رواية جريمة عشق ادم ومريم الجزء الخامس كاملة جميع الفصول

رواية جريمة عشق الجزء الخامس هي رواية رومانسية تقع احداثها بين ادم ومريم والرواية من تأليف مريم نصار في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية جريمة عشق الجزء الخامس لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية جريمة عشق الجزء الخامس هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية جريمة عشق الجزء الخامس تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية جريمة عشق ادم ومريم الجزء الاول كاملة جميع الفصول

رواية جريمة عشق من الفصل الاول للاخير بقلم مريم نصار

عند كامليا.
كامليا: قاعده ع كرسي التسريحه. وباصه ل نفسها ف المرايا.
ماجده: داخله عليها الاوضه. ومعاها عصير.
وابتسمت. وقالت. صباح الخير ياكامي ياروح قلب مامي!
كامليا: ...
ماجده: حطت العصير ع التربيزه. وقربت منها ووقفت وراها وحطت أيدها ع كتفها وبصتلها ف المرايا. وقالت. ايه ياكامليا ياحبيبتى. مش هتخرجي من ال انتي فيه ده؟

كامليا: باصه ف المرايا. وشارده ف كل حاجه. وكل افكارها ممزوجه ف بعض. من ناحية اهم حاجه تيم. والمخابرات. والاستجواب. والكارثة الكبيره. الاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب. والغموض الرهيب ال هو الديزل. ومش عارفه ترتب افكارها...
ماجده: شافتها سرحانه بتركيز كبير. وهزت كتفها. كامليا انتي سمعاني؟
كامليا: اتخضت بشهقه. واتفضت من مكانها.
ماجده: بقلق. اهدي ياحبيبتى انا مامي مش حد غريب. اهدي وتعالى. ومسكت أيدها. وقالت د. تعالى اقعدي هنا.

كامليا: قعدت ع الكرسي. بوهن وقلة تركيز.
ماجده: جابت برشام المهديء وكوباية العصير. وقالت امسكي ياروحي. خدي علاجك. واشربي العصير ده.
كامليا: رفعت عينيها برجفه. وقالت ليها بخــــوف. كان غـ.ـصـ.ـب عني!
ماجده: كشرت عينيها بعدm فهم. وقعدت قصادها. وقالت. هو ايه ال كان غـ.ـصـ.ـب عنك؟
كامليا: همست من بين شـ ـــفــايـــ ـفها. اغـ.ـتـ.ـsـ.ـبوني! ولكن ماجده مافهمتش.

كامليا: بصت ليها تاني ودmـ.ـو.عها نازله. وقالت بنفس الهمس لكن بهستريا. ب. بس انا. ا. نا مش هسكت. ايوه. اء. انا مش هسكت. هو ملكي انا. هي ال لازم تبعد.
ماجده: هزت راسها بتعب وحيره. وقالت لاحول ولاقوة الا بالله. يابـ.ـنتى متو.جـ.ـعيش قلبى عليكي اكتر من كده. انا مش فاهمه انتى بتهمهي ف ايه؟ طيب بصي. خدي علاجك. وبعدها هتهدي خالص. وايه رأيك نخرج نغير جو. اممم نروح النادي اوكي.

كامليا: ابتسمت ونزلت راسها ع جمب. ال، النادي. اه النادي. طب. طيب يلا نلبس ونمشي دلوقتي؟
ماجده: اتخـ.ـنـ.ـقت بالعـ.ـيا.ط. وقامت. وعطتها العلاج. وقالت شويه وهتبقى كويسه. ونلبس ونروح زي ما انتي عايزه. واتنهدت وخرجت.
كامليا: نزلت راسها ع جمب وضحكت. وقالت هنروح النادي؟ واشوف تيمو. وضحكتها اختفت. وقالت لأ الديزل. الديزل! وبعدها فتحت عينيها بشر كبير. وقالت بتحذير. بس انا مش هسكت!

عند هبه.
فاتن قاعده ع السفره. وبتنقي وتنضف الرز.
هبه: خارجه من المطبخ. ومعاها طبق فيه خضار السلطه. ورايحه عند فاتن. وقالت. هي سميه مرات اخويا اتأخرت ليه؟
فاتن: الغايب حجته معاه. انا قولتلها تعالى ع الغدا.
هبه: بتذمر. ليه بس ياماما. ماكنتي قولتي ليها تيجي بدري شويه. البت هبه ويزن وحشوني اوي.
فاتن: بغـ.ـيظ. اه اقولها تعالى. وانتى تلعبي مع العيال. وتسبينى انا طالع عيني ف المطبخ. مش كدا؟

هبه: عوجت بوقها. وقالت ياست الكل انا المفروض اتعامل معاملة الضيوف. انا عروسه. وست شهور وهتجوز. ايه المعامله دي؟
فاتن: فعلا انتى المفروض تتعاملى معاملة اطفال. وانجزي بقى وبطلي كلام. اعملى السلطه. وخشي اغسلي المواعين.
هبه: بزهق. ربنا ياخد المواعين! اووف. وبعدها ضحكت. ههههههه هههههههه.
فاتن: كشرت عينيها بتعجب. وقالت لاحول ولاقوة الا بالله. ايه ياهبه اتجننتي ياحبيبتى خلاص؟

هبه: هزت راسها بضحكه لأ لسه شويه. هههه. أنا بضحك ع شكل احمد امبـ.ـارح. لما اخويا عاشور راجع من الشغل الجديد ف شركة العدوي. وقابض اول مرتب. وجابله تيشرت. وانا جابلي السلسله الفضه ال كنت عايزاها. ههههههه احمد قاله. انت بتخم. ويبص للسلسله والتيشرت. وكان هاين عليه يضـ.ـر.بني ههههه
فاتن: ابتسمت. كتر خيره. عاشور ابني إبن حلال. وعمره ما قصر معانا حتى بعد ما اتجوز. ربنا يراضيه ويجبر بخاطره قادر ياكريم.

هبه: مسكت حزمة الخضار وبتشم فيه. وقالت بتريقه. اه الدعوه لعاشور حلوه مافيش كلام. طيب مافيش دعوه حلوه لبـ.ـنتك كدا ياست الكل. ولا حتى ل شاهين.
فاتن: هزت راسها بنفاذ صبر. وقال طبعا ف. ورفعت أيديها للسما. وقالت الله يكون ف عونك ياشاهين يبنى. هتتجوز واحده متـ.ـخـ.ـلفه ومـ.ـجـ.ـنو.نه بنص عقل.

هبه: مطت شـ ـــفــايـــ ـفها. اممم بقى كدا يافاتن؟ ماشي ماشي. شوفي مين ال هيقرالك ترجمة المسلسل الكوري. ماشي؟ خلي شاهين بقى ال الله يكون ف عونه يقرالك الترجمه.
فاتن: بنفاذ صبر. صبرني يارب. قومي يابت خلصي ال وراكي. وقامت وشالت الرز وداخله المطبخ وهي بتقول. انا عارفه ايه ده؟ جيل مايعلم بيه ال ربنا. هتفتح بيت ازاي دي؟

هبه: قطمت الخياره نصين واكلت قطعه كبيره وردت ع فاتن وقالت بسخريه. بالمفتاح! هنفتح البيت بالمفتاح يافوتنا!

عند رينو.
رينو واقفه ف المطبخ وماسكه معدتها بعد ما رجعت بعد الفطار، ومعاها نور.
نور: بتقطع فاكهه وبتحطها ف الجهاز ينزل عصير فريش. وقالت. والله يارينو ياحبيبتى. انا قولت ل محمد نفسي ف مره احضر معاكم عيد ميلاد الشركه. ضحك عليا.
رينو: بضحكه. زى فهد برضو. بقوله خدني معاك مافيهاش حاجه. اشمعنا شباب العيله كلها. واحنا لأ. قالي!
نور ورينو بصو لبعض، ف صوت واحد بيقلدوهم. وقالو.

دي شروط الامبراطور. عايزه تروحي قولى للحج آدm لو وافق خلاص انا برضو مش موافق. مافيش عندنا حريم تخرج معانا ولا مؤاخذه ههههههههه.
نور: هههههههه ده حتى ريتال بابي منبه عليها متحضرش لأن كل العمال والمهندسين والموظفين وشباب العيله كلها بيكونو موجودين. وكل ده بيتصور حصري وينزل ع الإنترنت.
رينو: بتشرب ميا. وقالت. اممم شكلنا هنتفرج ع الاحتفاليه زي كل سنه ع جروب العيله.
وكمان بيدج مجموعة العدوي.

نور: بتحط العصير ف الكاس. وقالت.
ايوه. دي حتى نرمين قالت انا بعرف مواعيد مناسبات المجموعة من البيدجات. وكمان معجبه جدآ بتواضع بابي وأنه بيتشرف بالعمال قبل الموظفين.
رينو: بتنهيدة حب. بابي! أنا بحب اوي الكلمه ال بيقولها للموظفين والعمال. بجد بشوف ف عينيه حنان كبير ليهم واحتواء، بابي عظيم وبيخـ.ـطـ.ـف قلبي. بابي عظيم جدآ.
نور: بابتسامه. بابي ده نور عينيا ال بشوف بيها.

مت عـ.ـر.فيش يا رينو. لما بشوفه ف اي لقاء ف التليفزيون وشخصيته العظيمه وهدوءه وثقته ف نفسه! أو مقال صحفي وأقرأ الكلام ال مكتوب ف حقه. رغم اني ببقى فخوره جدآ. بس ببقى عايزه اقولهم إن ده جزء لا يتجزأ من شخصية آدm العدوي. بابي جميل. جميل للحد الذي لا حد له!

رينو: بضحكه وحماس. بابي ده المنصف لكل حاجه. بابي لو فضلت اتكلم عنه عايز مني سنين وسنين ومش هوفيه حقه. اااه بحبك اوى اوى يا أجمل بابي ف الدنيا كلها. ربنا يبـ.ـارك ف عمرك. ويديمك ف حياتنا انت ومامي القمر.
نور: بابتسامة رضا. اللهم امين. امسكي ياروحي. اشربي كوباية العصير دي. وهتعوضك عن الفطار.
رينو: اخدت منها العصير. وقالت وانتى كمان اشربي. مش هشرب من غيرك.

نور: بضحكه. طبعا هشرب. واخدت ليها كوبايه، وقالت يلا اشربي بقى عشان البيبى.
رينو: ميرسي جدا يانور بانو. منحرمش منك ابدا. ياخالة الولاد ههههه.
نور: بضحكه. بمناسبة الولاد آرين هانم فين؟ لا اسكت الله لها حسآ.
رينو: آرين: اول ما تصحى تفطر معانا وتنزل عند جدها. لكن انهردا صممت تفطر مع مامي وبابي قبل ما يروح ع الشركه. واكيد دلوقتي مع تالين!

نور: بتشرب. وقالت، اممم طيب يلا بينا ننزل ل مامي. انتى عارفه مبتحبش البيت يفضى عليها.
رينو: اه ياريت عشان مـ.ـا.تملش. وخصوصاً آدامها مش موجود معاها دلوقتي.
نور: طيب ع ما تشربي العصير. انا هدخل اتوضى للضهر. والبس نقابي. وننزل اوكي.
رينو: هزت راسها. اوكي ياروحي.

فيلا رعد الجوهري. ف الصالون.
بـ.ـاري: قامت بزهول. وقالت. ايه؟ حضرتك بتقولي ايه يامامي؟
This is impossible هذا مستحيل.
هيلينا: بهدوء. بـ.ـاري حبيب مام انت لازم تسمع كلام داد.
رعد اخد القرار الصح. انتى لازم تقتنع بكدا.
بـ.ـاري: بنرفزه. مستحيل.
هذا ليس عدل. لماذا أبي أخذ هذا القرار فاجأه.
it is not fair. :
why did my father make this decision that surprised him.
انا من حقي اقول رأي.

سفيان من وراها. وشايل شنطة الجيم ع كتفه. قال بهدوء ممزوج بتحذير.
احنا هنا مش ف ايطالي بـ.ـاري. احنا هنا ف مصر. وقرار بابا ف إنك تكملي تعليمك هنا ف مصر. صح جدا.
بـ.ـاري: كشرت عينيها بدهشه. وهمست. ماذا؟ what
هيلينا: قامت ووقفت قدام بـ.ـاري وقالت. اسمعي بـ.ـاري. انتى دلوقتي عندك 16 عام يعني سن محتاج لاهتمام ورعايه من مام وداد. ورعد خايف عليكي. وقال انتى هنا هيكون هو مطمن اكتر عليكي.

بـ.ـاري: بغـ.ـيظ. اوكي اوكي. يعني سفيان كمان مش هيسافر صح؟

سفيان: بجديه. لا يابـ.ـاري. انا قدmت ف الجامعه ف ايطاليا. وماينفعش اسيب جدو هناك. وكمان ماينفعش انتى تكوني ف مدرسه لوحدك وانا مش معاكي. الاول كنت معاكي ف المدرسه. دلوقتي الوضع اختلف. وبعدين انتي لازم تقتنعي إن ده الصح. انا كمان فكرت فيها. انا من مجرد الفكره قلقت عليكي. لكن وانتي هنا. بابا جمبك. ف عربيه مخصوص بالسواق هتكون ليكي. وبابا كمان هيجيبك من المدرسة يعني هتكوني هنا ف أمان اكتر.

بـ.ـاري: ضحكت بدmـ.ـو.ع وسـ.ـخريه. واو. واو سفيان انت وبابي ومامي. اتفقتو ع كل حاجه. وانا! محدش هان عليه أنه حتى يقولى ايه رايك بـ.ـاري؟ مش مهم رأي. ميرسي جدا سفيان. سافر انت!

سفيان: بصلها بلوم. وقال. بـ.ـاري بليز متفهميش الموضوع بطريقه سلبيه. امبـ.ـارح انتي كنتى نايمه. وبابا سأل عليكي. وماما قالت انك نايمه. وبابا شرح لينا رائه ووجهة نظره. وأنه بيفكر فيكي اكتر واحده وخايف عليكي. واخد قرار إنك تكملي تعليمك هنا جمبه. وهيكون مطمن عليكي اكتر. انتي ليه مش قادره تقتنعي؟
بـ.ـاري: مسحت دmـ.ـو.عها. وبصت ليهم. وقالت ثانكس سفيان. ثانكس مام.
وجت تمشي من قدامهم.

سفيان: مسكها من دراعها. وقال بـ.ـاري انتى مقتنعه بتصرفاتك؟ يعنى خــــوف بابا عليكى غلط؟
بـ.ـاري: دmـ.ـو.عها نازله بصمت. ومش عارفه ترد. وساكته...
هيلينا: بزعل. اووو بـ.ـاري. بليز حاول تفهمي داد. بيحبك كتير. وايطالي مش أمان عليكي وخصوصاً ف العمر ده. بليز بـ.ـاري بلاش نعمل مشاكل. انتى عارفه رعد لما بيغـــضــــب. بيكون سيء للغاية.
بـ.ـاري: ...

سفيان: اتنهد بحيره. ومسد ع شعرها بحنان. وقال أنا عايز منك تقعدي مع نفسك. وتفكري. كويس. ف تصرف بابا. هل هو حب ليكي ولا لأ؟ هل هو منعك طول السنين ال فاتت من إنك تسافري ولا لأ؟ هل بابا يستاهل منك رد فعلك ده ولا لأ؟ فكري بـ.ـاري. بليز لكن بهدوء.
بـ.ـاري: رفعت عينيها ليه، ودmـ.ـو.عها نازله وساكته.

سفيان: ابتسم بحب. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال اطلعي استريحي. وانا لما أرجع هتكلم معاكي. لانى محتاج اتكلم مع بـ.ـاري ال مـ.ـجـ.ـنو.نه crazy. اوكي؟
بـ.ـاري: اكتفت انها هزت راسها. واتحركت وطلعت ع السلم.
هيلينا: مسحت وشها وشعرها بحيره. وقالت وبعدين سفيان. انا خايف ع بـ.ـاري!
سفيان: بابتسامه. بـ.ـاري؟ دي اطيب قلب. كلمتين حلوين من رعد باشا وهي هتقتنع وهترجع مـ.ـجـ.ـنو.نه زى الاول واكتر.

هيلينا: بتنهيده اوكي. يارب مش يحصل مشاكل. انا بخاف من رد فعل رعد. يا الهي. مجرد تخيل صعب كتير.
سفيان: ضحك. وقال مش للدرجادي ياامي. بابا مفيش منه اتنين. المهم انا رايح الجيم. اوكي.
هيلينا: كشرت عينيها. چيم؟ رعد قال انك رايح معاه عند مستر آدm.

سفيان: قال. ايوه فعلا. بابا دلوقتي خلص الاحتفال ف الشركه. واتصل عليا وقالى ساعتين وهيجي ياخدني. ونروح عندهم لكن ف الفيلا مش الشركه. لان بابا عايز يعرفني ع كل العيله.
هيلينا: ابتسمت اوكي حبيبى. هما ناس لطيفين كتير كتير. وهتكون اكيد مبسوط.
سفيان: إن شاء الله.

فيلا العدوي.
نور ورينو. دخلو الفيلا.
مريم: قاعده ف الليفنج لوحدها. وبتسبح ف صمت وشرود.
نور ورينو. السلام عليكي ياست الكل!
مريم: بتسبح، ومردتش...
نور ورينو بصو لبعض بعدm فهم. وبصو ل مريم.
نور: بتعجب. مامي انتي بخير!
مريم: انتبهت. هااا! اء. انا بخير ياحبايبى. بخير. وغمضت عينيها بقلق مبهم. وقلبها بيدق بقلق. وقالت جواها.
اللهمَّ أنزل سكينتك ع قلبي، وطَمئن بها عقلي، وألهمني حُسن التَّفكير والتَّدبير.

اللهمَّ من أراد بنا الهمَّ والحـ.ـز.ن فابعده عنَّا، واصرف عنَّا شرَّ خلقك، واكفنا برحمتك منهم. اللهمَّ اجعل آدm خير شريكٍ لي، واجعله السَّند يا الله، كي نسبِّحك كثيرًا ونذكرك كثيرًا، فأنت بنا عليمًا خبيرًا. اللهمَّّ ألِّف بين قلبي وقلبه، كما ألَّفت بين قلوب عبادك.
نور ورينو. مستغربين.
رينو: قعدت جمبها. وحطت أيدها ع كف ايد مريم. وقالت. بقلق. مامي ف ايه؟ حاسه بحاجه ياحبيبتى؟

مريم: مغمضه عينيها. وهزت راسها. لأ خير إن شاء الله يابـ.ـنتي.
نور: بحيره كبيره. مامي لو سمحتي قولي ف ايه؟ واضح جدا ع ملامحك التـ.ـو.تر والخــــوف من حاجه!
رينو: قلبها دق بخــــوف. وقالت مامي انتى قلقانه من حاجه؟
مريم: قلبها بيدق بسرعه. والقلق بيزيد. ومش عايزه ترد ع حد. ولا عايزه حد يضغط عليها. هي عايزه آدmها. آدmها وبس.

وقلبها مشغول عليه. وضغطت ع أسنانها. وقالت جواها بنـ.ـد.م. قولتلك مترحش. قولتلك خليك معايا. انا قلبى مشغول. وإحساس ابشع من اي إحساس حصل. وانا مفيش مره قلبي اتقبض غير ع حبايبى. صورتك قدامي ليه يا آدm! ياترى ايه المستخبي. استر يا الله.

اللهمَّ اجعلنا بحفظك، وكنفك، ولطفك، وأمانك، وتـ.ـو.فيقك، وسترك من شرٍّ كلِّ شيءٍ أنت آخذ بناصيته. اللهمَّ إنِّي استودعتك زوجي واولادي وابنائي وأحفادي فردَّهم إليَّ عند حاجتي إليهم. اللهم رد لي آدm رداً جميلاً.
رينو: شافت مريم جـ.ـسمها بيرتجف. وندهت بسرعه. زينب؟ يازينب!
نور: قلبها محتار من صمت مريم. وشافت رجفتها. والحـ.ـز.ن كاسي ملامحها. ومسدت ع ضهر مريم. وبتقرا قرآن.

زينب: جت بسرعه. نعم ياست الدكتوره. وكشرت عينيها. مالك ياست الكل؟
رينو: بسرعه هاتي كوباية عصير. ابعتي اي بـ.ـنت تجيب علاج مامي بسرعه بالله عليكي.
زينب: جريت بسرعه. حاضر. اجري يابت يادعاء. هاتي علاج ست مريم من فوق. اجري. استرها معانا يارب.
دعاء: طلعت بسرعه.
وبعدها: زينب جابت العصير بسرعه. ودعاء جابت العلاج.
نور: شربتها العصير.
رينو: عطتها العلاج ومهدئ. وقالت. مامي تعالى استريحي فوق شويه.

مريم: حطت ايدها ع قلبها. والقلق بيزيد. وقالت بصوت مسموع.
اللهمَّ إنِّي اسألك بقدرتك، أن تمنحني قوَّة النَّفس، وسعة القلب، وصلابة الجسد، وقوِّني لطاعتك وحسن عبادتك. اللهمَّ إنِّي اسألك النجاة من كلِّ بلاءٍ، والسلامةً من كلٍّ شرٍّ.
نور ورينو محتارين!
مريم: قامت من مكانها بقبضة قلب. والسبحه وقعت من أيديها. وحطت أيدها ع قلبها. بقلق بالغ. وقالت برجفه. آدm!

رينو: قامت بدmـ.ـو.ع. اهدي يامامي ف ايه بس. الله يكرمك اقعدي وانا هتصل ع بابي.
نور: بتسندها. مامي ف ايه؟ احنا مش قادرين نفهم حاجه؟
مريم: برجفه وعيونها مفتوحه. وقالت. آدm! آدm عايزني. آدm مش بخير. آدm مش بخير يانور. ابوكو مش بخير ياولادي! آدm يبنادي عليا!

الشركه الأم.
آدm مراد: خارج من غرفة الاحتفال. وجمبه آركان و آريان و آسر. و كريم ومصطفى.
آركان: بغمزه للشباب. ايوه بقى. شايفين عم ياسين ماشي جمب الشباك. وبيتكلم ف الموبايل. خاربها الواد ده!
مصطفى: بهزار. ولا عبد الحميد حافظ. ف زمناته!
الكل ضحك.
آريان: يابـ.ـارد انت وهو مـ.ـا.تسيبو كل واحد ف حاله.
كريم: بنفاذ صبر. لأ ازاى؟ دول لازم يحشرو مناخيرهم ف كل حاجه. بالذات الاتنين دول.

آركان: بسخريه. اهو انتو كدا ديما انا ومصطفى مظلومين. والله. وكما يقول الشاعر.
الانسان الملوث داخليآ لا يستوعب وجود بشر انقياء مثلنا.
الشباب بصو لبعض بدهشه ولسه هيضحكو
مصطفى: انزل بالترجمة؟
آركان: انت لسه هتستأذن ياعم انطق. وقول معنى ال انا قولته.
مصطفى: الإنسان الوا.طـ.ـي فاكر كل الناس وا.طـ.ـيه زيه. وجري بسرعه من قدامهم.
آدm مراد: بص ل آركان بتوعد.

آركان: قال بتمثيل الخــــوف. مصطفى ده وا.طـ.ـي وا.طـ.ـي وا.طـ.ـي. وجري بسرعه يحصل مصطفى.
الشباب كلهم ضحكو عليهم. وركبوا الاسانسير.
ياسين: يلا بقى ياهمستى. عشان متأخرش عليكي.
همس: بتذمر. والله يسي ياسين؟ انت اصلا متأخر. وبعدين الساعه واحده الضهر. هنوصل اسكندريه امتى بقى؟ المفروض الساعه 3 اكون هناك.
ياسين: ابتسم. ياحبيبتى. كل تأخيره وفيها الخير إن شاء الله.
همس: بقمصه. بس متقولش حبيبتك دي اوكي؟

ياسين: طيب همس حبيبتى! حبيبتى وهمس. ههههههه. ياهمس دا انتى قلب ياسو. وميهونش عليا زعلك يقلبى. البسي بقى وجهزي نفسك. وانا مسافة الطريق هكون عندك إن شاء الله.
همس: بابتسامه جميله. اوكي يقلب همس. باي.
ياسين: بابتسامه باي ياروحي. وقفل وشاف الشباب بتركب الاسناسير. وجري بسرعه ولحق وركب معاهم. ومصطفى و اركان بيقلدو ياسين ف الموبيل. والكل ضحك.

طارق: ماشي ف الطرقه وجمبه بيتر ومحمد ومعاهم مراد وفهد وزياد ورعد ومالك ويوسف. وباقي شباب العيله.
طارق: بيلف راسه يمين وشمال. وقال بتعجب. اله؟ هو آدm راح فين؟
محمد: قال. آدm. لسه خارج من شويه. قال
هيستناك ف العربيه. ويعمل مكالمه مهمه.
طارق: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. ع طول مستعجل الواد ده.
مراد: رفع حاجبه. مـ.ـا.تهدا ياعم الدينامـ.ـيـ.ـت.
مالك ومال الحج؟
طارق: بغـ.ـيظ. وانت مالك انت يابـ.ـارد.
مراد: ببرود. تربيتك ياكبير.

طارق: كشر عينيه. غلطه. غلطة حياتي اني ربيتك ياض يامراد.
فهد: بتريقه وهمس. فين التربيه دي؟
مراد: خبطه ف جمبه. سمعتك يابن طارق.
فهد: أتألــم. وقال بغـ.ـيظ. وانا قولت حاجه غلط؟ وكمل بمكر انا قولت الحقيقه ياعملى المهبب.
بيتر: خلاص خلاص. هو طارق اصلا مالوش ف حوار التربيه ده...
الكل ضحك.
طارق: بصله وقال. طبعا مش مصاحبك؟ هربي ازاي وانا اعرفك!
الكل ضحك.
فهد: همس ف ودن مراد. الحج طارق اقوى واحد يفرتك الجبهه.

مراد: رفع حاجبه ولسه هيرد.
ولكن سمعو صوت عالى من الحرس وصريخ قدام باب الشركه.
والكل بص لبعض بدهشه. وجريو بسرعه.

ف نفس الوقت. قدام الشركه.
آدm: الرصاصه اخترقت ضهرو وخرجت من صدره ف راس الست صابره ف المخ مباشرة. وقعت مكانها تلفظ أنفاسها الأخيرة.
هارون: فتح عينيه بصدmه. وكل الحرس مصدومين!
ازاى ده حصل؟ ازاى واحنا واخدين كل الإحتياطات والحماية اللازمه. وكل واحد جري يمين وشمال يدور ع اى حركه غريبه.
وف ال جري بيطمن ع الست صابره.

هارون: صرخ آدm باااااشاااااا لااااااء. وجري بسرعه عليه. ونزل ع الأرض جمبه. آدm باشا؟ آدm باشا رد عليا؟
شاهين: جاتله مكالمه من حرس ف السماعه. وجه يجري بسرعة البرق. وزعق للحرس وهو بيقرب من آدm. ورفع راسه للحرس وزعق. اسعاااااف بسرررررعه. اطلبوا الاسعاااااف. وفجأه شاهين لمح ف شباك شقه ف برج كبير بعيد عن الشركه، حد ملثم ولابس جوانتي اسود.
الكل خارج من الشركه يجري بسرعه. ع صوت هارون. وشاهين.

مراد: بيجري بسرعه. ولكن وقف مره واحده مكانه. وشاف أبوه واقع ع الأرض والقميص الأبيض كله دm!
مراد: للحظه كل الصوت اختفى من حواليه. وفضل واقف مكانه. والكل بيجري ويخبط فيه. وهو عينيه متعلقه ع أبوه وبس!
هارون: لسه بيرفع آدm من ع الأرض.

محمد: جري بسرعه. واتصـ.ـد.م. لكن صرخ ف هارون. اوعااااا تحركوا من مكااااانه. محدش يحركووووو، وجري عليه. ونزل ع ركبه بسرعه. وقال بتوهان وصدmه. آدm! وهز راسه بعدm تصديق وزهول. وكأن صاعقه صابته. وفاق ع دmعه نزلت ع خدو!
وسمع صوت الناس. وبسرعه اتحرك يعمل الاسعافات الاوليه.
محمد. قطع جاكيت البدله وحاول يتماسك لكن غـ.ـصـ.ـب دmـ.ـو.عه مش قادر يحبسها. وبص ل آدm وقال جواه بدmـ.ـو.ع...

ده آدm ده الاخ والصاحب والجدع. ده الأب والحما والجد. ده السند ده آدm. ابو نور. عمره ما كان جد ل تيم وتمارا لأ. ده كان الأب الروحي ليهم. ارجوك يا آدm. مريم يا آدm. مريم. أرجوك عشان العيله وعشان نفسك، اوعا تتخلى عنا. هننهار صدقني.
محمد: اخد نفس عميق جداااا. وقال لنفسه.

فوق يامحمد فوق مش وقته. انقذ آدm انقذ صاحب عمرك وحبيبك. وحاول يجمع كل قوته. واتنفس بسرعه مره واتنين وتلاته. وغمض عينيه وفتحها بسرعه. وقطع القميص ل آدm.
بيتر: بيسأل ف ايه؟ لكن شاف صديق عمره. غرقان ف دmه. وقف مكانه بصدmه. وسند ع العربيه. ومش قادر يتنفس. وحاول بتكلم لكن صوته راح. والحـ.ـز.ن عرف طريقه.

فهد: بيجري بسرعه. ع الزحمه. ووقف بصدmه كبيره. قدام آدm. وعيونه مفتوحه بإحساس ما بعد الصدmه. وهز راسه بعدm تصديق لأ. عمي آدm. لأ. وبينهج بسرعه وقلبه بيدق بقوه. ازااي؟ وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع!
فهد: بص ع آدm. وبص ع مراد ال وواقف مكانه. وعينيه مفتوحه ومتعلقه ع أبوه. وكأنه ف عالم تانى!

شاهين: واقف خلف فهد. بيتكلم مع حارس. وبيزعق بغـــضــــب واضح. وغـ.ـيظ كبير. انتو كنتو فييييين؟ يا اغـ.ـبـ.ـيه. ازااااااي ده يحصل ف وجود كل الحرررررس دوووول. انا ف لحظه شوفت القـ.ـا.تل. انتو ازاااااي مخدتوش بالكم!
حارس: بزعل حقيقي. والله يا شاهين. انا واقف ف ضهر آدm باشا. وعينيا كانت ف كل مكان. والطلقه عدت من جمب دراعي حتى قطعت كم البدله. والبرج زي ما حضرتك شايف بعيد عن الشركه بمسافه.

فهد: فتح عينيه بقوه. وقبض ع ايديه بغـــضــــب السنين. ولازم يبقى قوي. ويكون ثابت. ومسك كتف شاهين بقوه. وقال بغـــضــــب شـ.ـديد. اي برج ياشاهين!
شاهين: بحـ.ـز.ن كبير. شاور ع البرج. ووصفله الشقه!
فهد: ركب الريس. ورعد رغم صدmته. الا إنه بسرعه ركب ورا فهد.
وشاهين بالعربيه ومعاه حرس. واتحركو للبرج.
شباب العيله: خارجين من الشركه.
آركان: بتعجب! ايه ده ف ايه؟ وخالو مراد واقف ليه كده؟ وايه الزحمه ال قدام الشركه دي؟

آدm مراد: بقلق مبهم. جري ع أبوه. وقال ف ايه يابابا؟
مراد: رجع بالزمن لسنين طويله. شاف سنين! سنين آدm العدوي وهو بيبني مملكة العدوي. شاف آدm وهو بقوته. شافه هو واميرته. من عطف وحب وخــــوف وحنان. وامان. ايوه هو الأمان. عمر الفلوس مكانت هي الأمان. عمر الجاه والسلطه هي ال بتدي الدفا لقلبك. لكن آدm أدى كل حاجه. شاف امبراطور عظيم. لكن دلوقتي اتهد ووقع ع الأرض. كل حاجه بدأت ف الإنهيار. هي دي النهايه يامراد؟

مراد: خارت قواه. ونزل ع الأرض مكانه. وعينيه لسه متعلقه ع أبوه.
آدm مراد: بدهشه، لموقف مراد. لكن بص لاتجاه نظر مراد. ولف راسه!
آدm مراد: شاف صديق عمره. ومثله الاعلى والاب الروحي. وجدر العيله. والحصن الحصين. واقع لاحول له ولا قوه. والناس حواليه. وناس بتجري وناس بتصرخ. وناس بتصور. وكانت لقطه ل آدm. وقف الزمن عندها.

لتاني مره. يا آدm! احساس الخــــوف من الفقد. لتاني مره تحس بالضعف. لتاني مره تعيش وتحس خفقان القلب واضطرابه.
آدm مراد: هز راسه ببطء شـ.ـديد. وضـ.ـر.بات قلبه فيها خفقان مع سرعة ضـ.ـر.بات. واتحرك ببطء ومتأكد أنه شايف غلط.
آريان: واقف مكانه ف حاله من الصدmه. الفون وقع من ايدو. وحاسس إن الكون بيضيق عليه. من غير آدm مفيش ضهر. اتعرى لو انتهى. ضعفي هيبان لو سبتني. لأ انت ماينفعش تسبني. ماينفعش!

طارق: بيزق ف الناس. وقال برجفه اوعا انت وهو. انتو بتقولو ايه؟ انتو كـ.ـد.ابين. وزق واحد. وشاف آدm.
طارق: حاول يبلع ريقه لكن معرفش. وقرب منهم ومش مصدق. وكأنه ماشي أميال. ونزل ع الأرض عند راس آدm. وقال برعشه وشبح ابتسامه. ولا يا آدm. انت بتهزر انا عارف!
انت عايز تشوفني متغاظ ومتنرفز صح؟

عيونه اتملت بالدmـ.ـو.ع. وقال بضحكه. قوم بقى ياض. انا عارفك زكي. وممثل شاطر. قوم يا آدm. انت مبتردش عليا ليه؟ قوم انت عارف انا مبحبش اقعد ع الأرض. قوووووم بقى.
محمد: بسرعه كبيره. قطع القميص. وحط ودنه عند وش آدm. والنفس بطيء جدا. وفتح بوق آدm يشوف اللسان قافل مجرى التنفس.
وزعق. آدm رد علياااااا. آدm فوق يا آدm. فوووووق خليك ف الووووااااقع يا آدm. اوعااااا تستسلم. ساااامعني. اتنفس يا اااادm!

طارق: انتبه ع صوت محمد. واتاكد إن رفيق الدرب بينتهي. وهز راسه. لأ لأ. ودmعه نزلت ع خدو. وقال برعشه ف صوته. اء. آدm! ا. انا طارق. طارق اخوك. انت بتخبرني صح؟ قوم يا آدm الله يخليك. بلاش الهزار التقيل ده. انت من امتى بتحب تو.جـ.ـع قلبنا كدا. ها؟ قوم بقى. قوم معايا. يلا هنرجع البيت وهوصلك بنفسي. ومسك أيدو. ولكن مفيش قوه. وايد آدm وقعت من ايدو.
طارق: قلبه دق بخفقان كبير. وحس إن الدنيا بتصغر حوالين منه.

محمد: شاف مكان الطلقه. وبتنزف كتير وقال. بصريخ وصوت استغاثه. تلللللج، عااااايز تاااالج بسرررررعه.
وفتح علبة الاسعافات بسرعه. وحط ضماده كبيره ع الجـ.ـر.ح عشان يكتم الدm. وعايز مساعده انه يعدل آدm عشان يتنفس. وشاف آدm مراد واقف مصدوم.
محمد: زعق. آدm تعالى ساعدني مفيش وقت. النتفس بطئ جداااا...
آدm مراد: سمع محمد واتحرك بسرعه. وعدل آدm بالطريقه ال قال عليها محمد.
آدm مراد: نزل ع ركبه. ورفع ضهر آدm ع صدور.

وكأنه قاعد. وآدm مراد سانده. راس آدm العدوي مالت ع كتف آدm مراد. وده كفيل إن الجبل ينهار.
آدm مراد: اخد نفس عميق جدااا. وخرجه ببطء. وغمض عينيه وقلبه بيدعى. ونزل جبينه ع راس جدو.
محمد: رجع راس آدm لورا ولفها لجهة اليمين علشان التنفس.
محمد: بتحذير ل آدm. رغم دmـ.ـو.عه. خليك ثابت واسند جدك كويس. مش عايزين نلجأ لتنفس اصطناعي.

وجاب لزق فقط ولزق مكان الجـ.ـر.ح ع شكل مربع. من 3 جهات بس. والجهه الرابعه سابها علشان الدm يخرج. لانه لو قفلها الدm هيتحول ع الرئه وده غلط.
زياد: مش أقل صدmه. لكن الوقت ده مش عايز سكوت. لازم الكل يفوق ويتحرك. وبسرعه جاب التلج. ل محمد. ودmعه من زياد نزلت ع أيد الامبراطور.
محمد: حط التلج ع الجـ.ـر.ح. عشان يوقف النـ.ـز.يف. وصك ع اسنانه من قلة حيلته. وعايز معجزه. عشان الإسعاف يوصل.

زين: كان ف مكتبه. وسمع من الموظفين. ونزل يجري بخــــوف كبير جدا. وكان بيجري زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. ووصل لحد آدm. بينهج. وفتح عينيه بصدmه اكبر. وقال برعشه. ودmـ.ـو.ع. بابا! وهز راسه لأ. بابا؟ بابا رد عليا؟ رد عليا ياحج؟ ونزل ع الأرض عند رجل آدm. وحاجه جواه بتقوله قوووووم انت بتحلم يازيييين! ابوك محصلوش حاجه!
الست صابره. ف حواليها ناس بتعملها الاسعافات الاوليه. واهتمت بيها.

كل الموجودين مصدومين جدا. ودmـ.ـو.عهم مش قادرين يحبسوها. من كبير ل صغير. حتى العمال والموظفين.
آركان واقف ومصدوم وكل شريط زكرياته مع الأب الروحي قدامه. ودmـ.ـو.عه نازله.
اشرف وجاسر ومالك رغم صدmتهم. لكن بيحاولو يكونو ثابتين. وبيهدو طارق وبيتر. وباقي افراد العيله.
والصدmه الأكبر من نصيب مراد و آدm.

اخيرا الاسعاف وصل وكانو عربيتين. وشاله آدm والست صابره كل واحد ف عربيه. ومحمد ركب مع آدm وزين قام بسرعه وركب معاه. وطلعو ع المستشفى.
كل سواق حاول ياخد طارق وبيتر وطلعو ع المستشفى. وكبـ.ـار العيله طلعو معاهم ف حالة ذعر شـ.ـديده.
ودلوقتي كل الفكره ف حالة آدm! ورد فعل مريم الجزار!
زياد ويوسف ومالك وكل الشباب. بيتكلمو مع مراد.

مراد: مش سامع حد فيهم. والصوره ال قدامه. هي صورة آدm لما كان بيغير ع مريم منه ويتعصب عليه بهزار. ومراد رجع للواقع وغمض عينيه بتعب كبير. ودmعة و.جـ.ـع نزلت منه...
آدm مراد: كان عايز يروح البرج. لكن بأمر من محمد. لازم يكون الكل موجود ف المستشفى علشان لو احتاجو نقل دm.
وفهد ورعد والباقي هيتكفل بالمهمه...
آدm مراد: واقف عينيه ع دm جدو. وغمض عينيه ل ثواني. وصوت جدو بيتردد جواه.

آدm: انت آدm العدوي التاني ف نفس غـــضــــبه وعدm سيطرته ع نفسه زمان.
بس انا ياحفيدي عايزك آدm العدوي بتاع دلوقتي. عايزك الامبراطور.
لازم تمسك زمام الأمور يا آدm. لازم تمسك زمام الأمور!
انت حفيدي ونصي التاني. انت ضهري. انت مستقبلي.
بيك انت وأخواتك الشجره بتكبر وأوراقها بتكون اجمل من الأوراق ال قبلها.
انتو املي وعزوتي. انتو وقت تعبي هشوف صحتي فيكم.
يوم ما انهار وا. اقع هشوف قوتي فيكو.

انت يمكن تكون الديزل بالنسبا ليهم. بس انت بالنسبالي. آدm العدوي. ال لو جت عاصفه شـ.ـديده عشان تهز جدر العيله. انت هتثبت الجدر ف الارض اكتر من الأول. انت بزكائك هتخلى الجدر يقوى ويوصل ل سابع أرض مينهارش أبدا.
اوعا يا آدm تسمح لعيلتك بالانهيار. لازم تعمل ال عليك. انت حفيدي الغالي!

آدm مراد: فتح عينيه بقوه اكبر من اي وقت. وقبض ع ايديه بقوه مضاعفه. بحجم الغل ال جواه. وعروق ايديه ورقبته برزت، وكاتم صرخة انهيار جواه!
لكن لازم يثبت ويظهر عكس ال جواه. ولازم يكون أقوى من كل مره. ويسيطر ع غـــضــــبه. ويفكر بتروي. لازم نشوف نتيجة تعب آدm ف مشواره مع أولاده وأحفاده...

آدm مراد: بجمود لف راسه. ل مراد. وكره حالة الضعف. ال هو فيها. وقرب من أبوه. وقومه. وبص ف عينيه. وقال بقوه ممزوجه بغـــضــــب. مراد العدوي عمره ما كان ف يوم ضعيف. ولا هيجي اليوم ال يستمد قوته من حد أصغر منه. لأ. مراد العدوي. إبن آدm العدوي حليفه ف القوه والمواجهه. ودلوقتي
بابا آدm محتاج ولاده جمبه. ولاده ال زرع فيهم القوه والثبات عشان لما يجي يوم زي ده مننهارش.

بابا آدm. بنى مملكه من حديد. عشان لو ف يوم جت ضـ.ـر.به؟ ترد الضـ.ـر.به أضعاف. بابا آدm مش ده ال منتظره مني ومنك ومن اي حد ف العيله. بابا آدm وعدني أنه هيكون بخير دايما. والامبراطور عمره ما خلف بوعده ابداااا!

عند البرج.
فهد. : كان سايق بسرعه كبيره ومش واعي من الصدmه.
هو عمي آدm اضـ.ـر.ب عليه نار؟ ومن المسافه دي كلها؟ لأ دا اكيد مش سلاح عادي. يعني ممكن عمي آدm انه! لأ لأ لأ.
رعد: بحـ.ـز.ن شـ.ـديد. وصلنا يافهد. اركن ع جمب.
فهد: فرمل الريس. ونزل يجري.
بواب البرج: قام وقف. خير يابهوات.
فهد: بصوت غـــضــــبان. شاورله ع الشقه. وقاله شقه رقم كام؟ وف الدور الكام؟
البواب: بخــــوف. الدور ال 24 شقه 97.

فهد: ورعد دخلو يجرو وركبو الاسانسير.
شاهين: طلع السلاح ومعاه الحرس وبيدورو حوالين البرج.
فهد: واقف ف الاسانسير. ومش مصدق ولا قادر يستوعب ال حصل. ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره جدا. وصورة مريم الجزار ورينو قدامه. وصك ع اسنانه بغـــضــــب واضح!
رعد: واقف ساكت. والحـ.ـز.ن كاسي ع ملامحه. ومش مصدق اي حاجه من ال حصلت...
فهد: فتح عينيه ع ارقام الأدوار. ومفيش صبر. وقلبه بيغلى. لانه عارف اكيد ال عمل كدا هرب!

الاسانسير وصل. والباب فتح.
فهد: خرج يجري بسرعه ووراه رعد. يدورو ع رقم الشقه.
فهد: شاف الشقه وكان بابها مفتوح بسيط. وقبض ع ايديه بغل وشر كبير. وزق الباب برجله. ودخل بسرعه.
الشقه كانت مفروشه، لكن حجات بسيطه. عبـ.ـاره عن انتريه. ومكتب قصاد الشباك. وكرسي هزاز.
رعد: مسك السلاح. ودخل بسرعه يدور ف الغرف.

فهد: عينيه ع كل ركن وكل مكان بيدور ع دليل. وشـ.ـد انتباهه. اربع صور واقعين تحت طرف المكتب. ونزل جابهم. واتعدل. وكانت الصدmه.
صوره واحده ل آدm. وليها تلات نسخ. وكل صوره عليها علامة واديره. لعلامـ.ـا.ت الاصابه الممـ.ـيـ.ـته.
اول صوره. كانت الدايره ع المخ من الامام.
وتاني صوره ع القلب من الأمام.
وتالت صوره كانت ع المخ والمقــ,تــل من الخلف.
ورابع صوره كانت دايره ع القلب من الضهر. وهي دي ال اتنفذت.

يعني القــ,تــل بفعل فاعل ومدبره. وآدm تم اغتياله!
فهد: واقف وجواه نار بتاكل ف جـ.ـسمه. مع صدmه كبيره. وبيتفرج ع الصور!
رعد: دور. فكل مكان و بص من البلكون والشبابيك ف كل الاتجاهات. وطلع ع السطح. ومفيش اي أثر. ونزل وقال ل فهد.
مفيش اي أثر لأي حد. انت لقيت أي دليل. انا شايف انها شقه عاديه! معقول يكون شاهين بتهايأله!

فهد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه اكبر من اي وقت. وحط الصور ل رعد ع المكتب. وقال من بين أسنانه. هرب. هرب ابن ال! اكييييييد لااااازم يهرررررب!
رعد: شاف الصور. واضايق جدا. وقال احنا لازم نتصرف بسرعه.
فهد: ضـ.ـر.ب قبضة ايدو. وقال بغـ.ـيظ كبير. لازم يكون ف دليل.

وزعق لاااازم. ومسك راسه بقلة حيلة. وقال ل رعد بتنبيه وتحذير. بما إن الصور موجوده هنا. يبقى اكيد ف دليل مش معقول أنه مايغلطش. اسمع يارعد. دور ف كل مكان. لكن اياك! تلمس اي حاجه. لحد ما البحث الجنائي يوصل. انت فاهم يارعد!

رعد: شايف فهد عيونه فيها دmـ.ـو.ع متحجره وغـــضــــب كبير. وهز راسه بسرعه. ماشي يافهد. بس انت لازم تهدا عشان نعرف نفكر. وده الوقت ال انت تقوي فيه العيله. فكر ف صاحبك. وحرم آدm باشا. وكمان زوجتك وباقي أفراد العيله وازاي هيكون رد فعلهم. انت لازم تكون اهدا من كدا. وإن شاء الله آدm باشا هيكون بخير.
فهد: رفع راسه للسما. وغمض عينيه بتعب كبير. وشاف مريم ورينو. ااااه يارب.

رعد: ربت ع كتفه. احنا نعمل ال علينا والباقي ع رب العالمين. ودي مش نهاية الخير ياصحبي. استحاله.
فهد: بيكابر دmـ.ـو.عه. وبص بعيد. واتحرك وقال بجمود. لازم نلاقي دليل يارعد. ودخل الغرف يدور بكل تركيز.
رعد شغل كل إضاءة الشقه. وبيدور. وبعد شويه.
فهد: دخل المطبخ ل رعد وقال ايه يارعد مالقتش اي حاجه؟
رعد: هز راسه بإحباط ممزوج بخـ.ـنـ.ـقه. للأسف الشـ.ـديد لأ يافهد.
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه، طيب انا هروح اشوف الكاميرات ال ف البرج.

رعد: بتنهده تمام يلا بينا! وخارجين من المطبخ.
لكن فهد وقف مكانه مره واحده. وبص ع الأرض جمب باسكت الزباله.
رعد: بعد فهم. يلا يافهد. وقفت ليه؟
فهد: مردش ع رعد. ونزل ع ركبه ونص. وشاف قطعة ازاز مكـ.ـسوره وواقعه جمب الباسكت...
رعد: انتبه. وشاف الازاز. ومد ايدو عشان يمسكها.
فهد: مسك أيد رعد. وقال لأ. اوعا تلمسها! وطلع فونه بسرعه وصورها. واتصل ع شاهين. ورد.

فهد: بقوه وأمر قال. شاهييين! ابعتلى اربعه حرس خاص ع شقه 97 ف الدور ال 24 بسرعه. ونبه عليهم يقفو وعينيهم ف وسط راسهم. ومحدش يلمس اى حاجه ف الشقه. لحد ما البحث الجنائي يوصل. فاهم ياشاااهين!
شاهين: بحـ.ـز.ن. تحت امرك ياباشا!
بعدها الحرس طلع. وفهد نبه عليهم تاني. ونزل بسرعه. ووقف قدام بواب البرج. وسأله.
فهد: مين ساكن ف الشقه دي؟
البواب: بلع ريقه بخــــوف!

فهد: صك ع أسنانه بتوعد ممزوج بغـــضــــب. وزعق. انطق ياروح امك. هتتكلم ولا اخدك طرف مهم ف القضيه. وتلبس اعدام!
البواب: فتح عينيه بصدmه. اعدام. لأ والله العظيم ياباشا. أنا معملت اي حاجه. انا هقول لسيادتك.
ال حصل ياباشا. إن من حوالى اسبوعين تقريبا. ف واحد جه. وطلب مني اشوفله شقه إيجار وبأي سعر. وقالى انا عايزها ف الأدوار ال فوق لانه بيحب يكون قريب من السطح. وعايزها ايجار لمده 7 سنين.

أنا قولتله سهله وحلو اوي. ف 9 شقق ف البرج ده فاضيين. وطلعت معاه. وهو اختار الشقه دي. ووقف ف الشباك. وقال لأ دي حلوه اوي، وطلع فلوس كتير وحطها ف أيدى. وقالى دي هديه مني ليك. وبعد كده يابيه. الأسبوع ال فات. بقى بيجي كل يوم بالنهار. وطول الليل بره. ولما سألته قالى اصل شغلى بليل. وبس كدا ياباشا. ده كل ال أعرفه. والله العظيم يابيه ماعرف حاجه تاني. وحيات عيالي معملت اي حاجه.
فهد: كشر عينيه. اسمه ايه؟

البواب: اسمه فهد ياباشا. فهد!
رعد: بص بصدmه ل فهد!
فهد: صك ع أسنانه بتوعد كبير. وقال اقسم بالله ما هسيبه. وقال تعرف توصف شكله؟ شكله ايه؟
البواب: بتأكيد ايوه طبعا. هو شاب طويل ومربي دقنه وشعرو طويل. وعينيه بني. وا، وا. اه وكمان كان بيتكلم عربي مكـ.ـسر!
رعد: بص ل فهد وقال، يبقى اكيد الشخص ده حد مأجره ل اغتيال آدm باشا!

فيلا العدوي.
نور ورينو وكمان تمارا و آرين وتالين. بيحاولو يهدو مريم لكن هي ع نفس الوتيره من القلق ال بيحبس أنفاسها...
رينو: بدmـ.ـو.ع. طيب يامامي اهدى وانا هتصل ع فهد!
مريم: شـ.ـدت أيدها بقوه. وقالت بحزم. انا قولت ابوكو مش بخير. آدm محتاجلي. وسابتهم وطالعه ع السلم بكل قوتها.
وندهت بحزم. زينب حصليني ع فوق!
نور: حطت ايدها ع قلبها وعيطت. وقالت. انا اول مره اشوف مامي كدا؟ انا خايفه عليها أوي؟

رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت أنا هتصل ع فهد. ولو بابي خلص الحفله يرجع بسرعه.
آرين: بدmـ.ـو.ع. بابي مبيردش عليا. وكمان آركان. انا خايفه اوي ع ماما مريم.
تالين: بقلق ودmـ.ـو.ع. وابيه آدm فونه مغلق وبابا مبيردش عليا؟
تمارا: بحيره. حتى آريان مبيردش!
رينو: بتتصل ع فهد. وقالت بتـ.ـو.تر. لأ كدا الموضوع يقلق بجد!

نور: برجفه بتتصل ع محمد. ومردش. وقالت بخــــوف. فعلا الموضوع يقلق. محمد مبيردش. ولا حتى بيكنسل. انا هجرب اتصل ع بابي. واتصلت! ونفخت بنفاذ صبر وقالت. وبعدين بقى الكل محدش بيرد مش معقول كدا!
آرين: قالت انا هتصل ع الكل واي حد يرد عليا هنطمن.
زينب: نزلت من فوق بسرعه. وقالت بقلق. ست الدكتوره نور. ست مريم لما طلعت وراها. وقالتلي اجهزلها لبس الخروج. وبعدها طلعتني. وقفلت الباب.

رينو: فتحت عينيها بدهشه. لبس خروج؟ انا مش فاهمه حاجه؟ مامي فيها ايه يانور؟
نور: مسحت وشها بتعب. مش عارفه. مش عارفه يارينو. استغفرك ربي و اتوب اليك!
دعاء: جت تجري. وقالت سيدي مراد بيه جه!
نور ورينو والكل اتنهدو بأريحيه. وقالو الحمدلله.
مراد: داخل البيت. وكأنه ماشي ف طريق طويل مالوش نهايه.
وإن محدش هتجيله الجراءه يبلغ مريم الخبر ده غيره هو.
زين: رفض وقال أنا مش هقدر حتى آريان رفض.

وآدm مراد رغم قوته. إلا أنه أضعف مما يكون قدام مريم وأنه مش هيقدر يبلغها الخبر ده.
والكل أجمع أنه مراد هو الوحيد. مراد وبس. ثمرة الحب الاولى. انـ.ـد.ماج اسم آدm ومريم فيه. روح قلب مريم وغريم أبوه وعدوه اللدود ف مشاركة غزله لاميرته. وصديقه الصدوق. وأخوه الكبير. حياه طويله من المشاهد الجميله. وحب عميق وعشق أعمق.

بس ياترى هتقولها ازاي يا مراد؟ هتقولها امبراطور قلبك وقع؟ هتقولها كيان مريم اتهد ف لحظه؟ هتقولها وانت ثابت؟ ولا وانت منهار ودmـ.ـو.عك نازله زي دلوقتي؟
هتقولها آدm! وحس إنه مش قادر بتنفس. وحاول يهدا. وحاول مايفكرش ف آخر صوره شافها. واقنع نفسه أن أبوه بخير.
مراد: حط رجله ع اول الباب. ومش قادر يكون عنده ثبات. يااااه اصعب مهمه ف عمرك كله دي يامراد.

الكل: واقف مستغرب حركات مراد. وانه سرحان بحيره. واليأس مالي ملامحه. ومش قادر يدخل.
تالين: جريت عليه. بابا بابا. خير يا بابا احنا بـ.ـنتصل ع الكل من بدري محدش بيرد ليه؟
حضرتك كويس يا بابا؟ وبصت وراه. وقالت هو جدو آدm فين؟ دي تيته مريم بتسأل عليه بطريقه خــــوفتنا عليها بيها!

مراد: غمض عينيه بو.جـ.ـع كبير. يااااااه قلبك حاسس بحبيبك يامريم! يعنى فعلا قلبك جوا قلب آدm وحس بيه. يعني روحك اتسحبت مع ضـ.ـر.بة الرصاصه ف قلب حبيبك؟ يعني حسيتى بتوأم روحك يا اميرة آدm! اااه يا الله، ومش قادر يرد!
نور ورينو. شافو مراد بالحاله دي. و قلبهم دق بقلق. وقربو من مراد.
نور: شاف عيون مراد حمرا زي الدm. وقلبها دق بخــــوف. وقالت ايه ال حصل يامراد؟
مراد!

رينو: عيطت. بالله عليك يا ابيه اتكلم انا مبقتش قادره اتحمل!
مراد!
آرين: رفعت عينيها وشافت مريم نازله. وقالت ماما مريم!
الكل لف وبص عليها...
مريم: لابسه ورافعه النقاب. ونازله. وبتقرب من مراد.
مراد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وقبض ع ايديه. وقلبه مقسوم نصين!
مريم: وقفت قدامه. وقالت بنبره حاده وحزم. آدm فيه ايه يامراد!
مراد: فتح عينيه بصدmه. وبص ل عينيها. وعينيه تايهه يمين وشمال بزهول. إزاي! ومردش!

مريم: بصت ف عينيه بقوه اكبر. وقالت بصوت جهوري، قولت ابوك حصله ايه يامراد!
الكل: حابس أنفاسه وف حالة ترقب.
مراد: حاول بكل قوته يتكلم! وقال بصوت موجوع. ودmـ.ـو.عه عرفت طريقها. ب، با، وبلع ريقه بصعوبه كبيره!
مريم: بجمود. وديني ل آدm يامراد!
مراد: بدmـ.ـو.ع. ب. بس. انتي!
مريم: رفعت ايدها. ميكملش. قولت وديني ل آدm حالا!

الإسعاف ف الطريق.
آدm: متعلق ليه جهاز التنفس. وفاقد الوعي تماماً.
زين: ماسك أيد آدm. ودmـ.ـو.عه نازله بو.جـ.ـع كبير. والصوره اتحفرت جواه...

محمد: بإستعجال. طلع فونه. ورغم أنه شاف اتصالات كتير من نور وتمارا. لكن مش وقته. واتصل ع الدكتور علاء. وقال بلهجة أمر. دكتور علاء. حالا تفضيلي غرفة الاشعه ال ف الدور الاول. مش عايز حد فيها. ألغى كل حاجه دلوقتي. وبلغ الدكتور إبراهيم. دكتور الأوعية الدmوية وجراحة القلب. يكون ف موجود ف غرفة الاشعه. حالا ياعلاء.

وقفل مع علاء. واتصل ع نرمين. الو. دكتوره نرمين. ف ثواني غرفة العمليات ف الدور التاني تتجهز. مش عايز اي عطل. مش عايز اي مناقشه ف اي حاجه. غرفة العمليات تجهز حالا. وقفل. ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وبص ع آدm. وقال. ياترى ايه ال هيحصل بعد كده!
الكل ف الطريق ورا عربية الاسعاف. وطارق معاه أشرف.
طارق: بيعض ع صوابعه من الصدmه ومش مصدق. وأقسم إن لو آدm اتخلى عنه مش هيسامحه!

بيتر معاه جاسر. والاتنين الحـ.ـز.ن مسيطر عليهم.
زياد وكل الشباب. طلعو ع المستشفى.
ياسين: ف صدmه كبيره. ومبيردش ع همس. واخد آدm مراد بصعوبه معاه وطلعو ع المستشفى.
كريم: رغم حـ.ـز.نه الكبير. شاف انهيار آريان. وحاول يكون اقوى. واخد آريان معاه. وطلعو ع المستشفى.

آسر: دmـ.ـو.عه متحجره. وقلبه مقسوم نصين. وهو وصل لل هو فيه دلوقتى بفضل ثقة آدm فيه. ودmـ.ـو.عه عرفت طريقها. ومسح دmـ.ـو.عه بسرعه. وقرب من آركان ال دmـ.ـو.عه نازله من غير قيود. وحاول يحتويه.
وشاف مصطفى عزيز لأول مره. قاعد ع سلم الشركه. ودmـ.ـو.عه نازله بصدmه كبيره. واخدهم معاه بصعوبه ف العربيه. وطلعو ع المستشفى.

مراد: سايق العربيه. ودmـ.ـو.عه نازله بصمت. وزادت من خــــوفه ع امه. وحالة السكوت ال هي فيه. وأنها طول الطريق متكلمتش. ولا حتى سالت ع آدامها تاني...

ف المستشفى.
الإسعاف وصل أخيرا. وكانت الصحافه والاعلام وصلو قبل الاسعاف. وكل الأحداث بتتصور حصري. وحصل هرج كبير جدا.
وحرس آدm العدوي. بيحاولو يسيطرو ع الموضوع.
نقلو آدm لداخل المستشفى. وزين بيجري جمبه. وبينهج كأنه بيجري ف طريق مسدود.
محمد: بصوت عالى. غرفة الاشعه.
علاء: بقلق. كله تمام يادكتور. والدكتور إبراهيم. لغى مواعيده ومنتظر حضرتك...
محمد: دخل غرفة الاشعه ومعاه آدm.
زين: داخل.

محمد: حط ايدو ع صدر زين. لأ. مش هينفع يازين.
زين: بدmـ.ـو.ع ترجي. سبني ادخل معاه يامحمد بالله عليك.
محمد: بيكابر. لكن دmـ.ـو.عه نازله. وقال بو.جـ.ـع، ارجوك يازين سبني الحق آدm. مفيش وقت!
زين: فتح عينيه بصدmه. وقال بضياع يعني ايه مفيش وقت!
محمد: زعق. يعني مافيش وقت يازين سبني بقى اشوف شغلي. ودخل وقفل الباب. وبيشرح للدكاتره. وبداؤ ف عمل اللازم.
نقلو الست صابره بسرعه. ودخلوها غرفة اشعه مقطعيه ع المخ.

الكل وصل المستشفى. ونزلو وداخلين. والصحافة. اول ما شافوا بيتر وطارق جريو عليهم وبدأو بالاسئله...
الحرس محاوطين طارق وبيتر. ومردوش ع الصحافه. ودخلو المستشفى.
آدm مراد: نزل من العربيه. وداخل المستشفى بصمت وقلبه فيه من الإعصار يدmر جيش متكامل.

وواحد صحفي، وقفه وقال. لو سمحت. بحكم إنك حفيد الامبراطور. ممكن تقولنا ايه ال حصل بالظبط مع رجل الأعمال المعروف آدm خالد العدوي؟ ياترى الاصابه دي خطيره؟ هل تتوقع إن كدا تم اغتيال السيد آدm؟ ام هي صدفه؟ هل ليه أعداء من رجـ.ـال الأعمال المنافسين؟ هل شاكين ف حد معين؟ أم هو ثأر قديم!
آدm مراد: رفع طرف عينيه ف عين الصحفي. ف نظرة شر كبيره جدا.
الصحفي: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال. طبعا احنا مقدرين الظروف وا...

آدm مراد: قبض ع ايديه بغـــضــــب واضح جداً. وقال. من بين أسنانه بتهديد شـ.ـديد اللهجة. لو شوفت اي حد منكم. بيسأل حد عيلتي أو بيتعرض لحد من العيله؟ او نطق اسم جدي؟ انا هصفيكم واحد واحد!

فيلا العدوي.
فريحه وريتال. راجعين من عند ليليان. واستغربو. لما شافو مراد خارج من الفيلا مع أمه. وموقفش ولا اتكلم. ودخلو الفيلا.
فريحه: كشرت عينيها. طيب مراد موقفش ولا حتى سأل؟
ريتال: يمكن مخدش باله ولا شافنا. بس الغريب. ان ماما مريم خارجه دلوقتي. وبابا آدm لسه مرجعش. تعالى ندخل نشوف ف ايه؟
فريحه: تعالى ولو إن شكل مراد قلقني. ربنا يستر.
نور: بتتصل والكل بيتصل وف حالة حيره كبيره وقلق اكبر.

نور: بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. زعقت. يوووه محمد ولا اي حد بيرد عليا. انا عايزه اعرف ف ايه؟ ومامي ازاي قالت ع بابي. انه حصله حاجه. انا مش قادره اتحمل اكتر من كده.
رينو: ماسكه بطنها. بو.جـ.ـع. وقالت بدmـ.ـو.ع قلق. فهد مابيردش عليا. ولا حتى زين.
آرين: بخــــوف. مامي اتصلي ع آركان. انا بتصل عليه مابيردش. لكن حضرتك اكيد هيرد.

رينو: مسحت دmـ.ـو.عها وهزت راسها ايوه ايوه صح. آركان. وطلعت رقمه برجفه. واتصلت عليه. وفاتحه الاسبيكر. ومردش اول مره. واتصلت تاني.
والكل متـ.ـو.تر وقلقان جدآ. وفريحه وريتال داخلين. ف وقت ما آركان رد ع رينو. ووقفو مكانهم.
آركان: بصوت فيه رعشه. اء. الو.
رينو: قلبها اتقبض من صوت آركان. لكن سألت. وقالت. آركان. ف ايه ياحبيبى. صوتك ماله؟ حصل ايه؟ وليه محدش من العيله بيرد علينا!

آركان: واقف ف الطرقه مع كل العيله. وكاتم الشهقات غـ.ـصـ.ـب عنه. ومش قادر يتكلم!
نور: هزت راسها بزهول. لأ. اكيد ال ف دmاغي غلط. آركان انت ف المستشفى؟
آركان: ...
رينو: لأول مره تزعق ف آركان. انت مبتردش علينا لييييه؟ اتكلم يا آركان قوووول ف اييييه؟
آركان: بصوت عالى وصريخ كله و.جـ.ـع. بااابا آدm اتضـ.ـر.ب بالرصاص ياماماااا! ونزل ع الأرض مكانه. وساب الفون جمبه. وعيط بو.جـ.ـع كبير. والشباب جريو عليه.

نور ورينو والكل ف حالة صمت. وكأنهم مش مستوعبين ال سمعوه.
نور: حاولت تضحك. لكن معرفتش. وقالت بتلعثم. ه. هوا آركان اتجنن؟ هو قال ايه؟
رينو: الفون وقع من أيدها. وعيونها متعلقه ع سراب. وتايهه يمين وشمال. وصدى صوت آركان بيتكرر ف ودنها. وهمست ف اللاوعي. بابا آدm اضـ.ـر.ب بالرصاص؟
فريحه وريتال: شهقو بصدmه.
آرين وتالين عيطو بو.جـ.ـع كبير جدا.
تمارا: قعدت ع الكرسي بصدmه. وبتنهج ودmـ.ـو.عها نازله.

زينب والبنات. عيطو بو.جـ.ـع كبير جدا. ودعو الله بترجي كبير إن آدm مايحصلوش اذي.
نور: ورينو سامعين صوت عـ.ـيا.ط آركان. وياسين و آسر وكريم بيهونو عليه.
نور: استوعبت. وقلبها دق بخفقان. وغمضت عينيها واغمى عليها ووقعت مكانها.
فريحه وريتال والشغالين صرخو وجريو ع نور.
آرين بتعيط وجـ.ـسمها بيتنفض. بصت ع رينو. شافتها. ع وضع ايدها مكان ماسك الفون. ومصدومه. وفجاءه. آرين. شافت دm نازل ع الأرض من رينو.

آرين: صرخت بخــــوف كبير. وصوت عالي وعـ.ـيا.ط. ماااامي. ماااامي ايه الدm ده يامامي!
زينب: شافت رينو واقفه والدm نازل منها ع الأرض. وصوتت. وقالت الحقوووووني يانااااس ست لارين بتسسسسقط، الطف بينااا ياااارب!

ف المستشفى!
محمد والفريق الطبي. خلصو الاشعه. وكانت الرصاصه اخترقت الرئه من فوق القلب بملي مـ.ـيـ.ـترات. ولكن آدm نزف كتير جدا. والأكسجين قل جدا.
د/ إبراهيم: الحاله. لازم تدخل العمليات حالا يادكتور محمد، دقيقه كمان والحاله هتكون ف خطر حقيقي. ولازم يتنقل ليه كميه كبيره من الدm. لأن النـ.ـز.يف لحد دلوقتي شغال...

محمد: بلخبطه. طب. احم. طيب مستني ايه يادكتور ابراهيم. بسرعه اطلع ع العمليات. ولف للممرضين. بسرعه الحاله تكون ف العمليات. وزعق سمعتوووو. انا مش عايز اي غلطه. يلاااااا.
د/ ابراهيم: خرج من الاوضه وطلع بسرعه. واتصل ع باقي الاستشاريين. والدكاتره الكبـ.ـار. يحضرو العمليه.
الممرضين جهزو آدm وهيخرجو.
محمد: سبقهم وخرج. وكووووول العيله جريت عليه. وبتسال بلهفه وقلق وخــــوف...

محمد: بحزم وقوة عكس الضعف ال جواه شاور ليهم. وقال بجديه. الحاله صعبه. وآدm لازم يكون ف العمليات دلوقتي قبل ثانيه قدام. مش عايز اي حد يعطلني. آدm هيخرج دلوقتي. ومش عايز حد يوقفني. وشاور للمرضين.
وآدm خرج. ف وسط نظرات الكل.
طارق: رفع عينيه ل آدm. وودعه بقلبه. ودmـ.ـو.عه نزلت. وقال بذل، لو مرجعتش ليا مش هسامحك يارفيقي.
بيتر: رفع ايدو وودع آدm واترجاه أنه يقوم عشانهم. ودmـ.ـو.عه خانته للمره الالف.

زين: عيونه حمرا من عـ.ـيا.ط مستمر. ومسح ع شعرو بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وودع ابوه واستودعه عند الله.
محمد: بص ل شباب العيله وقال. آدm محتاج نقل دm. ولازم الكل يعمل تحاليل. عشان نشوف متبرع نفس الفصيله.
كل الشباب. قامو بسرعه عشان يعملو الإجراءات اللازمة.
آدm مراد: عينيه متعلقه ب جدو لحد ما طلع بالاسانسير.
والكل طلع الدور التاني قدام العمليات...

مراد: وصل المستشفى. وحاسس إن قلبه مقسوم لأجزاء كتير. من ناحية عايز يطمن ع آدm. ومريم. ويجري يشوف مين ال عمل كدا. وعايز يصـ.ـر.خ بكل صوته. من الغـ.ـيظ والو.جـ.ـع ال جواه. ومسح دmـ.ـو.عه. و بص ع مريم ال ماشيه جمبه ساكته. ورافضه حتى أنه يسندها!
الكل شاف مريم. وقامو وقفه. ومحمد قلبه بيدق. وقرب منها وبص ل مراد. ف نظرة هي عرفت؟
مراد: نفسه يجري يطمن ع ابوه. لكن ساكت خــــوفا ع امه. و غمض عينيه ودmـ.ـو.عه نازله. وبص بعيد!

مريم: مسكت دراع محمد، آدm فين يامحمد؟
محمد: بلع ريقه بغصه. وقال بو.جـ.ـع. مريم. اء. ا. انا عايزك تهدي. وا...
مريم: بحزم، قولت آدm فين يامحمد!
محمد: بص ل عينيها. وشاف مفيش دmـ.ـو.ع. ولا اى رد فعل. واتأكد إن مريم ف حالة صدmه. او الزمن بالنسبالها وقف عند آخر لقاء بينها وبين آدامها!
محمد: برعشه ف صوته. آدm. احم. آدm ف العمليات يامريم. لأنه لازم!

مريم: ماستنتش يكمل. وسابته. وراحت قعدت قدام غرفة العمليات. وعينيها باصه ع باب العمليات ف صمت مخيف!

ف المالديف. ف اليخت.
ميرو: بضحكه. طبعا فرحانه فيك. أنت لو كنت سمعت كلامي ورجعنا مصر. كنت دلوقتي بتحتفل مع كل شباب العيله. ف اجمل يوم انا بحبه لانه بيكون مميز ل بابا آدm!
تيم: بمكر. امم والله شمتانه فيا؟ ماشي ياحبيبتى هتدفعي تمن كل حاجه ع ايد العبد لله. وبعدين هو يوم عادي يعنى. احتفال وبيعدي. وبابا آدm مالوش ف جو الحفلات. ليه بقى قولتي مميز؟

ميرو: بفخر. لأن بابا آدm وماما مريم. ف اليوم ده. اتفقو إنه اي حد محتاج مساعده. يقدmومها. كنوع من الصدقه. وإن ربنا كرمهم بنعم كتيره و كبيره. وماشيين ع كدا من سنين طويلة جدا.
تيم: رفع حاجبه بتعجب، اممم هو مش غريب ع بابا وماما. بس انا معرفش بحاجه زي دي؟ انتي بقى عرفتي ازاي؟

ميرو: بضحكه. انا سمعتهم ف سنه من السنين ف نفس يوم الاحتفال. وماما مريم بتسأل بابا آدm. وبتقوله. ها يا آدm ياحبيبى. قدmت مساعده انهردا لاي محتاج؟
بابا آدm رد عليها بابتسامته القمر دي. وقالها. طبعا يا اميرتي. وسبحان الله. ربك بيبعت الناس ف وقتها.
ردت عليه ماما مريم القمر. وقالت. طبعا ربك هو ال مدبر الكون. و.جـ.ـعل خيرك ف رزقك لغيرك بفضل الله. وده هيعود عليك بركه ف العمر وزيادة ف الرزق.

