ايدها ع دقنه الخفيفه. طول عمرى بعشقك ف شبابك وبقول انك كيان مريم. وبعد ما ظهر اللون الرمادي بين شعرك الاسود ودقنك الل بتخـ.ـطـ.ـفنى. وكياني زاد ف عشقك يا آدm.
آدm: مسك ايدها وباس عليها. وقال.

مهما يمر علينا من عُمر. لن يسـ.ـر.ق أيّ منافس حبّي المؤكّد لكي هذا المجد سيكون لشعرك الرّماديّ.

تاني يوم ف فيلا العدوي. الساعه 9 الصبح.
ميرو: نازله ع السلم. وبصت ع الليفنج مالقتش حد. وراحت ع المطبخ. صباح الخير ياداده زينب.
زينب: بتجهز الفطار. وابتسمت يسعد صباحك يادكتورتنا. وانا اقول المطبخ منور ليه؟ اتاري ست الكل منوراه...
ميرو: ههههه. حبيبتى ياداده ربنا يخليكي ليا يارب. هو محدش نزل من العيله؟
زينب: لا لسه محدش نزل. ما انتى عارفه بقى يوم الاجازه سي آدm بيه بيصحى برحتو.

تحبى اعملك كوباية اللبن بتاعتك دلوقتي.
ميرو: بنفى. لأ لأ لأ. ارجوكي مش عايزه. أنا هطلع اصحى البنات.
وخرجت من المطبخ. شافت رينو نازله ع السلم. وابتسمت صباح الخير ع اجمل عمتو.
رينو: ابتسمت بحب ونزلت سلمت عليها. صباح القمر ع اجمل ميرو ف الدنيا. عامله ايه ياحبيبتى.
ميرو: بابتسامه. كويسه جدا الحمد لله. آرين لسه نايمه؟
رينو: تعالى نقعد. وقعدو. لأ آرين صحيت وبتصلى الضحى ونازله ع طول. و آركان كمان.

ميرو: خالو فهد كلمك؟ وحشنى اوى بجد هو وبابي.
رينو: بحب كبير. كلمنى ياروحي وسأل عليكى امبـ.ـارح كتير. وقالى أنه هيتصل ع فونك عشان يسلم عليكى.
ميرو: هزت راسها وابتسمت. اوكي ربنا معاهم ويرجعو لينا بالسلامه.
رينو: يارب ياحبيبتى. ورفعت راسها وشافت ليليان نازله.
ليليان: صباح الخير عليكو. وسلمت عليهم.
رينو. وميرو. صباح الخير يالي لي.
ليليان: قعدت بتـ.ـو.تر احم هي ماما مريم لسه منزلتش؟

رينو: تؤ. انهردا إجازة بابي. وبينزلو متأخر كالعاده.
ريتال: نزلت. وبتتاوب. صباح الخير يارينو. صباح الخير يابنات وسلمت عليهم.
كلهم. صباح الخير.
ريتال: قعدت. عامله ايه يالي لي؟
ليليان: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. احم كويسه يامامي.
ريتال: وانتى ياميرو ياحبيبتى. عامله ايه وفريحه فين؟
فريحه: من وراهم انا اهو. ههههه صباح الخير يابنات وسلمت عليهم. واطمنت ع ميرو. وقعدت. وتالين سلمت وقعدت.

ليليان: بتجمع قوتها. وبتاخد شهيق وزفير. وقالت اسمعوا وركزو بقى انا عايزا اقولكم ع حاجه مهمه جدا وحصلت. قبل ما بابي وبابا آدm ينزلو.
الكل بص لبعضه. ومش فاهم.
ريتال: كشرت عينيها. ومسكت ايد ليليان. مالك ياليليان. وايه الل حصل؟
ليليان: غمضت عينيها بقوه. وقالت مره واحده. كريم ابن خالو يوسف كلم باباه وجدو أشرف وعايز يطلب ايدى. ونفخت بقوه انها اخيرا قدرت تتكلم.
كلهم بصو لبعض وفرحو...

رينو: بفرحه. بجد يالي لي؟ امممم يانمسه انتى. أحكي وقولى بقى ايه الل حصل؟
ريتال: بسعاده. وقالت بهمس. كريم إبن اخويا؟ وضحكت بصمت ع الخبر الجميل ده.
فريحه: بجد إخبـ.ـار جميله جدا. ويارب يتمم بخير يالي لي كريم محترم جدا. وبصت ع ميرو بـ.ـنتها. وشافت ابتسامه حزينه ع وشها. وغمضت عينيها بو.جـ.ـع. لانها عارفه إن بـ.ـنتها مغرمه بتيم. واتنهدت ودعت بقلبها ربنا مايكتب عليكى و.جـ.ـع القلب يامريم يابـ.ـنتى. ويريح قلبك ياروحي.

ميرو: ابتسمت بفرحه. لكن للحظه تخيلت انها مكان ليليان. وبتقول تيم عايز يتقدmلى. وضحكتها اختفت وعيونها لمعت. وانتبهت ع صوت ليليان.
ليليان: يارب ياخالتو فريحه. ربنا يخليكي لينا يارب.
ميرو: الف الف مبروك يالي لي بجد فرحتلك جدا. وقامت حـ.ـضـ.ـنتها بسعاده كبيره.
ليليان: ضمتها وف نفس الوقت زعلانه عشانها. واتمنت إن تيم يحس بيها.

رينو: اخلصي بقى احكيلى. يتقدmلك عادي ولا ف اعجاب من الطرفين ولا ف قصه وكدا واحنا مش عارفين؟
ليليان: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. احم حاضر ياعمتو انا هقولكم ع كل حاجه...

عند آدm.
مريم: فتحت عينيها وشافت آدm نايم. ورفعت أيدها ع دقنه. وابتسمت بحب. وبدأت تصحيه آدm حبيبى؟
آدm: ...
مريم: آدm. قوم بقى الساعه 10 صباح الخير.
آدm: فاق وفتح عينيه. وابتسم صباح الخير يا روحي.
مريم: صباح الورد والياسمين ع عيونك. قوم بقى.
آدm: اتعدل. حاضر يستى مستعجله ع ايه؟
مريم: الساعه 10 ورينو اكيد صحيت ونزلت من بدرى.

وكمان زين وريتال وفريحه واحفادك. اللهم بـ.ـارك يارب. وانت عارف انهم مش هيفطرو غير بوجودك معاهم.
آدm: حاضر ياروحي، وللحظه افتكر. وقال مريم. انتى امبـ.ـارح طول اليوم مكنتيش ع بعضك وف حاجه مزعلاكي. وانتى قولتى بعدين؟ ممكن اعرف؟
مريم: بتنهيده. مش وقته ياحبيبى. هاقولك بعدين.

آدm: شاف ملامحها زعلانه. ورجع خصلة شعر ورا ودنها. طيب ليه مش وقته؟ انا انهردا اجازه. وكمان بحب اسمعك. ممكن تقولى ايه الل مضايق اميرتى كدا؟ وزعلانه ليه؟
مريم: بحـ.ـز.ن كبير. انت كان عندك حق يا آدm.
آدm: بعدm فهم. عندى حق ف ايه؟
مريم: انت من زمان تقولى ميرو بتحب تيم. وانا اقولك لأ. ميرو بتحترم تيم مش اكتر. وهما اخوات وبس.

لكن امبـ.ـارح بس اتأكدت إن كلامك كله صح. انا شوفت العشق ف عيون ميرو. مش حب وبس لأ ده اكبر من العشق يا آدm.
انا دلوقتي فهمت سبب تغيير حفيدتى وسكوتها اكتر الوقت. بتفكرنى بالألــم الل عاشته رينو بـ.ـنتى زمان. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. انا مش عايزه حفيدتى تعاني يا آدm.
آدm: هشش اهدى ياحبيبتى. وانا عمرى ما هسمح لحفيدتى انها تعاني.

وانا بحاول اعوضها وأخرجها من الل هي فيه. لكن برضو هرجع واقولك حفيدتى اغلى من عيالى وانا لا يمكن ااقلل منها ابدا.
لازم راسها تكون مرفوعه ديما زي بناتك وبنات العيله.
وكمان يامريم انتى عارفه إن كل شئ ف الدنيا دى قسمه ونصيب. ولو ليها نصيب ف تيم. هتاخده غـ.ـصـ.ـب عن اى حد.
الل نقدر نعمله اننا نحتويها اكتر من قبل...
وميرو قويه جدا وكمان عندها اراده كافيه انها تتعايش مع الواقع. ميرو مش ااقل منك ف القوه يامريم.

مريم: بصت ف عينيه بدmـ.ـو.ع. وسألته هو تيم بيحب مين يا آدm؟
تحت ف الليفنج.
كلهم سمعو قصة كريم وليليان.
ميرو: ههههه حـ.ـر.ام عليكى عـ.ـذ.بتيه معاكى.
رينو: شاطره يالي لي. ايوه كدا بنات العدوي مش اى حد.
فريحه: ههههه اكتر موقف عجينى. ف يوم كريم جه هنا.
وماشي يدور ع حاجه. وبيلف حوالين نفسه. وفجاءه خبط ف عمود الصاله واتكسف منى هههههه سألته بتدور ع ايه ياكريم.
اتلخبط وقالى بدور ع الموبيل ماشوفتيهوش ياعمتو؟

قولتله ايوه ف ايدك اهو ياحبيب عمتك هههههه. دلوقتي بس عرفت هو كان بيدور ع مين. ههههه شاطره يالي لي.
كلهم ضحكو...
ريتال: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وضمت ليليان. الف الف مبروك ياقلب مامي. انا مبسوطه اوى عشانك ياروحي.
ليليان: بفرحه كبيره ميرسي جدا يامامي ربنا يخليكي ليا يارب.
آريان: من وراهم. وهتفرحي اكتر ياست الكل لما تعرفى إن ابنك قرر يخطب خلاص.
الكل: بص لبعض بسعاده كبيره.

زين: نازل ع السلم. ومين سعيدة الحظ دى يادكتور آريان...
آرين: نازله جري ع السلم. وبتضحك. وقالت بمرح اكيد تمارا صح يادكتور آريان؟
الكل. بدهشه وسعاده ايييه؟ تماراااا.
آريان: هرش ف قفاه. واستحلف ل آرين.
آرين: ههههههه. اعترف يادكتور آريان صح ولا انا غلطانه؟
زين: صباح الخير للجميع الاول. وسلم ع رينو. والكل وقعد جمب ليليان. وسألها ايه ياحبيبتى وشك احمر اوى ليه؟

ريتال: استنى بس يازين ارجوك. نشوف ابنك هيقول ايه؟
زين: ههههه. طيب ماهي رينو الصغيره قالتلك اهي.
بتفكرينى ب رينو زمان. فاكره لما اتقدmتلك ياريتال. والكل مستنى موافقتك ومفيش غير رينو الل خلتك تتكلمى اخيرا.
رينو: بسعاده. شاورت ل آرين وباستها حبيبت مامي الل هاتقولى بقى مين عايز يتجوز مين ف العيله؟
آرين: حطت ايدها ع بوقها. نو نو يامامي. دي اسرار دوله.

وبعدين انا قولت تمارا لان خلاص الدكتور آريان قرر ع اهم خطوه. وانا سهلت عليه صح يادكتور...
آريان: صح ياصغيره. احم بصراحه ياحج زين. انا عايز اطلب ايد تمارا. وياريت يعنى تفاتح بابا آدm ف الموضوع.
زين: بسعاده كبيره. هز راسه تمام ياحبيبى. وربنا يتمم بخير. لكن قبل كل ده. تمارا رأيها ايه؟
رينو: بخبث. ايوه صح مش ممكن تكون مش موافقه وابن اخويا يحرج نفسه؟
آريان: بتسرع. لأ لأ انا سألت تيما وهي موافقه، احم.

آركان: من وراه. صفر بصوت مهموس اوووو تيماااا ايوه قووووولتلي.
الكل ضحك ع شكل آريان وهو متلخبط ومتغاظ من آركان.
آريان: ضـ.ـر.به ف جمبه اتلم.
آركان: ااه. ايه ياعم انت. هو انا قدك. وكمل بمكر.
وبعدين عندك قصة غرام ومخبى علينا كل ده؟ لأ لأ انا زعلان. حقيقي زعلان. قولى بقى حبتها من امتى ها. ها؟ وغمز
آريان: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. اتلم عشان معلمش ع وشك ع الصبح.

آركان: تعلم ع وشي ليه انت مفكرني مصطفى عزيز؟ قول قول. متخفش والله مش هسيحلك وسط الشله هههههههههههه. آريان بيحب تمارا هههههه.
الكل ضحك عليهم.
آريان: بصلهم. واتغاظ وقال لزين بعد اذنك ياحج. جري ورا آركان بسرعه.
آركان: جري بسرعه وخرج من باب الفيلا.
كلهم بيضحكو. من قلبهم ع آريان و آركان.
آرين: بصت فوق. وضحكت بسعاده. بابا آدm وماما مريم نازلين اهم.
فريحه: ندهت يازينب لوسمحتى حطى الفطار.
زينب: حاضر يا دكتوره.

آدm: ومريم نزلو. وسلمو ع الكل. وقاعدين ع السفره يفطرو.
آدm. قاعد وع يمينه اميرته وواضح عليها الزعل ع ميرو.
وع شماله زين وريتال جمبه. ورينو جمب مريم. وفريحه جنبها وتالين. وميرو جمب ليليان وآرين. وآريان واركان جمب بعض.
آدm: ابتسم. عامله ايه ياميرو ياحبيبتى.
ميرو: ابتسمت بحب الحمد لله يابابا.
آركان: بابا هو احنا هنروح عند بابا طارق ازاى؟ مين هيوصل مين؟
آدm: انت هتركب مع آريان العربيه بتاعته.

وخالك زين. هياخد ريتال.
وتيم: جاى شويه كدا. وهياخد رينو وفريحه وتوتا معاه.
آرين: كشرت عينيها طيب واحنا يابابا؟
آدm: ابتسم. انتى ولي لي وميرو. معايا ياروحي. ايه رايك؟
آرين: واااو جميل اوى...
مريم: اتفضل يا حبيبي. العلاج بتاعك.
آدm: ابتسم. حاضر يا روحي. تسلم ايدك.
وبعد الفطار. زين طلب من آدm أنهم يتكلمو ف المكتب. واخد آريان معاه. واتكلمو. وآريان شرح ل آدm كل حاجه بخصوص تمارا.

و آدm هز راسه بدهشه ومثل انه مش عارف حاجه. مع أنه عارف إن آريان وتمارا بيحبو بعض. وابتسم. وقاله سيب كل حاجه لحد ما عمك مراد وفهد يرجعو بالسلامه.
وبعد فتره. الكل لبس وجهز نفسه. و تيم جه وسلم ع الكل. واخد رينو وفريحه وتالين ع فيلا طارق.
زين: اخد ريتال ومشيو. و آريان اخد آركان ومشيو.

بعد شويه.
آرين: لابسه فستان زهرى جميل جدا عليها.
وميرو لابسه فستان اسود رقيق وتحفه عليها. ليليان لابسه فستان هافان لأن كريم بيحب اللون ده جدا عليها. وقاعدين ف الليفنج من فتره.
آرين: قامت بزهق. اوف بقى. احنا اتاخرنا جدا. هو بابا آدm بيعمل ايه كل ده؟
ميرو: ههههه يابـ.ـنتى اهدى. انتى عارفه طقوس بابا آدm. لازم يروح اخر واحد مع اميرته.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. ايووووه انا كنت ناسيه. طيب وبعدين.

دي مامي وصلت من نص ساعه واتصلت عليا. ونص العيله وصلت هناك.
ميرو: متستعجليش. تعالى بس اقعدى جمبى. وكلها ساعتين تلاته وبابا وماما هتلاقيهم نازلين هههههههه...
آرين: خبطت برجليها ع الأرض مكانها. وعيطت بتمثيل ببراة الأطفال. ساعتين تلاته اعااااا...
ميرو: ههههه طفوليه انتى اوى يا آرين. هي ليليان فين؟
آرين: قعدت جنبها بغـ.ـيظ. بتتكلم ف الفون مع سي كريم.
ليليان: ايوه يا كريم. طيب اعمل ايه هو بمزاجي؟

كريم: بغـ.ـيظ مكبت. يعنى انا من الضهر واقف ف الجنينه ومستنى وصولك ف اى وقت.
واول ما شوفت عربية اخوكي آريان قلبى فرح وقولت اخيرا هشوفك. ومكنتيش موجوده معاه. وعربية عمى زين بردو نفس الاحساس.
وعربية تيم. والله حـ.ـر.ام شـ.ـد الاعصاب الل انا فيه ده. ده انتى لو بتنتقمى منى مش هتعملى فيا كدا.
ليليان: ضحكت بسعاده كبيره وقلبها بيدق من حب كريم ولهفته عليها.

احم معلش يا كريم. بابا آدm قال إنه هياخدنا معاه. ولسه منزلش لحد دلوقتي...
كريم: مسح وشه بايدو بخـ.ـنـ.ـقه. صبرنى يارب. ماشي يالي لي. واعملى حسابك انى هطلب ايدك انهردا. لما اشوف انا ولا انتى.
ليليان: ههههههه. معلش يا كريم متزعلش. قلبك ابيض بقى. وكتمت الضحكه...
كريم: اتنهد بحب. انا بمـ.ـو.ت فيكى ياليليان.
مصطفى: جه عليه. انت بتكلم مين ياكريم؟
كريم: بغـ.ـيظ وانت مالك انت؟ امشي روح العب مع چواد أجرى.

ليليان: بتسمع وبتضحك ع نرفزة كريم.
مصطفى: العب مع چواد؟ ليه وانا عيل صغير؟ انا رايح اولى جامعه ياكابتن. وعلا صوته ولا ايه ياليليان يابـ.ـنت عمتى احببتى هههههههه...
كريم: مسكه من قفاه. انت ياض رخم ومشاكس ليه؟ ياض انا اخوك الكبير وممكن اعمل منك كفته امشي يلا من هنا.
ليليان: بتضحك بصمت.
مصطفى: طيب نزل ايدك. القميص هايتكرمش. وانا غلطان أنى ساكت عليك اصلا.
كريم: بدهشه. ساكت عليا انا؟ ياض متخلنيش اتغابى عليك.

مصطفى: رقص حواجبه. طيب هات اسلم ع لي لي بـ.ـنت عمتو حبيبتى.
ليليان: هههههه.
كريم: بغيره. اقفلى ياليليان. وقفل وعلق مصطفى من ياقة القميص. ايه لي لي دي ياض؟ وايه حبيبتي دي كمان؟
انت بقى هتعملي فيها انك ماسك عليا حاجه؟ ها؟ لأ احب اقولك انى هطلب ايد ليليان انهراد. بس انت بقى من هنا ورايح هتنفذ اى طلب اطلبه منك ومن سُكات. عشان بس تحترم نفسك وانت بتتكلم مع مرات اخوك المستقبليه.

مصطفى: بغــــرور. هأ. حبيبى ياكريم باشا احب اقولك انى لا يمكن أنفذ اى طلب تحت ضغط من اى حد. وبعدين يانجم انفذلك من سكات ليه؟ ماسك عليا ذله ولا قافشنى هههههه العبد لله واد مخلص ومفيش عليه اى جمارك.
كريم: بخبث. قرب من ودنه. طيب قول وحياة چود كدا؟
مصطفى: فتح عينيه بدهشه. وقال بلخبطه چو، احم چواد؟ ماله چواد مش فاهم؟

كريم: هههههههه لأ حلوه. بس احب اعرفك انى عارف انك بتحب چود يادرش. ولم نفسك معايا عشان ماعملهاش معاك واخليك حديث العيله. اشطا يانجم؟ وعدل ياقة قميص مصطفى. وخبط ع خدو براحه اتلم ماشي ياقلب چود هههههههه. وسابه ومشي.
مصطفى: كشر عينيه بغـ.ـيظ كبير. اممم طلعت مش ساهل يابن يوسف عزيز. وحياة چود وكوثر. لاردهالك مااااشي.
بعد شويه.

تيم: ف الجنينه. بيتكلم مع شباب العيله. وقال ثوانى وراجع ياشباب. واتحرك خطوتين. وطلع الفون واتصل ع آرين.
فيلا العدوي...
آرين: قامت وقفت. بصو بقى يابنات انا هطلع اخبط عليهم.
ليليان: ههههههه. والله لو عملتى ايه حتى. بابا آدm مش هينزل غير بمزاجه.
ميرو: ههههههه بابا آدm بينتقم من بابا طارق اكيد، بيحب ينرفزه ديما. واكيد بابا قاصد يتأخر عشان بيحب يشوف رد فعل بابا طارق.

ليليان: هههههه وانا قولت كدا والله. اقعدي بقى يا آرين. لسه بدرى.
آرين: اعاااااا. الساعه 3 وبتقولو لسه بدرى. اهو تيم بيتصل عليا اهو.
ميرو: قلبها دق. وابتسمت بو.جـ.ـع متدراي.
ليليان: تلقائيا بصت ع ميرو. واتنهدت بزعل عشانها.
آرين: قعدت جمب ميرو. وردت الو.
تيم: بخـ.ـنـ.ـقه. ايوه يا آرين انتو فين؟
آرين: لسه ف الفيلا ياتيمو...
تيم: طيب لو بابا آدm هيتأخر اكتر من كدا. اجي اخدكو.

ميرو: سامعه صوت تيم من الفون. وغمضت عينيها بزعل ع حالها. والل وصلت نفسها ليه.
آرين: ببراه. ياريت بجد ياتيمو. لكن انت عارف قرار بابا آدm.
تيم: طيب ياحبيبتى متزعليش نفسك. انا هتصل ع بابا آدm. لأن الكل موجود وعمى طارق متغاظ جدا.
آرين: اوكي ياتيمو. ميرسي جدا.
تيم: ابتسم. ماشي ياحبيبتى يلا مع السلامه.
آرين: باى. وقفلت. وبصت ليهم. تيم هيتصل ع بابا آدm.
ميرو: ...
ليليان: احم. والله طيب تمام.

ميرو: قامت وقفت. انا هطلع استناهم ف الجنينه. بعد اذنكم. وسابتهم ومشيت.
آرين: بعدm فهم. هي ميرو مالها يالي لي؟ شكلها زعلانه. وكانت بتضحك من شويه.
ليليان: بتنهيده. ابدا ياحبيبتى مفيش حاجه. اكيد متـ.ـو.تره لأن النتيجه قربت.
بعد لحظات آدm. نازل ومريم جمبه.
آرين: قامت بفرحه يس. اخيرا. وجريت ع اول السلم. ايه يابابا كل ده. ساعتين؟
آدm: ههههه اعمل ايه بس ياحبيبتي. كله من مريومه هي ديما تأخرنى.

مريم: بصتله بدهشه و كشرت عينيها. انا؟ وبصت ل آرين طيب تصدقى انى انا اعمل كدا؟
آرين: بصت ل آدm. اممم ينفع مجاوبش هههه
آدm: ههههههههه حبيبت جدها. ديما واقفه معايا.
مريم: اممم مبروك عليك. كفايه عليا حفيدى آدm الغالى ديما منصف ليا.
ليليان: اوبا بقى. وانا روحت فين يامريومة قلبى.
آدm: ههههههه. اهي اتفضلى ليليان اتحولت اهي.
آرين: اوكي اوكي حصل خير يا جماعه. ممكن بقى بليز. بليز نمشي.

مريم: بصت حواليها. هي ميرو فين؟
آرين: مستنيه ف الجنينه.
آدm: طيب يلا بينا. واتحركو وخرجو.
ميرو: شافت جدها آدm. وقربت منه بحب كبير. ايه الشياكه والجمال ده ياحبيبى.
آدm: حط ايدها ف دراعه التانى. ايه رايك عجبتك؟
ميرو: ههههه قمر بجد يابابا. طول عمرك جينتل مان وجميل جدا.
آدm: بص ل اميرته. وغمز. حفيدتك ماشيه ع العهد.
مريم: بسعاده. طبعا دى بـ.ـنت الغالى.

آدm: فتح باب العربيه ل مريم وركبت جمبه. والبنات ركبو ف الكرسي الخلفي. وآدm اتحرك. وطول الطريق. يتكلم مع مريم واحفاده.

فيلا السيوفي.
طارق: بفرحه. منورين ياجماعه بجد.
جاسر: بنورك ياحبيب اخوك.
اشرف: كلفت نفسك ياطارق.
طارق: بعتاب. ياراجـ.ـل عيب عليك الكلام ده.
زياد: طول عمرك صاحب واجب ياسيادة اللوا.
طارق: الله يخليك يازياد. والله انا مبسوط بلمتكو دي. بس الل هيشلنى قريب ابن العدوي. الساعه 3ونص. ولسه مشرفش. وبتصل عليه دلوقتي كنسل عليا.
زين: هههههه. اكيد الحج ف الطريق. ومردش عليك عشان عارف انت بتحبه قد ايه ههههههه.

طارق: كشر عينيه. بحبه اوى. انت متعرفش نفسي اشوفه قد ايه.
محمد: هههههههه. والله ياطارق. انا بحب علاقة الصداقه بينك وبين آدm. ميكس جميل جدا.
طارق: ابتسم بحب. آدm؟ آدm ده كدا حاجه ملهاش وصف. عارف يامحمد ع قد ما بينرفزنى. ع قد انه مايستحملش عليا الهوا.
تيم: ابتسم. ايه اكتر موقف حصل بينك وبين بابا آدm. وساب أثر جواك؟
طارق: يااااه ياتيم يبنى. مواقف كتير. كتير جدا ملهاش عدد.

لكن الموقف الل مش قادر انساه. حصل قريب. والل محدش يعرفه غير زين وزياد. وانا معرفتش غير بالصدفه.
إن أسهم الشركه بتاعتى وقعت خالص. وخسرت مناقصه كبيره بسبب واحد اسمه رؤوف الجبالى.
وانا كنت مشغول بإجراءات المعاش. وكنت ف اليوم ده راجع تعبان والجو كان حر اوي. قولت اعدي ع آدm قبل ما اروح البيت. طلعت الشركه. وقربت من مكتبه. سمعته بيتكلم بأسلوب تهديد.

ل زين و زياد. إن لو طارق عرف بالل حصل ده هيطربق الشركه ع دmاغهم.
وقال كمان انه دفع تمن الاسهم. وهيعوض المناقصه. وهيرفع الشركه ويوقفها ع رجليها زى الاول واحسن.
وأنه مش عايزنى اعرف عشان مـ.ـا.تعبش او اضايق خاف عليا لايحصلى حاجه. ساعتها حسيت احساس غريب جداً. الل بسال نفسي. هو ف كدا؟

بينى وبينك ياتيم. انا مدخلتش المكتب. لأ انا نزلت وركبت العربيه ومحستش بحرارة الجو. ورغم الخساره الل حصلت إلا إن طول الطريق كانت ضحكتى ع وشي وابتسامة رضا عجيب. وكله يتعوض إلا صاحب وأخ وفي زى آدm العدوي. آدm اى موقف ليه يسيب أثر جوايا.
تيم: بيسمع. وابتسم بفخر. وقال جواه مش جديد ع آدm العدوي.
زين: قاعد بيسمع وكان مبسوط جدا. وحاسس انه ربنا راضي عنه عشان رزقه ب أب وأم زي آدm ومريم.
كلهم: ابتسمو بحب.

جاسر. مش جديد ع آدm. عمل حجات كتير جدا كفايه وقفته جمب ساره وماليكه. بجد ونعم الاخ.
اشرف: آدm ده بجد حاجه جميله جدا. ربنا يبـ.ـارك ف عمره. ويديم عليكو نعمة الصداقه يطارق ياخويا.
زياد: بأمتنان. لولا آدm بعد ربنا انا مكنتش وصلت لل انا فيه دلوقتى.
محمد: ابتسم. ف اشخاص ربنا بيخلقها ويكون راضي عنها وينعم عليها بنعم كبيره جدا. ومنهم حب الناس للشخص ده. وآدm إن شاء الله نحسبه من الناس دي.
كلهم آمين...

چواد: دخل يجرى. جدو آدm جه. جدو آدm جه.

ف اوضة فريحه.
ميرو: قاعده، ايه ياليليان جبتينى ع اوضة مامى ليه؟
ليليان: قعدت قدامها. علشان نتكلم بجد شويه. لانى مبقتش قادره اشوفك كدا واسكت.
ميرو: احم مش فاهمه نتكلم بجد ف ايه يعنى؟ تقصدى انتى وكريم؟
ليليان: بصت ف عينيها لأ اقصد انتى وتيم!
چواد: دخل يجرى. جدو آدm جه. جدو آدm جه.
آدm: ساب مريم مع البنات. وهيدخلو عند رنا.
آدm: دخل ع الشباب. السلام عليكم.
طارق: بص ف الساعه وكانت 4. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وقام وقف بغـ.ـيظ مالسه بدرى ياخويا.
آدm: بيسلم ع جاسر وأشرف. وقال ببرود. دانا جاي بدرى ساعه ياطاروق. وراح يسلم عليه.
طارق: شـ.ـده لحـ.ـضـ.ـنه بغـ.ـيظ. وهمس ف ودنه. انت عيل أتم وبـ.ـارد. وفصيل.
آدm: ههههههه. حلو القميص المشجر ده عليك. بتصغر نفسك ياعجوز.

الكل ضحك
طارق: هينفجر غـ.ـيظ. بكرهك يابن العدوي.
آدm: غمزله. وسلم ع باقى الشباب. ايه ياطارق مش هنتغدى ولا ايه؟ ولا هنقضيها سلامـ.ـا.ت. والغدا شوربة خضار؟
الكل ضحك بصوت عالى. ع شكل طارق.
رنا: رحبت ب مريم وملك وهنا ونور وماليكه وساره ومريم عزيز. والبنات. وخصوصاً فريحه ورينو. وطلبت من عايده والبنات يحضرو السفره الكبيره للشباب. وف اوضه كبيره.

الستات هتتغدى فيها. ورودي بتشرف ع كل حاجه. ومبسوطه جدااا إن كل العيله متجمعه عشان نجاح ولادها.
الكل صلى العصر. وبعد الصلاه. الكل بيتغدى. وكان غدا مميز وفيه اشكال والوان مختلفه. عشان طارق يغـ.ـيظ آدm. لكن شتان. وطارق اهتم بالضيوف. ورنا كانت مبسوطه جدا. واهتمت ب مريم وباقى العيله.

بعد الغدا.
طارق. وآدm واشرف وجاسر وزياد وزين ومالك ويوسف. قاعدين ف الليفنج وصوت ضحكهم ع مغامرات الماضي. واصل للستات جوه وهما كمان بيحكو عن زكريات زمان.
والأحفاد كلهم ف جنينة الفيلا. الشباب مع بعض والبنات كلهم مع بعض.
تيم: ايه ياكريم. عملت ايه في اوراق الجيش؟
كريم: خلاص كله تمام يا تيم. ااقل من شهرين واروح ع الجيش.
تيم: ربنا معاك إن شاء الله. وانت بقى يامصطفى. ناوى تدخل كليه ايه؟

مصطفى: امم. انا مجموعى الحمدلله. يدخلنى اى كليه وانا مستريح. لكن انا ناوى على ألسن إن شاء الله.
تيم: بإعجاب امم جميل جدا يامصطفى.
كريم: بخبث ايه ده بجد؟ انا عرفت من جدو طارق إن چود هتدخل نفس الكليه. سبحان الله.
مصطفى: كشر عينيه بغـ.ـيظ...
تيم: جميل جدا ع فكره. ألسن ليها مستقبل. وكمان ياريت يامصطفى تلعب رياضه انت خلاص كبرت اهو مالكش حجه.

مصطفى: لاااااااااء. رياضه لأ انا مبحبش الرياضه. هاتلى بس اكل وبلستيشن واتعشت ع كدا.
كريم: اهو بيئه زي ما انت شايف ياتيم. بقالى سنين اتحايل عليه يبنى لازم تلعب جيم حتى ع الاقل عشان صحتك.
يقولى لأ. أقوله طيب تعالى معايه ف صالة التدريب الل ف الفيلا. يقولى انت لو عملت ايه حتى مش هتمرن. عيل خيخا...
مصطفى: بقولك ايه اطلع من دmاغي. وركز انت ف حياتك كفايه عليا عضلاتك دي.

تيم: هز راسه بيأس. مفيش فايده فيك يادرش. وانت يا أسر ناويت ع ايه؟
آسر: ابتسم. إن شاء الله حقوق يادكتور.
تيم: امم تمام. دى رغبة جدك جاسر. عشان تكون مسؤول عن الشركات.
آسر: ابتسم. فعلا رافض استلم اى حاجه غير لما اخلص الجامعه. وديما يقولى الأهم رغبتك يا أسر. وبصراحه انا من زمان عندى شغف اكون محامى.
تيم: ابتسم. ربنا يوفقك. وإن شاء الله هتكون زى ما انت بتتمنى.
آسر: متشكر يادكتور.

ياسين: واقف وعقله وقلبه مش معاهم
آريان: وانت ياكابتن ياسين باشا عامل ايه ف الشرطه؟
ياسين: عينيه وقلبه ع مريم. وانتبه وقال. تمام وطالع عينى هههههه. بس كله يهون. وانا داخل كدا ع الحج زياد واقوله ابنك بقى ظابط شرطه ياحج.
آريان: انت تستاهل كل خير يا ياسين. وربنا معاك.
ياسين: ومعاك يادكتور. عارفين اللمه من غير الواد آدm وحشه بصراحه. مين متفق معايه؟
كلهم. فعلا عندك حق.

تيم: فعلا والله. كان زمانه فايز عليكم ف كل تحدى.
آسر: طيب ايه رايكم. تعالو نعمل تحدى. ونلعب لعبه.
مصطفى: موافق وانا اول واحد هخلع منكو.
كلهم: هههههههههههه.
آركان: يبقى انا الل هكسب إن شاء الله.
تيم: ههههه طيب العبو انتو بقى. وانا هتمشي مع آريان وياسين وكريم شويه.

عند البنات.
آرين: واقفه مع چود وكارما وحياه.
وتالين جوه مع مريم ورنا.
أما. ميرو واقفه مع ليليان وتمارا...
ميرو: بفرحه. الف مبروك ياتيما. بجد لما آريان قالنا ع الخبر ده فرحنا جدا. انا بجد مبسوطه اوى وكمان زعلانه جدا.
تمارا: اولا الله يبـ.ـارك فيكي ياميرو ياحبيبتى. ثانيا بقى. زعلانه ليه؟
ميرو: بصت ع ليليان. لأن البت دى هتتجوز وتروح ع بيت كريم. انا طول عمرى مافرقتهاش يوم واحد.

ليليان: عيونها لمعت. وبعدين معاكى بقى ياميرو. هتخلينى احلف منا متجوزاه.
تمارا: هههههه. خلاص ميرو موافقه انك تفركشي الجوزاه. وغمزت ل مريم.
ليليان: بدهشه. ايه؟ بجد يا مريم؟
ميرو: ههههه ايوه طبعا. مش انتى الل قولتى كدا؟ خلاص احلفى بقى ومتجوزيش وخليكى معايا ف فيلا العدوي ههههه.
ليليان: يالهوز. يابت ده انا بهزر معاكى هههههههه ده كريم يقــ,تــلنى ههههه.

ميرو: بعد الشر عليكى ياقلبى. وربنا يابنات يتمم ليكو ع خير. بجد بجد انا مبسوطه اوووى عشانكو.
تمارا: بعفويه. عقبالك ياميرو. وغمزت قوليلى بقى مافيش حد ف حياتك؟
ميرو: قلبها دق بقوه. واتلخبطت. ووشها اتخـ.ـطـ.ـف. ومالقتش رد تقوله...
ليليان: سمعت صوت حد بينادى وبصت وراها
ايه ده؟ تيما آرين بتنادى عليكى.
تمارا: بضحكه اوكي هعرف بعدين. يلا سلام دلوقتي أما اروح اشوف النابغه عايزانى ف ايه ههههههههه. ومشيت.

ميرو: حاسه ان جـ.ـسمها بيرتجف.
ليليان: حست بيها. تعالى ياميرو. انا عايزه اتكلم معاكى ف حاجه مهمه. تعالى نقعد اوضة مامتك فوق.
ميرو: ماشيه جمبها وساكته وعيونها ع تيم الل ضحكته مرسومه ع وشه وسط الشباب.
چود: بصت ع مصطفى وبتضحك عليه. وشافت ليليان وميرو داخلين الفيلا. احم بقولكو ايه يابنات انا رايحه الحمام اشطا. سلام دلوقتي. وراحت وراهم.
تمارا: ايوه يا آرين جتلك اهو.

آرين: بضحكه رقيقه. قلبى ياتيما ميرسي جدا ليكى.
احم بقولك ايه انا كنت عايزه استاذنك يعنى انى اقول الخبر الجميل ده ل حياة وكارما وچود.
تمارا: ههههه يابـ.ـنتى اهدى هو لسه حصل حاجه.
آرين: بطفوليه. بليز بليز. ارجووووكي. انا عايزه اقول الخبر ده بنفسي بليييز وافقى.
تمارا: هههههه. اوكي يقلبى قولى الخبر. وع مسؤوليتك اوكي.
آرين: بفرحه كبيره. وووااااو ميرسي جدا جدا يا اجمل ياتيما.
تيما: هههههههه قلبى يا آرين.

آريان: قرب منهم احم تمارا ممكن لحظه؟
تمارا: قلبها دق واتـ.ـو.ترت. احم وهزت راسها اوكي.
آرين: فتحت عينيها بسعاده. واو رومانتك بجد. روحي كلمى الدكتور آريان. وانا هروح اقول للبنات. يلا بااااى. واتحركت بسرعه.
وراحت عند حياة وكارما. وقالت. ايه ده فين چود؟
كارما: چود راحت الحمام.
آرين: اممم اوكي. اسمعوا بقى عندى ليكم حتة خبر حلو اوى.
حياة: بتسرق النظرات لل واقف بعيد عنها حوالى 5 متر. وقالت بهيام ها قولى يا آرين.

آرين: بفرحه. أبيه الدكتور آريان قرر يخطب.
كارما: سقفت بفرحه وااو بجد؟
حياة: عينيها كانت ع آريان. ونزل عليها الخبر بصدmه كبيره جدا.
آرين: ايوه بجد ياكارو. وبصت ع حياة. انتى يابـ.ـنتى سمعتى انا قولت ايه؟
حياة: بحـ.ـز.ن طفولى. ايوه سمعت. مبروك.
كارما: بسعاده ومين بقى العروسه؟ حد من العيله. ولا لأ؟
آرين: هزت راسها بمرح. اممم. هيخطب تمارا. هو اصلا بيحبها من زمان جدا وانا بس الل كنت عارفه.

كارما: وااو. ابله تمارا. بجد قمر وعمو آريان قمر. بجد يشبهُ عالم ديزني. انا مبسوطه اوى.
آرين: مش اكتر منى ياكارو. بتمنى بقى بابي حبيبى يرجع عشان اقوله انا أول واحده الخبر ده بحب اوووووى اشوف الضحكه والفرحه ع وش بابي القمر.
حياة: بدmـ.ـو.ع. قالت جواها يعنى آريان خلاص طلع مابيحبنيش.
آرين: بت ياحياة انتى سرحانه ف ايه كدا؟
كارما: بهزار. تلاقيها سرحانه ف حبيبها ههههههه.
حياة: انتبهت. واتـ.ـو.ترت.

آرين: بجديه. كارما عيب الكلام ده. حب ايه يابـ.ـنتى ماينفعش طبعا. احنا لسه صغيرين.
حياة: بزعل. هو الحب ليه سن معين يا آرين.
آرين: مطت شـ ـــفــايـــ ـفها. اممم موش عارفه لكن مامي ديما تقولى ان شهادتنا اهم حاجه ف الفتره دي اننا نركز عليها. انتى داخله ع تانيه ثانوي وانا داخله ع تالته ثانوي وكمان علمي يعنى لازم تركيز كويس جدا وانا نفسي اكون ظابط مخابرات زي بابي فهد. وكارما المفعوصه دي ف تانيه اعدادي.

حياة: يعنى انتى عمرك ما حبيتى يا آرين؟ او بتتخيلى مواصفات حبيبك ايه؟
آرين: بفخر. انا حبيبي بابى فهد وبس. وعايزه فارس احلامى يكون زي فهد السيوفى وبس. غير كدا. مش هتعب نفسي ف التفكير.
وبقولك ايه بقى انتى وهي. عيب الكلام ده. وانتى ياركاما انتى لسه صغنتته ع الأفكار دي.
كارما: اوكي اوكي. انا كنت بهزر مع حياة والله. سورى ياحياة بجد.

حياة: بزعل. مافيش حاجه ياكارو عادى. وبصت تانى ع آريان الل معجبه بيه من أولى إعداى. واتنهدت ببراة الأطفال وزعلت.
آريان: اذيك ياتمارا.
تمارا: بخجل. الحمد لله يادكتور.
آريان: بيرسم تفاصيلها. وقال دكتور ايه بس؟ انا آريان. آريان وبس اوكي.
تمارا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. احم اوكي.
آريان: انا قولت ل بابا آدm كل حاجه. وقريبا جدا هتقدmلك. انا بجد مستنى اليوم الل هتكوني فيه ع اسمى يا تيما.

تمارا: قلبها بيدق بسرعه كبيره. وبتنهج بسيط. ومردتش.
آريان: ابتسم بعشق كبير. واتنهد. خلاص اهدى مافيش حاجه. لسه شويه. يعنى بابا آدm قال مش هيتكلم غير بعد رجوع عمي مراد وعمي فهد بالسلامه.
تمارا: احم. إن شاء الله.
آريان: وبعدين. هتفضلي ساكته كدا؟
تمارا: هتكلم اقول ايه؟
آريان: اي حاجه. بتتمنى ايه مثلا.
تمارا: بصت ف عينيه وقالت بصراحه بتمنى انى اشوفك مبسوط ديما. وتحقق كل احلامك.

آريان: واحلامي كلها بين ايديكي انتى ياتيما.

ف اوضة فريحه.
ميرو: قاعده، ايه ياليليان جبتينى ع اوضة مامى ليه؟
ليليان: قعدت قدامها. علشان نتكلم بجد شويه. لانى مبقتش قادره اشوفك كدا واسكت.
ميرو: احم مش فاهمه نتكلم بجد ف ايه يعنى؟ تقصدى انتى وكريم؟
ليليان: بصت ف عينيها لأ اقصد انتى وتيم!
ميرو: فتحت عينيها بدهشه كبيره. وحاولت تكون ثابته. لكن اعراض العشق صعب جدا تخفيها. ا. انتى قصدك ايه احم. م. ماله تيم؟

ليليان: بتنهيدة زعل. مريم انا عارفه انك بتحبى تيم...
ميرو: قلبها بيدق بلخبطه وهـ.ـر.بت من عينيها. ا. انا؟ ا. انتى بتقولى ايه يا لي لي. الظاهر فرحتك بكريم خلتك تتخيلى حجات غريبه.
ليليان: طيب بصي ف عينى وقولى الكلام ده؟ مريم انتى بتحبى تيم ومن زمان جدا.

وكل ما حاول اتكلم معاكى انا مبقدرش. لانى حرفيا شايفه انك بتعانى. ومش عارفه ازاى اهون عليكي. وف نفس الوقت مابقتش قادره مـ.ـا.تكلمش دى حتى چود عارفه انك بتحبى تيم.
ميرو: غمضت عينيها بتعب كبير. وساكته...
ليليان: مسكت أيديها. مريم ارجوكي اتكلمى قولى كل الل جواكى. انتى بعدتى عنى اوى.
ميرو: وهي مغمضه. اتكلمت بحـ.ـز.ن. اتكلم اقول ايه يا ليليان؟
اقولك انه حب من طرف واحد؟
ولو اتكلمت هل الأمر هيختلف؟

بالعكس هو.جـ.ـع الل حواليا وخلاص.
وبشبح ابتسامة و.جـ.ـع. قالت. المشكله إنك بتمشي ورا قلبك ف وقت ضعف. بتحبى شخص دفعه واحده ومبتبقيش عارفه ايه الاعراض الل عندك دى غير لما تكبرى وتتـ.ـو.ترى وتخافى أنه يبعد عنك.
وتغيرى من قرب اى حد ليه ومن جواكي عايزه تخبيه بعيد عن كل الناس ساعتها بس عرفت. انى فعلا بحب تيم.
ومش حب وبس لأ ده عشق. عشق متراكم. عشق مورث كأنه من زمن فات.

لكن للأسف كل ده من طرف واحد بس. ومفيش ف ايديا حاجه اعملها. غير انى أدفن مشاعرى وعشقى ليه جوايا. لكن اكيد وغـ.ـصـ.ـب عنى بلاقى عينيا بتدور عليه ف كل مكان.
ليليان: عيونها لمعت. طيب انتى ماحستيش مثلا إن تيم ممكن يكون بيحبك؟ انا شايفه إن تيم ديما مهتم بيكي انتى وآر، احم.
ميرو: قامت من مكانها بحـ.ـز.ن كبير. ووقفت قدام الشباك وشافت تيم واقف مع آرين. وهزت راسها بو.جـ.ـع، وقالت مش عارفه.

لكن تيم ع طول يهتم بيا زي ما قولتى. وده الل مش لقياله تفسير.
وف نفس الوقت كمان اهتمامه ب آرين كبير جدا. صدقينى مش عارفه ولا قادره افهم حاجه ياليليان
تيم ف اوقات كتير جدا يحسسنى انى حاجه مهمه بالنسباله. من واحنا صغيرين اهتمام تيم بيا مقلش. ف الاعدادي كان مهتم ف الثانوى وع ايديكى كان ديما يحمينى وواقف جمبى.

انتى بنفسك قولتى إن يوم الحادثه تيم كان واحد تانى خالص. وهيتجنن طول فترة تعبي ف المستشفى ومسابنيش لحظه واحده...
وجبلى شهادة نجاحى. ويقدmلى ف الجامعه. يفرح عشانى.
اى حد يضايقنى يدافع عنى ويجبلى حقى.
ودmـ.ـو.عها نزلت لكن تيم بقاله فتره ف كل موقف يقولى انتى اختى.
وانا مش عارفه بكون مسلوبه قدامه. احيانا بحس انى ضعيفه قدام تيم بالذات.

انا مش عارفه اتصرف ازاي؟ نفسي بجد أنساه عايزه افوق. برغم من انى بستمتع من دقات قلبي انها بتدق بالحب.
ع قد ما كرهت دقات الو.جـ.ـع الل جوايا بسبب الحب ده. بتمنى بجد أنساه. واخدت نفس عميق واتنهدت. وبصت ع تيم...
ليليان: زعلت جدا ع مريم والحيره الل هي عايشه فيها. ومش عارفه ترد تقول ايه...
چود: خبطت ودخلت. احم ممكن اتكلم.

ميرو: اخدت نفس عميق واتنهدت بتعب. وربعت ايديها. وسندت راسها ع الشباك وعيونها ع تيم ومردتش...
ليليان: تعالى ياچود. اقعدى.
چود: وقفت قدام ليليان ع فكره انا سمعت كل حاجه.
وانا مش قصدى اتصنت والله العظيم. انا شوفتكم داخلين الفيلا ودخلت وراكم.

وطلعت. وبحمد ربنا انى طلعت. لأن طنط ماليكه وخالتو رينو كانو طالعين مع مامي هنا وانا اتصرفت وقولتلهم ان ميرو فستانها اتقطع وليليان بتخيطه ليها جوه. وفضلت واقفه قدام الباب لحد ما نزلوا.
ميرو: ماهتمتش لانها محبطه، ومردتش.
ليليان: اوووف الحمد لله. شاطره ياچود برافو عليكي اتصرفتى صح.
چود: لابسه بنطلون وبلوزه وكوتش وحجاب. وهرشت ف قفاها. احم مريم يابـ.ـنت عمتى ممكن اتكلم بصراحه ولا هتزعلى منى؟

ميرو: من غير ما تبصلها. عايزه ايه ياچود؟
چود: قعدت جمب ليليان. بصي انتى ممكن تفكري انى لسه صغيره. لكن انا فاهمه كل حاجه. وعارفه انك بتحبى الدكتور تيم. بس بصراحه انتى الل معـ.ـذ.به نفسك...
ليليان: خشي ف الموضوع ع طول يافصيحه. ومين قالك انتى صغيره. ده انتى بـ.ـنت الدكتوره رودي يابـ.ـنتى. انتى ع فهم اكتر منى يلا قولى عايزه توصلى لايه؟

چود: قامت واتمشت ف الاوضه. وقالت. الل اعرفه إن الراجـ.ـل عموما يحب البـ.ـنت الفرفوشه ونفس الوقت يحبها عاقله.
وكمان يحب الل تديله ع دmاغه.
وكمان يحب الشخصيه العنيده المـ.ـجـ.ـنو.نه.
وكمان الشخصيه المستقله. وزياده ع كدا يحب الشخصيه المضحيه المطيعه الل زى شخصيتك يامريم. وانتى بطبيعتك طيبه وعاقله.
وتيم شاف فيكى الجزء ده بس ع طول نعم حاضر مافيش مره لأ. مافيش وانت مالك؟ مافيش مالكش دعوه بيا؟ مفيش حركات مـ.ـجـ.ـنو.نه.

ميرو: انتبهت ل كلام چود. وبصتلها وكشرت عينيها وبتسمعها...
ليليان: قامت بسرعه والله كلامك صح يامـ.ـجـ.ـنو.نه. فعلا مريم قطه مغمضه ولازم تفتح بقى.
چود: ههههه بصي يا لي لي ميرو متنحه ومذبهله ازاى؟
ليليان: سيبك منها يامعلمه وركزى معايا. قوليلى نعمل ايه عشان نلفت نظر تيم...
ميرو: بسرعه ايه هو دا؟ وانا عمرى ما هحاول الفت نظر تيم ليا، انتى اكيد مـ.ـجـ.ـنو.نه انتى وهي.

چود: خبطت كف ع كف. اهو ده الل انا بتكلم فيه؟ الدكتوره بتشرب اللبن وتنام م المغرب وعايزه تيم يحبها بالدعاء.
بصي يا ميرو. انتى مش غريبه. والبت ليليان دى عارفه اسرار عنى بس انا هاقول سر قدامك عشان أنا واثقه فيكى.
عارفه مصطفى عزيز؟ معايه من كيجى لحد دلوقتي سنه بسنه. وف 2 ثانوى قالى انا معجب بيكى ياچود. بينى وبينك فرحت. بس انا بقى شغلت عقلى ورديت عليه بثقه وقولتله روح العب بعيد ياشاطر. وسيبته ومشيت.

بعدها بكام يوم جاي يقولى والله بحبك. بصتله من فوق لتحت وسبته ومشيت وانا قلبى كان مبسوط جدا.

يوم ورا التانى مصطفى هيتجنن واسمعه. وانا مكبره دmاغى منه خالص. لحد ما تجنن فعلا السنادى بقى جاب آخرو. وبعتلى رساله ع الواتس حوالى صفحتين ههههه. انتى جننتينى. انا اتعلقت بيكى جدا. انتى عـ.ـذ.بتينى. انا مش هخليكى تضيعى من ايدى. انا اول ما ادخل الكليه هتقدmلك. وحكالى ع كل حاجه. وانا بقى ساعتها قلبى ده كان شغال فيبريشن ماقولكيش. وبرضو مردتش عليه.

عارفه لو كنت نعم وحاضر وتحت امرك يامصطفى. كان ممكن يكون اعجاب من ناحية مصطفى وخلاص ع كدا.
انتى كمان يا مريم لازم تخلى تيم يشوف فيكى الجانب القوى والمـ.ـجـ.ـنو.ن والشرير لازم يشوف كل حاجه. لازم تصديه ف اى حاجه يقولك عليها. لازم تلفتى انتبهاه. شوفى ايه مابيحبوش واعمليه. اتصرفى تصرف يخليه ماينمش طول الليل من التفكير.
ميرو: بتسمعها وفتحت عينيها ع الاخر بصدmه كبيره، بت ياچود! كل ده يطلع منك انتى؟

ليليان: ومالها بس چود ياميرو. ماهو لازم يكون ف العيله بلطجيه بردو هههههه. وباستها من خدها. قمر ياچودى بجد وفرتى عليا كتير. ههههههه...
چود: بتعدل ياقة البلوزه بكـبـــــريـاء. اى خدmه يابنات. بس يارب الاخت تسمع منى. وانا عندى افكار تهبل تخلى تيم يلف حوالين نفسه. اول حاجه تحطى روج قدام تيم. بعد كدا نحاول نوصله انك بتحبى حد تانى. وبعد...
ميرو: خبطتها ع راسها انتى اكيد مـ.ـجـ.ـنو.نه. وازاى يطلع منك انتى كل ده؟

انسي كل الل انتى قولتيه ده. ومصطفى ده. مـ.ـا.تتكلميش معاه تانى انتى لسه صغيره. لما يكبر ويعقل يجى يتقدmلك.
وبصت لليليان وانتى كمان ماشيه ورا كلامها وعايزانى اعمل الحجات المـ.ـجـ.ـنو.نه دى؟
ليليان: بتـ.ـو.تر. ها. ا. انا وكملت بطفوليه. بليز ياميرو نجرب مش هنخسر حاجه.
ميرو: هزت راسها بنفاذ صبر. انتو مجانين. بجد تفكيركم متـ.ـخـ.ـلف. ويلا انجري قدامى انتى وهي ع تحت. والكلام الل حصل هنا ده مفيش حد يعرفه غيرنا مفهوم؟

ليليان وچود. بخــــوف هزو راسهم حاضر يا ابله. احم قصدى حاضر.

فجاءه. الباب بيخبط كأن حد بيطبل عليه بفرحه كبيره...
ميرو وليليان وچود استغربوا.
آرين: فتحت الباب وخلت بفرحه كبيره جدا. يابنااااات انتو هنا ومش عارفين ايه الل بيحصل تحت.
چود: جريت عليها مالك يابت وايه الل حصل؟
آرين: بيئه انا مش بت انا ليا اسم اوكي؟
چود: اوووف ايه الل حصل يا آرين هانم؟
آرين: ههههه ايوه كدا. وجريت ع ليليان بسعاده. لي لي ياقمرايه. عندى ليكى خبر حلو جدا.

ميرو: قولى بقى يا آرين ايه الل حصل؟
آرين: اممم جدو أشرف طلب من بابا آدm ميعاد عشان يروحو الفيلا ويطلبو ايد ليليان ل كريييييم ابن عمووووووو يوسف...
ليليان: شهقت بفرحه وحطت أيدها ع قلبها الل دق بسرعه كبيره جدا ووشها احمر جدا. وقعدت ع طرف السرير ومش مصدقه.
چود: بلهفه ها وجدو آدm قال ايه؟
آرين: بثقه، قال يشرف ف اى وقت. وجدو أشرف قال بعد اسبوع إن شاء الله ههههههه انا مبسووووطه اووووى...

ليليان: همست بعد اسبوع؟
ميرو: قعدت جنبها وحـ.ـضـ.ـنت ليليان بفرحه كبيره الف مبروك ياحبيبتى.
چود: ايوه بقا ع الاخبـ.ـار الجـ.ـا.مده دي خلينا نهيص.
آرين: اممم اومال بقى لما تعرفى إن ابيه الدكتور آريان قرر يخطب تماراااا؟
چود: سقفت بفرحه ايووووه بقى خلينا نشهيص ونفرح.
آرين: ههههه رهيبه يا چود.
ليليان: قامت بلخبطه. وواقفه متـ.ـو.تره وحاسه انها هيغمى عليها من الفرحه. اخيرا كريم هيكون خطيبها؟

فون ميرو رن. وبصت وقلبها دق تيم؟ وبصت ليهم احم ثوانى يابنات. وخرجت من الاوضه بسرعه وردت عليه ف الطرقه. احم ا. الو.
تيم: الو. ايه يامريم انتى فين؟
ميرو: بتنهيده. انا فوق ياتيم ف حاجه؟
تيم: ايوه انا من بدرى ملاحظ انك مش موجوده. وبعدها ليليان انزلوا بسرعه علشان ف خبر حلو عايز اقولك عليه.
ميرو: ابتسمت. خبر؟ طيب اقدر اعرفه دلوقتي؟
تيم: ههههه لأ لازم أقوله وانتى قدامى. انزلى بسرعه يلا سلام.

ميرو: ابتسمت لضحكته. حاضر ياتيم نازله حالا باى.
تيم: اوكي هستناكى باى. وقفلو.
ميرو: بحماس ياترى خبر ايه؟ وغمضت عينيها بأمل تانى. وراحت للبنات. واخدتهم ونزلو كلهم.
الكل: بـ.ـارك ل ليليان مقدmا. وليليان اتكسفت وجريت ع مريم الجزار وقعدت جنبها.
ومريم فرحت جدا علشانها. ودعت ليها بالسعاده هي وكل احفادها. وخصوصاً ميرو الل تورثت طريقة عشق مريم.

كريم: ف الجنينه وكل الشباب بـ.ـاركتله. وف الل بيتريق عليه ويجرى وراه وكانو مبسوطين جدا. وكريم قلبه ملهوف وعايز يشوف ليليان بأى طريقه...
مصطفى: مبروك ياشبح.
كريم: خبطه ع قفاه بهزار الله يبـ.ـارك وعقبالك يالمض.
مصطفى: بتريقه. انت مفكر انى هخطب كدا زيك من غير مغامرات. احلم يا كيمو.
كريم: مسح ع شعرو بنرفزه. يبنى نفسي مره تقول كلمتين حلوين ع بعض. هتتشل يعنى وقتها.
مصطفى: لأ مش عايزك تتشل دلوقتي.

كريم: هز راسه بيأس من اخوه. وقال طبعا. وانا اصلا هقول ع عيل صغير ايه غير أنه طفل.
مصطفى: بتحذير لوووو سمحت متقولش عليا عيل صغير. وبلاش تخلينى احطك ف دmاغي.
كريم: هههههههههههه. لأ نفسي تحطنى ف دmاغك. ومش عيل صغير ليه؟ انت لسه بتتفرج ع افلام كرتون يبنى ههههههههه.
مصطفى: بغـ.ـيظ وبص حواليه عشان محدش يسمع كريم. وقال. ممكن توطي صوتك. وبعدين ماله الكرتون يخويا. مش احسن من الرعـ.ـب الل انت كل يوم بتتفرج عليه؟

كريم: هههههههههههه حاضر هوطي صوتي. بس قولى انت كنت بتتفرج ع فيلم ايه امبـ.ـارح؟ كنت سمعك بتزعق وبتقول شيف لينجويني. هههههههه.
مصطفى: هيهيهيي ده فيلم الفار الطباخ. وابعد عني بقى قفلتنى منك بجد.
كريم: هههههههههههه.
مصطفى: نفخ وسابه وماشي.
كريم: هههههههههههه فار بيطبخ؟ وفجاءه تنح وقال فار بيطبخ؟ ايه القرف ده؟ عيل معفن.

مصطفى: ماشي متغاظ. واد رخم بس ع مين. وحياة كوثر لا اوريك. وفونه رن. وكان صحبه. الو ايوه ياسعيد؟
سعيد: ايه يادرش فينك من الصبح؟
مصطفى: احنا معزومين بره مع العيله. خير ف حاجه؟
سعيد: كوثر.
مصطفى: وقف مكانه. مالها؟ حصل ليها حاجه؟
سعيد: لأ هي زي الفل. بس مش هتيجي نروح عندها. انا وانت.
مصطفى: بزعل. لا ياعم. مش انهردا. انا بصراحه خايف حد يلاحظ حاجه.
سعيد: يبنى فوكك هيعرفو منين بس. وهي كوثر مش وحشاك ولا ايه؟

مصطفى: دي وحشانى مووووت. ونفسي اروحلها اوووي. واقضي وقت معاها بس مش هينفع. اليومين دول كريم اخويا حاططني ف دmاغه. ومش هعرف أخرج.
سعيد: اممم يعنى اروحلها انا وسامح؟
مصطفى: بغـ.ـيظ. سامح يروح لكوثر ليه إن شاء الله؟ كوثر دي ملكى انا وبس. ولو سامح قرب عندها يبقى آخرته قربت. قوله يبعد عنها احسن ليه هو مفيش غيرها؟ سلام وقفل الخط قبل ما يرد عليه.

زين: همس ل آدm. احم آسف ياحج. لكن موضوع آريان؟ محمد قاعد ممكن ع الاقل ناخد منه ميعاد.
آدm: اهدا متستعجلش. كل حاجه بالأصول حلوه. انت بكره إن شاء تتصل ع محمد وتاخد منه ميعاد لكن مش قبل ما مراد اخوك يكون موجود...
زين: بدهشه نعم أنا الل اتصل؟ احم قصدى ماينفعش ياحج حضرتك الل لازم تتصرف...
آدm: ماينفعش. آريان ابنك وانت ابوه.

زين: بحزم. ولو ياحج انت كبيرنا ومفيش حاجه هتم غير من بعد ما حضرتك تكون الأمر الناهي فيها.
آدm: ضحك بسعاده كبيره. من رد فعل زين وربت ع رجله.
زين: كمل. آريان بيعتبر حضرتك ابوه. وابتسم وليليان الل كبرت بسرعه دي. بتعتبرك ابوها. وانا؟ وغمز اخوها الكبير. البت سعات تقولى يازينى هههههه.
آدm: لي لي تقول الل هي عايزاه. دي قلبى من جوه.
زين: بحب كبير. ربنا يخليك لينا ويبـ.ـارك فيك ياحج.

آدm: هز راسه ويخليك لينا يازين يبنى. المهم انا مش عايزك تقلق. احفادي هيفرحو بالطريقه الل تليق بيهم. وتمارا هتفرح زي ليليان قريب. دي هتبقى تمارا العدوى...
زين: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وليليان. هتبقى ليليان عزيز. البت كبرت بسرعه. مش عارف هعمل ايه من غير مـ.ـا.تغلس عليا كل يوم.
آدm: هي دي سنة الحياه يا زين.
ميرو: راحت عند تيم بتـ.ـو.تر.
تيم: ابتسم ايه يا بـ.ـنتى كل ده. اختفيتو مره واحده.

ميرو: بتـ.ـو.تر. سورى ياتيم. كنا قاعدين فوق مع بعض.
تيم: المهم بقى انتى عامله ايه؟
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر الحمد لله كويسه. احم وانت اخبـ.ـارك ايه؟
تيم: انا تمام. ممكن اعرف انتى متـ.ـو.تره ليه؟
ميرو: اخدت نفس عميق. احم ابدا انا مش متـ.ـو.تره ولا حاجه.
تيم: لأ متـ.ـو.تره. واكيد علشان الشهاده الاسبوع الل جاي. لكن انا بطمنك من دلوقتي انتى اكيد اكيد ناجحه وبتقدير امتياز كمان. انا واثق جدا...

ميرو: بحـ.ـز.ن. فعلا انا متـ.ـو.تره عشان كدا. وربنا يستر. وشكرا ع ثقتك.
تيم: ههههه بتشكرينى ع ايه يامريم. يابـ.ـنتى انتى اختى. ومتربيين مع بعض وانتى مسؤوله منى...
ميرو: ف عيونها دmـ.ـو.ع مكبوته. وهزت راسها احم فعلا. المهم انت كنت عايز تقولى خبر حلو خير؟
تيم: ايوه يستى عايز اقولك. إن آريان هيتقدm ل تيما. و كريم هيتقدm ل ليليان.
ميرو: ابتسمت بو.جـ.ـع. ايوه عرفت. آرين قالتلنا...

تيم: ههههه آرين مـ.ـجـ.ـنو.نه. اجمل حاجه فيها انها بريئه جدا. وبتحب توصل الاخبـ.ـار الحلوه. بتحب تشوف الفرحه وردود الأفعال.
ميرو: غمضت عينيها بتعب. وهزت راسها ايوه آرين جميله جدا. احم انا فرحت جدا ل تيما و ليليان وربنا يتمم ليهم بخير...
تيم: ابتسم وبص ف عينيها عقبالك ياميرو...
ميرو: بشبح ابتسامه. ميرسي ياتيم. عقبالك انت الاول.
تيم: هز راسه لأ انا مش دلوقتي. لسه قدامى ماجستير ودكتوراه. لسه مشوارى طويل جدا.

ميرو: قلبها بيقول مستعده استناك ياتيم العمر كله. اااه يامريم انسيه ارجوكي...
تيم: ايه روحتي فين كدا. وطلع من جيبه الشوكليت بتاعها اتفضلى ياميرو.
ميرو: بصت ع الشوكيلت. ونفسها ترمي نفسها ف حـ.ـضـ.ـنه وتعيط وتقوله مش عايزه حاجه غيرك انت وبس.
تيم: باستغراب مريم مالك يابـ.ـنتى امسكى الشوكليت؟
ميرو: انتبهت. وبصت ف عينيه وافتكرت كلام چود. وقالت لأ انا مش عايزه حاجه تانى. وقلبها هيطلع من مكانه، وجـ.ـسمها رجف.

تيم: بعدm فهم. ايه؟ مش عايزه ليه؟ انتى اول مره تقولى مش عايزه.
ميرو: بخـ.ـنـ.ـقه ايوه عشان فعلا مش عايزه. انا مابقتش بحبها. بعد اذنك وجريت من قدامه. وحاسه انها ارتكبت غلطه كبيره وخافت انها حتى تخسر سؤال تيم عنها.
تيم: واقف مزهول. من رد فعل مريم.
بعد شويه. كل العيله اتجمعت مع بعض. وضحكو وهزرو. وكان وقت جميل.
وكل عاشق بيسـ.ـر.ق النظرات لحبيبته. وميرو قاعده جمب مريم ومتـ.ـو.تره وبتهرب من نظرات الكل.

وخصوصاً انها بصت ع تيم وشافته قاعد ساكت تماما. وحست ف اللحظه دي انها هتخسره. ونـ.ـد.مت انها سمعت كلام چود. وبعد شويه الكل استأذن وروح ع بيته.
ونقول بعد اسبوع كمان.
ف مستشفى النور.
نور ف المكتب رايحه جايه ومتـ.ـو.تره. يارب. يارب تيم ينجح يارب. تقدير كويس يااارب. اااه مش قادره اصبر، وبتفرك ف ايديها ورايحه جايه بتـ.ـو.تر كبير. وتمارا يارب تنجح يااارب نجحها هي ومريم يااارب. يااارب خليك مع ولادى يارب.

محمد: دخل المكتب. وشاف تـ.ـو.ترها. وبعدين معاكي يانورى انتى لسه ماهدتيش؟ تعالى اقعدى هنا واهدى. واخدها من أيدها. وقعدو ع الكنبه. حبيبتي اهدى انتى عارفه إن تيم إن شاء الله ناجح. وكمان تيما يبقى ليه التـ.ـو.تر وشـ.ـد الاعصاب ده.
نور: مش قادره اصبر يامحمد مش هستريح غير لما تيم يكلمنى ويقولى امتياز زى كل سنه ياماما. يااارب.

محمد: بجد انتى وترتينى المفروض نقلق ع مريم مراد. دي اخر سنه ليها ف الكليه يعنى لازم تقدير كويس.
نور: قامت انا اعصابى باظت خلاص. ولادى وبـ.ـنت اخويا. هو تيم مـ.ـا.تصلش لييييه؟

ف الجامعه.
تيم: من آخر موقف مع مريم مـ.ـا.تصلش عليها. وزعلان من رد فعلها. وكمان هي مـ.ـا.تصلتش عليه. وجاب جاب النتيجه بتاعته. وناجح بتقدير امتياز مع مرتبة الشرف.
وراح يجيب نتيجة مريم من غير ما يقولها، وأتصدm اول ما شاف.
ف فيلا العدوي. بعد الضهر
فريحه: رجعت من العياده بدرى وطلعت تطمن ع ميرو. ونازله متـ.ـو.تره جدااا.
مريم: قاعده ف الليفنج بتسبح. ومغمضه عينيها وبتدعي لاحفادها بالنجاح. وتالين قاعده جمبها.
فريحه: بقلق. ماما. ميرو فين؟ انا طلعت أشوفها مش موجوده. مراد اتصل وعايز يطمن ع النتيجه.
مريم: تعالى اقعدى واهدى ياحبيبتى. ميرو راحت ع الجامعه تشوف النتيجه.

فريحه: بدهشه. ايييه؟ راحت ع الجامعه؟ طيب ليه؟ ومن غير ما تقولى؟ وراحت ازاى ومع مين؟
مريم: ابتسمت. اهدى يافريحه مش كدا يابـ.ـنتى. ومريم مش صغيره. هي كانت قلقانه جدا ومـ.ـو.ترانا كلنا ع الفطار. وبعدها مقدرتش تصبر اكتر. استأذنت من آدm اتصلت عليه وهو رايح ع الشركه. وبعت معاها السواق الخاص ال تبع شركة رعد بعته جديد مخصوص للبنات حراسه. اسمه شاهين. يعنى بـ.ـنتك ف حفظ الله ومش لوحدها.

فريحه: قعدت. وقالت ايوه يا ماما ونعم بالله
بس تيم هو الل بيجبها كل سنه ليه هي تروح؟
مريم: بتنهيده. معلش سبيها ع راحتها. ربنا يريح قلبها وترتاح يارب...
فريحه: غمضت عينيها بأمل. يارب.

ف الجامعه.
مريم: نازله من العربيه.
شاهين: نزل. اتفضلى ياهانم.
مريم: بحرج. احم ميرسي جدا. واتحركت كام خطوه.
شاهين: ماشي جنبها مع حفظ المسافه. ماشاء الله طول وعرض. وميرو جمبه مش باينه.
ميرو: وقفت باستغراب. خير حضرتك؟ ماشي جمبى ليه؟

شاهين: باحترام. يافنـ.ـد.م انا حراسه. وجاى من طرف رعد باشا. وموصينى جدا ع عيلة آدm باشا ومنبه عليا انى لازم افتح عينى ع كل فرد من أفراد الأسره. و آدm باشا بنفسه مشـ.ـدد عليا انى لازم اكون زى ضل حضرتك. اتفضلى.
ميرو: بصت قدامها. وابتسمت بحب كبير ع جدها الل بتعشقه. واخدت نفس عميق بتفائل. واتحركت. وشاهين جمبها مع حفظ المسافه.

تيم: راح يجيب نتيجة مريم من غير ما يقولها، وأتصدm اول ما شاف مريم مع واحد غريب. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ. واتحرك بغـــضــــب واضح.

ميرو: ماشيه وعيونها بتدور ع تيم ف كل مكان. ومشتقاله حد الجنون. ونـ.ـد.مت انها سمعت لكلام چود. وكل يوم عايزه تتصل عليه لكن بتتـ.ـو.تر وتسكت. وهي عارفه انه دلوقتي ف الجامعه بيجيب شهادتها. ووقفت مره واحده وقلبها هيطلع من مكانه اول ما شافت تيم وجاى عليها. وكأنها ماشافتوش من سنين. ووشها كتلة طماطم. وقلبها بيدق بسرعه.
شاهين: واقف وراها ع يمينها. وعيونه بتلف ف كل مكان. حمايه لل خـ.ـطـ.ـفت قلبه.

تيم: قرب منها بغـــضــــب وقال بصوت جهورى. مريم؟
ميرو: لسه هترد...
شاهين: وقف قدام تيم. حضرتك تعرفها؟
تيم: قبض ع ايديه، ومردش.
ميرو: بخــــوف كبير. احم لو سمحت حضرتك ايه الل انت بتعمله ده؟
شاهين: انا...
تيم: مهتمش بشاهين. وراح وقف قدامها. وقال بصوت جهوري غـــضــــبان. ممكن اعرف ايه الل بيحصل ده؟ وانتى ازاى ماشيه وواحد ماشي جمبك. وزعق. مين ده يادكتوره؟

ميرو: المرادي. قلبها دق بطريقه تانيه خالص. عشق اكبر وحب أعمق. احساس جديد. حست انه تيم غيران. ايوه دى غيره يامريم. تيم غيران علي، وفاقت ع كلمة.
تيم: بص ل شاهين بغـــضــــب. انت مين؟ وازاى ماشي جمب اختى؟
مريم: غمضت عينيها بإحباط كبير. ويأس أكبر.
شاهين: انا آسف يافنـ.ـد.م. ده اول يوم شغل ليا. وانا لسه معرفش أفراد العيله كلها. انا اسمي شاهين حراسه خاصه من شركة رعد باشا. وانا كنت بشوف شغلى.

تيم: نفخ بأريحيه. تمام حصل خير. بس ياريت وانت ماشي تكون ف مسافه اكبر من كدا.
شاهين: كشر عينيه بعدm فهم لانه محافظ ع المسافه. لكن هز راسه تحت امرك يافنـ.ـد.م.
ميرو: بغصه ف قلبها وزعلت، احم بعد اذنكم انا هروح اشوف الشهاده. وحضرتك يااستاذ شاهين مـ.ـا.تجيش ورايا. وسابتهم ومشيت بسرعه...
تيم: بغـ.ـيظ مكبت، لكن بص ل شاهين. روح انت ياشاهين والدكتوره هتروح معايا.

شاهين: عيونه كانت ع الملاك. وبص ل تيم. احم استاذنك يافنـ.ـد.م هبلغ آدm باشا. لانه شـ.ـدد عليا واى تهاون مع حفيدته قالى فيها رقبتى...
تيم: بعدm إهتمام. بلغه وقوله تيم عزيز هيوصل الدكتوره لحد البيت. وسابه ومشي.
شاهين: فتح عينيه بدهشه، تيم عزيز؟ وهي مريم العدوي؟ طيب ازاى؟ واتصل ع آدm بسرعه. بتـ.ـو.تر. احم الو ايوه ياباشا...
آدm: خير يا شاهين؟

شاهين: احم انا وصلت الهانم الصغيره للجامعه. وحصل بعد كده، وقالى ابلغ حضرتك إن تيم عزيز هيوصلها بنفسه.
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. تمام ياشاهين. تعالى بقى انت ع الشركه عشان توصل حفيدتى التانيه ع الفيلا...
شاهين: باحترام تحت امرك ياشا، وقفلو.

شاهين: افتكر اول ما نزل قدام الفيلا. وشاف مريم خارجه. وفرد الأمن بيقولها عليه، وماشيه باحترام كبير. كأنها حوريه مش انس ابدا. ورفعت عينيها بخجل. واول ما سمع صوتها وشاف لون عيونها. وقع رهينة الحب. وفاق من أفكاره. احم فوق ياشاهين. دى حفيدة العدوي. وابتسم ع تفكيرو. وركب العربيه واتحرك.

ميرو: ماشيه بسرعه...
تيم: اووف. مريم وبعدين معاكي انا ماشي وراكي وبكلمك مبترديش. ف ايه؟
ميرو: وقفت بتعب. ولفت ليه. نعم يا دكتور تيم؟
تيم: بحرج. أولا انا بعتذر عن سوء التفاهم ده. انا عارفك وحافظك كويس جدا. واول ما شوفت واحد ماشي جمبك استغربت جدا. وبصراحه اضايقت. مين ده؟ وكمان عاملى فيها فندام. هو فاهم العضلات غلط ع فكره. هههههه.
ميرو: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت. وسكتت.
تيم: ها لسه زعلانه مني؟

ميرو: بشبح ابتسامه. هزت راسها لأ مش زعلانه.
تيم: بعدها كشر عينيه بغـ.ـيظ. انتى ايه الل جابك انهارده؟ انتى مش عارفه انى كل سنه انا الل بجبلك الشهاده...
ميرو: كانت هتتكلم باندفاع وتقوله ليه؟ ليه اهتمامك ده؟ ليه اضايقت لما شوفت واحد ماشي جمبى ليييييه ياتيم ليه؟ لكن افتكرت الرد المعتاد. انتى اختى...
تيم: الووو انتى يابـ.ـنتى. انا مش عارف انتى بتروحي منى فين؟

ميرو: بتنهيده. ابدا انا كنت متـ.ـو.تره بسبب النتيجه. وكملت بحرج. انت كل سنه تتصل عليا قبل ما تنزل تجيبها. احم لكن المرادى انت متصلتش، فا...
تيم: قاطعها، متصلتش عشان زعلان منك يا مريم. بجد زعلت منك جدا من آخر موقف.
ميرو: عينيها لمعت بدmـ.ـو.ع. احم تيم. ا. ا. انا.

تيم: ابتسم. طيب والله حـ.ـر.ام عليكي عيونك دى. بجد ماشاء الله عليكي يامريم. يعنى عينيكى مش ناقصه جمال عشان تنزلى بيها لعنه ع الغلابه الل هنا ههههه. وطلع منديل ورقي اتفضلى امسحى دmـ.ـو.عك دي. ومش عايز اشوفك بتدmعى تانى تمام؟
ميرو: قلبها دق. وجواها صراع كبير جدا من معاملة تيم، واخدت المنديل احم ميرسي. ومسحت دmـ.ـو.عها.
تيم: يلا تعالى اقعدى واستريحى هنا ف الكافتيريا. وانا هفرحك بنفسي.

ميرو: هزت راسها حاضر. وراحت قعدت بسرعه لانها حاسه إن رجليها مش شايلاها.

تيم: باهتمام اطلبلك حاجه تشربيها؟
ميرو: ابتسمت بتكليف لأ ميرسي.
تيم: اوكي ثوانى وجاى.
ميرو: هزت راسها...
تيم: اتحرك كام خطوه.
ميرو: بسرعه. تيم.
تيم: لف ليها نعم يا مريم...
ميرو: بلهفه. انت نجحت مش كدا؟
تيم: بابتسامه خـ.ـطـ.ـفتها. يس. وامتياز مع مرتبة الشرف. وغمز بعفويه. انا الدكتور تيم ياميرو...
ميرو: خلاص دقات قلبها مسموعه للجميع. من طريقة احتواء تيم ليها. وضحكت بسعاده كبيره الف الف مبروك ياتيم.

تيم: ههههه الله يبـ.ـارك فيكي ياميرو. ثوانى وراجعلك متتحركيش من هنا اوكي. وسابها ومشي.
ميرو: غمضت عينيها بحب واخدت نفس عميق واتنهدت. حاضر يا تيم...

ف مكتب آدm...
آدm: قاعد ع كرسي المكتب وباصص قدامه وماسك القلم تحت دقنه وسرحان بعمق.
امم بقى كدا ياهيكل مااشي بتراوغنى ف المناقصه وبتقولى ع اسعار وهميه. وكمان اسماء وهميه؟ طيب ياهيكل باشا. انا هسيبك بمزاجي وإن ماخليتك تشيل انت المناقصه دي وبأعلى سعر مابقاش اسمى آدm العدوي.
وبعد شويه. الباب خبط. وزين دخل مساء الخير ياحج.
آدm: اهلا مساء الخير يازين. تعالى.
زين: دخل. عامل ايه ياحج؟

آدm: هز راسه تمام. ها قولى ف جديد.
زين: اتفضل ده ملف المناقصه الل زكي هيكل قال عليه.
آدm: بتنهيده. اخد الملف. تعالى اقعد يازين.
زين: باستغراب مالك يابابا. شكلك مضايق. ف حاجه حصلت امى كويسه؟
آدm: ابتسم بحب. طبعا كويسه وزى الفل. اسمع يازين انا عايز اقولك كلمتين هينفعوك ف المستقبل.
زين: احم اتفضل يا حج سامعك.
آدm: قام من مكانه وقفل السِتار وقفل الاضاءه كامله.
زين: كشر عينيه بعدm فهم.

آدm: زين احنا دلوقتي ف العتمه بس انت مطمن أنى جمبك مش كدا؟
زين: طبعا يابابا.
آدm: طيب مفكرتش انى ممكن اغدر بيك ف وقت زى ده؟
زين: قام وقف كلام ايه ده يا بابا وغدر ايه الل حضرتك بتتكلم عنه؟
آدm: شغل الاضاءه وفتح السِتار. ووقف قدام زين. وقال. وكدا انت مطمن بردو انى جمبك؟
زين: بقلق. بابا انا مش فاهم حاجه.

آدm: ابتسم وحط ايدو ع كتف زين. الل عايز اقولهولك يابني انك مهما تشتغل وتعدى عليك الايام اوعا تثق ف اى مخلوق ع وجه الارض.
زين: بابا انا بجد مش فاهم حاجه؟
آدm: انت بتثق ف ذكي هيكل صحبك يازين؟
زين: بصراحه يابابا انا اتعاملت معاه سنتين ومعاملته كلها كويسه. لكن سؤال حضرتك اكيد وراه سر مش كدا؟
آدm: هز راسه امم فعلا وسر لو عرفته ممكن يضايقك.
زين: كشر عينيه بشك. حج انت عرفت حاجه عن هيكل ده؟

آدm: الاول قولى ايه مدى صداقتك معاه؟ ده الل يفرق عندى.
زين: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امم لأ عادى احنا بينا بيزنس مش اكتر.
آدm: امم تمام. وفتح درج المكتب وطلع ملف مع ظرف. اتفضل يازين. شوف الملف ده.

زين: مسك الملف وفتحه وبيقرأ فيه تقرير مفصل عن ذكي هيكل. وفتح الظرف واندهش ايه دا يابابا؟ زكي هيكل ف فيلا رؤوف الجبالى؟ ده مستحيل. دول أعداء من زمان طيب ازاى؟ وبص ع تاريخ الصوره من شهر تقريبا. وبص ل آدm. بابا معقول إن هيكل والجبالى!

آدm: ابتسم إن زين بدء يفكر بطريقة آدm. وهز راسه ايوه يسيدى. وعندك ملف كامل بالصفقات الل تمت مابين هيكل والجبالى ف ال7 سنين الل فاتت. هيكل يازين داخل الشركه هنا عشان يوقعك انت مش انا.
لانك يعتبر أصغر اكبر رجل اعمال ف مصر. وداخل بمسرحيه سخيفه وحوار مكشوف. انه هو والجبالى أعداء.

وعايز يشاركك. ولما انت قولتله انك مبتشاركش حد علشان كل حاجه تحت ايدى انا. فكر ف طريقه تانيه يسحب منك فلوس وهو مستريح. وحاليا قدmلك ملف المناقصه بأسعار وهميه. يعنى الضعف مرتين. وانت المسؤول وهتدفع يعنى هتدفع. وساعتها بقى هو يطلعله التلتين من المبلغ من غير اى مجهود. وده طبعا بالاتفاق مع الجبالى. الل هو اصلا بيكره ابوك. عيال غـ.ـبـ.ـيه جدا. ومفكرين انها هتدخل ع آدm العدوي.

زين: قعد. بغـ.ـيظ مكبت. الحـ.ـيو.ان. وبص ل آدm. طيب وحضرتك عرفت ازاى إن هيكل عدو لينا؟
آدm: ههههههه. يبنى انت لازم تفكر ف كل حاجه. زين انا عايزك تكون حافظ عدد الاوراق الل ع مكتبك عايز تشغل مخك.
يعنى بزمتك. الجبالى ده بيكرهنى من زمان من وقت خسارة عمك طارق ف اسهم الشركه. وشايف انى واكل السوق. وقالها لرجـ.ـال أعمال صريحه آدm العدوي عامل زى المنشار. وحاول يوقعنى من سنتين بالظبط ف صفقه خيبانه وطردته من مكتبى.

وبعدها مفيش شهر يجي هيكل ويعرض عليك انت خدmـ.ـا.ته. ويقولك انه اتشاكل مع الجبالى. تؤ مش غريبه دى؟
طيب جايلك مخصوص انت ليه؟ وكمان وضح شكل العلاقه بينه وبين الجبالى؟ يعنى كأنه بيقولنا انا جاى من طرف الجبالى ههههه.

وانا راقبته ف الاول. وكان كل شغله سليم معاك. وده طبعا علشان يديك الامان. لكن الغبى مايعرفش انى ليا عيون ف كل مكان. وجبت الملف الاصلى للمناقصه وعملت مقارنه بين اسعار هيكل للمناقصه. والاسعار الاصليه. ده غير ترتيب ربنا سبحانه وتعالى والحفله دى كان موجود فيها اشرف عزيز ههههه. وصورلى الجبالى مع هيكل. وبعتهالى. وكمان سمع هيكل والجبالى بيتكلمو مع بعض عليا وعليك. الجبالى عايزنى انا. وهيكل غيران منك. يعنى الحوار ده كله عشان يوقعونا ف السوق. وبص قدامه بس ع مين؟ هما شكلهم نفسهم يجربو قرصة آدm العدوي. وقريبا جدا هنسمع نغمـ.ـا.ت الاستغاثه بالرحمه.

زين: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت. لأ ياحج ارتاح انت. واقعد واتفرج وشوف ابنك زين آدm العدوي هيعمل ايه؟ وبص قدامه بغل، صوت استغاثة هيكل هتسمعه وانت قاعد ف مكتبك ياحج آدm.

ف الجامعه.
ميرو: قاعده متـ.ـو.تره. وفونها رن. وفرحت جداا لانه مراد. وردت بسرعه. الو بابى وحشتنى اوى.
مراد: ابتسم. قلب بابي ياروحي طمنينى عليكى يا قلبى عامله ايه؟
ميرو: بدmـ.ـو.ع واحتياج. محتجالك اوى يا بابي.
مراد: بقلق. قام وقف. مريم انتى كويسه حصل معاكى حاجه؟

ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها بسرعه. وضحكت بتمثيل. ابدا يابابي انا كويسه جدا. بس حضرتك وحشتنا جدا. انت وآدm مش موجودين معانا. ده كفيل انه يحسسنى بالوحده من غيركم.
مراد: نفخ بأريحيه. وضحك. كفيل سعودي ولا خليجى هههههههه.
ميرو: ههههه. اى حاجه مش هتفرق المهم أنه هيسافر وخلاص ههههه.
مراد: ههههه حبيبة قلب ابوها الل ماشيه ع العهد. وحشتينى يابت يا مريم.
ميرو: ههههه وحضرتك جدا.

مراد: انا اتصلت ع الحج آدm. وقالى إنك معاكي حراسه. ساعتها اطمنت. اوعي ف يوم تخرجي لوحدك ياقلب ابوكي.
ميرو: ابتسمت بحب. حاضر يا بابي. ومتقلقش عليا. اصلا بابا آدm محاوطنا من جميع الاتجاهات. ربنا يبـ.ـارك فيه يارب.
مراد: بتنهيده. يارب. واحنا معندناش اغلا من بناتنا علشان نحافظ عليها. والدنيا مبقاش فيها امان يابـ.ـنتى. عشان كدا بقولك اوعي تخرجى ف يوم لوحدك.

ميرو: باااابى ارجوك. انا حفظت الكلام ده كتير. من بابا آدm وماما مريم وحضرتك وعمو زين وآدm اخويا ومامي وتي، احم. وانا بروح فين يعنى. متقلقش والل مكتوب لينا اكيد هنشوفه.
مراد: ابتسم. عارفه يامريم. انتى وتوتا نسخه مصغره من مريومه. ودى بقى احسن حاجه حصلتلى بجد.
ميرو: بسعاده. فعلا وانا بجد مبسوطه انى بشبها. وكملت بمكر. اممم بس ياترى آدm بقى طالع لمين؟

مراد: ههههه ده بقى الل مش فاهم لل خلفوه كتالوج. عيل ملبوس زى خالك فهد.
ميرو: هههه. آدm اخويا قمر. وخالو فهد عامل ايه بجد مصر وحشه جدا من غيركم.
مراد: فهد بيغسل المواعين جوه. ههههه ابوكي مسيطر يابت أميرو.
ميرو: ههههه. اااه لو آرين سمعتك دلوقتي. كانت اتنرفزت جدا ههههه.
مراد: ههههه احنا بالصلاه ع النبى لا يفرق معانا آرين ولا لورين. سيبك انتى بس وقوليلى النتيجه ايه النظام؟
ميرو: احم لسه شويه. تيم بيجبها.

مراد: اممم تمام. خلاص ياحبيبتى. نص ساعه كمان وهتصل عليكي تطمنينى. مع انى واثق انك ناجحه إن شاء الله وبتقدير كويس جدا كمان.
ميرو: بتفائل. إن شاء الله يابابي.
مراد: ماشي ياروحي خلى بالك من نفسك يا مريم.
ميرو: بدmـ.ـو.ع. وانت كمان خلى بالك من نفسك. و ارجوك ارجعلنا بقى.
مراد: يتنهيده. حاضر ياحبيبتي. إن شاء الله.

ف الجيم.
كريم: بيتمرن بهمه عاليه.
ياسين: ههههه ايوه بقى. العريس المنتظر لازم يظبط الفورمه ههههه.
كريم: ولاا. بقولك ايه انا مش هخلص من مصطفى تطلعلى انت. حل عنى وركز ف تمرينك.
ياسين: ههههه ماشي ياعم. هحل عنك. وكمل بتـ.ـو.تر. احم ا. انت هتروح انهردا عند آريان؟
كريم: بينهج بسيط. مش عارف. ممكن العيله كلها تروح بليل. لأن نتيجة الدكتوره مريم انهارده. وكمان تيم...

ياسين: بحيره. احم طيب مـ.ـا.تعرفش تطمن ع الدكتور تيم وتعرف ايه آخر الأخبـ.ـار؟
كريم: ع فكره انت معاك فون ورقم تيم. ممكن تعرف وتطمن بنفسك.
ياسين: بتـ.ـو.تر. احم ايوه منا عارف يبنى. بس انتو قرايب وكدا ههههه.
كريم: وانت ايه شبح ف العيله. ما انت متنيل من العيله انت كمان. قولى ياض ياياسو. انت مفيش حد ف حياتك؟ قلبك ماخترش واحده كدا ولا اى حاجه؟

ياسين: اتنهد بزعل. وافتكر عيون مريم الل اكتشف مؤخرا انها مش حاسه بعشقه ليها. وكان فاكر معاملتها ليه حب.
ولكن رغم انه اصغر منها بسنتين قلبه دق ليها هي وبس. والفتره الاخيره. كلامها معاه بقى رسمي جدا ف حدود القرابه وبس. وغمض عينيه بتعب. وقال لأ مفيش حد.
كريم: ههههه كل ده عشان تقول لأ. انا فكرتك نمت. اومال لو كنت هتقول ايوه بحب ههههه كنت هترد بكره...

ياسين: ابتسم بتمثيل. ما انا كنت بفكر بشوف اى بـ.ـنت ملقتش ههههه اعملك ايه بقى. وبعدين يانجم لسه بدرى ع الكلام ده. اركز ف شغلى احسن. احم هو آركان و أسر فين؟
كريم: آركان كلمنى وقالى أنه هيروح العياده للدكتوره لارين وبعدها هيطلع ع الجيم أما أسر بيجري ف التراك.
ياسين: بيتمرن وهز راسه. واتنهد. وقال جواه ياتري عملتى ايه يامريم؟
ف الجامعه.
تيم: دخل الكافتيريا. وشـ.ـد الكرسي وقعد قدام مريم.

ميرو: بتـ.ـو.تر. وقلبها بيدق عشان النتيجه. ها ياتيم. وبالله عليك. مـ.ـا.تلعبش باعصابي زي آرين ارجوك.
تيم: ابتسم. حاضر يستي. وليه متـ.ـو.تره كدا؟ ما انتى عارفه انك ناجحه. ههههه مبروك ياميرو الف مبروك. ناجحه وبتقدير امتياز. بس من غير مرتبه. بهزر طبعاً ههههه. مريم انتى الاولى ع الجامعه يامريم انا مبسوط جدا.
ميرو: قامت وقفت بسرعه بفرحه. وضحكت بدmـ.ـو.ع بجد ياتيمو بجد.

تيم: قام وقف قدامها. اه بجد. وبقالى 7 سنين ماسمعتش تيمو دي ههههه. الفرحه حلوه مفيش كلام ههههه.
ميرو: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. احم ا. انا اسفه جدا. ا. انا قولت...
تيم: بس بس اهدى. مريم بجد انتى غريبه جدا. ومعاملتك معايا برسميه كبيره. ايه يابـ.ـنتى ده انتى اختى بتعتذرى ليه؟ ف ايه بقى؟

ميرو: ابتسمت بو.جـ.ـع. احم ابدا ولا رسميه ولا حاجه كل الحكايه انى عارفه انك مبتحبش حد يقولك تيمو من زمان جدا. علشان كدا مقولتش.
تيم: ههههه فعلا عندك حق. بس البت آرين دي عنيده ومابتسمعش الكلام. هي الوحيده الل مسموحلها تقولى تيمو. بـ.ـنت لذين.
ميرو: بإحباط. احم. طيب ياتيم بجد متشكره جدا ع تعبك معايا. احم بابي ومامي اتصلوا ولازم اطمنهم وبابا آدm كمان. ا. انا همشي علشان متاخرش ع السواق اكتر من كدا. بعد اذنك.

تيم: مالك يامريم؟
ميرو: من سؤال تيم ف اللحظه دي نفسها تترمي ف حـ.ـضـ.ـنه وتعيط وتقوله انا محتجالك اوى يا تيم. وابتسمت بو.جـ.ـع متدراي. ابدا. انا كويسه جدا. ههههه دا انا حتى ناجحه وبتقدير امتياز وكمان الأولى ههههه.
تيم: هز راسه تمام. عموماً يلا تعالى انا هوصلك.
ميرو: بحرج. احم لأ سوري ياتيم اصل السواق...
تيم: السواق مشي من بدرى يامريم. انا قولتله يمشي لانى هوصلك. اتفضلى.

ميرو: بتـ.ـو.تر. هزت راسها. وماشيه جمب تيم. وشايفه قد ايه إن البنات هتتجنن عليه. وغيرتها عليه كتماها ف قلبها.
تيم: ماشي جمبها. ثوانى ياميرو. انا هتصل ع نور اطمنها. انتى عارفه اكيد دلوقتي اتمشت ف المستشفى كلها ههههه.
ميرو: وقفت قدامه ورفعت عينيها بالصدفه وجت ف. عيون تيم الخضرا مع ضوء الشمس. كفيله تخلى مريم تعترف بعشقها ليه من غير تردد. وقلبها بيدق بعشق كبير جدا.

تيم: بيكلم نور ف الفون قدام مريم. وبيضحك. وبيتكلم مع محمد وتمارا.
وملامحه الجميله كلها مريم بتاخدها اسكرين وخلاص بجد هتتجنن من فرط العشق.
تيم: خلص المكالمه. ورفع عينيه ليها وشافها واقفه وسرحانه بعمق كبير. ونده مريم...
مريم: ...
تيم: هاااى ميرررو انتى يابت.
ميرو: انتبهت. ها،؟ احم. ا. انا...
تيم: مريم بجد انتى مش طبيعيه. بتسرحي منى كتير جدا.

ميرو: لعنت نفسها. وقالت بلخبطه. ا. ابدا. ا. انا. ا. انا كونت بفكر، احم بفكر. ايوه بفكر انى المفروض في السنه الجايه والل بعدها الماجستير. وكنت عايزه اتدرب جمب الرساله ف اى مستشفى.
تيم: بعفويه. ياحبيبتي. مستشفى النور تحت امرك.
ميرو: بصدmه وحطت ايدها ع قلبها، ايه؟
تيم: اسف بجد. لأنى متعود اقول لزفته آرين دى ديما ياحبيبتى. جت فيكى المرادى بقى. المهم تعالى اوصلك ونتكلم ف الطريق ع حوار المستشفى ده.

ميرو: بخيبة أمل. هزت راسها تمام.
تيم: فتح باب العربيه اتفضلى.
ميرو: ركبت جمبه.
تيم: ركب. ومبسوط جدا بالنتيجه بتاعته هو ومريم. واتحرك بالعربيه. بقولك ياميرو.
ميرو: نعم...
تيم: افتحى الدرج الل قدامك ده. وخدى العلبه الل موجوده فيه...
ميرو: بعدm فهم. فتحت الدرج. وشافت علبة شوكليت كامله. وميرو جواها حيره كبيره. وقالت ايه ده يا تيم؟

تيم: بصراحه. انا زعلت منك جدا من رد فعلك وانا بقدmلك الشوكليت بتاعتك زى كل يوم. مكنتش اتوقع انك تحرجينى كدا وتسبيني وتجري.

ميرو: قالت جواها. مريم اعترفى لنفسك انك بتعشقيه. ومكتفيه بوجوده فحياتك. ولو تيم زعل منك عشان حاجه تافهه زى دى. يبقى انتى عقلك صغير. اعترفى انك من غيرو مش كامله. واخدت نفس عميق. وضحكت بتمثيل. ههههه. سوري بجد يا تيم. انا بس يومها كنت اكله كتير جدا. ومكنتش قادره اكل اى حاجه تانى. احم بس تعرف بعد ما رجعت البيت حسيت اني جوعت. وقولت ياريتنى اخدتها من تيم اكل ايه انا دلوقتي. سورى بقى متزعلش.

تيم: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. خايبه حتى وانتى بتكدبى. بس انتى الوحيده الل مت عـ.ـر.فيش تكدبى عليا. وبصلها بس بتداري حجات كتير.
ميرو: بصلته. انتى ازاى عرفت،؟
تيم: ابتسم. انتى بريئه اوى يامريم. لا بت عـ.ـر.في تكدبى. ولا تجـ.ـر.حي حد.
ميرو: ابتسمت. ميرسي جدا ياتيم. احم المهم متزعلش موقف وعدا. وعشان متزعليش مني. انا هاخد علبة الشوكليت دي كلها لوحدي اوكي ههههه.

تيم: اصلا انا جايبها ليكي. تعويضا عن الاسبوع الل عدا من غير ما اشوفك فيه.
ميرو: ها...
تيم: احم. المهم بقى. نسيت اقولك إن حفلة التخرج بتاعتك كمان اسبوع. اوكي.
ميرو: هزت راسها اوكي.

ف العياده.
رينو: خلصت كشف. اتفضلى حضرتك. دى روشته بالعلاج بعد ما شوفت التحاليل.
وكمان هكتبلك ع اشاعه ولازم تعمليها ف أسرع وقت. لأن انا شاكه يكون عند حضرتك غضروف.
المريـ.ـضه: بتعب حاضر يادكتوره. وربنا يستر.
رينو: ابتسمت إن شاء الله خير. ومش عايزاكى تقلقى. لكل داء دواء. اتفضلى.
المريـ.ـضه: قامت واخدت الروشته. ربنا يكرمك يارب شكرا لحضرتك.
رينو: الشكر لله. والف سلامه ع حضرتك. بالشفا إن شاء الله.

المريـ.ـضه: خرجت.
رينو: قامت بسرعه. وقــلـــعت البالطو. ودخلت تغسل ايديها. وقالت. انا متصلتش ع تيم. وهيبهدلنى. وخرجت من الحمام. وقالت يارب تنجح تيم ومريم يااارب. اعمل ايه غـ.ـصـ.ـب عني متصلتش ع حد. العياده زحمه اوى انهردا. اوووف. مش هخلص من تيم وهيزعل منى وهيطلع عينى.
آرين: خبطت ودخلت بغـ.ـيظ. مااامي. انتى منزلتيش ليه؟ انا و آركان منتظرينك من زمان ف العربيه.

رينو: بلخبطه. حاضر يا آرين غـ.ـصـ.ـب عني اتأخرت. هو يعنى بايدى يابـ.ـنتى. ثوانى هلبس النقاب.
آرين: رايحه جايه بتـ.ـو.تر. ياتري تيمو عمل ايه؟ انا قلقانه اوى اوى يامامي. وكمان نتيجة ميرو. بجد اعصابى باظت خالص.
رينو: اطمنى ياحبيبتي إن شاء الله ناجحين. قوليلى بس انتى اتصلتى ع تيم. او مريم؟
آرين: هزت راسها لأ. انا عايزه اشوف تيمو وهو بيقول الخبر قدامى.

رينو: فونها رن. يوووه اهو آركان بيتصل بيستعجلنى اهو وكنسلت عليه. يلا بينا يا آرين...
آرين: يلا بسرعه. بجد هتجنن واشوف تيمو وميرو.
رينو: اخدت فونها وشنطتها. وخرجت. وقالت للمرضه. تقفل العياده. ونزلو.
آركان: بيبص ف الساعه ومتنرفز. وشاف رينو و آرين خارجين من العماره. اخيرررراااا.
رينو: متزعلش يا آركان ياحبيبى انا اتأخرت غـ.ـصـ.ـب عني.
آركان: ولا يهمك يا اجمل ام ف الدنيا. المهم خلينى انا الل اسوق اشطا.

رينو: بدهشه. اشطا؟ ولا مش هتسوق طبعا. انت لسه صغير.
آركان: يارينو ياحبيبتى. انا بعرف اسوق والله. ويمكن احسن واحد ف العيله بعرف اسوق.
آرين: بتريقه. نو نو نو. فوق لنفسك يسي آركان باشا. مفيش حد بيعرف يسوق زي بابي فهد حبيبى. وكمان خالو مراد القمر. وبجد بقى مفيش زى سواقة آدm مراد. يخراااابى حاجه رهيبه وهو سايق الريس. انا بخاف منه.
رينو: اتحركت. طيب بلاش غلبه انتى وهو. ويلا اركبو بقى عشان نلحق تطمن ع تيم.

آركان: بغـ.ـيظ عشان مش هيسوق. طيب وركب جمب رينو.
آرين: ركبت ف الكرسي الخلفي. وقالت. مامي هنروح عند بابا آدm؟ ولا عند خالتو نور؟
رينو: شغلت العربيه. واتحركت. لأ ياروحي هنروح عند بابي. عشان تيم اول حاجه بيعملها بيروح ع هناك يطمن مامي أول واحده.

فيلا العدوي.
فريحه: قلبها مشغول ع نتيجة بـ.ـنتها و رايحه جايه ف الليفنج. و مشبكه أيديها ف بعض وبتدعي بقلبها.
مريم: بصت ف الساعه. واتنهدت. لأ انا بدءت اقلق. ميرو خارجه بقالها 3 سعات.
ليليان: متقلقيش ياماما مريم. تيم قال للسواق الل اسمه شاهين ده إنه هيوصلها. واكيد زمانهم ع وصول.
مريم: استغفرك ربي و اتوب اليك.
ليليان: طيب انا هتصل ع ميرو وهطمنك. وطلعت الفون.

فريحه: سمعت صوت عربية تيم. وقالت مريم جت. وجريت ع الباب.
ميرو: نزلت بسرعه من العربيه. وطلعت ع السلم. وبتضحك ل فريحه. مااامي حبيبتي. انا نجحت يامااامى.
فريحه: ضمتها لحـ.ـضـ.ـنها بسعاده كبيره جدا. ودmـ.ـو.عها نازله من الفرحه.
تيم: واقف بيضحك.
فريحه: مسدت ع ضهرها. الف مبروك ياروحي الف مليون مبروك ياقلب فريحه.

ميرو: بدmـ.ـو.ع. الله يبـ.ـارك ف حضرتك. وارجوكي بلاش دmـ.ـو.عك دي يامامي. انتى بتيعطى كتير جدا. عشان سفر بابي. وآدm اخويا. ارجوكي مش عايزاكي تعيطى.
فريحه: ابتسمت بسعاده ومسحت دmـ.ـو.عها. حاضر يا حبيبتي. الف مبروك. انا بجد مبسوطه اوى.
تيم: قرب منهم. طيب سيبى شويه لتيم إبن خالك. ولا فرحتك ب ميرو نستك تيم؟
فريحه: ضحكت. عمرى ما انساك ياحبيبى. ها طمنى ولو انى عارفه طبعا.

ميرو: بفخر كبير. تيم نجح يامامي. امتياز مع مرتبة الشرف. زي بـ.ـنتك ميرو بالظبط وكمان الاول ع الجامعه وانا كمان.
فريحه: اللهم بـ.ـارك ماشاء الله الف مبروك ياتيم.
تيم: الله يبـ.ـارك فيكي. ادخل بقى تطمن مريوم. اوكي.
مريم: شافت تيم داخل. قامت بسرعه. وقربت منه. وابتسمت بحب. نجحت مش كدا ياحبيبى؟

تيم: قرب منها وباس ع ايديها الاتنين. ودي عايزه كلام يعنى؟ انا تربيتك. بـ.ـاركيلي ياست الكل. ابن إبن قلبك نجح بتقدير امتياز والأول ع الجامعه.
مريم: ضمته بحنان كبير. ومبسوطه جدااا. واتمنت تيم يكون من نصيب مريم. الف مبروك ياروحي. الف مبروك.
تيم: طلع من حـ.ـضـ.ـنها وباس جبينها. الله يبـ.ـارك فيكي ياماما.
مريم: بصت ف عينيه. ومريم، مريم عملت ايه ياتيم؟
تيم: ابتسم. امتياز طبعا وزي كمان. دى مريم العدوي مش اى حد.

مريم: ضحكت بسعاده كبيره. وفتحت ايديها. تعالى ياروحي. الف مليون مبروك.
ميرو: اترمت ف حـ.ـضـ.ـنها. الل كله أمان وحنان. وغمضت عينيها.
مريم: زادت من حـ.ـضـ.ـنها كأنها بتقولها انا حاسه بيكى. وحـ.ـضـ.ـنى ده عشان يطمنك. ويريح قلبك شويه. من عـ.ـذ.اب العشق.
ليليان: بجنون. الللله. ايوه بقى. خلينا نفرح. الف مبروك ياتيم باشا. الف مبروك يامريم هانم. عليا النعمه. الل ما هيجبلى هديه منك ليها. لا يزعل مني زعل انتو حرين وقد أعذر من فنزر.

كلهم ضحكو.
تيم: يابـ.ـنتى انتى حوله. ع فكره انا وميرو الل ناجحين. يعنى تفكي الكيس كدا وتظبطينا هدايا.
ليليان: يتحـ.ـضـ.ـن ميرو. وقالت. ياعم روح هو انا لسه قبضت. انا شكل. ابويا زينى بيضحك عليا.
ميرو: ههههه عينيا ليكى يا لي لي. اول ما بابا آدm يحدد خطوبتك ليكى عندى هديه حلوه.
تيم: اوباااا. انا ناسي إن البت دى عروسه. خلاص تمام. هنزل انا وانتى يامريم نختار للبت دى هديه. بدال ما تفضحنا.

ليليان: بغمزه. ايوه بقي. هو ده الدكتور تيم. تسلم ياكبير.
تالين: بفرحه. مبروك يا ابله مريم.
ميرو: لفت ليها. وضحكت اهلا روح قلبى الل دعيلتى كتير. تعالى هاتى بوسه. لأختك حبيبتك.
تالين: جريت عليها بسعاده. وحـ.ـضـ.ـنتها. وقالت. انا كلمت ربي كتير. وحلمت بيكي وقت الفجر.
ميرو: طلعتها من حـ.ـضـ.ـنها بابتسامه. ومسدت ع حجابها. حلمتي بيا انا؟
تالين: ايوه. بس خــــوفت ف الأول. لكن نهاية الحلم كانت جميله. انا قولته لتيته مريم.

ميرو: بعدm فهم. حلم ايه ده الل تخافى منه. وبعدين دي اضغاث احلام. متقلقيش من حاجه.
ليليان: بفضول. بتقولك وقت الفجر. اكيد رؤيه. قولي يابت ياتوتا. حلمتي بايه. فضولي هيقــ,تــلنى.
تالين: رفعت راسها ل ميرو. اقول يا ابله؟
ميرو: بابتسامه صافيه. قولي ياقلب الأبله.
تالين: انا حلمت. خير إن شاء الله. انك ماشيه ف طريق عادي وكان معاكي كتب الجامعه. وطول الطريق ده يطلع مطبات قدامك.

وبعد كدا فجاءه انتى سمعتى صوت حد بينادي عليكي.
بس انا معرفش صوت مين لانه مكنش واضح اوي وكان صوت واحده ست.
وانتى خــــوفتى من صوتها. وجريتي منها. جريتي بسرعه كبيره اووى.
وفجاءه ظهر حفره كبيره قدامك و وقعتي ف الحفره دي. وكنتى بتصرخي بصوت عالى ومحدش سامع صوتك.
بس بعد كده لقيتك مره واحده بعيد عن الحفره دي.

وجه حد وقالك انتى لو مكنتيش وقعتى ف الحفره دي. كنتى هتقعى ف حفره اكبر منها ومفيش منها خروج ابدا. وف رساله ليكي وقالك قولى ورايا.
اللهم وإن إستحالَت. بأمرك تكون.
وانتى قولتيها كتير. وبعد كده نزلت من السما ورده بيضا جميله اوى. بين ايديكي. وبعد كده بدءت السما تمطر. وانتى ضحكتى وكنتى فرحانه اوي. وقومت ومن النوم ع صوت آذان الفجر.
ميرو: كشرت عينيها. حلم غريب.
ليليان: اوبا انا عرفت تفسيرو.

تيم: ربع ايديه. وقال قولى يافصحيه يامفسرة الاحلام.
ليليان: رفعت ياقة الفستان بكـبـــــريـاء. وقالت طبعا يبنى هو انا اي حد؟

بصي يستى التفسير. انتى رايحه الجامعه عادي وشايله الكتب. وصوت الست دي. هو صوت داده زينب ندهت عليكي عشان تشربي شوب اللبن. وانتى جريتى منها. هههههه وظهر قدامك عوض جوزها ف الجنينه ههههه ووقعتي لما شوفتى الكـ.ـلـ.ـب ماكس الل مخــــوفنا بيه سي آركان. وبعدين انا بقلبى الكبير هاجي واساعدك وانقذك واجبلك ورده من الجنينه واقولك احمدي ربنا لو مكنتيش اتخضيتى من عوض كان ماكس هيشلوحك ههههههههه الله عليكي ياليليان وانتى مفسرة احلام و هبله كدا هههههههه.

كلهم ضحكو عليها.
ميرو: ههههههه انتى تتجوزى بسرعه علشان كده خطر ع مخك.
ليليان: هههههه حاسه باختك. انا بقول كدا بردو.
مريم: ربنا يجعله خير إن شاء الله. المهم خلونا نفرح بنجاح احفادي.
فريحه: اخدت ميرو ف حـ.ـضـ.ـنها بفخر كبير. وهمست ابوكي هيفرح جدا ياميرو.
ميرو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنها بسرعه. ياخبر. انا مقولتش ل بابا آدm. وطلعت فونها بسرعه. واتصلت ع آدm. ورد ع طول.
آدm: بابتسامه. روح جدها ناجحه مش كدا؟

ميرو: قعدت ع الكرسي. بابتسامه هاديه. ايوه فعلا نجحت. وانت مش جدو انت بابا وبس.
آدm: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. الف الف مبروك ياروحي.
ميرو: بحب. امتياز مع مرتبة الشرف والأولى ع الجامعه يابابا.
آدm: بفخر وسعاده. كنت متأكد. إن أول حفيده لعيلة العدوى هترفع راسي.
وعشان كده. شاوري. ع احسن برج ف القاهره كلها. وقوليلى عايزه العياده بتاعتى هنا. ولو عايزه مستشفى. من بكره اجهزلك فيها. انتى بس شاوري يامريم.

ميرو: بسعاده كبيره لسه بدرى لما احضر الماجستير والدكتوراه قدامى ع الاقل 3 سنين. كفايه عليا فرحتك دي وبس يابابا. انا مش عايزه غير انكم تكونو مبسوطين.
آدm: وهو حد يكون عندو مريم وميكونش مبسوط. دي انتى بـ.ـنت قلبى وبـ.ـنت الغالى.
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها. تسلم لقلبى ياحبيبى يارب. ها هتيجى بدرى علشاني انهردا.
آدm: من عيوني. ساعه بالكتير. واجيب عمك زين واكون عندك.
ميرو: بابتسامه خلاص هستناك إن شاء الله.

بعد شويه.
رينو: داخله بلهفه. تيم حبيبى عملت ايه؟
تيم: كشر عينيه. وهز راسه تمام يادكتوره.
رينو: حبيبى انا اسفه انا عارفه انك زعلان مني. بس والله العظيم. العياده انهردا كانت زحمه جدا.
تيم: حط ايدو ف جيبه. اتمنى إن الل حصل ده مايتكررش تمام يا رينو؟
رينو: ضحكت. حاضر اول وآخر مره. المهم طمنى.
تيم: بيعدل ياقة القميص. امتياز طبعا يارينو.

رينو: عيطت بسعاده. واخدته ف حـ.ـضـ.ـنها الف مبروك ياحبيب قلبي. الف مبروك. انا بجد مبسوطه اوى.
تيم: باس ع راسها. حبيبتى الله يبـ.ـارك فيكي.
رينو: وانتى ياميرو. طمنينى عليكى ياروح عمتك.
ميرو: بسعاده نجحت الحمد لله ياعمتو.
رينو: بـ.ـاركت ليها. وسلمت ع الكل.
آرين: سابت آركان يقفل العربيه. ودخلت تجري. تيموووو. تيموووو. ووقفت قدامه بطفوليه و بتنهج.
تيم: بس بس حاولى تهدى. خدي نفسك يامـ.ـجـ.ـنو.نه انتى.

آرين: بتنظم أنفاسها. قولى. قولى نجحت مش كدا؟
تيم: ياحبيبتى عندك شك.
آرين ؛ ولا صفر ف الميه. ههههه
تيم: ههههه خلاص يبقى نجحت.
آرين: اتطنتط ع الأرض. وااااو بجد الف مبروك ياتيممووو. وغمضت عينيها وفتحت ببراة الأطفال. هتجبلى هدية نجاحك مش كييدا؟
تيم: ههههههههه كييدا. عيوني ليكى ياحبيبتى.
ميرو: قاعده. والدmـ.ـو.ع متجمعه ف عينيها. وحاولت تفكر بإيجابيه.
آرين: اوكي. وجريت ع ميرو بمرح وقالت ميرووو القمر. نجحتى ثح ثح؟

ميرو: ضحكت بحب. رغم أنها بتغير غـ.ـصـ.ـب عنها. لكنها بتحب آرين جدا. وحطت ايدها ع خد آرين. وضحكت ايوه يا حبيبتي نجحت الحمدلله.
آرين: بسعاده. وااااو بجد بجد احلا يوووم. هاتى حـ.ـضـ.ـن كبير بقى. وحـ.ـضـ.ـنو بعض بسعاده.
آركان: دخل وسلم ع الكل. وبـ.ـارك ل تيم وميرو. وهيقعد شويه وبعدها هيطلع ع الجيم.
فريحه: قلبها مبسوط. وماسكه الفون ف أيدها. يلا بقى اتصل يامراد. اتصل عشان افرحك ببـ.ـنتك ياحبيبى.

محمد: وصل فيلا العدوي. ونور نزلت بسرعه. وكمان تمارا. ودخلو الفيلا.
نور: جريت بفرحه وندهت تيم.
تيم: قام بسرعه. وقابلها. ع مهلك يانورى. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه.
نور: بعـ.ـيا.ط. الف مبروك ياروحي. الف مبروك ياحبيب قلبي.
تيم: اتخـ.ـنـ.ـق. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. وبعدين بقى. بتعيطى ليه دلوقتي؟
نور: ضحكت بدmـ.ـو.ع. ومسكت وشه بايديها. انا بعيط من فرحتى. تعب ابوك مراحش ع الفاضي. سهرك وتعبك مراحش ع الفاضي ياحبيبى.

تيم: باس ع أيدها. وتعبك انتى كمان ياست الكل انتى ناسيه انتى عملتى ايه علشانى؟ والل انا فيه دلوقتى ده بفضل الله ثم انتى وبابا. ربنا يبـ.ـاركلى فيكم يارب.
تمارا: مااامي بليزز سيبى تيم بقى اسلم عليه.
نور: باست جبينه بحب كبير. وابتسمت بحب الف الف مبروك ياروحي.
تيم: الله يبـ.ـارك فيكي ياست الكل.
تمارا: اتشعلقت ف رقبته. الف مبروك ياقلبى.
تيم: رفعها من ع الأرض. وضحك. الله يبـ.ـارك فيكي ياروحي.

تمارا: ف حـ.ـضـ.ـنه. هتجيب هديه لأختك حبيبتك مش كدا؟
تيم: همس ف ودنها. جبتهالك اصلا ياحبيبتى. وانا عندى كام تيما. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. بابتسامه.
تمارا: بفرحه. واااو بجد طيب قولى بالله عليك جبتلى ايه؟
تيم: حرك ايدو ع انفها بمرح وقال. جبتلك السلسله الفضه الل انتى كان نفسك تجيبيها اونلاين.
تمارا: شهقت بسعاده. بجد بجد ياتيم؟ انت احسن اخ ف العااااالم كله.
تيم: وانتى اجمل تيما يقلبى. يلا روحي بـ.ـاركى لميرو.

تمارا: بسعاده. حالا.
نور: حـ.ـضـ.ـنت ميرو. الف مبروك ياحبيبت عمتك.
ميرو: بسعاده. الله يبـ.ـارك ف حضرتك ياعمتو.
نور: مسدت ع حجابها. كنت اتمنى مراد حبيبى يكون موجود. واشوف الفرحه ف عينيه.
ميرو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. إن شاء الله ربنا يرجعه لينا بالسلامه.
تمارا: حـ.ـضـ.ـنتها. الف مبرووووك ياقلب تيما.
ميرو: بسعاده. حبيبتى ياتيما ميرسي ياقلبى.
مريم: تعالى يانور. تعالى اقعدى جمب منى. الف مبروك ياحبايب قلبى.

نور: قعدت جنبها وباست ع ايديها. الله يبـ.ـارك ف عمرك يامامي. انا مبسوطه اوى اوى بجد.
رينو: مش اكتر منى يانور. بجد انا فخوره بتيمو اوووى. الف مبروك ياحبيبتى. ويارب تفرحي ب تيما قريب إن شاء الله.
نور: تسلمي يارينو ياحبيبتى. وتفرحي برجوع فهد بالسلامه إن شاء الله.
رينو: اتنهدت باشتياق كبير اللهم امين يارب.

محمد: من ع باب الفيلا. احم احم يا اهل الدار؟
رينو: نزلت النقاب.
آرين: بمرح. اتفضل يادكتور. الدار دارك.
محمد: دخل وشاف الكل متجمع ومبسوطين.
تيم: قام وقف واستقبل ابوه.
محمد: بيكابر دmـ.ـو.عه. وقرب من ابنه. وحـ.ـضـ.ـنو بعض بحب كبير.
محمد: بصوت مبحوح. مبروك يادكتور.
تيم: ابتسم بصمت. وقلبه مبسوط جدا. الله يبـ.ـارك فيك يابابا.
محمد: ربت ع كتفه. طول عمرك رافع راسي. وراجـ.ـل يعتمد عليه ياتيم يبنى.
تيم: ابتسم. تربيتك ياحج.

آرين: امممم هذا الشبل من ذاك الاسد ولا ايه؟
محمد: ضحك. وقرب من ميرو. وسلم عليها. مبروك ياحبيبتى. وضمها لقلبه بحب كبير. وزعلان عليها. لانه اكتر واحد عارف ازاى بتكون نظرة العشق من طرف واحد.
ميرو: ابتسمت. الله يبـ.ـارك ف حضرتك يادكتور.
محمد: سلم ع مريم الكبيره. وباس ع أيدها. وقعد جمب نور والكل مبسوط.

أشرف: اتصل ع تيم. وبـ.ـارك ليه. وبعدها. رنا اتصلت وبـ.ـاركت ليه و ل ميرو. وطارق وكل العيله عرفت بالخبر الجميل ده. والكل بـ.ـارك وهنى.
وكل العيله بتجهز عشان يروحو يبـ.ـاركو بنفسهم ف فيلا العدوي.
وفريحه: قاعده وماسكه ايد ميرو بـ.ـنتها بسعاده كبيره جدا. وتالين قاعده مبسوطه.

بعد نص ساعه تقريباً.
مريم: قامت. انا هروح اقول ل عزيزه. تعمل كيكة النوتيلا. عشان نور. وميرو. وكمان آرين. القمر دي وتوتا قلبى.
آرين: باستها ع الهوا. والله انتى اجمل ماما مريم ف الدنيا كلها. بحبك اووووووي.
مريم: ماشيه بتضحك ع آرين. ورفعت عينيها بالصدفه. شهقت وفتحت عينيها ع الاخر. آدm؟
بعد نص ساعه تقريباً.
شاهين. واقف قدام بوابة الفيلا. وشاف واحد شاب نازل من التاكسي. طول بعرض. ولياقته البدنيه عاليه. وداخل الفيلا. وشايل شنطه ع كتفه.
شاهين: وقف قدامه. حضرتك رايح ع فين؟
آدm مراد: رفع طرف عينيه. وقال بعدm اهتمام. انت جديد هنا مش كدا؟
شاهين: ابتسم. ايوه فعلا وده اول يوم ليا. وانا بشوف شغلى. وباقى الحرس جوه بيتغدو.
آدm مراد: طلع كارنيه الكليه ورفعه قدام عين شاهين ومتكلمش.

شاهين: بيقرا الكارنيه. آدm مراد العدوي. كليه حربيه. احم. اتفضل حضرتك. انا بعتذر.
آدm مراد: هز راسه. متعتذرش انت بتشوف شغلك. ممكن ادخل بقى؟
شاهين: اتحرك. طبعا يافنـ.ـد.م اتفضل.
آدm مراد: هز راسه تمام متشكر. واتحرك خطوه. وقال بصوت مسموع. انت جاى من طرف كابتن رعد مش كدا؟
شاهين: ابتسم. فعلا ياباشا. انا من طرفه.
آدm مراد: هز راسه. تمام. يا،؟ شاهين.
شاهين: بدهشه. ايه ده؟ عرف اسمى ازاى؟

آدm مراد: ماشي ف جنينة الفيلا وظهر شبح ابتسامه بسيطه. وقال. متفكرش كتير عشان متتعبش.
شاهين: واقف بحيره، وبعدها افتكر الخاتم الل هو لابسه وعليه اسمه ومكتوب بحجم صغير جدا. وابتسم. وقال ماشاء الله. ف ثانيه لمح وشاف اسمي ع الخاتم؟ واضح عليه أنه ذكي جدا.
آدm مراد: داخل الفيلا. وجواه حماس متداري. وعيلته وحشاه جدا.

مريم: قامت. انا هروح اقول ل عزيزه. تعمل كيكة النوتيلا. عشان نور. وميرو. وكمان آرين. القمر دي وتوتا قلبى.
آرين: باستها ع الهوا. والله انتى اجمل ماما مريم ف الدنيا كلها. بحبك اووووووي.
مريم: ماشيه بتضحك ع آرين. ورفعت عينيها بالصدفه. شهقت وفتحت عينيها ع الاخر. آدm؟
آدm: داخل من باب الفيلا. وعيونه جت ع مريم. وابتسم بسعاده. وقــلـــع الشنطه ونزلها ع الأرض. واتحرك عندها.

الكل انتبه. وفريحه وميرو قامو بسرعه. وقلبهم دق بفرحه كبيره. وتالين سقفت بفرحه كبيره.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وفتحت ايديها. آدm ابن قلبى وروحي.
آدm مراد: اخدها كلها ف حـ.ـضـ.ـنه. حبيبتى وحشتينى جدا.
مريم: بتعيط بصمت انت الل وحشتنى اوى يانور عيني. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.
آدm مراد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس ع ايديها الاتنين. وباس جبينها. وحشتينى اوى ياماما. عامله ايه ياحبيبتى. ومسح دmـ.ـو.عها.

مريم: بتحسس ع دراعاته وكتفه وصدره. انا بخير ياروحي. قولى انت كويس. حصل معاك لاقدر الله اى مكروه. صحتك كويسه طمنى يانور عيني.
آدm مراد: . والله العظيم انا زى الفل. وجتلك جري. قولت يا آدm مش لازم تطلع ع شركة الحج الأول.
لأ روح ع البيت وطمن ست الكل. وكمان امي حبيبتي.
فريحه: من وراه بصوت مبحوح. ودmـ.ـو.عها نازله. همست آدm ابني.

آدm مراد: لف ليها. وابتسم. وقرب منها وباس جبينها. وضمها بحب كبير. امي وحشتينى اوى.
فريحه: عيطت بصوت عالى. حبيبى قلبى وروحي يا آدm حمدالله ع سلامتك يانور عيني. انت وحشتنى اوى اوى يبنى.
آدm مراد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس ع أيدها. بس بس يا ست الكل بتعيطى ليه دلوقتي؟ انا قدامك اهو. روقي كدا عشان اسلم ع البت ميرو.
ميرو: جريت عليه بلهفه واتشعلقت ف رقبته. آدm اخويا حبيبى.

آدm مراد: رفعها من ع الأرض ولف بيها. مريم حبيبتي وحشانى اوى يابـ.ـنت اللذين انتى.
ميرو: بتعيط بفرحه. انت الل وحشتنى اوى يا آدm بجد انا فرحانه اوي انك جيت انهردا.
آدm مراد: نزلها وباس ع راسها. ومسح دmـ.ـو.عها. بس ياميرو. بس ياحبيبتى. بطلي عـ.ـيا.ط انتى وماما ماينفعش كدا.
ميرو: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. حاضر ياحبيبى. آدm انا نجحت انهردا.

آدm مراد: ضحك بسعاده كبيره بتتكلمى جد؟ الف مبروك ياروحي. وباسها من خدها وضمها لقلبه. الف مبروك ياحبيبتى.
ميرو: اتنهدت بأريحيه. الله يبـ.ـارك فيك ياحبيبى.
تالين: جريت عليه بفرحه. أبيه آدm. أبيه آدm.
آدm مراد: فتح ايديه وشالها لحـ.ـضـ.ـنه ولف بيها كتير. توتا روح قلب آدm انتى.
تالين: بتضحك بسعاده كبيره. أبيه آدm. الحمدلله انك رجعت بالسلامه. انا فرحانه اوي يا أبيه.

آدm مراد: نزلها وباس ع ايديها الاتنين. وابتسم. وانا مبسوط عشانك انتي ياقلبى.
محمد: من الليفنج. قال مش كفايه بقى سلامـ.ـا.ت هناك. تعالى يبنى سلم علينا ف ناس موجوده هنا والله.
آدm مراد: رفع عينيه وابتسم. لكن عينيه اول ما شافت آرين. قلبه دق بسرعه كبيره. وقرب عليهم. وسلم ع محمد.
محمد: حمدالله ع سلامتك يا بطل. ماشاء الله تبـ.ـارك الله عليك يا آدm.
آدm مراد: ابتسم اذي حضرتك يادكتور. عامل ايه؟

محمد: ربت ع كتفه الحمد لله ياحبيبى.
آدm مراد: راح سلم ع تيم. وبيسـ.ـر.ق نظرات لل فرضت لعنت عشقها عليه. اذيك يا دكتور تيم.
تيم: بسعاده كبيره. الحمدلله يا آدm. بجد وحشنى جدا ياوحش. حمدالله ع السلامه نورت بيتك.
آدm مراد: هز راسه. الله يسلمك. واكيد انت كمان نجحت مش كدا؟
تيم: هز راسه ايوه يسيدى الحمد لله.
آدm مراد: رفع طرف عينيه ل آرين. الف مبروك ياتيم.
تيم: ربت ع كتفه الله يبـ.ـارك فيك. عقبالك إن شاء الله.

آدm مراد: هانت اهي. وراح سلم ع نور. عمتو حبيبتى عامله ايه؟
نور: ضحكت بدmـ.ـو.ع. حبيبى آدm الف حمدالله ع السلامه ياروحي.
آدm مراد: الله يسلمك ياحبيبتي ومسح دmـ.ـو.عها وباس جبينها. وراح عند رينو وضمها لقلبه بحب كبير. عمتو لارين حبيبتى.
رينو: بدmـ.ـو.ع. آدm حبيب عمتو ياروحي انت. حمدالله ع سلامتك ياقلب عمتك.
آدm مراد: مسح دmـ.ـو.عها. وباس جبينها. الله يسلمك ياحبيبتي. وبص ع لي لي. وابتسم اذيك يا لمضه هانم.

ليليان: هههه. آدm اذيك ياواد. وانت داخل علينا كدا. قولت اوبااااااا.
مين الحته الأجنبي الل داخل علينا دا؟ لا ياجماعه انا هرتبط خلاص.
يقوم الاقيك انت ههههه. اذيك يا بن عمي. ماشاء الله عينى عليك بـ.ـارده جدا ههههه.
آدm مراد: يابت افصلي خلينى اطمن عليكي.
ليليان: اختك زى الفل. وكملت بطفوليه وقالت. ونفسها تخرج وتتفسح. والحمد لله انك رجعت بالسلامه. كدا انا ضمنت خروجه لينا وع حسابك.

آدm مراد: ابتسم. وماله عينيا ليكو. وقرب من آرين باشتياق كبير متدارى. وقلبه بيدق بسرعه كبيره. لكن ظاهر ع ملامحه جمود وجديه. اذيك يا آرين؟
آرين: بسعاده كبيره الله يسلمك يا آدm. حمدالله ع سلامتك.
آدm مراد: الله يسلمك. عامله ايه؟
آرين: انا كويسه جدا الحمد لله. بجد انت كل اجازه بتنزل فيها بتبهرنا عن المره إلل قبلها. چان بجد. صح يامامي.
رينو: آدm ابن اخويا طول عمره چان وقمر وكل حاجه حلوه.

آدm مراد: نفسه يقولها وحشتينى. واكتفى بشبح ابتسامه وهز راسه متشكر.
فريحه: قربت منه بفرحه كبيره. جعان ياحبيبى.
آدm مراد: هز راسه لأ ياست الكل. انا بس هطلع اخد شاور وانزل بسرعه.
فريحه: ابتسمت طيب اطلع معاك. اجهزلك هدومك.
آدm مراد: باس ع أيدها. لا ياحبيبتي متتعبيش نفسك. انا هطلع بسرعه ومش هتاخر عليكم. بعد اذنك يادكتور.
محمد: ابتسم. اتفضل ياحبيبى خد راحتك.

آدm مراد: عيونه ع آرين. واتحرك. وابتسم ل مريم ومسد ع حجاب تالين بهزار وباسها ع الهوا. واخد شنطته وطلع ع فوق.
فريحه: بلهفه. ماما انا هقول ل زينب تعمل اكل آدm الل بيحبه.
مريم: ضحكت. وماله ياحبيبتى. وخليها تعمله عصير المانجا وتجهزو ع ما ينزل.
فريحه: بسعاده ولخبطه. ا. ايوه. ايوه صح آدm بيحب عصير المانجا. وجريت ع المطبخ بفرحه كبيره.

ف نفس الوقت. فيلا عزيز.
كريم: ها يابابا. هنروح نطلب ليليان امتى؟
يوسف: بنفاذ صبر، استغفر الله العظيم يارب. يبنى دي عاشر مره تسالني السؤال ده واقولك ميعادنا بكره. بكرررره. ايه صعبه انك تستوعب؟
كريم: نفخ بنفاذ صبر. يابابا ياحبيب قلبي. وهي يعنى هتفرق انهردا من بكره؟
يوسف: ايوه تفرق كتير كمان. تفرق لأن جدك اشرف ادى كلمه لجدك آدm. وعيب أننا نرجع ف كلامنا. واهدى يبنى مجتش من يوم.

مريم: جت وجايبه القهوه. وضحكت معلش ياحبيبي انت عارف كريم عايز كل حاجه تتم بسرعه.
كريم: ياست الكل بسرعه فين بس؟ دا انا بقولكو انى اعجبت بليليان من أعدادى.
ده انا اكتر واحد حاسس انى حياتى ابطء من السلحفه نفسها. وتقوليلى عايز كل حاجه بسرعه. انا مظلوم والله.
مصطفى: بمكر. مش عارف انا. جواز ايه يبنى دلوقتي.
ولا انت عشان هتخش الجيش خلاص مستعجل ع الجواز.

اهدا كدا ياكيمو. واعتبر نفسك داخل الجيش وقدامك 3سنين وتخلص. انا بقول ياحج يوسف ايه رايك لو تأجل حوار جواز كريم اخويا 3 سنين كمان.
يوسف ومريم ضحكو ع شكل كريم.
كريم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح. وقال بنرفزه اقسم بالله لو ماالحج قاعد كنت علقتك. مااااشي يامصطفى.
مريم: كاتمه الضحكه. احم بس يامصطفى عيب كدا. كريم اخوك الكبير ولازم تخلى بالك من كلامك معاه مش كل شويه ترخم عليه كدا؟

يوسف: بخبث. اله. هو مصطفى قال حاجه غلط يامريم. الولد بيقول رائيه مش اكتر. مش كدا يادرش.
مصطفى: رقص حواجبه ل كريم. الله ينور عليك يابابا. انا كنت بقول رأي مش اكتر. ويسلام لو اخدت برأيي ياحج واجلت الجوازه. وضحك وغمز ل كريم.
كريم: هز راسه ل مصطفى بتوعد. وقال بحركه من شـ ـــفــايـــ ـفه بهمس. ماااشي يابتاع چود. انا هاقول لجدك أشرف.
مصطفى: بتـ.ـو.تر. احم. انا بقول نطلب ايد ليليان انهارده ياحج. وخير البر عاجله.

يوسف ومريم بصو لبعض وضحكو.
مريم: هههه. خلاص ياولاد. زى ما جدك اشرف اتفق هايتم.
وقومو يلا اطلعو البسو عشان نروح نبـ.ـارك ل تيم وميرو عند عمو آدm.
كريم: قام وقف بسرعه. ف ثوانى هكون جاهز.
يوسف: بدهشه. الواد ده ماله ملهوف كدا ليه؟
مريم: ههههه معلش ياحبيبى سيبه يعيش حياته بسعاده. وبصت ل مصطفى. اطلع يامصطفى ياحبيبى. البس عشان جدك اشرف مايستعحلناش. زمانه نازل هو وناناه هنا.

مصطفى: قام. حاضر يامريوم عشان خاطرك بس. وطلع.
يوسف: ههههه العيال زى ما تقولى مولودين من فوق روس بعض. ياستار ايه ده.
مريم: هههه بصراحه مصطفى ابنك بيعاند كريم كتير. وانت طبعا ع قلبك زى العسل.
يوسف: ابتسم بتنهيده. وبص قدامه. مصطفى عزيز. مهما يعمل هيكون ع قلبى زى العسل.

فيلا ذياد جمال.
ماليكه: لبست وجاهزه. واتصلت ع زياد. ورد.
زياد: الو. حبيبتي.
ماليكه: الو. ايوه يازيزو انت اتأخرت ليه؟
زياد: حبيبتي غـ.ـصـ.ـب عني. انا لسه خارج من المينا مافيش ساعه. بصي كلها نص ساعه واكون عندك.
ماليكه: بصت ف الساعه. وقالت توصل بالسلامه إن شاء الله. مع إن ياسين ابنك مستعجل جدا. ولابس ومكهربنا انا وحياة.

زياد: بتفكير. امم طيب بقولك ايه ياروحي. بما انكو جاهزين. اسبقونى انتو ع فيلا العدوي. وانا هحصلكم ع هناك.
ماليكه: ايه ده؟ طيب مش هتتغدى قبل ما نروح؟
زياد: لأ ياروحي. بصي احنا هنبـ.ـارك ل تيم وميرو. ونخرج انا وانتى والولاد ونتغدى بره ايه رايك؟
ماليكه: ايوه ياحبيبى بس انا عامله غدا.
زياد: يستى خليه لبكره إن شاء الله. احنا من زمان مخرجناش مع بعض. عشان خاطر حياة بـ.ـنتك حتى ايه رايك؟

ماليكه: ابتسمت بحب. خلاص ياحبيبى زى ما تحب.
زياد: ماشي ياحبيبتى. يلا انزلى بقى. ونبهي ع ياسين يسوق ع مهله تمام؟
ماليكه: ههههه حاضر ياحبيبى مدام انا معاه متقلقش هشـ.ـدو من ودانه.
زياد: ضحك. تمام ياروحي. نصايه إن شاء الله واكون هناك. مع السلامه.
ماليكه: توصل بالسلامه إن شاء الله. مع السلامه ياحبيبى. وقفلو.
ياسين: خبط بنرفزه. ياااامااااما لسسسه بدرررى؟

ماليكه: اتخضت. وقامت فتحت الباب. ايه ياواد ي ياسين. حاضر انت مستعجل ليه كدا؟
ياسين: بتـ.ـو.تر. احم انتى مت عـ.ـر.فيش الجديد ياماكي؟
ماليكه: بتجيب شنطتها لأ ايه بقى الجديد ياروح ماكي.
ياسين: آدm مراد. جه انهردا.
ماليكه: ابتسمت بجد؟ والله خبر حلو جدا. وعرفت منين هو كلمك؟
ياسين: لأ انا اتصلت ع الدكتور تيم. وقالى إن آدm لسه راجع مفيش نص ساعه.
ماليكه: طيب الحمد لله. يلا بقى بابا قال نسبقه احنا وهو هيحصلنا ع هناك.

ياسين: بفرحه كبيره تمام اوى اوى. يلا بينا.
ماليكه: بحيره انا مش فاهمه انت مستعجل اوى كدا ليه؟ المهم هتسوق وأحنا معاك ع مهلك. عشان متنرفزش عليك فاهم ياحضرة الظابط؟
ياسين: خـ.ـطـ.ـف بوسه من خدها. فاهم يقلب ياسين. بس يلا بقى.
ماليكه: ابتسمت بحب. وخرجت وندهت ع حياة. وخرجو ع فيلا العدوي.

فيلا الصاوي.
جاسر: قاعد ع طرف السرير. وجاهز من بدرى.
ملك: لبست وجهزت. حبيبى اخدت علاجك؟
جاسر: ايوه ياحبيبتى متقلقيش.
ملك: ربنا يشفيك إن شاء الله ياحبيبى. يلا انا جاهزه.
جاسر: قام. وقفل جاكيت البدله. وانا جاهز. يلا بينا.
ملك: هنستنى مالك وساره. ولا هنمشي احنا.
جاسر: لأ انا هاخد كارما معايا. وهما حرين يحصلونا براحتهم.
ملك: ابتسمت. تمام يلا بينا. واتحركو.
عند مالك.

ساره: خارجه من الحمام. وبصت ع مالك وقالت ايه ده انت لسه مالسبتش؟
مالك: بص من الشباك. وشاف جاسر اخد كارما وخرجو. وقال هو اسر فين؟
ساره: آسر مع آركان ف الجيم. ليه؟
مالك: بمكر. يعنى احنا لوحدنا.
ساره: ايوه تخيل؟ وبعدين يلا بقى ياحبيبى. انا انهردا سبت الشركه واخدت نص يوم بس عشان ابـ.ـارك لعمو آدm ع نجاح احفادو.
مالك: قرب منها. وحاوطها من وسطها. طيب ومالك الغلبان ده مالوش ساعه حتى عندك؟ ده حتى حـ.ـر.ام.

ساره: بحرج. احم مالك ا. احنا متأخرين و...
مالك: قرب منها وباسها باشتياق كبير. وبعدها حط جبينه ع جبينها وقال. انتى وحشانى اوى اوى ياساره.
حـ.ـر.ام عليكي انتى بقالك فتره كبيره بعيده عني. انا مش وحشتك؟
ساره: قلبها بيدق بسرعه. ومحرجه. مالك ا. احنا ورانا مشوار ولاز...
مالك: قاطع كلامها. وباسها برقه وبشوق كبير. وساره تاهت ف عشقها ل مالك. وقرب منها بحب كبير...

فيلا العدوي.
آدm مراد: ف الحمام بياخد شاور وواقف تحت الدش. وسرحان ف عيون آرين.
وانها كل ما تكبر بتحلا اكتر. وغمض عينيه. وعايز يعترف بعشقه ليها. لكن شايف انها لسه صغيره. غير كدا كان أعترف قدام الناس كلها انها ملكة قلبه وبس.
وقبض ع ايديه بغـــضــــب شـ.ـديد. وكل خــــوفه من إن تيم وآرين يكونو بيحبو بعض. وقتها آدm مش عارف ممكن يعمل ايه؟

بعد شويه. خرج من الحمام. ولابس بنطلون فقط. ورايح ع الدولاب. وطلع تيشيرت وبيلبسه.
الباب خبط. ومحدش يقدر يدخل من غير إذن آدm. وده طبع فيه.
آدm مراد: ادخل.
فريحه: دخلت بابتسامه. آدm حبيبى انا كنت طالعه اجهزلك هدومك.
آدm مراد: ابتسم. لا ياست الكل انا خلاص خلصت.
فريحه: قربت منه وبتعدل ياقة التيشرت. وقالت بدmـ.ـو.ع فرح. انا مش مصدقه انك رجعت بالسلامه ياروحي. انت كنت وحشنى اوى اوى يا آدm يبنى.

آدm مراد: باس ع أيدها. وانتى كمان ياست الكل كنتى وحشانى جدا. لكن غـ.ـصـ.ـب عني سامحينى.
فريحه: اسامحك ع ايه ياروحي. قلبى راضي عنك ديما. وبدعيلك انت ومراد ربنا يحفظكو فكل طريق.
آدm مراد: ربنا مايحرمناش منك ابدا ياحبيبتى.
فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. ع فكره جدك آدm وصل تحت. وعمك زين.
احنا مقولناش ليهم انك وصلت بالسلامه. خليناها مفاجآه لما انت تنزل بنفسك.

آدm مراد: بابا آدm ده وحشنى بطريقه رهيبه جدا. طيب ياحبيبتى انزلى انتى. وانا هظبط نفسي ونازل ع طول.
فريحه: حاضر ياحبيبى. متتاخرش علشان الغدا جاهز. وخرجت.
آدm مراد: وقف قدام المرايه وسرح شعرو. ولبس الساعه ورش برفانه. وشغل فونه. وخرج من الاوضه...

آدm: ف الليفنج. قاعد وواخد ميرو جنبه ف حـ.ـضـ.ـنه. ومبسوط وفخور بيها.
ليليان: بغيره. وبعدين بقى ف قلة العدل والمساواه دي. اشمعنى ميرو يعنى؟
كلهم ضحكو.
آدm: بضحكه. يابت ياغلباويه انتى. دا انتى اكتر واحده واخده الدلع كله. انتى معايه من الصبح ف الشركه وكمان ف مكتبى. ومهتم بيكى لحد ما بنروح. وبتتكلمى عن المساواه والعدل؟
ليليان: بصراحه يابابا انت مايتشبعش منك ابدا. وبصراحه اكتر انا متغاظه وعايزه اقعد جمبك.

آرين: بطفوليه يسلام. وليه انا بقى الل مقعدش جمبه؟
اشمعنى انتى تقعدى جمبه ف الشركه وهنا كمان وانا لأ؟
لأ انا مش هسمح بكدا ابدا. ولا ايه ياتيما؟
تمارا: بغـ.ـيظ بصراحه البت ليليان دي مكوشه ع بابا آدm. ولو مالمتش نفسها وبعدت عن حقنا ف بابا انا مش عارفه ممكن اعمل فيها ايه؟
كلهم بيضحكو وبيهمسو لبعض.
آدm: همس ل ميرو. ايه رأيك مش المفروض اتغر بزمتك. 3 بنات زي القمر بيتخانقو عليا.

ميرو: كشرت عينيها وقالت بغيره. خلى بالك هما 4 بنات. لكن الل هتقرب منك اكتر منى صدقنى هقــ,تــلها. انت بابايا وحبيبى انا وبس.
آدm: بتمثيل الدهشه. ليه كدا بس يابـ.ـنتى. بتقطعى عليا ليه؟
ميرو: ابتسمت. تحب نشوف رأي ماما مريم ف الموضوع ده؟
آدm: ضحك لااا. خلينا كدا عايشين بناكل عيش ف آمان الله. مش عايزين نعد الجثث دلوقتي. ههههه.
ميرو: هههههه مسيطر يابابا.
آدm: هههههههه جدااا...

آرين: بغيره كبيره وقفت قدام آدm. بابا آدm ممكن اعرف انتو بتهمسو وبتضحكو ع ايه؟
مريم: ابتسمت بحب كبير. ع احفادها الل بيعشقو جدهم. وغـــضــــب آرين الطفولي...
وقامت من جمب آدm. وقالت أنا هطلع البس إسدال عشان العيله زمانها ع وصول. وغمزت ل آدm ع آرين.
آدm: شاور ل آرين. تعالى ياحبيبت جدك اقعدى جمبى هنا.
آرين: سقفت يس يس يعيش بابا آدm. البقاء للاقوى. وقعدت جنب جدها.
آدm: ضحك عليها. وحاوطها من كتفها. ها مبسوطه كدا؟

آرين: جدااا يابابا. حضرتك مـ.ـا.تعرفش انا بحبك اوى قد ايه؟
ليليان: بغيره. بس يابت. محدش بيحب بابا قدى انا.
تمارا: بغـ.ـيظ، لااا بقى مش عشان أنا ساكته. حقى ف عشق ال آدm يضيع. انا احتج واعترض.
كلهم ضحكو.
آدm: ههههه والله وجه اليوم الل أحفادك يتخانقو عليك فيه يا آدm ياعدوي.
وكمل وقال. طيب خلاص انا هقسمها. ميرو وآرين القمر دي هيقعدو جمبى ساعه تمام.
وبعدها ليليان اللمضه وتيما حبيبتى هيقعدو جمبى ساعه بردو.

اما توتا قلبى تقعد جنبي براحتها. اها. عرض منصف لجميع الأطراف.
رينو: كشرت عينيها بغيره. طيب وبناتك بقى يسي بابي. انت نسيتنا ولا ايه؟
نور: بغيره اكبر. ع فكره بقى. العيال دى اخدوك مننا. وشكلي كدا هتجه لطرق غير مشروعه. واخـ.ـطـ.ـفك ياحج آدm.
الكل ضحك بصوت عالى.

آدm مراد: نازل من ع السلم ومبتسم...
آدm: بكـبـــــريـاء. فعلا الامبراطور اسم ع مسمى. العيال بتتخانق عليا. ولسه اميرتى لما تنزل.
آرين: مدام فيها اميرتك يبقى الله يرحمنا برحمته بقى.
آدm مراد: السلام عليكم...
آدm: سمع صوت حفيدو. ورفع عينيه بدهشه. وابتسم بسعاده. آدm حفيدي...
آدm مراد: قرب من جدو. اذيك يا بابا وحشنى جدا.

آدm: قام وقف. وشاف آدm حفيدو بهيبه كبيره. وابتسم واخدو ف حـ.ـضـ.ـنه. فتره كبيره. كأنه بيحـ.ـضـ.ـن مراد ابنه. وغمض عينيه وقال حمدالله ع سلامتك ياحبيب جدك.
آدm مراد: ابتسم وضم جدو بحب كبير. الله يسلمك يابابا.
آدm: طلع حفيدو من حـ.ـضـ.ـنه. وربت ع كفته بفخر كبير. ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن عليك يا آدm. ربنا يحفظك يبنى. ها قولى وصلت امتى؟ وليه ماجتش ع الشركه زي كل مره.

آدm مراد: ابتسم. وقال اعذرنى بقى المرادي. انا حبيت اطمن امي، وست الكل عليا.
آدm: زين ما عملت. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.
آدm مراد: الله يسلمك. وقرب من عمه زين وسلم عليه. وسأله. فين آريان؟
زين: آريان ف اوضته بياخد شاور ونازل لانه كان ف المينا انهردا. تعالى اقعد جمبى وحشنى اوى يابن اخويا.
آدm مراد: وانت اكتر ياعمى. وقعد جنبه.
آرين: بهمس. بابا آدm. بابا آدm.
آدm: نعم ياروحي.
آرين: بهمس عايزه اوشوشك.

آدm: ابتسم. توشوشينى؟ طيب وماله. وقرب منها عايزه تقولى ايه؟
آرين: هو آدm ابن خالو مراد. ع طول مكشر كدا؟
آدm: أبتسم. لأ هو بس جد شويه.
آرين: بهمس. جد ايه يا بابا بس؟ انا سعات بحس انه فجاءه هيطلع مسدس ويقــ,تــلنا كلنا. ويدفنا ف الجنينه. ده مش آدm العدوي ده آدm المرعـ.ـب.
آدm: هههههههه.
كلهم انتبهوا.
آرين: بغـ.ـيظ. ياباااابا كدا أهُم أخدو بالهم مننا اهو. ولو آدm شم خبر انى بتكلم عليه. هكون انا اول ضحيه.

آدm: ضحك بصمت. لأ متخافيش آدm مش كدا ابدا. وانتى عارفه انه طيب جدا. ولا ايه؟
آرين: مطت شـ ـــفــايـــ ـفها. اممم ع الله حكايته.
آدm: نعم؟ مين ده قولتى ايه؟
آرين: لأ يابابا مفيش حاجه. بس عندى سؤال مهم جدا. بجد محيرنى.
آدm: عارفه لو سؤال تافهه من بتوعك انا هسلط عليكى حفيدى آدm ايه رايك؟
آرين: باست كتفه بتمثل الخــــوف. نو نو خلاص مش هسال.
آدm: ضحك شاطره ياحبيبتى.
آرين: بطفوليه اكبر. بليييز سؤال واحد بس.

آدm: أسألي ولما نشوف اخرتها.
آرين: بهمس. ليه السبت بعيد عن الخميس مع إن الخميس قريب جداً من السبت؟
آدm: كشر عينيه وبصلها. وقال. عشان البعيد عنك قريب والقريب منك بعيد صح؟
آرين: هههههههههههه.
آدm مراد: رفع طرف عينيه. وبصلها بغيره.
آدm: شوفتى بجاوب صح مش كدا؟
آرين: بصراحه اقنعتنى. هههههه.

زينب: جت سي آدm بيه الغدا جاهز.
آدm: قام وقف. يلا بينا ياشباب.
الكل قام. ومريم نزلت. والكل قاعد بيتغدى.
آدm ومريم وأولاده ع سفره.
والأحفاد كلهم ع سفره.
فيلا السيوفي.
عند طارق
طارق: لابس وقاعد ف نص السرير. وبينفخ بغـ.ـيظ كبير. يااااارب تنجزى يارنا. ياااارب تخلصي ف ام اليوم ده.
رنا: بتلبس. حاضر. اصبر شويه. ياستار عليك راجـ.ـل.

طارق: بغـ.ـيظ. اصبر عليكى. تصدقي بالله؟ هتصدقى إن شاء الله. إن أمنية حياتى اشوفك لابسه ومجهزه نفسك قبل منى. روحي يابعيده الهي تنجزى وتلبسي قبل منى.
رنا: ههههه. ياحبيبى خلاص اهو. فاضل الحجاب.
طارق: رفع ايدو لفوق. يااارب انا مش طالب كتير. غير الوليه دى تنجز. وتبطل الروح الطويله دي.

رنا: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. ولفت ليه. جرا ايه ياطارق. مـ.ـا.تهمد بقى شويه. اييييه؟ ساعه عمال تتكلم في نفس الحوار. بلبس هو انا يعنى بتدلع. اووف.
طارق: اه. ده الل بناخدو منك. صوت وخلاص.
رنا: شهقت بصوت عالى. شوفو الراجـ.ـل. هتخلينى احلف منا رايحه ف حته ايه رايك بقى؟
طارق: بغـ.ـيظ مكبت. ورفع راسه لفوق وقال بهمس. كلما زاد نكد الست، زاد معه استغفار الرجل لربه؛ فيكون هنا نكد الست رزقً لجوزها.

رنا: كشرت عينيها اممممم بتقول حاجه ياطارق؟
طارق: ها؟ احم ايوه بقول. ياروحي انتى تلبسي برحتك. وخدى وقتك. دا انا بكون منشكح كدا وانتى بتلبسي ف 5 سعات يسلام. جايه ع نفسك والله.
رنا: كاتمه الضحكه. احم. ايوه كدا اتعدل. ولولا مريم حفيدتى نجحت انا ممشيش معاك ف طريق. بتفضل تتخانق مع دبان وشك. اهدا شويه.
الباب خبط. ودخلت چود. ميا مسا عليكوووو.

رنا: رفعت راسها للسما. كتير عليا والله يارب. اهلا بحفيدتى الل جايالى من المد.بـ.ـح.
چود: يلهوز انتى لسه بتلبسي ياماما. الله يكون ف عونك يابابا. وراحت قعدت جنبه.
طارق: بهمس هشش اكتمى عشان كلمه زياده. هتعلن علينا الحرب.
چود: اوووف وبعدين يابابا. ده الحج فارس ورودي هانم لابسين وجاهزين. والواد چواد اخويا لابس وقاعد ف العربويه.
طارق: ف العربويه؟ اسكتى يابت انتى عشان أنا ع أخرى من الوليه دي.

چود: إلا. قولى يابابا صح. هي ماما رنا شخصيتها جد كدا ع طول؟
طارق: جد ايه يابت؟ دى زمان اول ما شوفتها كانت مهيبره ودmاغها طاقه بعيد عنك.
بس بعد الجواز عملت حادثه بسيطه كدا. قلب معاها شخصيه رخمه. عارفه انتى فيلم اللمبي الل بالي بالك؟
چود: ههههه اه بتاع فيحاء. وانا رميو ههههه.
طارق: الله ينور ع امك. هو ده. شوفتى اللمبى لما عمل حادثه. ودخل ف بوقه واحد وتقمص دور الظابط رياض.

چود: ههههه شت انا رياض البنطلونى. اصغر مدير سـ.ـجـ.ـن ف تاريخ البنئادmين ههههه.
طارق: ايوه شاطره يابت. اهو ستك عملت حادثه زمان. دخل ف بوقها واحده نكد. ومن ساعتها وهي كدا.
چود: هههههههههههه.
رنا: سامعه الحوار. ولبست الحجاب. وقربت منهم. وقالت بغـ.ـيظ.
ماهو ده الل انت وهي فالحين فيه. تريقه وحورات فاضيه. انا هسيبلكم البيت ده ومحدش فيكو هيعرفلى طريق ايه رايك بقى؟

طارق: قام بسرعه. ومسك ايدها وباس عليها. اخيرا لبستى ياقلب طارق. إنجاز والله إنجاز.
رنا: شـ.ـدت ايدها بنفاذ صبر.
طارق: بغمزه. واهون عليكى تسبينى لوحدى يارانوش. ده انا طارق يابت. العشق يانوسه.
رنا: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. ياخرابى عليك راجـ.ـل.
طارق: همس ف ودنها. انما ايه الحلاوه دي يابت. يابياض التلج انت ياقشطه.
چود: وقفت ع السرير. وقالت بمرح. تلاته بالله العظيم ماهو تمثيل واهو بحق وحقيق. ما تيلا بقى اجودعان اتأخرنا.

رنا. : شهقت وحطت ايدها ع قلبها. يلهوى شوفت البت ياطارق.
وبصت ع طارق شافته بيغمز لچود بهزار. رنا قالت وانا هشتكي لمين؟ امها هبله وجدها حالته متأخره. الله يكون ف عونك يافارس يبنى.
فون چود رن. وكانت رنة فونها شعبى.
( مع السلامه لل عايز يمشي. المركب الل تودي مترجعشي وعادى وعادى وعادى. )
رنا: فتحت عينيها بدهشه. ايه الرنه ده ياچود؟

چود: بكـبـــــريـاء. دي كارما بتستعجلنى. وده مهرجان للمطرب العالمي اوشا الصغير وعمر حفظى ياماما. وبتغنى وتقول كلمـ.ـا.ت المهرجان.
رنا: بصت ل طارق...
طارق: هز راسه ليها معلش يارانوش عيال صغيره.
رنا: قعدت ع طرف السرير بغـــضــــب. انا مش رايحه ف حته ياطارق. اتفضل خد چود وروحو انتو. بجد كدا كتير. انت هتفضل لحد امتى كدا.
طارق: ايه بس يارنا ف ايه ياحبيبتى؟

رنا: ف إن كدا غلط. وتصرفات چود كلها غلط. ماينفعش وايه الرنه الزفت الل هي حطاها دي؟ وانت بدال ما تعقلها بتقول صغيره؟
چود: ايه بس ياست الكل انا مش فاهمه زعلتك ف ايه؟ ده انا حبيبتك والله.
رنا: بغـــضــــب واضح. بت ياچود. نغمة الفون دي تتغير. يا إما والله العظيم. انا هاخد منك الفون ده وهكـ.ـسرو قدام عينيكي انتى فاهمه.
چود: تنحت من طريقة جدتها.

طارق: بغمزه ل چود. ايوه صح انتى كلامك صح جدا يارنا. احم چود غيرى الرنه دى.
وحطى دعاء ولا اى حاجه غير الاغانى دى. من امتى واحنا بنحط اغانى ها؟
چود: كشرت عينيها وقربت من طارق وهمست ف ودنه. والله يابابا طارق؟ اومال مين الل طلب منى ابعتله مهرجانات ع الواتس اب ها؟
طارق: بهمس هشش اكتمى عشان كلمه زياده مننا ستك هاطين عيشتنا. ومشي حالك وعيشي اشطا.
چود: رفعت حاجبها. ماشي عشان خاطرك انت بس. احم وبصت ل رنا.

حاضر ياماما انتى تؤمري ياست الكل ياقمر. انا هغير الرنه دي. بس والله مـ.ـا.تزعلي نفسك. وهو احنا عندنا كام رانوش ف العيله يعنى؟ هي واحده بس. وچود حـ.ـضـ.ـنت رنا بمرح. يلا بقى فوكيها يامااااامااا.
رنا: بشبح ابتسامه. احم غيرى النغمه دى قدامي حالا. يا اما،؟
چود: والله ما انتى مكمله. حاضر اهو. غيرتها عشان خاطر عيونك. نمشي بقى؟
طارق: رانوش حبيبتي. يلا بقى. العيله كلها زمانها هناك دلوقتي...

رنا: قامت بنفاذ صبر. يلا ياخويا. ديما مستعجل كدا؟
طارق: ابدا ياروحي فين الاستعجال ده. تحبى تريحيلك ساعتين كمان؟ خلاص الساعه 4 ريحي واصحيكي ع 6 لو عايزه؟
رنا: نفخت بنفاذ صبر. استغفر الله العظيم يارب. واتحركت.
طارق: متهوره بس قمر. ااه يابـ.ـنت عزيز عسل قشطه ف نفسك كدا.

بعد فتره. ف فيلا العدوي.
كل العيله وصلت وسلمو ع آدm مراد. وانبهرو بيه. وفرحانين لوجوده. ومتجمعين مع بعض.
والأحفاد كلهم ف جنينة الفيلا.
تيم: ماشي مع الشباب. وقال. نازل اجازه قد ايه يا آدm؟
آدm مراد: حط ايدو ف جيبه وقال. 15 يوم إن شاء الله. يادكتور.
آريان: احسن حاجه بجد. هيبقى احلى 15 يوم. انت الل بتشجعنى ع التمرين ف النادي.

آدm مراد: ليه بس يادكتور. وانت ماشاء الله عليك انا شايف إن لياقتك البدنيه عاليه ولا انا بتهائلى.
آريان: لا عندك حق. انا ف الدراسه كنت بروح الجيم بالعافيه ومش ديما كمان.
يعنى جامعه الصبح. وبعد الضهر بروح الشركه مكنش ف وقت. لكن وقت الاجازه بروح يوميا. لكن وانت معايا هتشجع اكتر.
تيم: فونه رن وأستاذن الشباب وراح يتكلم.
آدm مراد: بص ل آريان وقال. الف مبروك ياض يا آريان عرفت انك اتشجعت وهتخطب تمارا اخيرا.

آريان: ابتسم الله يبـ.ـارك فيك يا اتش. وبعدها كشر عينيه مين الل قالك؟ آرين مش كدا؟
آدm مراد: لأ مش هي. الل قالى عمتو ريتال حبيبتى الل مبتخبيش عليا حاجه.
آريان: هرش ف قفاه بحرج. والله كنت هقولك بس ع رواق يصحبى انت عارف انى مبخبيش عليك حاجه.
آدm مراد: ابتسم ولا يهمك الف مبروك يصحبى.
آريان: الله يبـ.ـارك فيك. وشاف تمارا واقفه لوحدها. احم طيب بقولك ايه يا آدm ثوانى وجاي اشطا.

آدm مراد: ضحك بصمت و هز راسه تمام روح بس خلي بالك.
آريان: كله ع الله. ومشي.
كريم: ايه يادفعه. عامل ايه يانجم.
آدm مراد: اهلا بالعريس المنتظر. مبروك يا كيمو.
كريم: الله يبـ.ـارك فيك وعقبالك كدا افرح فيك قريب.
آدm مراد: لا انا لسه مشواري طويل.
كريم: ع الله حكايتك يانجم. ويعالم. كل شئ باوان.
آدm مراد: شاط حجر برجله. وهز راسه. ونعم بالله ياكريم.

ليليان: بقولك ايه ياميرو. انا عايزه أخرج. وبابا آدm مبيأمنش علينا غير ف وجود آدm اخوكي.
ميرو: ايوه وانا كمان بجد نفسي اتفسح اوى. بس انتى عارفه إن العيله كلها موجوده. ومش هينفع نخرج.
ليليان: تؤ لا هينفع. وانا بجيب فونى من جوه دلوقتي. سمعت جدو جاسر أنه هيستاذن وماشي عشان عندو زياره لأصدقاء ليه.
وكمان عمو زياد. وباقى العيله مش هتقعد كتير. احنا نخرج ع الساعه 8 ايه رايك؟

ميرو: هزت كتفها موش عارفه. الرأى هيرجع ل آدm وتيم ف الاخر.
ليليان: كشرت عينيها بتفكير. امممم. لأ ماهو انا لازمن أخرج. بدال ما اقلب عليكو انهردا. انا هروح أقنع اخويا دومي حبيبى. سلام يابت. وسابتها وجريت بسرعه ع آدm.
ميرو: ههههه مـ.ـجـ.ـنو.نه رسمي ياليليان ولو سمعك وانتى بتقولى يادومي دي هيقــ,تــلك.
ياسين: من وراها. قال بحرج. مساء الخير يا مريم؟
ميرو: لفت وابتسمت بعفويه. اهلا مساء الخير. اذيك يا ياسين عامل ايه؟

ياسين: قلبه بيدق. وبيحب لون عيونها الصافى. وقال الف مبروك يادكتوره.
ميرو: الله يبـ.ـارك فيك. وعقبالك كدا إن شاء الله. وتشرف العيله كلها. وتكون احسن ضابط شرطه ف مصر كلها.
ياسين: احم. إن شاء الله. ع فكره. ا. انا. انا فرحت جدا لنجاحك يامريم.
ميرو: حست بنبرة صوته. ولمعة عينيه. لانها اكتر واحده عشقانه. ولكن اتصرفت بنضج. وقالت. ميرسي جدا لحضرتك. احنا اخوات ولازم نفرح لفرح بعض. وخصوصاً افرح لاخويا الصغير.

انا بفرحلك زى آدm اخويا بالظبط. احم اومال حياة فين انا مش شايفاها.
ياسين: اتنهد بتعب. وهمس اخوات؟ وهز راسه ليها تمام. احم حياة مع كارما وتالين بعد اذنك لأن بابا رن عليا. لاننا خارجين.
ميرو: ابتسمت. اتفضل.
ياسين: اتحرك بإحباط ومشي.
ميرو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وبصت ع ياسين. وقالت انا أسفه ي ياسين. حاولت أخطي خطوه معاك لكن قلبى مقفول ع تيم. انا عايشه ع امل واحد بس. وهو تيم. اسفه بجد سامحنى.

ورفعت راسها للسما. وقالت
اللهم وإن إستحالَت. بأمرك تكون.
ليليان: بتجري ووقفت قدام آدm. وقالت بعفويه. واد يا آدm يادوم، احم انت يعسل هتخرجنا مش كدا؟
آدm مراد: . ع فكره يالمضه كريم كان واقف جمبي. وشوفتك جايه تجرى زى الهبله. قولت بس اكيد هتعك الدنيا. وكريم هيشوف شغله معاكى ساعتها، فخليته يخلع بالطريقه.

ليليان: بكـبـــــريـاء. يشوف شغله مع مين يايبنى انت. وكملت بتمثيل الزعل. وبعدين يا آدm انت هتسمح ل كريم انه يجي ع اختك ليليان.
آدm مراد: وحياتك لا كريم ولا غيرو. يقدر يمس شعره واحده من بنات العيله. وخصوصاً بنات العدوي. انتى اخت آدm مراد العدوي. يعنى صعب جدا الل يزعلك يا هبله.
ليليان: هههه عسل عسل يادومي، احم اسكت يالسانى.

آدm مراد: بتحذير. عارفه لو قولتى دومي دى تانى ساعتها انا ممكن اتغابى عليكي وحسابك هيبقى صعب جدا معايا. وانجزى عايزه ايه؟
ليليان: بخــــوف. حاضر حاضر. والله ما اقصد. وكملت ببراه. انا وميرو وتمارا و آرين عايزين نخرج بلييييز بليييييز.
آدm مراد: بتفكير. وقال بصمت آرين؟ امممم وهز راسه ليها تمام يالي لي. لكن هنخرج شويه لما العيله تتحرك من هنا. انا هتكلم مع بابا آدm.
ليليان: سقفت بفرحه. حبيبى انا ياناس...

آدm مراد: رفع طرف عينيه. وشبح ابتسامه. وقال اوبس. كريم واقف وراكي وشكله سمعك ياليليان هانم.
ليليان: فتحت عينيها بصدmه. وبلعت ريقعا بصعوبه. احم قول والله العظيم كريم سمعنى؟
آدm مراد: والله كريم سمعك. يلا اطير انا بقى. واروح اشوفلى حاجه اشربها. سلام. ومشي وهو بيضحك.
ليليان: بهمس ولا يا آدm. انت رايح فين؟ خد يالا. وبتلف بتـ.ـو.تر. وشافت كريم واقف وراها. ومتغاظ جدا.

كريم: قرب منها. انتى قولتى ايه ل آدm ياليليان؟
ليليان: بتـ.ـو.تر: احم ا. انا ما. ما.
كريم: انتى هتمأمأي ياليليان.
ليليان: شهقت بصوت مهموس. ايييه؟ هامأمأ؟ قصدك ايه ياكريم؟ انا معزه ياكريم؟
كريم: لا مش قصدى كدا. لكن انتى بتنقطينى بالكلام.
ليليان: قالت جواها. اثبتى ع موقفك عشان انتى الل غلطانه. وهيسمعك كلمتين ف جنابك.

ايوه جتلى فكره. ومثلت انها هتعيط. ميرسي جدا ياكريم. يعنى قبل ما تتقدmلى بيوم. تشبهنى بالمعزه؟ اومال بقى لما اوافق عليك؟
هتعمل ايه هتمد ايدك عليا؟ طيب كويس جدا إن حصل كدا واحنا لسه ع البر. ميرسي جدا ياكريم، اهئ اهئ اهئ.

كريم: تنح وفتح بوقه. لسه ع البر؟ انتى يابـ.ـنتى هتقلبى الموضوع انتى الل غلطانه ع فكره. ازاى تقولى ل آدm حبيبى؟ انتى ازاى تنطقى كلمه زي دي؟ دا انا الل بمـ.ـو.ت فيكى. ممرمطانى عشان اسمع كلمه منك. تقولى لسه ع البر؟
ليليان: بحيره. احم ا. انا مش قصدى اقول حبيبى بالمعنى ده. انت عارف ان انا وآدm متربين مع بعض وانا اكبر منه. يعنى اخويا الصغير. وا...

كريم: مسح وشه بايديه. وقال بتحذير. اول واخر مره يالي لي. اسمع منك كلمة حبيبى دى لغيري انتى فاهمه؟
ليليان: وشها احمر جدا. وهزت راسها احم اوكي ياكريم ومثلت الزعل.
كريم: بنفاذ صبر. ياليليان انا بحبك اوى وبغير عليكى من نفسي. عشان خاطرى خلى بالك من كلامك مع شباب العيله بعد كدا. عشان خاطرى لانى ممكن اتغابى عليكي ياحبيبتى تمام؟
ليليان: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. تمام حاجه تانى؟
كريم: ابتسم لغـ.ـيظها. ايوه.

ليليان: بغـ.ـيظ. خير؟
كريم: بحبك يا لي لي.
ليليان: قلبها دق جـ.ـا.مد وجريت من قدامه بسرعه...
كريم: حط ايدو ع قلبه اااه بحبك اوى ياليليان.
مصطفى: من وراه وانا بمـ.ـو.ت فيك ياكيمو ههههه ههههه.
كريم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وقال تعالالى دا انا هشلفطك انهردا. بقى انت يالا بتقول لابوك يأجل الجوازه؟
مصطفى: بكـبـــــريـاء طبعا يبنى. باشاره واحده منى اعطل الدنيا. اومال.

كريم: هز راسه هتعطل الدنيا تمام تمام. هوب مره واحده كريم اداله لكمه ف وشه.
مصطفى: ااااه. ااااه ياعينى منك لله ياكريم.
كريم: بتحذير. كلمه زياده هخليك متشوفش قدامك. وغور من وشي عيل بـ.ـارد ورخم. وسابه ومشي.
مصطفى: اااه ياوشي. فينك ياكوثر.
بعد شويه. الكل استأذن ومشي.

آدm مراد: قال. بعد اذنك طبعا يابابا انت وست الكل. كنت عايز اخد اخواتى ونخرج شويه.
آدm: هز راسه تمام مفيش مشكله ياحبيبى. لكن مين الل عايز يخرج.
تالين: موش انا. انا هفضل هنا مع تيته وماما.
مريم: ربتت ع ايديها حبيبتي ياتوتا ربنا يكملك بعقلك ياروح تيته.
ليليان: رفعت أيدها انااااااا
آرين: وانا بلييزززز انا كمان عايزه أخرج.
تمارا: بحرج عشان آريان قاعد. احم. وانا.

آدm: بص ل ميرو. وانتى ياروحي مش عايزه تخرجي؟
ميرو: ابتسمت بحرج. زى ما تحب يابابا.
آدm: تمام. يبقى كل واحد هياخد أخته وهيخرج. لكن كلكو مع بعض. ومتفارقوش بعض ثانيه واحده.
آرين: واااو. انا عايزه اروح السينما بلييييز.
كلهم ضحكو.
رينو: بتـ.ـو.تر. شـ.ـدت آرين. اقعدى هنا. انتى ناسيه إن باباكي لو عرف انك هتخرجي. هيبهدل الدنيا.

آرين: بزعل مااامي ارجووكي. آركان وتيم وآدm معايا. بليز انا كنت مطحونه ف الامتحانات ارجووووكي.
آدm مراد: عمتو. متقلقش آرين هتكون تحت عينى. واوعدك مش هيحصلها اى حاجه.
آرين: بفرحه ميررررسي كتير يا آدm.
آدm: خلاص يارينو ياحبيبتى. حفيدي بما أنه وعد. هينفذ. لكن يا آدm انت هتخرج بالعربيه. ممنوع الريس دلوقتي.
آدm مراد: تمام ياحج زي ما تحب. كدا كدا الريس مش هينفع واحنا كلنا مع بعض.

آدm: تمام. تيم هياخد تمارا. و آرين و آركان معاه ف العربيه. وانت يا آدm خد ميرو وآريان وليليان معاك. ف العربيه.
آدm مراد: بغيره كبيره مكبوته. هز راسه تمام.
مريم: يلا يابنات كلكو اطلعو البسو عشان متتاخروش.
البنات كلهم طلعوا بسرعه.
آدm مراد: بغـــضــــب. انا طالع اغير هدومي. وطلع بسرعه.
آدm: اتنهد. وبص ل مريم وسكت.
محمد: تيم. خلي بالك من تيما اوعى تسيبها لوحدها فاهم؟
تيم: متقلقش يادكتور. تيما ف عينيا.

بعد شويه الكل لبس وجهز. وخارجين من الفيلا.
آدm مراد: ركب عربيه فخمه جدا. وآريان جمبه. وميرو وليليان معاهم. وخارج من بوابة الفيلا وبص ل شاهين ف نظره غامضه. ومشي.
تيم: ركب العربيه. و آركان جنبه. وتيما و آرين معاهم...

شاهين: واقف بعيد عن باقي الحرس وسرحان.
عوض: شايل صينية قهوه. وبيقدm للحرس. وشاف شاهين واقف لوحدو. وراح عندو. اتفضل قهوتك.
شاهين: انتبه. ها؟ اه تسلم ياريس. واخد القهوه. جت ف وقتها.
عوض: بألف هنا. انت بس لو احتجت ل ايوتها حاجه. نادي عليا طوالى.
شاهين: تسلم يا، اسم الكريم ايه؟
عوض: محسوبك الريس عوض. انا هنا الجنانينى وكمان بجيب طلبات البهوات الكبـ.ـار. وانت اسمك ايه؟

شاهين: بيشرب القهوه. وقال اسمي شاهين ياريس عوض. وقعد. احم اقعد ياريس عوض لو انت مشغول؟
عوض: ولا مشغول ولا حاجه. وادي قاعده اني كدا كدا. زهقان العيال عاملين دوشه.
شاهين: ماشاء الله عندك اولاد؟
عوض: ايوه احمد ودعاء.
شاهين: ربنا يخليهوملك يارب. إلا قولى ياريس عوض. انت شغال هنا من زمان؟
عوض: يااااه انى هنا من سنين طويله. اتجوزت هنا ف الفيلا. وسيدي آدm بيه الله يكرمه بنى ليا البيت الل ورا الفيلا.

شاهين: اممم. ع كدا تعرف كل واحد من عيلة العدوي؟
عوض: كشر عينيه، انت عايز تعرف ايه؟ وبتسال ليه؟

شاهين: اهدا ياريس عوض. انا بسال عادي. انت عارف ان ده اول يوم ليا هنا. وماشاء الله الفيلا كان موجود فيها ناس كتير جدا. وكل واحد اقوله رايح فين. يطلع من العيله. لكن الل محيرني إن اسم العيله العدوي. وسمعت يعنى احم الاحفاد كلهم بيعتبرو بعض اخوات. انا طبعا مقصدش حاجه. لكن انا كنت واقف وبراقب الجنينه من الداخل والخارج. فسمعت غـ.ـصـ.ـب عني. رغم إن العائلات مختلفه. وكمان حسيت و آدm باشا الصغير. خارج من شويه بصلى كتير جدا ههههه ساعتها استغربت شخصيته.

عوض: لا انت متستغربش. اني اقولك. الل اني عرفتو زمان إن عيلة العدوي ناسبو عيلة عزيز. وعيلة عزيز ناسبو عيلة الصاوي. وعيلة السيوفي ناسبو عيلة عزيز. وكلهم بقو عيله واحده. والل جمعهم كدا. سيدي آدm بيه. والبهوات ولادهم. كبرو ع أنهم كلهم اخوات برضو. وكل العيله دي ناسبو بعض من تانى. ودلوقتي موجود الاحفاد وكلهم برضو ماشيين ع نفس الطريقه إن كلهم اخوات وعيله واحده.

آركان باشا. متربي هنا. ورغم صغر سنه إلا أنه بيحب تربية الكلاب. والكـ.ـلـ.ـب ماكس مدربه كويس اوي. وعندو كـ.ـلـ.ـبين ف بيت المزرعه. تحس انهم وحوش مش كلاب. وسي آركان مجدع ورجوله.
آريان باشا. طبعه هادي بس وقت غـــضــــبه تقول ع نفسك يارحمن يارحيم. بس رجوله ومجدع.
أما آدm باشا الصغير. غـــضــــبه من نار. وقراره من دmاغه. وهو الوحيد الل يقدر يغير قرار سيدي آدm بيه. عشان دmاغهم واحده.

هو طيب وقلبه كبير والله. بس عندو شويه حجات كدا مايسامحش فيها أبدا. لو حد مثلا. دخل اوضته من غير ما يسمحله بالدخول.
ومحدش فينا يقدر يهوب ناحية صالة التدريب بتاعته ف الاوضه التانيه الخاصه ليه هو وبس.
ولو حد من الشغالين هوب ناحيتها يبقى نهارو مدوحس.
عندو مكنة الريس بتاعه ده اغلى من اى عربيه موجوده.
وكمان لما بنروح كلنا بيت المزرعه. عندو حصان اسمه سهيل اسرع حصان ف المزرعه.

محدش يعرف يروضه غير آدm باشا الصغير وبس.
ومبيحبش يكرر كلامه كتير. ولو حصل اى مشكله او حد أتعرض لحد من بنات العيله بيضـ.ـر.ب وهو ساكت.
وماشاء الله عليه بيضـ.ـر.ب نار من ع بعد أمتار ويصيب الهدف. اومال ايه. اصل انت متعرفش ابوه سي مراد باشا هو الل مدربه ع النيشان وضـ.ـر.ب النار. حاجه كدا عظمه.

وسي الدكتور تيم باشا مايتخيرش عنه بس سي تيم باشا. هادي وبيصاحب الكل وبيخاف ع مصلحة الكل. وعندو حصان اسمه صعب كدا مش فاكرو. ومحدش يقدر يهوب جمب منه غيرو هو وبس.
بص هي عيله كدا كلها عظمه والله. الله اكبر عليهم.
شاهين: بيسمع. وسرحان بتفكير. وعايز يسأل عن أهم واحده شغلت تفكيرو. احم ماشاء الله ربنا يزيد ويبـ.ـارك...

وف لحظة غباء منه قال. احم طيب كدا عرفنا الشباب. طيب وال، احم اقصد الدكتوره مريم. يعنى اقصد...
عوض: قام وقف بخــــوف. هششش وطي صوتك لحد يسمعك من الحرس وساعتها هيبلغ سيدي آدm بيه وانت تروح ف داهيه.
اسمع انت شكلك طيب وابن حلال. واني هنصحك نصيحه لوجه الله.
اوعاك تسأل اى مخلوق عن بـ.ـنت من بنات العيله دي بالذات.

سيدي آدm بيه لو عرف ان حد من الحرس أو اي حد. جاب سيرة اي واحده من احفادو أو الحريم عموما هيخلص عليه. ومش بهزر معاك. الحريم ف العيله دي كلها خط احمر.
شاهين: قام وبلع ريقه بتـ.ـو.تر. لأ لأ ا. انا مقصدش ا. انا بس كنت عايز اعرف اكتر عن العيله الل بشتغل عندها. انت فهمت غلط ياريس عوض.

عوض: اني هقولك الخلاصه. سيدى آدm بيه. بيصلى الفجر ف الجامع هو وزين باشا والأحفاد. وبيرجعو من صلاة الفجر يعملو رياضه. وكلهم يجرو ف الجنينه دي كلها ساعه كامله. وبعدها يدخلو صالة التدريب الكبيره كلهم يتدربو فيها. أما آدm باشا الصغير. بيتدرب ف اوضته الخاصه. وبعد كدا سيدى آدm بيه يطلع ع جناحه. أما بقى زين باشا و آريان باشا يشربو عصير وبعدها بينزلو البيسين. وآدm باشا الصغير. بينزل البيسين التاني وده خاص بيه لوحدو. وبعد كده الكل يفطر ويروحو ع شغلهم.

لكن بنات العيله. اني نفسي اخاف اقول اي حرف واحد. دول يقــ,تــلوني فيها. فهمت ياشاهين باشا؟
شاهين: بتنهيده. فهمت. فهمت ياريس عوض...
بعد شويه.
آرين: طلعت من حـ.ـضـ.ـن آركان وبتعيط بشهقات. ا. انا عايزه ارجع البيت. انا عايزه ماااااامي. وفتحت عينيها بسرعه وصرخت حاااااسب يا آااااادااااااام.
فيلا العدوي.
تالين: نايمه صاحيه ع رجل مريم. وبتمسد ع شعرها.
فريحه: قاعده وقلبها مشغول.
مريم: لاحظت قلق فريحه. وسألتها. مالك يافريحه؟
فريحه: بقلق. مش عارفه ياماما. قلقانه اوى ع مراد. من ساعة ما كلمنى الصبح يطمن ع شهادة مريم. متصلش تانى. مع أنه قالى ساعه وهكلمك عشان اطمن عليها.
مريم: حبيبتي انتى عارفه نظام شغله. ممكن يكون جاله شغل مستعجل.
فريحه: مش عارفه انا خايفه اوى.

مريم: إن شاء الله خير. طيب حاولى تتصلى عليه انتى.
فريحه: ماينفعش ياماما. لما بتصل عليه يقولى خارج الخدmه. ما انتى عارفه نظام شغله. ربنا يستر.
رينو: قلبها دق بقلق. ايه يا فريحه انتى قلقتينى اكتر ع أبيه مراد وفهد.
آدm: بقولكو ايه؟ مراد وفهد كلمونى الصبح وكانو كويسين. شيلو الأفكار دي من دmاغك انتى وهي.

محمد: فعلا يا فريحه انتى ورينو. حاولو تفكروا بإيجابيه. وبعدين مراد وفهد اللهم بـ.ـارك عليهم يقدور ع مواجهة أسطول حربي كامل. يعنى متقلقوش. بإذن الله خير.
نور: إن شاء الله. وبلاش بقى الأفكار السلبيه دي. احنا انهردا مبسوطين جدا. بشهادة الولاد. وكمان رجوع آدm قلب عمتو بالسلامه.
ريتال: اه والله يانور. بجد انا مبسوطه اوى. ربنا يديم علينا نعمة الفرح والسرور يارب.
كلهم آمين يارب.

زين: احم. ع فكره ياحج. يوسف كلمنى وقالى ع ميعادنا بكره إن شاء الله. انا رديت عليه وقولتله تشرف ف اى وقت.
آدm: هز راسه. تمام. وأشرف كلمنى. وهيكونو موجودين بكره إن شاء الله بعد صلاة العشا.
وانت يادكتور محمد لازم تكون موجود ف الاتفاق.
محمد: ابتسم تحت امرك ياحج.
آدm: ضحك. وعايزين ناخد منك ميعاد انت كمان عشان آريان مش ساكت.
محمد: بتنهيده. ياخبر احنا كلنا تحت امرك ياحج آدm.

آدm: تسلم يادكتور. بس كلو بالأصول. اول ما مراد وفهد يرجعو بالسلامه إن شاء الله. نحدد ميعاد ع طول هتلاقينا كلنا ف بيتك. بنطلب حفيدتى الغاليه تمارا. ل آريان الغالى ابن الغالى.
زين: ابتسم بحب كبير.
محمد: وتمارا. مش هتلاقى حد أحسن من الدكتور آريان. وربنا يقدm الل فيه الخير.
نور: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع...

آدm: ايه يانور. دا احنا لسه بنقول يهادى. وبعدين هي تمارا هتروح فين يعنى. دى حفيدة العدوي وعزيز يعنى هتبقى ف آمان.
نور: بدmـ.ـو.ع. غـ.ـصـ.ـب عني يابابي. السنين جريت بسرعه. وفجاءه بـ.ـنتى كبرت وتبعد عني.
رينو: قامت بسرعه واحتوت اختها وضمتها لقلبها بحنان.
مريم: ضحكت. وحدي الله يانور ياحبيبتى. ودي سنة الحياه. وبصت ل آدm احم لكن انا عندي سؤال يا آدm.

آدm: ابتسم وفهم هي عايزه ايه. ولكن قال اتفضلى ياحبيبتي خير سؤال عن ايه؟
مريم: يعنى كنت عايزه أسأل. آريان وتمارا هيتجوزو هنا ف الفيلا؟ ولا،؟
آدm: بصي يا روحي انا هقولك نفس الكلام الل قولته زمان.
كل واحد برحته. آريان عايز يعيش معانا هنا هكون مبسوط. ولو عايز يعيش ف شقه ف اى عماره من بتوعنا بردو هكون مبسوط. اهم حاجه إن احفادي يعيشو مبسوطين.
مريم: بزعل حقيقي. كنت اتمنى بجد أنهم يكونو حواليا.

زين: قام وقعد جمب أمه. وباس ع أيدها. وانا مقدرش ازعلك ياست الكل. وطلباتك أوامر. وبص ل آدm وقال. احم. انا عندى اقتراح صغير كدا ياحج. ياريت لو توافقنى عليه اكون سعيد جدا.
آدm: وانا سمعك ايه الاقتراح ده؟
زين: ...

عند الشباب ركنو العربيات. ووصلو عند الكورنيش
وكل أخ مع اخته. بيتمشو كلهم ورا بعض.
آرين: ماشيه. وشافت واحد بيبيع دره مشوي. وقالت بطفوليه. آركان انا عايزه دره مشوي.
آركان: دره مشوي؟ يابت اصبرى احنا لسه بنقول يهادى. متبقيش طفسه.
آرين: خبطت برجليها ع الأرض مكانها. انت رخم. انت لا يمكن تكون اخويا توأمي ابدا.

آركان: ههههه اه يابت بدلوني ف المستشفى واحنا ف اللفه. انا قولت بردو مش معقول اختى تبقى بالبشاعه دي.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وزعقت انا شكلى بشع يا آركان؟ طيب والله لا اقول ل تيم و آدm وهما هيتصرفو معاك. متتكلمش معايا تاااااانى بقى. وسابته وراحت عند آدm وتيم. وزعلانه.
آدm: كشر عينيه مالك يا آرين؟ حد ضايقك؟
تيم: انتبه. وجه بسرعه ف ايه يا آرين؟
آرين: بطفوليه. آركان بيقول عليا شكلى بشع.
تيم: ضحك.

آدm: بصوت جهوري. انتى شكلك بشع؟ هو واحد مبيفهمش. وانتى لازم تكوني واثقه ف نفسك يا آرين.
آرين: بدmـ.ـو.ع. انا طلبت منه دره مشوي. ومش راضي يجبلى. انا مش هتكلم معاه تانى.
آدm: ابتسم ع برأتها. وانتى بتطلبى منه ليه؟ لما تعوزي اى حاجه قوليلى انا. فاهمه؟
آرين: ببراه ميرسي جدا يا آدm.
تيم: ههههه متزعليش. وانا هربيلك آركان ده. وزي ما قالك آدm اي طلب اطلبيه منه أو مني يستى. سيبك من الواد الفاشل ده.

آدm: قبض ع ايديه بغيره. وسكت.
آركان: جه عليهم وبيضحك. والله انا برئ ياجدعان.
هي الل بدأت. وخبطت برجليها ع الأرض زي العيال وقالت انت رخم. انت لا يمكن تكون اخويا توأمي ابدا. وانا قصفتلها جبهتها وبس كده.
آدm: بجمود. آركان اهدا شويه. تعالى معايا يا آرين انا هجبلك الل انتى عايزاه.
آرين: سقفت بفرحه. وحبت تغـ.ـيظ آركان. وطلعت لسانها ليه. ومشيت بسرعه جمب آدm.

تيم: خبط آركان ع قفاه بهزار. مالكش دعوه ب آرين تانى عشان معلمش عليك.
آركان: تسلم ايدك يادكتور. يامنصف العداله. انا هروح اجيب حمص الشام. اجبلك معايا ياميرو؟
تيم: خبطه تانى. ميرو دي قولنا ف البيت مش ف الشارع. واجري بقى من هنا.
ليليان: جت عليهم. تمارا. تعالى اقولك ع حاجه. وانت يا آركان تعالى نجيب حمص الشام. واخدت تمارا ومشيو.
تمارا: حاسبى بتشـ.ـدينى كدا ليه يابت يالي لي.

ليليان: اصل آريان عايز يقولك كلمه ف ودنك هههههههههههه.
تمارا: اتـ.ـو.ترت وقلبها بيدق. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر ا. انتى بتقولى ايه؟
ليليان: هههههههههههه بهزر يصلاح. بصي آريان اخويا ضارب بوز وهيتجنن ويكلمك ومش عارف. وانا يعينى عليا وحدانيه.
ف انا بقى هاخد الواد آركان ده ونشتري اى حاجه ونقزقز مع بعضينا. وانتى اتكلمى مع اخويا شويه. اشطا. يلا سلام. وسابتها وجريت بسرعه مع آركان.

تيم: واقف وحاطط ايدو ف جيبه. ايه يامريم. عامله ايه دلوقتى؟
ميرو: انا تمام ياتيم.
تيم: تعالى نتمشي شويه. ع ما آدm يشترى ل آرين.
ميرو: هزت راسها اتفضل.
تيم: ماشي وهي ماشيه جمبه بتـ.ـو.تر ولخبطه.
تيم: تحبي اجبلك اى حاجه؟
ميرو: لأ ميرسي ياتيم.
تيم: انتى بخيله بقى ولا ايه؟
ميرو: ابتسمت. انا ابدا والله.
تيم: طيب اومال ايه بقى. ميرسي دي؟ قولى اجبلك ايه؟ نفسك ف ايه؟

ميرو: وقفت وبصت بعيد. وقالت جواها الل انا نفسي فيه صعب جدا أنه يتحقق ياتيم. وبشبح ابتسامه قالت. احم قولى انت نفسك ف ايه؟ وانا هعزمك المرادي علشان تعرف بس انى مش بخيله.
تيم: ابتسم. لأ خلى عزومتك دى لما تاخدي الدكتوراه اوكي.
ميرو: إن شاء الله.
تيم: وقف وسألها. مريم انتى مش عايزه تقولي حاجه؟
ميرو: وقفت واتـ.ـو.ترت. ح. حاجه؟ حاجه زي ايه؟

تيم: هز كتفه. انا بسألك انتى. لأني حاسس انك متغيره بقالك فتره. انتى مش عايزه تقولي اي حاجه؟
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ا. ابد انا مش متغيره ولا حاجه. انت بس بتهايألك
تيم: هز راسه. اممم تمام. ايه رايك ف ياسين جمال يامريم؟
ميرو: باستغراب. من ناحية ايه؟
تيم: من ناحيه كل حاجه. ايه رايك فيه؟
ميرو: ياسين شاب محترم جدا وطموح. ومثالي.

تيم: فعلا هو طموح ومثالى. بقولك ايه اعملى حسابك. انى انا هجهزلك اوراق الرساله واقدmلك ف الجامعه.
ميرو: ابتسمت. بصراحه انا مش عارفه اقولك ايه ياتيم. انت مهتم بيا وتعباك معايا. وضحكت بو.جـ.ـع كبير وعارفه هتقولى انتى اختى. لكن ده مايمنعش انى اشكرك. وبصت ف عينيه وقالت بحب كبير شكرا جدا ياتيم.
تيم: شكرا دى تقوليها للغريب. مش ل تيم عزيز اوكي. وتعالى بقى ايه رأيك اجبلك ترمس. ولا عايزه حمص الشام؟

ميرو: بتنهيده اى حاجه.
تيم: طيب تعالى انا هاكلك ع زوقي. واتحركو.

آدm مراد: ماشي. وقال ل آرين اقفي هنا. انا هجبلك الدره وجاي.
آرين: هزت راسها اوكي. بس متتاخرش.
آدm مراد: ابتسم. يابـ.ـنتى انا هيبقى بينى وبينك 3 خطوات بس. هتاخر فين؟ ثوانى وجاى.
آرين: اوكي يا آدm.
آدm مراد: ابتسم بحب. وعايز يقولها أنه بيحب يسمع اسمه منها جدا. وراح يشترى ليها.
آرين: واقفه. وبصت ع آدm. وقالت جواها. اممم آدm شكله كدا ف هيئة بابي حبيبى.
اممم بس بابي عضلاته اكبر. وكمان بابي اطول. لأ لأ.

انا حاسه إن آدm نفس طول بابي أو اطول؟
تؤ تؤ آدm طول بابا آدm؟ اوووف لأ آدm ممكن يكون طول بابي حبيبي. يوووه موش عارفه بقى.
آدm مراد: جاب ليها الدره اتفضلى يا آرين جبتلك احلا دره مشوي.
آرين: انتبهت. وقالت بفرحه واااو. واخدتها. امممم ريحتها تجنن فعلا يا آدm ميرسي جدا بجد.
آدm مراد: ابتسم. وبياكل معاها امممم قوليلى بقى. كنتى سرحانه ف ايه من شويه؟

آرين: بتاكل. وبصتله امم لأ لأ مش هقولك ده سر بينى وبين نفسي.
آدm مراد: ضحك ع براتها. طيب ماينفعش اشاركك السر ده؟ انا شايفك كنتى محتاره.
آرين: بدهشه ايوه فعلا يا آدm. عرفت ازاى انى كنت محتاره. انت ذكي جدا بجد.
آدm مراد: ههههه طيب يستى متشكر. ها بقى هتقولى انتى كنتى بتفكرى ف ايه؟
آرين: بعفويه. اممم ابدا بصراحه كنت بعمل مقارنه بينك وبين بابي.
آدm مراد: . مقارنه؟ ازاى؟

آرين: اممم الدره جميله اوى اوى يا آدm.
احم ابدا. انا بحب بابي جدا. وبحب كل تفاصيله. وحافظه كل حاجه ف بابي. ولما شوفتك دلوقتي حسيت انى شايفه بابي قدامي. بس محتاره. طيب انت قولى. عضلات بابي اكبر منك صح؟
آدm مراد: ههههه ايوه صح.
آرين: يس. طيب وانت طويل جدا زى بابي ولا جدو آدm ولا خالو مراد؟ دى بقى محيرانى بجد.
آدm مراد: ابتسم بحب. وقال لأ انا اطول من خالو فهد بحجات بسيطه جدا.

آرين: واووو. جميل جدا. بس تعرف انا زعلانه جدا يا آدm.
آدm مراد: للحظه. ونفسه ياخدها ف حـ.ـضـ.ـنه من برائتها. لكن بيداري مشاعره. وقال ليه زعلانه يا آرين؟
آرين: عشان أنا قصيره جدا. طالعه ل مامي وماما مريم.
آدm مراد: بثقه. دي احلا حاجه فيكي يا آرين.
آرين: تؤ لأ انا كنت عايزه ابقى زى البنات الفرعه دي. ووقفت جنبه بعفويه. شوفت يا آدm انت اطول مني بكتير جدا.
آدm مراد: لما آرين قربت ووقفت جنبه. قلبه دق.

آرين: حتى تيمو اطول منى بكتير انا مضايقه بجد.
آدm مراد: نفخ بغـــضــــب واضح. وقعد ع الكورنيش. ومسح وشه بايديه بغـ.ـيظ كبير.
آرين: بحيره. مالك يا آدm انا قولت حاجه غلط؟

آريان: قرب من تمارا. اخيرا. انتى مت عـ.ـر.فيش انتى وحشانى قد ايه؟
تمارا: بتـ.ـو.تر. احم لو سمحت يا آريان...
آريان: بحب كبير. لو سمحتى انتى بقى ياتيما. خلينى اعبر عن مشاعرى. خلاص العيله كلها عرفت انى بحبك وهتقدmلك. يعنى مافيهاش حاجه لما اقولك وحشتينى.
تمارا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. لأ فيها يا آريان. وانت عارف إن كدا غلط. مش معنى اننا خرجنا مع بعض. نتكلم ف الكلام ده ومفيش اى رابط رسمي بينك وبيني.

آريان: هز راسه بزعل حقيقي وحط ايدو ف جيبه. تمام انا اسف.
تمارا: بتنهيده. لو سمحت آريان ارجوك متزعلش منى. انت عارف حقيقة مشاعرى انا كمان ناحيتك.
لكن لازم نحافظ ع الحب ده.
وانا مش متعوده انى اقول الكلام ده. وانى اسمعه منك شئ جميل. لكن انا عايزه كل حاجه تكون ف الحلال احسن. مش عايزه اخاف من حاجه لما اسمع منك غزل ليا وانا ارد عليك. ارجوك ممكن تفهم وجهة نظري.

آريان: قلبه دق بحب كبير. وابتسم من قلبه. وقال طبعا ودي حاجه تسعدني جدا. متزعليش منى. انا بس حابس عشقك جوايا 9 سنين ياتمارا. وعندى قصايد بوصف فيها جمالك. ونفسي اقولك ع كل حاجه جوايا. لكن وجهة نظرك تحترم جدا. وهصبر لحد كتب الكتاب. ووقتها بقى مش عايز اسمع منك غير كل كلام الغزل اتفقنا ياتيما؟
تمارا: اتكسفت ووشها احمر جدا. وهزت راسها وسكتت.
آريان: طيب تعالى نتمشي شويه. واعزمك ع عصير.

تمارا: ماشيه جمبه وقلبها بيدق بسعاده كبيره.
آرين: بحيره. مالك يا آدm انا قولت حاجه غلط؟
آدm مراد: بغـــضــــب. تعالى اقعدى هنا يا آرين.
آرين: قعدت جنبه مع حفظ المسافه. وبتاكل ف الدره.
آدm مراد: غمض عينيه وقال جواه. اهدا يا آدm. وحاول تتأكد من مشاعرها. علشان لو هي بتحب تيم. انت لازم تنسحب من حياتها تماما. ونفخ بنفاذ صبر. وبص ل آرين. وقال بطريقه غير مباشره. ت عـ.ـر.في إن كريم جاي بكره يتقدm لليليان؟

آرين: بطفوليه. ايوه عارفه. وكمان الدكتور آريان قرر يخطب تمارا.
آدm مراد: امم عرفت. مبروك ليهم. عارفه انا عايز افرح ب تيم.
آرين: بصتله. وقالت بغـ.ـيظ دى الله يكون ف عونها الل هتكون من نصيبه.
آدm مراد: كشر عينيه. واتعدل ليها بتركيز. وقال بمكر. ده انا بفكر اجوزهولك.
آرين: شهقت بصوت عالى. اييييه؟ انا حـ.ـر.ام عليك يا آدm.
ده تيم ده خـ.ـنـ.ـقنى بجد ف حياتى. وبتقلدو بطفوليه. اثمعي يا آرين البت دى مت عـ.ـر.فيهاش تانى.

واثمعي كمان السنتر ده انسيه خالث.
ايه ده يا آرين انتى منزله ع فونك تيك توك يتسمح حالا.
إيه ده يا آرين ممنوع تروحي الجيم غير مع باباكي وبث.
ايه ده يارينو لأ مفيش خروج من غير ما اكون موجود معاكم.
وكملت بغـ.ـيظ كبير. عارف ببقى عايزه اخـ.ـنـ.ـقه بايديا دول واقوله ارحمنااااى شويا يشيخ. والله الل دخله طب ظلمو. وتقولى اجوزهولك. لأ طبعا.
آدm مراد: ضحك من قلبه. ودي كانت أول مره.

آرين: بصت عليه بدهشه. وقالت ده بيضحك زينا؟ وقالت جواها امم ضحكتك قمر يا آدm. ايه ده. استغفر الله العظيم يارب. يخربيتك شبه بابي جدا.
آدm مراد: بتفائل. يعنى افهم من كلامك ده إن تيم اخر حد تفكري فيه؟
آرين: كشرت عينيها. بص يا آدm. هو تيم قمر جدا. وچان اخر حاجه. واي واحده تتمناه بس انا لأ ليه بقى؟
آدm مراد: صك ع أسنانه بغيره كبيره. اممم ليييه؟
آرين: أولا. لانى لسه صغيره ع الحجات دي. ومبفكرش فيها خالص.

وكمان لاني كبرت ع أساس إن تيم اخويا. وهو مش اخويا وبس لا ده لازق لحياتى بغرا. وبيعاملنى ع انى أخته. وغير كدا بيغظنى كتير.
آدm مراد: مخـ.ـنـ.ـوق جدا من وصفها ل تيم. لكن بردو مبسوط جدا إن آرين مش مقتنعه ب تيم.
وقال انا عارف انك لسه صغيره يا آرين انا كنت بهزر معاكى. المهم بقى انتى كنتى عايزه تروحي السينما؟
آرين: بفرحه كبيره ياااريت. بجد يا آدm.
آدm: طيب تعالى يلا. انا هوديكي.

آرين: شهقت بفرحه. بجد هنروح السينما بجد؟
آدm مراد: قال ايوه بجد. تعالى نروح نشوف الشباب ونطلع ع السينما ع طول.

فيلا العدوي.
آدm: وانا سمعك ايه الاقتراح ده؟
زين: بصراحه ياحج. انا عرفت إن صاحب الأرض الل جمب الفيلا بتاعتنا دي. عارضها للبيع عشان هيسافر بره مصر.
آدm: بتفكير اممم بس الارض دي مساحتها كبيره جدا يازين. بتهايألى اكبر من الفيلا دى مرتين تلاته واكتر كمان.

زين: ايوه فعلا ياحج. لكن انا سمعت عوض الجنايني بيتكلم مع الغفير بتاع الأرض دى بالصدفه. وإن صاحب الأرض دى عارضها كلها للبيع. وبصراحه انا جاتلى فكره يعنى لو...
آدm: هز راسه بابتسامه. امم انت عايز نشتريها ونبني فيها للولاد مش كدا يازين؟

زين: ابتسم. ايوه ياحج. انا فكرت وقولت ليه آريان وآدm يبعدو عننا. لما ممكن يعيشو جمنا. ومنها يعيشو براحتهم وع حريتهم. ومنها يكونو جمب امي حبيبتى لأنى عارف قد ايه هي متعلقه بااحفادها...
آدm: ابتسم. وبص ل مريم. ها ايه رايك ياروحي؟
مريم: بسعاده. ودي عايزه كلام يا آدm. ياريت بجد. اكون فرحانه اوي. إن احفادى جمب منى.
آدm: خلاص ياحبيبتى. وانا يهمنى سعادتك.

وانت يازين. امشي ف الإجراءات اللازمه. واتفق مع صاحب الأرض. وخلص فيها. بس قبل كل حاجه. تتأكد إن الأرض مفيش عليها قضايا أو مشاكل.
زين: بفرحه تمام ياحج. ربنا يخليك لينا.
مريم: طيب إن شاء الله لو اشتريت الأرض دى. هتبنى عليها فيلا؟
آدm: ياحبيبتى دى قطعة أرض كبيره جدا. يعنى يتبنى فيها اكتر من فيلا. لكن انا ف دmاغى حاجه تانيه خالص.
زين: ممكن اعرفها ياحج؟

آدm: طبعا. إن شاء الله. إن ربنا أراد واشترينا الارض دي. انا هبنى عليها. فيلا ل آريان. وفيلا ل آدm. وفيلا لوحدها كدا ع جمب. وهبنى عماره كبيره الدور ع شقتين كبـ.ـار جدا. ل مراد وزين و لبناتى وأحفادي كلهم. وهخصص جزء نتبرع بيه لأى مؤسسه خيريه.
زين: فكره جميله جدا ياحج.
رينو: بس يابابي. احنا عندنا بدال الشقه 2 ده غير خير حضرتك علينا. يعنى مالوش لزوم تتعب نفسك.

نور: فعلا يابابي. احنا مش عايزين غير حضرتك انت ومامي وبس.
آدm: ياحبيبتي انا عارف كل ده. وكمان عارف إن محمد وفهد مش حارمينكو من حاجه. لكن دى هديه منى ليكو ولاحفادى. يعنى مثلا احنا كلنا قاعدين وسهرانين مع بعض. والوقت أتأخر. هيكون لكل واحد شقته الخاصه جمب مننا. يطلع يستريح فيها. وبعدين محدش يرفض هدية آدm العدوي ابدا ولا ايه؟
مريم: بحب كبير. ربنا يديمك نعمه ف حياتنا ويبـ.ـارك ف عمرك يا آدm يارب.

كلهم بتمنى. آمين يارب العالمين.

بعد شويه.
قدام السينما.
تيم: تمام خليكو كلكو هنا وانا هروح احجز التذاكر. خلى بالك منهم يا آدm.
آدm مراد: هز راسه تمام يادكتور.
تيم: دخل يقطع التذاكر.
ليليان: آريان ياحبيب اختك.
آريان: ارغي.
ليليان: بغـ.ـيظ مكبت. احم ماشي. بقولك ياحبيبى. مش انا اختك حبيبتك وتوأمك؟
آريان: أسوأ حاجه حصلت. اخلصي عايزه تطلبى ايه؟

ليليان: كشرت عينيها. انا اسؤا حاجه. مااااشي يا آريان. ما علينا. احم انت عارف انى جايلى عريس بكره وكدا. وكنت عايزه اشترى فستان جديد.
آريان: من قلة الفساتين عندك يعنى؟
ليليان: بهمس ابو تقل دmك يشيخ.
آريان: بتقولى حاجه يالي لي؟
ليليان: بغـ.ـيظ ابدا ياحبيبى. بس يعنى انا عارفه انى عندى فساتين كتير.
بس مافيهاش حاجه لو تدلع اختك حبيبتك وتجبلها فستان.

وكملت بمكر. وتجيب ل تمارا كمان. ايه رايك لو اخد تمارا. وانت تيجى معانا وتختار ليها فستان هديه. هتبقى انت ف نظرها جينتل مان اوى اوى.
آريان: بصي هو حوارك فكسان زيك وانا فاهم دmاغك يابت. بس فكره حلوه. وبص حواليه. تعالى ف محل فساتين هناك اهو.
ليليان: ضحكت بسعاده. حبيبى اخويا حبيبى. ثوانى بقى اروح اجيب البت تمارا وكمان مريم عشان زوقها حلو.
آريان: راح ل آدm. بقولك ايه يا آدm؟
آدm مراد: قول.

آريان: انا هاخد ليليان وتمارا ومريم المحل الل جمب السينما ده عايزه تشترى فستان عشان بكره.
آدm مراد: هز راسه تمام بس متتاخروش.
آريان: ههههه يبنى دول حريم. يعنى يدوبك 3 سعات بس.
آدm مراد: وانت هتقولى. يلا ربنا معاك.
آريان: اخد ليليان وتمارا وميرو وراحو المحل.
آدm مراد: واقف وعينيه ع آرين. وفونه رن ولف ضهرو ليهم ورد ع أمير صاحبه ف كلية الشرطه.
آرين: واقفه جمب آركان. وقالت آركان عايزه كاندي.

آركان: ههههه انتى نفسك مفتوحه اوى انهردا.
آرين: بزعل ع فكره بقى انا ما اكلتش وقت الغدا. وبعدين هو انا كل ما اطلب منك حاجه هتضايقني كدا. مش عايزه منك حاجه خلاص.
آركان: ايه يابت الرقه والجمال ده. يخربيت كدا. وانا عمرى ما اضايقك بره البيت يعم. انتى عايزه الحج فهد لما يرجع يعلم عليا.
مش عارف انا محسسنى انه مخلفش غير آرين هانم.

آرين: طلعت لسانها ليه بتغـ.ـيظه. بابي حبيبي انا. وانا عارفه انك غيران عشان بيحبني موووت واسمع كلامي عشان مقولش ليه اول ما يرجع اوكي.
آركان: امري لله. عندى اخت هبله. تعالى يستى اجبلك احلا كاندى كراش. احم قصدى كاندى.
آرين: بفرحه. ايوه كدا. وحطت ايدها ف دراعه. يلا بينا.
آركان: ماشي كام خطوه ووصل لآخر الشارع. وبيضحك مع آرين.
وفجاءه جم شابين وقفو قدام آركان.
&: مساء الجمال ياغزال.

#: ايه ياكابتن انت مش شايف نفسك صغير ع الموزه الجـ.ـا.مده دي؟
آرين خافت: ووقفت ورا آركان.
آركان: بص ل آرين. وقال بجمود متخافيش ووقف قدامها وضهرو ليها وبص بغـ.ـيظ للشابين.
&: ههههه ليه متخفش بس؟ لا هتخاف يانجم. يلا يلا سيبها واتكل الحته الجـ.ـا.مده دي تلزمنا.
آركان: بغـــضــــب. مـ.ـا.تحترم نفسك يالا انت وهو. ويلا غورو من هنا عشان متغباش عليكو.
چو: ههههههههه تتغابى ع مين ياض؟ وبص لصاحبه وقال شكله لسه ف ثانوى ههههه.

آرين: بتعيط بصمت وخايفه ع اخوها.
آركان: اه ياخفه لسه ف ثانوى بس أعلمك الرجوله اوى.
چو: عينيه ع آرين بطريقه مقززه. علمهالنا بعدين المهم تعالى ياموزه. صدقينى الواد ده لسه صغير. تعالى معانا ومش هتنـ.ـد.مى.
&: لف ليها وقال دى لو لون عينيكي الحقيقى يبقى يخربيت عينيكى.
آرين: برجفه. وعـ.ـيا.ط وهمست بابي...
آركان: بغـ.ـيظ وكمان خايف ع أخته. رجع خطوه لورا. انتو لو مامشيتوش من هنا. انا هربيك انت وهو.

&: تربي مين يالا. وبص ل آرين بتعيطي ليه ياحته؟
چو: هششش بس مـ.ـا.تعيطيش ياقمر. ورفع ايدو علشان يمسك دراعها.
آرين: اتخضت وشهقت بصوت عالى.
آركان: لسه هيرفع ايدو عشان يضـ.ـر.بو.
لكن فجاءه. بوكس من آدm مراد طايرو مترين قدام.
آدm مراد: قفل المكالمه. ولف ضهرو. وبص ع آرين و آركان ومش موجودين.

واتحرك خطوتين ولمح اركان واقف وآرين وراه وبتعيط. وشاف الشابين. وصك ع اسنانه بغـــضــــب كبير. لكن شاف أن الولد هيرفع ايدو يمسك آرين. اتحرك بسرعه كبيره. وضـ.ـر.به بوكس بقوته.
آرين: شهقت بخــــوف كبير. وجـ.ـسمها بيرجف.
آركان: شاف آدm. وحـ.ـضـ.ـن أخته الل واقفه خايفه. اهدى متخافيش. آدm هيربيهم.
آدm مراد: اتحرك بغـــضــــب وقرب من الولاد وضـ.ـر.بهم بغباء.
واحد: انقذ نفسه وجري بسرعه ومرعوب. والتانى هيمـ.ـو.ت ف ايد آدm.

آرين: اول مره تخاف من آدm بالشكل ده. وخبت وشها ف حـ.ـضـ.ـن اخوها.
آدm: بيضـ.ـر.ب ومش شايف قدامه. وقال بصوت يرعـ.ـب. انت بقى كنت عايز ايييه؟
چو: بينهج بصوت عالى من الضـ.ـر.ب. ا. انا مش، مش عايز حاجه. وبلع ريقه بصعوبه سبنى الله يخليك.
آدm مراد: شـ.ـدو من شعرو وقومه من مكانه. وقال بفحيح افعى. لو شوفت وش امك هنا تانى هخليك زى الحريم. وزقه بقوته. والشاب وقع ع وشه ومناخيرو نزفت.

ورفع راسه وبص ع آدm بخبث كبير. وهز راسه ماااشي انا هربيك. وقام بصعوبه وبيكح. ومشي. ودخل ف شارع جانبي.
آدm مراد: قرب من آركان بغـــضــــب. وزعق انت ازاى تتحرك وتمشي من غير ما تقولي.
آركان: حاضن أخته. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. خلاص يا آدm الل حصل.
آدm مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بديق. آرين خلاص فوقي ومش عايزك تخافى من حاجه.

آرين: طلعت من حـ.ـضـ.ـن آركان وبتعيط بشهقات. ا. انا عايزه ارجع البيت. انا عايزه مامي. وفتحت عينيها بسرعه وصرخت حاااااسب يا آااااادااااااام. الولد الل ضـ.ـر.بته جاي ومعاه...
آدm مراد: لف وراه. وشاف الولد الل ضـ.ـر.به. جاي ومعاه اكتر من 5 شباب ومعاهم سلاح أبيض. وطلع مفاتيح العربيه. وحدفها ل آركان.

آدm مراد: بصوت غـــضــــبان. اركااااان. خدها واركبو العربيه واقفلو ع نفسكو. ولو حصل ايييه متنزلوش من العربيه فاااهمين. يلااااااا.
آركان: خاف ع أخته. وخاف ع آدm. وقال بس يا آد...
آدm مراد: اتحرك للشباب. وقال بتحذير مش هعيد كلامي تاني يا آركان. اخللللص.
آرين: عيطت بصوت عالى. وخايفه ع آدm.
آركان: بخــــوف. يلا يا آرين. تعالى.
آرين: بدmـ.ـو.ع. آدm يا آركان.

آركان: تعالى بس انا هتصرف. هتصل ع تيم و آريان. تعالى بسرعه. يلااا. واتحركو.
آدm مراد: واقف قدامهم وقبض ع ايديه.
واحد منهم ماسك سلاح أبيض شبيه للسيف. وقال هو ده الل ضـ.ـر.بك ياجو؟
جو: بيكح ايوه. وانا عايزكو تربوه. مش عايز فيه حته سليمه.
$: اشطا ياچو. وهنحط مع جتته كفنه هديه لامه انهردا.
جو: بيتألــم. ااااه. انتو مستنين اييييه. قطعوه يلاااا.
الخمسه قربو ع آدm الل واقف مكانه ومتحركش. وبص ع يمينه.

شاف واحد بيفك جنزير من كوتش المكنه بتاعته. واتحرك بسرعه. واخد الجنزير من ايد الشاب. وراح ع الخمسه. وهجم عليهم بغيره وغـــضــــب كبير.
آركان: اركبى يا آرين بسرعه.
آرين: ركبت وجـ.ـسمها كله بيترعش من الخــــوف وبتعيط.
آركان: قفل باب العربيه ع أخته. وهو واقف بره. وطلع فونه واتصل بسرعه ع تيم. ورد عليه. وقاله. واتصل ع آريان.
آريان: هههههه. عارفه يامريم. البت ليليان دي اكبر واحده مصلحجيه.

مريم: ههههه حـ.ـر.ام عليك يا آريان. دي لي لي طيبه جدا.
آريان: والله انتى الل طيبه. رابع فستان تقيسه. والفيلم هيفوتنا ومش هنحضره. وهتقولى آريان قال. واتفضلى. آركان بيتصل اهو اكيد بيستعجلنا. ثوانى هرد عليه. الو.
آركان: بلهفه. ايوه يا آريان انت فين تعالى بسرعه.
آريان: كشر عينيه بقلق. انا ف محل جمب السينما. انت مال صوتك ف ايه؟
آركان: تعالى بسرعه يا آريان. ف شباب مسلحين بيضـ.ـر.بو آدm.

آريان: فتح عينيه بصدmه كبيره ايييه؟ مسلحين. وقفل المكالمه. ولف ل مريم. وقال بلخبطه مريم بصي ا. انا نازل بسرعه وراجع تانى. متخرجوش من المحل ماشي. استنوني هنا. وسابها ومشي بسرعه.
ميرو: كشرت عينيها بعدm فهم. هو آريان ماله انا مش فاهمه حاجه؟

تيم: خارج من السينما بيجري بسرعه. وراح عند آركان. فين آدm يا آركان؟
آركان: شارو بايدو. هناك اخر الشارع عند الزحمه دي.
تيم: طلع يجري بسرعه. وآريان وصل بسرعه.
ليليان: خرجت من البروا. ولابسه فستان رقيق. وبتلف حوالين نفسها. ها ايه رايك ياميرو. حلو اوي مش كدا؟
ميرو: بانبهار. واو يجنن عليكى يالي لي. بجد تحفه.
تمارا: خرجت هي كمان. طيب وانا ايه رايك؟
ليليان وميرو. ف صوت واحد يخربيت الجماااال.

تمارا: ابتسمت بحرج. احم ميرسي يا بنات. وبصت حواليها اومال فين آريان يامريم؟
ميرو: بحيره. والله آركان اتصل عليه. وخرج بسرعه من المحل.
ليليان: كشرت عينيها. لاا هو الواد ده هيخلع ولا ايه؟ عتلاق مايحصل ابدا. ولازم ادبسه وهيدفع يعنى هيدفع.
ميرو: شهقت بصوت مهموس. عليكى ايه؟ الله يخربيتك ياچود. بصي طول ما انتى ماشيه ورا چود الل اصغر منك دى. انتى مش هتنفعي.

تمارا: هههههههه بصراحه اتصـ.ـد.مت. بكالوريوس الهندسه مش لايق عليكى يالي لي هههههه صح ياميرو ههههه
ليليان: هيهيهي. خفه يابت انتى وهي. بكره نشوفك يختى وانتى بتترافعي عن ابو دهشان الل عور ام شوقيه عشان خاطر ايجار الشهر.
ميرو: هههههههه.
تمارا: كشرت عينيها بغـ.ـيظ مكبت. مااااشي ياليليان هانم. كلها بكره واشوفك وانتى شبه الكتكوت المبلول قدام كريم اوكي.
ليليان: بهيام. هيييح كيمو. يلهوى ع جمال أمه.

ميرو: وتمارا بصو لبعض ببلاها. وخبطو كف ع كف.
ليليان: انتبهت. بقولك ايه يامعقده منك ليها. انا هدخل البس فستانى. وانا خلاص حجزت ده. واما نشوف سي آريان باشا. يلا تعالى ابت اتموره ورايا.
تمارا: همست بغباء. تموره؟
ميرو: هههههههه معلش استحمليها ياتيما. هي كدا سعات بتجيلها الحاله. يلا ادخلى غيرى الفستان. وانا هستناكم هنا ونتصل ع آريان قبل ما يشوفك بالجمال ده ويروح يتقدmلك حالا...
تمارا: بحرج اوكي.

تيم بيجري بسرعه. وآريان وراه ع طول. لكن وقفو مره واحده. وفتحو عينيهم ع الآخر بدهشه كبيره.
آريان: بينهج. وقال بزهول. ينهار اسو، آدm قــ,تــلهم.
تيم: بينهج و ابتسم. مايبقاش ابن العدوي. لو معملش كدا.
آدm مراد: ضـ.ـر.بهم كلهم. واتنين واقعين قدامه ع الأرض. وبيربط 3 بالجنزير جمب بعض. واتعدل بغـــضــــب. وبص ع الشاب الل جاب الشباب دي.

جو: واقف مصدوم من قوة آدm. وأنه مخلاش فيهم حته سليمه. وشاف آدm جاي عليه. وبلع ريقه بصعوبه. وجه يجرى.
آدm مراد: جري وراه بسرعة البرق. وجابه من قفاه. وضـ.ـر.به روسيه. وشـ.ـدو من التيشرت وجرجره جمب اصحابه. ورماه جمبهم.
تيم وآريان. راحو وقفو جمب آدm.
تيم: بفخر. اي مساعده يا آدm باشا؟
آريان: تنح. مساعده؟ ده واكل العيال...
آدm مراد: هز راسه بغـــضــــب. ايوه ياتيم. اتصل ع عمى مالك. يبعت فريق ياخد الكلاب دول ع الحجز.

تيم: رفع حاجبه. اممم تمام. واتصل ع مالك.
آريان: قرب من آدm. هو ايه الل حصل يصحبى يخليك تشلوحهم كدا؟
آدm مراد: بص قدامه بغـ.ـيظ. وقال غلطو يا آريان. غلطو غلط كبير جدا. وسابهم ومشي.
الناس كل واحد رجع مكانه. والزحمه خفت.

آدm مراد: راح عند آرين.
آرين: بتعيط. وشافت آدm جاي. وضحكت بدmـ.ـو.ع. ونزلت بسرعه من العربيه.
آركان: بخــــوف ع أخته آرين. اركبي العربيه خلى اليوم ده يعدى.
آرين: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. آدm جه هناك اهو يا آركان.
آركان: بص قدامه. وشافه. وهز راسه واتنهد بأريحيه أنه بخير.
آدm مراد: قرب منهم. وقال آرين انتى كويسه؟
آرين: قربت منه ووقفت قدامه ورفعت راسها ليه. وابتسمت بدmـ.ـو.ع ايوه انا كويسه. انت كويس يا آدm.

آدm مراد: جواه غـ.ـيظ كبير. ولكن شاف لون عيونها بتلمع مع الدmـ.ـو.ع. وعشقه ليها بيزيد. انا كويس. وكمل بصوت جهورى وتانى مره متتحركيش خطوه واحده غير لما اكون معاكي.
آركان: والله يا آدm هي الل زنت عليا وكانت عايزه كاندي. وزعلت منى. وانا عشان مزعلهاش اخدتها ع اول الشارع عند الراجـ.ـل عشان اجبلها. طلعو قدامنا الحـ.ـيو.ان هو والتاني. صدقنى انا كنت هربيهم بس بصراحه خــــوفت ع آرين جدا.

آرين: بحرج كبير نزلت وشها ف الارض ببراه. وسكتت.
آدm مراد: بشبح ابتسامه. كنتى عايزه كاندى؟
آرين: هزت راسها بزعل لأ خلاص مش عايزه حاجه.
آدm مراد: ارفعى راسك فوق يا آرين وكلمينى. كنتى عايزه كاندى؟
آرين: رفعت راسها وعينيها جت ف عينيه وهزت راسها ايوه كنت عايزه.
آدm مراد: بابتسامه جذابه. وانا قولتلك قبل كدا لما تحتاجي لأى حاجه تطلبي مني انا، انا وبس تمام يا آرين؟

آرين: ابتسمت بمرح. وهزت راسها اوكي يا آدm. وبعدها شهقت بصوت عالى. وقالت آدm انت عملت ايه ف المجرمين؟ ضـ.ـر.بتهم؟
آدm مراد: ههههه لتانى مره. ايوه يستى. ضـ.ـر.بت المجرمين. ومش عايزك تخافى من حاجه.
آرين: بخــــوف. احم ممكن نروح. انا عايزه مامي.
آدm مراد: مش عايز اشوف لمحة خــــوف ف عينيكى طول ما انتى معايا. ومش هنروح قبل ما تتفرجي ع الفيلم. اوكي. وتعالى معايا يلا.
آرين: بصت ل آركان ول آدm وقالت ع فين؟

آدm مراد: اجبلك كاندى. يلا بينا. تعالى يا آركان.
آرين: بمرح يس. آدm هيجبلي كل حاجه.
آدm مراد: ضحك بصمت. واخدها ومشي جمبها. ومعاه آركان. وراح اشترى ليها كل حاجه هي عايزاها.
وبعد شويه. القوه جت. وآدm شرح للظابط كل حاجه.
وتيم رفض إن آرين تدخل القسم.
ومالك اتصل ع الظابط. واتصرف. واخدو الشباب ع القسم.
آريان: راح بسرعه ع المحل. واشترى فستان ليليان وتمارا. وقال ل مريم تشترى فستان لكن رفضت.

وبعد كده. دخلو السينما. والشباب قاعدين جمب بعض. والبنات جمب بعض. وكان آدm بيسـ.ـر.ق النظرات لحبيبته كل شويه. وضحك من قلبه ع شكلها وهي بتاكل الفيشار ومنـ.ـد.مجه مع أحداث الفيلم.

بعد شويه. فيلا العدوي.
محمد: قام وقف طيب ياجماعه تستأذن احنا بقى.
مريم: ع فين بس يامحمد لسه بدرى يبنى.
محمد: بدرى ايه بس ياست الكل الساعه 11
مريم: بصت ل آدm. الولاد اتأخرو يا آدm.
آدm: انا اتصلت ع تيم. وقال جايين ف الطريق. يعنى كلها دقايق ويكونوا هنا.
محمد: طيب تمام. وتيم هيجيب تمارا. وهيروحو ع البيت. نسبقهم احنا. يلا يانورى.
نور: قامت. يلا يا حبيبي. وسلمت ع مريم. وآدm ورينو. وباقى العيله.

محمد: سلم عليهم. واخد نور ومشيو.
آدm: لاحظ تـ.ـو.تر رينو. ايه يارينو ياحبيبتى مالك؟
رينو: بصراحه يابابي. خايفه لما فهد يعرف إن آرين خرجت وكمان راجعه بعد 11.
آدm: هز راسه. يابـ.ـنتى هي آرين لوحدها. أخواتها معاها.
مريم: متقلقيش يارينو ياحبيبتى. وبعدين مافيهاش حاجه يعنى لما يخرجو. البنات خارجه من امتحانات. والله يكون ف عونهم. ومدام كل واحده اخوها معاها فين المشكله؟
رينو: بخـ.ـنـ.ـقه. ربنا يستر إن شاء الله.

بعد شويه. الشباب وصلو.
شاهين: واقف وغـ.ـصـ.ـب عنه بص ع مريم. لكن افتكر كلام عوض. وبص بعيد.
آدm مراد: نزل من العربيه. وقرب من كل الشباب وقال. بقولكو ايه؟
كلهم ايه؟
آدm مراد: مش لازم الل حصل انهردا. حد يعرف بيه ع الاقل دلوقتي. لأن عمتو لارين قلقانه من غير حاجه. اتفقنا؟
كلهم: تمام. اتفقنا.
آدm مراد: بتحذير. وانتى يا آرين ياريت متقوليش حاجه عشان المصلحه العامه. اوكي؟
آرين: هزت كتافها اوكي.

تيم: طيب يلا بقى علشان اسلم عليهم. واوصل رينو ع البيت قبل ما اروح.
آدm مراد: معلش يا دكتور. انا هوصل عمتو.
تيم: ليه يبنى. انت راجع تعبان من الكليه. ده غير الل انت عملته مع العيال. ارتاح انت وانا هوصلهم.
آدm مراد: انا مش تعبان. لكن انا عايز اوصل عمتو. وقال بمكر. انا يعم فين وفين لما بشوفهم.
تيم: ابتسم خلاص زي ما تحب.

كلهم دخلو الفيلا، وسلمو ع بعض.
تيم: اخد تمارا ومشيو.
رينو: قامت. تصبحو ع خير ياجماعه.
آدm: مـ.ـا.تباتى هنا يارينو.
رينو: ابتسمت بحب. معلش بقى يابابي عشان سي آركان ميزعلش.
بكره إن شاء الله. هكون موجوده من بدرى. عشان عروستنا القمر ليليان.
آدm: هز راسه تمام. وبص ل آدm مراد. وصلهم ياحبيب جدك. ومتتاخرش.
آدm مراد: حاضر يا بابا. اتفضلى ياعمتو.
رينو: تسلملي ياحبيب عمتك. واتحركت. ومعاها آرين.

آدm مراد: خرج. وفتح الباب ل رينو وركبت جمبه. وفتح الباب ل آرين وابتسملها. وركبت جمب آركان ف الخلف. وآدm ركب وساق.
زين: مسح وشه بايديه بتعب. طيب ياحج انا يدوبك اطلع اصلى وانام.
آدm: ماشي يازين. ومش عايزك تفكر كتير ماشي.
زين: هز راسه. وابتسم بخبث متقلقش ياحج. وقال جواه هيكل نهايته محتومه. وقام واخد ريتال وطلعو.
فريحه: قامت وقلقانه ع مراد. وطلعت تنيم تالين وتنام.
ميرو: قامت عايزين منى حاجه قبل ما اطلع.

مريم: ابتسمت. عايزاكي بخير وسعاده ياروحي.
آدm: ابتسم. تصبحي ع اخبـ.ـار جميله زيك ياميرو.
ميرو: ابتسمت وسلمت عليهم وطلعت.
ليليان: وآريان سلمو عليهم وطلعو.
آدm: بص ل مريم. يلا يا روحي.
مريم: مش هنستنى آدm لما يرجع بالسلامه؟
آدm: قام وقف. وابتسم متقلقيش ع حفيدى. وبعدين احنا لسه هنصلى. هيكون رجع بالسلامه إن شاء الله.
مريم: قامت. إن شاء الله. يلا ياحبيبى. وطلعو.

آدm مراد: وصل تحت العماره. ونزل. وطلع معاهم لحد باب الشقه.
رينو: تعالى ادخل يا آدm.
آدm مراد: ابتسم. معلش ياعمتو. الوقت أتأخر. مره تانيه بقى. انتى مش عايزه منى اي حاجه.
رينو: ابتسمت. عايزه سلامتك ياقلبي. وخلي بالك من نفسك.
آدm مراد: إن شاء الله ياحبيبتى.
آرين: آدm سوق ع مهلك. انت سواقتك متهوره جدا. زي بابي.
آدm مراد: ضحك حاضر يا آرين. يلا تصبحو ع خير.
كلهم: وانت بخير.

رينو: آدm رن عليا اول ما توصل طمنى عليك يا حبيبي.
آدm مراد: حاضر ياحبيبتى. يلا ادخلى واقفلى عشان انزل.
رينو: قفلت. وآدm نزل وركب العربيه واتحرك. وجواه مشاعر متلخبطه.
عند رينو.
رينو: غيرت هدومها. وراحت ل آركان تطمن عليه. وخبطت. وقالت آركان؟
آركان: ثوانى ياماما متدخليش انا بلبس.
رينو: بصت ف الساعه. وكانت 1 كل ده بتغير يا آركان؟
آركان: فتح الباب اتفضلى ياست الكل. معلش كنت باخد شاور سخن.

رينو: دخلت. ماشي ياحبيب مامي. تحب تاكل او تشرب حاجه اعملهالك قبل ما تنام؟
آركان: بيتاوب. لأ انا ع أخري. آرين بـ.ـنتك مخلتناش نفسنا ف حاجه. اكلنا كل حاجه ع الكورنيش.
رينو: ههههه بألف هنا ياحبيبى. طيب انا هروح اطمن عليها. وانت نام ع طول عشان صلاة الفجر اوكي؟
آركان: هز راسه ماشي. هقعد شويه ع النت وبعدها انام.
رينو: ااه يبقى هتتعبنى وانا بصحيك زي كل يوم.
آركان: انا؟ دانا حمل وديع. دانا نسمه.

رينو: ههههه امم هنشوف حوار نسمه ده وقت الصلاه. وساعتها متزعلش منى بقى اوكي.
آركان: ابوس ايدك يارينو هانم بلاش ميا ف قفايا وانا نايم. آرين علمتك الشقاوه. البت دى مـ.ـجـ.ـنو.نه والله العظيم.
رينو: بتحذير. آركاااان. وبعدين معاك. اختك حبيبتك عيب تقول عليها كدا. اختك مش مـ.ـجـ.ـنو.نه اوكي.
آركان: امم انتى هتقوليلي. طيب انا راضي زمتك. امبـ.ـارح انا وهي بـ.ـنتفرج ع فيلم اكشن خيال علمي عادي جدا.

الاقيها مطالعالى كمية اسئله ف قلب الفيلم. تقولى ليه الريبوت الألــمانى خبيث وبيقــ,تــل ف البشر. وليه الريبوت الأمريكي بيحمي البشر. وليه الريبوت الطيب لما بيشوف حد اتقــ,تــل قدامه مابيعـ.ـيطش زي ما انا بعيط؟
وليه الريبوت الشرير مابيضحكش ضحكه شريره بعد ما بيقــ,تــل البشر ف نهاية الفيلم؟

رينو: ههههههه. بجد؟ ما انت عارف آرين اختك بتحب تسأل عن حجات كتير وغريبه ف نفس الوقت وسعات انا بتهرب منها ههههه معلش اختك وبتحب تشغل عقلها كتير. يلا ياحبيبى هسيبك انا وهروح اطمن عليها. تصبح ع خير.
آركان: وحضرتك بخير.
آرين: خارجه من الاوضه.
آركان: ماما...
رينو: لفت ليه. نعم يا حبيبى؟
آركان: بتنهيده. هو بابا كلمك؟
رينو: هزت راسها بزعل. لأ...
آركان: بابا وحشنى اوى.

رينو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. ربنا يرجعو لينا بالسلامه.
آركان: يارب ويكون بخير.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بحب. هو اكيد بخير ياحبيبى. انت بس ادعيله ف كل صلاه وربنا هيستجيب.
آركان: إن شاء الله. تصبحي ع خير.
رينو: وانت بخير. وخرجت.
آرين ف اوضتها. لابسه بيجامه وعليها رسوم كرتونيه مضحكه.
وعامله شعرها ديل حصان من الناحيتين. وقاعده ف نص السرير. وبتكلم نفسها.

تؤ آدm لما قرب من المجرم ده. ضـ.ـر.به ف جمبه ولا وشه؟ تؤ بتهائلي ف وشه عشان عينيه ورمت احسن احسن يستاهل الحقير ده
انا بقى عايزه لما اكبر اكون ظابط مخابرات زي بابي فهد حبيبى وخالو مراد القمر وكمان آدm. عشان اى حد يقرب مني اقوم بوووم بوكس ف وشه كدا. وكيم بوكس تانى ف نفس ذات الوش برضو.
وبعد ما اضـ.ـر.به. اطلع السلاح واحطه ع راسه. وافرح جدا واضحك ضحكه شريره متقطعه وهو يكون مرعوب منى وبترجانى ارحمه.

ايوه طبعا وهو انا اى حد؟ دا انا آرين فهد السيوفي.
امممم. تؤ بس آدm اطول منى بكتير انا هضـ.ـر.ب المجرم ده ازاى؟ ايوووه ف بطنه، وزززو تانى ف بطنه ع طول.
ايه زو دي كمان؟ ايه الهبل ده؟ اوووف انت فين بقى يابابي نفسي احكيلك كل حاجه وعايزه أسألك ع حجات كتير جدا. اممم كان ف كيس شبسي هنا راح فين؟ لما اقوم اشوفه.
وقامت بسرعه بتدور ع الشبسي. وبتغنى كرتون ريبونزل أجنبي.

Oh my heart, let the strength appear to me. He returned to me. He used to be lost in time, loosen the wounds. I will return to him. He will return to me. He used to return to a lost time.
ياورده المعي. خلي القوه تبان. يرجع إلى كان. إلى ضاع زمان. خففي الجروح. رجعي إلى فات. يرجع إلى كان. يرجع إلى ضاع. ضاع من زمان.
ايه ده. هو الشييبس فين؟ ياورده المعي. خلي الشيبس يبااااااان.
رينو: هههههههههه. يامـ.ـجـ.ـنو.نه.

آرين: هيييه مامي. حضرتك واقفه ع الباب هنا من امتى؟
رينو: دخلت بابتسامه. من اول كيس الشيبسي.
آرين: ببراه. اممم. طيب هو راح فين؟
رينو: بمكر. اخوكي آركان اكله.
آرين: بغـ.ـيظ مكبت. اييييه؟ هو ع طول ياكل حاجتى ليه بقى؟ ماليش دعوه دي الشيبس بتاعي انا. وتيم الل جايبهولى مع الشوكيلت. اعااااا. اعمل ايه ف ابنك ده بقى؟
رينو: ههههه عارفه لو بابي كان موجود وشافك كدا دلوقتي كان عمل ايه؟

آرين: بزعل طفولي. بابي كان زمانه اخدنى السوبر ماركت وجابلي كل حاجه. اعااااااا بابي وحشنى اوى اوى.
رينو: ههههه يابـ.ـنتى انتى مش هتكبري بقى.
آرين: بدلع. تؤ اكبر ايه بس. انا كدا حلوه اوي. وانا بنوته 16 سنه. لسه بدرى اوى عشان اكبر.
وكملت بغـ.ـيظ. انا هروح لابنك ده ينزل يجبلى شيبس دلوقتي.

رينو: ينزل؟ هههههه بلاش عشان هيطلب قصاد الطلب ده. تكويله القميص وتعملي قهوه وعصير وممكن يخليكى تعملى عشا كمان. وف الاخر يقولك ماليش نفس خلاص ههههه.
آرين: بتتنفس غـ.ـيظ. وصكت ع أسنانها. وبعدين بقى هو الواد ده مش هيجيبها لبر معايا؟
رينو: خبطتها ع راسها. عيب تقولى ع اخوكي واد. انا مش عارفه انتو طالعين لمين كدا؟ ع العموم تعالى انا هديكي شوكلت من عندى. خديها واسمعى الكلام ونامي اوكي.

آرين: بمرح يس يس. اجمل MoOoOM ف العالم كله ههههه.
رينو: ههههه تعالى يالمضه يلا.
آرين: بمرح اووووووكي يلا بينا.

فيلا العدوي.
آدm مراد: نزل من العربيه. وبص ع شاهين ومتكلمش.
ودخل الفيلا. وملقاش حد موجود تحت. وطلع ع السلم ووصل الدور الاول.
مريم: ف الطرقه حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.
آدm مراد: ابتسم بحب ووقف مكانه. الله يسلمك ياماما. ايه انتى منمتيش ليه؟
مريم: ومن امتى بنام. وحد من ولادي بره البيت.
آدm مراد: باس جبينها. ياحبيبتي انا مش عايزك تقلقي عليا.
مريم: ربنا يطمن قلبي عليك ديما ياروحي. وصلت رينو بالسلامه؟

آدm مراد: ايوه يا حبيبتي. واتصلت عليها من شويه طمنتها عليا.
مريم: ابتسمت. طيب ياحبيبى. اطلع نام واستريح انت من الصبح مستريحتش.
آدm مراد: حاضر ياحبيبتى. تصبحي ع خير.
مريم: وانت بخير وسعاده.
آدm مراد: طلع ع السلم.
ومريم: دخلت الاوضه. وبتقــلـــع الاسدال.
آدm: نايم ومرجع ضهرو لورا. وقفل الكتاب. وقال ها اطمنتي ع حفيدك؟
مريم: راحت جمبه. ايوه ياحبيبى. وربنا يطمنى ع مراد وفهد ويريح قلوبنا جميعا.

آدm: ابتسم بحب كبير. آمين ياروحي. يلا بقى ننام احنا سهرنا انهردا.
مريم: ايوه عندك حق. انت ظبطت المنبه لصلاة الفجر؟
آدm: ايوه ياروحي. تعالى بقى. حـ.ـضـ.ـنك وحشنى اوى.
مريم: ضحكت. وقفلت الاضاءه. ونامت ف حـ.ـضـ.ـنه تصبح ع خير.
آدm: أخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وابتسم وانتى بخير. وغمض عينيه ونامو بعمق.

بعد فتره الساعه 4 الفجر.
مراد: فتح الاوضه ببطء شـ.ـديد. وقرب من فريحة قلبه وكانت نايمه. وباسها باشتياق كبير وهمس فريحتى
عند فهد
رينو نايمه: وفتحت عينيها. وشهقت فاااااهد.
فيلا العدوي.
ف منزل عوض
زينب: نايمه بعمق.
عوض: نايم صاحي ومش عارف ينام. وبيتقلب جمبها كل شويه.
زينب: حست بيه وفتحت عينيها مره واتنين. واستغربت أنه لسه صاحي. واتعدلت مكانها وبتتاوب. وقالت ايه ياعوض. انت لسه صاحي؟
عوض: اتعدل بخـ.ـنـ.ـقه. ايوه يازينب لسه صاحي. ومش عارف انام. النوم طار من عينى.
زينب: بعدm فهم. ليه جرا ايه؟ عشان النوم يطير. ما انت متعشي قبل ما تنام.

عوض: نفخ بزهق. انام ازاى بس يازينب انتى مت عـ.ـر.فيش حاجه. اني حاسس انى عملت مصيبه. ومش عارف اعمل ايه؟
زينب: بقلق. نهارك اسو، ياعوض انت سرقت ولا نهبت ع حد؟
عوض: بغـ.ـيظ يابت اتهدى وقولى كلمتين حلوين يخربيتك. سرقة ايه وزفت ايه هو احنا بتوع الكلام ده.
زينب: بقلق اكبر. عملت ايه ياعوض؟
عوض: بصلها بتردد...
زينب: اتكلم يامدهول عملت ايه. قلبى واكلنى انطق اخلص.
عوض: بصي اني هقولك. بس متتظرظريش عليا.

زينب: شهقت هي وصلت للظرظره ياعوض. الله يجيبك ياطولة البال. ياراجـ.ـل انطق انا بصحي من النجمه.
عوض: نفخ بديق حقيقي استغفر الله العظيم يارب. ماشي هنطق اهو. اسمعى يستى. اني عملت القهوه وروحت اوديها للحرس. حصل، وقالها ع حوار شاهين وهو مع بعض. وخلص. وقال هو ده الل حصل. واني من ساعتها حاسس اني عملت مصيبه و مخـ.ـنـ.ـوق.
زينب: بزهول. خبطت ايدها ع قلبها. وقالت ينهار عيلتك واهلك كلهم مطين؟

انت ايه الل انت هببته ده ياعوض؟ انت عارف انت عملت ايه؟
ده سيدى آدm بيه لو شم بس خبر. ممكن يخلص عليك. ولا يدفنك حي. ولا يحطك ف دmاغه. ياسوادك يازينب ياحظك المهبب ياززززيييييينب.
عوض: بنرفزه. اكتمى جاك خابط ف نفوخك انتى كمان. هو انى ناقص خــــوف لما هترعـ.ـبينى الله يخربيتك.
زينب: بغـ.ـيظ. مرعوب؟ انت لسه شوفت رعـ.ـب؟
بقي يهبل واحد لسه مـ.ـا.تمش شغل يوم واحد. ويسالك عن العيله. تقر و تعترف بكل حاجه من غير مـ.ـا.تاخد قلم حتى؟

يامرارك يازينب. ياوقعتنا المنيله بنيله.
عوض: بخـ.ـنـ.ـقه. يابت وطي صوتك العيال هتصحى. واني فهمتك قصدى.
اني والله العظيم. قولتله بحسن نيه. وكمان انى قولت اخــــوفه من هيبة العيله. وأعرفه هو شغال عند مين. وكمان انى مجبتش سيرة الحريم. و...
زينب: بخــــوف. قاطعته بسرعه. بسسسس الله يخربيتك اسمهم حريم؟
اكتم انت مش عارف دmاغ سيدى آدm بيه؟ ده ممكن يكون مركب مكرفونات ف كل مكان. ويسمعنا.

عوض: بص للسقف ببلاها. وقال ينهار مدوحس.
طب والعمل يازينب. انى خايف وكمان ضميري واجعنى وخايف.
زينب: رايحه جايه ف الاوضه بحيره كبيره.
وقالت مش عارفه. ماهو ممكن يكون بيسأل بحسن نيه. وممكن يكون حد زاقو ع العيله. الله ينتقم من الظالم يشيخ. قلبت دmاغي، اوووف.
عوض: يابت منا قولتلك انى حكيتله ع الل يخــــوفه. مقولتش حاجه اكتر من كدا.
زينب: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. يخــــوفه؟

انت قولت ع كل حاجه ياخويا. دانت قولتله ع كل حركه بيصحو امتى؟ وينامو امتى؟
وكمان بيت المزرعه وسهيل الحصان وخصوصيات سي آدm بيه الصغير. وشهقت ولطـ.ـمـ.ـت ع وشها ينهار مش فايت لو سي آدm بيه الصغير شم خبر. هتبقى ارمله بدرررررى ياززززيييينب
عوض: بقلق وغـــضــــب. الله يخربيت ال يفكر يحكى للحريم حاجه. انى غلطان انى قولتلك ع حاجه.
انى اه منكرش انى غلطت. بس انى قصدت انى اخليه يخاف من العيله.

وكدا كدا يختى هو حرس ورديات. يعنى هيعرف سيدى آدm بيه بيصحى امتى.
والبسين مش ف تانى بلد. وبيت المزرعه بيرحوه ف الصيف.
انى نيتى كانت خير. وفزى اتخمدى قلقتينى اكتر مانى قلقان ومرعوب منك لله نسوان هم.
زينب: عوجت بوقها. مني لله. اه تبوظ الدنيا وتعكها ع دmاغنا ونيتك خير. ونسوان هم.
يلا الله يرحمك ياعوض. ورايحه اتخمد. واتخمد انت كمان. وزي ما ربك رايد هيكون. وراحت ع السرير وشـ.ـدت الغطا بزهق.

عوض: مسح وشه بايديه بقلق ونفخ بنفاذ صبر. وراح ع السرير. وشـ.ـد الغطا. ونام وهو مخـ.ـنـ.ـوق.

جوه الفيلا.
آدm مراد: قبل ما يطلع ع اوضته. اطمن ع تالين. ودخل اوضته وراح الحمام واخد شاور وخرج. ولبس بنطلون وتيشرت. واتصل ع زميل ليه. وطلب منه طلب مهم. ورايح ينام ع السرير.
الباب خبط.
آدm مراد: اتعدل ووقف باستغراب. ادخل.
فريحه: دخلت وابتسمت حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.
آدm مراد: ابتسم. الله يسلمك ياماما. ايه مش جايلك نوم ولا ايه؟

فريحه: بابتسامه. طبعا مش هنام غير بعد ما اطمن عليك. انت متعرفش انت كنت وحشنى اوى قد ايه؟
آدm مراد: حبيبتى يا امي ربنا يبـ.ـاركلى فيكى.
فريحه: ويبـ.ـاركلى فيكو ياولادي. المهم ياحبيبى جعان انزل اجهزلك عشا؟
آدm مراد: افتكر آرين. وابتسم لا ياحبيبتي انا شبعان جدا. انا بس محتاج انام.
فريحه: حطت ايدها ع خدو. وماله يانور عيني نوم الهنا إن شاء الله. تصبح ع خير.
آدm مراد: وانتى بخير ياحبيبتى.

فريحه: خرجت. وراحت تطمن ع ميرو...
ميرو: لابسه بيجامه رقيقه. وفرده شعرها. وقاعده ع طرف السرير ومرجعه ضهرها لورا. وسرحانه.
فريحه: خبطت. مره واتنين. وقالت معقول نامت؟ وفتحت الباب بشويش.
ميرو: انتبهت. وشافت فريحه. احم. وابتسمت اهلا مامي.
فريحه: دخلت. حبيبتي انا خبطت عليكى. وفكرتك نمتى لما مردتيش. انتى كويسه؟
ميرو: الحمدلله انا كويسه جدا. بس كنت سرحانه بفكر ف بابي وأنه متصلش تانى عشان يطمن.

فريحه: مسدت ع شعرها. اكيد غـ.ـصـ.ـب عنه ياحبيبتى. انتى عارفه مراد روحه فيكى انتى وآدm وتالين.
ميرو: بمرح. اممم ولما انا وآدm وتوتا روحه بقى. انتى يافريحه تبقى ايه؟
فريحه: ضحكت. انا ايه يابت انا مـ.ـر.اته عادي يعنى.
ميرو: لفت حواليها بمرح. ووقفت قدامها. ومسكت أيد فريحه وبتقلد مراد وبنفس الطريقه.
فريحتى وحشتينى اوى اوى يابت يافريحه يخربيت كدا، كل ده جمدان. هههههههه.

فريحه: ههههههههه. يابت حـ.ـر.ام عليكى للحظه تخيلت ابوكي قدامي ههههه.
ميرو: هههههههه مسيطر اوى مراد.
فريحه: بتنهيدة حب. مراد؟ ربنا وحده الل عالم هو عندى ايه؟ ربنا يحميه ويرجعهولى بالسلامه.
ميرو: يارب يامامي. انا بجد مبسوطه اوى ع عشق بابي ليكي.
بجد حبه نادر جدا. قليل جدا الل تقابليه ف حياتك ويجاهد نفسه عشان بس يشوف ابتسامتك وانك ع طول مبسوطه وسعيده.

فريحه: حست ببـ.ـنتها. وضمتها لقلبها بحنان كبير. ومسدت ع ضهرها.
وقالت ت عـ.ـر.في ياحبيبتى إن ماما مريم قالت نفس كلامك ده زمان.
وانا شايفه إنك نسخه مصغره منها. وإن شاء الله انا واثقه من إن ربنا هيكرمك ويريح قلبك يامريم يابـ.ـنتى.
ميرو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. واتنهدت. ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه وابتسمت. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنها. حبيبتى يامامي ربنا يخليكي ليا يارب.

فريحه: بابتسامه. ويخليكى لقلبى يانبض قلبى. يلا ارتاحي شويه. انتى صاحيه من بدرى. تصبحي ع خير.
ميرو: وحضرتك بخير وسعاده.
فريحه: خرجت. وراحت ع اوضتها. وقــلـــعت الاسدال. وراحت ع السرير. وبتدعي بقلبها لجوزها واولادها. ونامت بعد تفكير ف عشق المراد.

آدm مراد: نايم ع السرير. وغمض عينيه. وشاف صورة آرين وهي ف السينما وبتاكل الفيشار ومنـ.ـد.مجه وفاتحه بوقها بزهول من أحداث الفيلم. والفيشار بيقع منها. وابتسم تلقائي ع برأتها وعفويتها.
ونام ع ضهرو. وحط ايدو ورا راسه. وفتح عينيه. واستغرب نفسه. هي الوحيده الل بيضحك من قلبه معاها. هي وبس...
وافتكر اسألتها عن الفيلم. ازاى البطل بيطير ف الجو. وبينزل ع الأرض من غير بـ.ـارشوت؟

وازاى البطل بعد ما يمـ.ـو.ت. البطله تزعق ليه يقوم يرجع من المـ.ـو.ت تانى؟
وازاى البطله تحب واحد زميلها وبعدها تحب كمان البطل؟
وضحك بصمت لأن ده طبع عندها تسأل كتير. واتنهد بحب. وقال بحبك يا آرين وكمل بثقه وقريباً هتكونى ملك ال آدm. وغمض عينيه ونام.
عند ميرو.
نايمه ع السرير. وبتفكر ف تيم. وغمضت عينيها. وبتحاول تنام. لكن مش عارفه. وفتحت عينيها واتنهدت.

وقامت. وراحت عند الدولاب. وجابت المفكره. وقعدت ع كرسي المكتب وشغلت إضاءة المكتب. وفتحت ع صفحه. ومسكت القلم. وكتبت.
انهردا كان يوم رغم صعوبته إلا أنه من اجمل الايام.
حسيت فيه للحظه عن غيرة تيم. ايوه هي كانت لحظه صغيره لكن احساسها حلو اوى.
انا شوفت عيون تيم انهردا وانا ف الجامعه بوضوح.
عيونه جميله اوى. لأ مش جميله وبس. عيون فيها جمال بلوره نادرة الوجود. ايوه انا شوفتها كدا.

حسيتها ايكونه جميله جدا جديره انى اقول تشبه الكره الارضيه.
ورجعنا مع بعض. هو وصلنى وجابلى علبة شوكليت كامله. رغم أنه مابيحبهاش.
لكن ياترى ممكن اكون عند تيم زي الشوكليت ده ومبيحبنيش؟ مش عارفه.
المهم.
تالين: توتا الجميله. بنوتى واختى وقلبى وكل حاجه رقيقه.
انهراده قالت إنها حلمت بيا. وقالت الحلم. هو غريب شويه.

لأ هو فيه جزء غامض. لكن نهايته مبهجه. واحلام توتا بتتحقق. بصراحه انا قلقت ومنكرش إن قلبى اتقبض. لكن فكرت بإيجابيه. وإن كل مايصيبنا إلا ما كتبه الله لنا. وإن شاء الله خير.
آدm. اخويا. ده كدا ف حته تانيه. بمـ.ـو.ت فيه. جه انهردا. واتعلقت ف رقبته باحتياج كبير. ايوه ما هو حمايتى برضو.
حسيت بالفرحه الكبيره. وكانت هتبقى فرحة العمر لو بابي كان موجود جمبى. هو بيسافر كتير اوى. وبابا آدm بيعوضني شويه.

لأ لأ مش شويه. بابا آدm بيعوضني كتير جدا. انا بحبه اووي. او بعشقه. بحس انى بـ.ـنته واغلى. ايوه ماهو بابا آدm وبس ههههه.
انا اول مره اشوف ضحكة اخويا آدm ف وجود آرين. ايوه هي الوحيده الل اخترقت حصن ال آدm.
آرين، آرين دي جميله اوى. بوبنايه. زعلها الطفولي بحبه اوي. رغم، احم. رغم انى بحسدها ع كلمة حبيبتى. والله اعلم ايه درجة الحب ده.

ليليان: اللمضه اتجننت خلاص بسبب چود. طلعت مـ.ـجـ.ـنو.نه بكريم. ايوه هي قالتلى. ونفسها تتجوز ههههه. اتمنى ليها حياه جميله.
تمارا: انهردا كانت محرجه جدا من آريان.
عارفاه انا الاحساس ده.
تمارا شخصيتها بتتغير. ف وجود آريان. اكيد. لانى انا كمان كدا. وبتمنالها حياه اجمل.
ع فكره. انا مش ضعيفه. ممكن ليليان أو چود يشوفو انى ضعيفه.
لأ انا مش كدا. انا اقوى بعيلتى. ايوه تيم نقطة ضعفي. وبعشقه حد الانهيار.

لكن انا عمرى ما هفكر اهين نفسي. وابقى مجرد إحتمال ف حياة حد.
يا اكون آكيد يا يااكون بعيد. لكن مش ضعيفه. انا عمرى ما هقول ل تيم انى بحبه لأ. هو الل يقولى. انا لازم احس واعيش الاعتراف ده. هههههههه ده لو يعنى بيحبنى.
تيم: انهردا كان جميل جدا معايا. حسيته مختلف. وفجاءه يقولى انتى اختى. كلمه سخيفه محبتهاش منه. بس عادي.
هو سالنى انا مخبيه عنه حاجه؟ طيب ياترى السؤال ده مقصود فعلا؟

ولا لمجرد شايف انى متغيره. اااه ياترى جواك ايه ياتيم؟
فريحة مراد، عن قلق مامي ع بابي. بتمنى ترجع بقى يابابى. وجودك جنه و بيفرق.
ف حاجه عايزه اقولهالك ياتيم.
‏لا نحتاج سوى الرأفه ببعضنا البعض، الرأفه ف الحديث، ف الفعل، ف التمسّك، وحتى ف التّخلي.
قبل ما انسى ف حاجه مهمه. قررت انى قولها كل يوم.
اللهم وإن إستحالَت. بأمرك تكون.
المهم اليوم انهردا كان حلو لقلبى. M/T.

وقفلت المفكره. وقامت. خبتها ف هدومها. ورجعت تانى ع السرير. وحاولت تنام.
وقالت بابتسامة اشتياق. تصبح ع خير ياتيم. وغمضت عينيها.

بعد فتره الساعه 4 الفجر.
مراد: وصل الفيلا. ودخل بطريقتة المعتاده من غير ماحد يشوفه. وطلع ع السلم بشويش.
وطلع الجناح بتاعه وفتح الاوضه ببطء شـ.ـديد وقــلـــع الشنطه. وشاف حبيبته نايمه. وقلبه دق.
وقرب من فريحة قلبه. وباسها باشتياق كبير وهمس فريحتى.
فريحه: فتحت عينيها. وابتسمت وغمضت تانى ونامت.
مراد: ضحك بصمت. وقرب منها تانى وهمس ف ودنها بت يافريحه.

فريحه: بدءت تفوق. وسمعت صوت وحست بوجود مرادها جمبها. وفتحت عينيها بسرعه.
مراد: حط ايدو ع خدها وبيمسد عليه بحنان. وابتسم ليها. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي يابـ.ـنت المستخبى.
فريحه: فتحت عينيها بدهشه اكبر. وقلبها دق بسرعه كبيره جدا واتعدلت. وقالت بصوت عالى شويه مرااااد. مراااد. ا. انت. اا. انت هنا؟
مراد: حط ايدو بين خصلات شعرها ايوه ياقلب مراد. انا رجعتلك.

فريحه: ضحكت بدmـ.ـو.ع واتعدلت اكتر. واتشعلقت ف رقبته باشتياق كبير. وعيطت بفرحه. وكـ.ـلـ.ـبشت فيه بكل قوتها.
مراد: حـ.ـضـ.ـنها وضمها لقلبه اوي. وحشتينى يافريحه.
فريحه: مردتش عليه وبتعيط وبتضحك وقلبها مبسوط وعندها مشاعر عشق مختلطه.
مراد: همس ف ودنها بقولك وحشتينى اوى يافريحتى.

فريحه: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه وباست كل مكان ف وشه. وحشتنى اوى اوى يامراد. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى. بجد انا قلبى طاير من الفرحه. مراد انت رجعتلى صح. انا مش بحلم مش كدا؟
مراد: رجع خصلة شعر ورا ودنها. تؤ مش بتحلمي ياحبيبتى. انا رجعتلك انا جمبك ومعاكي.
فريحه: ضحكت بدmـ.ـو.ع اكتر. وهمست مراد. انا...
مراد: قاطع كلامها. وباسها برقه انتى ايه ياروح المراد.
فريحه: تاهت ف عشقه. وغمضت وفتحت عينيها بتوهان. وهمست ا. انا...

مراد: ابتسم ع عشقها. وقرب منها وباسها باشتياق كبير. يعبر ليها عند مدى عشقه ليها. وقرب منها وعاشوا ف بحر العشق.
وفريحه: بتحاول تستوعب إن مرادها رجع ليها وف حـ.ـضـ.ـنها اخيرا...

عند فهد.
فهد: طالع ع السلم. وفتح باب الشقه بشويش. ودخل ببطء شـ.ـديد.
وقرب من اوضة معشوقته. وفتح الباب بشويش. ودخل وحط الشنطه ع الكنبه.
وشاف رينو نايمه. وابتسم وقلبه جواه اشتياق كبير ليها. وقرب منها وقعد جنبها ع طرف السرير. بيتأمل فيها. ورجع شعرها الل متناثر ع وشها. وهمس نجمتى.
رينو: ...
فهد: رينو حبيبتى اصحي...
رينو: ، وحركت راسها وعملت صوت انين بسيط.

فهد: قلبه دق ليها. ورفع راسها وهي نايمه. واخدها كلها ف حـ.ـضـ.ـنه وهمس وحشتينى اوى يارينو.
رينو: نايمه وحست بحـ.ـضـ.ـن وريحة فهد وفتحت عينيها مره واتنين بنوم.
وبعدها فاقت وفتحت عينيها ع الاخر بزهول. وحركت راسها وشافته، شافت عشق الفهد اخيرا. وشهقت بصوت مسموع فاااااهد.
فهد: مغمض عينيه وزاد من حـ.ـضـ.ـنها. قلب الفهد يارينو.

رينو: سمعت صوته اخيرا. وقلبها بيدق وضحكت بدmـ.ـو.ع وسعاده. ورفعت ايديها وكـ.ـلـ.ـبشت فيه بكل قوتها. فهد حبيبى. ا. انت معايا يافهد انت رجعتلى انت ف حـ.ـضـ.ـنى.
فهد: حبيبتى وحشتينى اوى.
رينو: بسعاده كبيره. زادت من حـ.ـضـ.ـنه. وعيطت. انت الل وحشتنى اوى يا فهد. بجد انا قلبى هيوقف من الفرحه. معقول فهد انت جيت بجد.
فهد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. هششش بس مـ.ـا.تعيطيش انا جمبك وف حـ.ـضـ.ـن نجمتى.
رينو: حاولت تخرج من حـ.ـضـ.ـنه.

فهد: مكـ.ـلـ.ـبش فيها. هششش بس عايز اغذي روحي. ريحتك وكل حاجه فيكى وحشانى اوى يارينو.
رينو: ابتسمت بحب وقلبها دق. ورفعت ايديها وحـ.ـضـ.ـنته اكتر. وغمضت عينيها بسعاده كبيره.
وفضلو ف حـ.ـضـ.ـن بعض شويه. ف صمت تام. كل واحد بياخد احتياجه من عشقه.
فهد: دفن وشه ف شعرها. واخد نفس عميق واتنهد باشتياق كبير.
رينو: قلبها بيدق بسرعه كبيره. وهمست وحشتنى اوي يا...

فهد: قاطع كلامها بالبوسه المعهوده وقرب منها. وبيحاول يثبت لنفسه أنه اخيرا وصل بخير لمعشوقته.

بعد فتره. عند مراد.
مراد: نايم واخد فريحه كلها ف حـ.ـضـ.ـنه. وباسها من انفها بمرح. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي يابـ.ـنت الوارمه.
فريحه: ههههه. وحطت راسها ع صدره وغمضت بسعاده. وانت كمان وحشتنى اوى يا مرادي. ورفعت عينيها ليه. حبيبى انت قلقتنى اوى عليك لما متصلتش تانى.
مراد: شبك ايدها ف ايدو وباس ع أيدها. غـ.ـصـ.ـب عني والله يافريحتى. انا فعلا كنت هتصل عليكى. لكن انا يدوبك قفلت معاكى.

فهد بعتلى اشاره اننا لازم نتحرك حالا ونقبض ع العصابه لأن جاتلنا اشاره من فوق.
وجهزنا نفسنا ف ثوانى. وخرجنا ورا الهدف. والحمد لله وبتـ.ـو.فيق من ربنا. اننا قبضنا عليهم من غير اى خساير. واترحلو ع مصر بالطياره.

واحنا ف طياره تانيه وكل واحد اخد شاور وغيرنا هدومنا. وانا والواد فهد قولنا مش هنستنى لبكره. احنا نروح الجهاز دلوقتي ونسلم الادله. وكل واحد فينا يطلع ع بيته. وابتسم ليها. كنت وحشانى مووت يابت مقتدرتش اصبر للصبح يعم.
فريحه: رفعت ايدها ع خدو. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى. بجد انا مبسوطه اوى. رجعوك انت وآدm ونجاح مريم بجد يوم من اجمل ايام حياتي.

مراد: ت عـ.ـر.في انتى لما قولتى آدm رجع. انا كنت عايز اروح اشوفه دلوقتي.
وكمان اشوف ميرو وابـ.ـارك ليها البت دى وحشانى مووت.
وكمان تالين يااااه بعشق امها وعايز اصحيها. لكن كلها كام ساعه والنهار يطلع. واشوفها واشوف ابن الكئيبه ده.
فريحه: كشرت عينيها ليه، نعم ابن الايه؟
مراد: بغمزه. ابن الكئيبه يابت.
فريحه: بغـ.ـيظ. موراااد انا كئيبه؟
مراد: باسها. اجمل واحلى كئيبه ف الدنيا.
فريحه: بحرج. يلهوى بقى...

مراد: انا قولت هبله محدش صدقنى ههههههههه.
فريحه: خبطته ف كتفه بهزار. انا زعلانه منك.
مراد: ضمها لقلبه. اوعي. اوعي ف يوم تزعلى من مرادك. انتى ضحكتى يابت.
فريحه: بتنهيده. وانت الدنيا ومافيها. ربنا يخليك ليا يامرادى.
وسمعو آذان الفجر.
مراد: قام اخد شاور. وخرج. وبعدها فريحه وصلو الفجر مع بعض.
فريحه: تقبل الله ياحبيبى.
مراد: منا ومنك ياروحي.
فريحه: هتسلم ع ماما وبابا آدm. هما اكيد صاحيين للصلاه دلوقتي.

مراد: بيتاوب. لأ عشان مريوم لو عرفت مش هتعرف تنام بعدها. انا بس اخـ.ـطـ.ـفلى ساعتين ف حـ.ـضـ.ـنك. وإنزلهم ع الفطار.
فريحه: قــلـــعت الاسدال. وابتسمت وماله ياحبيبى. تعالى ارتاح شويه.
مراد: راح ع السرير بـ.ـارهاق. واخد فريحته ف حـ.ـضـ.ـنه. ونام ع طول.
أما فريحه: نايمه صاحيه ف حـ.ـضـ.ـنه بتقول الأذكار. ورفعت عينيها ل مراد وابتسمت بسعاده كبيره. وباسته من خدو. ودقنه. وغمضت عينيها بحب كبير ونامت بعمق وف امان...

عند فهد.
فهد: واخد معشوقته ف حـ.ـضـ.ـنه. وبيلاعب خصلات شعرها.
وبيحكيلها وكمل وقال. بس ياروحي وبعدها. انا ومراد قولنا مش هنستنى لبكره. وطلعنا ع الجهاز وسلمنا الادله. وخرجنا وجينا بعربيه تبع الشغل.
وبصلها بحب. ودفن وشه ف شعرها وقال وطلعت اجري ع السلم زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. عشان اشوف نجمتى جرعة ادmاني وحياتى.

رينو: غمضت عينيها. ورفعت ايديها وحـ.ـضـ.ـنته اكتر وحطت راسها ع صدره. عارف يافهد. لما فريحه قالت إن مراد المفروض يتصل ومتصلش انا كنت مرعوبه وقلبى كان مشغول عليكو جدا. لكن دعيت ربنا كتير. واستودعتكم عند الله. وع يقين إن ربنا هيحفظكم لينا.
فهد: ابتسم. طبعا ربنا هو الحافظ. الحمد لله.
واتعدل. وعدل رينو معاه. وبيتأمل فيها. قوليلى بقى آريني عامله ايه؟ و آركان؟ بجد وحشونى بغباء.

رينو: ههههه آرين مـ.ـجـ.ـنو.نه رسمي يافهد. وهتجنني معاها قريب.
و آركان الحمدلله تمام ولسه بيعاند فيها بطريقه مـ.ـجـ.ـنو.نه.
لكن الاتنين مطلعين عينى. تعرف آركان اكل الشيبسي بتاعها عشان يرخم عليها وقولتلها تعالى خدي شوكليت بدالها.
وراحت ع التلاجه تجيب الكانز بتاعها شافت آركان خارج من اوضته وهو بيشرب فيها هههه اتطنتط ف الارض وصرخت وعيطت وجريت وراه وآركان يغـ.ـيظها.

ومتغاظه إن الحاجه خلصت من عندها لكن هديت بأعجوبه. بصراحه يافهد عندهم قوة رخامه ع بعض رهيبه.
فهد: بابتسامه. آرين دي روحي وتعمل الل هي عايزاه. انا بمـ.ـو.ت ف جنانها. وع أتم الاستعداد انى اجاوبها ع الاسئله التافهه ههههه.
رينو: ههههه. سبحان الله. الل يشوفك وآرين صغيره وانك مصمم تلبسها النقاب مايشوفش العلاقه بينكم دلوقتي.

سعات بحس انها الل مراتك. وصكت ع أسنانها بتمثيل. وانا ضرتها الل جايه عليها. ست ريبونزل بتاعتك دي.
فهد: ههههههه. اعمل ايه بس ياروحي. بـ.ـنتك خـ.ـطـ.ـفتنى. وكفايه انها منك.
وطريقة زعلها وطفوليتها بحس اني عايز اكلها بـ.ـنت اللذين دي.
رينو: بتمثيل الغيره. وكشرت عينيها وسكتت...
فهد: ههههه. وبيرتب شعرها زي ما عودها. قلبى وروحي وعمري انتى يارينو.
اوعي تحطى نفسك ف مقارنه بينك وبين اي حد. اايييي حد فاهمه؟

لانك عايشه وساكنه ف صميم قلبي. عشقك محتل عقلي وروحي. و آرين دي بجد نور عيني وكفايه انها تشبه نجمتى القمر.
رينو: قلبها دق. تعرف يافهد. غيابك عني بيقــ,تــلنى. اااه لو تعرف قد ايه مشتاقه لعشق الفهد.
فهد: باس كف أيدها. وفهد وعشقه وروحه بين ايديكي ومعاكي ياروحي.
رينو: حبيبى ربنا مايحرمنيش منك ابدا. ها قولى بقى. هتسلم ع آرين و آركان دلوقتي؟
فهد: سمع صوت آذان الفجر. وابتسم. نصلي الفجر بس وربك يحلها.

رينو: قامت وضحكتها ع وشها ومبسوطه. واخدت شاور. وخرجت. وجهزت ل فهد هدومه. وفهد دخل اخد شاور وخرج.
رينو: بابتسمامه نصلى جماعه؟
فهد: ابتسم. طبعا. وفرش السجاده. وصلى بيها.
وبعد شويه.
رينو: تقبل الله ياحبيبى.
فهد: منا ومنك ياحبيبتي. وقام. وساعدها انها تقوم.
رينو: مسكت راسها ااه لسه دور آركان. ساعه ع ما اصحيه.
فهد: لأ ياروحي. انا هتولى المهمه دي.
رينو: نفخت اووف ريحتنى والله. وازازة الميا جمب سريره.

فهد: هههههههه. ماشي. لكن انا هصحيه وهنزل. وانتى صحى آرين اوكي.
رينو: بعدm فهم. تنزل؟ رايح فين دلوقتي يافهد؟
فهد: بابتسامه. هت عـ.ـر.في بعدين. دول ربع ساعه يعنى مش هتاخر. لكن مش عايز آرين تعرف انى جيت اوكي.
رينو: اممم عرفت انت رايح فين. عموما حاضر ياحبيبى زي ما تحب.
فهد: بغمزه. متناميش اوكي.
رينو: بمرح وانا عبـ.ـيـ.ـطه. وانام واسيبك. انت تصحي آركان وتنزل وارجعلى بسرعه علشان تاخدنى ف حـ.ـضـ.ـنك.

فهد: حاضر ياروحي. وخرج من الاوضه بشويش.
رينو: ضحكت بسعاده كبيره. ع شكل فهد وهو بيتسحب. وخايف ل آرين تشوفه. لأنها لو شافته استحاله تخليه ينام...
فهد: دخل ع آركان. وكان نايم والفون جمبه. وابتسم بحب كبير.
وشال الفون وحطه ع الكمود. وبدأ يصحي فيه. آركان.
آركان: ...
فهد: هز كتف آركان بايدو. ولا يا آركان؟
آركان: ...
فهد: بنفاذ صبر. ياض قوم نومك تقيل جدا. قوووم.

آركان: هرش ف قفاه. وهلوس ف الكلام. اعمليلى شاى بلبن.
فهد: ضحك عليه. قوم ياض شكلك هتخليها تصحي وهنشرب كلنا شاي بلبن. قوم ياحبيبى قوم ياض انت وحشنى...
آركان: بيضحك وهو. نايم. هههههه انا اخدت منك الملزمه وخبتها. احسن عشان تغسلى القميص وتسمعي كلام اخوكي.
فهد: هز راسه بنفاذ صبر. مفيش قدامي غير كدا. ومسك ازازة الميا وفتح الغطا نص فتحا ودلق ميا ف قفا آركان.

آركان: شهق. واتعدل بسرعه ايه ايه انا فين. انا فين. وليه. ايه الل حصل.
فهد: ههههه الل يصبحك بالخير ياحج طارق.
آركان: فتح عينيه وغمضها. وفرك ف عينيه جـ.ـا.مد. ومش مصدق. وقال بتعجب بابا؟
فهد: تخيل ايوه بابا يا آركان باشا.
آركان: فتح عينيه بدهشه. وضحك بااااابا واتعدل بسرعه واترمي ف حـ.ـضـ.ـنه.
فهد: ابتسم بحب وضم ابنه لقلبه. ومسد ع ضهرو. وحشتنى اوى ياحبيبي.

آركان: بسعاده. بابا انت وحشتنى جدا اقسم بالله وحشنى. وطلع من حـ.ـضـ.ـنه. حضرتك رجعت امتى؟ ا. انا والله مش مصدق...
فهد: ربت ع كتفه. رجعت من شويه يابطل. قولى عامل ايه ياحبيبى.
آركان: بسعاده. انا كويس جدا جدا حضرتك. حمدالله ع سلامة حضرتك.
فهد: الله يسلمك. المهم الفجر أذن قوم صلى وكمل نومك تانى. ونتقابل لما اصحى إن شاء الله.
بس بحذرك تقول ل آرين انى رجعت. انا عايز انام إن شاله ساعتين قبل ما تصحي تمام؟

آركان: بسعاده حاضر يابابا. وحمدلله ع سلامة حضرتك تانى.
فهد: بابتسامه الله يسلمك ياحبيبى. وقام واتحرك وفتح باب الاوضه.
ولف ضهرو وبص ع آركان. وشافه شـ.ـد الغطا ونام تانى. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت آركاااان؟
آركان: نط من مكانه. حاضر انا رايح اتوضى اهو. وجري ع الحمام.
وخبط ف باب الحمام. وحط ايدو ع جبهته ولف ل فهد وضحك ببلاها. عنيف اوي الباب ده. مش شايف انى جاي عليه ههههه اتفضل حضرتك ياحج.

فهد: ضحك بصمت ع حركات ابنه. وهز راسه ليه ماشي. ولو رجعت ولقيتك نمت. انا...
آركان: لا لا ياحج اطمن. انا قومت خلاص والله.
فهد: تمام. يلا أنجز. صلى ونام. وخرج ومشي بشويش.
رينو: شاورت ل فهد.
فهد: همس ليها. انا نازل. روحي صحيها.
رينو: هزت راسها اوكي خلى بالك من نفسك
فهد: ههههه هششش اسكتى يابت. يلا باى. ونزل.
رينو. : حـ.ـضـ.ـنت المخده بسعاده وكأنها فراشه. وقالت بعشقك يافهد. وراحت تصحي آرين. وخبطت ودخلت.

آرين: نايمه. ورجل فوق البطانيه وفرده ايديها وراسها ع جمب. وشعرها ع وشها.
رينو: ههههه مـ.ـجـ.ـنو.نه حتى ف نومها. وقعدت جنبها ومبسوطه. رينو ياصغيره قوومي.
آرين: نفخت بديق ونامت ع جنبها...
رينو: كشرت عينيها، قومي يا آرين عشان تصلى الفجر.
آرين: ببراه. وبتتاوب صليته امبـ.ـارح.
رينو: ههههه صليته امبـ.ـارح؟ قومي يا آرين ياحبيبتى عشان عايزه انام.
آرين: بتمثيل العـ.ـيا.ط. اعااااااا سبينى انام يامامي بلييييز.

رينو: بنفاذ صبر هو كل يوم هتتعبونى وانا بصحكيو كدا. طييييب فين ازازة الميا؟
آرين: فتحت عينيها بدهشه واتعدلت. لااااااااااااااء الميااااااا ف قفايااااا لااااااااااااااء. ارجووووكو كفايه عـ.ـذ.اب قفايا داااااااب.
رينو: فتحت عينيها بدهشه. وانفجرت ف الضحك. هههههههههههه مـ.ـجـ.ـنو.نه. انا مخلفه مـ.ـجـ.ـنو.نه رسمي.
آرين: بمرح. صباح الخير يانجمتى. هههههههه.
رينو: بابتسامه صباح الورد ياحبيبتى. قومي صلى يلا وكملى نوم.

آرين: مامي عندى سؤال صغير.
رينو: برفض. لااااااء. مش وقت اسئله يا آرين حـ.ـر.ام عليكى يابـ.ـنتى انتى مبتزهقيش؟
آرين: بمرح ربعت رجليها. نو يارينو ياحبيبتى نو. ده اسمه ذكاء.
انا واحده نابغه وبابي الوحيد الل بيقدر الموهبه دي. وحضرتك لو مسمعتيش سؤالى هفضل اعاااااااااا لحد الصبح.
وغمضت وفتحت بسرعه وطفوليه. وف الآخر هتسمعى سؤالي.
رينو: بسسس افصلى يا آخرة صبري. قولى ايه سؤالك يانابغه؟

آرين: بصتلها بمكر. ونزلت من ع السرير. واتحركت كام خطوه وقالت. هي الزقازيق فيها كام زقزوقه؟ وجريت ع الحمام بسرعه. هههههههه.
رينو: فتحت عينيها بدهشه. وقالت بهمس زقزوقه؟ هو انا الل غـ.ـبـ.ـيه ولا البت دي هتجننى معاها؟

بعد شويه.
رينو: ف اوضتها. ومبسوطه جدااا وواقفه قدام المرايا بتسرح شعرها. وحطت برفان. وبتغنى بصوت مهموس جدا.
فهد: دخل عليها بشويش. وقفل الباب. وحط كيسه كبيره ع التربيزه.
وقرب منها ولفها ليه وحاوطها من وسطها وقال بابتسامه. ها كل حاجه تمام؟
رينو: بضحكه رقيقه. امم صحيت وصلت الفجر ونامت تانى. ورفعت أيدها حوالين رقبته. امم قولى بقى جبتلها ايه؟

فهد: رجع خصلة شعر ورا ودنها وباسها برقه وقال. جبتلها كل انواع الشيبسي والشوكيلت وكل حاجه هي بتحبها. وفاضل بس اخر خطوه. هتاخدي الكيس ده وتحطيه جمبها ع السرير. وبشويش مش عايزها تصحى اوكي ياروحي.
رينو: بتنهيدة حب. اوكي ياحبيبى. طيب و آركان؟
فهد: ههههه لا ده ليه هديه مني بس لما يفوق كدا.
رينو: بابتسامه اوكي. ثوانى ورجعالك.
فهد: ماشي متتاخريش لانى فاصل بجد.
رينو: اتحركت بسرعه ثوانى واكون عندك.

واخدت الكيس. وخرجت بشويش. ودخلت ع آرين وحطت الكيس ع المكتب. وبصت عليها وضحكت بصمت ع شكلها وهي نايمه وغطتها. وخرجت بحظر.
فهد: قــلـــع التيشرت. وراح نام بـ.ـارهاق.
رينو: دخلت. وراحت عند فهد. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه ونام بعمق. ورينو نامت وابتسامتها ع وشها. لأنها اخيرا حست ب الآمان.
ف نفس اليوم الساعه 10 صباحا.
عند زياد.
كلهم قاعدين بيفطرو.
ياسين: بيفطر وسرحان ومخـ.ـنـ.ـوق.

حياة: زعلانه بطفوليه لان الدكتور آريان ماطلعش بيحبها. وهي شايفاه البطل الخارق ليها من آخر موقف وزعق ليها عشان متقفش مع شباب بره المدرسه حتى لو بيسألوها عن حاجه بحسن نيه.
طبعا آريان اتصرف كدا لأنهم اتربو كلهم ع مبدأ أنهم عيله واحده وكلهم اخوات.
وحياة بالنسباله طفله صغيره. رايحه تانيه ثانوي. و لكن حياة ف مرحلة المراهقه.
ومن وقتها اقنعت نفسها انها بتحب آريان. و آريان بيحبها لانه خايف عليها.

ماليكه: لزياد. حبيبى كل مربى الفراوله انت بتحبها.
زياد: عينيه ع ياسين. وابتسم ليها. انا شبعت جدا ياماكي. انا يدوبك انزل ع الشركه.
ماليكه: ربنا معاك ويوفقك يارب.
زياد: قام. حبيبتي متحرمش منك. وبص ل ياسين. فطرت ياحضرة الظابط؟
ياسين: ها؟
زياد: تعالى معايا عايزك ف الشركه.
ياسين: هز راسه. حاضر يا بابا. وقام انا هسبق حضرتك ع العربيه. وسلم ع ماليكه وخرج.
زياد: باس ع راس ماليكه. وابتسم. هتعوزي مني حاجه ياماكي؟

ماليكه: ابتسمت بحب. عايزه سلامتك ياحبيبى.
زياد: الله يسلمك. وانتى ياحياة قلبى عايزه من بابي حبيبك حاجه؟
حياة: قامت وراحت وقفت قدامه. ورفعت راسها ليه ببراه. بصراحه يابابي. كنت عايزه نروح انا ومامي عند ناناه ملك. عايزه العب مع كارما.
زياد: هههه تلعبى؟ عموما ياروحي انا معنديش مانع. لكن شوفي مامي رأيها ايه؟

ماليكه: قامت وبتشيل الاكل. خلاص ياحبيبى نروح واطمن ع بابي ومامي واقضي معاهم وقت ايه رايك انت عارف إن بابي تعبان؟
زياد: تمام. السواق يوصلك لحد البيت وطمنينى عليكي. ولعب ف شعر حياه. مبسوطه ياحبيبتي؟
حياة: بفرحه. حـ.ـضـ.ـنت ابوها. اوي اوي ميرسي جدا يابابي.
زياد: ضحك بسعاده. انتى تؤمري يقلبي. وباسها. وخرج.
ياسين. ركب العربيه.
زياد: ركب جمبه واتحرك بالعربيه. ها مالك بقي؟

ياسين: مثل عدm الفهم. وقال مالى انا زى الفل يابابا.
زياد: ياولا. ع ابوك برضو. طيب ده انا صحبك وعمرك ماخبيت عليا حاجه وكمان حفظك اكتر من نفسك. وشكلك مانمتش من امبـ.ـارح.
ياسين: بتنهيده. ابدا يابابا متشغلش نفسك.
زياد: ركن ع جمب. وقال ولو مشغلش بالي بيك. وانت اهم حاجه عندى. هشغل بالي بمين؟ وحط ايدو ع كتف ياسين. وقال مريم بردو؟
ياسين: بص بعيد. وقال بتعب ايوه يا بابا. للأسف شكلي كدا مش ف دmاغها اساسا.

زياد: بعدm فهم. ازاى يعنى؟ انت مش قولتلي قبل كده وانت عندنا ف الشركه الأم انك بتحبها. وهي شكلها معجبه بيك انت كمان. ومعاملتها معاك مختلفه غير اى حد؟
ياسين: بصله. شكلى كنت غلطان يابابا. واحساسي كان غلط. وإحساسك انت كان الصح.
مريم بتعبرنى اخوها الصغير. هي امبـ.ـارح قالتلى كدا.
انا كنت بابـ.ـارك ليها. وكنت خلاص ع وشك انى اقولها قد ايه انى بحبها.

لكن هي قالت. احنا اخوات ولازم نفرح لفرح بعض. وخصوصاً افرح لاخويا الصغير.
حسيت انى مشكوف قدامها وهي بتفوقنى وبتقولى ف رساله انى اخوها الصغير مش اكتر. واتنهد بتعب بجد مش عارف اعمل ايه؟
زياد: بتفهم. اسمع يا ياسين انت لازم تفوق لنفسك وتركز ف دراستك. انت خلاص فاضلك اخر سنه يبنى.
وبعدين انا قولتلك ع فرق السن. هو مش عائق اوي فرق السن بينك وبينها.
لكن مش عايزك تبنى جواك وهم كبير انك بتحبها وهي كمان بتحبك.

لأ انا عايزك تحاول تقنع نفسك إن الل جواك ده إعجاب بشخصية مريم.
وعايزك تتأكد لو ليك نصيب فيها هتاخدها.
انا طبعا اتمنى مريم تكون من نصيبك.
بس ي ياسين انت غلطان. انت بنيت ف مخيلتك انها بتعاملك معامله خاصه. وانا قولتلك قبل كدا ف الشركه ياياسين إن مريم بـ.ـنت رقيقه جدا ومعاملتها كويسه مع الكل مش انت بس.

لكن انت عشان بتحبها شايف إن أي كلمه منها ليك بتكون مميزه. وياريت تحاول تفوق انا مش عايزك تتعلق وتتعـ.ـذ.ب ع وهم.
انا لو شايف إن مريم نظرتها ليك مختلفه انا كنت طلبتها ليك ع طول.
لكن انا مش عايز اعمل حاجه وانـ.ـد.م عليها. انا عايزك ع طول راسك مرفوع.
وعايزك كمان تركز ف شغلك. انت هتبقى الظابط ياسين جمال. يعنى انت حلمي يبنى.
وكمل بهزار. ووالله العظيم لو ليك نصيب فيها لاتاخدها غـ.ـصـ.ـب عن ال خلفك نفسه. ها ايه رايك بقى؟

ياسين: ابتسم. وهز راسه فعلا يابابا. لو ربنا رايد هتكون من نصيبي.
زياد: ابتسم ولعب ف شعرو ايوه كدا. عايز اشوف ضحكتك منوره وشك كدا. ماشي ياحبيب ابوك؟
ياسين: ضحك. حاضر ياحج ربنا يخليك لينا.
زياد: شغل العربيه واتحرك. ولا يحرمنى منك انت واختك ياحبيب ابوك.

فيلا السيوفي. كلهم بيفطرو.
رودي: بتاكل بسرعه ومستعجله.
فارس: براحه يارودي هتظوري.
رودي: والأكل ف بوقها. معلشيحبيبىاصلمتاخرهعالعيادهوعندىكشفكتيرانهردا
الكل تنح.
رنا: هزت راسها بنفاذ صبر. ورزعت الطبق قدام طارق بغـ.ـيظ.
طارق: اتخض. الله مالك حاسبى متحطي الطبق براحه.
فارس: بدهشه وغـ.ـيظ. اقسم بالله مافهمت غير كلمة معلش وانهردا. ومـ.ـيـ.ـت مره اقولك متتكلميش والأكل ف بوقك.
چود: هههههههههههه.

چواد: بتضحكي ع ايييه يابت. انتى اصلا فهمتى ماما قالت ايه؟
چود: بتاكل ومين يفهم امك يبنى. بقولك ايه اخلع من نفوخي انا جعانه وعايزه اكل.
رودي: بلعت الاكل. وشربت ميا بسرعه. واخدت نفسها. وقالت.
مـ.ـا.تهدا عليا يافارس ايه باكل وانت بتكلمنى. ومش فاهمه ايه الصعب جدا الل قولته ف كلامى، دلوقتي انا بقولك.
معلش يحبيبى اصل انا متأخره ع العياده وعندي كشف كتير انهردا.

فارس: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وهمس طيب يارودي مافيش عياده انهردا.
رودي: بغمزه. وهمست وقالت. ليه وحشتك يشقى ف وضح النهار كدا هههههههههههه.
طارق: هههههههههههه هههههههههههه.
رنا: بغـ.ـيظ انت بتضحك ع ايه؟ انت سمعتها قالت ايه؟
طارق: والله ابدا. بس بطري القاعده ياموزه ياجـ.ـا.مده انتي هههههههههههه وبص ل رودي مرات ابنى منوره يابت يارودي.
رودي: حبيبى ياطاروق تسلم ياغالي.

فارس: مش عارف يقفل عينيه من الدهشه. وقام وقف. قومي معايا ع فوق.
رودي: بصت ف الارض بتمثل الزعل. اوكي ياسيادة السفير. بعد اذنكم. ومشيت بسرعه من قدامهم.
طارق: بنرفزه. لازم تنكد عليها. طبعا وانت هتجيبه من بره.
رنا: بتحذير قصدك ايه ياطارق؟
طارق: تاكلي خيار. بيقولوا مفيد للنظر اهاهاهااااهههههههه. كح كح. مفيش سيجاره ولا حاجه الواحد يسلك بيها صدره.
فارس: بعد اذنكم. احم وراح ورا رودي الل وحشاه من امبـ.ـارح.

چواد: تفتكري ماما وبابا هيتخانقو؟
چود: هههههههههههه يتخانقو مين يبنى. دي امك دلوقتي داخله ع جروب ستات روشه وعامله دوشه.
رنا: بدهشه كبيره. وقالت انت بتقول ايه ياطارق؟ سجاير؟ ومن امتى إن شاء الله؟
طارق: جرا ايه يا رانوش انتى وقفالى ع الكلمه ليه؟ وغمزلها وهمس مـ.ـا.تيجي نطلع فوق نرجع امجاد الماضي.
رنا: فتحت عينيها بصدmه. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. اعمل فيكوووو اييييييه. عوض عليا عوض الصابرين يااااارب.

چود: بمرح. مـ.ـا.تسبيه يمسكها يافوزيه هههههههههههه.
طارق: هههههههههههه. وبص ل رنا احم. وقال چود بـ.ـنت عيب فوزيه مين دي؟ وبص ل رنا مـ.ـا.تبيسه يافوزيه ههههههههه
رودي: واقفه ف نص الأوضه ومربعه أيديها وبتمثل النرفزه.
فارس: وقف قدامها. وقال بصوت جهوري. ممكن اعرف انتى ازاى عايزه تروحي العياده. وانا راجع امبـ.ـارح الصبح من السفر؟
رودي: رفعت صوباعها ف وشه وبتتحرك لقدام وفارس بيرجع لورا. وقالت بتحذير. اسمع بقى ياجدع انت.

انت مش كل شويه هتعلق ع كلامى. واظن انت مش متجوزنى امبـ.ـارح.
فارس: بيمثل الخــــوف. طيب اهدى يادكتوره مش كدا. الكلام اخذ وعطا.
اهو شوفتى بتكلم بطريقتك ازاى؟ مش كفايه بقول لزميل ليا. اشطا استبينا. حـ.ـر.ام عليكى والله.
رودي: هههههههههههه. ينهار بنى قولت لزميلك كدا ههههههههخخخههه. عتلاق انت مشكله ياض يافارس.
فارس: شـ.ـدها من وسطها عليه. وبعدين معاكي بقى انتى مش هتعقلي. جننتينى معاكي.

رودي: بغمزه. ورفعت أيدها حوالين رقبته. بعد الشر عليا من العقل يافروسه.
فارس: وحشتينى جدا يامـ.ـجـ.ـنو.نه.
رودي: مش اكتر منى ياقلب المـ.ـجـ.ـنو.نه.
فارس: باسها برقه. ولما انا وحشك اوى كدا. كنتى رايحه العياده ازاى؟
رودي: بدلع. عيادة ايه بس دى حركه كدا منى. انا من ساعة ما عرفت انك وصلت المطار.
اخدت اجازه اسبوع. ولازم تاخدنى ونسافر اي مكان. انشاله بلطيم.
فارس: هتبقى احلى اجازه ع اجمل يخت مع مـ.ـجـ.ـنو.نتى.

رودي: شهقت بفرحه كبيره بجد يافارس. بجد هنطلع باليخت؟
فارس: بجد ياقلب فارس. وتعالى بقى عشان انتى مجننانى معاكى من امبـ.ـارح. وقرب منها بحب كبير. وردي تاهت ف حب الفارس.

فيلا العدوي.
ميرو: راحت ع المطبخ. ها ياداده عملتى القهوه الخضرا؟
زينب: من جواها مرعوب. لكن ابتسمت. ايوه يادكتورتنا. كنت لسه هطلعها لسي آدm بيه حالا.
ميرو: تسلم ايدك. هاتيها انا هطلعها. وانتى كملى الفطار.
زينب: من عينيا. اتفضلى.
ميرو: اخدت الصينيه. وطلعت بيها. وخبطت ع الباب.
آدm: سلم من صلاة الضحى. وقال ادخلى ياميرو.
ميرو: فتحت الباب وسابته مفتوح ودخلت بابتسامه. صباح الورد ع عيونك ياحبيبى.

آدm: قام وشال السجاده. وابتسم. صباح الخير ياحبيبتى.
ميرو: حطت الصينيه. وسلمت عليه. نفسي اعرف عرفت انى انا الل بخبط ازاى؟
آدm: قعد ع الكنبه. وقال أنا بعرف اميز كويس قوي مين الل ع الباب من طريقة الخبط ع باب اوضتى ومكتبي تحديدا، وفوق كل ده انتى مميزه ف كل حاجه. تعالى اقعدى جمبى هنا.
ميرو: قعدت. ومسكت الفنجال. اتفضل اجمل فنجال قهوه خضرا لحبيب قلبي. وبصت حواليها. اومال ماما فين؟

آدm: بتصلى الضحى جوه. وشرب القهوه. قوليلى عامله ايه دلوقتى؟
ميرو: بمرح. عندى اجمل بابا آدm ف الدنيا. فمن الطبيعى طبعا انى اكون اسعد وحده ف الدنيا.
مراد: من بره. اسعد مين يابت اميرووو. احجووووج. صباحو عسل نحل.
ميرو: قلبها دق بقوه. وقامت بسرعه البرق وشهقت بصوت عالى. باااابي؟ وجريت عليه بلهفه واتشعلقت ف رقبته. بااابي. حبيبى.
آدm: ضحك بسعاده وراحه كبيره. إن عيلته اكتملت بوجود مراده اخيرا.

مريم: سمعت صوت مراد من جوه. وسلمت الصلاه وقامت برجفه وفرحه كبيره. وهمست الف حمد وشكر ليك يارب.
مراد: رفع ميرو من ع الأرض. ولف بيها. حبيبتي ياميرو وحشتينى اوى اوى يابـ.ـنت اللذين.
ميرو: بعـ.ـيا.ط. بابي انت متعرفش انت وحشنى جدا قد ايه. بجد انا فرحانه اوي انك رجعت لينا بالسلامه.
مراد: نزلها. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. وباس جبينها بحب كبير.

بس ياميرو مش عايز اشوف دmـ.ـو.عك دي يابـ.ـنتى. استنى هنا لما اسلم ع الحج وراجعلك نكمل وصلة العـ.ـيا.ط اشطا.
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بسعاده حاضر.
مراد: داعبها من انفها بمرح. وقرب من آدm. اذيك ياحج.
آدm: بابتسامه. انا دلوقتي كويس ياحبيب ابوك. وفتح ايديه.
واخد مراد ف حـ.ـضـ.ـنه بحب كبير. وربت ع ضهرو حمدلله ع سلامتك يبنى.

مراد: مغمض عينيه ف حـ.ـضـ.ـن صديقه وأبوه وسنده وكل حاجه حلوه ف حياته. الله يسلمك ياحج. وخرج من حـ.ـضـ.ـنه. وباس ع ايديه.
مريم: خرجت برجفه ودmـ.ـو.ع. ابنى. حبيبى حمدالله ع سلامتك يانور عيني.
مراد: قرب منها بسرعه واخدها كلها ف حـ.ـضـ.ـنه. مريوم. مريوم قلبى. عامله ايه ياحبيبتى.
مريم: بدmـ.ـو.ع. انا دلوقتي كويسه ياروحي. وحسست ع صدره ودراعاته انت كويس ياحبيبى. حصلك اى مكروه؟

مراد: ابتسم. ت عـ.ـر.في خــــوفك انتى يامريوم يختلف عنهم كلهم. وباس ع ايديها الاتنين. انا كويس وزي الفل ياست الكل.
وأبوس ايدك تانى وتالت متعيطيش الله يكرمك.
مريم: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بفرحه. حاضر ياحبيبى. قولى جيت امتى. فريحه عرفت انك جيت؟
دي قلبها كان مشغول عليك اوى. وفهد؟ فهد كويس وبخير. طمنى عليكو يانور عيني.
مراد: ههههه والله العظيم انا وفهد كويسين. وجيت قبل الفجر.

والبت فريحه نزلت دلوقتي تعملى قهوتى. وصحيت تالين وقعدت معاها يجي نص ساعه نلعب مع بعض ههههه.
وسلمت ع زين وآريان والبت اللمضه ليليان وروتى مرات زينو هههههههه.
انا مش عايزك تقلقي علينا. احنا تمام جدا. طول ما انتى والحج بخير.
مريم: بأريحيه. الف حمد وشكر ليك يارب.
آدm: ربت ع كتفه حمدالله ع سلامتك يبنى.
مراد: الله يسلمك ياحج.
ميرو: قربت منهم ومسكت دراع مراد بفرحه كبيره.

مراد: حاوطها من كتفها. وباس جبينها. مبروك ياميرو. الف مبروك ياروحي.
ميرو: حطت راسها ع كتفه بسعاده كبيره. الله يبـ.ـارك ف حضرتك يابابي وغمضت عينيها بسعاده كبيره.
زينب: جت عليهم وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. صباح الخير. وسلمت ع مراد. حمدلله ع سلامتك ياسي العقيد المقدm الرائد مراد بيه. نورت بلدك ونورت بيتك.
مراد: هههههههه الله يخليكى يازينب. انتى الوحيده الل بتلخبطينى ف رتبتي ههههه.

زينب: هييه لازمن احترمك ياسي العقيد المقدm الرائد مراد بيه.
ده انت والى زيك بيحمونا. بنام وانتو ياكبدي سهرانين عشان تحمونا. الهي يسترك دنيا واخره. الهي يحميك لشبابك الهي...
مراد: بااااس كفايه يازينب لسه واصلة عوض. عموما يستى الله يخليكي. احمد ودعاء بـ.ـنتك عاملين ايه؟
زينب: نحمد الله الواد احمد نجح ف تالته إعداى. والبت دعاء كيداني ف مصاريني عايزه تطلع من أولى اعدادي. ومش عايزه تكمل علام.

آدm: باستغراب. ليه يازينب؟ ومقولتليش ليه؟
زينب: بزعل حقيقي. هقولك ايه بس يسي آدm بيه؟ كفايه خيرك علينا وسيادتك متكفل بمصاريفهم.
آدm: رجعنا لكلامك الخايب يازينب. والل اعرفه إن دعاء بتحب التعليم. ليه عايزه متكلمش تانى علامها؟
زينب: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وحرج. احم اصل بصراحه زمايلها ف المدرسه عايروها ف الامتحانات. إن امها خدامه وأبوها جناينى.
مريم: زعلت علشان دعاء.

آدm: كشر عينيه. وهز راسه. اممم تمام ماشي يازينب. انا هتصرف. وليا كلام مع دعاء.
زينب: هزت راسها. الهي يديمك فوق راسنا قادر ياكريم. ويخليك ويخليلك ست الكل. وبصت ل مريم. احم. الفطار جهز ياست مريم. وسي المهندس زين بيه والكل موجود تحت.
مريم: شكرا يازينب. آدm صحي؟
زينب: البت مياده. راحت تخبط عليه تصحيه.
مريم: نبهتى عليها انها متدخلش اوضته ابدا؟

زينب: بتأكيد. ايوه طبعا. انا فهمتها ع كل حاجه تخص سي آدm بيه الصغير بالذات.
مريم: تمام ياحبيبتى ماشي. كلنا نازلين وراكي.
زينب: هزت راسها بالاذن. اجهز اللبن ل تالين. وخرجت.
آدm: نورت بيتك يامراد. نفطر كدا. وتحصلنى ع المكتب.
مراد: تحت امرك ياحج. اتفضل انت ومريومه اسبقونى. وانا هروح اسلم ع آدm.
آدm: تمام. وبص ع ميرو. وشافها واقفه ومتعلقه ف دراع ابوها وسندها زي الاطفال. وابتسم. وقال ل اميرته. يلا ياروحي.

مريم: هزت راسها بسعاده. يلا ياحبيبى. ونزلو.
مراد: بص ل ميرو. عامله ايه يامريم؟
ميرو: بدmـ.ـو.ع احتياج. ورمت نفسها ف حـ.ـضـ.ـنه. انا دلوقتي كويسه جدا يابابي. انت متعرفش انا كنت محتجالك اوى قد ايه؟
مراد: بقلق. وضمها لقلبه بحب كبير. مالك يامريم. قوليلى يابـ.ـنتى حاسه بايه؟
صوتك امبـ.ـارح ف الفون مكنش عجبنى. قوليلى ياروحي. مش انتى بتعتبرينى اخوكي الكبير. قوليلى مالك؟
ميرو: حست انها هتضعف وهتقوله انها. تورثت منهم العشق.

وانتبهت ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه وابتسمت بتمثيل. طبعا لازم صوتى يتغير وازعل جدا كمان. عشان بابي حبيبي واخويا كمان ف نفس الوقت. واخويا الصغير. بيسافرو بعيد عني. وبكون قلقانه وكمان وحشنى جدا.
مراد: مسد ع حجابها. مبت عـ.ـر.فيش تكدبي. لكن بت عـ.ـر.في تدراي.
انا مش هجبرك ع حاجه. لكن عايزك تتأكدي من حاجه مهمه جدا.
انى انا ابوكي. يعنى سندك وحمايتك. ضهرك. انا الوحيد الل اعافر عشانك حتى لو روحي ع كفي.
محدش هيحبك قدي.

محدش هيخاف عليكى قدي. ويوم ما تحسي انك جاهزه تفتحيلى قلبك. انا هكون امانك. سمعانى وفهمانى ياميرو؟
ميرو: عارفه إن ابوها ذكي. وقالت بمرح. اممم طيب وطي صوتك عشان بابا آدm ممكن يزعل اوكي. لانه كمان بيقولى نفس الكلام ده. وانا مقدرش ع زعله هههههههه
مراد: بتفهم. وابتسم. طبعا آدm العدوي مش جدك وبس. لأ ده ابوكي وكلمته تمشي عليا وعليكي. وخــــوفه عليكى ده بيفرحنى. وده الل مطمنى عليكو ف غيابي.

ميرو: بفخر اكيد، ا. انت. قصدي حضرتك هتسلم ع آدm؟
مراد: اممم طبعا. ايه رأيك تيجى معايا نروح نرخم عليه؟
ميرو: بسعاده وهو كذلك يلا بينا. وحطت أيدها ف دراعه وماشيه جمبه وقلبها بيدق بفرحه.
آدm مراد: نايم بعمق. لكن فتح عينيه مره واحده وشافها مقربه ع وشه. وقال بغـــضــــب وبحده انتى ميييين؟ وبتعملى ايه هناااااا؟
عند محمد عزيز. ع الفطار.
نور: اتفضل يا حبيبي اشرب العصير ده.
محمد: بياكل لأ ياروحي انا شربت قهوه من ايد تيما اول ما صحيت.
تيما: طبعا. ده انا عليا فنجال قهوه تووووحفه. ولا ايه ياتيمو؟
تيم: ...
تيما: كشرت عينيها بعدm فهم. وبصت ل محمد ونور. وهمست ماله؟
نور: رفعت كتفها مش عارفه. وبصت ل محمد بنظره معناها شوفه ماله؟
محمد: بابتسامه. هز راسه. وبص ل تيم. ايه يادكتور تيم. روحت فين كدا؟

تيم: انتبه. احم معاك يابابا. خير ف حاجه؟
محمد: لا ابدا مفيش حاجه. لكن انت موجود معانا ع الفطار. واكلك قدامك زى ما هو وتيما بتكلمك وانت سرحان. خير ياحبيبى ف حاجه شغلاك؟
تيم: بتنهيده، احم اسف انا بس سرحت شويه ف، احم ف، اخر سنه ليا ف الجامعه و، وكنت بفكر اعملها بره مصر. احم...
نور: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. انت عايز تسافر سنه كامله وتسيبنا ياتيم؟

تيم: غمض عينيه واتنهد بتعب. امي ارجوكي انا بقول مجرد اقتراح جه ع بالي مش اكتر.

محمد: ربت ع ايد نور. اهدى يانورى الأمور متتاخدش كدا. وبص ل تيم. بص ياتيم يبنى انت ماشاء الله عليك كل درجاتك ممتازه وكمان اللهم بـ.ـارك زكي جدا. ونجاحك ف بلدك جميل جدا. ولكن انا عارف إن بره مصر ف اكتساب خبره ع أعلى مستوى ومهارات وكفاءه عاليه جدا. فكر وخد قرارك برحتك خالص ولسه بدرى جدا ع بداية السنه الجديده. وانا معاك ف اي قرار تاخده وهدعمك ديما. المهم النتيجه وراحتك انت.

نور وتمارا. لمجرد الفكره. زعلو وعيونهم لمعت بدmـ.ـو.ع.
تيم: هز راسه وبص قدامه بشرود. وقال إن شاء الله يابابا.
محمد: مسح دmـ.ـو.ع نور. وهمس ف ودنها. انا واثق أنه مابيقولش الحقيقه. اهدى يانورى ومتزعلنيش منك اوكي.
نور: ابتسمت بتمثيل. وهزت راسها حاضر اسفه ياحبيبى.
تمارا: المهم بقى. احنا هنروح عند بابا آدm امتى؟ انهردا كريم هيتقدm لليليان.
تيم: قام وقف. بعد اذنكم. انا رايح مشوار مهم. وبعدها هطلع ع النادي. والجيم.

محمد: بتعجب لكن محبش يلفت انتباه تيم. احم وماله ياحبيبى. لكن متنساش معادنا كلنا عند جدك الساعه 7 تمام ياتيم؟
تيم: إن شاء الله. بعد اذنكم وخرج.
نور: بعدm فهم. هو ماله يامحمد؟ تيم بقاله شهرين تقريباً مابيتكلمش معانا زى الاول.
محمد: اهدى يا روحي كل واحد بيجي عليه وقت ويفضل الصمت فيه. واحنا لازم نقدر ده.
تمارا: بطفوليه. برضو محدش قالى هنروح امتى؟ عايزه اشوف لي لي.

محمد: ضحك. خلصو فطار والبسو. هوصلكو ف طريقي وانا رايح المستشفى.
نور: طيب وانا؟ مش هروح معاك المستشفى؟
محمد: لا ارتاحي انتى انهردا. لسه اليوم طويل. وانا هخلص بدرى إن شاء الله. وهطلع قبل الميعاد.
تمارا: قامت. طيب انا هاقوم البس فستانى وجريت من قدامهم.
محمد: ضحك عليها. وقال ل نور شايفه بـ.ـنتك طفله ازاى؟ وبص ليها شاف نور بتبصله بغموض كبير واسئله كتير وساكته.

محمد: اخد نفس عميق واتنهد. وقال صدقينى انا معرفش تيم ماله.
نور: هزت راسها لأ. انت لازم تعرف ابنك ماله. انا مش ناسيه من شهرين لما ابنك راجع من بره. وكانت حالته وحشه جدا وغـــضــــبان وكـ.ـسر كل حاجه ف اوضته. انا استحاله انسى اليوم ده يامحمد. تيم مابيغـــضــــبش وياخد جمب غير لما بكون حد بيحبه اوى بعد عنه. وانا مش قادره افهم.

محمد: غمض عينيه واتنهد بتعب. وافتكر اليوم ده. وقال مش عارف يانور. صدقينى مش عارف. حاولت كتير جدا انى اعرف ايه الل حصل ليه ف اليوم ده. لكن تيم رافض يقول. وانا عارف ابنى اكتر من نفسي. تيم ديما يصارحنا بكل حاجه حصلت معاه. حتى لو زعلان من رينو أو آرين. لكن بما أنه حصل معاه موقف ومش راضي يتكلم فيه ومجرد فكرة أنه اتخانق مع حد بخصوص آرين ف المدرسه دي انا مش مقتنع بيها وحاسس انها حجه ومبرر. ف انا متأكد أن تيم مجروح جدا. وبيمثل أنه مرح مع العيله. ومش عايز حد يشاركه اى حاجه حصلت ف اليوم ده. وانا احترمت رغبته. او تقدري تقولى استسلمت ل رغبته.

-بقلمي مريم
فيلا عزيز.
كريم: بياكل بسرعه. وقال بابا حضرتك هتروح الشركه انهردا؟
كلهم قاعدين وضحكو عليه.
يوسف: هو انهردا اجازه وانا معرفش؟ طبعا رايح الشركه. وانت كمان هتيجي معايا.
كريم: كح كح. لأ اجي فين حضرتك. انهردا أهم يوم. انتو نسيتو ولا ايه ياجماعه؟
اشرف وهنا. بيضحكو بصمت ع لهفة حفيدهم.
مصطفى: بمكر. ايه انهردا عيد العمال؟ ولا عيد تحرير سيناء؟ ولا يمكن الجمعه؟ وبص ل لامه بخبث. هو انهردا الجمعه ياماما؟

كريم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت من مصطفى الل رافعله الضغط كل شويه. واستحلف ليه.
مريم: كاتمه الضحكه. احم لأ ياحبيب ماما انهراد يوم عادي جدا.
مصطفى: بص ل كريم ورقص حاجبه اهو ياكيمو طلع يوم عادي اهو. ايه يبنى عامل شبوره ليه ع الصبح.
هنا: بتحذير. مصطفى وبعدين معاك؟ مش قولنا نختار كلمـ.ـا.ت ارقي من كدا؟
مصطفى: بمكر. اسف ياناناه. نقول بدال شبوره. بوليكه ها ايه رايك ياكريم ياحبيبى هههههههه.
كلهم: ضحكو.

كريم: بغـ.ـيظ مكبت اه بوليكه ياخفيف. بس ياترى انا سمعت الكلمه دى قبل كده من مين؟ ومثل الحيره. اممم من مين؟ ياكريم. من مييين؟ ايوووووه افتكرت.
مصطفى: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وبص ل كريم بترجي.
كريم: بمكررر. ايووووه من چو...
مصطفى: كح كح. احم كح كح. وشرب ميا بتـ.ـو.تر.
كريم: رفع حاجبه. وكمل چو، اد. چواد إبن عمى فارس. صح يا. درش؟
مصطفى: بغـ.ـيظ مكبت. اه صح وكويس انك فاكر.

كريم: بخبث. لا خلي بالك انا بسي الحاجه ف مخي من مره واحده. اشطا؟
يوسف: ماشاء الله مخلف 2 معلمين. واقفين لبعض ع الواحده.
مريم: ههههه معلش ياحبيبى هي تربية الولاد كدا صعبه.
هنا: ابتسمت بس حفيدى كريم هادى وعاقل. لكن مصطفى ده بكاش وديما مزعلنى.

مصطفى: بدهاء. قام وقف بسرعه. وقال هو ف حد هنا اسمه مصطفى؟ ايه دا؟ لا بجد قوليلى ياناناه مصطفى مين الل مزعلك؟ واوعي تقولى أنه مصطفى عزيز. إبن يوسف اشرف عزيز؟ لانى اسمع ديما إن المنطقه كلها بتقول ع الاستاذ مصطفى ده كلام ذي الفل. اه والله. ده انا حتى حبيبك وغلبان. وغمز ليها. صباحك قشطه ياقلبى. هههههههههههه
كلهم ضحكو عليه.
هنا: هههههههه. مش قولتلكم بكاش.

كريم: بغـ.ـيظ مكبت. وقام قعد جمب جدو. وقال جدو حبيبي انت الوحيد الل هتنصفنى. مش كدا؟
اشرف: افتكر نفس الموقف لما يوسف طلب من جدو مصطفى انه يطلب مريم. واتنهد ودعى بقلبه بالرحمه ليهم. وابتسم. وقال اطمن ياحبيب جدك. محدش يقدر ينسى أهم يوم لحفيد عزيز. انهارده إن شاء الله. الساعه 7 هنكون هناك. اطمن.
كريم: بسعاده كبيره. باس ع أيد جدو. ربنا يخليك لينا ياحلا جدو ف الدنيا كلها...

فيلا الصاوي.
ملك: اتفضل ياجاسر المسكن. الل معرفش انت بتاخدو يوميا ليه؟
جاسر: بياكل. كح كح. حبيبتي دور برد بسيط وباخد مسكن. فين المشكله.
ملك: بتنهيده الف سلامه عليك ياحبيبى.
جاسر: ربت ع أيدها الله يسلمك ياحبيبتي.
مالك: بابا حضرتك مش هتنزل الشركه انهردا.
جاسر: اطمن يامالك انا كويس يبنى.

مالك: وعشان اطمن اكتر. ياريت حضرتك تسمع كلامى وتريحنى. ساره. واسر هيطلعو ع الشركه. وانا هخلص شغل واحصلهم ع هناك. وحضرتك ياريت ترتاح بقى.

جاسر: ابتسم. يامالك ياحبيبى انا نفسي فعلا ارتاح. لكن هسيب الشركات دي لمين؟ ساره ماشاء الله عليها متابعه شركاتها وشغلها. آسر حفيدي؟ لسه هيدخل الجامعه ومتابع معايا شويه والحمدلله بدء يستوعب كل أمور الشركه. وانت؟ انت ف شغلك. وساعات تلحق تجيلى الشركه وسعات متلحقش. قولى بقى املاكي كلها اسيبها لمين؟

مالك: فكر بحيره. طيب اعمل ايه؟ بابا الشغل كتير عليه ولوحدو؟ و انا ف شغلى. وكمان ساره؟ تؤ. اوووف انا نفسي يرتاح بقى. ايوه لقيتها خالو آدm. انا اكيد هلاقى عندو الحل. احم وقال ل جاسر. طيب ياحج جاسر انا من بكره هقدm ع اجازه من شغلى. وهتابع كل حاجه لحد مانلاقى حل. بس اهم حاجه حضرتك تستريح.

جاسر: هز راسه بابتسامه. ماشي يامالك ربنا معاك. لكن اعمل حسابك انهردا هتكون موجود معايا ف مقابلة كريم عزيز الساعه 7 متنساش يبنى.
مالك: متقلقش ياحج. 7 بالدقيقه هكون موجود هناك. وربنا يتمم بخير.
كلهم آمين.
آسر: عينيه ع جدو جاسر. وبيفكر ازاى يريح جدو من الحمل الل عليه...
فيلا العدوي.
مياده: وصلت عند اوضة آدm ورفعت أيدها عشان تخبط.

لكن فكرت بخبث. لأ انا مش هخبط. انا هدخل ع آدm بيه وهو نايم كأني معرفش اي حاجه لاني جديده هنا.
اااه يخربيتهم كلهم حلوين اوي اوي. ايه ده مفيش فيهم واحد وحش.
آريان بيه جماله يهبل ولما شوفت آركان بيه اقسم بالله دوخت من جماله.
يلهوووى بقى لما شوفت تيم بيه اااه يخربيت عينيه ولا شعرو لأ لأ هو كله ع بعضه قمررر وباقي شباب العيله كلهم يهبلو. ولا رجـ.ـا.لة العيله سي آدm بيه ينهار اسو، ع جماله وشعرو الابيض جنني.

ولا زين بيه يلهوي عليه وع وسامته. ولسه بيقوله ف الظابط مراد بيه وانا متاكده انه هيطلع صاروخ. اه هو يعنى هيطلع وحش لمين؟

كفايه ابوهم الل بحلم بيه ليل ونهار. ولا بقى لما شوفت آدm بيه الصغير امبـ.ـارح يلهوووى قلبى ده عمال يدق عندو هيبه كدا وحسيت أنه بطل. تؤ انتى هتتكلمى كتير يامياده. خشي ملي عينيكي منه. قبل ما يصحى واطلعي بسرعه. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر وفتحت الباب بحظر. وبصت يمين وشمال. وحطت ايدها ع قلبها ونفخت بتـ.ـو.تر. ودخلت. ومشيت ع أطراف صوابعها براحه. ووقفت عند السرير. وقلبها دق جـ.ـا.مد من الخــــوف.

آدm: نايم ع ضهرو. ولابس بنطلون فقط. وحاضن مخده صغيره.
مياده: همست يلهوووي ايه العضلات دي. يخربيت جمالك. وعايزه تمد ايدها ع دراعه لكن خافت.
وقالت بقلبها يسلام لو يحبنى يبقى ياسعدك يامياده. لأ ده انت حلو اوى يا سي آدm ااااه ولا اسمك جميل اوى. ورفعت أيدها ف اللاوعي وقربت منه.
آدm مراد: نايم بعمق. لكن فتح عينيه مره واحده وشافها مقربه ع وشه. وقال بغـــضــــب وبحده انتى ميييين؟ وبتعملى ايه هناااااا؟

مياده: اتفزعت وشهقت بصوت عالى ورجعت لورا بسرعه وكانت هتقع من الخضه. واتكلمت بتلعثم. ا. ا. انا. ا. انا...
آدm مراد: قام وقف بغـــضــــب. وزعق انتى مييين يابت انتى؟ وانتى ازاى تدخلى عليا الاوضه؟
مياده: اترجفت من صوته. واترعـ.ـبت من غـــضــــبه. س. سامحنى يسيدي. ا. انا...
آدm مراد: زعق انتى؟ دا انتى يومك اسو، انهردا ومرفوده. اطلعىىى بررررررا.

مياده: انتفضت من مكانها بخــــوف. حا، حاضر. حاضر. بس الله يخليك يابيه تسامحنى. ا. انا الخدامه الجديده ومعرفش...
آدm مراد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. وقاطعها انا قولت اطلعي براااااا. وا عـ.ـر.في إن ده اخر يوم ليكي هنا انتى وال بعتك ليا.

مياده: مثلت العـ.ـيا.ط. ونزلت ع ركبها قدامه. ابوس ايدك يابيه والله غلطه ومش هتتكرر. والله العظيم لو هوبت ناحية اوضتة سعاتك دي تانى اعمل فيا الل انت عايزو. ابوس ايدك انا يتيمة الأب وبصرف ع امي واخواتي ابوس رجلك مـ.ـا.تقطعش عيشي.
آدm مراد: قبض ع ايديه واتكلم بآمر، اول وآخر مره اشوف وشك ف الاوضه هنا. انتى فاهمه؟ برااااااااا.
مياده: قامت بسرعه برجفه. وجريت من قدامه. وفتحت الباب وخبطت ف مراد.

ميرو: شهقت بصوت مهموس وحطت أيدها ع بوقها...
مراد: بعد عنها بسرعه. انتى مين؟
مياده: جواها. انبهرت من جمال مراد. لكن خافت وواقفه تتنفض مكانها. وقالت أنا اسفه والله ما شوفتك يسيدى. انا الخدامه الجديده. وا...
مراد: بص ف نظره سريعه عليها وع آدm الل واقف جوه متنرفز وبيمسح شعرو ومتغاظ. وقال انتى دخلتى ع آدm ابنى من غير ما يسمحلك تدخلى مش كدا؟

مياده: شهقت بخــــوف. وهزت راسها ايوه. وعيطت بس والله العظيم انا مكنتش اعرف. سامحنى يسيدي ابوس رجلك والله غلطه ومش هعمل كده تانى.
مراد: هز راسه وبص ف عينيها ودرسها. تمام خلاص حصل خير. بس اسمعي ياريت تتعلمي من غلطك بسرعه. عشان آدm غير اي حد وقرصته والقبر. عيشي وكلي عيش. روحي ع شغلك.
مياده: ح، حاضر ياسيدي، وجريت من قدامه بخــــوف كبير. وقالت يلهوي ايه ده كنت هروح فيها...

آدm مراد: سمع صوت مراد ونسي كل حاجه. ولبس تيشرت. ولف ليه. بشبح ابتسامه.
مراد: ايه يادومي مسموحلى ادخل عادي ولا فيها إنذار هههههه.
آدm مراد: العفو يابابا. وقرب من ابوه بسرعه وحـ.ـضـ.ـنه بعض. وقال وحشنى اوى يابابا حمدالله ع السلامه.
مراد: مسد ع ضهرو. الله يسلمك يا آدm يبنى. وانت كمان وحشنى ياض. حمدلله ع سلامتك.
آدm مراد: طلع من حـ.ـضـ.ـنه. الله يسلمك. بجد مفاجأه جميله اوى. حضرتك وصلت امتى؟
مراد: الفجر.

آدm مراد: بص ل مريم. صباح الخير ياميرو.
ميرو: بابتسامه صباح الخير يا آدm.
مراد: ربت ع كتفه. يلا ظبط حالك كدا. وحصلنا ع تحت. متتاخرش
آدm مراد: حاضر 10 دقايق واحصلك.
مراد: اخد ميرو وخرج وفضل أنه مايفتحش حوار مياده تانى. لكن هو خلاص حطها ف دmاغه...
آدm مراد: قــلـــع التيشرت بنرفزه. ودخل الحمام ياخد شاور.

زينب: ف المطبخ بتحط الاكل ف الاطباق. وقالت امسكي يابت ياعزه. طلعي العصاير دي وهتحطيها ع السفره. هتحطى عصير البرتقال قدام سي مراد بيه وزين بيه وكمان تالين الصغيره. اما عصير الموز باللبن ده هتحطيه قدام ست الدكتوره فريحه وست الباشمهندسه ريتال. اما اللبن ده هتحطيه قدام الاحفاد.

وكوباية اللبن دي الل عليها بيض دى لسي آدm بيه الصغير واسمعي حسك عينك تتلخبطي وخصوصاً قدام سي آدm بيه الصغير. واتحركي يلا بسرعه. وندهت ع مياده.
عزه: هزت راسها حاضر ياست زينب. وشالت الصينيه وخرجت.
مياده: واقفه جمب التلاجه ووشها اصفر. وبتترجف.
زينب: كشرت عينيها. وقربت منها. اله انتى يابت يامياده؟ مش بنادي عليكي يابت؟
مياده: انتبهت ها؟ اه معلش ياست زينب بتقولى حاجه؟

زينب: عوجت بوقها وحطت أيدها ف جنبها. نعم يختى بقول حاجه؟ مالك يابت نازله من فوق مش ع بعضك ليه ها؟ ووشك لونه مخـ.ـطـ.ـوف كدا ليه؟
وشهقت ياسوادك. اوعي يالل تنشكي تكوني عملتى حاجه ضايقتى بيها آدm بيه الصغير؟ نهارك هيبقى مدوحس. انطقى يابت مالك واقفه متنحه كدا ليه؟
مياده: بلعت ريقها بخــــوف. ا. انا معملتش حاجه والله. ا. انا. ا. انا بس خبط ف سي مراد بيه بالغلط ومن ساعتها وانا مخضوضه. اتكسفت يعنى. احم.

زينب: هييييه خبطي ف سي العقيد المقدm الرائد مراد باشا؟ نهارك مطين.
ورفعت حاجبها. بس لأ باين عليكي وش كسوف اوي يابت. الله يرحم اول يوم جيتي فيه هنا وانتى لابسه المحزق والملزق وست فريحه وست ريتال كانو هيخلوكي تمشي. لولا ست مريم صعبتى عليها. ونصحتك. يلا يلا يختى. خدى الاكل ورصيه ع السفره.
مياده: عوجت بوقها بغـ.ـيظ. حاضر ياست زينب. اووف. وخدت الاطباق وراحت تحطها ع السفره.

مراد: نازل وشاف مياده وهي خارجه من المطبخ. وقال اسبقينى انتى ياميرو. وانا هحصلك.
ميرو: حاضر يابابي.
مراد: دخل المطبخ. اذيك يازينبو.
زينب: بابتسامته تسلم وتعيش ياباشا.
مراد: ههههه اباشا؟ محسسانى انى قابض عليكي. عوض فين اومال؟
زينب: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. عوض بيحط الفطار للحرس ياسي المقدm العقيد الرائد مراد بيه.

مراد: ههههه الله يجازي شيطانك يازينبو. وكمل بمكر. انا شايف إن ف بنات جديده بتشتغل هنا. هما كام واحده؟ وجم هنا ازاى؟
زينب: ايوه ياباشا ف 3 بنات جديده بتشتغل هنا.
سياتك عارف بعد وفاة ست سعاد الله يرحمها.
وكمان وبناتها كل واحده قعدت ف بيتها عشان رجـ.ـالتهم طلبو منهم مايشتغلوش تانى. قوم ايه بقى؟

عم الشيخ صبحي جه هنا وجاب ال3 بنات دول. وقال إنهم محتاجين اي شغلانه. وست مريم ست الكل وافقت عليهم واشتغلو من يومها.
مراد: بمكر اكبر. اممم تمام يازينب. بس همتك انتى بقى وعايزك ت عـ.ـر.فيهم نظام البيت ايه؟ وماشي ازاى؟ الكل بيحب ايه وبيكره ايه؟ وخصوصاً آدm ابني. ولا انتى معرفتيهمش النظام؟
زينب: بسرعه. لأ ودي تفوتنى بردك ياباشا؟ انا عرفتهم ع كل حاجه بالساعه وبالثانيه كمان.

وسي آدm بيه الصغير. انا حفظت البنات ايه الل بيحبه وايه الل مبيحبوش. وانا قولت قدام سعاتك فوق انى قولت للمخفيه مياده لازم تخبط عليه الاول وقولتلها اوعك ف يوم تدخلى الاوضه دي بالذات من غير إذن. وهي عملت كدا وسمعت الكلام.
مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. ماشي يازينب. انتى هنا شغلك تشرفي عليهم وخلى عينيك عليهم. تمام؟
زينب: بفرحه. حاضر من عينيا ياباشا.
مراد: اخد تفاحه عشان لو حد سأله كنت ف المطبخ ليه؟ وخرج.

مياده: راجعه. ومراد ف وشها. وبصلها بتوعد ونظره تخــــوفها. وعدا من جمبها. ومياده بلعت ريقها بتـ.ـو.تر من نظرته ليها.

عند فهد.
آرين: نايمه وبدأت تفوق. وفتحت عينيها. واتعدلت وبتتاوب. وبصت ع الساعه وكانت 11 وقالت ياااه انا نمت كتير اوى. تؤ ازاى مامي مصحتنيش؟
وشالت الغطا الل واقع ع الأرض من طريقة نومها. وقامت. ورايحه ع الحمام. لكن وقفت مكانها وتنحت. ورجعت خطوتين بضهرها. وبصت ع المكتب.

وشافت كيس كبير ع المكتب. وفتحت عينيها وبوقها بعدm تصديق. وهزت راسها ببطء. وهمست لأ لأ. مش معقوووول. وفتحت الكيس بسرعه. وطلعت منه حجات كتير اوى.
عصاير مختلفه وانواع شيبسي كتيره و كوكيز. والاكتر شوكلاتات. وفتحت بوقها بسعاده كبيره كأنها حصلت ع كنز.
وقالت ببلاها. اش معقووول نو نو نو اخويا آركان؟
لأ استحاله انا مش مصدقه بوقي يابخ؟

لأ لأ لأ. آركان مايعملهاش. طيب ميييين؟ مييين غير تيمو القمر. ايووووه هو تيمووو.
وجريت ع السرير. وجابت الفون. وقالت أنا هتصل عليه اشكرو بنفسى. ااااه دخل عليا وع قلبى وع حياتى السعاده. اه والله. وبتتصل. يلا رد. رد بقي.
تيم: واقف بالعربيه ف مكان هادى. ومرجع راسه لورا ومغمض عينيه ومشغل الميوزك. وسمع صوت الفون. واتعدل. واخد نفس عميق. ورد. بابتسامه صباح الفل.
آرين: صباح الخير ياتيمو باشا. عامل ايه؟

تيم: هز راسه تمام. انتى عامله ايه دلوقتى؟
آرين: انا فله شمعه منوره هههههه.
تيم: ههههه طيب يستى كويس جدا انك فله. اهم حاجه متكونيش وقعتى بالكلام قدام رينو وعرفت بالل حصل امبـ.ـارح؟
آرين: هزت راسها لأ لأ. اقول ايه؟ لأ طبعا محصلش وانا عبـ.ـيـ.ـطه. ومتقلقش ربنا يستر يعنى ومقعش بالكلام. بس ف حاجه بقى عايزه أسألك عليها؟
تيم: هههههههههه ابوس ايدك بلاش اسئله ارجوكي.

آرين: ههههه وانا مسمعا اوي كدا. ههههه لا هو سؤال يخصك انت متقلقش.
تيم: كشر عينيه بعدm فهم. سؤال ايه؟
آرين: مال صوتك؟ انا حاسه وسط ضحكتك ان ف حاجه مضيقاك؟
تيم: بت يارينو ياصغيره انتى. انا لا مضايق ولا اي حاجه. انا زي الفل وشمعه ومنور برضو هههههه.

آرين: ههههه وانت ياخويا محتاج تنور. ده انت غلبت نور فيحاء ف فيلم اللمبي. لما قالها. وبتقلدو بطفوليه. فيحاء. فيحاء. هو في كدا؟ في كدا ف الدونيا. حد يزعل القمر ده. دي فاضلها 2 ولت وتنور. هههههههه...
تيم: ههههههههه صاحيه فايقه ورايقه.
آرين: بمرح. طبعا. بعد ما شوفت الحجات الل انت جبتهالى دي. وانا مزاجي اتعدل مليون درجه بجد ثااااااانكس كتير اوووووى. بس انت جيت امتى؟

تيم: بعدm فهم. حجات جبتهالك؟ حجات ايه؟ وجيت فين؟
آرين: ايه دا؟ ايه دا. لحظه واحده. هو انت مجبتش ليا كيس كبير مليان شوكليت وحاجات تانيه كتير؟
تيم: امممم لأ. انا لسه مجبتش حاجه. لكن بليل إن شاء الله.
آرين: هرشت ف شعرها. وهمست. اله اومال مييين يعنى؟ تؤ اوووف.
تيم: انتى يابت. مين الل جبهالك؟

آرين: تؤ. ممكن يكون آركان لكن اشك اصلا ده بياكل هدومي لو جاع. بس احتمال يكون ضميره صحى. وكملت بغـ.ـيظ مكبت. اصله المفجوع أكل الشيبس بتاعي وكمان شرب الحاجه الساقعه بتاعتى اعاااااااااا.
تيم: هههههههه بس يامـ.ـجـ.ـنو.نه. طيب ما هو عوضك اهو.
آرين: كشرت عينيها. اممم صدق صح. بس هو مايعملش حاجه من نفسه ابدا. اكيد مامي كلمته. يلا هعرف كل حاجه دلوقتي. المهم بقى انت فين كدا؟

تيم: بص حواليه. انا رايح الجيم. وبعد كده هرجع ع البيت.
آرين: كشرت عينيها. البيت؟ طيب انت مش هتكون موجود عند بابا آدm؟ انت ناسي إن كريم هيتقدm لليليان انهردا؟
تيم: لا ياحبيبتي مش ناسي. انا هرجع البيت اغير هدومي مش معقول هروح بلبس التدريب. ومتقلقيش هعدي عليكى اخدك انتى ورينو.
آرين: اووووكي يامان. متتاخرش بس علينا. عايزه اشوف لي لي وهو مكزوفه ههههه.
تيم: حاضر ياحبيبتى. متقلقيش مش هتاخر عليكم. يلا باي.

آرين: باي. وقفلت ووقفت قدام الكيس وقالت.
تؤ والله انا ممصدقه إن آركان اخويا. يصرف إلا إذا كان ليه مصلحه.
ومطط شـ ـــفــايـــ ـفها. اممم هعرف دلوقتي. بس ادخل اخد شاور وافوق كدا. واخدت هدومها وراحت ع الحمام.

فهد: نايم بعمق كبير...
رينو: نايمه جمبه. ولكن صاحيه من بدري. وبتحفر تفاصيله الل بتعشقها. وحطت ايدها ع خدها وسرحانه بهيام.
فهد: حرك راسه. وايدو، وكمل نوم.
رينو: ابتسمت بحب كبير. وهمست فهد.
فهد: ...
رينو: حطت ايدها ع خدو. فهد حبيبى اصحى.
فهد: بدأ يفوق. وفتح عينيه ببطء. وبعدها ابتسم ابتسامه جميله. خـ.ـطـ.ـفت قلبها. صباح الحب يانجمتى.
رينو: صباح الخير ياحبيبى.

فهد: اتعدل. وباسها من خدها. الساعه كام دلوقتي حاسس انى منمتش كتير؟
رينو: بصت ف الساعه. وقالت 12 وربع معلش بقى انا صحيتك عشان كدا كدا هتصحي من دوشة ولادك
فهد: ابتسم. هما صحيو؟
رينو: اكيد. انا سمعت حركه جايه من المطبخ. وده اكيد آركان. لأن ريبونزل هانم. بتعمل دوشه كبيره.
فهد: ههههه وحشانى جدا ريبونزل هانم دي.
وفجاءه سمعو صوت جري بره الاوضه ف الصاله. وبصو لبعض وضحكو.

رينو: ههههه اهي شرفت. قوم بقى خد شاور واتوضي عشان الضهر ع وشك الآذان. وانا هطلع الحق الحرب الل بره دي. وشهقت بخضه. فاااهد حـ.ـر.ام عليك والله بجد.
فهد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بقوه. وخضها. هههههههه يابـ.ـنتى انتى الل بسكوته اعمل ايه؟ ومليون مره اقولك لازم تتعودي ع كدا.
رينو: ههههه بصراحه انا مش قادره احفظ تصرفاتك. يعنى انت دلوقتى بتبصلي عادي جدا. وفجاءه تشـ.ـدنى ف طبيعي اتخض يعنى.

فهد: ضمها لقلبه ودفن وشه ف شعرها. وحشتينى اوى وبتوحشينى ف كل ثانيه.
رينو: ضمته بحنان كبير. واتنهدت وانت بتوحشني ديما. ربنا يبـ.ـاركلى فيك يارب ياحبيبي.
فهد: مسد ع شعرها. وباس جبينها. قومي الحقى ابنك اكيد بياكل أخته قبل ما اطلع اعلقه.
رينو: ههههه. والله الخــــوف عليا انا مش عليها. بص يقلبى انا جهزتلك هدومك متتاخرش اوكي وباسته من خدو. وقامت.
فهد: اوكي. لكن مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيهاش اتفقنا؟

رينو: لبست فستان رقيق. حاضر اتفقنا. وخارجه من الاوضه.
فهد: مسح ع شعرو. وقام واخد هدومه ودخل الحمام.
آركان بيجري. و آرين بتجري وراه بغـ.ـيظ كبير جدا.
آركان: يابت استنى. افهمي انا كنت جعان والله.
آرين: بتجري. مش هسيبك. انا مش هسيييبك.
انت لايمكن تكون اخويا. اعاااااا. اعااااااا. يامااااااامي. وقعدت ع كنبة الليفنج بغـ.ـيظ.
رينو: خرجت. ايه ياولاد. ف ايه ع الصبح؟ انتو مش هتكبرو ابدا؟ ف ايه يا آركان؟

آركان: بيبلع الاكل. والله ياماما بـ.ـنتك دي معندهاش روح المشاركه خالص.
وانا معملتلهاش اى حاجه حتى اساليها.
رينو: قعدت جنبها. ايه الل حصل يا آرين؟
آرين: بغـ.ـيظ. بصي يامامي انا صحيت من النوم. ولقيت كيس كبير فيه شوكيلت وحاجات كتير جدا.
وفكرت انه تيم. واتصلت عليه وشكرته لكن مطلعش تيم. قولت يبقى الواد ده.
بما إن بابي مش موجود مين يعنى هيجبلى؟
قولت هاخد شاور. وابقى اروح اشكر آركان من باب الزوق يعنى.

وكملت بغـ.ـيظ كبير. وقالت. اخرج من الحماااام يامامي.
الاقى آركان قاعد ع المكتب. وبياكل ف كل حاجه موجوده وبيشرب نسكافيه كمان.
لاااااااااء. وبعدين يقولى هو مين الل جابلك الحجات دي؟
يعنى مش هو الل جابها. وكمان اكل نصها. اعاااااااااا. اعااااااا. انا عايزه بااااااابي.
رينو: بصت ل آركان بلوم. وقالت كدا يا آركان؟ مش عيب الل انت بتعمله ف اختك ده؟
آركان: قرب منها وبيتكلم بطريقة محمد هنيدي. وقال. ياست الكل.

انا جعان وحضرتك كنتى نايمه. ف انا قلبى كبير وقولت ياواد آركان ياسيوفي.
سيب رينو نايمه وتصحى براحتها وخش لأختك القمر دي تعملك احلا فطار.
وخبطت عليها ربع ساعه كامله. وده طبعا جوعنى اكتر. اومال؟
ماهو مجهود ياساده. المهم قلقت عليها. وفتحت الباب اشوفها. تكون كتمت نفسها بمخده ولا حاجه؟
منا عارف بتنام زي النعامه هههههههه.
المهم مش موضوعنا. دخلت خــــوفا عليها والله ده أولا طبعا.

وثانيا انا عارف إن لبسها بيجامـ.ـا.ت وده قرار جمهورى من فهد باشا وعشان كده دخلت بقلب جـ.ـا.مد.
ولقيت اختى الصغيره، ايه الل انا بقوله ده. احم صغيره ايه دي توأمي.
المهم لقيتها ف الحمام. خبطت عليها وقولتلها يا آرين انا جعان.
وقالت أنا تعبانه يا آركان وابعد عني. صعبت عليا. قولت اه اختى حبيبتى تعبانه.
قوم وانا خارج لمحت الكيس الملعون. هههههههه. فتحت الكيس واتفتح معاه شهيتى. غـ.ـصـ.ـب عني ياناس. يرضي مين ده بس.

لقيت نفسي بعمل زي عادل امام. انتى كيس وانا كيس. انتى باكو. وانا باكو. وقسمت بالعدل والله ع ما اقول شهيد.
واكلت بس 2 شوكلاته و3 بسكوت و2 كوكيز. وكيس شبيسي.
وكمل بتمثيل الزعل. مكنتش اعرف انك هتزعلى اوي اوي كدا يا آرين بجد.
عموما لو شايفه إن الكيس قل عن الاول. هاتى الباقى واعتبري إن مفيش حاجه جت من الأساس هههههههههههه هههههههههههه.

رينو: بتسمع وكاتمه الضحكه ع شكلهم الاتنين واحده مفروسه والتاني ممثل عاالمي.
آرين: خبطت برجليها ع الأرض بغـ.ـيظ كبير. اعاااااااااا اعااااااا انت مش اخوياااااا. انا عايزه باااابي. ماليش دعوه انا عايزه بااااااابي.
فهد: من وراها. وبابي جمبك يا ريبونزل.
فهد: اخد شاور وصلى. وخرج. وواقف ومتابع. وبيضحك بسعاده ع الاتنين المناكفين. ولكن هيعاتب آركان ع الل عمله ده بعدين.

آرين: سكتت مره واحده. وقالت أنا سمعت صوت بابي. انتو سمعتوه؟
آركان: بمكر. صوت بابا؟ انتى دخلتى ف حالة تاهيوأت عشان كلت منك شوية حجات؟ هي يعنى اول مره اكل منك حاجه؟
آرين: اعاااااااااا انت مستفز. والله لما بابي يرجع. اعااااااا.
ماااامي خليه يروح عند بابا طارق. وانا هعيش معاكي عند بابا آدm. لحد ما بابي حبيبى يرجع اعاااااااااا. انا عايزه باااابي حبيبي.

فهد: قرب خطوه ووقف وراها بخطوتين. منا قولتلك بابي جمبك يا ريبونزل.
رينو: كتمت الضحكه.
آركان: هرش ف قفاه وعارف أنه هيتسلم تسليم أهالى.
آرين: تنحت. وفتحت بوقها. ولفت بسرعه. وشافت فهد. وصرخت بصوت عالى. لاااااااااا بااااااابي. لااااااااااااااء مش معقوووول. وجريت خطوتين واتشعلقت ف رقبته. بااابي.
فهد: ضحك بسعاده. وضمها لقلبه ولف بيها كتير. بـ.ـنتى وروحي وعمري كله. وحشتينى اوى اوى يا آرين.

آرين: بتعيط بفرحه. بااابي انا مش مصدقه نفسي حضرتك رجعت لينا. انا مبسوطه اوووى وحضتنه اكتر.
فهد: نزلها ع الأرض. وباس جبينها. وضحك. حبيبتي عامله ايه وحشتينى اوى.
آرين: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وانت كمان وحشتنى اوي اوي بجد. بابي انت بجد هنا صح؟ واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه تانى.
فهد: ههههه ايوه ياروح بابي انا رجعت.
آرين: للحظه انتبهت. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وقالت يبقى حضرتك الل جبتلى كل الحجات دي صح؟
فهد: هز راسه اممم صح.

آرين: اعااااااا. طيب يرضيك آركان ياكلها. ومسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. مش مهم. مش مهم مش عايزاها خلاص. قولى بقى حضرتك وصلت امتي؟
رينو: قامت. هههههههه طيب ع المحاكمه تخلص انا هدخل احضر الفطار. حبيبى اعملك قهوه.
فهد: ياريت بجد ياحبيبتى.
رينو: من عينيا. وراحت ع المطبخ.
آركان: قرب منه. صباح الخير يابابا. وسلم عليه.
فهد: ضمه وقرب من ودنه. حسابك معايا بعدين.

آركان: بنفس الهمس. حضرتك لسه جاي ومحاسب ناس كتير. وبعدين دا انت ضنايا. حبيبك يابابا. حد يعمل ف ضناه كدا.
فهد: كتم الضحكه. وقال انا ضناك؟ يلا يالا. شوف وراك ايه؟
آركان: ورايا. اصالح ماكدونالدز هانم. احم قصدى ريبونزل هانم.
متزعليش ارينو ياصغيره. انا اخوكي حبيبك. مش انا امبـ.ـارح كنت هجبلك دره مشوي واحنا ع الكورنيش، وهمس ينهار اسوس ع رأي خالو. احم. ونده يامامااااااا. وجري من قدام فهد.

فهد: بغـ.ـيظ متدراي. بص ل آرين وضحك بخبث طبعا بنوتي الحلوه هتقولى كل حاجه موووش كداااا؟
آرين: بلعت ريقها وهمست. الله يخربيتك يا آركان. احم ايوه طبعا. وكملت بطفوليه ممكن حضرة عقيد قلب بـ.ـنته يقولى بقى وصل امتي؟
فهد: عينيه ع رينو وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت. لكن استنى يسمع الاول. وقالها الفجر ياحبيبتى.

آرين: شهقت بصوت عالى. اييييه؟ الفجر يابابي. يعنى حضرتك موجود هنا من بدري. وانا معرفش. وربعت ايديها بزعل. ولفت راسها بعيد انا زحلانه.
فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. تعالى نقعد طيب. وانا هقولك كل حاجه وهصالحك. هو انا عمري خبيت ع بنوتي الحلوه دي حاجه؟
آرين: هزت راسها نو نو. وقعدت جنبه. وقلبها مبسوط. طيب قولى الاول خالو مراد كويس وجه معاك؟

فهد: ايوه ياروحي اطمنى. ومتزعليش انا كنت راجع مرهق وصليت الفجر وجبتلك انتى واخوكي الحجات دي ودخلت نمت ع طول.
آرين: ربعت رجليها بطفوليه. تعرف يابابي انا بجد مبسوطه اوى اوى. إن حضرتك رجعتلى بالسلامه. بجد بحس بالأمان ف وجودك.
فهد: مسد ع شعرها. حبيبتي بابي طول عمره ف ضهرك وجمبك. ومبروك ياقلبى ع نجاحك.
آرين: الله يبـ.ـارك ف حضرتك. ع كدا بقى لما اخلص ثانوي ادخل حربيه وانا مستريحه.

رينو: جابت القهوه. اتفضل يا حبيبي. قهوتك. وانتى يالمضه اشربي اللبن. وبصت لفهد عقل بـ.ـنتك عايزه تدخل حربيه.
فهد: اخد القهوه. وهز راسه ليها ف نظره غامضه. وقال بخـ.ـنـ.ـقه متداريه. متقلقيش.
آرين: اخدت اللبن. وبصت ل فهد بترجي. بابي هي ليه مامي معترضه ع الحربيه؟
فهد: بيشرب القهوه. وقال. لأن ده الطبيعي. خــــوفها عليكي. ده آمر طبيعي. ت عـ.ـر.في انا اول ما سمعتك دلوقتي وانتى بتقولى حربيه قلقت وخــــوفت عليكي.

آرين: ليه الخــــوف يا بابي. وفيها ايه انا عايزه اكون ظابط وكمان اكون قويه زي حضرتك.
فهد: اخد نفس عميق واتنهد وقال. آرين. أولا الموضوع ده مرفوض. وانا ليا أسبابي.
ثانياً اوعي تكوني مفكره إن شغل المخابرات سهل. لأ دا صعب جدا. وكله مخاطر. انا مش بقولك كدا عشان تخافى منه أو تخافي عليا.

انا كراجـ.ـل اقدر أواجه اقدر احارب سواء ليل أو نهار. اقدر اسافر ف اي وقت ومع اي حد. لانى راجـ.ـل. انما انتى بـ.ـنت. وانتى عارفه إن ف حجات كتير جدا ممنوعه سواء ف الدين وف حكم فهد السيوفي. وانا عمري ما هسمح اني بـ.ـنتى تسافر أو تتعرض للخطر.
آرين: بدmـ.ـو.ع. بس انا حلمي اكون زي حضرتك وخالو مراد وكمان حلمي اكون زي آدm.
انا لما شوفت آدm وهو بيضـ.ـر.ب ف المجرمين امبـ.ـارح. انا حبيت جدا اكون عندي كل الفنون دي. بابي ارجوك.

فهد: كشر عينيه. وقال آدm مراد؟ وشوفتيه امبـ.ـارح؟ وضـ.ـر.ب مين قدامك يا آرين؟
آرين: شهقت بصوت مهموس. ونزلت وشها ف الارض بخــــوف.
فهد: بثبات انفعالي. رفع دقنها بايدو. ممكن ريبونزل حبيبة بابى تحكي كل حاجه حصلت امبـ.ـارح. ولا ثقتها فيه قلت لما سافر وبعد عنها؟
آرين: بصت ليه بترجي. ثقتى ف حضرتك زى عمرى يابابى. بس وعد متزعلش منى وتسمعنى للآخر ارجوك. لاني ماليش زنب ف الل حصل.

فهد: جواه بركان من نار. وحاول يجاهد نفسه. وابتسم بتمثيل وهز راسه. وعد. قوليلى بقى ازاى خرجتو وليه و من اول آركان والدره المشوي ع الكورنيش لحد آدm...

آرين: بتـ.ـو.تر. حكت كل حاجه ل فهد. الل بيتخيل خــــوف بـ.ـنته وابنه الل لسه 16 سنه واتعرضو لموقف زي دا. ورغم دفاع تيم انها متدخلش القسم. ورغم ضـ.ـر.ب آدm مراد ليهم. إلا إن طبع حوت المخابرات زي ما هو. وكمان اكتسب خبره ع مدار السنين الل فاتت أنه ازاى يكون عنده ثبات انفعالي ويفصل احيانا. انا بقول احيانا. عن بيته وشغله. وغمض عينيه بغـ.ـيظ كبير.

آرين: بس حضرتك وبعد ما خرجنا من السينما رجعنا ع البيت ع طول. وآدm وصلنا لحد هنا ورجع. لكن مامي متعرفش حاجه لأن آدm نبه علينا وكان خايف ع مامي. لانها كانت رافضه اننا نخرج. بس ماما مريم وبابا آدm. شافو ان من حقنا نخرج شويه. عشان كلنا خارجين من امتحانات. سورى يابابي.
فهد: جواه شايط. ولكن التمس العذر ل رينو. وقال بتمثيل. اممم تمام. اهم حاجه إن بنوتي بخير.

آرين: يس انا كنت مبسوطه جدااا جدااا يابابي. ودلوقتي انا فرحااانه اوووى. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه بمرح. لان بااابى حبيبي رجعلى بالسلامه.
فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك بصمت. ومسد ع شعرها بحنان. وانا كمان فرحان عشان بـ.ـنتى فرحانه.
رينو: جت وشافتهم وابتسمت بحب. حبيبى يلا الفطار جاهز.
فهد: طلع آرين من حـ.ـضـ.ـنه وباس جبينها و قام. وقرب من رينو. وباس خدها. افطرو انتو انا لازم اروح الجهاز حالا.
رينو: كشرت عينيها جهاز؟ ليه يافهد؟

فهد: نسيت دليل مهم جداً. ولازم يتسلم. عشان متاخدش جزء من القضيه.
ساعتين وراجع. وانتو أفطرو وأجهزو. اكون انا خلصت مشواري وهروح عند ماما اسلم عليها. ونروح ع آدm. وسابهم ودخل لبس بسرعه واخد فونه وخرج.
رينو: باستغراب. هو ف ايه؟
آرين: بتنهيده بابي رافض كلية الحربيه يامامي.
رينو: حبيبتي ده الصح. وياريت يا آرين تطلعي الموضوع ده من دmاغك. اقولك انا هخلى آدm يقنعك بنفسه. اهو ف الكليه واساليه وشوفي هيقولك أيه؟

آرين: امممم فكره برضو.

ف نفس الوقت ف فيلا العدوي.
آدm مراد: اخد شاور. ولبس بنطلون اسود وتيشرت اسود. ونزل. وسلم عليهم.
مراد: تعالى يا آدm اشرب المشروب بتاعك. يكون الفطار جهز.
آدm مراد: شويه كدا. انا هطلع اجري ف الجنينه. بعد اذنكم. وخرج.
شاهين: واقف.
عوض: راح عندو بغـ.ـيظ. اتفضل يا اخينا القهوه.
شاهين: متشكر ياريس عوض.
عوض: بغـ.ـيظ العفو.
شاهين: بعدm فهم مالك ياريس عوض. انت شكلك مضايق من حاجه.
عوض: بتفكير. وقال هششش وطي صوتك.

شاهين: بتعجب. اوطي صوتى؟ ليه ياريس ف ايه؟
عوض: بهمس. اسكت انت متعرفش حاجه خالص.
شاهين: بعدm فهم. طيب فهمني وبتتكلم كدا ليه بصوت وا.طـ.ـي.
عوض: بدهاء. اصل اني سمعت امبـ.ـارح بالصدفه. واني ماشي كدا ف الجنينه. صوت حد مش معروف. بيقولوا ايه بقى.

انى اقولك. سمعتهم بيقولو كله كدا تمام. كل الشجر الل موجود في الجنينه اتركب عليه مكروفانات وكامرات مراقبه. ده غير الكامرات إلى ف كل مكان ف الفيلا. وأجهزة ال، التص، اسمها ايه. ياعوض. اسمها ايه. اه أجهزة التصمت.
شاهين: كشر عينيه تصمت؟ وضحك اه ايوه ايوه تقصد أجهزة التصنت ياريس عوض.
عوض: ايووووه الله ينور عليك يابو المفهوميه. وكمان سمعت إن ف ناس من المخابرات مراقبه الفيلا هنا ف سريه تامه.

عشان لو حد بيراقب البيت أو ناوي يسـ.ـر.ق أو يعمل ايوتها حركه كدا ولا كدا. هيقــ,تــلوه طوااااالى من غير ايوتها سؤال.
شاهين: يسلام المخابرات مره واحده ياريس عوض؟
عوض: اني قولتلك ال سمعته. وانت خليك ف حالك. وامشي عدل يحتار عدوك فيك سلامو عليكوو.
شاهين: ضحك بصمت. وعليكم السلام ياريس عوض. وشرب القهوه. وضحك اكتر. أجهزة التصمت ههههه.

آدm مراد: بيجري ف الجنينه. وحاطط السماعه ف ودنه. وفونه رن. ووقف مكانه بينهج. ورد. عملت ايه؟
#: ابيض ياباشا.
آدm مراد: هز راسه. مستنى الرساله.
#: تحت امرك.
آدm مراد: قفل. وبص ع شاهين. وقال لما نشوف. آخرة التـ.ـو.تر الل ف عينيك دي ايه. ياشاهين. وكمل جري. ووصلت الرساله. وبعد كده دخل الفيلا.
زينب: جابت الفوطه. اتفضل يسي آدm بيه.

آدm مراد: هز راسه ليها. شكرا يا داده. واخد الفوطه وبينشف وشه. وبصلها بتحذير. ولسه هيقولها ع مياده.
مراد: اتدخل بسرعه. وقال آدm انجز بقى. جدك راح ع السفره. وانت عارف مبيحبش الانتظار. روحي انتى يازينب.
زينب: حاضر. ومشيت.
آدm مراد: بلمحة ذكاء. انت كلمتها.
مراد: يعم الموضوع تافه. البـ.ـنت جديده هنا ومتعرفش قوانين حضرتك. ممكن بقى تفرد بوز امك ده. وتيجي تفطر. ولا اروح انا. وانت تاكل مع عوض.

آدm مراد: ضحك. لا طبعا. وانا اقدر مافطرش معاك يابابا.
مراد: اصيل ياض. يلا بينا.
آدm مراد: راح وقعد جمب تالين.
تالين: بابتسامه بريئه صباح الخير يا أبيه.
آدm مراد: ابتسم وباس راسها. صباح الجمال ياقلب أبيه.
مريم: بابتسامه. اتفضل ياحبيبى العلاج وبالشفا إن شاء الله.
آدm: باس ع أيدها قدام الكل. تسلم ايدك ياروحي.
بعد الفطار.

آدm: دخل المكتب. مع مراد وحكاله تفاصيل المهمه كالعاده وخرجو وكلهم قاعدين مع بعض بشربو القهوه ف الليفنج.
آدm: قاعد وجمبه مريم. وميرو.
مراد: قاعد وتالين قاعده ع رجله بفرحه كبيره. ومراد محتويها بسعاده كبيره. وفريحه جمبه مبسوطه جدا.
زين: قاعد وجمبه ريتال وليليان.
آريان: قاعد وجمبه آدm مراد.
زين: بعد اذنك ياحج. كنت عايز حضرتك ف المكتب.
آدm: هز راسه تمام. وقام وقف تعالى يازين.
ريتال: بهمس. زين هو ف حاجه حصلت؟

زين: لا ياحبيبتي مفيش حاجه متقلقيش. واتحرك ورا آدm.
آدm: دخل المكتب. وقعد ع الكنبه.
زين: قعد جمبه.
آدm: ها يازين. خير كنت عايز ايه؟
زين: بصراحه يابابا. انا طول الليل مش عارف انام. بسبب زكي هيكل. وكنت بفكر ازاى اقضي عليه واديله درس يفوقه ويعرف مين هو زين العدوي. وكمان بعدها يفكر مليون مره قبل ما يخطي خطوه واحده ناحية مجموعة الامبراطور بتاعة حضرتك.
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. ووصلت لحاجه؟

زين: ابتسم بمكر. وبص ل آدm وقاله ده انا ابنك ياحج. ومتعلم ع ايدك. ايوه وصلت لخطه. هي مش خطه بالمعنى بس هنلعب شويه مع هيكل. هزار يعنى.
آدm: سامعك.

زين: دلوقتي. هيكل كدب عليا ف حوار المناقصه. يعنى ظبط ملف كامل وكل سعر موجود ف الملف ده وهمي. وقالى المناقصه قدامها 4 شهور واكتر ع الأقل وقالي كمان انه هيروح المناقصه لوحدو بحيث اني مشغول ف المجموعه وكدا وهو من باب الصداقه هيروح مكاني. انا بقى هكمل مع هيكل عادى جدا. ولا كأني عرفت حاجه وهو هيروح المناقصه مكانى وكل حاجه.
آدm: كشر عينيه بتركيز. اممم وبعدين؟

زين: قام وقف واتحرك كام خطوه لقدام. وقال. المناقصه دي لازم ترسى عليا ياحج وهاخدها إن شاء الله. لكن مش باسمي انا.

آدm: فهم قصده. وابتسم. وهز راسه. انا معاك وكل ده جميل. لكن هيكل عارف كل أفراد المجموعه. وكمان الجبالى عارف اشرف عزيز وطارق وجاسر وكمان زياد. وهيكل عارف إن آريان مسك الإداره تحت اشرافك وعارف اسم عزيز كويس عشان يعنى لو بتفكر تدخل الدكتور محمد وكمان عيلة الصاوي والسيوفي. يعنى المناقصه دي هتدخل بإسم مين؟

زين: بص قدامه وقال بخبث. انا عارف إن هيكل مدسوس معانا ف الشركه عشان يعرف كل حاجه عننا وعن علاقتنا مع رجـ.ـال الأعمال. لكن هيكل مايعرفش. اهم واحد هيساعدنى اخد المناقصه دي وانا مستريح.
آدm: تمام. خطتك ايه؟
زين: انا هسلم الملف لهيكل وهيروح المناقصه وهيمشي ف الإجراءات. وقبل تحديد المناقصه هيكون الشخص ده سابقه بخطوه. وحضرتك هتعمل حاجه صغيره جدا.
آدm: بإعجاب كبير. ايه هي؟

زين: هتسحب كل رصيدي ف البنك. وقتها هيوصلى رساله ع حسابى الشخصي إن رصيدي صفر. وساعتها هاقول لهيكل اسف ما باليد حيله ياصحبي. وياخد الضـ.ـر.به من غير اي مجهود. ومن ناحيه تانيه المناقصه تبقى بين ايديا.
آدm: هز راسه. وابتسم بفخر من تفكير زين. وقال. هو مين الشخص ده يازين؟
زين: بمكر. رعد الجوهري.

بعد شويه.
فهد: بغـ.ـيظ مكبت. العيال الل آدm ضـ.ـر.بهم امبـ.ـارح موجودين ف قسم ايه؟
مالك: قال جواه ربنا يستر. احم. اه فاكرهم لا يعم انت متقلقش خالص انا هظبطهم.
فهد: بحده. مالك انا لو عايز اعرف هما فين؟ هعرف. بس انا بختصر ف الوقت. وكمل بغـــضــــب مكبت همااا فيييييين يامااااالك؟
فهد: سايق العربيه. وجواه غل اكبر من قبل. واتصل ع مالك. وحاطط السماعه ف ودنه. ورد
مالك: بسعاده. الو فهد باشا حمدالله ع السلامه.
فهد: مسح ع شعرو. الله يسلمك يامالك. عامل ايه؟
مالك: انا تمام الحمدلله. ايه يبنى رجعت مصر امتى؟
فهد: وصلت انهردا الفجر. المهم أنا كنت عايز اعرف منك حاجه مهمه.
مالك: باستغراب. مال صوتك يافهد؟
فهد: بغـ.ـيظ مكبت. العيال الل آدm ضـ.ـر.بهم امبـ.ـارح موجودين ف قسم ايه؟

مالك: قال جواه ربنا يستر. احم. اه فاكرهم لا يعم انت متقلقش خالص انا هظبطهم.
فهد: بحده. مالك انا لو عايز اعرف هما فين؟ هعرف. بس انا بختصر ف الوقت. وكمل بغـــضــــب مكبت همااا فيييييين يامااااالك؟
مالك: مسح وشه بايدو. طيب ممكن تهدى شويه وتقولي ناوي تعمل ايه؟
فهد: هتقولي هما فين؟ ولا اقفل؟
مالك: نفخ بحيره. موجودين ف قسم (-)
فهد: هز راسه تمام. سلام وقفل وداس بنزين...

ف القسم.
فهد: داخل بهيبه غير عاديه. وفتح باب مكتب الظابط. وطلع الشاره بتاعته. وطلب المحضر وقراه.
الظابط: بتـ.ـو.تر. هما إن شاء الله هيتعرضو ع النيابه الساعه 4. احم والله يافنـ.ـد.م. لولا انا كنت هناك. وسمعت كلام الشهود؟ انا مكنتش هصدق إن الولاد دول مجرمين. لأن الشاب الل اسمه آدm. بجد عمل منهم كفته.
فهد: بيقرا المحضر ورفع عينيه بنظرة آمر. هما فين؟

الظابط: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. اتفضل حضرتك ياباشا. اتفضل انا هوصلك ليهم بنفسي. احم.
فهد: حدف المحضر ع المكتب. وخرج. وماشي بجمود وغـــضــــب.
وواضح ع معالم وشه. الهدوء ما قبل العاصفه.
ايوه هو بيغير ع رينو لانها حبيبته ومـ.ـر.اته. ولكم ما تتخيلو بقى بـ.ـنته حته منه وروحه.
الظابط: وقف قدام تخشيبه قفص حديد كبير
وجواه 6 شباب الل اتعاركو مع آدm.

فهد: بصلهم بكُره كبير. وشاف قد ايه هما مضروبين ووشهم متبهدل. وقال للظابط روح انت ع مكتبك.
الظابط: بس يا...
فهد: رفع ايدو وشاور باشاره معناها. خلاص قضى الامر.
الظابط: هز راسه تحت امرك يافنـ.ـد.م. ورجع ع مكتبه.
فهد: للعسكري. بغـــضــــب افتح الباب ده.
العسكري: ادى التحيه برهبه كبيره تمام يافنـ.ـد.م. وفتح الباب بسرعه.
الشباب انتبهوا وقامو وقفو بخــــوف. ونـ.ـد.م مؤقت.

فهد: شـ.ـد كرسي ودخل. وحط الكرسي وقعد ع الكرسي بالعكس. وبصلهم كلهم حوالى دقيقه كامله ف صمت تام.
الشباب: من هيبة فهد قالو ده اكيد رتبه كبيره جدا. وربنا يستر.
فهد: قرأ الاسماء ف المحضر. وعارف إن الل اسمه جو هو الل بص لبـ.ـنته.
لكن ميعرفش شكله. وقال بذكاء مخابرات. امممم ما انتو شباب زى الفل اهو.
طيب ليه تورطو نفسكو ف جريمة قــ,تــل كبيره جدا ذي دي؟
ومط شـ ـــفــايـــ ـفه بتمثيل. اامممم بجد زعلت ع شباب زيكم كلها كام شهر ويتعدm.

الشباب: كلهم بصو لبعض برعـ.ـب كبير وصدmه. ودهشه اكبر.
#: برجفه، والله يا، ياباشا ا. احنا ماقــ,تــلنا حد. ومنعرفش سعاتك بتتكلم عن ايه؟
فهد: بصوت غـــضــــبان چوووو. بتكلم عن جو.
الشباب كلهم اتخضو من صوته. و بصو ع چو
فهد: بطريقته قدر يعرف مين هو چوو وهز راسه تمام.
انتو متعرفوش إن چو. قبل الخناقه بتاعتكم وانكم تشرفو ع هنا. متورط ف جريمة قــ,تــل.
وانتو الخمسه اتورطو معاه. لأن الل اتقــ,تــل ده شخصيه مشهوره جدا؟

چو: برعـ.ـب ورجفه. والله انا ماقــ,تــلت حد. ا. انا معملتش حاجه ياباشا ابوس ايدك صدقنى.
فهد: قام من مكانه وحط ايدو ف جيبه ولف حوالين چوو وقال.
إنت امبـ.ـارح قــ,تــلت رجل اعمال معروف اوووى. وف نفس اللحظه هـ.ـر.بت وروحت بصيت لواحده وعاكستها.
وجبت صحابك يتعاركو معاك عشان تثبت ع نفسك إنك وقت الجريمه كنت بتتخانق. بس للاسف الكاميرات جابتك. وصحابك انت ورطهم معاك ولبسو قضيه هتكلفهم حياتهم.

#: بغـــضــــب منك لله ياجو الكـ.ـلـ.ـب وديتنى ف داهيه.
$: ياريتنى ماسمعت كلامك بقى انت تقــ,تــل وعايز تضيعنا معاك.
&: منك لله ياشيخ بتوقعنا وبتضحك علينا.
چو: واقف عرقان. وقلبه بيدق بسرعه من الرعـ.ـب. و. والله معملت حاجه. انا معرفش حاجه ولا قــ,تــلت حد. قــ,تــل ايه ياجدعان؟
فهد: بمكر. ضيعت صحابك ياچو. يلا الل حصل بقى. عموما القضيه لابساكو.
ويعتبر خلصت خلاص لأن أهل القتيل نفوذهم كبيره جدا.

واوراقكو اكيد هتتحول للمفتى قريبا. وساب الكرسي وخرج. اقفل الباب ده يبنى.
العسكري: قفل الباب.
فهد: للعسكرى. تعالى معايا. واتحركو كام خطوه وبعدو عن القفص. وفهد وقف بعيد وبص عليهم...
چو: واقف مزهول. وجواه رعـ.ـب رهيب.
صحابو بيبصو عليه بغـــضــــب شـ.ـديد. ولعنوه وسبوه. وقربو منه كلهم.
چو: بيرجع لورا بخــــوف. اسمعوا والله انا معملت حاجه. انا مقــ,تــلتش حد. انا معرفش هو بيتكلم عن مين؟

الخمسه: كل واحد قال حاجه. الل قال انت السبب وهنقــ,تــلك بأيدينا قبل ما احنا نمـ.ـو.ت.
والل توعد ليه بااكبر عقـ.ـا.ب. وهجمو عليه الخمسه. وضـ.ـر.بوه بغـ.ـيظ كبير جدااااا.
العسكري: فتح عينيه بدهشه. ينهار اسو، العيال هتقــ,تــل بعض. انا هروح ابلغ سيادة الظابط حالا. وجه يتحرك.
فهد: هششش اقف مكانك ومتتحركش. ومش عايز صوت واتحرك افتح الباب ده.
العسكري: بلع ريقه بصعوبه. وادى التحيه. ت، تحت امرك يافنـ.ـد.م، وراح فتح الباب ع الشباب.

فهد: طلع الفون والمفاتيح وحطهم ع المكتب. وقال كدا بقى ادخل افك الاشتباك رسمي. واتحرك ودخل القفص وقفل الباب. وبصلهم.
كلهم. انتبهو. ووقفو بينهجو. وجو عينيه اتقفلت من الضـ.ـر.ب.
فهد: قرب منهم كام خطوه. وقــلـــع الحزام. وموجود ف الحزام قطعه معدنيه مخصصه للتعذيب. وفهد من غير ما يتكلم. قرب منهم وضـ.ـر.بهم كلهم.

العسكري: واقف بره. ومزهول. وللحظه اترعـ.ـب من فهد. وشاف طريقة ضـ.ـر.به فيهم. وقال ينهار اسو، العيال مـ.ـا.تت اكتر ماهي مـ.ـيـ.ـته.
فهد: كومهم كلهم ع الأرض. وبيلبس ف الحزام. وراح عند الباب وقبل ما يخرج لف ليهم و قال. ده درس صغير بس لل يفكر يضايق اي بـ.ـنت بعد كده. وخصوصاً بـ.ـنت السيوفي. وسابهم وخرج. واخد المفاتيح والفون وخارج.
العسكري: مأدي التحيه بخــــوف كبير. وفاتح بوقه ببلاها. وعينيه ع فهد لحد ما اختفى.

فهد: خرج من القسم. وركب العربيه. وبص قدامه وكان غـــضــــبان جدا. وحاول يهدي نفسه. ويطمن نفسه إن ولاده بخير. وحمد ربنا إن آدm وتيم كانو موجودين. واخد نفس عميق ومسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. وفاق وشغل العربيه. واتحرك ع فيلا السيوفي.

بعد فتره الساعه 5. ف فيلا عزيز.

كريم: داخل بالعربيه من بوابة الفيلا. وبص جمبه ع البوكس الكبير الل اشتراه لليليان. وابتسم. وهرش ف قفاه بحيره. وقال طيب انا هقدmه ازاى؟ اخلي ماما تقدmه ليها. تؤ مش هتبقى حلوه. طيب آرين. لالا دي بقى ممكن الكل يعرف. اووف طيب مييين؟ ايوووه ميرو. مفيش غيرها. ايوه صح. انا هتصل عليها وافهمها كل حاجه. ونزل من العربيه. وساب الهديه فيها. ودخل الفيلا. السلام عليكم ورحمة الله.
كلهم وعيلكم السلام.

مريم: بصت ف الساعه. ايه ياكريم ياحبيبى اتأخرت كل ده ليه؟
كريم: معلش يا امي عملت كام مشوار مهم. عرفتو إن عمي مراد وعمي فهد رجعو مصر؟
يوسف: ايوه ياكيمو عرفنا. واتصلنا سلمنا عليهم مؤقتا لحد ما نشوفهم إن شاء الله.
مريم: يلا ياكريم اطلع غير هدومك مفيش وقت
كريم: حاضر يا امي. انا ف ثوانى هاخد شاور واكون جاهز. لكن اهم حاجه. حضرتيلى هدومي؟ القميص الأبيض والبنطلون الاسود؟

مريم: بفرحه طبعا ياحبيبي. هدومك ع السرير. والبرفان والساعه وكل حاجه ف اوضتك جاهزه.
كريم: باس ع راسها. تسلمي ياست الكل. اومال اللمض فين؟
مريم: ههههه مصطفى ف اوضته بياخد شاور وهيلبس.
كريم: تمام. انا هطلع ومش هتاخر. وسابهم وطلع يجري ع السلم.
كلهم ابتسمو بحب وفرحه ع سعادة ابنهم
هنا: أشرف حبيبى تعالى نطلع نجهز نفسنا يكون الكل جهز.
اشرف: قام وقف ع رأيك. احنا المفروض يدوبك نتحرك.

يوسف: لسه ساعتين ياحج. إن شاء الله هنكون هناك ع الميعاد. واحنا كمان هنطلع نلبس.
وكل واحد طلع يجهز نفسه.
كريم: اخد شاور. وخرج. واتصل ع ميرو. وردت.
ميرو: الو بالعريس المنتظر.
كريم: بابتسامه. الو اذيك يامريم عامله ايه؟
ميرو: الحمد لله ياباشمنهدس. ايه فينك كدا. الساعه داخله ع 6 احنا بنام بدرى. ههههه.
كريم: ههههه لا متخافيش 7 بالظبط هكون عندكو. المهم بقى انتى اختى وعارفه غلاوتك عندي قد ايه.

ميرو: قعدت ع طرف السرير. وحطت رجل ع رجل. وقالت اممم. انا شامه ريحة مصلحه مش كدا.
كريم: هههههه. اه ياعفريته انتى. احم هي مش مصلحه اوي يعنى.
مريم: اممم أقل من 50 مقبلش ياكابتن.
كريم: ماشاء الله طول عمرك مضحيه يابـ.ـنتى والله.
ميرو: ههههه اعمل ايه بس. هو انا مودينى ف داهيه غير تضحياتي وتواضعي ده. هههههههه. المهم هات الل عندك. ايه نوع المصلحه يبنى.
كريم: كشر عينيه وقال دليفري.

ميرو: كشرت عينيها بعدm فهم. ايه؟ دليفري؟ انا مش فاهمه.
كريم: اسمعي يستى انا جايب هديه لليليان بوكس كبير. وبصراحه مش عارف اقدmها ليها ازاى. وحقيقي مفيش غيرك انتى الوحيده الل هتساعدينى وتقدmيها ليها.
ميرو: رفعت حاجبها. امممم خلاص تمام متقلقش سيب كل حاجه عليا.
كريم: بابتسامه. يسلام انا قولت مفيش غيرك هيحلها والله.
ميرو: انت بس سيبها ف العربيه. وابعتلى مفتاح العربيه.

كريم: تمام جدااا. وبصي انا هركن العربيه جمب باب الفيلا الخلفي بعيد شويه عن الباب الرئيسى اتفقنا.
ميرو: ههههههههه للدرجادي.
كريم: ايوه يابـ.ـنتى البوكس كبير جدا. وبجد بشكرك جدا من دلوقتي.
ميرو: متشكرنيش ياعريس احنا اخوات. ويلا بقى انا هقفل علشان اروح اشوف لي لي.
كريم: . هي ليليان عامله ايه يامريم؟
ميرو: ابتسمت بحب. لي لي مبسوطه اوى ياكريم. وقالت بدmـ.ـو.ع. كريم عايزه منك وعد.

كريم: باستغراب. وعد؟ وعد ايه الل عايزاه منى؟
ميرو: اوعدني انك تخلي ليليان ع طول مبسوطه وسعيده.
كريم: ضحك بصمت. دا انا مش بس بوعدك بده. انا بوعد نفسي وبوعد العالم كله. إن ليليان ديما هتكون وريدي. انتى مت عـ.ـر.فيش ليليان بالنسالى ايه؟
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بو.جـ.ـع. اتمنالك انت ولي لي انكو تعيشو مبسوطين ديما.
كريم: تسلمي ياميرو. وعقبالك كدا وساعتها بردو انا هاخد منه وعد انه يسعدك ديما.

ميرو: غمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نزلت. وهزت راسها وقالت بصوت موجوع إن شاء الله. احم انا هقفل مامي بتنادي عليا.
كريم: هز راسه مع السلامه. وقفل. وحط الفون ع الشاحن. وراح يلبس. وبص ع السرير واتفاجئ...

مريم: لبست وجهزت. ها يايوسف خلصت؟
يوسف: ايوه ياعيون يوسف. لبست وكله تمام. ولف ليها. وانبهر. اووو ماشاء الله. ايه الجمال ده.
مريم: ههههه يسلام خلاص ياحبيبى راحت علينا انهردا خطوبة ابنك.
يوسف: قرب منها. بقى بزمتك انتى ام العريس. والله الل يشوفك هيقول ياتري دي اخت العريس الصغيره ولا الاصغر منها.

مريم: ههههه. ياحبيبى ربنا مايحرمنيش من كلامك الحلو ده. وانت ماشاء الله عليك عيني عليك بـ.ـارده. اخو مصطفى الصغير.
يوسف: هههههههه. واضح عليا اوي كدا اني لسه صغير.
مريم: بتأكيد. طبعا ربنا يحفظك يارب ويبـ.ـارك ف عمرك.
يوسف: ويبـ.ـارك فيكي ياروحي.
الباب خبط.
يوسف: ادخل.
ثريا: دخلت. يوسف بيه. سي أشرف بيه بيقول لحضرتك انه جاهز.
يوسف: بص ف الساعه. وقال فعلا احنا يدوبك نتحرك.

مريم: ماشي شكرا يا ثريا روحي انتى واحنا نازلين.
ثريا: هزت راسها تحت امرك. وخرجت.
مريم: كشرت عينيها. ايه ده. انت سمعت صوت كريم؟
يوسف: سكت وقال ايوه ده بينادي عليكي.
مريم: طيب انزل انت وانا هروح اشوفه محتاج مساعده ولا ايه؟
يوسف: تمام. بس متتاخروش.
مريم: حاضر. وخرجت.
يوسف: نزل. وشاف اشرف وهنا قاعدين. وقال اومال مصطفى فين؟
مصطفى: نازل ع السلم بفخامه. وقال أنا هنا ياحج جو.

يوسف: لف ل مصطفى. وابتسم من هيئته الجميله.
كريم: بنرفزه وصوت عالى. مااااااماااااااا. انتى ياماااااماااااا.
مريم: دخلت تجري. بسم الله ايه ياكريم يبنى بتنادي عليا بصوت عالى اوى كدا ليه؟ ف ايه؟
كريم: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر.
مريم: اله مالك ياكريم. وانت لسه مالبستش ليه؟
كريم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. البس؟ وهو فين اللبس الل هلبسه ياماما.

مريم: حبيبى انا مطلعالك لبسك ع السرير. وبصت ع السرير وقالت ايييه ده؟ ايه اللبس ده؟ لأ انا مطلعالك الطقم الجديد قبل ما انزل.
كريم: وزي ما حضرتك شايفه. اللبس الل موجود بنطلون اسود وقميص تانى.
وقولت يمكن حضرتك اتلخبطى. وقلبت الاوضه كلها. ودخلت غرفة اللبس بتاعتى ودورت فيها كلها. مفيش اى أثر للطقم الجديد.
مريم: بتعجب. غريبه فعلا. هيكون راح فين؟

كريم: كشر عينيه بغـ.ـيظ. وقال بتحذير. عارفه لو كان هو؟ انتى مت عـ.ـر.فيش انا هعملك فيه ايه؟
مريم: بحيره. لأ لأ. اخوك مصطفى مش مـ.ـجـ.ـنو.ن للدرجادي. انا طلعتلو طقم. بنطلون وتيشرت. وكملت بتـ.ـو.تر. هو نفس اللون الل ع سريرك ده.
لأ مصطفى مايعملهاش احم وعشان تصدق ثوانى انا هتصل ع باباك. واتصلت ع يوسف.
يوسف: لأ ماشاء عليك يا مصطفى. ده كأنك انت العريس.
مصطفى: عدل ياقة القميص. تسلم ياحج. دي ااقل حاجه عندي.

يوسف: هز راسه وضحك. وفونه رن ورد ع مريم. الو. اتاخرتو ليه يامريم؟
مريم: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. يوسف هو. هو مصطفى نزل ولا لسه؟
يوسف: بفرحه لا نزل. وماشاء الله عليه. انتى لما تشوفيه هتنبهري بيه.
مريم: تنحت. هو. هو لابس بدله؟ ولا طقم عادي؟
يوسف: هههههههه بدلة ايه بس ياحبيبتى. ده لابس حتة طقم قميص ابيض وبنطلون اسود بجد مرسومين عليه.

مريم: تنحت اكتر. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وبصت ف الساعه وكانت 6 وربع. وقالت ماشي يا يوسف.
يوسف: اله هو العريس المستعجل أتأخر ليه؟ يلا بجد مفيش وقت كدا هنتاخر ع الناس.
مريم: بصت ع كريم الل متنرفز. وهزت راسها حاضر نازلين حالا. مع السلامه وقفلت.
كريم: بصلها لابسه صح؟
مريم: بتمثيل هههههههه. انما اخوك ده عليه حركات. عايز يعمل نفسه عريس وخلاص.

كريم: بغـــضــــب، ضـ.ـر.ب قبضة ايدو ف ايدو التانيه. وقال طييييب مااااشي يامصطفى وحيات، مااااشي انا هروح اقــلـــعه الطقم حالا.
مريم: وقفت قدامه. خلاص ياكريم. مفيش وقت هنتاخر ع الناس. البس اي طقم جديد تاني.
كريم: بنرفزه بس انا شاري الطقم ده للخطوبه ياماما. ومصطفى اتعدى حدوده. وعشان تكوني عارفه انا مش هعدي الل عمله ده بالساهل...

مريم: بحده. بتعلى صوتك عليا ياكريم؟ خلاص انت عارف إن مصطفى بيحبك. وبيحب بهزر معاك. انا معاك إن المرادي زودها كتير وانا ليا معاه كلام تانى. ولو كان ف وقت اكتر من كده انا كنت اتصرفت معاه.
كريم: نفخ بديق حقيقي. ماما انا مقصدش انى اعلي صوتي ع حضرتك.
مريم: قربت منه. وحطت أيدها ع دراعه وابتسمت. حبيبى انا عارفه كل ده. وعشان خاطر ماما حبيبتك. البس عشان منتأخرش.
كريم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وسكت.

مريم: ربتت ع ايدو. وحاولت تغير الموضوع. وقالت انت عارف بقى اللون الكحلى عليك يجنن. والاسود كمان ده ملك الالوان.
انا هطلعلك طقم جديد وع زوقي كمان. وراحت ع الدولاب. وقالت جواها. الله يهديك يا مصطفى انت مش هتسكت غير لما يضـ.ـر.بك. وطلعت طقم شيك جدا. وقالت اتفضل ياكيمو. الطقم ده هيكون خرافه عليك. تحب اساعدك؟
كريم: بص ف الساعه. وهز راسه لا متشكر. اتفضلى حضرتك وانا هلبس واحصلك.

مريم: ابتسمت تمام. وخرجت وهي بتتوعد لمصطفى.
مصطفى: قاعد جمب يوسف.
مريم: نزلت ووقفت قدام مصطفى بغـ.ـيظ واضح عليها.
مصطفى: فهم. وقام وقف قدامها ها ايه رايك ياست الكل. تسلم ايدك ف زوقك.
مريم: بصوت جهوري انت ازاى تلبس طقم اخوك كريم يامصطفى. انت مش هتبطل حركاتك دي بقى؟
الكل بص لبعض بدهشه.
مصطفى: بتمثيل الصدmه. ايييييه؟ حضرتك بتقولى ايه ياماما. ده طقم كريم اخويا؟

ينهار مش واضح. صدقينى انا لو كنت أعرف مكنتش لبسته ينهار ابيض ع الل عملته. لأ لأ لأ انا هطلع اغيرو حالا.
مريم: بغـ.ـيظ. انت ياولد انت مش هتتعدل. الطقم ده كان ع سرير اخوك كريم؟ واللبس الل عند كريم كان لبسك انت.
مصطفى: اها. يعنى حضرتك حطيتى لبسي عند كريم؟ ولبس كريم عندى؟ طيب وانا هعرف منين؟
يوسف: خلاص بقى يامريم مش عايزين مشاكل. ده يوم مميز بالنسبه لكريم.
هنا: كشرت عينيها. ولد بكاش.

أشرف: ههههه. الواد ده نصاب.
مصطفى: انا؟ دانا مظلوم والله.
كريم: لبس ونازل ع السلم. وكان ماشاء الله. الطقم متفصل عشانه. وعضلاته البـ.ـارزه زودت من وسامته.
مريم: ابتسمت بدmـ.ـو.ع. ماشاء الله عليك ياكريم يبنى. الله اكبر عليك.
هنا: بسعاده ماشاء الله. قمر ياحبيب ناناه.
كريم: ابتسم شكرا جدا ياناناه. شكرا يا امي. وبص ل مصطفى ف نظرة توعد واجرام ف نفس الوقت.
مصطفى: اوبااا احلى عريس ده ولا ايه؟ قمر ياكيمو باشا.

كريم: رفع ايدو ع كتف مصطفى وضغط عليه. وضحك بتمثيل. تسلم يادرش. بس حلو الطقم عليك.
مصطفى: بيتالم. وضحك بتمثيل. شكرا جدا ياخويا ياحبيبى.
كريم: قرب منه وهمس. وحيات امى ماهعديهالك يامصطفى.
مصطفى: ببرود. بس الطقم جـ.ـا.مد عليا صح؟
كريم: بغـ.ـيظ. جداااا.
أشرف: يلا بينا كدا هنتأخر ومش حلوه مننا. واخد هنا وخرجو.
يوسف يلا ياحبيبتى. واخد مريم وخارجين.
مصطفى: جه يخرج بسرعه وراهم عشان خايف من رد فعل كريم.

كريم: بحركه سريعه. شـ.ـد مصطفى وحط ايدو ع بوقه. وقال ششش مش عايز اسمع صوتك. وشال ايدو.
مصطفى: وسع كدا مـ.ـا.تسبنى امشي. وبيعدل ف القميص.
كريم: بغـ.ـيظ مكبت. وراح ضـ.ـر.به لكمه ف وشه. وقال دى عشان تحترم نفسك معايا.
مصطفى: ااااه ووقع ع الأرض. وماسك وشه ااااه منك لله يا كريم اااه.
كريم: عدا من فوق مصطفى وسابه واتحرك.

بعد شويه. فيلا العدوي. ف الليفنج
كل شباب العيله متجمعين وبتكلمو مع بعض. آدm وطارق وفارس. جاسر ومالك وآسر. ومحمد وتيم. وزياد وياسين. ومراد وفهد وزين وفارس و آدm مراد و آريان و آركان.
وف مكان تانى. مريم قاعده مع البنات. رنا وملك. وماليكه. ونور ورينو. وفريحه وريتال. ورودي وساره.
أما الاحفاد الصغيرين مع تالين ف اوضتها.
وباقى. البنات موجودين ف اوضة ليليان.

ليليان: واقفه قدام المرايا. ولابسه فستان جديد ورقيق جدا وحجاب وحطه لمسات خفيفه جدا.
ميرو: لفت ليليان ليها وابتسمت بسعاده. ماشاء الله. انتى جميله اوي يالي لي.
آرين: واووو بجد قمووووره وكيوت جدا.
چود: اقسم بالله. انتى من الآخر كدا وحش الكون. عتلاق كريم لو شافك هياخدك ع المآذون وقتي.

تمارا: خبطت چود ع راسها. وقالت بيئه. يابـ.ـنتى انتى تسكتى كلامك كله يودي فداهيه اسكتى ياماما. وراحت عند ليليان. يؤبرني هالمكسوفه. مالك يالي لي وشك احمر اوى يابـ.ـنتى. بس بجد اللهم بـ.ـارك عليكي قمر 14
ليليان: بحرج كبير. ميرسي جدا يابنات. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. بصراحه انا حاسه ان رجليا مش شايلاني.
ميرو: تعالى اقعدى. واهدى خالص وبعدين دي مقابله عاديه اتفاق وقراية فاتحه.

آرين: بصت من الشباك. وسقفت بفرحه. واااو كريم جه يابنات. وزي القمررررر. تعالو. تعالو بسرعه.
كلهم: راحو وقفو قدام الشباك.
ميرو: مسكت ايد ليليان. وراحو وقفو.
ليليان: عينيها بتدور ع كريم. وشافته بيقفل باب العربيه. وقلبها هيطلع من مكانه. وجماله خـ.ـطـ.ـف قلبها اكتر. وضغطت ع ايد مريم.
ميرو: حست بيها. وربت ع أيدها. وقالت ماشاء الله بجد انتو الاتنين لايقين ع بعض.

چود: عينيها ع مصطفى. وانبهرت بجماله. لكن ديما بتمثل أنه مش ف دmاغها مع انها بتمـ.ـو.ت فيه. وقلبها دق بقوه كبيره.
آرين: بزهق. وسعو بقى يابنات انتو هرستونى. اوووف.
كلهم: اتحركو.
آرين: بتفكير. اممم بت يا چود تعالى ننزل تحت. ونعرف اخر الاخبـ.ـار. ونطلع نقول للعروسه ههههه.
چود: بتفكر ف مصطفى وأنها هتشوفه عن قرب. وقالت فكره حلوه يا آرين تعالى يلا. وسابوهم ونزلو.
ف الليفنج. بعد الترحيب والسلامـ.ـا.ت.

أشرف: اتكلم. وابتسم. وقال والله يا آدm ياخويا الواحد مش عارف يقول ايه هههههه.
آدm: ههههه فعلا يا اشرف. ومن غير ما تقول ياحبيب اخوك. ليليان بـ.ـنتك وحفيدتك.
اشرف: ليليان دي بـ.ـنت الغاليين. ووعد منى ليك انها هتكون ملكه ف بيت عزيز.
آدm: ربت ع رجله. مش محتاج منك وعد يا أشرف. احنا مش عشرة يوم يصحبى.

أشرف: بابتسامه. ربنا يكرمك وانت ونعم الأخ. وربنا وفقك وجمعت العيله الجميله دي. وانا يشرفنى بجد إن اطلب ايد بـ.ـنتى وحفيدتى وحفيدتك ليليان العدوي. لابني وحفيدي كريم عزيز.
الكل قاعد مبتسم. وكريم قلبه ملهوف وعايز يشوف ليليان.
وزين قلبه مبسوط وزعلان ف نفس الوقت.
ومراد أخوه قاعد جنبه. وبيتخيل مريم بـ.ـنته. وقال جواه معقول ممكن ميرو بـ.ـنتى تبعد عني؟
آرين وچود. واقفين. جمب العمود وفاكرين نفسهم محدش شايفهم.

آدm: هز راسه. الشرف لينا احنا يا أشرف. وكريم ده ابنى وحفيدي. ولا ايه ياكيمو.
كريم: بتـ.ـو.تر. ا. ايوه. طبعا طبعا ياجدو.
يوسف: احم انا اسف طبعا. لكن ممكن نتكلم ف التفاصيل. وانت عارف ياعمي انا تحت امرك ف اي طلب. وخلى عروستنا تشاور بس. واحنا علم وينفذ.
آدm: ابتسم. تسلم يايوسف يبنى. لكن احنا الل يهمنا كريم. انه يحافظ ع الامانه.

كريم: ابتسم بحب كبير. وانا إن شاء الله قدها ياجدو. واوعدك أن الانسه ليليان هتكون مصانه. ومقامها عالى. ودي بـ.ـنت عمتى قبل اى حاجه. ومن دmي. وربنا يقدرني وأقدm ليها السعاده.
زين: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وانا مش عايز حاجه تانى غير كدا. اهم حاجه انى بـ.ـنتى تكون فرحانه. ودي عندى بكنوز الدنيا ياكريم يابني.
كريم: اوعدك ياعمي.
آدm: قبل ما نقرا الفاتحه. انت اخر ميعاد ليك للجيش امتى؟ ومدتك سنه صح؟

كريم: إن شاء الله. هسافر مركز التدريب. كمان 45 يوم.
آدm: هز راسه تمام. يبقى كتب الكتاب قبل ما تسافر بيوم. والفرح بعد مـ.ـا.تخلص جيش. يعنى بعد سنه ونص تقريبا.
كريم: بص للكل بصدmه. لانه كان عايز يكتب الكتاب قبل كده بكتير.
مراد وفهد. وآدm مراد. ابتسمو من تفكير آدm العدوي. وانه مايديش فرصه لكريم يقرب من ليليان هههههههههههه.
أشرف: ع خيرة الله. نقرا الفاتحه؟

طارق: انت لسه هتسال؟ انجزو بقى انا جوعت. ما احنا عارفين إن كل ده هيحصل. والقبول موجود. ورفع ايدو وقرا الفاتحه بصوت عالى. بسم الله الرحمن الرحيم...
الكل بص لبعض وضحك. وقرو الفاتحه.
طارق: بصوت عالى آميييين.
زينب. : بفرحه. شايله الضيافه. ووراها البنات. وحطو الضيافه للشباب. وزينب. شالت صينيه تانيه كبيره. ودخلت ع الستات. وزغرطت بفرحه. وقالت الف مليون مبروك ياهوانم. اييييهييي انتو لسه ماقرتوش الفاتحه.

مريم عزيز: قامت بسرعه وراحت عند زينب. بجد يازينب. هما قرو الفاتحه؟
زينب: زغرطت تانى. والكل اتخض وضحك. وقالت ايووووه ياست الدكتوره. سي آدm بيه وافق وقرو الفاتحه. والجواز بعد سنه ونص إن شاء الله. وزغرطت تانى. الف مبروك ياست ريتال هانم. الف مليون مبروك ياست مريم ياست الكل.
مريم: ضحكت بسعاده الله يبـ.ـارك فيكي يازينب. تعالى امسكي. خدي الفلوس دي وزعي ع البنات ف المطبخ. ودي ليكي انتى.

زينب: بسعاده إلهي يكرمك ياست الكل. الهي تيعشي وتفرحي باحفاد احفاد أحفادك قادر ياكريم انتى وسيدي آدm بيه. الف مبروك ياهوانم متجمعين ف الفرح ديما.
ريتال: قامت بسرعه وقلبها بيدق بفرحه كبيره. امسكي يازينب. الفلوس دي. واعملى زي ما ماما مريم قالتلك. انتى ديما بتجيبى الاخبـ.ـار الجميله زيك.

زينب: بفرحه انا جميله؟ الهي يجبر بخاطرك. وكتاب الله عشان الكلمتين الحلوين دول. لا اخلى الجيران تسمع صوت فرحتنا. وخرجت وهي بتزغرط.
مريم عزيز: حـ.ـضـ.ـنت ريتال. مبروك. مبروك ياريتال.
ريتال: بدmـ.ـو.ع الف مبروك عليكي ليليان يامريم. بس امانه عليكي. اوعي تزعليها. ارجوكي.
مريم عزيز: ههههه يابـ.ـنتى كلامك ده يزعلنى والله. وانتى بتعيطي ليه دلوقتي. دي ليليان رايحه بيتها وعيلة عزيز. عيلتك يعنى مش حد غريب.

هنا: سيبيها يامريم يابـ.ـنتى. هي ريتال حساسه حبتين. وبعدين لي لي حفيدتى الغاليه.
فريحه: قامت الف مبروك ياروتي. الف مبروك يامريومه. وسلمت عليهم.
الكل سلم وبـ.ـارك وهنى.

چود: سقفت بفرحه ايوووه بقى. انا هطلع جري للبنات اقولهم. وجريت من قدامها.
آرين: عيونها ع ابوها. وكشرت عشان رافض الحربيه. ولفت وشها. واتخضتت ورجعت خطوه وخبطت ف العمود بضهرها. هييييي. بسم الله.
آدm مراد: قرب منها. ورفع ايدو ع العمود. ورفع حاجبه. واقفه هنا ليه؟
آرين: حطت ايدها ع قلبها. ايه يا آدm مش تكح؟ خضتنى.
آدm مراد: بيرسم تفاصيلها. وقال. واقفه هنا ليه يا آرين؟

آرين: فتحت عينيها. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ا. ابدا انا كنت بتصنت عليهم.
يووووه لااا لأ مش بتصنت بالمعنى ده. هو يعنى انا كنت، وبعدها كشرت بزعل. سبنى بقى يا آدm عشان أنا زعلانه اوي.
آدm مراد: خمس دقايق وتكوني ف الجنينه. ومشي بسرعه لأن فهد كان هيشوفو.
آرين: بتهمس خمس دقايق؟ تؤ طيب ليييه؟ انا كنت عايزه اقولهم ع الخطوبه؟

يووووه. لما اشوف حضرته عايز اي؟ وافتكرت. وقالت ايوووه صح انا لازم أسأله ليه رافضين انى ادخل حربيه؟ واتحركت.
تيم: قام وبـ.ـارك ل كريم. والشباب سلمو و بـ.ـاركو لكريم
مصطفى: كل شويه يعدل ياقة القميص ويغـ.ـيظه. ويبص ل كريم ويضحك. وقام سلم عليه. مبروك ياباشمهندس كيمو.
كريم: ضغط ع ايد مصطفى جـ.ـا.مد جدا.
مصطفى: غمض عينيه وبيحاول يدارى الألــم عشان الناس الل قاعده.

كريم: شـ.ـد مصطفى لحـ.ـضـ.ـنه. وهمس ف ودنه الله يبـ.ـارك فيك. ويرحمك مني ع الل هعمله فيك اول ما نروح.
مصطفى: مـ.ـا.تهمد بقى شويه. ايه مكنش طقم ده؟ وسع كدا. لما اروح اشرب حاجه.
البنات: فوق سمعو الزغاريط وچود طلعت بلغتهم الخبر. وليليان ضحكت بسعاده كبيره وعيونها دmعت من الفرحه وقرأت الفاتحه. والكل سلم عليها.

ميرو: افتكرت. الهديه. ومحتاره تاخد المفتاح من كريم ازاي؟ وقالت بقولكو ايه يابنات انا هنزل اسلم ع ناناه هنا وملك. ونزلت بسرعه.
ياسين: فونه رن. وقاعد جمب تيم. وقام بعد اذنك ياتيم اعدى جالى مكالمه مهمه جدا.
تيم: هز راسه. واتحرك. اتفضل يا ياسو.
ياسين: ابتسم شكرا جدا. واتحرك وخرج يتكلم ف الجنينه.
فهد: قعد جمب تيم. ايه يادكتور تيم مش منـ.ـد.مج معاهم ليه؟

تيم: ابتسم. انا منـ.ـد.مج بس محتاج فنجال قهوه وهتلاقينى منـ.ـد.مج اكتر ههههه.
فهد: قهوه. بس كدا. ماشي يسيدي. وبص قدامه. وقال چواد تعالى اقولك.
چواد: جه جري نعم ياعمو.
فهد: روح ل زينب المطبخ. وقولها تعمل فنجال قهوه للدكتور تيم.
چواد: هز راسه حاضر ياعمو. واتحرك.
تيم: ابتسم. متشكر يا فهد. وبصله ايه مش عوايدك يعنى؟
فهد: ليه ياعم مش عوايدي. عمرى ما جبتلك قهوه؟

تيم: اتعدل. وبص ف عينيه. وقال لأ انت جبتلى كتير. بس دلوقتي حاسس إن نظرتك مختلفه ليا. فيها راحه يعنى.
فهد: ابتسم. وقال. فعلا بس عايزك تعرف انى ديما بحبك. ومن وانت سن يوم. ولحد دلوقتي. بس كنت ديما قلقان.
تيم: هز راسه بابتسامه. والقلق ده راح لما عرفت الحقيقه مش كدا.

فهد: مش البظبط. الحقيقه حتى لو غير كدا. انا معنديش مانع طبعا. لكن كل خــــوفي من التعليق المزيف. الحب من طرف واحد ده ياتيم ممـ.ـيـ.ـت. واتمنى انك متجربوش. ولو انى شايف ف لمعة عينيك و.جـ.ـع كبير متدارى.
تيم: هههههههه. لا يافهد اطمن. انت عارف تيم. لو جواه حاجه هيقولها وقدام الكل.
فهد: ولو ف حاجه. هتعمل مشكله. انت بتدفنها جواك ياتيم. بس هل تفتكر ده الصح؟
تيم: بص لفهد بصمت كبير وسكت.

فهد: هز راسه. وربت ع كتف تيم. الل جواك صعب حد يعرفو غيرك.
لكن ف فئه معينه من الل جربو الو.جـ.ـع اكيد هيحسو بيك. وقرب منه وهمس. فهد موجود ديما. يوم ما تحب تطلع المدفون جواك. هتلاقي اب وصديق ف ضهرك.
وده الل عمله معايا زمان ابوك محمد عزيز. وقام وقف. وساب تيم ف امواجه. وحيرته.

ميرو: واقفه عند السلم. ومحتاره تعمل ايه. بتتصل ع كريم. لكن مبيردش. ومسمعتش صوت فونه رن ف الليفنج. ونفخت بغـ.ـيظ. وبعدين بقى؟ هو فونه صامت ولا سابه ف العربيه؟ وبصت بالصدفه وشافت ياسين من شباك الصاله. واقف ف الجنينه بيتكلم ف الفون. وقالت ايوه هو ياسين الل هيجبلى المفتاح من كريم. وخرجت من باب الفيلا.
كريم: قاعد جمب ابوه وقال بابا. مش المفروض اقدm الخاتم لليليان؟
يوسف: تنح. هو انت جايب خاتم؟

كريم: ايوه يابابا.
يوسف: بغـ.ـيظ. ولسه جاي تقول ياغـ.ـبـ.ـي. المفروض بعد قرابة الفاتحه كنت وقفت وقولت عايز اقدm خاتم الخطوبه للعروسه.
كريم: ما انا بقى. كنت متلخبط يابابا. وبعدين هندخل ع ليليان من غير هديه؟
يوسف: اتكلم عن نفسك يابغل انت. انا جبت لخطيبة ابنى طقم الماظ حر وحياتك. وزمان امك قدmته ليها.
كريم: بغـ.ـيظ. لأ بقى كدا كتير عليا اقسم بالله. مش كفايه جدى آدm كروتنى ف كتب الكتاب. انا من ساعتها وانا متغاظ.

يوسف: هههههههههههه جدك آدm حسبها صح ف ثانيه. هههههههه معلش مش جديد عليه. المهم أنا هتصرف متقلقش.
كريم: ابوس ايدك اعمل اي حاجه.
يوسف: حس إن ابنه تفوق عليه ف العشق. وابتسم بحب كبير. وهز راسه. وبص ل آدm. وقال لو سمحت ياعمي. كريم عايز يقدm خاتم الخطوبه للعروسه. ده بعد اذنك طبعا انت وزين. وكمان عمها مراد.
مراد: ههههههههه بلاش انا هههههه. عشان ممكن كريم يزعل مني هههههههههههه.

فهد: هههههه. وهمس ف ودن مراد. اه عارفك تحب تفرق الناس موووت
مراد: اله. وانا مالي يالمبي. هو انا هقول حاجه اكتر من شرع ربنا. أنه لا يجوز.
فهد: هههههههههههه. لا صح انت بلاش تتدخل احسن.
آدm: هز راسه تمام. ثواني هبعت حد يشوف عروستنا.
تيم: اخد فنجال القهوه. وخرج يشربه ف الجنينه.
كريم: همس بفرحه. شكرا جدا يابابا.
يوسف: ربت ع كتفه. الف مبروك ياكيمو.
ميرو: راحت عند ياسين. وندهت عليه. احم ياسين.

ياسين: سمع صوتها وقلبه دق بسرعه. ونزل الفون من ع ودنه ولف ليها...
ميرو: ابتسمت بعفويه. اذيك ياحضرة الظابط مقدmا.
ياسين: بلخبطه. رفع الفون ع ودنه وقال الله يسلمك.
احم قصدى طيب يصحبى مع السلامه انت دلوقتى وهكلمك اول ما اروح البيت. وقفل. وقال بهيام اذيك يامريم؟
ميرو: الله يسلمك. معلش كنت عايزه منك تعملى خدmه صغيره.
ياسين: بسعاده كبيره. قرب منها خطوه مع حفظ المسافه. ياخبر انتى تؤمري أمر. خير.

ميرو: ميرسي جدا ياياسين بصراحه انا كنت عايزه منك تجيبلى مفاتيح عربية كريم. بس ياريت من غير ما حد من العيله ياخد باله. انت بس قول ل كريم هات مفاتيح العربيه لمريم.
ياسين: بس كدا. حاضر من عينيا.
ميرو: عن عمد. الف شكر بجد انت اخ ونعم ربنا يكرمك.
ياسين: انتبه. وكأنه فاق من الوهم بسرعه. وقال بحـ.ـز.ن متدارى. احنا اخوات ومفيش كلمة شكر بينا يا دكتوره. بعد اذنك وسابها ودخل.

ميرو: وقفت مكانها. وزعلت جدا ع ياسين. هي حاسه بيه. لكن قلبها رافض يتقبل اى حد غير تيم وبس...

آدm مراد: واقف عند البيسين الخاص بيه. وحاطط ايدو ف جيبه. وباصص للميا. وقال اتأخرتي ليه؟
آرين: جايه من وراه ووقفت وتنحت. ايه ده؟ عرف ازاى انى موجوده؟
آدm مراد: تعالى يا آرين. وبطلى تكلمي نفسك.
آرين: بحرج. احم وجت وقفت قدامه. ممكن اعرف بقى انت عرفت انا جيت ازاى؟
آدm مراد: اظن انتى ماشيه ع الأرض مش جايه طايره. ولا ايه؟
آرين: اممم نظريه بردو. طيب انت ليه قولت اجيلك هنا. واختفيت مره واحده من قدامي.

آدm مراد: انا قولتلك تيجي هنا عشان اعرف مالك؟ وزعلانه ليه؟
آرين: بطفوليه. ااه اسكت يا آدm. بابي رافض انى ادخل كليه حربيه.
آدm مراد: بصلها بغـــضــــب وقبض ع ايديه انتى قولتي اييييه؟
آرين: خبطت برجليها ع الأرض مكانها. وقالت بنرفزه. هو ايه ده بقى. كل ما اقول حاجه انت ومامي تتنرفزو عليا. اعااااااا. انا اتخـ.ـنـ.ـقت.
آدm مراد: غـــضــــبه اختفى ف ثواني. بس ياطفله، انتى اصلا ازاى تفكري مجرد تفكير ف الحربيه؟

آرين: ببراه لدرجة انها خلت قلب آدm يدوب ف عشقها. آدm ممكن تفهمني طيب ليه رافضين انا بقتنع بيك انت. قصدى يعنى بكلامك انت.
آدm مراد: . تعالى اقعدى هنا يا آرين وانا هشرحلك كل حاجه. بس حتى لو مقتنعتيش انسي فكرة الحربيه دي تماما فاهمه.
آرين: نفخت بطفوليه. وبتقلدو. حتى لومقتنعتيش انثي الحلبيه دي تماما. اوووف.
آدm مراد: بتحذير. بتقولى ايه يا آرين؟

آرين: قعدت بنرفزه. مابقولش حاجه. ممكن بقى حضرتك تقولى كل حاجه عن الحربيه وايه وجه الاعتراض؟
آدm مراد: هز راسه. وقال جواه اصبر عليها يا آدm لسه طفله.
وشـ.ـد الكرسي بغـــضــــب وقعد ع الكرسي بالعكس قدامها. بصي يا آرين. اولا كدا ماينفعش بنوته رقيقه ذيك كدا تدخل الحربيه. ليه؟ لان الحربيه مش سهله. وكلها أمور خطيره من ناحية التدريبات والسلاح والسفر ومواجهة المـ.ـو.ت. المخابرات صعبه جدا يا آرين.

آرين: قالت بتمنى، بس انا عايزه اكون زي بابي. عايزه اكون زى خالو مراد وزيك يا آدm. انا نفسي اكون بطله وقويه وشجاعه عايزه يكون ليا كارير معين لحياتى. انتو ليه مش قادرين تفهموني؟
آدm مراد: ابتسم. وقال بذكاء. طيب جدك آدm ايه رايك فيه؟

آرين: بفخر. بابا آدm؟ ده ايكونه كدا محصلتش. شخصيه جميله جدا. بيجمع بين حجات كتير جدا. أولهم القوه والذكاء والشجاعه والدهاء. كون امبراطوريه آدm وجمع العيله. وماشي ع مبدأ الاتحاد قوه والتفرق ضعف. بيعامل الصغير ذي الكبير بيحترم الكل. عنده ثقه ف نفسه جميله جدا. عنده حب ل ماما مريم. حب ايه؟ عندو حاله مابعد العشق. لحد دلوقتي العشق موجود بينهم. بابا آدm زي العمر مش هيتكرر مرتين.

آدm مراد: بيسمعها وعينيه ف عينيها. وعشقه بيزيد وابتسم من نضج وصفها لجدها آدm. وضحك بصمت. وقال. طيب ايه رايك انك تكوني حليفة آدm العدوي. وتوصلي لنفس ليفل القوه والشجاعه. بصي يارينو ياصغيره. مش لازم تعرضي نفسك للخطر عشان تثبتي انك قويه. ومش لازم تدخلي حربيه عشان يكون ليكي كارير معين؟ ومش لازم تختاري الاصعب عشان توصلي. وبعد مـ.ـا.توصلي هتكوني هلكتى تماما. لأ انتى قدامك فرص كتير جدا انك توصلي للقمه. ايوه هتتعبى عشان توصلي. بس تعب عن تعب يفرق. يعنى انتى ربنا ميزك ودmاغك حلوه وذكيه وبتطلعي من الاوائل. ليه متحطيش هدف قدامك ومن غير مخاطر و بذكائك هتوصلى وهتكوني حاجه كبيره جدا.

آرين: بتفكير. اممم طيب انت شايف انى ممكن اكون ايه؟
آدm مراد: غمض عينيه وقلبه قال. نفسي اشوفك نصي التاني.
آرين: كشرت عينيها. انت يا ااادm روحت فين؟
آدm مراد: قال شايفك حاجه كبيره اوى يا آرين. وعايزك تشوفي انتى متميزه ف ايه ف دراستك. وتركزي فيها. وصدقينى هتكوني فخر للعيله كلها.

آرين: هزت راسها بزعل حقيقي. عارف يا آدm. انا بجد كان حلم حياتى كلها انى اكون ف حربيه. وديما شايفه نفسي ظابط آرين السيوفي. والحلم كبر جوايا. وبشبح ابتسامه قالت. بس انا مقدرش اعيش يوم واحد وبابي زعلان منى. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع وابتسمت بتمثيل. بس هحاول اغير حلمي. وقامت بحـ.ـز.ن. انا هروح للبنات لانى اتأخرت عليهم. وجريت من قدامه.
آدm مراد: شاف دmـ.ـو.عها. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ واضح.

ميرو: واقفه عند عربية كريم. وشافت ياسين جاي عليها.
ياسين: ابتسم بتمثيل. اتفضلى المفتاح.
ميرو: بفرحه. ميرسي بجد يا ياسين. انا مش عارفه اقولك ايه بجد.
ياسين: ابتسم. متقوليش حاجه. انتى قولتى قبل كده اننا اخوات.
ميرو: ابتسامتها اختفت. وزعلت ع ياسين. وقالت ياسين انا كنت عايزه اقول حاجه. وياريت مـ.ـا.تفهمنيش غلط.
ياسين: أتأكد من نظرتها. وقال مافيش داعي يادكتوره. وكل جـ.ـر.ح مع النسيان هايتلم من تاني.

ميرو: افتكرت تيم. ولا إراديا. كررت جملة ياسين. كل جـ.ـر.ح مع النسيان هايتلم من تاني. وغـ.ـصـ.ـب عنها دmـ.ـو.عها نزلت.
ياسين: اتخـ.ـنـ.ـق لدmـ.ـو.عها. انا اسف يامريم. انا قولت حاجه ضايقتك. وطلع منديل ورقي اتفضلى وياريت متعيطيش وانا اسف بجد. انا مقصدش حاجه صدقينى.
ميرو: اخدت المنديل ومسحت دmـ.ـو.عها. وهزت راسها بلاء. انت مقولتش حاجه غلط يا ياسين. وانا حاسه بيك.

ومش عايزاك تعاني وتتعلق باأمل كـ.ـد.اب. وتعيش ف سراب. انا من زمان كنت عايزه اقولك انك زي اخويا فعلا.
ودي حاجه مش بايدي. وعيطت بصمت وصدقينى كلامي ليك بيد.بـ.ـحنى لانى مقدره جـ.ـر.حك دلوقتي. انا بجد اسفه اوي يا ياسين.
انت انسان محترم جدا وطموح. وانت مكسب كبير لاي واحده ف الدنيا. لكن، وبصت بعيد وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها وعيطت بشهقات و.جـ.ـع. ومش قادره تقول اكتر من كده.

ياسين: قلبه اتقسم نصين. وعايز يختفي ف مكان لوحدو. لكن دmـ.ـو.عها صعبه جدا عليه.
ورغم أنه مجروح أتأكد من أنها مجروحه زيه. وف نفس الوقت احترم شجاعتها ف انها فوقته لنفسه. وغمض عينيه وجمع قوته. وفتح مره واحده وابتسم بتمثيل.
ت عـ.ـر.في اول مره اشوفك بتعيطي. ولو الحج آدm العدوي شافك بتعيطي وانا واقف كدا سايب اختى تعيط كان عمل منى بطاطس محمره.

ولا آدm مراد بقى كان دفني مكاني. بس متقلقيش عليا انا ظابط برضو واعرف اتعارك هههههههه.
ميرو: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت لكن بو.جـ.ـع لانها حاسه بيه.
ياسين: بتنهيده. ايوه كدا. اضحكي. المهم بقى مقولتليش انتى كنتى عايزه مفاتيح كريم ليه؟ ممكن تاخدي عربيتى نفس اللون والماركه ع فكره. هههههههه
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. ميرسي جدا اولا لتفهمك بسرعه.

وكمان ميرسي لانك فعلا انسان راقي جدا. أما عربية كريم بقى. كنت عايزه منها البوكس الكبير ده.
ياسين: شاف البوكس. وقال وااو. الواد كريم هيتحفل عليه لو الشباب شافو البوكس ده.
ميرو: هههههه وعشان كدا. قالى خدي البوكس واستري عليا ههههه.
ياسين: طيب وانا هساعدك. ممكن. بعد اذنك خدي جمب.
ميرو: ابتسمت بـ.ـاريحيه. واتحركت خطوتين.

ياسين: فتح باب العربيه. وجاب البوكس. وقفل الباب. وقال بهزار. اتفضلى ممكن تقبلى مني الهديه المتواضعه دي؟
ميرو: ههههه ممكن جدا. وهديه مقبوله. وكريم هيقــ,تــلنا من غير تردد. واخدت منه البوكس.
ياسين: ههههه يلا ع البركه. هههههههه. طيب هتحتاجي انى اوصلك للباب؟
ميرو: لأ ميرسي متتعبش نفسك. انا هروح من الباب ده. بعد اذنك. متنساش تطمن كريم وتقوله إن كل حاجه تمام. والمهمه تمت بنجاح.

ياسين: هز راسه تمام. اتفضلى انتى.
ميرو: لفت ضهرها وابتسامتها اختفت. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع تاني. عشان ياسين. وحاسه انها جـ.ـر.حته. وحاسه بالذنب من ناحيته. ودخلت.
ياسين: سند ع العربيه. وحاسس إن قلبه بينزف من الحقيقه المره. ورفع راسه للسما. وقال كل حاجه جواه ف نظره واحده للنجوم. ونزل راسه. واتفاجئ بدmعه فراق نزلت ع خدو.
بعد شويه
تمارا: قاعده مع البنات. وسمعت صوت همس. وبصت حواليها. لمحت آريان بيشاور ليها.

آريان: بهمس. بسبس. تمارا. تماراااا.
تمارا: هزت راسها ليه ايوه؟
آريان: بص حواليه وشايف الكل منـ.ـد.مج. وبصلها وقال. انا عايزك ثوانى. تعالى.
تمارا: بتـ.ـو.تر. بصت لمريم وابتسمت بتمثيل. ميرو انا ثواني وراجعه.
ميرو: ابتسمت بتكليف. وهزت راسها ليها.
تمارا: قامت. وشافت آريان خارج ع الجنينه. وراحت وراه بحرج كبير.
آريان: وقف تحت شجره كبيره. ومتسنيها. وشافها جايه عليه. وابتسم بحب.

تمارا: بكسوف. احم كنت عايز حاجه يا آريان؟
آريان: ههههه اذيك الاول ياتيما.
تمارا: هزت راسها الله يسلمك. وانت اذيك؟
آريان: انا دلوقتي كويس اوي. آسف انى ندهت عليكي بالطريقه دي. بس بصراحه مكنش قدامي حل تانى. انا من زمان جدا كنت همـ.ـو.ت واسلم عليكي.
تمارا: بعفويه. لا بعد الشر عليك متقولش كدا تانى من فضلك.

آريان: نفسه يعبر عن عشقه ليها لكن هي حاطه حدود للعلاقه. ومسح وشه بايديه. احم تمارا انا عارف لو قولت اى حاجه دلوقتي انتى ممكن تضايقي مني. وانا مش عايز كدا.

تمارا: ابتسمت بحب ع تقديره ليها. وقالت الحكايه مش حكاية انى اضايق يا آريان. الحكاية حكاية حلال وحـ.ـر.ام. حكاية خــــوف من الل ممكن يحصل بعد كده. حكاية ثقة اهلى فيا. يعنى انا متاكده دلوقتي إن لو بابي شافنى دلوقتي وانا واقفه معاك اكيد هيكون واثق ف بـ.ـنته انها متعملش اى حاجه تكـ.ـسر الثقه دي. وكمان لازم ثقتك فيا تبقى كبيره. الثقه يا آريان. الثقه عندى اهم من الحب نفسه. لأن الثقه هي الل بتوصل لأعلى مراحل العشق. فهمتنى؟

آريان: بابتسامه خـ.ـطـ.ـفت قلبها. وقال. انا مش هقولك غير أن كل كلامك مفيش عليه أي غبـ.ـار. وثقتى فيكي عدت عدد عمري بمراحل. وانا محظوظ جدا ومبسوط إن قلبى نبض ليكي انتى مش لحد تانى ياتمارا. لكن ف حاجه انا جبتهالك ويتمنى انك تقبليها مني. ممكن؟
تمارا: قلبها بيدق بسعاده كبيره. وهزت راسها ممكن.
آريان: طلع علبه قطيفه من جيبه. اتفضلى. ويارب تعجبك.

تمارا: وشها احمر جدا. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. واخدت الهديه ميرسي جدا يا آريان.
آريان: عيونه متعلقه ف جمال عيونها. وابتسم. افتحيها اول ما تروحي اوكي؟
تمارا: بابتسامه. هزت راسها اوكي.

كريم: لبس الخاتم لليليان. الف مبروك ياحبيبتى. بجد انا مش مصدق نفسي.
ليليان: بحرج. وقلبها هيطلع من مكانه. الله يبـ.ـارك فيك يا كريم.
كريم: بهمس. ميرو قدmتلك الهديه؟
ليليان: هزت راسها ايوه. ميرسي جدا. تعبت نفسك.
كريم: انا بحب اتعب نفسي عشانك يا ليليانو. بجد مع انى زعلان من اتفاق كتب الكتاب. لكن مبسوط انك خلاص هتبقى من نصيبي.

ليليان: معلش ياكريم. انا عرفت كمان إن بابا آدm هيكتب كتاب آريان وتمارا قبل الفرح باسبوع واحد. متخيل بقى؟
كريم: ايوه عرفت من آريان. بس وجهة نظر جدو آدm ناحية آريان صح. لانه ماينفعش آريان يكتب كتابه سنه ونص. وتمارا بتكون موجوده هنا ديما. انما انا بقى مش حـ.ـر.ام؟ انا هكون ف الجيش. يعنى مش هشوفك غير كل اجازه انزلها.
ليليان: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. انت هتمشي امتى ياكريم...
كريم: كلها 45 يوم ان شاء الله
ف الشركه.

زين: راح وقف عند الشباك واتصل ع هيكل.
هيكل: ف العربيه. وفونه رن وابتسم بخبث. ورد الو كل حاجه جاهزه. زي ماخطط بالظبط ياباشا
تيم: بينهج. خالو مراد انت فين. عربية فهد انفجرت قدام عينيا.
يلا العدوي
چود: فونها رن.
رودي: مين ياچود الل بيتصل عليكى دلوقتي؟
چود: طلعت الفون من جيب البنطلون. وقالت دي زينه صحبتى يامامي. ثواني هطلع ارد عليها بره عشان الدوشه.
رودي: هزت راسها ماشي.
چود: خرجت. وردت عليها. واتكلمت مع صحبتها حوالى 10 دقايق. وقفلت وراجعه.
مصطفى: ظهر قدامها فجاءه.
چود: شهقت بصوت مهموس وحطت أيدها ع قلبها. بسم الله...
مصطفى: ببرود. ايه شوفتى عفريت؟

چود: قلبها بيدق من جماله. لكن صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ وقالت لا وانت الصادق. شوفت ابليس.
مصطفى: ابليس مره واحده؟ طيب قولى شبل صغير 5000 تلاف سنه ولا حاجه ههههههههه.
چود: بتريقه. هيهيهيهي ظريف. سكر وعسل.
مصطفى: بيعدل ياقة القميص بكـبـــــريـاء. عارف ياچود. كلهم بيقولوا كدا عليا. وايه الجديد؟
چود: نفخت بنفاذ صبر. طيب يامسكر ممكن توسع عشان اعدى؟
مصطفى: بغمزه. هو ايه الحوار؟
چود: بعدm فهم. هزت راسها حوار ايه؟

مصطفى: بغمزه. هو الكلام ع ايه؟
چود: ببلاها. كلام؟ كلام ايه الل ع ايه انا مش فاهمه حاجه؟
مصطفى: بص حواليه كأنه بيستكشف المكان.
چود: كشرت عينيها وبتقلدو وبصت حواليها هي كمان. وقالت انت بتعمل ايه وبتبص ع ايه؟
مصطفى: هششش اسكتى ووطي صوتك. احسن حد يسمعنا.
چود: بتنيهده غـ.ـيظ. وايه يعنى لما حد يسمعنا انا مبعملش حاجه غلط. ووسع بقى يا أخينا انت خلينى اعدى.
مصطفى: قرب منها خطوطين بشويش.

چود: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ورجعت خطوه لورا. وقالت انت بتبصلى كدا ليه؟
مصطفى: قرب منها اكتر وكشر عينيه ليها.
چود: بخــــوف رجعت لورا. وقالت ولا. اظبط نفسك انت بتقرب كدا ليه؟
مصطفى: هششش وطي صوتك. ومتخافيش من الل هعمله.
چود: تنحت. وفتحت عينيها ع الاخر بدهشه. نهار ابوك، انت هتعمل ايه؟ وبتقرب كدا لييييه؟ انا مش عايزه اتغابى عليك.
مصطفى: قرب منها اكتر ومفيش غير خطوه واحده.

چود: قلبها هيطلع من مكانه. وهمست الواد مخه لسع ولا ايه؟
هو بيخــــوفنى؟ والله همد ايدي عليه. ورجعت خطوه وضهرها خبط ف الشجره. وشهقت بخضه.
مصطفى: بغـ.ـيظ. اييييه الل انتى عملتيه دااااا؟
چود: ايه. ايه عملت ايه؟ والمصحف ما عملت حاجه؟
مصطفى: نفخ بغـ.ـيظ. ورجع لورا. وقال خلاص طارت.
چود: ببلاها. ها؟ هي ايه دى الل طارت؟
مصطفى: فراشه. كان ف فراشه ع حجابك وكنت عايز امسكها. بس انتى بقى اتحركتي وطارت.

چود: تنحت. فراشه؟ انت كنت بتقرب عليا بالطريقه دي عشان تمسك فراشه؟
مصطفى: اومال يعنى ايه؟ يخساره كنت عايز امسكها واحطها ف قفا آسر. ضيعتى كل خططي ياشيخه بت فقر.
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت جواها عيل اهبل.
مصطفى: المهم ياچود. انتى مردتيش يعنى ع رسالة الواتس بتاعتى. ممكن اعرف ليه؟
چود: قبضت ع أيدها. انا قولتلك مـ.ـيـ.ـت مره العب بعيد ياشاطر.
مصطفى: قرب من وشها ببرود. بس انا بقى. ب ح ب ك. فهمتى ياچودي.

چود: رغم إن قلبها بيدق، لكن بصتله من فوق لتحت وقالت مبقاش فاضل الل انت يجي يقولى بحبك. وجت تمشي.
مصطفى: فرد دراعه قدامها. ووقفت. وقال أنا مصطفى عزيز ياچود مش اي حد اوكى. وهاخدك. ولو ف حـ.ـضـ.ـن امك هخدك خليكي فاكره.
چود: نزلت ايدو بنرفزه. ومشيت بسرعه. وبعدها الضحكه اترسمت ع وشها وقلبها هيطلع من مكانه.
مصطفى: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وبص حواليه وقال مافيش اى حشره هنا احطها ف قفا اى حد ايه الزهق الل الواحد فيه ده؟

آدm مراد: ماشي ف الجنينه. ورفع طرف عينيه ع طقم الحراسه.
شاهين: واقف. وعيونه ف كل مكان. لكن الاكتر ع ميرو.
آدm مراد: وقف مكانه. ومنزلش عينيه ع شاهين. وراقب ليه كل رمشة عين.
شاهين: لمح آدm وعينيهم جت ف عينين بعض. وارتبك ونزل عينه وبص بعيد. ونفخ بـ.ـاريحيه ومسح وشه بايديه. وفتح عينيه. واتـ.ـو.تر اكتر. لأن آدm مراد وقف قدامه فجاءه. وقال بصوت مهزوز. احم اؤمرنى ياباشا.
آدm مراد: باصص ف عينيه وساكت.

شاهين: بص ف عينيه بثبات. وفهم نظرته. لانه كمان متدرب ع أعلى مستوى. لكن من جواه متـ.ـو.تر.
آدm مراد: بنبره تخــــوف. ف قانون آدm مراد العدوي. الل يرفع طرف عينيه ع ضل اي حد يخص العيله. الاعدام ليه رحمه من عقـ.ـا.ب آل العدوي.
شاهين: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. مفيش حد يتجرأ يعملها يافنـ.ـد.م.

آدm مراد: بنفس النبره. شاهين عبد الناصر فياض. 27 سنه. راجـ.ـل محترم وأهل منطقتك يشـ.ـدهو بكده. خطبت بـ.ـنت عمك رودنيه محمد فياض 22 سنه. برغبة والدك. الخطوبه سنه كامله. وسبتها لظروف والدك نفسه مايعرفهاش.
والل هي؟ إن خطيبتك السابقه كانت ع علاقه بزميلها حسين متولى 23 سنه. ووافقت عليك بضغط من أهلها لانك عريس محترم و لقطه وشجاع وهمام وقلبك جـ.ـا.مد. وفوق كل ده ابن عمها.

ولما انت عرفت بعلاقتها مع حسين. انت مستحملتش وسبتها فورا. وقدmت ف شركة رعد الجوهري. وطلعت كل غـــضــــبك ف شغلك. وأثبت نفسك عند رعد الجوهري. ووثق فيك. وبعتك جارد خاص رقم واحد ل آدm باشا العدوي. لأن مش اى حد يشتغل عند آدm العدوي. ولان رعد ع ثقه عاليه بيك
انما انت كـ.ـسرت الثقه دي. وعينك ماجتش ع الضل لأ. دي عينك اترفعت ع الل يخص آدm مراد العدوي. عينك جت ع حد يخص علية العدوي. وده اكبر جريمة انت عملتها.

شاهين: واقف متنح ومزهول من كتلة القوه الل واقف قدامه.
وف يوم وليله قدر يخترق اسرار محدش ف العيله يعرفها عنه. وكان مدهوش حرفيا. لكن قال. بكل احترام. حضرتك انا...
آدm مراد: قاطعه. وقرب من وشه بفحيح افعى. ف قانوني هي فرصه واحده بس. وده آخر أنزار ليك.
وانت تحت عينى. و المره الجايه. هتطلع من هنا ع الآخره. عينيك دى هتبقى متعلقه ع بوابة الفيلا دى زكرى، وسابه ومشي.

بعد فتره.
نور: بتتصل ع تيم وفونه مغلق. وراحت لمحمد وقالت محمد تيم مش موجود ف الفيلا. وكمان فونه مغلق. انا همـ.ـو.ت من القلق ابنى فين؟
محمد: بقلق اهدي يانور هيكون راح فين يعنى؟ اصبري انا هتصل عليه.
آدm مراد: من وراهم تيم خرج من الفيلا مش شويه.
نور: جريت عليه. طيب ماقلش راح فين؟
آدm مراد: بثبات. راح يزور جدو مصطفى وناناه شيرين.
نور: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع وبصت ل محمد.

محمد: قرب منها وطبطب ع كتفها. نور احنا ف مناسبه. ممكن نأجل اى حاجه لحد ما نرجع بيتنا؟
نور: بو.جـ.ـع. انا مش عارفه ابنى فيه ايه يامحمد؟
محمد: بتنهيده. كل حاجه مسيرها تبان يانور. مهما كان ضلام الليل إلا إن بعده نهار. ارجوكي حاولى تهدى مريم بتبص عليكي هتقول ايه دلوقتي؟
نور: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بتمثيل للكل. وهزت راسها حاضر يامحمد.

مياده: واقفه ف المطبخ. وبتقطع الخضار. وسرحانه. ومش قادره تنسى جمال آدm مراد. ولا ابوه مراد. ولما شافت كل شباب العيله انهردا. قلبها محتار.
والل طير برج من عقلها هو مراد و الفهد. وكمان نفسها تستريح من الشقى الل هي فيه.
وسابت الخضار. وراحت وقفت عند باب المطبخ. وبصت حواليها ع اليلا كلها. وشافت مريم الجزار قاعده كأنها ملكه.

وشافت آدm العدوي قاعد برنس الفيلا. واتخيلت نفسها مكان مريم. وتبقي الكل ف الكل. وسرحت بخيالها إلى مالا نهايه.
وقالت جواها. نفسي انا ابقى مكانك ياست مريم. او حتى مكان الدكتوره فريحه. او ست ريتال انا عايزه اكون مكان اي حد. المهم اكون مرتاحه بدل الهم ده.

5 سنين شغل وغلب ومرمطه ويدوبك عارفه اعيش. طيب ليه انتو عندكو العز ده كله وانا حتى مش عارفه اكمل قسط العفش. اااااه ياغلبك يامياده. اتولدتي ف الفقر والذل. لازم يامياده تحاربي عشان تدخلى العالم ده.
لازم تكوني مرات اي حد فيهم. وعينيها جت ع، وابتسمت بخبث كبير وقالت انت الل هتكون من نصيبي.

يا اما هفضحكو كلكو لكن لازم أخطط حلو اوى بس مش دلوقتي لازم استحمل شويه انشاله سنه او اتنين حتى. لازم تثقو فيا عشان لما اضـ.ـر.ب ضـ.ـر.بتى تكونو ف صفي.
زينب: طالعه من المطبخ. وشافت مياده واقفه مش ف وعيها. وخبطتها ف كتفها. انتى يامصيبه انتى. واقفه بتعملى ايه عندك؟

مياده: انتبهت. وبصت حواليها شافت نفسها بره المطبخ. وقالت بتمثيل معلش ياست زينب انتى عارفه انى يتيمه ومن زمان مفرحتش. قومت ابص ع العرسان يختى ماشاء الله زي العسل ولايقين ع بعض.
زينب: عوجت بوقها. لا يختى معرفش انك من زمان مفرحتيش. المرحوم ابوكي قبل ما يمـ.ـو.ت ماجاش قالى قصة كفاحك يختى.
مياده: لبست جلد حربايه. وضحكت هههههه والله دmك زي العسل ياست زينب. قوليلى اخدmك بآيه. اعملك اي حاجه. اؤمري وانا خادmتك.

زينب: شهقت. هي البت دى عبـ.ـيـ.ـطه ولا بتستعـ.ـبـ.ـط. ايه يابت انتى اتحولتى امتى؟ خشي يختى تبلي اللحمه الل جوه وشيليها ف الفريزر. وبعدين اعملى كوباية لبن وعليها بيض وانا هوديها لسي آدm بيه الصغير.
مياده: خلي عنك انتى ياست زينب وانا هعمل كل حاجه وانا الل هخدm ع كل العيله. اصل بينى وبينك حاسه اني ربنا عوض عليا واشتغلت عند ناس طيبين زي دول. اي والله.

زينب: طيب يختى وريني شطارتك. وبطلى توهانك ده. اصل البهوات هنا خلقهم ضيق. وبلاش تشوفي وشهم التاني. طول ما انتى ماشيه حلو ومسلكه الخير هيعم عليكي من وسع. أما بقى لو لعبتي بديلك وسرقتى اي حاجه من البيت. يبقى محدش سمى عليكي ياحبيبتى. خلى بالك أنا نصحتك وانتى حره. اصل انا عارفه لؤم بنات اليومين دول. انجري بقى ع شغلك.
مياده: ههههه عيوني ياست زينب. ودخلت وقلبها بيشحن طاقة جديده بخبث كبير.

ماليكه: قفلت الفون. وحطته ف الشنطه. وقامت. وقالت طيب بقى ياجماعه هنستاذن احنا.
مريم: ايه؟ تمشي فين بس ياماليكه يابـ.ـنتى. لسه بدرى. لسه العشا بيجهز. اقعدى.
ماليكه: ابتسمت تسلمي ياخالتو. وعشا ايه بس هو ف مكان. ماشاء الله انتو مش مدينا فرصه ناخد نفسنا.
مريم: بألف هنا ع قلبك. بس اقعدى لسه بدري.
ماليكه: غـ.ـصـ.ـب عني والله. زياد اتصل عليا. وقالى إن ياسين مرهق شويه وعايز يروح يستريح.

ميرو: انتبهت ل كلام ماليكه. وزعلت جدا. وحست بالذنب تجاه ياسين. واتخـ.ـنـ.ـقت.
مريم: الف سلامه عليه. طيب ياحبيبتى. بس تبقى تطمنينى عليه.
ماليكه: سلمت عليها. حاضر من عينيا. الف الف مبروك لليليان. ويارب عقبال ما تفرحي بكل أحفادك انتى وخالو آدm.
مريم: تسلمي ياحبيبتى. وتفرحي بياسين وحياة إن شاء الله.
ماليكه: اللهم امين. وسلمت ع كل الموجودين. وقالت يلا يا حياة.

حياة: قامت وسلمت ع البنات ومريم الكبيره وخرجت ورا ماليكه.
وبعد شويه. عيلة الصاوي مشيو.
طارق: الف مبروك ياض يا آدm.
آدm: الله يبـ.ـارك ياطارق. بس نفسي تحترم نفسك.
طارق: احترم نفسي؟ انت بتتمنالى حجات غريبه. المهم بس انتو هتروحو تطلبو ايد تمارا امتي؟
آدm: هز راسه اسبوع كدا إن شاء الله.
طارق: يلا ع البركه. وعقبال ما نفرح بميرو.
آدm: بص ع ميرو. وقال يارب ياطارق.
طارق: ومالك بتقولها بزعل كدا؟

آدm: بتنهيده. ولا زعل ولا حاجه لكن زي مانت عارف ان مريم مراد. ليها مكانه خاصه ف قلبى...
طارق: ربت ع كتفه. ربنا يسعدها. هي بـ.ـنت حلال وتستاهل كل خير.
آدm: المشكله الوحيده ياطارق انك جدها.
طارق: هز راسه. عارف. وبعدها انتبه وبصله بغـ.ـيظ. تقصد ايه يالا؟ انا مشكله لبـ.ـنت بـ.ـنتى؟
آدm: ههههههههه بمـ.ـو.ت ف غباءك.
طارق: بنرفزه. انت عيل فصيل. والله لا اقوم من وشك. انا مروح.
آدm: بص ف الساعه. وقال المفروض تروح من زمان.

طارق: بغـ.ـيظ. ياض متخلنيش اعملها معاك. اقسم بالله ابيتلك هنا اسبوع كامل. ماهو بيت بـ.ـنتى بقى.
آدm: اترزع ياخويا. البيت بيتك. وانا من بكره هكون ف المانيا.
طارق: بغـ.ـيظ كبير. منك لله يا آدm ياعدوي. قوم سلم خلينى أغور من وشك.
آدm: قام. وقاله حلوه الكرافت دي؟ من العتبه؟
طارق: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. انت ياض بتحب تنرفزني ليييييه؟

آدm: ههههههههه. انت الل مخك صغير اعملك ايه؟ المهم تعمل حسابك. عشان تكون موجود معانا ف خطوبة آريان اتفقنا؟
طارق: بغـ.ـيظ. مش جاي ايه رايك بقى؟
آدm: ابتسم بحب. ماينفعش. الخطوبه مش هتم غير بوجودك ياطارق. وعم زين هو الل هيطلب ايد تمارا ل آريان كمان.
طارق: ابتسم بحب كبير. وحـ.ـضـ.ـنو بعض. ربنا يتمم بخير يا آدm ياخويا.
آدm: بابتسامه. حبيبى ياطارق.
طارق: طلع من حـ.ـضـ.ـنه. وربت ع كتفه. يلا تصبح ع خير.

آدm: وانت بخير ياحبيبى. تعالى هوصلك لحد العربيه.
طارق: هز راسه. وسلم ع الكل. واخد رنا وفارس وعيلته. وآدm وصلهم لحد العربيه. ومشيو.
يوسف: يلا بقى ياكريم ياحبيبى. انا عندى بكره استلام شحنه بدرى. وانت كمان هتكون موجود ف المينا من الساعه 8
كريم: من جواه رافض يمشى. لكن هز راسه بالموافقه.
يوسف: قام. وكريم وأشرف ومصطفى وسلمو ع الكل. واخدو هنا ومريم ومشيو.

آدm: بص ل آدm مراد وقال. كنت اسالني ع شاهين وانا كنت هريحك.
آدm مراد: آسف يابابا بس كدا انا اطمنت اكتر.
آدm: بابتسامه. ودى احسن حاجه بتعجبنى فيك. بس أعرف إن مش اى حد بيشتغل مع آدm العدوي.
آدm مراد: اكيد. بس حضرتك عرفت ازاى انى بسال ع شاهين.
آدm: بثقه. انا بابا يالا.
آدm مراد: ابتسم. وهز راسه صح.
باقي العيله كلها قاعدين ف الليفنج.
آدm: قاعد وواخد ليليان جمبه.

محمد: شايف نور قاعده زعلانه. وقام. طيب ياجماعه احنا يدوبك نروح.
آدm: اله تروح فين دلوقتي انت كمان؟ اقعد لسه بدري؟ وتيم فين انا من بدرى مش شايفه؟
محمد: تيم قالى أنه رايح مشوار مهم. وانا كان نفسي اقعد اكتر من كدا بس انت عارف المستشفى والعمليات بتبدء من 7 الصبح.
آدm: هز راسه. ماشي. وبص ع نور وقال نور انتى كويسه يابـ.ـنتى؟
نور: ضحكت بتمثيل. طبعا يابابي انا كويسه جدا. ومبسوطه اوي ل لي لي حبيبت قلبي دي.

ليليان: بحرج ميرسي ياعمتو ربنا يبـ.ـارك فيكي يارب.
مريم: طيب ما تباتو معانا. وتمشي ع شغلك الصبح ياحبيبى.
نور: قامت. مره تانيه إن شاء الله. وسلمت عليها. وع آدm والكل.
تمارا: قامت وسلمت ع الكل. وهزت راسها ل آريان بهدوء تصبح ع خير.
آريان: نفسه يوصلهم لكن صعب. وهز راسه ليها بابتسامه وانتى بخير.
محمد: سلم ع الكل. وقال تصبحو ع خير. ومشيو
الكل وانتو بخير. ومراد وزين قامو معاهم وصلوهم لحد العربيه.

فهد: رينو. آرين فين؟
رينو: آرين فوق مع تالين.
فهد: طيب اتصلى عليها تنزل عشان اتأخرنا.
رينو: حاضر ياحبيبى. واتصلت.
آدm مراد: قاعد ساكت تماما وسرحان ف آرين. وانتبه ع صوت خطوتها ع السلم. ورفع عينيه ليها.
فهد: قام. يلا يا آركان. سلم ع الكل انت واختك واسبوقنى ع العربيه.
آركان: حاضر يا بابا.
رينو: قامت وسلمت ع الكل. وودعتهم هي وفهد.
آرين: سلمت ع الكل. وقالت ببراءه تصبح ع خير يا آدm.

آدm مراد: هز راسه ليها. وانتى بخير. خلى بالك من نفسك.
آرين: اوكي. باي. خرجت مع آركان. وفهد ورينو.
ومشيو.

وبعد شويه.
كل واحد اخد مـ.ـر.اته وطلع.
آريان: انا طالع انام يا آدm مش هتطلع؟
آدm مراد: لأ شويه كدا. اطلع انت.
آريان: تمام. تصبح ع خير.
آدm مراد: وانت بخير.
آريان: طلع. وبعدها ليليان وتالين.
ميرو: قامت. تصبح ع خير يا آدm.
آدm مراد: مالك؟
ميرو: كشرت عينيها بعدm فهم. مالى؟ ازاى مش فاهمه؟
آدm مراد: كنتى بتعيطى ليه من شويه يامريم؟

ميرو: بتـ.ـو.تر. انا؟ بعيط. احم ابدا. ايوه فعلا بس مكنتش بعيط ولا حاجه. كان ف حاجه دخلت ف عيني مش اكتر.
آدm مراد: قام وقف قدامها. وحط ايدو ف جيبه. مع انك عارفه اني بكره الكدب. وكمان عارفه انى اكتر واحد حاسس بيكي. وكمان عارفه انى ببقي قاعد ولو وسط مليون واحد بكون مركز اوى مع المليون. بس انتى شكلك بتنسي...
ميرو: بحده. آدm من فضلك ياريت بجد بلاش اسلوبك ده معايا. ارجوك.

آدm مراد: اتنهد. ومسد ع حجابها. آسف. انا مقصدش حاجه وانتى عارفه كدا كويس. لكن انا عايز اعرف منك انتى فيكى ايه؟ زعلانه من ايه؟ عيونك ع طول فيها دmـ.ـو.ع ليه؟ انتى مفكره عشان أنا اخوكي الصغير مش هقدر احس بيكي؟
ميرو: انا كويسه جدا. مفيش اى حاجه. كل الحكايه انى زعلانه ع فراق ليليان مش اكتر.
آدm مراد: ابتسم بتمثيل. ماشي ياحبيبتى. وانا مش هضغط عليكى. تصبحي ع خير يامريم.
ميرو: ابتسمت بزعل. وانت بخير. وطلعت.

آدm مراد: قعد ع الكنبه بتعب. ورفع رجله ع التربيزه. ورجع راسه لورا وغمض عينيه بحيره كبيره.
مياده: جت وشايله الصينيه ووقفت قدامه. وقالت بكل احترام. سي آدm بيه؟
آدm مراد: فتح عينيه. بجمود. خير.
مياده: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. اتفضل ست زينب قالتلى اجبلك المشروب بتاع حضرتك.
آدm مراد: حطيه عندك. وروحي ع شغلك.
مياده: حطتها. واتحركت وع وشها ابتسامه خبيثه.

آدm مراد: مسح وشه بايديه. واتعدل. وشرب الكبايه. وقام وقف. وخرج ف الجنينه. ووصل قدام البيسين الخاص بيه. ووقف وباصص للميا فتره كبيره. وحاسس انه مخـ.ـنـ.ـوق وجواه نار. وقــلـــع القميص. ونط ف الميا. يمكن يقدر يطفي نار لوعة العشق الل جواه.
بعد فتره. عند محمد عزيز.
محمد: دخل الشقه مع نور وتمارا.
نور: كشرت عينيها أول مادخلت. وقالت ايه ده؟ الشقه كلها ضلمه كدا ليه؟

تمارا: بتعجب مش عارفه. مع اننا واحنا نازلين نور الصاله كان شغال كالعاده.
محمد: خلاص محصلش حاجه انا هشغل الاضاءه يمكن اللمبه اتحرقت ولا حاجه. وراح يشغل الاضاءه. واشتغلت.
نور: بصت قدامها ف الليفنج. وقالت بتعجب. تيم؟
محمد: بص وشاف تيم نايم ع كنبة الليفنج.
نور: راحت عند تيم بسرعه. وقلقانه عليه. وقالت تيم حبيبى انت كويس؟
تيم: نايم ع الكنبه. ورافع دراعه ع جبينه وعينيه. ورايح ف النوم.

محمد: مسح وشه بايديه. وقال تيم شكله نايم من بدري. اتفضلو انتو ع اوضكو وانا هصحيه.
نور: بصت ل محمد. وقالت بس ي...
محمد: شاور ليها. اتفضلي ومتقلقيش ع تيم تمام؟
تمارا: تعالى يامامي. بابي اكيد هيتكلم معاه. تعالى انتى استريحي.
نور: بصت ع تيم بحيره. ومسدت ع شعرو. وقامت بحـ.ـز.ن.
تمارا: اخدتها ع اوضتها. ورجعت عند محمد. بابي لو احتجت لاي حاجه انا صاحيه نادي عليا ع طول.
محمد: ابتسم. ماشي ياروحي.

تمارا: بصت ع تيم. ومحتاره. وسابتهم وراحت ع اوضتها.
محمد: قعد ع التربيزه. قدام الكنبه. وحط ايديه تحت دقنه. وبص ع تيم. وقال جواه. ياترى مالك يابنى. من شهرين وحالك اتبدل. واتنهد بتعب. وحط ايدو ع شعر تيم. وبدء يصحيه. تيم؟
تيم: ...
محمد: تيم قوم يبنى. ايه الل نيمك هنا؟
تيم: فاق. وشال ايدو من جبينه. وبص شاف ابوه. واتعدل بسرعه. بابا. احم. ومسح وشه بايديه وحاول يفوق.

محمد: ايه الل نيمك هنا ياتيم؟ وسبت العيله ومشيت بسرعه ومن غير ما تقول لحد ليه؟
تيم: انا آسف يابابا. انا حسيت اني تعبان شويه. حتى كنت رايح ازور ناناه وجدو الله يرحمهم. وحسيت انى مش قادر. جيت ع هنا.
محمد: طيب مدخلتش نمت ف اوضتك ليه؟ وقافل فونك ليه؟
تيم: فتح فونه. وكمل بهزار. هههه مش عارف انا قعدت هنا وكنت قايم انام جوه. بس تقدر تقول كدا. انى لازم اطمن عليك لحد ما ترجع ههههه.

محمد: بص ف عينيه. مش هتقولي مالك؟
تيم: ابتسم. والله انا كويس جدا. انا مش عارف حضرتك وماما شايفين ليه انى مش بخير؟

محمد: علشان دي الحقيقه يادكتور. انت مش بخير. ومن شهرين تحديدا. يوم مارجعت ودخلت ع اوضتك من غير ما تتكلم مع أي حد فينا. وغـــضــــبك كان مسيطر عليك تماما. وكـ.ـسرت كل حاجه ف اوضتك. وسبتنا وخرجت بسرعه وقعدت ليله كامله ف شقتك. والمشكله او الل حيرني اكتر. انك لما رجعت تاني يوم ع البيت كنت طبيعي جدآ وبتهزر وتضحك. واعتذرت وقولت مبرر خايب جدا. انك كنت متخانق مع شباب عاكسو آرين.

تيم: . مش مبرر ابدا يابابا. انا قولت الحقيقه. احم. انا بس كنت متنرفز جدا. من كذا حاجه حصلت ورا بعض. وجت مشكلة آرين وجبت أخري.
محمد: بص ف عينيه وقال انت بتحب ياتيم؟
ف نفس الوقت.
آدm مراد: طلع من البيسين. ورجع شعرو. وبص كتير ع الفون واخد القرار. واتصل
محمد: بص ف عينيه وقال انت بتحب ياتيم؟
تيم: رفع عينيه لابوه. وسكت...
محمد: قرا الاجابه ف عيون ابنه. وقال انت بتحب آرين ياتيم؟
تيم: فونه رن.

محمد: بص ع الفون وقاله ده آدm مراد رد عليه.
تيم: هز راسه. ورد. الو.
آدm مراد: بص قدامه. وقال بتملك. تيم انا بحب آرين!
تيم: عارف.
آدm مراد: تمام. مع السلامه. وقفل.
تيم: مع السلامه وقفل.
محمد: ها. جاوبنى بقى انت بتحب آرين ياتيم؟
تيم: ابتسم. وقال، لأ.

تمارا: غيرت هدومها. ولبست بيجامه. وعينيها جت ع شنطتها وافتكرت هدية آريان. وابتسمت وجريت بلهفه تشوفها. وقعدت ع طرف السرير وفتحت الشنطه. وجابت العلبه وفتحتها. وانبهرت. وقالت وااااو بجد اسوره تجنن فعلا. بجد جميله ورقيقه جدا. وفرحت وقلبها مبسوط. وحـ.ـضـ.ـنت الاسوره بسعاده. وقالت نفسي اقولك بجد انى مـ.ـجـ.ـنو.نه بيك يا آريان.

فيلا العدوي.
ميرو: ف اوضتها لابسه بيجامه رقيقه. ورايحه جايه ف الاوضه. وضميرها هيقــ,تــلها. وفجاءه قعدت ع الأرض. وعيطت بو.جـ.ـع كبير.
وقالت أنا اسفه يياسين. والله مقصدي اجـ.ـر.حك. انا يمكن اكتر واحده حاسه بيك دلوقتي. بس حاولت كتير ومقدرتش.
انا عارفه انك بتحبنى من زمان. لكن مش قادره. مش عارفه صدقنى.
انا قولتلك الحقيقيه عشان متتعلقش بيا اكتر من كده. انا روحي ف تيم. تيم وبس وصدقنى يياسين.

نفسي تيم يحس بيا حتى لو مبيحبنيش وجه قالى يمكن ساعتها اقدر افوق. ع قد العـ.ـذ.اب الل هعيشه الضعف إلا أني اكيد هفوق ف النهايه.
انا مش عارفه اعيش. مش عارفه حتى أخرج بره نطاق عشقي ل تيم. نفسي بجد أنساه. عشقه لعنه واتفرضت عليا. عشقه احتوى تفكيرى.

عشق تيم بيجري ف دmي. حاولت كتير إني افكر فيك يياسين. لكن حتى الفكره نفسها مرفوضه. انا اسفه بجد. انا مش عارفه اسامح نفسي. انا عمرى ما كنت أتخيل انى اكون سبب لو.جـ.ـع اي حد أو اجـ.ـر.ح حد. سامحنى يياسين ارجوك. سامحنى. وحطت وشها بين ايديها وعيطت بو.جـ.ـع كبير.
فيلا زياد جمال.
ياسين: من وقت ما رجع قاعد ع مرجيحه ف الجنينه وباصص للسما وساكت تماما. وسرحان ف شريط الذكريات.
فلاش باك. من 5 سنين.

ياسين: نزل ع السلم بسرعه البرق ع صوت صريخ ماليكا. ووقف مكانه بصدmه لما شاف زياد قميصه كله دm. واتصـ.ـد.م اكتر لما سمع الحوار.
ماليكا: بتصرخ احنا لازم نعمل حاجه يازياد. دي فريحه ممكن تمـ.ـو.ت فيها. لازم نلحق مريم.
زياد: بزعل حقيقي. ارجووووكي اهدى خلينى افكر.
ماليكا: بعـ.ـيا.ط طيب مـ.ـا.تعرفش مين الل خبط مريم بالعربيه. طيب مسكوه. اعترف قال حاجه؟

زياد: مسح وشه بايديه. كل الل اعرفه وسمعته من ليليان واحنا ف المستشفى. إن الواد الل خبطها اسمه ماهر. وكان عامل مشكله معاهم قبل امتحانات آخر السنه الل فاتت. والواد شكله كدا كان بينمر انه يخبط اي حد من الشباب وجت ف مريم مراد وربنا يستر البـ.ـنت سايحه ف دmها وتيم شالها وجابها ع المستشفى وانا اخدتها منه بالعافيه. وفهد دلوقتي بيدور ع الواد زى المـ.ـجـ.ـنو.ن. والعيله مش هتسكت.

ماليكا: بعـ.ـيا.ط. طيب ومراد. وفريحه والعيله.
زياد: بتنهيده. آدm ساكت خالص مبيتكلمش مع حد. وام مراد حالتها صعبه.
أما مراد حالته اصعب. وفريحه اغمى عليها. بصي الوضع هناك وحش جدا. انا جيت عشان اغير هدومي مكان الدm ده واخدك ونطلع ع المستشفى البـ.ـنت ف العمليات يلا بسرعه.
ياسين: جري ع ابوه بعـ.ـيا.ط. مريم مالها يابابا. مريم حصلها اييه. انا عايز مريم. الله يخليك خدنى معاك اشوفها. ابوس ايدك انا عايز اشوف مريم.

زياد: مسح ع شعر ياسين. مش هينفع دلوقتي يياسين. انت صلى وادعيلها. وسابه واتحرك. يلا بسرعه البسي ياماليكا.
ماليكا: طلعت تجري ولبست.

ياسين: واقف منهار من العـ.ـيا.ط. ولف حواليه زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. وطلع يجري ع الجنينه. وقال للسواق الخاص. ودينى مستشفى النور بسررررعه. وركب العربيه ووصل المستشفى. ودخل يجري زي التايهه. يدور ف كل مكان. لحد ما لمح محمد خارج من العمليات وايديه كلها دm. وعينيه مدmعه. وقال ل زين إن مريم حالتها حرجه. الخبطه آثرت ع المخ. وربنا يستر. ومحمد طلب من زين إن محدش ف العيله يعرف بحالتها.

ياسين: قعد جمب الحيطه. ومش مصدق الل سمعه. وشاف كل العيله بتجري ورا بعض. وتيم قاعد ع الأرض وهدومه عليها دm. وسمع صوت صريخ فريحه. وريتال. وقفل ودانه. ودmـ.ـو.عه نازله.
وتانى يوم عرف ان مريم اتحجزت ف العنايه المركزه. العيله كلها ف حاله وحشه جدا. وعرف إن فهد وصل لماهر. وقبضو عليه.

لكن مراد لما عرف عنوان ماهر. خرج من المستشفى زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. وفهد مش عارف يلحقوا بالعربيه. ومراد راح الفيلا بتاعت ماهر. وضـ.ـر.ب ابوه عشان معرفش يربي ابنه. وانه يسوق عربيه ف السن ده. مراد كـ.ـسر الفيلا كلها وكان غـــضــــبان بطريقه جنونيه. وفهد لحقه وشوش ع الكاميرات وحذف كل حاجه عشان مراد. وفهد هدد ابوه وقاله ابنك هيدفع التمن حياته. واخد مراد بصعوبه من الفيلا بسرعه. وخرجو.

بعدها بشهر ياسين: زعل جدا لما عرف إن السنه كدا ضاعت ع مريم. ومن وقتها عرف واتاكد أنه بيحب مريم مراد. وقلبه طار من الفرحه لما عرف انها فاقت اخيرا. وابتسامته رجعت معاها. وعاهد نفسه من وقتها أنه يحب مريم وبس. وقلبه يكون ليها وبس. وعدت سنه ورا سنه. وحبه لمريم بيكبر.
عوده للوقت الحالى.

ياسين: فاق من زكرياته ع حد حط ايدو ع كتقه. وفتح عينيه. ومسح دmـ.ـو.عه بسرعه. واخد نفس عميق واتنهد بتعب. وشاف. زياد وقال بابا؟
زياد: قعد جمبه ع كنبة المرجيحه. وقال ايوه بابا. ايه يياسو. انت كل ده قاعد ف الجنينه؟ طيب ليه؟ وليه اتصلت عليا وقولتلى انك هتروح ع البيت. مالك يبنى؟
ياسين: بص ل زياد. وحاول يتكلم لكن معرفش. وبص قدامه وساكت تماما...

زياد: بقلق. ياسين. مالك يبنى متشغلش قلبى عليك؟ ايه كمية الحـ.ـز.ن الكبيره ال واضحه عليك دي؟ اتكلم يبنى فضفض لابوك.
ياسين: بصله بو.جـ.ـع كبير. وقاله بابتسامه مكـ.ـسوره. مريم فوقتنى من الوهم الل كنت عايش فيه يابابا. قالتلى انها عارفه بحبى ليها. وحاولت لكن معرفتش.

زياد: قلبه اتكـ.ـسر لكـ.ـسر ابنه. لكن قال. الحمد لله ع كل شي يبنى. اسمع يياسين. قلبك ده مش بايدك يختار مين ويدق لمين ويحب مين. وهي قالتلك أنها حاولت لكن قلبها معرفش يدق ليك. وهي اكيد شافت حبك ليها واضح ف عينيك. واحده غيرها كانت فرحت بان ف حد بيحبها حتى لو هي مبتحبوش.
لكن اكيد مريم عملت الصح. لأنها خايفه عليك ومش عايزاك تعيش ع وهم كـ.ـد.اب. هي عايزاك تفوق لنفسك. وده كمان رأي.

انا عايزك تقنع نفسك انك معجب بشخصية مريم لكن مبتحبهاش. لازم تواجهه الحقيقه حتى لو كانت صعبه. وانا يبنى مش هسيبك وهفضل جمبك. وهساعدك انك تخرج من الحاله دي ف أسرع وقت.
ياسين: بص قدامه. تفتكر يابابا انى هقدر انساها؟
زياد: إن شاء الله. وعايزك تعرف إن لو كان علاقتكو دي فيها خير ليك وليها كانت اكتملت. لكن ربك ليه حكمه ف كل حاجه بتحصل. ولو ليك نصيب ف اى حاجه هتاخدها مهما يحصل.

ياسين: ابتسم بحـ.ـز.ن. متشكر جدا يابابا. متشكر إن حضرتك ديما واقف جمبي.
زياد: حط ايدو ع راس ياسين وضمه لقلبه. بتشكرني ع واجبي يياسو. ده انت ابني وصحبي وكل حاجه حلوه لحياتى انا ووالدتك.
ياسين: غمض عينيه ف حـ.ـضـ.ـن ابوه واتنهد بتعب.
زياد: طلعه من حـ.ـضـ.ـنه. وقاله اسمع بقى. بما اننا ف الاجازه الكبيره. ايه رايك بعد خطوبة آريان نسافر انا وانت وماكي وحياة.

ياسين: ابتسم. مفيش داعي. وصدقنى حضرتك انا هحاول افوق لنفسي واعدى المرحله دي.
زياد: ابتسم. وماله نعديها سوا. ونروح اى مكان. ايه رايك نروح اسكندريه او مثلا مارينا. ولا اقولك احنا نسافر سنغافوره. ف شغل هناك من ناحيه نخلصو. ومن ناحيه تانيه نتفسح شويه ايه رايك؟
ياسين: ابتسم زى ما تحب الل انت شايفه ياحج.

زياد: بمكر. تمام. بس اوعا وانا بشتغل ف سنغافوره. ارجع الفندق الاقيك مبوظ الدنيا. حاكم انا عارفك. ههههه.
ياسين: ههههههههه لالا مش سكتى خالص ياحج. اطمن انا هشرفك.
زياد: بأريحيه. لعب ف شعر ياسين طول عمرك مشرفنى ياحظابط ياسين. قوم بقى انا تلجت. وامك هتخلينى انام قدام الباب.
ياسين: ههههه لا وع ايه. يلا بينا.

عدي اسبوعين كمان.
عند محمد عزيز. تمت الخطوبه. واتفقوا ع كل حاجه وكتب الكتاب قبل الجواز بأسبوع.
آريان: لبس الخاتم ل تمارا. وتمارا لبسته الدبله.
آريان: بسعاده مبروك يا تيما.
تمارا: وشها جمرة نار. الله يبـ.ـارك فيك يا آريان. احم
آريان: ت عـ.ـر.في اللون الابيض هينطق عليكى. بجد انتى برنسس اوى انهردا. بصي انتى اصلا طول عمرك برنسس.
تمارا: نزلت وشها ف الارض بحرج كبير. احم ميرسي.

آريان: تمارا. انا عايز اقولك انى مبسوط جدا. رغم انى مخـ.ـنـ.ـوق من قرار تأجيل كتب الكتاب. لكن فكرة انك ليا. دى مفرحانى.
تمارا: احم. كل شي باوانه. وكدا احسن. قصدي يعنى. اننا هنقعد فتره كبيره.
آريان: والله قولت ل بابا نتجوز آخر الشهر والشقه موجوده. قالى لأ. بـ.ـنت اختى مكانها قصر. هو مكدبش بصراحه انتى قيمتك مملكه بحالها. لكن بصراحه انا كنت حابب بداية السنه نروح الجامعه مع بعض.

تمارا: قلبها بيدق بسرعه. وقالت ع العموم كل حاجه هاتم زى ما ربنا عايز. لكن ليه خالو زين رافض الشقه؟
آريان: بابتسامه. اصل بابا آدm وبابا. اتفقوا وخلاص هيشترو الارض الل جمب اليلا بتاعتنا عارفاها؟
تمارا: بانبهار. ماشاء الله. الارض الل جمب الفيلا ع طول؟
آريان: ابتسم. ايوه هي دي. واتفق مع صاحب الأرض امبـ.ـارح. والمبايعه هتم خلال الأيام الل جايه إن شاء الله.

تمارا: ماشاء الله. بس يا آريان بتهايلى الأرض دى مساحتها كبيره جدا جدا. صح؟
آريان: ايوه ياحبيبتى. احم سورى بقى.
تمارا: بحرج. طيب وبابا آدm ناوي ع ايه؟
آريان: همس بحب، وقال مفاجأه كبيره.
تمارا: قلبها دق. احم ممكن اعرف.
آريان: فيلا آريان العدوي. وحرمه تمارا العدوي.
تمارا: كشرت عينيها بعدm فهم. مش فاهمه حاجه؟

آريان: بابا آدm. قرر أنه يبنى ع الأرض دي. فيلا ليا وفيلا ل آدm. وكمان فيلا تالته وبين الليتين عماره كبيره جدا لكل فرد ف العيله ليه شقه فيها. لبناته وأولاده وأحفاده كلهم كمان بلا استثناء.
تمارا: بفرحه. واااو. بجد فكره تجنن يعنى كل العيله هتكون جمب بعض.
آريان: ودي اجمل حاجه. احم تمارا كنت عايز اقولك حاجه مهمه جدا. ومش قادر امنع نفسي اكتر من كدا.
تمارا: نزلت وشها ف الارض بحرج. احم حاجة ايه؟

آريان: اني بحبك وبمـ.ـو.ت فيكي ياتيما.
تمارا: ...

عدى حوالى 4 شهور كمان.
ف مجموعة آل العدوي الامبراطور.
ف مكتب زين.
هيكل: تمام جدا يا زين. انا هاخد اوراق المناقصه. واظبط كل حاجه.
زين: بيراجع ف الملفات الل قدامه. وقال والله انا مش عارف اشكرك ازاي يا هيكل يصحبى. هتوفر عليا مجهود كبير. لانى عندى اجتماع مهم جدا.
هيكل: ضحك. عيب عليك الكلام ده. مفيش بينا شكر دا انت حبيبي.

زين: ضحك بمكر طبعا. طبعا. وفونه رن وكان مراد. وقال اقعد ثوانى ياهيكل. ورد الو ياحبيبى.
مراد: ايه ياورحي انتى فين ياقمر ههههههههه.
زين: هههههههه. انا ف قلبك. ايه ياوحش صوتك ف الشارع. انت موجود فين كدا؟
مراد: انا قدام الشركه اهو وطالع اشوفك. وبتصل ع الحج مابيردش.
زين: نورت شركتك. الحج ف مؤتمر صحفي مهم. عن آخر إنجازاته. اطلع تعالى انا ف المكتب.
مراد: اشطا. هقفل العربيه وطالع سلام.

زين: بابتسامه مع السلامه. وقفل. وبص ل هيكل. جاهز يصحبي؟
هيكل: قام وقف كل حاجه تمام. وهبشرك ولازم المناقصه ترسى عليك. متقلقش.
زين: تؤ من الناحيه دي انا مطمن جدا. وخصوصاً انك انت الل ليك الفضل ف المناقصه دي.
هيكل: ضحك بخبث. انت صحبي وحبيبى واي حاجه فيها خير ليك لازم اقولك طبعا.
زين: اصيل يا، هيكل. اتفضل وربنا معاك.
هيكل: هز راسه ومعاك. بعد اذنك. ولف ضهرو وضحك بخبث كبير وخرج من المكتب والمجموعه.

زين: ضحك بخبث اكبر. ولف بالكرسي. وقال بالشفا ياهيكل. ومسك الفون واتصل ع رعد.
رعد: الو. زين باشا.
زين: رعد باشا. جاهز يصحبى؟
رعد: كله تمام متقلقش. انا آمنت المكان برجـ.ـالتنا عشان لو حصل غدر. وكمان دخلت رجـ.ـاله خاصه بين رجـ.ـال الأعمال.
زين: تمام. انا نص ساعه كدا هتصل عليه. وهبلغه الصدmه. بس اسمع يارعد. الصفقه دي مهمه جدا ليا. ياريت متخذلنيش.
رعد: ههههههه عيب عليك يازين باشا. اطمن واعتبر الصفقه بين ايديك.

زين: تمام. ماشي يارعد بالتـ.ـو.فيق إن شاء الله.
الباب خبط. ومراد دخل. سلامو عليكوووو.
زين: بص ع مراد وضحك. وقال تمام يارعد مع السلامه. قفل المكالمه. وابتسم وعليك السلام تعالى ياكابتن.
مراد: قعد ع الكرسي ورفع رجله ع التربيزه.
زين: ها تشرب ايه؟
مراد: واحد خمره اناناس.
زين: هههههههههه. ومش عايز واحد نسوان ههههه.
مراد: ياريت ف كوبايه تانيه هههههههههههه. اطلبلى بوريو بسرعه.

زين: هز راسه بضحكه. واتصل ع السكرتيره. ايوه لو سمحتى. عايز واحد عصير بوريو. والقهوه بتاعتى.
السكرتيره: تحت امرك يافنـ.ـد.م.
زين: فهد ف الجهاز ولا فين دلوقتي؟
مراد: فهد قالى أنه رايح مع تيم مشوار. اومال فين ليليان و آريان؟
زين: تمام. ف اجتماع مع زياد جمال.
مراد: مسح وشه بايديه بتعب. وقال اااه ياعضمك يارضا.
زين: ههههه سلامتك مش انت الل عملت فيها وحش الشاشه.

مراد: كان لازم اعمل كدا يازين. وأخف الحمل من ع ابوك شويه.
زين: ربنا يوفقك يامراد. وعملت ايه ف الارض العمال ابتدو؟
مراد: ايوه انا واقف مع المهندس من الساعه 8 الصبح. والعمال ابتدو حفر. بدؤ ف فيلا آريان الاول.
زين: هز راسه. بابتسامه. والله بجد انا مبسوط جدا اننا كلنا هنكون جمب بعض.
مراد: ويسلام لو طارق. وعيلة عزيز والصاوي يكونو جمبنا. يااااه خيال والله.
زين: هز راسه. ياريت.

السكرتيره: خبطت ودخلت. اتفضل يامستر زين وحطت القهوه. وحطت العصير ل مراد وخرجت.
زين: جاتله الرساله وفتح الفون وابتسم بخبث. وقام وقف. اشرب العصير وانا هعمل مكالمه مهمه.
مراد: هز راسه اشطا. وفتح فونه يتصل ع فريحته.
زين: راح وقف عند الشباك واتصل ع هيكل.

هيكل: ف العربيه. وفونه رن وابتسم بخبث. ورد الو كل حاجه جاهزه. زي ماخطط بالظبط ياباشا
رؤوف الجبالي: بثقه. اعمل حسابك لو المناقصه دي رسيت ع العدوي مش هيحصلك خير ابدا.
هيكل: بصدmه. ازاى يعنى الكلام ده يارؤوف ياجبالى. احنا اتفقنا انى هحط اسعار خياليه. وانا هاخد الفرق. ايه ال حصل دلوقتي.

جبالى: بغـ.ـيظ الل حصل إن آدm العدوي كل مادا عمال يكبر. واى حاجه يكسبها. وانا مش هرتاح إلا لما يقع تحت رحمتى. واردله قلم طارق السيوفي بقلمين من رؤف الجبالى انت فاااااهم.
هيكل: ههههه وانت مفكر إن حتت مناقصه زي دي الل هتوقع العدوي. اسمع منى وحاول تفكر بالعقل. انا بس يطلعلي ال4 مليون وساعتها نفكر ف حاجه اقوي واكبر وهتكون الضـ.ـر.به لل اتنين. آدm العدوي و زين العدوي. فاهمنى ياجبالى.

رؤوف: بغـــضــــب ع اخر الزمن مافيش غيرك انت ياهيكل الل هتعلم رؤوف الجبالى هيعمل ايه؟
هيكل: يسيدى المقامـ.ـا.ت محفوظه. بس اسمع مني. وانا مدسوس منك وسطيهم ولحد دلوقتي محدش عارف. وانا سمعت إن ف شحنه كبيره جدا اتفقوا عليها قدام منى امبـ.ـارح. نصبر احنا بقي. لحد الشحنه دي ونفجرها ليهم. وهتبقى خسارتهم اكبر من حتة مناقصه ياباشا.

رؤوف: هز راسه بتفكير. امممم ماشي ياهيكل انا هخلينى وراك المرادي. لكن وحياة ابنى ساهر الجبالي. لو مدmرتهم لادmرك بايدي شخصيا. وقفل المكالمه.
هيكل: نفخ بنفاذ صبر. الله يخربيتك. كنت هتبوظ عليا خططى. ايه ده؟ زين بيتصل؟ ههههههههه تلاقيه عايز يدفع الفلوس بسرعه هههههه الغبى صدق أن المناقصه بالملايين دى كلها هههههههههه. لما ارد اشوفه عايز ايه، احم الو حبيبي.
زين: بجمود ايوه ياهيكل انت فين؟

هيكل: كشر عينيه بعدm فهم. انا خلاص داخل ع المكان اهو. بس مال صوتك يازين؟
زين: بغـــضــــب. سيب الل ف ايدك وتعالالى حالا ياهيكل. ف مصيبه حصلت. بسرررعه سيب المناقصه وتعالى.
هيكل: فتح عينيه بصدmه كبيره. ايييه؟ اسيب المناقصه. انت عارف ده معناه ايه؟ زين انا لو رجعت كدا المناقصه مش هترسي عليك. اعقل يازين.

زين: بصوت عالى. وهو ف مناقصه من غير فلوووووس ياهييييكل. انا جالى رساله دلوقتي. إن رصيدي ف البنك صفررررر. انت ساااامع رصيدى بقي صفررررر ياهيييكل.
مراد: قفل ف وش فريحه. وقام بصدmه كبيره من الل سمعه.
هيكل: فتح عينيه بصدmه اكبر. وكل تخطيطه راح ع مافيش.
زين: قفل ف وش هيكل. ولف واتخض. ايه يامراد واقف ف قفايا كدا ليه؟
مراد: بزهول. اي الل انا سمعته ده صح؟

زين: هههههههههههه. فال الله ولا فالك ياعم. تعالى اقعد وانا هرسيك ع الحوار.
مراد: قعد ومش فاهم حاجه. قول سامعك ف ايه؟
زين: يسيدي دي لعبه انا عاملها. وانا هقولك الل حصل إن ف واحد اسمه هيكل. وا...
هيكل: واقف بالعربيه. بغـــضــــب شـ.ـديد. وضـ.ـر.ب الدريكسون مره واتنين. وقال لييييييييه؟ بعد كل التخطيط ده. كل حاجه تررووووووح ليييييييه؟
لااااااااااااااء...

مراد: سمعه للآخر. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. كل ده يحصل. طيب كنت قولى وانا اخلص الحوار ف ساعه واحده. لأ بس عجبتنى ياض يازين.
زين: ههههههههه تلميذك يامعلم. وفجاءه سمعو صوت انفجار كبير قدام الشركه.
زين. ومراد بصو لبعض باندهاش: قامو يجرو بصو من الشباك.
زين: فتح عينيه بصدmه كبيره. وقال مراااااد عربيتك يامراد؟
مراد: واقف مزهول. وشايف عربيته بتولع قدام عينيه. وفجاءه فونه رن. وكان تيم.

مراد: عينيه ع العربيه. ورفع الفون ع ودنه من غير ما يتكلم.
تيم: بينهج. خالو مراد انت فين. عربية فهد انفجرت قدام عينيا.
مراد: فتح عينيه بصدmه. وزعق تيييم فهد فين؟ انت وفهد حد جراله حاجه؟
تيم: بينهج. لأ اطمن انا وفهد بخير. احنا كنا ف المول. وسمعنا صوت انفجار كبير. ولما جرينا بره المول اكتشفنا انها عربية فهد.

مراد: بخــــوف وزعق بصوته كله. اركب انت وفهد واطلعوا ع فيلا العدوي بسرعه. بسرررررعه المكان اكيد عندكو خطر.
تيم: هز راسه حاضر. متقلقش انا هجيب فهد ونروح. سلام. وقفلو.
مراد: خرج بسرعه. وزين جري وراه.
زين: بيجري وراه بخــــوف. وقال بصوت عالى مراااااد مـ.ـا.تخرجش بره الشركه يامرااااد.
كل الموظفين ف الشركه. حصل بينهم خــــوف وهرج كبير.
ريتال: خرجت بسرعه ع صوت الانفجار.

زياد: خرج من الاجتماع. لما شاف من الشباك مراد بره الشركه. وآريان جري وراه.
ليليان: بخــــوف جريت ع ريتال.
مراد: واقف قدام العربيه. ومزهول. وازاى. وعربية فهد ونفس الوقت. ازاى؟
زين: بصوت عالى وآمر. كل الحرس يقفو حوالين مراد باشا. اتحركو بسرعه.
الحرس: جزء منهم حاوطو مراد. والجزء التاني حاوطو زين.
مراد: بص للأمن. ايه الل حصل؟
فرد الأمن: انا شوفت الل حصل ياباشا.
مراد: بتركيز. اتكلم.

فرد الأمن: انا كنت واقف مكاني قدام الشركه. وباصص ع الطريق. فجاءه ظهر مكنة ريس لونها اسود وعليها 2 ملثمين مش باين منهم اي حاجه أسود ف اسود. واحد منهم حدف حاجه تحت عربية سيادتك. والريس ماشي بسرعة البرق. انا استغربت. وقولت اروح اشوف ايه الل حدفوه. فجاءه العربيه انفجرت. وملحقناش نعمل اي حاجه.
بعد فتره ف فيلا العدوي.
الكل قاعد متـ.ـو.تر.
آدm: طيب يافهد انتو اخر قضيه محدش هرب منها.

فهد: هز راسه بغـــضــــب لأ. مفيش حد هرب. ولا ليهم اي شغل ف مصر.
مراد: المشكله. إن الل حصل معايا حصل مع فهد بنفس الطريقه. حتى مكن الريس ف الكاميرات. مافيش عليه نمر. والملثمين مش باين منهم اي معالم.
آدm: ...
فهد: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر.
تيم: انا كل ما اتخيل إن فهد لو كان ف العربيه. وحصلو حاجه. اتجنن. ياتري هما مين؟ وعملو كدا ليه؟
آدm: رساله.
كلهم بصو ل آدm.

آدm: الل عمل كدا. مش عايز يقــ,تــل مراد وفهد. لأ. الل عمل كدا عايز يوصل ليهم رساله. انهم تحت عينيهم وقادرين أنهم يخلصوا عليهم.
مراد: بتفكير. فعلا يا بابا. لأنهم وصلو الرساله دي ليا ولفهد ف نفس التوقيت تماما. ومن غير اي اضرار جسديه. يعنى مراقبينا كويس اوى.
فهد: واكيد دي رساله منه كأنه بيقولنا دي قرصة ودن.
آدm: هز راسه. بالظبط.
تيم: بقلق. طيب والعمل؟

آدm مراد: بص قدامه. وقال والله الل يقدر ع مواجهة عيلة العدوي. يبقى اهلا وسهلا بيه. ولا ايييه؟
مراد: بص لفهد. وضحكو بصوت عالى.
فهد: هههههههههه يبقى كتب نهايته بايدو. وهيد.بـ.ـح ع ايد العبد لله حوت المخابرات.
مراد: هههههههههه والله من زمان جدا مستنى مغامره جديده. ههههههههه.
فهد: بص قدامه وقال. يبقى نهجم هجمتنا ياصقر.

ونقول بعد مرور كام شهر كمان.
ف الجامعه: ميرو: واقفه مع تيم. بيتكلمو مع بعض. وفجاءه بـ.ـنت ندهت ع تيم.
تيم: بص ل مريم. وقال. دكتوره كامليا. طب اسنان وآخر سنه. وصديقتى.
كامليا: ههههههه صديقتك وبس اوكي ياتيم.
تيم: اسف وبص ل مريم كامليا تبقى الإنسانه الل هرتبط بيها قريب يامريم.
بعد مرور كام شهر.
عند فهد. الساعه 12 الضهر
فهد: ف اوضته. وراح ع الدولاب يطلع هدوم.
رينو: ف المطبخ. بتعمل قهوه. وبتتكلم ف الفون. ايوه يانور ياحبيبتى آرين و آركان راحو المدرسه. وغلبوني لما صحيو.
نور: هههههه معلش ياحبيبتى. ولسه بقى الجامعه ربنا معاكي. المهم نبهتى ع آرين و آركان بعد المدرسه يطلعو ع الشقه عندى؟
رينو: بابتسامه. طبعا أنا قولتلهم خالتكم حبيبت قلبي عزمانا ع الغدا. والسواق هيوصلهم لحد عندك.

نور: تمام اهم حاجه انتى متتاخريش عليا.
رينو: لا متقلقيش انتى عارفه إن العياده بتتجدد والعمال شغالين فيها. وانا اجازه لحد ما العياده تبقى فول اوبشن. قوليلى الدكتور محمد فين؟
نور: بابتسامه. ف مؤتمر صحفي. وبعدها هيرجع ع البيت. وبليل هيكون نبطشيه.
رينو: ربنا معاه يارب. بجد انا فخوره ب أبيه محمد جدااا. ولما بيطلع ف التلفزيون كدا ببقى مبهوره.

نور: بفخر. طبعا يابـ.ـنتى والله لما بيلبس البدله بقوله رئيس جمهوريه يبنى والله.
رينو: ههههه طبعا. ربنا يحميه يارب. وتيمو حبيب قلبي فين؟ متصلش عليا انهردا. دا انا هعلقه لما اشوفه.
نور: تيم ف الجامعه. نزل من ساعه.
رينو: ربنا يوفقه ياحبيبى. بيتعب اوى وخصوصاً سنة الامتياز دي.
نور: مت عـ.ـر.فيش انا مستنيه آخر السنه بفارغ الصبر. يااااه مش مصدقه نفسي بجد. اخيرا ابنى هيبقى دكتور والله ممصدقه.

رينو: خلاص هانت اهي كلها شهرين ويخلص. و تيم يستاهل اكتر من كده. ويارب اشوفه بقى عريس قريب.
نور: بتنهيده. والله يارينو ياحبيبتى تعبت معاه. ومش عارفه قافل باب الجواز ده ليه؟
رينو: بتفكير اممم طيب مش يمكن تيم بيحب حد؟
نور: والله سألته مليون مره. ومفيش اجابه. وانا المفروض اعرف منك. مش انتى امه التانيه وحبيبته.

رينو: هههههههه عيونى حاضر. بس انتى عارفه انا مكنتش بسال عن حاجه زي كده عشان يركز ف دراسته. بس دلوقتي بقينا فاضيين نسأل براحتنا ههههه.
نور: هههه ماشي وياريت لو عرفتى حاجه ريحي قلب اختك حبيبتك.
رينو: عيوني ليكى يانوربانو.
نور: هههههههههههه انتى لسه فاكره يابت نور بانو. يخربيت كدا.
رينو: قفلت ع القهوه. وبتحطها ف الفنجال. وقالت طبعا اي حاجه بينى وبينك عمرى ما انساها.

نور: تسلمي لقلبى يارينو ياحبيبتى. اسيبك انا بقى واقتحم المطبخ.
رينو: انتى لوحدك ف المطبخ؟
نور: لا مامي ربنا يبـ.ـارك ف عمرها. بعتت مياده تساعدنى. ارجوكي بقى متتاخريش.
رينو: اوكي هقول لفهد يوصلنى ليكي كمان شويه.
ونور: ماشي ياحبيبتى يلا باي.
رينو: باي ياحبيبتى. وقفلو. وشالت القهوه ورايحه الاوضه لفهد.

فهد: واقف قدام المرايا بيسرح شعرو. ولابس بدله شيك جدا. وساعه فخمه. ورش برفان مميز جدا. وكان ف أبهى صوره. كأنه عريس.
رينو: داخله بعفويه. ومفكراه لسه قاعد ع السرير. وقالت القهوه لحبيب، واتصـ.ـد.مت وسكتت وفتحت عينيها بدهشه.
فهد: لف ليها. وابتسم. تسلم ايدك جت ف وقتها.
رينو: غمضت عينيها وفتحت ببلاها. ودخلت وقفت قدامه. وقالت ايه ده يا فهد؟

فهد: باسها من انفها بمرح. ايه ياروحي؟ واخد القهوه وبيشرب. اممم تسلم ايدك ياقلبى.
رينو: بغيره واضحه. اييييه الل انت لابسه ده يافهد؟ وانت خارج إن شاء الله؟
فهد: بيشرب القهوه وكشر عينيه. وقال ف ايه يارينو؟ ايوه خارج. وماله لبسي؟ عريان هههههههه.
رينو: بغيره. دmك تقيل ع فكره. وربعت ايديها بغـــضــــب ايه البدله دي؟ وخارج رايح ع فين وانت كدا؟

فهد: قرب من شعرها وبيشم فيه. وبيشم ف كتفها. وقرب من وشها. شامم ريحة شياط؟ ياترى انتى ناسيه حاجه ع النار.
رينو: هزت رجلها بنرفزه. وقالت بغـــضــــب. اه والنار هتحرق كل حاجه دلوقتي. لو مقولتليش لابس ومتشيك اوووى كدا ورايح فين؟
فهد: بخبث. اممم القمر غيران بقى؟
رينو: بغـ.ـيظ. تقدر تقول حاجه زى كدا. ايوه غيرانه استريحت؟ قولي بقى انت رايح فين؟

فهد: بسعاده. وقلبه بيرقص. قال بمكر. وهمس ف ودنها. رايح مقابله مهمه اووووى ياروح الفهد.
رينو: زعقت انت بتنرفزنى اكتر يافهد. انت رايح فييييييين؟
فهد: ببرود. بيرفع ايدو يشرب القهوه...
رينو: بنرفزه كبيره. مسكت فنجال القهوه قبل ما يشرب واخدته منه وسابته وخرجت ع المطبخ.
فهد: ابتسم بحب. واتنهد لغيرتها. وخرج وراها.
رينو: حطت الفنجال ع التربيزه. وواقفه مضايقه جدااا.

فهد: قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. ايه يارينو بقى مالك؟
رينو: اتنهدت بزعل ومردتش...
فهد: باسها من خدها. رايح انا ومراد نقابل شخصيه مهمه وحته تقيله جدا ف المخابرات.
رينو: ...
فهد: طيب والله العظيم مافيش اى ضابطه بـ.ـنت هناك.
رينو: غمضت عينيها وكاتمه الضحكه. وبتمثل النرفزه، احم.
فهد: بخبث. بس ف بنات تحت التمرين.

رينو: لفت ليه بغـــضــــب. وقالت بنات تحت التمرين؟ والله العظيم يافهد اقــ,تــلك واقــ,تــلهم. وانت رايح تقابل حد مهم وانت بالشياكه دي؟
فهد: بغمزه. قمر مش كدا؟
رينو: بطفوليه. ايوه. والبنات لو شافوك هيتجننو عليك.
فهد: باسها برقه. وانا الل يهمنى ويفرق معايا انى انا بتجنن لما بشوفك انتى وبس.
رينو: النار الل جواها بدءت تخمد. فهد غير البدله دي.
فهد: ههههه والله يانجمتى مافيش وقت. وبعدين لازم جوزك يكون مالى مركزه ولا ايه؟

رينو: بغيره. انت شكلك عايزنى ارتكب جريمه قريب جدا.
فهد: قربها من وحاوطها من وسطها. هي نجمتى مش واثقه ف عشق الفهد ولا ايه؟
رينو: بتنهيده. لأ واثقه جدا. بس انت بجد طالع اجمل من القمر. انت تجنن يافهد.
فهد: رجع خصلة شعر ورا ودنها وباسها برقه. وانتى مهما يطول العمر هتفضلي مشعوقتى ونجمتى وكل حاجه حلوه ف حياتي. وضمها لقلبه.
رينو: غمضت عينيها ورفعت أيدها حوالين رقبته وحـ.ـضـ.ـنته بحب كبير. انا امـ.ـو.ت من غيرك يا فهد.

فهد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه بخـ.ـنـ.ـقه. وبعدين يالارين. انتى هتفضلى كل شويه تتكلمي عن المـ.ـو.ت قدامي. ف ايه مالك؟ انا مش هنبه عليكي تانى انتى فاهمه؟
رينو: رفعت ايديها ع صدره. وقالت غـ.ـصـ.ـب عني والله يا فهد. انت عارف من يوم الحادثه وتفجير عربيتك انت ومراد. وانا خايفه اوي عليك وع مراد.
فهد: نفخ بنفاذ صبر. وانا قولتك قبل كدا متخافيش احنا بنحقق ف الموضوع واكيد الل عمل كدا هنجيبه.

رينو: بدmـ.ـو.ع. ازاى يافهد؟ وانت بتقول إن الل عمل كدا ماسبش دليل وراه. حتى مكن الريس لقيتوه ف النيل. والمجرمين الملثمين مفيش اى دليل أو خيط صغير يوصلك للجاني. انا بجد خايفه اوي عليك. انت مش عارف انا من غيرك ممكن اعمل ايه؟ انت كلي يافهد انت روحي. وعيطت.

فهد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. هششش بس مـ.ـا.تعيطيش. وربت ع ضهرها. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها وقال. رينو حبيبتى صدقينى مفيش حاجه هتحصل. واكيد الل عمل كدا ف يوم مسيره يغلط ويقع. او ممكن يكون حد غيران من نجاحى انا ومراد ووصلنا للرتبه كبيره ف المخابرات وحب يخــــوفنا ويشوش ع تفكيرنا.

وياروح قلبى انا مآمن كل حاجه كويس جدا. وكمان مآمن عليكى انتى وولادي والجارد ف كل حركه معاكو. والعربيات بتاعتنا بتتفتش كويس جدا قبل ما نستخدmها.
وغير كدا واهم من كل ده إن ربنا معانا وإن شاء الله مش هيحصل حاجه وحشه. عايزك تفوقي كدا اوكي ياروحي.
رينو: هزت راسها. واتنهدت إن شاء الله.
فهد: بمكر. تفتكرى البنات هتقول عليا ايه اول ما تشوف الفهد. وغمز.

رينو: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. ولسه هتزقه ولكن صرخت. من الل شالها لفوق. واتخضت. فهد نززززززلنى انا هوريك ولازم انكد عليك انهردا.
فهد: شايلها. ورايح بيها ع الاوضه. هههههههه طبعا هو انتو ياستات وراكو حاجه غير النكد ههههه.
رينو: بتحرك رجلها بنرفزه. وبتخبطه ع ضهرو نززززلنى. نززززززلنى انا هوريك.
فهد: نزلها ع السرير. وبيضحك ع شكلها.

رينو: واقفه ع السرير مضايقه جدااا وبتنهج. ونزلت بغـ.ـيظ عايز تعرف البنات هتقول عليك ايه؟
فهد: هههههههه يابت بهزر معاكى. ومين مـ.ـجـ.ـنو.ن يبص لغيرك ياقمر.
رينو: بترجع شعرها من ع وشها بنرفزه. وقالت مااااشي يافهد بس لما نرجع حااااضر. هتبات ف الليفنج انهردا.
فهد: بمكر والكنبه هتاخدنا انا وانتى؟ اممم ياريت
رينو: بحرج. احم ا. انت هتوصلنى عند نور ولا السواق؟

فهد: ههههه. معقول امشي من غير ما اطمن ع روحي. وبص ف الساعه وقال يدوبك تلبسي. عشان متاخرش ع مراد اوكي؟
رينو: . اوكي هلبس مش هاخرك.
فهد: ماشي ياحبيبتى انا هروح أكمل فنجال القهوه الل خـ.ـطـ.ـفطيه منى وانتى البسي. وبعتلها بوسه ع الهوا بحبك.
وسابها وخرج.
رينو: الضحكه اترسمت ع وشها. وغمضت عينيها بسعاده كبيره.

ف نفس الوقت ف فيلا العدوي.
آدm: ف الجنينه مع مريم. وقاعدين مع بعض.
مريم: بفضول. ايه يا آدm انت مش هتقولى بقى عايز تقولى ايه؟
آدm: بابتسامه. مستعجله انتى ها؟
مريم: ببراه. عايز الحق. بصراحه ايوه. انت الصبح قولتلى مش هروح الشركه. عشان عندى ليكى خبر حلو اوى.
واهو نزلنا وفطرنا. وكل واحد من ولادك راح ع شغله. وأحفادك الل ف الشغل والل ف الجامعه والمدرسه. وقاعدين لوحدنا اهو وانت ساكت.

آدm: ههههه. وانا ميهونش عليا اسيبك كدا ياروحي. غمضي عينيكى.
مريم: بحرج. بصت حواليها. كلام ايه ده يا آدm اغمض عينيا هنا ف الجنينه. الحرس واقفين ف كل حته. مينفعش.
آدm: مسك كف أيدها وباس عليه. وانا من امتى بعمل حساب لأى حد ف عشقي ليكي؟
مريم: اتكسفت ووشها احمر جدا من تحت النقاب. وجت تشـ.ـد أيدها.
آدm: ضغط ع أيدها وشبك ايدو ف أيدها. وقال تؤ تؤ. اوعى ف يوم تشـ.ـدى ايدك من ايدى. متعمليهاش تانى.

مريم: بحرج. ياراجـ.ـل انت ايه الل انت بتعمله ده. الناس هتبص علينا.
آدm: بمكر. تحبى اقوم اشيلك قدامهم.
مريم: شهقت بدهشه. تشيل مين يا آدm ههههه خلاص احنا عجزنا.
آدm: بخبث افهم من كلامك ده إن شعري شاب وضهري اتحنى؟
مريم: حطت ايدها ع بوقه. بعد الشر عليك من حانية الضهر. بس دي سنة الحياه. اجيال بتسلم اجيال. والعمر مافيهوش هزار.
آدm: انا معاكي. ف كل ده. بس أنا أقدر اشيلك ولا انتى عندك شك؟

مريم: ابتسمت بحب. طبعا تقدر تشيلنى. بس انا مش عايزه اتعبك خلينى ماشيه جمبك خطوه بخطوه اجمل بكتير وكتفك ساند كتفي.
آدm: ابتسم. وقال قصدك كتفك عادل كتفي وساند ضهرى.
مريم: ابتسمت بدmـ.ـو.ع. ربنا يجعلنا سند لبعض ديما.
آدm: غمضي عينيكى.
مريم: قبضت ع ايدو بتـ.ـو.تر. وغمضت عينيها بحرج.
آدm: طلع من جيبه علبه صغيره. وحطها ف كف أيدها. فتحي ياروحي.
مريم: فتحت عينيها. وابتسمت. هديه برضو؟ منحرمش منك.
آدm: افتحيها بنفسك.

مريم: كشرت عينيها بعدm فهم. وقالت دى اول مره تخلينى افتح انا الهديه.
آدm: هز راسه ايوه لانى عايزك انتى تفتحيها بايديكى وتشوفيها بغصن الزيتون. يلا بقى افتحيها.
مريم: ابتسمت بحب. حاضر ياحبيبى. وقالت بسم الله. وفتحت العلبه وقرأت الل مكتوب ع السلسله. (حورية آدm). وضحكت بدmـ.ـو.ع السعاده. وقالت بانبهار. ماشاء الله. جميله اوى اوى يا آدm بجد حلوه اوي.
آدm: ابتسم بحب كبير وحط ايدو ع حجابها وقال بحب. حورية آدm.

مريم: ضحكت. ربنا يبـ.ـارك ف عمرك ويديمك ف قلبى وروحي.
آدm: آمين. احم. دي بقى يستى هديه بسيطه. لكن الهديه الحقيقيه انا لسه هقولك عليها.
مريم: بتركيز. ايه ياحبيبى انا سمعاك.
آدm: مسك كف أيدها. وبص ف عينيها وقال من انهردا. آدm العدوي هيكون معاكي ليل ونهار. انا سلمت كل حاجه ل زين و آريان.
مريم: شهقت بفرحه كبيره. وحطت أيدها ع قلبها بجد؟ بجد يا آدm. قول بالله بجد صح؟ يعنى. يعنى انت خلاص سبت الشغل وهتفضل جمبى.

آدm: بغرام. طول العمر ياروحي.
مريم: ههههه انا مبسوطه اوى اوى. والله بجد فرحانه. طيب مقولتش ليه من بدرى وفرحت ولادي.
آدm: وانا عبـ.ـيـ.ـط عشان ماشوفش الفرحه دى منك. انا مايهمنيش حد غيرك.
مريم: مسكت ايدو بطفوليه. وقالت يعنى مفيش سفر ومؤتمرات وندوات وحفلات تانى صح؟
آدm: ههههههههه بصي هو ف حاجه بسيطه. لا هو شوية حجات يعنى.

اولا كدا. اي حاجه متوقفه ع امضا مني. زين وآريان هيجبوها لحد البيت وانا همضي عليها. وهتابع الشغل ع اللاب توب.
وف حفله ف الشركه طبعا الموظفين لما عرفوا بالقرار ده. زعلو جدا. وقررو انهم يعملو حفله كبيره ف الشركه الأم علشانى.

وانا بصراحه محبتش ارفض كفايه حبهم ليا. والحاجه التانيه. إن كل سنه ف احتفالية الشركه انا طبعا لازم اكون موجود. واي حفله بقى لرجـ.ـال الأعمال اصدقائى لو بعتلى دعوه طبعا أنا مش هتاخر عليهم. لكن اكتر الوقت هكون معاكي يقلب آدm.
مريم: بسعاده. طيب. طيب انت نويت تسيب الشغل من امتى؟ وليه مقولتليش من بدرى؟

آدm: هقولك ياحبيبتى. انا طبعا زي ما قولتلك قبل كدا. انى ماينفعش اسيب زين ف نص الطريق. وانا طبعا حكيتلك عن الل زين عمله مع هيكل. ههههه وزي ما انتى عارفه إن هيكل اخد قلم ومن غير اي مجهود.
ودلوقتي هيكل هيتجنن عشان يرجع يشتغل مع زين تانى. لكن زين ابنك ماشاء الله عليه شوفت فيه قوة آدm العدوي.

وأنه يقدر يشيل المسؤليه كامله. وكمان آريان ماشاء الله عليه. استلم مكان زين. وزين استلم مكاني. وليليان اهو شغاله شويه وبتسلي وقتها. وريتال معاهم. وغير كل ده يعنى المجموعه ف آمان الله.
مريم: بسعاده كبيره. انا مبسوطه اوى اوى يا آدm.

آدm: بضحكه. وانا بعشق فرحتك يااميرة آدm. المهم بقى. بما إن آدm حفيدى ف الجهاز. وآريان ف الشركه واحنا هنا لوحدنا. ايه رايك تقومي تلبسي دلوقتي ونروح زياره مفاجأه لجاسر وملك وأشرف وهنا؟
مريم: بفرحه زي ما تحب. المهم انك معايا.
آدm: بص ف الساعه. وقال تمام الضهر ع وشك هي ميرو هترجع امتى؟
مريم: هي ماشيه من نص ساعه. وقالت إنها هترجع ع العصر إن شاء الله. شاهين هيوصلها ويرجع ياخدها.

آدm: تمام ربنا معاها. احنا إن شاء الله هنرجع بعد العصر وقام. يلا ياروحي.
مريم: قامت. ف ثوانى هلبس ونصلى الضهر ونتحرك.

ف الجامعه: شاهين من آخر موقف من آدm مراد وهو بيحاول يتغير
شاهين: وصل ميرو ونزل. و فتح باب العربيه ل ميرو. اتفضلى ياهانم.
ميرو: نزلت من العربيه. وهزت راسها ليه ميرسي. وداخله الجامعه. ووقفت وقالت ل شاهين اتفضل انت وانا هبلغ حضرتك قبل ما اخلص.
شاهين: بص ف الأرض وهز راسه تحت امرك ياهانم.
ميرو: ياريت بلاش هانم دي. انا قولت لحضرتك كتير قولى دكتوره وخلاص.

شاهين: هز راسه ليها احتراما انا اسف لكن المقامـ.ـا.ت محفوظه. ولكن تحت امرك يا، احم يادكتوره.
ميرو: هزت راسها تمام. اتفضل حضرتك. ولفت ودخلت الجامعه.
شاهين: فضل واقف وعينه عليها لحد ما اختفت من قدامه. واتنهد بتعب. وقال يخساره لكن استحاله تكونى من نصيب واحد فقير زيي. وركب العربيه واتحرك.
ميرو: ماشيه وبصت ف الساعه. وقالت اممم لسه ربع ساعه. وبصت حواليها ياتري هبه جت ولا لأ؟
تيم: من وراها بتدوري ع حد؟

ميرو: لفت بسرعه. وقلبها دق. وابتسمت بحب تيم صباح الخير.
تيم: صباح الخير يامريم. ايه بتدوري ع مين؟
ميرو: احم بدور ع هبه زميلتى. اصل انا وصلت بدرى قبل الميعاد بشويه.
تيم: اممم وانا كمان لكن الدكتور اعتذر عن المحاضره.
ميرو: بزعل. احم هتروح؟
تيم: ممكن استناكي لحد ما تخلصي.
ميرو: قلبها فرح. لكن قالت لأ متتعطلش بسببى انا قدامي لحد العصر.
تيم: اممم فعلا وقت كبير عموما سبيها بظروفها. و تعالى نشرب حاجه.

ميرو: ابتسمت لأ ميرسي انا صايمه.
تيم: كشر عينيه ايوووه ايوه انهراد الاتنين. طيب ايه رايك تروحي معايا وتفطرى معانا. انتى عارفه إن ماما عازمه فهد ورينو ع الغدا.
ميرو: بتنهيده. ايوه عارفه. لكن معلش خليها مره تانيه.
تيم: لسه هيتكلم. لكن فجاءه بـ.ـنت ندهت ع تيم.
ميرو: لفت تشوف مين البـ.ـنت دي؟ وشافت بـ.ـنت رقيقه جدا وجميله. والمفاجاه انها بتشبه ميرو كتير.
تيم: شاور ليها بايدو.

البـ.ـنت: قربت منه بضحكه صافيه ورقيقه. هاي تيم.
تيم: . هاي كاملياا ايه المفاجأة دي وعامله ايه؟
دينا: برقه تمام جدا. وقولت افجاءك انهارده. وبصت ل مريم وهزت راسها بابتسامه هاي. وبصت ل تيم.
تيم: . اعرفك الدكتوره مريم العدوي بـ.ـنت خالى دكتورة طب بشري قسم عيون وبتخلص رسالة الماجستير والدكتوراه.
كامليا: واو بجد. اهلا يا دكتور.
ميرو: حاسه بلخبطه وتايهه من فرق الشبه الكبير بينهم. لكن ابتسمت بتكليف اهلا بحضرتك.

تيم: بص ل مريم. وقال. دكتوره كامليا. طب اسنان وآخر سنه. وصديقتى المقربه.
كامليا: ههههههه صديقتك وبس اوكي ياتيم.
تيم: اسف. وبص ل مريم. كامليا تبقى الإنسانه الل هرتبط بيها قريب يامريم...
ميرو: بصدmه. لحظة صمت. الأرض وقفت عن الدوران. كل حاجه حواليها اختفت. وصوت بيتكرر كتير. الانسانه الل هرتبط بيها قريب يامريم. هو بس الل بيتكرر.

كاميليا محمود عبد البـ.ـاري. 21سنه خامسه طب هي بنوته رقيقه وجميله وطيوبه وفيها شبه من مريم لكن واخيرا حصلت ع حبها لتيم. و هي لبسها بناطيل ع بلوزات محترمه ومحجبه لكن بتحط ميكب بسيط. والدها محمود عبد البـ.ـاري رجل اعمال. كامليا بتحب تيم جدا. وبتغير عليه جدا وهنشوف ياتري غيرتها عليه هتاثر ع علاقت تيم ب مريم و آرين ولا ايه الل هيحصل بعد كدا. وهنشوف القدر هيوصلنا لفين.

كامليا: بدهشه. واو ياتيم انت مش ملاحظ انى انا والدكتوره ومريم فينا شبه كبير جدا من بعض وخصوصاً لون العيون. ههههه بجد حاجه لا تصدق.
تيم: ليه انتى مت عـ.ـر.فيش المثل الل بيقول يخلق من الشبه اربعين.
ميرو: ، عيونها مفتوحه وبتتنفس لكن حاليا جسد من غير روح. ايوه ماهو تيم كان روحها وخلاص لو كان ف امل واحد ف الميه دلوقتي مـ.ـا.ت وانتهي. كل حاجه انتهت يامريم.
كامليا: بعدm فهم حبيبى هي مالها.

تيم: مفيش مريم من النوع الخجول شويه. وبصلها وقال مريم؟
ميرو: ، والأرض بتلف بيها
تيم: شاور بايدو قدام عينيها. مريم روحتى فين؟ وحرك الملزمه الل ف أيدها، وكل حاجه وقعت منها ف الارض.
ميرو: كل حاجه قدامها ضلمه. وبدءت تنهج وبتقاوم لكن الصدmه فاقت كل التوقعات. وخلاص هتعيط لكن مش عايزه تكشف نفسها قدام الكل وغمضت عينيها واستسلمت للأمر الواقع. ووقعت بين ايديه...

تيم: بص ع مريم. واستغرب وكل حاجه وقعت من ايديها. ونزل وجابها. ورفع راسه وبص عليها وشافها غمضت عينيها وهتقع لكن تيم بسرعه ساب كل حاجه ف ايدو وقرب منها ووقعت بين ايديه. وبصوت عالي مررريييييييييم. مرررريييييم.
كامليا: شهقت بصوت عالى. ايه ده؟ ياربي مالها؟
تيم: بخــــوف كبير. مريم ردي عليا. مررريييم.
كامليا. تيم حبيبى الشباب كلهم بيبصو علينا.
تيم: شال مريم. وجري بيها ع العربيه.

كامليا: اخدت شنطة مريم والكتب بتاعتها وجريت معاه. واخدت المفاتيح وفتحت الباب الخلفي. وقالت بقلق هاتها هنا ياتيم.
تيم: حطها ف الكرسي الخلفي. وقفل الباب وركب بسرعه.
كامليا: ركبت جمبه. وبصت ل مريم ف سؤال طوووويل.
تيم: ساق بسرعه كبيره لتاني مره ف حياته. وطلع ع المستشفى. وكل شويه يبص عليها ف المرايا.
وبعد شويه تيم وصل المستشفى. ونزل بسرعه وفتح الباب عشان يشلها.

كامليا: نزلت بسرعه وقالت بغيره. تيم لحظه بس انت هتعمل ايه؟
تيم: بصلها. هعمل ايه يعنى هشيلها وادخلها المستشفى.
كامليا: بغيره كبيره. لأ انت ماينفعش تشيلها وبعدين انت والدك صاحب المستشفى وباشاره واحده بس منك مـ.ـيـ.ـت ممرض هيشيلوها.
تيم: بصلها ف نظره غامضه ومردش عليها وشال مريم ودخل بيها المستشفى.
كامليا: قفلت الباب بنرفزه كبيره ودخلت وراه.

د/نرمين: قابلت تيم وشافت مريم بين ايديه وجت عندو بقلق. دكتور تيم؟ مالها دكتوره مريم فيها ايه؟
تيم: بقلق. دكتور نرمين بسرعه شوفي متخصصه تشوف مريم هي اغمي عليها ف الجامعه.
نرمين: طيب دخلها الغرفه دي وانا هشوف دكتوره ايمان بسرعه وفتحت الباب لتيم. واتحركت.
تيم: دخل الاوضه ونيم مريم ع السرير وشـ.ـد عليها الغطا.
كامليا: دخلت بسرعه. وحطت شنطة مريم والكتب بتاعتها بنرفزه. وقالت اتفضل انت وانا هفضل هنا معاها.

تيم: بص ع مريم وقام وخرج ومسح وشه بايديه ونفخ بحيره.
كاميليا: قربت من مريم وبصت عليها وقالت ياترى ايه حكايتك يامريم؟
الدكتوره ايمان جت ودخلت تكشف ع مريم ومعاها نرمين.
كامليا: ها طمنينى عليها يادكتوره مريم كويسه؟
د/ ايمان: ثواني انا بكشف عليها وهقولك حاضر لكن اطمنى متقلقيش عليها.
نرمين: بصت ليها بتعجب. وقالت هو انتى تبقى اخت الدكتوره مريم؟

تؤ لأ انا اعرف تالين اختها الصغيره بس انتى مين وبصراحه الشبه الل بينكم كبير؟
كامليا: ابتسمت انا صديقه جديده ليها. واتعرفنا ع بعض مش اكتر من كدا.
نرمين: عوجت بوقها اه اهلا وسهلا وقالت جواها ع الاقل مريم احلا منك بكتير لابتحط ابيض ولا اسود ولا دهنا وشها بويا ذيك ورقيقه ومحبوبه.
كامليا: نفخت بنفاذ صبر ها يا دكتوره طمنينى عليها.
د/ ايمان: شالت السماعه وقالت هي ضغطها وا.طـ.ـي جدا وانا علقــ,تــلها محلول.

وكمان حقنة فيتامين. وشويه وهتفوق. الف سلامه عليها. ولو احتجتى حاجه يانرمين ابعتيلى بعد اذنكم.
نرمين: تسلمي يا ايمي ياحبيبتى اتفضلى.
كامليا: بصت ل مريم بحيره وخرجت. لكن اتغاظت من اهتمام تيم وهو بيسأل الدكتوره عليها.
تيم: ايوه يادكتور هي قالت إنها صايمه
د/ ايمان: امم يبقى ده سبب حالة الاغماء اكيد. لكن هي كدا فطرت لانها اخدت إبرة فيتامين. وشويه وهتفوق متقلقش.
تيم: انا متشكر جدا يادكتور.

د/ايمان: بابتسامه تحت امرك يادكتور تيم ولو احتجت لاي حاجه انا موجوده بعد اذنك.
تيم: متشكر اتفضلى.

كامليا: جت ووقفت قدامه وقالت بغيره. ممكن اعرف ايه كل القلق ده؟
تيم: قلق ايه؟ وايه الل انتى عايزه تفهميه؟
كامليا: قلقك الواضح اوى ع مريم. وانك تشيلها ف وسط المستشفى. وكمان خــــوفك عليها ممكن اعرف ايه الل بيحصل بالظبط؟
تيم: مسح ع شعرو بنرفزه. وقال بتريقه اه واضح اوي انى قلقان وكـ.ـسرت المستشفى. لا كـ.ـسرت ايه دا انا دmرتها.
وكمل بجديه وتحذير. اسمعي ياكامليا اظن انتى عارفه كويس نظامي مع عيلتى عامل ازاى؟

وانا قولتلك وشرحلتك قبل كدا أن عيلتى سعادتها عندى اهم مليون مره من سعادتى.
وإن كنتى انتى ها تغيرى من مريم فا احب اقولك لأ.
انا مش هسمح بالنقطه دي. ومش هسمح انك تحاولى تغيرى من اي حد من أفراد العيله وخصوصاً مريم و آرين وكمان بنات العيله.
واحب اقولك كمان أنهم مش عيلتى وبس لأ دول عيلتى واخواتى وبناتي.

واعمل المستحيل عشان افديهم. وياريت تخلى بالك من كلامك بعد كده وانك تقولى باشاره واحده منى اخلى مـ.ـيـ.ـت ممرض يشيلها ف ده مرفوض تماما ف عيلتنا.
ومش هنبه عليكي تانى ف خلى بالك من تصرفاتك بعد كده وخصوصاً مريم خط احمر فاهمه يا كامليا؟
مريم لأ، هي انسانه حساسه جدا وبريئه وبعتبرها بـ.ـنتى مش قربتى وبس. ياريت متحاوليش تعملى مشاكل بغيرتك دي.

عايزه تغيرى عليا. تمام مفيش مشكله غيرى برحتك لكن بره نطاق العيله كلها. كلامى واضح تمام؟
كامليا: قلبها ولع نار من الغيره. وكمان اتخـ.ـنـ.ـقت وبصت بعيد. وخايفه تخسر تيم. هي تعبت عشان توصله اخيرا.
وغمضت عينيها بتعب وقالت اهدى ياكامليا انتى كدا ممكن تخسري تيم.
وابتسمت بو.جـ.ـع وقالت. سورى ياتيم متزعلش منى انت عارف انى بحبك اوى ومقدرش اعيش من غيرك.

وغيرتي عليك طبيعيه اي حد بيحب بيغير ع الإنسان الل بيحبه وانا مش بحبك وبس وانت عارف ده كويس انى بحبك من اولى جامعه وتعبت كتير جدا عشان اوصل لقلبك حتى لو ع طريق الصدفه. وكمان مش قصدى انى اتعدى حدودي مع عيلتك سورى بجد.
تيم: مسح وشه بايديه. تمام ياكامليا. انا هدخل اطمن ع مريم.
كامليا: بغـ.ـيظ مكبت قالت بسرعه وانا هاجي اطمن عليها معاك ممكن؟

تيم: هز راسه ممكن طبعا. وكفايه تعبتك معايا وانك سبتى محاضراتك وجيتى معايا. بجد شكرا.
كامليا: ابتسمت بحب كلام ايه ده ياتيم انا عيوني ليك ياحبيبى.
عند ميرو.
ميرو: فتحت عينيها بتعب شـ.ـديد وغمضت تاني وهمست تيم...
نرمين: واقفه جنبها وابتسمت وحاولت تسمع همس مريم لكن مسمعتش. وقالت حمدالله ع سلامتك يا دكتور مريم ياقمر.
ميرو: بتعب ا. انا فين؟

نرمين: انتى ف المستشفى ياحبيبتى. الدكتور تيم هو الل جابك لحد هنا. وقال انك أغمي عليكي ف الجامعه.
ميرو: غمضت عينيها بتعب وافتكرت اخر جمله. كامليا الل هرتبط بيها قريب يامريم.
وجـ.ـسمها اتشـ.ـد ومسكت مفرش السرير بايديها وعيطت بصمت.
نرمين: بقلق. بسم الله الرحمن الرحيم. مالك يامريم يابـ.ـنتى انتى كويسه ياحبيبتى؟
ميرو: ابتسمت بو.جـ.ـع متدراي ا. انا كويسه جدا. بس، ا. انا. ا. انا.

نرمين: ربتت ع ايدها. انتى زي الفل متقلقيش. وتيم وصحبتك كامليا قلقانين عليكى.
ميرو: فتحت عينيها بصدmه. وهمست كامليا وتيم؟
نرمين: ايوه تيم. وهو كان جاي يجري وشايلك بين ايديه. والشهاده لله كان قلقان عليكى.
اله انتى مكشره كدا ليه؟ طيب ت عـ.ـر.في يامريومه ياقمر انتى.
والله بكلمك بجد انا لو ابنى ياسر كان اكبر منك كنت خـ.ـطـ.ـفتك خـ.ـطـ.ـف ليه هههههههههه بس هو واد نحس بقى جه بعد منك بسنين كتيره.

وكمان المقاقات محفوظه كان الواد هيتعلق بيكي ويشم ف شراباته ههههههههه
ميرو: بشبح ابتسامه وسكتت.
الباب خبط.
نرمين: اضحكي اضحكي ياقمر. واهو تلاقيه تيم وصحبتك. ثوانى هقوم افتح.
ميرو: هزت راسها. ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه. وقالت جواها ارجوكي حاولى تكوني اقوى من كدا.
ارجوكي خلاص كل حاجه انتهت...
نرمين: فتحت. اتفضل يادكتور تيم دكتورتنا القمر فاقت.
تيم: دخل بسرعه وقعد قدامها. ايه يامريم عامله ايه دلوقتي؟

ميرو: بلعت ريقها بتعب. وهزت راسها كويسه.
تيم: طيب حاسه بحاجه؟ ايه الل حصل معاكي قلقتينى عليكى؟
ميرو: غمضت عينيها بتعب وقالت. ابدا حسيت انى دايخه شويه وفجاءه محستش بأي حاجه.
تيم: بتنهيده الف سلامه عليكي يامريم. وده اكيد من الصيام.
اكيد صومتى من غير ما تتسحري. ومعقول ماما مريم تسيبك تصومي من غير ما تتسحري مش معقول.
ميرو: لا لا حـ.ـر.ام ماما مريم نبهت عليا كتير جدا انى اتسحر.

وكدبت عليه وقالت بس، بس راحت عليا نومه. وصحيت بعد آذان الفجر.
وبصت ل كامليا وقالت بو.جـ.ـع. انا اسفه جدا ع الل حصل ده. كنت اتمنى نتعرف ف ظروف احسن من كده.
تيم: بتتاسفي ع ايه؟ هو بمزاجك يعنى؟
كامليا: قبضت ع أيدها بغيره كبيره وقالت ايوه فعلا متتاسفيش اكيد غـ.ـصـ.ـب عنك يعنى.
وبعدين لازم تاخدى بالك من نفسك شويه انتى وشك شاحب واصفر وبشرتك بهتانه.
تيم: بصلها بغـــضــــب واضح.
ميرو: اخدت نفس عميق ومردتش.

نرمين: بغـ.ـيظ نعمممممم...
هي مين دي الل وشها اصفر وبهتان؟
دى الدكتوره مريم زي القمر ف ليلة تمامه. دى بتمشي تنور الدنيا بجمالها الطبيعي.
اظاهر كدا ياحبيبتى انك نظرك ضعيف اه اسمعي منى.
وعموما كلها سنه والدكتوره مريم تفتح عيادة عيون ولازم تكشفي نظر وتعملى نضاره ولا ايه يا دكتور تيم؟
تيم: ههههههههه لسه زى ما انتي يادكتوره نرمين. وبرضو هقولك انتى عايزه عمليه كبيره. لكن انا بقى الل هعملهالك المرادي ههههه.

نرمين: ههههههههه والله كانت ايام زى العسل يادكتور وانت صغير وقمور كدا. بس دلوقتي الله اكبر برنس المستشفى. دا انت بتتعاكس من كله يادكتور ههههههههه
كامليا: قربت ووقفت جنب تيم. وقالت طبعا تيم طول عمره جنتل مان وچان.
نرمين: عوجت بوقها اه معروفه انك ملكة الجان.
احم انا هروح اشوف الدكتور مروان. ولو احتجتو لأى حاجه ابعتولى ماشي يادكتور تيم؟
تيم: هز راسه متشكر جدا يادكتور.

نرمين: ع ايه ده واجبي سلامتك يادكتور مريومه.
ميرو: بشبح ابتسامه الله يسلمك.
نرمين: خرجت.
كامليا: قربت اكتر من تيم وبصت ل مريم ف عينيها بقوه وغيره.
ميرو: هـ.ـر.بت من عينيها وغيرتها حبستها ف قلبها. وكأن كامليا بتوصلها رساله خاصه ان تيم ملكي انا وبس.
وانتى مجرد اخت مش اكتر. وغمضت عينيها بو.جـ.ـع كبير.
تيم: مريم انا هروح اجبلك اى حاجه تاكليها بسرعه
ميرو: لا انا هكمل صيامي.
تيم: مش هينفع الدكتوره عطتك إبرة فيتامين.

ميرو: بزعل حقيقي ايه؟ طيب ليه كدا بس؟
تيم: عشان أنا عايز كدا. المهم بقى انا هروح اجبلك ميا وحاجه خفيفه تاكليها. واعملى حسابك انى هاخدك معايا البيت. وهتتغدى معانا كلنا اوكي.
كامليا: واقفه وجواها بركان نار.
ميرو: مفيش داعي انا بقيت كويسه. وهرجع ع البيت.
تيم: بتهايئلى انتى سمعتى انا قولت ايه؟
واحنا ف الطريق هتصل ع خالو مراد وابلغه. وقام وقف هتيجي معايا ياكامليا؟

كامليا: بغـ.ـيظ مكبت لكن ضحكت بتمثيل لأ ياحبيبى انا هعقد مع مريم شويه. مش معقول هنسيبها لوحدها كدا.
تيم: تمام. تحبى اجبلك حاجه؟
كامليا: بمكر ايوه ياروحي عايزه شوكليت اوكي.
تيم: هز راسه تمام. وخرج.
كامليا: قعدت قدامها وقالت بغـ.ـيظ شنطتك والكتب بتاعتك جمبك.
ميرو: هزت راسها ميرسي.
كامليا: بصتلها بحيره وقالت انتى أغمي عليكي ليه يامريم؟

ميرو: اتـ.ـو.ترت. لكن قالت ازاى يعنى مش فاهمه حاجه؟ انتى كنتى موجوده وسامعه كل حاجه.
كامليا: قالت جواها ايه ياكامي الل انتى بتقوليه ده. انتى كدا هتخسري تيم.
وهو قالك قبل كده إن عيلته مهمه جدا بالنسباله. اوووف. احم انا مقصدش حاجه انا قصدى انك أغمي عليكي عشان شكلك ما اكلتيش كويس. قوليلي بقى انتى وتيم اصدقاء مش كدا؟
ميرو: بو.جـ.ـع كبير. اخوات.

كامليا: بسعاده. ايوه فعلا هو قالى انك زي أخته. لكن مش غريبه انه مايقولكيش ع قصة حبنا انا وهو.
ميرو: بغصه ف قلبها وقالت اكيد مجتش فرصه مناسبه.
كامليا: سرحت ف تيم. وقامت وقفت وقالت بحب كبير. ت عـ.ـر.في يامريم انا بحب تيم اوووي. بمـ.ـو.ت فيه بجد من سنه اولى وانا ف الجامعه اول مره شوفته فيها. قلبى دق ليه.
ميرو: بتكابر دmـ.ـو.عها وعايزه تصرخ ومش عايزه تسمع اكتر.

كامليا: كملت بغرام. حبيته وعشقته. عارفه تيم حبنى السنادي. اقولك انا ازاى؟
ف آخر الترم الاول كنت داخله الجامعه ونسيت الكارانيه بتاعي والأمن رفض انه يدخلنى الجامعه واتكلمت معاهم ومفيش فايده وزعقت للأمن وقولتله ازاى عايزني ارجع اجيب الكارنيه والوقت من الجامعه لبيتنا ساعتين تقريبا وزعقت.
ولحظه جه تيم حبيب قلبي واتكلم مع الامن واقنعهم أنهم يدخلونى.

وانا مش مصدقه معقول تيم عزيز قدامي. ودخلت الجامعه وجريت وراه ولحقته وشكرته كتير جدا واصريت عليه انى اعزمه ف الكافتيريا ع اي حاجه. لكن هو رفض ف الاول وانا بصراحه كنت مكسوفه لكن تيم بالنسالى حلم حياتى واستحاله اسيبه بسهوله.
ووافق اخيرا بعد زن كتير منى وقعدنا ف الكافتيريا.
لكن المفاجأة الل مكنتش متوقعاها إن تيم طلب مني رقم الفون بتاعي.

واااو انتى متخيله وبعد كده اتكلمنا كتير اوووي وتيم اعترفلي انه بيحبنى ومش بس بيحبنى لا ده بيعشقنى.
واتفقنا مع بعض أنه بعد الامتياز بسنه هيرتبط بيا رسمي ووبعد الماجستير والدكتوراه هنتجوز واااو انا بجد مبسوطه اوى اوى. انتى مت عـ.ـر.فيش انا وتيم بنحب بعض قد ايه؟
ميرو: حست بحبل حوالين رقبتها واتخـ.ـنـ.ـقت وحست إن الهوا خلص.

والاوضه دي سـ.ـجـ.ـن. وكامليا السجان والجلاد. وقامت بسرعه وشالت الكانيولا من أيدها واخدت شنطتها وخارجه بسرعه. لكن وقفت مكانها.
كامليا: شكها اتحول ليقين إن مريم بتحب تيم. وقالت بجمود رايحه فين يامريم؟
ميرو: وقفت مكانها وقالت بهدوء ماقبل العاصفه. افتكرت مشوار مهم ولازم أخرج دلوقتي. ومستنتش ردها. ومشيت وبتزيد ف سرعة خطوتها.
وجريت. جريت اسرع من طرقه لطرقه ونزلت ع السلم وحاسه انها ف سـ.ـجـ.ـن تحت الارض.

وجريت ولمحت البوابه اخيرا. وحاسه انها بعيده عنها. وبتعافر عشان تخرج بره السـ.ـجـ.ـن ده. جواها صرخه مكبوته. جواها جبل من الكلام. جواها جرج بينزف. واخيرا خرجت من بوابة السـ.ـجـ.ـن وجريت بسرعه ع الرصيف جريت اسرع كأنها بتهرب من حد. ومش عارفه هي رايحه فين.

كامليا: بعد ما مريم مشيت قعدت مكانها بصدmه. واتاكدت إن مريم مش بس بتحب تيم؟ لا دي ف عينيها عشق كبير. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وخايفه تخسر تيم بحب مريم ليه.
تيم: جاب الاكل وماشي ف الطرقه. وفونه رن وكانت نور. ورد عليها الو يانورى.
نور: الو ياقلب نور ايه ياروحي خلصت محاضراتك؟
تيم: بحيره. لأ احم شويه كدا. ف حاجه ياحبيبتى؟
نور: ف إن رينو حبيبتك جت من بدري. وآرين و آركان ع وصول.

وباباك وفهد كلها ساعه ويكونوا موجودين ع الغدا. ورينو خـ.ـنـ.ـقتنى كل شويه تيمو أتأخر جدا. انا عارفه مواعيده ههههه زهقتنى.
تيم: ابتسم. سلميلى عليها كتير. وقوليها ساعه بالظبط إن شاء الله وهكون عندها.
نور: توصل بالسلامه ياحبيب مامي خلى بالك من نفسك.
تيم: حاضر ياحبيبتى وانتى كمان. مع السلامه وقفل.
وماشي ف الطرقه وشاف الاوضه مفتوحه ودخل وشاف كامليا لوحدها. وقال مريم فين ياكامليا؟

كامليا: قامت ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه. وقالت خرجت ياتيم.
تيم: كشر عينيه بعدm فهم وحط الاكل ع السرير وقال ايه خرجت دي؟ خرجت فين بالظبط؟ وراحت فين؟
كامليا: بخــــوف من تيم. ا. انا معرفش هي راحت فين. هي قامت مره واحده واخدت شنطتها وخرجت.
وانا وقفتها صدقنى. وقولتلها رايحه فين؟ قالت إنها افتكرت مشوار مهم جدا. وسابتنى ومشيت.
تيم: بصوت جهوري. مريم استحاله تمشي كدا من غير سبب. انتى قولتى حاجه ضايقتها؟

كامليا: بصتله بزهول. ودmـ.ـو.عها نزلت. انت ازاى تفكر فيا بالطريقه دي ياتيم؟
انا كل الل قولته ليها بداية حكايتنا مع بعض. وحتى مكملتش كلامي ومشيت. هي الل محترمتنيش ياتيم وسابتنى ومشيت وانا قاعده عشانها. هي الل مقدرتنيش وتقولى انا ضايقتها؟ انا بجد مش مصدقه؟
تيم: مسح وشه بايديه. مفيش حاجه اسمها مريم ماحترمتكيش.
مريم انتى مت عـ.ـر.فيهاش عشان تتكلمى عليها بالطريقه دي.

مريم ملاك عمرها ماجـ.ـر.حت حد ولا اتسببت ف اذي لأى حد.
ومش هقولك تاني ياكامليا خلى بالك من كلامك وانتى بتتكلمى عن اي حد يخص عيلتى فاهمه ولا لأ؟
كامليا: بصتله بصدmه. وقعدت مكانها وحطت وشهاب بين ايديها وعيطت.
تيم: قعد قدامها. ممكن اعرف انتى بتعيطى ليه دلوقتي؟
كامليا: بشهقات. انت انهردا جـ.ـر.حتى اوى ياتيم وكل كلمه تقولى عيلتك. عيلتك طيب وانا؟ انا عادي مش من حساباتك.

تيم: كامليا انا مقولتش كدا. لكن انتى ديما متسرعه ف كلامك ولازم تفكري قبل ما تتكلمي.
وكمان انتى عارفه الظرف الل انا بمر بيه. وغير كدا مريم تعبت وانا مسؤل عنها والمفروض كمان انك تقفى جمبى. يعنى لما جت تمشي كنتى امنعيها او اتصلى عليا هجيلك جري.
كامليا: قامت بنرفزه. امنعها ليه؟ هي صغيره؟ واتصل عليك عشان ست هانم افتكرت مشوار مهم ومشيت. ده بدل مـ.ـا.تزعل عشانى. انا بـ.ـنت ناس ياتيم مـ.ـا.تنساش؟

تيم: بصلها. وهز راسه ليها وسكت. وطلع الفون واتصل ع مريم. وجرس ومردتش. واتصل تانى وجرس وقال ردي يامريم ررردي. اوووف. هتكون راحت فين؟ طيب اتصل ع الفيلا يمكن أتصلت بحد. لأ لأ افرض هي متصلتش اعمل قلق للعيله.
كامليا: واقفه بصدmه من تصرف تيم. وازاي العيله تهمه اوى كدا اكتر منها. ومسكت شنطتها بنرفزه وقالت انا عايزه اروح ياتيم لو سمحت.

تيم: مردش. واتصل ع مريم. واتصـ.ـد.م فونها مغلق. وغمض عينيه بحيره كبيره راحت فيييين؟
كامليا: فقدت السيطرة ع نفسها من الغيره. وزعقت بصوت عالى تيم انا قولت عايزه اروح حالا.
تيم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح. وقال بتحذير صوتك لو على تانى عليا. اقسم بالله ماهعديها ع خير. واتفضلى عشان اوصلك. عشان ادور ع مريم. وزعق اتفضلى.
كامليا: اتخضت وشهقت بصوت مهموس. وعيطت وجريت من قدامه بسرعه.

تيم: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. روحتى فين يامريم...

ف الشارع
ف مكان أشبه بجنينه كبيره جدا. مريم بتجري. وتعبت وبتنهج بسرعه. ووقفت ف وسط الجنينه. ونزلت ع الأرض مكانها بيأس وإحباط كبير. وصرخت بصوت عالى جدا.
وطلعت كل الو.جـ.ـع الل جواها وقالت بعـ.ـيا.ط وشهقات.
ليييييييه؟ لييييييه زرعت حبه ف قلبى ليييييه. انا مش عارفه اعيييش. انا مش قادره اتنفس.
يومي بيدا بيه. نبضي بيدأ ع صوته. نور حياتى بنظره منه.
روحي فيبييييييه. انا مش عارفه اعيش من غيرو.

كنت عايشه ع امل انه ف يوم يحس بقلبى وعقلى وروحي الل مش كاملين غير بيه.
كنت عايشه ع امل انه يكون ف يوم من نصييييبى.
دلوقتي طلع عندو حبيبه. قلبه بيدق لغيري.
انا تعبااااااانه ياااارب. تعبانه من وهم العشق ده. عايزه افووووق. عايزه ارتاااااح. ااااااه.

يعنى آدm ومريم عشقو بعض وطارق ورنا عشقو بعض. واولادهم ورثو العشق ده. وكريم وليليان وآريان وتمارا. وآدm اخويا،؟ اااااااااه لييييييييه. ليه انا وآدm مكتوب علينا و.جـ.ـع العشق ليييييه. ده مش ميراث العشق لأ. ده وهم وااااااااهم.
اخويا متعـ.ـذ.ب ف حب اريييين وعايش ع فكرة انها ل تيم.
كفايه بقققققي. كفايه الإحساس بالو.جـ.ـع...
انا مش عارفه اعيش من غير تيم.
انا مش عارفه ابدء حيااااتى مش عارفه اتعايش مع حد غيرو.

دعيت كتير انه يكون من نصيبي. بس مفيش امل. انا عااااايزه اعيش.
انا من حقى اعيش من حقى احب واتحب. مش عايزه معيد مش عايزه مستشار انااااااا عايززززززه تيم يااااارب تيم وبس. تيم وبس.
وحطت وشها بين ايديها وعيطت بصوت مكـ.ـسور. يقطع القلب.

ف الجامعه.
چود: ماشيه ف الجامعه مع اصحابها وبياكلو سندوتشات. وحاجه ساقعه.
دينا: بتاكل. وقالت اوبااا الحقى ياچودي الواد المز المـ.ـجـ.ـنو.ن جاي علينا هناك اهو.
چود: بغيره وغـ.ـيظ. بقولك ايه متقوليش عليه مز ولا تشتميه ماشي.
دينا: اله. والله انتى غريبه اوي. وفيها ايه لما اشتمه.
چود: وتشتميه ليه إن شاء الله. هو قريبى انا وشتمتى فيه حلال اشطا بختى؟
سمر: هههههههههه والله انتى غريبه جدا فعلا.

وهو ف واحده عاقله ترفض حب اشيك واجمل شاب ف الدفعه كلها.
اممم دفعة ايه بس؟ ده مصطفى عزيز اجمل شاب ف الجامعه كلها. ياريته بس يبصلى وانا اقوله شبيك لبيك. سمر بين ايديك.
دينا: هههههههههههه البت مخها فوت.
چود: بغيره كبيره. ومثلت انها هتقع. ووقعت الحاجه الساقعه كلها ع سمر. وشهقت بتمثيل. ورفعت أيدها وفيها الساندوتش وجه ف وش دينا. والاتنين اتبهدلو. وقالت بمكر يااااخبررررر.

سمر: شهقت بصوت عالى. البيبسسي سااااقع. يلهوى هدوووومي الطقم الجديد اعااااااا.
دينا: اااه وششي الاكل حراق وجه ف عييييينى ااااه ياعينى.
چود: بخبث. ينهار ابيض. بجد انا. انا اسفه يابنات. هو ام الحجر ده اتكعبلت فيه وكنت هقع ع بوزي. معلش انا بجد بجد. مقصدش.
مصطفى: من وراها. مثل الدهشه وقال ايييييه ده؟ ينهار مش واضح انهردا. ايه ده ياحبيبتى. المهم انتى كويسه؟

چود: بغـ.ـيظ وانت مالك ياجدع انت امشي من هنا يلا طرقنا.
سمر: بتنضف هدومها بحرج كبير وقالت احم عيب ياچود. الاستاذ جاي يطمن علينا.
دينا: بغباء. بتفتح عينيها ومش عارفه من الشطه وقالت اعااااااا مش عارفه اشوفه.
هووو فيييين المز ده. وصرخت ااااااااه ف بقره داست ع رجلى مييييين انا مش شايفه حاجه.
چود: داست ع رجلها بغيره. وحطت ايدها ف جمبها ممكن تمشي من هنا بقى انت كل يوم هنطلى كدا. دي مكانتش قرابه دي يا اخي.

مصطفى: لف حواليها. وقال أنا جاى اطمن ع البنات البريئه دي. وبص لسمر انتى يا انسه اااا، اسمك ايه؟
سمر: ببلاها ها. اه س، سمر اسمي سمر.
مصطفى: اممم اسم موسيقى جدا. وانتى يا انسه اسمك ايه؟
دينا: مش شايفه وبتشاور.
مصطفى: انا قدامك لو مش شايفانى. وبص لچود وقالها عمـ.ـيـ.ـتى البت يامفتريه.
چود: بهمس وانت مال اهلك.

مصطفى: ماااااشي هعرفك انا بحوشلك عشان تكوني عارفه. وبص لدينا الل بتفرك ف عينيها ها اسمك ايه يا انسه دينا؟
چود: ههههههههه يا ام الغباء اسمك ايه يادينا ههههه. حتى مش عارف تشقط ههههه.
دينا: بغـ.ـيظ وبعدين معاكي ياچود مـ.ـا.تسكتى شويه.
مصطفى: رفع حاجبه وقال انسه دينا وانسه سمر روحو الحمام ونضفو نفسكو.
سمر: نعمممم؟
مصطفى: احم قصدى يعنى شكلك انتى وهي متبهدل ولبسكم مبقاش نافع. وشكلك انتى وهي يدmر بصراحه يسد النفس.

دينا وسمر. نعمممم؟
چود: هههههههههههه.
مصطفى: يخربيت جمال ام ضحكتك.
چود: قلبها دق وبتعاند. وبصت بعيد.
دينا وسمر. بعد اذنكم. مشيو راحو الحمام.
مصطفى: وقف قدامها. ها الحته بتاعتى عامله ايه انهردا؟
چود: انت عبـ.ـيـ.ـط يبنى انت؟ حتة ايه هي فرخه؟ يلا بقى فكك مني وسبنى ف حالى.
مصطفى: هو انتى يابت مش هتهمدى بقى. انا بحبك وانتى بتحبينى. مـ.ـا.تنجزى بقى وتعترفي؟

چود: بصتله من فوق لتحت وقالت أنا احبك انت؟ طيب هاتلى فيك حاجه تتحب؟
مصطفى: ههههههههه لا بجد. انا هقولك.
وبدء يوصف فيها هي وقال أنا بحب عيونك العسلي الل خـ.ـطـ.ـفت قلبي.
وبعشق بشرتك الخمري وبمـ.ـو.ت ف ام غمازاتك دي. ولا خفة دmك. بصي ياچود انا بمـ.ـو.ت فيكى كلك ع بعضك. وهاخدك لو ف حـ.ـضـ.ـن امك وقولتهالك كتير.
چود: قلبها بيدق بسرعه كبيره. لكن قالت كلمه زياده وهعلم عليك. امشي من هنا ياض.

مصطفى: ببرود مش همشي. واعترفي انك بتمـ.ـو.تى فيا. يابت ده وشك جاب الوان دهانات البويا كلها هههههههههههه.
چود: رفعت حاجبها وقالت يبنى فوق لنفسك انت مافيش حاجه فيك تتحب. فين عضلاتك الل توقعنى ف حبك.
فين الباي؟ فين التراي؟ امشي ياض من هنا.
مصطفى: بغـ.ـيظ وبالنسبه لعضلة القلب مالهاش لازمه ولا ايه؟
هو لازم اكون بعضلات عشان تحبينى. طيب ايه رايك انى هفضل زى ما انا وهتحبينى اكتر ياچود.

چود: بثقه احلم يبنى الحلم بداية النجاح برضو.
مصطفى: سؤال اخير ياچود بتحبينى ولا لأ؟
چود: لأ لأ لأ، فهمت بقى؟ وارحل من هنا عايزه اكمل الساندوتش.
مصطفى: غمزلها وضحك ضحكه بسيطه وغماواته ظهرت وسابها ومشي.
چود: اوووف يخربيت جمال امك. عسل قشطه كدا.

بعد فتره.
ميرو: قاعده ع السرير. وحاسه بخيبة أمل. وبتفكر انها لازم تنسى تيم. خلاص مبقاش من حقها.
ليليان: دخلت تجري ع ميرو وبتنهج.
ميرو: بقلق. ف ايه ياليليان؟
ليليان: انتى قاعده ومش حاسه بحاجه؟ ف عريس تحت جه وطلب ايدك للجواز.
ميرو: قامت من مكانها بسرعه. عريس؟
ليليان: ايوه واسمه ساهر الجبالي. وسمعته بيقول عايز كتب الكتاب والجواز ف اسبوع واحد.
ميرو: بصت قدامها بجمود. وقالت من غير تفكير. وانا موافقه.
ف الجهاز.
مراد: وفهد خارجين من مكتب المدير.
مراد: بقولك ايه ياحوت؟
فهد. : ارغي ياصقر.
مراد: تعالى قبل ما تخرج نشوف الواد آدm ابنى وهو ف مكتبه.
فهد: يلا بينا واتحركو. بس انت هتقوله؟
مراد: اتنهد. ايوه وربنا يستر.
فهد: ربت ع كتفه متقلقش آدm ابنك قدها.
مراد: بجد قلقان دى اول مهمه رسميه هيطلعها.

فهد: يبنى انا مش قلقان عليه. عارف آدm ابنك لو حد سهل وضعيف. هقولك ايوه ليك حق تقلق. لكن انا شايف قدامي مراد العدوي التانى. وكمان هو تحت تدريبنا انا وانت. يعنى متعلم ع ايدينا. ابنك ماشاء الله كتلة زكاء و شجاعه متقلقش عليه
مراد: هز راسه ربنا معاه إن شاء الله.
فهد: إن شاء الله. تعالى مكتبه هناك.
مراد: خبط.
آدm مراد: بثبات. ادخل.
مراد: دخل وقال بمرح. السلام عليكم.

آدm مراد: قام وقف. مين مراد وفهد باشا بنفسهم، وعليكم السلام.
فهد: سلم عليه. اذيك يا ياحضرة الملازم؟
آدm مراد: الحمد لله ياخالو. اتفضلو. اذيك يابابا عامل ايه؟
مراد: كويس جدا ياحبيب ابوك. خلعت انت قبل منى؟
آدm مراد: معلش بقى انت عارف الشغل عندى مافيهوش هزار.
ولازم اكون ف التدريب ع الميعاد بالظبط. ولسه مخلص وداخل الجهاز حالا.
مراد: اممم بالتـ.ـو.فيق إن شاء.
فهد: مدير الجهاز. قالك حاجه امبـ.ـارح؟

آدm مراد: كشر عينيه لا ليه؟
مراد: بتنهيده. ف مهمه جديده وهيكون موجود فيها الرائد سعد. وبلع ريقه بغصه. وانت موجود ف فريقه. احنا منعرفش ايه هي نوع المهمه زى ما انت عارف أنه ممنوع.
آدm مراد: ابتسم. وهز راسه لأ كدا تمام اوى.
فهد: ابتسم وافتكر نفسه زمان. وشاف ع وش آدm نفس ابتسامة الشغف.
مراد: بخــــوف. اسمع يا آدm انا عارف انك بتحب شغلك.

ومهما اقولك انت صوتك من دmاغك. لكن يبنى ف المجال ده لازم تسمع لل اكبر منك.
لازم تسمع لرأي رئيس الفريق بتاعك. ومتهجمش قبل ما تاخد منه الأمر.
آدm مراد: مسك القلم بين ايديه وقعد ع طرف المكتب.
وقال أنا مش عايزك تفكر ولا تتعب نفسك ياحج. والقلق الل انا شايفه ف عينيك ده عليا. امحيه. امسحه. انا ابنك. وحفيد آدm العدوي. واستحاله انى ااقصر ف شغلى وخصوصاً وقت الهجوم ع العدو وانا باخد حقي.

مراد: فتح عينيه بدهشه. وشاف فهد السيوفي من تانى لكن ع اقوى.
ميكس من آدm العدوي ومراد وفهد. لكن استسلم للأمر الواقع وقال جواه. ربنا يستر.
فهد: قام وربت ع كتف آدm وقال جدع ياض يا آدm انا مش قلقان عليك. وكمان عندى ليك خبر احلا من كل ده.
آدm مراد: رفع حاجبه بثقه. خير ياخالو؟
فهد: بعد المأموريه ما تم ع خير. اول مأموريه تجيلى انا وابوك هتكون ف الفريق بتاعنا. يعنى هنكون جيش كامل.

آدm مراد: قام وقف بحماس كبير وانا مستنى المغامره دي بفارغ الصبر.
مراد: بتعجب. بص لفهد وقال بيقولك مغامره؟
فهد: هههههههه احلا مغامره دي ولا ايه؟ ههههه
آدm مراد: ابتسم بسيط.
مراد: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك. ماشي ياعم الحوت. يلا بقى عشان عندى مشوارين.
فهد: كشر عينيه مشوارين ايه؟ انت مش هتيجى معايا عند دكتور محمد انا ورينو والولاد معزومين هناك ع الغدا؟
آدm مراد: قابض ع ايديه بخـ.ـنـ.ـقه.

مراد: لا مره تانيه الدكتور محمد قالى بس انا اعتذرت. انا هطلع اشوف العمال وصلو لفين ف العماره. واطلع ع العياده اجيب فريحه.
فهد: هز راسه تمام.
مراد: بص لابنه هتعوز حاجه ياوحش؟
آدm مراد: قال بغيره لأ.

فيلا العدوي.
ميرو: حاولت تهدي نفسها. وقفلت فونها وركبت تاكسي ورجعت ع البيت.
شاهين واقف مع الجارد. وشاف تاكسي وقف قدام اليلا. وشاف مريم نازله منه. واستغرب جدا. وبص ف الساعه وكانت 2 وقال بهمس دكتوره مريم؟ طيب هي ما اتصلتش عليا ولا حد قالى انى اروح اجيبها. هي قالت بعد العصر؟
ميرو: نزلت من التاكسي. ودفعت الحساب. رايحه ع الفيلا. ورسمه ع وشها الجمود وكأنها عاديه.
الجارد: فتح ليها بوابة الفيلا.

شاهين: متجرأش يسألها هي ليه مطلبتش منه أنه يروح يجيبها.
ميرو: دخلت الفيلا. ف صمت تام. وماشيه ف الجنينه. ودخلت الفيلا. وملقتش حد ف الليفنج. وحمدت ربنا. وطالعه ع السلم بسرعه.
زينب: خرجت من المطبخ وشافت مريم طالعه بتجري ع السلم. وقلقت عليها. وقالت ل عزه. بت ياعزه خلى بالك من الاكل الل ع النار. وطلعت ورا مريم.
ميرو: دخلت اوضتها بسرعه. ورمت نفسها ع السرير وعيطت بو.جـ.ـع كبير.

زينب: طلعت وخبطت عليها. دكتوره مريم.
ميرو: بشهقات مكبوته. روحي ياداده. انا مش عايزه اتكلم مع حد.
زينب: بقلق. خبطت تانى طيب افتحي لداده زينب حبيبتك. مش انا الل مربياكي افتحي ياحبيبتى وطمنينى عليكي اصل مش هنزل وقلبى واكلنى عليكى كدا.
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها. وقامت بتعب وفتحت ليها. ورجعت تانى قعدت ع السرير.

زينب: دخلت وقفلت الباب. وشافت عيون مريم حمرا. وشهقت بصوت عالى يمصبتى انتى بتعيطي ياست مريم؟ لاااا قوليلى ف ايه ومين الل زعلك؟
ميرو: بخـ.ـنـ.ـقه. ارجوكي ياداده انا مش عايزه اتكلم مع حد. كل الل انا عايزاه انام وبس. ممكن؟
زينب: جابت كوباية ميا. وقالت طيب امسكي اشربي واستهدى بالله.
ميرو: هزت راسها بدmـ.ـو.ع لأ مش عايزه. وصعبت عليها نفسها وعيطت وحطت وشها بين ايديها.

زينب: اتصـ.ـد.مت وحطت الكوبايه. وقعدت جنبها وقالت بلهفه. ست مريم الله يسترك قوليلى مالك. سيدى آدm بيه لو عرف هيتجنن عليكي.
ميرو: رفعت راسها بسرعه. وبصت ليها لأ لأ اوعي ياداده تقولى لحد اى حاجه ارجوكي. وياريت تنزلى عشان ماما مريم متحسش بحاجه.
زينب: ربتت ع ضهرها. اهدى طيب ووحدى الله. سيدى آدm بيه وست مريم خرجوا من بدرى. و تالين بعد المدرسه دخلت اوضتها وتلاقيها نايمه ولا بتذاكر. ومفيش حد موجود ف البيت.

ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت لا إله إلا الله.
زينب: لو تقوليلى مالك بس هتريحى قلبى.
ميرو: ابتسمت بتمثيل ابدا حصل مشكله كبيره عند صحبتى وانا زعلت علشانها. وياريت ياداده محدش يعرف انى رجعت بالطريقه دي.
زينب: طيب من عينى حاضر مش هقول لحد. بس ياحبيبتى متاخديش كل حاجه ع اعصابك كدا. لا صحبتك ولا حد هينفعك. وعايزاكي تفوقى لنفسك كدا. ايوه اومال ايه؟

ميرو: ابتسمت بو.جـ.ـع. إن شاء الله ياداده. ياريت لو مامي أو بابي أو اي حد سأل عليا تقولي انى نايمه. لانى تعبانه شويه ومحتاجه انام بجد.
زينب: ابتسمت من عينيا حاضر ياست البنات. خديلك دوش سخن كدا وارتاحي.
ميرو: هزت راسها شكرا يا داده.
زينب: قامت ربنا يريح بالك ياست الكل. وخرجت. ونزلت ع المطبخ.

ميرو: قامت بتعب وقفلت الباب بالمفتاح. وسندت بضهرها ع الباب. وسمعت صدى صوت كامليا وهي بتحكى قد ايه هي وتيم بيحبو بعض. وحطت ايديها ع ودنها وعيطت بصوت كله و.جـ.ـع. وقالت كفاااايه. كفااااايه مش عايزه افكر فييييه تاااني.

ف الطريق.
تيم ف العربيه. وهيتجنن بيتصل ع مريم وفونها مغلق. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره جدا. هتكووووون راحت فيييين؟ انا مش عايز اتصل ع حد من العيله واعمل قلق. روحتي فييين يامريم؟
كامليا: قاعده جمبه وبصت ليه بصدmه. وقالت انت بجد مصدق نفسك إن الل انت بتعمله ده طبيعي؟
تيم: ...
كامليا: بنرفزه تيم رد عليا انا بكلمك.

تيم: مردش عليها. وفونه رن. وكانت آرين. وبص ل كامليا. وقالها مش هنبه عليكي تانى صوتك وانتى بتتكلمى معايا مايعلاش. ورد ع آرين. وابتسم الو.
آرين: بطفوليه انت فين يا استاذ. احنا هنا من بدري؟
تيم: معلش ياحبيبتى انا بس عندى مشوار مهم جداً. هخلصه وارجع ع البيت.

كامليا: غمضت عينيها بغـ.ـيظ. وقالت اكيد دي مامته. اهدى ياكامليا انتى عيبك الوحيد التسرع ف كلامك مبت عـ.ـر.فيش تخبى مشاعرك. وديما ف مشاكل بسبب النقطه دي. انتى بتحبى تيم. وهو بيحبك. يبقى ليه تعملى مشاكل. انتى متقدريش تعيشي من غيرو. اهددددي.

آرين: ياسلام. ومشوار ايه ده بقى إن شاء الله الل طلع فجاءه. انا جوعت ومفيش حد منكم راضي يجي. لا انت ولا عمو محمد ولا بابي. اعاااااااااا انا جوعت اوى ياتيمو حـ.ـر.ام عليكم. انتو عازمينا تعـ.ـذ.بونا. اعااااااا.
تيم: ضحك بتمثيل. ههه يابت اهدى وبطلى طريقتك الطفوليه دي. واتنهد بزعل انا بس حصل حاجه كدا اخلصها واجيلك جري.
آرين: ببراه. هتجيلى شوكليت كتير ثح.

تيم: ابتسم حاضر يا آرين هجبلك الل انتى عايزاه. بس اقفلي بقى عشان انا سايق وكدا غلط.
كامليا: شهقت بصوت مهموس وفتحت عينيها ع الاخر بصدmه. وهمست بغل وغيره كبيره. اررررررين؟ كل الهزار والضحك ده مع اررررين؟
آرين: بجديه ماشي ماشي. اقفل بقى عشان عمو محمد وصل. وعقبالك انت وبابي يارب.
تيم: ماشي يا آرين مع السلامه.
آرين: باي وقفلت.
تيم: رجع لخـ.ـنـ.ـقته وقلقه الكبير ع مريم. وبيفكر بتصل ع مين عشان يطمن عليها.

كامليا: بدmـ.ـو.ع. تيم انت كنت بتكلم آرين وبالطريقه دي؟
تيم: ايوه ياكامليا. و آرين دي حاجه تانيه وبالنسبالى اختى الل مربيها. وكبرت بيها ومعاها. اوعي تكوني غيرانه منها هي كمان؟
كامليا: عيطت. نزلنى هنا ياتيم لو سمحت. انا مخـ.ـنـ.ـوقه اوي.
تيم: مش هينفع انا هوصلك لحد البيت. وليا كلام تانى معاكي ع تصرفاتك الغريبه دى انهردا.
كامليا: بصتله بزعل. وقالت بدmـ.ـو.ع هو انا مش مسموحلى انى اغير عليك؟

تيم: بتفكير. ثوانى ياكامليا. وفتح فونه واتصل ع فون فيلا العدوي الارضي.
كامليا: بصت من الازاز ومخـ.ـنـ.ـوقه من تجاهله ليها.
زينب: ردت الو.
تيم: الو. اهلا ياداده انا تيم.
زينب: بابتسامه اهلا بدكتورنا اذيك يسي تيم عامل ايه؟
تيم: بحيره. انا كويس الحمدلله. احم وماما مريم عامله ايه؟ وكل الل عندك؟

زينب: ست مريم الكبيره زى الفل الحمدلله وخرجت مع سي آدm بيه من بدرى. ومفيش حد هنا غير الدكتوره مريم الصغيره وتالين. والباقى كل واحد ف شغله.
تيم: فرمل العربيه. واطمن. وقال بطريقه غير مباشره. ايه ده هي مريم مراحتش الجامعه انهردا؟
زينب: لا راحت. ولسه راجعه من نص ساعه. هي نايمه دلوقتي.
تيم: ابتسم تمام ياداده. انا هتصل ع ماما مريم مع السلامه. وقفل. وقال الحمدلله ميرو بخير.

كامليا: بو.جـ.ـع. فتحت الباب ونازله من العربيه.
تيم: بسرعه قفل الباب قبل ما تنزل. وقال ممكن افهم ايه لعب العيال الل انتى بتعمليه ده؟
كامليا: من غير ما تبصله انا عايزه انزل لو سمحت.
تيم: مش هينفع. انا هوصلك.
كامليا: تيم انا بجد مخـ.ـنـ.ـوقه وعايزه اكون لوحدي.
تيم: ع فكره انتى الل خانقه نفسك علشان تفكيرك وطريقتك من البدايه غلط.

كامليا: بصتله باستغراب. طريقتى غلط؟ انك تشيل بـ.ـنت ف سنى وأنى اشوف الخــــوف عليها ف عيونك وكمان تهزر مع آرين ومش عايز منى اي رد فعل؟
تيم: بصلها. هو انا خبيت عليكي حاجه واتفاجيتى بيها؟
انتى ممكن متكونيش مستوعبه طريقة تربينا وعمق علاقتنا مع بعض ف كل العيله. انا قبل كده شرحتلك انى قد ايه عندى عيله مفيش منها اتنين. ع قد ما هي متسامحه ع قد ما ليها قواعد من نار.

آرين دي بجد كبرت قدامي يوم بيوم والدتها تبقى امي التانيه اتربيت ف بيتهم وارين اتربت ف بيتنا وكلنا بالاجماع اتربيتا ف بيت جدو آدm العدوي.
عندنا ترابط مش عند حد. اتعلمت ف بيت جدي من جدتى إن الحب الحقيقي انى اشوف عيلتى والل بحبهم مبسوطين. حتى لو ع حساب سعادتى.

لارين أو رينو هي خالتي ف الحقيقه لكن عمرى ما قولتلها خالتو. لأ من صغري بقولها رينو هي امي عشت معاها طفولتى حبي ليها كان ع الفطره. لدرجة انى كنت بغير عليها من جوزها.
ويوم ما قولت اخدها بعيد. ابويا وامي وجدتى علموني إن كدا غلط. والل بيحب حد لازم يخليه مبسوط ويكون مبسوط عشانه.
ميرو و آرين كل واحده ابوها ع طول ف سفر مستمر. وانا كنت ليهم الاخ والاب والسند. ودول بالذات خط احمر.

انا اتعودت من صغري انى احب واضحي عشان الإنسان الل بحبه. حتى لو حساب نفسي.
كبرت بخاف ع افراد عيلتى كلها شباب وبنات. مفيش فرق بين دي اخت مين ودي بـ.ـنت مين لا. دي بـ.ـنت خالى تبقى اختى ومينفعش متكونش اختى.
وكمان افديها بروحي. مريم و آرين بالذات غالين جدا عندى وماينفعش تغيرى منهم ولا من ليليان.

اتعلمنا إن البـ.ـنت ف عيلتنا جوهره وليها مكانتها. وتتعامل ع انها ملكه. البـ.ـنت ف عيلتنا مصانه مكانتها عاليه فوق ف السما. غيرتنا عليهم من نار. ومش هنسمح لأى مخلوق يلمسهم حتى لو ممرض ياكامليا. واظن الرساله وصلت.
كامليا: خافت وفرحت ف نفس الوقت. وحاولت تكون هاديه.
وبصت ل تيم وقالت أنا اسفه. انا بجد مبسوطه اوى انك بالشخصيه دي وانك راجـ.ـل ناضج وقوي. تيم انت عارف انى بحبك جدا. هي كانت مجرد غيره.

انت يعنى لما شوفتنى واقفه مع شباب ف الجامعه زعقــ,تــلى مش دي غيره برضو؟
تيم: بجمود. رجولتى تحتم عليا انى رافض مبدأ انى اشوف حد يخصنى واقف مع حد غريب. ومش هسمح بكده. وياريت تاخدي بالك من تصرفاتك وخصوصاً نبرة صوتك معايا.
كامليا: بفرحه اوكي اوكي خلاص اسفه بجد. ومش قصدي ازعق والله انا بس كنت مش قادره استوعب. وياريت بقى لو تعزمنى ع حاجه اشربها بجد عطشانه اوي.

تيم: بص وراه وجاب من الكرسي الخلفى ازازة عصير. اتفضلى.
معلش انا اتأخرت عندنا ضيوف مهمين جدا. ومش هينفع نخرج لكن اوعدك مره تانيه.
كامليا: اخدت الازازه وابتسمت اوكي ياحبيى مفيش مشكله.
تيم: شغل العربيه. وقال اومال فين عربيتك؟
كامليا: بتشرب. امم سبتها ف الجامعه. واتصلت بالجارد وهيروح يجيبها ع البيت.
تيم: هز راسه تمام.

فيلا الصاوى.
جاسر: بفرحه كبيره انا مبسوط جدا يا آدm إنك شرفتنى انهردا.
آدm: الشرف ليا ياجاسر ياخويا.
ملك: بس انا زعلانه منك. ازاى مش هتتغدى معانا بقى؟ انت تقعد تتغدى ولا هزعل.
آدm: معلش ياحبيبت اخوكي. خليها مره تانيه.
ملك: مـ.ـا.تقوليله حاجه يامريم. هو هيعمل فيها ضيف لا انا بجد زعلانه.

مريم: بابتسامه. حبيبتي مايهونش عليه زعلك. بس بجد خليها مره تانيه. احنا لسه عندنا مشوار عند هنا. هنطمن عليهم. عشان انتى عارفه اكيد ميرو قربت ترجع ع البيت وتالين تلاقيها قاعده لوحدها. بالله عليكي متزعليش.
ملك: ابتسمت وانا عمرى ما ازعل منك ياحبيبتى. بس ع الاقل يدوق الحلو الل انا عملاه.
آدm: وانا مش هزعلك. هاتي يستى الحلو.
ملك: بفرحه من عيوني حاضر. وقامت تجيب الحلو.

آسر: راجع من الجامعه. وابتسم بفرحه. السلام عليكم.
كلهم وعليك السلام.
آسر: ضحك. جدو آدm عندنا. وانا اقول الفيلا منوره ليه. وسلم عليه بحب كبير.
آدm: ربت ع كتفه وابتسم بحب. بنورك يا أسر ياحبيبى.
آسر: اهلا اذيك يا تيته عامله ايه؟
مريم: بحب. الحمدلله يا أسر انت عامل ايه؟ ودراستك عامل فيها ايه؟
آسر: الحمدلله كل حاجه تمام. وقرب من جدو. اذيك يا جدو وباس ع ايديه.
جاسر: ابتسم حبيب جدك انا تمام. يومك كان حلو؟

آسر: قعد طبعا الحمدلله. اومال ناناه فين؟
ملك: من وراه انا هنا ياقلب ناناه. وسلم عليها.
آسر: بص ل آدm وقال احم جدو بما إن حضرتك موجود. كنت عايز استشير حضرتك ف حاجه كدا.
جاسر: مش وقته يا أسر احنا اتكلمنا ف الموضوع ده وانتهى.
آسر: بص ل آدm بترجي.
آدm: لحظه يا جاسر، خير يا أسر ياحبيبى. قول استشارة ايه؟
آسر: بص ل جاسر. اسف ياجدو. لكن لازم اقنعك بأى شكل. وبص ل آدm. انا عايز امسك مجموعة الصاوي.

آدm: هز راسه بتفهم. وقال انت فاكر الموضوع بالسهوله دي يا آسر يبنى؟
جاسر: قولتله والله يا آدm ياخويا. هو بس زعلان عشان شايف إن الحمل تقيل عليا. وكمان مالك ابنى محتار ومش عارفين يعملو ايه؟
آسر: بص ل آدm. ياجدو. جدو جاسر تعب لما اسس باقى شركات جدو حسين الله يرحمه. وبابا زي ما حضرتك شايف من المحكمه للشركه.

وماما ف شركتها. ومفيش حل. وانا عارف إن خالو زين بدء وهو ف الجامعه واتدرب تحت ايد حضرتك كويس جدا ودلوقتي ماشاء الله صور خالو زين ع السوشيال ميديا والجرايد وفخر للعيله كلها. ف ليه جدو شايفها صعبه عليا.
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه بتفكير. وساكت.
جاسر: ل آسر. يبنى المسؤليه كبيره عليك. ولازم تكون جاهز للشيله دي.
آسر: ، واتنهد بزعل.
آدm: ل جاسر وانت لما شيلت شيلة الحج حسين الله يرحمه كنت جاهز ياجاسر؟

جاسر: بتنهيده لأ يا آدm بس الأمر يختلف عن زمان ودلوقتي.
آدm: بس الإنسان هو الانسان وتفكيرو متغيرش. واسر الصاوي قدها.
آسر: ابتسم بسعاده بجد ياجدو يعنى هتقنع جدو انه يوافق.
آدm: ابتسم. متستعجلش ع التعب. انا إن شاء الله هلاقي حل.
آسر: بخيبة أمل وبص قدامه بزعل.
جاسر: ربت ع كتفه متزعلش يا آسر.
آسر: بخـ.ـنـ.ـقه. لا عادي دي شركة حضرتك وانت اكيد شايف انى مش جدير بشيل الحمل عنك.

جاسر وملك ومريم بصو لبعض بدهشه من كلام اسر.
آدm: ابتسم ورفع حاجبه بإعجاب.
جاسر: بدهشه ايه الل انت بتقوله ده يا آسر؟
آسر: انا اسف ياجدو. بس انا كنت حابب أثبت نفسي واخليك مش محتاج لحد. ولا تفكر وتتعب نفسك.
كنت عايز راحتك كنت عايزك تكون فخور بيا. لكن انت شايف انى لسه صغير.
ملك: بزعل عيب كدا يا أسر. ده مش وقت كلام ف الموضوع ده. انت عارف إن جدك عايز مصلحتك وتهتم بدراستك إنت لسه ف اولى جامعه.

آسر: قام وقف انا اسف جدا. بعد اذنكم وجه يتحرك.
آدm: تعالى يا آسر.
آسر: لف ليه تحت امرك ياجدو.
آدm: بفخر. والله ياجاسر انت عندك حفيد ماشاء الله عليه. راجـ.ـل وقد المسؤوليه. وانا واثق إن مجموعة الصاوي هتكبر ع ايديه مش كدا يا جاسر؟
جاسر: كشر عينيه وقال ايه الل ف دmاغك يا آدm؟
آدm: حط رجل ع رجل وكمل بثقه. دmج شركة ساره الصاوي مع مجموعة الصاوي. وبكده جميع الأطراف اتراضت.
جاسر: اتعدل بتركيز. وقال انت تقصد،؟

آدm: ابتسم وقال. ساره ومالك خليهم يعدو عليا بكره ف الفيلا الساعه 6 بليل. وبص ل آسر. وانت لازم ف الاجازه تثبت نفسك وعايزك تفوق كل التوقعات وانا واثق انك قدها.
آسر: ضحك بسعاده كبيره شكرا. شكرا جدا ياجدو.
آدm: وخلى بالك. جدك جاسر خايف عليك. شغل مجال الإعمال ده مش سهل بالمره. وكله مطباات.
جاسر: بتاكيد. وانا ده فعلا الل خايف ع حفيديني منه. مش عايزه يواجه تحديات ومصاعب.

آسر: قعد جمب جاسر بسرعه ومسك ايدو وباس عليها وقال بتفائل. متقلقش عليا ياجدو. حضرتك بكره هتكون مبسوط بقرارك انك وافقت امسك مجموعة الصاوي. وإن شاء الله هثبت نفسي وبجداره انا لازم اشرفك ياجدو اكيد.
ملك: ابتسمت بسعاده وقالت ربنا يوفقك يا آسر ياحبيبى يارب.
جاسر: ربت ع ضهرو. وانا واثق فيك ياحبيب جدك. بالتـ.ـو.فيق إن شاء الله.

عند محمد.
بعد الغدا. كلهم قاعدين ف الليفنج.
رينو: قاعده وجمبها تيم. وآرين جمبها من الناحيه التانيه.
وفهد: قاعد ومحمد جمبه. واركان جنب فهد
ونور: جنب محمد وجنبها تمارا.
فهد: تسلم ايدك بجد يادكتوره.
نور: بالهنا يافهد. انت متعرفش بجد انا مبسوطه انكم موجودين معانا انهردا.
محمد: منورني والله يافهد.
فهد: حبيبى يادكتور. تعبت نفسك.

محمد: انا برضو الل تعبت نفسي. وايه يبنى كل الحجات الل جايبها دي؟ هو انا غريب؟ انا خالك يالا متعملهاش تانى؟ مش كل مره هقولك انت ومراتك فاهمين.
رينو: ياخبر يادكتور. ايه الل بتقوله ده. وبعدين الحجات دي لتيم وتيما. اوكي.
نور: ابتسمت تسلمي يارينو. ثوانى هقوم اجيب الحلو. وقامت.
رينو: فهد احنا هنروح عند حد من العيله انهردا؟
فهد: ايوه يا حبيبتي. هنروح عند الحج طارق نسهر معاهم.

رينو: ابتسمت اوكي. دي هيبقى ضحك للصبح. بابا طارق ده قمررر
محمد: ههههه طارق ده مشكله. وخصوصا هو والبت چود. ميكس فقر بجد.
آركان: فعلا چود كلها بابا طارق. لكن چواد هادي لعمو فارس.
فهد: رفع عينيه ايه ياتيم. من ساعة ما رجعت وانت سرحان ف حاجه حصلت؟
تيم: بابتسامه. ابدا يافهد انا كويس جدا. بس بحب اسمع حديث العيله.
آرين: همست مامي. هو تيم ماله بجد؟
رينو: مش عارفه اساليه انتى؟

آرين: نو نو نو. سالته قالى مفيش يابت. وغايظنى جدا. وكمان مجابش الشوكيلت وقالى. اثف نثيت خالث.
رينو: ههههههههه مـ.ـجـ.ـنو.نه.
بعد شويه.

فيلا عزيز.
مصطفى: واقف قدام المرايا ولابس شورت فقط. وبيقلد ابطال الجيم. وبيكلم نفسه.
وبيتريق ع چود. فين الباي؟ فين التراي؟ قال يعنى كل الشباب رياضيين.
انا واحد بيكره الرياضه. هي ناقصه فرهده. اروح اتمرت 10 سنين. وف الاخر اتجوز ويطلعلى كرش. مش عارف انا بنات تافهه.
مريم: خبطت. مصطفى انت بتعمل ايه عندك جوه؟
مصطفى: ثواني ياست الكل بلبس حااااااضر. الدنيا متكهربا انهردا ليه.

اوووف. فييين الباى؟ قصدى فين التيشرت. اه اهو تعالى ياخويا انت كمان. قال ايه لأ مش بحبك يامصطفى؟ دى هتمـ.ـو.ت عليا. بس وحيات الغاليه الل انا سايبها تخبط ع الباب دى؟ لاربيكي ياچود الكـ.ـلـ.ـب. وحيات كوثر الغاليه كمان مااااشي هتشوفي.
مريم: خبطت اكتر. انت يبنى بتعمل ايه كل ده؟
مصطفى: لبس التيشرت وفتح الباب ايوه ياماما. بلبس. بلللبس.

مريم: بنفاذ صبر. ساعه بتلبس يامصطفى؟ من وقت ما جدك آدm وناناه مريم مشيو. وانت طلعت تلبس كل ده؟
مصطفى: اله. ايه بس يامريومه. كنت باخد شاور. انتى ديما متسعجله كدا.
مريم: نفخت اووف. ربنا يرجعك ليا بالسلامه ياكريم. مريح قلبى.
مصطفى: يعنى القلب اهو. ماهي دي النقطه الل انا بتكلم فيها. القلب. مش الباي ولا التراي؟
مريم: ببلاها. ها؟ انت بتقول ايه ياولد انت؟

مصطفى: هز راسه والله انا ملاقى حد يفهمني. انا خياره ف البلد دي. هههههههههه.
مريم: هههههههههه خياره. اسمها خساره خسااااره. اااه يارب يهديك يامصطفى ياحبيبى يارب.
مصطفى: هرش ف دقنه. ادعي ادعي عليا كتير كدا.
ولما نجمد قلبنا عليكو. يقولو الابن العاااااق اهووووووووو.
اهووووووووو يارب الابن الل اكل من طبق أمه اهووووو. ونبقى مهمشين ف ام المجتمع ده.

مريم: هههههههههه مهمشين؟ هههههه. يلا يلا. تعالى انزل. يامـ.ـجـ.ـنو.ن.

بعد فتره.
فيلا العدوي. عربيه فخمه جدا. حواليها عربيات حراسه كتير جدا. ونزل جارد خاص ضخم واسمه عاشور. وقرب من شاهين الل ف نفس جـ.ـسمه تقريبا.
ونص حرس آدm مع شاهين.
الجارد عاشور: بجمود. آدm باشا العدوي موجود؟
شاهين: بص ف عينيه. ايوه نقوله مين؟
الجارد عاشور: بلغه إن رؤوف باشا الجبالى وابنه ساهر باشا الجبالى. عايزين يقابلوه؟
شاهين: هز راسه بكـبـــــريـاء. ف ميعاد سابق؟

عاشور: لأ ولكن الأمر مستعجل وخاص ياريت تبلغه.
شاهين: ثانيه واحده. واتصل باللاسلكي. الو ايوه ياهارون؟ اتصل وبلغ آدm باشا إن ف ضيف عايز يقابله واسمه رؤوف باشا الجبالى. وقفل.
بعد 3 دقايق.
رؤوف: قاعد ف العربيه ينفخ. وقال راجـ.ـل معندوش دm. كل ده؟ هنستنى الرد من سيادته؟
ساهر: نزل ازاز العربيه. وبص للفيلا بانبهار. وقال ايه ده يابابا. الجمال ده. انا اول مره اشوف فيلا بالحجم ده. ده قصر مش فيلا.

رؤوف: بغـ.ـيظ. فلوس فلوووس ياساهر يبنى. وهي الفيلا دي تيجي حاجه ف املاك آدm العدوي. ده باني حتة فيلا جديده لحفيده تحس انها من الماظ صافى. وبيبنى ف واحده تانيه و عماره كبيره جدا.
ساهر: بانبهار. يااااه طيب انت عرفت كل حاجه عنه ازاى؟
رؤوف: بغـ.ـيظ انا مراقبه من زمان جدا. وهو ولا يعرف انا ليا عين خاصه.
شاهين: حاله اتصال. ايوه يبنى. اه ايوه. تمام. وقفل.

وبص للجارد. رؤوف باشا وابنه بس الل هيدخلو الفيلا. وهيتفتشو قبل ما يدخلو. والعربيات هتفضل بره الفيلا.
عاشور: بدهشه. انت بتقول ايه. انت مش عارف انت بتتكلم عن ميييين؟
شاهين: بهدوء. لأ. ودي أوامر آدm باشا. وانا عبد المأمور وينفذ شغلى. واتفضل روح قول للباشا.
عاشور: بغـ.ـيظ. راح ونزل راسه وقال ل رءوف الل اتغاظ جداااا. وقال حسابك تقل اوووي يابن العدوي. بس معلش. الصبر حلو اوى اوى. انزل يا ساهر.

رؤوف نزل وساهر ابنه. والجارد حواليهم.
شاهين: لو سمحتو كلو يرجع مكانه. الباشا هيدخل لوحدو. وقرب من رؤوف اتفضل يا باشا. آدm باشا ف انتظارك.
رؤوف: بكـبـــــريـاء وغـ.ـيظ. هز راسه ودخل وابنه وراه.
شاهين: قفل البوابه. وقال ثوانى يا باشا.
رؤوف: وقف بغـ.ـيظ. خير.
شاهين: اسف لسيادتك لكن الأوامر. وفتش رؤوف. وطلع من جيبه مسدس. وسكينه من ساهر ومسدس. وقال تقدرو تتفضلو. ونده. وقال. هاررووون. هاروون.

جارد: هارون. جه بسرعه ايوه ياكابتن شاهين؟
شاهين: وصل الباشا للباب الداخلى. والريس عوض يدخل معاه.
هارون: هز راسه تحت امرك. اتفضلو معايا ياباشوات.
رؤوف: ماشي مخـ.ـنـ.ـوق. رغم انبهارو من حجم الفيلا الكبير وتلات ادوار وتصميمها الخرافي.
وبص حواليه. وشاف عربيات ومكن ريس. وحرس كتير. وكـ.ـلـ.ـب وواضح عليه أنه شرس جداااا. وقال جواه اممم انت مش سهل يابن العدوي...
عوض: قابلهم. اتفضلو يابهوات. اتفضلو.

رؤوف: اول ما دخل انبهر من جمال التصميم.
ساهر: بهمس بابا كل ده ليفنج. ده كأنه قاعة مؤتمرات.
رؤوف: هششش وطي صوتك. واعمل الل اتفقنا عليه. ورايح يقعد في الليفنج.
عوض: لامؤخذا يابيه. اتفضل معايا مكان تانى.
رؤوف: بزهق. اتعدل. ايه هنقعد ف المكتب؟
عوض: لا يابيه. اتفضل ف اوضه خاصه للضيوف اتفضل.
رؤوف: اوووف تعالى يبنى.
عوض: مشي جمب المكتب. وضغط ع زرار ع الحيطه جمب برواز كبير. والحيطه اتفتحت.

ساهر: اتخض. وبلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال بابا انا خايف.
رؤوف: هشش خايف من ايه. امشي وانت ساكت.
عوض: اتفضلو يابهوات. وسيدي آدm بيه نازل حالا.
رؤوف: دخل وشاف صالون من التراث العريق ومكان فخم جدا. وأعجب بالديكور. وقال امم طول عمرك بتقع وانت واقف يا آدm.

آدm: لبس ترنج رياضي.
مريم: بنفاذ صبر. يا آدm انت هتنزل للضيوف بالشكل ده؟
آدm: باسها ع الهوا. وقال دول ناس مالهاش لازمه ههههههههه.
بس بما انهم ف بيتى لازم أرحب بيهم. واشوفه عايز ايه؟ وايه الجراه الل هو فيها دي؟
مريم: طيب يحبيبى الله يهديك البس بدله وانزل.
آدm: كلمه زياده هنزل بشورت. انا عارف انا بعمل ايه.
مريم: نفخت بنفاذ صبر. ياااالله صبرني يارب.
آدm: مـ.ـا.تجييى سكر هههههههه.

مريم: هزت راسها بيأس. يعنى انت مصمم تنزل بترنج للضيوف.
آدm: هز راسه ببرود اممم. واسمعي ماشوفش طيفك تحت. وكمان ريتال وفريحه واحفادي انتى فاهمه.
مريم: حاضر ياحبيبى بس مراد وفريحه لسه مرجعوش من العياده.
آدm: قعد ع طرف السرير يشرب العصير.
مريم: تنحت. آدm انت بتعمل ايه؟ زينب جت من بدرى وقالت الضيوف ف الصالون.
آدm: بيشرب امممم. مريم انا عارف انا بعمل ايه قولتلك؟ وبعدين هريحك. عارفه مين الضيف البجح ده؟

مريم: بعدm فهم وانا هعرف ضيوفك منين؟
آدm: بص قدامه. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ. وقال ده اكبر تعبان ف السوق. ده رؤوف الجبالى الل كان مشغل هيكل عندى ف الشركه.
مريم: شهقت. ياالله. لأ لأ يا آدm متنزلش لوحدك الله يكرمك. لا يعمل فيك حاجه.
آدm: ابتسم ايه هيقــ,تــلنى ف بيتى. متخافيش الجبالى أجبن من كدا بكتير
مريم: بخــــوف. استودعتك عند الله.
آدm: هههههههه قمر ياروحي. فين السكر بقى.
مريم: ياراجـ.ـل انت ف ايه ولا ايه؟

آدm: بغمزه. خلاص انا مش عايز سكر دلوقتي. خليها بعدين عشان انتى وحشانى اوى.
مريم: وشها بقى احمر وبعدين معاك بقى.
آدm: ايه بس ياروحي انتى وحشانى جدا فيها ايه بس. والبسى حاجه اروجينال كدا هههههههه.
مريم: هزت راسها بنفاذ صبر الله يهديك يا آدm.
آدm: بعتلها بوسه ع الهوا. يارب ياروحي.
الباب خبط.
مريم: ادخل.
زين: دخل بغـ.ـيظ كبير جاهز ياحج؟
آدm: قام. يلا بينا. وعايزك تهدى. اشترى للآخر تمام؟ ونزلو.

رؤوف: بغـــضــــب. لااا دي قلة تقدير. نص ساعه قاعدين ومفيش حد عبرنا.
ساهر: بياكل ليه بس يابابا. ماهما جابو ضيافه كتير اهو. البسكويت ده حلو اوى.
رؤوف: اسمع يا ساهر. عايزك تتكلم بقلب مـ.ـيـ.ـت.
ساهر: بخبث. مش عايزك تقلق من حاجه يابابا.
آدm: ضغط ع الزرار والباب اتفتح. ودخل مع زين.
زين: ساب الباب مفتوح. وقعد من غير ما يسلم.
آدm: قعد ع الكرسي وحط رجل ع رجل. وهز راسه اهلا اهلا يارؤوف.

رؤوف: بقناع الافعي. اهلا وسهلا بحضرتك يا آدm باشا. احب الاول اعتذر عن الزياره المفاجئة دي.
آدm: لا متقولش كدا يا راجـ.ـل تشرف ف اي وقت طبعا.
رؤوف: ههههه تسلم يا آدm باشا احب اعرفكم يا ابني ساهر الجبالي نائب رئيس مجلس إدارة شركة الجبالى.
آدm: اممم جميل جدا اهلا اذيك ياساهر.
ساهر: بخبث. الله يسلم حضرتك يعمى. احم انا حلمى من زمان جدا انى اتعرف ع شخصية حضرتك.
آدm: بثقه والحلم اتحقق اهو ياساهر.