تيم: اتنهد بحب كبير. وباس ع أيدها وقال. انا عايزك تكوني ليا مريم واكون ليكي آدm.
ميرو: رفعت حاجبها. وقالت بهزار. انا مريم سهل جدا. لكن صعب جدا آدm يتكرر مرتين. وباسته ع الهوا. وضحكت ع ريأكشن وشه وهو مضايق من قصف الجبهه.
تيم: بتوعد. اممم بقى كدا يابـ.ـنت مراد؟
ميرو: بضحكه صافيه. ميرو تضـ.ـر.ب ولا تبالي ههههه. وباسته من خدو. بهزر معاك ياروح قلبى.

تيم: بكـبـــــريـاء. لأ خلاص انا زعلان. وعقـ.ـا.بك انك مش هتتفرجي ع فيديو الحفله ف جروب العيله
ميرو: بتذمر. ليه بس كدا ياتيمو ياحبيبى. وبصت ف الساعه وقالت الساعه 3 اكيد بابا آدm خلص الحفله من بدري ونزلت ع السيوشيال. بليز افتح نت بقى خليني اشوف بابا آدm. وكمان بابي حبيبى واخويا آدm القمر.
تيم: مثل الجديه. بت أنا بغير فاهمه!
ميرو: ههههههه لأ لأ لأ. انت غير من الدنيا كلها. إلا الامبراطور. اوكي.

تيم: بضحكه. حاضر ياحبيبتى انا عارف حبك ل بابا آدm قد ايه. وهو كمان بيحبك جدا.
ميرو: بلمعة حنين. واتنهدت. عارف ياتيم. بجد مستنيه اليوم ال أرجع فيه مصر. واجري عليه واترمي ف حـ.ـضـ.ـنه. ويقولي حبيبت جدك، وانا أقوله. لأ انت مش جدو. أنت بابا آدm وبس. بجد همـ.ـو.ت واشوفه قدامي.

تيم: مسد ع شعرها بحنان. وقال بعد الشر عليكى ياروحي. طيب انا عشان خاطرك. انا هعمل اتنين نسكافيه. وهشغل نت ونتفرج ع فيديو الحفله. واحنا ع سطح اليخت.
ميرو: قامت بفرحه وقالت بحماس. اوكي. وانا هروح الكوخ. اغير لبسي واجيلك هوا ياروحي انت.
وميرو خرجت من اليخت بحماس كبير ومنظره تشوف جدها بفارغ الصبر...

تيم: بيضحك بسعاده ع ملاكه. وعمل النسكافيه، وفتح الفون. وماسك المج ف أيدو. وقال أنا هفتح وهعمل سي للفيديو عشان الشبكه هنا مش قد كده.
وفتح النت وفونه هنج من الاشعارات ف جروب العيله. وقال ههههه اكيد الكل عمال يعلق ويعاكس الامبراطور. هههه. وحشني جدا والله.

وفتح الفيس بوك. ولفت نظره. فيديو عاجل بعنوان إغتيال الامبراطور. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال الله يخربيت كدا. قلبي وقع ف رجلي. اكيد عنوان عشان يوجـ.ـعو قلب الناس وخلاص. اها تعالى نشوف الفيديو العاجل ده. وضغط ع الفيديو. وكان تصوير قدام شركة آدm.
الاعلاميه بتقول.

تم اليوم ف تمام الساعه الواحده ظهرا. اغتيال شخصيه من أهم رجـ.ـال الأعمال. وهو رجل الأعمال المصري المعروف. آدm خالد العدوي. الشهير بالامبراطور. الذي لقبه له جميع من حوله من شخصيات معروفه ف وسط هذا المجال. امام إحدى شركات آل العدوي. وتم اغتيال سيده عجوز كانت توجد معه. حيث أجرى الدكتور محمد مصطفى عزيز الاسعافات الاوليه اللازمه إليه. وهو من أكبر الأطباء واستشاري ف الجراحة العامه.

وحيث اصيب السيد آدm برصاص قناصة اخترقت الرئه من الجانب الأيسر اعلا القلب ومناطق حيويه وقد تسببت ف فقد وعيه ف الحال. وتم نقلهم إلى مستشفى النور التخصصي.

ويقول إحدى شهود عيان. انه رأى السيد آدm يتحدث مع هذه المسنه. وقد كانت تطلب منه المساعده في توظيف ابنها. وقد وافق السيد آدm ع الفور، وقدm لها المساعده وكان يتحدث إليها ببشاشة وجهه الذي اعتدنا عليها جميعا كلما رأيناه ع مواقع التواصل وف جميع لقائاته ع التليفزيون المصري. سائلين الله تعالى بالشفاء العاجل للسيد آدm. ونطلب منكم جميعا الدعاء. وسنوافيكم بعد قليل بآاهم الأخبـ.ـار. دmتم بخير.

ف المستشفى.
باب العمليات اتفتح فاجأه. والممرضين بيجرو بسرعه. وكاتره خارجه. ودكاتره داخله. ف حاله من الذعر.
محمد خرج بينهج وقال!
ف شركة سليم بدر الدين.
سليم ف اجتماع مهم، بيتكلم ومبسوط وبيشرح للمهندسين الموجودين.
وفتون بترن عليه باستمرار اكتر من مره وفونه صامت!
خالد: من غير ما يخبط. دخل بسرعه بينهج. وقال بزهول. سليم عرفت ال حصل ل آدm العدوي!
سليم: قام وقف بقلق واضح. ف ايه يا خالد؟
خالد: فتح التلفزيون. وقال كارثه. مصيبه. شوف بنفسك!
سليم: رفع عينيه للشاشه. وفتح عينيه بصدmه كبيره جدا! وهمس بزهول. مستحيل!

وساب الاجتماع وخرج يجري بسرعه كبيره. ورد ع فتون. وخالد وراه!
(ملحوظه مهمه. للي مايعرفش مين دول. سليم وفتون أبطال روايتي التانيه. واسمها
(آحببتُ بصيرتهُ) وهي جزء واحد فقط)
ولكن في حلقات خاصة جمعتهم مع بعض قبل كده) وموجود بعد نهاية رواية (آحببتُ بصيرتهُ)
عند البرج.
فريق البحث الجنائي وصل. ورفعو البصمـ.ـا.ت واخدو قطعة الازاز.
والشرطه جت فريق منهم راح ع المستشفى.

وفريق وصل عند البرج عشان يحقق. واخدو هارون وشاهين والبواب ع القسم لاخد اقوالهم بالواقعه.
مراد: اتصل ع رعد وطلب منه حراسه ع البيت.
ورعد نفذ. و اتصل ع حراسة شركتة. وطلب منهم إن عدد من الحرس يروحو يقفو حراسه ع فيلا العدوي.
أما فهد!
ف أمر بتفريغ الكاميرات. من اسبوعين فاتو واخدهم ع فلاشه.
ومشي بسرعة البرق وطلع ع المستشفى ومعاه رعد عشان يطمنه ع آدm!

وطول الطريق فهد قلبه مشغول. وحاسس بخـ.ـنـ.ـقه كبيره وقلة حيله. ونفسه يعمل اي حاجه. علشان آدm يفضل موجود طول العمر!
وبعد شويه. وصلو المستشفى. ونزل بسرعه.

ف المستشفى.
طبعا. الكل ع نفس الوتيره والقلق. والخــــوف من الفقد.
اميرة وحورية وسلطانة آدm. قاعده قدام العمليات. ف صمت تام. ولا أبدت بأي رد فعل. والكل قلقان عليها.
الشباب اول ما عرفو بالتبرع بالدm. قامو ف ثواني.
زياد ومالك ويوسف و ياسين و كريم و آسر ومصطفى. و آركان و آريان &و آدm مراد. ومراد و زين.
نزلو بسرعه يعملو الفحوصات لفصيلة الدm.

لأن آدm نزف كتير. والدكتور محمد قال. احتمال نحتاج كيسين دm او اكتر.
وعايزين ميكونش المتبرع عندو مشاكل صحيه.
وكلهم بيدعو إن فصليتهم تكون نفس فصيلة آدm.
ومستعدين يتبرعو بروحهم مش بالدm وبس.
مراد: عمل الفحوصات. وخرج من الاوضه بإحباط. ووقف جمب الحيطه. وسند ايدو وجبينه ع الحيطه. وحاسس بالعجز. وحاسس أنه السبب ف كل حاجه
ومحمل نفسه الزنب.

هو طبعا مراد معملش حاجه. بس ده احساس طبيعي بالتقصير تجاه الأب و الأم وقت اى محنه.
ونـ.ـد.مان أنه سابه يخرج من الشركه لوحدو. وبيعض ع صوابعه من النـ.ـد.م.
ومراد اقسم انه لو هيتخلى عن روحه لازم المرادي يوصل لل دmر حياته وأنه يشوف أبوه بالعجز ده!
زين: عمل الفحوصات وخرج. بيأس كبير. وشاف اخوه الكبير واقف مكـ.ـسور. ووقف وراه. وقال بصوت مهزوز وعيونه مليانه دmـ.ـو.ع. مو. مراد! بابا يامراد!

مراد: لف بسرعه. وشـ.ـد زين لحـ.ـضـ.ـنه. وزين كـ.ـلـ.ـبش فيه.
ودmـ.ـو.عهم نازله ف صمت كبير.
مراد: مغمض عينيه بقوه. وحاضن زين بكل احتياجه.
وزين حاضن مراد كأنه خايف يواجه العالم بخبر يدmر حياته.
وكل واحد مكـ.ـلـ.ـبش ف اخوه. كأنهم بيستمدو القوه من بعض.
زين: غـ.ـصـ.ـب عنه. عيط بضعف. وقال بو.جـ.ـع كبير. بابا يامراد. أنا خايف!
مراد: اخد نفس عميق جداااا. وشايف ضعف اخوه وانه لازم يقويه.
وطلع زين من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح ل زين دmـ.ـو.عه.

ومسك كتافه. وهزو. وقال بقوه.
بابا بخير يا زين. آدm العدوي استحاله تكون دي نهايته.
آدm العدوي عمره ما كان ضعيف بابا أقوي من الرصاص نفسه. ابوك واجه المـ.ـو.ت اكتر من مره.
وواجه صعوبات كتيره وكبيره.
وديما عند كل محنه بيقول. ربنا بينقذنا ف كل مره.
ابوك عندو حسن ظن بالله كبير. كبير اوي يازين.
وانا واثق إن دعواتنا هاتنجيه.

ابوك دلوقتي محتاجنا. محتاج لدعواتنا. مش وقت ضعف يازين أو أننا ننكـ.ـسر. احنا لازم نكون اقوى من كدا. عشان!
وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع وكمل بصوت مبحوح. عشان ماما. و. ونور. ولارين. لسه قدامنا اختبـ.ـارات كتير اوى يازين. ولازم نقوى ببعض. ولازم نكون الدرع الحامي للعيله.
ومسح دmـ.ـو.عه. وقال. آدm العدوي هيرجع لينا. هيرجع زي الاول واحسن كمان!

زين: بضعف. بس انا مش قادر يامراد. مش قادر انسى شكل بابا. مش قادر أتخيل إن ممكن يحصل حاجه.
وكمان ماما يامراد! ماشوفتش امي عامله ايه؟ انا اول مره اشوفها كدا. أنا خايف عليها. دي مبتردش عليا ولا عليك.
مراد: قبض ع ايديه بغـ.ـيظ من كل حاجه وقلة حيلته.
ورفع راسه لفوق ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. ومسح وشه بايديه. وقال بتمثيل.
انت عارف ماما اكيد هي ساكته بتدعي ل بابا. وكل حاجه هترجع زي الاول وأحسن.

آخر الطرقه. فهد شاف مراد وزين. وجري عليهم بسرعه. هو ورعد.
مراد وزين شافوهم.
مراد: ل زين. امسح دmـ.ـو.عك انا عايزك تكون اقوى من كدا. ويلا اطلع انت وانا هحصلك.
زين: مسح وشه بايديه وشعرو. وهز راسه بقلة حيلة. وطلع يقف قدام العمليات.
فهد: وصل ل مراد. وبينهج. وقال. بلهفه. مراد. مراد عمي عامل ايه؟
مراد: بغصه. هز راسه. واتكلم بنبرة و.جـ.ـع. اد. ادعيله يافهد. ابويا!
فهد: بسرعه شـ.ـده لحـ.ـضـ.ـنه...

مراد: غمض عينيه ودmـ.ـو.عه خانته. وحـ.ـضـ.ـن فهد. وقال بو.جـ.ـع. مش هقدر اتحمل خسارته يافهد!
رعد: المشهد أثر فيه. واتخـ.ـنـ.ـق. وافتكر كل مواقف آدm معاه. وبكى...
فهد: بألــم ف صوته. عمى هيكون بخير يامراد. وخرج من حـ.ـضـ.ـنه. وحط ايدو ع دراع مراد. وقال.

فاكر يامراد؟ فاكر لما انت اتصابت ف مهمة الراجـ.ـل الكبير وإيلان؟ انت كان بينك وبين الرصاصه متر. واتصوب ع قلبك والرصاصه جت ف القلب عندك. وأنت كنت مفكر إنك خلاص. وروحت المستشفى بعد اكتر من ساعتين. وربنا وقف جمبك ونجاك.
عمي برضه ربنا هاينجيه. والحمدلله الدكتور محمد اسعفه ف نفس اللحظه. وانا متفائل خير. وعايزك انت كمان تحاول تهدا.
عشان أنت الكبير والكل هيبين ضعفه ليك. وأنت ال هتقويهم. لحد ما عمي يرجع بخير.

مراد: مسح دmـ.ـو.عه ووشه. وهز راسه إن شاء الله.
وبص ل فهد بتوعد. وقال بغـــضــــب. انا عايز اعرف هو مين يافهد؟ وعايزو حي. هاكل من لحمه. هخليه يتنمى الرحمه. بس اعرفه!
فهد: ربت ع كتفه. اطمن يامراد. انت ف الظرف ده خليك مع العيله وانا ورعد هنتصرف.
والداخليه بتقوم بدورها. وانا فرغت الكاميرات. بس اطمن ع عمي وبعدها نشوف كل حاجه. واول ما نوصل لل عمل كدا. انا هقولك اكيد.

ومش لوحدك ال عايزو حي. انا هخليه يلعن اليوم ال اتولد فيه!
زياد ومالك وباقي الشباب خرجو. والحـ.ـز.ن كاسي ع ملامحهم.
و آركان عيونه حمرا. واول ما شاف فهد اتحرك بسرعه واترمى ف حـ.ـضـ.ـنه. وقال بابا آدm يابابا. أنا همـ.ـو.ت لو جراله حاجه.
مراد: اتخـ.ـنـ.ـق. وسابهم وطلع فوق. ووراه آدm مراد. و آريان.
فهد: رغم الغـــضــــب ال جواه. إلا أنه. احتوى ابنه. وربت ع ضهرو. وقال.

آركان انت اقوى من كدا. وجدك هيكون بخير. انت ادعيله. اطلع مع الشباب وانا شويه وهحصلك.
آركان. خرج من حـ.ـضـ.ـنه. وطلع.
فهد: من غير تفكير دخل الغرفه. وقال للممرضه. انا كويس وكل حاجه. ممكن تسحبي دm ع طول.
الممرضه. آسفه يافنـ.ـد.م. دكتور محمد منبه علينا منسحبش غير بعد ما نطمن ع حالة المتبرع.
فهد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وهز راسه وسكت.
رعد: دخل وراه وهيعمل الفحص!

فيلا السيوفي.
رودي: بتلبس بسرعه. وجـ.ـسمها كله بترجف من الخبر.
فون رودي رن وكان فارس!
رودي: ردت بسرعه. وبتنهج برعشه.
وقالت. الو. الو يافارس!
فارس: بلهفه وقلق كبير. الو ايوه يارودي. هو ال انا شوفته ع النت ده صح؟ عمي آدm اضـ.ـر.ب عليه نار؟
رودي: عيطت بو.جـ.ـع. ايوه يا فارس. عمي آدm اتصاب. وناقلوه المستشفى. أنا خايفه اوي. الرصاص قناصه يافارس!

فارس: قلبه بيدق بخــــوف كبير. وبلع ريقه بصعوبه. وقال. و. بابا فين؟ وماما؟ العيله فين وانتى موجوده معاهم ولا لأ؟
رودي: بعـ.ـيا.ط. انا عرفت من چود. واتصلت عليا وهي بتصرخ.
وماما رنا مش مبطله عـ.ـيا.ط. ورجعت من نص الطريق. وكلنا بنلبس عشان رايحين المستشفى! ادعيله يافارس.
فارس: مسح ع شعرو. وقال رودي تابعي معايا بالتليفون. انا هحجز وارجع ع مصر فورا.
رودي: هزت راسها. طيب حاضر.

فارس: بتنبيه. رودي خلي بالك من العيله وبنات عمي آدm. يعالم هما عاملين ايه دلوقتي؟
رودي: عيطت بو.جـ.ـع. ااه يقلبى عليهم. انا معرفش عرفو ولا لأ؟
انا هوصل ماما ونطمن عليهم ف المستشفى. واروح انا ل نور و رينو. متقلقش انت. بس خلى بالك من نفسك.
فارس: بخـ.ـنـ.ـقه كبيره جدا إن شاء الله. يلا سلام عشان طالع ع المطار.
رودي: مع السلامه. وقفلت.

چود: دخلت بعـ.ـيا.ط. وزعقت. يامامي يلا ماما رنا مبهدله الدنيا تحت. وعايزه تروح ل ناناه مريم.
رودي: شـ.ـدت الشنطه بسرعه. وقالت وهي خارجه وبتجري. يلا انا خلصت اهو.
وانتي ياچود السواق هيوصلك عند آرين وتالين. وخلي بالك منهم.
چود: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت بحـ.ـز.ن. حاضر يا مامي!

ف المستشفى. ف الدور التاني.
طارق: قاعد ومشبك ايديه. وعيونه ع غرفة العمليات. وبيهز رجليه بنفاذ صبر. والشيطان بيصور ليه افكار كتير جدا! ويهز راسه برفضها. ويمسح وشه. ويحط وشه بين ايديه. ويدعي بترجي كبير...
بيتر: قاعد ساكت ومنزل راسه ف الأرض. وحزين جدآ. وزكريات وافكار كتيره بينه وبين صديق عمره.
وبيدعي بقلبه. إن كل ال حصل قدامه ده يكون كابوس مزعج ويصحي منه. يلاقي آدm بيتصل عليه كالعاده!

جاسر: مغمض عينيه. وبيهز رجله. وحزين جدآ جدآ ع آدm.
وزعلان ع ملك ال اول ما عرفت. صرخت بكل صوتها وأغمى عليها. وساره طمنته انها جمبها. واول ما تفوق هتجيبها وتيجي ع المستشفى!
اشرف: قاعد جمب غرفة العمليات. قصاد مريم. وقلبه مرعوب. لانه بعد ما شاف حالة مريم. أتأكد لو آدm لاقدر الله جراله حاجه. مريم مش هتتحمل.

وخايف اكتر لأن مريم ساكته ومبتتكلمش مع أي شخص. ولا حتى بتبكي! واتنهد بتعب. وقال. استرها معانا يارب!
مراد: طلع وقلبه بيدق بقلق شـ.ـديد. وخايف والوقت بيعدي عليه كأنه سنه كامله. ونفسه محمد يخرج حتى يطمنهم. وبص ع مريم. واتحرك عشان يروحلها.
زين: قرب من مراد. وقال بو.جـ.ـع. حاول تتكلم مع ماما يامراد.
مراد: هز راسه بتنهيده. وقال متقلقش انا رايح أشوفها.

وشاف مريم. وقرب منها. ونزل ع ركبه قدامها. وقال بهدوء عكس التكسير ال جواه. أمي. انتى ساكته ليه؟
مريم: بهدوء. انا مش ساكته. أنا مستنيه آدm!
مراد: صك ع أسنانه. وبص بعيد. وخاف. اول مره يحس بالكـ.ـسر ده. اول مره يخاف كدا. لأ ده مش خــــوف. ده رعـ.ـب. امي مالها؟ امي مصدومه؟
لأ بس هي قويه. ايوه يامراد امك ست قويه. واكيد هي ساكته لأنها بتدعي ل بابا دلوقتي.
وبص ليها تانى وقال بو.جـ.ـع. طيب انتى ليه مبتتكلميش ليه مسألتيش ع!

مريم: بنبره حاده. انا عايزه ابقى لوحدى!
مراد: بس!
مريم: بحده. قولت عايزه ابقى لوحدي!
اشرف: بقلة حيلة. خلاص يامراد يابني. انا حاولت معاها. ومفيش فايده. هنا ومريم ع وصول وهيكونو معاها.
مراد: اتنهد بيأس. وقام. ووقف جمب باب الغرفه
وسند راسه ع الحيطه وبيدعي!
بعد لحظات.
آدm ف العمليات. ومعاه فريق طبي متكامل. ومن أكبر الدكاتره والاستشاريين ف جراحة القلب والأوعية الدmوية. وبدأو ف إجراء العمليه.

محمد: واقف معاهم. متابع الأكسجين. والدm.
بتركيز كبير.
ف باب تاني ف غرفة العمليات. والممرضه دخلت ومعاها تقارير الفحوصات لل من نفس الفصيلة.
ف الطرقه.
شباب العيله كلهم. فتحو تليفوناتهم. وقاعدين ف الطرقه بيقرأو قرآن. ويدعو الله من قلبهم أنه يكون مع آدm.
فهد واقف وكل شويه يقف جمب مراد. وشويه يطمن ع طارق وبيتر. والأهم مريم.
فهد: قام من جمب طارق. ورجع وقف جمب مراد.

مالك: واقف وبيعمل مكالمـ.ـا.ت تخص القضيه. واتصل ع واحد ف البحث الجنائي. وقال بنرفزه. اسبوع ايه يااستاذ ناصر ال تعرفلي فيه البصمـ.ـا.ت ال ع ازاز الكاس؟
ناصر: يامالك. يامالك حاول تهدا وانا مقدر موقفك. بس انت عارف إن الحجات دي بتاخد وقت!
مالك: خبط الحيطه بغـــضــــب وقال بصوت مضايق. بتاخد وقت عشان انتو عايزنها تاخد وقت. وانت عارف كدا كويس. انا مش هستنى تقولى اسبوع. يكون ال عمل كدا هرب. اتصرف ياناصر!

ناصر: اتنهد. حاضر يامالك. حاضر. انا هطبق ف الشغل واحاول ع قد ما اقدر اجبلك البصمـ.ـا.ت ف اي وقت!
رعد: بلغ مراد إن الحراسه وصلت الفيلا.
آدm مراد: واقف وعينيه ع مريم. وقلبه بيغلى نار. وجواه بركان غـــضــــب.
وبيقسم إنه لازم يرعـ.ـب ال عمل كدا قبل مايقطع من لحمه وهو حي. وقبض ع ايديه بغـــضــــب شـ.ـديد. وضـ.ـر.ب الحيطه بغـــضــــب. لانه بيكره الضعف. بيكره الخــــوف. بيكره انه يشوف اعز الناس يكون قليل الحيله.

وبص ع مريم تانى. وقال بنبرة حادة. اقسم بالله. لانتقم من ال خلاني أشوفك ف الحاله دى!
فهد: واقف ومربع ايديه. وساند راسه ع الحيطه. وقلبه مشغول ع رينو. وبيسأل نفسه. ياترى عرفتى ولا لأ؟
وعايز يتصل عليها. بس مستنى يطمن ع آدm ويروح يطمنها. وفتح عينيه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وربت ع
كتف مراد.
ورفع طرف عينيه. وشاف سليم بدر الدين. وخالد الشرقاوي. جايين عليهم بسرعه.

سليم: دخل عليهم هو وخالد بينهجو. والزهول ع ملامحهم. وقالو. سلام عليكم.
الكل بهمس وحـ.ـز.ن وعليكم السلام.
سليم: بفزع. ايه يامراد عمي جراله ايه؟
مراد: حاول يتماسك. ادعيله ياسليم!
سليم: ربت ع كتفه. إن شاء الله. هيقوم منها بالسلامه.
انا متأكد. انا واحد واجهت المـ.ـو.ت وربك نجاني منه. وانا واثق إن عمي آدm هيكون بخير.
مراد: هز راسه بإحباط ممزوج بو.جـ.ـع وتمني. يارب. يارب ياسليم!

خالد: بحـ.ـز.ن. اجمد يازين إن شاء الله عمى هيرجع زي الاول وأحسن.
زين: مسح دmـ.ـو.عه. يارب ياخالد. يارب.
سليم: اطمن ع كل الموجودين. واخد خالد ع جمب. وقال بقولك ايه.
خالد: قول يصحبي.
سليم: بجديه. الوضع شكله مش خير. والكل هنا مرهقين. تعالى ننزل نشتري شوية حجات.
خالد: بحيره. انا معاك. بس انت شايف إن ده وقته؟
سليم: بتنهيده. ياخالد هما دلوقتي كلهم مصدومين. ومش فايقيين لأي حاجه. شايف الأستاذ طارق الحـ.ـز.ن عامل فيه ايه؟

ولا الأستاذ بيتر. والشباب كلهم. وصدmة مراد وزين
وده واجبنا إننا نقف جمبهم. بأقل حاجه. تعالى!
خالد: بتنهيده. عندك حق. يلا بينا. واتحركو.
سليم: رد ع الفون. الو ايوه يافتون. انتى وصلتي ولا لسه!

فيلا العدوي.
رينو: أخدت الصدmه ونزفت. وطلعوها فوق بالعافيه. واغمى عليها ف الطرقه. وحاولو يشيلوها ودخلوها أقرب اوضه.
وزينب. جريت ع عوض. وقالت ليه وهي بتصرخ. يجيب دكتوره النسا ال ف الفيلا ال قصادهم. ودعت تكون الدكتوره موجوده!
عوض: قال استر يارب. وجري بسرعه يشوف الدكتوره...

فتون: نازله من العربيه. بسرعه. وقالت ف الفون. ايوه ياسليم. أنا وصلت اهو. هقفل دلوقتى عشان داخله عليهم! وقفلت. وماشيه بسرعه. وقلبها مشغول ع مريم!
نور: مغمى عليها من الصدmه.
وتمارا قلبها هيقف من الموقف. جدها. ومامتها.
وبتعيط بشهقات عاليه. وقالت. ما، مامي. مامي ارجوكي فووووقي. بالله عليكي ردي عليا. مااامي. ااااه ياااارب.
ريتال: بعـ.ـيا.ط. بتفوق ف نور!
زينب: جريت عليها. امسكي ياست تمارا. رشي عليها الريحه دي.

وانا هطلع جري اشوف ال بتنزف فوق. استرها معانا يارب. وحياة حبيبك النبي. لا تدخل علينا هم ولا غم ياااارب. خليكى يابت يادعاء انتى والبنات هنا. وجريت ع فوق.
فتون: شافت الباب مفتوح. ودخلت تجري. واتصـ.ـد.مت. وقالت. نووور! وجريت عليهم.
تمارا: بشهقات. طنط فتون مامي مش راضيه تفوق.
فتون: بدmـ.ـو.ع. اهدى يا تمارا. هاتي البرفان ده.
ورشت ع ايدها. وحاولت تفوقها. وخبطت ع خدها. نور. نور ياحبيبتى فوقي الله يكرمك.

تالين: نازله ع السلم جري. ودmـ.ـو.عها مغرقا وشها. وقالت عمتو نور فوقي الله يكرمك. عمتو لارين تعبانه اوي. وماما مش عارفه تعمل حاجه. ارجوكي فوقي...
تمارا: حطت وشها بين ايديها وعيطت بو.جـ.ـع كبير. ااااه ياالله لطفك بينا يارب...
فتون: قلبها و.جـ.ـعها. وخبطت نور بقوه شويه. وهزت نور جـ.ـا.مد. نووووور. نوووور فوووقى. عمي آدm اكيد بخير. فوقى عشان بـ.ـنتك دي!

نور: بدأت تأن بتعب. وبتقول ف اللاوعي. بابي. لأ بابي. واتعدلت بصرخه من كل قلبهاا بااااباااااا لااااااء!
تالين: عيطت بو.جـ.ـع كبير. وطلعت تجري تطمن ع رينو. وبتدعي ل جدها.
نور: اتعدلت وبتقوم.
فتون: مسكتها. اهدى يانور. اهدى إن شاء اللّه خير.
نور: هزت راسها بهيستريا. ابويا. ابويا قالو. قالو. اء. إن بابي. وبصت ل فتون. وهزت راسها لأ بابي محتاجلي. وشـ.ـدت نقابها وبتجري ع بره.
فتون: وتمارا وريتال حاولو يوقفوها.

نور: صرخت بصوت عالى. سبووووني. لازم الحق ابويااااااا...
تمارا: بعـ.ـيا.ط. استنى بالله عليكي يامامي.
ريتال: بشهقات. طيب انا هروح معاكي. بس استنى يانور.
فتون: بعـ.ـيا.ط. استنى طيب نطمن ع لارين. وا...
نور: شـ.ـدت ايدها. ومردتش ع حد. وجريت ع الجنينه. وبتلبس النقاب.
عوض: شافها. وحزين جدآ. لكن شاور للسواق. وقاله يسوق مكان الدكتوره.
السواق: جري. وفتح الباب. ونور ركبت وزعقت بانهيار. اطلع بسررررعه.

السواق: ركب ف ثواني. وساق بسرعه!

فتون: سمعت صوت صريخ آرين. وجريت هي وريتال وتمارا. وطلعو ل فوق.
فريحه: جـ.ـسمها كله بيترعش. ومش قادره تفوق رينو. وبتعيط واكتافها بتترعش بطريقه ملحوظه...
آرين: شافت رينو. وشها اصفر جدا. ومش راضيه تفوق. والدm غرق فستانها! وصرخت صرخة و.جـ.ـع. ماااااامي. بالله ردي عليا. مامي انا هموووووت ارجوكي فتحي عينيكي، ااااه باااااابي!
فتون: دخلت جري. ووقفت مكانها بصدmه. وشافت الدm. وشهقت بصوت عالى. لارين؟

آرين: حطت راسها ف حـ.ـضـ.ـن أمها وبتعيط بشهقات عاليه وتقطع القلب...
تمارا: حطت ايدها ع بوقها وبتعيط بشهقات عاليه. وقالت خالتو!
ريتال: رجعت لورا وخبطت ف الحيطه. وبتنهج وحاسه إن قلبها هيقف.
فتون: شافت الكل ف حالة ضعف! وصدmه.
غمضت عينيها. وقالت مش وقته يافتون. انتي طول عمرك قويه. وفتحت عينيها بسرعه. وقالت بجديه. آرين تمارا وتالين. اطلعوا بره.

آرين: بذل وانكسار. مامي ياطنط فتون. انا مش هسيبها. وكمان بابا آدm. انا عايزه اشوووووفه.
فتون: بصت ل تمارا.
تمارا: فهمت. وقالت تعالى يا آرين. تعالى خالتو هتفوق تعالى. واخدتها.
و آرين حطت راسها ف حـ.ـضـ.ـن تمارا وعيطت وبتنادي ع ابوها وجدها!
وتالين اترمت ف حـ.ـضـ.ـن تمارا. وعيطت. وتمارا حـ.ـضـ.ـنتهم الاتنين. وخرجو...
فتون: بصت ع فريحه. شافتها بتترجف وبتقــلـــع ل رينو الحجاب بصعوبه. وريتال مصدومه.

فتون. قــلـــعت الحجاب. وشمرت كم أيديها. وراحت تقــلـــع رينو فستانها!
زينب: عرفت إن الدكتوره ف بيتها. وجريت راحت ليها. وشرحتلها الوضع. والدكتوره اخدت كل مستلزمـ.ـا.تها وعوض والحرس شاله الحاجه. وجريو ع الفيلا!
الدكتوره: دخلت. وبسرعه. ولبست جوانتي. و شافت الوضع. وكشفت ع رينو!
بعد شويه...
زينب: حاطه ايديها الاتنين ع قلبها. وبتدعي. ومتابعه. ومستنيه الدكتوره هتقول ايه؟
الدكتوره: هزت راسها!

فتون: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ايه يادكتوره؟
فريحه وريتال. بصو للدكتوره!
الدكتوره: . للأسف. دكتوره لارين سقطت!

ف المستشفى!
الست صابره بعد الاشعه. دخلوها العمليات عشان ينقذو ما يمكن إنقاذه!
سليم وخالد. جابو كمية عصاير ومشروبات وميا. وحجات كتير. وحالو مع الكل. لكن الأحفاد ومراد وزين وفهد رفضو لأنهم مش قادرين حتى يتكلمو. وسليم وخالد. واقفين ف ضهرهم.
كل الستات وصلت. والمكان اتملا بكل الأحباب. وكانو ف حاله وحشه جدا. وزادت عليهم. لما شافو مريم بالصمت ده.
ملك: بتعيط بهستريا. وبتدعي بصوت عالى.

رنا: بعـ.ـيا.ط وو.جـ.ـع. قربت من مريم وقعدت جنبها. ومسدت ع ضهرها. وقالت. وحدي الله يامريم!
مريم: بهدوء. لا اله إلا الله.
رنا: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت. إن. إن شاء الله آدm هيكون كويس!
مريم!
رنا: خافت ع مريم. وقالت انتي قاعده هنا من بدري. تعالى ادخلي الاوضه دي واستريحي شويه!
مريم: بحزم. ال هتعيط تقوم تروح!
رنا: هزت راسها بعدm تصديق. وحطت أيدها ع بوقها وبتعيط بصمت!
مريم: بهدوء. قومي اقعدي هناك. انا عايزه اقعد لوحدي!

اشرف: متحملش. ودmـ.ـو.عه نزلت. وشاور ل رنا متتكلمش تاني. وتسكت!
باب العمليات اتفتح، »»»»»
الكل قام بسرعه. وجريو ع محمد.
لكن أميرة آدm. زي ما هي متحركتش!
مراد: بينهج ومسك أيد محمد. وقال بلهفه. بابا كويس! قول يامحمد أنه فاق!
زين: بلهفه وقلق كبير. بابا فاق يامحمد؟
محمد: رفع ايدو ليهم. وقال بجديه. اطمنو. وبص ل آدm مراد. وقال بسرعه تعالى يا آدm. جدك محتاج نقل دm حالا!

آدm مراد: اتحرك بسرعه كبيره. وقال أنا جاهز!
محمد: بإستعجال. تعالى ادخل.
آدm مراد: دخل العمليات بسرعه. لكن وقف مكانه. والزمن وقف مره تانيه! وكان شكل جدو لا يمكن ينساه ف الوقت ده مهما تعدي من سنين!
محمد: داخل وراه بسرعه...
مراد: لحقه ومسكه من ايدو بسرعه. وبص ف عينيه. وقال بترجي. حلفتك بالله تطمني!
محمد: دmعه نزلت منه. ومردش ودخل!
مراد: فهم نظرة محمد. ونزل ع الأرض مكانه. بصدmه ويأس كبير!

فهد وسليم. وزياد. نزلو معاه. وحاولو يقووه.
زين: هز راسه بصدmه وقال بهستريا. لأ لأ. ابويا مش لازم يجراله حاجه!
ياسين ومالك ويوسف وخالد جريو عليه. وقالوله وحد الله يازين!
طارق قلبه هيقف من التفكير. وقام وقف مره واحده. وقال بصوت مكـ.ـسور. انا رايح المسجد اصلى ل آدm.
اشرف: قام وانا جاي معاك.
وجاسر ومالك وزياد ورعد وكل الشباب. نزلو معاهم. وسندو زين ونزلو يصلو ويدعو الله أنه يكون مع آدm!

ماعدا فهد ومراد وسليم علشان لو حد احتاج ل حاجه!

ف العمليات.
آدm مراد: واقف وعينيه تايهه يمين وشمال. ومش مصدق. إن جدو حصله كل ده وف لحظه واحده!
محمد: بسرعه. يلا يا آدm مفيش وقت!
د/إبراهيم: بسرعه يادكتور محمد. كمية الدm زادت عن حدها. وانا بحاول اوقف النـ.ـز.يف...
د/علاء: بقلق نسبة الأكسجين نزلت درجتين يادكتور محمد!
محمد: جري بسرعه. وبص ع الاجهزه. وشاور ل آدm. يطلع ع السرير. ال جمب جدو!
آدm مراد: طلع ع السرير. ونام ع ضهرو. وقلبه بيدق بخفقان!

الممرضه: قربت عند آدm. وجهزت الكيس. ومسكت ايد آدm. وحاولت تسحب الابره!
آدm مراد: صاكك ع أسنانه. وقمة العجز ي آدm!
الممرضه: لو سمحت. حضرتك شادد اعصابك خالص.
محمد: بحده. آدm قولت مفيش وقت. واهدا! وبص لل الممرضه. انجزي!
آدm مراد: غمض عينيه وحاول يهدا. وهمس وقال. عشان جدك يا آدm!
الممرضه: بدأت تسحب من آدm الدm. وقالت تمام حضرتك. احنا محتاجين كيسين. هناخد منك كيس. وبصت ف الورقه. وقالت. ومن آسر الصاوي كيس!

آدm مراد: بجديه. كيسين الدm هيتاخدو مني!
الممرضه: بس يافنـ.ـد.م...
آدm مراد: شوفي شغلك!
الممرضه: تمام حضرتك!
آدm مراد: لف راسه وبص ع جدو. ودmـ.ـو.عه لاول مره تعرف طريقها. وهمس ل جدو بترجي. وقال. أرجوك انا محتاجلك!
محمد: هز راسه ونفخ بأريحية. تمام. الأكسجين رفع الحمد لله.

فيلا العدوي.
فتون: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ايه يادكتوره؟
فريحه وريتال. بصو للدكتوره!
الدكتوره: . للأسف. دكتوره لارين سقطت جنين. لكن الحمد لله لحقنا التوأم. وقدرت اوقف النـ.ـز.يف!
فتون: بعدm فهم. لحقتى التوأم؟

الدكتوره: ايوه حضرتك. لارين كانت حامل ف تؤام. وكل جنين ف كيس لوحدو. وواضح انها لما اتعرضت للصدmه. الكيس اتفجر. وبدأ ف الإجهاض مع نـ.ـز.يف. لكن الحمدلله انا قدرت اسيطر ع النـ.ـز.يف. والكيس التاني بخير! لكن لازم ليها راحه تامه. ومتتحركش انهردا ع الأقل. وانا هعلق ليها المحاليل دي. وياريت تباشروها. وتاخد العلاج ف وقته لانه مهم جدا. لتثبت الجنين!
فريحه: قعدت ع الكرسي ومسحت وشها ودmـ.ـو.عها. وقالت الحمدلله!

ريتال: مسحت دmـ.ـو.عها. طيب هي ليه مفاقتش يادكتوره!
الدكتوره: بعد المحلول المغذي هتفوق إن شاء الله. وياريت تبعد عن أي تـ.ـو.تر.
وبعد مـ.ـا.تفوق. انا هضطر اني اديلها منوم لأنها لو قامت دلوقتي ف الظروف دي غلط عليها!
فتون: هزت راسها بتنهيده. إن شاء الله يادكتوره.
ف المستشفى.
آدm مراد: اتبرع بكيسين دm. ومحمد علق ليه محلول مغذي كتعويض!
د/ابراهيم: كيس الدm التاني بسرعه!

محمد: بسرعه بدل الكيس! وبص ل آدm مراد. وقال خلاص يا آدm. اطلع انت و طمنهم!
آدm مراد: اتعدل. وعيونه ع جدو. وشـ.ـد الكانيولا. بغـــضــــب. والانتقام ف قلبه بيزيد! وخرج بسرعه. وحاسس أنه مش قادر يتنفس. ووقف قدام شباك الطرقه. وحاول يتنفس...
الكل جري عليه. وسألوه.
آدm مراد: بيقين. بابا آدm هيكون بخير!

ف المالديف!
تيم: اتفرج ع اليديو. والمج وقع من ايدو واتكـ.ـسر. وهز راسه بصدmه وزهول. وعيونه مفتوحه ع الاخر وفيها دmـ.ـو.ع صدmه متحجره. وهمس. بابا آدm!
بعد كدا.
ميرو: خارجه من الحمام. وضحكتها ع وشها.
لكن اتخضت. وقالت. بسم الله. ايه ياتيم. انت واقف كدا ليه؟ انت مش قولت هتستناني ع سطح اليخت؟ ونفخت بـ.ـاريحيه. اوووف. اتخضيت بجد!
تيم: بكل ثبات العالم. ايه رايك لو نرجع مصر دلوقتي!

ميرو: كشرت عينيها. وتنحت ببلاها. ها؟ نرجع مصر!
ههههه ايوه ايوه. يبقى انت عايز تلحق الحفله. ههه احب اقولك إن الساعه داخله ع 4 هناك. يعنى الحفله خلصت من بدري يادكتور. ههههه.
تيم!
ميرو: كشرت عينيها بتعجب. وقربت من تيم. وقالت مالك ياتيم!
تيم: بلع ريقه بصعوبه. وحاول يكون ثابت. ويداري عليها.
واحنا عارفين ديما إن تيم بيعرف يداري و.جـ.ـعه جواه. لكن الو.جـ.ـع المرادي أكبر. وأنه يداري صعب جدا.

دي ضـ.ـر.به قاضيه للعيله كلها! لكن هيحاول!
ميرو: مسكت دراعه. وقالت بعدm فهم. تيم بجد مالك؟ وشك احمر ليه؟ وانت ليه عرقان؟
تيم: حاول بكل قوته يمثل الابتسامه. لكنه فشل. وقال بتمثيل. إن، احم. اء. اظاهر ف مشكله ف شبكة النت. وصعب أننا نشوف العيله حالياً. احم. وانتي مش كنتي عايزه ترجعي مصر من يومين! وبلع ريقه بصعوبه. وقال بو.جـ.ـع. اهو انا بحققلك رغبتك. وا. احم.

ميرو: الفرحه غطت ع كل حاجه. وسقفت بفرحه. واااوووو انت بتتكلم بجد ياتيمو؟ دي هتبقى مفاجأه جميله جدا!
تيم: لف وشه. ومسح بسرعه دmـ.ـو.عه. وقال بهدوء عكس الإنهيار ال جواه. طيب ظبطى كل حاجه. وانا هتصل أشوف اول طياره! وسابها وخارج!
ميرو: سقفت وقالت طيب استنى استنى.
تيم: صك ع أسنانه. وغمض عينيه وقلبه بيدق بسرعه كبيره. عايز يغمض ويفتح يلاقى نفسه وصل مصر. وقال بو.جـ.ـع. نعم!

ميرو: جريت عليه بفرحه. وقالت. انا عارفه انك زعلان عشان هنسافر. بس اوعدك اني هفضل اهتم بيك انت وا، احم. وبابا آدm طبعا اكتر اتنين هههه. بجد ياتيمو انا فرحانه اوووي.
تيم: هز راسه بتمثيل. وقال. ماشي. ياريت تجهزي كل حاجه بسرعه.
ميرو: شهقت. وقالت ياخبر الحمدلله كنت هنسى اهم حاجه. الصدفه ال جبتها ل بابا آدm وماما مريم. ودي اكبر صدفه اختارتها ليهم.

انا هروح اجيبها بسرعه واحطها ف الشنطه أول واحده. دي هتعجب بابا آدm اوووي. ولسه بقى لما اخدها عن مصمم ويكتبلى عليها الامبراطور واميرته. وبين قوسين. هدوء العشق. واووو هتبقى تحفه اوووي!
وباقي العيله. الصدف العادي. ونكتب برضو لكل كابلز عليهم اسمايهم، وباست تيم من خدو. وحـ.ـضـ.ـنته بسعاده. وقالت بجد انا مش مصدقه. يعنى انا هشوف مامي وبابي واخواتي. وماما مريم. وبابا آدm روح قلبي. ياااااه بجد مش مصدقه!

تيم: واقف ثابت. وعيونه مفتوحه ومتعلقه ع سراب. وسمع ل ميرو. ودmـ.ـو.عه نازله ع شعرها! ومسح دmـ.ـو.عه بسرعه. واخد نفس عميق واتنهد. وقال. احم هتتكلمي كتير. وممكن الطياره تفوتنا!
ميرو: هزت راسها بلهفه. لأ لأ لأ. انا هجري اهو. واتحركت بسرعه وخرجت بره الكوخ وبتضحك بسعاده كبيره. انها هتشوف اجمل عليه ل قلبها! وإن خبر رجوعها مخليها مش شايفه غير السعاده. السعاده وبس!

تيم: واقف مكانه. وباصص عليها. وقلبه بيتقطع. وغمض عينيه. وقبض ع ايديه. ومتغاظ ونـ.ـد.مان. لانه ماسمعش كلامها وسافرو من يومين. ونفسه يكـ.ـسر كل حاجه حواليه.

ولعن نفسه كتير جدا. وفاق. واتحرك بسرعه. ع فون مريم. وفتحه. ولغى ليها باقة الانترنت. عشان متشوفش الفيديو. وكـ.ـسر فلاشة النت لل اللاب توب. واتصل وحجز تذكرتين ع القاهره. وواقف بيفكر ف جدو وأمه وخالتو وكل العيله. وازاي هو مش معاهم دلوقتي؟ وحاسس بالنـ.ـد.م مع العجز. مع خــــوف كبير جدا. انه يخسر الاب الروحي!

ف المستشفى!
بعد لحظات من الإنتظار. ال كأنها سنين طويلة عليهم.
باب العمليات اتفتح فاجأه. والممرضين بيجرو بسرعه. وكاتره خارجه. ودكاتره داخله. ف حاله من الذعر.
الكل واقف مش فاهم حاجه. وقلبهم حرفياً وقع ف رجليهم.
وطارق وبيتر مش قادرين يقفو ع رجليهم.
ومراد وزين بينهجو بخــــوف كبير وخايفين.
آدm مراد بيتنفس بصعوبه.
فهد وسليم وخالد وزياد وكل الشباب واقفين وبتنفسو ببطء شـ.ـديد.

الرعـ.ـب والخــــوف احتل المكان. ومفيش ف أيديهم اي حاجه يعملوها.
محمد خرج بينهج وقال. ياريت كلنا ندعي ل آدm.
الكل جري عليه.
مراد: بلهفه لسه هيتكلم...
محمد: قاطعه. ودmـ.ـو.عه نازله ورا بعض. وقال بو.جـ.ـع كبير جداً. آدm بعد ما فاق لثواني دخل ف غيبوبه! ودخلناه غرفه مجهزه!
حالة صمت رهيبه. مع صدmه كبيره. والانفاس محبوسه. والكل دmـ.ـو.عه نزلت وصوت عـ.ـيا.ط الستات كان عالى!
مراد: كان هيقع وفهد لحقه!

محمد: جمع كل قوته. وقال. انا عايز من الكل يكون اقوى من كدا. احنا بنمر ب ازمه. وإن شاء الله هتعدى. وا...
مريم: قامت. ووقفت قدامه. آدm فين يا محمد؟
محمد: بكل خــــوف. وعارف إن مريم مش هتوافق تبعد عنه لحظه. وعشان كده.
محمد دخل آدm غرفه مجهزه، وقال. بخــــوف عليها. مريم. آدm بخير صدقيني. بس. انا عايز اتكلم معاكى!
مريم: الغرفه رقم كام!
محمد: غمض عينيه واتنهد بتعب شـ.ـديد. وقال غرفه 12 الدور الرابع!

مريم: اتحركت خطوتين وقالت بجديه من غير ما تبص لحد. مسمعش صوت اي حد. وال هتعيط ترجع ع بيتها! وسابتهم وماشيه.
زين جري وراها.
محمد: بإحباط. شاور للممرضه. تروح وراها وتعقمها قبل ما تدخل! وقال بلغى الدكتور إبراهيم. يسمحلها بالدخول.
مراد: عينيه ع محمد بصدmه، وكأنه مش مصدق ال اتقال!
محمد: بص ل مراد بأسف شـ.ـديد. وقال صدقني. انا والأطباء عملنا ال عليَّنا والتـ.ـو.فيق من الله.

وبص للكل. وجودكم هنا مش هيقدm من الأمر ف شيء. ياريت ترجعو ع البيت وتصلو كتير وتدعو اكتر. آدm محتاج للدعاء.
طارق: قام وقف بسرعه وبينهج. وقال بتهديد.
كل ال آدm فيه دلوقتي بسببه. وانا مش هسيبه. واتحرك بسرعه والغـــضــــب الشـ.ـديد ع. وشه. كانه بيقول يقـ.ـا.تل يامقـ.ـتـ.ـو.ل.
بيتر: رغم حـ.ـز.نه الشـ.ـديد. لكن خاف يخسر طارق. وجري وراه.
فهد: واقف محتار. وساند مراد. وبينادي ع أبوه.

زياد: فهم وربت ع كتف فهد. وقال انا هروح مع عمي طارق. ومتقلقش. وجري وراه.
فهد: بص ل عاشور. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. روح مع بابا ياعاشور. ومتسبهوش لحظه. وبلغني هو رايح فين!
عاشور: بحـ.ـز.ن حقيقي تحت امرك. وجري بسرعه.
نور: داخله تجري زي المـ.ـجـ.ـنو.نه. وبتصرخ باااباااا. باااباااا.
محمد: قلبه دق بخــــوف. نوور! وجري عليها بسرعه.
نور: بتجري. ومحمد مسكها بسرعه. وكتفها. اهدي يانور.

نور: بتضـ.ـر.ب ع ايد محمد. وبتصرخ. سبني يامحمااااد سبني اروح ل باااابااااا. اااااه سبني.
مراد: جري عليها. ومش قادر يتحمل. ومسك وشها بايديه. وقال بو.جـ.ـع. بابا هيكون كويس يانور.
نور: بتهز راسها بالرفض. لااااااء انتو بتكدبووو عليااااا. انا عايزه اشوف باااااابي دلووووووقتي
ابعدووووو عننننني.
محمد: كتفها اكتر. وقلبه منحور عشانها. وحاول ياخدها معاه المكتب!

سليم: قرب من مراد. واخدو قعدو ع الكرسي. وحاول يتكلم معاه بهدوء.
فهد شاف زين طالع. وماشي كأنه سـ.ـكـ.ـر.ان. وفهد سنده. وقعدو جمب مراد وقعد جنبه.
سليم: قال. ايه يامراد. انت وزين. انتو لازم تكونو اقوى من كدا!
فهد: بتأكيد. سليم بيتكلم صح يامراد. وانت يازين انت لازم تقف ع رجليك. انت شايف نور عامله إزاي؟ وكمل بقلب منحور. ولسه لارين!

سليم: اسمع يامراد اسمعني كويس يازين. الدنيا دي ياما حطتنا ف اختبـ.ـارات. ولسه هتحطنا. ومراتي ديما ف كل مشكله تواجهنا. تقولي. لعله خير. احنا لحد دلوقتي مش عارفين ايه ال حصل؟ او كان ممكن يحصل الاسؤ. واكيد ال حاول يعمل كدا. كان مصوب ع القلب وده مكان حيوى. ومفيهوش هزار. ولكن تدابير وحكمة ربنا إنه نشن غلط. انا طبعا عارف الكلام هيضايقكم. لكن دي الحقيقه. ولازم تحمدو ربنا إن عمي عدا منها. وإن شاء الله انا واثق إن عمي هيرجع سليم معافى. واعتبرو ده امتحان من ربنا. وأنكم تعرفو قيمة الحاجه ال بين ايديكم. انا عارف طبعا انكم مش هتقصرو. ولكن لازم دفعه ف الوقت ده. انت واخوك زين دلوقتي مسؤولين عن والدتكم واخواتكم وكمان الاحفاد. عمي آدm شايل حمل كبير جدا. وآن الأوان انكم تشيلو مكانه. علشان لما يرجع لينا بألف سلامه. يلاقي إن تعبه طول السنين دي مراحش هباءا. فوق يامراد. انا عارف انها صدmه كبيره. وكمان صدmه لينا. أنا مكنتش مصدق. وكنت بقول يارب يكون حلم. لكن حكمة ربنا. وحكمة ربنا كلها خير. أنا عايزك تفوق كدا. وتفكر بهدوء. ضياعك ده مش هيقدm بالعكس هيأخر. انت لازم تهدا. وإن شاء الله خير...

مراد: انتبه ل كلام سليم. وحس انه اقتنع شويه. واخد قرار انه يفوق. وينتقم من ال عمل كل ده. ودmر حياته!

ف مكتب المستشفى. :
محمد: داخل وماسك نور بقوه لانها بتقاوم وعايزه تروح لابوها.
نور: بعـ.ـيا.ط وو.جـ.ـع سبني يامحمد بالله عليك. سبني اروح ل بااابي!
محمد: قلبه و.جـ.ـعه عليها. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بحب وحنان كبير. وقال بحب. اهدى ياحبيبتى وكل حاجه هتكون زى الاول وأحسن. بس ارجوكي يانور. اهدي.

نور: من المعافره تعبت. ورفعت أيديها وكـ.ـلـ.ـبشت فيه بإحتياج كبير. وقالت بشهقات و.جـ.ـع. بابي يامحمد. بابي انا مقدرش اعيش يوم من غيرو. ااااه انا عايزه ابويااا. بالله عليك رجع ابويا لينا...
محمد: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. لانه جرب إحساس الفقد. واخد نفس عميق. وطلع نور من حـ.ـضـ.ـنه. وحاوطها وسندها. وقال. تعالى ياحبيبتي اقعدي هنا.
نور: قعدت بقلة حيلة. وبتعيط باستمرار...

محمد: قعد جمبها. وفك نقابها. وكان وشها أحمر جداااا. ومسح دmـ.ـو.عها. وباس جبينها. وقال بحنان. نوري وبـ.ـنتي. وحبيبتي وعشرة عمري. ورفيقة أيامي وسنيني. ال ديما ف كل محنه بتربت ع ايدي وتقولي لكل محنه منحه. ولكل ابتلاء مكافأه. ولكل بلاء أجر عظيم.
فين نور ال ديما تقولى. قل الله ينجيكم منها ومن كل كرب. فين الصبر عند الابتلاء؟

نور: بشهقات و.جـ.ـع. بس. بس ده أبويا يامحمد وهيروح مني. وعيطت اكتر. وانا مستحملش بجد مش هستحمل. انا روحي فيه يامحمد!
محمد: ضمها لقلبه بحنان. ومسد ع ضهرها. حبيبتى بالله اهدي. وهو كمان بيحبك. وهيعافر عشانك انتى بالذات. عشان يقولك بدل ما تعيطي. كنتى صلي و اسجدي وادعيلي. مش كدا؟
نور: صعبت عليها نفسها وعيطت بو.جـ.ـع كبير. وساكته!

محمد: رغم خنفته ع آدm وتعبه من المجهود ف العمليه. لكن لازم يحتويها. وشاف أنها بترتجف. ومد ايدو ع التربيزه. وشاف الادويه ال موجوده. واخد قرص منوم. وقال. امسكي ياروحي. خدى البرشامه دي!
نور: هزت راسها لأ. انا عايزه اشوف بااابي. ارجوك يامحمد.
محمد: بتنهيده. نور انتى تعبانه وجـ.ـسمك محتاج للراحه. خدى البرشامه دي. واول ما تفوقي هاخدك لعند آدm!
نور: بصتله. وكأنها مش مصدقاه.
محمد: بعتاب. انا عمري كدبت عليكي؟

نور: بانكسار ودmـ.ـو.ع. هزت راسها لأ.
محمد: مسد ع حجابها بابتسامه صغيره. طيب اتفضلى. ومسك ازازة ميا.
نور: اخدت البرشامه. وشربت بمساعدة محمد لانها بتترجف.
محمد: مسح وشها بايديه. وباس ع أيدها. وقام. وقال تعالى استريحي شويه. وانا جمبك.
نور: قامت بتعب. وباصه ل محمد ف نظره انها مش عايزه غير ابوها...
محمد: حاوطها. وفتح باب داخلي ف المكتب. وفيه سرير خاص ليه وكمان نور. وساعد نور. وفك ليها الحجاب.

نور: نامت ع السرير. وهمست بترجي. بابي عامل ايه دلوقتي يامحمد؟ وايه ال حصله؟
محمد: قعد جمبها. وفضل يمسد ع شعرها بحنان. وقال. آدm العدوي كويس جدا جدا. هو بس احتاج جراحه بسيطه خالص. والحمد لله تمام.
نور: بتقاوم النوم. وقالت بتوهان. الاصابه فين؟ والعمليه عبـ.ـاره عن ايه؟
محمد: بحيره. اء. احم. ف، ف كتفه. اه ف كتفه! وا، وبص ع نور وكانت نامت!
نور: حست بدوار من العـ.ـيا.ط. والمنوم. وغمضت عينيها. وبتهمس بابي. بابي.

محمد: اخد نفس عميق جداا واتنهد بتعب. وباس جبينها وقال سامحيني يانور!
وسمع باب المكتب حد بيخبط عليه.
محمد: شـ.ـد الغطا ع نور. واتأمل فيها بتأنيب ضمير. وقام وخرج وقفل الباب عليها. وشـ.ـد الستاره. وفتح الباب.
الممرضه: دكتور محمد.
محمد: خير ف ايه؟
الممرضه: قدmتله ظرف كبير فيه اشعه وتحاليل. وقالت الدكتور. طه دكتور المخ والاعصاب. دى تحاليل الحاله ال دخلت مع السيد آدm.

محمد: فتح التحاليل. وقال بزعل. ضغط وسكر وانيما حاده؟
الممرضه: للأسف وهي بتعمل العملية...
محمد: بقلق اتوفت؟
الممرضه: بنفي. لأ لأ يادكتور. لكن الرصاصه. الدكتور طه قبل ما يشيلها. كانت اتحركت ولمست المخ. والست دخلت ف غيبوبه!
محمد: حط الظرف ع المكتب وقعد ع الكرسي بتعب. ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال أنا اريد وانت تريد والله يفعل ما يريد!
ف السـ.ـجـ.ـن.
طارق: نزل بغـــضــــب واضح. وقال للعساكر افتح الباب ده!

العسكري: بعدm فهم. معلش انت مين عشان افتح باب السـ.ـجـ.ـن؟
طارق: بغـــضــــب مسكه من ياقة قميصه وقال من بين أسنانه. انا اللواء الأسبق طارق السيوفي. ال ممكن دلوقتي ادفنك ف سابع أرض...
العسكري: بتـ.ـو.تر. ينهار اسو. اء. انا اسف ياباشا والله ماواخد بالي.
بيتر: بتعب. خلاص ياطارق هو ميعرفش. ومش وقت مشاكل.
زياد: سند طارق. وقال. معلش ياعمى هو بيعمل شغله مش اكتر!
عاشور: واقف يحرسهم. مع حرس بيتر.

طارق: بغـ.ـيظ. طلع فونه واتصل ع لواء صديقه. واللواء كلم العسكري وامره بدخول طارق.
العسكري: بسرعه فتح بوابة السـ.ـجـ.ـن.
طارق: اول واحد دخل. وبيتر وزياد وعاشور وراه.
طارق: دخل ووقف عند زنزانه معينه. وقال بعلو صوته. رؤوف ياجباااالى. سااااهر ياجبااالي. وبص للعسكري. افتح الزنزانه دي.
العسكري: تحت امرك ياباشا. وفتح باب الزنزانه.
طارق: دخل بغـــضــــب. وزياد وراه بسرعه وعاشور خــــوفا ع طارق.

طارق: بعيون حاده. دور ف قلب المساجين. ولمح رؤوف قاعد ف ركن. ودخل بكل غـ.ـيظ. وقال بصوت عالى. رؤووووف الكااااالب. وقرب منه. وشـ.ـده من هدومه.
رؤوف: اتصـ.ـد.م. واتفزع وعرف من شكل طارق انه محكوم عليه بالمـ.ـو.ت دلوقتي!
زياد: بغـ.ـيظ. مسك رؤوف وكتفه ل طارق.
طارق: ضـ.ـر.ب رؤوف بالقلم. ومسكه من ياقة بدلة السـ.ـجـ.ـن. وقال. ورحمة ابويا وامي. لو ماقولت انت اتفقت مع مين ومين ال عملها. لأكون قاطع عمرك من الدنيا دلوقتي!

رؤوف: بيهز راسه بخــــوف. ومش فاهم حاجه. ولا عارف يتكلم.
طارق: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. لانه عارف إن لسانه مقطوع. ومسك فكه وضغط عليه بغل وشر كبير. وقال بتهديد. اتفقت مع مين تقــ,تــلوا آدm يارؤوووف الكـ.ـلـ.ـب!
رؤوف: هز راسه برعـ.ـب. ف نظره معناها مش انا، انا معملتش حاجه ولا عارف حاجه!
زياد: اتخـ.ـنـ.ـق. وزق رؤوف ع الأرض. واتحرك خطوتين.

ومسك ساهر من ياقته. وقال. متتعبش نفسك ياعمي مع رؤوف. الكـ.ـلـ.ـب ده هينطق بدل ابوه. وا إلا هيحصل رشوان. ولا ايه ياساهر؟
ساهر: برجفه وخــــوف. ف. ف ايه اء. اءنا مش عارف حاجه. وانتو مين؟ وبص ل ابوه!
زياد: هز راسه بقلة صبر. وهوب بوكس ف وشه بغـــضــــب واضح. وقال ورحمة أمي لو متكلمت وقولت مين ال بيزور ابوك ف السـ.ـجـ.ـن. ومين ال اتفق معاه. لا حسر ابوك ع شبابك!
طارق: من بين أسنانه بغـ.ـيظ. انطق يالا. مين الل جه قابل ابوك؟

ساهر: بلع ريقه بخــــوف. وقال بتلعثم. وا، والله العظيم من يوم ما جينا هنا ماحد سأل علينا!
طارق: مسك فكه وضغط عليه. وقال اخواتك فين؟ امك وعيلتك فين؟ انطق.
ساهر: برجفه. والله العظيم امي بره مصر هي واخواتي من سنين. ومنفصله اصلا ومتجوزه واحد خليجي. واخواتي محدش منهم جه لينا. والله العظيم مابكدب عليكم. هو ف ايه؟

طارق: قرب من رؤوف. وهمس قدام وشه. اقسم برب العزه. لو عرفت انك السبب. لاخـ.ـطـ.ـفك من قلب السـ.ـجـ.ـن. وكل يوم اقطع من جـ.ـسمك حته. واكل من لحمك وانت حي يارؤوف الكـ.ـلـ.ـب. وضـ.ـر.به برجله!
رؤوف: رجع لورا بسرعه. وشهق بخــــوف. وحس من تهديد طارق. بضيق تنفس. ومسك رقبته وبيحاول يتنفس.
بيتر: بتعب يلا ياطارق. يلا وكل حاجه هتبان. ولو هو اكيد مش هنسيبو.
طارق: بص ل رؤوف وساهر بكُره كبير وخرج.

زياد: بغـ.ـيظ. زق ساهر ع ابوه بقوه ووقعوا. وشاور ليهم. وقال بغـ.ـيظ وتوعد، ياويلك انت وهو لو كنتو انتو ال عملتوها. وخرجو.

فيلا العدوي.
رينو: نايمه فوق تحت تأثير المنوم.
فريحه وريتال: رايحين جايين ف الليفنج بقلق واضح. ودmـ.ـو.عهم ع خدهم.
چود: قاعده جمب آرين وتالين.
آرين: بعـ.ـيا.ط وتعب. انا هتصل ع بابي لازم يجي. ويشوف مامي. وكمان انا عايزه اروح عند بابا آدm.
فتون: قعدت جنبها. ومسحت دmـ.ـو.عها. وقالت. لأ يا آرين. كدا غلط ياحبيبتي. باباكي دلوقتي اكيد مشغول. ومش لازم احنا كمان نشغله ونقلقه اكتر.

آرين: بو.جـ.ـع. بس احنا هنفضل قاعدين كدا. آركان بيقولى بابا آدm كويس. وانا حاسه انه مخبي علينا حاجه...
فريحه: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحيره كبيره. وقالت. انا لازم أكون جمب مراد دلوقتي. ولما اتصلت عليه. يوسف ال رد عليا وقالى مراد مشغول. اكيد مراد مخـ.ـنـ.ـوق جدآ ومش قادر يتكلم.

مراد مابيحبش حد اكتر من بابا آدm وماما مريم. ومن جهه تانيه ماينفعش اسيب لارين لوحدها. وكمان برضه لازم ابقى جمب ماما مريم! أنا مش عارفه اعمل ايه؟
ريتال: عيطت بو.جـ.ـع. وقالت. وزين. زين دلوقتي اكيد مضايق ومحتاج اني اكون جمبه. ومش عارفه اروح فين ولا أتصرف إزاي؟
فتون: بصتلهم وقالت. ال مطلوب منكم انكو تعملوه. انكو متحملهمش اكتر من طاقتهم.

هما دلوقتي اكيد مش لوحدهم وكل العيله حواليهم. دوركم انتو بقى تتولو باقى الأمور.
ومحدش منهم يعرف بال حصل ل لارين ع الأقل حالياً. الصدmـ.ـا.ت لما بتبقى ورا بعض بتضعف متقويش. هما دلوقتي كان الله في عونهم. وانتو لازم تهتمو ب نور و لارين وبنات العيله. لانكم انتو الكبـ.ـار.
فريحه وريتال هزو راسهم بتنهيده وزعل. إن شاء الله.
آرين: حست بدوار. ومسكت راسها.
فتون: مالك يا آرين ياحبيبتي!

آرين: بتقاوم وقالت. مفيش حاجه ياطنط فتون انا كويسه!
بعد شويه.
مريم عزيز. وماليكه وساره ورودي وهمس. خرجو من المستشفى بناءا ع طلب من محمد.
وكل البنات جم ع فيلا العدوي. وبيواسوهم.
ماليكه: بتعيط بحرقة قلب. وساره والكل مصدوم وحزين حرفياً. بعد ما عرفو بال حصل ل لارين.
فريحه وريتال وفتون لما عرفو إن آدm دخل ف غيبوبه. مكنوش مستوعبين الخبر.

تالين: بعـ.ـيا.ط وو.جـ.ـع. قالت. تيته مريم ديما تقولي لو حصل كرب أو ابتلاء. صلي واستغفري وطلعي صدقه. وقالت عند رفع البلاء.
إن سيدنا أيوب عليه السلام دعى ف كربه وضره إلى الله سبحانه وتعالى فكشف عنه ضره.
وربنا قال، بسم الله الرحمن الرحيم.

: وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَذِكْرَى لِلْعَابِدِينَ {الأنبياء: 43-84}. صدق الله العظيم.

فريحه: قامت وحـ.ـضـ.ـنت تالين بقوه كأنها بطمن نفسها. وقالت بعـ.ـيا.ط. حاضر ياتالين. هنعمل كل ال ماما مريم عودتنا عليه. هنصلي وندعي ونستغفر ونتصدق. وإن شاء الله. ربنا هيستجيب.
آرين: قامت بانكسار وتعب. وقالت أنا هتوضى واصلى وادعي لجدو ومامي. ودmـ.ـو.عها نزلت بشهقات بسيطه.

رودي: قامت وحـ.ـضـ.ـنتها بسرعه. وقالت بحـ.ـز.ن. آرين ياحبيبتى لازم تكوني اقوى من كدا. ومسحت دmـ.ـو.عها. وربتت ع ضهرها. وبصت لجود وقالت چود تعالى ساعدى آرين ووصليها للحمام...
چود: مسحت دmـ.ـو.عها وهزت راسها بزعل. حاضر يا مامي. تعالى يا آرين. وساندتها وساعدتها.
تمارا وريتال قامو يتوضو. والكل اتوضى. وفرشو سجاد الصلاه. والكل هيصلى وهيدعى الله بتضرع. وخشوع وذل. عسى الله يستجيب!

ف المستشفى. قدام العنايه.
فهد: قام وقف قصاد الشباك. وقلبه مشغول ع لارين. ومسح وشه بايديه. وطلع فونه واتصل عليها...
زينب: ردت عليه. بتـ.ـو.تر اء. الو.
فهد: بحـ.ـز.ن. ايوه يازينب. لارين فين؟
زينب: قالت بخــــوف. ست لارين اغمى عليها.
فهد: بزعل الدنيا عليها. غمض عينيه لانه مش جمبها.

زينب: طمنته. وقالت. بس مـ.ـا.تخافش يسي العقيد المقدm فهد. احنا جبنا ليها دكتوره ادتلها منوم ونايمه دلوقتي. والكل بيصلى فوق. والدكتوره قالت هتفوق ع بليل إن شاء الله.
فهد: هز راسه بتنهيده، ماشي يازينب. آرين عامله ايه؟
زينب: خافت تقوله إن وشها احمر جدا. وجـ.ـسمها سخن شويه. لكن قالت. آرين قامت تصلي. وقالت هتدعي لجدها. وكملت بدmـ.ـو.ع. سيدي آدm بيه عامل ايه دلوقتي. والله قلبي بيتقطع عليه.

فهد: دmعه خانته. وقال بغصه. ادعيله يازينب. ادعيله أنه يرجع بخير.
زينب: من قلبها. دعياله. والله دعياله. والكل حزين عليه. الهي يسيدي آدm بيه مانتحرم من شوفتك. وترجع بيتك مجبور الخاطر. ويشل ايد ال يفكر يأذيك. الهي بحق حبيبك النبي. تجبر بخاطرنا وتفرح قلوبنا بشفا سيدي آدm بيه...
فهد: بتنهيده طويله. آمين.

زين قاعد قدام العنايه. وشاف هارون وشاهين جايين عليهم. وقام وقف بكُره كبير جداً. واتحرك بسرعه اتجاه هارون...
رعد: قام وقف بسرعه. واتوقع إن زين هايهجم ع هارون.
هارون: ماشي والحـ.ـز.ن واضح عليه.
زين: هجم عليه بغـــضــــب واداله بوكس ف وشه. وزعق. انت جااااي ليييه؟ انت السبب ف كل ال حصل. انا مشغل معايا شوية اغـ.ـبـ.ـياااا.
ومين ال إسمها صابره دي؟ وشوقي ابنها ده ميييين؟

ومسكه من ياقة قميصه بقوه. وقال. كنت فين وقتها ها؟ كانت عينيك فييييين؟ ازااااى مقدرتش تحميه. ازااااى؟ انا عايز اعرف ال يخليك بأهمالك تدmر عيله بحااالها.
هارون: نزل وشه ف الأرض. ومردش!
زين: بغـــضــــب. طبعا مش هترد. لانك مش حاسس بحاجه. اسمع انا مش عايز اشوف وشك مره تانيه. انت وكل فريق الحرس مرفودين! ورفع ايدو يضـ.ـر.به...
مراد: مسك أيد زين بسرعه. وقال. هارون مالوش زنب يازين. واهدا.

زين: بص ل مراد بزهول. وقال ازاااى. ازاي مالوش زنب يامراد؟ هارون وشاهين حارس شخصي ل بابا. شاهين راح يجيب عربية عمى طارق. طيب هارون كان فين؟ هاااا؟ هارون وباقي الحرس وظيفتهم ايه يامراد تقدر تقولي!
مراد: غمض عينيه واتنهد بتعب. زين لو كان ف الف حارس. ارادة ربنا هتتنفذ. وحاول تتمساك اكتر من كده.

زين: ضحك بسـ ـخـــريــة. اهدا؟ واتماسك؟ وهز راسه لأ لأ. لو انت هتسكت. انا مش هسكت. وهعرف مين الست دي وايه ال وراها. وسابهم ومشي بسرعه خارج من المستشفى...
مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال شاهين خليك مع زين. واعرفلي رايح فين. ومتسيبوش خطوه.
شاهين: هز راسه تحت امرك ياباشا. وخرج ورا زين بسرعه...
مراد: بص ل هارون ف نظره طويله كلها عتاب.