زين: قاعد مش طايق حد.
رؤوف: ايه يازين باشا انت مخاصمنا ولا ايه؟
زين: بثبات. ابدا يا يارؤف باشا. انت منورنا انت، وابنك اسمك ايه ياحبيبى؟
ساهر: ههههه ساهر ياعمي. ساهر الجبالي. احفظه كويس.
زين: بص ف عينيه. ساهر، امممم. ايوه طبعا أنا حفظته خلاص. متقلقش ياساهر يا، جبالى.
آدm: بص ع زين وساهر. وقال أنا بحييك ع جراتك يارؤوف انك تجيلى لحد بيتى.
لأ بجد فوقت توقعاتي. انما قولى بقى ايه سبب التشريفه دي؟

رؤوف: بلع ريقه. احم بصراحه ياباشا. انا عايز اعتذرلك عن حجات كتير جدا.
وانا جاي وناوي خير إن شاء. وعايز اقولك انى زمان كنت صغير ف السوق وطموحي عماني وخلانى عايز ابقى زيك. ايوه انت مثلى الاعلى ياباشا. وعايزك تعرف إننا ف الشغل حاجه. وبره الشغل حاجه تانيه خالص.
آدm: بمكر. اممم طبعا يارؤوف. وانا مش زعلان منك. ده كان سوء تفاهم مش كدا؟

رؤوف: طبعا طبعا كان سؤ تفاهم. وانا بعترف بغلطي وعشان اثبتلك حسن نيتى انا جاي وناوي خير إن شاء الله.
آدm: خش ف الموضوع ع طول يارؤوف.
رؤوف: بلع ريقه بصعوبه. وقال احم احنا عايزين ننول الشرف ونسابكم.
زين: فتح عينيه بصدmه وقام وقف بغـــضــــب. نعممممم؟ انت عايز اييييه ياخويا؟
آدm: جواه بركان نار. وقال بهدوء. زيييين؟
زين: قبض ع ايديه. وقعد ونفخ بديق حقيقي. انا اسف ياحج.

آدm: غمض عينيه وبيحاول يستوعب. وقال كمل يارؤوف.
رؤوف: بخبث ومثل التـ.ـو.تر. احم. انا جاي ومعايه ابنى ساهر انهردا علشان نطلب ايد ربة الصون والعفاف. حفيدة حضرتك الدكتوره مريم.
زينب: داخله بالعصير وسمعت.
زين: فتح عينيه بصدmه كبيره وقام وقف بغـــضــــب اكبر. عايز اييييه؟ انت اتجننت يارؤوف. ولا اتهبلت انت وابنك العبـ.ـيـ.ـط ده.
آدm: بصوت جهوري. زيييين؟
زين: مردش وقبض ع ايديه. وقعد وجواه عايز يقــ,تــلهم.
زينب: حطت العصير. وخرجت.

ليليان نازله ورايحه المطبخ. وشافت زينب محتاره وسألتها. اله مالك ياداده.
زينب: قالت بحيره وانبى ياباشمهندسه منا عارفه. انا دخلت العصير للضيوف وسمعتهم بيطلبو ايد ست الدكتوره مريم. بس سي زين بيه متعصب ع الآخر انا خــــوفت وجريت.
ليليان: بصدmه. عريس؟ وبابي متعصب؟ لأ انا لازم اطمن ع بابى. وجريت وقفت بعيد تطمن ع ابوها.
آدm: جواه غـــضــــب من نار. ومردش...

ساهر: بقلق. لكن اتكلم. بص يا آدm باشا انا معرفش ف ايه بين والدي وحضرتك.
لكن انا عن نفسي بعتذر لحضرتك. وصدقنى انا شاري. وحفيدة حضرتك هتكون معززه مكرمه وهتنور علية الجبالى. وياريت بجد الاقى موافقه من حضرتك.
لانى مسافر قريب. وعايز اكتب كتابى واتجوز ف اسبوع قبل السفر.
زين: بصوت جهوري. لاااااا بقى ياحج. انا مش قادر اسكت اكتر من كده؟ ساهر ابن رؤوف الجبالى يتجوز بـ.ـنتنا ده ع جثتى؟

ليليان: شهقت بصوت مهموس وخافت من صوت ابوها. وجريت طلعت لميرو.
آدm: تفهم غـــضــــب زين. وقال بغـــضــــب مكبت. شوفتها فين يا رؤوف؟
رؤوف: بلع ريقه بتـ.ـو.تر وبص ل ساهر ينقذ الموقف...
آدm: بصوت جهوري. انا سألت وقولت شوفت حفيدتى فيييين يا رؤؤؤوف؟ ومبحبش اعيد كلامى مرتين؟
رؤوف: بتفكير. وهي دي عايزه اجابه يعنى يا باشا. انت اشهر من النار ع العلم.

وماشاء الله مفيش حد جاب سيرتك الا بالخير. وتربية عليتك وأخلاقهم العاليه. ماشاء الله حاجه تشرف بجد.
آدm: بفحيح افعى. برضو مقولتش شوفت حفيدتى فيييين يابن الجبالى؟
رؤوف: ...
ساهر: خاف. وقال احم انا هقول لحضرتك. بصراحه انا كنت ف الجامعه بالصدفه.
وشوفتها هناك. ولما سالت عليها لقيتها مشهوره جدا ف الجامعه و عرفت انها حفيدت سيادتك. وليا الشرف طبعا.
آدm: رفع حاجبه مشهوره هناك؟ انت فاكر شكلها مش كدا ياساهر؟

ساهر: بص لابوه. وقال بلخبطه. ايوه. لأ. احم هوا انا مش متذكر اوى. لكن لو شفتها هعرفها ع طول.
زين: بغـــضــــب. طلع فونه. وجاب صوره. وقال ل ساهر، وماله يسلام. هي دي الدكتوره مريم. وانت ليك رؤيه شرعيه. شوفها قبل ما ناخد رأيها.
آدm: ابتسم ع ذكاء زين.
ساهر: شاف بـ.ـنت محجبه. وانبهر وقال ايوه هي الدكتوره مريم. مفرقتش كتير عن الصوره.
زين: هههههههههه
آدm: ضحك. بصمت.
رؤوف: شك إن ف حاجه غلط. هما اصلا مايعرفوش شكل مريم.

زين: بص ع الصوره. وكانت صوره بـ.ـنت محجبه من ع النت. وقفل الفون.
آدm: بنبره تخــــوف. اسمع يا رؤوف. انت كنت بتحاربنى زمان ف شغلى. وفشلت ف كل محاولاتك.
وانا سبتك بمزاجي عشان ده بيزنس. وكمان انت بعيد عن أهم حاجه الا هي عيلتى.

انما دلوقتي انت تخطيت كل الخطوط الحمرا. واحمد ربك الف مره ان ابنى الكبير واخوها مش موجدين. اقسم بالله كان زمانك ف مخزن من مخازن العدوى وصوت عـ.ـذ.ابك انت وابنك واصل لحد هنا، وانا هديلك فرصه اولى واخيره الل هي؟
انك هتقوم دلوقتي وتاخد ابنك ده وراك. ولو شوفت طيفك جمب مملكة العدوي. ساعتها انا مش هعرف ايه مصيرك فاهم ياجبالى؟

رؤوف: جواه اترعـ.ـب من طريقة آدm. لكن قام وقف بغـــضــــب. انت بتهددنا و بتطردنا من بيتك يا آدm باشا؟ وعشان ايه؟ احنا جايين نعتذر ونبدء صفحه جديده يبقى ده جزائنا؟
زين: قام وقف بغـــضــــب اكبر. صوتك مايعلاش ع آدm باشا.
ولا تعتبر نفسك مع الاموات. واسمع انت وهو الحوار ده مش هيدخل دmاغنا. ودور ع مصلحه تانيه بعيد عننا. واتفضل اطلع بره انت والشي الل ساحبه وراك ده؟
رؤوف: بص ل آدm عاجبك اسلوب ابنك ده؟
آدm: بكـبـــــريـاء. جدااااا.

رؤوف: بغـ.ـيظ. ماشي يلا بينا يا ساهر. واتحرك.
آدm: حط رجل ع رجل وقال بصوت جهوري. رؤؤؤؤوف؟
رؤوف: وقف ولف خير عايز تهزئنا تانى يا آدm باشا؟
آدm: تؤ. عايز اقولك ارفع المراقبه من ع بيتى. علشان اقسم بالله هبعتهملك جثث وع راسهم انت. فاهم يارؤوف؟
رؤوف: اتصـ.ـد.م وساهر من ااقل صدmه من قوة الراجـ.ـل ده. وفعلا مايلقش عليه غير لقب الامبراطور.
زين: فتح عينيه بدهشه. وهمس. ايييه مراقبه؟

رؤوف: بلع ريقه بصعوبه. ا. انا مش مراقب حد يا آدm باشا.
آدm: من غير تفاصيل. انا نبهت عليك وانتهى الأمر. مع السلامه.

قدام الفيلا. مراد راجع مع فريحه. والبوابه اتفتحت.
فريحه: بعدm فهم ايه كل العربيات الل قدام الفيلا دي يامراد؟
مراد: شاور ل شاهين. وسايق داخل الفيلا. وقال مش عارف. ده واضح كدا انه وزير.
لا وكمية حرس ايه تقوليش أسطول. يلا هنفهم كل حاجه. بقولك ايه انزلى انتى. وانا هركن العربيه ف الجراج اوكي ياقلبى؟
فريحه: بابتسامه اوكي ياحبيبى. ونزلت. واخدت الشنطه. وشنطه اللاب توب. وداخله ع الفيلا.

رؤوف: صك ع أسنانه بتوعد ل آدm. يلا ياساهر. وخارج. بغـــضــــب بسرعه.
مع دخول فريحه. وخبطه ف بعض عند الباب.
فريحه: كل حاجه وقعت منها و اتخضت ورجعت لورا بسرعه. وقالت بحرج. ياخبر. احم. ا. انا اسفه جدا.
رؤوف: شاف فريحه. وبص ليها بإعجاب كبير. وابتسم بخبث. وقال ياخبر انا الل اسف جدا لحضرتك. ونزل ع الأرض وجاب ليها الشنطه. اتفضلى.
زينب: طلعت بسرعه. ست الدكتوره فريحه انتى كويسه.

فريحه: هزت راسها ميرسي جدا. واخدت الشنط ودخلت ومحرجه من الموقف. وطالعه تطمن ع ميرو وتالين.
رؤوف: خرج مع ساهر. وع وشه ابتسامة خبث جديد واكبر.
ووصل خارج الفيلا. وقال للجارد عاشور. انا اسبوع ومسافر امريكا 4 شهور عايز منك اول ما ارجع مصر ملف كامل ع مكتبى تجبلى فيه كل حاجه وكل معلومه عن الدكتوره فريحه العدوي.
عاشور: هز راسه اعتبروا حصل ياكبير. وركب. العربيه واتحرك والعربيات مشيت وراه.

ف نفس الوقت.
ميرو: قاعده ع السرير. وحاسه بخيبة أمل. وبتفكر انها لازم تنسى تيم. خلاص مبقاش من حقها.
ليليان: دخلت تجري ع ميرو وبتنهج.
ميرو: بقلق. ف ايه ياليليان؟
ليليان: انتى قاعده ومش حاسه بحاجه؟ ف عريس تحت جه وطلب ايدك للجواز.
ميرو: قامت من مكانها بسرعه. عريس؟
ليليان: ايوه واسمه ساهر الجبالي. وسمعته بيقول عايز كتب الكتاب والجواز ف اسبوع واحد.
ميرو: بصت قدامها بجمود. وقالت من غير تفكير. وانا موافقه.

ليليان: بصدmه. انتى بتقولى ايه؟
ميرو: بدmـ.ـو.ع. قولت موافقه. ومش هغير رأي.
ليليان: بزهول. انا مش مصدقه الل بسمعه منك ده. اصلا بابي رافض العريس.
انا جيت بس اقولك من باب العلم بالشيء. وبعدين انتى اتقدmلك عرسان كتير جدا ومناصب كبيره وبابا آدm يقولك ع تفاصيل حياة العريس وانتى. ترفضي.
رغم انك عرفتى كل حاجه عن العريس. انما ده من غير اي معلومه ت عـ.ـر.فيها عنه توافقي؟ انتى بتنتقمى منك ولا من مين بالظبط؟ طيب وتيم؟

ميرو: زعقت بغـــضــــب لاول مره. تيم تيم تيم؟ خلاص مفيش تيم تانى ياليليان.
ومن امتى تيم حس بيا. اقولك ع حاجه؟ ودmـ.ـو.عها نزلت بكـ.ـسره.
تيم عنده حبيبه ياليليان. تيم خلاص مبقاش من حقى افكر فيه.
ليليان: بدmـ.ـو.ع وصدmه انتى بتقولى ايه يامريم؟
ميرو: اترمت ف حـ.ـضـ.ـنها وعيطت لاول مره بو.جـ.ـع كبير.
تيم بيحب زميلته ف الجامعه ياليليان. خلاص كل خيط صغير انقطع.
مفيش ف ايدى حاجه اعملها غير انى لازم انساه. وعشان كده.

خرجت من حـ.ـضـ.ـنها. ومسحت دmـ.ـو.عها. وقالت أنا موافقه ع اي عريس مهما كانت ظروفه.
فريحه: قدام باب ميرو وسمعت كل كلمه من بـ.ـنتها. وحطت ايدها ع قلبها وغمضت عينيها بو.جـ.ـع كبير. وعيطت بصمت.
ليليان: تعالى اقعدى هنا واهدى خالص. واشربي الميا دى.
ميرو: قعدت ودmـ.ـو.عها نازله. وشربت منها.
ليليان: قاعده جمب مريم. ها احسن دلوقتي؟
ميرو: هزت راسها بحـ.ـز.ن الحمدلله.
ليليان: مريم. انتى تصرفى نظر عن فكرة جواز اي عريس وخلاص دي؟

مش علشان تنسي حبك. تدفنى نفسك معاه. وتدmري نفسك. وفوقى كدا الله يكرمك. عمو مراد لو شاف بس عينيكى حمرا كدا. مش هيسكت.
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها. وهزت راسها حاضر ياليليان.

ف الليفنج.
زين: رايح جاي ومتغاظ جدا.
آدm: هز راسه بيأس. خلاص يازين. اقعد بقى.
زين: قعد قدام ابوه. وقال بغـ.ـيظ. يعنى ابن الكـ.ـلـ.ـب ده كان بيراقبنا؟ واحنا ازاى منعرفش؟ اومال الحرس دول لزمتهم ايه؟
آدm: ممكن تهدا. واسكت عشان مراد اخوك جاي. ولو عرف بحاجه زي دي مش هيسكت.
وهريحك انا كنت عارف أنه مراقبنى. لكن مراقبنى انا مش أهل بيتى. ودى الل مش هسامح فيها أبدا.
مراد: دخل سلامووو عليكوووو.

آدm: ابتسم وعليك السلام. حمدالله ع سلامتك ياحبيب ابوك.
زين: بخـ.ـنـ.ـقه وعليك السلام.
مراد: باس ع ايدو. الله يسلمك ياحج. وقعد جمبه اذيك يازينو؟
زين: بيحاول يهدأ. الله يسلمك يامراد. حمدلله ع سلامتك.
مراد: الله يسلمك. ايه البيت ماله هادي كدا. امي فين؟
آدm: فوق. قولى فريحه فين؟
مراد: دخلت قبل منى. انتو مشوفتهاش؟
زينب: بتحط القهوه ل زين. وقالت ست الدكتوره فريحه. طلعت فوق تطمن ع الهوانم الصغيره.
آدm: هز راسه. تمام.

زينب: حطت القهوه قدام آدm و مشيت.
مراد: طيب انا هطلع اسلم ع ست الكل. والبنات واخد شاور وانزل.
آدm: اطلع ياحبيبى.
مراد: طلع.
آدm: بيشرب القهوه وظاهريا طبيعي جدا عكس الل جواه.
زين: بص لابوه بغموض. وقال بابا. انا جوايا نار بتاكل ف جـ.ـسمي كله من رؤوف الجبالى وابنه.
وأنه اتجرا ودخل بيتنا وجاب سيرة بناتنا. وحضرتك اكيد غـــضــــبان اكتر منى.
لكن واضح ع معالم وش حضرتك انك طبيعي جدا. مع دخول مراد اخويا.

السؤال ازاى عند حضرتك القدره انك تتحكم ف نفسك اوي كدا؟
آدm: حط الفنجال. واخد نفس عميق واتنهد بتعب شـ.ـديد. وبص ل زين وقال.
الزمن والحياه ياما بتعلم. انا اتعودت انى اسمع للاخر. اشترى ومابيعش.
اشوف ردود الفعل. اقرأ الشخص الل قدامي. مابينلوش نقطة ضعفي ابدا.
نقطة الضعف دي يازين أخطر حاجه. يعنى لو كنا قولنا ل رؤوف الصوره الل هو شافها دي مش صورة حفيدتى. كان فضوله هيخليه يدور وراها.

وده لو حصل يبقى كتب نهايته بايدو.
زين يبنى. انت متعرفش انا جوايا ايه دلوقتي؟ انا جويا إعصار وبركان وعواصف. ولو محبستهاش جوايا هدmر كل حاجه حواليا.
واني اتحكم ف نفسي دي مش بتاعتى. دى قدره من عند ربنا. انا حتى لو جوايا مدmر لازم ارسم ع وشي انى مبسوط ومفيش اى حاجه حصلت معايا علشان خاطر عيلتى كلها.
زين: بتفهم. وقال سؤال اخير ياحج. مين من الاحفاد وارث منك الميزه دي؟
آدm: بص قدامه. وقال تيم عزيز
فيلا السيوفي.
فارس عازم رودي ع العشا.
رودي: لبست فستان رقيق باللون الأزرق الداكن. وحجاب.
فارس: خرج من اوضة اللبس. ووقف مره واحده وتنح. وقال بدهشه. رودي؟ ايه الل انتى لابساه ده؟
رودي: بتلف حوالين نفسها. ها ايه رايك يافروسه؟
فارس: بنرفزه. حدف الكرات ع السرير. وقرب منها. وقال ده ايه ده بقى؟ فستان ولا قميص نوم؟

رودي: كشرت عينيها بعدm فهم؟ وقالت ايه يسطى انت شايفنى بالعكس ولا ايه؟ فستان وغامق وطويل وبكم ومقفول. قميص نوم ازاى بقى؟
فارس: مسح وشه بايديه ونفخ بضيق حقيقي. وقال. وضيق. وضيييق يارودي كملى وصفك للفستان ياحبيبتى.
رودي: وقفت قدام المرايا. وقالت ضيق فين بس يافروستى؟ ده جـ.ـا.مد جدا عليا. الهوى عليا مهما اكبر موزه برضو.
فارس: بغـ.ـيظ. مووزه؟ انتى ايه نظرك بقى ضعيف؟ اتفضلى غيرى الفستان ده حالا.

رودي: اله. مـ.ـا.تهدا بقى ياجدع انت. ايه خدوهم بالصوت ولا ايه؟ ماله الزفت ماهو حلو وجـ.ـا.مد اهو؟
فارس: بدهشه. حلو وجـ.ـا.مد؟ اه يارودي جـ.ـا.مد عليكى وعشان جـ.ـا.مد ومزعلكيش منى هتغيريه.
رودي: بقولك ايه يانجم. انا مصدقت لقيت حاجه دخلت فيا اصلا. اهمد بقى وخلي اليوم يعدى اشطا؟

فارس: مسح دقنه بغـ.ـيظ. اشطا يارودي. اشطا اووووى. وراح عند الدولاب. وفتحه. وبص ع الفساتين. واختار فستان باللون الزتوني الهادى. وراح عندها. البسي ده وانجزى.
رودي: تؤ موش عاجبني.
فارس: يارودي متختبريش صبري. ولا انتى شكلك عايزانى اعمل معاكي يوم فستان الفرح وانتى بتختاريه؟
رودي: بلعت ريقها. اله ف ايه بقى. ماخلاص لبست واتنيلت ع دmاغي. عدى اليوم بقى؟

فارس: بغـ.ـيظ. حاااااااضر هعدى اليوم بس لما ابقى سوسن. ماشي. وقرب منها بغـ.ـيظ. اقــلـــعي.
رودي: بغمزه. مابلاش.
فارس: بنفاذ صبر يابـ.ـنتى اقــلـــعى والبسي ام الفستان ده. فرهدتينى.
رودي: ياعم بلاااااش. افتكر انى قولتلك بلاش.
فارس: بغـ.ـيظ. مسكها من دراعها. وحاول يقــلـــعها الفستان. وهي واقفه وكاتمه الضحكه.
فارس: بيلبسها الفستان. مش داخل فيها. وقال انتى تخنتى يارودي؟ انتى هدومك مش داخله فيكى ليه؟

رودي: عشاان كل ما المرأه ازدادت جمالا انكمشت ملابسها خجلا من جمالها.
فارس: يعنى مش عشان انتى تخنتى؟
رودي: تؤتؤ انكمشت خجلا.
فارس: حدف الفستان ع الكرسي. وابتسم بخبث.
وقال وانا برضو اقول البت رودي احلوت اكتر من الاول ليه؟ اتاري الجاذبيه واخده حقها معاكى. قمر يخربيت جمالك.
رودي: هههههههه. افتكر انى قولتلك بلاش. ههههههههه. يلا هلبس الفستان الازرق بقى.
فارس: تؤ تؤ. ع جثتى تخرجي بيه تانى.

رودي: تنحت. اله اومال هخرج ازاى بقى؟
فارس: راح عند الدولاب. وطلع كل الفساتين. وقال مش معقول يعنى كلهم مقاس واحد. هنشوف حاجه مناسبه. وبعد العشا. هاخد رودي قلب الفارس. واجبلها اجمل فساتين مقاسات خاصه ف المول كله.
رودي: تنحت بزهول. نعمممممم مقاسات اييييه ياعمرررررر؟
فارس: هههههههههههه. ايوه ياجعفر اظهر وبان هههههههههه.

رودي: راحت ع السرير بغـ.ـيظ. وجابت فستان وقاست اكتر من واحد واتكلمت كتير بنرفزه كبيره. وجه فستان أسود مظبوط عليها. وقالت اهو. مظبوط. قال مقاسات خاصه قال؟ انت بتتلكك انا متخنتش اوى هما 4 كيلو وانا هظبط وزني.
فارس: شاف رودي متغاظه بجد. وقرب منها. ومسك وشها بايديها. وقال الل بيحب حد. بيحبه كله ع بعضه.

مابيحبش جزء ويكره جزء. وبكلمك بجد انتى حتى لو تختنى بجد انا هفضل اعشقك. انا بعشق روحك يارودي. وبمـ.ـو.ت ف تفاصيلك. وانا بغير عليكى وانتى عارفه. وكمان انتى عارفه انى مش هسمح انك تخرجي بالشكل ده ابدا.
رودي: رفعت عينيها ليه. وقالت بجد يافارس. يعنى لو حتى كان جـ.ـسمى وتخنت اكتر من كدا. كنت هتفضل تحبنى.
فارس: باسها برقه. انا هفضل اعشقك لحد ما امـ.ـو.ت.

رودي: حطت ايدها ع بوقه. بس يافارس بعد الشر عليك ياحبيبى. انا من غيرك انتهي. ربنا مايحرمنيش منك ابدا.
فارس: ابتسم. ولا يحرمنى من مـ.ـجـ.ـنو.نتى. يلا بقى البسي حجاب الفستان. عشان منتاخرش.

زين: بتفهم. وقال سؤال اخير ياحج. مين من الاحفاد وارث منك الميزه دي؟
آدm: بص قدامه. وقال تيم عزيز.
زين: امم فعلا ودي ملاحظها من زمان جدا. غامض وكمان بيحب يسمع للكل. ويحب يشوف الكل مبسوط. طيب و آدm مراد؟
آدm: حفيدى آدm ده بحره عميق. عامل زي البحر ماشي مع الموجه. هادي. لكن لو جت عاصفه ودوامه بيدmر كل حاجه حواليه.
آدm واخد منى العقل والتفكير. وواخد من ابوه الجراه ومبيخفش من حد مهما كان مين.

وواخد من جدو طارق الغـــضــــب. وواخد من فهد القوه.
زين: هز راسه وابتسم. يعنى مش واخد منى حاجه هههههههه.
آدm: بصله. وهو انا وانت ايه يازين؟ انت وارث منى وآدm وارث منك. وكلها جينات مرتبطه ببعضها.
زين: عندك حق وده شرف ليا انى واخد من حضرتك جزء بسيط حتى. انا راضي.
آدm: انت وارث جزء كبير جدا. يازين. اومال مين الل دmر هيكل والجبالى ف اخر مناقصه. والشحنه الل كان عايز يسـ.ـر.قها. انت قد المسؤوليه يبنى.

زين: ربنا يديمك ف حياتنا ياحج. بس هنعمل ايه مع الجبالي؟ والمراقبه؟
آدm: بيشرب القهوه. انا هتصرف متقلقش انت. وركز ف المجموعه.
عند فريحه.
مراد: فريحتى هدومي فين؟
فريحه: ابتسمت بتمثيل. حبيبى هدومك جهزتها ف الحمام.
مراد: طيب انا هروح اطمن ع ميرو وتوتا وبعدين ارجع اخد شاور.

فريحه: بسرعه. لااا. احم قصدى رايح فين كدا. انت من الصبح بره البيت. وبعدين انا خبطت ع ميرو وكانت ليليان معاها وبيضحكو. قولت بلاش اقطع لحظتهم الحلوه. انت ادخل خد شاور الاول. وبعدين اطمن ع ولادك برحتك حتى يكون آدm رجع بالسلامه.
مراد: قرب منها وبص ف عينيها بشك. مالك يافريحه؟
فريحه: بألــم متدراي. مالى ياحبيبى انا زي الفل اهو.
مراد: انتى مخبيه عليا حاجه؟

فريحه: خافت. لكن مثلت القوه. هههههههه اه مخبيه حجات كتير جدا. ههههه عارف انت وحشنى جدا.
مراد: حط ايدو ع خدها. متاكده انك كويسه. انا حافظك اكتر منك شخصيا. وف حاجه مضايقاكي.
فريحه: بتفكير. نزلت وشها ف الارض. وقالت آدm ابنك. خايفه عليه اوي يامراد.
مراد: ضمها لقلبه هششش بس. آدm ابنك اقوى منى ومن اى حد. ومش عايز قلق زمان دا يرجع تانى. خلاص سيبى كل حاجه تمشي زي ما ربنا عايز.

فريحه: غمضت عينيها بترجي ودعت ل ميرو وبعدها قالت ونعمه بالله.
مراد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه خلاص بقي مناخيرك كبرت خالص.
فريحه: فتحت عينيها بدهشه. ايه؟
مراد: ههههه ايوه مناخيرك كبيره اوي. يابـ.ـنتى انا متجوزك تخليص حق هههههههههههه.
فريحه: بزعل طفولى كدا يامراد. الله يسامحك انا مناخيرى كبيره.
مراد: ضحك. وباس انفها بمرح. دي بندقه يابت. حتة الماس كدا. هههههههههههه عمرك سمعتي عن مناخير الماس ههههه.

فريحه: بحب لا سمعت عن قلب الماس. هو قلبك يامرادي.
مراد: هرش ف قفاه. وبعدين بقى ف التثبيته دي. طب اخـ.ـطـ.ـفك ع شقتنا دلوقتي ولا اعمل ايه؟
فريحه: ههههههه. لأ ياحبيبى ادخل خد شاور. وانا هطمن ع البنات. وهستناك تحت عشان نتعشى كلنا اوكي.
مراد: باس جبينها ماشي ياحبيبتى.
فريحه: ابتسمت بتنهيده. وخرجت.
مراد: واقف مكانه. وربع ايديه بتفكير. ياترى فيكي ايه يافريحتى؟
عند ميرو.

ليليان: خلاص بقى ياميرو ياحبيبتى. انتى من امتى بالضعف ده؟
ميرو: هزت راسها لأ مش ضعف ياليليان. ده كـ.ـسر. قلب اتقسم نصين. امل اتحطم. كل حاجه انتهت. مالوش علاقه بالضعف ابدا. ده احساس خارج عن إرادتى. خيبة أمل بس مش ضعف.
ليليان: بدmـ.ـو.ع. ارجوكي متزعليش نفسك واطلعى من الل انتى فيه ده بسرعه. وتيم ده ربنا يسمحه بجد.

ميرو: ابتسمت بو.جـ.ـع. تيم مالوش زنب. الحب عمره ما كان بالإكراه. هو قلبه دق لواحده تانيه. صدقينى مش زنبه.
ليليان: مسحت دmـ.ـو.عها. طيب ارجوكي فوقى لنفسك. وطلعيه من دmاغك. وكمان متوافقيش ع اي عريس والسلام. هي مش اكله لو معجبتكيش هترجعيها وتطلبى غيرها. لأ. دي حياه طويله ومحدش هيعيشها بدالك ولا هيحسها غيرك. بلاش حكم الإعدام تنفذيه بايديكى ليكى. فوقى يامريم ارجوكي.

ميرو: بصت قدامها. ومسحت دmـ.ـو.عها وقالت عندك حق. انا لازم افوق.
الباب خبط.
ليليان: بسرعه. امسحي دmـ.ـو.عك دي. وفوقى كدا اوكي.
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه. وحاولت تكون ع طبيعتها.
فريحه: دخلت بابتسامه. مساء الخير.
ميرو. ليليان. مساء الخير.
فريحه: اتو.جـ.ـعت لما شافت عيون بـ.ـنتها. لكن مثلت التجاهل. وقالت اذيكو ياحبايب قلبى. عامله ايه ياميرو؟ انتى ولي لي؟

ليليان: بمرح تلطف الجو. انا تومام جدا. و.جـ.ـعانه اووووى.
ميرو: اهلا اذيك يامامي حمدالله ع سلامة حضرتك.
فريحه: ايه مش هتسلمى عليا؟
ميرو: اترمت ف حـ.ـضـ.ـنها وبتستمد منها القوه.
فريحه: ضمتها لقلبها. وربتت كتير ع ضهرها.
ليليان: بمرح. اااه يقلبك ياليليان يابـ.ـنتى. سعات بحس اني مهدور حقى والله. انا مظلومه اوى. و.جـ.ـعانه اوى اوى.
ميرو: بشبح ابتسامه وطلعت من حـ.ـضـ.ـن امها.

فريحه: ههههه هتوحشنى رخامتك اوى يالي لي تعالى ف حـ.ـضـ.ـني ياقلبى.
ليليان: حـ.ـضـ.ـنتها وضحكت ايوه كدا. العدل اساس الملك.
فريحه: مسدت ع شعرهم. ربنا يديمكم ف حيات بعض يابنات. وبصت لعيون ميرو.
وخافت مراد يشوفها بالشكل ده لانه ع طول يسألها مريم بـ.ـنتك فيها ايه وزعلانه ليه ع طول؟
وقالت. يلا بقى ياميرو ادخلى خديلك شاور بسرعه. عشان بابي زمانه جاي يطمن عليكى.
ميرو: بتـ.ـو.تر. هو بابي هيجي امتى؟

فريحه: بابي جه فعلا وف الجناح. يلا بسرعه وانزلو. انا هروح اطمن ع تالين. وخرجت.
ليليان: اوووف الحمد لله. خالتو فريحه ما اخدتش بالها من عيونك. كنا زمنا ف خبر كان دلوقتي.
ميرو: تفتكرى مامي ما لحظتش حاجه؟
ليليان: يابـ.ـنتى بالعقل كده؟ لو خدت بالها كانت سكتت وعدت الموضوع كدا عادي؟ دي كانت هتقعد وتعيط جمبك. يلا بقى ادخلى خدى شاور فعلا عشان عينيكي حمرا اوي.
ميرو: هزت راسها حاضر.

ف الجهاز.
آدm مراد: خارج من مكتب المدير. وماشي بشبح ابتسامه بسيطه خالص ع ملامحه الرجوليه. وفتح باب مكتبه. ودخل. وفتح درج المكتب وبيطلع ملف.
الباب خبط.
آدm مراد: ادخل.
اكرم: فتح الباب ودخل. مساء الخير يا آدm يبنى. ولا اقولك حضرة الملازم. وحـ.ـضـ.ـنه بعض.
آدm مراد: ابتسم مساء الخير. حضرتك تقول الل انت عايزو. اتفضل يااكرم باشا. حمدالله ع السلامه. بقالك فتره كبيره مش باين ف الجهاز.

أكرم: حط الشنطه ع المكتب. وقعد بتعب. اااه. انت عارف بقى يا آدm يبنى اى مأموريه محدش يعرف بيها. وانا لسه راجع انهردا الفجر. ولما عرفت انك استملت شغلك. انا جيت ابـ.ـارك ليك. الف مبروك.
آدm مراد: الله يبـ.ـارك فيك.
أكرم: انا مش قادر همـ.ـو.ت وانام. ومش قادر اسوق حتى.
آدm مراد: واضح عليك التعب. ممكن تريح هنا شويه لحد ما اخلص واوصلك انا قدامي حوالى ربع ساعه وامشي.

أكرم: ههههه لا يعم الريس بتاعك مش هياخدنا احنا الاتنين بالشنطه دى. انا هاقوم اغسل وشي كدا وهفوق.
آدm مراد: اتفضل خد راحتك.
اكرم: تسلم ياحبيبى. وقام وقــلـــع الساعه والكاب وحطهم ع المكتب. ودخل الحمام.
آدm مراد: قعد ع طرف المكتب. ومسك الساعه. وأعجب بالطراز بتاعها.
أكرم: خارج من الحمام. وشاف الساعه مع آدm وابتسم وقال. ساعه نادره جدا.
آدm مراد: بإعجاب فعلا. وشكلها والتصميم عجبنى جدا.

أكرم: بتنهيده. آخر هديه من والدي الله يرحمه. وكانت غاليه عندو اوى. عارف من يوم ما لبستها. مفارقتنيش يوم واحد بقالها 5 سنين معايا.
آدm مراد: بتعجب. هي بصراحه شكلها يستاهل تحافظ عليها. اتفضل.
أكرم: اخدها. والله يا آدm انا نفسي اقولك اتفضل الساعه. لكن يهون عليا حياتى. ولا تهون عليا اسيب الساعه. ولبسها.
آدm مراد: ابتسم. تحت تشرب ايه؟

أكرم: لااا انا يدوبك اروح وانااااام. انا جيت اسلم عليك وامشي. سلملى ع ابوك وعمك فهد لحد ما اشوفهم ماشي؟
آدm مراد: هز راسه تمام.
أكرم: اخد الشنطه ولبس الكاب. يلا سلام.
آدm مراد: مع السلامه...

عند محمد عزيز.
تيم ف اوضته. من وقت ما فهد ورينو مشيو وماسك راسه من الصداع.
نور: خبطت ودخلت بابتسامه. اتفضل ياحبيبى اجمل كوباية شاى هتظبط دmاغك.
تيم: بابتسامه. تسلم ايدك يا حبيبتي.
نور: بألف هنا ياروح قلبي. المهم قولى الصداع لسه موجود؟
تيم: ماسك دmاغه. وقال لأ انا احسن بكتير جدا. البرشام جاب نتيجه.
نور: سلامتك ياحبيبى. تحب اساعدك ف حاجه؟
تيم: لا ياحبيبتي انا هشرب الشاى وانام شويه.

نور: باستغراب. هتنام دلوقتى؟ دي الساعه لسه مجتش 8.
تيم: ايوه هنام. ولو صحيت بدرى هراجع شويه. حتى اكون فايق احسن.
نور: ربتت ع ضهرو. تيمو حبيبي. انت مش عايز تقولى مالك؟
تيم: اقول ايه ياماما بس؟ انا مش عارف حضرتك عايزانى اقول ايه؟
وكمان رينو انهردا سألتني كتير جدا. وفهد وبابا من فتره.
كل ده عشان رجعت ف يوم مضايق ومشوفتش قدامي؟ عادي بتحصل.
وبعدها رجعت لطبيعتي وبقيت كويس جدا. فين المشكله بقى؟

نور: المشكله واضحه اوي ياتيم بس انت مش واخد بالك.
إن ده طبع فيك. وانك تتألــم عشان غيرك يكون مبسوط.
مش معنى اننا عودناك ع حب الناس إنك تفضل تضحي طول الوقت وتحبس جواك جـ.ـر.حك ومتقولش لحد. ده غلط.
ف فرق بين الانانيه والتضحيه. وانك تعيش حياتك بطبيعتها دي مش انانيه منك بالعكس انت كدا بتعيش العادي.
ليه سعات بحس انك جواك حمل كبير ومش قادر تتكلم. ازاى قادر تمثل القوه الل جواك دي؟

تيم: هز راسه بنفاذ صبر. ياماما ارجوكي بلاش تستنتجي من دmاغك.
انا كويس جدا صدقينى. يعنى اكدب عليكى واقولك اي حاجه عشان تقتنعي انتى وبابا؟
نور: بزعل. لأ متكدبش يادكتور. بعد اذنك. وقامت.
تيم: بسرعه مسك أيدها ايه يانورى هتزعلى من تيمو حبيبك ع اخر الزمن؟
نور: وقفت. لأ مش زعلانه. بس نفسي تريح قلبى.
تيم: بضحكه صافيه. باس ع أيدها وجبينها. والله بجد انا كويس.

كل الحكايه انى مشغول بآخر سنه. وفاضل شهرين واخلص. المفروض مفيش وقت. وده الفيصل. ولا ايه؟ وبعدين دا انتى قلقانه اكتر منى.
نور: رفعت ايدها ع خدو يعنى بجد انت كويس ومفيش اى حاجه؟
تيم: باس راسها كويس جدا. والشاى هايبرد ع فكره.
نور: ههههه خلاص اشربه ونام شويه.
تيم: طيب نورى مش زعلانه منى؟
نور: مقدرش ازعل من روحي. تصبح ع خير ياحبيبي.
تيم: وحضرتك بخير.
نور: خرجت. وقفلت الباب. وحمدت ربنا إن تيم بخير.

تيم: قعد ع طرف السرير. واخد الشاى. وبيشرب. وحط الكوبايه.
واتنهد تنهيده طويله. ورجع راسه لورا. وغمض عينيه ومسك راسه. وبيدلك فيها. وللحظه سرح. ورجع بالذاكره.
فلاش باك.
من 7 سنين.
تيم: ف اولى جامعه. وخارج من بوابة الجامعه. واتفاجي بكريم.
كريم: مساء الفل يادكتره.
تيم: بضحكه مساءك فل ياهندسه. خير ايه جابك عند طب؟
كريم: هرش ف قفاه بصراحه جاي عشانك.
تيم: بعدm فهم. جاى عشانى؟ خير ياكيمو ف حاجه حصلت؟

كريم: بحرج احم بصراحه انا عايز اروح المدرسه الثانويه.
تيم: كشر عينيه وقال اممم المدرسه الثانويه. ااه ليه بقى؟
كريم: ههههه عشان اطمن اشوف المدرسه عامله ايه دلوقتى بعد ما سبناها ههههه.
تيم: بتفكير. اوعا يكون الل جه ف دmاغى دلوقتي صح؟
كريم: بتـ.ـو.تر. بصراحه بقى ايوه. انا معجب بي ليليان.

ونفسي أشوفها وانت عارف إن آريان معاها ف المدرسه وخايف يفهم وجودى هناك غلط. وكنت عايزك تيجى معايا حبيبى يادكتره انا عارف إن قلبك كبير وهتوافق.
تيم: ابتسم بفرحه. انت بتتكلم جد ياكيمو. ليليان؟ وبعدها كشر عينيه وسأله بتحذير. ولاا انت بتحبها بجد ولا،؟
كريم: رجع راسه لورا بخــــوف ايه ياعم انت هتاكلنى ولا ايه؟
اه والله العظيم بحبها بجد اوى كمان يعنى.
تيم: هز راسه اممم تمام.

كريم: هو ايه الل اممم تمام؟ هتساعدنى اشوفها؟
تيم: رفع طرف عينيه وسأله طيب وليليان؟
كريم: بغمزه لي لي بتحبنى إن شاء الله قول يارب.
تيم: بغيره. خبطه ف جمبه اسمها ليليان يامتـ.ـخـ.ـلف.
اسمعك تقول لي لي دى تانى وخصوصاً ف الشارع كدا فاهم يالا؟
كريم: اااه. حاضر حاضر. والله انا عارف بس هي وقعت منى كدا من الفرحه.
هتساعدنى بقى ونروح. فاضل ساعه ويخرجو من المدرسه. ع فكره.

تيم: هز راسه بابتسامه ماشي بس عارف لو اتكلمت معاها ف اى حاجه صدقنى هعلقك. ليليان لسه صغيره ع الكلام ده. اجل كل حاجه وخليها تركز ف مستقبلها
كريم: متقلقش هي اصلا ماشاء الله عليها مش مديالى اي فرصه اقولها اذيك حتى.
تيم: رفع حاجبه بإعجاب. وابتسم. طبعا يبنى دي حفيدة العدوي ومش اى حد. يلا بينا.
كريم: عربيتك فين؟
تيم: هناك اهي.
كريم: طيب استنى هركن عربيتى هنا. وابقى ارجع اجيبها بعدين.
تيم: تمام.

بعد شويه. ف الطريق.
كريم: إلا قولى ياتيم باشا. انت مفيش حد ف حياتك.
تيم: ههههه لأ مفيش حد ف حياتك.
كريم: ههههه لا ياراجـ.ـل بجد والله.
تيم: ايوه ايه غريبه يعنى؟
كريم: ايوه طبعا غريبه. انت ماشاء الله عليك يعنى الف واحده تتمنى بس تقولها هاى. معقول مافيش واحده لفتت نظرك حتى.
تيم: سايق. لا وانا مش عايز من الالف دول. وملقتش الل تشـ.ـدنى ليها.

كريم: اممم ومواصافتها ايه بقى الل تشـ.ـدك دي. عينيها زرقا؟ وشعرها احمر ههههه.
تيم: ههههه لأ. انا مبفكرش بالطريقه دي. الشكل عمره ماكان مقياس للبـ.ـنت الل هحبها. انا عايز بـ.ـنت فريده من نوعها.
كريم: ازاى؟
تيم: اممم يعنى. عايزها تكون هاديه رقيقه خجوله واثقه من نفسها. تحبنى لشخصى مش لأنى حفيد عزيز أو العدوي.

عايز لما تكون معايا انسى كل حاجه حواليا ومشوفش غيرها وبس. عارف ياكيمو انا عايز اكون انا آدm وهي تكون مريم. حلم عمرى اعيش القصه دى.
بعد شويه.
كريم: اخيرا وصلنا. والبنات خارجه من المدرسه اهي. ياتري هي فين.
تيم: رفع عينيه وابتسم بخبث اممم هناك اهي ليليان هانم.
كريم: بلهفه. فين فين.
تيم: هههههههه لا صدق ياض بتحب بجد.
كريم: بغـ.ـيظ بتشتغلنى ياتيم.

تيم: عمك تيم ياض. انت ناسي إن الدكتور محمد عم ابوك. وكلمه زياده هدور العربيه وامشي بيك هههههه. وبص قدامه...
كريم: هههه ايوه فعلا انت عمى. ماشي يا، وبص ع تيم شاف ملامحه اتغيرت. اله مالك ياتيم. ووشك اتغير كدا ليه؟
تيم: بص قدامه بغـ.ـيظ. وقال مش ده ماهر ابن الوزير؟
كريم: بص عليه وشافه واقف وفاتح باب عربيه جيب. وقال ايوه هو ماهر المنياوى.
تيم: هو المفروض ف اولى جامعه دلوقتي ايه الل موقفه عند ثانوى؟

كريم: لأ منتا متعرفش انه سقط وعاد السنه. يعنى دلوقتي هو مع ميرو ف سنه تالته.
تيم: صك ع أسنانه...
كريم: فكك منه ده عيل صـ.ـا.يع وفرحان بالعربيه بتاعته. وابتسم اهى ليليان. وميرو خارجين من المدرسه.
تيم: رفع عينيه عليهم. وهز راسه تمام. لسه آريان. انت انزل نادى عليهم وانا هوصلهم للبيت.
كريم: احلا تيم اقسم بالله ههههه. والواد آريان طالع هناك اهو.

تيم: هز راسه يلا انزل نادي عليهم خلينا نمشي. ورفع عينيه وبص ع ميرو وليليان.
كريم: نزل. وشاور ليهم. وهو ف الاتجاه التانى من الطريق.
آريان: شاف كريم. و شاور وضحك. وراح ينادي البنات.
تيم: كشر عينيه ولاحظ حاجه غريبه. ماهر بيشاور لصاحبه.
وصاحبه بيشاور ع ميرو وليليان وآريان.
ميرو وليليان وآريان. بيعدو الطريق وبيضحكو.
ماهر ركب العربيه بسرعه وعينيه ع التلاته و كلها خبث.

تيم: شاف كل حاجه وحس ان ف حاجه بتحصل وقلبه اتقبض.
وفتح عينيه بصدmه. وفتح الباب بسرعه ونده بصوته كله. ارياااااااان ابعد يا ارياااااااان مريااااااام ليلياااااااان ابعدوووووووو.
آريان وليليان وميرو. بصو لبعض بعدm فهم.
ليليان شافت ماهر جاي عليهم بالعربيه. وصرخت وآريان زقها بعيد ووقعت.
وميرو بسرعه زقت آريان ولسه هتتحرك. ولكن ماهر خبطها والخبطه جت ف راسها وطارت حوالى 3 متر وكانت هتقع ع راسها ع الأرض.

ولكن تيم كان بيجري بسرعه وكان اسرع منها وجري ونزل ع الأرض مكانها وميرو وقعت ع تيم وراسها نزفت ع صدره.
تيم. بصدmه مرييييييييييييييم
فونه رن. وكانت كامليا. وفاق مش شروده
تيم: مسح وشه بايديه بتعب. ورد عليها. الو.
كامليا: ابتسمت بحب. الو. تعرف انك وحشتنى جدا. عارف انا قاعده ف التراس وبفكر فيك. بجد انا مبسوطه اوووى انك معايا ياتيمو. قصدى تيم.
تيم: عامله ايه دلوقتى؟
كامليا: اممم تمام جدا. انت عامل ايه؟

تيم: تمام.
كامليا: ضيوفك مشيو؟
تيم: ايوه.
كامليا: تيم انت لسه زعلان منى؟
تيم: لأ. وياريت متتكلميش ف الموضوع ده تانى.
كامليا: بزعل حبيبى انا اسفه والله العظيم مش هتتكرر تانى.
وعشان متظلمنيش انا بتصل عشان اطمن منك ع مريم. عامله ايه دلوقتى؟
تيم: هي كويسه.
كامليا: طيب الحمدلله. تعرف بعد ما روحت البيت قعدت مع نفسي افكر. حسيت فعلا انى مكبره الموضوع.

احم حبيبى ممكن تكلمنى عن مريم و آرين. يعنى عايزه اعرف مدا علاقتكم ببعض.
تيم: نفخ بنفاذ صبر. وده سؤال ولا استفسار ولا غيره. بالظبط؟
كامليا: والله العظيم ابدا. ولا غيره ولا حاجه. وبعدين بطل تظلمنى انا سألت نفسي لو انت معجب بحد فيهم كنت هتكلمنى انا ليه؟
وبسالك عادي جدا. بفتح حوار الكلام معاك. ولو مش عايز تقول خلاص برحتك.

تيم: آرين دي اختى الصغيره. باباها كان بيسافر ع طول مأموريات حسب شغله. ومعاه خالو مراد. وده يبقى والد ميرو. هما شغالين مع بعض. واكتر سفرياتهم مع بعض.
كامليا: اممم شغالين ايه؟
تيم: مخابرات عامه.
كامليا: اهاااا. انت قولتلى قبل كده إن خالك وجوز خالتك مخابرات. امممم يبقو والد مريم وآرين.

تيم: بالظبط كده. وانا شرحتلك عن نظام عيلتنا. وطول فترة سفرهم آرين كانت بتبقى موجوده عند جدو آدm وسعات جدو طارق. وانا بكون معاهم. حسيتها بـ.ـنتى ومسؤله منى. وكبرت قدام عينيا.
واهتمامي بيها حسيته فرض عليا. زي تيما بالظبط.

ومريم برضو طول عمرى اهتم بيها وكبرت قدام عينيا. وفرض عليا انى اهتم بيها. وكمان ليليان وبنات العيله عموما. بصي كلنا اخوات وايد واحده. ولو لاقدر الله حد وقع. وقتها بنكون ايد واحده ونقومه من تانى.
كامليا: بغيره. اممم جميل اوى. انا نفسي اشوف آرين دي.
تيم: بابتسامه. آرين دي بوبناية العيله. وتالين حاجه حلوه جدا. بنوته رقيقه جدا.
كامليا: صكت ع أسنانها. تالين مين دي كمان؟

تيم: ابتسم. تالين اخت ميرو. بصي بنات تحسي أنهم ملايكه.
كامليا: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع من الغيره. وقالت اه كلهم ملايكه. ده حتى مريم مستحملتش الخبر ووقعت من طولها.
تيم: بصوت جهوري. وبعدين معاكي بقى. احنا هنرجع لام الموال ده تانى؟
كامليا: بدmـ.ـو.ع. خلاص خلاص مقصدش.
تيم: مسح وشه بايدو. بصي مريم دي مفيش منها اتنين. ملاك ع هيئة بشر. وشيليها من دmاغك ياكامليا عشان مش عايزك تشوفي وشي التاني.

كامليا: عيطت بصمت من الغيره. وهمست ملاك ع هيئة بشر. وقالت اوكي ياتيم. سورى. انا اصلا بتكلم عادي. انت الل عصبى.
تيم: عصبى؟ وهي فين العصبيه دي؟ انا خايف عليكى من عصبيتى الل بجد. وياريت اتمنى انك متشوفيهاش.
كامليا: خلاص خلاص. اهدا بقى وغير الموضوع. تيم انت وحشتنى اوى.

بعد فتره ف فيلا العدوي
آدm مراد: راكب مكنة الريس. ودخل الفيلا. ونزل. ونده. هارون؟
هارون: جه بسرعه. تحت امرك ياباشا.
آدm مراد: مكنة الريس دي عايزها تتغسل وتتنضف. ودخلها الچراش مع المكن التانى. ومتطلعش من الچراش طول ما انا مش موجود.
هارون: هز راسه تمام ياباشا.
آدm مراد: دخل الفيلا. السلام عليكم.
كلهم ف الليفنج. وعليك السلام.
آدm مراد: سلم ع الكل. وقعد جمب فريحه. اذيك ياست الكل.

فريحه: ابتسمت بحب. الحمد لله ياحبيبى.
آدm مراد: باس راس تالين. عامله ايه ياقلبي.
تالين: بابتسامه بريئه. الحمد لله يا أبيه. حضرتك هتتعشي مش كدا؟
آدm مراد: ابتسم. ايوه. و.جـ.ـعان اوي. ياترى بقى انتى اكلتى ولا استنيتى اخوكي حبيبك.
تالين: ضحكت ببراه انا اكلت مع الكل. بس انا ممكن اكل معاك تانى عشان متزعلش.
آدm مراد: باس خدها خلاص كلى معايا اوكي.

تالين: قامت بسرعه. هروح اقول لداده زينب تجهز الاكل. وجريت من قدامه بفرحه.
آدm مراد: شاف ميرو. وملامحها بهتانه. وسكت.
مراد: همس ف ودن فريحه. مش هتقولي مالك بقى؟ وميرو فيها ايه؟
فريحه: ابتسمت بحب. انا كويسه يامراد ياحبيبى صدقنى. ومريم زي الفل.
مراد: ابتسم ليها. وبص ع آدm ابنه. وجواه قلقان عليه.
بعد شويه.

آدm مراد: اتعشي مع تالين. وكان بيأكلها كأنها بـ.ـنته. والكل متابع ومبسوط ف صمت من شخصية آدm رغم الجمود والقوه. إلا أنه مع تالين تحديدا بيكون حد تانى.
تالين: حطت ايدها ع بطنها. الحمدلله كفايه يا أبيه. اكلت كتير.
آدm مراد: طيب كلى دى وخلاص.
تالين: لأ يا أبيه. بطنى و.جـ.ـعتنى. كلها انت.
آدm مراد: حط الشوكه ف الطبق. مدام حبيبتي شبعت يبقى انا كمان شبعت.
تالين: ضحكت بفرحه. وباسته من خدو. انا بحبك اوى يا أبيه.

آدm مراد: ابتسم. وباس جبينها. وانا كمان بحبك اوى. يلا روحي اغسلى ايديكي. بسرعه.
تالين: حاضر. واتحركت.
بعد لحظات.
آدm مراد: تعالى ياميرو.
ميرو: انتبهت. وقامت نعم يا آدm.
آدm مراد: عايزك فوق. تعالى معايا.
مريم: طيب ياولاد انا اطمنت عليكم الحمد لله كلكم بخير. انا هطلع اقرأ الورد بتاعي. هتطلع معايا يا آدm؟
آدm: بص ع آدm وميرو. وقام. يلا بينا ياروحي.

ريتال: قامت بـ.ـارهاق. وانا كمان هاقوم انام. بكره ف اجتماع مهم. تصبحو ع خير.
كلهم وانتى بخير.
زين: كشر عينيه. وقام. طيب اطير انا بقى. وطلع ورا ريتال.
ريتال: دخلت الاوضه. ودخلت الحمام. تاخد شاور.
زين: دخل. وقعد ع طرف السرير يفكر ف تصرف رؤوف الجبالى.
ريتال: خرجت من الحمام. ولابسه طقم رقيق. وتجاهلت زين. وراحت عند التسريحه.
زين: انتبهه. وقام وضمها من الخلف. وقال قلبك بقى جـ.ـا.مد ع زينو ياروتي.

ريتال: بزعل. ولا جـ.ـا.مد ولا حاجه. انا بس سيباالك المساحه الل انت طلبتها.
زين: حط دقنه ع كتفها. وقال آسف. انا كنت مخـ.ـنـ.ـوق جدا. اول ما عرفت إن الجبالى اتجرا وجه لحد هنا. انا مشوفتش قدامى. وانتى نازله اسئله. ايه الل جاب الجبالى هنا.
ريتال: بزعل اسفه انى سألت. لكن انا سألت لانى كنت قلقانه زيك بالظبط.

متنساش انى نائب رئيس مجلس إدارة المجموعه. وعارفه الجبالى وأنه قد ايه راجـ.ـل طاغي. واول ما عرفت أنه جاى لحد هنا انا خــــوفت واتـ.ـو.ترت وسألتك. لكن انت زعقــ,تــلى وقولت سيبى مساحه أفكر واعرف. ف انا أسفه.
زين: لفها ليه. وابتسم. زعلك طفولى اوى ياروتي. وانا مش قصدي مساحه كبيره يعنى. هي حسبة ربع ساعه وخلاص. وغمز ولا ايه؟
ريتال: بتدراى ابتسامتها. وبصت بعيد. ومردتش.
زين: مسك دقنها ولفها ليه. وحشتينى ياروتي.

ريتال: نزلت طرف عينيها ف الارض. احم وانت كمان يازينو.
زين: بص حواليه وقال هو انتى ليه قافله البلكون والستاير ياروتي.
ريتال: ضحكت غـ.ـصـ.ـب عنها.
زين: قرب منها باشتياق كبير. وعاش معاها وقت مميز.

آدm مراد: ف اوضته. وميرو قاعده ع طرف السرير.
آدm مراد: قعد جمبها. مالك يامريم.
ميرو: بلعت ريقها بصعوبه. م. احم انا تمام. انت عامل ايه ف شغلك.
آدm مراد: لف وشها ليه. وقال كنتى معيطه؟
ميرو: بصت بعيد. وبتكابر دmـ.ـو.عها. وابتسمت بتمثيل. اخت آدm العدوى متعيطش ولا ايه؟
آدm مراد: بجديه. كنتى بتعيطى ليه يامريم؟
ميرو: هزت راسها لأ صدقنى ماعيطش ولا حاجه. احم انا بس كنت قاعده مع ليليان. واتكلمنا مع...

آدm مراد: قاطعها بجمود. وكمل. واتكلمنا مع بعض وانت عارف إن خلاص ليليان هتتجوز وتسبنى وتمشي. علشان كده عيطت. وبصلها مش كدا؟
ميرو: اخدت نفس عميق. آدm انا كويسه ارجوك صدقنى.
آدm مراد: غمض عينيه واخد نفس عميق. وهز راسه ماشي يامريم. روحي ع اوضتك.
ميرو: هزت راسها بدmـ.ـو.ع وقامت وماشيه بتعب.
آدm مراد: قام بخـ.ـنـ.ـقه. ونده عليها. مريم.
ميرو: لفت ليه بدmـ.ـو.ع. نعم.
آدm مراد: قرب منها وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه.

ميرو: غمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نزلت. وساكته
آدm مراد: سابها ف حـ.ـضـ.ـنه شويه. وبعدها طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس جبينها. خلى بالك من نفسك.
ميرو: رفعت عينيها ليه. انت بتقول كدا ليه يا آدm.
آدm مراد: بشبح ابتسامه بسيطه. مفيش انا بس عايزك تخلى بالك من نفسك. تصبحي ع خير.
ميرو: هزت راسها وانت بخير.

تاني يوم الضهر.
ف شركة الامبراطور.
ليليان: ف المكتب. وقدامها ملفات كتير جدا. ومشتغلتش من الصبح. ونفسها تعيط من كمية الملفات. ومره واحده. اعاااااااااا. انا كان مالى ومال الشغل انا عايزه كريم. اعااااااا فينك ياكيمو. وبصت للملفات.
واخدت واحد وفتحته. وقرأت. ده ملف بأسماء الموظفين من 3 سنين؟ اه.
وده ملف شامل بمصنع الاجهزه الكهربائيه؟

اه وايه المطلوب منى بقى؟ اعاااااااا. ليه كدا يا آريان انا عملت فيك حاجه وحشه؟
دانا اختك حتى اعااااااا. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. يارب كوتش العربيه بتاعتك يفرقع وتروح ف مواصلات وتكون البلد زحمه. وبعدها حطت طرف صوبعها ف بوقها. وقالت بتأنيب ضمير. لأ لأ. يارب متستجش منى. آريان اخويا حنين عليا.
اه ويارب يرجع البيت بالسلامه يا آريان قلبى انت.

تؤ بس الشغل كتييييررر اعااااااا. انا عايزه بابا آدm اعااااااا. وفونها رن. وجابته من ع المكتب. وشهقت بسعاده وصرخت بهمس كررييييييم. وردت بسرعه وحطت أيدها ع قلبها. الو؟
كريم: بسعاده. الووو ليليانو. اذيك ياحبيبتى؟
ليليان: بحرج. انا كويسه احم. اذيك انت ياكريم؟
كريم: كريم وحش من غيرك ياليليانوو بس هانت اهي.
ليليان: بزعل عليه. مالك ياكريم انت مش مرتاح ف الجيش؟

كريم: ههههههههه إلا مرتاح طبعا. طيب عارفه صحابى اهم ماسكين ليا المروحه. يابـ.ـنتى احنا ف جنه. هههههههههه.
ليليان: بانبهار. واو بجد طيب الجيش طلع حلو اوى اهو.
كريم: يسلام. طبعا. انا مش عايز احكيلك اكتر من كده. انتى ممكن من الل انا هاقوله تتطوعي هههههههههه.
ليليان: بعدm فهم. لكن قالت مصطفى بيقول انك عايش هناك برحتك. وكل واحد ليه اوضه خاصه وحمام خاص.

كريم: هههههههههههه اه وجاكوزي. اسكتى ياليليان متجبليش سيرة الواد ده.
ليليان: بابتسامه. حاضر. انت كويس يعنى؟ قدامك قد ايه وتخلص الجيش؟
كريم: خلاص ياحبيبتى انا هخلص الخدmه بتاعتى كمان شهرين. وبعد كده ارجع ع بيتنا بقى. وافوق كدا. وشهرين كمان ونتجوز. انتى وحشانى اوى من دلوقتي.
ليليان: اتـ.ـو.ترت. احم، ومردتش.

كريم: ليليان انتى مراتى مابقولش حاجه غلط. ردي عليا ريحي قلبى مش هيبقى مصطفى والجيش وانتى. قولي اى حاجه عشان خاطر كريم.
ليليان: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت بحيره. احم طيب. طيب انا هقولك حاجه وهقفل بعدها اوكي ياكريم؟
كريم: بابتسامه اوكي يقلب كريم.
ليليان: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع وقالت ع فكره انت وحشتنى اوى اوى ياكريم ونفسي أشوفك. وقفلت بسرعه.

كريم: ابتسم بحب كبير. واخد نفس عميق. وانتى اكتر يقلب كريم. وطلباتك أوامر. هشوفك بكره. ودي مفاجأتى ليكي.
ليليان: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت وقالت هانت يالي لي. كلها شهرين وتشوفي كريم قدامك.
الباب اتفتح وكان آريان داجل بهجوم...
ليليان: بخضه بسم الله الرحمن الرحيم ايه ايه ف ايه؟
آريان: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ وقرب من وشها.
ليليان: بلعت ريقها بصعوبه ورجعت راسها لورا. ايه يا آريان انت هتتحول ولا ايه؟

آريان: كشر عينيه وهز راسه ليها. واتعدل. ورفع سماعة الفون. واتصل ع الارشيف.
وقال بجمود. الوو. ايوه يا استاذ عبدالهادي. ابعت كل ملفات المبانى الجديده حالا ع مكتب انسه ليليان العدوي.
ليليان: شهقت بصدmه وفتحت عينيها ع الاخر. نهار اسو، ملفات ايييييه؟
آريان: بسرعه وقفل. وبص لليليان. وقال بغـ.ـيظ مكبت انا بقى هعرفك تدعي عليا ازاى. وتدلعي ف شغلك.

ليليان: بتـ.ـو.تر. بصت حواليها وقالت اهدا ياوحش الكون انا مقصدش ا. انا.
آريان: قرب من وشها بتريقه. انا عايزه كريم. انا عايزه كيمو. انا عايزه بابا آدm. وتدعي ع اخوكي؟ مااااشي ياليليان هانم اووووكي.
ليليان: بدهشه هو لسه ف كاميرات ف مكتبي اعاااااااااا. حـ.ـر.ام عليك يا آريان اعااااااا.
آريان: حط ايديه ف جيبه وقال انتى لسه شوفتى حاجه.

انا من الصبح مراقبك. وانتى كل شويه تفتحي ملف وتقفليه وتقومي تنامي ع الكنبه وتقعدى تاكلى مصاصه وانتى قاعده ع المكتب وحركات العيال دى. وزعق ده كدا مش شغل يا ليليان.
ليليان: حطت ايديها ف جمبها بغـ.ـيظ. ع فكره بقى انت متزعقليش. وبعدين الملفات كتير جدا عليا. وكملت بزعل طفولى مش انا اختك حبيبتك. هتساعدنى ثح ثح.
آريان: بجديه. خبط ع المكتب اخوكي ده ف البيت هنا شغل ومسؤوليه.

جدك آدm ساب كل حاجه امانه بين أيدينا. وماينفعش شغل العيال ده. ياتشوفي شغلك ياتقعدي ف البيت.
ليليان: اتخضت وعيطت.
ريتال: دخلت بسرعه ايه ف ايه ياولاد. صوتك عالى ليه يا آريان؟ وقالت بدهشه ليليان انتى بتعيطى؟
ليليان: اخدت الشنطه بنرفزه. انا مروحه.
ريتال: استنى بس هنا. ف ايه مـ.ـا.تفهموني؟
آريان: انا هقول لحضرتك. الانسه ليليان مش شايفه شغلها كويس.

طلبت منها تراجع ع الملفات الموجوده وتقارنها بالملفات الل متثيفه ع اللاب توب. ومن الصبح مخلصتش ولا ملف.
ليليان: بدmـ.ـو.ع انا فعلا مشتغلتش انهردا. انا اصلا زعلانه إن بابا آدm مش موجود معانا. ومش عارفه اشتغل. وفيها ايه يعنى الدنيا متتهدتش.
آريان: زعق لا اتهدت يا ليليان. اتهدت.

وانا قولتك قبل كده إن جدك ساب كل حاجه امانه بين أيدينا وماينفعش نهملها لمجرد انه مش موجود. تعبانه كان ممكن تطلبى اجازه ولا كلامي غلط يا ماما؟
ريتال: بصت ل آريان بلوم. ولفت لليليان. ومسحت دmـ.ـو.عها. وابتسمت بتمثيل.
اخوكي عندو حق يالي لي. متزعليش منه هو خايف ع مصلحة المجموعه. انتى عارفه إن جدك ديما بيرفع مستوى المجموعه. مش عايزين اول ما يسلمنا كل حاجه نهملها.

ليليان: بعـ.ـيا.ط هستيرى. وشقهات. والله يامامي. ا. انا. ا. نا، وعيطت اكتر. وقالت أنا عايزه ارجع البيت انا عايزه بابا آدm. وا. انا دلوقتي هقدm استقالتى. وجت تمشي بسرعه.
آريان: اتصـ.ـد.م من عـ.ـيا.ط أخته بالطريقه دي. وشـ.ـدها من ايدها قبل ما تخرج. استنى هنا رايحه فين؟
ليليان: بشهقات لو سمحت سبنى. وانا مش هتكلم معاك تانى. والمجموعه عندك سبتهالك. وشكرا جدا.
ريتال: ربعت ايديها وواقفه مخـ.ـنـ.ـوقه.

آريان: طيب اهدى حقك عليا. يابت انا عايزك تكونى شاطره والكل ف الكل ياهبله انتى.
ليليان: ...
آريان: ابتسم ليها. طيب خلاص متزعليش منى. انا اضايقت منك عشان مش قادره تفهمي إن دي شركه. يعنى اى إهمال صغير يرجعنا للصفر.
ولو لاقدر الله حصل اهمال مش عايزه يكون منك انتى. ودي شركه مش لعبه يا ليليان.
ليليان: بزعل طفولى. بس انا مقصدش كل ده. وبعدين بابا آدm لو عرف انك زعقــ,تــلى مش هيسكت.
ريتال: ابتسمت بصمت.

آريان: حاوطها من كتفها بمرح. واهون عليكى تشوفي اخوكي وهو بيتبهدل عشان سياتك.
ليليان: هزت راسها ايوه تستاهل يا آريان عشان أنا هونت عليك وزعقــ,تــلى لاول مره. شكرا جدا بجد.
آريان: بضحكه. الله يخربيت كدا. تعالى وضمها لقلبه حقك عليا بقى. وانا هصالحك بطريقتىى.
ليليان: ازاى؟
آريان: هعزمك ع بيتزا ف مكتبى ايه رايك؟
ليليان: الشنطه وقعت منها وسقفت بفرحه وااااو بجد انت اسطوره وأحلا اخ ف الدنيا كلها.

ريتال: قربت منهم. طيب ربنا يهديكم. واول واخر مره اشوف المنظر ده قدامى.
ليليان انتى لازم تثبتى نفسك ف الشركه بكفائتك. وتسمعى لكلام آريان أولا هو رئيسك ف الشغل.
ثانيا ماينفعش لعب العيال الل انتى بتعمليه ده.
وانت يا آريان اول وآخر اشوفك أو اسمعك بتزعق لأختك. وبالطريقه دي.
واحمدو ربنا إن ابوكو ف الفرع التانى والا مكانتش هتعدى ع خير. انتو فاهمين؟
ليليان: بحرج سوري يامامي حاضر.
آريان: اطلبلك بيتزا مع ليليان؟

ريتال: لأ شكرا. عطلتونى عن شغلى بعد اذنكم. وخرجت.
آريان: خبط ليليان ع راسها. تاكلى وتشوفي شغلك بجد انتى فاهمه؟
ليليان: اااه حاضر حاضر. بس قولى اومال فين استاذ عبهادي؟
آريان: ههههههههه عبهادي؟ انا متصلتش ع حد يارخمه. يلا كملى شغلك وانا هطلب الاوردر وابلغك اوكي.
ليليان: امممم اووووكي.

فيلا العدوي.
ف جناح آدm.
مريم: يعنى الل اسمه الجبالى وابنه ده. كانو جايين بيعتذرو بس؟
آدm: ايوه ياروحي. ودي تانى مره تساليني. مش مصدقانى ولا ايه؟
مريم: بنفي. ابدا والله انا مصدقاك طبعا. بس انا كنت قلقانه عليك اوى انت وزين امبـ.ـارح.
آدm: اممم قلقانه ليه؟ جوزك سبع ولسه فيه يحارب.
مريم: طبعا. انت زين الرجـ.ـال. وربنا يحفظك لينا.

آدm: تسلميلي ياروحي. بس مكنش ليه لازمه تتكلمى قدام مراد امبـ.ـارح وتقولى إن الجبالى جه هنا.
مريم: بحرج اسفه والله ياحبيبى انت منبهتش عليا. ولو كنت قولتلى مكنتش قولت حاجه خالص.
آدm: ابتسم وحاوطها من كتفها. ياروحي انتى تعملى الل انتى عايزاه.
مريم: تسلم لقلبى. ويسلم كلامك الحلو ليا.
آدm: قوليلى ميرو فين؟
مريم: ميرو قالت إنها معندهاش جامعه انهردا. وهتروح المستشفى عند محمد تتدرب شويه. وتاخد خبره.

آدm: بص ف الساعه. وقال مقالتش ليا حاجه زي دي؟
مريم: لأ ماهي خبطت الصبح وجابت القهوه بتاعتك. وانت كنت لسه نايم.
وقالتلى اقولك. معلش بقى راح عن بالي. هههههههه الذاكره بتضيع.
آدm: باس راسها بعد الشر عليكى ياروحي. متقوليش كدا.
مريم: تسلم لقلبى.
ف غرفة آدm مراد.
آدm مراد: جهز نفسه للمهمه. ومقالش لحد عشان بيكره لحظات الوداع.

وسلم عليهم وقت الفطار عادي. ودلوقتي لبس بنطلون اسود وتيشرت اسود. ولبس الشنطه. وخارج من الاوضه. ونازل ع السلم. ووقف بخـ.ـنـ.ـقه. ومسح وشه بايديه. وحط الشنطه. ورجع تانى. وخبط ع جدو.
آدm: ادخل.
آدm مراد: دخل. باس ع راس مريم. وايد آدm. وقال أنا خارج.
مريم: ابتسمت ربنا يستر طريقك يبن قلبى.
آدm: رايح الجهاز؟
آدm مراد: بحيره. شغل. خارج رايح شغل مهم.
آدm: بصله. ف سؤال.
آدm مراد: بتفهم هز راسه ليه ايوه.

آدm: اتنهد بزعل. لكن ما باليد حيله. وقال انزل واستنانى ف المكتب.
آدm مراد: هز راسه تمام. وخرج بسرعه. لانه بيكره الضعف.
آدm: ابتسم بتمثيل. حبيبتى. هنزل المكتب شويه وطالع تمام.
مريم: ماشي ياحبيبى. وانا هطمن ع ميرو. اشوفها هتخرج امتى.
آدm: نزل. ودخل المكتب.
آدm مراد: واقف وباصص من الشباك. وحاطط ايدو ف جيبه.
آدm: قفل باب المكتب.
آدm مراد: انتبه. ولف لجدو.
آدm: وقف قدامه. وقال فريحه عارفه انك مسافر؟

آدm مراد: لأ. وياريت محدش يقولها.
آدm: ليه؟
آدm مراد: حضرتك عارف انى مبحبش لحظات الوداع.
وعارف يعنى ايه ابويا يسبنى ويسافر. ومش عايز امي واخواتى وخصوصاً حضرتك وماما مريم تتو.جـ.ـع.
آدm: هز راسه. المأموريه فين؟
آدm مراد: سنغافوره.
آدm: بزعل. ربت ع كتفه وقاله اسمع يا آدm. انا عارف انك راجـ.ـل يعتمد عليه.
وعارف انك تقدر تحارب جيش كامل. وكمان واثق ف قدراتك. لكن خلينى اقولك شوية حجات هتنفعك ف التحريات.

آدm مراد: بتركيز. اتفضل سامعك.
آدm: اهم حاجه قبل عضلاتك عقلك.
لازم تشغل عقلك. وعينيك لازم تكون مفتوحه ليل ونهار.
متأمنش لأى حد. شغلك بيعتمد ع الأسرار ولازم تحافظ عليها.
لو بتسمع للعدو. ركز جدا ف كلامه. وهتلاقى الدليل من خلال كلامه.
واي حاجه مهما كانت صغيره أتأكد انها هتوصلك للحقيقه.
عارف القلم ده يا آدm؟ ممكن يكون موجود عليه دليل فك الشفره.

الورقه دي لو عليها رسمه أو حرف مـ.ـا.تستهونش بيها. ده اكيد مفتاح للغز بيكون كبير.
خلى عينيك ف وسط راسك. وخليك بعيد عن العدو بمسافه مناسبه.
واشتري ومتبعيش. خد للاخر. متهجمش غير للضروره.
حافظ ع نفسك. اوعى تستخدm نفوزك لظلم الناس.
انت عارف إن الدنيا ديما دواره.
حسيت انك تايه أسجد وادعي ربك وهو هيدلك ع الطريق.

حاسس بالاحتياح والمساعده. كلمنى. انا وانت بنفهم بعض حتى بالنظره وبنبرة الصوت. خليك مع الله. فاهم يبنى.
آدm مراد: هز راسه فاهم. وشكرا جدا ع دعمك ليا.
آدm: بيكابر دmـ.ـو.عه. وهز راسه. استودعتك عند الله
آدm مراد: غمض عينيه بخـ.ـنـ.ـقه. بابا لو سمحت مش عايز حد يعرف حاجه غير بعد ما امشي.
آدm: اتنهد. وربت ع كتفه. اطمن. وبالتـ.ـو.فيق.
آدm مراد: هز راسه إن شاء الله. وباس ع ايد جدو. وخارج.
آدm: هتروحلها؟

آدm مراد: بشبح ابتسامه. من بعيد.
آدm: ابتسم. ارجع بسرعه.
آدm مراد: لا إله إلا الله.
آدm: سيدنا محمد رسول الله.
آدm مراد: خرج بسرعه علشان مايضعفش.
آدm: بص عليه من الشباك. وبص للسما. ودعا ربه انه يحفظ وديعته.
ساره: اتصلت ع آدm.
آدm: الو.
ساره: بابتسامه. الو عمو آدm اذي حضرتك.
آدm: انا تمام. انتى اذيك يا ساره يابـ.ـنتى.
ساره: انا كويسه الحمد لله. بس زعلانه جدا من حضرتك.
آدm: ابتسم. معلش هي كانت زياره سريعه كدا.

ساره: لاا معلش لازم تعوضهالى. بقى انا ارجع البيت امبـ.ـارح. يقولى عمك آدm وطنط مريم كانو هنا وبيسلمو عليكى. لأ انا بجد زعلت. دى حتى طنط مريم وحشانى جدا.
آدm: ابتسم. إن شاء الله هعوضهالكم. وبعدين انتى جايه انتى ومالك انهردا ولا ايه؟
ساره: ايوه فعلا. آسر قالى امبـ.ـارح. لكن معلش حضرتك لو نبذه مختصره بس لان عقلى مشغول من وقتها.

آدm: تمام. انتى عارفه إن عمك جاسر شغال لوحدو و الحمل تقيل عليه. وتعب وآن الأوان انه يستريح. واسر ابنك ما شاء الله عليه عندو شغف وطموح لحمل المسؤوليه دي. لكن مش هيقدر يشيل المسؤلية غير وانتى ومالك جنبه. وعشان كده كنت بقترح إنك تعملى دmج لشركتك مع مجموعة الصاوى. وانتى ومالك تديروها. مع مساعده آسر وبكدا كل الأطراف اتراضت.
ساره: بانبهار للفكره. وقالت بجد فكره هايله ياعمو.

ميرو: بتحاول تستوعب إن تيم خلاص صفحه ولازم تتقفل. وتبص لمستقبلها. وقامت لبست فستان رقيق لونه زيتى. وحجاب رقيق. وخارجه من الاوضه بتعب.
مريم: قابلتها ف الطرقه. حبيبتي انتى نازله دلوقتي؟ انا كنت جايه اطمن عليكي.
ميرو: هزت راسها ايوه يا ماما. هروح دلوقتي عشان ارجع بسرعه.
مريم: طيب ياقلبى طريق السلامه.
ميرو: باست ع أيدها. بابا آدm فين عشان اسلم عليه؟
مريم: ف المكتب. وخلى بالك من نفسك ياحبيبتى.

ميرو: هزت راسها حاضر. بعد اذنك. ونزلت. وخبطت ودخلت. حبيبى عامل ايه انهردا؟
آدm: انتبه من شروده. وقرب منها وابتسم ومسد ع حجابها. ايه القمر ده؟
ميرو: ميرسي جدا يا اجمل بابا ف الدنيا.
آدm: رايحه المستشفى؟
ميرو: ايوه. خالو محمد طلب منى كتير. وكمان عمتو نور وانا مش عايزه ازعلها منى. وقولت اشغل نفسي واتدرب عملى معاهم هيكون أفضل ليا.
آدm: ماشي ياحبيبتى. شاهين هيوصلك.
ميرو: حاضر ياحبيبى.
آدm: ف رعاية الله.

ميرو: باست ع ايدو. وابتسمت بحب وخرجت.
آدm: غمض عينيه واتنهد بتعب. وفكره مشغول باحفاده. ورد فعل مريم. وفريحه. وأخواته بعد ما يعرفو بسفر آدm.
احمد: ايه ياحياة. ما انتى ماشيه مع واحد غيرنا اهو. يعنى واحد زي اتنين. ولا ايه ياقمر.
تيم: ف العربيه. وراجع ع البيت. وفونه رن. وكانت نور. ورد. الو.
نور: الو. تيم يحبيبى انت فين كدا؟
تيم: أنا ف الطريق جاى ع البيت ياماما.
نور: بحيره. طيب انت عندك حاجه مهمه يعنى؟
تيم: لأ مانتى عارفه ان معنديش محاضرات انهردا. والچيم بليل. خير ياحبيبتى انتى محتاجه حاجه؟
نور: ايوه انا عايزه منك تعمل مشوار ضروري.
تيم: كشر عينيه بعدm فهم. خير مشوار ايه؟

نور: عمك أشرف الدكتور كتبله علاج مهم ونسى الروشته مع باباك. وانت عارف إن محمد ف المستشفى من الصبح بدرى.
ومريم عزيز هترجع من الصيدليه متأخر. ومصطفى ف الجامعه. وكر.
تيم: قاطعها. بس بس ياماما ايه كل ده؟ انا عارف كل ده. وكمان عرفت انتى عايزه ايه خلاص. قوليلى اسم العلاج ايه. وانا هجيبه وا. اوصله لعمى.
نور: بسعاده. تسلملي ياروح قلبي. اسمع بقى هما 3 انواع. (، ) تمام كدا؟

تيم: تمام ياحبيبتى. هعدي عليه العلاج. واطمن عليه وهرجعلك ع البيت.
نور: توصل بالسلامه ياقلب ماما. مع السلامه.
تيم: مع السلامه ياحبيبتي. وقفل. وماشي ف الطريق. وركن العربيه. ونزل دخل الصيدليه. واشتري العلاج. وركب وغير مساره لفيلا عزيز.

ف الجامعه.
مصطفى: خارج من المحاضره. ورايح ع الكافتيريا. وبيدور ع چود. وقال البت دى راحت فين؟ انا يدوبك خرجت وراها من المدرج.
سعيد: بينادي عليه. مصطفى. مصططططفىىى. يادرش.
مصطفى: لف. ايه ياعم بتنادي ع بتاع فول. ادينى فرصه ارد سامعك انا.
سعيد: اعلش بقى. ماشوفتش سامح؟
مصطفى: بغـ.ـيظ. لا ماشوفتش سيادته.
سعيد: اله. انا مش عارف مالك مش طايقه ليه؟ دي ماكنتش ست ناديه دي عشان تكره صاحبك بسببها.

مصطفى: وقف بغـ.ـيظ. بقولك ايه اولا كدا اسمها كوثر مش ناديه. تانى حاجه. هو اصلا عمرو ما كان صاحبى. هو بس لازق لينا وهو عارف أنه مش مرغوب فيه. وبعدين كوثر دي تخصنى انا مش هو انت فاهم؟
سعيد: طيب بس بس اهدا ياعم صاصا مش كدا. ويسيدي كوثر هانم. اهو مبسوط كدا؟
مصطفى: بيدور ع چود. وقال عادي.
سعيد: طيب ايه رايك بعد المحاضره التانيه. نخرج مع الشباب شويه.

مصطفى: اممم مش عارف. هشوف لو معندناش اي مشوار. هروح معاك. واطلع اشوف كوثر بالمره.
سعيد: هرش ف قفاه وقال. احم ع فكره انا. عرفت من سهام أن كوثر. امبـ.ـارح كانت عايزه ترسم. ولما سهام رفضتت. بقت زي المـ.ـجـ.ـنو.نه. وكـ.ـسرت قلام كتير. وقطعت كتب وكانت متعصبه جدا.
مصطفى: بدهشه طيب ومتصلتش عليا ليه يبنى ادm انت وكنت روحتلها. وتكـ.ـسر قلام ليه وكمان ترسم؟ ليه هي لسه صغيره؟ اوووف. كوثر دي مجننانى اوي.

سعيد: بصراحه هي مجننه الكل. وكمل بغمزه. اه ومبتحنش غير ليك انت وبس. يابختك ياعم. نفسي ترضى عليا انا كمان.
مصطفى: ولا فكك مني ومنها. انت عارف ظروفها. وإن ابوها وامها اترحلو بره مصر. ومش زنبها كل الل حصل معاها ده. وبقولك ايه. انا رايح الكافتريا اشرب اي حاجه. هتجي معايا ولا تخلع.
سعيد: لا يعم جاي. يلا بينا.
مصطفى: دخل الكافتريا. وشاف تربيزه فاضيه. وحط الكتب والأوراق عليها. وراحو يشترو.

بعد كدا. راجع ومعاه الحاجه الساقعه. وشاف 3 شباب قعدو ع التربيزه بتاعته.
سعيد: بقلق. ولا يامصطفى. العيال الل قعدو ع التربيزه دول صيع. احنا نسيبلهم التربيزه ولو خلونا ناخد الكتب بتاعتنا يبقى كويس وكتر خيرهم والله.
مصطفى: اه ونبوس أيديهم كمان. انت عبـ.ـيـ.ـط يلا.
سعيد: انت الل عبـ.ـيـ.ـط. انت مش شايف شكلهم الواحد قدي مرتين ولا الوشم الل ع ايديهم. انا هخلع انا. ومش عايز الكتب. وياروح مابعدك روح سلام. ومشي.

مصطفى: بصله باشمئزاز. وقال عيل جبان. بس انا بقى مابخافش وعليا وع اعدائى. دول هيمـ.ـو.تو انهردا.

ف الطريق.
تيم: اتصل ع نور وقالها انه جاب العلاج وربع ساعه هيكون عند عمه. وقفل. وشاف كامليا بتتصل. ورد الو.
كامليا: بضيق حقيقي. الو ايوه يا تيم انت فين؟
تيم: بعمل. مشوار مهم.
كامليا: مشوار ايه ممكن اعرف؟
تيم: مش كل حاجه لازم ت عـ.ـر.فيها ياكامليا.
كامليا: بغـ.ـيظ طيب انت مجتش الجامعه ليه انا بدور عليك من بدرى.
تيم: معنديش محاضرات انهردا.
كامليا: بغـ.ـيظ اكبر. طيب مقولتليش ليه امبـ.ـارح ياتيم.

تيم: بنرفزه. هو انا كل خطوه هقولك عليها. وبعدين انتى مسألتيش عشان اقولك.
كامليا: بزعل اله مالك ياتيم. انا حاسه انك مخـ.ـنـ.ـوق منى. وامبـ.ـارح برضو بقولك وحشتنى قولتلى انك مصدع وعايز تنام.
تيم: نفخ بنفاذ صبر. ايوه فعلا لانى كنت مصدع جدا.
وبعدين لما انتى تقولى بحبك ووحشتنى منتظره منى اقولك ايه؟
وانا قولتلك قبل كدا إن ده ماينفعش غير بعد الجواز. قولتليى موافقه بس انا هقولك وانت متقولش ومتردش عليا حصل ولا لأ؟

كامليا: نفخت بغـ.ـيظ. حصل ياتيم. حصل بس انا وقتها قولت كدا. وقولت ممكن بعدين انت تتغير وتقولى بحبك حتى.
تيم: هز راسه لأ ماينفعش.
كامليا: كشرت عينيها. ليه ماينفعش ياتيم؟ ومتقوليش حلال وحـ.ـر.ام.
تيم: لا هقولك ياكامليا. لانه فعلا حـ.ـر.ام. وانا قولتلك قبل كدا. وقولتلك لو تفتكرى اول مره قولتليى فيها بحبك انا قولتلك اولا حـ.ـر.ام. وثانيا تربيتى تمنعنى.

كامليا: بحـ.ـز.ن. ع الاقل ممكن مره تغلط غـ.ـصـ.ـب عنك وتقولى حتى وحشتينى. انت عمرك ما لمست أيدى ياتيم انا بجد محتاره.
تيم: بتعجب. لا والله؟ محتاره عشان أنا محترم وملمستش ايدك؟ محتاره عشان مابتعداش حدودي معاكي؟ محتاره عشان بنفذ اصول دينى؟ بجد تفكيرك غريب جداً.
كامليا: بتريقه. ولما شيلت مريم هانم وهي مغمى عليها. ده مش حـ.ـر.ام؟

تيم: بنرفزه. لأ مش حـ.ـر.ام ياكامليا. مش حـ.ـر.ام. انا اولا الناس بيها ف وقت زي ده. ولا كنتى عايزه منى اقف اتفرج واخلى الغريب يشيلها. والآخر مره هحظرك فيها. شيلى مريم من تفكيرك ياكامليا.
كامليا: بغيره. هو انا ليه كل حاجه تخص ست مريم تزعقلىى؟
تيم: زعق. لان كلامك مستفز جدا ع فكره. ومريم مش موجوده معانا دلوقتي عشان تتكلمى عليها.

انا كنت بتكلم معاكي عادي جدا. انتى كل مره مصممه تتدخلى مريم ف وسط الكلام. وعشان انتى عارفه انى هتنرفز لما تتكلمى عن حد يخص عيلتى هضايق. ورغم كل ده. ورغم انى شرحتلك طريقة تربيتنا كلنا مع بعض. لكن انتى مصممه تقولى حجات تنرفزني.
كامليا: بغـ.ـيظ. يسلام انت مش ملاحظ انك اليومين دول متعصب عليا جدا. هو انا مش من حقى اغير عليك يادكتور ولا ايه؟

تيم: بتنهيدة تعب. تانى ياكامليا؟ تانى هتغيري من مريم؟ انتى عايزه ايه بالظبط؟
كامليا: غمضت عينيها بنرفزه. وحاولت تتكلم بهدوء. سورى ياتيم متزعلش منى. انا...
تيم: قاطعها، كامليا انا داخل ع كامين هقفل دلوقتى وهكلمك بعدين. مع السلامه.

كامليا: شهقت بزهول. بتقفل ف وشي ياتيم؟ وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. اااه ست مريم الملاك. ونفخت وبعدين ف غبائك ده ياكامليا؟ اووووف نفسي تهدى شويه. ماهو لو بيحبها هيكلمك انتى ليييييه؟ وبعدها ابتسمت. ايوه تيمو حبيبي بيحبنى انا وبس. وهبعتله مسج دلوقتي أقوله انا اسفه.

ف نفس الوقت عند المدرسه.
آرين: خارجه من المدرسه. وواقفه مستنيه آركان.
حياة: خارجه. اوووف الجو حر انهردا جدا.
آرين: ههههه معلش هنعمل ايه بقى. انتى عارفه آخر السنه. + وينفورم المدرسه. وكمان مستر رمضان ابو العلمين هههههههه.
حياة: بتقلدو. اقعدى يختى انتى وهي.
آرين: بتكمل. اقعدي ياشملوله هههههه
حياة: هههههههه. اسكتى يا آرين بضحك جدا ف وقت الفسحه أول مايجرى ورا الولاد ههههه.

آرين: بيفكرني بفيلم كرر لما كان بيجرى ورا العيال ع البحر هههههههههههه.
حياة: هههههههه انتى مشكله. اوووف هو آركان اتاخر ليه؟
آرين: بصت ع المدرسه امم مش عارفه بتصل عليه مردش وفونه اكيد صامت. كدا كدا لسه الباص مجاش.
شاب: جه. مساء الخير يا انسه حياة.
حياة: خافت. واتـ.ـو.ترت. ووقفت جمب آرين.
آرين: جواها خايفه. لكن مثلت القوه. ومردتش. ومسكت ايد حياة واتحركو خطوتين بعيد عنه.

حياة: بقلق. آرين مين ده؟ وعارف أسمى منين؟
آرين: بحيره معرفش. ممكن يكون معانا ف المدرسه وسمع اسمك. ايوه بصي هو من المدرسه ولابس الينفورم بتاعنا.
حياة: شهقت بخــــوف. الحقى ده جاي علينا.
آرين: بصي مترديش عليه. وآركان اكيد هيجي دلوقتي. ونمشي ع طول.
الشاب: جه ايه ياجماعه مالكم خايفين منى ليه؟ انا مبعضش والله. انا اسمي احمد ف تالته ثانوى. وعايز اتعرف وبص ع آرين بمعاكسه صامته وغمز ليها.

حياة: بتـ.ـو.تر. لو. لو سمحت امشي من هنا احنا مبـ.ـنتعرفش ع حد.
احمد: ليه بس ياقمر. بصي شايفه العربيه الجيب الل هناك دي؟
حياة: بخــــوف بصت ع العربيه. وكان فيها شابين كمان وواضح عليهم انهم ف الجامعه.
آرين: شافت العربيه. وخافت وقبضت ع ايد حياة.
حياة: بدmـ.ـو.ع. لو ما مشيتش من هنا. انا هدخل لمدير المدرسه.
احمد: ههههههههه المدير دلوقتي ف البيت احنا خارجين من شويه.

وهو بيمشي قبلنا. المهم بقى عايزك تفكى انتى وهيا. انا عارف انك اسمك حياة لكن البدر الل قدامي ده معرفش اسمها. ممكن اعرف. ويارب تكوني من حظي انهردا.
آرين: بغـ.ـيظ. انت انسان مش محترم. واتفضل امشي من هنا. وكلمه زياده انا...

احمد: قاطعها، بس بس ياقطه. براحه. بصي انا هقولك الحقيقه. اصل بصراحه البنات بتاعتنا مجتش انهردا. وانا عليا فلوس للشباب دي. وهيحصل مشكله ليا لو ماجيتوش معانا. ومفيهاش حاجه لما نقضي مع بعض وقت ظريف.
آرين: قلبها دق بخــــوف. لكن استريحت نوعا ما لما شافت آركان. وجريو عليه.
آركان: شافهم خايفين. وسألهم بقلق. مالكم يابنات ف ايه يا آرين؟
آرين: بلعت ريقها بصعوبه. مفيش حاجه. يلا نمشي من هنا.

آركان: طيب ماشي بس قولى مالك. وشك اصفر ليه كدا. مالكو ياحياة.
حياة: بخــــوف الولد الل جاي علينا ده. بيعاكسنا وعايزنا نروح معاهم ف العربيه الل هناك دي.
آركان: بص ع العربيه وشاف فيها ولدين وكمان التالت جاى. واركان مهما كان لسه صغير. وجواه خايف ع أخته. وقال متخافوش. تعالو الباص وصل يلا.
آرين: بتـ.ـو.تر. انت اتأخرت ليه؟
آركان: عينيه عليهم. وقال المستر منزلناش غير لما خلص شرح الدرس. تعالو.

احمد: ايه ياحياة. ما انتى ماشيه مع واحد غيرنا اهو. يعنى واحد زي اتنين. وبص ل آرين ولا ايه ياقمر.
آركان: قبض ع ايديه. مـ.ـا.تحترم نفسك ياجدع انت. وشوف انت رايح فين؟
احمد: طيب هحترم نفسي ياشبح بس الموزتين دول يلزموني.
آركان: اتنفس غـ.ـيظ. وحدف الشنطه. لااا دانت عايز تتربي بقى. وهجم ع احمد يضـ.ـر.به.
آرين وحياة صرخو وعيطو.
احمد: ضـ.ـر.ب آركان بوكس. وقال وحيات امك لاخدهم وهزبطهم كمان.

آركان: اتحول من الكلمه. وصك ع اسنانه وقال بغـــضــــب. وحيات امي انا بقى لاربيك. ومسك راس احمد وخبطه روسيه مره واتنين وتلاته ورا بعض.
الشابين ف العربيه. بيشربو سجاير. وسنهم اكبر من احمد. وشافوه آركان نازل فيه ضـ.ـر.ب. ونزلو بسرعه.
آركان: بيضـ.ـر.ب ومش شايف قدامه.

آرين: بتترعش وعيطت. وشافت الشابين نزلو من العربيه. وصرخت بخــــوف كبير ع آركان. وشافت الناس خايفه تقرب من الخناقه. وبسرعه. طلعت الفون برعشه وبتفتح الباسورد واتلخبطت فيه.
حياة: صرخت الحقى دول هيضـ.ـر.بو اركاااااان.
آرين: دmـ.ـو.عها نازله برعـ.ـب. وفتحت اخيرا الباسورد. وجابت رقم فهد.
حيااة: شهقت بفرحه. آاااادm مراااد يا آرين.
آرين: رفعت عينيها بسرعه. وشافت آدm مراد. بيطيرهم من مكانهم.

طبعا: آدm مراد. كان جاي عشان يشوف آرين حبيته.
ونزل من التاكسي. وشاف آركان وهو بيتخانق. واتنين اكبر منه جايين ع آركان يضـ.ـر.بوه. آدm ساب باب العربيه مفتوح. وجري بسرعه. وحدف الشنطه ع الأرض.
ومسك الاتنين وده بوكس والتاني بوكس وركبه وكيم بوكس. ومن غير ما يفهم. جاب حق آركان ف ثانيه.
آركان: شاف آدm واتشجع اكتر. ومسك احمد ضـ.ـر.به بقوته كلها.
آدm مراد: بيضـ.ـر.ب ونزلهم ع الأرض. وفك حزام كل شاب منهم وربط أيديهم مع بعض.

وشـ.ـد احمد من آركان. وخبطه كشاف ف وشه. واحمد أغمي عليه ف ثانيه.
آدm مراد: بجمود بتتخانق ليه؟
آركان: بيعدل هدومه بخـ.ـنـ.ـقه. مفيش حاجه.
آرين: جريت ع آركان بخــــوف. آركان انت كويس.
آركان: بخـ.ـنـ.ـقه. ايوه متخافيش من حاجه.
آرين: جريت بسعاده كبيره. آدm الحمدلله انك وصلت ف الوقت المناسب.
آدm مراد: بثقه انا جاي عشانك.
آرين: ها؟
آدm مراد: بحده. آركان بيتخانق ليه. والعيال دي عملت ايه؟

آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت خلاص بقى حصل خير ويلا نروح بجد...
آدm مراد: بصوت جهوري. انتى معيطه ليه ومش هسال تاني هتقولي ولا هعرف بطريقتى؟
آرين: بتـ.ـو.تر. حاضر الل حصل، بس هو ده كل الل حصل.
آدm مراد: هز راسه وعينيه اتحولت لغـــضــــب. اممم. ومره واحده. شال احمد وحطه ف العربيه الجيب. وشال الولدين وحطهم ف العربيه واخد مفاتيح العربيه ورماها بعيد. واتصل ب أمير صاحبه. ف الشرطه. وفهمه يعمل ايه.

آرين وحياة. خافو من غـــضــــب آدm.
آركان: بضيق حقيقي. ساب الشنطه ودخل المدرسه عشان يغسل وشه وماشي مخـ.ـنـ.ـوق جدا.
آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. تعالى يا آرين عايزك. وانتى ياحياة متتحركيش من مكانك فاهمه.
حياة: بتـ.ـو.تر. حاضر يا آدm حاضر.
آدm مراد: اتحرك كام خطوه وآرين ماشيه جمبه بتـ.ـو.تر.
آدm مراد: وقف قدامها. وقال مش عايزك خايفه كدا. انا معاكي. واياكي يا آرين طول ما انتى معايه اشوف ف عينيكي الخــــوف.

آرين: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. غـ.ـصـ.ـب عني يا آدm الموقف كان اكبر منى. وخــــوفت ع آركان يضـ.ـر.بوه.
آدm مراد: آركان مش ضعيف عشان يضـ.ـر.بوه. آركان كل خــــوفه انتى.
آرين: بدmـ.ـو.ع وعشان كده هو مخـ.ـنـ.ـوق.
آدm مراد: بحده. مـ.ـا.تعيطيش يا آرين قولتلك. انا مسافر ومش عايز اخر حاجه اشوفها تكون دmـ.ـو.عك.
آرين: رفعت عينيها بعدm فهم، مسافر؟ مسافر فين؟

آدm مراد: مسح ع شعرو بنرفزه. مسافر شغل. وانتى الوحيده الل ت عـ.ـر.في بعد بابا آدm. ومش عايز حد يعرف دلوقتي.
آرين: كشرت عينيها. اشمعنا قولتلى انا طيب.
آدm مراد: بص ف عينيها وقال. انتى لسه بتسألي اشمعنا انتى؟ بصي متشغليش بالك. انتى ف آخر سنه وعايزك تركزي تمام.
آرين: آدm انا مش فاهمه حاجه كلامك كله الغاز.
آدm مراد: تعدي بس من تالته ثانوى وانا هحل ليكي اللغز ده. متفكريش كتير. وعايز مجموع كبير. فاهمه يا آري؟

آرين: ابتسمت بتعجب. آري؟
آدm مراد: قــلـــع السلسله. وقال امسكى خلى السلسله دي معاكي. وحافظي عليها.
آرين: شافت السلسله. وكانت بجنزير لونه فضي وفيها دبله باللون الاسود. ومكتوب عليها حروف مش مفهومه. وقالت واووو تحفه. بس اي دي يا آدm؟ اوعا تكون فيها جي بي اس؟
آدm مراد: بشبح ابتسامه. لأ مافيهاش اى حاجه. دي سلسله عاديه و خاصه ليا انا. حافظي عليها مش هقولك تانى.
آرين: ببراه ممكن البسها لما اروح؟

آدm مراد: وليه لما تروحي؟ تعالى. واخد منها السلسه. ولبسها ليها بحرفيه. من غير ما يلمسها.
آرين: ف الوقت ده. كشرت عينيها وعايزه ترفض لكن هي مش عارفه ومش مستوعبه. آدm قدامها ليه هيبه كبيره هي بتحبها. ووشها احمر جدا.
آدm مراد: هز راسه تمام. روحي ل حياة.
آرين: رفعت عينيها ليه ومش عارفه ترد.
آدm مراد: بص ف الساعه. يلا روحي.
آرين: بحرج مشيت من غير ما تتكلم.

بعد شويه.
حياة: آرين الباص مشي واحنا واقفين من بدرى هنروح ف تاكسي؟
آرين: هنشوف آركان. بس هو شكله مخـ.ـنـ.ـوق اوي وواقف ساكت ومش عايز يتكلم مع حد.
حياة: بخــــوف الحقي عربية الشرطه جت.
آدm مراد: واقف بجمود.
أمير: نزل من البوكس. ايه يا آدm هما فين؟
آدm مراد: بجمود. ف العربيه دي. واسمع يا امير انا عايز العيال تندب زي الحريم. فاهم يا امير؟
أمير: بص ع العربيه وفتح بوقه بزهول. ايه ده انت قـ.ـا.تلهم يا آدm يخربيت كدا.

آدm مراد: اظن انت سمعت انا قولت ايه؟
أمير: هز راسه. ماشي زي ما انت عايز.
آدm مراد: بصوت جهوري غـــضــــبان. مش زى ما انا عايز يا أمييير.
العيال دي لازم تتربي ويمشو بعد كده وعينيهم ف الأرض.
اقسم بالله انا لو عليا لادفنهم تحت رجلى وماهتردد ثانيه واحده.
العيال دى بصت لمليكيتى. وده مالوش عندى غير المووووت فاااهم يا أمير؟
أمير: بقلق. حاضر حاضر يخربيت الل يدوسلك ع طرف يشيخ.

انا هظبوطهملك. وشاور للعساكر. واخدوهم ع البوكس. وراحو ع القسم.
آدm مراد: بجمود. شاور ل تاكسي. وفتح باب العربيه. اركبو.
حياة: خافت من آدm وركبت بسرعه. وآرين جمبها واركان جمب آرين.
آدm مراد: ركب جمب السواق. وقاله ع العنوان.
بعد شويه التاكسي وقف قدام عمارة فهد.
آدm مراد: حاسب السواق. ونزلو.
آركان: واقف مخـ.ـنـ.ـوق جدا. وجه يطلع.
آدm مراد: استنى يا آركان عايزك.
آركان: وقف بعيد ومردش.

آدm مراد: آرين اطلعى انتى وحياة ع فوق يلا.
آرين: من وقت السلسله وهي حاسه انها منومه مغناطيسي. وهزت راسها وطلعو فوق.
آدm مراد: لبس الشنطه ع كتف واحد. وقال بحده انت مضايق من ايه؟
آركان: بخـ.ـنـ.ـقه كبيره مش مضايق ولا حاجه.
آدm مراد: مش دي الاجابه الل عايز اسمعها.
آركان: بتنهيده. عايزني اقول ايه يا آدm؟ اقولك ان اوقات كتير بحس اني ضعيف ومش قادر احمي اختى؟

ولا أقولك انى للحظه كنت خايف. بس والله مش خايف عليا انا خايف ع آرين. انا حاسس اني ضعيف مش زي بابا ولا زيك ولا زي حد من العيله.
آدm مراد: بحزم. عمرك ما كنت ضعيف. انت فيك حجات كتير جدا.
لكن لسه بدرى عليك انت لسه صغير يا آركان.
اي حد مكانك هيخاف. ايوه هيخاف ع أخته وأمه.
لأن ده الطبيعي.
بس انت مش ضعيف بدليل انى لما شوفتك انهردا. كنت بتضـ.ـر.ب بقلب مـ.ـيـ.ـت.

يعنى خــــوفك كان لوهله مش اكتر. وانت فيك تدافع عن اى حد سواء اختك او اي بـ.ـنت تانيه.
آركان: بتنهيده. انا خــــوفت اوي انهردا يا آدm.
كانو 3 شباب وانا لوحدي. ومعايا اختى وحياة. حسيت بالعجز.
تخيلت حجات كتير جدا. انهم يتكاترو عليا. ويحصل لأخواتي اي اذي. والغربيه إن الناس واقفه بتتفرج.
آدm مراد: بغـــضــــب. آركان! شيل الخــــوف من جواك. اوعا تسيبه يتملك منك.

لأ انا عايزك تطلع الخــــوف من قلبك وتمسكه بايدك وترميه تحت رجلك وتدوس عليه بقلب مـ.ـيـ.ـت.
مـ.ـو.ت الخــــوف ده يا آركان. انت جواك بركان لكن خامد.
ومش هيخرج دلوقتي. بكره تكبر وتدخل الحربيه عموما. وهنشوف آركان السيوفي وهو ماشي جمب آدm العدوي.
آركان: اتحمس. ونسي الخــــوف تماما.
آدm مراد: بشبح ابتسامه بسيطه. اوعا تقول انك خايف قدام فهد السيوفي. هيعلقك.
آركان: ههههه لا انا بخاف ع اختى. لكن لو. لوحدي الخــــوف ده معرفوش صدقنى.

آدm مراد: ابتسم. وبص ف الساعه وقال قدامي نص ساعه. وربت ع كتفه يلا بقى ياوحش سلام.
آركان: رايح فين؟
آدm مراد: لبس النضاره وسابه ومشي. وع وشه ابتسامة شغف. وقال مغامره.

فيلا عزيز.
تيم: وصل العلاج لعمه. وشاف كريم نازل من ع السلم. وابتسم وقال كريم؟ ايه المفاجاه الحلوه دي؟ انت جيت امتى؟
كريم: ضحك. اهلا تيم حبيب قلبي. وسلمو ع بعض بحب كبير. وقال أنا جيت الصبح مفاجئا معرفتش حد.
تيم: ابتسم. حمد لله ع سلامتك يادفعه. نورت الدنيا.
كريم: بضحكه. الله يسلمك يادكتور. عامل ايه ف الجامعه.
تيم: هز راسه تمام.
كريم: عمى محمد والدكتوره نور وتمارا عاملين ايه؟

تيم: الحمد لله كلهم بخير. يلا اطير انا بقى واشوفك بليل.
كريم: بدهشه اله. رايح فين. اقعد معايا شويه.
تيم: منا قولتلك هشوفك بليل. ريح شويه انت جاى من سفر وتعبان.
كريم: هز راسه تمام هستناك.
تيم: يلا سلام.
كريم: تعالى هوصلك للجنينه. ومشيو جمب بعض.
مصطفى: داخل الفيلا بسرعه ومتغاظ.
كريم: شاف مصطفى ووقف مكانه وفتح عينيه ع الاخر بدهشه.
تيم: وقف مكانه. بزهول. مصطفى؟

مصطفى: شافهم. وقرب عليهم. وحاطط ايدو ع وشه بيداري علامـ.ـا.ت الضـ.ـر.ب.
كريم: قال بدهشه. ايه ده يامصطفى انت مضروب؟ مين الل عامل فيك كل ده؟
مصطفى: بيتألــم. وقال بغـ.ـيظ. شباب ف الجامعه ضـ.ـر.بونى. وا، ومكملش كلامه من البوكس الل نزل ع وشه بغـــضــــب. ااااااااه.
كريم: بص ل تيم بصدmه.
تيم: قبض ع ايديه وضـ.ـر.ب مصطفى بوكس بقوته. ومسكه من ياقة قميصه. بغـــضــــب. مش حفيد مصطفى عزيز الل يضـ.ـر.ب وحد يعلم عليه يامصطفى!
كريم: لسه هيتكلم.

تيم: شاور ليه يسكت...
مصطفى: بيتألــم اكتر. وقال والله العظيم ياتيم انا مكلمتهم. انا اصلا ملحقتش اتكلم. والتلاته نزلو فيا ضـ.ـر.ب.
تيم: بيتنفس غيط. وشـ.ـد مصطفى من هدومه وسحبه ع العربيه.
كريم: بدهشه. رايح فين ياتيم؟
مصطفى: بخــــوف. الحقنى ياكريم...
تيم: فتح باب العربيه وزق مصطفى وقفل الباب بغـــضــــب. وراح ركب.
كريم: لابس شورت وفانله حمال. وجري عند تيم. وقال رايح فين بس فهمنى؟

تيم: شغل العربيه بعصبيه. ابعد ياكريم. ومش عايز اسمع صوت حد. وساق العربيه بسرعه.
مصطفى: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وحاطط ايدو ع وشه. وقال تي...
تيم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. وقال مش عايز اسمع نفس. فاااااهم.

ف المستشفى.
ميرو: قابلت محمد عزيز وقابلها بترحاب كبير. وعرفها ع دكاتره ف قسم العيون.
ودخلت غرفه كبيره مع معظم الدكاتره. واقنعت نفسها انها تحاول تركز اكتر.
ف الطريق.
تيم: سايق بسرعه كبيره. وواضح عليه علامـ.ـا.ت الغل والكُره.
مصطفى: اول مره يشوف تيم بالشكل ده.
تيم: بنبره تخــــوف. انا عايز اعرف منك كل حاجه. ومش عايز غباء فاااهم.

مصطفى: هز راسه بقلق. حاضر. الل حصل اني بعد المحاضره الاولى كنت مع صحبي ف الكافتيريا واشترينا. وراجعين نقعد ع التربيزه بتاعتنا. لقينا 3 شباب قاعدين. صحبى خاف من شكلهم. وسابنى ومشي.
وانا روحت ليهم. وقولت لو سمحتو ياشباب. انا حاجز التربيزه دي قبل منكم. والكتب الل عليها دي بتاعتى.
لقيتهم بيضحكو بصوت عالى. وانا قولت أظن مقولتش نكته عشان تضحكو كدا. واتفضلو لو سمحتو.

واحد منهم شال الكتب بتاعتي ورماها ع الأرض. انا اضايقت. وزعقت وقولتله انت ازاى ترمي الكتب بتاعتي كدا. وانت هتجيبها وهتعتذر كمان. ومكملتش الكلمه لقيت التلاته نزلو فيا ضـ.ـر.ب وشتميه. وقومت ورجعت ع البيت ومدخلتش المحاضره التانيه عشان شكلى متبهدل.

فيلا عزيز.
كريم: لبس ونازل بسرعه. وكل شويه يتصل ع تيم.
هنا: بعدm فهم. اله مالك ياكريم نازل بسرعه كدا. ولابس كدا ورايح ع فين ياحبيبى.
كريم: بحيره. احم ابدا ياناناه. ا. انا رايح. مشوار صغير كدا وراجع ع طول.
هنا: طيب ياحبيبى. لكن قبل ما تخرج عايزاك تيجى معايا فوق.
كريم: باستعجال. طيب ممكن لما ارجع. صدقينى مش هتاخر.
هنا: معلش يا حبيبي مش هعطلك. وبعدين دى حاجه بخصوص ليليان. تعالى.

كريم: كشر عينيه بعدm فهم. ليليان؟ طيب ماينفعش تتأجل؟
هنا: بابتسامه. لأ ماينفعش علشان مامتك رايحه زياره لمرات ابنها اوكي.
كريم: بستسلام حاضر. اتفضلى ياناناه...
عند الجامعه.
تيم: وصل وفرمل العربيه. وبص ل مصطفى بتوعد. وقال انزل.
مصطفى: بقلق. ا. انت جايبنى الجامعه ليه ياتيم؟
تيم: صك ع أسنانه. قوووولت انزززل.
مصطفى: حاضر ياعم. وهمس بصوت وا.طـ.ـي. دى كانت صدفه سودا لما قابلتك. ونزل ووقف مكانه بتـ.ـو.تر.

تيم: نزل بنرفزه. ووقف قدام مصطفى. انت فاكر شكلهم؟
مصطفى: فتح عينيه بدهشه. وشاور لتيم. أهم. بره هناك جمب بوابة الجامعه. احم يلا نرجع ع البيت ابوس ايدك.
تيم: قبض ع ايديه وبص ع الشباب وشافهم. وقال مفيش حد ف العيله جبان ياحفيد عزيز. وشـ.ـد مصطفى من ايدو. ومشي بيه. وقرب من الشباب بحوالى 4 متر.
مصطفى: واقف وبص ع غـــضــــب تيم. وبص ع الشباب وقلقان. وقال بتلعثم. انت هتعمل ايه وماسك ايدى كدا ليه؟

تيم: بص ل مصطفى. وقال هتعرف دلوقتي. ومسك مصطفى من ضهرو. وزقه جـ.ـا.مد ع الشباب.
الشباب: واقفين يشربو سجاير ويهزرو ويضحكو. وفجاءه. مصطفى خبط فيهم هما التلاته ومعاهم صاحبهم الرابع من بره الجامعه.
مصطفى: اتخض. وفتح عينيه بدهشه وقال جواه. ينهار مش واضح انهردا. الله يرحمني.
تيم: واقف ثابت. وباصص عليهم. وبيتابع.
الشباب: رمو السجاير بغـ.ـيظ. وبصو ع مصطفى.
&: انت يلا مبتحرمش. هو احنا مش علمنا عليك.

$: لا شكله عايز يتروق تانى.
#: لأ دا انت شكلك عايز تتشرح انهردا.
$: قلبك جابك تخبط ف وحوش الجامعه. دا انت هتروح لامك وشك ده متلخبط ف بعضه.
مصطفى: واقف ف النص. ولسه هيتكلم.
#: رفع ايدو عشان يضـ.ـر.به بوكس ف وشه...
تيم: وقف قدام مصطفى بسرعه. ومسك قبضة الشاب بايدو.
مصطفى: بلع ريقه ونفخ بـ.ـاريحيه كبيره.
#: ايدو بتتالم من قبضة تيم وضاغط عليها بكل قوته. وبص لتيم. وشاف شرار ف عينيه. وقال بألــم انت مين...

تيم: من بين أسنانه. ومسك قبضة الشاب وضغط اكتر. وقال انا (الهلاك )وهوب روسيه مره واتنين وتلاته ف راس الشاب ده.
مصطفى: فتح عينيه بدهشه من هجوم تيم عليهم وخاف من غـــضــــب تيم. ووقف ع جمب.
تيم: مسك الشاب التانى. وضـ.ـر.به بغـــضــــب السنين.
ومسك الشاب التالت من راسه وخبطها ف ركبت تيم مره واتنين وتلاته. ورفع راس الشاب وضـ.ـر.به كشاف ف وشه ووقع ع الأرض.

$: الشاب الرابع للحظه خاف من تيم. وجري ع مصطفى وكتفه. وطلع مطوه وحطها ع رقبته.
مصطفى: المطوه ع رقبته. ونده بصوت مبحوح وعالى. تيييييييم
تيم: بسرعه. لف ع صوت مصطفى. وزق الشابين ووقعوا ع الأرض ف حاله شبه الاغماء. وراح وقف قدام مصطفى وقبض ع ايديه بغـــضــــب. وقال بتهديد. سيبه.
$: جواه خــــوف. لكن قال. اه انت بقى تبعه. وهو جابك حمايه ليه؟
وتدافع عنه وعاملى فيها محمد رمضان. انا هشرحهولك دلوقتي. وقرب المطوه اكتر.

مصطفى: غمض عينيه بخــــوف وبيتشاهد.
تيم: بص ع الشاب ومصطفى. وف حركه سريعه. خـ.ـطـ.ـف القلم من جيب قميص مصطفى. ورشقه ف كتف الشاب ده. وشـ.ـد مصطفى ورا ضهرو.
&: القلم ف كتفه. ونزل ع ركبه بيتألــم. ويصـ.ـر.خ بصوت عالى ااااااه.
تيم: ضـ.ـر.ب الشاب برجله ف ضهرو بقوه والشاب وقع بجـ.ـسمه كله. ع الأرض.
تيم: نزل بوشه قدام الشاب. وقال بنبره تخــــوف. ده انزار صغير جدا. بعرفك فيه مين هما عيلة عزيز. واتعدل.

ومسك مصطفى من ايدو. من غير ما يتكلم. وراحو ع العربيه. وركبو ومشيو.

فيلا عزيز.
هنا: ها ايه رايك ف الاسوره دي لمرات حفيدى الغالى.
كريم: رفع حاجبه بانبهار. جميله جدا. لأ دى روعه. وانا متأكد انها هتعجب ليليان وجدا كمان.
هنا: ماسكه الاسوره. طبعا هتعجبها. دي جدك جابهالى من استراليا من زمان جدا وتصميمها خرافى. واعتزيت بيها وخبتها وحافظت عليها. ومش خساره ف مرات حفيدى.
كريم: باس ع أيدها. حبيبتى ياناناه. متشكر جدا.

هنا: ربتت ع ضهرو. بتشكرنى ع ايه يا كريم ياحبيبى. انا لو عليا. نفسي اقدm ليك السعاده والهنا بين ايديك يانور عيني.
كريم: ابتسم. وقال والهنا قدام منى اهو. وكفايه عليا انتى يا اجمل واحن ناناه ف العالم.
هنا: ضحكت. تسلم لقلبى ياحبيبى. المهم بقى. مريم رايحه زياره انهردا عند ليليان. انا هخليها تقدm الاسورا دي هديه اوكي. وانت هتروح معاها؟

كريم: اكيد هروح طبعا. وزي ما تحبى ياحبيبتى. وقام. احم انا خارج شويه وجاى.
هنا: ف رعاية الله وحفظه.
كريم: هز راسه وخرج من الاوضه. ونفخ بتـ.ـو.تر. ونزل ع السلم جري.
وقال ياترى ياتيم انت اخدت. مصطفى ع فين؟ اوووف. وخرج من الفيلا. وركب العربيه واتحرك بسرعه. وشاور للأمن يفتحو البوابه.
الحارس: فتح البوابه. وتيم كان وصل ف نفس الوقت. ووقف قدام الفيلا بالعربيه.

كريم: شافه. ونزل من العربيه بسرعه. وخرج بره الفيلا. وراح عند تيم.
مصطفى: نزل من العربيه ومخـ.ـنـ.ـوق.
كريم: بقلق. مصطفى انت كويس. وروحتو فين؟
مصطفى: بص بعيد وساكت.
تيم: نزل من العربيه بخـ.ـنـ.ـقه. ووقف قدام كريم. وقال بتحذير. من بكره. تحجز لمصطفى ف الجيم. وهيتمرن
مصطفى: بدهشه. اييه جيم؟ لا يعم انا مش...

تيم: بتحذير اكبر، وكمان ف البيت هنا ياكريم انت تمرنه بنفسك. وبص ل مصطفى بتوعد وقال. يا اما انا بنفسي همرنه. ولا اييييه؟
كريم: رفع حاجبه بشمـ.ـا.ته. وقال بس كدا؟ اعتبروا حصل يادكتور.
مصطفى: بغـ.ـيظ. لا بقى انتو متفقين عليا. انا...
تيم: بصوت عالى. انا قولت هتتمرن يامصطفى.
انت عاجبك لما شوية عيال ضـ.ـر.بوك؟ دي محصلتش ف سلسال العيله.
ولا اى عيله مننا قدر حد يمد ايدو عليه. هتيجي انت ع آخر الزمن ويتعلم عليك؟

ومن مييين؟ من بلطجيه. فووق بدل ما افوقك.
وأقسم بالله لو ما اتمرنت كويس جدا لاهتشوف منى وش تيم عزيز التانى. وبتمنى بجد إن الوش ده مايظهرش ابدااا، انت فاااااهم؟
مصطفى: اتخض. ووقف جمب كريم. وقال هو ماله. اتحول مره واحده وهياكلنا ليه؟
كريم: خبطه ف جمبه. هشش اكتم. احم خلاص ياتيم متقلقش انا من بكره هحجزله. وهاخدو معايا. وهمرنه هنا.
تيم: بجمود. واعمل حسابك. انى كل فتره هدخل ف منافسه معاك.

ومش بس انا. لأ. هتدخل مع كل شباب العيله. وقرب من وشه بتحذير شـ.ـديد اللهجه. وعايزك تخسر ساعتها هتتنـ.ـد.م صدقنى.
وسابهم وركب العربيه ومشي.
مصطفى: نفخ بغـ.ـيظ مكبت. وبص ل كريم. وانت سايبه يضـ.ـر.ب اخوك.
كريم: بخبث. والله انا كنت هعملها بس هو سبقنى وعلم عليك. هههههههه
مصطفى: كشر عينيه بغـ.ـيظ. والله مااااشي ياكيمو باشا...
كريم: شـ.ـدو من القميص. تعالى تعالى ندخل واحكيلى روحتو فين؟ وتيم راجع متنرفز ليه كدا...

مصطفى: حط ايدو ع خدو براحه ياعم. اااه. تيم خدنى الجامعه للعيال دى. ورنهم العلقه المظبوطه.
كريم: امممم ده احنا هنتسلى. هههههههه احسن حاجه عجبانى انى هدربك بنفسي. وصك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. دا انا هطلع فيك القديم كله.

بعد يومين.
ف الجامعه. مريم داخله الجامعه. وجواها احساس جديد. واول مره تتمنى انها متقابلش تيم. لكن أمنيتها مـ.ـا.تحققتش. وشافته بينزل من العربيه. وقلبها زعل جدا.
وبصت قدامها بكـ.ـسره. واخدت نفس عميق واتنهدت بتعب. ودخلت الجامعه. وكأنها مش شايفاه.
تيم: من وراها. مريم استنى.
ميرو: وقفت مكانها. ومش عايزه تلف ليه. مش عايزه تعاتبه بعنيها. هو خلاص مبقاش ليها. ولا من حقها. وغمضت عينيها بتعب كبير.

تيم: لف ليها. مريم انتى مش سمعاني.
ميرو: فتحت عينيها. وابتسمت بتمثيل. سورى ياتيم ماخدتش بالى. صباح الخير.
تيم: هز راسه صباح الخير. عامله ايه دلوقتى؟
ميرو: الحمد لله تمام. ميرسي ع سؤالك.
تيم: ميرسي؟ ماشي. ايه بقالى اربع تيام مش عارف اوصلك.
من آخر مره. وخرجتي من المستشفى بسرعه ومن غير ما اعرف ايه سبب خروجك بالطريقه دي؟

وكمان اول امبـ.ـارح عند بابا آدm انتى منزلتيش طول اليوم. وامبـ.ـارح كمان. وبتصل عليكى فونك مغلق. ممكن اعرف انا زعلتك ف ايه؟
ميرو: ضحكت بو.جـ.ـع. وقالت جواها انت مش زعلتني. انت د.بـ.ـحتنى.
واتنهدت. وقالت انت عمرك مازعلتنى ف حاجه انا اسفه ياتيم انا بس كنت تعبانه شويه انت عارف إن آدm سافر من غير ما يقول لحد.
ودي كانت صدmه لينا كلنا. وامبـ.ـارح محدش قالى انك كنت موجود. سورى بجد.

تيم: انتى كويسه دلوقتي؟ حاسه إنك لسه تعبانه.
ميرو: انا كويسه الحمدلله. احم انا رايحه المدرج. بعد اذنك.
تيم: بتفكير. هي كامليا قالتلك حاجه زعلتك؟
ميرو: بصت قدامها بو.جـ.ـع. وهزت راسها ابدا. دي انسانه رقيقه.
تيم: انا اسف يامريم. انا عارف ومتأكد انها قالت حاجه سلبيه ضايقتك. لأن أسلوبها ف اليوم ده مكنش عاجبنى انا كمان. بس انا كلمتها صدقينى.
ميرو: ابتسمت. لا ابدا مافيش حاجه. وا...
كامليا: جت. صباح الخير.

تيم: بتعجب. صباح الخير.
ميرو: بتكابر دmـ.ـو.عها. ص، صباح الخير.
كامليا: ابتسمت بغيره. اذيك يامريم احسن دلوقتي؟ لسه دايخه ياحبيبتى؟
ميرو: بثبات انا كويسه جدا. ولا مش دايخه. مش عايزاكي تقلقي عليا. اوكي.
كامليا: بغـ.ـيظ. طيب كويس. اذيك ياحبيبى عامل ايه انهردا.
تيم: هز راسه تمام. انتى مش قولتىى إن مفيش عندك محاضرات انهردا؟

كامليا: بدلع. اخص عليك ياتيم. انا جايه اشوفك. وتعوضنى عن العزومه الل فاتت. وبصت ل مريم بثقه وقالت اصل انتى مت عـ.ـر.فيش يامريم.
يوم ما أغمي عليكي راحت عليا العزومه. لكن تيم وعدنى انه يعوضهالى.
تيم: كشر عينيه واستغرب طريقة كامليا واضايق.
ميرو: جواها ضايع. وقالت أنا اسفه انى ضعيت عليكى فرصه زي دي. وبصت لتيم وقالت بو.جـ.ـع. اه نسيت اقولك مبروك. بعد اذنكم. وسابتهم ومشيت. ودmـ.ـو.عها عرفت طريقها.

تيم: بص ل كاميليا. بغـ.ـيظ. انتى اتكلمتي بالطريقه دي ليه قدام مريم ياكامليا؟
كامليا: بتـ.ـو.تر. ط، طريقة ايه ياحبيبى مش فاهمه.
تيم: بنرفزه. لأ انتى عارفه وفاهمه كويس جدا انا اقصد ايه؟ اسلوبك وطريقة كلامك. وكمان بتكدبى ده كله بيثبت انك غيرانه من مريم بجد.
كامليا: كشرت عينيها بكدب؟ انا بكدب ياتيم وكمان هغير منها ليه انا قولتلك امبـ.ـارح انى مبغرش منها؟
تيم: كدبك ف اني كنت عازمك ع الغدا لأن ده محصلش.

وكدبك ف انك جايه تشوفيني انهردا. لانك عارفه اصلا انى معنديش محاضرات انهردا. وانتى اكيد جايه تشوفيني انا جيت ل مريم ولا لأ.
وهريحك واقولك ايوه انا جيت عشان اطمن عليها. واشوفك انتى قولتليها ايه ف المستشفى خليتها تمشي وهي تعبانه.
لكن زي ما توقعت مريم. وانها مش هتقول اى حاجه حتى لو قولتى حاجه هي استحاله تقول.

وكل الل هي قالته انك رقيقه. اسمعي ياكامليا الأسلوب ده انا مبحبوش. ومتعودناش عليه ف عيلتنا. اسلوبك ف الكلام مع مريم يكون ارقى من كدا.
كامليا: واو. كل ده عشان أنا جيت اشوفك.
تيم: بغـــضــــب. قولتلك انتى مش جايه تشوفيني لانك عارفه انى مش جاى.
لكن انتى بترقبيني. والطريقه دي والاسلوب ده مرفوض. ولو هتفضلىى كدا. يبقى كل واحد مننا من طريق.

كامليا: شهقت وحطت ايدها ع بوقها وعيطت. وقالت كل ده عشان خاطرها. انا مبقتش فاهماك. وعيطت اكتر. انت عايز تسيبنى ياتيم.
تيم: مسح وشه بايديه.
كامليا: فونها رن. وكانت والدتها. وردت بدmـ.ـو.ع. وفجاءه صرخت. بااابي.
تيم: بقلق. ف ايه ياكامليا.
كامليا: بعـ.ـيا.ط هستيرى بابي ياتيم. بابي وقع ف الشركه واخدو ع المستشفى. اااه باااابي.
تيم: بقلق. طيب اهدى. وتعالى انا جاى معاكي. تعالى.
كامليا: جريت. وبتعيط.

تيم: اخدها ف العربيه. وراحو ع المستشفى.
كامليا: نزلت جري ودخلت المستشفى. بتعيط.
تيم: ماشي جمبها.
كامليا: وصلت وشافت والدتها وجريت عليها. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنها. بابي ماله يامامي. بابي حصله ايه؟
تيم: واقف بعيد عشان محدش عارف بالعلاقه دي. وسايب مساحه ليها.
والدتها. بعـ.ـيا.ط. اهدي يابـ.ـنتى. قدر ربنا. ابوكي تعبان اوى ياكامليا. والدكتور قال لازم ف خلال الشهور الل جايه دي يعمل عملية قلب مفتوح.

كامليا: اتصـ.ـد.مت وعيطت بصوت عالى.
عمها: اهدى ياكامليا. الدكتور الل متابع حالة اخويا قال هنسفرو بره مصر. اهدي يابـ.ـنتى.

بعد مرور شهر.
ف المستشفى.
ميرو: ف غرفه مع دكاترة القسم. وبتدرس عملى. ومش عارفه تركز. صوت كامليا وطريقتها بتردد ديما ف ودانها وعقلها.
وفونها صامت. لكن قدام منها. وشافت تيم بيتصل عليها. مره واتنين. قلبها دق.
وغمضت عينيها. بتجمع قوتها. وقلبت الفون ع وشه. وحاولت تركز ف الشرح.
وبعد ساعه ونص تقريبا. خرجت من الغرفه. وماشيه جمب ممرضه. ووصلتها لمكتبها الجديد.

الممرضه: اتفضلى يادكتوره. الدكتوره نور. اشرفت ع مكتب حضرتك واتجهز انهارده. وقالت لازم يكون لحضرتك مكتب خاص.
ميرو: ابتسمت ميرسي جدا. لكن ممكن اعرف الدكتوره نور. والدكتور محمد فين؟
الممرضه: الدكتور محمد خرج مع فريق طبي. والدكتوره نور ف غرفة العمليات.
ميرو: هزت راسها. ميرسي لحضرتك. ودخلت المكتب.
الممرضه: بابتسامه تحت امرك يادكتور وخرجت.

ميرو: بصت ع المكتب. وبتحلم بمكتبها الخاص. وانها تكون دكتوره ممتازه. وابتسمت بتفائل.
وقعدت ع كرسي المكتب. وفتحت الشنطه. وطلعت الفون. وكان تيم متصل عليها مرتين. من ساعه ونص.
وميرو ابتسمت بو.جـ.ـع. وقالت خلاص ياتيم. انا هحاول اغير حلمي. وادعي ربي يلهمنى القوه ع نسيانك.
الباب خبط ودخلت كاميليا ع طول من غير استاذان من مريم...
ميرو: اتصـ.ـد.مت وفتحت عينيها بدهشه ومتكلمتش...

كامليا: قعدت ع الكرسي قدامها. وقالت بحـ.ـز.ن. اذيك يامريم؟
ميرو: بتحاول تستوعب. ا. الله يسلمك. اذيك انتى ياكامليا؟
كامليا: بدmـ.ـو.ع انا مش كويسه ابدا يامريم. انا تعبانه من اول يوم شوفتك فيه.
ميرو: بدهشه. تعبانه منى انا؟ طيب ممكن اعرف ليه؟ انا عملت ايه؟
كامليا: دmـ.ـو.عها نزلت. وقالت مريم انا مش وحشه والله العظيم.

بس انا كان جوايا سؤال من اول يوم شوفتك فيه. وعرفت إجابته من تصرفاتك ولخبطتك قدام تيم. مريم انتى بتحبى تيم؟
ميرو: قلبها دق بقوه. وقالت ا. ايه ا. ال انتى بتقوليه ده؟
وانتى ازاى تقولى حاجه زي كده. وانتى عرفتى انى موجوده هنا ازاى؟
كامليا: ابتسمت بو.جـ.ـع. انا مش عبـ.ـيـ.ـطه يامريم. انا بحب تيم برضو وعارفه يعنى ايه حب.
انتى اول ما عرفتي بعلاقتى مع تيم. متحملتيش الصدmه.

وبعدها باسبوع وانتى ف الجامعه. رافضه تتكلمى مع تيم زي الاول.
وع فكره ده مضايق تيم جدا. رغم إن بابى تعبان الفتره دي.
وكلها فتره ونسافر كلنا عشان يعمل عمليه وخطيره كمان.
مريم. تيم بسببك زعقلى. وقالى اكيد انى قولتلك حاجه ضايقتك بيها ف المستشفى.
ومش مصدق غير نفسه وبس. ومسحت دmـ.ـو.عها تانى. وكملت.
امبـ.ـارح انا سمعت تيم وهو بيكلم مامته ف الفون وكان بيطمن عليكى انتى و، وآرين.

وسمعت منه انك ف المستشفى. وانهردا انا كنت معاه ف الجامعه وقت ما اتصل بيكي وانتى مردتيش عليه.
وهو استغرب رد فعلك. وقالى مريم متغيره واكيد بسببك. وعيطت بترجي.
ارجوكي يامريم ابعدي عن تيم. انا مقدرش اعيش من غيرو.
انا كل ما اجيب سيرتك انتى و ارين وخصوصاً بنات العيله عامةَ من غيرتي عليه يتنرفز عليا.

ويسبنى ويمشي ارجوكي ابعدي عن تيم انا مقدرش اعيش من غيره صدقينى انا عايزه تيم لوحدى انا وبس. تيم ملكى انا وبس.
هو لو بيحبك مكنش كلمنى. وحبنى. لكن وجودك ف حياتنا عائق العلاقه بينا. ارجوووووكي.
ميرو: دmـ.ـو.عها نازله بصمت كبير. وقامت وقفت. بثبات. وقالت أنا مافيش بينى وبين تيم غير صلة القرابه وبس.
تصدقي أو لا؟ دي حاجه ترجعلك.

لكن اطمنى كل الل انا هقدر اعمله. انى هبعد عن تيم تماما. ومسكت شنطتها بعد اذنك. وخارجه.
كامليا: وقفت بسرعه. مريم استنى.
ميرو: وقفت وضهرها ليها. خير عايزه حاجه تانى؟
كامليا: بترجي ممكن مت عـ.ـر.فيش تيم حاجه او انى جيتلك هنا. او...
ميرو: قاطعتها. أطمنى. تيم مش هيعرف حاجه. وسابتها ومشيت بسرعه.
كامليا: قعدت ع الكرسي وعيطت كتير.

ف شركة الجبالى.
رؤوف: ف المكتب ومعاه رجـ.ـال أعمال وبيتناقشو ف التجاره.
الباب خبط.
رؤوف: ادخل.
السكرتيره: دخلت بمياصه. وقالت رؤوف بيه. جارد حضرتك عاشور عايز يقابل حضرتك.
رؤوف: بيبصلها وعاكسها بغمزه. قوليله يستنانى بره شويه.
السكرتيره: ابتسمت حاضر يا. رؤوف بيه. وخرجت.
رؤوف: تمام ياجماعه. كدا كل واحد فيكم فهم هو هيعمل ايه.
كلهم. تمام.

رؤوف: ماشي اتفضلو انتو. وقامو خرجوا. ورؤوف اتصل ع السكرتيره. الو. ايوه يقلب رؤوف ابعتليى عاشور.
السكرتيره: ههههه من عيونى حاضر. وقفلت. وقالت اتفضل يا استاذ عاشور. رؤوف بيه مستنيك جوه.
عاشور: خبط ودخل صباح الخير ياباشا.
رؤوف: صباح الخير ياعاشور. ها سبع ولا ضبع.
عاشور: سبع طبعا ياباشا. تفاصيل الدكتوره فريحه السيوفي. كلها ف الملف ده.
رؤوف: بعدm فهم. فريحه السيوفى؟ هي مش فريحه العدوي؟

عاشور: ايوه يافنـ.ـد.م. ده لقب علية العدوى. لانها بتكون مرات ابن آدm باشا العدوي.
رؤوف: وقف بغـــضــــب. وخبط ع المكتب بأيديه. انت بتقول عليه باشا قدامى. اسمه آدm. آدm العدوي وبسسس فاهم ياحيووواااان انت. انا مشغل معايا شوية بهاااايم.
عاشور: بخــــوف. انا اسف ياباشا مش هتتكرر تانى.
رؤوف: قعد ونفخ بغـ.ـيظ. ها كمل كلامك.

عاشور: بتـ.ـو.تر. الدكتوره فريحه تبقى بـ.ـنت اللواء طارق السيوفي سابقا ورجل الأعمال مع آدm باش، احم آدm العدوي.
ومتجوزه من العقيد مراد آدm العدوي مخابرات عامه. احم.
رؤوف: قام بخضه. مخابرات ايه. اه. اه. احم انا عارف. عارف. انا عايز المفيد اخلص.
عاشور: حاضر ياباشا. المفيد كله قدام سيادتك ف الملف. بتخرج الساعه 12 الضهر ع العياده وجوزها بيوصلها. او حد من حرس الفيلا. وبترجع بنفس الطريقه لكن المواعيد مختلفه.

و مبتخرجش لوحدها. حتى العياده عندها عليها حراسه بأمر من والدها طارق السيوفي. وأخوها العقيد فهد السيوفي مخابرات عامه. و ابنها الملازم أول آدm مراد العدوي. مخابرات عامه برضو. ولسه راجع من السفر من يومين. والل عرفته. أنه مابيهابش حد. وبـ.ـنتها الدكتوره مريم. وباقى التفاصيل هنا سعادتك ف الملف.
رؤوف: بلع ريقه بصعوبه وقال جواه كلهم مخابرات. احم و هز راسه طيب روح انت.
عاشور: هز راسه تحت امرك ياباشا. وخرج.

السكرتيره: دخلت. ووقفت خلف رؤوف. وبتعمله مساج ف كتفه. وبتكلم رؤوف وهو مش معاها خالص.
رؤوف: سرحان. ف المعلومـ.ـا.ت. ابوها لواء وحماها آدm العدوي بجلالة قدره. وجوزها. و اخوها وابنها مخابرات. امممم. وابتسم بخبث. اصبر عليا يابن العدوي...

ونقول بعد شهرين.
عامر: خبط ع وش مريم. فووقى. فوقى يامريم.
ميرو: فتحت عينيها بتوهان. وهمست بتعب انا فين؟
عامر: مبروك.
ميرو: فتحت عينيها بتعب واتعدلت. شافت نفسها ع السرير. وبشعرها. واستغربت ورفعت عينيها بزهول وقالت انت مين؟ لكن الصدmه الأكبر. شافت دm ع مفرش السرير.
عامر: مبروك يااااا، مدام.
تيم: دخل الشقه بسرعه. وشاف ميرو وهي ف السرير.
ميرو: شافت تيم وبصدmه شـ.ـدت الغطا عليها. وهزت راسها لأ.

تيم: دخل ليها بخــــوف كبير وهيتحرك. لكن شاف بقعة الدm. والصدmه لجمته.
طبعا عدا شهرين ع أبطالنا.
فيلا عزيز.
مصطفى: ف الاوضه بيلعب بلايستيشن. ومبسوط لانه نجح هو وچود. وفونه رن. وكان سعيد صاحبه. ورد الوهات يانجم.
سعيد: بصوت متـ.ـو.تر الو مصطفى. هو، ا. انا. هو انا كنت...
مصطفى: ههههههههه اله مالك ياسعيد حد دايس ع رقبتك ولا ايه؟ قول انا دلوقتي بعضلاتى دي بقيت فندام عزيز ههههه.
سعيد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. هو انت اتخانقت مع سامح يامصطفى؟

مصطفى: ياعم فكك منه. ولا خناقه ولا حاجه. ده شـ.ـد ف الكلام بس.
سعيد: ممكن اعرف ايه الل حصل يعنى؟
مصطفى: يعم قولنا فكك. هو زعلان عشان ماغششتوش ف الامتحان. انا مالى اغششه ليه؟ هو انا اتعب واذاكر ويطلع عينى. وهو ياخد تعبى ع الجاهز.
سعيد: هز راسه اااه عشان كدا. اممم انت تعرف أنه شال مادتين؟
مصطفى: لأ ولا عايز اعرف.
سعيد: هرش ف قفاه طيب تعرف إن سامح اخد كوثر وجيبهالك ع البيت دلوقتي؟

مصطفى: قام وقف بصدmه كبيره. انت بتقول ايه ياسعيد؟
سعيد: والله زي ما بقولك. سامح غفلنى واخد كوثر. ولما جريت وراه. قالى لازم أفضح مصطفى. واخدها ف العربيه ومشي وانا اتصلت عليك ع طول. مصطفى اتصرف اعمل حاجه. انت قولت لو حد عندك عرف تبقى مصيبه.

مصطفى: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. ومسح ع شعره. وقال دي هتبقى فضحيه مش مصيبه وبس. انت غبى ياسعيييد. غبى. عشان اقولك بلاش سامح يعرف. قولت لاا سامح واد رجوله ويصون السر. الله يخربيتك انت وسامح ف يوم واحد. وقفل ف وشه. وحدف الفون ع السرير. ومسح وشه بايديه ونفخ بحيره اعمل ايه دلوقتي؟ وفتح عينيه بصدmه. ينهار اسو، لو حد شاف كوثر...

ف المستشفى.
محمد عزيز. بيوزع. ع كل الموجودين ف المستشفى حلو. بمناسبة نجاح تيم ف آخر سنه امتياز. وتقدير امتياز. وماشي مبسوط وفرحان جدا.
ميرو: ماشيه وقابلت محمد. وابتسمت صباح الخير يا خالو.
محمد: بسعاده. صباح الفل ع اجمل ميرو. عامله ايه؟
ميرو: بابتسامه الحمدلله تمام جدا. ومبسوطه عشان الرساله بتاعتى. وكمان نجاحنا كلنا. الحمدلله بجد.

محمد: بتنهيدة راحه. مت عـ.ـر.فيش ياميرو يابـ.ـنتى انا من امبـ.ـارح اول ما عرفت بنجاح تيم. والنوم طار من عينى والفرحه ساكنه قلبى.
انا مبسوط جدا. وعمتك نور كل شويه تعيط مش مصدقه. وكمان نجاح تمارا بتقدير امتياز حاجه بجد تشرف ربنا يفرح الجميع يارب.
ميرو: بضحكه رقيقه. يارب ياخالو. واشوفك ع طول مبسوط كدا.

محمد: ابتسم امين يارب. بقولك ايه انا عندى كمية كشف كبيره جدا وعازم عمتك ع الغدا انهردا. هروح غرفة الكشف. عشان اخلع بدرى ماشي ياقمر.
ميرو: ابتسمت اتفضل حضرتك. وانا كمان هروح المكتب. بالتـ.ـو.فيق إن شاء الله.
محمد: إن شاء الله ياحبيبتى. ومشي.
ميرو: دخلت المكتب. واتخضت. تيم؟
تيم: قاعد ع طرف المكتب. ايوه تيم يادكتوره مريم.
ميرو: دخلت بثبات. احم. صباح الخير وقعدت ع كرسي المكتب.
تيم: صباح الخير.

ميرو: ابتسمت بتمثيل. مبروك.
تيم: مبروك؟ ع ايه؟
ميرو: شمت برفانه و قلبها بيدق. احم. م، مبروك ع النجاح. بجد فرحت عشانك.
تيم: هز راسه. بجد؟ بس انا ناجح من امبـ.ـارح. وكنت عندكم و زي كل مره. بتتهربي منى.
ميرو: بتـ.ـو.تر. ابدا انا هتهرب منك ليه بس؟
تيم: ماهو ده السؤال الل مش لاقي ليه جواب. بقالك فتره كل مـ.ـا.تشوفينى تسلمي وتطلعي ع اوضتك. وحجه وراها حجه. وعزر وراه عزر. لدرجة انى حسيت انى مش مرغوب بوجودي.

ميرو: هزت راسها بنفي لأ لأ. انت فاهم غلط. صدقنى مفيش حاجه من دي وانت عارف كدا كويس.
كل الحكايه. انى كنت بحضر ف الرساله. والحمد لله السنادي عدت ع خير. وكنت مشغوله. هو انا الل هقولك يعنى. ما انت عارف الطب مش سهل.
كامليا: داخله المستشفى وبتتصل ع تيم ومبيردش. ونفخت بخـ.ـنـ.ـقه. وقابلت ممرض. احم لو سمحت. دكتور تيم عزيز موجود فين؟
الممرض: حضرتك انا شوفته داخل مكتب رقم 20 ف الدور التالت.

كامليا: فتحت عينيها بصدmه. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وهزت راسها ميرسي لحضرتك. وطالعه ع السلم بسرعه.
تيم: انا عارف إن الطب مش سهل. لكن برضو
ده مايمنعش إنك متغيره. انا تيم يامريم مش غريب عنك عشان ماحسش بتغيرك.
ميرو: قلبها بيدق بسرعه كبيره. وقالت تيم انا...
كامليا: فتحت الباب بسرعه. وشافت تيم قاعد ع طرف المكتب. وجواها إعصار غيره. ودخلت بسرعه ممكن اعرف انت قاعد كدا ليه؟

ميرو: اتخضت. وفتحت عينيها بدهشه. من طريقة هجوم كامليا. وخايفه تفهم غلط. هي من آخر مره بعدت عن تيم خالص.
تيم: متحركش من مكانه. ورد بهدوء. دخولك بالطريقه دي غلط. كان ممكن تخبطى عادي جدا.
كامليا: بتتنفس غـ.ـيظ. وغمضت عينيها بتحاول تسيطر ع أعصابها. واخدت نفس عميق. وفتحت عينيها وبصت ل مريم بلوم.
ميرو: بصت بعيد. وقامت وقفت. احم اذيك ياكامليا. مبروك لنجاحك.

كامليا: قربت منها وسلمت عليها وحـ.ـضـ.ـنتها. وهمست ف ودنها انتى خلفتى بوعدك ليا.
ميرو: اتصـ.ـد.مت. وطلعت من حـ.ـضـ.ـنها. وهزت راسها بلاء.
كامليا: ضحكت بتمثيل. عندك حق ياتيم ياحبيبى. انا بس مبسوطه اوى لنجاحك. ودخلت بسرعه عشان اقولك قد ايه انا مبسوطه. وكمان زعلانه ف نفس الوقت.
تيم: هز راسه حصل خير. والدك عامل ايه دلوقتي.
كامليا: بدmـ.ـو.ع. منا كنت جايه عشان كدا. بابي تعبان اوي ياتيم.

وهنسافر بعد بكره. وجيت اقولك اننا هنحجز ونسافر ع ألــمانيا. واتصلت عليك كتير وانت مبتردش.
تيم: طلع الفون وقال امم فونى صامت من الصبح. و متقلقيش إن شاء الله والدك هيكون بخير.
ميرو: جواها منهار. وقالت بو.جـ.ـع. الف سلامه ع والدك. وربنا يطمنك عليه.
كامليا: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت ميرسي جدا يامريم. وبصت ل تيم. وقالت أنا عيد ميلادي بعد بكره ياتيم.
تيم: ابتسم كل سنه وانتي طيبه.

كامليا: وانت طيب ياحبيبى. ايه يا مريم مش هتقوليلى كل سنه وانتي طيبه؟
ميرو: بلمعه ف عيونها. كل سنه وانتي طيبه.
كامليا: شافت حده ف نظرة تيم ليها. وابتسمت وقالت أنت مش هتحتفل معايا بعيد ميلادي. ده اول عيد ميلاد ليا وانت معايا.
ميرو: قعدت ع الكرسي بأحباط كبير.
تيم: . لما ترجعى. انتى قولتى إن عيد ميلادك وسفرك بعد بكره. ف مش هينفع.

كامليا: لأ انت ممكن تحتفل بيا قبل السفر. احنا هنسافر بليل. ارجوك ياتيم عايزه احتفل معاك بليز.
تيم: هز راسه تمام مفيش مشكله.
كامليا: بسعاده ميرسي جدا ياحبيبى. ايه رايك بعد بكره نروح فندق (، ) الساعه 4؟
تيم: ماشي.
كامليا: ضحكت وااو ميرسي بجد. وبصت ع مريم. وانتى يامريم مـ.ـا.تنسيش تكوني معانا ونحتفل مع بعض.
ميرو: بدهشه. انا؟
الباب خبط. الممرض دكتور تيم. دكتور محمد طلب حضرتك.

تيم: قام وقف. طيب اتفقوا مع بعض وانا هشوف بابا وراجع. وبص ل كامليا بنظرة تحذير. وخرج.
كامليا: حطت الشنطه ع المكتب وقعدت. وبصت ل مريم وقالت. انا عزمتك عشان خاطر تيم. مش عشان حاجه تانيه.
انا لازم اثبت لتيم انى كويسه. لانى فعلا كدا. تيم دايما اشوف ف عينيه نظرة اتهام ليا وا...
ميرو: قاطعتها. لو سمحتى. انا مطلبتش منك اعرف تفاصيل.
وانك دى تانى مره تتهمينى بححات مالهاش أساس من الصحه.

ف انا برفض اسلوبك. انا عمرى ما خلفت وعدى ليكى.
انتى من فتره كبيره من اخر مره جيتيلى هنا المكتب وطلبتى منى ابعد عن تيم.
انا بعدت عشان خاطر انا وعدتك. رغم إن مفيش بينى وبين تيم اى حاجه غير صلة القرابه وبس. انتى عقلك مصور ليكى حجات تانيه ف انتى حره مش مشكلتى.
وكمان انا هاجى عيد ميلادك عشان اثبتلك انك غلطانه.
كامليا: بدmـ.ـو.ع مريم انا أسفه جدا. انتى مت عـ.ـر.فيش انا مـ.ـجـ.ـنو.نه بحبي لتيم قد ايه؟

بصي انا عيبي الوحيد أنى ديما متسرعه جدا ف رد فعلى ومبعرفش امسك نفسي.
وأكون عصبيه واقول اى كلام وخلاص. لكن لما بقعد مع نفسي بفكر. واشوف أن تصرفى ده غلط. ارجوكي متزعليش منى. وانا هكون مبسوطه جدا لو نبقى اصدقاء.

ميرو: معتقدش اننا هنبقى أصدقاء ياكامليا لاسباب كتير. واولهم غيرتك ع تيم. ونظرة اتهامك. وشكك ف كل الل حواليكى لمجرد إن حد اتكلم مع تيم. عموما بتمنالك حياه سعيده. وقامت وقفت واخدت شنطتها بخـ.ـنـ.ـقه. وقالت وبلغينى وقت مـ.ـا.تكونى ف الفندق بعد اذنك.
كامليا: انتهدت بأريحيه. وابتسمت وقالت طيب اوكي. وارجوكي متزعليش منى.
ميرو: بو.جـ.ـع مفيش زعل ولا حاجه. بعد اذنك لازم ارجع ع البيت. وخرجت بسرعه وجواها خـ.ـنـ.ـقه كبيره جدا.

فيلا عزيز.
كريم: طبعا خلص جيش من فتره كبيره. وخارج من صالة الرياضه. ونده داده ثريا؟
ثريا: جت تحت امرك ياباشمهندس كريم.
كريم: ماما لسه مجتش؟ وجدو وناناه فين؟
ثريا: الدكتوره لسه مجتش. وسي أشرف بيه وست هنا هانم. خرجوا راحو شقة حضرتك يتممو ع العفش. والف مبروك ياباشمهندس.

كريم: بابتسامه. الله يبـ.ـارك فيكي. وطالع ع السلم. وبيفكر ف ليليان. كلها أسبوعين وتكون ف حـ.ـضـ.ـنه. وماشي ف الطرقه. ووقف مره واحده وسمع همس جاي من اوضة مصطفى. وكشر عينيه. وقال اله هو مصطفى بيتكلم مع مين. وموطي صوته اوي كدا ليه؟ الواد دا هيتجنن قريب. وقرب من الباب بشويش. وحط ودنه ع الباب. وسمع.

مصطفى: انا بحمد ربنا إن مفيش حد موجود ف الفيلا وإلا كنت هروح فيها. وسامح ده حسابه معايا بعدين. يلا ياكوثر ياحبيبتى خد كلى دى كمان. لأ؟ طيب ليه كدا؟ طيب تعالى اقعدى هنا ع رجلى.
كريم: تنح وفتح عينيه ع الاخر بصدmه. كوثر؟ واقعدى ع رجلي؟
مصطفى: تعالى بقى متزعليش. ت عـ.ـر.في ياكوثر ياحبيبتى. انا معنديش مانع انى اعترف للدنيا كلها انى بحبك اوى.

ونفسي اكون معاكى ليل ونهار. بس انا عارف إن اهلى هيرفضو وجودك هنا ف البيت.
وعشان كده أجرت ليكى شقه بعيد عن هنا. ياكوثر شيلى ايدك من قفايا بغير. هههههههه.
كريم: فتح عينيه بصدmه اكبر. مصطفى جايب نسوان ف البيت؟ ومأجر شقه كمان؟ حلاوتك ف الهلس ياطعم.
مصطفى: ههههه عايزاني ابوسك ههههه طيب هبوسك بس بشرط. تاكلى التفاحه دى.
كريم: من بين أسنانه بتوعد هي وصلت للبوس.
وبتأكلها تفاح كمان.

ده انت طلعت صـ.ـا.يع يامصطفى. عملت الل جد جد جد جدك ماقدرش يعملو. ده انت عديت يالا.
دا انا هنفخك.
مصطفى: شاطره يقلبى تعالى بقى ف حـ.ـضـ.ـنى وبطلى تلعبي ف شعرى. هههههههه ياكوثر بغير.
كريم: بغـ.ـيظ. لاا بقى انا مش هسكت. البيت ده طاهر. وهيفضل طووول عمره طاهر. وحياتك ياصاصا. لاتاخد منى العلقه التمام. انت وست كوثر بتاعتك دي.
وحدف الفوطه ع الأرض. وهجم ع الباب مره واحده ودخل جري ووقع ع السرير جمب مصطفى وكوثر.

كريم: فتح عينيه وشاف كوثر. وصرخ لااااا لااااااا لااااااا لااا
مصطفى: اتصـ.ـد.م وقام بسرعه. تعالى هنا ياكوثر ابعدى عنه.
كريم: بيصرررخ. لااااااااااااااء شيلها من عليا ياحيووووواااان.
مصطفى: جري عليها بسرعه كوثر ابعدى عنه.
كريم: فتح عينيه وقام وقف ع السرير بخــــوف وصرخ اكتر لااااااااااااااء قرده قرررررده ف بيتنا لااااااااااااااء.

مصطفى: شال كوثر. وكوثر طلعت ع كتفه. وقال اهدى متخافيش. وبلع ريقه بتـ.ـو.تر. كر، كريم بص وحيات ابوك مـ.ـا.تقول لحد حاجه. انا هفهمك كل حاجه.
كريم: واقف وخايف. وقال دا انا هفضحك. جااايب قرده ف البيت يااااكـ.ـلـ.ـب.
مصطفى: وبعدين ف الغلط ده بقى. اولا دى مش قرده. دى نسناسه واسمها كوثر ياريت تحترمها عشان بتزعل.
كريم: بخــــوف متداري. بتزززعل. ولااا. خد القرف الل معاك دى وارميهااا بره البيت بسررررعه انت فاهم.

كوثر: هتنزل من كتف مصطفى.
مصطفى: بس ياحبيبتى اهدى ومتزعليش منه هو مش فاهم حاجه.
كوثر: نطت من ع كتف مصطفى وراحت عند كريم.
كريم: صرخ لااااا ء. ونط بسرعه ع الكنبه. وكوثر نطت وراه. وكريم جري بره الاوضه وكوثر طلعت تجري وراه
مصطفى: لطم ع خدو بخــــوف. خدى يااااكوثر. ينهار مش واضح انهردا. وجري نزل وراهم.
كريم: نازل ع السلم جري. وكوثر نطت ع درابزين السلم وسبقته. ونطت ع كتفه. واتشعلقت فيه.

كريم: صرخ اكتر. وبيجري ومش شايف قدامه ووقع ع الكرسي. وحيااااات امك يامصطفى ما هسييييبك. والله العظيم لا اربيك يااااكـ.ـلـ.ـب. لااااا. ولاااا تعالى ابعدها عنى يالاااا.
كوثر: بتعمل صوت كأنها مبسوطه من اللعبه دي.
مصطفى: بيجري وراهم. وكريم بيجري وكوثر بتجري وخرجو ف الجنينه. وحصل هرج ومرج ف الفيلا.
كوثر: بتجري. والحرس بيجرو وراها ومصطفى. بيحلق عليها. مع الحرس. وكوثر مصممه تروح لكريم.

كريم: دخل الفيلا جري. وحط ايدو ع قلبه وبياخد نفسه. وفجاءه حس بحركه قدام رجله. وبلع ريقه بخــــوف ونزل عينيه وبص. وشاف كوثر واقفه قدامه ورافعه راسها ليه. وكريم تنح.
مصطفى: داخل بينهج. وشاف الموقف.
كريم: لسه هيزعق.
مصطفى: شهق بصدmه. وزعق. ايييه دا ياكريم؟ قرده ياكريم؟ انت يطلع منك كل ده؟
كريم: واقف خايف ومش فاهم حاجه.

مصطفى: خبط كف ع كف. انت ياكريم ياعاقل ياراسي. تعمل كدا. وتجيب قرده ع البيت. انت مش عارف إن ماما وبابا وكمان ناناه منبهين عليينا إن ممنوع الحـ.ـيو.انات تدخل البيت. لا إله إلا الله. تؤ.
كريم: لسه هيزعق.
مريم: صرخت بصوت عالى. ااااه يامامي اييييه دااااا ياكريييييييم.
كريم: لف ليها واتصـ.ـد.م امه وراه. وفهم كلام مصطفى. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ وخايف يتحرك من اال واقفه قدامه كأنها بتهدده.

مصطفى: جري ع مريم. اهدي ياماما. اهدي وكل حاجه هتتحل. وكريم عرف غلطه خلاص. هو اكيد مكنش يقصد.
كريم: بصله بصدmه. وزعق انت بتق، وسكت لأن كوثر اتحركت. احم.
مريم: وقفت ورا مصطفى بخــــوف كبير. وقالت بتلعثم م، مو. صط. وصرخت. اي داااااااااا.
كريم: قبض ع ايديه بغـــضــــب واضح.
مصطفى: بلع ريقه بتـ.ـو.تر.
كوثر: جريت نطت ع مصطفى ولفت حوالين رقبته وعملت صوت.

مريم: خافت وجريت وقفت ورا كريم. ومسكت ف تيشرته. وقالت بخــــوف وغـ.ـيظ ف نفس الوقت. انا كنت عارفه انك انت الل ورا ال بيحصل ده. وصدقنى الموضوع ده مش هيعدى بسهوله يامصطفى.
مصطفى: بزعل حقيقي ليه بس ياماما. كوثر اليفه ومبتأذيش حد وانا بحبها.
كريم: حاوط امه من كتفها لانها خايفه.
مريم: اييه؟ كوثر؟ مين كوثر دي؟
مصطفى: النسناسه دى. اعرفك ع كوثر.

مريم: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت والله العظيم لو ما اتخلصت من القرف ده. لا اتصل ع ابوك حالا.
والا اقولك انا هلم هدومي وامشي من الجبلايه دى حالا.
كريم: كتم الضحكه.
مصطفى: بتريقه جبلايه. ماشي ياماما. عموما كرامة كوثر فوق كل شئ وانا مرضاش انها تقعد ف مكان وجودها مش مرغوب فيه.
انا رايح ارجعها لسعيد صحبى. وجه يتحرك. وقرب منهم كوثر بسرعه يخــــوفهم
مريم صرخت. وكريم رجع لورا.

مصطفى: هههههههههههه خايف؟ عشان تعرف انها مش بالعضلات ياكيمو.

فيلا الجبالى.
رؤوف: الو ايوه يا عاشور طمنى ايه الأخبـ.ـار؟
عاشور: بتـ.ـو.تر. احنا مراقبين كل تحركاتها ياباشا. لكن هي بقالها اسبوع مابتجيش العياده. والل عرفناه من السوشيال ميديا إن فرح احفاد آدm العدوى قريبا.
رؤوف: وقف بغـ.ـيظ وزعق انت بتقووووول ايييييه يابهييم انت. انت لسه جاااااى تقول الكلام ده ياحيووووواااان. اسمع انا عايز كل المعلومـ.ـا.ت عن حفيدته مريم العدوي الفرح لاااااازم يتقلب لفضيحه انت فاااااااهم.

عاشور: نفخ بنفاذ صبر تحت امرك ياباشا كل المعلومـ.ـا.ت عن حفيدته اعتبرها قدام سعاتك.
رؤوف: قفل وبص قدامه بكُره كبير انت ترفض ابنى انا. ان ما خليتك تنـ.ـد.م يا آدm ياعدوى مابقاش أسمى الجبالى.
بعد يومين.
فيلا العدوي.
ميرو لابسه فستان رقيق جدا باللون الجنزارى وحجاب رقيق. ونازله ع السلم. وراحت الليفنج. مساء الخير. وسلمت ع مريم.
مريم: مساء السعاده ياميرو ياحبيبتى.
ميرو: هو بابي و مامي لسه مرجعوش من عند بابا طارق؟

مريم: لأ ياحبيبتى. هما قالو هيرجعو بعد المغرب بإذن الله.
ميرو: إن شاء الله.
مريم: ابتسمت. جبتى هديه لصحبتك ولا انا اتصرف؟
ميرو: ابتسمت. طبعا جبتلها. وانا اقدر انسى تعليمـ.ـا.تك ياست الكل. انا هدخل اسلم ع بابا آدm.
مريم: آدm راح للعمال مع زين. يستلمو الفيلا ل آريان.
ميرو: ابتسمت بحب الحمدلله إن الفيلا خلصت بجد ياماما شكل الفيلا الخارجي يجنن حستها كريستال بجد تحفه جدا ماشاء الله.

مريم: يتنهيده عقبال ما نعملك يانور عيني.
ميرو: ابتسمت بتمثيل. إن شاء الله. احم ا. انا همشي بقى عشان متاخرش ع عيد الميلاد. لانها مسافره زي ما قولت لحضرتك.
مريم: شاهين هيوصلك.
ميرو: بحرج. لأ هوا، بصراحه تيم هيوصلني ويحضر معايا عيد الميلاد هو زمانه ع وصول. احم ده بعد اذنك.
مريم: ودي عايزه إذن. كدا اكون مطمنه عليكى اكتر. روحي ياحبيبتى. ربنا يحفظك بحفظه. خلى بالك من نفسك.

ميرو: سلمت عليها. حاضر ياحبيبتى. وخرجت من اليلا. وشافت تيم لسه واصل حالا.
تيم: نزل من العربيه. وابتسم اتأخرت عليكي؟
ميرو: لا ابدا.
تيم: فتح باب العربيه ليها. اتفضلى.
ميرو: بتـ.ـو.تر. احم ميرسي وركبت جمبه.
تيم: لبس النضاره. وركب جمبها. واتحرك. وقال عامله ايه دلوقتى؟
ميرو: انا كويسه الحمد لله.
تيم: شغل ميوزك.
ميرو: سرحت مع كلمـ.ـا.ت اغنية وائل جسار. خدينى معاكي مشوارك.
تيم: سايق وبيسمع الاغنيه وساكت.

خديني معاكي مشوارك انا ملهوف لاخبـ.ـارك
وحاجه غريبه تحصلي بعيش الجنه ف نارك
بشوف الحب ف مرايا واقول لو كنتي ويايا
وهفهم سره م صورتك وامتي سكنتي جوايا
انا معرفش حبيت ليه ومين بيلومني ع اللي انا فيه
وليه سلمت واستسلمت مشيت ف طريق شاورت عليه.
سألتك مره مترديش وليه ع طول انا بدي
ياريتك مرة تهتمي وتدي الحب ع قدي
بعيش وياكي ايامك ومهما بعدت قدامك
ولو نمتي ف عز النوم انا بصحي ف احلامك.

انا اختارتك مفيش غيرك مصيري شوفته ف مصيرك
انا عايش عشان خاطرك وليه ماشغلش تفكيرك.

بعد شويه ف الفندق.
كامليا: لابسه فستان جميل جدا. وحطه ميكب. ومستنيه تيم وقاعده ع الترابيزه.
وبصت ف الساعه ونفخت. اووف الساعه 4 وتيمو قالى أنه داخل عليا فين بقى؟
ورفعت عينيها شافت تيم وميرو داخلين مع بعض. وميرو رغم مافيش اى ميكب إلا إن جمالها هادى ومميز. وده غاظها اكتر وجـ.ـسمها ولع نار. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير.
تيم: راح عندها مساء الخير اذيك ياكامليا؟

كامليا: ابتسمت بتمثيل مساء الخير يا حبيبي. انا كويسه طول ما انت جمبى.
ميرو: بثبات عكس الل جواها. كل سنه وانتي طيبه يا كامليا.
كامليا: ببرود وانتي طيبه.
ميرو: ابتسمت. ماشاء الله انتى انهردا طالعه زي القمر.
كامليا: بكـبـــــريـاء طول عمري مش انهردا بس.
تيم: اضايق منها. وشاور للجارسون. تشربو ايه؟
ميرو: لأ ميرسي.
كامليا: بغـ.ـيظ نشرب ايه ياتيم. فين التورته اومال انت حاجز التربيزه دي لايه بقى.

تيم: ع طول مستعجله. وبص للجارسون. نزل الطلب لو سمحت.
الجارسون تحت امرك يافنـ.ـد.م. واتحرك.
تيم: مقولتيش يامريم تشربى ايه؟
ميرو: بتـ.ـو.تر. لا ميرسي انا مش جاي ع بالى اي حاجه.
تيم: وانتى ياكامليا.
كامليا: اختار انت ليا ع زوقك ياحبيبى.
ميرو: غمضت عينيها. ولعنت نفسها انها جت.
بعد شويه التورته نزلت. وكامليا احتفلت. وتيم قدm ليها هديه.
كامليا: بسعاده ميرسي جدا جدا ياحبيبى بجد ساعه تحفه.

ميرو: بحرج قدmت الهديه. سوري بقى ياكامليا انا معرفش إن تيم اختار ساعه. انا كمان جبتلك ساعه. ويارب تعجبك. اتفضلى.
كامليا: ابتسمت بتكليف. ميرسي يامريم كفايه تعبك. وجميله اوي تسلم ايدك.
ميرو: . هزت راسها. وقامت بعد اذنكم هروح الحمام اظبط الحجاب. واتحركت.
تيم: هتسافرى امتى
كامليا: بتهيده كمان الساعه 8. بجد انا قلقانه اوى ع بابي ياتيم.

تيم: متقلقيش إن شاء الله خير. وهيقوم بالسلامه. وانا عرضت عليكى يعملها هنا ف المستشفى. لكن انتى رفضتى.
كامليا: غـ.ـصـ.ـب عني والله ياحبيبى عمو هو الل مصمم انه ياخد بابي ويسفرو بره مصر. لانه بيحب بابي جدا وخايف عليه.
تيم: هز راسه. تمام ربنا يشفيه إن شاء الله.
كامليا: بزعل. انا اكتر حاجه مضايقانى انى هبعد عنك فتره كبيره اوى.
تيم: بعدm فهم ليه؟

كامليا: انت ناسي إن بابي هيعمل عملية قلب مفتوح. ودى هتاخد وقت كبير. العمليه هتتعمل اول الشهر الجاى. وغير فترة النقاهه بعد العمليه حوالى 4 شهور. وعشان مامى مش هتقدر تقعد لوحدها. انا الل هكون مرافق مع بابي. يعنى انا مش هنزل مصر غير بعد 6 شهور تقريبا.
تيم: اممم اهم حاجه انك تطمنى ع والدك.
كاميليا: بتنهيده. إن شاء الله. وابتسمت عندى ليك خبر حلو ع فكره.
تيم: ايه؟

كامليا: بابى وعدنى انى اول ما ارجع هيفتحلى عياده خاصه بيا. ودى هدية عيد ميلادى. واااو بجد
تيم: اممم جميل. الف مبروك مقدmا.
كامليا: . الله يبـ.ـارك فيك ياحبيبى.
ميرو: جت. وقعدت.
كامليا: عينيها بتراقبها وتشوف نظراتها رايحه فين.
ميرو: فتحت الفون وركزت فيه عشان متضعفش.
كامليا: بتريقه ايه يامريم. انتى مشغوله اوي بالفون. واضح انك بتكلمي حد مهم.
ميرو: بعفويه. فعلا.

كامليا: عشان تغـ.ـيظ مريم قالت. حبيبى انا جيت ف تاكسي انت بقى هتوصلنى المطار. ولو مريم مستعجله ممكن تاخد تاكسي.
تيم: بغـ.ـيظ مكبت. مريم مش هتروح ف تاكسي ياكامليا وانا موجود. وإن كان ع المطار ف انا هوصلك متشغليش بالك ومتفكريش كتير.
ميرو: حست بالاحراج وقالت بحرج. لأ انا عندى مشوار مهم. وصلها انت. و...
تيم: بتحذير مشوار ايه؟ وانتى مش هتروحي ف اى مكان لوحدك. و زى ما جبتك من البيت هوصلك لحد البيت.

ميرو: حست إن مفيش هوا حواليها. ونـ.ـد.مت انها جت من البدايه. وهزت راسها خلاص ياتيم زي ما تحب.
كامليا: غمضت عينيها بغـ.ـيظ. اهددددى ياكامليا. بطلى عصبيه.
تيم: نفخ بنفاذ صبر. ومش عايز يتكلم مع كامليا قدام مريم.
ميرو: شافت نظرات كامليا ليها. وقامت. احم انا هطلع برا هعمل مكالمه مهمه. وراجعه بعد اذنكم.
تيم: مش لازم تطلعى برا. انتى ممكن تتكلمى جوه الفندق.

ميرو: معلش ياتيم سبنى برحتى. وابتسمت بتمثيل وبعدين انا مش عايزه اكون عزول اكتر من كده ههههه. ثوانى وراجعه. واخدت الفون وخرجت قدام الفندق لانها حاسه انها مسجونه ف وجود كامليا.
تيم: بصلها بغـــضــــب. اقسم بالله آخر مره ياكامليا هحظرك من انك تتكلمى اى حرف صغير يضايق مريم. انتى فاهمه ولا لأ؟
كامليا: بصتله بصدmه. انت بتكلمنى انا كدا ياتيم؟ هو انا اتكلمت قولت ايه؟
تيم: انتى عارفه كويس اوى انتى قولتى ايه.

واتكلم بنبره تخــــوف. اى غلطه منك اعتبري الل بينا منتهي فاهمه.
كامليا: هزت راسها بزهول. ا. انت بتقول ايه ياتيم؟ انت عندك استعداد تسيبنى عشانها.
تيم: انتى مش شايفه اسلوبك وطريقتك قدام مريم ازاى؟ ديما بتحبي تحرجيها. انا مش غبى ياكامليا.
وكمان انا عندى استعداد اسيب اى حد يحاول يأذى اى حد من عيلتى مش مريم بس.

انتى لو اتكلمتى بأسلوبك ده مع اي بـ.ـنت تانيه غير مريم انا هتصرف بنفس الطريقه. ومش هنبه عليكي تانى. مريم و آرين وليليان وتالين وحياة وكارما. حذارى تضايقى اي حد فيهم.
انا مش فاهم انتى لو اتعاملتى بطريقه ارقي من كدا هيحصل ايه؟
كامليا: وقفت بغـــضــــب. انا عايزه امشي دلوقتي لو سمحت.
تيم: قام وقف مفيش اى مشكله. وطلع الحساب.

الجارسون: داخل من بره الفندق. وقال لتيم اتفضل حضرتك الفون ده وقع من الانسه الل كانت قاعده ع تربيزة حضرتك وخرجت بره الفندق.
تيم: بعدm فهم. وقع؟ مش فاهم؟
الجارسون: حضرتك انا كنت داخل الفندق. والانسه شاورت لتاكسي. وركبت والفون وقع منها. والتاكسي مشي وملحقتش التاكسي. انا جبت الفون لحضرتك.
تيم: قبض ع ايديه بغـــضــــب شـ.ـديد وبص لكامليا لانها السبب وميرو مشيت بسبب كلامها.

كامليا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ا. ايه ياتيم بتبصلى كدا ليه؟
تيم: صك ع أسنانه. مريم مشيت بسبب كلامك وطريقتك المتعجرفه.
كامليا: عيطت والله انا مقصد حاجه. انا قولت انت توصلنى.
انا وانت ونتكلم مع بعض شويه ف الطريق. انا اسفه مكنتش اعرف انها هتزعل كده.
تيم: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. اتفضلى عشان اوصلك.
كامليا: بخــــوف طب...
تيم: قاطعها وزعق بصوته كله اتفضلى...
اكتر الموجودين انتبهوا ع صوته.

كامليا: اتخضت وحست بالاحراج. وعيطت وجريت من قدامه.
تيم: اخد فونه والمفاتيح. وفون مريم وخارج بره الفندق وبص حواليه كويس. وركب العربيه. وكامليا ركبت وبتعيط. وطول الطريق محدش كلم التاني. ووصلو المطار اخيرا.
تيم: اتفضلى انزلى.
كامليا: بصتله انت مش هتوصلنى جوه المطار.
تيم: بنرفزه. انا كنت هعمل كده لو متكلمتيش كلامك ده وضايقتيها ومشيت بسببك.

لكن انا دلوقتي لازم امشي حالا عشان اوصل قبلها ع البيت ماهو ماينفعش تبقى معايا وتروح لوحدها. وكمان اديها فونها. اتفضلى.
كامليا: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. ونزلت ورزعت الباب ودخلت المطار وجواها غيره كبيره وبتلعن ف مريم.
تيم: مسح وشه بايديه. ولسه بيشغل العربيه. سمع صوت رساله. وكانت من فون ميرو. ونزل بالشاشه. وشاف رساله قلبت موزاين حياته.

(مريم حبيبتى انا بعتلك عنوان الشقه تانى ف رساله عشان لو نسيتى العنوان لانه صعب وف مكان مهجور. انتى مت عـ.ـر.فيش انا مبسوط قد ايه انك جيالى الشقه دلوقتي. انا بمـ.ـو.ت فيكى بحبك اوى. وده العنوان (، ) الدور التالت شقه 6)
تيم: قرأ الرساله وقلبه دق بصدmه كبيره. لكن حاول يستوعب وانها تكون رساله غـ.ـبـ.ـيه من حد بيعاكس. لكن الصدmه الأكبر وصلت رساله تانيه وهي.

( اه نسيت اقولك متخافيش المكان مافيهوش اى كاميرات مراقبه زي ما قولتلك قبل كدا العماره ف مكان مهجور ومفيش حد هيشوفك وانتى جيالى الشقه. ومتنسيش المفتاح تحت الدواسه قدام باب الشقه. انا مستنيكي ع احر من الجمر ومجهز كل حاجه عشان نقضي ليلة دُخلتنا. ومتنسيش تمسحي الرساله عشان محدش يشوفها. بحبك. ).

تيم: للحظه حس إن الأرض وقفت عن الدوران. وعينيه مش عارف يقفلها من الصدmه. وفاق ع صوت كلاكسات العربيات حواليه. وبص حواليه وبينهج. وبسرعه طلع فونه واتصل ع رقم صاحب الرساله ورن. وبعدها الفون اتقفل.
تيم: عقله هينفجر. وشغل العربيه. وطار بخــــوف كبير ع العنوان الل ف الرساله.

بعد شويه.
ف شقه بسيطه جدا. وف مكان مهجور. ف اوضة نوم قديمه.
ميرو: نايمه ف السرير بالبنطلون والتوب. وشعرها مفرود جمبها. ومش حاسه بحاجه.
عامر: ف المطبخ. بياكل تفاحه. ومبسوط من الل عمله. وطلع الفون واتصل وقال (كله تمام).
وقفل الفون. ودخل ع مريم الاوضه. وقعد جنبها ع طرف السرير. و خبط ع وش مريم. فووقى. فوقى يامريم.
ميرو: فتحت عينيها بتوهان. وهمست بتعب انا فين؟
عامر: مبروك.

ميرو: مسكت دmاغها وحاسه بتشويش ف الرؤيه
عامر: قومي البسي فستانك ياحبيبتى عشان اوصلك.
ميرو: فتحت عينيها بتعب واتعدلت. شافت نفسها ع السرير. وبشعرها. واستغربت ورفعت عينيها بزهول وقالت انت مين؟
وجت تشـ.ـد عليها الغطا من الاحراج. لكن الصدmه الأكبر. انها شافت دm ع مفرش السرير.
عامر: مبروك يااااا، مدام.

ميرو: عينيها ع بقعة الدm وعينيها رايحه يمين وشمال من الصدmه. وبدءت تنهج وقلبها هيطلع من مكانه. وجـ.ـسمها رجف بسرعه.
عامر: ابتسم بخبث. وقال كنتى زى القمر وانتى ف حـ.ـضـ.ـنى. انا هروح اجبلك كوباية عصير تعوضك وبعتلها بوسه ع الهوا. وقام...
ميرو: بتهز راسها بصدmه ودmـ.ـو.عها متحجره من هول الصدmه. وحاسه انها بتحلم. ومين ده؟ وحاسه انها مش قادره تتحرك وبتنهج بسرعه.

تيم: وصل المكان ونزل بسرعة البرق. وطلع العماره بيجري ع السلم. وشاف رقم الشقه. ورفع الدواسه. وشاف مفتاح. ومتأكد انها اشتغاله من حد. واقسم انه هيقــ,تــله اكيد.
تيم: دخل الشقه بسرعه. وشاف ميرو وهي ف السرير.
ميرو: شافت تيم وبصدmه شـ.ـدت الغطا عليها. وهزت راسها لأ.
تيم: دخل ليها بخــــوف كبير وهيتحرك. لكن شاف بقعة الدm. والصدmه لجمته.
عامر: خارج من المطبخ. وشاف واحد غريب وقال انت مين؟

تيم: مش سامع حد. ومش عارف يغمض عينيه من الل شافه. وقلبه هيطلع من مكانه حرفياً.
عامر: خاف. وحط الكوبايه بشويش.
تيم: للحظه شاف حد بيتحرك. وجه يمسكه.
عامر: كان جمب باب الشقه. ونزل جري.
تيم: ساب كل حاجه ونزل يجري وراه.
عامر: ركب عربيه. وطار بيها. ولأن الدنيا ليل النمره مش واضحه.
تيم: مسك راسه ف الشارع بزهوول. وحاسس الدنيا كلها بتلف بيه. من الصدmه. وبينهج.

ميرو: فوق. حاولت تقوم بمعجزه وجـ.ـسمها كله بتنفض. ومش مصدقه انها. هُتك عِرضها.
وبتاخد نفسها بالعافيه ولبست الفستان برعشه ووقعت ع الأرض.
وحاولت تقوم تانى. وسندت ع السرير. وشـ.ـدت الحجاب وغطت بيه شعرها ومش قادره تلف الحجاب. وبتنهج وبتحاول تستوعب وايه الل حصل. هي كانت آخر حاجه واقفه قدام الاستراحه.

ومسكت راسها بانهيار. وشافت صورة تشويش راجـ.ـل عجوز ومش فاكره اي حاجه بعد كده. واتخضت ع دخول تيم. وحاولت تقف بمعجزه.
تيم: دخل وقف قدامها وعينيه متحوله باللون الاحمر وجواها دmـ.ـو.ع متحجره. واسنانه بتعمل صوت من الغـــضــــب.
ميرو: شافت وفهمت. إن تيم مصدق وهزت راسها ليه. لا وحاولت تتكلم وصوتها مش طالع.
فون مريم جالته رساله تالته.
تيم: طلع فونها من جيبه ونزل الشاشه. وشاف الرساله الاصعب.

(مريم مين الل جه ده اوعى يكون قريبك بصي انا منكرش انى عشت معاكي اجمل ليله ف حياتى كلها وكنت ناوي نتجوز حتى لو ( عـ.ـر.في)
لكن بعد الل حصل ده متحاوليش تدورى عليا لانك مش هت عـ.ـر.في توصليلى وانسينى باااى، )
تيم: قبض ع ايدو بغـــضــــب العالم كله لدرجة ان راسه وشعرو بيتحركو من صكة اسنانه وبتعمل صوت.
ميرو: واقفه بتترجف جدا ودايخه ومش عارفه تتكلم. لكن حاولت وقالت بصوت مبحوح جدا ت، تي، ا. انا...

تيم: بينهج بصوت عالى جدا. وبصلها بكُره كبير. وضـ.ـر.بها قلم بقوته كلها.
ميرو: مستحملتش القلم واغمى عليها.
تيم: الفون وقع من ايديه. وقابض ع ايديه الاتنين واتحول لهلاك فعلا.
وبدء يكـ.ـسر كل حاجه موجوده في الشقه كلها. واوضة النوم.
وساب مريم واقعه ع الأرض مكانها. وكان زي النمر الغـــضــــبان. ومش شايف قدامه وعينيه اتحولت لل اللون الاسود.

كـ.ـسر كل حاجه موجوده ع التسريحه والمرايا وايديه انجـ.ـر.حت وراح يكـ.ـسر السرير لكن وقف مكانه بصدmه اكبر وعينيه جت ع الدm. وكُرهه للعالم بيزيد. ومحاولش يبص ع مريم.
ميرو: لسه مغمى عليها وفونها رن مره واتنين.
تيم: فونه رن بعدها. وطلع الفون من جيبه من غير ما يبص عليه وفتح من غير ما يرد. وبينهج بصوت مسموع.
فريحه: بقلق تيم ياحبيبى انتو فين الساعه 8 وميرو مابتردش عليا ليه؟

تيم: حاول بكل قوته يتكلم لكن صعب. وجاهد نفسه وعافر. وقال مش هنتاخر.
فريحه: اتنهدت بـ.ـاريحيه. الحمدلله انك رديت انا قلبى كان مشغول اوى. لكن الل مطمن قلبى انك معاها واكيد هتكون ف آمان. هي فين اكلمها؟
تيم: بجمود وكُره. ف عيد الميلاد. هنادي عليها واوصلها متقلقيش. سلام. وقفل. وبص ع ميرو وصك ع اسنانه. وجواه حرب وصراع. وعينيه لوحدها راحت ع الدm. وهز راسه بعدm تصديق وغمض عينيه مع نزول دmعه و.جـ.ـع كبير جدااا.

تيم: خرج من الاوضه بسرعه ودخل المطبخ. بيدور فيه زي المـ.ـجـ.ـنو.ن وشاف جركن بنزين. وكبريت. واخد الجركن. وفتحه ودخل عند مريم. ورش البنزين ع السرير والارض وف كل مكان. وحدف الجركن ع الأرض. ووقف قدام مريم يبص عليها ومش مصدق الل هي عملته.
ولا كان يتخيل ف أحلامه ذره صغيره من فكرة انها تكون كدا.

وشال مريم بين ايديه. وبص ع وشها البرئ وهي مغمضه عينيها بين ايديه. وخدها عليه علامـ.ـا.ت القلم منه. وغمض عينيه بتعب. واخدها وخرج من الشقه.
ونزل بيها وحطها ف العربيه جمبه. وقفل الباب وطلع الشقه بسرعه. واخد فونها وحطه ف جيبه. وولع الكبريت. وبص ع السرير بغـــضــــب السنين وحدف الكبريت ع السرير والنار شعلت ف الاوضه. ودي متجيش حتى دخان من جنهم الل ف قلب تيم عزيز.

فيلا العدوي. ف الليفنج.
زين: بص ف الساعه. وقال مش عارف انا ريتال كل ده بتلبس.
مريم: معلش ياحبيبى هي يعنى بمزاجها والله ريتال بتصعب عليا. طول اليوم ف الشركه معاك. وبترجع مش شايفه قدامها.
زين: بتنهيده. بينى وبينك ياامى انا عايزها تقعد من الشغل.
مريم: متزعلهاش منك يازين انت مش بتقول مكتبها جمبك ع طول وليليان معاها. يبقى فين المشكله.

زين: المشكله انى عايزها تستريح. وغير كدا انا بكون قلقان عليها وع ليليان. وكمان ليليان كلها أسبوعين وتتجوز وتسافر شهر وهتبقى مع جوزها واكيد مش هيوافق ان مـ.ـر.اته تشتغل بعيد عنه.
مريم: بتنهيده اااه ليليان حبيبة قلبي. والله البيت ماهيكون ليه طعم من غيرها.
آدm: حاوط كتفها وباس ع أيدها وانا روحت فين يا اميرتي.
مريم: انت؟ انت ربنا يديمك ف حياتنا كلنا يا آدm. دا انت البيت من غير وجودك عدm.

آدm: ابتسم. وانا مش عايزك تفكرى ف اي حاجه. البت ليليان هتتجوز وتعيش مبسوطه. ومش هتفكر فينا اساسا ههههه.
ليليان: من وراه. احم احم نحن هنا وسمعتك ع فكره. وحـ.ـضـ.ـنته من الخلف وهو قاعد. حبيبى يابابا وانا عمرى انساك ولا انسى حنانك عليا. وباست راسه بمرح.
آدm: ههههه تعالى يالمضه اقعدى جمبى هنا. وايه الجمال ده. لأ انا كدا أرفض انك تروحي انهردا عند جدك اشرف.

ليليان: بدلع موافقه بس بشرط. تاخدنى دلوقتي وتعزمنى ع عشا رومانسي انا وانت وبس.
كلهم ضحكو.
ريتال: نزلت. وآريان نازل وراها.
زين: قام ونفخ بـ.ـاريحيه. اخيراااا.
ريتال: سورى يازين. اتأخرت معلش.
زين: ولا يهمك. يلا بينا الساعه 8 ونص هنرجع امتى.
آريان: عادي يابابا. احنا هنقعد شويه ونطمن ع جدو أشرف ونرجع. انا هاخد ليليان معايا ف العربيه. تعالى يالمضه. وسلم ع الكل وخرج.
زين: أخد ريتال وسلمو ع الكل وخرجو.

مراد: غير هدومه ونازل هو وفريحه.
مراد: اله اومال زين خرج ولا ايه؟
مريم: ايوه ياحبيبى. اخد عائلته وراحو زياره عند عيلة عزيز.
مراد: هز اممم تمام.
آدm: اتصلتي ع مريم يافريحه.
فريحه: ايوه يابابا. وتيم قال إنهم هيخرجو من عيد الميلاد وهيوصلها. احسن حاجه إن تيم عطل نفسه وراح معاها عند صحبتها. انا لما عرفت استريحت.
مراد: من جواه غيران. لكن عشان خاطر امه وافقت سكت.
مريم: بصي انا شايفه إن ميرو مالهاش اصحاب كتير.

ومن وقت ما قالت لينا انها معزومه ع عيد ميلاد صحبتها. قولت وماله مافيهاش حاجه لما تفك عن نفسها شويه.
طول السنين دي ميرو تعبانه ومزاكره وحابسه نفسها وعمرها ما قالت لأ ع حاجه.
وانا عارفه إن مراد ابنى ونور عيني مضايق. بس انا ليا وجة نظر تانيه يامراد ياحبيبى.

إن تيم واحد مننا وميرو رايحه عند واحده احنا منعرفش عنها حاجه. وقولت تيم امان ليها هيوصلها ويجيبها. وانا الل وافقت. اي نعم ميرو بـ.ـنتك انت وفريحه. بس هي قطعه من قلبي. متزعلش بقى.
مراد: ابتسم. وانا عمرى ما ازعل منك ياست الكل. انتى تؤمري واحنا علينا ننفذ وبس. وميرو انا متعبتش ف تربيتها قدك انتى والحج.
مريم: ابتسمت تسلم لقلبى ياحبيبى.
آدm: اتصلت ع آدm يامراد؟

مراد: انا اتصلت عليه قالى ف مشوار مهم وهيتاخر شويه.
آدm: كشر عينيه مشوار؟
فريحه: فركت ف ايديها بتـ.ـو.تر...
آدm: شافها. مالك يافريحه يابـ.ـنتى. عايزه تقولى حاجه؟
فريحه: بصت ل مراد.
مراد: هز راسه ليها. اتكلمى.
فريحه: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت بصراحه يابابا ف عريس لمريم. وهو جارنا هناك عند بابي. وملتزم ومحترم جدا وع خلق وقبطان بحري. واتكلم مع بابي وعايز يتقدm لمريم آخر الأسبوع ده...

قصر الجبالى.
رؤوف: الو طمنى.
عاشور: كله تمام ياباشا.
رؤوف: يعنى فضحية آدm قربت اووووى. هههههههههههه
ف الطريق.
تيم: سايق بغباء ومش شايف قدامه غير بقعة الدm وشكل مريم وهي بتشـ.ـد الغطا عليها. وفرمل العربيه مره واحده. ف مكان هادى. وبيتنفس غـ.ـيظ كبير. وعايز يقــ,تــل اى حد...
ميرو: جمبه ومغمى عليها.
تيم: قاعد جنبها ومحاولش يبص عليها. وقعد حوالى ربع ساعه سكون من برا. واعصار جواه.
ميرو: بدات تفوق. وتآن.
تيم: ...

ميرو: فتحت عينيها بتعب شـ.ـديد وحطت أيدها ع راسها. وعندها صداع غير محتمل. وشافت نفسها سانده ع ازاز العربيه. وبتستوعب هي فين. وبصت حواليها بتعب.
شافت تيم ووشه غـــضــــبان وكله احمر جدا. وخافت منه. وللحظه افتكرت القلم. وحطت أيدها ع خدها وغمضت عينيها بو.جـ.ـع.
وفجاءه افتكرت الاوضه والشاب والدm. وفتحت عينيها بسرعه واتنفست بسرعه. وبصت ل تيم. وقالت بتلعثم وخــــوف ورعـ.ـب من المصيبه الل حصلت. تي، تيم. ا. انا...

تيم: رفع ايدو ليها تسكت، وقال بنبره تخــــوف. مش عايز اسمع منك كلمه واحده. ومد ايدو ف الكرسي الخلفي وجاب ازازة ميا. وقال بجمود امسكى. اغسلى وشك واظبطى حجابك عشان قربنا ع البيت.
ميرو: قلبها اتكـ.ـسر. وقالت بدmـ.ـو.ع وصوت مبحوح تيم، اسمعنى...
تيم: بصوت من نار. قوووووولت مش عاااااايز اسمع منك كلمه. اييييييه مابتفهميش؟
ميرو: اتخضت ودmـ.ـو.عها نازله زي المطر.

تيم: زعق امسكي اغسلى وشك. ولا عايزه العيله تشوفك كدا اخلللللصي.
ميرو: بتترعش. واخدت منه الازازه وفتحت الباب وغسلت وشها.
وحاولت تفوق هي عايزه تفتكر ايه الل حصل من البدايه. وظبطت حجابها. وحاولت متعيطش وفضلت قاعده ساكته. لكن قلبها مرعوب من المصيبه دي.
تيم: شغل العربيه بعصبيه وساق بسرعه. ووصل قدام بوابة الفيلا. وقال بزعيق انزلى...

ميرو: مفكرتش ف اسلوب تيم. هي بتفكر ف الكارثه وأنها كدا المـ.ـو.ت اهون ليها من الفضيحه. ونزلت وماشيه بتعب. ومبصتش وراها. وشاهين ماكنش واقف ع البوابه.
تيم: ساق بسرعه. ومشي. وسمع صوت فون ميرو. وكان ف جيبه.
ميرو: دخلت الفيلا ومش حاسه هي وصلت ولا لأ. لكن فاقت ع صوت فريحه.
فريحه: قامت بسعاده. اهي جت اهى. حمدالله ع السلامه ياقلب ماما.
ميرو: انتبهت. بتوهان. هااا...
فريحه: كشرت عينيها بعدm فهم. مالك ياميرو.

ميرو: بتوهان. لأ لأ ما. مفيش، مفيش. احم وبصت حواليها شافت انها ف الليفنج.
آدm: ابتسم حمد لله ع سلامتك ياروحي. تعالى مش هتسلمى ع جدك؟
ميرو: ماشيه وحاسه إن رجليها تقيله جدا. وحاولت ترسم البسمه عشان متتكشفش. وسلمت ع الكل. وقعدت جمب آدm.
آدm: كشر عينيه اله مقولتيش يعنى انت مش جدو. انت بابا آدm وبس.
ميرو. : بتحارب دmـ.ـو.عها. وابتسمت بتمثيل ك، كنت لسه هقول كدا. ا. احم ا. نت م، مش جدو انت بابا آدm وبس.

مراد: عملتى ايه ف عيد الميلاد ياميرو.
ميرو: جـ.ـسمها اتشـ.ـد وقلبها اتقبض بخــــوف.
مراد وآدm: بشك. وف صوت واحد مالك يامريم؟
ميرو: حست انها هتتفضح. وحاولت تتكلم لكن صوتها رايح. وبصت ليهم ف نظرة انها بقت عار عليهم. وغـ.ـصـ.ـب عنها عيطت بو.جـ.ـع كبير.
كلهم: قلقو عليها. واتعدلو من قعدتهم. ومراد قام بسرعه وقعد جنبها واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وقال بنرفزه بتعيطى ليه؟ قوليلى ف حد داسلك ع طرف وانا ادفنه تحت رجلك حالا.

آدm: بقلق مسد ع حجابها مالك يابـ.ـنتى قوليلى بتعيطى كدا ليه؟
مريم: بدmـ.ـو.ع. مالك يانور عيني حصل ايه؟
فريحه: بقلق كبير مالك يامريم بتعيطى ليه يابـ.ـنتى وتيم فين مدخلش ليه؟
ميرو: خافت من تيم. وخرجت من حـ.ـضـ.ـن مراد بسرعه. وقالت لأ لأ. هوا، اصل. ا. اصل، حصل حادثه.
كلهم بدهشه ايييه؟ حدثه؟
آدm: بقلق تيم كويس وانتى ياحبيبتى حصلك حاجه.
ميرو: بعـ.ـيا.ط. لأ لأ. الحادثه لبـ.ـنت صغيره بريئه مـ.ـا.تت قدام عينيا. وعيطت بكـ.ـسره...

كلهم زعلو. ولكن اتنهدو براحه كبيره انهم بخير. وحاولو يهدوها.
وبعد شويه.
فريحه: من جواها مبسوطه من العريس ده لانه اكيد هينسيها تيم. وهتعيش معاه مبسوطه. وقالت ميرو ياحبيبتى كنت عايزه اقولك ع حاجه. وبصراحه انا مبسوطه اوى المرادي.
ميرو: ع عكس الل جواها وعيونها دبلانه. ونفسها مكـ.ـسوره. وقالت بتعب خير يا مامى.
فريحه: بفرحه. ف عريس وعايز يتقدmلك آخر الأسبوع ده. وهو...
ميرو: قامت بفزع. اييه؟ ع، عريس.

آدm ومريم اتنهدو بزعل...
مراد: باستغراب. ايوه ياحبيبتى عريسك مالك كدا؟ وجدك طارق كلمنى انهردا. هو عريس محترم جدا وع مستوى من الالتزام. وهيحافظ عليكى. وكمان جدك طارق عارفهم من زمان. والعريس مستعد لكل طلباتك.
ميرو: حاسه إن الأرض بتلف بيها. وهزت راسها لأ لأ انا مش هتجوز. مش عايزه اتجوز.

فريحه: قامت وقفت بنرفزه. ازاى يعنى مش عايزه تتجوزى. مريم فوقي لنفسك. انتى سنك 24 سنه ورفضتى عرسان كتير جدا. الدكتور والمستشار ورجـ.ـال أعمال. وكمان ظابط من طرف باباكى. ومحدش فينا اعترض ع قرارك. لكن لحد هنا وكفايه.
مراد: بتحذير. فريحه...
فريحه: بصتله ومش عايزه تقوله بـ.ـنتك هتضيع نفسها بسبب حب من طرف واحد.
لكن قالت. اسفه يامراد. واسفه ل بابا وماما انى اتكلمت بالاسلوب ده.

لكن يامراد انت مقتنع برفض بـ.ـنتك بكل عريس لمجرد زكر اسم عريس وبس. ديما ترفض اى عريس من غير حتى ما تدى لنفسها فرصه ونشوف مميزات الشخص ده. لكن العريس المرادي جارنا وناس محترمه جدا وهيصونو ويحافظو ع بـ.ـنتى يبقى لازم اعترض لما بـ.ـنتى ترفض حاجه زى دي من غير حتى ما تشوفه مره ع الاقل.
مراد: اخد نفس عميق. ومسد ع حجابها وقال طيب ياميرو ياحبيبتى انتى ايه اسباب رفضك؟
ميرو: ...

مراد: ابتسم. طيب انتى ف حد ف حياتك. وصدقينى كلنا هندعمك.
ميرو: قلبها دق بخــــوف. وهزت راسها لأ لأ انا مفيش حد ف حياتي ومش عايزه اتجوز. ارجوكو انا هفضل كدا من غير جواز.
مراد: بصوت جهوري ازاى يعنى هتفضلي كدا من غير جواز.
آدm: بحزم. مراااد...
ميرو: قامت وقفت بسرعه. ودmـ.ـو.عها نزلت وقالت بعد اذنكم وجريت من قدامهم.

فريحه: قلبها مكـ.ـسور ع بـ.ـنتها. لكن لازم تفوقها. سنها بيعدى وتيم مبيفكرش فيها. وقامت بجمود. انا طالعالها. ولازم توافق. وجت تتحرك.
مريم: استنى يافريحه.
فريحه: وقفت. نعم يا ماما.
مريم: محدش هيغـ.ـصـ.ـب حفيدتى ع حاجه هي مش عايزاها.
فريحه: بعدm فهم. ازاى؟ حضرتك مريم رافضه اي عريس وده مش منطق.

مراد: فعلا ياماما. مريم بما إن معندهاش اسباب تمنعها عن الجواز ليه رافضه. انا لازم اتكلم معاها. واشوف ايه سبب انها ترفض الجواز عموما.
مريم: وقفت. وانا قولت محدش هيغـ.ـصـ.ـب حفيدتى ع حاجه. الجواز عمره ما كان بالعافيه.
فريحه: بزعل. ماما لو سمحتى انا ادرى بمصلحة بـ.ـنتى.
مراد: بصوت جهوري. فرييييحه.
مريم: بحرج. هزت راسها فعلا عندك حق. وابتسمت ل آدm وقالت اظاهر دورنا كدا خلص يا ابو مراد.

فريحه: جريت عليها بسرعه. لأ والله العظيم ماقصدي كدا يا ماما انتى فهمتينى غلط ارجوكي انا اسفه مش قصدى.
مريم: بصت ل آدm وقالت آدm انا عايزه ارجع شقتنا القديمه.
مراد: اتصـ.ـد.م. وقرب منها بسرعه ماما انتى بتقولى ايه؟
مريم: برجفه. انا دوري انتهي يامراد. ويمكن انا اتعديت حدودي لما أدخلت ف حاجه انا مش عارفه مصلحتها.
فريحه: ماما انتى بتقولى ايه؟ و عيطت...

آدm: ، قام وقف. وقال بحزم. البيت ده بيتك. ولكن طلباتك اوامر يا ام مراد. ومن دلوقتي لو عايزه هترجعي ع بيتك.
مراد: بص لفريحه بغـــضــــب. وصك ع أسنانه بغـ.ـيظ. ده مش هيحصل ابدا.
فريحه: بعـ.ـيا.ط. جريت ع آدm. بابا والله العظيم مقصد ا. انا. ا، وداخت واغمى عليها.
مراد: بخــــوف. فرريييييييحه. وجري عليها بخــــوف.
مريم: قعدت ع الكنبه بتعب ودmـ.ـو.عها نزلت. وغمضت عينيها. ومش عايزه تعـ.ـذ.ب ميرو.
آدm: ل مراد. شيلها هنا ع الكنبه بسرعه.

تالين: بتعيط. مامااااا. ماااامااااا.
ميرو: نزلت تجري ع صوت تالين وشافت فريحه مغمى عليها. ونزلت ع ركبها قدام امها وعيطت بو.جـ.ـع كبير جدا.
مااامي. فوووقى ارجوكي. فوووقى وانا موافقه ع كل حاجه انتو عايزينها. مااامي قومي وهعملك كل الل انتى عايزاه. ارجوووووكي فوقى.
مراد: شال فريحه. وطلع بيها ع فوق. والبنات وراهم.
آدm: قعد جمب مريم ومسح دmـ.ـو.عها وبص ف عينيها بعتاب.
مريم: بهمس. حفيدتى يا آدm.

آدm: باس جبينها. كل طلباتك اوامر. وطول ما آدm موجود محدش يقدر يجبرها ع حاجه هي مش عايزاها. ومتزعليش من فريحه.
مريم: بدmـ.ـو.ع أنا مش زعلانه منها وهي كمان معزوره. بس الجواز عمره ما كان بالعافيه. انا قلبى حزين اوى يا آدm.
آدm: اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه بحب كبير. ومسد ع ضهرها بحنان.

اهدي ياروحي. وكل حاجه هتمشي زي ما انتى بتتمنى. وعشان آدm بلاش دmـ.ـو.عك دي. تعالى اطلعى معايا وارتاحي. وقام واخدها وهو محاوطها من كتفها وطالعين والحـ.ـز.ن مرسوم ع وشهم.
تيم: واقف ع الباب وشاف كل السيناريو الل حصل ده.
تيم: رجع الفيلا عشان يرجع الفون. عشان تالين كانت بتتصل عليها. ووقف عند الباب لما شاف ميرو بتعيط. وقالتلهم ع الحادثه الل محصلتش. وواقف سمع وشاف كل حاجه.

تاني يوم...
فيلا العدوي.
آدm: خير يادكتور تيم.
تيم: انا طالب ايد مريم.
فيلا زياد جمال.
ماليكه: بمناسبة نجاح وتخرج ياسين. بتجهز لحفله عائليه صغيره بتحتفل هي وزياد وياسين وحياة.
زياد: حط التورته ع السفره ومبسوط جدا.
ماليكه: ف المطبخ بتزوق الكيك وبتغنى بسعاده كبيره وقلبها بيرقص من الفرحه بإبنها الظابط ياسين جمال.
حياة: جريت ع زياد. بابي بابي.
زياد: نعم ياحبيبتى.
حياه: هو أبيه ياسين فين؟

زياد: اخوكي طلع يغير هدومه ونازل. وتعالى بقى انا جايبلك هديه جميله جدا. علشان تقدmيها لاخوكي ياسو. وغمز ليها. ومتقوليش ليه انى انا الل جايبها اتفقنا.
حياة: لأ ميرسي يا بابي. انا جبت لابيه ياسين هديه جميله اوى.
زياد: بإعجاب. ايه ده بجد؟ طيب ياترى بنوتي الحلوه جابت لاخوها ايه ممكن اعرف؟ وصدقينى هيكون سر اتفقنا؟
حياة: ههههه اوكي يابابي. ثوانى هروح اجيبها بسرعه. وجريت من قدامه ومبسوطه.

زياد: دخل المطبخ. وابتسم بحب. وفضل واقف ورا ماليكه وبيسمعها وهي بتغنى. لمياده الحناوى. انا بعشقك انا. ومنـ.ـد.مجه مع كلمـ.ـا.ت الاغنيه.
زياد: قرب منها بحب. وضمها من الخلف. اممم وانا كمان بعشقك انا. وكلي ليكي.
ماليكه: ضحكت بسعاده. حبيبى يازيزو متحرمش منك ابدا.
زياد: لفها ليه. مش كنا اشترينا كل حاجه جاهزه وانتى ترتاحي؟
ماليكه: بفرحه. لأ طبعا ف نجاح تخرج ياسو لازم اعمل كل حاجه بايديا.

زياد: حاوطها من وسطها وهمس ف ودنها. طيب عملتى ليا البسبوسه بالقشطه؟ وغمز.
ماليكه: بتلعثم. اه لأ. قصدى عملتها. احم
زياد: شاف حياة نازله. وخـ.ـطـ.ـف بوسه من خدها. وقال بحبك ياماكي.
ماليكه: شافت حياه واتكسفت. احم امسك يازيزو حط الاطباق دي وانا هجيب الجاتوه وهحصلك.
زياد: ضحك بصمت. واخد الاطباق. وخرج.
حياة: طلعت علبه كبيره. وقالت اهي يابابي. الهديه جوه العلبه دي.

زياد: انبهر ايه كل العلبه دي ياحياة. اكيد هديه كبيره وواثق انها هتكون جميله.
حياة: بسعاده طبعا يابابي. واشترتها من زمان جدا وخبتها لحفلة تخرج أبيه ياسين.
زياد: بفضول. طيب وايه ياترى ممكن اشوفها؟
حياة: حاضر ثانيه واحده. وبتفك الشريط. وفتحت العلبه. وكانت. بدلة ظابط.
زياد: رفع حاجبه بإعجاب كبير. وقال هديتك تحفه بجد ياحياة.
حياة: بجد؟ يعنى البدله عجبت حضرتك؟

زياد: مسد ع شعرها بحنان. بجد جميله جدا. وكمان اللون تحفه. انتى زوقك حلو جدا.
حياة: لا يابابي ده مش زوقى. ده زوق ابله ميرو.
زياد: بصدmه. ايه؟ ازاى؟
حياة: هقول لحضرتك. كنا ف مره. كلنا ف المول. وانا كنت محتاره اشتري ايه هديه لابيه.
وجاتلى فكرة البدله. وطلبت من ابله ميرو هي تختار البدله ع زوقها.
عشان هي اكبر منى وهتعرف تختار بدله جميله
وهي الل طلبت تتغلف بالطريقه دي وقالتلى عشان ابيه يبقى مبسوط منك ياحياة.

زياد: شاف ياسين نازل ومبسوط. وقال ل حياة بسرعه. طيب ياحبيبتي بصي متقوليش لاخوكي أن ده زوق ميرو اتفقنا؟
حياة: بعدm فهم. ليه يابابي؟
زياد: بتفكير. انتى قولى أن ده زوقك انتى. عشان اخوكي يفرح اكتر. وإن اخته حبيبته هي الل اختارت الهديه الجميله دى بنفسها. اوكي.
حياة: باقتناع. اممم صح. واخويا هيفرح اوى عشان أنا أخته حبيبته جابتله هديه جميله. صح يابابي؟
زياد: ابتسم. صح ياروح بابي.

فيلا العدوي. ف جناح مراد.
مراد: نيم فريحه. وبيفوقها. وقلقان فريحه ردى عليا. فرررييحه.
تالين: بعـ.ـيا.ط. ماما. ماما فوقى بالله عليكى. ماما مالها يابابا...
مراد: بحيره. اخد تالين ف حـ.ـضـ.ـنه. هشش بس ياحبيبتى متعيطيش. ماما هتفوق وهتبقى كويسه.
ميرو: جمب فريحه بتدلك ف أيدها وبتعيط بو.جـ.ـع كبير.
مامي ارجوكي فوقى بالله عليكى وهعمل الل انتى عايزاه بس فوقى ارجوووووكي ااااه يارب.

مراد: مسح دmـ.ـو.ع تالين. وباس جبينها. تالين بـ.ـنتى قويه ومتبعيطش. ماشي.
تالين: هزت راسها بدmـ.ـو.ع حاضر يا بابا.
مراد: بص ع ميرو وهز راسه ليها اهدى ياميرو هتكون كويسه ياحبيبتى. وحط برفان ع ايدو وقرب من فريحه بخــــوف كبير...
ميرو: حاطه أيدها ع بوقها وبتعيط بشهقات مكبوته.
فريحه: بدأت تأن وتفوق.
مراد: اتنهد براحه. ومسح وش فريحه بحب. فريحه انتى كويسه؟

فريحه: بدأت تفوق وفتحت عينيها بتعب. وبصت حواليها وحطت أيدها ع راسها.
مراد: فريحه. ردي عليا انتى كويسه.
فريحه: حاولت تتعدل مكانها. ومراد ساعدها. وهزت راسها ليه وقالت بزعل. الحمد لله...
ميرو: عـ.ـيا.طها متواصل وجواها عايزه تهرب بعيد.
مراد: مسح دmـ.ـو.ع ميرو. وباس جبينها بحب وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. مالك ياميرو ياحبيبتى. عـ.ـيا.طك و.جـ.ـع قلب ابوكي.

ميرو: كـ.ـلـ.ـبشت ف ابوها وعيطت بو.جـ.ـع كبير وقالت انا هعمل الل انتو عايزينو يابابي بس ارجوكو سامحونى ومتزعلوش منى.
مراد: اتخـ.ـنـ.ـق جدا عشانها. و زاد من حـ.ـضـ.ـنها ومسد ع ضهرها بحنان.
هششش بس ياروحي. ومفيش حد ف الدنيا يقدر يجبرك ع حاجه انتى مش عايزاها.
وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه وابتسم بتمثيل. بـ.ـنت مراد العدوي. وحفيدة آدm العدوي. محدش يجبرها ع حاجه ابدا.
وانا معاكي ف اي قرار تاخديه. بس انتى اضحكي ياقلب ابوكي.

ميرو: جواها سكاكين بتقطع فيها. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه تانى. وعيطت ف صمت.
فريحه: قلبها و.جـ.ـعها ع بـ.ـنتها. وقامت بتعب. بصت ل مراد.
مراد: بص بعيد. لانه من جواه زعلان منها.
فريحه: بدmـ.ـو.ع. مسدت ع ضهر ميرو. وقالت أنا اسفه.
ميرو: طلعت من حـ.ـضـ.ـن ابوها. وبصت ل فريحه وصعبت عليها نفسها وعيطت بكـ.ـسره. وقالت أنا الل اسفه. حقكم عليا.

فريحه: ضمتها لقلبها بحنان. وعيطت. حقك عليا يامريم. انا كنت عايزه مصلحتك وعايزه افرح بيكي وعايزاكي مبسوطه. انا...
ميرو: طلعت من حـ.ـضـ.ـنها. وقاطعتها. الل انتى عايزاه هعمله يامامي.
فريحه: بنفي. هزت راسها لأ لأ يامريم. لأ مش الل انا عايزاه يابـ.ـنتى.
انا بس اتصرفت غـ.ـصـ.ـب عني. اى أم عايزه الاحسن لأولادها وراحة ولادها. بس خلاص زي ما بابي قالك محدش هيجبرك ع حاجه. مش كدا يامراد؟

مراد: من غير ما يبصلها قال بجمود. ايوه. وبص ل ميرو وابتسم. روحي ع اوضك استريحي ياحبيبتي
ميرو: هزت راسها حاضر. وخرجت بسرعه.
مراد: وانتى كمان ياتوتا. روحي ع اوضتك. انا هبقى اجي اطمن عليكي وافضل جمبك لحد ما تنامى اوكى يقلبى.
تالين: حاضر يابابا. وحـ.ـضـ.ـنت فريحه وخرجت.
فريحه: واقفه وقالت. مراد. انا...
مراد: لف ضهرو ليها بغـــضــــب.
فريحه: دmـ.ـو.عها نازله. وقالت بصوت مبحوح. مراد.
مراد: ...

فريحه: بحـ.ـز.ن. انا عارفه انك زعلان مني...
بس والله العظيم انا مكنت اقصد انى اتكلم بالطريقه دي.
ولا عمرى كنت اتخيل ان ماما مريم تزعل منى ف يوم. ارجوك سامحنى يامراد.
مراد: لف ليها. وقال بصوت جهورى وغـــضــــبان. امي خط احمر يافريحه والل يدوس ليها ع طرف مهما كان مين. يبقى نهايته سودا.
وانك تقوليلها انك عارفه مصلحة بـ.ـنتك كويس؟
كأنك بتقوليها صريحه كدا.
( مالكيش دعوه) أو (متتدخليش ف الل مالكيش فيه ).

وزعق. لااا يافريحه. لأ. امي هي ام الكل هنا.
هي الكل ف الكل هنا وف اي مكان وزمان.
هي الل ربت وتعبت وسهرت ع الكل مش علينا احنا وبس.
امى هي الل ربت مريم بـ.ـنتك والكل.
لما بـ.ـنتك بتتعب امي الل كانت بتسهر بيها مش انتى. وتقولك استريحي انتى عشان عندك رساله ودكتوراه.
امي هي الل حفظت بـ.ـنتك ف القرآن مش انتى.
امي هي الل علمت بـ.ـنتك ازاى تتكلم وتتعامل مش انتى
امي هي الوحيده الل ادرى بمصلحة الكل هنا.

والل يتجرأ ويكلمها بالطريقه دي. يبقى النهايه هتكون وحشه جدا يافريحه. فاهمه.
فريحه: جريت عليه ووقفت قدامه ومسكت دراعه. وقالت بدهشه. مراد. ايه الل انت بتقوله ده؟
انا عارفه إن ماما مريم عملت كل ده واكتر كمان.
وهي الل علمت ولادنا الصلاه وأصول الدين وكل حاجه.
وهي الل مربياهم مش انا. وهي الل مربيانا احنا كمان.
لكن انا قولت كدا ف وقت عجز وقلة حيله. انا كنت عايزه افرح بمريم انا مش قصدى صدقنى.

مراد: نزل أيدها من ع دراعه بهدوء. وبص ف عينيها وقال بلوم.
واهي امي عايزه تسيب البيت الل زرعت فيه كل حاجه حلوه. عشان كلمتك الل من غير قصد...
فريحه: للحظه افتكرت طلب مريم من آدm ترجع شقتها.
وشهقت بصوت عالى. وبصت ل مراد وقالت مستحيل ماما تسيب البيت. مستحيل. وجريت من قدامه وخرجت بسرعه...
مراد: غمض عينيه واتنهد بتعب ومسح وشه بايديه. وخرج وراها.

عند آدm.
مريم: قاعده ع طرف السرير وزعلانه.
آدm: غير هدومه وقعد جنبها. ايه ياروحي.
مريم: انتبهت. وقالت عايزه اطمن ع فريحه. ياترى عامله ايه دلوقتى؟
آدm: ابتسم. وقال بمكر. فريحه؟ انا لازم اعـ.ـا.قبها.
مريم: بصتله بعدm فهم. تعـ.ـا.قبها؟ ليه يا آدm وتعـ.ـا.قبها بإيه؟
آدm: الل يزعل حورية آدm بحرف واحد.
يبقى لازم يتعـ.ـا.قب. وانا قررت انها تعيش مع مراد ف شقتهم.

وده بيتك وباسمك وتقعدى فيه ملكه والل مش عاجبه الباب يفوت ديناصور مش جمل بس.
مريم: شهقت ايييه؟ فريحه تسيب البيت؟ لأ طبعا ده لايمكن يحصل ابدا.
آدm: ابتسم. يعنى انتى مش زعلانه من فريحه واخدها لحـ.ـضـ.ـنه.
مريم: حطت راسها ع صدره. وقالت بزعل. بصراحه ف الاول بس زعلت.
لانى مكنتش متوقعه اسمع حاجه زى دي. بس لما فكرت كويس.
وإن انا مكانها هعمل زيها ويمكن اكتر.

ميرو جميله اوى يا آدm وبيجلها عرسان كتير وهي رافضه المبدأ من الأساس.
وفريحه ممكن متكونش عارفه إن بـ.ـنتها قلبها مش بايدها. فريحه معزوره واى ام عايزه تفرح باولادها.
آدm: بتنهيده. مسد ع ضهرها بحنان...
الباب خبط بسرعه.
فريحه: بلهفه. ماما مريم ممكن ادخل.
آدm: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وابتسم. ها اخليها تدخل ولا ابعتها ع بيت ابوها.
مريم: ابتسمت. ما هي ف بيت ابوها فعلا يا آدm.

آدm: بضحكه باس كف أيدها. وقال. تعالى ادخلى يافريحه.
فريحه: دخلت بسرعه. ونزلت ع ركبها قدام مريم. ومسكت أيدها وقالت بدmـ.ـو.ع ماما انا اسفه والله العظيم ما كنت اقصد اى كلمه تزعلك.
مريم: ابتسمت بحب. ومسحت دmـ.ـو.ع فريحه وقالت بس طيب مـ.ـا.تعيطيش خلاص مفيش حاجه. وقومي اقعدى جمبى.
فريحه: بعـ.ـيا.ط لأ مش هقوم غير لما تسامحينى. ومش هتمشي من هنا ياماما.

والله العظيم لو مشيتى من هنا لامـ.ـو.ت نفسي ارجوكي متزعليش منى بالله عليكي. بابا انا اسفه جدا بجد والله مكنت اقصد.
مريم: مسدت ع حجابها وقالت خلاص يافريحه انا عارفه انه غـ.ـصـ.ـب عنك وانك متقصديش.
فريحه: بعـ.ـيا.ط. ايوه والله ماقصدى. انا بس كنت عايزه افرح بمريم.
وعشان العريس ده إنسان كويس اوي كنت عايزه حتى بـ.ـنتى تفكر.
بس لما هي قالت انا هفضل كدا من غير جواز. انا اتجننت.
ارجوكي متزعليش منى. ومريم بـ.ـنتك انتى.

حضرتك الل مربياها وتعتبى ف تربيتهم كلهم وانتى احق منى بأى قرار ليهم.
مريم: خلاص ياحبيبتى مفيش حاجه وقومي ماينفعش تقعدى كدا.
فريحه: لأ انا مش هقوم الا لما تسامحينى والله العظيم انا اسفه جدا حقكم عليا.
مريم: طيب خلاص اهدى بقى. بس عايزه اقولك يافريحه الجواز يابـ.ـنتى عمره ما كان بالعافيه.
احنا عمرنا ما اجبرنا حد من اولادنا ع الجواز. وانتو كمان. وكل واحد الحمدلله اختار نصه التانى بتـ.ـو.فيق من ربنا.

انتى مش حمل زنب يابـ.ـنتى تجبرى بـ.ـنتك ع الجواز وبعد كده تنـ.ـد.مى ع اجبـ.ـارك ليها بالطريقه دي.
ولنفترض هي وافقت عشان خاطرك انتى. وجوزها ده اكتشفنا بعد كده انه إنسان مش سوى.
انتى وقتها هتعملى ايه؟ سيبى بـ.ـنتك تختار براحتها.
ومتستعجليش ربك هو الل خالق مريم وكاتب قدرها.
والل مكتوب ليها هتشوفه بـ.ـارادتنا أو غـ.ـصـ.ـب عننا. استهدى بالله وسيبى الامور تمشي زى ما ربنا يريد.

فريحه: ونعم بالله. حاضر ياحبيبتى. الل انتى شايفاه. بس اهم حاجه بالله عليكم مـ.ـا.تزعلوش منى. ارجوك يابابا حضرتك كمان متزعلش منى.
آدm: ابتسم. ما انتى بـ.ـنت طارق. والتخلف وراثه عندك انتى وابوكي.
فريحه: ضحكت بسعاده. يعنى حضرتك مش زعلان مني.
آدm: والله ده متوقف ع اميرتى. وزى ما هي عايزه هايتم.
فريحه: حـ.ـضـ.ـنت مريم. انا اسفه بجد.
مريم: حـ.ـضـ.ـنتها بابتسامه. حصل خير يا حبيبتي.

مراد: واقف بره وسامع كل حاجه. واتنهد وراح يطمن ع تالين. وبعدها ميرو.

عند ميرو.
ميرو: قاعده ع الأرض جمب السرير بصدmه كبيره. ودmـ.ـو.عها نازله ورا بعض من غير عـ.ـيا.ط.
وقلبها بيدق بخــــوف ورعـ.ـب من الل جاى. وبتحاول تستوعب الل هي فيه. هي اغتُصبت؟
وماسكه راسها ومغمضه عينيها بتحاول تفتكر اى حاجه. والصوره الوحيده الل بتيجى قدامها صورتها وهي ف السرير والدm. وتفكيرها مشلول تماما.

ميرو: شافت صورة جدها آدm قدامها. وشهقت كأنها بتاخد نفسها بصعوبه. وفجاءه عيطت بصوت مهموس ولطـ.ـمـ.ـت ع وشها من الفضيحه الل هتحصل. وقالت وسط شهقات وصدmه ا. انا مش عارفه ايه الل حصل.
ينهار اسو، يارب أنا مش قادره افهم حاجه. مش عارفه حاجه...
مش عارفه ايه الل حصل. ولا كنت ف المكان ده ازاى؟

وعيطت بكـ.ـسره انا كدا خلاص انا عار ع عيلتى. ااااه شرفي. لو حد عرف؟ امي هتمـ.ـو.ت فيها. وبابا آدm. انا مش عارفه افكر. ينهار اسو، بابا وماما وعيلتى كلها راسهم هتبقى ف الارض بسببي.
وصرخت. انتى انتهيتى يامريييييييم انتى لازم تمـ.ـو.تى المـ.ـو.ت اهون بكتير من انك تشوفي عيلتك بتنهار بسببك.

وعيطت بخــــوف كبير شرفك راح يابـ.ـنت العدووووى ولطـ.ـمـ.ـت بصريخ بصوت عالى شررررفك راااااح. ودخلت ف حالة هيستريا لااااااااااااااء. لااااااااااااااء. حرااااام يحصلى كداااا. حرااااام. وفضلت تصرخ وتعيط. ونسيت هي فين تماما.
مراد: سمع صوتها بتصرخ وجري بسرعه ومرعوب عليها.
وبيفتح والباب مقفول.
وخبط عليها بسرعه مريم. مريييم يابـ.ـنتى افتحى. وفجاءه الصوت سكت تماما. ومراد كـ.ـسر الباب ودخل بسرعه.

واترعـ.ـب حرفياً ع شكل ميرو وهي مغمى عليها ووشها أحمر وشعرها متبهدل. وجري عليها بسرعه. مررررييم. مرريييييم وشالها. بخــــوف وحطها ع السرير. وقلبه هيطلع من مكانه...
آدm ومريم وفريحه سمعو الصوت وطلعو ع فوق بسرعه
فريحه: دخلت تجري عليهم وحطه أيدها ع قلبها من الخــــوف.
آدm: دخل بسرعه وقلبه بيدق. وشاف ميرو نايمه ومراد بيفوقها.
مريم: شافت ميرو وفتحت عينيها بدهشه. وقلبها و.جـ.ـعها وغمضت عينيها بو.جـ.ـع كبير.

فريحه: قعدت جنبها بسرعه وبتعيط بشهقات. بـ.ـنتى مريم فوووقى ياحبيبتى. مالها يامراد.
مراد: بيدلك أيدها بخــــوف كبير ومردش ع حد.
آدm: جاب البرفان وحط ع وشها. وبرضو مافاقتش.
مريم: همست بدmـ.ـو.ع. اللهم اكفنا شر مايكون قبل أن يكون يارب.
رينو: وآرين و آركان داخلين الفيلا.
رينو: مساء الخير يازينب...
زينب: بقلق. مساء الخير يا دكتوره.
رينو: باستغراب. اله فين مامي وبابي يازينب؟
زينب: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ه، هما فوق ياست رينو.

وفجاءه سمعو صوت تالين بتعيط ونازله ع السلم بسرعه. عمتو لارين. عمتو لارين. ابله مريم مش راضيه ترد ع بابا. انا خايفه اوي.
رينو: جريت عليها وحـ.ـضـ.ـنتها بسرعه. واتصـ.ـد.مت. وطلعتها من حـ.ـضـ.ـنها. وقالت آرين آركان. خدو تالين واخرجو الجنينه ومحدش يطلع فوق. يلا بسرعه. وجريت ع فوق.
آرين: بدmـ.ـو.ع حـ.ـضـ.ـنت تالين متعيطيش يا تالين كل حاجه هتكون كويسه ياحبيبتى.
تالين: بعـ.ـيا.ط انا خايفه اوي ع ابله مريم يا آرين.

آركان: طيب اهدى ياتوتا ومتعيطيش. تعالى نخرج ف الجنينه. وهنطمن ع ميرو متخافيش تعالى. وخرجو.
رينو: دخلت بسرعه وبتنهج. مامي؟ ميرو مالها.
مريم: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. مش عايزه تفوق.
مراد: هايشلها عشان ياخدها ع المستشفى.
رينو: جريت عليه استنى يا أبيه. انا هشوفها واحاول افوقها. ثوانى هجيب شنطة الكشف بسرعه من اوضتى.
مراد: قام بسرعه خليكى انتى. وخرج يجرى ع اوضة رينو. وجاب الشطنه وطالع.

رينو: شافت النبض وكان بطيئ جدا. وميرو شـ ـــفــايـــ ـفها بدأت تزرق.
مراد: جاب الشنطه بسرعه. ورينو بتكشف عليها.
الكل متـ.ـو.تر. وفريحه ومريم بيعـ.ـيطو.
آدm: ماسك ايد مريم يهديها. وجواه عكس الهدوء. ومرعوب حرفيا ع حفيدتة الأغلى ع قلبه.
رينو: فتحت عينيها بصدmه. وقالت جواها انهيار عصبي؟
وكملت بدmـ.ـو.ع. ابيه مراد انا عايزه العلاج ده بسرعه.
مراد: قلبه بيدق جـ.ـا.مد وشـ.ـد الورقه ونزل بسرعه البرق وركب العربيه وساق بسرعه كبيره.

فريحه: برجفه ودmـ.ـو.ع. بـ.ـنتى فيها ايه يارينو؟
رينو: بتمسد ع شعر ميرو. وقالت هو ف حاجه حصلت انهردا مع ميرو؟
فريحه: بعـ.ـيا.ط نـ.ـد.م انا زعقــ,تــلها انا السبب. يارينو بـ.ـنتى مالها فيها ايه؟
آدm: بتنهيده. مش ده السبب يافريحه يابـ.ـنتى. وبص ل رينو.
ميرو وهي راجعه قالت انها شافت حادثه سير وطفله توفت قدامها. واكيد ده الل تعبها.
رينو: بزعل. لا حول ولاقوة الا بالله. واتنهدت اهدى يافريحه.

هي صدmه من الل شافته بس. وهتاخد المهدئ وهتكون تمام إن شاء الله.
آدm: عينيه ع ميرو. وسرح إلى مالا نهايه.

ف مكان ما.
تيم: بعد ما شاف كل حاجه حصلت ف فيلا العدوي. خرج ف صمت وركب العربيه وساب فون ميرو ع الكرسي.
وساق بسرعه كبيره. واول مره مش عارف يروح فين. ولا عارف يفكر.
صور كتير بتظهر قدامه. رسايل. سرير دm. ميرو. وبيسوق وضاغط ع الدريكسيون كأنه بينتقم.
ووصل لشقته الل قدmها ليه جدو مصطفى هديه. وطلع الشقه.
وواقف ف نص اوضة النوم ومش عارف يعمل ايه.
حاول يهدا لكن مش عارف. لأن الكارثه حصلت خلاص...

غمض عينيه ومسك راسه الل هتنفجر من التفكير السلبى.
وشاف صورة ميرو وهي بتشـ.ـد الغطا عليها والصوره دى لوحدها كفيله بتدmير كل حاجه.
ودخل ف حالة هستيريا وهياج تام. وبدء يكـ.ـسر كل حاجه حواليه.
وطلع صرخه من قلبه بصوته كله. ونزل ع الأرض مكانه. وغمض عينيه وقلبه بيدق بيأس وخيبة امل. وايديه الاتنين بينزفو.
ومش حاسس بأي ألــم. ومش قادر يصدق الل شافه.
واتكلم بضياع. مش معقول مريم تعمل كدا. لأ هي مش كدا. لأ.

طيب. طيب وياسين ده كان ايه؟ لااااااااااااااء. لااااااااااااااء يامريم لااااااااااااااء انتى متعمليش كدا لااااااااااااااء. مستحيل اصدق لااااااااااااااء انتتتتتى عمرك ما تكوووونى كداااااا ابداااااا.
وفكرة انها بشعرها. وجـ.ـسمها. وراجـ.ـل موجود معاها ف شقه وقرب منها جننته حرفياً.

وقام وقف زى المـ.ـجـ.ـنو.ن ومسك الانتيكات وحدفها ف المرايا وكـ.ـسرها وحدف ف ازاز البلكون. وكـ.ـسر كل حاجه حواليه. وبينهج بسرعه كبيره. وعينيه اتحولت لغـــضــــب كبير. وحمرا ذي الدm...
وبعد فتره من الوقت.
تيم قعد بيأس ع طرف السرير وحط وشه بين ايديه الل بتنزف.
وبيفكر وخلاص الكارثه حصلت وميرو فقدت عذريتها.
ودي لوحدها كارثه ودmار لكل الل حواليه وهيتصرف
ازاى ف المصيبه دي؟

افتكر فريحه وهي بتتكلم عن العريس. وعن رفض مريم للجواز نهائى. وزعيق مراد. وزعل مريم الكبيره. واغماء فريحه. وصرخة تالين. وزعل آدm وشاف إن العيله بدءت تتشتت ويدخل فيها المشاكل.
ومريم ممكن تسيب البيت وترجع شقتها. كدا العيله هتبدء تنهار ياتيم.
لو الجدر خرج من ارضه الفروع كلها هتقع.
وغمض عينيه بتعب شـ.ـديد. وطلعت من قلبه تهنيدة و.جـ.ـع كبيره جدا. ولازم يشوف حل.

فيلا العدوي.
آدm مراد: راجع من بره وبيتكلم ف الفون. ودخل البيت.
مياده: باحترام حمدالله ع السلامه يسي آدm بيه.
آدm مراد: مردش عليها وقفل المكالمه. فين العيله؟
مياده: بخبث. ومثلت الحـ.ـز.ن. كل العيله فوق عند ست الدكتوره مريم يسي آدm بيه. اصلها تعبت. وا...
آدm مراد: مستناش انها تكلم. وطلع يجري ع السلم.
مياده: رفعت حاجبها بتوعد. اممم كلها اسبوع واحد بس وابقى الكل ف الكل هنا. ههههه.

آدm مراد: دخل جري. وشاف الكل حوالين ميرو. وقلبه دق بخــــوف. وقال بخــــوف مالها مريم؟
فريحه: بدmـ.ـو.ع. اختك كويسه يا حبيبي هي بس تعبانه شويه.
آدm مراد: راح قعد جمبها ومسك أيدها وبمسد ع شعرها. وصك ع اسنانه بغـــضــــب. ايه الل حصل ل مريم ووشها متبهدل كدا ليييه؟
مراد: قاعد ع طرف السرير. ومسح وشه بتعب. وقال اختك شافت حادثة سير وطفله توفت قدام عينيها ومن وقتها وهي كدا.
آدm مراد: رفع ميرو من ضهرها واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه قدام الكل.

وبدء يكلمها. مريم. فوقى ياحبيبتي. انا آدm اخوكي. فوقي وقوليلى مالك.
رينو: بدmـ.ـو.ع مسدت ع ضهر آدm. حبيبى انا أدتلها مهدئ وهي نايمه ومش هتفوق دلوقتي. وهي كويسه صدقنى.
آدm مراد: رجعها مكانها. وباس كف أيدها. وقام مردش ع حد وراح ع اوضته.
آدm: يلا بينا كلنا ننزل تحت. ونسيب ميرو تستريح.
فريحه: بدmـ.ـو.ع بس يابابا...
آدm: اهدي يافريحه. وميرو هتكون بخير يابـ.ـنتى.

وبص ل مراد. وقال اول ما المحلول يخلص. تشيل حفيدتى وتنقلها ع جناحي الخاص. وسابهم واخد مريم ورينو ونزلو.
مراد: قعد جمب ميرو. وبص ع وشها ومحتار لاول مره.
وجواه مش مقتنع بكل الل حصل ده. ومخـ.ـنـ.ـوق جدا.
فريحه: شافت حيرته. و قامت وراحت قعدت قدام مراد. وهمست بدmـ.ـو.ع. مراد.
مراد: ...
فريحه: مسكت ايدو مراد وقالت بشهقات عاليه. انا السبب ف كل الل حصل لبـ.ـنتي يامراد.
مراد: من غير مقدmـ.ـا.ت. شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بقوه وساكت.

فريحه: رفعت ايديها ع ضهرو وكـ.ـلـ.ـبشت فيه وعيطت اكتر. انا اسفه والله انا...
مراد: هششش بس يافريحه. وغمض عينيه بتعب. وقال أنا اول مره مبقاش فاهم حاجه.
فريحه: وانا هقولك ع كل حاجه. تعالى معايا.
وقامت ومسكت ايد مراد. وبصت ع ميرو هي ومراد. وخرجو راحو ع اوضتهم.
فريحه: وقفت قدام مراد. وقالت أنا عارفه انك مش مصدق اى حاجه.
مراد: نفخ بديق حقيقي. انا مش داخل دmاغى اى حاجه من الل حصلت دي يافريحه.

وبـ.ـنتك مالها؟ وسألتك السؤال ده مـ.ـيـ.ـت مره قبل كده. وانتى تقولى هي طبعيتها كدا.
بـ.ـنتك داخله ف صدmه ومش حادثه حصلت قدامها تدخلها ف الحاله دي؟
كل يوم ناس بتمـ.ـو.ت. وغير كدا بـ.ـنتك دكتوره. يعنى كل حاجه مرت عليها وديما ثابته. اشمعنا دلوقتي. وبـ.ـنتك بتعيط وتصرخ بهستيريا وو.جـ.ـع كبير.
وزعق بـ.ـنتك فيها ايييييه يافريحه؟
فريحه: انتفضت بخضه. وقالت بتـ.ـو.تر. بن، بـ.ـنتك بتحب يامراد...

مراد: كشر عينيه بعدm فهم. نعم؟ بـ.ـنتى ايه؟ ولما هي بتحب انتى مقولتيش ليا ليه؟
انتى ازااااي تخبى عليا حاجه زي كده يافريحه؟
فريحه: بعـ.ـيا.ط. لانه حب من طرف واحد. بـ.ـنتك بتحب تيم يامراد.
مراد: ...

آدm مراد: لابس بنطلون فقط. وواقف ف التراس ومخـ.ـنـ.ـوق. وبيفكر ف أخته.
وفجاءه لمح آرين بتجري ورا تالين. و آركان واقف بعيد بيأكل ماكس.
آدm مراد: بص ع الحرس وبص ع آرين الل بتجري. والدm غلي ف عروقه. ودخل بسرعه. وشـ.ـد التيشرت من ع السرير وخرج بسرعه.
ف الجنينه.
آرين: هههههههه ياتوتا استنى والله هقولك بس.
تالين: بتجري. لأ لأ بالله عليكى مش عايزه اجري اكتر من كدا كفايه ماكس.

آرين: وقفت وبتنهج. ههههه خلاص خلاص صعبتى عليا.
تالين: ضحكت بسعاده أبيه آدm وجريت عليه.
آدm مراد: سلم ع تالين. وعينيه ع آرين. وابتسم ل تالين. عامله ايه ياحبيبتى.
تالين: الحمدلله يا أبيه. حضرتك رجعت امتى. انا ماشفتكش.
آدm مراد: مسد ع حجابها رجعت من شويه. ادخلى اقعدى مع العيله جوه.
تالين: حاضر يا أبيه. ودخلت.
آرين: واقفه وحطه أيدها ع قلبها بتنظم نفسها من الجري...

ولفت واتخضت اعااااااا يامااامااعع. بسم الله ايه يا آدm مش تخبط وانت داخل الجونينه.
آدm مراد: كشر عينيه. واتكلم من بين أسنانه بغيره. آرين بصي حواليكى كدا؟
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وبصت حواليها. وقالت بمرح وااااووو اي تاااا. انا ف جونينة فيلا العدوي. بيجاااد مكنتش واخده بالى ههههههههه.
آدm مراد: ف نظرة غـــضــــب. قولتى ايييه؟
آرين: خافت منه. وقالت اعااااااا ف ايه يا آدm انت بتتحول ليه؟

وكملت بغـــضــــب طفولى. ده بدل متقولى مبروك يا آرين خلصتي ثانوي اخيرا.
آدm مراد: هز راسه بنفاذ صبر. آرين اول واخر مره اشوفك تجري تانى ف اى مكان.
آرين: بصت حواليها وشافت الحرس فكل مكان. واتكسفت و وشها بقى احمر جدا. وبصت ف الارض بحرج.
آدm مراد: بجمود. كنتى بتجري كدا ليه؟
آرين: بغـ.ـيظ مكبت. تالين كانت بتعيط عشان زعلانه ع ميرو.
وانا عملت كدا عشان تنسى الل حصل وتفك شويه. وبعدين انا بحب اجري. فيها ايه بقى؟

آدm مراد: بتحذير. عايزه تجرى. تدخلى تجري ف صالة الرياضه بتاعتى. ممنوع تجري قدام اي حد فاهمه يا آرين؟
آرين: رفعت عينيها ليه ومش مصدقه. وقالت بدهشه آدm انت بتتكلم بجد؟
بس الصاله الرياضيه بتاعتك ممنوع اي حد غيرك يدخلها.
آدm مراد: قرب من وشها بثقه. انا انتى. انتى انا. وسابها واتحرك.
آرين: تنحت اكتر. ومش فاهمه حاجه. غير إن قلبها بيدق بسرعه. طيب ليه؟
لكن قلبها مبسوط من اهتمام آدm ليها بالذات.

وجريت وراه بسرعه استنى يا آدm. ووقفت مره واحده وخافت عشان بتجري.
آدm مراد: وقف ولف ليها.
آرين: بضحكه وبتمثل المرح. ووقفت قدامه وقالت عندى سؤال مهم. انا قريته ع الجروب ومش عارفه إجابته وكملت بطفوليه. ومتغاظه بصراحه اوووووى ممكن بليز بليز تساعدني.
آدm مراد: ربع ايديه وبص ف عينيها اسالى.
آرين: بحماس. السؤال بيقول. ما هو الشيء الذي يوجد ف السماء وإذا ضفنا عليه حرف أصبح شيء موجود ف الأرض؟

آدm مراد: بشبح ابتسامه. وقال نجم. والحرف ميم. هيبقى منجم. فهمتى؟
آرين: بانبهار. وااااووووو انت جاوبت بسرعه كبيره. برافو عليك بجد.
انا فكرت كتير وقول سما بس هنضيف عليها حرف ايه؟ وكمان قولت نجوم وموصلتش لحاجه. برافو عليك بجد والله. ههههه.
آدm مراد: قرب من وشها. بتحذير. آرين انا اكتر حاجه مبحبهاش انى اعيد كلامى.

ولو شوفتك بتجرى تانى ف الجنينه وبالشكل ده انا مش مسؤل ع الل هيحصل بعد كده. واتفضلى قدامى ادخلى ع جوه يلا...
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير.
آدm مراد: بنظرة تحذير.
آرين: مثلت العـ.ـيا.ط. واتنطتت ع الأرض مكانها بنرفزه ودخلت الفيلا.
آدm مراد: ماشي وراها وبيضحك ع نرفزتها الطفوليه الل بيحبها وبتغير مزاجه.

بعد فتره.
زين وعيلته رجعو من عند أشرف عزيز وزعلو جدا ع ميرو. وليليان جريت تطمن عليها.
فهد: جه علشان ياخد عيلته. واطمن ع ميرو. ومشيو.
آدm: شاف مريم قاعده والحـ.ـز.ن مسيطر عليها. ومسح وشه بايديه بتعب. وقال مراد ياحبيبى. اطلع وانقل ميرو ع جناحي.
مراد: من وقت ما عرف بحب بـ.ـنته وهو ساكت تماما.
آدm مراد: قام. خليك انت يابابا. انا هطلع.
مراد: هز راسه ليه. وسكت.

آدm مراد: طلع. ودخل عند ميرو. وشاف لليليان قاعده جمبها وبتعيط. وقال ليليان قومي اغسلى وشك ومريم مافيهاش حاجه.
ليليان: قامت وبتعيط بصمت. وراحت ع اوضتها.
آدm مراد: قعد جمب مريم ومسح جبينها. وباس راسها.
وشالها. ونزلها جناح آدm. ونزلها ع السرير وشـ.ـد عليها الغطا. واتعدل. وفضل يبص ع وشها بحيره كبيره...
آدm: قام ومسك ايد مريم. وقال. مراد خد مراتك واطلع ع جناحك.

وانت يازين. ومش عايز حد يفكر كتير. حفيدتى تحت رعايتى. اتفضلو.
كل واحد سمع كلام آدm وطلعو فوق.
تالين: بحـ.ـز.ن. بابا ممكن حد ينام معايا انهردا؟
مراد: ابتسم بتمثيل. روح قلبى تؤمر أمر. وشاف التعب واضح ع فريحه. وقال بس انا عندى فكره اجمل. ايه رايك انتى بقى تنامى معانا انا وماما؟
تالين: بفرحه ياريت يابابا.
فريحه: ابتسمت بحب ومسكت ايد تالين ومراد ساند فريحه. وطلعو اوضتهم.

عند فهد.
رينو: قاعده ف السرير بتعب.
فهد: قعد خلفها. وبيعملها مساج ف راسها. وقال مالك ياحبيبتى.
رينو: مغمضه عينيها وقالت. ميرو يافهد.
فهد: اتنهد بزعل. انا بجد مش عارف ايه الل قلب كل الموازين كدا. ومش داخل دmاغي إن حادثه توصل ميرو للحال ده.
رينو: رفعت عينيها ل فهد وقالت. انهيار عصبي يافهد...
فهد: فتح عينيه بصدmه. انتى بتقولى ايه يارينو؟
رينو: ميرو عندها انهيار عصبي. وانا صممت إن فريحه متشوفش العلاج.

وسلمته لريتال بعد ما رجعت. انا بجد محتاره. انا مابقتش فاهمه حاجه.
فهد: هز راسه بحيره. طيب مت عـ.ـر.فيش مريم مثلا بتمر بظروف نفسيه او اي حاجه.
رينو: بتريقه. مش لما جوزى حبيبى يقولى ايه الل حصل معاك انت وتيم يوم خطوبة ليليان؟ لما اعرف بـ.ـنت اخويا بتفكر ف ايه؟ او بتمر بايه؟
فهد. : ابتسم. وضمها لقلبه ياروحي ما انا قولتلك كان حوار عادى جدا.
رينو: بنرفزه. ولما هو حوار عادى جدا. انت مش راضي تقول. ليه لحد دلوقتي.

تيم كان جاي ياخدنى انا وآرين و آركان ع الحفله. ومكنش يعرف انك رجعت من السفر.
ولما انت موافقتش انه ياخد آرين معاه ف العربيه. تيم طلب منك تقعدو ع انفراد. وبعدها انت وافقت إن آرين و آركان يرحو مع تيم وكنت مبسوط جدا.
فهد: ضحك ع نرفزتها. وباس خدها. طيب اهدى ياروحي وانا هقولك حاضر. هو انا عندي كام نجمه.
بصي. تيم اتكلم معايا بصراحه. وقالى انا عارف يافهد انك بتغير ع رينو و آرين من اى حد.

وده حقك. وانا لو مكانك هعمل زيك. بس انا عايز اقولك حاجه مهمه.
آرين بـ.ـنتى واختى. وكبرت بيها و معاها. وهي زي تمارا بالظبط.
ومفيش جوايا اى حاجه غير إن آرين مسؤوله منى ف غيابك وحضورك.
رينو امي وآرين اختى. وعايزك تشيل فكرة إن ممكن يكون جوايا حاجه من ناحية آرين.
بينى وبينك مخبيش عليكى فرحت جدا.
رينو: بصت ل فهد بزعل.
فهد: ابتسم. لا مش قصدي كدا. انا طبعا اتمنى واحد زي تيم لبـ.ـنتى.

لكن انا حافظ آرين يارينو. آرين تيم بالنسبه ليها اخ مش اكتر.
كل خــــوفى إن تيم يتعلق ببـ.ـنتى. وبـ.ـنتى متفكرش فيه. او العكس.
رينو! انا تعبت اوي ف حبك. ومكنتش عايز حد يتعـ.ـذ.ب وخصوصاً حب من طرف واحد. وده الل انا مش هقدر اتحمله لأفراد عيلتى.
رينو: اتنهدت. ماشي يافهد كويس انك اطمنت. والحمدلله إن مفيش حد فيهم بيتعـ.ـذ.ب.
فهد: بص قدامه. وقال جواه. انا متأكد من إن تيم بيتعـ.ـذ.ب.

بعد فتره. فيلا العدوي.
ف جناح آدm.
ميرو: نايمه تحت تأثير المهدئ.
مريم: قاعده جمب ميرو وحطه أيدها ع جبينها وبتقرا قرآن ليها.
آدm: قاعد جمب ميرو من الاتجاه التانى. وبيقرا ف الورد اليومي وخلص وحط المصحف ع الكمود ورجع بضهرو لورا.
وجواه عكس كل حاجه. ومش مقتنع ب ولا كلمه من الل حصل انهردا.
وفكر بحيره إن ممكن يكون حصل حاجه مع تيم وميرو. ف عيد الميلاد.

واتخانقو مع بعض؟ او ميرو شافت حاجه وصلتها للحاله دي؟ لأن حتى تيم مرجعش معاها. خروجه قلبت موزاين البيت يا آدm ياعدوى.
وغمض عينيه واخد نفس عميق. وبص ع مريم. وشافها بتقرا قرآن ع جبين ميرو.
مريم: صدقت. ومسحت وش ميرو وباست جبينها بحب كبير.
آدm: ابتسم. شبهك اوي ميرو ياحبيبتى.
مريم: بابتسامه جميله. ميرو ملاك يا آدm. بجد زعلانه عشانها ونفسي ترتاح بقى. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع.

آدm: قام من مكانه وراح قعد جمبها ومسك أيديها الاتنين. وقال. وبعدين يا أميرة آدm ماينفعش كدا. وبعدين انتى مش واخده بالك انى كـ.ـسرت القواعد وحد شاركنا ف جنة آدm؟
مريم: ابتسمت بحب. اه والله يا آدm انت متعرفش وقت ماقولت حفيدتى هتنام ف الجناح بتاعي متعرفش انا فرحت قد ايه. ربنا يديمك ف حياتنا كلنا يارب.
آدm: باس ع ايديها الاتنين وقال. انتى بس شاورى وآدm وكل حاجه هنا وف العالم كله رهن اشارتك ياملكة قلب آدm.

مريم: بتنهيده ربنا يحفظك ياحبيبى ويبـ.ـاركلى فيك ولا يحرمنى منك.
آدm: شاف ميرو بدءت تفوق. وهمس ميرو.
مريم: مسكت ايد ميرو بسرعه. بـ.ـنت قلبى اسم الله عليكى ياروحي.
ميرو: فتحت عينيها بتعب. وهمست بابا آدm...
آدm: قلبه دق بحب كبير لبـ.ـنت قلبه. وقام قعد جمبها وباس جبينها. حبيبت جدها.
ميرو. : بدmـ.ـو.ع وتوهان. لأ انت مش جدو انت بابا آدm وبس.
آدm: بيكابر دmـ.ـو.عه وضحك. ايوه صح انا بابا آدm وبس.

ميرو: فتحت. وابتسمت بو.جـ.ـع ماما مريم.
مريم: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. عيون ماما يابـ.ـنت قلبى. انتى كويسه دلوقتي؟
ميرو: حاولت تقوم. وساعدوها. وقعدت ف النص بينهم. وبتحاول تفوق لكن هي تحت تأثير المهدئ.
آدm: اتصل ع الارضي. الو زينب. ابعتى اكل ميرو ع جناحي بسرعه. وقفل.
وبعد شويه. مريم وآدm اكلو ميرو بالعافيه.
مراد وفريحه. واقفين بعيد واطمنو ع ميرو. ومراد حاوط كتفها واخد فريحه ورجعو ع جناحهم.

ومراد جواه استريح لما شاف احتواء ابوه وامه لبـ.ـنته حبيبت قلبه وروحه.
بعدها.
ميرو: بتعب انا هروح انام ف اوضتى.
آدm: بهزار. خلاص بقى مش هينفع انتى كـ.ـسرتي القواعد هههههههه.
ميرو: من جواها الكلمه و.جـ.ـعتها. لانها شافت فعلا انها كـ.ـسرت القواعد وجابت العار لأهلها.
وقالت جواها حتى لو غـ.ـصـ.ـب عنك يامريم لكن خلاص انتى بقيتى عار ع عيلتك الل بتحبك ومستعده تعمل عشانك اى حاجه.
مريم: ميرو روحتى فين ياحبيبتى.

ميرو: انتبهت وابتسمت بو.جـ.ـع متدراي. ابدا ياماما. انامعاكم. احم. بس...
مريم: مسدت ع ضهرها بحنان. انتى مش عايزه تنامى ف حـ.ـضـ.ـنى؟
ميرو: بتمثيل. وبابا آدm؟
آدm: بتريقه مجبر. بابا آدm مجبر. وكمل بمكر وهي ليله وربنا يصبرنى ع بعدها بقى. هعمل ايه؟
ميرو: ابتسمت وسكتت.
مريم: هزت راسها بتشكر آدm. وقالت اجبلك غطا ومخده. وا...
آدm: كشر عينيه وقاطعها. وقال لأ وانتى مفكره انك هتنامي بعيد عنى؟

مريم: كشرت عينيها بعدm فهم. اله اومال ايه بقى يا آدm. الله يهديك.
آدm: هز راسه لأ يامدام. انسي. وبص ل ميرو. بت ياميرو. اتاخري ع طرف السرير ده.
ايوه انتى هتنامى ع الجمب ده مكاني ومريم اميرتى هتنام ف النص.
وانا مكان اميرتى. ايوه ما انا مش هسمح لأى حد ينام مكان اميرتى غيرى.
مريم: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. يا الله عليك يا آدm.
آدm: نام ع طرف السرير وقال تصبحو ع عشق ال آدm.

مريم: ههههه وهزت راسها بيأس. عارفه كلامك الل هيمشي ف الآخر.
آدm: مغمض عينيه وقال مش ده الرد الل مستنيه يامدام.
مريم: ههههه. تصبح ع جنة مريم.

تانى يوم. عند محمد عزيز.
نور: بتجهز الغدا. وبتكلم محمد ف الفون. وقالت. ايوه ياحبيبى.
انا معرفش رجع امتى. انا دخلت الساعه 9 الصبح. لقيته ف الحمام بياخد شاور.
وبعدها خرجت. واستنيته يخرج من اوضته مخرجكش.
والساعه بقت 11 انا قلقت عليه. خبطت ودخلت لقيته نايم.
بس اشك انه كان نايم اصلا. نديت عليه مره واتنين. ومردش عليا. سبته وخرجت.
دلوقتي بقى لقيته لابس ومتشيك كدا. وقالى انا خارج.

قولتله رايح فين؟ قالى عند بابا آدm. وسابنى ومشي ماستناش حتى أقوله استنى خدنى معاك. او يفطر ولا يشرب حاجه قبل ما ينزل.
محمد: نفخ بنفاذ صبر. ومسح وشه بايدو مش عارف يانور. الواد ده انا مبقتش قادر أفهمه. عموما انا مفيش عندى نبطشيه انهردا. هرجع ع المغرب إن شاء الله. وهنعرف كل حاجه. تمارا فين؟
نور: تمارا. راحت مع ليليان وبنات العيله وآريان وكريم يشترو فساتين الفرح.
محمد: ابتسم بحب. ربنا يوفقهم يارب.

ف فيلا العدوي.
آدm ومريم وتالين وفريحه قاعدين مع بعض.
فريحه: قامت. ماما انا هاخد الغدا لميرو فوق.
مريم: ابتسمت ياريت يافريحه. متنسيش تخليها تاخد علاج الفيتامين هتلاقي البرشامه جمب المصحف ف اوضتى.
فريحه: حاضر ياحبيبتى. هتيجي معايا ياتوتا؟
تالين: قامت حاضر ياماما. واتحركو.
بعد شويه.

تيم. دخل الفيلا. وجواه. مدmر تماما. وعندو صداع غير محتمل لانه منامش من امبـ.ـارح. ولكن كالعاده ابتسم بو.جـ.ـع متدراي. السلام عليكم.
آدm: ومريم وعليك السلام.
تيم: باس ع أيد آدm ومريم. وباس جبينها اذيك يا ست الكل.
مريم: الحمد لله ياحبيبى. مالك عينيك حمرا ليه كدا؟
تيم: مش عارف ممكن تكون حساسيه.
مريم: سلامتك يا نور عيني. تشرب ايه؟
تيم: ياريت قهوه ساده.
مريم: عزه قولى ل زينب تعمل قهوه ساده لتيم.
عزه: حاضر يا ست مريم.

تيم: قال ل آدm من غير مايبصله. اذيك يابابا.
آدm: كشر عينيه بشك. وقال تمام يادكتور. ايه من وقت ما وصلت مريم وانت مختفي. انت حتى مدخلتش توصل (الامانه) لحد عندى.
تيم: بلع ريقه بغصه والكلمه و.جـ.ـعته جدا. وقال آسف ا. انا. كان عندى مشوار مهم جداً وا، ووصلتها ومشيت عشان. متاخرش.
آدm: رفع حاجبه بعدm اقتناع. وقال بطريقه غير مباشره. انت شوفت الحادثه يادكتور؟

تيم: فهم قصده. وقال ايوه والطفله توفت. بصراحه من وقتها وانا مش قادر استوعب.
مريم: بزعل حقيقي انا لله وانا اليه راجعون.
زينب: جابت القهوه.
تيم: بيشرب. ومش حاسس بطعم اى حاجه. واخد نفس عميق وجمع قوته. وقال بابا انا عايز حضرتك ف موضوع مهم.
آدm: خير يادكتور تيم.
تيم: انا طالب ايد مريم.
مريم: فتحت عينيها بدهشه كبيره جدا وقلبها بيدق بفرحه ملهاش وصف ومش مصدقه الل بيحصل.

آدm: كشر عينيه. وبص ف عينيه ومط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم...
تيم: بيجمع أعصابه. وكمل وقال. انا بصراحه كنت مستنى لما اخلص سنة الامتياز.
احم. وجيت انهردا اقول لحضرتك. واعرف رايها. ولو موافقه.
اجيب بابا وماما انهردا بليل ونتقدmلها رسمى
وياريت نعمل الفرح مع آريان وكريم. يعنى لو وافقت يبقى فرح جماعي.
مريم: بتتفس بسرعه ومش مصدقه وعيطت.
آدm: ربت ع ضهرها وغمزلها تهدا.
تيم: قام بسرعه وقعد جنب مريم. واستغرب عـ.ـيا.طها.

واترعـ.ـب لايكون عرفو بأى حاجه. لكن لأ لأ ياتيم. لو عرفوا مكانش ده هيبقى الوضع. وقال مالك ياماما بتعيطى ليه؟
مريم: مسكت ايدو برجفه. بعيط من فرحتي يابن قلبى. انا مبسوطه اوى بالل سمعته ده. وانا مش هلاقى لحفيدتى احسن منك يانور عيني.
تيم: ابتسم بو.جـ.ـع. خلاص بما انك وافقتى يبقى كل حاجه هتكون تمام.
وبص ل آدm. بابا لو سمحت. قبل ما تاخد رأي. احم. مريم كنت عايز اتكلم معاها قبل الموافقه. ممكن؟

آدm: . من جواه مبسوط لأن ميرو اكيد هتفرح. وابتسم وهز راسه ممكن.
تيم: جواه حرب عكس الابتسامه الل ع ملامحه. وبيطرد اى فكره يتخيلها عشان مايفقدش صوابه.
مريم: شقهت. تيم يبنى مال ايديك مجروحه ليه كدا؟
تيم: فتح ايديه وابتسم بكـ.ـسره. وقال وقت حادثة البـ.ـنت الصغيره. بس الحمدلله متقلقيش.
آدm: بشك متداري. لكن قال جـ.ـر.حك لازم يتعقم.

تيم: مش وقته. انا بس عايز اتكلم مع مريم. ولو خير. بعدها ارجع ع البيت عشان اقول لبابا وماما.
آدm: اتصل ع ميرو. وقال هو فون ميرو مقفول من الصبح ليه؟ ونسيت اسألها.
تيم: غمض عينيه بتعب. وفون مريم معاه ف جيبه. لكن مردش.
مريم: تلاقيه فاصل شحن ولا حاجه. وندهت ع مياااده.
مياده: جت تحت امرك يست مريم.
مريم: بفرحه اطلعى بسرعه وقولى للدكتوره مريم تنزل ضرورى. بسرعه يامياده.
مياده: امرك. واتحركت بسرعه ع فوق.

مريم: بسعاده ربتت ع ضهرو. اشرب ياحبيبى قهوتك.
تيم: بيشرب القهوه وبيهرب مش عايز يبص ل آدm. وخايف يلاحظ حاجه.
وقام وقف ورسم ضحكه. احم انا هستناها ف الجنينه. بعد اذنكم. ولف ضهرو والغـــضــــب اترسم ع وشه.
آدm: شك ف الأمر. لكن بص للناحيه الايجابيه.
ميرو: نازله وقلبها بيدق بخــــوف كبير. ومش عارفه تفكر. لانهم مش سايبنها لوحدها. وقالت برجفه. حض، حضرتك طلبتينى؟

مريم: قامت بسرعه وحـ.ـضـ.ـنتها بفرحه كبيره جدا. وقالت نور عيني انتى. انا انهردا كملت فرحتى.
ميرو: كشرت عينيها بعدm فهم، ومش فاهمه.
آدm: ابتسم بحب كبير. وقال خلاص ياروحي سبيها هي تعرف لوحدها.
مريم: طلعتها من حـ.ـضـ.ـنها صح. انت كلامك صح يا آدm وهتبقى الفرحه كبيره اوى الحمد لله يارب.
ميرو: انا مش فاهمه حاجه؟
مريم: بضحكه صافيه. هتعرفى كل حاجه. بس اطلعى الجنينه بسرعه. ف حد مهم مستنيكي هناك.

ميرو: قلبها دق بخــــوف. وقالت بتلعثم. ح، حد. حد مين؟
مريم: ههههه متخافيش كدا. اطلعى انتى بس. يلا بسرعه.
ميرو: بلعت ريقها بصعوبه. وخارجه وسمعت مريم بتقول انا فرحانه اوي يا آدm. كدا انا قلبى ارتاح عشان ميرو.
ميرو: ماشيه ف الجنينه. وع وشها علامـ.ـا.ت استفهام كتيره. وشافت حد واقف بعيد عن الفيلا ف آخر الجنينه. وقلبها بيدق بخــــوف كبير ورجليها مش قادره تشيلها.
تيم: واقف وحاطط ايدو ف جيبه. وواضح ع وشه الجمود.

ميرو: ماشيه وقربت من الشخص ده. وشهقت بخضه. لانها عرفته من ضهرو. وهمست بدmـ.ـو.ع تيم؟
تيم: حس بيها. ولف ليها. وبصلها كتير. نظرات غيره وكُره وعدm تصديق وتعجب واستفهام. وحيره وكل حاجه. جواه صراع كبير.
ميرو: وقفت قدامه وساكته وبصت بعيد وبتحاول تكون ثابته لكن قلبها بيدق من الخــــوف.
تيم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح ومسح بايديه ع شعرو ومحسش بالألــم. واتكلم معاها بجمود. وقال انا طلبت ايدك للجواز.

ميرو: اتصـ.ـد.مت. وكأن وقع عليها ميا ساقعه. وبتنهج من الل سمعته وقلبها بيدق بحجات كتيره مختلفه. صدmه بجد.
( يعنى حلمي جاى ف الوقت الغلط )
تيم: لف ضهرو ليها. وكمل. انا هاخد منك الموافقه قدام بابا آدm. وهروح اجيب بابا وماما ونطلبك رسمى. كتب الكتاب مع آريان وتمارا والفرح معاهم.
ميرو: اضايقت من أسلوبه. وقالت بس انا مش موافقه.

تيم: لف ليها بغـ.ـيظ كبير. واتكلم بجمود. ومين قالك انى باخد رايك توافقى او لأ. انتى ماينفعش ترفضي.
ميرو: بدmـ.ـو.ع ونرفزه ليه ماينفعش ارفض؟ انا بقولك اهو انا مش موافقه عليك ياتيم.
تيم: صك ع أسنانه بتوعد. انتى هتوافقى يامريم برضاكي أو غـ.ـصـ.ـب عنك.
ميرو: بعصبيه ليييه؟ لييه غـ.ـصـ.ـب عني ليه؟
تيم: قرب من وشها بغـــضــــب. انتى بعد الل كل الل حصل بتسالى ليه؟

عشان العيله يامريم. العيله الل هتتفضح. إن كنتى انتى انانيه ومفكرتيش ف سمعة العيله. ف انا مستعد امـ.ـو.ت ولا العيله يمسها كلمه واحده.
ميرو: اتصـ.ـد.مت. وقالت ل تيم بانهيار. تيم انت مصدق الل حصل امبـ.ـارح؟
تيم: قبض ع ايديه ونزفت دm من تانى. وقال بحده. انا قولت الل عندى.
وانتى المفروض تخافى ع سمعة بابا آدm الل بيفضلك عن أحفاده.

تخافى ع سمعة ماما مريم الل لو عرفت بحاجه زي كدا. هتمـ.ـو.ت فيها. العيله هتتشتت. كل حاجه هتتدmر بسبب، وسكت.
ميرو: بكـ.ـسره. بسببى مش كدا؟ متقولها سكت ليه؟
تيم: رفع ايدو ليها يتحذير. وقال اسمعى. انا لحد دلوقتي مش قادر افهم اي حاجه.
ولا عارف اهدا ولا افكر. وف حاجه غلط اكيد. انا كل حاجه قدامي سودا.

وانا مش هسيبه اقسم بالله ماهرحمه. ومش هسكت. لكن اول حاجه هعملها انى احافظ ع عيلتى. وتتفضلى تدخلى دلوقتي وتقوليهم انك موافقه.
ميرو: حطت ايدها ع بوقها بعـ.ـيا.ط. وهزت راسها لأ انا مش عايزاك ياتيم.
تيم: غمض عينيه بو.جـ.ـع كبير. وقال تمام يامريم. انا عارف إن انتى مش عايزانى من البدايه.
وفتح عينيه وقال. سنه يامريم. جوازي منك هيكون سنه واحده بس. عشان احافظ عليكى انا رايح اجيب عيلتى.
ميرو: هتتكلم.

تيم: شاور ليها بايدو مش عايز اسمع منك كلمه واحده، واتفضلى. تليفونك والرسايل انا محذفتهاش
وياريت يكون ده حلم يامريم. ياريت. وسابها ومشي بسرعه.
ميرو: قعدت ع الأرض مكانها وعيطت بو.جـ.ـع كبير. ومش عارفه تعمل ايه؟
ومين الل كان معاها امبـ.ـارح. وتيم دلوقتي عايز ينقذها من الفضيحه.
يعنى حب عمرى جالى متأخر. طيب اعمل ايه؟
لو موافقتش انا ممكن اتفضح ف اي وقت. ولو موافقتش ههرب من نظرات عيلتى و تيم ازاي؟

وفتحت الفون. واتصـ.ـد.مت. ولطـ.ـمـ.ـت ع وشها لما شافت الرسايل. ودلوقتي بس عرفت ليه تيم ممكن يكون مش مصدقها.
وبعد شويه وهي قاعده مكانها افتكرت فرحة مريم وآدm.
وشافت قد ايه الضحكه والسعاده ع وشهم. وكأنهم كانو عارفين بحبها لتيم. وغمضت عينيها واخدت قرار الموافقه بجواز السنه...

بعد فتره.
محمد ونور عرفو من تيم الخبر وفرحو جدا. ونور عيطت من السعاده وكمان عيطت بزعل لان ولادها الاتنين هيتجوزو ف يوم واحد والبيت هيفضى عليهم. لكن محمد حاول يهديها.
نور: قالت لتيم انت اشتريت خاتم الخطوبه؟
تيم: بخفقان ف قلبه. رد عليها لأ.
نور: بصت ل محمد.
محمد: هز راسه ليها متقلقيش. واحنا رايحين هنعدي نشتري لمرات ابنى المستقبليه اجمل خاتم.

تيم: قام من مكانه. وقال انا داخل اغير هدومي ياريت محدش يتأخر. بعد اذنكم.
ودخل اوضته وحاسس إن ف حبل حوالين رقبته. وفونه رن وكانت كامليا ومردش عليها. وبعتتله مسج انها بتتصل عليه من امبـ.ـارح من وقت ما وصلت المانيا ومبيردش عليها. واعتذرت عن أسلوبها مع مريم.

تيم: شاف الرساله. واتنهد بو.جـ.ـع كبير. ومسح وشه بايديه. وحس بالألــم. وبص ع ايديه وشافها مجروحه. وقام بعدm اهتمام. اخد شاور وعقم الجروح ولف ايدو بشاش. وبيلبس.
محمد ونور. قامو بسعاده. وجهزو نفسهم. ونور فاتحه النت بتتفرج ع احدث موديلات خواتم السوليتير. اخدت رأي محمد واختاروا خاتم رقيق جدا.

بعد فتره.
ف فيلا العدوي. وكلهم موجودين.
آدm: اتصل ع طارق وبلغه لانه قبل ما يكون جد ميرو هو اخوه وصاحب عمرو.
طارق: فرح جدا. وكمان رنا مبسوطه. وجهزو نفسهم ورنا. اخدت عقد مامتها شيرين كهديه متوارثه من بنات العيله. وخرجو وجايين ع الفيلا.
مريم: قالت لفريحه. الل كانت هيغمى عليها من الفرحه الكبيره.
ومراد: فرح بسعاده كبيره. وقلبه استريح لأن بـ.ـنته اخيرا هترتبط بالل اختاروا قلبها.

زين وريتال مبسوطين جدا. لان هيبقى فرح جماعي.
آدm مراد: ابتسم بسعاده. اولا إن تيم خطب أخته وثانيا كدا يبعد عن آرين. وف نفس الوقت مبسوط لأخته.
ليليان: رجعت مع تمارا وآريان. ومعاهم فساتين الفرح. ومبسوطين.
وليليان اول ما عرفت بخبر تيم أنه جاى دلوقتي يتقدm لمريم رسمي.
الفستان وقع منها واتنططت بسعاده كبيره وحـ.ـضـ.ـنت الكل بفرحه مغموره بسعاده كبيره جدا.

والكل ضحك عليها. ومن سعادتها كانت هتحـ.ـضـ.ـن آدm مراد. الل خبطها ع راسها عشان تفوق.
وضحكت ببلاها. واخدت الفستان وطلعت جري لمريم عشان تساعدها وهي بتجهز نفسها. وتختار ليها فستان ع زوقها.
تمارا: فرحت جدااااا وجريت ورا ليليان عند مريم.
تالين: طبعا قاعده ف حـ.ـضـ.ـن مراد ومبسوطه جدااا.
فهد وعيلته. راحو بطلب من مريم الجزار. ولما عرفو. كانو مبسوطين جدا جدا.

و آرين سقفت بفرحه كبيره واتنططت بسعاده كبيره لكن وقفت مكانها مره واحده لأن آدm مراد بصلها بتحذير.
وقعدت مكانها محرجه ومش عارفه ليه انهردا حاسه بتـ.ـو.تر تجاه آدm.

بعد شويه.
تيم وعيلته اخيرا وصلو فيلا العدوي.
ومحمد طلب ايد مريم رسمي من آدm ومراد. وتمت الموافقه.
تيم: قاعد بيرسم الضحكه لأنه لاحظ نظرات آدm العدوي. ليه كأنه بيقوله ف حاجه غلط؟
ليليان: شافت الحـ.ـز.ن مسيطر ع ميرو وهي بتلبس وسرحانه ودmـ.ـو.عها نازله بصمت.
واتوقعت إن دmـ.ـو.ع ميرو من الفرحه الكبيره الل حصلت. لكن جواها سؤال. الل هو ميرو قالت إن تيم عندو حبيبه؟

طيب ياترى ايه الل حصل؟ وراحت تسأل ميرو. لكن وقفت مكانها وقالت جواها لأ لأ ميرو ممكن تزعل. اهم حاجه إن تيم لميرو. وميرو لتيم. لكن سألت ميرو مالك انتى مش مبسوطه؟
ميرو: انتبهت وابتسمت بو.جـ.ـع متدراي. وقالت بالعكس أنا اكتر واحده مبسوطه.
آرين: طلعت تجري بفرحه كبيره ودخلت عند ميرو وحـ.ـضـ.ـنتها بفرحه.

وبلغتهم بكل حاجه تمت تحت عند جدها. وإن الدكتور محمد طلبك رسمى وبابا آدm وخالو وافقوا. وكتب الكتاب اخر الأسبوع مع آريان وتمارا.
والفرح معاهم. وبكره هتخرجي مع تيم وهتختارى فستان الفرح بتاعك وااااووووو بجد انا مبسوطه اوووى.
ليليان: سقفت بفرحه ايوووه بقى انا همـ.ـو.ت من الفرحه.
تمارا: بسعاده كبيره وااووو بجد بجد انا مش مصدقه. ميرو القمر دي هتبقى مرات اخويا. انا قلبى بيدق من السعاده.

آرين: مسكت ايد ميرو. انتى طالعه زى الملاك ياميرو. يلا تعالى انزلى عشان تيم يلبسك خاتم الخطوبه. وبتشـ.ـدها من أيدها عشان ينزلو.
لكن ميرو متحركتش من مكانها. وحاسه انها ف حلم جميل ممزوج بكابوس مزعج.
هل ياترى هي بتحلم؟ هي بجد ف حد اغـ.ـتـ.ـsـ.ـبها؟ هو معقول حب عمرها اتقدmلها وهيكون جوزها؟ هو بجد تيم هيتجوزنى وهيطـ.ـلقنى بعد سنه؟ انا مش فاهمه حاجه.
(ولا الفانز وحياتك فاهم حاجه ).

آرين: شاورت بايديها الووو ميروووو روحتى فين يادكتوره. هههههههه اكيد مش مصدقه ثح ثح.
ليليان: هههههههه اكيد طبعا. يلا ياميرو عشان اتصل بكيمو واقوله ع الخبر الجميل ده. وكمان البت چود هتفرح اووووى.
البنات اخدوها من أيدها. وميرو ماشيه وتايهه ومش حاسه بأى حاجه غير أنها ضايعه.

مراد: رفع عينيه وشاف ميرو نازله وكانت جميله جدا. ولابسه فستان منفوش باللون النبيتى ولمسات خفيفه من المكيب وكانت ف منتهى الجمال. وقام من مكانه وراح وقف عند السلم بابتسامه جميله.
ميرو: شافت ابوها. وابتسمت بتمثيل عشان محدش يلاحظ حاجه.
تيم قاعد ومشبك ايديه ف بعض ومخـ.ـنـ.ـوق جدا.
فهد: خبطه ف كتفه. وقال عروستك اهي ماشاء الله زى القمر.
تيم: رفع عينيه وشافها. وغمض عينيه...

مراد: بضحكه. قمر يابـ.ـنت الايه. تعالى. ومد ايدو ليها.
ميرو: نزلت بابتسامه. وحطت أيدها ف ايد ابوها.
مراد: باس ع أيدها. وابتسم واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. مبروك ياميرو.
ميرو: مغمضه عينيها ف حـ.ـضـ.ـنه وصكت ع أسنانها عشان متعيطش. لكن صعب جدا. غـ.ـصـ.ـب عنها دmـ.ـو.عها نزلت مع ابتسامة و.جـ.ـع.
وقالت بصوت مبحوح الله يبـ.ـارك ف حضرتك...
مراد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس جبينها بحب كبير. وحط ايدها ف دراعه. وراح بيها الليفنج.

الكل: انبهر بجمالها الهادى. والكل سلم عليها. وجه الدور ع آدm العدوي.
آدm: قام وقف وابتسم ومسد ع حجابها. ومسك وشها بايديه وباس جبينها. وضمها لقلبه. وقال مبروك ياروحي.
ميرو: حـ.ـضـ.ـنت جدها بحب كبير وغمضت عينيها بو.جـ.ـع اكبر. وقالت جواها انا اسفه يابابا. اسفه جدا. كان نفسي تفضل فخور بيا. وفاقت. وقالت الله يبـ.ـارك فيك يا بابا.
بعد كدا.
فهد: غمز تيم قوم لبس عروستك الخاتم.

نور: بسعاده. اتفضل ياحبيبى الخاتم اهو. وكمان الدبله.
ليليان والبنات انبهرو من روعة الخاتم. وااااووووو
تيم: بص كتير ع الخاتم. وساكت.
فهد: انت يبنى متنح ليه مش مصدق ولا ايه؟ قوم اخلص.
تيم: انتبه. وابتسم بتمثيل. واخد الخاتم. وقام وقف. قدام مريم. ومد ايدو وقال بو.جـ.ـع كبير. ايدك يا. (عروسه).
ميرو: الكلمه و.جـ.ـعتها جدا. وفاقت ع صوت الزغاريط. ورفعت أيدها برجفه.

تيم: اول مره يمسك ايد ميرو. ولبسها الخاتم. بسرعه. وقال مبروك.
ميرو: بشبح ابتسامه هزت راسها، وسكتت. واخدت الدبله برعشه كبيره. ووقعت من أيدها.
آركان: جابها. وقدmها ليها.
ميرو: لبست الدبله ل تيم بمعجزه. ومخـ.ـنـ.ـوقه بالعـ.ـيا.ط.
طبعا الكل متوقع ردود افعال ميرو ع أنها محرجه من حب حياتها.
بعد كدا. رنا قدmت العقد ل مريم. وفريحه كانت من أسعد الناس.
ومريم الجزار كالعاده بتعيط بفرحه وبتشكر ربنا بقلبها.

وعدت الخطوبه ع خير. وف انتظار كتب الكتاب.
تاني يوم...
آدm مراد: رفع عينيه ليها وقال بتحذير. تيم حاجه وانا حاجه تانيه يا آرين. واول وآخر مره تحطي أسمى ف مقارنه مع اى حد مهما كان انتى فاهمه.
فيلا العدوي.
تانى يوم الخطوبه. الساعه 4 العصر.
عند ميرو.
ميرو: بتكتب. ™. ‏لا ينضج المرء بالنصائح، لا يتغير بالمواعظ، لا يتعلم من تجارب الأخرين.
ولكن ينضج ويتغير ويتعلم. المرء حين يقطع الفقدان جزءًا من قلبه.
وينحني ظهره من خذلان أحبائه.
وتكسو التجاعيد ملامحه من قسوة التفكير.
وتتهاوى طاقته ويصبح هش بجسد هزيل من الركض ف الطرق الخاطئه.
ينضج المرء حين تقطفهُ الحياه من جذوره. M/T.

وقفلت المفكره. وقامت خبتها ف هدومها وقفلت الدولاب. وقعدت ع السرير بتعب كبير. وفتحت درج الكمود وجابت مسكن. واخدت برشامه. وقفلت الاضاءه ورجعت بضهرها ع السرير. وغمضت عينيها. وبتحاول تركز وتفتكر ايه الل حصل ف اليوم ده.
فلاش باك.
تيم: مش لازم تطلعى برا. انتى ممكن تتكلمى جوه الفندق.

ميرو: معلش ياتيم سبنى برحتى. وبعدين انا مش عايزه اكون عزول اكتر من كده ههههه. ثوانى وراجعه. واخدت الفون وخرجت قدام الفندق لانها حاسه انها مسجونه ف وجود كامليا.
ونزلت السلم وعدت الطريق التانى ومخـ.ـنـ.ـوقه. وبتتمشى ولمحت استراحه. وراحت قعدت.
راجـ.ـل عجوز: جه عليها وقال بتعب، السلام عليكم.
ميرو: بصت بخــــوف لكن شافت راجـ.ـل كبير ف السن وبيترجف ومش قادر يقف. وقالت وعليك السلام.

العجوز: معلش يابـ.ـنتى انا ماشي مشوار طويل اوى وحاسس انى خلاص معتش قادر. تسمحيلى اقعد وبينهج.
ميرو: بعفويه. طبعا ياعمو اتفضل حضرتك. تحب اجبلك اى حاجه تشربها.
العجوز: بحـ.ـز.ن شـ.ـديد متشكر يابـ.ـنتى كح كح. والله انا حالى ميسور ميغركيش شكلى ده.
بس ولاد الحـ.ـر.ام بقى سرقو العربيه بتاعتى بشنطة الفلوس الل فيها. ومن الصبح دايخ وماشي ع رجلى ومش عارف ارجع حقى. كح كح. كح كح.

ميرو: بقلق. واضح إن حضرتك تعبان جدا. ثوانى هجبلك ازازة ميا من المحل ده.
العجوز: ربنا يبـ.ـاركلك يابـ.ـنتى والله شكلك بـ.ـنت حلال. معلش هتعبك. هتعبك معايا.
ميرو ؛ ولا تعب ولا حاجه. ثانيه واحده حضرتك خليك هنا. وراحت المحل جمب الاستراحه. واشترت عصير وميا وحجات تانيه. ورجعت شافت العجوز بيكح كتير بتعب. واتأثرت وزعلت جدا عليه. وقالت اتفضل حضرتك. وحطت الشنطه جمبه.

العجوز: متشكر جدا. ربنا يكرمك يارب. ربنا يوقفلك ولاد الحلال ويحميكى يابـ.ـنتى من كل شر. شكرا يابـ.ـنتى.
ميرو: ابتسمت بعفويه. متشكرنيش وإن شاء الله ربنا هيرجعلك حقك من تانى. بعد اذنك انا لازم امشي.
العجوز: اتفضلى يابـ.ـنتى ومتشكر تانى مره.
ميرو: ابتسمت فرصه سعيده. ولفت ضهرها وشافت شاب واتخضت وجت تتحرك. لكن بعد كده محستش بأى حاجه. ولما فاقت كانت ف الشقه.
ميرو فاقت من شرودها.

وعيطت بو.جـ.ـع كبير. وقالت اكيد الراجـ.ـل العجوز و الشاب ده هما الل عمله فيا كدا. حسبي الله ونعم الوكيل فيهم.
حسبى الله ونعم الوكيل فيهم.
وكملت بحيره. بس. بس هو مين ويعرفنى ازاى؟ والفون كان معايا. ازاى راح لتيم؟
وتيم شافنى وانا ف الس، ومقدرتش تكمل وعيطت بو.جـ.ـع كبير. اااه انتى انتهيتى يامريم.
كل حاجه انتهت. تيم شافك ف اسؤ صوره. وجبتى العار لعيلتك، وشهقت بخــــوف العيله؟ العيله يامريم؟

بابا آدm لااا بابا وماما والعيله. مستحيل يحصلهم حاجه وحشه بسببى. دول لو عرفوا ممكن يجرالهم حاجه.
وحطت وشها بين ايديها وعيطت بو.جـ.ـع. انا مديونه لتيم بعمرى كله.
وبعد شويه من التفكير.

قامت بتعب وكانت هتقع وسندت ع المكتب. ودخلت الحمام واخدت شاور وهي ف نفس حالة التيه الل هي فيه ولبست. واتوضت. وخرجت ولبست الاسدال وصلت العصر ودmـ.ـو.عها ع خدها بترجي كبير. بالستر، وسجدت لله وعيطت بهستيريا ودعت ربنا كتير بالستر للعيله الل متستاهلش انه يحصل معاها كدا بسببها حتى لو غـ.ـصـ.ـب عنها. الناس ليها الظاهر وبس. وقالت بشهقة و.جـ.ـع. اللهم وإن استحالت بأمرك تكون.

عند آدm.
راجع من المسجد بعد صلاة العصر. ونده ع زينب.
زينب: جت بسرعه تحت امرك يسي آدm بيه.
آدm: اعملى فنجال قهوه وابعتيه ع الجناح.
زينب: حاضر من عينيا. واتحركت.
آدm: طلع. وشاف مريم بتسبح وهي ع سجادة الصلاه. وخرج قعد ف التراس.
مريم: قامت وبتستغفر. وشالت السجاده. ولبست النقاب. وطلعت ل آدm ف التراس. وابتسمت.
آدm: ابتسم وشاور ليها. تعالى اقعدى جمبى هنا.
مريم: قعدت جنبه تقبل الله ياحبيبى.

آدm: منا ومنك ياروحي.
مريم: حطت ايدها ع ايدو وقالت بسعاده. تعرف يا آدm. فرحتى من امبـ.ـارح متتوصفش. فكرتنى بفرحتى لما فهد اتقدm ل رينو. وكمان محمد ونور.
آدm: بضحكه. الزمن بيعيد نفسه مع اختلاف الظروف. ومشيئة القدر.
مريم: اه عندك حق والله. يارب يجعل القدر كله خير لاولادى واحفادى. وبجد عايزه اطمن ع آدm.
آدm: بغمزه. انا عن نفسي ماعنديش مانع. وهعدل بينكم والله. هههههههه.

مريم: كشرت عينيها بغـ.ـيظ وغيره. نعم يسي آدm سمعنى كدا قولت ايه؟
آدm: بمكر. اله هو انا بعمل حاجه غلط يامريومه.
مريم: اتنفست بغيره. لأ مابتعملش حاجه غلط. بس ف شروط عشان تتجوز تاني. وبعدين انت مستنى ايه؟ روح اتفضل اتجوز.
آدm: ههههههههه اله مش انتى الل عايزه تطمنى ع آدm.
مريم: بنرفزه، وبعدين بقى. استغفرك ربي و اتوب اليك. انت شكلك عايز تشوف وشي التانى.
آدm: ضحك بصوته كله. هههههههههه.

مريم: بنرفزه اكبر. لاا بقى انت بجد مش طبيعي يا آدm الله يهديك ويعدى اليوم ده ع خير.
آدm: باس ع أيدها بضحكه. خلاص اسف ياروحي. وبعدين هو انا مـ.ـجـ.ـنو.ن. عشان افكر بس مجرد تفكير انى افكر بس في فكرة انى افتكر ف خيالى؟ ده حتى الفكره مرفوضه والله.
مريم: هههههههههههه ايه كمية الافكار دي يا آدm.
آدm: بغيره. همس ف ودنها طيب وطى صوتك عشان الحرس. وعشان ماقلبش عليكى.
مريم: ضحكت بسعاده. لسه بتغير عليا؟

آدm: بص ف عينيها ومسد ع حجابها بحنان. وقال.
أنتِ تشبهين الكثير من الأشياء، أو ربما أنا فقط أفكر بكل الأشياء ع أنها أنتِ. انتِ عمر آدm وقلبه. انتِ روح آدm يامريم.
مريم: قلبها دق بحب كبير وعيونها لمعت من السعاده. وباست ع ايدو بحب كبير وقالت لاحرمنى الله مِنك ابد الدهر يارفيق الدرب.
آدm: اتنهد بحب وباس جبينها وحاوطها من كتفها واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه وبصو للسما.
ف نفس الوقت:.

تيم: سايق ورايح ع فيلا العدوي. وكامليا كل شويه تتصل عليه وهتتجنن من قلة رده عليها.
زينب خبطت: ودخلت بعد ما آدm اذن ليها. وراحت التراس. وحطت الصينيه. وقالت.
اتفضل يسي آدm بيه. قهوتك. وكمان عصير لست الكل. وقولت وانتو قاعدين ف الفسحايه دى زى كل يوم. اجيب طبق كيكه كدا وشوية بسكوت عمايل ايديا. وبالف هنا ع قلوبكم يارب.
آدm: ضحك فسحايه يازينب؟
زينب: ضحكت. ايوه مبحبش انا الكلام المتزوق ده يسي آدm بيه.

هي بلكونه بس واسعه حبتين. لأ هي مش حبتين وبس الله اكبر ف عينيا يعنى دى شقه 3مطارح وصاله كبيره.
وزمان كان اسمها رندا. بس الناس من قلة الشغل ومش لاقين حاجه يعملوها كل شويه يطلعو اسم جديد. لما هبلونا معاهم.
مريم: ههههه الله يجازيكي خير يازينب.
زينب: بابتسامه وانا هعوز ايه من الخير غير وجودي معاكى ياست الكل يانوراتنا.
مريم: تسلمي حبيبتي.

آدm: ابتسم. وقال. زينب. جوه ع التربيزه ف مرتبات البنات وكل ظرف مكتوب عليه الاسم وفوق منهم شهر زياده مكافآه بمناسبة خطوبة حفيدتى. خديهم كلهم ووزعيهم عليهم.
مريم: ده غير هديتى ليكى انتى والبنات يازينب. وكمان فستان ل دعاء وطقم ل احمد. عشان الفرح.
زينب: زغرطت من الفرحه. الهي يسعدك ويزيدك من فضله يسي آدm بيه انت وست الكل. الهي يبـ.ـارك فيك وفيكي يست مريم الهى...

آدm ومريم. اتخضو من الزغروطه المفاجأه. وضحكو عليها. وقال خلاص. خلاص يازينب.
زينب: حاضر انت تؤمر أمر والله يسي آدm بيه. وقالت اهو سي الدكتور تيم بيه العريس وصل اهو. وبسم الله ماشاء الله عليه زى القمر محروس من عيون الناس يارب.
مريم: بصت ع الجنينه. وابتسمت وقالت ايوه فعلا تيم.
وجاى عشان ياخد ميرو ويشترو فستان الفرح. وانتى خارجه يازينب ياريت تبلغى ميرو تجهز وتلبس لو سمحتي.
زينب: من عينيا حاضر.

آدm: وابعتى تيم ع هنا يازينب.
زينب: أوامرك يسي آدm بيه. ودخلت واخدت المرتبات.
ومبسوطه جدااا. وبتدعي ليهم بالبركه وطول العمر. وبلغت ميرو تلبس. وقالت لتيم يطلع فوق.
تيم: طالع ع السلم. بيأس ومحبط. ووصل الجناح وخبط. ودخل للتراس. وسلم عليهم. وقعد ع الكرسي قدامهم.
آدm: عامل ايه ياتيم؟
تيم: هز راسه بابتسامه زى الفل يابابا. وانتى ياست الكل؟
مريم: الحمد لله يانور عيني. ايديك عامله ايه دلوقتى؟

تيم: ابتسم بتمثيل. تمام. ماما غيرت ع الجـ.ـر.ح وعقمته. متقلقيش ع حفيدك.
مريم: ربنا يريح قلبك يابن قلبى يارب.
تيم: ابتسم بو.جـ.ـع. وبص بعيد كأنه بيقول خلاص قضي الامر بالو.جـ.ـع.
آدm: بهدوء. تيم يبنى كنت عايز اقدmلك هديتى ليك. هدية جوزاك انت وميرو.
تيم: ابتسم بحب. وجودك انت وماما بخير دى اعظم هديه ليا يابابا وانا مش عايز غير كدا.
آدm: ربت ع كتفه. حبيبى ياتيم طول عمرك راجـ.ـل جدع.

لكن انا مجهز للهديه من زمان ليك. انت ابن نور. ونور دي ليها مكانه خاصه ف قلبى. دي الغاليه حبيبة ابوها.
تيم: ابتسم. ودي اجمل حاجه. انى حفيدك.
آدm: ابتسم. هديتي ليك الفيلا الل انا صممتها بنفسي. جمب فيلا آدm حفيدي.
تيم: رفع عينيه بدهشه. لكن قال آسف يابابا. انا...
مريم: بزعل. كدا ياتيم؟ عايز تزعلنى انا وجدك؟
تيم: غمض عينيه واتنهد بتعب. ماما انا مقدرش ع زعلك. لكن معلش انا عايز استقر ف شقتى.

مريم: بصت ل آدm بحـ.ـز.ن وسكتت.
تيم: اتنهد بزعل وقام قعد جمبها. وباس أيدها. طيب متزعلش منى انا طبعا عمري مارفض ليكى طلب. بس ايه رايك. انى اعيش ف اليلا دي بعد سنه؟
آدm: بتفهم. تمام وانا معاك ف قرارك. خد وقتك وبعد السنه ان شاء الله. ترجع تعيش ف ِلتك.
تيم: بثبات. متشكر جدا يابابا. ها ياست الكل لسه زعلانه. وبعدين انا عريس جديد يعنى وكدا ههههههههه. (وقلبه بيصـ.ـر.خ ).

مريم: ربتت ع ايدو. ربنا يوفقك يانور عيني ويجعل الفرح رفيق دربك. وينور بصيرتك ديما.
تيم: بشبح ابتسامه. آمين.
ميرو: وقفت قدام المرايا وقت طويل. وسرحانه. ف انها لازم تقول لتيم الل حصل وحطت لمسات خفيفه جدا تداري ملامح الحـ.ـز.ن وكمان تحت عينيها. ولبست فستان رقيق باللون المو وكان مظبوط عليها. ولبست حجاب واخدت الشنطه والفون وخرجت راحت ع جناح آدm تسلم عليهم.
مريم: ل تيم. هي نور مجتش معاك ليه هي وتمارا؟

تيم: ماما ف المستشفى مع بابا. وتمارا مع ليليان ف الشركه. عشان هيروحو سنتر التجميل.
مريم: بسعاده. ربنا معاهم يارب.
تيم: يارب. وقام عشان يقعد مكانه. وبيلف شاف ميرو قدامه بالظبط. وعيونهم اتقابلت ف عيون بعض. لثوانى.
ميرو: كانت هتخبط ف تيم. لكن وقفت مكانها. ورفعت عينيها بالصدفه وشافت عيون تيم الل وحشينها جدا.
تيم: انتبه. وبص بعيد.
ميرو: من الاحراج. وشها بقى احمر جدا واكتمل جمالها مع لون الفستان.

مريم: ضحكت بسعاده بسم الله ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن عليكى ياحبيبتى. شايف يا آدm ميرو زى البدر.
آدm: ضحك. طبعا هذا البدر من ذاك القمر. هههههههه.
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وابتسمت بتمثيل. احم م، مساء الخير.
كلهم مساء الخير.
ميرو: سلمت ع آدm ومريم. وواقفه مرتبكه.
آدm: حس بيها. وقال يلا ياتيم. خد خطيبتك واختاروا الفستان. انا مرتب لكل حاجه هناك. وياريت ترجعو بسرعه.

تيم: بخـ.ـنـ.ـقه. حاضر يا بابا. بعد اذنكم. وبص بعيد وقال ل ميرو. اتفضلى...
ميرو: بشبح ابتسامه. ودعهتم وخرجت.

ف الجهاز.
آدm مراد: قاعد ع كرسي المكتب ومرجع راسه لورا. وحاطط رجليه ع المكتب. وافتكر امبـ.ـارح وقت الخطوبه.
فلاش باك.
بعد العشا. آدm مراد قام راح الحمام يغسل ايديه.
وكانت آرين خارجه من الحمام. ولابسه فستان مستردا وبتنشف ايديها. واتحركت.
آدm مراد: آريين.
آرين: وقفت مكانها وفتحت عينيها بدهشه وبصت حواليها ومشافتش حد. وهمست تؤ انا بقى بتهايألى حجات كتير جدا. ودلوقتي سمعت صوت آدm. اووف واتحركت.

آدm مراد: آرين.
آرين: تنحت. ولفت ضهرها واتخضت بسم الله. ايه يا آدm والله حـ.ـر.ام عليك كدا انت بتطلع من تحت الارض؟
آدm مراد: بتحذير. مفيش خروج بكره مع تيم ومريم.
آرين: بغـ.ـيظ كبير نعم؟ ليه بقى؟ انا عايزه اختار فستان ليا انا كمان. وبابي ومامي موافقين انى اروح معاهم.
آدm مراد: بثقه. بس انا مش موافق.
آرين: خبطت برجليها ع الأرض مكانها والله حـ.ـر.ام عليكو بقى. خلصت من تيم هتطلعلى انت.

آدm مراد: رفع عينيه ليها وقال بتحذير. تيم حاجه وانا حاجه تانيه يا آرين. اول وآخر مره تحطي أسمى ف مقارنه مع اى حد انتى فاهمه.
آرين: بزعل. انت بتعمل كده ليه معايا يا آدm.
آدm مراد: انا بعمل الل انا شايفه صح. وفستانك بكره هيكون عندك...
آرين: بعدm فهم. فستاني؟ انا مش فاهمه حاجه.
آدm مراد: بعدين هتفهمي. يلا روحي عشان ماينفعش نقف هنا. اكتر من كده.
آرين: بس يا آدm.
آدm مراد: بحزم. روحي يا آرين.

آرين: رفعت عينيها بدmـ.ـو.ع. وقالت أنا مش هكلمك تانى يا آدm. وسابته ومشيت. ومن وقتها وهي متجاهلاه.
آدm مراد فاق من شروده. وجاب فونه من ع المكتب. واتصل ع رينو.
رينو: ف العياده. وردت بابتسامته الو آدm حبيب قلبي.
آدm مراد: حبيبتى عامله ايه ياعمتو؟
رينو: الحمدلله ياحبيبى. انت ايه اخبـ.ـارك.
آدm مراد: هز راسه تمام. خالو فهد طبعا هيرجع ع الساعه 10.
رينو: ايوه فعلا. قالى الصبح.
آدm مراد: بمكر. انتى ف العياده مش كدا؟

رينو: نفخت بزهق ايوه. واليوم انهردا زحمه جدا.
آدm مراد: اممم ربنا معاكى. طيب انا قولت اتصل اطمن عليكي ويدوبك اروح لانى هاخد تالين ع المول تختار فستان للفرح.
رينو: بزعل يخساره دى آرين بقى زعلانه ومعرفش ليه؟ وكانت متحمسه انها تروح تختار فستان مع ميرو.
آدm مراد: بمكر. ايوه فعلا كانت متحمسه اوى. ياترى ايه الل حصل؟ طيب هي ممكن تيجى معانا وتختار مع تالين ايه رايك؟

رينو: بتفكير اممم فهد قافل فونه. تؤ آرين بتحب توتا وهتفرد بوزها الل هي مصدراه من امبـ.ـارح ده. والله فكره. طيب انا هتصل عليها.
آدm مراد: لأ لأ ركزى انتى ف شغلك. وانا هتصل عليها. مع انها متعبه بس مش مشكله.
رينو: ههههه والله انت شيلت حمل كبير. ربنا يكون ف عونك. بس امانه عليك يا آدm ترجعها قبل الساعه 10 عشان فهد.
آدm مراد: لو ع خالو فهد متقلقيش انا هستاذن منه تمام؟
رينو: بـ.ـاريحيه لأ كدا يبقى تمام جدا.

آدm مراد: تمام مع السلامه ياحبيبتي. وقفلو. وبص قدامه. وابتسم بمكر...
فيلا السيوفي.
آرين: قاعده مع چود. ومخـ.ـنـ.ـوقه جدا من آدm
چود: ماخلاص بقى ياست آرين هانم. ياتقولى مالك ياتفرديها. مش ناقصه كأبه هي.
آرين: بغـ.ـيظ. عايزه ايه ياچود اسكتى انا مش طايقه نفسي.
چود: ببرود تاكلى عنب.
آرين: بتقلدها. تاكلى عنب. بت بـ.ـارده.
چود: هههههخخخخ. امى لسه قايلالى كدا. طيب تاكلى فلاوله. وبتغنى الفلاوله تاع الفلاوله هههههههه.

آرين: قامت جريت وراها. انتى يابت انتى غلسه اوووى.
چود: ههههههخخخو وايه الجديد مانا تول عمرى وحيدز اها اها. تعالى تعالى نتدرب ع رقصة مهرجان عايم ف بحر الغدر.
آرين: صكت ع أسنانها. تلوث الل انتى بتسمعيه ده اسمه تلوث.
چود: بتريقه تلوث دودائى هههخخخ. نينينيني.
آرين: هيهيهيهي. دmك تقيل جدا كمان.

چود: ماشي يا آرين بشوقك بابـ.ـنت الموزز. الاتنين جـ.ـا.مدين اقسم بالله. عمي فهد اجمد من مـ.ـر.اته. ومـ.ـر.اته اجمد منه. يلهوز ع الجمدان.
آرين: صكت ع أسنانها. استغفر الله العظيم يارب.
چود: بتضحك. وبالصدفه لمحت طرف سلسله جنزير آرين لابساها. وكشرت عينيها وقالت اوبا ايه الروشنه دي يا أرين. ورينى كدا...
آرين: حطت ايدها ع رقبتها بسرعه. لأ لأ ابعدى مش هتشوفي حاجه. دى. دي. احم. سلسله عاديه يعنى.

چود: رفعت حاجبها. اممم وشك اصفر كدا ليه؟ وانا قولتلك سلسله خاصه؟ بليز وريهالى بالله عليكي.
آرين: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحيره. وطلعت السلسه وهي متـ.ـو.تره.
چود: شافتها. وصفرت بانبهار. وقالت اوباااا ايه السلسله الجـ.ـا.مده دي؟
اقسم بالله ولا سلسلة ابطال الأكشن. لا بس جـ.ـا.مده اوي. جبتيها منين دى يابت. وكمان شبابي مش سلسلة بناتي خالص.

آرين: بتـ.ـو.تر. خبت السلسله. وسعى بقى كدا. وبعدين دي سلسله عاديه يعنى. وعجبتنى وجبتها. ايه غريبه يعنى؟
چود: ولا غريبه ولا حاجه. بس عايزه الصراحه. شكلها تووووحفه وجـ.ـا.مده جدااااا.
آرين: اوووف. ميرسي يختى. ومتقوليش يابت تانى انا ليا اسم اوكي. وابعدى بقى من وشي عشان اشوف مين بيتصل.
چود: انتى حره انا رايحه اجيب عثير اناناث. ثلام.
آرين: شافت آدm مراد بيتصل عليها. وده من النوادر أنه يتصل عليها. وردت بزعل. الو.

آدm مراد: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم بسيط. عامله ايه؟
آرين: بغـ.ـيظ. وانت يهمك ف حاجه يسي آدm؟ وكملت بطفوليه وبعدين انا مخصماك.
آدm مراد: هههههههههههه.
آرين: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت بفرحه. وقالت اي تاااا انت بتضحك زينا.
آدm مراد: اتعدل. وقال تعرفى انا مبضحكش كدا غير معاكى انتى وبس.
آرين: برقه وده معناه ايه؟
آدm مراد: معناه حجات كتير جدا طبعا. وهت عـ.ـر.فيها ف الوقت المناسب يا آري.

آرين: مش عارفه مالها ومحرجه ليه. بس قالت انت ليه رفضت انى اروح اختار فستان ليا؟
آدm مراد: بثقه عشان ماينفعش تلبسي حاجه غير ما تكون من اختيار آدm. ولا ايه؟
آرين: بتوهان. وغمضت عينيها وفتحت ببلاها. ها؟
آدm مراد: نص ساعه تكونى جاهزه وهعدى عليكى اخدك مشوار.
آرين: انتبهت. وقالت مشوار؟ طيب فين؟ وبابي؟
آدm مراد: عندو علم واقنعته بطريقتى. وبعدين طول ما انتى معايا متفكريش ف اي حاجه. البسي اوكى.
آرين: احم. اوكي.

آدm مراد: بغيره وتحذير. واللون الأصفر لو شوفته عليكى تانى مت عـ.ـر.فيش انا هعمل فيكى ايه.
آرين: اصفر؟ ع فكره اسمه مستردا بقى مش اصفر هااا.
آدm مراد: اي كان. ماشفهوش عليكي تانى.
آرين: بعـ.ـيا.ط. اعااااااا انتو بتعملوا فيا ليييييه كدا؟
آدm مراد: رفع حاجبه بتوعد. وقال انتو مين يا آرين؟
آرين: بتـ.ـو.تر احم. ا. اقصد انت وبابي طبعا اومال مين يعنى. احم
آدm مراد: هز راسه تمام. وهقولك بنعمل كده ليه. عشان بنحبك يا آرين.

آرين: تنحت. هااا.
آدm مراد: بص ف الساعه وقال يدوبك تلبسي دلوقتي يلا مع السلامه.
آرين: هزت راسها ببلاها. باي.
ف نفس الوقت.
ف مجموعة الصاوى.
ساره: ف اجتماع مهم. وجمبها آسر.
ساره: بتتكلم مع العملاء بكل ثقه. وكل كام جمله تحط اسم آسر الصاوى. عشان تدعمه ويتعلم بسرعه.
وده طلب من آدm العدوي عشان يعزز موقفه ويتحمس ويزيد ثقته بنفسه.

آسر: قاعد بيسمع لوالدته بتركيز وبيتعلم منها. وشاف قوة شخصيتها ف الشغل تختلف عن البيت. وبتتعامل بحدود مع رجـ.ـال الأعمال والموظفين.

ف الطريق.
تيم: سايق العربيه. وميرو راكبه جمبه. ف صمت تام.
تيم: جواه حرب قايمه. وعايز ينفجر فيها بس فضل الصمت.
ميرو: مسكت فستانها بايديها بقوه. وغمضت عينيها وقالت تيم ممكن نتكلم.
تيم: فرمل العربيه. كأنه مصدق. وباصص قدامه وقال بجمود اتكلمى. انا عايز اسمعك.
ميرو: بتلعثم. تي، تيم ا. انا...
تيم: خبط ع الدريكسيون بقوه. وزعق انتى اييييييه؟

ميرو: اتخضت. والتمست ليه العذر. لكن قالت بدmـ.ـو.ع. ا. انا مش عايزه فرح ولا عايزه فستان.
تيم: هههههههههه (بو.جـ.ـع). هو ده الل يهمك؟ وده ال انتى عاايزه تقوليه؟
وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ وعملت صوت وبصلها بغـ.ـيظ واضح. وقال انا لو عليا خلاص مابقتش عايز حاجه خالص.
لكن عشان العيله اعمل اى حاجه. ولا انتى مفكره انك لما متلبسيش فستان ولا تعملى فرح ده هيعدى عليهم بسهوله اوي كدا؟
طيب انتى مفكرتيش قبل ماااا، وسكت وغمض عينيه.

ميرو: بدmـ.ـو.ع. تيم انا عذراك وحاسه بحساسية الموقف. انا معملتش حاجه غلط.
تيم: بصوت من نار. معملتيييييششش ايييييه؟
ميرو: هزت راسها بسرعه لأ لأ مش قصدى كدا...
تيم: رفع ايدو ليها وبينهج بسرعه، كفايه متتكلميش تانى. عشان مانـ.ـد.مش ع اى تصرف ممكن اعمله. وشغل العربيه وساق بسرعه.
ميرو: بصت من الازاز ودmـ.ـو.عها نازله بخيبة أمل كبيره.
بعد شويه. تيم وصل السنتر. وقال بحده انزلى.
ميرو: نزلت...

تيم: نزل وقفل العربيه. وشاور ليها تدخل معاه السنتر. وطلعو فوق.
جت بـ.ـنت. وقالت دكتور تيم عزيز؟
تيم: هز راسه ايوه.
البـ.ـنت: اهلا وسهلا بحضراتكم اتفضلو معايا. مستر آدm بلغ المدير بحجز حضرتك.
تيم: هز راسه متشكر. وشاور لمريم قدامهم باحترام. اتفضلى وطلع.
ميرو: طالعه ع السلم ورا تيم وف عينيها دmـ.ـو.ع مكبوته.
ووصلو لمكان الفساتين.
البـ.ـنت: لميرو. حضرتك ف عندك تصميم معين. ولا هتتفرجى وتاخدى فكره الاول.

ميرو: بعدm اهتمام. لا هاخد فكره. ميرسي.
البـ.ـنت: بصت ع مريم وقالت بصي حضرتك انتى جـ.ـسمك ماشاء الله عليكي مظبوط جدا. وا...
تيم: بحده لو سمحتى هاتى التصاميم الل عندك من غير تفاصيل.
ميرو: اتكسفت ووشها احمر جدا لأن تيم واقف جنبها.
البـ.ـنت: اتحرجت. احم حاضر يافنـ.ـد.م. وجابت 3 فساتين اجمل من بعض. وقالت اتفضلى حضرتك. المدير موصينى انك حفيدة مستر آدm. وطلب مني اجبلك الفساتين دى.

وهي لسه واصله مصر امبـ.ـارح. وجت السنتر حالا. اتفضلى دي البروا. ومتقلقيش مافيش كاميرات ف الغرفه دى بالكامل. وحطت الفساتين ع الكنبه بعد اذنكم. وخرجت.
ميرو: واقفه ومنزله وشها ف الارض بحرج كبير.
تيم: نفخ بضيق حقيقي. هتفضلى واقفه كتير كدا؟ اتفضلى شوفي اى فستان خلينا نخلص.

ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ومردتش عليه. وحطت الشنطه ع التربيزه. واخدت فستان من غير ما تختار. ودخلت البروا. ولبست الفستان. وكان رهيب جدا عليها. وماقــلـــعتش الحجاب. ومحتاره واسع ولا مظبوط.
تيم: واقف متنرفز. وغمض عينيه وشاف ميرو وهي بتشـ.ـد الغطا عليها. وشاف بقعة الدm. ودول اسؤ صورتين مش قادر يتخطاهم حتى لو مش مصدق الل حصل. وتخيل إن ف راجـ.ـل...

وفتح عينيه بسرعه. كأن الهوا خلص من حواليه. واخد نفسه بالعافيه. ومسح وشه بايديه. ودmاغه هتنفجر من التفكير.
ميرو: خرجت بالفستان. وقالت من وراه بصوت مبحوح. تيم.
تيم: لف ليها. ووقف مكانه. وفتح عينيه بدهشه.
ميرو: بخجل. ا. انا، واتخضت. من هجوم تيم عليها ومسكها من دراعاتها بقوه وزقها للحيطه. وعينيه اتحولت لغـــضــــب كبير وقال بغـــضــــب. لييييه يامريييم. ليييه؟ ليه تدmرى كل حاجه لييييه؟

ميرو: بتتالم بدmـ.ـو.ع. تيم ايدك اااه. لو سمحت
تيم: ضغط اكتر ع دراعاتها. واتكلم بكُره كبير. انتى مش حاسه انتى عملتى ايييه؟ انتى دmرتى كل حاجه.
هديتى كل حاجه. انا لحد دلوقتي مش قادر استوعب ولا اقتنع بالل شوفته. طيب ع الاقل فهمينى مشيتى ليه؟ ورحتى ازاى وايه الل حصل. وزعق انااااا عاااااايز افهم لانى مش مصدق فهميييييينى اييييه الل حصل يامرررررييييييم.

ميرو: بألــم. تيم لو سمحت ايدك. وغمضت عينيها بو.جـ.ـع كبير. وحطت وشها بين ايديها وعيطت بصوت مهموس
تيم: للحظه فاق. وشاف ايديه غارزها ف دراعاتها بقوه. وبعد عنها بسرعه. وبينهج ولف ضهرو ليها. وقال بغـــضــــب. ادخلى غيرى الفستان ده مش عاجبنى.

ميرو: مسكت أيدها من الألــم. وافتكرت الرسايل وشكلها ف السرير. ومتكلمتش. واخدت الفستان بتعب. ولبست التانى وخافت تطلع ليه تانى. وغيرت ولبست الفستان بتاعها. وطلعت وجريت من قدامه بسرعه ودخلت الحمام وفكت الحجاب وغسلت وشها.
وبصت ف المرايا وقالت ودmـ.ـو.عها نازله. انتى ليه مش عايزه تقوليله انك اتخـ.ـطـ.ـفتى؟
انتى خايفه لو عرف الحقيقه يسيبك؟ وهزت راسها لأ لأ مش كدا. انا مش خايفه يسبنى انا اصلا رفضته.

وعيطت بشهقات. لكن الحقيقه محبوسه مش قادره اقولها. مش قادره اتكلم. لان المصيبه حصلت. انا ف حد اغـ.ـتـ.ـsـ.ـبنى ودmرنى. ومعرفوش ولا فاكره شكله ولا عارفه اسمه. ولا ف دليل. طيب لما اقول هستفاد ايه؟ غير إن ماما مريم ممكن بجرالها حاجه. وبابا آدm عمرى ما هسمح ليه انه يحنى راسه ابدا لو همـ.ـو.ت. تيم نظرته ليا اتغيرت. تيم احترامه ليا اختفى. وانا عارفه انه غـ.ـصـ.ـب عنه. وانا كمان عارفه انى داخله ع أيام صعبه جدا. ولازم استحمل عشان خاطر عيلتى. واختى الصغيره. وسمعة اخويا آدm. وبابي وكل العيله. وعيطت بشهقات و.جـ.ـع كبير.

بعد شويه.
آدm مراد: وصل فيلا السيوفي. ولابس بنطلون اسود وقميص أبيض. ودخل سلم ع طارق ورنا.
طارق: تعالى ياض اقعد هنا.
آدm مراد: قعد. اذيك يا بابا.
طارق: بخير ياحبيب جدك. قولى انت جاى تاخد آرين عشان خاطر تالين فعلا. ولا عشان ايه؟
آدm مراد: قرب من ودنه وهمس لأ عشان بحبها بس خليها ف سرك دلوقتي تمام؟
طارق: اتصـ.ـد.م وفتح عينيه وقال بجح زي جدك صحيح.
آدm مراد: بمكر. ليه بس كده ياجدو.

طارق: كشر عينيه بغـ.ـيظ. وقال نفس الأسلوب يابن العدوي. المهم قولى آرين تعرف؟
آدm مراد: تؤ بابا آدm وحضرتك وتيم. وانا مستنى الوقت المناسب.
طارق: ابتسم. تمام ياض. وانا الل هطلبهالك بنفسي.
آدm مراد: قال جواه مش هيحصل. لكن هز راسه وقال محدش عارف بكره مخبيلنا ايه؟
رنا: حطت القهوه. اتفضل يابن قلبى. قهوتك وانا الل عملاهالك بايدى.
آدm مراد: تسلم ايدك يا حبيبتي. وبص ف الساعه ياريت حد ينادى ع آرين.

آرين: نازله ع السلم ولابسه فستان اسود وفيه ورد احمر وكانت جميله جدا. وقالت بمرح انا جاهزه.
آدm مراد: بثبات. عكس دقات قلبه. قام واخد المفاتيح والفون. يلا بينا.
طارق: چود هتروح معاكو. عشان فهد يعدى الليله ع خير.
آدm مراد: بثقه چود وچواد وحضرتك لو تحب.
رنا: هههههههههههه قمر يا آدm ياحبيبى.
چود: نزلت. وانا جاهزه ياحضرات. يلا بينا.
آدm مراد: اتحرك.
رنا: طيب والقهوه.

آدm مراد: معلش مفيش وقت عشان ارجع آرين وچود بدرى. بعد اذنكم. وقال قدامهم عن عمد.
يلا يا آري. وخرج.
آرين: ماشيه جمب چود. وجواها متلخبط. وعجبها آدm جدا ف اللون الاسود مع الابيض. ولا برفانه ياخرابي.
آدm مراد: هتفضلى سرحانه كدا كتير. وتعالى امشي جمبى.
آرين: تنحت وهمست عرف ازاى؟ وانا ماشيه وراه. ومشيت جنبه بحرج.
فتح باب العربيه الأمامي اركبي يا آرين.
وچود رفعت حاجبها امممم الواد عليا النعمه منمر ع البت دي.

آرين: ركبت لاول مره جمبه. وقلبها بيدق.
آدm مراد: ركب جمبها. واتحرك بالعربيه. وقال چود.
جود: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ن نعم؟
آدm مراد: ف شنطه جمبك اديها ل آرين.
چود: جابت الشنطه. امسكى يا آرين.
آرين: اخدت الشنطه بعدm فهم. وفتحتها. وشهقت بسعاده كبيره. وااااووووو كل ده شوكليت وشيبس وكووووكيز كتيييير اوووى. كل ده لمين يا آدm؟
آدm مراد: بشبح ابتسامه. ل آرين وبس. لكن ممكن چود تشاركك فيه. وانا هعوضك اكتر.

چود: هههههههه والله انت قمر يا ابن عمتو.
آرين: من جواها اتنرفزت من كلمة چود. ومتعرفش برضه ليه.
آدm مراد: لاحظ رد فعلها و غـــضــــبها الطفولي. وابتسم. وساق بسرعه. واتصل ع فريحه وقالها تالين تجهز. وهيتصل بيها وقت ما يوصل. وتطلع قدام الفيلا
وبعد شويه. آدm مراد اخد تالين. وركبت جمب چود. وآدm مراد. قدm لأخته توتا بسكوتات وحجات زى آرين.
وبعد شويه اخدهم ع سنتر فساتين.

تالين: بتتفرج أبيه آدm انا عجيني الفستان الابيض ده. ومنفوش زي فستان العروسه.
آدm مراد: وماله ياحبيبتى ادخلى جربيه.
چود: اختارت فستان احمر ودخلت تقسيه.
آرين: اختارت فستان احمر. ورايحه تقسيه.
آدm مراد: من وراها. الفستان ده لأ.
آرين: غمضت عينيها بنفاذ صبر. ولفت ليه. وقالت عجبنى يا آدm.
آدm مراد: بس مش عاجبنى.
آرين: يووووه طيب ما چود اختارت فستان احمر برضه.

آدm مراد: قرب من وشها وهمس بتحذير. انا ماليش دعوه بأى حد ف العالم ده كله. غيرك انتى وبس. واتعدل ولف ضهرو ليها وقال أنا هختار فستانك. وسابها واتحرك.
آرين: واقفه مكانها متنحه وحاسه ببلاها. وبتفتح وتغمض بغباء. وبرفانه دخل قلبها قبل عقلها، وقلبها بيدق بسرعه.

آدm مراد: بيختار ليها فستان ومراقبها. وشبح ابتسامه ظهرت ع وشه من رد فعل آرين. واختار فستان اسود وطويل من الخلف وقرب منها وهي لسه زي ما هي. وقال اتفضلى قيسي ده.
آرين: ...
آدm مراد: آرييين. قيسي ده.
آرين: ها، اه. احم. ايوه ايوه. انت قولت ايه بقى؟
آدm مراد: قولت قيسي ده ومبحبش اعيد كلامى.
آرين: بصت ع الفستان وقالت اسود يا آدm؟ هلبس ف الفرح اسود؟

آدm مراد: والله لو مش عايزه تكوني موجوده ف الفرح تمام مفيش مشكله.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ وشـ.ـدت الفستان. هات أمري لله. ودخلت البروا
تالين: خرجت. ها ايه رايك يا أبيه؟
آدm مراد: ابتسم بحب كبير قمر بجد ياقلب ابيه.
تالين: بجد انا برضه قولت هيعجبك. انا شبه العروسه.
آدm مراد: انتى اجمل عروسه ياروحي. وشوفي لو عجبك حاجه تانيه اختارى. ولا اقولك انا هختار ليكى فستان كمان ع زوقى ايه رايك؟

تالين: بضحكه جميل جدا يا أبيه خلاص اختارلى انت.
آدm مراد: بيختار ليها فستان وعجبه فستان باللون الدهبي. وقال ايه رايك ف ده؟
تالين: بانبهار ماشاء الله جميل جدا. ممكن اقيسه.
آدm مراد: طبعا. ادخلى جربيه.
تالين: دخلت البروفا.
آدm مراد: واقف وماسك الفون ومركز فيه.
آرين: من وراه. آدm.
آدm مراد: بيلف ايوه. وفتح عينيه بدهشه وقلبه بيدق من جمالها.
آرين: بعفويه بتلف حوالين نفسها. وبتقول تحفه اوووى وعجبنى جدااااا.

آدm مراد: سرحان ف جمالها الل يفتن حتى ف الاسود. ولعن نفسه ع اختياره للفستان.
آرين: وقفت ورفعت عينيها ل آدm وعيونهم اتقابلت ف نظره طويله ومحدش اتكلم.
آرين: للحظه تاهت ف بحر عينيه. وقلبها بدء بالنبض بإسم آدm.
آدm مراد: سرحان ف غصن الزيتون وتاه ف عشقه للمـ.ـجـ.ـنو.نه آرين.
چود: طالعه بالفستان. وبتلف حوالين نفسها وبتقول بهمس اقسم بالله مصطفي هيطـ.ـلقنى قبل ما يكتب عليا.

وقالت ايه رايك يا بت آرين. ومحدش رد عليها. وبصت. وشافت آرين سرحانه ف عشق ال آدm. ورفعت حاجبها وقالت اممم هي وصلت للتوهان ع الله حكايتكو. وقالت بمرح. هااااا ياقوووم. انا ف الاحمر ادmر عتلاق.
آدm مراد: انتبه. وواقف بثبات.
آرين: فاقت. ووشها كتلة طماطم.
چود: ايه رايكم فيا.
آرين: بتلعثم. ج. جميل ماشاء الله.
چود: بانبهار. الله اكبر ع جمال امك يا آرين. صاروخ وا...

آدm مراد: بغيره وصوت غصاب. چوووود؟ خشي البسي فستانك عشان اتأخرنا.
چود: خافت من آدm. ماشي حاضر وجريت من قدامه. وهمست بخــــوف. يخربيتك وداني صفرت.
آرين: قربت من آدm بعفويه حلو الفستان يا آدm.
آدm مراد: بص ف عينيها. وقال انا لو عليا مش عايز مخلوق يشوفك وانتى بالجمال ده. ادخلى غيريه قبل ما اغير رأيي. يا آرين.
آرين: قلبها بيضحك. وجريت من قدامه بسرعه.
آدm مراد: مسح وشه بايديه ونفخ وقال هانت.

ف نفس الوقت.
ف شركة الامبراطور.
ليليان: ف المكتب بتراجع الملفات بكل تركيز. وتمارا قاعده معاها.
الباب خبط. وليليان سمحت بالدخول.
والاتنين اتفاجئو. بدخول كريم و آريان. وجايبين غدا.
وليليان وتمارا فرحوا جدا.
وكريم: غمز لليليان. وهمس ف حركه سريعه وحشتينى.
ليليان: وشها بقى احمر جدا. ومردتش.
آريان: طبعا محافظ ع مساحة العلاقه الل حطتها تمارا.

وبيتعامل معاها بكل تقدير. وقال تعالى ياتيما انا جايب وجبات هتعجبك جدا.
تمارا: قامت. بسعاده. واخدت منه الاكل وبتجهزه ع التربيزه. وقالت ميرسي جدا يا آريان.
آريان: ابتسم. وانحنى ليها بمرح انا ف الخدmه يافنـ.ـد.م.
تمارا: هههههههه.
كريم: قعد ع الكرسي. وآريان قعد جمبه ع كرسي.
وليليان وتمارا قاعدين قصادهم جمب بعض ع الكنبه. وبدؤو يتغدو. ومبسوطين جدااااا.
لكن المفجأه.
إن زين شافهم ف الكاميرا. واتصل ع ريتال. واخدها.

ودخل عليهم بمرح. وقعد هو وريتال معاهم يتغدو. وكان وقت جميل جدا. وغدا مميز. والكل كان مبسوط.

بعد فتره كبيره.
ف الطريق.
تيم: ع نفس الطريقه مع مريم. واشترو كل حاجه بسرعه من غير حتى ما تعجبهم. وراجع بيها ع اليلا.
تيم: بجمود. اوراق رسالتك هتستلميها بكره. وانتى لازم تكوني موجوده ف الجامعه ع الميعاد.
ميرو: بتعب. إن شاء الله.
تيم: بنفس الخـ.ـنـ.ـقه. بكره الساعه 10 هعدى عليكى.
ميرو: ...
تيم: لاحظ مريم كل شويه تمسك راسها. واتأكد انها ممكن متكونش أكلت. ونفخ بنفاذ صبر. وقال هنطلع ع مطعم عشان نتغدى ونروح.

ميرو: بدوخه بسيطه. لأ انا مش جعانه. انا عايزه اروح لو سمحت.
تيم: بصوت عالى انتى شكلك دايخه ومأكلتيش حاجه. اتغدى وهروحك.
ميرو: غمضت عينيها من صوته العالى. واتفاجات من شخصية تيم الجديده. واتأكدت إن الل جاي اسؤ بمراحل.
وقالت بتعب لو سمحت ارجوك روحنى مش عايزه منك اكتر من كده.
تيم: هز راسه بغـ.ـيظ تمام زى ما انتي عايزه.
فون تيم. كان بينه وبين ميرو. ورن وكانت كامليا.

ميرو: شافت اسمها. وبصت من الازاز ودmـ.ـو.عها اتجمعت من تانى.
تيم: كنسل عليها بزهق. وساق العربيه بسرعه وهو متغاظ من كل حاجه. وقال أنا هكون معاكي بكره ف الجامعه. وبعدها مش هاجى غير يوم كتبت الكتاب.
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت ياريت تفكر كويس قبل ما تاخد الخطوه دي. ومسكت راسها بانهيار.
تيم: كان هيزعق لكن شاف وشها احمر وواضح عليها التعب. وقال. انا فكرت كويس. خلاص الموضوع منتهي.
تاني يوم الصبح الساعه 10.

ميرو: بتلبس بتعب شـ.ـديد. ودايخه ومبقتش مهتمه بأكلها.
وبتمثل قدامهم انها بتاكل وكل حاجه تمام.
ولو حد سألها مالك. تتـ.ـو.تر. وتهرب ف حجة انها زعلانه انها هتسيبهم خلاص وتبعد عن البيت الل بتعشقه.

ميرو: لبست فستان رقيق لونه ابيض وعليه بلروه أو جاكيت جينز ع كوتش ابيض. وشافت تحت عينيها متغير. ومسكت الميكب عشان تداري الهالات السودا. لكن انتهدت بأحباط ورجعت الميكب مكانه ومحطتش حاجه. ولبست الحجاب. وفونها رن وكان تيم. واول مره تخاف ترد عليه. وغمضت عينيها بتعب وردت بصوت مبحوح.
ميرو: ا. الو.
تيم: بجمود. انا قدام الفيلا يلا عشان منتاخرش.
ميرو: هزت راسها انا نازله. وقفلت.

ميرو: حطت الفون ف الشنطه ولبست الشنطه واخدت دفتر ونزلت. وملقتش حد تحت. وخبطت ع المكتب.
آدm: تعالى ياميرو.
ميرو: ابتسمت. وفتحت الباب. وشافت آدm اخوها موجود. وقالت بثبات صباح الخير.
آدm: ابتسم بحب اهلا صباح الورد ع حفيدتى القمر.
آدm مراد: صباح الخير.
ميرو: سلمت ع آدm وباست ع ايدو. وقالت ماما مريم مش موجوده هي فوق؟
آدm: بابتسامه. ايوه بتختار شوية حجات مع فريحه لزوم الفرح ياحبيبتي.

ميرو: هزت راسها. وقالت بابا بعد اذنك انا رايحه الجامعه اشوف اوراق الرساله بتاعتى انا قولت ل بابي امبـ.ـارح.
آدm: عارف ياروحي. وتيم اتصل عليا واستاذن أنه هيوصلك.
آدm مراد: قام ووقف قدامها. ولف وشها ليه. وقال وشك دبلان ليه؟
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. واتـ.ـو.ترت اكتر.
آدm: أنقذ الموقف. وقال ما انت عارف يا آدm يبنى ميرو خلاص كلها 11 يوم وهتروح ع بيتها.
ميرو: ابتسمت بتـ.ـو.تر. ا. ايوه فعلا.

آدm مراد: مسد ع حجابها وباس جبينها. خلى بالك من نفسك.
ميرو: هزت راسها إن شاء الله. بعد اذنكم. وخرجت بسرعه عشان تقدر تتنفس.
تيم: شافها خارجه من الفيلا. وفضل قاعد مكانه.
ميرو: فتحت الباب وركبت جمبه من غير كلام.
تيم: ساق بسرعه. وساكت تماما. وكامليا اتصلت عليه.
ميرو: بثبات. رد عليها.
تيم: من غير ما يبصلها قال بجمود انا حر ارد مردش انا حر.
ميرو: بشبح ابتسامه. بس هي مالهاش زنب تدفع تمن غلط غيرها.

تيم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. ورد بنفور. الو.
كامليا: اوووف اخير ياتيم. والله حـ.ـر.ام عليك بجد 3 تيام بتصل عليك وانت مبتردش.
تيم: مسح وشه بايدو. معلش مشغول شويه.
ميرو: لاول مره مايفرقش معاها المكالمه دي. لان الل اتكـ.ـسر جواها اكبر من اى حاجه.

كامليا: بزعل طفولى. كدا ياتيم طيب حتى لو مشغول اتصل عليا دقيقه اطمن شوفنى وصلت ولا لأ. انا ف المانيا مش ف بلد جمبك يعنى. انا فكرت انك زعلان مني من وقت ما مريم سابتنا ومشيت. هي لسه زعلانه؟
تيم: بخـ.ـنـ.ـقه. خلاص ياكامليا مش وقته بعدين، بعدين لانى مشغول.
كامليا: بغيره. مشغول؟ طيب ممكن اعرف انت فين بليز متزعقش.
تيم: بنفاذ صبر. انا رايح الجامعه مشوار ضرورى.
كامليا: بغـ.ـيظ هي مريم معاك ياتيم؟

تيم: مجاوبش وقال. انا هقفل عشان وصلت. وقفل المكالمه.
ميرو: سرحانه ف عالم تانى ومسمعتش اى حاجه من المكالمه.
تيم: وصل الجامعه. وركن العربيه. ونزل.
ميرو: انتبهت لقفلة باب العربيه وفاقت شافت نفسها قدام الجامعه. ونزلت.
تيم: ماشي ودخلو الجامعه. وميرو ماشيه وتايهه وساكته.
ووصلو. وخلصو كل حاجه ف حوالى ساعتين.
بعد شويه. خارجين من المكتب.
ميرو: ماشيه وضما الاوراق لحـ.ـضـ.ـنها وسرحانه.

تيم: ماشي. ووقف مكانه ف وسط الجامعه وقال استنى.
ميرو: وقفت ومش فاهمه حاجه.
تيم: حط الفون والمفاتيح ف جيبه. ونزل ع ركبه ونص قدامها. بيربط ليها رُباط الكوتشي.
ميرو: شافت تيم بالشكل ده و وسط الجامعه كلها. ووشها هينفجر من الاحراج والموقف.
ولكن ف اللحظه دي نسيت العالم كله. وقلبها بدء بالنبض من تانى.
تيم: قام ومهتمش لأى حد بيبص عليه بانبهار. ولبس النضاره كأنه معملش حاجه. وقال يلا.

بعد فتره.
تيم وصل ميرو. وآدm ومريم صممو أنه يقضى اليوم كله معاهم. وكل العيله اتجمعت وبيتفقو ع ترتيبات الجواز. لكن ميرو كانت ف اوضتها.
ولما الليل جه
تيم: استاذن بطريقه لطيفه وخرج وساق العربيه وراح ع شقته. لانه مخـ.ـنـ.ـوق من كل حاجه.
تيم: وصل الشقه. ودخل وحدف المفاتيح ع التربيزه بإحباط.

ودخل اوضة النوم. وشاف كل حاجه حاوليه متكـ.ـسره. وقال بو.جـ.ـع كل الكـ.ـسر ده مايجيش شطر من كـ.ـسر قلبى يامريم. واتحرك خطوتين. وقعد قدام السرير وسند ضهرو عليه بتعب كبير. ومسح وشه وشعرو بايديه. ورجع راسه لورا. وسرح ورجع بالذاكره.
فلاش باك.

تيم: شاف العربيه يتقرب من مريم. وقلبه وقع من الرعـ.ـب عليها. وجري بسرعه عشان يعدي الطريق لكن زحمه. ونط من قدام عربيه ومهتمش بنفسه. وعدا الطريق لكن مريم اتخبطت بالعربيه. ولو راسها وقعت ع الأرض كانت هتنتهي.
كان بيجري بسرعه وكان اسرع منها وجري ومن غير تفكير. نزل ع الأرض مكانها وميرو وقعت ع تيم وراسها نزفت ع صدره.
تيم: بينهج. ومغمض عينيه. وفتح وشاف حجاب مريم كله دm. وهمس بخــــوف شـ.ـديد م. مريم.

ف الوقت ده ماهر هرب بالعربيه. وكريم مرعوب لكن ركب عربية تيم. وطار وراه عشان يجيب ماهر.
آريان: جري بسرعه ع مريم. ونزل ع الأرض. ومصدوم والدmـ.ـو.ع نازله. ونده بصوت فيه رعشه. م. مريم. ما، مريم ردي عليا.
ليليان: عينيها مفتوحه ع الاخر بصدmه وقلبها هيقف. واغمى عليها مكانها.
تيم. بصدmه مرييييييييييييييم.
الناس: اتلمت عليهم.
آريان: بيتصل ع الاسعاف وشاف ليليان وجري عليها وبيصـ.ـر.خ.

تيم: حاول يتعدل. وجـ.ـسمه كله بيترعش. وساند ميرو من ضهرها. واتعدل بيها. وعينيه تايهه ف كل مكان ف وشها الل مش باين من الدm. ومش سامع للناس. وهمس بدmـ.ـو.ع وصدmه. ما، مريم ردي عليا. مريم انا، انا تيم ردي عليا.
ميرو: فتحت عينيها بتعب شـ.ـديد. ورفعت عينيها ف عيون تيم وهمست. تي، تيم. وغمضت عينيها وفقدت الوعي وراسها نزلت ع صدره وبتنزف...

تيم: قام بسرعه بخــــوف. وشاف تاكسي. وشال مريم وركب بيها ف الكرسي الخلفى. وقال السواق بصوت مرعوب اطلع ع مستشفى النور بسرررعه.
السواق اتحرك بقلق.
تيم: ف الوقت ده ميعرفش ايه الل ممكن يحصله لو مريم حصلها حاجه. وضم راسها ع صدره. ومره واحده حـ.ـضـ.ـنها كلها بخــــوف كبير. وغمض عينيه ودmـ.ـو.عه نزلت بخــــوف كبير وهمس اوعي تبعدي عنى. مريم مـ.ـا.تسبنيش...
بعدها.
الكل ف المستشفى.

تيم: قاعد مكانه ع الأرض بصدmه. ومقفلش عينيه. من الصدmه. وكل خــــوفه ان مريم يجرالها حاجه. ومش. سامع صوت اى حد ولا صريخ حد.
نور: قربت منه بعـ.ـيا.ط تيم قوم يبنى انت من ساعت ما دخلت المستشفى وانت كدا. قوم الله يخليك. متو.جـ.ـعش قلبى. ومريم كويسه.
تيم: فاق ع كلمة مريم كويسه وقلبه دق. ورفع عينيه وهمس بصوت مبحوح. مريم؟

نور: بعـ.ـيا.ط. ايوه ياحبيبى. باباك عملها عمليه ووقفنا النـ.ـز.يف الحمدلله. وخيط جـ.ـر.حها. والحمدلله يبنى لولا انت لحقت راسها قبل ما تنزل ع الأرض. كان، ومقدرتش تكمل.
تيم: رفع عينيه بدmـ.ـو.ع يعنى مريم هتعيش مش كدا؟
نور: بو.جـ.ـع متدراي. إن شاء الله يحبيبى. وشهقت بخضه وقالت ايه ده ياتيم. ضهرك بينزف؟ قوم معايا.

وتيم: رفض يقوم. لكن قام بصعوبه بعد ما مالك اخدو بالعافيه. ع غرفة الكشف. ونور شافت ضهرو مجروح جـ.ـر.ح كبير. وكمان اتجـ.ـر.ح ف رجله.
بعد كام يوم. ميرو طبعا مافاقتش ودخلت ف غيبويه بسبب النـ.ـز.يف ونقص الأكسجين. والعيله كلها كانت حالتها وحشه جدا.
تيم: يوميا يروح المستشفى ويبص ع مريم من ازار الغرفه وقلبه حزين جدا.

وتيم: استريح نوعا ما. لما عرف بالل مراد عمله وكمان فهد. وإن جدو آدm مش ساكت و ماهر دخل الاحداث بفضل الله ثم جدو آدm. وطارق اتعامل مع ناس كبيره وشال ابوه من منصب وزير.

وف يوم بليل. تيم نايم ف البيت وعقله الباطن بيفكر ف ميرو. وفجاءه سمع صوتها. وفتح عينيه بسرعه واتعدل وبص حواليه. وقلبه هيطلع من مكانه. وقال لأ انا متأكد إن مريم بتنادي عليا. وقام بسرعه وبص ف الساعه وكانت 3 الفجر. ولبس بسرعه وخرج بشويش ونزل. وركب العربيه وساق بسرعه. ووصل المستشفى. وحاول إن محدش يشوفه. لكن شاف فريحه ومراد وآدm ومريم قاعدين قدام غرفة ميرو.

وتيم: عايز يشوفها بأى طريقه. ودخل غرفة لبس الدكاتره. ولبس بالطو. وكمامه. ومسك دفتر. وحاول يمشي بثقه. وفتح الباب ودخل عندها. وقلبه بيدق ببطء وبلع ريقه بصعوبه. وحاسس انه مش قادر يتنفس. وقرب منها وقعد ع طرف السرير. وشال الكمامه. وبيملي عيونه منها. واكتشف قد ايه انها كانت واحشاه حد المـ.ـو.ت. ورفع ايدو لاول مره برعشه مسك أيدها. وهمس بدmـ.ـو.ع. مريم. ردي عليا. مريم فوقى بقى ايه هو انا مش وحشتك؟ ودmـ.ـو.عه نزلت. انا عارف الل انا بقوله ده غريب. بس حصل. مريم قومي واوعدك انى عمرى ماهزعلك. انا سمعتك بتنادي عليا. وجتلك جري. قومي انا ديما كنت بقولك انتى من عيلتى. ودلوقتي عرفت سبب الكلمه دى. قلبى وعقلى نسبوكي ليا من غير ما حس. انتى من عيلتى يامريم. ودmـ.ـو.عه نزلت بو.جـ.ـع. ارجوكي فوقي صوتك وحشنى 23 يوم انا محروم فيهم من نعيم صوتك يامريم. وعيط بشهقات فووقى بقى ورفع راسها وقت ضعف واحتياج وضمها لقلبه بحب جديد وعشق اتولد كبير من البدايه. وبعد دقايق. تيم سمع صوت دكتور بره الغرفه. ورجع ميرو مكانها. ومسح دmـ.ـو.عه. وبص ليها باشتياق وترجي انها ترجع ليه. ومسك كف أيدها وقام بتعب وساب أيدها ببطء. ولبس الكمامه وخرج بسرعه عشان محدش يشوفه.

وتاني يوم وتيم ف الجامعه. جاله اتصال من آريان إن ميرو فاقت والكل عندها وفرحان.
تيم: قفل المكالمه. وطلع يجري باقصي سرعه ف قلب الجامعه. وركب العربيه وساق وهو مش مصدق أن خلاص حبيبته فاقت. ووصل المستشفى اخيرا. ونزل يجري ودخل الاوضه ووقف عند الباب لما شافها بتضحك وهي ف حـ.ـضـ.ـن آدm.
تيم: وقف مكانه وقلبه بيدق ببطء وبعدها خفقان وبعدها دق بسرعه. أخيرا مريم قدامه بتضحك والروح دبت فيه من تانى.

ولكن. انتبه ع دخول ياسين بسرعه...
عوده للوقت الحالي.
تيم: فاق من شروده. ع صوت رساله من كامليا. واخد نفس عميق واتنهد بتعب ومسح وشه بايديه بتعب. وقام بأحباط. ونام ع السرير. وفتح الفون وشاف كامليا اتصلت عليه كتير جدا وكمية رسايل كبيره.
وبص ع الرقم بتفكير. وغمض عينيه ونام من اثر الإرهاق.

تاني يوم.
ف فيلا العدوي.
آدm: ف المكتب. وقاعد مع آدm مراد وقال. امسك يا آدm الملف ده سلمه لعمك زين ف الشركه وبلغه المناقصه دي خسرانه مايدخلش فيها. واعمل الل قولتلك عليه.
آدm مراد: هرش ف دقنه وبيفكر...
آدm: كشر عينيه. وهز راسه لأ اوعا فاهم يا حفيد العدوي؟
آدm مراد: قام وقف. وهز راسه وبص قدامه. وقال بتوعد فاهم يا بابا.

عند تيم عزيز.
تيم: فتح عينيه مره واتنين. بتعب وحاول يفوق واتعدل ومسح وشه بايديه.
وشاف أنه نايم بهدومه. ومسك الفون وشاف الساعه 11 الضهر. واتصالات عليه كتير من نور. واتصل عليها عشان يطمنها. وردت ع طول.
نور: بلهفه. الو تيم يبنى
تيم: بصوت مش فايق. احم الو ياماما.
نور: اتنهدت بـ.ـاريحيه. لكن قالت انت لسه صاحي؟
تيم: احم ايوه. انا اسف انا من امبـ.ـارح ف شقتى. ونمت غـ.ـصـ.ـب عني محستش نمت امتى. سامحيني قلقتك.

نور: بـ.ـاريحيه. الحمدلله انك بخير. احنا اطمنا عليك لأن باباك بعت كريم عند العماره وشاف عربيتك موجوده هناك.
وده الل طمنا. تيم ياحبيبى بالله عليك قبل ما تكون ف مكان طمنى يبنى.
تيم: بتعب. حاضر ياامي انا اسف.
نور: ابتسمت ولا يهمك ياروحي. المهم باباك اتفق مع العمال ومهندس الديكور عشان يظبطو الشقه بتاعتك بسرعه عشان مفيش وقت. انت بقى هترجع ع البيت؟
تيم: مهتمش. وقال انتى فين؟

نور: انا ف المستشفى مع باباك وتمارا عند جدك آدm مع البنات.
تيم: هز راسه تمام. انا ورايا مشوار مهم. هخلص وارجع ع البيت.
نور: مشوار ايه المهم ده؟
تيم: بخـ.ـنـ.ـقه. مشوار ياماما هبقى اقولك بعدين.
نور: ماشي ياحبيبي. ربنا يوفقك يقلبى يارب.
تيم: بتنهيده. يارب. مع السلامه ياحبيبتي.
نور: ف رعاية الله. وقفلو.

تيم: حدف الفون جمبه. وقام وماسك راسه من الصداع. ودخل الحمام. واخد شارو. ولبس واتوضي. وخرج. وفرش سجادة الصلاه. وواقف بإحباط كبير. وغمض عينيه بحيره وتايه. وبدء يصلى. وسجد ودعى ربه كتير انه يكون كل ده حلم مش حقيقه. وقال بذل. وانكسار واحتياج.
يا الله، عبدُكَ المسكينُ حزينٌ إلى الحدِّ الذي لا حدَّ له! وخلص صلاه.
وفونه رن. وكانت كامليا. وجه يرد عليها. لكن كنسل ومردش. وفتح درج الكمود واخد مسكن.

وخرج ع المطبخ. وعمل قهوه ساده وبيشرب وسرحان. وعينيه جت ع رقم الشاب. واتصل ع الرقم وغير متاح. ونفخ بغـــضــــب كبير.

يوم كتب الكتاب الصبح.
آريان: نايم. وبدء يفوق. ومبسوط جدا إن تمارا خلاص انهردا هتكون مـ.ـر.اته. لكن مسك راسه من الصداع ومش فاكر نام امتى. وشال الغطا عشان يقوم لكن اتصـ.ـد.م صدmة عمره. من مياده الل نايمه جمبه.
عدا كام يوم كمان.
ياسين: ف الطريق وسايق العربيه ورايح الشركه ل زياد. وبيحاول يتخطى مرحلة مريم.
زياد: ف المكتب. بيتكلم ف الفون مع عميل مهم.
ياسين: خبط ودخل. وقال السلام عليكم
زياد: ابتسم وشاورله يقعد. وكمل المكالمه.
ياسين: قاعد وسرحان. وجواه مجروج. لأن كتب كتاب ميرو بكره.
زياد: قفل المكالمه. وقال. حمدلله ع سلامتك يا ياسو. تشرب ايه؟

ياسين: ابتسم بتمثيل. الله يسلمك ياحج. لا انا مش هشرب حاجه. المهم لو خلصت نمشي؟
زياد: كشر عينيه نمشي ع فين؟
ياسين: بتنهيده. نشترى هدايا لل، احم للعرسان. حضرتك عارف إن، إن كتب كتاب آريان وتيم بكره.
زياد: حس بياسين. وقام قعد قصاده. وقال أنا عارف إن كتب الكتاب بكره. وكمان عارف انك مخـ.ـنـ.ـوق. وعايزك تتأكد انى حاسس بيك. ياسين يبنى انا عايزك...

ياسين: ضحك بتمثيل. ايه ياحج زياد. انا كويس وزي الفل. وخلاص الموضوع ده شيلته من دmاغي. وانا مش مضايق ولا حاجه. وقال بمرح ممزوج بو.جـ.ـع. هههههههه تعرف إن تيم وميرو لايقين جدا ع بعض؟ احم قصدى مريم.
زياد: ربت ع كتفه وقال اولا واخيرا كله قسمه ونصيب. وانا واثق إن ربنا هيبعتلك الل تليق بيك وتكملو بعض.
ياسين: بتنهيده. إن شاء الله...

فيلا عزيز.
كريم: ف اوضته. وبيدور ع برفانه الجديد الل شاريه مخصوص عشان كتب الكتاب ومش لاقيه. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ كبير. وخرج زي الأعصار. وقال والله العظيم يامصطفى شكل مـ.ـو.تك ع ايدى.
مصطفى: ف اوضته. بيتفرج ع فيلم كرتون موانا. وبيتكلم مع نفسه.
ههههه الديك العبـ.ـيـ.ـط ده نزل المحيط ومغرقش هههههه غـ.ـبـ.ـي اوى ديك الحظ زي صرصار الحظ ف فيلم مولان. وقال بحماس يلا ياموانا هاتى القلب من المحيط. يلااااا.

كريم: فتح الباب بهجوم. وقال هتفضل طول عمرك اهبل.
مصطفى: شاور بايديه بعدm اهتمام وتابع الفيلم.
كريم: كشر عينيه بغـ.ـيظ وهز راسه ماااااشي. وقرب من مصطفى وقال من بين أسنانه بغـ.ـيظ. هي فين؟
مصطفى: اتخض عاااا ايه ياعم مازنجر مـ.ـا.تهدا كدا. وايه هي ال فين؟
كريم: غمض عينيه بنفاذ صبر وقال ازازة البرفان الل انا جبتها امبـ.ـارح؟
مصطفى: ببلاها اااه دي؟ هههههههههه انا اخدتها وباعتقها اصل ريحتها عجبت كوثر هههههههه.

كريم: ضـ.ـر.به لكمه ف وشه. بتعتق ايه يالا انت اهبل؟
وكوثر ايه وزفت ايه ع راسك. انت عارف البرفان ده بكام؟ وزعق انطق يالا فين الازازه؟
مصطفى: اااه. وحط ايدو ع خدو واتغاظ. وقال وهو بيتألــم. بتضـ.ـر.بنى ياكرييم؟ بتضـ.ـر.ب اخوك عشان ازازة ريحه.
كريم: بنفاذ صبر. ريحه؟ اه يامصطفى بضـ.ـر.بك وهضـ.ـر.بك اكتر وهخلص عليك حالا لو مقولتش هي فين؟
مصطفى: بلع ريقه بخــــوف. اله طيب ارجع كدا لورا انت بتخــــوفنى وبتهددنى؟ لاا انا مبخفش.

هههههههه مـ.ـا.تسيب الريحه دي عجبتنى اوي والله.
كريم: مسح وشه بايديه ونفخ استغفر الله العظيم يارب. وابتسم بغـ.ـيظ. ماشي يامصطفى انا هحجزلك واحده زيها. ممكن بقى تقوم تجيبها؟
مصطفى: بكـبـــــريـاء. احلف طيب كدا؟
كريم: بصوته كله. مااااتخلللص ف يييييومك الاسو، ده خلينى اخلص. انت اييييييه مش هتكبر يالا انت. وبتتفرج ع اييييه ده؟

مصطفى: اتخض وبلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال ياساتر بلاعه اتفتحت عليا. وبتفرج ع الانسه موانا هانم عندك اعتراض؟
كريم: قبض ع ايديه بغـــضــــب واضح. وصك ع اسنانه بغـــضــــب...
مصطفى: جري من قدامه وجاب ازازة البرفان بسرعه من تحت السرير.
كريم: فتح عينيه بدهشه. انت مخبيها بتعتقها تحت السرير يامصطفى؟
مصطفى: بغـ.ـيظ. لا طبعا. انا عارف انك هتدور عليها. امسك ياخويا أشبع بيها. بس يارب تعجب لي لي حبيبتى بـ.ـنت عمتو ورقص حواجبه.

كريم: هز راسه اممم. لي لي و حبيبتك؟ اممم وهوب لكمه اكبر. ومصطفى وقع ع السرير.
مصطفى: ااااااااه ووووشيييي. منك لله ياكريم.

ف فيلا السيوفي.
طارق: قفل المصحف وحطه ع التربيزه. وقام عشان ينام.
لكن شاف رنا قاعده ف السرير بتكتب ومركزه. وقعد جنبها واستغرب. وقال ايه رانوش انتى بتكملي تعليمك من ورايا ولا إيه؟
رنا: هههههههه لا ياحبيبى. انا بكتب الهدايا الل هنجيبها.
طارق: هز راسه اه. وكتبتى ايه بقى وهدايا لمين؟
رنا: ابتسمت بفرحه. وقالت هدايا للعرسان. السته ماشاء الله عليهم.
طارق: العرسان بس؟
رنا: بعدm فهم. ايوه ياطارق.

طارق: والبت فريحه. مش هتجبيلها حاجه؟
رنا: بتفكير. اممم مش عارفه انا فكرت ف المناسبه. بس عادي لو انت عايز نجيب لفريحه تمام و اجمل هديه كمان.
طارق: ربع رجليه. وقال طيب اكتبي. طقم الماظ حر. ومكتب جديد للعياده بتاعتها. وعربيه وا...
رنا: بدهشه. ايه؟ ايه ياطارق كل ده. وبعدين مراد لسه مجهزلها العياده مافيش شهور عليها. وعربيتها زي الفل.
طارق: بصلها. وهو انا عندي كام بـ.ـنت عشان اجبلها يارنا.

وحاوط كتفها وقال. شوفى لو جوزها جابلها نجمه من السما. وأبوها جابلها ورده. هي هتفرح بالورده اكتر من النجمه. هدية الاب مهما كانت هتفضل احلا من هدية الزوج يارنا.
رنا: ضحكت بسعاده. وحطت راسها ع كتفه وقالت عندك حق ياحبيبى. تعيش وتجيبلها. بس قولى انا شيفاك عاقل كدا انهردا. خير انا بدءت اقلق...
طارق: بصلها بغـ.ـيظ. من دعاويكى عليا بالهدايا يختى.
انا حاسس فعلا انى من امبـ.ـارح مش طبيعى. انا خايف اعقل يارانوش.

رنا: هههههههههههه.

فيلا العدوي.
ف غرفة زين. ريتال فاتحه الدولاب. وفتحت الخزنه بتاعتها.
زين: بعدm فهم بتعملى ايه ياروتي؟
ريتال: بفرحه. ثواني ياحبيبى. انا هقولك حالا. وطلعت علب قطيفه كتير. وقالت تعالى اقعد جمبى هنا. وقعدت ع الكنبه. حطت العلب ع التربيزه. وفتحت العلب
زين: قعد جمبها. وبص ع الالماظ والدهب وقال دي اكسسواراتك ياحبيبتى مطلعاهم ليه؟ عايزه تغيرى منهم حاجه؟

ريتال: بتتفرج عليهم. وقالت لأ لأ. يازينو ياحبيبى. انت عارف إن كنب كتاب آريان وتمارا بكره إن شاء الله و انا بختار هديه لتمارا. اختار معايا بليززز.
زين: ايوه ياحبيبتى بس دي حاجتك انتى...
انتى اختاري اى تصميم وانا اجبهولك لحد عندك وقدmيه لمرات ابنك.

ريتال: لأ ياحبيبى. الفكره مش كدا. الفكره إن دي طقوس. تقدر تقول كدا حاجه من الذكريات وبتبقي قيمتها اكبر. ايه رأيك. ده عقد كانت ناناه شيرين الله يرحمها كانت جيباهولى. وجايبه لكل بنات العيله زيه بالضبط.
زين: بتنهيدة زعل. الله يرحمها. بس دى زكري منها وماينفعش ياروتي.
ريتال: بدmـ.ـو.ع فعلا عندك حق. انا قلبى و.جـ.ـعنى اول ما تخيلت انى هفرط فيه.

ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه وابتسمت بحب وقالت طيب بص ايه رايك ف العقد الألــماس ده. بجد حساه متفصل ع تيما. ايه رايك؟
زين: باس جبينها وابتسم. مش اجمل منك ياروتي. خلاص يقلبى زي ما تحبى.
ريتال: بسعاده كبيره تمام يبقى العقد ده هقدmه لتيما بكره.
زين: ومـ.ـا.تنسيش ميرو بـ.ـنت اخويا ياروتي...
ريتال: لأ طبعا. ميرو انا حجزتلها العقد ده ايه رايك فيه؟
زين: ابتسم بحب كبير. وقال جميل جدا ياروتي.

ف غرفة آريان.
بيتكلم مع تمارا ف الفون.
آريان: بسعاده. تيما كلها ليله. ليله واحده بس وتبقى ع اسمي.
تمارا: بسعاده ممزوج بخجل. احم. إن شاء الله يا آريان.
آريان: ت عـ.ـر.في. انا مجهزلك مفاجأه كبيره بكره.
تمارا: بفضول. ياترى ايه المفجأه دي. احم.
آريان: خرج ف التراس. وبص ع الجنينه. وقال. وعشان بحبك جدا انا هقولك ع المفاجاه.
تمارا: قلبها بيدق بسرعه كبيره. احم...

آريان: بصي بقى انا صممت خصيصاً ليكى مكان ف الجنينه. وده عشا مخصوص لينا احنا الإتنين وبس. عبـ.ـاره عن تربيزه متزينه. وورد ف كل مكان. عشان اسمع منك أهم كلمه الل هترد فيا الروح من تانى.
تمارا: وشها اتحول لجمرة نار. واتـ.ـو.ترت. وقلبها هيطلع من مكانه. وقالت بتلعثم. ا. انا. مامي بت. بتنادى عليا. ت، تصبح ع. احم تصبح ع خير.
آريان: ضحك بصمت وقلبه مبسوط جدا من خجلها. وتفهم موقفها. وقال وانتى من اهلى.

آريان: بعد ما قفل مع تمارا. واقف ف التراس. ومبسوط جدا. وبيتكلم مع نفسه من السعاده وقال. كلها سواد الليل ياتيما وتبقى ع اسمي. واسمع منك اجمل اعتراف بحُبك ليا. وحط ايدو ع قلبه الل بيدق وبص للسما وقال اااه بحبك اوووى اوى. والله العظيم بمـ.ـو.ت فيكى يا اجمل تيما ف الوجود كله. ودخل الاوضه. وقــلـــع التيشرت عشان ياخد شاور وينام.
الباب خبط.
آريان: بص ف الساعه وكانت 11 بليل. واستغرب. ولبس التيشرت. ادخل.

مياده: فتحت الباب. ودخلت باحترام العصير ياسي آريان بيه.
آريان: طيب حطيه عندك واتفضلى.
مياده: بخبث حاضر يابيه. وماشيه تدلع. وحطت الكوبايه ع الكمود وخرجت. وابتسمت ورفعت حاجبها بخبث. ونزلت المطبخ. ومنتظره الوقت يعدى. وقالت اول ما يشرب العصير المنوم هيعمل مفعوله. وساعتها مفيش حد هيقدر يقف قدامى هههههههه...

ف الجنينه.
آدm مراد: ف البيسين. وبيفكر ف آرين. وقد ايه الفستان عجبها. وعجب رينو. وفرحت جدا أنه جابلها فستان تانى باللون الكشمير. وجابلها كل حاجه تشاور عليها. وبعد شويه خرج من البيسين. ورجع شعرو. وبينشف. ورد ع الفون وبص ع الجارد. وقال تمام وقفل.
وداخل اليلا. وشاف مياده واقفه ف المطبخ بتضحك مع نفسها. وقال بجمود بتعملى ايه عندك دلوقتي؟

مياده: جريت وقفت قدامه بـ.ـارتباك. وقالت تؤمرني بحاجه يسي آدm بيه؟
آدm مراد: بحده. سمعتى انا قولت ايه يابت انتى؟
مياده: بلعت ريقها بصعوبه. وقالت برجفه. ابدا والله انا كنت داخله انام. وقولت ابص ع المطبخ واطمن ع صمام الغاز. ده انا لسه يدوب داخله المطبخ. وسي آريان بيه طلب منى اعمله كوباية العصير بتاعته.
آدm مراد: بتحذير. امشي من وشي.
مياده: بتـ.ـو.تر. اع. اعمللك حاجه تشربها؟

آدm مراد: رفع طرف عينيه ليها ف نظره غامضه.
مياده: اترعـ.ـبت من بصته وجريت من قدامه بسرعه.
آدm مراد: كشر عينيه ومط شـ ـــفــايـــ ـفه. وطلع ع أوضته. ياخد شاور وينام.
عند مراد.
مراد: نايم. بعمق.
فريحه: بتتقلب ومش عارفه تنام. وهمست مراد.
مراد: ...
فريحه: تؤ اووف. مراد؟
مراد: حس بيها وفتح عينيه بسرعه فريحه؟ مالك ف حاجه؟
فريحه: لأ لأ ياحبيبى مفيش حاجه انا كويسه.

مراد: بص ف الساعه وكانت 1 ونص وقال طيب انتى لسه صاحيه ليه لحد دلوقتي؟
فريحه: مسكت ايدو. وقالت أنا فرحانه اوي يامرادي. وف نفس الوقت زعلانه.
مراد: فرد دراعه واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وقال وانا كمان فرحان يافريحتى. إن بنوتي الكبيره هتتجوز الإنسان الل بتحبه.
وبرضو زعلان لانها كلها اسبوع واحد وتكون ف بيت جوزها. بس الل مطمنى إن الواد تيم ده راجـ.ـل بجد وحنين زي الدكتور محمد.

وهيحافظ ع بـ.ـنتى. انا عايزك تفرحي ومتزعليش يافريحتى. فكرى بايجابيه. انتى كنتى زعلانه إن بـ.ـنتك حبها من طرف واحد. لكن طلع العكس.
فريحه: غمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـنه وقالت معاك حق ياحبيبى. والحمدلله إن ربنا طمن قلبى ع ميرو.
مراد: بغمزه. والله المفروض نحتفل عشان الاخبـ.ـار الحلوه دي.
فريحه: ههههههههه نام يامراد ياحبيبى.

مراد: وحياة امك يابـ.ـنت الوارمه انتى. منا كنت نايم. انتى الل جبتيه لنفسك. وبعدين انا شايفك زعلانه ولازم اراضيكى. وقرب منها بحب كبير.
الساعه 4 الفجر.
مياده: ف اوضة الشغالين. ولبست طقم ضيق ولبست عليه ينفورم الشغالين. واتسحبت بشويش وقلبها بيدق بخــــوف كبير ودخلت المطبخ وجابت كوباية عصير تانيه زى الل موجوده عند آريان.

وطلعت ع السلم بسرعه. وفتحت الباب ع آريان. ودخلت بسرعه وقفلت الباب بالمفتاح. وشافت آريان نايم ع السرير بالعرض وكوباية العصير واقعه ع الأرض.

وضحكت ضحكه شيطانيه. ومطت شـ ـــفــايـــ ـفها بمكر كبير. ووقعت العصير ع الأرض ورمت الكوبايه ع مكانها كأن آريان هجم عليها وشـ.ـدها غـ.ـصـ.ـب عنها. والعصير وقع. واخدت الكوبايه الل مكانها المنوم ودخلت الحمام غسلتها كويس جدا. وخبتها. وحاولت تعدل آريان مكانه ع السرير. وقــلـــعت الينفورم. ونامت جمبه. ورسمت تفاصيله بإعجاب كبير. وقالت كتب كتابك عليا انا ياسي آريان بيه. وباسته من خدو. وقالت الله ريحتك حلوه اوي. ونامت جمبه وشـ.ـدت الغطا عليها وغمضت عينيها وابتسمت بخبث كبير. وبتحلم بالعز الل هتكون فيه. وبتحلم بيوم كتب الكتاب. وها قد جاء.

تاني يوم الصبح. يوم كتب الكتاب.
آريان: نايم. وبدء يفوق. ومبسوط جدا إن تمارا خلاص انهردا هتكون مـ.ـر.اته. لكن مسك راسه من الصداع ومش فاكر نام امتى. وشال الغطا عشان يقوم لكن اتصـ.ـد.م صدmة عمره. من مياده الل نايمه جمبه. وانتفض من مكانه بسرعه. وقال بصدmه كبيره مي، مياده؟

مياده: بدءت تمثل انها بتفوق. وفتحت عينيها بدهشه واتعدلت مكانها بسرعه وشـ.ـدت الغطا عليها ولطـ.ـمـ.ـت ع وشها. ينهار اسو، ينهار اسو، يافضحتك يامياده. وقامت بسرعه ونزلت ع ركبها قدام آريان ووطت ع رجليه ابوس رجلك يابيه استر عليا. انت عملت عملتك وانا كنت بمـ.ـو.ت امبـ.ـارح وفضلت اقولك اعتقنى لوجه الله. وانت شـ.ـدتنى غـ.ـصـ.ـب عني. وانا فقيره وغلبانه استر عليا ابوس رجلك.

آريان: واقف بصدmه. وعينيه مش عارف يقفلها ومش فاكر اى حاجه. ومسك راسه بايديه. ورجع خطوتين لورا بصدmه. وقال بزعيق. انتى مجنوووونه يابت انتى؟
انتى هتمثلى وتعمليهم عليا؟ وزعق بصوت عالى لو عايزه قرشين قوووووولى وانا هرميهم ف وشك. بس الحوااااار والتمثليه دى مش هتدخل عليا. ويلا اطلعى برااااا. ومش عايز اشوف وشك ف الفيلا من انهارده. انتى مرفوده.

مياده: بتستر نفسها بمفرش السرير. ولطـ.ـمـ.ـت ع وشها كتير. وقالت ينهار أبويا اسو، شوفتى ياميااااده. شوفتى حظك الاسود، ابوكي هيدفنك مكانك وبصت بعـ.ـيا.ط ل آريان وقالت. قرشين؟
اه ما انتو الاغنيه كدا. تاخدو مزاجكم من الغلابه الل زينا وترمونا وترمو لينا قرشين.

وقامت وقفت بتحدى وقالت لاا. انا بقى مش هسكت. انت الل دmرتنى وهتجبلى الفضيحه. انت الل شـ.ـدتنى غـ.ـصـ.ـب عني وقولتلى متخفيش انا عينى عليكى من زمان. وهتجوزك. انت ضحكت عليا. وانا بترجاك ترحمنى. وقولتلى لو مسمعتيش الكلام هقول انك داخله عليا الاوضه. ولا انت هتعمل انك مش فاكر حاجه؟ منك لله. منك لله. انا مش هسكت انا هفضحكو وهخلى سيرتكو ع كل لسان. عشان يعرفوا شباب العدوى المحترمين. وجريت ع الباب.

آريان: جري وراها بسرعه. وشـ.ـدها من شعرها. وضـ.ـر.بها بالقلم. ووقف ورا الباب. وقال بتهديد. لو خرجتي من الاوضه بالمنظر ده انا بقى هقــ,تــلك بجد. وزقها بقوه وغـــضــــبان.
مياده: وقعت ع الأرض. وحطت أيدها ع خدها. وشبح ابتسامه خبيثه ظهرت.
آريان: قفل الباب بالمفتاح. و لبس التيشرت بنرفزه. ومسك راسه بايديه من الصداع. وقال انا آخر حاجه فاكرها انى كنت بشرب العصير.

وبص ع الأرض بصدmه وشاف آثار العصير ع الأرض. والكوبايه. لكن هو متأكد أنه معملش حاجه لانه شرب العصير كله. طيب العصير ده جه منين؟ وفكر بحيره وفتح عينيه بصدmه كتب الكتاب انهردا؟
وفجاءه قال ايوه هو الل هيتصرف. ومسك الفون بسرعه واتصل عليه. ورد. وقال بصوت جهوري غـــضــــبان ألو. انزل تعالى ع اوضتى حالا انت فاهم. بسرعه ف مصيبه حصلت. وقفل المكالمه.

مياده: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت جواها ياترى اتصل بمين؟ يلا يامياده مثلى عليه وحنني قلبه عليكى. وقامت بسرعه وجريت عليه سي آريان بيه ابوس رجلك استر عليا. اكمنى غلبانه وفقيره.
آريان: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. اسمعى يابت انتى. انا متأكد انك نصابه وبتاعة شغل تلات ورقات. وقسما بالله لو كان الحوار ده تمثيل منك وانا متأكد منه أنه تمثيل.

انا هوريكى العـ.ـذ.اب ع أصوله فاهمه ياروح امك؟ وانا لايهمنى فضيحه. ولا خايف. بس انتى غـ.ـبـ.ـيه ومفكرا انها هتدخل عليا. وكمان من غباءك جايه تعمليها يوم كتب كتابي. انتى شكلك باصه لفوق. بس انا هخليه ينزلك سابع أرض يابـ.ـنت ال، انتى.
مياده: اترعـ.ـبت. لكن قالت عشان تخــــوفه. خلاص بينا المحكمة والطب الشرعي.
آريان: للحظه قلبه دق بخــــوف. لايكون عمل حاجه.
فجاءه الباب خبط. وقال بصوت غـــضــــبان زى الرعد. افتح يا آرياااااان.

مياده: سمعت صوته. و اتصـ.ـد.مت وفتحت عينيها بصدmه. لطـ.ـمـ.ـت ع وشها. وهمست ينهار اسو...
آريان: حاطط ايديه ف جمبه وهز راسه ليها. وقال بتهديد وخـ.ـنـ.ـقه. انا جبتلك الل هجيب نهايتك يابـ.ـنت الحر، . م انتى. وراح يفتح الباب.
آدm مراد: دخل بهجوم. ف اييييه؟، وشاف مياده ملفوفه ف ملاية السرير واتصـ.ـد.م. وبص ل آريان؟
آريان: من جواه مرعوب. عشان تمارا وخايف، وقال. ل آدm بتـ.ـو.تر وخــــوف ف نفس الوقت. بص انا مش فاكر حاجه خالص.

غير اخر حاجه البت دى خبطت عليا ودخلت وحطت العصير وخرجت. وبعدها اخر حاجه فاكرها انى شربت العصير.
وصحيت من النوم لقيت البت دى جمبى. وبتقولى حجات غريبه كتير انى قربت منها غـ.ـصـ.ـب. وانا مش فاكر اي حاجه. آدm اتصرف انا مش فاكر حاجه خالص بجد. (تمارا يا آدm ).
آدm مراد: بنظرات من نار. وبص حواليه كويس جدا وقال انت شربت العصير يا آريان؟

مياده: قلبها بيدق بخــــوف ومحسبتش إن آريان بالجراه دي وافتكرت أنه هيخاف من الفضيحه.
آريان: ايوه والله.
آدm مراد: اتحرك ومسك الكوبايه وشمها. وكانت عاديه.
ومره واحده. قرب من وش مياده اوي. وقال بنبرة شر وفحيح افعى. اسمع منك كلمه كلمه وايه الل حصل بالظبط عشان دي هتكون آخر ساعه ف عمرك.

مياده: اتخضت ورجعت لورا بخــــوف. وارتجفت. وقالت. إء. انا. كو، احم. انا كنت جايبه لسي آريان العصير زي. زي كل يوم. ب، بس انهردا. لأ لأ قصدي امبـ.ـارح.
احم. جبت لسياته العصير وجيت أخرج من. من الأوضه. ومثلت العـ.ـيا.ط والكـ.ـسره. وقالت راح سي آريان شـ.ـدنى غـ.ـصـ.ـب عني وكتم نفسي وانا حاولت اجري وأهرب منه بس معرفتش. واترجاه وأبوس ع رجله بس هو مش سامعني ولا رد عليا وانا حاولت اجري والعصير وقع وبعد كده، ااااااااه.

آدm مراد: مركز ف بؤ بؤ عينيها ال مرعوب. وضـ.ـر.بها بالقلم بقوته كلها.
مياده: بوقها نزف من شـ.ـدة الضـ.ـر.به ووقعت ع الأرض. واتغاظت. وزعقت وقالت والله العظيم لافضحكو.
وانت هتدافع عنى مثلا؟ انت هتقف جنبه. اه ما انتو اغنيه وانا فقيره وغلبانه. وراحت عند رجل آدm ابوس رجلك يا آدm بيه استرو عليا ابويا هيدفنى بالحيا.

آدm مراد: كشر عينيه. وافتكر لما قالت انا يتيمة الأب وبصرف ع امي واخواتى. وهز راسه. وفجاءه. شـ.ـدها من شعرها بغـــضــــب وقامت معاه بتصرخ. وزعق بصوته كله. ارياااااان.
آريان: قبض ع ايديه. بغـ.ـيظ من مياده. ايوه يا آدm.
آدm مراد: بغـــضــــب. هات فستانها ده.
آريان: بسرعه جاب الفستان. اهو يا آدm.
آدm مراد: صك ع أسنانه وبتهديد. البسي هدومك وحالا. بدال ما اطلعلك للكل بره من غير هدوم خاااالص وارميكى للحرس بره. فاااااهمه يابت؟

مياده: برعـ.ـب وعـ.ـيا.ط هزت راسها حاضر.
آدm مراد: بصوت غـــضــــبان وهتلبسي قدامنا هنااااا. اخلللللصي. ولف ضهرو ليها وقابض ع ايديه بغـــضــــب شـ.ـديد...
مياده: بتلبس برجفه ومرعوبه من الل هيحصل وعايزه تهرب.
طبعا. كل الل ف البيت. صحيو. وبيلبسو عشان يخرجو يشوفو ف ايه؟
آريان: واقف بقلق. آدm انت هتعمل ايه؟
آدm مراد: بصوت عالى وغـــضــــب. متفكرش كتير. انت كتب كتابك انهردا.

ولو حد سالك قولهم كانت ف اوضة آدm. ولف ضهرو وشاف مياده لبست خلاص. وشـ.ـدها بغـــضــــب من دراعها وخارج بيها.

آدm ومريم. وزين وريتال. ومراد وفريحه. وميرو وتالين وليليان. كلهم نزلو تحت. واتفاجأو ب آدm نازل من ع السلم وساحب مياده وراه بقوه.
مياده: بتصرخ وبتحاول تفلت من ايدو لكن شتان. ده ديزل المخابرات. وحفيد آدm. يامياده. كنتى فكرى كويس قبل ما تخطى الخطوه دي.
آدm: واقف وشاف ثوره ف عيون حفيدو. واتأكد ان مياده تجاوزت الحد. وسابه يتصرف. ويشوف حفيدو هيكمل مسيرة العدوى ازاى؟

كلهم بينادو ع آدm مراد. وهو مردش ع حد.
آدm مراد: اخد مياده. وخرج بره الفيلا. وبصوت غـــضــــبان. شاااااهيييييين.
شاهين: اتفزع. ودخل من البوابه بسرعه. تحت امرك يا آدm باشا.
آدm مراد: بصوت يرعـ.ـب. طلع عربيتى من الچراش بسرعه.
شاهين: جري من قدامه.
مياده: بتصرخ. ومرعوبه. خلاص والله العظيم يسي آدm ماعايزه منكو حاجه. سبنى لحالى الله يخليك.
فريحه: بقلق. طلعت تجري. آدm. آدm ف ايه يا آدm يبنى. مياده عملت ايه؟

مياده: بعـ.ـيا.ط الحقينى ياست هانم ابوس رجلك.
آدm مراد: بغـــضــــب مكبوت خشي جوه يا ماما.
فريحه: بس يا آدm.
آدm مراد: بصوت عالى. وبعدييييييين؟
آريان: جري عليها تعالى ياخالتو. تعالى انا هفهمك كل حاجه.
آريان: اخد فريحه جوه. والكل جوه مش فاهم حاجه.
شاهين: جاب العربيه. وفتح الباب اتفضل يا باشا. تحب اسوق انا؟
آدm مراد: زق مياده ف الكرسي الل جمبه. وقفل الباب ومردش ع شاهين وركب وساق بسرعه البرق.

كلهم: بقلق ف ايه يا آريان؟
آريان: بحيره. قال ميرو ليليان تالين اطلعو ع فوق.
البنات بصو لبعض بعدm فهم.
آدm: بهدوء عكس الل جواه، قال. سمعتو اخوكم قال ايه؟ اتفضلو ع فوق.
البنات: اتحركو. وطلعو وهما محتارين.
آدm: اتكلم يا آريان.
آريان: محتار. يقول زي ما آدm طلب. ولا يقول الل حصل.
وقال جواه اعقلها وتوكل. وقال كانت عندى ف الاوضه. وحكي ليهم الل حصل بالظبط.
كلهم بصو لبعض و اتصـ.ـد.مو.

بعد شويه.
آدm مراد: وقف قدام مستشفى قريبه من الفيلا. ونزل بجمود. وفتح الباب وشـ.ـد مياده بعنف. ودخل بيها المستشفى. ومش سامع لصوت صريخها.
مياده: بتصوت وبتستنجد بكل حد موجود ف المكان. وبتزحف ع الأرض وتقوم وتقع. وآدm ساحبها بشر كبير.
آدm مراد: شاف يافطه ع غرفة كشف. نساء. وخبط ع الباب.
وفتحت دكتوره. واتخضت من شكل آدm والغـــضــــب الشـ.ـديد الل واضح عليه. وقالت بخــــوف. خ، خير ح، حضر...

آدm مراد: بحده انتى دكتورة نسا؟
الدكتوره: هزت راسها ايوه خير حضرتك؟
آدm مراد: زق مياده جوه الاوضه بقوه.
مياده: من الزقه. وقعت ع الأرض وبتترعش من الخــــوف.
الدكتوره: شهقت بصوت مهوس. وقالت ياخبر.
آدm مراد: صك ع أسنانه بتوعد وبص للدكتوره بتحذير. وشاور ع مياده. اكشفى عليها حالا.
الدكتوره: هزت راسها بخــــوف ح، حاضر حاضر.
آدm مراد: بتحذير. وحذارى تصعب عليكى. عشان متقلبش دmار.

الدكتوره: بلعت ريقها. وهزت راسها. ودخلت وقفلت الباب.
آدm مراد: واقف بره. ومسح ع شعره بنرفزه كبيره.
فيلا العدوي.
مريم: بخــــوف حقيقي. لا حول ولاقوة إلا بالله. اللهم اجرنا ف مصيبتنا واخلف علينا خيرا يارب. وبعدين يا آدm؟ آريان حفيدي انا واثقه فيه.
وكمان انا مش مصدقه مياده تعمل كدا؟ طيب ليه؟ دى مصيبه. دى لو تمارا عرفت ممكن كل حاجه تتقلب ضد آريان.

آدm: ربت ع أيدها ممكن تهدى شويه. وبص ل زين. هات اللاب توب الخاص من مكتبى يازين.
زين: من جواه بركان. وهز راسه حاضر يا حج. وراح ع المكتب بسرعه.
آريان: متـ.ـو.تر ورايح جاي قدامهم وقلقان. وكل خــــوفه من كلمة مياده طب شرعي ومحكمه.
وراسه هتنفجر من الصداع. وبيتخيل لو تمارا عرفت. وافتكر كلمتها. (الثقه يا آريان ) وصك ع اسنانه بغـــضــــب واضح وخبط العمود بايديه بغـ.ـيظ.

واتصل ع آدm لكن فونه ف البيت. وبص ف الساعه وقال بنفاذ صبر. اتأخرت ليه يا آدm؟
فريحه: بدmـ.ـو.ع. مراد انا خايفه ع آدm وخايفه يعمل حاجه للبـ.ـنت دي. ويأذى نفسه.
مراد: بعدm اهتمام. تؤ اطمني ابنى انا واثق فيه. وبصراحه بـ.ـنت الكلاب دي تستاهل انه يرميها ف البحر. بت رخيصه زي دي تستاهل الشنق.
وبص قدامه. وقال متقلقيش دلوقتي هنشوف ايه الل حصل بالظبط.

ريتال: مشبكه ايديها تحت دقنها وقلبها بيدق بقلق وخايفه للفرح يبوظ بسبب مياده. وخايفه ع ابنها لو الموضوع وصل للصحافه وسمعة العيله.
زين: جاب اللاب توب. اتفضل يا حج وحطه ع التربيزه.
آدm: اتعدل. وفتح اللاب توب.
زين ومراد وآريان وقفو ورا آدm ومركزين. ياترى آدm بيعمل ايه؟
لكن مراد عارف. لانه من بعد ما شك ف مياده ظبط لكل حاجه هو وآدm العدوي.
مريم: قاعده جمب آدm ومش فاهمه. وقالت هو ده وقت شغل يا آدm؟

آدm: مركز ف اللاب. وقال. بهدوء لأ ياروحي ده مش شغل. انتى قلقانه وانا من واجبي انى اطمنك.
آريان: شاف الفيديو ع اللاب. وفتح عينيه بدهشه. وقال بابا آدm هو ف كاميرات مراقبه جوه اليلا؟
ريتال وفريحه قامو بسرعه واتفرجو مع الكل.
آدm: طبعا ياحبيب جدك. وهنعرف كل حاجه دلوقتي. وقال اهو مياده طالعه وقدmتلك العصير الساعه 11 بليل.
آريان: بلع ريقه بصعوبه وخايف. لكن قال بدهشه. اهي مياده خرجت من الأوضه اهي ع طول.

مراد: بشك. بعد اذنك ياحج. رجع الفيديو. قبل ما مياده تطلع ل آريان.
آدm: رجع الفيديو. والكل اتصـ.ـد.م. من الل شافوه. مياده بتحط اقراص ف كوباية العصير.
آريان: بزهول. ايوه عشان كدا اول ما شربت العصير محستش بحاجه. لكن كمل بخــــوف. بابا آدm هو ف كاميرات ف اوضتى؟
آدm: حاسس بتـ.ـو.تر وخــــوف آريان. وقال لأ ياحبيبي واطمن كل حاجه هتبان دلوقتي.
وشافو مياده وهي طالعه تانى ومعاها العصير الساعه 4 الفجر ومخرجتش من الاوضه تانى.

وده الل هيجنن الكل. ياترى حصل ايه ف الأوضه؟
لكن آدm طمنهم. وقال متقلقوش. مدام ده منوم يبقى كل حاجه تمام.
ريتال: بتعيط بخــــوف. وبعدين يازين البـ.ـنت دي شكلها مش سهله وممكن ابنك يتأذي بسببها.
زين: خبط قبضة ايدو. واتخـ.ـنـ.ـق وقال اااه يابـ.ـنت الل، اقسم بالله ما هسيبك تعدي بعملتك دي.
مريم: ماسكه كف أيد آدm ومتـ.ـو.تره وخايفه جدا. ع حفيدها.

زينب متغاظه وشاكه ف مياده انها الل عملت كدا بإرادتها. والبنات الشغالين مصدومين. وخافو من رد فعل آدm مراد. وعملو ل ديزل المخابرات مليون حساب.

عند محمد عزيز.
محمد ونور وتيم وتمارا. بعد الفطار. قاعدين ف الليفنج بيشربو الشاي.
محمد: بسعاده. قال ل تيم. الشقه خلاص كلها يومين والعفش الجديد يوصل وكل حاجه تتظبط.
تيم: ...
نور: بزعل بصراحه بقى انا مضايقه جدا.
محمد: كشر عينيه بعدm فهم. ليه ياروحي بس مين مضايقك؟
نور: انا كان نفسي إن ميرو تختار عفش الشقه كلها ونشوف ايه الل يعجبها. بس ابنك بقى قال اعملو الل انتو عايزينه.

محمد: ابتسم متقلقيش. ميرو عاقله ومش هتفكر بالطريقه دي. وكمان انتى شايفه بنفسك انا وانتى اختارنا احسن حاجه موجوده.
تيم: ...
تمارا: بانبهار بصراحه بقى الموديلات تجنن وعفش ميرو جميل جدا بجد. هههههههه آرين عيطت من جمال ديكور الشقه. جاحه وهم بجد ماشاء الله.
نور: ابتسمت. الحاجه طلعت جميله لأن ميرو بـ.ـنت اخويا جميله وهاديه وعمرها ما اعترضت ع حاجه. وعاقله بشوف فيها مامي.

تمارا: ميرو دي العشق يامامي. وهنبقى اجمل اخوات إن شاء الله.
محمد: مسد ع شعر تمارا و باس جبينها. وابتسم بلمعه ف عيونه وقال كبرتى ياتيما. وكتب كتابك انهردا.
تمارا: بدmـ.ـو.ع حـ.ـضـ.ـنته وقالت أنا عمري ما هبعد عنك يابابي. انا ماينفعش اعيش يوم من غيرك.
محمد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها واتنهد.
نور: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بحب كبير. وبصت ع تيم. وقالت تيم ياحبيبى.
تيم: ...

نور: بصت ل محمد وقالت ابنك سرحان من بدرى وماسك كوباية الشاي ومشربش منها وزي ما هي وبردت ف ايديه.
محمد: ربت ع ايدها. وبص ل تيم وقال تيم يبنى.
تيم: ها، وبص حواليه احم. وحط الكوبايه وقال نعم يابابا.
محمد: ابدا ياحبيبى. قوم استريح ف اوضتك شويه. قبل ما نروح ع كتب كتابك.
تيم: هز راسه وقام. بعد اذنكم واتحرك. ودخل الاوضه. وقفل الباب. وقعد ع السرير ورجع راسه لورا. وغمض عينيه بتعب شـ.ـديد. ورجع بالذاكره.
فلاش باك.

تيم: وصل المستشفى ووقف عند الباب لما شافها بتضحك وهي ف حـ.ـضـ.ـن آدm. وقف مكانه وقلبه بيدق ببطء وبعدها خفقان وبعدها دق بسرعه. أخيرا مريم قدامه بتضحك والروح دبت فيه من تانى.
ودخل وهو مش مصدق نفسه. وقبل ما يقول كلمه واحده. انتبه ع دخول ياسين بسرعه. ومعاه بوكيه ورد.
ورغم أنه ف اولى ثانوى إلا إن تيم أتصدm من لهفة ياسين ع ميرو. اصلها تشبه اللهفه الل جوه قلب تيم. لكن تيم لهفته الضعف بمليون مره.

تيم: شاف ياسين بيقدm الورد ومبسوط جدا بيها.
وكل الل حواليه بيضحكو. إلا تيم.
وتيم قرب من ميرو وقعد ع الكرسي قدامها. واول مره يحس أنه متـ.ـو.تر كدا. لكن سكت وابتسم لما سمع صوتها الل كان محروم منه.
ميرو: بتعب لفت وشها. وابتسمت ابتسامه عشقها تيم. وقالت اذيك يا تيم.
تيم: بخفقان ف قلبه ورد عليها اذيك انتى يامريم. عامله ايه دلوقتى؟
ميرو: ابتسمت الحمدلله. شكرا لانك انقذتنى. انا عايشه دلوقتي بفضلك انت.

تيم: ابتسم بحب وقال انتى من عيلتى يامريم.
وبعد كده. مريم خرجت من المستشفى. وآدm شاف انها تعبانه وضغط التفكير عليها غلط. وكانت تعبانه فعلا ومقدرتش تكمل دراستها ف نفس السنه.
تيم: زعل جدا. ولكن اخد عهد ع نفسه أنه يكون زى ضلها.
ويساعدها ويزاكر ليها عشان هي نفسها تدخل طب. وقرر أنه يخبى عشقه ليها جوه قلبه. علشان تركز ف مستقبلها. واول ما تخلص هيعترفلها أنه بيعشقها مش بيحبها وبس.

وعدت السنين. وتيم ماشي ع عهده. ومهتم بيها كفرض عليه. وديما يقولها انتى من عيلتى. ودخلت رابعه كليه وفاضل شهرين ع الامتحان.
وتيم شاف ميرو بتكبر قدامه. وجمالها مسيطر ع قلبه وبيعاملها بثبات عشان تركز ف تعليمها. ولكن خلاص مبقاش قادر ع كتمان عشقه ليها اكتر من كدا.
واخد قراره أنه بعد امتحان رابعه ويوم النتيجه هيتقدmلها رسمي. ويكتب الكتاب ويعترفلها بكل حاجه. ويقدm ليها هديته المميزه الل بيجهز فيها كل فتره.

ولكن كان للقدر رأي آخر.
قبل الشهرين.
تيم: ف الچيم بيتمرن مع ياسين.
ياسين: ل تيم بعد التمرين هتروح فين؟
تيم: بيجرى. وقال بابا آدm عايزنى اروح الشركه الأم لأنهم عاملين حفلة كل سنه للمجموعه.
ياسين: ايوه منا رايح انا كمان. مع انى مش عايز اروح. قولت ل بابا انا ماليش ف جو الحفلات ده. قالى معلش ساعه وامشي.
تيم: خلاص نروح مع بعض ايه رايك؟

ياسين اشطا. وبعد الحفله بقى توصلنى بالعربيه بتاعتك عشان عربيتى مع واحد صحبى.
تيم: تمام مفيش مشكله.
بعد كدا. وصلو الشركه.
وآدm العدوي. كان متمركز وماشاء الله عليه هيبه وحواليه أولاده وأحفاده وكان فخور جدا بعيلته.
تيم: بص ف الساعه وقال كدا هتاخر ع ميرو عندها مراجعه. ولازم اساعدها.

وبيدور ع ياسين. وقال انا هطلع اشوفه اكيد ف مكتب عمى زياد. وطلع ف الاسانسير. ووصل المكتب. ومبسوط. ولكن ابتسامته اختفت والأرض وقفت عن الدوران.
زياد: طيب تمام انت بتحب ميرو جميل جدا. ولكن يبنى انت متأكد من إن ميرو كمان بتحبك.
ياسين: بأمل. ايوه يابابا. ميرو بتحبنى.
تيم: قلبه دق بخــــوف. وغمض عينيه وكل أحلامه واماله اتحطمت.
وهمس مريم بتحب ياسين؟ مريم وياسين؟ وجري من الشركه. ومقدرش يقف يسمع اكتر.

زياد: وهي قالتلك أنها بتحبك؟
ياسين: بنفس الامل. بصراحه لأ. لكن معاملتها معايا بتأكد انها بتحبنى. ميرو مميزه اوى معايا يابابا.
زياد: هز راسه. ووقف قدام ابنه وقال. مفيش حاجه يبنى اسمها متأكد انها بتحبنى من مجرد تخمين ف المعامله. ميرو معاملتها جميله مع الكل. مش معاك انت بس.
ياسين: بحـ.ـز.ن. بابا انا بجد بحب مريم وهحاول اعترف ليها قريب جدا عشان اتاكد من حبها ليا. ولو انى متأكد انها بتحبنى.

زياد: اتمنى يبنى يكون احساسك صح. ولكن ياريت بلاش تعلق نفسك. من غير اعتراف رسمى منها. علشان يبنى مفيش حاجه اسمها متأكد.
تيم: ساق العربيه بسرعه لاول مره ف حياته. ودخل البيت وبينهج وف حاله لا يرثى لها. ودخل أوضته ومبقاش سامع حاجه غير ايوه ميرو بتحبنى.
واتجنن وكـ.ـسر كل حاجه حواليه. وخرج من البيت وهرب ع شقته. ودخل ف مرحله اكبر. وهي النضج.

وفكر بعقل وشاف أن ميرو مفيش عليها زنب. وحب تيم ليها من طرف واحد. وفكر ف كلام مريم الجزار (الل بيحب حد بجد. بيحب يشوفه مبسوط )
وقرر أنه يبعد عن مريم نهائى واتمنى ليها السعاده
وتانى يوم رجع البيت بيرسم الضحكه وانه طبيعي جدا. واتحجج أنه ضـ.ـر.ب واحد بيعاكس آرين.
وبدء يعيش ف دور الانسان الطبيعي. ولكن الل مقدرش يتحمله أنه يبعد عن مريم حبيبته.

وغمض عينيه بتفكير عميق وعايز يوصل لحل. وشاف الحل الوحيد أنه يفضل جمبها ويساعدها ويكون ليها الدرع الل بيحميها ديما من بعيد.
وركز ف مزاكرته وامتحاناته. وجابلها الشوكليت كالعاده. ولكن الل و.جـ.ـع قلب تيم. وهو بيقولها انتى اختى.
وبطل يقول انتى من عيلتى. لانها خلاص هي مش بتحبه وماينفعش يجبر نفسه عليها.
لان لعنة العشق بتفرض نفسها ف صميم القلب. ومفيش ليها طريقه لطرد اللعنه الل تملكت من كيانه.

وديما يقولها اختى عشان يفوق نفسه. وكأنه بيعـ.ـا.قب نفسه. وتعب جدا وفاز بجداره ف أنه يمثل عليها. انها أخته وبس. (ولكن الاعماق تحترق ). وحاول يخرج من الصدmه.
ويوم نتيجة آرين كان مبسوط جدا لأن آرين دي بـ.ـنته الصغيره الجميله المـ.ـجـ.ـنو.نه.
ولما دخل الفيلا. لمح ميرو ع السلم. وطلب انه يطلع يقول ل آرين خبر النجاح عشان يشوف ميرو عن قرب.

وطلع السلم بسرعه لانها داخليا وحشته بجنون. ووقف قدامها بيمثل بقوته كلها أنه عادى. وعشان عايزها تبقى معاه طلب منها تطلع معاه عند آرين. ولكن لما مريم كانت هتقع من ع السلم.
شـ.ـدها بسرعه بخــــوف كبير وقلبه دق بسرعه. وكانت دقات قلبه مسموعه ل ميرو. وخاف عليها. وطلب منها تنزل معاه وتقعد ونسي شهادة آرين تماما.

ولما ميرو جريت من قدامه. راح وخبط عليها عشان يطمن. ولما مبتبقاش موجوده ف مكان بيحس بفراغ كبير. وقاعد مستنيها تنزل.
آدm: طلب منه يروح ليه الشركه لانه وده طلب عادي جدا.
تيم: قلبه دق. وافتكر ياسين واعترافه ف الشركه. وكان هيقول لأ. ولكن قال ل آدm حاضر.

وف نفس اليوم. تيم اتصل ع ميرو يطمن عليها واتحجج ان امه وأبوه هيمشو. ولما نزلت ولابسه الفستان السماوى كانت هيتجنن عليها. ولما ضحكت مع آركان قلبه ولع من الغيره. وبعد كدا قدm ليها الشوكليت ومشي.
وف يوم كان الكل ف المول بيشترو لبس للعيد. وتيم واقف مع تمارا وعينيه ع ميرو بيرسم تفاصيلها من بعيد.
لكن اتصـ.ـد.م صدmة عمره لما شاف ميرو بتختار بدلة ظابط شرطه وعرف انها اكيد ل ياسين.

وقلبه ولع من الغيره اكتر. وقرب من المكان الل هي فيه. وسمعها بتقول للبـ.ـنت. لو سمحتى غلفى البدله دى بطريقه شيك جدا. لانها هتتقدm هديه.
تيم: متحملش لكن رسم الضحكه لما شاف آرين وليليان بيطلبو منه المساعده. (ولكن قلبه منحور).
وكان ديما يشوف سرحان ميرو ع أنها بتفكر ف ياسين. زى ما هو بيفكر فيها.
ولما شافها مع شاهين النار كانت بتاكل فيه ومستحملش.

ولما نجحت فرح جدا عشانها. وقلبه كان هيطلع من مكانه. لما قالت تيمو. ايوه انا عادد السنين الل انتى من يومها بطلتى الكلمه دى. لانها منك ليها احساس تانى.
ولكن بدأ يحتار ف نظرت عينيها ليه. وسألها كتير عشان يتأكد. ونفسه انها تحكيله.
ولما مبقاش قادر. وخرجو كلهم ع الكورنيش. سألها ايه رايك ف ياسين؟
ميرو: ردت عليه بعفويه وقالت محترم وطموح. والكلمه الل قلبت كيانه بالكامل. هي (استثنائى).

وابتسم بو.جـ.ـع كبير وحب يغير الموضوع وقالها انا الل هقدmلك اوراق الرساله ف الجامعه.
وتاني يوم كانت خطوبة كريم وليليان. وطول اليوم تيم مش طبيعى الكلمه اكبر من احتماله هي شايفه ياسين استثنائي
وخرج من البيت بحجة أنه رايح الچيم. ولكن مرحش. ركب العربيه ووصل مكان هادي. وبيفكر ف ميرو.

وآرين اتصلت عليه وكلمته. وبعد كده ف الحفله. قاعد ف صمت تام والكل لاحظ عليه. وسمع فون ياسين. وياسين قاله بعد اذنك ياتيم اعدى لانى معايا مكالمه مهمه جدا.
تيم: اتحرك. وقعد. ولكن الصدmه الكبيره شاف ميرو خارجه بعد المكالمه لياسين ف الجنينه.
(يعنى ميرو الل اتصلت ع ياسين ).
وقعد تعبان جدا وعايز بمشي. وفهد جه وطلبله قهوه.
وقال لفهد انت استريحت لما عرفت الحقيقه. وهي إن تيم قاله إن آرين اخت مش اكتر.

واتخـ.ـنـ.ـق ومن غيرته مش قادر يتخيل إن ميرو واقفه دلوقتي مع غيرو.
واخد القهوه وخرج ووقف تحت شجره ف مكان لوحده وعيونه بتدور ع ميرو.
وفتح عينيه بصدmه اكبر. ياسين وميرو واقفين عند عربية ياسين؟
وشاف ياسين بيقدm ليها البوكس هديه وبيضحكو.
تيم حدف فنجال القهوه بعيد بغيره كبيره وخارج بسرعه كبيره وآدm مراد نده عليه وقاله انت رايح فين دلوقتي؟ رد عليه بثبات وقاله رايح ازور ناناه وجدو.

وسابه ومشي بسرعه البرق وركب العربيه وساق بسرعه وراح ع الشقه. ودخل وقعد ع الكنبه بتعب شـ.ـديد وقفل فونه وغمض عينيه ومن كتر التفكير حاسس انه هيجراله حاجه. ولكن وصل لقرار انه لازم يبعد.
ومحمد سأله انت بتحب آرين؟ تيم قاله لأ.
ومحمد سأله تانى. بتحب ميرو؟
تيم: بص ف عينيه بلمعه وقال لأ ولكن قلبه قال أنا مش بحبها انا اكتر من بعشقها.
وعدت الشهور وبيحاول ويجاهد نفسه أنه لازم ينساها.

الى أن جاء اليوم. وقابل فيه كامليا عن طريق الصدفه. واتصـ.ـد.م من الشبه الكبير بينهم. وحب يدى لنفسه فرصه ويشوف ميرو ف كامليا. لكن باءت بالفشل وعشقه لميرو بيزيد يوم عن يوم. ( باك ).

بعد شويه. فيلا العدوي.
آدm مراد: داخل الفيلا لوحده. وواضح عليه الهدوء.
الكل: مزهول من هدوءه. وفين مياده؟ وعمل فيها ايه؟
آدm مراد: السلام عليكم. وباس ع راس مريم وايد آدm. ولمح اللاب توب. وباس ع ايد فريحه والباقى. و قعد ع الكنبه
وقال بهدوء قهوه ياداده بسرعه...
زينب: بتـ.ـو.تر. من عينيا يسي آدm بيه.
آريان: جري ع آدm مراد. بلهفه انت روحت فين؟ والبت دى عملت معاها ايه؟

وقالتلك ايه؟ احنا شوفنها ف الكاميرا بتحط اقراص وا...
آدm مراد: بهدوء. انت قلقان كدا ليه؟ خلاص كل حاجه خلصت والموضوع انتهى.
كلهم بصو لبعض بعدm فهم ومستغربين.
مريم: بتعب. حبيبى ريح قلبى وقولى عملت ايه؟
آدm مراد: قام بسرعه. ونزل ع ركبه قدامها ومسك ايديها وباس عليهم.
وقال اولا ياست الكل انا مش عايزك تكوني قلقانه ابدا.
طول ما حفيدك معاكي. ههههه وكمان امبراطور قلبك.

تانى حاجه. اطمنى انا اخدت البـ.ـنت دي وروحت بيها ع المستشفى. والدكتوره كشفت عليها وكل حاجه تمام. والدكتوره طمنتنى واخدت منها تقرير بكدا.
مريم: بفرحه. بجد يا آدm ياحبيبى.
آدm مراد: ابتسم بجد ياحبيبتي.
كلهم بصو لبعض وضحكو بسعاده واريحيه كبيره.
مريم: طيب وفين مياده دلوقتي. اوعا تكون اذتها؟
آدm مراد: بشبح ابتسامه وتوعد. لا متخافيش هي دلوقتي ف آمان.
مريم: يعنى ايه مش فاهمه؟

آدm مراد: بمكر. يعنى انا سبتها ومش هتقدر تخطى من جمب مملكة العدوي تانى. اطمنى.
مريم: مسدت ع شعرو. وباست جبينه بحب كبير. ربنا يبـ.ـاركلى فيك انت وأخواتك يانور عيني. ويحفظكم من كل شر.
آدm مراد: هز راسه أمين. وقام وقف. وبصوت جمهورى داده زينب.
زينب: طلعت تجرى بتـ.ـو.تر. ن. نعم ياسي آدm بيه.
آدm مراد: راح وقف قدامها. وقالت بصوت عالى بتحذير شـ.ـديد اللهجه وآمر.

من دلوقتي مش عايز أى بـ.ـنت من الشغالين تخطى خطوه واحده ناحية السلم ده.
ممنوع اى بـ.ـنت تطلع اى جناح من التلاته. ولو ده حصل انا معرفش ايه الل ممكن يحصل.
ومفيش غيرك انتى وبس الل مسموحله يطلع فوق. تمام ياداده؟
زينب: ابتسمت بفرحه. من عينيا حاضر انت تؤمر أمر يسي آدm بيه.
بعد شويه.
الكل فطر. والجو هدى نوعا ما.
آدm مراد: خارج من الفيلا رايح البيسين.
آدm: من وراه. آدm؟
آدm مراد: وقف ولف ليه نعم يابابا.

آدm: بص ف عينيه وقال هي فين؟
آدm مراد: بص ف عينيه وقال ف المخزن.
آدm: هي تبع حد؟
آدm مراد: هز راسه لأ مظنش. هي اعترفت بكل حاجه ف المخزن.
آدm: طيب وهتعمل معاها ايه؟
آدm مراد: هتفضل هناك لحد ما يخلص الفرح. واجيب تاريخها من سابع جد. واعرف هي مين وتابعه لحد ولا لأ؟

آدm: هز راسه تمام. وسابه وراح ع المكتب من غير ما يتكلم. وصمم أنه يسبب آدm يتصرف ويشيل مسؤلية العيله. لان محدش ضامن عمره. وعايز يكون مطمن ع احفاده وسلسال العيله يبقى قد المواجهه ديما.

آدm: قعد ع كرسي المكتب. وكتب ف مدونة حياة ال آدm. لازم ناخد فرع من شجرة العيله ونغرسها ف الارض. ونسقيه بمياه الحب والثقه والقوه والعزه والحريه والأمان والإخلاص والتفانى واليقين والايمان. عشان الجدر يكون أقوى من جدر ال آدm.
آدm مراد: اتحرك خطوه. وخارج.
مراد: من وراه ربت ع كتفه. وقال انا برضو قولت استحاله ديزل المخابرات يعديها كدا.
آدm مراد: كشر عينيه بعدm فهم. ديزل المخابرات؟

مراد: ابتسم بفخر. وقال مبروك يا آدm. صقر المخابرات. عنده ابن يفتخر بيه بجد.
وعرفنا اللقب بتاعك. (ديزل المخابرات). لانك تستحقه وخصوصاً انك أنقذت 19 من الضحايا وهاجمت الخصم بال آر بي جي دفعه واحده. بجد انا فخور جدا بيك يبنى. الف مبروك
آدm مراد: همس بشبح ابتسامه. (ديزل المخابرات).

بعد فتره.
ف بيت زينب. قاعدين بيتغدو.
عوض: بياكل اممم طيب ومت عـ.ـر.فيش سي آدm بيه الصغير. عمل ايه مع مياده دي؟

زينب: بتاكل. امسكى يادعاء يحبيبتى حتة الفرخه دي وانت كمان ياحمد. وبصت ل عوض وقالت بغـ.ـيظ. الهي يكون رماها ف النيل ونستريح منها. ولا ولع فيها البعيده. شوف البت ياخويا سوهنه ولا كان باين عليها. وكل شويه تقولى ياست زينب تحت امرك ياست زينب. وكان ناقص تبوس ع رجل ست مريم عشان نقول عليها غلبانه. اممم كيد الحريم. ربنا يولع فيها البعيده عايزه تبوظ الجوازه. بـ.ـنت المقاطيع. ربنا ياخدها قادر ياكريم.

عوض: اممم اني مش عارف بنات ايه دي؟ آخر زمن صحيح. شوفي البجاحه. ومش خايفه. دا انى راجـ.ـل اهو وبخاف من الهيبه بتاعت البهوات. اعوذ بالله.
زينب: بقولك ايه سيبك من ده كله. سيدى آدm بيه الكبير عايز الجنينه تكون كلها انوار. وظبط كل حاجه انت والحرس.
عوض: بياكل امم عارف عارف. المصممين شغالين بره واني هشوف كل حاجه بنفسي. وربنا يكتر من الافراح.

دعاء: بتاكل ت عـ.ـر.في يماما آدm بيه بجد انا بحترمه جدا ربنا يديه ويزيده يارب.
زينب: بضحكه. ايوه بابت ادعيله وادعي كمان لست الكل ست مريم هانم.
دعاء: بفرحه ايوه ياماما انا لما شوفت الفستان الل ست مريم الكبيره جابته عشانى مكنتش مصدقه ومنفوش زي فستان العروسه. انا كنت فرحانه اوي.

زينب: ربنا يفرح قلبك يادودو ياروح قلبي. ست مريم دى مهما اقول مش هوفي حقها. ده كفايه انها نبهت عليا انك متشغليش معايا عندهم. وشرطت تكملى علامك.
احمد: فعلا هما من الناس المحترمين جدا والنادر ياريت كل الأغنياء كدا كانت الدنيا كلها بقت اتغيرت.
زينب: ربنا يبـ.ـاركلهم يارب. وانت يضنايا عايزه شهاده حلوه كدا ارفع راسي انا وابوك بيها.
احمد: ان شاء الله ياامى انا عايز بعد الثانوى ادخل كلية هندسه.

عوض: بص لاحمد ابنه وقال وماله يبنى
بس انى عايزك تتجدعن ياض ياحمد عشان لما تكبر كدا تشتغل معايا ف الجنينه.
احمد: بصدmه كبيره وقال ايه؟ اشتغل ف الجنينه؟ وبص ل أمه.
زينب: شهقت بصوت عالى. نهارك اسو، يال موكوس.
ده بدل متشجع ابنك على علام عالى. اسمع ياعوض مالكش دعوه بعيالى من هنا ورايح.

وسيدى آدm بيه الكبير. قال أحمد هيدخل الجامعه وبعد ما يخلص هيشتغل في شركة سيدى آدm وكمان عايز دعاء تخلص علام عالى اه اومال ايه.
عوض: اها. وماله واني كاره يعنى. ايدى ع كتفك يختى.
زينب: بغـ.ـيظ. كل كل. خلينى اقوم احضر الضيافه العيله كلها ع وصول عشان كتب الكتاب.

بعد فتره.
ميرو: لبست وجهزت نفسها لكتب الكتاب. وماشيه بتعب وجابت المفكره ودmـ.ـو.عها ع خدها. والفرحه مبقتش تعرف ليها طريق وكتبت بدmـ.ـو.ع الحـ.ـز.ن والاسى.

كيف السبيل ياسيدي، الى تركك والبقاء معك، كيف استطيع ياسيدي الهروب منك، وكيف لا استطيع الاستغناء عنك. ياسيدي ارجوك ارحم ضعف حالي وحيلتي، قربك حريق وبعدك نار، اعـ.ـذ.اب انا الذي فيه، ام اني انا العـ.ـذ.اب فآه والف اه ياحبآ يحرقني وقدر كيف يشاء يرميني، يامن جعلته انفاسي وهو الذي بالهوى يكويني، يامن جعلته دقات قلبي وهوى لحبي وو.جـ.ـع القلب يعطيني. M/T
وقفلت المفكره. وقامت خبتها. واستسلمت للقدر.

فريحه: خبطت ودخلت ل ميرو.
ميرو: واقفه قدام المرايا وسرحانه.
فريحه: قريت منها. ميرو حبيبتى.
ميرو: انتبهت وابتسمت بتمثيل. اهلا مامي. أسفه حضرتك هنا من امتى؟
فريحه: بصت ع ميرو وقالت انتى خسيتى اوي يامريم. ليه كدا يابـ.ـنتى؟
ميرو: ههههه ايه ده بجد. طيب كويس اوي ابقى موديلز كدا ف الفرح. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وبصت بعيد.

فريحه: ابتسمت ولفت وش ميرو ليها. وقالت أنا عارفه انك بتفكرى كتير. وكلنا كنا كدا قبل الجواز. لكن مخسناش بالطريقه الملحوظه دي. حبيبتى متفكريش كتير. وانتى كمان طالعه زي القمر. وباست جبينها بحب كبير. وضمتها لقلبها.
ميرو: اتنهدت بو.جـ.ـع كبير جدا. وغمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـن امها.
فريحه: طلعتها من حـ.ـضـ.ـنها بابتسامه وقالت. شوفتى جمالك نسانى انى طالعه اقولك. إن الكل موجود تحت.

والمأذون كمان وصل. وبيكتب كتب كتاب آريان وتمارا. وانتى وتيم بعدهم ع طول. يلا بينا ياحبيبتى.
ميرو: قلبها دق بقوه من الخــــوف والتـ.ـو.تر. هي ماشافتش تيم من اسبوع. وكمان خايفه منه. وخايفه حد يلاحظ حاجه. وخايفه من الل جاي.
فريحه: بعدm فهم اله مالك ياميرو سرحانه ف ايه ياحبيبتى؟
ميرو: هزت راسها لأ ابدا ابدا. احم يلا ننزل.
آرين وچود خبطو ع ميرو بفرحه كبيره. ودخلو يضحكو ومبسوطين. وقالو وااااو. العروسه قمرررر.

آرين: جريت حـ.ـضـ.ـنت مريم وقالت الف مبروك انتى زى السندريلا بجد وقمر
چود: خبطت ع جبهتها بنفاذ صبر. وقالت يا آرين مش وقت سلامـ.ـا.ت. وبصت ل ميرو. وقالت تيته مريم قالت نطلع ننادي عليكى علشان المأذون بدء كتب كتابك مع الدكتور تيم.
ميرو: بلعت ريقها بصعوبه. وبتنهج بسيط وايديها تلجت.
فريحه: حست بيها. وفكرت إن ميرو مخضوضه من فكرة الزواج نفسه. ودلكت ايديها وحاولت تهديها.

ميرو: وشها اصفر. وقالت بتعب مامي انا مش قادره انزل.
فريحه: بقلق. وماله ياحبيبتى تعالى اقعدي هنا. واشربي الميا دى.
الباب خبط.
وآدm مراد: دخل وكان لابس بدله جميله. وخـ.ـطـ.ـف قلب آرين الل عيونها بقت بتدور عليه ف كل مكان.
آدm مراد: قرب من ميرو. وقعد جنبها ومعاه الدفتر وابتسم وقال أمضي هنا ياميرو. وناولها القلم.
ميرو: جمعت قوتها. ومسكت القلم برجفه. ومضت عقد الجواز بصعوبه. ودmـ.ـو.عها نازله بصمت.

آدm مراد: باس ع أيدها وباس جبينها الف مبروك ياروحي.
ميرو: عيطت بو.جـ.ـع. الله يبـ.ـارك فيك.
آدm مراد: ضمها لقلبه هششش بس مـ.ـا.تعيطيش بتعيطي ليه دلوقتي. كل حاجه هتكون تمام انتى حفيدة العدوي ومينفعش متفرحيش وتعيطى كدا.
ميرو: خافت إن آدm يلاحظ حاجه وقالت. انا مبسوطه بس زعلانه عشان هسيبكوو.
آدm مراد: باس أيدها. وربت ع ضهرها. ومين قالك انك هتسبينا. انتى معانا ديما. وفوقى كدا وبلاش عـ.ـيا.ط.

ميرو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه وابتسمت بتمثيل.
آدm مراد: باس جبينها. وقام اخد الدفتر. وخارج وعيونه ع آرين. وغمز ليها بثقه. وخرج.
آرين: فتحت عينيها بدهشه. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ز قلبها بيدق بسرعه.
وحاولت تتكلم بمرح. وجريت ع ميرو يلا بقى تعالى ننزل عشان اخد هديه من تيمو. يلاااااا.

تحت ف الليفنج.
الكل بـ.ـارك وهنى.
تيم: قاعد جمب فهد. ولابس بدله. واول مره يحس إن الكرات خانقه.
فهد: الف مبروك يادكتور.
تيم: كالعاده ابتسم. الله يبـ.ـارك فيك يافهد.
فهد: عروستك نازله هناك اهي.
تيم: رفع عينيه وشاف ميرو. الل ماشفهاش من اسبوع. ولاحظ قد ايه انها خاسه بطريقه ملحوظه. وبعدها غمض عينيه بتعب.
ميرو: نزلت وبـ.ـاركت ل تمارا وآريان. والكل بـ.ـارك ل ميرو. وقدmوا الهدايا.

آريان: من فرحته. شـ.ـد تمارا من أيدها وجري بيها بسرعه وخرجو ف الجنينه. وضحك بسعاده. وقال قوليها.
تمارا: قلبها بيدق بسعاده. وقالت بكل لغات العالم. بحبك يا آريان.
ميرو: ف حـ.ـضـ.ـن آدm.
آدm: غـ.ـصـ.ـب عنه دmعه نزلت منه عشان ميرو خلاص كلها اسبوع ومتبقاش معاه. هي وليليان.
ميرو: شافت دmـ.ـو.ع جدها. وكأنها فرصه ليها. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه تانى وعيطت بو.جـ.ـع كبير. لدرجة إن الكل عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع واتاثرو من حب آدm وحفيدته لبعض.

آدm: ربت كتير ع ضهرها بحنان وباس جبينها ومسح دmـ.ـو.عها. وقال بابتسامه. حفيدة العدوي ف آمان. الف الف مبروك ياروحي.
ميرو: بصت ف عينيه بو.جـ.ـع وباست ع ايدو وقالت بصوت مبحوح الله يبـ.ـارك ف حضرتك يابابا.
محمد: غمز تيم ايه مش هتبـ.ـارك لحبيبتك؟
تيم: غمض عينيه بو.جـ.ـع، وسكت...
محمد: اله انت يادكتور. مش خلاص حلم عمرك اهو اتحقق.
ولا مفكر انى صدقت اجابتك الخايبه لأ. انت قولت الحقيقه بعينيك يادكتور.

يلا بـ.ـارك ليها. واوعا تخليها تبكي وخليك حنين عليها. والله بجد عـ.ـيا.طها و.جـ.ـع قلبى.
تيم: صك ع أسنانه. وقبض ع ايديه. واخد نفس عميق جدا. وبص حواليه. ورجع لطبيعته وابتسم. وقرب من مريم. وبص ف عينيها. وقال بدmـ.ـو.ع متحجره. مبروك يامريم.
ميرو: نزلت عينيها ف الارض بحـ.ـز.ن. وهزت راسها ليه. الله يبـ.ـارك فيك.
طارق: بمرح. الف مبروك للعرسان. خلاص كتب الكتاب وخلص. نتعشي بقى. وكلها اسبوع ونعمل اعلا فرح لاجمل تلات عرايس وعرسان.

آركان ومصطفى ف صوت واحد. (دا احنا هنخربها)
الكل ضحك بسعاده.
طارق: كشر عينيه. هو شهر العسل فين يا آدm؟
آدm: ههههه. والله كريم قال إنه هيقضى شهر العسل ف بـ.ـاريس.
وآريان حفيدى قال إنه هيسافر تركيا.
اما تيم بقى قال إنه هيسافر اسكندريه. واد فقري كنت حاجزله ف لندن والله.
مريم: ابتسمت بحب. اسكندريه جميله اوى يا آدm.

آدm: بهمس وحيات اسم آدm الل طالع منك زي السكر ده. بعد ما يرجعو احفادك. انا وانتى هنسافر اسكندريه ونقضي فيه اجمل شهر عسل انا وحورية آدm.

ونقول بعد اسبوع.
كل عروسه موجوده ف السنتر.
وجه كريم: بلهفه واخد لليليان الل اتجنن من جمالها وخرج من السينتر.
ودخل: آريان وشاف الل خـ.ـطـ.ـفت قلبه اكتر واكتر. واخدها وخرج من السنتر.
ميرو: لابسه فستان جميل جدا. وواقفه قدام المرايا والحـ.ـز.ن كاسي ع ملامحها.
آرين: سقفت بطفوليه تيم جه يابناااات.
ميرو: سمعت آرين. وقلبها دق بخــــوف. وغمضت عينيها بتعب لأن الل جاي صعب جدا عليها.

ولكن فجاءه شقهت بصوت عالى لانها اتشالت من ع الأرض. وغمضت عينيها من الخضه. وفتحت تشوف مين شايلها وشهقت بصدmه. تيم؟
تيم: بحُب. عمر تيم الل جاي يامريم.
الساعه 3 الفجر. قبل الفرح ف نفس اليوم.
عند ميرو. بتصلى قيام الليل.
وساجده بتناجى ربها بذل وانكسار. انه يرفع مقته وغـــضــــبه عنها ويرضى عليها ويكشف الغمه ويرحم ضعفها. ودmـ.ـو.عها نازله بو.جـ.ـع كبير. ومكـ.ـسوره بمعنى الكلمه.
وكانت بتتمنى جوازها يكون غير كدا. ودعت ف الصلاه بشهقات عاليه لدرجة إن صوتها كان عالى ونسيت هي فين. وكانت ف خشوع تام.
وبتعيط ف السجود وقالت بذل وانكسار.

اللهم أخرجني من حولى إلى حولك، ومن عزمي إلى عزمك، ومن ضعفي إلى قوتك، ومن انكساري إلى عزتك، ومن ضيق اختياري إلى براح إرادتك، لا اله إلا أنت سبحانك انتى كنت من الظالمين.
وخلصت صلاة القيام. وفضلت قاعده ع السجاده تردد بالدعاء اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني.

وسمعت صلاة الفجر. وقامت بتعب. وصلت الفجر. وبعد كده شالت السجاده و قــلـــعت الاسدال. وراحت قعدت ع السرير بتعب كبير وبصت ع اوضتها. وشافت نفسها وهي بتجري فيها وهي صغيره. وجدتها مريم بتنيمها. وشافت مراد وهو بيضحك معاها. وفريحه بتهتم بيها. شافت تيم وهو داخل يطمن عليها بعد العمليه وشافت جدها حبيب قلبها وهو داخل وجايبلها كل حاجه هي بتحبها. شافت طفولتها الجميله والعيله الل بتحبها بجد اكتر من نفسها. وقالت بدmـ.ـو.ع. معقول؟ معقول كل حاجه انتهت. كل حاجه اتغيرت ف يوم وليله. وبكره هبدا حياه جديده وصعبه ولازم اتحمل. وشـ.ـدت عليها الغطا ونامت. وغمضت عينيها بو.جـ.ـع كبير. ع امل ان يحدث الله بعد ذلك أمرا.

بعد فتره كبيره جدا. الساعه 11 الضهر.
عند فهد.
آرين: بتخبط ع فهد ورينو. باااابي مااااامي اصحووو بقى بقى.
فهد: فتح عينيه. ورينو نايمه ف حـ.ـضـ.ـنه.
آرين: بغـ.ـيظ طفولى. يوووه بقى بااااااابي انا كدا هتاخر ع السنتر.
فهد: ابتسم. وبيعدل رينو عشان يقوم.
رينو: بغـ.ـيظ مكبت. انا صاحيه ع فكره.
فهد: بضحكه. صباح الجمال.
رينو: بغـ.ـيظ. اتعدلت وبترجع شعرها. صباح الخير. هو انا مش هعرف انام من بـ.ـنتك دي؟

فهد: اتعدل وباسها من خدها. معلش ياروحي انتى عارفه ان انهردا فرح. ومتحمسه.
آرين: اعاااااااااا والله اتصل ع بابا آدm واقولهم محدش راضي يوصلنى السنتر للعرايس اعااااا.
رينو: ههههه مـ.ـجـ.ـنو.نه رسمي. وشافت الوقت وقامت انا رايحه الحمام اخد شاور واتوضي للضحى. وانت قوم شوف ريبونزل المـ.ـجـ.ـنو.نه دي. وراحت الحمام.
فهد: بابتسامه مسح ع شعرو وقام لبس التيشيرت وفتح الباب. صبا، وبص ملقاش آرين. وقال راحت فين البت دي؟

آرين: فجاءه بخخخخخخخ انا اهووو.
فهد: هههههههههه بخ؟
آرين: بطفوليه ايه دا؟ هو حضرتك متخضتش؟
فهد: لا طبعا دا انا مخضوض جدا. انتى رعـ.ـبتينى. صباح الفل الأول تعالى ف حـ.ـضـ.ـني.
آرين: بفرحه حـ.ـضـ.ـنت ابوها صباح القمر يابابي ياقمر انت.
فهد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. واخدها وقعدو ع الكنبه. وقال. ايه بقى الدوشه الل انتى بتعمليها دى؟ لازم يعنى كل يوم؟
نجمتى مش عارفه تنام بسببك.

آرين: بغيره طفوليه. نعم يسي بابي؟ انا بعمل دوشه انا؟ فين ده؟ وبعدين لما هي نجمتك انا ايه بقى؟
فهد: ههههه انتى؟ انتى بـ.ـنتى وحبيبتى وصحبتى واختى وكل حاجه انتى آريني فراشة البيت.
آرين: بمرح. اممم واووو انا كدا اكتر من نجمتك ههههه.
فهد: انتى حاجه. ونجمتى حاجه تانيه. المهم بقى عامله دوشه ليه؟
آرين: بزعل طفولي. ااه يابابي انا زعلانه اوى.

فهد: ابتسم من قلبه. وقال ليه بس ياروحي؟ طيب ينفع تزعلى وبابي حبيبك موجود؟
آرين: هزت راسها نو نو نو. بس انا اتأخرت اوى ع السنتر. وميرو ولي لي وتيما وحياة وكارو. راحو ع السنتر من شويه. وا، احم. وال...
فهد: رفع حاجبه وال ايه؟ كملى.
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت تالين اتصلت عليا وقالت إن آدm هيوصلها و، وانا كمان.
فهد: بغيره. لأ!
آرين: بدmـ.ـو.ع ليه بس يابابي؟

فهد: بغـ.ـيظ. مسح وشه بايديه. اسمعى يا آرين! مش معنى انى وافقت تروحي تختاري فستان مع تالين وآدm كان معاكم؟ انى هوافق ع كدا ع طول. كدا ماينفعش.
آرين: بس...
فهد: قام وقف بنرفزه. ادخلى البسي. وبعد الفطار انا هوصلك السنتر بنفسي.
آرين: متعرفش ليه قلبها زعل. لكن قالت بحـ.ـز.ن حاضر يابابي. وقامت بزعل ومنزلا راسها.
فهد: اخد نفس عميق ومسح وشه بايديه. استنى يا آرين.
آرين: وقفت وباصه ف الارض نعم حضرتك.

فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم من زعلها البرئ. وقرب منها ومسد ع شعرها.
وقال حبيبتى انا خايف عليكى صدقينى. وبعدين مش انا بابي حبيبك. ولا انتى مبقتيش بتحبي سواقتي؟
آرين: لا طبعا حضرتك حبيبى وجدا كمان. وكمان بمـ.ـو.ت ف سواقتك. وكملت بمرح. موافقه انك توصلنى بس بشرط اوووكي.
فهد: ههههه اوكي. ايه هو الشرط؟
آرين: هتعلمنى السواقه. وكمان عايزه يعنى احط لمسات خفيفه جدا ف الفرح. بلييييز.
فهد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير...

آرين: فتحت عينيها بخــــوف. وقالت يامااامااعع. خلاص والله مش عايزه. وجريت من قدامه بسرعه.
فهد: نفخ بنفاذ صبر. وبعدها ابتسم.
بعد: شويه آرين لبست ورينو جهزت الفطار. والكل جهز. وقاعدين بيفطرو.
آرين: بتاكل بسرعه. وقالت مره واحده عندى سؤال مهم جدا.
فهد. ورينو وآركان بصو لبعض وقالو ربنا يستر.
رينو: آرين ياحبيبتى مش وقت اسئله.
آرين: بليييز يامامي انا بقالى كتير افكر ف اجابه. بلييييز.
فهد: بضحكه. اسألي ياروحي.

آرين: سابت الاكل. قلبى يابابي. وقالت بتركيز. ف سؤال بيقول. انا انتى. انتى انا. معناه ايه؟
فهد: رفع عينيه ل رينو. ورينو بصت ف عينيه
وقالو بصوت واحد. ده يبقى عشق الفهد.
آركان: ابتسم بحب كبير. للعشق الل موجود بين عيلته.
آرين: ببلاها ها؟ يعنى ايه؟
فهد ورينو. انتبهوا.
رينو، : احم. وكملت اكل وقلبها بيدق.
فهد: بابتسامه. يعنى اتنين ف كيان واحد.

آرين: فجاءه فتحت عينيها بدهشه وحطت أيدها ع قلبها الل بيدق. وهمست آدm؟
بعد الفطار.
آرين: قامت يلا يابابي انا جاهزه واتاخرنا الساعه 12 ونص.
فهد: قام. ماشي يلا بينا وع فكره انا موافق ع...
آرين: صرخت بفرحه. وااااووووو اجمل بااااابي ده ولا ايه؟ يس يس يس. ميررررررسي كتييييير.
رينو: اتخضت. وآركان بصلها باستغراب وهمس متـ.ـخـ.ـلفه.
فهد: بثقه. ع فكره انا قولت موافق ومكملتش. ممكن تدينى فرصه اكمل؟

انا موافق ع انى أعلمك السواقه. اما الشرط التاني ده انسيه خالص. ولو طلبتيه تاني. النقاب هو الل عندى ماشي ياحبيبتى؟
آرين: بتذمر. اممم طيب طيب.
فهد: بتقولى ايه مسمعتش؟
آرين: ابتسمت بغـ.ـيظ. تحت امرك يابابي ياقمر نمشي بقى.
فهد: اسبقينى انتى و آركان ع تحت.
آركان وآرين: سلمو ع رينو ونزلو.

فهد: قرب من رينو وباسها من خدها. وهمس الطقم الل انتى اشتريته امبـ.ـارح لونه يجنن. وانا هتجنن واشوفه عليكى انهردا بعد الفرح. وغمز.
رينو: وشها بقى احمر جدا. وهمست هو عرف ازاى وشافه امتى؟ احم.
فهد: رجع خصلة شعر ورا ودنها. وبيرسم ملامحها الل بيعشقها. وقال أنا انتى. انتى انا. وباسها بحب كبير. وقال وحشتينى اوى.
رينو: قلبها بيدق. وبصت ف عينيه، وانت كمان وحشتنى اوى يافهد.

فيلا العدوي.
عند آدm مراد. ف اوضته.
آدm: خارج من الحمام. ولابس بنطلون فقط. وبينشف وشه وشعرو بالفوطه. وخرج وقف ف التراس. وبص ف الساعه.
فونه رن. ودخل وشاف الرقم المنتظر. ورد بهدوء ما قبل العاصفه. هاا؟
=: حصل ياباشا.
آدm مراد: قبض ع ايديه. فين دلوقتي؟
=: ف المكان القديم ياباشا.
آدm مراد: بتهديد وصوت غـــضــــبان. عينيك متغفلش ثانيه واحده. وانا جاى حااالا.
=: تحت امرك ياباشا.

آدm مراد: قفل المكالمه وضـ.ـر.ب قبضة ايدو ف كفه. بغـــضــــب واضح. لكن بعدها كشر عينيه بتوعد كبير جدا.

عند محمد عزيز. ف اوضة تيم.
تيم: ماسك الفون. ورايح جاي بتـ.ـو.تر كبير جدا وغـــضــــبان ومتنرفز زي الإعصار وكل غـــضــــب العالم جواه
وكل ثانيه يبص ف الساعه. وحدف الفون ع السرير بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. ونفخ وقال بصوت غـــضــــبان. اوووووف مـ.ـا.تتصل بقى.
وفونه رن. وراح جابه بلهفه من ع السرير. ورد بسرعه. عملت ايه؟
آدm مراد: حصل.
تيم: قبض ع ايديه. وقال من بين أسنانه بغـ.ـيظ هووو فييييين؟
آدm مراد: بهدوء خليك انت انا...

تيم: قاطعه. وقال بصوت عالى هووووو فييييين؟ الكـ.ـلـ.ـب ده والل معاه بتاعى انا. والل هيجي جمب اى حد فيهم ويلمس شعره واحده منهم مايلومش الا نفسه حتى لو انت.
آدm مراد: بشبح ابتسامه. قال ف المخزن القديم.
تيم: قفل المكالمه وبيتنفس غـــضــــب. وخرج من البيت زى الاعصار. وركب العربيه وساق بسرعه كبيره جدا. وبيقسم أنه مش هيرحم اى حد حاول يأذي ملاكه.

آدm مراد: لبس بسرعه وحط مسدس ف جيبه ونازل. ودخل المكتب ل جدو. وقال انا رايحله.
آدm: من غير ما يرفع عينيه من ع اللاب توب. قال. انت قولتله؟
آدm مراد: ايوه. وانا هحصله ع المخزن.
آدm: رفع عينيه وبص ف عيون حفيدو بغـــضــــب مكبت. وقال سيبه يتصرف وانت حذاري تتدخل بينه وبينهم.

بعد فتره.
تيم: وصل المخزن. ونزل زى الاعصار. وزعق افتتتتتتح البااااااب ده.
الجارد: تحت امرك ياباشا. و فتح الباب بسرعه.
تيم: دخل جري. وشاف 2 مربوطين. الجارسون. وواحد ميعرفوش.
تيم: قبض ع ايديه. وفك الحبل من غير ما يتكلم. ومسك الجارسون بوكسات بغـــضــــب واضح.
آدm مراد: وصل ودخل بسرعه. وشـ.ـد تيم بالعافيه. وقال اهدا ياتيم. خلينا الاول نعرف مين الل وراه؟

تيم: بينهج. وبص ل آدm بتحذير. اوعا تحاول تتدخل و تبعدنى وانا بجيب حق مراتى. يا اما هولع ف الكل فااااهم؟
وبص للجارسون بكُره كبير ومسك الجارسون من ياقة قميصه بشر واضح. وقال بنبره تخــــوف.
والل خلق السما والأرض لو ماقولت مين السبب ف كل ده؟
لا اولع فيك واحرقك بالبطيء لحد مـ.ـا.تتمنى المـ.ـو.ت ومش هتنوله. وزعق انطق يااالا.

الجارسون: بيتنفس بسرعه وبيتالم بخــــوف كبير. وشاور بعينيه. ع الشخص الل جنبه. وقال د، دا ياباشا. ده ال اتفق معايا ع كل حاجه. والله انا ماليش زنب. وا...
تيم: ضـ.ـر.به روسيه بين عينيه عشان يسكت. وزقه ع الأرض. ولف وشه والشر ف عينيه. وقال بصوت غـــضــــبان انت مييييين؟
آدm مراد: بثبات عكس النار الل جواه. لكن ساب تيم يتصرف. بأمر من جدو. ومبسوط جدا من حب تيم لاخته. وقال. بهدوء. ده عامر ياتيم.

تيم: بصدmه كبيره وعينيه اتحولت لسواد كاتم.
عامر: قلبه اتقبض من نظرة تيم ليه. كأنها حكم عليه بالاعدام.
تيم: ف مخيلته إن ده الل اغـ.ـتـ.ـsـ.ـب روحه. و دخل ف حته ضلمه.
ومسك عامر من هدومه. وصرخ بغـــضــــب شـ.ـديد جدا ف وشه بصوته كله.
كأنه اتحول لوحش كاسر. وقال بصوته كله مع مع صرخة و.جـ.ـع كبيره ليييييييييييييه!
(ويقصد اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب ملاكه)
عامر: قلبه هيقف من الرعـ.ـب. وشاف أنه بقي ف هلاك حقيقي لا مفر.

الجارسون: بينزف لكن اتخض وخاف من تيم جدا.
تيم: مسك شعر عامر بايدو الشمال ورجع راسه لورا.
ورفع ايدو اليمين بقوة غـــضــــب غير محتمل. ونزل بيها بين عينيه. مره واتنين وتلاته ورا بعض. وتيم. بيضـ.ـر.ب ويصـ.ـر.خ. ويقوله لييييييييه. ليييييييييه.
عامر: بيمـ.ـو.ت حرفيا. وبينزف. وأنفه اتكـ.ـسر. وحاول ينقذ نفسه. وهمس بتعب. مالمستهاش. هي لسه زي ما هي.

تيم: سمع عامر. ووقف ضـ.ـر.ب. وقلبه دق جـ.ـا.مد. وبص ل عامر بعدm تصديق. وقال بصوت مهموس انت قولت ايه؟
عامر: كح كح. وبينهج وعينيه اتقفلت. وبيتالم جدااا. وهمس وهو بيكح. الد، الدكتوره مريم محدش لمسها. دا، كح كح. دا مكنش دm حقيقي. ودي كانت. خطه عشان، عشان، كح كح. وبلع ريقه بتعب...
تيم: ضغط ع فك عامر بقوه وغـ.ـيظ انطق اتكللللم. عشااااان اييييه؟ وانت ميييين وتعرفها منيييييين؟ ومييييين الكـ.ـلـ.ـب الل باعتك؟ اننننننطق.

آدm مراد: سمع عامر. واتصـ.ـد.م. يعنى تيم غير ف الحقيقه؟
وماسك نفسه بالعافيه. ولكن فكر بإيجابيه. إن أخته بخير. وتيم خبي عليهم عشان كرامة العيله. وشاف حب تيم واضح ف غـــضــــبه الل اول مره يشوفه. ومستهونش بقوته ابدا.
عامر: بتعب. الدm، الدm ده لون عشان. عشان تشوف الدكتوره بنظره تانيه، كح كح.
تيم: رغم الغـــضــــب لكن ظهر ع وشه شبح ابتسامه إن ميرو. ملاكه. محدش لمسها. وقلبه بيدق.

لكن اتحول تاني لهلاك. انطق وكمل مييييين الل خطط لكل داااااا؟
عامر: خاف وسكت...
تيم: اتغاظ اكتر. ورفع ايدو بقوه وضـ.ـر.به بين عينيه.
عامر: اغمى عليه.
تيم: بشر كبير. طلع مسدس.
الجارسون: شاف شكل عامر. وتيم والمسدس. واترعـ.ـب حرفياً. وهيشتري نفسه وقال بخــــوف كبير. انا هتكلم. انا هقول ع كل حاجه. الل عمل كدا وطلب مننا وحط الخطه دي. هي الدكتوره كامليا خطيبة حضرتك.
آدm مراد: كشر عينيه بعدm فهم. كامليا؟ وخطيبته؟

تيم: اتصـ.ـد.م صدmة عمره. ورجع خطوتين لورا. ومش مصدق! وفتح عينيه ورايحه يمين وشمال من الصدmه. وهمس بتوهان. كامليا؟
آدm مراد: شاف حالة تيم. وقرب منه وقال. تعالى معايا يا تيم واخد منه المسدس. وساند تيم الل مصدوم حرفيا. وماشي مع آدm وتايه.
آدm مراد: بصوت غـــضــــبان. هاروووون.
هارون: تحت امرك ياباشا؟
آدm مراد: الكلاب دول خليهم يفوقو. وتربطهم وتسيبهم هما ومياده الل جوه لحد ما رجعلهم تانى. فااااااهم؟

هارون: تحت امرك ياباشا.
تيم ماشي بينهج بصوت عالى وضايع حرفياً. لأن الل حصل لميرو كدا يبقى بسببه هو. وسرح وهو ضايع بصدmه وافتكر الل حصل
فلاش باك.
ف شقة تيم. بعد ماقفل مع نور المكالمه. تيم جاب رقم الشاب. واتصل ع الرقم وغير متاح. ونفخ بغـــضــــب كبير. وغمض عينيه بتفكير. وقال اهدا ياتيم وفكر. انت واثق ف مريم صح ياتيم؟

تيم: بتنهيده طبعا مريم ملاك ع هيئة بشر ومستحيل تعمل حاجه زي دي ابدا. دي تربية مريم الجزار وآدm العدوي وعمري ما اتخيل اصلا. بس. بس ف حاجه غلط.
تيم: للحظه فتح عينيه وقال باستفهام. المفتاح؟ وكشر عينيه وقام وقف وقبلها الجرسون؟
وفتح عينيه بدهشه اكبر كاميرات الفندق؟ ايوه هي الكاميرات الل هبدا بيها.

واخد الفون والمفاتيح ونزل بسرعه البرق وركب العربيه واتحرك بسرعه ع الفندق. ووصل الفندق. وطلب من مدير الفندق تفريغ الكاميرات...
وبعد شويه تيم نزل غرفة المراقبه. وقلبه بيدق بقلق.
لكن الصدmه الكبيره إن جزء من الوقت ده تحديدا محذوف من التسجيل.
تيم الغـــضــــب اتملك منه. وشكه اتحول ليقين إن دي مؤامره ع مريم. واقسم انه هيرجع حقها بايديه.

وافتكر الجارسون. وسأل عنه. ووصف شكله لمدير الفندق. واكتشفو أنه ساب الشغل من يومين.
تيم: قبض ع ايديه واتنفس غـ.ـيظ واتأكد كدا أن الجرسون مشترك معاهم.

وخرج وقف قدام الفندق. بينهج ويفكر. فكر ياتيم. فكررر. وغمض عينيه. وجاب احداث اليوم ده. مريم جت معايه ع الفندق. وقالت أنا طالعه اعمل مكالمه مهمه. وبعد كدا الفون رجعلى مع الجارسون. الل هو اكيد متفق مع ال كان ف الشقه. وبعد كدا الفون وصلته رسايل. السؤال ياتيم. هو المفتاح؟ ازاى مريم راحت وفتحت بالمفتاح. ولما انا روحت كان المفتاح لسه مكانه؟

الاجابه. عشان الل يشوف الرساله يروح ويفتح ويدخل ويشوف ال، وصك ع اسنانه بغـــضــــب وقال ياولاد الكـ.ـلـ.ـب. ياولاااد الكـ.ـلـ.ـب. وديني ماهرحمكو.
ومسح ع شعره بحيره. وعايز دليل. دليل واحد. طرف خيط. وهو الجرسون الوحيد. لأ ياتيم لأ. الرقم. لازم نعرف صاحب الرقم. طيب مين؟ مييييين الل هيجبلى الرقم من غير شوشره.
خالو مراد استحاله يعرف بحاجه زي كدا. ولا بابا آدm. ولا آدm.
انا عايز اجيب حقها من غير محد يعرف عشان كرامتها.

ايووه لقيتها. مفيش غيرو. واتصل ع طارق السيوفي. بسرعه.
واتكلم بثبات لكن جواه طوفان. الو اذيك ياعمي طارق. انا كنت عايز اطلب من حضرتك طلب خاص. احم. هو مش ليا انا.
ده لواحد صحبى. وهو صحبى اوى. وعندو مشكله حصلت.
وواحد بعتله رساله وسرقه والرقم اتقفل بعد كده. عايز اعرف من حضرتك وتقولى ع حد ممتاز ف المجال ده ويعرف مين صاحب الرقم ده. اه اه. تمام. ايوه انا معاك.

طارق: انا هبعتلك رقمه ف رساله. وخلى صحبك اول مايتصل عليه. يقوله انا من طرف اللواء طارق السيوفي.
تيم: بجد متشكر جدا ياعمي. وانا منتظر الرساله. وقفلو. وواقف ع أعصابه. والرساله وصلت. اخيرا. وسجل الرقم ولسه هيتصل!
حد جه جمبه وسحب الفون منه بهدوء.
تيم: رفع عينيه بصدmه. آدm!
آدm مراد: قفل الفون. وقاله ايوه آدm ياتيم. قولى بقى ايه الحكايه؟

تيم: بينهج. وخايف ع مريم. لكن قال مفيش حكايه. ا. انا كنت داخل الفندق. احم. ا. انت جاي هنا بالصدفه. ولا...
آدm مراد: بثقه. لأ مراقبك.
تيم: كشر عينيه بعدm فهم. نعم؟ مراقبنى؟ انا مش فاهم حاجه وقال بنرفزه. ممكن تفهمني مراقبنى ليه وماشي ورايا ليه؟
آدm مراد: بص ف عينيه. جدك هو الل أمر الجارد أنهم يراقبوك 24 ساعه.
تيم: فتح عينيه بصدmه اكبر. بابا آدm؟ طيب ليه؟

آدm مراد: تعالى ندخل نشرب حاجه وهقولك. وشاور للجارد يمشو...
تيم: بص ع جهة الاشاره. وشاف هارون الجارد ومعاه 2 كمان. وبص ل آدm. وجواه مليون علامة استفهام.
آدm مراد دخل. وتيم معاه. وقعدو ف الفندق.
تيم: بحيره مش عارف يعمل ايه لكن قال ايه سبب المراقبه دي؟
آدm مراد: اتصل ع آدm. وقال ايوه يابابا هو قاعد معايا. تمام تيم معاك اهو. وعطا الفون ل تيم. جدك عايزك وهيفهمك.
تيم: اخد الفون. ورد. صباح الخير يا بابا.

آدm: بهدوء صباح الخير ياحفيدى الغالى. ساعه انت وآدm تكونو ف مكتبى. وقفل.
آدm مراد: قام. وتيم قام وراحو ع الفيلا وتيم جواه خايف ع مريم جدا.
وخايف حد يعرف باالاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب. وغمض عينيه بتعب شـ.ـديد. ودخلو المكتب ل آدm
آدm: بهدوء. تيم يبنى انا واثق أنه ف حاجه حصلت. وانت مخبى علينا.
آدm مراد: قاعد ومركز وبيتكلم ف الشات.
تيم: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. حاجه؟ حاجة ايه يابابا. مفي...
آدm: بعتاب. هتخبى ع جدك آدm ياتيم؟

تيم: بحيره. لكن قال طيب حضرتك ليه مصمم انه ف حاجه حصلت؟
آدm: اخد نفس عميق واتنهد وقال. ميرو.
تيم: اتـ.ـو.تر وبلع ريقه بصعوبه.
آدm: شاف الخــــوف ف عينيه. وكمل وقال والخــــوف الل عينيك دلوقتي.
وطريقة الخطوبه وانك تخرج وتاخد مريم معاك ومتسلمهاش لحد عندى بنفسك.
وميرو تدخل ف حالة هستيريا ويغمى عليها ويجيلها انهيار عصبي.
وكمان انت ترجع تاني يوم عينيك زي الدm وايديك بتنزف.

وتتقدm لميرو وتطلب قبل ما تاخد مني الموافقه تحدد كتب الكتاب والفرح.
كل ده ومش عايزني اشك يادكتور تيم. ده غير إدانات كتير منك ومنها ف ردود الفعل. والحاله الل فيها حفيدتى.
تيم: قلبه دق بو.جـ.ـع. واتصـ.ـد.م. ميرو. وهمس انهيار عصبي؟ وغمض عينيه بتعب شـ.ـديد علشانها.
آدm مراد: قفل االشات وقال بغـــضــــب مكبت. تيم تعرف إن ميرو كانت هتتخـ.ـطـ.ـف يوم عيد الميلاد من قلب الفندق؟

تيم: مرعوب عليها. ومثل، وفتح عينيه بصدmه اكبر. انت بتقول ايه يا آدm محصلش مريم بخير محدش خـ.ـطـ.ـفها.
آدm: بشك كبير. وقال. احكيله يا آدm يبنى يمكن يتكلم عشان نعرف ايه سبب تغيير وضعف حفيدتى بالشكل ده.
آدm مراد: . محدش يعرف من العيله انى مركب كاميرات مراقبه خارج الفيلا. مفيش غير الجارد وبس. عشان لما اراجع عليها واشوف غلط يتحاسبو. وانا مهددهم بكده. ولازم عينيهم تبقى ف كل حته.

ويوم عيد الميلاد. انا كنت ف المكتب. وجالى اتصال من شاهين. وقالى ف عربيه وكلها جارد خاص طلعت ورا عربية تيم ومعاك مريم اختى.
انا طلبت منه بسرعه انه ياخد عربيه ويمشي ورا العربيه دي وانا جاي. بعدها خلصت شغل بسرعه. وشاهين قالى أن العربيه وقفت عند الفندق ورا عربيتك انت.
انا خرجت بسرعه وركبت الريس. ووصلت عند الفندق. وشوفت 4 جارد خاص. انا ركنت الريس بعيد.

ولبست نضاره وكاب. ووقفت قريب منهم عشان اسمع. واكتشفت انهم مخططين إن الساعه 6 ونص بالظبط لو مريم العدوي مخرجتش من الفندق. هيدخلو وهيخدروها وهيخـ.ـطـ.ـفوها علشان، وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ واضح ومقدرش يقول السبب.
(الل هو يغتصبوها ويصوروها ويبعته الفيديو للصحافه )
(ودى تبقى الحفره الأكبر الل لو كانت وقعت فيها ميرو مكنتش خرجت منها ابدا. وده حلم تالين )
آدm مراد: بينهج بغيره وعينيه اتحولت لغـــضــــب كبير. وسكت.

تيم: عينيه مفتوحه ع الاخر بصدmه كبيره جدا...
آدm: بهدوء اهدا يا آدm اختك دلوقتي ف آمان كمل.
آدm مراد: بغـ.ـيظ مكبت. وكان وقتها الساعه 5 ونص يعنى قدامي ساعه واحده بس.
المهم فكرت انى مش عايزهم يهربو. لأ انا عايزهم تحت ايدى لانى هدفنهم وهما عايشين.
قربت منهم عادي جدا. وسألتهم ع عنوان كأنى غريب عن المنطقه.
وعلشان الوقت طلبت من واحد سِجاره وولاعه وشتت انتباهم وف لحظه رشيت مـ.ـخـ.ـد.ر ووقعو.

وشاهين اخدهم ف العربيه. وطلعنا ع المخزن. وده سبب اني رجعت متأخر.
(وده سبب عدm وجود شاهين ع بوابة الفيلا وقت وصول ميرو)
تيم: بينهج كانو عايزين مريم ليه يا آدm؟ وزعق وهما مين دوووووول؟
آدm: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وقال بكُره كبير. رؤوف الجبالى. كان عايز يحط راسي ف الارض. ويستخدm ميرو ف الفضيحه دي.
تيم: بينهج بصوت عالى وساكت. وقال جواه عملها. عملها واغـ.ـتـ.ـsـ.ـب مريم. وغمض عينيه.

آدm مراد: بغـــضــــب. انت الل مانعتني اقــ,تــله يابابا. انا كنت رايح اقــ,تــله وافجر بيته انت الل منعتنى.
آدm: هز راسه. الصبر ياحفيدى. الجبالى بدء الحرب. وانا الل هانهيها.
تيم: عينيه بقت حمرا اوي. بينهج بسرعه. وحاسس انه مش قادر يتنفس.
آدm مراد: بقلق قام وقف تيم. تيم؟
آدm: بتفهم. اهدا ياتيم يبنى. والحمدلله ان اخوها لحقها. لو كان لاقدر الله حصل مكروه لميرو بـ.ـنتى. انا ومريم كنا هنروح فيها. لكن الحمدلله إن ميرو بخير.

تيم: بينهج وشاف قدامه بقعة الدm. وغمض عينيه بتعب شـ.ـديد. وبيفكر لو حد عرف بال حصل هيروحو فيها.
آدm: مش هتقولى بقى ميرو وانت ايه الل حصل ف اليوم ده؟
تيم: قعد بأحباط. وحكالهم الل حصل. ما عدا إن مريم ف السرير والدm.
وكمل من وحي خياله. وقال وجريت ورا العربيه ولحقتها. وكان الكـ.ـلـ.ـب ده ركن العربيه وانا كـ.ـسرت الازاز. ولحقت ميرو. لكن الكـ.ـلـ.ـب ده هرب. وجبت ميرو وجيت ع هنا.
آدm. و آدm مراد. بيسمعو بصدmه كبيره.

تيم: بتوعد محدش هيجيب حق مريم غيرى. ولو سمحتو عايز منكم وعد إن ميرو متعرفش حاجه او انكم عرفتو لانى وعدتها بكده.
أما بالنسبه للخطوبه انا وقتها خــــوفت وحسيت انى خايف اخسرها وفكرت هستنى ايه؟ واتقدmتلها.
وبعد كدا. اتفقوا انهم هيدورو ع الجرسون والشاب ده ولما يوصلوله.
تيم الل هياخد حقها وعايز يعرف مين الل عمل كدا ومين الجبالى ده الل بيشترى المـ.ـو.ت ببلاش. تيم خرج بسرعه ومش عايز يقابل ميرو.

وبعد كدا. بدؤو بالتحريات. تيم وصف شكل الجارسون ل آدm مراد وجدو.
وحاولو يوصلو لصاحب الرقم. لكن كان من غير اسم. ومقفول.
وامبـ.ـارح تيم جاتله فكره. وراح ع الفندق مع آدm مراد. وتيم طلب السي في بتاع الجارسون. واخدو معلومـ.ـا.ته. وآدm مراد. جاب الجارسون. وجاب عامر عن طريق الجارسون. واتصل ع تيم.
عوده للوقت الحالي.

بعد شويه. ف الطريق.
آدm مراد: سايق العربيه واخد تيم معاه. وشايفه تايه وسرحان ومصدوم وساكت. وركن العربيه. وقال ايه ياتيم مش هتفهمني؟
تيم: رفع عينيه ل آدm وبصله كتير كأنه سرحان.
آدm مراد: شاف دmـ.ـو.ع متحجره ف عيون تيم. وقال مين كامليا دي ياتيم؟
تيم: بيأس وخيبة امل. دmعه نزلت منه غـ.ـصـ.ـب عنه. وقال ف اللاوعي دي مراية مريم.
آدm مراد: كشر عينيه. وقال مراية مريم؟ مش فاهم حاجه؟

تيم: دخل ف عالم تانى. ونسي آدm تماماً. واتكلم. بتوهان.
مريم؟ وابتسم بفرحه. مريم محدش لمسها هههه ايوه محدش لمسها.
عارف انا كدا مش عايز حاجه تانى. حتى لو مبتحبنيش مش مهم صدقنى.
انت متعرفش انا فرحان قد ايه. لما مريم تعرف انها،؟ ههههه احلا خبر سمعته ف حياتى.
(خبر يشبه الجنه ).
اصل مريم متستاهلش كدا ابدا. دي ملاكي. ملاك ع هيئة بشر.
انا ع قد ما انا زعلان إن مريم مبتحبنيش. ع قد ما انا فرحان اوي ليها.

تعرف مريم دي تشبه قوس قزح بالوانه وجماله الل بيخـ.ـطـ.ـف.
وبعدها كمل بحـ.ـز.ن. وقال بس لما مريم تعرف الحقيقه كدا هتبعد عنى وهترجع لل بتحبه. انا مش عارف ازاى هقدر اعيش من غيرها.
بعد مافرحت انها من نصيبى. كانت امنيتى إن ميرو تحب تيم.
آدm مراد: بيسمع تيم بتركيز. وفهم كل حاجه. وضحك بصمت ع عشق تيم. وافتكر نفسه زمان لما كان مفكر تيم بيحب ارين. وربت ع كتف تيم وقال. تعرف؟

تيم: فاق من شروده. وانتبه. وبص حواليه. شاف نفسه ف العربيه. وبص ل آدm ف نظره معناها انا جيت هنا ازاى؟
آدm مراد: حس بيه لانه اكتر من عاشق. وقال ميرو اختى مش بتحبك ياتيم.
تيم: غمض عينيه بو.جـ.ـع كبير جدا. وسكت.
آدm مراد: كمل بمكر. ميرو اختى عشقها ليك عدى المدى يا، دكتور.

تيم: فتح عينيه بصدmه كبيره جدا وقلبه بدء بالنبض من تانى ودقات مختلفه وخفقان. ودقات مسموعه. وبيتنفس بصوت مسموع. وقال ا. انت بت، بتقول ايه يا آدm؟
آدm مراد: هههههههه. وشغل العربيه. وقال يدوبك نروح عشان نلبس وانت كمان تلبس يا. عريس هههه وهقولك ف الطريق كل حاجه. بس قبلها قولى مين كامليا مراية مريم دي؟

بعد شويه. فيلا زياد جمال.
زياد: ماكى ابنك ياسو فين؟
ماليكه: ف الجنينه نزل البيسين ياحبيبى. بس الل مزعلني بيقولى مش جاي الفرح. وهيبقى موقف وحش منه.
انا مش عارفه ماله امبـ.ـارح وانهارده. حابس نفسه ودلوقتي بقاله ساعه واكتر ف الميا. كدا هنتاخر ع الفرح. باقى 4 سعات بس. ولسه مجهزناش.
زياد: ابتسم بتمثيل. اهدى يا حبيبتي وهنوصل قبل الميعاد إن شاء الله وياسين هيروح الفرح متقلقيش. انا نازل ل ياسو. ونزل.

ياسين: ف البيسين. ومخـ.ـنـ.ـوق وكل مواقف ميرو بتيجى قدامه. وبيجاهد ينسى لان كدا حـ.ـر.ام ومينفعش مجرد التفكير ف حاجه بقت محرمه عليه. وكل مايفتكر يعافر برفض الفكره.
زياد: بحزم. مش كفايه كده ياحضرة الظابط؟
ياسين: فاق ع صوت ابوه. وبصله وسكت.
زياد: بجديه. ايه هتفضل كدا لحد امتى. مش هتفوق بقى؟
ياسين: خرج من الميا. وقال انا كويس يابابا.
زياد: بصوت جهوري. لأ ياكابتن انت مش كويس. انت حسستنى إن خلاص نهاية الكون.

وكمان بتهرب ومش عايز تروح الفرح.
ايه مش هتفوق لنفسك. انا عمرى ما ربيتك ع الضعف ده؟
امك كل يوم بتسالنى ابنك متغير. وانا اكدب عليها.
اختك لاحظت بُعدك عنها وقالت ياسين مبقاش يسأل عليا. حتى الشركه بطلت تجيلى لما تكون فاضي. ايييه؟ ياحضرة الظابط؟ اومال لو مكنتش ف شرطه كنت انتحرت؟
ياسين: بابا انا...

زياد: بنفس النبره. انت هتدخل دلوقتي وتغير هدومك. وتلبس احسن بدله. وتقنع نفسك ومن دلوقتي انك عمرك ما حبيت نهائى. وبرضو تقنع نفسك أنك ف يوم هتقابل الحب الحقيقي الل بجد. انت فاهم يا ياسين؟
ياسين: هز راسه. فاهم يابابا.
ف السنتر.
البـ.ـنت: يلا يا عرايس عشان تلبسو الفساتين
ليليان: قامت بحماس ممزوج بخجل ومبسوطه جدااا.
تمارا: قلبها بيدق وقامت ومحرجه.
البـ.ـنت باستغراب. فين انسه مريم؟
آرين: مريم بتصلي العصر جوه.

البـ.ـنت: بابتسامه. تمام. حضراتكم هاتصلو قبل ما تلبسو.
كلهم ف صوت واحد صلينا الحمد لله.
البـ.ـنت اخدت ليليان. وتمارا وطلعو فوق.
چود: واقفه قدام المرايا. وبتختار الوان الميكب الل هتحطها.
آرين: انتى بتعملى ايه؟ انتى هتحطى ميكب.
چود: بتأكيد. طبعا يابـ.ـنتى دى أول فرحه ف العيله. يعنى لازم اكون طالعه صاروخ. ههههه.
آرين: بتذمر. امم يابختك بابي مش موافق.
چود: ههههه طيب اكيد معروفه إن عمي فهد يرفض.

آرين: بغـ.ـيظ. وانتى عمو فارس وافق؟
چود: لأ محدش يعرف. انا هحطهم أمام الأمر الواقع. امم هيزعقو شويه بس عادي مشي حالك.
آرين: بقلق. بلاش ياچود تحطى حاجه زي كده من غير علم عيلتك عشان متعمليش مشكله.
چود: بكـبـــــريـاء. يابـ.ـنتى انا خلاص اخدت قراري ومفيش ف الدنيا حد يقدر يخليني أتراجع.
فون چود رن. وكان مصطفى. وآرين شافت الاسم وقالت بعدm فهم. تيفا؟ مين تيفا ويعنى ايه؟

چود: قلبها دق. وقالت بتـ.ـو.تر. دي واحده صحبتى ثوانى وراجعه واخدت الفون وجريت. وردت. الو.
مصطفى: الو چودي.
چود: بتمثيل. ايوه مين معايا؟
مصطفى: سماح كوبايه. ايه ياعم فيلم الابيض والاسود ده. انتى عبـ.ـيـ.ـطه.
چود: بغـ.ـيظ مكبت. انا عبـ.ـيـ.ـطه ياهبل. عرفتك من عـ.ـبـ.ـطك والله.
مصطفى: عتلاق كـ.ـد.ابه. يابت منا ببعتلك راسايل ع الوا.طـ.ـيس من نفس ذات الرقم.
چود: اتكسفت واتغاظت منه.
مصطفى: ايه كوثر كلت لسانك هههههههه.

چود: بغيره. نعم كوثر مين دي.
مصطفى: ايوه الغيره الجـ.ـا.مده دي. و ده تعبير مجازي عادي يعنى انا عمرى ما حب غيرك ياچودى.
چود: قلبها دق. وقالت بغـ.ـيظ انت متصل ليه أنجز عشان عايزه اقفل؟
مصطفى: هقولك يسلام. بس كدا. انا متصل عشان عرفت من كيمو أنك ف السنتر مع ليليان.
چود: بتريقه. وانت مالك انت.
مصطفى: بنفس النبره. وانا مالى؟ ده انا مالى ومالى ومال العيله كلها.

اسمعى يابت عارفه لو شوفتك ف الفرح وحطه اى حاجه ع وشك هلعبلك ف وشك. هخليكى كوثر تو انتى فاهمه؟
چود: حست بغباء. وقالت. بهمس انا بت؟ و كوثر تو؟
وزعقت وانت مال اهلك انت. تطلع مين انت عشان تقولى اعمل ايه ومعملش ايه؟
انا هحط وميكب كامل كمان. يلا غور ياض من هنا ومش عايزه اشوف رقمك تانى عندي سلاااام.

مصطفى: بغيره. اقسم بالله العظيم ياچود لو لقيتك ف الفرح حطه حاجه ماهت عـ.ـر.في وقتها انا هعمل ايه؟ انا مـ.ـجـ.ـنو.ن وانتى عارفه. ولا يهمنى اى حد. وبلاش تشوفي الوش التاني.
چود: بعند. هحط يامصطفى. وانا بقى عايزه اشوف هتعمل ايه. وزعقت كبيرك اييه تعملوووو يالا انت؟
مصطفى: قام وقف بغيره وقال. اقسم بالله هبوسك قدام كل الناس.
چود: اتخضت وشهقت بصوت عالى. وقالت. تب، تبو...

مصطفى: ايه اتشليتى ياحبيبتى. لأ واسمعى الباقى بقى.
لما اعملها قدام الكل؟ وقتها هقول ل ابوكي يكتب كتابنا عشان استر ع الل حصل. فاهمه ولا لا. وع فكره ورحمة جدي الغالى انا مبهظر. ولو مش مصدقه اعمليها وشوفى. وقفل المكالمه.
چود: فتحت عينيها بصدmه كبيره. ومش مصدقه.
وهمست يابن المجانين.

عند محمد عزيز.
تيم: بعد ما عرف من آدm إن ميرو بتحبه هو وبس. كان هاين عليه يحـ.ـضـ.ـن الناس كلها.
وكان من أسعد الناس. والضحكه مرسومه ع وشه. وفكر ازاى يعوض ميرو عن الو.جـ.ـع الل شافته. وجاتله فكره. وطلب من آدm أنه ينفذ كل حاجه هيقوله عليها.
ودلوقتي: تيم بيلبس واكتر من مبسوط حرفيا. وفونه رن وكانت كامليا.

وشه قلب 180 درجه وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ كبير. لكن بص قدامه بتوعد وقال حسابك معايا هيكون معنوي مش جسدي ياكامليا. اصبرى عليا. واخد نفس عميق ورد عليها بهدوء. الو.
كامليا: من جواها هتمـ.ـو.ت وتعرف ايه رد فعل تيم بعد ما شاف ميرو ف الموقف ده. وردت بلهفه. الو تيم حبيبى اذيك وحشتنى اوى.
تيم: ههههه ع مهلك يا كامي خدي نفسك.
كامليا: بفرحه. كامي؟ واو بجد انت عمرك ما دلعتني قبل كده.
تيم: بمكر. اصلى مبسوط اوى انهردا.

كامليا: بغـ.ـيظ. مبسوط؟ ليه؟
تيم: بخبث اصل ميروووو...
كامليا: قامت بلهفه وغيره. ايه مالها ميرو. حصل معاها حاجه؟
تيم: قبض ع ايديه بغـــضــــب مكبت. وقال لأ. وانتى عايزه يحصل معاها حاجه ياكامليا؟
كامليا: انتبهت وكحت بتـ.ـو.تر احم. لأ. ا. انا. ا. نا، اصل انت بتقول مبسوط. قولت يمكن هتتجوز ولا حاجه؟ وضحكت بصمت بشمـ.ـا.ته.
تيم: ابتسم بتوعد. فعلا ميرو هتتجوز. وأنهردا ياكامليا.
كامليا: ايييييه؟ هتتجوز طيب اززاى؟ مستحيل.

تيم: بغـ.ـيظ مكبت. ليه مستحيل؟ انتى ف حاجه حصلت عشان تعترضي ع جوازها كدا؟
كامليا: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بغـ.ـيظ ولخبطه. وقالت بتلعثم. ا. ه. احم لأ لأ ابدا. وا، وايه يعنى الل هيخلينى اعترض. ا. انا بس استغربت لانها مش مخطوبه.
تيم: بص ف المرايا وابتسم وقال. اصل انتى مت عـ.ـر.فيش إن ميرو جوزها ده بيعشق التراب الل بتمشي عليه.
وبيتمنالها انها تشاور بس. اصله بيعشقها من زمان جدا 8 سنين وحطى عليهم الضعف ياكامي.

كامليا: قبضت ع أيدها بكُره كبير. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير وقالت ااه وهي بقى وافقت عليه بسرعه كدا؟
تيم: ههههه بقولك بيدوب فيها. لأ وكمان دي هي بتعشقه. ومش هتتخيلي مين الل جمعهم مع بعض؟
كامليا: بتركيز وغيره. مين؟ مامتها؟
تيم: بيرش برفان وقال تؤ. وبص قدامه بشر كبير وقال. الل جمعهم اكبر عدو للعريس. متخيله.

بس العريس وعد أنه هيدmره. امممم الله يكون ف عون الخصم ده. اصله عبـ.ـيـ.ـط اشترا عداوه ببلاش. عارفه هيعمل ايه؟
كامليا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وخافت للعريس ده يعرف الل عملته فيها. وقالت ايه؟
تيم: من بين أسنانه بتوعد. مش هايخيله يشتغل ف اي مكان ف مصر. وهيلغي شهادة المهنه بتاعته. وهيدmرو أصله كتب نهايته بايديه ع ايد (الهلاك).

فيلا العدوي. ف اوضة آدm مراد
آدm مراد: بيلبس. و آركان اتصل عليه. ورد. الو يبنى.
آركان: بزهق. الو ياعم آدm. والله حـ.ـر.ام عليكم المشوره الل انا فيها دي.
آدm مراد: أنجز عملت كل الل قولتلك عليه. مفيش وقت. وتيم عايز كل حاجه تكون زي ما طلب.
آركان: ياعم انا خلصت. بس معلش يعنى الدكتور تيم اتفاجئ أنه هيتجوز انهردا؟
ماهو من اسبوعين بيرتب ف كل حاجه. وبعدين دي طلبات تاخد يوم كامل.

آدm مراد: بحزم. اخلص قولى هببت ايه؟
آركان: حاضر حاضر. انا اتصلت ع بابا وهو قالى. مالكش دعوه انا هظبط كل حاجه ل تيم وميرو. ورحت معاه. ووصلتله الحجات الل انت سلمتهالى. ووقفنا مع العمال وخلص ورجعنا ع البيت. وبابا دلوقتي بيلبس عشان يدوب نطلع ع السنتر.
آدm مراد: هز راسه تمام. وقفلو.

وآدm بص قدامه بحيره. وافتكر. انه أول مارجع ع البيت شرح لجدو. ولكن جزئية ميرو والشقه مقلهاش لأن تيم طلب منه كدا. علشان كرامة ميرو.
وقال لجدو انا هتصل ع ياسين عشان نظبط شوية حجات لتيم وميرو. طلبها مننا.
آدm: رفض وقاله بلاش ياسين. وآدm ربط الأحداث ببعض. تيم قال ميرو بتحب غيرو. وجدو قال بلاش ياسين؟ امممم انا كدا فهمت. وكمل لبسه وخرج.
ف جناح آدm.
مريم بتلبس.
آدm: بيتكلم ف الفون. ايوه يابيتر. انت فين يبنى؟

بيتر: ايوه يا آدm انا لسه داخل البيت حالا اهو. هاخد شاور وهطلع ع القاعه لانى مش هلحق العرسان.
آدm: بهدوء. يعنى كان لازم حوار العربيات ده؟ ما العربيات كتير وجاهزه.
بيتر: هههههههه ياض انا ماشي ع العهد. زفيتك انت وولادك. وكمان هعملها مع احفادك.
وعشان دلوقتي مش هلحق. انا بعت ال3 عربيات مجهزه ومتزينه ع السنتر. وهتبقى مفجأه للعرسان. الف مبروك يصحبى.

آدm: ابتسم الله يبـ.ـارك فيك ياحبيبى. منتاخرش بقى انا خمس دقايق ونازل.
بيتر: تمام. مع السلامه.
آدm: قفل والإبتسامه ع وشه.
مريم: ايه ياحبيبى ماله الاستاذ بيتر؟
آدm: قام وقف قدامها وقال. بيتر مصمم ع العربيات هديه للعرسان. 3 عربيات لاموزين. وهيبعتهم ع السنتر.
مريم: بابتسامه ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن.
آدm: ابتسم بحب. ورفع دقنها وباسها برقه. انما ايه الجمال ده. انا بحسد نفسي عليكى.

مريم: هههههههه. خلاص يا آدm احنا كبرنا.
آدm: لف وشها للمرايا. ووقف خلفها وضمها لقلبه. وقال كبرتى فين؟ انتي اصغر من بناتك وحقيقه مش كدب.
مريم: حطت راسها ع كتفه. وابتسمت بحب كبير. ربنا يديمك تاج فوق راسي يا آدm.

بعد شويه.
كريم: لبس وخرج. ومتحمس جدا. وقلبه مبسوط.
وآريان: لبس وخرج. وف قمة السعاده.
تيم: لبس وف الطريق. وسايق وقلبه أول مره يحس بالسعاده دي. وقال وعد منى انى هقدmلك السعاده. واكون آدm يامريم.

ف نفس الوقت.
فيلا الجبالي.
رؤوف: قاعد ع كرسي ملكي فخم جدا وحاطط رجل ع رجل. وفاتح اللاب توب قدامه. وعينيه ع الكاميرات. وقال بأمر ها ياعاشور. اتصلت ع الصحافه؟
عاشور: حضرتك أمرت اتصل اول ما العرسان يوصلو القاعه حضرتك.
رؤوف: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم ايوه ايوه. انا قدامى اهو القاعه. بس مفيش حد وصل هناك.

عاشور: الجارد سالم ياباشا قال إن آدm العدوي وكل العيله خرجت وراحو ع السنتر. يعنى نقدر نقول كمان ساعتين كدا ياباشا. ويروحو القاعه.
رؤوف: ابتسم بخبث. ولا وهتتفضح يا آدm ياعدوى. وع ايدي.
صوت من عند الباب. للأسف ياباشا خطتك اتكشفت.
رؤوف: اتعدل بدهشه.
عاشور: طلع المسدس ووجهه ع الشخص الل واقف عند الباب.
رؤوف: كشر عينيه. انت مين؟ وازاي تدخل هنا؟
= انا فاعل خير يا رؤوف باشا.

عاشور: كشر عينيه وقال أنا شوفتك قبل كدا. بس مش فاكر. انت مين؟ وانطق قبل ما اقــ,تــلك مكانك.
= انا اسمي شاهين. شغال جارد خاص عند آدm باشا العدوى.
رؤوف: بصدmه. اييييه؟ انت شغال عند عدوي اللدود وجاي لحد عندي. وتقولى فاعل خير؟
شاهين: دخل ووقف قدامه وقال. انا قولتلك فاعل خير. ولو مش عاوز تشتري خلاص اعتبر انى مجتش. وخليك قاعد فاتح اللاب توب لبكره. سلام وجه يخرج.
رؤوف: بغـ.ـيظ. استنى عندك ياجدع انت.

شاهين: وقف ولف ليه وقال. شاهين. أسمى شاهين يا باشا.
رؤوف: بغـ.ـيظ. انت جاي ليه؟ وايه الل انت عايز تقوله؟
شاهين: انا ف الحقيقه. ليا تار عند آدm باشا. وشغال معاه من زمان. ودلوقتي هو بيثق فيا. ولما لقيته كشفك قولت بس فرصتى. ابيع ليك. وانت تشتري.
رؤوف: بعدm تصديق. وايه الل يضمنلي انك بتقول الحقيقه؟ مش يمكن آدm هو الل بعتك بنفسه عشان توقعنا؟

شاهين: هههه ياباشا. ده حتى انت عارف إن مش دي دmاغ آدm باشا خالص. وبعدين. هو هيبعتنى ليك ازاى؟ وهو اصلا هيبعتلك هديه انهردا الساعه 10 بليل.
رؤوف: بلع ريقه بخــــوف وبص ع عاشور.
عاشور: قرب من رؤوف. وهمس انا مش مطمن ياباشا. وكمان خايف لايكون بيقول الحقيقه. وازاى اتكشفنا؟
رؤوف: بتـ.ـو.تر. ل شاهين طيب قولنا تعرف ايه؟
شاهين: قبل ما اقول. انا عايز 3 مليون.

رؤوف: نعمممممم انت اكيد مـ.ـجـ.ـنو.ن. انت بتساومني ياحـ.ـيو.ان انت. انت مش عارف بتتكلم مع مييين؟ دا انا ادفنك هنا.
شاهين: والله ياباشا انا مش بساومك. انا واحد عندو معلومـ.ـا.ت ليك مهمه جدا. وانا بصراحه خدام الل يدفع اكتر. ولو انت مش موافق خلاص اعتبرني مجتش ولا قولت حاجه.
رؤوف: بتفكير. امممم طيب قول الل عندك. واما اشوف هتثبت ولائك ليا ازاى؟
شاهين: انحنى ليه باحترام. تحت امرك ياباشا. وعشان تعرف انى صادق معاك.

انا هقولك. سيادتك فاتح اللاب توب. ومنتظر فـ.ـضـ.ـيحة العدوي قدام الدنيا كلها. وخصوصاً ان فرح أحفاده انهردا. وإن الحكومه تقبض عليه هو وابنه زين وحفيده آريان. بتهمة الإتجار ف المـ.ـخـ.ـد.رات.
احب اقولك إن آدm باشا. مراقبك من زمان. وكمان انت من اسبوع طلبت كمية كبيره من المـ.ـخـ.ـد.رات. وحطتيها امبـ.ـارح ف مخزن من مخازن العدوى. وبالاماره ف صندوق شبه البضاعه. ف كونتينر 27 ولا انا غلطان؟

ف السنتر.
كل عروسه لبست وجهزت.
ميرو: لبست الفستان واستغربت. لانه ده الفستان الل قاسته قدام تيم. ولما سألت البـ.ـنت قالت إن الفستان التاني كان فيه غلطه. ورجعناه وجبنا ده. وميرو صدقت.
ليليان: لابسه فستان جميل جدا. وكانت قمر. ومتـ.ـو.تره.
تمارا: ملاك وجميله جدا. ومحرجه جدا.
آرين: لبست الفستان وكانت تشبه عالم ديزني وكانت فاتنه بجد. رينو الصغيره فعلا. والكل انبهر بيها وبجمالها.

وحياة وكارما وتوتا لبسو وقاعدين مع بعض.
چود: لبست فستان احمر. والحجاب وقاعده. وكانت زى القمر. لكن متـ.ـو.تره من تيفا.
آرين: ايه ياچود. انتى لبستى وليه محطتيش ميكب؟
چود: اتخضت وافتكرت تهديد المـ.ـجـ.ـنو.ن. وقالت بتـ.ـو.تر. لأ. احم انا اقتنعت بكلامك ومش هحط ميكب. احم.
آرين: ابتسمت فعلا انتى كدا قمر بجد.
چود: بغمزه. انا برضو الل قمر. اومال انت ايه ياقشطه انت. يلهوز ع الجمدان.
آرين: ههههههههه بيئه ياچود جدا.

چود: بخبث. تفتكرى آدm هلبس بدله ولا كلاسيك؟
آرين: اتـ.ـو.ترت. وقالت بلخبطه. احم. مع، معرفش. احم تعالى ندخل للعرايس نشوفهم.
چود: رقصت حواجبها وقامت. واتحركو.
آرين: شافتهم وانبهرت وقالت بسم الله ماشاء الله. ووووااااااووووو. بصي ياچود تيما تخـ.ـطـ.ـف العقل ازاى؟ جميله اوى اوى بجد.
چود: صفرت. اوباااا ياجودعان كفايه جمال بقى.
آرين: هههههههه وانبهرت واااووو لي لي او ماي چاد ليليان هتجنن كريم بجمالها.

چود: واتكا. اقسم بالله حاجه كدا جـ.ـا.مده جـ.ـا.مده يعنى.
آرين: هههههههه انتى رهيبه. وشهقت بانبهار اكبر. وقالت وهي متنحه. چود. بصي ع ميرو.
چود: بانبهار ماشاء الله. اوبااا ايه ده انا هيغمن عليا. ميرو شبه الملايكه. ميكب اب خفيف مع حتة فستان يهبل. والعا معاك يادكتور تيم. خربانه يابا. معاك حته جاااااامده جمدان السنين.

آرين: بنفس الانبهار. بصراحه ميرو خـ.ـطـ.ـفت قلبى انا شخصيا. وبجد ملاك فعلا. ماشاء الله. ده تيمو هيغمى عليه بجد.
چود: تعالى نتصور معاهم. قبل العرسان ما يوصلو عشان يدوبك.
آرين: تعالى. واتصورو مع بعض كلهم. وتالين جت عليهم يابنات. ابيه كريم وأبيه آريان وصلو.
ليليان وتمارا. يتنفسو بحرج ومتـ.ـو.ترين جدا.
ميرو: قاعده ومنزله وشها وساكته ومش حاسه الفرحه ولا اللهفه. جسد من غير روح.

كل العيله وصلت قدام السنتر ومتجمعين. ف انتظار العرسان. والكل انبهر بالعربيات بتاعة العرسان.
جه كريم: بلهفه واخد لليليان الل اتجنن من جمالها وخرج من السنتر.
ودخل: آريان وشاف الل خـ.ـطـ.ـفت قلبه اكتر واكتر. واخدها وخرج من السنتر.

تيم: اخيرا وصل. وكان ف قمة جماله. والقريب والغريب مبهور بيه.
نور: تنحت وقالت محمد ابنك بيضحك اخيرا. وفرحت جدا.
محمد: ضحك بسعاده. الحمدلله يانورى. وانا بقى كان وحشنى ضحكتك هههههههه.
تيم: راح وقف قدام آدm وبص ليه بشكر كبير وامتنان اكبر وباس ع أيدو.
آدm: ربت ع كتفه واخدو ف حـ.ـضـ.ـنه. وقال ميرو امانه بين ايديك وانا واثق وع يقين انك هتحافظ عليها.
تيم: ف حـ.ـضـ.ـنه. ورجع لطبيعته الل جواه هيقوله قدام الكل.

وقال بصوت مسموع للكل. وعد من تيم عزيز أنه هيكون ل مريم العدوى. نسخه مصغره من آدm العدوي التانى.
الكل ضحك بفرحه من وعد تيم. ونور ومحمد فرحو جدا.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع السعاده لما سمعت وعد تيم.
واخدته ف حـ.ـضـ.ـنها.
وبعد كده سلم ع مراد ووعده تانى. وفريحه الل بتعيط من الفرحه. ونور ومحمد.
وسلم ع آدm مراد بحب كبير. حبيبى يا آدm شكرا جدا.
آدm مراد: عيب يادكتور. والف مبروك.
تيم: سلم ع فهد. شكرا جدا يا فهد تعبتك معايا.

فهد: ربت ع كتفه ياريت كل التعب ف الفرح.
تيم: بسعاده. عملت كل حاجه زى ما انا عايز؟
فهد: ههههه لأ. لانك جاهل. وانا بقى عملت كل حاجه ع طريقة الفهد ومتقلقش هبهرك.
تيم: ههههههههه ربنا يستر.
تيم: رفع عينيه للسنتر. واخد نفس عميق. ونفخ بتـ.ـو.تر. من اول لقاء واعتراف.
وقال مريم تستاهل مفاجاءه تفرحها. وطلع يجري ع السلم بحماس. وكل الشباب بتصفر.

تالين: قاعده جمب مريم وقالت ابله مريم. انتى جميله اوي. انتى حوريه بجد.
ميرو: اول مره تبتسم وضمت تالين لحـ.ـضـ.ـنها. وانتى جميله اوى اوى ياتوتا. وهتوحشيني اوي.
تالين: طيب انتى ليه مش واقفه تشوفى نفسك ف المرايا زي ابله ليليان وابله تمارا؟ ممكن تقومي لو سمحتى انتى جميله اوي اوي يا ابله.
ميرو: حاضر ياحبيبتى. وقامت وهي تايهه وضايعه.

ميرو: قامت وقفت قدام. قدام المرايا وشافت إن الفستان جميل جدا عليها. لكن الحـ.ـز.ن كاسي ع ملامحها.
تيم: دخل السنتر. والبـ.ـنت بتقدm ليه بوكيه الورد. واخده. وادخل بتـ.ـو.تر.
آرين: سقفت بطفوليه تيم جه يابناااات.

تيم: ابتسم. ل آرين. وقال اذيك ياا، ومكلمش وشاف ميرو ف المرايا ورغم الحـ.ـز.ن الا انها اخترقت قلبه. وقلبه دق بسرعه وتنح من جمالها. ومن جمال اول فستان شافه عليها. وجابه ليها من يومين. وقلبه هيطلع من مكانه وهمس مريم.
آرين: سقفت بفرحه والله قولت انك هيغمى عليك من جمالها. ههههه.
تيم: شاف ميرو مغمضه عينيها بو.جـ.ـع كبير وزعل جدا عشانها. وقال ل آرين امسكي الورد ده يا آرين.

آرين: اخدت البوكيه. ومتابعه تيم الل راح بسرعه عند ميرو. وفتحت عينيها بانبهار وشهقت لانه بيشيل ميرو. وصورت بسرعه اللقطه دي فيديو.
ميرو: سمعت آرين. وقلبها دق بخــــوف. وغمضت عينيها بتعب لأن الل جاي صعب جدا عليها.
ولكن فجاءه شقهت بصوت عالى لانها اتشالت من ع الأرض. وغمضت عينيها من الخضه. وفتحت تشوف مين شايلها وشهقت بصدmه. تيم؟
تيم: شالها بين ايديه وبص ف عينيها وقال بحُب. عمر تيم الل جاي يامريم.

ميرو: قلبها بيدق بقوه. واتـ.ـو.ترت جدا. وبتترجف ومش فاهمه حاجه. وحاسه انها بتتخيل لأن الل سمعته ده عمره ما يحصل.
تيم: شايلها. وقلبه بيدق وشاف حالة الصدmه الل ع ملامحها. واتجرأ وقرب من وشها وباس جبينها بحب كبير وقلبه هيطلع من مكانه. لانها اول مره.
ميرو: جـ.ـسمها اتشـ.ـد. واترجفت وبتتنفس بسرعه. وحست انها عطشانه. من هول المفاجأة والاحساس الل هي فيه. وجت تتكلم صوتها راح خالص.
تيم: شاف تـ.ـو.ترها الكبير. ونزلها قدامه.

ميرو: بتترعش. وكانت هتقع لورا لانها رجليها مش شايلاها.
تيم: لحقها وشـ.ـدها عليه وايدو ع ضهرها. وبص ف عينيها وشاف دmـ.ـو.ع مكبوته. وجمع كل قوته وقال. عايز اعترفلك بحاجه مهمه جدا.
ميرو: ، ومش عارفه تتكلم تيم قريب منها جدا.
تيم: شافها تايهه. وقرب وباسها من جبينها بحب كبير جدا. وغمض عينيه وقال بعشق...
( انتى أساس حكايتى).

ميرو: اتصـ.ـد.مت. ورفعت عينيها ليه. وبتنهج بسيط ومش مستوعبه واقنعت نفسها انها بتحلم. ودmـ.ـو.عها اتجمعت ف عينيها.
تيم: شاف نظرتها ولمعتها. وزعل علشانها. وقرب من ودنها وهمس تانى حاجه. انا آسف. وعايز اعترفلك. انا بحبك وبعشقك وبمـ.ـو.ت فيكى.
ميرو: حاسه انها هتقع. و غمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نزلت بتعب وافتكرت انه بيشفق عليها لانها مغتصبه. ومش مصدقه. وهمست بو.جـ.ـع. كفايه لو سمحت.

تيم: قرب من دونها و بنفس الهمس. انا جبتلك حقك ولسه. والحادثه دي كانت لعبه مش اكتر. ومفيش حد، وقبض ع ايديه بغيره. لكن كمل علشان يشوف الفرحه ف عينيها.
مفيش حد لمسك. وده كان لون مش اكتر. وسكت وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت.
ميرو: رفعت عينيها بسرعه بزهول كبير جدا جدا. ورايحه يمين وشمال بعدm تصديق. ا. انت بت، بتقول ايه؟ تيم انت بتقول ايه؟
تيم: قلبه و.جـ.ـعه عليها. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال. انا بقول الحقيقه يامريم.

والل حصلك ده بسببى أنا. ودي كانت خطه اني اشوفك كدا واشك فيكى ونفترق بس مستحيل ابعد عنك خطوه انا عارف انك زعلانه منى لانى جـ.ـر.حتك. أنا اسف. انا بجد اسف. صدقينى الموقف كان اكبر منى.
ميرو: مزهوله. وقلبها دقاته مسموعه. و بتنهج بسرعه من الدهشه ومش مصدقه. ومسكت ايد تيم بترجي. وقالت بعـ.ـيا.ط. وآمل حلفتك بالله تقول الحقيقه. ا. انا، وعيطت.

تيم: مسح دmـ.ـو.عها هششش. بس اهدى وانا هفهمك كل حاجه بعدين. آرين وتالين واقفين. وابتسم وكفايه دmـ.ـو.ع. انتى عروسه. وزى الملاك. والملاك مابيعـ.ـيطش.
ميرو: ف حالة صدmه. ومش مصدقه. وبصت ف عينيه وساكته. كأنها بتقوله انا مش فاهمه ولا مستوعبه انا بحلم.
تيم: مسك كف أيدها وباس عليها وقال بحبك. والله العظيم بحبك.
ميرو: تايهه، وف حالة صدmه مؤقته من هول الخبر ورجليها مش قادره تقف عليها وبتترجف.

تيم: ابتسم. ننزل عشان اتأخرنا ع السيشن؟
ميرو: لسه بصه ف عينيه ومبتردش...
تيم: حس بيها. وأنها مش مستوعبه كل الاخبـ.ـار الجميله دي. وابتسم. ومره واحده رفع ايديها حوالين رقبته. وقال حرم تيم عزيز ملكه تتشال وبس. وبعدها شالها بين ايديه. وخارج بيها من السنتر.
ميرو: ايديها حوالين رقبته. لسه باصه ف عينيه وهي حاليا ف اللاوعي. ومسلوبه تماما. ومش مستوعبه. تيم اعترف بحبه؟ انا محدش لمسنى؟ ا. اناااا،؟

آرين: خرجت بسرعه وراه مع تالين. ومش مصدقين إن تيم العريس الوحيد الل شال عروسته، عكس كريم وآريان.
الكل: واقف قدام السنتر. وفجاءه الكل اتصـ.ـد.م حرفيا. وتنحو.
تيم: شايل مريم بين ايديه بتملك وثقه كبيره ورافع راسه بكـبـــــريـاء. كأنه بيثبت وبيقول للعالم كله. هذه خاصتى. وانتهي الأمر.
ف المانيا. ف فندق مشهور.
كامليا قاعده ف غرفتها. وبعد ماقفلت مع تيم. بتكلم نفسها بغـ.ـيظ كبير وقالت بقى تيم فرحان عشان ست مريم هتتجوز؟
وكملت بمكر. اممم. اكيد بيمثل عليا انه مبسوط.
ما هو مش معقول ياكامليا هيقولك أنه شاف مريم مع واحد ف الشقه. وكمان لما شاف لون الدm اكيد شك فيها هههههههه.
ايوه ايوه. اكيد لبسوها اى عريس وخلاص عشان الفضيحه. ههههه.

والله مريم استعجلت ده انا كنت لسه عايزه افضحها اكتر من كده واعيشها ف رعـ.ـب حقيقي.
بس يلا بقى خلاص مش مهم. كدا خلصنا من مريم هانم الملاك ياسي تيم الل ع هيئة بشر.
والدور جاى ع ست آرين وتالين. إن ماخليتك تكرهم كلهم ومتشوفش غيرى. وإن ماخليتك تكره عيلتك كلها الل انت فخور بيها اوى كدا. وتبعد عنهم وتكون ليا انا لوحدى. مبقاش أسمى كامليا عبدالبـ.ـاري. انت ملكي انا. انا وبس.

فيلا. رياض المنشاوي. (شخصيه جديده)
همس: نازله من ع السلم بسرعه. ولابسه فستان باللون الاحمر وطويل وجميل جدا عليها.
وفونها رن. وقالت اوووبس مدام ساره بتتصل اهي. اكيد عشان اتأخرت عليها. وردت. بابتسامه رقيقه الو
ساره: الو. همس حبيبتي فينك دلوقتي؟
همس: بحرج. سورى يامدام ساره. اتأخرت عليكى. غـ.ـصـ.ـب عني بابي كان بيتكلم معايا. وده الل أخرنى. حضرتك فين دلوقتي؟

ساره: بابتسامه. ولا يهمك ياحبيبتى. انا موجوده مع العيله قدام البيوتي سنتر. وكلها دقايق ونتحرك ع السيشن.
همس: امم كدا انا مش هلحق. اوكي خلاص انا هروح ع القاعه ع طول.
ساره: تمام. لكن اهم حاجه كارت الدعوه يكون معاكى. اوكي ياحبيبتى؟
همس: ابتسمت. متقلقيش الكارت من اسبوع ف حـ.ـضـ.ـنى ههههه. مش هتاخر.
ساره: اوكي. باى باى.
همس: باي. وقفلت.

(همس رياض المنشاوى. 22 سنه خريجة إدارة أعمال. جميله جدا جدا وعيونها تشبه عيون القطط. محجبه ورافضه فكرة الجواز غير عن حب. ابوها رجل اعمال مشهور. ومن عيله محترمه جدا )
همس: نزلت مساء الخير ع اجمل بابي ومامى
يسرا: ابتسمت مساء الخير ياحبيبتى. ايه الجمال ده. ماشاء الله عليكي. قمر.
همس: ميرسي جدا يامامي. وبصت ع باباها. وكشرت عينيها اممم بابي مردش عليا. ياترى هببتى ايه ياهمس هانم.
رياض: باصص قدامه ومردش...

يسرا: بعدm فهم. اله مالك يا رياض انت زعلان من همس ولا ايه؟
رياض: ...
همس: بتنهيده. ايه بقى يا رياض فكها بقى والله الموضوع تافه جدا.
يسرا: اله مـ.ـا.تفهمونى بقى ايه الموضوع ده؟
رياض: بزعل. مافيش حاجه يا يسرا كبري دmاغك.
يسرا: ليه بس ياحبيبى قولى البـ.ـنت دى زعلتك تانى؟
رياض: بغـ.ـيظ. قصدك حرقت دmى تانى وتالت. البـ.ـنت دى لو مش شبهك كنت قولت مش بـ.ـنتك واتبدلت ف المستشفى. دى بتتفنن ف غـ.ـيظى.

يسرا: ههههه عملتى ايه المرادي ياهمس.
همس: قعدت قدامهم وقالت. والله ما عملت حاجه يامامي. رياض باشا زعلان مني علشان رفضت عريس امبـ.ـارح ف الشركه.
رياض: بصوت جهوري. قصدك رفضتى دستة عرسان ياهمس. مش كفايه سايبه شركتك ورايحه تشتغلى ف شركه تانيه. وانتى بـ.ـنت رياض المنشاوى رجل الأعمال المعروف. انتى عايزه تعملى فيا ايه اكتر من كده.

همس: بزعل. مسكت ايدو وقالت. بابى بليز افهمنى. انا عايزه اعتمد ع نفسي. وبعدين مجموعة الصاوى انا استفدت منها كتير وخصوصاً إن مدام ساره الصاوى بتعلمنى واحده واحده. انا عارفه انا بـ.ـنت مين. انا بـ.ـنت احسن وأعظم اب ف العالم. وبعدين العريس بتاع امبـ.ـارح ده. كان لازم يترفض واد فرفور ابن امه ههههه. انا مش عايزه اتجوز دلوقتي مبفكرش ف الجواز. ولا حضرتك بقى زهقت منى؟

رياض: بعتاب. انا ازهق منك؟ انا لو اطول اخبيكى جوه قلبي هعملها. بس ياهمس يابـ.ـنتى دى سنة الحياه. وخصوصاً لو واحده ربنا ميزها بالجمال ده. يابـ.ـنتى انا عايز مصلحتك.
همس: قامت بمرح. خلاص بما انك عايز مصلحتى سبنى برحتى. ولما افكر في الجواز. اكيد هقول لحضرتك. عشان تكون موجود ههههه. اضحك بقى يابابي ياقمر انت. وباسته من خدو بمرح. حبيب قلب همس انت.
رياض: ضحك. بت بكاشه بت عـ.ـر.في ازاى تضحكى عليا.

همس: قفلت عينيها وفتحتها بطفوليه. انا مسكينه والله.
يسرا: ههههه. طيب الحمدلله اتصالحتو اهو. وبصت ع همس وشهقت بدهشه. ايه ده ياهمس؟ انتى لابسه كوتش ع الفستان وانتى رايحه الفرح؟
همس: ايوه يامامي انتى عارفه انا بحب ال...
يسرا: بنفاذ صبر. قاطعتها اسكتى. اسكتى خالص اعمل فيكى ايه. ده فرح علية العدوى اكبر عليه ف مصر كلها. اجري ع اوضتك البسي جزمه.

همس: بتذمر. مامي بقى دول كلهم بكعب عالي جدا وانا مبحبش الكعب العالي.
يسرا: نفخت بنفاذ صبر. وبعدين بقى معاكى. مش هينفع تروحي مكان زي ده ول اول مره وبكوتشي كمان. وندهت ع الشغاله وجابت الجزمه.
همس: لبستها بغـ.ـيظ. وكانت هتقع. اووووف.
رياض: ههههههههه احسن انا فرحان فيكى. يلا عشان متتاخريش. السواق هيوصلك وكمان. عمك ربيع هيكون معاكي.
همس: بغـ.ـيظ اوكي. اوكي باي. واتحركت وماشيه متغاظه من الكعب العالى.

فيلا رعد الجوهري.
رعد: لبس بدله ف منتهى الجمال. وقال هالى حبيبتى خلصتى؟
هالي: بصوت عالى ثوانى رعد حبيبي بكلم سفيان ع الفون. تعال انت كمان كلمه.
رعد: رش البرفان. وابتسم. وراح قعد جمبها.
هالى: بسعاده. ايوه سفيان حبيبى انا عايز منك انك ديما تجيب درجات نهائيه.
سفيان: ابتسم. إن شاء الله يا امي. المهم انتى عامله ايه وحشتينى جدا.

هالى: بدmـ.ـو.ع انت كمان سفيان حبيبى وحشتنى كيتير اوى. انت وبـ.ـارى. سفيان بليز خلى بالك من بـ.ـاري. اوعا تخلى بنات كتير تتكلم معاها. انا منبه ع جدك لكن انت اخوها اوكي
سفيان: بابتسامه. امي حبيبتي انتى مخلفه راجـ.ـل. يعنى عارف دينه وواجبه كويس جدا. ومتقلقيش بـ.ـاري مبتفارقنيش غير وقت النوم. ههههه بس هي متعبه وقت صلاة الفجر. مطلعه عينى انا وجدو.

هالي: اوعا تصعب عليك سفيان وتسيبها نايم. لازم تصلى صلاة فجر ف وقتها. لازم ناخد بعض للجنه وانا واثق فيك وف ايمانك سفيان حبيبى.
سفيان: حبيبتى ياست الكل ربنا يبـ.ـاركلى فيكى انتى ورعد باشا. ممكن أكلمه.
رعد: ابتسم بحب. ممكن جدا. حبيب ابوك ياسفيان يبنى عامل ايه ياحبيبى.
سفيان: بخير يابابا الحمدلله حضرتك عامل ايه؟ وحشتنى جدا.
رعد: مش اكتر منى ياكابتن. وايه جدك مش ناوى ينزلكم مصر ف الاجازه.

سفيان: ههههه جدو ماصدق يكون ليه احفاد. ويقولى رجلى ع رجلكو. لكن إن شاء الله. هننزل كلنا قريب جدا ونرجع ع بداية الدراسه انا وبـ.ـارى.
رعد: بالسلامه إن شاء. انا عايز اعرفك ع آدm باشا. اخر مره شافك فيها وانت ف إعدادى.
سفيان: إن شاء الله. انا قريت من فتره ع السوشيال ميديا إن فرح احفاد العدوي قريب.
رعد: ايوه انهردا. وانا وهالى لابسين وجاهزين عشان نروح. كان نفسي تكونو معانا.
سفيان: لعله خير يا بابا.

رعد: ربنا يحفظك يبنى انت واختك من كل شر خلى بالك من نفسك ومن اختك ياسفيان؟
سفيان: بابتسامه. متقلقش ع بـ.ـاري ف وجودي يابابا.
رعد: وانا مش قلقان انا مخلف راجـ.ـل يسد عين الشمس. خلى بالك من نفسك.
سفيان: وحضرتك كمان. لا اله الا الله.
رعد و هالي. سيدنا محمد رسول الله.

فيلا الجبالي.
شاهين: . احب اقولك إن آدm باشا. مراقبك من زمان. وكمان انت من اسبوع طلبت كمية كبيره من المـ.ـخـ.ـد.رات. وحطتيها امبـ.ـارح ف مخزن من مخازن العدوى. وبالاماره ف صندوق شبه البضاعه. ف كونتينر 27 ولا انا غلطان؟
رؤوف: قام وقف بصدmه. وبص ل عاشور بغـــضــــب واضح.
عاشور: فتح عينيه بصدmه كبيره وخاف من رؤوف.

شاهين: واحب اقولك إن آدm باشا بعتنى بنفسه مع العمال والحرس وفتشنا المخازن كلها. وطلعنا الهيروين. وعشان آدm باشا بيثق فيا. قالى ع الخطه الل ناوى يعملها معاك.
رؤوف: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح. وضـ.ـر.ب عاشور بالقلم. وزعق مشغل معايه شوية بهاااايم. انت يا حـ.ـيو.ان شوية بضاعه مش عارف تسربها. انت لازم تدفع تمن ال...
شاهين: قاطع كلامه. وقال سامحنى لتدخلى ياباشا. بس هو معلهوش غلط. لان...

رؤوف: زعق لان ايييييه؟ وآدm ناوووى ع اييييه؟
شاهين: هز راسه بمكر. سامحنى ياباشا لازم أضمن حقى اولا. واقولك بعدها ع كل حاجه. ولو مش مصدقنى. استنى للساعه 10 وانت هتعرف بنفسك.
رؤوف: بلع ريقه بخــــوف. وقال هديك الل انت عايزو بس انطق واتكلم اخلص.
شاهين: شيك ب 3 مليون اولا ياباشا.
رؤوف: صك ع أسنانه. وطلع الشيك وكتب فيه الرقم. وقال اقسم بالله لو عرفت انك بتقول كلام ع الفاضي أو دى لعبه من آدm لادفنك وانت صاحي.

شاهين: خـ.ـطـ.ـف الشيك. وعيونه لمعت بخبث. وقال عيب عليك يا كبير. دا انا خدام القرش.
رؤوف: بضجر. اخلللص اتكلم.
شاهين: حط الشيك ف جيبه وقال. آدm باشا...
رؤوف: وزعق بصوته كله مـ.ـا.تقوووووولش عليييييه زفت بااااشا. انت فاااااهم.

شاهين: انحنى ليه باحترام. تحت امرك ياباشا. آدm العدوي. مركب كاميرات ف المخازن كلها بدقه عاليه جدا وف اماكن احنا لانتخيلها. والل عرفته وشوفته بعينى انه متابع الكاميرات باللاب توب بتاعه. ومراقب كل شبر ف المخازن. يعنى انتو معطلتوش كل الكاميرات يارؤوف باشا. لان انت وانا كمان منعرفش فين مكانها. دى حاجه.

الحاجه التانيه: إن آدm باشا. احم قصدى آدm العدوي. لما شاف عاشور بيحط الهيروين ف الكونتينر. ف نفس الوقت. اتصل بالجارد الخاص. وانا معاهم. وجبنا الكميه لحد عندو. وقال بتهديد أنه هيبعتلك البضاعه معاها هديه صغيره بيقولك فيها أنه هيحصل فيك كدا.
رؤوف: بخــــوف متدارى. وايه الهديه دى. احم.
شاهين: راس حضرتك ياباشا.

قدام البيوتي سنتر.
مصطفى: واقف قدام عربيته. واتصل ع سعيد. الو ايه ياعم سعيد ساعه عشان ترد.
سعيد: معلش يادرش. كنت باخد دوش ومشوفتش الفون. عموما كل حاجه جاهزه.
مصطفى: اشطا. بس اهم حاجه مش عايز لخبطه. ولا عايز غلطه. عايز كل حاجه تمشي زى ما خططنا كلنا اشطا ياسعيد؟
سعيد: اشطا يانجم. ساعة زمن هتلاقينى قدام القاعه وجايبلك كل حاجه. بس بالله عليك دخلنى اتفرج. ولا اقولك دخلى ع البوفيه ع طول ماشي؟

مصطفى: طول عمرك بكرش وطفس. ماشي هشوف انا حوار البيفيه ده.
سعيد: ههههه ال ايه؟ بي فيه هههههههه.
مصطفى: بتريقه ما انت جاهل. اسمه بي فيه. مش بوفيه. يامتـ.ـخـ.ـلف انت.
سعيد: هههه ياعم بي فيه بي فيه. المهم ناكل ونملى التانك.
مصطفى: يلا ياض اقفل عشان العرسان نزلو سلام.
زين: شاف ليليان. ومقدرش يمسك نفسه. ودmـ.ـو.عه نزلت.
ليليان: عيطت واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وقالت زينو متعيطش ارجوك.

زين: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك. زينو. حتى ف الوقت ده لمضه. كدا ضيعتى اللحظه يالي لي.
ليليان: بدmـ.ـو.ع. انا عايزه اشوف حضرتك بتضحك ع طول. دmـ.ـو.عك صعبه جدا يازينو.
زين: زاد من حـ.ـضـ.ـنها بابتسامه. الف مبروك ياروحي. انتى زي القمر ماشاء الله عليكي.
ليليان: ميرسي يا اجمل بابي ف الدنيا يابو عيون خضرا انت ياقمر.
زين: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس جبينها بحب كبير. واتنهد وبيكابر دmـ.ـو.عه. وابتسم بتمثيل.

ريتال: سلمت عليها بدmـ.ـو.ع الف مبروك ياروحي قمر يالي لي اللهم بـ.ـارك.
ليليان: بفرحه الله يبـ.ـارك ف حضرتك ياورتي. وبليز بليييز متعيطيش. لسه ماما مريم.
ريتال: بفرحه حاضر ياحبيبتي.
كريم: و آريان بيسلمو ع كل الموجودين.
آريان: واقف قدام جدو آدm.
آدm: ابتسم بفخر ماشاء الله عليك يا حفيدى الغالى. وفتح ايديه واخده ف حـ.ـضـ.ـنه. مبروك يا آريان يبنى.

آريان: غمض عينيه وبيكابر دmـ.ـو.عه. وقال الله يبـ.ـارك ف حضرتك يابابا. انا مبسوط جدا انى مش هبعد عن حضرتك انت وماما.
آدm: ربت ع ضهرو. انتو موجودين ف قلوبنا قبل المكان يا آريان يبنى.
مريم: واقفه ورا آدm ومش قادره تمسك دmـ.ـو.عها.
آريان: مسك أيدها وباس عليها وباس جبينها ودخلها كلها ف حـ.ـضـ.ـنه. ايه بقى يا اجمل تيته وستو وناناه وامي وكل حاجه حلوه ف حياتى. بتعيطى ليه.

مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت دي دmـ.ـو.ع الفرح يانور عيني. الف مبروك يابن قلبى.
آدm: شاف ليليان جايه. وضحك بصمت من جمالها الل يخـ.ـطـ.ـف. وفتح ايديه ليها.
ليليان: جريت عليه ورمت نفسها ف حـ.ـضـ.ـنه وغـ.ـصـ.ـب عنها عيطت.
آدm: زاد من حـ.ـضـ.ـنها بابتسامه وعيونه مليانه دmـ.ـو.ع مكبوته. وباس ع راسها. وقال حفيدتى وبـ.ـنتى وبـ.ـنت عمري عروسه زي القمر.
ليليان: بدmـ.ـو.ع بابا آدm انا مش عايزه ابعد عنك.

آدm: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وضحك وقال يالمضه يعنى هتقدرى تبعدي عن كريم؟
ليليان: بدmـ.ـو.ع انا عايزه اعيش معاك وكريم يعيش معانا كمان.
آدm: ابتسم. ومسد ع خدها. انا معاكي ديما ياروحي. الف مبروك.
بعد كدا.
محمد: واقف وشاف تمارا بتسلم ع آدm ومريم. وقابض ع ايديه وبيكابر دmـ.ـو.عه. وبينفخ بتـ.ـو.تر.
نور: دmـ.ـو.عها نازله زي المطر. ولادها الاتنين هيسبو البيت مره واحده.

تمارا: قربت من محمد وعيونها لمعت وعيطت بصوت مسموع اترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وقالت بابي.
محمد: ضمها لقلبه بحب كبير وغمض عينيه بتعب. وساكت.
كل الموجودين اتأثرو. وعيونهم لمعت.
محمد: اخد نفس عميق واتنهد بزعل. وابتسم بتمثيل. هشش وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس جبينها وايدها. وقال ايه ياتيما الجمال ده ماشاء الله عليكي. انتى خـ.ـطـ.ـفتى قلب ابوكي.
تمارا: بتعيط وساكته...

محمد: بصوت مبحوح. احم وبعدين معاكي بقى. انتى عايزه تزعليني منك. بقى بذمتك ف حد بالجمال ده ويعـ.ـيط؟ الف مبروك ياروحي.
تمارا: بشهقات بسيطه الله يبـ.ـارك ف حضرتك.
محمد: ماسك ايديها. و صك ع أسنانه وبص للسما بدmـ.ـو.ع. ونفخ بتـ.ـو.تر. وبعدها حب يطمنها. وقرب من دونها وهمس انتى فاكره إن الواد آريان ده هيبعدك عنى شهر كامل ف تركيا؟ يبقى غلطان. انا عاملك مفجاه وهتعجبك اوى.
تمارا: رفعت عينيها ليه وقالت بدmـ.ـو.ع ايه هي؟

محمد: ابتسم وقال من تاني اسبوع هتلاقينى عندك انا ونورى ف تركيا ايه رايك؟
تمارا: شهقت بفرحه كبيره واتنططت بسعاده اكبر واتشعلقت ف رقبته.
الكل سقف وضحك بسعاده.
محمد: رفع تمارا من ع الأرض ولف بيها وبيضحك بفرحه.
وبعد كده سلمت ع نور. ومحمد حاول يهدى نور وماسبهاش غير لما ضحكت.

آدm مراد: واقف وبيهرش ف دقنه وبيفكر ازاى ياخد آرين معاه ف العربيه. وبص ع فهد. وبص كل الموجودين. وشاف طارق. وابتسم بخبث ورفع حاجبه بمكر.
رينو: واقفه. وبتعيط. علشان تيم ابنها.
فهد: مخـ.ـنـ.ـوق لعـ.ـيا.طها. وبعدين يا لارين. انتى هتفضلى تعيطى كدا كتير.
رينو: بدmـ.ـو.ع. غـ.ـصـ.ـب عني يافهد. تيم ابنى كبر وهيتجوز. وهيبعد عنى. انا مخـ.ـنـ.ـوقه اوي يافهد.

فهد: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. ياروحي احنا ف الشارع ومينفعش اخدك ف حـ.ـضـ.ـنى دلوقتي. وعشان خاطرى بطلى عـ.ـيا.ط. بالله عليكي.
رينو: بشهقات بسيطه. حاضر يافهد.
فهد: قلبه و.جـ.ـعه عليها. وجاب منديل ومسح دmـ.ـو.عها من فوق النقاب. وباس جبينها قدام الكل. حقك عليا. انا والله مخـ.ـنـ.ـوق جدا عشانك. ينفع تعيطى وانا موجود. وبعدين هو تيم اتجوز وهاجر يعنى. ماهو هايعيش جمب الحج آدm وجمبنا كمان. اهدى ياروحي عشان خاطر فهد حبيبك.

آركان: ولا يامصطفى عملت ايه؟ صحبك جهز كل حاجه؟
مصطفى: اطمن يانجم. كل حاجه جاهزه بس يارب الشباب مايتلخبطوش.
آركان: عيب عليك احنا بقالنا شهر بـ.ـنتعلم. بس الخــــوف من آدm مراد.
مصطفى: ياعم ده معقد.
آركان: شهق بصوت عالى وهمس الحق آدm مراد واقف وراك وسمعك.
مصطفى: بلع ريقه بخــــوف. واتشاهد. وغمض عينيه برعـ.ـب.
آركان: هههههههههههه ياجبان مش قد الكلام بتتكلم ليه؟

مصطفى: فتح عينيه وبص وراه ملقاش حد. واتغاظ من أركان. انت بتشتغلنى يالا؟
آركان: لسه هيتكلم. لكن فتح عينيه بدهشه وغمض وفتح ومش مصدق. وقال بزهول مصطفى بص ع سلم السنتر كدا؟
مصطفى: لف وبص وفتح عينيه بدهشه. وقال اوباااا الدكتور تيم باشا شايل الدكتوره. يانهار مش واضح انهردا.
الكل: واقف قدام السنتر. وفجاءه الكل اتصـ.ـد.م حرفيا. وتنحو.

تيم: شايل مريم بين ايديه بتملك وثقه كبيره ورافع راسه بكـبـــــريـاء. كأنه بيثبت وبيقول للعالم كله. هذه خاصتى. وانتهي الأمر.
فريحه: شهقت بفرحه كبيره. وقالت بسعاده مراد. مراد ميرو هناك اهي.
مراد: قلبه دق جـ.ـا.مد. ولف ليها لكن فتح عينيه بدهشه اكبر.
آدm: شاف تيم شايل مريم بتملك. ولا اراديا ابتسم وهز راسه واتنهد.

آدm مراد: رفع عينيه لكن شاف ملكة قلبه بومبوناية قلبه. وفتح عينيه بدهشه اكبر وقلبه المرادي استسلم لعشقه ليها ودق بقوه اكبر. وهمس آري مش معقول الجمال ده؟
تيم: نازل ع السلم كأنه ملك ومتملك ف نفس الوقت وميرو بين ايديه.
ميرو: عينيها متعلقه بعيون تيم ومش حاسه بأى حاجه لاهي فين ولا خرجت من السنتر ولا اي حاجه.
آدm: شاف حالة التيه ال فيها حفيدته.
ياسين: واقف بعيد. ولف ضهرو ليهم وبيحاول يتخطى المرحله دى.

الشباب كلها بتصفر وتسقف.
تيم: نزل من ع السلم ومشي بيها كام خطوه. ونزلها قدام آدm. لكن ساندها من ضهرها لانها مش مستوعبه.
آسر: رفع عينيه للبنات وشاف من بينهم الل خـ.ـطـ.ـفت قلبه ف أبهى صوره. وقلبه دق من جمالها ف الفستان وكانت تشبه الاميرات وسرح ف جمالها.
الكل شاف ميرو. وانبهرو وقاله بسم الله ماشاء الله جميله اوي وزى الملايكه. والل تقول كلها مريم الجزار. وال يقول فريحه ومراد. والكل مبهور بيها.

آدm: شاف ميرو. وقلبه دق بحب كبير لبـ.ـنت قلبه. ومسك وشها بايديه وباس جبينها وغمض عينيه واتنهد. وضمها لقلبه بحب كبير. وساكت.
ميرو: انتبهت. لما جدها مسك وشها بايديه. وطلعت منها تنهيده بشهقه بسيطه. وغمضت عينيها ورفعت أيديها وحـ.ـضـ.ـنت جدها. ولكن جواها مش مستوعب اى حاجه. وساكته.
الكل بيصور اللحظات دى. كأن آدm وميرو حبهم عدى المدى. والكل متأثر.

تيم: قرب من مريم الجزار وضمها لقلبه بحب كبير وفرحه. وباس جبينها وأيديها الاتنين.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح الف مبروك يانور عيني. انا فرحتى بيك مش قادره اوصفها.
تيم: ابتسم بحب كبير. الله يبـ.ـارك فيكي يا اجمل ناناه وام ف الكون بحاله.
آدm: ميرو ف حـ.ـضـ.ـنه و ربت ع ضهرها كتير. لحد ما حس انها استكانت تماما.
ميرو: مغمضه عينيها. وسمعت جملة. عُمر تيم ال جاي يامريم كأنها بتحلم. وفتحت عينيها بسرعه.

آدm: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وحط ايدو ع خدها. وابتسم بحب الف مبروك ياروحي.
ميرو: رفعت عينيها ليه ومش عارفه تتكلم.
آدm: حس بيها. و باس جبينها بحب كبير وهمس ف ودنها. حفيدتى طالعه اجمل من القمر. افرحي ياقلب جدك.
ميرو: هنا بدأت تفوق وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع وهزت راسها لأ انت مش جدو انت بابا آدm وبس. وعيطت واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه تانى.
آدm: ضحك بدmـ.ـو.ع و.جـ.ـع. بس ياميرو انتى كدا هتخلى هيبتى تروح. ينفع بابا آدm يبكى ف الشارع.

ميرو: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه وباست ع ايدو وقالت. ابدا. دmـ.ـو.عك زى عمرى واغلى.
آدm: مسد ع حجابها واتأمل فيها وقال ماشاء الله تبـ.ـارك الله. خلق فأبدع. جميله بكل تفاصيلك. الف مبروك ياروحي.
ميرو: بدmـ.ـو.ع الله يبـ.ـارك ف حضرتك يابابا.
تيم: سلم ع محمد. وسلم ع نور الل بتعيط. وقال خلاص يانورى. انا معاكى اهو وانا روحت فين. بالله عليكي ياحبيبتى مـ.ـا.تعيطيش.

نور: ضحكت بدmـ.ـو.ع انا مبسوطه اوى عشان شوفت ضحكتك اخيرا ياقلب نور. الف مبروك ياحبيبي.
تيم: بضحكه الله يبـ.ـارك فيكي ياحبيبتى. اروح اشوف رينو الل هلكانه عـ.ـيا.ط دى كمان. واتحرك.

آدm مراد: راح وقف جمب طارق. وقال اذيك يا بابا.
طارق: اهلا ياحبيب جدك. عامل ايه ياض.
آدm مراد: تمام. وكمل بمكر. اومال ماما رنا فين؟
طارق: راحت تسلم ع العرايس. عقبالك كدا لما تحصلهم.
آدm مراد: بثقه. لأ لسه بدرى. المهم انت وشك ماله مرهق واصفر ليه كدا؟
طارق: اتخض. ايه؟ معقول وشي اصفر؟ اه وانا برضو اقول لنفسي انت مش طبيعى اليومين دول ياطارق.

آدm مراد: بمكر. انت شكلك مهمل ف اكلك يابابا. وكمان وزنك ف النازل.
طارق: حط ايدو ع خدو بقلق. اه والله انا عيان اوى. ومحدش حاسس بيا. انت الوحيد ياض يا آدm. طمر فيك تربيتى. ولو انتى نـ.ـد.مان انى سبت آدm الل يربيك.
آدm مراد: بشبح ابتسامه. احم طبعا طبعا. المهم انت واقف جمب عربية خالو فهد ليه؟
طارق: عادى يعنى. كنت بسلم ع جاسر. ليه ف حاجه؟

آدm مراد: ابدا انا خايف عليك من الوقفه دى. تحب تركب ف عربية خالو فهد تستريح شويه. وانا هجبلك ازازة عصير تشرب منها عشان تفوق للفرح. عشان اهم حاجه عندى صحتك.
طارق: والله ياض يا آدm انت بتفهم. خلاص ماشي.
آدm مراد: رفع حاجبه بمكر. وبص ع فهد وشافه مشغول مع رينو. وفتح باب عربية فهد الخلفى. اتفضل يا، بابا.
طارق: قعد ع الكنبه الخلفيه ورجليه بره ع الأرض.

آدm مراد: ثوانى اجبلك العصير. واتحرك وبيحسب الوقت بالظبط. وعينيه ع آرين.
ميرو: ف حـ.ـضـ.ـن مراد.
مراد: ابتسم بسعاده الف الف مبروك ياميرو.
ميرو: ابتسمت بتمثيل الله يبـ.ـارك ف حضرتك يابابي.
مراد: باس ع أيدها. وضحك ايه يا بت القمر والجمال ده. انا بـ.ـنتى اجمل بـ.ـنت ف المجره كلها. وباس جبينها.
ميرو: ابتسمت بتـ.ـو.تر. ميرسي يابابي.

تيم: قرب من رينو. ايه يا رينو بتعيطى ليه؟
رينو: غـ.ـصـ.ـب عنها اترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. تيم ياحبيبى هتتجوز وتبعد عني.
طبعا فهد الدm بيغلى ف مخه. وقابض ع ايديه وبيحاول يهدأ.
تيم: مهتمش لفهد. وضمها لقلبه وابتسم. هششش بس يارينو ياحبيبتى. وانا عمرى ما هبعد عنك. انتى امي حبيبتى. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس ع أيدها وضحك معقول القمر ده يعـ.ـيط.
رينو: حاولت تهدا. وابتسمت وقالت انت زى القمر اللهم بـ.ـارك عليك ياتيمو ياحبيبى.

فهد: بغيره. شـ.ـد رينو من حـ.ـضـ.ـن تيم. وقال بغـــضــــب. خلاص بقى. ف ناس كتير واقفه مش هنتغزل هنا انتى وهو. وانت يادكتور. اتفضل بقى شوف عروستك اتكل من هنا يلا.
تيم: ضحك. وهز راسه ليه وقال حقك انا لو مكانك هعمل اكتر من كدا. يلا سلام اروح لمراتى حبيبتى. وسابهم ومشي يضحك ع غيرة الفهد.
فهد: صك ع أسنانه بغيره كبيره. وبيقلدها بغـ.ـيظ. انت زى القمر ياتيمو ياحبيبى. ماااشي لما نروح يالارين.

رينو: بصتله بدهشه. وبعدها ضحكت غـ.ـصـ.ـب عنها. وشبكت كف أيدها ف ايدو وقالت تعرف وحشانى اوى غيرت الفهد.

آدm مراد: جاب 3 ازايز عصير كبيره. وقال اتفضل يا اجمل بابا. جبتلك عصير واختار النوع الل بتحبه.
طارق: هات يبنى. والله الواحد عطشان ومكنش عارف. هات عصير تفاح.

آدm مراد: شاف فهد اتحرك. واتصرف بسرعه. وفتح ال3 ازايز. وقال اتفضل ازازه اهي. والاتنين دول جمبك لو حبيت تشرب تانى. وحط ازازه ع الكنبه الخلفيه ونيمها والعصير بينقط ووقع الكنبه. وازازه تانيه نيمها ف الارضيه. من غير ما طارق ياخد باله. وقال انا هروح اسلم ع ميرو. وراجعلك وسابه ومشي. وابتسم بصمت.
مصطفى: قرب من چود وقالها نهار مش واضح ياچودى لابسه احمر؟
چود: اتخضت. ولفت ليه. وانت مالك انت؟

مصطفى: شافها. وقال يلهوى ع الجمال. يابت ارحمى امى جـ.ـا.مده اوي. ت عـ.ـر.في نفسي ادوس ع وشك عشان اكون اول واحد مشيت ع سطح القمر.
چود: بتتنفس غـ.ـيظ كبير. وبعديين بقى انت عايز يتعلم عليك انهارده.
مصطفى: ليه وانا كتاب هههه بس ت عـ.ـر.في شاطره انك سمعتى الكلام ياچودى.
چود: بغـ.ـيظ. انت بـ.ـارد جدا ع فكره. انا كدا كدا مكنتش هعمل ميكب. يلا بقى طرقنا من هنا.

مصطفى: بتحبى الدراما كتير انتى. يابت انا سامعك وانتى بتقولى يالهوى يامصطفى. يلهوى يامان كل ده جمدان.
چود: بحرج متداري. انت واحد كـ.ـد.اب محصلش وغور بقى. ولا اقولك انا همشى من وشك. وسابته ومشيت وهي محرجه جدا أنه سمعها.
بعد شويه الكل سلم وبـ.ـارك. وكل واحد رايح يركب عربيته. والعرسان انبهرو من هدية بيتر
آريان: فتح باب العربيه اللاموزين. وتمارا انبهرت من جمالها. وركبت وآريان جمبها. والسواق اتحرك.

كريم: ركب هو وليليان اللمضه ال اتجننت من جمال العربيه.

ميرو: ف حـ.ـضـ.ـن آدm اخوها. ولحد دلوقتي بتحاول ترتب الأحداث لكن مش قادره تتخطى الصدmه.
تيم: قرب منهم وشاف ميرو ف حـ.ـضـ.ـن آدm. ومسك كف أيدها. يلا يامريم.
ميرو: انتبهت. وبصت ل آدm.
آدm: ابتسم. وهز راسه ليها. الف مبروك ياحبيبتى.
تيم: اخد ميرو. وشاف انها تايهه. واقسم انه هيعوضها عن كل لحظة ألــم عاشتها بسببه.
آدm مراد: فتح باب العربيه لاخته. ومراد ساعدها تركب. وتيم قعد جمبها.
والسواق اتحرك.

فهد: اخد رينو وآرين و آركان. وراح يركب. شاف ابوه واقف ومحتار. وسأله مالك يابابا.
طارق: بغـ.ـيظ اهلا ياخويا. عربيتك اتنيلت بستين نيله.
رينو: شهقت بصوت مهموس ياخبر ايه الل بهدل العربيه كدا.
آركان: ينهار اسوس. ايه ده؟ وبص ل ابوه. ده عصير وبعدين يابابا؟
فهد: نفخ بنفاذ صبر. استغفر الله العظيم يارب. وجه منين العصير ده؟
آرين: اعاااا العربيات مشيت وهنتاخر ع السيشن.
رينو: اهدى ياحبيبتى هنصرف دلوقتي.

طارق: اعملك ايه كنت دايخ وتعبان وقعدت ف عربيتك وشربت عصير. وزى ما انت شايف.
فهد: بتنهيده. فداك ياحج. المهم انت عامل ايه دلوقتي. دايخ لو حاسس ان حضرتك تعبان نروح للدكتور.
طارق: ربت ع كتفه وقال تسلم ياحبيب ابوك. انا احسن دلوقتي.
آرين: بغـ.ـيظ طفولى. اعااااا بابي كلهم بدؤو يمشو اعااااا هنعمل ايه بقى...
فهد: نفخ بنفاذ صبر. ثوانى يا آرين.
آركان: بص ف الساعه. وقال انا هروح اركب مع مصطفى عزيز. وجه بتحرك.

طارق: استنى ياض يا آركان. واختك الل بتزن دى مش فارقه معاك؟
آركان: بحيره. طيب انا هعملها ايه ياجدو؟
طارق: بص حواليه شاف آدm مراد قريب منه وبيتكلم ف الفون وساند ع العربيه. وقال جواه الواد مفكر انى مش فاهم هو عمل كل الحوار ده ليه. بس ماشي. ونده آدm. آدm.
آدm مراد: قفل المكالمه المزيفه. وقرب منهم. خير يا بابا ف مشكله؟
طارق: ايوه العصير وقع منى ف عربية خالك فهد. وهنشوف عربيه تانيه.

آدm مراد: بخبث ياخبر. طيب ثوانى هتصل ع تيم أو آريان. عربياتهم مركونه هناك. نجيب المفتاح.
طارق: قال أنا هتصرف مالكش دعوه. خد آركان وآرين معاك عشان يلحقوا السيشن.
فهد: قبض ع ايديه بغـــضــــب وقال مش هينفع يابابا.
آدm مراد: ابتسم بخبث. تمام الل يريحك ياخالو. ولو حضرتك عايز تيجى تركب معايا انت وعمتو انا تحت امرك.
رينو: همست فهد انا بحب سواقتك انت اوكي.
فهد: نفخ بنفاذ صبر.
آركان: ماشي ياجماعه مافيهاش حاجه.

طارق: يلا يا آرين واركبى ف الكرسي الخلفى. يلا عشان متتاخريش ع اخواتك.
آرين: بصت ل فهد. بزعل طفولى.
فهد: من بين أسنانه بغيره. روحي مع آركان يا آرين. وبص ف عيون آدm بتوعد.
آدm مراد: عمل نفسه مش واخد باله. وسابهم ومشي. وضحك بخبث كبير.
طارق: انا اتصلت ع السواق ورجع بالعربيه التانيه. خد عربيتى انت ومراتك وانا ورنا هنحصلكو.
فهد: بغـ.ـيظ اتفضل حضرتك يابابا وانا هستنى السواق.

طارق: قاله تمام. خمس دقايق وهيكون عندك.
فهد: نفخ بغـ.ـيظ. ومسح وشه بايديه.
رينو: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. وبصت ف عينيه وقالت تعرف بعشق كل تصرفاتك. قمر يافهودى.
فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. فهودى. وجايه تقوليها هنا؟ عموما لينا بيت وطقم يلمنا. وغمز.
رينو: هههههههههه قمر بجد يافهد.

آدm مراد: سايق وآرين عيونها ف المرايا سحرته. وضحك ع شكل فهد.
آركان: ايه ياعم آدm مـ.ـا.تشغل حاجه انت مش واخد بالك أننا ف فرح ولا ايه؟
آدm مراد: رفع عينيه ليه وقال لأ...
آركان: نفخ بغـ.ـيظ. استغفر الله العظيم يارب.
آدm مراد: بتحذير. بتقول ايه؟
آركان: بغـ.ـيظ مكبت. مقولتش حاجه.

آرين: عينيها ع آدm والبدله وجماله وريحة برفانه. وقلبها هيطلع من مكانه وافتكرت إجابة فهد ع سؤالها. وانتبهت وقالت احم. مـ.ـا.تشغل اى ميوزك يا آدm.
آدm مراد: من غير مايبصلها. لأ...
آرين: نفخت بزهق اوووف.
ميرو: ف العربيه. وباصه بعيد وساكته.
تيم: شافها سرحانه. وقال مبروك يامريم.
ميرو: ...
تيم: زعل عشانها. وقام نزل ع ركبه قدامها ومسك ايديها. وقال ميرو انا آسف.
ميرو: بصت ف عينيه بدmـ.ـو.ع وساكته.

تيم: ميرو اتكلمى قولى حاجه.
ميرو: دmـ.ـو.عها نازله وقالت بصوت مبحوح جدا. ايه ال حصل معايا؟
تيم: اتنهد بزعل حقيقي. وقال كل ال اقدر اقولهولك إن دي كانت لعبه من ناس عديمة الضمير.
ميرو: بشهقات ليه انا؟
تيم: غمض عينيه بو.جـ.ـع كبير. وقال عشان اشوفك بصوره تانيه.
ميرو: عيطت بو.جـ.ـع. وانت فعلا صدقت.
تيم: رفع عينيه ليها وقال بو.جـ.ـع. انا مصدقتش يامريم.

لكن انا منكرش انى جـ.ـر.حتك بكلامى واسلوبى. آسف الموقف كان اكبر منى بجد. وكل حاجه كانت بسرعه. لكن لما هديت وفكرت انا...
ميرو: قاطعته. وقالت بتيه ودmـ.ـو.ع انت ضـ.ـر.بتى ياتيم.
انت صدقت انى ممكن اعمل كدا، انا...
تيم: ، اخد نفس عميق واتنهد بتعب. آسف.
ميرو: ، وبتعيط.
تيم: ابتسم عكس الل جواه. وقال بس تعرفى اهم حاجه ان محدش قرب منك. صدقينى كله يهون عشان الموقف ده. انتى مت عـ.ـر.فيش انا كنت عامل ازاى.

ميرو: فتحت عينيها بدهشه كبيره جدا وبصت ليه وقالت بتوهان يعنى انا...
تيم: هز راسه ليها وابتسم ايوه انتى يامريم. وياريت تسامحينى.
صدقينى انا بحبك اوى. ميرو انا عندى ليكى كلام كتير جدا.
ميرو: قلبها بيدق. وضحكت بدmـ.ـو.ع وهمست محدش لمسني، محدش لمسني. يعنى انا زى ما انا. يعنى راس عيلتى كلها هتفضل فوق. وضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح.
آدm مراد: سايق وفجاءه فرمل مره واحده.
آركان: بعدm فهم. ايه يا آدm ف ايه؟

آدm مراد: بيشغل ف العربيه ومش عايزه تشتغل. وقال العربيه عطلت.
آركان: اووووف ام اليوم ده. طيب وبعدين.
آدm مراد: بحده انت شايف ايه يعنى. هصلحها وبعدين هنطلع ع القاعه.
آركان: اييييه؟ لا انا عايز اروح السيشن.
آدm مراد: هز راسه. مش هنلحق.
آركان: بزهق. اوووف ام الحظ ده.
ياسين: ماشي بالعربيه وشاف آدm واقف بالعربيه. ووقف خير يا آدm ف حاجه؟

آدm مراد: ابدا يا ياسو حاجه بسيطه وهصلحها. انت بس خد آركان معاك عشان مستعجل.
ياسين: تمام. تعالى يا آركان انا لوحدي. وهنتسلى.
آركان: تمام. يلا يا آرين.
آدm مراد: بغيره انت عبـ.ـيـ.ـط يالا تركب مع ياسين؟ انزل عشان ما عملهاش معاك.
آركان: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. بس بابا.
آدm مراد: بصله بغـــضــــب. عايز تنزل انزل. آرين هتفضل معايا فاهم؟
آرين: بتـ.ـو.تر. آركان. احم آدm ابن عمتو بس ياسين مش قريبي غير من بعيد يا آركان وخايفه من بابي.

آركان: بحيره.
آدm مراد: بصوت جهوري ياتنزل. ياقعد لما اصلح العربيه والراجـ.ـل يمشي.
ياسين: يبنى تعالى. انا مشغل ميوزك هيعجبك.
آركان: محتار. لكن نزل. وركب مع ياسين ومشيو.
آدm مراد: ابتسم. وبص ليها ف المرايه. ممكن تنزلى وتيجى جمبى.
آرين: قلبها بيدق بسرعه واتكسفت. ونزلت بحرج كبير.
آدm مراد: نزل. وشافها بالفستان عن قرب. وجمالها مسيطر عليه. وفتح ليها الباب. وركبت جمبه.

آرين: ركبت ومتعرفش برضه ليه بتتـ.ـو.تر كدا. ومش عارفه تحدد مشاعرها.
آدm مراد: قفل الباب وركب جمبها. وشغل العربيه واتحرك.
آرين: فتحت بوقها وعينيها. بزهول وقالت آدm العربيه،؟
آدm مراد: بشبح ابتسامه. العربيه زى الفل.
آرين: طيب انت عملت كدا ليه؟
آدm مراد: قال عشانك. عملت كل ده عشان تكونى جمبي. يا آري.
آرين: اتكسفت ونزلت وشها ف الارض بحرج كبير.

آدm مراد: شغل ميوزك. رومانسي وكان اغنية عمرو دياب وماله لو ليله. وقال اسمعى دى ليكى يا آري.
آرين: بتسمع ومكسوفه جدا. وحاولت تخرج من الل هي فيه. وقالت بمرح انت هتغنى انهردا ف الفرح؟
آدm مراد: بصلها نعم؟ اغنى؟ لأ طبعا.
آرين: بتقلدو. نحم اخنى لأ طبعا. بـ.ـارد.
آدm مراد: فرمل مره واحده. قولتى ايه؟
آرين: شهقت بصوت عالى. وحطت أيدها ع قلبها. ايه يا آدm خضتنى. مقولتش حاجه.
آدm مراد: بحده قووولتى اييييه؟

آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت اه اسكت يا آدm اصل انا زعلانه اوى. اه والله.
آدm مراد: ابتسم ع تـ.ـو.ترها. وبص لعينيها وتاه فيها. وقال زعلانه ليه؟
آرين: رفعت عينيها ليه وهتتكلم. لكن الصمت احتل المكان.
ودقات القلب عرفت طريقها. واتكلمو بلغة العيون. وآدm معجب جدا بجمالها الفتاك الل أثر قلبه تماما.
آرين: تاهت ف حب ال آدm. ورفعت أيدها بتوهان وحطتها ع قلبها الل بيدق. وقالت ف اللاوعي. آدm قلبى بيدق.

آدm مراد: ف اللاوعي من 8 سنين وقلبى بيدق علشانك يا آري. وانتبه. احم. وبص قدامه انتى مقولتيش انتى زعلانه ليه؟
آرين: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير واتاكدت انها معجبه ب آدm. وقالت بزعل اصل بابي رفض انى اعمل ميكب خفيف.
آدm مراد: بصلها بغـــضــــب واضح. نعم؟ تحطى اييييه؟
آرين: بنرفزه. يووووه. انا زهقت بقى والله. اعاااااا.

آدm مراد: مسح وشه بايديه. وشغل العربيه. وقال بتهديد اسمعى عشان مقلبش الفرح انهردا. ممنوع تحطى اى زفت ميكب ده.
آرين: بغـ.ـيظ لييييه؟ ليييييه ممنوع؟
آدm مراد: طلع فونه. بصيلى ياارين.
آرين: بصتله.
آدm مراد: صورها. صورها جميله. وقال امسكى شوفى نفسك.
آرين: بصت ف الصوره وقالت. انا عارفه إن دى انا.
آدm مراد: لا دى مش انتى. دى صورة اجمل بـ.ـنت ربنا خلقها.
يعنى ماينفعش تغيرى من شكلك لمجرد فرح والناس تشوفك فيه.

واظن انتى عارفه انه حـ.ـر.ام تمام؟ ف اسمعى كلامى عشان تكونى مبسوطه. وتانى حاجه. حركات البنات ف الافراح دي مبحبهاش.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. ازااااى بقى؟
آدm مراد: يعنى ممنوع نهائى تتنططى. او تطلعى ع الاستديج. انتى اخرك تسلمى ع البنات. وتقعدى يا اما ع تربيزتى يا اما جمب عمتو لارين. غير كدا مش مسموحلك تعملى حاجه تانيه.
آرين: بتذمر. يعنى ايه بقى. انا مش هفرح ولا ايه؟

آدm مراد: لا طبعا هتفرحي. لكن بوجودي جمبك.

بعد شويه. الكل وصل السيشن.
آدm مراد: وصل قبل فهد. وشاور ل آركان. ووقف معاهم.
آريان وتمارا بيتصورو. وكريم وليليان. وكل اخ مع أخته.
تيم وميرو. اتصورو وصورهم كانت مميزه جدا. لانها بين اول اعتراف وتيه من ميرو. ونظرات العشق والعتاب كانت واضحه جدا ف الصور. وزادت من جمالها.
كل الاحفاد اتصورو مع الامبراطور.
وكل عروسه اتصورت مع باباها. ومامتها.
فهد: اخد رينو وأتصور معاها صور رومانسيه جدا.

آدm مراد: يلا يا آرين روحي ل خالو فهد.
آرين: من جواها مش عايزه تسيبه رغم أنها مضايقه منه. وقالت. آدm عندى سؤال مهم جدا.
آدm مراد: بص ف عينيها اسألى.
آرين: بمرح. هو إل اخترع الساعه ظبطها ع الساعه كام؟
آدm: ابتسم. وشاف فهد جاى. وقال. ظبطها ع دقة قلبى لقلبك وسابها ومشي.
آرين: تنحت اكتر. وانتبهت وقالت خد يالا. لاا مهو مش معقول كل شويه يقول كلمه ويجرى.
فهد: من وراها مين ده الل يجري يا آرين؟

آرين: اتخضت. و اتـ.ـو.ترت وقالت ابدا انا كنت بسال نفسي سؤال. احم.
فهد: طيب تعالى عشان نتصور كلنا مع بعض. وحط أيدها ف دراعه وماشيين.
آرين: سألته بمرح. باابي هو إل اخترع الساعه ظبطها ع الساعه كام؟
فهد: ههههه. حاضر هقولك. ظبطها ع دقة قلبى لقلب نجمتى.
آرين: همست بصوت وا.طـ.ـي اايه؟ وقالت جواها. معقول آدm يكون بيحبنى.
بعد شويه. فهد اتصور مع آرين. وكانت سرحانه ف آدm.

بعد الصور وكل حاجه. طلعو ع القاعه. وفهد اخد آرين و آركان معاه.
العربيات ال3 وقفو قدام القاعه. والعرسان نزلو. بطلب من فريق العمل. والعرسان دخلو جوه القاعه.
محمد: فتح باب العربيه واخد تمارا. وحط أيدها ف دراعه ووقف قدام الفندق.
زين: فتح باب العربيه لليليان. ونزلت. وحط أيدها ف دراعه. ووقف ع باب الفندق.
مراد: فتح باب العربيه لميرو ونزلت ووقفوا قدام باب الفندق.

ميرو: استوعبت كل حاجه. ولكن حاسه انها لازم تسجد تشكر ربنا. حاسه ان ف حاجه نقصاها.
كل الضيوف وصلو. ما عدا همس.
الميوزك. بدء. وكل أب اخد بـ.ـنته وداخل بيها الفندق.
تيم. واقف وقلبه بيدق بإحساس مختلف ومش مصدق إن حب عُمره بقى ملكه ف لحظه.
آريان: واقف وعيونه ع تمارا.
كريم: واقف وملهوف ع ليليانو.
محمد: ماشي وقلبه بيبكى ع فراق بـ.ـنته. وسلم تمارا ل آريان.
زين: بيضحك ع اللمضه لي لي لانها بتقوله عايزه ارقص معاك.

مراد: ماشي وشاف ميرو عيونها تايهه. وهمس وقال متقلقيش هو الل هيسلمك بنفسه لعريسك. واخدها. وراح لعند آدm. وحط أيدها ف ايد ابوه.
آدm: هز راسه بابتسامه. وحط أيدها ف دراعه وقال بهمس. اميرتي الصغيره الحلوه. ممكن تبتسم. واوعى تقولى ل أميرة آدm انى كـ.ـسرت تانى قاعده عشانك.
ميرو: ابتسمت. ربنا يديمك ف حياتى يا بابا.
آدm: وانتى كمان ياروحي. وسلم ميرو ل تيم.

كل العرسان قعدو وكل عروسين ع بعد مسافة مترين من العروسين التانيين.
بيتر وصل وسلم ع آدm وطارق وجاسر وأشرف وباقى العيله.
مراد: قعد جمب فريحته. وتالين.
فارس: مع عيلته. وكل شويه چود تبص ع مصطفى تلاقيه بيضحك مع شباب العيله. وهي تبتسم ع ابتسامته الل بتحبها لكن متغاظه منه اوى.
آسر: قاعد مع عيلته. وعيونه عليها.

جاسر: شاف نظرات أسر ولف لجهة عيونه. وشاف حياة جمال. ولف وشه وابتسم. لانها نفس النظره زمان واتنهد بتمنى كبير.
الفرح ابتدى. وكريم هو أول واحد وطلع ع الاستديج. واخد المايك. وغنى ل لليليان. أغنية حلم سنين تامر حسني. والجو بقى مبهج والفرحه سيطرت ع الكل.
والشباب طلعت ترقص مع كريم. وكريم. راح مسك ايد ليليان ونزل ع ركبه ونص قدامها وباس ع كف أيدها وهو بيغنى.
تيم: حاول يمسك ايد ميرو.

ميرو: قلبها بيدق وسحبت أيدها. وبصت ع فريحه وهزت راسها ليها تيجى.
فريحه: مراد ياحبيبى هاقوم اشوف ميرو وراجعه.
مراد: ماشي وانا هسلم ع رعد جاى هناك اهو.
فريحه: طلعت لميرو. ايه ياقلب مامي. عايزه حاجه؟
ميرو: مامي عايزه اطلع فوق شويه وهنزل.
فريحه: بعدm فهم ليه ياحبيبتى؟ عايزه تعملى حاجه.
ميرو: بحيره. ايوه. احم ايوه. وشويه وهنزل.
تيم: بقلق. ف ايه يامريم؟
ميرو: تجاهلته. لو سمحتى يامامى.

تيم: شاف العتاب ف عينيها. وشاف انه يديلها فرصه ترتب أفكارها.
فريحه: طيب ياحبيبتى تعالى قومي معايا. والميكب بتاعك عايز يتظبط. هبعتلك البـ.ـنت ع الأوضه فوق.
آدm مراد: جه بسرعه ف ايه؟
فريحه: مفيش ياحبيبى اختك عايزه تظبط الميكب.
آدm مراد: طيب خليكى انتى. وانا هاخدها. ومسك أيدها واتحركو.
وتيم: كان عايز يطلع معاهم. لكن محبش يضغط عليها.
والكل سأل. وفريحه قالت هتظبط الميكب. وبعتت البـ.ـنت.

كريم خلص الاغنيه. والكل سقف. وشال ليليان ولف بيها كتير جدا.
ليليان: داخت وكـ.ـلـ.ـبشت فيه. وبتضحك.

بعد كدا. آريان. باس ايد تمارا. واخدها معاها ووقف ع الاستدج. وغنى ل عمرو دياب. سلامك كله حنيه. وكانت روشه والجو بقى مبهج اكتر. والكل بيرقص من الشباب. ومحتلين الاستديج وكل واحد منبه ع حبيبته مترقصش.
آدm مراد: طلع مع ميرو. وقال انتى كويسه يامريم؟
ميرو: ابتسمت بتمثيل. ايوه ياحبيبى انا كويسه جدا. انت شايف الميكب اتلخبط من العـ.ـيا.ط. هدخل الحمام. والبـ.ـنت هتظبطلى كل حاجه وهنزل.

آدm مراد: طيب انا هستناكي هنا.
ميرو: لأ انزل انت عشان لو اتأخرت.
آدm مراد: شويه وراجعلك اوكي.
ميرو: تمام.
آدm مراد: ابتسم ليها. واتحرك.
ميرو: دخلت الاوضه وقفلت الباب بالمفتاح. وضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح وسجدت ع الأرض مكانها وعيطت بصوت عالى وشكرت ربنا كتير. كتير جدا أنه كملها بالستر عليها.

ودعت ربنا كتير ف سجودها. وفضلت ساجده شويه. وفاقت ع البـ.ـنت وهي بتخبط. وقامت. ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه. وفتحت الباب. والبـ.ـنت دخلت. وظبطت المكيب وزودت ليها لمسات اكتر وكانت فاتنه.
ميرو: افتكرت كل حاجه. وافتكرت كلام تيم وانه كان مصدق ال حصل منها. وضـ.ـر.به ليها بالقلم. لكن غمضت عينيها وضحكت بسعاده من اعتراف تيم بحبه ليها. وقالت ماشي ياتيم. هنشوف.
آدm مراد: طلع وخبط عليها ودخل. وابتسم بحب كبير من جمالها.

ميرو: رجعت لطبيعتها والسعاده والبهجه ملت قلبها. وحطت أيدها ف دراع آدm ونازلين.
تيم: شافها نازله بتضحك ومبسوطه. وجمالها زاد الضعف. وقام وقف. واتحرك كام خطوه ووقف قدام السلم. ورفع ايدو ليها.
آدm مراد: حط كف أيدها ف ايد تيم. واتحرك.
فهد: غمز ل آركان.
آركان: بسرعه اخد المايك. وحطه ف ايد تيم. وحط علبه قطيفه ف جيبه.

تيم: مسك المايك. واخد ميرو ع الاستديج. وطلع العلبه القطيفه من جيبه ونزل ع ركبه ونص قدامها. وفتح العلبه ليها.
فهد: شاور لواحد وقاله دلوقتي.
الشاب: هز راسه حاضر يافنـ.ـد.م. وكان ف بالون ابيض كبير جدا. وكان طاير فوق تيم وميرو. والشاب شـ.ـد الشريط والبالون فرقع ونزل منه ورد احمر كتير جدا فوق تيم وميرو. ودى تانى مفجاءه ع طريقة الفهد. بعد الخاتم ال اشتراه ع زوقه لتيم.

ميرو: قلبها دق لما شافت تيم نازل قدامها وف ايدو خاتم الماس تصميم راقي ونادر جدا.
وشهقت بانبهار اكبر لما شافت الورد نازل عليهم. و فتحت عينيها بانبهار كبير وضحكت بسعاده كبيره.
تيم: حس بفرحتها وابتسم بحب. وقال ف المايك. بحبك.
الكل صفر وضحك بسعاده وسقفو.
ميرو: حطت ايدها ع بوقها ومبسوطه الضعف. ايوه ياميرو كنتى عايزه اعتراف. واهو تيم قدام كل الناس اعترف بحبه ليكي.

تيم: لبس ميرو الخاتم. وباس ع أيدها وهو لسه ع ركبه. وقال ف المايك وهو ماسك كف أيدها.
وعُقِدَ قرآنُ قلبي ع قلبها فألبستهُا قلبي خاتم مودةٍ وإجلالٍ وثناء.
وألبستني قلبها تاج حبٍ واستثناء. رضيتُ بها قدرا. وبعينيها وطنا وبحبها أمانا مُخلدا بحبك. انتى ملاك تيم عزيز.
الكل ضحك بسعاده كبيره. وسقفو بحفاوه.
ميرو: عيطت بفرحه كبيره جدا.
تيم: قام وقف قدامها. وبص ف عينيها وقال والله العظيم بحبك.
ميرو: بتتنفس بسرعه.

تيم: قدام الكل شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه اول مره. وضمها لقلبه بحب كبير. وهمس تيم بيعشقك من زمان جدا يامريم.
ميرو: قلبها هيطلع من مكانه. وفرحانه جدا. ورفعت أيديها وكـ.ـلـ.ـبشت فيه وغمضت عينيها.

الميوزك اشتغل. وهما ف حـ.ـضـ.ـن بعض. ورقصو سلو.
وتيم غنى ليها. أغنية بيهم كلهم لرامي جمال.
قُول حبيبي إنك معايا وجنّب منِّي
دي الحقيقة ولا حلم وطال شوية
والكلام الحلو ده بتقُوله عني
يعني فعلا دُنيتي رضيت عليّ
قُل حبيبي إنك معايا وجنّب منِّي
دي الحقيقة ولا حلم وطال شوية
والكلام الحلو ده بتقُوله عني
يعني فعلا دُنيتي رضيت عليّ.
الكل أتأثر ليهم.
آريان: اخد تمارا وحاوطها من وسطها ورقصو سلو.

كريم: اخد ليليان وحط أيديها حوالين رقبته ورقص معاها.
مراد: غمز ل فريحه. وضحكت وشـ.ـدها من ايدها وطلع يرقص معاها. وزين وريتال.
مالك: اخد ساره ورقصو. وفارس ورودي.
ويوسف ومريم. وزياد ومليكا.
وكل كابلز بيرجع بذكريات زمان.
وفهد ابتسم ومسك كف أيدها وباس عليه وهمس ف ودنها. بعشقك يالاري.
رينو: قلبها بيدق. وحطت راسها ع كتفه وقالت بعشقك يافهد.

ميرو: حطت راسها ع صدر تيم لاول مره تحس بالأمان والاستقرار النفسي. وغمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـنه.
تيم: بيغنى ومتملكها ف حـ.ـضـ.ـنه ومبسوط جدا بيها. وكمل الاغنيه.
وَعد مني تعيش معايا سنين مَعِشتش زَيُهم أحلامك اللي حلمتهم
انسَى الحياة والدنيا دي وتعالى نِهرب منهم
ما بقتش عايز ناس خلاص جاء لي اللي بيهم كلهم
وَعّد مني تعيش معايا سنين مَعِشتش زَيُهم أحلامك اللي حلمتهم
انسَى الحياة والدنيا دي وتعالى نِهرب منهم.

ما بقتش عايز ناس خلاص جاء لي اللي بيهم كلهم
يا اللي سايب ليّ رُوحك ومأمني
اللي فَاتك من الحياة هتعيشُه بيّ
وفي عيونك ألف حاجة مفرحني
والحياة بتزيد جمال لو بَصُوا ليّ
يا اللي سايب ليّ رُوحك ومأمني
اللي فَاتك من الحياة هتعيشُه بيّ
وفي عيونك ألف حاجة مفرحني
والحياة بتزيد جمال لو بَصُوا لي.

بره الفندق. همس وصلت اخيرا. ومخـ.ـنـ.ـوقه من الكعب العالي.
ربيع: ده الل مربيها. وقال يابـ.ـنتى ع مهلك. هي الدنيا طارت.
همس: بغـ.ـيظ. بص ياعمو ربيع انت تسكت اوكي عشان أنا لو مش المنظر العام كنت قــلـــعت الزفته دي.
ربيع: يابـ.ـنتى مالها ماهي ماشيه مع الفستان اهو. انتى الل لازم تعترضي ع كل حاجه زي العريس كدا.

همس: وقفت اممم انت كمان عرفت. طيب انا راضيه زمتك. اقول للعريس هنعيش فين يقولى هسال ماما. يختى سماله كتكوت عين امه.
ربيع: هههههههههه. والله اول ما شوفته ماستريحتلوش
همس: شوفت بقى يعنى نظرتى صح.
ربيع: طيب يلا ادخلى صوت الفرح طالع بره اهو. وانا هستناكي ف العربيه. ساعه ياهمس يابـ.ـنتى الله يكرمك.

همس: اوووف ياعمو ربيع. بص لو اتأخرت نام ف العربيه. اوكي. يلا باي. واتحركت وكانت هتقع. وقالت الله يحرق الكعب العالي. انا غلطانه. وداخله وبتتصل ع ساره. وقالت اكيد مش هتسمعنى.
وفرحت اوي وقالت واوووو اغنية رامي جمال انا بعشق الاغنيه دي.
ياسين: شاف ميرو مستكينه ف حـ.ـضـ.ـن تيم اتخـ.ـنـ.ـق وقام بسرعه. وخارج.

همس: ماشيه بتتصل تاني. وفجأه اتكعبلت من الجزمه. وكانت هتقع. وصرخت بخــــوف لكن ياسين لحقها. ووقعت وتقريباً كانت ف حـ.ـضـ.ـن ياسين.
ياسين: اتعدل وعدلها معاها. وعيونه ف عينيها.
همس: غمضت عينيها ونفخت بتـ.ـو.تر ورفعت عينيها تشكرو. لكن شافت عينيه وسرحو. مع كلمـ.ـا.ت الاغنيه. وجزء من كاميرات الفيديو اتسلطت عليهم.
زياد: شاف ياسين وابتسم بصمت.
همس: بتوهان احم. ا. انا.
ياسين: بتوهان ياسين. اسمي ياسين.

همس: ف اللاوعي. وانا همس. أسمى همس.
ساره: نزلت من ع الاستديج. وراحت عندها. هاى همس اتاخرتى ليه.
همس: بتوهات الجزمه.
ساره: بعدm فهم ايه؟ جزمة ايه؟
ياسين: انتبه. احم. وابتسم ع لخبطتها.
همس: انتبهت. وكحت. وقالت اهلا مدام ساره. الف مبروك.
ساره: الله يبـ.ـارك فيكي حبيبتي. وبما أن ياسين موجود احب اعرفكم ببعض. همس ده ياسين جمال وخلص كلية الشرطه وهيتعين قريب إن شاء الله. يبقى إبن اخت جوزي مالك الصاوى.

همس: نزلت عينيها بحرج. احم اهلا أستاذ ياسين.
ساره: ياسين. اقدmلك انسه همس المنشاوى. ومعايه ف مجموعة الصاوى من شهرين تقريبا. واتعرفنا ع بعض. وهي انسانه رقيقه جدا.
ياسين: ابتسم اهلا وسهلا. تشرفت بحضرتك.
همس: الشرف ليا انا حضرتك.
ساره: تعالى بقى اعرفك ع مستر آدm العدوي مش ده حلمك.
همس: ابتسمت بحماس. اكيد طبعا. اخيرا هشوف الامبراطور. واتحركو.
الاغنيه خلصت.

وميرو: فاقت وبصت حواليها. واتـ.ـو.ترت ووشها هينفجر من الاحراج. وبتترجف.
تيم: حس بيها. واخدها من أيدها تعالى اقعدى استريحى. عشان أنا محضرلك مفاجآه تانيه.
ميرو: ...
ساره: رايحه عند آدm وقالت خلى بالك عمو آدm مابيسلمش عشان متحرجيش نفسك. اوكي ياهمس.
همس: بفرحه. والله شخصيه محترمه جدا. اوكي ماشي.
آدm: محاوط مريم. ومبسوطين بفرحة الاحفاد.
ساره: عمو آدm.
آدm: تعالى ياساره.
ساره: ابتسمت. احب اعرفك همس رياض المنشاوي.

وهي معايا تحت التدريب. وحلم حياتها انها تشوف حضرتك.
آدm: ابتسم. اهلا اهلا يا انسه همس. اذيك؟
همس: أنبهرت بشياكته وشبابه ماشاء الله. وقالت بتـ.ـو.تر. اهلا بحضرتك والله انا مبسوطه جدا انى شوفت سيادتك. حضرتك مثال مشرف لكل رجـ.ـال الأعمال. بجد.
آدm: متشكر جدا يابـ.ـنتى. انتى بقى بـ.ـنت رياض المنشاوى رجل الأعمال ف تخصص الموبيلات وشركة الاتصالات.
همس: بسعاده. ايوه حضرتك. هو يبقى والدي.
آدm: امم انسان محترم جدا.

همس: بسعاده ميرسي جدا لحضرتك.
ساره: طيب ياهمس. تعالى اعرفك ع عمو جاسر الصاوي. وكارما. واتحركو.
آدm: ابتسم. وبص ل مريم. ايه؟
مريم: ههههه ايه ياحبيبى؟
آدm: مش غيرانه ولا ف دخان ولا حاجه؟
مريم: ابتسمت بحب. امبراطور قلبى حافظ مكانته ف قلب اميرته. اغير عليك لما أحس أني لازم اغير. لكن دا انت بتكلمها وانت محاوطتي بايدك.
آدm: ابتسم. عمرى ماقدر اعملها ياقلب آدm. انتى ف منتصف الوريد.

بعد شويه: آرين قاعده مخـ.ـنـ.ـوقه. اوووف. بااابي.
فهد: حاوطها من كتفها نعم ياروحي.
آرين: بتذمر. بليز عايزه اطلب من حضرتك حاجه. انا...
فهد: سمع ميوزك رومانسي. وابتسم. وقال موافق. وعشان بس متقوليش انى معقدك. ومد ايدو ليها. واخدها وطلع ع الاستديج. وجواها لوهله خافت من آدm وبصت عليه ملقتوش ف القاعه. وحمدت ربنا.
تيم: نزل وراح عند جدو آدm. واخدو وطلع بيه ع الاستيدج.
آدm: ابتسم. واخد ميرو وهيرقص معاها سلو.

تيم: اخد تمارا يرقص معاها.
وآريان اخد ليليان ورقص معاها.
مصطفى: جه جمب كريم. ايه يانجم كل واحد بيرقص مع أخته. تعالى ارقص معايا انا ههههههههه.
كريم: هههههههههههه الحمد لله عارفه نفسك يابيضه.
آدm: بيرقص مع ميرو. ومع ليليان وتمارا. وكانو مبسوطين جدا. والفرح ليه طعم خاص بوجود العدوي.
آدm: شاف آدm حفيدو داخل الفندق. وشاف آرين بتضحك ومبسوطه اوي مع فهد.

وباس جبين تمارا وسلمها لمحمد عزيز. وراح اخد آرين من فهد. بطريقه لطيفه. وضحك ليها. وحط أيدها ف دراعه ونازلين. وقعدت ع الكرسي. وآدm دخل القاعه بيدور عليها وشافها قاعده بتضحك مع رينو. وهيلينا.
آدm: بص ف الساعه. وشاور ل رعد.
رعد: جه تحت امرك ياباشا.
آدm: همس عايزك تيجى معايا مشوار مهم.
رعد: كشر عينيه وابتسم شكله انتقام من بتوع زمان.
آدm: ابتسم بالظبط. يلا بينا.
رعد: تحت امرك. اتفضل يا باشا.

آدm: همس ل مريم. حبيبتى انا رايح مع رعد مشوار مهم وراجع. مش هتاخر تمام.
مريم: ربنا معاك يا حبيبي.
آدm: قام وقفل الجاكت. وخارج. لكن اتفاجئ
ب طارق وبيتر ومراد وفهد وزين وزياد وآدm مراد. خارجين وراه
كلهم ف صوت واحد. رايح فين وايه الل حصل؟
آدm ابتسم ايه ياجماعه. رعد عايزني ف موضوع شخصي. يلا كله يدخل جوه.
طارق: مسك دراعه بقلق. ف ايه يا آدm؟ مش بالعاده تسيب فرح احفادك وتخرج؟

بيتر: قرب منهم. آدm اتكلم ف ايه واحنا معاك؟
آدm: ابتسم. ياجماعه مفيش حاجه. وانت ياطارق متقلقش عليا انت وبيتر. وانا عمري عملت حاجه من غيرك انت وهو ولا خبيت عليكم؟
مراد: قرب من ابوه. بابا قولى لو ف حاجه حصلت.
آدm: هز راسه لأ متقلقش. وقولتلكم رعد عايزني ف موضوع شخصي. ولا ايه يارعد.
رعد: فعلا ياباشا. معلش ياجماعه خضتكم مره واحده.
آدm مراد: تمام كله يدخل وانا هقف هنا استناك.

آدm: بتحذير. كله يدخل جوه مش عايز لعب عيال. يلا كل واحد جمب بـ.ـنته واخته يلا.
كله اتحرك.
آدm: لمح شاهين نازل من العربيه. وسأله. ايه كنت فين كدا ياشاهين؟ ومش موجود ليه من بدرى؟
شاهين: بتـ.ـو.تر. احم ابدا ياباشا انا اسف والدتى تعبت شويه. واتصلو عليا. ورحت اطمن عليها. محبتش أزعج حضرتك ياباشا. آسف.
آدm: هز راسه تمام. والوالده عامله ايه دلوقتى؟
شاهين: هز راسه الحمدلله بخير. ياباشا.
رعد: اذيك ياشاهين؟

شاهين: انحنى باحترام. الحمدلله يارعد باشا.
آدm: اتحرك. وركب العربيه تعالى سوق يارعد.
رعد: تحت امرك. بس ع فين ياباشا؟
آدm: بص قدامه. ع المخزن القديم.
رعد: اتحرك وساق بسرعه.

وبعد شويه وصلو المخزن.
هارون: شاف آدm ورعد وفتح ليهم باب المخزن.
آدm: دخل. وشاف عامر والجارسون بينزفو. وسابهم.
رعد: بص عليهم وقال يخربيتكم مين الل عمل فيكم كدا؟
آدm: مردش. وقال للجارد بغـــضــــب. افتح الاوضه دي يبنى. انت وهو.
الجارد: فتح الاوضه...
وبعدها دخلو الاوضه. وكان ف الاربعه الجارد الل كانو عايزين يخـ.ـطـ.ـفو ميرو ويغتصبوها ويصوروها.
الجارد مضروب من آدm مراد ومخلص عليهم وبيثتغيثو.

آدm: بص عليهم. ف نظره طويله. وقال جواه بقى انت يارؤوق كنت عايز الاربعه دول يحطو راسي ف الارض وتقــ,تــل براءة حفيدتى.
والدm غلى ف عروقه. وطلع مسدس وضـ.ـر.ب عليهم كل الطلقات.
رعد: فتح عينيه بصدmه كبيره.
آدm: بصوت غـــضــــبان هارررووون.
هارون: دخل بسرعه وسمع صوت صريخهم امرك ياباشا.

آدm: تاخد الأربع كلاب دول وتحطهم ف العربيه بتاعتهم. وتحط الشنطه الل ف عربيتى وتبعتهم هديه ل رؤوف الجبالى الساعه 10 بالظبط يكونو هناك. وسابهم وخرج من الاوضه.
هارون: تحت امرك ياباشا.
آدm: شاف عامر والجارسون مرعوبين. وقالهم لسه دوركم مجاش.
وزعق بغـــضــــب. انا معنديش استعداد أضحى بواحد من احفادي عشان كـ.ـلـ.ـب زيك انت وهو.
لأ انا ال هخلص عليكم بنفسي. يلا يارعد. وسابهم وخرج.

الجارسون وعامر. بصو لبعض. وجواهم رعـ.ـب كبير...
رعد: ماشي ومش فاهم حاجه.
آدm: فتح باب العربيه وركب بصمت.
رعد: طلع الشنطه ل هارون. وركب ومشي. وقال آدm باشا ممكن أسأل؟
آدm: اتنهد. كانو هيخـ.ـطـ.ـفو حفيدتى يارعد.
رعد: اتصـ.ـد.م ايه؟ طيب مقــ,تــلتهمش ليه ياباشا.
آدm: القــ,تــل مش طبعي يارعد. لكن مع الجبالى شكلى هعملها.
انا ضـ.ـر.بت كل واحد طلقه ف رجله وايدو وبعتهم رسالة تحذير للجبالى. ولو متعلمش يستحمل الل هعملو فيه بعد كده.

رعد: طيب ومراد باشا عرف؟
آدm: لأ. وده الل خايف منه أنه يعرف. او فهد. وقتها مراد وفهد ممكن يهدو الدنيا.
وكمان خايف ع آدm حفيدى. انا خرجت الكلاب دول من غير ما آدm حفيدى يعرف لانه ناوي ع مـ.ـو.تهم. وانا معنديش استعداد اخسرو.
رعد: هز راسه بتفهم. مراد باشا مش لازم يعرف بحاجه زي دي وكمان فهد باشا لأنهم بجد لو عرفو هتحصل كوارث. وربنا يستر. وإن شاء الله خير.
بعد شويه وصلو القاعه.

وآدm نزل ورسم الابتسامه. ودخل مع رعد وقعد. وشاف الكل بيرقص ومبسوط. وباس ع أيد اميرته وحاوطها من كتفها. وبص ف الساعه وكانت 10 وابتسم.

فيلا الجبالي. الساعه 10 بالظبط.
عاشور: دخل يجري الحق ياباشا آدm العدوي باعت عربية الجارد بتاعنا. ومضروبين بالنار ف رجليهم وأيديهم وبيصـ.ـر.خو. ومعاهم شنطه لحضرتك.
رؤوف: بلع ريقه بخــــوف.
عاشور: جاب الشنطه وحطها قدام رؤوف الل خاف ورجع خطوه لورا. وزعق افتحها بعيد عني ياحـ.ـيو.ان انت.
عاشور: خايف. لكن فتح الشنطه بحظر. ورجع لورا برعـ.ـب كبير.

رؤوف: بص ف الشنطه وفتح عينيه بصدmه كبيره. وكانت راس شخص شبه رؤوف بالظبط ومصنوعه ومقطوعه والدm نازل منها ع اكياس الهيروين.
عاشور: شاف ورقه. واخدها بخــــوف. وبيقراها لرؤوف. ومكتوب فيها.
( من الامبراطور. ).
تم عقد قران احفاد العدوي.
ف مرحله ف حياتك إسمها مرحلة دفع الفاتوره لكل الأختيارات الغير مناسبه ف حياتك
وانت ليك فرصه اخيره. وبعد كده مـ.ـا.تلومش غير نفسك. امضاء. آدm باشا العدوي.

ف القاعه.
ميرو: الجو والفرح الل حواليها وسعادة قلبها انها محدش لمسها. مخليها اكتر من مبسوطه. لكن ياترى هتسامح تيم؟
تيم: قاعد وكل شويه يحاول يتكلم معاها لكن هي واضح انها متـ.ـو.تره أو متجنباه مش عارف. وتيم بص لفهد ف اشاره.
فهد: هز راسه ليه. وقاله ابدأ.
تيم: قام وقف. ومد ايدو ل ميرو. وقال ممكن تيجى معايا.
ميرو: اتكسفت ولكن حطت ايدها ف ايدو وقامت معاه.

تيم: اخدها ع الاستيدج. ووقف قدامها وبص ف عينيها وساكت.
الكل انتبه وشافهم ومستغربين واقفين ليه كدا؟
فهد: باشاره للشاب. الشاب نزل سكينة الكهربا. والدنيا كلها بقت ضلمه. واتحول لاضاءه هاديه جدا.
الكل بيهمس ومش فاهم حاجه.
فجاءه. شافو شاشة عرض كبيره جدا. والكل بص ع الشاشه. حتى ميرو. واستغربت.
ومكتوب حكاية تيم وميرو. وشافت اول جمله ظهرت ع الشاشه. (انتى أساس حكايتى) وقلبها بيدق بسرعه.

بعد كدا بدأت ع الشاشه صور ميرو وتيم من وهما صغيرين مع بعض. ومراحل عمرهم وهما مع بعض.
وفهد رتب كل الصور مع شوية كلمـ.ـا.ت رومانسيه جميله.
وتطور عشق تيم ل ميرو. وحط اغنيه ع الصور. وكانت رومانسيه جدا. والكل انبهر من جمال الصور مع الكلمـ.ـا.ت. مع روعة الإحساس.
تيم: عينيه ع ميرو. وشاف لمعة عينيها من الفرحه. وابتسم بحب كبير عشانها.
كل كابلز بيتفرج ومبسوط جدا.

مراد: للحظه قلبه دق بحنين كبير لبـ.ـنته وصورها من صغرها لحد دلوقتي. ودmعه خانته ونزلت منه. ومسحها بسرعه. وابتسم بحب كبير ع عشق تيم ل ميرو.
طبعا الامبراطور. مبسوط جدا لما شاف حفيدته اخيرا مبسوطه.
محمد ونور مبسوطين جدا. ونور قالت بدmـ.ـو.ع الفرح فاكر البوم صورى انا وانت.
محمد: باس ع أيدها وابتسم. وقال طبعا. عشقتها منذ نعومة أظافرها.

آرين: قامت بفرحه كبيره ولسه هتتنطط شافت الحارس الشخصي ليها. باصص عليها بتحذير. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقعدت مكانها.
آدm: ظهر منه شبح ابتسامه. ع برائتها الل بيعشقها.
فهد: محاوط رينو وحطا راسها ع كتفه. ومتابع فرحة العرسان.
بعد عرض البوم صور تيم وميرو. اخر صوره كانت ل تيم ومكتوب عليها. ميرو ملاك تيم. بحبك يامريم.
وقبل ما الشاشه تقفل ومع رجوع الضوء تيم شال مريم ولف بيها كتير جدا.

ميرو: ضحكت بسعاده كبيره وحـ.ـضـ.ـنت تيم بفرحه كبيره جدا. وعيطت من فرط السعاده ومش مصدقه ان تيم بيحبها أوي كدا.
تيم: نزلها قدامه وضمها لقلبه عشان مش تدوخ. وبيضحك بسعاده لفرحتها.
مصطفى طلع ع الاستيدج بسرعه ومسك المايك وقال.
بعد عرض البوم صور تيم وميرو. اخر صوره كانت ل تيم ومكتوب عليها.
ميرو ملاك تيم. بحبك يامريم.
وقبل ما الشاشه تقفل ومع رجوع الضوء تيم شال مريم ولف بيها كتير جدا.
ميرو: ضحكت بسعاده كبيره وحـ.ـضـ.ـنت تيم بفرحه كبيره جدا. وعيطت من فرط السعاده ومش مصدقه ان تيم بيحبها أوي كدا.
تيم: نزلها قدامه وضمها لقلبه عشان مش تدوخ. وبيضحك بسعاده لفرحتها. وهمس (بحبك)
الكل ضحك وبيسقف ليهم والشباب بيصفرو.

مصطفى طلع ع الاستيدج بسرعه ومسك المايك.
وقال مساء الياسمين ع كل الموجودين.
مساء السعاده ع السكر الزياده.
مساء الهنا. ع كيمو اخويا انا.
ربنا مايحرمنى منكو. ولايحرمكو منى. وأفضل متربع ع قلب كل واحد ف العيله. وواحده هيكون حلو اوى. اتعشت ع كدا. هههههههه
ودلوقتي بقى جت فقرة الشعبى يعنى شباب العيله وبس.
ماشوفش خيال واحده ع الاستيدج. عشان الل جاى خطر. خطر. خطر. ونفسي اروح قطر هههههههه.

ياريت بقى كل عروسه تنزل تقعد تحت عشان محدش يتعور. عشان الل جاى خراب ودmار. يلا ياشباب كله يجمع هنااااااا.
تيم وكريم وآريان بصو لبعض بعدm فهم.
ميرو وليليان وتمارا قاعدين ومش فاهمين حاجه.
آركان: طلع بسرعه. وقال يلا يا عرايس انزلوا تحت بسرعه عشان الفقره. يلاااا انتو هتنحو. انزلوا.
كريم: قبض ع ايديه وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ واضح. اخد ليليان ونزلها عند زين واقسم لو مصطفى بوظ اليوم والفرح هيقــ,تــله من غير تفكير.

آريان: نزل تمارا عند محمد.
تيم: اخد ميرو ع تربيزة مراد.
مصطفى: راح للشاب الل ع الاستيدج وقال اتفضل ياكابتن الفلاشه دي وصلها بشاشة العرض. وشغلها مع بداية الاغنيه دي. اشطا.
الشاب: اشطا يامان.
آركان: شاور لشباب العيله كلها وطلعو ع الاستيدج ما عدا الديزل.
وكمان العرسان. ومش فاهمين حاجه.
مصطفى: شاور لسعيد. تعالى ياض فين الشماريخ.
سعيد: وانبي بلاش. عيلتك تخــــوف اوى. هيكلونى.

مصطفى: مـ.ـا.تنجز ياض. عشان معملهاش معاك. وفين الصواريخ.
سعيد: بخــــوف. اهو أمسك ولو حد سأل عليا. قوله بيتحاسب. منك لله يامصطفى. من يوم ما عرفتك وانا مش عارف انا نهايتى ايه؟
مصطفى: سودا. نهايتك سودا بس انت قول إن شاء الله.
سعيد: إن شاء الله. اطير انا.
مصطفى: خد هنا رايح فين. امسك الشامروخ ده.
سعيد: بلع ريقه ونفخ بتـ.ـو.تر. هتعمل ايه؟

مصطفى: رفع كتافه ببراءه. وقال مووش عارف. بس يمكن هعمل كده. وولع الشامروخ ف ايد سعيد. وجري. عشان العيله.
سعيد: شهق بصوت عالى. وقال يابن الل...
الكل ضحك ع مصطفى وحركاته. وآركان وچواد هلكانين ع شكل سعيد.
البنات: بصو ع سعيد الل بيجري ع الاستيدج بلخبطه وخــــوف. وضحكو عليه.

مصطفى: راح وجاب العرسان. ع الاستيدج. و وقف قدام تيم وكريم وآريان. وقال ف المايك كل الشباب تعمل دايره حوالين العرسان. يلاااااا بسرعه اجدعان.
الشباب كلها طلعو ما عدا الذيزل زى ما قولنا. وعملو دايره. آسر وياسين وچواد ومصطفى و آركان وسعيد. والكل بيتفرج ومستنى يشوف مصطفى وآركان هيعملو ايه؟
مصطفى: شاور لشاب تانى ومتفق معاه. وشغل دخان كتير. والاستيدج كله دخان ومحدش واضح من الدخان.

كل العيله بتتفرج بفضول كبير.
مصطفى: قال ف المايك. ابدأ يامان...
الشاب: حط الفلاشه وشغل شاشة العرض. والكل فتح عينيه بدهشه كبيره.
وكانت جزئيه من فرح فهد ورقصة فهد ومراد والشباب ع أغنية اخواتى.
الشاب: شغل اغنية اخواتى. وهيرقصو نفس الرقصه ونفس الاغنيه. ونفس الحركات.
وفهد بص ل مراد. وضحك. ورينو سقفت وضحكت. وكل الموجودين. مبهورين.
وبدأت الميوزك. ومصطفى قــلـــع جاكيت البدله. وحدفه ع التربيزه.

والشباب بدؤ يهيبرو. ونفس حركات مراد وفهد. مصطفى و آركان عملوها.
والفرح بقى فرحين. وبقى مهيبر اكتر. والكل بيضحك ومبسوط جدا. بالفكره دي.
وبدء مصطفى يغنى.
ابطال الجمهورية عدو حدود العالمية
عاملين فكرة جهمنية هنغنلكم تحت المية
كلهم.
هربانين من العباسية مريحين بعد العملية
القطة بتاعتي المشمشية قاعدي جمبي في العربية
آركان.
هاتلها كبدة وواحد سجق حتى البيبس مأخدتش بوق
چواد.
يلايازوكش انا هنا من الصبح.

يلا ياشحتة انزل بالبوكس
آسر.
فين الفانك وفين الدوق
فين الفانك وفين الدوق
العربية عطلانة بنزق
العربية عطلانة بنزق
مصطفى.
بصيت وسط المعمعة شوفت سمكة
ومدلعة قلبي بينهار ياجماعة
كريم.
ياطبيب هات السماعه
كلهم بيشاورو ع تيم الل بيضحك ومبسوط.
ياطبيب
ياطبيب
آريان انـ.ـد.مج معاهم.
انا قلبي كاوفير داخلين خارجين ليلاتي
اطلعي باصنصير وطنطت تبق حمـ.ـا.تي
في الفرح وجبات كنتاكي انا هصرف اخلص في شيكاتي.

والفرح هيمشي كلاتي مش هعزم بس غير اخواتي
كلهم.
اخواتي
كريم.
خدت الرجـ.ـا.لة وقلبت علشان الوقت مأثر فيا
انا مغي بيقفل جمعة وسبت علشان اجازات رسمية
كلهم.
هربانين من العباسية مريحين بعد العملية
القطة بتاعتي المشمشية قاعدي جمبي في العربية
تيم هيبر. وانـ.ـد.مج وغمز لميرو. وقال.
القطه القطة القطة راكبة معانا في الشنطة
عاملة حكاية بالسلطلة، عاملة حوار على شفطة
هوبا هوبا هوبا شافتني بعينها القطة، قالتلي ده انت سكر.

قلتلها حببتي شكرا
مصطفى.
تيجي جمبي نقعد نتسلي نضيع وقت نروح الفيلا
نلم حاجتنا نلم الشلة نجيب كارميلا اناجبت اخرها
كلهم.
كارميلا الشلة
كارميلا الشلة
كارميلا الشلة
آركان.
مصاحبش فرافير حتى لو راكبين فراري
انا صاحب التقدير حتى لو حتى هركب اتاري
واتاري الدنيا اتاري مش حلوه زي إلى في بالي
مش كل إلى تشوفوا غالي مش هقدر بس غير
كلهم.
اخواتي
اخواتي
اخواتي
اخواتي.

تيم وآريان وكريم. هيبرو بمعنى الكلمه. ورقصو وغنو. بفرحه كبيره. واطلقو لنفسهم العنان وعاشوا الفرحه...
طبعا بعد المهرجان والهيبره الل شعلها مصطفى و آركان ف الفرح. الكل كان مبسوط جدا حتى البنات كانت مزهوله...
وچود كانت فرحانه جدا وكان نفسها تجري ع مصطفى وتقوله انها بتمـ.ـو.ت فيه.
تمارا: كانت بتضحك بفرحه لما شافت آريان مهيبر لاول مره. وقامت وقفت تتفرج عليه بسعاده كبيره.

ليليان: كانت مبسوطه جدا وقاعده جمب زين. وزين حاضنها بسعاده كبيره.
ميرو: بتضحك ومبسوطه جدااا وقعدت جمب تالين وضمتها لحـ.ـضـ.ـنها. ومراد وفريحه جمبها.

بعد شويه.
همس: قاعده مع ساره. ومبسوطه اوي بالجو العائلى الأسري الجميل ده.
واخدت نظره سريعه ع العيله وشافت قد ايه الحب بينهم واضح جدا. وكل واحد بيحب التانى اكتر. وكل شويه تبص ع آدm العدوي ومبهوره بطريقة احتوائه ل مريم الجزار.
واتمنت أنها تلاقى الحب الل يدوم لآخر العمر. ورفعت عينيها تلاقائيا واتقابلت ف عيون ياسين. واتحرجت نزلت عينيها بسرعه. ونفخت بتـ.ـو.تر.

فهد: قام. وقال ثواني ياروحي هروح ل مراد وجاي.
رينو: اوكي ياحبيبى وانا هروح ل هيلينا.
فهد: راح وقعد جمب مراد. وقال مبروك ياصقر.
مراد: الله يبـ.ـارك فيك ياحوت.
فهد: مالك عاقل كدا مش عوايدك.
مراد: ههههه غـ.ـصـ.ـب عني والله. إن كان عليا عايز اهيبر بس مضطر.
فهد: ههههه طمنتى انا كنت قلقان عليك.
مراد: لف وشه وشاف رينو قاعده مع هيلينا. وقال هيلينا هههههههههه.
فهد: بعدm فهم بتضحك ع ايه ياض.

مراد: فخد السيوفي. ههههههه. فاكر ياض لما هيلينا جت ع مصر. واترنت العلقه التمام. ههههههه لأ وتقولك فخد. ههههه.
فهد: هز راسه بيأس من صاحبه. وقال انت يبنى مش هتتغير ابدا.
مراد: بغمزه. وحياة الخنفسه ابدا. يااااااه الواحد نفسه ف مهمه طريه.
فهد: غمز اممم زي رشا كدا ههههههههه.
مراد: بغـ.ـيظ متفكرنيش ببـ.ـنت الكلاب دي. بس ايه انا ظبط امها. وخدت منى ضـ.ـر.ب ماخدوش زعيم المافيا نفسه.
فهد: ههههههههه. مشكله انت.

مراد: بتريقه. فخد انت ماي هيرو فخد. ولا بقى المقدm فهد بيبى السيوفي هههههههههههه.
فهد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. انا غلطان انى جيت ابـ.ـاركلك. عيل فصيل وبـ.ـارد.
مراد: بغمزه. قلبك ابيض يافهودي.
رينو: سمعت صوت ضحكهم. واستاذنت. وقامت وراحت عند مراد. وقالت الله الله ع الضحكه القمر. ماضحكوني معاكو.
مراد: بخبث كبير. باس ع ايد رينو. وغمز ل فهد.
فهد: غمض عينيه وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ وقال مـ.ـو.تك ع ايدى يامراد.

مراد: بخبث. ومالو ياروحي اضحكي
وكمل بمكر. الواد فهد كان بيكلمني ع زكريات زمان. وهيلينا لما جاتله مخصوص من ايطاليا.
فهد: فتح عينيه بصدmه كبيره. وبص ل رينو وهز راسه ليها لأ.
رينو: فتحت عينيها بدهشه وقلبها اتملا غـ.ـيظ وغيره. اييييه؟ هيلينا؟
فهد: بغـ.ـيظ. بص ل مراد. وقال. ولا الحجات دي مافيهاش هزار.
مراد: ببراه. انا يافهد؟ انت يبنى مش لسه قايل كان زكريات خلوه.

رينو: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. وقالت والله زكريات حلوه. اووووكي. وقامت وسابتهم ومشيت
فهد: عينيه بطلع شرار. وقال وحياة امى ماهسيبك يامراد.
مراد: ببرود. بصراحه انا شايف انك مبقتش تهتم باختى حبيبتي زى الاول. ولأزم اشـ.ـدك. يلا روح وصلح غلطتك يلا. يا. فخد بيبى هههههههه
فهد: قبض ع ايديه بغـــضــــب وحيره. وبص ع رينو. وشافها قاعده لوحدها متنرفزه. وابتسم ع غيرتها الل اتحرم منها. وراح لعندها. وقال رينو؟

رينو: بتتنفس غيره. ومردتش عليه. ولفت وشها بعيد عنه.
فهد: ابتسم. وباس جبينها. وقال بعشقك.
رينو: ...
مراد: لف وشه ليهم. وضحك بصمت. وغمز ل فهد اطلع ع الاستديج.
فهد: ضحك بصمت ع شقاوة صاحب عمره. وساب رينو وطلع ع الاستديج.
رينو: رفعت عينيها بغيره كبيره ومتعاظه جدا...
فهد: اخد المايك. وقال انا محبتش حد ف حياتى قد نجمة فهد السيوفي. وع مر الزمن عشقى ليكى بيزيد مايقلش ابدا. لانك اجمل نساء الدنيا لقلبي انا.

رينو: النار خمدت. وضحكت بدmـ.ـو.ع وسعاده. وقلبها بيدق بعشق الفهد.
فهد: شاور. للدي جي. وغنى ليها. اجمل نساء الدنيا. ل صابر الرباعي. وقال.
أجمل نساء الدنيا جوة عيوني إنت
أجمل نساء الدنيا إنت يا حبيبتي
أجمل نساء الدنيا جوة عيوني إنت
أجمل نساء الدنيا إنت يا حبيبتي
خدني الغرام خدني لحكاية حب حلوة
عشت ليها شفت فيها أجمل حياة
أنا مش مصدق نفسي إنك بين إيديّ
من يوم ما حبك خذني مش بتنام عينيّ.

أنا مش مصدق نفسي إنك بين إيديّ
من يوم ما حبك خذني مش بتنام عيني
جوايا شوق قد الحنان اللي في عينيك
روحي فيك نظرة ليك هي الحياة
أجمل نساء الدنيا في عينيّ أنا
قدرت تخذني في ثانية من روحي أنا
وعد مني ما حب غيرك في الوجود
إحساس جميل...

رينو: فتحت عينيها بزهول. وقامت وقفت بسرعه. ودmـ.ـو.عها نازله من الفرحه.
فهد: نزل من ع الاستديج. ومشي كام خطوه لل أثرت قلبه. ووقف قدامها. ومسك أيدها. وغنى ليها باحساس جديد ومختلف وبيزيد مايقلش ابدا.
آرين: شافت العشق مابين باباها ومامتها. وضحكت وعيطت بفرحه كبيره اوى.
آدm مراد: سرح مع كلمـ.ـا.ت الاغنيه. واتخيل أنه بيقولها ل آرين. لكن لما شاف دmـ.ـو.عها. قلبت حاله. واتخـ.ـنـ.ـق عشانها...