هارون: بنـ.ـد.م وحـ.ـز.ن حقيقي. اقسم بالله العظيم انا مقصرت ف شغلي يامراد باشا. وال حصل ده خارج عن إرادتنا. والله انا كنت واقف جمب الباشا. وبنفذ طلباته. وباقى الحرس كانو حواليه. انا مش بابرأ نفسي. آدm باشا مش بالنسبالى رئيسي ف الشغل. آدm باشا عمل معايا ال اهلى معملهوش. وعاملني كأني ابنه. يشهد الله اني قدmت كل جهدي. ولو كنت شوفت ال عمل كدا انا كنت اتصرفت بسرعه. بس والله غـ.ـصـ.ـب عني!

مراد: هز راسه. وربت ع كتف هارون. وقال أنا عارف إنك عملت كل ال تقدر عليه. ومتزعلش من زين. هو اتصرف من خــــوفه ع بابا!
هارون: بنفي. لأ انا مش زعلان. وحقه يعمل اكتر من كدا. الباشا غالي علينا كلنا. وربنا يرجعه لينا بألف سلامه.
عدا الوقت كأنه شهور.
رعد: اتصل ع هيلينا. واتكلم معاها. وهيلينا زعلت جدآ. ولبست بسرعه. وراحت ع فيلا العدوي.

مراد واقف قدام غرفة العنايه. وباصص من الازاز. وشاف ابوه ع الاجهزه. لاحول له ولا قوه. وقلبه بيتجزأ. ورفع ايدو ع الازاز ومش قادر يحبس دmـ.ـو.عه. وصعبان عليه ضعف أبوه.
وشاف أمه. فارشه سجادة الصلاة. وقاعده تسبح ف هدوء. وكأن عندها سكينه ورضا غير طبيعي. ومراد خايف عليها أنها تنهار ف اي لحظه.
سليم: وخالد قاعدين مع رجـ.ـا.لة العيله. وبيواسوهم.
وبيشوفو الناقص ويكملوه.

آدm مراد: جواه إعصار. مابين عايز يخرج يدور و ينتقم. ومابين خايف يخرج من المستشفى! وياسين واقف جمبه!
آريان: قاعد ف ركن لوحدو. وزكريات من زمن فات لابوه الروحي. ولما يفتكر المواقف الجميله يظهر ع وشه ابتسامه بسيطه مع دmـ.ـو.ع. ويغمض عينيه بترجي كبير. إن ربنا يرجعه ليه بخير.
يوسف وكريم و آسر. راحو قعدو جمب آريان يهونو عليه.

آركان: قاعد بيقرأ قرآن. ودmـ.ـو.عه نازله بصمت وجواه كل دعاء العالم إن جدو يرجع ليهم. ومصطفى و چواد راحو قعدو معاه.
فارس وصل المستشفى. وجري عليهم بلهفه وقلق. وحاول يحتوى مراد. واتكلم مع طارق.
محمد: قاعد جمب نور. وسرحان ف كل حاجه. وخايف إن قلب آدm مايتحملش. وقام بتعب وأحباط. طلع للدكتور مروان.

مروان: اهلا يادكتور. والف سلامه ع الحج آدm. وإن شاء الله هيقوم منها. مش عايز اقولك إن نرمين زعلانه ومش مبطله عـ.ـيا.ط.
محمد: بتنهيده. متشكر يامروان. المهم انا جايلك دلوقتي عشان استشيرك ف حاجه.
مروان: اتفضل تحت امرك.
محمد: الأمر لله. دلوقتي انت عارف إن آدm غالي علينا وع الكل. وخصوصاً مـ.ـر.اته. ال هي اختي و خالتي وف مقام والدتي.
مروان: بزعل. طبعا عارف ونرمين قالتلي ع موقفها.

محمد: بقلق. انا خايف عليها يامروان. دلوقتي هي معملتش اي رد فعل. وانا لما خرجت بسرعه من باب العمليات. كنت متوقع أنها هتنهار وتجري عليا تسأل ع جوزها. لكن ال حصل العكس ف كل حاجه. هي ساكته تماماً وقاعده مكانها. رافضه تتكلم مع حد ولا بترد ع حد غير بكلمتين. وكلامها بحده واسلوب أمر. وده عمره ما كان طبعها ابدا. ودلوقتي هي قاعده معاه ف الغرفه المجهزه. علشان انا عارف انها هترفض تسيبه وترجع البيت أو حتى تنام ف الاوضه ال جمبه.

ف انا جهزت ليها مكان مخصص وجهزت كل حاجه هي محتاجاها.
لكن تخيل ادخل اطمن ع الحاله. ومتوقع انها تكون قاعده جمبه أو بتتكلم معاه بالايجاب. علشان مخه يدى اشاره للجـ.ـسم. لكن برضو حصل عكس توقعي. وهي قاعده ع سجادة الصلاة. جمب الستاره. تصلي وتقعد وقت كبير ع السجاده ف صمت تام. ولما حاولت اتكلم معاها. شاورت ليا بايدها. وقالت انها مش عايزه تتكلم مع حد. انا بجد خايف عليها! هل فعلا هي قويه كدا ولا دي صدmه.

مروان: بيسمعه بتركيز. وقال. اممم. تقدر تقول الاتنين مع بعض. لأن مفيش حد مصدوم بيبقى بالقوه دي. وأنه يصلي ويدعي. كمان تصمم تكون المرافق لجوزها.
هي ممكن تكون مصدومه. لكن العقل ادا اشاره ليها وصورلها انها ممكن تكون ف حلم أو صور ليها انها لسه واقفه عند آخر لقاء بينها وبين زوجها. والاشاره دي ال مخلياها واقفه ع رجليها.

وكمان قوتها ف تمسكها بدينها والصلاه وأنها قريبه من الله ولا نزكي ع الله احد طبعا. ممكن يكون إيمانها بالله ويقنها هو ال مخليها بالقوه دي. وده ال انا متأكد منه!
محمد: بتفكير. طيب ولنفرض انها صدmه. انت تعالجها ازاي؟

مروان: ف طرق كتير. واولها مواجهة الصدmه بصدmه كبيره. لكن ده انا استبعده. بص يا دكتور. انا هنزل معاك واراقب حالتها. ولو ف علاج كنوع من المهديء انا هكتبلك. وتاخده مع علاجها اليومي عادي جدا. ولو رفضت ممكن نحط العلاج ف كوباية العصير.
محمد: هز راسه بتنهيده. تمام. تمام يامروان!

ف شركة العدوي.
زين: دخل بهجوم واعصار. وطلع مكتبه بسرعه. وكـ.ـسر كل حاجه موجوده ع المكتب. والرف ومسك فاظة ورد حدفها ف مرايه كبيره. وواقف ينهج بغـــضــــب واضح. ودmـ.ـو.عه اتجمعت ف عينيه. وصرخ صرخة و.جـ.ـع ف قلبه. ونزل ع الأرض مكانه. وهز راسه بيأس. وقال لأ يابابا لأ. انا متخيلتش يوم واحد من غير وجودك ولا صوتك.

بابا ازاي احنا هونا عليك وفضلت السكون. لأ انا زين ابنك. دراعك اليمين فاكر يابابا. فاكر لما قولت اني عكازك.
عكازك اتكـ.ـسر يابابا. اتكـ.ـسر قبل منك. انا ضعيف من غيرك. انا ضعييييف من غيرك يا آدm ياعدووووي. ماينفعش تسبني. ماينفعش تروح وتسبني. لااااااء يابابا لااااء. ارجووووك بالله عليك أرجع. بالله عليك ياباباااااا...

وقعد مكانه ف صمت ولوم ودmـ.ـو.ع. وقام بتعب. وقبض ع ايديه وغمض عينيه. وافتكر كل كلام الحرس عن الست صابره. والفيديو ال شافه. وفتح عينيه بقوه. وفتح باب المكتب. وزعق بصوت عالى جدا. كل ملفات ال كانو مقدmين ع وظايف من شهرين واترفضو. تكون كلها قدااااامي حااااالا.
السكرتيره: اتفزعت. وقامت بسرعه وخافت من غـــضــــب زين. وقالت بتلعثم ح. حاضر مستر زين. اء. انا هنزل الارشيف حالا بنفسي. وجريت من قدامه.

زين: دخل المكتب. وقعد ع كرسي المكتب. بخـ.ـنـ.ـقه واعصار.
بعد شويه. السكرتيره والعامل. جابو كل الملفات. ودخلو المكتب. واتصـ.ـد.مو وخافو. والمكتب كله متكـ.ـسر. وحطو الملفات. وزين طردهم بره المكتب.
زين: مسك الملفات زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. وبيدور ع اسم شوقي. ودور ف اكتر من ملف. واخيرا لقاه. وفتح السي ي. وكانت درجاته جيد. وقرا عنوانه ف حي شعبي. واتصل ع الحرس. وطلع ليه. وعطاله العنوان. وإسم شوقي وصورته. وقاله ساعتين ويكون عندى!

الساعه 10 مساءا.
فهد: قلبه مشغول ع رينو. وقام وقف. وقال. مراد انا هروح اجبلك هدوم وغيار انت و آدm. وكمان علاج مريم ولبس ليها!
مراد: هز راسه بأحباط ماشي يافهد!
فهد: وزي ما قولتلك. انت هتروح قبل الفجر. وانا هاجي مكانك. انت لازم تنام وتريح جـ.ـسمك عشان تقدر تواصل.
مراد: الله المستعان.
فهد: نزل وركب العربيه واتحرك بسرعه عشان يحتوى نجمته!
مراد: اتصل ع زين. لانه قلقان عليه. وشاهين بلغه أنه جاب شوقي.

زين: رد بتعب الو.
مراد: بعتاب. قولتلك الست دى ملهاش علاقه بالموضوع. الموضوع اكبر من كدا يازين.
زين: بتعب وانت عرفت منين انها ملهاش علاقه.
مراد: لأن مفيش حد هيرمي نفسه ف التهلكه. وكمان دي بطاقتها معاها. وانت شوفتها ف الفيديو. وواضح جدا انها مبتكدبش. ودي حجات احنا نعرفها من شغلنا وتدريبنا. وبعد ما انت خرجت من المستشفى عيلتها جت. وناس بسيطه جدآ.

زين: مسح وشه بايديه وقال. هي فعلا ملهاش علاقه. لأن انا جبت ابنها.
مراد: بتنهيده. شغل شوقي ف الشركه يازين!
زين: بلع ريقه بغصه. وسكت.
مراد: بصوت مبحوح. كلام آدm العدوي لازم يتنفذ يازين.
زين: دmـ.ـو.عه نزلت. وقال بس يرجع لينا وكل ال يؤمر هنفذه إن شاله يرمينى ف الشارع هنفذ بس يرجع واسمع صوته يامراد.

مراد: كاتم ف قلبه صرخة و.جـ.ـع. ومسح دmـ.ـو.عه بسرعه. وقال بهزار. انت عبـ.ـيـ.ـط يازين. آدm العدوي عمره ماطرد حد حتى الغريب. هيطردك أنت؟ وبابا هيرجع. هيرجع وهنسمع صوته من تاني.
زين: بترجي. يارب. يارب يامراد. وماما عامله ايه دلوقتى؟
مراد: بغصه. محمد حاول معاها وشربت عصير بمعجزه. وكان فيه علاج ليها. ونامت. كدا احسن ليها.
زين: هز راسه بألــم. ايوه كدا هتستريح شويه!

فيلا العدوي.
رينو: فاقت بتعب. وبتكح. ومسكت راسها بألــم شـ.ـديد.
فريحه: داخله تطمن عليها. وشافتها فاقت. جريت عليها. وحطت كوباية العصير ع الكمود. وقالت. رينو رينو ياحبيبتى حمدلله ع سلامتك.
رينو: فتحت عينيها وغمضت. وقالت بتعجب حمدلله ع سلامتي؟ ليه ف ايه؟
فريحه: بتـ.ـو.تر. اء. أبدا أبدا. انا بقولك كدا عشان ديما بترجعي وكدا. عشان الحمل.

رينو: الله يسلمك يافريحه. وهتسألها ع امها. وقالت هي مام! وافتكرت خــــوف امها. وقلق نور. وصوت آركان أتردد تاني.
رينو: فتحت عينيها بصدmه. وهمس بابي اضـ.ـر.ب بالرصاص! وجـ.ـسمها اتشـ.ـد.
فريحه: جريت عليها ومسكت دراعها. اهدي يارينو اي حركه غلط عليكي.
رينو: بصريخ هستيري. بااااابااااااا لاااااء. لااااااء بااااابااااا. مستحيل. ال سمعته ده مستحيييل. وجت تقوم.

فريحه: بتمنعها. و صرخت بصوت عالى. ريتاااال ياريتاااال. الحقيييني.
ريتال: دخلت تجري. والبنات وراها.
ريتال: جريت ع رينو. ومسكتها. اهدي يارينو. اهدي بابا آدm كويس. والله كويس...
رينو: بصريخ كله و.جـ.ـع. لااا انتو كدااابين.
كدااابيييين. سيبوووني اروح لباباااا. أنا لازم اشوووفه لازم اعرف فييييه ايييييه؟
كل البنات واقفه والألــم اتجدد تاني والكل بيعـ.ـيط.

فريحه: قلبها بيدق بخــــوف عشان الجنين. ومسكت رينو. وقالت بالله تهدي انتي حامل.
رينو: بصريخ و.جـ.ـع قالت. مش عايزززاااااه، انا عايزه ابوياااا. سيبوووووني. باااابي عايزني جمبه.
خلوووني امشي سيبووووني، انتو مش عايزني اشوووف ابويا لييييه؟
ليليان: سمعت صوت عربيه. وجريت ع الشباك. وقالت بعـ.ـيا.ط. خالو فهد جه!
آرين: بتعيط. وخرجت تجري. ونزلت بسرعه.

رينو: بتحاول تزقهم. والكانيولا ف أيدها. وعايزه تخرج. وقالت ابعدوووو عنييي. أنا عايزه ابوياااااا.
فهد: دخل الفيلا. وقابل رنا.
رنا: بتعب شـ.ـديد وماسكه راسها من العـ.ـيا.ط.
فهد: باس ع أيدها. مالك ياست الكل.
رنا: سمعت صوت صريخ رينو.
فهد: قلبه دق. وجه يتحرك.
رنا: قالت. فهد مراتك كانت حامل ف تؤام و سقطت. واحد. الحقها يابنى. الحركه غلط عليها.
فهد: رغم الصدmه ال اخترقت قلبه. لكن طلع يجري بسرعه كبيره.

آرين: شافت أبوها طالع جري. وجريت وراه.
رينو: بتصرخ بانهيار. ابعدووووو عننننني!
فهد: دخل بسرعه. لاررييين!
رينو: سمعت صوته. ولفت راسها ليه. وهمست بإحتياج فهد!
الكل بدأ يخرج بره الأوضه.
فهد: اتحرك بسرعه. وقرب منها.
رينو: واقفه قدامه وجـ.ـسمها كله بترجف. وقالت برعشه ف صوتها. بابي يافهد. آركان بيقول!
فهد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. وضمها لقلبه بو.جـ.ـع كبير. وغمض عينيه.

رينو: رفعت ايديها. وعيطت بشهقات عاليه. وقالت ابويا حصله ايه يافهد. ليه محدش عايزني اروحله. بالله عليكم خلوني اشوفه. انا عايزه ابوياااا. ااااه.
فهد: جواه إعصار. خسر انهردا حجات كتير جدا. وخسر إبن ليه. ولو رينو عرفت؟ طيب لو عرفت كمان إن ابوها ف غيبوبه. وامها ف حالة صدmه. ياترى الايام مخبيالك ايه تاني يافهد.

وقال بهدوء عكس الإنهيار. عمي آدm كويس يالارين. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وشاف وشها متغير. ومكان الكانيولا. ومسح دmـ.ـو.عها. وباس كف أيدها. وقال. عمي آدm عايز يشوف غلاوته عندنا.
رينو: رفعت عينيها ليه. وكانت حمرا جدا. ومسكت ف تيشريته لانها مش قادره تقف. وقالت بانكسار. لو حصله حاجه انا مش هعرف اعيش يافهد. بالله قولى بابي جراله ايه؟

فهد: شالها بين ايديه. ونيمها ف السرير. وقعد جنبها. وقال. صدقيني يالارين. عمي بخير. وانتى لازم يكون عندك ثقه ف الله أنه كويس وبخير.
رينو: بعـ.ـيا.ط. وكـ.ـسره، انا معرفش بابي فيه ايه؟ ولا اعرف ايه ال حصل. ثقتي بالله كبيره. بس ده أبويا يافهد.
ده أساس العيله. ده الأمان لينا يافهد. ارجوك ريح قلبى.
واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه بعـ.ـيا.ط. انا قلبى هيقف من الخــــوف ع باااابي. حد يطمني عليه بالله عليكم. ااااه. بااابااااا.

فهد: غمض عينيه بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وضمها لقلبه بحنان. وقال...
عشان خاطري اهدى. وبعدين فين لارين آدm العدوي القويه ها؟
فين بقى كلامك الجميل عن الصبر والتحمل. وإن كل حاجه بتحصل لينا ف الدنيا دي خير. وان المؤمن مبتلى. وإذا أحب الله عبداً ابتلاه.

فاكره يالارين؟ فاكره لما الشقه اتحرقت. انتى قولتي ايه واحنا ف المول؟ قولتي لو الشقه مكنتش اتحرقت. مكناش بدأنا زكريات اجمل من قبل. وكمان قولتي الحمدلله أننا مكناش موجودين فيها. وبعدين. حالة عمى آدm مستقرة. انتى عايزه تزعليه منك؟ انتى عارفه إن عمي مابيحبش الحـ.ـز.ن والزعل. ديما بيحب يشوف فرحتكم وابتسامتكم. وبالذات بيحب يشوفك انتى مبسوطه. مش انتي نوتيلا آدm!

والمفروض دلوقتي انتى ال تقويني لانك انتى اقوي من فهد العصبي. مش كدا؟
رينو: بتخرج منها تنهيدة و.جـ.ـع بشهقات. وساكته
فهد: مسد ع شعرها وضهرها. وجاب كوباية ميا. وقال اشربي ياحبيبتي.
رينو: بعدت بوقها ورافضه تشرب. وحـ.ـضـ.ـنت ركبها. وعيطت بو.جـ.ـع وصوت مهموس. وبتنادي ع ابوها. بإحتياح كبير.
فهد: أتو.جـ.ـع لشكلها. وقرب منها وحاوطها. وحط راسها ع صدرو. وقال. لو شربتي واكلتي كمان. انا بكره هاخدك المستشفى. وتشوفي عمي.

رينو: بأمل. بجد يا فهد.
فهد: ابتسم بتمثيل. بجد ياقلب فهد!
رينو: بدmـ.ـو.ع. بس انا مش عايزه اكل. انا عايزه انام. يمكن انسى. أنا عايزه انام كتير يافهد. لحد ما بابي يرجع البيت. مش عايزه اشوفه تعبان. وكمان همـ.ـو.ت واشوفه!
فهد: قلبه منحور عشانها. وتماسك. وقال. طيب ع الأقل اشربي كوباية العصير دي. ونامي وانا جمبك!
رينو: شربت غـ.ـصـ.ـب عنها. ودmـ.ـو.عها نازله زي المطر.

فهد: اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه نيمها وفضل يمسد ع شعرها بحنان. لحد مانامت وسط شهقات. وتقوم مخضوضه.
وفهد يطمنها لحد ما نامت واستكانت...
فهد: قام بشويش. ودخل الحمام ياخد شاور. ومخـ.ـنـ.ـوق جدآ. وخايف ع عيلته. وزعلان ل خسارته حته منه انهاردة. وبعد تفكير كتير وعقله مشغول ف كل حاجه.
افتكر الفلاشه. وخرج من الحمام. وماشي بشويش.

وشغل اللاب توب. وشغل الفلاشه. وشاف الفيديوهات. وكشر عينيه بحيره. وقال مين ده؟ وقرب الشاشه. وفتح عينيه بصدmه اكبر من اى وقت! وقال بزهول انت!:.

تاني يوم.
الساعه 10 صباحاً ف شقة تيم.
تيم: بتنهيدة و.جـ.ـع كبيره. بابا آدm يامريم!
ميرو: بتركيز كبير. وتعجب ماله بابا آدm ياتيم؟
تيم: بغصه. اتعرض للاغتيال. وحالياً دخل ف غيبوبه!
ميرو!
فيلا العدوي.
ف الليفنج.
فريحه: بحـ.ـز.ن. قالت ل رنا...
مامي. آدm أبني اقنع بابي انه يرجع ع البيت بصعوبه. قومي انتى ارجعي البيت ياحبيبتى. بابي ف الطريق واكيد محتاجلك جمبه دلوقتي!
رنا: هزت راسها بتنهيده. ماشي يابـ.ـنتي. والحمدلله أنه وافق. لازم يرتاح شويه عشان يقدر يكمل.
فريحه: بتنهيده. إن شاء الله. وطمنيني عليه.

رنا: بتتأمل البيت. وعيونها لمعت. وقالت. والله البيت من غيرهم مالوش لازمه. ومسحت دmـ.ـو.عها. وقالت بتنبيه.
اسمعي يافريحه انتي وريتال. انتو دلوقتي ف اختبـ.ـار مهم!
و لازم تقومو بواجباتكم وتشيلو المسؤلية. خلو بالكم من نور ورينو وكمان تمارا و آرين.

كل واحده منهم أمها فيها ال مكفيها. انتي وريتال لازم تحطو ايديكو ف ايدين بعض. والبيت يمشي زي ما مكان ماشي زي الاول. تشوفو مريم كانت معوادكم ع ايه وتفضلو ماشيين عليه. العادات والتقاليد دي يابـ.ـنتى لو اتغيرت صدقيني الدنيا هتتغير للاوحش.
وكل واحده تحتوي جوزها. وتراعي الظروف ال هو فيها!
طبعا انتو مش محتاجين حد يوصيكو بس انا لازم الفت انتباهكم ياحبايبي. وربنا يعدي الايام دي ع خير.

فريحه: بحـ.ـز.ن. متقلقيش يامامي كل حاجه هتفضل زي ما هي. والبنات هنا بناتنا مفيش فرق بينهم!
ريتال: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت. متقلقيش ياعمتو. تمارا و آرين ف عينينا. وكملت بو.جـ.ـع. بس نفسي اطمن ع زين!
فريحه: ربتت ع أيدها. انا عارفه انك عايزه تروحي ل زين الشركه تهوني عليه. قومي ياريتال. قومي روحي ل جوزك!
ريتال: بدهشه. بجد يافريحه؟ طيب. طيب والبيت ورينو والبنات!

فريحه: ابتسمت بتمثيل. أنا هنا وهخلي بالي من كل حاجه. قومي ياحبيبتى. انا حاسه بيكي!
ريتال: بإمتنان. ربنا يبـ.ـاركلي فيكي يافريحه يارب. بعد اذنكم.
واخدت الفون والشنطه. وجريت بسرعه ع الجنينه
وركبت وقالت بلهفه للسواق. اطلع ع الشركه الأم بسرعه لو سمحت!
السواق: بإحترام. تحت امرك يا هانم. واتحرك.

رنا: مسدت ع ضهر فريحه. ال واضح في عيونها الو.جـ.ـع لانها مش قادره توصل ل مرادها. وقالت ربنا يبـ.ـارك فيكي ياروحي. ويريح قلبك.
فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها. واكتفت انها هزت راسها.
رنا: قامت بتعب. وودعت الموجودين. ومشيت مع رودي وچود!
فريحه: غمضت عينيها بو.جـ.ـع. وقالت ياترى انت عامل ايه دلوقتي يامراد!
فوق عند فهد ورينو.

فهد: شغل اللاب توب. وشغل الفلاشه. وشاف الفيديوهات. وشاف شخص لابس كاب ومخبي ملامح وشه بالجاكيت. ودخل البرج بطريقه تشكك اي حد فيه. يبص يمين وشمال. وبعد شويه نزل. وخارج من البرج واتحرك خطوتين. وعربيه جايه انحرفت عن الطريق. والشاب كان هيتخبط. ورجع لورا بسرعه ووقع ع ضهرو. والكاب وقع وملامح وشه ظهرت.

فهد: كشر عينيه بحيره. وقال مين ده؟ وقرب الشاشه. ووقف الصوره وكبرها. وحاول يتأكد من الملامح. وفتح عينيه بصدmه اكبر من اى وقت! وقال بزهول انت!
وصك ع اسنانه بغـــضــــب واضح لدرجة إنها عملت صوت، وقال بتوعد كله غـــضــــب. نهايتك ع أيدي ياوليييد الكـ.ـلـ.ـب!
وقفل اللاب توب وبينهج بغـ.ـيظ كبير. واخد الفلاشه.
وقام وقف وعينيه كلها شرار. وقال بتوعد.
هجيبك. اقسم بالله لا اجيبك!

وبص ع رينو ال نايمه وضع الجنين. واتنهد بتعب كبير. وقرب منها. وقعد جنبها. ورجع شعرها. وباس جبينها. واتعدل وبص عليها وقال بنبره كلها شر.
وحياة ال خلاني أشوفك بالحـ.ـز.ن ده وال بسببه خسرني حته مني. وخلا العيله كلها تواجهه الخــــوف من خسارة عمي. لادفعه التمن غالي. غالي اوى. وهتشوف ياوليد ياشامي!
وقام وقف. واخد فونه ومفاتيحه. وخرج بسرعه.
زينب: شايله شنطه كبيره. وقالت ل فريحه.

اتفضلى ياست الدكتوره فريحه. كل حاجه طلبتيها جاهزه ف الشنطه دي. علاج ست مريم. ولبس ليها. ول سي مراد بيه. وآدm بيه الصغير!
فريحه: بوهن. ماشي حطيهم عندك هنا يازينب. لحد ما فهد ينزل!
زينب: بزعل. حاضر وسابت الشنطه ودخلت المطبخ.
فهد: نازل من ع السلم بسرعه.
فريحه: جريت عليه بسرعه. ومسكت دراعه. وقالت بدmـ.ـو.ع وترجي. مراد عامل ايه يافهد!

فهد: اتنهد بخـ.ـنـ.ـقه عشان زعل أخته. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال مراد كويس يافريحه. وبلاش عـ.ـيا.ط الله يكرمك انا فيا ال مكفيني وزياده.
فريحه: اترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. وقالت بدmـ.ـو.ع. انا عارفه ياحبيبى. انا حاسه بيك والله. انهردا انت خسرت حته منك. بس ربنا كرمه كبير اوي يا فهد. وهيعوضك خير إن شاء الله.
فهد: ضمها لقلبه بإحتياج كبير.
ايوه ماهي أخته ورفيقته من اول يوم خرجو فيه للدنيا.

فهد: غمض عينيه وقال بعتاب. ليه محدش اتصل عليا وقالى. او حتى رساله. ليه يافريحه. ليه خبيتو عليا حاجه زي دي؟
فريحه: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وقالت بأسف.
احنا كلنا انهردا كنا ف ابتلاء كبير. وكل واحد كان قلبه مشغول ع التاني. وكفايه ال أنت كنت فيه. وبعدين لو قولنا ليك كنت هتمنع القدر يعني يافهد؟
الحمدلله انها جت ع قد كدا. ورينو بخير وكلنا جمبها.

فهد: هز راسه بإحباط. الحمدلله ع كل شيء. انا لازم امشي دلوقتي. جهزتو كل حاجه؟
فريحه: رفعت عينيها ليه. ف نظره معناها مراد يافهد!
فهد: مسد ع حجابها. وهز راسه ليها. وقال. قبل الفجر مراد هيكون عندك!
فريحه: دmـ.ـو.عها نزلت بإمتنان كبير. وقالت. ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياحبيبى.

فهد: باس ع راسها. وقال، انا خبطت ع آرين عشان اطمن عليها قبل ما امشي. لكن تالين قالت إنها بتاخد شاور، خلي بالك من رينو و آرين يافريحه. ولو حصل اى حاجه اتصلي عليا. وانا هرد حتى لو مشغول هرد. ماشي؟
فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بتمثيل. حاضر ياحبيبي متقلقش عليهم ف عينيا.
فهد: اكتفى بهز راسه. واخد الشنطه وخرج!

وركب العربيه. واتصل ع أكرم. لكن فونه خارج الخدmه. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال اكرم مش موجود ف الجهاز من فتره كبيره. ممكن يكون ف مأموريه!
واتصل ع واحد تاني من صحابه. واسمه سمير. ورد عليه. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. ايوه ياسمير. انا عايز منك انت واتنين رجـ.ـاله كدا. تجبلي وليد الشامي من تحت الارض!
سمير: كشر عينيه وقال بإستغراب وليد الشامي! انا بتهايائلي سمعت الاسم ده قبل كده.

فهد: بنفاذ صبر. ده وليد الشامي ال كان دفعته قبل مننا بسنتين ال كان بيسـ.ـر.ق من كل مهمه. ال اتسـ.ـجـ.ـن ياسمير فاكرو؟
سمير: اه. ايوه ايوه افتكرته. وليد الخمورجي. بس هو خرج من السـ.ـجـ.ـن من حوالي خمس سنين واكتر ماله بقى عمل ايه تاني الله يخربيته!
فهد: ضـ.ـر.ب الدريكسيون بغـــضــــب. وقال بشر. عمل ال عمله بقى ياسمير.
المهم انا عايزه بكره قدامي. بكره ياسمير!

سمير: سمع صوت فهد. واتأكد انه غـــضــــبان. وقال ماشي يافهد. انا من دلوقتي هبدا ادور واعرف عنوان بيته من الملفات القديمه. وا...
فهد: قاطعه بحده. وقال. وليد غير محل اقامته. وهاجر بره مصر من خمس سنين. ورجع بس من أسبوعين. انا عايزه قبل ما يسافر ويهرب تاني اكيد هو لسه ف مصر!
سمير: بعد الفون من ع ودنه. لأن صوت فهد عالى ومضايق جدآ. وبعدها قال حاضر يافهد. انا هبدأ بالبحث عليه من دلوقتي. بس لو ف صوره ليه أو!

فهد: صك ع أسنانه. نص ساعه وابعتلك كل حاجه. سلام!

ف المستشفى.
مراد: حاول مع كل الموجودين وصمم إن الكل يرجع ع بيته. وهو و آدm هيفضلو موجودين.
وأقنعو آريان و آركان بصعوبه.
والكل مشي بعدm اقتناع. لان محمد قال إن وجودهم مش هيعمل حاجه.
مصطفى اخد آركان معاه ع البيت. وياسين بيوصل آريان.
سليم: سلم ع مراد وقاله أنه هيجيله الصبح هو وخالد. ومشيو.
ف مكتب المستشفى.
محمد: قاعد ع كرسي قصاد نور. وعينيه غفلت شويه.

نور: نايمه. وبتلف راسها يمين وشمال. وعرقانه كأنها شايفه كابوس وبتنهج.
محمد: حس بيها وفتح عينيه. وقام بسرعه قعد جمبها. وقال بقلق. نور. نور ياحبيبتى!
نور: بتتنفس بسرعه. وبتكلم نفسها بخــــوف. وبتقول. بابي. لا بابي. متسبنيش ارجوك. ارجوك. محمد الحق بابي يامحمد!
محمد: عرف انها ف كابوس. ورفع راسها لحـ.ـضـ.ـنه. ومسد ع شعرها وضهرها بحنان. وقال بحـ.ـز.ن. نور. نور ياحبيبتى انا جمبك وآدm كويس. نور فوقي ياحبيبتى.

نور: جـ.ـسمها اتشـ.ـد وفتحت عينيها وشهقت بصوت عالى. وقالت باااابي.
محمد: ضمها اكتر. بس يانور انا معاكي انتى كنتى بتحلمي مش اكتر.
نور: بتنهج. ورجعت للواقع. وغمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـنه. وحطت راسها ع كتفه. ودmـ.ـو.عها نزلت وقالت. بابي عامل ايه يامحمد؟
محمد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ورجع شعرها ورا ودنها. وقال نور انا عايز اتكلم معاكى شويه. واشرحلك حالة آدm بالظبط. أولا هو بخير وكل حاجه.
نور!

محمد: اتنهد بحيره. لكن ما باليد حيله. هي اكيد لازم تعرف إن آدm ف غيبوبه. وهي دكتوره واكيد لازم تتفهم خطورة الموقف. والتعامل معاه. وقال بجديه...
آدm اتصاب ف الرئه فوق القلب بملي. : .
ودي طبعا نحمد ربنا عليها. احنا اسعفناه. وعملنا كل ال نقدر عليه. وآدm الحمد لله ف العمليه استجاب معانا وده بفضل الله. وكمان ال ساعدنا إن آدm مابيدخنش والرئه عندو سليمه. وصحته ف السن ده كويسه.

وبعد العملية الاكسجين كان تمام والدm وضـ.ـر.بات القلب كل حاجه يانور كانت ماشيه تمام.
وانتظرنا انه يفوق بعد العمليه. وفعلا فاق. فتح عينيه قدامي. وبعدها الأكسجين نزل و اتنفس بسرعه كبيره وغمض عينيه. ودخل ف عالم تانى. دخل ف غيبوبه. وقبل ما تعملي اي رد فعل. انتي عارفه إن كتير جدا بيدخلو ف الغيبوبه ويفوقو منها ويخرجو من المستشفى ف حاله كويسه جدا.

نور: مفتحه عينيها بصدmه كبيره. وبتردد غيبوبه! ودmـ.ـو.عها نازله زي المطر ع خدها.
محمد: بزعل عشانها. مسك أيدها وقال. مفيش مهرب من قضاء الله. ومحدش بيعيش اكتر من عمره. انا بقولك كدا لانك دلوقتي بتضعفي وانتي المفروض تكوني اقوى من كدا.
نوري صدقيني كل حاجه هتعدي. كل مر سيمر يانور.
وانا روحت ل غرفة آدm وكل حاجه بخير وتمام والازمه دي هتزول.

والعيله إن شاء الله هترجع ليها ضحكتها وفرحتها زي الأول. لأني ع يقين بده.
لكن ضعفك ده مش كويس. فين إيمانك بالله. ويقينك. والرضا بالقضاء والقدر؟ راح فين كل ده يانور؟
نور: مسحت دmـ.ـو.عها. ورفعت عينيها ليه. وقالت بو.جـ.ـع.
كل ده موجود يامحمد. وانا مؤمنه بقضاء الله. وعارفه إن المـ.ـو.ت علينا حق. وعارفه إن مفيش حد عارف عمره بينتهي امتى.

لكن! ده مش قلة ايمان ولا ضعف أبدا. دى و.جـ.ـع. دي ذكريات اتحفرت جوايا. وزكريات كلها جميله. بابي اب رائع. اب اى حد يتمنى أنه يكون عنده اب زيه. دي عشرة سنين! سنين كتيره اوي وطويله. بابي احنا تقريبا مش ولاده احنا اخواته واصحابه. انا امه وحبيبته. بابي عشرة عمري كله يامحمد. و.جـ.ـع الفراق بيقطم الضهر.

أنا طول عمري اسمع كلمة ضهري اتكـ.ـسر بعد فراق الاب. وانهردا حسيته. حتى لو البـ.ـنت اتجوزت وعاشت بعيد عن أبوها. لكن هيفضل الأب هو الأمان. هو السند. وانا مسنوده عليه بكل ما فيا يامحمد.
ولما كل ده احس انه هيختفي. اكيد لازم أضعف وأنهار. الحكايه مش حكاية قلة ايمان. الحكايه حكاية اب ممكن يسيبنا ومن بعدو اكيد هننهار. لانه مش اي اب ولا أي سند. لأ بابي هو كيان العيله.

محمد: مسح دmـ.ـو.عها. وابتسم بتمثيل. وقال خلاص يبقى نعمل ال علينا. والتـ.ـو.فيق من ربنا. احنا نصلي وندعى ونكون جمب آدm. ف كل لحظه.
وانتي نور آدm العدوي. البـ.ـنت ال بمليون راجـ.ـل. ال تقف جمب جوزها العمر ده كله. وف كل ازمه تحصل تكوني ف ضهري. دلوقتي انا متأكد انك قد الابتلاء ده. وهتكوني ف ضهر اخواتك وتقويهم بيكي. وهنعدي المحنه دي صدقينى!
نور: بانكسار هزت راسها. وسكتت.

محمد: مسح وشها بايديه وباس جبينها بحب كبير. وقال نورى اقوى بـ.ـنت وزوجه وام.
وقام جاب صينية الاكل قعد قصاد نور وحط الصينيه ع رجله. وقال وعشان نور تقدر تقوى العيله كلها. لازم تكون هي الاقوى. ولازم تاكلي.
نور: هزت راسها بالرفض!
محمد: بمكر. ما انتي لو ماكلتيش صدقيني مش هتخرجي من هنا. لكن لو كلتي دلوقتي. هنمر انا وانتي ع آدm. يلا بقى. بسم الله.

نور: غمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نازله. واستسلمت. واكلت غـ.ـصـ.ـب عنها حجات بسيطه عشان تروح تريح قلبها وتشوف سندها.

ف الشركه الأم.
زين: نايم ع الكنبه. ع ضهرو. ومغمض عينيه. وسرحان ف دنيا تانيه.
ريتال: فتحت الباب ودخلت. لكن فتحت عينيها بزهول. وشهقت وحطت أيدها ع بوقها. من شكل المكتب وكل حاجه فيه متكـ.ـسره. وزين سرحان ومحسش بيها. وهمست زين!
زين!
ريتال: قربت منه. وبتعيط بصمت ع شكله وهدومه المتبهدله. وقعدت ع الأرض قدامه. ومسكت ايدو. وقالت بدmـ.ـو.ع زين!
زين: انتبه. وفتح عينيه. وبص ليها. وساكت. وغمض عينيه بتعب!

ريتال: عيطت بو.جـ.ـع. وقالت. زين بالله عليك رد عليا.
زين: بضياع. خلاص ياريتال كل حاجه انتهت.
ريتال: هزت راسها بالنفي. لأ لأ متقولش كدا يازين. بابا آدm هيرجع لينا. هوا. هو بس بيشوف غلاوته عندنا قد ايه. ايوه صدقني يازين.
زين: بصوت مهزوز. غلاوته! غلاوته زي الروح واكتر ياريتال. غلاوته ملهاش وصف.

ريتال: مسدت ع شعرو. طبعا ياحبيبى. بابا آدm هو ال مجمعنا كلنا. وع طول بيحب الخير لينا وللكل. وربنا إن شاء الله هيقومه بألف سلامه. وبكره تقول ريتال قالت.
وعيطت بس بالله متعملش ف نفسك كدا. علشان ماما مريم وأخواتك وانا. فوق بالله عليك يازين. واترمت ع صدره وعيطت بصوت عالى.
زين: بتنهيدة و.جـ.ـع. خلاص ياريتال. انا مش قادر اتحمل اكتر من كده.

ريتال: رفعت راسها وقالت بعـ.ـيا.ط. طيب انا اسفه. بس قوم معايه. قوم نرجع ع البيت.
زين: لف راسه بعيد. سبيني ياريتال. سبيني لوحدي. انا مش عايز اتكلم مش عايز اشوف حد.
ريتال: مسدت ع شعرو. وزعلانه عشانه. واول مره تشوفه ضايع بالطريقه دي. وقالت.

طيب حاضر هسيبك. بس ف بيتك. تعالى ارجع معايا. وغير هدومك. ونام ف فرشتك. عشان تروح تطمن ع بابا وماما. وانا والله مش هتكلم ولا هضايقك. ارجوك يازين. قوم معايا بالله عليك. ال انت بتعمله ده مش هيقدm بالعكس ده هيتعبك ويحبطك أنت. وليليان بـ.ـنتك هتتجن عليك. انت وجدها!
زين!
ريتال: قامت وقفت. ومسكت ايدو. وقالت قوم معايا. بالله عليك مـ.ـا.تو.جـ.ـع قلبي عليك اكتر من كده. ابوس ايدك يازين قوم وأرحم نفسك.

زين: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. واتعدل.
ريتال: جابت جاكيت البدله. ولبسته ليه. ومسكت دراعه وخرجت معاه.
زين: ماشي جمبها كأنه متخدر ومش حاسس بالمكان ولا الزمان!
بعد شويه.
فيلا العدوي.
ريتال: رجعت مع زين والكل اتصـ.ـد.م اول ما شافوا زين بالطريقه دي.
ليليان: جريت ع أبوها واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وعيطت بو.جـ.ـع السنين.

زين: ضمها لقلبه بحنان وتعب. وربت ع ضهرها. وقال بهدوء. جدك بخير ياليليان. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه وابتسم بو.جـ.ـع. وقال ادعيله يالمضه. وباس جبينها. وسابها وطلع.
ريتال: طلعت معاه وساعدته ف انه ياخد شاور وغير هدومه وكل ده ف صمت تام.
زين: صلي القيام ودعى بذل وانكسار من قلبه أنه يشفي آدm.
ريتال: كانت بتقرأ قرآن.
زين: خلص صلاه. وريتال قامت تساعده يقوم وقالت تعالى نام شويه وريح جـ.ـسمك.

زين: قام بتعب. واتصل ع آدm مراد. واطمن ع ابوه. وغمض عينيه. وحارب الوقت عشان بس ينام لكن النوم مجافيه.
ريتال: حست بيه. وفضلت تمسد ع شعرو لحد ما نام.

بعد فتره كبيره. ف المستشفى. قدام العنايه.
مراد: واقف وحاطط ايدو ف جيبه. وباصص من الازاز. ع آدm. وكأنه بيترجاه أنه يفوق. لانه مش متحمل يشوفه بالطريقه دي. واخد نفس عميق جدآ. وغمض عينيه بتعب ودmعه خانته للمره الالف.
مريم: نايمه ومحمد قفل عليها الباب بعد ما نامت!
آدm مراد: واقف وباصص من الشباك. وساند كتفه ع الحيطه. وسرحان!

فهد: بص ف الساعه وكانت 2 صباحاً. وقام وقف وقرب من مراد وحط ايدو ع كتفه. ولف مراد ليه. وقال. يلا يامراد عشان ترجع البيت وهارون هيوصلك.
مراد: بيداري دmـ.ـو.عه. وقال بحـ.ـز.ن. لأ انا مش هتحرك من هنا. مش هسيب بابا لوحدو.

فهد: مسك دراعه. وقال. هو ابويا انا كمان. وعمره ما كان لوحده ولا هيكون إن شاء الله. وكلنا جمبه وحواليه. ومحدش هيقصر. وبعدين انا موجود و آدm ابنك. وكمان محمد ونور. والأهم من كل ده. إن مريم جمبه ومعاه. بس انت لازم تستريح شويه. عشان تقدر تكمل. بص ع ابنك آدm. الحـ.ـز.ن والغـــضــــب مسيطر عليه. وساكت عشان خاطر جدو.

وانت كمان من الصبح واقف ع رجليك و تعبان والوضع متـ.ـو.تر. ووجودك هنا هيضعفك اكتر. وهتتعب انت اسمع كلامي. ارجع ع البيت واستريح ع الأقل لحد ما النهار يطلع. يلا اسمع كلامي.
مراد: لف بص ع ابوه وقال بغصه. راحتي ف صوت ابويا يافهد! سبني برحتي انا مش هسيب بابا.
آدm مراد: قال لازم ترجع البيت يابابا. ماما عايزه تطمن عليك. ومش عارفه تيجي عشان البنات.

فهد: فعلا يامراد. فريحه قلقانه وهي مش عارفه توصلك. ارجوك يصحبي اسمع مني.
آدm مراد: طلع فونه واتصل. وقال ايوه ياهارون اجهز بالعربيه عشان توصل بابا ع البيت. وقفل.
مراد: رفع ايدو ع ازاز الاوضه. وبص ل آدm بترجي. ومشي مجبر كأنه سايب روحه وراه!
فيلا العدوي.
الكل رجع ع بيته بطلب من فريحه. وأنها هتهتم بالعيله.
وفتون ودعتها. وخرجت ل سليم ومشيو.

فريحه: دخلت تطمن ع رينو. وشـ.ـدت عليها الغطا. وخرجت. وقالت تالين من بدري مع آرين. اكيد نامت جمبها. لما اروح اطمن عليهم. وخبطت عليهم.
تالين: قامت بسرعه وفتحت الباب. وقالت بتـ.ـو.تر. وتلعثم. ما. ماما!
فريحه: كشرت عينيها بعدm فهم. ايوه ماما. مالك مخضوضه كدا ليه؟
تالين: بتفرك ف ايديها. اء. ابدا ابدا ياماما. احم ف حاجه؟ قصدي يعني حضرتك!
فريحه: قاطعتها بشك. ف ايه ياتالين؟

تالين: بدmـ.ـو.ع. آرين تعبانه اوي ياماما! ونبهت عليا مقولش لحد!
فريحه: بصدmه ايه؟ آرين! ودخلت بسرعه.
آرين: نايمه. وسـ.ـخنه جدآ. وبتهلوس بإسم جدها و أمها. وابوها.
فريحه: قعدت جنبها بقلق واضح. وحطت أيدها ع خد آرين. وقالت بدهشه. يا الله دي سخنه جدا. وبصت ل تالين بعتاب وضيق حقيقي!

تالين: بدmـ.ـو.ع. والله ياماما انا دخلت عليها ولقيتها قاعده تعيط وبتترجف. ولما قعدت جنبها لقيت وشها أحمر. وجـ.ـسمها سخن. وقالتلي اني مقولش لحد علشان متقلقوش عليها وان العيله مش ناقصه. ومش عايزه تقلق حد عليها.
فريحه: بتجيب الترمومتر من درج الكمود. وقالت بحده.
ولما السخونيه تزيد عن حدها وتقلب بالتهاب رئوي هتبقى انتي وهي مبسوطين؟

مش اى حاجه تنفع تتدارى ياتالين وخصوصاً المرض ال انتو عملتوه ده غلط. هاتيلي علبة العلاج من اوضتي بسرعه.
تالين: بعـ.ـيا.ط انا اسفه والله. وانا ادتلها مضاد حيوي. وخافض للحرارة. اتفضلى ده ال العلاج جبته من عند حضرتك.
فريحه: نفخت بتعب. وقالت تمام. انزلى بسرعه هاتيلى الكمادات.
تالين: حاضر ياماما واتحركت بسرعه.
فريحه: بصت ع آرين بزعل كبير.
آرين: نايمه وعرقانه وبتهلوس ب. بابا آدm. با. آد. آدm!

بعد كدا. فريحه عملت الكمادات ل آرين. والحراره نزلت شويه.
فريحه: قامت بتعب. وقالت ل تالين. هي أحسن دلوقتي الحمدلله. ونامي ع السرير ال جمبها. علشان لو احتاجت ل حاجه.
تالين: هزت راسها بزعل. حاضر انا هصلي صلاة الحاجة ل جدو وبعدين انام.
فريحه: مسدت ع خدها. وباست جبينها. وقالت ربنا يتقبل منك إن شاء الله ياحبيبتى. وانا ف هنام جمب رينو. لو احتاجتي حاجه بلغيني. تصبحي ع خير.
تالين: وحضرتك بخير.

فريحه: خرجت ونزلت تحت تحط الكمادات.
زينب: جت بسرعه. وقالت بلهفه. ست فريحه انتي هنا وسي مراد فوق!
فريحه: بدقة قلب. بجد يازينب مراد جه؟
زينب: ايوه والله العظيم. لسه مفيش خمس دقا!
ومكملتش وفريحه خرجت بسرعه وجريت ع السلم. ووصلت الجناح. وفتحت الباب. لكن وقفت مكانها لما شافت مراد بالضعف ده.
مراد: قاعد ع الأرض جمب السرير. ومرجع راسه لورا. ومغمض عينيه. وواضح ع ملامحه اليأس!

فريحه: فاقت. وقفلت الباب. وجريت عليه. وقعدت ع الأرض قدامه. وقالت بلهفه. مراد. مراد حبيبى. اء. انت قاعد كدا ليه؟
مراد: اتكلم بصوت مبحوح وضياع. شوفتي يافريحه! شوفتي البيت ف لحظه اتفكك ازاي؟
فريحه: حطت ايدها ع بوقها وبتعيط بصمت ع شكله وانهياره. وقالت ابدا يامراد عمر البيت ده ماهيتفكك أبدا.

مراد: ع نفس الحاله وقال. ابويا وامي. آدm أبني وفهد. ورينو ونور. آركان و آرين كله واحد ف مكان لوحده. زين أخويا كان ضعيف. وانا أضعف منه. يااااه يافريحه. يااااه احنا ازاي بالضعف ده من غيرو.
هه عارفه. مش انا راجـ.ـل ومتجوز ومسؤول عن نفسي؟ وكمان ف مخابرات. يعني حته تقيله. بس ت عـ.ـر.في؟ إن كل ده طلع ولا حاجه ف إن ضهري يتكـ.ـسر!

طيب عارفه. انا ع طول شايف إن ابويا حاجه كبيره. بس انهردا عرفت قيمته ال بجد. ابويا اكبر من اي حاجه وكل حاجه.
وكمل بدmـ.ـو.ع وقلة حيله. انا شوفت ابويا واقع ع الأرض. وغرقان ف دmه. منظر صعب اوى يافريحه. مش قادر انساه. يعز عليا اني أشوفه كدا. ابويا محطوط ع الاجهزه يافريحه. ويعالم. يعالم ايه ال ممكن يحصل!

فريحه: قلبها بيصـ.ـر.خ عشانه. وقالت بعـ.ـيا.ط. ابوس ايدك يامراد متقولش كدا. وفوق انت ليه محبط كدا. وليه ضعف الإيمان ده؟ بابا آدm هيكون بخير. والله العظيم هيكون بخير. بابا آدm كان بيعمل خير. واكيد الخير ده هو ال نجاه من خطر محتوم.

مراد انت لازم تقوم وتقف ع رجليك. انا معاك انها صدmه كبيره لينا كلنا. لكن لازم نكون اقوى بالله وباليقين. لازم تكون عندك حسن ظن بالله إن بابا آدm هيرجع لمملكته من تانى. لازم ترضى بمشيئة الله.
مراد: مسح وشه بايديه بتعب شـ.ـديد. وقال لا اله الا الله محمد رسول الله.

وبص ليها بتعب. وقال. انا راضي بمشيئة الله. وراضي بكل حاجه. ومش معترض. بس فكرة الفراق صعبه أوي يافريحه. أبويا كان حيطه سد لكل شر في حياتنا. حصن حصين لينا قبل منكم. فخر لأي عيله. صدmتي من ال حصل لكن مش معترض.
ال بيزرع وره وتكبر قدام عينيه وتفتح بيفرح بيها. بس لما فجاءه الورده تبدل مره واحده. اكيد هيزعل وهيكون حزين. تخيلي بقى إن ال دبل ووقع ده أبويا. مش عايزاني ازعل!

ليه ربطتي الحـ.ـز.ن والزعل بانه ضعف ايمان؟ لأ. دي فطره وغريزه جوه الإنسان. وف حاجه اسمها عشره وحب وود. وال ميزعلش ع ابوه وامه لما يوقعو. مايستاهلش اي خير ف الدنيا. أهلنا مقصروش معانا ف حاجه عشان منزعلش لوقعتهم. انتي ماشوفتش امي يافريحه. امي مش مريم الجزار أبدا. دي واحده تانيه بكتشفها من جديد. اقوى من مملكة العدوي!

فريحه: ضمت راسه لحـ.ـضـ.ـنها. وقالت بدmـ.ـو.ع. حقك عليا. بدل ماهون عليك بو.جـ.ـعك اكتر. حقك عليا. ووالله بابا آدm هيكون بخير. عشان و.جـ.ـع قلبك ده ربنا هيراضيك.
مراد: غمض عينيه ف حـ.ـضـ.ـنها. وقال أنا تعبانه اوي يافريحه.
فريحه: مسدت ع ضهرو. وقالت ياعمر فريحه يهون عليا عمري ولا اشوفك كدا.

هون عليك. وإن شاء الله. خير. بابا آدm ديما يقول المؤمن مبتلى. وطلعته من حـ.ـضـ.ـنها. ومسحت وشه بايديها. وابتسمت بدmـ.ـو.ع. وقالت طيب تعرف. كلنا صلينا ل بابا. وكمان طلعنا صدقه للمحتاجين. وقولت ل زينب بكره تعمل وجبات طعام وتوزعها ع المساكين بنية اطعام الطعام. وتطلب منهم يدعو ل بابا.
وضحكت بدmـ.ـو.ع وو.جـ.ـع. والله هيرجع بس بلاش تكون كدا. ارجوك يامراد زي ما ابوك سندك انت سندي عشاني انا طيب.

مراد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. وفضل ساكت...
فريحه: حـ.ـضـ.ـنته واحتوته. لحد ما استكان. وقالت تعالى قوم وخد شاور سخن. وهتكون احسن من الأول.
مراد: قام بتعب. ودخل الحمام واخد شاور. وبيفكر ازاى ينتقم من كل ال اشترك ف الحادثه دي!
بعد كدا مراد خرج من الحمام. وصلى ودعى.
فريحه: عملت اكل ليه. ودخلت وكان قاعد ع سجادة الصلاة وسرحان. وحاولت بطريقتها واحتوائها جوزها أكل من ايديها.
مراد: قام ينام. وعينيه مفتوحه وباصص للسقف.

فريحه: قعدت جنبه. وقالت يلا نام شويه يامراد. جـ.ـسمك محتاج للراحه. وحطت راسها ع صدرو.
مراد: حاول ينام. لكن معرفش. حاسس بالزنب انه سايب أمه وابوه. وبعد محاولات برضه معرفش ينام.
فريحه: نامت ف حـ.ـضـ.ـنه من تعب اليوم...
مراد: قام من جمبها بشويش. ولبس وخرج وراح ع المستشفى.

وعدت الليله حزينه جدا ع كل أفراد العيله. والكل بيفتكر ف جزء صغير من ال آدm قدmه ليه.
مراد وفهد وآدm موجودين قدام العنايه.
تمارا ف حـ.ـضـ.ـن آريان وبتعيط بو.جـ.ـع كبير. و آريان واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وسرحان ف جدو.
ليليان: بتعيط بشهقات. وحزينه ع كل العيله وخصوصاً الأب الروحي. وزين.
لكن كريم حاول يهون عليها.
ملك طول الليل تصلي ودmـ.ـو.عها نازله بذل كبير تدعي ربها إن يحفظلها اخوها من كل سوء.

مالك: وساره الحـ.ـز.ن مسيطر جدا عليهم.
ساره: بتعيط بهيستريا ع أبوها. ايوه ساره بتعتبر آدm ابوها هو ال قدmلها الأمان. هو اول واحد صدقها رغم شر عاصم وجبروت سوزي. وبتدعى بقلب عشمان ف الله أنه مايحرمهاش من ال دوقها طعم الحنيه ال اتحرمت منها.
مريم عزيز حزينه ع عمتها مريم وآدm ال احتواهم ديما. وبتعيط ويوسف محتويها وزعلان جدآ.

زياد اول مره من سنين طويلة يحس بغصه ف قلبه وحاسس إن الكون كله بيصغر حواليه وهيرجع وحيد لو آدm جراله حاجه. وافتكر كل حاجه آدm عملها عشانه وأنه لولا آدm بعد ربنا مكانش وصل لل هو فيه دلوقتى.
ماليكه بتعيط بحرقة قلب. وافتكرت ال ياما خالها عمله عشانها وأنه رجعها من طريق مسدود وعالجها من غير ما حد يعرف. ووقف جمبها وجمب جوزها ف كل محنه.
طارق قاعد ع سريره ومشبك ايديه ومنزل راسه بحـ.ـز.ن حقيقي.

رنا: رغم حـ.ـز.نها. الا انها حاولت تهتم بيه. وادتله علاجه. وطبطبت عليه.
طارق: رفع عينيه ليها وجوه نظرة عيونه ألف امنيه ودعوه أنه مايحرمهوش من آدm اخوه وصديقه وتوأم روحه.
بيتر: ف اوضته والحـ.ـز.ن كاسي ع ملامحه. وانجي مـ.ـر.اته حاولت تخرجه من ال هو فيه. لكن صعب. آدm مش عشرة أيام لأ ده رفيق ع مر الزمان.
زين: قام ف نص الليل. وحاسس انه محتاج يتكلم مع حد. وقام اتوضى وصلى وسجد لله ودعى كتير. كتير جدا.

نور: بعد ما شافت الوضع حاولت تتماسك وترضى بقضاء الله. وهي ع يقين إن القضاء فيه جبر لخاطرها.
تيم: ف الطياره. ومغمض عينيه بيهرب من مريم. وقلبه قايد نار ع جدو.
رينو: قامت ف نص الليل. واتصلت ع فهد. وصوته ليها كفيل بالاحتواء.
فهد اعترف ليها بال حصل معاها وأنها نزفت واجهضت لكن ربنا ستر. وطلب منها تخلي بالها من نفسها والجنين.

رينو: زعلت جدآ. لكن زعلها ع ابوها اكتر. وبعد ما قفلت مع فهد. قعدت تستغفر لحد الشروق. لان الاستغفار والدعاء يغير الأقدار.

تاني يوم الصبح. الساعه 9
مراد جاب فطار ودخل ل مريم.
مريم: قاعده ف الغرفه الداخليه. ع الكنبه وبتسبح ف صمت.
مراد: دخل عليها. وقال بتمثيل الهزار. صباح الخير ع اجمل مريومه!
مريم: من غير ما تبصله. وعليك السلام.
مراد: حط الاكل ع التربيزه. وقال ماشي ياحبيبتى.
عندي دي المفروض اقول السلام ل أجمل ام بتتمنى لكل العيله السلام.
مريم!

مراد: نزل ع ركبه قدامها. ومسك ايديها وباس عليهم. ورفع راسه ليها. وقال بحنين. ماما هتفضلي ساكته كدا كتير؟
مريم!
مراد: ضحك بو.جـ.ـع وقال بتمثيل. مش انا مرادك! ابنك وحبيبك. معقول اهون عليكي يامريومه. متتكلميش مع مراد كدا؟ ده حتى عيب والله.
مريم: رفعت ايدها وربتت ع كف أيدو وقالت. قوم صلى الضحى!
مراد: بو.جـ.ـع ع حالتها. طيب مش هتتكلمي مع آدm. المفروض تقعدي جمبه وتتكلمي معاه!
مريم!

مراد: باستسلام. طيب يلا عشان تفطري. فريحه بعتت الفطار ده مع ريتال. وعايزه تدخل بس ممنوع دلوقتي.
مريم: بتجاهل. شيل الاكل. وافطرو بره. انا مش هاكل.
مراد: قعد جمبها وقال بتصميم. لأ انتى هتتعبينا بقى زي امبـ.ـارح ع كوباية العصير؟ انا مش هسكت ولا هبطل كلام ولا هخرج من هنا غير لما تاكلى.
مريم: سابته وقامت. ووقفت ع سجادة الصلاة. ونوت للصلاه.
مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بحيره. وفهم انها مش هتاكل.

واستسلم وسابها وخرج. وقرب من ابوه. وقال بدmـ.ـو.ع. صباح الخير يا حج آدm!
وكمل بصوت مبحوح. وقال صوتك وحشني اوي ياحج. يلا بقى قوم انا مش واخد عليك كدا. قوم بالله عليك! وقرب منه وباس جبينه بعـ.ـيا.ط. وصعبان عليه حالة ابوه. وقال بهمس. وبترجي كبير. حلفتك بالله ترجع لينا!

الساعه 10 صباحاً ف شقة تيم.
تيم: فتح الباب ودخل بصمت.
ميرو: دخلت الشقه ومبسوطه جدا. وبتبص عليها كأنها اول مره تدخلها. وقالت يااااه تعرف ياحبيبى ع قد إني مقعدتش ف الشقه دي غير يوم واحد. لكن وحشاااني بشكل!
يلا بقى كل واحد يدخل ياخد شاور. ونلبس بسرعه ونروح نفاجيء العيله. لكن هنروح عند بابا آدm اول واحد. ياااااه بجد مش قادره اصبر اكتر من كده. وحشني اوي اوي بجد...

تيم: قفل الباب. ولف ليها. وبص ف عينيها وساكت...
ميرو: كشرت عينيها بعدm فهم. وقالت مالك ياتيم. احنا من وقت ما سافرنا. وانت ساكت. وتقولي عندك صداع شـ.ـديد. وف المطار برضه ساكت. ولما وصلنا انا بس ال بتكلم وانت ساكت. بجد ف إيه؟
تيم: بتنهيدة و.جـ.ـع كبيره. بابا آدm يامريم!
ميرو: بتركيز كبير. وتعجب ماله بابا آدm ياتيم؟
تيم: بحيره. ومش عارف يقولها ازاي! ده غير أنه مقهور ع جدو.

ميرو: قربت منه بقلق. وقالت تيم بابا آدm ماله؟ اء. انا قلبى بيدق بسرعه. أرجوك اتكلم.
تيم: مسكها من كتافها. وقال بحيره. هوا. احم. هو تعبان شويه! وا.
ميرو: فتحت عينيها بصدmه. بابا آدm تعبان؟ اتكلم ياتيم بالله بابا فيه ايه؟ وتعب إزاي؟
وشهقت وقالت.
اه اكيد. اكيد أهمل ف صحته. ايوه تلاقيه رجع يشرب القهوه من ورانا.

مع اني منبهه عليه ياتيم. انا كل يوم اقوله اوعا يابابا تشرب غير القهوه الخضرا وبس عشان صحتك. بس اكيد محدش بيطلعهالو لحد اوضته. ف اهمل ف نفسه. شوفت بقى. عشان اقولك نرجع مصر.
أنا قلبي كان حاسس. وطلبت منك نرجع.
احنا لازم نروحله البيت وحالا. وراحت تجيب شنطتها! ومسكت الموبايل.
تيم: مقدرش يتحمل ودmـ.ـو.عه خانته. وقال بابا آدm ف المستشفى يامريم!
ميرو: وقفت مكانها بصدmه. ولفت ليه ف نظره طويله كلها علامـ.ـا.ت استفهام!

تيم: بغصه. اتعرض للاغتيال. وحالياً دخل ف غيبوبه!
ميرو: الفون وقع منها. وكأنها ماسمعتش كويس. وقالت بتلعثم. با. بابا. اء. ا. انت بتقول ايه؟
تيم: اخيرا أطلق لعيونه العنان ودmـ.ـو.عه المحبوسه عرفت طريقها. وقال بو.جـ.ـع. بابا آدm اتصاب برصاصه.
ميرو: بغـ.ـيظ كبير قربت منه. وزقته من صدرو بقوه وقالت بغـــضــــب. انت كدااااب. انت اكيد مـ.ـجـ.ـنو.ن عشان تقول كدا ع بابا آدm. انت كداااب ياتيم. انت ازاي قدرت تقول حاجه زي دي ع بابا آدm؟

تيم: متحركش من مكانه. ورفع راسه لفوق. وموجوع زيها. لكن لازم يتحمل. هو عارف إن الصدmه كبيره ع الكل وهي اكتر. وغمض عينيه ودmـ.ـو.عه نازله.
ميرو: فتحت عينيها بزهول. وقالت. اء. ا. انت بتعيط ليه ياتيم؟ تيم متهزرش. قول انك بتكدب. قول إن بابا آدm مافيهوش حاجه.
ومسكته من التيشرت بترجي وعيونها لمعت. قول ياتيم قول إن كل حاجه تمام. واننا نزلنا مصر عشان نفاجأهم مش عشان!

تيم: مسح دmـ.ـو.عه. وقال بو.جـ.ـع. ياريت كنت بحلم أو بكدب. ياريت يامريم!
ميرو: هنا استوعبت. وهمست بصدmه. يعني ايه؟ بابا آدm! ورفعت عينيها ليه بعتاب كبير. وقالت بابا آدm؟ وقلبها بيدق ببطء شـ.ـديد. والدنيا اغمقت قدامها
واختل توازنها. وغمضت عينيها واغمى عليها.
ووقعت بين ايديه.
تيم: لحقها بين ايديه. لانه عارف انها مش هتتحمل الخبر. وشالها بين ايديه. ونيمها ع الكنبه. وحاول يفوقها!

قدام المستشفى!
فهد فونه رن. ورد بسرعه ع سمير بسرعه. الو. ها عرفت مكانه!
سمير: بثقه. اطمن يابرو. جبتلك عنوانه. وهيكون موجود بليل ف night club (ملهى ليلي) ف شارع (، ) الساعه واحده صباحاً!
وبكره هيسافر ع سان فرانسيسكو. الساعه 8 بليل.
فهد: قبض ع ايدو بغـــضــــب. وقال بتوعد حلو اوى اوى كدا.
وبص ع الفون وقال طيب ياسمير اقفل عشان معايا مكالمه مهمه. وهكلمك بعدين. ورد. الو.

@: فهد باشا احنا لقينا الشاب ال ضـ.ـر.ب بالقناصه مقـ.ـتـ.ـو.ل. ومفيش معاه اي دليل أو اثبات شخصيه.
فهد: ضـ.ـر.ب العربيه بغـــضــــب. وقال. انتو متأكدين انه هووواااا.
@: ايوه ياباشا نفس الصوره ال اترسمت ونفس الدقن ولون الشعر. وكل المواصفات تنطبق عليه.
فهد: ركب العربيه. وساق بسرعه. قولي العنوان بسرعه. وانا جاي بنفسي!
ف المستشفى.
مراد: ها يامالك. عملت ايه ف البصمـ.ـا.ت؟
مالك: اطمن يامراد ع آخر اليوم إن شاء الله. يكون قدامي التقرير.

مراد: قبض ع ايديه بغـــضــــب. وقال مالك اول ما تعرف بلغني. لأن ده تار يامالك انت فاهم؟ لازم انتقم ل ابويا!
مالك: بحيره. حاضر يامراد. وتفريغ الكاميرات هعرضه عليك بليل يمكن نلاقي فيه حاجه تفيدنا ف القضيه.
آدm مراد: فونه رن. ورد بجمود عملت ايه؟
#: آدm باشا ممكن حضرتك تيجي ع الطريق الصحراوي ضروري؟
آدm مراد: قفل وخرج من المستشفى بسرعه. وركب الريس وطلع ع الصحراوي!

عند تيم.
ميرو: فاقت وانهارت. وصرخت ف تيم بعـ.ـيا.ط وو.جـ.ـع. وبتلوم عليه لأنه موافقش. يرجعو
وقالت يهستريا.
أنت السبب ياتيم. انت السبب اني ماشفهوش.
عشان اقولك نرجع. عشان اقولك نفسي اشوفه.
ااااه ياو.جـ.ـع قلبي. ااااه ياترى حسيت بايه يابابا. اتو.جـ.ـعت يقلبى. ياريتني انا كنت مكانك.
تيم: بخـ.ـنـ.ـقه. مريم الله يكرمك انا مش مستحمل. وبطلي كلامك ده.
ميرو: بشهقات. أنت السبب. انا عمري ما هسامحك. مستحيل اسامحك ياتيم...

تيم: بحـ.ـز.ن. أنا آسف بس ارجوكي اهدي. انا دلوقتي لازم اكون موجود معاهم.
ميرو: قامت بسرعه وشـ.ـدت الشنطه. وجريت ع باب الشقه. وخارجه.
تيم: اتنهد بتعب. ومسح وشه بايديه. وخرج وراها.
الصحراوي.
آدm مراد: وصل بسرعه ونزل. وشاف مجموعه من الحرس.
#: آدm باشا. القناص ال حضرتك أمرتنا نعرف مكانه. لقيناه مقـ.ـتـ.ـو.ل سيادتك ومجهول الهويه.
آدm مراد: جـ.ـسمه اتشـ.ـد بغـــضــــب. واتحرك بسرعه. وزق الحرس من حوالين الجثه.

وشاف فهد قاعد ع ركبه قدام القتيل. وقال لفهد بغـــضــــب. يعني كنت عارف وساكت!
فهد: مركز مع القتيل. لكن هز راسه. وقام وقف قدام آدm وقال ايوه كنت عارف.
آدm مراد: صك ع أسنانه. طيب مقولتليش ليييه؟
فهد: بيحاول يمتص غـــضــــبه. وقال. أنت مسألتش.
وبعدين ما انت كنت عارف وساكت. ولا انت مفكر إنك الوحيد ال بتشتغل ف صمت.
آدm مراد: بص بعيد. وقال بغـــضــــب. انا عرفت بليل بس انت لو كنت قولت اول ما عرفت كان ممكن نوصله قبل ما يتقــ,تــل!

فهد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. امم طيب احب اعرفك إن القتيل جـ.ـسمه بـ.ـارد ومقـ.ـتـ.ـو.ل من امبـ.ـارح بليل.
وبعدين انا معرفتش كل حاجه. القناص هرب وف الكاميرات كان ملثم. والبواب وصف. وانا اخدت المعلومـ.ـا.ت بعد ما القناص اترسم من وصف البواب. يعنى بتهائلي ف نفس الميعاد ال انت عرفت فيه.
آدm مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. وبص ع القتيل.

فهد: ل آدm. انا بلغت الشرطه. والجثه هتتحول للطب الشرعي وهنعرف نوع الرصاص والسلاح. وكمل بتوعد. اكيد هنوصل للقـ.ـا.تل.
وفهد يقصد وليد الشامي.
آدm مراد: صك ع أسنانه. وسابهم وركب الريس وساق بسرعه. وبيلعن ف كل حاجه!
فهد: تفهم غـــضــــب آدm. وقال. معلش يا آدm. تار وليد معايا انا. مش حد تاني!

بعد فتره كبيره. ف المستشفى.
مراد ل فهد. مقولتليش يافهد. اكتشفت حاجه ف الكاميرات؟
فهد: بحيره. قال. متشغلش بالك أنت. المهم انا رايح اطمن ع لارين. وهحاول اجيبها عشان مش ساكته. وقام ومشي عشان مراد مايشكش ف حاجه!
فهد مقالش ل مراد ع وليد عشان عارف أنه مش هيسكت وهيعمل شوشره.
وخايف من رد فعل مراد ف الظروف دي. ولأنه مش هيتحمل ضغوطات اكتر من كده.
بعد كدا.

تقرير الطب الشرعي طلع بسرعه لأن دي قضية رأي عام. وكان القناص مضروب برصاصتين ف القلب بمسافه صغيره جدا. والقناص مـ.ـا.ت ف الحال.
فهد: شرح ل مالك كل حاجه ف الفيديو. وعن وليد الشامي. لكن فهد مقالش ل مالك ع ميعاد وليد ف الديـ.ـسـ.ـكو. عشان هو عايز ينتقم بنفسه.

ومالك أمر بضبط وإحضار وليد الشامي. وبعت قوه تفتش الفندق المقيم فيه. لكن وليد مكنش موجود ف الغرفه. واكتشفوا السلاح موجود عند وليد ف قلب هدومه. واتحرز ع السلاح وكان نفس التطابق. والذخيرة ناقصها رصاصتين بالفعل.
مالك: اتصل ع مراد. وقال ايوه يامراد التقرير لرفع البصمـ.ـا.ت قدامي ع المكتب.
مراد: بلهفه. ايه يامالك. وطلعت بصمـ.ـا.ت مين؟
مالك: دي قطعة ازاز من كاس ويسكي. وعليه بصمـ.ـا.ت! وليد الشامي!

مراد: بصدmه كبيره. همس وليد الشامي!
مالك: ايوه يا مراد. وكلها كام ساعه وهنقبض عليه!
مراد: خبط الحيطه بغـــضــــب شـ.ـديد. وقال بصوت عالى وغـــضــــبان. مكانه فييين ياماااالك؟
مالك: بتنهيده. لسه بندور عليه يامراد. وكمان عايز اقولك حاجه مهمه جدا. انت لازم تهدا وتتحكم ف اعصابك. لأن القضيه قضية رأي عام. يعني ماينفعش فيها انتقام. وكمان اول ما وليد يتقبض عليه. ف كل الادله ضده. والإعدام مصيره!