محمد: محاوط نور. وبيهمس ليها بشعر غزل. ومبسوط من جو الفرح...
زياد: وماليكه مبسوطين وف عالم لوحدهم.
يوسف: ومريم. بيرجعو بالماضي والذكريات الجميله.
آدm: محاوط مريم وشاف دmـ.ـو.ع الفرح ف عينيها. وفرحتها لبناتها كبيره جدا.
اصل هي الأم كدا. دmـ.ـو.عها بتنزل لسعادة ولادها حتى لو موقف صغير. تبكي وتتمنى السعاده اللامتناهيه لولادها واحفادها.

آدm: مسح دmـ.ـو.عها من فوق النقاب. وهمس. لو عيون آدm مابطلتش دmـ.ـو.ع. هبوس عيونك دلوقتي قدام الكل. وف قاموس عشق آدm العدوي. انه مايهتمش لأى حد موجود حتى لو كان مين. ماشي يا قلب آدm؟
تيم: عايش مع الاغنيه وبص ل ميرو. وقال مريم انتى ساكته ليه؟ اتكلمى قولى اي حاجه؟
ميرو: بصت بعيد ومردتش...
تيم: مسك كف أيدها وابتسم. مريم والله العظيم بحبك...

ميرو: سحبت أيدها بغـ.ـيظ مكبت. وكانت عايزه تصرخ ف وشه. وتقوله اومااااااال ايه اختك دي؟ لكن اخدت نفس عميق وبصت ليه بتوعد وسكتت.

آريان: بهمس. تيما انا فرحان اوي انك معايا. تيما انا بمـ.ـو.ت فيكى.
تمارا: ابتسمت بحرج. احم. وانا كمان فرحانه اوي اوي يا آريان.
آريان: وايه كمان؟
تمارا: بحرج كبير. احم وبمـ.ـو.ت فيك اوي.
كريم: ليلياني. انا مش مصدق انك هتروحي معايا ع البيت. انا مبسووووط اوي. انا بحلم مش كدا.
ليليان: ابتسمت. لأ ياكيمو مش بتحلم...
الاغنيه خلصت. والكل سقف بصوت عالى وصفرو بشغف كبير. وخصوصاً آركان ومصطفى...

فهد: باس ع أيدها وقرب من ودنها. وقال والله انا برئ. اخوكي مراد هو الل عمل كل ده. انا مالى ومالى هيلينا انا، حتى اساليه.
رينو: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. وبصت ع مراد.
مراد: ضحك وغمز ليها. وقالها حصل.
رينو: قلبها دق بقوه لانه غنى ليها قدام الكل. وقالت برقه حصل خير يافهد.
فهد: ضحك وقال وحياة الغيره الل كانت وحشانى لا انتقم منك اول ما نروح.
رينو: هههههههههههه.

مراد: اتنهد بحب لفرحة أخته. وقام وقف. وطلع عند العرسان. ومد ايدو لميرو. وقال ممكن قلب ابوها ترقص معايا؟
ميرو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وقامت وقفت وحطت ايدها ف ايدو وقالت. ياريت بجد يا بابي.
مراد: باس ع أيدها. واخدها ع الاستيدج. وطلب من الشاب اغنية مدحت صالح. بـ.ـنتى حبيبتى.
ومسك أيدها وباس جبينها بحب كبير. وابتسم بحب. ورقص معاها.
ميرو: ف حـ.ـضـ.ـن ابوها وغمضت عينيها. واخدت نفس عميق واتنهدت.

معقول كبرتي و العمر عدي بالسرعة دي
بـ.ـنتي وحبيتبي وكل حاجه في الدنيا ليا
معقول كبرتي و العمر عدي بالسرعة دي
ده انا لسه شايفك بالضفاير بتجري جمبي وتلعبي
انده عليكي بسرعة تجري في حـ.ـضـ.ـني تجي وتهربي
اهو انهارده بقيتي احلي عروسة تشوفها عيني
واليوم ده اجمل يوم في عمري حلمت بي طول سنيني
ولو لقيتي دmـ.ـو.ع في عيني ده عشان هتمشي وتسيبني
اهو انهارده بقيتي احلي عروسة ممكن تشوفها عيني.

واليوم ده اجمل يوم في عمري حلمت بيه انا طول سنيني
أَهْو انهارده بَقِيّتِي
أُحَلِّي عَرُوسَة مُمْكِن تَشَوَّفَها عَيْنَيْ
وَالْيَوْمَ ده أَجْمَل يَوْم فِيَّ عُمْرِي
حَلَمَت بِيه آناً طَوْل سنيني
ولو لقيتي دmـ.ـو.ع في عيني
ده عشان هتمشي وتسيبني
محمد: شاف تمارا بتتكلم مع آريان وتضحك. وقام. واخدها يرقص معاها.
زين: شافهم بيرقصو. وقام بسرعه. وطلع قدام ليليان. وانحنى ليها بمرح.

ليليان: فرحت جدا. وقامت بسرعه وحـ.ـضـ.ـنت ابوها. ورقصت معاه.
وكان الجو دافي وجميل.

آرين: سرحت مع كلمـ.ـا.ت الاغنيه. ورفعت عينيها ل آدm. وشافته واقف قريب منها. وعيونهم اتقابلت ف اعتراف صريح. بميراث عشق طلع للنور اخيرا.
طارق: شاف فريحه. مبسوطه اوى. وقام. وقال. تعالى يابت يافريحه. ارقصي مع ابوكي.
فريحه: قامت بسرعه وقالت حبيبى قلبى انت يابابي.
طارق: مسك أيدها وطلع بيها ع الاستديج. ورقص معاها.
مريم عزيز: بتعيط بفرحه كبيره عشان كريم مبسوط.

كريم: شافها. ونزل بسرعه. وباس ع أيدها. وقال. ممكن مريم قلب كريم. ترقص مع ابنها حبيبها؟
يوسف: ضحك. وقال مع انى بغير. بس سماح المرادي.
مريم: قامت بابتسامه. ومسكت أيد كريم.
كريم: اخدها ع الاستديج. وباس ع راسها. وضمها لقلبه. ورقص معاها.
آريان: واقف جمب تيم. وقال اشمعنا امي يعنى؟ وبص ل تيم. مش هترقص مع امك؟

تيم: خبطه ف جمبه. اسمها امك؟ يامتـ.ـخـ.ـلف؟ وبعدين ماما منتقبه انت عايز الدكتور محمد يبوظ الفرح؟ امشي من وشي.
آريان: اااه تسلم ايدك يا دكتور. انا رايح لامى. ونزل بسرعه واخد ريتال. وقال تعالى ياروتي. هي جت عليكى ههههه. واخدها وطلع ع الاستديج. ورقص معاها.
اشرف: بص ل هنا وشافها سرحانه وعيونها فيها لمعه. ومسك أيدها مالك ياهنايا؟
هنا: بصتله وابتسمت. فاكر يوم فرحنا يا أشرف؟

اشرف: ابتسم. وده يوم يتنسي. كان من اجمل ايامي.
هنا: بابتسامه. كنا 3 برضو. انا ومريم ورنا. كان يوم مميز جدا ياحبيبى.
اشرف: حاوطها من كتفها. وباس ع راسها. حبيبتي ياهنايا. انتى وجودك ف حياتى كلها مميز.
يوسف: شاف مريم بتضحك مع كريم. وابتسم. وقام طلع ع الاستيدج. وقال تسمح بقى يا اخ. سيب مراتى وروح شوف عروستك اجري.
كريم: بتذمر. ماهي مع باباها ياحج يوسف. روح ارقص مع ناناه.
مريم: هههههههههه.

يوسف: خبطه ف كتفه. يامهزء ارقص مع امي ف السن ده ياغبى. وشـ.ـد مريم منه. تعالى انتى مكانك هنا. مش مع المتـ.ـخـ.ـلف ده.
مريم: ههههه حـ.ـر.ام عليك يا يوسف. كريم مايستاهلش كل ده.
كريم: بغـ.ـيظ وماله سيبيه ياست الكل. بكره انا مسافر وغمز احلى شهر عسل. ووقتها يعرف قيمتى ف الشركه.
التلاته ضحكو...

حياة: راحت الحمام تظبط حجابها. وخارجه لكن سمعت صوت حاجه اتقطعت. وكان فستانها من ع الكتف وشبك ف مسمار. وشهقت بصوت مهموس. ينهار ابيض. الفستان؟ وحطت أيدها ع كتفها بسرعه. تداري جـ.ـسمها. لكن اتفاجات بجاكت اتحط ع كتفها بسرعه. وبصت بدهشه وقالت آسر؟

آسر: طبعا كان عيونه عليها ف كل خطوه واول ما شاف وشها لما اتخضت وشهقت قام بسرعه. وشاف كتفها وعرف إن فستانها اتقطع. وقــلـــع جاكيت البدله وحطه ع كتفها. وقال حياة انتى كويسه؟
حياة: بحرج كبير. ايوه لكن الفستان اتقطع. انا مش عارفه اعمل ايه.
آسر: متقلقيش انا هتصرف. تعالى اطلعى فوق وانا هروح اجيب كارما تطلع معاكي. وانا هتصرف. تعالى. واتحرك.
حياة: ماشيه وراه مكسوفه جدا.
آسر: شاور ل كارما. وجت نعم يا ابيه؟

آسر: اطلعى فوق مع حياة وانا شويه وجاى. يلا ياحياة.
حياة: مكسوفه وطلعت بسرعه وكارما معاها.
آسر: خرج بسرعه بره الفندق. وركب العربيه.
كارما: ايه يابـ.ـنتى ال حصل معاكى.
حياة: شالت الجاكيت. وكتفها ظهر.
كارما: شهقت. ياخبر ايه الل قطع الفستان كدا.
حياة: بزعل. وانا خارجه من الحمام. بصي شكلى وحش اوي بالشكل ده. انا مش عارفه اعمل ايه؟
كارما: بتفكير. اكيد أبيه اسر هيتصرف متقلقيش.
بعد شويه.

آسر: رجع وطلع السلم بحظر. واتصل ع كارما.
كارما: اهو أبيه بيتصل. وردت الو ايوه ياابيه اتأخرت اوى.
آسر: معلش يا كارو. قوليلى انتو ف غرفه رقم كام؟
كارما: 62
آسر: طيب قابلينى ف الطرقه. انا جمبك ع طول.
كارما: فتحت الباب.
آسر: امسكى العلبه دى. وقولى ل حياة تلبس الفستان ده. وانزله بسرعه.
كارما: حاضر يا أبيه. واخدت العلبه. وقفلت الباب. وقالت اتفضلى ياحياة. ابيه بيقولك البسي الفستان ده.

حياة: قامت بتعجب. فستان؟ وفتحت العلبه. وكان فستات باللون الازرق وجميل جدا. وانبهرت بيه.
كارما: واووو تحفه اوووى. ابيه آسر بيحب اللون الازرق جدا.
حياة: ابتسمت بحرج. ومسكت الفستان. وافتكرت لهفته وخــــوفه عليها. ودخلت الحمام. لبست الفستان. وكان واسع شويه ولكن مشي الحال. وخرجت.
كارما: بدهشه بجد تحفه اوووى. واللون عليكى يجنن. بلا عشان ننزل. ونزلو.
حياة: نازله وماسكه جاكيت آسر ف أيدها ومحرجه جدا.

آسر: واقف عند السلم منتظرهم. ورفع عينيه وشافها نازله ولابسه لونه المميز. وقلبه دق ليها.
حياة: شافت آسر واتكسفت. وكمان أعجبت بموقفه الرجولى. ووقفت قدامه وقالت بحرج ميرسي جدا يا آسر. انا مش عارفه لولالك كنت هعمل ايه. بجد متشكرا جدا.
آسر: ابتسم. مفيش بينا شكر والكلام ده. وبعدين ده واجبي. المهم دلوقتي انتى كويسه.
حياة: بحرج. ايوه الحمدلله. اتفضل الجاكيت. ومدت أيدها ليه.

آسر: مد ايدو واخد الجاكيت وايدهم لمست بعض. وقلب كل واحد فيهم بدء بالنبض من جديد.
حياة: اتكسفت. وهزت راسها بعد اذنك ومشيت بسرعه.
آسر: اتنهد بحب كبير. ولبس الجاكيت. وابتسم.
زياد وماليكه. سالو حياة ع الفستان وحكتلهم الل حصل. وعينيها بتدور ع حبها الجديد.

آرين: قاعده مخـ.ـنـ.ـوقه. وشافت آركان عايش حياته. وبصت ع آدm ال واقف مع شباب عند باب القاعه لكن عينيه عليها.
آدm مراد: بيتكلم مع شباب. ورفع عينيه شاف آرين بتبص ليه وشكلها مخـ.ـنـ.ـوقه. آدm غمزلها وابتسم.
آرين: شهقت وحطت ايدها ع بوقها بحرج كبير وبصت ف الارض. ولكن قلبها بقى مبسوط.
بعد شويه. وصلت التورته وكانت هديه من جاسر ومالك. وكانت 10 ادوار.
وكل كابلز وقف جمب بعض وقطعو التورته.

كريم: أأكل ليليانو قطعه. وهي أكلته.
آريان: ابتسم وأكل تمارا. وتمارا أكلته.
تيم: رغم السعاده لكن شايف إن ميرو مبتتكلمش معاه. واخد الشوكه وقرب منها. ومد ايدو ليها.
ميرو: اتكسفت جدا. لكن قربت واكلتها منه عشان المنظر العام.
تيم: ايه وانا ماليش نصيب تأكلينى؟
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. احم واخدت قطعه بالشوكه. وقربتها منه. من غير ما تتكلم.
تيم: مسك أيدها بالشوكه. وقرب منها وأكلها وعيونه عليها.

ميرو: اتـ.ـو.ترت اكتر. وسحبت أيدها بسرعه. احم.
بعد شويه. الفرح خلص ع خير. وكل عريس اخد عروسته. وودعو الكل. وكان وداع مؤثر. بالنسبه للام والاب ومريم والامبرطور.

كريم: بفرحه كبيره اخد ليليان وطلعو ع عشهم الجديد.
آريان: بسعاده اخد تمارا. ع فيلا آريان العدوي.
تيم: بإحساس جديد. اخد ميرو وطلعو ع عشهم.
فريحه: بتعيط وزعلانه. ومراد اخدها هي وتالين. وطلعو ع شقتهم.
محمد اخد نور. الحـ.ـز.ن والزعل واضح عليهم.
زين: من جواه مخـ.ـنـ.ـوق جدا. و شاف دmـ.ـو.ع ريتال. واخدها ومشيو.
آسر: شاف حياة بتسلم ع العيله. وشاور ليها ف اشاره. باي.
حياة: بحرج هزت راسها ليه باي.
علية الصاوى والسيوفي مشيو.

همس: رايحه تركب العربيه. وخبطت ع ازاز الباب عمو ربييييع. انت ياعموو؟ انت نمت؟ اوووف. وشهقت ينهار الوان. الشنطه والفون. نسيتهم ف القاعه. اوووف هو يوم باين من امبـ.ـارح. استغفر الله العظيم يارب.
ياسين: من وراها. انسه همس.
همس: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج. يلهوي سمعنى اكيد وانا بقول العـ.ـبـ.ـط ده. احم. ولفت ليه. ايوه.
ياسين: ابتسم لانه سمعها تانى. وقال شنتطك وفونك.

همس: بفرحه. ميرسي جدا لحضرتك. انا معرفش نسيتهم ازاى. بجد ميرسي.
ياسين: ابتسم. انا شوفتهم بالصدفه. وندهت عليكى لكن حضرتك مردتيش.
همس: بحرج. لا ماسمعتش اكيد من الميوزك والدوشه. عموما بجد انا بشكرك من قلبى.
ياسين: انا معملتش حاجه. تستاهل كل الشكر ده.
همس: بحرج. ميرسي كلك ذوق. احم.
ياسين: ابتسم. لو محتاجه مساعده انا شايفك واقفه. لو مش معاكي عربيه انا ممكن اوصلك. ولعن نفسه واستغرب طريقته.

همس: لأ لأ. انا معايا عربيتى. ميرسي لذوقك.
ياسين: تمام. بعد اذنك.
همس: زعلت انه هيمشي. وهزت راسها اتفضل.
ياسين: مشي. واضايق من نفسه.
همس: ضحكت ع تفكيرها. ولفت خبطت ع الباب عموووو ربييييييع. اووووف.
زياد: ودع الكل واخد ماليكه وحياة ومشيو.
آدm مراد: واقف وعايز يوصل آري لكن استحاله فهد المرادي يوافق. ومشي.
فهد: ودع الكل. واخد رينو وآرين و آركان ومشيو.
وآدm اخد اميرته ورجعو ع البيت.

بعد فتره.
فيلا المنشاوي.
همس داخله الفيلا. وشايله الجزمه ف أيدها وسرحان.
رياض: شافها. وفتح عينيه بدهشه. وقال يسرا. بصي شوفى سيدة الأعمال مقدmا. داخله علينا ازاى؟
يسرا: شافتها. وكتمت الضحكه. مش معقول. تخيل لو كانت بالشكل ده ف الفرح.
رياض: بزهول دى تبقى كارثه. وهي مالها متنحه كدا ليه.
يسرا: بعدm فهم مش عارفه. استنى هنادى عليها. همس. يا همسسس.

همس: انتبهت ها وبصت حواليها. وشافت الجزمه ف ايديها. وسابتها ع الأرض بسرعه. ودخلت بمرح هااااى مساء الخير عليكم.
رياض: بنفاذ صبر. مساء الخير حمدالله ع السلامه.
يسرا: ههههه مساء الخير ياحبيبتى قوليلى الفرح كان عامل ايه؟
همس: بتوهان وهيام الفرح؟ الفرح كان قمر. الفرح خـ.ـطـ.ـف قلبى. انا حبيت الفرح اوووي.
رياض ويسرا بصو لبعض. وبصو ليها. ف صوت واحد يعنى ايه؟

همس: انتبهت. احم اء، قصدى كويس كان فرح جميل جدا. وع أعلى مستوى. احم تصبحو ع خير وجريت من قدامهم.
عند زين العدوي.
زين: قاعد ع الكنبه وزعلان. وحاطط وشه بين ايديه. ومخـ.ـنـ.ـوق جدا. ولاده الاتنين بعدو عنه.
ريتال: صلت القيام. وقــلـــعت الاسدال ودmـ.ـو.عها ع خدها. وشافت حالة زين. وزعلت عليه لانها عارفه. إن روحه ف ليليان. ومسحت دmـ.ـو.عها. وراحت قعدت جنبه. وشالت ايديه من ع وشه. وقالت مالك يازين؟

زين: اتنهد. ونفخ بضيق. مش عارف ياريتال. الفيلا من غير ولادي كأنها مهجوره من زمان.
وكمان ميرو دى بـ.ـنتى. يعنى 3 خرجوا من البيت ف يوم واحد. وبصلها ليليان وحشتنى من دلوقتي ياريتال.
ريتال: شافت لمعه ف عيون زين لاول مره. وزعلت جدا عشانه. وباست ع ايدو بحب كبير. وقالت يعنى هما راحو فين يازيني. آريان عايش جمبنا خطوتين وتكون عندو.

وكل يوم هيكون معانا ف الشركه. وليليان. نص ساعه وتكون عندها. ونحمد ربنا إنهم اتجوزو عن حب وندعيلهم ربنا يسعدهم.
زين: بتنهيده. يارب.
ريتال: تعرف ليليان بتدعي إن كريم يكون زيك كدا.
زين: ابتسم بحب. يارب يحققلها الل بتتمناه.
ريتال: بدلع تؤ انت متعرفش إن مفيش غير زينو واحد وبس.
زين: ضحك. وقال ليه يعنى ف كتير جدا.
ريتال: هزت راسها لأ مفيش هو زين قلبى انا وبس. والل هيعترض ع كلامى. هزعلو جـ.ـا.مد.

زين: ههههههههه لا خلاص موافق مش عايز ازعل جـ.ـا.مد.
ريتال: بدلع. الجو برد يازينو.
زين: ضحك بصمت. وقال عشان الستاير ياروتي.
ريتال: ابتسمت بحرج.
زين: قام وشال ريتال. وقال بحبك اوى ياروتي.
ريتال: وانا بعشقك يازين.
زين: قرب منها بحب كبير واخدها ف عالمه الخاص.

ف شقة مراد العدوي.
فريحه: بعد عـ.ـيا.ط كتير. دخلت الحمام تاخد شاور.
مراد: ف اوضة تالين. قاعد جنبها وهي بتنام. واتصل ع آدm ابنه. ورد الو.
آدm مراد: الو.
مراد: ايه يا آدm رجعت ع البيت ولا لسه؟
آدm مراد: وصلت يابابا. من شويه.
مراد: طيب ياحبيبى انا يطمن عليك. الحج آدm وأمي فين؟
آدm مراد: طلعو الجناح من شويه.
مراد: تمام. ربنا معاك.
آدm مراد: ماما عامله ايه دلوقتى؟
مراد: لا احسن دلوقتي.

آدm مراد: تمام. سلملي عليها وع توتا.
مراد: يوصل ياحبيب ابوك. مع السلامه.
آدm مراد: مع السلامه وقفلو.
مراد: حط الفون ف جيبه. ومسد ع شعر تالين. وقال اخوكي بيسلم عليكي ياروحي.
تالين: بتتاوب. الله يسلمه. هو ليه أبيه آدm مجاش معانا هنا. يابابا.
مراد: عشان هو بيستريح هناك. انتى عارفه بقى اخوكي بيجري الصبح وينزل البيسين. وبيتمرن. وحجات كدا اتعود عليها.
تالين: بزعل ابله مريم وحشتنى اوى اوى يابابا.

مراد: بتنهيده. وانا كمان. وضحك بتمثيل. بكره هتجيلنا كل يوم. اومال؟ دي حفيدة العدوي. يلا ياحبيبتي نامي انتى صاحيه من بدرى.
تالين: تصبح ع جنه.
مراد: ابتسم بحب وباس جبينها. تصبحى ع السعاده ياقلب ابوكي.
تالين: ابتسمت وغمضت عينيها وهي بتقرأ قرآن لحد ما نامت بعمق.

مراد: بصلها كتير. وقال جواه. بكره تكبرى انتى كمان وتسبيني زي ميرو. وعيونه لمعت واتنهد. وبعدها ابتسم. وشـ.ـد عليها الغطا. وطفى الاضاءه. وخرج وقفل الباب.
فريحه: خلصت صلاه. وقاعده ع طرف السرير وزعلانه.
مراد: دخل عليها. وشاف عيونها حمرا. وقال بتمثيل انا مشوفتش نكد زي نكد الحريم.
يفرحو يعـ.ـيطو. يضحكو يعـ.ـيطو. ينجحو. يعـ.ـيطو. يعـ.ـيطو يعـ.ـيطو. هرمون النكد عندكو تفوق ع النكد نفسه. ايه ده؟

فريحه: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت. وقامت وقفت قدامه وقالت. وبعدين بقى يامراد. انا زعلانه لانه طبيعى ازعل بـ.ـنتى بعدت عني.
مراد: حاوطها من وسطها وقال. الطبيعى انك تكوني مع مرادك وبس.
الزعل والحـ.ـز.ن ف قاموس مراد لفريحته ممنوع. فاهمه يابـ.ـنت المستخبى.
فريحه: هههههههههه يلهوي بقى. قلبى دق من كلامك. وختمتها بالتاتش بتاعك.

مراد: ابتسم شوفتى الضحكه بتنور وشك ازاى؟ وبعدين ده ف ناس ياما هتمـ.ـو.ت ومراد العدوي بس يرفع طرف عينيه و يقولهم يابـ.ـنت المستخبى.
فريحه: صكت ع أسنانها بغيره.
مراد: غمز بس مافيش غير فريحتى. فريحتى وبس. وباسها برقه.
فريحه: قلبها بيدق. وقالت مراد انا بحبك اوى.
مراد: وانا بعشقك يابـ.ـنت كوم الشكاير. وقرب منها بحب كبير وشالها لعالمهم الخاص.

ف نفس الوقت. عند فهد.
فهد: كلهم وصلو البيت.
آركان: مسك ضهرو وقعد ع الكنبه بتعب اااه يضهرك ياضياء.
رينو: هههههههه ضياء مين يا آركان؟
فهد: تستاهل مش عاملي فيها مستر كارتيه.
آرين: ههههه دي احلا فقرة فقرة القرد. قصدى فقرة آركان ومصطفى.
كلهم ضحكو.
رينو: بسعاده بجد كان جميل جدا. ربنا يديم علينا نعمة الفرح.
كلهم آمين.
آركان: قام بتعب. طيب انا هروح اخد شاور واناااااام وياريت تسيبوني نايم ياريت.

رينو: بتحذير. ابدا. نام ياحبيبى وهصحيك تصلى الفجر وكمل نوم. اتفقنا.
آركان: ماشي ياحبيبتى. المهم بس البت دي متعملش دوشه دلوقتي. اصل انا عارفها.
آرين: وقفت وحطت أيدها ف جمبها بطفوليه. يسلام ياخويا. انا برضو الل بعمل دوشه ولا انت؟ عاااااااا. شايف يابابي.
فهد: وبعددييييين؟ آركان مالكش دعوه ب آرين.
آرين: سقفت بفرحه يس يس وطلعت لسانها ل آركان.

آركان: وماله يابابا دلع فيها برحتك. اصلها جايه بعد 20 سنه وهي ال ع الحجر.
رينو: هههههههه لا يقلب ماما انتو الاتنين بنحبكم جدا. بس البـ.ـنت دي مطلعه عينى.
آرين: اعاااااا هو ايه ده بقى.
فهد: قام وقال ل رينو و آركان. بس انتى وهو. آرين تعمل الل هي عايزاه. وغمز ل آركان.
آركان: وماله يابابا يسلام. دي ريبونزل هانم.
آرين: جريت حـ.ـضـ.ـنت فهد. حبيبى بابي اجمل اب ف العالم كله والله.

فهد: ضمها لقلبه وضحك. وانتى اجمل بنوته ف الدنيا.
رينو: قامت وقالت وانا ابنى آركان يعمل الل هو عايزه. والل مش عاجبه هيتحاسب.
آركان: حـ.ـضـ.ـنها بابتسامه قلب آركان والله. هو انا بمـ.ـو.ت فيكى من شويه.
فهد: بغيره. وحياة امك. طيب يلا انت وآرين ادخلوا نامو عشان مقلبش عليكو انتو الكل.
رينو: ضحكت بصمت ع غيرة الفهد.
آركان: بخــــوف، جري من قدامه تصبحو ع خير.
آرين: بمرح اووووكي Dad And MoOoOM.
I am so happy، Yes Yes Yes.

رينو: هههههههه لأ لأ ده جنان رسمي تصبحو ع خير هو برج واحد ال عندى. وباست آرين ودخلت الأوضه.
فهد: ضحك وضمها لقلبه.
آرين: كشرت بطفوليه وقالت بابي هو انا لما اتجوز كدا هبعد عنك صح؟
فهد: غمض عينيه بو.جـ.ـع وقال عارفه يا آرين انا عايزك ع طول العمر معايا متغيبيش عنى يوم واحد.
آرين: ببرائه. اووكي مفيش مشكله انا معاك ع طول.
وكملت بغـ.ـيظ بس لو تفكها شويه يافهد انا هحبك اكتر والله.
فهد: هههههههه افكها شويه ازاى بقى.

طيب انا راضي زمتك. ف اب يبقى عندو بـ.ـنت ف جمالك وميغيرش عليها. طيب دا انا متساهل جدا معاكي والله عشان متزعليش منى. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وبيضحك.
آرين: بتذمر. متساهل؟ اه جدا يسلااام.
فهد: ههههه يلا يا روحي ادخلى نامي وارتاحي.
آرين: بمرح اوكي. وشهقت هيييي افتكرت.
فهد: ابتسم. ايه افتكرتي ايه؟
آرين: بمكر طفولى. انا مخبيه كوكيز شوكولا وكمان شوكليت كتير وتيميز كوكوبوكس. من آركان عشان لو شافهم هياكلنى معاهم.

فهد: ضحك بصمت. طيب مخبياهم فين؟
آرين: بحرج. فوق المطبخ وانا قصيره. وضحكت بطفوليه بس بابى حبيبى هايجبهم لبـ.ـنته الحلوه ثح ثح.
فهد: مسد ع حجابها. مـ.ـجـ.ـنو.نه يا آريني. تعالى. وراح المطبخ.
آرين: سقفت بفرحه كبيره يس.
فهد: جاب الكيس وضحك اتفضلى ياحبيبتي اى خدmه.
آرين: حـ.ـضـ.ـنت الكيس بحب كبير اااه كنزى حبيبى وحشتنى اوى.
فهد: خبطها ع راسها. بضحك.
آرين: ضحكت ببلاها. ميرسي جدا ياجمل بابي. تصبح ع خير.
فهد: وانتى بخير ياروحي.

آرين: جريت ع الاوضه وقفلت ع نفسها.
فهد: دخل الاوضه. ورينو كانت ف الحمام بتاخد شاور. وخارجه.
فهد: ابتسم ليها.
رينو: حبيبى انا جهزتلك هدومك ف الحمام.
فهد: قرب منها وخـ.ـطـ.ـف بوسه رقيقه. نجمتى القمر ال هتلبس الطقم الجديد مش كدا؟
رينو: وشها جاب الوان. واتكسفت.
فهد: ابتسم بغمزه. ودخل الحمام. ياخد شاور.

رينو: ضحكت بسعاده. وصلت ركعتين لله وبعدها. فتحت الدولاب وجابت الطقم. ولبسته وكان جميل جدا عليها. ووقفت قدام المرايا. تظبط شعرها والميكب. ورشت برفان. وبتغنى بسعاده.
فهد: خرج. ودخل اوضة اللبس. وصلى ركعتين قيام. وخرج ليها وشافها جميله جدا حد الفتنه. وقرب منها وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. وحط دقنه ع كتفها وقال نجمتى ال كل يوم بتحلو عن اليوم ال قبله.

رينو: ابتسمت بحب. ولفت ليه ولفت ايديها الاتنين حوالين رقبته وقالت مبسوط يافهد؟
فهد: ابتسم ودفن وشه ف شعرها وقال مبسوط دي كلمه قليله جدا عن احساسي وانتى ف حياتى. انا بحبك اوى يارينو. انا بعشق كل تفاصيلك.
رينو: قلبها دق انا مقدرش اعيش من غيرك يا فهد.
فهد: قرب منها بحب كبير وشالها وراح بيها لعالمهم الخاص.

فيلا العدوي.
ف اوضة آدm مراد.
آدm اخد شاور. ولابس بنطلون وتيشرت وقاعد ع طرف السرير. ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وعايز يكلمها بأي طريقه.
وكل مايغمض عينيه يشوف صورتها وهي بالفستان وكانت فاتنه لقلبه. ومسح ع شعره. وجاب فونه وفتح الواتس اب. وشافها قافله. وكتب ليها رساله وصلتى؟
وقفل الفون وحطه جمبه.
الباب خبط.
آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. ادخلى ياداده.
زينب: دخلت. اتفضل يسي آدm بيه. القهوه والمسكن.

آدm مراد: هز راسه تمام شكرا ياداده.
زينب: العفو يسي آدm. ولو احتجت لأى حاجه نادي عليا.
آدm مراد: تمام. اتفضلى انتى.
زينب: خرجت.
آدm مراد: اخد المسكن. وهيشرب القهوه وف انتظار صوت رسالة بومبناية قلبه. وظهر منه شبح ابتسامه لما افتكر وهي بتساله ببراءه. وبيحب روحها الطفوليه جدا. واخد نفس عميق واتنهد.

ف جناح آدm العدوي.
مريم: صلت القيام. وبتقرا ف الورد اليومي.
آدm: صلى وقاعد جمبها ع السرير وبيقرا.
مريم: صدقت. وقامت. وحطت المصحف ع الكمود وبتستغفر. وقــلـــعت الاسدال. وقعدت جنبه.
آدm: خلص. وقفل المصحف. وشاف مريم بتبصله. وقال ايه يا روحي عايزه تقولى حاجه.
مريم: ابتسمت. عايزه سلامتك ديما. بس كنت عايزه أسألك يعنى. انت خرجت انت ورعد واتاخرت اكتر من ساعتين روحت فين؟

آدm: ابتسم. وقال رعد كان عايزنى ف موضوع شخصي. وخرجنا شويه انتى عارفه بقى الدوشه والصوت عالى. مكنش هينفع نتكلم هناك.
مريم: بابتسامه. طيب الحمد لله اصلى كنت قلقانه عليك معرفش ليه وقلبى اتقبض مره واحده. ودعيتلك كتير. بس لما شوفتك رجعتلى بخير قلبى استريح. ربنا يجعلك بخير ديما.
آدm: بغمزه قلبك؟ هو انا جابنى ع وشي غير قلبك.
مريم: ههههه تسلم لقلبى يارب.

آدm: رجع خصلة شعر ورا ودنها وهمس. تعرفى انتى انهردا كنتى الملكه وسط الأميرات.
مريم: ابتسمت بحب كبير. حبيبى يا آدm وانت ديما سلطان قلبى وكيانى.
آدm: رفع دقنها وباسها برقه. بحبك يا مريم.
مريم: قلبها دق بقوه. ياااه من زمان مقولتش أسمى. ومنك ليه نبره وإحساس مختلف يا آدm.
آدm: ابتسم بحب. طيب اعمل ايه؟ انتى ال اميره وماسه وحوريه وكل حاجه حلوه وفوق كل ده انتى مريم.

مريم: ضحكت بسعاده كبيره وانت امبراطور قلب مريم. ومريم ملهاش معنى غير بوجودك يا آدm.
آدm: بص ف عينيها وعشقه زاد لغصن الزيتون. وهمس بهيام. اميرتي وحشتينى قرب منها بحب كبير.

عند محمد عزيز.
محمد: مدراي حـ.ـز.نه ف قلبه عشان نور كل شويه تعيط. وسابها بالعافيه ودخل ياخد شاور.
نور: قاعده بهدومها زى ما هي وبتعيط بشهقات بسيطه.
وقامت خرجت من الاوضه وعينيها بتدور ف الشقه كلها ع تيم وتمارا. ومش مصدقه إن ف يوم وليله ولادها اتجوزو وسابو البيت. وقعدت ع سرير تيم. وعيطت بصوت عالى وشهقات.
محمد: خرج من الحمام. وملقاش نور. ولبس تيشرت بسرعه. وخرج من الاوضه وسمع صوت عـ.ـيا.طها.

واتنهد بزعل. ودخل عندها وقعد جنبها. ومسح دmـ.ـو.عها وقال بعتاب. بقى كدا يانورى. برضو بتعيطى وانا جمبك؟
نور: بشهقات غـ.ـصـ.ـب عني يا محمد ولادى سابو البيت. البيت بقى فاضي من غيرهم. تمارا وتيم وحشونى اوى. وعيطت.

محمد: ضمها لقلبه وربت ع ضهرها بحنان هششش. بس يانورى بس. عشان خاطرى بطلى عـ.ـيا.ط. ماينفعش كدا. وبعدين دى سنة الحياه ياحبيبتى. وغير كدا. كلهم جمب مننا الحمد لله. وكمان انا وعدتك أننا هنبقى نسافر لتيما يومين ف نص الشهر عشان عارف انك مش هتتحملى. وغير كدا ياروحي. كل شويه هنتجمع عند آدm. ليه بقى كل الزعل ده.
نور: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه ورفعت عينيها ليه وقالت بجد يا محمد هنسافر نشوف تيما بجد؟

محمد: ابتسم ومسح دmـ.ـو.عها وباسها برقه وقال بجد ياروح محمد.
نور: حطت راسها ع صدره واتنهدت.
محمد: مسد ع حجابها. وقال قومى بقى تعالى معايا غيرى لبسك. وخدى شاور سخن عشان يهدى اعصابك.
وقام واخدها معاه. وجهز ليها هدومها. وابتسم اتفضلى ياروحي. وكمل بمكر. تحبى ادخل اساعدك.
نور: اتكسفت. وهزت راسها لأ. واخدت الهدوم ودخلت الحمام.
محمد: طلعت منه تنهيدة و.جـ.ـع كبير. ومسح وشه بايديه. وخرج من الاوضه.

ودخل اوضة تمارا. وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وقرب من مكتبها وشاف صورة العيله. وشال الصوره. وشاف تيما وهي ف حـ.ـضـ.ـنه وضحك بدmـ.ـو.ع. وقال وحشتينى جدا من دلوقتي ياروحي.
وحط الصوره. وراح قعد ع سريرها. ومسك العروسه بتاعتها. وافتكر كل المواقف الطريفه بتاعتها. ودmعه خانته ونزلت ع خدو. وغمض عينيه واخد نفس عميق واتنهد بتعب.
ومسح دmـ.ـو.عه وقام وخرج من الاوضه ولف بص عليها تانى. وهز رأسه باستسلام للقدر وقفل النور والباب.

وراح اوضة تيم. وشاف الكتب بتاعته وصورته مع نور وتيما. وصوره ليه مع محمد. وابتسم بدmـ.ـو.ع. وسمع صوت باب الحمام. ومسح دmـ.ـو.عه بسرعه. وخرج من الاوضه. وراح ع المطبخ يعمل مشروب ل نور.
نور: لبست الاسدال. وصلت ودعت لاولادها بالسعاده. ودعت لعيلتها. وخلصت صلاه. وقامت قــلـــعت الاسدال.
محمد: دخل عليها. وشايل صينيه فيها مشروب اعشاب يهدى اعصاب نورو.
نور: ابتسمت. تسلم ايدك ياحبيبى. طيب كنت قولى وانا اعمله.

محمد: ابتسم لأ انتى ف اجازه من دلوقتى. وقعد ع طرف السرير. وشاور ليها.
نور: قعدت جنبه واستغربت أجازه؟ إجازة ايه؟
محمد: امسكى الاول اشربى ده وانتى هتبقى زي الفل.
نور: بتشرب. اممم تسلم ايدك ياقلبى.
محمد: ابتسم. اسمعى بقى يادكتورة قلبى. احنا الفتره الاخيره ضغطنا ع نفسنا جـ.ـا.مد. ومحتاجين فترة نقاهه لانى بجد محتاجلك جدا. ونعيش انا وانتى يومين حلوين كدا. بعيد عن الشغل.

نور: بفرحه كبيره بجد يبقى هنسافر اسكندريه صح؟
محمد: لأ غلط. هنسافر دهب ايه رايك؟
نور: بسعاده واو جميله جدا ياحبيبى انا مبسوطه اوى.
محمد: وانا مش عايز غير انك تكوني مبسوطه يانورى.
نور: ربنا يبـ.ـاركلى فيك ياحبيبى. انت متعرفش بجد أنا بعشقك ومحتاجلك قد ايه؟
محمد: باس كف أيدها. وانا تحت امر بـ.ـنتى وحبيبتى نورى. نور قلبى وعمري كله. وقرب منها بحب كبير وعاشو ف عالمهم الخاص.

عند كريم.
كريم وصل الشقه. وفتح الباب. وشاور بسعاده اتفضلى ياحبيبتي نورتي بيتك.
ليليان: قلبها بيدق بخــــوف وتـ.ـو.تر. ودخلت بحرج كبير جدا.
كريم: قفل الباب. ووقف قدامها. واتأمل وشها. وقرب منها باس جبينها. مبروك ياحياتى.
ليليان: بتنهج من التـ.ـو.تر. وقالت بحرج ميرسي.
كريم: حس خــــوفها. وقال تعرفى انا انهردا اكتر واحد فرحان ف الدنيا. ياااه انتى حلم حياتى ياليليان.

ليليان: واقفه مكسوفه. وبتفرك ف ايديها. ووشها احمر جدا.
كريم: قرب منها ومسك ايديها وباس عليها. حبيبتي اهدى انتى ليه خايفه كدا. دا انا كيمو حبيبك. تعالى معايا. ومش عايزك تخافى من حاجه. انتى ف بيتك.
ليليان: واقفه مكانها. وأفكارها متلخبطه. ومحرجه ومش قادره تمشي خطوه.
كريم: ابتسم ع خجلها ال بيعشقه. وشالها بين ايديه.
ليليان: شهقت بصوت مهموس. وقالت كريم نزلنى لو سمحت.

كريم: ضحك بصمت. ودخل بيها اوضة النوم. ونزلها ف نص الأوضه. وقال انا هروح اخد شاور واتوضى واسيبك تهدى خالص. وكمان انا جعان واكيد انتى كمان. وهجهز عشا مخصوص لليليانو قلب كريم. ماشي ياحبيبتى.
ليليان: فرحت انه هيخرج من الاوضه. وقالت ماشي.
كريم: اخد هدومه. وقلبه بيدق من جمالها. لكن لازم يديها الأمان. وخرج.

ليليان: اتنفست الصعداء. وقعدت ع طرف السرير ونفخت بتـ.ـو.تر كبير. وقالت اوووف ايه ده. انا قلبى كان هيقف. وبعد شويه بدءت تهدا. ودخلت الحمام واخدت شاور. وشافت الطقم. وفتحت عينيها بزهول. وقالت نعممم؟ ده ايه ده؟ ياحـ.ـز.ن الحـ.ـز.ن؟ هو كدا ع طول. طيب مش نبدء ببجامه طاه. ياليله زرقا. انا هيغمى عليا، وش كدا انا هيغمى عليا. واتـ.ـو.ترت اكتر ووشها جاب الوان. لما لبست الطقم. ولبست الاسدال وخرجت بتترعش.
كريم: خبط عليها.

ليليان: اتخضت وقالت ادخلى ياداده. احم قصدى ادخل.
كريم: ضحك. ودخل. وشاف وشها احمر جدا. وابتسم. وقال تعالى نصلى ونطلع نتعشى.
وفرش سجادة الصلاه وصلى بيها. وقال الدعاء. وقام. ومسك ايدها واخدها عشان يطمنها. وقعدو ع السفره. وبدء ياكل ويأكلها. وشاف انها بدءت تهدا وتطمن. وشال ليها حجاب الاسدال وشاف شعرها ال محروم منه كل السنين دي وانبهر من جمالها ال اكتمل.

وقال فيها كل كلام الغزل. وقرب منها بحب كبير وقلبه هيطلع من مكانه. وليليان كانت هتمـ.ـو.ت من الاحراج.
ولكن عشق كريم غلب تـ.ـو.ترها وتاهت ف عشق كريم. وشالها وراح بيها ع عشهم. لعالمهم الخاص.

فيلا آريان العدوي.
آريان دخل الفيلا بالعربيه. ونزل وفتح الباب لتمارا.
تمارا: نزلت برجفه. وحطه أيدها ع قلبها. ومتـ.ـو.تره.
آريان: قلبه بيدق ليها. وشالها ودخل بيها الفيلا.
تمارا: محرجه جدا. وقالت آريان انا همشي سبني نزلنى لو سمحت.
آريان: طالع بيها ع السلم. وقال لأ تيما اول يوم تدخل فيه بيتها لازم تكون متشاله بين ايديا ولا انتى عندك مانع.
تمارا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر ومردتش...

آريان: دخل الجناح. وكان العشا موجود ف الاوضه. ونزلها ف نص الجناح.
تمارا: كانت هتقع لورا.
آريان: بسرعه شـ.ـدها عليه. وخبطت ف صدره. ورفعت عينيها ليه بتـ.ـو.تر. وقلبها بيدق.
آريان: قلبه بيدق وشاف لون عينيها عن قرب. وتاه فيها. وهمس تيما. انا بعشقك.
تمارا: بتتنفس بحرج كبير. وجت تخرج من حـ.ـضـ.ـنه.
آريان: شـ.ـدها عليه اكتر. ورفع ايدو وفك ليها الطرحه والحجاب. وباصص ف عينيها.

تمارا: نسيت كل حاجه حواليها وسرحت ف عيون آريان. وقلبها بينبض باسمه وبس.
آريان: شاف شعرها الدهبى الل انسدل ع كتفها. واكتمل جمال القمر. ورفع ايدو بين خصلات شعرها. بحب كبير.
تمارا: انتبهت. واتكسفت جدا وبتنهج. وهمست آريان لو سمحت.
آريان: عشقه ليها مسيطر عليه وقرب منها وباسها برقه.
تمارا: جـ.ـسمها اتشـ.ـد وقلبها هيطلع من مكانه واترجفت.
آريان: حس بيها. وبعد عنها. وضمها لقلبه بحب كبير ومسد ع شعرها. يطمنها.

تمارا: مغمضه عينيها ومكسوفه جدا من آريان. لكن حنانه ليها خلاها تطمن.
آريان: كلمها بحنان. وقال حبيبتي انا. يلا ادخلى خدى شاور. وانا كمان علشان نصلى ونتعشى.
تمارا: هزت راسها حاضر. ومشيت من قدامه بسرعه.
آريان: واقف وعينيه ع خصلات شعرها الطويل الل عشقه اكتر من الاول. واخد نفس عميق واتنهد. واخد هدومه وراح الحمام التانى.

تمارا: اخدت شاور ولبست الطقم بعد محاولات كتير. وافتكرت كلام نور ليها. وانها تكون زوجه مطيعه. وحنونه. وتكون الامان لزوجها وبيتها. ولبست الاسدال. وخرجت. وكان آريان واقف منتظرها.
آريان: فرش سجادة الصلاه. وصلى بيها وقال الدعاء.
وقام. ومسك أيدها وباس عليها وقالها تعالى اقعدى هنا ع الكنبه.
تمارا: قعدت بتـ.ـو.تر.

آريان: جاب الاكل وقعد جنبها. واتكلم معاها. وقال ت عـ.ـر.في اكتر حاجه انا مبسوط منها. انك هتتعينى دكتوره ف نفس الجامعه الل انا فيها. يعنى هنروح مع بعض ونرجع مع بعض.
تمارا: بدأت تهدا وقالت فعلا انا كمان مبسوطه.
آريان: اكلها. واكل. وسرح ف جمالها من تانى. وقرب منها وباس جبينها وقال أنا بحبك اكتر من اى حد ف الكون ده ياتيما. وقرب منها بحب كبير. وتمارا تاهت معاه ف عالمهم الخاص.

واخيرا عند تيم.
سايق طول الطريق. وحاول يتكلم مع ميرو لكن ساكته تماما.
وواضح عليها انها سرحانه كتير.
ووصل عند البيت. ونزل من العربيه. وشاف مريم فتحت الباب ونزلت بسرعه. قبل ما يفتح ليها الباب. وفهم انها زعلانه.
ميرو: طول الطريق جواها احساس من السعاده ال مالهاش آخر.
لكن ف جزء ف قلبها حزين. هي مبسوطه جدا انها الحمدلله محدش لمسها.
واكتر من فرحانه إن تيم حب عمرها هو كمان بيحبها.

لكن مش قادره متزعلش. كل ما تفتكر ضـ.ـر.به ليها بالقلم.
وإن دى اول بـ.ـنت ف بنات العيله حد يضـ.ـر.بها. وكمان هجومه عليها واتهامه ليها. نفسها تتخطى وتعيش مبسوطه لكن صعب حاليا.
وكمان ف سؤال شاغل تفكيرها لما هو بيحبها أوي كدا. اومال كامليا دي ايه؟ وكل شويه يقولى انتى اختى ليييه؟
وانتبهت لما العربيه وقفت. ونزلت من العربيه ومش عايزه منه اى مساعده.
تيم: تفهم زعلها. وقفل العربيه. وقرب منها يشيلها.

ميرو: بعدت عنه خطوتين. وهزت راسها لأ.
تيم: ابتسم. وقال جواه هعمل المستحيل عشان ترجعي لقلبى من تانى. وقال تمام اتفضلى ياحبيبتي.
ميرو: رغم إن قلبها ملهوف عليه. لكن لازم تاخد موقف.
وكمان ال شاغل تفكيرها ازاى بيحبها أوي كدا؟ وكان ديما يقولها انتى اختى؟ وحدد الجواز لمدة سنه واحده، وطلعت وهي محرجه جدا. وافكار جواها متلخبطه.
تيم: طلع وراها. وفتح باب الشقه. وقال اتفضلى ياروحي.

ميرو: دخلت وقلبها بيدق بتـ.ـو.تر ومكسوفه. مره واحده هتعيش مع تيم وتحت سقف واحد. ولوحدهم. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر.
تيم: دخل وقفل الباب. والابتسامه ع وشه. وحط الفون والمفاتيح ع التربيزه. ووقف قدامها. ومش مصدق نفسه. إن حلم حياته وعشقه بقت ع اسمه وحلاله وملكه ف اسبوعين اتنين بس. وابتسم ع تـ.ـو.ترها الواضح عليها.
ميرو: تيم واقف قريب منها وبتتنفس بتـ.ـو.تر من قربه.
تيم: بحُب. مبروك يا مريم.
ميرو: بزعل. مبروك ع ايه؟

تيم: بعتاب. انتى لسه زعلانه منى؟
ميرو: بصت بعيد. لو سمحت انا تعبانه وعايزه استريح.
تيم: طيب ممكن نتكلم شويه.
ميرو: بصت ف عينيه وقالت. نتكلم ف ايه؟ انت اتكلمت وقولت وقررت كل حاجه. صدقت فيا انى ممكن اكون عملت كدا؟ اتقدmتلى وحددت ميعاد الفرح وحددت المده الل هنعيشها مع بعض. بتهايألى كدا مفيش حاجه تتقال.
تيم: بحده. مريم انا مصدقتش انك تعملى حاجه زى دى ابدا. انا ثقتى فيكى اكبر من اى حد.

واتنهد ومسح وشه بايديه.
مريم لو سمحتى حاولى تفهمينى. الموضوع كله كان مؤامره علينا احنا الاتنين. والموقف كان أكبر منى ومنك كمان.
ومكنتش عارف افكر. كانت صدmه بجد. وانا سألتك قبل كده. وقدرت موقفك انك ف حالة صدmه انتى كمان.
وان كنت حددت إن جوازنا سنه. ف ده عشان انتى رفضتى.
لكن انا استحاله اسيبك لا بعد سنه ولا 100 سنه كمان. انتى حلم واتحقق. وابقى مـ.ـجـ.ـنو.ن لو فكرت اسيبك لأى سبب. انا مصدقت انك تكونى مراتي.

ميرو: بتسمع. وقلبها بيدق بسعاده كبيره. وساكته.
تيم: بتنهيده. طيب انا عارف انك زعلانه لأن ال حصل ده اكبر من طاقتك. وانا هصلح كل حاجه صدقينى. وعايز منك تسامحينى ونبدا من جديد.
ميرو: رفعت عينيها وقالت موافقه اسامحك بس بشرط.
تيم: ضحك بفرحه. موافق.
ميرو: اسمع الشرط الأول.
تيم: من غير ما اسمعه انا موافق.
ميرو: قالت هي اوضة النوم فين؟
تيم: ابتسم. وشاور ليها ع الاوضه.
ميرو: هزت راسها تمام. تصبح ع خير. واتحركت.

تيم: تنح. ايه؟ تصبح ع خير؟ ده الل هو ازاى؟
ميرو: دخلت الاوضه وقفلت ع نفسها. وسندت بضهرها ع الباب.
تيم: راح عند الباب وخبط. مريم انتى هتعملى ايه؟
ميرو: ابتسمت بمكر. وقالت بتوعد ماشي ياتيم انا هوريك مين هي بـ.ـنت العدوي. وكل شويه انتى اختى انتى اختى. مااااشي.
تيم: خبط تانى مريم انتى سمعانى ياحبيبتى؟
ميرو: كتمت الضحكه. احم وكملت بجديه. ايوه ف حاجه يادكتور؟
تيم: بدهشه. دكتور؟ ميرو افتحي ياحبيبتي.

ميرو: حاااضر ثانيه واحده.
تيم: هز راسه وضحك. وواقف قدام الباب.
ميرو: فتحت الباب وخرجت. وشايله مخده وغطا سرير. وحطتهم ع كنبة الليفنج.
تيم: تنح بصدmه. وقال انتى بتعملى ايه؟
ميرو: ابتسمت ببرود. بنفذ الشرط يا، دكتور.
تيم: عينيه تايهه مابين المخده وبين ميرو. وقال شرط ايه؟
ميرو: ببرود. شرط إن المده الل حضرتك حددتها لجوازنا. وهي السنه طبعا. هتكون فترة خطوبتنا انا وانت. وكمان انت هتنام هنا كل يوم.

تيم: فتح عينيه بدهشه وقال اييييه؟ خطوبه سنه؟ وانتى مراتى طيب ازاى؟
ميرو شوفي شرط تانى. كدا ماينفعش انا مصدقت تكونى معايا.
ميرو: رفعت كتفها امم والله ده شرطي وانت وافقت عليه من قبل ما تسمعه منى. وكملت بغـ.ـيظ مكبت. وبعدين انت زي اخويااااا. تصبح ع خير. واتحركت.
تيم: مسك أيدها بسرعه. مريم. حبيبتى. انا تيم حبيبك. طيب تعالى نفكر ف حل وسط.

ميرو: سحبت أيدها. وكتمت الضحكه. وقالت لأ. احنا هنعيش السنه دي زي الإخوات. ماااشي يا اخوياا. ودخلت الاوضه بسرعه.
تيم: اتحرك بسرعه.
ميرو: قفلت الباب ف وشه.
تيم: بغـ.ـيظ. اخويا؟ انا اخوها؟ اومال المأذون ده كان ايه؟
وقــلـــع الكرات بنرفزه. وتمتم كتير بغـ.ـيظ.
ميرو: واقفه ف الاوضه وسامعه تيم عمال يزعق مع نفسه. وضحكت بسعاده كبيره. وقالت اوبس نسيت اطلع ليه ينطلون وتيشريت. وراحت عند الدولاب. وجابت لبس ليه. وفتحت الباب.

تيم: جري عليها. حبيبتى سامحتينى صح؟ انا عارف إن قلبك ابيض والله.
ميرو: ببرود حطت التيشرت والبنطلون بين ايديه وقالت اتفضل هدومك عشان متخبطش عليا. تمام.
تيم: حاوطها من وسطها. طيب تيمو هايهون عليكى.
ميرو: قلبها بيدق. وفلتت نفسها منه بصعوبه. واتـ.ـو.ترت.
وقالت لو سمحت متحاولش تقربلى. مفيش مخطوبين بيعملوا كده. وبعدين انا لازم اسامحك الاول.

تيم: قرب منها اكتر. ومسك ايديها وبص ف عينيها. وقال وحيات حبى ليكى انى هعمل المستحيل عشان تسامحينى. بس بلاش الشرط ده. صعب اوى ابعد عنك.
ميرو: قلبها بيرقص ومبسوط. وهتتضعف. وفاقت. وسحبت أيدها بسرعه.
وقالت بتحذير. اول وآخر مره تقرب منى. وسابته وجريت من قدامه بسرعه. ودخلت الاوضه وقفلت الباب. وضحكت بسعاده.
تيم: نفخ بنفاذ صبر. وخبط عليها طيب ماينفعش انام ع الكنبه عندك؟ حـ.ـر.ام كدا والله العظيم.

ميرو: من ورا الباب. قالت بغـ.ـيظ. انت زى اخويا وماينفعش تنام هناااااا.
تيم: صك ع أسنانه بغيره كبيره. وزعق بغـ.ـيظ. انا مش اخووووكي ولاااا انتى اختى.
فيلا السيوفي.
طارق. صلى القيام. وقعد ع السرير بتعب اااااه يعضمك ياسمير.
رنا: بتقــلـــع الاسدال. ههههه سمير؟ انت كل يوم بإسم شكل. ارسالك ع اسم ياطارق.

طارق: ت عـ.ـر.في يابت يارانوش. انا مبسوط اوى اه والله. ياااه الدنيا دى عجيبه اوى سبحان الله. مين كان يصدق انى اوصل للمكانه دى لأ وكمان اتجوز من بياض التلج رانوش. وكمان اخلف بالتلاته زي اليمين بالظبط هههههههه. وكمان افرح بيهم. واحضر فرح احفادى ميرو أميرة العيله. ع تيم يااااه بجد سبحان الله.

رنا: قعدت جنبه. وقالت سبحان الله فعلا. لأ والأغرب من ده انى اعقل ع ايد مـ.ـجـ.ـنو.ني طاروق. وكمان ربنا يرزقنى ب رودي الطاقه وسبحان الله ربنا يرزقنا ب چود مكيس منك ومن رودي. متخيل انا بعانى قد ايه؟ ههههههه بس كله يهون عشانك ياطاروق ياقمر انت.

طارق: تصدقى يابت يا رنا؟ هتصدقى إن شاء الله. إنك لما بتعقلى بتكرهينى ف صنف الحريم. قومي قومي اتحزمى كدا وارقصي عشره بلدى. ولا اقولك هشغل مهرجانات شعبي وترقصي عليها. وهجبلك سلاح أبيض تتشقلبى بيه اشطا؟
رنا: تنحت وفتحت بوقها ومش عارفه تعمل ريأكشن معين. وحست انها جالها تخلف عقلى.
طارق: اله مالك متنحه كدا ليه؟ بتكلم عبري. مـ.ـا.تقومي يابت. هزى.

رنا: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت وقالت اهز؟ بزمتك انت مش مكسوف من نفسك؟ واحد ف سنك يقول لمـ.ـر.اته هزى؟ وسلاح أبيض؟ انت مخك راح فين ياطارق ارحمنى ياراجـ.ـل جننتنى معاك؟
طارق: قرب من وشها وقال بتريقه. خليكى انتى كدا نكدي عليا لما اطفش واروح موالد وافراح واتفرج ع الراقصين. ولا اقولك عيالك هيلمونى من الكبـ.ـاريهات يارنا. عشان ايه ده كله؟ كفرت ولا كفرت؟ هي حـ.ـر.ام الست تهز لجوزها؟ قومي يابت.

رنا: بنفاذ صبر. قالت ياصبر ايوووب يارب. وابتسمت بغـ.ـيظ مكبت. أهدى ياطاروق ياحبيبى ايه هزارك ده. وبعدين دا انا بقيت جده. وانت ماشاءالله عليك سيادة اللوا ماينفعش هيبتك يا اسد.
طارق: كشر عينيه بتثبيتى يارانوش؟ طيب انا هوريكى مين الجد يابت. انتى اصلا وحشانى من زمان. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقرب منها بحب ومرح. ورغم كل ده إلا إن رنا بتعشق جنونه ال مالوش حدود وعاشت معاه وقت مميز.

عند فارس.
فارس: بينفخ بغـ.ـيظ. يااااروووودي كل ده بتلبسي؟ انجزي انا مسافر بكره.
رودي: من ورا الباب مـ.ـا.تهدا ياشبح. ولا اطلعلك بترنج وتقول مراتى منكده عليا حياتى. وساعتها تبص لبره وقتها اقــ,تــلكو وامثل بجثتكو. اه وعهد الله بقول كلام حق و حقيق ياشقيق.
فارس: قعد ع الكنبه بيأس وقال سعد زغلول قال مفيش فايده. وهو كان عارف إن ف نوع كدا عمره ما هيتغير.
رودي: بتقوووول حاااجه يابرنس؟

فارس: بقول لا اله الا الله يارودي.
رودي: ربنا يقومي ايمانك. سبح كدا عما اخلص.
فارس: بتعجب. عما؟ لا خدى راحتك. انا هنام ساعتين ع مـ.ـا.تلبسي وتخلصي. وقام رايح ع السرير بنرفزه.
رودي: خرجت من باب الحمام. ولابسه طقم جنان. وقصه شعرها وعامله نيولوك جديد. وقالت بغمزه فروستي؟
فارس: بغـ.ـيظ لف ليها نع، وتنح وقال ببلاها انتى مين؟

رودي: بهزار عفت الشربيني من أمام إحدى بيوتش الد، هههههه ولا بلاش عشان انتش بتشغير عليا. ولفت حوالين نفسها وغمزت ايه رايك ياقلبى.
فارس: فتح عينيه وقفل بعدm تصديق. وقال رودي انتى صغرتي اوى. انتى قمر بجد انتى جميله اوي.
رودي: اتسكفت وقالت بحرج ممزوج بهزار. يعنى الواحد حاسس انه مقصر بس.
فارس: مقصره ايه؟ بالجمال ده. وقرب منها وباس ع أيدها وقال انتى ملكة جمال قلب فارس.
رودي: بحرج. بجد يعنى عجبتك يافروستى؟

فارس: تاه ف جمالها. وقال انتى دوبتى قلبى وجننتى عقلى يارودي المـ.ـجـ.ـنو.نه. وقرب منها بحب كبير وشالها وراح بيها لعالمهم الخاص.

عند فهد.
آرين: اخدت شاور ولبست بيجامه عليها رسوم كرتونيه مضحكه.
وواقفه قدام المرايا تسرح شعرها. ومبسوطه. وقالت كان نفسي أغنى اوى ف الفرح. امممم محدش مقدر موهبتى والله. غنى يا آري وسمعيهم موهبتك. احم احم.
ومسكت فرشة الشعر ع اساس انها مايك. ووقفت تغنى بمرح. ل سبونج بوب. انجليزى وعربي.
Are you ready, kids
Aye-aye, Captain!
I can t hear you!
Aye aye, Captain!
Ooooooooooooooooooooooh...

Who lives in a pineapple under the sea
SpongeBob SquarePants!
Absorbent and yellow and porous is he
SpongeBob SquarePants!
If nautical nonsense be something you wish
SpongeBob SquarePants!
Then drop on the deck and flop like a fish
SpongeBob SquarePants!
Ready
SpongeBob SquarePants!
SpongeBob SquarePants!
SpongeBob SquarePants!
SpongeBob SquarePants!
جاهزون يا اطفال
آي آي كابتن. لا اسمعكم
آي آي كابتن.

اوووووووووووووووووووو
من يسكن البحر ويحبه الناس. سبونج بوب سكوير بانتز. لونه اصفر مربع حساس. سبونج بوب سكوير بانتز. لو كنت تبحث عن مرح البحار. سبونج بوب سكوير بانتز. فهيا للسطح وكن كالمحار. سبونج بوب سكوير بانتز
سبونج بوب، سكوير بانتز
سبونج بوب، سكوير بانتز
سبونج بوب، سكوير بانتز
سبووووووووووووونج بوووووووووووب سكوووووووووووير باااااااااااانتز.

وبعدها ضحكت ع نفسها. هههههههههههه قمر بجد يا آري قمرررر. وبعتت لنفسها بوسه ع الهوا.
وبتكلم نفسها. اممم اليوم انهردا كان جنان. واو والعرايس قمرات اوووى. ومفجأة تيمو ل ميرو كانت تجنن واو رومانتك اوى.
وبعدها كشرت بطفوليه وقالت. بس آدm ده نكد عليا ف الفرح. ومش كفايه لبست فستان اسود؟
انا مش قادره أفهمه شخص غريب جدا. وبتقلدو. متقوميش من مكانك ياتقعدى ع التربيزه بتاعتى. يا اما مع عمتو.

لأ ويقولى انتى قمر ويسبنى ويمشي. اوووف وكمان بيبصلى كتير اوى. وقلبى بيدق. وقعدت ع طرف السرير. وقالت.
تؤ معقول بجد يكون آدm بيحبنى انا، لأ وانا كمان ممكن؟ يوووه.
انا مش فاهمه حاجه. آدm مابيهتمش بحد كدا. اوووف.
بس ليه انا بحب طريقته وأسلوبه وكل حاجه فيه بتشـ.ـدنى.
وابتسمت ياخرابي لما بيغمزلى قمر قمر.
وبعدها كشرت. إيه ده بقى؟ ايه الل انا بفكر فيه ده؟ انا لسه صغيره ع الحجات دي. آرين اعقلى اوكي.

وبعدها ابتسمت. امممم لما بيضحك بكون فرحانه اوى ضحكته قمر خـ.ـطـ.ـفتنى ولا البدله عليه ياااربنا ع الجمال.
وبعدها كشرت تانى. لأ لأ. آرين وبعدين احنا قولنا انك لسه صغيره اوكى. ايوه اعقلى.
وبعدها مسكت السلسله وضمتها لقلبها وابتسمت آدm مراد جميل اوى اوى يلهوى ع شخصيته القمر.
وبعدها فاقت. وقالت لااا. والله كدا ماينفع. انا بالطريقه دي اكيد جعانه. وشهقت بصوت مسموع هييييي كنزى حبيبى هو فين؟

وقامت بسرعه. جابت الكيس من ع المكتب. وقعدت ع السرير وربعت رجليها. وجابت كوكيز وحاجه ساقعه. وبدأت تاكل. وتقول بتمثيل.
(ليه اديتني كل حاجه وف لحظه اخدت مني كل حاجه يا بسيوني) انا اتغيرت علشانك اهيء اهيء.
امممم الكوكيز وجماله. وشهقت ياخبر. السؤال؟
لما افتح نت اشوف السؤال. واكيد الفانز كله جاوب اعااااااا
انا نسيت خالص. وجابت الفون وفتحت نت وبتاكل.

ووصلت رسالة آدm. وشافتها. وفتحت عينيها بدهشه وكحت. كح كح. هيييي آدm بعتلى رساله. احم.
وقالت ف ايه يا آرين؟ مالك هو بيسالك عادى وصلتى؟
ردي عليه وقوليله ايوه فيهاش حاجه يعنى. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وكتبت ايوه وصلت.
آدm مراد: سمع صوت الرساله. وفتح واتس. وابتسم. كل ده؟
آرين: سابت الاكل. ورجعت بضهرها ع السرير. وكتبت. سورى لسه شايفه المسج دلوقتي.
آدm مراد: رجع بضهرو ع السرير وكتب. عامله ايه دلوقتى؟

آرين: ابتسمت. كويسه جدا. انت بقى عامل ايه؟
آدm مراد: انا كويس يا آري.
آرين: اتـ.ـو.ترت وسكتت...
آدm مراد: كنتى حلوه اوي انهردا.
آرين: قلبها بيدق. وقالت بحرج ميرسي.
آدm مراد: بتعملى ايه؟
آرين: ببرأه باكل كوكيز وبشرب حاجه ساقعه. وانت؟
آدm مراد: ابتسم. انا قاعد مستنيكى تردي عليا واطمن عليكى.
آرين: بعفويه. طيب ليه متصلتش ع اي حد تطمن؟
آدm مراد: بس انا عايز اطمن عليكى انتى وبس.
آرين: قلبها بيدق. ومحتاره. وسكتت...

آدm مراد: يلا نامي بقى الوقت أتأخر.
آرين: آدm ممكن أسألك سؤال؟
آدm مراد: اتنهد بحب. اسألى.
آرين: انت ليه، لأ لأ خلاص مفيش حاجه.
آدm مراد: فهم هي عايزه ايه؟ وقال هت عـ.ـر.في انا بعمل كل ده ليه؟ ومهتم بيكى انتى الوحيده ليه؟
آرين: شهقت وحطت ايدها ع بوقها. وكتبت ايوه ازاى عرفت انى عايزه أسألك كدا؟
آدm مراد: بابتسامه. المفروض تكوني عرفتى الاجابه لانى شوفتها ف عينيكى قبل كده. بس انا بحب كل حاجه تيجي ف وقتها.

آرين: وشها بقى احمر جدا. وفهمت وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج. احم. وسكتت...
آدm مراد: تصبحي ع خير يا آري.
آرين: بإحساس مختلف. وانت بخير يا آدm.

عند تيم.
تيم: نفخ بنفاذ صبر. وخبط عليها طيب ماينفعش انام ع الكنبه عندك؟ حـ.ـر.ام كدا والله العظيم.
ميرو: من ورا الباب. قالت بغـ.ـيظ. انت زى اخويا وماينفعش تنام هناااااا.
تيم: صك ع أسنانه بغيره كبيره. وزعق بغـ.ـيظ. انا مش اخووووكي ولاااا انتى اختى.
ميرو: قفلت الباب بالمفتاح. ودخلت الحمام.
تيم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح. ونفخ بضيق. مااااشي يامريم. مااااشي. واخد هدومه بنرفزه ودخل الحمام ياخد شاور.

بعد شويه. ميرو لبست بيجامه ولبست الاسدال. وصلت ركعتين شكر لله. وسجدت وعيطت بصوت عالى من الفرحه الكبيره وأنها محدش لمسها. وشكرت ربنا كتير جدا. وحمدت ربها انها بخير. وعيطت ف السجود فتره كبيره.
تيم: خرج من الحمام. وسمع صوت شهقات بسيطه.

وقرب من الباب بقلق وخــــوف واضح. ولسه هيخبط. سمعها وهي بتعيط و بتقول. شكرا يارب. الف حمد وشكر ليك يارب. انا مش مصدقه نفسي انى محدش لمسنى. بجد خبر بعمري كله. انا محدش فرحان قدي. وتيم؟ تيم؟
سبحانك ربي بعد كل السنين دي وحبي ل تيم ف قلبى. تجبر بخاطرى بفرحه كبيره مكنتش احلم بيها. انا مبسوطه اوى يارب. انا مش قادره اوصف احساسي. الف حمد وشكر ليك يارب. الف حمد وشكر ليك.

تيم: زعل لصوت عـ.ـيا.طها. ولكن ابتسم. انها مبسوطه. واتنهد وقال وعد منى ليكى ياميرو انى هقدmلك السعاده بين ايديكي. وهاخد حقك من كل حد فكر بس انه يجـ.ـر.ح ملاكي.
واخد سجادة الصلاه وراح يصلى هو كمان ركعتين شكر لله.
ميرو: خلصت صلاه. وقامت ومسحت دmـ.ـو.عها. وحست بدوخه بسيطه لانها ما اكلتش من بدرى.
ميرو بصت حواليها. وشافت ديكور الاوضه وعجبها جدا. وقعدت ع طرف السرير. وبتكلم نفسها ف اللاوعي. هو بجد تيم اتجوزنى؟

وابتسمت يعنى انا دلوقتي مـ.ـر.اته. انا حقيقي مش مصدقه كمية فرحه كبيره جدا. وكمان محدش لمسنى. ايوه تيم قالى انها مؤامره.
وبعدها كشرت عينيها بتعجب! طيب هي مؤامره من مين؟
مين ال جواه كُره كبير ليا اوى كدا انه يأذينى ف اهم حاجه؟
مين ال فكر بشيطانيه كدا عشان يهدm سمعتى؟

معقول يكون أعداء ل بابي أو بابا آدm. لأ مش قادره اتخيل ان ف ناس بالشر والحقد ده. مش هقول غير حسبى الله ونعم الوكيل مهما كان مين ربنا إن شاء الله هيجبلى حقي.
تيم: خلص صلاه. وقعد ع كنبة الليفنج. وبص للمخده والغطا بغـ.ـيظ كبير. وشـ.ـد الغطا بنرفزه. ونام ع ضهره.

وباصص للسقف وبينفخ بغـ.ـيظ. وقال معقول؟ مريم تبقى معايا وبعيده عنى؟ والله حـ.ـر.ام كدا. اوووف. وبص للوقت. وقال مريم ما اكلتش من بدرى. واكيد هتتسكف تخرج. وابتسم بخبث. وقام بسرعه. وراح ع المطبخ. وجاب صينيه. وعليها اطباق. وحط الأكل ف الأطباق بطريقه ظريفه. وكوباية عصير فريش. واخد الصينيه وخرج ووقف قدام باب الاوضه. ونده عليها. ميرو.
ميرو: اتخضت وشهقت. ووقفت مكانها. وردت بتلعثم. ن. نعم. احم ا. ايوه.

تيم: ابتسم. حبيبتي انا عارف انك ما اكلتيش حاجه. انا جبتلك العشا ممكن تفتحي.
ميرو: وقفت ورا الباب. وابتسمت بحب. وقالت برقه. لأ ميرسي مش جعانه.
تيم: قلبه بيدق. احم. مش جعانه ازاى؟ انتى ف الفرح من بدرى وما اكلتيش حاجه. ممكن عقـ.ـا.بك ليا ميكونش ليه علاقه بالاكل؟
ميرو: حطت خدها ع الباب وقلبها بيدق. وقالت بس انا مش جعانه. وانا مش بعـ.ـا.قبك. دى فترة خطوبه.

تيم: سند ع الباب. وقال وانا موافق ع اى حاجه. المهم انك معايا. وبما انى جوزك. قصدى خطيبك. افتحي خدى الاكل. وكمل بمكر. ولا اتصل ع بابا آدm؟
ميرو: فتحت عينيها بدهشه. إيه؟ بابا آدm؟ لأ. احم ثوانى. ولبست حجاب الاسدال. ونفخت بتـ.ـو.تر. وفتحت الباب برجفه.
تيم: شافها بالاسدال. وابتسم. وقال طيب بما انك ما شاء الله محجبه قدامى. ممكن نتعشي مع بعض. ياريت بجد؟

ميرو: اخدت منه الصينيه. وقالت بتـ.ـو.تر تصبح ع خير. ودخلت بسرعه وقفلت الباب. وبتنهج.
تيم: حط ايدو ف جمبه. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. شكلك هتتعبينى يابـ.ـنت مراد. لكن ماشي. لما نشوف مين فينا نفسه اطول من التانى؟

فيلا زياد جمال.

ف اوضة حياة. واقفه قدام المرايا بالفستان ال جابه ليها آسر. وبتبص ع الفستان وعجبها تصميمه جدا. وأعجبت جدا بموقفه الرجولى. وقالت أنا لازم ابعتله مسج شكر ع ال عمله معايه. بجد آسر ابن خالو عمل موقف جميل جدا. ومسكت الفون. وفتحت الشات. وكان فاتح. وقفلت بسرعه واتكسفت وقالت آسر اونلاين. لأ عيب انى ابعتله مسج دلوقتي. وقالت. عيب ليه بس؟ هو معايا موقف جميل. الفستان اتقطع وهو خبى جـ.ـسمى بجد آسر عظيم جدا. وفتحت الشات. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وكتب آسر. انا بجد بشكرك ع ال انت عملته معايا. وبتضغط ارسال. ونفس الوقت آسر بعتلها حياة عامله ايه دلوقتى؟

والاتنين ابتسمو.
حياة: الحمدلله انا كويسه. وانت؟
آسر: انا مش عايز اسمع منك كلمة شكرا دي تانى. انتى بـ.ـنت عمتو. وحتى غير كدا. دا واجبي تجاهك ياحياة.
حياة: بفرحه. ميرسي جدا يا آسر. والفستان يجنن بجد.
آسر: برضو؟ مفيش فايده فيكى. واضح انك مفهمتيش كلامي كويس. ده واجبي تجاهك ياحياة. تمام؟ وبعدين انتى ال خليتى الفستان جميل.
حياة: اتـ.ـو.ترت. انا مش عارفه اقولك ايه؟

آسر: كان هيندفع ويقولها بحبك. لكن شاف انها لسه صغيره. وكتب. متقوليش حاجه. كل الل انا عايزه منك. لو حصل معاكي اى حاجه حتى لو صغيره كلمينى ع طول من غير تردد.
حياة: ابتسمت. حاضر يا آسر.
آسر: ف لحظة ضعف. كتب. حياة انتى غاليه اوي. وبخاف عليكى.
حياة: وشها بقى احمر جدا. ومردتش...
آسر: لعن نفسه. أنا قصدى انك بـ.ـنت عمتو وغاليه زيها بالظبط.
حياة: ضحكت بسعاده. وقالت تصبح ع خير يا آسر.

آسر: ابتسم. وانتى بخير يا حياة.
عند ياسين.
ياسين: واقف تحت الدش. ودmاغه هتنفجر من التفكير. وكل مايغمض عينيه يشوف صورة تيم وهو بيعترف بحبه ل ميرو. ويشوف وتيم شايلها وبيلف بيها. وهي بتاكله قطعة التورته وتيم مسك أيدها. وصورة تيم وهو شايلها بتملك بين ايديه. وقبض ع ايديه بغيره كبيره. وفجاءه ظهرت قدامه صورة همس. وعيونها ال تشبه عيون القطط. وافتكر وهي بتمتم قدام العربيه. وظهر منه شبح ابتسامه بسيطه.

وعدت الليله ع خير. و تمت نقل ملكية ليليان العدوي. لليليان عزيز.
وتمت نقل ملكية تمارا عزيز. ل تمارا العدوي.

تاني يوم الصبح.
فيلا الجبالي.

رؤوف: نايم وعرقان. وبيهلوس بكلام مش مفهوم. وشايف كابوس مزعج. إن آدm العدوي بيقطع راسه. وقام مفزوع. وصرخ. لااااااااااااااء لااااااااااااااء مش عايز امووووت. مش عايز امووووت. وبينهج بسرعه كبيره ومرعوب. وعطشان جدا. وبص حواليه كويس وشاف نفسه ف جناحه. وأنه كان كابوس مش اكتر. وقلبه بيدق. واتنهد. ومسح وشه بايديه برجفه. وجاب كوباية الميا من ع الكمود برجفه وبيشرب والميا بتقع منه من رعشة ايدو. وبينهج. ومتغاظ وحدف الكوبايه بعيد واتكـ.ـسرت. ومسح بوقه بشر كبير وتوعد وقال. اقسم بالله ما هسيبك يابن العدوي.

فيلا آريان العدوي. الساعه 11
آريان: بيصلى الضحى.
تمارا: بتتكلم مع نور ف الفون.
تمارا: بسعاده. ايوه يا مامي. انا فعلا مبسوطه اوى. آريان كل شويه يصحى ويقول انا مش مصدق نفسي انك معايه ههههه.
نور: بسعاده. يارب ديما ياروحي تكونى مبسوطه.
تمارا: بدmـ.ـو.ع. بابي فين؟ وحشنى جدا.
نور: بابى جمبى اهو. ومانمش طول الليل. عشانك انتى وتيم. معاكى اهو.
محمد: بصوت مبحوح. صباح الخير ياروحي.

تمارا: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. صباح الورد ع اجمل بابي ف الدنيا. وحشتنى جدا.
محمد: ابتسم بحب. وانتى كمان وحشتينى جدا. عامله ايه ياحبيبتى؟
آريان: خلص صلاه. وقعد خلفها وضمها لقلبه وهي بتتكلم.
تمارا: ابتسمت. انا كويسه جدا يابابي. ومش عايزاك تقلق عليا اوكي.
آريان: دفن وشه ف شعرها. وهمس بحبك ياتيما.
محمد: ابتسم. وانا مش قلقان عليكي ياحبيبتى. ربنا يوفقك ف حياتك.
تمارا: قلبها بيدق. وقالت بتلعثم. اوكي.

محمد: كشر عينيه اوكي؟
آريان: ضحك بصمت.
تمارا: خبطته بالمخده. وقالت احم قصدى اللهم امين ياحبيبى. حضرتك كلمت تيم؟
محمد: شويه كدا هتصل عليه. انتو مسافرين امتى؟
تمارا: بعد الضهر إن شاء الله.
محمد: ابتسم بالسلامه إن شاء الله. وخلى بالك من نفسك يا تيما.
آريان: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وبيغلس عليها. وقال متقلقش عليها يادكتور. تيما ف عينيا.
محمد: ابتسم. تمام يا حبيبى. ربنا معاكم ياحبايب قلبى. وقفلو.

تمارا: كشرت عينيها. وقالت كدا يا آريان تـ.ـو.ترني كدا وانا بتكلم مع بابي؟
آريان: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه اكتر. اعملك ايه بس. من الصبح اتصلتى ع العيله كلها. ماما مريم. وعمتو لارين. وعمتو نور. وبعيده عنى.
تمارا: ضحكت. اله عيلتى وحشانى وبطمن عليهم.
آريان: باسها برقه. طيب وانا؟ ماوحشتكيش؟
تمارا: اتكسفت وبصت ف الارض بحرج. احم وحشتنى اكيد.
آريان: قلبه دق. وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.

عند كريم عزيز.
ليليان: نايمه وشبه الملايكه. وكريم صاحي جمبها وبيتأملها. وبدء يصحيها بطريقه رومانسيه. وجاب ورده من الاظه وحطها ع خدها. وهمس ليلياني روح قلبى.
ليليان: حطت ايدها ع خدها وهرشت خدها ونفخت.
كريم: أبتسم بحب. لي لي حبيبتى قومي بقى هنتاخر ع السفر. وباسها من خدها.

ليليان: فتحت عينيها بصدmه. وصرخت عااااااااااا. انتتتت مييييين؟ يامااامااعع. ورجعت بضهرها وشـ.ـدت عليها الغطا. حراااامي. لااااااااء ارجووووك ابعد عنننننني. عاااااااا باااابي.
كريم: اتخض منها. وحط أيدو ع بوقها بسرعه. هششش بس ياليليان انا كريم. كرررييييم. جوزك.
ليليان: فتحت عينيها ع الاخر. وهزت راسها ليه. ف نظره شيل ايدك من ع بوقي.
كريم: شال ايدو. وقعد جنبها. ايه يا لي لي. حد يخض حد كدا؟ وحـ.ـر.امي ايه بس؟

ليليان: بعدm فهم. كريم؟ ايه ال جابك هنا؟ وبابي سمحلك انك تدخل عليا اوضتى؟ لااا مش معنى أننا كاتبين الكتاب تدخل ف اى وقت. بابا آدm لو عرف هيعمل منك بطاطس محمره.
كريم: ههههههه. ليليان ياحبيبتى. انتى ف عشنا. انتى ناسيه فرحنا ولا ايه؟ وغمز ليها.
ليليان: شهقت بصوت عالى ايوه صح. وكملت بتـ.ـو.تر احم سورى ياكريم. اصل كنت بحلم بالبيت هناك.

كريم: باس كف أيدها وقال ولايهمك ياحبيبتي، صباح الورد ع اجمل ليليان قلب كريم.
ليليان: قلبها دق. وكملت بتـ.ـو.تر صباح الخير يا كريم.
كريم: حس تـ.ـو.ترها. وقال يلا يا روحي قومي خدى شاور. عشان نفطر ونلبس ونطلع ع المطار.
ليليان: بدmـ.ـو.ع ممكن طلب.
كريم: بقلق. ايه يالي لي وبتعيطى ليه؟
ليليان: ممكن قبل ما نسافر نروح عند بابا آدm بجد وحشونى اوى وعايزه اشوف بابي.
كريم: ابتسم بس كدا عيون كريم. انتى تطلبى وكريم ينفذ وبس.

ليليان: فرحت جدا. وباسته من خدو كتعبير عن شكرها ليه.
كريم: بص ف الساعه. وقال لسه بدرى ع الطياره. وغمز. وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.

عند تيم عزيز.
ميرو: صحيت من شويه. وصلت الضحي. وبتقرا ف الورد اليومي. ومش عايزه تخرج من الأوضه. وصدقت وحطت المصحف ع رف الكتب. وقــلـــعت الاسدال. ولابسه بيجامه. وجدها وحشها جدا. واخدت الفون. واتصلت عليه.
عند آدm العدوي.
آدm ومريم. وزين وريتال. و آدm مراد. قاعدين ع السفره بيفطرو.
مريم: تمارا بتسلم عليكم كلكم. وقبل ما يسافرو هيجو ع هنا يسلمو علينا. وليليان اكيد لسه نايمه. ربنا يسعدكم يا احفادي يارب.

كلهم آمين.
آدm: فونه رن. وابتسم بحب. ورد. وقال كنت عارف انك هتكلمينى اول واحد.
ميرو: ابتسمت بحب. اكيد. انا ملهوفه انى اكلمك واسمع صوتك.
آدm: ابتسم. صباح الخير ياحبيبتى.
ميرو: صباح الخير يا بابا. حضرتك عامل ايه؟
آدm: انا زى الفل. وبفطر مع اميرتي.
ميرو: ابتسمت. ماما وحشانى اوى. حضرتك شربت قهوتك؟
آدm: ايوه طبعا. لكن من ايدك ليها طعم تانى.
ميرو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وحشتنى اوى يابابا.

آدm: بتنهيده. وانتى كمان ياقلب جدك.
ميرو: بصوت مبحوح. لأ انت مش جدو انت بابا آدm وبس. ودmـ.ـو.عها نزلت.
آدm: بيكابر دmـ.ـو.عه وقال عندك حق انا بابا آدm وبس ههههه.
مريم: حست من نبرة صوته أنه مخـ.ـنـ.ـوق عشان احفاده بعيد عنه. وقالت آدm ياحبيبى افتح الاسبيكر نكلمها كلنا مع بعض. ميرو وحشانى اوى.
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت.
آدm: فتح الاسبيكر.
مريم: بحب. صباح الخير يانور عيني.

ميرو: ابتسمت بدmـ.ـو.ع. صباح الخير يا ماما. حضرتك وحشانى اوى.
مريم: بدmـ.ـو.ع وانتى كمان يقلب ماما. قوليلى تيم ابن قلبى عامل ايه؟
ميرو: قامت وقفت بتـ.ـو.تر. وقالت بتلعثم. تي، احم نايم. تيم نايم.
مريم: نوم الهنا إن شاء الله.
آدm مراد: صباح الخير ياميرو.
ميرو: قعدت ونفخت بتـ.ـو.تر. صباح الخير يا آدm عامل ايه ياحبيبى.
آدm مراد: انا تمام. قوليلى هتسافرو اسكندريه امتى؟
ميرو: بحيره. مش عارفه. احم لما تيم يصحي اكيد.

آدm مراد: هز راسه. مبروك يا حبيبتي.
ميرو: الله يبـ.ـارك فيك.
آدm: اسمعى ياميرو. لما تيم يصحى خليه يكلمنى. انا حجزتلكم وظبط ليكو كل حاجه ياروحي. وعايزك تتبسطى اوكي.
ميرو: ابتسمت. حاضر يا حبيبي ربنا يديمكم ف حياتى كلها يارب.
وبعد كده زين وريتال كلموها. وزينب. وقفلت.

تيم: نايم ع الكنبه. وفونه رن. وفتح عينيه بكسل. وغمض تانى. ومردش. ورن تاني. وزق الغطا بنرفزه. اووف مين بيتصل ع الصبح. ومسك الفون وكان محمد. واتعدل ومسح وشه بايديه. ورد وابتسم الو.
محمد: ابتسم. صباح الخير ياعريس.
تيم: هز راسه بتريقه عريس؟ وقال صباح الخير يابابا.
محمد: كشر عينيه صباح الخير يا بابا؟ ومالك بتقولها كدا؟ مالك ع الصبح.

تيم: بيتاوب. ابدا يادكتور. انا زى الفل. حضرتك عامل ايه؟ ونورى عامله ايه؟ اوعا تكون نامت زعلانه.
محمد: ضم نور لحـ.ـضـ.ـنه. وقال لأ متشغلش بالك بينا. ركز انت بس ف حياتك. وعايزك تعيش مبسوط وخلى بالك من ميرو.
تيم: بتذمر. همس اخلى بالى منها؟ المفروض تقولها هي الكلمتين دول.
محمد: باستغراب. بتقول ايه ياتيم.
تيم: انتبه. ابدا يادكتور. احم ماما فين؟
نور: بابتسامه. صباح الخير ياقلب ماما. مبروك ياحبيبى.

تيم: بص ع أوضة ميرو بغـ.ـيظ. وقال مبروك؟ الله يبـ.ـارك ف حضرتك.
نور: قولى ميرو صحيت ولا لسه؟
تيم: بيمسح ع شعرو. نايمه. ميرو نايمه.
نور: طيب ياروحي سلملى عليها اول ما تصحى. هتسافرو امتى إن شاء الله.
تيم: بص ف الساعه بغـ.ـيظ. وقال بعد الضهر إن شاء الله.
نور: ابتسمت. بالسلامه ياحبيبى ربنا يحفظك انت وميرو يارب. مع السلامه.

تيم: مع السلامه ياحبيبتي. وقفل. وحط الفون. وبص ع الليفنج والمخده والغطا. واتنهد ومسح وشه بايديه ونفخ بحيره.
وقام. وفونه رن وكانت كامليا. وقبض ع ايديه بغـــضــــب واضح. وبص قدامه بتوعد وقال حسابك معايا كبير اووى ياكامليا. وكنسل عليها بغـ.ـيظ. واتصل ع آدm مراد. ورد.
آدm مراد: الو.
تيم: بكُره واضح. اسمع يا آدm. انا عايزك تطلع ع المخزن القديم عند الكلاب دول. وعايز منك فيديو اعتراف منهم بكل حاجه حصلت. وتبعتهولى.

آدm مراد: حط ايدو ف جيبه وقال سهله جدا. بس انت ناوى ع ايه؟
تيم: من بين أسنانه. ناوى ع كل خير.
آدm مراد: هز راسه تمام. بعد الشغل هطلع ع المخزن. واعتبر الفيديو عندك.
تيم: تمام. مع السلامه. وقفلو. ودخل الحمام ياخد شاور واتوضي وصلى. واستغرب كل ده مريم ماخرجتش من الاوضه. وخبط عليها. مريم.
ميرو: قلبها دق لصوته. وراحت وقفت ورا الباب وقالت بصوت مبحوح. نعم.
تيم: ابتسم بحب. صباح الخير.
ميرو: ابتسمت. صباح الخير.

تيم: عامله ايه دلوقتى؟
ميرو: برقه. الحمدلله.
تيم: هرش ف قفاه. طيب انا جعان.
ميرو: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحيره كبيره. ومش عارفه تعمل ايه؟
تيم: بمكر. هما المخطوبين. مابياكلوش ولا ايه؟ وع فكره انا ما اكلتش من امبـ.ـارح.
ميرو: زعلت علشانه. وقالت بتـ.ـو.تر. طيب. احم انا هخرج اعملك فطار.
تيم: أبتسم بمكر. تمام يقلبى.
ميرو: اتكسفت. وكانت بالبيجامه. ولبست فستان رقيق. وحجاب. وخرجت بحرج كبير. وراحت ع المطبخ ع طول.

تيم: راح وقف عند باب المطبخ. وسند كتفه ع الباب. وقال صباح الورد.
ميرو: غمضت عينيها بحرج وقلبها بيدق. وحاولت تكون ثابته. ولفت ليه وتجاهلته تماما. وردت بجديه صباح الخير. حضرتك هتشرب حاجه قبل الفطار؟
تيم: قرب منها ووقف قدامها. وحط ايديه ف جيبه. وابتسم. وحشتينى.
ميرو: بتتنفس بسيط. وقالت تيم لو سمحت.
تيم: مسك أيدها بترجي. طيب قوليلى اعمل ايه؟ حبيبتى قدام عينيا ومراتي كمان ومش عايزانى حتى اقولها وحشتينى؟

ميرو: سحبت أيدها بسرعه. ورجعت خطوه لورا. وقالت ف شرط بينا. ياريت تلتزم بيه.
تيم: بمكر. طيب وبعد الشرط ده هتسامحينى.
ميرو: قلبها بيدق وقالت جواها، انا مسمحاك من زمان ياتيم. بس معرفش ف جـ.ـر.ح كبير ومش عارفه اتخطى الل حصل.
تيم: شافها سرحانه. وقرب منها.
ميرو: انتبهت. ورجعت خطوه. وقالت لو سمحت. يلا عشان تفطر.

تيم: تمام. انا هلتزم بالشرط. ولكن بشرط هنعيش مع بعض السنه دي. نفطر ونتغدى ونتعشى مع بعض. وهنخرج مع بعض.
ووقت النوم انتى نامي ف اوضتك مفيش مشكله. المهم انك معايا. غير كدا آسف.
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر من قرب تيم منها. وهزت راسها موافقه.
تيم: ابتسم. تمام يلا هساعدك ف تجهيز الفطار. عشان السفر.
ميرو: بصت بعيد بحرج. هو لازم نسافر؟
تيم: ابتسم. ده لازم نسافر. انا هاخد خطبيتى ونتفسح يوميا. اومااااااال ايه؟

ميرو: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت.
تيم: ضحك بصمت. وقال يلا بينا.
ميرو: هزت راسها. وبدأت تجهز الفطار. ومتـ.ـو.تره من وجود تيم عشقها ف مكان واحد ولوحدهم. ومتلخبطه.
تيم: بيساعدها. وعينيه عليها. وقلبه مبسوط من وجودها معاه.
بعد شويه. خلصو الفطار. وقعدو ع السفره بيفطرو. وميرو طبعا مكسوفه جدا. وتيم كل شويه يضحك ع كسوفها الل بيحبه.
بعد شويه. مراد اتصل واطمن عليهم هو وفريحه وتوتا.
وتيم دخل يلبس وجهز نفسه.

وميرو قاعده تفكر ف كلام چود وإن الراجـ.ـل بيحب البـ.ـنت الل تطلع عينيه. وضحكت بمكر وقالت ماشي ياتيمو. وقامت تلبس. وخبت مدونة ميراث العشق ف شنطة السفر بتاعتها. وتيم بعت الشنط مع البواب. وخبط ع ميرو. وقال يلا يامريم.
ميرو: خرجت من الاوضه ولابسه فستان جنزاري رقيق جدا عليها وحجاب وحزام وسط من نفس لون الحجاب. وتعمدت تحط لمسات خفيفه.

تيم: وقف مكانه وقلبه هيطلع من مكانه. وقال بتوهان يخربيت جمالك. وانتبه. وصك ع اسنانه بغيره. وقال ايه ال ف وشك ده يامريم؟
ميرو: بعدm اهتمام. دي لمسات خفيفه. وقبل ما تتكلم بتهايألى انى هركب ف العربيه ومتفيمه يعنى محدش هيشوفنى.
وسابته ومشيت بسرعه وقلبها بيرتجف من الرهبه. وحاسه انها عملت مصيبه.
تيم: قبض ع ايديه بغـــضــــب شـ.ـديد. وقال بغـ.ـيظ هي سنه سو، باين عليها.

وهتشوفى. وخرج بغـــضــــب وقفل الباب. وركبو الاسانسير. وبصلها بغـ.ـيظ.
ميرو: متـ.ـو.تره وبصت بعيد بتهرب من نظراته.
تيم: رفع ايدو ليها بغـ.ـيظ. امسحي الل ف وشك ده عشان اليوم يعدى ع خير.
ميرو: بصت ف عينيه بعند مش همسح وبعدين دي لمسات خفيفه جدا كمان. ومش باين منها حاجه.
تيم: ضغط ع شـ ـــفــايـــ ـفه بغـ.ـيظ.
ميرو: لوهله خافت. وباب الاسانسير فتح. وانقذها وخرجت بسرعه.
تيم: غمض عينيه بغيره. وقال ماااااااشي يابـ.ـنت مراد.

وخرج وبص قدام العماره بغيره عليها ومش عايز حد يشوفها. واتحرك بسرعه وفتح باب العربيه بنرفزه. اركبى.
ميرو: قلبها بيرقص ومبسوطه من غيرته ال اتحرمت منها. وعايزه تعيش كل المشاعر والحب معاه من جديد.
تيم: قفل الباب بنرفزه. وركب جمبها. وبصلها بغـ.ـيظ.
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وبصت بعيد.
تيم: شغل العربيه. وقال بتحذير. نوصل اسكندريه. وقبل ما تنزلي من العربيه. الل ف وشك ده يتشال. وساق بنرفزه.
ميرو: بصتله. بس انا...

تيم: رفع ايدو ليها تسكت. وقال بحده. مريم ف حجات ماينفعش تتخطيها حتى لو بتعـ.ـا.قبينى. النظام ده ممنوع معايا.
وكمان انتى عمرك ما خالفتى دينك ولا اتربيتى ع كدا.
ميرو: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج. ونزلت وشها ف الارض. وقالت بزعل. آسفه.
تيم: اتنهد. وابتسم. متتاسفيش ياحبيبتى انا عارف انك عروسه وعايزه تفرحي.
ههههه قصدى مخطوبه جديد يعنى ههههه ع الله حكايتي معاكى والله. شكلك ناويه تعـ.ـذ.بي قلبى معاكى.

ميرو: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت بفرحه وبصت من الازاز.
تيم: شغل ميوزك. وقال اسمعى دى ليكى ياروحي.
وكانت اغنيه ل وائل جسار. بحبك مش هقول تانى. وساق العربيه وجواه مبسوط.
ميرو: سندت راسها ع الازاز وسرحانه ف كلمـ.ـا.ت الاغنيه. والابتسامه الصافيه ع وشها.

بعد شويه فيلا عزيز.
يوسف: بص ف الساعه وقال باستغراب. الساعه 3 ومصطفى كل ده لسه نايم؟
مريم: اكيد ياحبيبى. ماهو طلع كل طاقته امبـ.ـارح ف الفرح. ههههه.
يوسف: ابتسم. واد مشكله. بس فكرة انه يعيد فرح فهد ولارين عجبتنى جدا. ههههه الكل كان مبسوط جدا.
مريم: طبعا. ابنى بيطلع منه افكار متجيش ع بال حد خالص. ربنا يهديهك يامصطفى يبنى يارب.
يوسف: ههههه ع فكره انتى جايه ع مصطفى اوى. سيبى الولد يعيش حياته.

مريم: بغـ.ـيظ مكبت انا جايه عليه؟ يوسف ياحبيبى انت مش عارف حاجه خالص من مصايب ابنك. وخلينى ساكته احسن. انا هطلع اصحيه. يقوم يفطر. وسابته وطلعت.
يوسف: بتعجب. مصايب ابنك؟ ده مصطفى عزيز مفيش حد زيه ابدا.
مريم: طلعت خبطت ع الباب. مصطفى ياحبيبى قوم كفايه نوم.
مصطفى: ...

مريم: خبطت تانى. وتالت. ونفخت بخـ.ـنـ.ـقه وبعدين بقى ف الولد ده. وفتحت الباب ودخلت. وكان سرير مصطفى زي ما هو مترتب ومفيش حد نايم. وقالت اله الولد ده فين؟ وخبطت ع الحمام. ومش موجود. ودخلت أوضة اللبس ومش موجود. وقالت بقلق. مصطفى هيكون راح فين؟ وخرجت بسرعه. وقلبها بيدق بقلق. وماشيه ف الطرقه جمب اوضة كريم. ووقفت. ودخلت اوضة كريم. وكشرت عينيها. وزعلت وقالت ياحبيبى يامصطفى.

مصطفى: نايم ع سرير كريم. بعمق. ودخلت وقعدت جنبه. وابتسمت وبتمسد ع شعرو. وقالت اكيد زعلان ياحبيبى عشان كريم اخوك. وبدءت تصحيه. مصطفى؟
مصطفى: ...
مريم: مصطفى ياحبيبى قوم الوقت أتأخر.
مصطفى: بدأ يفوق. وفتح عينيه. واتعدل وربع رجليه. ومسح وشه بايديه وبيتاوب. صباح الخير يا روما.
مريم: هزت راسها بنفاذ صبر. صباح الخير؟ قصدك مساء الخير. كل ده نوم يامصطفى؟

مصطفى: بيهرش ف شعرو. وكسلان. انا نايم الصبح ياماما. بتصحينى ليه بس؟
مريم: بصحيك ليه؟ انت عارف الساعه كام دلوقتي؟ اخوك كريم ومـ.ـر.اته زمانهم وصلو بـ.ـاريس وانت لسه نايم. وبعدين انت ليه نايم هنا ف اوضة اخوك؟
مصطفى: بصلها. وقال اسمعى بقى ياست الكل. من دلوقتي الاوضه دى بقت بتاعتى. اه كريم اتجوز وعايش حياته. والاوضه دى اكبر من اوضتى. وعجبانى.
مريم: بدهشه. انت نايم هنا عشان الاوضه عجباك؟ مش عشان زعلان ع اخوك؟

مصطفى: بتريقه. ازعل عليه؟ ده هو الل يزعل عليا. ده عريس وزمانه هايص ومسافر شهر عسل. قال ازعل عليه قال.
مريم: خبطته ف كتفه بغـ.ـيظ. انت بتنق ع اخوك يامصطفى؟ انا احترت فيك.
مصطفى: اضـ.ـر.بي اضـ.ـر.بي. حلوه معاملة مرات الأب دي.
مريم: شهقت. انا بعاملك معاملة مرات الأب؟ ولد غـ.ـبـ.ـي.
مصطفى: بصي من الآخر كدا. الاوضه دي وقتى بقت بتاعتى اه اشطا ياموزه؟
مريم: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. موزه. قووم انزل كلم ابوك. هو الل هيتصرف معاك.

مصطفى: اشطا حيث كدا. انا ضمنت الاوضه ف جيبى. طيرى انتى بقى عشان اخد شاور. وقولى ل داده ثريا تعملى كابتشينو.
مريم: هزت راسها لأ لأ انت رهيب يامصطفى.
مصطفى: اه وقوليها تغسل طبق مانجا.
مريم: بصتله وسكتت.

بعد فتره. ف الطريق
تيم: سايق. وميرو نامت. وراسها مالت ع كتفه. وابتسم. ووصل قدام الفندق. وركن العربيه. وبص عليها يتأملها وقت كبير. ورفع ايدو ع خدها بحب كبير. وقرب منها وباس جبينها. وهمس وحشتينى اوى.
ميرو: اتنهدت. وبدأت تفوق.
تيم: ابتسم بمكر. حمدلله ع السلامه.
ميرو: فتحت عينيها وشمت برفانه. وقالت بعفويه الله يسلمك. واتخضت وشقهت بحرج. ورفعت راسها من ع كتفه بسرعه. واتـ.ـو.ترت.

تيم: ههههههه. طبعا ممنوع لانها فترة خطوبه. مش كدا؟ وغمز.
ميرو: وشها جمرة نار. واتكسفت جدا. وقالت بتلعثم. ا. انا مع، احم معرفش نمت ازاى؟
تيم: ودي احلى حاجه. شكلها كدا هتبقى اجمل فترة خطوبه.
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وبصت شافت الفندق.
تيم: انتى احسن دلوقتي ننزل؟
ميرو: بحرج احم. ايوه لكن انا كنت عايزه اقولك ع حاجه.
تيم: اتفضلى.
ميرو: بحرج. ا. انا عايزه حجز غرفه لوحدي. يعنى كل واحد ف غرفه.

تيم: صك ع أسنانه بغيره. وقال ده عندها هناك. لما ابقى سوسن. ماشي؟ ويلا انزلى.
ميرو: تيم لو سمحت.
تيم: ببرود. وحياة تيم ال طالعه منك زي العسل ده ما هيحصل حاجه من الل بتفكري فيه.
وقرب من وشها اوي. انتي. مراتى. وانا سايبك بمزاجي. ماشي ياقلب تيم. وغمز. وبعد عنها.
ميرو: قلبها بيدق بقوه. من قربه منها. ومش عارفه تتكلم.
تيم: اتفضلى امسحي المكيب قبل ما تنزلى.
ميرو: بتـ.ـو.تر. مسحت وشها.

تيم: ابتسم. ورفع دقنها بحب. وقال انتى كدا رجعتى ملاكي. ملاك تيم وبس.
ميرو: بتتنفس بسيط. لو سمحت ياريت بجد تبطل اسلوبك ده.
تيم: بغمزه. هو انتى لسه شوفتى اسلوب. وفتح الباب ونزل.
ميرو: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت بسعاده كبيره. وغمضت عينيها واتنهدت بحب كبير.

بعد فتره.
فيلا العدوي.
مراد: راجع البيت مع فريحه وتالين. السلام عليكم.
آدm ومريم. وعليكم السلام.
مراد سلم عليهم.
مريم: فتحت ايديها. اهلا توتا روح تيته. وحشتينى اوى.
تالين: ف حـ.ـضـ.ـنها بابتسامه وحضرتك وحشتينى اوى ياتيته. وباست ع ايدها.
آدm: بابتسامه. وجدو آدm مالوش حـ.ـضـ.ـن حلو زى ده؟
تالين: برقه. ياخبر ياجدو. انت تؤمر أمر. وحـ.ـضـ.ـنته. وآدm ضمها لقلبه ومسد ع ضهرها. حبيبت جدها توتا القمر.
تالين: حضرتك عامل ايه؟

آدm: انا الحمد لله زى الفل ياحبيبتى.
مريم: اطلع يامراد ياحبيبى غير هدومك. تكون زينب حضرت ليكم الغدا.
مراد: لأ ياست الكل. احنا اتغدينا بره قبل ما نيجى. عزمت توتا قلبى ع الاكل الل بتحبه.
مريم: ابتسمت بالف هنا يانور عيني. اله مالك يافريحه؟
فريحه: بتنهيده. ميرو وحشانى اوى ياماما.
مريم: بابتسامه. ياحبيبتي فكرى بايجابيه والحمدلله ميرو مبسوطه اوى. هي كلمتك؟

فريحه: ايوه ياماما. هي وصلت الفندق من زمان. ربنا يسعدها. مفيش اخبـ.ـار عن ليليان وتمارا؟
مريم: ايوه وصلو الحمدلله بالسلامه. وربنا يسعد أوقاتهم.
كلهم آمين.
وبعد حوالى ساعتين.
آدm مراد: رجع البيت. بعد ماراح المخزن. ومسك عامر والجارسون ضـ.ـر.ب وهلكهم العلقه التمام. بعد الاعتراف بكل حاجه. وجواه إعصار ومخـ.ـنـ.ـوق جدا لكن ساكت بأمر من جدو.
وسلم ع كل الموجودين. وقعد جمب فريحه. ومحاوط تالين.
فريحه: هتتغدي ياحبيبى.

آدm مراد: بهدوء. لأ شويه كدا. وبص ل جدو. بابا.
آدm: نعم يا حبيب جدك.
آدm مراد: بما إن الدكتور محمد هيسافر مع عمتو ورايحين دهب. واخواتي ف شهر العسل. وانا عندى اسبوع اجازه. ايه رايك. لو كلنا وعمتو رينو. نطلع كام يوم ع بيت المزرعه.
تالين: سقفت ببرأه. الله ياريت. سهيل وحشنى اوى يا أبيه.
آدm مراد: ابتسم وباس خدها. طلبات توتا تحت امر عيون أبيه.
آدm: ابتسم. وماله فكره حلوه. ايه رايك ياروحي.

مريم: بفرحه. وماله. مدام حفيدى عايز كدا. وكمان الجو هناك يرد الروح.
مراد: ايه رايك يافريحتى؟
فريحه: ياريت ياحبيبى. انا مخـ.ـنـ.ـوقه وميرو مش جمبى.
مراد: ابتسم. وقال خلاص نجهز للمزرعه من بكره إن شاء الله.
آدm مراد: بص ل جدو ف نظره. معناها آرين؟
آدm: فهم و ابتسم وهز راسه ليه. متقلقش هتيجى.
مريم: بزعل بس زين وريتال؟

آدm: ربت ع أيدها ياروحي زين وريتال مسافرين بعد بكره سنغافوره مع زياد. ف شغل مهم. يعنى هيتفسحو برضو.
مريم: هزت راسها. ربنا يوفقهم يارب ويحفظهم ف كل خطوه.

ف بـ.ـاريس.
كريم وليليان. صحيو من النوم. وقامو بنشاط وفرحه. ولبسو. وخارجين يتعشو بره. وليليان مبسوطه جدا. بحب كريم ليها.
ف تركيا.
آريان وتمارا. بيتعشو ع البحر. ومبسوطين وآريان مش مصدق إن تيما اخيرا بين ايديه.
بعد شويه. ف اسكندريه.
ف جناح كامل مخصص للعرسان. ال هما تيم
وميرو.
تيم: اتصل وطلب عشا يطلع ع الجناح. وقفل. وقام يشوف مريم فين.

ميرو: لابسه فستان ازرق ف ابيض وحجاب. وواقفه ف التراس والهوا شـ.ـديد لانهم ع البحر. وبتتأمل البحر وسرحانه.
تيم: قرب منها ووقف وراها. وقال. مش كنتى وافقتى نتعشي تحت قدام البحر.
ميرو: انتبهت. ومابصتش ليه. وقالت. لو عايز تنزل انت. انا مش جاى ع بالى اعمل حاجه.

تيم: وقف جمبها وسند ع السور. وقال. انتى من وقت ما وصلتى الفندق مخرجتيش. حتى الغدا ما اكلتيش كويس. وانا عايز اخرج معاكى ايه رايك ننزل نتمشي ع البحر بعد العشا.
ميرو: بتنهيده. انا تعبانه انهردا. انت عارف ارهاق الفتره الل فاتت. وكمان امبـ.ـارح. وسفر انهردا. احم بكره إن شاء الله.
تيم: بص ل عينيها. وقال ت عـ.ـر.في انا بحب لون عيونك اوى. ومن زمان جدا.
ميرو: قلبها دق بقوه. واتـ.ـو.ترت...

تيم: ابتسم. وشك احمر جدا ليه كدا. انا لسه ماقولتش حاجه عشان تتكسفى. يا، خطيبتى العزيزه.
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وبصت ف الساعه. وقالت بتلعثم. ا. الوقت أتأخر ا. انا هروح انام. وجت تتحرك.
تيم: شـ.ـدها من أيدها بسرعه عليه. وخبطت ف صدره.
ميرو: شهقت. وأيدها ع صدره وايدها التانيه ف ايد تيم بتملك. وقلبها هيطلع من مكانه. وبتنهج. وقالت بصوت مبحوح. تيم لو سمحت.

تيم: بيتأمل فيها. وتاه وقال ف اللاوعي. انتى جميله اوي ياميرو.
ميرو: رفعت عينيها ليه وتاهت ف لون عينيه. وبترسم تفاصيله عن قرب.
تيم: قلبه بيدق ورفع ايدو ع خدها. وهمس وحشتينى.
ميرو: من لمسته بتنهج. وقلبها بيدق بقوه. غمضت عينيها بتـ.ـو.تر. وخايفه تضعف. وافتكرت القلم. وقالت تيم ماينفعش كدا.
تيم: حاوطها من وسطها وقربها منه. وقال ايوه فعلا ماينفعش نكون اتنين عرسان وف فترة خطوبه.

ميرو: رفعت عينيها ليه بدmـ.ـو.ع. انا مش قادره اتخطى ضـ.ـر.بك ليا بالقلم ياتيم؟
تيم: للحظه افتكر لما ضـ.ـر.بها بقوه واغمى عليها. وغمض عينيه واخد نفس عميق. وبعد عنها. وقال اتعشي ونامي. وسابها ودخل جوه.
ميرو: عيطت بو.جـ.ـع. وضمت نفسها. وبصت للبحر.
فيلا العدوى.
آدm: ف المكتب. وفاتح اللاب توب.
الباب خبط.
آدm: أدخل.
آدm مراد: فتح الباب. حضرتك فاضي يابابا؟
آدm: وقف شاشة اللاب توب. وقال تعالى يا آدm.

آدm مراد: دخل. ووقف قدام المكتب. وبص لجدو ف نظره طويله.
آدm: رفع عينيه وقال اقعد يا آدm.
آدm مراد: مسح وشه بايديه. وقال باحترام. حضرتك روحت امبـ.ـارح المخزن مع رعد. وبعت الجارد ل رؤوف الجبالى؟
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. ايوه انا عملت كدا.
آدm مراد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. ليه يابابا؟ لييه؟
آدm: شاور ل آدm. اقعد.

آدm مراد: قعد. وقال ايه وجهة نظر حضرتك انك تبعتهم. ازاى حضرتك قدرت؟ دول كانوا، ومقدرش يكمل وقبض ع ايديه بغيره كبيره...
آدm: ومحصلش. الل كانو عايزيه محصلش يابني. وده من لطف ربنا علينا. أنه كملها مع حفيدتى بالستر. وانا مش هستنى لما انت تقــ,تــلهم وتضيع مستقبلك عشان كلاب زي دول
والجارد انا مش هسيبهم. لكن انا حبيت اطمن الجبالى.
آدm مراد: بص لجدو. وقال يعنى تقصد،؟

آدm: ابتسم بمكر. جدك عمره ما ساب تار وخصوصاً لما يوصل لحريمنا وبناتنا. اطمن انا عارف انا بعمل ايه كويس.
آدm مراد: طيب ممكن اكون معاك.
آدm: هز راسه لأ. انت ركز ف شغلك. وارسم مستقبلك. وسيب الجبالى ده عليا انا. انا هعرف اتعامل معاه.
آدm مراد: هز راسه تمام يابابا.
آدm: اتفضل بقى عشان عندي شغل مهم.
آدm مراد: قام وقف. وخارج.
آدm: من غير ما يبصله. آرين والعيله مسافرين معانا بكره بعد العصر تمام؟

آدm مراد: ابتسم بمكر. وهز راسه. وخرج.
آدm: ابتسم. وحرك شاشة اللاب توب وتابع شغله.

عند فهد.
فهد قاعد ورينو جمبه. وآركان قصادهم.
آرين: بتتنطط بفرحه. واااااو. واااو بجد. اخيرا هشوف ساهيل. و دارلي أرابيان. بجد مش مصدقه نفسي.
فهد: بيضحك. يابـ.ـنتى اعقلى وتعالى اقعدي جمبي هنا.
آرين: قعدت جنبه بمرح. واااو بابي انا بجد فرحانه اووووى. ونفسي اركب خيل.
فهد: غمض عينيه بنفاذ صبر. يابـ.ـنتى انا شكلى دلعتك ع الاخر. خيل ايه الل انتى عايز تركبيه بس اعقلى ها؟

آركان: ههههه اه عشان تقع ع بوزها. ست آرين هانم. وتقرفنا عاااااااااهات. ههههه.
فهد ورينو ضحكو.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وقالت مش هرد عليك عشان بابي حبيبي موجود.
رينو: ههههه اتنين أجن من بعض. خيل ايه يا آرين ياحبيبتى هو انتى صغيره ع الكلام ده؟ طلباتك غريبه جدا.
آرين: فيها ايه بس يامامي؟ وكملت بمرح بما إن تيم مش موجود معانا. انا هركب الحصان بتاعه. دارلي أرابيان وااااو حصان يجنن.

فهد: خبط كف ع كف. وقال لأ وكمان عايزه حصان دارلي ال محدش بيعرف يروضه غيرى انا وتيم. اعقلى يا آرين الله يهديكى. انا بشترى الصبر عشانك ماشي ياروحي.
آرين: بطفوليه عاااااااااا انتو لييه كداااا. فيها ايه لما اركب خيل. بابي بقى بليز وافق. انا عايزه أكون قويه زي حضرتك عاااااااا.
فهد: بص ل رينو. ورفع حاجبه. اقوم اضـ.ـر.بها.
رينو: هههههههه تصدق فكره. ههههه بتخيلك وانت بتجري ورا المـ.ـجـ.ـنو.نه دي ههههههه.

آركان: والله بجد البت دى عايزه علقه. تركبي خيل اه. انتى اخرك حماره.
رينو: كتمت الضحكه.
آرين: نزلت وشها ف الارض بزعل.
فهد: بتحذير. آركان وبعديييين؟
آركان: بهزار. يابابا انا بهزر معاها والله. دي اختى حبيبتى. بس يعنى لو تعقل شويه.
آرين: بغـــضــــب طفولى. خلاص مش عايزه حاجه. ميرسي جدا لحضرتك ياسي بابي.
فهد: ضحك وحاوطها من كتفها. يابت انتى عامله ليا ايه ها؟

مبقدرش ع زعلك. بس يا آريني ف حجات للبـ.ـنت تنفع تعملها وف حجات متنفعش. وبعدين حصان دارلي وساهيل مش هت عـ.ـر.في تتعمالى معاهم. ده مش هزار ياروحي.
وياريت ت عـ.ـر.في انى بخاف عليكي. مش كفايه انى هروح الشغل واسيبك ف المزرعه وانا قلقان عليكى.
آرين: بطفوليه. ليه بس يابابي. مامي هتكون موجوده وكملت بمرح. وغير كدا بابا آدm حبيبى وماما مريم. وعمتو فريحه القمر. وا، احم تالين. وسكتت.
فهد: بغيره كبيره مكبوته. وهز راسه وسكت.

رينو: مالك ياحبيبى؟
فهد: مفيش. يلا عشان عايز انام. الوقت أتأخر.
رينو: استغربت. لكن قالت حاضر. يلا.
فهد: بص ل آرين. ورجع شعرها. وابتسم وباس جبينها. وربت ع ايدها وقام. تصبحي ع خير ياحبيبتي.
آرين: وحضرتك بخير يا اجمل بابي ف الدنيا
فهد: تصبح ع خير يا آركان.
آركان: وحضرتك بخير يا بابا.
رينو: يلا كل واحد ع اوضته. وباستهم تصبحو ع خير. ودخلت مع فهد.
آركان: بص ل آرين وضحك عايزه تركبي خيل ههههههههه.

آرين: حدفته بالمخده. انت مالك انت؟
آركان: اااه بتضـ.ـر.بينى يا آرين؟ طيب مش هقولك فيلم مين الل جاي ف السهره.
آرين: طلعت لسانها ليه. مش عايزه اعرف. انا هدخل اقرا روايه جديده.
آركان: بتعجب؟ روايه وده من امتى ده؟
آرين: ابتسمت ببراه. ميرو قالتلى ع روايه اقراها. يلا سلام يارخم.
آركان: حدفها بالمخده. سلام يابـ.ـارده. خلصنا من الاسئله التافهه. دخلنا ف الروايات. لما اقوم اشوف حاجه تتاكل ايه الزهق ده.

الساعه 12 صباحا.
فيلا السيوفي.
چود: بتتاوب. ورايحه تنام. وفونها رن. واستغربت وقالت مين بيتصل دلوقتي؟ وشافت الفون. وفتحت عينيها بدهشه. وقالت بغـ.ـيظ. يابجاحتك يا اخي بتتصل دلوقتي؟ عيل متـ.ـخـ.ـلف. وردت بغـ.ـيظ. الو؟
مصطفى: بياكل مانجا. الو مسا مسا ع عيونك ياچودي.
چود: بغـ.ـيظ. انت عبـ.ـيـ.ـط يالا انت؟ انت خلاص مش واخد بالك من الوقت؟ انت بتتصل ليه دلوقتي؟ وبتتصل عليا ليه اصلا؟

مصطفى: نام ع ضهرو وحط رجل ع رجل. وقال ياروح مصطفى انا اتصل عليكى ف اى وقت. انتى الحته بتاعتى. وبعدين انا مش جايلي نوم. قولت اتصل عليكى تسلينى.
چود: نفخت بنفاذ صبر. حته بتاعتك ايه يبنى ادm انت؟ وايه اسيلك دى انت شايفنى قرده؟
مصطفى: بتحذير چوووود وبعدين. متظلميش القرده. ههههههه.
چود: ضحكت انت يبنى مـ.ـجـ.ـنو.ن؟ والله مـ.ـجـ.ـنو.ن. ويلا بقى زوق عجلك ومتتصلش تانى.

مصطفى: بتمثيل الحـ.ـز.ن. بقى كدا ياچود. يعنى انا بقيت وحيد من بعد كريم. وقولت اكيد چود هي الوحيده ال هتحس بالوحده ال انت فيها يامصطفى. وهتتصل عليك تتطمن وتقف جمبك. تقومي تعملى كدا؟
چود: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج وزعلت علشانه. لكن قالت. معلش الوقت أتأخر وعيب انك تكلمنى دلوقتي.
مصطفى: اتعدل بخـ.ـنـ.ـقه وقال چود انتى بتحبيني ولا لأ؟
چود: نفخت بحيره. تصبح ع خير يامصطفى.

مصطفى: كشر عينيه وقال مااااشي انتى ال جبتيه لنفسك. بس مترجعيش تعيطى. اشطا ياحته؟
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. انا حته. ياعديم الزوق. غور يلا من هنا. ومشوفش رقمك تانى عندي سلاااام.
مصطفى: بحبك. سلاااام وقفل.
چود: قفلت ونفخت بخـ.ـنـ.ـقه. وبعدها ضحكت من قبلها ع مصطفى وقالت يابن المجانين.

ف اسكندريه.
ميرو: كانت بتتوضى وخارجه من الحمام. وشافت رقم كاميليا بالصدفه. وحست بالغيره
واتخـ.ـنـ.ـقت وقلبها متغاظ جدا. صلت القيام وقرأت الورد. وعايزه تنام. وموجود سرير واحد ف الجناح. وكنبه وكراسي.
تيم: قاعد ع الكنبه. ومخـ.ـنـ.ـوق جدا من كلام مريم. وكمان لأن كاميليا كل شويه تتصل عليه. ولاحظ إن مريم اضايقت من اتصالها. وسابته ودخلت تصلى.
ميرو: بزعل. لو سمحت انا هنام فين؟
تيم: بخـ.ـنـ.ـقه. نامي ع السرير.

ميرو: بتـ.ـو.تر. وانت هتنام فين؟
تيم: وصلته رساله من آدm مراد بالفيديو اعتراف الجارسون وعامر. وابتسم بخبث.
وقال انا هنام ف اى مكان مش هتفرق. نامي انتى. وقام رايح ع التراس. تصبحي ع خير.
ميرو: سمعت صوت الرساله. وقالت جواها بغيره اه تلاقيها ست كامليا. اممم. ونفخت بغيره. وانت من أهله. واتحركت بنرفزه. ونامت ع السرير بالحجاب. ومخـ.ـنـ.ـوقه ومش عارفه تنام وهي لابسه الحجاب.

تيم: مراقب تصرفاتها. وضحك بصمت. وحط السماعه ف ودنه وشغل الفيديو. وبيسمع ويتفرج.

عامر: بينهج. وقال انا شغال ف شركة عبدالبـ.ـاري بيه انا وعمي. وكنا واخدين منه سلفه كبيره. عمى كان هيعمل عمليه لابنه. وانا كنت عايز اسدد ديون ع اخويا الكبير. ومضينا ع وصولات امانه. وف يوم عرفنا إن عبدالبـ.ـاري بيه تعب واتحجز ف المستشفى. وروحنا نطمن عليه انا وعمي وكانت بـ.ـنته كامليا واقفه جمبه. وعمى اترجاه أنه يسلم لينا وصولات الامانه. واحنا هنسدد ع فترات. لكن موافقش. وقال ده حق اثبات ومينفعش وده اتفاق من الاول ولو مدفعتوش انا هرفع الوصولات للنيابه. وخرجنا محتارين وخايفين. الدكتوره كامليا. خرجت ورانا وقالت أنا هسلمكو وصولات الامانه ومش هتاخد فلوس بس بشرط واحد. والل هو ف واحده معايه ف الكليه اسمها مريم العدوي وعايزه تخـ.ـطـ.ـف خطيبي مني وبتلعب عليه دور الاخلاق. وقالت كمان أن خطيب الدكتوره كامليا بدء يعجب بالدكتوره مريم. وهي هتلعب لعبه.

صغيره. هتثبت للدكتور تيم إن الدكتوره مريم يعنى اخلاقها، احم وقالت هشوف خطه واعرفكم. وبعدها اتصلت عليا ف يوم. وجاتلى البيت ال الدكتور كان فيه وحرقه بعد كده. وشافت أنه قديم ومفيهوش كاميرات مراقبه وامان. وقالت بكره مريم هتكون ف الفندق. واتفقت مع الجارسون انها اول مـ.ـا.تروح الحمام أنه يخدرها ويطلعها لينا من الباب الخلفي. لكن محصلش ولما الدكتوره خرجت بره بعتت لينا رساله انها بره الفندق. مع صوره ليها. واتفجأنا بالشبه الل بينهم. والدكتوره مريم راحت قعدت ف الاستراحه وانا ف العربيه. وعمى مثل أنه تعبان خالص وقعد جنبها وجابتله عصاير وحجات تانيه. وانا كنت واقف وراها ورشيت مـ.ـخـ.ـد.ر ف وشها واغمي عليها. والناس سالتنا وعمى قال دى بـ.ـنتى. وأخوها. واخدناها ف العربيه. والجارسون جه واخد الفون وسلمه للدكتور. وباتفاق مع الدكتوره كامليا. هي بعتت ليا الرسايل. وانا بعتها ع رقم الدكتوره مريم. عشان الدكتور تيم يشوف الرسايل. بس الدكتوره كامليا نبهت علينا وهددتنا إن محدش يقرب من الدكتوره مريم لانها حته تقيله ف البلد. بعتت لينا رساله إن ابوها مخابرات عامه وجدها الامبراطور آدm العدوي. وجدها اللواء طارق السيوفي وأخوها مخابرات عامه. واحنا لو كنا نعرف كدا مكناش عملنا حاجه زي دي. بس احنا والله معرفنا هي مين غير وهي متخدره معانا ف الشقه. وبعدها حطيت اللون ع السرير. والدكتوره كامليا اتصلت عليا. وقالت أنا ف المطار ونص ساعه والدكتور هيكون عندك. واول ما يطلع انت اهرب بسرعه. وبعد مـ.ـا.تهرب ابعت آخر رساله ع رقم الدكتوره مريم. وده الل حصل. وبعدها هـ.ـر.بت. ولحد دلوقتي لا أخدنا الوصل ولا عارفين ننام من الخــــوف لانها مسافره. الدكتوره كامليا منها لله ضحكت علينا انا وعمي.

تيم: بيسمع الفيديو. والدm غلى ف عروقه وقبض ع ايديه بغـــضــــب واضح. وضـ.ـر.ب ايدو ف سور التراس بقوه واتجـ.ـر.ح. وقال اقسم بالله العظيم ياكامليا. لا اخليكى تعيشي ف صراع طويل مع نفسك. واخليكى تتمنى كل يوم إنك مقابلتيش تيم عزيز ف طريق حتى لو بالصدفه.
تاني يوم.
ميرو: بتعب هو ايه الل حصل. انا مش فاكره حاجه. وايه الل جابنى هنا؟
ف اسكندريه.
ميرو: غيرانه جدا. وكمان مش عارفه تنام ف وجود تيم. وبتتقلب يمين وشمال. وقامت بزهق. قعدت ع طرف السرير. وبتستغفر.
تيم: داخل مخـ.ـنـ.ـوق. وحدف الفون ع الكرسي. وقعد الكنبه. يفكر ف عقـ.ـا.ب لكامليا.
ميرو: شافت تيم واضح عليه أنه مضايق. وشافت جـ.ـر.ح ايدو. وفتحت عينيها بدهشه. وقامت بدافع الحب. وجريت عليه. تيم ايدك بتنزف؟ انت انجـ.ـر.حت ازاى؟
تيم: بعدm اهتمام لجـ.ـر.ح ايدو. مفيش حاجه متشغليش دmاغك.

ميرو: راحت بسرعه الحمام. وجابت علبة الإسعافات. وقعدت جنبه بقلق واضح. ومحستش بقرب المسافه بينهم. وفتحت العلبه. وقالت بتـ.ـو.تر. كدا غلط ع جـ.ـر.ح ايدك. وخصوصاً انها مجروحه قبل كده. ومدت أيدها ليه.
تيم: قلبه دق من قربها منه. واخد نفس عميق واتنهد. وحط ايدو ف أيدها. وعيونه عليها.
ميرو: جابت القطن. وبدأت تعقم الجـ.ـر.ح. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وزعلانه عشانه.
تيم: شاف دmـ.ـو.عها. ورفع دقنها بايدو التانيه. وقال خايفه عليا؟

ميرو: بحنين ودmـ.ـو.ع هزت راسها ايوه.
تيم: ابتسم. وقرب منها وباس جبينها بحب كبير. وف لحظة ضعف نزل ع خدها وهمس ف اللاوعي بحبك.
ميرو: جـ.ـسمها اتشـ.ـد وقلبها هيطلع من مكانه. وقامت بسرعه.
علبة الإسعافات وقعت ع الأرض. وجـ.ـسمها رجف. وجريت ع الحمام. وقفلت ع نفسها وسندت ع الباب وبتنهح بحرج كبير.
تيم: ضحك بصمت. وهز راسه ونفخ بحيره. وعقم جـ.ـر.ح ايدو. وهي لسه مخرجتش.
وقام اخد الغطا. ونام ع الكنبه عشان مايحرجهاش.

وغمض عينيه وهو بيضحك. وقلبه بيدق ومشتاق ليها.
بعد شويه.
ميرو. جمعت شتات نفسها. وحست إن جـ.ـسمها بيالمها. وخرجت من الحمام. ومثلت الجديه.
لكن شافت إن تيم نايم. وقربت منه بشويش. وشافته نام. ونفخت بـ.ـاريحيه. وراحت ع السرير وحست بدوار وكحت بسيط. وحاولت تنام بالحجاب. ومخـ.ـنـ.ـوقه. واستغفرت كتير لحد ما نامت بعمق.

ووقت آذان الفجر.
تيم: صحي. وحس إن ايدو بتألــمه. وقام عشان يصلى.
وشاف ميرو نايمه. وقرب ووقف قدامها. وشاف قد ايه انها فعلا ملاك. وقعد ع طرف السرير جمبها بشويش. وقعد يتأملها. وخلاص هيضعف ويقرب منها.
ميرو: حركت راسها.
تيم: انتبه وقام بسرعه. وضحك ع نفسه وقال ايه شغل المراهقين ده؟
وقال حـ.ـر.ام عليكى ياميرو سنه كتير جدا. بس مش ع تيم عزيز.

كلها فتره صغيره جدا وتكوني مراتى قولا وفعلا صدقينى. وده وعد منى ليكى. وسابها ودخل الحمام. واتوضي. وخرج. وصحاها عشان تصلى. وهو بدء يصلى.
ميرو: صحيت من النوم. وقامت بحرج كبير وحست انها دايخه وتعبانه وجـ.ـسمها بيألــمها.
ودخلت الحمام واتوضت. وخرجت ولبست الاسدال. وبدأت تصلى.
تيم: بعد الصلاه. نام ع الكنبه من غير ما يتكلم.
ميرو: حست انها مش عارفه تنام واتخـ.ـنـ.ـقت. وحاسه إن جـ.ـسمها دافي.

وقامت فتحت التراس وكان الهوا ف الوقت ده جميل ومنعش. وقعدت ع كنبه كبيره. وقالت الأذكار. وقعدت وقت طويل ف التراس.

الصبح الساعه 8 صباحا. فيلا العدوي.
آدm مراد: بيتمرن ف الصاله الرياضيه الخاصه. ومخـ.ـنـ.ـوق جدا من اعتراف عامر والجارسون. وبيتمرن بالبوكس كأنه بينتقم منهم.
ووشه وشعرو كله ميا. وبيضـ.ـر.ب بغـــضــــب شـ.ـديد. ومتغاظ جدا من الجارد ال جدو طلعهم قبل ما يقــ,تــلهم مكانهم. واقسم انه هيرجع حق أخته مهما حصل.
فيلا الصاوي. الساعه 9
كلهم. ع السفره بيفطرو.
ملك: انتى هتتاخرى انهرده ف الشركه ياساره؟

ساره: لأ ياماما هاجى ف ميعادي إن شاء الله. خير كنتى عايزه حاجه اجيبهالك؟
ملك: لا ياحبيبتي. بس نسيت اقولك إن زياد وماليكه. معزومين عندنا انهردا ع الغدا. انتى عارفه زياد مسافر بكره ف شغل وهيقعد اسبوع ويمكن اكتر ربنا معاه يارب.
جاسر: رفع عينيه ع آسر. وابتسم.
ساره: ابتسمت. والله بجد. طيب حلو اوى. خلاص هحاول اجي بدرى ان شاء الله.

جاسر: بمكر. برحتك ياساره يابـ.ـنتى. كدا كدا ماليكه وحياة هيقعدو معانا كام يوم. اجازه بقى. ولا ايه ياملك ياحبيبتى.
آسر: ابتسم بحماس. وقام بسرعه وقال أنا يدوب اروح ع الشركه عشان اجي بدرى.
جاسر: ضحك بصمت. وقال وانا ف انتظارك ياحفيدى العزيز. وغمز ل آسر.
آسر: فهم إن جدو كاشفه وهرش ف قفاه بحرج. احم. طيب سلام انا بقى. يلا يا امى. وسلم ع ملك. وباس ع أيدها.
وراح يسلم ع جاسر.
جاسر: همس ف ودنه. اطلبهالك من دلوقتي؟

آسر: قلبه دق. وهمس ياريت بس هي لسه صغيره. وانا كمان. بس لو ينفع تحجزها اكون شاكر افضالك. ههههه.
جاسر: ربت ع كتفه وضحك. متقلقش سيب الموضوع ده كله عليا.
آسر: بتفائل. باس ع أيدو. حبيبى يا اجمل جدو ف الدنيا كلها. ربنا مايحرمنيش منك.
مالك: بيراقبهم. اله جرا ايه؟ طيب مـ.ـا.تفهمونا ايه النظام؟
جاسر: مالكش دعوه انت. ده سر بينى وبين حفيدى.
مالك: سر؟ لأ ما انا لازم اعرف. ده حتى عيب ع مستشار زيي.

آسر: اتـ.ـو.تر. احم بعد اذنكم. وسلم ع ابوه. وقال يلا يا امي اتأخرنا.
ساره: قامت بابتسامه. حاضر ياحبيبى. يلا بينا. وسلمت ع الكل. ومالك. وخرجت.
مالك: ف ايه ياحج؟
جاسر: ههههه انا قولت مالكش دعوه بقى. اخلع يلا ع شغلك.
مالك: هي بقت كدا؟ ماشي. بس الموضوع فيه انثي ولا انا غلطان؟
جاسر: ابتسم بحب. قولتلك اخلع بقى. ومسيرك تعرف.
مالك: تمام ياحج زى ما تحب. وباس ع راسه وايدو. وسلم ع امه وكارما. وخرج.

ف نفس الوقت. ف اسكندريه.
تيم: بدء يفوق. واتعدل ومسح وشه بايديه وبيتاوب. واتالم من ايدو.
وبص ع السرير وملقاش ميرو. وقام بخــــوف. وخبط ع الحمام. مره واتنين ومحدش رد. واتـ.ـو.تر. مريم؟ مرييم انتى جوه؟ ومحدش رد.
تيم مسح ع شعرو بخــــوف كبير. وبص حواليه وقال معقول تكون نزلت؟
وشاف باب التراس مفتوح من ورا السِتاره. وبتتحرك بسرعه من شـ.ـدة الهوا. وقال معقول ف التراس ع الصبح كدا؟ واتحرك بسرعه. وخرج وفتح عينيه بدهشه.

ميرو: نايمه ع الكنبه ف وضع الجنين وبتترجف من الساقعه.
تيم: جري عليها بسرعه. ونزل ع ركبه قدامها. وبيصحيها. مريم. مريم.
ميرو: بتترجف...
تيم: رفع راسها. ووشها كان احمر وخاف عليها. وحط ايدو ع خدها. واتصـ.ـد.م. لأن جـ.ـسمها سخن جدا. واتعدل بسرعه. وشالها. ودخل بيها. ونزلها ع السرير بخــــوف.
ميرو: بتترجف جدا وبتمتم وبتهلوس بكلام مش مفهوم. وماسكه ف تيشرت تيم بايدها.

تيم: قعد جمبها وقلبه بيدق بخــــوف كبير. ومسح وشها. ومستحملش درجة حرارته. وفك أيدها من تيشرته. وشـ.ـد عليها الغطا.
وقام بسرعه كبيره وقفل الشبابيك والتراس. وجابلها كمادات. ومهتمش بجـ.ـر.ح ايدو. وبدء يعمل كمادات ليها. وحاول يفوقها. مريم؟ مريم سمعانى؟
وبلع ريقه بخــــوف. ووشها احمر جدا. ومحتار. ورفع ضهرها بحنان عليه. وبدء يفك ليها الحجاب.

ميرو: بتهلوس. تي، تيم. ضـ.ـر.بتنى. ا. انا معملتش حاجه. ااه ا انا بريئه. ا. انا اتظلمت. تيم. ا. انا مش اختك. إ. ا انا بحب...
تيم: سمع كل كلمه. وقلبه و.جـ.ـعه عليها. وفك ليها الحجاب. وشعرها انسدل ع كتفها وضهرها وغطا ايديه.
وتيم انبهر بجماله. لكن الل شاغل تفكيره حاليا ميرو وبس. ورجعها مكانها. وجاب شعرها ع جمب. وبدء يعملها كمادات.
ميرو: بتهلوس. وبتكح.

تيم: راح بسرعه جاب علاج من الدرج. وعدلها. وقعد خلفها بخــــوف كبير. وجاب مسكن. ومضاد حيوي. وعطالها العلاج. ورجع راسها ع صدره. وكمل ليها الكمادات وهي ف حـ.ـضـ.ـنه.
بعد شويه. الحراره. بدأت تقل. وتيم. نيم ميرو. واتصل ع الروم سيرفز وطلب ليها اكل معين.
ميرو: نايمه. وبتنهج بسيط من السخونيه.
تيم: قعد جمبها ومسك أيدها بين ايديه. وباسها وحطها تحت دقنه بقلق واضح. وعيونه عليها. وقال. مريم سمعانى ياحبيبتى؟

ميرو: بتأن بتعب. امم.
تيم: اتنهد بزعل حقيقي.
الباب خبط. وكان الفطار.
تيم: قام. وفتح واخد الفطار. وقفل الباب. ودخل. وحط الأكل. جمبه. وعدلها من ضهرها وقعد خلفها. وسندها. وبدء ياكلها.
ميرو: فتحت عينيها بتعب شـ.ـديد. وهمست تيم.
تيم: قلبه دق بإحساس مختلف. وقال قلب تيم يامريم. كدا تخــــوفينى بجد عليكى.
ميرو: بتعب شـ.ـديد. عايزه انام.
تيم: طيب ياروحي. كلى دي ونامي.
ميرو: بتعب هزت راسها لأ عايزه انام.

تيم: استسلم. حاضر وحط الاكل ع الترول. وعدل ميرو ع السرير. وسابها تنام وشـ.ـد عليها الغطا. وحزين جدا عليها. وهينزل يجبلها علاج مفعوله اقوى من الصيدليه.

بعد فتره كبيره. ف تركيا.
تمارا: نايمه ف حـ.ـضـ.ـن آريان.
آريان: بدء يفوق. وفتح عينيه. وشاف الوقت وكانت الساعه 5 وبص ع تمارا. وابتسم. ورجع خصله ورا ودنها وهمس بحب. تيما حبيبتى؟
تمارا: ...
آريان: قرب منها يفوقها بطريقته.
تمارا: فتحت عينيها وضحكت بسعاده.
آريان: ايه بقى كل ده نوم؟
تمارا: اعمل ايه طيب احنا صاحيين من الفجر. وجيت ع الضهر فصلت.

آريان: طيب يلا بقى قومي خدى شاور حلو كدا. والبسي عشان هنغدى انا وانتى ف وسط البحر.
تمارا: حـ.ـضـ.ـنته بفرحه. حبييييببى انت والله.
آريان: ههههه قلبى انتى ياتيما. وباس جبينها وقال ربنا يقدرنى واسعدك ديما واخليكى مبسوطه ع طول.
تمارا: حطت راسها ع صدره. سعادتى ف وجودك جمبي وبس يا آريان. ربنا يديمك ليا.
آريان: رفع دقنها وباسها برقه. وقال بحبك.
تمارا: بحرج كبير. احم وانا كمان بحبك.

آريان: قرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.

ف بـ.ـاريس عند كريم وليليان.
كريم: واخد ليليان. وبيتفسحو. وبيتمشو ف شوارع بـ.ـاريس. ومبسوطين جدااا.
ليليان: بدلع. كيمو انا عايزه ايس كريم.
كريم: ايس وكريم كمان؟ طيب ما انا معاكى اهو ياروحي.
ليليان: ههههههه. كريم انت ف قلبى. أما الكريم التانى دى ف معدتى. ههههه.
كريم: امممم اقنعتينى. تعالى وشـ.ـدها من ايدها وجريو ف الشارع. وجاب ليها الآيس كريم. وماشيين ياكلو ف الشارع.

ليليان: بتاكل بنهم. امممم طعمه لذيذ جدا. وقالت ياخبر بص هناك ياكيمو.
كريم: بص الناحيه التانيه.
ليليان: بمرح قربت الآيس كريم ع أنفه. وضحكت ع شكله.
كريم: كشر عينيه وقال هو انتى ومصطفى حد مسلطكو عليا صح؟ وجري وراها.
ليليان: بتجري وبتضحك. وخايفه كريم يحصلها.
كريم: جري بسرعه. وشالها من الخلف ولف بيها كتير. وليليان بتضحك بفرحه كبيره جدا. والايس كريم وقع منها. وضحكت.
كريم: نزلها ولفها ليه.

ليليان: بتضحك. وبتنهج.
كريم: ضحك وشالها ولف بيها كتير جدا. وقال بصوت عالى بحبببببببك.
ليليان: بحماس اكبر ودقات قلب أعلا. بحباااااااك.

ف بيت المزرعه.
منصور: البواب. شاف العربيات. جري فتح البوابه الكبيره. ورفع ايدو بتحيه ليهم. يالف نهار ابيض يألف مرحب.
العربيات داخله ورا بعض.
عربية آدm. وعربية مراد. وعربية فهد. وعربية آدm مراد ومعاه تالين. ودخلو المزرعه. ونزلو. والشغالين طلعو استقبلوهم. وشالو الشنط.
منصور: جري عليهم بفرحه. حمدالله ع السلامه يابهوات. والله المزرعه نورت. بيك ياسي آدm بيه. الف حمدالله ع السلامه.
كلهم الله يسلمك.

آدm: قــلـــع النضاره. الله يسلمك يا منصور. انت عامل ايه؟
منصور: بسعاده. هو سيادتك حرمنا من حاجه؟ نحمد الله ياباشا. ربنا يخليك لينا.
مراد: ايه يا منصور. كل حاجه جاهزه؟
منصور: بتأكيد. طبعا ياسي مراد باشا. اتفضلو. اتفضلو. ف الجنينه. انا ظبط كل حاجه عشان الهوانم يقعدو براحتهم. والمطرح يرد الروح. وساعة زمن والغدا يكون جاهز.

آدm مراد: لابس بنطلون اسود وتيشرت اسود. وعيونه ع آرين وعايز يتكلم معاها. لكن فهد موجود. ورفع النضاره ع شعرو. وسابهم وراح الاسطبل.
آرين: مسكت ايد فهد. بابي عايزه اروح الاسطبل. بليز.
تالين: انا رايحه اشوف ساهيل وريان. ممكن تيجي معايا. ده بعد اذنك ياخالو؟
فهد: نفخ بحيره.
رينو: بهمس فهد ارجوك احنا جايين هنا نفك عن نفسنا شويه.
مش لازم كل حاجه لأ. سيب آرين مع تالين.

فهد: من بين أسنانه بغيره. آدm راح الاسطبل يا لارين؟
رينو: حبيبى ليه بتفكر بالطريقه دي؟ احنا خلصنا من تيم هتقول آدm...
آدm كان قدامك اول امبـ.ـارح. وعرض عليك يوصلك ف الفرح. ومهتمش. ب آرين خالص.
فهد: بصلها. انتى مفكره إن الواد ده سهل؟ وحياتك مش بعيد يكون هو الل ورا حكاية العصير ده.
تالين: ها ياخالو فهد. موافق نروح انا وآرين؟ ارجوك انا بحب آرين تكون معايا.

آدm العدوي: بتفهم. خدى آرين لكن متدخلوش الاستطبل ياتالين عشان خطر عليكم. وخليكو ف الجنينه افضل.
فهد: اتنهد بأريحيه. سمعتو جدك قال ايه يا آرين؟ متدخليش الاسطبل.
آرين: بتذمر اوكي اوكي. تعالى ياتوتا نتمشي ف الجنينه مش لازم الاسطبل. اوووف. يلا.
رينو: حـ.ـر.ام عليك هتعقد البـ.ـنت.
فهد: صك ع أسنانه. والله هعقدها؟ دي اكتر واحده متدلعه.
رينو: ياستار انت هتضـ.ـر.بنى ولا ايه هههه.

فهد: نفخ بنفاذ صبر. ت عـ.ـر.في انا نفسي اضـ.ـر.ب حد. بجد يعنى، مكـ.ـسرتش حد من زمان.
رينو: هههههههههه. يانهارى عليك يافهد انت مش هتتغير.
فهد: بص ف عينيها. وقال عمر غيرتي عليكى ما تقل ابدا. انتى عشق الفهد يارينو. و آرين حته منك. يعنى هي روحك وروحي. وانتى نبضي. انتي نبض فهد يارينو.
رينو: مسكت ايد فهد وباست عليها بحب كبير. وهمست ف ودنه. وانت عمري كله. وحشتنى اوى اوى يافهد.
آدm العدوي: همس ل مريم. ايه ياروحي مبسوطه؟

مريم: نزلت النقاب. واخدت نفس عميق. وقالت تعرف الجو والهوا هنا ليه طعم تانى. والمنظر الطبيعي ده يرد الروح. راحه نفسيه بجد.
آدm: ابتسم. عندك حق. انا حسيت براحه نفسيه اول ما قعدت جمبك. ما انتى الطبيعه الجميله بحد ذاتها.
مريم: همست بصوت وا.طـ.ـي. تسلم لقلبى يا امبراطور روحي وكيانى.
آدm: بمكر. ناويه ع ايه يا اميرتي؟
مريم: شهقت بحرج. الله يهديك يا آدm.
آدm: هههههههه آمين يقلب آدm.

مراد: بيتمشي مع فريحه. وقال بت يافريحه.
فريحه: نعم ياقلب فريحه.
مراد: اسمها نعم يامرادي يابـ.ـنت المستخبى انتى.
فريحه: هههههههه نعم يا اجمل مرادى ف الدنيا.
مراد: لأ حيث كدا بقى. تعالى نشوف اوضتنا فوق جاهزه. ونشوف حوار السكر.
فريحه: بحرج. مراد احنا لسه واصلين والغدا ع وصول.
مراد: اتحرك. وشـ.ـدها من ايدها. وقال غدا ايه ياعم؟ وبعدين دول معاهم ساعتين واكتر. وغمز ولا انتى مش عايزه سكر؟

فريحه: بصت حواليها بحرج. يامراد ياحبيبى استهدى بالله.
مراد: شـ.ـدها من أيدها. يلا يابـ.ـنت كوم الشكاير. تعالى انت وحشنى ياعم. وانت عمال تحلو كدا. قمر يخربيت ابوكي.
فريحه: شهقت بدهشه. وبعدها ههههههههههه.
آدm مراد: دخل الإسطبل. ونده ساهيل؟
الحصان. سمع صوت آدm. وعمل صوت صهيل وخبط برجليه.
آدm مراد: ابتسم. وفتح باب الاسطبل. وقرب من ساهيل.
ساهيل: لف حوالين آدm. كأنه مشتاقله وبيسلم عليه.

آدm مراد: مسد ع ضهرو. وراسه. وابتسم. وحشتنى يصحبى.
ساهيل: عمل صهيل بصوت عالى.
آدm مراد: ضحك. وحط السرج ع ضهر الحصان. وقاله جاهز. وركب الحصان. وقاله يلا ورينى اقصى سرعه عندك.
ساهيل: رفع رجليه لفوق بصهيل عالى. وخرج من الاسطبل وجري بسرعه كبيره جدا كأنه اخيرا خرج للحريه.
مراد: طالع ع السلم مع فريحته. وسمعو صوت الحصان. وبصه عليه. وشافو آدm. وابتسمو بفخر كبير.
وفريحه: دعت إن ربنا يحفظه.

فهد: سرحان ف عشق رينو. وسمع صوت الحصان. وحاوط رينو من كتفها. وبصو ع آدm.
مريم: بصت ع آدm وخافت. وقالت حفيدك يا آدm الحصان بيجري بيه بسرعه كبيره جدا. انا خايفه عليه.
آدm: متقلقيش ياروحي. آدm حفيدى عارف هو بيعمل ايه. انتى بس ادعيله.
مريم: عينيها عليه. وقالت استودعتك عند الله يا آدm يابن قلبى يارب.
آركان: اخد اكل. وراح يطمن ع الكلاب بتاعته. ريكس وهاسكي.

تالين: ماشيه ف الجنينه. مالك يا آرين شكلك مش مبسوطه؟
آرين: من جواها مضايقه. هي بقت عايزه آدm وبس. وقالت لأ انا مبسوطه عادي جدا.
تالين: هزت كتفها. مش عارفه حاسه غير كدا.
آرين: نفخت بنفاذ صبر. مش عارفه بقى. بقولك ايه تعالى نشوف ريكس وهاسكي.
تالين: بخــــوف. لأ لأ. انا بخاف اوى. كفايه ماكس الله يكرمك.
آرين: بتذمر يووووه. انا عايزه اشوف الحصان وكمان الكلاب. اومال احنا جايين هنا ليه؟

تالين: ابتسمت بحب وقالت. بصي الشجر الاخضر يرد الروح. بصي للسما وشوفي الطيور مع شكل الميا والزرع حاجه حلوه اوى كمية راحه نفسيه كبيره.
آرين: انا عارفه كل ده. وكمان كان نفسي اوى اركب خيل ف وسط المزرعه. كنت هبقى مبسوطه اوى.
تالين: اقولك ع حاجه؟
آرين: ايه؟
تالين: أبيه آدm وعدني انى اركب خيل.
آرين: شهقت بصوت عالى بجد؟ يعنى آدm موافق انك تركبي خيل؟
تالين: بضحكه رقيقه. ايوه. لكن الخيل ده. بصي هناك.

آرين: لفت وشها. وشافت مجموعة خيل صغيره مش كبيره. وقالت بنفاذ صبر. هو ده خيل؟ ده لسه صغير يا تالين.
تالين: لأ طبعا. لل ف سنى مناسب جدا. انتى عايزه اركب حصان زى دارلي او ساهيل وريان؟ دول كانو وقعونا. اهدى يا آرين. رحم الله امرئ عرف قدر نفسه.
آرين: بزعل طفولى. خلاص مش عايزه حاجه. تعالى بقي نتمشي شويه.
تالين: احنا كدا بعدنا عن العيله اوى.

آرين: بغـ.ـيظ. بصي بقى عشان مش كل حاجه لأ. واحنا بـ.ـنتفرج ع الزرع مافيهاش حاجه بقى.
تالين: اوكي اوكي متزعليش. بس. احم وكملت بحرج. ممكن اروح التواليت وارجع تاني؟
آرين: اوكي روحي وانا هستناكي هنا.
تالين: اوكي. باي.

آرين: بتتمشي وبتكلم نفسها. و شافت فراشه جميله اوى وفيها الوان كتير. وقربت بشويش. ومسكتها. ورغم خــــوفها لكن ابتسمت وقالت بانبهار. واو. ماشاء الله.
انتى شكلك جميل اوى. سبحان الله الوانك تجنن كأنك لوحه جميله جدا كلها الوان ومنوره اوى. بصي انتى من دلوقتي صحبتى اوكي. وهسميكى؟ وفكرت بحيره. اسميكى ايه؟ اسميكى ايه؟
صوت من وراها. (ضي). سميها ضي.
آرين: اتخضت. ولفت. لكن قلبها دق بقوه. وضحكت بفرح وهمست آدm؟

آدm مراد: نزل من ع الحصان. ومسك اللجام. وقرب منها. وقال جميله الوان الفراشه.
آرين: قلبها بيدق. وقالت بتـ.ـو.تر. ا. ايوه. احم ايوه شكلها جميل اوى وعجبتنى.
آدm مراد: بص ف عينيها وقال. بتشبهك كتير. وعشان كدا انا سمـ.ـيـ.ـتها ضي.
آرين: بتوهان. ازاى. ومين ضي دي؟
آدm مراد: قرب من ودنها وهمس. انتي (ضي آدm).
آرين: جـ.ـسمها رجف. وبلعت ريقها بصعوبه. وقلبها بيدق بسرعه. وسابت الفراشه ومسكت فستانها بايديها بقوه.

آدm مراد: اتعدل وبيرسم ملامحها وابتسم من تـ.ـو.ترها.
وقال انتى واقفه لوحدك ف وسط الجنينه ليه؟
آرين: بتلم شتات نفسها. وقالت بلخبطه.
ا. الحصان. إء. قصدى تالين. والخيل. وغمضت عينيها وفتحت بتلعثم. قصدى،؟ اه اسكت يا آدm اصل انا زعلانه خالص جدا اه والله.
آدm مراد: عيونه ع حركات شـ ـــفــايـــ ـفها. وغمض عينيه ونفخ بنفاذ صبر. وبص بعيد. ليه زعلانه؟ ومين الل زعل ضي آدm؟
آرين: ابتسمت بحب وفرحه كبيره من لقبها الجديد.

وبعدها كشرت بطفوليه وقالت بابي مش راضي انى اركب خيل.
تعرف يا آدm بجد بجد نفسي اركب خيل اووووى بجد. بس مش الصغير ده. تؤ انا عايزه ساهيل. بس بابي بقى رفض.
آدm مراد: رفع حاجبه. وقال نعم تركبي خيل؟ وكمان ساهيل؟
آرين: خبطت برجليها ع الأرض مكانها وعيطت بطفوليه. عاااااااا. والله بجد حـ.ـر.ام كدا. يعنى كل حاجه تقوله لأ. عاااااااا انتو مش بتحبوني. عاااااااا.
آدm مراد: ابتسم. بس يا آرين.

آرين: عاااااااااا لاااااااء انا ليه كل حاجه بحبها بتقوله لأ.
آدm مراد: ضحك بصمت ع شكلها وبراتها الل بيعشقه. وقال خلاص أنا موافق.
آرين: عاااااااا باااابي مااااامي.
آدm مراد: هههههههههههه.
آرين: سكتت مره واحده وفتحت عينيها ببلاها وقالت آدm انت قولت ايه؟
آدm مراد: قلبه دق بحب وقال. قولت موافق ياضي آدm مراد.
آرين: اتكسفت ونزلت وشها ف الارض بحرج كبير.

آدm مراد: قرب منها الحصان. وقال ارفعى ايدك ع راس ساهيل بشويش.
آرين: قلبها دق بخــــوف. وقالت بس انا خايفه.
آدm مراد: بثقه. طول ما انتى معايه. مش عايز اسمع كلمة خايفه. تمام يا آري؟
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وجواها خايفه. ورفعت أيدها برجفه. ونزلتها تانى بسرعه.
آدm مراد: قرب منها الحصان وقال متخفيش. وقال ساهيل اعرفك. ع ( آرين العدوي).
آرين: ببلاها. بس انا آرين السيوفي يا آدm.

آدm مراد: بشبح ابتسامه. وبصلها وقال بتملك وثقه كبيره. انتى آرين آدm مراد العدوي. ويلا بقى ارفعي ايدك ل ساهيل.
آرين: قلبها بيدق بسرعه واتـ.ـو.ترت. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر ورفعت أيدها برجفه. وحطتها ع راس ساهيل.
سهيل: حرك راسه تحت أيدها. وقرب منها وعمل صهيل خفيف.
آرين: ضحكت بمرح. وااااو. ده جميل اوى.
آدm مراد: بغيره. من بين أسنانه. أولا ف قاموس آدm ممنوع اى وصف شكل لأى مخلوق حتى لو كان حـ.ـيو.ان فاهمه.

آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت بتذمر يووووه ده ايه ده بقى؟
وربعت ايديها ببرود وقالت وبعدين ما انا قولت ع ضي الفراشه جميله اوى. وانت متضايقتش ليه؟
آدm مراد: كشر عينيه ف نظره خــــوفها. وقال. انتى جاوبتى ع نفسك.
فراشه يعنى انثي مش ذكر تمام؟ وخلى بالك من تصرفاتك بعد كده. انتى كبرتى ورايحه كليه يعنى مش صغيره.

آرين: ببراه وفتحت عينيها وقفلتها بطفوليه وقالت بعفويه ودلع. انا بحب كتير اوى اكون طفله عندك مانع.
آدm مراد: قلبه دق. ومسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر.
وقال اركبي الحصان عشان 10 دقايق وهترجعى ع البيت.
آرين: بتذمر 10 دقايق بس. خليها نص ساعه.
آدm مراد: بمكر. خلاص نتصل ع خالو فهد وناخد رائيه؟
آرين: بلهفه لأ لأ لأ. حلو اوى ال 10 دقايق. ده حتى بيعملو فيها بسكويت.
آدm مراد: بعدm فهم ايه؟

آرين: رفعت حاجبها وقالت ايه ماسمعتش عن بسكوت ال10 دقايق.
آدm مراد: هز راسه واتنهد. لل تعبت قلبه بطفوليتها. وقال اركبي يا آرين.
آرين: قربت من الحصان بخــــوف. وقالت بس السرج عالى اوى عليا.
وبصت حواليها مفيش كرسي هنا او اى حاجه؟ وكشرت بزعل طفولى.
آدm مراد: شاف زعلها. وابتسم. ونزل ع ركبه ونص قدامها. وشاور ليها تطلع ع ركبته وتوصل للسرج.

آرين: حطت ايديها الاتنين ع بوقها. وقلبها بيدق بسعاده كبيره جدا من الموقف ده.
آدm مراد: ابتسم وقال بمكر. ما هو ماينفعش اشيلك دلوقتي. وغمز.
آرين: فتحت عينيها بدهشه. واتكسفت ومتكلمتش. ورفعت رجلها برجفه. ووصلت للسرج. وركبت الحصان بخــــوف كبير.
آدm مراد: قام ونضف هدومه. وشايف الفرحه والخــــوف ف عينيها.
آرين: برجفه. آدm انا خايفه اقع.
آدm مراد: بابتسامه. انسي انك. تقعى ف وجودي. امسكى اللجام ده كويس.

آرين: مسكت اللجام. وقالت ساهيل هيجري؟
آدm مراد: رفع عينيه ليها وقال لأ. هيمشي معايا. لانه لو جري وقتها انا مش ضامن بقى. ولو اذاكي. وقتها مش هيكون ف ساهيل ولا حاجه اسمها مزرعه.
آرين: ابتسمت برقه. واتنهدت بحب كبير.

الساعه 11 مساءا.
تيم: رايح جاي ف الاوضه بتـ.ـو.تر. الحراره بتروح وتيجي لميرو. واخدت دور برد شـ.ـديد جدا. مع التـ.ـو.تر النفسي وقلة الاكل تعبت اكتر. وما اكلتش حاجه. وده هيجنن تيم.
تيم: قرب منها وشاف درجة الحرارة وكانت عاليه.
وركب ليها كانيولا. وعلق ليها محلول مغذي تعويضا عن قلة الاكل. وقعد جنبها يعملها كمادات.
وسرح ف جمالها. ومسد ع شعرها بحنان. واتنهد وباس جبينها. واتعدل. والمحلول خلص وقفل الكانيولا.

ميرو: حركت راسها. وفتحت عينيها وقفلتها تانى. وهمست بابا آدm.
تيم: شاف الوقت. وده ميعاد جرعة مضاد الحيوي. و خبط ع خدها بشويش. مريم انتى كويسه؟
ميرو: بتأن. اممم.
تيم: فتح كبسولة مضاد حيوي. وعدل ميرو. وسندها. خدي يامريم العلاج ده وهتبقى كويسه.
ميرو: ف اللاوعي. تيم انت فين؟
تيم: عيونه لمعت. ونفخ بتـ.ـو.تر. انا جمبك ياحبيبتي. افتحي بوقك يلا خدى العلاج ده.
ميرو: بتعب شـ.ـديد فتحت بوقها حاجه بسيطه.

تيم: عطالها الكبسوله. وشربها ميا. بالعافيه وساعدها. احسن دلوقتي يامريم؟
ميرو: بتهلوس. تيم انت فين. متسبنيش.
تيم: بخـ.ـنـ.ـقه كبيره عشانها. حبيبتي انا جمبك.
ميرو: فتحت عينيها بتعب.
تيم: بصلها وابتسم. حبيبتى انتى كويسه. مريم انتى سمعانى؟
ميرو: بهلوسه عايزه انام.
تيم: هز راسه ليها. ماشي ياروحي. نامي. ورجع ضهرها ع السرير.
ميرو: مش ف وعيها. وهمست خليك جمبي.
تيم: بحيره. ومش عارف يعمل ايه؟

ميرو: بتترجف. متسبنيش انا سقعانه اوي. مامي انتى فين؟
تيم: خاف عليها. ونام جمبها. وشـ.ـد عليها الغطا. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وضمها لقلبه بحب كبير. ونامت ف حـ.ـضـ.ـنه. وقلبه بيدق بسرعه كبيره. وبيتألــمها.
ميرو: بتترجف. وبدأت تستكين تماما. وغمضت عينيها ونامت وهي بتهمس بإسم تيم.

تيم: رجع خصلة شعر ورا ودنها وهمس. عيون تيم يامريم. وباس جبينها. وزاد من حـ.ـضـ.ـنها وضمها لقلبه بشعور مختلف وبيزيد عشق اكتر من قبل. ونام لأول مره وملاكه ف حـ.ـضـ.ـنه.

تاني يوم الصبح ف شركة الصاوى.
همس: خبطت ع ساره ودخلت. بضحكه صافيه. صباح الخير يا مدام ساره.
ساره: ابتسمت اهلا صباح الخير يا همس ياحبيبتى. اتفضلى اقعدى. وقفلت الملف.
همس: قعدت. انا مش عارفه بصراحه اشكر حضرتك ازاى ع معاملتك الجميله دى؟
ساره: ههههه برضو جملة كل يوم؟

بصي يا همس بصرف النظر عن انك بـ.ـنت رجل الأعمال المعروف رياض المنشاوى. لكن انا بجد حبيتك زى آسر ابنى بالظبط. وحابه جدا الطموح والشغف ال عندك. فكرتينى بنفسي زمان. مع اختلاف الظروف طبعا. وكمان ال اكتشف فيا الطموح ده عمو آدm. وكان ونعم السند بجد. ف انا بحبك لشخصيتك الجميله والمرحه. ياريت بقى مش كل يوم اسمع منك الموشح ده وشكرا ومعرفش ايه؟ انتى زى آسر اوكي.

همس: ابتسمت بحب. ميرسي جدا لحضرتك بجد. وده شرف ليا انك تعتبرينى زي الاستاذ آسر. اتفضلى حضرتك ده ملف لفكرة المشروع الجديد ال ف دmاغي وقولت لحضرتك هجبلك الفكره بتاعتى.
ساره: هاتى يستى. لما نشوف ولو انى متاكده من عبقريتك. واخدت الملف وفتحته.
همس: ميرسي جدا بجد.

ساره: بصت ع الأوراق. ف نظره سريعه. اممم برافو. مشروع كمبوند متكامل الخدmـ.ـا.ت. وف مكان راقي. اممم. بس ده ياهمس مش تخصصات مجموعتى هنا. ده تخصص الشركه الأم للامبراطور. او شركة المهندس زياد جمال.
همس: بحرج. بصراحه. بابي عرض عليا يمول المشروع ده لحسابي. لكن انا عايزه ابدء من الصفر. والمشروع ده حلم حياتى وعايزه احققه بمجهودى.

ساره: بتفكير اممم. ال هيساعدك ف المشروع الجديد ده. هو عمو آدm. بصي انا عايزه نسخه متصوره من الملف ده وخلى الاصل معاكي. وانا هتواصل مع عمو آدm. بميل الشركه التجاريه. لانه مسافر حالياً وكمان الباشمهندش زين وزياد هيسافرو انهردا. ولو مردش انا هتصل عليه بنفسي واتناقش معاه وياخد فكره عن الموضوع.
همس: بحماس. يعنى ممكن يوافق؟

ساره: ابتسمت. اكيد طبعا. طيب تسمعى عن رجل الأعمال الجديد ف مجال الالكترونيات هاشم الشرقاوي؟
همس: فتحت عينيها بدهشه ايوه فعلا. ده بيقوله مشروعه عمل ضجه ف اسكوتلندا. رغم أنه سنه صغير.
ساره: ههههه ايوه هو ده. ت عـ.ـر.في بقى إن عمو آدm هو اال مموله المشروع ده. وهو ال وقف جمبه لحد ما وقف ع رجليه.
همس: بانبهار. واااووو.

ف اسكندريه.
تيم: نايم. وبدأ يفوق. وفتح عينيه. وشاف ميرو نايمه ف حـ.ـضـ.ـنه وشعرها مغطى وشها. وكان قلقان عليها ورفع ايدو بسرعه يشوف درجة الحراره. وكانت كويسه. واتنهد بأريحيه. وقال الحمدلله.
ميرو: نايمه ف آمان وعمق كبير. كأنها مانمتش من شهور. وحركت راسها ورفعت أيدها ع صدر تيم.
تيم: ابتسم بحب. ورفع ايدها وحطها ع خدو. وباس كف أيدها. وهمس صباح الورد.
ميرو: كحت بسيط.

تيم: فتح عينيه بدهشه. وقال لو فاقت وشافتني بالمنظر دا؟ ممكن تزود فترة العقوبه. ونتخطب سنه واربع شهور.
ورفع راسها من ع صدرو بشويش. ونزلها ع المخده. وعدل أيدها. واتعدل ببطء شـ.ـديد لانها بتفوق.
ميرو: كحت تاني. وفتحت عينيها بتعب وغمضت تانى. وبتتألــم.
تيم: قال جواه ربنا يستر. بشعرها ال جنني ده. احم. وقعد ع طرف السرير. صباح الخير
ميرو: سمعت صوت تيم. وبتتألــم من البرد. ورجعت شعرها بتعب. وهمست صباح الخير.

تيم: ابتسم بحب. كدا ياميرو توقعى قلبى عليكي بالطريقه دي؟
ميرو: بتفكر بتعب وعايزه تفتكر ايه الل حصل وايه الل بيقوله ده. ومش قادره تتكلم. حاولت تتعدل.
تيم: بسرعه حط مخده ورا ضهرها. ع مهلك ياحبيبتي.
ميرو: سحبت أيدها بسرعه منه. واتعدلت. وماسكه راسها من الصداع.
تيم: شاف وشها الجميل مع شعرها ال جننه. واكتمل جمالها مع لعنة العشق وقلبه دق. واتنهد ومسح ع شعره. وقال عامله ايه دلوقتى؟

ميرو: بتعب هو ايه الل حصل. انا مش فاكره حاجه. وايه الل جابنى هنا؟
تيم: انتى امبـ.ـارح الفجر نمتى ف التراس. والهوا ع البحر كان شـ.ـديد عليكى. واخدتى برد. وحرارتك كان معديه ال37. كان حتة يوم شوفت فيه النجوم ف عز الضهر. لكن الحمدلله اهم حاجه انك كويسه.
ميرو: بصت ع أيدها وشافت الكانيولا. وبصت ع الكمود شافت العلاج. وقالت بحرج ميرسي جدا. تعبتك معايا.
تيم: بمكر ياريت كل التعب تبقى نهايته حلوه كدا.

ميرو: كشرت عينيها بعدm فهم. ورفعت أيدها ع الحجاب. وفتحت عينيها بصدmه كبيره. وهمست شعري؟
تيم: كتم الضحكه. وسكت.
ميرو: اضايقت جدا. وشافت الحجاب ع التربيزه. وقامت بسرعه. وداخت جدا وكانت هتقع. وقعدت ع السرير تانى.
تيم: شافها. وقام بسرعه لف ليها. ونزل ع ركبه قدامها وقال بقلق مريم انتى كويسه؟ حاسه بايه قوليلى؟
ميرو: بزعل حقيقي. سكتت وبصت بعيد. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع.

تيم: فهم. واتخـ.ـنـ.ـق. وقام جاب ليها الحجاب. وقال اتفضلى. انا ماشيلتش الحجاب بمزاجي.
انتى كنتى تعبانه جدا. ودرجة حرارتك عاليه. وده سبب انى فكيت الحجاب. آسف. كمان افتكري انى جوزك يعنى ما اجرمتش.
وياريت تقومى تاخدي شاور عشان تفوقي. لانى هطلب فطار ونفطر ع البحر. وسابها بخـ.ـنـ.ـقه. ودخل الحمام.

ميرو: مسحت وشها بتعب. وشمت ريحة برفان تيم خارج من فستانها. وقلبها دق. وشافت الكمادات والعلاج. وكلمة جوزك ال بتعشقها. وابتسمت بحب كبير. ع خــــوفه عليها واهتمامه.
بعد شويه.
تيم خرج من الحمام. وشافها قاعده ع السرير زى ما هي. وحطت الحجاب ع شعرها. وقال اتفضلى عشان البس وهننزل.
ميرو: قامت بتعب. واخدت هدومها ودخلت الحمام واخدت شاور.

تيم: صلى الضحى. وغير هدومه. ولبس بنطلون وتيشرت. وواقف قدام المرايا. ورش برفان. وسرح ف شكل ميرو وهي نايمه ف حـ.ـضـ.ـنه. وافتكر وقت الفجر. لما صحى يصلى. وهي ضمته اكتر وقالت متسبنيش مبعرفش انام من غيرك. واتنهد بابتسامه.
وقال أنا مش قادر ابعد عنك اكتر من كده كلها كام يوم، ولو مرجعتيش عن الشرط ده. انا هتصرف معاكى بطريقتي. وابتسم بمكر. وقال ايوه مفيش غير الطريقه دي. وسرح شعرو. وبيصفر بمرح.

ميرو: خرجت من الحمام. ولابسه إسدال. وصلت الصبح. والضحى. ودخلت أوضة اللبس. ولبست فستان رقيق سماوى ف ورد الوان هاديه. وجميل جدا عليها.
وسرحت بتفكر. وقالت أنا ليه حاسه إن تيم كان قريب اوى منى؟
وليه حاسه اني نمت كويس جدا. ونفخت بحيره. طيب واخرتها. يومين وحساهم سنه. وابتسمت بحب. وقالت تيم قال أنا جوزك. اممم الكلمه دى بتنعش قلبى بجد.

بس ف حجات كتير جدا عايزه اعرفها. زى كامليا؟ وكمان انتى اختى ازاى؟ وهو بيقولى بحبك من زمان؟ وازاى عرف اني بحبه؟ تؤ انا لازم اعرف كل حاجه.
وكمان عايزه اديله درس ع و.جـ.ـع قلبى ال عشته. 8 سنين عـ.ـذ.اب. وكمان هو ف يوم وليله كدا عايزنى ابقى مـ.ـر.اته. طيب ازاى؟

وانا اصلا مش مستوعبه ال حصل لحد دلوقتي؟ فجاءه كل حاجه حصلت بسرعه والإنسان ال تعبت ف حبه الاقيه هو كمان بيحبنى؟ وحست بدوار ومسكت راسها وغمضت عينيها. وقالت الدوخه دى مزعجه جدا. ولبست الحجاب. وخرجت.
تيم: واقف ف نص الأوضه. بيلبس الساعه. ورفع عينيه شاف ميرو خارجه من الاوضه. وبص ليها ف نظرة عشق.

ميرو: وقفت مكانها. وبصت ليه ف نفس النظره. والقلب لو كان بيتكلم. كان اعترف بميراث العشق ال بينهم. ولكن اكتفي بسرعة دقاته ليهم.
وبعد شويه قطع سحر اللحظه. كامليا ال اتصلت ع تيم.
ميرو: انتبهت. وبصت ع الفون ال ع التربيزه قدامها. واتخـ.ـنـ.ـقت جدا. وصكت ع اسنانها بغيره مكبوته.
تيم: انتبه. وقرب منها يشوف مين الل بيتصل. ولكن تعابير وشه قلبت 180 درجه. وقبض ع ايديه.

ميرو: بتكابر دmـ.ـو.عها. وقالت بجديه انا نازله بعد اذنك. وسابته ونزلت بسرعه. وبتنهج من الغيره. وعايزه تضـ.ـر.ب كامليا.
تيم: مسح وشه بايديه ونفخ بضيق حقيقي. ورد عليها بجمود. الووو.
كامليا: بمكر. الو تيم حبيبى. ليه ديما بتقلقنى عليك؟
تيم: عيونه بتطلع شرار. وقال من بين أسنانه. عايزه ايه ياكامليا؟
كامليا: كشرت عينيها بعدm فهم. عايزه ايه؟

تيم: انتبه. وبعد الفون عن ودنه. واخد نفس عميق. وقال اهدا ياتيم. لسه منتقمتش منها. وابتسم بتمثيل. وحط الفون ع ودنه وقال. معلش يا كامي انا لسه صاحي ومش مركز.
كامليا: ابتسمت ولا يهمك يابيبى. انا بس كنت عايزه اطمن. وكملت بخبث كبير ياترى الفرح كان عامل ايه؟ وميرو اتجوزت خلاص؟

تيم: ابتسم ع غبائها. وفهم انها شمتانه. وقال طبعا اتجوزت. وجوزها مكنش مصدق إن ميرو من نصيبه. اصل انتى مش هتصدقى انه كمان شايف إن ميرو كتير جدا عليه.
كامليا: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير وغيره. وقالت والله؟ وانت ايه الل عرفك بقى؟

تيم: ابتسم بمكر. اصله غنى ليها قدام الكل. وكمان نزل ع ركبه قدامها وقدm عشقه ليها. واعترف بحبه الكبير ليها. طيب ت عـ.ـر.في انه لقبها انها ملاكه. ومش هتصدقى بقى أنه رقص وهي ف حـ.ـضـ.ـنه وشالها ولف بيها كتير. وقالها انتى أساس حكايتى. بصي الفرح كان خيال بجد. وميرو كانت مبسوطه جدا جدا جدا.
كامليا: بتتنفس غيره وقالت بصوت جهوري خلاااص مش عايزه اسمع حاجه.

تيم: مثل الحيره وقال ليه ياكامي؟ ليه مش عايزه تسمعى. مش انتى ال عايزه تطمنى ع ميرو والفرح؟ انا اهو بحكيهولك كأنه حصرى.
كامليا: بتتنفس غـ.ـيظ. وقالت ايوه خلاص المهم انها اتجوزت وف حالها دلوقتي.
تيم: بمكر. مين قالك انها ف حالها. دي اتجوزت ف نفس العماره بتاعتي وشقتى جمب شقتها بالظبط. يعنى ميرو هتكون معانا ليل ونهار.
كامليا: بتنهج بغيره وغل كبيره. وقالت تيم انا لازم اقفل دلوقتي.

تيم: ابتسم بمكر. استنى بس طمنيني ع صحة والدك؟
كامليا: بنرفزه. كويس. كويس وكلها كام شهر ونرجع ع مصر.
تيم: قبض ع ايدو وبص قدامه وقال بشر كبير. وانا مستنى اليوم ده بفارغ الصبر.

كامليا: مركزتش. وقفلت. وحدفت الفون بغل كبير في المرايا وكـ.ـسرتها وصرخت بغـ.ـيظ. وقالت لااااااااء لااااااااء مريم هتبعد عنك ومش هتعيش جمبك. مفيش حد من عيلتك هيقرب منك. انت ملكي انا وبس. انت بتاعي انا وبس. ومحدش ليه حق فيك غيرى انا وبس فااااااااهم يا تييييييم؟
تيم: قفل الفون. وصك ع اسنانه بغـــضــــب. وقال اقسم بالله العظيم لادفعك كل كلمه قولتليها ع مريم ياكامليا. بس الصبرررر.

ع البحر.
ميرو: بعد ما نزلت كانت مخـ.ـنـ.ـوقه جدا. وخرجت من الفندق. وراحت عند البحر. وقعدت ع تربيزه.
وقالت بغـ.ـيظ. طيب ازاى بقى بيحبنى؟ وكامليا كل يوم تتصل عليه؟
لأ وكمان دلوقتي اكيد رد عليها وبيكلمها بما أنه منزلش لحد دلوقتي؟ اممم ماشي ياتيم اوووكي. وبتهز رجليها بتـ.ـو.تر واضح. وبصت ع البحر تتأمل فيه.
جت بـ.ـنت شافت ميرو. وشهقت بفرحه. وقالت مريم العدوي؟ مش معقول.

ميرو: رفعت عينيها وشافت هبه صحبتها وضحكت بفرحه كبيره مش معقول هبه محمود؟ وقامت وسلمو ع بعض.
هبه: حـ.ـضـ.ـنتها بفرحه كبيره. مريم وحشتينى اوى اوى يامريومه. وطلعو من حـ.ـضـ.ـن بعض.
ميرو: بضحكه. هبه انتى وحشانى جدا والله. عامله ايه ياحبيبتى؟ وايه المفجاه الجميله دى؟
هبه: بعتاب. كدا برضو يامريومه. انا لو وحشاكي بجد هتتصلى وتطمنى عليا. بس انتى بقى من فتره كبيره قطعتى عنى اخبـ.ـارك.

ميرو: غـ.ـصـ.ـب عني ياحبيبتي انا بجد أسفه لكن اكيد ظروفى كانت أكبر منى. متزعليش. لكن قوليلى ايه ال جابك اسكندريه.
هبه: ابتسمت بحرج. انا اتخطبت يامريومه. ههههه.
ميرو: بفرحه. واو بجد الف مبروك ياحبيبتى.
هبه: الله يبـ.ـارك فيكي ياقلبى. وجيت هنا اسكندريه لأن عيلة العريس عايشين هنا. وعزمونا نقضي يومين هنا. وخطيبى جاي هناك اهو. واسمه فادي. وانتى بقى جايه هنا بتقضي الاجازه؟
ميرو: بحرج احم. لأ انا اتجوزت وا...

هبه: صرخت بفرحه كبيره. بجد بجد يامريومه اتجوزتي. الف مبروك ياروحي. وكملت بزعل حقيقي يعنى اتجوزتي كمان ومقولتيش؟ لا انا زعلانه بجد.
ميرو: سورى بجد يا هبه كل حاجه حصلت بسرعه كبيره جدا.
فادي: جه عليهم وشاف هبه. وقال ايه ياهبه بتعملى ايه؟ وشاف ميرو وبصلها بإعجاب هاي.
ميرو: اتحرجت واكتفت وهزت راسها ليه.
هبه: فادي حبيبى احب اعرفك بصديقة الجامعه. دكتوره مريم. وده فادي خطيبى يامريم.

فادي: مد ايدو ليها يسلم عليها. اهلا وسهلا اتشرفت بحضرتك يادكتوره.
ميرو: اتكسفت لانها مبتسلمش ع رجـ.ـاله.
تيم: قرب من ميرو. وحط ايدو ف ايد فادي بغـــضــــب واضح.
وقال. مراتي مبتسلمش ع حد غريب. وضغط ع ايدو بتحذير. وبص ل ميرو ف نظرة غيره واضحه.
فادي: بيداري الألــم. ههههه بجد عموما انا بعتذر جدا انا معرفش حاجه زي كده. بس ليه مبتسلمش فيها ايه يعنى؟

هبه: بخـ.ـنـ.ـقه. فادي لو سمحت. وابتسمت دكتور تيم انا بعتذر. بس بجد مفاجاه جميله جدا. يعنى حضرتك اتجوزت مريم. بجد انا فرحت جدا علشانكم.
ميرو: رغم فرحتها بغيرته عليها. لكن موقف كامليا مضايقها.
تيم: اكتفي بابتسامه.
ميرو. وانا كمان مبسوطه اوى عشانك ياهبه. واعملى حسابك انك هتتغدي معايا انهردا ع البحر.
تيم: قبض ع ايديه بغيره وسكت. عشان مايحرجهاش.
فادي: ههههه بجد كلك ذوق وانا موافق ولا ايه رايك ياهوبا.

تيم: مسك أيد مريم بغـــضــــب واضح. بعد اذنك يادكتوره هبه. لاننا متأخرين. وشـ.ـدها ومشيو.
هبه: بتعجب. بصت ل فادي وقالت ع فكره مريم كانت بتتكلم معايا انا.
فادي: مط شـ ـــفــايـــ ـفه ببرود. وفيها اي يعنى؟ كنتى هتتغدى لوحدك معاهم؟ واضيع فرصه زي دي؟
و مش عارف ليه حاسس ان جوزها ده متـ.ـخـ.ـلف وراجعي. تخيلي بيقول مـ.ـر.اته مبتسلمش؟ قمة الجهل هي ف ناس لسه بتفكر كدا؟

هبه: بصتله بدهشه وقالت جهل؟ يعنى انا اسلم ع اي راجـ.ـل غريب عادي مفيش عندك مانع؟
فادي: بتأكيد. نير ياحبيبتي. دي شيء عادي جدا.
هبه: هزت راسها بتنهيده. وقالت ماما بتنده عليا بعد اذنك. وسابته ومشيت.
تيم: راح عند التربيزه. ووقف قدام مريم. واتكلم بغيره كبيره من بين أسنانه بغـ.ـيظ. ممكن اعرف ايه ال انتى عملتيه ده؟

ميرو: قلبها فرحان لغيرته. وقالت برقه عن عمد. انا عملت ايه بس؟ دي صحبتى وجايه ضيفه ف فندق صاحب بابا آدm. وانا عزمتها ع الغدا. هو انا كدا غلطت ياتيم؟
تيم: غمض عينيه. وقال جواه هي سنه سو، انا مش هستحمل. احم.
وفتح عينيه. وقال بغـ.ـيظ لأ معملتيش حاجه غلط. والواد الملزق ال معاها ده. ال فارض نفسه ف كل حاجه. وبيقلدو بغـ.ـيظ. ليه مبتسلمش فيها ايه يعنى؟ يابـ.ـنتى ده مش راجـ.ـل ده العيل بيفهم احسن منه. اه والله.

ميرو: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. هههههههه. ههههه.
تيم: قلبه دق لضحكتها. لكن قرب منها وهمس ف ودنها. اقسم بالله لو ضحكتك صوتها طلع تاني بره الجناح بتاعنا. لاتشوفى وش اتمنى بجد أنك ف حياتك متشيفهوش. ماشي يامريم هانم؟
واقعدي بقى عشان انتى تعبانه. وماكلتيش من امبـ.ـارح.
ميرو: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير وفرحت اوي. وحاسه انها مالكه الدنيا كلها بين ايديها. وبعدها كشرت تانى. لانها افتكرت كامليا. وقعدت بصمت. ومتغاظه.

تيم: قعد قدامها. وبص ع فادي بغـ.ـيظ. وقال عيل طري.
ميرو: هههههههه اوبس آسفه.
تيم: مسح وشه بايديه. اه شكلك كده عايزه تنتقمى صح. وابتسم بغيره وقال أنا هطلب فطار. عشان هنخرج تمام.
ميرو: هزت راسها تمام وكاتمه الضحكه.

ف المزرعه.
ف الجنينه. تربيزه كبيره. تشبه السفره. والشغالين بيجهزو الفطار. وكان فطار مالذ وطاب.
آدm ومريم. خارجين رايحين الجنينه. يفطرو.
مراد وفريحه وتالين. خارجين.
فهد ورينو وآركان. خارجين.
وكلهم سلمو ع بعض. وقعدو ع السفره.
مريم: فين آرين يارينو ياحبيبتى؟
رينو: ابتسمت نايمه يامامي. بصحيها وقالت سيبنى يامامي ارجوكي انا سهرانه طول الليل بقرا قصص. قولت انتى حره. وسبتها.

مريم: نوم الهنا إن شاء الله. بس كانت تصحي تفطر معانا.
فهد: بغيره. آدm ابنك فين يافريحه؟
فريحه: آدm بيجري ف الجنينه من بدري يافهد.
مراد: ههههههههه قوم اجري انت كمان يافهد.
فهد: وماله نجري. بس مـ.ـا.تنساش انهردا سباق ال احصنه انا وانت وآدm. بعد ما نرجع من الجهاز.
آركان: حضرتك ع طول ناسينى كدا؟
فهد: وانا اقدر انساك. انا كمان جهزتلك دارلي أرابيان ليك مخصوص.

آركان: بانبهار بجد حصان دكتور تيم؟ ده كده انا الل هكسب.
فهد: قول إن شاء الله. ياحبيب ابوك.
آركان: طبعا إن شاء الله.
آدm: طيب يلا بقى الكل يفطر.
فريحه: طيب و آدm يابابا مش هيفطر؟ انا بعت ليه عم منصور يقوله الفطار جهز.
آدm: بص ف الساعه. وقال سيبى حفيدي هيفطر برحته. يلا الكل يبدء. بسم الله.
كلهم بيفطرو. والجو والفطار كان جميل جدا ف وسط الزرع والهوا النقي.

آدm مراد: منصور قاله ع الفطار. ورجع ع البيت. عشان ياخد شاور.
آرين: بتتقلب بغـ.ـيظ اوووف بقى. عاااااااا لازم مامي تصحينى اهو من وقتها مش عارفه انام. وقامت بغـ.ـيظ. ولابسه بيجامه طفوليه. وشعرها مفرود. وقالت ياتري البطل هيقــ,تــل البطله امتى؟ يوووه ايه ال انا بقوله ده. اوووف. وقامت.
آدm مراد: دخل البيت من الباب الخلفي. وطالع ع السلم. وحط الفوطه ع كتفه.

آرين: خارجه من الاوضه. ورايحه الحمام. ومتاكده إن الكل بره ف الجنينه. وماشيه كسلانه. وفجاءه شهقت بصوت عالى. لأن آدm حط ايدو ع بوقها و شـ.ـدها للاوضه. وفتحت عينيها بصدmه كبيره.
آدm مراد: بينهج بصوت عالى. وحاطط ايدو ع بوقها. ومحاوطها من وسطها وقرببين جدا من بعض.
آرين: عينيها مفتوحه ع الاخر بصدmه. وهزت راسها ل آدm بخــــوف.

آدm مراد: شاف شعرها الدهبى ف بني لاول مره. ولعنة العشق زادت الضعف. وده جننه حرفيا. وصك ع اسنانه بغـــضــــب واضح.
آرين: خافت من شكل آدm. وقربه منها. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع.
آدm مراد: بفحيح افعى انا هشيل ايدى. ولو صرختى. هتنـ.ـد.مي فاهمه؟
آرين: دmـ.ـو.عها نزلت ع ايدو. وهزت راسها. فاهمه.
آدm مراد: شال ايدو بغـــضــــب.
آرين: عيطت بشهقات.
آدm مراد: نفخ بغـ.ـيظ كبير. وزعق بس بتعيطى ليه دلوقتي؟

آرين: بشهقات. عشان. عشان انت خـ.ـطـ.ـفتنى يا آدm. عاااااااا.
آدm مراد: غمض عينيه واتنهد بنفاذ صبر. وقال خـ.ـطـ.ـفتك؟ وزعق. انتى ازاى خارجه من اوضتك بالشكل ده؟ وصك ع اسنانه بغـــضــــب واضح وقرب من وشها.
آرين: خافت ورجعت لورا.
آدm مراد: قال بغـــضــــب ت عـ.ـر.في إن ابن منصور. كان خارج من اوضة بابا. وهيشوف حضرتك بالشكل ده؟ انتى عايزه تعملى فيا ايه اكتر من كده؟

اسمعى يا آرين. قسما بالله. لو شوفتك بالشكل ده تانى. انا هزعلك منى جـ.ـا.مد انتى فاهمه؟
آرين: اتكسفت جدا منه. وكمان بتعيط من أسلوبه. وقالت بدmـ.ـو.ع. وكلام متقطع بطفوليه. ا. انا. ا. انا والله مامي، مامي قالتلى قومي. ما، مفيش حد ف البيت.
كله ف، ف الجنينه. وعشان، كدا ا. انا خرجت من الاوضه. ل. لكن. لكن انا. لو كنت اعرف. ما، ماكنتش خرجت بالشكل ده ابدا. وعيطت.

آدm مراد: غمض عينيه بتعب لدmـ.ـو.عها. وقرب منها. ومسح دmـ.ـو.عها مع دقات قلبه ال بتزيد. خلاص بطلى عـ.ـيا.ط خلاص.
آرين: بصت ليه بزعل ورجعت خطوه لورا. وقالت أنا زعلانه منك. ومش هكلمك تاني. وجريت من قدامه بسرعه وهي بتعيط.
آدm مراد: حدف الفوطه ع الأرض مكانها بغـــضــــب واضح. ومبيحبش يشوفها زعلانه. لكن كمان غيرته عليها قـ.ـا.تله. وازاى حد يشوفها بالشكل ده.
دي مجرد بيجامه وفرده شعرها بس. جمالها عدى المدى وجننه.

ودخل الحمام مخـ.ـنـ.ـوق. واخد شاور. وهيخرج بسرعه عشان فهد مايفكرش حاجه.
عند آرين: قافله ع نفسها بالمفتاح. وقاعده ع السرير بتعيط بحـ.ـز.ن حقيقي. وقالت تيم. انت فين؟ مبقتش بتسال عليا ليه؟ انت عمرك مزعلتنى. عمرك ما هددتنى زي آدm. وجابت فونها واتصلت ع تيم.

ف اسكندريه. ع البحر.
تيم بيفطر. وعينيه ع ميرو. ومهتم بيها ع الفطار. وقال اشربي العصير ده.
ميرو: بحرج لأ ميرسي انا شبعت.
تيم: ياريت تسمعى كلامى. اتفضلى العصير. لانك بتاخدى انتبيوتك ولسه تعبانه.
ميرو: اخدت العصير بحرج. احم ميرسي.
تيم: طلع العلاج من جيبه. اتفضلى ياحبيبتى. بعد. العصير خدى الكبسوله دى.
ميرو: ابتسمت لاهتمامه. ميرسي جدا.

تيم: لا ميرسي جدا ع واجب. ويارب تقللى مدة العقوبه. انا ممكن اعمل إستئناف ع فكره. واطلب منك الرحمه.
ميرو: هههههههه. وكانت ضحكه رقيقه جدا وصافيه.
تيم: بحب. ت عـ.ـر.في يامريم. لما بتضحكى برقه كدا. قلبى بيبقى رهن الضحكه دى.
ميرو: وشها بقى احمر جدا. ودقات قلبها زادت عن حدها.
تيم: شاف وشها الاحمر. وقلبه دق ليها. وقال اشربي العصير. ربنا يعدى السنه دى ع خير. اه والله.
وفونه رن وابتسم وقال آرين بتتصل.

ميرو: ابتسمت بحرج. وقالت بعفويه امم كلهم ف بيت المزرعه.
تيم: رد عليها وهو مبتسم. وشاور لميرو بهمس خدى علاجك ياروحي.
وقال. الو آرين الجميله عامله ايه؟
ميرو: اتكسفت. واخدت العلاج.
آرين: بدmـ.ـو.ع اذيك ياتيم.
تيم: كشر عينيه. آرين انتى بتعيطى؟
ميرو: انتبهت وسابت الميا. وقلقت.
آرين: ابتسمت بتمثيل لأ انا مش بعيط. انا، احم انا بس زعلانه عشان انت مبقتش تسال عليا.
تيم: ابتسم. انا انساكي؟

انتى اختى الصغيره يا آرين. وبعدين انا اتصلت امبـ.ـارح وسألت عليكي ورينو قالت انك مع تالين ف الجنينه.
وكمان انا مظبط الواد آركان عشان يجبلك الشوكليت بتاعتك كالعاده لحد ما ارجع. بس انا حاسس انك مخـ.ـنـ.ـوقه ف حاجه حصلت بجد. قولى انا تيمو.
آرين: بدmـ.ـو.ع. ابدا انا كويسه كتير. بس حبيت اطمن عليك. ميرو عامله ايه؟
تيم: بشك. قال ل ميرو ثوانى. وقام واتحرك خطوتين. وقال ميرو كويسه...
لكن هو آدm مراد ضايقك ف حاجه؟

آرين: عيطت بصوت مهموس. وقالت انا مش هتكلم معاه تانى ياتيمو. انا زعلانه منه اوي. وكمان زعلانه منك.
تيم: بقلق. آرين قولى ف ايه؟
آرين: كانت هتقوله لكن اتكسفت. وقالت مفيش حاجه. هو، هو مش موافق انى اركب خيل و دارلي أرابيان.
تيم: اتنهد بـ.ـاريحيه. وابتسم. يامـ.ـجـ.ـنو.نه قلقتيني عليكى.
بس آدm عندو حق. انتى عارفه إن قبل آدm فهد هيرفض.

وبعدين هو اكيد خايف عليكى. ركوب الخيل صعب جدا عليكى لانك مش متدربه كويس عليه. وخصوصاً دارلي. وساهيل. وكمان ريان
آرين: بس آدm مبيخافش عليا. آدm بيخــــوفنى منه.
تيم: رفع عينيه لميرو. وقال صدقينى كل حاجه بنعملها بتبقى خــــوف عليكم.
آرين: طيب هسالك سؤال. لو ميرو نازله ببجامه وكانت بشعرها ف الفيلا غـ.ـصـ.ـب عنها ومفكره إن مفيش حد ف الفيلا. وكان مثلا آريان هيشوفها. انت كنت عملت ايه؟

تيم: فهم ان آدm شافها بشعرها. وقال انا كنت كـ.ـسرت الدنيا.
اسمعى يا آرين. الحب الحقيقي هتلاقيه عبـ.ـاره عن مواقف.
مش معنى انى بخاف عليكى وعايز مصلحتك تزعلى منى لا.
انا لو شوفت ميرو نازله بشعرها وبجد مش هزار انا ممكن ازعل ناس كتير اوي منى.

لكن لو فكرتي ف تصرفي هتلاقيه غيره وحب. ومش عايز البـ.ـنت الل بحبها حد يشوف طرف توبها. الغيره وحشه اوي يا آرين وخصوصاً عند الراجـ.ـل. والراجـ.ـل ال بيحب بجد. والتصرف ده يبقي خــــوف عليها مش قلة ثقه أو قلة تقدير. انا لو مش بحب ميرو. مش هاهتم واقول خلاص عادى موقف وعدا. لكن عشان ميرو عندى حاله خاصه ومكانتها في قلبى كبيره جدا. غيرتى عليها من عشقى ليها. آرين ال بيحب بجد لازم يحافظ ع ال بيحبه. الحب مش كلمه وخلاص. الحب افعال لا اقوال يا آرين فاهمانى؟

آرين: بتسمع تيم. وافتكرت مواقف آدm معاها. وخصوصاً امبـ.ـارح كان ممكن أوى يشيلها ويركبها الحصان وكانو لوحدهم. لكن هو معلش كدا. كانت معاه ف العربيه لوحدهم. وسرح ف جمالها ومتعداش حدوده ولا لمس أيدها حتى. وافتكرت كلامها معاه دلوقتي انها مش هتكلمه تانى. وكمان كان ابن منصور هيشوف شعرها. ولو فهد كان طربق الدنيا. وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير من نفسها ع الموقف ده.

تيم: تفهم سكوتها. وقال بمكر. انتى بقيتى تعيطى بدmـ.ـو.ع اهو. انا لما بزعلك منى زى السنتر كدا وصحباتك. كنتى بتزنى وتصدعيني. عشان زعلك مني بيبقى عادي. شكل كدا آدm مراد ليه مكانه خاصه إن دmـ.ـو.عك تنزل من زعلك منه؟ امممم. لأ انا كدا ازعل. واجيب ناس تزعل.
آرين: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بحرج. وقالت بمرح. نو نو نو. آدm مراد اخويا زيك بالظبط ياتيمو.
تيم: بخبث امممم اخوكي الكبير. اه طيب تمام كويس جدا انك قولتيلى.

آرين: كشرت عينيها بعدm فهم ليه بقى كويس ها؟
تيم: لأ عادي اصل الواد آدm بصراحه حاجه كدا مفيش منها اتنين. يعنى بشوفه فهد ع بابا آدm ع خالو مراد ع عمي طارق. ايكونه متنوعه. وال ذي ده اكيد البنات هتخـ.ـطـ.ـفه هههههههه.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير وقالت اه بنات تخـ.ـطـ.ـفه اه. عاااااااا انا مش هكلمك تاني انت كمان. اقفل بقى عشان انزل.
تيم: ههههههههه تمام يا آرين وخلى بالك منه ماشي؟

آرين: بحرج احم انا ماليش دعوه ب آدm اوكي؟
تيم: بخبث. ومين جاب سيرة آدm. انا قصدى ع دارلي أرابيان هههههههه.
آرين: ابتسمت بمرح. هيهيهي اوكي اوكي. امشي بقى وبوسلى ميرو اوكي؟
تيم: بص للسما وقال مش لما اعملها انا؟
آرين: بتقول ايه ياتيمو؟
تيم: نفخ بغـ.ـيظ وقال مبقولش. مبقولش يا آرين يلا انزلى. وسلميلي ع كل العيله. وخلى بالك من نفسك تمام؟
آرين: اممم اوكي. باي.
تيم: باي.

بعد فتره.
منصور: بيجري بخــــوف. ل ادm مراد وقال. الحق ياسي آدm بيه. الست آرين ركبت حصان الدكتور تيم. وجري بيها وبتصرخ.
ف بيت المزرعه. ف الجنينه. بيفطرو.
آدm مراد: عكس الإعصار ال جواه. ومخـ.ـنـ.ـوق جدا عليها. ومضايق منها ف نفس الوقت. و راح عندهم. بثبات. صباح الخير.
كلهم صباح الخير.
آدm مراد: سحب الكرسي ف صمت وقعد يفطر.
آدm العدوي: بص عليه. وشافه بياكل ف صمت تام. واتأكد ان ف حاجه حصلت.
مريم: بابتسامه. عامل ايه يابن قلبى؟
آدm مراد: ابتسم بتمثيل. انا تمام ياست الكل.
مريم: يارب دايما يانور عيني. امسكى يافريحه العصير ده ل آدm.

فريحه: اخدت العصير اتفضل ياحبيبى وبالف هنا ع قلبك.
آدm مراد: هز راسه متشكر يا امي.
فريحه: بألف هنا ياقلبي.
فهد: شاف الكل مركز ف فطاره، واخد قطعه من الاكل. واكلها ل رينو.
رينو: ابتسمت بحرج. بس يافهد بابي ومامي قاعدين.
فهد: ابتسم وقال بهمس طيب اعمل ايه؟ عايز ادلعك. انا ماشي ع الشغل.
رينو: بابتسامه. وجودك جمبى هو كل الدلع والحنيه وكل حاجه حلوه. بس انت هتتاخر ف الشغل؟

فهد: بحيره. مش عارف ايه النظام. ما انتى عارفه مالناش مواعيد.
واسمعى يا لارين انا بقولك اهو تخلى عيونك ع آرين متخليهاش لوحدها ابدا فاهمه.
رينو: حاضر ياحبيبي. هي يعنى هتروح فين؟ البيت بالمزرعه محدش فيهم غريب ابدا. وكمان جارد المزرعه واقفين حراسه قدام الباب. متقلقش عليها.
فهد: بغيره. آدm مراد اجازه اسبوع. يعنى مش جاي معانا الجهاز.

رينو: وبعدين يافهد بقى؟ آدm ابن اخويا متربي كويس وعمره ما اتعدى حدوده مع اي بـ.ـنت ف العيله.
فهد: بتنهيده. عارف ياحبيبتي. انا عارف كل ده. بس واجبي انى احافظ ع بـ.ـنتى. ده مالوش علاقه ب آدm وبس. انا بتكلم عموما.
رينو: اطمن آرين مش صغيره. وكمان هي مش لوحدها. اوكي.
فهد: هز راسه. بتنهيده تمام.
تالين: بتاكل. اتفضل يا ابيه آدm. المشروب المفضل لحضرتك.
آدm مراد: ابتسم بحب. ومسد ع حجابها. شكرا ياحبيبتى.

تالين: ابتسمت الشكرلله. وبصت قدامها وقالت بضحكه صافيه. آرين جت هناك.
آدm مراد: بياكل وساب الاكل وصك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت.
آدm العدوي: متابع. وهز راسه وفهم.
آرين: لبست ونزلت. وعيونها ع آدm عشان عايزه تعتذر ليه.
وقربت منهم بمرح. صباح الخير ع اجمل عيله ف الدنيا.
كلهم ابتسمو. صباح الخير.
آرين: راحت عند آدm العدوي. وسلمت عليه. صباح الورد ع بابا آدm بطل قلبى.
آدm: ههههه يابكاشه. صباح الورد ع حفيدتى القمر.

آرين: حـ.ـضـ.ـنت مريم بمرح. ماما مريم القمر ام عيون يدوخو اااه يقلبك يا آرين.
كلهم ضحكو.
مريم: بضحكه صافيه. الله يجازيكى خير يارينو ياصغيره. عامله ايه ياحبيبتى؟
آرين: بتسلم ع فهد انا تمام جدا. وحـ.ـضـ.ـنت فهد. بابي بطل حياتى كلها. اموووه صباحك ورد.
فهد: ههههه وضمها لقلبه صباح الجمال ياقلب فهد. عامله ايه؟

آرين: بمرح انا تمام اوى اوى. وبصت ع آدm. وشافته بياكل بعدm اهتمام ليها. واتغاظت. وراحت تسلم ع رينو. صباح الخير ع نجمتى الحلوه. ههههه.
رينو: ههههههه صباح الخير ع مـ.ـجـ.ـنو.نة العيله. اخيرا صحيتى. وباستها من خدها.
آرين: راحت ع فريحه. وقالت بمكر ايوه صحيت وقايمه فايقه جدا. وحـ.ـضـ.ـنت فريحه. عمتو ام عيون عسلى. هحبك ايه اكتر من كده يافريحتى. ههههه.
كلهم ضحكو.

فريحه: ههههه قلبى يا آرين. انتى ولي لي اللمضه. وانتى مهونه علينا كتير ياروحي.
آرين: بمرح تشكرات تشكرات. دي اقل حاجه عندى.
طبعا: آدm مراد. بيجاهد نفسه ع الثبات الانفعالي. ومش عايز يتصرف بغباء من غيرته عليها.
آرين: راحت عند مراد. وقالت خالو مراد القمر. اجمل واحلى واشيك وافخم مرادي ف العيله كلها. ههههه حلوه افخم دي. ههههه وضمته بمرح. صباحك زي السكر.

مراد: ههههههههه اه والله زي السكر. بتفهم البت دي. وغمز لفريحه ههههههههه.
فريحه: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. احم. استر يارب.
آرين: حبيبى ياخالو. وراحت عند تالين الل جمب آدm مراد. صباح التفائل والهدوء ع بومبانية العيله. وباستها من خدها. وحشتينى اوى ياتوتا.
تالين: ابتسمت بحب. صباح الخير يا آرين. وجودك بيعمل بهجه جميله وسطينا.

آرين: اتغاظت من آدm وعدm اهتمامه. وابتسمت بمرح امممم تسلمي ياتوتا ياقمرايه. وقالت اذيك يا آركان يا، حبيبى.
آدm مراد: غمض عينيه وبيحاول يهدا.
آركان: ببرود اهلا ياست ريبونزل. خلصتى المقدmه بتاعتك. اقعدى بقى افطري.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت بسبب آدm. وقالت اذيك يا آدm يابن خالو.
آدm مراد: قام وقف بغـــضــــب. وقال بعدm اهتمام. اهلا يابـ.ـنت عمتى. وبص ل جدو. وقال انا رايح الاسطبل.

آركان: بمرح ايه ياحظابط. هنركب الخيل امتى؟
آرين: قعدت بغـ.ـيظ طفولى وبتاكل وهي متغاظه منه جدا.
آدm مراد: ل اركان. وقت ما تحب. انا فاضي طول اليوم.
مراد: قام وقف. وقال لأ استنوا لما نرجع من الجهاز. وقال يلا يافهد. عشان كدا هنتاخر لسه قدامنا ساعه ع ما نوصل اول المدينه.
آدm مراد: بص لجدو.
آدm: بتفهم. هز راسه ليه.
آدm مراد: اتحرك ومشي بسرعه من قدامهم.

فهد: قام وقف. وسلم ع رينو. وباس ع راس آرين وهمس ف ودنها. اسمعى كلام مامي اوكي ياروحي.
آرين: ابتسمت اوكي يابابي. حضرتك هتوحشنى جدا.
فهد: مسد ع حجابها وانتى كمان ياقلب ابوكي. ومش ناسي الكنز بتاعك اوكي.
آرين: بسعاده كبيره ميرسي جدا يا اجمل بابي ف الدنيا.
فهد: ضحك. وسلم ع آركان. وآدm ومريم وفريحه وتالين. وودعهم. وراح ع العربيه.
مراد: باس ع ايد مريم. وقال هتحتاجي منى حاجه ياست الكل؟

مريم: بحب. عايزه سلامتك يانور عيني. ربنا يكفيك شر الطريق. ويجعله ليك رفيق. ويسترك ويحفظك ف كل خطوه يامراد يابن قلبى انت وفهد وزين. وشباب المسلمين يارب العالمين.
كلهم آمين.
مراد: الله ع الدعوه الجميله. والله انا يامريومه عايش بفضل دعواتك ليا. واجمل دعوه. دعوة الستر. ربنا يديمك ليا ياتاج راسي. وباس ع أيدها وراسها.

مريم: حطت ايدها ع خدو. دعيالك ف كل وقت وسجده. انت وزين. ربنا يبـ.ـاركلى فيكو ياحبايب قلبي. ربنا معاك.
مراد: ابتسم بحب. وباس ع أيد آدm. هتحتاج منى حاجه ياحج.
آدm: ربت ع كتفه. ربنا معاك ياحبيب ابوك. خلى بالك من نفسك.
مراد: إن شاء الله. وسلم ع فريحه. بت يافريحه اجبلك حاجه وانا جاي؟
فريحه: عايزه سلامتك ياحبيبى. ربنا يحفظك يارب.

مراد: باس ع أيدها. ويحفظك ياروحي. وراح سلم ع تالين. توتا قلب ابوكي اجبلك ايه وانا راجع؟
تالين: حضرتك. وجودك هنا بيفرق كتير. استودعتك عند الله يابابا.
مراد: ضمها لقلبه بحب كبير. يابت انتى مش عارف احبك ايه اكتر من كده. وباس جبينها. خلى بالك من نفسك ياقلب ابوكي.
وسلم ع آرين واركان ورينو. وودع الكل. وراح ركب العربيه. واتحرك هو وفهد ع الشغل.

آرين: بتاكل بغـ.ـيظ. وبتكلم نفسها بهمس. البنات تخـ.ـطـ.ـفه اه. عشان اضـ.ـر.بهم كلهم إن شاء الله. بس واحده تقرب منه والله العظيم ادخل فيها السـ.ـجـ.ـن.
اه وكمان مقموص بسلامته. المفروض يعتذرلى ع الخضه ال خضهالى دي. وبتقلدو بغـ.ـيظ. اهلا يابـ.ـنت عمتى. بـ.ـارد.
لأ وايه كمان انا لايح الاستبل. بجد خنيق وفصيل. وعايز بوكس ف وشه اعدله بوزه ده.
رينو وفريحه. بصو لبعض بعدm فهم. واستغربو ريأكشن آرين كل شويه.

رينو وفريحه ف صوت واحد. مالك يا آرين؟
آرين: انتبهت. كح كح. احم ما، مفيش حاجه. انا كويسه اهو باكل. احم ممكن المربي دي بعد اذنك؟
ورزعت الطبق قدامها بغـ.ـيظ مكبت وعينيها ع الاستطبل وعايزه تضـ.ـر.ب اى حد، وقالت بخـ.ـنـ.ـقه. والله العظيم لو بـ.ـنت بصتلك بس لاقــ,تــلها. انا ضي آدm وبس، اوووف بقى.

بعد شويه. فيلا عزيز.
مصطفى واقف ف التراس ولابس شورت وفانله. واتصل ع كريم ف بـ.ـاريس.
كريم: شاف ليليان خارجه من الاوضه ولابسه طقم رقيق جدا عليها. وقرب منها وغازلها. وشالها وراح بيها الاوضه. وفونه رن.
ليليان: اتكسفت. وجت تقوم.
كريم: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه اكتر. وقال استنى هنا. ده الواد الفصيل مصطفى. هكلمه بعدين. وبيقرب منها.
ليليان: ابتسمت. معلش ياحبيبى رد عليه. اكيد مفتقدك.

كريم: بصراحه هو رخم اوي. بس بحبه ابن اللذين ده. ورد عليه. وهي ف حـ.ـضـ.ـنه. الوو.
ليليان: همست. حبيبى افتح الاسبيكر. طريقته بضحكني اوى.
مصطفى: الووو. كيمووو باشا العريس ال اتجوز وباع اخوه. باع ايه؟ ده انت رمتنى أخص ع كدا.
كريم: قال خلصت تخلف. بتتصل عايز ايه؟
مصطفى: كشر عينيه. وهز راسه وقال بتصل ليه؟ ااااه يازمن. ياعينى ع الزمن والدنيا والايام.
خلاص؟ ليليان أثرت عليك ووقعت بينك وبيني؟

خلاص من تالت يوم جواز كرهت اخوك ياكريم؟
خلاص. يعنى بعد كدا هنعمل مشاكل ع الورث؟
كريم: ضحك بصمت وهز راسه بيأس. وقال انت هتفضل متـ.ـخـ.ـلف لحد امتى؟
مصطفى: وكمان بتشتمنى من دلوقتي؟ واتنهد بتمثيل. واضح أننا داخلين ع مشاكل كبيره وهتوصل للمحاكم. وكل ده بسبب لي لي حبيبتى بـ.ـنت عمتو.
كريم: صك ع أسنانه بغيره. ولااا اقسم بالله انت لو قدامي لاقــ,تــلك. و لو قولت كدا تانى انا هعمل منك كفته فاهم ياحـ.ـيو.ان؟

مصطفى: سند ايدو ع السور. ورقص حواجبه ببرود. وقال اممم انا ف ماسر وانت ف بـ.ـاريس يعنى العب غيرها. وبعدين هي لي لي دي مش بـ.ـنت عمتو؟ حتى اسألها؟
ليليان: كاتمه الضحكه. وحطت أيدها ع خد كريم. وهمست بس اهدا ياكيمو. انت عارف إن مصطفى مـ.ـجـ.ـنو.ن. ههههه.
مصطفى: سمعتك يامرات اخويا ياغاليه وانتى بتشتمى. وطبعا اخويا مغيب ومش هيرد ويجيب حق اخوه ال اتظلم بسببك.
يااااه ع مستقبلك ال اتدmر مع اخوك الكبير يامصطفى؟

بكره عيال اخويا يكبرو ومعرفش شكلهم. يااااه ياليليان؟ خطه ف منتهى الذكاء. برافو. لأ برافو. خلفت يازين ياعدوي.
ليليان: هههههههههههه.
كريم: بغيره. صك ع أسنانه. وحط ايدو ع بوقها. هششش اسكتى. وانت ياحيوااااان. اقسم بالله لما ارجعلك مااااشي يامصطفى الكـ.ـلـ.ـب انت.
مصطفى: هههههههههههه ايه ياعم بهزر معاك. الف مبروك ياحبيبى.
كريم: بغـ.ـيظ مكبت. ماما فين ياحـ.ـيو.ان؟

مصطفى: اخو الحـ.ـيو.ان هههههههههههه. روما ف المطبخ بتشرف ع الاكل. لأن جدو طارق وناناه رنا معزومين ع الغدا عندنا انهردا.
كريم: بيلاعب خصلات شعرها. وقال بمكر. امممم وچود القمر جايه معاهم؟
مصطفى: صك ع أسنانه بتوعد. وقال اممم يتردهالى يابن يوسف عزيز. اه جايه ياخويا.
كريم: امممم لأ حيث كدا اتصل عليها بنفسي.
مصطفى: بغـ.ـيظ وتتصل عليها لييييه؟ ريح دmاغك منى اشطا. وع فكره انا اخدت اوضك. ورمـ.ـيـ.ـتلك هدومك ف اوضتى.

كريم: ابتسم بحب وقال. خدت اوضتي يادرش. وماله يعم مش خساره فيك. حلال عليك.
مصطفى: تسلم ياشبح. قولى بقى انتو بتعملوا ايه دلوقتي؟
ليليان: فتحت عينيها بصدmه. ووشها احمر جدا.
كريم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. وقال وانت مااالك انت. غوووور يلااا وماشوفش رقمك طول الشهر. وقفل ف وشه.
مصطفى: بص لشاشة الفون. وكشر عينيه بتعجب. وقال ينهار مش واضح، واضح أنه مش مبسوط هناك.
كريم: مسح وشه بايديه بغـ.ـيظ. وقال عيل فصيل ورخم.

ليليان: وشها ف الارض بحرج كبير وساكته.
كريم: ابتسم ع خجلها. وقال هو احنا كنا بنعمل ايه؟
ليليان: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. ومردتش.
كريم: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه اكتر. قلبى انا ال وشه زي الورد. انا جوزك يالي لي.
ليليان: ف حـ.ـضـ.ـنه ابتسمت بحرج. وغمضت عينيها.
كريم: رفع دقنها وباسها برقه. بحبك اوى يالي لي.
ليليان: بتنهيده. وانا بحبك اوى ياكريم.
كريم: قرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.

ف دهب. ع اليخت.
نور: ف مطبخ اليخت ولابسه طقم رقيق. وبتتكلم ف الفون.
ايوه يانرمين. والله يابـ.ـنتى انا مش زعلانه. انتى عندك ظروفك. ووالدتك تعبانه. والدكتور مروان شرفنا ف الفرح هو وابنك ياسر. وعملو الواجب وزياده.
نرمين: بزعل. انا عارفه ياحبيبتي انك مش زعلانه. لانك مبتزعليش من حد. بس انا بقى ال زعلانه. كنت هموووت أشوف تيم وهو عريس. بجد فاتني نص عمري. اكيد كان القمر اللهم بـ.ـارك.

محمد: دخل عندها المطبخ. وضمها من الخلف. وحط دقنه ع كتفها. وابتسم.
نور: ابتسمت. وربتت ع ايدو. وقالت ل نرمين. ايوه ماشاء الله تيم كان چان وجميل جدا. الحمد لله ربنا يحميه ويحفظه. وكمان ميرو يانرمين. كانت جميله جدا خيال بجد. والعرسان كلهم قمرات الله أكبر عليهم. ربنا يصلح حالهم ويسعدهم.
نرمين: انتى بتغظينى صح؟ وكمان مروان حكالى ع كل حاجه ف الفرح وال عمله حفيد اخو الدكتور محمد.

نور: ههههه مصطفى؟ مصطفى ده ف عالم موازى. بس بجد شعل الفرح. وجدد الفرحه ف قلوبنا.
نرمين: يارب ديما ياحبيبتي فرحانين. وانا هتصل ع تيم بنفسي ابـ.ـارك ليه. وكمان عايزه نسخه من الفرح اشوف العرسان اللهم بـ.ـارك.
نور: حاضر ياحبيبتى. انهردا بليل كل حاجه هتكون عند عمو طارق. ولما نرجع إن شاء الله. هبعتلك نسخه. من عيونى.

نرمين: تسلم عيونك ياحبيبتى. واسيبك انا دلوقتي. واجازه سعيده عليكى. والف مبروك ياحبيبتى. وسلميلى ع الدكتور محمد. مع السلامه.
نور: ميرسي. وربنا يبـ.ـارك فيكي يانرمو. مع السلامه. وقفلت. ورفعت عينيها ل محمد بابتسامه.
نرمين بتسلم عليك ياحبيبى.
محمد: اتعدل ولفها ليه. وابتسم. الله يسلمها. كل دي مكالمه. وسيبانى.
نور: بدهشه وضحكت. سيباك فين بس ياحماده؟

انا كلمت تيم وميرو وانت معايا. ودلوقتي انا يدوبك رديت ع نرمين. والمكالمه حوالى 5 دقايق بس.
محمد: بيتأمل فيها ورجع خصلة شعر ورا ودنها وهمس. ال5 دقايق ف بعدك 5 سنين. انتى مش عارفه حبك موصلنى لفين يانورى.
نور: قلبها دق. وقالت بحرج. لفين ياحماده؟
محمد: رفع دقنها وباسها برقه وقال. الى مالا نهايه. حبي ليكى وعشقى مالوش حدود ولا ليه قواعد. انا اكتر من مليار مابعد العشق يانورى.

نور: غمضت عينيها وقلبها بيدق بسعاده. وقالت انت ادmانى. وامانى. وحطت راسها ع صدره. أنا امانى هنا. ف حـ.ـضـ.ـنك. هنا وبس يامحمد.
محمد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها وضمها لقلبه بعشق العالم كله. وهمس بعشقك يانورى. بعشق بنوتى الجميله. ال كبرت ع ايدى.
نور: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع الفرح. ربنا يديمك ليا ياحبيبى.

محمد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وباس جبينها بحب كبير. ومسح دmـ.ـو.عها. وهز راسه ليها لأ. نورى متبكيش ابدا. نورى تفرح وبس. وقرب منها وباسها برقه وحب كبير.
نور: تاهت ف عشق حبيبها وكيانها.
محمد: شالها ع اوضتهم. واخد نور لعالمه الخاص.

ف اسكندريه.
تيم: اخد ميرو. وبيتفسحو ف شوارع اسكندريه.
ميرو: ماشيه جمب تيم ومحافظه ع بعد المسافه بينهم. ولكن هي مبسوطه جدا إن يومها كله مع تيم وبس. هي مكتفيه بوجوده معاها. حتى لو مخطوبين.
بس هنشوف هي هتصمد لحد امتى ع شرطها وعقـ.ـا.بها؟
تيم: طبعا جواه متغاظ من بعد المسافه بينهم والحدود الل حطاها ملاكه. وقال تحبى نطلع ع المول؟
ميرو: بصت ف الساعه. وقالت ع فكره انت نسيت اننا عازمين هبه ع الغدا؟

ولو روحنا المول هنتاخر عليها. وهيبقى موقف مش لطيف مننا. ولا ايه رأيك؟
تيم: بغيره متداريه. طبعا طبعا. والاستاذ فادي اللذوذ. لازم يتغدا هو كمان؟ وصك ع اسنانه. ولاااييييه؟
ميرو: قلبها بيرقص من السعاده. وكتمت الضحكه وقالت بمكر. امم عندك حق. احم يلا بينا ع الفندق؟
تيم: ابتسم بغـ.ـيظ. اممم اتفضلى ياهانم. سمعا وطاعه. اومااااااال ايه؟ وقال بتوعد. انا عايزك تاخدي راحتك ع الآخر...

ميرو: كشرت عينيها بعدm فهم وقالت يعنى ايه؟
تيم: بخبث. يعنى كل خير ياقلب تيم. وغمز.
ميرو: اتـ.ـو.ترت. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت هو الجو حر مش كدا؟
تيم: ابتسم بمكر. ابدا ده الجو جميل جدا. اتفضلى ياحبيبتى. وفتح ليها باب العربيه.
ميرو: قالت جواها. هو يقصد ايه؟ طريقته مريبه جدا. احم ربنا يستر بجد. وركبت بتـ.ـو.تر.
تيم: ركب جمبها. وقفل ازاز العربيه. وشغل التكييف. وقال اربطي الحزام ياحبيبتي.

ميرو: برجفه. لو سمحت ياريت بجد بلاش اسلوبك ده.
انا ميرو وبس. احم. مش لازم حبيبتى والكلام ده. ومش عارفه تربط الحزام. من التـ.ـو.تر.
تيم: قرب منها اوي وبيربط ليها الحزام.
وده كفيل يخلى ميرو يغمي عليها من قربه.
وقرب من وشها اوي وقال بهمس وهو متعمد.
ليه؟ ليه مقولش حبيبتى وانتى حبيبتى؟
وليه مقولش روحي وانتى ساكناها.
وليه مقولش قلب تيم. وانتى اصلا نبضه. ليه؟

ميرو: غمضت عينيها بتـ.ـو.تر. وقلبها هيطلع من مكانه. ومسكت فستانها بايديها. وبتنهج بسيط من قربه ليها. وقالت بصوت مبحوح. لو. س، احم. ابعد.
تيم: قلبه بيدق. وبيتامل تورترها. وبيرسم ملامحها. وبص ع مراده وهيضعف. وف اللاوعي رفع ايدو مشاها ع خدها وهمس بحبك يا مريم.
انتى ليه مش مصدقه انك عشقى وحبيبتى. مريم انا بعشقك. بعشق تـ.ـو.ترك وارتباكك.
ميرو: بتنهج. تي، تيم ارجوك.
تيم: شبك ايدو ف كف أيدها. وهمس وحشتينى.

ميرو: ، وبتتنفس بسرعه.
تيم: بضعف مريم. ارجعي عن قرارك.
ميرو: فتحت عينيها بتـ.ـو.تر. وبصت ف عينيه.
تيم: بيتأمل عينيها. وعاشو دقات قلب جديده مع ميراث عشق قديم. ولكن بيطلع للنور باعتراف جديد. ومشاعر جديده مشتركه بينهم.
ميرو: دخلت ف اللاوعي من جمال لون عيونه. وقالت بعتاب. انت ع طول شايفنى اختك.

تيم: بعتاب اكبر. غـ.ـصـ.ـب عني. وليا أسبابي. ولازم تسمعينى. وانا لازم اسمعك. حبيبتي احنا لازم نتكلم ف حجات كتير جدا عايزك ت عـ.ـر.فيها. واهما انى بدوب فيكي.
ميرو: بدقات قلب. تاهت وهمست بضعف. تيم ا. ا. انا...
تيم: باس كف أيدها وعيونه ف عينيها. انتى ايه؟
ميرو: عايزه تقوله انها بتحبه جدا. وبتجاهد نفسها تعترف. وقالت ا. انا...
تيم: بيتأمل عينيها بعشق. وقال سامعك قولى انتى ايه؟

ميرو: قلبها دق بحب كبير. واستسلمت كاملا للعشق. وغمضت عينيها للاعتراف وقالت ا. انا، ب...
وفونها رن. وكانت هبه.
ميرو: انتبهت وفتحت عينيها بدهشه كبيره. وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. ولعنت نفسها ع ضعفها ف وجوده. وقلبها هيطلع من مكانه من الاحراج. وحمدت ربنا إن هبه اتصلت ف الوقت المناسب.
تيم: انتبه. ورجع مكانه. ونفخ بضيق حقيقي. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت. ومسح ع شعرو. وشغل العربيه وساق بخـ.ـنـ.ـقه.

ميرو: ردت ع هبه. وحاطه أيدها ع قلبها. وقالت بصوت مبحوح ومكسوفه جدا. وقالت. احم. ا. ايوه يا. هبه. احنا راجعين ع الفندق. احم. مش هنتاخر. مع. ا. السلامه. وقفلت. واخدت نفس عميق واتنهدت بتعب. وبصت من الازاز وسرحانه وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع من فرط العشق المكبوت.

بعد فتره ف بيت المزرعه.
آدm ومريم. طلعو ف اوضتهم يستريحو شويه.
وفريحه ورينو. ف الليفنج بيتفرجو التليفزيون.
ف الجنينه.
آركان: بيجرى بسرعه كبيره وداخل ف سباق مع ريكس وهاسكي، وآركان سابقهم.
آرين: بتسقف بحماس. برااافووو عليك يا آركان ياحبيبى ايوه كدا.
تالين: بانبهار ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن. ريكس وهاسكي مش قادرين يكسبو آركان. حاجه جميله جدا.

آرين: بصت ف الساعه. ومتغاظه من آدm ال متجاهلها من الصبح. وشافت تالين منـ.ـد.مجه ف المسابقه. وقالت. ثواني وراجعه ياتوتا اوكي.
تالين: مركزه مع الكلاب و آركان وهزت راسها اوكي اوكي.
آرين: سابتها. راحت وسط الشجر. وخرجت ع بيسين كبير. وقالت بتعجب اله؟ آدm كان من ساعه نازل البيسين. هيكون راح فين؟ وصكت ع اسنانها بغـ.ـيظ اممم بـ.ـارد جدا جدا. ورجعت تانى. وقابلت منصور. وسألته. عم منصور. هو آدm فين؟

منصور: سي آدm بيه الصغير لسه داخل حالا الاسطبل عند ساهيل ياهانم.
آرين: هزت راسها متشكره. وسابته ورايحه الاسطبل.
آدm مراد: من وقت موقفها الصبح وهو مخـ.ـنـ.ـوق جدا منها. وكمان كل ما يتخيل شعرها بالجمال ده. يغمض عينيه بغـــضــــب شـ.ـديد لو كان الولد شاف شعرها وكمان بالبيجامه.

وشاف انها لازم تكبر وتعقل. واتجنبها لانها عايزه كدا. وهي قالت مش هتكلمه تانى. وخرج من البيسين واخد شاور. ونزل ع الاسطبل من غير حتى ما يسأل عليها.
آدm مراد: قرب من ساهيل. وبيحط السرج عليه.
آرين: من وراه احم احم.
آدm مراد: سمع صوتها. ومردش واتجنبها كأنها مش موجوده. وبيكمل.
آرين: قبضت ع أيديها بغـ.ـيظ. وقربت منه. بغـــضــــب طفولى. ممكن اعرف حضرتك مبتكلمنيش ليه؟
آدm مراد: ...

آرين: اتغاظت اكتر. اه اوكي اوكي. حضرتك شكلك مستريح جدا كدا. صح؟
آدm مراد: بعدm اهتمام. جاهز ياساهيل؟
ساهيل: عمل صهيل كأنه بيقول جاهز.
آرين: حست بالاحراج. ونزلت وشها ف الارض بحرج. اوكي ميرسي جدا يا آدm. بعد اذنك. وخارجه.
آدm مراد: غمض عينيه ونفخ بنفاذ صبر. وقبل مـ.ـا.تخرج. شـ.ـدها بسرعه من أيدها. وخبطت ف صدره.
آرين: شهقت بصوت عالى. وقلبها بيدق بسرعه كبيره.

آدm مراد: عينيه ف عينيها. وقال بجمود وتهديد شـ.ـديد اللهجه. حذاري يا آرين تختبرى غيرتى عليكى.
النقطه دي بالذات حذاري تدخلى فيها. عشان أنا مش عارف انا ممكن اعمل ايه؟
وانك تخرجي من اوضتك بشعرك وف ناس موجوده ف البيت اول واخر مره.
انتى كان ليكى فرصه واحده بس وخلصت. ولو غلطتى تانى يا آرين صدقينى هتزعلى منى اوي. وبعد عنها خطوه ولف ضهرو ليها.

آرين: بتنهج من الخــــوف. وعيونها مفتوحه من الدهشه ودmـ.ـو.عها نازله. وهمست برعشه آدm انت ليه بتخــــوفنى. وعيطت بخــــوف.
آدm مراد: سمع نبرة صوتها ولف ليها بسرعه. وشافها بتعيط وبتترعش. آدm قرب منها بسرعه بخــــوف حقيقي. هشش بس بس اهدي. اهدى ومتعيطيش. آرين. ارييين سمعانى. هشش بس متعيطيش.
آرين: حطت وشها بين ايديها وعيطت بصوت عالى. وقالت بشهقات انت بتعمل كده ليه معايا.

آدm مراد: قبض ع ايديه بغـــضــــب من نفسه. ولعن نفسه لأن آرين متربتش ع الاسلوب ده. وطلع منديل ورقي. وشال ايديها من ع وشها. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. خلاص متعيطيش. وتعالى نطلع بره الاسطبل ده.
آرين: بشهقات بسيطه طفوليه. لأ. انا عايزه بابا آدm. انا عايزه امشي من هنا وأرجع ع بيتنا.
آدm مراد: ابتسم. ونفسه يحـ.ـضـ.ـنها جدااا. وقال طيب تعالى معايا. عايز اتكلم معاكى شويه.

آرين: ببراه هزت راسها لأ انا مخصماك. وبجد مش هكلمك تاني.
آدm مراد: همس ف ودنها ع فكره. لو فضلتى بالجمال ده و لو مخرجناش من هنا. انا مش عارف هعمل ايه. يلا تعالى معايا.
آرين: مش فاهمه. لكن اتكسفت جدا. وهزت راسها وخرجت بسرعه.
آدm مراد: غمض عينيه. وقال. اهدا يا آدm آرين متتعاملش كدا. ونفخ بغيره. وخرج وراها.
آرين: جريت ف الجنينه. ووصلت عند البيسين. وزعلانه اوي من آدm.

آدm مراد: راح وراها. وجاب كرسي اقعدى يا آرين.
آرين: قعدت من سُكات.
آدm مراد: سحب كرسي وقعد بالخلف ع الكرسي. قصادها. وسند بايديه ع الكرسي. وقال بتعيطى ليه؟
آرين: نزلت وشها ف الارض بزعل طفولى. وقالت بدmـ.ـو.ع انت بتزعلنى اوي يا آدm.
آدm مراد: ابتسم. طيب ما انتى ال غلطانه يا ضي آدm.
آرين: هزت راسها بطفوليه لأ انا مش ضي آدm لأ. انت بتزعلنى اوي منك.

آدm مراد: ابتسم بحب كبير. وقال لأ بصي ضي آدm دي مافيش عليها جدال. والموضوع فيه منتهي. انتى هتفضلي لآخر يوم ف عمري ضي آدm ونور العتمه ال جوايا.
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقلبها دق وقالت يعنى ايه؟
آدm مراد: بصلها بعتاب. انا زعلان منك اوي يا آرين. انتى انهردا غلطتى 3 غلطات.
آرين: بتعد ع صوابعها ببراه. 3 غلطات. ازاي؟ ده هي مرا وحده بس. لا يا آدm انت كدا بتخم ع فكره.

آدm مراد: ابتسم. لأ انتى غلطتى اول مره. لما خرجتى من اوضتك بالشكل ده.
وغلطتى تانى مره لما فهمتى خــــوفي عليكى غلط وكررتي انك زعلانه ومش هتتكلمي معايا تانى.
وغلطتى تالت مره ع الفطار. وتعدmتى تخلينى اغير عليكي. وده اكبر غلط. وال اكبر من كل ده. نظرة الخــــوف ال شوفتها ف عينيكى ليا دلوقتي ف الاسطبل.
آرين مش معنى انى اضايقت عليكى يبقى بخــــوفك منى.

انتى ال وصلتينى انهردا للحاله دي. انا لحد دلوقتي بعاملك انك طفلتى وبـ.ـنتي. لكن ان الأوان انك تكبري بقى. عشان لو كررتي غلطك تانى زي انهردا هتتعـ.ـا.قبي بجد.
آرين: بتذمر طفولى. ما انت كنت ماشي حلو. اتحولت ليه بس.
آدm مراد: ابتسم سمعتك ع فكره...
آرين: عاااااااا هو ايه ده بقى. وبعدين انت بتخــــوفنى لما هددتنى ف الإسطبل. كنت آدm المرعـ.ـب. يامااامااعع. بجد خــــوفت منك اوي.

آدm مراد: بجمود. آرين اوعي ف يوم تحسي الخــــوف ف وجودي انتى فاهمه؟
ف فرق بين انى اكون متضايق منك وبشـ.ـد عليكى لمصلحتك. وف فرق مابين انى اخــــوفك منى.
آرين: خلاص خلاص مش هخاف. بص يا آدm انا بس جيتلك الاسطبل حبيت اقولك. انى غلطت فعلا الصبح لما خرجت كدا. بس والله العظيم مامي قالتلى إن كل العيله ف الجنينه ومفيش غيرى ف البيت دي حاجه.

الحاجه التانيه بقى انا قولت انى مش هكلمك لانى زعلت بجد منك. اولا انا خــــوفت اوي لما حطيت ايدك ع بوقي. وشـ.ـدتنى. قولت بس ده حـ.ـر.امي وخـ.ـطـ.ـفنى.
آدm مراد: ضحك بصمت. وقال ايوه عشان كدا قولتى انت خـ.ـطـ.ـفتنى يا آدm ههههههه.
آرين: بمرح هو انا لو اتخـ.ـطـ.ـفت هتعمل ايه يا آدm؟
آدm مراد: بغـــضــــب. قرب من وشها اوي وقال بفحيح افعى. محدش يقدر يعملها.

ولو حصل اقسم بالله ب ال آر بي جي وافجرهم كلهم. ال يفكر يلمسك بس حكم ع نفسه بالمـ.ـو.ت ع ايد ديزل المخابرات. وحذاري تقوليها تانى. فاهمه.
آرين: قلبها بيدق بقوه. وفرحت جدا. وقالت بطفوليه وااااااو زي الروايات بالظبط. بس تعرف البطل بينزل بطياره خاصه.
وبيبقى لوحدو بيقــ,تــل العصابه كلها وينقذ البطله. ايه ال انا بقوله ده؟
لأ لأ البطل اصلا هو ال بيخـ.ـطـ.ـف البطله. ايوه ويعـ.ـذ.بها يامااامااعع.
آدm مراد: كشر عينيه روايات؟

آرين: خافت. وقالت بتلعثم. احم، اه اسكت يا آدm انا زعلانه اوى اه والله.
آدm مراد: فهم انها بتهرب من الحوار. وقال زعلانه ليه يا آري؟
آرين: اصل. اصل. احم. بقولك ايه انا عايزه اركب الحصان تانى بلييييز.
آدm مراد: آرين مش عشان ركبتى امبـ.ـارح شويه فكرتى نفسك متدربه وع كفاءه. احمدي ربنا. ويلا قومي روحي عند عمتو عشان متقولش حاجه. وكمان خفي من الروايات تمام؟

آرين: قامت وخبطت برجلها ف الارض مكانها عاااااااااا لاااااااء بقى انا عايزه اركب حصان عاااااااا ماليش دعوه.
وصكت ع اسنانها بغـ.ـيظ وقالت بعند انا هركب الحصان يا آدm اوكي.
آدm مراد: بغمزه لو قدرتي اعمليها. وسابها واتحرك. وبيضحك ع ال دوبت قلبه ف عشقها.
آرين: حطت ايديها ف جمبها بطفوليه وكشرت عينيها وقالت اممم لو قدرت اوكي، لأ انا هقدر يابن خالو مراد القمر. وهكون قويه زي بابي فهد حبيبى.

ف اسكندريه. ع البحر.
تيم وميرو وصلوا الفندق. وطلعو صلو العصر ونزلو.
تيم: ماشي بعد ميرو بخطواط. وعمل مكالمه مهمه. وقال اه تمام يعنى الحاجه قدامها قد ايه وتوصل هناك؟ امممم لأ كدا حلو اوى. خلاص انا هبعتلك ال قولتلك عليه. وتعمل كل حاجه زى ما قولتلك امبـ.ـارح بالظبط. وقبل الحاجه مـ.ـا.توصل بنص ساعه ابعتلى رساله خاصه تمام؟ ماشي مع السلامه. وقفل وابتسم بخبث اممم. وقرب جمب ميرو.

ميرو: ماشيه جمب تيم. وقالت هبه هناك اهي.
تيم: قبض ع ايديه بغيره اه واللذوذ معاها. اممم ماشاء الله كتلة تلج متحركه.
ميرو: بمكر انا مش عارفه انت ليه واخد من استاذ فادي موقف كدا.
تيم: وقف قدامها بغيره واضحه. وقال بتحذير. اول وآخر مره تنطقى اسم السحليه ده. وإلا قسما بالله اقــ,تــله قدام عينيكى تمام.
ميرو: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت من قبلها. ههههههه سحليه هههههههه بجد ضحكتينى اوي ياتيم.

تيم: سرح ف ضحكتها. وقال الله يخربيت ال كان السبب ياشيخه. بقولك ايه مـ.ـا.تلغي المده اسبوع واحد بس. ايه رايك؟ وغمز.
ميرو: بتـ.ـو.تر وحرج. ومثلت الجديه. ع فكره بقى انت مش ماشي ع الشرط خالص وده ممكن يزود فترة الخطوبه. وانت حر بقى...
تيم: هههههههههههه وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ وقال ده عندها هناك. وع فكره لازم نتكلم انهرده واقولك ع كل حاجه. انتى لازم تسمعينى.

ويلا عشان نخلص من الغدا التقيل ع قلبى ده، واه مش هفكرك كلام مع فادي النادي ده مش عايز. عشان مقلبش التربيزه ف وشه واكـ.ـسر ضلوعه. اصل بصراحه نفسي اقرقش حد بسنانى.
ميرو: بزهول. وكشرت عينيها بعدm فهم. وقالت تيم انت قبل كدا مكنتش بالاسلوب ده؟
تيم: بغـ.ـيظ، مجبر. منا ف السـ.ـجـ.ـن والمستشار مريم العدوي أصدرت الحكم. لكن ف نقض بإذن الله. ويلا نشوف جوز الكناريا دول. خلينا نخلص. وسابها ومشي بنرفزه.

ميرو: ضحكت بسعاده كبيره. وقلبها مبسوط جدا. وهمست بحب. تيم هيتكلم معايا انهارده؟ وانا كمان لازم اسمعه. وكمان نفسي احكيله ع كل حاجه حلوه جوايا. وقالت بتنهيده كبيره. اااه بحبك اوووى اوى ياتيم...
تيم: قعد ع التربيزه من غير كلام. وشاور لميرو تقعد جمبه بالظبط.
ميرو: بحرج قعدت. وقالت مساء الخير.
تيم: بضحكه كلها غيره. يادكتوره هبه. الدكتوره مريم تقصد تقولك مساء الخير يا، دكتوره هبه وبس. مش كدا ياروحي؟

ميرو: ابتسمت بحرج احم ا. ايوه. مساء الخير يا هبه.
هبه: ههههه مساء الخير يا حبيبتي. اتاخرتى ليه كل ده؟
ميرو: سورى بجد. الطريق كان زحمه وده الل اخرنا.
فادي: بسماجه. بصراحه بجماعه انتو اتأخرتو اوي. انا كنت لسه هقول ل هبه نمشي.
تيم: من بين أسنانه بغـ.ـيظ. يااااريت.
فادي: نعم؟
ميرو ؛ اتكسفت جدا وبصت ل هبه.
تيم: ببرود قصدي ياريت متستعجلش. وبعدين هو انا كنت ف طريق فاضي ماهو زحمه هعمل ايه انا يعنى؟

هبه: احم خلاص ياجماعه حصل خير.
فادي: ببرود. فعلا كويس جدا انى مستعجلتش. ههههه الواحد هيضيع ع نفسه فرصة غدا. وببلاش كمان يعنى تـ.ـو.فير التـ.ـو.فير هههههههه
هبه: وشها بقى احمر جدا من الاحراج. واضايقت.
تيم: بص ل ميرو. ف نظره معناها اتفضلى طلع بخيل ومعفن.
ميرو: زعلت علشان هبه.
تيم: ببرود اتفضل المنيوم يا فاضي باشا.
فادي: لأ حضرتك أسمي فادي. فادي بالدال.

تيم: ايه ده بجد؟ اممم فادي. اتفضل اختار الاكل ال يعجبك. ياا، ففف ا د ي.
ميرو: قربت من تيم وهمست ف ودنه. ماينفعش كدا. هبه شكلها مضايقه جدا.
تيم: بنفس الهمس. خليها يمكن ربنا بيكشفلها السحليه ده ع حقيقته. واراهنك هيطلب اغلا الأنواع.
ولا هوا عارف هو بيطلب ايه؟ لأ هيبص ع السعر بس.
هبه: بصت ل فادى. وقالت بخـ.ـنـ.ـقه هتطلب ايه؟
فادى: لأ لأ ركزي انتى ف المنيوم بتاعك. وسيبينى امخمخ كدا. اه دي فرصه اههههههههه.

هبه: حست بالاحراج الشـ.ـديد. وسكتت.
تيم: باحترام. اتفضلى يادكتوره هبه اطلبى ال انتى عايزاه. وال يعجبك.
هبه: ابتسمت بحرج. واتكسفت وقالت لأ انا هطلب اى حاجه مش مهم.
ميرو: أنقذت الموقف وقالت خلاص ياتيم انا هطلب ل هبه. انا عارفه هي بتحب ايه. اوكي ياهبه؟
هبه: هزت راسها بحرج احم اوكي.
بعد دقايق.
فعلا فادي طلب اكلات غاليه جدا. وهبه كانت مكسوفه جدا.
تيم: ماهتمش. وركز مع ميرو.
ميرو: طلبت االاكل ال هبه بتحبه.

بعد شويه الجارسون جه. وقدm ليهم الغدا.
هبه: اتصـ.ـد.مت من كم الانواع ال نازله قدام فادي لوحده.
ميرو: فتحت عينيها بدهشه وبصت ل تيم.
تيم: همس ليها. فاضي بقى وعايز يملا التانك. ههههه.
ميرو: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت.
تيم: قرب من دونها وهمس بطلى تبتسمي حتى تمام. واهتمي بصحبتك. ال هيطلع عينيها بعد الجواز من المعفن ده. اوكي ياورحي.
ميرو: اتكسفت. وبصت ل هبه. وقالت يارب الاكل يعجبك.
هبه: ابتسمت بتكليف. ومن جواها محرجه جدا.

فادي: عينيه بتطلع قلوب من كمية الأكل ال ببلاش. وبدأ ياكل بنهم كبير.
هبه: فتحت عينيها بصدmه كأنها بتكتشفه من جديد.
ميرو: شافت طريقة اكله وسابت الشوكه ف الطبق. وحست بالاشمئزاز.
تيم: مش مهتم بيه خالص. وشاف ميرو. واخد قطعة فراخ بالشوكه وقدmها لميرو قدام بوقها.
ميرو: بحرج اكلتها منه. وجواها احساس مختلف.
فادي: بياكل. وبص ع ميرو. وقال انتى مابتكليش ليه؟
ميرو: كشرت عينيها بتعجب.

تيم: خبط الشوكه ف الطبق بنرفزه. وحضرتك مهتم ليييه؟
فادي: ههههههههه ايه يادكتور تيم مالك محبكها اوي كدا ليه؟
خليك فريش ياراجـ.ـل. مره تقول مراتك مابتسلمش ودلوقتي مهتم ليه؟ لأ لأ انا مش معاك ف ده.
ميرو: غمضت عينيها وقالت ربنا يستر.
تيم: رفع حاجبه بتعجب. وقال محبكها؟ اممم اومال حضرتك عايزنى اعمل ايه يا باشمهندس فادى؟

فادي: بياكل. ههههههه يعنى اعمل زيي. مافيهاش حاجه لو حد سلم ع هبه حتى لما تبقى مراتي. وكمان ناوي بعد الجواز هبه تقــلـــع الحجاب عشان المنظر العام.
وكمان هخليها تتعرف ع رجـ.ـال الأعمال ف مجالي. ايوه لازم يكون ف ثقافه وسيبك من الجهل ده اسف ف اللفظ ههههههههه ولا ايه؟
ميرو: شهقت بصوت مهموس.
هبه: اتصـ.ـد.مت وسابت الشوكه. وبصت ل فادي بصدmه كبيره.

تيم: عكس الل جواه وقال ببرود. اه طبعا معاك حق لكن للأسف انا معنديش استعداد اكون قورني وكدا. ولا اييييه؟
فادي: هههههههههههه ينهار ابيض والله دmك زي العسل يادكتور. صدق ف ناس كتير كدا. بتفكر بالطريقه دي. ههههههههه.
هبه: قامت بسرعه. وقالت دكتوره مريم شكرا ع الغدا الجميل ده وهكلمك بليل. انا لازم امشي دلوقتي بعد اذنكم. ومشيت بسرعه. وبتعيد حساباتها.
ميرو: زعلت علشان هبه. وبصت ل تيم بزعل.

فادي: ههههه اهي ع طول هبه كدا. لكن انا هبرمجها بعد الجواز.
تيم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وقال ل ميرو. اطلعى ع الجناح حالا.
ميرو: همست بقلق. تيم انت...
تيم: قبض ع ايديه بغـــضــــب قولت اطلعى ع الجناح حالا.
ميرو: قامت بسرعه. واتحركت ع الفندق.
تيم: بتوعد، ايوه بقى يافادي احنا بقينا لوحدنا اهو. راجـ.ـل ل، راجـ.ـل ع حسب. هتبرمجها ازاى؟ معلش طبعا أنا عايز اتعلم منك.

فادي: ههههه طبعا. بص يادكتور تيم المجتمع الشرقي ده مجتمع غريب جداً. ف نوع من الرجـ.ـاله كدا غريب. ههههه متزعلش منى زي حضرتك.
يعنى يمنع مـ.ـر.اته تسلم ع الرجـ.ـاله وكمان تلبس وتغطى جـ.ـسمها. لأ وكمان يمنعها انها تحط ميكب وتفرد شعرها. اومال الرجـ.ـاله هتتمتع ازاى؟

وكمان انا اختارت هبه لانها جميله ولما تفرد شعرها وتلبس فستان سهره هتكون اجمل. وقتها رجـ.ـال الأعمال هيحسدوني عليها. ويشاورو عليا ويقولو ياريتنا مكان فادي. ووقتها اكبر ومراتي تكبر معايا. ونكون من أكبر الدول المتقدmه. سيبك من الجهل والتخلف بتاع الراجـ.ـل الشرقي. هههههههههههه هو الفقر جالنا من شويه. لازم نقلد الغرب لان هما الصح. ولا ايه؟

تيم: مغمض عينيه وبيسمع. وصك ع اسنانه بغـــضــــب واضح. وهمس من بين أسنانه بغـ.ـيظ ياديوس ياكـ.ـلـ.ـب. وقبض ع ايديه. لدرجة إن الجـ.ـر.ح اتفتح من تاني.
فادي: ههههههههه طبعا حضرتك مش هتقتنع بسهوله. طيب عايز اقولك ع حاجه. يعنى مرات حضرتك. جميله جدا ولو فردت شع، ااااااااه. اااااااه.
تيم: اتحول لهلاك. ومسك فادي. بوكسات ف وشه بغـــضــــب كبير.
فادي: اااااه الحقوووني. ااااااه.

تيم: مسك شعرو بايدو الشمال ورفع ايدو اليمين بقوه اكبر ونزل ضـ.ـر.ب بين عينيه. لحد ما فادي وشه نزف.
هبه: سمعت صوت فادي. وطلعت تجري. وشافت تيم بيقــ,تــله حرفيا. واتصـ.ـد.مت. حتى فادي مش قادر يدافع ولا يصد ضـ.ـر.به واحده من تيم الل اصغر منه. وهبه اخدت القرار الصح.
ميرو: ف الجناج سمعت صوت هرج قدام الفندق وخرجت التراس. وفتحت عينيها بزهول. وصرخت تييييم. ونزلت تجري.
كل الناس اتلمت. وبتحاول تبعد تيم.

تيم: مكـ.ـلـ.ـبش ف قميص فادي وبيضـ.ـر.ب بانتقام السنين.
أمن ألفندق اتحرك بسرعه. وحاولو يبعدو تيم.
ميرو: جريت ع تيم. وشافت شكله وقت غـــضــــبه. وخافت عليه ومنه ف نفس الوقت. وشافت فادي وشه مش باين من الدm. وشافت تيم بيرفع ايدو بقوه وهيضـ.ـر.به بين عينيه واتصـ.ـد.مت. وجريت عليه بسرعه. وصرخت. بعـ.ـيا.ط. تيم. لأ ابعد عنه سيبه ارجوك هيمـ.ـو.ت ف ايدك.
تيم: بيضـ.ـر.ب وافتكر عامر وكامليا.

ميرو: بتشـ.ـد تيم وبتعيط بشهقات ارجووووك سيبه هيموووت ف ايدك. وصرخت تييييم.
تيم: ف حركه سريعه زق فادي بعيد. وشاف صورة كامليا ف وش ميرو. وف لحظة غـــضــــب رفع ايدو عشان يضـ.ـر.بها بالقلم. لكن شاف خــــوفها ع آخر لحظه.
ميرو: حطت ايديها ع وشها بخــــوف يضـ.ـر.بها تانى.
تيم: فاق وبص حواليه شاف ناس وميرو خايفه. وشاف دm ع ايديه. وبلخبطه. ميرو. لأ مريم. مريم. أنا آسف وشال ايدها من ع وشها بلهفه. وشاف دmـ.ـو.عها.

ميرو: رجعت لورا و بصت ليه بخــــوف. وجريت من قدامه بسرعه.
تيم: جري وراها. بسرعه.
هبه: قربت عند فادي وبصت ليه بسخريه ودmـ.ـو.عها نازله.
فادي: بيستغيث. وفتح عينيه نص فتحه وقال هبه ثوفتى المتـ.ـخـ.ـلف ده عمل فيا ايه. ااااه بث انا مث هثيبه ااااه.
هبه: ضحكت بسخريه. وقالت أنا بحمد ربنا انى قابلت صحبتى عشان يكشفك ليا. وقــلـــعت الدبله ورمتها ف وشه وقالت أنا مايشرفنيش ارتبط بواحد عديم النخوه والرجوله زيك. وسابته ومشيت.

فادي: اااه اثتنى ياهبه. ياهبه. طيب ف فثتان انا جبتهولك مع الدبله هو فين اااااه مث هثيبك ااااه. بث انا مث رحمته بردك. ااااه. ثاعدنى يا اخ.

ف بيت المزرعه.
آدm مراد: ماشي مبسوط ومبتسم من ردود أفعال آرين.
منصور: سي آدm بيه. سيادتك هتروح الاسطبل دلوقتي ولا العامل ينضف عند حصان سي الدكتور تيم؟
آدm مراد: خليه ينضف الاسطبل بالكامل. وانا هروح بعدين.
منصور: تحت امرك يابيه. واتحرك.
آدm مراد: دخل البيت. وفونه رن. وشاف الرقم. وخرج تانى. ورد الو.
هارون: الو آدm باشا.
آدm مراد: خير ياهارون؟ ف جديد؟

هارون: تمام ياباشا وزى ما سيادتك أمرت حصل. والرجـ.ـاله جابو تاريخ حياتها كله ياباشا.
آدm مراد: بيسمع بتركيز. وقال مياده وراها حد؟
هارون: لا ياباشا. زى ما هي قالت. كانت عايزه فلوس. والملف فيه انها من عيله فقيره. وابوها وامها مشغلينها هي واخواتها عشان يحسنو من ظروفهم. لكن مياده معروفه ف منطقتها انها جريئه وعايزه توصل لفوق بأى طريقه. واختارت انها تشتغل خدامه ف بيوت العائلات الكبيره.

آدm مراد: هز راسه تمام...
هارون: بتـ.ـو.تر. احم بس ف حاجه حصلت ياباشا من شويه وده سبب انى اتصل ع سيادتك.
آدm مراد: خير ياهارون؟
هارون: والدت مياده جت وسألت عليها. لانها متواصلتش معاهم من اسبوعين واكتر.
آدm مراد: بجمود. قولها بـ.ـنتك قابليها ف القسم. اسمع ياهارون.

انت تاخد مياده وتطلع بيها ع القسم حالا مع تسجيل الاعتراف. لكن مش عايز اسم آريان العدوي يتذكر ف الموضوع. ده دكتور جامعى ورجل أعمال وليه مكانته. ومش حتة حـ.ـيو.انه زي دي. تعمل شوشره لعيلتى. انت خدها ع قسم العنوان ده (، ) وسلمها لظابط هناك اسمه امير. وانا هتصل عليه وافهمه كل حاجه. فاهم؟
هارون: تحت امرك ياباشا.

آدm مراد: هز راسه بغـــضــــب تمام. وقفل واتصل ع أمير وشرحله الموقف. بالظبط. والمهم عندو سمعة العيله. وقفل.
ودخل البيت. وشاف رينو وفريحه. وقال بابا وماما مريم فين؟
فريحه: بيرتاحو فوق شويه. لانهم بيصحو من الفجر انت عارف الجو هنا جميل وصحي جدا.
آدm مراد: هو راسه تمام. ونده ع الشغاله تعمله قهوه. وهمس وقال هي آرين مجتش ليه؟ اكيد راحت ل تالين.

آرين: ماشيه بتقلدو. لو تقدري اعمليها يا آرين؟ لأ دا انا بـ.ـنت فهد السيوفي حوت المخابرات.
يعنى بـ.ـنته قويه جدا زيه. امممم انتى لازم تثبتى نفسك ل آدm المرعـ.ـب ده. ايوه انتى كنتى عايزه تدخلى حربيه.

كنتى هتكوني اقوي من كدا. وبعدين آدm امبـ.ـارح علمنى ازاى اتحكم ف الحصان من اللجام. امممم ولمحت العامل خارج من الاسطبل. ومعاه حصان تيم. وقالت اممم دارلي أرابيان اممم بس جاتلى فكره. وشافت العامل بيربط الحصان ف مكان فيه زرع. وسابه ومشي.

آرين: قربت بسرعه. واخدت السرج ومش طايله الحصان. ونفخت بنرفزه. وشافت كرسي. وابتسمت بمكر. اممم ع مين. دا انا آرين السيوفي. وجريت وجابت الكرسي. ووقفت جمب الحصان وقالت هششش بس اهدا يا دارلي انا آرين اخت تيم صحبك. ومسدت ع ضهرو بحنان. وقالت برافو دارلي برافو. ودلوقتي هنحط السرج ده. ونتمشي شويه انا وانت اوكي. وحطت السرج وظبطت كل حاجه. وقالت اوف انا مش عارفه اربط السرج كويس. اممم مش مهم. يلا ونزلت فكت رباط الحصان. وطلعت ع الكرسي وجواها رهبه. لكن قالت انا لازم اتغلب ع خــــوفي. امم بسم الله. وركبت ع الحصان. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر.

دارلي: رفع رجليه لفوق بصهيل وجري بيها.
العامل: خارج ب ساهيل. وشاف آرين والحصان بيجري بيها. وقال بخــــوف ينهار اسو، يادي المصيبه السو، وربط ساهيل ومحتار يعمل ايه. لكن سمع صوتها بتصرخ بسيط وجري بسرعه يقول ل منصور.
آدm مراد: قاعد ف الليفنج. وقام. اخد القهوه وقال انا طالع اشربها ف الجنينه بعد اذنكم. وخرج. ماشي قدام البيت. وشاف منصور جاي يجري عليه. ورفع حاجبه بتعجب.

منصور: بيجري بخــــوف. ل ادm مراد وقال. الحق ياسي آدm بيه. الست آرين ركبت حصان الدكتور تيم. وجري بيها وبتصرخ.
آدm مراد: فتح عينيه بصدmه والفنجال وقع من ايدو. وجري بسرعه كبيره. وقال بصوت عالى جدا ساااااااهيييل.
ساهيل: عمل صهيل.
آدm مراد: اتجه جري ناحية الصوت. وركب الحصان بسرعه. وشـ.ـد اللجام بقوه. وضغط ع السرج بغـــضــــب والحصان جري بسرعه كبيره جدا.

آدm مراد: بيدور بعينيه وبيركز بسمعه. وقلبه حرفياً وقع ف رجليه. واول مره ف حياته يخاف كدا ويعرف يعنى ايه معنى كلمة خــــوف.
آرين: الحصان بيجري بيها بسرعه كبيره جدا. والسرج مش مربوط كويس. وبتصرخ بخــــوف كبير. وبتعيط. ومش عارفه تتحكم فيه. وصرخت آداااااام...
آدm مراد: سمع صوتها. وشـ.ـد اللجام. ومشي ف اتجاه الصوت. وشـ.ـد لجام الحصان بقوه عشان يجري اكتر. وآدm مش عايز ينده عليها عشان مايشتتش انتباها وتسيب اللجام.

آرين: بتصرخ بصوت عالى بإسم آدm وأبوها وبتعيط وقالت يارب. يارب وقلبها بيدق بسرعه كبيره وداخت من سرعة الحصان.
آدm مراد: شاف الحصان. وخبط السرج برجله. وجري باقصي سرعه.
آرين: بتعيط وسمعت صوت ساهيل. ولسه هتبص وراها.
آدm مراد: بصوته كله. مـ.ـا.تبيصش وراكي يا اريييين ركزي وامسكي اللجام كويس. بصي قدااااامك.
آرين: بتعيط واطمنت لوجود آدm. ومسكت اللجام اكتر. وشهقت لأن السرج ااتحرك.

آدm مراد: فتح عينيه بصدmه كبيره. وشاف السرج بيتفك. ولو ملحقش آرين. هتقع. وممكن تنتهي. آدm قلبه دق برعـ.ـب حقيقي. وضغط ع السرج بغـــضــــب كبير. وقرب من الحصان.
دارلي أرابيان: حسبها مسابقه مع ساهيل وجري بسرعه اكبر.
السرج اتفك خالص.
آرين: غمضت عينيها وصرخت بصوتها كله. آداااااااااام لااااااااء. ومالت مع السرج. ووقعت من ع الحصان.

آدm مراد: ف ااقل من الثانيه لحقها ومسكها من دراعها بقوته كلها. وساب اللجام. وبيرفع آرين ليه. وفقد توازنه. ورفع آرين لحـ.ـضـ.ـنه ووقع بيها وخباها فحـ.ـضـ.ـنه بخــــوف كبير وحط ايدو ع راسها عشان متتاذيش. ولف دوران ف الأرض اكتر من مره. وكل خــــوفه ع آرين. واخيرا جه ع ضهرو و آرين ع صدره.

آرين: طبعا ف موقف لا تحسد عليه. شافت المـ.ـو.ت بعينيها. وغمضت عينيها وهي بتصرخ واستسلمت للقدر. ولكن آدامها انقذها كالعاده. ولكن رهبة الموقف اكبر من اى ردة فعل.
آدm مراد: نايم ع ضهره بينهج بصوت عالى. وحاضن آرين بخــــوف كبير جدا. وغمض عينيه وبيحاول يهدا.
آرين: ف حـ.ـضـ.ـنه. وصمت تماما.
آدm مراد: اخد نفس عميق ونفخ بتـ.ـو.تر لاول مره. وحس ب آرين مبتتحركش وهمس بقلق. آرين؟
آرين: ...

آدm مراد: بلع ريقه بخــــوف حقيقي. وقلبه دق واتعدل وهي ف حـ.ـضـ.ـنه. ونده بتحذير. اريييين؟
آرين: ...
آدm مراد: فكر للحظه انها خايفه منه ترد علشان ميغـــضــــبش عليها، ورفع راسها من حـ.ـضـ.ـنه. ورجعت لورا بسرعه. ولحقها وشـ.ـدها عليه.
آرين: كان اغمى عليها...
آدm مراد: قلبه دق بخفقان وخــــوف. واول مره ايدو يكون فيها رعشه. ورفع ايدو ع خدها وهمس آرين. حبيبتي. ردي عليا.
آرين: ...

آدm مراد: مسح وشها بايديه. وشاف دmـ.ـو.عها نازله من اثر الخــــوف. وضمها لأول مره لقلبه بخــــوف كبير. وزاد من حـ.ـضـ.ـنها بخــــوف غريب لاول مره يسيطر عليه. وصاكك ع اسنانه وجواه غـــضــــب واعصار ممزوج برعـ.ـب. ومغمض عينيه لفتره كبيره.
وبعدها قام وشالها بين ايديه. وراجع ع البيت. وجواه شعور غريب ومختلف.
آركان وتالين. بيجرو. وفريحه ورينو بيجرو بخــــوف كبير.

آركان: بيجرى بسرعه كبيره وشاف آدm شايل آرين وجري عليه بخــــوف كبير. آدm. آدm اختى مالها. الحصان اذاها؟ قولى اختى مالهااا.
آدm مراد: ماشي ساكت ومش قادر يتكلم.
تالين: بتعيط. وقالت استنى يا آركان اكيد آرين مغمى عليها. ياحبيبتي اكيد كانت خايفه.
آركان: بحيره ودmـ.ـو.ع. آدm رد عليا. وهات انا هشيلها.
آدm مراد: بنبره تخــــوف. مش عايز اسمع كلمه واحده. ومشي.

ف اسكندريه.
ميرو: طلعت الجناح بسرعه. وافتكرت القلم ع وشها. وهجوم تيم عليها دلوقتي. وخافت. وبتترجف.
تيم: دخل الجناح بسرعه وجري عليها. مريم مريم. ومسك أيدها بقلق. مريم اسمعيني بس.
ميرو: سحبت أيدها بسرعه وبعدت عنه. ووقفت جمب الحيطه. وقالت ابعد عني متقربش منى. انا عايزه ارجع مصر حالا.
تيم: قرب منها بسرعه ومسك أيدها. مريم استنى بس انا هفهمك انا مكنش قصدى ارفع ايدى عليكى.

ميرو: بو.جـ.ـع وانهيار. صرخت فيه وزقته. وضـ.ـر.بته ف صدره جـ.ـا.مد اكتر من مره. واتكلمت بو.جـ.ـع كبير. كبير جداً.
وقالت بعـ.ـيا.ط وهستيريا وصوت عالي. انت مكنتش تقصد اى حاجه.
مكنش تقصد تفهم صورتي غلط.
مكنش تقصد تشك فيا للحظه. مكنش تقصد تضـ.ـر.بني.
مكنش تقصد تصدmني فيك وتجـ.ـر.حنى بكلامك.
مكنش تقصد انك تو.جـ.ـعنى بنظراتك ليا.
مكنش تقصد تهرب منى كأنى عار عليك. مكنش تقصد؟
مكنش تقصد تعـ.ـذ.بني ف حبي ليك 9سنين.

مكنتش تقصد كل كلمة انتى اختى. انتى اختى وانت متعرفش كانت بتحرق ف قلبى قد اييييييه؟
مكنتش تقصد لما قدmتلى حبيبتك كامليا.
مكنتش تقصد اى حااااااااجه. وصرخت بهستريا انا مش عايزااااك انا بكرهاااااااك. بكرهاااااااك يااااتيييييم. طلقن...
تيم: واقف زي الجبل قدامها. وسايبها تخبطه ف صدرو وتخرح كل شحنة الغـــضــــب ال جواها. وسمعها للآخر وصعبت جدا عليه.

ايوه دmـ.ـو.عك بتو.جـ.ـعني بتنزل ع قلبى تكويه. صوت صرختك صدى صوتها بيفضل ف سمعى ع المدى البعيد. انهيارك قدامى بيكـ.ـسر كل حاجه جوايا. لكن كل حاجه ظلم ياميرو. انا تيم حبيبك. انا تيم يامريم...
لكن مستناش تكمل كلمة طلقنى. وحط ايدو ع بوقها بسرعه.

وهز راسه ليها لأ لأ. وقال اوعى تقوليها ابدا. ومسكها من دراعها بغـــضــــب شـ.ـديد وزعق انا مش كدا أبدااااااا. انتى فاااااااهمه كل حاااااااجه غلط. كاملياااااا دي عمري ماحبتها انا مكرهتش حد ف حياااااااتى قدها يامرييييم.
كل حاجه كانت بتحصل وحصلت فيها غموض كبير.
انا بحبك يامريم. بحبك من زمان جدا.

وزعق. بس انا كنت فاكر انى حبي ليكى من طرف واحد. وصرخ فيها انا كنت سااااااكت كل ده عشان فاكر انك بتحبى يااااسسسسسيييييين...
ميرو: اتخضت من صوته العالى. وبتنهج. وفتحت عينيها بصدmه كبيره. ودmـ.ـو.عها متحجره ف عينيها. وعينيها تايهه يمين وشمال بصدmه. ازاى يفكر انها تعشق غيرو حتى عن طريق الغلط؟
وهمست بتوهان يا. ي. ياسين؟ وغمضت عينيها بتعب كبير واغمي عليها بين ايديه.
تيم: برعـ.ـب كبير مريييييييم.

ف بيت المزرعه.
آدm مراد: دخل البيت. والكل داخل وراه ورينو بتعيط و حرفياً مرعوبه ع بـ.ـنتها وخايفه من فهد.
فريحه: بدmـ.ـو.ع خــــوف. هاتها هنا ع كنبة الليفنج يا آدm.
آدm مراد: مش سامع حد. وطلع ع السلم. واخد آرين ع اوضته.
الكل طالع. وراه.
آدm مراد: نيم آرين ف سريره. وشـ.ـد عليها الغطا. وشاف ايديها مجروحه. اكيد من اللجام. وصك ع اسنانه بغـــضــــب واضح. لكن بهدوء ما قبل العاصفه. خبط ع خدها. وهمس آرين.

رينو: دخلت بسرعه وبتعيط. وقعدت جمبها بشهقات آرين بـ.ـنتى ايه ال حصلك ياحبيبتي.
آدm مراد: مش سامع اى حد. وقال اررييين ردي عليا.
آرين: ...
فريحه: جريت عليها. وشافت النبض وكان سريع جدا.
آدm ومريم دخلو بسرعه.
مريم: شهقت بصوت مهموس وحطت أيدها ع قلبها وقالت ياالله. آرين إسم الله عليكى يا نور عيني. مالها يا آدm؟
آدm مراد: ...
آدm العدوي: شاف حفيدو مش طبيعي من الصبح. واتصرف. وجاب برفان حفيدو من ع التسريحه.

وحط ع ايدو. وقرب من آرين. وهمس آرين حبيبت جدك. فوقى ياروحي.
آرين: بدأت تأن بتعب.
مريم: بدmـ.ـو.ع ايه الل حصل حد يفهمنا؟
تالين: بدmـ.ـو.ع وخــــوف. اترمت ف حـ.ـضـ.ـن مريم. وحكتلهم ال حصل. وكملت. سمعنا صوت الحصان وصريخ آرين. وزعيق ابيه آدm وكان خايف عليها اوي. وجرينا انا و آركان وقابلنا ابيه آدm ومعاه آرين ومغمي عليها.
مريم: ضمت تالين ومسدت ع ضهرها. واتصـ.ـد.مت وقالت ياالله. ركبت الحصان؟

فريحه: آركان ياحبيبى بسرعه انزل هات علبة الاسعافات.
آركان: بخــــوف. هز راسه حاضر. ونزل بسرعه.
رينو: بتعيط بحـ.ـز.ن حقيقي وماسكه ايد آرين وشافت علامـ.ـا.ت ف كف أيدها من اثر اللجام وباست ع ايدها عيطت بو.جـ.ـع. ليه بس كدا يا آرين. ليه يابـ.ـنتى؟ لو كان جرالك حاجه لاقدر الله. ولا ابوكي لما يعرف.
فريحه: ربتت ع كتفها. الحمد لله يارينو انها جت ع قد كدا. وآدm لحقها. الحمد لله انها بخير.

آرين: بتأن بهلوسه. اممم الحصان. بابي. آدm. انا خايفه اوي. بابا آدm، اممم ودmـ.ـو.عها نزلت.
آدm مراد: عيونه مفتوحه عليها وساكت تماما...
آدm العدوي: بتنهيده. آرين فوقى ياحبيبتي انتى بخير.
آرين: فتحت عينيها بتعب. ودايخه. وافتكرت الحصان. وخافت وشهقت بخــــوف شـ.ـديد وعيطت بصوت عالى.
رينو: بقلق آرين بـ.ـنتى حبيبتى اهدى يا بـ.ـنتى.

آرين: اتعدلت بتعب وبتعيط بشهقات واترمت ف حـ.ـضـ.ـن رينو. وقالت بصوت نـ.ـد.م. ماااامي. انا خــــوفت اوي. انا شوفت المـ.ـو.ت بعيني، انا اسفه جدا. والله عملت كدا عشان كنت عايزه ابقى زي بااابي. اااااه انا كنت همووووت. انا اسفه ارجوكي سامحيني. وعيطت بصوت عالى.
آدm مراد: غمض عينيه بصمت. وقام ومتكلمش مع حد وخرج من الاوضه بسرعه.

آدm العدوي: هز راسه واتنهد بزعل. وقعد جمب آرين. وابتسم عكس الل جواه واخد آرين ف حـ.ـضـ.ـنه. وقال. آرين بس متعيطيش كدا.
آرين: حـ.ـضـ.ـنت جدها اوي وقالت بعـ.ـيا.ط وهستيريا اسفه جدا يابابا آدm انا عارفه انكو هتزعلو منى. بس والله مش هعمل كده تانى. بااابي هيزعل منى وهايخاصمني. انا خــــوفت اوي يابابا. وعيطت بنـ.ـد.م كبير.
مريم: بصت ل تالين. وقالت انزلى ياحبيبتى وقولى للبـ.ـنت تعمل عصير ل آرين.

تالين: هزت راسها بدmـ.ـو.ع حاضر ياتيته. ونزلت بسرعه.
آدm: ضمها لقلبه وسابها تعيط. ف حـ.ـضـ.ـنه. وبيفكر ف حفيدو ال واضح من ملامحه أنه جواه مابعد العشق.
مريم: قعدت ع طرف السرير وربتت ع ضهرها بحنان بس ياحبيبتي بس يانور عيني ال حصل حصل والحمد لله انه نجاكي من خطر معلوم. لكن لازم تتعلمي من غلطك ده ومتعمليش كدا تانى. ونحمد ربنا إنه سخرلك آدm ولحقك ياحبيبتي. هوني عليكى ياقلب ماما. وحدي الله وبطلي عـ.ـيا.ط.

ف شركة الجبالى.
عاشور تحت امرك ياباشا شاهين جه زي ما حضرتك أمرت.
رؤوف: خليه يدخل بسرعه.
عاشور: تحت امرك ياباشا وراح فتح باب المكتب اتفضل ياكابتن شاهين.
شاهين: دخل مساء الخير يا رؤوف باشا.
رؤوف: بغـ.ـيظ. اهلا وسهلا. ها ايه الجديد؟
شاهين: جديد ايه ياباشا؟
رؤوف: قام وقف بغـــضــــب. انت هتستهبل ياروح امك. اومال انا دافعلك 3 مليون جنيه ليه؟ مش عشان تجبلى كل جديد؟

شاهين: هرش تحت دقنه. وقال روح امي اه. امم وقال والله ياباشا المفروض أن سيادتك مراقبنى وده الطبيعي عشان مش معقول هتثق فيا من اول جوله. ف اكيد سيادتك عارف الجديد.
رؤوف: بدهشه. انت عرفت ازاى انى كنت مراقبك؟
شاهين: ياباشا انا حرس خاص يعنى متدرب كويس جدا. واعرف ان كنت متراقب ولا لأ وبص ل عاشور. وكمل. ولو حتى ع. بعد 20 متر ياباشا.
رؤوف: خبط ع المكتب. ولو حتى مراقبينك. المفروض الجديد كله عندك انت فاهم؟

شاهين: تحت امرك طبعا ياباشا. اسالنى سيادتك وانا اجاوبك ع كل حاجه.
رؤوف: بنفاذ صبر. آدm ناوي ع ايه؟
شاهين: حاليا مقالش اى حاجه. لانهم كلهم مسافرين. فيلا العدوي دلوقتي فاضيه. مفيش غير الجارد والخدm بس سيادتك.
رؤوف: بغـ.ـيظ. مسافر؟ مسافرين فين وليه؟
شاهين: مسافر المزرعه. أما مسافر ليه؟ ف دي مش عارفها بس اكيد فسحه ياباشا.
رؤوف: كشر عينيه بعدm فهم مزرعه؟ وفين المزرعه دي؟
شاهين: للاسف ياباشا معرفش هي فين.

رؤوف: بصوت عالى جدا. ازااااى يعنى متعرفش يبنى ادm انت. اومال ايه انت شغال معاه من زمااااااان. انت بتشتغلنى ولا اييييييه؟ دا انا ادفنك هنا.
شاهين: ياباشا انا شغال مع آدm العدوي من سنتين واكتر كمان. ومأمنى ع شغله. لكن طول فترة شغلى مسافرش المزرعه دي خالص. ممكن يكون اشتراها قريب. او ممكن تكون مزرعة حد من معارفه. لكن سيادتك لو عايز تعرف مكانها يومين بالكتير واجبلك عنوانها بالظبط ياباشا.

رؤوف: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. جوز احفاده و مسافر يغير جو. امممم وباقي العيله فين؟
شاهين: ابنه زين وحرمه مسافرين بره مصر لكن انا معنديش علم مسافرين فين. لان شغلي زي ما قولت لحضرتك. مع آدm العدوي. والعرسان طبعا ف شهر العسل. الدكتور آريان مسافر تركيا. والباشمهندش كريم مسافر بـ.ـاريس. والدكتور تيم مسافر اسكندريه.
رؤوف: بغـــضــــب مكبت وخبث كبير. وفريحه مسافره فين؟
شاهين: تنح بصدmه كبيره ايه؟

رؤوف: بغـــضــــب اييييه ماسمعتش؟ فريحه مسافره ولا لا؟
شاهين: ايوه ياباشا مسافره معاهم وجوزها معاها.
رؤوف: بص ل شاهين ف عينيه وقال بخبث كبير. انا عايزك تثبت ولاءك ليا ولو نفذت الل هقولك عليه. وقتها هصدقك وهثق فيك. وكمان ليك مكافاه كبيره جدا. ها؟ مستعد؟
شاهين: بلهفه تحت امرك ياباشا. انا رهن إشارتك.
رؤوف: ابتسم بمكر. حلو اوي. انا عايزك تخطت فريحه وتجبهالى لحد الفيلا عندي.
شاهين: حاليا صعب جدا علينا ياباشا.

رؤوف: زعق بغـــضــــب. انت هتعملهم عليا ولا ايييه؟ ازاى صعب وانت شغال معاهم؟

شاهين: طيب حضرتك ممكن تسمعنى للآخر. واكيد هتنقتع بكلامى. دلوقتي سيادتك انا اقصد صعب جدا لان الدكتوره فريحه واخده اجازه من شغلها. لأن جوزها مراد العدوي اجازه من شغله. وهي بتاخد اجازه معاه. وكمان حضرتك هي لو خرجت. استحاله تخرج لوحدها. معاها الجارد الخاص وكمان جوزها. وأوقات ابنها آدm مراد. وحاليا انا شغلى مع آدm العدوي. وهي مسافره ومش عارفين هترجع امتى.

ف انا بقترح ع سيادتك بعد اذنك يعنى. إننا نأجل الخـ.ـطـ.ـف شويه لحد ما مراد يسافر ف مأموريه وهي ترجع شغلها. وقتها انا ممكن اوصلها ف يوم من الايام. وساعتها اجيبها لحد عندك ومن غير شوشره ياباشا.
رؤوف: قعد ع الكرسي وابتسم بمكر ورفع حاجبه بثقه وقال. وماله نصبر شويه. مدام ف الآخر راس آدm العدوي هتكون تحت رحمتي.

ف اسكندريه.
تيم: شالها وراح بيها ع السرير بسرعه. وقلبه بيدق بخــــوف. وخبط ع خدها مريييم. مريييم.
مريم: ...
تيم: بحيره ومش عارف يفكر. وشاف الدm ع ايديه. وجري بسرعه ع الحمام. وغسل ايديه وبينهج بخــــوف. وقال يتوهان. لأ لأ انا معنديش استعداد انى اخسرك. لأ يامريييييم لاااء.
وخرج من الحمام بسرعه. وراح جمبها. وقــلـــعها الحجاب بسرعه ورجفه. مريم. مريم. ردي عليا. وقام جري جاب البرفان بسرعه وحط ع ايدو وقرب من وشها.

ميرو: حركت عينيها. بتعب.
تيم: غمض عينيه ونفخ بتعب كبير. وقال ياارب.
ميرو: حركت راسها. وفتحت عينيها يتعب.
تيم: مسك أيدها بلهفه. مريم حبيبتي انتى كويسه.
ميرو: دmـ.ـو.عها نازله وغمضت عينيها وبصت بعيد ومردتش.
وقلبها و.جـ.ـعها من الظلم. لانها محبتش ياسين ابدا. وايه الل وصلك الفكره دي ياتيم؟
انا عمرى ما حبيت غيرك. عمرى ما أدmنت غيرك. انت ميراث العشق ليا. انت وبس. وعيطت بو.جـ.ـع كبير.

تيم: بقلق. رفع ضهرها وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وضمها بتملك وعشق كبير. هششش بس انا اسف جدا. انسي كل حاجه. انسي كل ال حصل.
ميرو: حست بالاحتياج الكبير. وعطيت بشهقات و.جـ.ـع وصوت عالي ورفعت ايديها ع ضهرو وكـ.ـلـ.ـبشت فيه. وعـ.ـيا.طها كان عبـ.ـاره عن لوم وعتاب ليه.

تيم: لما رفعت ايديها وضمته. غمض عينيه وزاد من حـ.ـضـ.ـنها وضمها لقلبه اكتر. ومسد ع شعرها وضهرها بحنان هششش بس اهدى. حقك عليا انا والله العظيم مكنتش اقصد كل ده فعلا. ميرو لازم اتكلم وتسمعينى.
ميرو ف حـ.ـضـ.ـنه. وبتعيط وبدات تهدا. لأنها ف حـ.ـضـ.ـن وامان جوزها حبيبها. وخــــوفه عليها واضح جدا. وغمضت عينيها. وخارجه منها شهقات خفيفه مع تنهيده.

تيم: همس ف ودنها بحنان. ميرو عشان خاطري عايزك تهدى. انا تيم حبيبك. وانا بحبك اوى. وقال بضعف انا محتاجلك.
ميرو: جـ.ـسمها اتشـ.ـد من همسه ليها.
تيم: رفع راسه واتعدل. واتنهد. وفهم انها مكسوفه تتكلم. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس جبينها بحب وابتسم ليها. وقال قومي خدى شاور وفوقى. عشان تعقمى لتيمو جـ.ـر.ح ايدو ال كل شويه يتجـ.ـر.ح ظلم ده.

ميرو: بصت ل عينيه ف نظرة عتااااب كبيررررره اوووووى كأنها بتقوله. انت ياتيم؟ تفكر انى بعشق غيرك. دا انا كنت بمـ.ـو.ت ف اليوم 100 مره بسبب لعنة عشقك ال صابتنى. وغمضت عينيها بو.جـ.ـع.
تيم: اتو.جـ.ـع من نظرتها. حتى لو غـ.ـصـ.ـب عنه. لكن عاطفة الست غير الراجـ.ـل. وهي بتحب الاحتواء ديما ف اى وقت. حتى لو مش فاهمه حاجه.
ميرو: ماهتمتش ل شعرها. وقامت وقفت بتعب وإحباط. ودخلت الحمام من غير ما تتكلم.

تيم: مسح وشه بايديه. وقام فتح الدولاب بتاعها يطلع ليها فستان. ومدونة ميرو وقعت ع الأرض.
تيم: كشر عينيه بعدm فهم. ونزل جاب المدونه. وبيقرا العنوان بفضول. وقال بتعجب.
فيلا عزيز.
ف الليفنج.
هنا: مريم ياحبيبتى زمان العيله ع وصول كل حاجه جاهزه؟
مريم: طبعا ياماما. اطمنى حضرتك كل حاجه قولتى عليها اتنفذت. والأكل تحفه اوووى بجد.

هنا: ابتسمت بحب. حبيبتي تسلمي. انا عايزه كل حاجه تكون زى ما ماما شرين كانت بتجهزها. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. ربنا يرحمها. كانت لما تعزم رنا ومريم. تجهز الاكل بالطريقه دي. عايزه رنا لما تدخل البيت متحسش انها غريبه. او انى مرات اخوها. لأ. رنا دي اختى وصحبتى. وده هيفضل بيتها ال اتربت فيه. ودmـ.ـو.عها نزلت.
مريم: قامت بسرعه وقعدت جمبها. بزعل حقيقي بتعيطى ليه دلوقتي ياماما.

هنا: بدmـ.ـو.ع. ماما شرين وبابا مصطفى وحشوني اوى. ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه وابتسمت.
وقالت ت عـ.ـر.في يامريم؟ انا امى اتوفت وال تعب ف تربيتى بابا الله يرحمه. كنت خجوله وشخصيتى ضعيفه جدا.
وضحكت بسخريه. وسهل جدا إن حد يضحك عليا. بس ت عـ.ـر.في عشان كان قلبى برئ ونيتى خير؟
ربنا رزقنى واتعرفت ع رنا ف الجامعه. وكانت اجمل حاجه حلوه حصلتلى. رنا قدmت ليا الدعم المعنوى.
وحاولت تغير من شخصتى للأحسن. وبعدها اتجوزت عمك أشرف.

وابتسمت بحب. اجمل سنين عمرى عشتها ف البيت ده.
وماما شرين كانت بتعاملنى زى بـ.ـنتها واحسن. ويشهد الله انها كانت ونعم الأم والصديقه.
وعمرها ما جت عليا ابدا ولا ظلمتنى. لأ. كانت تيجى ع اشرف. وتقوله هنا دى بـ.ـنتى. ولو زعلتها تبقى زعلتنى انا.
وبابا مصطفى كان ونعم الأب كان حنين علينا اوى. وكان ديما يقولى بحب تـ.ـو.ترك اوى يابت ياهنا ويضحك لما بتلخبط.

وعندو يوسف ده كان ابنه قبل حفيدو. هو وريتال. بجد زكريات لا تنسي ابدا. ربنا يرحمهم ويغفرليهم.
مريم: دmـ.ـو.عها نازله بصمت كبير. وافتكرت أمها وأبوها.

هنا: شافتها وحست بيها. وضمتها لقلبها بحنان وربتت ع ضهرها بحنان. ربنا يرحمهم ويغفرليهم ياحبيبتى. وا عـ.ـر.في يامريم انك بـ.ـنتى. انتى زيك زي ريتال بالظبط. انتى غلاوتك من غلاوتهم. دى انتى مرات الغالى. وجبتيلي اجمل احفاد. كريم ابن قلبى ربي يسعدو. ومصطفى البكاش ده. ولد مشاكس. وضحكت.

مريم: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنها وباست ع ايدها. ربنا يبـ.ـاركلى ف حضرتك وبابا اشرف. انتو عمركم ماحسستونى انى وحيده من بعد فراق ماما وبابا الله يرحمهم. وابتسمت. أما مصطفى ده بجد ربنا يهديه. الولد بجد ايكونه غريبه جدا ياماما.
هنا: ليه عمل ايه تانى الولد ده؟
مريم: هههههههه لأ لأ مش هتصدقي عمل ايه قبل الفرح بيومين. انا انهارت ضحك بسببه. مش عارفه طالع لمين الولد ده.

هنا: ههههه اكيد ل رنا كانت كدا وهي صغيره. ماما شرين كانت تقولى إن رنا كانت فظيعه وعقلت شويه لما دخلت الجامعه. المهم عمل ايه قوليلى عشان أشـ.ـد ودانه.

مريم: ههههه بصي يستي انا كنت نازله ع السلم وبتصل ع أصحابي اعزمهم للفرح. المهم سمعت صوت طالع من المكتب. انا استغربت. وقولت ايه ده؟ بابا ويوسف خرجو يشترو بدل الفرح. مين ف المكتب؟ المهم اتسحبت وكنت خايفه اوي. وقربت من المكتب. سمعت صوت مصطفى وهو بيتكلم بأمر وكان بيزعق لحد وبيقول انت اخدت كل فرصك. وخلاص، انا الانسان ليه عندى فرصه واحده بس. اتفضل قدm استقالتك. وانزل ع الخزنه صفى حسابك ومشوفش وشك هنا تاااانى.

انا تنحت وحسيت انى مش فاهمه حاجه. المهم دخلت المكتب. هههههههه. لقيت الاستاذ لابس قميص ابيض وعليه كرات اسود. وقاعد ع مكتب جدو. وفاتح اللاب توب. وكأنه منـ.ـد.مج أوى وصاحب شركه. انا قولتله مصطفى انت بتعمل ايه؟
مصطفى قالى. بتحذير. لو سمحتى خلى بالك من كلامك. انا هنا الباشمهندس مصطفى. مصطفى دى بقى ف البيت يادكتوره وياريت تخبطي بعد كده. مش باب وكاله هو.

انا بصتله بدهشه وقولت انت بتقول ايه ياولد انت؟ وانت ازاى تدخل مكتب جدك؟ قووم اطلع بره.
هههههههههههه مش عايزه اقولك لما قام وقف هههههههه كان لابس الشراب والجزمه ع شورت البيت مع القميص والكرافت هههههههههههه وكان شكله يهلك ضحك. وخارج يبرطم ويقولى يعنى بتطردينى من الجنه. اتفضلى ادي استقالتي اهي. وختم ع ورقه فاضيه. وسابنى وخرج. هههههههههههه. كنت همـ.ـو.ت من عمايله.

هنا: ضحكت من قبلها. الولد ده خاطف قلبى رغم كل عمايله. حبيب قلبي ربنا يسعد ايامك يامصطفى يابن قلبى يارب.

الجارد اتصل ع فون البيت.
مريم: ثوانى ياماما. وقامت ردت. الو.
الجارد: باحترام. طارق باشا وعيلته وصلو يافنـ.ـد.م.
مريم: ابتسمت تمام شكرا جدا. وقفلت.
هنا: ايه وصلو؟
مريم: ايوه ياحبيبتى. انا هقول ل داده ثريا تجهز الاكل.
هنا: طيب البس انا بقى نقابى. وبسرعه يامريم بلغي أشرف ويوسف ف المكتب ان العيله وصلت. هو مصطفى فين؟
مريم: بنفاذ صبر. ف اوضته فوق.
طارق دخل بالعربيه. ومعاه رنا وچود.

فارس دخل وراه بالعربيه ومعاه رودي وچواد.
طارق: نزل وشاور للحارس. يشيل شنط الهدايا. ويدخلها جوه.
رنا: ماشيه جمب طارق. وساكته خالص.
طارق: لاحظ سكوتها اول ما نزلو. وشاف عينيها بتدور ف كل مكان. كأنها بتفتكر زكريات عيلتها زمان. واتأكد من ده لما شاف دmـ.ـو.ع ف عينيها.
طارق: مسد ع حجابها وقال ادعيلهم بالرحمه والعفو يارانوش.
رنا: مسحت دmـ.ـو.عها وهزت راسها الله يرحمهم. تعرف ياطارق. من غيرهم البيت مالوش طعم ولا روح.

اي نعم اشرف وهنا مقصروش معايا ف اي حاجه بعد وفاتهم.
بس لما بدخل بحس إن سعادة البيت اختفت.
وابتسمت فاكر ياطارق بعد جوازي ع طول لما كنت بدخل الفيلا واجري ع بابي. كنت بترمي ف حـ.ـضـ.ـنه اوى وكنت هوقعه من شـ.ـدة الحـ.ـضـ.ـن. وضحكت.
طارق: بمرح ايوه فاكر يختى. وانا بقعد مع امك الله يرحمها كانت موزه جـ.ـا.مده.
رنا: بصت ليه يزهول. ايه ال انت بتقوله ده؟

طارق: اهو ده الل ياخدو منك. زهول. وصدmه وتنحي. مفيش مره تتدلعي كدا. ياوليه انا ف سن حرج. زي ما تقولى كدا مراهقه متأخره. ومحتاج حنان من ال اتحرمت منه زمان.
رنا: هههههههههههه. الله يهديك ياطارق. مش عارفه اعمل فيك ايه؟
طارق: تعملى ايه؟ دلعينى ياوليه. قوليلى يابيبى.
رنا: ههههههههه لأ لأ يلا ندخل الله يهديك.
طارق: بغـ.ـيظ. طيب عليا الطلبات ما انتى داخله ال لما تقوليلى يلا بينا. يابيبى.

رنا: هزت راسها بنفاذ صبر. وقالت يلا بينا يا، بيبي هههههههههههه.
طارق: باس ع أيدها وقال. ايوه كده. بياض التلج تضحك وتفرح وبس.
رنا: بتنهيدة حب. ربنا يديمك ف حياتى كلها ياطارق.
چود: نازله من العربيه. وقلبها بيدق بفرحه كبيره ومبسوطه انها هتشوف مـ.ـجـ.ـنو.نها.
وماشيه ورفعت عينيها بالصدفه وشافت مصطفى واقف ف التراس. وفتحت عينيها بزهول. وقالت ينهار ابوك مالوش ملامح؟ انت بتشرب سجاير يامصطفي؟

وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. وماشيه. وقربت من الفيلا. عينيها ع مصطفى. لكن وقفت مكانها مره واحده. وفتحت عينيها بزهول اكبر. وقالت بؤصمـ.ـا.ت؟ بتشرب بؤصمـ.ـا.ت يامصطفى؟
مصطفى: واقف ف التراس. وبياكل بؤصمـ.ـا.ت. وبيكلم نفسه. ومش واخد باله من چود.
وبيقول ياااااااه. لو اكون مافيا كبير. واشرب سِجار.
والجارد يدخل يقولى تمام يابوص ياكبير. قــ,تــلنا چود هانم. عشان مقالتش انها بتحبك ياباشا.

واقوم انا احط رجل ع رجل بجبروت. واشرب سِجار كدا.
وقلد كأنه بيشرب وحط البؤصمـ.ـا.ته ف بوقه. وبينفخ الدخان لفوق. وقال بشر، ولعو ف جتتها.
ياااااه عليا ف الشر جبروت جبروت يعنى مفيش كلام.
اممم. وبص ع الجنينه وبيشرب سِجار البؤصمـ.ـا.ت. وشاف چود. وضحك وشاور ليها بايدو. ونفخ الدخان لفوق.

طارق والعيله دخلو. وبعد السلامـ.ـا.ت والترحيب كلهم قعدو مع بعض.
فارس: اومال مصطفى فين؟
يوسف: مصطفى فوق ونازل حالا.
چود: بتكلم نفسها. العبـ.ـيـ.ـط مفكر البؤصمـ.ـا.ت سجاير. انا حبيت غلط والله. عيل اهبل.
ورفعت عينيها ع السلم وشافت مصطفى. وفتحت عينيها بدهشه من جماله وقلبها بيدق بسرعه.
وكان لابس بنطلون اسود وقميص أبيض. وشكله يجنن بعضلاته. وچود. بتوهان. يخربيت جمال امك مفيش منك اتنين.

مصطفى: نزل وريحة برفانه واصله لعقلها. وقال بمرح. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. وال ف جيبك هاته ههههههههه.
كلهم ضحكو. وعليكم السلام.
مصطفى: بابتسامه. جدو طارق ملك العيله كلها اقسم بالله. وسلم عليه.
طارق: اهلا اهلا الواد ده بيفهم. طالعلى.
اشرف: وحياتك وافظع. الواد ده انا مش قادر افهم دmاغه.
طارق: بس بس سيب الواد ده ف حاله. انتو ال بتحبو الدراما كتير.

مصطفى: بمرح. نااناااه رنا القمر. وانا اقول الفيلا زادها نور ليه ياناصح افندي؟
رد وقالي من اللمبه اللد هههههههههههه. وضمها بمرح. وعيونه عليها وقال نورتى بيتك يقلبى وغمز لچود.
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ وبصت بعيد. لكن قلبها مبسوط.
رنا: هههههههههه والله. يعنى مش انا الل نورت البيت؟
مصطفى: مين العبـ.ـيـ.ـط ال يقدر يقول كدا. دا انتى شعاع النور كله يااجمل ناناه.

طارق: بغيره. ماخلاص ياض انت هو مفيش غيرها. خش سلم ع عمك فارس واخلص.
مصطفى: ههههه همس ل رنا عِنيف عم الحج.
رنا: هههههههههههه.
طارق: بغـ.ـيظ بيقولك ايه الواد ده؟
مصطفى: لأ لأ مقولتش انا بقولها بيغير عليكى. احم ولا ايه؟
رنا: هههههههههههه ايوه طبعا.
مصطفى: بمرح. عمى فارس. او خالى فارس اى كان انا بحبك والله.
فارس: ههههه وانا كمان يسيدى. عامل ايه يادرش؟

مصطفى: الحمد لله تمام وزى الفل. بس ايه رأيك ف العضلات. وبص لچود. وقال ايه رايك ف الباى والتراي؟
فارس: لأ ماشاء الله عليك. انت مش محتاج عضلات يابطل.
مصطفى: كشر عينيه ليها. وقال انت عارف بقى إن ف ناس بتحب الشكليات. قولت وماله. مافيهاش حاجه لما نعمل باي وتراي اهو نفك العقد ال عندهم.
چود: من بين أسنانها عيل لمض فاكر دmه خفيف.
مصطفى: باحترام. منورانا يادكتوره رودي. والله البيت منور انهردا.

رودي: حبيبى يامصطفى. كلك ذوق.
مصطفى: اذيك ياچواد باشا.
چواد: تمام يادرش.
مصطفى: وقف قدام چود. بغمزه. اذيك يا انسه.
چود: شمت برفانه. وهمست الله يخربيتك. وقالت الله يسلمك.
اشرف: منورين ياجماعه والله. اليوم ناقصه آدm وعيلته.
طارق: اه والله. وحشنى إبن الايه.
اشرف: هي مريم كلمتك يارنا.
رنا: كل يوم ياحبيبى زى ما عودتنا. وكانت عايزه أننا نروح معاها بيت المزرعه. بس طارق رفض بقى.

يوسف: كشر عينيه بعدm فهم. ليه بس ياعمى. حد يرفض الطبيعه.
طارق: ابتسم. والله آدm اتحايل عليا. بس انا فكرت قولت مش هينفع. اسيبه مع عيلته برحته. واحنا الرجـ.ـاله كلنا كدا بربطة المعلم نروح يومين. ايه رايك يا اشرف؟
اشرف: انا معاك ف اي حاجه.
هنا: بسعاده. نورتي بيتك يا رنا.
رنا: بحب. منور بيكى ياهنا. ربنا يبـ.ـارك فيكي ياحبيبتى.

مريم: بفرحه. والله ياعمتو. ماما هنا من امبـ.ـارح مبسوطه جدا ان حضرتك هتشرفينا انهردا. ومحتاره عايزه تعملك كل حاجه حلوه.
رنا: ابتسمت. هنا عشرة عمر بحاله يامريم يابـ.ـنتى. ربنا يديم الود والحب بينا.
كلهم آمين.
مصطفى: طيب انا جعان.
كلهم ضحكو.
مريم: بغـ.ـيظ. اييه يامصطفى انت صغير. عيب كدا.
مصطفى: اله هو انا قاعد مع حد غريب. دول صحاب البيت. ورقص حواجبه ل چود. ولا ايه؟
چود: ارتبكت وبصت بعيد. لكن فرحانه اوي.

هنا: مريم ياحبيبتي. قولى للبنات يجهزو السفره.
مريم: هزت راسها حاضر ف ثوانى. وقامت.
رودي: كريم وليليان اخبـ.ـارهم ايه؟
يوسف: ضحك. لا زى الفل. العريس مش عايز يكلمنا. كل شويه خارجين. خارجين. قولت وماله ربنا يسعد أوقاتهم.
كلهم آمين.
وبعد شويه. الغدا جهز. والكل اتغدي وكان وقت جميل بينهم.

ف بيت المزرعه.
آركان: عقم الجروح لأخته وكان زعلان جدا عليها. واكتشف أنه مايقدرش يعيش من غيرها. وكان خايف جدا عليها. وشربها العصير بالعافيه. وقعد جنبها شويه.
آرين: عيطت كتير ف حـ.ـضـ.ـن جدتها مريم. مع اعتذار متكرر لحد ما هديت ونامت.
رينو: عدلتها وشـ.ـدت عليها الغطا. وقعدت جمبها تعيط ومرعوبه من فهد لو عرف هايبهدل الدنيا. آرين عندو خط احمر. وغمضت عينيها بتعب. وقالت اعمل ايه بس يارب. يارب حلها من عندك.

آرين: نايمه ودmـ.ـو.عها نازله من الجمب وبتأن بخــــوف من رهبة الموقف.
آدm العدوي: يلا بقى الكل ينزل تحت وسيبو آرين تستريح.
مريم: باست جبينها بحب. ومسدت ع شعرها. وقامت بزعل. وقالت رينو يابـ.ـنتى شغلى قرآن جنبها يطمنها.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها حاضر يامامي.
آدm العدوي: شاف مريم زعلانه. وربت ع أيدها وقال أنا هنا و كل حاجه هتكون تمام.
مريم: بصتله بترجي كبير. وخايفه من المشاكل.

آدm العدوي: ابتسم. وهز راسه ليها اطمنى ياروحي. يلا تعالى. ونزلو.
فريحه: شغلت قرآن. وقالت تعالى يارينو ياحبيبتى وسبيها تستريح. هي بس اتخضت. وإن شاء الله هتكون بخير.
رينو: مسحت وشها بتعب. وبصت ع آرين. واتنهدت بتعب. وباست جبينها. وقامت. ونزلت مع فريحه.
كلهم ف الليفنج. وآدm ف المكتب.
فريحه: بقلق. هو آدm فين؟ مش موجود ف البيت ولا المزرعه؟
آركان: وانا بجيب علبة الاسعافات. سمعت صوت العربيه بتاعته.

تالين: انا سألت طنط مرات عمو منصور. وقالت خرج بالعربيه اول ما نزل من فوق.
فريحه: استغربت. خرج؟ هيكون راح فين؟
رينو: بتفرك ف ايديها بتـ.ـو.تر واضح. وبتتخيل ما لايحمد عقباه من فهد لما يعرف.
واتخيلت أنه بيزعق ل آرين وآدm وهي كمان فهد ممكن يبعد عنها. وقلبها بيدق بخــــوف. وغمضت عينيها استر يارب.

مريم: ربتت ع كتفها وحدي الله يارينو يابـ.ـنتى. الحمد لله انها جت ع قد كدا. يعنى لو كان لاقدر الله حصلها حاجه؟ مش كنا هنقول ياريت حد لحقها والباقي سهل؟ خلاص نحمد ربنا بقى أنه حفظها.
رينو: بتـ.ـو.تر. الحمدلله طبعا. والله انا راضيه بقضاء الله.
وكملت بدmـ.ـو.ع. بس خــــوفي كله من فهد. المشكله انه انهردا الصبح ع الفطار نبه عليا اكتر من مره انى اخد بالي من آرين وماسيبهاش لوحدها. وانا قولتله مـ.ـا.تقلقش عليها.

رينو: مسكت ايد مريم بخــــوف. مامي انا مش عارفه فهد لما يعرف هيعمل ايه؟
انا اول مره اخاف كدا. آرين عند فهد كل حاجه دى لو اتخدشت خدش صغير بيضايق جدا عشانها. انا مش قادره اتخيل رد فعله. مامي قوليلى الله يكرمك اعمل ايه؟
مريم: غمضت عينيها بتعب. واتخيلت فهد لما يعرف كمان إن آدm شال بـ.ـنته بين ايديه
وربتت ع ايد رينو وابتسمت وقالت. متقلقيش وإن شاء الله ربك قادر يحلها.
رينو: ونعم بالله. وكملت بخـ.ـنـ.ـقه. ازاى بس هتتحل؟

فهد كلها ساعتين ويكون هنا. وكمان ايد آرين مجروحه وملفوفه بشاش. وآرين عمرها ماخبت حاجه عن فهد ابدا.
ملهاش حل يامامي. ملهاش حل. استغفرك ربي و اتوب اليك. لاحول ولاقوة إلا بالله. ليه كدا يا آرين يابـ.ـنتى الله يهديكى. ده ابوكي نبه عليكى كتير مـ.ـا.تجيش جمب الاسطبل ولا الخيل.
مريم: ابتسمت بيقين. ومسدت ع حجابها وقالت مفيش مشكله ابدا وملهاش حل. ورب العزه قال...

قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُم مِّنْهَا وَمِن كُلِّ كَرْبٍ.
هوني ع نفسك يانور عيني. وسبيها ع الله.
رينو: حطت وشها بين ايديها بإحباط كبير وقالت ونعم بالله. ونعم بالله.
آدm العدوي: سمع كل حاجه ف الليفنج. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه بتفكير واتنهد. وقفل باب المكتب. وقعد ع الكرسي الهزاز. يفكر.

آدm مراد: خرج غـــضــــبان. لانه مش عايز يتكلم مع حد.
وكمان مش عايز يتواجه معاها عشان مش عارف هو ممكن يعمل فيها ايه؟
وسايق بسرعه كبيره جدا. وغـــضــــبان. وصورة السرج لما اتفك و آرين وهي بتقع من ع الحصان. قدامه ع طول. وجواه إعصار كبير جدا من لحظة الخــــوف. والضعف.

و (آرين نقطة ضعفه) وهو بيكره الضعف. وصك ع اسنانه بغـــضــــب شـ.ـديد. لدرجة انها عملت صوت. وكل مايفكر لو ملحقهاش. وبينهج بسرعه وصوت عالى. عشان ماسمعتش كلامه. وغبائها كان هيخسرها حياتها.
وقال من بين أسنانه بكُره العالم كله. فرصتك خلصت يا آرين. وزعق غـ.ـبـ.ـييييييه. غـ.ـبـ.ـييييه يا آااررررييييين. وشاف صورتها وهي بتعيط بخــــوف وجـ.ـر.ح ايديها. ودخل ف حته ضلمه. ودااااااس بنزين بسرعه كبيره.

وسايق ومش شايف قدامه. وكان ف شجره كبيره جدا.
وآدm انتبه ع آخر لحظه وفرمل لكن ملحقش. والعربيه خبطت ف الشجره. وآدm جبينه اتخبط ف الدريكسيون. واتجـ.ـر.ح ونزف. وغمض عينيه. ورجع راسه لورا. ومهتمتش بكل ال حصل معاه.
آدm مراد: مرجع راسه لورا ومغمض عينيه وقلبه بيغلى من الغـ.ـيظ والغيره وكل حاجه. وأنها جازفت بحياتها عشان عنادها.
بعد شويه فونه رن.

وانتبه للصوت. وطلع الفون من جيبه بخـ.ـنـ.ـقه. وشاف شاشة الفون اتكـ.ـسرت. واكيد وقت لما وقع من ع الحصان. وشاف الرقم بصعوبه وكان جدو آدm.
وماينفعش مايردش عليه. واخد نفس عميق. ورد. بثبات الو.
آدm العدوي: قام وقف قدام الشباك وحط ايدو ف جيبه. وعينيه ع الخيل. وقال بهدوء. روحت فين؟
آدm مراد: مش عارف يتكلم. او مش قادر ولا عايز يتكلم. واتنهد...
آدm العدوي: هز راسه بتفهم. ولكن حب يضغط ع الوتر. وقال هـ.ـر.بت؟

آدm مراد: صك ع أسنانه بغـــضــــب. وقال مش آدm العدوي ال يهرب.
آدm العدوي: بشبح ابتسامه. اومال ال انت عملته ده ايه؟
آدm مراد: بتعب انا مهـ.ـر.بتش يابابا. انا بعدت شويه.
آدm العدوي: طيب بعدت شويه، ولما ترجع هتعمل ايه؟
آدm مراد: اتخيل انه عايز يولع ف كل حاجه. ويعـ.ـا.قب آرين. وصك ع أسنانه...
آدm العدوي: سمع صوت الغـ.ـيظ. واخد نفس عميق. وقال ايه هتعـ.ـا.قبها؟

آدm مراد: بغـــضــــب. انا مش هرجع. انا هنزل مصر. عشان مش عايز اتصرف تصرف مايعجبهاش.
آدm العدوي: بتحبها؟
آدm مراد: كشر عينيه باستغراب. حضرتك بتسأل يابابا بحبها؟
آدm العدوي: مش دى الاجابه ع سؤالي. بتحبها؟
آدm مراد: غمض عينيه. وشاف برائتها و لون شعرها وعينيها. واتنهد وقال. بحبها بكل كيانى يا بابا.
آدm العدوي: طيب لما هي كدا بالنسبالك. انت بعيد عنها ليه؟
آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. عشان خايف عليها مني.

آدm العدوي: لأ غلط. مفيش حاجه ف الحب اسمها خايف عليها منى.
ال بيحب عُمره ما بيأذي تحت اي ظرف. ولو حصل وغلط بيتعلم من غلطه.
لأن الحب معناه الأمان. وحط تحت كلمة امان دى خطوط كتيره.
وبما انك بتحبها. انت لازم ف الوقت ده تكون جنبها.
لانك قبل ما تكون حبيب واخ وهتبقى زوج لازم تكون اب تانى ليها. ومهما تغلط انت تغفر وتسامح.
آدm مراد: بتنهيده. بس هي غلطت وخلتنى اخاف.

آدm العدوي: وخــــوفك ده طبيعي لان الفقد ماحدش يقدر يتحمله.
لكن سؤال مدام انت خــــوفت عليها. سايبها دلوقتي ف أشـ.ـد احتياجها ليك ليه؟
آدm مراد: بأحباط. انا بعدت عشان آرين بتخاف منى.
وعشان كده انا خايف. وصك ع اسنانه بغـــضــــب انا معرفتش يعنى ايه خــــوف غير انهردا يابابا.
آدm العدوي: انت لازم تحتوي المشكله دي وتصلحها. ارجع ياحفيدى. ارجع ومتصلحش الغلط بغلط اكبر.
آدm مراد: بس هي غلطت يابابا.

آدm العدوي: وماله. غلطت؟ وايه يعنى؟ كلنا غلطنا قبل كدا وبنغلط وهنغلط.
هي دي الدنيا لازم نغلط عشان نتعلم.
اومال ازاى هنتعلم لو مغلطناش؟ لكن الأهم أننا نصلح الغلط.
احيانا بنغلط غـ.ـصـ.ـب عننا عشان نثبت العكس لل بنحبهم.
وانت عارف حفيدتى. انها عندها حماس كبير. وحب المغامره.
آرين قويه يا آدm مـ.ـا.تستهونش بيها. عندها شغف كبير. وتحدي اكبر.

واكيد آرين جازفت المجازفه دي عشان كانت عايزه تثبت ليك و لفهد انها قويه وعايزه تقولك اهو. انا اقدر. لانها يهمها انت وفهد وبس مش حد تاني.
مفيش حاجه ف الحب اسمها غلطت واعـ.ـا.قبها. انت دورك ف حياتها عبـ.ـاره عن ايكونه مكتمله. اخ وصديق وحبيب. وأهم حاجه انك تكون اب ليها.
والأهم من كل ده. الامااان. مش هقولك تانى. انت امانها.
وواجبك مهما هي تغلط انت تصلح. لما تزعل انت تطبطب.

هي تقلق انت تطمنها. هي تبكي انت تمسح دmـ.ـو.عها. لما تغـــضــــب انت تحتويها. ال بيحب حد. بيطلع بيه لفوق. الحب بينور ياحفيدى مابيطفيش.
آدm مراد: بدأ يهدا. وافتكر غـــضــــبها الطفولى. وقلبه دق ليها. ونفسه بغمض عينيه ويفتح يلاقيها ف حـ.ـضـ.ـنه. لكن قال. لما تهدا هتكلم معاها.
آدm العدوي: غلط، اوعا ف يوم تسيب الشخص ال انت بتحبه وتقول هسيبه لما يهدى؟
طيب لما تسيبه ف عز تعبه؟ هترجعله لما يهدى ليه؟

ماهو خلاص بقى كويس. وانت هتكون من وجهة نظره اتخليت عنه وقت ضعفه واحتياجه ليك.
ال بيحب حد بجد مايهونش عليه يبعد عنك ثانيه ف وقت حـ.ـز.نك. لأن الوقت ده الوحيد هو الاثبات ع حبك.
آدm ياحفيدى انت دلوقتي آدm العدوي شبهي لكن زمان جدا.
لما كنت بغـــضــــب كنت هخسر بسبب غبائى واستسلامى للغـــضــــب.
لأ انا عايزك آدm العدوي دلوقتي الامبراطور. عايزك تستخدm النعم ال ربنا ميزك بيها صح.

اشتري للآخر يبنى ومتبعش. انت عندك صبر وعقل وقوه وذكاء. استخدmهم مع بعض. وخلى ذكائك وصبرك يتفوق ع الغـــضــــب والتسرع. ومتنساش فهد. لو عرف هيعمل ايه ف آرين وعمتك وكمان آركان. وخصوصا أنت!..
آدm مراد: مسح الدm من ع جبينه. وبص قدامه. وقال أنا مش هيفرق معايا انا خالو يعمل معايا ايه.
لكن عمتو لارين و آرين هيكونو ف آمان وده وعد منى لحضرتك يا بابا.

آدm العدوي: ابتسم. وهز راسه. وبص ف الساعه وقال تمام. فهد حاليا ساعتين ويكون ف المزرعه. لما اشوف حفيد آدm العدوي. هيتصرف ازاى!

ف اسكندريه.
تيم: جاب المدونه. وبيقرا العنوان بفضول. وقال بتعجب.
(ميراث العشق)
وفتح صفحه من بين الصفحات. وبيقرأ بعنيه.
ع فكره. انا مش ضعيفه. ايوه تيم نقطة ضعفي. وبعشقه حد الانهيار.
لكن انا عمرى ما هفكر اهين نفسي. وابقى مجرد إحتمال ف حياة حد.
يا اكون آكيد يا يااكون بعيد. لكن مش ضعيفه. انا عمرى ما هقول ل تيم انى بحبه لأ. هو الل يقولى. انا لازم احس واعيش الاعتراف ده. هههه ده لو يعنى بيحبنى.

تيم: انهردا كان جميل جدا معايا. حسيته مختلف. وفجاءه يقولى انتى اختى. كلمه سخيفه محبتهاش منه. بس عادي.
هو سالنى انا مخبيه عنه حاجه؟ طيب ياترى السؤال ده مقصود فعلا؟
ولا لمجرد شايف انى متغيره. اااه ياترى جواك ايه ياتيم؟
ف حاجه عايزه اقولهالك ياتيم.
‏لا نحتاج سوى الرأفه ببعضنا البعض، الرأفه ف الحديث، ف الفعل، ف التمسّك، وحتى ف التّخلي.
المهم اليوم انهردا كان حلو لقلبى. M/T.

تيم: بيقرأ وعينيه مفتوحه. بزهول. معقول؟ وفجاءه سمع صوت باب الحمام. وبسرعه رجع المدونه مكانها. وحط الفستان مكانه وقفل الدولاب. واتحرك كام خطوه.
ميرو: افتكرت انها ما اخدتش لبس ليها. وخرجت من الحمام. بتعب. ومركزتش مع تيم. لانها زعلانه بكـ.ـسره.
وحاسه انها مكـ.ـسوره وقلبها حقيقي مقسوم. وفتحت الدولاب بيأس وطلعت بيجامه.

تيم: واقف عينيه وقلبه عليها. ومش مصدق نفسه ولا ال قراه بعنيه. وخصوصاً جملة بعشقه حد الانهيار.
ومسح وشه بايديه. وجواه مشاعر كتيره من فرحه وسعاده وزعل وحـ.ـز.ن. وقرب منها. تحبى اساعدك؟
ميرو: ...
تيم: ابتسم. ميرو تحبي اساعدك ف حاجه؟
ميرو: ، مردتش. ودmعه نزلت ع خدها ومسحتها. وسابته ودخلت الحمام.
تيم: مسح ع شعرو. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال لازم اصلح كل حاجه. لازم.

مريم اوعدك انى هخليكى مبسوطه ع طول. وخرج وقف ف التراس. وبيفكر ازاى يعملها مفجأه تليق بعشقه ليها.

ف نفس الوقت ف فيلا عزيز.
الكل بعد الغدا قاعدين مع بعض.
چود: قاعده ساكته ع غير طبيعتها.
مريم: چود ياحبيبتي. لو عايزه تخرجي تتمشي ف الجنينه شويه.
چود: ماصدقت. وقالت ياريت والله ياخالتو. بعد اذنك طبعا يابابي.
فارس: هز راسه تمام ياحبيبتى خدى معاكي چواد.
چود: قامت بابتسامه. وخرجت ومعاها چواد.
مصطفى: عايز يخلع وراها. بس هنشوف هيعمل ايه؟
رودي: فونها رن.
فارس: مين ياحبيبتي؟

رودي: ثوانى ياحبيبي وطلعت الفون من الشنطه. وضحكت بسعاده كبيره. ده اخويا بسام يافارس. بيتصل من امريكا.
فارس: فرح لفرحتها. طيب ياحبيبتى. قومي كلميه. وسلميلى عليه.
رودي: بضحكه كلها حماس. وقالت حاضر. بعد اذنكم ياجماعه. ومشيت بسرعه وردت بسعاده الو بسام اخويا. عامل ايه ياحبيبي؟
بسام: بتكبر اذيك يا دكتوره انا كويس.

رودي: وحشتنى اوى اوى يابسام. انا همـ.ـو.ت واشوفك انت وولادك واكمل ابنك عامل ايه اكيد كبر دلوقتي وخلص جامعه مش كدا؟ بقالى 15 سنه نفسي اشوفك. مش ناوى تنزل مصر قريب؟
بسام: مش وقته. وبعدين ما انتى بتشوفي صورتي ع الميديا. المهم خلينا ف المهم. انا بتصل ع بابا مبيردش ليه؟
رودي: بحـ.ـز.ن من أسلوبه. بابا تعبان شويه. واكيد كان نايم وقت اتصالك.
بسام: ايه تعبان ماله يعنى؟

رودي: انت عارف أنه بابا كبر واتقدm ف العمر. ومبقاش قادر ع إدارة الشركه. وف يوم تعب واغمى عليه. وحاليا بيتابع علاج طبيعي.
بسام: والله انا ياما قولتله يبعتلى كل الملفات وانا هتصرف. المهم يارودي. عايز منك دلوقتي تروحي ل بابا. وتطلبي منه ملفات الشركه والسجلات. وتبعتيلى نسخه ع ميل شركتى. انتى عارفه لو جراله حاجه اكيد مـ.ـر.اته دي هتكوش ع كل حاجه. وانا طبعا اولا بكل ده.

رودي: كشرت عينيها بعدm فهم. وقالت تقصد ايه بكلامك ده يابسام؟
بسام: ياحبيبتي مقصدش حاجه. انا عايز اضمن حقى وحقكم ف التركه كلها. وهي حلال عليها العماره. إكراما ل بابا مش اكتر.
رودي: فتحت عينيها بصدmه كبيره. وهزت راسها. ده ال انت بتفكر فيه؟ انت حتى مطمنتش ع بابا يابسام؟
بسام: انتى ليه فهمتى كلامي غلط. وبعدين انا اخوكي الكبير ومن حقي احافظ ع كل حاجه. وبابا انا هتصل عليه. مع السلامه.

رودي: بحـ.ـز.ن حقيقي قفلت وخافت من المستقبل.
مصطفى: قام اتسحب بطريقته. ودخل المطبخ. داده ثريا.
ثريا: نعم ياسي مصطفى. عايز حاجه يابنى؟
مصطفى: كشر عينيه عايز طبق مانجا وطبق عنب يكونو محترمين كدا.
ثريا: حاضر. ثواني اجبلك.
چود: ماشيه ف الجنينه. واد ياچواد انت عايز لما تخلص ثانوي تدخل كلية ايه؟
چواد: والله ياچود يختى انا لسه رايح تانيه ثانوي. بس حلمي بجد ادخل اكاديميه بحريه. نفسي ابقى قبطان بحري.

چود: امممم ياجـ.ـا.مد. لا حلو ياض استمر ع كدا.
چواد: يامسهل الحال. احم بقولك ت عـ.ـر.في إن ياسين وحياه عند عمو مالك.
چود: امم عارفه كارما قالتلى.
چواد: بلخبطه هي كويسه؟
چود: هي مين دي ياض؟ كارما؟
چواد: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. لأ لأ احم انا قصدى طنط ساره وعمو مالك.
چود: كشرت عينيها بتعجب. ورفعت حاجبها بمكر. امممم وايه ال جاب القــلـــعه عند البحر ياقبطان. هههههههه الهوى اجدعان. انت منمر ع كارما ياض هههههههه.

چواد: نفخ بغـ.ـيظ انتى مستفزه بجد. كارما زي اختى الصغيره. وبعدين انا بكلمك ع ياسين انتى ال قولتى كارما.
چود: بغمزه. قلبك ابيض ياقبطان متزعلش. بس انت اخويا حبيبى وانا افرحلك يعنى. ولو عايزنى اظبط الكلام واعرف التمام. انا معاك يا نجم.
چواد: قلبه دق وقال قصدك ايه؟ يعنى انتى ممكن تقوليلها عنى؟
چود: ياض متبقاش غشيم. بس قولى انت ايه حوارك عشان نكون ف السليم. ونلحقها مش يمكن حد تانى منمر عليها؟

چودا: فتح عينيه بصدmه. لاا استحاله. وكمل بتـ.ـو.تر. بصي انا مش عارف.
چود: صارحني بس والله العظيم هروقك. انت مش واثق ف اختك؟ دا انا رجوله وصاحب صاحبه. قولى بس انت بتحبها؟

چواد: اتنهد. بصي هو انا مش عارف. وابتسم بحب وافتكر جمالها الهادي الجميل. وقال ف اللاوعي. بس انا ف حاجه بتحصلي اول ما اشوف كارما قدامي. قلبى ده بيفضل يدق. وببقى عايز اتكلم معاها. رقتها واحترامها جميله جدا. يوم الفرح كانت جميله خيال. وطول الوقت غـ.ـصـ.ـب عني بلاقى عينى بتدور عليها. ولما بتقولى اذيك ياچواد. مش عارف بحس ان نطق اسمى منها مختلف عن باقى الناس. مش عارف ياچود. انا بقالى سنه واكتر ع الحال ده. وبقول لنفسي ممكن يكون إعجاب مش اكتر. زي ما بسمع من صحابي ف المدرسه. بس اكيد لأ. لانى مش شايف غيرها. ومش عارف اعمل ايه انا لسه صغير وهي لسه ف 3 اعدادي. يعنى صغيرين. وخايف لما تكبر متكونش من نصيبى. بجد خايف.

چود: ربعت ايديها الاتنين وبتسمع چواد. وشافت لمعت الحب ف عينيه. وابتسمت بحب كبير. ولعبت ف شعرو. وقالت مش عايزاك تخاف من حاجه. وانا هشوف الحوار ايه.
چواد: انتبه. وقال هتعملى ايه؟
چود: يغمزه. مالكش دعوه انت بقى. انا هتصرف. بس مش دلوقتي. ولو كارما حسيت ان من ناحيتها اعجاب ليك. انا هريح قلبك.
چواد: يتفائل احلا چووووود دي ولا ايه؟
مصطفى: من بعيد. چووااد يا چواد.
چواد: لف ليه وابتسم نعم يامصطفى.

مصطفى: تعالى عايزك.
چواد: هز راسه تمام جاي. وساب چود ومشي.
چود: عينيها ع مصطفى. وحطت أيدها ع قلبها اول ما سمعت صوته. واتـ.ـو.ترت. ولفت ضهرها ليه وبصت للبيسين.
چواد: نعم يادرش.
مصطفى: بمكر عامل ايه ياض ياچوچو.
چواد: بغـ.ـيظ. أسمى چواد مش چوچو. ماشي.
مصطفى: ههههه يبنى فين عضلاتك ال يبان منها انك چواد. ده عيب ع اسمك. اقولك ع حاجه. تعالى معايه.
چواد: بعدm فهم معاك ع فين؟

مصطفى: تعالى بس. وشـ.ـدو من ايدو. وراحو ع صالة الجيم بتاعة كريم.
چواد: امممم عند بابا زيها ايه الجديد بقى؟
مصطفى: لازم تتدرب وتتمرن وتعمل كام عضله كدا تلفت انظار البنات. الواحده التافهه من دول تبص ع ابو عضلات. أما عضلة القلب دي طلعت ولا ليها لازمه غير ضخ الدm وبس.
چواد: بتفكير اممم. صدق كلامك صح. وكمان بابا طارق. تعب منى ف انى اتمرن. واقوله ف تالته ثانوي. لا انا هتمرن من بكره إن شاء الله. تسلم يادرش.

مصطفى: بخبث وليه من بكره. عندك صالة الجيم اهو. تحت امرك وتتمرن وتسخن اول يوم كدا ع خفيف.
چواد: بس كدا مش هينفع.
مصطفى: ده لازم ينفع. لانى لازم أخرج ناو. اسمع منى. واتمرن من دلوقتي. يلا سلام اسيبك انا مع الباى والتراي يابطل. وسابه وخرج.
چود: واقفه قدام البيسين. فرحت لاخوها. وقالت انا هتكلم مع كارما كتير ع چواد اخويا. وأشوف رد فعلها. ويارب بقى تحبه هي كمان. ونظبط الجي ونعلى الدي يامااان.

مصطفى: من وراها. بسبس بسبس. چوداء
چود: حطت ايدها ع قلبها الل بيدق. ولفت بتـ.ـو.تر وفتحت عينيها بدهشه. وقالت كل دي مانجا؟
مصطفى: طيب وبالنسبه للعنب ده. ماشيفتهوش. وغمز ولا المانجا مايشوفش غير المانجا. يامانجا انت. يخربيت جمال امك. ايه ياچود الحلاوه دي.
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. انا مانجا. ياعديم الزوق انت؟
مصطفى: حط الصينيه ع التربيزه. وبعدين بقى معاكى انتى فرهدتى امي ف حبك.

ومالها المانجا يختى؟ دول هيمـ.ـو.تو وياكلو مانجا معانا.
چود: كشرت عينيها هما مين دول؟
مصطفى: رقص حواجبه. مش هقولك غير لما تعترفي. قولى يلا بحبك يامصطفى.
چود: بلخبطه. امشي من هنا. انت جاي ورايا ليه؟
مصطفى: اييييه يابت جاى وراكي دي؟ انتى فاهمانى صح ع فكره.
چود: هههههههههههه.
مصطفى: يخربيت جمال ام ضحكتك. تهبل. ياتراب القمر.
چود: ببلاها. ها؟ تراب ايه؟

مصطفى: قرب منها وبص ف عينيها وقال بحُب. انتى ياچودي ببشرتك الخمريه ال مجننه قلبى. انتى (تراب القمر). انتى من عالم تانى.
انتى من القمر نفسه. انتى تراب القمر ل مصطفى عزيز ياچودي.
چود: غمضت وفتحت عينيها ببلاها. وقلبها بيدق بسرعه كبيره جدا. وسرحت ف عينيه وهمست يتوهان مصطفى...
مصطفى: ضيع سحر اللحظه. وقال بصوت عالى يااااالهوي يانا ياما ع مصطفى وجمال مصطفى منك يابت. اخرابي أعرابي.

چود: اتخضت منه. وانتبهت. ونفخت بتـ.ـو.تر. وبصت ليه بغـ.ـيظ كبير. بص بقى ياجدع انت؟ انت تخفى من وشي عشان متغباش عليك اشطا؟
مصطفى: يابت اعترفي بحبك ليا يابت. دول بيغنو لمصطفى. انتى مش هتغنى لحبيبك؟
چود: بتريقه غنو لمصطفى؟ وغنو ايه إن شاء الله؟
مصطفى: بيرقص حواجبه. وقال بغمزه. مصطفى يامصطفى انا بحبك يامصطفى.
چود: اووووف استغفر الله العظيم يااااارب. اتكل ع الله يبنى انت.
مصطفى: طيب تعالى كلى مانجا يلا.

چود: ببرود مش عايزه حاجه منك.
مصطفى: وانا بطرح مانجا؟ دي من الشجر مش منى.
چود: هههههههه يبنى حـ.ـر.ام عليك انت عايز منى ايه؟
مصطفى: ببرود تاكلى مانجا.
چود: بتمثيل. احم، لأ لأنها مش متقطعه ف طبق. ولا جاهزه للأكل.
مصطفى: كشر عينيه نعم يختي؟ مش ايه؟ وهي المانجا بتتقطع؟
انتي هتعمليهم عليا ياچوود؟ وهتمثلى زي بنات اليومين دول؟
تقولك ياااااي ايييه ضااااه. زي ما بيعملو مع الرنجه كدا.

وهي اصلا هتاكل الرنجه وهي ف حالة صرع من طريقة اكلها.
وتقولك لأ لأ أنا مبحبش الحاكات تي.
المانجا بتتلهط كدا بتمسكى المانجايا تفترسيها والبذر يطلب الرحمه منك.
ياچود دا انتى بتاكلي المانجا زي اللمبى مع فيحاء ههههههههه.
چود: قبضت ع ايديها بغـــضــــب وقالت. لمبي؟ وفيحاء ورنجه؟ امممممشي من وششششي.
مصطفى: لمح يوسف وفارس خارجين من باب الفيلا. وقال طيب طيب ماشي وبرحتك. بس عايزك ت عـ.ـر.في حاجه مهمه جدا.

چود: نفخت بنفاذ صبر اييه هي بقى؟
مصطفى: قرب من وشها. وهمس. لو معترفتيش بعشقك ليا قريب هتنـ.ـد.مى اوى اوى ياچودى. تراب القمر. واتعدل بسرعه.
چود: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقلبها بيدق.
مصطفى: غمز ليها يلا سلام. ولف ضهرو ليها وابتسم وماشي.
چود: بتوهان ولخبطه. مصطفى انت كنت بتشرب بؤصمـ.ـا.ت ع أنها سجاير ليه؟
مصطفى: من غير ما يبصلها. ماشي وقال كنت بولع ف جتتك...

ف بيت المزرعه.
ف الليفنج.
آدm: قاعد جمب مريم. وماسك كف أيدها بيطمنها. وقالها متقلقيش.
مريم: بصتله. طيب قولى آدm حفيدى فين؟ وفهد شويه وجاي. ورينو زي ما انت شايف.
آدm: بص ع رينو. ال عيونها حمرا. والتـ.ـو.تر واضح عليها. وقال بابتسامه تعالى يانوتيلا جمبي هنا.
رينو: قامت بسرعه وقعدت جمبه. وقالت بابي فهد لما يعرف...

آدm: ضمها لقلبه هششش بس ياقلب ابوكي. انا مش عايز اشوف دmـ.ـو.ع نوتيلا البيت. وبعدين اهدى فهد مش هيعرف اى حاجه.
رينو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه وبصت ليه ف سؤال ازاى مش هيعرف؟
آدm: مسد ع حجابها بحنان. اهدى ياروحي. انا هتصرف.
رينو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. يعنى فهد مش هيعرف؟ وبعدها كشرت بخــــوف. بس. بس آرين مبتخبيش عليه حاجه. وانا كمان. مبعرفش اخبي عليه. علشان لو خبيت وعرف بعدها. فهد بيكون واحد تانى. انا بجد قلقانه ع آرين اوي يا بابي.

آدm: ع فكره بقى انتى ظالمه فهد. فهد حنين جدا. ولو شاف آرين وعرف مش هيتحمل يشوفها كدا. وانا قولتلك اهدي انا هتصرف. وانا مكان فهد ومكان الكل.
وبعدين مش معنى إن آرين متقولش ولا حد يقول لفهد. إننا كدا بنغلط؟
لأ ف حجات ماينفعش تتقال ف وقتها ع الاقل. وممكن مع الوقت تتنسي خالص. انتى بس قومي اغسلى وشك ده. وعايز منك لما فهد يرجع بالسلامه تكونى ع طبيعتك.

رينو: اترمت ف حـ.ـضـ.ـنه تانى ميرسي جدا لحضرتك بجد. ربنا يديمك ف حياتنا.
آدm: ابتسم. وضمها لقلبه بحب كبير. حبيبتي يارينو.
رينو: قامت. تغسل وشها. وبتدعي بحماس كبير.
مريم: بصت ل آدm...
آدm: فهم. وباس كف ايدها وقال حورية قلبى مش عايزها تفكر كتير.
مريم: ربتت ع ايدو. وقالت طيب ريح قلبى وقولى.
آدm: ابتسم. وغمز ليها. حفيدك هيتصرف.
مريم: فتحت عينيها بدهشه. وضحكت وقالت لأ قول بالله عليك. انت قصدك إن آدm بيحب آر...

آدm: هشش وطي صوتك. ايوه يا روحي. وهو جاي دلوقتي. عشان يتكلم مع آرين.
ويقنعها متقولش ل فهد. لأنه بجد لو عرف مش هيسكت. وخصوصاً اننا عارفين آرين عندو ايه؟ والحصان مش ضعيف. وفهد هيتجنن ع بـ.ـنتك وبـ.ـنته من خــــوفه عليهم.
وممكن يحصل فيها مشكله ليهم. و آدm هيتصرف عشان الموضوع يعدى.
مريم: ضحكت بسعاده. اللهم بـ.ـارك يارب. طيب. طيب و آرين. ها؟ طمنى يا آدm الله يرضي عليك.

آدm: ضحك. طيب مافيش واحده سكر تحت الحساب. وانا اقولك هههههههه.
مريم: بحرج. بصت حواليها. الله يهديك يا آدm انت ف اى مكان كدا تقول حاجه زي كده. بالله بقى قولى...
آدm: ابتسم بحب وباس ع أيدها وهمس ف ودنها. آدm و آرين. ف ميراث العشق حاليا...
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع. اللهم بـ.ـارك يارب ماشاء الله.
آدm: بص قدامه وقال جواه. لعنة ميراث العشق بدأت من انهردا. يا اميرتي.

بعد شويه.
آدm مراد: داخل عليهم بجمود.
فريحه: بخــــوف قامت بسرعه. وشهقت ابنى؟ ايه ال حصلك؟ وعيطت.
آدm مراد: غمض عينيه واتنهد. امي انا كويس جدا. دي خبطه بسيطه.
رينو والكل اتخضو.
آدm: بص ليه. ايه ال جـ.ـر.حك يا آدm؟
آدm مراد: ابدا العربيه اتخبطت ف شجره.
الكل شهق بخــــوف.
مريم: بدmـ.ـو.ع. اسم الله عليك يا نور عيني. حاسس بايه اتأذيت؟ حاجه حصلت لجـ.ـسمك؟ طيب قولى حاسس بتعب. تعالى اقعد هنا.

آدm مراد: ارجوكي يا ماما مـ.ـا.تعيطيش انا كويس ياجماعه. المهم دلوقتي انا عايز اتكلم مع الكل. خالو فهد ياريت مبعرفش بال حصل انهردا ابدا. وقبض ع ايديه. وكمل عشان آرين غلطت وممكن تحصل مشكله.
فريحه: بدmـ.ـو.ع تعالى طيب اعقملك جـ.ـر.حك الاول.
آدm مراد: بجمود لأ. انا عايز لوسمحتو اتكلم مع آرين ضرورى. قبل ما خالو فهد يرجع. لأنها اكيد هتقوله.
فريحه: طيب ياحبيبى. هعقملك جـ.ـر.حك تكون عمتك رينو صحتها ولبستها الحجاب.

آدm مراد: بنفاذ صبر يا امي انا...
فريحه: بتحذير. وبعدين معاك بقى. انا قولت هعقملك جـ.ـر.حك يبقى تسمع كلامى. واقعد.
آدm العدوي: هز راسه ليه. يسيطر ع غـــضــــبه ويهدى.
آدm مراد: صك ع أسنانه. وقعد.
مريم: قامت بسرعه وراحت ع المطبخ
رينو: انا هطلع ل آرين. وطلعت.
فريحه: جابت علبة الاسعافات وعقمت الجـ.ـر.ح وقالت الحمد لله الجـ.ـر.ح سطحي ومش محتاج خياطه.

مريم: جت من المطبخ ومعاها كوباية عصير ل آدm. وقالت الحمد لله. امسك يانبض قلبى. اشرب العصير ده.
آدm مراد: غـ.ـصـ.ـب عنه. اخدو شكرا ياماما.
آدm العدوي: استنى ف الجنينه يا آدm. و آرين هتجيلك. ماينفعش تطلع فوق.
آدm مراد: وده الل انا عايزه. وقام وقف بسرعه وخرج.
وشاف دارلي أرابيان. وقبض ع ايديه بغـــضــــب ونفسه يقــ,تــله.
ومشي بسرعه عشان مايرتكبش جريمه. ووقف قدام البيسين.

ورفع راسه للسما. وبيحاول يسمع كلام جدو. وياخدو بعين الاعتبـ.ـار. ولازم يكون اهدا من كدا.
آرين: صحيت وغيرت فستانها. وجواها خايفه جدا من آدm. وفهد. وبتعيط بشهقات بسيطه. ورينو لبستها حجابها. وقالت خلاص يا آرين بطلى عـ.ـيا.ط ياحبيبتى. ال حصل حصل مش هنغير منه حاجه. لكن عايزاكي تسمعى كلامي وكلام آدm. لو بابي عرف بجد هتحصل مشكله كبيره.
آرين: هزت راسها برجفه. وتالين ساعدتها وخرجوا.

رينو: غمضت عينيها بتعب وقالت سامحنى يافهد. انت بس لو عرفت إن آدm شال بـ.ـنتك دى لوحدها ممكن تعمل فجوه كبيره بينك وبيني.
وانا مقدرش اعيش من غيرك. وانهردا شوفت ف آدm مراد فهد تانى. وابتسمت. وقالت بإذن الله خير. وربنا يستر منك يافهد.

آرين: خارجه. وتالين سانداها. وبتفكر اكيد آدm انها ماسمعتش كلامه ومكسوفه جدا من آدm واكيد هيزعقلها. وهتتحرج قدام تالين. وقالت بتعب. انا كويسه ياتوتا. انا هروح ل آدm. خليكى انتى.
تالين: متاكده يا آرين انك كويسه. انا ممكن اوصلك وارجع عادى.
آرين: لأ انا كويسه ياحبيبتي.
تالين: ابتسمت ماشي ياحبيبتى. ربنا معاكي. ودخلت البيت.

آرين: ماشيه برجفه. وشافت دارلي أرابيان. وغمضت عينيها بسرعه وخافت. وحست الحادثه تانى. وداخت.
آدm مراد: ضهرو ليها وحس بيها. وغمض عينيه واخد نفس عميق.
آرين: قربت منه ووقفت وراه. ونزلت راسها ف الارض بحرج كبير. ودmـ.ـو.عها نازله.
آدm مراد: قبض ع ايديه بغـــضــــب ولف ليها بسرعه. لكن. قلبه دق بخفقان واضايق جداا من شكلها وهي واقفه بالطريقه دي. كأنها طفله ومنتظره العقـ.ـا.ب.

اااه ع الل دوبت قلبك يا آدm من طريقتها. سندريلا. ومسح وشه بايديه.
وشاف ايديها ملفوفه بشاش. وجـ.ـر.ح ايديها صعب قلبه يتحمله.
(آرين بـ.ـنتك اتجـ.ـر.حت يا آدm. ضي القمر وضي عيونك وضي عتمة الليل ايديها مجروحه يا آدm )
آرين: واقفه بنفس الطريقه. ودmـ.ـو.عها نازله. وخايفه من زعل فهد. ورد فعل آدm عليها. وطلعت شهقه بتنهيده. و.جـ.ـعت قلب ال آدm.
آدm مراد: نفسه ف الوقت ده تكون آرين. حلاله وملكه. نفسه يضمها لقلبه.

صدق الامبراطور ف كل كلمه قالها. وحس قد ايه إن آرين ف احتياج ولازم ليها امان. وانت امانها يا آدm. دى بنوتك طفلتك. حبيبتك وضيك. اوعا تقسي عليها. اوعا تخــــوفها.
آرين: بلعت ريقها بصعوبه. وخافت اكتر من سكوته. وقررت انها تتكلم. وقالت من بين الشهقات. آ. آ. آدm. ا. انا...
آدm مراد: قرب منها خطوه. وقال بلين. انا اول مره اخاف. وكمل بعتاب. خــــوفت اوي يا آرين.
آرين: هزت راسها بدmـ.ـو.ع نـ.ـد.م. ا. انا اسفه.

آدm مراد: اخد نفس عميق واتنهد بتعب. ومسح وشه بايديه. وشافها بتترجف. وشـ.ـد ليها كرسي. تعالى اقعدي.
آرين: هزت راسها ببراه. لأ مش عايزه.
آدm مراد: بلين. عايز اتكلم معاكى شويه. ممكن؟
آرين: كشرت عينيها بعدm فهم. واستغربت هدوءه ع غير طبيعته. وقعدت من غير مـ.ـا.ترفع راسها وتبصله.

آدm مراد: قعد قدامها. وعيونه عليها وبيرسم ملامحها البريئه. وخــــوفه عليها فعلا مش من فراغ. انتى تستاهلي يتخاف عليكى. برائتك وطفولتك وكل حاجه فيكى. وقال عامله ايه دلوقتى؟
آرين: بنـ.ـد.م. انا زعلانه أوي وخايفه. و...
آدm مراد: بهدوء عكس الل جواه. آرين انا قولتلك طول ما انا جمبك ومعاكي مش عايزك تخافى. و مش هنتكلم ف اي حاجه من ال حصلت دلوقتي. لأن مفيش وقت. خالو فهد وبابا ع وصول. ولازم محدش يعرف.

آرين: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت بزعل. بس انا غلطت يا آدm. وكمان مبعرفش أخبي حاجه عن بابي. كدا غلط. وانا مش هينفع اكدب واخبي عليه. بابي بيثق فيا. وكملت بدmـ.ـو.ع وانا زعلته اوى اوى. وهيخاصمني. وانا كده هاكون بكدب يا آدm. ومامي والعيله كمان.
واحنا مش متعودين ع كده وكمان حـ.ـر.ام. ده ذنب كبير يا آدm وانا مقدرش اعمل كده ماما مريم علمتنا نقول الصدق مهما كان هايكلفنا.

آدm مراد: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم من جمال اخلاقها رغم طفولتها. وقال طيب جميل اوى.
لكن يا آرين انتي فاهمه غلط. الكذب فعلا غلط ودرجه من درجات النفاق. إذا حدث كذب.
بس يا ارين ف حالات ممكن يكون الكذب فيها مباح مش حـ.ـر.ام.
زي الكذب ع الأعداء عشان نضللهم ونفسد عليهم مخططاتهم.
والكذب من أجل الإصلاح كأنك تقولي بالكذب كلام كويس للطرف التاني المتخاصم تخليه يرضي عن الطرف الأول الل ممكن يكون مايعرفش حاجه عن كلامك ده.

وفي كمان الكذب بين الازواج عشان مانوصلهومش للخراب وممكن يتفرقوا بسبب كذبه، وده ال انا عايز اعمله خالو فهد لو عرف الحقيقه هاتحصل مشكله كبيرة بينه وبين عمتو لارين...
آرين: بقلق. بس يا آدm. انا...
آدm: آرين. لازم تقتنعي. والنبي عليه الصلاة والسلام قالنا.
آرين: عليه افضل الصلاة والسلام.

آدm: الْكَذِبِ يَكْتُبُ عَلَى ابْنِ آدَمَ إِلَّا ثَلَاثَ خِصَالٍ: رَجُلٌ يَكْذِبُ امْرَأَتَهُ لِتَرْضَى عَنْهُ، وَرَجُلٌ يَكْذِبُ فِي خُدْعَةِ حَرْبٍ، وَرَجُلٌ يَكْذِبُ بَيْنَ امْرَأَيْنِ مُسْلِمَيْنِ لِيُصْلِحَ بَيْنَهُمَا» صدق رسول الله.
رواه الطبراني في المعجم الكبير.
آرين: بحيره كبيره. ومردتش...

آدm: حس بيها، وقال. طيب تعالى نفكر مع بعض شويه ف ال هيحصل بعد ما خالو يعرف بال حصل وال ريبونزل قلبه عملته؟ ايه ال هيحصل؟
آرين: فتحت عينيها بدهشه. وبصتله ايه؟ ريبونزل؟ انت عرفت ازاى؟ وشهقت بصدmه كبيره. وحطت أيدها ع بوقها. آدm انت اتجـ.ـر.حت؟
آدm مراد: حط ايدو ع جبينه. وقال ده جـ.ـر.ح بسيط.
آرين: عيطت بصوت عالى طفولى. عاااااا انا السبب. انا السبب عااااا. ياريتنى سمعت كلامك. آدm مراد اتجـ.ـر.ح بسببي. عاااااااا.

آدm مراد: مش عايز يضحك. و مط شـ ـــفــايـــ ـفه وبص بعيد. لكن صعب. وغـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. وهز راسه. وقلبه بيقول. ضي عمري كله. مـ.ـجـ.ـنو.نه.
آرين: عاااااااا انا. انا اسفه جدا. وانا هعـ.ـا.قب نفسي. انا مش هسامح نفسي ابدا. انا اذيتك يا آدm عاااااااا.
آدm مراد: بشبح ابتسامه. بس يا آرين خلينى اكمل كلامي.
آرين: عاااااااا. ودmـ.ـو.عها نازله وهزت راسها لأ انا هفضل اعيط لحد متقولى انك مش زعلان مني. انا بسببي انت اتجـ.ـر.حت عاااااا.

آدm مراد: سند بايديه ع التربيزه قدامها. وقال أنا زعلان.
وقولت مش هنتكلم ف اي حاجه دلوقتي. هنأجل كلامنا ف الموضوع ده لبعدين.
لكن دلوقتي بجد يا آرين خالو فهد مش لازم يعرف. ليه؟
أولا لو عرف. هيتصدm ف بـ.ـنته حبيبته. ال مبتسمعش الكلام. وممكن فعلا مايتكلمش معاكي.
ده غير أنه هيزعق ل آركان عشان مخدش باله منك. وممكن يحرمه من الحربيه كمان. ويتعصب عليه وعليكي.

ثانياً والأهم. عمتو لارين. تخيلى كدا لما يعرف. اكيد هيزعق ويتخانق مع مـ.ـر.اته حبيبته عشان سابت بـ.ـنتها ف الجنينه. وطبعا مش هيتكلم معاها فتره كبيره. ووممكن يقطع اجازته ويسافر. ويسيب البيت.
وكمان. هيزعل من أخته. لانها برضو ما اخدتش بالها من بـ.ـنت اخوها.
وكمل بمكر. ولما بقى خالو فهد يعرف إن ال انقذك آدm وشالك بين ايديه. هو انا. وقتها طبعا خالو فهد ممكن يزعق.

وده خالو وصاحب بابا. وصعب جدا انى ارد عليه. واقول حاجه...
لكن كل ال هقدر اعمله انى هبعد. وكدا الكل هيكون زعلان من التانى.
وانتى وقتها هتحسي بالزنب اكبر من كدا. لأن غلطتك ال عملتيها. زعلت كل الناس ال انتى بتحبيهم من بعض. ها لسه عايزه تقولى لخالو فهد؟

آرين: فتحت عينيها بزهول. وهزت راسها لأ لأ لأ. بابي هيدmر حلم آركان بسببى. وهيبعد عني انا ومامي؟ لأ لأ. وانت؟ وقلبها دق بقلق. لأ لأ بابي مش هقوله حاجه. خلاص لأ.
آدm مراد: اتنهد بحب. وبص ف عينيها. توعدينى انك متقوليش حاجه؟
آرين: رفعت عينيها ليه وقلبها دق. وقالت اوعدك يا آدm، وقالت بخــــوف. بس، بس بابي لو سالنى عن سبب جـ.ـر.ح ايدي. هقوله ايه؟

آدm مراد: هز راسه ليها. متقلقيش. لو سألك قوليله كان ف قطه صغيره كانت ع شجره. وانتى حاولتي تنزليها وايدك اتجـ.ـر.حت.
آرين: بتـ.ـو.تر، اوكي.
آدm مراد: رغم أنه زعلان جدا منها. لكن قلبه دق. وقال. ايدك عامله ايه دلوقتى؟
آرين: ببراه. اه يا آدm. ايدي بتو.جـ.ـعنى اوي.
آدm مراد: سلامتك ياضي آدm.

وبعد شويه.
ف الطريق.
فهد: ف العربيه. وجاله اتصال مهم. وابتسم. ايه ياوحش عامل ايه؟
= تمام يا فهد. انت مبعتش طلبي ليه؟
فهد: انا دلوقتي ف الطريق ودقايق هكون ف البيت. اول ما اوصل هبعتلك كل حاجه.
= تمام جدا. لازم انهردا. ارجوك.
فهد: يسلام ومالك مستعجل كدا ليه؟
= معلش انت عارف انا قولتلك السبب. مفاجاه.
فهد: هز راسه تمام اول ما اروح هبعتلك كل حاجه.

= وف حاجه تانيه مهمه جدا عايز اخد رايك فيها. وكمان عايزها منك.
فهد: سايق. وقال بتركيز. خير قول سامعك.
= انا عارف انى تاقلت عليك طلبات الفتره الاخيره لكن...
فهد: ياعم أنجز. وقول طلباتك وبطل كلامك الخايب ده.
= ابتسم. تمام هقولك...
بعد شويه.
ف بيت المزرعه.
آدm مراد: جمع كل العيله. ونبه عليهم. وقالهم ع كل حاجه لو فهد ومراد سألو.

آدm العدوي: كان قاعد. وفخور بحفيدو. انه خايف ع عمته والعيله. وبيداوى اى مشكله. وشاف أنه بدأ يهدا.
ومريم: قاعده مبسوطه اوى. بحب آدm و آرين.
مراد وفهد وصلو.
فهد: سلم ع رينو. وسألها مالك؟
رينو: بتـ.ـو.تر. ابتسمت ابدا. احم بس قلقانه من السباق بينكم مش اكتر.
فهد: بغمزه نجمتى القمر. وهمس ف ودنها. مسيرى ف يوم هاخدك ف جوله ع الحصان. انا وانتى وبس ومفيش مخلوق يكون موجود. انا عايز اكون انا ونجمتى وبس.

رينو: قلبها دق بقلق. وقالت جواها ربنا يستر. و آرين متقعش بالكلام.
فهد: باستغراب آرين فين؟
آرين: من وراه. انا هنا يابابي. وجريت عليه واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. وبترمي خــــوفها ف حـ.ـضـ.ـنه.
فهد: ضحك بحب. وضمها لقلبه. ريبونزل قلب فهد انتى. وحشتينى ياروحي.
آرين: ف حـ.ـضـ.ـنه وخايفه م المواجهه. وأنها هتكدب لأول مره. وغمضت عينيها. وافتكرت كلام آدm. إن فهد والعيله كلها هتزعل من بعض.
فهد: كشر عينيه بعدm فهم. مالك يا آرين؟

آرين: فتحت عينيها. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه ابتسمت بمرح. ابدا حضرتك كنت وحشنى اوى اوى.
فهد: بغـــضــــب ايديكى مالها يا آرين؟
آرين: قلبها دق بخــــوف. وحاولت تتكلم وقالت. بتلعثم. ا. انا...
آركان: طبعا اضطر يوافق. لانه بيعشق امه. وكمان مش عايز العيله تزعل.
وانقذ الموقف برجوله. وشجاعه. وقال ابدا يابابا بـ.ـنتك عامله فيها بطله.
آرين ورينو وفريحه وتالين ومريم قلبهم وقع ف رجليهم.
فهد: قبض ع ايديه بغـــضــــب ازاااى يعنى مـ.ـا.تتكلم؟

آركان: آرين شافت قطه صغيره كانت ع شجره وهتقع. وآرين حاولت تنزلها وايديها اتجـ.ـر.حت بالشكل ده. وانا عقمت ليها الجروح بس سطحيه يعنى. محصلش حاجه.
فهد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. طيب يا آرين ليه ياحبيبتي مقولتيش ل آركان وهو كان اتصرف.
آرين: نزلت وشها ف الارض بحرج وقالت بحـ.ـز.ن حقيقي. أسفه جدا يا بابي.
مراد: تالين ف حـ.ـضـ.ـنه. وقال. خلاص ياعم فهد. الحمدلله انها كويسه. قوليلى يابت يا آرين. ايديكي بتو.جـ.ـعك؟

آرين: هزت راسها لأ انا كويسه ياخالو.
مراد: وده المطلوب. يلا بقى نتغدي عشان السباق. اومال آدm ابني فين يافريحه؟
فريحه: بزعل حقيقي. بياخد شاور. انا هطلع اديله خبر انكم وصلتو. وطلعت، وافتكرت وهو طالع ع السلم وشافت التيشرت عليه دm من ضهرو. وطلعت تجري عليه. وشافت أنه مجروح من ضهرو. واكيد من وقت حادثة الحصان.
فهد: ضم بـ.ـنته لحـ.ـضـ.ـنه. واخدها وقعد جنبها
واطمن ع جـ.ـر.ح أيديها.

رينو: ابتسمت بحب كبير. وممنونه ل آدm مراد.
آدm مراد: اخد شاور. وفريحه خبطت.
آدm مراد: ادخلى يا امي.
فريحه: دخلت. ومعاها علبة الاسعافات. وعقمت جـ.ـر.ح ضهرو. وجبينه. وقالت طيب حادثة آرين والحمد لله عدت ع خير ومحدش عرف. تقدر تقولى جـ.ـر.حك ده وكمان العربيه هتقول ليهم ايه؟
آدm مراد: ابتسم وباس ع أيدها. متقلقيش ياست الكل. اهم حاجه عندى إن الكل بخير. وانا هتصرف عادى. وال حصل الحقيقه إن عربيتى اتخبطت فين المشكله؟

بعد شويه. الكل اتغدي. وفهد قاعد ومحتوى آرين وواخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وبعت كل حاجه قال عليها ف المكالمه وقت العربيه. وهز راسه وابتسم.

مراد: وآدm والكل خرجو ع الجنينه. للمسابقه.
فهد: ماسك ريان الحصان. وقال مراد؟
مراد: ماسك ضرغام الحصان وقال ايه يصحبى؟
فهد: بص ع آركان. وهو متحمس جدا. رغم صغر سنه وماسك دارلي أرابيان. وفهد عايزو يكسب عشان يديله دفعه للامام ويزود ثقته بنفسه. وقال بلاش احنا نكسب. ماشي.
مراد: بص ع اتجاه نظرته. وابتسم. وقال وماله يعم. آركان لازم يكسب مع آدm. يلا بينا. وركبو الخيل.

آدm مراد: ركب الحصان ساهيل. وافتكر آرين والحادثه.
آركان: رغم أنه مضايق من الحصان. وأنه اتسبب ف خــــوف أخته. لكن قرر أنه يتحكم ف دارلي ويكسب.
المسابقه ابتدت. والكل اتحرك.
آدm العدوي: قاعد وجمبه اميرته.
مريم: بتدعي بكل جوارحها. إن ربنا يحفظهم. وقالت آدm انا خايفه عليهم.
آدm: ابتسم ايه يا اميرتي؟ هي أول مره تحصل. ورفع عينيه ع آدm مراد وشافه كأنه بينتقم...

آرين: حاسه بتأنيب الضمير. لكن ف نفس الوقت عيونها ع آدm وخافت عليه من طريقته وهو متحكم ف ساهيل بغـــضــــب واضح.
آركان: متحكم ف دارلي. وضغط ع السرج بغـ.ـيظ. والحصان طار بيه.
فهد ومراد بصو لبعض بتعجب. من قوة آركان وتحكمه ف دارلي أرابيان. وكأنه متدرب من سنين. رغم أنه هوايته السباحه. والتايكوند. واتاكدو انه هيكسب من غير مخطط من فهد.
وفهد: ابتسم بفخر. واتأكد إن آركان اكيد ليه دور كبير. ولسه مجاش.

آدm مراد: ساهيل طاير بيه. وآدm شاف آرين قدامه وهي هتقع. وضغط ع السرج بقوته كلها. وساهيل أتألــم. ورفع رجليه لفوق بصهيل عالى جدا.
الكل انتبه. ومريم وفريحه قامو وقفو بخــــوف.
وآرين: شهقت بخــــوف. وقالت آدm وعيطت.
تالين: غمضت عينيها ودعت بقلبها.
ساهيل: خرج عن السيطره. من غلظة آدm. ومش متعود منه ع القسوه دي. وعايز يوقع آدm من عليه.
مراد: بقلق. شـ.ـد اللجام. وراح عند آدm. ونده عليه. بصوت عالى آداااام. وفهد راح معاه.

آدm مراد: انتبه. لصوت مراد. وشاف أنه ضاغط ع السرج. وسابه. ومسد ع شعر ساهيل. وآدm شافهم جايين عليه. وقال ل ساهيل. جاهز نكسبهم؟
ساهيل: رجع لطبيعته وعمل صهيل. وجري بسرعه كبيره جدا.
مراد وفهد. رجعو لطبيعتهم.
وبعد شويه. كان طبعا ال فاز ف المسابقه آدm مراد و آركان.
وعدا الوقت.
وكل واحد جواه افكار كتيره متلخبطه.
آدm مراد: جواه زعلان من آرين.

ولكن آدm العدوي. كان مبسوط من إن حفيدو قد المسؤليه. واتأكد إن عشقه ل آرين هيغير من غـــضــــبه. لأن طفولة وبرأة آرين مهدئ ل غـــضــــب الديزل.

بعد فتره كبيره. الساعه 11 مساءا.
ف اسكندريه.
ميرو: قاعده ع السرير. ولابسه بيجامه لاول مره قدام تيم.
واطلقت لشعرها العنان. وطول الوقت قاعده ساكته. ورافضه تتكلم. او بالمعنى الحقيقي هي مش قادره تتكلم.
حتى لو تيم مايعرفش بحبها ليه. مش من حقه يتهمها بحُب شخص تانى.
وعيلتها اتصلت عليها واطمنت عليهم.
تيم: طالع من مكتب مدير الفندق. لانه كان بيعتذر عن الفوضى ال اتعملت بسبب السحليه فادى عديم النخوه والرجوله.

والمدير تفهم الأمر لأنه عارف تيم والعيله. وصديق للامبراطور.
تيم: فتح باب الجناح.
ميرو: سمعت صوت الباب. وبسرعه شـ.ـدت عليها الغطا. ومثلت انها نامت.
تيم: دخل. ولمحها بطرف عينه وهي بتشـ.ـد الغطا. وفهم انها لسه رافضه تكلمه. ولكن استغل الفرصه. وقرب منها. وقعد ع طرف السرير جمبها. وهمس مريم انتى نمتى ياحبيبتى؟
ميرو: ف التمثيل صفر. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ورموشها. بتتحرك...

تيم: ابتسم بحب. ورفع ايدو مسد ع شعرها. وقال زى الملايكه ياروحي.
عارفه نفسي بجد تسمعينى. طيب بما انك نايمه دلوقتي.
انا هقولك ع حاجه ف قلبى من زمان جدا من 9سنين بالظبط.
وبص ل ملامحها البريئه بحب كبير وقرب من خدها وباسها برقه وقال. من 9 سنين. عشقتك.
تيم: شاف وشها بقى احمر جدا. وبتتنفس بسرعه. وقلبها دقاته عاليه. وابتسم وقال تصبحي ع جنة تيم يامريم.
وقام وسابها وسط ارتباكها. ودخل الحمام.

ميرو: طبعا من وقت ما قرب منها وباسها من خدها. وهي مكسوفه جدا.
وبتتغلب ع مشاعرها لكن صعب جدا. واول ما قام. فتحت عينيها واتعدلت. واتنفست بسرعه. وحطت أيدها ع قلبها. وهمست 9 سنين؟
بعد شويه. تيم ف الحمام. بيحلق دقنه. وصمم أنه يتأخر ف الحمام علشان ميرو تنام.
لانه ملهوف يقرأ ميراث العشق. وبعدها اخد شاور. ولبس وخرج. وشاف ميرو واتأكد انها نامت فعلا. وحاول بشويش وفتح الدولاب وعيونه ع ميرو.

واخد المدونه. وخرج التراس. وقعد ع الكنبه. وفتح المدونه. وبدأ يقرأ من 10 سنين فاتو.

تاني يوم الصبح.
ميرو: نايمه. وبدأت تفوق. وفتحت عينيها ببطء مره واتنين. واتنهدت. وبتتاوب. ولفت وشها. واتخضت. هييي بسم الله. وحطت أيدها ع قلبها.
تيم: قاعد جنبها وبيتملا منها بعشق كبير جدا. وقال صباح الإدmان.
ميرو: كشرت عينيها بتعجب. وقالت جواها. إدmان؟ واتعدلت. وتجاهلته. وقامت ورايحه الحمام.
تيم: ابتسم. وقام جري عليها وشـ.ـدها من دراعها جـ.ـا.مد. وخبطت ف صدره. وشعرها جه ع وشه. وقلبه بيدق.

ميرو: شهقت. بصوت عالى. وقلبها دقاته عاليه جدا. وبتنهج من قربه منها.
تيم: رفع ايدو وشال شعرها من ع وشه. ورجع شعرها ورا ودنها. وحرك ايدو ع خدها وهمس. مش ناويه تسامحينى؟
ميرو: جـ.ـسمها اتشـ.ـد وغمضت عينيها بتـ.ـو.تر. واتكلمت بتلعثم. ل. لو س، سمحت ممكن تسبنى.
تيم: بتملك. تؤ مش ممكن. بس ممكن أقرب اكتر وده المسموح. لكن بموافقتك انتى. انتى وبس. ياعشق تيم.

ميرو: بتـ.ـو.تر كبير. مسكت البيجامه بايدها وبتنهج. وخلاص ع حافة الاستسلام. وقالت بتوهان سبنى ياتيم.
تيم: سمع اسمه بنبرة صوتها. وعشقه ليها بيزيد. وقرب منها واستنشق شعرها بحب كبير وقال. والله تيم بيمـ.ـو.ت فيكى. موافقه نتكلم. وخـ.ـطـ.ـف بوسه رقيقه من خدها. وهمس وافقي.
ميرو: هيغمى عليها خلاص. وهزت راسها ف اللاوعي. تؤ لأ مش موافقه. انا مش عايزاك.

تيم: ابتسم بمكر. وبنفس القرب منها. وقال بنفس الهمس يعنى دا آخر قرار ياقلب تيم؟
ميرو: رجليها مش قادره تشيلها. وكانت هتقع. وتيم حاوطها من وسطها وقربها منه. وده كفيل يخلى ميرو تمـ.ـو.ت مكانها. وقالت بتخدير. اء، ايوه...
تيم: مستمتع بحالة العشق ال هما فيها. وكمان مبسوط جدا واكتر من فرحان بعد ما قرأ مدونه ميراث العشق.
وشاف معشوقته بتعشقه قد ايه؟ واتجرأ. ورفع دقنها وباسها برقه بسرعه.

ميرو: جـ.ـسمها اتشـ.ـد. وفتحت عينيها بصدmه. وشافت نفسها ف حـ.ـضـ.ـنه تقريباً. وبتنهج. وبصت حواليها. وحاولت تزقه وتخرج من حـ.ـضـ.ـنه لكن شتان. وقالت برجفه. ابعد عني. انا مش عايزاك.
تيم: بنفس الابتسامه. قربها اكتر ليه. وطلع منديل من جيبه. وقالها خلاص. يبقى مفيش غير الحل ده.
ميرو: رفعت عينيها ليه بتـ.ـو.تر كبير وخافت يقرب منها بالاجبـ.ـار وقالت بخــــوف. تقصد ايه؟
تيم: رفع كتافه وهز راسه ليها امممم. آسف ياملاكي.

بعد فتره كبيره من الوقت.
ميرو: فتحت عينيها بتعب شـ.ـديد. ومسكت راسها من الصداع. وبصت حواليها. واستغربت. وحاولت تفتكر اخر حاجه. وافتكرت تيم. وفتحت عينيها بدهشه.
لكن بصت ع الديكور ال حواليها. وسمعت صوت طيور. وميا. وقامت بتعب. وشـ.ـدت السِتاره. وفتحت عينيها بانبهار. وقالت إيه ده انا فين؟
تيم: من وراها. منوره جزر المالديف ياعشق تيم.
ف المزرعه. الساعه 9 الصبح. ف اوضة مراد.
مراد: بيلبس...
فريحه: جابت جاكيت البدله وبتسلبه ل مراد. وقالت بابتسامه قمر يامرادي. الله اكبر عليك ياحبيبى.
مراد: رفع عينيه ليها. وبصلها ف نظره تخــــوف...
فريحه: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. اء. ايه يامراد بتبصلى ليه كدا؟
مراد: بيعدل جاكيت البدله. ولسه بنفس النظره. وقال بمكر. ابدا يافريحه. هو ف حاجه حصلت عشان ابصلك كدا؟
فريحه: ضحكت بتـ.ـو.تر. لأ خالص ههههه. احم هجبلك الساعه.

مراد: لأ خليكى انتى. يا، أم آدm. واتحرك من قدامها. وراح وقف قدام المرايا.
فريحه: راحت وقفت جمبه. مالك يامراد. انت اول مره تقولى ام آدm.
مراد: قرب من وشها بتوعد. هو انتى مش ام آدm مراد ولا ايه يافريحه هانم. وده ابنك ال بتخبى ع جوزك عشانه.
فريحه: مسكت فستانها بايديها بتـ.ـو.تر. وقالت اء. اخبي؟ أخبي ايه بس. انا...
مراد: بص ف عينيها وقال بتحذير. انا مش عبـ.ـيـ.ـط ولا اهبل عشان اصدق إن آرين ايديها تتجـ.ـر.ح بسبب قطه.

وف نفس الوقت ابنى عربيته تخبط ف شجره و يتجـ.ـر.ح ف جبينه.
وكمل بجمود. هو سؤال واحد هساله ومش هيتكرر تانى. ولو مقولتيش الحقيقه. مترجعيش تزعلى منى، ايه ال حصل امبـ.ـارح يافريحه؟
فريحه: بحيره. قالت بتـ.ـو.تر طيب انا هقولك بس اوعدني. انه...
مراد: بحده. من امتى يافريحه بتنبهى عليا. ايه؟ عيل صغير انا هروح افتن؟
فريحه: يوووه بقى انا مش قصدي كدا. احنا خبينا ال حصل عشان خايفين ع زعل فهد.

مراد: كشر عينيه وقال فهد؟ هي آرين كانت مع آدm ف العربيه؟
فريحه: هزت راسها بنفي. لأ لأ لأ. الموضوع مش كدا خالص. بص ال حصل إن آرين غلطت. وركبت حصان تيم...
مراد: فتح عينيه بدهشه. انتى بتقولى ايه؟ وآدm عمل ايه؟
فريحه: هقولك ال حصل إن لما آرين...
مراد: بيسمع بتركيز. وكشر عينيه. وقال امممم وده يفسر غـــضــــب آدm امبـ.ـارح ف المسابقه. اممممم...

فريحه: بزعل. شوفت بقى عشان كدا. خبينا الموضوع عشان فهد مايزعلش. ولا يحصل اى حاجه وحد يزعل من حد. انت بقى بتزعقلى ميرسي جدا يامرادي. انا زعلت بجد منك.
مراد: ياالهوي. ع مرادي دي. يابت انا لازم اشـ.ـد عليكى اومال ايه؟ وبعدين انا ال ازعل ياعم انت. فريحتى وبـ.ـنتى تخبي عليا. دي محصلتش ف تاريخ البشريه. اول وآخر مره تخبي عليا يابـ.ـنت المستخبي هههههههه.
فريحه: كتمت الضحكه. ومثلت الجديه. وبصت بعيد.

مراد: بمكر. غمز. ايه اقــلـــع الجاكيت. ونقول حلال الله اكبر. ولا نلم الدور ونضحك ف وش مرادي؟
فريحه: هههههههههه يلهوي بقى. مـ.ـا.تسينى ازعل منك بقى. اله.
مراد: قــلـــع الجاكيت. لأ بقى كدا انتى مصممه ع سكر. وانا ميرضنيش اسيب فريحتى زعلانه. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه.
فريحه: بمكر. وهمست طيب والعيله والفطار. وشغلك كدا هتتاخر يامرادي.
مراد: قرب منها بعشق كبير. وهمس كله يتعوض. إلا عشقك يافريحتى. واخدها لعالمه الخاص.

فيلا الصاوي. ع الفطار.
آسر: بيفطر ونفسه يرفع عينيه ويشوف حياه. لكن ياسين بيفطر. وقاعد جمبها.
حياة: بتفطر. وجواها احساس مختلف عن كل مره. واهتمام آسر زاد عن الاول. وخصوصاً من وقت ما جت ع الفيلا.
ماليكه: ياسو ياحبيبى. هتروح النادي ولا اجازه؟
ياسين: الشركه إن شاء الله يا امي. بابا مشـ.ـدد عليا طول ما هو مسافر ماسبش الشركه واكون مسؤل عن كل حاجه. وبعدها النادي إن شاء الله.

ماليكه: ابتسمت حبيبى انت يا ياسو. ربنا يبـ.ـارك فيك ياحبيبى. وإن شاء الله لما تتعين هتكون احسن ظابط شرطه ف مصر كلها. لأ مصر ايه؟ دي مصر والشرق الأوسط كله.
كلهم آمين.
ياسين: ههههه الشرق الأوسط مره واحده؟ عموما ياست الكل طول ما انتى وناناه ملك بتدعولى. انا واثق انى هوصل.
ملك: ابتسمت بحب. وهتوصل للقمه إن شاء الله. ده انت ياسين جمال إبن قلبى وحبيب عمري.

ياسين: ابتسم. وقام وقف وراح عند ملك وباس ع أيدها. حبيبتي انتى ياناناه. إن شاء الله هكون زي ما انتى بتتمنى.
ملك: بصت ف عينيه وقالت بتمنى تعيش مرتاح البال يانينى عينى.
ياسين: ابتسم. الله ع احلا دعوه. راحة البال دي اهم حاجه.
ماليكه: بقلب أم. وانا دعيالك ياقلبى ربنا يرزقك راحة البال ويرزقك الستر والصحه ياحبيبى.
جاسر: آمين. ع فكره ممكن تدعوا ف السجود. كدا هتأخرو حفيدي ع شركته.

ياسين: ابتسم. وبص ف الساعه وقال. صح جدا ياجدو. وسلم ع الكل. وقال حياة اجبلك حاجه وانا راجع؟
حياة: بحرج ميرسي جدا يا ابيه.
آسر: اخيرا رفع عينيه وشاف حياة عُمره.
ياسين: انا هجبلك الحجات الل انتي بتحبيها.
وودعهم وخرج.
جاسر: متابع حفيدو. وابتسم بحب.
ساره: قامت طيب ياجماعه انا رايحه ع الشركه. ماكي حبيبتى هتحتاجى منى حاجه؟
ماليكه: بابتسامه. عايزه سلامتك ياساسو ياقمر. ربنا يقويكي ياحبيبتى.

ساره: بابتسامه. تسلمي لقلبى. وبقولك ايه؟ مالك هيخلص شغل وهنخرج كل العيله مع بعض.
ماليكه: خلاص مفيش مشكله اهو من زمان مخرجناش.
جاسر: بمكر. انا وملاكي مش هنخرج. لكن مالك وساره وماليكه يخرجو برحتهم. أما بقى كارو حفيدتى القمر نفسها تروح السينما. مش كدا ياحبيبت جدك؟
كارما: بسعاده. واااو ايوه ياجدو. انا بقالى كتير عايزه أروح السينما.
جاسر: بمكر. خلاص تمام بس لازم آسر يكون معاكى اوكي؟

آسر: بص لجدو بصدmه. لانه كدا مش هيخرج مع حياه.
جاسر: كتم الضحكه ع شكل آسر. احم وقال وكمان حياة حفيدتى هتروح معاكى ياكارو. ولا ايه؟ تروحي لوحدك؟
كارما: سقفت واووو ياريت بجد. انا وحياة نخرج اخيرااااا.
جاسر: هز راسه تمام. تروحو السينما. وتطلعو ع مالك وساره وماليكه وترجعو كلكم مع بعض.
آسر: ضحك بسعاده. وشكر جدو بعينيه. وبيفكر ازاى يهتم ب حياته.
ساره: خلاص اتفقنا. يلا آسر ياحبيبى عشان منتاخرش.

آسر: قام وقف وعيونه عليها. وسلم ع الكل وخرج مبسوط.

ف سنغافوره.
زين وريتال وزياد. بيفطرور ف الفندق. وخارجين لمقابلة رجل اعمال مهم جدا. لتوثيق عقد تجاره جديد.
ف اسكندريه.
فادي: اعتذر ل هبه. لكن هبه رفضت اعتذاره بشـ.ـده. وشرحت لوالدتها ال حصل.

ووالدتها. رفضت المبدأ إن بـ.ـنتها تقــلـــع الحجاب. وقالت ل هبه هنرجع مصر حالا. وظبطو كل حاجه وراجعين ع مصر. وهبه زعلانه جدا. رغم أنها مبتحبش فادى وأنها مجرد خطوبه. لكن حاسه انها مجروحه إنها ال وافقت ع واحد عديم النخوه والرجوله. ومتساهل ف حجات كتير جدا. ودعت ربنا انه يعوضها خير.

بعد فتره. ف بيت المزرعه.
آدm مراد: بعد الفطار. بيجري ف الجنينه. ومخـ.ـنـ.ـوق لأنه ماشافش آرين من امبـ.ـارح. حتى رفضت تنزل ع الفطار. وفطرت هي وتالين ف اوضتها. وبيجري لمح رينو بتتمشى. وفريحه. بتكشف وتطمن ع الخيل ف المزرعه. وشاف جدو آدm بيتكلم ف الفون.
وجري وقرب من رينو. وقف قدامها ينهج. عمتو لارين عامله ايه دلوقتى؟
رينو: بابتسامه. انا كويسه جدا ياحبيبى. انت عامل ايه دلوقتي وجـ.ـر.حك اخبـ.ـارو ايه؟

آدm مراد: بيمسح وشه بالفوطه. وقال تمام كل حاجه تمام...
رينو: طيب تعالى اغير ع جـ.ـر.حك.
آدm مراد: شويه كدا. بقولك آرين فين؟ وليه منزلتش ع الفطار؟
رينو: بمكر. اممم آرين زعلانه منى.
آدm مراد: كشر عينيه زعلانه منك انتى؟ طيب ليه؟
رينو: أمم هي زعلانه من نفسها بسبب ال حصل امبـ.ـارح.
وكنت رايحه اصالحها ومعايا آخر برطمان نوتيلا. وللاسف وقع اتكـ.ـسر منى. ومن وقتها وهي مش طايقه نفسها. وقررت انها تحبس نفسها ومتخرجش. ههههه.

آدm مراد: بشبح ابتسامه. بتحب الشوكليت كتير هي. وهرش دقنه.
رينو: بتحبها بس؟ قول مُدmناها. دا انا كنت مفكره إن مفيش حد بيحب الشوكليت قدي. بس هي بجد فظيعه.
آدm مراد: هز راسه تمام. المهم انها احسن من امبـ.ـارح مش كدا؟
رينو: ابتسمت للمعة الحب ف عينيه وافتكرت فهد. وهزت راسها ايوه ياحبيبى هي كويسه جدا الحمد لله.
آدm مراد: هز راسه تمام. بعد اذنك هكمل جري...

رينو: اتفضل. وبصت ع آدm وبصت ع شباك اوضة آرين. وشافتها واقفه من بعيد بتبص ع آدm. وابتسمت بحب كبير. واتمنت إن آرين تكون من نصيب الديزل.

ف شركة الصاوى.
ساره: ف المكتب. وبتتكلم ف الفون. وقالت حاضر ياعمو آدm. انا هقولها دي هتفرح اوى.
آدm: هز راسه تمام. هي مشروعها متكرر كتير. لكن هي ضايفه لمسه جديده. وابتكار جديد للمشروع. وده ال هخليه ينجح انا متأكد.
ساره: بابتسامه. إن شاء الله. بجد متشكره جدا ياعمو.
آدm: ع ايه ياساره. المهم لما توصل هناك قوليلى عشان اتصل ع ياسين وافهمه واديله خلفيه عن المشروع.

ساره: حاضر ياعمو. سلامي للعيله الجميله. وانا هتصل ع طنط مريم بعد الاجتماع.
آدm: هز راسه تمام مع السلامه.
ساره: مع السلامه ياعمو. وقفلت وقالت بسعاده همس هتفرح بالخبر ده. ورفعت سماعة الفون. واتصلت ع السكرتيره. الو. ايوه لو سمحتى ابعتلي الانسه همس المنشاوى.
السكرتيره. حالا يافنـ.ـد.م.
آسر: دخل المكتب ومخـ.ـنـ.ـوق. وحط ملف قدام ساره.
ساره: بصتله بدهشه. وقالت إيه يا آسر طريقة دخولك دي؟ ومالك شكلك مضايق ليه؟ ف ايه؟

آسر: بجمود انا لغيت الاجتماع.
ساره: بزهول. انت بتقول ايه يا آسر؟
وزعقت بصوت عالى. أنت ازاى اتصرفت من دmاغك؟ ازاى تعمل كدا من غير ما ترجعلى؟ ده اجتماع مصيرى يا استاذ والمفروض دى اتفاقيه ع شحنه وبضاعه بالملايين. انت اتجننت يا آسر.

آسر: باحترام. شكرا جدا لحضرتك ياباشمهندسه ساره. اتفضلى راجعى ع الملف ده. وبعدها هت عـ.ـر.في ليه انا لغيت الاجتماع. ومش الإجتماع وبس. انا لغيت الصفقه كمان. بعد اذنك. وسابها وخرج بسرعه ومخـ.ـنـ.ـوق.
ساره: قعدت ع الكرسي بزهول وصدmه كبيره. وقالت ازاى؟ ازاى يا آسر تلغي صفقه زى دي؟
همس: دخلت بابتسامه. صباح الخير يامدام ساره؟
ساره: بحـ.ـز.ن صباح الخير يا همس.
همس: قربت من المكتب. مالك يامدام ساره. حضرتك كويسه؟

ساره: بحيره. مصيبه ياهمس. مصيبه. آسر لغي الاجتماع. والصفقه كمان. ومن غير مايرجعلى.
همس: قعدت ع الكرسي. وقالت طيب وايه المشكله حضرتك؟ اكيد ف سبب قوى انه يعمل كدا.
ساره: بقلق. قالى إن كل حاجه ف الملف ده.
همس: طيب تمام. بعد اذنك هقرا. واخدت الملف وفتحته. وبصت فيه بتركيز. وبعد كدا فتحت عينيها بصدmه كبيره. وقالت مش معقوووول.
ساره: بخــــوف. ف ايه ياهمس؟

همس: حضرتك كويس جدا إن الأستاذ آسر اتصرف بالطريقه دي. اتفضلى شوفي بنفسك.
ساره: شـ.ـدت الملف بلهفه. وبصت فيه. وتنحت بصدmه. وقالت ينهار اسو، البضاعه مش اصليه؟
همس: ايوه يافنـ.ـد.م. وكمان عليها شرط جزائي كبير جدا. لو لاحظتى هنا.
وكمان اقري البند رقم 14 إن المسؤل الوحيد عن الصفقه هو مدام ساره الصاوى. وده طبعا يشكك اى حد.

يعنى الشحنه كلها مضروبه. وانتى المسؤوله عنها. وكمان هتدفعى الشرط الجزائي. يعنى مـ.ـو.ت وخراب ديار زي ما بيقولوا. الاستاذ آسر بجد كبر ف نظرى. وزاد إعجابي اكتر من الاول. بجد برافو.
ساره: حطت الملف بإحباط. ومسحت وشها بايديها. ونفخت بخـ.ـنـ.ـقه. وقالت أنا زعقت ل آسر قبل ما افهم. وخرج وهو مخـ.ـنـ.ـوق منى.

همس: بمرح. بسيطه جدا. ارشيه بعزومه جـ.ـا.مده جدا. ولا اقولك خديه ع السينما. ف فيلم أكشن انهردا جبـ.ـار. بس عارفه بابى القمر رافض انى اروح السينما لوحدي. اتفضلى روحي انتى والاستاذ أسر. وبكره احكيلى الفيلم ع رواقه. ههههه.
ساره: ضحكت. خلاص تمام. وكشرت عينيها بتفكير. تصدقي بقى انتى بـ.ـنت حلال. لأن آسر وكارو رايحين انهردا ع السينما. ايه رايك لو تروحي معاهم؟
همس: بمرح واااو ياريت. لكن بااابي هيرفض انا عارفاه.

ساره: مالكيش دعوه انتى. انا هتصل ع مدام يسرا. واقولها. وناخد منها الاوكي بعد كده. تمام؟
همس: بفرح ده تمام اوى. ده كدا احلوت اوى ههههه. ميرسي كتير جدا يعنى ههههه.
ساره: ههههه. اوبس. انا نسيت اقولك انا بعتالك ليه.
همس: احنا فيها اهو. كل أذان صاغيه يافنـ.ـد.م.
ساره: عندى ليكى مفاجاه تجنن.
همس: قامت وقفت بحماس كبير وقالت. الامبراطور شاف المشروع بتاعى صح؟

ساره: ههههه ايوه براو عليكى. وبصي بقى عشان عايزه اروح ل آسر. اسمعي. خدى الكارت ده. ده عنوان شركة المهندس زياد جمال. هتاخدى المشروع. هناك هتقابلى الأستاذ ياسين جمال. اكيد انتى فاكراه؟
همس: فتحت بوقها وعينيها وتنحت. ها ياسين؟
ساره: بعدm فهم هي مالها؟ همس. انتى ي همس؟
همس: انتبهت وقفلت بوقها. وقالت بحرج. احم سورى مع حضرتك. قصدى ايوه فاكراه. الظابط صح؟
ساره: ههههه هو لسه بس براو عليكى. ايوه هو.

همس: بعدm فهم. سورى يامدام ساره عندى استفسار صغير. حضرتك بتقولى ظابط؟ وازاى اروح أقابله ف الشركه. وليه؟

ساره: هفهمك حاضر. بصي يا ستي ياسين عندو خبره ف مجال الأعمال لانه ابن الاستاذ زياد جمال الوحيد. وديما ف الاجازه يشتغل مع والده. واكتسب خبره كبيره. ودلوقتي هو موجود مكان والده. لانه مسافر زي ما قولتلك. انتى دلوقتي هتروحي الشركه بالمشروع. وتعرضيه. وتشرحيه ل ياسين. وعايزه ابشرك بالموافقه. لأن الامبراطور عجبه مشروعك. وحولك لشركة زياد جمال. واكيد هيبداؤ معاكى المشروع.

همس: قلبها دق. ومتعرفش ليه فرحت اوى كدا. بمقابلة ياسين. اكتر من فرحتها بالمشروع الجديد. وابتسمت. وقالت ميرسي جدا لحضرتك بجد يامدام ساره. انا مش عارفه بجد اشكر حضرتك ازاى؟
ساره: باستعجال. تشكرينى بأنك تاخدى الكارت والمشروع وتخرجي ع شركة زياد. وتسبينى الحق اصالح ابنى. اوكي.
همس: ههههه حاضر. واخدت الكارت. وخرجت بسرعه وهي مبسوطه ع متـ.ـو.تره. ومتحمسه.

ساره: ابتسامتها اختفت. وزعلت لانها زعقت ل آسر. وغمضت عينيها. وحمدت ربنا إن آسر قدر يعرف معلومـ.ـا.ت بالخطوره دى. وابتسمت بفخر واعتزاز. إن آسر كل يوم يثبت نفسه عن اليوم ال قابله. وخرجت من المكتب.

آسر: ف المكتب. وقاعد مخـ.ـنـ.ـوق. وبيراجع ع ملفات الشركه. وقال بصوت جهوري. لمحاسب الشركه. اتفضل حضرتك. انا عايز منك جرد بآخر سنتين كاملين. عايز اعرف كل حاجه. وتبعتلى محامى الشركه. واى خلل هيحصل. مش هتعدى ع خير. ال قدامك ده بيدرس قانون. وانا احب كل حاجه تمشي صح وبالقانون. اتفضل.
المحاسب: باحترام. تحت امرك يافنـ.ـد.م. وشال الاوراق وخارج. وساره داخله. وشافته مخـ.ـنـ.ـوق. وقالت بابتسامه ممكن ادخل ياباشمهندس؟

آسر: من غير ما يبص ليها. اتفضلى حضرتك.
ساره: دخلت. ووقفت قدامه.
آسر: قام من مكانه احتراماً ليها.
ساره: بتتملا منه بإعجاب وحب كبير. ومسدت ع شعرو بحنان. وقالت أنا اسفه.
آسر: بتنهيده. مافيش داعي حضرتك انك تقولى كدا.
ساره: مسكت ايدو بتأنيب ضمير. وقالت حقك عليا.

انا يمكن خاني التعبير. ورد فعلى كان بسرعه. لأن كان خلاص باقى ع الاجتماع نص ساعه. والصفقه دى كانت كبيره جدا. وهتفرق معاك ف بداية استلامك منصب نائب رئيس مجلس إدارة الشركه. بجد اسفه.

آسر: بهدوء. خلاص يا ماما مفيش حاجه لكل ده. انا يمكن برضو وصلتلك الخبر بطريقه غلط. لكن انا أول ما وصلى الملف. وقريته. اتصـ.ـد.مت. واتصلت ع العملا ولغيت الاجتماع والصفقه. وخرجت بسرعه مضايق جدا. لانها كانت هتبقى مصيبه بجد. والحمدلله انى عرفت ف الوقت المناسب.
ساره: مسكت ايديه الاتنين. تعالى اقعد جمبي هنا ياروحي. وقولى بقى انت عرفت ازاى؟ ده شغل خطير جدا. وازاي قدرت توصل لمعلومـ.ـا.ت زي دي؟

آسر: ابتسم. بفضل الله ثم الامبراطور.
ساره: كشرت عينيها بعدm فهم. عمو آدm! لأ افهم بقى.
آسر: بابتسامه. حاضر هاقولك. فاكره حضرتك. من اسبوع لما جه رجل الأعمال ده ومعاه المهندسين بتوعه. وكان ملهوف اوى ع انك تتمي الصفقه ف خلال الايام دي لانه مسافر؟ وكمان قالك هو مسافر بكره. وف انتظار الموافقه بعد بكره؟
ساره: ايوه. وانت ف نفس اليوم قولتلى انك مش مستريح. لشكل الراجـ.ـل ده. وانا قولتلك ماله شكله. طبيعى جدا.

آسر: تمام. انا بقى تاني يوم. وانا راجع بليل. وقفت ف اشاره. ويالصدفه اتفاجئ بالراجـ.ـل ده موجود ف عربيه ومعاه واحده ست. انا قولت يمكن دي مـ.ـر.اته. وهو مسافرش. ونزلت اسلم عليه. وفجاءه سمعته بيقولها ايه رايك نطلع ع المقطم؟ والست ضحكت بطريقه مش تمام. انا لفيت ضهري عشان مابيشوفنيش ف المرايه. وبعد كدا. اتصلت ع جدو آدm. وشرحتله الوضع. وقولتله انا بجد مش مستريحله.

جدو آدm: قالى تمام. انت بكره اديله الموافقه. وقابله ف الشركه مع المهندسين بتوعه وبس. وانت تكون موجود معاهم لوحدك. وتكون حاطط تحت التربيزه فون وفاتحه ع التسجيل. وانت ف وسط الكلام معاهم. انا هتصل بيك. وتسيبهم وتخرج وتقفل الباب عليهم. وبعد مايمشو شوف ايه ال تم وعرفنى.

انا عملت كدا فعلا. والصدmه بعد ما مشيو. سمعت التسجيل. أنهم هيتقابلو كلهم ف شقه مشبوهه. وكمان الصدmه الأكبر. إن الراجـ.ـل ده قال شركة الصاوي حلوه وتستاهل المجازفه دي. بصراحه انا مفهمتش معنى الكلمه دى. وبعت التسجيل لجدو آدm. وقالى أنه هيتصرف. وسألنى الاجتماع امتى؟ قولتله ع الميعاد ال هو انهارده. واتفاجيت ب جدو آدm اتصل عليا. وقالى الغي الاجتماع والغي الصفقه.

وف ملف هيوصلك خلال ساعه بالكتير. ولما شوفت الملف اتصـ.ـد.مت بجد. وفهمت معنى كلمة شركة الصاوي حلوه وتستاهل. وكل المسؤوليه عليكى انتى وبس. ده غير الشرط الجزائي. شكله عايز يوقعنا ف مصيبه. ونترجاه انك متدخليش السـ.ـجـ.ـن. ووقتها ويستولي هو ع الشركه قصاد برائتك.
ساره: مصدومه حرفياً. وعينيها مفتوحه ع الاخر. وافتكرت سوزي وتـ.ـو.فيق وابتسام، ومش قادره تتكلم.

آسر: حس بيها. وباس ع أيدها وقال. ماما. انا مش عايزك تقلقى من حاجه الحمدلله عدت ع خير.
ساره: بدmـ.ـو.ع. هو الشر ده مش هيخلص بقى؟
آسر: كشر عينيه بعدm فهم. تقصدي ايه ياماما؟
ساره: بصت ف عينيه بدmـ.ـو.ع. وحـ.ـضـ.ـنت آسر. وضمته لقلبها بشـ.ـده.

وقالت حقك عليا يانور عيني. انا اسفه. واوعدك اي كلمه انت تقولها لازم امشي معاك فيها واصدقك. وطلعت من حـ.ـضـ.ـنه. بخــــوف. وقالت بس انا خايفه عليك من الراجـ.ـل ده يا آسر. ده لو عرف ممكن ياذيك يبنى.
آسر: ابتسم. ماما هيعمل ايه يعنى؟ خلاص ناهينا الصفقه. وا، وفونه رن. وكان آدm العدوي. وابتسم. اهو جدو اكيد بيطمن عليا. ورد. وفتح الاسبيكر. الو اجمل جدو.
ساره: مسحت دmـ.ـو.عها وجواها رعـ.ـب ع آسر.

آدm: ابتسم. وقال بهدوء مش عايز ساره تقلق عليك. وقولها إن الراجـ.ـل دلوقتي ف القسم. بتهمة تجاره غير مشروعه.
ساره: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وقلبها بيدق بسعاده كبيره واطمئنان.
آدm: وكمان قولها. انها خلفت نمر نظرة عينيه مـ.ـا.تخيبش ابدا. وراجـ.ـل من ضهر راجـ.ـل ويعتمد عليه.
آسر: بامتنان. شكرا جدا لحضرتك ياجدو. ولولاك...

آدm: بهدوء. مش عايز كلام كتير. انا عايز منك تثبت نفسك ديما. عايزك تكون نمر ديما. وعيونك ف عيون ال قصادك. وقتها هتعرف بيفكر ف ايه؟ وكونك لسه ف الجامعه ورجل أعمال. صدقنى قدامك مستقبل مبهر ياحفيدي وحفيد الصاوي.
آسر: حماسه زاد. وقال حاضر ياجدو.
ساره: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وقالت بامتنان كبير. عمو آدm انا مش عارفه اقول ايه؟ بجد مش عارفه.

آدm: هز راسه وقال. انا وعدتك زمان انك بـ.ـنتى. ومسؤله منى. وابنك حفيدي. واسمعي وجهة نظره بعد كده.
ساره: مسكت وش آسر بايديها. وضحت بدmـ.ـو.ع. حاضر ياعمو. حاضر.

ف الجهاز.
فهد: بيتكلم ع الفون. ههههه ليل ايه يبنى عيب عليك. انا قولتلك ع العصر هتكون ف الجزيره.
تيم: ههههه فعلا وصلنا العصر بالظبط. وويدوبك وصلنا حالا. واتصلت ع العيله. ههههه. بابا آدm وماما مريم اتفاجئو ومش مصدقين.
فهد: اكيد هيتفاجأو. اومال بقى لو شوفت مراد وفريحه. هههههههه. ع الفطار. بيتصلو ع ميرو وكان طبعا فونها مغلق. فريحه بتقول ياتري ميرو قافله فونها ليه؟ ومراد قال وتيم كمان فونه مقفول.

انا رديت عليهم بهدوء. وقولتلهم ايوه ايوه. اصلهم سافرو المالديف من نص ساعه.
مراد ههههه قام جري ورايا. وكان عايز يضـ.ـر.بني. انى مقولتلوش. هههههههه يااااه اخيرا ضايقته.
تيم: ههههه ايوه منا اخدت كلمتين حلوين من خالو مراد. وكمان صفحة عتاب من فريحته. وبابا وماما كمان. بس فرحو ف الآخر. وعدت ع خير الحمد لله.
فهد: تمام. وربنا معاكو يادكتور.
تيم: والله يا فهد مش عارف اشكرك ازاي؟

فهد: ياعم مش مستاهله شكر. انت ابن خالى. وابن مراتى. وقرفنى ف حياتى. ده انا لو اطول ارميكو كلكو ف الشلالات هعملها والله. بس تبعدو عننا.
تيم: ههههههههه. قصدك رينو. حبيبتي.
فهد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. ولا ياتيم. هو انت مش متجوز؟ مـ.ـا.تعيش حياتك وتبعد عني. فيديوهات وبعتلك. الجزيره وحجزتلك كل حاجه من امبـ.ـارح. والطياره الخاصه. كانت عندك الصبح. وقولتلك تاخد ايه معاك. اتكل بقى.

تيم: بص للسما وقال جواه. اعيش حياتى؟ والله يا فهد انا لسه سنجل بائس. وبـ.ـنت مراد مطلعه عينى.
فهد: ولا تيم روحت فين؟
تيم: انتبه وقال. معاك يافهد باشا. ويسيدى حاضر هبعد عنك. وابتسم. بس بجد انت طول عمرك رجوله وجدع. تسلم يا فهد ع كل حاجه عملتها.
فهد: ابتسم. ربنا معاك يادكتور. انما قولى صح. ناوي ع كام يوم هناك؟
تيم: لاااا. دى بقى حسب التساهيل.
فهد: كشر عينيه تساهيل ايه؟

تيم: غمض عينيه ولعن نفسه. احم قصدى ياعم حد يسيب الجمال ده ويرجع. إن شاء الله ع بداية الدراسه.
فهد: فتح عينيه بدهشه. ايه؟ هتقضي الاجازه كلها عندك؟
تيم: طبعا. ومتقلقش انا منمتش من امبـ.ـارح. اشتريت اكل ومستلزمـ.ـا.ت لسنه قدام. ههههههههه الطياره مكانش فيها مكان من الشنط ههههه.
فهد: طيب ياعم ربنا يوفقك.
تيم: قولى آرين اختارت ايه ف الجامعه طب صح؟
فهد: لأ علوم. عايزه تكون دكتوره كيميائيه. قولت تمام زى ما تحب.

تيم: تمام ربنا معاها. و آركان معروف حربيه طبعا؟
فهد: بتنهيده. ايوه. آركان حربيه...

ف بيت المزرعه...
آدm: بيتمشي مع مريم ف الجنينه. و أمر كل الحرس يطلعو بره. عشان مريم تمشي بحريتها وشعرها. وحاطط أيدها ف دراعه وشافها مبتسمه. وقال. ايه ياروحي. ممكن تشاركينى ابتسامتك القمر دي.
مريم: وقفت قدامه وبصت ف عينيه وقالت بابتسامه صافيه. مبسوطه اوى اوى يا آدm.

آدm: شايف جمال عينيها ف ضوء الشمس. وشعرها ال بيطير واطلق لنفسه العنان. وانعكس لعنة عشقها ليه ال بتزيد متقلش ابدا. ورجع خصلة شعر ورا ودنها. وقال بهدوء وحب. بعشق فرحتك. لما بتكوني مبسوطه بتنعشي قلبى. لما بتفرحي بحس اني فعلا قد المسؤليه وحافظت ع الامانه.

مريم: بصت ف عينيه. انت حافظت ع الامانه بمعنى الكلمه يا آدm. عشت معاك اجمل سنين عمري. عشت معاك اكتر ماعشت ف بيت اهلى. شوفت معاك الحلو وعشت معاك ودوقت طعم السعاده. انا حياتى كلها من غيرك مش كامله يا امبراطور حياتى. ياعشق مريم ال بيزيد كل ثانيه قد عمري أضعاف.

آدm: بص بعيد وقال. عارفه يامريم. انا ببقى فخور وانا بحكي عنك لاحفادي. لكن بداية القصه بتخلينى انـ.ـد.م. واتو.جـ.ـع. وبقول لو اقدر ارجع. بالزمن واصلح اكبر اربع غلطات ف حياتى. وقتها بس هبقى رافع راسي لفوق. ومفيش اى سيئه تخلينى انـ.ـد.م ع الماضي معاكي.

مريم: رفعت ايدها ولفت وشه ليها. وقالت بحنان. انت عمرك ما غلطت معايا ابدا يا آدm. وانت طول عمرك راسك مرفوع لفوق. لفوق اوي. انت آدm العدوي. ال أسس العيله دي بفضل الله. عيله كل الناس تتمناها. وتتمنى تكون جزء منها. انت ابدا ما غلطت ف حقى ابدا يا آدm.
آدm: حط ايدو ع ايدها ال ع خدو. وقال. بنـ.ـد.م. اول غلطه. لما حسستك بالخــــوف منى وحطيتك ف أمر واقع من غير إرادتك ومفرحتكيش زي اى بـ.ـنت هتتجوز.

وتاني غلطه. لما، لما جـ.ـر.حتك وشوهتك بالازاز.
وتالت غلطه لما زقيتك قدام طارق وملك وجاسر.
ورابع غلطه. لما، ومقدرش يكمل ويقولها ع عاصم وأنه بخ سمه وسبب فراق. ونزل ايدو واتنهد وبص بعيد.
مريم: ابتسمت بحب كبير. ومسكت ايدو وقالت تعالى معايا. هوريك حاجه. واتحركت.
آدm: ماشي معاها. ومش فاهم هي واخداه ع فين.
مريم: وقفت قدام التربيزه. وكان عليها عصاير وميا.
آدm: هز راسه ليها. مش فاهم.

مريم: ابتسمت. استنى بس هفهمك دلوقتي. وجابت كوبايه فاضيه. وقالت بص بقى ولنفترض الكوبايه الفاضيه دي أنا. وال جواها قلبى تمام؟
آدm: كشر عينيه. وقال ماشي تمام وبعدين؟
مريم: وازازة الميا الكبيره دي انت وحبك وعشقك ليا تمام؟
آدm: امممم تمام وبعدين؟
مريم: نزلت ف الارض. وجابت شوية تراب ف كف أيدها. وقالت والتراب ده الاربع غلطات ال انت معتقد انك غلطهم ف حقي زمان تمام؟
آدm: بابتسامه. اممم تمام وبعدين يا اميرتي؟

مريم: ركز معايا. وحطت شوية التراب ف ربع الكوبايه. وقالت اهو. ادي الغلط ال اتزرع زمان جوايا. هنجيب بقى حب آدm. امسك الازازه دي.
آدm: مسك الازازه.
مريم: مسكت ايدو ع الازازه معاه. وقالت بهدوء. دلوقتي بقى حب آدm هيملا حياة مريم. ومالت بايديها مع آدm والميا نزلت ف الكوبايه.
وقالت بص المياه ف الاول متعكره ازاى؟ لكن لما جه عشق آدm يملا ويطوف ف قلب مريم. كل حاجه تختفي. وترجع مريم جواها صافى من تانى.

الميا ال ف الازازه كلها نزلت ف الكوبايه. والتراب اثره اختفي. والميا رجعت صافيه من تانى.
آدm: بص ل مريم ق نظره طويله وعميقه جدا. فيها اعتراف بكل لغات العالم. انها بـ.ـنته واخته وامه ومـ.ـر.اته وحبيبته وعشقه ومعشوقته. هي كبريائه. كرامته هي السعاده هي الامل والتفاؤل والحياه والخيال والأمان والاستقرار هي كل حاجه. كل حاجه يا آدm.

مريم: بصت ليه. وفهمت سرحانه فيها. وقالت. الغلط ال انت عملته زمان. ده قدر ومكتوب. ولو مكنش حصل. انا كنت هنـ.ـد.م جدا. لانك مش هتكون موجود ف حياتى.
اول غلطه ليك. بسببها انا دلوقتي مراتك واميرتك.
وتاني غلطه ليك. بسببها قربت منى اكتر وانا وقتها شوفت قد ايه انك ابنى ولازم احتويك.
تالت غلطه ليك. دي مش غلطه. دي حاجه عاديه وبتحصل. وبسببها انت فتحتلى قلبك. وصارحتنى بكل حاجه.

أما رابع غلطه. انا لحد دلوقتي مش فاهمه سببها ومعرفش ليه. ولا عايزه اعرف. لكن بسببها اتعلمت انى مش هبعد عنك ولا افارقك مهما كان. ومهما يحصل.
وبعدين انت حبتنى وعشقتنى عيشتنى ف سعاده. وصلتنى لمرحله انى ملكه سلطانه ع عرش قلبك. كل ده مايمحيش الغلط الغير مقصود زمان؟

ارفع راسك لفوق وانت بتحكي لاحفادك. وقولهم مريم الجزار. قابلت ف حياتها ملك من ملوك الدنيا واعظمهم. ملك قلبي انت مش زوج وبس لأ. انت اخويا وصديقي وابنى وابويا. وحبيبى وعشقي ومعشوقي. وضلى وسندي. انت نهاري وليلى انت نوري انت املي انت هديه من الرحمن يا آدm.

آدm: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وضمها لقلبه بعشق وتملك. وضحك بدmـ.ـو.ع لاول مره. وقال انتى حوريه من الجنه. مش معقول تكوني بشر. انا بعشقك. بعشقك. انا اسير عشقك ياملكة قلب آدm.

ف شركة زياد جمال.
ياسين: ف المكتب. والباب خبط. ادخل.
السكرتيره: دخلت وقالت باحترام. مستر ياسين. ف انسه بتقول انها عندها ميعاد مع حضرتك. اسمها همس المنشاوى...
ياسين: هز راسه ايوه خليها تتفضل. ولو سمحتى اطلبي لينا 2 قهوه.
السكرتيره: تحت امرك يافنـ.ـد.م. وخرجت. اتفضلى حضرتك مستر ياسين ف انتظارك.

همس: بتـ.ـو.تر. ميرسي جدا. ووقفت قدام الباب. واخدت نفس عميق ونفخت بتـ.ـو.تر. وهمست ايه بقي انتى محسسانى انك داخله ع عشماوي ف ايه. احم. وخبطت. ودخلت.
ياسين: بيراجع شغل ع اللاب توب.
همس: قربت ووقفت قدام المكتب. وقلبها دق اول ما شافته. وقالت بصوت مبحوح. مس. مساء الخير.
ياسين: رفع عينيه ليها وابتسم. وقام وقف. مساء الخير. اهلا اذيك يا انسه همس.
همس: هزت راسها. تمام. اذي حضرتك ياباشمهندش ياسين؟

ياسين: رفع حاجبه. باشمهندس؟ امم ماشي شغال برضو. وشاور ليها بايدو. اتفضلى حضرتك استريحي.
همس: بثبات ورجعت لطبيعتها. وقعدت ع الكرسي. وقالت ميرسي. اكيد حضرتك مدام ساره قالتلك ايه سبب زيارتي؟
ياسين: قعد و قفل اللاب توب وقال. بصراحه لأ. ال كلمني. عمي آدm. ممكن اشوف المشروع؟
همس: بابتسامه. اتفضل.
ياسين: اخد الملف. وفتحه بتركيز. وبيدرس المشروع.

همس: رفعت عينيها ليه. وابتسمت بحب كبير. وقلبها دق ببطء وبعدها دقات مختلفه. سرحت ف دقنه الخفيفه وشياكته. ووسامته. وقالت بهدوء وإعجاب. تعرف حضرتك لايق عليك رجل اعمال جدا.
ياسين: ابتسم. متشكر جدا. دى شهاده جميله جدا من حضرتك. امم بس بجد المشروع ده مشروعك انتى؟
همس: بقلق. ايوه والله. ومعايه النسخه الاصليه اهي. بس ليه بتقول كدا. هو مش عجبك؟

ياسين: ابتسم. لأ ابدا. انتى قلقانه ليه كدا؟ وبالعكس المشروع جميل جدا وفيه ابتكارات جديده.
وعمي آدm شرحلى كل حاجه. وعجبنى لدرجة اني هبعت نسخه دلوقتي حالا ع ميل بابا ف سنغافوره. وهستنى منه الرد. ومتأكد انك هتبدئي فيه قريب جدا.
همس: ابتسمت وفرحت بتفائل. خلاص اوكي. وميرسي جدا بجد.
الباب خبط. والسكرتيره دخلت. وشايله صينية القهوه.

همس: اتفضل دى نسخه تانيه من المشروع. ولو اشتغلنا مع بعض. عندى أفكار جديده. إن شاء الله تعجب حضرتك. وبتمد أيدها بالملف.
السكرتيره: بتحط الصنيه ع المكتب. اتكعبلت وكعب جزمتها اتكـ.ـسر. والقهوه وقعت ع ايدين همس.
همس: صرخت بألــم شـ.ـديد. ومش قادرة تتحمل درجة حرارة القهوه.
السكرتيره: اتخضت وشهقت بصوت عالى وخافت جدا. وبصت ع ايد همس. وحطت أيدها ع بوقها.

ياسين: اتخض ع همس. وقام بسرعه. ومسك أيديها. وقال بقلق انسه همس. ونفخ ع ايديها بسرعه. وزعق للسكرتيره. علبة الاسعافات بسررررعه اتحركي.
همس: ايديها اتحرقت. وبتعيط ومش قادره تتحمل
ياسين: بحيره. ومش عارف يعمل ايه. غير أنه ماسك ايدها وبيهوي عليها بالملف.
همس: بدmـ.ـو.ع. ااااه مش قادره عاااااااا القهوه سخنه اوى. انا اتحرقت. انا ايديا باظت. عاااااا.

ياسين: رفع عينيه ليها وقال ايديكى باظت؟ احم اهدي يا انسه همس. انا هعالج الموضوع.
همس: عاااااااا اهدى ازاى بس. ايديا الجميله راحت. عاااااا. مش قادره اتحمل اكتر من كده.
ياسين: شاف دmـ.ـو.عها. واتخـ.ـنـ.ـق عشانها جدا. وزعق بصوت عالى. علبة الاسعافات بسررررعه.
السكرتيره: دخلت تجري. بقلق. اتفضل يا مستر ياسين.

وبصت ع همس. وقالت بحرج. انسه همس. انا أسفه جدا. والله بجد غـ.ـصـ.ـب عني. احم كعب الجزمه اتكـ.ـسر وملحقتش القهوه قبل ما تقع ع ايد حضرتك. بجد انا اسفه لحضرتك جدا.
همس: عيطت بصوت عالى جدا مش قادره ايديا بتحرقنى اوووي.
وسحبت ايدها من ياسين ونفخت ف ايدها بدmـ.ـو.ع. وبصت ع ايديها وكانت حمرا جدا. وعيطت اكتر.
ياسين: بضيق حقيقي. بص للسكرتيره روحي انتى ع شغلك.
السكرتيره: خرجت بسرعه. ومحرجه.

ياسين: مد ايدو ليها. وقال ممكن. ومسك ايد همس. وقال ثوانى بس بعد اذنك. لازم تستخدmي الكريم ده عشان مايسيبش أثر للحرق. وكمان الحراره هتهدا ومش هتحسي بحاجه.
همس: غمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نازله.
ياسين: عقم أيدها وفتح الكريم. وبدأ يدهن ليها.
همس: اتألــمت. وقالت ع مهلك لو سمحت.
ياسين: آسف استحملى شويه بس. لحد ما نروح المستشفى.
همس: فتحت عينيها وكانت حمرا مع لون عيون القطط. وقالت مستشفى؟

ياسين: مركز ف ايدها. رفع عينيه. عشان يقولها لازم تروحي المستشفى وبص ف عينيها. ونسي هو كان عايز يقول ايه؟
همس: بصت ف عينيه. ونسيت الألــم لثوانى. وتاهت ف لون عيونه ال تشبه فنجال القهوه.
ياسين: فك قبضة ايدو من ع أيدها. وسرح ف جمال السما والسحاب ف عينيها.
ونسي هو فين. وايه الاحساس ده؟ اومال الاول كان ايه؟ لأ لأ. ده احساس مختلف. انا تايهه ف بحر عينيها بحريه مفيش خــــوف ولا تردد.

همس: سرحانه. ايه الأمان ال جوه عينيك ده؟ فيها حاجه مش طبيعيه. لأ لأ انا حاسه ان العيون دى انا وبس الل ينفع أتوه فيها مش حد تانى.
ياسين: انتبه ع صوت مسج. وشاف أنه ساب ايد همس. وحس بالاحراج.
همس: انتبهت ووشها احمر جدا وقلبها بيدق. ونزلت وشها ف الارض بحرج.
ياسين: بلخبطه. قومي. احم قصدى اتفضلى معايه اخدك المستشفى وبعدها اوصلك البيت.

همس: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. وقالت لا ميرسي جدا. مالوش لزوم للمستشفي. الجـ.ـر.ح بدأ يهدا. وانا هرجع البيت لوحدي معايه العربيه.
ياسين: ابتسم. طيب تقدري تقوليلى هتسوقي ازاي وايدك ملتهبه بالطريقه دي؟ متقلقيش انا مش هخـ.ـطـ.ـفك.
همس: بتمتمه. ياريت...
ياسين: نعم. قولتى حاجه؟
همس: ها؟ احم ابدا. ا. انا بقول انا مش قلقانه من حضرتك. هقلق ليه يعنى؟ بس يعنى احم مش هينفع توصلنى وكدا.

ياسين: ابتسم. ع فكره انا المفروض هكون ظابط. يعنى بحمى أبناء الشعب. وانتى من الشعب ولا ايه؟
همس: بحرج. بس كدا هتعب حضرك. وهعطلك عن شغلك...
ياسين: قام وقف. لأ مش هتعطلينى ولا حاجه. لكن ثوانى بس هبعت النسخه ل بابا ع الميل. ونروح المستشفى اتفقنا؟
همس: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وهزت راسها اتفقنا. وغمضت عينيها بحيره لانها اول مره تتصرف كدا. ومش عارفه ليه مسلوبه قدامه. وبعدها ابتسمت لقلقه عليها.

بعد شويه. ياسين خلص. واخدها المستشفى. والدكتوره كتبت ليها علاج. وقالت ليها ع شوية تنبيهات.
وخرجوا من المستشفى. وياسين فتح ليها باب العربيه. اتفضلى.
همس: ركبت. ومضايقه.
ياسين: ركب. وقال ف حاجه مضيقاكي؟
همس: يتذمر. ايوه طبعا. الدكتوره بتقولى مفيش شغل لمدة أسبوع. دى بتهزر بقى.

ياسين: ضحك. وقال لا مبتهزرش ولا حاجه. ومتنسيش إن القهوه كانت سخنه جدا. ومش فنجال واحد، لأ ده اتنين وقعو ع ايدك. وزي ما انتى شايفه ايدك ملتهبه جدا.
وكمل بزعل. بجد آسف ع ال حصل معاكي بسببى.
همس: نفخت بنفاذ صبر. متتأسفش محصلش حاجه. وانت مش زنبك حاجه.
كله من ام جزمه كعب عالي دي. وبصت ل ياسين وقالت بغـ.ـيظ. تعرف انا مبكرهش ف حياتى قد الكعب العالي. ده تاني اسؤ اختراع ف العالم بعد اختراع اللينسز. عالم فاضيه.

ياسين: ضحك ع نرفزتها. هههههههه.
همس: همست يخربيت ضحكتك. هو انا وقعت ولا الهوا رماني.
ياسين: ضحك. وشغل العربيه. وقال كان نفسي اعزمك ع حاجه تشربيها. بس خايف أتفهم غلط.
همس: بتـ.ـو.تر. لأ لأ كدا حلو اوي. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير وقالت ايه ده بقى؟ يعنى مش هروح السينما؟
ياسين: للحظه حس بالغيره. وقال باندفاع هو انتى مخطوبه ورايحه مع خطيبك؟
همس: قلبها رقص. وقالت ابدا والله مخطوبه ايه بس.

انا مامي عايز تجوزني ظابط. وبعدها غمضت عينيها ولعنت نفسها وقالت يااادي الكسفه الله يخربيتك يالسانى. الراجـ.ـل هيفتكر دلوقتي انتى بنمر عليه.
ياسين: سمعها وضحك من قلبه. ههههههههه لا متخافيش مش هفهمك غلط. كل امهات مصر عايزه لبناتها العريس يكون ظابط مش انتى بس.
همس: بتـ.ـو.تر. ايوه صح فعلا ههههه. احم. ربنا يكتر من النجمه ههههه.
ياسين: ههههه قوليلى عنوانك بالظبط.
همس: ابتسمت بفرحه. العنوان فيلا المنشاوي ف(، ).

ياسين: ساق وبعد شويه وصلها للعنوان. وركن العربيه جمب الفيلا.
همس: بصت ل عينيه وقالت بحب. ميرسي جدا يا أستاذ ياسين.
ياسين: مش عارف ليه هو حابب الإحساس الجديد ده. وابتسم وقال ياريت ترفعي الألقاب. قولى ياسين وبس.
همس: ابتسمت. احم تمام زى ما تحب. احم لو حضرتك عندك وقت. ممكن تتفضل اعرفك ع بابي ومامي هما موجودين.
ياسين: ابتسم. لأ مش هينفع.
همس: زعلت. امم تمام زى ما تحب.

ياسين: حس بيها وقال ع فكره مش من الرجوله انى ادخل كدا معاكى وت عـ.ـر.فينى ع والدك. مش هتبقى حلوه.
وكمان مش عايز حد يقولك مين ده وفين والكلام ال بيبقى فيه شبه اتهام ليكي.
همس: ابتسمت وفرحت جدا.
ياسين: كمل وقال. يوم ما ادخل اتعرف ع حد. هدخل بطريقه تليق بيا. وكمان تشرف أصحاب البيت.
همس: كشرت عينيها بعدm فهم وقالت قصدك ايه؟

ياسين: ههههه هتصدقينى لو قولتلك مش عارف انا قولت كدا ازاى؟ بس اكيد كلام حلو مايزعلش ولا ايه؟
همس: ضحكت. طبعا. احم ميرسي جدا ي ياسين ع ال عملتو معايا. احم باى. وجت تفتح باب العربيه معرفتش من ايدها.
ياسين: ثوانى ياهمس. وفك الحزام. ونزل بسرعه عشان يفتح باب العربيه ليها.
همس: عيونها عليه. وهمست باسمها من صوته وحبته اكتر.
ياسين: فتح ليها الباب. اتفضلى.
همس: نزلت بحرج. ميرسي. وجت تتحرك.

ياسين: هرش ف قفاه وقال همس.
همس: وقفت ولفت ليه نعم ي ياسين
ياسين: بتـ.ـو.تر. هو لازم تروحي السينما انهارده. احم انا قصدى يعنى انتى تعبانه و. وايدك وكدا.
همس: قلبها دق جـ.ـا.مد. وقالت تتحرق السينما اكتر ماهي محروقه. مش مهم جداً. انا مش رايحه اصلا.
ياسين: ههههههههه. خلاص كدا كويس جدا. اشوفك مره تانيه. مع السلامه.
همس: ضحكت بتـ.ـو.تر. وقالت برقه باي ي ياسين.

ياسين: كشر عينيه وحط ايدو ع قلبه. لأنه بدأ بنبض جديد مع لفظ اسم ياسين من قطته الجديده.

ف المزرعه...
آرين: قاعده ف الاوضه لوحدها. ومتغاظه من إن آدm مسالش عليها. ولا اتصل حتى. وعيطت بطفوليه. عاااااااا انا مخـ.ـنـ.ـوقه عاااا. آدm المرعـ.ـب مسالش عليا. عاااااااا.
انا عايزه اضـ.ـر.ب حد. عاااااا حتى النوتيلا اتكـ.ـسرت.
عاااااااا يعنى لا ف آدm ولا نوتيلا. وكمان البطل بيعـ.ـا.قب البطله وهيسافر 9 سنين يعـ.ـا.قبها. عقـ.ـا.ب ايه ده بقى؟ عاااااااا.
ده ايه اليوووووم ده. عاااااا. انا عايزه باااااابي. عاااااا.

الباب خبط خبطيتن بهدوء وبس.
آرين: بغـ.ـيظ. حتى مفيش حريه شخصيه إن الواحده تعيط. براحتها. وقالت بنرفزه. ادخل.
ومحدش دخل...
آرين: نفخت بنفاذ صبر. وقامت. فتحت الباب. ومكانش موجود حد. وبصت يمين وشمال. ونفخت بضيق حقيقي.
وبعدين ف شغل العيال ده بقى؟ مين الل بيخبط وبيجري؟
وجت تقفل الباب. وشافت كيس كبير قدام الباب. وبوكس متوسط.

وشهقت بفرحه. ووااااااووووو. واخدتهم ودخلت وقفلت الباب. وقعدت ع السرير وفتحت الكيس. وقالت بسعاده واااو كنننززززززي حبيبى. كوووول ده كوكيز شوكولا. وكمان كل دي حجات كتير اوى. وايه البوكس ده؟
تعالى لما اشوف ايه جواك. اكيد انت الصندوق السحري. وفتحته. وفتحت عينيها بدهشه وقلبها بيدق بسعاده كبيره. وحطت أيدها ع بوقها. وهزت راسها بعدm تصديق. وقالت بانبهار. لأ لأ انا مش مصدقه نفسي. واااوووو.

كل دي نوتيلا؟ وكانو 10 برطمانات نوتيلا. وقالت بتعجب. مين ياترى؟ امممم مامي؟
امم ممكن. بس هي هتخبط وتجري؟ لأ لأ معتقدش. طيب آركان. نو نو نو استحاله. طيب بااابي؟ تؤ جابلى كنزي امبـ.ـارح. بس من غير نوتيلا. شوكليت بس.

اممممم مين؟ وقالت بتريقه يمكن آدm المرعـ.ـب. امممم تؤ ده ربنا خلقه عشان يخــــوف الناس وبس. ياماماامعع. آدm بيعمل تمرينات للمخــــوفتيه. شركة المرعـ.ـبين المحدوده. اصحى يشلبى. هههههههه. وبعدين آدm ده بيصحي الصبح يشرب شوب دm كدا. وقبل ما ينام بياكل بنى ادmين صغيرين. ياماماامعع.

تؤ وبعدين بقى مين الل جاب الحاجات دي؟ امممم موووووش مهم. انا اخد برطمان نوتيلا كدا القمر ده. واهدي بيه أعصابي. اممم. ومسكت البرطمان. وجابت المعلقه. وبتفتح الغطا. لمحت اسم مكتوب ع الغطا. وركزت فيه. ومكتوب. ماشوفتش ضي آدm انهردا.
آرين: فتحت عينيها بدهشه وقلبها بيدق بقوه رهيبه. وهمست آدm...

بعد فتره كبيره من الوقت.
ف المالديف.
تيم: بعد ما وصل. شال ميرو ودخل بيها الكوخ ال قدام الميا وحواليه الشجر. ومكان يسحر العيون. ويذهب العقل من شـ.ـدة السحر والجمال. ونيمها. وفك ليها الحجاب. وشـ.ـد عليها الغطا. وخـ.ـطـ.ـف بوسه رقيقه. وسابها وراح ع اليخت.

اخد شاور عشان يفوق لانه مانمش من امبـ.ـارح لانه كان بيجهز لكل حاجه. وغير هدومه وصلى العصر. واتصل ع العيله وع فهد. وبعد ماقفل مع فهد. دخل المطبخ يظبط كل حاجه ويعمل أكل ل ميرو. وبيفكر ازاى يحرق قلب كامليا انهردا. وبص ف الساعه وابتسم بخبث.
وسمع صوت الرساله المنتظره. ومكتوب فيها الطرد رايح ع الفندق.

وتيم رد برساله قبل ما يوصل ب 5 دقايق ابعتلى رساله خاصه. وابتسم بخبث اكبر. وشال صينية الاكل. ونازل من اليخت وطالع ع الكوخ. يفوق حبيبته وملاكه.
ميرو: نايمه ف سرير تصميمه جميل جدا. وشكل الكوخ من الداخل وتصميمه يخـ.ـطـ.ـف القلوب. وعن كمية الراحه النفسيه ف المكان ده.
ميرو: فتحت عينيها بتعب شـ.ـديد. ومسكت راسها من الصداع. وبصت حواليها. واستغربت. وحاولت تفتكر اخر حاجه. وافتكرت تيم. وفتحت عينيها بدهشه.

لكن بصت ع الديكور ال حواليها. وسمعت صوت طيور. وميا. وقامت بتعب. وشـ.ـدت السِتاره. وفتحت عينيها بانبهار. وقالت إيه ده انا فين؟
تيم: من وراها. منوره جزر المالديف ياعشق تيم.
ميرو: اتخضت. ولفت بسرعه. وقالت بصدmه كبيره ايييه؟ المالديف؟
وبصت ع لبسها وشافت نفسها بالفستان وكملت بجديه. تيم لو سمحت بلاش هزار. انا آخر حاجه فاكراها انى كنت رايحه الحمام اتوضى. و، و، احم ومقدرتش تكمل.

تيم: حط الاكل ع التربيزه. وقرب منها. وانحنى ليها بمرح. حضرتك انا مش بهزر يافنـ.ـد.م. انتى غادرتي أرض الوطن صباحاً.
ميرو: هزت راسها بعدm تصديق. وقالت ازاااى؟ انا مش فاكره اي حاجه؟
وبصت حواليها. ومسكت ايد تيم بسرعه وبصت ف الساعه بتاعته.

وفتحت عينيها بزهول. الساعه 4؟ وسابت ايدو وبصت ليه بصدmه كبيره. ا. انت،؟ لأ لأ انت بتهزر ياتيم. انا ف حلم. ايوه انا نايمه دلوقتي وبحلم. لانى مسافرتش، ايه؟ سافرت وانا نايمه يعنى؟ لا انا بحلم اكيد.
تيم: قرب منها ولف ضهرها ليه. ورفع وشها تبص من الشباك. وقال بصي حواليكى كويس.
ميرو: رفعت عينيها وشافت جمال خلاب. طبيعه ف منتهي الجمال سبحان المبدع.

وعيونها تاهت بين البحر والسما والشجر. وشكل اليخت ال يجنن. ونسيت كل حاجه. وف اللاوعي ابتسمت بانبهار وقال سبحان الله. ايه الجمال ده؟
تيم: قرب منها وضمها من الخلف. ودفن وشه ف شعرها. وقال شوفتى بقي انتى فعلا سافرتى وانتى نايمه.
وانا جبتك هنا عشان اعترفلك بكل حاجه. واعترف اعتراف يليق بيكي.

ميرو: انتبهت واتخضت. وقلبها بيدق. وفتحت عينيها بدهشه. وجـ.ـسمها اتشـ.ـد. وبلعت ريقها بصعوبه. وبتحاول تفك ايديه. وقالت بخـ.ـنـ.ـقه ابعد عني. انت مش من حقك تعمل كدا.
تيم: همس ف ودنها ليه؟ هو انا مش جوزك؟ حلالك؟
ميرو: بتلعثم من همساته. لأ. قصدى ايوه. احم بس ف اتفاق بينا.
تيم: بعد عنها. وقال تمام. بس ليا عندك طلب واحد. وبعدها اعملى الل انتى عايزاه وانا معاكي ف كل شروطك تمام؟

ميرو: بتـ.ـو.تر. وخايفه انه يطلب حقه الشرعي. ط، طلب ايه؟
تيم: تسمعي كل كلامي لمدة ساعتين بس. وبعدها. اعملى الل انتى عايزاه. حتى لو قولتى نرجع مصر. حالا هعملها. لكن لازم تنفذي شرطي ده أولا.
وغمز ومتقلقيش انا مش هقرب منك غير برغبتك.
ميرو: فتحت عينيها بدهشه من اخر كلمتين قالهم. ووشها احمر جدا. ومش عارفه ترد.

تيم: ابتسم ع خجلها. واستخدm سلاحه أنه يوترها عشان توافق تسمعه. وقرب منها وباسها برقه من خدها. وهمس موافقه ع الشرط ياروحي؟
ميرو: غمضت عينيها وقلبها بيدق بسرعه. واكتسفت جدا. وهزت راسها ايوه. احم م. موافقه.
تيم: ابتسم بانتصار. وقال تمام اوى. واتعدل وقال بصي بقى ياروحي. انتى هتدخلى الحمام تاخدى شاور سخن كدا وتلبسي البيجامه ال سيبهالك ف الحمام. وا...
ميرو: تنحت وبصت ليه بصدmه...

تيم: ضحك. ع فكره البيجامه محترمه جدا متقلقيش. انا بس عايز اعمل حاجه. ومحتاجلك معايا فيها.
ميرو: بلخبطه. ح. حاجة ايه؟
تيم: مسك أيدها وبص ف عينيها وقال بحب. حاجه لازم ت عـ.ـر.فيها وتشوفيها بنفسك. كفايه جفا بقى يامريم.
انا مبقتش قادر أتحمل نظرة العتاب ال ف عينيكى ليا. آن الأوان بقي كل حاجه تتكشف قدامك. عشان ت عـ.ـر.في قد ايه انى كنت مغلوب ع أمري. ممكن تساعدينى ف إنك تسمعينى؟

ميرو: بصت ف عينيه بدmـ.ـو.ع وهزت راسها حاضر ياتيم.
تيم: بضعف قرب منها وباس جبينها بحب كبير وغمض عينيه.
ميرو: غمضت عينيها. وبعدت بسرعه.
تيم: يلا خدي شاور وصلى. وانا ف انتظارك. وشاور ليها ع الحمام.
ميرو: مشيت بسرعه. ودخلت الحمام. وسندت بضهرها ع الباب. وحطت ايديها الاتنين ع بوقها
وضحكت بدmـ.ـو.ع وسعاده كبيره. وقالت معقول تيم جابنى هنا؟ انا مش مصدقه نفسي.
تيم: فتح شنطه سفر. وطلع منها لاب توب. وفلاشة نت.

كامليا: اتصلت عليه مره واتنين.
تيم: ابتسم بخبث. ورد عليها بمكر الو كامي.
كامليا: بعتاب لأ انا زعلانه منك. معقول يومين متكلمنيش ياتيم؟ هو انا مش ع بالك خالص كدا؟
تيم: بمكر. ازاى بس مش ع بالى. ده انا مفيش حد شاغل تفكيري غيرك. وبفكر ازاى اعملك مفجأه تليق بيكي.
كامليا: بفرحه. بجد؟ بجد ياتيم انت هتعملى مفجأه؟ واااووو.
تيم: بص ع اللاب توب وقال. بتوعد. أنا مجهزلك هديه بعمرك كله ياكامي.

كامليا: بلهفه واااااو طيب قولى بسرعه ايه هي؟ هتتقدmلى ونتجوز صح؟
تيم: ههههه حاجه زى دي.
كامليا: شهقت بفرحه كبيره. وقالت مش معقوووول. ده اجمل خبر سمعته ف حياتى. وكمان بابي انهارده قالى العياده بتاعتى بتخلص وااااو بجد انا مبسوطه اوووى.
تيم: بخبث. مش هتلحقى تفتحى العياده ياكامي.
كامليا: بعدm فهم ازاى؟ مش فاهمه.
تيم: بخبث. انتى قيمتك مستشفى. اما عياده تؤ مش هيحصل وده وعد منى ليكي.

كامليا: صرخت بفرحه كبيره وااااااو تيم حبيبى بجد انا همـ.ـو.ت م الفررررحه.
تيم: بص قدامه وقال ولسه. ولسه ياكامي.
كامليا: بتتنفس بسرعه كبيره م الفرحه. وقالت يعنى اول ما ننزل مصر انت هتتقدmلى؟
تيم: بمكر. ده انا هفاجأك ياكامليا. وسمع صوت باب الحمام. وقال طيب هقفل ثوانى وهتصل عليكى تانى. متبعديش ع الفون. باى.

كامليا: بسعاده كبيره جدا اتنططت من الفرحه وقالت بااااى. وقعدت جنب الفون. وضحكت بسعاده كبيره وخبث اكبر. وقالت كلها كام شهر وتكون ملللكي انا ياتيم. ملللللكي وبس. وابعد عنك كل ال يقرب منك لانى هسيطر عليك بس واحده واحده. هههههههههههه.
ميرو: خرجت م الحمام ولابسه بيجامه وكانت جميله جدا عليها. وشعرها مبلول. وكانت فاتنه بالنسبه ل تيم.

تيم: شافها. وقال بهمس انتى مهلكتى بجمالك ده. ونفخ بنفاذ صبر. وقال يامسهل الحال يارب.
ميرو: لبست الاسدال. وقالت بحرج. احم هو اتجاه القبله ازاي؟
تيم: اخد اللاب توب وقعد ع الكنبه وقال. ضهرك للبحر وصلى.
ميرو: بدأت تصلى.
تيم: فتح اللاب توب وركب فلاشة النت. وماسك الفون وف انتظار الرساله بفارغ الصبر.
بعد شويه.
ميرو: خلصت صلاه.
تيم: تعالى نتغدي الاول. واخد الاكل قدام البحر.

ميرو: هتعترض. بس افتكرت الشرط. وهزت راسها لانها كمان جعانه جدا.
تيم: رجع ياخد ميرو. وقالها اقــلـــعي الاسدال واقعدى بشعرك مفيش هنا اي حد غيرنا.
ميرو: تنحت ايه؟ مفيش غيرنا بس؟
تيم: بغمزه عايزه الشيطان يبقى تالتنا؟ انا معنديش مانع.
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وسكتت وقــلـــعت الاسدال والحجاب من سكات. وخرجوا.

ميرو: جواها شعور غريب ومحرجه جدا. لانها بشعرها وبلبس بيتى بره البيت لاول مره. وقالت بحرج انا حاسه اني بعمل حاجه غلط.
تيم: طبعا. بعدك عن جوزك ده اكبر غلط.
ميرو: بصتله بشرز.
تيم: ههههه آسف خلاص. اتفضلى ياحبيبتي اتغدي. عشان عندي ليكي مفاجأت.
ميرو: بدأت تاكل وعيونها تايهه ف جمال الجزيره.
بعد شويه. الرساله وصلت ل تيم. ونفخ وقال اخيرا.
ميرو: ف ايه؟

تيم: مسك أيدها تعالى معايا بسرعه. ودخلو الكوخ وميرو مش فاهمه حاجه.
تيم: قعد قدام اللاب توب وقال ادخلى اغسلى ايديكي. وتعالى
ميرو: كشرت عينيها انا مش فاهمه حاجه؟
تيم: بصلها ف نظره الشرط؟
ميرو: اتنهدت. ودخلت الحمام تغسل أيدها.
تيم: بسرعه. فتح ايميل الفيس بوك. ودخل ماسنجر. واتصل فيديو ع كامليا.
كامليا: شافت الإتصال وشهقت بصوت عالى. تيم بيتصل يديووز؟

اخيرا هشوفه. وجريت ع التسريحه وحطت روج بسرعه ولفت الحجاب. وطلعت منه خصلة شعر كأنها مش واخده بالها. واخدت نفس عميق. وفتحت ع تيم. وشافته وضحكت بسعاده هاااي تيم.
تيم: شافها. وصك ع اسنانه بغـــضــــب مكبت. وعايز يولع فيها أول ما شافها. لكن ابتسم عكس ال جواه. وشاور بايدو. هاي كامليا.
كامليا: بسعاده كبيره. متعرفش انت وحشنى قد ايه؟ انا مش مصدقه انى شايفاك. تيم انا بحبك اوى.

تيم: بص ف الساعه. وقال افتحي الباب عندك ياكامليا. ف هديه ودي. اول مفاجاه مني ليكي.
كامليا: كشرت عينيها بعدm فهم. وسمعت الباب بيخبط. وقالت واو. ثواني ياحبيبى. وقامت فتحت الباب. وكان ف واحد قدm ليها طرد هديه. واخدته وقفلت الباب. وشافت تيم. وقالت دي هديه عشانى؟
تيم: بمكر. طبعا عشانك. بس مـ.ـا.تفتحيهاش دلوقتي. بعد ما تشوفى تاني واهم مفاجأه.

ميرو: خارجه من الحمام. وبترتب شعرها. واستغربت تيم بيكلم مين فيديو؟ اممم ممكن العيله؟
كامليا: بتتنفس بسرعه من الفرحه. واااااوووو مفاجاه كمان بجد انهردا احسن يوم ف حياتى.
تيم: شاف ميرو. وكتم صوت الفيديو. وشاور ل ميرو. تعالى شوفي مين عايز يشوفك فيديو.
ميرو: ضحكت بسعاده. وقالت اكيد بابا آدm وحشنى اوى.
تيم: فتح المايك. وشاور لميرو.
ميرو: قربت منه. بضحكه صافيه.

تيم: ف حركه سريعه. شـ.ـدها بسرعه لحـ.ـضـ.ـنه. وقعدها ع رجله وضمها بتملك كبير.
كامليا: اتخضت من ال تيم بيحـ.ـضـ.ـنها. وضحكتها اختفت تماما. وقلبها بيدق بغـ.ـيظ كبير. وقالت بكُره العالم مييين دي؟
ميرو: شهقت بصوت مهموس. وايديها ع صدر تيم. وقاعده ع رجله. ووشها ف كتفه. ولو الحجر نطق ميرو تنطق من الاحراج.
تيم: رفع وشها. وبص ف عينيها ورجع شعرها ع كتفها.
كامليا: بتصرخ بغيره. تيييييييييم ميييييين دي؟

ميرو: سمعت صوت كامليا. وفتحت عينيها بزهول.
تيم: لف وش ميرو. ع الكاميرا. وقال بتملك وثقه كبيره.
احب اعرفك بتاني مفاجآه ياكامليا. مريم مراد العدوي. مراتى. وبص ليها بكُره دفين. حرم تيم عزيز. يا، كاملياا...
كامليا: شافت ميرو. ف حـ.ـضـ.ـن تيم. ودي كانت اخر حاجه تتوقعها. وبالشكل ده.
انتقام خطير. فعلا الهلاك بيستخدm سلاح معنوي يدmرها نفسيا. والطرد وقع من ايدها. وعينيها مفتوحه ع الاخر بصدmة عمرها كله.

ميرو: مش ااقل صدmه من كامليا. ومش فاهمه حاجه. وليه تيم عمل كدا مع البـ.ـنت ال المفروض انها حبيبته. او هي بتحبه؟ بس ليه تيم عمل كدا؟
تيم: بلاعب خصلات شعر ميرو. قدام كامليا. وقال ها ياكامي. ايه رأيك ف المفاجأه دي؟ حلوه مش كدا؟
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ومش عارفه تخرج من حـ.ـضـ.ـنه. ومكسوووفه جداا.

كامليا: شالت الحجاب بغـ.ـيظ وغيره. وصرخت بصوت عالى جدا. انت بتكدب عليااااا ياتيم. انت كداااااب. انت بتخوووووني ياتيم؟ قوووووووومي ابعدددددي عنه. انت بتخووووووووني ياتيييييييم.
تيم: ضحك ببرود. اخونك؟ وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ واضح. وقال دي البدايه بس ياكامليا.
انا كان سهل جدا عليا انتقم منك ع ال عملتيه ف مريم. لكن انتقامي بالبطيء هيكون الذ ليا بكتير. وانا بشوفك بتتدmري.

وزعق بصوت عالى لدرجة ان ميرو اتخضت ف حـ.ـضـ.ـنه.
وحياااااات امي ياكامليا ماهسيبك. اوعي تكوني فاكره يابت انى حبيتك.
لأ تبقى غلطانه. انتى اسؤا حاجه حصلت انى قابلتك.
بس معلش ملحوقه. وهلاكك ع ايدي. وعايز اقولك ع حاجه مهمه جدا. بسبب شرك وغبائك وحقدك بال عملتيه مع مريم.

المفروض اشكرك لانك بغبائك قدmتى ليا حب عمري كله ف لحظه واحده. وزعق اكتر. انا كان ممكن اقــ,تــلك ياكامليااااااا. بس وش مريم يشفعلك انى مولعش فيكى بايديا دووووول.
ميرو: فتحت عينيها بصدmه. وهمست. مش معقول؟ كامليا؟ وهزت راسها بدmـ.ـو.ع لأ مستحيل بـ.ـنت تعمل كدا. واتخضت وخافت من تيم واول مره تشوفه كدا. وبلعت ريقها بخــــوف منه...

كامليا: صرخت بغل كبير وقالت ايووووووه انا عملت فيها كداااااا وانا نـ.ـد.مانه انى مخلتش عامر يغتصبها.
وصرخت انا بكرررههههههك يامررريييييم. بكرههههكككك. ومش هسيبك. انتى خدتى تيم منى!، وتييييم ملكى انااااااا. انت ملكى انااااااا وبس ياتيييييم.

انا هقــ,تــلك يامريم. هقــ,تــللللك. وهقــ,تــل كل بنات العيله. عشان انت بتاعي انا وبس. ومش هسمح لاي مخلوووووق ياخدك مننننني. حتى لو هقــ,تــلك وهقــ,تــل نفسي. بس محدش ياخدك غيرررررى. محدش يلمسك غيرررررى.
تيم: جواه غـــضــــب كبير من كلامها. وقبض ع ايدو بغـ.ـيظ. وبصلها بتوعد كبير. وقال ا عـ.ـر.في انك متحاصره وف قبضتى ياكامليا.

ومش هتقدري تقربي من اى حد من عيلتى. وعايز اقولك الطرد ال معاكي فيه فلاشه حلوه اوي هتنفعك. وهتخلى حبل المشنقه حوالين رقبتك.
وكمان ف اهم اللقطات الرومانسيه بينى وبين ملاكي ف الفرح.
انتى كان عندك فضول ت عـ.ـر.في فرح مريم تم ازاى؟ انا حققــ,تــلك وهريح فضولك وهتشوفي قدام عينيكي اجمل زوجين بيعشقو بعض.
واه قبل ما انسى عايز اقولك انسي سنين تعليمك خلاص.

لان اسمك مش هيلحق يتسجل ف نقابة الأطباء. ويوم بس ما اشم خبر انك فتحتي عياده الدليل ال معايه هقدmه للنيابه.
ووقتها فضيحتك انتى وعيلتك هتكون ف السما. ده غير ابوكي حبيبك ال هيمـ.ـو.ت فيها. وكمان انتى هتتسـ.ـجـ.ـنى وهوصلها للاعدام. بس قولى يارب.
وحب يحرق دmها. وضحك هههههههههه انا مضطر اقفل ياكامليا. انتى عارفه بقى أنى عريس جديد. ومتجوز البـ.ـنت الل بعشقها. ومعايا مراتي حبيبتى. وغمز ل كامليا انتى فاهمه بقي. وقفل.

كامليا: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير وبتنهج بسرعه وبصوت عالى. وصرخت لااااااااااااااء تييييببم متقفللللللللش. انااااا هقــ,تــلهاااااا. هقــ,تــلهاااااااا. لااااااااااااااء وحدفت الفون ف الحيطه. وعيونها اتحولت لعيون شيطان.
وشافت الطرد ومسكته بسرعه. وفتحته. وشغلت الفلاشه ف اللاب توب. وبتصك ع أسنانها بشر كبير. وبتهز رجليها بسرعه.

وشافت ع اللاب مالا يحمد عقباه. اعتراف عامر والجارسون بكل حاجه. وبلعت ريقها بصعوبه. وللحظه خافت. وشغلت الفلاشه التانيه. وشافت فيديو تيم وميرو. وهو بيرقص معاها وبيغنلها. وبيزل ع ركبه. والبوم الصور. وف حـ.ـضـ.ـن بعض. ولقطات كتير جدا رومانسيه بينهم. وكامليا الدm غلى ف مخها. وصرخت وشالت اللاب توب بغـــضــــب شـ.ـديد وكـ.ـسرته ف الأرض. لااااااااااااااء...

تيم: قفل اللاب توب. واتعدل. وقام بسرعه بنرفزه ووقف بعيد وقبض ع ايديه بغـــضــــب. وبينهج من تهديدات كامليا.
ميرو: قاعده مكانها. ومصدومه. ودmـ.ـو.عها نازله من غير عـ.ـيا.ط. وهمست بتوهان. كامليا؟ معقول كامليا؟ هي ال السبب ف كل ده؟ وغمضت عينيها بو.جـ.ـع كبير.
تيم: افتكر كلمة كامليا. انها نـ.ـد.مانه ان عامر ماغـ.ـتـ.ـsـ.ـبش ميرو. وواقف بينهج واسنانه بتعمل صوت من الغـــضــــب وعايز يولع ف كل حاجه.

ميرو: مسحت وشها بتعب. وشافت تيم لاول مره وهو غـــضــــبان بالطريقه دي. وللحظه نـ.ـد.مت انها ماسمعتش منه. وقامت وقفت. وقالت تيم...
تيم: لف وشه ليها وبصلها بخـ.ـنـ.ـقه ومردش. وسابها وخرج من الكوخ.
ميرو: التمست ليه العذر. وقالت جه دوري انى اهون عليك واسمعك للآخر ياتيم.
وشافت الشنط. وفتحت شنطه بالصدفه. وشافت بناطيل جينز وتوبات قصيره. وتنحت بصدmه. وقالت هو اتلخبط ف الشنط ولا ايه؟

وراحت فتحت شنطه تانيه. وشهقت بصوت عالى. وكانت عبـ.ـاره عن اطقم كتيره جدا. ولا تعليق عليها من جرأه. وقفلت الشنطه بسرعه. وحست انها عرقانه من الاحراج.
وفتحت شنطه تانيه. وكان فيها 6 فساتين ومن ضمنهم فساتين سهره. واسدالين. وبيجامـ.ـا.ت. واختارت فستان رقيق. ولبسته. وفردت شعرها. وحطت لمسات خفيفه ورشت برفان. وخرجت تدور ع تيم. وشافته قاعد الشط. وقربت منه. وقالت تيم.
تيم: شم برفانها. وغمض عينيه واتنهد. نعم يامريم.

ميرو: ممكن نتمشي ع البحر مع بعض شويه. بليز ارجوك توافق.
تيم: مسح وشه بايديه. وقام ولف ليها. وابتسم بحب وقال انتى جميله اوي يامريم...
ميرو: ابتسمت بخجل. ميرسي جدا. احم
تيم: شاور ليها. اتفضلى. ومشيو جمب بعض.
ميرو: بثبات عكس التـ.ـو.تر ال جواها. وقالت أنا جاهزه اسمعك. وتقولى كل حاجه.
تيم: بهدوء حاضر يامريم. عايزه ت عـ.ـر.في ايه؟

ميرو: كل حاجه. بصراحه مش قادره احدد. يعنى مثلا من سنين فاتت. او من وقت ماعرفتنى ع كامليا. وليه هي عملت كدا؟
ف غموض كتير فعلا وانا عايزه اعرفه. ووقفت وبصت ف عينيه وقالت بعتاب ولوم. وليه قولت انى بحب ياسين؟

تيم: اخد نفس عميق واتنهد. وهز راسه ليها تمام انا هحكيلك كل حاجه. من 9 سنين. من اول يوم الحادثه. لحد يوم الفرح. الحكايه إن من 9سنين كريم جالى عند الجامعه وكان عايز يروح لليليان المدرسه وال حصل، وبدأ يحكيلها ع كل حاجه من وقت الحادثه ومشاعرو ليها بخــــوفه بالققدان. وكل حاجه.
وياسين وال سمعه ف الشركه. لحد كامليا وازاى قابلها. وشاف انها مراية مريم. وال عملته معاها بعد كده لحد يوم الفرح.

وكمل وقال بتعب. وبس كدا وكنت مستنى كامليا تنزل مصر. بس مقدرتش اصبر اكتر من كده. انا سألت واحد صحبى مسافر المانيا. ع عنوانها ف المانيا بالظبط. وعرفت الفندق. واتصلت ع فهد وطلبت منه أنه يجمعلى فيديوهات فيها اللقطات الرومانسيه ف الفرح بينى وبينك وبس من غير آريان وكريم.

وبعد ما فهد بعتها. انا حطيت الفيديو مع الاعتراف و بعتها ف طرد لصحبى ف ألــمانيا. وقولت الضاربه القاضيه لكامليا زي ما حرقت قلبى. وخلتنى اشوفك بالشكل ده. قولت لازم تشوفك وانتى ف حـ.ـضـ.ـنى. وملكي ومراتي. لازم تشرب من نفس الكاس. بس هي شربتني من كاس مر اووي. ولازم ادmرها.

د وبص ف عينيها. وقال بس يامريم. هي دي كل حاجه. ولازم ت عـ.ـر.في انك انتى الانسانه الوحيده الل حبتها. ومش بس كده انا عشقتك لدرجه محدش يتخيلها. انا اتعـ.ـذ.بت ف عشقك. واي كان السبب مش مهم. المهم دلوقتي انك مراتى وع اسمي. وده كل الجميل ف الموضوع. انك معايا وبس. مش عايز حد تاني غيرك.

ميرو: بتسمع كل حاجه. وشويه تضحك وشويه تتصدm. وعملت كل الريأكشنات. واهم من كل ده إن دقات قلبها ف تزايد مبيقلش ابدا. وكانت مبسوطه اوى إن تيم بيعشقها اوي بالطريقه دي. ودmـ.ـو.عها نزلت ع ياسين. وعيطت اكتر من كامليا. ومش مصدقه إن ف بـ.ـنت ممكن تاذي بـ.ـنت زيها بالطريقه دي وتوصل لخبث شيطاني. وتدmر مستقبلها. وحمدت ربنا إن تيم اخيرا بقى من نصيبها. وفرحت جدا وقلبها دق لما شافت لمعت العشق ف عيونه.

تيم: مسح دmـ.ـو.عها. وقال بهدوء. هي دي حكايتي. وانتى أساس حكايتي.
ميرو: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وهزت راسها ايوه.
تيم: قلبه دق بأمل جديد. وقال يعنى مسمحانى؟
ميرو: ضحكت بسعاده وهزت راسها ايوه.
تيم: فتح عينيه بدهشه وقال والله بجد سامحتينى؟ يعنى مفيش سنه خطوبه؟
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها وضحكت وهزت راسها لأ مفيش.

تيم: ضحك بسعاده. وقال بلخبطه. طيب. احم. استنى. لأ لأ استنينى هنا. انا رايح اليخت وراجع بسرعه. وجري خطوتين. ورجع تانى عندها ومسك ايديها وباس خدها بسرعه. وجري ع اليخت.
ميرو: ضحكت بسعاده كبيره. وشبكت ايديها الاتنين تحت دقنها وغمضت عينيها وقالت الحمدلله تيمو بيحبنى. وانا بعشقه. الحمدلله. وفتحت عينيها وشافت تيم نازل من اليخت بسرعه.
تيم: بيجري. عليها. ووقف قدامها وبص ف عينيها.

وضحك. ونزل ع ركبه ونص قدامها. وفتح ليها علبه قطيفه وفيها خاتم الماس. وشكله خرافه بجد.
ميرو: فتحت عينيها بدهشه ومش مصدقه.

تيم: مسك أيدها الشمال. وقــلـــعها الخاتم. وقال اول خاتم كان من نوري. وتاني خاتم كان من اختيار فهد. اما الخاتم ده؟ ده خاتم تيم عزيز ل مريم مراد العدوي. ولبسها الخاتم. وباس ع أيدها بحب كبير. ورفع عينيه ليها وقال. اعتراف يليق بيكي. انتى عشقي ومعشوقتى. انتى حبيبتي وروحي. انتى بـ.ـنتى واختى وامي. انتى دنيتى. انتى بدايتى ونهايتي. انتى يامريم اساس حكايتي! (بحبك)
ميرو: قلبها هيطلع من مكانه. وضحكت بدmـ.ـو.ع.

وقالت. بحبك ياتيم. انا بعشقك حد الانهيار.
الساعه 4 ف نفس الوقت ف فيلا عزيز.
مصطفى: نازل من ع السلم. ولابس ومتشيك. وقال مساء الهنا ع ناناه هنا حبيبت قلبي انا. مسائك لذيذ. ياجدو اشرف عزيز. عاملين ايه يابشر؟
اشرف و هنا. هههههههههه.
هنا: بابتسامه. مساء الورد عليك يامصطفى. ايه الجمال والروقان ده؟
مصطفى: الله يكرمك بس قولى ماشاء الله. اصل انا بالنظره.
هنا: ههههههههههه ربنا يهديهك ياحفيدى يارب.

أشرف: مسائك هيبره ياحفيدى. وماشاء الله يسيدى، ها كدا النظره راحت؟
مصطفى: بكـبـــــريـاء. خلاص ال حصل. حصل. هي مريم هانم فين لسه مجتش؟ ويوسف باشا طبعا ف الشركه.
اشرف: هز راسه بيأس. مريم هانم؟ ال هي والدتك لسه ف الصيدليه. وايوه يوسف باشا ف الشركه. وخير كدا انت خارج؟
مصطفى: اممم خارج. عندي مشوار مهم.
اشرف: ايوه فين يعنى؟
مصطفى: هرش ف قفاه. اممم نمشيها سعيد. احم رايح ل سعيد صحبى.

اشرف: وسعيد صحبك ده ماينفعش يجيلك هنا؟
مصطفى: بغباء. لأ طبعا. البيت فيه بنات.
اشرف: كشر عينيه بعدm فهم. بنات؟
مصطفى: بلخبطه. اء، ايوه. احم وابتسم بخبث. ايوه طبعا بنات. اومال مزة قلبى هنا عزيز. دي ايه مش بـ.ـنت؟ ولا ايه؟ اظاهر كدا إن الحج شايفك عجزتي يا ام يوسف.
هنا: شهقت بصوت مهموس. وقالت بدهشه عجزت؟
واضايقت.
مصطفى: بمكر. طبعا لأ استحاله هو ميقصدش كدا. ولا إيه ياجدو؟ انت ساكت ليه؟

اوعا تكون بجد شايفها عجزت. عشق الجسد فانى ياساده. وعشق الروح زي القهوه الزياده...
اشرف: بدهشه. انت اتجنن يالا انت؟ قوم شوف انت رايح فين.
مصطفى: جري من قدامه بسرعه. ورقص حواجبه. وقال جايلك ياكوثر قلبى. وحشانى يابت الايه. وخرج.
اشرف: بص ل هنا المقموصه. وقال انتى صدقتى المـ.ـجـ.ـنو.ن ده؟
هنا: بصتله بغـ.ـيظ. انا عجزت يا اشرف؟
وكمان مردتش ع حفيدك؟ اه واضح ان انا عجزت فعلا. بعد اذنك. وسابته وطالعه ع السلم.

اشرف: قام بسرعه. وطلع وراها. ياهنون. ياهنايا. مين قال بس كدا. خدي هاقولك.
هنا: طالعه ومردتش عليه...
اشرف: ابتسم بخبث. وقال اممم لازم اصالحك ياهنايا. شكلك زعلتى وانا مقدرش ع زعلك ابدا...

ف شركة الجبالى.
رؤوف: قاعد ع المكتب. ومغمض عينيه...
السكرتيره: واقفه ورا الكرسي بتعمل مساج ل رؤوف. وقالت بدلع. مالك يابيبى ايه ال مخليك سرحان كدا ومش مركز معايا.
رؤوف: مافيش حاجه ياحبيبتى من امبـ.ـارح منمتش. روحي اطلبيلى قهوه. وتعالى عشان وحشانى.
السكريتره: بضحكه جريئه. هههههههه. حاضر أمرك يسيد الناس. وفتحت الباب. واتخضت هييي عاشور؟
عاشور: ببرود اه عاشور. ايه شوفتى عفريت؟

السكرتيره: بصوت عالى نوعا ما. انت بتتكلم معايا كدا ليه؟
عاشور: انا مش هرد عليكي عشان رؤوف باشا.
رؤوف: روحي انتى هاتى ال قولتلك عليه. وانت تعالى ياعاشور.
السكرتيره: بصت ل عاشور بغـ.ـيظ. ومشيت.
عاشور: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. ودخل. وقال بجديه. مساء الخير يا باشا.
رؤوف: كشر عينيه. مساء الخير ياعاشور. خير قالب وشك ليه ع المسا؟
عاشور: بزعل. العفو. مافيش حاجه ياباشا.

رؤوف: بعدm فهم. اله ف ايه يابني ادm انت؟ ومش عوايدك داخل ووشك مقلوب كدا. مـ.ـا.تنطق ياغـ.ـبـ.ـي.
عاشور: بزعل. بصراحه. ياباشا. انا زعلان.
رؤوف: نفخ بضيق. ليه ياسبع الليل؟
عاشور: بلاش ياباشا خلاص مفيش حاجه. المهم سيادتك هتأمرني بأي شغل. للمخازن انهارده؟
رؤوف: لا ياخويا متشكرين. بس انطق أنجز، وزعق وانا هتحايل عليك ياحيووووان انت؟

عاشور: بزعل. تمام ياباشا. انا زعلان لاني شغال مع سيادتك من سنين. والحمدلله عمري ما قصرت ف شغلى. وأثبت نفسي وحضرتك وثقت فيا. ودلوقتي من سنتين واكتر انا دراعك اليمين. لكن الثقه مش كامله ياكبير.
رؤوف: هز راسه امممم. قصدك ايه ياعاشور وجيب م الآخر.
عاشور: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال انا عايز ثقت سياتك الكامله ياباشا. وحضرتك وعدتنى قبل كدا. انى لما اثبت ولائى. وقتها تعرفني ع الزعيم. الراس الكبيره!

رؤوف: فتح عينيه بصدmه كبيره.
لكن هز راسه بتفكير. وقال. طيب سبنى ارجع للزعيم وأشوف قراره ايه؟ واسمع كلامنا ع الزعيم. يبقى ف الفيلا. مش هنا انت فااااهم ياحيوااااان؟

فيلا السيوفي.
فارس: خارج من غرفة اللبس. ولابس بدله جميله. وراح وقف قدام المرايا وبيسرح شعرو. وبيصفر. وشاف رودي من المرايه. زى ما هي قاعده ع السرير وسرحانه. وكشر عينيه بتعجب لأن دى مش طريقتها. وقال اله رودي انتى لسه مالبستيش؟ انتى مش هتروحي العياده فتره مسائيه انهردا ولا ايه؟
رودي: ...
فارس: كشر عينيه بعدm فهم. وحط الفرشه. وراح قعد قدامها ع السرير. ونده رودي؟
رودي: انتبهت. هااا؟

فارس: بتعجب. هااا؟ اله مالك يارودي. وسرحانه ف ايه؟
رودي: بحيره. مش عارفه يافارس. انا محتاره ع مخـ.ـنـ.ـوقه. بجد مش عارفه...
فارس: بتفهم. امم انتى من يوم امبـ.ـارح من وقت إتصال بسام اخوكي. وانتى مش طبيعيه.
رودي: بصت ف عينيه. ومالقتش رد تقوله...
فارس: ابتسم. ومسك أيدها. وقال تعالى نقعد ع الكنبه دي. واحكيلى. واخدها من أيدها. وقعد ع الكنبه واخدها جمبه.
رودي: بحرج. بس انت كدا هتتأخر ع الطياره.

فارس: بص ف الساعه وقال لسه بدرى. ولو اتأخرت يعنى. عادي جدا نحجز غيرها. هو انا عندي كام رودي ف حياتي؟
رودي: ضحكت باحتياج واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وعيطت.
فارس: فتح عينيه بصدmه. وقال بزهول. رودي انتى بتعيطى؟ وضمها لقلبه. ف ايه مالك ياحبيبتى؟
رودي: ف حـ.ـضـ.ـنه وقالت بعـ.ـيا.ط. انا خايفه يافارس. من وقت ما بسام كلمنى امبـ.ـارح وانا الشيطان صور ليا مليون صوره وحشه. انا خايفه اوي.

فارس: بس بس ف ايه لكل ده؟ وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه ومسح دmـ.ـو.عها. واتخـ.ـنـ.ـق عشانها. وقال بهدوء. ممكن تفهمينى ف ايه؟ وبسام قالك ايه ف المكالمه عشان تكوني بالحاله دي؟
رودي: هزت راسها ليه. وقالت حاضر هقولك. بسام لما اتصل. سأل ع بابي. وا...
فارس: بيسمعها. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم.

رودي: بحيره. بس يافارس وكل خــــوفي من وقت ما قال ع طنط أنه هيسبلها العماره وبس. وال محيرنى اكتر. انه عايز كل حاجه. كأن بابي يعنى،؟ جراله حاجه. واتصلت ع اخويا حسني مردش عليا. انا كنت محتاره اوي.

فارس: ابتسم وباس كف أيدها وقال. رودي المـ.ـجـ.ـنو.نه. قلقتينى عليكى. بصي يا روحي انا عايزك متفكريش ف اي حاجه. لكن ال انا هقوله ليكى يتنفذ بالحرف الواحد. انتى مالكيش دعوه بحوار الأوراق دي. بسام عايز الاوراق يتكلم مع عمي. وعمي ليه الحريه الكامله. او بسام ينزل مصر وياخد الاوراق. لكن بعيد عنك. انما انتى متتدخليش ف اي حاجه. ولو سألك قوليله جوزي رفض انى اتدخل. ومالكيش دعوه بأي حاجه.

اخوكي بسام يمكن ليه وجهة نظر مختلفه عننا. واحنا مش هانسيء الظن فيه. وعمي الحمدلله بدأ يتحسن.
رودي: بصتله. ايوه يافارس. بس لو بسام اخويا اخد فعلا الاوراق. واستولى ع كل حاجه. انا طبعا مش شاكه فيه. لكن بسام انا معرفش طباعه. اخويا اه. بس زى ما انت عارف هو مبيسالش غير ممكن ف السنه مره. وانا معرفش هو بيفكر ف ايه؟

فارس: مسك وشها بايديه. وقال انتى محتاجه لحاجه من الفلوس دي؟ ناقصك حاجه؟ انا قصرت معاكي ف حاجه؟
رودي: هزت راسها بنفي. لأ لأ ابدا ابدا والله. انت وبابا طارق مش حارمنى من اى حاجه. وخير ربنا كتير جدا والحمدلله. بس دى مسألة مبدأ. وكمان شرع الله.

ونفخت بضيق حقيقي. تعرف انا اصلا مضايقه انى بتكلم كدا وبابي موجود ربنا يديله الصحه والعمر الطويل. بس بسام هو ال اتكلم وشغل عقلى الله يسامحه بجد. ويارب اكون ظالماه.
فارس: ضمها لقلبه بحب. ايوه انتى ظالماه. وكبري دmاغك بقى. ولو اتصل عليكى تاني وطلب انك تجبيبله اى اوراق. قوليله جوزي رفض. تمام يارودي المـ.ـجـ.ـنو.نه.
رودي: ف حـ.ـضـ.ـنه وشمت برفانه ف نفس عميق. وقالت يخربيت كدا. انت ياض ريحتك حلوه اوي.

فارس: ههههههههه حبيبى ياجعفر. تسلم ياشبح.
رودي: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه. وقربت منه وباسته بحب كبير. وقالت تعرف انا كنت مخـ.ـنـ.ـوقه اوي. وانت الوحيد ال بتغير مودي. وبتخليني اشوف الدنيا كلها حلوه. يافروسه.
فارس: ههههه يخربيت عقلك. قومي بقى عشان هتاخر ع الطياره.
رودي: بدلع تؤ تؤ فيش طياره. ف رودي حياتك وبس.
فارس: قلبه دق ليها. وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.

بعد شويه ف بيت المزرعه.
آدm ومريم وفريحه ورينو وتالين قاعدين ف الليفنج
مريم: بتكلم زينب ف الفون. ايوه يازينب. وانتى كمان وحشانى ياحبيبتى.
زينب: بزعل. والله ياست الكل البيت وحش اوي اوي من غيرك انتى وسي آدm بيه. مش ناوين ترجعو بقى؟
مريم: بابتسامه. إن شاء الله يازينب ع آخر الأسبوع. المهم قوليلى ولادك عاملين ايه؟
زينب: الحمد لله يسلم سؤالك يارب. ومش ناقصنا حاجه غير وجودكم وسطينا.

دعاء: بتشـ.ـد ايد زينب. وبتهمس. قوليها ياماما. بالله عليكي بقى.
زينب: بغـ.ـيظ. شـ.ـدت ايد دعاء. وبصتلها وهمست. اكتمي يابت بدل اديكي بالشبشب ع بوقك ده.
مريم: كشرت عينيها. وقالت مين ال جمبك يازينب؟
زينب: بلخبطه وتـ.ـو.تر. لأ لأ ابدا مفيش دي البت دعاء وكانت عايزه تسلم عليكى. قولتلها انا هقول لحضرتك.
مريم: بابتسامه. هاتيها اكلمها يازينب. متكـ.ـسريش بخاطرها.

زينب: بتـ.ـو.تر. ح، حاضر تحت أمرك ياست الكل. اتفضلى دعاء معاكي اهي. وصكت ع أسنانها بتوعد وهمست عارفه لو اتكلمتي هطين عيشتك. امسكي.
دعاء: اخدت الفون بغـ.ـيظ من امها. وابتسمت سلام عليكم ياست هانم.
مريم: ضحكت. تانى يادعاء؟ عموما وعليكِ السلام. عامله ايه ياحبيبتى؟
دعاء: الحمد لله بخير. حضرتك وحشتينا اوي.
مريم: وانتى كمان ياحبيبتى. قوليلى انتى مش ناقصك اي حاجه؟

دعاء: ضغطت ع ضافر صوباعها بتـ.ـو.تر. وبصت ل زينب وقالت. بتلعثم. ب، بصراحه انا، كنت، احم.
زينب: خبطتها ف كتفها. اكتمي يابـ.ـنت العبـ.ـيـ.ـط بدل ما امد ايدي عليكى. ياهبله يابـ.ـنت الهبله.
دعاء: اتألــمت بغـ.ـيظ. اااه خلاص ايه ده. احم مافيش حاجه ياست هانم. عايزه سلامة حضرتك.
مريم: بشك. ف ايه يادعاء؟ وكنتى عايزه تقولى ايه؟ وزينب مانعاكي. ولو مقولتيش انا هزعل منك بجد.

دعاء: عينيها ع زينب. وبعدت خطوتين. وقالت بصراحه. انا واخويا احمد كنا عايزين نستاذن من حضرتك عشان، احم عشان كلنا نطلع مصيف يومين كدا. بس والله العظيم هما يومين يعنى. بس بقى ماما مش موافقه.
مريم: ضحكت. بس كدا. طيب خلينى اكلم زينب.
زينب: شهقت. وقالت بغـ.ـيظ. وحيااات امك لا تاخدي علقه تطلع من دmاغك ياكسفانى انتى وابوكي. وشـ.ـدت الفون. وقالت بحرج. احم البت دي عبـ.ـيـ.ـطه. مصيف ايه وبتاع ايه.

مريم: بابتسامه. اسمعى يازينب. انتى من دلوقتي ف اجازه لحد إن شاء الله ما نرجع ع خير. هتاخدي اولادك وتقضو يومين حلوين كدا مع بعض.
زينب: بحيره. طيب والبيت ياست مريم؟
مريم: ماله البيت؟ ف حفظ الله. وبعدين الحرس والبنات موجودين. ومتزعليش دعاء.
زينب: بسعاده. الهي يكرمك ياست مريم ويزيدك من فضله.
مريم: اللهم آمين يارب العالمين.
آرين: خارجه ف الجنينه. ومعاها برطمان النوتيلا. وبتاكل بنهم وسعاده كبيره.

وقالت. اممممم. نوتيلا قلبى انا. امممم طعمها لذيذ وتحفه. بتظبطلى مودي. وبصت حواليها. وقالت آدm المرعـ.ـب مش موجود جوه البيت. ولا الجنينه.
امم مش مهم. اكل وبعد كده ادور عليه واقوله ميرسي ياكابتن مرعـ.ـب. ياماماامعع.
وحطت المعقله ف بوقها. وسحبتها. وغمضت عينيها. اممممم. واو تحفه اوووى. النوتيلا دي اتعملت علشاني اصلا. امممم. لما اروح اقعد ع طرف البسين. وانزل رجلى ف الميا. واستمتع بالنوتيلا القمر دي.

وقعدت ع طرف البيسين. ونزلت رجليها ف الميا. وبتاكل ومنسجمه جدا مع جمال الطبيعه. والميا والنوتيلا. اممممم.
وفجاءه ف البيسين. آدm ظهر قدامها بالظبط وطلع راسه من تحت الميا. ومغمض عينيه وبيرجع شعرو بايدو. ومش لابس تيشيرت.
آرين: اتخضت. والنوتيلا وقعت منها ف الميا. وصرخت. عاااااااا.
آدm مراد: فتح عينيه. وشافها. وزعق انتى بتعملى ايه هنا؟

آرين: شافت صدرو. وحطت ايديها ع عينيها. وصرخت. عاااااااا. انت عفريت آدm المرعـ.ـب. عاااااا. انت عفرررريت. يامااااامي.
آدm مراد: هز راسه بيأس. وطلع بسرعه ولبس تيشرت.
آرين: لسه مخبيه وشها. وبتصرخ بطفوليه. عاااااا عفريت. عفرررريت.
آدm مراد: اتحرك ووقف وراها. ومتابع طريقتها. وساكت تماما.
آرين: مش سامعه صوت آدm. ونزلت ايديها ببطء. وفتحت عينيها نص فتحه. ومالقتش آدm قدامها.

ونفخت بأريحيه. وحطت ايدها ع قلبها. اوووف. طلعت بتخيل الحمد لله.
يالهوي حتى ف التخيل مرعـ.ـب جدا. ياماماامعع
بيفكرني بكتكوت ابو الليل ههههه. لأ وكمان بيزعقلى ف مخيلتى. وبتقلدو. انتى بتعملى ايه هناااا؟ بـ.ـارد.
وبصت ع النوتيلا. وشهقت هييييييي. النوتيلا. وعيطت بتذمر. عاااا وقعت منى ماليش دعوه. ده ايه اليوم ده. كل حاجه فيه متلخبطه. عاااااا.
آدm مراد: ربع ايديه. وقال بجمود. آرييين؟

آرين: عاااااااا النوتيلا وقع، وسكتت. وفتحت عينيها بدهشه. وتنحت.
ورفعت راسها لورا. وشافت المرعـ.ـب. واكيد سمعها وهي بتقول عليه مرعـ.ـب و بـ.ـارد.
وحركت بؤبؤ عينيها يمين وشمال بدهشه. وهمست كتكوت!
احم قصدى آدm، وضحكت ببلاها. هههههههه آدm مش معقول انت هنا؟ ايه المفاجآه الجميله دى؟ احم.
آدm مراد: حرك حاجبه وعينه ليها ف اشاره معناها قومي.

آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وحاولت تقوم. وشافت الميا بتنقط من آدm ع الأرض. وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. وقالت يبقى مكنتش بتخيل. اسمعى بقى يا آرين هانم هيبلعنى دلوقتي. احم. واتعدلت. وضحكت بتـ.ـو.تر. ا. ا. انا. احم. اذيك؟
آدm مراد: بصلها ف نظره تخــــوف، وساكت.
آرين: بتلعثم. احم ه، هو انت. لأ لأ هو انا. لأ لأ برضوا. احم. هوا اصلا، ونفخت بخـ.ـنـ.ـقه. ف ايه بقى يا آدm بتبصلى ليه كدا؟ هعيط بجد منك...

آدm مراد: بجمود. ايدك عامله ايه دلوقتى؟
آرين: بحرج. اه اسكت يا آدm. انا ايدي بتو.جـ.ـعنى اوي. اه والله. احم...
آدm مراد: بنفس الاشاره. افتحي ايديكى.
آرين: بتـ.ـو.تر. رفعت ايديها وفتحتها.
آدm مراد: بص ع كف ايديها. وف اثر بسيط. وهز راسه ليها. تمام كلها يومين وترجع زي الاول.
آرين: نزلت ايدها وقالت بخــــوف طفولي. هو. انت سمعتني وانا بقول حاجه؟
آدm مراد: بص ف عينيها. بمكر وتحذير. هو انتى قولتى حاجه؟

آرين: هزت راسها بنفي. نو نو نو. مقولتش حاجه. هو انا قولت حاجه؟ لا خالص. فين ده؟
آدm مراد: ابتسم. وقرب من وشها. وقال بخبث. متاكده يا أري؟
آرين: قلبها دق. ورجعت خطوه لورا. وكانت هتقع ف البيسين.
آدm مراد: بنفس الابتسامه. وعارف انها هتتلخبط. وتقع. ومسكها من أيدها.
آرين: كانت هتصرخ. لكن آدm مسكها. وبتنهج. وحطت ايدها ع قلبها.

آدm مراد: سحبها من أيدها بعيد عن البيسين بكام خطوه. عشان متقعش. وساب أيدها. وقال منزلتيش ليه طول اليوم؟
آرين: بتنهج. وقالت بغـ.ـيظ طفولى. وانت يعنى سألت؟
آدm مراد: رفع حاجبه وقال ع فكره انا سمعت كل حاجه قولتيها...
آرين: تنحت اكتر. وخافت وقالت. بلخبطه. هوا، احم. انا، لأ. ماهو، احم، اه اسكت يا آدm اصل انا زعلانه اوى. اه والله.
آدm مراد: ضحك من قلبه. هههههههه.

آرين: رفعت عينيها ليه وتاهت ف جمال ضحكته. وقلبها قال. ضحكتك جميله اوى يا آدm...
آدm مراد: عارف انها بتتهرب. وقال بضحكه خـ.ـطـ.ـفت قلبها. زعلانه ليه ياضي آدm؟
آرين: قلبها دق بقوه. لما سمعت لقبها منه. وقالت برقه وتوهان. زعلانه عشان انت مسالتش عليا.
آدm مراد: قلبه دق. وبص ف عينيها وقال. انا طول الوقت أسأل عنك. آرين عايز لما اصحي وانزل اشوفك أول واحده.
آرين: غمضت عينيها وفتحت. وهزت راسها ف اللاوعي. حاضر.

آدm مراد: لمح عربية مراد وفهد. داخلين المزرعه. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه.
آرين: انتبهت ع صوت العربيه. ولفت ضهرها وشافت فهد داخل بالعربيه. وضحكت بفرح. وقالت بااابي حبيبي جه.
ولفت تقول ل آدm. لكن كان اختفي من قدامها. وتنحت وفتحت بوقها. وبصت حواليها. مالوش أثر. وقالت بتوهان. هو انا كنت بتخيل؟ لا لا. انا متاكده انه كان هنا.
آدm مراد: عشان فهد. مايشوفش آرين لوحدها معاه. اتحرك بسرعه.

فهد: نزل م العربيه. ولمح آرين. وابتسم وشاور ليها وجاي عندها.
آرين: شاورت ليه. بااابي. وجريت عليه.
فهد: فتح ايديه وابتسم. وضمها لقلبه بحب كبير. ريبونزل قلبي. وحشتينى اوى ياحبيبتى.
آرين: غمضت عينيها بسعاده. وأمان. وحضرتك وحشتنى اوى يابابي. وطلعت من حـ.ـضـ.ـنه. بضحكه رقيقه. حمدلله ع سلامة حضرتك.
فهد: بابتسامه. الله يسلمك ياحبيبتي. وباس جبينها. وقال ايديكي عامله ايه دلوقتى؟ ورينى كدا.

آرين: فتحت أيديها. وقالت كويسه الحمدلله كلها يومين وتخف خالص.
فهد: بص ع آثار أيدها. وكشر عينيه. وقال جواه دي مش اثار جـ.ـر.ح شجر أبدا، انا كنت حاسس من ارتباك رينو. وبص ف عينيها وابتسم. ايوه فعلا كلها يومين وتبقى تمام.
وكمل بمكر، لكن قوليلى يا آرين. هي انهي شجره ال كان عليها القطه؟
آرين: فتحت عينيها بدهشه وقلبها دق بقلق...
فهد: شاف الخــــوف ف عينيها. وهز راسه لأنه. كدا بقى ع يقين إن ف حاجه حصلت هو ميعرفهاش.

آرين: بتلعثم. اصل، هي، شج، شجره...
فهد: صك ع أسنانه بغيره مكبوته. وابتسم عكس ال جواه. ومسد ع حجابها. وقال مش مهم ياحبيبتي. خلاص انسي. المهم إن بنوتي بخير. وقبض ع ايديه. وقال بتوعد. هي مامي فين؟
آرين: اتنهدت بأريحيه. وقالت مامي جوه مع العيله.

الساعه 6 ف فيلا الجبالى.
رؤوف: قاعد ع كرسي فخم جدا. وبيفكر ف وعاشور. وقال عاشور شغال معايا من سنين. وعارف عنى اسرار تودينى ف داهيه.
وكمان اثبت ولائه ليا. وأنه يطلب أنه عايز يشوف الزعيم. كدا ممكن يكون عايز يشوف إن كنت بثق فيه ولا لأ.
بس عاشور روحه ف ايدي برضو. يووووه. انا اتصل ع الزعيم. وأشوف رائيه. وربنا يستر.
وطلع الفون. واتصل وقام وقف. وقال بتـ.ـو.تر واحترام كبير. الو ايوه يا زعيم. احم.

الزعيم: قاعد ف مكان ضلمه. و ماسك ف ايدو عصا شبه العكاز واخرها فيها جمجمه. ورد بنفور. بتتصل عليا؟ اممم اكيد ف جديد. مش كدا ياجبالى؟
رؤوف: بلع ريقه بصعوبه. لأ. احم هو مفيش حاجه جدت. بس...
الزعيم: بصوت جهوري. وغـــضــــب ولما انت مفيش عندك اخبـ.ـار جديده. بتتصل عليا ليه يابأف انت؟
رؤوف: بخــــوف. آسف يا ريس. بس، بس عاشور دراعي اليمين. احم ال بينفذ كل أوامرك ياباشا. عا، عايز ينول الشرف. ويقابل سيادتك.

هو من زمان شغال معانا. وانا وعدته قبل كده لما يكون محل ثقه. يبقى ينول الشرف ده. بس هو شكله مستعجل بقى. احم
بس انا والله زعقــ,تــله. وقولتله أنت ازاى تطلب تقابل الزعيم. ده انا حتى كنت هطرده. بس قولت استنى اشوف رأي معاليك الاول.
الزعيم: بتفكير. امممم عاشور. وخبط بالعكاز ع الأرض. شغال معانا من سنين طويله. وجارد ع اعلا مستوى. اممم يستاهل فعلا الشرف ده.

رؤوف: بتـ.ـو.تر. ده كرم من سيادتك. انا هبلغه اول ما سيادتك تؤمر. وناخد كل الاحتياطات. وال سيادتك تؤمر بيه هنفذو فورا.
الزعيم: خبط بالعكاز بغـــضــــب. انا عايز آدm العدوي. والأهم منه مراد ابنه.
رؤوف: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. احم. ف الحقيقه ياكبير. ا. انا نفذت ال سيادتك طلبته منى. لكن!
الزعيم: بحده. لكن ايه يارؤوووووف؟

رؤوف: بخــــوف. ياباشا. احنا راقبنا ال اسمه شاهين ده وطلع تمام. وجبته امبـ.ـارح الشركه زى ما سيادتك أمرت. وامرته انه يخـ.ـطـ.ـف فريحه. وقال...
الزعيم: بتحذير. اوعا تقول أنه مش هينفع يارؤوف. لانه ماينفعش، أنه ماينفعش فاااااهم؟ انا كنت عايز بـ.ـنت مراد العدوي. عايز احرق قلب مراااااد.
وزعق بس انت طلعت حيوااااان وغـ.ـبـ.ـي. آدm العدوي عارف انك عدوه ورايح تطلب حفيدته للجواز؟

لأ وكمان رايحيين من غير ما تعرفو شكلها. انت وابنك اغـ.ـبـ.ـيه.
انا عايز فريحه ف اقرب وقت. انا لازم انتقم من مرااااد. هو السبب ف ال انا فيه دلوقتي. ولو منفذتش قول ع نفسك يا رحمن يا رحيم. انت فاااااهم؟
رؤوف: اتخض. وبلع ريقه بصعوبه. ف. فاهم. فاهم ياباشا.
هما بس مسافرين. ولما جوزها يطلع مأموريه ش، شاهين هيجبها لحد الفيلا بنفسه. وساعتها هجبهالك لحد عندك ياباشا.

الزعيم: بص قدامه بكُره كبير. وقال ودى آخر فرصه ليك يابن الجبالى.

ف تركيا.
آريان: عازم تمارا ع الغدا. ف مكان ع البحر. قريب من الفندق بتاعهم.
تمارا: بتاكل. اكلات تركيه. وعجبتها جدا. وقالت اممم الفطاير طعمها جميل جدا. بجد المكان ده اكله مميز جدا.
آريان: بياكل. بألف هنا ياروحي. انا كنت متاكد انه هيعجبك.
تمارا: كشرت عينيها. يسلام. وحضرتك متأكد ليه بقى؟ انت جيت تركيا قبل كده؟

آريان: ضحك وقال بتأكيد، طبعا ياحبيبتى. انتى ناسيه انى كنت بسافر مع بابا. نخلص صفقات ونحضر ندوات.
تمارا: امم. ايوه فعلا افتكرت. اوكي.
آريان: اخد قطعه بالشوكه. وقال افتحي بوقك.
تمارا: ابتسمت. منا باكل اهو ياحبيبى.
آريان: بنظره. وبعدين بقى؟ انا قولتلك انى ديما هعمل كده وها أكلك ف اى وقت واى مكان. يلا بقى.
تمارا: ابتسمت بحب. وفتحت بوقها. وبتاخد القطعه. ميرسي جدا ياحبيبى.

وعينيها جت بالصدفه وشافت التربيزه ال خلف آريان قاعد عليها. واحد ف أواخر التلاتين. وبيبص عليها.
تمارا: نزلت عينيها بسرعه. وركزت ف الاكل.
آريان: بص ل عينيها. وقال ت عـ.ـر.في ياتيما. انا نفسي حياتى معاكي كلها تكون ف سعاده ديما. وعايز احقق ليكى كل احلامك.

تمارا: سابت الشوكه. وبصت ف عينيه وقالت بحب. وجودك ف حياتى دلوقتي كان أكبر حلم ليا. يا آريان. ويوم ما اتكتبت ع اسمك. احلامى كلها اتحققت ف قربي منك. آريان انا بحبك اوى اكتر من اى حاجه تانيه.
آريان: قلبه بيدق بسعاده. وابتسم. وساب الشوكه. ومسك كف أيدها وباس عليه. وقال. وانا بعشقك اكتر من روحي نفسها. انتى عندى حاجه كبيره اوى يا تيما.

تمارا: قلبها دق بفرحه. واتنهدت بسعاده. لكن شافت نفس الشاب عيونه عليها بطريقه ملحوظه. وقالت بتـ.ـو.تر. حبيبي انا اكلت. لو ينفع نقوم من هنا.
آريان: كشر عينيه. مالك ياتيما؟ مرتبكه ليه كدا؟
تمارا: ضحكت بتمثيل. ابدا انت ناسي يادكتور انك عازمنى ع ايس كريم. ف نفس محل كل يوم؟ امم لأ تيما كدا تزعل.
آريان: ههههه وانا مقدرش ع زعلك ياروحي. طيب اوكي ثوانى. وبص ع الجارسون. ومش موجود.

تمارا: من جواها مخـ.ـنـ.ـوقه. وخافت تقول ل آريان يحصل مشكله. وقالت جواها بخـ.ـنـ.ـقه. إنسان وقح.
آريان: اله. هما لما نحتاجهم يختفو. وقام وقف. وقال. ثوانى ياروحي هشوف الجارسون وراجع. وهكون قريب منك. متقلقيش.
تمارا: هزت راسها اوكي ياحبيبى. وبصت بعيد.
آريان: اتحرك. وراح يدفع الحساب.
تمارا: قاعده. تبص ع البحر.
الشاب: قام بسرعه. وقرب من تمارا وقال.

هاي. هل تتحدثين الانجليزيه انا اسمي ارو واتيت إلى تركيا لزيارة بعض الأماكن.
تفضلى هذا رقمى الخاص فلنتحدث سويا في وقت لاحق ونتقابل. حقا انتى فائقة الجمال
ها هو الرقم الخاص.
Hi Do you speak English, my name is Varo and I came to Turkey to visit some places. This is my private number. Let s talk later and meet again. You are really very beautiful Here is the private number.

تمارا: بغـــضــــب. هل انت مختل عقليا. اذهب من هنا في الحال. وإلا سيلقنك زوجي درساً قاسيا. وشاروت بايدها وقالت. اذهب ايها الأبله.
وشافت آريان راجع وفتحت عينيها بصدmه...
Tamara Are you mentally ill Get out of here at once. Otherwise, my husband will teach you a hard lesson. Go you idiot.
الشاب: شاف آريان راجع. وحط الكارت قدامها. وغمز وقال. بثقه.

سانتظرك مساءاً انا اعشق هذا الجمال في انتظارك عزيزتي حقا أحببت لون عينيكي في انتظارك لا تنسينى وتذكري اسمي ارو. إلى اللقاء
I will wait for you in the evening I adore this beauty Waiting for you my dear I really loved the color of your eyes waiting for you Don t forget me and remember my name is Varo. Bye.

تمارا: قلبها بيدق بسرعه كبيره واتـ.ـو.ترت. وخايفه ع آريان. وشافت الكارت. وسحبت الكارت بسرعه. وكرمشته ف أيدها. ولسه هترميه.
آريان: اتأخرت عليكي؟
تمارا: وشها بقى اصفر. ودmها هرب. وقبضت ع الكارت ف ايدها. وهزت راسها لأ احم. ي، يلا نمشي من هنا.
آريان: مالك ياتيما؟ وشك لونه اصفر ليه؟ وقرب منها بقلق واضح. تمارا انتى تعبانه؟ حاسه بحاجه؟
تمارا: ضحكت بتمثيل. آريان اطمن انا كويسه. يلا بينا.

آريان: طيب تعالى نروح ع الفندق ارتاحي وانا هنزل اجيب الايس كريم اوكي.
تمارا: هزت اوكي. وجابت الشنطه. ورمت الكارت بسرعه. وفتحت عينيها بزهول.
آريان: لاحظ نظرات ارو ل تمارا. وكان فيها وقاحه. وقبض ع ايديه بغيره كبيره. وللأسف وتمارا بترمي الكارت. من الهوا اتحرك قدام رجل آريان.
تمارا: قلبها دق بخــــوف كبير. إن آريان يعمل مشكله كبيره ويأذي نفسه.

آريان: شاف الكارت. ونزل وجابه. وفرده. وشاف صورة ارو ع الكارت ورقم برايت. وبص ل تمارا. بعيون من نار. وقال بغـــضــــب. هو جابلك الكارت ده؟
تمارا: بخــــوف. وتـ.ـو.تر آريان. آريان اسمعنى. اكيد هو فاهم غلط. يلا نمشي من هنا الله يخليك. ارجوك.
آريان: شاف ارو. قام وهيمشي. صك ع أسنانه بغـــضــــب واضح. واتحرك بسرعه. ومسكه من قفاه. ولفه ليه. ومسك دراعه. ورسيه ف راس فارو. مره واتنين وتلاته.

تمارا: شهقت بصوت عالى. وخافت ع آريان. لانهم ف بلد غريبه. عيطت بخــــوف كبير. وقالت بصوت عالى لأ يا آرياااان ارجووووك.
آريان: بيضـ.ـر.ب بكل غـ.ـيظ. وغيره كبيره جدا. لانه شاف نظرات ارو وفهم هو بيفكر ف مـ.ـر.اته ازاى؟
ارو: مناخيرو نزفت. وبوقه اتعور. وجبينه اتجـ.ـر.ح جـ.ـر.ح كبير ومحترم. وبيستغيث ب آريان. وقال.
هاااي ماذا انت بفاعل يارجل اهدا قليلا...
ماذا تفعل فلتذهب الى الجحيم...
اووووه لااا هذا مؤلم حقا...

انا لا اعلم انها زوجتك...
اوووووه وجهي ايها المـ.ـجـ.ـنو.ن...
انا لا أرى سبب لكل هذا الغـــضــــب...
انا لن اتركك.
ولن ارحمك...
انت همجي بشكل كبير.
Hey, what are you doing man, calm down a little.
What are you doing to go to hell، Ooooh no this is really sad.
I don t know if she s your wife، Ooooh my crazy face...
I don t see a reason for all this anger
I will not leave you.
I will not forgive you...

You are very barbaric.
آريان: بيسمعه وشاط اكتر. وضـ.ـر.به ف بطنه. وضهرو ووشه. واداله العلقه التمام.
تمارا: واقفه بعيد بتعيط. وبتصرخ باسم آريان. وأبوها.
طبعا حصل فوضى ف المكان. والشرطه التركيه جت. وهتاخد آريان. وارو.
الشرطي. ل تمارا. انتى. ستذهبين إلى قسم الشرطه...
آريان: بصوت عالى. زوجتى لن تذهب الى اي قسم شرطه. هي لم تفعل شيئا. هذا الوضيع انتهز فرصة غيابي عن زوجتى لدقائق. وقدm لها رقمه الخاص.

الشرطي: انت ليس لديك الحق لتضـ.ـر.به كل هذا. انت حطمت عظامه.
آريان: بغـــضــــب. وسأفعل أكثر من هذا. من يقترب من زوجتى ساقــ,تــله بيداي.
الشرطي: انا أتفهم غـــضــــبك. ولكن انه زائر.
آريان: خبط بايديه ع التربيزه بغـــضــــب.

وانا ايضا زائر. وزوجتى تعرضت لكل هذا ف بلدكم. وزوجتى لن تدخل قسم الشرطه ابدا. ولو حدث هذا ستكون العواقب وخيمه. وساصعد الأمر الى الجهه العليا في تركيا. وإن كنت لا تصدق. فال تتحري عن إسم. الامبراطور. آدm العدوي. وانا حفيدو آريان زين العدوي.
الشرطي: شاف قوه ف عيون آريان. وكمان التمس ليه العذر. وهز راسه.
حسنا. فلتذهب انت وتترك زوجتك هنا.

تمارا: جريت ع آريان. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. وعيطت. آريان. قولتلك ارجوك نمشي من هنا. ليه يا آريان ليه؟

آريان: ضمها لقلبه بحب. هششش بس اهدى يا حبيبتي ومتعيطيش. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسك وشها بايديه. وقال بتحذير وخــــوف كبير. اسمعى. انا مش عارف ايه ال ممكن يحصل هناك. وكمان الراجـ.ـل ده من دوله اجنبيه. وخايف انك تيجي معايا. يحصلك حاجه. اسمعى ياتمارا. انتى هتطلعي الفندق. وتدخلى الجناح. وتقفلى ع نفسك. ومتخرجكيش منه لاي سبب من الأسباب. ولو خايفه. اتصلى ع بابا آدm يبعتلك طياره خاصه. هو اكيد هيتصرف.

تمارا: عيطت بصوت عالى وخــــوف كبير. انت ليه بتقول كدا. هما هيعملو معاك ايه؟ آريان انا خايفه عليك.
آريان: ضمها لقلبه بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وخبى راسها كلها ف حـ.ـضـ.ـنه. وغمض عينيه. وجواه إعصار عايز يقــ,تــل الحقير. وكل الل واجعه إن تمارا هتكون لوحدها.
تمارا: بتعيط بحـ.ـز.ن حقيقي.

آريان: هشش تيما. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وقال وبعدين انتى حفيدة العدوي وعزيز. يعنى القوه. انا عايزك قلبك جـ.ـا.مد. وانا هرجعلك. انا يعنى رايح فين؟ شوية إجراءات. وراجع ليكى ياروحي. وضحك بتمثيل. عشان اجبلك الايس كريم يستى ههههه انا وعدتك اوكي. وباس جبينها بحب كبير. وحط جبينه ع جبينها. عشان خاطر آريان متعيطيش كفايه. مش عايز اكون قلقان عليكى.
تمارا: غمضت عينيها. وحاولت تكون ثابته.

آريان: مسد ع حجابها. يلا ياروحي. اطلعي الفندق. وطمنيني عليكى من الشباك.
الشرطي: حسنا. يكفي كل هذا الوقت. تحرك معي الآن.
آريان: عذرا. انتظر بعض الشيء. لابد أن اطمئن على زوجتى. وبص ل تماره. يلا بقى ياحبيبتى. اطلعي بسرعه. عشان ارجعلك بسرعه. واسمعى اوعي تفتحى لأى مخلوق فاهمه ياتمارا؟
تمارا: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. فاهمه يا آريان. وطلعت منها تنهيده و.جـ.ـعت قلب آريان.

تمارا: بصت ف عينيه. وقالت استودعتك عند الله. واتحركت تمارا بسرعه. وجريت دخلت الفندق. وبتعيط بشهقات.
آريان: قبض ع ايديه بغـــضــــب واضح. وبص ع ارو ال بيعملو ليه إسعافات اوليه. وعايز يولع فيه.
تمارا: دخلت الجناح. وشاورت ل آريان من التراس. وبتعيط بو.جـ.ـع كبير.
آريان: عكس النار ال جواه. شاور ليها. وقالها ف اشاره خلى بالك من نفسك.
تمارا: دخلت بسرعه. ورمت نفسها ع السرير وعيطت بصوت عالى...

الشرطه اخدت آريان. وارو ع القسم.

ف بـ.ـاريس.
كريم: طالع الجناح بتاعه. وفتح الباب. واستغرب وقال ايه الضلمه دي؟ ا
احنا لسه ف آخر النهار. ودخل وقفل الباب. ونده ليلياني؟ ليليانو؟ ياروحي جبتلك الحجات ال انتى طلبتيها، وراح ينور النور. وشم ريحة برفان تحفه جدا. وقال الله ايه الريحه الجميله دى يالي لي.
ليليان: قربت منه. وحطت أيدها ع عينيه. وقالت بتشغل الاضاءه ليه ياكيمو؟

كريم: ههههه والله ياحبيبتي. المنطق بيقول. لازم اشغل الاضاءه. عشان اشوف مراتي حبيبتى ملكة جمال قلب كريم. ولا انتى بقى عايزه تحرميني من النعمه دي؟ وبعدين انتى حطا ايدك ع عينيا ليه؟ اوعى تكوني محضره مفاجاه؟
ليليان: بمكر. امممم موووفاجأه. انت عايز مفاجآه ياكيمو؟
كريم: والله كلك ذوق يقلبى. ال انتى عايزاه انا معاكي فيه. بس اول حاجه. انا اشيل ايدك دي عشان اشوف القمر. واخـ.ـطـ.ـفها لحـ.ـضـ.ـني.

ليليان: بدلع تؤ تؤ. استنى اوكي. بس امشي معايا شويه كمان.
كريم: وماله ادلع يعم حقك. قمر ولازم يدلع. وكله هيطلع عليكى ههههه.
ليليان: بحرج. وبعدين بقى. امشي معايا. وياريت تسكت شويه.
كريم: بدهشه. اسكت شويه. ماشي ياستى عشان عروسه بس.
ليليان: ضحكت. وقالت بس أقف هنا.
ليليان: سحبت ايدها من ع عينيه. وقالت فتح عينيك ياحبيبى.

كريم: فتح عينيه. واتفاجي حرفياً. تربيزه متزوقه. وتورته جميله جدا. وطبقين وشوكتين. وكاسين للعصير. وعامله ديكور حلو ورمانسي اوي. ولف ليها وفتح عينيه بدهشه. من الطقم ال هي لابساه. وريحتها ال تجنن. وابتسم بخبث. وحاوطها من وسطها. وقال ايه القمر ده؟ انتى جمالك عدى كل الكلام. وغمز. ايه لنظام؟
ليليان: ضحكت برقه. وهمست بحب. كل سنه وانت طيب ياحبيبى. اول عيد ميلاد ليك معايا.

كريم: ابتسم. ايه ده؟ يعنى انتى كنتى فاكره؟ انا قولت معلش ياكيمو. تلاقي الفرحه نستها مش مشكله.
ليليان: رفعت ايديها حوالين رقبته. وقالت عمري ما انسى اى تاريخ مهم ف حياتك ياروحي. كل سنه وانت معايا ياكريم.
كريم: دفن وشه ف شعرها وقال كل ثانيه وكل ساعه. وكل يوم وكل شهر وكل سنه وانتى ف حـ.ـضـ.ـنى يا ليليان قلبى. بحبك اوى.

ليليان: غمضت عينيها وانا بحبك اوى ياكريم. احم. تعالى بقى شوف الهديه ال جبتهالك. وجت تطلع من حـ.ـضـ.ـنه.
كريم: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه اكتر. وهمس تؤ مش عايز هديه. انا عايزك انتى. وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص...

ف المالديف.
تيم: ورفع عينيه ليها وقال. اعتراف يليق بيكي. انتى عشقي ومعشوقتى. انتى حبيبتي وروحي. انتى بـ.ـنتى واختى وامي. انتى دنيتى. انتى بدايتى ونهايتي. انتى يامريم اساس حكايتي! (بحبك)
ميرو: قلبها هيطلع من مكانه. وضحكت بدmـ.ـو.ع
وقالت. بحبك ياتيم.
تيم: قلبه دق ب أمل جديد. وقام وقف قدامها. وهمس قولتى ايه؟
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها. وضحكت بسعاده وقالت. بحبك.

تيم: ضحك بسعاده. وضمها لقلبه. ورفعها من ع الأرض ولف بيها كتير. وقال بحبببببببك. بحببببببببك يامريييييم.
ميرو: قلبها بدء يرفرف ف سما العشق. وعاشت اجمل اعتراف. وغمضت عينيها. واطلقت لقلبها الحريه. حرية الاعتراف وقالت بصوت عالى. بحباااااااك ومش بس بحبك. انا بعشقك حد الانهيار.
تيم: نزلها قدامه ومسك وشها يايديه. وبيضحك وقال. اخيرا قولتيها؟ انا بحبك. بمـ.ـو.ت فيكى. بعشقك. انتي كل حياتى يامريم.

ميرو: بتتنفس بسرعه وبتضحك. وهزت راسها. ايوه. وانا كمان ياتيم. انا بعشقك. انا روحي فيك ياتيم.
تيم: بجنون ميراث العشق. وقرب منها وباسها. بكل عشق واضح.
ميرو: قلبها هيطلع من مكانه. وحبست أنفاسها من الخجل. ومسكت فستانها بايديها. وغمضت عينيها.
تيم: اخيرا. بعد عنها وحط جبينه ع جبينها. وقال بحبك.
ميرو: اتنفست اخيرا. وبتنهج. واتكسفت جدا. وسابت تيم. وجريت ع الكوخ.

تيم: واقف مكانه ومتابعها. ومسح ع شعرو وضحك ع شكلها وهي محرجه ومكسوفه منه وبتجري.
ميرو: جريت وطلعت الكوخ بسرعه. وقفلت باب الكوخ. وقلبها دايب ف عشقه. ورمت نفسها ع السرير. وبتضحك بسعاده. وضمت المخده بفرحه كبيره.
تيم: خبط ع الباب. ميرو حبيبتي افتحي.
ميرو: اتخضت. وخافت. واتـ.ـو.ترت. لكن قامت وفتحت الباب. واتحركت بسرعه.
تيم: شاف وشها الاحمر من الخجل. و هرش ف قفاه. وقال تحبى تشربي حاجه.

ميرو: نزلت وشها ف الارض بحرج كبير. وبتترجف. من ال تيم عمله. وهزت راسها لأ ميرسي.
تيم: شافها بتترجف. وحب يطمنها. طيب بقولك ايه؟ مـ.ـا.تيجى نطلع اليخت افرجك عليه. ونتصل ع بابا آدm. ايه رأيك؟
ميرو: نفخت بـ.ـاريحيه. احم ياريت اوكي.
تيم: مسك أيدها تعالى. واخدها وطلعو ع اليخت.
ميرو: بتتفرج ع الاوض. والديكور وشكل اليخت خرافي. وقالت كل حاجه جميله اوي ياتيم.
تيم: غمض عينيه ومسك جبينه. وفتح بتعب. لانه مانمش من امبـ.ـارح.

ميرو: استغربت. مالك ياتيم؟
تيم: ابتسم. وباس كف أيدها. ابدا ياروحي. انا زي ما قولتلك. مانمتش من امبـ.ـارح لحد دلوقتي. ونزلت اشتريت وجهزت كل حاجه. من الفجر.
ميرو: بزعل عليه. طيب مـ.ـا.تنام شويه.
تيم: بمكر. انام؟ لأ مش هيحصل. بس بقولك ايه. لو ممكن فنجال قهوه واحنا بـ.ـنتكلم مع العيله يبقى تمام اوى.
ميرو: هزت راسها. حاضر. اتفضل الفون اهو. اتصل ع بابا آدm. وانا هعملك القهوه وراجعه.

تيم: هز راسه تمام. واخد الفون. وقعد ع سرير ف اليخت. ورجع راسه لورا. وفتح الفون.
ميرو: واقفه ف المطبخ. ومبسوطه جدااا. وقلبها طاير من السعاده. وعملت القهوه. وجهزتها.
وقالت. بتعجب. اله انا مش سامعه صوت تيم بيتكلم مع حد؟ امم يمكن اخد الفون وطلع ع سطح اليخت، وشالت القهوه. وخارجه من المطبخ. وطالعه ع السلم. لمحت تيم. ع السرير. وراحت ع الاوضه. وصعب عليها جدا. الفون ف ايدو. ونايم.

ميرو: قالت بزعل. اكيد مرهق جدا. وسابت القهوه. وقربت منه. وشالت الفون من ايدو بشويش. وشـ.ـدت عليه الغطا. وقعدت جنبه وعدلت المخده تحت راسه. وجت تتحرك.
تيم: نايم. واتحرك وحط ايدو عليها. وعدل راسه ع دراعها.
ميرو: قلبها دق بعشق كبير. ومسدت ع شعرو لاول مره.
تيم: استكان. ونام بعمق.
ميرو: قعدت جنبه. شويه بتتامل فيه. وف لحظة ضعف. غمضت عينيها وقربت منه وباسته من خدو. وجبينه. وهمست ف ودنه. بحبك يا تيم...

ف تركيا، ف القسم.
الشرطي: فتح محضر. واستجوب ارو. وآريان. وكل الادانات ضد آريان. لأن مفيش دليل ضد ارو. او حد شافو. وكل الشهود. شافو آريان وهو بيضـ.ـر.ب فيه.
الشرطي: ل ارو. انا أعتذر عما حدث لك. ونرجو منك أن تقبل اعتذاري. والسيد آريان سيعتذر لك عما حدث. وسيتكفل بعلاجك.
ارو: حط ايدو ع الشاش ال ع وشه. وقال بتعب. لأ. لن استسلم. ولن اقبل اعتذار هذا الهمجي. انه صفعنى بقوه. وضـ.ـر.بنى كما يضـ.ـر.ب الحـ.ـيو.انات.

آريان: بغـــضــــب. ومن قال لك انى ساعتذر منك ايها الوقح. وانا لن استسلم وسانتقم منك ع كل ما حدث. حتى وان أصدروا على حكم الاعدام. أتفهم ايها الوضيع. وقرب من وشه بكره واضح. وقال من بين أسنانه بغـ.ـيظ كبير. انا لن اعتذر. وانا ساقــ,تــلك عمدا.
الشرطي: بتحذير. سيد آريان. انت بهذه الطريقه تعقد الأمور. من الأفضل أن تعتذر. ونغلق المحضر.

آريان: بصوت جهوري. انا لن اعتذر. وقرب من الشرطي. وقال. ساطرح عليك سؤالاً واريد منك اجابه. إذا كان هذا الوضيع. طال النظر ل زوجتك او ابـ.ـنتك. او اختك. ومن ثم انتهز فرصة غيابك لثواني عده. واعطى رقم هاتفه الخاص لها.
وزعق وكمل. ماذا كنت تفعل حينها؟
الشرطي: ...

ف المزرعه...
آدm العدوي: دخل المكتب بسرعه. واتصل ع رقم برايت، ورد عليه. الو.
آدm: بهدوء ما قبل العاصفه. راشـ.ـد!
راشـ.ـد: كشر عينيه. بتركيز، وفتح عينيه بدهشه كبيره. وقال بزهول. آدm العدوي؟
ف تركيا، ف القسم.
آريان: قلبه مشغول ع تمارا. وقال للشرطي. اريد ان اتحدث مع زوجتي.
الشرطي: غير مسموح الآن. وخرج من المكتب.
ارو: بيبص ل آريان بغـ.ـيظ. وقال لن اتركك. سادmرك. ساجعلك تعفن ف سجون العالم.

آريان: بغيره. مسكه من ياقة قميصه. وقال اخرس ايها الحقير.
هل تظن أنك تفلت بفعلتك هذه. فلتتريس قليلا. انا أسمى آريان زين آدm العدوي. وساحطمك. وساخذ عينيك هديه للكـ.ـلـ.ـب خاصتى.
وساخذ قلبك واحتفظ به. ليلعب به صغيري. وساخذ عقلك. ليلتهمه حـ.ـيو.اني المفضل.
وساخذ من ضلوعك. وعظامك ساطحنهم وانثرهم تحت قدmي. افهمت لأي درجه ورطت نفسك ايها الماكر.
ارو: قلبه دق بخــــوف. وبلع ريقه بصعوبه.

آريان: ساب ياقة قميصه وزقه بعيد. وقال فلتغرب عن وجهي. واقسم لك. إن لم اخرج ف هذا اليوم. سافعل بك ماوعدتك للتو.
ارو: حط ايدو ع رقبته بخــــوف. وقال انت تمزح.
آريان: ضحك بسخريه. وبص بعيد.
الشرطي: دخل. باحترام. سيد آريان. نحن نعتذر لك. ونرجو منك أن تتقبل اعتذارنا. انا والسيد ارو.
ارو: فتح عينيه بصدmه. ماذا تقول،؟
الباب خبط.
راشـ.ـد: دخل. وف نظره سريعه عرف مين حفيد العدوي. وقال بإعجاب. أنت آريان حفيد آدm العدوي؟

آريان: كشر عينيه. وقال ايوه انا. حضرتك مين؟ وشكلك مش غريب عليا.
راشـ.ـد: ريت ع كتفه. وقال أنا راشـ.ـد. صديق قديم. لجدك البطل. آدm العدوي. ثواني يبنى.
راشـ.ـد: طلع من جيبه موبايل. تفضل أيها الشرطي. هذه تسجيل كاميرات المراقبه. يوجد بها. دليل هذا الرجل. وهو يذهب ويعطي زوجة السيد آريان ررقم هاتفه. وستري رد فعل زوجة السيد آريان. انها هاجمته. وتشيح بيدها له دليل عن انها تريده يذهب. وكانت غاضبه جدا.

آريان: بيسمع. وقبض ع ايديه. وعايز يقــ,تــل الحـ.ـيو.ان ارو.
الشرطي: فتح الفيديو. وهز راسه حسنا. شكرا ع تعاونك. سيد راشـ.ـد. وانت غنى عن التعريف. وانا اعتذر عما حدث مني. سيد آريان.
آريان: هز راسه. وسكت.
راشـ.ـد: حسنا. ستكمل الإجراءات. مع هذا الرجل.
آريان: بقلق. استاذ راشـ.ـد. انا عايز اطمن ع مراتي.
راشـ.ـد: متقلقش. مراتك ف مكان أمين.
آريان: كشر عينيه يعنى ايه؟
راشـ.ـد: مراتك عندي ف الفندق بتاعي. انا هفهمك كل حاجه.

بعد شويه. خلصو الإجراءات. وارو. اعتذر. وراشـ.ـد اقنع آريان. وخرجو من القسم.
آريان: خارج. وشاف عدد كبير من الجارد. وعربيه لاموزين.
الجارد: ف حركه سريعه. فتح باب العربيه ل راشـ.ـد. تفضل سيدى.
راشـ.ـد: شاور ل آريان. تعالى اركب يا آريان.
آريان: بقلق. معلش انا عايز اطمن ع مراتي الاول.
فون راشـ.ـد رن. وابتسم. وقال اهو الامبراطور بنفسه. اتفضل رد عليه.
آريان: رد بسرعه. الو. بابا.

آدm: غمض عينيه واتنهد براحه كبيره. وقال آريان حفيدي.
آريان: ضحك بسعاده. بابا آدm. حضرتك بخير.
آدm: بهدوء. المفروض انا الل أسألك السؤال ده؟
آريان: انا كويس جدا. المهم حضرتك عرفت ازاى؟ اكيد تمارا مش كدا؟
آدm: هز راسه ايوه. وهي دلوقتي ف فندق عمك راشـ.ـد. ومش عايزك تقلق. ده عمك راشـ.ـد ال قولتلك عليه قبل كده. انه ساعدنى زمان ف القبض ع المافيا ف تركيا.

آريان: اتنهد بـ.ـاريحيه. تمام يا بابا. انا بجد متشكر جدا. وكمل بحرج. احم اسف عملت مشكله وقلقت حضرتك.
آدm: بشبح ابتسامه. وفخر واعتزاز. انت لو مكنتش عملت كدا. مكنتش هتبقى حفيدي. انت عملت الصح. انا فخور بيك ياحفيدي. واي حد يقرب من بنات العدوي. لازم يتربي.
آريان: ابتسم. شكرا جدا يابابا ع دعمك.
آدm: يلا روح مع عمك راشـ.ـد. وطمن تمارا.
آريان: حاضر يا بابا.
آدm: هات عمك راشـ.ـد أكلمه.
آريان: اتفضل حضرتك...

راشـ.ـد: اخد الفون. آدm حبيبى. اطمن حفيدك ف حمايتى.
آدm: متشكر جدا يا راشـ.ـد.
راشـ.ـد: ضحك. مين يشكر مين يا آدm. انا مهما اعمل مش هرد ربع جزء صغير من واقفتك جمبي زمان. وكل الخير ال انا فيه دلوقتي. بفضلك انت.
آدm: بفضل الله ياراشـ.ـد. ف رعاية الله. وقفل.
راشـ.ـد: تعالى يا آريان. اركب. وانا هوصلك لمراتك.
آريان: ركب. وقال معلش اسف يا عمي. هو جدي قالك ايه؟

راشـ.ـد: ضحك هههههههه. جدك امبراطور بجد. طيب عارف. قالى باللفظ. حفيدي لو مخرجش من القسم خلال ساعه واحده. مش هيحصل خير.
قولت بس. لأاا. انفد بجلدك يا راشـ.ـد وانقذ حفيد اخوك. ايوه ما هو آدm ده بعتبره اخويا. وبشكر الظروف ال سمعتنى صوته بعد السنين دي.
آريان: بتعجب. سنين؟ ال اعرفه ان جدو. قالى أنه ع تواصل معاك ديما.

راشـ.ـد: فعلا. لكن اخر 4 سنين بعدنا. انت عارف مشاغل الحياه. المهم إن كل حاجه تمام. ونورت تركيا. مع انى زعلان يبقى عندي الفندق تحت امرك وأمر آدm. وتحجزو بره.
آريان: ابتسم. آسف ياعمي. وانا بشكرك جدا ع وقفتك جمبي.
راشـ.ـد: عيب يا آريان يبنى. انت ف سن احفادي. واسمع بقى انت ليك عندي مفاجاه. اسبوع كامل ف شاليه ع البحر. وهتكون ليك عربيه خاصه بالسواق. تحت امرك تلف فيها تركيا كلها ف اى وقت.

آريان: بابتسامه. هز راسه شكرا جدا...
بعد شويه...
تمارا: ف الجناح. رايحه جايه ومتـ.ـو.تره وخايفه جدا. ودmـ.ـو.عها نازله. وعيونها حمرا. زي الدm.
الباب خبط.
تمارا: رغم أنها ف فندق صاحب جدها. واتنقلت فيه بطلب من آدm العدوي. لكن خايفه. وجريت ورا الباب. وردت بخــــوف. من بالخارج؟
آريان: بابتسامه. انا ياتيما. افتحي ياحبيبتى.
تمارا: شهقت بفرحه كبيره. وفتحت الباب. واتعلقت ف رقبته. وضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وقالت آرياااااان.

آريان: شالها. ودخل الجناح. وقفل الباب برجله. وضم تمارا لقلبه باشتياق كبير جدا.
تمارا: بتعيط بصوت عالى وشهقات. آريان. انا كنت خايفه عليك اووي.
آريان: هشش بس ياروحي. انا كويس وزي الفل اهو. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه ومسح دmـ.ـو.عها. وزعل ع عينيها الحمرا من الزعل.
تمارا: حطت راسها ع صدره واتنهدت بحب كبير. وقالت. حسيت انك بعيد عني عمر بحاله يا آريان.
آريان: شالها بين ايديه. وقعدها ع السرير. وجاب ليها ميا تشرب.

تمارا: شربت من ايدو.
آريان: مسح دmـ.ـو.عها. وابتسم وقال. ت عـ.ـر.في. اول مره اخاف بجد. انا ف مكان. وانتى ف مكان. وف بلد غريبه. واخد نفس عميق واتنهد. وبصلها وقال بس مراتي بمـ.ـيـ.ـت راجـ.ـل. وقلبت الدنيا. والامبراطور ماسكتش. قوليلى بقى عملتى ايه؟ وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه.

تمارا: ف حـ.ـضـ.ـنه. قالت بدmـ.ـو.ع. انا كنت خايفه عليك اووي. وكمان خايفه وانا لوحدي. اتصلت ع بابا آدm. وقولتله ع كل حاجه. وبعدها قفل. وربع ساعه اتصل عليا. وقالى ف عربيه رقمها (، ) وف واحد راجـ.ـل كبير. اسمه عمو راشـ.ـد. وقالى أنه صحبه وبيثق فيه. واطلعي معاهم ع الفندق. ومنزلتش غير لما بابا آدm كلمنى من فون عمو راشـ.ـد. وجابوني هنا ع الجناح ده. وجابو الاكل وكل الحجات دي. واستنيتك. يا آريان.

آريان: رفع دقنها وباسها بحب كبير. وهمس بعشقك ياتيما. وقرب منها بعشق اكبر واخدها لعالمه الخاص...

الساعه فيلا الصاوي.
ياسين: قاعد مع العيله. وقال ماينفعش حياة تروح السينما لوحدها. انا هروح معاها.
ساره: وماله مفيش مشكله. لكن ياسين ياحبيبى. مقولتليش. عملت ايه مع همس؟
ياسين: بثبات. هز راسه كل خير. انا شوفت المشروع وجميل جدا. وبعت نسخه ل بابا وف انتظار الرد.

ساره: أمم بالتـ.ـو.فيق إن شاء الله. همس بـ.ـنت طموحه ومجتهده جدا. وكملت بتعجب. بس بتصل عليها مردتش عليا. وده محصلش قبل كده. مش عارفه خايفه يكون حصل معاها حاجه.
ياسين: بحرج. بصراحه ايوه حصل موقف مش ظريف ف المكتب.
كلهم بصو لبعض بعدm فهم.
ساره: بعدm فهم. خير يا ياسين؟ موقف ايه الل حصل؟

ياسين: بحرج. بصراحه السكرتيره. وقعت منها صينية القهوه بالغلط. وجت ع ايد همس. وكمل بزعل. وأيديها اتحرقت. واضطريت اخدها المستشفى. والدكتوره. قالت ليها متنزلش الشغل اسبوع.
ساره: شهقت وحطت ايدها ع بوقها. ايه؟ ايديها اتحرقت؟
ماليكه: بزعل لاحول ولاقوة إلا بالله. طيب وبعدين يبنى. انت اطمنت عليها؟
ياسين: رفع عينيه ل ماليكه. وهز راسه لأ.

ملك: ازاي بس يا ياسين يبنى؟ دي ايديها اتحرقت ف مكتبك يبنى. ع الاقل كنت اطمنت عليها.
ياسين: افتكر خفة دmها. وحس أنه مشتاق يسمع صوتها. لكن رفض الفكره. وهز راسه ليهم. لأ. مرات خالى هتطمن عليها. وتبقى تطمنا.
ساره: بزعل. طيب دلوقتي المفروض همس تروح السينما مع كارما وحياة. هنعمل ايه دلوقتي؟
ياسين: فتح عينيه وقلبه دق. وبعدها لعن نفسه لأنه قالها متروحش السينما.

ماليكه: بعفويه. خلاص اتصلى ع والدتها. واطمني عليها. وقوليلها تنزل من البيت تغير جو مع حياة وكارما.
ساره: بتفكير. امم والله فكره. وبالمره. ياسين يطمن عليها. ع الاقل من باب الواجب. لان ال حصل. حصل قدامك يا ياسين.
ياسين: قلبه دق بحيره. لكن استجاب. وهز راسه تمام. احم...
ساره: اتصلت ع مدام يسرا. وردت. الو.
يسرا: الو. مدام ساره. اهلا بحضرتك.
ساره: بحرج. اهلا بحضرتك يافنـ.ـد.م. احم. همس عامله ايه دلوقتى؟

يسرا: بحـ.ـز.ن. الحمدلله هي أحسن دلوقتي. ونحمد ربنا إن قريب حضرتك أنقذها.
ساره: كشرت عينيها وبصت ع ياسين. وقالت قريبي انقذها؟
يسرا: بتأكيد. طبعا الظابط ياسين. وانا كنت هتصل عليكى. انا هفضل طول العمر انا ورياض ممنونين ليه. بجد انا نفسي اتعرف عليه. واشكرو بنفسي.
ساره: ببلاها. ها؟ اه احم ايوه ايوه. هو موجود. الظابط ياسين موجود معايا.
يسرا: بفرحه. بجد. طيب ممكن أكلمه.

ساره: طبعا طبعا. اتفضلى. وبصت ل ياسين. امسك يا ياسو والدت همس عايزه تشكرك بنفسها.
ياسين: كشر عينيه تشكرنى؟ انا معملتش حاجه لكل ده. واخد الفون. ورد باحترام. مساء الخير يافنـ.ـد.م.
يسرا: ابتسمت. مساء الخير. أستاذ ياسين. بجد بجد انا مش عارفه اشكر حضرتك ازاى. انت عملت جميل مع بـ.ـنتى همس مش هقدر أنساه.
ياسين: بعدm فهم يافنـ.ـد.م انا معملتش حاجه لكل الشكر ده. وقام وخرج يتكلم ف الجنينه.

يسرا: ازاى بقى؟ اومال مين ال لحق بـ.ـنتى قبل ما صينية الشاي القهوه كلها تقع عليها؟
ياسين: كشر عينيه شاي وقهوه؟
يسرا: ايوه. وهمس قالت انك قد ايه شجاع. وقمت تجري وانقذتها من باقي الحجات السخنه قبل ما تقع ع وشها. استاذ ياسين انا بجد ممنونه ليك جدا.
ياسين: كشر عينيه وهز راسه بتفكير. وبعدها ابتسم. وقال لا العفو حضرتك ده واجبي. ويارب تكون بخير دلوقتي.

يسرا: بخير الحمد لله. ثوانى اهي جت اهى. اتفضل معاك. امسكى ياهمس.
همس: بصوت عالى. مييين لو مرات اخويا البلهاء انا مش عايزه اسمع صوتها. بعد ما قطعت ليا الجيبه عاااااااا كانت جديده. منها لله.
ياسين: ضحك بصمت.
يسرا: خبطتها ع راسها. هشش اخرسي بلاش فضايح. ده الظابط ياسين بيطمن عليكى.
همس: تنحت وفتحت بوقها ميييين؟
يسرا: حطت الفون ع ودن همس. وقالت اتكلمى مالك متنحه ليه كدا؟

همس: ها؟ كح كح. اه احم. هاي. لأ قصدى الو، وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر.
ياسين: ضحك. ورد عليها. مساء الخير يا انسه همس.
همس: قلبها دق بقوه وقالت بهيام مساء الخير يا ياسين. احم قصدي يا استاذ ياسين.
ياسين: حط ايدو ف جيبه. وقال بمكر. ياتري عامله ايه دلوقتى.
همس: بصت ع والدتها. بحرج وقالت ا. انا كويسه. كويسه جدا. احم...
ياسين: بخبث. وياتري. جـ.ـر.ح أيديكي بعد ما انقذتك من الشاي القهوه. عامل ايه دلوقتي؟

همس: غمضت عينيها وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير من والدتها. وقالت احم. هوا، اصل، لأ تمام تمام. كل حاجه تمام.
ياسين: ضحك. وقال ع فكره. مرات خالى. هتزعل لو مرحتيش السينما مع كارما وحياة اختى.
همس: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج. وقالت احم هو ينفع يعنى...
ياسين: فهم. وقال ماما قالت مافيهاش حاجه لو خرجتى وغيرتي جو. وكمان ممكن انا واختى حياة اجي اخدك بالعربيه. لو مش هضايقك.

همس: ابتسمت. وقالت بحرج ميرسي جدا لحضرتك. لكن عمو ربيع هيوصلني.
ياسين: ابتسم بحب. يعنى هتيجي.
همس: وجدا كمان. احم قصدي إن شاء الله.
ياسين: بتنهيده. ف انتظارك.
همس: بحب. اوكي باي.
يسرا: قفلت الفون. وكشرت عينيها وقالت. انا مش فاهمه حاجه؟
همس: بتذمر. مش فاهمه ايه بس ياقمر. مدام ساره عايزاني اروح مع بـ.ـنتها كارما. وكمان حياة اخت الظابط ياسين. هنتفرج ع فيلم أكشن. وعمو ربيع هيكون معايا...

يسرا: كشرت عينيها وقالت بت ياهمس. انا قلبى بيقولى غير كدا. قري واعترفي.
همس: باستها من خدها بمرح. والله اول ما اعرف. هقر من غير اي حاجه. سلام بقى. اطلع البس. وابعتيلى. حد من البنات يساعدوني ف اللبس. سلاااااام. وجريت ع السلم. ومبسوطه اوي انها هتشوف ياسو...

ف بيت المزرعه...
ف اوضة فهد.
رينو: بتابع حالات مرضيه ع الواتس.
فهد: خارج من الحمام. ولابس بنطلون فقط. وبينشف وشه. وساكت تماما. وراح ع الدولاب. وجاب تيشرت ولبسه. وساب رينو. وخرج ف البلكون، ومخـ.ـنـ.ـوق.
رينو: متابعه فهد. من اول ما جه. وهو ساكت. وكلامه قليل جدا. وقفلت الواتس. ووقفت عند باب البلكون. لانها ماينفعش تخرج. من غير حجاب. وندهت. فهد.
فهد: ...
رينو: كشرت عينيها بعدm فهم. وقالت فهد ف ايه؟

فهد: لف ليها. ودخل الاوضه. ووقف قدامها. وبصلها بلوم وعتاب كبير. وساكت.
رينو: هـ.ـر.بت من نظرته. وقالت ف ايه يافهد. مالك من وقت ما رجعت من شغلك وانت مش طبيعى.

فهد: مسك أيدها وقال تعالى اقعدي هنا. وقعدها ع طرف السرير. ونزل قعد ع ركبه قدامها. وقال. زمان لما خبيتى عليا. حصل كارثه. ولما اعترفنا بحبنا لبعض. عاهدنا بعض أن مفيش حد يخبي حاجه عن التاني. وعشنا طول السنين ال فاتت دي ع الصراحه. وكتاب مفتوح لبعض. صح؟
رينو: غمضت عينيها. وفهمت. وقالت اكيد فهد عرف حاجه...
فهد: اتعدل. وقعد قدامها. ومسك وشها بايديه. وقال بصيلى يا لارين.

رينو: فتحت عينيها. وبصت ف عينيه. وساكته.
فهد: بعتاب اكبر من امتى يا لارين بتخبى وتدراي عليا؟
رينو: رفعت ايديها ع ايديه. وقالت. صدقنى انا مش قصدي أخبي عليك. كل الحكايه أننا خــــوفنا ع زعلك. ورد فعلك. مش اكتر. لكن صدقنى انا من جوايا. مش قادره اسامح نفسي.
فهد: سحب ايدو. وغمض عينيه. وهز راسه تمام. ماشي يا لارين.

رينو: بسرعه مسكت ايدو بتأنيب ضمير وقالت. فهد ارجوك. ياريت تحاول تفهمنى. آرين كانت خايفه منك جدا...
فهد: بصلها بدهشه. تخاف منى انا؟ ده مفيش حد بيحب بـ.ـنته قد ما انا بحب آرين؟ انتو ازاى بتفكرو كدا؟
رينو: فهد ارجوك ممكن تسمعني للآخر.
فهد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال بجمود. ايه ال حصل ل بـ.ـنتى يا لارين؟ وايه علاقة جـ.ـر.ح آدm ب جـ.ـر.ح آرين؟ وبعدها ابقى اسمعك.

رينو: هزت راسها. حاضر يا فهد. انا هقولك ال حصل. لكن ياريت تعرف إن آرين جواها روح طفله. وده بسبب خــــوفك عليها. وانك معودها ديما انها لسه صغيره...
فهد: بصلها. بلوم. وفعلا بـ.ـنتى لسه صغيره. ومهما تكبر هتفضل بـ.ـنتى المفضله والصغيره. هو انا كدا غلط يا لارين؟

رينو: هزت راسها بنفي. ابدا ياحبيبى. انت عمرك ما كنت غلط. انت احن اب ف الدنيا. وبتخاف علينا زي خــــوفك زمان واكتر. عمر خــــوفك علينا ولا غيرتك علينا قلت. ولا كانت غلط. لكن غيرتك ع آرين من اي حد. واي مكان. وردة فعلك. بتبقى فيها نوع من الحده وده بيخــــوف آرين منك...
فهد: بتنهيده. ايه ال حصل. وخبتيه عني؟ قصدي خبيتوه كلكم عني،؟
رينو: اضايقت عشانه. وحطت أيدها ع خدو. احنا عمرنا ما نخبي عنك حاجه ابدا.

وقامت وقفت واتحركت خطوه. وقالت بحـ.ـز.ن. لكن المرادي كان كل قلقي عشان زعلك مني مش اكتر. ونزلت وشها ف الارض بزعل.
فهد: بصلها بدهشه. وقام وقف قدامها. وقال زعلى منك انتى؟ ليه؟
رينو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وقالت الغلط عليا انا يافهد. انا ال سبت آرين ف الجنينه مع تالين و آركان. وا، وآرين، واتنهدت بتعب. وكملت. آرين ركبت حصان تيم يافهد!
فهد: فتح عينيه بصدmه كبيره. وقال بغـــضــــب. انتى بتقولى ايييه يا لاريييين؟

رينو: رفعت عينيها ليه وبصت ف عينيه وقالت. بـ.ـنتك كانت عايزه تثبت ليك انها قويه زيك. آرين شايفاك مثلها الاعلى. ارجوك يافهد!
فهد: عينيه تايهه. وقال حصان تيم؟ ده كان ممكن، انتى! ازاااااي آرين تعمل حاجه زي كده؟ وزعق وانتى كنتي فييييين؟ و آركان كاااان فييييين؟
رينو: اتخضت من صوته. وقالت. فهد ارجوك اهدا. انا مقدره إن كل ده خــــوف عليها.

فهد: كشر عينيه وقال اومال انتى كنتى فاكره ايه يا لارين؟ إن أنا الأب ال بيخــــوف ولادُه؟
رينو: هزت راسها بنفي. لأ يافهد لأ. كل الحكايه خــــوفك عليها. وغيرتك الشـ.ـديده. بتأذيها.
فهد: فتح عينيه بدهشه. انا اذي آرين؟ ومسك دراعاتها. وقال هي غيرتي عليكى وع بـ.ـنتى جديده عليكو؟ وزعق انا واحد ربنا خلقني بغير. وانااااا نبهت ع ارييييين انها متركبش ولا تقرب من الاسطبل. حصل ولا لأ؟
رينو: ...
فهد: زعق. مـ.ـا.ترررررردي.

رينو: حست بدوار. واتخضت. وهزت راسها ايوه قولتلها. بس ال حصل حصل يافهد. وآدm الحمد لله انقذ آرين. وبـ.ـنتك عرفت غلطها. واعتذرت كتير جدا. وقالت إنها مش هتعمل كدا تاني.
فهد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. وقال ت عـ.ـر.في. إن لو مش آدm كان موجود. بـ.ـنتك كان حصلها ايه. يالارين؟ وكل ده بسببك انتى. من اهمالك لبـ.ـنتك.

رينو: بصدmه. انا اهملت بـ.ـنتى يافهد؟ انا عمري ما كنت مهمله ف ولادي. وبعدين خلاص الموضوع عدا. وحصل خير. وبـ.ـنتك بخير. وعرفت غلطها. عرفت بقى ليه خبيت عليك؟
فهد: هز راسه. ومسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر، وقال ماشي يا آرين.
رينو: وقفت قدامه. هتعمل ايه ل آرين يافهد؟
فهد: بصلها بعتاب. متقلقيش مش هعمل حاجه. مش انا بخــــوف. وبـ.ـنتى بتخاف منى. خلاص مش هعمل حاجه. بعد اذنك. وسابها وجاي يخرج.

رينو: جريت عليه. ووقفت ورا الباب. وقالت رايح فين يا فهد؟
فهد: بص بعيد. ابعدي يا لارين. انا راجع مصر.
رينو: رفعت عينيها بدmـ.ـو.ع. وقالت ايه؟ هتبعد. زي زمان؟
فهد: بتعب. لأ مش هبعد. بس هراجع حساباتى. وأشوف انا ازاى وصلت لبـ.ـنتى احساس انها تخاف منى.
رينو: دmـ.ـو.عها نازله. وقالت آرين مبتخافش منك بالمعني ده يافهد. آرين انت مثلها الاعلى. بس...
فهد: شاورلها تسكت. وقال ابعدي يا لارين...

رينو: غمضت عينيها وافتكرت زمان. لما فهد كان بيخاف عليها. ويواجها. يبعد عنها بالسنين. وداخت. ووقعت ع الأرض.
فهد: بصدmه. وقلبه بيدق برعـ.ـب. لارررييييييين...

بعد فتره ف المالديف.
ميرو: قاعده ف الكوخ. وكتبت ف مدونة ميراث العشق. اجمل اعتراف من مُلهمها وملك قلبها. وبعد شويه خلصت. وبتقرأ روايه. رومانسيه. وفجاءه حست بالملل.
وبصت ف الساعه وقالت اوووف تيم نايم حوالى 3 ساعات. والدنيا ليل. وانا هنا لوحدي وخايفه اروح اليخت دلوقتي...

واتنهدت. اهدي ياميرو. ربنا معاكي. متخافيش من حاجه. هو قالك مفيش حد موجود غيرنا. وكمان خالو فهد. وعمتو لارين كانو موجودين هنا قبل كده كتير جدا. ومحصلش اى حاجه.

وقفلت الكتاب. وحطته ع الكمود. وقالت أنا هاقوم اخد شاور. واحاول انام. وفتحت الشنطه. واخدت فوطه. وشافت اللبس ال جايبه تيم ليها. واتكسفت. من جرأتهم. ولكن الفضول خلاها تاخد طقم وشافته وشهقت بحرج. وقالت ياخبر الطقم ده جريء جدا. وقالت بتفكير. هجربو. وأغيرو ع طول. ايوه تيم نايم. واكيد مش هيصحي دلوقتي. ودخلت الحمام.
ف اليخت.

تيم: فتح عينيه ببطء. وغمض تانى. وفتح. واتعدل. وبص حواليه. وافتكر آخر حاجه. ومسح وشه بايديه. وقال. حبكت يعنى النوم يجي وقتها. وبص ف الساعه. وقام. ودخل الحمام. واخد شاور.

وخرج راح المطبخ. ونده. ميرو؟ انتى فين ياروحي؟ وشاف القهوه. وقال اكيد ف الكوخ. وفتح عينيه بدهشه اكيد مريم قاعده خايفه دلوقتي. وطلع ع سطح البخت بسرعه. ونزل وراح اليخت. وجه يخبط ع الباب عشان متتخضش. قال لأ. افرض هي نامت مثلا. يووووه هو احنا جاين هنا ورديات نوم.
تيم: مسح ع شعرو. وفتح الباب ودخل. وقفل الباب. ولف. وفتح عينيه بصدmه.

ميرو: خارجه من الحمام. ولابسه الطقم وكان مبهر ومفتن جدا عليها. وشعرها مبلول. وبتنشفه. لكن شافت تيم. و وقفت مكانها بصدmه كبيره. وشهقت بحرج كبير. واتكسفت جدا جدا من تيم. وخبت نفسها بالفوطه. وقلبها دق. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وحاسه انها هيغمى عليها. ورجليها اتثبتت ف الأرض مكانها.
تيم: قلبه بيدق بعشق كبير. وهمس يخربيت جمالك.

ميرو: سمعته. ووشها احمر جدا. واتـ.ـو.ترت اكتر. وحاولت تتكلم. وقالت بصوت مبحوح. ا. ا. انت. ف، فاهم غ، غلط. اء. انت صحيت امتى؟ وبتترجف.
تيم: قرب منها. مسلوب. واخد منها الفوطه وبص ف عينيها. وقال بهيام. صحيت وفوقت متأخر جداً.
ميرو: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج. احم. ومكسوفه جدا.
تيم: وحشتينى...
ميرو: بتـ.ـو.تر. ومش قادره تنطق، وساكته.
تيم: مسك كف أيدها وباس عليه وهمس. وحشتينى اوى يامريم.

ميرو: لو الحجر نطق ميرو تنطق. وقلبها بيدق بسرعه كبيره. وجت تتحرك عشان تلبس الاسدال.
تيم: شـ.ـدها من أيدها بسرعه عليه. وخبطت ف صدره. وكلها ف حـ.ـضـ.ـنه.
ميرو: شهقت بصوت مهموس. وبتنهج بسيط. ومكسوفه. وقالت بصوت مبحوح جدا. تي، تيم ل، لو سمحت سبنى...
تيم: قربها منه اكتر. وحاوطها من وسطها. ورجع خصلة شعر ورا ودنها. وقال خلاص ياروحي. الهدنه خلصت.
ميرو: قلبها بيدق من همساته. ومش قادره تتكلم.

تيم: رفع دقنها. وبص ف عينيها وقال. بعشقك ياملاك تيم. انتى اجمل من القمر. وقرب منها باشتياق كبير.
ميرو: غمضت عينيها واتخدرت تماما. من سحر العشق.
تيم: حط جبينه ع جبينها. وقال بصوت مهموس بعشقك...
ميرو: خبت وشها ف صدرو من الاحراج.
تيم: ضحك بسعاده من خجلها. وضمها لقلبه بعشق وتملك. وقرب منها باشتياق السنين. وميرو نسيت هي فين. ودابت معاه.
تيم: شالها بين ايديه بتملك. واخدها لعالمه الخاص...

وبعد فتره كبيره. واخيرا. تم نقل ملكية ميرو العدوي. الي. ميرو تيم عزيز.
فيلا السيوفي.
چود ف اوضة التلفزيون. قاعده ع الكنبه بتتفرج ع فيلم. وحاطه صينيه كبيره ع رجليها. وعليها فواكه وفيشار ومسليات كتير. وبتاكل ومركزه مع الاحداث.
واتكلمت وقالت للبطل، ايوه الله عليك. خش جيب رقبة امه ابن الجزمه ده. مش احنا ال حريمنا تتخـ.ـطـ.ـف ولا مؤاخذه. وسقفت الله عليك يابطل يابن البطل. ايوووووه كدا. احلا حاجه انك فتحت بطنه اربع تربع. انا لو مكانك كنت دفنته ابن الجزمه ده. اممم. ياجـ.ـا.مد.

چواد: نفخ بغـ.ـيظ. مـ.ـا.تفصلى بقى ياچود مش عارف اركز مع الفيلم.
چود: بس ياض. اقعد ساكت. مش عاجبك قوم اتفرج عليه ف اوضتك.
چواد: نفخ بغـ.ـيظ. هسكت وخلاص أمري لله. ومد ايدو ياخد مانجايه.
چود: خبطته ع ايدو. كخ ياحبيبى!
چواد: اله ف ايه بقى؟ انتى نازله ضـ.ـر.ب ف الاكل من الصبح. ودلوقتي مكوشه ع المانجا. هاتى واحده. وبعدين كل ده بتاكلى فيه لوحدك؟ ولسه هيمد ايدو تانى.

چود: بنظرة تحذير. قدها اعملها وحط ايدك ف الطبق. هتكون محصل المرحوم ال اتشق بطنه دلوقتي. قوم ياض جيبلك من المطبخ. واسكت عايزه اركز.
چواد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. انا مش عارف المفروض نكون العكس. انتى يابـ.ـنتى المفروض إنك انثي و!
چود: عتلاق كلمه زياده. وافتح كرشك. يلا ياض من هنا. قال انثي قال. اومال انا ايه. ياعديم النظر. امشي من وشي.

چواد: اوووف انا قايم وسايبهالك. اشبعي. ياااارب تشبعى ياچود يختى يارب. وخرج.
چود: مسكت المانجا وبصتلها وقالت. اشبع؟ هي المانجه دى حد يشبع منها! ورقصت حواجبها. وفتحت بوقها. وبتاكل بنهم وسعاده. امممم احلا مانجه دى ولا ايه؟
وبعد دقايق جه فاصل اعلاني. للفيلم. ومسحت ايديها وبوقها بمنديل وقالت لما اتصل ع مرات اخويا المسقبليه. واتصلت ع كارما...

ف الليفنج.
طارق: قفل الفون...
رنا: ها ياطارق. فارس وصل بالسلامه؟
طارق: ايوه يارانوش. قالى لسه واصل الفندق حالا. ربنا معاه يارب.
رنا: بقلب ام. يااارب. يحفظكو ياولادى.
طارق: آمين. وبصلها. وقال بغمزه. انما ايه الحلاوه دي يارانوش؟
رنا: ههههههه دى عينيك ال حلوه ياحبيبى. عشان كدا شايفنى حلوه.
طارق: أبدا. عمر ما عينيا كانت حلوه. غير بوجودك جمبي.

رنا: بسعاده، تسلم ياحبيب قلبي. انما قولى. مين ال كان بيسأل عليك من شويه؟
طارق: هرش ف دقنه. لأ مفيش حد مهم!
رنا: كشرت عينيها بعدm فهم. ازاى بقى؟ ده الجارد قالك ف حد مهم عايزك بره بالاسم. وانت خرجت. وكمان دخلت وطلعت ع فوق ع طول. مـ.ـا.تفهمنى بقى؟
طارق: ياست الحسن والجمال قولت مفيش حد مهم. سيبك من كل ده. رودي فين والولاد؟
رنا: بغـ.ـيظ. رودي ف العياده. وهترجع متأخر والجارد هيجيبها. واحفادك بيتفرجو ع التلفزيون.

طارق: هز راسه تمام. بقولك ايه مـ.ـا.تيجي نطلع الجناح بتاعنا!
رنا: بصت ف الساعه لسه بدري ياطاروق.
چود: داخله عليهم بمرح. سا الفل ع الكل.
طارق: بابتسامه. سا الجمال ع چودي تعالى جمب جدك هنا يابت...
رنا: هزت راسها بنفاذ صبر. مساء الخير يا انسه چود.
چود: كشرت عينيها وبصت ل طارق. شمه ريحة تريقه. صح يا بابا؟
طارق: غمز. سيبك منها. انما قوليلى ايه يابت العسل ده؟ انا عندي حفيده زي القمر.

چود: حبيبى يابابا. طول عمرك مروشن عليا اقسم بالله.
رنا: ربعت ايديها. ومتابعه الحوار بينهم. بنفاذ صبر وتعجب.
چود: بص بقى يا اجدع واجمل واحسن بابا طارق. ياسيادة لواء قلب حفيدتك. يا!
طارق: اممممم يبقى فيها مصلحه، صح؟
چود: بضحكه. هههههخخ يافاهمني انت اعسل. وباسته من خدو. وقالت هي مصلحه حلوه والله.
طارق: ايه نوع المصلحه؟
چود: خروجه انا وچواد.
طارق: كشر عينيه خروجه؟ عايزه تروحي فين؟

چود: بابتسامه. السينمااااااا...
طارق: خبطها ع قفاها. سينما! انتى عبـ.ـيـ.ـطه يابت؟ وتروحي لوحدك انتي واخوكي.
چود: اااه. ايه بس يابابا. استنى عليا. انا هشرحلك كل حاجه. دلوقتي. ياسين وحياة وآسر وكارما خارجين رايحين السينما. وقالتلى تعالى معانا اهو تغيير جو. ومثلت الزعل. يعنى انا لا روحت مصيف. ولا اتفسحت. وبابي مسافر ومامي ف العياده.

رنا: كشرت عينيها. وقالت بتريقه ياحـ.ـر.ام. متعـ.ـذ.به بجد ياچود. ولا بتخرجي ولا كنتى معزومه امبـ.ـارح. ولا لسه كنا ف فرح من كام يوم. معـ.ـذ.بينك يابـ.ـنتى. صعبتى عليا والله.
چود: قامت بسرعه وضمت رنا بمرح. حبيبتاااااااي ال حاسه بيا والله. وباستها من خدها كتير...
رنا: ضحكت. يابت خلاص ابعدي عنى.
چود: بمرح. تؤ تؤ هبعد لما توافقي. وافقى وافقى وااااافقى بلييييييز يا اجمل رانوووووش.
رنا: أبعدها عنى ياطارق. البت فرهدتنى.

طارق: ههههه خلاص خلاص. تعالى ياچود.
چود: قعدت جنبه. اؤمر ياقلب چود.
طارق: انا هتصل ع ياسين عشان يخلى باله منك انتى وچواد. واعملى حسابك. السواق الخاص هيكون معاكى انتى وچواد. غير كدا. مفيش خروج.
چود: بمرح. حلو اوي اوي كدا. اشطا انا هطلع اقول ل چواد ونلبس.
رنا: بس اسمعى ياچود. خلى بالك من نفسك. واتصلي ع رودي و عـ.ـر.فيها.
چود: حاضر ياحبيبتى. من عونيا.

رنا: مسدت ع شعرها. تسلم عيونك ياحبيبتى. والبسي الفستان ال فارس جابهولك من روسيا. جميل جدا عليكى.
چود: هرشت ف قفاها. بصراحه احم. انا هلبس بنطلون جينز وبلوزه مريح ف الحركه وكدا.
طارق: بتحذير. وبعدين ياچود. مش قولنا خلاص مفيش لبس بناطيل تانى؟
چود: بزعل. يابابا. انا بلبس بنطايل محترمه وبلوزات طويله. يعنى كويسه. مش وحشه.
طارق: حاوطها من كتفها. وقال. انا هسالك سؤالين وجاوبينى عليهم. ماشي ياحبيبتى؟

چود: عوجت بوقها بزعل. وهزت راسها حاضر اتفضل.
طارق: هي الملكه. ال بتشوفيها ف التلفزيون. او الملكه ال بيحكو عليها ف الأساطير. بتلبس ايه؟
چود: بتذمر. الملكه بتلبس فستان.
طارق: ابتسم. طيب والأميره؟
چود: بتنهيده. برضو الاميره بتلبس فستان.
طارق: طيب عمرك سمعتى عن ملكه أو ميره لابسه بنطلون وبلوزه؟
چود: هزت راسها تؤ تؤ لأ ماسمعتش.
طارق: ضمها بايدو بمرح. وانا حفيدتى ملكه واميره. مـ.ـا.تلبسش غير فساتين وبس.

چود: بصتله. بس يابابا!
طارق: بتأكيد. حفيدة طارق السيوفي. ملكه وبس. تمام؟
چود: ابتسمت بحب. فعلا انا ملكه وبس. حاضر يا بابا.
رنا: بصت ل طارق بإعجاب كبير. من طريقته ف اقناع حفيدته بالسهوله دي.
طارق: باس ع راسها. يلا اطلعي البسي الفستان ال رانوش قالتلك عليه. وفعلا فستان جماله عدى الكلام عليكي...
چود: هزت راسها. حاضر وقامت. انا رايحه ل چواد. واتحركت بسرعه. لأنها عملت كل ده عشان چواد وكارما.

رنا: بابتسامه. ماشاء الله عليك ياطاروق. فاجأتني بجد.
طارق: بغمزه. ولسه لما نطلع فوق هفاجأك.

چود: خبطت ع چواد. وقالت بصوت عالى. ولا چواااااااد. انت يااااااض. وطبلت ع الباب.
چواد: بيتفرج ع الفيلم بتركيز. واتخض من طريقتها. وقال بغـ.ـيظ. استغفر الله العظيم يارب. وقام لبس التيشرت. وفتح نعم ياست چود؟
چود: زقت الباب. وقالت بغمزه. يلا ياض. البس ال ع الحبل. عشان رايحين مشوار مهم. ابختك اعم. والعا معاك ياباااا.
چواد: بتنهدة غـ.ـيظ. الصبر من عندك يارب. مشوار ايه يا چود هانم؟

چود: بكـبـــــريـاء. هاخدك ع السينما. ايه رايك؟
چواد: راح قعد ع الكرسي وتابع الفيلم. وقال لأ مش خارج.
چود: بمكر. اممم اوكي برحتك. انا هروح البس سلام بقى عشان متاخرش ع كارما. تشااااو. ولفت ضهرها وابتسمت بخبث.
چواد: فتح عينيه بدهشه. وقام وقف. وجري عندها. استنى بس. انتى قولتى ايه؟ كارما؟

چود: بتمثيل. ايه ده ياچواد ياخويا؟ هو انا مقولتلكش؟ يوه يقطـــعـــنى. سورى بقى. عموما ايوه كارما. ووسع بقى يدوبك البس عشان متاخرش عليها. سلاموووز...
چواد: بلهفه. استنى بس هنا. انا جاى معاكي.
چود: بخبث. اله انت مش قولت انك مش خارج؟ رجعت ف كلامك ليه ياشبح؟
چواد: هرش ف قفاه بحرج. وقال. اصل احم. اصل ماينفعش يعنى تروحي السينما لوحدك. وبعدين هترجعى ازاى بليل كدا لوحدك. احم بصي خمس دقايق وهتلاقينى لابس تمام.

چود: بغمزه. اشطا.

فيلا عزيز.
كلهم قاعدين ف الليفنج. وفاتحين اللاب توب. واتصلو ع كريم فيديو عشان يهنوه بعيد ميلاده.
هنا: بسعاده. كل عام وانت بخير ياحبيبى. ويارب عقبال 100 سنه.
كريم: قاعد وجمبه ليليان. ومبسوطين. وقال وحضرتك بخير يا اجمل ناناه ف العالم.
ليليان: بابتسامه. ناناه هنا. حضرتك وحشتينا اوي.
هنا: ابتسمت. وانتو وحشتوني اوي ياروحي. عامله ايه يا ليليان؟
ليليان: حطت ايدها ف ايد كريم. وقالت انا مبسوطه اوى ياناناه.

هنا: بتمني. يارب يديم عليكم السعاده ياحبايبى يارب.
كريم: جدو أشرف فين؟ وحشنى جدا.
أشرف: لف اللاب ليه. وقال أنا اهو ياحبيب جدك. وانت وحشنى جدا. كل عام وانت بخير ياحبيبى.
كريم: وحضرتك بخير يا جدو.
أشرف: بتحذير. ليليان؟ اوعي يكون الواد ده زعلك ولا حاجه؟ لو كدا قوليلى وانا اشـ.ـدو ع طول. ههههه عامله ايه ياحبيبتى؟
ليليان: بفرح. انا تمام الحمدلله ياجدو. وابدا كريم مزعلنيش ولا حاجه...

يوسف: طيب يستى وربنا مايجيب زعل بينكم ابدا. عامله ايه ياحبيبتى. وكل عام وانت بخير ياكيمو. وعقبال مليون سنه ياحبيب ابوك.
ليليان: الحمدلله يابابا.
كريم: وحضرتك بخير يا اجمل بابا. حضرتك وحشتنى جدا.
يوسف: بغمزه. ياولا! بقي معاك القمر. وهتفكر ف النجوم برضو...
كلهم ضحكو
مريم: بدmـ.ـو.ع. كل عام وانت بخير ياروحي. ويارب يارب عقبال مليون سنه.
كريم: بحنين. كل عام وانتي معايا ياست الكل. وحشتينى يا امي.

مريم: دmـ.ـو.عها نزلت. وانت كمان يانور عيني. البيت من غيرك ولا يسوى ياكريم يبنى.
مصطفى: من وراها. اهو دا ال بناخدو منكو. عـ.ـيا.ط وكريم. كريم. ومفيش غير كريم. كانك مخلفتيش غيرو. وانا كاني مش موجود. ولا ابنك. قوليلى يا روما. انتى كنتى رايحه تصلى الفجر. ولقتينى جمب المعبد اليهودي صح؟
كلهم ضحكو.
يوسف: ههههه المعبد اليهودي؟ ههههه. لأ ياقلب ابوك. انت مصطفى عزيز مش اي حد.

مريم: ضحكت. وقالت ده انت نبض قلبي. بس لو تعقل.
مصطفى: حاوطها بمرح. وبص ع كريم وليليان وقال. اهلا اهلا. بمرات اخويا. هاااا اتفقتو هترفعو علينا الحجر امتى؟
ليليان: ههههههههه مش معقول. اخوك ده مشكله.
كريم: بغيره. همس لمي الدور. عشان منكدش عليكى بجد.
مصطفى: ايه يا كركر باشا. قالولي إن عيد ميلادك انهردا. كل سنه وانت طيب يا نجم.
كريم: وانت طيب ياتيفا.
مصطفى: بغـ.ـيظ. بس متقولش تيفا اشطا؟

كريم: بمكر. منتا قولت كركر. وانا معديهالك. بس هانت واجيلك واظبطك. انما ايه الشياكه دي؟
مصطفى: بغمزه. اصل اخوك خارج...
مريم: رفعت راسها ليه. وقالت اله خارج فين دلوقتي بقى؟
اانت مش لسه راجع من شويه. ومقولتش انك خارج تانى.
مصطفى: باس راسها. ياست الكل آسر اتصل عليا. وقالى أنهم خارجين رايحين السينما. وقالى تعالى بدل ما انت قاعد لوحدك...
يوسف: تمام مفيش مشكله. بس متتاخرش.
مصطفى: اشطا ياجو...

فيلا السيوفي. بعد ما چود وچواد خرجو.
طارق: قام ومسك ايد رنا. تعالى معايا الجناح يارانوش.
رنا: بعدm فهم. اله جرالك ايه ياطارق. دي رابع مره تقولى نطلع الجناح. والوقت لسه بدرى. ف ايه متقولى؟
طارق: هتفضلي لوك لوك كدا كتير. قومي ياوليا معايا وانتى ساكته.
رنا: شهقت بزهول. وليا؟ انا مش عارفه لواء سابق إزاي ورجل أعمال حاليا. ومفيش عندك اي بروتيكول.

طارق: مين يختى؟ بريتكول؟ بلا بريتكول بلا بنادول. قومي انجزي.
رنا: نفخت بنفاذ صبر. حاضر يا طارق. حااااضر. يلا ع الجناح لما اشوف اخرتها معاك.
طارق: طالع ع السلم وماسك أيدها. ووصلوا قدام باب الجناح. وقال غمضي عينيكى ياموزتي.
رنا: ههههه ايه؟ اغمض عينيا ليه بقى؟ اوعا ياطارق تكون عاملى مفاجآه. اتخض انا ههههه.
طارق: نفخ بغـ.ـيظ. ياوليا انتى بتتكلمي كتير ليه؟ اه عاملك مفاجاه. وجايبلك ضره. ها ايه رايك؟

رنا: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ وشـ.ـدت ايدها منه. وقالت نعععععم ياعينيااااا! جايبلى ايه ياخويا؟ ضوووووره. اه عشان يبقى آخر يوم ليك وليها. وانا شاكه فيك من الصبح مش طبيعي. وسسسسسع من وششششي. اقسم بالله اقــ,تــلك واقــ,تــلها وادفنكو من غير ما اسمي عليكو. اوعاااا. وزقته وفتحت الباب بغيره. لكن فتحت عينيها بدهشه وشهقت بانبهار كبير.

طارق: طبعا نفسه يرقص من الفرحه. رانوش مهما عقلت. لكن وقت الغيره. القــ,تــل اول حاجه بيكون قدامها.
وقرب منها. وضمها من الخلف وحط دقنه ع كتفها وهمس. كل عيد جواز وانتى ف حـ.ـضـ.ـنى يا امي و ام ولادى وحببيتى. وروحي وعمري كله.

رنا: عينيها تايهه ف الجناح. متزين بطريقه جميله. وورد ع السرير. وقالب كيك ع التربيزه. وصورة فرحهم زمان مجدد ليها البرواز. وحاططها ع السرير. وعلبه قطيفه. وكمان شنطة هدايا جمب الكيك، وقالت بدmـ.ـو.ع. كل ده عشانى ياطارق؟
طارق: لفها ليه. ومسح دmـ.ـو.عها وقال. طارق كله عشانك يارنا. يافرحة عمرى وسنينى. لو اقدر اشترى كل السعاده ال ف الدنيا. واحطها بين ايديكى هعملها. انتى مش عارفه غلاوتك عندى قد ايه يا بياض التلج.

رنا: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وقالت طارق انا بجد مش مصدقه. وحطت راسها ع صدره واتنهدت بسعاده وقالت. انا مش عايزه من السعاده غير وجودك جمبي. انت السعاده بكل ما فيها ياطارق. ربنا يبـ.ـاركلى فيك.
طارق: ضمها لقلبه بحب. كل عيد جواز وانتى معايا.
رنا: رفعت وشها ليه. وقالت بس عيد جوازنا باقى عليه كتير.

طارق: تؤ. انهردا تاريخ يوم ما قابلتك وحبيتك. يبقى هو ده تاريخ جوازنا. ومسك وشها بايديه وباس جبينها بحب كبير. واخدها من أيدها. ووقف قدام التربيزه. وقدm ليها الهديه. وكان مصحف كبير جدا. عشان عيونها. وقت صلاة القيام.
رنا: ضحكت بدmـ.ـو.ع وضمت المصحف لقلبها. وقالت جميل اوى اوى ياطارق. بجد اعظم هديه.
طارق: ضحك بصمت وفتح ليها العلبه القطيفه. وكان طقم الماس. مصنوع ليها وف قلبه اسم بياض التلج. وقال بحبك يا رنا.

رنا: بسعاده كبيره. بعشقك ياطارق...

ف بيت المزرعه.
عند فهد.
رينو: رفعت عينيها بدmـ.ـو.ع. وقالت ايه؟ هتبعد. زي زمان؟
فهد: بتعب. لأ مش هبعد. بس هراجع حساباتى. وأشوف انا ازاى وصلت لبـ.ـنتى احساس انها تخاف منى.
رينو: دmـ.ـو.عها نازله. وقالت آرين مبتخافش منك بالمعني ده يافهد. آرين انت مثلها الاعلى. بس...
فهد: شاورلها تسكت. وقال ابعدي يا لارين...

رينو: غمضت عينيها وافتكرت زمان. لما فهد كان بيخاف عليها. ويواجها. يبعد عنها بالسنين. وداخت. ووقعت ع الأرض.
فهد: بصدmه. وقلبه بيدق برعـ.ـب. لارررييييييين...
ونزل ع الأرض بسرعه. ورفع راسها من ع الأرض. وقلبه بيدق بخــــوف. لارررييين. لارييييين ردي عليا.
رينو: ...
فهد: بينهج. وشالها بسرعه. وحطها ع السرير. وقعد جنبها. ومرعوب حرفياً. وخبط ع خدها. لارين. لارين ردي عليا.
رينو. : ...

فهد: بسرعه. جاب برفان. ورش ع ايدو. وقربها من وشها. ومفيش فايده. فهد. حط ايدو تحت راسها ورفعها لحـ.ـضـ.ـنه. وغمض عينيه بتعب كبير وغـــضــــب اكبر. وهمس رينو...
الباب خبط...
مراد: فهد. ف ايه يافهد؟ صوتك عالى ليه؟
فهد: مردش. وعدل رينو. وقام بسرعه. وجاب إسدال. عشان يلبسو ليها...
مراد: واقف بره محتار.
فريحه: جريت. ف ايه يامراد؟

مراد: بحيره. مش عارف يا فريحه. انا سمعت فهد بيقول لارين بصوت عالى جدا. وطلعت اجري. ومحدش بيرد عليا.
فريحه: بقلق. خبطت ع الباب. فهد انا فريحه ممكن تفتح؟
مراد: مسح وشه بايديه. اكـ.ـسر الباب يعنى؟
فريحه: استنى يامراد. اكيد ممكن تكون سمعت غلط. او ممكن يكون صوت التلفزيون.
وفجاءه. الباب اتفتح. وفهد رجع وراح يشيل رينو. وخارج بيها من الاوضه بسرعه.
مراد: وفريحه قلبهم وقع ف رجليهم من القلق.

فهد: نازل بسرعه وشايلها بين ايديه.
آدm مراد: قاعد ف الليفنج. وشاف فهد. وقام وقف بسرعه. وقال عمتو؟ واخد المفاتيح. وجري خرج ع الجنينه بسرعه.
مراد وفريحه بينادو ع فهد ومبيردش ع حد.
آدm العدوي. ف اوضته. كشر عينيه وقال ل مريم. ف صوت دوشه تحت؟
مريم: قفلت المصحف. وقالت. صدق الله العظيم، ايوه يا آدm. حاسه اني ف حاجه بتحصل تحت. استر يارب.
آرين: مع تالين واركان ف الجنينه.

آرين: كشرت عينيها وقالت هو آدm بيجري بسرعه كبيره ليه كدا؟ وكمان ركب عربية خالو مراد.
آركان: بتعجب. فعلا ف حاجه غريبه. بس ال اعرفه إن عربية آدm بتتصلح. وفجاءه آركان و آرين اتصـ.ـد.مو.
آرين: شهقت بصوت عالى. ودmـ.ـو.عها نزلت. مامي؟
آركان: شاف فهد خارج وشايل أمه. وقلبه دق برعـ.ـب. وجري بسرعه. مااامااا.
آدm مراد: ركب عربية أبوه. وساقها وقرب من باب البيت. وفتح الباب بسرعه وقال تعالى هنا ياخالو.

فهد: بسرعه نيم رينو ف العربيه. وركب جمبها. وضمها لقلبه. وقلبه جواه نار عشان لارين نجمته وروحه وعشقه ومعشوقته. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ واضح.
آرين: جريت وعيطت مامي. مااامي.
آدm مراد: ركب العربيه وقبل ما يتحرك.
آركان: فتح باب العربيه وركب بسرعه. ولف ل فهد. مالها ماما يابابا؟
فهد: ، سرحان ف معاتبة نفسه ومردش ع حد...
آدm مراد: لمح آرين بتعيط. واتخـ.ـنـ.ـق جدا. لكن مش وقته. واتحرك بسرعه ع مستشفى المنطقه.

مراد: لبس بسرعه. ونزل جري. وفريحه وراه.
آدm: نازل. ووقف ع السلم. ونده بحزم. مراد...
مراد: وقف. وبص ل آدm. وقال نعم يا بابا.
آدm: ف ايه؟ وايه الدوشه دي؟
آرين: داخله تجري وبتعيط بشهقات. مااامي...
مامي مالها ياخالو. بااابي شايل مامي ليه؟
آدm: سمع آرين. ومسك دربزين السلم. بقوه. وقلبه دق بخــــوف، وخــــوف محصلش من زمان. رينو نوتيلا البيت آخر العنقود. حبيبة قلب ابوها.

مراد: ضم آرين لقلبه. اهدى ياحبيبتى مفيش حاجه. رينو بس اغمى عليها. ومفيش وقت انا هروح احصل فهد.
تالين: بدmـ.ـو.ع. أبيه آدm اخد عربية حضرتك يابابا.
مريم: لبست الاسدال. ونازله ف ايه يا آدm؟ و آرين بتعيط ليه كدا مالك يانور عيني؟
آدm: غمض عينيه واتنهد بتعب. وطلع مفاتيح العربيه. وقال امسك يا مراد. وطمنى ع اختك.
مريم: حطت ايدها ع قلبها. قالت بدmـ.ـو.ع رينوو؟
آرين: بتعيط هاجي معاك ياخالو أرجوك.

مراد: مسح دmـ.ـو.عها. حبيبتي خليكى هنا مع تالين. واوعدك اول ما اوصل هطمنك. وبص ل فريحه. يلا يافريحه. وخرجوا.
تالين: حـ.ـضـ.ـنت آرين.
آرين: حـ.ـضـ.ـنتها بقوه ورجفه. وقلبها بيدق بخــــوف كبير جدا. وعيطت ببراه و.جـ.ـعت قلب الامبراطور.
آدm: نزل. واخد آرين ف حـ.ـضـ.ـنه. وبيمسد ع ضهرها.
ومريم بتسبح وتدعي. ودmـ.ـو.عها نازله كالعاده وقالت يارب سلم سلم. اللهم اكفنا شر ما يكون قبل أن يكون يارب. استودعتك عند الله الذي لا تضيع ودائعه أبدا.

ف الطريق.
آدm مراد: سايق وبص ع فهد. وشاف تعابير غـــضــــب ممزوج برعـ.ـب. وخــــوف. كبير ع وشه. وفضل الصمت ف الحاله دي. وداس بنزين بسرعه كبيره.
آركان: عيونه متعلقه ب أمه. وشايف ابوه. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه بتملك وغـــضــــب كبير.
فهد: الدنيا ليل. ورفع نقاب رينو. وبص ع ملامح وشها.

وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ ونـ.ـد.م كبير. واتمنى يرجع بالزمن ساعه واحده. كان اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه واحتواها. وحط جبينه ع جبينها. وهمس رينو. ردي عليا. انا فهد، انا مش هبعد عنك. اوعدك بس ردي عليا.
بعد شويه. وصلو المستشفى.
آركان: نزل بسرعه. وفتح الباب ل فهد.
فهد: نزل وشال رينو بين ايديه. ودخل بيها المستشفى.
آدm مراد: لانه عارف غيرة فهد. دخل بسرعه. الاستعلامـ.ـا.ت. لو سمحتى عايز دكتوره ضرورى. حاله طارئه.

البـ.ـنت: ثانيه واحده يافنـ.ـد.م. وبصت ف السجل. وقالت الدور التاني. غرفه 9. دكتوره عزه.
آدm مراد: جري بسرعه. خالو الدور التانى غرفه 9 موجود فيها دكتوره.
فهد: مردش. وطلع بيها ع السلم بسرعه.
آركان: سمع آدm. وطلع بسرعه كبيره. وخبط ع الغرفه.
الممرضه فتحت. ايوه. وتنحت من جمال آركان.
آركان: بقلق. الدكتوره فين؟
الممرضه: ، وسرحانه ف آركان.
آركان: بغـ.ـيظ. وصوت عالي لو خلصتى تسبيل. انجزي وقولى الدكتوره فين؟

الممرضه: هااا. اه احم. موجوده. بس حضرتك بتشتكي من ايه؟
فهد: وصل. ودخل الاوضه بسرعه. ومهتمش لحد. ونيم رينو ع السرير. وشـ.ـد عليها الغطا. وفك ليها النقاب. ومسح وشها بايديه. ومخـ.ـنـ.ـوق جدا. وخبط ع خدها. لارين؟ لاريييين؟
الدكتوره: جت. وقالت خير مالها؟
فهد: قبض ع ايديه الاتنين وقال مراتي أغمي عليها نص ساعه ومفاقتش.
الدكتوره: إن شاء الله خير. اتفضل حضرتك. وانا هتابع الحاله.

فهد: عينيه ع رينو. وخرج غـ.ـصـ.ـب عنه. وضـ.ـر.ب ايدو ف الحيطه بغـــضــــب شـ.ـديد جدا.
آدm مراد: هز راسه. واتأكد إن الموضوع اكبر من اغماء. وتوقع إن فهد عرف بموضوع آرين والحصان.
آركان: رايح يتكلم مع فهد.
آدm مراد: مسكه من ايدو. وهز راسه لأ. سيب خالو دلوقتي.
بعد دقايق. مراد وفريحه وصلو. واتصلو ع آدm. وعرفو رقم الغرفه. وطلعو فوق.
مراد: شاف حالة فهد. وقرب منه وحط ايدو ع كتفه. وقال. اهدا يافهد. ورينو هتكون بخير.

فهد: انتبه ل مراد. وهز راسه ليه. واتنهد. ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره جدا.
بعد: خمس دقايق كمان.
فهد: مش قادر يصبر اكتر من كده. وخبط ايدو ف الحيطه. وزعق. هما أتأخرووو كل داااا ليييييه؟ انا عايز اطمممممن ع مرااااتي.
فريحه: جريت عليه. طيب اهدا ياحبيبى. وانا هتصرف.
فهد: قلبه مشغول جدا، وسابهم. وراح خبط ع باب الاوضه.

الممرضه فتحت. وخافت من شكل فهد. أولا القوه البدنيه. وثانيا غـــضــــبه ال ع ملامحه. وقالت بتلعثم. اء، ايوه يا، يافنـ.ـد.م. وبلعت ريقها بصعوبه.
فهد: بغـــضــــب. مراتى فاااقت؟
الممرضه: هزت راسها ايوه. ايوه فاقت والله العظيم. والدكتوره بتتكلم معاها.
فهد: قلبه دق ب أمل جديد. وفتح الباب ودخل. بسرعه.
رينو: نايمه ع السرير. ودmـ.ـو.عها نازله. وشافت فهد. وبصت بعيد.
فهد: قرب منها بحب كبير. وقلبه دق بسرعه. وهمس نجمتى...

رينو: بتعيط بشهقات...
الدكتوره: من وراه. مبروك يافنـ.ـد.م.
فهد: لف ليها وكشر عينيه بعدm فهم! وهز راسه ليها ف اشارة يعنى ايه؟
الدكتوره: ابتسمت. مدام لارين حامل ف الشهر الاول.
فهد: فتح عينيه بصدmه! ومش عارف يحدد شعوره. جواه فرحه كبيره لكن مش كامله بزعل نجمته. وبص ع رينو. وقعد ع طرف السرير جمبها.
رينو: رغم فرحتها الكبيره. لكن زعلها من فهد أكبر من اى حاجه ف الدنيا.

اصل ده فهد حب الطفوله وعشرة سنين. روح قلبها. والسنين مرت بيهم. وصعب جدا فراق تانى. حست انها هانت عليه. والاحساس ده صعب جدا. لما تحس انك هونت ع حبيبك وقتها بتهون عليك الدنيا ومافيها. ودmـ.ـو.عها نازله بزعل حقيقي.
فهد: قلبه مخـ.ـنـ.ـوق. وزعل لارين عندو بالدنيا كلها. ايوه الارض بتقف عن الدوران. وده إحساس حقيقي. لل بيعشق زى عشق الفهد.

ال يخاف ع بـ.ـنته ويحبها اوى اوى كدا. ويخلى باله من كل كبيره وصغيره. ده يتعمله تمثال ويتكرم الأب المثالى. مفيش ف حنانك وحبك!
طيب ورينو يافهد! حلمها الوحيد من سنين انها تشيل تانى حته منك. ويوم ما حلمها يتحقق و تعرف تكون زعلانه منك!
طيب هتتصرف ازاى؟ هتكمل ف زعلك وحـ.ـز.نك وغـــضــــبك؟
ولا تخلى جبل الجليد يدوب ف بداية الزرعه الجديده. وحب جديد وعشق جديد لطفل جديد جايلك يافهد...

الدكتوره: شافت لاول مره عتاب بلغة العيون. وعشق جديد بالطريقه دي. وسابتهم وانسحبت بهدوء.
رينو: دmـ.ـو.عها نازله بصمت. وغمضت عينيها بو.جـ.ـع وساكته.
فهد: دmـ.ـو.ع لارين بالنسباله بتاخد من عمره.
ومايتحملش ابدا دmـ.ـو.عها. قرب منها وف لحظة حنين. شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بعشق السنين. وأقسم انه ع بعدها مايقدر. دى نجمتى. دى معشوقتى. دى عشق الفهد. دى ف منتصف القلب. وهاين عليه يدخلها بين ضلوعه. ومسد ع ضهرها بحنان. هششش. آسف.

رينو: من غير تفكير. رفعت ايديها ع ضهرو وغمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـن امانها. ماهي كمان مـ.ـا.تقدرش ع بعده. حتى لو زعلانه. كفاية نظرة عينيها وهي فيها عتاب ليه. لكن البذره الجديده. قادره تمحي اى غـــضــــب واى عتاب وحـ.ـز.ن وزعل. رينو بهمس ف ودنه. انا حامل يافهد...

فهد: غمض عينيه بحنين كبير. وكأنه سمع الخبر لأول مره. وكأنه كان ف غيبوبه وفاق ع صوتها ال اتحرم منه لساعات. واخد نفس عميق جداااا. ودفن وشه ف شعرها. وبنفس الهمس. بحبك يا قلب فهد.

ف نفس الوقت.
مراد: لما سمع الممرضه قالت إن رينو فاقت. قال أنا هتصل ع بابا عشان اطمنه. واطمن آرين ال نازله عـ.ـيا.ط وو.جـ.ـعت قلبى...
آدm مراد: اتخـ.ـنـ.ـق عشانها، وقال أنا هتصل يابابا. وطلع الفون. واتحرك كام خطوه. واتصل ع آدm.
آدm: رد. وقال بهدوء طمنى عمتك بخير؟
آدm مراد: حط ايدو ف جيبه. وقال اطمن حضرتك. عمتو لارين فاقت وكل حاجه تمام.
آدm: أخد نفس عميق. وهز راسه الحمدلله.
آدm مراد: هي فين؟

آدm: ابتسم. وبص ل آرين. وقال اطمني بنفسك.
آرين: بلهفه. اخدت الفون. وجريت ع الجنينه. وقالت بدmـ.ـو.ع وشهقات. آدm. مامي يا آدm. طمني عليها.
آدm مراد: غمض عينيه بخـ.ـنـ.ـقه لدmـ.ـو.عها. خلاص يا آرين بطلى عـ.ـيا.ط. عمتو لارين فاقت وزي الفل. وخالو فهد معاها.
آرين: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. بجد يا آدm. بجد مامي كويسه.
آدm مراد: ابتسم وقلبه دق. بجد ياضي آدm. شوفتى يا آرين؟ صوت ضحكتك اجمل من صوتك وانتى زعلانه.

آرين: بطفوليه. اعمل ايه بس يا آدm. انا بعيط عشان أنا معرفش مامي فيها ايه؟ انا بحب مامي أوي يا آدm...
آدm مراد: بمكر. طيب وانا؟
آرين: فتحت عينيها بدهشه. وقلبها بيدق بسرعه...
آدm مراد: سمع صوت لخبطة أنفاسها. وضحك بصمت. وقال خلى بالك من نفسك يا اري.

ف السينما.
ياسين. وصل ومعاه حياة.
آسر: معاه كارما. وواقفين مع بعض.
ياسين: متاكد يا آسر إن مصطفى جاى؟
آسر: ايوه متأكد. وقالى أنه قرب يوصل كمان.
ياسين: تمام. انا هدخل احجز تذاكر الفيلم. استنوني هنا.
كارما: متنساش يا أبيه ياسين تذكره ل چود وچواد.
ياسين: ماشي ياكارو. عمو طارق كلمنى. ثواني وراجع. ودخل بحجز التذاكر.
آسر: رفع عينيه ل حياة.

حياة: بصت بالصدفه وعيونهم اتقابلت. ف نظره بريئه. كلها تجمع مابين اعتراف وتـ.ـو.تر.
چود: من وراهم بمرح. سا سا سلام عليكم. ههههه.
آسر: انتبه. وضحك. وعليكم السلام. اذيك ياچود. عامل ايه ياچواد.
چواد: باحترام. الحمد لله ياباشمهندس. اذي حضرتك؟

چود: عوجت بوقها. حضرتك؟ لأ الواد ده مش اخويا. هو مصطفى المتـ.ـخـ.ـلف ده اخويا. تؤ لأ مصطفى ده ف النخاع يخربيت جمال امه. وفاقت وقالت. الحمدلله تمام يامتر. وسلمو ع الكل. وكملت بمكر. بت ياكارما. تعالى اقولك عايزه اخد رايك ف حاجه. وشـ.ـدتها من أيدها. وشـ.ـدت چواد معاها. وراحو وقفو ع جمب.
آسر: مع حياة لوحدهم. واخيرا اتكلم. عامله ايه ياحياة؟
حياة: بتـ.ـو.تر. احم الحمد لله يا آسر.

آسر: مش ناقصك حاجه ف غياب عمي زياد؟ قوليلى لو محتاجه اي حاجه انا هجبهالك لحد عندك.
حياة: قلبها دق. وقالت بحرج. ميرسي جدا. بصراحه خالو مالك وكمان انت وجدو مش مخلينا محتاجين لحاجه.
آسر: ع فكره ده واجبي. وديما هفضل كدا معاكي انتى بالذات ياحياة.
حياة: ارتبكت. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ووشها احمر من الاحراج.
آسر: ابتسم. وقال ع فكره اللون الازرق الداكن جميل جدا عليكى. انا فرحت اوى لما لقيتك لابسه نفس الفستان.

حياة: غمضت عينيها. ودعت حد ينقذها من الموقف ده. ومش عارفه هي محرجه جدا ليه؟
آسر: شاف تـ.ـو.ترها الزايد. وحاول يهديها. وقال هو عمو زياد اتصل انهردا؟
حياة: بتـ.ـو.تر. هزت راسها ايوه اتصل 3 مرات. وبيسلم عليك!
چود: وقفت وبصت ع چواد. ال متـ.ـو.تر. وضحكت بصمت ع اخوها الصغير.
كارما: بعفويه. ايه ياچود. حاجة ايه ال عايزه تاخدي رأي فيها؟

چود: ثانيه واحده. وفتحت الشنطه. وقالت بتمثيل. ايه ده؟ ياخبر. بابا طارق اتصل عليا اكتر من مره. وانا عامله فوني صامت.
چواد: بعفويه. طيب بابا مـ.ـا.تصلش عليا ليه؟
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وهمست غـ.ـبـ.ـي. وقالت يعم انا الكبيره. وبصت ل كارما. ثوانى ياكارما. هتصل ع جدو. ورجعالك. وجت تتحرك.
چواد: بعدm فهم. طيب مـ.ـا.تكلميه وانتى هنا. لازم تمشي يعنى؟

چود: داست ع رجله بغـ.ـيظ. واتكلمت من بين أسنانها. وقالت هو البعيد حمار. ولا برج التخلف راشق ف دmاغك. وغمزتله ع كارما. وقالت اتلحلح ياهبل. وسابته ومشيت.
چواد: فهم قصدها. وهرش ف قفاه وابتسم بتـ.ـو.تر. وبص ع كارما.
كارما: عينيها ع باب السينما. وفرحانه انها هتتفرج اخيرا ع الفيلم المفضل ليها.
چواد: بلخبطه. عا. احم. عامله ايه ياكارما؟
كارما: بعفويه هزت راسها تمام جدا ياچواد. انت بقى عامل ايه؟

چواد: هز راسه انا تمام. احم انتى ناويه علمى ولا ادبي؟
كارما: بتفكير. بصراحه ياچواد انا هختار علمي. نفسي اكون مدرسة رياضيات. بجد بحب الرياضه اوووى.
چواد: أمم جميل جدا. بالتـ.ـو.فيق إن شاء الله.
كارما: وانت بقى؟ حلمك تكون ايه؟
چواد: قبطان بحري إن شاء الله.
كارما: بانبهار. واووو جميل اوى اوى بجد. ولايقه عليك.
چواد: قلبه دق. وقال إن شاء الله اول ما احقق اول حلم ليا. هاخدك ف رحله بحريه...

كارما: بعفويه. واااو ايوه بقى. شكرا جدا ياچواد. وإن شاء الله ربنا يحققلك كل احلامك.
ف نفس الوقت.
چود: واقفه بعيد. تراقب تصرفات أخوها. وبتضحك ع تـ.ـو.تره. وفجاءه اتخضت وشهقت بصوت عالى. عااااااا ياماماعع.
مصطفى: من وراها. ينهاااااار مش وااااضح. ميييين چودا أكبر. هههههههه. اذيك ياتراب القمر. ههههههههه.

چود: حطت ايدها ع قلبها الل بيدق من جمال المفاجأة. والخضه ف نفس الوقت. وبعدها صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. ولفت ليه. لكن تنحت من جماله...
مصطفى: شاف چود. بالفستان. وقال بانبهار. يخربيت جمالك. هو ف كدا؟ ايه يابت ده؟ لأ لأ غزال. عليا النعمه انا بحب غزااااال ياجدعان.
چود: بصت ل مصطفى بتوهان. وهمست يخربيتك ع بيت عضلاتك وجمالك. ايه يامصطفى ارحم قلبى مش كدا. تبا ليك ياجدع.

مصطفى: رقص حواجبه. وقال. طبعا أنا اكبر من احلامك نفسها. واكيد دلوقتي بتقولى مصطفى عزيز كتير عليا والله.
چود: كشرت عينيها. واتغاظت من الغــــرور ال عندو. وصكت ع أسنانها وقالت. مصطفى عزيز؟ ايه ياخويا؟ يبنى انت اخرك تسرح بمعيز يامصطفى عزيز. هههههههه. وبعدين إيه تراب القمر ده؟ مـ.ـا.تحسن ملافظك ياجدع انت. وبعدين انت ايه ال جابك هنا. ها؟
مصطفى: كشر عينيه اسرح بمعيز وانتى موجوده؟ هههههههه.

وبعدين انا اجي واروح ف اى مكان يعجبنى. ثم تعالى هنا يابت انتى؟ انتى ازاى تخرجي من غير إذن مني؟ دي انتى حسابك معايا لما نتجوز هيبقى عسير...
چود: بغـ.ـيظ. إذن منك انت؟ خلاص مبقاش ال انت واستاذن منه؟ فوق لنفسك يعسل. ويلا بقى اسرح من هنا. طريقك اخضر.
مصطفى: قرب من وشها. الفستان عليكى خـ.ـطـ.ـف قلبى ياچودي. بحبك يابت.
چود: قلبها دق بقوه كبيره. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. واتلخبطت.

مصطفى: بنفس الهمس. عارفه لما بتلبسي فستان. بتبقي موزه. وبكون اسير قلبك ياچود.
چود: بتتنفس بسرعه ومتـ.ـو.تره.
مصطفى: بمكر. مش هتحنى عليا بقى. وتقولى بحبك يامصطفى.
چود: بتحاول متضعفش اكتر من كده. وقالت بحرج. امشي يامصطفى.
مصطفى: ببطء. ب ح ب ك. يا جووو دي. بحبك.
چود: مش قادره تتنفس من التـ.ـو.تر. وحاولت تكون ثابته. وبصت ورا مصطفى. وقالت بمكر. هييي بااابي؟
مصطفى: تنح. ولف بسرعه وقال ينهار ابوكي اسو!

چود: ههههههههه. شربتها هع هع هع. يلا بقى من هنا عشان معلمش عليك.
مصطفى: رفع حاجبه وقال بقى كدا ياچود! طيب ماااااشي. ومتزعليش منى لما ابيت كوثر ف حـ.ـضـ.ـنك. يلا ومن غير سلام يابـ.ـنت فارس، وسابها وراح يسلم ع آسر...
چود: ههههههه ههههه. وبعدها كشرت عينيها بعدm فهم وقالت كوثر مين؟
ياسين: جاب التذاكر. وسلم ع مصطفى وچواد. وعطا لكل واحد تذكرته. وقال. آسر انت ومصطفى خدو البنات وادخلوا كلكو. وانا شويه وهحصلكم.