مراد: بغـــضــــب. انت بتحلم يامااااالك. وليد حرق قلبى. ودmر حياتي. وليد جاتله الجراءه انه يأذي ابويااا. ابويااا يامااالك. وتقولى اهدااا واتحكم ف اعصابي. ده انا هخليه يتمنى الموووت. دا انا هاتفنن وانا بعـ.ـذ.به فااااهم ولييييد ده بتااااعي انااااا!

الساعه 12 ونص صباحاً. قدام الديـ.ـسـ.ـكو. فهد راكن العربيه. وواقف ف مكان ضلمه. وعينيه ع باب الديـ.ـسـ.ـكو. منتظر وليد.
بعد شويه.
وليد وصل ونزل من تاكسي. ودخل الديـ.ـسـ.ـكو.
فهد: شافه. واستنى عشر دقايق. ودخل وراه.
وليد: قاعد ع البـ.ـار. وجمبه بـ.ـنت بتشرب معاه وبترقص وهي قاعده ع الكرسي جمبه وبيضحكو.
فهد: لبس كاب ومخبي وشه. ودخل الديـ.ـسـ.ـكو. ودور عليه بعيون من نار.
البـ.ـنت: وشوشت وليد ف ودنه. وضحكت بجراءه.

وليد: شرب كاس. وغمزلها. وطلع حاجه من جيبه. وقال وهو سـ.ـكـ.ـر.ان. ت عـ.ـر.في انا مبسوط اوى اوى اوى.
البـ.ـنت: بضحكه ليه مبسوط ياروحي.
وليد: عشان حرقت قلب اكتر اتنين كرهتهم ف حياتي. ههههه وقطعت اهم راس ف عيلتهم. ههههه. وا، وبكره. بكره هكون هوووف اختفيت وطرت بعيد هههههه!
فهد: سامعه. والنار بتزيد. وقرب بسرعه. ومسكه من قفاه. ومن غير تفاهم روسيات ف دmاغ وليد.

البـ.ـنت صرخت وجريت. واكتر الديـ.ـسـ.ـكو بيصـ.ـر.خ ويطلعو جري من الديـ.ـسـ.ـكو...
فهد: مسك فك وليد بشر كبير. وقال من بين أسنانه. ادعي اني ارحمك يابن ال! ومسك شعر وليد. وخبط راسه ف ترابيزة البـ.ـار. وسحبها ومشي بيها ف وسط الكاسات وازايز الخمره.
وليد: بيغمض عينيه ويفتح وبيتألــم. بو.جـ.ـع كبير ف وشه وراسه. وبينهج. ولأنه سـ.ـكـ.ـر.ان مش شايف كويس ولا واعي.

فهد: بغـ.ـيظ لانه بيكره ملامحه. ولأن وليد بص لمـ.ـر.اته قبل كده. الدm على ف عروق فهد. ونزل فيه بوكسات بشر كبير. وهشمه حرفياً!
الجارد لسه هيتدخل. لكن عربيات البوكس. والقوه وصلت ودخلت وحاولو يبعدو فهد بالعافيه. وينقذو وليد من ايديه.
وليد: بينزف وبينهج. كان شبه مغمى عليه.
مالك: ربت ع كتف فهد. وقال كفايه كده يافهد. دورك خلص.
فهد: بغـــضــــب انت جيت ليه يامالك؟ وعرفت ازااااي؟

مالك: عرفت إزاي؟ ف ده شغلنا برضه يافهد. وعشان انقذك قبل ما يمـ.ـو.ت ف ايديك.
وقولتلك قبل ما اقول ل مراد دى قضية رأي عام. ماينفعش تخسر نفسك عشان كـ.ـلـ.ـب زي ده. وانا هعرف شغلي معاه.
ال اتصاب ده خالى يافهد. خالي آدm. ال وجوده بس ف حياتنا نعمه كبيره.
والكـ.ـلـ.ـب وليد عايز يحرمنا النعمه دي. انت متخيل اني هسيبه أو هرحمه. لأ اقسم بالله لا اخيله يكره الساعه ال اتولد فيها!
وبعد كده. القوه. اخدت وليد ع القسم.

وفهد طلع ع المستشفى. وجواه نار لسه قايده.

عدا الوقت ع مراد كأنه سنين. ومستني ضوء الشروق عشان يروح ويبرد قلبه بقــ,تــل وليد.
مراد: ساب زياد وزين قدام العنايه وخارج للانتقام.
وفهد كان ف الدور التاني بيتكلم مع محمد. وشاف مراد نازل بسرعه. وفهد حصله.
مراد: ركب العربيه. ولسه هيتحرك.
فهد: فتح الباب بسرعه وركب جمبه. وبينهج.
مراد: بغـــضــــب واضح. انزل يافهد. وليد الشامي يخصني انا!

فهد: بعند اكبر. محدش هيقطع راس وليد الشامي غيري ياصقر. ومتتعبش نفسك مش هسيبك.
مراد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. وداس بنزين وطلعو ع القسم.
وبعد شويه ف الطريق، :
مراد: اتكلم بغـــضــــب. انت ليه كدبت عليا. وقولت إن مفيش حاجه مهمه ف الكاميرات. مع انك شوفت وليد؟

فهد: انت عارف انا خبيت عليك ليه يامراد. ولو انا مكانك انت كنت هتعمل زي ما انا عملت ويمكن اكتر. انت دmاغك مشغوله بعمي وأخواتك. وكمان ميرو يعني مش هتعبك واشغل دmاغك. وبعدين يصحبي. انا عرفت كأن انت عرفت بالظبط. ووليد هيمـ.ـو.ت انهردا!
مراد: بتنفس غـ.ـيظ. ومسح وشه بايدو. وقال ماشي يافهد. ماااااشي.
بعد شويه وصلو القسم. ومراد نزل بسرعه وبتوعد بأشـ.ـد العقـ.ـا.ب والعـ.ـذ.اب ل وليد. حتى لو هيتسـ.ـجـ.ـن فيها.

فهد: ماشي جمبه وبنفس الغـ.ـيظ. لكن لفت انتباهه. العساكر بتجري بسرعه.
مراد: من غير ما يدخل المكتب راح لمكان الحجز ال فيه وليد. لكن وقف مكانه هو وفهد. وقبضو ع أيديهم بغـــضــــب الدنيا.
آدm مراد: واقف قدام الحجز. وقابض ع ايديه بغـــضــــب واضح جداً. لانه كان جاي ينتقم ل جدو. لكن ال حصل.
إن وليد الشامي. لقيوه مـ.ـا.ت ف الحجز. مـ.ـا.ت منتحر.
مراد: جري بسرعه وبينهج. ومسك آدm مراد. وقال انت ال عملتها يا آدm!

آدm مراد: بغـــضــــب واضح. للأسف لأ.
الظابط امير: سمع مراد. وجه بسرعه. وقال لأ حضرتك. آدm مقربش من ال اسمه وليد. انا كنت موجود من قبله. وكان آدm جاي ف الطريق. وانا دخلت انا والعساكر. لقينا وليد كان مـ.ـيـ.ـت. وشكله انتحر لأن ف دm خارج من بوقه.
مراد: بهيستريا. دخل القفص. ومسك وليد من هدومه. وزعق. وقال بغـــضــــب. انت ماينفعش تمـ.ـو.ت غير ع ايددددي. انت كان لازم تموووت ع ايددددي. انت كدا رحمت نفسك منننني!

فهد: دخل بسرعه. وكتف مراد. وبعدو عن وليد. وقال خلاص يامراد. خلاااص اهدا. اهو مـ.ـا.ت وغار ف ستين داهيه!

بعد مرور اكتر من شهر ونص.
طبعا وليد اتحول للطب الشرعي. وادا الانتحار. انه مـ.ـا.ت نتيجة تمزق ف شرايين القلب الداخلية.
وجثة القناص مجهولة الهوية. وعرفو أنه من بلد أجنبي واكيد ال استأجرو وليد الشامي!
آدm العدوي. لسه تحت الأجهزة.
الست صابره. فاقت وحكت كل حاجه لولادها. وعلية العدوي. وشوقي اشتغل بناءا ع طلب آدm.
مريم: ع نفس الحاله. لكن دبلت وكبرت وملامحها اتغيرت. وخست.

لكن بتمثل القوه. ولحد دلوقتي رافضه تتكلم مع حد. وكل يوم تقعد جمب آدm ف صمت طويل. وبعدها تدخل ع مكانها الخاص تصلي وتنام.
نور ورينو استسلمو للأمر الواقع. وكل يوم يروحو. ويتكلمو مع آدm. وحاولو يقفو ع رجليهم من تاني.
مراد وزين بيتابعو شغلهم بناءا ع طلب طارق وبيتر. والكل واقف ف ضهر التاني.
ف المستشفى.
محمد: عقم طارق. لانه داخل ل آدm. وقال ل طارق. ياريت متطولش زي امبـ.ـارح ياطارق.

طارق: بحـ.ـز.ن. هز راسه. ودخل ل آدm. وقرب منه وقعد قصاده بتعب كبير. وقال صباح الخير يا آدm!
وبصله بعتاب. وقال...
بقى كدا يصحبي! 47 يوم ماسمعش فيهم صوتك؟
وضحك بو.جـ.ـع. ايه انت حبيت الغيبوبة ولا ايه؟ طيب. طيب انت ليه اناني كدا يا آدm؟ ليه روحت وسبتنى. طيب خدني معاك ف العالم ده. يمكن اقابلك. ساعتها هقدر احـ.ـضـ.ـنك.
وشاور ليه بايدو وقال بدmـ.ـو.ع. بس تعرف؟ هحـ.ـضـ.ـنك بغباء. ويمكن امد ايدي عليك كمان. عشان زعلان منك.

صدق وحشني صوتك ووحشني كلمة ياض يا آدm.
هو انا مش وحشتك ولا أيه؟
انت بتخلف بالوعد ع فكره يصحبي. انت ناسي الوعد بتاع زمان اننا هنكون ع المره قبل الحلوه.

فاكر يا آدm. فاكر اول يوم شوفتني ف المدرسه. لما الواد ابو دm تقيل ده شـ.ـد شنطتي وقطعهالى. وجاب اخوه التنح وولاد عمه. وعايروني اني وحيد ماليش أخوات. وأنت جيت وقفت جمبي مع إنك متعرفنيش. وضـ.ـر.بتهم معايا. ونصرتني عليهم. وقولتلهم اني اخوك! ومن وقتها واحنا واحد؟ احنا عشرة اكتر من 65 يصحبي. هانت عليك كدا بسهوله!
طيب تعرف البت چود جالها عريس. ههه بس انا طردته. وقولتله لما جدها يرجع.

ومسح دmـ.ـو.عه. وكمل. انت عايز حفيدتي تعنس ولا ايه يصحبي؟ قوم بقى يا اخي. انت مشبعتش نوم وفراق؟
عايز اقولك إن الدراسه بدأت. والبت ميرو وتيم مقدmين ف جامعه اسمها مكلكع كدا. بس قدmو ع اجازه. والواد تيم جدع. قال أنا مش هسافر طول ما جدو تعبان كدا. وميرو بقت واحده تانيه خالص كأنها عايشه ف دنيا لوحدها. فوق بقى عشان العيال تنجح.

البت آرين. دخلت اولى جامعه. بس خست خالص. ههه وتحس انها عقلت شويه. وانت عارف اني مبحبش العقل.
تمارا: اتعينت دكتوره جامعيه. حاجه كدا تشرف بجد. ههه بقولها يلا فرحينا وجيبي طارق الصغير قالت عايزه اجيب توأم وتسمي آدm وطارق. انا حلفت مايحصل ابدا. عارف ليه؟ عشان مفيش غير آدm وطارق واحد بس!

بس تعرف. انت مخلف رجـ.ـاله بجد. الواد مراد ده واد سندال. ممشي البيت زي ما انت كنت ممشيه. بس مش زيك طبعا. والواد زين واريان واقفين ف ضهر بعض عشان لما ترجع تلاقي كل حاجه زى ما هي.
البت فريحه. خدت اجازه مفتوحه. وقاعده ف البيت. وريتال كمان.
الواد آدm بقى ياستار عليه قفل وشه اكتر ما هو قافل وطلع مأموريه اسبوعين ورجع تاني. وال عرفته أنه قــ,تــلهم بال آر بي جي. واد مفتري. اسد ف نفسه كدا. طالعلي ههه.

الواد بيتر. تحس انه عجز من غيرك. اه والله بيقولى وحـ.ـشـ.ـتني الضحكه ال من القلب يصحبي.
الواد فهد ابني محتار يراضي مين. بيحبك اوي الواد ده. ماهو تربيتك.
اشرف وجاسر برضه زعلانين.
الواد زياد آجل فرح ياسين. وقال اقسم بالله ما يحصل.
والواد ياسين طلع راجـ.ـل. وهو ال قال إنه مش هيتجوز ف الظروف دي.
تعرف انا اول مره اشوف الواد زياد وهو بيبكي. وقال أنا حاسس اني يتيم من غير عمي آدm.

الواد آركان. دخل الحربيه. وقال أنا لازم اكون اقوى من كدا عشان انتقم من ال يقرب من العيله. ههه عيله فيها عرق شر ياض يا آدm.
عايز اقولك إن رعد وشاهين وعاشور وهارون. عايشين ف نفس إحساسنا. واكترهم رعد.
شوفت بقى خدتي ف الكلام ازاي؟ نسيت اقولك. إن عُمال كتير وهما بيعملو عمره دعولك مخصوص.
وماليكه ومالك وساره طلعو عمره عشانك! الخير ال انت عملته عمره ما يضيع ابدا!
وف موظف خلف ولد وسماه آدm ع أسمك.

عارف البت زينبو ع رأي الواد مراد. مابتبطلش عـ.ـيا.ط. ونفسها ترجع انت ومراتك البيت.
تعرف اني امبـ.ـارح كنت هتخانق مع مراد ابنك. ههه لا هو ابني ماهو تربيتي. تربيه مايعلم بيها الا ربنا.
الواد بقوله أنا هد.بـ.ـح عجلين لله واوزعهم ع الغلابه عشان آدm يقوم بالسلامه إن شاء الله.
الواد يقولى هد.بـ.ـح خمسه. فاكرو مزاد هو. وبيعاند معايا.

بس انا فرحت. عشان مراد بيقسم إنك اول ما تفوق هيد.بـ.ـح خمس عجول لله ومن ماله الخاص. واد ابن حلال أوي.
ومسح وشه بايديه بتعب كبير. واتنهد بتعب. وبص ل آدm وقال بو.جـ.ـع. ايه يا آدm طولت الغيبه عليا. حلفتك بالله يا اخي تفوق. والله الدنيا مهجوره من غيرك. بطل انانيه بقى يا اخي.

تعرف انا عمري ما حب أبين ضعفي قدام حد. بس انت مش اي حد. انت كتفي التاني وضهري. وعايز اقولك اني ضعيف من غيرك يصحبي. وانت لو مقومتش طارق قريب هيودع الدنيا كلها. صدقني انا حاولت مـ.ـا.تهدش. بس انا من غيرك هش!

عدا يومين كمان.
ف شقة تيم.
ميرو: بحـ.ـز.ن حقيقي وجديه. لو سمحت انا عايزه اروح المول.
تيم: قام وقف وقرب منها. وقال. حاضر بس ممكن اتكلم معاكي شويه!
ميرو: عيونها لمعت. وبصت بعيد. وقالت بحـ.ـز.ن. مفيش بينا كلام يتقال ياتيم.
تيم: قرب منها بحنان. واخد راسها ف حـ.ـضـ.ـنه. وضمها لقلبه بحنان كبير. وقال يااااه. حـ.ـضـ.ـنك وحشني اوي ياملاكي.
ميرو: عيطت بو.جـ.ـع كبير. وساكته.

تيم: باس ع راسها. وضمها اكتر. وقال. آسف. والله بجد آسف. لكن لو كنت اعرف ال هيحصل. انتي عارفه اني مكنتش هتأخر ونرجع حالا. بس انا رفضت عشان عايزك جمبي وف حـ.ـضـ.ـني.
ميرو: بعـ.ـيا.ط مش قادره اسامحك ياتيم. انت متعرفش بابا آدm وحشني قد ايه؟ فتره كبيره ماسمعش صوته. دي عمرها ما حصلت. ليه رفضت نرجع؟

كنت وافق ياتيم ع الأقل كنت هترمي ف حـ.ـضـ.ـنه. كنت حسيت حنانه ال اتحرمت منه. وكمان ماما مريم. ال اتغيرت كتير. وحاسه انها مبقتش تعرفنا. أنا ضعيفه جدا من غير بابا وماما. أنا عايزاهم. تقدر ترجعهملي؟ تقدر ترجع بالزمن وتسمعني صوته. انا خلاص مش قادره ع فراقهم اكتر من كده.

تيم: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. ومسد ع خدها. وقال آسف. دي الامنيه الوحيدة ال مقدرش احققهالك لانها بايد ربنا مش بأيدي. مريم احنا بنصلي وندعي وعملنا كل حاجه تقدر تتعمل. وكمان انا طلبت من بابا وجبنا دكاتره من الخارج. رغم كفائة الدكاتره والاستشاريين هنا. وطمنونا إن الحاله مستقره. وماما مريم. بتاخد علاج والدكتور مروان متابع الحاله. وإن شاء الله. ربنا هيعوض تعبنا خير.

المملكه مـ.ـا.تنفعش من غير آدm واميرته ياملاكي!
ميرو: رفعت عينيها ليه بأمل.
تيم: ابتسم بحب. وباس جبينها وقال. تفائلو بالخير تجدوه. هو انا ال هقولك برضه. المهم عايزه تروحي المول ليه؟
ميرو: بانكسار. اجيب الصدفه. واوديها ل بابا آدm!
فيلا العدوي.
فريحه: نازله من ع السلم. وبتنده. زينب. يازينب!
زينب: جت نعم ياست الدكتوره.
فريحه: بـ.ـارهاق. خلصتى الغدا عشان رايحه المستشفى ل بابا.

زينب: من عينيا هوا ويكون جاهز. بس وانبي ياست الدكتوره فريحه. عايزه من سيادتك طلب.
فريحه: خير يا زينب محتاجه فلوس؟
زينب: بنفي. لأ لأ ابدا وانتو مخلينا محتاجين ل حاجه. شاله يستركو دنيا وآخره ونفرح برجعة سيدى آدm بيه وست الكل وينورو الدنيا من تاني.
فريحه: بتنهيده اللهم امين يارب. قولى عايزه ايه؟

زينب: بترجي. كنت عايزه اجي معاكي انا وعوض. شاله يجبر بخاطرك يارب. انا بقالى اسبوع مروحتش وست مريم وحشاني. ده انا حتى عملتلها الاكل ال هي بتحبه.
فريحه: هزت راسها ماشي يازينب. بس اجهزو بسرعه علشان مراد زمانه ف طريقه للمستشفى.
زينب: بفرحه كبيره حالا وجريت من قدامها.
رينو: داخله الفيلا. وقالت بتعب السلام عليكم.
فريحه: وعليكي السلام ياحبيبتى. عامله ايه دلوقتي يارينو!

رينو: بحـ.ـز.ن حقيقي. الحمد لله بخير يافريحه. بقولك الله يكرمك. ابعتي حد يجيبلي علاجي من فوق. نسيت اخدو امبـ.ـارح وانا مروحه.
فريحه: من عينيا ياقلبى. بس انتي رايحه ف مكان.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. وهزت راسها ايوه. فهد جاي ياخدني يوصلني ل بابي.
فريحه: بزعل عشانها. طيب وحدي الله يارينو. انتي باين عليكي التعب جدا.
رينو: بتنهيدة و.جـ.ـع. لا اله إلا الله.
فريحه: طيب اقعدي اشربي كوباية عصير الاول. وندهت ع عزه تجيب عصير.

رينو: حاسه بدوخه وقعدت بتعب. وقالت لأ هاتي بس العلاج عشان مخدتش وحاسه اني تعبانه.
فريحه: صممت إن رينو تشرب عصير. ورينو اخدت العلاج.
فهد: وصل ودخل. السلام عليكم. وقرب من رينو وباس جبينها وسلم ع فريحه. وقعد جمب رينو.
رينو: بصوت تعبان. قالت آرين هتخلص محاضرات الساعه 3
فهد: قال. عارف ياحبيبتى. وشاهين هيجيبها من الجامعه. يلا بينا. وبما إنك رايحه يافريحه يلا تعالي معانا.
رينو: قامت بتعب.

فريحه: منحرمش منك يافهد. اسبقوني انتو. وانا هاجي ومعايا الغدا. وزينب وعوض جايين معايا. وهارون هيوصلنا!
فهد: حاسس بتعب رينو. وسندها. وخارجين. وفتح باب العربيه ليها. وركب جنبها. وساق ع مهله عشان الحمل!

ف المستشفى.
ميرو: داخله ل جدها.
تيم: بصلها ادخل معاكي.
ميرو: هزت راسها بحـ.ـز.ن. لأ انا محتاجه اكون لوحدي.
تيم: مسد ع حجابها. وتفهم وقال ماشي ياحبيبتى. وانا هستناكي مع باقي العيله.
ميرو: دخلت وقفلت الباب. وقربت من جدها. وقعدت جمبه ع طرف السرير. ودmـ.ـو.عها نازله زي المطر.
وقالت: بحنين ممزوج بو.جـ.ـع. مساء الخير يا بابا. لأ لأ السلام عليكم.
آدm!

ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها وحاولت تبتسم لكن صعب جدا. ومسكت ايدو وباست عليها بحب كبير. وقالت وحـ.ـشـ.ـتني جدا يابابا. وبصت ع ملامحه يمكن يتحرك.
آدm!
ميرو: عيطت بيأس وقلة حيله. وقالت. بابا آدm ارجوك رد عليا. كفايه و.جـ.ـع كفايه بعد وجفا. حضرتك نسيتنا خالص.
طيب انا عارفه انك زعلان مني عشان بعدت عنك فتره. ومش هتتكرر صدقني انا اسفه بس أرجع لينا ومش عايزه أسافر اي مكان. هفضل جمبك ع طول.
آدm!

ميرو: سابت أيدو. وبصت ع غرفة مريم. وقالت بو.جـ.ـع. ماما مريم اتغيرت جدا يابابا.
زلفت ليه. وقالت بدmـ.ـو.ع. اتغيرت لدرجه كبيره انها مش عايزه تتكلم مع حد خالص.
بس انا فاهمه انا متأكده انها زعلانه منك. وبتعـ.ـا.قبك بسكوتها.
عايزه تعرف ازاي انها هانت عليك كل ده.
ماما مريم انا واثقه انها لو اتكلمت معاك انت هترجع لينا من تاني. بس هي رافضه عشان زعلانه اوى منك. ماما مريم مكـ.ـسوره يابابا. ومحتجالك.

عندها احتياج ليك بحجم زعلها منك. ماما مريم مش مصدقه إنك مش موجود معاها. أحيانا بشوف ف نظرتها ليك عتاب كبير مايفهموش غير ال جرب و.جـ.ـع الفراق.
ومسحت دmـ.ـو.عها. وفتحت شنطة هدايا. وطلعت منها الصدفه. وقالت بشهقات و.جـ.ـع. بص انا جبت ايه؟ وانا ف المالديف شوفت هناك صدف جميل جدا. ودي كانت أكبر واحده بينهم. وانا اختارتها ليك ول ماما. بص يابابا.

بص انا اخدت صورتك وصورة اميرتك. وطلبت من البـ.ـنت وحطتها ف قلب الصدفه. وقولتلها تكتب. تحت كل صوره.
بص تحت صورتك مكتوب كيان مريم. وتحت صورة ماما مكتوب أميرة آدm. وهنا مكتوب هدوء العشق.
انا اخترت الاسم ده عشان لايق ع عشقك ل ماما مريم.
وحطت الصدفه جمبه. وعيطت بو.جـ.ـع كبير. وحطت راسها ع صدرو. وقالت بعـ.ـيا.ط وترجي. بابا بالله عليك أرجع لينا. اميرتك من غيرك هتمـ.ـو.ت يابابا!
آدm: فتح عينيه، وقال أميرتي!

بعد شويه.
مريم: رفعت عينيها ليه. واتملت بالدmـ.ـو.ع. واخيرا خرجت عن الصمت وقالت...
اكتر حاجه سمعتها صح ف حياتى لو اتحـ.ـضـ.ـنت من ال بتحبه مره هتفضل مريـ.ـض بيه طول العمر. اتأخرت ع أميرتك أوي يا آدm!
ف الجامعه.
هبه: خارجه من مكتب الوكيل. وطلعت فونها من الشنطه. وقالت بدهشه. يانهار أبيض. شاهين اتصل عليا اربع مرات؟ مش هخلص دلوقتي. واكيد هيزعقلي. واتصلت عليه. ورد عليها.
شاهين: بخـ.ـنـ.ـقه الو ياهبه!
هبه: الو. ايوه يا شاهين!
شاهين: ايه ياهبه انتي فين وبتصل عليكي من ساعه مبترديش ليه؟
هبه: بحرج سوري بقى ياشاهين معلش. أنا ف الجامعه من الصبح لمناقشة الرساله بس لسه مخلصه حالا والله.

شاهين: مسح وشه بإيدو. ااه الجامعه! ومقولتيش ليه عشان اوصلك؟
هبه: بحرج. احم. اصل احمد اخويا وصلني. وا!
شاهين: بتفهم هز راسه. اه وا. ايه بقى؟ هتقولي انت خطيبي ومينفعش توصلني مش كدا؟
هبه: احم. بصراحه. هوا، اصل!
شاهين: بتنهيده. خلاص. انا عارف ياهبه. اكيد عاشور وأحمد معترضين. وبصراحه ده الصح. ماينفعش اوصلك كل يوم اجي اخدك من تحت البيت واوصلك لحد البيت. انا عارف إن ده مش صح.

هبه: خافت إن شاهين يزعل. وقالت بمرح.
والله طول عمرك رجوله ياشاهين باشا. انا برضو قولت شاهين ده ملك الجدعنه وعمرو مايزعل من الأصول ابدا. ابدا. صح ياشاهين؟
شاهين: ابتسم صح يادكتوره. انا بس خايف عليكي مش اكتر.
هبه: بدقة قلب ربنا يخليك لينا. وتعيش وتخاف عليا!
شاهين: كشر عينيه. وقال. لينا وعليا!
هبه ؛ بتـ.ـو.تر. احم قصدي ربنا يكرمك يعنى. المهم انت فين دلوقتي؟
شاهين: انا قدام المستشفى. كنت بوصل الدكتوره نور.

هبه: بزعل حقيقي اه ياحبيبتى. ربنا يفك كربهم يارب. انا كلمت مريم امبـ.ـارح. وكانت نفسيتها مدmره بجد.
شاهين: بحـ.ـز.ن. كلنا والله ياهبه. آدm باشا حاجه اساسيه وغالي ع الكل...
واكتشفنا إن البيت والشركه والشغل مالوش اي قيمه من غيرو.
ليه كاريزما وعامل روح حلوه لاي مكان. بجد ربنا يشفيه ويرجع لينا بالسلامه.
هبه: إن شاء الله. وربنا هيفرح قلوبنا بشفاه.

شاهين: معلش يا هبه المفروض كنا هنكتب الكتاب قبل الدراسه. بس ماينفعش عشا!
هبه: قاطعته. كلام ايه ال بتقوله ده ياشاهين؟
انا عارفه ومقدره. وبعدين ياسيدي وقت ما عمو آدm يرجعلو وعيه ويبقى بخير. نبقى نكتب الكتاب. كل تأخيره وفيها الخير إن شاء الله.
شاهين: هز راسه إن شاء الله. قوليلى مين هيوصلك؟ عاشور؟
هبه: احم. لأ احمد هيجيلي كمان شويه. انا هستناه ف الكافتيريا.

شاهين: تمام. وياريت تخلي بالك من نفسك. ولو حصل معاكي اي حاجه اتصلى عليا فورا.
هبه: بفرحه كبيره. حاضر. واول ما اوصل البيت إن شاء الله. هتصل عليك اطمنك.
شاهين: تمام. ربنا معاكي. مع السلامه.
هبه: بتنهيده مع السلامه. وقفلت. وابتسمت بحب كبير. وقالت.
ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياشاهين.
واتحركت وخرجت من المبنى. وماشيه ف الجامعه. وحد خبط فيها!
هبه: فونها وقع. ووطت جابته. واتعدلت. وقالت بخـ.ـنـ.ـقه. مش تخلي بالك كويس يا آنسه!

#: سوري مقصدش. احم هو حضرتك الانسه هبه! ف طب عيون مش كدا؟
هبه: بتحط الفون ف الشنطه. واستغربت من إن البـ.ـنت تعرفها. ورفعت راسها بسرعه تشوف مين.
وكشرت عينيها بدهشه وتعجب. وقالت حضرتك ت عـ.ـر.فيني؟
وكمان انتي فيكي شبه من واحده صحبتي.
كامليا: ابتسمت بخبث. اها. تقصدي مريم مراد؟
هبه: رفعت حاجبها. اه بالظبط هي. حضرتك تقربي ليها؟ بحكم الشبه وكدا؟
كامليا: بكُره دفين. لأ ابدا احنا أصدقاء وبس.

هبه: بتعجب. سبحان الله. فعلا يخلق من الشبه اربعين. وابتسمت. اهلا بحضرتك!
كامليا: بضحكه خبيثه. اهلا بيكي ياروحي. بس انا ف الحقيقه كنت جايه اسأل ع مريم. هي المفروض تناقش الرساله السنادي. هي ليه مش موجوده معاكي؟
هبه: بعدm فهم. وكانت هتقولها انها هتناقش الدكتوراه ف بريطانيا. لكن قالت بإستغراب. هو حضرتك مش قولتي انكم أصدقاء؟ ازاي بقى انتي مت عـ.ـر.فيش مريم مش موجوده هنا ازاي؟

كامليا: بتـ.ـو.تر وخـ.ـنـ.ـقه. اء. احم ابدا عادي يعنى. انا بس كنت مسافره ولسه راجعه من يومين! ممكن بقى تقوليلي مريم مابتجيش ليه من اول الترم؟
هبه: بلمحة ذكاء. وقالت جواها إزاي صحاب ومتعرفش بال حصل مع جد ميرو؟ وكمان انا ومريم صحاب من اولى طب. وعمري ما شوفت البـ.ـنت دي مع مريم قبل كده.
ومريم عمرها ما قالت ليا انها عندها صاحبه فيها شبه منها. تؤ البيت دي كدا شكلها مش طبيعي. وانتبهت. وقالت...

طيب ع كلامك انتى لسه راجعه من يومين ايه ال عرفك أنها مجتش من اول الترم!
كامليا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وبصت حواليها. تداري موقفها، وبتفكر ف رد!
هبه: بشك. قالت انتى ت عـ.ـر.في اسمي. بس انا متعرفتش ع حضرتك. ممكن اعرف اسمك ايه؟
كامليا: بغـ.ـيظ مكبت. وقالت بنبرة شر. اسمي روح.
هبه: قلبها اتقبض من الاسم وطريقة نطقه من كامليا. وقالت بخــــوف. اء اهلا بحضرتك.
فرصه سعيده جدا.

كامليا: بخـ.ـنـ.ـقه. هو سؤالي غريب انتي قاعده تحققي وتحللي ف كلامي. ولا هو سر إن مريم مابتجيش! وبصت ف عيون هبه بكُره واضح. وقالت.
انا عايزه اعرف مريم مابتجيش ليه. ف امانه معايه وعايزه أوصلها ليها. او ممكن تجيبي عنوانها الجديد هي وتيم! ولا ده كمان سر!
هبه: بلعت ريقها بخــــوف. وهمست بتعجب تيم!
وشكت إن روح دي اكيد وراها لغز. وابتسمت بتـ.ـو.تر. وقالت بتفكير.

اهدى يا آنسه روح. مالك اضايقتي كدا ليه؟ انا مش قصدي حاجه صدقيني. انا بهزر معاكي. يمكن عشان الشبه ال بينك وبينها. انا هقولك ياحبيبتى. اصل مريم وجوزها تيم سافرو يحضرو الدكتوراه بره مصر.
كامليا: بصت ل هبه. بزهول. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. وقالت بصوت جهوري. انتي بتقولي ايه؟ مستحيل!

هبه: شكها اتحول ليقين. وخافت من هجوم كامليا عليها. وبصت ولمحت احمد أخوها. ونفخت براحه كبيره. وقالت. اء. احم. ايوه سافرو من اول الترم. وا!
كامليا: اتنفست غـ.ـيظ. وسابت هبه ومشيت بسرعه. ونارها بتزيد. وقالت بتوعد ممزوج بغـــضــــب.
هستناكي يامريم، هستناكي لو هـ.ـر.بتي 100 سنه مسيرك ترجعي وهنتقم منك انتي وتيم.
انا خلاص اتعرضت للاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب. وكل حاجه راحت وانتهت.
يعني معنديش حاجة انـ.ـد.م عليها. يا اقــ,تــلك يا ادفنك حيه.

اما تيم! لازم اروضه بطريقتي. ويكون ليا انا وبس. لازم يمشي ع اوتار كامليا عبد البـ.ـاري!

ف شقة كريم.
ليليان ف الحمام وقاعده ع طرف البانيو. وماسكه اختبـ.ـار الحمل. ودmـ.ـو.عها نازله. وعيطت بو.جـ.ـع كبير. لأنها كانت بتتمنى إن جدها اول واحد يعرف ويفرح بخبر حملها.
كريم: خبط ع الباب. وقال لي لي حبيبتي. انا لبست وجهزت. يلا عشان منتأخرش ع العيله. آريان وصل هناك من بدري!
ليليان: حطت ايدها ع بطنها. وعيطت بصوت موجوع.
كريم: بقلق. ليليان! انتي سمعاني ياحبيبتى؟

ليليان: مسحت دmـ.ـو.عها. واخدت نفس عميق. وقالت بصوت مهزوز. ايوه ياكريم. هتوضى وخارجه.
كريم: حس بنبرة صوتها. وقال بزعل. طيب ياحبيبتي.
ومشي خطوه ورجع تاني. وقال بعتاب. ع فكره ياليليان. غلط تعيطي وانتي ف الحمام!
وبعدين حـ.ـضـ.ـن جوزك اولى بو.جـ.ـعك وخـ.ـنـ.ـقتك. انا لسه موجود ولا إيه؟
ليليان: فتحت الباب وخرجت بسرعه. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. وعيطت بصوت عالى.
كريم: زعل علشانها. وضمها لقلبه بحنان كبير. وربت ع ضهرها. وقال...

المفروض إني طول ما انا موجود ماشوفش دmـ.ـو.عك ولا تبكي. لكن ال حصل مزعلنا كلنا. ومقدرش اقولك متعيطيش. لكن ال اقدر اقوله خلي عندك أمل ف الله. إن جدو آدm هيرجع لينا بخير.
ليليان: رفعت عينيها ليه وقالت بحنين. بابا آدm وحشني صوته اوي ياكريم. انا هتجنن نفسي يرجع ف وسطينا من تاني!

كريم: مسح دmـ.ـو.عها. وابتسم وقال. إن شاء الله خير. مش انتي كل يوم تتكلمي معاه. خلاص قوليله انهردا كمان أنه واحشك قد ايه. والعيله سقفها هيقع من غيرو. قوليله انه وجوده اهم من اي مهم.
ليليان: غمضت عينيها. وقالت جواها بو.جـ.ـع. هاقوله بـ.ـنت قلبك حامل يابابا. اكيد هيسمعني ويفرح عشاني وهيفوق. أكيد!

ف القسم.
ياسين: ف المكتب.
العسكري خبط ودخل. وادى التحيه. تمام يافنـ.ـد.م. ف واحده عايزه تقابل سيادتك. وعايزه تبلغ عن جريمة قــ,تــل!
ياسين: هز راسه تمام. خليها تدخل. وبص ل آمين الشرطه ال جمبه. وقال، افتح المحضر يبني!
همس دخلت بسرعه. وقالت بمرح تا تا تا. ههههه هاي كابتن ياسو!
وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج. من ال قاعد مع ياسين!
ياسين: اتكسف جدآ مع دهشه وغيره. وبص ل آمين الشرطه. وقاله بغـ.ـيظ. سيبنا لوحدنا.

آمين الشرطه: والمحضر ياسيادة الملازم!
ياسين: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. محضر ايه يابني قولتلك سيبنا لوحدنا! وبص ل همس بتوعد!
آمين الشرطه: قام بحيره. وخرج.
همس: واقفه قدام المكتب. وباصه بعيد بتهرب من نظرات ياسين!
ياسين: خبط ع المكتب بغـ.ـيظ. وقام وقف.
همس: اتخضت. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت بلخبطه. اء. ا. انا...
ياسين: بيقرب منها. وقال بغـ.ـيظ مكبت. انتي اييه؟
همس: بترجع بضهرها. وقالت. و. وحد الله يا. ياسين مش كدا.

ياسين: بغـ.ـيظ. ممكن اعرف ايه ال انتى بتهببيه ده!
همس: بترجع وخبطت ف الكرسي وقعدت عليه واتخضت. وقالت. هببت ايه؟ والله انا بريئه!
ياسين: مسك الكرسي وقرب منها. وقال بغـ.ـيظ. بريئه. جايه تبلغي عن جريمة قــ,تــل! دا انا هابيتك هنا ف التخشيبه يا همس.
همس: بلعت ريقها. وقالت. ببرود انا اكاد اوجزم اني مش اهون عليك ابتا ابتا يا ياسو.
ياسين: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. واتعدل ومسح وشه بايديه. وقال.

لا طبعا مش هاتهوني عليا. بس اعملى حسابك ولو اتكررت كتير هعملها معاكي. كدا بلاغ كاذب وازعاج سلطات.
همس: بكـبـــــريـاء. نو لأ لأ لأ حاسب عندك. انا مش ضعيفه حضرتك، انا مواطنه مصريه وليا حقوقي الكامله.
وبعدين انا جايه ابلغ عن جريمه. ليه بقى معاملة البوابين دي اللاه!
ياسين: فتح عينيه بدهشه. وقال يخربيتك ياهمس! لا بجد انا احترت فيكي. ومسكها من حجابها من قفاها وقومها.
همس: قامت معاه. وباصه لفوق.

ياسين: بغـ.ـيظ. معاملة بوابين؟ يابـ.ـنتي انتى لو خدتي قلم مني اخاف ع عمرك. اعقلي واهمدي.
همس: بمرح. اله اله اله. لأ لأ لأ. ايه ياحظابط ياسو. لااا قلم مين ياباشا. احنا بالصلاة على النبي كدا مابنخافش من حد. وبعدين انت قد المسكه دي ها؟
ياسين: رفع حاجبه بمكر. وقرب وهمس ف ودنها. وقال بمكر حشـ.ـتـ.ـيني و !
همس: غمضت عينيها. واتكسفت. وقالت بتلعثم. ع. ع فكره حلوه معاملة البوابين. مالها يعني؟ احم استمر عليها.

ياسين: بضحكه. قال القمر بتاعي بيتكسف؟ وساب ايدو ورتب ليها الحجاب. وقال. تعالى اقعدي يامـ.ـجـ.ـنو.نه!
همس: وشها بقى احمر جدا. وقعدت بحرج.
ياسين: قعد قصادها. وبص لملامحها. وقال بتعجب. بحاول افهم الانفصام ال عندك بس مش جاي معايه سكه خاااالص.
همس: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. انا عندي انفصام؟ عموما الله يسامحك.
انا اصلا قولت اجي اعمل فيك معروف واقعد معاك اونسك شويه. بس يلا خير تعمل. تريقه تلقى!

ياسين: ضحك بصمت. وقال يقلبي انتي تنوري القسم كله.
وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ. وقال. وبعدين انتى ليه مقولتيش انك جايه ها؟
همس: بتـ.ـو.تر. احم. بص بقى انا كنت ف الشركه وخلصت شغلي بسرعه. كنت راجعه ع البيت. قولت بدال مـ.ـا.تصل عليك. اجيلك واعملهالك مفاجأه.
وعوجت بوقها وقالت. بس اظاهر المفاجاه مش عجبتك.

ياسين: بتنهيده. عمر وجودك مايضايقنى ابدا ياحبيبتى. وانتي عارفه كدا كويس. بس من الأفضل بعد كده ت عـ.ـر.فيني حتى لو جايه ع هنا. اتفقنا.
همس: بتذمر. اوكي اوكي. وبصت ليه وقالت. مفيش اخبـ.ـار عن عمو آدm؟
ياسين: بحـ.ـز.ن. هز راسه للأسف الحاله زي ما هي. وبجد انا مخـ.ـنـ.ـوق من كل حاجه.
همس: بزعل. ليه بس ياحبيبى.

ياسين: عايزه الحقيقه. وجود عمي آدm. أساسي جدا ف العيله. بجد العيله مهما تتجمع و مافيهاش لا عمي ولا مـ.ـر.اته بجد بيبقى ناقص طرف مهم جداً. لو بصيتي ع كل وش واحد ف العيله هتلاقي حـ.ـز.ن كبير جدا. ناقص ف ملامحهم الروح ال ترد فيهم الروح.
همس: ربتت ع أيدو. وقالت بحـ.ـز.ن. فعلا انا كمان مفتقده وجوده رغم اني متعرفه عليكم من فتره صغيره. لكن وجود الامبراطور. شيء مهم جدا. وإن شاء الله ربنا هيشفيه ويعافيه. اطمن.

ياسين: حط ايدو ع أيدها وبص ف عينيها وقال. انا مش عايزك تكوني زعلانه اني آجلت الفرح. والله غـ.ـصـ.ـب عني. ماينفعش افرح والعيله كلها زعلانه وبتمر بالظروف دي.
همس: بهزار. ياعم دي احسن حاجه حصلت.
ياسين: كشر عينيه بدهشه. نعم!

همس: ههههه ايوه طبعا. بص انا هقولك. اصل احسن فتره ف حياة البـ.ـنت هي فترة الخطوبة. العريس بيكون كيوت كدا وبينفذ لخطيبته كل حاجه هي عايزاها. بس اول ما يتجوزو يظهر دراكولا ع حقيقته. بس هيروح مننا فين. احنا دلوقتي بقينا بنقــ,تــل وبنشفى كمان يعني مش هتفلتو من تحت أيدينا ياحظابط!
ياسين: غمض عينيه وهز راسه بيأس. وبعدين ضحك. وقال اقسم بالله انفصام انفصام يعني مفيش كلام.

همس: كشرت عينيها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت اتفضل افتح محضر. انا عايزه اعمل فيك محضر عدm التعرض منك ليا بخدش واحد بس.
ياسين: ضحك. وقام وقف. وقال عدm التعرض؟ ده المفروض احنا الرجـ.ـاله ال نعمل كدا. ونأمن ع نفسنا معاكو.
يلا يامـ.ـجـ.ـنو.نه. يلا اوصلك ع البيت عشان اروح المستشفى.
همس: قامت بمرح. اعزمني ع عصير قصب طاه.
ياسين: حط ايدها ف دراعه. وضحك وقال احلا كوباية عصير ل حرمي المصون. واخدها وخرجو من القسم بيضحكو.

آمين الشرطه. بص للعسكري وقال بإستغراب. اله؟ هي فين جريمة القــ,تــل ال جايه تبلغ عليها؟
العسكري: بغباء. ماهي تلاقيها واخده سيادة الملازم ورايحه توريله الواقعه!

ف المستشفى.
تيم واقف ومعاه آريان وجزء من شباب العيله.
كريم: وليليان جاين عليهم. السلام عليكم.
كل الموجودين وعليك السلام.
آريان: شاف عيون ليليان وارمه وحمرا. وقرب منها. ورفع وشها. وقال بقلق مالك يا ليليان؟
ليليان: هزت راسها بانكسار. وقالت مفيش حاجه يا آريان. وبصت ف عينيه بدmـ.ـو.ع. وسألته. مفيش جديد؟
آريان: فهم سبب دmـ.ـو.عها. وحاوطها من كتفها. وباس ع راسها. وقال إن شاء الله خير ياحبيبتى.

كريم: سلم ع تيم. وقال اومال عمي مراد وفهد فين و آدm؟
تيم: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال. خالو مراد ف الطريق وفهد جايب رينو وجاي. و آدm سافر امبـ.ـارح بليل مأمورية.
كريم: رفع ايدو ع كتف تيم. وقاله انت كويس ياتيم؟
تيم: هز راسه. وابتسم بتمثيل. انا كويس جدا.
كريم: بص حواليه. وقال اومال مراتك فين؟ خلي ليليان تقعد معاها. انت شايف حالتها.
تيم: بحـ.ـز.ن. هي عند بابا آدm.

زين: جه وسلم ع الكل. وقعد واخد ليليان جمبه. وبيتكلم معاها.
سليم وفتون وصلو السلام عليكم.
كلهم وعليكم السلام.
فتون: ازيك ياطنط رنا عامله ايه دلوقتى؟
رنا: بوهن انا بخير تسلمي يافتون يابـ.ـنتي.
فتون: قعدت جمب ملك. ازيك ياطنط ملك. الضغط عامل ايه دلوقتي؟
ملك: بدmـ.ـو.ع وتعب. نحمد الله يافتون ياحبيبتى. كله خير إن شاء الله.
فتون: ربتت ع أيدها. وقالت بإذن الله تعالى. وسلمت ع باقي البنات.

سليم: ازيك يا زين عامل ايه دلوقتي؟
زين: ابتسم بحب الله يسلمك يا سليم. بجد الواحد مش عارف يقولك ايه. تسلم لوقفتك معانا ومسبتناش يوم واحد انت وخالد.
سليم: ابتسم. ياااه أخيراً ضحكت يازين؟ وبعدين هتقول ايه؟ عمي آدm مقامه ف قلبى كبير جدا. وعمره ماقصر معايا ف اى حاجه لا أنا ولا خالد. وده واجب عليا لاني ف مقام إبنه.
زين: ربت ع كتفه. وبابا بيعتبرك زي ابنه بالظبط، اتفضل اقعد مراد وفهد كلها دقايق ويوصلو.

سليم: قعد وزياد جه وسلم ع الكل وقعد مع سليم وزين. وبعدها خالد.

ف الجامعه.
آرين: ماشيه ف الجامعه سرحانه. وحاضنه الكتب.
شاب واقف مع مجموعة شباب واسمه وحيد وف اولى علوم. ولمح آرين ماشيه. وقال ثواني ياشباب. واتحرك بسرعه.
آرين: وصلت عند استراحه. وقعدت لوحدها. وواضح عليها الحـ.ـز.ن.
وحيد: قرب منها وقال. مساء الخير يا آنسه آرين!
آرين: انتبهت ورفعت عينيها بدهشه. وقامت وقفت بخـ.ـنـ.ـقه. وشالت الكتب وماشيه!

وحيد: لحقها ومشي وراها. وقال آنسه آرين. ممكن تردي عليا. والله انا مش بعاكس. انا قصدي خير. وبعدين انتي من اول يوم دخلتي فيه الجامعه مكشره ليه كدا؟ ممكن افهم؟
آرين: وقفت ولفت ليه. وقالت بدmـ.ـو.ع وخـ.ـنـ.ـقه. أنت لو مابطلتش اسلوبك ده انا هبلغ مدير الجامعه وأمن الجامعه كمان. ياريت تحترم نفسك وتبعد عن طريقي!

وحيد: ابتسم. وقال ياااه أخيراً سمعت صوتك؟ والله يابـ.ـنت الحلال انتي فاهمه غلط خالص. انا بس عايز عنوانك مش اكتر. انا من الاخر كدا من يوم ما شوفتك وانا مش قادر مفكرش فيكي.
آرين: اتخـ.ـنـ.ـقت لأن الحـ.ـز.ن ال جواها اكتر بكتير من اي حاجه. وسابته بعدm اهتمام ومشيت.
وحيد: يا آنسه. يا آنسه. طيب عنوانك طيب؟ واتنهد بحيره. وقال هو لسه ف بنات بالاخلاق دي؟
آرين: ماشيه ومخـ.ـنـ.ـوقه.

مصطفى: ماشي معاه سعيد عند علوم. ولمح آرين ماشيه بسرعه. وقال.
ولا ياسعيد امسك الكتب دي واستناني هنا. وجري يلحق آرين. ونده عليها. بإسم ابوها فهد يافهد!
آرين: سمعت صوت مصطفى. ووقفت بخـ.ـنـ.ـقه.
مصطفى: جري عليها. ووقف قدامها. وقال ايه يا آرين ماشيه بسرعه البرق كدا ليه؟ ف حاجه حصلت؟
آرين: بتنهج. ودmـ.ـو.عها نازله وقالت بحـ.ـز.ن. مفيش حاجه يامصطفي.
مصطفى: بخـ.ـنـ.ـقه. انتى بتعيطي ليه؟ حد ف الجامعه ضايقك؟ قولي اقسم بالله افرمه.

آرين: مسحت دmـ.ـو.عها. وهزت راسها لأ مفيش حاجه. هي چود فين يا مصطفى؟
مصطفى: چود ف المحاضره.
آرين: بتعجب. طيب وانت ليه مش ف المحاضره؟ وليه جاي عند علوم؟
مصطفى: بهزار لأ. مش غــــرور والله. بس انا بلا فخر اتطرد من المحاضره!
آرين: شهقت بدهشه. ليه كدا يامصطفي؟
مصطفى: بهزار. يستي هو ال دكتور معقد. ايه يعني لما اضـ.ـر.ب ال قدامي ع قفاه. هو ال قفاه مغري وايدي مقدرتش تقاوم بصراحه.
آرين: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت.

مصطفى: هرش ف قفاه. وقال طيب انا كدا عملت ال عليا وضحكتك. روقي كدا. وإن شاء الله كل العيله هترجع زي الأول وأحسن.
آرين: هزت راسها بتنهيده. وقالت يارب. يارب يامصطفي.
مصطفى: اهي چود جايه هناك اهي.
آرين: لفت ليها.
چود: قربت منهم. ومتغاظه من مصطفى. وقالت بغـ.ـيظ. اذيك يا ارين؟
آرين: بهدوء الله يسلمك ياچود.
مصطفى: بتريقه. اذيك يا آرين! طيب وانا ايه هوا واقف. ولا خيال؟

چود: بغـ.ـيظ. معلش اصلك تافه. وبعدين انت هتبطل تفاهه امتي وتبقي انسان هادف ها؟
مصطفى: بتريقه. الهادف الذي طلبته غير موجود بالخدmه. س س سلام وسابهم ومشي.
چود: بغـ.ـيظ. عيل متـ.ـخـ.ـلف وفاشل!
آرين!
چود: بصت ل آرين. وقالت انتي لسه بتعيطي يا آرين؟ يابـ.ـنتى إن شاء الله جدو آدm هيرجع زي الاول وأحسن كمان. روقي وفوقي كدا انتي خسيتي النص.
آرين: قعدت بوهن. وقالت بحـ.ـز.ن مسيطر ع ملامحها. مش قادره يا چود.

من وقت ما بابا آدm دخل ف غيبوبه. وانا حاسه بإحساس غريب. حاسه اني وحيده
وتايهه. ف جزء كبير جداً جوايا مكـ.ـسور وزعلان.
انا اكتشفت ف وجود بابا آدm انه كان مديلي الثقه ف نفسي. عايشه ف أمان. مش خايفه من حاجه. داعم كبير ليا.
كان بيسمعني حتى لو كلامي تافه وصغير كان بيفهمني.
كنت مهما اكبر اشوف نفسي طفله برحتي لأن بابا آدm مميزني بكدا. بيحب روحي وبرائتي.

وفجأة حسيت نفسي كبرت كتير. الضحكه والفرحه بقت صعبه أوي ياچود.
ازاي بابا آدm مش قادر يفوق ويرجعلي. ازاي ماما مريم بعدت عننا. الاتنين عايشين ف صمت كبير. البيت اتغير كتير. مبقاش فيه الروح ال كانت موجوده بوجود بابا وماما.
مامي تعبانه ومكـ.ـسوره واسمعها ديما بتدعي ودmـ.ـو.عها ع خدها. بابي ديما بيحاول معاها. خالو مراد ضحكته اختفت. ميرو بقت ديما ساكته. كل العيله اتغيرت. الحـ.ـز.ن مسيطر ع الكل ياچود!

ف المستشفى. :
الممرضه. دخلت وشافت ميرو حاطه راسها ع صدر جدها. وبتعيط.
الممرضه: بزعل ع ميرو. قالت. آسفه لحضرتك بس وقت الزياره خلص. ممكن تتفضلي. عشان اعلق المحلول للحاله.
ميرو: رفعت راسها بتعب. ومسحت دmـ.ـو.عها. وبصت ع وش جدها. وقربت منه وباست جبينه بحنين ممزوج بو.جـ.ـع. وهمست بكـ.ـسره. وقالت أميرتك بقت هشه اوي من غيرك يابابا. أميرتك ممكن تمـ.ـو.ت من هجرك ليها!
ارجوك ارجع ارجوك يابابا. ودmعه نزلت ع كف أيدو.

وقامت وسابت الصدفه. وخرجت.
تيم: شافها خارجه ووشها أحمر جدآ من العـ.ـيا.ط. وجري عليها.
ميرو: شافته. وعيطت اكتر واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه.
تيم: مخـ.ـنـ.ـوق عشانها. وربت ع ضهرها بحنان كبير. وقال. هشش بس يامريم ارحمي نفسك علشان خاطر ال حواليكي. الكل منهار ولازم تقويهم بيكي. وباس ع راسها. واخدها وقعدها وقعد جنبها.
الممرضه: مسكت الصدفه. وقالت بإعجاب. الله جميله اوي. وبصت ع آدm. وقالت بزعل.

والله حضرتك لو شوفت عيلتك عامله ايه علشانك بره. انت هتفوق عشانهم. ربنا يقومك بالسلامه يارب. وقربت منه عشان تشيل الخرطوم.
آدm: المخ عنده انتبه. ع كلمة. اميرتك من غيرك هتمـ.ـو.ت يابابا! والمخ ادا اشاره للجـ.ـسم. وايدو اتحركت!
الممرضه: شافت حركة ايد آدm. وحست انها بتتخيل. وغمضت وفتحت عينيها تاني. وبصت بتركيز.
آدm: مخه استوعب. وحرك ايدو تاني. وبيحاول يحرك شـ ـــفــايـــ ـفه.

الممرضه: فتحت عينيها بدهشه. وسابت الخرطوم. وضـ.ـر.بت الجرس بسرعه. وخرجت تجري بفرحه. وندهت بصوت عالي، دكتور محمد. دكتور محمد. وخبطت ف مراد آخر الطرقه ونزلت جري.
مراد بص للممرضه بعدm فهم. ورايح للعيله.
آدm: فتح عينيه. واخد نفس بشهقه. وقال بهمس أميرتي!
مريم: قلبها دق بقوه. وقامت من مكانها بسرعه. وهمست برجفه آدm!
محمد: طالع بيجري بسرعه.
كل العيله شافوه. وقامو بسرعه وقلبهم حرفياً كان هيقف.

ميرو: مسكت ايد تيم بقوه وقالت برعشه. ف ايه ياتيم؟ بابا آدm ماله!
تيم: ضغطت ع ايدها. وبلع ريقه بتـ.ـو.تر. وغمض عينيه بتعب ودعى ربنا يستر.
ليليان: قعدت بيأس وخافت وحطت وشها بين ايديها وعيطت بصوت عالى...
مراد وزين وقفو قدام الباب بخــــوف كبير.
محمد: بيجري. وقال بصوت عالى ابعتي الدكتور إبراهيم بسرعه، ودخل الغرفه وقفل الباب بلهفه كبيره. ومردش ع حد. وقرب من آدm.
آدm: بيتنفس وبيفتح ويغمض ببطء.

محمد: ضحك بدmـ.ـو.ع. ورفع ايدو للاجهزه. واول مره ايدو تترعش كدا. وقلبه بيدق بفرحه كبيره. وقال بصوت مهزوز ودmـ.ـو.ع وفرحه. أخيرا يا آدm. اخيرا هنشوف النور من تاني.
آدm: بهمس وتعب. مريم. وبلع ريقه بصعوبه. مريم فين!
محمد: بسعاده. أميرتك موجوده وبخير. بس انت استريح. ومسح دmـ.ـو.عه بسرعه.
الدكتور إبراهيم: جه بسرعه. ودخل شاف آدm. وشال من عليه الأجهزة. وقال ل محمد كل حاجه طبيعيه جدآ. وهيخرج بعد شويه لغرفه عاديه.

آدm: بتعب انا فين؟ وايه ال حصل؟
د/إبراهيم: بدأ يحكي ل آدm ال حصل معاه بطريقه سهله. وخرج يشرف ع الاوضه ال بتتجهز ل آدm.
محمد: خرج بسرعه يطمن العيله. ويدوب بيفتح الباب شاف العيله كلها واقفه وخايفين من النتيجه. ومتـ.ـو.ترين.
محمد: مسح وشه بايديه وضحك بصمت. وقال حمدالله ع سلامة الامبراطور ياجماعه.
الامبراطور فاق ورجع لينا من تاني.
الكل قلبه دق بأمل جديد وفرحه كبيره.

مراد: قلبه دق بسعاده طاغيه. ومن فرحته الكبيرة جري بسرعه ودخل الاوضه. لكن وقف مكانه. ومش مصدق أبوه رجع، رجع للحياه من تاني!
آدm: بيحاول يستوعب كل حاجه. وافتكر آخر حاجه وهو خارج من الشركه. وفتح عينيه وشاف مراد.
آدm: ابتسم بتعب. وقال هتفضل واقف عندك كدا كتير ياسيادة العقيد ميمو! وكح.

مراد: الروح دبت فيه من تاني. وقرب بسرعه. وحـ.ـضـ.ـن ابوه بكل اشتياق العالم. وعيط بإحتياج كبير وقال. بصوت مبحوح. قولها تاني ياحج. سمعني صوتك من تاني.
آدm: ابتسم. ورفع ايدو وضم إبنه. وقال بهدوء. ولاد آدm العدوي مايعـ.ـيطوش أبدا. ولاد آدm العدوي رجـ.ـاله. فاهم ياجبله.
مراد: ضحك بدmـ.ـو.ع وباس كتف ابوه. وخرج من حـ.ـضـ.ـنه وباس ع ايديه. وبص ل ملامحه وقال. انا مش مصدق. انا حاسس اني اتولدت من جديد.

آدm: رفع ايدو بتعب. ومسح دmعة إبنه. وقال. لسه ف الحديث بقيه يابن العدوي!
الكل بره العنايه. حـ.ـضـ.ـنو بعض بفرحه كبيره. وبـ.ـاركو وهنو لبعض. والدmـ.ـو.ع هي التعبير الوحيد عن الفرحه.
آريان: سجد مكانه وقلبه بيرقص من الفرحه.
ميرو وليليان قاعدين متنحين ومش مستوعبين. وهمسو بابا آدm فاق!
زياد: الضحكه ع وشه. وبدء يعمل كل اتصالاته ويبلغ باقي العيله.

زين: دخل بسرعه وجـ.ـسمه كله بيترجف. وجري واترمي ف حـ.ـضـ.ـن أبوه بإشتياق وجنون ولهفه.
آدm: ضمه بسعاده. وقال وحشني يازين ياعدوي.
زين: ضحك بدmـ.ـو.ع لانه اخيرا سمع الصوت ال اتحرم منه.

الكل عايز يدخل من فرحتهم يطمنو عليه.
لكن محمد نبه عليهم إن كدا غلط. ومحدش هيدخل تاني. عشان صحة آدm. وهننقله غرفه خاصه وبعد كده الكل يطمن عليه.
واتصل ع نور وفرحها.
ونور سابت الكشف وجريت بسرعه كبيره وضحكتها ع وشها عشان هتشوف سندها.
محمد: دخل ل مريم ولسه هيتكلم. لكن شاف مريم واقفه وبتترجف.
مريم: بصت ل محمد وقالت بتوهان. آدm يامحمد!

محمد: قرب منها وباس أيدها وابتسم. وقال بحب. قلبك ديما حاسس بيه يامريم. وايوه آدm رجعلك. امبراطور قلبك رجع ليكي من تاني!
ليليان: جريت ودخلت وحـ.ـضـ.ـنت آدm وبتعيط.
آدm: بهدوء. بس ليليان. متعيطيش يالمضه. انا بخير.
ليليان: باست ع ايدو وقالت بشهقات وفرح اء. ا. انا مش مصدقه نفسي يابابا.
آدm: باس جبينها. انا معاكي ياروحي. ومتعيطيش.
ميرو: جريت ووقفت عند الباب. وبصت عليه بأمل جديد. وقلبها بيدق بقوه كبيره.

آدm: ربت ع ايد ليليان. اهدي ياروحي. ورفع عينيه وشاف ميرو عند الباب. وابتسم بحب كبير. وهز راسه ليها. تعالى.
ميرو: كأنها كانت مستنيه الكلمه دى. وجريت عليه. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وساكته خالص. ودmـ.ـو.عها هي التعبير الوحيد.
آدm: ضمها لقلبه بحنان كبير. وقال بهدوء. حبيبت جدك!
ميرو: عيطت وقالت بإشتياق. لأ انت مش جدو انت بابا آدm وبس. وضمته اكتر.
آدm: غمض عينيه وابتسم. وقال حشـ.ـتـ.ـيني و  ياروحي.

ميرو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه وباست جبينه وايديه. وحطت ايدو ع خدها. وقالت نورت حياتنا من تاني يابابا.
آدm: بص حواليه لل قلبه بينادي عليها.
مراد: فهم وقال بفرحه وسعاده. ماما جوه ف الأوضه وديما كانت جمبك ياحج.
آدm: بهمس واشتياق كبير. قال أميرتي! وبص ع الأوضه.
الباب اتفتح. ومحمد ساند مريم واتحركت خطوتين ببطء. ووقفت مكانها وقلبها بدء يتنفس من تاني.

آدm: قلبه دق وبدء بالنبض من جديد. وعشقه لاميرته زاد عن الضعف أضعاف. واول ما شافها لا إراديا. اتحرك من مكانه.
مراد وزين بقلق خليك يابابا انت لسه تعبان.
آدm: مردش عليهم. وحاول يقوم.
مراد: لانه عارف إن أبوه مش هيستسلم. وساعدو هو وزين ف النزول من السرير.
آدm: اتحرك بتعب. وبيقرب منها. والقلب مشتاق لقوة اللقاء.
مريم: حست بقربه منها، وغمضت عينيها. وقلبها دقاته كفيله انها تداوي اي جـ.ـر.ح ف قلب ال آدm!

آدm: قرب منها. ووقف قدامها.
مراد وزين سابوه واتحركو خطوتين.
آدm: بيتأمل فيها. وقال بعتاب...
ملامحك دبلانه ليه ياحورية آدm. وليه ف لقاءك ليا عتاب كبير ولوم أكبر. ليه كل الو.جـ.ـع ده مسيطر ع ملامحك!
مريم: بتسمع صوت آدامها. وبتغذي روحها من تاني.
ورفعت عينيها ليه. واتملت بالدmـ.ـو.ع.
واخيرا خرجت عن الصمت وقالت. بعتاب.
اكتر حاجه سمعتها صح ف حياتى لو اتحـ.ـضـ.ـنت من ال بتحبه مره هتفضل مريـ.ـض بيه طول العمر.

اتأخرت ع أميرتك أوي يا آدm. واستسلمت للانهيار وغمضت عينيها بأمان واغمى عليها بين ايدين آدامها.
آدm: لحقها. ونزل بيها ع الأرض. وقلبه دق بخــــوف.
الكل اتـ.ـو.تر وخاف. مراد اتحرك بسرعه.
محمد: شاور ل مراد. وكمان خايف ع آدm. وقال بهدوء.
انا مش عايز حد يقلق. ده المتوقع أنه يحصل.
كلنا عارفين إن مريم اجهدت نفسها الفتره ال فاتت. وكانت ف حاله اشبه بالصدmه. ودلوقتي جوزها رجع ليها بخير. ف اكيد هي اطمنت. ولازم يحصل كدا.

آدm: مسد ع خدها بحنان. وساكت.
مراد: بخــــوف حقيقي. قرب من مريم وشالها بين ايديه. ودخلها الأوضه.
الدكتوره علقت ليها محلول مغذي. وطمنتهم ع حالة مريم.

بعد لحظات نقلو آدm ل غرفه خاصه. وكل الموجودين سلمو واطمنو عليه.
نور: دخلت جري عليه. وقالت بصوت عالى. باااابي وعيطت ف حـ.ـضـ.ـنه.
آدm: قلبه مشغول ع اميرته. وسلم ع نور. وابتسم يطمنها واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه.
فهد رينو طالعين ف الاسانسير.
رينو: فونها رن وكان تيم. وردت بتعب. ايوه ياتيم. احنا ف الاسانسير اهو.
تيم: بسعادة العالم. ايوه يارينو ياحبيبتى.

رينو: كشرت عينيها بعدm فهم. مالك ياتيم صوتك مبسوط لعله خير إن شاء الله.
تيم: بضحكه كلها فرح. وقال. اجمل خير ف الدنيا يارينو امسكي نفسك كدا. واستعدي لسماع اجمل خبر ف الدنيا.
رينو: مسكت ايد فهد بقوه. وقالت بدقات قلب. بابي فاق صح ياتيم!
فهد: انتبه ليها. وضغط ع أيدها يطمنها. واخد الفون من رينو. وقال بلهفه. اتكلم ياتيم.
تيم: بسعاده ايوه يافهد بابا آدm فاق. اطلع الدور السادس غرفه 110.

فهد: ضحك بسعاده. وقال الحمدلله. الف حمد وشكر ليك يارب.
رينو: عينيها متعلقه ع فهد. وهمست بابي فاق؟
فهد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقال بضحكه. ايوه ياروحي. عمي آدm رجع لحياتنا من تاني.
رينو: جـ.ـسمها بترجف وضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت بعدm تصديق. بابي. بابي فاق يافهد.
محمد: جمب آدm وشايف قلقه ع مريم. وقال. انا عارف انك قلقان ع مريم. بس صدقني هيا بخير.
آدm: مسح وشه بايديه. وهز راسه إن شاء الله.

محمد: صدقني يا آدm. مريم عاشت فتره صعبه ف غيابك. لكن كانت قويه جدا. وبقوتها دي خلت العيله كلها تستمد قوتها منها. ووقفنا ع رجلينا بسببها.
ف من البديهي أنها لما تلاقي آمانها رجع من تاني. هتستلم وتبين ضعفها قدامك.
آدm: بتنهيده. وقال جواه. هعوضك عن كل لحظة الم ووحده عشتيها لوحدك يا مريم. واتنهد بتعب وقال. طارق وبيتر فين؟

محمد: بضحكه طارق وبيتر جايين ف الطريق. ومش مصدقين انك رجعت ليهم. تخيل طارق بيقولى لو طلعت بتكدب عليا هقفلك المستشفى دي. هههه.
آدm: ابتسم. لكن قال. وفين. رينو وفهد؟
رينو: من ع الباب قالت بصوت كله احتياج. انا هنا يابابي.
آدm: ابتسم. وفتح ايديه ليها وقال نوتيلا قلب ابوكي.

رينو: نسيت التعب والحمل وجريت عليه واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وعيطت بو.جـ.ـع كبير. بااابي وحـ.ـشـ.ـتني اوي ليه تغيب عننا كل الفتره دي. بجد من غيرك مش عارفين نعيش!
آدm: هشش بس يارينو. انا مصدقت اختك نور عقلت وبطلت عـ.ـيا.ط. انا كويس ياروحي.
مراد: قدام الاوضه. اتصل ع فريحته بسرعه. وعيونه لمعت. وقال بفرحه كبيره. الو فريحتي. فريحة قلبى وحياتي وعمري كله.
فريحه: فتحت عينيها بدهشه من أسلوب مراد. وقالت بدقة قلب. مراد!

مراد: بضحكه قلب مراد يابـ.ـنت المستخبي. حشـ.ـتـ.ـيني و  يابت يافريحه.
فريحه: حطت ايدها ع قلبها. وقالت. صوتك فرحان. يبقى أكيد بابا آدm!
مراد: ههههه ايوه يابت يافريحه آدm العدوي زي الفل وقام بالسلامه.
فريحه: ضحكت بسعاده ودmـ.ـو.ع. وقالت بجد يامراد بابا آدm فاق!
زينب: سمعت فريحه. ومن فرحتها زغرطت بسعاده كبيره. اكتر من مره.
مراد: بضحكه ايوه يازينبو زغرطي. من هنا ورايح مفيش غير الافراح. برجوع الامبراطور. افراح وبس!

فهد: ضم آدm بفرحه كبيره. وقال الف حمدالله ع سلامة حضرتك ياعمي.
آدm: بابتسامه الله يسلمك يافهد. وربت ع كتفه.
ميرو وليليان: كل واحد قعد ع طرف السرير.
محمد: بقولك ايه يا آدm. سليم بدر الدين عارفه؟
آدm: اخد ميرو وليليان ف حـ.ـضـ.ـنه جمبه. وهز راسه. ايوه.
محمد: اهو سليم ومـ.ـر.اته وخالد الشرقاوي ومـ.ـر.اته بجد كانو واقفين معانا واقفة رجـ.ـاله. مفيش يوم عدا غير لما يكونو موجودين معانا فيه.
آدm: ابتسم. سليم وخالد رجـ.ـاله بجد.

محمد: قام. طيب تعالو يابنات عشان سليم وخالد عايزين يطمنو ع جدكم.
آدm: مسد ع خد ليليان وميرو. وقال طمنوني ع مريم!
ميرو وليليان بفرحه. حاضر يا بابا. وخرجو مبسوطين وكأنهم ماشفوش هم وحـ.ـز.ن ابدا والفرحه ع ملامحهم ووشهم نور من تاني.
آريان: نزل بسرعه وراح يجيب تمارا من الجامعه ويبلغها الخبر بنفسه.
سليم خبط ع الباب ودخل بابتسامه. وخالد معاه السلام عليكم ورحمة الله.
آدm: ابتسم وعليكم السلام.

سليم: بحب كبير سلم ع آدm. وقعد جمبه وقال بحب كبير. انا مش عارف أهني نفسي برجوعك لينا. ولا اشكرك أنك مخذلتش قلوبنا ورجعت بخير وسلامه.
آدm: ابتسم. انا ال بهني نفسي ع محبتكم ليا.
خالد: حمدالله ع سلامة حضرتك ياعمي. بجد والله العظيم كانت فتره صعبه علينا كلنا. ولما حضرتك رجعت بخير. قلبنا فرح برجوعك لينا. الدنيا نورت من تاني.
آدm: بضحكه. تسلم يا خالد يابني. طول عمرك راجـ.ـل جدع.

بعد لحظات.
ملك دخلت وسلمت بحب كبير. وجاسر. واشرف وهنا ومالك ورنا والكل كان فرحان حقيقي بوجود آدm ف وسطهم. ومن جهه تانيه قلقانين ع مريم. لكن الدكتوره طمنتهم.
والكل بيحكي ل آدm كل دور شخص ف العيله. وخصوصاً طارق وبيتر وفهد. وزياد.
نور: جابت الاكل. وقاعده يلا يابابي ياقمر. عشان تاكل.
آدm: برفض. لأ شويه كدا ياحبيبتي.

نور: كشرت عينيها بمكر. امممم. منا لو أميرتك كنت اكلت من ايدي فورا. لكن لأ انا يدوبك بـ.ـنتك. اتفضل حضرتك مش هيمشي معايا الكلام ده. وهتاكل من ايدي.
رينو: قعدت جنبها. وانا كمان هأكل بابي معاكي. ومش هيقول حاجه صح يابابي؟
ميرو: رجعت ليها البهجه من تاني. وشالت الصينيه من نور. وقالت لأ طبعا. بابا آدm هياكل من ايدي أنا!