آسر ومصطفى. تمام. واخدو البنات ودخلو.
ياسين: واقف وبص ف الساعه وقال همس اتأخرت. وانا ممعييش رقمها. اووف.

همس: ف العربيه.
ربيع: سايق العربيه. وبصلها ف المرايه. وقال بنفاذ صبر. مش عارف انا سينما إيه وانتى ايديكي محروقه كدا؟
همس: ياعمو ريبع. يااااعموو ربيع. ايه محروقه دي؟ الملافظ سعد ياراجـ.ـل ياطيب. وبعدين هي السينما مبيدخلوش اى اصابات ههههه. يلا بس دوس بنزين خلينا نوصل بسرعه.
ربيع: خلاص اهو. وصلنا. وبعدين هو انا هقدر عليكى. دmاغك ناشفه وبتعملى ال يجي ع بالك.

همس: ع فكره بقى انت ظالمنى. عشان أنا مثال البـ.ـنت الكيوته الهاديه الظريفه الجميله الرقيقه ال...
ربيع: بس بس. خلاص حقك عليا انا غلطان. انتى ملاك نازل من السما. انا ظالمك فعلا.
همس: برافو عليك ياعمو ربيع. الاعتراف بالحق فضيله. هههههههه.
ربيع: وليه السيره النكد دي بس. مـ.ـا.تسيبى فضيله ف البيت بنكدها وقرفها.

همس: هههههه طنط فضيله ههههه دي قمر. بقولك ايه. تعالى اتفرج معانا ع الفيلم. كله د.بـ.ـح وقــ,تــل. يمكن تاخدلك فكره مقتبسه وتنفذها ف البيت هههههههه.
ربيع: ههههه لا دي ماينفعش معاها افكار. دي عايزه معجزه الهيه تنزل عليها من السماء. وبعدين انا لو خلصت منها مش هخلص من الآخره. يلا ربنا يهدي يارب. وركن العربيه. استنى يابـ.ـنتى هنزل افتحلك الباب عشان ايديكي. وفجاءه الباب اتفتح.
ياسين: فتح باب العربيه. وابتسم.

همس: قلبها دق بقوه. واكتشفت أنه كان واحشها اوي. وكأن ال مر عليهم دي مش سعات لا ده وقت طويل جدا.
ربيع: كشر عينيه بعدm فهم. وبص ع همس. وشاف تعابير وشها. ورجعت البـ.ـنت الكيوت ف ثوانى. وهز راسه وقال امممم. هي الحكايه كدا.
همس: نزلت بتـ.ـو.تر. احم مساء الخير يا ياسين.
ياسين: ابتسم مساء الخير يا همس. ايديكي عامله ايه دلوقتى؟

همس: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. كويسه. احم احب اعرفك عمو ربيع. كان سكرتير جدو الله يرحمه. وكمل مع بابي و هو ال مربينى. ف مقام والدي.
وبصت ل ربيع. عمو ربيع. حضرة الظابط ياسين جمال. وكمان ماسك شركة والده و ال وافق ع مشروعي الجديد ال قولتلك عليه.
ياسين: سلم ع ربيع. اهلا وسهلا تشرفت بحضرتك.
ربيع: بإعجاب. اهلا وسهلا يبنى الشرف ليا انا. وكمل بمكر. وبصراحه بـ.ـنتى همس بتشكر فيك اوى. وبتقول فيك شعر بأخلاقك. اهلا وسهلا.

همس: تنحت وفتحت عينيها بدهشه. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ من ربيع.
ياسين: بابتسامه. همس بتحب تبالغ كتير. وغمز ولا ايه ياهمس. ويقصد الشاى والقهوه.
همس: بتـ.ـو.تر. احم. هو، قصدى! هي كارما وحياة فين؟
ياسين: بابتسامه ف انتظارك جوه. اتفضلى. واتحرك خطوتين.

همس: بغـ.ـيظ كبير قالت ل ربيع. انا بشكر فيه وبقول فيه شعر؟ ماشي ياعمو ربييييع مااااشي. عارف لو خرجت من السينما ولقيتك نايم ف العربيه. انا هسيبك واخد تاكسي. وخلى بقي فضيله هي ال تعملها معاك. مااااشي.
ربيع: ههههههههه احسن تستاهلى. بس عايزه الصراحه. باين عليه محترم وراقي جدآ.
ياسين: سمعها وضحك بصمت. واتأكد إن همس مفتاح لضحكة قلبه...
بعد شويه. دخلو السينما. والبنات جمب بعض. والشباب جمب بعض.

ياسين: وهمس تقريبا مـ.ـا.تابعوش الفيلم وكل واحد بيسـ.ـر.ق نظراته للتاني.
أما چود: كانت مركزه. لكن مصطفى كل شويه يبص عليها ويشتت انتباها. ويغمزلها.
وچود قلبها طبعا مبسوط.
آسر: حبه هادي وجميل. هو وحياة.
كارما: لسه صغيره. ومتابعه. بتركيز كبير.
وچواد: شايف برائتها. وصغر سنها. لكن هيحاول مع مرور الزمن.
بعد شويه الفيلم خلص. وياسين عزمهم كلهم ع العشا.

والشباب قضو وقت جميل جدا مع بعض. وخصوصاً ف وجود مصطفى عزيز ايكونة الضحك والجمال.
وهمس كانت مبسوطه جدا. واتعرفت ع چود وكانو ميكس جميل جدا.
وبعد العشا. كل واحد رجع ع بيته شايل ف قلبه احلام كتير وأمنيات اكبر. ودعو الله انها تتحقق.

المالديف.
تيم: شالها بين ايديه بتملك. واخدها لعالمه الخاص، :
وبعد فتره كبيره. واخيرا. تم نقل ملكية ميرو العدوي. الي. ميرو تيم عزيز.
تيم: واخد ميرو كلها ف حـ.ـضـ.ـنه. واكتر الناس سعاده. بقربه من عشق السنين. وفكرة إن محدش لمسها غيرو. مزوده معدل ضـ.ـر.بات قلبه من السعاده. ومش عايز يبعد عنها ثانيه واحده.

ميرو: مغمضه عينيها. ف حـ.ـضـ.ـنه. وحاسه انها عاشت حلم جميل. وأخيراً اتحقق بعد صبر سنين. وإثبات ملكيتها ل تيم وبس. دي أقصى درجات السعاده عندها. وأنها محدش لمسها غير زوجها حلالها. قدام الله. مخليها عايزه تصرخ بعلو صوتها انها قد ايه مبسوطه وبتعشق تيم.
ووجودها ف حـ.ـضـ.ـنه وأنها بقت ملكه ليها مذاق خاص وإحساس بنعومة الحب.
تيم: اتعدل بيها وهي ف حـ.ـضـ.ـنه. ومسك وشها بايديه. وبص ف عينيها بتركيز.

ميرو: رفعت عينيها ليه وتاهت ف جمال عيونه. وبصت ليها بحريه مطلقه من غير زنوب ولا خــــوف. ولا اضطراب. لأ هي دقات قلب مسموعه من الطرفين وسط صمت عدا عليهم ف اعتراف يليق بأجمل عيون تيم وميرو.
تيم: بيتأمل تفاصيل وشها.
ميرو: عينيها تايهه ف جمال عشقها.
واخيرا: تيم شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بعشق كبير.
ميرو: اترمت ف حـ.ـضـ.ـنه اخيرا بإرادتها. وغمضت عينيها وهمست. بحبك.
تيم: قلبه دق ليها. وقرب منها تاني واخدها لعالمه الخاص.

وبطريقه اجمل وحب أعمق ومشاعر مكونه من لهفه وعشق وغرام بكل لغات العالم من ميراث العشق!
ف بيت المزرعه.
آرين: ف الليفنج رايحه جايه بتـ.ـو.تر. اوووف بقى هما اتاخرو كل ده ليه؟
آدm: بص ف الساعه وقال هانت ياحبيبتي. كلها شويه ويوصلو بالسلامه.
مريم: تعرف يا آدm. انا لما كلمت رينو اطمن عليها. حسيتها مبسوطه اوى. وقالت هقولك لما ارجع. بس عايز الصراحه. انا وقتها قلبى حاساه انه مبسوط. وعندى إحساس بالتفائل.

آدm: ربت ع أيدها. إن شاء الله خير ياروحي.
آرين: عينيها ع الشباك. وقالت بفرحه. بااابي جه. وجريت ع الباب.
فهد: داخل وساند رينو. والإبتسامه ع وش الكل.
آرين: جريت ماااامي. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنها وبتعيط.
فريحه: لسه هتقولها حاسبى يا آرين. لكن رينو هزت راسها لفريحه. لأ. وضمت آرين لحـ.ـضـ.ـنها. حبيبتي اهدى انا كويسه ياروح مامي.

آرين: خرجت من حـ.ـضـ.ـنها. وهزت راسها بطفوليه. لأ حضرتك كنتى مغمى عليكى. اكيد خــــوفتى من حاجه صح؟ انا كمان لما خــــوفت من دارلي أرابيا، وبلعت ريقها بصعوبه. لأن فهد موجود...
فهد: رغم فرحته. إلا أنه زعلان نسبياً من آرين. ايوه زعلان وعنده حق. آرين مش اى حد بالنسباله. دي روحه. حته منه ومن نجمته. بيخاف عليها من اي حاجه. وأنها تركب حصان وبقوة حصان تيم. كانت ممكن تمـ.ـو.ت فيها. وغمض عينيه وقبض ع ايديه بغـــضــــب واضح...

رينو: بصت ل آرين بتحذير. متكملش. وابتسمت بتمثيل. وقالت تعالى ندخل ياحبيبتى وانا كويسه متقلقيش.
مراد: حب يلطف الجو. وقال وسعو بقى كدا. وخلونا ندخل. ايه الزحمه دي. تعالى يابت يا آرين. انا عندي ليكى حتة خبر. ههههههههه وغمز ل فهد اه يانمس. هههه هههههههههه.
آدm ومريم بصو لبعض بعدm فهم.
رينو: دخلت.
آدm: قام وفتح ايديه. لنوتيلا البيت. وضمها لقلبه بحنان كبير. وقال حبيبت ابوكي. الف سلامه عليكي ياحبيبتى...

رينو: اخدت نفس عميق واتنهدت بحب. الله يسلمك يابابي.
مريم: تعالى ياروحي ف حـ.ـضـ.ـنى. وطمنيني عليكى.
رينو: طلعت من حـ.ـضـ.ـن آدm. وحـ.ـضـ.ـنت مريم. انا كويسه جدا طول ما حضرتك بخير يا اجمل واحن أم.
كلهم قعدو.
آدm مراد حط المفاتيح. وعيونه ع آرين بخبرة مخابرات. من غير ما حد ياخد باله. ومنتظر رد فعلها لما تعرف ان هيكون ليها اخ او اخت ف المستقبل.

مراد: ههههههههه. مش عايز اقولك يامريومه عندى ليكى خبر بمليون ريال سعودي هههههههه...
فهد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. وخبطه ف جمبه مـ.ـا.تتلم بقى ع المسا.
مراد: بيمثل الألــم. اااه. اتلم ياشقى. بقى تعملها ع كبر. ههههه. طيب اصبر لما نفرح بالعرسان الاول. ولا هو نظام سابق ولاحق هههههههههههه...
مريم: اله مـ.ـا.تقولو ياولاد خبر ايه. خير إن شاء الله.
مراد: بمكر. فهد هايقولك ياست الكل...

فهد: فتح عينيه بدهشه. وبص ل مراد. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ وقال قوم من هنا. يالا.
مراد: بخبث. دي مزرعتى يافهودي. وغمز لأ وايه. بتجيب الاخبـ.ـار ال هي. هههههههه بركاتك ياضرغام هههههههههههه...
آدm: بهدوء. لو خلصتو. ممكن حد يفهمنا.
رينو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وعيونها ع آركان ال ساكت من وقت ما عرف. وبصت ع آرين. وشاورت ليها. تعالى جمبي يا آرين.
آرين: جريت وقعدت جنبها. نعم يا مامي.

فريحه: قامت وقفت وقالت. بما إن فهد ورينو مش عايزين يقوله. انا هقول الخبر الجميل ده ال فرح قلبى اووي.
مريم: فتحت عينيها بدهشه بفطرة ام وقلب أم. وقالت فريحه. تقصدى إن رينو!
فريحه: بسعاده. ايووووه ياست الكل. رينو حامل وف الشهر الأول كمان...
الخبر نزل ع آدm ومريم. بإحساس مختلف منه فرحه ومنه خــــوف ع رينو. لكن الفرحه أكبر...
أما آرين: تنحت وفتحت بوقها وعينيها. ومعملتش اى رد فعل...

آدm: بفرحه. هز راسه بابتسامه. مبروك يارينو.
رينو: بفرحه كبيره. الله يبـ.ـارك ف حضرتك يابابي.
مريم: بدmـ.ـو.ع الفرح. الف مبروك ياروحي. اللهم بـ.ـارك. ولعله خير إن شاء الله.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها ورفعت عينيها ل فهد بعتاب. وقالت فعلا. لعله خير...
مراد: مبروووك يافهد باشا. والله. والله. انت فخر مصر يبنى. وغير متوقع بالمره. عامل زى الجو بالظبط. الواحد لا بقى عارف هو ف الصيف ولا الشتا.

فهد: صك ع أسنانه بتوعد. مـ.ـا.تتلم ياض انت. انت بتفرح ف الناس.
مراد: ومش اى فرحه هههههههههههه دى الفرحه الكبيره. وهمس ف ودنه. بكره تبقى اب وكلها سنتين ولا تلاته وتجوز بـ.ـنتك وتبقى جد هههههههه الهوى ع المسخره اجدعان. هههه.
فهد: بكوعه خبطه بقوه. ومراد أتألــم بجد. ولعنه بصوت مهموس. والكل ضحك.
ولكن انتبهو ل آرين. ال ع نفس الحاله. بوقها وعينيها مفتوحين. ومتنحه بصدmه. وسرحانه الى مالا نهايه!

رينو: مسدت ع حجابها. آرين ياحببتى ساكته ليه؟
آرين: ف اللاوعي. مامي حامل؟ يعنى تخلف نونو صوغنن. ولو بـ.ـنت. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع وكشرت بطفوليه. ولو بـ.ـنت بابى هيحبها اكتر منى. وكنزى. كنزى حد هيشاركنى فيه. وصرخت بطفوليه. لااااااااااااااء عاااااااااااا.
العيله ف منهم ال بيضحك. وفيهم ال مش فاهم رد فعلها.

آرين: قامت بسرعه. ووقفت قدام فهد. وقالت بتحذير. وتذمر طفولى. بص بقى ياسي بابي. اعمل حسابك. انت لو حبتها اكتر منى مش هيحصل كويس. وكمان، وكمان لو. لو جبتلها كنز اكتر من كنزى انا مش هسكت، وكمان، وكمان لو، لو. وافقت انها تدخل حربيه وتحقق حلمها. انا مش هسكت ومش هيحصل خير ابدا. ولو. ولو اهتمامك قل بيا. انا هسيب البيت واعيش مع جدو. انا لا يمكن اسمح حد يحبك اكتر منى. وكمان مش هسمح انك تحب حد اكتر منى. انا، انااا، وعيطت بخـ.ـنـ.ـقه. وجريت وسابتهم، وخرجت الجنينه.

كلهم بصو لبعض بدهشه. إلا رينو بصت ل فهد بلوم وعتاب انه كان عايز يبعد. وف حد بيعشقه اكتر من نفسه.
مراد: بتأثر. والله البنات دي. اجمل نعمه. والبت آرين دي بسكوته بالنوتيلا.
فهد: قلبه و.جـ.ـعه ع بـ.ـنته. ازاى تفكر إن مهما جاب ولاد هيحبهم اكتر من فرحة عمرو. وقام بسرعه. وخرج وراها.
آدm: حس إن الجو متـ.ـو.تر بين فهد ورينو. وقام وقف وقال طيب الحمد لله اطمنا ع رينو. يلا ياحبيبتى.

مريم: حاضر ياحبيبي وقامت. وقالت. فريحه ياحبيبتي. اطلبى من البـ.ـنت تجهز اكل صحى وكوباية لبن ل رينو. وتطلعها ع أوضتها.
فريحه: من عينيا حاضر ياماما.
مريم: تسلم عينيكى ياحبيبتى. وانا هطلع أبلغ رنا ونور الخبر الحلو ده.
فريحه: بسعاده وانا كمان هتصل ع رودي. وكمان بنات العيله وافرحهم بفرحتنا الكبيره.

مريم: ربنا يفرح قلبك يانور عيني. وانتى يارينو. خدي علاجك بانتظام ومفيش اى حركه. وانا إن شاء الله هتابع معاكي. ورب الخير لا يأتي إلا بالخير. تصبحو ع خير. وباست جبين رينو.
كلهم وانتو بخير...
آدm مراد: قام وانسحب بهدوء. وطلع اوضته. ووقف ف البلكون يطمن ع ضي آدm.
مراد: اخد تالين. وطلع معاها. وساب رينو مع آركان...
رينو: قامت. وقعدت جنب آركان. وقالت مش هتقول حاجه. وتطلع ال ف قلبك انت كمان،؟

آركان: بص ف عينيها وقال بحيره. مش عارف. من غير كدب. ف الاول اضايقت.
ازاى وانا ف السن ده هيبقى ليا اخ صغير. وكمان خــــوفت اوي عليكى. ومسك ايديها ماما. بجد الحمل ده مش خطر عليكى؟ ماما انا كل ال يهمني حضرتك وبس. لو خطر مش عايزو. ارجوكي.

رينو: مسدت ع شعرو بحنان. آركان ياحبيبي. ليه بتقول خطر. ال ف سني وأكبر منى كمان لسه بيخلفو. وبعدين الحمد لله أنا أقدر اخلف تانى وتالت. انت مش عارف انا كنت بدعي ربنا قد ايه عشان يرزقنى بإخوات ليكم. والحمدلله استجاب. واطمن ياروحي. مفيش اى خطر إن شاء الله. ودلوقتي الطب اتقدm. وف طرق كتير للولاده الساهله. انا كل ال انا عايزاه منك. انك تحتوى آرين اختك. مـ.ـجـ.ـنو.نه مفكره أننا هنبطل نحبها. ومتعرفش انها فراشة الحياه بالنسبا لينا انت وهي.

آركان: اتنهد بأريحيه. الحمدلله. واطمني حضرتك. آرين هتكون كويسه بعد ما بابا بتكلم معاها...

آرين: جريت وبتعيط. وجواها شعور مختلف واسئله. يعنى هيبطلو يحبوني. يعنى كدا خلاص اهتمام بابي هيقل. النونو الجديد هيشغل تفكير بابي ومامي وينسونى.
فهد: من وراها، آرين؟
آرين: بتعيطت. وقالت بدmـ.ـو.ع. بااابي انا، وسكتت.
فهد: قرب منها. ومسح دmـ.ـو.عها. وابتسم بحب. وقال آرين المـ.ـجـ.ـنو.نه. بـ.ـنتى وحببيتى وروحي. كدا؟ تفكري بالطريقه دي؟ لأ انا زعلت منك ع فكره.

آرين: نزلت وشها ف الارض بزعل. وقالت بكره هتحب النونو اكتر منى.
فهد: ابتسم. عمرى. عمرى مااحب حد اكتر منك. وبعدين النونو ده هيبقى اخوكي أو أختك. وكمان فرق العمر. هيكون ابنك او بـ.ـنتك. ليه بتفكري بالطريقه دي يا آرين؟ تعالى اقعدي. عايز اتكلم معاكى.
آرين: قعدت. بتذمر.
فهد: قعد جمبها. وقال طيب مش يمكن انتى ال تحبى النونو اكتر منى. وتنسينى وتهتمي بيهم وانا لا.

آرين: بدmـ.ـو.ع. ابدا. عمري ما احب حد قد حضرتك. بابي انت قدوتي ف الحياه. مهما اقول انا بحب حضرتك قد ايه. مش هتصدقنى. انت مثلى الاعلى يابابي.
فهد: غمض عينيه. وقال جواه. ايه يافهد. كلام رينو صح. آرين شايفاك كل حاجه. وبدليل انها خافت من اهمالى انا وبس ليها. آرين يافهد! واتنهد بزعل. ومسد ع حجابها. وقال. لأ انا مصدق ياروحي. وزي ما انتى شيفانى مثل أعلا. انا كمان شايفك اكبر احلامي.

آرين انا عايز اقولك وأسألك ع حاجه. انتى ليه رغم كل ال انا بعمله معاكي بتخافى منى؟
آرين: رفعت عينيها ليه وسكتت!
فهد. : هز راسه. وسألها. ليه خبيتى عليا انك ركبتى الحصان؟
آرين: خافت وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر، وقالت بتلعثم. اء، ا. انا، احم، ومالقتش رد تقوله.
فهد: حاوطها من كتفها واحتواها. وقال طيب ممكن دلوقتي تنسي انى ابوكي. وتعتبرينى صديقك زي زمان. وتفتحيلى قلبك وتقولى ع كل حاجه جواكي ومخــــوفاكي منى.

آرين: بزعل. بابي هو مش خــــوف بمعنى خــــوف. هو، هو من وجهة نظري حب كبير وتقدير عظيم لحضرتك ومش عايزه ازعلك منى. وخــــوفت كمان إن حضرتك تبعد عننا.
فهد: ، كملى سامعك.
آرين: بتنهيده. حضرتك انا بحبك اوى وبحب كل حاجه فيك. لكن لما بتضايق بتتعصب جدا. ومن خــــوفك علينا بتبعد. وبتسافر ع شغلك. وانا بحب ديما اشوفك فرحان بيا. نفسي اثبت نفسي لحضرتك انى قويه جدا زيك.

تعرف حضرتك. آدm قالى متركبيش الحصان. بس انا ركبته عشان اثبت انى آرين بـ.ـنت فهد السيوفي. تقدر تعمل اى حاجه وكل حاجه زى باباها بالظبط.

وبعد ما وقعت من ع الحصان. كان كل خــــوفي زعل حضرتك منى. انت عندى حاجه كبيره جدا. وبصراحه خبينا الموضوع ع حضرتك عشان متزعلش منى ولا من مامي. وكمان آركان مالوش زنب لانى عملت كدا لوحدي ومن غير ما حد يشوفنى. كان نفسي افاجاءك وافرحك بيا. واقولك انا اجتزت مرحله جديده. خــــوفي من زعلك منى مش خــــوف نفسه من حضرتك. زعل حضرتك زى اللعنه بالنسبالى.

فهد: ابتسم. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال ايه ده. آرين فراشة قلبى. بتتكلم كلام جميل وكبير اهو.
آرين: ابتسمت. انا عارفه إن الكل شايفنى طفله. بس انا فاهمه كل حاجه. لكن انا بحب اوى روح الطفله ال جوايا. هو انا كدا غلط يابابي!
فهد: ضمها لقلبه هششش بس انتى عمرك ما كنتى غلط. انتى طفله. وهتفضلى طول عمرك طفله لقلب ابوكي وبس. وباس راسها.

وقال ياريت يا آرين مـ.ـا.تحاوليش تجازفي بالطريقه دي تانى. ركوب الخيل مش سهل. واى حاجه عشان تعمليها صح. لازم خبره كافيه. انتى لازم تفكري ف خطورة الأمر. وإن لو حصل ليكى حاجه لا قدر الله. انا هدmر. عشان خاطري اسمعى كلامى. انتى مش محتاجه لانك تثبتى نفسك وقوتك ليا. انا واثق انك اقوى بـ.ـنت ف العالم. مش لانك بـ.ـنت فهد لأ. لأنك آرين. آرين وبس.

آرين: بمرح طفولى اترمت ف حـ.ـضـ.ـنه حبييييبي باااابي فهد انا وبس. ورفعت وشها ببرأه. مش هتحب حد قدي صح؟
فهد: ههههه ايوه صح. يلا بقى تعالى اطلعى اوضتك ونامي الوقت أتأخر...
آرين: باسته من خدو بمرح وقالت. حاضر يا اجمل بابي ف الدنيا كلها.
فهد: قام. وحاوطها من كتفها. وماشيين جمب بعض يضحكو.
آدm مراد: ف البلكون. وابتسم بحب لما شاف ضحكتها وطفولتها ال بيعشقها.

رينو: واقفه ف البلكون. وشافت فهد و آرين. واتنهدت بحب. وحطت أيدها ع بطنها. وابتسمت بسعاده. ودخلت وقــلـــعت الاسدال. وقعدت ع طرف السرير. وقالت بحـ.ـز.ن. عمرى ما كنت مهمله ف أولادي يافهد. وقفلت النور. وشـ.ـدت الغطا عليها. ونامت وغمضت عينيها. هروب من عتابها لفهد.
فهد: خبط ودخل. لكن اتفاجئ. إن رينو نامت. وشافها نايمه وحـ.ـضـ.ـنا نفسها ف وضع الجنين. وعرف انها كدا لسه زعلانه. ومسح وشه بايديه.

وقفل الباب. ودخل الحمام. واخد شاور بسرعه. وخرج. وشغل الإضاءه. وشاف الاكل وشوب اللبن زى ما هو. وشال الصينيه وحطها ع الكمود. وقعد جنبها ع طرف السرير. ومسد ع شعرها بحنان. رينو حبيبتى.
رينو: مردتش عليه!
فهد: ابتسم. وقال أنا عارف انك لسه صاحيه. هتنامى ازاى بقى وانتى مش ف حـ.ـضـ.ـنى؟
رينو: بجديه. لو سمحت اطفي النور لأنى عايزه انام.

فهد. : اتعدل. وشـ.ـد رينو عدلها. وقعد خلفها. ورجع راسها ع صدره. وضمها لقلبه بحنان. وهمس بصوت حنون. نجمتى مستحيل تنام وهي زعلانه من فهد حبيبها. مش كدا؟
رينو: اتنهدت وساكته!
فهد: رينو. انتى عارفه انى مقصدش ابعد عنك بالمعنى ده. انا لو اطول اخبيكى جوايا عشان تكونى جنبى ف كل خطوه هعملها. لكن انتى عارفه إنك الوحيده ال بخاف تزعلى منى. رينو انتى بالذات محبش اشوفك زعلانه. ولا بحب اكون متنرفز قدامك.

رينو: بهدوء. خلاص ال حصل حصل يافهد. وكويس انك اتكلمت مع آرين.
فهد: رفع دقنها وبص ف عينيها. و آرين تبقى بـ.ـنتك. وخــــوفي عليها لانها منك. وكلها شبهك. وانتى عارفه انى بخاف عليها وبخاف عليكو اكتر من الاول.
ليه مش قادره تشوفي غيرتى عليكو أمر طبيعي. المفروض انتى اكتر واحده عرفانى.
رينو: عيونها متعلقه بيه ولمعت وقالت. الوسطيه ف كل حاجه حلوه يافهد.
فهد: بعتاب طيب والعشق. ينفع فيه وسطيه؟
رينو!

فهد: رتب شعرها وابتسم. وقال بصي خلينا متفقين أن غيرتى عليكو عمرها ما هتتغير. لأن ده طبع ومش هحاول اغيرو. تانى حاجه بقى. انا بعتذر لانى اتهمتك بالاهمال. لانك أعظم واجمل زوجه. واكفأ دكتوره. واحن وأعظم أم.
رينو: اتنهدت بأريحيه. وقالت حصل خير.
فهد: ابتسم. وحط ايدو ع بطنها. مبروك يانجمتى.
رينو: قلبها دق. ورفعت عينيها ليه وقالت مبسوط يافهد؟

فهد: دفن وشه ف شعرها وقال فهد بيعشقك يارينو. بجد بمـ.ـو.ت فيكى. ودي قمة السعاده.
رينو: ابتسمت بحب. وقالت أنا عايزه البيبى يكون شبهك...
فهد: ضحك. ويسلام لو بيغير زى أبوه. لحظه واحده بس. هو ولد ولا بـ.ـنت؟
رينو: بصت ف عينيه انت نفسك ف ايه؟
فهد: قلبه بيدق بسرعه. وقال قبل كل حاجه تشربي اللبن ده. وتاكلى الشوكليت بتاعك. وبعدها هقولك نفسي ف ايه؟
رينو: لأ بس انا مش عايزه.

فهد: لأ دلع مش عايز. انتى حامل ولازم تخلى بالك من صحتك. واعملى حسابك انتى اجازه تمام؟
رينو: تنحت اجازه؟ لأ يافهد ارجوك.
فهد: هشش اشربي ومش عايز كلام كتير. خلاص قولت اجازه. ومش هتتعبى نفسك ف اى حاجه. والا هنزعل من بعض. يلا اشربي.
رينو: ضحكت بسعاده. وشربت من ايدو.
فهد: أكلها الشوكليت كالعاده. ومسح بوقها بالمنديل. وبصلها بحب وقال مبروك يارينو.

رينو: حطت راسها ع صدره واتنهدت بحب الله يبـ.ـارك فيك ياحبيبى. مش هتقولى بقى نفسك ف ايه؟
فهد: رفع دقنها. وقال دى هديه من ربنا. وانا راضي بأى حاجه.
رينو: ونعم بالله...
فهد: بحنان. وحشتينى...
رينو: قلبها دق وانت كمان...
فهد: قرب منها بحب كبير واشتياق اكبر. وبيعتذر ليها بطريقته الخاصه، واخدها لعالمه الخاص.
رينو: همست بحبك يافهد.
فهد: بعشقك ياقلب الفهد...

ونقول بعد اسبوعين كمان.
ف ألــمانيا.
كامليا: . كانت عايزه تسافر تانى يوم لكن والدتها زعقت عشان باباها تعبان ومنعتها من السفر لوحدها...
وكامليا دلوقتي قاعده ع الأرض مكانها. وفاتحه اللاب توب وبتتفرج ع فيديو تيم وميرو يومياً. وعينيها كلها شرار وعايزه تنتقم.

كامليا: بتاكل ف ضوافر ايديها بغل كبير. وقالت بهستريا. قريب اوووى اوى هتكون ف حـ.ـضـ.ـنى يا تيم. ايوه انا مراتك وبس انا حبيبتك وبس مش هى. انت ملكى انااااااا وبس. كامليا وبس. تيم ملك كامليا وبس. ههههههه.
ف المالديف.
تيم وميرو عاشو اجمل اسبوعين بكل مشاعر الحب والعشق. عاشو الجنون بكل تفاصيله.
ميرو اكتشفت الجانب المرح ف شخصيتها. ورجعت ليها الروح الحلوه من تانى. ومبقتش تخجل من تيم زي الاول.

ميرو: لابسه بنطلون وتوب قصير. وبتجري ع الشط. وبتضحك بسعاده.
تيم: بيجري وراها.
ميرو: بتجري. وبتنهج. وقالت مش هتقدر تحصلنى ههههه
تيم: بيجري ورفع حاجبه بتحدي. وجري بسرعه وخـ.ـطـ.ـفها بين ايديه وشالها. وقال سمعينى كدا قولتى ايه؟
ميرو: ههههههههه لأ انا مقولتش حاجه. فين ده؟ هو انا قولت حاجه؟ نزلنى بقى.
تيم: هز راسه تؤ تؤ. انهردا انا عايزك تتعلمى حاجه مهمه.
ميرو: كشرت عينيها. امم حاجة ايه؟

تيم: اخدها ع سطح اليخت. ونزلها. وقال هتطلعى فووق اخر دور ف اليخت. وتعترفي بحبك ليا بعلو صوتك. وتنطي ف الميا.
ميرو: فتحت عينيها بدهشه. وقالت لأ طبعا. انا اخاف. وانت عارف انى بخاف من الميا. بس لو ع الاعتراف. ف انا بقولك اهو بعلوووو صوووووووتي بحباااااااااااك. وباسته من خدو.
تيم: قلبه دق. ودخل ف حالة جنون العشق. وشالها وطلع بيها آخر دور ف اليخت.

ميرو: بتصرخ. لأاا ياتييييم بلييييز. بلييييز. انا بخاف. ارجووووووك.
تيم: هششش اسكتى. تعالى بس. ووصلو آخر دور. ونزلها. وقال بتحبينى؟
ميرو: خايفه تبص ع الميا من فوق. و مكـ.ـلـ.ـبشه فيه بخــــوف. ومغمضه عينيها وهزت راسها ايوه بحبك. والله العظيم بحبك. يلا ننزل بقى.
تيم: فتحي عينيكي. ال قدامك ده دخل بطولات ف السباحه.
ميرو: مسكت دراعه بقلق وقالت عارفه. والله عارفه. بس بليز يلا ننزل.

تيم: رفع دقنها بايدو. وباسها بشغف كبير.
ميرو: قلبها دق بقوه. ونسيت هي فين.
تيم: حط جبينه ع جبينها وقال طول ما انتى معايه هخليكى تعيشي الجنون بكل أنواعه.
ميرو: بتتنفس بصوت عالى وقالت قصدك ايه ياتيم؟
تيم: فتح ايديه وابتسم وقال بصوته كله. قصدى انى بححححبببببكككك. وشالها ونط بيها ف الميا.
ميرو: صرخت بصوت عالي. ومكـ.ـلـ.ـبشه. وصرخت مجننووووووون.
تيم: نزل الميا. ورفعها بسرعه لحـ.ـضـ.ـنه وضمها عشان مـ.ـا.تخفش.

ميرو: بتكح. كح كح. وبتنهج. حـ.ـر.ام عليك ياتيمو والله. واتشعلقت ف رقبته.
تيم: ههههههههه. حـ.ـر.ام. وتيمو؟ مش راكبه مع بعض.
ميرو: مسحت وشها بايد واحده. ورجعت شعرها المبلول. وقالت بجد انت مـ.ـجـ.ـنو.ن.
تيم: بص ف عينيها. مـ.ـجـ.ـنو.ن مريم.

بعد شويه.
فيلا العدوي.
مراد وفهد قاعدين جمب بعض. وفونهم جاتله رساله خاصه ف وقت واحد.
والرساله من رقم مجهول و عبـ.ـاره عن جمله.
(قريباً سنلتقى) بووووووم.
وفجأه. اتصال من جار فهد ف العماره جمب شقته.
واتصال من بواب العمارة بتاعة شقة مراد.
وكل واحد فيهم بلغ إن الشقه انفجرت وكل حاجه فيها اتحرقت. واتحولت ل رماد!

ف مكان أشبه ببيت مهجور. :
الزعيم: لف بالكرسي. وخبط العكاز ف الارض. وقام وقف. وخطى كام خطوه. وهمس ف وش عاشور. وقاله انت عايز تثبت ولاءك. للزعيم! ياعاشور؟
عاشور: بلع ريقه بتـ.ـو.تر خدامك يازعيم!
الزعيم: بص قدامه بكُره دفين وقال. فريحه وبـ.ـنتها الصغيره! اسبوع واحد وتكون هنا ف وكري الخاص.
فيلا الجبالى.
رؤوف: واقف ف الصالون. وقال ها ياعاشور وصلت ابني ساهر للمطار؟
عاشور: حصل ياباشا ومتحركتش غير لما الطياره اتحركت. زي ما سيادتك أمرت.
رؤوف: هز راسه تمام. ويلا انت اجهز ياعاشور عشان هتقابل الزعيم انهردا.
عاشور: بفرحه كبيره. ده شرف ليا ياباشا.
رؤوف: يلا بينا.
عاشور: فتح عينيه بعدm تصديق. ايه؟ هقابل الزعيم دلوقتي؟
رؤوف: بنفاذ صبر. عند سيادتك مانع؟

عاشور: هز راسه بنفي. ابدا ابدا ياباشا. انا بس مش مصدق نفسي. انى اخيرا هقابل الراس الكبيره...
رؤوف: بتريقه. لأ صدق ياخويا. ويلا أنجز...
عاشور: انحنى بإحترام. اتفضل يا باشا.
وخرجو من الفيلا.
عاشور: فتح باب العربيه. العنوان فين يا باشا؟
رؤوف: محدش يعرف العنوان ياعاشور. اركب. وف عربيه خاصه هتقابلنا ف المكان ال الزعيم هيقول عليه. اركب وسوق خلصنى.
عاشور: تحت امرك ياباشا!

فيلا العدوي...
آدm: ف المكتب. وبيتكلم مع بيتر ف الفون.
بيتر: انت هتروح حفلة الشوربجي يا آدm الاسبوع الجاي؟
آدm: ايوه طبعا. الراجـ.ـل بعتلى كارت دعوه. واتصل عليا بنفسه يأكد عليا. وأنها حفله مهمه. لنجاح صفقته الجديده.
بيتر: امم تمام. خلاص وانا هاجي.
آدm: ليه انت مكنتش هتيجي؟
بيتر: بصراحه لأ. انا معرفتي بالشوربجي محدوده. هو بعتلى كارت دعوه. بس قولت مش هروح عادي يعنى.

آدm: لأ طبعا ماينفعش. وبما إن الراجـ.ـل قدرك. تروح من باب الواجب.
بيتر: خلاص يصحبي تمام. طارق هيكون معانا؟
آدm: بص قدامه وقال طبعا احنا التلاته مع بعض ف كل مكان وزمان...
بعد شويه...
آدm ومراد وزين وفهد خرجوا يصلو المغرب ف المسجد.
عند مريم ف الليفنج.
مريم: بتقطع تفاح. وقالت بعتاب. بقى كدا يارينو؟ اسبوعين من آخر يوم في المزرعه ماشوفكيش لا انتى ولا احفادي؟

رينو: بتأنيب ضمير. آسفه جدا يا مامي حقك عليا. بس فهد بقى بيتعامل معايا كأني اول مره اكون حامل. بس انا قولتله مش هقدر اتحمل ماشوفش مامي وبابي اكتر من كده.
مريم: طيب الاول امسكى يارينو ياحبيبتى. كلى التفاحه دي.
رينو: هزت راسها لأ بجد يا مامي مش قادره.
مريم: ليه بس كده ياحبيبتى. انتى غايبه عنى فتره. ومكلتيش حاجه من وقت ما جيتي.

رينو: والله يامامي شبعانه جدا. وفهد اكلنى كل حاجه وبالعافيه كمان. لدرجة كنت هعيط منه. عشان يرحمنى شويه.
مريم: ضحكت بسعاده شاطر فهد ده ابن قلبى. وبحب حنيته عليكى انتى والولاد.
رينو: ابتسمت بحب. فعلا ربنا يبـ.ـارك فيه. والله اول ما قولتله عايزه اروح لمامي وحشانى اوي وكنت هعيط. قالى قومي البسي. وجابنى انا والولاد ع طول.
مريم: وانتى كمان يانور عينى وحشانى. بتونس بيكي ياقلبى. بصي انتى تباتى هنا بقى.

رينو: لأ مش هينفع...
مريم: مش كفايه قلبى مشتاق ل نور أختك.
وكملت بتصميم ولأ هينفع. وشقتك موجوده جمبنا. اسمعى الكلام وهتباتى. والا هزعل منك.
رينو: لأ وانا اقدر ع زعلك. خلاص. واهو بالمره اتوحم ع اميرة بابي القمر.
مريم: هههههههه يجازيكى خير يارينو يابـ.ـنتى. خلاص راحت علينا. اتوحمي ع جمالك ولا البت آرين قلب تيته دي.
رينو: وهو ف حد ف جمال مريم العدوي. بس ياريت لو بـ.ـنت تطلع شبهك ف كل حاجه.

مريم: بابتسامه. ربنا يراضيكي يارينو يابـ.ـنتى. ويحققلك كل امنياتك وأحلامك يارب. امسكى بقى كلى التفاحه دي ريحي قلبى.
رينو: بابتسامه. حاضر ياحبيبتى انتى تؤمري آمر.
مريم: الآمر لله وحده. انا هاقوم اصلى المغرب قبل ما آدm والولاد يرجعو.
رينو: امم اوكي. وانا كمان. خديني معاكى اصلي. عشان نقعد براحتنا.
مريم: الاول كلى التفاحه. انا لسه هتوضى. ونصلى كلنا جماعه إن شاء الله.
رينو: تصلى ف الحرم إن شاء الله.

مريم: ابتسمت بحب. اللهم امين يارب أنا وكل مشتاق.

فيلا الجوهري. ف نفس الوقت.
رعد: وصل الفيلا. بعد ما جاب سفيان وبـ.ـاري من المطار. ونزل م العربيه ومبسوط جدا. بوصول ولاده اخيرا.
هيلينا: بفرحه كبيره. قامت تجري ع سفيان وبـ.ـاري. وضحكت بسعاده كبيره. وفتحت ايديها. وقالت. Darling(عزيزتي)
بـ.ـاري: بتجري عليها بسعاده. وقالت بصوت عالى. MoOoOM واتشعلقت ف رقبتها
هيلينا: ضمتها بحب كبير. وضحكت وقالت. my dear daughter (ابـ.ـنتي العزيزه).

I m so glad you re back, my love. I was nice meeting you. You do not know how much: I miss you and Sofiane.
(أنا سعيده جداً بعودتك يا حبيبتي. لقد كان من اللطيف مقابلتك. أنتي لا تعلمين كم كنت أشتاق لك ول سفيان. )
بـ.ـاري: خرجت من حـ.ـضـ.ـنها. وقالت بضحكه كلها حماس.
Mom, I can t believe I saw you again, you and Dad. It s been a boring year without you. Mom, I love you so much. :.

I love you so much, you and Dad. I miss you.
(امي انا لا أصدق انى رأيتك مجدداً انتى وابي. لقد كان عاما ممل بدونكم. امي انا أحبك كثيرا. احبك جدا انتى وابي. افتقدك. )
هيلينا: اوو. حبيبتى بـ.ـاري. انا ورعد مفتقدينك كتير كتير بيبي.
سفيان: قرب منهم وضحك وقال.
Barry, would you please leave me my beautiful lady,Mariem Nassar notice my love for her again after all this time.

(بـ.ـاري هلا تركتى لي سيدتي الجميله لاحظى بحبها مرة أخرى بعد كل هذا الوقت. )
بـ.ـاري: بضحكه. اوكي سفيان. تعالى خد نصيبك. وانا رايحه ل Daddy (بابا) وراحت ل رعد.
هيلينا: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وهمست سفيان! Dear (عزيزى)
سفيان: طبعاً رغم صغر سنه لكن طويل. اطول من هيلينا. وضحك بفرحه. وقرب من حـ.ـضـ.ـنها بهدوء. وضمها لقلبه. امي وحشتينى جداً!

هيلينا: حـ.ـضـ.ـنته. ودmـ.ـو.عها نزلت. انت اكتر سفيان حبيبي. انا كتير مبسوط اني شوفتك. حمدلله ع السلامه حبيب مامي.
سفيان: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها وباس جبينها وايديها. الله يسلمك ياست الكل. وحشانى جدا. ووحشنى بيتنا. وحشتنى مصر وأهلها الطيبين.
رعد: من وراه. ومحاوط بـ.ـاري ف حـ.ـضـ.ـنه. وقال بهزار. مصر كمان وحشاك وبتقولك ادخل بقى عشان ابوك واقع من الجوع. وضحكو.
سفيان: اتفضل يا حج.

رعد: ربت ع كتف ابنه. ماشاء الله عليك يا سفيان. بقيت اطول من امك. اوبس آسف اطول من مامتك.
هيلينا: ههههه كويس لحقت نفسك رعد حبيبي. وسلمت عليه. حمد الله ع سلامتك حبيبى.
رعد: الله يسلمك ياروحي.
الكل دخل. وسفيان اخد شاور. ولبس ونزل. وبـ.ـاري كمان اخدت شاور ونزلت عشان يتعشو.

هيلينا: جهزت السفره بقلب ام مبسوط جدا. والشغاله خلصت كل حاجه. وهالى. قالت بصوت مسموع. يلا رعد حبيبي الاكل كله تمام. والسفره جاهز كل حاجه. تعال سفيان. يلا بااري حبيبتى.
بـ.ـاري: قامت تجري. وقعدت أول واحده. وقالت بانبهار. WoOoW. الاكل المصري كان وحشنى جدا. Thanx mom ع كل حاجه عملتيها. وبدأت تاكل بنهم واشتياق للأكل.

هيلينا: ضحكت بسعاده. ولعبت ف شعر بـ.ـاري. حبيبتى الف هنا. انا عملت كوول حاجه انتو بتحبوها. وكملت بمكر. وعملت ل رعد حبيبي الملوخيه.
رعد: بإعجاب. امممم الملوخيه وجمال الملوخيه. دا مفيش واحده ف مصر بتعرف تعمل زي مولخية هالى حبيبتي. وقعد وسفيان قعد جمبه.
هيلينا: حطت اكل قدام سفيان بسعاده. وقالت يسلام يارعد. موش ده كان رأيك فيا اول مره اعمل فيها ملوخيه. ولا نسيت؟

رعد: هههههههه. حبيبتى الكلام ده من زمان جدا. وانتى حامل ف بـ.ـاري. وبعدين ال انتى كنتى عملتيها دي كان اسمها موخليه وكانت عبـ.ـاره عن عك ف عك ههههه.
اما دي حاجه تانيه الملوخيه الاصليه، بس دلوقتي الله اكبر عليكى. شيف واستاذه ف الملوخيه بصراحه. تسلم ايدك ياقلبى.
هيلينا: قعدت جمبه. بابتسامه. حبيبى كله بفضلك انت. انت كنت صبور عليا لابعد الحدود. وانا اتعلمت واحده واحده. ميرسي جدا لانك ف حياتي رعد.

رعد: بابتسامه. تحت أمر هالى. ورفع ايدو واكلها قطعة مكرونه.
سفيان: ابتسم. واخد نفس عميق. وكان مشتاق لدفا العيله. وحبهم وخــــوفهم ع بعض.
هيلينا: بلهفه. كل سفيان حبيبي. كلي بـ.ـار، ومكملتش!
رعد وسفيان. رفعو عينيهم ع بـ.ـاري. وكانت بتاكل بشراهه كبيره. واشتياق كبير للأكل المصري. والكل ضحك...
بـ.ـاري: بتاكل محشي وبعدها الفراخ. وبعدها سلطه
سمعت ضحكهم. وبصت ليهم. وهزت راسها. امم ماليش نفس!
الكل: هههههههههههه.

رعد وهيلينا. رجع قلبهم ينبض بالسعاده من تاني. والبيت اتملا بشقاوة بـ.ـاري. وحب سفيان.

ف نفس الوقت. ف مكان اشبه بالمهجور.
السواق وقف بعربيه احدث موديل. ونزل. وشال الغطا الاسود من ع وش عاشور ورؤوف. وقال اتفضلو وصلنا مقر الزعيم.
رؤوف: مسح وشه بايديه.
عاشور: فرك عينيه بإيديه. ومش مصدق. المكان يخــــوف من عدد الحرس. وكمان خرافة نسبيه.
رؤوف: نزل. وعاشور.
باب الفيلا اتفتح اتومـ.ـا.تيك. ودخلو. واتفتشو كويس وسحبو تلفوناتهم وكل الاسلحه ال معاهم.

عاشور: همس بقلق. وقال ياريتنى ماطلبت ياباشا. كل دول حرس؟
رؤوف: بتـ.ـو.تر. اومال انت كنت فاكر ايه ياحـ.ـيو.ان. اكتم عشان المكان كله متراقب.
بعد دقايق. وصلو لمكان ضلمه. والانوار اشتغلت. وكانت غرفة اجتماعات كبيره، والزعيم قاعد ع كرسي فخم جدا. وماسك عكازه. وقال اهلا اهلا يارؤوف انت وعاشور.
رؤوف: انحنى بإحترام. وقال بتـ.ـو.تر. مساء الخير يا زعيم.

عاشور: اتفاجئ بضعف شخصية رؤوف. وهو كمان خايف. وانحنى ليه. وقال تحت امرك معاليك يازعيم...
الزعيم: لف بالكرسي. وخبط العكاز ف الارض. وقام وقف. وخطى كام خطوه. وهمس ف وش عاشور. وقاله انت عايز تثبت ولاءك. للزعيم رشوان! ياعاشور؟
عاشور: بلع ريقه بتـ.ـو.تر خدامك يازعيم...
رشوان: بص قدامه بكُره دفين وقال. فريحه وبـ.ـنتها الصغيره. اسبوع واحد وتكون هنا ف وكري الخاص!
فيلا العدوي...
كلهم قاعدين ف جو جميل وبيضحكو ومبسوطين.

مراد وفهد قاعدين جمب بعض. وفونهم جاتله رساله خاصه ف وقت واحد.
والرساله من رقم مجهول و عبـ.ـاره عن جمله.
(قريباً سنلتقى) بووووووم.
وفجأه. اتصال من جار فهد ف العماره جمب شقته.
واتصال من بواب العمارة بتاعة شقة مراد.
وكل واحد فيهم بلغ إن الشقه انفجرت وكل حاجه فيها اتحرقت. واتحولت ل رماد!
مراد وفهد بصو لبعض. وافتكرو انفجار العربيتين. واكيد دي الرساله التانيه. بس من ميييييين؟

آدm: قاعد جمب مريم. وماسك الفون. وسمع صوت الرسالتين. وعينيه ع فهد ومراد وتعابير وشهم ال اتغيرت ف لحظه.
فهد: عينيه اتحولت لغـــضــــب شـ.ـديد. واتخيل لو مـ.ـر.اته وولاده لسه ف الشقه.
آدm: بقى ع يقين إن ف حاجه كبيره حصلت. وقام بهدوء. وقال مراد. فهد. تعالو انا عايزكم ف المكتب. واتحرك.
مراد: قام بغـــضــــب واضح وراح ع المكتب. وفهد مش ااقل صدmه وغـــضــــب منه.
آدm: قفل باب المكتب. وقال بهدوء مالكم؟

مراد: بإيدو خبط الحيطه بغـــضــــب شـ.ـديد. وقال عملوها تانى يابابا. ومش عارف هما مييييين وغرضهم إيه؟
فهد: من بين أسنانه بتوعد شـ.ـديد اللهجه اقسم بالله العظيم ما هرحمهم.
آدm!
مراد: فتح الفون. وفتح الرساله ل آدm. وقال اتفضل حضرتك. دي رساله جاتلى انا وفهد ف وقت واحد. من رقم واكيد الرقم ده مجهول.
آدm: قرأ الرساله وكشر عينيه بتعجب!

فهد: اتكلم وكأن نار بتاكل ف قلبه لأنهم حرقو ذكرياته الخاصه مع معشوقته. وقال بصوت انتقام. ومش بسسس كدااا! دول حرقو شقتى انا ومراد ف نفس الوقت.
وديني ماهرحمهم. اقسم بالله العظيم لاد.بـ.ـحه بإيديا د.بـ.ـح. وضـ.ـر.ب قبضة ايدو ف الحيطه بغـــضــــب شـ.ـديد لدرجة أنها اتجـ.ـر.حت.
آدm: فتح عينيه بصدmه. انت بتقول ايه يا فهد؟

فهد: بينهج بغـ.ـيظ. واول مره يحس بالضعف. وقلة الحيله. ودmـ.ـو.عه متحجره ف عينيه. وقال حرقو شقتى ياعمي. حرقو بيتى. تخيل لو عيلتى كانت! وقبض ع ايديه وغمض عينيه وللاسف دmعه نزلت منه غـ.ـصـ.ـب عنه من حرقة قلبه. ولف ضهرو ليهم بسرعه.
آدm: صك ع أسنانه بتوعد. وجواه إعصار. وقبض ع ايديه بغـــضــــب واضح لأول مره من سنين...

مراد: غمض عينيه وحاول يسيطر ع غـــضــــبه. وفتح عينيه وشاف فهد ايدو اتجـ.ـر.حت. وضحك بتمثيل. هههههههه. والله يعم دول آخرهم يعملو حركات!
آدm: اخد نفس عميق جداااا. وحاول يفكر بهدوء.
فهد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال بخـ.ـنـ.ـقه انت بتضحك يامراد؟
آدm: ابتسم عكس ال جواه. وقال ايوه يضحك. مايضحكش ليه؟ تعالى يافهد اقعد واهدا. وشاور ل مراد.
فهد: قعد. وصاكك ع اسنانه.
مراد: قعد. وبص ل أبوه. وقال طيب وبعدين يابابا؟

آدm: بهدوء. اول مره حرقو عربيتك انت وفهد ف وقت واحد. ومكنتوش موجودين فيها.
ودلوقتي حرقو شقتك انت وفهد برضو ف وقت واحد. وانتو مش موجودين فيها.
وبص ل فهد وحط ايدو ع ركبته وقال لو تلاحظ يافهد. انك من وقت ما رجعت من المزرعه. رينو مخرجتش من البيت غير انهردا.
وشقة مراد فاضيه. محدش عايش فيها. واكيد خطة انفجار الشقتين دي كانت الخطه التانيه بتاعتهم.

واكيد كانو منتظرين خروج عيلة فهد من البيت. بدليل إنهم ولعو ف البيت بعد ما خرجتو منه. نفس ال حصل ف انفجار العربيتين.
والمقصود من كل ده. عبـ.ـاره عن رسايل. واكيد ف رساله تالته. و لكن لازم ف الرساله التالته تكونو واخدين حذركم...

مراد: فعلا عندك حق يابابا. بس دول هنعرفهم ازاى؟ وقت حادثة العربيه. احنا دورنا كويس جدا. وشكلهم محترفين. مافيش اى دليل. حتى الملثمين لابسين اسود ف اسود. والريس حرقوه ورموه ف النيل. وحتى الكاميرات. مش واضحين فيه.
آدm: كشر عينيه بتركيز. وقال فعلا واخدين كل احتياطتهم. بشكل حذر جدا.
وده يدل أنهم تبع منظمه او مافيا. وبص ليهم. انا عايزكم تركزو كويس. مفيش اى منظمه او مافيا قبتضو عليهم وليهم طرف خارج السـ.ـجـ.ـن؟

مراد وفهد بصو لبعض. وحاولو يفتكرو.
مراد: لأ كل ال قبضنا عليهم اعترفوا واعتقلوا.
آدm: طيب مافيش حد هرب؟
مراد: هز راسه بصراحه منعرفش حاجه زي دي. لأن ف مجرمين بيترحلو ع بلدهم.
آدm: هز راسه تمام. اسمعو. هما دلوقتي. اكيد مراقبين شقتك انت وفهد. ومنتظرين يشوفو رد فعلك انت وهو.
مراد: هز راسه اكيد. والاكيد كمان متوقعين أننا نجري ع العماره و هنطلب تفريغ الكاميرات. ونطلب الشرطه وتحصل شوشره.

آدm: هز راسه صح كدا. لكن انتو مش هتخرجو من باب الفيلا ولا هتروحو ف اى مكان.
مراد: كشر عينيه. ازاى يابابا؟
آدm: احنا منعرفش هما مين. او تبع مين؟ ولو روحتو اكيد هيشمتو فيكو لما يشوفو انكو مش قادرين توصلو ليهم رغم أنهم مراقبينكم واكيد قريبين منكم، ووقتها ثقتهم بنفسهم هتزيد اكتر.

لكن لو مروحتوش ومبلغتوش كمان والموضوع كأنه عادي جدا وكأنه محصلش كمان. هيبدؤ يستغربو ويحتارو. وقتها اكيد تفكيرهم هايتشتت. واكيد هيحصل اى غلطه. مفيش جريمه كامله. ومسيرهم يقعو.
مراد: بتفكير ومن ناحيه تانيه. هنشتغل ف صمت.
آدm: بالظبط. وانا هكلف رعد بالمهمه دي. وهيجيب الكاميرات بطريقته. مع انى متأكد أنهم مسابوش دليل وراهم.
مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال أنا خايف ع العيله.

آدm: كشر عينيه وقال. هو ال اتصل وبلغك. مقالش سبب الحريق ايه؟
مراد: بواب العماره ماس كهربائي.
آدm: وانت يافهد؟
فهد: ، سرحان ف زكرياته ال اتحرقت.
آدm: اتنهد. وربت ع كتفه. اهدا يافهد. وكل حاجه بتتعوض. الا العيله. والحمدلله إن عيلتك بخير.
فهد: انتبه وهز راسه بحـ.ـز.ن. الحمدلله.
آدm: قولى يافهد. هو ال اتصل وبلغك. مقالش سبب الحريق ايه؟
فهد: اخد نفس عميق واتنهد بتعب وقال. قالى اكيد تسريب غاز.

آدm: ابتسم. وقال تمام. وده يدل انه فخ. لأن فهد عايش ف البيت ف اكيد أنهم سابو الغاز.
ومراد طبعا مابيرحش كتير ف اكيد ماس كهربائي. امممم.
فهد: نفخ بحيره. طيب. طيب رينو. هقولها ازاى؟ دى وقت حريق العربيه. مكانتش بتنام من الخــــوف.

آدm: خلاص انت قولها تسريب غاز عادي جدا. وكأنها قضاء وقدر. عشان كمان حملها ومتتـ.ـو.ترش اكتر من كده. وانت يامراد. متقولش قدام حد ع شقتك. كدا كدا. انت مبتروحهاش فترات كبيره. لحد ما نشوف رعد ويجبلنا الكاميرات.
فهد. : مسح وشه بايديه. وواضح عليه الخـ.ـنـ.ـقه.

آدm: بأمر. اسمع يافهد. حياتك انت ومراد ف خطر. وكمان الأمر مايسلمش. انت ورينو من دلوقتي هتقعدو ف الشقه بتاعتكم ال جمب الفيلا هنا. وده أمر وقراري الاخير. لأن مفيش حد يقدر يقرب من مملكة العدوى. ولا يأذي حريمها. فاهم يافهد؟
فهد: بص قدامه. بحـ.ـز.ن حقيقي واستسلام. فاهم. فاهم ياعمى!
فون آدm رن. وقال اتفضلو انتو اخرجو للعيله عشان محدش يلاحظ حاجه. وعايز منكم ثبات فاهمين؟

مراد وفهد بـ.ـنتهيده، فاهمين. وخرجو. وكل واحد خبى حـ.ـز.نه جواه. وجواهم قلق مبهم ع العيله.
آدm: رد ع المكالمه!

ف الليفنج. كلهم بيضحكو من قلبهم.
زين: ههههه اه والله زي ما بقولكم كدا. ريتال بقت خطر ع كل ال حواليها وخصوصاً أنا هههههههه.
رينو: حطت ايدها ع بطنها وبتضحك. هههههههه والله يازين ماقادره ههههههههه. كل ده يطلع منك انتى ياروتي ههههههههه.

ريتال: بغـ.ـيظ. اله غلطت ولازم تتربى. وانا كنت اعمل ايه يعنى! ست قليلة الذوق وبصت لجوزي. ومش بس كدا. البجاحه انها بتساومه ع مبلغ كبير. وقدامي. انا بقى ماشوفتش قدامي. فرجت امة لا اله الا الله عليها ف سنغافوره.
فريحه: ههههههههه اه يابطنى. لأ وكله كوم بقى وزين مش عارف يروح للعميل ال جري لما شافك متحوله! ولا يشيلك من ع الست ال قطعتي شعرها يامفتريه هههههههههههه.

زين: والله يافريحه انتى لو كنتى موجوده وشوفتى ريتال؟ مكنتيش هتصدقى انها سيدة أعمال او ريتال الرقيقه! ده زياد بحجمه ده خاف منها. وراح وقف ف ركن. وقال بس يعم ولا اعرفكو. هههههههههههه
رينو: ههههههه ااااه بطنى ارحموووني مش قادره ههههه. تعالى يافهد. هههههههه تعالى اسمع مغامرات زين وريتال. مش هتصدق. ضـ.ـر.بت سكرتيرة العميل ههههه.

فهد: بلع ريقه بغصه. وقعد جنبها بثبات غير عادي. لكن مش قادر حتى يبتسم من زعله ع اجمل زكريات عمره. زكريات حلوه راحت ف لحظه! ومش عارف راحت ليه؟ وبسبب ايه؟ ولا عارف مين الل دmر جزء كبير من قلبه. وغمض عينيه بتعب واخد نفس عميق واتنهد. وبتوعد. فتح عينيه مره واحده بقوه. وقال جواه.
اقسم بالله. اقسم بعشقي اول ما أعرف مين ال حرق قلبى قبل زكرياتى لاد.بـ.ـحه. وده وعد وقسم من فهد السيوفي للمجهول!

فريحه: ههههه تعالى يامراد. واسمع طرائف مرات اخوك. كل ال كان موجود ف الفندق جري منها ههههههه.
مراد: بص ل فريحه. وابتسم بتمثيل. لكن جواه حرب شغاله. وقعد جنبها بثبات. وعقله شغال وبيراجع شغله وكل المأموريات ال سافر ليها. ومش قادر يحدد مين؟ ميييين ال بيحفر قبره بإيديه مييييين؟
آدm: خرج من المكتب. وقرب منهم وقعد جمب اميرته. وشاف ضحكتها ال بتنور اى عتمه جواه. وابتسم وقال. مـ.ـا.تضحكونا معاكم!

مريم: بضحكه صافيه. مرات ابنك زين. قلبت ع زينه وهرقليز ههههههه.
كلهم ضحكو.
مراد: رفع عينيه ل فهد. وشافه سرحان. وشاور ليه ف اشاره معناها. اهدا. هيلاحظو.
فهد: هز راسه ليه. وحاول يبتسم. وشاف جـ.ـر.ح ايدو. وحط منديل ورقي. وقفل ايدو.
مريم: ف وسط ضحكهم. قالت فهد ياحبيبى.
فهد: ابتسم بتمثيل. نعم ياست الكل.
مريم: الله ينعم عليك يابن قلبى. بص بقى انا هقولك ع طلب ومش عايزاك تزعلنى منك!

فهد: ابتسم. وده كلام. انتى تؤمري وانا عليا اقول نعم وحاضر.
مريم: ابتسمت بحب. مايؤمر عليك ظالم ابدا. ويطلعك من كل عتمه لضي النور. ويريح قلبك يافهد يابن قلبى ونور عيني.
فهد: ابتسم. برضا وراحه. وقال. جواه الله. كنت محتاجها بجد. وبصلها آمين يارب ياحبيبتى.
مريم: انا عايزاك انت ورينو واحفادي تقعدو معانا يومين. واهي شقتكم موجوده.

فهد: بتفكير. وشاف انها فرصه عشان رينو والشقه وكمان الحمل ومتزعلش. وقال فكره جميله. خلاص هنقعد زى ما تحبى.
مريم: بتمنى. والله يبنى انا احب واتمنى انكم كلكم تقعدو معانا وجمبنا ع طول. بس!
آدm: قاطعها بسرعه. وقال. واحنا فيها! وانا محبش أميرتي تتمنى حاجه ومتتحققش. وبص ل فهد وقال ايه رايك يافهد لو تستقرو ف الشقه بتاعتكم هنا ع طول!
مريم: ضحكت بسعاده كبيره ياريت. والله بجد ياريت.

فهد: فهم رد فعل آدm. وقال بو.جـ.ـع متداري. والله لو رينو وافقت انا معنديش اى مانع!
رينو: فتحت عينيها بدهشه. لأنها واثقه إن فهد كان هيعترض لانه بيحب شقته الخاصه بيهم!
آدm: بهدوء خلاص. وبـ.ـنتى حبيبتى مش هتزعل أميرتي. ولا إيه يارينو؟
رينو: بلخبطه. اء، احم والله يابابي انا، ا. انا معنديش اى مانع. بس!
فهد: مسك كف أيدها. وابتسم بحب وقال انا مش زعلان. وحقيقى موافق من قلبى!

رينو: بهمس بس انت بتحب بيتنا ال اتبـ.ـنت فيه زكرياتنا يافهد. ازاى هنسيبه ع طول ومره واحده كدا؟
فهد: بغصه. ابتسم بتمثيل. بس انا بحبك انتى. وراحتك عندي اهم من مليون زكرى وشقه. وبعدين انتى من زمان كنتي عايزه شقه جمب مملكة العدوى. ولا إيه؟
مريم: خلاص بقى وافقي يا رينو. وكمان انتى حامل. ولازم حد جمبك يهتم بيكي ياروحي.
مراد: بتمثيل. ههههه وانتو تسألو رينو ليه؟ اسألوا البت آرين. هي راحت فين؟

آرين وتالين داخلين من الجنينه. وقالت انا اهو. مين عايزني. هههههه.
مراد: تعالى ياحبيبتى. اسمعى بقى. عندنا ليكي خبر وعايزين نعرف رايك. ها جاهزه؟
آرين: بحماس. وجدا كمان. قول ياخالو ايه الخبر بقى؟
مراد: الخبر ياستى. انكو من دلوقتي هتعيشو جمبنا هنا ف شقتكو. وع طول. ها ايه رايك؟
آرين وتالين بصو لبعض. وتالين سقفت بإيديها وقالت الله بجد يعنى آرين هتبقى معايا ع طول؟

آرين: فتحت عينيها بدهشه وفتحت بوقها. وعيونها طلعت قلوب. وقالت جواها آدm المرعـ.ـب. انا هبقى جمبو ع طول. وقالت بمرح. واااااو بجد خبر بمليون جنيه. وجريت قعدت جمب آدm. وقالت بابا آدm. بابا آدm. بجد ال انا سمعته ده؟
آدm: حاوطها من كتفها. وقال بجد ياروح جدك. وابتسم بحنين. وافتكر ميرو. لما بترد عليه وتقول لأ انت مش جدو. انت بابا آدm وبس!

آرين: سقفت بفرحه. واو بجد انا مبسوطه اوووى. يعنى هصحى الصبح واجي جري ع ماما مريم. وأشوف تالين كل يوم. وبابا آدm. و آد، كح كح. وا، وآريان وتيما لما يرجعو من تركيا بجد انا مبسوطه اووووى...
رينو: بشك. عيونها متعلقه ب فهد!
فهد: بص ف عينيها. وابتسم وهز راسه ليها وافقي.
رينو: هزت راسها بعدm اقتناع. وحست إن ف حاجه حصلت مع فهد. وقالت حاضر يابابي.
آدm: اخد نفس عميق وابتسم. وقال تمام.

آرين: بعفويه. بس انا لبسي وكل حاجتى ف الشقه. بابي هنجيب كل حاجه امتى؟ بكره ولا دلوقتي؟
فهد: صك ع أسنانه بو.جـ.ـع مكبت. ومردش!
آدm: ابتسم بتمثيل. حاجة ايه بس يا آرين! الشقه جاهزه وفيها كل حاجه. وجديده. ومش معقول حفيدة العدوي والسيوفي؟ تقعد ف مكان كل حاجه فيه جديده إلا لبسها. لأ ماينفعش. ايه رأيك. بكره تختاري أون لاين كل حاجه انتى عايزاها. وجدك آدm هيجبهالك لحد عندك؟

آرين: بفرحه كبيره. واااااو اجمل بابا آدm ف الدنيا كلها. وحـ.ـضـ.ـنته بحب كبير وسعاده.
رينو: كشرت عينيها بعدm فهم وبصت ل فهد وشافته مغمض عينيه واتأكدت إن ف حاجه حصلت! وقلبها اتقبض.

ف تركيا. ف الفندق.
آريان: امسكى ياتيما البسي الفستان ده.
تمارا: كشرت عينيها بعدm فهم. حبيبى هو احنا خارجين؟
آريان: كشر عينيه وقال امممم حاجه زى كدا.
تمارا: بعدm فهم. حاجه زى كدا؟ ازاى يعنى. آريان بليز بلاش الغاز.
آريان: طيب ممكن تسمعى كلامى ومن غير نقاش. وصدقينى هتتشعقلى ف رقبتى من الفرحه كمان.
تمارا: بفضول. طيب قولى ايه المناسبه؟ بليز بليز بقى.

آريان: باسها من خدها. وقال تؤ تؤ مفاجأه. البسي وخمس دقايق تكوني جاهزه.
تمارا: رفعت حاجبها. وقالت امممم يبقى خارجين نتعشي بره.
آريان: بمكر. حطى ميكب ياروحي.
تمارا: فتحت عينيها بدهشه. وقالت لأ كدا يبقى مش هنخرج.
آريان: اول دقيقه خلصت ياتيما.
تمارا: بحيره. اوكي اوكي. هلبس وامري لله. واخدت الفستان ودخلت الاوضه تلبس.
آريان: لبس قميص ازرق وبنطلون بيج. ورش برفان. وشاف تمارا خارجه. وابتسم من جمالها الهادى.

تمارا: وقفت جمبه تلبس الحجاب.
آريان: عيونه عليها. ومسك ازازة البرفان ورش ليها.
تمارا: ابتسمت. وقالت كدا انا اتأكدت اننا مش خارجين. واكيد انت عاملى مفاجآه هنا ف الجناج صح يا آريان؟
آريان: حاوطها من وسطها لحـ.ـضـ.ـنه وقال صح ياعيون آريان. ومفاجأه لا تتوقعيها ابدا.
تمارا: انت كدا زودت حماسي وفضولى بصراحه.
آريان: فونه رن. وابتسم. وقال ثوانى وفضولك هيختفي. ورفع عينيه ع الباب.

تمارا: كشرت عينيها وبصت لاتجاه عيون آريان. وبصت ع الباب.
فجاءه الباب خبط. بعدد دقات معينه.
آريان: رفع حاجبه ليها وقال روحي افتحى.
تمارا: بصدmه. افتح؟ وانا كدا؟ ميكب وبرفان؟ لأ انا ابتديت اقلق. لأ مش هفتح.
آريان: همس ف ودنها. بتثقي فيا يا تيما؟
تمارا: هزت راسها ايوه طبعا. بثق فيك جدا. بس انا حاطه ميكب ورشه برفان. وحـ.ـر.ام حد غريب يشوفنى كدا أو يشم ريحة برفانى.

آريان: حط ايدو ف جيبه ورفع حاجبه ليها. مدام بتثقي فيا. روحي افتحي الباب يا تيما.
تمارا: من جواها مش مقتنع. لكن مش عايزه تزعل آريان خصوصاً ف نقطة الثقه. وقالت ممكن يكون بنات الروم سيرفز. وراحت فتحت الباب بتـ.ـو.تر. ورفعت عينيها. وشهقت بصوت عالى جدا.
محمد: ابتسم بحب كبير. بنوتى وحشتينى ياقلب ابوكي.

تمارا: صرخت بفرحه كبيره جدا واتشعلقت ف رقبته. بااااااابي. باااابي بجد انا. انا مش مصدقه. بااابي حضرتك وحشتنى اوى اوى.
محمد: رفعها من ع الأرض. وضمها لقلبه بحب كبير. الف مبروك ياروحي.
تمارا: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع من المفاجاه.
نور: ضحكت بدmـ.ـو.ع. طيب ومامي ملهاش نصيب من الفرحه دي.
تمارا: نزلت من حـ.ـضـ.ـن ابوها. واتحركت بسرعه واترمت ف حـ.ـضـ.ـن نور. وقالت بسعاده. مااامي حضرتك كنتى وحشاااني اوى اوى بجد.

نور: ضمت راس تمارا لقلبها ومسدت ع حجابها. وقالت انتى وحشانى ف كل وقت يانور عيني. الف مبروك ياروحي.
آريان: ضحك بصمت ع فرحة تمارة قلبه. وقرب من محمد. وسلم عليه بحب كبير. وسلم ع عمتو نور. وقال حمدالله ع السلامه. اتفضلو. وقفل الباب.
محمد ونور دخلو.
تمارا: سقفت بفرحه كبيره. وبصت ل آريان بامتنان كبير.
آريان: بغمزه. مش هتتشعلقى ف رقبتى.

تمارا: اتكسفت. وجريت. وقعدت قدام محمد ونور. وقــلـــعت الحجاب. وقالت بابي مامي. طيب محدش قالى انكم هتوصلوو امتى؟ وكمان انا اتصلت وكلمتكم انهردا ومحدش قالى.
نور: ابتسمت وقلبها مبسوط. لأنها حاسه إن تمارا جمالها زاد الضعف من الحب والسعاده. ايوه الست بتنور بوجود راحل يحبها ويحتويها.
محمد: مسد ع شعرها بحنان وقال. بصراحه دي خطة آريان. وقال نخليها مفاجآه عشان عايز يشوف رد فعلك وانتى مبسوطه.

تمارا: بصت ل آريان وشكرته بعينيها.
آريان: هز راسه ليها. وهمس من بين شـ ـــفــايـــ ـفه. بحبك...
تمارا: قلبها دق واتحرجت. وقالت بلخبطه. ح، حضرتك حجزت غرفه ولا ايه رايك تقعدو معايا ف الجناح هنا؟
آريان: اتصـ.ـد.م وفتح عينيه بصدmه. وهمس يقعدو فيييين ياتمارا. ياريتك متكلمتى.
محمد: ضحك ع لخبطة بـ.ـنته. وقال لأ ياروحي. آريان حجز لينا غرفه. واحنا هنقضي معاكي يومين. ونرجع ع مصر.
فيلا رعد الجوهري.
رعد: طلع الجناح ولبس ونزل.

هيلينا: باستغراب. رعد! أنت خارج؟
رعد: قرب منهم واخد المفاتيح. ايوه ياحبيبتي. عندي مشوار مهم. اخلصه وارجع ع طول.
بـ.ـاري: بتذمر. What. Dad, you said you weren t going anywhere. We d have a good time. Why now؟:
(ماذا؟ ابي انت قولت أنك لن تذهب الى أي مكان. وسنقضي وقتا ممتعا. لماذا الآن. ).

رعد: حبيبتى انا فعلا قولتلك كدا. وانا لسه عند وعدي. لكن ف حاجه مهمه ف الشركه. هخلصها بسرعه. ومسافة السكه هكون عندك. اوكي؟
بـ.ـاري: بزعل. نو داد. انت هنتأخر اكيد.
رعد: لعب ف شعرها. لأ ياروح بابي انا ساعه بالظبط وهكون قدامك. وكمان هجبلك الايس كريم ال انتى بتحبيه. اوكي ياروحي؟
بـ.ـاري: هزت راسها. اممم. Okay. عرض جميل جدا. موافقه
I will wait from now.
(سأنتظر من الآن. )
رعد: بابتسامه. ماشي ياحبيبتى.

سفيان: تحب اجي معاك يابابا؟
رعد: لأ ياحبيبى. خليك مع هالي عشان انت واحشها جداً. ومن بكره اخدك معايا الشركه والجيم طول فترة الإجازة.
سفيان: هز راسه تمام. حضرتك. خلي بالك من نفسك.
رعد: إن شاء الله. وباس جبين هيلينا. هتحتاجي حاجه ياحبيبتي؟
هيلينا: بصتله. بليز ارجع بسرعه.
رعد: هز راسه. حاضر ياقلبى. وسلم ع بـ.ـاري. وخرج.

ف المالديف.
ميرو: لابسه فستان رقيق. وقاعده ع شط البحر
بتتكلم فون مع هبه.
وتيم: سابها تتكلم براحتها وراح ع اليخت.
ميرو: بزعل. هبه ياحبيبتي. انتى قولتى إنك مبسوطه لأنك عرفتيه وانتى لسه ف الأول. طيب انتى ليه صوتك ع طول زعلان؟

هبه: بحـ.ـز.ن. زعلان من كـ.ـسرت فرحة ماما وبابا يامريم. وزعلانه انى ارتبط بواحد مافيهوش ذرة رجوله. انا بتخيل لو كنت اتجوزته. وصمم انى اقــلـــع حجابي. واغير من مبدائى ال اتربيت عليها. تخيلت إن حياتى كلها عبـ.ـاره عن فشل ف كل حاجه.
ميرو: بتنهيده. طيب وليه تتخيلى الوحش. مدام محصلش. يابـ.ـنتى انا لو مكانك كنت صليت ركعتين شكر لله. ع ال حصل ده.

عارفه؟ مامي ديما تقول لعل الخير يكمن ف الشر. سبحان الله العظيم. يعنى لو تيم مضايقش من تصرفاته. مكنش ال اسمه فادي ده. وقع بالكلام قدامك. وربنا كشفه. وانتي طيبه وبـ.ـنت حلال واستحاله ربنا يخليكي من نصيب ف واحد زي ده. الطيبون للطيبات. ونصيبك لسه مجاش. وأنا متأكدة إن شاء الله. إن عطاءه هيبهرك. بس انتى خليكى واثقه من انه هيحصل.

هبه: بتنهيدة راحه. ت عـ.ـر.في يامريومه. انك بكلامك ديما معايا بيطيب خاطري وقلبى. وبحس بالأمان وإن الدنيا كلها خير منك كلامك وجبران خاطري. حبيبتى ربنا يخليكي ليا.
ميرو: بابتسامه جميله. ويخليكي لميرو القمر ال هو انا. ههههه. ايوه كدا اضحكي وانسي اي حاجه سلبيه تأثر ع هوبا أم عيون كحيله دي.
هبه: ههههه. حاضر يادكتور. سمعا وطاعه ههههه قوليلى بقى عامله ايه مع تيم؟

ميرو: ابتسمت برقه. وقالت الحمدلله. تيم إنسان كويس. وا، وكانت هتقولها قد ايه انها مبسوطه معاه وبيعشقو بعض. لكن خافت ع مشاعرها. وكملت. احم. وطيب.
هبه: حبيبتى ربنا يسعدك.
ميرو: ويسعد قلبك. بس عايزاكي بقى زى ما اتفقنا. اول ما ارجع مصر. هتيجى تزروني وتتغدى معايا. ومش هسمح بغير كدا. كفايه العزومه باظت قبل كده. اوكي ياهوبا؟
هبه: بابتسامه. اوكي يا ميرو. ترجعى بألف سلامه. اسيبك انا بقى عشان طولت عليكي.

ميرو: حبييتى متقوليش كدا. انا بحب اتكلم معاكي. والوقت معاكي بيخلص بسرعه.
هبه: ههههه لما ترجعي مصر هقرفك مكالمـ.ـا.ت.
ميرو ؛ ههههه وانا موافقه.
هبه: خلي بالك من نفسك ياقلبى. باي.
ميرو: وانتى كمان ياروحي. باي. وقفلو.
ميرو: قامت. وبصت حواليها. وقالت هو تيمو راح فين؟ واتحركت. وراحت ع الكوخ. وفتحت الباب. وشهقت بصوت عالى. واتخضتت.
تيم: شـ.ـدها بسرعه. وغمض عينيها بايديه. ههههه. بتتخضي بسرعه انتى.

ميرو: حطت ايديها ع ايديه ال ع عينيها وضحكت
حـ.ـر.ام عليك يا تيمو. انا جايه ادور عليك. تخضني كدا. وبعدين انت ليه حاطت ايديك ع عينيا؟
تيم: همس ف ودنها ببطء. مو فا جاءه.
ميرو: بإعجاب. أمم مفاجاءتك بقت كتيره جدآ ياتيمو. ممكن طيب اشوف المفاجأة دي؟
تيم: طيب انا هشيل أيدي بس انتى متفتحيش غير لما اقولك اوكي؟
ميرو: اوكي.

تيم: شال أيدو. وقفل باب الكوخ. ومسك ايدها. وقال تعالى معايا وانتى مغمضه. اوعي تفتحي. واخدها واتحرك.
ميرو: ضحكت. حاضر. وماشيه معاه.
تيم: فتح الباب الخلفي للكوخ. وف منه طريق موصل لمكان ف اول البحر بالظبط. وكان مجهز فيه عشا رومانسي. عبـ.ـاره عن ترابيزه. واضاءه هاديه
وميوزك هادى. وكان منظر يخـ.ـطـ.ـف القلب.
ميرو: سمعت صوت البحر. وكمان الهوا. وقالت بخــــوف. تيم اوعا تنزلنى الميا بليل كدا. أرجوك.

تيم: ماشي بيها. ههههه وفيها ايه بقى؟
ميرو: شهقت. ولسه هتفتح عينيها.
تيم: بتحذير. هاا؟ متفتحيش عينيكي. ومتقلقيش.
ميرو: مسكت ف دراعه جـ.ـا.مد. وقالت. ازاى مقلقش؟ وانت كل يوم. ليك حركات ومفجاءات غير متوقعه. وكل يوم لازم تنط بيا ف الميا.
تيم: وصل بيها. ووقف خلفها. وقال. فتحي عيونك ياملاك تيم.

ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وفتحت ببطء. وبعدها فتحت عينيها ع الاخر بانبهار كبير. وقالت ماشاء الله. واو بجد ايه الجمال ده ياتيم؟
تيم: وقف قدامها وانحنى ليها بمرح. تيم عزيز تحت أمر ملاكه يافنـ.ـد.م. احنا مصدقنا انها رضيت علينا.
ميرو: ضحكت بسعاده. وقالت حبيبى بجد المكان وكل حاجه جميله جدا. ربنا مايحرمنيش منك.
تيم: بسعاده. ولا منك ياروحي. تعالى. وسحب الكرسي. اتفضلى يادكتورة قلبى.

ميرو: بفرحه كبيره. قعدت. ميرسي ياحبيبى.
تيم: قعد قصادها. وقال يارب العشا يعجبك.
ميرو: ضحكت. لانها هي ال مجهزه العشا ف اليخت من بدري. وقالت بمكر. امممم من شكله كدا واضح أنه تحفه. ههههه.
تيم: بهزار. عشان ت عـ.ـر.في انى بتعب جدا عشانك.
ميرو: بتنهيده. اهتمامك لوحده كفيل يسعدني العمر كله ياتيم. وبعدها بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت تيم ا. انا، احم. ا. اناااا. كنت عايزه اتكلم معاك ف موضوع مهم.

تيم: وماله ياروحي. تحت امرك. بس كلي دي من ايدي. وبعد العشا. نقعد هنا واخدك ف حـ.ـضـ.ـني وهسمعك للصبح لو عايزه.
ميرو: فتحت بوقها. واكلت من أيدو. وبدأو يتعشو تحت ضوء القمر. والميوزك الهادي.
بعد شويه.
تيم: نايم ع ضهرو ف نفس المكان. وواخد ميرو ف حـ.ـضـ.ـنه. وباصص للنجوم. وقال ها ياروحي كنتى عايزه تقولى ايه؟

ميرو: بتنهيده. قالت. تيم انت شرحلتى قبل كده كل حاجه. بخصوص مشاعرك تجاهي وحبك ليا. وكمان قبل كده قولتلى انك كنت فاكر إن ياسين! وسكتت، وبعدها اخدت نفس عميق. وكملت. انا عايزه احكيلك كل حاجه. انت من حقك تعرف. وكمان من حقي انى اوضحلك نقطة ياسين بالتحديد...

تيم: طبعاً اضايق. لأنه افتكر وهو بيتهمها بحبها ل ياسين. وكمان ابتسم ف نفس الوقت. لأنه قرأ مدونة ميراث العشق. وعارف كل حاجه هي هتقولها. ومش هيقولها أنه قرأها عشان متتضايقكش. او تفكر انه بيدخل ف خصوصيتها. وقال بابتسامه. بس انا مش عايز اعرف حاجه...
ميرو: بصتله. ازاي مش عايز تعرف؟

تيم: لاعب خصلات شعرها. لانى مايهمنيش اى حاجه ف الدنيا غير وجودك جمبي. وإن كان ع ياسين. ف هو كان سوء تفاهم منى انا. وسؤ تفكير منه هو. انا سمعت نص الحكايه. واكيد النص التانى اتوضح بعد كده.

ميرو: باستغراب. بس انت متعرفش ايه ال حصل. انا لما كنت واقفه مع ياسين ف الجنينه. كان بيساعدنى عشان اخد بوكس الهديه ال جابه كريم لليليان. وكمان البدله ال انا اختارتها ل ياسين ف المول كانت بطلب من حياة اخته لانها طلبت مساعدتى ف أنها عايزه تقدmله هديه. وكمان!
تيم: جواه غيران لأن ياسين كان معجب بيها. لكن قاطعها وقال بهدوء. خلاص يامريم. موضوع ياسين خلص. وقولتلك كان سؤ فهم مني. احم. وبص بعيد.

ميرو: لفت وشه ليها. وقالت صدقنى انا حاسه بيك. بس كنت حابه أوضح الصوره. تيم انت متعرفش انا بحبك قد ايه؟ انت كنت حلم جميل بالنسبالى. كنت دعوه جميله ف كل سجده. وكنت حقيقه كامله ف كل حلم. ومش عايزه اخبي عليك اي حاجه. مش عايزه يكون ف حياتنا اى وجود لعلامـ.ـا.ت استفهام!

تيم: بدقة قلب. بيحفر ملامحها، وانتى كنتى ومازلتى عشق تيم. وعُمر تيم ال جاي. وكل علامـ.ـا.ت الاستفهام اختفت تماما من وقت مابقيتى ع اسمي وحلالي. مش عايز منك اى توضيح. لانك ملاك. والملاك مابيغلطش وبيفضل ف اجمل صوره وانتي. انعكاس لكل حاجه بريئه وجميله. بعشقك ياكل حاجه ف قلب تيم، وقرب منها بعشق كبير. عشق لامتنهاي. حب بيتجدد كل لحظه. مشاعر متلخبطه لكنها كلها شغف اكبر من الحب. ومابعد العشق. احساس لسه ما اكتشوفش ليه وصف ف ميراث العشق...

ف شقة فهد الجديده.
آرين: مبسوطه جدا. وبستكشف المكان بحماس كبير. وواقفه ف التراس. وشايفه مملكة العدوي كلها قدام عينيها. وفرحانه جدا. وقالت كدا بقى هشوف المرعـ.ـب وهو راجع من الشغل. ونفخت بتذمر. هو أتأخر اوى كدا ليه؟ انا آخر مره شوفته فيها لما كنا ف المزرعه. اووف بـ.ـارد ف كل حاجه.
آركان: مش فارق معاه المكان. لانه كام شهر وهسيب البيت ويدخل حربيه. لكن مستريح عشان أمه وآرين.

هيكونو ف أمان. ف عدm وجوده. ووجود فهد وقت المأموريات والسفر...
ف اوضة فهد.
فهد: واقف ومربع ايديه. وساند بكتفه ع الشباك. وباصص قدامه بخـ.ـنـ.ـقه وسرحان. محتار يعمل ايه؟
رينو: خلصت صلاه. وقــلـــعت الاسدال وبتتكلم بعفويه. الشقه هنا تحفه فنيه بجد يافهد. كبيره جدا. كأنها فيلا صغيره. والديزاين بجد يخـ.ـطـ.ـف القلب.
فهد!

رينو: كشرت عينيها. وقالت بهمس. فهد مش طبيعي أبدا. وانا متأكده ان ف حاجه شاغله تفكيرو. وقربت منه وحـ.ـضـ.ـنته من الخلف. وحطت راسها ع ضهرو
وقالت ممكن اعرف حبيبى ماله وايه الحيره ال ف عيونه دي؟
فهد: انتبه. واخد نفس عميق واتنهد بتعب. وقال. ابدا مفيش حاجه.
رينو: رفعت راسها. ولفت ليه. ورفعت عينيها ليه. وقالت، وانا استحاله اصدق إن مفيش حاجه.
وانك كدا طبيعي. مالك بجد يافهد؟ ايه الحاجه ال حصلت ومضيقاك اوي كدا؟

فهد: بص ف عينيها. بحيره. ومش عارف يقولها ولا يخبي عليها!
رينو: رفعت ايديها ع صدرو. وقالت أنا أول مره اشوف عيونك تايهه كدا؟ حبيبى لو حصل حاجه قول. حتى لو ف شغلك حاجه مضيقاك قولى. ع الاقل فضفض لكن مش عايزه اشوفك كدا. بجد يافهد انا بضايق لما بشوفك مخـ.ـنـ.ـوق أو مضايق. مالك ياحبيبى؟

فهد: ، وباصص ف عينيها. بحيره اكبر. وسرح وقال جواه. اقولك ايه يا لارين؟ اقولك البيت ال عشنا فيه اكتر من 18 سنه خلاص اتحرق واتحول لرماد؟ اقولك اجمل ذكريات عمرنا اتبخرت وانتهت بشراره صغيره. ومعرفش مين ال حط الشراره دي؟ شراره طفت كل حاجه حلوه جوايا. اقولك انى بعشق اى مكان انتى بتكوني عشتى معايا فيه. وانتى كنتى معايا ف شقتنا كل العمر ده. قــ,تــلو زكرياتى وسنيني معاكي. دmرو ذكرياتي يا لارين. دmروها وحرقوها.

ومن غير ما اعرف ايه السبب وهو مين وغرضه إيه؟ واستفاد ايه؟ ااااه يا الله!
رينو: شافت عيونه تايهه ف عينيها يمين وشمال.

وسرحان بعمق كبير. وقالت جواها. مالك يافهد؟ ياترى فيك ايه؟ نفسي اهون عليك ال انت فيه. انا عارفه انك وافقت انى اعيش هنا وانت مجبر. عشان مصلحتى وخــــوفك عليا انا وآرين. لما تسافر. وآركان يدخل حربيه. ياروحي يافهد حبك وخــــوفك علينا اعظم حاجه ف الكون كله. بس معقول! معقول يكون هو ده سبب خـ.ـنـ.ـقتك بالطريقه دي! ايوه انا واثقه إن ده السبب لأن فهد متعلق بشقتنا. وياما اتحايلت عليه نعيش هنا. وكان ديما يرفض ويقولي إن ده مكان عشق الفهد ليا. انا لازم اخرجه من ال هو فيه واهون عليه. وابتسمت وقالت. انا هقوله نروح بيتنا دلوقتي. حتى نقضي فيه وقت لوحدنا.

واجيب كل حاجه انا محتجاها من هناك. وفاقت من أفكارها. وقالت. احم وابتسمت حبيبى. بما انك مش عايز تقولى مالك. اوكي خلاص هسيبك وقت مـ.ـا.تحب تحكيلى هتلاقينى موجوده. بس دلوقتي بقى عايزاك زي الشاطر كدا تاخدني ع عشنا. عشان فيه شوية حجات مهمه عايزه اجيبها.
فهد: بتنهيده. رفع ايدو ع خدها. وقال خلاص يالارين. مبقاش ينفع.
رينو: كشرت عينيها. لارين! ومبقاش ينفع؟ وقالت. انا مش فاهمه حاجه؟ ف ايه يافهد؟

فهد: بحـ.ـز.ن حقيقي. لكن حاول يتماسك. وقال بهدوء. حبيبتي ال حصل إن! إن شقتنا! شقتنا حصل فيها فيها حريق بسبب تسريب الغاز!
رينو: فتحت عينيها بصدmه كبيره. وهزت راسها بعدm تصديق. وهمست بصدmه. اتحرقت!
فهد: شال أيدو من ع خدها. وربع ايديه وجواه غـــضــــب واعصار كبير. وبص من الشباك. وقال من بين أسنانه. قضاء وقدر يا لارين. الشقه اتحرقت!

رينو: بصدmه كبيره نزلت ايديها من ع صدرو. ورجعت خطوه لورا. وعيونها متعلقه بفهد ودmـ.ـو.عها متحجره. ومش مصدقه ال سمعته. الشقه اتحرقت!
فهد: و.جـ.ـعه اكبر من أنه يواسيها. ومش قادر يتكلم!
رينو: غمضت عينيها مع نزول دmـ.ـو.عها. وقبضت ع ايديها بثبات غير عادي. وشريط زكريات اكتر من 18 سنه بيمر قدام عينيها، لكن فجاءه. اترمت ف حـ.ـضـ.ـنه.

فهد: كأنه. كان عنده احتياج للحـ.ـضـ.ـن ده. وضمها لقلبه باحتياج كبير وغمض عينيه. كأنه بيشحن طاقه. وصبر وقوه وأمان.
أمان! معقول؟ فهد القوي والغـــضــــبان وحوت المخابرات محتاج للامان ومن واحده ست؟

ايوه. فهد محتاج الأمان. ماهو مش جبل أو من فولاذ. أنه يتحمل اكتر من طاقته. ف الاول والآخر فهد بشر. وكل زعل وخـ.ـنـ.ـقه بياخد من نياط القلب. ودي مش اى ست. دي لاري وقت حبه ليها. ورينو وقت اعترافه بعشقه ليها. دي لارين وقت غيرته عليها. دي معشوقته امنه وأمانه. نجمته حبيبته أخته وامه وصحبته وزجته وبـ.ـنته وكل حاجه. عشرة اكتر من 36 سنه حياه تانيه. يعنى مينفعش ياخد الامان غير منها. هي! هي وبس من البشر. عشق الفهد.

رينو: غمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـنه. وعيطت بصمت وقلبها محروق زيه واكتر. لأن الموضوع اكبر من شقه. دي حيطان اترسمت فيها زكريات. فيها شقاوه وضحك وهزار وعشق وزعل واطفالها كبرو فيها. وكل حاجه من عمر مر فيها. شقة فهد بالنسبه ل لارين عبـ.ـاره عن مدونه جميله أو صندوق مليان بالذكريات ال تخلى القلب يدق. لكن إيمانها بالله هيتغلب ع كل حاجه. ورفعت ايديها ع ضهر فهد. وقالت بقوه. فداك الف شقه ومليون ذكرى. مدام انت وولادك بخير وف حـ.ـضـ.ـنى. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. ومسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بتمثيل. بجد الحمد لله إن ال حصل ده. حصل واحنا مش موجودين!

فهد: مسك وشها بإيديه بحـ.ـز.ن. وقال. زكرياتنا يا لارين؟
رينو: ضحكت بيقين. احنا ال بنعمل الذكريات يافهد مش هي ال بتعملنا. والذكريات ف قلبنا وعقلنا. وعمرنا ما هنقدر ننساها.
فهد: يعنى انتى مش زعلانه؟ صدقينى انا مش فارق معايا الشقه. قد ما فارق معايا كل حاجه حلوه عشناها ف بيتنا.
رينو: بو.جـ.ـع متداري. لأ طبعا مش زعلانه. ده لطف الله علينا يافهد أننا خرجنا من البيت. تخيل لو لاقدر الله. كنا ف البيت. وحصل ال!

فهد: حط ايدو ع بوقها بسرعه. وهز راسه لأ. اوعي تكملي. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. حبيبتى انا مش متخيل حياتى من غيركم. وابتسم بتمثيل. عندك حق. والحمد لله انها جت ع قد كدا. وانتهد بتعب. فعلا ده لطف الله علينا. شكرا يارينو.
رينو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وابتسمت. طيب الحمد لله انى قدرت اخيلك تطمن وسمعت منك رينو. ممكن بقى تاخدنى ف حـ.ـضـ.ـنك وننام؟

فهد: مسح دmـ.ـو.عها. وباس جبينها. واخدها للسرير. وشـ.ـد عليها الغطا ونام جمبها ورجع راسه لورا. وبيمسد ع شعرها بحنان. وسرحان ف زكرياته.
رينو: غمضت عينيها. وقلبها مقسوم نصين مابين حـ.ـز.ن مسيطر عليها ف زكرياتها ال اتحرقت. وبين انها بتحمد ربنا إن عيلتها كلها بخير...

فيلا زياد جمال...
ياسين: داخل البيت. السلام عليكم.
ماليكه: بابتسامه وعليك السلام. حمدلله ع سلامتك يا. ياسو.
ياسين: سلم عليها. الله يسلمك ياست الكل. اذيك يا بابا؟
زياد: الله يسلمك ياحظابط.
ياسين: سلم ع حياة. حبيبتى عامله ايه؟
حياة: بسعاده. انا كويسه جدا يا أبيه.
ياسين: لعب ف شعرها. وقعد جنبها.
زياد: ها يا ياسين. كلمت البـ.ـنت ع مجـ.ـسم المشروع؟

ياسين: خبط ع جبينه. اوبس نسيت خالص يابابا. آسف جدا. عموما بكره إن شاء الله هتصل عليها واقولها.
زياد: بكره ايه يابنى؟ بكره جاي خبير ومهندسين متخصصين عشان يشوفو المجـ.ـسم. تقولى بكره؟
انت كلمها انهردا بقى. مش عايزين حاجه تعطلنا.
ياسين: هز راسه حاضر يا يابابا. وقام وقف. طيب هطلع اخد شاور ونازل.
ماليكه: وماله ياحبيبي. اكون جهزتلك العشا.
ياسين: ابتسم. تسلم ايدك ياحبيبتي. بعد اذنكم.

وطلع. ودخل الاوضه. وفتح الدولاب. واخد تيشرت وبنطلون. ورايح ع الحمام. لكن وقف مكانه. ومسح ع شعرو بحيره، وقال طيب انا ليه بفكر فيها كتير اوى كدا؟ وليه صممت إن بابا ينفذ مشروعها اول حاجه بعد ما رجع من سنغافوره. واتحرك خطوتين وقعد ع طرف السرير. وحط اللبس جمبه. ونفخ بحيره. ايه يا ياسين؟ طيب ميرو! واتخـ.ـنـ.ـق يووووه. مريم مش عارف. لأ مريم خلاص مبقاش ينفع افكر فيها. هي ملك لغيري. وكدا غلط. وكشر عينيه. وقال بس انا مبقتش افكر ف مريم زي الاول. من وقت! واتنهد. همس.

همس من اول يوم شوفتها حسيت بجنونها ولخبطتها. وبـ.ـنت ع طبيعتها ودmها خفيف. ومحترمه رغم هزارها. وابتسم. همس جميله اوي. ومن غير تفكير. مسك الفون واتصل عليها.
فيلا المنشاوي.
همس: واقفه ف اوضتها. وحاطه الهاند ف ودنها وبتسمع ميوزك اجنبي بصوت عالى جدا. وبترقص بمرح وبطريقه مضحكه. وبتتنطط ف الاوضه. ع اغنيه اسمها او نانا بالانجليزي.

يسرا: خبطت كتير عليها ومردتش. وفتحت الباب ودخلت. وكشرت عينيها وهزت راسها بيأس. البـ.ـنت دى هتجنني قريب. لأ وكمان فونها بيرن ومش سامعه. وندهت عليها همس!
همس: ضهرها ليها. وبتتنطط.
يسرا: بنفاذ صبر. قربت منها. وزعقت هااااامس.
همس: شافت يسرا. اتخضت. ووقفلت الميوزك. مامي! حضرتك هنا من بدري؟

يسرا: حطت ايدها ف جمبها بتريقه. لا أبدا. انا بقالى ساعه بس بخبط عليكى. وانتى ولا هنا. انتى مـ.ـجـ.ـنو.نه ياهمس. بتتنططي زي القرده ليه كدا؟
همس: هههههههه قرده. لأ يامامي ال بيتنطط الكنغر الاسترالي هههههههه.
يسرا: بتريقه. كنغر. ربنا يصبرني عليكي. يلا انزلى عشان العشا جاهز وبابي ع وصول. واه صح فونك رن وفصل. بنات آخر زمن. ربنا يهديكو. وخرجت.

همس: رقصت حواجبها. وبتغنى. وقعدت ع السرير. تعالى يسي موبيل. مين ال هيتصل يعنى. مش عارفه انا الحاجه يسرا زعلانه ليه؟ وشهقت. ياسو اتصل. وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج. تؤ وبعدين بقى. اهو ياسين اتصل وانا مسمعتش الرنه. شوفتى ياهمس. يعنى لازم تسمعى كلام الشيطان؟

اهو اهم مكالمه راحت عليكي. بس ياتري ياسين اتصل ليه؟ ده نادر لما يعملها. اوووف انتى يابت بتتكلمى كتير ليه؟ اتصلى وشوفيه كان عايز ايه؟ وبلعت ريقها. ونفخت بتـ.ـو.تر. واتصلت...
ياسين: ساب الفون ع السرير وقام داخل الحمام.
وفونه رن. وقال اكيد همس. ورجع اخد الفون وابتسم. ورد عليها. مساء الخير.
همس: قلبها دق لصوته. مساء الخير. اذيك يا ياسين.
ياسين: بابتسامه ومبسوط أنه سمع صوتها. انا تمام انتى عامله ايه؟

همس: ا. انا زي الفل. هههه سورى انت اتصلت وانا مشوفتش الاتصال.
ياسين: ليه؟ كنتى بتعملي إيه؟
همس: تنحت. ها؟ اه اه ههههه كان ف حوار بيني وبين الشيطان كدا. يلا منه لله بقى.
ياسين: ههههههه وياتري بقى الحوار كان مهم جداً لدرجة أنك متشوفيش اتصالى.
همس: بمرح. والله ياياسين يبنى غـ.ـصـ.ـب عني. انت عارف بقى إن الشيطان وعمايله. خلاني اشغل ميوزك.
ياسين: ضحك. ميوزك مره واحده.

همس: بحيره. احم. اه صح هو انت كنت بتتصل ليه؟ لأ لأ مش قصدي يعنى. انا اقصد انى قلقت يعنى. لانك مش بالعاده تتصل عليا.
ياسين: سند كتفه ع الشباك. وقال. انا عن نفسي عايز اتصل بيكي ف كل وقت!
همس: تنحت. واتنفست بسرعه. ها؟
ياسين: ابتسم. وقال همس!
همس: بصوت مبحوح. نعم!
ياسين: جاهزه بالمجـ.ـسم!
همس: بتنهيدة حب. ايوه جاهزه.
ياسين: تمام. بكره الساعه 10 تكوني موجوده ف الشركه. علشان بابا هيعرض المجـ.ـسم ع ناس متخصصه.

همس: بحرج. طيب وانت هتكون موجود؟
ياسين: بثبات. اكيد هكون ف انتظارك.
همس: بدقة قلب. انا بكون مطمنه لما بتكون موجود. لأني بحس بالرهبه وانا لوحدي ف مكان كبير ذي ده...
ياسين: بدقة قلب جديده. عمري ماهسيبك لوحدك.
همس: وعد!
ياسين: وعد!

الساعه 2 صباحا. عند فهد.
فهد: النوم جفاه. وبيفكر ف كل حاجه. من مأموريات. وقواضي. واعداء. ومش قادر يوصل لنتيجه. وعارف ومتأكد إن بيته هناك متراقب. وقلبه مش مرتاح لانه ماشافش شقته.
وياتري فيها من الذكريات. حاجه متحرقتش؟

وسحب دراعه بشويش من تحت راس رينو. ورجعها ع المخده. وشـ.ـد عليها الغطا. وقام ببطء. واخد فونه وكشاف وخرج. ونزل من الشقه بسرعه. ورايح يركب العربيه. اكتشف أنه نسي مفتاح العربيه فوق. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وخرج من بوابة الفيلا. وراح ع فيلا العدوي. وشاف الجارد. ودخل. الجراش وركب ريس من الموجودين. وخرج بره الفيلا. وساق بسرعه كبيره.

ف الوقت ده. كانت رينو واقفه باصه من الشباك وشافت فهد. وهو سايق الريس بسرعه. وغمضت عينيها بو.جـ.ـع. وقالت عارفه انك مش هترتاح غير لما تشوف بنفسك. ورجعت قعدت ع السرير وطفت النور. وحطت وشها بين ايديها وعيطت بحـ.ـز.ن كبير. ع زعل فهد وحيرته. ودعت من قلبها. إن ربنا يحفظه.

بعد شويه فهد وصل قبل العماره بمسافه. وركن الريس. ومشي من شوارع جانبيه. يراقب العماره بتاعته. ويشوف مين ال بيراقبوهم. وبحرفيه عاليه. دخل العماره من السلم الخلفي. وطلع ع السطح. وعشان يوصل لشقته لازم يوصل للسلم التاني. او ينزل من ع المواسير. وفهد عشان آدm العدوي قال مش لازم حد يروح. جازف. ونزل من ع المواسير. بحرفيه. ووصل لشباك المطبخ. ولأن كل حاجه اتحرقت ف الشبابيك والبلكونات اتحرقت ومفتوحه.

ودخل من شباك المطبخ. ونط ع الأرض. والشقه كانت ضلمه جدا. وشغل الكشاف. وشاف كل حاجه رماد. ونـ.ـد.م للحظه انه جه وشاف زكرياته محروقه قدام عينيه.
ودخل اوضة النوم. ودور فيها ف كل مكان. وقلبه بيتقسم من الو.جـ.ـع والغـــضــــب. ونفسه يعرف مين ال عمل كدا. وأقسم أنه هيد.بـ.ـحه من غير تفكير. ورفع بإيدو ضوء الكشاف ف المكان. ولمح ع الأرض مكان الدولاب حاجه بتلمع. واتحرك بسرعه. ونزل ع ركبه. وشاف سلسلة رفيقة حياته ف كل مأموريه.

السلسله ال كان فيها صورة رينو وقت الفراق. حتى الذكرى نصها مُر.
لكن فهد قلبه دق ليها ومسك السلسله رغم أنها سخنه من حرارة الحريق. إلا أنه لبسها ف رقبته. وفتح الصوره وكان الازاز اتشرخ لكن صورة معشوقته الصغيره كانت زي ماهي. ودور ف الاوضه. وفجاءه سمع صوت حد بيقول.
يوجد ضوء منبعث من هذه الشقه هيا لنتحري الأمر وسنقــ,تــلهم حتماً...

فهد: صك ع أسنانه بغـــضــــب كبير. واتأكد من كلام آدm. وعرف أنهم اكيد العصابه. وقفل الكشاف. ووقف جمب الباب. ومستعد للهجوم ف اى لحظه. وأخيراً قلبه هيسترح.
لكن المفاجأة الغير متوقعه. إن فهد فونه رن. والصمت احتل المكان!

فيلا رؤوف الجبالى.
رشوان: بخبث الوو.
رؤوف: اؤمرني يازعيم.
رشوان: فريحه وبـ.ـنتها بكره تكون عندى!
قبل اى حاجه. التفاعل والتعليقات قليله جدا...
ف ألــمانيا. ف مستشفى خاصه.
كامليا: قاعده ف اوضه مجهزه مع باباها ومامتها وهي مجبره ع وجودها ف ألــمانيا. ونفسها ف لمح البصر تكون ف مصر. عشان تاخد بتارها! ايوه هي شايفه إن ليها تار عند مريم العدوي.

او نصحح المعلومه ال بتقــ,تــلها حرفياً. مريم عزيز! وشايفه إن مريم مالهاش اي حق انها تاخد تيم. وتسرقه منها. الموضوع بقى عند كامليا مرض نفسي مرض التملك والغيره والحقد. ال ف الآخر مبيدmرش غير صاحبه. واكيد ف يوم هينقلب السحر ع الساحر.
كامليا: مش قادره تتخطى القلم ال اخدته من تيم. صفعه قويه منه ليها. وصدmه قلبت الموازين بالنسبالها. كانت آخر حاجه تتخيلها إن تيم يتجوز ميرو!

بتكلم نفسها بشر كبير وجواها كُره العالم. وقالت. انت غلطت ياتيم! غلطت لما فكرت إنك تتنقم مني بالطريقه دي. انا مش قادره انسى وانت بتشـ.ـدها ف حـ.ـضـ.ـنك. وصكت ع أسنانها. لأ وكمان عرفت الحقيقه وبتهددني!

اعرف ياتيم انى مش هسيبك. ولا هسيبها. حتى لو هقــ,تــلك. المهم متبقاش مع حد غيري. انا وبس! أما مريم دي بقى هخليها تبوس ع رجلي عشان ارحمها من ال هعمله فيها! ايوه هي تستاهل. انا قولتلها ابعدي. وهي ماسمعتش كلامي. يبقى تستاهل ال عملته فيها وال لسه هعمله! وبصت قدامها. وقالت بتوعد كبير، قريب اوي. قريب اووى هكون انا مكانك ياحرم تيم عزيز!

عند فهد.
=: يوجد ضوء منبعث هيا لنتحرى الأمر وسنتقلهم حتماً...
فهد: صك ع أسنانه بغـــضــــب كبير. واتأكد من كلام آدm. وعرف أنهم اكيد العصابه ومراقبين المكان ومستنيين اى غلطه منهم. وقفل الكشاف. ووقف جمب الباب. ومستعد للهجوم ف اى لحظه. وأخيراً قلبه هيستريح.
لكن المفاجأة الغير متوقعه. إن فهد فونه رن. والصمت احتل المكان!
صوت من الصاله. هيا تقدmو يصدر الصوت من هذه الغرفه. وعنـ.ـد.ما تجدوه اقــ,تــلوه ع الفور. :.

فهد: طلع الفون بسرعه من جيبه. وسمع كلام الشاب. وكنسل. وقفل الفون. ولانه حافظ البيت اتحرك بسرعه عكس الاتجاه.
الشقه كلها ضلمه ومفيش اى ضوء.
فهد: واقف وغمض عينيه بتركيز كبير. وبيعد الخطوات. وكانو حوالى اربع رجـ.ـال. وواقف مستعد للهجوم.

صوت قريب من الاوضه. وقال بهمس. احترسو نحن لانعلم كم يوجد ف هذا المكان. عنـ.ـد.ما ندخل الغرفه. فنطلق هذا الغاز. ونطلق بسلاح ناري كاتم للصوت. وانتبهو لانريد ايقاظ أحدا ف هذا المبنى لتجنب حدوث أمر ما...
فهد: عرف أنهم مسلحين. وهو أعزل. لكن بتفكير. طلع مفاتيح الشقه بتاعته ال اتحرقت. وحدفها بعيد عن مساره. وعملت صوت.
الكل اتجه للصوت...

فهد: خرج بسرعه. وقبل ما يتجه للمطبخ. من غـ.ـيظه اقسم انه يقــ,تــلهم كلهم. ومشي بخفه سريعه وبتركيز كبير ف الخطوات. وخبط ف شاب. وقبل ما الشاب يتكلم. فهد لف راس الشاب بسرعه. ومـ.ـا.ت ف نفس اللحظه.
لكن. الشاب طبعا لما وقع ع الأرض عمل صوت آثر الوقعه. وده خلا الشباب تقلق وبدأو بإطـ.ـلا.ق الرصاص عشوائي وجه ف الباب جب فهد مباشرة. وشغلو الكشافات.

فهد: اتغاظ وبيقرب منهم لكن سمع صوت اشاره. وحد شـ.ـده من دراعه بقوه. وخرجو بسرعه ع سلم السطح.
فهد: لف يشوف مين. وقال بدهشه. مراد!
مراد: بحزم. ايوه زفت ياسي فهد. انجز عشان نمشي من هنا وبعدين هشوف حل معاك. غـ.ـبـ.ـي.
فهد: بغـــضــــب. ايه يامراد! احنا من امتى بنهرب؟ انا لازم اقــ,تــلهم واحد واحد. لازم اطفي شويه من النار ال قايده ف قلبى.

مراد: سمع صوتهم ع السلم. وشـ.ـد فهد بقوه. وقال بغـــضــــب اكبر وحزم. ف فرق بين الهروب. والتخطيط يابن السيوفي.
ف فرق من انى اقــ,تــل مجموعه صغيره ملهاش لازمه. واني كدا اكون بحط عيلتى بأيدي ف خطر حقيقي. وف فرق من انى اخطط عشان اوصل للعقل المدبر! ال تحت دول. مالهمش اى لازمه بالنسبالى لا أنا ولا انت! انزل يافهد. انزل الله يهديك.
فهد: ضـ.ـر.ب قبضة ايدو ف كف ايدو التانيه. بغـ.ـيظ وحاسس أنه متكتف. ونزل. من غير ما يتكلم.

مراد: نزل وراه بسرعه. واخد فهد من طريق تاني. لحد ما وصل عربيته.
فهد: بجمود. الريس ف الشارع التاني!
مراد: سيبه هبعت حد يرجعه ع البيت. تعالى اركب. وفتح باب العربيه وركب. وقال أنجز يافهد اركب. مفيش وقت.
فهد: عينيه متعلقه ع العماره. ومخـ.ـنـ.ـوق وحاسس إن فرصة قــ,تــلهم ضاعت منه. وركب جمب مراد.
مراد: ساق بسرعه كبيره. عشان يبعد عن المنطقه.

ووصل لطريق هادى. وركن العربيه. وبص ل فهد ال متكلمش كلمه واحده من وقت ما اتحركو. وقال بعتاب. ليه يا فهد!
فهد: باصص قدامه بجمود. ليه ايه يامراد!
مراد: ليه جيت ع هنا؟ وليه ماسمعتش كلام بابا؟ احنا اتفقنا اننا نشتت انتباهم. انت كدا ممكن توقع نفسك ف قبضتهم يافهد...
فهد: زعق لاول مره ف مراد. يعنى عايزنى اعمل ايييه يامراااد؟ عايزني اعمل ايييه واستنى ايه اكتر من كداااا؟

فجرو عربيتى وعربيتك. وملقناش دليل واحد عليهم. وقولنا ممكن تكون غلطه. او صدفه. لكن دلوقتي حرقو شقتى وشقتك. وكل حاجه ف وقت واحد! وقت واحد يامراااد. هستنى ايه تااااانى؟ لما يأذو حد من عيلتى؟

مراد: زعق. وانت كنت راااايح تنتقم يافهد؟ لأ انت كنت رايح تورط نفسك. ورايح أعزل من غير سلااااح. رايح تشوف إن كنت فعلا متراقب ولا لأ. ومع إنك عارف إن المكان متراقب وخطر ع اى حد فينا حاليا. انا عارف إن كل حاجه حصلت ضد رغبتك ف اي حاجه. من اول حادثة آرين لحد اجبـ.ـارك انك تعيش ف بيت غير ال انت عشت عمرك فيه!

وكمل بخـ.ـنـ.ـقه وو.جـ.ـع كبير. انت ليه مفكر انى مش حاسس بيك يصحبي؟ انا كمان زيك بالظبط. ويمكن اكتر. انا كمان شقتى اتحرقت. وفيها زكريات. وزكريات حلوه وبس. كل لحظات سعادتى عشتها مع فريحه ف الشقه ال هما حرقوها، حرقو كل ضحكه جوايا دmرو كل زكرى معاها ف البيت، وكل زكرى اجمل من ال قبلها. زكريات مفيهاش و.جـ.ـع ولا ألــم ولا حتى فراق. كل ده اتحول ل رماد.

بس الفرق بينى وبينك انى ببص لنص الكوبايه المليان. فريحه ال كَونت معايا الزكريات دي موجوده معايا. ونقدر نعمل زكريات غيرها واجمل كمان. لأن فريحه هي أصل الذكرى. هي أصل السعاده واصل كل حاجه حلوه ف حياتى. مش الذكرى هي فريحه! لأ. (فريحه هي أساس الذكريات يافهد. ) وانت كمان لازم تفكر بالطريقه دي. لارين معاك. ولادك ف حـ.ـضـ.ـنك. خلاص نحمد ربنا ونسجد طول الليل ونقول الف شكر ليك يارب إن عيلتي متصابتش بأي اذى!

ولا ايه ياحوت المخابرات!
فهد: غمض عينيه بتعب. وقال بحـ.ـز.ن. المشكله إن كلامك صح! والمشكله الأكبر إن أنا كمان كلامي صح! انا عارف إن لارين هي ال بتعمل لحياتي الذكريات. وبحمد ربنا إن عيلتى بخير. بس لما ذكرياتك تتبخر قدامك. ومن غير ما تعرف السبب ايه؟ انت هتتجنن.

لما امبـ.ـارح يخـ.ـطـ.ـفو منك جزء؟ وانهردا يخـ.ـطـ.ـفو جزء اكبر. هستنى لما بكره يخـ.ـطـ.ـفو حاجه اكبر؟ الموضوع مش موضوع زكريات وبس يامراد. الموضوع خــــوفنى. احنا ف خطر حقيقي يامراد. انا حقيقي خايف ع لارين. خايف ع آرين وآركان. خايف ع فريحه وتالين. خايف ع العيله. ال موصلنى لقمة غـــضــــبى انى كأني بحارب ف سراب!

والسراب ده عارف عننا كل كبيره وصغيره عارف بنخرج امتى وبنكون لوحدنا امتى. دmرو جماد بالنسبالهم وكمان بالنسبالنا. لكن الرعـ.ـب الحقيقي من تفكيرهم ف ال جاي وأنهم يأذو حد من العيله. ومش عارف الخطوه ال جايه ع مين!

مراد: من جواه مقتنع بكل كلام فهد. وجواه خــــوف مبهم من ال جاي. ومسح وشه بايديه ونفخ بحيره. ورفع ايدو ع كتف فهد، صدقنى يصحبى مسيرهم يغلطوا ويسيبو أي دليل وراهم. مفيش جريمه كامله. وانا بنفسي هتكلم مع رعد يجيبلنا الكاميرات. وهندور ف سريه تامه علشان مصلحة العيله، هون ع نفسك علشان خاطر رينو حتى!
فهد: هز راسه باستسلام. لكن قال. أنت عرفت ازاي إني هناك. وجيت ازاي؟
مراد: بزعل. مكنش جايلى نوم. وكنت ف الجنينه.

وشوفتك وانت بتاخد الريس. وآدm ابنى سمع صوت الريس. وخرج ف التراس. وانا قولتله إنك ف شغل مهم واخدت الريس. وانا طبعا عارف انك متهور. وبتحب تاخد حقك اول بأول. قولت الحق الملم وراك الجثث. ههههه انت قــ,تــلت حد ياض؟
فهد: هز راسه بخـ.ـنـ.ـقه. اممم.
مراد: بتريقه. امممم. هو ايه ال امممم. وانا بقولك ف عريس متقدmلك؟ هههههه متقول ياض قــ,تــلت كام واحد!
فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. وقال واحد بس!

مراد: شغل العربيه وكمل بتريقه. اخص عليا. قطعت عليك حفلة القــ,تــل. معلش تتعوض ف اول مأموريه ههههه. اضحك اضحك. ياض احنا ابطال الجمهورية وصعب يتعلم علينا. اقسملك لو كانو قادرين يوصلولنا مكنوش عملو حركات العيال دى.
فهد: ضحك وقال تفتكر؟
مراد: ورحمة الخنفسه الطاهره. زيمبقولك كدا. هههههههه.
فهد: ههههههههه. اطلع اطلع يخربيت دmاغك. خلينا نروح.

مراد: اتحرك بالعربيه. وساق وطول الطريق يضحكو مع بعض كأن كل واحد فيهم بيهون ع التاني. وأخيراً وصلو. وفهد نزل ورايح ع بيته الجديد.
ومراد نزل. وطلع عند أساس الذكريات الجميله. واخد شاور وغير هدومه. ونام جمبها ورجع خصلة شعر ورا ودنها وباس جبينها بحب كبير واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وابتسم انها ف حياته وغمض عينيه ونام وفريحته ف حـ.ـضـ.ـنه...

أما فهد. بعد ما اخد شاور. اتوضى وصلى ركعتين شكر لله. ودعا ف صلاته يحفظله عيلته من كل سوء. وخلص صلاه. وفتح السلسله. وابتسم بحب كبير. ورفع عينيه ل رينو ال مفكر انها نايمه.
لكن هي ف الحقيقه عامله نفسها نايمه
ومطمنتش غير لما فهد رجع ليها بخير.

فهد: قام وشال سجادة الصلاه. وراح قعد جمبها. بيتأمل ف ملامحها. وقال بصوت مسموع. (لارين و لاري ورينو هي أساس الذكريات الجميله) وابتسم برضا وراحه. وقرب منها وخـ.ـطـ.ـف بوسه رقيقه جدا. وضمها لقلبه وف حـ.ـضـ.ـنه. وغمض عينيه...
رينو: مغمضه عينيها. وابتسمت بتنهيده جميله. ورفعت أيدها ع صدرو. ونامت بعمق ف بيتها الجديد. وف حـ.ـضـ.ـن امانها!

تاني يوم الصبح. فيلا عزيز.
الكل موجود ع الفطار.
يوسف: بياكل. وبص ل مصطفى. وقال بقولك يادرش!
مصطفى: بياكل. اؤمرني يا والدي.
يوسف: ضحك. تفطر وهتيجي معايا الشركه.
مصطفى: كح شركه! ليه بس يابابا؟

يوسف: بتعجب. هو ايه ال ليه؟ سيادتك ف الاجازه وعايزك تستغل الاجازه دي صح. تيجي معايا الشركه وتاخد فكره عن ادارة المجموعه. عشان لما تتخرج إن شاء الله. تكون ع درايه كافيه من المعلومـ.ـا.ت. وتستلم شغلك مع كريم اخوك وانت مستريح...
مصطفى: ايوه ليه برضه. هاجي دلوقتي اعمل ايه؟
يوسف: بدهشه. انت يبنى مش ف كلية السن!
مصطفى: اظن كدا.
كلهم ضحكو.

يوسف: تظن كدا؟ مصطفى انا عايزك تركز بجد. انت مترجم لغات. يعنى عايزك زي عمك زين ماشاء الله مالى مركزه وحاجه تشرف ف تعليمه ومجاله. وكمان كان ف كلية السن زيك.
مصطفى: ايوه ايه العلاقه برضه...
مريم: هزت راسها بيأس. علاقة ايه يامصطفي ياحبيبى؟ ف وفود بتروح الشركه ل باباك. واكيد بيحتاجو لمترجم!
مصطفى: اه
يوسف ومريم بصو لبعض بعدm فهم...
يوسف: هو ايه ال اه،؟

مصطفى: بغباء. ناوليني حتة لانشون الله يكرمك ياروما. اه يابابا معاك. مالها الألسن؟
هنا: ههههه الواد ده بكاش. وصدقوني فاهم كل حاجه. بس لازم يتعبنا معاه.
مصطفى: بتمثيل البراءة. انا ياناناه! ليه كلكو ديما ظالمني وجايين عليا كدا...
أشرف: ضحك بصمت. وافتكر أخته رنا زمان. ونفس الأسلوب. ال ماشي عليه مصطفى!

يوسف: بتنهيده. حبيبي يامصطفي. انت كل أجازه هتستلم شغل ف الشركه. لانك إن شاء الله هتكون نائب رئيس مجلس إدارة شركة عزيز ماشي يبنى؟
مصطفى: ضحك بسخريه. هأ. كل ده عشان تشتريني ياباشا، انا عارف انى نابغه وزكائى خارق. وأول مـ.ـا.تخرج نص شركات مصر هيتمنو بس انى اعدى من جمبها. مش اشتغل فيها وبس.

باشمهندس يوسف! ياريت تسيب الملف بتاعك بالشروط بتاعة الشركه. وكل متطلباتك. وانا هشوفه. ولو الشروط تتناسب مع وضعي الإجتماعي. ممكن أوافق وانزل الشغل. واعرف إن ده بس علشان خاطر رجل الأعمال المعروف. أشرف باشا عزيز. وصلة القرابه ال بينا!
يوسف: تنح وفتح بوقه بعدm استيعاب.
هنا: بتضحك من قلبها...
أشرف: ضحك من قلبه. وخصوصاً ع شكل يوسف.
يوسف: فاق من البلاها، وقال ولا. انت بشتغلنى يالا؟

مصطفى: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. حاشا لله يابرو.
مريم: بغـ.ـيظ. اااخ منك أنت. مش عارفه ليه لازم تتعبنا معاك. وهمست ف ودنه. نسيت القميص ع شورت البيت والشراب والجزمه! وكنت عاملى فيها الرجل الخارق ف مجال الأعمال. تعبت منك ياولد انت.
مصطفى: اله. جرا ايه يادكتوره. هو انتي مفكره الموضوع سهل كدا؟ انا بدرب نفسي ع مدير مجلس إدارة. مش نائب!

وبعدين انزل شغل ازاى وانا معرفش مواعيدي ايه. ولا مرتبي وهقبض كام؟ الموضوع كبير يادكتوره مريم عزيز...
كلهم بصو لبعض بدهشه.
يوسف: ههههه ههههه تصدقى يامريم انا شكلى هبدء اصدقك إن الواد ده بتاع حوارات هههههه.
مصطفى: كشر عينيه ل مريم. بتوقعي بين الأب وضناه؟ انتى ومرات ابنك لي لي حبيبى بـ.ـنت عمتو مش هتجيبوها لبر معايا...
مريم: ههههه يخرابي عليك يامصطفي. انت رهيب جدا. ربنا يهديك يبنى.

يوسف: قام وبيضحك. وقال. يلا بينا يامصطفي باشا. وهنشوف موضوع المرتب ده. وكمان هنشوف حكاية مدير الإدارة ده. هههههههههههه.
مصطفى: قام. وغمز ل مريم. مش اى حد انا برضه!

ف شركة زياد جمال...
ياسين: ف المكتب مع زياد. وبص ف الساعه وكانت 10 وربع. ولسه همس موصلتش.
زياد: بيراجع شغل ف الملفات بتركيز...
ياسين: قام وتفكيرو مشغول. ف أنها اتأخرت!
الباب خبط.
زياد: أدخل...
السكرتيره: دخلت صباح الخير مستر زياد!
زياد: صباح الخير.
السكرتيره: المهندسين المتخصصين موجودين ف قاعة الاجتماعات يافنـ.ـد.م. تحب ابلغهم بوصول حضرتك؟
ياسين: ، نفخ بنفاذ صبر...

زياد: بص ف الساعه. وهز راسه. تمام انتى اطلبي ليهم قهوه. وانا 10 دقايق وهكون موجود في القاعه.
السكرتيره: تحت امرك يافنـ.ـد.م. وخرجت...
زياد: من غير ما يبص ل ياسين. قال. ايه هي رجعت ف كلامها ولا أيه؟
ياسين: بنفي. لأ لأ. همس متحمسه جدا للمشروع ده. واكيد ف سبب لتأخيرها ده...
زياد: بشبح ابتسامه. أمم. تمام قدامها 10 دقايق لو مجتش؟ يبقى هنأجل كل حاجه.
ياسين: هز راسه بحيره. ال تشوفه حضرتك.

احم. بعد اذنك ثواني وراجع.
زياد: هز راسه بابتسامه. اتفضل يا حضرة الظابط.
ياسين: خرج بسرعه. وطلع الفون. واتصل ع همس!
همس: ردت. بغـ.ـيظ. الو.
ياسين: بقلق. الو. همس انتى فين؟ واتأخرتي ليه؟
همس: بزهق. هكون فين يعنى. انا متبهدله من الصبح ياياسين. بص انا هقفل دلوقتي. علشان المجـ.ـسم.
ياسين: كشر عينيه. متبهدله؟ همس انتى فين؟ قدامك 5 دقايق والاجتماع يبدأ.

همس: بدmـ.ـو.ع خـ.ـنـ.ـقه. انا ف الشركه ي ياسين. ف مبنى 9 وشايله المجـ.ـسم لوحدي. وا، الو الو. ياسين؟ ايه ده قفل ف وشي! اوووف هو اليوم باين من اوله. استغفر الله العظيم يارب. الله يسامحك ياعمو ربيع لازم تتعب انهردا يعنى؟ وحطت الفون ف الشنطه. وشالت المجـ.ـسم بشويش. وماشيه ببطء وحظر شـ.ـديد...

ياسين: قفل. وركب الاسناسير ونزل بسرعه. لمبنى 9 وبص ف الساعه. ومسح ع شعرو. ومشي ف الطرقه يدور عليها. لكن وقف قدامه. وشاف واحده مش ظاهر منها حاجه غير المجـ.ـسم وبس. وماشيه بشويش. ياسين اتوقع انها همس. وضحك ع شكلها. وقرب منها بسرعه. وقال. همس.
همس: من ورا المجـ.ـسم. ايوه. ايوه يا ياسين انا هنا!
ياسين: كاتم الضحكه. وقرب منها. ايه ال انتى عاملاه ف نفسك ده؟ وليه شايله المجـ.ـسم لوحدك. هاتي واخدو منها وشاله.

همس: نفخت بـ.ـاريحيه. وبتظبط الحجاب والشنطه. ااه ياربي ع البهدله. بجد ميرسي جدا يا ياسين.
ياسين: بضحكه. ولايهمك. بس قوليلى ليه جايه لوحدك؟ وكمان ليه انتى ال شايله المجـ.ـسم فين السواق؟
همس: نفخت بتعب. اسكت متفكرنيش. حتة يوم بجد مش عايزاه يتقرر.
ياسين: كشر عينيه. ياستار. ليه بس؟
همس: ركبت الاسناسير. وياسين واقف قصادها وهي بتتكلم بعفويه. نخلص بس من ام الاجتماع ده. وبعدين هقولك ع كل حاجه.

ياسين: هههه. نخلص من ايه ياهمس؟ ام الاجتماع؟ هههههههه انتى مشكله.
همس: بتريقه. مشكله؟ ربنا يحلها ياحظابط. بص متدققش معايا. انا جعانه ع متـ.ـو.تره ع مخـ.ـنـ.ـوقه ع زهقانه ع قرفانه. اه وربنا.
ياسين: كل ده وانتى معايا؟
همس: رفعت عينيها بدقة قلب. وسكتت...
ياسين: هرش ف قفاه، وبص بعيد بضحكه صافيه. وهمس بضحك ام الاجتماع. ههههه.
باب الاسناسير فتح. وخرجو.
ياسين: تعالى ياهمس. بابا ف انتظارك. وخبط ودخل.

همس: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وحاسه انها عطشانه
وخايفه من النتيجه. ودخلت ورا ياسين.
ياسين: بابا. الانسه همس وصلت.
همس: بتـ.ـو.تر. صباح الخير حضرتك!
زياد: بابتسامه. صباح الخير يا استاذه همس. وقام وقف. يلا بينا ع الاجتماع!
ف نفس الوقت ف شقة فهد. :
رينو: فتحت عينيها. وبتتاوب. وبصت جمبها ع فهد.

لكن مش موجود. وكشرت عينيها. وبصت ف الساعه. وقالت يمكن ف الحمام. واتعدلت. وضمت ركبها. بين ايديها. وسرحت ف شقتها ال اتحولت ل سراب. ورغم أنها زعلانه وحزينه. لكن كمان مبسوطه إنها وفهد وولادها بخير. واخدت نفس عميق واتنهدت برضا. وقالت الحمد لله ع العسر قبل اليسر.
وقامت بكسل. وخبطت ع باب الحمام. فهد! حبيبى انت جوه؟

محدش رد عليها. وفتحت الباب ودخلت. ومش موجود. قالت. ممكن يكون نزل عند بابي. معقول؟ ودخلت الحمام تاخد شاور. وبعدها هتصلى وتنزل للعيله...
آركان و آرين ف المطبخ. قاعدين.
آركان: يابابا خلينى اساعدك ف اي حاجه.

فهد: طبعا صحي قبل نجمته. وحمد ربنا انها بخير وموجودة ف حياته. وقام بنشاط وحيوية وقرر انه يعملهم جو ظريف ف البيت الجديد ويبدأ ف حفر زكريات جديده وأجمل. ودخل اخد شاور وخرج وصلى. وراح ع المطبخ يجهز اجمل فطار لأجمل وأروع عيله صغيره ساكنه ف وريدو وقلبه.
فهد حاليا. بيجهز الفطار. وقال ل آركان. لأ انا قولت انا انهردا ال هعمل كل حاجه. بس ال نفسه ف حاجه معينه يقولى وانا اعملها.

آرين: قامت بمرح. وجريت وقفت جمبه. وقالت أنا يابابي عايزه حاجه...
فهد: بابتسامه. آريني تتمنى وانا احققلها كل أحلامها.
آرين: سقفت بسعاده. واو ميرسي جدا يا اجمل بابي ف الدنيا بحبك اوى اوى. بص بقى حضرتك. انا عايزه افطر كورن فليكس اوكي؟
فهد: ضحك. بس كدا؟ حاضر ياحبيبتى. وانت يا آركان. عايز ايه؟
آركان: بهزار. ياحج احنا كنا فين وبقينا فين. هههه انا دايس ف كله. واى حاجه من حضرتك حلوه اوي.

فهد: ضحك. تسلم ياحبيب ابوك عموما انا عملت ليك البيض بالبسطرمه ال انت بتحبه
ويلا بقى انا خلصت كل حاجه. هعمل بس كورن فليكس لحبيبة قلبى. وكدا كله يبقى تمام.
آرين: بسعاده. احنا ممكن نساعد حضرتك. ونجهز السفره انا و آركان اي رأيك؟
فهد: اممم فكره حلوه. يلا انتى واخوكي. طلعو كل حاجه. وانا هخلص وادخل اصحي نجمتى...
آرين: بتذمر. اااه يبقى فيها ساعه. عااااا لأ انا جعانه اوى اوى بقى...

آركان: بتريقه. عاااا ههههههه والله دى اكتر حاجه هتوحشنى ف الحربيه ههههه. وهمس بصوت وا.طـ.ـي عشان فهد. بت متـ.ـخـ.ـلفه.
فهد: سمعه. وسلم ع قفاه. اوعا ف يوم تغلط ف اختك. حتى لو بهزار. انت اخوها وتوأمها. يعنى روحها ونصها التانى...
آركان: اااه. وحط ايدو ع قفاه. ليه بس كده ياحج؟ دى آرين دي حبيبتى. هو انا قولت حاجه؟
فهد: رفع حاجبه ف اشاره. متحورش عليا. انا سمعتك.

آرين: كشرت عينيها بزعل طفولى. انت قولت عليا حاجه صح؟ ماشي يا آركان. ماااشي انا بقى هغير رأي ومش هجبلك الهديه ال انا كنت عايزه اجيبهالك عشان تفتكرني بيها وانت ف الكليه. انا مخصماك.
فهد: ابتسم. ع براءتها.

آركان: بتمثيل. يالهوي مين ال زعل قمر العيله؟ اخص عليا بجد. انا اقول عليكى حاجه. ايعقل؟ طيب ورحمة اى طنط محصل. ههههه. وحاوطها من كتفها. حد يزعل بـ.ـنته يهبله. اء، قصدى يقلبى. يقلبى. ها كدا حلو؟ ناخد الهديه بقى؟
آرين: رفعت كتفها امممم. هفكر اوكي!
آركان: خدي وقتك يقلبى. هو احنا كلنا كدا بربطة المعلم. عندنا كام آرين. هي واحده بس.
فهد: بيضحك بصمت. وسابهم وراح لنجمته.

رينو: صلت الضحى. ولبست فستان من ال كانت سايباهم ف بيت العيله. وواقفه قدام المرايا بتلبس الحجاب.
فهد: خبط ودخل. وابتسم ع اجمل اشراقه بتنعش قلبه. وقال صباح الخير!
رينو: لفت ليه بابتسامة اشتياق لعشقها الابدي وقالت بحب كبير. صباح الخير ياحبيبى.
فهد: قرب منها. وسلم عليها وباسها من خدها. وقال نجمتى نامت كويس؟
رينو: ابتسمت. ف حـ.ـضـ.ـنك محستش بنفسي. نمت ع طول.

فهد: فك ليها الحجاب. بابتسامه. وبيرتب شعرها. وقال. قمر يا لاري.
رينو: ضحكت بسعاده. طول ما انت بتضحك ومبسوط. انا فعلا هكون قمر. خليك كدا ع طول يافهد.
فهد: لفها للمرايه. وضمها من الخلف. وحط دقنه ع كتفها. وقال فهد تحت امر نجمته. وانا انهرده محضرلك بورجرام هايل هيفاجأك. هاا. مستعده؟
رينو: بعدm فهم. خير ياحبيبى مستعده لايه؟

فهد: اسمعي ياروحي. انا جهزت اجمل فطار لأجمل عيله. وبعد الفطار. هاخدك انتى وتوأم قلبى. ونخرج. اول حاجه. هنروح المول. ونشتري كل حاجه احنا محتاجينها. من لبس لكل حاجه انتو تختاروها. وبعد كده. هنتغدا كلنا بره. وع البحر كمان. ونجمتى الجميله لو نفسها تروح اي مكان تشاور بس.
رينو: قلبها دق بسعاده. لفرحة فهد. ولفت ليه. ورفعت ايديها ع صدرو. وقالت ايوه عايزه.
فهد: مسد ع خدها. عيونه.

رينو: بعد الغدا. نروح عند بابا طارق. نقضي معاهم وقت. ايه رايك؟
فهد: خـ.ـطـ.ـف بوسه رقيقه. زي ما تحبي ياروحي.
آرين: خبطت بزهق. باااااابي. ماااااامي يلا بقى انا جعاااانه اوي.
فهد ورينو ضحكو.
رينو: بابتسامه. يلا بينا عشان المـ.ـجـ.ـنو.نه دي مش هتسكت.
فهد: يلا بينا. وخرجو. وقعدوا ع السفره. وكان فطار مميز لعيله مميزه. وقضو وقت جميل جدا.
بعد شويه ف فيلا العدوي. ف المكتب.
آدm: قاعد ومعاه رعد. وقال.
ها يارعد عملت ايه؟

رعد: كله تمام ياباشا. الرجـ.ـاله مراقبه المكان من امبـ.ـارح. وانا الصبح بدري روحت عند الشقتين. ومعايا رجـ.ـالتى. وبالطريقه جبنا كل تسجيل الكاميرات من جميع الاتجاهات. واتأكدت إن مفيش حد شك ف اى حاجه. ولا حد يعرف احنا مين ولا تبع مين!
آدm: جواه حزين. لكن قال بهدوء. تمام.
رعد: معلش ف سؤال ياباشا. انا يمكن مش قريب من حضرتك اوي. لكن انا حاسس إن سيادتك مضايق.

آدm: ابتسم. ومين قالك انك مش قريب منى يارعد؟ مهما يعدي علينا من عمر. انت هتفضل دراعي اليمين وثقتى فيك كبيره جدا. أنا بعتبرك زي ولادي انت وزياد. ولو انت مش قريب مني! مكنتش هكلفك بأي مهمه خاصه بيا انا وعيلتي، ومش عايز اسمع كلامك الخايب ده تاني.
رعد: بفخر. ربنا يبـ.ـارك ف حضرتك ياباشا. وربنا يعلم قيمة حضرتك عندي انا والعيله ايه؟
آدm: هز راسه. اخبـ.ـار الولاد ايه؟ حمدالله ع سلامتهم.

رعد: بابتسامه. الله يسلمك ياباشا. الحمدلله بخير. كان نفسي تشوف سفيان دلوقتي. ماشاء الله عليه.
آدm: اكيد لو ف نصيب إن شاء الله هنتقابل. هو سنه كام دلوقتي؟
رعد: ضحك. رايح تالته ثانوي. بس ايه بقى. ال يشوفه يقول ماشاء الله عليه رايح الجامعه. الواد بقى اطول منى ههههه بحسه اخويا الكبير ههههه.

آدm: ابتسم. ماشاء الله. ربنا يحفظه. ثم انت يارعد اللهم بـ.ـارك طول بعرض. يعنى اكيد طالع ليك. وبنوتك اكيد ف تانيه ثانوي صح؟
رعد: ايوه فعلا، وبعدها ابتسم بحب. بـ.ـاري! بـ.ـاري دي بقى لوحدها حكايه. مزيج من الهدوء والرقه. وكمان الشقاوه والعصبيه والنرفزه. ههههه بت مشكله. والله البيت من غيرهم فراغ. مالوش طعم. بس جدهم بقى وانا مقدرش اقول حاجه. لاني شايف إن روحه فيهم. ويهمه مصلحتهم.

آدm: معلش يارعد. جدهم متعلق بيهم لدرجه كبيره. وسرح ف ميرو. وقال انت متعرفش قد ايه إن اعز الولد ولد الولد. بنشوف ف احفادنا ثمرة تعبنا ف الحياه. الاحفاد يارعد دول عبق الزهره ال بتنعش قلبك. وتخليك مصدق انك عندك حيويه وتفائل ف الحياه. حاجه كدا زي اوكسير الحياه. وحبنا ليهم وخــــوفنا عليهم بيبقي اكبر من خــــوفنا ع أولادنا. وأنت قولتلى قبل كده. ان جدهم متعلق بيهم. وعايز سفيان يبقى حاجه كبيره ف المستقبل.

رعد: ابتسم. فعلا عند سيادتك حق ف كل كلمه. وكمان جد سفيان. بيعتبر سفيان ابنه ال مخلفوش. وعايز يسلم سفيان كل حاجه. مع انى رفضت. وقولت انا حالي ميسور الحمدلله ومش محتاج. بس بقى هيلينا زعلت وكمان حمايا. وكانت مشكله كبيره. بس ف الآخر سكت. وقولت كل حاجه بأوان ويعالم بكره ف إيه؟
الباب خبط. ومراد دخل. صباح الخير.
آدm ورعد. صباح الخير.
مراد: سلم ع رعد. اخبـ.ـارك ايه يارعد؟
رعد: بخير الحمدلله يامراد باشا.

مراد: عيب عليك مش كل مره هفضل اقولك انت اخويا وصحبي. بلاش بقى باشا والكلام ده.
رعد: ضحك تمام زى ما تحب ياباشا. معلش بقى هتاخد وقتها.
مراد: ربت ع كتفه. اتفضل اقعد يارعد.
آدm: اتصلت ع فهد يامراد!
مراد: ايوه ياحج. ونازل حالا.
آدm: تمام. امسك يارعد شغل الفلاشه ع اللاب توب.
رعد: تحت امرك ياباشا. واخد اللاب توب. وبيشغله.

فهد: نزل بسرعه. وجواه الف دعوه متكرره وهي يلاقي دليل للمجرمين. ووقتها مش هيرحمهم. ووصل الفيلا. ودخل وخبط ع باب المكتب ودخل. صباح الخير.
كلهم: صباح الخير.
آدm: تعالى يافهد.
فهد: سلم ع آدm ورعد ومراد، وقعد وبيهز رجله بتـ.ـو.تر.
آدm ومراد ملاحظين تـ.ـو.تره.
مراد: بهمس. اهدا ياحوت. ومسير كل حاجه تبان.
فهد: بنفس الهمس. هو عمي عرف انى روحت الشقه؟
مراد: لأ طبعا. انت عبـ.ـيـ.ـط. اقوله ويعلم عليك بعدها!

فهد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه، وبص ع رعد وبص ف الساعه.
رعد: شغل اللاب ووصل الفلاشه. وقال. اتفضلو. وضغط ع زر التشغيل.
فهد ومراد بيتفرجو بتركيز كبير جدا.
آدm: بيتفرج بهدوء. وعايز يعرف مين ال بيخطط لكل ده! هو مستبعد رؤوف. لانه اجبن وأضعف من كدا. بس مفيش حاجه مستحيله. الزمن علمه يشك ف اى حد جواه بذرة شر. وآدm بدء يقلق ع عيلته واحفادو!
شركة زياد جمال.
ف قاعة الاجتماعات.

همس واقفه بتشرح المشروع بتاعها عن طريق المجـ.ـسم قدام المتخصصين. وقلبها بيدق بسرعه من التـ.ـو.تر ورهبة الموقف. وبتحاول يكون عندها ثبات. لكن دى اول فرصه ليها ف إثبات نفسها ف مجال العمل وخصوصاً مشروع ضخم زي ده. ورغم ثقتها ف نفسها ومن نجاح مشروعها بشهادة الامبراطور. لكن لازم يكون عندها رهبه وخــــوف من النتيجه.

ياسين: قاعد مربع ايديه. وعينيه ثابته عليها. وكان الداعم ليها. ولما همس تتلخبط؟ ياسين يصلح ليها بطريقه لطيفه.

زياد: قاعد بيسمع ليها بتركيز. ولكن لفت انتباهه. طريقة ياسين تجاه همس. وأنه مش عايزها تغلط أو تتـ.ـو.تر وبيساعدها ف الشرح. وراقب ياسين. من وقت للتاني وشاف تركيزو الشـ.ـديد معاها. وابتسم بتمني كبير. إن ياسين يفوق من مرحلة ميرو. وتكون همس البـ.ـنت ال تغير حياته للأفضل. وكمان زياد أعجب بشخصية همس. بنوته محترمه وجميله. ومهذبه وأسلوبها راقي مع أعضاء الاجتماع. وعندها طموح وشغف رغم مستواها المادى والإجتماعي كبير. عايزه تنجح وتثبت نفسها...

همس: اخيرا خلصت شرح فكرتها. وايديها متلجه وبتترجف.
ياسين: حس بيها. وشاور ليها. تقعد.
همس: قعدت بسرعه. ونفخت بتـ.ـو.تر كبير.
زياد: بيتكلم مع المتخصصين. واتفقو أخيراً أنهم هيدرسو المشروع. والرد عليهم خلال فتره صغيره.
الإجتماع خلص. والمتخصصين خرجوا.
زياد: بابتسامه. انسه همس احب اهنيكي ع شجاعتك وشرحك لمشروعك بسلاسه وكمان لذكائك ف تطور فكرة الكومبوند بالشكل الرائع ده، مبروك ياانسه همس.

همس: قامت وقفت. وضحكت بسعاده. انا بشكر حضرتك جدا. بجد. ومش عارفه من غير دعم حضرتك. انا كنت كملت شرح ازاى. بجد الموضوع مش سهل خالص. شكرا بجد.
زياد: بمكر. الداعم كان الكابتن. اشكري ياسو
لانه كان مركز اكتر من المخصصين، بعد اذنكم عندى اجتماع تانى وضحك بصمت. وخرج. وساب الباب مفتوح.
ياسين: هرش ف قفاه. وابتسم وقال جواه. الحج طلع مش سهل برضه...
همس: اول ما زياد خرج. قعدت بسرعه.

واتنفست الصعداء. وبعدها تنحت وفتحت بوقها بعدm فهم. وقالت جواها. هو عمو يقصد إيه؟
ياسين: قعد قصادها. وابتسم مبروك ياهمس.
همس: بحيره. الله يبـ.ـارك فيك. مع انى كنت لخمه خالص وحاسه انى متلخبطه وكل الكلام هرب مني وكنت حاسه انى هيغمى عليا من التـ.ـو.تر. احم قولى يا ياسين هو انا شرحت كويس. احم يعنى حد فهم منى حاجه.

ياسين: ضحك. بصي ف الاول كنت حاجه كدا عامله زي شرح كيجي تو. ههههه. وبصلها بجد ياهمس مش هزار. انتى كنتى تجنني!
همس: ببلاها. هاا!
ياسين: بتـ.ـو.تر. اء. قصدى شرحك. احم كان مبسط وسهل جدا. والكل فهم بسهوله. وبعدين انا عايزك تكوني واثقه من إنك تجنني ف كل حاجه!
همس: قلبها دق بقوه. واتكسفت. احم ميرسي جدا يا ياسين. انت انهردا ساعدتنى اكتر من مره اتلخبط فيها. بجد شكرا جدا.

ياسين: نفسه يبص لعينيها بحريه. لكن اكتفى بوجودها. وقال ده واجبي ياهمس. انتى ناسيه انى وعدتك امبـ.ـارح انى هكون جمبك.
همس: بإحساس غريب ومتلخبط وجميل ف نفس الوقت. ونفسها تعيش الحاله دى ديما. لكن حالياً لازم تخرج لأنه ماينفعش تقعد ف مكان لوحدهم اكتر من كدا. وقامت وقفت. احم ا. انا لازم امشي. عندى شغل ف شركة الصاوي.

ياسين: قام وقف. مش قبل ما نفطر مع بعض. وتحكيلى انتى اتأخرتي ليه؟ وكمان جايه وشايله المجـ.ـسم بنفسك ليه؟
همس: بحرج. هقولك بس من غير فطار. لاني كدا هتأخر ع شغلى.
ياسين: برفض. آسف مش هينفع. حضرتك انا موجود هنا ف الشركه من الساعه 9 الصبح ونزلت من غير فطار. ووالدتي زعلت جدا مني انى خرجت وانا جعان كدا. ف هتفطري معايه؟ ولا اتصل عليها ونزعل كلنا مع بعض!
همس: ههههههه لأ خلاص نفطر. بس ياريت هنا ف الكافتيريا.

ياسين: وهو كذلك. إتفضلي.
همس: اخدت الشنطه. وخرجت. وجواها بصيص أمل جديد. وتمنى لأبعد الحدود. إن ربنا يرزقها حب ياسين ف الحلال.
ياسين: خارج وماشي جمبها مع حفظ المسافه. وجواه اقنع نفسه إن همس مفتاح لضحكة قلبه. وبيتمنى انها تحبه وتكون حلاله قريباً.
نزلو الكافتيريا. وياسين طلب فطار.
ياسين: ها بقى قوليلى اتأخرتي ليه؟ مع إنك كنتى متحمسه جدا امبـ.ـارح.

همس: فعلا انا متحمسه جدا. ونزلت جري قولت لبابي ومامي. وبابي قالى انه مسافر هو ومامي ف احتفال افتتاح معرض صور صاحبه وهيرجع بسرعه. وممكن يوصلنى قبل ما يسافر. انا قولتله لأ سافر حضرتك وانا هاخد عمو ربيع. واتفقت مع عمو ربيع انه يكون موجود قدامي اول مايصحى. ومن حماسي معرفتش انام كويس. ولما صحيت الصبح. سلمت ع بابي وخرجو. وانا طلعت بسرعه جهزت نفسي. ونزلت. وكان عمو ربيع لسه مجاش. اتصلت عليه. وطنط مـ.ـر.اته قالت إنه تعبان بدور برد شـ.ـديد. انا زعلت طبعا علشانه. انت متعرفش عمو ربيع بالنسبالى ايه؟ وكنت عايزه اروح اطمن عليه. لكن الوقت بيعدى. اخدت المجـ.ـسم وخرجت. سألت ع السواق؟ الحارس قالى انه مع بابي. انا بقى ركبت عربيتى وجيت. وده سبب تأخيري.

ياسين: بتفهم تمام. بس كان ممكن جدا. تتصلى عليا وانا كنت جيت اخدتك. أظن مافيهاش حاجه. ده شغل ومواعيد.
همس: ابتسمت. معلش بقى مجاش ف بالى. وكمان مش عايزه اتعبك.
ياسين: يستي اتعبينى انتى بس! وملكيش دعوه. ههههه انا مش ناسي شكلك وانتى ماشيه شايله مجـ.ـسم اكبر منك مرتين هههه.
همس: بغـ.ـيظ. اه شمتان فيا طبعاً. وانا كنت شبه القزم ال شايل سبت الفاكهه فوق دmاغه. ووقع ع بوزو.

ياسين: ههههه لأ لأ مـ.ـا.تقوليش ع نفسك كدا. المهم بقى. انتى كنتى عايزه تطمنى ع عمو ربيع؟
همس: بزعل. ياريت بس بعد الشغل بقى!
ياسين: بصي مبدأيا كدا انتى انهردا اجازه اوكي.
همس: كشرت عينيها بعدm فهم. اجازه. إزاي؟
ياسين: طلع الفون. وشاورلها عليه. وقال اجازه كدا. انا هتصل ع الاستاذه ساره الصاوي. وهاخدلك منها اجازه انهردا.
همس: قلبها فرحان. لكن قالت لأ لأ مش هينفع. انا عندى شغل كتير جدا.

ياسين: يابـ.ـنتى اسمعى كلامى. أولا انتى قولتي إنك مانمتيش كويس امبـ.ـارح. وكمان عمك تعبان. يبقى انا هاخدك ونروح نطمن عليه. وبعدها اوصلك لحد البيت. وتنامى لان وشك مرهق اوكي.
همس: فرحت جدا باهتمام ياسين. وابتسمت برقه. وقلبها بيدق بإحساس اجمل. وحبها لياسين بان ف نظرة عينيها ليه.
ياسين: غـ.ـصـ.ـب عنه عينيه اتقابلت ف عينيها. وقلبهم بدأ ف اعتراف ميراث عشق جديد ومشاعرو اجمل من قبل. وقال بهمس. موافقه؟

همس: بدقة قلب. موافقه.

فيلا العدوي...
مراد وفهد اتفرجو ع الفيديوهات اكتر من مره. ومفيش دليل واحد. وحصل تشويش ف الكاميرات وقت الحريق. وده بيأكد أنهم عصابه محترفه!

رعد: قال. وكمان ف حاجه مهمه حصلت قبل الفجر. من خلال مراقبة رجـ.ـالتى للمكان. شافو 3 ملثمين نازلين من باب العماره الخلفي. وشايلين كيس اسود كبير. وبعدها نور المنقطه كلها انطفى وكان الليل عتمه. وفجاءه سمعو صوت عربيه. وف ثواني الكهربا رجعت تاني. ومفيش اى أثر للرجـ.ـاله الملثمين ولا وجود للعربيه...
مراد: غمض عينيه بتفكير. وقال جواه. ده اكيد الراجـ.ـل ال فهد قــ,تــله. وهيخفو الجثه عشان يحرقو أي دليل يوصلنا ليهم.

فهد: قام وقف بغـــضــــب. يعنى ايه؟ هفضل كده اخمن واقول ياترى هما مين؟ ازاى مفيش دليل واحد عليهم. ازااااي؟
آدm!
مراد: بنفس الغـــضــــب. مش عارف! انا اول مره افشل ف حل قضيه. انا مش عارف افكر. ده شغلهم ولا شغل المخابرات!
فهد: كشر عينيه للحظه. مخابرات! وفتح عينيه بصدmه كبيره. وبص ل مراد وهمس. وليد الشامي!
مراد: قام وقف. وفتح عينيه بصدmه اكبر. معقول يكون هوا!
ف الجنينه...
آدm مراد: بيمارس رياضة الجري.

رينو و آرين. داخلين الفيلا.
آرين: هو بابي هيتأخر اكتر من كده يامامي؟
رينو: بابتسامه. حبيبتى بابي مع جدك وخالك مراد واكيد بيتكلمو ف حاجه مهمه. آرين انا عايزه منك انك تكوني صبوره اكتر من كده.
آرين: كشرت عينيها بطفوليه. ع فكره بقى انا صابره اهو اكتر من ربع ساعه. يعنى 15 دقيقه. يعنى 900 ثانيه. يامامي انا عديت الصبر بمراحل. وعايزانى اصبر اكتر من كده!

رينو: ههههههه لأ فعلا اقنعتيني إنك بنوته صبوره. بتحسبى الصبر بالثانيه يا آرين؟ ههههه
آرين: بمرح. طبعا يامامي. بابي وعدنى إني هشتري لبس كتير جدا وكل حاجه انا عايزاها. وكمان هنتغدا كلنا مع بعض. وهنروح عند بابا طارق القمر. يبقى ليه بقى مستعجلش؟
رينو: ابتسمت. عندك حق. من زمان مخرجناش مع بعض. انا هدخل اسلم ع مامي. هتيجي معايه؟

آرين: هتقول ايوه. لكن شافت الديزل. وقلبها دق. وقالت أحم. ا. انا هشوف تالين عشان اقولها. إننا هنخرج. وبعد كدا هدخل اسلم ع كل العيله.
رينو: مسدت ع خدها بحنان. وماله يقلبى. بس خلى بالك متروحيش عند ماكس اوكي!
آرين: حاضر يامامي.
رينو: اتحركت. ودخلت جوه الفيلا.

آرين: اتـ.ـو.ترت ومكسوفه انها تروح لحد عندو. وبتكلم نفسها، تؤ طيب اعمل انى مش واخده بالي ولا شايفاه. نو نو نو كدا غلط يا آري. بتكدبي كدا. تؤ بس انا عايزه اكلمه. أسبوعين ماشوفتوش. يوووه انا هروح وخلاص. اوووف لأ لأ عيب مش هينفع. تؤ يووه بقى، وبصت عليه ومالقتوش. وزعلت يووه هو راح فين بس!
آدm مراد: من وراها. انا جمبك وحواليكي.

آرين: شهقت بخضه وفرحه ودقة قلب. وكل حاجه حلوه. ولفت بلهفه وضحكة اشتياق خـ.ـطـ.ـفت قلب الديزل. وهمست ببراءه. المرعـ.ـب. احم قصدى آدm!
آدm مراد: اشتياقه ليها. خلاه ميعلقش ع اللقب ال حبه من ضي آدm وبيضحك عليه لما يفكر فيها. وقال صباح الخير!

آرين: وشها احمر مع برائتها وطفوليتها ولون عيونها ف انعكاس الشمس. وكأنها حوريه. فرضت بأمر لعنة ميراث العشق ف منتصف القلب. قلب ال آدm. وقالت بتـ.ـو.تر ممزوج بفرحه لانها شافته أخيرا. صباح الخير يا آدm!
آدm مراد: ف اللحظه دي. كان نفسه يخـ.ـطـ.ـفها قدام كل العيله ويعلن عشقه ليها هي وبس، هي وبس ال ليها حق فيه مش حد تاني. واتنهد. عامله ايه يا آرين؟
آرين: بسعاده. انا كويسه جدا. ومبسووووطه اوى اوى يا آدm.

آدm مراد: ابتسم. اكيد عشان هتعيشي ف مملكة العدوي!
آرين: شهقت وحطت ايدها ع بوقها. ايييه دا؟ وكشرت عينيها بغـ.ـيظ طفولي، تالين ال قالتلك صح!
آدm مراد: بابتسامه. لأ. ماما ال قالت. وكمل بمكر. ليه ف حاجه؟
آرين: همست من بين أسنانها بغـ.ـيظ. خلاص حاجة ايه بقى؟ ماخلاص انت عرفت. اوووف بقى. كان نفسي انا اقولك.
آدm مراد: رفع حاجبه بمكر. بتقولى ايه يا آري؟
آرين: بقمصه. مقولتش حاجه. انت سمعتنى بقول حاجه؟

آدm مراد: ههههه. لا بس انتى مضايقه ليه؟
آرين: بعفويه. مضايقه جدا كمان. عشان أنا ال كنت عايزه اقولك الخبر ده. كنت عايزه اشوف رد فعلك لما تعرف. بس خلاص بقى.
آدm مراد: اممم. عموما يا آري. رد فعلى انى فرحت جدا بالخبر ده.
آرين: بفرحه. بجد! بجد فرحت يا آدm!
آدm مراد: بص ف عينيها. بجد يا ضي آدm.
آرين: قلبها فرح جداً. وكانت مشتاقه للقبها ال بينعش قلبها...
آدm مراد: ابتسم. طبعا من دلوقتي يومك كله هيكون هنا!

آرين: بمرح. yas لكن انهردا، لأ.
آدm مراد: كشر عينيه. ليه؟
آرين: بعفويه. اصل بابي هياخدنى انا ومامي و آركان. المول. وقالي أشتري فستانين زي ما انتى عايزه. وكمان هنتغدا ع البحر. ونروح عند بابا طارق. واو بجد يوم جميل اوى.
آدm مراد: صك ع أسنانه بغيره. مول وفساتين!

آرين: خافت انه يقول لأ. وعيطت بطفوليه. عااااااا لأ بقى كدا حـ.ـر.ام عليك والله. انا عايزه أخرج مع بااابي. عااااااا. عايزه اجيب لبس جديد عااااااااااا.
آدm مراد: غمض عينيه بيأس من تصرفاتها. وقال بتحذير. وطي صوتك.
آرين: حطت ايدها ع بوقها. وسكتت خالص. وهزت راسها اوكي.

آدm مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال اسمعي. اى فستان تختاريه يكون واسع وطويل. وكمان مش عايز اشوفك ف اللون الأصفر ده. ولا تشتري حتى حجاب باللون ده. فاهمه.
آرين: بغباء. اسمه مستردا. يا استاذ يامرعـ.ـب احم.
آدm مراد: قبض ع ايديه بغـــضــــب. انتى قولتى ايه؟
آرين: عااااااا ياماماعع. انت هتاكلني ولا ايه؟ خلاص بقى هعيط بجد.

آدm مراد: بتحذير شـ.ـديد اللهجه. صدقينى لو مسمعتيش كلامي. وجبتى اللون ده وقتها مـ.ـا.تلوميش غير نفسك.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. وبعدين بقى. انت كل شويه هتتحول. مـ.ـا.تثبت ع شخصيه. لخبطني معاك.
آدm مراد: قرب من وشها اوي وقال بتحذير. اتمنى مـ.ـا.تشوفيش وش الديزل الحقيقي يا آرين. اسمعى الكلام واعقلي.
آرين: رجعت خطوه لورا. وشهقت. وبلعت ريقها بصعوبه. خلاص خلاص مش عايزه اصلا اللون ده. هجيب لون فوحلقي.

آدm مراد: كشر عينيه وقال هتجيبى ايه؟
آرين: بمكر. لون فوحلقي. خليط من الاسود والأسود الداكن. والأسود الغامق. بص عبـ.ـاره عن كتلة سواد كدا. ها استريحت؟
آدm مراد: بشبح ابتسامه. اممم كدا تمام. ولمح مراد وفهد خارجين من باب الفيلا. وقال ادخلى جوه.
آرين: لسه هتتكلم. وكان اختفى من قدامها. وقالت بغـ.ـيظ. عم الخفاش ده ال بيظهر ويختفي ده، اوووف.
فهد: وبعدين يامراد،؟

مراد: ياعم خلاص قولتلك متقلقش انت. انا يومين يالكتير. هجيب كل اخبـ.ـار وليد. واشوفه خرج ولا لأ. وهل ف جهه هو مشغلها لنفسه. ولا دي كلها احتمالات من عندنا.
فهد: هز راسه. وسكت...
مراد: يبنى فك بقى. وإن شاء الله. هنقضى عليهم. فوق كدا. انت مش قولت انك خارج مع عيلتك؟
فهد: هز راسه. ايوه المفروض نخرج دلوقتي!
مراد: طيب يلا اتكل بقى. وانا آخر اليوم هجيب فريحه وتوتا ونروحلك عند طارق. ونقعد كلنا مع بعض. اشطا!

فهد: ماشي. وبصله. مراد انا عايز اخلص من الكابوس ده بسرعه.
مراد. : يبنى قولتلك متقلقش. ويلا خد مراتك وولادك واتكل، هو رعد فين!
فهد: عمي قاله أنه عايزو ف موضوع مهم!
ف المكتب.
آدm: فهمت هتعمل ايه يارعد!
رعد: طبعا ياباشا. هنفذ كل حاجه سيادتك أمرت بيها. لكن مراد وفهد باشا. مش المفروض يعرفو!
آدm: بص قدامه. بهدوء ما قبل العاصفه، مراد وفهد هيعرفو ف الوقت المناسب يارعد!
بعد شويه ف الجنينه...

آدm مراد: خارج من البيسين. وشاف فهد واخد عيلته وخارج بالعربيه. وكان نفسه هو ال يختار كل حاجه ل آرين بنفسه ويكون موجود معاها لكن الصبر، ورجع شعرو المبلول. وفونه رن. وشاف المتصل. ورفع حاجبه. ورد. ها طمني!
#: تمام ياباشا. آخر الأخبـ.ـار إن ف تذكره هتتحجز ع مصر خلال الاربع ايام ال جايين ياباشا!
آدm مراد: بتفكير. احجزلى تلات تذاكر سفر. تذكره رايحه ع دهب. والتذاكر التانيه رايحه ع هناك.
#: تحت امرك ياباشا.

آدm مراد: قفل. وصك ع اسنانه بغـــضــــب واضح. وقال بنبره كلها كُره وغل. كلها تلات تيام والكل هيدفع التمن غالى اوى!

عدا يوم كمان.
فيلا رؤوف الجبالى...
رؤوف: ف مكان أشبه بالقاعه. وقاعد متمركز بثقه. وقال. ايوه ياشاهين كمل سكت ليه؟
شاهين: ياباشا انا سكت لأن مفيش حاجه اقولها سيادتك مش قادر تقتنع. إن خـ.ـطـ.ـفهم ف الوقت ده مستحيل!

رؤوف: خبط بايديه ع تربيزة الإجتماعات. وزعق. انت هتستهبل ياشاهين. منا فهمتك كل حاجه. وقولتلك إن ف جهه أعلا منى. والجهه دي أمرت إن اخر الاسبوع فريحه وبـ.ـنتها يكونو عندهم. وإلا فيها رقبتنا كلنا ياشاهين. انت والحـ.ـيو.ان عاشور.
عاشور: ياباشا انا تحت امرك. انت اؤمرني وانا انفذ.
شاهين: بتفكير. تمام ياباشا. فاضل تلات ايام ع اخر الأسبوع. يمكن نلاقي طريقه نجيبهم للجهه. بس. يعنى انا اضمن حقي ازاي!

رؤوف: بضجر. أنت مابتشبعش! عموماً وقت التنفيذ ليك شيك ب2 مليون ها مبسوط كدا ياشاهين؟
شاهين: ابتسم بسعاده. إلا مبسوط ياباشا. دا انا خدامك يازعيم...
رؤوف: ابتسم. وهز راسه. اممم بس وريني شطارتك.
فون رؤوف رن. وكان رشوان!
رؤوف: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. ورد. بتلعثم. اء. الوو.
رشوان: بخبث الوو.
رؤوف: اؤمرني يازعيم.
رشوان: فريحه بكره تكون عندى!
رؤوف: فتح عينيه بصدmه. ايه؟ بكره!

رشوان: بخبث اكبر. والساعه 4 تكون قدام عينيا. هي وبـ.ـنتها فاهم يا رؤوف؟ ولا انت مستغني عن رقبتك انت وابنك!:.

فيلا العدوي.
الكل بيفطر ف الجنينه.
زين: إن شاء الله ياحج بكره حضرتك تشرفنا ف الشركه.
آدm: ليه يازين؟
زين: ابتسم. بصراحه العمال نفسهم يشوفو حضرتك. وامبـ.ـارح كلهم بالإجماع. طلبو طلب جماهيرى. انهم من زمان ماشافوش الامبراطور. وعايزينك تشرف وتنور الشركه من تانى!
آدm: بص ف تاريخ الساعه. وقال طيب ما تأجلها. كلها شهر وكام يوم ونحتفل بالذكرى السنويه للشركه الأم.

زين: بحيره. احم. بصراحه بقى. العمال عاملين حفله لحضرتك. وأكدوا عليا انى ماقولكش. لأنك واحشهم جدآ. ها بقى قولت ايه ياحج!
آدm: هز راسه. وقال بهدوء. تمام. الساعه 2 هكون هناك إن شاء الله...
تاني يوم
آدm: بعد ما حضر الاحتفال. خارج من الشركه وهارون فتحله باب العربيه. وركب. وهارون ركب قدام. والسواق اتحرك. وراجع ع مملكة العدوي.
ف الطريق. الساعه 4 بالظبط. فون آدm العدوي رن. وكان رقم برايت.
آدm: رد بهدوء. ايوه!

رشوان: بشمـ.ـا.ته وفرحه كبيره. اهلا اهلا. بالامبراطور.
آدm: كشر عينيه بتركيز كبير. وقال مين!
رشوان: بص لفريحه وتالين ال مربوطين قدامه وف قلب كيس قماش كبير. وفاقدين الوعي. وقال بنصر. انا حبل فقرك يا آدm ياعدوي. انا ال هرجعك تاني زى ماكنت حتة مقدm ع المعاش محلتوش إلا شقته...
آدm!
رشوان: خبط العكاز ف الأرض بغـــضــــب. وقال بأمر! ثروتك كلها. قصاد سلامة مرات ابنك وحفيدتك يا آدm باشا!
ف شركة مصطفى عزيز.
مصطفى: قاعد ف المكتب. والسكرتيره. موجوده معاه وبترتب الأوراق ال هتترجم. ومركزه ف شغلها.
مصطفى: قاعد ومخـ.ـنـ.ـوق. من البدله والكرات. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وبيكلم نفسه. وبعدين بقى ف ام التكتيفه دي؟ انا اصلا بكره لبس الكرتات. اقوم انا البسها؟ لأ مش هينفع معايا الكلام ده. انا حاسس إن حد خانقني وقام وقف يقــلـــع الكرات.

السكرتيره: شافت مصطفى. وتنحت وفتحت عينيها بصدmه. وقالت بتلعثم. حض، حضرتك بتعمل ايه؟
مصطفى: بتريقه. هكون بعمل ايه يعنى؟ بقــلـــع!
السكرتيره: شهقت بخــــوف. وحطت ايدها ع بوقها. ايه؟ حضرتك ماينفعش ال بتعمله ده؟
مصطفى: بخـ.ـنـ.ـقه. بقولك ايه؟ انا اصلا قرفان من يوم مادخلت الشركه دى. اطلعي بره.
السكرتيره: تنحت اكتر اايه؟ اطلع بره؟

مصطفى: انتى طرشا يابـ.ـنتى ولا شغاله صدى صوت؟ قولت اطلعى بره. ولا عايزاني اكمل واقــلـــع القميص قدامك؟ يلا ياماما خدى الاوراق دي ورتبيها ف مكتبك.
السكرتيره: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت حضرتك اسلوبك مرفوض تماماً بالنسبالى وكدا ماينفعش!
مصطفى: رفع حاجبه بمكر. وقال وماله ياقمر. خليكى قاعده برحتك وشوفي الأسلوب الحلو. وقــلـــع الكرات، وقــلـــع جاكيت البدله.
السكرتيره: قامت بصدmه وزعقت انت بتعمل ايه؟

مصطفى: مردش. وبيفك اول زورار من القميص...
السكرتيره: شهقت وفتحت بوقها ع الآخر. وبسرعه كبيره اخدت الأوراق واللاب توب وبتجري وخرجت من المكتب.

مصطفى: قفل الزورار. وقال بنات هم. ايه يختى بقــلـــع الكراتا. وبيقلدها. هييي انت بتعمل ايه كدا ماينفعش؟ طب عليا الطـ.ـلا.ق تلاقيها كان نفسها تقعد وتشوف الباي والتراي. جاتكم القرف. وقعد مكانه. ومسح وشه بايديه ونفخ. تؤ انا مالى كدا مضايق ليه؟ وطلع الفون تلقائياً اتصل ع چود.

يلا السيوفي.
ف اوضة چود.
چود: قاعده ف السرير. وبتكح وتعطس. وعندها برد شـ.ـديد.
رودي: قاعده جمب چود. وبتأكلها. سلامتك ياچودي.
چود: بتتألــم. ااه. الله يسلبك يابابي.
رودي: ههههههههه بعاك بناديل ههههه. انتى اخنفيتي كدا ليه ههههههههه.
چود: بعتاب. بقى دى اوب ياربي. ف اوب تعبل كدا ف بـ.ـنتها. كح كح كح. اااه ياعضبي.
رودي: هههههههه عضبي. واوب. يابت انا مضحكتش كدا من زمان هههههههخخخ.

چود: بغـ.ـيظ. انتى هتفضلي تتريقي عليا كدا كتير. اااه. عايزه بابا طارق و، تيته رنا!
رودي: ههههههههه قولى قولى بابا طارق وبابا رنا ههههه كان نفسي ابوكي يكون موجود. ولا اقولك تعالى نكلمه لايف، ههههه. مسخرة السنين ههههعع
چود: بغـ.ـيظ مكبت. روحي يارودي. روحي شوفي شغلك يلا خلينى أناب شويه.
رودي: باستها من خدها. يابت بهزر معاكى.

چود: ابتسمت بتعب. عارفه. وعارفه كبان انك أحن اوب ف الدونيا. انتى طول الليل سهرانه جمبي. وبصي باتضحكيش عليا. اشطا.
رودي: بحنان. يابت دى انتى روحي وصحبتى واختى قبل بـ.ـنتى. وافديكي بعيوني وأفضل جمبك العمر كله. بس ترجعي البت چود الطاقه.
چود: بسعاده. ربنا يخليكي لينا يارودي.
رودي: باستها تانى. ولعبت ف شعرها. ويخليكي لقلبي ياقلب القلب. انا هروح العياده نص يوم وارجعلك. وهبعتلك رانوش اوكي؟

چود: بابتسامه صافيه. اوكي.
رودي: قامت وشالت الصينيه وخرجت.
فون چود رن. ومسكت الفون. وابتسمت بحب. وقالت. انا لو رديت عليك وانا تعبانه كدا. وخانفه ع رأي رودي. هتحفل عليا وهبقى ترند يابوصطفي. ههههه. بوصطفى. وضمت الفون لقلبها. ونفسها ترد. لكن مش قادره ولا هينفع.
مصطفى: زادت خـ.ـنـ.ـقته. اوووف وبعدين معاكي بقى متردى. ورن تانى وتالت.
چود: نفخت بتـ.ـو.تر. وقالت لنفسها. ردي عليه ياچود.

ردي وحاولي تكوني ع طبيعتك وبلاش حرف البيب (الميم) ابعدى عن ام الحرف ده خالص. واخدت نفس عميق. وردت. الو.
مصطفى: نفخ بنفاذ صبر. وقال بغـ.ـيظ. الو ايوه ياست هانم. حمدلله ع السلامه. بتصل عليكي من امبـ.ـارح ومردتيش. وانهردا كمان. كنتى هتردي امتى؟ بكره ولا ع السنه الجديده؟
چود: كتمت الضحكه ل نرفزته. واول مره تسمعه متنرفز كدا. وقالت خير يا! وسكتت وقالت خير ف ايه؟
مصطفى: كشر عينيه وقال بت مال صوتك؟ چود معايه؟

چود: بغـ.ـيظ. اه چود خير بقى بتتصل عايز ايه؟
مصطفى: بتعجب بص ع الرقم. ورجع قال. انت مين؟ وفين چود؟ انت البواب؟ ولا السواق؟ تكونش عم عبدو الجنايني؟
چود: كحت. واتغاظت اكتر. وقالت. انا عبدو الجنايني. ياعديب النظر والسبع وكل حاجه. انت بتتصل ليه عليا دلوقتي؟
مصطفى: بدهشه. چووود. انتى خانفه؟ اء. قصدى مال صوتك؟ انتى عندك برد؟
چود: بغـ.ـيظ. اه تعبانه استريحت؟

مصطفى: الف سلامه عليكي ياتراب القمر. انا برضه استغربت اول ما سمعت صوتك. قولت مين ال واكل طريشه من الجبل ده ههههههه.
چود: وصلت لقمة غـــضــــبها، ااه طررريشه،؟ انت مش هتجبها لبر بعايا. وشكلي كدا هعلب عليك...
مصطفى: ههههههه هههههه بعايا وهعلب ههههه بت ياچود. استنى اسجل المكالمه ههههههه. عشان الذكريات الزباله دى نحكيها لاحفادنا. ههههه.
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. اقفل يابوصطفي. اقفل وبتتصلش عليا تانى.

مصطفى: كتم الضحكه. وهمس انا طلعت بوصطفى. وحاول يبقى ثابت. احم ايه بس ياچودى. خلاص متزعليش. حقك عليا. انا بس استغربت صوتك مش اكتر. وعايز اقولك انى من امبـ.ـارح وانا مخـ.ـنـ.ـوق لوحدى ومن غير سبب. بس دلوقتي عرفت السبب إن تراب القمر قلبى تعبانه. الف مليون سلامه عليكي ياحبيبتى. يارب هما وانا وانتى لأ!
چود: غمضت عينيها وغـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت بصمت. وقلبها دق للمـ.ـجـ.ـنو.ن. ومردتش...

مصطفى: مش مصدقانى صح؟ امم ماشي. بس ت عـ.ـر.في بجد. انا اليومين ال عدو ولا كلمتك ولا شوفتك حاسس اني ناقصنى حاجه كبيره اوى.
چود: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت أنا تعبانه وعايزه اقفل...
مصطفى: نفخ بنفاذ صبر. طيب قوليلى تعبانه مالك وهقفل.
چود: بدقة قلب. ابدا شوية برد بس شـ.ـديد شويه.
مصطفى: بنبره خاصه وكلها عشق. سلامتك ياچود!
چود: بتنهيده. شكرا.

مصطفى: ضحك. هههههه طبعا مش عارفه تقولى ميرسي يا مصطفى. هتقوليها بيرسي يابوصطفي ههههههه عادى يابت انا استحملك عادى. قولى معاك مناديل كدا ههههه.
چود: من بين أسنانها بغـ.ـيظ وبعددديين بقى.
مصطفى: ههههه طيب خلاص خلاص بس قبل ما اقفل عايز اقولك حاجه.
چود: رجعت خصلة شعر ورا ودنها وقالت بحرج. قول.
مصطفى: بخبث. قولى كدا منار مرسي محمد مرزوق احمد موسى محمود مصيلحي محمد هههههههههههه.

وطبعا هو منتظر نطقه بالطريق دي! (بنار. برسي. بحبد. بحبود. احبد. برسى. بصيلحي. بحبد. )
چود: صكت ع أسنانها بغـــضــــب واضح. وقالت انت حيوووووان. وقفلت ف وشه بغـــضــــب!
مصطفى: كشر عينيه وبص قدامه وقال، ينهار مش واضح انهردا! البت قالت انا حـ.ـيو.ان؟ وبتقفل ف وشي! طيب عتلاق ماهعديهالك يابـ.ـنت فارس...

ف الجهاز...

فهد: ف المكتب. رايح جاي متـ.ـو.تر. وبيكلم نفسه. بنفاد صبر. مراد أتأخر عند المدير ليه؟ ومسح ع شعرو بنرفزه. ياترى عرف معلومـ.ـا.ت عن الكـ.ـلـ.ـب وليد! اااه ياناري اقسم بالله لو طلعت انت ياوليد السبب ف كل ده؟ لابعت روحك للسما. اووووف يلا بقى يامراد! مش عارف. مش عارف ليه صمم أنه يدخل للمدير لوحده. ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. اهدا يافهد. اهدا وحاول تسيطر ع غـــضــــبك. وقعد ع الكنبه بتعب وقلة حيله. وقال اهدا ازاى بس؟ وكل خــــوفي من الرساله التالته. وإن دي تكون فيها اى أذى لعيلتى. اااه يارب. انا محتار ومش عارف اعمل ايه؟ نفسي ف طرف خيط بس! دليل واحد عليهم وانا هجيب تاريخه الاسود وهقضي عليه!

الباب خبط ومراد دخل.
فهد: قام من مكانه بسرعه. ها عرفت حاجه عن وليد!
مراد: قعد بتعب. تعالى بس اقعد واهدا عشان نعرف نتكلم.
فهد: قعد جنبه بسرعه. اهو قعدت ريح قلبى بقى واتكلم.
مراد: بتنهيده. انا روحت للمدير. وزي ما انت عارف. استحاله نعرف معلومـ.ـا.ت زياده عن الجهاز غير ال هما عايزين يعرفوها لينا. وا!
فهد: بغـــضــــب شـ.ـديد جدا. يعنى ايه؟ معرفتش إذا كان وليد خرج ولا لسه؟

مراد: حط ايدو ع ودنه. وقال عرفت ليه بقى انا مرضتش اخليك تدخل معايا عند المدير. عشان جنانك ده. وبعدين ما انت عارف النظام. ولا انت جديد هنا! لا حد بيعرف حاجه عن اى عميل. ولا حد مسموحله يعرف اكتر من ال مسموحله يعرفه.
فهد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير لدرجة إنها عملت صوت. يعنى المدير مقالش ليك اي حاجه؟

مراد: مسح وشه بإيديه. وقال، طبعا قال يافهد. قال بعد ماشرحتله الوضع بصوره كامله. وكمان هيكلف فريق متكامل يراقبو البيت. وقالي إن وليد خرج من السـ.ـجـ.ـن يافهد.
فهد: بص ل مراد ف نظره طويله جدا. وقال هو فيين؟
مراد: المشكله مش ف هو فين؟ المشكله هو خرج أمتى!
فهد: كشر عينيه. خرج امتى يامراد؟!

فيلا العدوي.
كلهم قاعدين ف الليفنج. لكن آركان ف الجيم.
فريحه: قامت بدهشه. مسافر بكره؟ مسافر فين يا آدm!
آدm مراد: بثبات. مسافر دهب يا أمي!
فريحه: كشرت عينيها. دهب!:
آدm مراد: أبتسم. ايوه يا حبيبتي. مسافر دهب يومين مصيف وراجع ع طول إن شاء الله.
فريحه: نفخت براحه كبيره. وقالت حـ.ـر.ام عليك يا آدm خضتني. انا افتكرت مأموريه ولا حاجه. وكملت بقلق. اوعا تكون مأموريه يا آدm؟

آدm مراد: هز راسه لأ. انا مسافر مع صحابي يومين وراجعين إن شاء الله. متقلقيش.
آرين: حست بخـ.ـنـ.ـقه كبيره لما سمعت منه أنه هيسافر. وكمان شكله مبسوط. وقامت بخـ.ـنـ.ـقه. انا رايحه أشوف ماكس. هتيجي معايا يا تالين؟
تالين: حاضر يا آرين ثوانى بس. وقربت من آدm. ورفعت راسها ليه. أبيه آدm. حضرتك مسافر دهب بجد يومين وراجع تاني صح؟
آدm مراد: ابتسم. ومسد ع خدها. انا مسافر يومين وراجعلك تاني ياقلب أبيه!

تالين: ابتسمت. انا من دلوقتي هستودعك عند الله. وكمان ياريت حضرتك تقول دعاء السفر اول ما تسافر. وربنا يحفظك لينا.
آدm مراد: ابتسم بحب كبير. وحط ايدو ع راسها وباس جبينها. حاضر ياحبيبتى. ورفع عينيه ع آرين. شاف عيونها بتلمع، وواقفه مخـ.ـنـ.ـوقه.
آرين: بخـ.ـنـ.ـقه. انا هسبقك انا ياتالين. بعد اذنكم. وخرجت بسرعه. وبتلعن ف المرعـ.ـب. ال رايح يصيف ويعيش حياته...
تالين: خرجت وراها.

رينو: بترجي. آدm ياحبيبى. ياريت تخلى بالك من نفسك.
آدm مراد: حاضر يا عمتو. وانا مش عايزك تقلقي ولا تتـ.ـو.تري.
فريحه: بص بقى بما انك رايح مصيف انا مش قلقانه. ابني سباح عالمي. ومستودعاه عند الله. وإن شاء الله. ربنا يحفظك ياقلب ماما.
آدm مراد: لاحظ سكوت مريم. وقرب منها وقعد جنبها. ايه ياماما. ساكته ليه؟

مريم: ابتسمت. ورفعت أيدها ع خدو بحنان ام وجده. وقالت. ابدا يانور عيني. تسافر وترجع لقلبي بألف خير وسلامه. ربنا يحفظك ف كل خطوه. وكل مكان وزمان. وينور طريقك. ويجعل الطريق ليك رفيق. وييسر ليك كل عسير. وينصرك ع من يعاديك. ويجعل كيده ف نحره. ويزيل عنك الشـ.ـدة.
آدm مراد: ابتسم. آمين. بس دول دعواتك ليا وانا مسافر مأمورية!

مريم: بابتسامه. ربتت ع صدرو ومردتش عليه. وقامت. انا هطلع اصحى آدm. لانه نام بعد الفطار شويه والضهر قرب يأذن. واتحركت.

وابتسامتها اختفت. وقالت جواها. من امتى يابن قلبى بتسافر وتطلع مصيف؟ دا انت عمرك ما عملتها لوحدك. واحنا ال بـ.ـنتحايل عليك تطلع معاناوبالعافيه بتوافق. اااه ياستار انقذنا كما تفعل ف كل مره. يارب احمي بيتي وولادي. واحفادي. أحمي آدm وذريته. ياااارب نجنا من المهالك. اللهم أرفع الكرب والشـ.ـدة. وطلعت ع السلم تدعى بقلب خايف. ومش عارفه ايه الخــــوف المبهم ال جواها ده!

فريحه: طيب يا آدm ياحبيبي انا هطلع اجهز ليك شنطة هدومك.
آدm مراد: هز راسه ليها. وعايز يطلع ل آرين.
فريحه: طلعت. وبتتصل ع مراد عشان تبلغه بسفر آدm!
رينو: قاعده. وفونها رن. وقالت. ثواني يا آدm. دي حاله من العياده. وعامله عمليه وبتابع حالتها بالتليفون.
آدm مراد: انتهز الفرصه. وقام. خدى راحتك ياعمتو. انا خارج. واتحرك. وخرج للجنينه. يدور ع ضي آدm!

آرين: واقفه متغاظه. وبتهز رجلها بنرفزه واضحه عليها.
تالين: آرين. يااا آرين انتى يابـ.ـنتى؟
آرين: انتبهت. ها؟ وقالت بخـ.ـنـ.ـقه. نعم ياتالين؟
تالين: ياحبيبتي انا بكلمك من بدرى. وبقولك هروح اجيب اكل لماكس. شكله جعان أوي.
آدm مراد: من وراها. فعلا جعان ياتوتا.
آرين: سمعت صوته. اضايقت. وقبضت ع ايديها بنرفزه. وشكلها الطفولى يجبر اى حد يضحك ع تصرفاتها.
تالين: فعلا يا أبيه. انا هروح اجيب اكل ليه. واتحركت ع الفيلا.

آرين: لفت ضهرها ليه. وربعت أيديها. ومتكلمتش.
آدm مراد: تجاهلها. ونزل ع ركبه يلاعب ماكس. وضهرو ليها. وكأنه بيكلمه. وقال بمكر. انا مسافر بكره!
آرين: بغـ.ـيظ. لفت ليه. اه يسي آدm عرفت انك مسا! وتنحت وفتحت بوقها ع الآخر. لانه بيتكلم مع ماكس. مش معاها. واتنفست غـ.ـيظ. وخبطت برجلها ع الأرض بنرفزه. ولفت ضهرها ومشيت كام خطوه. لكن اتخضت!
آدm مراد: ابتسم. وقام بسرعه. ووقف قدامها مره واحده. وساكت!

آرين: حطت ايدها ع قلبها. ونفخت بنفاذ صبر. وبصت بعيد!
آدm مراد: بهدوء. آرين!
آرين!
آدm مراد: هز راسه. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه. وبص ليها ف نظره طويله غامضه!
آرين: رفعت عينيها ليه. واتـ.ـو.ترت من نظرته. وبصت بعيد، ومن سكوته ترجع تبص تاني. وهو ع نفس الحاله. واتـ.ـو.ترت اكتر وقالت. وبعدين بقى. أنت هتفضل باصصلى كدا كتير؟
آدm مراد: ربع ايديه. وقال. ايه ال ضايقك انى مسافر!:
آرين: بزعل طفولى. عادي يعنى. انا مش مضايقه.

آدm مراد: لأ مضايقه. وإلا مكنتيش اول ماسمعتى منى إني مسافر بكره اضايقتى وخرجتي متنرفزه...
آرين: رفعت عينيها ف الشمس وقالت بغباء. هو كان واضح عليا اوي كدا؟
آدm مراد: بشبح ابتسامه. وجدا كمان. قوليلى بقى ايه ال ضايقك. وبص ف عينيها. وتاه فيها.
آرين: رفعت عينيها واتقابلت ف عينيه. وقلبها. امرها انها تفضل ع نفس الوتيره. والاتنين اطلقو العنان لدقات قلبهم. ال مسموعه ليهم.

آرين: بخفقان. وتوهان قالت. اضايقت عشان انت هتسافر وتسبنى.
آدm مراد: بحب. مين قالك اني هسيبك؟ دول يومين وبس.
آرين: مش عارفه انا اضايقت وخلاص.
آدm مراد: طيب اعمل ايه علشان متتضايقيش؟
آرين: بتوهان. متسافرش. متبعدش يا آدm.
آدm: عمري. عمري ما ابعد عن ضي آدm أبدا.
آرين: بدقة قلب. وعد!
آدm مراد: برقبتي!

عوض ماشي ف الجنينه. وشاف آدm و آرين. واقفين. وسرحانين. وكشر عينيه ورفع ايدو فوق عينيه. وقال. اله! هما مالهم مسهمين كدا ليه؟ اهااا. ايوه. اني فهمت. دول اكيد بيلعبو لعبت تنح. وال يرمش يخسر. اممم. واله بـ.ـارواه عليك ياواد ياعوض. طول عمرك زكي ولماح. وتفهمها وهي طايره. ههخخخخخ.

وكمل بتفكير. امممم اني لازمن أخلى حد فيهم يرمش. دى اللعبه. وسعت منهم ع الآخر. دى بقت تنح بالتلاته. امم فكر ياعوض! اصل انت لو روحت عند آدm بيه الصغير. وخليته يرمش! مش بعيد يقــ,تــلنى ويرمينى للكـ.ـلـ.ـب ماكس ده. اممم. ايوه اني لقيتها.

واتحرك عوض كام خطوه. وبص عليهم. شافهم باصين ف عيون بعض بتركيز كبير. وقال بغباء. لأ دول شاطرين اوى. محدش فيهم عايز يخسر ويرمش عينيه. امم يلا ياعوض. اعملها. وبلع ريقه بخــــوف. وقال أشهد أن لا إله إلا الله وأن محمداً رسول الله. وخطى خطوتين كمان. ومثل انه وقع. وقال اااااه. رجلى. رجلى زحطت تحت مني. يادى الطين والليله المِهببه، اااه ياميلة بختك ياعوض.

آرين: سرحانه بعمق ف عينيه. وانتبهت ع صوت عوض. واتخضت وحطت أيدها ع بوقها. ورجعت خطوه وقالت ياخبر! واتكسفت تبص ل آدm تانى ومشيت من قدامه بحرج كبير. لكن قلبها مبسوط جدا.
آدm مراد: انتبه. وبص ع عوض. وهز راسه بنفاذ صبر. ونده بحزم. هارووون!
هارون: جه بسرعه. افنـ.ـد.م معاليك!
آدm مراد: ف اشاره. شوف عوض وساعده.
هارون: انحنى بإحترام تحت امر معاليك ياباشا. واتحرك بسرعه.

آدm مراد: غمض عينيه واخد نفس عميق واتنهد. وظهرت ابتسامة حب جميله ع ملامحه. من برائة ضي ال آدm!
ف جناح آدm.
آدm: صحي. واتعدل. وبيتاوب. ايه يا روحي مالك!
مريم: قاعده جمبه وبصتله. وقالت هو انت لحقت عرفت إني فيا حاجه!
آدm: ابتسم بكـبـــــريـاء. طبعا. ده انتى الروح.
طيب ت عـ.ـر.في؟ انا بعرف إن كان مزاجك مش حلو من طريقتك يامريم. يعنى وانتى بتصحينى دلوقتي. حسيت إن واحد صحبي هو ال بيصحينى. مش أميرتي أبدا.

مريم: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. وقالت. معلش ياحبيبى انا بس كنت شارده شويه!
آدm: اتعدل اكتر. واخد راسها ع كتفه. ومسد ع شعرها وضهرها بحنان. وقال. وياترى ايه ال يخلي حورية آدm. شارده ومحتاره كدا!
مريم: بتنهيده. مش عارفه يا آدm. ف إحساس جوايا بيقولي إن ف حاجه هتحصل. مش مستريحه كدا. وقلبى مقبوض ومشغول. بس بحاول اشغل نفسي بالحوقله والاستغفار. لعلها المنجيه. وكمان آدm حفيدك!
آدm: كشر عينيه. ماله حفيدي!

مريم: رفعت عينيها ليه وقالت. مسافر بكره. وقال رايح دهب يومين مصيف وراجع بعد بكره إن شاء الله.
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه بتفكير. امم. مش عارف. وبعدين حتى لو مسافر يومين مصيف. فين المشكله!
مريم: خايفه لاتكون مأموريه. ومش حابب يضايقنا ولا يشغل قلبنا عليه.

آدm: ابتسم. ومسد ع خدها بحنان. وقال بزمتك ف مأمورية سفر بتقعد يومين؟ وبعدين آدm لو مسافر شغل اكيد هيقولك. انتى عارفه حفيدك. وطبعه. يعنى لو مأمورية كان قال أنا طالع مأمورية. وكمان هيقولك أنه مش عارف هيرجع امتى؟ انما ده قالك يومين وراجع إن شاء الله. حبيبتى انا مش عايزك تفكري كتير. سيبى كل حاجه تمشي زى ما رب العالمين كاتب...

مريم: بتنهيدة راحه. ونعم بالله العظيم. قولي يا آدm. انت فعلا رايح الشركه بكره إن شاء الله. زي ما زين طلب منك؟
آدm: ايوه ياروحي. انتى عارفه إن العمال متعودين عليا وكنت بشرف ع كل حاجه بنفسي. وكنا كلنا ايد واحده. وعلشان كده هما طلبو من زين انهم عايزين يشوفوني! هروح إن شاء الله واقضي معاهم وقت!
مريم: بابتسامه. وماله ياحبيبى. ربنا يوفقك. ويجبر بخاطرك زي ما انت جابر بخاطرهم ويحبب فيك خلقه.

آدm: بابتسامه اللهم امين. المهم ياروحي انتي احسن دلوقتي؟
مريم: بابتسامة رضا. طول ما انت جمبي انا ديما أحسن!
آدm: ربت ع خدها بحنان. طول ما ربك معانا. ثم جوزك مش عايزك تشيلى هم اي حاجه. ولا تفكري كتير ماشي ياروحي.
مريم: بتنهيده. ونعمه بالله العظيم. ربنا يديمك تاج فوق الراس ديما ياكيان مريم يارب.
آدm: ضحك بصمت. قمر يابـ.ـنت الجزار.
مريم: مش اجمل منك يابن العدوي.
آدm: ههههه بقيتى شقيه اوي انتى.

مريم: ههههه انا؟ دا انا مسكينه. وضحكو.
وسمعو أذان الضهر. ومريم قامت. انا هدخل اتوضى تكون انت فوقت كدا.
آدm: هز راسه تمام. بس لو سمحتي هاتي الموبيل بتاعي هعمل مكالمه مهمه!

بعد شويه. فيلا السيوفي.
رنا: اله مالك ياطارق!
طارق: مسح وشه بايديه. وبص ل رنا. وساكت!
رنا: استغربت. اله لأ بجد مالك. انت مش ع طبيعتك ليه؟
طارق: اخد نفس عميق واتنهد. وقال. مفيش يارنا. انا زعلان ع چود.
رنا: ابتسمت. وقعدت جنبه. ايه بس ياطارق. چود زي الفل. دول شوية برد وهيروحو لحالهم. ههههه والله قولت حصل مصيبه ع شكلك ده!
طارق: بغـ.ـيظ. وهو رقدة حفيدتي دي ف السرير؟ ساهله عليا يارنا؟

رنا: ربتت ع ضهرو. وحد الله ياحبيبى. وبعدين چود دلوقتي احسن الحمد لله. انا لسه نازله من عندها. واخدت العلاج ونامت شويه.
طارق: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال أنا مخـ.ـنـ.ـوق. بقولك ايه؟ انا هتصل ع فريحه وتيجي تتغدى معايا بكره وتقضي اليوم معانا.
رنا: بضحكه. يسلام ودي احلا حاجه هتعملها. كلمها وقولها تيجي من الصبح!
طارق: فتح فونه واتصل ع فريحه.
فريحه: ردت. بابتسامه. الوو.
طارق: حبيبت ابوكي. اذيك يافريحه؟

فريحه: بفرحه. انا كويسه جدا يابابي. اذي حضرتك؟
طارق: انا كويس يابـ.ـنتى.
فريحه: يارب ديما ياحبيبى. ومامي اخبـ.ـارها ايه؟ ماشيه ع العلاج؟
طارق: ايوه ياحبيبتي. وهي بخير.
فريحه: كشرت عينيها. مال صوتك يابابي؟
طارق: بتنهيده. ابدا. يابـ.ـنتى. بس البت چود تعبانه بقالها يومين. انتى عارفه البرد بقى.

فريحه: ايوه يقلبى. انا اتصلت عليها. وكمان كلمت رودي. الف سلامه عليها يابابي. ومتقلقش حضرتك عليها. هو الجو اليومين دول مش لطيف. وناس كتير عندها برد.
طارق: هز راسه. إن شاء الله خير. المهم ياقلب ابوكي. انا عايزك بكره تيجي تتغدي معايا وتقضي الوقت معانا. ايه رأيك؟
فريحه: بتفكير. أمم. طيب اشوف مراد لما يرجع من الشغل. هقوله واتصل ابلغ حضرتك.

طارق: بغـ.ـيظ. مراد مين يابت انتى. ما انتى عارفه انه مش هقول حاجه. ولا انتى بقى مش عايزه تيجي؟
فريحه: بدهشه. لا ابدا والله يابابي. حضرتك فهمتني غلط. اصل حضرتك متعرفش. إن آدm أبني قال إنه مسافر بكره إن شاء الله الصبح. رايح دهب. وكنت هسال مراد وانا عارفه انه هيوافق. وكمان هاجي لحضرتك ف اي وقت. لكن بعد ما آدm يسافر بالسلامه.
طارق: طيب اسمعي. آدm هيسافر أمتي؟

فريحه: امم قال إنه هيصلى الضهر إن شاء الله وهيتحرك من هنا.
طارق: هز راسه تمام. انا هتصل ع مراد بنفسي وبعد ما آدm يسافر انتى تجهزي نفسك وتجيبى تالين ومراد يوصلكو. اتفقنا؟
فريحه: بابتسامه. حاضر ياحبيبي اتفقنا حضرتك تؤمر. بس انا مش واخده ع صوت حضرتك مضايق كدا؟ معقول كل ده من خــــوفك ع چود؟ وكملت بهزار. امممم واضح كدا إن ست چود اخدت مكان فريحه. ههههه.

طارق: بتنهيده. مهما يكون ليا من أحفاد. محدش هايجي شطر ف غلاوتك ولا خــــوفي عليكى يافريحه!
بعد فتره كبيره. فيلا العدوي.
عند مراد ف الجناح.
مراد: قاعد سرحان!
فريحه: قعدت جنبه. مالك ياحبيبى؟
مراد: انتبه. واتنهد. وهز راسه. مفيش يافريحه.
فريحه: بإستغراب. مفيش يافريحه؟ مراد انا بكلمك من بدرى. وأنت سرحان. وممكن تقولى ف ايه؟ واتأخرت كل ده ليه انت وفهد!

مراد: بخـ.ـنـ.ـقه وزهق. فريحه هو انا ليا مواعيد ثابته ف شغلى؟ ما انتى عارفه اني ماليش زفت مواعيد!
فريحه: حست بالإحراج. احم. آسفه. انا بس كنت قلقانه عليك. احم. انا هنزل ابلغهم ف المطبخ يجهزولك العشا. وقامت. خطوه.
مراد: مسك كف أيدها بسرعه. وقام وقف. ولفها ليه.
فريحه: واقفه ساكته. ومحرجه بزعل...
مراد: رفع ايدو ع خدها. آسف.
فريحه: رفعت عينيها ل عينيه. وقالت، مالك يامراد!

مراد: بتنهيدة و.جـ.ـع. تعبان يافريحه. تعبان ومحتاجلك جمبي!
فريحه: قلبها دق بقلق. ومسكت ايديه. مراد ف ايه. ايه ال تاعبك. ايه ال حصل؟ تعالى اقعد هنا. استريح ياحبيبى. واتحركت خطوه.
مراد: شـ.ـدها بسرعه لحـ.ـضـ.ـنه. وهاين عليه يدخلها بين ضلوعه. وغمض عينيه بتعب وساكت. من خــــوفه ع عيلته من المجهول.

فريحه: عينيها تايهه يمين وشمال بحيره واستغراب وقلق. ورفعت ايديها وضمت مراد. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. لأنها أول مره تشوفه بالطريقه دي. وهمست مراد!
مراد: اخد نفس عميق. بحبك اوى يافريحه. بحبك ومقدرش اعيش من غيرك.
فريحه: بتمسد ع ضهرو. وفريحه بتعشقك يامراد. وانا ماليش لازمه من غيرك. بس ريح قلبى وقولي مالك ياحبيبى!
مراد: غمض عينيه واتنهد بتعب. انا مسافر بكره مأموريه.
فريحه: غمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نزلت. وساكته!

مراد: بعد شويه خرج من حـ.ـضـ.ـنها. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال بزعل. انا عارف إنك بتزعلى كل مره. بس لازم تكوني اتعودتي ع كدا؟
فريحه: بحـ.ـز.ن. انا نفسي اعيش ال باقي من عمري معاك وجمبك وف حـ.ـضـ.ـنك يامراد. من غير خطر ولا سفر.
مراد: مسك وشها بإيديه. وابتسم بتمثيل. جرا ايه يابت يافريحه. هو انا عشان مضايق شويه. انتى هتعيطى بقى وهتقلبيها مناحه؟

لأ انتي فريحه يعنى الفرحه والضحكه الحلوه. يابت جوزك مش اى حد. وبعون الله قدها واكتر. وبعدين دى مأمورية سريعه كدا.
فريحه: بحـ.ـز.ن. انت لوحدك؟
مراد: بضحكة و.جـ.ـع. لأ ابن المستخبي اخوكي معايا مش عارف انا لازق لحياتي زي الغرا.
فريحه: طيب انت زعلان ليه؟
مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال. اسمعي يافريحه. ف حاجه حصلت. ومكنتش عايزك ت عـ.ـر.فيها. لكن انا عارف انك عاقله.
فريحه: بقلق. خير يامراد؟

مراد: رفع عينيه ليها وقال بو.جـ.ـع. الشقه بتاعتنا
حصل فيها ماس كهربائي. واتحرقت!
فريحه: شهقت بصوت عالى. وحطت أيدها ع بوقها. وقالت بصدmه كبيره. اتحرقت!
مراد: بلع ريقه بغصه. وقال. فريحه انا عارف إن الشق، ومكملش!
فريحه: اتشعلقت ف رقبته. وبتعيط بشهقات وقالت. الحمدلله. الف حمد وشكر ليك يارب. الحمدلله.
مراد: أستغرب. لكن ربت ع ضهرها. اهدى يا فريحه.

فريحه: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. ومسكت دراعاته. وصدرو وايديه. ومسكت وشه بإيديها. وضحكت بدmـ.ـو.ع وقالت. الحمدلله. انها اتحرقت وانت بعيد عنها. الحمدلله إنك بخير ياحبيب عمري!
مراد: استغرب ضحكتها. وحط ايديه ع ايديها ال ع خدو. وقال انتى مش زعلانه؟

فريحه: هزت راسها لأ. لأ تغور الشقه. تغور الدنيا كلها إلا أنت وعيلتي. أنت صوتك ونفسك وكيانك كله عندى بكل حاجه ف الدنيا دي. الحمدلله انك بخير. بيوت العالم كلها تتعوض. بس انت مفيش حاجه فيك تتعوض. الحمد لله إنك ف حـ.ـضـ.ـنى وبخير. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وضمته بحب كبير.
مراد: ضمها لقلبه بحنان كبير. وابتسم بعشق كبير. وهمس بحبك اوى يافريحتي. وقرب منها بعشق كبير. وعاشو ف عالمهم الخاص.

فيلا رؤوف الجبالى 11 مساءاً. :
رؤوف: قاعد ف اوضتة وخايف لأن مفيش طريقه لخـ.ـطـ.ـف فريحه. واخر فرصه انهردا وبكره. وانهردا خلص! ومرعوب جداً. من تهديد رشوان. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وتـ.ـو.تر كبير. وقال وبعدين. فريحه لو متخـ.ـطـ.ـفتش بكره. انا هروح ف داهيه. الله يخربيتك يا شاهين الكـ.ـلـ.ـب. اقسم بالله لو طلع مجيتك ليا ع فاشوش لاقــ,تــلك واخلص منك!
عاشور: خبط ودخل. رؤوف باشا. شاهين وصل تحت!

رؤوف: قام وقف بسرعه. وقال تعالى ننزل نشوف كان مستعجل ليه. وايه المعلومـ.ـا.ت المهمة ال عندو؟
عاشور: اتفضل يا باشا.
شاهين: واقف ف الصاله الكبيره. وبص ف الساعه.
رؤوف: نزل. وقال خير يا شاهين. اخبـ.ـار ايه ال عندك علشان تجيلى ف وقت ذي ده تقولهالى؟
شاهين: بخبث. خلاص ياكبير. كل حاجه هتم زي ما سعادتك أمرت!
رؤوف: كشر عينيه بعدm فهم. إزاي؟ اتكلم ع طول يابني ادm انت!

شاهين: هرش ف خدو. احم لامؤخذا ياكبير. قبل ما اتكلم. انا عايز حقي!
رؤوف: بغـ.ـيظ. ربنا يجيبك ياطولة البال! حق ايه يازفت أنت؟ انت هتتكلم ولا تغور من وشي!

شاهين: بمكر. والله تمام زي ما تحب ياباشا. انا عارف إن سيادتك عقلك مشغول. واكيد بتفكر في تنفيذ المهمه. عشان آخر فرصه ليك بكره زي ما سيادتك قولت. وانا اول ما عرفت بالأخبـ.ـار الحلوه دي. ماستنتش النهار يطلع. قولت لأ. أجري ياشاهين ع رؤوف باشا وطمنه إن ممكن خـ.ـطـ.ـف الدكتوره فريحه يتم بكره وبكل سهوله. لأ ده اسهل من السهل كمان. بس خلاص زى ما تحب ياباشا.
رؤوف: تنح بدهشه. ايييه؟ انت بتقول ايه؟

شاهين: شيك ب 2 مليون والدكتوره فريحه وبـ.ـنتها. هتكون قدام سيادتك بكره الساعه 3 ونص بالدقيقه!
رؤوف: بحماس. انت بتتكلم جد ياشاهين؟ طيب ازاى وانت بنقول صعب خـ.ـطـ.ـفها الفتره دي؟
شاهين: اضمن حقي. واقول لسيادتك كل حاجه.

رؤوف: نفخ بغـ.ـيظ. وانا ايه ال يضمنلي صحة كلامك؟ ولا هو اي حد يقولى كلمتين ادفع؟ اسمع! اشوف فريحه بيعنيا هتاخد الشيك ف وقتها! غير كدا مفيش عندي اى ضمانات. ها؟ هتتكلم وتقول حصل ايه؟ ولا تخرج وتوريني عرض كتافك؟

شاهين: انحنى بإحترام. تمام ياكبير. انا هقولك كل حاجه. عشان أثبت ولائي ليك. وانا واثق إن ده مش هيبقى اخر تعامل مابينا. بس لو حصل خلل من ناحية سيادتك. انا مأمن نفسي وحياتي كويس. وساعتها هيكون انقلب السحر ع الساحر!
رؤوف: بصدmه. انت بتتهددني ياحيوااان!

شاهين: العفو يا باشا. انت عارف ال زينا بيتباع ف لحظه. وانا بصراحه مش عايز اتباع. لأ. انا عايز اوصل. اوصل لفووق أوي. وانا كدا بأمن نفسي. وبعدين سيادتك مش ناوي تغدر بيا. يبقى فين المشكله. ها قولت ايه يا باشا. اكمل كلامي. ولا اوريك عرض كتافي؟
رؤوف: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وقال ماااشي ياشاهين. خلينا ورا الكـ.ـد.اب لحد باب الدار. كمل كلامك!

شاهين: تحت امرك يا كبير. انا انهردا الساعه 9 روحت اسلم الورديه بتاعتي. وأبلغ آدm العدوي!
فلاش باك.
ف مكتب آدm.
شاهين: دخل جوه الفيلا ف وجود عوض. وخبط ع باب المكتب ودخل. وكان مراد وفهد موجودين مع آدm.
شاهين: مساء الخير...
كلهم: مساء الخير.
شاهين: وقف قدام المكتب. بإحترام. آدm باشا. انا خلصت شغلى وهروح. وبكره عندي ورديه مسائيه. من 8 مساءا ل 8 الصبح.
آدm: تمام اتفضل انت روح ياشاهين.

شاهين: تحت امرك ياباشا. ولسه هيخرج.
مراد: قال. لحظه واحده ياشاهين.
شاهين: وقف ولف ليه. اؤمرني ياباشا.
مراد: انا مسافر انا وفهد. وانت بكره هتيجى فتره صباحيه. عشان توصلنا للمطار.
شاهين: تحت امرك ياباشا.
فهد: ل مراد. طيب مـ.ـا.تخلي شاهين يجي ف معاده عادي. وهارون بكره يوصل آدm ابنك وبعدين يوصلنا.
آدm: لأ مش هينفع. لأن هارون هيكون موجود معايا بكره إن شاء الله وانا رايح الشركه.

مراد: بتفكير. عشان كدا قولت ل شاهين يجي بكره. وكمان بعد ما يوصلني انا وفهد المطار. يوصل الدكتوره فريحه وتالين عند طارق. وهكون مطمن لو حد من رجـ.ـالتنا معاهم. وشاهين مش اى حد.
آدm: هز راسه تمام كدا. ماشي ياشاهين. بكره إن شاء الله. تكون موجود ع الساعه 11 قبل الضهر.
شاهين: أمرك يا باشا! ترحو وترجعو بالسلامه إن شاء.
عوده للوقت الحالي.

شاهين: أنا بقى اول ما خرجت. قولت ايه ده؟ ده كأنها مترتبه لصالح رؤوف باشا. ووقتها قولت إن ربنا بيحبك. كل حاجه ماشيه كدا تمام اوي. يعنى انا بكره بعد الضهر هوصل آدm مراد المطار. وبعد ها مراد وفهد. وارجع بقى للغنيمه. اوصل الدكتوره وبـ.ـنتها. وانا ال هكون سايق. يعنى 3 ونص بالدقيقه هتكون كل حاجه تمت زي ما سيادتك عايز. وانا بقى اخد الشيك بتاعي. واخلع. هااا ياكبير ايه رايك؟

رؤوف: بيسمع شاهين. وعينيه مفتوحه بانبهار كبير. وفرحه اكبر. وقال بسعاده ممزوجه بشمـ.ـا.ته. يااااه. أخيراً! أخيراً هننتقم منك يا آدm ياعدوي، وبص ل شاهين. انت لو كلامك صح. انت من بكره هتكون دراعي اليمين. وبص ل عاشور. وقال عاشور!
عاشور: بزعل. تحت امرك ياباشا...
رؤوف: تروح مخزن الفيلا. وتجيب كيسين قماش كبـ.ـار ل شاهين. وتجيب ازازة مـ.ـخـ.ـد.ر. اتحرك بسرعه ياحـ.ـيو.ان انت!
عاشور: هز راسه تحت امرك. وخرج.

شاهين: واضح إن سيادتك مبسوط!
رؤوف: بنصر، إلا مبسوط! دا انت متعرفش انا قلبى فرحان قد ايه؟
شاهين: اتمنى إن سعادتك تفضل مبسوط ع طول.
رؤوف: هز راسه بابتسامه. المهم سيبك من كل ده. انت هتاخد المـ.ـخـ.ـد.ر وأكياس القماش. اول مـ.ـا.تكون ف مكان بعيد عن عيون الناس. تخدرهم. وبعد ما ينامو. هتطلع ع العنوان (، ) هناك مفيش اى حد هيشوفك وانت بتحطهم ف الكيس. بس أتأكد أنهم يقدرو يتنفسو. عشان يوصلو للزعيم بسلامه.

شاهين: تحت امرك ياكبير اعتبره حصل. بس انا هجيبهم هنا ولا فين؟
رؤوف: ولع سِجار. ونفخ الدخان بسعاده. وقال بتوعد. لأ. فريحه وتالين. هيكونو ف وكر الزعيم!

تاني يوم. فيلا العدوي.
آدm: قاعد ف المكتب. بيتكلم ف الفون.
عوض: خبط ع باب المكتب.
آدm: ادخل.
عوض: دخل بإحترام. سيدي آدm بيه. العربيه جاهزه ل سيادتك. وهارون والسواق ف انتظار حضرتك.
آدm: بهدوء. تمام ياعوض. روح انت.
عوض: تحت امرك يابيه. وخرج.
آدm: قفل المكالمه. وقام فتح الخزنه. وواقف قدامها.
تالين: خبطت. جدو ممكن ادخل؟
آدm: بابتسامه. تعالى ياحبيبتى.

تالين: دخلت. وابتسمت. وقالت، جدو ها ايه رايك ف فستاني الجديد ال عمتو لارين جابتهولي. ولفت ببراءه.
آدm: قفل الخزنه. واتحرك خطوتين ووقف قدامها. وضحك وقال. ماشاء الله. تالين حفيدتي عملت للفستان قيمه كبيره جدا بعد ما لبسته. انتى جميله جدا ياروحي.
تالين: فرحت جدا. وقالت. ميرسي جدا ياجدو. حضرتك كلامك ليا حلو اوى. وبحس انى كبيره.

آدm: مسد ع حجابها بابتسامه. تالين العدوي. أعقل بـ.ـنت ف العيله. واجمل بنوته لقلب جدها. تعالى بقى هاتى حـ.ـضـ.ـن لجدك. قبل ما أخرج. وفتح ايديه...
تالين: اترمت ف حـ.ـضـ.ـن جدها. وضحكتها منوره وشها. وقالت. بالله بحبك اوى ياجدو.
آدm: ضحك بصمت. وضمها لقلبه. وقال. بالله انا ال بحبك اوى ياروح جدك.
تالين: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وباست ع ايدو. وقالت تروح وترجع لينا بالسلامه.
آدm: آمين. قوليلى بقى. ماما خلصت ولا لسه؟

تالين: ماما بتلبس الحجاب. وقالت انزلى سلمي ع العيله اكون انا خلصت. عشان السواق هيوصلنا. لجدو طارق.
آدm: ابتسم وهز راسه. تمام ياحبيبتي. تعالى نشوف أميرتي قبل ما أخرج.
تالين: ابتسمت. أميرت جدو ف الجنينه من وقت ما بابا وخالو فهد خرجو.
آدm: طيب تعالى معايا. ومسك أيدها. وخارجين من باب المكتب. بيتكلمو ويضحكو.
مريم ف الجنينه. قاعده بتدعي ل آدm حفيدها. واولادها. وماسكه السبحه بتسبح.

آدm: من وراها. أميرتي. عامله ايه دلوقتى ياروحي؟
مريم: ابتسمت بتنهيده. الحمدلله يا آدm. ربنا يطمن قلبي ع ولادي واحفادي يارب.
آدm: بمكر. أولادك واحفادك بس؟
مريم: رفعت عينيها ليه وقالت. ما انت عارف يا آدm وع يقين اني بستودعك عند الله كل وقت. ربنا مايحرمني منك. ويطمن قلبى عليك ديما ياحبيبى.
آدm: ابتسم وباس ع أيدها. ولا يحرمني منك ابدا ياروحي.
تالين: بابتسامه. طيب وانا ياتيته؟

مريم: ضحكت بسعاده. انتي؟ دا انتى حب العيله والدفا والحنان. تعالى ف حـ.ـضـ.ـنى. وايه القمر ده ماشاءالله تبـ.ـارك الرحمن عليكى يانور عيني.
تالين: ضحكت بسعاده. وحـ.ـضـ.ـنت جدتها. ميرسي جدا ياتيتة ياقمر.
آدm: طيب ياحبيبتي. انا يدوبك اروح الشركه.
مريم: بابتسامه. ماشي ياحبيبي ربنا يحفظك ف كل خطوه ويكفيك شر الطريق.
آدm: هز راسه بابتسامه. ربنا هو الحافظ إن شاء الله.
مريم: ونعم بالله. آدm متنساش الصدقه!

آدm: مسد ع نقابها. مش ناسي ياروحي. خلي بالك من نفسك. وانتى كمان ياتوتا!
تالين: ربنا هو الحافظ ياجدو.
آدm ومريم. ونعم بالله.
آدm: اتحرك. وراح عند العربيه.
هارون فتح باب العربيه. اتفضل معاليك.
آدm: ركب وجمبه اللاب توب.
هارون ركب. والسواق اتحرك وخرجوا من الفيلا...
بعد شويه. فريحه نزلت. وخرجت الجنينه
وشافت تالين مع مريم. وراحت عندهم. السلام عليكم.
مريم وتالين. وعليكي السلام ورحمة الله.

تالين: ابتسمت. اخيرا يا ماما. يلا بقى عايزه اطمن ع چود.
فريحه: ضحكت. وانتي مستعجله ع ايه ياتوتا. دي حتى چود تعبانه.
تالين: ايوه يا ماما. وزيارة المريـ.ـض صدقه. وسيدنا محمد قال.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّ اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ عَادَ مَرِيضًا أَوْ زَارَ أَخًا لَهُ فِي اللَّهِ نَادَاهُ مُنَادٍ أَنْ طِبْتَ وَطَابَ مَمْشَاكَ وَتَبَوَّأْتَ مِنَ الجَنَّةِ مَنْزِلًا». سنن الترمذي (4/ 365).
فريحه: ضحكت بسعاده. صدق رسول الله. ربنا يبـ.ـارك فيكي ياجمل تالين. ويجعلك ويجعلنا والمسلمين من أهل الجنه.

تالين: اللهم امين. وربنا يبـ.ـارك ف تيتة مريم. وبصت ليها. انا حفظت الحديث بسرعه صح ياتيته؟
مريم: بفخر كبير وفرحه. طبعا يقلب تيتة. وزيارة المريـ.ـض واجب ع كل مسلم. ودعائه عند المريـ.ـض مستجاب بإذن الله.

فعَنْ عَلِيٍّ، قَالَ: «مَا مِنْ رَجُلٍ يَعُودُ مَرِيضًا مُمْسِيًا، إِلَّا خَرَجَ مَعَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ حَتَّى يُصْبِحَ، وَكَانَ لَهُ خَرِيفٌ فِي الْجَنَّةِ، وَمَنْ أَتَاهُ مُصْبِحًا، خَرَجَ مَعَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ حَتَّى يُمْسِيَ، وَكَانَ لَهُ خَرِيفٌ فِي الْجَنَّةِ». سنن أبي داود (3/ 185).

وكملت مريم وقالت. انا عايزاكي تدعي بتضرع وخشوع كدا. لاخواتك حبايبك. تدعي ل ميرو وتيم. وكريم ولليليان. واريان وتمارا. وآدm. وا، احم وكل اخواتك من العيله ماشي ياحبيبتى؟
تالين: حاضر ياتيتة. وهدعي لحضرتك. وجدو.
مريم: حبيبتي وإن شاء الله هيستحيب. تروحو وترجعو بخير وسلامه.
فريحه: تؤمريني. بحاجه ياماما؟

مريم: تسلمي. وسلامي ل رنا وأبو فهد ورودي. وسلميلي ع البت چود. وإن شاء الله. بكره نروح نطمن عليها انا وآدm.
فريحه: ابتسمت. طول عمرك بتفكري وبتحملي هم الكل. ربنا يبـ.ـاركلنا فيكي يارب.
مريم: ويبـ.ـارك فيكي يافريحه ويحفظك من كل سوء وشر. ويعمي عنك كل أذى يابـ.ـنت حوا وآدm.
فريحه: باست ع ايدها. الله. والله بمـ.ـو.ت فيكي يامريومه ع رأي مراد. واياكي يارب العالمين.
مريم: يلا ياحبيبتي. عشان متتاخروش. ربنا معاكم.

فريحه: إن شاء الله. سلام عليكم.
مريم: بقبضه ف قلبها. وعليكم السلام.
فريحه وتالين مشيو.
شاهين: شافهم. وفتح بسرعه باب العربيه وفريحه وتالين ركبو.
شاهين: حط سماعه بلوتوث ف ودنه. وركب بسرعه. واتحرك بالعربيه وخرج بره حدود مملكة العدوي...
مريم: حطت أيدها ع قلبها. بقلق مبهم. وقالت.

اللهم إني عبدك ابن عبدك ابن أمتك ناصيتي بيدك. ماض فيَ حكمك، عدل فيَ قضاؤك أسألك بكل اسم هو لك سمـ.ـيـ.ـت به نفسك أو أنزلته في كتابك، أو علمته أحداً من خلقك أو استأثرت به في علم الغيب عندك أن تجعل القرآن العظيم ربيع قلبي، ونور صدري وجلاء حـ.ـز.ني وذهاب همي.
اللهم إني أعوذ بك من الهم والحـ.ـز.ن والعجز والكسل والجبن والبخل، غلبة الدين وقهرالرجـ.ـال.

ف شقة فهد.
رينو: قاعده زعلانه. بعد ما فهد خرج وسافر. وبتدعي انه مايطولش عليه الغيبه. ويرجعلها بسرعه.
ف اوضة آرين.
آرين: قاعده ع السرير. وماسكه صورة فهد. وسلسلة آدm. وبتعيط. وبتقول.

بابي حبيبى سافر. عااااااا. وكمان المرعـ.ـب. وكملت بغـ.ـيظ مكبت. لأ وسافر من غير ما اشوفه. عااااااا. آدm البـ.ـارد. ازاي يمشي من غير ما اشوفه واتكلم معاه. عااااااا. انا زعلانه اوي يا آدm. مش هتكلم معاك تاني. عااااااااااا. ومسحت دmـ.ـو.عها. واخدت نفس عميق واتنهدت. يارب احفظ بابي وآدm وخالو مراد. ورجعهم لينا وليا انا بخير وسلامه. ورفعت السلسله وابتسمت لا ارديا. خلي بالك من نفسك يا آدm...
ف الطريق.

فريحه: بتتكلم مع تالين. ولكن لفت انتباها. إن ده مش الطريق لبيت باباها. وقالت. لو سمحت. انت رايح فين؟ ده طريق غير طريق بيت فيلا السيوفي!
شاهين: لف ليها. وابتسم. آسف يادكتوره!
الساعه 3 ونص بالدقيقه. ف وكر رشوان.
شاهين: وعاشور راكب جمبه ف العربيه.
بوابة الفيلا اتفتحت اتومـ.ـا.تيك.
شاهين: دخل الفيلا. وبص حواليه. وقال كل ده حرس!
عاشور: بسخريه. ايه خايف ياشاهين؟ اومال بقى لما تبص فوق ع سطح الفيلا.

شاهين: رفع عينيه لفوق. وشاف اكتر من 6 حرس خاص واقفين بسلاح. وقال...
مش حكاية خــــوف ياعاشور. بس انت مش ملاحظ إن كمية الحراسه دى اور شويه؟
عاشور: بتريقه. والله لو حتى اور. المهم اني ابقى ف السليم. والفلوس تعمل اكتر من كده.
شاهين: هز راسه تمام...
عاشور: بس آركن ع جمب هنا.
شاهين: وقف. ونزلو. وكل واحد شال كيس قماش ال فيه فريحه وتالين وداخلين الفيلا!
مجموعة الامبراطور.

آدm: بعد ما حضر الاحتفال. خارج من الشركه والسواق فتحله باب العربيه. وركب. والسواق اتحرك. وراجع ع مملكة العدوي.
وكر رشوان.
رشوان: قاعد ف الدور التاني. ف غرفه كبيره جدا وفاضيه. فيها عبـ.ـاره عن أربع كراسي. ومكتب كبير. وكرسي فخم خاص ب رشوان.
رؤوف: كان قاعد متـ.ـو.تر ومرعوب. إن الخطه تبوظ. لكن استريح جدآ لما عاشور اتصل عليه وقاله. أنه جاي مع شاهين وكل حاجه تمت بالظبط!

رشوان: قاعد. وبيخبط بالعكاز ف الأرض بحركه بسيطه وثبات عكس الإعصار ال جواه. ونفسه ينتقم من آدm وابنه مراد.
الجارد خبط، وانحنى ل رشوان. وقال. عاشور بيستاذن. يدخل ياباشا ومعاه واحد اسمه شاهي...
رشوان: قاطعه. خليهم يدخلو بسرعه.
الجارد: انحنى. تحت امرك ياباشا. وشاور ل شاهين وعاشور. ودخلو.
عاشور: دخل. ونزل الكيس بحظر ع الأرض.

شاهين: دخل. وبرضه نزل الكيس. جمب التاني. قدام رشوان ورؤوف. وبص ع الزعيم. وانحنى بإحترام.
رشوان: عينيه ع فريحه وتالين. ومش مصدق. أنه بعد كل السنين دي. هيوصل لهدفه أخيراً.
رؤوف: قام وقف بفرحه. وقال. واله وأخيرا يا آدm ياعدوي! ايه رأيك يازعيم؟
رشوان: ، ساكت تماما. وعينيه ع فريحه وتالين وسرحان ف اكتر من 21 سنه.
رؤوف: بص ع رشوان. وشافه سرحان. وخاف يتكلم.
رشوان: أخيراً كـ.ـسر الصمت. وقال بشر كبير.

ياااااه. معقول؟
انا لو ف حلم مش عايز افوق منه غير بعد ماشوفك مكـ.ـسور ومذلول يابن العدوي.
21 سنه، عشت اسود 21 سنه ف عمري كله.
وقام وقف. وبيمشي حوالين الاكياس بحركه بسيطه. وبدء يتكلم بكُره كبير. ونسي وجود رؤوف وشاهين وعاشور. وقال.

اتسـ.ـجـ.ـنت 16 سنه بسببك يا آدm. وشوفت فيهم الذل والتعب اتهانت واتبهدلت. خدmت وكنت ببوس ع رجليهم يرحموني. كرامتي بقت ف الأرض بسببك يا آدm انت وابنك مراد. بس انا ميأستش. وشغلت دmاغي إل غفلتك قبل كده. وكنت باخد منك الاجهزه السليمه ع انها تالفه. شغلت دmاغي وكونت صداقات ف السـ.ـجـ.ـن. عرفت ناس تقيله ف البلد. وجبتلهم افكار تخرجهم من السـ.ـجـ.ـن بحكم مهنتي ال اتسحبت مني بسببك. وقصاد خروجهم من السـ.ـجـ.ـن كنت بقبض. وكمان خرجوني بطريقتهم. ههههههه عايز تعرف خرجت إزاي؟ خرجت مـ.ـيـ.ـت! ميييت يا آدm ياعدوي. يعنى انا قدام القانون مـ.ـيـ.ـت. ورجعت انتقم منك. بس بإسم تاني واستحالة تعرفه، انا اشتغلت مع الناس دي ف كل حاجه.

فاكر يا آدm الاقرار ال انتى مضتني عليه! اهو انا بقى اشتغلت كل حاجه مكتوبه ف الإقرار ده. اشتغلت ف تجارة المـ.ـخـ.ـد.رات والسلاح ووصلت لتجارة الأعضاء. عشان أوصل للمستوى ده. اشتغلت ف كل حاجه ممكن تتخيلها. وبقى عندي سلطه ونفوذ ورجعت اقوى من الاول!
وزعق بصوت عالى جدا. رجعت الزعييييييم يا آادااام!
ودلوقتي! انت غـ.ـصـ.ـب عنك ومش بإرادتك هتنفذ كل اوامري. هتمشي ع اوتاري انا يا آدm! هخليك خدام للزعيييييم!

رؤوف: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. ومن جواه مرعوب. لكن لازم يظهر العكس. علشان هيبته قدام عاشور وشاهين! وعشان يثبت قوته. قال بثقه ممزوجه بشمـ.ـا.ته. هه. طبعا يازعيم. آدm العدوي من دلوقتي اعتبره خدامك. وقرب من الأكياس. وقال فريحه ف اي كيس ياشاهين؟
شاهين: الاسود ياباشا!
رشوان: بيتابع احلام اليقظه ف الانتقام وبيتخيل نفسه ملياردير بعد ما ياخد كل ثروة آدm. وضحك بخبث!
رؤوف: نزل قدام الكيس ال فيه فريحه وقال.

اهلا اهلا بالدكتورة فريحه. ملكة جمال عيلة العدوى. فخرهم وشرفهم وعزهم وكرامتهم. ههههه عارفه؟ من يوم ما شوفت جمالك. وقولت لنفسي مفيهاش حاجه لما امتع عيني بجمالك. بس خلينا دلوقتي ف الأهم. نذل حماكي ال عاملي فيها امبراطور ومحترم؟ وبعد كده اشوفك ياقمر.
وقام وقف. وبص ل رشوان. وقال. يازعيم احنا لازم نتصرف بسرعه. لأن لو لاحظو غيابها هي وبـ.ـنتها ممكن يحصل قلق!

رشوان: زعق بغـــضــــب. لااااااء انا مش خايف من آدm. ولا هيقدر يعمل حاجه. المرادي آدm روحه ف ايديا انا، انا وبس. ودلوقتي. هنبتدي اللعب الصح. وطلع الفون ورن ع آدm ال اخد رقمه من شاهين!

الساعه 4 ف الطريق!:
آدm: فاتح اللاب توب. وشغال عليه بتركيز. وقال
هارون!
هارون: افنـ.ـد.م معاليك!
آدm: ، لسه هيتكلم.
فون آدm العدوي رن. وكان رقم برايت.
آدm: رد بهدوء. ايوه!
رشوان: بشمـ.ـا.ته وفرحه كبيره. اهلا اهلا. بالامبراطور!
آدm: كشر عينيه بتركيز كبير. وقال مين!

رشوان: بص لفريحه وتالين ال مربوطين قدامه وف قلب كيس قماش كبير. وفاقدين الوعي. وقال بنصر. انا حبل فقرك يا آدm ياعدوي. انا ال هرجعك تاني حتة مقدm ع المعاش محلتوش إلا شقته...
آدm!
رشوان: خبط العكاز ف الأرض بغـــضــــب. وقال بأمر! ثروتك كلها. قصاد سلامة مرات ابنك وحفيدتك يا آدm باشا!
آدm: ابتسم بهدوء. وبص ع شماله. وكان راكب جمبه طارق. وقال بثقه. اهلا رشوان سابقا! وسالم الاسيوطي حالياً! وقفل.

رشوان: فتح عينيه بصدmه كبيره. وبينهج. وقال بصوت عالى جدا. افتحو الاكياااااس دي بسرررررعه.
رؤوف: قلبه بيدق بقلق من شكل رشوان وغـــضــــبه الغير مبرر. وبص ع الأكياس!
شاهين: تحت أمرك يا! زعيم.
رؤوف: بلع ريقه بصعوبه وقال بتلعثم. ع. عاشور. افتح الكيس ده بسرعه...
عاشور: تحت امرك يا! كبير.
شاهين وعاشور. بصو لبعض وابتسمو بخبث. وكل واحد بيفتح كيس.
عاشور: فتح كيس تالين!

رؤوف: فتح عينيه بصدmه. ورجع خطوه لورا وقال بزهول. مش معقوووول، س. سا. سامر إبني!
سامر: راسه نزلت من الكيس. وفاقد الوعي.
رشوان: فتح عينيه بصدmه أكبر. وقبض ع ايديه بغـــضــــب شـ.ـديد. وبيحاول يستوعب.
شاهين: ابتسم بمكر. وفتح الكيس التاني!
رشوان: شهق بصدmه. ورجع خطوه لورا بسرعه. وكان هيقع من الصدmه ال لجمته. ولسانه اتلجم تماماً...
مراد: خرج من الكيس بغـــضــــب ظاهر، وقال بتوعد ممزوج بصوت يرعـ.ـب. عاشووووررررر!

عاشور: اؤمرني معاليك يامراد باشا!
رؤوف: رفع عينيه ل عاشور وشاهين بصدmه اكبر من اي وقت. وعرف إنه كان طُعم لل الليله دى كلها.
مراد: عينيه ع رؤوف. وقال من بين أسنانه. خلص ع الحرس ال بره ومش عايز حد يزعجني.
عاشور: اعتبرو حصل ياكبير. وطلع سلاحه واتحرك!
رشوان: شاف مراد. مركز عينيه ع رؤوف. ومن ملامح غـــضــــب مراد كأنه أصدر الحرب ع رؤوف.

ورشوان. اتغاظ وأقسم أنه المرادي مش لازم يخسر ويقرر غلطة زمان. وطلع من جيب الجاكيت مسدس. ولسه هيضـ.ـر.ب ع مراد.
شاهين: حط المسدس ع جبين رشوان. وهز راسه. تؤتؤ. خلاص. خلصت كدا ياااا. زعيم...
وف لحظه الكل سمع بره صوت ضـ.ـر.ب نار وحصل هرج ف وكر رشوان...
مراد: اتحرك بغـــضــــب. ومسك رؤوف من ياقة قميصه. بغـــضــــب شـ.ـديد جدا.
لأنه اتكلم عن فريحته. عزهُ وكرامته وشرفه وحب عمره وبـ.ـنته ومعشوقته وفوق كل ده. اتكلم عن ضحكته ف الحياه.

وان رؤوف الكـ.ـلـ.ـب عقله وقلبه اشتهاها ليه. ودي اكبر غلطه هتكلفك اهم حاجه ف حياتك يارؤوف ياجبالى. وياويلك من الصقر. ده غير الحوت والاسد. والاهم الامبراطور! ويااااويلك من الديزل.
رؤوف: بص ع ابنه ساهر ال فاقد الوعي. ومش عارف إذا كان مـ.ـا.ت أو متخدر. وقلبه بيدق بقوه. وبلع ريقه بصعوبه. من هجوم الصقر.

مراد: بص ف عينيه بقوه غير عاديه. وقال بتوعد وتحذير شـ.ـديد اللهجه. تجارتك ف السلاح والاعضاء اهون عندي مليون مره. من إنك تتكلم نص كلمة ف حق اي بـ.ـنت من بنات العدوي. وخصوصاً مراتي. مرات مراد آدm العدوي. وال هيكلفك حياتك!

رشوان: بغـــضــــب. انت مش هقدر تعمل اى حاجه. انت انتهيت انت وابوك. وكويس انك جيت ف وكري ومكاني انت هنا تحت رحمتي. الحرس عندي هيقرقش عضمك. هرجعك ع بيتك مش باين من ملامحك معالم. انت زي ابوك اخرك تهدد بكلمتين. وتعملي فيها واعظ. ودلوقتي. انت لازم تتقــ,تــل يامراد ياعدوي.
رؤوف: رغم الرعـ.ـب ال جواه من هجوم مراد. لكن اطمن من كلام رشوان. وقال بتريقه...

صدق خــــوفتنى. إن كان عاشور خـ.ـا.ين هو والكـ.ـلـ.ـب شاهين ده. بس المكان مليان حرس تحت أيدينا. واكيد هتتفرمو انتو التلاته.
وكمل بتوعد، وابني لو جراله اي حاجه؟ ورفع حاجبه بمكر، انا وقتها هنفذ الوعد ال وعدته ل حرمك المصون!
وبكدا يبقى رؤوف جنى ع نفسه.
مراد: عينيه ف عيون رؤوف بحدة الصقر. وبثبات غير عادي. طلع سلاح صغير من جيبه. وبوكس مفاجئ بقوته ف أنف رؤوف.
رؤوف: أتألــم وصرخ. وفتح بوقه.

ف اللحظه ال رؤوف فتح فيها بوقه. كان مراد مسك لسان رؤوف. وقال بفحيح افعى. ال يجيب اسم فريحه العدوي من غير اى وجه حق. ف قانون مراد العدوي. إنه لازم مـ.ـيـ.ـتكلمش تاني بعدها. وف لحظه. قطع لسان رؤوف!
ف نفس الوقت. خارج الفيلا!
فهد: لابس بنطلون اسود وتيشرت أسود. ومعاه رعد ف العربيه. ولأبس زي فهد. ومسلحين.
رعد: هنعمل ايه يافهد بااشا دلوقتي. معلش قصدي يا. فهد؟

فهد: بغـــضــــب. هنهجم يصحبي! اسمع. انا هنزل واقف ورا العربيه ال جمب البوابه دي، وانت انزل. واعمل نفسك غريب عن المنطقه. وبتسال الحرس عن اى حاجه. وانا هتصرف بالباقي.
رعد: تمام اوي. استعنا بالله.
فهد: ونعم بالله. ونزل بسرعه. ومشي بخفة رجل. ووقف ورا العربيه. وشاور ل رعد.
رعد: نزل. وراح عند البوابه. والحرس اتلمو حواليه. ورعد بيتكلم معاهم. وبيسال يخرج من المنطقه دي ازاي؟ وحاول يشغلهم.

فهد: ماشي بسرعه وموطي ضهره. وجه من خلف الحرس. وضـ.ـر.به معينه ف الراس من الخلف. وبيفقدو الوعي.
رعد: ع كفاءه عاليه. وضـ.ـر.ب مع فهد. وقال. ايه ياحوت. ال يضـ.ـر.ب علينا نار نقــ,تــله؟
فهد: حاول ع قد ما تقدر متقــ,تــلش حد. انا رايح اشوش ع الكاميرات. وأنت هاتلى ال ورا الفيلا. وانا هجيب ال ع السطح.
رعد: تمام. ربنا معاك. والامبراطور 10 دقايق ويكون وصل هو واخواته...

فهد: اتحرك بسرعه. وجواه نار. عشان ال عايزين يخـ.ـطـ.ـفو أخته توأمه. وبـ.ـنتها ال بيعتبرها بـ.ـنته. ودخل غرفة المراقبة. وشوش ع الكاميرات.
رعد: اتسحب بخفه. ويقرب من الحرس. ويضـ.ـر.ب بخفة يد.
فهد: خارج من الاوضه. لكن وقف مكانه.
اتنين حرس واقفين بسلاح قدامه. ورافعين السلاح ع وش فهد.
#: ارفع ايديك وامشي معانا!

فهد: بدهاء. رفع ايديه. ورا رقبته. وبخفة يد. سحب. سلاح اشبه بعصايه سودا. من التيشرت وف حركه سريعه. ضـ.ـر.بهم ف أيديهم. والسلاح وقع منهم.
فهد: قرب منهم بغـــضــــب. ومسك واحد من وشه. واكتر من روسيه ف دmاغ الجارد لما اغمى عليه...
والجارد التاني، هجم ع فهد. وضـ.ـر.به بوكس ف وشه.
لكن فهد. بسرعه. مسك أيدو ف قبضته. ورجع كف الجارد للخلف بقوه. وكـ.ـسر كف ايدو. والجارد صرخ بعلو صوته.

فهد: بغـ.ـيظ. ضـ.ـر.به. ورا ركبته. وكـ.ـسر ليه رجله. وسابه يقع ع الأرض. ومشي بسرعه. وطلع ع شجره. لحد ما وصل البلكون. ومن البلكون. طلع ع شباك. ووصل لسلم. خارجي يوصل للسطح.
الجارد: ال ع السطح. شافو رعد بيجري. ويضـ.ـر.ب ف باقى الحرس. وواحد منهم. نشن ع رعد وهيضـ.ـر.ب عليه نار...
فهد: طالع ع السلم. وشاف الجارد منشن ع رعد. وطلع سلاح ابيض. وحدفه بسرعه. ورشق ف ايد الحارس. وجري بسرعه. يضـ.ـر.ب فيهم.

الحارس: نزل ع ركبه يتألــم. ويصـ.ـر.خ...
الجارد: الخمسه. طلعو سلاحهم. وبيجرو عند فهد.
فهد: بسرعه. نط من ع سور. وبيجري بسرعه. وشـ.ـد السلاح من ايد الحارس ال بيتألــم. وجري هجم عليهم بيضـ.ـر.ب فيهم. ومش عايز يقــ,تــل حد فيهم!
رعد: ضـ.ـر.ب حرس كتير. ووصل لباب الفيلا الداخلي. ومسك حبل وقرب بسرعه من الحارس. ولف الحبل حوالين رقبته. وضـ.ـر.به اكتر من روسيه. واغمى عليه.

رعد: شال الحبل. ودخل الفيلا لكن وقف مكانه. واتصـ.ـد.م. من حجم واحد جارد نازل من ع السلم. عضلاته لوحدها ضخمه جدا. وطول بعرض. رعد ل نفسه. الله يخربيتك. طور متحرك؟ وده يتعمل فيه ايه؟ وابدأ ضـ.ـر.ب فيه منين؟ وفتح عينيه. ده جاي عليا. يلا يارعد. انطق الشهاده. ونط ف كرش امه ده.
الجارد الضخم. وصل عند رعد.
رعد: رفع عينيه لفوق وبص عليه. وضـ.ـر.به ف بطنه.
الجارد: واقف ثابت متهزش.
رعد: رفع حاجبه وقال. الله ده مابيتحركش.

الجارد: بغــــرور. تحب تتدفن فين؟
رعد: رفع حاجبه. وقال عند امك. وف حركه سريعه. رعد نط ع الكرسي. ومن الكرسي ع طرف كنبة الليفنج من فوق. ونط ع ضهر الجارد. وقبض بايديه بقوته كلها. ع رقبته يحبس الهوا يدخل للجارد.
الجارد: بيلف حوالين نفسه. وعايز ينزل رعد من ع ضهرو ومش عارف. وف حركه سريعه. رجع بضهرو بسرعه ع الحيطه. وخبط رعد ف الحيطه. ووقعو.
رعد: وقع ع الأرض. وقام بسرعه.

الجارد: بيحاول يتنفس. ووشه بقى احمر جدا. واتغاظ. ومسك رعد من رقبته. ورفعه بايد واحده لفوق.
رعد: اتخـ.ـنـ.ـق. وضـ.ـر.به برجله ف بطنه. وف حركه سريعه. حط صوابعه ف عينيه. ونزل ع الأرض. وبكتفه. زقه جـ.ـا.مد وخبطه ف عمود الليفنج. وضـ.ـر.به بوكس ف وشه.
الجارد: مش شايف كويس. وبياخد نفسه بالعافيه. من أثر الخبطه. ولكن بيرد الضـ.ـر.به ل رعد.

فهد: نزل بسرعه من السلم الداخلي. وشاف رعد بيضـ.ـر.ب ف العملاق وهو بيضـ.ـر.ب فيه. وجري ع رعد بسرعه. ونط لفوق. وحط رقبة الجارد بين ركبه. ونزل بيه ع الأرض. ومنع الهوا يدخل للرئه واغمى عليه.
رعد: قام وبيعدل هدومه. يخربيتو كان بياكل علف!
فهد: ف اشاره. يلا مفيش وقت. وبص ف الساعه. وقال الامبراطور ع وصول.
رعد: انا هروح افتح البوابه اتومـ.ـا.تيك. واتحرك بسرعه. وفتح البوابه.

فهد: بيدور ع مراد. ولكن سمع صوت صرخة استغاثه. وابتسم لأن بكدا الصقر بيجيب حق ال يرفع عينيه ع ال يخصه...
البوابه اتفتحت.
ودخلت عربية الامبراطور. ووراها عربية بيتر. ووراهم عربية زين وزياد. وعربية حرس خاص...
هارون: نزل بسرعه وماسك سلاح. وفتح الباب ل آدm. ومحاوط آدm. وشاور للحرس بسرعه يحاوطو الامبراطور.
طارق: وبيتر نزلو وحواليهم حرس مسلحين.
زياد وزين نزلو. واقفين ورا آدm.

رعد: خرج بسرعه. وقال. آدm باشا. كله تمام.
آدm: هز راسه بهدوء. ولادي فين يارعد!
رعد: مراد مع رشوان و رؤوف. وفهد بيأمن المكان!
هارون: اتفضل معاليك.
آدm: بص ل طارق وبيتر. وهز راسه ليهم. واتحركو.
آدm وطارق وبيتر. دخلو بهيبه رهيبه. والزمن كأنه بيعيد نفسه. مع تـ.ـو.فيق المنصوري. ف قضية ساره الصاوي.
آدm: قعد ع كنبة الليفنج. متمركز. وع يمينه طارق. وع شماله بيتر...
زين وزياد واقفين وراهم.

هارون. والجارد واقفين حواليهم وبيراقبو المكان من جميع الاتجاهات!
طارق: بغـــضــــب. هو فيييين؟
رعد: فهد طلع يجيبه ياباشا. اطلع ياهارون شوف الباشا أتأخر ليه؟
هارون: تحت امرك يارعد باشا، وطلع
آدm: ربت ع أيدو. اهدا يا طارق. ومش عايزك تتنرفز. وكل حاجه هتم زي ما انت عايز!
بيتر. ايوه ياض ياطارق. وبعدين ياعم احمد ربنا. بـ.ـنتك وحفيدتك بخير وف أمان.
طارق: بغـ.ـيظ. يابرودك انت وهو.

بيتر: بغـ.ـيظ. صدق انا غلطان اني بطمنك. انت خساره فيك الكلمه.
طارق: بغـ.ـيظ كبير. انا خساره فيا الكلمه. ياعديم الاحساس ياجبله.
بيتر: بغـ.ـيظ اكبر. انا عديم الإحساس وجبله. بس هقولك ايه؟ ع رأي آدm. يامراهق!
زين وزياد بصو لبعض. وضحكو!
آدm: هز راسه بيأس. وقال بحزم. خلصتووو!
طارق: كشر عينيه ل بيتر بغـ.ـيظ...
بيتر: رفع حاجبه ل طارق. وبص بعيد.
آدm: بحزم. مش عايز اسمع نفس حد فيكم.
بيتر: بغـ.ـيظ. هو انا. اتكلمت. انا...

آدm: بتحذير. قولت مش عايز اسمع صوت حد فيكم!
بيتر: بهمس ابو شكلك ياشيخ.
طارق: سمعه. وقال ع ابو معرفتك السودا.
آدm: قام وقف. وقال بجديه. طيب حلو المشكله. انا هاخد أبني وهنرجع ع البيت!
طارق: شـ.ـد آدm. اقعد خلاص هكتم اهو.
بيتر: خلاص ياعم الامبراطور. اقعد مش هنعمل دوشه تاني.
آدm: بص ليهم هما الاتنين ف نظرة توعد...
طارق وبيتر. هزو راسهم ليه. مش هيتكلمو!
زياد: بهمس. ابوك طول عمره مسيطر ياض يازين!

زين: بفخر. طبعا يبنى. ده الامبراطور!
وفجاءه. الكل رفع عينيه للسلم. وشافو.
عاشور: شايل رؤوف. وبوقه مربوط بقماشه وغرقانه دm. والكل اندهش...
شاهين: نازل وقدامه رشوان. ورافع عليه السلاح.
هارون: شايل. سامر ال فاقد الوعي.
مراد: نازل بصمت. وجواه بركان من نار.
فهد: نازل جمب مراد. وجواه عاصفه من نار.
آدm: قاعد وعيونه متابعه رشوان بتوعد كبير...
شاهين: زق رشوان ع الأرض. ووقعه قدام رجل آدm وطارق.

عاشور: بغـ.ـيظ. من اهانة رؤوف المتكرره. زق رؤوف تحت رجل آدm.
رشوان: راسه قدام رجل آدm. وبينهج بغـ.ـيظ كبير. وكـبـــــريـاءه اتحطم لتالت مره قدام آدm العدوي. وكرهه ل آدm بيزيد. وعايز يقــ,تــله. لكن بص حواليه. وشاف آدm ف نص بيته. لكن مأمن نفسه كويس جداً وديما ف مركز قوه. وكأنه مالك للبيت.
وكمان رشوان شاف الحرس بتاعه واقعين ع الأرض فاقدين الوعي. ونفسه ف معجزه عشان يخرج سليم من تحت أيديهم!

بس ياترى. هيطلع سليم ازاي؟ ف وجود العمالقه التلاته. او الحوت ولا بقى الصقر ال عيونه متعلقه ب رؤوف ال كان لسه هيد.بـ.ـحه. لكن فهد لحقه ف آخر ثانيه...
زياد: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وبص ل زين وقال. ولا يازين؟ اخوك مراد قطع لسان الراجـ.ـل!
زين: ابتسم بشمـ.ـا.ته. وقال ل زياد. دي ااقل حاجه عندو، دا احنا هنتسلى!
زياد: رفع حاجبه بتأكيد. ومش بس كده. ده احنا هنعيش من تاني مغامرات الامبراطور!

زين: هشش اسكت بقى وركز. واتعلم وشوف الحج هيعمل ايه!
آدm: بثقه. حط رجل ع رجل. وقرب من وش رشوان وقال بفحيح افعى!

ف ألــمانيا...
كامليا بتتكلم ع الفون. وقالت بغـــضــــب.
what! You do not agree to our agreement. :
You and I agreed that you woul
travel with me to Egypt so that you would not kidnap this lady who kidnapped my husband from me! And you take her back to Germany. Now you re breaking the agreement and telling me that you don t agree and you won t travel with me tomorrow are you kidding!

ماذا! أنت غير موافق على اتفاقنا؟ انا وأنت اتفقنا أن تسافر معي على مصر ل تخـ.ـطـ.ـف هذه السيده التي خـ.ـطـ.ـفت مني زوجي! وتعود بها إلى ألــمانيا. والآن انت تخل بالاتفاق وتقول لي إنك غير موافق ولن تسافر معي غداً؟ هل أنت تمزح!

وقفلت المكالمه ف وشه. ومتنرفزه جداً. وقامت اخدت الشنطه. وبتلعن ف ميرو وتيم. وخارجه. وبتفتح الباب. واتخضت. لل واقفين قدام الباب. ورجعت بضهرها بخــــوف. وبلعت ريقها بخــــوف. وقالت برهبه، أنتو مين. أنت ميين!
=: بغـــضــــب عارم، الديزل!
فيلا زياد جمال.
ماليكه بتتكلم مع ساره ع الفون.
ماليكه: بدهشه. انتى بتتكملى جد ياساسو؟

ساره: ايوه والله. بصي انا امبـ.ـارح وانا ف الشركه. اتفاجئت إن ياسين جه الشركه. انا قولت عادى جدا ممكن يكون جاى ل خاله مالك. او ل آسر. لكن جه عندى وقعد معايا شويه. وكان واضح عليه أنه عايز يسألني ع حاجه. بس بقى لما همس جاتلى المكتب وهو موجود. انا لاحظت إن ياسين كان مبسوط اوى. وكمان همس كان واضح عليها اوي التـ.ـو.تر والاحراج. وخرج بعد ما همس خرجت ع طول. ف انا بقى شغلت دmاغي. وحسيت إن ف اعجاب من الطرفين.

ماليكه: بفرحة قلب أم. بجد يعنى ياسو ابنى حبيبى ممكن يكون بيحب. طيب. طيب انتى ايه رايك ف البـ.ـنت دى؟
ساره: لأ. همس بـ.ـنت بريفكت جدآ. اصل وفصل واحترام ومستوى إجتماعي كويس. انا بحبها جدا. واخلاقها عاليه. وعندها ارداه تثبت نفسها من غير فلوس باباها. وبنوته تحسيها زينا كدا مش مهتمه اوي بالشكليات والحجات دي. بصراحه همس جميله جداً...

ماليكه: بفرحه. الله. طيب ايه رايك افاتح زياد ف الموضوع ونروح نطلبها ل ياسو. انا مش مصدقه بجد ياسو ابنى هيبقى عررريس.
ساره: ههههه يابـ.ـنتى انتى هتروحي كدا. مش لما تتأكدي من مشاعر ياسين!
ماليكه: بحيره. اله انتى مش بتقولي معجبين ببعض؟
ساره: ياحبيبتي انا قولتلك ع ال انا حسيته ف وقتها. بس مش متاكده منه. لازم نتأكد الاول قبل ما تاخدي خطوه. وساعتها يكون موقف محرج ليكى.

ماليكه: بتفكير. اممم. عندك حق. انا لازم أتأكد الأول! وضحكت بسعاده. ياسو ابنى كبر وهيكون اجمل عريس!
ساره: ههههه اكيد طبعا. ياسو هيكون العريس المنتظر بإذن الله. ماهو ال عليه الدور ف شباب العيله. وإن شاء الله. ربنا يوفقه هو إبن حلال ويستاهل كل خير.
ماليكه: بتمني. يارب يارب ياساره ياحبيبتى. انتى مت عـ.ـر.فيش انتى عملتي فيا ايه؟ أنا جوايا فرحه كبيره. وتمني كبير انى اشوف ابنى ف بدلة الفرح.

ساره: ابتسمت بحب. فعلا اول فرحه ف اول كل حاجه ليها طعم خاص وفرحه واحساس كبير وجميل. ربنا يفرح أولادنا وبناتنا يارب.
ماليكه: ابتسمت. يااارب. وإن شاء الله تفرحي ب آسوره حبيب عمتو وكارما العسل دى.
ساره: ضحكت. حبيبتى ياماكي إن شاء الله. بصي انا هقفل دلوقتى. ولما ارجع البيت هكلمك ماشي ياحبيبتى؟
ماليكه: ماشي ياحبيبتى ربنا معاكي. مع السلامه.
ساره: مع السلامه. وقفلو.

ماليكه: شبكت ايديها ف بعض. ومبسوطه. ودعت ربنا وقالت. يااارب يارب تفرح قلبى ب ياسين ابني
وتنبت ف قلبه الحب الحلال.
وابتسمت. انا هاقوم اعمله عصير ليمون بالنعناع. واحاول اخد منه اى اشاره كدا. ويريح قلبى ويحكيلي. يسلام لو يقولى انا بحب يامامي وعايز اتجوز! وضحكت بسعاده. وقامت تعمل العصير وتطلع ل ياسين.

ف المالديف.
تيم: واقف ع سطح اليخت. بيتكلم ف الفون. وقال.
الو. رينو حشـ.ـتـ.ـيني و  حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي.
رينو: ابتسمت بحب. وانت كمان ياتيمو. وحشني جدا. عامل ايه ياحبيبى؟
تيم: ابتسم. انا كويس ومبسوط اوى يارينو.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. وده احلا حاجه ف الجواز. انه يكون عن حب. وقتها بتحس إن ربنا ادالك كل حاجه حلوه. بوجود حبيبك جمبك.
تيم: كشر عينيه. وقال بقلق. رينو انتي معيطه؟

رينو: ضحكت بتمثيل. معيطه ايه بس. لا طبعا. انا بس فرحانه اني بكلمك. انا مصدقت شوفت رقمك عندي.
تيم: لأ. انتي معيطه. هو انا يعني مش عارف صوتك امتى بيكون زعلان؟ ف حاجه حصلت؟ آرين كويسه؟
رينو: بتنهيده. تيم! حبيبى صدقني مفيش حاجه. و آرين الحمدلله تمام جدا. بس!
تيم: كشر عينيه بِشك وقال. فهد مش كدا!
رينو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. سافر ياتيمو!

تيم: بحنان. طيب يارينو ما انتي عارفه انه مجبر ع كدا. وده شغله وغـ.ـصـ.ـب عنه مش بايديه. طيب عارفه بقى؟ احلا حاجه ف علاقتك انتي وفهد؟ السفر ده!
رينو: بعدm فهم. ازاي بقى؟
تيم: بابتسامه. يعني. تحسي كدا فترة السفر دي. بتكون تجديد للعشق ال بينك وبينه. لما بيسافر انتي ديما بتكوني ف قلبه. وع طول عقله مشغول بيكي.
وهو ديما صورته قصادك وبتدعيله ف كل وقت. بتقدرو تقيمو العلاقه بينكم.

والأجمل من كل ده بقى! اول ما يرجع بعد فترة. بيكون لقاء خاص وجميل فيه تجديد للحب والاشتياق. المهم يعنى أنه حاجه حلوه وخلاص.
رينو: بتنهيدة حب. عندك حق ياتيم. ربنا معاه ويرجعهولي بالسلامه.
تيم: آمين. المهم الحمل عامل معاكي ايه؟ حاسه بتعب؟
رينو: حطت ايدها ع بطنها وابتسمت. انا كويسه جدا والحمدلله الحمل كويس وكل حاجه ماشيه طبيعي.
تيم: الحمدلله ياروحي.

رينو: اخدت نفس عميق واتنهدت. انت هترجع امتى بقى؟ آرين زعلانه منك!
تيم: ههههه آرين دي بـ.ـنتي حبيبتي واختي واستحالة تزعل من تيمو.
ورفع عينيه ل ميرو ال منزله رجليها ف الميا وسرحانه. وبتكتب ف المدونه. وقال. بصراحه يارينو. انا مش ناوي ارجع دلوقتي!
رينو: كشرت عينيها. ليه بقى ياتيمو؟ باقي أسبوع واحد ويكون شهر العسل خلص. انت ناوي ترجع امتي؟
تيم: بتنهيدة حب. صدقيني مش عارف. لكن قبل ما ارجع اكيد هقولك!

رينو: بغمزه. ايوه بقى. ماشي يسي تيم. ميرو اخدتك مني.
تيم: ضحك بصمت. عمرها ما تحصل. ده فهد بجلالة قدره معرفش يعملها. ميرو الطيوبه دى هتعملها؟ ههههه مظنش أبدا.
رينو: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. ماله بقى فهد يسى تيم؟ هو طيب وحنين وكل حاجه حلوه ف الدنيا اوكي؟
تيم: بضحكه. ده فهد ده ف قلبى. ههههه.
رينو: ههههه ايوه كدا اتعدل. المهم ميرو عامله ايه وحشاني جدا.
تيم: بحنين. ميرو زى القمر.

رينو: ابتسمت بحب لنبرة صوته. وقالت ربنا يسعد اوقاتكم بالخير يارب ياحبيبى. وسلامي ليها. لحد ما اكلمها بليل.
تيم: عيوني حاضر ياحبيبتى.
رينو: خلي بالك من نفسك.
تيم: وانتي كمان. وسلامي للعيله. وخصوصاً. ماما مريم و آرين! :
رينو: حاضر ياتيمو. باي ياحبيبى.
تيم: مع السلامه. وقفلو. ورفع عينيه ل ملاكه.
ميرو: قاعده ف آخر الكوخ. ومنزله رجليها ف الميا. وفاتحه مدونة ميراث العشق وبتكتب.

ميرو: عايزه اقول اني مش قادره اوصف إحساسي. عن كمية الفرحه الكبيره والسعاده ال ف قلبي. انا لحد دلوقتي مش مصدقه إن تيم بقى جوزي.
اوقات كتير بصحى من نومي. وابص جمبي أتأكد إن تيم موجود فعلا جمبي. ولا انا كنت بحلم حلم جميل!
لكن قلبي بيرتاح. وبضحك ع نفسي. واقول خلاص بقى ياميرو. حاولي تصدقي إنك بقيتي ملك ل تيم. يااااه ع كمية الفرحه. بجد انا مبسوطه اوى. أخيرا بعد الصبر جبر.

تيم بيحبني اوى. بيحاول ع قد ما يقدر يخليني مبسوطه جدا. علمني ازاى اعوم ف الميا وعلمني ازاى مخافش منها.
تيم أحياناً بيعيشني جنون الحب. ههههه عايز يخليني اتسلق الشجر. مـ.ـجـ.ـنو.ن بجد.
تيم قالى ف مفاجأه لينا احنا الاتنين وبجد فضولي هيجنني وأعرف ايه هي!
بس الاهم من المفاجآه اني بعشقه. عشقي ليه بيزيد الضعف ف الثانيه الواحده. تيم عشقه متملك لشرياني. تيم وريد حياتي. بعشقه حد الإنهيار!

مامي حبيبتي. ده اليوم ال24 بعيده عنك وعن عيلتي فيه. بجد حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي. ومشتاقه للهفتك وقلق وحنانك عليا.
مامي! انا مطمنه عليكي ف وسط العيله.
وكمان معاكي أمانك. مرادك.
بابي حبيبى وقلبى وحـ.ـشـ.ـتني جدا. ع قد ما انا مبسوطه. لكن وجودك بجد بيفرق ف حياتي.

آدm حبيبى انا عارفه اني وحشاك. وانت كمان متعرفش انا بحبك قد ايه. ههههه بس انا عارفه إن آرين مهونه عليك كل حاجه. ايوه سبحان الله. انت مايلقش عليك غير آرين. آرين وبس! هي المهديء ليك صدقني. وبدعي الله انه يريح قلبك وقلبها وتحبك زي ما انت بتحبها، بتحبها ايه بس؟ دي آرين كيان آدm، ربنا يسعدكم يارب.
توتا. تالين اختي وبـ.ـنتي وحبيبتى. الدنيا حواليا من غيرك ناقصها شئ هادي وجميل. ناقصها انتي ياتالين.

عمو زين ههههه أو زينو ابويا التاني. وحـ.ـشـ.ـتني جدا. انا عارفه إن حضرتك زعلان ع فراقنا احنا التلاته. لكن قريب جدا هنتقابل إن شاء الله.
خالتو ريتال. سيدة أعمال قلب زين. حشـ.ـتـ.ـيني و . ووحشني رقتك وهدوئك ال بحبه...
داده زينب. الحنينه الجميله. البريئه الصافيه. اكلك وحشني جدا. والقهوه الخضرا. ال بقدmها لحبيبي.

نيجي بقى للمهم. كيان العيله. قلب عيلة العدوي. الحصن الحصين. القوه مع الرقه. ايكونة جمال الامبراطور. ماما مريم. يااااه لو ت عـ.ـر.في حـ.ـضـ.ـنك وحشني قد ايه؟ عايزه اقولك اني عايشه مع تيمو مبسوطه اوى بفضل الله ثم تحصينك ودعائك لينا. انا هنا بيكي انتي ياماما!
واخدت نفس عميق واتنهدت بحنين. وكتبت.
جدو!
لأ أنت مش جدو. أنت بابا آدm وبس.
عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وابتسمت. وكملت.
بابا حبيبى.

كيف يمكن لغيابك عني أن يخلق كل هذا الفراغ. وكأن الأرض خالية من البشر. ياسيدي انا بحاجه الى ملجأك.
أتدري! أنا بالأمس حلمت بكَ. ووجدت نورك حولي. واضاءت كل ظلمة داخلي. وأشارت إلى بيدك. أن اصبر لها ولعلها تنفرجُ.

بابا آدm. أنا ديما كنت بقول لنفسي لو اتجوزت الإنسان ال بعشقه. هنسى معاه كل العالم. والكلام ده صح انا ف وجود تيم بنسى كل العالم. لكن ديما ف نقطة اشتياق ليك ولعيلتي. ووقتها اقتنعت إن الحب أنواع. واسماها حب العيله. بحبك ياجدو. لأ أنت مش جدو. أنت بابا آدm وبس. أسأل الله العظيم أن يجمعني بكم قريباً، M/T.

وقفلت المدونه. وضمتها لقلبها. بتنهيده. ورفعت عينيها شافت تيم واقف ع سطح اليخت. وعيونه عليها. وابتسمت.
تيم ابتسم ليها. وشاور ليها وقال بصوت عالى. حبيبتى. لو خلصتى تعالى...
ميرو: هزت راسها. حاضر ياحبيبي ثواني واكون عندك!

فيلا زياد جمال.
ياسين: ف اوضته. والباب خبط. وقال ادخل.
ماليكه: فتحت الباب ودخلت بابتسامه. ياسو حبيب قلبي. انت فاضي؟
ياسين: ابتسم. اهلا بست الكل. ولو مش فاضي افضالك ياحبيبتى. اتفضلى.
ماليكه: قعدت جنبه. وقالت اتفضل ياقلب مامي عملت ليك عصير ليمون بنعناع عشان عارفه انك بتحبه.
ياسين: تسلم ايدك بجد. احلا كوباية عصير بشربها من ايدك.
ماليكه: لمحت بغباء. بكره تشرب من ايديها كل حاجه. وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها. اوبس.

ياسين: بيشرب وكشر عينيه بعدm فهم. مش فاهم. هي مين دي؟
ماليكه: بلخبطه. اء. ابدا. احم. قصدي يعنى بكره إن شاء الله. لما تتجوز كدا. مراتك هتعملك كل حاجه حلوه.
ياسين: ابتسم. بس انا اتعودت ع اكلك انتى. ومحدش يعرف يعمل زى ست الكل ماكي.
ماليكه: بغباء. ليه هي مبتعرفش تطبخ؟ انا اعلمها. ما انا برضه كنت مبعرفش اعمل اى حاجه. متقلقش انت بس واتكل ع الله.

ياسين: لاحظ إن ماليكه متغيره ع غير العاده. وقال هي مين ال مبتعرفش تطبخ؟ ايه ياست الكل مالك انهردا؟
ماليكه: بهمس. يووه مالك ياماليكه. مش عارفه تقولى كلمتين ع بعض. وانتى بالطريقه دي نيلتيها خالص. طيب هعرف ازاى أنه بيحبها...
ياسين: بتعجب. اله. ماما روحتي فين؟

ماليكه: انتبهت. هاا؟ اه احم انا معاك اهو ياحبيبى. احم انا قصدى يعنى! بص بقى يا ياسو ومن الآخر كدا. عشان أنا مبعرفش الف ادور. انا بقى عايزه افرح بيك. واجوزك.
ياسين: باستغراب. تجوزينى؟ حضرتك ولا مره قبل كده قولتى حاجه زي دي. اشمعنى دلوقتي؟
ماليكه: ابتسمت بحب. نفسي ومنى عينى اشوفك بالبدله.
ياسين: ضحك. ايه ياماكي. انتى قبل كده كان نفسك تشوفيني ف بدلة الشرطه. ودلوقتي بدلة الفرح. ههههه ايه حكايتك بس!

ماليكه: مسكت ايدو. وربتت عليها. اي ام بتحب تشوف ولادها انجح الناس. واحسنهم. واجملهم. واي أم عايزه تعيش عشان تشوف ابنها ف بدلة الفرح. وبـ.ـنتها ف الفستان. اى أهل عايشين بسعادة ولادهم. وانت ي ياسين مش اى إبن. لأ. ده انت ثمرة حبي وتعب ابوك وعوض ربنا لينا. وحطت أيدها ع خدو وقالت نفسي تفتحلى قلبك. وتقولى لو فيه حد معين وواحده بتحبها. هجري اخطبهالك من غير تفكير. سعادتك من سعادتي يا ياسو!

ياسين: ابتسم. وباس ع أيدها. حبيبتى يا أمي. انتى افضل أم. واحسن أم ف الكون كله. انا بجد محظوظ انى اكون ابنك انتى والحج زياد.
ماليكه: ضحكت بتفائل. حبيبى تسلملي. ها قولى بقى. ياترى ف حد ف حياتك؟

ياسين: صورة همس اترسمت قدامه. وكان هيعترف ل ماليكه باعجابه الشـ.ـديد ليها. وتخطت لمرحلة جديدة وهي الحب. لكن مش عايز يقرر نفس الغلط. ويقول عن مشاعر من غير ما يتأكد ويكون واثق منها أنها من الطرفين. واتنهد بحيره. وكان نفسه يريح قلب أمه. لكن ابتسم وقال. حاليا. لأ.
ماليكه: كل أحلامها وامانيها اتبخرت. وابتسامتها اختفت. وهمست بحـ.ـز.ن. إيه لأ؟ إزاي؟

ياسين: حس بيها. ومسك ايديها وقال. ماما. انا عارف انك عايزه تفرحي بيا. واوعدك انى هحققلك أمنيتك. لكن لسه مآنش الأوان. بس انا هوعدك وعد اول ما استقر ع حاجه معينه هتلاقينى انا بنفسي بقولك. ياست الكل جهزى بدلة الفرح.

فيلا السيوفي.
رنا: بضحكه صافيه. اهلا اهلا حفيدتي القمر. وحشاني ياتوتا. تعالى ف حـ.ـضـ.ـنى.
تالين: ابتسمت. وحـ.ـضـ.ـنت جدتها. وقالت. حضرتك وحشاني جدا ياتيتة رنا! وباست ع ايدها.
رنا: مسدت ع حجابها. حبيبتي انتي ياتوتا. دي چود لما عرفت انك جايه. فرحت جدا.
تالين: هي چود فوق؟
رنا: ايوه ياقلبي. اطلعي ليها هي مستنياكي من بدري.
تالين: اتحركت وطالعه ع السلم.
فريحه: داخله بابتسامه. السلام عليكم.

رنا: كشرت عينيها. وعليكي السلام. كدا يافريحه؟ كل ده تأخير؟
فريحه: طيب سلمي الاول يامامي وانا هقولك اتأخرت ليه؟
رنا: ابتسمت. وفتحت ايديها. وضمت فريحه لقلبها. وقالت. حبيبتى قلقتيني عليكي. حمدالله ع سلامتك يانور عيني.
فريحه: خرجت من حـ.ـضـ.ـنها. وباست ع ايدها. الله يسلمك يامامي. تعالى نقعد. اومال رودي فين؟

رنا: قعدت. وقالت. رودي ف العياده. وقالت هترجع بدري عشان تتغدا معاكي. ها قوليلي بقى اتأخرتي ليه؟ مريم قالت إنك خارجه من بدري مع السواق. وانا مرضتش أقولها حاجه عشان متقلقش عليكي.
فريحه: بتشرب ميا. امم انا اتصلت ع ماما مريم. وقولتها ال حصل. بصي يستى.
فلاش باك.
فريحه: قالت. لو سمحت. انت رايح فين؟ ده طريق غير طريق بيت فيلا السيوفي!

شاهين: لف ليها. وابتسم. آسف يادكتوره. بس طارق باشا اتصل عليا. وقالى أنه موجود مع السواق بتاعه من بدري ف العنوان (، ) وإني اوصل حضرتك هناك. والسواق هيوصلك الفيلا. لأن طارق باشا عايزني ف مشوار مهم!
فريحه: كشرت عينيها بعدm فهم. وقالت. بس بابي مقاليش حاجه زي كده.
وفونها رن. وكان طارق. وقالت. بابي بيتصل. وردت بسرعه الو بابي!

طارق: ايوه يافريحه ياحبيبتى. بصي السواق بتاعي واقف ف العنوان (، ) وشاهين هيوصلك لحد عنده ماشي ياحبيبتى!
فريحه: بإستغراب. ايوه هو قالى. بس خير يابابي ف حاجه حصلت يعنى؟

طارق: لا ياحبيبت ابوكي. امك طالبه منى كذا حاجه كدا. ونزلت اجيبها مع السواق. وكمان عمك آدm. رايح الشركه واتصل عليا وهو ف الطريق وقالى أني لازم ابقى موجود. وكمان عمك بيتر هناك. فامينفعش مكونش موجود معاهم. ف شاهين هيوصلنى. عشان احتمال هتاخر مع آدm.
والسواق بتاعي يوصلك عشان يوصل الطلبات لامك بالمره. فهمتي يابـ.ـنتي؟
فريحه: باقتناع. فهمت ياحبيبي. ربنا معاك!
عوده للوقت الحالي.

فريحه: كملت. وبعد كده. استاذ شاهين وصلني. وسلمت ع بابي. وركبت مع السواق وجابنا ع هنا! وانا اتصلت ع ماما مريم وطمنتها. وقولتلها اني داخله ع البيت اهو خلاص. واطمنت وقفلنا!
رنا: هزت راسها. ايوه فعلا. طارق كمان اتصل عليا. وقالى أنه رايح لابو مراد ع الشركه. وقال احتمال أنه يتأخر.
وابتسمت. المهم نورتيني يافريحه. وحشاني جدا. وعملتلك بقى الديك الرومي ال انتي بتحبيه. وشوية محاشي وكل الاكل ال بتحبوه.

فريحه: ضحكت. منحرمش منك ابدا يااجمل رانوش ف حياتي. بس اطلع اطمن ع چود وچواد. واغير فستاني. وانزلك هوا ونقعد ندردش مع بعض.
رنا: ضحكت. ماشي ياحبيبتى. وانا هجهز القهوه. ونطلع نشربها ف الجنينه. اتفقنا!
فريحه: بفرحه، اتفقنا!

وكر رشوان.
طبعا رؤوف لسانه اتقطع. وبقى لاحول له ولا قوه. بيحاول يتكلم لكن خلاص قضى الأمر من رب العالمين. ثم مراد العدوي ال نفذ.
وإن ال هيتكلم عن ملكيته يبقى جنت ع نفسها براقش. ويستحمل ال هيجراله. لكن ياتري كدا حكايتك خلصت مع مراد؟ ولا دي البدايه يارؤوف ياجبالى!
عاشور: بأمر من فهد. وقف النـ.ـز.يف باستخدام تلج. وحط مكعب تلج ف قماشه وربط بوقه. بحيث التلج يوقف النـ.ـز.يف.

رؤوف: راسه قدام رجل الامبراطور. ومش قادر يقاوم الألــم. وبيحاول يصـ.ـر.خ ويستنجد بأي حد. لكن خلاص. صوته اتدفن للأبد. والجزاء من جنس العمل يارؤوف.
أنت ال سولت ليك نفسك وبصيت لحرمة غيرك. وغير كل ده. انت عارف إن إمبراطورية العدوي حريمها جواهر. وال يرفع طرف عينيه بس. لازم يخسر اى حاجه. وحاجه كبيره كمان. واهو انت خسرت اهم حاجه. وعقـ.ـا.ب مكنش ع البال.

طارق: اول ما شاف رشوان ورؤوف صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. وقايم عشان يضـ.ـر.بهم. وينتقم لبـ.ـنته وحفيدته.
لكن بيتر قام بسرعه. وقعد جمبه. ومسكه من كتفه وقال. اهدا ياطارق. اهدا واستنى للآخر. انت شايف جوز بـ.ـنتك شكله عامل ازاى؟ وكمان رؤوف اهو يعتبر مـ.ـيـ.ـت. اهدا كدا وحق بـ.ـنتك هيرجع تالت ومتلت!
طارق: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقعد جمب بيتر. وساكت. لكن رفع عينيه ع مراد!

مراد: واقف ثابت وقابض ع ايديه. وأول مره يكون ساكت بالطريقه دي. وكأن جواه حرب قايمه بس من بره سلام.
فهد: عينيه متركزه ع رشوان. راس الافعى. وبيفكر يقــ,تــله بابشع طريقه ازاااي؟
رعد: عينيه تايهه مابين آدm ال باصص ع رشوان وساكت تماماً.
وبين طارق ال متغاظ. وبين مراد ال غـــضــــبان بهدوء ما قبل الإعصار.
وبين فهد ال عينيه حمرا من الغـــضــــب.
وبين زين ال فرحان وشمتان ف رؤوف ورشوان. وزياد ال عينيه تايهه زي رعد بالظبط.

زين: ابتسم بنصر. وهمس. الله عليك يامراد ياخويا. ايوه كدا.
زياد: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وبص ل زين وقال. ولا يازين؟ اخوك مراد قطع لسان الراجـ.ـل!
زين: ابتسم بشمـ.ـا.ته. وقال ل زياد. دي ااقل حاجه عندو، دا احنا هنتسلى!
زياد: رفع حاجبه بتأكيد. ومش بس كده. ده احنا هنعيش من تاني مغامرات الامبراطور!
زين: هشش اسكت بقى وركز. واتعلم وشوف الحج هيعمل ايه!

آدm: بثقه. حط رجل ع رجل. وقرب من وش رشوان وقال بفحيح افعى! ال يدخل عش الدبابير يستحمل ال هيجراله.
ومسك فك رشوان بقوه وبغـــضــــب جامح. وقال بحزم، هو انت ليه مصمم تروح ورا الشمس يارشوان!
رشوان: بيتألــم. وقال بغـ.ـيظ. انت مفكر نفسك مين يا آدm! انت متحامي بس ف شوية حرس. لكن انت لو لوحدك هتكون أجبن من كدا بكتير لانك جباااان يابن العدوي! وصرخ اااااااااه...

مراد: بغـــضــــب. نزل برجله ع وش رشوان. ومسكه من ياقته. وقومه بقوه. وقال بصوت غـــضــــبان. مش آدm العدوي ال يتقاله أنه بيتحامى ف شوية حرس يارشوان الكـ.ـلـ.ـب!
اوبويا عمرو ما كان جبان زيك؟ ولا لغى شخصيته ومسح اسمه وعاش بشخصية حد تاني واستخبى ف مكان مهجور زي الكلاب زيك؟ وانا هعرفك ازاي تتكلم اصلا ف وجوده وأنك ترفع عينك ف عينه! وطلع سلاح ابيض وهيضـ.ـر.به ف قلبه...
آدm: بإشاره ل فهد يمنع مراد!

فهد: رغم أنه كان نفسه رشوان يمـ.ـو.ت. لكن بأمر من آدm مسك كف إيد مراد. قبل الضـ.ـر.به. وقال. اهدا يامراد. وسيب الكبـ.ـار يربوه بمعرفتهم. وشـ.ـد رشوان بصعوبه من مراد. وزقه بغـ.ـيظ قدام رجل آدm وطارق مره تانيه.
زياد: بدهشه. ولا يازين؟
زين: بخـ.ـنـ.ـقه. ايييه عايز ايه انت مش هتفصل؟
زياد: افصل ايه ف يومك ده؟ اخوك مراد كان هيرشق السكينه ف قلب رشوان؟
زين: هز راسه اه منا شايف. بس شكل الحج آدm مالوش مزاج انه يتقــ,تــل دلوقتي؟

زياد: فتح عينيه بدهشه. مالوش مزاج؟
زين: نفخ بنفاذ صبر. بقولك ايه؟ روح اقف جمب رعد وسبنى اتمزج من ال بيحصل.
زياد: لا ياعم. خليني هنا لما نشوف نهايتها ايه؟
زين: بسخريه. معروفه طبعا. نهايتها سودا ع دmاغهم.
رشوان: بينهج بغـ.ـيظ. وجبينه قدام جزمة آدm. وصك ع اسنانه بكُره شـ.ـديد. ودي رابع مره كرامته تتمسح ف الأرض.
رؤوف: بيتألــم وبيستغيث. وبيصـ.ـر.خ بعلو صوته. لكن مفيش صوت. خلاص راح يارؤوف.

وسامر: مغمى عليه اثر حقنة منوم ومـ.ـخـ.ـد.ر. ومش حاسس بالدنيا!
شاهين وعاشور. واقفين جمب بعض. وكل واحد ماسك سلاح. وبيراقبو الحرس. وال يفوق منهم يضـ.ـر.بوه. لحد ما القوه توصل!
آدm: تجاهل رشوان. وبص ع رؤوف. وابتسم بهدوء. وقال. رؤوف الجبالي!
ال بيحاربني ف شغلى وصفقاتي. وقولت مفيش مشكله. بما أنه بعيد عن عيلتي. خلاص مافيهاش حاجه. سبتك تلعب وانا كنت بتسلى. لاني عارف إنك فاشل وغـ.ـبـ.ـي وباعت زكي هيكل صديقك ل زين أبني.

وفوق كل ده جبان! واجبن من إنك تخطط لمراقبة بيتي.
وأجبن مليون مره من إنك تخطط لقــ,تــل براءة حفيدتي.
وأجبن من إنك تحط كيس بودره واحد بس ف مخزن من مخازن العدوي. مش كميه كبيره زى ال عاشور حطها. قبل كده؟
واكيد ف عقل مدبر وراك! وانت ناسي إن أنا حاطك ف دmاغي من يوم ما قربت من مملكة العدوي!
المشكله من البدايه. انك بتجازف بحياتك مقابل شوية فلوس! والموضوع بعد كده وسع منك ومعرفتش تتصرف.

لحد ما جالك ال فكرتو أنه هيرفعك لفوق! وانت متعرفش إن ده؟
وشاور ع رشوان. وكمل. راس الافعى الحقيقى. وسمه قبل ما يدmره هيدmر كل ال حواليه واعوانه!
والنتيجه اهي. اتقطع لسانك. واكيد تستاهل!
وبص ل رشوان. وقال. بثقه! مش كدا يارشوان!
ولا نسيت! لو نسيت انا افكرك! إنك مغتلس وحـ.ـيو.ان وحقود وجواك نار هتحرقك انت قبل اى حد.
نسيت من 21 سنه ف المخزن. لما كنت بتصرخ زى الحريم. وتطلب الرحمه!

نسيت انك مكنتش عارف تنطق اسمي. ومن خــــوفك قدامي. نطقته وانقذت نفسك وقولت آدm باشا!
وآدm قرب من وشه. وقال بشمـ.ـا.ته. نسيت إنك عملتها ع نفسك قدامي يارشوان! وضحك بشر. وقال بفحيح افعى. انا بقى مش ناسي!
رشوان: بيسمع آدm. ومش ناسي اى حاجه من ال حصل زمان. والنار بتزيد ف قلبه. وبينهج من غـ.ـيظه.
وعايز يصـ.ـر.خ ويقــ,تــل آدm. لكن شتان. اى حركه منه. هيكون مـ.ـيـ.ـت ف نفس اللحظه!

آدm: حط رجل ع رجل. وقال بصوت جهوري. انا قولتهالك زمان يارشوااان. وهقولهالك دلوقتي.
اوعا تكون مفكر انى مش عارف بخبر مـ.ـو.تك. وقولت خلاص كـ.ـلـ.ـب وراح.
لكن ال حصل إن ديل الكـ.ـلـ.ـب عمرو مايتعدل. وانك مصمم تمـ.ـو.ت ع أيدي!
واوعا تكون مفكر إني مش عارف إن المـ.ـخـ.ـد.رات ال اتحطت ف المخزن دى من تخطيتك أنت.
واوعا تكون مفكر انك بتخطط وتتكتك بمزاجك. لأ! لأ انت كنت لعبتى!
انا ال كنت بلعب بيك وبمشيك على مزاج آدm العدوي. زي زمان.

واوعا تكون مفكر انك قابلت عاشور بمزاجك لأ. ده بمزاجي أنا. وانا ال قررت ظهورك للعلن.
وهقولهالك تاني، اوعا تكون مفكر نفسك زكي وانك هتضحك عليا برضه لأ. انت أغبى حد شوفته. غبى لانك لعبتها تاني غلط. عارف خصمك أنه مش سهل وبرضه جازفت. عارف انى لو عرفت بحاجه زي دي انا هوديك ورا الشمس.
رشوان: رفع راسه وقال بخبث ممزوج بغـ.ـيظ. زمان كان معاك دليل ضدي. انما دلوقتي الأمر يختلف. انا مش سايب اي دليل ورايا. وا...

آدm: ضحك بسخريه بصوته كله...
وده طبعا سكت رشوان وهز ثقته ف نفسه!
آدm: بيضحك. وبص ل طارق. وقال كمل انت. اصلي مبحبش اتعامل مع الاغـ.ـبـ.ـيه!
طارق: بغـ.ـيظ. مسك فك رشوان بقوه وغـ.ـيظ كبير. وقال.
أنت غـ.ـبـ.ـي ليه ياحـ.ـيو.ان انت؟ عارف ياحمار! انا مش هستغرب غباءك. ال يتعلم عليه زمان ويتحبس 16 سنه ويضيعو من عمرو. ويتحجج ويتلائم ع الحكومه بمساعدة تجار المـ.ـخـ.ـد.رات والمرتشين.

ويخرج ع أنه مـ.ـيـ.ـت؟ ويرجع يلعب معانا تاني. ف ده قمة الغباء منك!
أنت ماسمعتش ياحمار. هو قال ايه؟ قالك انه عارف انك أنت ال خططت للمـ.ـخـ.ـد.رات. وكمان عاشور جالك بمزاج آدm. يعنى معناها إن آدm ديما سابقك بخطوات مش خطوه واحده.
ولا الحمار مابيفهمش ولا ايه نظامه؟ وكمان كل حاجه انت قولتها اتسجلت صوت بإذن النيابه.
وضغط ع فكه اكتر. لدرجة إن رشوان بيتألــم وبيحاول يبعد ايد طارق عنه.

طارق: كمل بغـــضــــب واضح. وانك تخطط لخـ.ـطـ.ـف بـ.ـنتي وحفيدتي. دي غلطت عمرك يارشوان الكـ.ـلـ.ـب. ورحمة ابويا وأمي. ماهتطلع من تحت حبل المشنقه. وهتحصل الكلاب ال مـ.ـا.تو قبلك! وده وعد من طارق السيوفي. وال يفكر ف بـ.ـنتي بالشر امحيه هو واعوانه. وبص ل رؤوف. وقال بغـــضــــب. وأنت. اقسم بالله العظيم ماهتعيش اكتر من كده يارؤوف الكـ.ـلـ.ـب. وهتتعدm مع الكـ.ـلـ.ـب ده. وزق رشوان بكُره كبير.

بيتر: زعلان عشان طارق. وربت ع كتفه. وبص ل رشوان وقال. خسرت كل حاجه يارشوان. عشت طول عمرك تحارب عشان الفلوس. وياريتها هتنفعك!
آدm: قال بجمود. بص حواليا يارشواااان. وشاور ع اخواته وولاده ورعد وشاهين وعاشور. وقال بفخر. هذا من فضل ربي عليا.
ربنا رزقني باجمل اخوات وصحاب واجمل عيله. وولاد ونسب.

عندي عيله بكنوز الدنيا كلها. رضيت بالمقسوم. وشكرت ربنا ع الصغيره قبل الكبيره. وربنا قال. وإن شكرتم لازيدنكم. وصدق الله. وزادني خير وزريه وأحفاد.
ومسك رشوان من كتافه وقومه. وبص ف عينيه وقال بقوه. انا يوم ما اقع هلاقي ال يسندني. أنت بقى وقعت اهو. مين هيسندك؟
للأسف الشـ.ـديد مفيش يارشوان!

أنت سلمت نفسك لشيطانك. بصيت لرزق غيرك. استكترت ع غيرك القسمه ال ربنا كتبهاله. وكل ما تطمع اكتر. النار ف قلبك تزيد اكتر واكتر. نسيت نفسك. نسيت مستقبلك. جشعك وطمعك نساك تكمل نص دينك. وتعمل اسره وبيت وعيله وتعيش زيك زي غيرك.
كبرت وقطر الحياه فاتك. وعجزت وبقيت عود هش سهل تنكـ.ـسر. ولو وقعت مش هتلاقي ال تتسند عليه. لا اخ ولا صاحب ولا ذريه. أنت بترت نفسك بايدك يارشوان. بترت نفسك بكل ال حواليك.

أنت غلطت زمان لما وقفت قصادي. لما سرقتني.
وكمان اتسـ.ـجـ.ـنت واتبهدلت زي ما انت قولت. لكن للأسف انت متعلمتش. خرجت اسؤ من الأول. عايز ثروه وفلوس. بقى عندك وعن طرق كتير غير شرعية...
مخــــوفتش من ربك وانت بتستحل الحـ.ـر.ام؟ ضميرك محاولش معاك مره ويقولك أنت السبب يارشوان؟ مقالش ليك أنت البادي. والبادي اظلم.