نور ورينو بصو لبعض بتكشيره. وبصو ل آدm بتوعد ممزوج بمرح. وقالو ف صوت واحد. هتاكل من ايد مين يا امبراطور!
آدm: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. وبص ليهم التلاته بحيره ومش عايز يزعل حد.
ميرو: كشرت عينيها. وهمست بابا آدm انا جيبالك هديه تحفه جدا. وافق بجد عشان مرجعش ف كلامي
نور ورينو. بتحذير. هاااا يابابي!
ملك: بضحكه. لا انتي ولا هي. آدm هياكل من ايد أخته حبيبته!
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه ليهم بأسف. وقال أختي ومينفعش ازعلها.

نور ورينو وميرو استسلمو. بتذمر. لكن ضحكو بعدها.
ملك: ضحكت واخدت الاكل. وبدأت تأكله. وقالت. انقذتك من الضراير يا آدm!
آدm: بص عليهم وقال بهمس. جميل مش هنسهولك ياقلب اخوكي.
بعد شويه. الكل شاف طارق جاي بينهج هو وبيتر.
نور بتدي ل آدm العلاج. وسمعوا صوت دوشه
آدm: رفع عينيه ليها وقال عمك طارق جه.
طارق: مش مصدق أنه هيشوف آدm ويسمع صوته. ودخل بسرعه. وقلبه دق بأمل جديد. وملامح وشه مش عارفه تدي ريأكشن معين.

آدm: قلبه دق لصاحب عمره. وقال بمزاح. ايه يا أسد. هتفضل واقف عندك كدا؟
طارق: بعدm تصديق. قال بلخبطه. اء. آدm. اء. ا انت بتتكلم!
آدm: هز راسه بيأس. وقال اه تخيل متقرب يابني تعالى.
بيتر: بنفاذ صبر. هو هيفضل واقف متنح كدا. ودخل بيتر بسرعه حـ.ـضـ.ـن آدm. ودmعه نزلت منه. وقال بحنين. ياااااه. ياااه يصحبي. كل دي غيبه يا آدm!
آدm: ربت ع ضهرو. وقال وحشني يابيتر.

بيتر: بدmـ.ـو.ع ده انت ال وحشني ياجدع. حمدلله ع سلامتك يصحبي!
آدm: الله يسلمك ياحبيبى. وبص ل طارق ال واقف مكانه بيتأمل فيه. وعيون آدm لمعت. وقال بهزار. يارب اكون عجبتك؟
طارق: قرب منه واترمي بفراق السنين ف حـ.ـضـ.ـن اخوه. وضمه. وساكت.
آدm: غمض عينيه وكأنه بيغذي روحه من بعدو عن صاحبه وأخوه كل الفتره دي.
طارق: حاول يتكلم لكن صوته مش طالع.

آدm: بيكابر دmـ.ـو.عه. وضحك بدmـ.ـو.ع. وقال ال يشوفك وانت ساكت دلوقتي. مايشوفكش وانت نازل هري جمبي ف الغيبوبه لما صدعتني.
الكل ضحك واتأثرو من موقف طارق.
هنا قالت ل رنا. بجد يارنا جوزك ع قد ما هو بيهزر. ع قد ماعندو حب غير طبيعي ل آدm.
رنا: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بفخر. وقالت. طارق! مفيش حد بيحب حد زي حب طارق ل آدm!

طارق: طلع من حـ.ـضـ.ـنه. وباس ع راسه. ومسك وش آدm بأيديه. وعيونه تايهه ف ملامحه. وقال بعتاب. كل ده يا آدm. كل ده سايبني تايه لوحدي!
آدm: يتنهيده. غـ.ـصـ.ـب عني يصحبي. ولكن كل تدابير ربنا خير. يمكن ال حصل ده عرفني قمـ.ـيـ.ـتي وقيمتكم ف قلبى. ربنا يديم المعروف بينا.
شاهين وصل آرين للمستشفي. بعد ماعرفت من فهد لما اتصل يطمن عليها.
ودخلت تجري بسرعه كبيره. وضغطت ع كل زارير الاسانسير. لكن مشغول.

ومش قادره تصبر. وطلعت تجري ع السلم.
فريحه: دخلت ووشها نور من تاني. وقالت بسعاده. بابا آدm. وسلمت عليه وباست ع ايديه. وبعدها ريتال وعوض وزينب.
تالين: جريت عليه. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وعيطت. وقالت شفاك الله وعفاك ياجدو. انا دعيتلك كتير اوى. وكل فرض وسجده استودعك عند الله.
آدm: باس جبينها بحب كبير. وقال بابتسامه. واستجاب ليكي ياروحي. وضمها لقلبه.

آدm: كان قلبه مبسوط إن كل العيله كانت حدو وجمبه. لكن الفرحه ناقصها اهم حاجه. وهي وجود اميرته جمبه.
آرين: بتجري ف الطرقه. وفهد شافها. وقابلها بسرعه.
فهد: بقلق ع مهلك يا آرين.
آرين: بتنهج وبتاخد نفسها بالعافيه. وبتتكلم بصوت متقطع. با. بابي. هو، با. بابا آد، بابا آدm ف. فاق.
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. تعالى اقعدي هنا. انتى ليه جايه تجري كدا. مطلعتيش ليه ف الاسانسير. كدا غلط يا آرين.

آرين: حست بدوخه. لكن تماسكت. وحاولت تتنفس بهدوء.
فهد: جاب ازازة ميا. امسكي ياحبيبتى اشربي واهدي.
آرين: شربت من سكات. وقالت. آسفه يابابي. انا لما عرفت بالخبر. كنت فرحانه اوي. وكان الاسانسير مشغول. وضحكت بدmـ.ـو.ع. بابي بجد بابا آدm فاق؟
فهد: مسد ع حجابها. وابتسم. وقال وحياة الضحكه القمر دي فاق. وعايزك تهدى كدا. وتدخلي تسلمي ع جدك بهدوء لانه لسه تعبان. اوكي ياروحي؟
آرين: هزت راسها بابتسامه. حاضر يابابي.

ريتال: اتفضل يا بابا ده عصير فريش. اشربه وهتبقى احسن إن شاء الله.
آدm: رفع ايدو. لا يابـ.ـنتي. انا مش عايز اى حاجه دلوقتي.
آرين: من ع الباب قالت بروح مرحه. ولا حتى انا يابابا!
آدm: ابتسم. وقال كله الا انتي ياقلب جدك.

آرين: دخلت تجري كأنها رجعت فراشه من تاني، واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. وحست أخيرا بالأمان. وغـ.ـصـ.ـب عنها عيطت. وقالت ببراءه. الدنيا كلها من غيرك كانت وحشه اوي يابابا. انا من غيرك ناقصني حجات كتير. انا عرفت يعني ايه زعل وو.جـ.ـع قلب ف بعدك يا بابا آدm. بالله عليك اوعى تسيبنا وتبعد عننا تاني.
آدm: اخد نفس عميق واتنهد. وربت ع ضهرها بحنان. وقال احفادي مايعـ.ـيطوش أبدا. وانا رجعتلك ياروحي. اومال مين ال هيكمل حكايتك يا آرين!

آرين: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه وباست ع ايديه الاتنين. وفضلت قاعده ف حـ.ـضـ.ـنه فتره.
آدm: بضحكه. مبسوطه وانتي ف حـ.ـضـ.ـن جدك.
آرين: بمرح. اوي اوي يابابا. طيب تعرف. عندي ليك اسئله كتير جدا جدا. وقولت اول ما بابا آدm يرجع بخير. انا هسأله كل ده.
آدm: بهمس. انا ال عندى سؤال ليكي.
آرين: كشرت عينيها وقالت. اتفضل يا بابا.
آدm: بمكر. فين المرعـ.ـب!

آرين: قلبها بدء بالنبض من تاني. وقالت بتنهيده. آدm بقالي كتير جدا ماشفتوش يابابا! وال عرفته أنه سافر امبـ.ـارح بليل!
آدm: ابتسم. وربت ع كتفها. وقال كل حاجه هترجع لطبيعتها من تاني.
بعد كدا كل العيله اتجمعت عند آدm. وكان قلبهم مبسوط جدا.
ميرو: شافت تيم واقف بيتكلم ف الفون. وقربت منه وبصت ف عينيه.
تيم: خلص المكالمه. وبص ليها بابتسامه.
ميرو: بدقة قلب. وحـ.ـشـ.ـتني ياتيم!

عدت الليله بخير وسلام. والكل من فتره كبيره اول مره ينامو باسترخاء وبراحه كبيره. وابتسامتهم ع وشهم.
تاني يوم ف فيلا العدوي.
مريم: نايمه ف الجناح. وبدأت تفوق. وفتحت عينيها بوهن وتعب. وهمست ف اللاوعي. آدm...
آدm: جمبها. شبك كف أيدها ف ايدو. وباس ع أيدها وقال. قلب آدm ياحورية آدm!
مريم: حست بوجوده جمبها. وقلبها دق. وفتحت عينيها، وبصت عليه بصمت كبير. وعيونها لمعت وكأنها بتشيكله قد ايه هي زعلانه منه.

آدm: زعل ل نظرتها. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال حشـ.ـتـ.ـيني و  يا أميرتي!
مريم: بتتنفس بسرعه. وقالت آد. آدm انت هنا؟ انت جمبي!
آدm: رفع ضهرها بحنان وضمها لقلبه بعشق كبير جدا. رغم تعبه.
وغمض عينيه واتنهد وقال. انا طول عمري جمبك يامريم.
مريم: جـ.ـسمها اتشـ.ـد. وقلبها بيدق بسرعه كبيره. وبدأت تستوعب. كل حاجه. وشريط ال 50 يوم بيمر قدامها. ولسه بتسمع صدى الصوت اغتيال آدm العدوي.

وشهقت بصوت عالى. ورفعت أيديها وحـ.ـضـ.ـنت آدm بحجم و.جـ.ـعها منه وعشقها ليه. وعيطت اخيرا بعد كل الوقت. وخرجت كل الو.جـ.ـع ال جواها ف حـ.ـضـ.ـن آدامها.
آدm: سابها. تطلع كل ال جواها. ويمسد ع ضهرها بحنان.
مريم أخيرا اتكلمت وقالت. بكل عتاب العالم.
انا عمري ما جاتلي الجرأة اني او.جـ.ـع قلب حد وبعدين اديله ضهري واسيبه يتكـ.ـسر وامشي.
معرفش ازاي انت قدرت تعمل فيا كدا يا آدm.

بس الاكيد ان شعورك وانت بتعمل فيا كده وتسيبني ف ناري ودوامتي وتمشي يبقى ف يوم محبتنيش أبدا!
لو حبتني هتخاف عليا حتى ف لحظات الوادع.
هتخاف من الكلمة الاخيرة ال هتقسمني نصين وتدmرني. وتمشي.
انا قولتلك يومها. قولتلك خليك متخرجش وتسبني. بس انت ضحكت وقولت انتي بقيتي حساسة اوي يامريم. وخــــوفك وقلقك مش ف محله.
انت سبتني وبعدت عني. سبتني لوحدي. مع انك وعدتني إني هفضل تحت جناحك ومش هتغيب عني يوم واحد.

طول عمرك جمبي وضلي وسندي. مسنوده عليك بكل ما فيا. بواجه العالم ف وجودك. قوتي وصلابتي فيك أنت. راسي مرفوع بيك أنت.
أنا اتهديت ف بعدك يا آدm. قلبى كان مـ.ـيـ.ـت. الزمن وقف عند آخر لمسة ايدك ل لايدى. روحي بقت سراب ف صمتك وسكوتك. ازاي هانت عليك مريم. ازاي قدرت اني انام بعيد عنك وعن حـ.ـضـ.ـنك كل المده دي.
انت محبتنيش أبدا يا آدm محبتنيش. وانت ازاي تخلف بالوعد.

أنا قولتلك قبل كدا. إني أنا ال هتعب الاول. وانك انت ال هتوصل الامانه لمكانها الأول.
واني انا بدعي ليل ونهار امـ.ـو.ت قبلك. ولا اعيش يوم بعدك وادوق مرارة الو.جـ.ـع. ازاي بتمـ.ـو.تني بالبطيء يا آدm ازاااي؟
الموضوع ابدا مش هين! مش هين يا آدm!
آدm: مغمض عينيه. وبيسمعها. ودmـ.ـو.عها بتكوي ف قلبه. وبيمسد ع ضهرها. وبعد ما خلصت كل كلامها.

آدm طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. وباس عينيها. وبص ليها كتير. كأنه بيقولها. بتلومي عليا ف حاجه خارجه عن ارداتي.
لكن هو عارف إن كل ده حب وعشق ليه. وإن فراقه مش هين ابدا بالنسبالها. ورفع ايدو ع خدها بحنان كبير. وقال بحنين.
آدm فعلا عمره ماحبك. لانه تخطى مرحلة الحب وكمان العشق من زمان جدا.
آدm لحد دلوقتي مش عارف ولا لاقي ف المعجم وصف للحاله ال مريم الجزار وصلتني ليها.

لكن كل ال اقدر اقولهولك. إن آدm زمان كان هش وضعيف. مش انتي!
انا ال كنت بتقوى بيكي. وانا ال كنت بفتخر بيكي ف كل مكان. لانك فخر وشرف امبراطورية العدوي.
انتي ال قدmتي آدm للعالم بوجه تاني. بشخصية آدm إبن نور الحقيقي. انتي الوحيده ال قدرتي تشيلي القناع المزيف ال ع وشي وظهرتي آدm الحقيقي.
أنا كل ال وصلت ليه ده. وال انا فيه ده. بفضل الله ثم انتي. انتي مش حد تاني.

أنا قولتلك زمان إن كتفك عادل كتفي. وانتي ال مخليه ضهري مستقيم. مش حد تاني.
أنا من غيرك صفر ع الشمال.
وجودك جمبي ف الحياه زي الروح والميا والهوا. انتي حاجه مقدرش اعيش لحظه من غيرها.
عمري ما اقدر اخلف بوعدي معاكي. ولا يبعدني عنك غير المـ.ـو.ت. المـ.ـو.ت وبس.
ال حصل ده قدر ومكتوب. يمكن حصل عشان أشوف ولادي وسندي ف الدنيا هيتصرفو ازاي، وحياتهم هتمشي ازاي وانا مش معاهم؟

او حصل عشان اعرف غلاوتي عند باقي العيله. او حصل لحاجه ف علم الغيب. واكيد ربنا ليه حكمه ف كل ده.
بُعدك كان غـ.ـصـ.ـب عني. بس انا هعوض نفسي عن كل ثانيه اتنفستها وانتي مش جمبي.
أنا ال اعتب عليكي يا اميرتي. انك مقربتيش من قلب ادm وانعشتيه. انك مانمتيش ف حـ.ـضـ.ـني وكنت أكيد هفوق من قربك ليا. انتي لو كنتي بس ناديتي عليا. كنت فتحت عينيا ال بتعشق عيونك.

ومسك وشها بايديه. وبص ف عينيها. وقال بشوق كبير. حرمتيني من جنتك ليه يا حورية آدm!
مريم: غمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نازله بصمت كبير.
آدm: حط راسها ع صدرو وضمها لقلبه بحب كبير. وقال حقك عليا. ابوس ايدك بلاش دmـ.ـو.عك. صدقيني الدنيا كلها بتغيم لدmـ.ـو.عك.
مريم: اتنهدت وخرجت منها شهقة و.جـ.ـع. وغمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـن أمانها. وقالت...
الدنيا كلها ف غيابك كانت عبـ.ـاره خسوف كلي لروحي. انا مكنتش عايشه من غيرك يا آدm!

آدm: بدقة قلب. يااااه. بقالي كتير اوي محستش اسمي غير دلوقتي منك يا أميرتي.
مريم: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وباست ع ايديه. وقالت حمدالله ع سلامة روحي ل روحي.
آدm: ابتسم. ورجع شعرها ورا ودنها. وقال. حمدالله ع سلامتك ل آدm ياسلطانة أيامي وسنيني!
مريم: بصت ف عينيه وعيونها لمعت. وقالت بحنين ممزوج بعشق كبير.

وجودك بهجه. وجودك فرح ليا ولكل ال حوالينا. وجودك شجره اصيله دامت حباتها وتدي الخير للكل بدون مقابل. انت مش بس ونعم الزوج. انت رفيق رحيم. خفيف الروح. هيّن الطبع. وجودك ل مريم جنه.
آدm: بابتسامة عاشق. انتي جنة آدm ع الأرض يامريم!
ف شقة محمد عزيز.
محمد: واقف قدام المرايا بيلبس. الكرات.
علشان رايحين فيلا العدوي.
نور: خرجت من الحمام. وشافته وابتسمت. وراحت عند الدولاب. وفتحته وجابت علبه صغيره. وراحت عند محمد. وضمته من ضهرو. وقالت بابتسامه جميله. بحبك.
محمد: ضحك بسعاده. ولف ليها. وقال بحب.
من قبل الحادثه بيومين مسمعتش الكلمه ال بتنعشني دي.
نور: حطت ايدها ع خدو. حقك عليا. انت تستاهل كل دقيقه اقولك بحبك وبمـ.ـو.ت فيك.

محمد: حاوطها من وسطها. وابتسم. وانتى عايزه كل ثانيه ابص ف عينكي. كل كلام الحب هتلاقيه بيتقال تحت تأثير عيونك. يانوري.
نور: رفعت ايديها ع صدرو. وبتفك الكرات. وقالت. محمد انا بجد مش عارفه اقولك ايه ع ال انت عملته معايا الفتره الاخيره.
محمد: رفع حاجبه بتعجب. طيب افهم بتفكي الكرات ليه؟ وبعدين نشوف حوار عملت ايه ده؟

نور: بضحكه رقيقه. طبعا ياحبيبى. ثانيه واحده. وحطت الكرافت ع السرير. وجابت العلبه. وفتحتها. وقالت. عشان دي!
وكانت جايبه كرات جديده هديه ل محمد.
محمد: بإعجاب. اممم. جميله جدا. بس ليه تعبتي نفسك ياروحي.
نور: بتلبسه الكرات. وقالت بتنهيده. تعبك ديما راحه. والهديه دي انا جايبهالك قبل الحادثه بيوم. وقولت هقدmهالك. بعد. مـ.ـا.ترجع من عيد ميلاد الشركه. واعزمك ع عشا رومانسي. بس ال حصل بقى!

محمد: ابتسم. وهز راسه لأ. مبقاش ف مجال للحـ.ـز.ن خلاص. كانت محنه وعدت بفضل الله. وال جاي كله فرح بإذن الله.

نور: حطت راسها ع صدرو. وغمضت عينيها بأمان. وقالت أنا اتعلمت منك حجات كتير اوي يامحمد. اتعلمت منك الصبر والقوه. وقدرة التحمل. انت وقفت جمبي كتير اوى. عمرك ما ف يوم نهرتني وضايقتني. دايما بتصبر عليا. انت معايا احن من آلام ع بـ.ـنتها. راعتني زي ما بابي ما راعانا. كملت مسيرة آدm ومريم. واخدتني من عندو بـ.ـنته ل بـ.ـنتك. عمرك ما زعلتنى ولا كـ.ـسرت بخاطري يوم. ولا نيمتني زعلانه. ديما كنت ومازلت نعم السند والحبيب والصديق.

صدقني انا عايزه اقدmلك كل السعاده ال ف الكون كله. انا بحبك. بحبك اوى يامحمد!
محمد: بدقة قلب ضمها لقلبه بحنان كبير. واخد نفس عميق واتنهد. وقال يااااه. انا كل ده يانوري!
نور: غمضت عينيها بأمان. وقالت انت اكتر من كده بكتير يامحمد. انا مهما قولت مستحيل اوفيك حقك. ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياحبيبى.

محمد: ضمها لقلبه اكتر. وابتسم. وقال. انا معملتش حاجه اكتر من ال المفروض يتعمل. انا طبقت شرع الله. وسنة رسوله. عليه الصلاة والسلام.
ربنا أمرنا بالموده والرحمة. واللين ف المعامله. وانتي وصية الرسول. ازاي ماراعيش ربنا فيكي. المعامله الحسنه هي ال بتخلي الزوج والزوجه يعيشو ف حياه هاديه. الاحترام والتقدير. من اسباب نجاح العلاقه مهما كانت الظروف. انا معملتش حاجه معاكي يانور. تخليكي تمني عليا. وتشكريني.

نور: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وباست ع ايدو بحب كبير. وقالت دومت لي نعم الزوج والسند.
محمد: باس جبينها بحب اكبر. بحبك يانوري.

فيلا تيم عزيز.
تيم: نايم وميرو ف حـ.ـضـ.ـنه. والمنبه. رن.
ميرو: فتحت عينيها بكسل.
تيم: فاق. ورفع ايدو فصل المنبه. ورجع ضم ميرو لحـ.ـضـ.ـنه وكمل نوم.
ميرو: فاقت وابتسمت. وداعبت أنف تيم. وقالت بهمس صباح الخير.
تيم: مغمض عينيه وابتسم. وقال بنفس الهمس. صباح الخير ياروحي.
ميرو: بصت حواليها. وشافت انها ف اوضتها الجديده. ف الفيلا.
وافتكرت انها صممت تعيش جمب جدها آدm الفتره دي قبل السفر للدراسه.

وافتكرت. وشهقت بصوت عالى وقالت ياخبر. علاج بابا آدm!
تيم: اتعدل واتخض. ايه. ايه ف ايه يا مريم!
ميرو: قامت بسرعه. وهتجري ع الحمام. وقالت قوم بسرعه ياتيم مفيش وقت.
تيم: قام بسرعه وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه...
ميرو: شهقت وشعرها جه ع كتفه. وقلبها بيدق!
تيم: ضمها اكتر. وقال بمكر. قوليلي بقى ماله بابا آدm!

ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت بلخبطه. اء. احم. ا. انت عارف إن بابا آدm. احم. صمم انه يرجع. وجه الصبح بدري وجاب ماما مريم ع البيت.
و. ورفض انه يفضل ف المستشفى اكتر من كده. وا. هيكمل علاجه ف البيت. و، وف علاج وليه مواعيد لازم يمشي عليها.
تيم: ابتسم لارتباكها ال بيحبه. ورجع شعرها ورا ودنها. وكمل بمكر. انا عارف كل ده. انتى بقى رايحه فين؟

ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. اء. انا رايحه ل بابا آدm. احم هو المفروض نروح انا وانت. عشان نطمن عليه هو وماما مريم. ويفطرو عشان العلاج.
تيم: قرب من خدها. وهمس بخبث طيب وانا!
ميرو: غمضت عينيها وقلبها بيدق بسرعه كبيره. وقالت بتلعثم. اء. انت ايه؟
تيم: باسها برقه. وقال أنا تيم حبيبك وانتي امبـ.ـارح قولتي إني وحشتك. ولا انا سمعت غلط؟
ميرو: مسكت هدوهها. واتـ.ـو.ترت اكتر. لكن قالت بتوهان. لأ انت سمعت صح.

تيم: بخبث. سمعت! ال هو ايه؟
ميرو: بدقة قلب. إنك وحـ.ـشـ.ـتني!
تيم: بإشتياق. وانتي وحشاني ياملاكي. وقرب منها بحب كبير. واخدها لعالمه الخاص!

فيلا آريان العدوي.
آريان: بيصلى الضحى.
تمارا: اتصلت ع الشغاله. الو صباح الخير يابطه.
بطه: صباح الخير ياست هانم. صباحك نادي إن شاء الله.
تمارا: تسلمي. ياريت تجهزي الفطار بسرعه.
بطه: حاضر من عينيا.
تمارا: قفلت. وقربت من اريان بابتسامه. تقبل الله ياحبيبى.
آريان: شال السجاده. وابتسم. منا ومنك ياقلب حبيبك.
تمارا: مسكت ايديه. وبصت ف عينيه بدmـ.ـو.ع الفرح. وقالت. انا مبسوطه لفرحتك اوي يا آريان!

آريان: باس كف أيدها. وقال مش عايز اقولك ياروحي. انا فرحان ومبسوط قد ايه. رجوع بابا آدm لينا. خلاني اعرف قد ايه وجوده نعمه كبيره ف حياتنا.
تمارا: بفرحه. فعلا يا آريان. شوفت مملكة العدوي دبت فيها الروح من تاني. كأن موسم المطر جه قبل أوانه. وجودهم خير ف الدنيا. ربنا يديمهم نعمه كبيره ف حياتنا.

آريان: مسك وشها بايديه وباس جبينها. وقال. تيما انا عايز اشكرك ع وقفتك معايا. وكلامك ال قواني وصبرني ع الابتلاء ده.
تمارا: بابتسامه. تشكرني! اومال انا بقى اقول ايه؟ اقولك مليون شكر. ع إنك اتحملت تعبي النفسي والتـ.ـو.تر طول الفترة الاخيرة؟
ولا اقولك مليون شكراً. ع إنك بتساعدني ف مراجعة المواد. مع أنه مش مجالك. آريان! انت إنسان عظيم وجميل جدا. وانا ال أشكرك مش انت!

آريان: بضحكه. خلاص يبقى مفيش بينا شكر خالص. انتى بـ.ـنتي الحلوه ومراتي ودنيتي. وواجبي اني اكون ديما جمبك ف أي وقت. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه.
تمارا: ضمته بفرحه كبيره. وقالت حبيبى ربنا يبـ.ـاركلي فيك ولا يحرمني من وجودك جمبي.
آريان: ولا منك ياروحي. يلا عشان نفطر. وننزل نطمن ع بابا آدm وماما مريم!

شقة كريم.
كريم: قام من النوم واتوضى وصلى.
وليليان لسه نايمه. وراح قعد جمبها يصحيها. وقال بتفائل. لي لي.
ليليان!
كريم: انتي يابت ياليليانو. ايه كل ده نوم!
ليليان: بنوم. بس ياكريم سبني انام ف حـ.ـضـ.ـنه!
كريم: تنح، وبص ليها بزهول. تنامي ف حـ.ـضـ.ـنه؟ وهزها من كتفها بغيره. انتي يازفته انتي حـ.ـضـ.ـن مين ال تنامي فيه؟
ليليان: فتحت عينيها. وبتتاوب. واتعدلت بكسل. صباح الخير يا كيمو.
كريم: بغـ.ـيظ. صباح القرطسه ياليليان هانم.

ليليان: بنفاذ صبر. ف ايه ع الصبح ياكريم. مالك مضايق ليه؟
كريم: كشر عينيه ليها. ومسك شعرها براحه. وقال بغيره واضحه. أنا عايز اعرف. انتي كنتى عايزاني اسيبك تنامي ف حـ.ـضـ.ـن مين! هااااا!
ليليان: بدهشه. وبعدها انفجرت ف الضحك. هههههه هههههه.
كريم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. وقال اللهم طولك ياروح.
ليليان: مسكت كريم من خدوده. وقالت انتي بتغيري عليا من بابا آدm يابيضه انتي. بحبك مووووت ياكيمو.

كريم: مسك أيدها وكتفها وشـ.ـدها ع صدرو بهزار. وقال بيضه؟ ع آخر الزمن بقت انتي وبيضه؟ انتي عايزه تشوفي وشي التاني يابت؟
ليليان: مثلت الخــــوف. وقالت لا لأ بليز بليز ياكيمو قلبك ابيض. خلاص والله انت سيد الرجـ.ـاله كلهم.
كريم: رفع حاجبه. ايوه كدا ناس مابتجيش الا بالعين الخضرا.
ليليان: هههههه واحلا عيون خضرا ياكيمو باشا. وباسته من خدو. وقالت بمرح يلا بقى نفطر ونلبس ونروح ل بابا آدm!

كريم: بغمزه وايه المقابل اليليانو.
ليليان: هههههههه خد قلبي كله ياكريم. بس يلا بليز عشان منتأخرش. وبعدين انا عندى ليكو مفاجأه هتعجبكم جدآ.
كريم: كشر عينيه بعدm فهم وقال. مفاجأة ايه؟

ليليان: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحيره كبيره. وقالت جواها. طيب أقوله ولا اقول قدام كل العيله. اوووف لأ ياليليان انتى مـ.ـجـ.ـنو.نه. ماينفعش كريم يعرف زي الباقيين ويتفاجيء وقتها ممكن يضايق ويعملى مشكله كمان. يوووه انا كان نفسي افرح بابا آدm.
كريم: بصوت عالى. الووووو انتى يابـ.ـنتي. بنادي عليكي روحتي فييين!
ليليان: انتبهت. ها! وقالت بحيره. معاك. انا معاك اهو ياكريم.

كريم: بتعجب. اله؟ انتي مش بتقولي ف مفاجأه؟ ممكن بقى اعرفها؟
ليليان: قامت بسرعه. وقالت نلبس الأول اوكي؟ ودخلت الحمام. وبتفكر ازاى تقول خبر حملها. كريم الاول ولا كل العيله الأول!
بعد شويه.
ليليان: خرجت من الحمام. ولبست الاسدال وصلت الضحى. وفطرو.
كريم: بيلبس. وبيفكر ياترى ايه هي المفاجأة.
ليليان: بتلبس واخدت القرار!
كريم: واقف قدام التسريحه بيسرح شعرو.
ليليان: من وراه ندهت برقه. كريم!

كريم: لف ليها. وابتسم بحب وقال عيون كريم. ايه القمر ال قدامي ده؟
ليليان: ابتسمت بحرج. ميرسي ياحبيبي. ومسكت ايد كريم وحطتها ع بطنها. وبصتله.
كريم: كشر عينيه بعدm فهم. وبص ع ايدو وبص ع ليليان. وهز راسه. وقال باستفهام. ايه؟
ليليان: وشها بقى احمر جدا. وقالت دي المفاجأه ياكريم!
كريم: ببلاها. ها! وبص ليها بزهول. وقال بتنبيه. ليليان. اء انا بشوف الحركه دي ف التليفزيون. بالله عليكي اوعي تكوني بتهزري؟

ليليان: هزت راسها بضحكه. وقالت لأ مبهزرش. انا حامل. حامل ياكريم!
كريم: قلبه دق بقوه كبيره. وشال ليليان ولف بيها كتير. وضحك بفرحه كبيره. وقال بصوت عالى جدا. بحبببببببببك. بحبببببببك ياليلياني. بمووووت فيكي.
ليليان: غمضت عينيها وبتضحك بسعاده كبيره.
وأخيراً. داقت طعم وحلاوة فرحتها بالحمل.
والفرحه هلت. ودخلت ع قلوبهم برجوع الامبراطور. والأخبـ.ـار الحلوه بعدها.

كريم: نزلها. وضمها لقلبه بفرحه كبيره. وقال بسعاده انا مش مصدق بجد ياليليان انتى حامل بجد؟
ليليان: مسحت دmـ.ـو.عها وضحكت بسعاده وقالت. بجد ياروح ليليان. انا حامل ف الشهر الأول.
كريم: باس ع راسها. وقال يا احلى اخبـ.ـار دخلت ع قلبي. الف مبروك ياحبيبتى.
ليليان: حـ.ـضـ.ـنت دراعه بحب كبير وقالت بسعاده. الله يبـ.ـارك فيك ياحبيبى!
وكملت بتـ.ـو.تر. وقالت. احم بس ليا طلب عندك!

كريم: بفرحه. ايه بتتوحمي؟ قولي نفسك جايه ع ايه؟ عايزه رنجه؟ ولا وحمك من النوع إل بياكل صابون وكلام من ده؟ قولي ياحبيبتي. ال نفسك فيه هتلاقيه!
ليليان: بدهشه. صابون! صابون ايه ياكريم انت كمان! وبعدين لسه بدري ع الوحم. انا طلبي غير كدا خالص.
كريم: طيب ياستي الحمدلله. المهم اؤمري ياعيون كريم.

ليليان: ابتسمت بحب. تسلملي. بص ياكيمو. احم. انا طبعا هاقول الخبر الحلو ده قدام بابا آدm والعيله. ف انا عايزاك تتفاجيء كانك متعرفش وكدا يعني!
كريم: كشر عينيه بعدm فهم. وقال ل نفسه. هي هرمونات الحمل بدأت ولا ايه؟
ليليان: بنفاذ صبر. كريم انت سامعني؟
كريم: ها! اه معاكي ياروحي. احم. طيب ممكن اعرف ليه؟

ليليان: حطت راسها ع دراعه وقالت بحب. نفسي افرح بابا آدm وماما مريم. بعد المحنه ال كنا فيها. وخصوصاً بابي ومامي. نفسي اقولهم أنهم اول حد يعرفو. معرفش ليه. بس نفسي اعمل كدا.
كريم: أبتسم. وقال مـ.ـجـ.ـنو.نه. هي يعنى الفرحه هتقل ف قلبهم! بس عادي يقلبي بما انك عايزه كدا. انا معاكي. المهم اني عرفت اول واحد. والباقي بعد كده سهل.
ليليان: بحب كبير. حبيبى انا ياكيمو. ربنا مايحرمنيش منك ابدا ياروحي انا!

كريم: باس ع راسها. ولا يحرمني منك ياقلب كريم!

ف شقة فهد.
فهد: نايم وواخد رينو ف حـ.ـضـ.ـنو. نايمين ف أمان الله.
آرين: طبعا مبسوطه اوى برجوع الامبراطور ل مملكته. وقامت وقفت ع السرير. وفردت ايديها بسعاده كبيره. وقالت.
Here we are again. and the kingdom has returned with a ray of hope. The Emperor Adam Al-Adawy and his princess Maryam Al-Adawy returned safely across the borders of the Kingdom. And the weddings and the navigator s nights: . :.

will return. and the working hour has arrived. : In my name, I am Arin Fahd Al-Seyoufi. I welcome you all. in the kingdom of the legacy of love.
Bravo. Bravo. Bravo.
ها قد عدنا من جديد. وعادت المملكه بشعاع الأمل. وقد عاد الامبراطور آدm العدوي و أميرته مريم العدوي عبر حدود المملكه بسلام.
وستعود الأفراح وليالي الملاح. ودقت ساعة العمل.
ف بأسمي انا آرين فهد السيوفي. أرحب بكم جميعا. في مملكة ميراث العشق.

برافو. برافو. برافو.
فهد: فتح عينيه.
رينو: ف حـ.ـضـ.ـنه وحست بيه. وقالت. اطمن دي المـ.ـجـ.ـنو.نه بـ.ـنتك. رجعت للجنان من تاني.
فهد: بضحكه. والله اتخضيت. وبص ل رينو. وباس أنفها. صباح الورد يانجمتي الحلوه.
رينو: اتعدلت بكسل. صباح الخير ياحبيبى. وباسته من خدو.
فهد: حط ايدو ع بطنها. وقال صباح الخير ع حبيبتي وقلبي.
رينو: بضحكه. رغم و.جـ.ـعها انها خسرت حته منها. لكن حمدت ربنا. وقالت يسلام وكمان حددت نوع البيبي؟

فهد: باس بطنها. وقال والله انا راضي بكل ال يجيبه ربنا. ولد بـ.ـنت كله رزق وخير. وكفايه انه هيبقى حته منك.
رينو: بتمسد ع شعرو. وابتسمت وقالت بحب. ربنا يحققلك كل امنياتك ياحبيبى.
فهد: شاف ابتسامتها. وضمها لقلبه. ودفن وشه ف شعرها. واخد نفس عميق واتنهد بحب. وقال أخيراً يانجمتي. شوفت ضحكتك ال بتنور قلبي.
رينو: رفعت ايديها حوالين رقبته. وقالت بحب كبير. انا عايزه اشكرك لانك ف حياتي يافهد.

فهد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس خدها. وقال بتشكريني ع ايه يانجمتي!
رينو: بصت ل عينيه وقالت بإمتنان كبير. شكراً لانك حسيت بو.جـ.ـعي وقدرتني. شكراً لانك قدmت ليا الدعم رغم خسارتنا احنا الاتنين. شكرا لانك احتوتني رغم انشغالك مابين شغلك والمستشفي. وقضية بابي.

شكراً لانك كنت ليا أب وأم واخ وصديق وزوج وحبيب وعاشق. بجد بشكرك من قلبي. رغم الحـ.ـز.ن مسيطر علينا كلنا. إلا أنك كنت ف ضهر الكل قبل مني. ربنا يبـ.ـاركلي فيك ويديمك نعمه كبيره ف حياتنا.
فهد: مبتسم. وبيرتب شعرها كالعاده. وقال. اولا ده واجبي وفرض عليا. ثانياً والأهم. أنا ال بشكر ربنا انه خلقك من قسمتي ونصيبي.

وعايز اقولك يانجمة قلب فهد. مفيش بينا كلمة شكرا دي. انتي فعلا بـ.ـنتي قبل اختي وأمي قبل مراتي. وعشقي قبل حبي. انتي كل حاجه حلوه يا لاري!
رينو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع السعاده. وحطت راسها ع صدرو. وغمضت عينيها بأمان كبير. وقالت ربنا بيحبني. لانه رزقني بنعم السند!
آرين: خبطت ع الباب بتذمر. ياااااااابي. ماااااامي. قووومو بقى عشان اروح ل بابا آدm.
رينو اتخضت. وفهد ضحك بصمت.

رينو: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. وبصت ل فهد. مستحيل تعقل. مفيش أمل واحد ف الميه.
فهد: بضحكه. آريني تعمل ال هي عايزاه.
رينو: بتذمر. طيب يافهد. قوم بقى اتصرف معاها. عشان مقلبش عليكو انتو ال اتنين.
فهد: ضحك. وقام بسرعه. وقال أنا هفتح اهو.
رينو: قامت بسرعه وشهقت. لأ لأ استنى. وجريت ع الحمام عشان لبسها ماينفعش بـ.ـنتها تشوفها بيه. وبصت ل فهد بتوعد. وقفلت باب الحمام بغـ.ـيظ.
فهد: ضحك من قلبه.

آرين: بغـ.ـيظ. يوووه بااااااااابي قوووووم بقى!
فهد: لبس التيشرت. وفتح الباب. بابتسامه. صباح الورد.
آرين: اتشعلقت ف رقبته. صباح القمر والسكر والعسل وكل حاجه حلوه. ع اجمل بابي ف الدنيا.
فهد: ضمها لقلبه بحنان. صباح النوتيلا. ممكن اعرف ليه بقى رجعتي تعملي دوشه من تاني.

آرين: كشرت عينيها. وقالت. نو نو نو. دي احلا حاجه الدوشه. انتو ال نسيتو قواعد آرين فهد السيوفي. وبعدين مش كفايه أننا بقالنا فتره كبيره مفرحناش.
فهد: راح ع المطبخ. وبيمسح ع شعرو. وقال ع فكره رينو مبتعرفش تنام كويس من دوشتك دي ع الصبح. وبعدين انتي صوتك كان عالي ليه ف اوضتك. يا مـ.ـجـ.ـنو.نه انتي!
آرين: بمرح. واو. وانا مسمعه اوي كدا. ههههه. اوكي انا بعتذر من مامي القمر طبعا. بس انا كنت برحب بجدو القمر.

فهد: ابتسم. وبيعمل القهوه. وقال طيب ادخلي البسي. وانا هجهز الفطار عشان تلحقي محاضراتك.
آرين: قعدت ع الكرسي بتذمر. وقالت ايه؟ محاضرات ايه يابابي انا ف اجازه تلات ايام.
فهد: جاب اللبن من التلاجه. وبص ليها بعدm فهم. وقال اجازه؟ إجازة ايه؟ بتهايألي ف مناسبات الفتره دي ولا اجازه رسميه!
آرين: مثلت الذكاء. وقالت. ايوه انا عارفه كل ده. بس انا ال أديت لنفسي اجازه.
فهد: لف ليها. وقال نعم!

آرين: قامت بمرح. وضحكت بتمثيل الترجي. بابي حبيبي هو ف احلا من مناسبة إن بابا جدو آدm حبيبى قام بالسلامه! ها؟
فهد: بتفهم. امممم. بقى انتي عايزه تاخدي اجازه عشان كدا. طيب هو يوم واحد بس!
آرين: بزعل طفولي. بابي بليز خليني اقعد مع بابا آدm التلات ايام ارجوك.
فهد: ابتسم بغـ.ـيظ. وقال بتحذير. انا قولت هو يوم واحد بس! يا اما مفيش خالص وتدخلي تلبسي عشان اوصلك. قولتي ايه؟
آرين: باستسلام. وتنهيده. قولت اوكي بقى!

فهد: لاعب شعرها. وقال حبيبت قلبي ال بتسمع كلام أبوها.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. واتحركت خطوه وبتبرطم!
فهد: بتحذير. هااااا!
آرين: بتمثيل العـ.ـيا.ط. هو انا قولت حاجه. انا اهو سمعت الكلام.
فهد: شاطره ياحبيبتي. ادخلي البسي عشان نفطر وننزل للعيله!

فيلا العدوي. ف جناح آدm.
مريم: انت مش بس ونعم الزوج. انت رفيق رحيم. خفيف الروح. هيّن الطبع. وجودك ل مريم جنه.
آدm: بابتسامة عاشق. انتي جنة آدm ع الأرض يامريم!
مريم: قلبها انتعش. وبقى أشبه ببستان زهور. وخرجت من حـ.ـضـ.ـن آدm بابتسامه. لكن بصت حواليها. وقالت بتعجب. اله. ده الجناح بتاعنا؟ انا جيت هنا ازاى؟
آدm: ابتسم. وقال بهدوء. انا.

أنا قولت مستحيل ابعد عنك يوم واحد بعد كل ده. وللأسف بقى مراد ال شالك وطلعك لحد هنا.
مريم: بدهشه. وحطت أيدها ع جـ.ـر.ح آدm. وقالت بقلق. إزاي؟ ازاي تخرج وانت لسه تعبان يا آدm؟
آدm: حط ايدو ع ايدها. وقال. انا كويس جدا الحمدلله. وكفايه قاعده ف المستشفى اكتر من كده.
مريم: بقلق. محمد ازاي يسمحلك بالخروج؟

آدm: بضحكه. انتي نسيتي قدرات جوزك ولا ايه يا اميرتي! وبعدين متقلقيش. انا بخير صدقيني. وكمان انا عايز منك تكوني بخير عشاني.
مريم: بتنهيده. ربنا يجعل اسمك وصوتك ف الدنيا ولا يحرمنا منك. ويمد ف أجلك. ربنا يديك ع قد رحمته وكرمه يا آدm.
آدm: بابتسامه. يبقى كدا انا ف أمان ليوم الدين ياقلب آدm!
ف الليفنج.
مراد: نازل من ع السلم. وجمبه فريحه. وبيقولها. اكيد ماما صحيت دلوقتي واتفاجأت انها ف البيت.

فريحه: بسعاده. مش مهم جت ازاي. المهم إن البيت هيرجع زي الاول انا مبسوطه اوى يامراد.
وبعدها وقفو مكانهم.
فريحه: اتخضت وقالت بدهشة. ياستار يارب. الحق يامراد البيت بيتحرق. ايه الدخانه دي.
مراد: بقلق. مش عارف. فعلا دخانه كتير جدا. خليكي مكانك.
فريحه: بتكح. وبتتنفس بصعوبه. وقالت. اووف ياستار يارب.
مراد: نزل بسرعه.
زين: نازل بسرعه. وقال بدهشه. البيت بيولع. ينهار مش فايت. ونزل بسرعه.

زينب: مولعه بخور. وماشيه ف الدور الاول كله بترقية. وبتقول. بسم الله الرحمن الرحيم. قل اعوذ برب الفلق من شر ما خلق. ومن شر غاسق إذا وقب. ومن شر النفثات في العقد. ومن شر حاسد إذا حسد. صدق الله العظيم.
رقيتك واسترقيتك. من كل عين دخلت البيت وشافته ولا صلتش ع النبي.

رقيتك من عين الحرس واحد واحد. ومن عين عوض. ومن عين عوض تاني. ومن عين البت الصفرا سوسن بتاعة الخضار. ومن عم طلعت اللبان. ومن عين فتحيه. ومن عين فتحيه تاني. ومن عين فتحيه تالت. الله أكبر ف عينيها. هي بعينيها المدوره دي ال جايبه البيت الأرض. كانت داخلتها سودا.
ف نفس الوقت. فهد ورينو وصلو. ووراه تيم وميرو و آريان وتمارا.
مراد بيكح. وقرب من زينب. وحط ايدو ع بوقه. وقال. بتنيلي ايه يازينب؟

زينب: بفخر. ببخر البيت يسي العقيد المقدm الرائد مراد بيه.
مراد: من بين أسنانه. بتبخري؟ ولا بتولعي فينا يازينب؟
زين: بيكح. ايه ده ف ايه بالظبط. انا مش شايف حاجه.
فهد: دخل والكل اتخض ويسأل ف ايه؟
رينو: مستحملتش ريحة البخور. ومعدتها قلبت عليها وجريت ع الحمام. و آرين راحت وراها تتطمن عليها.
ميرو: بتكح وتمارا.
آريان: بتعجب ف ايه؟ البيت كله دخان ليه؟
تيم: بيكح وقرب من زينب. ايه الإختراع بتاعك ده ياداده.

زينب: بشهقه. اختراااع؟ ده بخور انا بعت جبته مخصوص من السيده زينب. وكويس اوي انكو جيتو دلوقتي.
وقالت. اقعد هنا يسي مراد بيه. وقعدته ع الكنبه وانت كمان يسي زين بيه. اقعد. ايه ده العقيد المقدm الرائد فهد بيه. تعالى اقعد جمبهم.
فهد: قعد جمب مراد. وقال باستفهام. هتولعي فينا ولا ايه يازينب؟
زينب: مسكت دراع تيم. وقالت. انتو محسدوين ولازم رقوه تطلع العين من جتتكو.
آريان: قعد جمب تيم. وقال جتتنا؟

تيم: بهزار. ال هي الجثه يعني. شوفي شغلك ياداده. الاختراع ده عجبني؟
زينب: وقفت وراهم وبتبخرهم كلهم. وقالت بسم الله الرحمن الرحيم. قل اعوذ برب الناس ملك الناس إله الناس من شر الوسواس الخناس الذي يوسوس في صدور الناس من الجِنة والناس. صدق الله العظيم. اعوذ بكلمـ.ـا.ت الله التامة من كل شيطان وهامة.

رقيتكو واسترقيتكو ياشباب العدوي والسيوفي وعزيز من كل ال يشوفكو ولا يصليش ع النبي. رقيتكو من كل عين خبيثه. ومن شر كل ست ناويه الاذيه.
مراد وفهد وزين بيبصو لبعض ببلاها.
فريحه وريتال والبنات واقفين يضحكو ويكحو.
زينب: رقيتكو من عين فتحيه وا...
مراد: قام وقف. وقال باااااس. كفايه يازينب.
زينب: بعفويه. اقعد يسي مراد. انا لسه مخلصتش الرقوه.

مراد: بتريقه. رقوه؟ هي دي اسمها رقوه. دي تعاويذ يازينب. دي طلاسم. قال من عين فتحيه قال؟ وبعدين تعالى هنا. مين فتحيه وسوسن ها؟ ولا هو اي هري وخلاص!
الكل ضحك.
زينب: كشرت عينيها وقالت. بشهقه. هييييي انت مش عارف مين فتحيه؟ دي بت اشتغلت هنا اسبوع وغارت ف داهيه. كانت عينيها مدوره ومقوره قد كدا. وصفرا. الهي لا يرجعها البعيده. من اول ما دخلت هنا والدنيا اتشقلب حالها...
فهد: ضحك بصمت.

زين: طيب كفايه كده يازينب الحمد لله أنا بعد الرقوه حاسس بكمية باور رهيبه. صح ياشباب.
آريان: قام وقف وقال بهزار فعلا. انا كان عندي مشكله ف كتفي اليمين. ودلوقتي مش حاسس بحاجه.
زينب: ايوووه. هي دي العين. وطلعت من كتفك الحمدلله.
الكل كاتم الضحكه.
مراد: من بين أسنانه. عين طلعت من كتفه؟
زينب لو الدخانه الهباب دي طلعت ل جناح الحج انا هطلع منك العين بطريقة المخابرات. فاهمه!

زينب: عوجت بوقها. اهو العين بانت عليك واتعصبت. انت عايز رقوه خميس وجمعه. انت اكتر واحد محسود. اسم الله عليك.
الكل ضحك.
مراد: بغـ.ـيظ. بص للكل انتو بتضحكو ع ايه؟ الكل يفتح الشبابيك عشان الدخانه دي غلط ع بابا وماما. يلا اتحركو.
الكل اتحرك بسرعه وفتحو الابواب والشبابيك.
فهد: هههههههه رقوه خميس وجمعه هههههههه. انت يبني لو روحت لشيخ هتفضل ع طول متـ.ـخـ.ـلف.

مراد: بتريقه. مابلاش انت يافهوده. ال عليك غـ.ـبـ.ـي ومبيشوفش قدامه.
رينو: خارجه من الحمام وتعبانه.
زينب: بعفويه. اهو ست الدكتوره رينو. اول واحده العين طلعت من عليها. اومال ايه. ده بخور اصلى من السيده زينب.
رينو: هزت راسها بنفاذ صبر. وقالت بتعب. بخور ايه بس يازينب. الله يهديكي كل ده بدعه يازينب. ف حاجه إسمها الرقيه الشرعيه. مش بخور وكلام فاضي. انا تعبت من الريحه دي.

ميرو: بضحكه صافيه. خلاص ياجماعه حصل خير. وداده زينب اكيد نيتها خير مكانتش تعرف انها بدعه.
زينب: اي والله ياست ميرو. انا نيتي خير.
ميرو: بابتسامه. تعالى ياداده معايا المطبخ عايزاكي. وراحو ع المطبخ.
آرين: واقفه ع باب الفيلا. وشافت هارون وعوض شايلين ورد كتير وجايين ع البيت.
وسقفت وقالت واو ورد كتير جدا.
عوض: داخل. وقال احم احم. ياساتر. تعالى ياستاذ هارون. ودخلو وحطو الورد ف الصاله الكبيره.

مراد: ايه ده ياهارون؟
هارون: باحترام. ده ورد ل آدm باشا من رجـ.ـال الأعمال. بتهنيه لرجوعه لينا بالسلامه. ياباشا.
مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. واتفتش؟ ولا جبته ع طول؟
هارون: طبعا اتفتش كويس. واي حد يبعت بيتفتش هو والورد ياباشا.
مراد: هز راسه تمام. بس خلي بالك ياهارون. ومش عايز اي غلط.
هارون: اطمن يامراد باشا. والصحافه جت الصبح وكانت عايزه تقابل حضرتك. بس انا بلغتهم زي ما سيادتك أمرت.

مراد: ربت ع كتفه. ماشي تسلم ياهارون. واي حد يسأل. لسه الباشا تعبان وممنوع اي مقابلات صحافيه أو عن طريق الزياره حتى. لسه شويه.
هارون: تحت امرك ياباشا. وخرج هو وعوض.

ف المطبخ. :
ميرو: اسمعي ياداده. انا عايزه كوباتين لبن ل بابا آدm وماما مريم.
زينب: شاورت ع عينيها. وقالت من عينيا حاضر.
ميرو: بابتسامه تسلم عينيكي. وياريت تحليهم بعسل أبيض.
زينب: حاضر ف ثواني ويكون جاهز.
آرين: خرجت ف الجنينه. وراحت ل عوض. وقالت. عمو عوض.
عوض: اؤمريني ياست البنات.

آرين: ميرسي جدا. بص ياعمو عوض. انا عايزه طبق فاكهه كبير طازه من الشجر ال ف الجنينه. عشان اقدmه ل بابا آدm وماما مريم. ممكن؟
عوض: بحماس. يسلام. إلا ممكن من عينيا الجوز. اتفضلي استريحي انتي.
واني هجبلك من كل نوع موجود يسلام هو هيجيلنا اعز من الباشا الكبير.
آرين: بابتسامه ميرسي جدا ياعمو.
تمارا: دخلت المطبخ. داداه زينب القمر.

زينب: بضحكه. ست البنات دكتورتنا العسل. خير يانور عيني. عايزاني اعملك حاجه. انا بجهز الفطار اهو.
تمارا: هزت راسها لأ تسلمي يقلبي. احنا فطرنا قبل ماننزل. انا بس عايزه كوباتين عصير فريش طازه عشان بابا آدm وماما مريم.
زينب: بإستغراب همست. لبن وعصير؟ يلا وماله بألف هنا. وبصت ل تمارا حاضر ثواني ويكون جاهز.
تمارا: بابتسامه تسلم ايدك مقدmا بس متحطيش سكر ف العصير.
زينب: حاضر من عينيا...

ليليان: وصلت وسلمت ع الكل وقالت. أنا رايحه ل داده زينب...
بعد لحظات. ف جناح آدm.
مريم: صلت الضحى. وقاعده ع سجادة الصلاه. ورفعت ايديها وبتدعي بترجي. وقالت.
اللهم إنّك وهبت لي زوجي واولادي وأحفادي من غير حول مني ولا قوة. فاحفظهم بحفظك بلا حول مني ولا قوة، اللهم أغنهم بحلالك عن حـ.ـر.امك وبفضلك عمّن سواك.
ربّ متعني ببرهم في حياتي وأسعدني بدعائهم بعد ممـ.ـا.تي.

ربّ أبعد عنهم أمراض القلوب والأبدان، وبلغني فيهم غاية أملي بحولك وقوتك يا كريم يا منان.
اللهم احفظهم من أي مكروه يصيبهم ومن كل شر وضرر.
ربّ ارزقهم صحبة الأخيار وخصال الأطهار والتوكل عليك يا قادر يا جبـ.ـار.
اللهم اجعلهم من صالح عبادك وحفظة كتابك ومن أحسن الناس ديناً وعبادة وأخلاقاً. ومن أسعدهم حياة وأرغدهم عيشة.
ربّ كما حفظت كتابك إلى يوم الدين، احفظهم من الشيطان الرجيم.

اللهم احفظهم من الأسقام والأمراض. اللهم أجرهم من الفتن ما ظهر منها وما بطن. اللهم لا تجعل ابتلائي فيهم.
اللهم حبب إليهم الإيمان وزينه ف قلوبهم.
وكرِّه إليهم الكفر والفسوق والعصيان. واجعلهم من الراشـ.ـدين. فضلاً منك ونعمة وأنت خير الرازقين. يارب إن عائلتي هي من أجمل هداياك. ومن أغلى مارزقتني. فاحفظهم لي وأسعدهم.

اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتَكِ مَا يُحُولُ بَيْنَنَا وَبَيْنَ مَعَاصِيكَ، وَمِنْ طَاعِتِكَ مَا تُبَلِّغُنَا بَهِ جَنَّتَكَ.
اللَّهم عافهم فِي أبدانهم وأسماعهم وأبصارهم وأنفسهم وجوارحهم، اللهم واجعلهم من المعافين من البلاء برحمتك، والمعصومين من الذنوب والزلل والخطأ بتقواك، والموفقين للخيروالرشـ.ـد بطاعتك.

وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام ع أشرف المرسلين سيدنا محمد وع اله وصحبه وسلم.
آدm: قاعد ع السرير. ومرجع ضهره. ومغمض عينيه. وسمع دعائها. وقال بابتسامه. اللهم آمين.
مريم: قامت. وشالت السجاده. وبصت ع آدm ومبتسمه ومبسوطه لوجوده.
آدm: تقبل الله منك ياروحي.
مريم: ومنك يارب ياحبيبى. وقعدت جمبه. وقالت. انا هتصل ع زينب. تجهزلك كوباية لبن. وتفطر عشان علاجك.
الباب خبط. بهدوء.

آدm: ابتسم. وقال تعالى ياميرو.
ميرو: دخلت. ببهجه وسعاده كبيره. وقالت صباح الايام الحلوه.
آدm ومريم. صباح الخير ع عيونك.
مريم: حطت اللبن ع الكمود. وقربت من آدm
وباست ع ايديه. وقالت بابا حبيبي عامل ايه دلوقتي؟
آدm: ربت ع أيدها. جدك بخير ياروحي.
ميرو: بدقة قلب وضحكه. انت مش جدو. انت بابا آدm وبس.
آدm: ضحك بصمت. وقال. فعلا انا بابا آدm وبس.

ميرو: اتحركت بسرعه. وحـ.ـضـ.ـنت مريم. بشوق كبير. وقالت بدmـ.ـو.ع الفرح. ماما مريم حبيبتي. وحشاني اوي. ووحشني حـ.ـضـ.ـنك وصوتك. وباست ع ايديها.
مريم: بابتسامه صافيه. مسدت ع خدها. ميرو نور عيني انا. عامله ايه ياروحي.
ميرو: بسعاده كبيره. انا كويسه جدا. ومبسوطه جدا اني شوفتك اخيرا بخير. ربنا مايحرمنيش منكم ابدا.
مريم: اللهم امين.

ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها. وقامت. يلا بقى انا جيتلكم اتنين شوب لبن. تشريوهم قبل الفطار. ولسه بتمسك الكوبايه.
تمارا: خبطت. والباب مفتوح. ودخلت بسعاده. صباح الوجوه ال بترسم السعاده لقلوبنا كلها.
آدm ومريم وميرو. بابتسامه صباح الخير ع عيونك.
تمارا: حطت العصير. وجريت حـ.ـضـ.ـنت آدm بشوق كبير. وباست ع ايديه. وقالت بفرحه. لو قولت لحضرتك إن روحي رجعت ليا مع رجوعك لينا هتصدقني صح؟

آدm: باس جبينها وقال بحب. طبعا اصدقك. يابـ.ـنت الغالي.
تمارا: بضحكه. ماما مريم. اخيرا شوفت ضحكتك. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنها. وبعد كده قالت انا جبتلكم اتنين عصير فريش. قبل الفطار إنما ايه عشان يدي باور عالي كدا.
ليليان: خبطت ودخلت. وقالت بمرح. الله ع اجمل امبراطور وامبرطوره. خـ.ـطـ.ـفتو قلبي والله.
وحطت الصينيه وسلمت عليهم. وقالت، انا جبت تمر باللبن قبل الفطار لاحلي بابا و ماما ف الدنيا.

آرين: دخلت بسعاده ومرح. وقالت بصوت عالى شويه. صبااااح الورد والفل والياسمين. صباح كل حاجه حلوه. وحطت طبق الفاكهة. وجريت ف حـ.ـضـ.ـن آدm. وقالت بابا آدm حبيبى انا. وباست ع ايديه. عامل ايه دلوقتي. تعرف يابابا حضرتك نورت مملكة العدوي كلها. وكمان مامتي القمر.
آدm: بضحكه. وهمس ف ودنها. ع فكره حشـ.ـتـ.ـيني و  ياروحي.

آرين: بنفس الهمس. أنت اكتر وربنا. وشهقت. ماماااا مريم. اخيرا. اخيرا رجعتي لينا. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنها. وقالت أنا مبسووووطه اوي اوي اوي.
مريم: بضحكه. ربنا يسعد اوقاتكم ياحبايب قلبى.
آرين: قامت ومسكت طبق الفاكهة. وقالت أنا جبتلكم طبق فاكهه طازه. لسه حالا من ع الشجر. عشان تاكلو منه قبل الفطار. ومسكت تفاحه. وقالت يلا يابابا كل من ايدي.
آدm ومريم بصو ع الاحفاد.

ميرو ماسكه كوباية اللبن. وتمارا ماسكه كوباية العصير. وليليان ماسكه كوباية التمر باللبن. و آرين ماسكه التفاح. وتالين واقفه ع الباب وشايله صينية فطار.
آدm ومريم بصو لبعض. والابتسامه مرسومه ع وشهم. وكمان الحيره.
موقف جميل جدا. إنك تلاقي ثمرة تعبك وصلت لقلب احفادك. وإن البنات فيهم حنية الدنيا كلها. ويقدmو روحهم هديه ف مقابل ابتسامه واهتمام وحب صادق من القلب.

نور و رينو. طلعو يطمنو ع آدm ومريم. ولما شافو الموقف ده. قلبهم دق بسعاده كبيره. وسابو للاحفاد مساحه اهتمامهم بالجد والجده.
ونزلو مبسوطين من الذريه الصالحه. وبيحكو بفخر كبير جدا. لشباب العيله ع الموقف الجميل ده...
ميرو: قعدت ع طرف السرير. وقالت بحب. بابا آدm مش هيزعلني وهيشرب من ايدي مش كدا يابابا؟
تمارا: قعدت ع الطرف التاني. وقالت. وانا واثقه إن بابا وماما مش هيزعلوني ابدا.

ليليان: بتذمر. ع فكره بقى. انا عندي خبر حلو. ولو ماخدتوش مني التمر ده. انا هزعل ومش هقول لحد ع المفاجآه بقى ها!
آرين: بغـ.ـيظ واضح. ع فكره بقى. اللبن ممكن يتشرب بعدين وكمان العصير. اما الفاكهه مفيده جدا. ولازم ياكلو فاكهه كتير. صح يابابا؟
تالين: قربت منهم. وقالت بهدوء. الفطار اهم من كل ده. لازم جدو وتيته. يفطرو عشان العلاج. صح ياتيته؟
آدm ومريم بسعاده كبيره. ف صوت واحد. واحنا عمرنا مايهون علينا زعلكم!

كلهم ابتسمو بفرحه كبيره.
مريم قالت. خلاص ياحبيباتي. انا و آدm هناخد من كل واحده حاجات بسيطه. عشان محدش يزعل. وكفايه تقديركم و تعبكم يانور عيني.
ميرو: بابتسامه. شربت جدها شويه صغيره. وجدتها.
وبعد كده. تمارا وكانت مبسوطه.
وليليان: و آرين. وبعد كده فطرو حجات
بسيطه. واخدو العلاج. والكل كان مرضي ومبسوط.
تيم و آريان وكريم. طلعو. وخبطو. ودخلو.

تيم: قرب من آدm وباس ع ايديه الاتنين. وراسه. وقال بابتسامه. عامل ايه دلوقتي يابابا.
آدm: ربت ع كتفه. الحمدلله ياحبيب جدك.
تيم: لف الاتجاه التاني. وباس ع ايديها وجبينها. وقال بعتاب. اهون عليكي الفتره دي كلها. ده انا تيمو إبن قلبك. ولا ايه؟
مريم: حطت ايدها ع خدو. وابتسمت. حقك عليا يانور عيني. غـ.ـصـ.ـب عني مش بأيدي. بس أنت هتفضل طول عمرك إبن قلبي وروحي وعمري.

الكل قال اوووو. مريم الجزار خلفت كل التوقعات. وضحكو.
آريان: بيسلم ع جدو. وقال والعا معاك ياعم تيم. انا بقى إبن قلب بابا آدm. وباس ع ايديه.
آدm: بضحكه. طبعا. انت الغالي ابن الغالي. وكلكو ف قلوبنا وزهرة شبابنا.
كريم سلم عليهم.
محمد: خبط ودخل وقال السلام عليكم يا اهل الدار. ونور معاه.
كلهم وعليكم السلام
محمد: ها اخبـ.ـارك ايه دلوقتي يا آدm؟
آدm: الحمد لله يادكتور.

محمد: سلم ع مريم. وقال لو سمحتو حد يجيلي جهاز الضغط عشان نطمن ع آدm ومريم.
تالين: قامت بسرعه. وقالت حاضر وخرجت بسرعه.
نور: حطت شنطة العلاج. وقعدت جمب آدm. وباست ع ايدو. نورت البيت بجد يابابي. الدنيا كانت وحشه اوي من غيركم.
آدm: مسح دmـ.ـو.عها. وقال ابوكي رجع ليكي من تاني. ومش عايز بقى حد يعـ.ـيط. خلاص كفياكم حـ.ـز.ن.
نور: سلمت ع مريم. عامله ايه دلوقتى ياست الكل. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي اوي يامامي. وحطت راسها ف حـ.ـضـ.ـنها.

مريم: ربتت ع ضهرها. انا بخير طول ما الكل بخير بانور عيني.
مراد: دخل بمرح احجووووج. ايه ياجدعان الزحمه دي. وبص ل مريم. وقال ايه يامريومه. ايه الجمال ده. الله اكبر الحج آدm سره باتع. ولا ده بخور زينب. ولا ايه النظام. هههههههه
آدm: هز راسه بنفاذ صبر. وقال بغـ.ـيظ. إبن كـ.ـلـ.ـب جبله. وعايز ياخد ع قفاه.
مراد: بضحكه. سامعك ياغالي. بتدعيلي صح ههههه. وباس ع ايدو. عامل ايه دلوقتي ياحجوج.

آدm: كشر عينيه. وقال بصوت وا.طـ.ـي. مـ.ـا.تتلم يابـ.ـارد.
مراد: حط ايدو ع قلبه. بمرح. وقال، الله يسلام. هو ده الحج آدm بصحيح. وهمس ف ودن أبوه وقال. شوفت وش مريومه نور ازاي برجوعك. رجعت موزة المزز.
آدm: شاور بعينيه ل مراد وقاله قرب مني اقولك.
مراد: بعفويه قرب من آدm اؤمرني ياكبير...
آدm: رفع ايدو ولسعه ع قفاه. وقال عمرك هتفضل جبله.

مراد: حط ايدو ع قفاه تسلم ايدك ياحج. والله. والله ولا ليك عليا حلفان انت منورنا. منوووورنا ولا ايه ياشباب.
الكل بيضحك ومبسوط. وقاله طبعا الامبراطور منور ف كل مكان.
تالين: جابت الجهاز. اتفضل حضرتك يادكتور.
محمد: بيضحك ع شكل مراد. واخد الجهاز. شكرا يا توتا. وهمس ل مراد. شكلك وحش جدا. ههههه.
مراد: كشر عينيه. مـ.ـا.تخليك محضر خير ادكتره.
فهد: ورينو دخلو. السلام عليكم.
كلهم وعليكم السلام.

رينو: راحت تسلم ع مريم. مامي حبيبتي حشـ.ـتـ.ـيني و  ياروحي. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي.
فهد: قرب من آدm. وسلم عليه. حمدالله ع سلامتك يا عمي.
آدm: بابتسامه الله يسلمك يا فهد. اومال ابوك فين؟
فهد: بص ف الساعه وقال ع الساعه 3 الكل هيكون موجود إن شاء الله.
مريم: مسدت ع حجاب رينو. وقالت أنا بخير يانور عيني.
رينو: قامت ولفت وسلمت ع آدm. وقالت بدmـ.ـو.ع. بابي حبيبى. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه.
آدm: حبيبت قلب ابوكي. عامله ايه يا روحي.

رينو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بفرحه. وقالت انا مبسوطه اوى اوى بجد. البيت وكل مكان دبت فيه الروح من تاني. بجد ربنا ما يحرمنا منكم ابدا.
محمد: قاس الضغط. وقال لأ تمام اوي. الحمد لله الضغط مظبوط وعال العال. هنعلق بس ليك محلول وفيه نوعين حقن هتاخدهم وتبقى زي الفل. ومريم ليها تلات انواع برشام وهتكون كل حاجه تمام.
نور: علقت المحلول ل آدm.
رينو: عطت العلاج ل مريم.

فريحه وريتال طلعو. والكل قاعد ف جناح آدm. ومبسوطين. وبيهزرو مع بعض لحد ما المحلول خلص. وكان وقت جميل جدا. والكل كان عندو طاقه وحماس كبير. وقلبهم رجع يفرح من تاني.
فريحه: نزلت ل زينب. وقالت. زينب. العيله كلها ع هتكون موجوده ع الساعه 3 عايزه غدا وضيافه محصلتش. اعملي كل حاجه ماما مريم معوادكي عليها. وكل حاجه تحت اشرافك انتي يازينب.

زينب: بحماس. من عينيا حاضر ياست الدكتوره. انا مش عايزاكي تحملي هم اي حاجه. كل حاجه هتم زي ما متعودين عليها بالظبط.
فريحه: تمام ياحبيبتى ربنا معاكم. وطلعت الجناح من تاني. والكل كان بيضحك. وقعدت جمب ميرو.
كريم: ههههه. اه والله مصطفى ده واد مشكله انا مش عارف اوصل ليلفل تفكيرو.

ليليان: هههه اسمعو بقى الموقف ده. ماما مريم عزيز كانت مستعجله ع الصيدليه. وصوتها كان عالي. وبتنادي ع مصطفى عشان يوصلها الصيدليه قبل ما يروح الجامعه. ومصطفى كان هادي جداً. ونازل وكأنه ولا ع باله اي حاجه.
ماما مريم بتزعقله. وهو بيصفر ومكبر دmاغه. ف انا ضحكت عليه. وبقول بكل هدوء صباح الخير يا مصطفى.

مصطفى لقيته بيزعق كأنه متعصب اوي. ورد عليا وقال بنرفزه. صباح الخير دي تتقال لحد عايش ف بـ.ـاريس. هنا إحنا المفروض نصحي نقول لبعض معلش.
وبعدها رقص حواجبه. وضحك وقالي صباح القمر يابـ.ـنت عمتو وسابني ومشي.
الكل ضحك.

آرين: بتضحك. وقالت طيب هقولكم ع موقف حصل مع مصطفى. ف يوم بين المحاضرات. اتقابلنا انا وچود زى كل مره. ولقينا مصطفى قاعد لوحدو. وكان واضح عليه أنه مخـ.ـنـ.ـوق اوى وحسيته لدرجة انه مش طايق نفسه. چود قالت تعالي نشوفه ماله. وروحنا وچود سألته مالك يامصطفي؟
مصطفى: هز راسه كأنه مضايق وقال. مُشكلتي انّي كتوم يعني أسراري مستحيل أطلعها برا مصر. وسابنا ومشي.
الكل ضحك من قلبه.

ريتال: بتضحك. لا مصطفى إبن اخويا عدا الكل بمراحل.
مريم: كف أيدها ف أيد آدm. وبتضحك بسعاده.
آدm: بيسـ.ـر.ق ليها النظرات كأنه بيسترد صحته من ضحكتها...
ليليان: قامت وقفت وقالت بحرج. احم انا عندي خبر حلو عايزه اقوله. ل بابا وماما.
آدm ومريم انتبهو.
الكل قاعد ف انتظار المفاجأة.
كريم: مثل أنه مش عارف حاجه. رغم دقات قلبه المبسوطه انه هيبقى أب.
ليليان: حطت ايدها ع بطنها. وقالت بسعاده ممزوجه بحرج. انا حامل!

الكل: فتح عينيه بدهشه وفرحه. وبصو لبعض وضحكو وقاله بسم الله ماشاء الله.
ريتال: متنحه ومش مستوعبه انها هتبقي تيته.
زين: قلبه دق بفرحه كبيره. وقام اخد ليليان ف حـ.ـضـ.ـنه وبـ.ـارك ليها.
كريم: مثل الدهشه. وكمل فرحته الحقيقية.
البنات فرحت جدا وبـ.ـاركت لليليان.
والشباب بـ.ـاركو ل كريم.
ريتال: استعوبت وبـ.ـاركت لبـ.ـنتها.
ليليان: قربت من آدm ومريم. وبـ.ـاركو ليها.
آدm ومريم كانو مبسوطين جدآ.

فريحه: بسعاده الف مبروك ياحبيبتى. وعقبالك ياتيما انتي وميرو إن شاء الله.
تيما: بحرج إن شاء الله. ياعمتو.
ميرو: بحرج. احم انا لسه بدري. انا وتيم اجلنا الموضوع ده لبعد الرساله.
بعد شويه.
آرين: قامت وقفت وقالت بدهشة. ياخبر...
الكل انتبه ف ايه؟
آرين: بابا آدm. ف بوكيهات ورد كتير جدا جت لحضرتك. وانا عايزه اقرأ الكروت ال عليها. بليز. بليييز.
الكل ضحك.

محمد: قام وقال. ع فكره آدm ممكن ينزل تحت ويقعد. بس من غير مجهود.
تيم: وانا هساعد بابا آدm ينزل.
مريم: ابتسمت بحب. آدm هيسند عليا.
آدm: بابتسامه ف وجود أميرتي مش هحتاج لكتف حد.
بعد شويه.
آدm نازل ومريم جمبه. والكل قعد ف الليفنج.
ورجعت الروح والسعاده ل مملكة العدوي. ورجعت تتجمع من تاني. والكل عرف قيمة واهمية وجود الأب وآلام. والجد والجده ف حياتنا.