فكرت تتنقم مني ف حريم عيلتي؟ كنت عايز تقــ,تــل براءة حفيدتي. وتخـ.ـطـ.ـف بـ.ـنتي وحفيدتي. لأ دي لوحدها برقبتك يارشوااان. وانا مش زعلان عليك. ومستنى اليوم ال هشوفك وأنت بيتلف حوالين رقبتك حبل المشنقه.
مراد ابني. عايز يقــ,تــلك. وعايز يطلع قلبك بايديه وانت صاحي. عايز يقــ,تــلك بالبطيء. عايز يقطع من لحمك وانت حي. عايز يشوفك وانت بتتعـ.ـذ.ب. وتبوس ع رجليه وتتمنى منه أنه يقــ,تــلك ارحم من العـ.ـذ.اب ال انت هتشوفه ع ايديه.

بس انا رفضت. عارف ليه؟ مش عشانك. لأ انا اتمنى اني اعمل فيك كدا واكتر. ال يفكر يأذي عيلتي. يبقى روحه المقابل. ودى مفيهاش نقاش بالنسبالي.
بس انا مش عايز ابني يلوث ايديه. بدm كـ.ـلـ.ـب زيك. مع إن الكـ.ـلـ.ـب وفي يارشوان، الكـ.ـلـ.ـب وفي. ودلوقتي قضى الأمر يارشوان. انت خلاص انتهيت وللابد! وسابه واتحرك خطوتين. وقال ل رعد بأمر. اتصل ع مالك يبعت القوه يارعد!
رعد: حصل ياباشا. والقوه كلها دقايق وتكون موجوده!

رشوان: بيسمع آدm. وبينهج. واستكتر كل حاجه ع آدm اكتر واكتر. واتغاظ. وكرهه ل آدm بيزيد. وشايف انه محظوظ ف كل حاجه. وكمان قضى الأمر واكيد هيتعدm بعد الاعتراف. وف لحظة شيطانيه. وخبث شيطاني. رشوان. مثل النـ.ـد.م. وحط ايدو ع وشه. بخبث. وايدو التانيه مسك العكاز وف ااقل من ثانيه. مسك الجمجمه ال ف العكاز وسحبها بسرعه وعبـ.ـارة عن سكينه. وقال انت لازم تموووووت يا آداااام. وحدف السلاح ف قلب آدm.

وف أقل من ثانيه. حصل صمت مع حبس انفاس كل الموجودين.
بيتر وطارق قامو برعـ.ـب كبير. وف صوت واحد، آدm!
زين: جري بسرعه ع أبوه لكن ملحقش. ووقف مكانه بصدmه كبيره.
عاشور: كان أسرع من رشوان. وزق آدm. واخد السكينه ف كتفه. ونزل ع الأرض.
آدm: فتح عينيه بصدmه. ومسك عاشور.

مراد: اول ما شاف السلاح رايح ناحية آدm. دخل ف حته ضلمه. واتحول لشيطان. ومسك رشوان. وبوكسات ف وشه ورا بعض بشر كبير جداااا. وهلكه ضـ.ـر.ب ونزف من وشه. والفنش بتاع مراد لل يدوس ع طرف أبوه. كان تلات طلقات نارية ف قلب رشوان.
رشوان: وقع ع الأرض. يلفظ أنفاسه الأخيرة. ومـ.ـا.ت راشون.

مـ.ـا.ت نتيجة شره وحقده ع مديره. مـ.ـا.ت نتيجة عقله المريـ.ـض وسلم نفسه لشيطانه. وصدق انه ليه حق ف إمبراطورية آدm. مـ.ـا.ت وشاف مقعده من النار. وشاف شيطانه ال وسوسله وهو بيتخلى عنه وسمعه وهو بيقول اني اخاف الله رب العالمين.
يعنى محدش قالك صدقني. دانا شيطان ومعروف عني التضليل والتفرقه والشر. والكدب والحـ.ـر.ام.

رشوان دلوقتي مهما يقول رب ارجعون لعلي اعمل صالحاً فيما تركت. خلاص قد أتتك ايات الله من قبل. وانت سلمت نفسك لشيطانك. مـ.ـا.ت رشوان وهياخد جزاءه من رب العباد.
أما قــ,تــل مراد ل رشوان، ده طبعا. كان دفاع شرعي عن النفس والغير. وكمان بشهاده عاشور وشاهين ان رشوان كان محرضهم ع خـ.ـطـ.ـف فريحه وتالين وغيرو من مؤامرات. يعني مفيش قلق ع مراد ومستقبله.

فهد: قلبه دق بخــــوف. لكن أتنفس الصعداء. إن آدm بخير. وقبض ع ايديه بغـــضــــب شـ.ـديد جدا. وراقب مراد. وقلب فهد استريح جدآ مع طلقات الرصاص ف قلب رشوان!

الكل اتحرك بسرعه عند آدm، :
آدm: نزل ع الأرض. وساند عاشور.
عاشور: مغمض عينيه بألــم. وماسك كتفه. وبينهج.
بيتر وطارق ف صوت واحد. آدm انت كويس؟
زين: بدقة قلب خايف. بابا انت كويس!
زياد: واقف جمب زين. قلبه بيدق بقلق واضح.
رعد: نفخ بـ.ـاريحيه كبيره جدا. إن آدm بخير.
شاهين: واقف ورا آدm. عشان اى حد من الحرس لو فاق. يحميه!
آدm: بحـ.ـز.ن حقيقي. ليه كدا ياعاشور!

عاشور: ابتسم بو.جـ.ـع. وبينهج وقال بتعب. سيادتك ال بتسالني ليه كدا؟ وبلع ريقه بصعوبه. انا مهما عملت مش هيجي جزء صغير من ال سيادتك عملته معايا. وغيرت حياتي للأحسن.
آدm: مسح عرق جبين عاشور. وقال. طيب متتكلمش أنت بتنزف!
عاشور: ابتسم بتعب. دي ضـ.ـر.بة سكينه حاجه بسيطه!
آدm: صك ع أسنانه، ومتكلمش!
بيتر: بحـ.ـز.ن حقيقي وشكر أكبر، وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وقال بامتنان، أنت انقذت رفيق عمري ياعاشور، أنت رديت فيا الروح من تاني!

طارق: ضغط ع شـ ـــفــايـــ ـفه بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. ومش عارف يتكلم. حاسس انه صوته رايح. وغمض عينيه وافتكر لحظة رشوان. وف لحظه كان آدm انتهى. ولولا عاشور. كانت السكينه هتكون ف قلب آدm. وفتح عينيه بسرعه. وقام وقف وحس أنه مش قادر يتنفس. وخرج بره الفيلا.
آدm: بحزم. شاهين!
شاهين: تحت امرك ياباشا!
آدm: عاشور يتنقل حالا ع مستشفى الدكتور محمد. بسرررعه...

بيتر: برفض. لأ. عاشور هيروح ع المستشفى عندي. تعالى ياشاهين. خد عاشور والسواق بتاعي هيوصلكم بسرعه. واحنا بعد ما نخلص الاجراءت هنحصلك ع هناك.
شاهين: تحت امرك يابيتر باشا! وقرب من عاشور. وابتسم. يلا يابطل!
عاشور: ابتسم. وحاول يقوم. وقال يلا يصحبي.
شاهين: ساعد عاشور. وعاشور سند عليه.
آدm: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال رعد روح مع عاشور. ماينفعش يبقى لوحدو.

رعد: بإحترام. أعذرني سيادتك. اوصلك البيت بأمان. وبعدها اطمن ع عاشور.
آدm: اكتفى بهز راسه! وبص ع طارق ملقاهوش...
بيتر: ربت ع كتفه. آدm أنت بخير!
آدm: بشبح ابتسامه. اطمن يصحبي. انا بخير.
مراد: واقف عينيه ع رؤوف. بغـــضــــب جامح...
رؤوف: شاف رشوان مقـ.ـتـ.ـو.ل، ومن شكل مراد قلبه كان هيقف من الرعـ.ـب. واغمى عليه.
فهد: قرب من مراد. وربت ع كتفه. خلاص يامراد. كل حاجه هتبقى تمام. رشوان مـ.ـا.ت. ورؤوف هيتعدm. والحج بخير!

مراد: صك ع أسنانه وغمض عينيه. وساكت...
فهد: ربت ع ضهرو. تعالى بقى نطمن ع عمى مش حلوه كدا. وشـ.ـدو من ايدو...
زين: اتنفس الصعداء. ورغم كل الموجودين. اترمى ف حـ.ـضـ.ـن ابوه. وغمض عينيه وبيكابر دmـ.ـو.عه. وقال بصوت مبحوح. الحمدلله انك بخير يا بابا!
آدm: بدقة قلب. وابتسم بحب. وضم إبنه لقلبه. وقال الحمدلله انا بخير اطمن يازين!
زين: خرج من حـ.ـضـ.ـنه. وقرب من مراد. وقال مراد انت كويس دلوقتي!

مراد: بصوت مخـ.ـنـ.ـوق بدmـ.ـو.ع. قال. مش قادر اتكلم دلوقتي. يازين!
آدm: حس بابنه، وقرب منه. وبص ليه!
مراد: فكرة خسارته لابوه كانت شبه مستحيله. وقسمت قلبه نصين. وغـ.ـصـ.ـب عنه عيونه دmعت. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وبص بعيد...
آدm: ابتسم. وقال تربية طارق بصحيح. زيه بالظبط. وفتح ايديه ل مراد. وابتسم...
مراد: بيكابر دmـ.ـو.عه. لكن ماصدق. واترمى ف حـ.ـضـ.ـن أبوه. وضمه بقوه كبيره. لأنه عمره ما يقدر يتحمل خسارته هو ومريم!

وكمان مـ.ـر.اته وبناته الاتنين كانو ف خطر. ودلوقتي ابوه. والكلام كله اتبخر. ونفسه يهرب بعيد. احساس جديد وغريب وحاسس أنه مخـ.ـنـ.ـوق جدا.
آدm: ربت ع ضهرو. وهمس ابوك بخير يامراد. ومراتك وبناتك بخير. وأنت خدت بتارك. يبقى نضحك ونشكر ربنا إن الكل بخير ولا ايه؟
مراد: خرج من حـ.ـضـ.ـنه. ولسه مش قادر يتكلم. لكن حاول يبتسم. وهز راسه.
فهد: متابع كل حاجه. وساكت. وسلم ع آدm.
زياد: اطمن ع آدm. وقال هو عمي طارق فين؟

ف جنينة رشوان...
طارق: واقف ورافع راسه للسما. وبيتخيل لو كان آدm جراله حاجه، يااااه مجرد التخيل بشع. اصل آدm ده مش صحبي ولاحتي نسيبي. ولا حتى اخويا بس. لأ هو توأمي. نصي التاني. علاقتنا مش قادر الاقي ليها مسمى. آدm بيكملني. آدm ضهري. وغمض عينيه بتعب. واتنهد!

آدm: عارف تصرف طارق. وعارف أنه اخوه حقيقي زعلان عليه. لكن جه من وراه. وقال بهزار. كان نفسك السكينه ترشق. عارفك انا. بس ع مين انا زي القطط. وراشق ف حياتك زي الغرا!
طارق: مسح دmـ.ـو.عه. ولف ليه، وقال. رشوان نظره ضعيف بقى، يلا منه لله معرفش ينشن كويس!
آدm: ضحك بصمت. وقال. طيب روق كدا انا كويس.
طارق: رفع عينيه ليه. وقال. مش عارف انا كنت هعمل ايه لو، ومقدرش يكمل...

آدm: ربت ع كتفه وابتسم. خلاص بقى وحد الله. انا اهو قدامك وزي الفل الحمدلله.
طارق: بتنهيده، لا اله إلا الله. محمد رسول الله.
آدm: ههههههه والله نفسك تترمي ف حـ.ـضـ.ـني. انا عارف.
طارق: بغـ.ـيظ. منتا لو عندك دm. تشـ.ـدني كدا زي الصحاب. انما انا ربنا رزقني بيك. عملى الاسود ف حياتي.
آدm: ضحك من قلبه. وشـ.ـد طارق لحـ.ـضـ.ـنه بحب كبير. وربت ع ضهرو وهو لسه بيضحك...

طارق: اتنهد. وحـ.ـضـ.ـن آدm بحب اكبر. وقال الحمد لله إنك بخير ياحبيب اخوك...
آدm: بمكر. قاعد ف حياتك ومتربع يابن السيوفي.
طارق: ضحك. أحلا تربيعه دي ولا ايه؟ وضحكو.

بعد شويه. جت القوه.
طارق: شرح ال حصل للظباط. وقدmو الادله المتسجله بإذن النيابه من مالك الصاوي.
ومطلوب شاهين وعاشور بكره ف النيابه لل استجواب وتقديم باقى الادله.
وتم القبض ع رؤوف. وهيتعرض ع دكتور القسم. وسامر اتقبض عليه. لانه شريك ف بعض القواضي مع رؤوف. وباقي الحرس اتقبض عليهم لاستشهاد بالواقعه.
وتم نقل رشوان. للمشرحه. والطب الشرعي. وعمل اللازم.

بيتر: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. ياااه اخيرا. خلصنا. كان وقت ممل ومتعب بجد.
آدm: معلش يابيتر. كان شر ولابد منه. لكن دلوقتي كل حاجه تمام.
بيتر: ابتسم. وربت ع كتفه. تمام يصحبي. يلا بقى. هطير انا ع البيت!
طارق: بتصميم. بيت ايه ياعم بيتر؟ انت هتتغدا معانا انهردا!
بيتر: كشر عينيه وبص ل آدm وقال بتمثيل الدهشه. ايه ده؟ آدm انت سمعت ال انا سمعته؟
آدm: ضحك بصمت، وعينيه ع مراد.

طارق: بغـ.ـيظ، انت عايز ايه بالظبط ياض انت؟ عليا النعمه ارجع ف كلامي. لم نفسك علشان متغباش عليك!
زين وزياد. ورعد واقفين وراهم بيضحكو عليهم.
لكن مراد. سابهم وراح قعد ف العربيه. وفهد رايح عندو
بيتر: اله. هو انا اتكلمت ياهباب أنت. انت صوتك عالى ليه. انت شكلك عايز خناقه من بتوع زمان...

طارق: بنرفزه. لاااه. انت مش هتجيبها لبر. اسمع ياض انت. آدm وكل العيله معزومين عندى انهردا. وانت هتكون متنيل موجود معانا. اتفقنا؟
بيتر: ضحك بسعاده. لا إذا كان كدا. انا راشق معاك يانجم.
طارق: نفخ بنفاذ صبر من بيتر. وقال عيل أتم ورخم.
بيتر: بإحترام. وماله حقك. منتا صارف بقى ههههه.
وكلهم ضحكوا...

طارق: اسمع يا آدm. انا اتصلت ع أم فهد. وقولتلها تتصل ع رينو والحاجه أم مراد. واهو الواد زين وزياد موجودين. وكل واحد يجيب عيلته ويحصلنا ع البيت!
آدm: رفع حاجبه بتعجب. وأنت قررت من دmاغك كدا؟
طارق: بغـ.ـيظ. استغفر الله العظيم يارب. يبنى انا عازمكو فيها حاجه دي؟ ولو انا مش فارق معاك. ارفض بقى!
آدm: ابتسم. ماشي ياطارق زى ما تحب.
بيتر: بهزار. عاملين محاشي ولحوم وفراخ. ولا قرديحي!

طارق: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح، لأ عاملين صينية كيكيه وهنوزعها ع الكل والجيران ياخفيف
آدm: بضحك، طول عمرك مبذر ياطارق. ههههه.
والكل ضحك.
بيتر: اسكت يا آدm. لا يرجع ف كلامه!
طارق: خبطه ف كتفه. ابو معرفتك انت وهو. يلا بينا هنتاخر.
آدm: طيب اسبقوني انتو. انا هروح المستشفى هطمن ع عاشور. واطلع ع البيت اجيب أم مراد ونحصلكم...
بيتر وطارق ف صوت واحد. جايين معاك...
بعد دقايق...

آدm: ايه يامراد هتعمل ايه؟ هتيجي انت وفهد ع الغدا!
مراد: بتعب. آسف يابابا. مش هقدر!
فهد: اتكلم. عمي آدm. انهردا بلاش فريحه ورينو يعرفو اننا مسافرناش، انا هاخد مراد ع شقة بابا القديمه. وهقضي اليوم معاه. وبكره إن شاء الله. نرجع. كأن المأموريه تأجلت ورجعنا!

آدm: شايف حالة صدmه ع مراد وخـ.ـنـ.ـقه كبيره. واكيد ف الوقت ده. محتاج لصاحبه. وهز راسه واتنهد. وربت ع كتف مراد. وقال. تمام كدا افضل حتى يكون مراد فاق شويه. وبص ل فهد. خلي بالك من اخوك يافهد...
فهد: ابتسم. ف عينيا ياعمي. وبص ل مراد. وركب العربيه. وساق.
وكل واحد اتحرك. لكن زياد واقف سرحان...
زين: بتعجب. اله؟ مالك ياعم زيزو يلا الكل مشي.
زياد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه بتفكير. ولا يازين!

زين: هز راسه بنفاذ صبر. خير يازياد باشا!
زياد: كشر عينيه وقال. الحج آدm. قالنا اول امبـ.ـارح ع نص الحكايه، وقال ليا انا وانت. هحكيلكم كل حاجه حصلت بعدين!
زين: حط ايدو تحت دقنه. بتفكير. وقال. امممم. صح. انا لحد دلوقتي. معرفش مين عاشور ده. وايه حكايته. وليه لما انقذ بابا قال ده مايجيش ربع ال عملته عشاني، طيب ايه رايك نسأل بابا اول ما نروح عند عمي طارق!

زياد: بدهشه. اه ياخويا. اسالوا قدام العيله. عشان نكون انا وانت جمب رشوان، لا ياعم ماينفعش! بس انا همـ.ـو.ت وعايز اعرف كل حاجه!
زين: بتفكير، طيب اسمع. ايه رايك بكره إن شاء الله. ف اول فرصه. انت تيجي وندخل لبابا المكتب. ونقوله بقى يقولنا كل حاجه. ها حلوه اوي دي صح؟
زياد: بإعجاب. اممم تمام صح كدا. يلا بقى عشان اروح اجيب ماليكا وحياة.
زين: تمام يلا بينا...

ف ألــمانيا...
آدm مراد: داخل الفندق بهيبه كبيره. وسماعه بلوتوث ف ودنه. ومعاه اكتر من خمس رجـ.ـال لابسين زي مكتوب عليه السفاره المصريه. وطلع فوق من غير ما يسأل ولا يتكلم مع حد! ووصل قدام غرفة كامليا. ومستني لحظة خروجها!

كامليا: متنرفزه جداً. وقامت اخدت الشنطه. وبتلعن ف ميرو وتيم. وخارجه. وبتفتح الباب. واتخضت. لل واقفين قدام الباب. ورجعت بضهرها بخــــوف. وبلعت ريقها بخــــوف. وشافت علامة السفاره المصريه. واكيد بيتكلمو مصري. وقالت برهبه، أنتو مين!
آدm مراد: دخل بجمود وقف قدامها بغـــضــــب واضح.
كامليا: بلعت ريقها بخــــوف من هجومه. وقالت بتلعثم. ا. أنت ميين!
آدm مراد: بغـــضــــب عارم، الديزل!

وبص ع ملامحها. شكلها قريب جدا من ميرو. بس ميرو أجمل لأن ميرو واضح ف ملامحها البراءه والطيبه. اما كامليا وشها بينزف غل وكُره. وقال جواه. استحاله تكون شبه ميرو. استحاله. وقبض ع ايدو!
كامليا: عينيها تايهه بينهم. وخصوصاً آدm. والسلاح ال ف أيدو. وقالت بجديه مصطنعه. أنتو مين؟ وازاي تدخلو عليا بالطريقه دي! اتفضلو اطلعوا برااا!

آدm مراد: افتكر كلام عامر، وهو بيقــلـــع ميرو فستانها وحجابها. والدm غلي ف عروقه، وضـ.ـر.ب كامليا قلم بقوته كلها.
كامليا: صرخت بصوت عالى. ووقعت ع الأرض من قوة القلم! وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. وقامت ولسه هتزعق!
آدm مراد: رفع الشاره ف وشها. مخابرات عامه. وقال بنبرة توعد وغـــضــــب. كامليا عبد البـ.ـاري. مطلوب القبض عليكي بتهمة التخابر مع منظمـ.ـا.ت أجنبية. وافشاء أسرار بلدك. للمنظمه!

كامليا: فتحت عينيها بصدmه. ولسه هتتكلم!
آدm مراد: خدرها.
كامليا: محستش بنفسها ووقعت ع الأرض!
آدm مراد: بجمود. شيلوها. ونفذوا كل ال قولت عليه! وسابهم وخرج!
كلهم: تحت امرك ياباشا!
بعد حوالي ساعتين ونص!
ف شقه كبيره، وف اوضه ضلمه. وموجود فيها ترابيزه وأتنين كرسي. ولمبه فوق التربيزه بالظبط!
كامليا: قاعده ع كرسي. ومربوطه. ومغمى عليها!

شاب: قاعد قصادها. ومسك جردل فيه ميا ومكعبات تلج. ورفع الجردل فوق كامليا وكل التلج نزل ع راسها عشان تفوق!
كامليا: فاقت بشهقات كتير. وبتاخد نفسها بالعافيه. وبتنهج، وبصت حواليها. والاوضه ضلمه. وبدأت تصرخ. وبتنهج. انااااا فييييين؟ اناااااا فييين؟
الشاب شغل اللمبه. وقعد قدامها. انتى تحت الارض يا انسه كامليا! ولا نقول يادكتورة؟ ولا نقول يازعيمه؟ ها تختاري ايه؟ اعرفك بنفسي. المقدm عامر! مخابرات عامه!

كامليا: قلبها بيدق بسرعه كبيره. وخافت. وقالت بتلعثم. تح، تحت الارض؟ وا. وا زعيم، زعيمه، و عامر، وفتحت عينيها بصدmه. عامر! لأ لأ مستحيل!
عامر: بمكر. هو ايه ال مستحيل يازعيمه؟
كامليا: صرخت فيه. انا مش زعيييييمه. انا معرفش حاجه. ومعرفش انت بتتكلم عن ايييييه؟ انا برييييئه. برررييييئه!

عامر: فتح الفون. وقال اومال صورتك دى من اسبوع ف فندق (، ) انتى والملثم ده. خدعه يعني؟ وزعق انطقى يابت! وقولى انتى شغاله لحساب مين؟ يمكن شغاله لحساب ظابط مصري؟
كامليا: صرخت بصوت عالى. لااااااااااااااء انا مش شغاله لحساب حد، انا برررييئه، بريييييئه. حـ.ـر.ام عليكم.
عامر: شـ.ـدها من شعرها بقوه. بصي كويس ياروح امك. الظرف ال انتى طلعتيه من شنتطك. وقدmتيه لل قاعد معاكي ده كان ايه؟

كامليا: بتتألــم. وزعقت. ده شغل خااااص بيا انا. وبعيد عن اى حاجه انت بتقولها. انا مش تبع اى حد. سسسيببببني اروح. خلييبني امشي من هناااااا.
عامر: ولع سِجاره. وقال اممم شكلك مش هتعترفي بسهوله، طيب. الفلاشه دى ف قلب هدومك بتعمل ايه؟
كامليا: بتعيط. وقالت فلاشه! فلاشة ايه؟

عامر: فلاشه ياروح امك. عليها اسرار توديكي من هنا ع جهنم. اسرار وزراء مصريين. ورجـ.ـال أعمال مهمين جدا جدا. وانتي بقى مشرفانا هنا لحد ما تعترفي!
كامليا: بصدmه. وصرخت بهستريا. لااااااااااء انا معرفش حااااااجه. معرررررفش. انتو كدااابيييين. كـ.ـد.ابييييين.
عامر: شال الجردل التاني. ودلقو عليها وكله تلج. وقال، هتفضلى كدا لحد متعترفي...
كامليا: بتشهق من التلج. وبتنهج. ومرعوبه وبتصرخ.

وعامر فضل ع نفس الطريقه مع كامليا. يضغط عليها بالاسئله. ويدلق عليها تلج...
وكامليا. صرخت كتير جدا. ودخلت ف حالة هيستريا. واغمى عليها...
عامر: فتح الباب. وقال تمام ياباشا.
آدm مراد: قاعد وقدامه شاشة عرض. ومتابع كامليا.
وهز راسه للشاب. وقام وقف. ودخل عند كامليا.
ادm. قعد ع طرف التربيزه. وبص ل كامليا. بكُره دفين. وصك ع اسنانه. وقال بتوعد ممزوج بغـــضــــب. انا كان ممكن اوي اعمل فيكي نفس ال عملتيه ف اختى. بس لأ.

انا لا تربيتي ولا ديني يسمحولي بكدا، بس انا بقى هعرف ازاى ادخل الرعـ.ـب لقلبك.
واتعدل. وغمض عينيه بغـ.ـيظ كبير. ورجع بالذاكره.
فلاش باك.
آدm مراد: ف الفون. تيم انا بعتلك الفيديو. ومقولتش انت عملت ايه؟
تيم: بخـ.ـنـ.ـقه. انا من يومين بعت الفيديو لكامليا يا آدm. وكمان خلتها تشوفني انا وميرو فيديو. ومن وقتها وانا قلقان.
آدm مراد: بتركيز. طيب احكيلى رد فعلها كان ايه؟ وقالت ايه بالظبط؟

تيم: شرح ل آدm كل حاجه. وكمل وقال. ومن وقت ما هددت انها هتقــ,تــل مريم وانا قلقان. انا بفكر انزل ميرو مصر وانا اسافر ليها ألــمانيا!
آدm مراد: بتفكير. طيب اكيد انت تعرف عنوانها هناك مش كدا؟
تيم: ايوه صديق ليا عارف العنوان وقالى عليه!
آدm مراد: هز راسه تمام. وانت قولتلها انها ف قبضتك. يعنى مفهومه انها متراقبه!

تيم: بحيره. ايوه بس انا مش مراقبها. انا لازم اسافر ليها واوقفها عند حدها. كامليا مـ.ـجـ.ـنو.نه ومش هتستسلم بسهوله!
آدm مراد: بص قدامه. ابعتلي انت بس العنوان مع صوره ليها. ومالكش دعوه بأي حاجه تاني.
تيم: بتفهم. تمام. بعد ما اقفل معاك. هبعتلك كل بياناتها.
بعد كدا. آدm مراد. اتفق مع مجموعه خاصه. وسافرت المانيا. وراقبو كامليا ليل ونهار. ويبلغو آدm بكل جديد.

ف يوم كامليا. خرجت من المستشفى. ع فندق صغير وقديم. وقابلت هناك شاب أمريكي وكان ملثم ودراعه عليه وشم كتير جدا. وشكله متشرد. واتكلمو حوالى نص ساعه وقدmت ليه ظرف فلوس وخرجت. وبعد المقابله. بلغو آدm.
آدm مراد: قالهم خدو الشاب ده. وادفعوله ال هو عايزه. بس يعرفو منه كامليا كانت عايزه ايه؟
وبعد كدا. مشيو ورا الشاب. لحد ما دخل ديـ.ـسـ.ـكو. يصرف اول دفعه من كامليا.

الحراس اتعرفو عليه. ودفعوله الضعف. وقالهم. إن كامليا اتعرفت عليه عن طريق ممرضه ف المستشفى. وهي تبقى صديقته. وكامليا شرحتلى إنها متجوزه من فتره صغيره. وجت بـ.ـنت اتعرفت عليهم. وضحكت ع جوزها. وبعد كدا اتجوزها. وهي عايزه ترجع جوزها تاني. وتبعد البـ.ـنت دي عن طريقه. وطلبت مني انى اسافر معاها القاهره. وهقيم ف شقه وهتعرفني ع البـ.ـنت. وانا بطريقتي الخاصة. هخـ.ـطـ.ـفها ع ألــمانيا. وطلبت مني إني أشغلها لحسابي الخاص. ك دعاره وغيرو. وانا هغير هويتها بمعرفتي. واتفقنا أننا نسافر خلال الاربع ايام ال جايين. مقابل مبلغ مالي كبير جداً.

واحد منهم اتصل ع آدm وبلغه. وطلب منه يحجزله تذكرتين. و تذكره لدهب تمويه للعيله. وكمان هددو الشاب ده يبعد عن كامليا نهائي. وهو متراقب.
آدm مراد: كان متماسك لأقصى درجة قدام العيله. ومقالش لأى حد حاجه. لانه عارف جدو هيرفض أنه يتدخل ويسيب تيم يتصرف. بس دى اخته. شرفه. وكمان ف بـ.ـنت زيها وعايزه تدmرها؟ ومش اى تدmير. ده كمان خـ.ـطـ.ـف بره البلاد. وتشغل اخته ف!
وطلع اوضته بسرعه ومخـ.ـنـ.ـوق جدااا. وفكر كتير. يعمل ايه؟

ياخد عامر من المخزن ويخليه يعمل مع كامليا نفس ال اتعمل مع اخته؟ وصك ع اسنانه بغـــضــــب وقبض ع ايديه وأقسم أنه يدخل الرعـ.ـب لقلبها. وقال مش انا ال اعري بـ.ـنت قدامي! بس اقسم ليكى ياكامليا، لاخليكي. تخافي تمشي ف عز النهار...
وبعدها بيوم اتصل ع الحرس. واتفق معاهم أنهم يجهزو ويلبسو لبس سفاره مصريه. ويلبسها قضية تخابر وجاسوسيه. وأجر شقه لمدة 24 ساعه بس. وهيعيش كامليا ف أسؤ كابوس هيمر عليها ف حياتها.

وقال لشاب ال هيسالها. قولها إن اسمك عامر.
وآدm: صمم أنه يكون بعيد عنها. عشان مش هيقدر يتمالك اعصابه. وممكن ف لحظه يقــ,تــلها.
عوده للوقت الحالي.
آدm مراد: قام بغـــضــــب. ونده ع الشاب. وقال بأمر. فوقوها. وتسألها وتضغط عليها. أنا عايزها تعيش يوم معاشتوش ولا هتعيشه ف حياتها كلها. فاااااهم،؟
الشاب: فاهم ياباشا!

ف نفس الوقت ف فندق تركيا.
محمد ونور. جهزو شنطة السفر. وبيستعدو للرحيل.
تمارا: زعلانه جدا. وقالت بليز يابابي. بليز يامامي. بلاش ترجعو مصر انهردا. خليكو معايا يومين كمان!
نور: ابتسمت. غـ.ـصـ.ـب عننا ياحبيبتى. مامي وبابي وحشوني جدا. وكمان كفايه كده. شوفناكي واطمنا عليكي. وانتى كلها اسبوع وترجعيلنا انتى و اريان بألف سلامه.
تمارا: ...

محمد: ضمها لقلبه بحنان. حبيبت قلبي. احنا لازم نرجع مصر. انا عندى عمليات كتير. وكمان انا ونور سايبين المستشفى. فتره كبيره. وكدا غلط وماينفعش. تيما انا شوفتك وطبعا مستحيل اشبع منك. لكن انا هنتظر بفارغ الصبر. اخر الاسبوع علشان تنوري مصر. وتنوري حياتنا ياروحي.
تمارا: حـ.ـضـ.ـنته بدmـ.ـو.ع. هتوحشوني أوي أوي يا بابي.

محمد: ربت ع ضهرها. واتنهد. وانتى وحشانى من دلوقتي يقلب بابي. يلا بقى اضحكي كدا وبطلى عـ.ـيا.ط. انتى عروسه. هو ف عروسه قمر كدا بتعيط. همم وضحك. وباس جبينها.
نور: ضمتها بحنان. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وابتسمت بتمثيل. روقي كدا ياتيما. بالله عليكي انا عايزاكي ع طول مبسوطه يقلب مامي.

تمارا: حاولت تبتسم. حاضر يا مامي. خلى بالك من نفسك. وخلى بالك من بابي. ارجوكي. وكمان متخليهوش يشرب قهوه كتير ومايكترش من السكريات. اوكي؟
كلهم ضحكو بسعاده.
نور: ضحكت بسعاده. بتوصينى ع ابو عمري كله. متقلقيش الدكتور ف عينيا.
محمد: قلبه بيضحك بسعاده. ع أم أبيها.
تمارا: خلي بالك من نفسك يابابي. وبليز متهملش صحتك. وخلى بالك من مامي.

محمد: ضحك نوري ف وريدي. ركزي انتى بس ف حياتك. وربنا يمن عليكم بنعمة السعاده.
كلهم آمين.
اريان: سلم عليهم. وودعهم. ووصلهم للمطار مع تمارا. وركبوا الطياره. وراجعين لأرض الوطن.
تمارا: بتعيط.
آريان: وبعدين بقى. ينفع ال انتى بتعمليه ده؟
تمارا: بدmـ.ـو.ع اصلى انا عارفه إن بابي ومامي متعلقين بيا انا وتيم قد ايه؟ واكيد زعلانين. وانا زعلانه اوى عشانهم.

آريان: بمكر. يستي زعلانين مين بس؟ هو ف ناس زعلانه تروح دهب؟ وغمز ده خالى محمد ده طلع مش سهل برضه هههه.
تمارا: كشرت عينيها بتذمر. قصدك ايه يا آريان؟
آريان: ههههههه كل خير طبعا. يلا بقى تعالى نرجع ع الفندق. عشان عازمك انهردا ع غدا ف مكان فخم جدا جدا.
تمارا: بفرحه. واو بجد؟
آريان: قرب من وشها. هو انتى مش كنتى لسه بتعيطي؟ ههههه
تمارا: خبتطه ف كتفه. بس بقى!

آريان: ااه. بتضـ.ـر.بينى ياتيما؟ ماشي ماشي. انا هسكت. ياريتها تيجى ع الضـ.ـر.ب وبس! دلوقتي اى غلطه من الراجـ.ـل يتشفى ويتحط ف أكياس. ف انا تحت امرك ياروحي.
تمارا: ههههه. حبيبى يا آريان. ربنا يديمك ف حياتى العمر كله.
آريان: حط ايدها ف ايدو، وخارجين من المطار. ويديمك نعمه ف قلبى العمر كله.
فجاءه. حد ماشي وشايل شنطه خبط ف آريان. والشنطه وقعت!
=: اوبس. آسف جداً. مييين! آريان العدوي!

آريان: انتبه. ورفع عينيه. وبص باشمئزاز وغـ.ـيظ. وقال بجمود. أنت!
بعد شويه.
آدm وطارق وبيتر. راحو المستشفى. واطمنو ع عاشور. وهيخرج بليل إن شاء الله. وشاهين معاه. وآدm أمر شاهين. انه يوصل عاشور لحد بيته.
آدm اتصل ع مريم. وطمنها عليه. وقالها تجهز نفسها. وكمان رينو و آرين. وانا جاي ف الطريق. هاخد شاور. ونخرج نروح عند طارق!
مريم: قفلت. وحست بـ.ـارتياح. وابتسمت برضا. ودعت للكل. وقامت تلبس وتبلغ رينو و آرين.

آرين: اول ما عرفت. فرحت جدا انها هتروح عن جدها طارق. لكن ف نفس الوقت حاسه ان فرحتها ناقصه حاجه مهمه جدا. ومسكت السلسله وبصت ليها. وقالت كان نفسي اشوفك قبل ما تسافر!
كان نفسي اسمع منك ضي آدm. كان نفسي! واخدت نفس عميق واتنهدت. وقالت نفسي تكون معايا ديما!:
وبعد شويه
آدm وصل البيت واخد شاور، وحاول يكون ع طبيعته. ولبس. ومريم ساعدته. وهو ساعدها. ونزلو كالعاده.

وكانت رينو و آرين جهزو. و آركان ف الجيم. وهيطلع من الجيم ع جدو طارق...
وآدm اخد مريم ورينو و آرين. ف عربيته الخاصه.
وعربيتين حرس خاص معاه. لانه مش ضامن ال حرق الشقه. يكون مراقبهم.

بعد شويه ف المالديف. :
ميرو قاعده ع الشط. وتيم نايم وحاطط راسه ع رجلها.
ميرو: بتلاعب خصلات شعر تيم. ومبتسمه وقالت تيمو حبيبى!
تيم: عيونه.
ميرو: ضحكت. تسلملي عيونك! انا كنت عايزه أسألك. عن المفاجأة. مش هتقولي بقى عليها!
تيم: رفع عينيه ليها بضحكه وقال. مستعجله انتى مش كدا؟
ميرو: بضحكه. بصراحه فضول مش اكتر. انت قولتلى مفاجأة كبيرة ليا انا وأنت. وبليز عايزه اعرف بجد.

تيم: اتعدل. وقال لأ. لو عايزه ت عـ.ـر.في يبقى نطلع اليخت. وغمز!
ميرو: بحرج. لكن كشرت عينيها وقالت. وايه العلاقه بقى؟
تيم: نام ع ضهرو. وحط ايديه ورا راسه وحط رجل ع رجل. وقال بثقه. يابـ.ـنتى المفاجاه دى مش بعيد تخليكى يغمى عليكى من الفرحه.
ميرو: بفضول. ارجوك بقى ياتيمو قول!
تيم: قام. وقال تعالى معايا. ومسك أيدها. ورايحيين ع اليخت.
ميرو: ماشيه معاه. وقالت. انا بجد مبقتش فهماك.

تيم: ضحك. هتفهمى دلوقتي. وبعدين انتى وحشاني يعنى. فيهاش حاجه والله.
ميرو: اتكسفت. ومردتش!
طلعو اليخت. واخدها الاوضه. ووقف قدامها وبص ف عينيها...
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وبصت بعيد، احم هي. هي المفاجأة هنا؟
تيم: ابتسم بحب. ورجع خصلة شعر ورا ودنها. وقال لأ ف بريطانيا!
ميرو: كشرت عينيها بعدm فهم. ايه؟ بريطانيا؟ انا مش فاهمه حاجه؟

تيم: حط خدو ع خدها. وهمس وقال. رسالة الدكتوراه. الدكتوره مريم مراد العدوي والدكتور تيم محمد عزيز. هنحضر رسالتنا انا وانتى ف بريطانيا ف جامعة. (أوكسفورد Oxford)
ميرو: تنحت وفتحت بوقها وعينيها. ومش عارفه تعمل اي رد فعل!
تيم: ابتسم. ورفع ايديها وباس عليهم. وقال هي دى مفاجأتي ليكي ياملاكي!
ميرو: قلبها بيدق بسرعه كبيره. وقفلت عينيها وفتحتها ببلاها. وقالت. جامعة. (أوكسفورد Oxford)؟

تيم: ضحك بصمت. ايوه يا روحي هنكون انا وانتى هناك ومع بعض.
ميرو: انتبهت. واستوعبت. وشهقت بانبهار كبير. واتنطتط من الفرحه الكبيره. وقالت بفرحه. واااو بجد ياتيموو؟ بجد انا مبسوطه اوى اوى. انا حاسه اني بحلم بجد. واتشعلقت ف رقبته. وقالت بسعاده. ربنا يخليك لقلبي وف قلبى ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياروحي انت. وباسته من خدو.

تيم: مبسوط جدا لفرحتها. ومسك وشها بايديه وباس جبينها. وقال أنا وعدتك اني هحاول طول ما انا بتنفس. اني هقدmلك السعاده يامريم.
ميرو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع الفرح. وقالت بحب. سعادتي ف وجودك جمبي. فرحتي الحقيقيه أنى لما افتح عينيا اشوفك جمبي. أنت نعيمي للدنيا ياتيم!
تيم: بيتأمل ملامحها. وقال بغرام. بحبك. وقرب منها بحب كبير وعشق اكبر. عشق يفوق الخيال. ف ميراث العشق. وف عالمهم الخاص...

تاني يوم. مكتب آدm.
آدm: هز راسه ل زين و زياد...
ونقول فلاش باك.
ف بـ.ـاريس.
ليليان: . بتصحي كريم. وقالت بتذمر. كريم!
كريم!
ليليان: اوووف كريييييم.
كريم: فتح عينيه بخضه. واتعدل. ايه ايه مالك يالي لي!
ليليان: بخـ.ـنـ.ـقه. انا مخـ.ـنـ.ـوقه ياكيمو!
كريم: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. حـ.ـر.ام عليكى ياليليان. دي طريقه تصحيني بيها؟ انا اتخضيت عليكي والله.
ليليان: بزعل. اسفه ياكيمو. حقك عليا. بس غـ.ـصـ.ـب عني.
كريم: بص ف الساعه. وكانت لسه 4 العصر. وقال مالك بس ياحبيبتى؟

ليليان: بحـ.ـز.ن وحنين. بابي وحشني اوي. ومامي وبيت العيله وكل حاجه وحـ.ـشـ.ـتني. وبابا آدm.
كريم: ابتسم. وحط راسها ع صدرو. طيب ف عروسه ف شهر العسل تقول كدا؟ انتى عايزه كيمو يزعل؟ ولا بقى انتى مش مبسوطه وانتي معايه!
ليليان: بتذمر. اخص عليك ياكريم متقولش كدا. انت عارف انى اكتر من مبسوطه معاك. بس بابي وحشني. ده مالوش علاقه. ومتقولش كدا تاني عشان مزعلش منك.

كريم: بضحكه. حاضر مش هقول كدا تاني، بس خلاص اهو ياليلياني. كلها كام يوم ونرجع ع مصر. واول حاجه هنعملها. اول ما نوصل. هاخدك ونروح الشركه ل عمي زين ايه رايك ف الفكره دي؟
ليليان: شهقت بفرحه كبيره. واتعدلت بجد. بجد ياكيمو.
كريم: بضحكه. والله كيمو اتخض كتير جدا الشهر ده. حـ.ـر.ام عليكى يالي لي.
ليليان: بضحكه. سورى بقى ياكيمو. رد فعلى بيبقى اور اوي مانت عارف بقى. وباسته من خدو. سوري.

كريم: مسد ع شعرها. ولا يهمك يقلبى. المهم ايه رايك. لو اقوم اخد شاور. وننزل نتغدا ف مكان شيك كدا ويليق بحرم كريم عزيز.
ليليان: قامت بسرعه. وجريت ع الحمام. وقالت هوااا. هكون اخدت شاور ولبست.
ودخلت الحمام. وقفلت الباب.
كريم: مسح ع شعرو. وضحك بصمت ع حبيبته اللمضه!

فيلا السيوفي.
الكل وصل والكل متجمع. وكانت مفاجأة جميله جداً ل رنا وفريحه ورودي.
الغدا جهز. وجهزو سفره كبيره ف الجنينه. للشباب. وبيتر موجود معاهم.
أما الستات والبنات. بيتغدو جوه ف الفيلا.
وچود اخدت علاج واتحسنت بلمة العيله حواليها. واتمنت لو مصطفى كان موجود!
طارق: بسعاده. بيحط الأكل قدام آدm وبيتر. وقال.
خد ياض يا آدm. انا عارفك بتحب الكفته وكباب الحله.

وانت ياض يابيتر امسك الرومي ال انت بتحبه اهو. بس يارب تقتنع وتشبع.
بيتر: شـ.ـدها من ايدو. هات اهي احسن منك. وبعدين انت عايزني أشبع ليه؟ انتو طابخين ع القد ولا ايه؟
الكل ضحك.
طارق: بنفاذ صبر. لسانك ده مسيري هقصهولك. انا مش عارف مالكش أهل يتصلو يسألو عليك؟
بيتر: ببرود ليا طبعا. بس لما عرفو اني عندك قالولي كل بضمير بابيتر. دي معجزه مبتتكررش غير كل كسوف وخسوف هههههههه!
آدm: بياكل وبيضحك بصمت.

طارق: بغـ.ـيظ. ل آدm. عاجبك يعنى كلام الإتم ده؟ والله مش عايز اعلقه ع البوابه.
آدm: كاتم الضحكه. وقال بهدوء. معلش!
طارق: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. نعم؟ معلش؟ انت بتمعلشني يا آدm؟ ع اخر الزمن انا بتمعلش؟
بيتر: ههههههههه. احم. هات ياچواد ياحبيب جدك بيتر. هات طبق المخلل ده. فيه ايه؟ زتون؟ امممم مفيش خيار مخلل؟ يلا مش مهم زتون زتون. المهم اني مش عايز ازعل صحبي وحبيبى. طاروق القمر!

طارق: كشر عينيه بغـ.ـيظ. وبص ل آدm وبيتر!
آدm: كح ف وسط الضحكه. وقال. خلاص يابيتر. وغمزله يسكت. وقال.
كُل وانت ساكت. وبعدين ماشاء الله. طارق عامل كل انواع الاكل. اللهم بـ.ـارك. عايز ايه تاني؟
بيتر: ببراءه مصتنعه. هو انا قولت حاجه؟ ده انا محتار اكل ايه ولا ايه؟
وخبط طارق ع كتفه. واد ياطاروق ياحمقي. دا انت الشمال ياض؟
طارق: تنح ايييه؟ انا شمال ياعديم الدm يامهزء؟

بيتر: يوووه يخربيت كدا شمال ايه ياغـ.ـبـ.ـي انت؟ انا قصدي انت ف الشمال يعنى ف قلبى صدقني!
طارق: بتريقه. ف قلبك؟ جاك خبطه ف نفوخك تبقى وضح كلامك الدبش زيك ده.
بيتر: بضحكه. حاضر. هات بقى طبق اللحمه ال قدامك ده.
طارق: حطه قدامه. امسك عشان ممـ.ـو.تش فيها لو كلت منه. واشبع ها!
بيتر: ببرود هو انتو مش عاملين سوشي!
وكملو خناق ومناقره.
آدm: ابتسم بحب. لل اتنين ال كأنهم ناقر ونقير ديما. وافتكر لما كانو شباب. وضحك بصمت.

لكن ضحكته اختفت. بتنهيده. وقال جواه. ياترى عامل ايه دلوقتي يامراد يبني!

عند فهد.
فهد: فتح باب الشقه. وقال تعالى ادخل يامراد!
مراد: دخل بصمت. وقعد ع كنبة الليفنج. ورجع راسه لورا وغمض عينيه.
فهد: اتنهد. وحدف المفاتيح ع التربيزه. ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره عشان مراد. وقعد جمبه. وقال.
ايه بقى ياعم مراد. مش هتفكها. انت من الصبح متكلمتش مع حد فينا!
مراد: بتعب. وبصوت خافت. مش قادر اتكلم يافهد!
فهد: ربت ع كتفه وابتسم بتمثيل. طيب متتكلمش.

قوم كدا وخدلك شاور سخن. وانا هعمل اتنين قهوه. وهطلب غدا. وبعدين نشوف هنعمل ايه! قوم!
مراد: مسح وشه وشعرو بايديه. وقال. فهد. انا محتاج اكون لوحدي!
فهد: منا وانت واحد. ومش هسيبك. يلا اسمع مني وقوم. وإنا هشوفلك تيشرت وبنطلون. يلا بقى واسمع الكلام. انا عايز اشرب قهوه!
مراد: غمض عينيه وسكت شويه. وبعدها قام من غير ما يتكلم. وراح ع الحمام.

فهد: ل نفسه. صدقني حاسس بيك يامراد. انت عمرك ما كنت تتخيل إن حد يفكر ف عيلتك بالطريقه دي. بس معلش يصحبي. ف حجات كتير بتحصل بتصدmنا ف الواقع ال احنا عايشينه.
وابتسم. بس انت اخدت بتارك. لسه دوري انا. لسه لما اعرف مين ال حرق بيتنا؟
ومسك سلاح ابيض وبص لنفسه ف ضوء السلاح وقال. أقسم بالله لاد.بـ.ـحه. وده قسم ووعد من فهد السيوفي للمجهول. واكيد بدأ العد التنازلي!

وبعد كده حط السلاح جمب المفاتيح. وقام واتحرك. ودخل الأوضه وطلع تيشرت ابيض. وبنطلون رصاصي ل مراد. وراح ع المطبخ يعمل القهوه.
مراد: تحت الدش. وغمض عينيه. ولقطات بتيجي ف خياله. وقبض ع ايديه بغـــضــــب شـ.ـديد جدا. وصدى صوت. ل آدm وشاهين وعاشور. وصدى الصوت بيقول!
آدm: تعالى يامراد. ف موضوع مهم. عايزك فيه.
عاشور: اصله كان عايز يجوز الدكتوره مريم ل لابنه ساهر.

اصله كان عايز حتى جزء من الثروه. وكان هياخد الدكتوره مريم مقابل للفلوس.
هو كان عايز يصورها مع شباب بس عرانه وسطهم ويبتز العيله قصاد الصور. لانه خاف لو حصل ليها حاجه انتو مش هتسكتو.
شاهين: الزعيم قرر أننا نخـ.ـطـ.ـف الدكتوره فريحه ولما عرف أنه عندها بـ.ـنت اصغر طلبها معاها.
هو قال إنه هيطلب الثروه كلها قصاد رجوعهم.

عاشور: رؤوف طلب من الزعيم بعد الخـ.ـطـ.ـف. انه ينفرد بالدكتورة فريحه لوحدهم. والزعيم قاله انت حر ف ال انت هتعمله...
مراد: صك ع أسنانه بغيره كبيره وغـــضــــب أكبر. وصرخ بنبره حاده. وخبط ايدو ف الحيطه...
فهد: ف المطبخ وسمع صوت غـــضــــب مراد. وزعل عشانه. ورغم إن فريحه اخته. لكن هو اكتر واحد حاسس بيه. وعارف يعنى ايه حد يبص ل شرفه وعزو وكرامته.

مراد: بينهج تحت الميا. ومش عارف يتكلم. او الصدmه كانت أكبر منه. او الغيره ع أهل بيته وصلته للصمت التام ده.

طول عُمره وفريحه تحت جناحه. هي بـ.ـنته واخته وصحبته. روحه وعقله وملكيته. حبه ليها كان ف العلن. حتى من قبل خاتم الخطوبة. وهي ملكه وليه والكل عارف إن فريحه ل مراد. مراد وبس. محدش قدر يفرق بينهم. حتى الخلاف مادmش كتير وبضحكه منه رجعها لحـ.ـضـ.ـنه. يبقى ماينفعش حد يفكر ف فريحه كدا. ماينفعش حد يبص لملكيته كدا. وال يفكر فيها. اكيد هيكون مـ.ـيـ.ـت بعدها.

وميرو بلسم حياته ونور عينه بـ.ـنت جدها حبيبت الكل وقلب ابوها. ازاي كانو عايزين يدmروها. مريم بـ.ـنتي انا؟ عايزين! لأ لأ استحاله يامراد استحااااله.
تالين. زهرة حياتي امي قبل بـ.ـنتي وحفيدتي وحبيبتى. ازاي عايزين يخـ.ـطـ.ـفوها ويخــــوفوها. ازاى عايزين يدmرو حياتي بعيلتي. ازااااي؟

ابويا! ابويا وصحبي واخويا وسندي. اساس ووتد العيله. كان ف لحظه! ف لحظه هينتهي، معقول كل ده شر. طيب لو كان حصل! كنت هتعيش ازاي يامراد؟ امي كانت! امي مريم! لأ لأ مستحيل. مستحيل!
فهد: خلص القهوه. ومراد لسه مخرجش. وراح عند الحمام. وخبط. وقال. مراد.
مراد: انتبه. لكن ساكت.

فهد: سامع صوت الميا. وقال يلا يامراد اطلع كفايه. كدا. عايز اتكلم معاك. ولبسك ع السرير انا مستنيك ف الليفنج. وسابه وخرج. اخد القهوه وقعد ف الليفنج.
مراد: وقف قدام المرايا. ومسح البخار من ع ازاز المرايا وبص لنفسه وساكت.
وقال جواه بعتاب ونـ.ـد.م وكُره...
كان لازم رؤوف يمـ.ـو.ت يامراد. كان لازم يمـ.ـو.ت!

فهد: ركب الشريحه. وفتح فونه. وحاطط صورة آركان و آرين ونجمته خلفيه. ومسح الشاشه بايدو بابتسامه. وقال بهمس. حشـ.ـتـ.ـيني و  يارينو
وحشتوني.
مراد: لبس. وخرج ف الليفنج. وقعد جمب فهد.
فهد: قفل الفون. وابتسم. ايه ياصقر. احسن دلوقتي؟
مراد: هز راسه ايوه.
فهد: مسك القهوه. طيب امسك أشرب قهوتك. وانا هطلب دليفري.
مراد: اخد القهوه. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. مـ.ـا.تطلبش اكل ليا. انا ماليش نفس.

فهد: بتجاهل. مالكش فيه. وفهد اتصل وطلب ارودر أكل من ال مراد بيحبه!
مراد: بيشرب القهوه ف صمت!
فهد: لف ليه. وقال. واخرتها يصحبي. هتفضل ساكت كدا؟ انا اول مره اشوفك ف الحاله دى.
مراد!
فهد: اخد نفس عميق واتنهد. طيب اتكلم. قول ال خـ.ـنـ.ـقك. قول ال تعبك. انا مش غريب يامراد. انا فهد اخوك ولو مش حكتلي هتقول لمين؟
مراد: حط الكوبايه. واتنهد بتعب كبير. واتكلم بإحباط. وقال.

اتكلم اقول ايه يافهد؟ وانا أصلا مش عارف انا مخـ.ـنـ.ـوق من ايه بالظبط؟ وكل موقف اصعب من ال قبله. وكل صدmه اكبر من ال قبلها.
واحد اتقدm لبـ.ـنتى. وهو عدو أبويا. وابويا مقاليش.
بـ.ـنتى كانت هتتعرض ل كارثه ل مصيبه. وابويا وابني كان عندهم علم بكل ده ومحدش قالى.
وبص ل فهد. وقال بو.جـ.ـع. انا للحظه حسيت انى أب فاشل وغير مسؤول عن رعيته يافهد. غير مسؤول!

وفربحه. حد قدر يشوفها ويراقبها. ويخطط انه ياخدها مني. وكمان بـ.ـنتى تالين. وبرضه أبويا كان ع علم بكل ده. وانا ابوها وجوزها ومعرفتش غير امبـ.ـارح بس. انا للأسف مش عارف انا مخـ.ـنـ.ـوق ولا كاره نفسي.
فهد: بتفهم. ربت ع رجل مراد. وقال. لأ انت بس مخـ.ـنـ.ـوق.

مخـ.ـنـ.ـوق لأن ال حصل ده كان فوق طاقتك. وحصل ورا بعض. يعني حريق البيت. وبعدها عرفت كل حاجه. وانا كنت معاك ف كل خطوه. ومكدبش عليك اتصـ.ـد.مت. إن ازاى شاهين ورعد يبقو عارفين كل حاجه. واحنا لأ. بس لما هديت وفكرت. اكتشفت إن تصرف عمي كان صح!
مراد: بصله بعدm فهم!
فهد: كمل بتأكيد. ايوه عمي كان صح. لأن الموضوع مش موضوع فريحه وميرو وتالين وبس يامراد!

لأ الحكايه اكبر من كدا بكتير. عيلتك كانت مجرد طُعم بس. لكن المستهدف الحقيقي هو عمي آدm.
وصدقني احنا لو كنا عرفنا من البدايه. لا انت ولا انا كنا هنسكت. ومكناش هنتحكم ف تصرفاتنا.
زي اول ما انت عرفت بالظبط. كنت عامل زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. ومن غير تفكير منك كنت عايز عنوان رؤوف و رشوان عشان تروح تقــ,تــلهم ف وقتها.
لكن ال عملو عمي. انه اتحلى بالصبر وفكر بدهاء وجمع كل الخيوط ف قبضة ايدو. واتقبض ع الكل ف جوله واحده.

وحافظ ع الكل. وكمان انت قــ,تــلت رشوان دفاع عن النفس والغير. يعنى مفيش عليك أي خطر. وكمان مراتك وبناتك ف أمان.
وابتسم. واحده عروسه زي القمر ف المالديف.
والتانيه دلوقتي قاعده ف وسط علية السيوفي مبسوطه. وفريحه بخير وزي الفل.
وعمي الحمد لله جت سليمه. ومحصلش اي أذى لأي حد فيهم.
وكلامك عن كونك أب فاشل. ف انت غلطان تماماً. ا.

انت يصحبي عمرك ما قصرت من ناحية مراتك ولا ولادك. ولحد دلوقتي انت بتعامل فريحه زي اول مره حبتها فيها.
وتالين أنت جمبها ديما. حتى وقت النوم بتكون جنبها وتطمن انها نامت ف امانك.
أنت عمرك ما كنت غير مسؤول أبدا. ال جواك ده تأنيب ضمير مش اكتر. ولحظة خــــوف إن حد فيهم يتأذي.
لكن الحمد لله كل حاجه نهايتها كانت حلوه.
وزي ما عمى قالك. نضحك ونشكر ربنا إن كل حاجه تمت وعدت ع خير. مش نكشر كدا.

وقرب من وشه وقال بمزاح...
أنا مش عارف انت جايب التكشيره دي منين؟ ده محدش ف العيله كشر كده قبل كدا؟
مراد: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. وقال بشبح ابتسامه. مش عارف جايب التكشيره دي منين. يابير الكأبه يابن ال، وابتسم؟
فهد: ضحك. وخبطه ف كتفه. ايوه كدا. ظهرت شبح الابتسامه. عقبال الابتسامه المنتظره. ههههه.
مراد: ضحك بصمت. وقال ماهو إبن كئيبه طالعلك. كانت وحمه سودا.
فهد: بنفاذ صبر. نفسي تبقى محترم معايا. امتى هتحترمني!

مراد: رفع حاجبه بمكر تؤ. لو احترمتك. اتحرق
وضحكو.
الباب خبط.
فهد: ده اكيد الاوردر. قوم انت افتح بقى. وانا هدخل اخد شاور سريع كدا. وسابه واتحرك بسرعه.
مراد: اتنهد بأريحية. وقال. فعلا لازم نشكر ربنا إن الكل بخير وسلام. الحمد لله.
ومسح وشه بايديه. وقام يفتح الباب. واخد الاوردر. وبص ف الفاتوره. وكشر عينيه بغـ.ـيظ. وقال اه يابن ال، جريت عشان متحاسبش. طول عمرك معفن.
ودفع الفاتوره. وقفل الباب!

ف تركيا. ف مطعم مشهور.
تمارا: خلاص بقى يا آريان. المهم إن الراجـ.ـل ده بعيد عنكم.
آريان: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. ايوه ياتمارا. هو بعد عن طريقنا. بس بجح أوي. انتي شوفتي ازاى. كان بيسلم عليا؟ ده ولا كأننا صحاب من الطفوله. راجـ.ـل مستفز جدآ.
تمارا: ضحكت برقه. عارف وانت نرفوز كدا. بتفكرني بتيم اخويا. ههههه.
آريان: مسح وشه بايديه. وابتسم ليها. سيبك انتي من كل ده. انتى انهردا رقيقه وجميله اكتر من كل يوم فات.

تمارا: ابتسمت بخجل. احم. حبيبى ميرسي جدا. أنت ال عيونك حلوه. عشان كدا شايفني بالطريقه دي!
آريان: بدقة قلب. مسك كف أيدها وباس عليه. بحبك اوى ياتيما. بحبك وبمـ.ـو.ت فيكى.
تمارا: بابتسامه جميله ودقة قلب عاليه. وانا بحبك اوي يا آريان. ربنا يديمك ف قلبي العمر كله.
آريان: أبتسم. ومسد ع حجابها. قلبي انتي ياتيما.
تمارا: بتـ.ـو.تر. احم. نطلب بقى الغدا؟
آريان: بتركيز ف عينيها. اطلبي ياروحي. اطلبي واتمني.

تمارا: رفعت عينيها ل عينيه. وقالت. أمنيتي الوحيده أنت يا آريان. أنت وبس!
الويتر جه وقدm المنيوم.
آريان: اخد المنيوم. وقال. تعالى نختار مع بعض.
تمارا: بابتسامه. اوكي. وبصت ف المنيوم. وبيختارو. وف أنواع آريان محبهاش. وتمارا تضحك ع ريأكشناته!
وأخيراً. اتفقو ع نوعين. وقدmو الطلب للويتر.
وقعدو يتكلمو ويهزور ويضحكو. وكان وقت جميل مابينهم.
بعدها بلحظات. الويتر نزل الغدا.

و آريان وتمارا. بيتغدو. وكانوا مبسوطين جدا. وقضو وقت مميز وأتصورو وسجلو اسعد لحظات حياتهم. والضحكه الصافيه طالعه من القلب!

بعد فتره. فيلا مصطفى عزيز.
مصطفى: واقف قدام السلم. ولابس شنطة الجيم. ومخـ.ـنـ.ـوق جدا ومستعجل. ونده بصوت عالى.
يامااااماااا. يامريم هاااانم. انتي يادكتوره!
مريم: خرجت من اوضتها بنرفزه. وبتحط الفون ف الشنطه وقالت.
الولد ده مش هيجبها لبر معايا. أعمل فيك يامصطفي يبني. ربنا يهديلك عقلك. ال مجننا معاك ده!
مصطفى: نفخ بنفاذ صبر. انتى ياحجه يال فووووق. مـ.ـا.تنزلى بقى!

مريم: وصلت عند السلم. وبصتله بزهول. وقالت. انتى ياحجه يال فوق!
وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت.
لاااه الولد ده لازم يتعـ.ـا.قب. ونازله ع السلم بنرفزه. وقالت بصوت جهوري. ايه ياولد الدوشه ال انت عاملها دي؟ وبعدين انت مش هتحسن من أسلوبك الهمجي ده؟

مصطفى: بتريقه. همجي؟ ليه معـ.ـذ.بكو. ولا داخل بالسلاح والسكاكين. وبعدين كل ده بتلبسي. ده انا دخلت الحمام مرتين. وانتي لسه بتلبسي. مش عارف انا حجاب العالم كله بتلفيه ولا ايه؟
مريم: شهقت وحطت ايدها ع قلبها. وقربت منه بغـ.ـيظ. وكانت مفروسه منه. وخبطته بالشنطه ع كتفه. وقالت. ولد قليل ذوق. بجد اسلوبك همجي. وانا ليا كلام مع باباك لما يرجع بكره حاضر يامصطفي.

مصطفى: مسح وشه بإيدو. وقال بتريقه. هو انتى مش كلمتي بابا قبل كده ف الحوار ده؟
مريم: ايوه كلمته.
مصطفى: رفع حاجبه. وعمل حاجه لما كلمتيه؟
مريم: صرخت بصوت مهموس اااه ياناري. لأ الواد ده هيشلني.
مصطفى: بهزار. لا اشيل ايه؟ يوسف هو ال يشيل انا مش ناقص زنوب. انا شايل ومعبي.
مريم: هزت راسها ونفخت بيأس. لأ صعب يتغير. لله الأمر من قبل ومن بعد ياااارب.
مصطفى: اجبلك السبحه؟

مريم: بتريقه وغـ.ـيظ. لا هاتلي خفه. وبعدين ايه الشنطه دي؟ احنا رايحين نزور ناس ولا رايحين جيم؟
مصطفى: بتـ.ـو.تر. لأ بصي فيها طلبات ل چواد. احم يلا بقى اتأخرنا.
مريم: اه ما انت ال اخرتني ساعه ف الصيدليه. ولد مـ.ـجـ.ـنو.ن.
مصطفى: اشربي كمون هههههععععع. امريومه فُكي كدا واضحكي. ويلا بقى قبل ما جدو طارق ينام. العشاء ع وشك.
مريم: حاولت تهدا. وقالت طيب اسبقنى انت ع العربيه وانا هسلم ع ماما وبابا.

مصطفى: بترجي. بس وحيات يوسف متتأخري.
مريم: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. حاضر مش هتاخر.
مصطفى: بغمزة. ضحكت يبقى قلبها مال.
مريم: هههههههه.
مصطفى: بصوت عالى ايوه بقى يابختك ياجووو. وجري من قدامها.
مريم: اتنهدت بسعاده. ربنا يفرح قلبك ديما يامصطفي يابن قلبى وعمري كله!

ف مستشفى بيتر.
عاشور: ف غرفه خاصه.
شاهين: خبط ودخل. وقال. ها جاهز يابطل عشان اوصلك البيت!
عاشور: بيحاول يقوم. وقال. تسلم ياشاهين معلش تعبتك انت من بدري معايا.
شاهين: ابتسم. كلام ايه ده بس ياعم عاشور؟ أنت مش عارف انت عملت ايه انهردا؟ يلا يلا تعالى انا هوصلك لحد باب البيت كمان. ده آدm باشا موصى عليك.
عاشور: ابتسم. آدm باشا! واتنهد وسكت!

شاهين: كشر حواجبه. وقال اه آدm باشا. طيب تعرف؟ انه اتصل عليا اكتر من مره يتابع حالتك. وقلقان عليك.
عاشور: بنـ.ـد.م. عارف ياشاهين. عارف. وكمان ال زي آدm باشا مبقاش موجود دلوقتي.
شاهين: بمكر، اممم اظاهر كدا حكايتك حكايه. ايه مش هتقولى بقى ايه حكايتك؟ وايه ال رماك عند رؤوف!
عاشور: بزعل. دى حكايه متشرفش ياشاهين. واخد نفس عميق واتنهد بحـ.ـز.ن. انت ممكن ترجع ع فيلا العدوي. وانا هاخد تاكسي واروح.

شاهين: حس إن عاشور مخـ.ـنـ.ـوق. وقال بمرح.
انت عايز آدm باشا لما يقولى وصلت عاشور. اقوله لأ روح ف تاكسي؟
انت عايزنى اترفد ولا ايه ياعمنا. يلا تعالى وهندردش شويه ف الطريق. مش انت متجوز برضه؟
عاشور: هز راسه بحـ.ـز.ن. اه متجوز.
شاهين: طيب تمام. قولى عنوانك وانا هوصلك.
عاشور: ابتسم بتمثيل. لأ انا هروح عند والدتي. لأن المدام مسافره البلد ومعاها الولاد.
شاهين: ساعد عاشور. وقال. وماله انا معاك يصحبي لاي مكان.

عاشور: ضحك بصمت. صحبك؟ مش يمكن بعد ما تعرف حقيقتي انت تنـ.ـد.م حتى ع وقفتك جمب واحد مجرم!
شاهين: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. مظنش لأن آدm باشا قال عاشور راجـ.ـل كويس. وهو أصدر رأيه فيك.
وبعدين لما تحكيلى انا هحكم. ولو انت مجرم. هنزلك ف نص الطريق وتكمل مشي هههه ايه رايك؟
عاشور: ابتسم. وهز راسه!
شاهين: ساعده. وخرجو م المستشفى. وركبوا العربيه...
شاهين: بيشغل العربيه. ها يانجم عنوانك فين؟
عاشور: اطلع ع الزمالك.

شاهين: رفع حاجبه بإعجاب. وقال بهزار. اممم الزمالك. طيب ماهو العنوان حلو اهو. مالك متردد ليه؟
عاشور: ضحك. تعرف انت شخصيتك دلوقتي مختلفه عن شخصية شاهين ف الشغل.
شاهين: ساق العربيه. وقال. كل وقت وليه أذان يصحبي.
عاشور: بحرج. برضه مصمم انى صاحبك؟
شاهين: بتصميم طبعا. إلا لو انت مش عايز حاجه زى دي. يبقى فيها كلام تانى!

عاشور: بنفي. ابدا والله ياشاهين. مش كدا خالص. الموضوع انى كنت ف يوم من الايام إنسان كويس. لكن القدر كان ليه رأي تاني. ووصلني لل انا فيه دلوقتي.
شاهين: طيب قولي بقى حكايتك. انت عارف إن مكنش ف وقت أني أسألك!
عاشور: بتنهدة و.جـ.ـع. اسمي عاشور محمود. 36 سنه متجوز من بـ.ـنت خالى ومخلف بـ.ـنت وولدين لسه صغيرين.
عندى اخوات ولد وبـ.ـنت. ووالدتي دى حاجه تانيه. تعبت عشانا جدا بعد وفات والدي وانا كنت معاها ف كل خطوه.

والدي الله يرحمه كان دكتور جامعي. وحالنا ميسور. خلصت بكالوريوس. واتجوزت. وزادت المسؤوليه عليا. من ناحية اخويا ال هيدخل ثانوي واختى ال حلمها تدخل طب ووالدتي وعلاجها.
وطبعا شغلي كان يدوبك والمشاكل بدأت تدخل حياتي. وواحد صحبي شغال جارد نصحني اني اتمرن حلو وهيجبلى شغل بمرتب مغري. انا فرحت وقولت كويس جدا. واتمرنت واشتغلت ع نفسي كتير. عشان اوصل للفورمه. وصحبي ده اخدني ل رؤوف.

رؤوف شافني طول بعرض. وكمان خام ماليش اى سوابق جنائية ولا اى حاجه. وافق وشغلني عندو. بمبلغ كبير. انا اشتغلت عادى وكنت مبسوط اني هقدر اصرف ع عيلتي واسد كل احتياجاتهم. ورؤوف كان ياخدني معاه سفريات. ويطلب مني اسلم شنط واخد شنط من ناس. وانا مكنش ف دmاغي إن ده مـ.ـخـ.ـد.رات أو سلاح. انا قولت عادي يعنى. ده شغل رجـ.ـال أعمال وانا مفهمش ف الحجات دي. وفضلت شغال ع كدا سنه كامله. والوضع اتحسن بالنسبالى ومبقاش ف اي مشاكل. لحد ما ف يوم. طلعنا سفريه وببدل الشنط زى كل مره. سمعت ضـ.ـر.ب نار. وهجوم علينا. وكانو هيقــ,تــلو رؤوف. وانا والجارد. حاوطنا رؤوف وركبنا العربيات وهربنا بسرعه. وسمعت بقى وعرفت كل حاجه. إن دى كانت بضاعة واحد اكبر من رؤوف.

والزعيم ال انا كنت اول مره اسمع عنه. وهو طبعا رشوان. سرق البضاعه دى وباعها مرتين. والعصابه لما عرفت حاولت تقــ,تــلنا كلنا. انا طبعا كنت مصدوم. مـ.ـخـ.ـد.رات؟ استحاله اصدق اني سلمت بأيدي السم لناس كتير ومن غير ما اعرف.

روحت ل صاحبي ده. وزعقت معاه. وطبعا قالى اني فقري وهو غلطان انه ساعدني. انا سبته وروحت ل رؤوف. وقولتله انا استحاله اشتغل تاني معاه. وهبلغ عنه. لكن المفاجأه ال مكنتش عامل حسابها. إن رؤوف مصورني صوت وصوره وانا بسلم وبستلم. يعنى انا كدا شريك معاه. ولو اتكلمت هتعدm. وقالى حياة عيلتك وبـ.ـنتك هتكون ف خطر. ف اشتغل وانت ساكت.

بصراحه ياشاهين مكدبش عليك. انا خــــوفت. واترعـ.ـبت ع عيلتي. وكمان لو امي عرفت عني حاجه زي دي. ممكن تمـ.ـو.ت فيها. واختي مستقبلها يتدmر هي واخويا. ومراتي وبـ.ـنتي. كدا كل حاجه انتهت. ف استسلمت للأمر الواقع. واشتغلت معاه غـ.ـصـ.ـب عني. وحاولت معملش اي غلطه ف شغلى معاه عشان خايف ع عيلتي.

وهو وعدني لو اثبت نفسي هيخليني اقابل الزعيم. وكنت ديما عايش ف تأنيب ضمير. وكنت ديما ادعى ربنا انه يرجعني زى ما كنت زمان، مرتاح البال. من غير خــــوف ولا قلق. لحد ما ربنا استجاب. وبعتلى آدm باشا ف الوقت المناسب!
شاهين: هز راسه، وربت ع كتفه. أحيانا الظروف بتجبرنا ع حجات اكبر مننا. وغير كدا انت مكنتش تعرف اصل الشغل ايه؟ ولو كنت عرفت اكيد كنت هترفض.

عاشور: بحـ.ـز.ن. اكيد طبعا. والله العظيم لو كنت اعرف مكنت دخلت جيبى وبيتي قرش حـ.ـر.ام. بس انا اتخدعت ووثقت ف صحبي. وقولت استحاله هيضرني.
وهو شايف أنه كدا بيساعدنى. ميعرفش انه بكدا دmر حياتي. وخلاني مبقتش قادر ارفع عيني ف عين ولادي ومراتي. والاهم من كل ده. أمي ال تعبت وربت. واختى ال شيفاني ابوها. انا بجد نـ.ـد.مان. وحاسس اني صغير اوي.

شاهين: طيب اهدا كدا ووحد الله. والحمد لله إن ربنا انتقم من رؤوف ورشوان. والادله بتاعتك رعد باشا حرقها. خلاص كابوس وخلصت منه.
عاشور: لا اله إلا الله. ومسح وشه بإيدو. واخد نفس عميق واتنهد. تنهيده طويله. وقال الحمدلله.
شاهين: بضحكه. وغمزه. انت قولتلي ساكن فين ف الزمالك؟ هههههههه.
عاشور: هههههههه.

فيلا السيوفي.
مريم ومصطفى. وصلو وسلمو ع كل العيله.
مصطفى: واقف مع ياسين و آركان وچواد. وعايز يشوف چود بأى طريقة!
ومريم عزيز: قاعده مع البنات جوه.
رنا: بسعاده. والله بجد منورين الدنيا ياجماعه. انا مبسوطه اوى. ده انهردا زى العيد بالظبط. كل الحبايب هنا.
مريم: ابتسمت بحب. ربنا يجعل ايامك كلها اعياد وفرح. والله بجد اليوم انهردا هون علينا سفر الغاليين. يردهم لقلبى سالمين وينجهيم من كل كرب عظيم.

كلهم آمين.
رنا: اللهم امين يارب. ومسكت طبق فاكهه. امسكى يارينو ياحبيبتى. كلى من الفواكهه دى.
رينو: ابتسمت. لا ميرسي ياماما. انا أكلت كتير جدا. والأكل بجد كان تحفه تسلم الايد ال تعبت.
رنا: بلوم. كلتي؟ فين الأكل ال اكلتيه ده؟ انتي مكملتيش نص طبقك حتى. امسكى بقى ومتزعلنيش. ولا عايزه النونو يزعل من رانوش. وضحكت.
رينو: اخدت الطبق. وحطته قدامها ع التربيزه وقالت بابتسامه.

لأ وع ايه؟ احنا منقدرش ع زعل ماما رنا حبيبت الكل. وبصت ع بطنها. مش كدا؟
الكل ابتسم.
رودي: مسكت صوباع موز وبتقشرو. وقالت ابو كده وام كدا كمان. امسكي يابت يارينو. كلي ده وهتدعيلي.
رينو: ضحكت. يابـ.ـنتي ارحميني. انتى جمبي ع السفره برضه مش رحماني وبتأكليني بالعافيه.
رودي: رفعت حاجبها بمكر. اله يعني عايزه ابو طلال يرجع من السفر يلاقينا مقصرين معاكي ومجوعينك. ده حتى عيب والله.

الكل كشر عينيه بعدm فهم. وهمسو. ابو طلال؟
رينو: بعدm فهم. ابو طلال؟ ده مين ده؟
رودي: بضحكه. الهوي اجدعان. محدش عارف ابو طلال. هههههعع. ابو طلال يابت. فهد جوزك هههههههه.
الكل ضحك ع رودي المـ.ـجـ.ـنو.نه...
رينو: بضحكه. انتى خلاص عرفتي أنه ولد. لأ وكمان سمتيه طلال. غريبه اوي انتي يارودي.
رودي: كشرت عينيها بمكر. بقى كدا يام طلال. بتقللي من خبراتي ف الدونيا.

رينو: مكست بطنها وبتضحك. لا يقلب ام طلال ههههههه هاسميه طلال حاضر.
والكل ضحك.
رنا: بتضحك. وبصت ل مريم عزيز. منوراتي يامريومه ياقمر. وهنا وحشاني خالص.
مريم عزيز: ابتسمت. بنورك ياعمتو. وماما هنا كان نفسها تيجي. بس احنا بقى جينا متأخر عشان عرفت إن چود تعبانه. وقالت يومين ولا حاجه هتجيلك هي وبابا أشرف.
رنا: تشرف وتنور ف اي وقت!
وسمعو أذان العشاء.
مريم: قامت. وقالت طيب أجدد وضوئي. عشان نصلي كلنا جماعه...

صوت من وراهم.
تقبل الله مقدmا يامامي!
مريم: لفت بدقة قلب عاليه. وضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت. نور! نور بـ.ـنتي. يانور عيني انا!
نور: نزلت النقاب. وقربت منها بسرعه. وحـ.ـضـ.ـنتها بحب كبير. مامي حبيبتي. حشـ.ـتـ.ـيني و  حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي اوي.
مريم: بدmـ.ـو.ع الفرح. حمدالله ع سلامتك يانور عيني. انا والله مش مصدقه. اجمل مفاجأة.
نور: خرجت من حـ.ـضـ.ـنها. وباست ع ايدها. حبيبتي الله يسلمك يامامي.

رينو: ضحكت بسعاده. وقامت. نور بانو حبيبتى حمدالله ع السلامه ياروحي أنتي. وراحت حضتنها.
نور: ضمتها بحنان كبير. رينو قلبى وحشاني مـ.ـو.ت يابت انتى.
رينو: بضحكه جميله. انتي ال كنتي وحشاني جدا. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنها. وابيه محمد فين؟
نور: بتسلم ع رنا وكل الموجودين، وقالت. محمد بيسلم ع الرجـ.ـاله وقاعد معاهم ف الجنينه.

رنا: بسعاده. تعالي يانور. تعالي اقعدي ارتاحي. وقوليلنا انتو وصلتو امتى؟ ده محمد لسه مكلمني بيطمن علينا الصبح ومقاليش...
نور: قعدت. وقالت. والله مكنش ف الحسبان خالص. كنا هنرجع بكره. بس محمد قال كفايه كده عشان المستشفى.
ودلوقتي انا اول ما وصلت المطار. اتصلت ع زين. وقالى إن العيله كلها موجوده عند عمو طارق. محمد ربنا يبـ.ـاركلي فيه قالى تعالي نعملهم مفاجأه ونسلم عليكم هنا.

مريم: بضحكه صافيه. سلمتي ع آدm يانور عيني؟
نور: بضحكه. طبعا ده انا اول ماشوفته قاعد ف الجنينه جريت عليه. وحضتنه هههههههه. قالي انتي مش هتجبيها لبر كل مره تطلعي انتي ال تحـ.ـضـ.ـنيني. مفيش مره يطلع حد غريب ولا حاجه ههههههههه.
مريم: كشرت عينيها بغيره، امممم ماشي يا آدm.
الكل ضحك ع غيرة مريم.
رنا: قالت ل نور. طبعا انتو اكيد راجعين وواقعين من الجوع. ف ثواني العشا هيكون جاهز.

نور: بنفي. لأ جوع ايه؟ احنا اكلنا ف الطياره.
وكمان اتأخرنا ف الإجراءات لما وصلنا ومحمد طلب غدا واكلنا ف المطار!

ف الجنينه.
محمد: سلم ع كل الموجودين. وكان وقت ممتع لكل الموجودين.
وطارق وبيتر ع نفس الوتيره. ضحك وهزار ومقالب ونرفزه وخناق.
مصطفى: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال. ايه ياچواد مش عايز تخسر ف البلايستيشن ولا حاجه؟
چواد: لا ياعم انا دلوقتي بقيت محترف بلايستيشن. وبكسب اي حد يلعب معايا!
مصطفى: بمكر. طيب مـ.ـا.تيجي نلعب دور ونشوف مين فينا ال هيكسب.
چواد: اشطا. تعالى معايا. البلايستيشن ف اوضتي.
مصطفى: ضحك بخبث. وده المطلوب.

چواد: اتحرك. ودخل الفيلا. ومعاه مصطفى وطالعين ع فوق.
مصطفى: ماشي ف الطرقه. وقال طيب ياچواد ادخل انت ظبط كل حاجه وانا هتصل ع الواد سعيد أصله كان عايزيني ف موضوع ضروري.
چواد: ماشي بس متتأخرش. ودخل الاوضه.
مصطفى: مشي ببطء شـ.ـديد. وخبط ع اوضة چود. ونفخ بتـ.ـو.تر.
آرين: فتحت الباب. وكشرت عينيها بعدm فهم. وقالت. مصطفى؟
مصطفى: رقص حواجبه. اذيك يابت آرين؟

آرين: بتذمر. بس متقولش بت. انا ليا اسم من غير بت اوكي يامصطفي؟
مصطفى: ضحك. ماشي ياستي. اذيك يا دكتوره ياكيميائه. ياسكريات المجره. ها مبسوطه كدا؟
آرين: نفخت بنفاذ صبر. عايز ايه يامصطفي. وبعدها كشرت عينيها بتعجب. وقالت. ثواني كدا؟
انت ازاي طالع وبتخبط ع اوضة چود. ها؟ ايه الجراءه ال انت فيها ياباشمهندش؟

مصطفى: بتريقه. هي چود مش تعبانه؟ انا قريبها وعايز اطمن عليها. وبعدين انا عارف انك انتي وكارما وحياة وتالين معاها. يبقى عادي جدا إني اطمن عليها. خشي ناديها. قوليها مصطفى.
آرين: بترفع راسها وبتبص ع اكتافه. وقالت انت شايل شنطة الجيم ليه؟
مصطفى: مالكيش دعوه. انجزي بقى يلا خليكي شاطره وعسل وخشي قوليلها.
آرين: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. طيب استنى هنا ثواني. ودخلت وقفلت الباب ف وشه.

مصطفى: رفع حاجبه. آرين طول عمرها بتحترمني.
چود: قاعده ف نص السرير. والبنات حواليها لكن بعيد شويه عشان البرد. وبيضحكو ويهزرو مع بعض.
آرين: جريت وقعدت جمب چود. وقالت ف ودنها بصوت وا.طـ.ـي. بت ياچودي مصطفى ال كان بيخبط. وسأل عليكي ومستنيكي قدام الباب.
چود: قلبها دق وفتحت عينيها بزهول. وهمست مصطفى! يابن المجانين!
آرين: نفخت بنفاذ صبر. ها يابـ.ـنتى اقوله ايه؟

چود: تنحت. وقالت ينهار اسو، ده ممكن يسيحلي هنا. وبلعت ريقها بصعوبه. وبصت ل آرين. وقالت بثبات. اكيد عايز يطمن عليا. لانى تعبانه.
آرين: بتأكيد. ايوه فعلا هو قالى كدا.
چود: قامت بسرعه. وقالت ل آرين. طيب ا. انا هطلع اشوفه. احم مايصحش يفضل واقف ع الباب كدا. ولفت الحجاب بسرعه. وكانت لابسه بيجامه.
مصطفى: واقف يبص يمين وشمال. ونفخ بنفاذ صبر. مش عارف انا. كل ده بتقولها؟

چود: فتحت الباب. ووقفت قدامه. وقلبها بيدق بسرعه كبيره. ولكن مستغربه جنون مصطفى. وأنه ازاي مستعد يطلع ليها ف وجود كل العيله. وقالت بصوت مبحوح. مصطفى!
مصطفى: ضحك. عيون وقلب مصطفى. الف سلامه عليكي ياقلب مصطفى. إن شاله هما وانتي لأ.
چود: ابتسمت. الله يسلمك. لكن انت ازاي طلعت ليا هنا. احم كدا ماينفعش. ولو حد شافنا هتبقى مشكله كبيره...
مصطفى: سند بكتفه ع الباب وقال بحب. انا ميهمنيش حد غيرك ياچودي.

چود: بتـ.ـو.تر. طيب اتفضل بقى انزل عشان البنات جوه وكدا غلط يامصطفي.
مصطفى: انتبه. وقال مصطفى؟ اله حرف الميم بقى شغال اهو. دا انا جاي مخصوص عشان اسمع منك معاك مناديل ههههههه.
چود: اتنفست غـ.ـيظ. وبعدين بقى. انا كويسه اخدت العلاج واتحسنت دلوقتي. ياريت بقى تنزل.
مصطفى: هز راسه ماشي ياتراب القمر. بس قبل ما انزل. وشال الشنطه من كتفه. وفتحها. عايزك تاخدى دي! وطلع بوكس متوسط ومتغلف بورق هدايا.

چود: فتحت عينيها بابنهار. وقالت هديه عشاني انا؟
مصطفى: بغمزه. جبتي ورا من اول بوكس ههههه.
چود: بغـ.ـيظ. شكرا انا مش هقبل منك حاجه. واتفضل امشي من هنا بقى.
مصطفى: بعند. عتلاق بالتلاته لو ماخدتيه مني دلوقتي. لا اقول بعلو صوتي بحبك يابـ.ـنت فارس.
چود: شهقت وحطت ايدها ع بوقها. يابن المـ.ـجـ.ـنو.نه.
مصطفى: رفع حاجبه. انا بعد ليكي غلطاتك. عشان بعد الجواز هتدفعي تمن كل غلطه. بس قوليلى انتى خدودك حمرا وعسل كدا ليه.

چود: اتكسفت بغـ.ـيظ. وشـ.ـدت منه البوكس. وقالت اهو اخدته ممكن تمشي بقى؟
وسمعو باب اوضة چواد بيتفتح.
مصطفى: خشي جوه. اه بقولك صح. بحبك.
چود: رغم خـ.ـنـ.ـقتها منه. إلا أنها مبسوطه اوى انها شافته.
وكمان جابلها هديه. ودخلت بسرعه. وخبت البوكس ع الكرسي وحطت عليه الحجاب. وراحت قعدت وسط البنات وسرحانه ف مـ.ـجـ.ـنو.ن چود!

بعد شويه. عند هبه.
هبه: بتتكلم ف الفون ومتنرفزه. وقالت بخـ.ـنـ.ـقه. وبعدين بقى. انت هتفضل كل شويه تتصل عليا وتقرفني ف حياتي؟ لا وكمان من أرقام مختلفه. انت مش هتعقل بقى؟
فادي: ياهبه. ياهبه. انتي ليه عصبيه كدا. قولتلك موقف وعدا. ارجوكي اديني فرصه اثبتلك حسن نيتي!
هبه: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. فرصه؟ فرصة ايه ياعديم النخوه والرجوله. يبنى دا انا بهزقك بتضحك!
انت يبني عديت ليفل الدياثه. بقولك ايه ياجدع انت؟

فكرة اصلا اني بكلمك دلوقتي. مخلياني قرفانه من نفسي. ابعد عني ومشوفش ليك اي رقم تاني. اصل والله العظيم. اقدm فيك بلاغ ف القسم. انت فاهم؟
فادي: ههههه قمر ياهوبا. حتى عصبيتك بتخليني عايز اجي واقابلك دلوقتي.
وكدا ياهبه نسيتي الفستان ال انا جبتهولك مع خاتم الخطوبة!

هبه: بغـ.ـيظ. فستااان! فستان يا. ء. ونفخت بنفاذ صبر. انا مش عارفه اقولك ايه؟ انا احترت ف وصفك. بص انا قرفت منك. انا احسن حاجه اعملها اولع ف رقمي ده. وهغيرو. اختفي بقى من حياتي. انت مستفز جدآ.
فادي: ههههه انتى بتقولى كدا من ورا قلبك ياهوبا صح؟
هبه: وصلت لقمة غـــضــــبها من بروده!
والدة هبه واسمها فاتن. ندهت ع هبه من المطبخ.
فاتن: ياهبه! انتي ياهبه. الباب بيخبط تعالى شوفي مين. انا ايدي مشغوله ف تجهيز العشا.

هبه: من غـ.ـيظها. زعقت حاضر، حاااااضر يا ماما. وقفلت ف المكالمه ف وش فادي. وقفلت فونها خالص.
ولبست الخمار ع البيجامه. وخارجه تبرطم ف الكلام. وقالت. لأ لأ لأ انا مشوفتش كدا ف حياتي ابدا. يلهوي ايه كمية التلج ال هو فيه ده!
الباب خبط تاني.
هبه: ينرفزه. حاضر يال بتخبط مـ.ـا.تصبر شويه ايه القيامه قامت. ولا الدنيا اتهدت.

فاتن: شهقت. هيييه. البـ.ـنت اتجننت. بقى ده اسلوب دكتوره. لأ البـ.ـنت دي لازم تعمل كنترول ع نفسها. وترجع هبه الرقيقه الجميله. دي عدت اخواتها بمراحل!
هبه: بتفتح الباب. بعصبيه. وقالت ايييه بتخبط كدا، وشهقت بصدmه. عاشوور اخوياااا!
عاشور: ابتسم. ايوه عاشور ايه ياهبه. مالك صوتك جايب آخر الشارع.
شاهين: واقف. وساند عاشور. ومش مهتم. ورفع عينيه بالصدفه. وشاف هبه. وقد ايه جمالها هادي. وبسرعه نزل عينيه وبص بعيد.

هبه: بدmـ.ـو.ع وقلق. عاشور. حبيبى مالك. ايه ال جرالك. يامااااماااا، تعالى بسرررعه.
عاشور: هشش بس بس. صحيتى ال نايم. وبعدين ايه انتى مش واخده بالك اني معايا حد!
هبه: مسحت دmـ.ـو.عها. وبصت جمب عاشور. وشافت شاهين. واحرجت جداا. احم اسفه والله العظيم انا مش قصدى. بس المهم قولى مالك ودراعك ماله. جرالك ايه ياعاشور!

فاتن: خارجه من المطبخ. بتمسح ايديها ف الفوطه. وقالت. البـ.ـنت دى مزعجه جدا. ف ايه ياهبه صوتك عالي لي! وشافت عاشور. وقلبها دق بخــــوف. وهمست عاشور ابني؟ وجريت عليه بقلب ام. مالك يابني. حصل معاك ايه يانور عيني!
عاشور: بتأنيب ضمير. نزل عينيه ف الأرض. مافيش حاجه يا أمي. دي!
شاهين: قاطعه. دي خناقه. ابنك زي الفل حضرتك.
عاشور: ممكن ندخل ولا هنفضل واقفين كدا؟
هبه: واقفه بتعيط!

فاتن: مسحت دmـ.ـو.عها. تعالى ادخل يانور عيني. وبصت ل شاهين. اتفضل حضرتك...
شاهين: بإحترام. معلش بقى مره تانيه إن شاء الله.
عاشور: بتصميم. انت بخيل ولا ايه؟ تعالى ماينفعش تيجي معايا لحد هنا وتمشي من ع الباب. أنت كدا بتزعلني بقصد منك بقى...
فاتن: تعالى يبنى اتفضل. البيت بيتك. اتفضل متكسفش عاشور.

هبه: سندت عاشور. وقالت بدmـ.ـو.ع ايه ال حصل معاك ياعاشور. انا كنت حاسه انك مخبي حاجه. واهو جاي دراعك ف جبيره. وعيطت!
ودخلو قعدو ف الانتريه.
شاهين: حط علاج عاشور ع التربيزه وقعد بحرج! احم.
عاشور: بتعب. والله ياهبه انا كويس جدا مفيش حاجه!
فاتن: قعدت جمب عاشور. وقالت كويس ازاي؟ ممكن تفهمني ايه ال بيحصل معاك بالظبط؟
شاهين: شاف حيرة عاشور. وانقذ الموقف. وقال أنا هقول لحضرتك ع ال حصل ل عاشور.

عاشور: رفع عينيه ل شاهين. وبلع ريقه بصعوبه وقلقان!
فاتن: خبطت ع جبينها. آسفه يبنى مقدmتش ليك اى حاجه. معلش نسيت كل حاجه لما شوفت ابني كدا. أعذرني.
شاهين: ابتسم. ولايمهك حضرتك. وبعدين مالوش داعي. انا هقولك وامشي ع طول.
فاتن: بصت ل هبه وقالت. هبه بسرعه هاتي عصير للأستاذ!
شاهين: شاهين حضرتك.
فاتن: اهلا وسهلا بيك يبنى. هاتي ياهبه العصير للاستاذ شاهين واخوكي بسرعه يابـ.ـنتي.

هبه: بدmـ.ـو.ع. حاضر ياماما. واتحركت بسرعه ع المطبخ!
فاتن: ل عاشور. حبيبى حاسس بحاجه؟
عاشور: منزل وشه بحرج. وتأنيب ضمير. احم انا كويس يا امي متقلقيش عليا دي حاجه بسيطه.
فاتن: بقلب ام. حاجه بسيطه ازاى بس يانور عيني؟
انت لو لا قدر الله جرالك حاجه انا همـ.ـو.ت وراك. احنا مالناش غيرك ياعاشور. انت ابني واخويا وعمري كله. وعيطت.
عاشور: عيونه لمعت. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره وبص بعيد.

شاهين: مراقب كل حاجه، وغـ.ـصـ.ـب عنه عينيه اترفعت لل خارجه من المطبخ وعيونها فيها حـ.ـز.ن كبير.
هبه: حطت العصير. وقالت بصوت مبحوح. ل شاهين. اتفضل حضرتك.
الصوت تلقائيا دخل ف القلب وكان رد فعل القلب عدد دقات بسيطه. كأن صوتها الحزين زرع بذرة اجتياح ومعناها (اكتساح). وحنين ف قلب شاهين.
شاهين: هز راسه ليها. متشكر.
هبه: كل تركيزها مع عاشور. ومردتش ع شاهين. وقعدت جنب أخوها. وقدmت ليه العصير.

شاهين: شاف قلقهم. وكمان حيرة عاشور وقال. والله ياست الكل. انتى عندك إبن تفتخري بيه العمر كله.
عاشور: رفع عينيه ل شاهين. بدهشه. وسكت.
فاتن: ابتسمت بحب. وقالت بتأكيد. طبعا. عاشور هو ال كان مصبرني ع مُر السنين و الايام. وبصت ل شاهين وقالت...
ايه ال حصل يبنى؟
هبه: سابت العصير وركزت مع شاهين. هيقول ايه؟

شاهين: بحيره. احم. هوا. هوا بصي حضرتك. انا اسمي شاهين وصاحب عاشور من فتره صغيره. وال حصل إن! إن كان ف ناس عايزين يسـ.ـر.قو المكان ال كنا فيه.
وحصل ضـ.ـر.ب وهرج كتير. وكان البيج بوص ليا انا هيتهاجم. ولأن ابنك راجـ.ـل ومحترم انقذوا. والحمدلله إن الجـ.ـر.ح جه سطحي. الدكتور طمنا عليه!
عاشور: اتنفس الصعداء. ونفخ بأريحيه كبيره.

فاتن: بلوم. كدا ياعاشور. طيب قبل ما تعرض نفسك للخطر. مفكرتش فينا؟ مفكرتش ف امك واختك. بلاش احنا. مفكرتش ف ولادك هبه ومازن ويزن ال لسه ميعرفوش يعنى ايه دنيا؟
عاشور: ابتسم بتمثيل. يعنى كنتى عايزه منى اني مردش الجميل. حضرتك علمتينا وعودتينا. إننا نرد الجميل مهما كلفنا. وبعدين يا أمي شاهين طمنك إن الجـ.ـر.ح سطحي ووالله العظيم انا زي الفل.

هبه: بعتاب. افرض السلاح ده مجاش ف دراعك؟ ف فرق بين رد الجميل. وانك ترمي نفسك قصاد المـ.ـو.ت ياعاشور. انت مش عارف انا حاسه بايه دلوقتي.
عاشور: رفع دراعه السليم. وحاوطها. حبيبتى يادكتورتنا. خلاص بقى انا بخير.
وانتى حاسه بايه دي بقى؟ انا هضيعلك الاحساس ده. بعزومه ف المكان ال تختاريه. ايه رأيك!

هبه: نسيت كل حاجه. وضحكت وقالت. هو ده الكلام. وايدك بقى ع خشرومـ.ـيـ.ـت جنيه. عايزه اروشن ع نفسي. بكام طقم. عشان رسالة الدكتوراه.
فاتن: تنحت. واتكسفت.
عاشور: فتح عينيه بدهشه. وهمس خشرومـ.ـيـ.ـت جنيه؟ واتحرج وبص ع شاهين. ال كاتم الضحكه غـ.ـصـ.ـب عنه.
شاهين: بص بعيد. وكاتم الضحكه...
فاتن: بصت ل هبه بتحذير. وصكت ع أسنانها بنفاذ صبر وهزت راسها إن ف ضيف موجود.
هبه: بصت ع شاهين وتنحت. وفتحت عينيها ع الاخر. واتكسفت جدا.

وحاولت تدراي الاحراج. وقالت بتلعثم. اء. ا. انا لسه مصلتش العشا. بعد اذنكم هروح اصلي. واختفت من قدامهم. ومحرجه جدا.
ودخلت اوضتها وقعدت ع طرف السرير. وقالت اووووف الله يخربيت كدا. الراجـ.ـل يقول عليا ايه دلوقتي؟
بقى ده اسلوب دكتوره ولا ده شكل اصلا. وايه الل انا لابساه ده. بيجامة ماما ع خمار وشبشب ولا المتسولين.
نازله وردية شحاته بليل. استغفر الله العظيم يارب. اتصرف ازاى دلوقتي!

فاتن: بحرج. معلش يبنى اصل هبه الوسطانيه وعاشور ال مربيها. ف اكيد مش واخده بالها.
شاهين: بابتسامه. مفيش حاجه حصلت. اختى الصغيره بتعمل كده اول ما تشوفني واكتر كمان. ربنا يخليهالكم.
وقام وقف. احم استأذن انا بقى. واعمل حسابك ياعاشور انا بكره الصبح إن شاء الله هاجي اخدك للدكتور لازم يغير ع جـ.ـر.حك (ويقصد مشوار النيابه. )
وكمل وقال. بعد كده يوم ويوم هاجي اخدك للدكتور.

عاشور: ماشي ياشاهين. بس لو عايزني فعلا اجي معاك. تقعد وتتعشى معانا.
شاهين: برفض. لا لا مش هينفع والله انت عارف عندى ورديه.
فاتن: قامت. ولو قولتلك يبنى عشان خاطر ست كبيره قد والدتك. هترفض؟
شاهين: بحرج. حضرتك امي وكل حاجه. بس حقيقي مش هينفع. خليها مره تانيه.
فاتن: هو صاحبك بخيل ولا ايه ياعاشور يبنى.
عاشور: ابتسم. صاحبي ابو الكرم كله ياست الكل. ومش هيزعلك. ولا ايه ياشاهين؟

شاهين: باستسلام. وانا مقدرش ع زعل ست الكل.
فاتن: ابتسمت. ربنا يكرمك يارب ياحبيبى. انت زى عاشور بالظبط. اتفضل اقعد. انا كدا كدا. كنت بجهز ف العشا. بعد اذنكم. واتحركت.
شاهين: مسح ع شعرو بحيره. وقعد جمب عاشور. وقال ينفع يعنى التدبيسه دي؟
عاشور: هز راسه اه ينفع اوى. مش انت بتقول صحبي؟ ولا انت مش عايز يبقى بينا عيش وملح.
شاهين: هز راسه. لا ياعم عايز طبعا. وكتر الملح.
عاشور: حاضر وانت عليك العيش، وضحكو.

بعد شويه.
هبه لبست فستان وحجاب. وخرجت ع طول ع المطبخ عشان محرجه وساعدت فاتن ف تجهيز العشا وجهزت السفره.
عاشور: قام بتعب. وقال ثواني ياشاهين. هدخل بس اغير القميص ده عشان الدm ال عليه.
شاهين: بحرج. تمام اتفضل انت.
عاشور: اتحرك. ودخل اوضته.
فاتن: هبه روحي قولي ليهم السفره جاهزه. وانا هجيب العيش يلا بسرعه.
هبه: هزت راسها. حاضر ياماما. ورايحه عندهم بحرج.

شاهين: محرج. وطلع الفون. وفتحه. وسمع خطوات حد جاي. ورفع عينيه. وشافها.
والاكتساح المرادي. بقى موجود في القلب بقوه كبيره. والإعجاب والحنين. اتحول لانبهار. ايه ده؟ مين دي؟ معقول دي البـ.ـنت ال كانت بيبجامه من شويه؟ معقول؟ طيب مالك ياشاهين؟ مش معقول ترفع عينك ف اخت صاحبك. بس انا مش قادر انزل عينيى. البـ.ـنت ليها كاريزما وسحر خاص!

هبه: شافت إن عاشور مش موجود. ووقفت بعيد شويه. وقالت بحرج. احم اتفضل حضرتك العشا جاهز!
شاهين!
هبه: بتعجب. هو مبيردش عليا ليه؟ ورفعت عينيها. واتقابلت ف عينيه. وحست بشعور غريب. وف ثانيه نزلت عينيها!
شاهين: انتبه. احم. عاشور جاي دلوقتي!
هبه: هزت راسها ليه. وقالت تمام. وجت تمشي.
شاهين: وقف بسرعه. لو سمحتي!
هبه: لفت ليه بحرج. افنـ.ـد.م.
شاهين: الحمام منين. عايز اغسل ايدي!
هبه: شاورت بتـ.ـو.تر. آخر الطرقه دي.

شاهين: متشكر.
هبه: العفو حضرتك. وسابته ومشيت بسرعه. وهمست. اووف ايه التـ.ـو.تر ده!
عاشور: خرج. يلا ياشاهين.
شاهين: ابتسم. هروح الحمام اغسل ايدي!
عاشور: تعالى انا هوصلك.
بعد شويه. احمد رجع من الجيم. وسلم ع الكل واطمن ع عاشور. واتعرف ع شاهين. وغير لبسه. ورجع ليهم.
بعدها الكل قعد ع السفره...
شاهين: بياكل وهو محرج. ومبصش ع هبه احتراماً لاخوها.
فاتن: مهتمه بيهم. وبتساعد عاشور.

عاشور: مهتم ب شاهين. وكان مبسوط جدا وحاسس أنه أول يوم من فتره كبيره جدا هينام وضميره مستريح...
هبه: بتاكل ومكسوفه إن ف واحد غريب قاعد معاهم ع السفره، واحمد ديما يهزر معاها ف اي وقت وكل مكان!
شاهين: خلص عشا وقام.
الكل خلص عشا. وقعدوا كلهم مع بعض. واتعرفو اكتر ع شاهين.
شاهين: ل فاتن. انا بجد بشكر حضرتك ع العشا الجميل ده. وديما عامر إن شاء الله.

فاتن: بابتسامه. الحمدلله انه عجبك ياشاهين يبنى. معلش بقى انا قولتلك كتير يبنى.
شاهين: ياخبر. هي دي فيها معلش؟ ده شرف ليا حضرتك. ويارب اكون ضيف خفيف.
فاتن: بضحكه انت مشرفنا والله ياشاهين. وكلك زوق. ومن النادر إن عاشور يجيب صحابه هنا. وبما أنه جابك. معناها انك اخوه حقيقي.
شاهين: ابتسم. وسرق نظره ع هبه. وقال ربنا يديم المعروف.
فاتن: إن شاء الله.

شاهين: قام. وبص ف الساعه. وقال كدا بقى انا مرفود. اطير انا بقى.
الكل ابتسم.
عاشور: كان نفسي تقعد اكتر من كده...
شاهين: لا ياعم كدا حلو اوي. واعمل حسابك بكره الصبح إن شاء الله. هجيلك اخدك ونروح المستشفى.
عاشور: بابتسامه. إن شاء الله. تسلم يصحبي.
شاهين: بابتسامه. ع ايه احنا اخوات. يلا سلام عليكم.
عاشور: استنى هنزل معاك...
شاهين: لأ. انا هعرف انزل مش صغير. وانت تعبان استريح.
عاشور: طيب انزل ياحمد وصل شاهين.

احمد: قام. وهو كذلك. يلا يابرو.
شاهين: ابتسم. يلا ياكابتن. واتحرك ورايح عند باب الشقه. وقابل هبه خارجه من الطرقه. ورفع عينيه ل هبه وهز راسه ليها بابتسامه. فرصه سعيده.
هبه: بابتسامه رقيقه. انا اسعد.
شاهين: نزل وركب العربيه. وابتسم تلقائيا. وشغل ميوزك هادي!

الساعه 5 الصبح. ف ألــمانيا.
كامليا: بعد عـ.ـذ.اب بالنسبا ليها أنه عـ.ـذ.اب طويل. واسئله. وضغط عليها. مبقتش قادره. وكل ما تفقد الوعي.
آدm مراد. يؤمر أنهم يفوقوها. ويكملو معاها مسيرة العـ.ـذ.اب.
ودلوقتي. كامليا مربوطه. وبتنهج بتعب شـ.ـديد. وهمست.
ميا. عطشانه. ميا. اااه.
عامر: شغل اضاءة الغرفه كلها. وقعد ع طرف المكتب جمبها وقال...
ها ياكامليا. لسه مصممه برضه ع اقوالك؟ مش هتعترفي وتنقذي نفسك؟

كامليا: بتشويش ف الرؤيه. وهمست. انا بريئه. انا معملتش حاجه. انا بريئه!
عامر: مسك فكها وضغط عليه بقوه. وقال.
انا لحد دلوقتي متسامح معاكي. ضغطت عليكي بس بشوية تلج. وكام قلم. لكن انتي مصممه إنك تشوفي العقـ.ـا.ب الصح. والعقـ.ـا.ب ده هيخسرك اغلا ما عندك. وهمس ف ودنها بخبث. وقال بتوعد. ال هو شرفك!

كامليا: قلبها دق بخــــوف. وهزت راسها بهستريا. وصرخت. لأ. لااااء. لاااااااااء. انا بريييييئه. برييييئه. معرفش حاجه. اقسملك انا معرفش حاجه!
عامر: بضغط اكبر. وزعق. آخر سؤال ليكي ياكامليا، مين ال مشترك معاكي ف إفشاء أسرار بلدك؟
ومين ال وصلك للمنظمه، وهل هي منظمه واحده ولا شبكه كبيره؟ ومين اختارك لمهمة الجاسوسيه!

كامليا: بصريخ. معرررفش. انتو ليه مش عايزين تصدقو. اكيد حد عايز ياذيييني. وينتقم مني، وفجاءه جت صورة تيم وميرو. وهمست. معقول تيم! تيم ومريم. وبصت ل عامر وقالت اكيد اكيد هما!
عامر: سمع آدm ف سماعة بلوتوث. وهز راسه تمام. وقال ل كامليا. ماشي خليني معاكي اني ف حد هيوقعك. بس ليه؟ ليه يعملو كدا؟
كامليا: هزت راسها معرفش معرفش. مريم العدوي. وصرخت بعلو صوتها هي مرييييييم العدووووووي. انا متاكده...

عامر: طيب وآية علاقة مريم العدوي. بمقابلتك ف الفندق مع الملثم؟
كامليا: بتنهج بتعب، وسكتت.
عامر: حط ايديه ف جمبه. وقال انتى كده بتضللى المخابرات وبتضيعي وقتنا. واتحرك وفتح الباب. وقال بصوت جهوري تعالى!
كامليا: بتبص حواليها بخــــوف. وبتنهج وبتعيط.
شاب دخل طول بعرض. وقال تحت أمرك ياعامر باشا.
عامر: ضحك بخبث. وهمس ف ودنها ببطء وقال. انتى ال اجبرتينا أننا نخسرك اعز مابتملكه البـ.ـنت.

كامليا: شهقت بهستريا. وهزت راسها بجنون. لأ لااااااء.
عامر: بخفه. حقنها ف دراعها. وقال. هتعيشي اسعد لحظاتك. وبص للشاب وقال. نفذ المطلوب منك. وسابهم وخرج.
الشاب: بمكر. تحت امرك يافنـ.ـد.م.
الاضاءه كلها شغاله.
الشاب: بيقــلـــع ف التشيرت.
كامليا: بتصرخ بصوتها كله. وتترجاه مايقربش منها. ودخلت ف هيستريا.
الشاب: قــلـــع التيشرت. وقرب منها وبيفك ايديها وبيضحك بخبث.
والإضاءة انطفت.

كامليا: شافت الشاب قرب عليها. و بتصرخ بهستريا. وبدأ مفعول المنوم ونامت.
آدm مراد: ف نفس اللحظه. فتح الباب ودخل. وشغل الاضاءه...
الشاب: اتعدل باحترام. ولبس التيشرت. وقال كله تمام ياباشا!
آدm مراد: هز راسه تمام. روح انت. وابعتلى البـ.ـنت ال قولتلك عليها.
الشاب: حاضر يافنـ.ـد.م. وخرج.
آدm مراد: قعد ع طرف المكتب. وبص ع كامليا. وساكت تماماً...
البـ.ـنت دخلت. واتكلمت انجليزي. وقالت.
May I help you
هل لي أن أساعدك؟

آدm مراد: هز راسه. وطلع مبلغ ف ظرف وحطه ع التربيزه وازازة لون دm صناعي. وقال.
This amount is for you to go with this girl to the hotel where she is staying. and then change her clothes. And put this blood on her old clothes and then،! Do you understand what I want him to do to this girl.

هذا المبلغ مقابل أن تذهبي مع هذه الفتاه الى الفندق التي تقيم فيه. ومن ثم تبدلين لها ملابسها. وتضعي هذا الدm ع ملابسها القديمه ومن ثم! وسكت. هل فهمتي ما أريد إن يفعل بهذه الفتاه؟
البـ.ـنت: She smiled. and said of course. you want this girl, after regaining.

consciousness, to find herself. she lost her virginity. and there is conclusive evidence of this behavior. when she wakes up and finds some blood scattered, then she is sure of this. Is this what she wants.

ابتسمت. وقالت بالتأكيد. أنت تريد أن هذه الفتاه بعد أن تسترد وعيها تجد نفسها. فقدت عذريتها. ويكون في دليل قاطع على هذا التصرف. وعنـ.ـد.ما تفيق وتجد بعض الدmاء منثوره فتتأكد حينها بهذا الأمر هل هذا مـ.ـا.تريده؟
آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه علشان هيعمل كده. لكن هز راسه. وقال.
Exactly that s all I want
بالضبط هذا كل ما اريده.
البـ.ـنت: اخدت الفلوس والازازه بابتسامه. وقالت.
Well don t worry sir
حسنا لاتقلق سيدي...

الصبح. ف فيلا العدوي.
آدm ف المكتب. بيتكلم ع الفون مع رعد.
رعد: انا قدام النيابه دلوقتي. ورؤوف وابنه شوفته خارج ف عربية الترحيلات. وال انا متأكد منه أنه اكيد هيتعدm.
آدm: بهدوء. اكيد رؤوف هيتحكم عليه بالاعدام. لكن مش عايزين نسبق الأحداث. لسه رؤوف هيتعالج الاول. وف مده هيقضيها قبل النطق بالحكم.
رعد: اكيد سعادتك. بس انا بصراحه مستعجل ع مـ.ـو.ته.

آدm: بشبح ابتسامه. متقلقش. كل ساق سيسقى بما سقى. وال ربك كاتبه هنشوفه.
رعد: ونعم بالله العظيم. آدm باشا. عاشور وشاهين خارجين قدامي اهو.
آدm: تمام. انت اطمن ع عاشور. وتعالى عندى عشان عايزك.
رعد: بفضول. خير ياباشا. ف حاجه حصلت تاني؟
آدm: ابتسم. لأ متقلقش بس عايزك تتغدا معايا انا والشباب انهردا.
رعد: هرش ف قفاه. احم مالوش لزوم ياباشا خيرك مغرقني.
آدm: أنت بقيت بتتكلم كتير ليه يارعد؟ اسمع الكلام.

وبعدين زين ال عازم الكل وهيتصل عليك. يلا بقى. خلص ال وراك وتعالى.
رعد: تحت امرك ياباشا. وقفلو.
آدm: قاعد. وفتح اللاب توب. وفتح فولدر خاص. بعنوان أوكسير الحياه. وموجود فيه صور كل احفاده...
وفتح صوره ل ميرو. وهي ايدها ف دراعه. وعيونها متعلقه بيه بحب كبير.
آدm: ابتسم بحنين. ورفع ايدو ع خدها. وساكت.
الباب خبط...
آدm: انتبه بتنهيده. ادخل.
زينب: دخلت. وشايله القهوه الخضرا. وقالت يسعد صباحك يسي آدm بيه.

آدm: صباح الخير يازينب.
زينب: حطت القهوه. اتفضل يسي آدm بيه. قهوة حضرتك الخضرا.
آدm: متشكر يازينب. اومال مريم فين؟
زينب: ست الكل بتصلى الضحى ونازله. ورفعت عينيها وشافت صورة ميرو ع الشاشه. وقالت بحنين. ست الدكتوره مريم اسم الله عليكي يانور عيني وحشتينا وقطعتي بينا. والله البيت من غير العصافير ست ليليان وست ميرو مالوش طعم خالص.
آدm: ابتسم. قريب جدا إن شاء الله هيرجعو ينورو كل مكان من تاني.

زينب: إن شاء الله. وخبطت راسها. يووه يقطـــعـــني. سي زياد بيه جه لحضرتك. وواقف مع سي زين بيه.
آدm: ضحك بصمت. وقال الفضول هيجننهم. وهز راسه تمام. خليه يدخل يازينب. واعملى ل زياد قهوه. وقفل اللاب توب.
زينب: من عينيا حاضر. وخرجت. وبلغت زياد.
زياد وزين خبطو ودخلو. وسلمو ع آدm. وقعدو وواضح جدا ع ملامحهم التـ.ـو.تر والفضول.
آدm: ابتسم. طبعا انتو مشرفني قبل الشغل عشان عايزين تعرفوا كل ال حصل م البدايه.

زياد وزين ف صوت واحد. ايوه. وكحو. احم.
آدm: رفع الفنجال وشرب. وحط الفنجال. وبص قدامه وقال. فاكر يازين وقت ما رؤوف وابنه ساهر جم يتقدmو لميرو.
زين: بغـ.ـيظ. ايوه ياحج. وده يوم يتنسى...
آدm: بهدوء. رؤوف وقتها لمح بغباء. وانا استنتجت أنه مراقب بيتي. وبعد كده.

فلاش باك.
آدm: بعد ما زين ومراد طلعو ينامو. دخل المكتب. وفتح اللاب توب. وجاب تسجيل الكاميرات قدام بوابة الفيلا. وشاف وسمع اللقاء والحوار بين عاشور وشاهين.
آدm: دقق النظر ف عاشور. وشاف عليه علامـ.ـا.ت الخـ.ـنـ.ـقه والضيق. ولما راح ل رؤوف عند العربيه. ورؤوف نزل. كان عاشور بيبص ل رؤوف نظرات كُره وغـ.ـيظ.
آدm: اتوقع إن عاشور شغال غـ.ـصـ.ـب عنه. وأنه مبيحبش رؤوف.

وفتح الفون واتصل ع شاهين. وقال. الو. ايوه ياشاهين. اسبوع بالظبط وتعرفلي الجارد الخاص ب رؤوف الجبالى. وبعد ميعاد نهاية شغله. تجبهولى ع فندق (، ) وياريت يكون بليل.
شاهين: اعتبره حصل ياباشا.
بعد اسبوع. الساعه 9 بليل. شاهين قابل عاشور ف طريق بعيد شويه بعد خروجه من فيلا الجبالي.
شاهين: فتح باب العربيه. وكان ملثم. ونده. عاشور.
عاشور: وقف. واستغرب.
شاهين: شاورله تعالى ياعاشور عايزك.

عاشور: استغرب. مين ده؟ وعارف اسمي ازاي؟
وقرب منه. انت تعرفني؟ فجاءه باب العربيه الخلفي اتفتح. واتنين زقو عاشور ف العربيه.
شاهين: ساق بسرعه.
عاشور: زعق انتو مين؟
شاهين: شال القناع عن وشه. وقال اهدا متخافش. احنا عايزين مصلحتك؟
عاشور: زعق انتو مين؟ ومصلحة ايه؟
شاهين: يبنى احنا لو كنا عايزين نأذيك مكناش سبناك قاعد كدا. اهدا بس انا هقولك. آدm باشا العدوي. ف انتظارك!
عاشور: فتح عينيه بصدmه. وهمس. آدm العدوي!

بعد شويه. شاهين وصل الفندق. ف ركن خاص برجـ.ـال الأعمال. جاب عاشور. وقال تحت امرك ياباشا. كل حاجه تمام. وعاشور قدام سيادتك.
آدm: بهدوء. تمام وشاور ل عاشور اتفضل اقعد ياعاشور.
عاشور: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقعد من الرهبه.
آدm: بص ل شاهين. استناني بره ياشاهين.
شاهين: بص ل آدm. ازاي سعادتك انا!
آدm: بهدوء شاور ل شاهين.
شاهين: استسلم. وخرج هو والحرس قدام الفندق.
آدm: بمرونة شرطه. تشرب ايه ياعاشور؟

عاشور: بـ.ـارتباك. شكرا مش عايز اشرب حاجه.
آدm: ابتسم. متقلقش ياعاشور. انت من دور مراد ابني. وطلع صوره ل مراد. وقال هو ده. مراد آدm العدوي. واكيد انت عارفه. مخابرات.
وضحك وقال. انا هحكيلك موقف حصل زمان. وكل ما افتكرو اضحك.
انا عندى بـ.ـنت اصغر واحده ف العيله. تعرف؟ واحد كان عندو مشكله مع جوزها. وراح ليها الجامعه. ع أساس أنه يخــــوفها أو الله اعلم كان ناوي ع ايه. بس تعرف بـ.ـنتي عملت فيه ايه؟

عاشور: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وهز راسه عملت ايه؟
آدm: بنظرة توعد ف عيون عاشور. وقال. عاهه مستديمة. ومش بس كدا مستقبله المهني ادmر وكان ظابط مخابرات. ولأنه بس فكر أنه يأذي حد من عيلة العدوى. اتسـ.ـجـ.ـن ومحدش يعرفله طريق. يخساره. ضيع نفسه بغباؤه.
ها المهم مقولتليش تشرب ايه ياعاشور!
عاشور: قلبه دق بخــــوف. حضرتك انا معملتش حاجه.

آدm: بابتسامه. بس اكيد هتعمل ياعاشور. واكيد رؤوف الجبالي هياخدك معاه ورا الشمس. وهيدmر مستقبلك.
ولو انت متجوز مراتك هتبقى ارمله. ولو عندك اولاد اكيد مش هيتشرفو إن ابوهم يكون شغال بلطجي وحـ.ـر.امي.
عاشور: نزل راسه ف الأرض. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. انا مش حـ.ـر.امي. ولا بلطجي. انا إنسان كويس ومحترم. انا ابن ناس. انا، وسكت...
آدm: شاور للويتر، وطلب عصير ليمون ل عاشور.

آدm: بتنهيده. اسمع ياعاشور. انا الدنيا دي علمتني حجات كتير جدا. ياما مر عليا ناس كتير. كتير اوى. منهم الطيب ومنهم الوحش. وفيهم الاناني. والحقود. والحاسد. والظالم. عدا عليا كل الفئات. ومن خبرتي ف الحياه. شايف إنك فعلا إنسان كويس. واكيد الظروف ال حدفتك ف وش رؤوف كانت أكبر منك.
عاشور: بتنهيدة و.جـ.ـع. خلاص ياباشا. ده أمر وبقى محتوم بالنسبالى. وده نصيب ومش هنقدر نغيره.

آدm: فتح كف أيدو. وقال عاشور. حط ايدك ف ايدي. ونقضى ع الشر. ونغير النصيب بدعوه واراده.
عاشور: رفع عينيه ل آدm وبص ليه ف نظرة. غريق متعلق بقشه.
آدm: شاور ليه. وقال الفرصه بتيجي للإنسان مره واحده. ودي فرصتك لو انت مغلوب ع امرك. وقتها انا هساعدك. وهغير من مصيرك مع رؤوف. لكن لو انت شغال مع رؤوف بإرادتك. يبقى!

عاشور: قاطعه. بنفي. وحط ايدو ف ايد آدm. وقال. لا انا عمري ما كنت اتمنى اشتغل مع رؤوف. وانا كنت مغلوب ع امري فعلاً.
آدm: ابتسم. بمكر. تمام. يبقى تحكيلى كل حاجه. وانا هكون ف ضهرك. وده وعد من آدm العدوي.
عاشور: بحرج. انا عارف سيادتك. وسمعة حضرتك اشهر من نار ع علم. وكنت اتمنى اكون من رجـ.ـالتك. ولكن!
آدm: ربت ع كتفه. احكيلى ياعاشور.
عاشور: كأنه مصدق. وعايز يشيل الحمل ده من ع قلبه. وقال...

أنا هحكي لحضرتك. وزي ما تيجي. تيجي. لاني مبقتش قادر اتحمل الذنب اكتر من كده. وكمان مبقتش قادر اتحمل إهانة رؤوف ليا.
آدm: كشر عينيه بتركيز. وقال سامعك...
عاشور: بدأ يحكي ل آدm كل حاجه عن حياته!

وبعد كده قال. ورؤوف لما شاف أنه بيخسر قدامك كل مره. قرر أنه يجوز ابنه ساهر للدكتوره. بحيث يعـ.ـذ.بها ويبتزها. وقصادها ياخدوا جزء من الثروه. ولما حضرتك رفضت. قرر أنه، احم يعنى أنه يخـ.ـطـ.ـف الدكتوره مريم لمكان. ويصورها وهي، احم انا آسف سعادتك اكيد عندك علم بال حصل!
آدm: قلبه بيغلى نار. لكن لازم يرسم الثبات والهدوء. وكشر عينيه. امم ايوه عارف.

واخد نفس عميق. طيب ياعاشور. انت عندك استعداد تشتغل معايا. وكلها ايام. وكل صورك وكل دليل ليك ف الصفقات ال ف خزنة رؤوف هتكون بين ايديك؟
عاشور: بدقة قلب وتفائل. حضرتك بتتكلم بجد.
آدm: هز راسه ايوه. فكر ورد عليا.
عاشور: من غير تفكير ياباشا. انا موافق.
آدm: بتفكير. يبقى انا تفكيرى كان صح. لأني ديما متأكد إن رؤوف جبان. وميعملش كل ده لوحدو.
عاشور: بتـ.ـو.تر. احم هو ف حاجه كمان ياباشا.
آدm: سامعك ياعاشور.

عاشور: رؤوف طلب مني اجمع معلومـ.ـا.ت عن الدكتوره فريحه العدوي.
آدm: غمض عينيه وصك ع اسنانه بغـــضــــب شـ.ـديد. ولكنه حاول يكون ثابت لأن المعركه لسه ف البدايه، وقال تمام. يومين وهيكون معاك ملف كامل بالمعلومـ.ـا.ت ال هو عايزها...
عاشور: اتصـ.ـد.م. بس ازاى سعادتك!
آدm: الموضوع مش موضوع رؤوف بس ياعاشور. الموضوع إن ف زعيم متخفي. واحنا منعرفش مين ال بيحرك رؤوف. وايه سبب أنه عايز ينتقم مني ومن عيلتي.

وعايز منك اى معلومه توصلهالى عن طريق رعد وشاهين. وأمسك. دي سماعه بلوتوث صغيره جدا. هتحطها جوه ودنك. وهتتواصل مع رجـ.ـالتي بأي جديد. وانا هبلغك بكل خطه جديده...
وبعد كام يوم...
عاشور واقف ع باب الفيلا الداخلى وشاف رؤوف بيتكلم وشكله متـ.ـو.تر.
ورؤوف: نده ع عاشور. وقاله قبل الفرح بيوم. هتاخد بضاعه عبـ.ـاره عن 2 كيلو هيروين. وهتحطهم ف مخزن من مخازن العدوي. ويوم الفرح فـ.ـضـ.ـيحة آدm العدوي هتكون ع السوشيال ههههههههه.

وبعد كده. عاشور بلغ شاهين. وشاهين بلغ آدm.
آدm: بعد تفكير. طلب من شاهين إنه لازم يظهر ف الخطه. ويروح ل رؤوف. ويحاول يثبت ولائه.
وبعد. كدا آدm طلب من عاشور ينفذ خطة أنه عايز يقابل الزعيم. وف انتظار مين هو الزعيم.
وآدm ف المكتب مع مراد وفهد وقت حريق الشقه. عاشور بنفسه اتصل عليه. لانه مقدرش يستنى اكتر من كدا. وبعد ماعرف إن الزعيم يبقى رشوان!

للحقيقه آدm اتصـ.ـد.م. ومكنتش متوقع أنه لسه عايش. لانه سمع بخبر مـ.ـو.ته ف السـ.ـجـ.ـن.
وعاشور قاله إن رشوان طلب مني اسبوع واكون خاطف الدكتوره وبـ.ـنتها الصغيره.
آدm فكر بهدوء. واتصل ع رعد ينزل يقابل عاشور.
رعد: ساب سفيان وبـ.ـاري وخرج بسرعه. وعرف من عاشور. إن رؤوف سهران ف فندق مع السكرتيره الخاصه. وبلغ آدm.
وآدm: قال ودي فرصه مناسبه يارعد انك تدخل فيلا عاشور. وتفتح الخزنه وتجيب أي دليل ضد عاشور.

واتصل ع طارق وطلب منه أنه يرجع إبن رؤوف الجبالى من السفر بأي طريقة. لازم يكون مكان فريحه.
وبعد كده. عاشور اتصل ع شاهين. وقال مصيبه رشوان عايز الدكتوره وبـ.ـنتها تتخـ.ـطـ.ـف بعد بكره.
ف مكتب آدm بعد ما اتفرجو ع فيديوهات فهد ومراد من رعد.
آدm. قال ل رعد. ع الخطه. وإنه هيتصل ع طارق ويفهمه كل حاجه. ولازم فريحه تخرج من البيت.
ولازم مراد وفهد مايكنوش موجودين.
وطارق قاله بليل هيكون ساهر ابنه موجود ف مصر.

نفس اليوم بليل.
قبل ما مراد يرجع ل فريحه. كان مشغول ف حوار وليد.
آدm قابل مراد وفهد. وكان موجود رعد وشاهين وعاشور. وشرح ليهم كل حاجه.
مراد: جن جنونه. وكان عايز يقــ,تــل رؤوف ورشوان. وكان زي الطور الهايج. وفهد كان غـــضــــبان جدآ.
آدm: قالهم لازم الأمر يكون طبيعي. وانت يامراد لازم تكون هادي جداً عشان سلامة فريحه وتالين. انت هتقولهم انك مسافر بكره مأموريه فجاءه انت وفهد.

وكويس جداً إن آدm حفيدي مسافر يومين. كل حاجه لحد دلوقتي احنا مسيطرين عليها.
وبعد كده. بليل اتفقوا مع شاهين ع الحوار ال هيقوله ل رؤوف.
طارق: اتصل ع مالك. وطلب منه إذن نيابه عشان التسجيلات. ومالك وافق ع إذن النيابه.
وزين وزياد. لاحظو تـ.ـو.تر الشباب. وآدm شرحلهم ف نبذه مختصره. ووعدهم انه هيحكلهم كل حاجه بعدين.
تاني يوم مراد وفهد خرجوا من الفيلا ومسلحين.

وراحوا ع المخزن وجابو ساهر ال بيصـ.ـر.خ. وخدروه بحقنة منوم ومـ.ـخـ.ـد.ر. واستنو اتصال شاهين عليهم عبر رسايل الواتس أب.
آدm خرج من الفيلا. واتفق مع طارق. وطارق خرج مع السواق.
وشاهين خرج من الفيلا وبعت صوره ل رؤوف وهو ف العربيه علشان يديله الأمان. ووصلوا لمكان معين. وفريحه نزلت. وطارق ركب مع شاهين. ووصله الشركه.
وشاهين راح ع المخزن. واخد مراد وساهر. وقابله عاشور ومثله الخطه بالظبط.

ومراد كان معاه سماعة بلوتوث. موصله كل حاجه باللااب توب بتاع آدm وكل حاجه اتسجلت.
رعد راح لفهد. واخدو وراحو قريب من الفيلا.
وطارق نزل مع آدm من الشركه. وراحو ع وكر رشوان.
وزياد وزين وبيتر. حصولوهم. مع عربيات الحراسه.
عوده للوقت الحالي.
آدm: بص ع زين وزياد شافهم متنحين!
زياد وزين بصو لبعض بانبهار كبير من آدm. وقالو ف صوت واحد. صدق ال سماك امبراطور!

ف نفس الوقت ف المانيا.
كامليا فتحت عينيها بتعب شـ.ـديد جداً. وبصت حواليها.
شافت نفسها ف سريرها. واتعدلت بتعب وبتتألــم. وقلبها بيدق بخــــوف كبير. ورعشه وقالت. ا. انا كو، كنت. كنت بحلم. بح. لم. لأ انا اكيد كنت بحلم.
بصت ع ايديها وف علامـ.ـا.ت مكان ربط ايديها بالحبل.
وشعرها مش مترتب. وافتكرت تعذيب عامر ليها.
وقالت بدmـ.ـو.ع خــــوف. انا معملتش حاجه. وبلعت ريقها بصعوبه. وخافت اكتر.

واتعدلت وبصت حواليها بخــــوف ورجفه. وانتبهت ل نفسها شافت إنها لابسه فستان قطن قصير. لكن ف آثار دm. وفتحت عينيها بصدmه اكبر من اى وقت. وافتكرت هجوم الشاب عليها. والنور انطفى بعدها. واكيد اكيد. الشاب (اغـ.ـتـ.ـsـ.ـبها)
عيشي بقى ياكامليا نفس الخــــوف ونفس الإحساس.
عيشي احساس خــــوفك من الفضيحه. عرفتي دلوقتي انتي عيشتي ميرو ف ايه؟
عرفتي انتى وصلتيها لإحساس انها عار ع أهلها ازاي؟

بس ياترى هتكتفى ب ال آدm عمله معاكي وهتنـ.ـد.مي وتحسي بحجم الكارثه ال عملتيها وال لسه كنتى عايزه تعمليه.
ولا نارك هتزيد وعايزه تحرقي كل ال حواليكي. بس ا عـ.ـر.في. من حفر حفرةِ لاخيه وقع فيها ياكامليا...
ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين.
اوعى تفكري إن الشر عمره هينتصر ع الخير ابدا. مهما حاولتي تلوثي سمعة غيرك. ومهما حاولتي تخططي. شرك هيتقلب عليكي لامحاله.

كامليا: قعدت ع ركبها ع السرير وتبص ع الدm. وكأنه حقيقي.
لأن مش اي حد بيخطط ياكامليا. لأ ده تخطيط الديزل. يعني مفيش ثغره تثبت انك بـ.ـنت ف الوقت الحالى. وكل حاجه حصلت قدام عينيكي!
كامليا: عينيها مفتوحه ع الاخر بصدmه كبيره. ودقات قلبها بيدق بخفقان. ودقات بطيئه وسريعه.
ومش عارفه تعمل اي رد فعل من رهبة المصيبه والكارثة ال وقعت فوق دmاغها.

يعنى حتى مش اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب تمثيلي زي ال عملتيه ف مريم المسكينه. لأ آدm اثبت انه اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب حقيقي. وقدام عينيكي.
اشربي بقى. الجزاء من جنس العمل. وانتى اعمالك وأفعالك كلها شر وعايزه تفضحى مريم بأى تمن!
كامليا: سرحانه ف صدmتها.
وفجاءه فونها رن.
كامليا: اتخضت. وصرخت من صوت الفون. وخافت.

ورفعت أيدها برجفه. وبصت ع الرقم. وكان برايت. وخافت ترد. وخافت متردش. وحاولت تضغط ع الزورار اكتر من مره. وفتحت. وحطت الفون ع ودنها وبتتنفس برجفه ورعـ.ـب. وقبل ما ترد!
كان صوت آدm زي الزلزال ف ودنها وقلبها. واتكلم بنبرة توعد وغـــضــــب أكبر من اى وقت. وقال...
آدm مراد: ف المطار، بفحيح افعى وغـــضــــب من نار، دي قرصه صغيره مني ليكي. وافتكري الإسم ده كويس اوى.
عشان كل مـ.ـا.تحاولي تقربي من عيلتي!

هتلاقيني ف وشك زي المرصاد. بقص من عمرك. وهوصلك لمرحلة الضياع، (الديزل).
فيلا المنشاوي.
همس: لابسه ونازله ع السلم.
يسرا: قاعده ع السفره ومنتظره رياض وهمس. وندهت ع الشغاله. فوقية. يافوقيه!
فوقية: جت نعم ياست هانم!
يسرا: اطلعي صحي همس. علشان تنزل تفطر.
همس: من وراها. قالت بحماس.
وهموس حبيبتك هنا يايويو. صباح الخير. وباست يسرا من خدها.
يسرا: ابتسمت. صباح الخير ياهموسه. ايه الجمال ده انتي خارجه ولا إيه؟

همس: واقفه بتاكل باستعجال. وقالت. امم. رايحه شركة المهندس زياد جمال اجتماع مهم.
يسرا: طيب اقعدي افطري ع مهلك. الدنيا مطارتش يابـ.ـنتي.
همس: بتاكل بسرعه. وقالت. تؤتؤ انا مستعجله جدا. ومبسوطه جداً. الحمد لله مشروعي اتوافق عليه. وهيتعمل ف اسكندريه. واو بجد متحمسه.
وبابي فين؟ لازم يعرف بالخبر الجنان ده!
يسرا: بفرحه. الف مبروك ياروحي. يارب اشوفك اشهر سيدة أعمال ف الشرق الأوسط بحاله.

رياض: نازل ع السلم. وقال بتعجب. اسكندريه!
همس: لفت ليه بابتسامه. صباح الخير ع اجمل بابي ف الدنيا!
رياض: قعد ع السفره. وقال صباح الخير. وايه موضوع اسكندريه ده؟ ولسه حضرتك فاكره تقوليلي؟
همس: قعدت ع الكرسي ال جمب رياض.
وقالت بمرح...

وانت تعرف عن هموسه بـ.ـنتك كدا برضه؟ والله انا لسه عارفه حالا. السكرتيره اتصلت عليا وقالت إن الباشمهندس زياد. عايزني اروح الشركه. لأن ف اجتماع طارئ الساعه 1 الضهر. وانا بقى بأسلوبي الحيت عليها. البـ.ـنت. فرحتنى بالخبر الجنان ده. وقالتلي إن مشروعي اتوافق عليه. والموقع هيبقى ف اسكندريه. واو بجد انا مبسوطه اوى اوى.

رياض: بعدm اقتناع. مشروع متقدm ف ااقل من شهر. يتوافق عليه بالسرعه دي؟ لأ وكمان حددو الموقع؟ مش غريبه دي ياهمس يابـ.ـنتي؟
همس: كشرت عينيها بعدm فهم. غريبه ف ايه يابابي؟ المشروع اتعرض ع اكتر من جهه. واهم حد شاف مشروعي ودعمني وشجعني. هو الأستاذ آدm العدوي. وطنط ساره. وشافو إن مشروعي فيه افكار جديده. ليه حضرتك مستغرب اوى كدا؟

رياض: لأن أي مشروع بيتقدm بياخد فتره كبيره. دراسة جدوى. وإدارة. ومهندسين. انتي فهماني طبعاً؟

همس: بزعل. ايوه فاهمه حضرتك. بس يابابي لو تفتكر حضرتك بنفسك كنت مبهور بمشروعي. ولأن حضرتك مجالك بعيد عن المعمار والشغل الهندسي للمنشئات. حضرتك عرضت عليا. انك تمول مشروعي ع حسابك الشخصي. وده كان سهل جدا ليا. لكن انا حبيت اعتمد ع نفسي. والمشروع اتوافق عليه لأنه مشروع مربح وجديد. مش لأن مدام ساره الصاوي تعرفني شخصيا. او اني اتعرفت ع شخصية آدm العدوي. ولا حضرتك ليك رأي تاني؟

رياض: بخـ.ـنـ.ـقه. انا مقصدش كل ده. انتي اصلا ناسيه نفسك. ومتجهه لمجال الأعمال. وغير كدا تقدري تقوليلي. نظام شغلك هيكون إزاي ف اسكندريه؟
همس: عادي جدا يابابي. انا هسافر مع العمال والمهندسين. عشان اتابع المشروع. اكيد حضرتك فاهم طبيعة الشغل.
رياض: بسخريه. اااه طبيعة الشغل؟ طيب اقدر اعرف بقى بـ.ـنتي هتسافر ازاي لوحدها؟
همس: بإستغراب. لوحدي إزاي؟ منا قولت لحضرتك هيكون معايا العمال والمهندسين المعماريين.

رياض: بصلها بنرفزه. وانتى فاكره اني هوافق انك تسافري مع شباب لوحدك؟ ده مش هيحصل ابدا.
همس: اخدت نفس عميق واتنهدت. تمام حضرتك زي ما تحب. عمو ربيع هيكون معايا.

رياض: بحده. اسمعى ياهمس. المبدأ ده مرفوض بالنسبالى. تسافري ازاى مع عمك ربيع؟ ده راجـ.ـل كبير ف السن ومش هيقدر يحميكي. اسمعي يابـ.ـنتى انا خايف عليكي. واي اب قلبه هيكون مشغول ع ولاده. وانتى بقى هتسافري مكان تانى وشغل واغلب الموجودين هيكون شباب. ف انا استحاله أوافق؟

همس: بخيبة أمل. طيب حضرتك انا هعمل ايه؟ اخواتى متجوزين وكل واحد مشغول بحياته. ولو قولت ل حضرتك السواق يكون معايا وحراسه برضه هترفض. وانا كدا حلمي هيدmر. وطموحي وشغفى وكل احلامي هتتبخر.
طيب والحل مثلا انك تسافر معايا؟ اكيد صعب جدا. حضرتك يرضيك إن تعبي يروح عشان حاجه زى دي؟ وانا اقدر احمي نفسي كويس. ارجوك يابابي.

رياض: قام وقف وقال بحزم. وانا مش معقول هسيب شغلي واسافر معاكي. ومش هأمن ع اى حد ولا حتى ربيع، لو عايزه تسافري لازم يكون معاكي محرم. غير كدا انا مش موافق.
همس: بدmـ.ـو.ع بصت ل يسرا.
يسرا: ل رياض. طيب ممكن تهدا وهنوصل اكيد لحل.
رياض: بجمود. الحل موجود!
همس: قامت وقفت بتفائل. ايه هو الحل؟
رياض: رشـ.ـدي بيه. لسه مصمم ع جوزاك من ابنه علي. وكلمنى امبـ.ـارح. وطلب ميعاد ل زيارتنا. وهيتقدm ليكي اخر الاسبوع.

همس: فتحت عينيها بدهشه. بابي. حضرتك بتقول ايه؟
رياض: زعق. بقول الصح. انتى لحد امتى هتفضلي منشفه دmاغك. اكتر من عريس يتقدmلك ومستويات عاليه. وترفضي. لحد امتى هتضيعى فرص زى كدا؟
همس: بدmـ.ـو.ع وزهول. فرص؟ بابي من امتى وحضرتك بتفكر بالطريقه دي؟

رياض: بخـ.ـنـ.ـقه. من دلوقتي. انا مش شايف اى سبب ل رفضك للعرسان. وبتطلعى فيهم عيوب الدنيا. طيب انا وافقتك قبل كده. وعمري ما اجبرتك ع اى حاجه. لكن دلوقتي. على ده شاب طموح جدا ومحترم مافيهوش حاجه تترفض. وعشان انا اكتر واحد عارف مصلحتك ف انا هوافق عليه. وعشان تسافري برحتك هيكون مكتوب كتابك.
همس: بصدmه. مستحيل. بابي انا استحاله اتجوز بالطريقه دي.

رياض: بصوت عالى. هو ف طريقة جديدة اخترعوها للجواز وانا معرفش؟ الراجـ.ـل داخل البيت من بابه. ومفيهوش عيوب يبقى فين المشكله؟
همس: مسحت دmـ.ـو.عها. المشكله انى مش موافقه.
رياض: انا تعبت معاكي. واخر قرار. عايزه تباشري شغلك. يبقى توافقي ع قراري. مش هتوافقي؟ يبقى ممنوع من دلوقتي رجلك تخطي بره باب الفيلا دي. انتي فاهمه؟
همس: هزت راسها بالنفي وعدm تصديق. وجريت من قدامهم وطلعت ع فوق.

يسرا: بعتاب. عمرك ما كنت قاسي ع ولادك كدا يارياض.
رياض: بتعب. بـ.ـنتك زودتها كتير يا يسرا. وانا مش لاقي سبب لرفضها بالطريقه دي. وانتي سألتيها اكتر من مره. ومفيش مبرر مقنع قالته.
علي شاب محترم جدا. وابقى غـ.ـبـ.ـي لو رفضته عشان طيش بـ.ـنتك.
يسرا: بصتله بلوم. ايه هتجوز بـ.ـنتك بالغـ.ـصـ.ـب يارياض؟
رياض: اتنهد بخـ.ـنـ.ـقه. انا ال عندي قولته. ولو هي مش موافقه. مفيش خروج للشغل ده تاني. بعد اذنك. وسابها ومشي.

يسرا: هزت راسها بإحباط. وقالت بحـ.ـز.ن. فوقية. تعالى شيلى الفطار.
فوقية: جت. بس محدش فطر ياست هانم.
يسرا: بتنهيده. مبقاش ف نفس خلاص
واتحركت ع اوضتها فوق.

فيلا العدوي. ف مكتب آدm.
آدm: قام وقف. وقال خلاص أنت وهو؟ عرفتو كل التفاصيل؟
زين: قام. وقال بإعجاب. ايوه وبصراحه انا كدا استريحت. يسلم تفكيرك ياحج. وده المتوقع من حضرتك.
زياد: بإعجاب. طبعا انا منبهر مع أنه فعلا مش جديد ع حضرتك.
آدm: طيب. يلا تعالوا نفطر. وبعد كدا كل واحد ع شغله.
زين: بص ف الساعه. وقال لأ انا هفطر ف الشركه. يدوب الحق تسليم بضاعة مصنع الشوربجي.
آدm: تمام. بس متنساش تتصل ع ضيوفك.

زين: حاضر ياحج. انا هتصل ع مالك ويوسف ورعد وشباب العيله. والبركه ف حضرتك بقى تتصل ع كبـ.ـار العيله.
آدm: هز راسه تمام. تعالى انت يازياد عشان تفطر معايا.
زياد: بالهنا ياعمي انا فطرت قبل ماخرج. وبص ف الساعه. وقال اوبس 11 انا عندي اجتماع مهم الساعه 1
آدm: بتفهم. طيب مع السلامه بقى انت وهو. ومتتأخروش ع الغدا.
بعد شويه. ع الفطار.
قاعد آدm ومريم. ومنتظرين رينو و آرين و آركان.
مريم: بتشرب كوباية اللبن وساكته.

آدm: رفع حاجبه بتعجب. وسألها. مالك؟
مريم: بعدm اهتمام. مفيش حاجه.
آدm: كشر عينيه بعدm فهم. مفيش حاجه؟ وبتقوليها وواضح جدا انك مضايقه وزعلانه. ومن امبـ.ـارح بعد ما رجعنا وانتي مش عجباني. ف حد زعل أميرتي؟ قوليلى بس وانا افرمه.
مريم: كشرت عينيها وبصت ليه. بتعجب. وقالت امممم. بجد هتفرمه؟
آدm: ربع ايديه وسندها ع السفره. وقال. عندك شك ياروح الروح!

مريم: بحنين ممزوج بتذمر. وبعدين بقى. بص بلاش اسلوبك ده. انا اصلا مضايقه منك!
آدm: ابتسم. ع تعبير وشها. وقال. مضايقه من دومي امبراطور قلبك؟ طيب دي عمرها محصلت. وايه ال مضايق سلطانة قلبي.
مريم: كشرت عينيها. وقالت اخ منك أنت ومن اسلوبك. الله يهديك يا آدm.
آدm: مسد ايدو ع خدها. ويبـ.ـارك فيكي ل آدm ياروح الروح.
مش هتقولي بقى. انا ضايقتك ف ايه؟ ولو أني متأكد. انه غـ.ـصـ.ـب عني اكيد.

مريم: بغيره. اه شوف سيادتك عملت ايه؟ وقولت ايه. ل نور بـ.ـنتك لما سلمت عليها امبـ.ـارح. بقى كدا يا آدm؟ كدا؟ عايز حد تانى غريب هو ال يسلم عليك؟
آدm: ضحك. وباس ع أيدها وقال. هو فعلا حصل. بس انتي عارفه انه هزار. وخصوصاً نور بـ.ـنتك دي متخصصه ف انها تخضني.
مريم: سحبت ايدها. وقالت بغـ.ـيظ. هزار؟ ايوه ايوه. وحضرتك ناسي برضه لما نور اول مره لبست النقاب وجت تسلم عليك انت قولتلها ايه؟ قولتلها نفس الكلام.

آدm: بدقة قلب. يااااه انتي لسه فاكره يامريم؟
مريم: بصت ف عينيه. عمري ما انسى أى حاجة تخصك يابو مراد.
آدm: اخد نفس عميق واتنهد. وحط كف أيدها ع خدو. وابتسم ليها وقال. لو ستات الدنيا كلها حوالين آدm؟ آدm عمره مايشوف غير سلطانة قلبه وبس. ده انتي عمر بحاله يامريم. ايامي وسنيني. حياه كامله. انتي ال بانيتي الإمبراطورية دي. آدm عمره ما يفكر ف خيال غيرك. آدm من المستحيل انه يمـ.ـو.ت غير ف حـ.ـضـ.ـنك.

مريم: شهقت. وحطت أيدها ع بوقه. وقالت بدmـ.ـو.ع. بس يا آدm بس. ايه ال انت بتقوله ده؟
آدm: بتنهيده. بقول الحقيقه. انا عمرى ماحسيت بنفسي غير ف وجودك يامريم.
مريم: دmـ.ـو.عها نازله. وقالت حبآ ف الله متقول كدا تاني يا آدm. ربنا يبـ.ـارك ف عمرك. حبا ف الله متقولها تاني انا امـ.ـو.ت من غيرك.
آدm: مسح دmـ.ـو.عها. وباس جبينها. حقك عليا انا مقصدش. انا ال قصدته من كلامي ليكي. انك بدايتي ونهايتي.

وكمل بمكر. بس انا خطير قدرت اغير الموضوع ف ثانيه واحده. وضحك.
مريم: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. وقالت الله يجازيك كل خير يا آدm.
آدm: بص ف عينيها وقال. جزاني سلطانة آدm.

فيلا السيوفي.
ف اوضة چود.
قامت عشان تنزل تفطر. وحست بتحسن.
ولبست. بنطلون وبلوزه. وواقفه قدام التسريحه. بتسرح شعرها. وافتكرت جنون مصطفى. وضحكت بصمت. وافتكرت البوكس.
وشهقت. وقالت ينهار ألوان. انا ازاي راح عن بالي اشوف حاجه زي دي؟
وجريت بسرعه وقفلت الباب بالمفتاح. واتحركت وجابت البوكس. وقعدت ع طرف السرير. وابتسمت بحماس. وعندها فضول كبير. تشوف المـ.ـجـ.ـنو.ن ده جايب ليها ايه؟

چود: بتفك ورق الهدايا. وقالت بفرحه. ياااه أخيراً الواد ده بقى بيفهم. كنت حاسه إن مخه. مخ عيل صغير. بس لأ انا طلعت ظالماه. وكدا خلصنا الورق. نفتح بقى البوكس. وضحكت بصمت. وفتحت البوكس!
وفتحت عينيها بدهشه. وقالت اييييه داااه!
الصبـ.ـاره الراقصه!
وكملت بانبهار. الله انا كنت همـ.ـو.ت عليها.
وشالت الصبـ.ـاره من البوكس. وكان ف ظرف ملزوق ع العلبه. وشالت الظرف وفتحته. وكان جواه جواب.

حطت الصبـ.ـاره ع السرير. وكشرت عينيها بتعجب. وفتحت الورقه. ومكتوب فيها.
مصطفى: يامساء العناب. مـ.ـا.تيجي نكتب الكتاب.
چود: هههههههه. عيل طاقق.
مصطفى: بت ياچودي. عامله ايه. انا جبتلك الصبـ.ـاره الراقصه يابت عشان تقولي يابوصطفى براحتك ههههه، ع الله يطمر فيكي.
المهم بقى اسمعي الكلام واعملي زي ما هقولك. ودلوقتي شغلي الصبـ.ـاره.
چود: ضحكت. وقالت. يابن المجانين؟ وشغلت الصبـ.ـاره.
ورجعت للجواب. وكملت قرايه.

مصطفى: شغلتيها صح؟ تمام اوي كدا.
قولى بقى بحبك يامصطفي.
چود: ضحكت بتنهيده. وقالت. بحبك يامصطفي.
الصبـ.ـاره: بتقلدها، بحبك يامصطفي.
چود: ضحكت بسعاده. وكملت الجواب.
مصطفى: ودلوقتي بقى. قولى بحبك يامصطفي اكتر من الباي والتراي. وعضلة القلب اهم من الفورمه.
چود: ههههه. بحبك اوى يامصطفي اكتر من الباي والتراي.
الصبـ.ـاره: هههههه. بحبك اوى يامصطفي اكتر من الباي والتراي.

مصطفى: طيب قولي. قاسي قاسي قاسي وجـ.ـر.ح احساسي راح اسيبه يقاسي وهبكي عينيه.
چود: ضحكت بسعاده كبيره. والصبـ.ـاره بتقلدها.
مصطفى: الف سلامه عليكي ياتراب القمر. خلي بالك من نفسك يابت. بحبك.
امضاء مصطفى.
چود: ضمت الجواب لقلبها بابتسامه. وقالت. بحب جنونك اوى يامصطفى.
الصبـ.ـاره: بتقلدها.
چود: حطت الجواب ف البوكس. ومسكت الصبـ.ـاره. وقالت. بحبك ياتيفا.
الصبـ.ـاره. بترقص وبتقلدها.

چود: نسيت الوقت. وقعدت تتكلم والصبـ.ـاره تقلدها. وكان قلبها مبسوط جدا. بحب وجنون مصطفى.
«بعد فتره»
ف الجهاز. ف مكتب مراد. :
مراد: بيتكلم ف الفون مع آدm. بيطمن ع فريحه والعيله. وقال.
تمام ياحج. إن شاء الله بعد الشغل هاجي ع البيت. مع السلامه. وقفلو.
فهد: خبط ودخل. وقعد ع طرف المكتب. وقال ايه يانجم. عامل ايه دلوقتي؟
مراد: مسح وشه بايديه. وقال. انا تمام يابرنس. وبعد الشغل هنرجع ع البيت.

فهد: تمام. انا هتصل ع رينو. وهعرفها اننا مسافرناش.
مراد: هز راسه باقتناع. فعلا لازم يعرفو عشان مايتخضوش اول ما يشوفونا. لانه مش من المتوقع تاني يوم سفر نبقى قدامهم فاجأه.
فهد: وده الل انا اقصده.
مراد: بتنهيدة اشتياق لفريحته وتالين. إن شاء الله!
«ف ألــمانيا. ف المستشفى»
والدة كامليا واسمها ماجده. دخلت تتطمن ع جوزها عبد البـ.ـاري.
ماجده: صباح الخير. ايه ياعباده عامل ايه دلوقتي!

عبد البـ.ـاري: بتعب شـ.ـديد وهمس بصوت مرهق. ال، الحمد لله ياماجده.
ماجده: ربنا يشفيك إن شاء الله.
عبد البـ.ـاري: مش قادر يكح. وقال. هو احنا هنرجع مصر امتى؟
ماجده: لسه بدري. الدكتور قال 4 شهور فترة نقاهه. يعنى قدامنا حوالي شهرين ونص. وترجع تنور بيتك ومصنعك من تاني.
عبد البـ.ـاري: بيأس. مش باين ليها رجوع ياماجده.
ماجده: متقولش كدا. ربنا يخليك لينا ولبـ.ـنتك.
عبد البـ.ـاري: بلع ريقه بتعب. هي فين؟ كا، كامليا فين؟

ماجده: بـ.ـنتك ف الاوتيل. واتصلت عليها من شويه ويتنج. ومتصلتش عليا. ارتاح انت ولما تيجي هخليها تدخل تطمن عليك.
عبد البـ.ـاري: بتعب. هي لسه ف الفندق لوحدها ياماجده؟ كدا غلط عليها.
ماجده: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه. بقولك ايه. متشغلش بالك أنت. انا بـ.ـنتي مـ.ـيـ.ـتخافش عليها.
وقامت وقفت. وقالت هروح اشوف أخوك محسن جه ولا لسه. وخرجت.
عبد البـ.ـاري: غمض عينيه من التعب. ونام.
ماجده: بتتصل ع كامليا. مبتردش.
محسن: جه صباح الخير يامرات اخويا.

ماجده: صباح الخير. يامحسن.
محسن: اخويا عامل ايه انهردا؟
ماجده: زي كل يوم. ربنا يعدي الفتره دي بسلام.
محسن: كشر عينيه. مالك يامرات اخويا. شكلك مشغوله بحاجه.
ماجده: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه. كامليا يامحسن. البـ.ـنت بتصل عليها امبـ.ـارح وقافله فونها. وبتصل عليها من ساعتين تقريباً. كانت ويتنج ومتصلتش عليا. ورجعت اتصلت عليها تاني. مردتش عليا.
محسن: بتعجب. لا كدا مش حلو خالص. يبقى ف حاجه.

ماجده: لا طبعا. مفيش حاجه هي بس مبقتش تحب جو المستشفى.
محسن: بتريقه. يامرات اخويا. انتي عارفه بـ.ـنتك كويس. عصبيه ومتسرعه. ومتدلعه.
ماجده: بحده. انا بـ.ـنتي مش متدلعه يامحسن.

محسن: متزعليش مني يامرات اخويا. انا اه اصغر منك. بس انا كنت عايش وشايف تربيتك انتي واخويا ليها. كل ال تحتاجه كامليا تاخده حتى لو مش من حقها. انتي تعملي المستحيل عشان محدش ف بنات العيله يبقى احسن من بـ.ـنتك. لحد ماكبرت ع كدا تاخد من غير مـ.ـا.تدي. ودلوقتي بقت بتعلى صوتها عليكى واهو بتتصلي عليها وهي ولا هنا. وانتي السبب ف كل ده.
ماجده: بصتله بغـ.ـيظ. انا رايحه اطمن ع بـ.ـنتي.

محسن: طيب متزعليش منى. وانا هاجي معاكي نطمن عليها سوا.
ماجده: سابته ومشيت...
ومحسن مشي وراها. وزعلان ع اخوه.
«بعد شوية»
وصلو الفندق. وطلعو غرفة كامليا. يخبطو عليها. ومحدش فتح.
محسن: نزل بسرعه. وجابو نسخه تانيه مع عامل وطلع معاهم فتح ليهم الباب.
ماجده: داخله تبص يمين وشمال. وندهت. كامليا! كامليا؟
محسن: دخل اوضه ملقهاش. وقال يمكن خرجت؟

ماجده: ببرود. انا هتصل تاني عليها. وطلعت وفتحت الفون ورنت عليها. والفون كان ع الأرض. قدام باب الحمام.
محسن: قرب بسرعه ع الفون. ونزل جابه. واتعدل وبص ل ماجده بقلق...
ماجده: استغربت. وبصت ع باب الحمام. وجريت بسرعه فتحت باب الحمام. واتصـ.ـد.مت. وشهقت بصوت عالى. كاملياااااا!

كامليا: قاعده ف ركن ف الحمام. وهدومها كلها مايه. بتترعش. ومرعوبه. وبتكلم نفسها بهمهمه وهيستريا. وبتقول. لأ انا بريئه. انا معملتش حاجه. هو السبب. لا انا بريئه. انا. ا. انا كامليا عبد البـ.ـاري. مش جاسوسه. مين! مين الديزل! لأ مش هتاخد من عمري. مش هتقــ,تــلني. الراجـ.ـل. الراجـ.ـل.
لأ لأ اغـ.ـتـ.ـsـ.ـبني. محدش يضـ.ـر.بني. محدش يحط عليا تلج. وزعقت محدش يقرببببليييي.

الباب اتفتح عليها. خافت وكـ.ـلـ.ـبشت ف نفسها بخــــوف. وشافت ال جاي عليها مش امها. لا شافتها كأنه الشاب ال حاول يتهجم عليها. وصرخت. لأ لااااااء. ابعد عنننننني.
ماجده: اتصـ.ـد.مت من شكل كامليا.
محسن دخل جري. واتصـ.ـد.م اكتر. وقرب من كامليا. وقال. بخــــوف. كامليا. كامليا. ايه ال حصلك.
كامليا: راسها بتترجف. وبتبص يمين وشمال وخايفه. وبتقول انا معملتش حاجه. انا معرفش حاجه. معرررررفش حااااااجه. واغمى عليها.

ماجده: صرخت بـ.ـنتااااي.
محسن: شالها بسرعه. وخرج من الحمام. ونيمها ع السرير.
وقال ل ماجده. غيرى لبـ.ـنتك هدومها. وانا هنزل اشوف ايه ال حصل بالظبط.
وخرج ونزل بسرعه.
ماجده: بتعيط. وجابت لبس وبتغير ل كامليا. وبتفوق فيها. ومش عايزه تفوق.
مدير الفندق. طلع مع محسن. وشاف حالة كامليا. وقال.

ابنة حضرتك خرجت من هذا الفندق أول أمس ولم تعود حتى اليوم عند الساعه السادسه صباحا وكان من الواضح عليها انها في حاله مذريه من السُكر والتيه وكأنها نائمه وكانت بصحبة صديقتها.
وعنـ.ـد.ما سألت صديقتها. قالت لي أنهم كانو منذ ليلة أمس ف الديـ.ـسـ.ـكو. وعند عودتهم تعرضو لحادث مروري بسيط. وذهبوا للغرفه. وبعد ساعه تقريبا ذهبت صديقتها.
محسن: بصدmه. ديـ.ـسـ.ـكو! وصحبتها؟ وقال للمدير. ولكن هي زائره وليس لها أي أصدقاء هنا.

المدير: حسنا هذا ليس من شأننا. استمحيني عذرا. انا ذاهب لعملي. وسابهم ونزل.
ماجده: بصت ع ملامح كامليا بصدmه. وهمست حادثه!

«بعد شويه»
ف شركة زياد جمال.
ف غرفة الاجتماعات. الساعه 2
زياد قاعد مخـ.ـنـ.ـوق. عشان همس محضرتش الاجتماع.
وكمان ياسين مضايق وقلقان عليها. ومش عارف يتصل عليها وسط الموجودين.
المهندسين. بعد فتره من الانتظار. استأذنو وقامو وخارجين.
زياد: بنفاذ صبر. قال ل ياسين. بخـ.ـنـ.ـقه. انا ماينفعش معايا النظام ده.
ياسين: بقلق. اكيد يابابا ف سبب إنها متجيش. حضرتك متعرفش هي كانت متحمسه قد ايه؟

زياد: بحده. ياسيادة الملازم. ده اسمه بيزنس. وهمس لسه بتحط رجليها ع اول الطريق. وده كان اجتماع مصيري بالنسبة ليها. ولو كان حصل معاها اي مشكله. او سبب قوي لعدm وجودها. كانت ااقل حاجه. تتصل ع السكرتاريه. او سيادتك. واعتذرت. واحنا كنا هنتفهم الموضوع. ونعتذر للمهندسين. إنما ده مش نظام شغل.
ياسين: بحيره. عندك حق تماما. بس انا عايز من حضرتك تهدا. وانا هعرف ايه ال حصل بالظبط. وايه المانع ال خلاها متجيش.

زياد: قام بجمود. وخبط ع التربيزه. وقال. وحضرتك بقى هتسيب شغلك ف الشرطه بعد كده. وتيجي تتابع ظروف الاستاذه همس؟ انت ناسي انك بعد تلات شهور هتستلم شغلك ف الشرطه؟
ياسين: قام وقف. وقال. بابا انا مقدر موقفك واحراجك مع المهندسين.
لكن ال انا متأكد منه. إن همس مجتش لسبب قوي. حضرتك متعرفش همس قدي. هي حلمها الوحيد. إن المشروع ده يتنفذ.
زياد: رفع حاجبه بمكر. وقال. امم معرفش همس قدك؟

ياسين: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. اء انا قصدي انها يعني بتحب شغلها. و...
زياد: بخبث. اعرفلي سبب عدm وجودها.
يا، سيادة الملازم مقدmاً. وسابه وخرج ع وشه إبتسامه. من لخبطة ابنه. ودفاعه عن همس. واعجابه الواضح عليه.
ياسين: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وبعدين معاكي ياهمس. انتى ملخبطاني معاكي. وطلع فونه واتصل عليها...

فيلا المنشاوي.
رياض: اتصل ع يسرا. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. همس عامله ايه دلوقتى يايسرا؟
يسرا: بزعل. همس بـ.ـنتك من وقت ما انت خرجت. وحابسه نفسها ف اوضتها.
رياض: بزعل من نفسه. طيب خبطي عليها. واتكلمي معاها.
يسرا: بلوم. خبطت عليها. لكن هي رافضه تفتح لأى حد. حتى مرات ابنك. جت وحاولت معاها. لكن هي رافضه. وأنت اكتر واحد عارف إن همس مبتحبش تزعل حد فينا. انت ليه يارياض عايز تطفي بـ.ـنتك!

رياض: بعتاب. هو ده ال انتي فهمتيه من تصرفي؟ بـ.ـنتك بتكبر يايسرا. بـ.ـنتك جالها عرسان كتير. وع طول رافضه. وانتي بنفسك جت عليكى فتره كنتى مضايقه من رفضها الغير مبرر. ودلوقتي بـ.ـنتك عايزه تسافر لوحدها. ترجع بقى بليل أو الفجر هتقول شغل. بس الناس مش هتقول شغل يا يسرا. الناس مبترحمش. الناس مابتسبش حد ف حاله. وغير كدا انا ماينفعش أوافق ع حاجه زي دي. انتي ازاى موافقه؟

يسرا: بتنهيده. انا مفكرتش ف كل ده. وعموماً لما تهدا انا هتكلم معاها. بس انا عايزه منك تأجل موضوع العريس ده.
رياض: بجمود. مش هيحصل يايسرا. وفهمي بـ.ـنتك انها لو موافقتش عليه. مفيش سفر لوحدها أبدا. وهي حره!
«ف اوضة همس»
قاعده ع السرير. ودmـ.ـو.عها نازله لأول مره بحـ.ـز.ن كبير. وبصت ع الساعه وكانت 2 وربع. وحـ.ـضـ.ـنت ركبها وغمضت عينيها بيأس وقلة حيله. حلمها بدأ بالانهيار. وهمست ياسين!

فونها رن. ومسحت دmـ.ـو.عها. وجابت الفون من ع الكمود. وشافت رقم ياسين. وحطت أيدها ع بوقها وبتعيط بشهقات. ومردتش.
ياسين: قلبه بيدق بقلق. واتصل عليها تاني.
همس: عاطفتها غلبت حـ.ـز.نها. وردت عليه. بإحتياج. وهمست بصوت موجوع. ياسين!
ياسين: حس بيها انها مش بخير. وقال بقلق بالغ. همس مالك؟ انتي بتعيطي؟
همس: مسحت دmـ.ـو.عها. وحـ.ـضـ.ـنا ركبها بايدها. وحاولت تبتسم لكن صعب. وقالت لأ. ا. انا مبعيط!

ياسين: قاطعها. وقال لأ انتي صوتك معيطه. وواضح جدا كمان. همس قوليلى مالك؟
همس: بحـ.ـز.ن حقيقي. انا آسفه اني مجتش الاجتماع. ا. انا!
ياسين: بنفاذ صبر. يستي يولع الإجتماع. همس قوليلى مالك؟
همس: بدقة قلب ودmـ.ـو.ع. انا محتجالك اوي يا ياسين.
ياسين: بتنهيده. مش اكتر من احتياجي ليكي ياهمس. وياسين جمبك ومعاكي. بس قوليلى بقى مالك. انا قلبي مشغول عليكي.

همس: حست بالإحتياج. وإن ياسين هو الوحيد ال هتحكيله من غير قلق لانه أمنيتها ف الحياه وقالت.
بابي يا ياسين!
ياسين: كشر عينيه بعدm فهم. ماله؟
همس: بدmـ.ـو.ع رفض اني اكمل المشروع. غير لما!
ياسين: غير لما ايه ياهمس اتكلمي!
همس: أخدت نفس عميق واتنهدت. انا هقولك ع ال حصل الصبح، انا بعد ما قولت ل بابي ع المشروع!
ياسين: بيسمعها بكل تركيز، لكن قلبه اتقبض. لتاني مره.

اهم فرصه ممكن تروح وتضيع من قلبه قبل ايديه! وخصوصاً المرادي.
لأنه حب بجد مش انبهار ولا إعجاب. لأ. دقة قلبه ليها جايه من المنتصف. إحساس جديد. وحب حقيقي. خــــوف حقيقي من خسارتها.
همس: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت. وده سبب إني مجتش الاجتماع. انا بجد بعتذر عن!
ياسين: بحنين وو.جـ.ـع. انتى هتوافقى ع العريس ده!
همس: بنفي. لأ مستحيل.
وكملت بلوم. انا مش عايزه اتجوز بالطريقه دي. انا نفسي!
وسكتت لانها اتكسفت!

ياسين: وقف قدام الشباك وحط ايدو ف جيبه. وقال. نفسك ف ايه يا همس؟
همس: رجعت بضهرها ع السرير. وقالت بنبره بتتمنى حبه ليها. نفسي احب واتحب. نفسي اتجوز عن حب يا ياسين...
ياسين: غمض عينيه واتنهد. وقال طيب ممكن أسألك سؤال.
همس: اكيد اتفضل.
ياسين: انتي! انتي ف حد ف حياتك!
همس: ، سكتت. وقلبها بيدق ليه وبس.
ياسين: بو.جـ.ـع. همس اتكلمي. لاني مش هتحمل خسارتك!

همس: فتحت عينيها بدهشه. وانفاسها اتلخبطت وهمست. بـ.ـارتباك. تق. تقصد ايه يا ياسين؟
ياسين: سمع صوت ارتباكها. وغمض عينيه. واتاكد إن الشعور متبادل بينهم. وابتسم.
وقال بمكر. بس ت عـ.ـر.في إن والدك معاه حق!
همس: اتغاظت انه غير الموضوع. وقالت بخـ.ـنـ.ـقه. والله معاه حق ازاى بقى؟
ياسين: ضحك بصمت ع رد فعلها. وبقى ع يقين انها بتحبه.

وكمل وقال. بجديه. والدك خايف عليكي ياهمس. فعلا ماينفعش تسافري لبلد تانيه لوحدك. ومع شباب حتى لو شغل. لازم تكوني ف أمان. لازم يكون حد من عيلتك معاكي.
همس: باقتناع. طيب وانا اعمل ايه يعني؟ بابي ف الشركه. واخواتي كل واحد ف شغله وحياته الخاصه. أعمل ايه انا بقى؟ اروح اشتري اخ؟
ياسين: ضحك بصمت وحب يختبرها. لأ. تعملي انك توافقي ع قرار والدك.

همس: بغـ.ـيظ كبير. اوافق! يعنى احطم حلمي ومخرجش من باب البيت؟ هو دا ال انت عايزني اعمله ي ياسين!
ياسين: بخبث. لأ انا قصدي انك توافقي انك تتجوزي!
همس: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. وقالت بنرفزه.
انت البعيد ايييه مابيفهمش؟ انت شايل قلبك ده وحاطط مكانه حجر؟
انا مش هتجوز فاهم. وبما انك مش فاهم يبقى انا شكلي هنعس احسن. وسلام بقى اقفل ومتتصلش تاني.
وقفلت المكالمه ف وشه! وحدفت الفون بغـ.ـيظ. وقالت بتريقه ممزوجه بغـ.ـيظ.

قصدي انك توافقي تتجوزي. اه ما انت مش خسران حاجه. ما انت لو بتحس كنت حسيت من زمان. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. انا بكرهك يا ياسين. بكررررهك! غـ.ـبـ.ـي!
ياسين: من رد فعل همس وأنها قفلت المكالمه. رفع حاجبه بتعجب. وبعدها ضحك من قلبه ع همسته.

ف ألــمانيا.
كامليا فاقت. وفضلت ع نفس الحاله. بتهمس بكلام مش مفهوم. وخايفه.
ماجده: بقلق. وبعدين يامحسن. كامليا واضح عليها انها مصدومه من وقت الحادثه.
محسن: بحيره. مش عارف يامرات اخويا. وكمان لو اخويا عرف بحاجه زي كدا ف حالته دي ممكن يجراله حاجه.
ماجده: بصت ل كامليا. وقالت كامليا يابـ.ـنتى. ردي عليا. قولي حصلك ايه؟

كامليا: بهمس غير مفهوم. قالت. الديزل. هيقــ,تــلني. هيقــ,تــلني. انا معملتش حاجه. مش جاسوسه. محدش يقرب مني. انا بس ال انتقم منها. انا ال خــــوفتها. وافتكرت التلج. وشهقت بخــــوف. وقالت بصوت مسموع. معملتش حاجه. والله معرف دي فلاااشة اييييه؟
محسن: نفخ بحيره. ومش عارف يعمل ايه. وقال كامليا بقالها كام يوم متغيره.
ماجده: بدmـ.ـو.ع. ايوه لانها كانت عايزه تنزل مصر ضروري. وانا رفضت عشان متقعدش لوحدها.

محسن: هز راسه تمام. يبقى انتى تاخدي بـ.ـنتك وتنزلي ع مصر بكره. وتشوفيلها دكتور.
ماجده: طيب وعبد البـ.ـاري!
محسن: بتنهيده. انا هكون جمب اخويا. بس انتي لازم ت عـ.ـر.في كامليا مالها.
ماجده: مسدت ع شعر كامليا ال بتترجف وكأنها مرعوبه. وقالت حاضر. من بكره هنكون ف مصر.

الساعه 3 ونص.
ف جنينة فيلا آريان. وعمارة العيله.
آرين: خارجه من العماره. ومعاها برطمان نوتيلا. وماشيه ف الجنينه. وقعدت ع طرف البيسين. ونزلت رجليها ف الميا. وبتاكل نوتيلا بنرفزه. وعيونها فيها لمعه.
وهي بتاكل بصت ع غطا النوتيلا. مالقتش إسم آدm. واتخـ.ـنـ.ـقنت اكتر. وحاسه بالملل. وحطت النوتيلا جمبها. وبصت للميا. وقالت بإحباط ممزوج بخـ.ـنـ.ـقه.
يعني بابي سافر ومعرفش هيرجعلي امتى؟

و آركان ف الجيم وكلها كام شهر ويسبني ويروح الكليه.
وتيم شكله نسيني خلاص. وميرو وحشاني اوي.
وليليان وتيما. بجد البيت مش حلو خالص من غيرهم.
حتى آريان وكريم. كلهم وحشوني. هو الشهر ده مش هيخلص بقى. ويرجعو؟ وا!
واتنهدت بحنين. و آدm! آدm سافر دهب ومحاولش يتصل يكلمني. ولا حتى فتح نت. طيب. هو ازاي كدا؟ ازاي قلبه جـ.ـا.مد جدا كدا.
تؤ. انا مش عارفه ايه ال بيحصلي؟ انا حاسه اني عايزه اعيط.

البيت من غير بابي و آدm وحش اوي. طيب انا ليه بفكر كتير ف آدm. مع أنه ع طول بيزعلني؟
ومسكت النوتيلا. وقالت ليها. آدm ده مرعـ.ـب. ومش عايزه افكر فيه.
هو أصلا لو شايفني ضيه كان طمني عليه. مرعـ.ـب جدا بجد. انا زعلانه منه ومش هكلمه تاني. ومش هفكر فيه تاني!
ورفعت معلقة شوكليت تاكلها. لكن مالهاش نفس للأكل.

وحطت النوتيلا تانى. جمبها. ومسكت السلسله وبصتلها. كانها بتشتكيلها من إن فراق المرعـ.ـب صعب عليها. وغمضت عينيها. بحنين. وقالت. أنت فين يا آدm!
آدm مراد: قعد جمبها. ونزل رجليه ف الميا. وقال بإشتياق. انا جمبك ياضي آدm.
آرين: كشرت عينيها وهي مغمضه. وقالت بتذمر طفولي.
اهو انا بتخيل صوته اهو. وبعدين بقى؟ خلاص يا آرين انسي المرعـ.ـب ده ومتفكريش فيه تاني.

آدm مراد: بشبح ابتسامه. قال. ماينفعش متفكريش فيا ياضيي. او بالأصح. ماينفعش تفكري غير فيا!
آرين: فتحت عينيها بزهول. وبصت جمبها. وتنحت للحظات...
آدm مراد: رفع عينيه ليها وقد ايه كانت وحشاه. وقلبه بيدق ليها.
آرين: بتهمس بزهول. آدm! وبعدها. كشرت بزعل. وقالت ل نفسها. شوفتي بقى يا آرين؟ قلة الاكل والتفكير ف المرعـ.ـب. بقيتى بتتخيلى انك بتسمعي صوته. لأ وكمان بتتخيلى شكله قدامك. هتتجنني انتي.

آدm مراد: ابتسم بحب. وقال. انا جمبك يا آري.
آرين: اتكلمت ع أساس أنه خيال. وقالت. بعتاب. انت ازاى تسافر من غير ما اشوفك؟ انت ليه بتعمل كده معايا؟
آدm مراد: ل عينيها. مقدرش اشوف عيونك وهي زعلانه ياضيي. وغـ.ـصـ.ـب عنى وده طبعي.
آرين: بغـ.ـيظ وطفوليه، اه طبعك منا عارفه. طبع زي الزفت.
آدm مراد: غمض عينيه بغـ.ـيظ، صك ع اسنانه وبيحاول مايتنرفزش عليها.
آرين: شافت ملامحه. ورغم انها متخيله أنه خيال؟

لكن خافت. وقالت بلخبطه. اء. طيب عاجبك انى أتخيلك دلوقتي انك قاعد جنبي. وكمان رجليك ف الميا؟ لأ انا مش طبيعيه صح يا آدm!
آدm: مسح وشه بايديه. وبص بعيد. ومردش.
آرين: بتذمر طفولي. بـ.ـارد حتى ف الخيال بـ.ـارد ورخم.
يا ما نفسي اديله بوكس ف وشه اعدل بوزه ده. ع رأي خالو مراد. وحمه سودا.
آدm مراد: بتحذير. انتي بتقولي ايه يا آرين؟

آرين: نفخت بنفاذ صبر. وقالت ل نفسها. يووووه بقى حتى ف الخيال بيزعقلي. لأ لأ. مش معقول كدا.
آدm مراد: بجمود. بصيلي يا آرين!
آرين: بنرفزه وغـ.ـيظ لفت وشها ليه. وعينيها اتقابلت ف عينيه. وقالت بعتاب. أنت هترجعلي امتى يا آدm؟
آدm مراد: بص ف عينيها. انا رجعتلك يا آرين. انا جمبك ومعاكي وحواليكي.
آرين: ببراءه. اقولك ع حاجه؟
آدm مراد: هز راسه ليها. قولي.
آرين: بحرج. سعات بحس إنك ف الهوا ال بتنفسه.

آدm مراد: كشر عينيه. ف الهوا؟
آرين: هزت راسها بطفوليه. اممم ف الهوا. يعني لما انا بتنفس وانت معايا بحس اني كويسه. زي دلوقتي. متخيلاك قدامي وبكلمك.
لكن وانت بعيد عني ببقى مش عارفه اتنفس كويس. وببقى مخـ.ـنـ.ـوقه ومضايقه. يبقى انت ف الهوا ال بتنفسه. صح يا آدm؟
آدm مراد: بدقة قلب صح ياعيون آدm.
آرين: وشها بقى احمر جدا. وقالت بكسوف. شوفت بقى انا اتكسفت ازاي وانا بقولك الكلام ده؟

لانه ماينفعش يتقال. بس انت خيال دلوقتي. وقولتلك بس عشان ده يبقى سر بينا.
ولما المرعـ.ـب يرجع مش هيعرف اني قولت كدا. صح يا آدm!
آدm مراد: ابتسم بصمت. وهز راسه بيأس من طفلته الأولى والاخيره.
آرين: مسكت النوتيلا. وبتاكل بحماس. وقالت تعرف انا كنت مش جعانه. بس لما شوفتك دلوقتي انا بقيت كويسه. واخدت معلقه. وغمضت عينيها. وبتتذوق الشوكلاته وقالت امممم جميله.

آدm مراد: اول ما آرين غمضت عينيها. قام ف لمح البصر. ومشي بخفة رجل بسرعه. واستخبى ورا الشجره ال وراها، عشان مايحرجهاش. وأنها قالت ال ف قلبها. ل خيال آدm!
آرين: فتحت عينيها بابتسامه. وبتقول عارف أنت لو مش خيال كنت قولتلك شاركني ف النوتيلا. ولفت ليه. بس ا! واختفى، واتنهدت بخيبة أمل. وقالت ياريتك كنت موجود بجد يا آدm!

بعد شويه. فيلا العدوي. العيله كلها بدأت توصل ع فترات.
«ف اوضة فريحه»
فريحه: بتلبس الحجاب. وفونها رن وكان رقم مراد. واستغربت انه رقمه الخاص. لكن ردت بلهفه. وقالت بإشتياق. الو مراد حبيبي.
مراد: ابتسم بفرحه. لانه سمع صوتها بخير. وقال بمرح. قلب مراد يابت يا فريحه. عامله ايه؟
فريحه: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. انا كويسه جدا دلوقتي ياروح قلبي. ومش ناقصني غيرك.

مراد: بحب. وانا كلها ساعه واكون قدامك يافريحتي.
فريحه: تنحت. وقالت مش فاهمه؟
مراد: بضحكه. يعني مسافرناش يابت. المأموريه اتأجلت.
فريحه: شهقت بسعاده. وقالت بجد يا مراد؟ بجد والله؟ ده اجمل يوم ف حياتي.
مراد: بمكر. اممم يابـ.ـنت كوم الشكاير. كل يوم وانا معاكي بيكون جميل يابت.
فريحه: هههههه طبعا ده كل ثانيه ف وجودك ياقلب فريحه بيكون عيد بالنسبالي.
مراد: بتنهيده. تالين عامله ايه يا فريحه؟

فريحه: بفرحه. تالين كويسه جدا الحمد لله. هي دلوقتي ف اوضتها بتلبس.
وكمان عايزه اقولك إن آدm رجع من دهب وبيغير هدومه.
وميرو لسه مكلمينها فيديو. بجد انا مبسوطه اوى اوى يامراد. انت هتيجي امتى.
مراد: بدقة قلب. خلي صوتك ع طول مبسوط كدا يافريحه.
مت عـ.ـر.فيش انا ببقى مرتاح قد ايه. لنبرة صوتك وهو مبسوط. فريحه انا بحبك.
فريحه: بدقة قلب وحنين. وانا بعشقك يامراد.
ف غرفة آدm مراد. :.

آدm مراد: خارج من الحمام. ولابس بنطلون فقط. وبينشف شعرو.
الباب خبط خبطتين بهدوء.
آدm مراد: كشر عينيه بتعجب. لانه مش متعود ع حد يخبط كدا. وهمس بابا آدm معقول؟ واتحرك بسرعه. وفتح الباب.
آدm: ابتسم. ممكن ادخل ياحفيدي الغالي؟
آدm مراد: بترحيب. طبعا طبعا. اتفضل حضرتك.
آدm: دخل ووقف ف نص الاوضه. ولف لحفيدو.
آدm مراد: بسرعه اخد التيشرت عشان يلبسه.
آدm: مسك التيشرت من حفيدو. وبص ع صدرو ودراعه.

وقال بشك. امم واضح إن بشرتك ضد الشمس والبحر. وجـ.ـسمك متأثرش مع العوامل الطبيعية. وبص ل عينيه بتحذير. ولا ايه ياحفيدي؟
آدm مراد: غمض عينيه وصك ع اسنانه. ولعن نفسه ع غباءه. ولأنه كان غـــضــــبان معملش حساب للخطوه دي. وخصوصاً قدام الامبراطور.

آدm: ساب التيشرت ل حفيدو. وقال. ف حجات كتير بتبقى غامضه ف حياتنا. وف حجات كتير انا عن نفسي عملتها وخبيت ع عيلتي. وده عشان المصلحه العامه. ومصلحة عيلتي كانت دايما وابدا هي ف المقام الأول عندي. يعني انتو قبل شغلي وقبل مستقبلي. لأن مستقبلى هشوفه فيكو انتو يا احفادي. وخصوصاً أنت يابن الغالي.
آدm مراد: بيلبس التيشرت. وفهم إن جدو شك ف موضوع سفرو المفاجئ. ورجوعه المفاجئ. وبيهرب من عينيه.

آدm: هز راسه لانه كدا أتأكد إن شكه كان ف محله. وقال بنبرة أمر. كنت فين يا آدm!
آدm مراد: قبض ع ايديه. وقال بجمود. كنت باخد جزء من حق اختي يابابا!
آدm: غمض عينيه بتعب واتنهد. وقال بعتاب. وانا قولتلك قبل كدا أبعد نفسك. جوزها هو ال هيتصرف. أنت كـ.ـسرت كلمتي ياسيادة الملازم.

آدm مراد: رفع عينيه ليه بسرعه. وقال بنفي. العفو يا بابا. حضرتك عارف إن كلامك سيف ع رقبتي. بس ال حصل كان أكبر من اني اتحمله. اختي مريم دي مني لحمي وشرفي. ومش هستنى بعد المعلومـ.ـا.ت ال انا عرفتها. اني أتأخر اكتر من كدا.
واتحرك خطوتين وقال بغـــضــــب. كامليا مش هتسكت يابابا. وانا كان ف أيدي اقــ,تــلها. بس لولا القسم ال قسمته لحضرتك بطلب منك.
كامليا تخطت كل الحدود. وكانت عايزه تهرب اختى بره مصر...

آدm: فتح عينيه بزهول، أنت بتقول ايه يا آدm!
آدm مراد: لف ليه. وقال من بين أسنانه بغـــضــــب شـ.ـديد. بقول ال حصل يابابا. كامليا كانت! وشرح لجدو كل ال كامليا عملته. وإن تيم كان عايز يسافر. وهو رفض. وحكاله هو عمل فيها ايه بالظبط. ورغم من أنه مخـ.ـنـ.ـوق من آخر خطوه عملها ف كامليا. لكن هي بتصرفاتها وصلته أنه يشربها من نفس الكاس. لأن العين بالعين والسن بالسن والبادي اظلم!

آدm: بيسمع حفيدو. وقعد ع طرف السرير. وجواه خـ.ـنـ.ـقه كبيره.
وسرح وقال جواه. اااه يا آدm. ليه كل ده؟ ليه بيحصل كل ده معاك. واحفادك ليه يقابلو كل المطبات دي. وليه ميرو؟ اااه يا الله. وغمض عينيه بتعب واخد نفس عميق جدا واتنهد.
وبص ل آدm مراد. وقال. كان ف اكتر من طريقه يا حفيدي. لكن مش بالطريقه دي. احنا ماينفعش ننزل للمستوى ده. مينفعش نفكر بالطريقه دي.

آدm مراد: بجمود. وانا مـ.ـا.تعدتش حدودي يابابا. ولا نزلت لمستواها. ولا اتصرفت زيها.
وقال من بين أسنانه بغـــضــــب. انا بس دوقتها من نفس ال دوقته لأختي.
ولو رجعت بالزمن تاني هعمل نفس ال عملته. وبص ل جدو وقال. حضرتك شوفت مستقبلك فينا!
اما انا بمجد بجدر العيله. وعندي عيلتي والماضي ال اتزرع جوايا هو المقام الأول ف حياة الديزل.

وال يقرب من عيلتي. يبقى يتحمل ال هيجراله! لانه هيدوق ع أيدي أضعاف أضعاف الضياع والمـ.ـو.ت بالبطيء!

ف جناح آدm.
مريم: بتلبس. ورينو بتساعدها.
مريم: ارتاحي انتي يانور عيني. انا هلبس الحجاب لوحدي.
رينو: بمرح. انا مش بساعدك لله ف لله ع فكره يامامي. انا بس بسرق أكبر وقت معاكي واتوحم عليكي عشان البيبي يطلع قمر زيك.
مريم: بضحكه صافيه. ربنا يرزقك بال بيتمناه قلبك يالارين يابـ.ـنت حوا وآدm.
رينو: حـ.ـضـ.ـنتها بمرح. ربنا رزقني بيكم يا أجمل مريم وآدm ف حياة اي حد. وباستها من خدها.

نور: خبطت ودخلت. وقالت بزعل مصطنع. الله الله. ممكن اعرف ايه ال بيحصل هنا؟ وازاي يكون ف دعوه حلوه من غير ما اكون فيها. ها؟
مريم ورينو ضحكو.
مريم: طيب يابـ.ـنتي قولى السلام عليكم الأول.
نور: كشرت عينيها بمكر. طبعا لازم تقولي كدا. ياست مامي. وعموما السلام عليكم.
مريم: بضحكه صافيه. وعليكي السلام يانور عيني. تعالى ف حـ.ـضـ.ـني. وانا ليا بركه ال انتي؟ وغمزت ل رينو.

نور: رفعت عينيها وشافت مريم بتغمز ل رينو. وكشرت عينيها. وقالت حضرتك بتثبتيني؟
رينو: ضحكت من قلبها.
مريم: شـ.ـدت نور لحـ.ـضـ.ـنها بسعاده. والله الدنيا بتنور بوجودك ياقلب امك.
نور: ضحكت بحب. وباست ع ايدها وقالت. ربنا يبـ.ـاركلنا فيكي ياست الكل.
رينو: قربت منها وضمتها ف حـ.ـضـ.ـنها. ولا يحرمنا منك ولا من العيله كلها يانور بانو.
نور: بضحكه. حبيبتي يارينو. عامله ايه دلوقتى؟ البيبي أخبـ.ـارو ايه؟

رينو: حطت ايدها ع بطنها وابتسمت. وقالت. خلاص اهو. هانت وادخل ف الشهر التاني. وتبدأ المعاناه.
نور: دى احلا معاناه. هههههههه بقول ل محمد عايزه اخلف بيبي يسلينا ف وحدتنا. قالى زى ما خلفتى تيم. وسلمناه ل رينو. رينو تخلف وتسلمنا البيبى وترد الجميل. ههههههه
رينو: هههههههه. بس كدا. انا هتبرعلك بالبيبي ف اصعب مرحله. واخدو منك بعد اول تلات سنين ههه.
نور: صرخت بهزار. لأ لأ ميرسي جدآ جدآ.

رينو: بمرح. اله هي الدكتوره مش كانت لسه بتقول عايزه تخلف؟ رجعت ف كلامها ليه؟ ولا ايه يامامي.
مريم: افتكرت اختها شيرين. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وقالت بحنين.
ابن نور هو ابنك يارينو. وابن رينو هو ابنك يانور. ربنا يجعل الود واللطف والموده بينكم لآخر العمر ياولادي يارب. ومسحت دmـ.ـو.عها.
نور بصت ل رينو. ورينو بصت ل مريم بقلق. وقعدو جمبها.
رينو: بقلق مالك يامامي؟
نور: بقلق أكبر. مامي حبيبتي انتي بتعيطي ليه؟

مريم: ابتسمت بتنهيده. أبدا ياحبايبى. افتكرت اختي. وحنيتها عليا وعليكم. الله يرحمها ويغفر لها. ويغفر لمـ.ـو.تى المسلمين.
نور ورينو بتنهيدة زعل. اللهم امين.
مريم: اخدت نفس عميق. ومسحت وشها. وضحكت بتمثيل. ها بقى قوليلى محمد فين يانور؟
نور: بإبتسامه. موجود تحت مع زين وشباب العيله.
فون رينو رن. وكان فهد.
رينو: بتعجب. قالت. ايه ده؟ فهد بيتصل من رقمه الخاص. وخرجت بسرعه ف التراس. وردت بإحتياج. فهد حبيبي.

فهد: ابتسم. قلب فهد يارينو.
رينو: ضحكت بسعاده. بجد مش مصدقه اني سمعت صوتك تاني يوم سفر كدا. عامل ايه ياحبيبى؟
فهد: بدقة قلب. انا كويس ياروحي. انتي ال عامله ايه؟
رينو: بيك انا كويسه اوي يا فهد.
فهد: بحنين. وفهد بين ايديكي ياقلبي. وعندي ليكي مفاجأه هتعجبك جداً.
رينو: مفاجأتي أنك ترجعلي يافهد.
فهد: وانا تحت أمر نجمتي. وف أقل من ساعه هكون قدامك إن شاء الله.
رينو: تنحت. وقالت فهد متهزرش؟

فهد: بضحكه. وانا من امتى بهزر ف الحجات دي؟ انا لولا خايف عليكي انتى والبيبى من الخضه. كنت رجعت ليكي بطريقتي الخاصه.
رينو: بحماس وسعاده. بجد يعنى انت راجع دلوقتي؟
فهد: ايوه ياروحي. انا ومراد جايين ف الطريق. احنا مسافرناش المأمورية اتأجلت.
رينو: كانت هتتنططت ف الأرض لكن افتكرت الحمل. وضحكت بسعاده. وقالت. احلا حاجه بجد.

طيب تعرف؟ انهردا زين عازم كل العيله. وكنت زعلانه انك مش جمبي. واو بجد انا فرحانه اوي اوي يا فهد.
فهد: ابتسم بحب. وفهد مش عايز دايما غير فرحتك دي يانجمتي.

ف جناح زين. :
ريتال: بتلبس.
زين: خبط ودخل. وقال ايه ياروتي. اتأخرتي ليه؟ كل ده بتلبسي؟
ريتال: بخـ.ـنـ.ـقه. سوري بقى. الفستان الجديد كان فيه غلطه. ومقطوع. ولبست واحد تاني. ها ايه رايك؟
زين: صفر بإعجاب. وقال. وانا قول الفستان بقى قمر اوي كدا ليه؟ اتاري ريتال قلبي لابساه. ايه القمر والجمال ده ياروتي؟
ريتال: بفرحه. بجد. ميرسي جدا يازينو. ربنا يخليك لقلبي ياروحي انت.

زين: بنـ.ـد.م مصطنع. كان لازم اعزم العيله انهردا؟ مكنتش عارف اخليها بكره. واقضي اليوم مع قمري.
ريتال: وشها نور من كلام زين. وقالت بجد يازينو؟ يعني عندك استعداد كنت تلغي العزومه عشاني أنا؟
زين: قرب منها وحاوطها من وسطها. انا عندي استعداد. ألغى مؤتمرات مش عزومـ.ـا.ت وبس. قصاد الفرحه ال مرسومه ع ملامحك دي ياعمر زين.

ريتال: بدقة قلب حطت راسها ع صدرو. وقالت بحبك اوى يازينو. وحبك ليا هو ال مخليني ديما فرحانه وسعيده. انا بمـ.ـو.ت فيك.
زين: ابتسم. وضمها لقلبه بحب كبير. حبيبتى انتي ياروتي.
ريتال: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه. وباسته من خدو وقالت. ثواني وجايه خليك واقف مكانك متتحركش.
زين: بمرح. حط ايدو ع وشه وقال. ومخبي عينيا كمان. وجاهز لاي مفاجاه. بس أوعي تقفلى الستاير. الناس وصلت تحت!

ريتال: اتحركت وبتضحك. وفتحت الدولاب. وقالت لأ متقلقش. وجابت شنطة هدايا. وقربت منه. فتح عيونك يازينو.
زين: فتح عينيه. وقال اوبااااا هديه للعبد لله. جزاكي الله خيرا يا اختاه.
ريتال: ههههه وجزاك يا اخ زين. وفتحت العلبه. وكانت ازازة برفان فخمه جدا. ودبوس مكتوب عليه زين. وقالت دي هديه بسيطه مني ليك ياحبيبى. ولبسته دبوس البدله. وفتحت البرفات ورشت ليه منه. وكانت ريحته مميزه جدا. وعجبت زين.

زين: مسد ع خدها بحنان. وباس جبينها بحب كبير وقال. دي مش هديه بسيطه. دي اجمل حاجه منك ياروتي.
ريتال: بدقة قلب. بجد يعنى عجبتك يازينو.
زين: بحنان. عجبت قلبي اكتر ياقلب زين.

بعد فتره كبيره. :
الكل اتجمع. ف مملكة العدوي. وكان غدا مميز جدا.
ف وجود بيتر وطارق وأشرف وجاسر ومالك ويوسف ورعد ومراد وفهد وباقي شباب العيله.
آرين طبعا لما شافت فهد بهجة الدنيا رجعتلها تاني. وأغلب الوقت معاه.
آدm مراد: واقف مع شباب العيله. ف الجنينه. وبيتكلمو مع بعض. وعيونه بتدور عليها بهدوء.

آرين: اول ما عرفت إن آدm رجع. وهي متنحه. وخايفه جدا انه ال كانت بتتكلم معاه حقيقه مش خيال. وواقفه محرجه جدا.
فهد: بابتسامه. آريني ياحبيبتى.
آرين: بلخبطه. ها؟ احم نعم يا بابي؟
فهد: انا هروح اقعد مع جدك ورعد وباقي الضيوف
لانه ماينفعش منرحبش بيهم. وانتي روحي ل تالين وبنات العيله. اوكي ياروحي.
آرين: هزت راسها وجواها محتار. احم اوكي يا بابي.
فهد: مسد ع حجابها بابتسامه جميله. وسابها. وراح للضيوف.

آرين: خرجت من باب الفيلا. وماشيه ف الجنينه. ومكسوفه جداً. وبتكلم نفسها بحرج وعتاب كبير. وقالت. وبعدين يا آرين؟ آدm رجع. طيب هو رجع امتى؟ وياترى هو ال كان قاعد ده خيال ولا هو حقيقي؟
وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. طيب لو هو بجد؟ انا قولت كلام ف قلبي ماينفعش اقوله ليه. طيب هعرف إزاي أنه كان موجود او لأ؟

اروح أسأله؟ لأ لأ يا آرين. هيقول عليا ايه دلوقتي؟ اووووف ياربي بقى ايه ال بيحصل معايا ده؟ وماشيه باصه ف الأرض. ووقفت مره واحده وشافت رجلين حد وقفت قدامها. ورفعت راسها. وفتحت عينيها بصدmه. وقالت بتلعثم. آد. آدm؟
آدm مراد: رفع حاجبه بمكر. ايوه آدm. اذيك يا آرين؟
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت بلخبطه. اء. انت كويس. قصدي ا. انا كويسه. اه كويسه. احم.
آدm مراد: بمكر. مالك متلخبطه ليه؟

آرين: رفعت كتفها بطفوليه. اممم انا خالص خالص. فين اللخبطه دي؟ وحطت ضافر صوباعها بين أسنانها. وقالت بترجي ممزوج ببراءه. هو انت شوفتني واتكلمت معايا انهرده؟
آدm مراد: شاف علامـ.ـا.ت الخجل ووشها أحمر جدآ. وقلبه داب فيها. ومحبش يحرجها. لكن قال. انا بشوفك كل ثانيه يا آرين. مش لازم تكوني موجوده معايا عشان أشوفك. انتي ضي آدm. والضي معايا ديما.

آرين: رغم إن قلبها. بيدق من كلامه. لكن اتنفست الصعداء وحطت أيدها ع قلبها ونفخت براحه كبيره. وقالت. اووووف الحمدلله. كنت خايفه تكون سمعتني وانا عند البيسين؟
آدm مراد: بمكر. ليه انتي قولتي ايه عند البيسين؟
آرين: تنحت ولعنت نفسها. وقالت ببراءه. اء. ا. انا. نو نو نو. مقولتش حاجه؟ هو انت سمعتني قولت بيسين. لأ مقولتش انا خالص حاجه زي دي. احم.
آدm مراد: كشر عينيه وبص ليها ف نظره غامضه...

آرين: رفعت عينيها ليه. واتـ.ـو.ترت اكتر. وقالت. اه اسكت يا آدm اصل انا زعلانه خالص اه والله!
آدm مراد: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. وبص بعيد. وقال زعلانه ليه يا ضي آدm؟
آرين: بحيره. وتفكير. اه اصل. احم. اصل. اه ايوه كنزي خلص. وبابي مكانش موجود. اه شوفت بقى.
آدm مراد: بص ف عينيها. وقال قريب أوي انا هاخد كنزي!

بعد يومين.
فيلا المنشاوي. وقت الغدا.
همس بتاكل بصمت تام. ومبتتكلمش مع حد.
رياض: ايه ياهمس انت مخصما ابوكي ولا ايه؟
همس: بجدية. العفو حضرتك. انا مقدرش اعمل حاجه زي دي.
رياض: هز راسه بتفهم. تمام. واعملي حسابك. ف عريس جاي يتقدmلك انهرده.
همس: سابت الشوكه بنرفزه. وانا حضرتك مش موافقه. وسبت مشروعي واتخليت عن كل حاجه. ووافقت ع قرارك. يبقى ليه العريس. وهو مرفوض من دلوقتي؟

رياض: بحده. شوفي العريس الاول وبعدين خدى قرارك.
همس: بخـ.ـنـ.ـقه. انا مش عايزه اتجوز بالطريقه دي. انتو ليه محدش عايز يفهمني. وبعدين العريس ده مابينزليش من زور.
رياض: يتنهيده. يابـ.ـنتي الله يهديكي. هو انا يعنى اتجوزت يسرا عن حب؟ لأ كان جواز عادي وبعد كده الحب جه بعدين.

همس: بدmـ.ـو.ع. مش ف كل الحالات يابابي. مش ف كل جوازه عاديه بيحصل الحب بعدها. وقامت وقفت. انا مش عايزه المشروع ولا عايزه اتجوز. بعد اذنكم. وجت تتحرك.
رياض: بجمود. وأمر. الساعه 8 بالظبط تكوني جاهزه للمقابله. ومش عايز كلام ف الموضوع ده تاني...

ف مجموعة العدوي.
زين وريتال ف المكتب. بيناقشو شغل مهم.
الباب خبط خبطه واحده. واتفتح ع طول وليليان قالت بسعاده. زينوووو. وجريت عليهم.
زين: ضحك بفرحه كبيره. وقام بسرعه. وقابلها وقال ليليان؟ لي لي بـ.ـنتي وضمها لقلبه بحنان كبير وهاين عليه يدخلها بين ضلوعه.
ريتال: قلبها دق بفرحه كبيره. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وقالت بسعاده. لي لي حبيبت قلبي.

ليليان: عيطت من الفرحه. ومش عايزه تطلع من حـ.ـضـ.ـن ابوها. وقالت بعـ.ـيا.ط. بااابي وحـ.ـشـ.ـتني جدا اوي يابابي.
زين: الفرحه مش سيعاه. وقال. ليليان بـ.ـنتى اخيرا رجعتي. اطول شهر مر عليا ياروحي انتى. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وباس جبينها بحب كبير. وقال ألف حمدالله ع سلامتك ياحبيبتي.
ليليان: ضحكت بدmـ.ـو.ع. الله يسلمك يابابي. واترمت ف حـ.ـضـ.ـن ريتال. وقالت مامي حبيبتي حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي اوي بجد وحشتينى جداً ياروتي.

ريتال: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وضمت بـ.ـنتها لقلبها. وغمضت عينيها براحه كبيره. وقالت بحب. حمدلله ع سلامتك ياحبيبت قلبى انتى.
كريم: دخل بمرح. السلام عليكم ورحمة الله.
زين: حـ.ـضـ.ـنه اهلا وعليك السلام ورحمة الله. حمدالله ع السلامه ياكريم يابني.
كريم: الله يسلمك ياعمي. وسلم ع ريتال. عمتو حبيبتى. حشـ.ـتـ.ـيني و  جدا.
ريتال: بفرحه. وانت اكتر ياكريم ياحبيبي. حمدلله ع سلامتكم ياولاد.
كريم وليليان الله يسلمك ياحبيبتي.

ليليان: جريت تاني وقفت جمب زين وحطت أيدها ف دراعه. وهمست. زينو انت لسه زي ما انت قمر قمر.
زين: ضحك من قلبه. وقال وحـ.ـشـ.ـتني اللماضه بتاعتك يابت انتي.
ريتال: تعالى ياكريم ياحبيبي اقعد استريح. وانتو رجعتو امتى؟ وطلعتو ع الفيلا سلمتو ع العيله؟
كريم: قعد بـ.ـارهاق. لا ياست الكل. احنا يدوبك وصلنا المطار. ركبنا تاكسي ع مجموعة العدوي ع طول.
ليليان: قالت بتأكيد. ايوه لان كريم وعدني اني اشوف بابي ومامي اول حاجه.

زين: مسد ع حجابها. وقال مت عـ.ـر.فيش جدك وتيتة مستنين اللحظه دي قد ايه؟
لليليان: بحنين. انا اكيد هروح اسلم عليهم. انا اصلا كنت بعد الأيام. حضرتك متعرفش بابا آدm وماما مريم وحشوني قد ايه؟
كريم: قام وقف. وقال طيب يلا بينا ع فيلا العدوي. وبعد كده. ع فيلا عزيز. وبعد كده ع بيتنا نفسي انام.
زين: اله مش هينفع لازم تتغدو معانا.

كريم: بترجي. ابوس ايدك ياعمي خليها بكره ولا بعدو. بـ.ـنتك من فرحتها انها هترجع مانامتش ولا خلتني انا كمان انام.
ريتال: بضحكه. ياحـ.ـر.ام واضح ع وشك الإرهاق فعلاً. انا عارفها مفتريه بـ.ـنتي دي. وديما ف المناسبات متعرفش تنام وتفضل صاحيه طول الليل. معلش بقى. استحمل.
كريم: ومالو احنا تحت امر ليليان هانم.
زين: ابتسم بحب كبير. وقال ربنا يسعدكو ياولادي. وبجد احلا مفاجأة...

عند هبه.
فاتن: بتجهز الغدا.
هبه: واقفه بتغسل المواعين.
احمد: صحي من النوم وبيتاوب. وهرش ف قفاه. وداخل عليهم المطبخ. واخد خياره بياكلها. وقال الغدا لسه مخلصش يام عاشور.
فاتن: بضحكه. طيب اغسل وشك الأول. يلا روح اتوضى وصلي العصر. يكون عاشور رجع بالسلامه من المستشفى. ونتغدى كلنا.
احمد: خبط هبه ع قفاها. وقال. ماشي اذيك ياهوبا.

هبه: صكت ع أسنانها. وصرخت بغـ.ـيظ. يابااااااارد بطل تضـ.ـر.بني ع قفايا. ياماااما بقى شوفي المهزء ده.
فاتن: خبطت احمد بالمعلقه. انت مش هتحترم نفسك بقى؟ اختك دى أكبر منك.
احمد: رفع حاجبه بمكر. ووقف جمب هبه القصيره. وقال بزمتك مين الكبير فينا. هههههههه دى دكتوره شبر ونص هههههههه.
هبه: بغـ.ـيظ فكت مريلة المطبخ. وقالت. طيب انا هوريك مين هي شبر ونص. وجريت وراه. وهي ماسكه منفضة السجاد.
احمد: جري منها وبيضحك.

هبه: بتجري. وخبطته ع ضهرو. وبتزعقله...
احمد: أتألــم. اااه يامفتريه. وشافها هتخبطه. جري بسرعه وفتح باب الشقه. وخبط ف عاشور وشاهين.
هبه: عشان قصيره مش واخده بالها. وجريت. وبالمنفضه. فضلت تضـ.ـر.ب ف احمد. وقالت بغـ.ـيظ. انا مش قصيره. انت ال طويل واهبل. فاهم يامتـ.ـخـ.ـلف.
عاشور: طبعا مش فاهم حاجه. لكن بسرعه. احم اتفضل يا. شاهين. وبص ل احمد ف نظرة توعد.

احمد: ضحك بهزار. اصلى كنت معفر. واختى بقى عامله حملة نضافه. احم. سلامو عليكو. ودخل جري ع الحمام.
هبه: رافعه ايد بالمنفضه. ومتنحه، ومش عارفه تاخد اى رد فعل من الموقف.
شاهين: تنح. وهمس هبه! بتاكل اخوها؟
عاشور: بص ل هبه احم. خشي جوه.
هبه: ها؟ اه. احم. وجريت من قدامهم. ولعنت نفسها 100 مره ع موقفها قدام شاهين بالتحديد وده تاني موقف.
عاشور: تعالى ادخل ياشاهين.

شاهين: مرسوم ع ملامحه ابتسامه من مواقف هبه ال دخلت ع قلبه بسعاده. لكن قال. لا يصحبي مره تانيه. انا اتأخرت، واعمل حسابك بقى. فاضل مرتين لتعقيم جـ.ـر.حك. بعد بكره. وكمان. بعد أسبوع. وهتبقى زي الفل. انا هعدى عليك بعد بكره إن شاء الله. وسلم ع عاشور. ونزل والابتسامه ع وشه.

فيلا العدوي.
كلهم قاعدين ف الليفنج. آدm واميرته. ورينو و آرين وتالين.
آدm: قاعد جمب اميرته وواخد آرين ف حـ.ـضـ.ـنه.
ومريم: تالين قاعده جمبها.
رينو: قفلت المكالمه. وقالت فريحه خارجه من العياده. وجايه ف الطريق.
مريم: بتمسد ع ضهر تالين. وقالت. توصل بالسلامه إن شاء الله.
آرين: بهمس. بابا آدm. هو المرعـ.ـب فين؟ شايفه إن الأمن مستتب.
آدm: بضحكه. المرعـ.ـب. تقدري تقولي كدا ف وشه؟

آرين: يامااامااا. ده كان عمل مني كريب وشاروما. ده مفتري اوي يابابا. مابيضحكش خالص.
آدm: ابتسم. ماهو بيضحك قدام ال بيحب يضحك معاهم.
آرين: اتـ.ـو.ترت. احم. بابا عندي سؤال مهم جداً.
آدm: بتفكير. اممم اسألي.
آرين: ابن والدك وابن والدتك وليس بأخيك ولا بأختك، فمن يكون ذلك الشخص؟
آدm: بابتسامه. (أنا)
آرين: بابنهار. واوو ايوه فعلا. برافو عليك يابابا. حضرتك زكي جدا. زي المرعـ.ـب.
صوت عالي عند باب الفيلااا.

ليليان: بسعاده. انا جيييييت. وجريت عليهم.
آرين: شهقت بفرحه وسقفت. واو ليليااااان.
مريم: اتخضت بفرحه. وضحكت. ليليان بـ.ـنت قلبي ونور عيني.
ليليان: اترمت ف حـ.ـضـ.ـن مريم. ودmـ.ـو.عها نازله وحشتينى اوي اوي ياماما.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع. الف حمد وشكر ليك يارب. انك رجعتي بالسلامه.
آدm: قلبه دق. وضحك بصمت. واتعدل. وقال لمضة حيات جدها. وفتح ايديه.
ليليان: جريت ع آدm وحـ.ـضـ.ـنته بشوق كبير. بابا حبيبي وحشتنى موووت.

آدm: ضمها لقلبه بحنان كبير. وانتي اكتر ياروح جدك. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. واتأمل تفاصيلها ال واحشاه. وقال مصر كلها نورت برجوعك ياليليان.

فيلا المنشاوي. الساعه 8
همس: رايحه جايه بغـ.ـيظ ف اوضتها. وبتتصل ع ياسين. وفونه مغلق. وحدفت الفون ع السرير بغـ.ـيظ.
يسرا: خبطت ودخلت. همس انتى لسه مالبستيش؟
همس: بخـ.ـنـ.ـقه. منا لابسه اهو.
يسرا: بزهول. ايه لابسه؟ لابسه سلوبت؟ هتنزلي تقابلي عيلة العريس بالسلوبت ياهمس! وكمان واسع جدا ومبهدل عليكى خالص.
همس: قعدت ع السرير. وقالت والله ده ال عندى. ولو مش عاجباه يغور ف داهيه.

يسرا: بحيره. همس انتى ناويه تطفشيه صح؟
همس: بخبث. انا ابداااا. مين قال كدا. وقالت جواها هو هيطفش لوحده...
يسرا: ربنا يستر انا مش مطمنالك. يلا يا حبيبتي عشان خاطر مامي حبيبتك. البسي الفستان ده. وانزلى قدmي القهوه للعريس.
همس: ضحكت بخبث. حاضر عشان خاطرك انتي بس يامامي. أحلا قهوه للعريس...
همس: لبست فستان باللون الزهري. ونزلت ع المطبخ ع طول.

داده عواطف. لفت وقالت اللهم صل ع النبي. قمر ياست همس هانم. ست الحسن والجمال اي والله.
همس: بمكر ميرسي جدا ياداده. قوليلي بقى. فين القهوه؟
عواطف: امسكي يابـ.ـنتي. الفنجال ده للعريس بيشربها ع الريحه. ووالده الفنجال ده. بيشربها زياده. ووالدته. بتشربها ع ال...
همس: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه خلاص خلاص المهم عرفت قهوة ال متيسماش. وحطت الصنيه ع ترابيزة المطبخ. وقالت ممكن ازازة ميا عطشانه ياداده. وضحكت بخبث.

داده عواطف: من عينيا حاضر. وراحت ع التلاجه. وجابت ليها ازازة ميا.
همس: بسرعه حطت معلقة ملح كبيره ف فنجال قهوة العريس.
عواطف: اتفضلى ياحبيبتي اشربي.
همس: مثلت التعب. معلش يا داده عواطف انا حاسه بدوخه. ممكن تطلعي انتي القهوه. وانا هشرب وهطلع وراكي.
عواطف: بابتسامه وماله ياحبيبتى. بس ت عـ.ـر.في العريس زى القمر. وهيبه كدا ومركز. ولا عيلته ناس سكره. وجدو وجدته ناس محترمين جدا. ربنا يهديكي كدا وتوافقي.

همس: عوجت بوقها بغـ.ـيظ. اه ماشي ياداده خدى بقى القهوه وقدmيها للعريس الهيبه. اشطا؟
عواطف: بضحكه. اشطا ياهمس هانم. وضحكت وشالت الصينيه وخرجت للضيوف.
همس: ضحكت بخبث. بالهنا ياعريس الغفله.
يسرا: بتنادى. همس ياحبيبتي. تعالى.
همس: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. وقالت دmار العيله دي ع يدي. وخرجت بتلعن ف العريس.
رياض: بضحكه والله بجد مشرفينا ياجماعه.

همس: داخله وبتتريق. وبتقلد ابوها. ها ها والله بجد مشرفينا ياجماعه. متزعلش بقى ياعم رياض من ال هعمله فيكو. ودخلت الصالون. وتنحت وقلبها يكاد يكون أنه هيطلع من مكانه. وهمست بصدmه اكبر من اى وقت. ي. ي. ياسين!

ف نفس الوقت. عند محمد عزيز.
محمد: قاعد ف الليفنج. ونور محاوطها بايدو. وراسها ع كتفه. وبيتفرجو ع التليفزيون.
نور: حبيبى اعملك شاى أو عصير؟
محمد: مسد ع كتفها بحنان. لا يانوري. لو احتجت حاجه هاقولك.
نور: بتنهيده. تيم وتمارا وحشوني اوي يامحمد.
محمد: انا بقى ميرو و آريان وحشوني اكتر. ههههه
نور: كشرت عينيها. والله بجد؟ اوكي يوحشوك بس ولادك ازاي مش وحشوك؟

محمد: اخد نفس عميق واتنهد وقال. سعادة تيم بين ايدين ميرو. وسعادة تمارا بين ايدين آريان.
وحبي ل ميرو و آريان واحترامي ليهم. هيكون عائد ع ولادي يانوري فهمتي؟
نور: بابتسامه. طبعا. زي ما اهلنا راعو ربنا فينا. احنا كمان لازم نراعي ربنا فيهم. لان فعلا سعادة ولادنا من سعادتنا.
محمد: وع فكره ميرو اتصلت عليا انهردا. وبتقولي إن تيم مش عايز يرجع دلوقتي.

نور: بحنين. ايوه تيم قالى انا كمان. وقولتله يبنى شهرين هيبقى كتير. وانتو لوحدكم. قالى انا كدا مستريح. قولتله تمام. واحنا عايزين راحتك يقلبى.
جرس الباب رن.
محمد: باس ع جبينها. وقال. ادخلي البسي نقابك. وانا هشوف مين؟
نور: رفعت راسها. حاضر ياحبيبي. وقامت دخلت تلبس إسدال ونقاب.
محمد: فتح الباب. وضحك بسعاده. تيما!
تمارا: اتشعلقت ف رقبته بااااابي حبيبى.

محمد: رفعها لحـ.ـضـ.ـنه. وقال بسعاده. بـ.ـنتي ورحي وعمري. وحشتينى ياقلب ابوكي.
تمارا: ضحكت بدmـ.ـو.ع. مش اكتر منى صدقني حضرتك.
محمد: نزلها ع الأرض. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وباس راسها. نورتي مصر كلها نورتي العالم كله ياروح قلبي.
آريان: بهزار. طيب وانا نورت حتى بير السلم؟ وحـ.ـضـ.ـن محمد
محمد: ضمه بسعاده. وقال والله بير السلم ده اهم حاجه يا آريان. لازم يكون منور. وضحكو. تعالى ادخل يا آريان.
نور: سمعت صوت تمارا. وخرجت بسرعه.

تمارا: شافتها وجريت عليها. ماااامي حبيبتي انا.
نور: فتحت أيديها. تيما حبيبت قلبي. الف الحمد لله ع السلامه ياحبايب قلبي.
تمارا: وحشتينى جداً والله يامامي. والبيت وحشني. واوضتي وكل حاجه هنا وحشانى.
آريان: سلم ع نور. عمتو حبيبتى نور الحياه. وباس ع أيدها وجبينها.
نور: بدmـ.ـو.ع. مسدت ع خدو. ربنا يعزك ويبـ.ـارك فيك ياحبيب عمتك.
وقعدو شويه. وبعد كده استاذنو عشان يروحو يسلمو ع آدm ومريم. وباقي العيله.

فيلا المنشاوي. :
ياسين: شاف همسته. وقلبه دق بقوه. لانه مشافهاش من آخر مره ف شركة الصاوي. وقلبه بيدق من جمالها ف اللون الزهري. فاتنه بكل المقاييس لقلب ياسين.
يسرا: بترحيب. انتو منورينا والله بجد يا جماعه. وحضرتك بالذات يامدام ملك. وجاسر بيه. وااستاذ مالك والمهندسه ساره. ده شرف لينا كبير جدا. انكم تشرفونا.
ملك: بسعاده. الشرف لينا احنا يامدام يسرا. وشافت همس داخله وواقفه مكانها.

يسرا: للكل. دي همس بـ.ـنتي. اصغر واحده واخر العنقود.
ملك: قالت. بسم الله ماشاء الله. اللهم بـ.ـارك. ربنا يحرسك يارب ويجعل ف وشك القبول.
ماليكه: ل زياد همست. وقالت بانبهار. الله ماشاءالله. همس جميله اوي يازياد.
يسرا: بحرج من همس ووافقه متنحه. ولكنها عارفه انها مفاجأه ليها. وعرفت إن ده ياسين ال انقذها من القهوه.
رياض: باحراج. احم تعالي ياهمس يابـ.ـنتي. واقفه ليه. تعالي سلمي ع الضيوف.

همس: فتحت عينيها وغمضت ببلاها. وهزت راسها ف اللاوعي. ياسين العريس!
ماليكه: شافت ياسين مبتسم ووشه منور. وشافت همس واقفه مزهوله. وحبت تنقذ الموقف. وقامت وراحت عند همس. وقالت ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن. انتي همس؟ انتي جميله اوى ياهمس. وحـ.ـضـ.ـنتها.
همس: انتبهت. وقلبها بيدق بسرعه. وجـ.ـسمها بيترجف. وقالت بصوت مبحوح اء. اهلا ياطنط.
ملك: شاورت ليها. تعالي ياهمس سلمي عليا ياحبيبتى.

همس: قربت وسلمت عليها. وع ساره ومالك وزياد. وجت قدام ياسين بصت ليه. ف نظره طويله فرح ممزوج بتعجب وف علامـ.ـا.ت استفهام كتير!
ياسين: ابتسم ليها. اذيك يا آنسه همس!
همس: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وصوتها. مش طالع. واكتفت انها هزت راسها. وراحت قعدت بحرج وكسوف كبير جدا. جمب يسرا.
رياض: اتفضلو ياجماعه اشربو القهوه...
الكل اخد القهوه.

همس: فتحت عينيها بصدmه كبيره. وشافت ياسين بياخد الفنجال. وهزت راسها بصدmه. لأ لأ. متشربش يا ياسيييين!
الكل: بيضحك ومبسوط.
ياسين: بيضحك. وفرحان. ورفع الفنجال. وشرب. وبعد كدا. قفل بوقه. ومش عارف يعمل ريأكشن محدد. وبص ل همس ف نظرة توعد.
همس: ابتسمت بخــــوف وتـ.ـو.تر. وبصتله ف نظرة اعمل ايه بقى اهي جت فيك انت. حظك ونصيبك. هيهيهي.
ياسين: حاول بكل ثبات. يبلع القهوه. وحط الفنجال.
وشرب ميا بسرعه. وكح كتير من الملح.

الكل استغرب. وماليكه بخــــوف وقلق. مالك ياياسين ياحبيبى. ووشك احمر ليه كده؟
ياسين: بنظرة توعد ل همس. مفيش ياست الكل. وبص ل رياض. وقال. احم. نقرا الفاتحه ياعمي!
رياض: بص ل همس...
مالك: حس إن الجو متـ.ـو.تر. وقال السكوت علامة الرضا ولا ايه يا آنسه همس؟
همس: بلعت ريقها بخــــوف من ياسين...
ملك: بهدوء. لو موافقه نقرأ الفاتحه ياهمس يابـ.ـنتي.
ياسين: كشر عينيه بغـ.ـيظ. وقال ممكن نسيبها تفكر براحتها.

همس ؛ بسرعه. رفعت ايديها وبتقرا الفاتحه.
رياض: فتح عينيه بدهشه. لانه كان متوقع رفضها. ولكن الفرحه الكبيره لغت اى فكره. ورفع ايديه والكل قرأ الفاتحه.
وبعد كده. اتفقو ع كل حاجه. والفرح بعد شهرين ونص. وبكره هيشترو الشبكه. ويعملو حفله اخر الاسبوع. وتلبس خاتم الخطوبة. والشبكه.
وهمس كل أحلامها اتحققت ف لحظه واحده. وكانت حاسه انها اكتر واحده ف العالم مبسوطه.
وبعد شويه.
ياسين: بدقة قلب، مبروك ياهمس.

همس: بعشق كبير. مبروك عليا أنت يا ياسين!

بعد يومين.
هبه قاعده لوحدها ف البيت. والباب خبط. وقامت فتحت الباب. وشهقت بزهول. وقلبها دق بخــــوف. وقالت!
فيلا الصاوي.
آسر راجع من الچيم بعد الشغل. ومرهق جدآ. ودخل من باب الفيلا. وسمع صوت كارما بتضحك. وقرب منها.
وقلبه دق لحياة الرقيقه ال قاعده مع كارما. وابتسم بحب كبير. وقال. مساء الخير يابنات.
كارما: بسعاده. مساء القمر ع أجمل أبيه آسر.
حياة: بحرج كبير. احم مساء الخير يا آسر.
آسر: حط شنطة الجيم. وقعد قصادهم. وقال بإستغراب. ايه قاعدين لوحدكم ليه؟ وفين العيله؟

كارما: قامت وجريت قعدت جمبه بسرعه. وقالت بحماس. عندي ليك اخبـ.ـار حلوه اوي يا أبيه.
آسر: رفع عينيه ل حياة. وابتسم. ياترى ايه الاخبـ.ـار دي ياكارما.
حياة: اتـ.ـو.ترت. ونزلت عينيها بسرعه. احم.
كارما: بسعاده. ياسين ابن عمتو القمر. راح انهردا يتقدm ل عروسه وجدو وناناه وبابي ومامي معاهم.
آسر: كشر عينيه بتعجب. ياسين! بيتقدm لعروسه؟

حياة: بتـ.ـو.تر. احم هو الموضوع جه بسرعه. مامي قالت إن أبيه ياسين قالهم امبـ.ـارح بليل بس. وع فكره انت تعرف العروسه!
آسر: رفع حاجبه. يبقى من العيله بقى. مش كدا ولا ايه؟
كارما: بحماس ونفي. لأ لأ لأ. العروسه تبقى همس. ال كانت موجوده في الفرح. ومامي قالت إنها شغاله معاكم ف الشركه. انت متعرفهاش؟
آسر: بإعجاب. اوو. همس المنشاوي! لا طبعا اعرفها. دي بـ.ـنت كويسه جدا.
حياة: اتنهدت بخـ.ـنـ.ـقه. وبان ع ملامحها الضيق والغيره.

واحنا عارفين طبعا انها غريزه حتى بين الأصدقاء مش الاحباب وبس.
آسر: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك بصمت. وقال. مالك ياحياة؟
حياة: بخـ.ـنـ.ـقه ونفس التـ.ـو.تر. ا. ابدا احم. مفيش حاجه.
كارما: حطت ايدها ع معدتها. وقالت اه انا جوعت اوي.
أبيه آسر حضرتك هتتعشى معايا انا وحياة؟ اقول للداده تجهز عشا.
حياة: برفض لا ميرسي يا كارو. انا ماليش نفس للأكل.
آسر: بمكر. طيب ايه رأيكم يابنات. لو نطلب ديلفري. ونقعد احنا التلاته نتعشى مع بعض ف الجنينه؟

ها ايه رايك ياحياة؟ وع فكره انا راجع من الجيم و.جـ.ـعان جدآ.
حياة: بحرج. احم ال انت عايزه يا آسر.
آسر: بحنين. انا عايزك توافقى!
حياة: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. احم م. موافقه.
كارما: سقفت وااااو يبقى نطلب اكل كتير جدا لاني جعانه اوى اوى. وعايزه كانز وحلو مع الديلفري يا ابيه.
آسر: طلع الفون. وقال وانا تحت امر كارو. وا، وحياة.
حياة: قلبها دق بقوه. وحست انها حرانه من الإحراج.

آسر: حس بيها. وقال بجديه. ها يا كارو انتى وحياة تحبه تطلبو ايه؟
كارما: بنهم. انا عايزه بيتزا L وعايزه كريب فراخ.
وكانز. ولو هتجيب حلو يبقى مولتن كيك.
آسر: بهزار. اكلتك بقت ضعيفه أوي ياكارما. ههههه.
كارما: الدايت بقى هههههههه.
آسر: وانتي ياحياة!
حياة: باحراج. اي حاجه.
آسر: ابتسم. طيب ايه رايك اطلبلك ع زوقي زي ما انا هطلب ليا؟
حياة: هزت راسها بابتسامه رقيقه. زي ما تحب.
آسر: اتصل. وطلب الاوردر. وقفل.

وقام وقف. وقال.
طيب يابنات. انا هطلع اخد شاور. انتو بقى اطلعوا اقعدو ف الجنينه من دلوقتي. وانتى ياكارو انتى وحياة ظبطو لينا المكان كدا. اوك.
آسر طلب منهم يخرجو علشان ماينفعش يقعد مع حياة لوحدهم جوه الفيلا. لان كارما اخته لسه صغيره. وكمان شاف ان حياة متـ.ـو.تره. وشاف من الافضل يخرجوا ف الجنينه.
حياة: قامت بسرعه. وقالت بـ.ـاريحيه. ايوه كدا افضل. يلا ياكارو.
كارما: قامت بحماس. يلا بينا. وخرجو.

فيلا المنشاوي.
ياسين وهمس قاعدين ف الصالون لوحدهم.
وباقي العيله ف الليفنج بعيد شويه. بيتناقشو ف باقي التفاصيل وبيتعرفو ع بعض اكتر.
همس: بتتنفس بسرعه من السعاده. وضحكتها منوره وشها. وفرحانه ومبسوطه. ونفسها تجري وتتنطط وتعمل كل حاجه طفوليه من فرط السعاده ال هي حساها وعايشاها.
ياسين بالنسبالها كان بداية حلم جميل واتحقق من غير اي مجهود. اتحقق بدعوه صادقه من قلبها. اتحقق بتمني.

ياسين: قلبه بيضحك بسعاده طاغيه.
يااااه. البـ.ـنت المـ.ـجـ.ـنو.نه دي هي كمان بتحبني؟
اخيرا يا ياسين. اخيرا عرفت معني الحب الحقيقي؟ وهو إنك مقدرتش حتى تتخيل انك تخسر همس. مقتدرتش تتخيل حياتك بس من غير صوتها. احساس وشعور المرادي مختلف.
همس صدفه يا ياسو. صدفه جميله ولقاء مميز. لقاء جدير اننا نقول عليه لقاء السعاده الابديه.
إحساس بالخــــوف الحقيقي بالفقد. خلاك تتحرك بسرعه وتتقدm مليون خطوه ع خطوة همس.

حبك عدا المدى معاها يا ياسين. هي دى حبك الحقيقي.
لكن ال قبل كده؟ كان انجذاب وانبهار. إعجاب بشخصيه ملائكيه. لكن ال قدامك دى هي جنتك ياياسين. همس جنة ياسو!
همس: بعدm تصديق وسعاده. قالت. ياسين بجد انت جيت وطلبت ايدى صح؟
ياسين: ابتسم بتنهيده. انتى حاسه ايه ياهمس؟
همس: حاسه اني بحلم. ايوه والله حاسه اني ف حلم. انا اصلا معرفش ازاى انت قدامي دلوقتي.
ياسين قولي ازاى ده حصل؟

ياسين: ضحك بصمت عليها. واخد نفس عميق جدا واتنهد. وقال.
انا لما كلمتك وعرفت شروط والدك. ال انا احترمتها. وزاد اعجابي بوالدك اكتر من الاول. إنه خايف عليكي. وماشي تبع الأصول والعرف. بجد موقفه عجبني جدا ياهمس.
همس: بتذمر. بص انا عارفه إن بابي صح. وانا مش معترضه. أنا كل ال ضايقني شرط الجواز. هو لازم اتجوز غـ.ـصـ.ـب عشان احقق حلمي؟

ياسين: بتفهم. لأ طبعا مفيش جواز بالغـ.ـصـ.ـب. ولكن والدك معاه حق. ماينفعش تسافري لبلد تانيه لوحدك. لازم فعلا يكون معاكى محرم ليكى.
همس: بهدوء. طيب ما انا قولت قبل كده انا مش معترضه.
كل الحكايه إن بابي مشغول واخواتي مشغولين كمان. يبقى اتجوز ازاي بقى بالطريقه دي؟
ياسين: بابتسامه. هو مفيش غير طريقه واحده للجواز ياهمس!
وهي إن العريس يدخل البيت من بابه. اما حوار نحب ف بعض طول الليل والنهار. وخروجات ده ماينفعش.

اولا حـ.ـر.ام. ثانيا مبيدومش. لازم طرف يخل بالطرف التاني. ومش كل الجواز عن حب ناجح.
همس: بصتله بعتاب. وعيونها لمعت. وقالت.
هو ده ال انت فهمته من كلامي؟ اني عايزه احب ليل ونهار وأخرج وأسهر. واعمل حاجه حـ.ـر.ام!
وقامت وقفت. وقالت. بزعل...
اظاهر فعلا انت متعرفنيش يا ياسين. بعد اذنك.
وسابته وخرجت الجنينه. وحاسة بخيبة أمل جديده. وراحت قعدت ع المرجيحه وحاسه انها عايزه تعيط، :.

ياسين: خرج وراها. وقرب منها. ووقف قدامها وقال.
انتى اكيد مـ.ـجـ.ـنو.نه. انا مقصدش انتى بالتحديد. انا بفهمك وجهة النظر عموماً.
ومفهومك عن الجواز من غير حب بيبقى فاشل. وده مش صح.
ف كلتا الحالتين. سواء الجواز بالحب أو الجواز التقليدى ف منهم جواز ناجح وف لأ!
لكن لو بصينا للواقع ال احنا عايشينه دلوقتي. إن أغلب الجواز الفاشل بيكون البدايه حب.
لازم يكون قبل الحب ده راجـ.ـل يشيل المسؤلية الكاملة ويكون قد كلمته.

وقد كلمة انك أمانه ف رقبته ويصونك ويخاف عليكي ويتشرف إنك تكوني حلاله.
وست تكون ناضجه وعارفه الغلط من الصح والحلال من الحـ.ـر.ام. وتتحمل معاه وتكمل طريقها للنهايه.
لكن مش اى حد يقول لوحده بحبك تصدقه ويتجوزو وهي تدفع التمن لعدm تحمل المسؤولية!
لا ف اساسيات الدين حطها لينا عشان حياتنا تمشي صح. وسيدنا محمد قال.

عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (إذا أتاكم من ترضون خلقه ودينه فزوجوه إلا تفعلوا تكن فتنة في الأرض وفساد عريض) صدق رسول الله.
ياسين: كمل. وقال ياهمس انا اكتر واحد فاهمك. وصدقيني انا مقصدش انتى بالعنيه. انا مقصدش اضايقك بكلامى.
همس: بزعل. انا كل ال مضايقنى. إن بابي وانت دلوقتى فكرتو بنفس الطريقه.

انا مقصدش خالص انى احب واتحب بالطريقه دي. لاني عارفه إن مش كل الشباب بيكونو صادقين ف مشاعرهم. وبيضحكو ع البـ.ـنت بكلمتين. وبيتجاوزو ف حبهم وده حـ.ـر.ام. لانه لو بيحبها هيحافظ عليها وياخدها حلاله فعلا.
وقامت وقفت. واتحركت خطوتين. وقالت.
انا لما كنت ف الفرح. وشوفت قد ايه حب العيله لبعضها. كل اتنين تحس فعلا أنهم لايقين مع بعض. ماينفعش بديل لحد منهم للتاني.

شوفت قد ايه عمق العشق من الإمبراطور ل زوجته. وال عرفته بعد كده إن جوازهم مكنش عن حب.
انا عارفه إن الجواز التقليدى هو الصح.
لكن مايمنعش انى اكون حابه الشخص ده.
يعنى انت مثلا انا معرفش انك بتحبني وجيت اتقدmتلى وانا وافقت باقتناع لاني بحبك. ايوه ياياسين انا حبيتك.

وانا معترفتش لحد بحبي ليك. متعدتش حدود ديني ف حبك. غـ.ـصـ.ـب عني. هو إحساس مبيبقاش ف أيدينا. تحس كأنه سحر واتملك منك. هو ده مقصودي عن الجواز عن حب. مش انى اجري واحب اى حد وخلاص. لأ طبعا.
لان الزمن اتغير. الوعود اتغيرت. اكتر الشباب دلوقتي. واخدين البـ.ـنت كأنها وقت محدد بالنسباله احبها يومين. واخليها تخسر حجات كتير. وادmرها
واشوف غيرها.

انا كل قصدي انى جوازي مايدmرش لو مش موجود بينا حب وتفاهم. انا عايزاه يستمر بسعاده ابديه.
والأهم من كل ده؟ الدين. لأن ال بيخاف الله. هيصون الامانه ال معاه. فهمتني يا ياسين!
ياسين: ابتسم بإعجاب. وقال بغمزه عارفه احسن حاجه انتي قولتيها دلوقتي ايه؟
همس: وشها بقى احمر جدا واتكسفت. ومردتش...
ياسين: بحب. انك اعترفتي بحبك ليا. وصدقيني ياهمس. إن شاء الله. هكون قد الامانه. وهحاول اسعدك ع قد ما اقدر.

همس: قلبها دق. وبصت بعيد. وبتتنفس برجفه.
ياسين: كشر عينيه وقال. همس اوعي تكوني لسه زعلانه من كلامي!
والله بجد انا مقصدقيكش انتي خالص. وعموما انا آسف. مش عايزين نبتديها زعل وخصام.
همس: هزت راسها. احم لأ مفيش حاجه. وبتفرك ف أيدها بحرج.
ياسين: ابتسم. طيب تعالى بقى اقعدي واحكيلك ايه ال حصل. وازاي جيت أتقدm لحضرتك؟
همس: بفضول. ايوه بليز عايزه اعرف. بليييز.
ياسين: ههههه حاضر. اتفضلى بقى اقعدي.

همس: قعدت ع المرجيحه. ومركزه معاه.
وياسين واقف قدامها ومربع ايديه. وقال.
انا طول الوقت بعد ما آخر مكالمه كنت بفكر ف رد فعلك.
عايزه الحقيقه. انا وقتها حسيت اني مخـ.ـنـ.ـوق. وفكرة إن ف عريس يتقدmلك دي جننتي بجد.
عايز اقولك إن بابا ده. مش مجرد اب وبس لأ. ده صديقي المقرب ليا جدا. ويفهمني من نظره. وسألني واتكلم معايا.
انا شرحتله كل حاجه جوايا. وطلبت منه إني عايز اتقدmلك ف أقرب وقت.

بابا قالى سيب الموضوع ده عليا. وراح امبـ.ـارح لوالدك ف الشركه. واتعرف عليه واتكلمو مع بعض. واخد منه ميعاد.
وانا بقى قولت اعملها مفاجأه ليكي وقفلت فوني. لاني كنت متأكد انك لما ت عـ.ـر.في إن ف عريس جايلك فجاءه؟ اكيد هتتصلى عليا.
وكمل بغـ.ـيظ ومكر، وجينا نتقدm ل همس هانم. ال شربت من تحت ايديها اجمل فنجال قهوه. ووعد مني إني هشربك من نفس الكاس يامفتريه.

همس: هههههه هههههه اسكت يا ياسين متفكرنيش. يلهوي مش قادره انسى ريأكشن وشك. ههههه. فكرتني بمحمد هنيدى وهو بياكل الصرصار. لما قال ده عندنا بنضريه بالشبشب ههههه ااااه يابطني. هههه
ياسين: كاتم الضحكه. لكن بصلها. بشرز. وقال بتوعد. يوماً لك ويوما عليك يا، همس. اصبري عليا اوكي!
همس: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وحبت تغير الموضوع. وقالت احم.

بس تعرف ناناه ملك كيوت اوى وجميله. وكمان طنط ماليكه بجد جميله جدا وزوقها ف اللبس يجنن.
احم. وبصت ليه وقالت بحنين. هو احنا بجد اتخطبنا لبعض يا ياسين؟
ياسين: بدقة قلب، مبروك ياهمس.
همس: بعشق كبير. مبروك عليا أنت يا ياسين!

عند كامليا.
كامليا: نايمه بتهلوس.
ماجده: قاعده جمبها ع السرير. وزعلانه عليها
محسن اتصل ع ماجده يطمن ع كامليا.
ماجده: ردت بحـ.ـز.ن. الو.
محسن: الو ايوه يا مرات اخويا. عاملين ايه؟
ماجده: بتنهيده. بخير يامحسن. بخير.
محسن: طيب كامليا عامله ايه دلوقتى؟ وجبتي ليها دكتور ولا لسه؟
ماجده: بحيره ومش عارفه تقوله ولا. بس هي عارفه إن محسن الوحيد الكويس ف العيله. وقالت باستسلام.

ايوه جبت ليها اتنين دكاتره. واحد مخ واعصاب وده كان وقت العصر. ودكتور نفسيه وعصبيه ولسه خارج من شويه.
محسن: همس بدهشه. نفسيه! وقال بلهفه. طيب ها قالك ايه؟
ماجده: بزعل. دكتور المخ والأعصاب. كل لما يقرب منها يكشف عليها تصرخ ف وشه. وتزقه. لدرجة انها حدفته بالفاظه.
بس الحمد لله مجتش فيه. ومعرفش يكشف عليها من صريخها. وقال بـ.ـنتك لازم تتعرض ع دكتور نفسيه.

وجبت ليها الدكتور. وبرضه كامليا تزعق وتصرخ. بكلام مش مفهوم. وجريت استخبت.
والدكتور كتفها. وعطاها حقنة مهديء. وطلب مني ننقلها لمستشفى نفسيه لكن انا رفضت.
وقالى خلاص هنتابع معاها هنا. وقالى كامليا شكلها اتعرضت لصدmه كبيره جدا. وانا قولت للدكتور ع الحادثه قالى ممكن يكون ده سبب إنها خايفه من المـ.ـو.ت. ولما واجهته اتصـ.ـد.مت. وكتبلها علاج. وف ممرضه هتيجي بكره الصبح.

محسن: بزعل حقيقي لاحول ولاقوة إلا بالله. ربنا يستر ع ال جاي. وانا روحت الفندق وحاولت اوصل للبـ.ـنت ال كانت معاها. لكن معرفتش. انا لا اعرف شكلها ولا حتى إسمها. ولا كامليا راضيه تساعدنا وتقولنا ايه ال حصل. لكن خير إن شاء الله. انتى خلي بالك عليها.
ماجده: بصت ع كامليا بحـ.ـز.ن حقيقي. وهزت راسها إن شاء الله.

المالديف.
تيم وميرو. بيزينو قدام البحر بطريقه شيك ورومانسيه. وبيرسمه قلب كبير جدا مع بعض.
ميرو: لابسه فستان سهره باللون الاحمر. وكتبت ف قلب القلب.
I love you for ever. Tim ™ Miro
تيم: عمل دايره كبيره شويه. وحط حواليها شمع. وكتب جواها. My angel (ملاكي)
وساب ميرو وراح يجيب باقي الزينه من الكوخ. ورجع. لكن وقف مكانه. وبيسمع ميرو بإعجاب كبير وعشق اكبر.
ميرو: بتولع الشموع. وبتغني. ل جنات.

أنا دنيته بحالها وحياته كلها
أنا أهله وأنا ناسه وروح قلبه وحبيبته
أنا اللي لو يغلط مسامحة في حقها
وأنا اللي لما يغيب عليها ترد غيبته
(أنا الحـ.ـضـ.ـن اللي من تعبه بيهرب ليه (بيهرب ليه
أنا القلب اللي من خــــوفه بيتحاما بيه
أنا مش واحدة بتحبه بتمـ.ـو.ت فيه
أنا بمـ.ـو.ت في التراب اللي بيمشي عليه
أنا عمري ما اتغيرت يوم من ناحيته
وأنا اللي راضية تنصفه لو كان ظالمها
وأنا اللي لما بيشتكي من وحدته
يبقى معاه قلبي وروحي صحابه يومها.

أنا الحـ.ـضـ.ـن اللي من تعبه بيهرب ليه
(أنا القلب اللي من خــــوفه بيتحاما بيه (بيتحاما بيه
أنا مش واحدة بتحبه بتمـ.ـو.ت فيه
ده أنا بمـ.ـو.ت في التراب اللي بيمشي عليه.
تيم: حط الزينه ع الأرض. وقرب منها ومسك ايدها. وقومها.
ميرو: انتبهت وقامت معاه. والضحكه الصافيه ع ملامحها. ووشها منور من كم السعاده ال هي عايشه فيها.

تيم: معلق نظره عليها. و ساكت تماماً. وبيحفر تفاصيلها ف قلبه. وبياخد اسكرين لكل حركه وضحكه من ملاكه. وبيرجع خصلات شعرها ال بطير من الهوا.
ميرو: بصت ليه. وابتسمت بحيره. وقالت ايه ياتيمو. مالك بتبصلي كدا ليه ياحبيبى؟
تيم: مسد ايدو ع خدها بحنان. وقال بغرام.
انا مش بس بعشق التراب ال بتمشي عليه. انا بعشق خيالك بعشق كل حاجه فيكي وأي حاجه تخصك. بحب ضلك ال بيتعكس ع قلبي وانتى ماشيه.

بعشق روحك ال بتحييني. انا قلبي جواكي.
انا روحي فيكي انا عايش بيكي ياميرو.
وقرب منها وباس جبينها. وحط خدو ع خدها بحنان وقال.
(و إني احبك إمتلاكاً و تملكاً و كمالاً، و أغار عليك تعصُباً و تجُنناً و حناناً)
ميرو: مغمضه عنيها. وحاسه انها طايره ف السما. ولا إراديا. رفعت ايديها حوالين رقبته. وحطت راسها ع صدرو. وهمست بحب كبير وقالت.
أنتَ الفؤاد وما يحتويه. تيم انا بعشقك!

فيلا المنشاوي.
بعد ما ياسين وعيلته مشيو.
همس: داخله من باب الفيلا. وقابلت ربيع.
همس: بسعاده مسكت ايد ربيع وبتلف بيه. بفرحه. وقالت عموووو ربيع انا مبسوووطه اوي. ياعمو ربيع.
ربيع: بضحكه. يابـ.ـنتى اقفي واعقلي بقى انا مش قدك ولا حمل المرمطه دي.
همس: وقفت. وحطت أيدها ع قلبها بتاخد نفسها. ونفخت براحه كبيره. وقالت...
مرمطة ايه بس ياعمو ربيع؟ انت لسه شوفت مرمطه؟

واعمل حسابك كل مشوار هعمله انت معايا. واااو عندي حجات كتير جدا لسه عايزه أعملها.
ربيع: بضحكه. ربنا يفرحك ديما ياهمس يابـ.ـنتى. الف مبروك ياحبيبتى. والله فرحت من قلبى. والاستاذ ياسين زينة شباب مصر كلها. ربنا يهنيكي ياهمس يابـ.ـنتي.
همس: بسعاده. الله يبـ.ـارك فيك ياعمو ربيع ياقمر. وعقبالك. كدا ياراجـ.ـل ياطيب.
ربيع: ضحك من قلبه. وقال اسكتى. لو فضيله سمعتك دلوقتي. يبقى مش هلحق اروح معاكي اي مشوار. ههههه.

رياض من وراهم. مبروك ياهمس!
ربيع: طيب ياجماعه. استأذن انا. وكلميني ياهمس يابـ.ـنتي اول ما تحبي تخرجي. سلام عليكم. وخرج.
همس: بصوت هادي. وعليك السلام ياعمو ربيع. وبصت ل رياض بتـ.ـو.تر. احم. الله يبـ.ـارك ف حضرتك يابابي.
رياض: رفع حاجبه بتعجب. وقال. غريبه وافقتي يعني ع العريس ع طول ومن غير فلسفه ولا اعتراض؟
همس: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. اء. احم غريبه إزاي؟ حضرتك دي رغبتك. و. احم. وا. انا نفذتها.

رياض: بمكر. اممم يعني لو كان جه على كنتى وافقتي؟
همس: نزلت وشها ف الارض بحرج. وهزت راسها لأ.
رياض: ابتسم بحب. وقرب منها ومسك كتفها. وقال ياسين شاب كويس جدا. وع اخلاق عاليه. وعيلته ف قمة التواضع والرقي. وانا مش عايز حاجه ف الدنيا غير سعادتك ياهمس يابـ.ـنتي.
همس: عيونها لمعت. وضحكت بسعاده. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. حبيبى يابابي. انا آسفه اني زعلت حضرتك مني.
رياض: ضمها لقلبه بحنان كبير. وربت ع ضهرها. وقال.

عمري ما ازعل منك ياحبيبتى. والف مبروك.
همس: غمضت عينيها براحه كبيره. وقالت. الله يبـ.ـارك ف حضرتك.
فيلا الصاوي. :
آسر وحياة وكارما. قاعدين ف الجنينه. و آسر استلم الاوردر. وبيتعشو.
كارما: بتاكل بسرعه. اممم ها ياحياة. عمتو ماكي قالتلك ايه؟

حياة: قفلت الفون. وقالت بسعاده. هما جايين ف الطريق. ومامي قالت ان العروسه وافقت وقراو الفاتحه كمان. والخطوبه آخر الاسبوع. وكتب الكتاب الشهر الجاي. والفرح بعد شهرين ونص من دلوقتي!
كارما: بفرحه كبيره. الله هنفرح قريب جدا. واو ياسين هيكون احلا عريس.
آسر: ابتسم. وقال بدقة قلب. عقبالك يا حياة.
حياة: بخجل. ميرسي يا آسر.

كارما: كشرت عينيها. وقالت بتذمر. اله طيب وانا يا ابيه مفيش واحده عقبالك ياكارو. ولا هو كل حاجه حياة حياة.
حياة: اتـ.ـو.ترت وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وحاسه إن مشاعرها مكشوفه لأي حد.
آسر: بضحكه. ياغلاباويه انتي لسه صغيره!
ورفع عينيه ل حياة. وقال بحب. نفرح بس ب حياة وبعد كده ربنا يسهل.

بعد يومين.
عند شاهين. الساعه 3 العصر.
شاهين: نايم ومستكين تماماً.
والدته: دخلت تصحيه. واسمها عفاف. وقالت. شاهين. شاهين يبنى رد عليا قوم كفاياك نوم.
شاهين: فتح عينيه. واتعدل. ايه يا امي بتصحيني ليه بس؟
عفاف: بتعجب. اله بصحيك ليه؟ مش عندك شغل؟ وبعدين اختك قالتلى من بدري موبيلك بينور ويطفي. شكل كان حد بيتصل عليك. وانت عامله صامت.

شاهين: مسح وشه بايديه. وبيتاوب. وقال اه صامت. بس انا ظابط المنبه ع الساعه 2 ومسك الفون.
عفاف: احنا لا سمعنا منبه ولا اي حاجه. وبعدين الساعه 3 ايه اتأخرت؟
شاهين: بدهشه. ينهار ابيض. ميعاد عاشور! وكمان اتصل عليا 4 مرات. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. أستغفر الله العظيم.
عفاف: ربتت ع رجله. طيب اهدا كدا. وإن شاء الله خير. انا هقوم اجهزلك الغدا قبل ما تنزل.

شاهين: قام بسرعه. وقال لأ ياست الكل. انا يدوبك اخد شاور والبس وانزل. بس بالله عليكي خلى زهره تجهزلي البدله الرصاصي. عشان الورديه. وجري بسرعه ع الحمام.
عفاف: فتحت الدولاب. وطلعت ليه البدله. والقميص. وجهزت ليه كل حاجه. وخرجت من الاوضه.
بعد شويه.

شاهين: خرج من الحمام. وبيلبس البدله. وبيتصل ع عاشور وكان غير متاح. شاهين ل نفسه. ايه ياعم عاشور ياترى قافل موبيلك. ولا روحت المستشفى لوحدك ودي الشبكه. استغفر الله العظيم يارب. طول الليل بحاول انام ومش عارف.
وبعدها أبتسم. وافتكر شكل هبه وهي بتضـ.ـر.ب احمد بالمنفضه. وهز راسه بضحكه. وقال شقيه انتي ياهبه. وطايرتي النوم من عيني.
ف شركة الصاوي.
ساره: ف المكتب. والباب خبط ودخل مالك.

مالك: مساء الورد ع ايسو حبيبة قلبي.
ساره: قامت بابتسامه. واتحركت تقابله. وسلمت عليه. وقالت. اهلا مساء الورد ع مالك عمري. ايه المفاجأه القمر دي.
مالك: تعالي بس اقعدي جنبي هنا. وهقولك. ومسك أيدها. وقعد ع الكنبه. وقعدها جمبه. وحط شنطه ع التربيزه.
ساره: وادي قاعده ياقلبي. ايه بقى معندكش شغل انهردا؟

مالك: ههههه وهو الشغل بيخلص يا ايسو؟ انا بس كنت قاعد لقيت فاجأه قلبى بيدق وقولت ايه ده؟ معقول ساره بتنادي عليا. قومت جيت جري عشان اشوف اجمل عيون.
ساره: ههههه والله بجد؟ بس تعرف انا فعلا ناديت عليك من شويه.
مالك: شوفتي بقى. عشان تصدقيني. وسمعتك ولبيت الندا ياروح قلب مالك.
ساره: بسعاده. تسلم لقلبي ياحبيبى. بجد انا انهردا اشتغلت كتير جدا. وقولت ياربي لو مالك معايا انهردا كان هيساعدني كتير.

مالك: كشر عينيه بعدm فهم. طيب و آسر فين؟ مطلبتيش منه يشتغل مكانك ليه؟
ساره: ابتسمت بفخر. آسر أبني. نزل يستلم بضاعه من المينا. بجد يامالك انا فخوره ب آسر أبني جدا. بجد يشرف اي حد.
مالك: بثقه. طبعا ده إبن مالك الصاوي. وحفيد جاسر الصاوي. وامه تبقى سيدة الأعمال المعروفه ساره الصاوي. وكمل كأنه بيغني. يبقى يشرف اي حد عشان راجـ.ـل بجد. ههههه.

ساره: ضحكت. وقالت. ربنا يسعد اوقاتك ياحبيب قلبي. بجد بحبك وانت مبسوط كدا.
مالك: فتح الشنطه. وقال. ولسه هتحبينى اكتر. لما نتغدا مع بعض. وطلع اوردر. غدا جاهز.
ساره: رفعت حاجبها بإعجاب. امممم. حلو جدا. انا كنت جعانه فعلا. حبيبى يامالك ربنا يبـ.ـاركلي فيك.
مالك: فتح علبة الأكل. واخد مكرونه بالشوكه. واكل ساره. وقال. ويبـ.ـاركلي فيكي ياعمر مالك.

بعد شويه. عند هبه.
هبه قاعده لوحدها ف البيت. والباب خبط. وقامت فتحت الباب. وشهقت بزهول. وقلبها دق بخــــوف. وقالت أنت!
فادي: رفع ايدو ع الباب. وقال بضحكه. ايوه انا ياهوبا. بجد زعلان منك. بقى تغيرى رقم فونك مني؟ لأ انا زعلان منك اوي ياهوبا.
هبه: بتعدل طرحة الاسدال. وقالت بغـ.ـيظ. انت ازاي تجيلي لحد باب البيت؟ انت اكيد مش طبيعي. وبعدين اغير رقمي برحتي انا حره.

فادي: هز راسه ببرود. تؤ لأ انتي مش حره ياهبه. انا اختارتك تكوني بتاعتي. وهاخدك. انتي خطيبتي ياهوبا.
هبه: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت. ياخي خطبتك عقربه مـ.ـا.تعرف تحل من حوالين رقبتك.
وبعدين انت مش خايف. من اخواتي؟ انا هنادي عليهم دلوقتي يربوك كويس. انت شكلك محرمتش من العلقه اياها. وعايز تجديد.

فادي: بسماجه. ههههههه هتنادي ع اخواتك؟ لأ لأ انتى بتكدبي ياهوبا. لأني شايف مامتك وعاشور وأحمد ركبوا العربيه من نص ساعه واكتر. وانا استنيت. قولت ياواد يافادي ممكن هوبا تنزل دلوقتي. وتعرف تتفاهم معاها. بس انتي بقى منزلتيش. يبقى انا اطلع عشان اتكلم معاكي.
هبه: رغم إن قلبها بيدق بخــــوف. لكن قالت بجمود.

وكمان عارف إني لوحدي ف البيت؟ وجاي تخبط عليا؟ لأ ونعم الأصول والتربيه الزباله. اتفضل بقى انزل عشان ماصوتش والم اهل العماره عليك.
فادي: ببرود. نرفوزه اوي انتي ياهوبا. وكمل بخبث. طيب مش نتحاسب؟ واخد ال ليا؟
هبه: بتنهج بخــــوف. وقالت بتلعثم. اء. ا إن كان ع الفستان انا هجبهولك حالا. اس، استناني هنا. وجت تقفل الباب ف وشه!

فادي: بسرعه. حط ايدو ع الباب. وقال بمكر. هو الفستان وبس ياهوبا! ده الفستان وصاحبته كمان. ومدام احنا لوحدنا نقدر نتفاهم حلو اوى اوى. وغمز...
هبه: فتحت عينيها بصدmه. وجـ.ـسمها بيرتجف. وقالت امشي يافادي. امشي عشان متنـ.ـد.مش. وقالت بعـ.ـيا.ط. انا هصوت والم عليك الناس. امشي من هنا ربنا ياخدك.

فادي: بمكر. ايه؟ باين اوي انك خايفه مني؟ بصي ياهبه. انا قولتها ليكي قبل كده. انتي بتاعتي. ولو موافقتيش ترجعيلي بالزوق. هخليكي انتي ال تبوسي ع أيدي عشان اخدك بالعافيه. واظن انتي مش صغيره وفاهمه انا قصد ايه؟
هبه: برعـ.ـب كبير. جت تقفل الباب بقوتها كلها. لكن للأسف مفيش اي قوه. وجـ.ـسمها كله بيترعش. وعايزه تجري ع البلكون عشان تصوت وتستغيث بالناس والجيران.

فادي: خلاص الشيطان رسم ليه إن هبه لوحدها ف الشقه ويقدر ياخد منها ال هو عايزه. ولأن دي بـ.ـنت ودكتوره هتخاف ع سمعتها وتسكت. وف الآخر هتبقى ملكك يافادي! ايوه هي دي وسوسة الشيطان لكل شخص زي فادي...

عشان توصل بيها وتكون رجل اعمال مشهور ف مقابل استخدامك لجمال البـ.ـنت ال انت عايز تتجوزها لسبب واحد وهو إنك تتباهى بجمالها لغيرك. وف أنواع كتير بيفكرو بالطريقه المنحطه دي. ومفيش غيره ع أهل بيتهم. عادي جدا تحط ميكب وهي خارجه. عادي جدا تلبس ضيق ومفاتنها ال ملكك انت تكون واضحه لغيرك ويشتهي مراتك ويحسدك عليها. ويتمنى انه يكون مكانك. عادي جدا. إنك تخلى مراتك واجهه للمجتمع والكل ينظر عليها كنظرة الذئاب للفريسه. وللأسف الشـ.ـديد. انت بتكون فخور إنك ديوث وانك غير آمين ع البـ.ـنت ال هي المفروض امانه ف ايديك. ف حجه سخيفه. وهي احنا بنقلد الغرب. والحريه! وعايزين نبقى زي الدول المتقدmة!

هبه: بتزق الباب. ورغم إن قوتها قليله لكن بتحاول. وصرخت بعلو صوتها. الحقوووووني.
فادي: طبعا أجبن من الفضيحه. إلا إن عيونه ساكنها الشيطان. وزق الباب بقوه.
هبه: وقعت ع الأرض. وبتنهج برعـ.ـب كبير. وجت تصوت صوتها مش طالع.
قدام العماره.
شاهين: ركن العربيه. ونزل منها. واتصل ع عاشور. وقال. لسه فونه مغلق. طيب اطلع اخبط؟ ولا ممكن يكون راح المستشفى؟ اووف انا ممعييش حتى رقم البيت عندو. انا هطلع وامري لله.

ودخل من بوابة العماره. وبيحط فونه ف جيبه. وسمع صوت حد بيصـ.ـر.خ. وكشر عينيه. وقال ياترى مين ال بتصوت دي؟ ممكن يكون حد تعبان ولا حد اتوفى. وطالع ع السلم. ووصل شقة عاشور. ولسه هيرن الجرس. وكان الباب مفتوح. واستغرب. وسمع صوت حد بينهج ويعـ.ـيط. وفضوله خلاه يقرب من الباب المفتوح. واتصـ.ـد.م. لما شاف هبه واقعه ع الأرض بتستغيث. وواحد واقف قدامها بيهددها. ولأنه راجـ.ـل بجد. الدm غلي ف عروقه. ودخل من غير تفكير. مسك فادي من غير ما يسأل انت مين. وضـ.ـر.به بكل ما اوتي من قوه.

هبه: شافت شاهين. بيضـ.ـر.ب فادي. وضحكت بدmـ.ـو.ع الفرج. عيطت بو.جـ.ـع هيستيري. وحطت وشها بين ايديها. وصوت عـ.ـيا.طها. بيزود الغـــضــــب عند شاهين.
فادي: بيحاول يتنفس ومش عارف حتى يشوف مين ال بيربيه.
شاهين: ضـ.ـر.به بوكس ف وشه. ومسكه من ياقة قميصه. واتكلم بعصبيه. انت ميييين!
فادي: خد الخبطه. وبيتألــم. ومش عارف يتكلم.
شاهين: بص ل هبه. وقال بحده. انتي ت عـ.ـر.فييييه؟
هبه: بشهقات و.جـ.ـع. هزت راسها وقالت. اء. ايوه كان للأسف خطيبي.

شاهين: ضغط ع ياقة قميصه اكتر. وقال بنبرة حادة. ولما هو كان؟ داخل البيت هنا لييييه؟
فادي: بيتألــم. وقال بغباء. هي اتصلت عليا وقالت تعالى انا قاعده لوحدي، وا...
هبه: قامت بسرعه. وصرخت بو.جـ.ـع. وقالت...
كدااااب. انت واحد حـ.ـيو.ان وكداااب. انا متصلتش عليه. وانا غيرت رقمي القديم. انت واحد كدااااب. انت جيت عشان تاخد الفستان ال انت جبته ف الخطوبه.
شاهين: بغـــضــــب. ضـ.ـر.به روسيه ف جبينه. وقال بتوعد.

وحياة امك؟ هي قالتلك تعالى! ولما هي قالت كدا؟ كانت بتصرخ ليه؟ وزعق بصوت عالى. انت يالا جاي ليه؟ وفستان اييييه ياحيوووااان؟
فادي: حاول يزق شاهين. ابعد عني. وانت مالك انت؟ وانت مين؟ انا خطيبها. وجاي اتكلم معاها سبنى عشان متنـ.ـد.مش!
شاهين: بصله ف نظرة غيره وتوعد. وقال...
أنا بقى بحب انـ.ـد.م. وعايز اشوف انت هتنـ.ـد.مني ازاى؟ ومسك راس فادي. وخبطها ف السفره مره واتنين. ورفع راسه. وبوكسات ف وشه...

فادي: بيفرفر. وبينزف وبينهج. وقال بخــــوف ونهجان. خلاص خلاص والله ماهقرب منها تانى.
شاهين: بغـــضــــب. لا ياروح امك لا هينفع تقرب ولا هتنفع لحاجه بعد كده.
وبص ل هبه وقال ب أمر. خشي اوضتك.
هبه: فاتحه عينيها بصدmه. من ضـ.ـر.ب شاهين ف فادي بالقوه دي؟ وبصت ل شاهين وقالت. بلخبطه. اء. ادخل اوضتي ليه؟
شاهين: زعق قولت خشي ع اوضتك ومتطلعيش منها.
هبه: انتفضت مكانها. وقالت حاضر. وجريت ع اوضتها بسرعه. وقفلت ع نفسها بالمفتاح.

شاهين: زق فادي ووقعه ع الأرض. وقــلـــع جاكيت البدله. والكرات. وبيشمر كم القميص.
فادي: بيحاول يتنفس. وشاف شاهين بيقــلـــع. وقال برعـ.ـب. انت هتعمل ايه؟
شاهين: بشر كبير. كل خير ياروح امك! وقرب من فادي. وقومه. وضـ.ـر.به كشاف ف وشه. وبدأ يقــلـــعه هدومه...

فادي: بيزعق. لا لاااااااا انت هتعمل ايه؟ البنطلون لأ، البنطلووون لأ. انا بقولك يا اخ اهو البنطلوون لااااااء. وصرخ اكتر. لأ لأ الفانله لأ. لاااا متقطعهمش! انا بقولك مـ.ـا.تقطعهمش!
الجيران اتلمت. وشافت شاهين وهو بيقــلـــع فادي هدومه. وسابه بالشورت والجزمه.
شاهين: مسك فادي من دراعه. وطلع مبلغ من جيبه. وقال انت كنت جاي عشان الفستان. وحط الفلوس ف ايدو.

وهمس ف ودنه بنبرة حادة. وقال اقسم بال خلق السما والارض. ولو عرفت أو بس شمـ.ـيـ.ـت خبر انك حاولت بس تقرب من هبه. لا تكون مدفون تحت الارض. ولو عايز تتقــ,تــل؟ جرب ياروح امك.
فادي: بص للفلوس. والدm نازل من جبهته ع وشه. وهز راسه بخــــوف. ح. حاضر. حاضر والله ولا اعرفها.
انا اصلا معرفش حد بالاسم ده. ابوس ايدك خليني امشي.
شاهين: ضـ.ـر.به ع قفاه. وقال شاطر. وحط هدوم فادي المتقطعه بين ايديه ومسكه من قفاه. وقال.

يلا خد الزباله دى معاك وانت نازل. وزقه قدام الباب. وفادي وقع ع وشه قدام الجيران.
الجيران: واقفه تهمس ومش فاهمين حاجه.
شاهين: حب يقطع الشك باليقين. وقال. الافندي ده حـ.ـر.امي. خبط ع الباب وقال إنه تبع شركه وبيعمل ليها دعايه. ودخل الشقه وكان عايز يسـ.ـر.قها.
الجيران: شهقت. وواحده قالت. اه وانبي دول مالو البلد. اه ياحـ.ـر.امي ياوا.طـ.ـي. ربنا ياخدكو ويريحنا منكم.
طفل صغير. وطي عند وش فادي وضـ.ـر.به بالقلم. وقال. ياحلامي!

فادي: خد القلم. وحاول يقوم. وحاول يهرب منهم.
شاهين: سايبه يهرب بمزاجه.
فادي: نزل بسرعه ع السلم. والشباب والأطفال نزلت تجري وراه. وكان شكل فادي طبعا أضحوكة المكان.
الجيران: دعت لشاهين وشكرته.
هبه: سمعت الجيران وهي بتدعي ل شاهين. وفتحت الباب وخرجت وهي جواها خــــوف.
الجيران: كل واحد دخل شقته.
شاهين: واقف ع باب الشقه. ولف عشان يدخل ياخد الجاكيت. لكن شاف هبه واقفه عند السفره.

هبه: واقفه برجفه بسيطه. ومسحت دmـ.ـو.عها. وساكته.
شاهين: واقف مكانه. وقال بحرج. احم. انتي كويسه دلوقتي؟
هبه: بشبح ابتسامه. هزت راسها ايوه.
شاهين: بصلها. وقال خلاص اهدى هو مشي ومش راجع تاني. وشاور ليها. ممكن بس الجاكيت. لأني ماينفعش أدخل.
هبه: قلبها دق بأمان. وهزت راسها. حاضر. ومشيت خطوتين ببطء. وجابت الجاكيت والكرات. وراحت وقفت قدام شاهين. وقالت بدmـ.ـو.ع. اتفضل!

شاهين: بزعل عليها. اخد الحاجه. وقال. طيب انتي ليه بتعيطي دلوقتي؟
هبه: صعبت عليها نفسها. وحطت ايديها ع وشها وعيطت. وقالت. انا مش عارفه اشكرك ازاي. انت لو مكنش موجود انا معرفش كان هيجرالي ايه؟ انا انهردا اول مره اخاف كدا. منه لله حسبي الله ونعم الوكيل فيه.
شاهين: بتنهيده وزعل. طيب ممكن تهدى. وبطلي عـ.ـيا.ط. هو خلاص اتربى ومش هيتعرضلك تاني.
هبه: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت. بحرج بجد متشكره لحضرتك جدا.

شاهين: بيلبس الجاكيت. لا يستي شكر ع واجب. انا معملتش حاجه.
وكمل بهزار. وبعدين ده عيل خيخا. انتى كان ممكن ترنيه العلقه التمام. وبالمنفضه كمان.
هبه: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت. وقالت بحرج. والله مش عارفه هي جت كدا. وحضرتك شوفتني بالمنظر ده.
شاهين: ابتسم بحب كبير. لابتسامتها. لكن انتبه. لوقفتهم بالشكل ده.
هبه: قالت هو حضرتك كنت جاي ل عاشور؟
شاهين: من جواه جاي عشان أشوفك!

لكن قال. ايوه بصراحة راحت عليا نومه. وبتصل عليه وفونه مغلق. وقولت اجي يمكن الحقه واخدو ونروح المستشفى.
هبه: بحرج. ايوه هو اتصل ع حضرتك. ولما مردتش ماما قالت يمكن عندك ظروف. وانها هتروح معاه هي وأحمد.
شاهين: بص ل عينيها. وقال هو كان خطيبك!
هبه: رفعت عينيها ليه. وقالت بنـ.ـد.م. للأسف كان فعلا.
شاهين: بخـ.ـنـ.ـقه. امم تمام.

هبه: جواها شعور غريب. وقالت لأ هو كان بس فتره صغيره جدا. مكملتش معاه شهر. احم وانا ال سبته ع فكره.
شاهين: من جواه عايز يتكلم معاها. لكن الوضع مش حلو. وقال.
انا آسف طبعا هو مش من حقي أسأل. بس انا واثق انه كان لازم يتساب.
هبه: نزلت وشها ف الارض. وقالت. فعلا هو انسان غير سوي بالمره.
شاهين: خـ.ـنـ.ـقته بتزيد ونفسه يقعد يتكلم معاها برحته.
هو لاينفع يدخل الشقه. ولا ينفع يكلمها ع الباب.

هبه: استغربت ل سكوت شاهين. وهي بترفع عينيها. شافت دm ع ايد شاهين. وقالت بقلق. ياخبر ايديك عليها دm. هي اتجـ.ـر.حت؟
شاهين: رفع ايدو وقال لأ. دي من وش الحـ.ـيو.ان.
هبه: محرجه جدا. وماينفعش تقوله يدخل يغسل ايديه. لكن قالت بتفكير...
طيب ممكن اجيب لحضرتك. حاجه تنضف بيها الدm ده؟
شاهين: بإيجاب تمام. وكمل بجديه. اقفلي الباب لما تدخلى. وانا هقف عند السلم هنا.

هبه: لوهله قلبها رقص بفرحه. وقفلت الباب. واخدت نفس عميق جداااا ونفخت براحه كبيره. ودخلت جابت علبه فيها قطن ومعقم. وجابت ازازة ميا.
شاهين: واقف عند السلم. وسرحان ف أنه لو مكنش جه ف الوقت المناسب. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه ومسح وشه بايديه.
هبه فتحت الباب. وشافته واقف بعيد شويه. وقربت منه. وقالت اتفضل.
شاهين: اخد منها العلبه. وقعد ع السلم. وقال شكرا. وبدأ يمسح الدm.
هبه: واقفه. بتراقبه.

شاهين: بتنبيه. ومن غير ما يبصلها. ياريت بعد كده ال يخبط عليكي. تشوفي مين قبل ما تفتحي. من العين السحريه.
هبه: ابتسمت بغـ.ـيظ. وهمست وقالت بتريقه. العين السحريه اطول مني انا شخصياً.
شاهين: ابتسم. وقال. ف اختراع اسمه كرسي تقفى عليه وتشوفي مين. اظن أنتي بتسمعي كتير اليومين دول عن طرق الخـ.ـطـ.ـف الجديدة.
هبه: بتذمر. اطلع ع كرسي! إن شاء الله.
شاهين: رفع طرف عينيه ليها. وقال ومالك بتقوليها كدا ليه؟

هبه: بغـ.ـيظ. بقولها ازاي يعني؟ وانا قولت حاجه ولا اتكلمت حتى؟
شاهين: هو اتقدmلك ازاي؟ يعرفك؟
هبه: بغـ.ـيظ كبير. لأ مايعرفنيش. اتقدm عن طريق ناس تعرف ماما. وهو إنسان مريـ.ـض اصلا. وتافه. ده كفايه العلقه ال اخدها ف اسكندريه. ده مابيحسش. مفيش دm خالص.
شاهين: بضحكه. هو شكله مستفز جدآ ع فكره. وايه حكاية الفستان ده؟ ده طلع معفن اوي.

هبه: بحـ.ـز.ن. انا مكنتش اعرف طباعه. واكتشفت انه بخيل. وكمان كان عايز بعد الجواز اني! وسكتت ومقدرتش تكمل.
وكملت بتـ.ـو.تر. احم. بس الحمد لله إن ربنا كشفه ع حقيقته. قبل ما اتورط مع إنسان زي ده.
شاهين: سرح بتفكير ف اول خطوه. ونضف ايديه. وقفل العلبه. وقام وقف وبص ل هبه.
وقال جواه اعقلها وتوكل.
وعزم الأمر وقال ل هبه. انا عايز اتقدmلك! ياترى هتوافقي؟

هبه: فتحت عينيها بصدmه. ومش عارفه تتكلم. وازازة الميا وقعت من أيدها.
شاهين: بتنهيده. جاب الميا. واتعدل. وقال بجديه.
بصي يادكتوره هبه. انا عارف اني فاجأتك. ويمكن الطريقه كمان غلط.
وكمان غلط اني واقف معاكي دلوقتي. لكن من الصعب اني اجي اتقدm وأنا مش عارف النتيجه ايه؟ او اني اقولك هاتي رقمك. او اقولك نتقابل عشان اعرف اكلمك.

والاهم إنك اخت صحبي. والأكبر من كل ده. سمعتك تهمني. انا بصراحه اول مره شوفتك فيها. اتمنيت انك تكوني شريكة حياتي.
ودي اول فرصه اتكلم معاكي فيها. وعايزك ت عـ.ـر.في اني واخد الموضوع جد. ولو انتى موافقه ف اقرب فرصه هتكلم مع عاشور. وهتلاقيني قدامك انا وعيلتي.
هبه: متنحه. وفاتحه بوقها، وساكته.
شاهين: شاور بايدو قدام وشها. دكتوره هبه. انتى سمعاني!

هبه: ها؟ اء. احم. وبلعت ريقها بصعوبه. وجـ.ـسمها رجف تاني. والكلام هرب منها.
شاهين: نفخ بنفاذ صبر. بصي انا آسف بجد. لانه لا وقته ولا مكانه. لكن زي ما قولتلك. من الصعب إني اتكلم معاكي. واستحالة اخون ثقة صحبي فيا.
ويكون هو نايم ف بيته. وانا بتكلم مع أخته طول الليل. دى مش رجوله. ها ياست البنات قولتي ايه؟
هبه: قلبها دق بقوه كبيره. وبصت ف عينيه بدmـ.ـو.ع. وقالت بخــــوف ممزوج بو.جـ.ـع. انت ممكن تقــلـــعني الحجاب؟

شاهين: كشر عينيه بعدm فهم. وقال. حجاب ايه؟ مش فاهم وتقعليه إزاي؟
هبه: افتكرت غيرة تيم ع ميرو. ودmـ.ـو.عها نزلت ع خدها.
وقالت ف سؤال. يعنى انت لو لينا نصيب واتجوزنا
بعد الجواز هتقولي اقــلـــع الحجاب؟ والبس ضيق واغير من لبسي وتربيتي؟
شاهين: بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. قال. ليييه؟ هتتجوزي واحد اسمه ميشو؟ ولا سوسو؟
مـ.ـا.تعقلي ف كلامك ياهبه! انا مراتي مفيش حد هيلمح طرف طيفها. احنا لا اتربينا ع كدا ولا أخلاقي تسمح بحاجه زفت زي دي.

ده انا لو ينفع اخبيها من كل الناس كنت عملتها. تقولي اقــلـــعك الحجاب والبسك ضيق كمان. دي مش رجوله ياماما.
وبصلها بغـ.ـيظ. تصدقي بالله بكلامك ده انتى حرقتي دmي. وخشي جوه بقى. خليني امشي من هنا. يلا اتفضلى. واقفلي الباب. قال تلبسي زفت ضيق قال.
هبه: وشها اترسم عليه ملامح الفرحه والبهجه.
وقلبها بيدق بسرعه كبيره من رد فعل شاهين. والغيره ال واضحه عليه من مجرد سؤال. وضحكت بدmـ.ـو.ع. وقلبها مبسوط اوى.

شاهين: بغيره وغـ.ـيظ. مـ.ـا.تخلصي بقى ادخلى واقفلى ام الباب. ولا عايزه حد يطلع يشوفنا واقفين بالشكل ده.
هبه: بابتسامة فرح. طيب مش عايز تعرف رأي ف طلبك.
شاهين: بغـ.ـيظ. مش عايز أعرف خلاص. انا هاجي اتقدm رسمي. وال يحصل يحصل.
هبه: حست انها فراشه خفيفه. وجريت ع باب الشقه ولفت ل شاهين وقالت.
وانا موافقه، ودخلت وقفلت الباب بسرعه. ووقفت ورا الباب بتنهج من الفرحه.

شاهين: غـــضــــبة اختفى. وهرش ف قفاه وغـ.ـصـ.ـب عنه ضحك بسعاده. واتحرك خطوتين ووقف قدام الباب. وقال يوم الجمعه كويس؟
هبه: حطت ايدها ع بوقها. ومش مصدقه كمية الاخبـ.ـار الحلوه. واتنططت بفرحه.
شاهين: حس بفرحتها. وقال. انا هجيب الحج والحاجه يوم الجمعه. واطلب ايدك رسمي.
وكمل تحذير. وع الله تفتحي لحد قبل ما ت عـ.ـر.في مين ال ع الباب فاهمه يا اوزعتي.

هبه: تنحت وفتحت عينيها. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وهمست من بين أسنانها. انا اوزعه يااا!
وسكتت. وقلبها دق وقال بحنين. يا ايه بس؟ ده كله ع بعضه جميل اوى.
شاهين: ابتسم. وقال سلام ياهبه. ونزل بسرعه مبسوط جدا. وركب العربيه. وساق. وبيفكر ف ال خـ.ـطـ.ـفت قلبه.

فيلا مصطفى عزيز.
مريم وهنا بيتابعو الغدا. وبيجهزو كل مالذ وطاب ل كريم وليليان. وهنا طلعت تصحي أشرف.
مصطفى: نازل ولابس شورت وفانله. ودخل المطبخ.
شاف مريم بتحط العصير ف التلاجه. وقرب منها بسرعه وشـ.ـد منها الازازه. وفتحها وبيشرب.
مريم: شهقت. واتغاظت جدا. وقالت ايه ال انت بتعمله ده يامصطفي؟ العصير ده للضيوف. انت يبنى هتفضل تاعبني كدا لحد امتى؟

مصطفى: مسح بوقه. وقال بتمثيل التوعد. لحد ما اعرف الحقيقه المره يامريم ياعزيز!
مريم: حطت ايديها فوق بعض. وقالت بتريقه. حقيقة ايه يا آخرة صبري انت؟
مصطفى: بيمثل كأنه شرير. وقال بنظرة شر.
حقيقة انتى ليه بتعملى كل حاجه لابنك كريم. وانا مجوعاني ليل ونهار؟
وحتى ف العقيقه بتاعتى وانا إبن اسبوع. السنه قالت خروفين. انتى استخسرتي فيا ود.بـ.ـحتى خروف وارنب وتلات فرخات! ها ليه يامريم ياعزيز التفرقه ف المعامله؟

وتيجو تعيطو بعد كده وتطلعو مع طارق علام وتقولو ابنى كان معـ.ـذ.بني وواخد منى الفيزا. ها ليه؟
مريم: انفجرت ف الضحك.
حتى الشغالين غـ.ـصـ.ـب عنهم ضحكو. وعندهم مصطفي ده حاجه كبيره وبيحبوه جدا وبيعشقو خفة دmه.
( مش انتو بس والله )
مريم: ضحكت من قبلها. وقالت يبني حـ.ـر.ام عليك. والله انا مابقيت قادره منك. ايه يامصطفي تفكيرك ده؟ انت يبنى كنت واعي وانت ف العقيقه بتاعتك. انت كان عندك أسبوع واحد. ارنب وتلات فرخات هههههههه.

مصطفى: بسخريه. بتضحكي! اااه يامصطفي. هتلاقيها منين ولا منين. انا خلاص انا مش عارفني انا توهت مني انا مش انا!
ايه دا؟ فراخ ورز بالكاري. داده ثريا. طبق ونص فرخه تصبيره حياة عيالك ياشيخه.
ثريا: بضحكه صافيه. من عيوني يسي مصطفى.
مريم: تنحت بزهول. لأ لأ انت هتشلني. اصبر شويه كريم وليليان ع وصول.
مصطفى: انتى بتستخسري فيا ياروما. اهو انتو كدا. مهما اعمل ليكو مايطمرش فيكو ابدا...

وشـ.ـد الطبق واكل قطعه من الفراخ. وكمل وقال ابداااا.
وبص ل مريم وشاور ليها والورك ف ايدو. وقال. ف ناس لو اديتهم عيونك هيقولوا ادانا عيونه من غير حواجب. ياستار عليكو.
مريم: متنحه ولسه هتتكلم.
مصطفى: شاور ليها بإيدو. واخد الطبق وسابها وماشي يبرطم.
مريم: خبطت كف ع كف. وقالت. بقى ده ف كلية السن؟ بقى ده هيكون ف يوم مدير مجلس إدارة الشركه؟ لأ لأ. الواد ده مش طبيعي أبدا...

ثريا: بضحكه صافيه. وانبي ده سي مصطفى زي الفل وإسم الله عليه مخه يوزن بلد. هو بس بيحب الهزار. ومهون ع الكل ياما. الهي يفرح قلبك يامصطفي يابن حوا وآدm. ويرزقك ببـ.ـنت الحلال ال تسعد قلبك. وتعيش العمر كله مبسوط ومرتاح.
مريم: ابتسمت بتنهيدة حب. وقالت اللهم امين.

وبعد مرور شهر تقريباً.
ف المالديف.
ميرو: قاعده ع السرير بتقرا ف كتاب.
تيم: خارج من الحمام. وفرش سجادة الصلاة. وصلى العشا.
ميرو: بتقرأ وحاسه بالملل. ونفخت بزهق. وقفلت الكتاب. وحطته ع الكمود. ومسكت فونها. وفتحته وجابت صور العيله كلها.
تيم: خلص صلاه. وقام قعد جمبها. وشايف انها من الصبح مش طبيعيه. وبص للفون. وشافها جايبه صورة جدها آدm.

ميرو: عيونها لمعت بإشتياق. وقالت. بابا آدm وحشني اوي ياتيم. كل العيله وحشوني جدا.
تيم: اخد راسها ع صدرو. ومسد ع شعرها. وقال. وانا كمان العيله كلها وحـ.ـشـ.ـتني جدا. وابتسم ليها وقال. اومال بقى لما نسافر نناقش رسالة الدكتوراه. هتعملي ايه وقتها؟
ميرو: رفعت ايدها ع صدرو. وقالت بتنهيده. مش عارفه. بجد انا بفكر كتير جدا. وحشوني كتير.
تيم: طيب وانا؟ انا شايف انك بداتي تملي. ولا انا غلطان؟

ميرو: رفعت عينيها ليه وقالت بعتاب. عايز تزعلني منك مش كدا؟:
تيم: بضحكه. عمري ابدا ياروحي. بس انا مش عايز اشوفك زعلانه.
ميرو: بصتله بترجي. تيمو مـ.ـا.تيجي نرجع مصر بكره.
تيم: هز راسه تؤ تؤ. لا ياملاكي. ف مده هنا لازم اقضيها معاكي لوحدنا. يابـ.ـنتى انا بحبك ف صمت وعـ.ـذ.اب 9سنين. عايزاني ارجع والعيله تاخدك مني. هو بسهوله كدا؟
ميرو: ابتسمت بسعاده. وقالت. وانا كمان مش عايزه حد يبعدك عني دقيقة بس دي سنة الحياه.

تيم: رفع حاجبه. وهز راسه مش هنرجع ياملاكي.
ميرو: بضحكه رقيقه. تيم بليز بقى ارجوك.
تيم: وحياة الضحكه القمر دي. ماهيحصل دلوقتي.
انا عايز اخـ.ـطـ.ـفك جوه قلبي. انا بعشقك ياميرو. وعايز اعوض سنين التعب ال عشتها ف اني بمـ.ـو.ت فيكى وإحساس انك متكونيش ملكي ده كانت بتقــ,تــلني.
ميرو: حطت ايدها ع خدو. وقالت. خلاص ياتيمو زي ما انت عايز ياحبيبى. وانا معاك وملكك وبين أيديك.

وبعدين انا اكتر حاجه مخلياني مبسوطه إن ياسين خطب همس. وكتبو الكتاب وقد ايه بيحبو بعض.
وانت اقتنعت بده. وأنك تقتنع دي اهم من اي مهم. انا مش عايزه من الدنيا كلها غير إنك تكون عايش ف حـ.ـضـ.ـني ومبسوط.
تيم: بغمزه. هو فين حـ.ـضـ.ـنك ده بقى؟ انتي من الصبح مطلعه عيني وزعلانه.
ميرو: ضحكت. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. وقالت بحبك اوى ياتيم.
تيم: قرب منها بحب كبير وقال بهيام. وتيم بيعشق ملاكه وبس!
وسكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح.

بعد يومين كمان.
آدm خارج من الشركه. ف احتفالية عيد ميلاد الشركه الأم.
هارون فتح باب العربيه. اتفضل معاليك.
آدm: لسه هيركب. ولكن سمع دوشه. وقال للأمن بحده. ف ايه؟
فرد الأمن: دى ست كبيره ياباشا. وهنمشيها حالا.
الست: بترجي وذل. حـ.ـر.ام عليكم خلوني اقابل البيه. خلوني أكلمه الهي لايسيقك يبني.
فرد الأمن: بغلظه. يلا ياست امشي من هنا. وقولتلك قبل كده مـ.ـا.تجيش تاني ابنك مش هيشتغل هنا. هو بالعافيه؟

آدm: رفع ايدو لفرد الأمن يسكت. وبصله بتحذير
وقال جيبها ياهارون!
هارون: تحت امر معاليك ياباشا. واتحرك كام خطوه. اتفضلى ياحاجه. تعالى الباشا الكبير بنفسه موجود.
الست العجوزه. جريت بكل صحتها ال ع قدها. وبتنهج. وقالت.
الهي يسترو الهي يكفيه شر المرض الهي ينجيه من كل بلوه. وقربت ووقفت قدامه بذل وانكسار. سالخير يسعات البيه.
آدm: بهدوء مساء الخير ياحاجه. ممكن اعرف ف ايه؟ ومين هنا مزعلك؟

الست العجوزه: صعبت عليها نفسها. وعيطت وقالت. ابوس ايدك يا بيه تشغل ابني غلبان وشقيان وحاله واقف. والدنيا ملطشا معاه.
آدm: طلع منديل. طيب ممكن تهدي وتقوليلى طلبك من غير عـ.ـيا.ط وعطالها المنديل. وشاور ل هارون. هات عصير للحاجه.
هارون: تحت امرك ياباشا. وفتح العربيه عشان يجيب العصير.
الست العجوزه: اخدت المنديل وقالت ياخد عدوينك يابيه.

اني ست كبيره. وعندي ابني اصغر واحد ف خواته. اسمه شوقي وصرفنا عليه دm قلبنا. وبقى محاسب قد الدنيا. بس قلة بخته وقلة حظه. وقدm ف شركات كتير. واترفض عشان مفيش وسطا
وعيطت بو.جـ.ـع، واحنا وسطتنا ربنا يابيه. وشوقي قالى يما انا نفسي اشتغل ف الشركه دي. وقدm كل مستلزمـ.ـا.ته. واترفض برضه. وانا جايه وعشمانه ف ربنا قبل الناس.

وانهردا. شيء يقولي قومي ياصابره. قومي روحي اتكلمي مع صاحب الشركه دلوقتي. يمين بالله معرف جيت هنا ازاى يابيه.
وعندي عشم فيك تحن ع ابني. إن شاله تشغله ساعي. اي حاجه بس ياكلها بالحلال.
آدm: مسك العصير. وقدmه ليها. وقال طيب اتفضلى ياحاجه. اشربي العصير ده. واهدى. واناومش عايزك تقلقي ع ابنك. وإن شاء الله يشتغل ويكون محاسب محترم كمان.
الست العجوزه: بتنهج بأمل صحيح يابيه؟ والنبي قول كلامك جد يابيه.

وعيطت بصوت يوجـ.ـع القلب. وانبي شوقي ابني هيشتغل هنا يابيه؟
آدm: رغم إن قلبه و.جـ.ـعه عليها. لكن ابتسم ليها. وبص ل سواق الشركه. وقاله.
توصل الحاجه صابره لحد باب بيتها. وتبلغ الباشمهندش عادل مدير الحسابات. من بكره شوقي يتعين بمرتب ثابت. ويتعمله الإجراءات اللازمة كموظف عادي.
السواق: تحت امرك ياباشا.
آدm: بيطلع الكارت عشان يديه ليها. ولسه هيقول اتفضلى.
الست: من فرحتها. وطت عشان تبوس ع ايد آدm.

آدm: اضايق وقال استغفر الله. وانحنى بسيط عشان يقومها. وفجأة طلقة قناصة. اخترقت ضهر ال آدm!
آدm: وقع ع الأرض وعينيه بتغيب عن الدنيا. وهمس ف اللاوعي بتوهان. م، ما، مريم! وغمض عينيه!
مريم: قامت من مكانها بقبضة قلب. والسبحه وقعت من أيديها. وحطت أيدها ع قلبها. بقلق بالغ. وقالت برجفه. آدm!

تعليقات