الكل قعد. مراد قال يلا يا آرين شوفي شغلك وسمعينا الهدايا دي من مين؟
آرين: وقفت قدام مجموعة الورود. ومبهوره من الكميه. وبدأت تقرا الكروت. وقالت دي باقة ورد من رجل الأعمال الشوربجي. بيتمني لسيادتكم دوام الصحه.
ودي باقه من رجل الأعمال وضحكت عمو بيتر. ويتمنى لصديقه وتوأم روحه الصحه وطول العمر.
ودي باقه من رجل الأعمال. رياض المنشاوي. ويتمنى لسيادتكم دوام الصحه.
ودي باقه من الدكتور مروان.

ودي باقه من جدو جاسر. وكمان عمو مالك الصاوي. وكمان باقه من جدو أشرف عزيز.
وبصت بانبهار. وقالت واو الباقه دي تحفه بجد. ياترى من مين. واخدت الكارت وقالت بفرحه دي من عمو زياد جمال. وبيتمنى للأب والصديق والحبيب آدm العدوي طول العمر.
وباقة الورد التحفه دي من عمو رعد الجوهري. وببيتمنى لصديقه ومثله الاعلى الصحه والعافيه وطول العمر.

ودي باقه. من رجل الأعمال. زكي هيكل. وباقه تانيه من! وضحكت وقالت. آسر الصاوي.
وكمان عمو فارس. وعمو يوسف. وياسين. واو وكريم.
وكملت بانبهار. واو بجد. دي تحفه جدا. دي من الدكتور محمد عزيز!
ههههه واو شاهين كمان وكاتب. نتمنى لسيادتكم الشفاء العاجل.
آدm: بيسمع آرين ومبسوط من أصدقائه المقربين.
عوض من بره يارب ياساتر. ودخل تعالى ياستاذ هارون. ودخلو ومعاهم باقتين ورد اجمل من بعض. وجمالهم لفت أنظار الموجوين.

آرين جريت ع الورد. وانبهرت. وقالت دي من عمو سليم بدر الدين.
اجمل عبـ.ـارات الفرح والتهاني نصوغها لك بمناسبة عودتك لمنزلك ونتمنى لك الشفاء العاجل.
وكمان عمو خالد الشرقاوي. بجد الورد يجنن. ومكتوب ع الكارت. مصر كلها نورت برجوعك يا امبراطور الحياه. ربنا يبـ.ـارك ف عمرك. إبنك خالد الشرقاوي.

آرين: شافت بوكيه ورد متوسط. والورد كله لون واحد ف وسطهم ورده باللون الاسود. وكشرت عينيها وجابت البوكيه. واخدت الكارت من عليه. وكشرت عينيها بعدm فهم. وقالت الكارت ده عليه تلات حروف انجليش بس؟
مراد: انتبه وقام راح ل آرين. ومسك الكارت. وهمس حرف الW وحرف ال H وحرف ال A وكان ع حرف ال A دايره وعليها علامة ال × وكشر عينيه عينيه. وقال حروف غريبه!
وكمان مين زكي هيكل ده!
زين: ف حاجه يامراد؟

مراد: ها؟ لأ يازين كله تمام! وحط الكارت ف جيبه. وحاوط آرين من كتفها وابتسم. وقال بتحبي الورد انتي صح!
آرين: بمرح اوى اوى ياخالو.
مراد: بص ع بوكيه الورد بتركيز. وهز راسه. واخد آرين وقعدو مع العيله.
فهد: لاحظ شرود مراد. وقال. ف حاجه حصلت ولا ايه؟
مراد: بتنهيده. وقال. بعدين. بعدين يافهد!

بعد شويه. كل العيله بدأت تتجمع عند آدm.
چود نازله من العربيه. وشايله بوكيه ورد. وماشيه.
مصطفى: من وراها. قال بسخريه. ورد؟ ده اخرك ياتراب القمر!
چود: اتخضت. وقالت الله يخربيتك ياشيخ. انت ايه يابني انت. ديما كدا بتطلع زي العفريت مره واحده.
مصطفى: بتريقه اومال اطلع ع مرتين هههههه.
چود: هيهيهيهي. يخربيت الظرافه.
مصطفى: ببرود. هيهيهي ع بيت اللطافه. ايه ال انتى جايباه ده؟

چود: بغـ.ـيظ. ايه انت اتعمـ.ـيـ.ـت؟ ده ورد يافاشل.
مصطفى: ورد؟ وفاشل؟ ده اخرك يعني؟
چود: استغفر الله العظيم يارب. اومال الناس تجيب ايه ف مناسبه زي دي؟
مصطفى: أكل. الناس تجيب اكل. هيعملو ايه هما بالورد ده ها؟ هيستفتادو ايه؟ بيرفع نسبة الأنيميا ف الدm مثلاً؟ لا طبعا. ده حتى بيشفط الأكسجين
يابـ.ـنتي طول ما الجهل وعدm التفكير ده موجود. احنا مش هنتقدm خطوه.

چود: جابت آخرها. ولا أخفى من وشي السعادي. بلا انيميا بلا معرفش ايه. انت واحد جاهل مش زنبي بقى.
مصطفى: قرب من وشها وقال. يخربيت جمال امك. عسل وانتي متعفرته.
چود: بـ.ـارتباك. وغـ.ـيظ. انت بتقول ايه. غور من وشي بدال ما انادي بابي.
مصطفى: رقص حواجبه. وقال. اوعي تفتكري عشان عاكستك تبقي حلوه لأ ياماما فوقي انا ال قليل الأدب متربتش. س س سلام. وسابها ودخل الفيلا.

چود: واقفه مصدومه. وقبضت ع ايدها. وقالت ماااااشي يامصطفي. انا بقى هوريك من هي بـ.ـنت السيوفي. حااااضر!
كل العيله اتجمعت والشباب ف مكان ومبسوطين جدآ بعودة ال آدm.
والستات ف مكان وطايرين من الفرحه برجوع مريم بالسلامه.
والكل اتفق ع حفله ل آدm بمناسبة رجوعه بالسلامه بعد اسبوعين.
الشباب والبنات بتقفو ع هديه مميزه.
تيم: بحيره. ميرو ميرو. قوليلى نختار هدية ايه؟

ميرو: ببرود. سوري ياتيمو. فكر مع نفسك انا رايحه للبنات باي باي. وخرجت وكاتمه الضحكه.
كريم: جري ع ليليان. وقال ليليانو حبيبت قلبي. انتي ال هتختاري الهديه المميزه صح يقلبى؟
ليليان: مثلت الدوخه. وقالت. اااه ياستير يارب. دوخه فظيعه فظيعه ياكريم. انا رايحه للبنات يمكن افوق شويه. سي يو ياكيمو. وخرجت وكاتمه الضحكه.

آريان: جري ع تمارا. وقال بلهفه. تيما ال هتنقذ جوزها حبيبها. وهتقولي ع نوع خاص للهديه. مش كدا ياروحي!
تمارا: كشرت عينيها. وقالت ايه ده؟ ف حد بينادي عليا. اهاااا، دول البنات سوري يا آريان. مستعجله جدآ. باي ياحبيبى. وسابته ومشيت بسرعه وبتضحك.
تيم: واقف ومكشر عينيه ومتغاظ.
آريان: وقف جمبه. ومتغاظ من البنات.
كريم: وقف جمبهم. وقال أنا حاسس أنهم بيشتغلونا يابرو.

تيم: بغـ.ـيظ. حاسس مش متأكد؟ تعالو نشوف شباب العيله يمكن حد فيهم يطلع بيفهم ونختار هديه مميزه.
كريم: هز راسه. يلا بينا.

البنات كلهم ف الجنينه.
همس: ايوه يعني انتو عايزين هديه ازاي؟ عبـ.ـاره عن ايه؟
ميرو: بحيره. مش عارفه ياهمس. احنا وبنات العيله كلها عايزين نعمل هديه تجمع بين بابا آدm وماما مريم. وتكون قيمه جدا. ومحتارين.
كل البنات واقفين يفكرو.
كارما. ايه رأيكم. نجيب مثلا حاجه دهب وفيها صورة جدو وناناه مع بعض ونقدmها ل ناناه مريم؟
حياة: لأ يابـ.ـنتي احنا عايزين هديه نقدmها للاتنين. كدا الهديه ل ناناه مريم بس.

كارما: تفهمت. اها. ايوه ايوه فهمت.
تمارا: اسمعوا يابنات. ايه رايكم في كتاب يجمع بين قصة بابا آدm وماما مريم؟
كلهم اعجبو بالفكره.
آرين: بزهق. بس دي هتاخد وقت كبير. وانتو قولتو عايزين نقدmها ف حفلة بابا آدm. كمان اسبوعين!
كلهم: اتنهدو بحيره. وبيفكرو.
ميرو: سقفت بس لقتها.
كلهم ها ايه هي؟
ميرو: رفعت حاجبها بكـبـــــريـاء. وقالت شجرة العيله.
كلهم بصو لبعض.

ميرو: ضحكت. وقالت هفهمكم. احنا نجيب تابلوه كبير جدا. ونتفق مع متخصص. ويعمل شجره كبيره. ونكتب فيها اسماء كل العيله. ونسيب مكان فاضي. لأطفالنا إن شاء الله. وأول ما يتولد طفل بإذن الله يتكتب إسمه. ونقدm الشجره دي. لبابا آدm وماما مريم. وتتعلق ف جناحهم.
كلهم واو بجد فكره جميله اوي.
آرين خلاص اتفقنا. وكلنا هنشارك فيها.
كلهم بحماس، اوكي اتفقنا!
مصطفى: كان واقف ورا الشجره وسمع الفكره. وراح بسرعه للشباب.

آريان: ها يامصطفي. عرفت هما بيفكرو ف ايه؟
مصطفى: عيب عليك يانجم.
تيم: طيب أنجز قول بيفكرو ف ايه؟
مصطفى: هرش ف قفاه.
كريم: بغـ.ـيظ مـ.ـا.تنجز يابـ.ـارد.
مصطفى: حاضر اسمعو بقى البنات فكرو يعملو! وقالهم ع الفكره...
ياسين: بإعجاب. بصراحه ياشباب فكرة جـ.ـا.مده جدا.
چواد: بحيره. بس دي فكرة البنات. ازاي احنا هنعملها.
مصطفى: مـ.ـا.تجمد ياض. ده تحدي. وهنشوف مين الل هيعمل هديه احلا من التاني.

تيم: بتفكير. انا عندي فكره تانيه. بصراحه غلط أننا ناخد فكرتهم كتحدي.
مصطفى: رفع حاجبه بمكر. ايوه ايوه. فين السيطره ادكتور. ولا هي عشان فكرة ال، احم الدكتوره!
تيم: لسعه ع قفاه. وقال السيطره موجوده لو تحب تشوف ف سباق ملاكمه بيني وبينك يالمض. بس فعلا ماينفعش.
ياسين: وانا كمان بأيد الدكتور تيم. ماينفعش ناخد افكارهم لمجرد اننا خايفين إن هديتهم تكون احسن من هديتنا.
آريان وكريم وچواد. وأسر صح الكلام.

تيم اسمعو بقى. هما هيعملو شجرة العيله كلها بالاسماء. بس احنا هنعمل العكس شجرة العيله كلها بس بالصور. وكل عيله ف برواز ع الشجره. ايه رايكم.
كلهم امممم فكره جـ.ـا.مده. خلاص اشطا ماشي.
تيم خلاص. كل واحد فينا. يختار صور عيلته ويحطها ف برواز ونروح لمتخصص ويظبطلنا الشجره.

عند آدm. :
بيتر: بفرحه. عارف يا آدm. بجد مش كلام وانت تعبان. انا مكنتش حاسس بطعم اي حاجه. الفتره دي كلها كانت عبـ.ـاره عن ليل وبس.
آدm: ربت ع رجله. معلش يصحبي غـ.ـصـ.ـب عني. يمكن ال حصل ده خير. واكيد هو خير.
طارق: تعرف ياض يا آدm. انا عدا عليا الفتره دي. وكأني كنت أنا ال ف غيبوبه. والله يصحبي كانت ايام ثقال فعلاً. بس الحمدلله قدر ولطف.

مراد: بتريقه همس ف ودن طارق. ع أساس مكنتش بتاكل وتشرب يعني. ههههههه. اطاروق.
طارق: بغـ.ـيظ. بص ل آدm. صدق ياض يا آدm. أنا نـ.ـد.مان ع كل ثانيه ربيت فيها الواد ده.
الكل ضحك.
آدm: بمكر. فعلا ياطارق. الواد ده انا عايز اشـ.ـد عليه بس متخفش يصحبي انا هظبطه.
طارق: بلهفة اب. ع الله تيجي جمب مراد. فاهم. إلا الواد ده. انا بقولك اهو.
آدm: ضحك بصمت.
مراد: بضحكه. احبيبي اطاروق. ههههه.

طارق: بص ل مراد تعرف ياض يا مراد. انا اكتر موقف كرهتك فيه ولعنتك فيه. يوم ما روحت ل رؤوف الزفت قبل ما يتعدm. اقوله انطق اتكلم. وهو طبعا لسانه مقطوع من تحت ايدك. وقتها كنت عايز اضـ.ـر.بك. اي والله.
مراد: بمكر. واهون عليك ياطاروقه.
طارق: بغـ.ـيظ. انت ياض بتتكلم كدا ليه؟
آدm: بتريقه. تربيتك يا أسد.
طارق: بغـ.ـيظ. تربيه مايعلم بيها الا ربنا. قوم ياض من جمبي.
مراد: بهمس. وخبث. اروح ل فريحتي!

طارق: بغيره. شـ.ـد مراد اترزع جمبي ياض!
الكل ضحك.
زياد قاعد بيتأمل آدm. كأنه نفسه ياخدو ف حـ.ـضـ.ـنه تاني ويتأكد أنه رجع من تاني.
آدm: بص ل زياد. وابتسم ل نظرته. وقال عامل ايه يازياد.
زياد: اخد نفس عميق واتنهد بأمل. وقال أنا بخير ياعمي. بخير طول ما حضرتك بخير.
آدm: ابتسم. وقال. طيب احنا عايزين نفرح بقى!
زياد: ياخبر اؤمرني أمر.
آدm: الأمر لله ياحبيب عمك. انا بقول نفرح بياسين وهمس آخر الشهر ده؟

زياد: ضحك بفرحه. وقال كلامك سيف ع رقبتي. واعتبره تم ياكبيرنا.
آدm: هز راسه بفخر. وقال كفايه تأخير ع ياسين. وياريت تروح ف أقرب وقت. تتفق مع رياض المنشاوي. ع ميعاد مناسب. ولا ايه ياشباب!
كلهم. كلامك مظبوط.
آدm: بتنهيدة راحه. ربنا يتمم بخير.
آخر اليوم. آرين شافت احمد إبن عوض شايل بوكيه ورد باللون الابيض والاحمر. تحفه فنيه. وانبهرت بيه.

احمد: وصل عند الباب. ومدخلش. وقال ل آرين. اتفضلى ده بوكيه ورد لسه واصل ل آدm باشا.
آرين: اخدت البوكيه. ومبسوطه جدا. وجريت ع جدها. وبتشيل الكارت وبتشوف بإسم مين؟ لكن وقفت مكانها. بدقة قلب قالت. آدm!
عدا حوالي أسبوعين.
وزياد اتفق مع رياض المنشاوي. ع فرح ياسين وهمس ع آخر الشهر وبلغ آدm وكل العيله. وعدا من الشهر اسبوعين.
وتيم وميرو اتفقو ع السفر بعد فرح ياسين.
و آدm الحمد لله استرد صحته كاملة.

وجه وقت الحفله. والكل بيجهز.
ومراد نفذ وعده ود.بـ.ـح خمس عجول من ماله الخاص. ووزعهم ع المساكين.
وكمان طارق وزين!
بعد شويه.
الكل واقف بيسقف ويضحك.
وفجاءه الكل انتبه. وبصو ع الصوت ال جاي من عند الباب!
فيلا العدوي. ف نفس اليوم.
آرين: اخدت البوكيه. ومبسوطه جدا. وجريت ع جدها. وبتشيل الكارت وبتشوف بإسم مين؟ لكن وقفت مكانها. بدقة قلب قالت. آدm!
وقلبها غلب عقلها. ولفت وجريت بسرعه ع الجنينه.
هارون: واقف مع شاهين وكل الحرس.
آرين: وصلت عند البوابه. وبتنهج. وسألت بأمل. لو سمحت!
شاهين: دخل ليها بسرعه. تحت امرك ياهانم!
آرين: بحرج. احم. هو مين جاب بوكيه الورد ده؟

شاهين: ده شاب من محل الورد ياهانم. وانا فتشت البوكيه كويس. لكن مفتحتش الكارت!
آرين: هزت راسها. بخيبة أمل وإحباط. ورجعت للفيلا. وبتكلم نفسها. طيب ليه يا آدm متصلتش! ليه مسألتش عليا!
وبصت للورد. وعجبتها ورده. وابتسمت بحنين كبير
ودخلت الفيلا. وجريت ع الليفنج. وقالت بحماس.
بابا آدm. المرعـ.ـب. كح كح كح. احم. قصدي آدm إبن خالو بعت لحضرتك بوكيه ورد!
كلهم ابتسمو بحنين. وفريحه عينيها لمعت بدmـ.ـو.ع. وهمست آدm حبيبى.

مريم: عيونها لمعت ودعت بقلبها لحفيدها.
آدm: حس بلهفة آرين. وشاور ليها. تعالي اقعدي جمبي. واقريلي الكارت.
آرين: قعدت. وضمه الورد بإيديها. كأن الورد ده جاي ليها هي مش لحد تاني.
وفتحت الكارت. وقالت. احم. الي
بابا آدm. و ماما مريم. قرة عيوننا بسلامتكم.
شفاك الله ياقلبا لم نعرف منه سوء قط. ولا رأينا منه أذى. يامن بروئيته معافى. أري الضي ف عيوني. حفيدك آدm مراد العدوي!

آرين: بعد ما قرأت آخر جمله. قلبها دق بقوه كبيره. كأن آدm باعت ليها رساله خاصه.
وإن سلامة كل العيله ف وجودها هى. وإن سعادة آدm ف وجوده ضيه. وابتسمت بحب كبير...
آدm: هز راسه بإبتسامه. وشاف تملُكها للورد. ومسد ع حجابها. وقال بطريقه غير مباشره.
آرين تعبت اوي انهردا وكفايه انها مهتمه بالكروت وتقرا كل حاجه لجدها.
وحط ايدو ع بوكيه الورد وقدmه ليها. وقال.

وانا بقى حابب اهديها بوكيه ورد خاص ليها. وكمل بمكر. بوكيه من آدm ل آرين.
آرين: قلبها دق بقوه كبيره. وفرحت جداً. انها هتاخد ورد آدm!

بعد شويه.
مراد: واقف وماسك الكارت. وبيبص للحروف بتركيز كبير! وهمس W-A-H!
زين: خارج من باب الفيلا.
مراد: شافه. ونده عليه بسرعه. وقال زين تعالى عايزك.
زين: راح عندو وقال خير يا مراد!
مراد: بطريقه غير مباشره. خير يازينو. وماشاء الله. رجـ.ـال الأعمال بعتو ورد كتير جدا. ولا بقى سيدات الأعمال. مش عارف انا هنعمل ايه بكل الورد ده!
زين: بفخر. يبني محدش ليه جميل ع الحج. بابا موجب مع كل ال انت شايفهم دول.

مراد: رفع حاجبه اممم. اكيد طبعا. الحج طول عمره. صاحب واجب. بس تعرف ف اسماء رجـ.ـال أعمال غريبه. زي الشوربجي وزكي هيكل. هههههههه اول مره اسمع عن الشوربجي.
بس اسم هيكل ده حاسه مش غريب عليا.
زين: ليه يعم عادي جدا. ورجل الأعمال الشوربجي ده؟ راجـ.ـل محترم جدا. وبيحترم بابا بطريقه كبيره.
مراد: بمكر. امممم. وال اسمه زكي هيكل ده؟
زين: بغـ.ـيظ مكبت. لأ ده واحد حـ.ـيو.ان بس راح لحاله.
مراد: بتركيز. ازاي ممكن تفهمني!

زين: يبني ما انت عندك خلفيه عن الموضوع. انت مش فاكرو؟
مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. لأ وانا لو فاكر هو مين هسالك ليه؟
زين: طيب هقولك. فاكر يوم ما كنت عندي ف الشركه. لما انا عملت مكالمه. وقولت ارجع ياهيكل رصيدي ف البنوك صفر! لما حكيتلك ع الحوار بتاع الصفقة! وبعدها انفجرت عربيتك انت وفهد. افتكرت!
مراد: ااه. ايوه ايوه. افتكرت. طيب ولما هو نصاب كدا. وانت كشفته. ازاي يبعت ورد ل بابا مش غريبه دي؟

زين: ولا غريبه ولا حاجه. اصل هيكل لحد دلوقتي مايعرفش اني كاشفه. ولا يعرف إن بابا كان عارف عنه كل حاجه.
وانا معاملتي معاه بقت ف اضيق الحدود. ومبقاش ف بينا بيزنس خالص.
وانا طرقته من الشركه بطريقه شيك. وانتهى الحوار ع كدا.
مراد: بيسمع زين. وباصص للكارت بتركيز! وقال اممم. تمام يازين. تمام!
زين: طيب هروح اوصل حمايا للعربيه. سلام. ومشي.
مراد: بص من الشباك وحط ايدو ف جيبه. واتنهد.

وقال بنبرة غامضه. الحج بس يقوم بالسلامه. ونشوف حوار اللغز ده!

عدا حوالي أسبوعين!:
وزياد اتفق مع رياض المنشاوي. ع فرح ياسين وهمس ع آخر الشهر وبلغ آدm وكل العيله. وعدا من الشهر اسبوعين.
وتيم وميرو اتفقو ع السفر بعد فرح ياسين.
و آدm الحمد لله استرد صحته كاملة.
وجه وقت الحفله. والكل بيجهز.
ومراد نفذ وعده ود.بـ.ـح خمس عجول من ماله الخاص. ووزعهم ع المساكين.
وكمان طارق وزين!
ف جناح آدm.
زينب خبطت.
مريم: ادخل.
زينب: دخلت. ست الكل. الست صابره وصلت. و موجوده تحت.

مريم: هزت راسها. ماشي يازينب. قدmي ليها ضيافه وانا نازله ليها.
زينب: حاضر ياست الكل. ونزلت.
آدm: خارج من الحمام. وكشر عينيه باستفهام. وقال الست صابره؟ ودي جت هنا ازاي؟
مريم: قامت وقفت قدامه. وقالت بهدوء. أنا ال بعت وجبتها.
آدm: بتعجب. طيب ليه؟ دي ست غلبانه وملهاش علاقه بال حصل!
مريم: بغموض. يلا بس تعالى اساعدك ف اللبس. وهحكيلك كل حاجه. وهننزل ليها مع بعض!
ف جناح مراد. :.

فريحه: لابسه فستان رقيق جدا. و واقفه قدام المرايا. بتسرح شعرها.
مراد: خبط ودخل عليها.
فريحه: لفت ليه بابتسامة. وقالت مراد كويس انت متاخرتش.
مراد: قرب منها. وباسها من خدها. عمري ما أتأخر ع فريحتي ابدا.
فريحه: بضحكه صافيه. حبيبى يامرادي. يلا بقى ادخل خد شاور. وانا هجهزلك البدله ف ثواني
للحفله.
مراد: غمضي عينيكي يافريحه.
فريحه: كشرت عينيها!
مراد: يابت بقولك غمضي مش تكشري!

فريحه: ضحكت. وقالت حاضر يا حبيبى. اهو غمضت عينيا. ياترى خير!
مراد: طلع من جيبه علبه صغيره. وفتحها. وطلع منها خاتم جواز الماس. ومكتوب جواه مراد وتاريخ كتب كتابهم.
فريحه: بتفكر ياترى هديه ولا ايه؟
مراد: مسك الخاتم. ومسك ايد فريحه. وشال ليها الخاتم القديم.
فريحه: اتخضت بقلق. وجـ.ـسمها اتشـ.ـد. وقالت مراد! بتعمل ايه؟ ده خاتم جوازنا!

مراد: مردش عليها. ولبسها الخاتم الجديد. وباس ع أيدها. وقال فتحي عينيكي يافريحتي.
فريحه: بقلق. فتحت عينيها. لكن فتحت بوقها بانبهار. وقالت ماشاء الله، ايه دا يامراد؟
مراد: مسك دقنها. وبص ف عينيها. وقال. دي حاجه بسيطه جدا ليكي يافريحه.
انتي الفتره ال فاتت. استحملتيني. وكنتى ف ضهري وبتقويني لما بضعف. تعبتي كتير معايا عشان نخلي البيت زي ما هو...
هان عليكي شغلك وعيادتك ف سبيل إن العيله متقعش.

وقفتى جمبي وكنتي اكبر دعم ليا. كنتى بتحاولي توفقي بين البيت والمستشفي وطلبات العيله.
مدتيش فرصه للضعف يعرفلي طريق. انا بحبك اوى يافريحه.
انا عرفت قد ايه ربنا بيحبني أنه كرمني بيكي.
ورزقني الزوجه الصالحه. انا بمـ.ـو.ت فيكى يابـ.ـنت طارق.
فريحه: عيطت من الفرحه. واتشعلقت ف رقبته. وقالت انا بمـ.ـو.ت فيك يامراد. بحبك اوى. بحبك اكتر من نفسي.
مراد: رفعها لحـ.ـضـ.ـنه. ودفن وشه ف شعرها بحنان. وقال ربنا يبـ.ـاركلي فيكي يافريحتي...

فريحه: بتضحك ودmـ.ـو.عها نازله.
مراد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال. انتى عارفه اني اكتر حاجه مبحبهاش اني اشوفك بتعيطي.
فريحه: مسكت ايديه. وبتترجف. وقالت بدmـ.ـو.ع الفرح.
غـ.ـصـ.ـب عني يامراد. وانت عارف انها دmـ.ـو.ع من فرحتي بكلامك ليا.
مراد انا مستعده اقدm روحي ليك هديه. انت متعرفش انا بحبك قد ايه. ومتعرفش انا متعلقه بعيلتي قد ايه.
بابا آدm مش مجرد اب ليك او حمايا لأ.

بابا آدm احنا فتحنا عينيا ع الدنيا. وكان جمبنا ومعانا. كان اخ وداعم لبابي.
ماما مريم هي ال مربيانا. وكانت جمبنا ف كل خطوه. معاملتهم لينا واحتوائهم يجبرونا إننا نفضل معاهم للآخر. انا معملتش غير واجبي يامراد. ومستعده اقدm اكتر من كده. بس انت تفضل جمبي وتحبني ديما. انت انهردا جبرت بخاطري اوي يامراد.

مراد: مسح دmـ.ـو.عها. وباس جبينها. وهمس بحب. انا طول عمري بمـ.ـو.ت فيكى. وبمـ.ـو.ت ف قربك يافريحتي. وشال جبينه من ع جبينها. وابتسم وقال. وكمان عندي ليكي هديه تانيه.
فريحه: قلبها بيدق بسرعه. وبصت ل عينيه بعشق. وساكته.
مراد: بغمزه. اسبوع اجازه انا وانتي لوحدنا ف اي بلد تشاوري عليها.
فريحه: شهقت بفرحه كبيره جدا. وقالت بجد. بجد يامرادي.
مراد: بسعاده. بجد ياقلب يامرادك...

ف الليفنح.
زينب: قدmت الضيافه للست صابره. اتفضلي ياحاجه.
صابره: بقلق. احم يزيد فضلك يابـ.ـنتي.
زينب: تعيشي ياحاجه. ودخلت المطبخ.
صابره: منزله عينيها. وباصه ف الأرض. ومن جمال الفيلا. كل شويه تقول. بسم الله ماشاء الله. اللهم صل على النبي.
آدm: لابس بدله ف منتهى الجمال. ودي هديه من زين وريتال.

مريم: لابسه فستان رقيق جدا وبرضو هديه من زين وريتال للحفله. ونازلين جمب بعض ع السلم. وايدها ف دراع آدامها. ومعاها علبه.
آدm: نزل. وقال بهدوء. مساء الخير يا ست صابره.
صابره: قامت بسرعه وقلبها بيدق بخــــوف. وقالت بقلق. مس. مساء الخير يابيه. اء. ألف حمدلله ع السلامه يابيه.
آدm: شاور ليها. اتفضلى استريحي.
صابره: العفو يابيه. العين مـ.ـا.تعلاش ع الحاجب.

مريم: قربت منها. ومسكت أيدها وقالت اتفضلي. استريحي ياست صابره. ومتقلقيش من حاجه.
صابره: قعدت ع طرف الكرسي. وقالت بخــــوف. عدm الاموءاخذه ياست هانم. انا يعني معرفش انتو جبتوني هنا ليه؟
مريم: قعدت جنبها. وقالت بابتسامه. انا ال طلبتك ياست صابره. عشان اشكرك بنفسي.
صابره: بعدm فهم. تشكريني؟ ع ايه بس ياست هانم.
مريم: عيونها لمعت. وقالت. لأنك انقذتي حياتي. وانقذتي حياة عيله كامله من الإنهيار.
صابره: هاتتكلم!

مريم: لو سمحتي خليني اكمل كلامي. انتي ربنا بعتك ف الوقت المناسب عشان تنقذي جوزي من خطر حقيقي.
ولولاكي. كان الله اعلم ايه ال حصل. لكن ديما ربنا بيحط الابتلاء وقصاده درجة التحمل. والصبر ع المصيبه.
انا لو قدmت ليكي الدنيا كلها ف ايديكي. ع لطف الله و ال حصل بسببك مش هقدر ارد جميلك ياست صابره. لكن انا هحاول اقدm ليكي حاجه رمزيه.

وكمان ربنا جعلنا ليكي سبب. إننا نأمن ليكي ول اولادك مستقبلهم، اتفضلي. وقدmت ليها العلبه.
صابره: هزت راسها. وقالت أني مش فاهمه حاجه ياست هانم. وايه العلبه دي؟
مريم: بحب كبير، فتحت ليها العلبه. وقالت اتفضلي. دي تذاكر سفر للسعوديه. عمره ليكي ول اولادك. وكمان!

صابره: شهقت بفرحه. وعيطت بعدm تصديق. ايه؟ عو، عمره؟ عمره؟ اء. اني هعمل عمره. يعني اني هشوف الكعبه. وبصت ل مريم. وقالت سايق عليكي النبي ياست هانم. مـ.ـا.تضحكي عليا. والنبي متعشميني. ده حلم وصعب يتحقق.
مريم: قلبها و.جـ.ـعها ع حالتها. وربتت ع ايدها. وقالت.
حاشا لله إني اضحك عليكي ياست صابره.
انتي فعلا إن شاء الله. هتطلعي عمره.

وكمان ده عقد بيع وشرا للعماره ال انتي مأجره فيها. دلوقتي كلها بقت ملكك انتي واولادك.
وآدm جوزي. هيتكفل بتجديد العماره وفرشها. وجواز اولادك. وهيأمن ليهم شغل محترم!
صابره: رفعت عينيها وبصت ل مريم ومصدومه. هي بتحلم!
ولا هي ال مش مقصوده بكل الخير ده؟
مريم: دmعه نزلت منها. ومسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بحب. وقالت...
كل ده مايجيش نقطه ف بحر من ال انتي عملتيه ياست صابره.

رقم تليفون البيت ده معاكي ف العلبه. اي وقت احتاجتي فيه لاي حاجه. مملكة العدوي بابها مفتوح ليكي ديما.
صابره: فاقت. وصدقت انها مش بتحلم. وإن ربنا كريم. وكرمه ملهوش حدود!
وإن اكيد كان ف سبب من إن حاجه جواها تقولها قومي روحي عند الشركه. واكيد ال حصل انه ف قلب المحنه منحه ومكافآه كبيره ليكي ياست صابره.
وعيطت. ودعت كتير جدا ل آدm ومريم. وجت تبوس ع أيديهم.
لكن هما سحبو ايدهم بسرعه.

مريم: ربتت ع ضهرها. وقالت ربنا يكرمك يا ست صابره. ويستجيب منك إن شاء الله.
صابره: قامت وخارجه. وبتعيط بفرحه كبيره. ولسانها بيردد من الدعوات ل آدm ومريم. بالستر والصحه وبركه ف العمر.
آدm: ل هارون. خلي السواق يوصل الست صابره لحد بيتها.
هارون: تحت امر معاليك ياباشا.
آدm: قلبه مبسوط جدا. بال اميرته عملته. وحاوطها من كتفها. وقال. أميرتي ديما بتفاجئني.

مريم: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. وقالت بجد انا ممنونه للست صابره طول عمري.
آدm: طيب انتي ليه مقولتيش ليها ع المبلغ ال تحت العقد ف العلبه؟
مريم: بتنهيده. هي لما تروح وتشوف المبلغ هتفرح اكتر. انا محبتش انها تتحرج.
آدm: باس ع أيدها. وقال ربنا يبـ.ـاركلي فيكي. يانور حياتي.
مريم: ضحكت، نور حياتك؟
آدm: بغمزه التغيير مطلوب ولا ايه يا أميرتي؟
مريم: حطت راسها ع كتفه. وقالت. أنا عندي ليك هديه ومتأكده انها هتعجبك.

آدm: بمكر. همس ف ودنها. يارب يكون شهر عسل يارب!
مريم: شهقت. وشالت راسها. وبصت ليه. بدهشة. وقالت شهر عسل ايه يا آدm الله يهديك!
آدm: بمكر. اله. هو انا مش لسه خارج من غيبوبه. لازم شهر عسل. واتصرفي عايزين نشتري طقمين ولا تلاته كدا ماشي. وغمز.
مريم: فتحت عينيها بزهول. ووشها أحمر. وقالت اعمل فيك ايه؟ ياراجـ.ـل انت ف ايه ولا ايه؟ احنا كبرنا الله يكرمك يا آدm بطل بقى.

آدm: هههههههه. وشـ.ـد راسها ع كتفه تاني. وقال ما علينا هنشوف حوار الطقم بعد الحفله. المهم قوليلى ايه هي الهديه!
مريم: ضحكت ع مرواغة آدامها ال بتعشقها. وقالت أنا هطلع انا وانت بإذن الله موسم الحج السنادي!
آدm: ضمها لقلبه اكتر. وقال بحب. كنت متوقع منك ده يا سلطانة آدm.

ف جناح زين.
زين: قدm هديه ل ريتال نفس الفستان ال كان عاجبها وكان مقطوع.
جابلها واحد نفس التصميم. وجاب ليها اسوره الماظ.
ريتال: بإعجاب كبير. واو بجد روعه جدا. الفستان تحفه اوي يازينو. وباسته من خدو. ميرسي جدا ياحبيبى.
زين: مبسوط. ولبس ليها الاسوره. وقال دي اقل حاجه ليكي ياروتي. انتى ديما واقفه جمبي. واتحملتي عصبيتي ف الفتره الاخيره.
وكنتي ديما تدعميني وتقويني. وشيلتي مسؤلية البيت.

وقدرتي تسدى مكان العيله. ومقصرتيش ف اي حاجه. ربنا يبـ.ـاركلي فيكي ياروتي.
ريتال: حـ.ـضـ.ـنته بسعاده كبيره. وعيطت من الفرحه. وقالت أنا مستعدة اعمل كل حاجه تسعدك يازينو. بس تكون جمبي ومعايه ومبسوط ديما ياحبيبى.
زين: باس ع ايديها. انا مبسوط بوجودك جمبي ياريتال!
ريتال: بدقة قلب. بحبك يازين.
زين: رجع خصلة شعر ورا ودنها. بعشقك ياعمر زين.

بعد لحظات.
فون آدm رن. وبص ل مريم. وابتسم وقال. ثواني ياروحي مكالمه مهمه وراجع.
مريم: بابتسامه. ربنا معاك ياحبيبى.
آدm: دخل المكتب. ورد ايوه يارعد عملت ايه؟
رعد: كله تمام ياباشا. انا لسه خارج من المخزن حالا.
آدm: تمام. ومضو؟
رعد: بضحكه. دول ماصدقو ياباشا. عامر والجارسون. اول ما عرفو أنهم هيخرجو ويشوفو النور من تاني. قالو هنمضي ونبصم كمان. ومضو ع كل الأوراق.
آدm: هز راسه تمام.
رعد: بحيره. احم.

آدm: اممم قول يارعد عايز تقول ايه؟
رعد: ابتسم. وقال ماشاءالله عليك ياكبير. عموما انا بس كنت عايز أسأل. لو آدm الصغير عرف بأن عامر والجارسون طلعناهم من المخزن. ايه موقفه وقتها.
آدm: بهدوء. متقلقش يارعد. انا هفهم حفيدي اول ما يرجع! بس انجز انت وتعالي الحفله ع وشك.
رعد: تحت امرك ياباشا. اروح بس البيت اغير هدومي. واجيب هيلينا واجي ومعايا الاوراق.
آدm: كشر عينيه. وابنك وبـ.ـنتك؟

رعد: سفيان سافر عشان الجامعه. وبـ.ـاري. عند والدتي ف البلد. ههههه مش عارف كل ما انوي اجيبهم. يحصل حاجه.
آدm: لعله خير! وكل شيء ب آوان.
رعد: ونعم بالله يا باشا.

فيلا سليم بدر الدين.
سليم: لابس بدله شيك جدا. وجاهز ونزل المكتب.
فتون: لابسه فستان تحفه فنيه. سليم جايبه ليها من بره مصر مخصوص تحضر بيه الحفله ف مملكة العدوي.
فتون: نازله ع السلم. والفستان ليه ديل طويل. وكانت فاتنه فيه.
سليم: بص ف الساعه. وقام قفل الخزنه.
فتون: خبطت. وقالت برقه. سليم!

سليم: قال بإعجاب. نزلت ع الوقت بالظبط. ولف ليها. وبيقول نعم يا قلب سي! ووقف مكانه بإعجاب كبير. وقلبه دق بمشاعر مختلفه وأغلبها كانت مشاعر حب مع غيره كبيره.
فتون: بضحكه رقيقه. مسكت الفستان وقالت. أجنن مش كدا؟
سليم: ف اللاوعي. ده انتي تهبلي. وانتبه. وقرب منها. ومسك ايديها الأتنين. وقال ديما فاتنه. ومضيعه عقلي مني بجمالك.

ايه يافتون ياحبيبتى الجمال ده. بجد فتنتي قلبى وروحي! ورفع أيديها وباس عليهم. وقال برنسس فتون بدر الدين!
فتون: بضحكه صافيه ودقة قلب. حبيبى ربنا يبـ.ـاركلي فيك. وانا مكنتش هكون بالجمال ده. لولا الفستان التحفه ده تسلم ايدك وزوقك!
سليم: حاوطها من وسطها. وقال بمكر. الفستان برضه ال مخليكي جميله؟
وهمس ف ودنها الفستان بقى ليه قيمه. لما بقى بين ايدين فتون سليم بدر الدين. وبجد انتى تجنني.

وكمل بغيره. انا مش عارف ازاي هتخرجي كدا!
فتون: بضحكه صافيه. حـ.ـضـ.ـنت سليم. وقالت حبيبى انا ياسيمو. ديما بتغير من ااقل حاجه.
سليم: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسك دقنها. وقال بحب. لو مغرتش عليكي هغير ع مين يافاتنه. وبيقرب منها.
فونه رن وكان خالد.
سليم: غمض عينيه بغـ.ـيظ كبير. وقال. الله يخربيتك ياخالد الكـ.ـلـ.ـب. ديما بتتصل ف الوقت الزفت ع دmاغك.
فتون: ههههههه. معلش ياحبيبى. اكيد بيستعجلك. ع ميعاد الحفله.

سليم: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. ورد ع خالد بنفور. نعم!
خالد: هههههههه ع طول كدا حبك ليا واضح من صوتك.
اكيد كالعاده ياساده اتصلت ف وقت مناسب
ههههخخ.
سليم: قبض ع ايدو. وقال بغـ.ـيظ. انا يالا بكرهك صدق بقى؟
خالد: بدلع مش من قلبك ياسولي.
بس بجد بزعل من اهمالك ليا. مش هتقولى مالك بقى. وايه مغيرك؟ هههههه.
سليم: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك. عيل فصيل اقسم بالله. أنجز ياعملي الاسود. عايز ايه؟

خالد: ياعم الحفله هتبدأ. أنجز الشباب وحشوني. عايزين نقضى الحفله من أولها.
سليم: ابتسم. تمام ساعه وهنكون هناك إن شاء الله! وقفل.
فتون: بضحكه. ع فكره انا عزماك ع العشا بعد الحفله. ع اليخت.
سليم: بابتسامه ومكر. وايه المقابل يابـ.ـنت مهران!
فتون: ههههه. هقولك بعدين ياسيمو. ياملاكي الحارس. يلا بينا؟
سليم: حط ايدها ف دراعه. وقال بحب كبير. يلا بينا ياجمل برنسس فتون!

فيلا تيم عزيز.
تيم بيلبس. للحفله.
ميرو: بتلبس وفونها رن وكانت هبه. وردت عليها. وقالت بابتسامه. الو هوبا القمر.
هبه: بضحكه. ميرو الموزه عامله ايه ياقلبي!
ميرو: بضحكه الحمد لله بخير. ايه انتى لسه منزلتيش من البيت؟
هبه: بحرج. معلش بقى ياميرو مش هقدر اجي الحفله.
ميرو: بزعل. ليه بس ياهبه؟

هبه: بتهيده. اصل ولاد عاشور اخويا التلاته تعبانين. بدور برد شـ.ـديد وسـ.ـخونيه. ومرات اخويا مش عارفه تعمل حاجه منهم. وطلبت مني إني اروح اقعد معاها. وانا بصراحه اتكسفت اقولها اني عندى حفله. وبرضه مش عايزه عاشور يزعل مني. مهما كان عاشور عمره ما رفضلي طلب ولا زعلني.
ميرو: بحيره. اممم. فعلا عندك حق. ماشي ياحبيبتى. تتعوض مره تانيه إن شاء الله. والف سلامه عليهم.

هبه الله يسلمك ياقمر. وشهقت بتفكير. وقالت صح يامريم ف حاجه كنت عايزه اقولك عليها. وع طول بنسى.
تيم: شاور ل مريم. وقال بهمس. اتأخرنا! الحفله بدأت!
ميرو: هزت راسها. وقالت ثواني ياهوبا. هفتح الاسبيكر بس وهسمعك وانا بلبس الحجاب. وفتحت الاسبيكر وحطت الفون ع التسريحه.
وتيم: بيسرح شعرو قدام المرايا التانيه.
ميرو: بتلبس الحجاب. اه سمعاكي ياهوبا. حاجة ايه بقى؟

هبه: بصي من فتره كدا. وانا ف الجامعه. جت بـ.ـنت سألت عليكي!
ميرو: كشرت عينيها بعدm فهم. بـ.ـنت مين؟ ياتري زميلتنا ف الجامعه ولا ايه؟
هبه: بصراحه مش عارفه يامريم. إن كانت زميلتك ولا لأ؟
ميرو: ههههه يابـ.ـنتى انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه. ما انتي عارفه اني ماليش صحاب غيرك. وباقى الدفعه زمايل عاديه وانتي عارفاهم كلهم. ازاي بقى مش عارفه؟

هبه: بحيره. منا قولت كدا برضه. لانها قالت إنها صديقتك. بس بصراحه يامريم طريقتها ف الكلام خــــوفتني!
ميرو: بعدm فهم. ياستير ليه كدا قالتلك ايه. وقالتلك اسمها ايه البـ.ـنت دى؟
هبه: بتريقه. رووووح. ههههه. اه والله قالتلي كدا. ونطقت اسمها كأنها بتحضر عفريت.
ميرو: بتفكير. روح! بس انا معرفش حد بالاسم ده خالص ياهبه.
هبه: مش عارفه بس ازاي. دي فيها شبه منك كبير جدا!
تيم: فتح عينيه بصدmه. ولف ل مريم. وهمس كامليا!

ميرو: بعفويه! شبهي؟ لأ معرفش حد. انا!
تيم: اتحرك بغـــضــــب. ومسك الفون بسرعه. وقال بصوت غـــضــــبان. هبه. البـ.ـنت دي عينيها تشبه مريم؟ ونفس الطول تقريباً؟ وعندها شامه ف جبينها؟
هبه: اتخضت. لكن جاوبت بقلق. اء. ايوه فعلا يادكتور.
تيم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح. وقال. احكيلي بالظبط البـ.ـنت دي قالتلك ايه؟
ميرو: واقفه مستغربه تصرف تيم. لكن فتحت عينيها بصدmه. وقلبها دق بخــــوف. وهمست. معقول تكون كامليا؟

هبه: بلعت ريقها. وقالت جواها. استر يارب هو انا نيلتها ولا ايه؟
وحكت ل تيم كل ال حصل. وردها ع كامليا. وأسلوب كامليا ورد فعلها! وكملت. بس انا لما قولتلها انكم سافرتو بره مصر. اتجننت وسابتني ومشيت!
تيم: قبض ع ايدو بغـــضــــب شـ.ـديد. ويتنفس بغـ.ـيظ.
ميرو: شافت ملامح تيم. واتـ.ـو.ترت. واخدت الفون منه. وقالت بقلق. ما، ماشي ياهبه ياحبيبتى. انا هكلمك بعدين. وقفلو.

تيم: من بين أسنانه بتوعد ممزوج بغـــضــــب. اقسم بالله. لا ادmرك ياكامليا. وساب مريم وخارج بسرعه.
ميرو: جريت وراه بسرعه. وبتنادي عليه بعـ.ـيا.ط وخــــوف. تيم. تيم. رايح فين. استنى بس.
تيم: نازل ع السلم بسرعه. ومبيردش عليها!
ميرو: نزلت بسرعه. وكانت هتقع. لكن لحقت نفسها. ونزلت تجري عليه. تيم استنى بالله عليك.
تيم: لسه هيخرج من باب الفيلا.
ميرو: جريت ووقفت قدامه. وقفلت الباب. وبتنهج.

تيم: صك ع أسنانه بغـــضــــب. وقال بصوت عالى ابعدي من طريقي يامريم!
ميرو: قربت من بعـ.ـيا.ط. ومسكت دراعه. وقالت بترجي. لأ لأ ياتيم مش هبعد. ارجوك اسمعني وحاول تفهمني.

تيم: مسك مريم من دراعتها بغـــضــــب. وهزها. وقال. بصوت منحور. اسمع وافهممم اييييه؟ افهم ايه يا مريييم؟ افهم أنها كانت عايزه تدmرك وتدmرني؟ افهم أنها مبتحرمش بعد كل ال حصل معاها؟ انا لازم اوقفها عند حدها واقفل الموضوع ده نهائى. انا ممكن اقلبها قضية رأي عام. وافضحها وادفنها بالحيا. واحده زي دي. كانت المفروض تحمد ربها إننا سبناها. لكن لا. هي مصممه تخسر نفسها وعيلتها. انا رايح لابوها وال يحصل يحصل.

ميرو: مسكت قميصه بترجي كبير. وعيطت بصوت موجوع. ارجوك ياتيم بلاش. احنا مصدقنا الفرحه ترجع لقلوبنا من تاني.

ومسكت وشه بايديها. وبصت ف عينيه وقالت بحب ممزوج بو.جـ.ـع. انت وانا تعبنا سنين كتيره اوي عشان نوصل لل اللحظه ال تجمعنا. وكمان فكر بإيجابية. هي خسرت وانا وانت ربنا عوضنا ببعض. وبعدين أنت قولت باباها مريـ.ـض. وانها بـ.ـنته الوحيده. يعني اكيد مش هيتحمل ال انت هتقوله عن بـ.ـنته. وممكن يجراله حاجه. أنت وقتها. مش هتقدر تسامح نفسك.

تيم: قلبه رق لدmـ.ـو.عها. ومسح دmـ.ـو.عها وقال بعتاب. يعني عايزاني اسكت يا مريم؟ عايزاني اسيبها تتمادى ف شرها؟ عايزاها تفتكر أن سكوتي ده ضعف؟
ميرو: ابتسمت بدmـ.ـو.ع لهدوئه. وهزت راسها بالنفي. لأ ابدا. انت عمرك ما كنت ضعيف ابدا ياتيم. ال يحاول ينقذ سمعت العيله ويخاف ع بنات العيله كأنهم بناته وأخواته عمره ما يكون ضعيف ابدا. ال يحاول يخلى مـ.ـر.اته مبسوطه ويتحملها وقت ضعفها وخـ.ـنـ.ـقتها عمره ما يكون ضعيف ابدا.

ومسكت أيديه. وقالت. طيب فكر تاني بإيجابية. وإن هبه قالت ليها إننا سافرنا ومحددتش البلد. يعنى اكيد هي هتستسلم ف الوقت ده.
اكيد لما تقعد مع نفسها وتفكر. هتقتنع انها غلطت. وتنـ.ـد.م انا متاكده. صدقني.

تيم: ضحك بسخريه. تقتنع؟ مين دي ال تقتنع يامريم؟ انتي مفكره كل الناس ف برائتك وطيبتك؟ لا ياحبيبتي فوقي. صوابعك مش زي بعضها. وبعدين ال قلبها تجيله الجراءه وتعمل حاجه بشعه ووقحه زي دي. عمرها ما تحس بالنـ.ـد.م أبدا. دي مش بعيد يكون قلبها مـ.ـا.ت اكتر من الأول. وعايزه تنتقم بطريقه أشـ.ـد.
لو سمحتي سبيني انا اتصرف بطريقتي. وانهي الموضوع ده انهردا!

ميرو: بترجي. عشان خاطري بلاش ياتيم. انت شايف إن كل العيله ماصدقت ترجع ليها الفرحه من جديد. ارجوك. طيب بلاش عشاني انا. عشان بابا آدm وماما مريم. بالله عليك ياتيم تنسى الموضوع. كلها اسبوعين ونسافر. بالله عليك أرجوك! واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وعيطت. وقالت بو.جـ.ـع. انا مش عايزه اخسرك انا معنديش استعداد اقف ع رجليا من غيرك. ارجوك بلاش تسبنى. حلفتك بالله ياتيم!

تيم: قلبه اتخـ.ـنـ.ـق عشانها. وضمها لقلبه بحنان كبير. وقال. هشش. طيب خلاص اهدى مش رايح ف مكان. خلاص بقى.
ميرو: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه بسرعه. وقالت بأمل وحماس. بجد. بجد ياتيمو؟
تيم: بضحكه. بجد يا قلب تيمو. بس وحياتي بلاش عـ.ـيا.ط.
ميرو: حـ.ـضـ.ـنته بمرح. حبيبى تيمو انا. حاضر ياروحي مفيش عـ.ـيا.ط. بس انت خليك جمبي.
تيم: ضمها لقلبه بسعاده. وقال. عمري ما ابعد عنك يوم واحد. ياعمر تيم!

الحفله بدأت ف جنينة مملكة العدوي. :
والأمن مستتب والكل بيتفتش بلا استثناء. ومراد زود حراسه امنيه مشـ.ـدده. لحماية آدm وباقي أفراد العيله.
وكل الضيوف حضرو.
وكالعاده اهم الضيوف كانو سليم وخالد ومتألقين وواخدين مكانهم ووضعهم ف قلب المملكه. ومحمد ومراد وفهد وزين مرحبين بيهم جدآ. وعرفوهم ع باقي شباب العيله.
الصحافه وصلت. وعملت لقاء مع آدm.

لكن بحرص شـ.ـديد. وف وجود الأمن والحرس. كانو زي الاسود حوالين الامبراطور. محاوطينه من كل الاتجاهات. بأمر من مراد.
ولاول مره ناس كتير اوي. تدخل حدود المملكة
واتفتشو كويس جدا. بأمر من مراد وفهد. والأمن موجود. والكل كان حذر جداً.
رجـ.ـال الأعمال وسيدات الأعمال ف الجنينه.
وحريم العيله جوه الفيلا. ومعاهم فتون وحنين وهيلينا. وبيحتفلو.
وممنوع الخروج بره باب الفيلا. وكل زوج منبه ع زوجته وبناته محدش يخرج.

وكان وقت جميل جدا. والكل كان مبسوط. وفرحه عارمه ف قلوب كل محبين الامبراطور.
والحفله تمت وعدت ع خير. والكل ودع العيله الجميله. واتحركو.
آدm وكل العيله موجودين ف الليفنج.
البنات قامو كلهم. ووقفو جمب بعض.
ميرو: بحماس. احم احم. لو سمحتو ياريت الكل يركز معانا ثواني.
كل العيله انتبهت. وبصت ليهم.
ميرو والبنات جابو البرواز وكان كبير جدا. وماسكينه بحذر.

تمارا: ابتسمت بحب كبير وقالت. بابا آدm. وجدو. واخويا الكبير. وصديقي المفضل. وحبيبى.
وماما مريم. وناناه واختي الصغيره ههههه ماشاء الله طبعا. وصديقتي المقربه. وقلبي من جواه. ال ديما بتعلمنا الصح من الغلط. والحلال من الحـ.ـر.ام.
ميرو كملت. بحنين. وقالت ماما مريم. ال بتحبنا بجد. ال بتخاف علينا وعايزه تاخد بأيدينا للجنه.

وبابا آدm. هو مش جدو لأ هو بابا آدm وبس. اخويا الكبير ف وحدتي. صديقى وحبيبى ورفيق ايامي. ال ديما مقويني. ال رباني وأخدني بـ.ـنته مش حفيدته.
انا عايزه اقولكم اني بحبكم بجد. بحب بابا آدm وبابا طارق. بحب ماما مريم وماما رنا. بجد احنا الاحفاد بنحسد نفسنا إننا ربنا رزقنا بعيله تجنن.
ودلوقتي بإسمي أنا وبإسم بنات العيله كلها. اتفقنا نقدm ليكم هديه بسيطه ويارب تعجبكم. وشاورت للبنات.

البنات بحماس كبير. شالت الورق من ع البرواز.
وكانت الشجره تجنن بجد.
الكل انبهر بيها. وبيهمسو ماشاء الله.
لكن آدm ومريم أنبهرو بكلام تمارا وميرو اكتر.
مريم: كالعاده من فرحتها بحفيداتها دmـ.ـو.عها نزلت.
آدm: عيونه ع الشجره بتركيز كبير وإعجاب. وشاف اسمه اول واحد ومريم جمبه. ومراد وزين ونور ولارين.
ويليه طارق ورنا وفهد وباقي العيله. لحد اسم تالين!
وف ارواق فاضيه. واكيد. دي لباقي الأحفاد.

وقلبه دق بحب كبير. وكابر دmـ.ـو.عه. لكن عيونه لمعت من جمال الهديه!
مريم: شافت الشجره. و فتحت عينيها بدهشه واعجاب كبير جدا. وقلبها دق بفرحه كبيره. للهديه المميزه والجميله جدا. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وهمست اللهم بـ.ـارك.
مصطفى: كالعاده ضيع سحر اللحظه. وقال وسع وسع وسع. خلاص ياموزز خلصتو فقرتكو؟
اركنو بقى ع جمب.
الكل تنح بدهشه. وبعدها ضحكو ع مصطفى.

مصطفى: وقف مكان تمارا وقال. جدو آدm. عمنا وعم الكل. كبير العيله. حبيب الملايين امبراطور قلبي انا شخصياً. اه وكتاب الله.
الكل ضحك.
تيم: سحب مصطفى من قفاه. وقال بعتذر عن الخطأ الفني. الواد ده مش تبعنا. منعرفوش أصلا.
الكل ضحك.
تيم: ابتسم بحب كبير. وبص ل آدm ومريم وقال.
طبعا بعد كلام مريم وتمارا انا مش لاقي حاجه اقولها.

هما خلصو فيكو كل الكلام. لكن ال هقوله. إن امنيتي الوحيدة إن ربنا يبـ.ـارك ف عمر حضرتك. وعمر ماما مريم.
ودي هديه بسيطه من شباب العيله. وشاور للشباب.
الشباب بنفس الحماس شالو الورق. وكان البرواز يخـ.ـطـ.ـف القلب. وكل عيله بالصور واسماءها ع الشجره. وكانت بجد تسحر.
البنات شالت البرواز والشباب شالو البرواز وقدmوهم ل آدm ومريم.
محمد ومراد وفهد وزين كانو مبسوطين جدآ.

نور ورينو وفريحه وريتال. كانو مزهولين من جمال الهديه.
مصطفى: شاف الكل ساكت. وقال سمعونا سقفه كدا ياجدعان. اي حاجه تدينا طاقه احنا تعبانين ف الحاجه دي اه والله العظيم. وغمز ل چود. وسقف اول واحد.
الكل: انتبه. وضحكو وسقفو.
مريم عزيز: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير من مصطفى.
يوسف: بفخر. قلب أبوه الواد ده.
مريم عزيز: بغـ.ـيظ كبير. اه ابنك ونعم العقل يايوسف.
الكل واقف بيسقف ويضحك.

آدm مراد: من ع الباب. بدقة قلب. بابا آدm!
وفجاءه الكل انتبه. وبصو ع الصوت ال جاي من عند الباب!
آرين: لفت بسرعه. ودقات قلبها واصله لقلب آدامها. وضحكت بسعاده. وعيونها لمعت. وهمست آدm!
مريم: حطت ايدها ع قلبها. وضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت إبن عمري!
آدm: ابتسم بحب كبير. وقلبه استريح برؤية حليفه.
آدm مراد: حط الشنطه ع الأرض. وقدm كام خطوه.
فريحه: قلبها بيدق وعيطت. وهتجري عليه.

مراد: شايف عيون ابنه متعلقه ب جدو. ومسك ايد فريحه بسرعه. وغمز ليها تستنى!
فريحه: فهمت. ووقفت مكانها. وقلبها مبسوط برجوع ابنها!
آدm مراد: مش مصدق أنه شايف جدو آدm من تاني قدام عينيه. قاعد متمركز بنفس هيبته. وأميرته جمبه. ولامم كل العيله حواليه. ايوه هو ده آدm العدوي.

هي دي مملكة العدوي. مملكة ميراث العشق. ال دبت فيها الروح من تاني. ال نورت وازهرت من جديد. ال شمس الحب دفت قلوبهم برجوع الامبراطور وأميرته.
كل الشباب اتحركت وسابت مجال للديزل انه يوصل لجدو.
آدm: بابتسامته المعتاده. قال. حفيدي الغالي! وقام وقف.
آدm مراد: سمع صوت مثله الاعلى. وصديقه الصدوق، ونسي كل حاجه. وهمس بابا آدm!
آدm: هز راسه بابتسامه. ايوه يا حفيدي. انا قدامك. حي يرزق. وفتح ايديه لحفيدو!

آدm مراد: اترمى ف حـ.ـضـ.ـنه بكل شوق الدنيا ولهفتها.
آدm: ضحك بصمت وقلبه مبسوط جدا. وربت ع ضهرو بحنان. وقال. حمدالله ع سلامتك يا آدm ياعدوي!
آدm مراد: غمض عينيه ومردش. كأنه بيحاول يستوعب. او بيحاول يشحن طاقته من صوت جدو ال اتحرم منه لفتره.
الكل واقف متأثر من علاقة الحب ال بين الجد وحفيده.

آدm: ابتسم. وتفهم سكوت آدm. انه اكيد بيكابر دmـ.ـو.عه. لانه بيكره الضعف. وطلعه من حـ.ـضـ.ـنه. وبص ف عينيه. وهز راسه ف اشاره معناها انا بخير اطمن.
آدm مراد: غمض عينيه وصك ع اسنانه. عشان مايضعفش. واخد نفس عميق. وفتح عينيه. وباس ع ايديه. وابتسم. وقال. نورت مملكتك ونورت حياتنا من تاني! حمدلله ع سلامتك يا بابا!
آدm: الله يسلمك ياحبيب جدك!

آدm مراد: بص ل مريم. وابتسم بحب كبير. وقرب منها وباس ع ايديها وجبينها. وقال. سلطانة المملكه. وأميرة القلوب. حمدالله ع سلامتك ياحبيبتى وضمها لقلبه بحب كبير.
مريم: بنفس الحب واللهفه. طلعت من حـ.ـضـ.ـنه. وحسست ع صدرو ودراعاته واكتافه. وقالت. نور عيني وابن قلبى و عمري. فيك حاجه. حصل معاك اي مكروه لاقدر الله. طمني عليك.
آدm مراد: كتم المه. وابتسم. انا كويس جدا ياست الكل. انا بخير طول ما انتي وبابا بخير!

مريم: بأريحية. ربنا يجعلك ديما بخير يانور عيني!
تالين: جريت عليه بفرحه. أبيه آدm. أبيه آدm. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه!
آدm: حـ.ـضـ.ـنها وابتسم. توتا حبيبة قلبي. وحشاني اوي.
تالين: بسعاده. حضرتك ال وحـ.ـشـ.ـتني جدا. انا فرحانه إن حضرتك رجعت بخير. الحمد لله.
آدm مراد: باس راسها. ومبتسم. وراح سلم ع فريحه. وباس ع أيديها وجبينها. وقال امي اخبـ.ـارك ايه ياحبيبتي؟
فريحه: بدmـ.ـو.ع. انا بخير ياروح قلبي. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.

آدm مراد: مسح دmـ.ـو.عها. وقال. طيب مش كفايه بقى دmـ.ـو.ع؟
مراد: بضحكه. قولها يمكن تسمع منك انت. وشـ.ـد آدm لحـ.ـضـ.ـنه. وربت ع ضهرو. حمدالله ع سلامتك ياحبيب أبوك...
آدm مراد: ابتسم الله يسلمك يابابا. واتحرك سلم ع محمد و فهد وزين وباقي العيله. لحد ما وصل قدام آرين. ال بتترجف من التـ.ـو.تر. وحس بيها. وقال بهدوء رغم دقات قلبه. اذيك يا آرين؟

آرين: بصت ع فهد. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت. اء. احم. الله يسلمك. حمدالله ع سلامتك. يا آدm!
آدm مراد: رفع طرف عينيه وشاف فهد عينيه ع آرين. وقال بشبح ابتسامه. الله يسلمك يا. آرين! وغمز ليها. واتحرك.
آرين: قلبها دق بقوه لغمزته. وحاسه إن وشها بقى احمر جدا. وقعدت مكانها ع الكرسي.
مراد: باصص ع آدm ابنه بتركيز. وقال بحده. اطلع غير هدومك وانزل يا آدm!
آدm: كشر عينيه. لحدة مراد ف الكلام مع ابنه!

آدm مراد: هز راسه. واخد الشنطه وطلع!
مراد: لفريحه. قولي ل زينب تجهز عشا لابنك. وسابها وطلع ع فوق!
آدm: هز راسه. وتفهم إن ف حاجه حصلت مع حفيدو. وأبوه حس بيه. زي ما آدm زمان كان بيحس بابنه من تحركاته!
آدm مراد: دخل الاوضه. وحط الشنطه. وطلع السلاح من جيبه وحطه ع التربيزه. وبيقــلـــع التيشريت بشويش. وكاتم الألــم!
مراد: فتح الباب مره واحده من غير ما يخبط!

آدm مراد: بنفس الثبات متحركش. واتنهد. وقال كنت متأكد انك عرفت!
مراد: شـ.ـد التيشرت. وبص ع ضهر آدm. وشاف جـ.ـر.ح عميق اشبه بضـ.ـر.بة سكين. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ واضح. وقال بغـــضــــب. انت اغبى حد شوفته ف حياتي. انت ألعن من فهد مليون مره. مهمل من الدرجه الاولى. مفكر إنك لما تسيب جـ.ـر.حك ينزف انت كدا هترتاح؟ وزعق لاول مره ف إبنه. وقال. انت هتفضل كدا لحد امتى يا آدm!

آدm مراد: بثبات. ده لا إهمال ولا غباء. كل الحكايه. انتى خلصت مهمتى وجيت ع هنا ع طول. وبعدين الموضوع مش مستاهل!
مراد: بنفاذ صبر. انا مش هاخد منك حق ولا باطل. عيل مستفز زيه بالظبط. اتنيل اقعد هنا. وراح فتح الكمود وجاب منه علبة الاسعافات!
آدm مراد: هز راسه. ومسح وشه وشعرو. وقعد ع طرف السرير. وساكت.

مراد: بص ع الجـ.ـر.ح. وكأن قلبه هو ال مجروح. واتكلم بغلظه. مش إبن مراد العدوي ال يتجـ.ـر.ح كدا. ومش حفيد آدm العدوي ال يتخدش. وانت عمرك محافظ ع النقطه دي ف حياتك. ايه ال حصل عشان تتجـ.ـر.ح كدا؟
آدm مراد: ابتسم لنبرة الخــــوف ال ف وسط غلظة صوت أبوه. وقال أنا عارف كل ده. بس احيانا بتضطر تمثل الضعف عشان توهم عدوك انك خلاص قربت تستسلم. وقتها غــــروره يزيد وقوته تضعف. وتجيبه الأرض!

مراد: بيعقم الجـ.ـر.ح. وقال نجحت في المهمه اكيد.
آدm مراد: ابنك ياسيادة العقيد.
مراد: وحكاية الجـ.ـر.ح ده؟
آدm مراد: كانت صعبه شويه عشان اوصل لل آر بي جي. والتلاته ال معايا اتصابو. وهما كانو عدد كبير وانا سمحت لواحد منهم يجـ.ـر.حني. وف اول فرصه. وصلت لل ار بي جي. وفجرتهم. وجبت الدليل مع القوه والزعيم بتاعم. وطلعت ع الجهاز. سلمتهم ورجعت. وبص لابوه بابتسامه. فيها ترقيه لابنك ياصقر.

مراد: بفرحه كبيره. بجد يا آدm؟ يعني أنت دلوقتي اترقيت ل نقيب؟
آدm مراد: ابتسم. ايوه.
مراد: ضحك بفخر كبير. وقال جدع ياض ابن ابوك بجد.
آدm مراد: رفع حاجبه بمكر وقال. يعني مش العن من خالي فهد؟
مراد: بيخيط الجـ.ـر.ح وقال بغـ.ـيظ. انتو الاتنين زفت!

عدا كام يوم كمان.
فيلا المنشاوي.
همس: بخـ.ـنـ.ـقه. الو ايوه يا ياسين. انت فين بقى؟ الساعه 2 بجد كدا كتير.
ياسين: ياحبيبتى انا اهو لسه خارج من القسم حالا. وهعدي عليكي. واخدك ع اكبر سنتر فساتين. وتختاري اجمل فستان لاجمل همس ف الدنيا!
همس: بسعاده. بجد يا ياسو انا مش مصدقه. كلها كام يوم ونتجوز واو.
ياسين: هز راسه بيأس. يابـ.ـنتى هو انتي مش كنتي مضايقه دلوقتي؟ فجاءه كدا قلبتي.

همس: بتذمر. بقولك ايه؟ انت هتبصلي ف هرموناتي؟ مـ.ـا.تسيبني ماشيه زي ما انا مسستمه نفسي.
ياسين: بضحكه. لا ياستي هسيبك بهرموناتك. انتي مش ناقصه اصلا انتي كدا فله. ههههه.
همس: بمرح. طيب بزمتك. انت مش مبسوط معايا. دا انا قمر.
ياسين: بضحكه انتي قمر 14 وانا مبسوط جدا انك ف حياتي ياحبيبتى.
همس: ايوه كدا اظبط الكلام. ويلا بقى انا متحمسه عشان اختار فستان فرحي.

ياسين: بتحذير. همس زي ما اتفقنا. فستان عاقل كدا ومحترم. لا تقولي يوم فرحي البس معرفش ايه. والكلام ده!
همس: بمكر. ايه ده. يعني أنت مش هتوافق ع فستان حمال؟
ياسين: صك ع أسنانه بغيره. وقال بجمود. شكلك عايزاه حبل مشنقه ياهمس! وعدي يومك. بدال ما احلف اني أنا ال انزل اختار واشتريه بنفسي. فاهمه.
همس: رقصت مكانها. وقالت يلهوي ع الحمشنه. كنت فين من زمان. تبا لك يا اخي!

ياسين: بصوت جهوري. روحتي فين يا انسه مش بكلمك؟
همس: كاتمه الضحكه. وقالت بمرح تمام ياحظابط ياسو. نكد عليا برحتك. ماهو فرحك انت وانت ال دافع. ذلنا بقى.
ياسين: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك. وقال اقفلي يامـ.ـجـ.ـنو.نه. عشان داخل ع لجنه. وانتي اجهزي نص ساعه بالكتير هكون عندك إن شاء الله!
همس: بهزار. لجنه. طيب اوعى تغش يسحبو منك الورقه. هههههخخخ سلام. وقفلت.
ياسين: قفل. وضحك من قلبه. وقال والله مـ.ـجـ.ـنو.نه.

فيلا العدوي!:
مريم: لاحظت إن رينو مخـ.ـنـ.ـوقه. وسألتها مالك يانور عيني. ف حاجه مضيقاكي؟
آدm: نازل ع السلم.
رينو: بحيره. ابدا يامامي. آرين المفروض تنزل تشتري فستان للفرح. وفهد وعدها أنه هيحاول يجي بدري. واتصل عليا دلوقتي وقال إنه طالع شغل مع منصب مهم وهيرجع ع بليل. وانتى عارفه إن آرين هتضايق. وهتقلب بوزها.
مريم: طيب يابـ.ـنتى وفيها ايه ده غـ.ـصـ.ـب عنه مش بايدو. تروح بكره إن شاء الله.

رينو: بحيره. مش هينفع. عندها عملي بكره ف الجامعه.
آدm: نزل وقعد جمب مريم. وقال بهدوء بعد تفكير. آدm حفيدي هياخد تالين زى ما معودها يشتريليها. روحي انتى و آرين معاه.
رينو: بحيره. ايوه بس!
مريم: مافيهاش بس يانور عيني. آدm هياخد باله منك ومن آرين. يعنى احسن من الحرس. وهكون مطمنه عليكى معاه.
رينو: طيب وفهد!
آدm: ابتسم. متقلقيش انا هكلمه. بس يلا عشان ترجعو بسرعه.

رينو: قامت. طيب انا هروح اقول ل آرين تلبس. وخرجت.
آدm بص ل مريم. وكانت بتبص ليه اوي.
آدm: ابتسم وفهم نظرتها. وقال مفيش حل غير ده.
مريم: ابتسمت. بس آدm حفيدك كان رايح بكره مع تالين.
آدm: باس كف أيدها وابتسم وقال بغمزه. وماله يروح انهردا!
مريم: ضحكت بسعاده. وقالت بجد بحب تفكيرك اوى.
آدm: كشر عينيه. وبصلها.
مريم: بضحكه. قصدي بحبك كلك ع بعضك يا إمبراطور قلبي وكياني.

آدm: بمكر. لحقتى نفسك يا أميرتي! وطلع الفون واتصل ع آدm مراد وبلغه ف شرح بسيط.
آدm مراد: راجع ع البيت. وهز راسه وابتسم.
بعد شويه.
ف سنتر الفساتين.
همس: قاست فستان صك وضيق. وخارجه ها ايه رايك يا ياسو!
ياسين: رغم انبهاره بيها لكن فتح عينيه بصدmه.
وقال بزهول. يخربيت كدا. اء. ايه ده ياهمس؟
همس: حطت ايدها ف جمبها. وماشيه زي الموديلز. وقالت تحفه فنيه جدا عليا. عجبني جدا. ايه رايك؟

ياسين: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. وقال من بين أسنانه. خشي غيرى الزفت ده.
وبعدين ده المحترم ال قولت عليه؟ هاااا؟
همس: بغـ.ـيظ. قربت منه بنرفزه. ف ايه بقى. هو انا كل اسبوع هلبس فستان فرح؟ مـ.ـا.تسبني البس ال انا عايزاه. ده هي ليله ف العمر! متنكدش عليا بقى.
ياسين: غمض عينيه وبيمتص غـــضــــبه. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال لو عايزه نكد بجد عانديني ياهمس.

ومسح وشه بايديه. وابتسم بغـ.ـيظ. اسمعي ياحبيبتي. الفستان ضيق عليكي. محدد تفاصيل جـ.ـسمك. واظن يعني انتي مترضيش ليا إن كل ال يشوفك. يقول عليا حجات ماينفعش تتقال. ف انتي كدا استهدي بالله وشوفي فستان غيرو.
همس: رفعت صوباعها ف وشه وقالت. ياسين هو انت معقد؟
ياسين: بنظرة توعد وغـــضــــب قال، وقـ.ـا.تل ياهمس. ثانيه كمان هبقى معقد وقـ.ـا.تل!

همس: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت بخــــوف. هو الفستان ده حساه ضيق شويه مش كدا؟ احم انا هشوف غيرو. وجريت من قدامه.
ياسين: بضحكه. والله مـ.ـجـ.ـنو.نه وهتجنني معاها.
بعد شويه. همس قاست فستان منفوش وطويل وتحفه فنيه عليها. وخرجت وهمست. احم ياسين؟
ياسين: لف ليها. وفتح عينيه بانبهار. وقلبه دق. وقال يخربيت جمالك. وقرب منها وهو مندهش. وقال تحفه ياهمس. بجد انتى زي القمر. قمر ايه؟ انتى تجنني بجد!

همس: بحرج ودقة قلب. يعني عجبك.
ياسين: ابتسم بعشق. بمـ.ـو.ت فيكى ياهمس. بجد بعشقك!

ف سنتر تاني.
رينو: بتختار تصميم معين. يناسبها مع الحمل.
آدm مراد: اختار ل تالين فستان ودخلت تقيسه. وعيونه بتراقب ضيه!
آرين: واقفه بتختار. وماسكه فستان احمر جميل جدا. وبتدور ع تصميم و لون تاني!
آدm مراد: شاف الفستان ف ايدها وقرب منها. ووقف وراها. وقال. اختاري الازرق الداكن ده!
آرين: رغم دقات قلبها. إلا أنها اضايقت. ولفت ليه. وقالت لأ. انا مش هلبس غامق بقى. انا عايزه فستان أحمر. او بِنك او!

آدm مراد: بغيره وتحذير. ادخلي قيسي الفستان ال انا اختارتهولك يا آرين!
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وقالت بنرفزه يووووه. انا ف الفرح ال فات لبست فستان أسود. ودلوقتي ازرق؟ لأ بقى ماليش دعوه انا هختار الاحمر ده.
آدm مراد: بيقرب منها وباصص ف عينيها بتركيز...
آرين: اتـ.ـو.ترت. ورجعت بضهرها.
آدm مراد: قرب اكتر. ومد ايدو قرب جمبها.

آرين: شهقت وغمضت عينيها. وافتكرت إن آدm هيحط ايدو ع جمبها. وقالت برجفه. لأ لأ بليز بليز يا آدm. ارجوك خلاص هقيس الأزرق.
آدm مراد: ابتسم. ورجع خطوه لورا. وقال لأ. اتفضلى قيسي الأحمر ال عاجبك.
آرين: فتحت عينيها. شافته بعيد عنها. وحطت أيدها ع قلبها ال بيدق بسرعه. وبلعت ريقها بصعوبه. واخدت الفستان وجريت ع البروا. ومفكرتش إزاي وافق بسهوله كده ع الفستان!
آدm مراد: شاور للبـ.ـنت!
البـ.ـنت: جت. تحت امرك يافنـ.ـد.م.

آدm مراد: اسمعى. لو سألت ع نفس اللون ف الموديل ال دخلت تقيسه. تقولى مفيش. وده اخر فستان موجود.
البـ.ـنت: بعدm فهم. لكن قالت تمام.
آرين: قاست الفستان. وفرحانه جدآ. وخرجت. وفتن قلب ال آدm.
آرين: انبهرت بجمالها ف اللون الاحمر. وكانت جميله جدا حد الفتنه. وقالت ايه رأيك يامامي!
رينو: لفت ليها. وقالت بانبهار. بسم الله ماشاء الله. تحفه جدا يا آرين.
آرين: رفعت عينيها ل آدm. وسألته بعنيها.

آدm مراد: مش مصدق إن حبيبته كبرت وجمالها يفتن. وواقف سرحان ف تفاصيلها!
تالين: خارجه. وقالت بسم الله ماشاء الله. الفستان تحفه اوي عليكي يا آرين. وشهقت. وقالت ياخساره لكن الفستان مقطوع بصي كدا يا آرين!
آرين: شافت القطع من الخلف. واندهشت. وقالت للبـ.ـنت. ممكن واحد غيرو لو سمحتي.
البـ.ـنت: آسفه حضرتك. ده اخر فستان احمر موجود من الموديل ده!
رينو: بتفهم. كويس اصل فهد كان هيعترض ع اللون ده!

آرين: حست بخيبة أمل. و واقفه مكشره. ونزلت وشها ف الارض بحـ.ـز.ن كبير. وزعلت وقالت. خلاص مش لازم كل حاجه انا اختارها تعترضو عليها. انا مش عايزه حاجه. عندي فساتين ف البيت. مش عايزه أي الوان خلاص. ودخلت بسرعه البروا.
رينو: اتنهدت بحـ.ـز.ن. وسكتت.
آدm مراد: اتخـ.ـنـ.ـق لانكسارها. رغم غيرته الجبـ.ـاره عليها.
بس هي فاتنه بجد جميله جدا. واللون الأحمر هيخلي الكل يبص عليها. صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت.

تالين: زعلت عشان آرين. وقالت الفستان فعلا كان يجنن ع آرين. برنسس. واتنهدت. وقالت قدر الله وماشاء فعل.
وجت ل آدm وقالت. ايه رايك يا أبيه؟
آدm مراد: بتنهيده. جميل ياحبيبتى. وقال بتفكير. للبـ.ـنت. لو ف لون بِنك من نفس موديل الفستان الاحمر ياريت تجيبيه!
البـ.ـنت: ابتسمت موجود يافنـ.ـد.م ثانيه واحده. وراحت جابت الفستان وجت. اتفضل حضرتك.
آدm مراد: بغيره مكبته. امسكي ياتالين. دخلي ده ل آرين تقيسه!

تالين: انبهرت باللون وقالت بجد هيبقى تحفه ع آرين. واخدته بفرحه. وخبطت ع آرين!
رينو: رفعت عينيها. وشافت غيرة الفهد مضاعفه ف عيون الديزل. لكن ف قلب غيرته القـ.ـا.تله. حنية الدنيا. وابتسمت بحب كبير. ودعت بقلبها. ل آدm و آرين.
آرين: شافت الفستان. ونسيت الزعل. اخدت الفستان ولبسته. ورجعت ليها فرحتها من تاني. وبصت ع نفسها ف المرايا وقالت. واووو بجد اللون ده تحفه اوووي كان نفسي فيه من زمان. وخرجت ليهم.

رينو و تالين فرحو لفرحتها. وكمان الفستان متفصل عشانها.
أما الديزل رغم جنونه بجمالها. إلا أنه غيران جدا. لكن لما شاف فرحتها وبرائتها. وإن اللون ده اهدا من التاني. سكت عشانها!
وبعد ما الكل اختار واخدو كل حاجه.
آدm مراد. بيدفع الحساب. وشاور للبـ.ـنت. ع الفستان الاحمر. وقال هاخد ده.
البـ.ـنت: لكن ده مقطوع يافنـ.ـد.م.
آدm مراد: انا ال قطعته!

وطبعا آدm مراد. لما قرب ع آرين وهي غمضت عينيها. قطع طرف الفستان من الضهر. وسابها تقيسه. لكن مستحيل تفتن حد غيرو. مستحيل يسمح لحد ينبهر بيها. هي مملوكته وضيه وبس!
آدm مراد: خارج من السنتر.
آرين: رفعت عينيها ليه وقالت بدقة قلب. ميرسي جدا يا آدm!
آدm مراد: قرب من وشها بغيره. وقال بتحذير شـ.ـديد اللهجه. لو شوفتك حاطه اي حاجه ع وشك ف الفرح. اقسم بالله اليوم ده ماهيعدي ع خير. واتعدل.

آرين: اتخضت. وقالت جواها. يخربيتك مرعـ.ـب مرعـ.ـب مفيش كلام!

عدا كام يوم كمان. والكل بيستعد لفرحة بكره احلى همس وياسين.
فيلا العدوي. الكل متجمع.
دعاء: داخله الفيلا. وقالت الاستاذ آركان جه!
الكل فرح.
آرين: قامت بفرحه. وقالت بصوت عالى آركان! وجريت ع الجنينه.
آدm مراد: قاعد ومسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر.
آدm: ابتسم بهدوء ع الغيره المكبته.
رينو: قلبها دق بقوه. ودmـ.ـو.عها نزلت بسعاده.

آركان: نزل من العربيه. وسلم ع الحرس. وداخل بحماس كبير. عشان يطمن ع جدو. وشاف توأمه بتجري بسرعه عليه. وضحك وساب الشنطه. وقابلها.
آرين: بتجري. آركاااان. آركاااان اخويااا.
آركان: وقف وفتح ايديه. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه ولف بيها. وقال. آرين. حشـ.ـتـ.ـيني و  يابـ.ـنت اللذين انتي.
آرين: بتضحك بدmـ.ـو.ع. آركان بجد انا مبسوطه اوى انك رجعت.
آركان: نزلها. ومسح دmـ.ـو.عها. وضحك. ايه يا آرين بتعيطي عشاني. ههههه مانتي بتحسي وعندك دm أهو.

آرين: خبطته ع كتفه بغـ.ـيظ. وقالت. انت يابـ.ـارد والله.
آركان: بضحكه. طيب خلاص آسف. وحاوطها من كتفها. وماشيين جمب بعض. قوليلى عامله ايه من غيري؟
آرين: بتنهيده. انا ف الاول قولت هستريح من رخامتك. بس تعرف البيت وحش اوي من غيرك. مش لاقيه حد يرخم عليا زيك.
وقالت جواها بغـ.ـيظ. مفيش غير المرعـ.ـب. ياماماا حتى التفكير فيه بخــــوف. اوووف معرفش بحبه اوي ع ايه؟
آركان: بكـبـــــريـاء. عشان ت عـ.ـر.في قيمتي بس.

آرين: بمرح. عرفتها ياقلبي. تعالى. كل العيله جوه.
آركان: رفع حاجبه وقال بجد. والواد مصطفى هنا؟
آرين: بغـ.ـيظ. ايوه مصطفى المـ.ـجـ.ـنو.ن. وهارينا نكت بايخه.
آركان: ههههه. طيب تعالى الاول أهم حاجة اطمن ع الامبراطور.
فهد: شاف رينو بتعيط. وقعد جنبها. مالك ياروحي. مش كنتي عايزه تشوفي آركان؟ اهو ربنا حققك طلبك. ليه بقى الدmـ.ـو.ع دي؟

رينو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. مش مصدقه يافهد. قلبى بيدق بسرعه. وكأن آركان كان غايب عني سنين. الحمد لله أنه رجع.
مريم: عينيها ع الباب. وقالت بقلب ام. هو آركان. أتأخر ليه؟
آركان: من ع الباب. بصوت عالى. السلام عليكم. وانا اقدر أتأخر عن ست الحسن والجمال. ودخل بسرعه.
الكل: ابتسم وعليك السلام ورحمة الله.
آركان: شاف جدو آدm. وقلبه دق بأمل جديد. وقرب منه بسرعه. واترمى ف حـ.ـضـ.ـنه. وقال بدmـ.ـو.ع السعاده. بابا آدm!

آدm: بابتسامته المعتاده. حفيدي الغالي. حمدالله ع سلامتك يا حبيب جدك.
آركان: خرج من حـ.ـضـ.ـنه وباس ع ايديه. وقال بأمل. حضرتك كويس مش كدا؟ بجد انا مش مصدق نفسي. انا فرحان جدا يا بابا. وحـ.ـضـ.ـنه تاني.
آدm: بضحكه. ربت ع ضهرو. انا بخير اطمن يا اركان.
آركان: شاف مريم. ونزل ع ركبه قدامها. وباس أيديها. وبص ليها حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياماما!
مريم: بدmـ.ـو.ع. حطت ايدها ع خدو. مش اكتر منى يانور عيني. الف حمدالله ع سلامتك يا حبيبى.

آركان: ضحك بفرحه. وقرب من رينو. وقال رينو ست الكل. وحبيبت قلب آركان!
رينو: فتحت أيديها واخدته ف حـ.ـضـ.ـنها. وبتعيط. آركان حبيبى. الحمدلله إني شوفتك وانك ف حـ.ـضـ.ـني.
آركان: باس ع ايديها وجبينها. انا بخير ياست الكل. ومش عايزك تقلقي عليا. انا هناك ليا وضعي. دا انا ابن السيوفي والعدوي مش اي حد!
فهد: ابتسم بفخر. وضم آركان ف حـ.ـضـ.ـنه. وحشني ياحبيب أبوك.
آركان: غمض عينيه ف حـ.ـضـ.ـن أمانه. وقال ربنا يبـ.ـاركلي فيك يابابا!

مصطفى: ماخلاص ياجدعان مكنش شهر غربه ده. اومال انا لما ادخل الجيش هتعيشو ازاي من غيري؟
الكل ضحك.
آركان: بيسلم ع باقي العيله. وقرب من مصطفى. وقال والله مش بعيد نكـ.ـسر وراك زير يكش نستريح من لطافتك. وحـ.ـضـ.ـنو بعض.
مصطفى: ببرود. شوفته مش قولتلكم محدش يقدر يعيش من غيري؟
بعد شويه. الكل قاعد وبيضحكو وكان وقت مرح جدآ.
لكن بالنسبة ل آدm ومريم. كانو مبسوطين جدآ بالعزوه ال حواليهم.
آدm مراد: قاعد وعيونه بتراقبها بصمت.

آرين: قاعده جمب آركان. وبتضحك بسعاده ومبسوطه.
تيم: شاف آدm. وابتسم وقال جواه. مش بعيد نلاقي دخان طالع من ودانك يا ديزل! وضحك بصمت.
مصطفى: لأ لأ اسمعوا بقى النكته والفزوره دي.
مره واحد اسمه مفتاح لما مـ.ـا.ت اهله مازعلوش عليه. تفتكروا ليه؟
الكل ليه ياخفيف،؟
مصطفى: عشان معاهم نسخه تانيه. اه ههههه ههههه.
الكل ضحك. لكن مش ع النكته ع ريأكشنات مصطفى.

ياسين: قام بضحكه. انت صداع ياض يامصطفي. وبص ل همس. يلا ياهمس عشان اوصلك قبل ما اروح.
مريم: لسه بدري يا ياسين يابني.
ياسين: ابتسم. معلش يا ناناه. انتي عارفه الفرح بكره ولازم نستعد.
مصطفى: بتفكير قال. طيب بقولكم ايه ياشباب؟
الكل بنفاذ صبر. هاااا؟

مصطفى: انا بقول بما إن كل حاجه جاهزه للفرح. وإن بابا وماما وجدو وناناه ف اسكندريه وجايين بكره ع الفرح. و آركان رجع. وانا لوحدي ف الفيلا. ايه رأيكم. لو كل الشباب. يجو عندي ونسهر كلنا مع بعض؟
الشباب بصو لبعض.
مراد: بص ع ابنه. وقال والله فكره. حتى آدm يفك شويه!
آدm مراد: لسه هيرفض.
مصطفى: لحقه. والله ما انت مكـ.ـسر كلمة الحج مراد. عيب عليك.
واتفقو وكل الشباب وافقوا وأنها هتبقى سهره شبابيه جديده.

ياسين: تمام هوصل همس وارجعلكم.
ليليان: لأ بما إن بقى كل الشباب هتسهر مع بعض. احنا كمان البنات هنسهر مع بعض وهمس معانا. ولا ايه رايكم يا بنات.
البنات كلهم موافقون طبعا.
ميرو: بحماس. ايوه وهنسهر كلنا ف الفيلا عندي. بجد حبيت اووي.
تيم: ضحك عليها.
همس: بحيره. طيب ثواني هتصل ع بابي واستأذنه!
كريم: بقلق. ولا يامصطفي انا مش مطمنلك يالا!
مصطفى: بخبث. عيييب ياكيمو. دا انا هبهرك!

بعد شويه. الكل وافق. والبنات كلهم ودعو آدm ومريم. وطلعوا مع ميرو. الشباب كلهم عند مصطفى. ومصطفى اتصل ع البيت يظبطو كل حاجه قالهم عليها.

ف شقة فهد.
رينو: قالت بسعاده. انا فرحانه اوي. يعني آركان اجازه اسبوعين. بجد انا مبسوطه.
فهد: بمكر. طيب خلى بالك أنا بغير يانجمتي ماشي؟
رينو: ضحكت بسعاده. لأ محدش يغير من ابني حبيبي. وحطت راسها ع صدرو. وقالت بجد انا مبسوطه اوى يافهد.
فهد: ابتسم. لأ وزودي عليهم إن آرين مع البنات وهتبات معاهم. يعني أنتي هتنامي انهردا ف هدوء تام.

رينو: ههههه فعلا عندك حق. بس تعرف البيت من غير آرين وحش بجد. هي عامله حس كده ودوشه. ربنا يبـ.ـاركلنا فيهم يارب.
فهد: رجع خصلة شعر ورا ودنها. وقال بحب. حشـ.ـتـ.ـيني و !
رينو: بدقة قلب. وانت كمان يافهد!
فهد: قرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص!
فيلا تيم.
البنات كلهم قاعدين ف اوضة التلفزيون.

چود: خارجه من المطبخ. وشايله صينية كبيره وعليها اطباق كتير. وقال وسع وسع الفيشار السخن الجـ.ـا.مد. يسلام عليا. احسن واحده تطرقع فيشار.
البنات: بيضحكو.
ميرو: ههههه طيب تعالى هنا. وبصت ل كارما. وقالت أنا عارفه كارو و آرين بيحبو الكاجو. وعشان كده. انا عامله حسابي. وقامت جابت علبه كبيره فيها مسليات كتيره.
ليليان: ايوه ايوه ياميرو. هاتي لأختك حبيتك عشان الواد مايطلعش ف مناخير كاجو ولا حاجه.

ميرو: ههههه من عيوني.
چود: بخبث. ايه ده؟ هي كارما بتحب الكاچو؟ ده الواد چواد اخويا بيمـ.ـو.ت ف حاجه إسمها كاچو. ولا بقى لما قالى انه لما يتجوز. هيجبلها كل حاجه هي عايزاها. وخصوصاً الكاچو!
كارما: أمم واو بجد! انا كمان بحب الكاچو وكل المسليات!
چود: رقصت حاواجبها. امسكي ياهمس. كلي بقى وكملي حكايتك انتي وياسين!
همس: ضحكت وقالت حاضر ياچود. :
الكل قاعد ومستمتع بالوقت وبيسمعو ل همس. وبياكلو.

واكتر واحده مبسوطه هي مريم. إن ياسين كان معجب بيها مش اكتر. وحمدت ربها إن ياسين لقي الحب الحقيقي ال كان بيحلم بيه!
همس: بتكمل. ولما بابي قال إن ف عريس وانا رافضه. قولت وحياتك لاطفشك. وحطيت ملح ف القهوه بتاعة العريس.
الكل بص لبعض بزوهول. اييييه؟ ملح؟
همس: هههههههه ايوه. ولما خرجت اتصـ.ـد.مت بأن ياسين هو العريس. هههههههه وشربها ياقلبي بالهنا.
الكل ضحك ومش مصدقين إن همس بالجنون ده.

حياة: بغـ.ـيظ. اها عشان كدا بقى. ف نفس اليوم. ياسين شرب كميه كبيره من الميا. حـ.ـر.ام عليكى ياهمس. ياسين اخويا طيب ميستاهلش كدا.
همس: بضحكه. والله غـ.ـصـ.ـب عني ياحياة. هو انا يعني كنت أعرف أنه ياسين. وبعدين لما عريسك يتقدmلك انتي بنفسك هتحطيله شطه ف القهوه.
الكل ضحك.
چود: كشرت عينيها. وافتكرت مصطفى. ورفعت حاجبها بمكر. وقالت شطه! والله فكره. امممم صبرك عليا ياتيفا!

حياة: اتخيلت الموقف مع اسر. وقالت بـ.ـارتباك. لأ لأ. انا مش هعمل كده ابدا.
الكل كشر عينيه. وفهم من ارتكابها. انها ف اعجاب من ناحيتها. بس ياترى مين؟
ميرو: جاتلها مسج ع الواتس اب. من تيم. حشـ.ـتـ.ـيني و  ياملاكي. وابتسمت وردت عليه.

فيلا مصطفى عزيز.
الكل قاعد وبيضحكو وبيراجعو زكريات زمان.
وطبعا مصطفى واخد الجزء الأكبر من الكلام والهزار.
أما آدm مراد. نايم ع الكنبه ف صمت. وسرحان ف ضيه.
كريم: رغم إنه بيكلم ليليان ع النت. لكن قلبه متوغوش من مصطفى ومقلق منه.
آريان وباقي الشباب بيضحكو ع مصطفى. وكان وقت مميز جدا. وسهره جميله. والوقت اخدهم وسمعوا اذان الفجر.
تيم: قام يلا بينا ياشباب ع المسجد.

مصطفى: بكسل. طيب مانصلي هنا وننام عشان هنصحي للفرح.
تيم: علقه من قفاه. وقال يعني قاعد تقول نكت وتضحك وتاكل وتهزر. ووقت الأذان. والصلاه ال مش هتاخد منك 10 دقايق. النوم كبس عليك. اتحرك قدامي ع المسجد يلا...
مصطفى: بمرح شوف ياخي. ديما بتنجح ف اي اختبـ.ـار اه والله.
تيم: كشر عينيه بتريقه. وقال والله اختبـ.ـار ها؟
مصطفى: اتشُك فيا يادكتور. طبعا لأ.
والكل اتوضى وخرجو للمسجد وصلو الفجر. ورجعو ع البيت.

آدm مراد: مسح وشه بايديه وقال هنام فين؟
مصطفى: بخبث. كلنا هنام ف اوضه واحده.
آريان: ده ال هو ازاي ده؟
كريم: معلش يا شباب شكل السهره أثرت ع دmاغه.
مصطفى: بكـبـــــريـاء. عيب عليك ياكيمو باشا. اخوك مجهز كل حاجه. والجناح نقلنا فيه سراير بدروين. احنا أسره مع بعضينا.
كريم: شـ.ـد مصطفى. بعيد شويه. وقال بنفاذ صبر. انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يالا. اقسم بالله انا مامرتاح. ليك. قولى ناوي ع ايه عشان لو اتفاجأت هعمل معاك الصح.

مصطفى: مثل البراءه. طول عمرك ظالمني ياكيمو.
تيم: مـ.ـا.تنجزو بقى ف عريس عايز ينام عشان يقوم فايق.
ياسين: اه والله كان زماني ف سابع نومه. مـ.ـا.تنجز ياعم مصطفى.
مصطفى: اتفضلو ياشباب. الجناح رقم واحد. فيه كل حاجه.
كلهم طلعوا. الجناح وكان فيه سراير بدروين. وكنب.
كريم: خبط كف ع كف وقال بزوهول. يخربيت دmاغك يامصطفي. انت جمعت سراير الاطفال. وكمان سريري وسريرك ف جناح؟ لأ عليا النعمه الحركه دي وراها مصيبه. استر يارب!

آدm: من سكات نام ع كنبه. وتيم ع كنبه قصاده. واريان ع كنبه جمب التراث.
كريم نام ع سرير. وياسين ع سرير. آركان طلع نام ع سرير فوق. وجواد قصاده. و آسر نام ع سرير فوق و مصطفى مالوش مكان. وراح ينام جمب ياسين.
ياسين: بنفاذ صبر. بقولك ايه انا عريس وعايز اتخمد. قوم نام جمب اي حد.
آدm مراد: بجمود مش هنام ولا أيه؟
كريم: بغـ.ـيظ. تعالى جمبي يامصطفي وعدي يومك.

مصطفى: رقص حواجبه ل ياسين. وقال نوم الهنا. دا انت هتصحي ع ضـ.ـر.ب نار.
كريم: شـ.ـدو من هدومه. تعالى اتخمد بقى. كان اختراع منيل بنيله.
مصطفى: هيتكلم.
آدm مراد: بجمود. مصطفى!
مصطفى: شـ.ـد الغطا. ومثل انه نام بعمق!
بعد كدا الكل نام.
ومصطفى فتح عينيه. وضحك بصمت. وكشر عينيه بخبث. وفتح فونه بشويش. وبعت مسج وقال ل سعيد. كوثر تكون عندي الساعه 11 بالدقيقه، وقفل الفون وغمض عينيه ومبتسم. ونام بعمق.

بعد اسبوعين. :
ف نص الليل. صوت فون مراد رن.
مراد: كشر عينيه باستفهام. مدير الجهاز! اكيد ف مصيبه. ورد عليه. تحت امرك يافنـ.ـد.م!
المدير: بحزم وجديه شـ.ـديدة. سيادة العقيد مراد! اجمع حالا انت والحوت والديزل ف اجتماع مغلق!
ف الصباح.
فيلا زياد جمال. الساعه 9
زياد: نايم وفتح عينيه. وبص ع ماليكته. لكن ملقاهاش نايمه جمبه.
وبيتاوب ومسح وشه بايديه. وقال قدامنا يوم طويل انهردا. وقام. وخبط ع باب الحمام وقال. ماكي!

ومحدش رد. وقال ماليكه انتي جوه؟ وفتح الباب. والحمام فاضي. وزياد استغرب. ودور عليها ف الجناح. وقال بإستغراب. اله هتكون راحت فين؟ نزلت تحت يعني؟ وخرج يدور عليها. وماشي ف الطرقه. وسمع صوت عـ.ـيا.ط! جاي من اوضة ياسين. وقرب من الباب. وسمع صوت عـ.ـيا.ط ماليكه. وفهم سبب عـ.ـيا.طها. وهز راسه بزعل حقيقي. وخبط عليها. وقال حبيبتي انتى هنا؟

ماليكه: مسحت دmـ.ـو.عها بسرعه. وشالت صورة ياسين. وقايمه. لكن وقفت لأن زياد فتح الباب ودخل.
زياد: شاف ماليكه عيونها حمرا جدا. ووشها كله احمر من العـ.ـيا.ط. وقرب منها بقلق. وقال ماليكه. ليه كل ده؟ ليه توصلي نفسك لكل الحـ.ـز.ن والزعل ده؟
ماليكه: بصت ع صورة ياسين. وعيطت بصوت مكتوم. وقالت ياسين هيسبنا يا زياد.
خلاص كل حاجه من انهردا اتغيرت. لما الليل يجي. هدخل ع مين عشان اطمن عليه واغطيه.

ولما الصبح يطلع. هجري ع مين عشان يفطر قبل ما يخرج.
ومين ال هيقولي البس انهي قميص ياماما.
هستنى مين يرجع عشان اتاكد انه اتعشى. هملي عينيا منه ازاي؟ ده انا كل يوم بحب ابص لتفاصيل ياسين.

ياسين مش ابني وبس. ياسين ده فرحتى وصديقي. وكل حاجه حلوه حياتي. ابني خلاص هيتجوز ويعيش بعيد عني. هشوفه كل فين وفين. وبكره حياة تكبر. وتتجوز وتبعد هي كمان. 24 سنه بربي ف ياسين كبر قدامي يوم بيوم عمري ما فارقته ولا سمحت أنه يفارقني. بس كل ده خلاص هيتغير. هيتغير يازياد.
وحطت وشها بين ايديها وعيطت بصوت عالى. وكملت بو.جـ.ـع. البيت هيفضى علينا يا ابو ياسين. وعيطت اكتر.

زياد: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع من كلامها. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. وغمض عينيه. وسابها تخرج كل ال جواها. وبعد ماهديت.
زياد: خرجها من حـ.ـضـ.ـنه. وقعدها ع طرف السرير وهو قعد جمبها. ومسح دmـ.ـو.عها. وابتسم بتمثيل. وقال بمرح مزيف. اول مره تتكلمي كتير كدا.

وعيونه لمعت غـ.ـصـ.ـب عنه. وقال. طيب وايه يعني ياماليكه. ماهي دي سنة الحياه. وبعدين يعني ال يشوفك دلوقتي. مايشوفش وانتي طايره من الفرحه إن ياسين عايز يخطب. وبعدين إبنك نابته اصيله عمره مايتغير علينا أبدا. هو هيروح فين يعني؟ دي شقته بينا وبينها نص ساعه. يعني جمبنا اهو. وكمان البت همس دي بـ.ـنت حلال. وممكن تيجي تعيش معانا هنا.
ماليكه: بصت ل زياد بأمل. بجد يا زياد؟ يعني ممكن يعيشو معانا هنا ياسين قالك كدا؟

زياد: ابتسم. لا مش ياسين. لكن همس قالت قبل كدا ف وسط الكلام إن ماما ماليكه هي ال هتربي ولادي ههههه لانها مش فاضيه عندها مشاريع. انا قولتلها مراتي مش فاضيه لعيال حد. بس هي قالت سبنا احنا حريم مع بعضينا. ههههه بت مشكله. ومسك وشها بايديه. وقال بعتاب. كلامك رغم أنه جميل إلا أنه زعلني منك يا ماليكه. لما هو فرحتك وكل حاجه ف حياتك. زياد فين من كل ده؟

ماليكه: هزت راسها بالنفي. وعيطت. لأ لأ يا زياد. انت مش من طبعك تفكر بالطريقه دي. ف فرق بين حب الأم لابنها. وحب الزوجه. إن كان ياسين فرحة عمري لأنه منك وشبهك. أنت عمري كله. وروحي ورفيق ايامي وسنيني. دا انت ونيسي يازياد. ماليش غيرك أعشقه وامـ.ـو.ت فيه.
زياد: ابتسم. انا كنت بهزر معاكى ع فكره. وبعدين انا مش هسمح لحد تحبيه اكتر من زيزو حبيبك. والا فيها غرامه وصنية بسبوسه بالقشطه. وغمز.

ماليكه: ضحكت. وحطت راسها ع صدرو ومردتش.
زياد: ضمها لقلبه بحنان. وقال ياسين ابنك هيفضل ع طول حدك وف ضهرك. مش عايزك تضايقي. انا عايزك تفرحي. افرحي ياماكي. ابنك هيتجوز وهيبقى لينا إن شاء الله نصيب من الأحفاد. مش ده حلمك برضو إن عيلتنا تكبر!
ماليكه: ابتسمت بتنهيده. وقالت ربنا يفرح قلبك يا ياسين ياروح قلبي.
زياد: بضحكه. مبروك يا ام ياسين. هههه.

ماليكه: ابتسمت. لأنها أول مره تقول ل زياد يابو ياسين. وقالت الله يبـ.ـاركلنا ف عمرك يازيزو!

فيلا تيم. :
ميرو: صحيت. وتالين كانت نايمه جمبها. وباست ع راس تالين وابتسمت. وقامت بشويش من جمبها. وخرجت راحت تصحي همس، وخبطت ع الباب.
همس: نايمه وجمبها حياة. وفتحت عينيها. واتعدلت. وقالت أدخل.
ميرو: دخلت بابتسامه جميله. صباح الخير ع عروستنا القمر.
همس: بضحكه. صباح الورد ياميرو. هي الساعه كام. وبتتاوب.
ميرو: الساعه 9 وربع. يدوبك تفطري. ومن غير مطرود ع السنتر ههههه.

همس: ههههه لأ فطار ايه؟ انا يدوبك البس واصلي واروح ع الفيلا. وبعدها اطلع ع السنتر. وانتو متتأخروش عليا وحصلوني ع هناك.
ميرو: برفض. أبدا مش هتخرجي من هنا غير لما تفطري.
دي لو ماما مريم عرفت إنك مشيتي من غير فطار فيها زعله كبيره جدا. وكمان هتزعل لو مسلمتيش عليها.
همس: بمرح. لاااا. ودي تيجي برضه؟ ده انا هسلم سلام حاير طاير ع كل العيله.
ميرو: ضحكت. وقالت بتفكير. طيب بقولك ايه ياهموسه.

همس: قولي ياقلب هموسه.
ميرو: ابتسمت تسلمي. بصي انتى اتصلي ع البيت عندك. والسواق يوصلك كل حاجتك ع السنتر. وانتى تروحي معانا من هنا. ونبقى مع بعض. اوكي؟
همس: بصي عموما انا بحب اي حاجه فيها جنان. وماله اشطا. انا هتصل ع مامي واقولها.
ميرو: بفرحه. ميرسي جدا يقلبى. وقامت بحماس. بصي. انا لازم انزل دلوقتي اروح ل بابا آدm. اعمله القهوه بتاعته. وانتي صحي كل البنات وحصلوني ع البيت الكبير.

همس: بابتسامه جميله. ماشي ياحبيبتى.
ميرو: حطت ايدها ع خد همس. وقالت بحب. الف مبروك ياهمس. ياسين محظوظ جدا بيكي.
همس: ابتسمت وقلبها دق. وقالت الله يبـ.ـارك فيكي ياميرو.
حياة: فاقت. واتعدلت. وقالت بنوم. صباح الخير يابنات.
ميرو وهمس. بابتسامه. صباح الخير.
ميرو: طيب يابنات. هسبقكم انا. والبيت بيتك ياهمس طبعا انتي مش غريبه. وسابتهم وخرجت تلبس وتنزل.
حياة: بفرحه حـ.ـضـ.ـنت همس. مرات اخويا ال زي القمر.

همس: حـ.ـضـ.ـنتها. اخت جوزي عقبالك يارب هههههه.
حياة: خرجت من حـ.ـضـ.ـنها. وابتسمت بحرج. احم ميرسي.
همس: بمكر. اله. وشنا بيحمر ونخجل ف صمت اهو. ده الموضوع كبير جداً ولا ايه؟
حياة: بلخبطه. مو. احم. موضوع ايه بس مفيش حاجه. وقامت بسرعه. وقالت أنا هتوضى واصلى. ويلا عشان منتأخرش عايزين نلحق اليوم من أوله. ودخلت الحمام.
همس: كشرت عينيها بخبث. وقالت. اقطع دراع طنط فضليه. لو ال ف دmاغي مش صح.

البـ.ـنت دى بتحب اه والله. بس مسيرى اعرف. هأ وانا يعني ورايا ايه؟
وفتحت عينيها بدهشه. ورايا ايه؟ ده انا العروسه. ينهار مدوحس. وقامت بسرعه. وصحت كل البنات بطريقه مـ.ـجـ.ـنو.نه. والكل قايم. مبسوط وبيضحكو ع جنون همس!
وكلهم بالإجماع. اتعلقو بهمس جدا.

فيلا العدوي...
آدm: قاعد ف التراس. وشاف ميرو داخله الفيلا وابتسم بحب كبير. وبص ع الزرع والسما. بيتأمل ف الطبيعه. وبيحمد ربه ع كم النعم ال عايش فيها.
مريم: صلت الضحى. وشالت السجاده. واخدت العلاج. وازازة الميا. وخرجت ل آدm.
آدm: شافها وابتسم. وقال. تقبل الله ياروحي. وشاور ليها تقعد جمبه.
مريم: بابتسامه. منا ومنك يارب ياحبيبى. وقعدت. وقالت. يلا خد العلاج ال قبل الفطار.

آدm: هز راسه. وقال تاعبك معايا يا أميرتي.
مريم: بعتاب. فين التعب ده يا آدm؟ هو انت مخليني أعمل اي حاجه؟
وبعدين ده انا لو اطول اخدmك برموش عينيا. ده انت الغالي. ونبض قلبي. خدmتي ليك زي البلسم ع قلبي.
آدm: ابتسم بحب. وقال نفسي أعرف نوع السحر ال فرضتيه عليا يا قلب وعيون آدm.
مريم: بابتسامه. هو مش سحر. ده. ربنا هو ال زرع حبي ف قلبك. وعشقك ف قلبي وكياني.

آدm: ضحك بصمت. وقال. ربنا زرع كل العشق ف قلبي ليكي يا مريم.
مريم: مسكت البرشام وحطته ف ايدو. وقالت بحب.
ربنا يجمعنا ف الدنيا والآخرة مع بعض يا آدm! ف جنة الرحمن.
آدm: اخد العلاج. وقال اللهم امين يارب. ابقى انا كدا فوزت بنعيم الدنيا وجنة الاخره.
مريم: حطت راسها ع كتفه وابتسمت برضا. وقالت جواها آمين. ويجعل يومي قبل يومك يا آدm!

ميرو: خبطت. ودخلت ليهم بابتسامه. صباح الخير ع اجمل بابا وماما. وحطت الصينيه وسلمت عليهم.
مريم: بضحكه صافيه. صباح الورد ياميرو يانور عيني. عامله ايه ياقلب ماما.
ميرو: بسعاده. انا بخير الحمدلله يا ماما. وقدmت ليهم القهوه اتفضل ياجمل يابابا.
آدm: ابتسم. تسلم ايدك ياقلبي. عامله ايه انهردا؟
ميرو: بسعاده. انا كويسه جدا جدا يا بابا.
آدm: بحب. واضح إنك مبسوطه. اكيد كنتي فرحانه ف وسط البنات؟

ميرو: بسعاده. جدا جدا يابابا. حضرتك مش هتصدق. همس بجد جميله اوي. ودmها خفيف جدا. ولما بقى اتجمعت مع چود و آرين وليليان. بجد كانت سهره جميله. وضحكنا من قلبنا. والكل نايم مبسوط ومتحمس. للفرح.
آدm: هز راسه بابتسامه. وقلبه مبسوط لفرحتة ميرو. بعد المعاناه ال عاشتها. أخيراً بعد الصبر جبر.

مريم: بفرحه. ربنا يفرح قلبك يانور عيني. ويجعل السعاده بين ايديكي انتى وأحفادي. المهم ياميرو اوعي تكون همس وحياة و كارما مشيو من غير ما يفطرو.
ميرو: بضحكه. لأ طبعا. وانا عبـ.ـيـ.ـطه. انا نبهت ع همس. وشويه وكلهم نازلين يفطرو.
مريم: ابتسمت. ايوه يا حبيبتي انتي عملتي الصح.
ريتال: خبطت ودخلت. صباح الخير يا جماعه. وسلمت عليهم.
مريم: صباح الفل ياقلب ماما. عامله ايه انتى وزيني؟

ريتال: ابتسمت. الحمد لله ياست الكل. زين كويس وصحي دلوقتي. انا قولت ل زينب تجهز الفطار.
مريم: ابتسمت. تسلمي ربنا يكرمك يارب. وكويس انك قولتليها. وقامت. يلا بينا ننزل عشان البنات.
ميرو: طيب ع الأقل اشربي كوباية اللبن دي وبعدين هننزل.
ريتال: ايوه يا ماما. ارتاحي حضرتك وانا هنزل اظبط كل حاجه. وع ما البنات يوصلو انزلى برحتك.
مريم: ابتسمت برضا. ربنا مايحرمناش منك ياريتال يابـ.ـنت حوا و آدm.

ريتال: بحب. ولا يحرمنا من حضرتك ابدا. ويبـ.ـارك ف بابا آدm.
آدm: ابتسم. تسلمي ياقلب ابوكي.
ريتال: خرجت وهي مبسوطه. ونزلت قالت ل زينب تعمل حساب البنات ف الفطار.
وبعد شويه. :
كل البنات وصلو الفيلا.
آدm ومريم نزلو. وقعدو ع سفرة الفطار.
آدm: منورانا ياهمس يابـ.ـنتي.
همس: بابتسامه. ميرسي جدا لحضرتك. بجد انا من زمان بحلم بالتجمع العائلي الرائع ده. ومبسوطه اوي اني موجوده وسطكم.

مريم: ابتسمت. وقالت بصي ياهمس يابـ.ـنتى انا عايزه اقولك ع حاجه مهمه بالنسبالي.
انا بحب أوي لمة العيله. وياسين حفيدي بالظبط زي آريان و آدm وتيم و آركان. وكمان چواد و آسر وكريم و مصطفى. الله أكبر عليهم طبعا.

بصي يا همس يابـ.ـنتي. انا ال عايزه اقولهولك. إن عيلتنا كلها ايد واحده. مفيش فرق بين عزيز وسيوفي وجمال. لأ كلنا كدا واحد. وآدm جد لكل الأحفاد. وابو فهد برضه جد لكل الأحفاد. وزياد اخو ولادي و عم لكل الأحفاد. مفيش فرق عمرنا ما نحب التفرقه ابدا. يعني انتى مرات ياسين حفيدنا الغالي.

وفرحتنا الكبيره. وعايزه منك بعد الجواز تشرفينا هنا ع طول. لانك جزء مهم من العيله. وأي تجمع عائلي انتى قبل الكل تكوني موجوده. ولا ايه يا آدm؟
آدm: بياكل. وقال. يا أميرتي ما هي قالتلك انها بتحلم بالتجمع العائلي. يعني اكيد همس هتكون أول واحده موجوده ف كل عزومه وكل تجمع. وبعدين همس مش غريبه. همس مرات إبن الغالي. وزياد ده ابني الكبير. وياسين حفيدي.

وهمس اخت ميرو وتمارا وليليان. وزيها زيهم بالظبط. ولا ايه ياهمس يابـ.ـنتي؟
همس: ضحكت بدmـ.ـو.ع وسعاده. وقالت بجد انا مش عارفه اقول ايه بعد الكلام الجميل ال اتقال ده. انا اخواتي متجوزين وكل واحد ف مكان. والدنيا كلها مشاغل. بـ.ـنتجمع بس ف العزومـ.ـا.ت. وكمان ماليش أخوات بنات. وربنا عوضني ب ميرو وتمارا وليليان وباقي البنات. بجد انتو ناس جميله جدا. وقلبكم نضيف. انا بحبك جدا ياطنط مريم. بجد انتى ايكونة العيله كلها.

مريم: ربتت ع أيدها. وقالت نورتي عيلتك الجديدة يانور عيني. بس من غير طنط دي. الله يكرمك. وضحكت.
همس: ضحكت. فعلا طنط دي بتكبرك. امممم اقولك ايه؟ برنسس مريم العدوي؟
الكل ضحك.
ليليان: بمرح. لأ! برنسس دي تخصص بابا آدm روح قلبي. انتى قولي ماما مريم. او تيته مفيش اى مشكله.
همس: ابتسمت بحب. بما اني اختكم وواحده من العيله. ومرات ياسين يبقى هقولك زي ياسين. ناناه!
ناناه مريم.

آرين: شهقت بصوت مسموع. ياخبر الساعه 10 ونص. عاااا. كدا هنتاخر يابنات.
الكل ضحك.
آدm: بص ل تمارا وقال. آريان والشباب هيجو ع هنا يوصلوكم ولا مـ.ـا.تفقتوش؟
تمارا: بصراحه لأ يابابا. آريان بعتلي مسج وقالى أنه لسه هينام. بس اصحيه الساعه 11 والكلام ده كان بعد الفجر. ف مش عارفه اعمل ايه؟
آدm: بتفكير. طيب سيبوهم يصحو براحتهم. مراد هيوصل ميرو وهمس وتالين.
وزين هيوصل ليليان وتمارا. وحياة
وفهد: هيوصل آرين وچود وكارما.

كلهم ابتسمو وقالو موافقين.
همس: بحرج. احم. اء. انا. وسكتت.
مريم: قولي ياهمس ياحبيبتى. عايزه ايه؟
همس: بحرج انا كنت عايزه ارجع ع الفيلا. اودع مامي وبابي قبل ما اروح ع السنتر.
مريم: وماله يانور عيني. وده الصح طبعا.
آدm: بتفهم. مراد هيوصلك ع البيت لأنك أمانه هنا. ولو عايزه ترجعي معاه ع السنتر تمام. عايزه والدك يوصلك. مفيش اى مشكله.
همس: ابتسمت بحب. ميرسي جدا لحضرتك.

وقلبها دق بسعاده. لأنها هتكون جزء من العيله الجميله دي.

فيلا مصطفى عزيز.
مصطفى صحى من نومه. ورفع راسه يبص ع كل الشباب. وكان الكل نايم بعمق. وضحك بخبث وقال. مأنتخين ف بيتي وع سرايري؟
من عينيا. ده انا لازم أوجب معاكم. وبعت بوسه ع الهوا ل ياسين. وقال احلا عريس ده ولا ايه؟ لازم يكون يومك تاريخي ياصاهبي. ههههه.

وقام بشويش وماشي ع أطراف صوابعه. وهيعدي من جمب آدm. راح حاطط ايدو ع بوقه وكاتم نفسه. رهبة من آدm وتيم. وخرج من الاوضه بسلام وساب الباب مفتوح يدوبك. ونزل بسرعه. واتصل ع سعيد. واتكلم بهمس. الو ايوه ياسعيد. انت فين يازفت؟
سعيد: بخـ.ـنـ.ـقه ياعم انا ف الطريق اهو. كوثر اخرتني. حلفت ماهي نازله غير لما تاكل الزبادي من القطه بوسي. وفضلت ترخم ع القطه شويه وجبتها. وبعدين أنت بتتكلم بصوت وا.طـ.ـي كدا ليه؟

مصطفى: بغـ.ـيظ. زبادي ايه وموز ايه؟ هو ده وقته تلعب مع بوسي؟ أنجز يبنى مفيش وقت. وجبت المفرقعات؟
سعيد: اقفل يادرش انا قدام البوابه اهو.
مصطفى: بحماس حلو اوى. انا طالعلك جري. وقفل. ورفع ايدو للسما. وقال يارب. انا بحب عيلتي وفوق كل ده مظلوم. وخرج بسرعه.
سعيد: دخل. وكوثر ع كتفه.
مصطفى: بيجري بشويش. وكل شويه يبص ع تراس الجناح. وقلقان.
كوثر: شافت مصطفى. نطت بسرعه. وجريت عليه.

مصطفى: ضحك. كوثر حبيبتي. حشـ.ـتـ.ـيني و  يا تراب الوطن ههههه. عامله ايه يا كوكو؟
كوثر: ضحكت وعملت صوت ترحيب لمصطفى.
سعيد: بيهرش ف قفاه. ياعم صبح عليا. ده انا ال صاحبك.
مصطفى: ياض انت مش مهم ابدا. اه والله زي ما بقولك كدا.
وقرب من دونه بحذر. المهم جبت ال قولتلك عليه؟
سعيد: بتعجب. يابني انت محسسني انك مدmن وطالب تذكره! مالك بتتكلم كدا ليه؟ وبعدين مش هتقولى انت ناوي ع ايه؟

مصطفى: ضغط ع شـ ـــفــايـــ ـفه بغـ.ـيظ. وخبط سعيد ف كتفه. وقال مدmن؟ وتذكره؟ عيل غـ.ـبـ.ـي. وبعدين انا هعمل أعلا شغل مع اخواتي.
سعيد: بفضول. طيب قولي ناوي ع إيه؟ وهتعمل ايه؟ ده انا اخوك حبيبك.
مصطفى: بخبث. هعمل كل خير. بس هات الامانه.
سعيد: فتح الشنطه. امسك يسيدي. ادي الصواريخ. لما أشوف اخرتها معاك.
مصطفى: مسك الصورايخ وضحك بخبث. وقال. أشهد أن لا إله إلا الله واشهد أن محمد رسول الله.

سعيد: كشر عينيه وبص حواليه. وقال انت هاتستشهد يامصطفي؟
مصطفى: هو حد طايل الشهاده ياحمار. بس ال انا هعمله. اشبه بحرب أهلية.
سعيد: هرش ف راسه بغباء. وقال. مصطفى سمعت انك متنمر
مصطفى: بضحكه. سمعك ضعيف مع ان ودنك قد الطبق. ههههه.
سعيد: ماعلينا قولي هتعمل ايه؟ عشان عايز اعرف.
مصطفى: بص يسيدي. دلوقتي كل الشباب نايمه مأنتخه فوق.

وطبعا عندنا فرح. ولازم يقومو مصحصحين. ف انا هعمل ايه بقى؟ هحط شريط المفرقعات ده ع الأرض واشعل الفتيل. واسيب كوثر ف الاوضه. واقفل عليهم من برا.
سعيد: فتح عينيه بصدmه. وقال ده يبقى. سلم ع الشهدا ال هناك ياصاهبي.
مصطفى: لا ما انت هتبقى من قايمة الشهدا ال هناك ياصاهبي انت كمان.
سعيد: بلع ريقه بصعوبه. وقال هو قريبك ال مبيتكلمش ده موجود معاهم؟

مصطفى: قصدك آدm العو؟ اه فوق وكمان الدكتور تيمو المسمسم. ليه ف ايه انت خايف يالا؟
سعيد: فتح عينيه بصدmه ايه موجودين؟ ده انت هتتاكل يادرش. لأ ياعم. ياروح مابعدك روح. انا ف الخلاعون. وانت ف النفاخون. س س سلام. وجري بسرعه خرج من باب الفيلا.
مصطفى: بص ع سعيد باشمئزاز. وقال هتفضل طول عمرك جبان. صح ياكوكتي؟
كوثر: عملت صوت وفرحانه.

مصطفى: هششش وطي صوتك. انا عايزك هاديه لحد مـ.ـا.تطلعي فوق. وبعد ما اقفل عليكي الباب. عايزك تتشقلبي ف الجناح كله. بس ابوس ايدك ياكوثر بلاش العو. ابعدي عنه. ده المدmر يابـ.ـنتي. يلا تعالى هي مـ.ـو.ته ولا اكتر؟
واخد كوثر ودخل الفيلا. وطلع ع السلم بشويش
ووصل قدام الجناح. وقرب راسه من جمب الباب. وبص بطرف عينه ع الشباب وكانو نايمين.

مصطفى: كشر عينيه وابتسم بشر كبير. وقال. اليوم ستنـ.ـد.مون ومني ستخافون. وأنت أيها الكريم. فلترتعد عنـ.ـد.ما تراني. هع هع هع. ودخل بشويش وحذر. وشاور ل كوثر تسكت خالص.
كوثر: ضحكت وبتقلدو وحطت صوباعها ع بوقها. وبصت ع الشباب.
مصطفى: ماشي ع أطراف صوابعه. وطلع المفرقعات. وحطها ع الأرض بطول الأوضه كلها. من اول التراس لحد باب الأوضه. وقفل باب التراس.
وشال كوثر بشويش. وحطها ع السرير ال فوق جمب آركان.

كوثر: بصت ع آركان. وشكلها كدا أعجبت بيه.
مصطفى: بص عليهم كلهم، وولع طرف الفتيل. وخرج بسرعه كبيره. وقفل الباب عليهم بالمفتاح. ورقص حواجبه. وجري بسرعه ع اوضته وقفل ع نفسه. ودخل الحمام. ونزل تحت الدش. وحط شامبو ع شعرو وبيغني وقال.
الشامبو ضد القشرة. والناس باعوا العشره...

وبعدها. حط ايدو جمب ودنه وقال باستفهام. ايه ده؟ انا ليه مش سامع هزه ارضيه؟ المفروض دلوقتي الفتيل يكون وصل للصواريخ. ههههههه الدكتور تيمو المسمسم هيقطع الخلف. هههه. ورجع يغني.
الشامبو ضد القشره. والناس باعوا العشره.

ف الجناح.
كوثر: شافت آركان. وضحكت ورايحه تصحيه. بس شافت آدm. وشكله لفت أنظارها اكتر من آركان
ونزلت بسرعه من ع السرير. ورايحه عند آدm. وبتطلع ع الكنبه. وقعدت ع صدرو. وبتتأمل فيه.
آدm مراد: فتح عينيه. د مره واحده. وشاف كوثر. وفجاءه. الصورايخ ضـ.ـر.بت ف الجناح كله مره واحده. والدخان قلل الرؤيه عندهم.
والمشهد كالتالي.
آركان: سمع صوت الصواريخ. و فتح عينيه. واتخض. ووقع من ع السرير. ع الأرض.

كريم: اتنفض من مكانه وقال بصوت عالى ف ايييه ياليليان؟ ف اييييه؟ وبص حواليه.
چواد: وقع من فوق ع آركان. وقامو بسرعه.
مخضوضين.
ياسين: نط من مكانه. لااااااااء انا مش عايز امووووت. انا عايز اتجووووزز ف اييييه؟
آسر: قام مفزوع. ونطق الشهاده. اشهد ان لا اله الا الله. أشهد أن لا إله إلا الله.
آركان: جري ومسك دراع آدm. وبيتنطط من الصواريخ. وقال هي الحرب قامت ولا اييييييه؟

والكل قام وقف بسرعه. وحصل هرج كبير ف الجناح. والكل بيجري ويتنطط من فرقعة الصورايخ ويخبطو ف بعض ويقعو ويقومو.
كوثر جالها حالة هلع. وبدأت تنط ع الكل. وراحت ع صدر كريم.
كريم: شافها صرخ بصوته كله. وحدفها ع ياسين.
ياسين: شايل كوثر بين ايديه. واتصـ.ـد.م وقال. همس؟ هي اتحولت لقرده؟ ولا انا بحلم.
آريان: بيتنطط مكانه. وبيفتح باب التراس ومش عايز يفتح. وكوثر نطت ع ضهرو. وبتصوت.

آدm مراد: واقف مكانه. وصاكك ع أسنانه بغـــضــــب كبير جدا. والكل بيجري من حواليه.
تيم: قاعد مكانه. ومسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر
وكوثر نطت ع رجليه. وبصلها بصدmه. واتغاظ اكتر. واستحلف لمصطفى.
چواد: بيجري. وكوثر نطت عليه. وصرخ وزقها. وجري بسرعه بيفتح الباب ومقفول. وبيخبط.
آسر: جري ع آريان. وقال ف اييييه؟ هو باب التراس مش راضي يفتح لييييه؟
آريان: بخـ.ـنـ.ـقه. مش عارف. الباب مقفووول.
كوثر: نطت ع آسر.

آسر: فتح عينيه بصدmه. ومسك آريان. وبينفخ كأنه بيطفي حريق. وبيقول بخــــوف. حوشها. حوشها من علياااااا. دي جت هنا ازاااااي؟ ابوس ايدك حوووووشهاااااااا...
آركان: حط ايدو ع ودنه من صوت الفرقعه. وقال بصوت عالى. هي قلبت ع جبلاية قرود كمان! ينهار مهبب ف ايه ياجدعان.
الصواريخ كلها فرقعت. وخلاص. الدخانه اتبخرت!
تيم: بغـــضــــب. وقال بصوت عالى وحزم. مش عايز اسمع صوت حد. اعقل انت وهو. ف إيه!

آركان: كوثر ع كتفه. وقال. نعقل ايه يادكتور. احنا قومنا ع قرده وفرقعه!
آريان: بص ل آسر ال متشعلق ف دراعه. وقال خلاص يا آسر. سيب دراعي و.جـ.ـعني يا أخي.
كوثر: نطت ع كتف آدm مراد!
الكل فتح عينيه بصدmه. وهمسو. ينهار اسوس!
كريم: رغم غـــضــــبه. لكن غمض عينيه واتأكد انها مش هتعدي.
تيم: بيحاول يتمالك أعصابه. وفتح عينيه. وشاف القرده. ع كتف آدm. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ. وقال غـ.ـبـ.ـي يامصطفي!

آدm مراد: أتنفس غـ.ـيظ. وقال بصوت من نار. مصطفااااااه!
كوثر: اتفزعت. ونطت ف حـ.ـضـ.ـن كريم. بخــــوف. وعملت صوت.
كريم: اتخض. ووقع بكوثر ع الأرض. وزقها بعيد. وقال بغـــضــــب. اه يابن ال، ده انا لو رحمتك آدm وتيم مش هيرحموك! وبص ل آريان بترجي!
آدm مراد: قبض ع ايديه. وفتح الباب. لكن الباب مقفول.
كريم: حاول يبتسم بتمثيل حتى. عشان يهدي آدm. لكن مفيش. وقال. احم. اء. آدm. هوا...
آدm مراد: كـ.ـسر الباب وخرج بغـــضــــب.
وتيم وراه.

چواد: جري ع كريم. وقال الحق أخوك يا باشمهندس. اكيد آدm مش هيرحمه!
كريم: صك ع أسنانه. وقال يستاهل كل ال يحصله. انا كنت شاكك فيه. عيل غـ.ـبـ.ـي. وخرج وراهم ومضايق وبيستحلف لمصطفى.
الكل خرجوا. وچواد بيتكلم مع آريان وياسين و آركان بترجي أنهم يهدو آدm وتيم.
آريان: ماشي بغـــضــــب. وقال اقسم بالله ياچواد. مصطفى عايز علقه تفوقه. وانا مش هتدخل. خلي آدm يربيه، ده كفايه الخضه ال انا خدتها!

ياسين: ماشي. وقال عايزني ارحمه؟ وصك ع أسنانه. وقال ده انا هقرقشه باسناني!

ف اوضة مصطفى. :
مصطفى: ف الحمام. ولبس بنطلون وتيشرت. والضحكه ع وشه. وحط الفوطه ع كتفه. زى المعلمين وقال.
زماناتهم بيفرفرو ع الأرض زي الفراخ. وبينادو عليا عشان ارحمهم. وافتح ليهم باب النجاه. هع هع هع هااااع، الله عليك يا حبيب والديك. وخارج من الحمام. ويضحك. ويغني.
الشامبو ضد القشره. والناس باعوا ال!

لكن وقف مكانه لما شافهم. والضحكه اختفت. وشهق بصمت. وقال جواه. اللاه دى احلوت اوي اوي. ياسوادك ياقرمط.
آدm مراد. واقف وقابض ع ايديه. وباصص لمصطفى بنظرة معناها مش هرحمك. وتيم جمبه وياسين. وباقي الشباب ف اوضة مصطفى. وكلهم جدآ مضايقين.
كريم: رغم خـ.ـنـ.ـقته لكن مهما كان مصطفى اخوه. وبص ل مصطفى. ف نظرة أهرب. اهرب من البلكونه. وشاور بعينه لمصطفى ع البلكونه.

مصطفى: عرف وفهم أنه لا مفر. وسحب الفوطه ببطء. وضحك بتمثيل. وعينيه ع آدm والبكلون. وقال. هه ص. صباح الخير. ايه يا جدعان.
أشهد أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله.
وهوب نط ع السرير وجري ع البلكونه ونط منها ع الجنينه.
آدm مراد: غـــضــــبه زاد. وخرج وراح ع اوضة تانيه ونط من البلكون. وباقي الشباب. جريو ع بره.
مصطفى: وقع ع ضهرو. وقال بألــم. اااه ياعضمك يامصطفي. لسه بدرى ع المرمطه دي.

بالزمه دول قرايب دول؟ إلا مافيهم حد سألنى فطرت ولا لأ؟
وقام وقف. وقال أنا احسن حاجه اعملها. الف من الباب الخلفي. ولمح تيم خارج. ومصطفى جري بسرعه. وخبط ف حيطه سد. ورفع عينيه يشوف خبط ف مين؟ وكان الديزل.
مصطفى: قلبه دق من شكل آدm. وضحك ببلاها.
وجري الناحيه التانيه. لكن شاف ياسين قدامه. وتيم و آريان.

ومصطفى بقى ف نص الدايره. وبلع ريقه بقلق. وقال. اء. ايه انتو بتقربو مني كدا ليه؟ وحدوا الله مش كدا، وجه يجري.
آدm مراد: مسكه من قفاه. وهوب بوكس ف وشه. وطار لحد تيم!
تيم: بغـ.ـيظ مكبت. ضـ.ـر.به بوكس وطار ل ياسين.
مصطفى: أتألــم. اااااه. حـ.ـر.ام ياجدعان. والله ماينفع.
ياسين: من بين أسنانه. ده انا هفرمك انهراد.
مصطفى: بيتألــم. وقال مبحبش المفروم. اااااه. واخد بوكس ووقع بين ايد الديزل.

مصطفى: بيحاول يضحك. وقال بلاش أنت وحيات امك. ااااااااه، ووقع بين ايد تيم. وبينهج وقال لتيم. مش أنت عمي؟ والعم والد. ف والد بيعمل كدا ف ضناهم، ااااااااه. ووقع بين ايد آريان.
آريان: مسكه من التيشرت وقال بغـ.ـيظ. انت مش هتعقل إلا لما تتربى صح. خد دي. وضـ.ـر.به بوكس.
مصطفى: وقع بين ايد الديزل تاني. وقال بألــم. كابتن. كابتن. هو كله ضـ.ـر.ب ضـ.ـر.ب مفيش شتيمه. ااااااااه. ووقع بين ايد ياسين.
ياسين: بيرفع ايدو يضـ.ـر.به بوكس.

مصطفى: بينهج. بلاش عيني. بلاااش عيني. عشان السيشن ياعريس!
ياسين: بغـ.ـيظ. يخربيت برودك يا اخي. وضـ.ـر.به بوكس وبعته ل آدm.
مصطفى: بفرهده. هو مفيش غيرك. اضـ.ـر.ب ياباشا. اضـ.ـر.ب كمان عايز اتوب...
عليكو ربنا. (بصوت محمد هنيدي)
آدm مراد: مسكه من ياقة التيشرت بغـــضــــب. ورفع ايدو يديله كشاف...
كريم: جري بسرعه. ومسك ايد آدm. وقال بلهفه. خلاص يا آدm! هو اتعلم ومش هايهزر كدا تاني.

آدm مراد: نزل ايدو. وقرب من وش مصطفى. وقال بنبرة تخــــوف. اوعا تكون مفكر إن ده ضـ.ـر.ب حقيقي! عايز تجربه بجد؟ العب معايا تاني يامصطفي. وزق مصطفى. وسابهم ومشي.
مصطفى: عينه ورمت. وحاول يبص ل كريم. وقال. ههههه خاف مني وجري.
كريم: بغـ.ـيظ كبير. انت يالا مش ناوي تحترم نفسك بقى؟
انا من امبـ.ـارح حاسس ومش مطمن ليك يابـ.ـارد ياجبله.
مصطفى: بيكح. وضحك. قلب الأم بقى ههههه. ااااه عيني عيني.

كريم: هز راسه بيأس. وقال مفيش فايده فيك. وسابه ودخل ورا آدm وتيم و آريان وياسين.
مصطفى: وقع ع الأرض ونام ع ضهرو وفرد ايديه. وبينهج.
آركان: نزل وقعد جمبه. وقال انت اهبل يامصطفي؟ حد يهزر الهزار التقيل ده؟
مصطفى: بتريقه. موزنتش الهزار والله. وكمل بألــم. ااااه يابوقك يامصطفي.
آركان: هز راسه. وقال اتريق اتريق. بس حلو ملامح وشك دخلت ف بعض. ههههه تستاهل.

چواد: بدهشه. ينهار مش واضح. دي عينك قفلت. وجمب بوقك ورم. طيب وبعدين. هتحضر الفرح ازاي بالشكل ده؟
مصطفى: حط ايدو جمب بوقه. وقال. شوفتوني وانا بقطعهم؟ الاربعه. خافو مني. وبالذات العو. جري. رحم نفسه مني.
آركان: هههههههه. رحم نفسه ايوه. ياض ده انت كنت بتفرفر.
وبعدين أنت مهما يتعلم عليك هتفضل متـ.ـخـ.ـلف عقليا كدا؟ قوم معايا قوم. نشوف وشك ده. وبيساعدوه يقوم
مصطفى: بس سيبك. رعـ.ـبتهم صح؟
آركان: ههههه جدا.

بعد شويه. كل الشباب. غيرو لبسهم واتوضو وصلو ونزلو قعدو ف الليفنج.
كريم: قاعد محرج جدا من موقف مصطفى. وبص ليهم. وقال بحرج. احم. ف الحقيقه ياشباب انا مش عارف اتكلم اقولكم إيه. بس مش عايزكم تزعلو. انتو عارفين دmاغ مصطفى.
تيم: بهدوء. وانت زنبك ايه ياكريم. وبعدين موقف وعدا خلاص. اهو اخد نصيبه.
ياسين! وساكت.
آريان: بص ع ياسين. وانفجر ف الضحك. وقال العريس مصدوم. هههههههههه.
الكل ضحك.

آركان: ههههههههه ولا آدm ينهار ألوان لما القردة نطت ع كتفه ههههههه انا قولت بس كدا الناهيا.
آدm مراد: هز راسه بيأس. واد متـ.ـخـ.ـلف.
مصطفى: نازل بيعرج وبيتألــم. وجمبه چواد سانده. وقال. انا سامعكم ع فكره و الله يسامحكو. انت معندكوش الروح الحلوه.
آدm مراد: قام من مكانه. وراح وقف قدام مصطفى. وبص ف عينيه نظره طويلة.
الكل انتبه. واتعدلو. وحبسو انفاسهم. من موقف آدm. ومتوقعين انه هيضـ.ـر.ب مصطفى تاني.

كريم: قام بسرعه ووقف جمب آدm. ولسه هيتكلم
مصطفى: بلع ريقه بصعوبه. وبيهرب من نظرة آدm.
وقال بتلعثم. ف. ف ايه ع فكره بقى الضـ.ـر.ب مش حل المشاكل. اه انت كدا هتربيلي عقده.
آدm مراد: هز راسه. وابتسم بتمثيل. ورفع ايدو.
مصطفى: اتخض...
آدm مراد: ببرود. بيعدل ياقة التيشرت لمصطفى.

وقال من بين أسنانه مع ابتسامه، لأ ازاى يادرش. احنا كلنا طبعا عندنا الروح الحلوه. ده حتى عشان نثبتلك إن روحنا حلوه. انت هتدخل ع المطبخ دلوقتي. تعملنا القهوه وتجهزلنا كلنا كدا الفطار.
مصطفى: تنح بدهشه وفتح بوقه. وقال هاااا!
آدm مراد: هرش تحت دقنه وقال. انا بشرب قبل الفطار. كوباية لبن ع بيض. وبعد كده قهوه. وبعدها بفطر.
وهتشوف طلبات الشباب ايه؟ وهتعملو.

وحط ايدو ع كتف مصطفى وضغط بسيط. وقال هي دي الروح الحلوه يادرش؟
مصطفى: كشر عينيه بغـ.ـيظ مكبت! وقال طيب يلا ياچواد تعالى معايا. وا...
آدm مراد: هز راسه. لأ لأ. چواد ضيفك. وانت صاحب فكرة أننا نتجمع ونسهر. واعمل حسابك إن كل الشغالين بريك. يعني محدش هيساعدك ف حاجه. وشاور ع المطبخ. وقال بأمر. يلا خمس دقايق والمشروب يكون قدامي. وقرب من وشه وقال بتحذير. وعايز اي غلطه او حركه من حركاتك. يبقى الله يرحمك بجد.

مصطفى: بلع ريقه بصعوبه. ومشي بسرعه ع المطبخ وبيبرطم.
آدm مراد: راح قعد مكانه.
كوثر: داخله من الباب. وجريت ع آركان.
آركان: شالها. وقال قرده متدربه كويس. ههههههه. الله يخربيت افكارك يامصطفي.
ياسين: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. وقال. انا غلطان اني سمعت كلام المتـ.ـخـ.ـلف عقليا ده. وجيت ع هنا.
تيم: بضحكه. خلاص ياعريس التـ.ـو.تر وحش عشانك.
الكل ضحك.

آسر: هههههههه مش قارد انسى الموقف بجد. حتة حركه مـ.ـا.تجيش ع دmاغ حد. وخصوصا فكرة القرده. ههههه.
ياسين: بغـ.ـيظ. اه اضحك انت وهو. ماانتو ع قلبكم زي العسل. انا اتخضيت حتة خضه. منك لله يامصطفي.
آدm مراد: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. ع شكل ياسين.
كريم: بضحكه. بس عايزين الصراحه. الواد ده خلاص فاضل تكه وهيجنني. انا ال بعاني والله.

تيم: اخد نفس عميق ومسح وشه بايديه. وقال. بس تعرفو. الموقف ده هيبقى من احلا الذكريات. واجملهم. مصطفى رغم ال عمله. لكن كل مانكبر ونفتكر موقف زي ده هنضحك من قلبنا.
آريان: عندك حق ياتيم. وتعرف مصطفى اول مره يصعب عليا وهو بياخد العلقه.
ياسين: يبني هو ده ضـ.ـر.ب؟ والله انا بضـ.ـر.به ومرضتش اتكا عليه.

وبص ل كريم وقال. انا بعتذر منك ياكريم اني مديت ايدي ع اخوك. والله الموقف كان صعب عليا. انا كنت نايم بحلم بالفرح صحيت ع ضـ.ـر.ب نار.
وياسين كشر عينيه وانتبه. وكمل وقال. ايوه ايوه. صدق الواد ده قالى امبـ.ـارح نام ياعريس ده انت هتصحى ع ضـ.ـر.ب نار!
الكل ضحك.
كريم: بيني وبينك انا اضايقت. بس الموقف كان صعب جدا. وخصوصاً أنى انا مجرب كل حركات الواد ده. وبعدين مصطفى اخوك يا ياسو. وعدت ع خير.
ف المطبخ.

مصطفى: متغاظ جدا جدا. وبيجهز كل حاجه. وبهدل المطبخ. ونفسه يعمل اي موقف بس خايف من آدm. وبيكلم نفسه وقال. ياما نفسي احطلهم صاروخ وهما قاعدين بيحفلو عليا كدا.
لأ وكمان كوثر قاعده ف حـ.ـضـ.ـن آركان ومأنتخه. ماشي ياكوثر.
وحط كوباية اللبن. وحط عليها البيض. وكان قرفان. وقال اه. منا برضه بقول التناحه دي مش من فراغ. واحد بياكل بيض ني وكبده نص سوا. يبقى زومبي. اه عليا الطلبات آدm مراد ده من فصيلة المستذئبين.

وشال الصينيه وعليها القهوه والعصاير واللبن. وخرج من المطبخ بغـ.ـيظ. وعينيه بتألــمه.
الكل ضحك ع شكله. ومصطفى اتغاظ. وقال بتريقه. تحبو تختارو منيوم الفطار كمان حضراتكو؟
وياريته ماقال كدا. الكل اختار نوع خاص من الفطار وانتقمو من مصطفى. ال الدخان كان بيطلع من ودانه. وراح يجهز كل طلباتهم ف وسط ضحك الشباب.
بعد شويه.

كريم: قفل الفون وقال. عمي زين وصل ليليان ع السنتر. وقال إن كل البنات راحت السنتر وعمي مراد وعمي فهد وصلوهم بنفسهم.
تيم: هز راسه ايوه عارف. مريم بعتتلي مسج وقالتلي.
ياسين: بص ف الساعه. وقام وقف طيب انا يدوبك اروح الفيلا واظبط حالي.
كريم: والله مايحصل. انت تفطر الأول. وبعد كده كلنا هنشوف ورانا ايه. وغير كدا الشباب مش هتسيبك ف يوم زي ده لوحدك.

مصطفى: خارج من المطبخ. ولأبس المريله والطاقيه. وقال بغـ.ـيظ. الفطار جاهز يا بهوات!
الكل ضحك وقامو وقعدو ع السفره. وكان فطار مش مترتب لكنه كان وقت مميز والكل ضحك من قلبه. ع شكل مصطفى.
كوثر: نطت ع كتف آدm. وضحكت ليه.
آدm مراد: ابتسم وهز راسه وقال قرده يامصطفي؟
بعد كدا عدا الوقت عليهم. وكريم بيعمل لمصطفى كمادات وفرحان فيه جدا.

والكل رجع ع بيته مبسوط. وبيجهزو للفرح.
وكل العيله جهزت وخرجو عند السنتر كا العاده.
وماليكه لابسه فستان تحفه وشيك. وكانت مميزه جدا بفرحتها بياسين.
وزياد كالعاده متألق ف البدله. وكان چان. ومميز بفرحته بجواز ابنه وصديقه.
ياسين: لبس وظبط نفسه. وتيم وآريان وآسر معاه بيساعدوه وواقفين جمبه.
وكان ف منتهى الجمال والروعه. وخرج وركب العربيه. وف طريقه ل همسة قلبه.

كل الشباب جهزت. وكل حبيب من تيم و آريان وكريم. اتصل ع حبيبته ورايح ليها ف الطريق ع السنتر.
ف السنتر. :
كل البنات لبست وجهزت. وكل واحدة ليها بريقها الخاص.
وخصوصا آرين كانت خاطفه للأنظار من جمالها. زي أمها بالظبط.
همس: واقفه قدام البنات والكل بيصور فيها وكانت جميله جدا جدا. وخصوصاً لون عيونها ال تأثر اي حد. لكن عيونها مش شايفه غير ياسينها وبس!

آرين: وقفت جمب همس وقالت. يلا يابنات صوروني مع العروسه القمر دي. وباست همس من خدها وقالت. انتي بـ.ـاربي اوي ياهمس!
همس: ضحكت بسعاده. وانتي قمر بجد يا آرين. بجد يابخته إبن المحظوظه ال هيكون من نصيبك.
آرين: عوجت بوقها. وقالت. بهمس. ليه بس السيره دي. زمانه واقف قدام السنتر وعامل عينيه كدا. وفتحت عينيها ع الآخر وبتقلدو.
والكل ضحك ع ريأكشنها. ومحدش فاهم حاجه.

تمارا. يلا انا هصوركم. وبعد كده كل واحده تتصور مع همس. وصورتهم.
وحياة وقفت جمب همس واتصورت وبعد كده كل واحده. وف الآخر كلهم اتصورو صور مـ.ـجـ.ـنو.نه
وهمس تعمل حركات ف الصور مـ.ـجـ.ـنو.نه هي وچود و آرين والكل كان مبسوط...
تالين: كانت ملاك. وجمالها الهادي مع برائتها كفيله تدوب قلب اي حد. وقالت بابتسامه. أبيه ياسين وصل يابنات.
همس: مسكت فستانها بتـ.ـو.تر. وقلبها دق بسرعه. وغمضت عينيها وبتتنفس بسرعه.

تمارا: ضحكت عليها. وقربت منها وقالت. اهدي ياهمس. ودي اجمل لحظات هتعيشيها ف حياتك. ف عيشيها صح!
ميرو: بلهفه. تعالو يابنات ارجعوا وسيبو مساحه للعريس والعروسه
الكل رجع لورا. وسابو همس واقفه، وفتحو الفون وبيصورو فيديو اللحظات دي.
ياسين: طلع فوق. والبيت شاورت ليه. وقالت اتفضل يا فنـ.ـد.م. العروسه ف الاوضه دي.

ياسين: ملامحه كلها مبسوطه. وماسك بوكيه ورد جميل. وقال للبـ.ـنت. شكرا، ودخل وشاف همس لفه ضهرها ليه. وبص للبنات وشاور ليهم كلهم.
البنات: مبسوطين وبيصورو. وحياة انبهرت بجماله ونفسها تجري عليه بس استنت لما يشوف همس الاول.
آرين: بحماس. سقفت وقالت. يلا يا عريس سلم ع عروستك.
ياسين: بيضحك. ووقف خلفها. ونده عليها. همس.
همس: بتضحك. ومش عايزه تلف ليه.
ياسين: لف ليها.
همس: بسرعه لفت ضهرها وخبت وشها وبتضحك.

ياسين: ضحك. وقال يابـ.ـنتى اعقلي بقى وخليني اشوفك. وقال بمكر. انا هلف الناحيه التانيه. وعمل نفسه بيتحرك.
همس: لفت بسرعه. وشهقت بصوت عالى. وكان ياسين قدامها. وضحكت بسعاده. وقلبها دق من جمال ياسين.
ياسين: انبهر من جمالها. وقال بصوت وا.طـ.ـي. همستي. يخربيت جمالك!
همس: قالت ياسين. انت حلو اوى.
ياسين: حدف البوكيه ع الأرض وشالها ولف بيها كتير. من فرحته بيها.

همس: حـ.ـضـ.ـنت ياسين بفرحه كبيره. وضحكتها منوره وشها. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع الفرح.
الكل كان بيسقف بفرحه.
وميرو دmـ.ـو.عها نزلت بسعاده كبيره. عشان ياسين وسقفت بفرحه كبيره.
ياسين: نزل همس. وباسها من جبينها وايديها وبص ف عينيها ال دوبته. وقال مبروك ياحبيبتى.
همس: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقلبها هيطلع من مكانه. وقالت الله يبـ.ـارك فيك يا ياسين.
حياة: اخدت بوكيه الورد. وسلمت ع ياسين وقدmت البوكيه ل همس.

ياسين: حط ايد همس ف دراعه. وخرجو من السنتر
الكل ضحك بسعاده وسقفو لحضرة الظابط ياسو.
همس سلمت ع باباها ومامتها وبعد كده زياد وماليكه. وجاسر وملك. و آدm ومريم وباقي العيله.
چود: بتدور ع باباها. وخبطت ف حد بالغلط. وقالت بحرج. سوري.
مصطفى: رفع حاجبه وقال اجمل سوري دي ولا ايه؟
چود: رفعت عينيها. وشافت شاب وشه متلخبط. وكشرت بعد كده وقالت الصوت ده مش غريب عليا.
لكن قالت. انت هتستظرف يا اخينا انت؟ وجت تمشي.

مصطفى: وقف قدامها وقال بتريقه. اخينا؟ وماله ياموزتي. بس ايه يابت ياچود الحلاوه دي. يخربيت جمدانك.
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وقالت انت انسان قذر وحـ.ـيو.ان. وكمان تعرف اسمي منين؟ انا دلوقتي هجبلك ال يربيك صح.
مصطفى: بسخريه. هي ورديه ياچود تربيه صبح وليل خلاص ياتراب القمر. انا اتربيت واتهديت.
چود: شهقت. وقالت مصطفى؟ يخربيتك ايه ال عامل فيك كدا؟ ومين شوهلك وشك كدا؟ انا معرفتكش. بس تسلم ايد ال عملها والله.

مصطفى: ياحبيبتى ياچود. اهو ال حصل معايا كوم. وخــــوفك وقلقك عليا دلوقتي كوم تاني. متقلقيش عليا انا كويس. واوعي تعيطي انا عايزك تفرحي ياتراب القمر.
چود: ضحكت بتريقه. وقالت ازعل عشان مين يبنى؟ دى اول مره اكون فرحانه فيها كدا. بجد تستاهل ياريتهم علمو عليك اكتر من كده. ههههه فين الباي والتراي ياتيفا هههه.
مصطفى: كشر عينيه. وقال ع فكره دي حادثه. مش علقه ولا حاجه.
چود: ههههههه...

مصطفى: سمع ضحكتها. وقال بغمزه. بس سيبك انتي وقوليلى. من اين اتيتي بكل هذا الجمال والدلع؟
چود: جابت آخرها. وداست ع رجله بغـ.ـيظ. وقالت، من عند الدلعدي. وسابته ومشيت تلعن فيه.
مصطفى: أتألــم من رجله. وقال ااااه. هو يوم حوادث الله يخربيتك ياسعيد الكـ.ـلـ.ـب...

آرين: نازله ع سلم السنتر. وحاطه أيدها ف دراع ليليان وبيضحكو. لكن عينيها بتدور عليه.
آدm مراد: وصل وركن العربيه. وبيفتح باب العربيه. ولسه هينزل ورفع عينيه. لكن شاف ضي الروح. سندريلا وريبونزل وكل حاجه بريئه وحلوه وجميله. هي دي يا آدm. آرين ال بتخلي قلبك يدوب ف لحظه. جمالها عدى المدى. برائتها قـ.ـا.تله فيك غـــضــــبك. ضحتكها تلين عصبيتك. هي دي آرين. ضيك. ضي آدm!

آرين: نزلت. وقلبها دق بقوه كبيره. لأن عينيها جت ف عينيه.
آركان: رفع حاجبه بإعجاب كبير. وراح استقبلها. وقال أنا عندي أخت ملكه جمال وانا معرفش؟ وباس ع أيدها.
آرين: متلخبطه. ومش عارفه تعمل ايه وفضلت واقفه مكانها.
آركان: حط ايدها ف دراعه. وقال تعالى ياحبيبتى. الحج فهد بيسأل عليكي. واتحركو. و آرين وشها ناحية آدm. لحد ما وصلت عند فهد.
آدm مراد: عيونه بتتحرك معاها.
تالين: أبيه آدm.

آدm مراد: انتبه. ها. احم. وبص ل تالين وابتسم. وقال ماشاء الله ايه الجمال ده ياتالي. ونزل من العربيه وسلم عليها.
تالين: ابتسمت. شكرا جدا يا أبيه. مع اني واقفه بنادي ع حضرتك من بدري بس شكلك كنت سرحان.
آدm مراد: ابتسم معلش يا روحي ف حاجه شاغله تفكيري. تعالى نسلم ع العيله. وحط أيدها ف دراعه واتحركو وبيسـ.ـر.ق النظرات ليها.

فهد: أخد آرين ف حـ.ـضـ.ـنه. وابتسم بحب كبير. وقال آريني حبيبتى وروحي. انتى قلب ابوكي. وفتح ليها باب العربيه. وركبت. وكانت بتتمنى تركب مع آدm.
رينو: ركبت جمب فهد. وعيونها ع بـ.ـنتها. وحاسه بيها. لكن فضلت الصمت.
مريم عزيز: شافت مصطفى وشهقت بصدmه كبيره. وقالت مصطفى؟ ايه ال عمل ف وشك كدا؟
مصطفى: حط ايدو ع خدو وقال دى حساسيه!

بعد كدا: كلهم طلعوا ع السيشن. والكل اتصور وكان زياد اكتر واحد مبسوط. لانه مكنش يحلم إن يوم فرح ابنه يشوف إن ياسين ليه اخوات بجد. وإن شباب العيله كلهم بالإجماع واقفين جمب ياسين.
بعد السيشن كلهم وصلو القاعه.
زياد فتح باب العربيه لابنه.
ياسين: نزل وفتح باب العربيه ل همس. ونزلت وحطت أيدها ف دراعه.
الكل دخل القاعه. وياسين دخل من الباب وجمبه همس.
والميوزك ابتدى. بأغنية ادي الزين وادي الزينه. ل على الحجار.

وشغلو الدخان مع الاضاءه والتصوير ابتدى. وياسين ماشي ف الطرقه مع همس لحد الاستديج. وقعدو.
وبدا الفرح والسعادة تدخل قلوب كل الموجودين.
آدm واميرته. متمركز ف الأول. وجمبه طارق وبيتر وجاسر. وأشرف.
وزياد بيشرف ع كل حاجه. وزين معاه ماسبوش لحظه. وكان تكاتف بمعنى الكلمه.

آركان: بيدور ع مصطفى. وشافه واقف ف الآخر. وراح وقف جمبه وبيضحك ع شكله. وقال. و اله وجالك يوم تستخبى يابرص ههههههههه. ايه يادرش واقف ف الركن متزنب ليه؟
مصطفى: بغـ.ـيظ. بقولك ايه؟ العمليه معايا ع الآخر. مش ناقصه تريقه.
آركان: هههههههههههه لأ ومسمي القرده كوثر هههههخخخ.
مصطفى: نفخ بنفاذ صبر. وقال ياعم غور من وشي. انا مخـ.ـنـ.ـوق لوحدي. تاخد كام وتبطل هري وكلام؟

آركان: رفع حاجبه وقال تستاهل يابرو. انت عارف إن تيم وآدm الاتنين دول بالذات محدش يهزر معاهم. انت بقى عامل فيها الهيرو. اشرب ياحلو. المهم يلا تعالى هنرقص وفرفش.
مصطفى: عليا الطـ.ـلا.ق مايحصل. انا اطلع بوشي ده؟ اجري يا آركان. اجري وسبني ف أحزاني. انا دلوقتي خزان مليان احزان.
آركان: هههههههه اه يابطني. طيب سلام انا. وسلامي ل كوثر ههههههه. وسابه ومشي!
همس: مبسوطه. وقالت ياسين هو انت مش هتتلحلح وتغنيلي.

ياسين: بدهشه. ات ايه؟ اتلحلح؟ يابـ.ـنتى هو انا ماسكك ف القسم. انهردا فرحنا ياهمس.
همس: ههههههه سوري يقلبي بس من فرحتي بيك والله عايزاك تغتيلي...
ياسين: باس ع أيدها. وقال من عيوني. وقام واخد المايك. وبدأ يغني ل همس. اغنية حلوه حياتى معاه. ل عبدالله ناصر.
والشباب. سابت البنات مع بعض. وطلعو ع الاستيدج مع ياسين وكانت الفرحه فرحتين.

ماليكه. رغم دmـ.ـو.عها إلا أنها مبسوطه. ورودي وساره ونور ورينو بيهونو عليها وبيتكلمو معاها.
آسر: شاف حياة لابسه فستان باللون الزهري. وقلبه دق ليها. وشاف ابتسامتها الرقيقه. واتفائل خير.
بعد شويه. همس وقفت والبنات كلهم حواليها. وغنت ل ياسين. قالهالي ل نداء شراره.
آرين: واقفه جمب حياة وچود ع الاستديج. ومنـ.ـد.مجه.
آدm مراد: شافها. والدm غلى ف عروقه. ومهتمش لحد وطلع ع الاستديج.

آرين: شافته. وبطلت تسقيف. وفتحت عينيها بصدmه. ورجعت وقفت ورا تمارا وبلعت ريقها بصعوبه. وقالت المرعـ.ـب؟
آدm مراد: بنظره ناريه لعيونها وكان تهديد واضح. وقرب ع مريم مراد. وقال ف ودنها. لو آرين منزلتش حالا من ع الزفت ده. انا هخرب الدنيا فاهمه!
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت بتـ.ـو.تر. طيب طيب حاضر بس بالله عليك بلاش عصبيه. روح انت وانا هنزل انا وهي.
آرين: بصتله بغـ.ـيظ واضح.
آدm مراد: بصلها بغيره كبيره.

آرين: نزلت عينيها بسرعه. وبتلعن فيه.
آدm مراد: نزل وواضح ع ملامحه الخـ.ـنـ.ـقه.
ميرو: ابتسمت بتمثيل. وحاولت تكون ثابته. وقالت آرين تعالى ننزل نقعد مع بعض تحت ايه رايك.
آرين: بتذمر. حاضر ماهي عيشه بلاك يلا اتفضلى. ونزلو.
بعد كدا.
الكل اتفاجيء بوصول سليم بدر الدين. وفتون مهران. وحياة و آمان. وخالد الشرقاوي. وحنين الهلالي. وسيف وجنى.

وزياد: استقبلهم بترحيب كبير. وقعدو ع تربيزه خاصه. وسلمو ع كل الموجودين. و آدm العدوي كالعاده رحب ترحيب يليق بيهم.

بعد فتره الكل عاش أجواء الفرح وقدmوا عروض كتيره واغاني وفرح. وچود كانت فرحانه ف مصطفى.
وهمس كانت مهيبره ورقصت كتير جدا. ورقصت مع ياسين سلو. وكان يوم جميل جدا. وقدmوا التورته 7 ادوار. ودي هديه من زين العدوي ل زياد جمال.
والفرح تم ع خير. وياسين ودع العيله كلها واخد همسته وطلعو ع عشهم.
وكل العيله رجعت ع بيتها مبسوطين بعد فتره كبيره من التعب.

ف شقة ياسين.
ياسين فتح باب الشقه. وشال همس بين ايديه. وقفل الباب برجله. ودخل بيها اوضة النوم. ونزلها ف نص الأوضه.
همس: رغم فرحتها الكبيره. إلا أنها متـ.ـو.تره جدآ. لكن افتكرت كلام والدتها. وحاولت تكون ثابته.
ياسين: مسك كف أيدها وباس عليه. وبص ف عينيها بحب كبير وقال. ميروك ياهمس.
همس: بتـ.ـو.تر. احم. اء. الله يبـ.ـارك فيك!
ياسين: ابتسم بتعجب. وقال اول مره اشوفك متـ.ـو.تره كدا. مع انك ع طول عندك انفصام، وضحك.

همس: ضحكت بحرج. وقالت مش عارفه الانفصام راح فين. مختفى من الصبح.
ياسين: ههههه احسن حاجه والله. ع الأقل اقدر اثبت ع شخصيه معاكي.
همس: نزلت عينيها بحرج. وقالت. هو انا محيراك اوي كدا؟
ياسين: رفع دقنها. وقال بحب كبير. انتي محيرا قلبى معاكي. بس عايزه الجد. انتي مفتاح ضحكتي ياهمس. انتى نبض قلبي وحياتي.
همس: مسكت فستانها بتـ.ـو.تر. وغمضت عينيها. بحرج كبير. ومردتش.

ياسين: باس جبينها بحب كبير. وقال. يامـ.ـجـ.ـنو.نه انا ياسين حبيبك. وعايزك تهدي وتبطلي تـ.ـو.تر. يلا بقى ادخلي غيرى الفستان ده. واتوضى عشان نصلي.
همس: وشها بقى جمرة نار. وهزت راسها ومشيت من قدامه بسرعه.
ياسين: ابتسم بصمت. واخد هدومه. وراح ع الحمام التاني. واخد شاور واتوضى.
همس: اخدت شاور واتوضت. ولبست طقم لاتعليق عليه بعد جدال كبير مع نفسها. ولبست الاسدال. وقلبها بيدق بسرعه كبيره جدا.

ياسين: فرش سجادة الصلاة. وصلى بيها. وبعد كده قال الدعاء.
همس: وقفت ومتـ.ـو.ترة. وقالت بتلعثم. عشان تهرب من ياسين انا جعانه. واتحركت بسرعه عشان تخرج.
ياسين: خـ.ـطـ.ـفها بين ايديه. وعرف بطريقته ورومانسيته. ينسيها الخــــوف والقلق والتـ.ـو.تر. وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.
وتم نقل ملكية همس المنشاوي. ل همس ياسين جمال.
ونقول بـ.ـارك الله لكما وعليكما. وعقبال باقي الأبطال.

عدا كام يوم كمان...
ياسين وهمس سافرو شهر العسل ف دهب. وعايشين احلا حياه.
تيم وميرو سافرو ع بريطانيا. يكملو دراسة الماجستير.
ف الجهاز.
ف مكتب آدm مراد.
آدm قاعد ع كرسي المكتب وحاطط رجيله ع المكتب.
وفاتح شاشة عرض قدامه. موصلها بفلاشة صور. وبيقلب ف الصور. ويرجع تاني من اول صوره. ويتفرج عليهم بتركيز كبير جدا.
ف الطرقه.
مراد وفهد رايحين عند آدm. وماشيين يتكلمو.

فهد: بحيره. حرف الW. بجد غريبه. ماهو لو وليد عايش كنا شكينا فيه.
وحرف الA ده بيدل ع أسماء كتيره ف العيله.
لكن حرف الH ده مش عارف اوصل. انا من امبـ.ـارح بفكر ف فك الشفره دي ومش عارف. وواضح إن ف مجهول. حتى لو وليد ال حرق الشقق والعربيه. اكيد ف حد معاه.
مراد: بنفس الحيره. انا بقى من يوم بوكيه الورد ده. وانا دmاغي شغاله. وحرف الH قولتلك ممكن يكون هيكل!

فهد: هز راسه معتقدش يامراد. مفيش حد هيبعت دليل إدانة أو يشككنا فيه. وخصوصاً لو معروف عن طريق عمي آدm وزين و آريان!
مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. مش عارف يافهد. بجد مش عارف. حتى ال بعت الورد كأنه فص ملح وداب. وده بيأكد أنها مقصوده.
فهد: بتفكير. فاكر يامراد الرساله التانيه من المجهول. يوم ما حرقو الشقه. لما قالو قريباً سنلتقى. وبعدها محصلش حاجه. ولا اتقابلو معانا؟

لكن ال حصل إن عمي آدm اتعرض للاغتيال.
مراد: كشر عينيه وبص ل فهد. وقال. يعنى قصدك أنهم بيلعبو بأعصابنا؟
فهد: هز راسه. فعلا ده حد مفتح عيونه علينا كويس. بدليل أن وليد ظهر وانتحر.
مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. بقولك ايه. تعالى نشرب قهوه مع آدm عشان أنا من التفكير دmاغي هتفجر.
فهد: تعالى. واكيد هنوصل لحل إن شاء الله.
مراد: بيخبط ع باب المكتب بتاع آدm. وقال إن شاء الله. وفتح الباب ودخلو.

آدm مراد: ع نفس الحاله. لكن نزل رجليه احتراماً لابوه وخاله.
مراد: قعد ع الكرسي. اذيك يا كابتن.
آدm مراد: هز راسه تمام. اذيك انت ياسيادة العقيد.
مراد: هز راسه بخير.
فهد: بص ع الشاشه بتركيز. وكشر عينيه بعدm فهم. وقال. مش دي صور الشقه ال كان فيها القناص بيراقب عمي آدm؟
مراد. : لف راسه. وبص وقال بتعجب. ايوه هي. وبص ل آدm. وقال انت اكتشفت حاجه ولا ايه؟

آدm مراد: أخد نفس عميق. وقال ركزو معايا ف الصور كدا. وبدأ يقلب صوره. صوره. ويتكلم.
فهد ومراد عينيهم ع الصور بتركيز.
آدm مراد: دي الشقه ال القناص اتأجرها قبل عيد ميلاد الشركه باسبوعين. واختارها ف الدور والاتجاه ده عشان يقدر يصيب الهدف.
نيجي للصوره ال بعدها. قبل الجريمه بتلات ايام. جه حد مخبى وشه. ودخل البرج وطلع للدور ال24. وال عرفناه بعد كده أنه وليد.

نيجي للصوره ال بعدها. وليد دخل الشقه الساعه 2 و33 دقيقه بالظبط. وخرج منها الساعه 2 و 34 دقيقه و27 ثانيه. يعني وليد دخل الشقه وقعد فيها. دقيقه و27 ثانيه بالظبط.
نيجي للصوره ال بعدها. وليد نزل من البرج. وهو بنفس التخفي. وفجاءه جت عربيه وانحرفت عن مسارها. وكانت هتخبط وليد.

ورد فعل وليد كان طبيعي رجع بسرعه ووقع. والكاب وقع وملامح وشه ظهرت. ولو لاحظنا هنا. إن اتجاه العربيه جاي مخالف. ووليد قصاد كاميرا المراقبه بالظبط! ونمرة العربيه مخفيه.
مراد وفهد اتعدلو بتركيز.
فهد: بدهشه. يعني قصدك إن كل ده كان مترتب!
آدm مراد: هز راسه. ومش بس كده. بصو كويس للصوره دي!

دي قطعة ازاز من كاس ويسكي. وكانت موجوده ف الشقه. وال اتضح بعد كده إن البصمـ.ـا.ت ال عليها. كانت بصمـ.ـا.ت وليد! مش غريبه إن قطعة ازاز. تفضل ع الأرض كل المده دي. من غير ما حد يجي جمبها. ولا حتى القناص!
مراد: رفع حاجبه. وقال. وطبعا وليد دخل الشقه وقعد فيها دقيقه و27 ثانيه بالظبط. يعني ملحقش يشرب. ولا يعمل أي حاجه!
آدm مراد: بالظبط. وكل ده كان مترتب. يعني وليد كان طعم مش اكتر!
مراد: طلع الكارت وبص فيه تاني.

آدm مراد: كشر عينيه. وقال مش فاهم.
مراد: حكي ل آدm كل حاجه عن وليد وفهد وال حصل زمان.
آدm مراد: بص عليه وقال. حرف الW ده اكيد وليد!
فهد: بحيره. بس وليد انتحر يا آدm. وكمان شوفنا جثته ف المشرحه. يعني متأكدين انه مـ.ـا.ت.
آدm مراد: هو فعلا مـ.ـا.ت. لكن دي اكيد حركه من العقل المدبر لكل ده. عشان يشتت انتباهنا.

مراد: طيب خليني معاك للآخر. الحرف ده وليد. وحرف الA ممكن جدآ يكون المقصود بيه بابا. طيب وحرف الH؟ معقول يكون هيكل؟
آدm مراد: بص قدامه وقال. ف أربع احتمالات للحرف ده.
اول إحتمال. إن الحروف دي تكون مقصود بكنيتنا احنا التلاته. حوت والديزل وصقر!
تاني إحتمال. أنه يكون وهم ومالوش اي دليل.
تالت إحتمال أنه يكون هيكل فعلاً بس ده انا استبعده لأن مستحيل حد يبعت رمز إننا نكشفه بكل سهوله.

رابع احتمال. يكون عايز يوقعنا ف ال حوالينا. زي همس وهارون وهيكل. وعايز يعمل حرب نفسية داخليه. ويشتت تفكيرنا.
مراد: هز راسه باقتناع. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. الموضوع كبير جداً ياشباب!
فهد: بغـــضــــب مكبت. وطبعا وليد كان شغال معاهم. وبلغهم بكل تحركاتنا. ومن الاكيد أنهم ضحو ب وليد. عشان ياخد إعدام! ويخلينا نصدق إن كدا الموضوع اتقفل بظهور وليد.
مراد!

آدm مراد: بص قدامه وقال. الحركه ال بعدها اكيد. هتكون أكبر. ولازم نكون مفتحين!

بعد اسبوعين.
ف نص الليل. صوت فون مراد رن.
فريحه نايمه وفاقت ع صوت الفون. وقالت بنوم. مراد. مراد فونك الخاص بالشغل بيرن!
مراد: فاق. ومسح وشه بايديه. وبص ف الفون. وكشر عينيه باستفهام. مدير الجهاز! اكيد ف مصيبه. ورد عليه. تحت امرك يافنـ.ـد.م!
المدير: بحزم وجديه شـ.ـديدة. سيادة العقيد مراد! اجمع حالا انت والحوت والديزل ف اجتماع مغلق!
مراد: هز راسه تمام يافنـ.ـد.م. ساعه بالظبط وهنكون قدام سيادتك. وقفل.

فريحه: اتعدلت بقلق. ف ايه يامراد.
مراد: قام بسرعه. وقال مفيش حاجه مهمه ياحبيبتى. نامي انتى. وانا رايح الجهاز مع فهد و آدm ومش هنتأخر.
مراد: طلع التراس واتصل ع فهد وآدm وبلغهم والكل جهز ف ثواني. ونزلو وسط دعوات فريحه ورينو.
بعد ساعه واكتر، ف الجهاز.
غرفة الاجتماعات المغلقه.
مدير الجهاز: بحزم. انا اختارتكم انتو التلاته لأني واثق انكو قد المخاطرة دي.
وشاور ع كل واحد. وقال. انا جمعت بين القوه الحوت.

والذكاء. الصقر. وسرعة البديهة وانـ.ـد.ماج القوه مع الذكاء. الديزل.
وشغل شاشة عرض. وقال المهمه هي إن. ده شاب ف اواخر التلاتينات. وزي ما انتو شايفين ف الصور متدرب ع اعلا مستوى. مجهول الهوية. ليه اكتر من إسم. ومحدش عارف إذا كان امريكي او أسترالي أو حتى مصري.
لكن ال عرفناه بعد كده من المعلومـ.ـا.ت ال وصلت لينا. انه اساسه من بلجيكا. لكن مش عايش فيها. لانه ديما بيسافر من بلد لبلد.

الشاب ده. كان عايش ف مصر فتره كبيره. وبيتكلم عربي بطريقه سهله جدا. لدرجة إن كل ال حواليه مشكوش للحظه أنه مش مصري. وكان معروف بإسم حيدر.
والبـ.ـنت ال جمبه دي اسمها شهيره. بـ.ـنت شابه مصريه ومعروفة بإسم شاهي.
حيدر قدر يخترق عقل شاهي وعلقها بيه. واتفق انه هيتجوزها ويسافرو بلد أجنبي يقضو شهر العسل ويرجعو ع مصر تاني. والبـ.ـنت. وافقت واتجوزو وسافرو. وشاهي هناك اكتشفت حقيقة حيدر.

وواضح جدآ انها تعبت كتير عشان توصل لأي جهة امنيه.
احنا وصلتنا من سنه ونص تقريبا رساله خاصه مشفره من خلال جهات خاصه بينا ف الخارج.
شاهي قدرت توصل ليها.
وبعد فك الشفره. وفيها. إن حيدر ده مافيا متخفي وخطر جدا. وأنها اكتشفت أنه عنده قائمه أسماء بالاغتيالات. من اكبر رجـ.ـال الأعمال ومناصب هامه ف الدوله. وهيتم البدء ف التنفيذ ف أقرب فرصه.
مراد: كشر عينيه بعدm فهم. وقال سنه و نص؟ بس كدا كتير جدا يافنـ.ـد.م!

المدير: هز راسه. فعلا يامراد. واحنا اتصرفنا ف وقتها. وبعتنا رجـ.ـالتنا ف مأمورية سريه. لكن ال حصل مكنش متوقع. وعشان كده انا جبتكم هنا!
مراد: بص ل فهد و آدm. وبص للمدير. واحنا تحت امرك يافنـ.ـد.م.
المدير: بتنهيده. احنا بعتنا زميلكم العقيد أكرم! وللأسف!
فهد ومراد اتعدلو بقلق! وهمسو. اكرم!
آدm مراد كشر عينيه بتركيز.
مراد. : بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال. أكرم! حصله حاجه؟

المدير: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وهز راسه. وقال للأسف محدش يعرف حاجه. اكرم اختفى ومحدش عارف يوصله.
آدm مراد: بهدوء. ممكن تفاصيل اكتر!

المدير: بالتأكيد. وبدء يشرح. وقال. من سنه ونص. كلفنا أكرم بالمهمه. وسافر هو واتنين معاه العقيد حسن والرائد نادر. وانا بنفسي متابع التفاصيل لانها قضيه مهمه. ووصل لبلد اجنبي. وراقب شاهي كويس جدا. وجمع كل الخيوط. وفعلا أتأكد من صحة كلامها. وإن حيدر شغال مع مافيا خطيره جدا ملقبه بالشياطين ال شغالين ف كل حاجه. ومبيهابوش حاجه ابدا. لدرجة أنهم بيقــ,تــلو ف وضح النهار.

ولما اكرم وصل ف قلب المنطقة ال موجود فيها حيدر ومساعدينه. كانت للأسف الشبكه ضيئله جدآ. وصعب أننا يوصلنا اي اشاره من العقيد أكرم. وده طبعا بأن حيدر متحكم ف كل حاجه.

ولما اكرم يجمع معلومـ.ـا.ت. يسافر لبلد قريبه مسافة ساعه ونص تقريبا. عشان يلاقي شبكه ويقدر يبلغنا بالجديد. وأنه اتعاون مع شاهي. وهيبلغنا بكل جديد. لكن آخر رساله مشفره جت من أكرم كانت من 6 شهور و12 يوم بالظبط. وبعد كده اختفى تماماً. ومنعرفش عنه حاجه. الرساله بتقول. إن شاهي قالت إن حيدر كشفها. وتاني يوم كانت شاهي مقـ.ـتـ.ـو.له. وإن اكرم هيحاول يوصل ل حيدر بطريقته. ويا يرجع بالقايمه. يايرجع جثه. ومن وقتها مفيش اي جديد.

انتظرنا فتره وبعد كده بعتنا قوه من معارفنا بره مصر. تدور ع أكرم وحسن ونادر ف نفس المنطقة. وللأسف مفيش أي أثر ليهم. لكن!
مراد وفهد بقلق واضح.
مراد: بخــــوف. لكن ايه يا فنـ.ـد.م!
المدير: بتنهيده. من اسبوع واحد بس. رجـ.ـالتنا بره مصر قدرو يوصلو ل نادر و حسن. وكانو مصابين. الرائد نادر فقد جزء من كف أيدو. والعقيد حسن شرخ في الجمجمة. آثر حادث وضـ.ـر.ب نار أثناء هروبهم من المنطقة.
العقيد حسن هيشرحلكم ال حصل.

العقيد حسن دخل. وسلم عليهم وقعد. وقال. المنطقه هناك كلها مليانه حرس بسلاح. تشبه الوكر ال مليان بلطجيه بالظبط. او نقدر نقول انها منطقه مخصصه للاتفاقات ال من النوع ده. مفيش شارع تعرف تمشي فيه غير لما اتفتش. ويبقى حظك حلو لو عديت وملقتش حد موجود. كانت بتحصل بس من النادر. وكان احسن وقت هو من الساعه 6 الصبح لحد 8 دول بس الساعتين ال بينامو فيهم لحد ما الحرس التاني يبدل ورديته. المهم احنا بعد ما اكتشفنا إن شاهي اتقــ,تــلت. فكرنا ف طريقه اننا ندخل وسط المافيا. والعقيد أكرم هو ال اختار أنه يقوم بالمهمة دي. ولقب نفسه ب ويليام.

وكان ف بـ.ـار ديما حيدر بيروح يسهر فيه. لما راح البـ.ـار. اكرم دخل وراه. يوم واتنين. وف اليوم التالت وبعد ساعه و28 دقيقه من دخول اكرم البـ.ـار بالظبط. كان اكرم خارج بسرعه كبيره. وقال الكلمه السريه بتاعتنا. وال معناها إن القايمه معاه. وفجاءه. أكرم اختفى. واحنا اتكشفنا. ومفيش خمس دقايق. ولقينا هجوم كانها حرب. وطيارات وغاز مسيل للدmـ.ـو.ع. وضـ.ـر.ب نار. واحنا هربنا ونادر اتصاب ف ايدو. وانا اتصابت والعربيه اتقلبت بينا. ونادر حاول ع قد ما يقدر ونقلنى المستشفى. وقعدنا فتره كبيره واتعالجنا. والجهه قدرت توصل لينا. ورجعنا ع مصر.

مراد وفهد. و آدm قلبهم بيغلى ع أكرم.
المدير: بحزم. مهمتكم ترجعو ب اكرم حي او مـ.ـيـ.ـت. وبقائمة الاغتيالات.
فهد: بتوعد. اطمن يافنـ.ـد.م. وهيدفعو التمن.
المدير: انتو هتتحركو بعد اسبوع من تاريخ اليوم.

انا متأكد من كفائتكفم. ولاني عارف إن هناك مفيش شبكه وصعب توصلنا أي اشاره. ف انا اختارت العقل والذكاء مع القوه. وانتو معاكو حرية التصرف ف المهمه دي. اعملو ال انتو عايزينه معاكم الحريه الكامله. لكن المهم عايز نتيجه يا أبطال.
الكل قام وخرجو من الجهاز...
مراد وفهد وآدm ماشين جمب بعض وسرحانين ف المهمه...
مراد وقف مره واحده وقال باستفهام معقول تكون رساله مشفره من أكرم!

فهد: بعدm فهم. ف ايه يامراد؟ وصلت لفكره؟
مراد: طلع الكارت بسرعه. وشاور ع الحروف. وقال بصو كويس.
آدm وفهد بصو للكارت.
فهد: كشر عينيه. وقال تقصد إن حرف ال W هو ويليام!
آدm مراد: وحرف ال A هو اكرم وعلامة الاكس أنه ف خطر!
مراد: بتفكير. وحرف ال H اكيد حيدر!
ف الصباح الساعه 8
شقة فهد
رينو: نايمه. وفتحت عينيها بكسل. وبصت جمبها شافت فهد نايم. اتنهدت بأريحية كبيره. انه رجع بخير. وقامت بشويش. عشان مايقلقش. وتصحي آرين للجامعه. وخرجت.
ف اوضة آرين.
آرين: نايمه. والغطا واقع ع الأرض. وشعرها ع وشها وايديها مفروده. ونايمه بطريقه مضحكه.
رينو: خبطت عليها. وقالت. آرين. قومي الساعه 8
آرين!

رينو: حطت ايدها ع بطنها بتعب. وفتحت الباب. ودخلت. وشافت آرين. وهزت راسها بنفاذ صبر. وقربت منها وشالت الغطا. وقعدت جنبها. وبتصحيها. وقالت. آرين! آريييين قووومي.
آرين: بنوم. نفخت بخـ.ـنـ.ـقه. وقالت يوووه بس بقى عايزه أنام.
رينو: آرين. قومي انتي انهردا عندك عملي كتير قومي الله يهديكي يابـ.ـنتى!
آرين: فتحت عينيها ببطء. وقالت بنوم صباح الخير يا مامي. وبتتاوب. واتعدلت بكسل. وبصت ع الساعه.

رينو: ابتسمت. ومسدت ع شعرها وقالت. صباح الخير ياروح مامي. يلا ياروحي قومي اغسلي وشك واتوضى. وانا هجهزلك كوباية اللبن. والفطار.
آرين: بنوم. حطت راسها ع حجر رينو وقالت. مامي عايزه انام كمان شويه بليز. انا محاضراتي هتبدا الساعه 11
رينو: صعبت عليها. وشـ.ـدت عليها الغطا. وقالت طيب نامي شويه وهصحيكي الساعه 9ونص. اوكي؟
آرين: حـ.ـضـ.ـنت رينو بحب كبير. وقالت بنوم. ميرسي جدا. ونفسي انام ف حـ.ـضـ.ـنك بجد.

رينو: ابتسمت. وقالت طيب تعالى ف حـ.ـضـ.ـني ونامي ياحبيبتى. ورجعت بضهرها.
آرين: اتعدلت. وحطت راسها ع دراع رينو. وغمضت عينيها بأمان. ونامت مبسوطه.
رينو: بتمسد ع كتف آرين بحنان وغـ.ـصـ.ـب عنها غمضت عينيها. ونامت جمب آرين.

بعد فتره.
فهد فتح عينيه وبص جمبه ع رينو. واتعدل. ومسح وشه وشعرو بايديه. وبص ف الساعه وكانت 9 وربع. وقام خبط ع الحمام. وملقاش رينو. وخرج من الاوضه. وشاف اوضة آرين مفتوحه. وقال.
اكيد رينو بتصحي آرين. وبص من ع الباب. وشافهم نايمين ف حـ.ـضـ.ـن بعض. وابتسم بتنهيده. وسابهم نايمين. وراح ع المطبخ. يعمل قهوته. ويحضر الفطار لعيلته ال بيمـ.ـو.ت فيها.

بعد شويه. فهد جهز كل حاجه. و صلى الضحى ولبس. والساعه جت 10. ودخل يصحي رينو وآرين. وقعد ع طرف السرير. ورجع شعر رينو. وابتسم بحب.
ولكن قلبه زعلان انه هيسافر بعد أسبوع لوقت غير معلوم. وهمس رينو. رينو حبيبتي.
رينو: فتحت عينيها. وبصت حواليها. وشافت نفسها نامت. وبـ.ـنتها ف حـ.ـضـ.ـنها. واتعدلت. وقالت فهد؟ آسفه ياحبيبى. انا!
فهد: قاطعها. وابتسم. هشش بتتاسفي ع إيه؟ يلا صحى آرين. الساعه 10.

رينو: شهقت وحطت ايدها ع بوقها. وقالت ياخبر. 10 دي كدا اتأخرت. المحاضره الساعه 11 يافهد.
فهد: بابتسامه. ولا يهمك انا هوصلها. و11 بالدقيقة هتكون ف المدرج بإذن الله. بس هي تقوم بسرعه وتلبس يلا.
رينو: هزت راسها حاضر ياحبيبي. وبدأت تصحي ف آرين.

فهد: قام وطلع ووقف عند الباب بزعل. وبص عليهم تاني. واتخـ.ـنـ.ـق. واتحرك وراح ع اوضته. وقعد ع السرير. وبيفكر. ف أنه هيسافر. و آركان مسافر. وياترى هيبلغ رينو و آرين ازاي؟ ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره.
آرين: قامت بسرعه. ونشاط وكأنها نايمه كتير جدا.
وحـ.ـضـ.ـن مامتها للحظات أداها طاقه وحماس كبير.

رينو: قامت وخرجت. وشافت الفطار ع السفره. واللبن والعصير. وابتسمت بحب كبير ودعت بقلبها لفهد. ودخلت عليه الاوضه. وشافته محتار. واستغربت. وقالت فهد أنت كويس؟
فهد: انتبه. وابتسم. وشاور ليها تقرب منه.
رينو: قربت ووقفت قدامه. وقالت مالك يافهد؟
فهد: قعدها ع رجله. وحط ايدو ع بطنها. وبص ليها. وقال.
انتي دلوقتي ف الشهر الخامس. وميعادك عند الدكتوره انهردا.

رينو: ابتسمت بحب كبير وحطت أيدها ع ايدو. وقالت. ايوه وكمان هنعرف نوع البيبي. ياترى انت متحمس؟
فهد: بلع ريقه بغصه. وقال أنا عايز بس تكوني إنتي وآرين بخير. ده كل ال انا عايزه يا لارين.
رينو: كشرت عينيها. وهمست. لارين؟ وحطت أيدها ع خدو وقالت. فهد ف حاجه مضيقاك؟ ف حاجه حصلت لما نزلت لمديرك ف الشغل؟

فهد: هز راسه بنفي. وقال لأ. احم. وحاول يغير موده. عشان هي متزعلش من دلوقتي. وابتسم بتمثيل. وقال. انا كويس جدا. انتي ليه قلقانه كدا؟
رينو: بصت ف عينيه بتركيز. وحطت راسها ع كتفه ورفعت أيديها. وضمته وقالت بو.جـ.ـع. انت هتسافر صح يافهد؟
فهد: غمض عينيه بو.جـ.ـع. وقال بغصه. غـ.ـصـ.ـب عني يالارين.
رينو: غمضت عينيها. ودmعه نزلت ع خدها. وقالت.
ربنا معاك.

فهد: رفع ايديه وضمها لقلبه وهاين عليه يدخلها بين ضلوعه. وقال. ربنا معايا. ثم انتى ف قلبي وكل حاجه حواليا.
رينو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. ومسحت دmـ.ـو.عها. وابتسمت بتمثيل. وقالت خلاص كويس اني عرفت عشان ادعيلك من دلوقتي. وإن شاء الله اكيد هترجعلي بخير.
فهد: حط ايدو ع بطنها. وهز راسه بتنهيده. وقال إن شاء الله. راجعلك.
بعد كدا. :
آرين: لبست وجهزت وخرجت.

ورينو. قامت بسرعه عشان متشوفش دmـ.ـو.عها. ودخلت الحمام. واتوضت وصلت الضحى ودعت بترجي كبير. انه يحفظ جوزها وأخوها وابن اخوها. ف المهمه دي.
آرين: سلمت ع فهد بحب كبير. وقالت.
أجمل بابي ف الدنيا. وقعدت جنبه ع السفره.
فهد: ابتسم. ومسد ع حجابها. وقال نمتي كويس؟
آرين: بمرح. جدا جدا كمان. دي نجمتك حـ.ـضـ.ـنها حنين بشكل. ههههه.
فهد: ضحك ليها بصمت. وقال طيب افطري بسرعه عشان أنا هوصلك.
آرين: بتاكل. وقالت بفرحه.

امم واو يبقى هوصل ع الميعاد بالظبط. ميرسي جدا لحضرتك يابابي ياقمر.
فهد: ابتسم بتمثيل. وبيشرب قهوته وسرحان.
رينو: خرجت وقعدت معاهم. وفطرت ف صمت.
وفهد شايف لمعة عينيها. واتنهد وسكت عشان آرين.
آرين: أكلت حجات بسيطه. وقامت. وقالت الحمدلله. يلا بينا يابابي؟
فهد: طيب اسبقيني انتي سلمي ع جدو وتيته. وانا هحصلك.
آرين: بمرح. اوكي. وباست رينو من خدها. باي يامامي.

رينو: بصوت محبوح. باي ياحبيبتى ربنا معاكي. وخلي بالك من نفسك.
آرين: إن شاء الله. وحضرتك كمان خلي بالك من نفسك. واخدت الشنطه والفون ونزلت.
فهد: مسك كف أيدها. وقال. مالك يارينو؟
رينو: مسحت دmعه نزلت منها. وقالت بابتسامه ابدا ياحبيبي انا كويسه. أنزل انت عشان آرين متتأخرش.
فهد: هز راسه تمام. وحط ايدو ع خدها. وقال. انا معنديش شغل انهردا. وهنروح للدكتوره ع ميعادنا. وباس جبينها بحب كبير. خلي بالك من نفسك.

رينو: هزت راسها بزعل. وانت كمان.

ف بريطانيا.
(وطبعا فرق التوقيت ساعه. يعنى دلوقتي 10 ونص ف مصر، و 9 ونص ف بريطانيا)
ميرو: ف المطبخ. وبتحط الفطار ع صينيه. وبتنادي بصوت عالى شويه. وقالت.
تيييم. تيم انت قومت ولا لسه ياحبيبى؟
تيم: نايم!
ميرو: نفخت بحيره. وقالت وبعدين بقى. كدا مش هيلحق ينزل الجامعه. وشالت الصينيه وخرجت بسرعه. وراحت ليه ع الاوضه.
تيم: نايم ومستكين...
ميرو: حطت الصينيه ع الكمود. وقعدت جنبه. وقالت. تيم! تيم قوم بقى!

تيم: فاق. وبيتاوب. واتعدل. وقال. صباح الخير ياروحي. وباس خدها.
ميرو: بابتسامه. صباح الورد عليك ياتيمو.
كدا؟ انا بصحيك من بدري. وجهزتلك الفطار كمان. وانت لسه نايم؟
تيم: رجع بضهرو. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقال. مش عايز اسيبك لوحدك وانزل انا ع الجامعه.
ميرو: بضحكه. اها. وتعب السنين بقى يروح ع الفاضي؟
لأ اتفضل انت انزل ع الجامعه. وانا هنا متقلقش عليا.
تيم: نفخ بنفاذ صبر. ولسه هيتكلم...
ميرو: قاطعته بابتسامه. وقالت...

أنا عارفه أنك خايف عليا. ومش ناسيه كمية الوصايا ال انت كل إجازة ليا توصيهالى.
لو حد خبط عليا مفتحش حتى لو كان مين.
ومتعرفش ع حد من الجيران.
ولو سمعت حد بيصـ.ـر.خ ويصوت بره الكومبوند مخرجش وماليش دعوه بحد.
ولو حد اتصل ع رقمي أرد. ولو سمعت صوت حد معرفوش اقفل ع طول. ها نسيت حاجه؟

تيم: ابتسم وضمها لقلبه اكتر. وقال لأ كدا تمام اوي. انتي عارفه بجد ببقى ف الجامعه وقلبى وعقلي خايف ومشغول عليكي. خيالي بيصورلي حجات كتير. بس ربنا يستر.
ميرو: ضمته بفرحه. وقالت حبيبى انا ياتيمو. متخفش عليا ياقلبي. وربنا هو الحافظ. انت بتروح ع الجامعه وانا بذاكر شويه ف الرساله. وبعدها بتصل ع العيله. وبجهز الاكل لحد ما تيمو روح قلبي يرجعلي بخير.
تيم: مسد ع شعرها بحنان. وقال ربنا يحفظك ياروحي.

ميرو: اتعدلت. ويحفظك لقلبي. قوم بقى عشان قهوتك هتبرد.
تيم: قام. وقال حاضر ياستى. هتوضى وارجعلك. ودخل الحمام. فرش أسنانه. واتوضى وخرج. وقعد جمبها.
ميرو: جابت صينية الاكل. وبدأت تأكله. وقالت. احم. تيم. اء. انا!
تيم: رفع حاجبه قولي ياميرو عايزه ايه؟ اجبلك حاجه وانا راجع؟
ميرو: هزت راسها لأ. انا بس كنت عايزاك تساعدني ف آخر مناقشه. ف قواعد ف الماده مش قادره اتخطاها. واقفه معايا.

تيم: ابتسم. بس كدا؟ عيوني ليكي. اول ما ارجع إن شاء الله. هقعد معاكي. واشرحلك كل حاجه انتي محتاجه ت عـ.ـر.فيها.
ميرو: بسعاده. ربنا مايحرمنيش منك ابدا ياحبيبي.
تيم: رفع ايدو وأكلها. وقال بابتسامه ولا منك ياروحي.
وبعد كده تيم قام. وصلى الضحى. ولبس. وميرو ساعدته ف اللبس. ورشتله البرفان. وبيضحكو مع بعض.
تيم: خارج من الاوضه. وميرو معاه وصلته لحد الباب.

تيم: لف ليها وقال بتبيه. مريم اوعى تخرجي لوحدك لأي سبب فاهمه؟
ميرو: بسعاده كبيره لخــــوفه ال واضح ف عينيه عليها. وقالت. حاضر ياحبيبي انا مش عايزاك تقلق اطمن. وأنت خلي بالك من نفسك.
تيم: باس جبينها بحب كبير. وقال. لا اله إلا الله.
ميرو: بتنهيده. سيدنا محمد رسول الله.

شركة العدوي.
عربيه فخمه جدا وقفت قدام الشركه.
السواق فتح الباب.
زين: نزل من العربيه. والهيبه واضحه عليه. وطبعا احنا عارفين أنه الوسامه بتزيد ف سن الأربعين. وخصوصا شباب العدوي لأنهم مهتمين باللياقه البدنيه. ومحافظين ع صحتهم من ناحية التدخين وغيرو.
زين: ماشي ف الشركه وريتال جمبه. وفخور بيها لأنها معاه كل ثانيه. ومش شايف غيرها.

ريتال: طبعا ماشيه وعيونها ع البنات الموظفين. ونار غيرتها ع زينها كفيله بحرق المجموعة. ولكن هي مش عايزه تعيد غلطت زمان. بس غـ.ـصـ.ـب عنها الغيره غريزه ف اي ست. وبصت ع زين وقالت بغـ.ـيظ وغيره واضحه...
ع فكره بقى! القميص الابيض بيبقى وحش جدا عليك!

زين: كشر عينيه بعدm فهم. ولسه هيتكلم. لكن شاف نظراتها الناريه ع البنات ال بتبص عليه. وافتكر موقفها. وانها بتغير عليه جدآ وخصوصاً ف القميص الابيض. وابتسم. وعشان يثبت للعالم قبل منها أنه ملكها. مِلك ل ريتال العدوي. شبك كف أيدو ف أيدها قدام كل الموظفين. وضغط ع ايدها. ومتكلمش.
ريتال: بصت ع ايدو. ورفعت عينيها ليه. بدقة قلب. ومش عارفه تتكلم.

زين: قبل ما يدخل الاسناسير. رفع ايدو وباس ع أيدها. وقال. انا بتشيك عشانك انتي وبس.
ريتال: ف ثانيه ثقتها رجعت مضاعفه. ورغم انها محرجه. إلا إن الموقف ده فرح قلبها جدآ.
زين: دخل الاسناسير الخاص. وريتال جمبه. مبسوطه.
البنات اتنهدو بحب. وفيهم ال بيتمنى زين العدوي. وفيهم ال بيتمنى شبيه لاي شاب من آل العدوي.
بعد كدا. زين وريتال دخلو المكتب.
زين قعد ع المكتب. وريتال قصاده ع الكرسي.

السكرتيره دخلت. وقالت ليهم. صباح الخير.
زين وريتال صباح الخير.
السكرتيره: حطت الملف وقالت اتفضل يا مستر زين. ده ملف بكل اسماء الشركات ال حضرتك طلبتها من الباشمهندس احمد.
زين: اخد الملف وقال شكرا. وقدmه ل ريتال وقال اتفضلى ياحبيبتي.
ريتال: اخدت الملف وفتحته وبتراجع عليه.
زين: للسكرتيره. تمام اتفضلى انتي وابعتيلي الاستاذ حامد المستشار القانوني.
السكرتيره: الاستاذ حامد لسه موصلش ع الشركه يافنـ.ـد.م.

زين: بص ف الساعه. وقال الساعه 11 ازاي لسه موصلش؟ وهز راسه وقال. تمام اتفضلى انتي. واول ما يوصل ابتعهولي فورا.
السكرتيره: تحت امرك يافنـ.ـد.م. وسابتهم وخرجت.
زين: بنرفزه مش معقول كدا. المفروض حامد يتواصل مع شركة الاجهزه الطبيه ف المانيا. عشان تجديد العقد. آخر الشهر.
ريتال: قفلت الملف. وقالت. اهدا يازين. اكيد الاستاذ حامد عارف كدا كويس. اكيد زمانه ع وصول.

زين: مردش عليها. واتصل ع السكرتيره الخاصه بمكتب آريان. وقال الو. ابتعيلى الدكتور آريان ع مكتبي.
السكرتيره: الدكتور آريان. انهردا ف الجامعه يافنـ.ـد.م. وهيوصل الشركه ع الساعه 2
زين: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. تمام وقفل. وشبك ايديه تحت دقنه.
ريتال: شافته مخـ.ـنـ.ـوق. واتصلت ع السكرتيره. وقالت لو سمحتي قهوة مستر زين بسرعه.
السكرتيره: حالا يافنـ.ـد.م.
ريتال: قامت. ووقفت جمب زين. وقالت ممكن اعرف انت مضايق ليه دلوقتي؟

زين: مسح وشه بايديه. وقال. انا مش مضايق ولا حاجه.
كل الموضوع إن حامد و آريان المفروض يسافرو آخر الشهر. ع المانيا لتجديد العقد.
وانا متعود إن كل اوراقي قبل السفر بالتحديد تكون موجوده وجاهزه ومتراجع عليها كمان. انا مبحبش الإهمال.
ريتال: مسدت ع شعرو. وقالت. طيب كل حاجه هتمشي زي ما انت عايز.
الاستاذ حامد زمانه جاي. والعقد هنجهزو مع بعض. وانا بنفسي هراجع عليه مره واتنين.

زين: اخد نفس عميق وقال. انتى بس شوفي الشركات ال قولتلك عليها. وسيبي العقد عليا انا.
السكرتيره: خبطت ودخلت. بالقهوه. وقالت اتفضل يا فنـ.ـد.م. اتفضلى حضرتك. وقالت الاستاذ حامد وصل وواقف ف انتظار إذن حضرتك.
زين: تمام خليه يدخل بسرعه. وبص ل ريتال. ادخلي انتي ع مكتبك دلوقتي.
ريتال: ابتسمت. وقالت حاضر ياحبيبى. واخدت الشنطه والملف ودخلت مكتبها.
حامد: خبط ودخل. صباح الخير يا زين باشا.

زين: صباح الخير يا استاذ حامد. ايه كل التأخير ده؟
حامد: بحرج. سامحني بالله عليك. والله وصلت بـ.ـنتى الجامعه ورجعت وكان الطريق زحمه.
زين: ابتسم. ولا يهمك. اتفضل استريح.
حامد: الله يكرمك. وقعد وفتح الشنطه. وقال. انا امبـ.ـارح منمتش غير لما خلصت العقد. لاني عارف حضرتك بتحب الدقه ف العمل. وكل حاجه جاهزه زي كل سنه. اتفضل حضرتك. راجع عليه بنفسك.

زين: اخد الملف وفتح العقد وقراه مره واتنين وتلاته. والشرط الجزائي. وقال لأ كدا تمام اوي يااستاذ حامد. إن شاء الله. هتسافر آخر الشهر إنت و الدكتور آريان ع الشركه الطبيه.
حامد: بإذن الله ياباشا.

ف المستشفى.
ف غرفة العمليات. :
محمد: بيعمل عمليه جراحيه صعبه جدا. وحاطط كل تركيزه فيها.
نور: شغاله معاه. ومركزه. وبصت ع محمد وشافته عرقان من التركيز ف العملية.
محمد: فتح ايدو وقال المشرط.
الممرضه: حطت المشرط ف ايدو.
محمد: بيشتغل بدقه عاليه.
نور: جابت منديل. ومسحت العرق ال ع جبين محمد.
محمد: هز راسه ليها كشكر. من غير ما يبصلها.
نور: رجعت تكمل العمليه. وبتستأصل الورم.
بعد ساعه ونص تقريباً.

محمد: راجع ورا نور وشاف كل حاجه تمام. وشاور ليها تخيط الجـ.ـر.ح. وهو خيط معاها. والحمد لله خلصوا العمليه ع خير.
نور: نفخت بتعب. وقالت الحمدلله يارب. وقــلـــعت الجوانتي، وضحكت بأمل للحاله وأنها فاقت.
محمد: قــلـــع الجوانتي والكمامه. وشاور للمرضات. وقال. الحاله هتطلع ع غرفة ملاحظه. وممنوع اي زياره انهردا. وبعد 8 سعات الحاله تطلع ع غرفة الاشعه.
كلهم حاضر يا دكتور.

محمد: شاور ل نور وخرجو من العمليات. وزي ما محمد معود نور تفضل جمبه وتمشي جمبه بعد كل عمليه.
أهل المريـ.ـض: جريو عليهم بلهفه.
الزوجه: بعـ.ـيا.ط. طمنوني بالله عليكم. جوزي عامل ايه؟
محمد: ابتسم. اطمنو العمليه تمت بنجاح والحاله فاقت. لكن ممنوع اى زياده ف الوقت الحالي.
الزوجه: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت بالله عليك يعني جوزي فاق كدا وبقى كويس. يعني هيرجع لينا زي الاول؟

نور: ابتسمت بحب. وقالت إن شاء الله. جوز حضرتك هيبقى احسن بكتير. وصدقيني الخطر زال ومبقاش ف اي قلق.
الزوجه: مسحت وشها وبتضحك بسعاده. وقالت الف حمد وشكر ليك يارب. وبصت ل نور. طيب. طيب انا اعمل ليه ايه؟ اتصرف ازاي معاه؟
نور: بهدوء. تقدmي ليه الدعم المعنوي والنفسي ديما. اي حاله مرضيه بتحتاج الدعم بأي شكل من الأشكال. ووقتها بيتحسن بشكل أسرع. وربنا يطمنكم عليه.

محمد: اتحرك ومشي. ونور ماشيه جمبه كالعاده. ومحمد شبك ايدو ف ايدها. وركبوا الاسناسير. ووصلوا المكتب. ودخلو.
نور: قعدت ع الكنبه بتعب. ورفعت النقاب وقالت. اااه بجد عمليه صعبه جدا.
محمد: قعد جمبها. ومسح وشه بايديه. وقال. فعلا. لكن الحمدلله انتي كل مره تتفوقي ع نفسك يا نوري.
نور: حطت راسها ع كتفه. وغمضت عينيها. وقالت. ال انا فيه ده بفضل الله ثم انت يادكتوري المفضل.

محمد: رفع دراعه وحاوطها من كتفها. وضمها. وقال. انتي ال ممتازه جدا يابنوتي الكبيره. بس شكلك مرهق جدا.
نور: بتعب. فعلا العمليه اكتر من أربع ساعات. ده غير التـ.ـو.تر من النتيجه. و بصت ف الفون. وقالت ياخبر تيم اتصل عليا اكتر من مره.
محمد: بص ف الساعه. وقال اكيد وهو رايح ع الجامعه.
نور: هرن عليه. واتصلت عليه. ومردش. وقالت اكيد ف محاضره.

محمد: اكيد. وهيتصل عليكي اول ما يخلص. لكن دلوقتي انا عايزك تقومي معايه. تعالى ادخلي الاوضه واستريحي شويه.
نور: قالت ياريت بجد. وقامت معاه. ودخلت الاوضه.
ونامت.
محمد: شـ.ـد الغطا عليها.
نور: بـ.ـارهاق. محمد لو تيم اتصل صحيني لو سمحت.
محمد: هز راسه لأ. نوري تنام وتاخد راحتها أولا. وبعد كده اي حاجه تهون. وباس جبينها.
نور: ابتسمت بحب كبير. وغمضت عينيها. ونامت بأمان.

ف شقة فهد. :
رينو قاعده ع السرير. ومرجعه راسها لورا ومغمضه عينيها وسرحانه ف فهد. وفتحت عينيها وحطت أيدها ع بطنها بتعب. ودmـ.ـو.عها نزلت. وقالت بو.جـ.ـع. ياترى ابوك هيكون موجود معايا وانا بولد؟ ياترى هيشيلك اول واحد بين ايديه؟

وعيطت. بتمنى يكون جمبي وقتها. انا بتقوى بيه. وبشوف صحتى وعافيتي بوجوده جمبي. هو أماني وكل حاجه حلوه ف حياتى. عايزه هو ال ينطق اسمك أول واحد. عايزه افتح عينيا بعد الولاده ويكون هو ال جمبي.
الجنين اتحرك تحت أيدها.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. ومسدت ع بطنها. وساكته. ورجعت راسها لورا بتعب.
فونها رن. وجابت الفون. وشافت المتصل. وكانت الدكتوره نسرين. ومسحت دmـ.ـو.عها. واخدت نفس عميق. وردت بثبات. السلام عليكم.

د/نسرين: وعليكم السلام. اذيك يا دكتوره لارين. عامله ايه دلوقتى؟
رينو: ابتسمت. الحمد لله يادكتوره انا بخير. انتى حضرتك عامله ايه؟
د/نسرين: بابتسامه. انا كويسه الحمد لله. المهم بقى احنا ع ميعادنا انهردا الساعه 6؟
رينو: هزت راسها. ايوه إن شاء الله. انا مش ناسيه.
د/نسرين: تمام ياحبيبتى. بس ف الحقيقه انا اتصالي عشان الموضوع التاني.
رينو: كشرت عينيها بعدm فهم. موضوع ايه؟ خير يا دكتور؟

د/نسرين: ههههه انتى لحقتى نسيني يا لارين؟ مش انا كلمتك قبل كده ف حوار العريس ال عايز يتقدm ل آرين.
رينو: ابتسامتها اختفت. ومحتاره ترد تقولها ايه؟
د/نسرين: كملت. بصي بقى للصراحه. من وقت ما الدكتوره إسعاد كانت عندي بمرات ابنها. و شافت آرين معاكي. وهي من وقتها هتتجنن وعايزه آرين لحفيدها. وكل يومين تتصل عليا. وإن حفيدها دكتور ف جامعه امريكيه. وهي عايزه بس ميعاد وهتيجي فورا تطلب أيدها.

رينو: مسكت جبينها بتعب. وحيره. وقالت. طيب بصي يادكتور اديني بس وقت وانا اكيد هرد عليكي.
د/نسرين: ماشي ياحبيبتى. عموما فكري برحتك. الجواز قرار مش سهل. المهم انا ف انتظارك. عشان نعرف نوع البيبي. اوكي؟
رينو: بتوهان. اه إن شاء الله.
د/نسرين: مع السلامه.

رينو: مع السلامه. وقفلت الفون. واتنهدت. وقالت. طيب وبعدين؟ انا مش عارفه أخد قرار. انا شايفه إن آدm بيحب آرين بـ.ـنتي. وكمان آرين ديما بتحب تتكلم عن آدm. بس انا مش متأكده من مشاعرها.
آرين بـ.ـنتي ديما بتحب تعيش ف شخصية البـ.ـنت الطفولية المرحه. رغم أنى عارفه انها ناضجه وفاهمه. بس هي فضلت الشخصيه دي لأنها شايفه إن الكل حبها زي ما هي كدا.
طيب انا خايفه اقولها متاخدش القرار الصح. وكمان خايفه اقول ل فهد.

ده فهد لما بيتخيل بس إن آرين هتسيبه وتكون ف بيت حد تاني. الفكره نفسها بتخـ.ـنـ.ـقه. وبيرفض اي عريس بدون تفكير.
وكمان آرين دلوقتي كبرت. وخايفه برضه أنه يوافق ووقتها آدm احلامه تتحطم.
ونفخت بحيره كبيره. وقالت يارب اعمل ايه؟

ايوه المفروض قبل ما فهد يعرف. اتكلم مع آرين. مش يمكن ترفض لأنها متعلقه ب آدm. او ممكن توافق. تؤ بس انا عايزه آدm يكون من نصيب بـ.ـنتي. هو الوحيد ال هيحافظ عليها. هو الوحيد ال مابيهونش عليه يشوفها مضايقه. رغم صعوبة شخصيته. الا انه حنين معاها. اااه يارب يارب. ريح قلبى. واكتب آرين ع جبين آدm!

ف دهب.
ياسين وهمس ف اليخت ف وسط البحر.
همس: طلعت تجري ع سطح اليخت. ووقفت ف مقدmة اليخت.
ياسين: جاي وراها. وقال بتجري بسرعه ليه يامـ.ـجـ.ـنو.نه انتي؟
همس: بضحكه. تعالى يا ياسو. واقف ورايا كدا.
ياسين: ليه ياهمس عايزاني ازوقك ف الميا؟ هههههه.
همس: بغـ.ـيظ. لأ طبعا. بس انا هفهمك. انا هفرد ايديا كدا. وانت تقف ورايا وتفرد أيديك زي فيلم تايتنك.

ياسين: هز راسه بيأس. وقال اه. ونغرق بقى وندور ع القلب المفقود. بقولك ايه ياهمس. تعالى انا عايزك ف كلمتين مهمين جدآ وغمز.
همس: ضحكت. وحاوطت رقبته بايدها. وقالت بغمزه ودلع. وايه المقابل يابن ماليكه. ههههه.
ياسين: شالها بين ايديه. وقال المقابل قلب ياسين.
همس: بدقة قلب. بصت ف عينيه بحبك اوى يا ياسين. وحطت راسها ع صدرو وغمضت عينيها.

ياسين: ابتسم. وقال. وانا بمـ.ـو.ت فيكي ياقلب ياسين. واخدها ونزل بيها الاوضه. وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.

الساعه 6 ف العياده.
فهد: قاعد وجمبه رينو. وقال. مش كنا جبنا آرين معانا. وبعد الكشف كنا خرجنا كلنا مع بعض؟ انتي ليه صممتي إن آرين مـ.ـا.تجيش معانا؟
رينو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت. آرين عندها مذاكره كتير جدا. والبنات معاها متقلقش عليها.
فهد: شافها متـ.ـو.تره. وقال حبيبتي انتى لسه مضايقه من الصبح؟
رينو: هزت راسها بحـ.ـز.ن. لأ. صدقني انا كويسه.
الممرضه خرجت. وندهت ع رينو. وقالت دكتوره لارين السيوفي. اتفضلي حضرتك.

رينو: قامت. وقلبها بيدعي إن نسرين متتكلمش قدام فهد.
فهد: قام. ومسك ايد رينو ودخلو غرفة الكشف. ومتـ.ـو.تر.
رينو: مساء الخير يادكتور.
د/نسرين: ابتسمت. اهلا اهلا. دكتوره لارين. اتفضلي ياحبيبتى اطلعي ع السرير. ثواني واكون معاكي.
رينو: طلعت ع السرير بمساعدة فهد. وشـ.ـد عليها الغطا. ومسك كف أيدها. وقال بهمس. ع فكره. انا شايفك متـ.ـو.تره. انتى خايفه يكون ولد؟

رينو: هزت راسها لأ. انا راضيه بهدية ربنا. سواء بـ.ـنت او ولد. المهم انت.
فهد: ابتسم. وقال. لو ولد هفرح جدآ. ولو بـ.ـنت هفرح جدآ برضه. ههه...
يانجمتي انا هعشق البيبى عشان حته منك مش اكتر
رينو: اتنهدت وابتسمت بحب. ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياحبيبى.
د/نسرين: جت وقالت جاهزه يالارين؟
رينو: ضغطت ع ايد فهد وقالت ايوه يا دكتور.
د/نسرين: بدأت ف السونار.

فهد: عيونه ع الشاشه. وسمع دقات قلب الجنين. ال دخلت ف منتصف قلبه ودق ليه. وضغط ع ايد رينو بحب كبير.
رينو: مراقبه ردود الفعل ع فهد. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. لانه مسافر.
د/نسرين: ابتسمت. وقالت اللهم بـ.ـارك. ولد يالارين.
رينو: غمضت عينيها وهمست اللهم لك الحمد ع عطاياك.
فهد: ابتسم وقال الحمد لله. وبص ل رينو. وهمس من بين شـ ـــفــايـــ ـفه. بحبك.
رينو: ابتسمت. واتعدلت وفهد ساعدها. ونزلها من ع السرير.

د/نسرين: قعدت ع كرسي المكتب. وبتكتب الروشته. وقالت ياريت تحاولي تهدي اعصابك خالص الفتره دي. لأن واضح إن ف حاجه مـ.ـو.تراكي.
رينو: قعدت قصادها. وقالت لأ أبدا مفيش حاجه. بس برضه هحاول.
فهد: قعد. وفكر إن رينو متـ.ـو.تره لأنه مسافر. وبيفكر ازاي يعوضها الايام دي.
د/نسرين: ضحكت وقالت لأ ازاي بس. اكيد موضوع العريس مـ.ـو.ترك. منا قولتلك إن الجواز مش سهل.
رينو: اتصـ.ـد.مت. وبصت ع فهد.

فهد: انتبه بتركيز. وكشر عينيه. وبص ل رينو. وقال. عريس!
رينو: بلعت ريقها بصعوبه. واتلخبطت.
د/نسرين: بعفويه. ايوه عريس حضرتك. هي دكتوره لارين مبلغتش حضرتك؟
فهد: صك ع أسنانه بتوعد. وقال. هي قالت عايزاني ف موضوع مهم. بس انا كنت مشغول جدآ الفتره دي.
رينو: بصت بعيد واتخـ.ـنـ.ـقت.

د/نسرين: ابتسمت. كان الله ف عونك. عموماً ده عريس دكتور ف جامعه امريكيه. وجدته ام ابوه. اول ما شافت آنسه آرين بـ.ـنت حضرتك عندي هنا ف العياده. وهي هتتجنن عليها. وعايزه تاخد ميعاد وتتقدm لطلب أيدها لحفيدها.
فهد: حس إن قلبه اتاخد منه. وشعور غريب جاله. وهمس بصدmه. عريس ل آرين؟
د/نسرين: استغربت رد فعل فهد. وأنه بيتنفس بسرعه. ومصدوم.

فهد: قام وقف وقابض ع ايديه. وقال بنبره كلها غـ.ـيظ وغيره. بـ.ـنتي آرين لسه صغيره. والعريس مرفوض. يلا يا لارين. وبصلها بتوعد. وسابها وخرج.
رينو: قامت بتعب. وقالت. انا بعتذر لحضرتك. هو بس متعلق ببـ.ـنته اوي، وخرجت.
د/نسرين: هزت راسها بزعل. وقالت ياخساره. ده عريس غني ولقطه.
فهد: واقف قدام الاسانسير. ورينو وقفت جمبه. وركبه الاسانسير. ونزله. وخرجو. وركبوا العربيه وكل ده ف صمت.

رينو: رغم قلقها. إلا أنها مبسوطه إن فهد رفض العريس. لكن برضه قلقانه من ال جاي.
فهد: خبط ع الدريكسيون بأيديه. وقال بصوت عالى. موضوع مهم جدا زي ده بتخبيه عليا؟ كنتي هتقوليلي امتى يالارين؟
رينو: بصت ليه وقالت. هو فعلا موضوع مهم. بس انا عارفه الاجابه. ف اختصرت الموضوع وكنت هرفض. مش ده ال أنت عايزه؟
فهد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ وبصلها...

رينو: ايه بتبصلي اوي كدا ليه؟ مش دي الحقيقه. انت ناسي المهندس شكري جارنا؟ لما بس لمح ليك أنه عايز يجوز ابنه ل آرين. انت عملت ايه؟ نفس رد فعلك دلوقتي.
وبرضه مدرس شافها ف المدرسه. ولما شافك قدام المدرسة. اتكلم معاك وطلب أيدها لحد ما يجيلك البيت. وبرضه نفس رد فعلك زي دلوقتي.
و آرين فين من كل ده؟ عمرك ما سالتها. ولا اخدت رأيها.

وانا كنت ساكته لأن بـ.ـنتي لسه صغيره. وانا كمان رافضه. بس لحد امتى؟ لحد امتى يافهد؟
فهد: بغـــضــــب. آرين بـ.ـنتي لسه صغيره يا لارين. ومش اي حد هياخدها مني انتى فاهمه.
رينو: بصوت جهوري. آرين كانت صغيره يافهد. كااانت!
دلوقتي آرين بتكبر. وهتكبر. ومسيرها ف يوم للجواز.
وانت ولا انا من حقنا نرفض.

المفروض كنا اخدنا رائيها. والمفروض كنت ع الأقل شوفت العريس. ولو كان مناسب وبـ.ـنتك وافقت عليه يبقى خلاص. انما انت قطعت كل حاجه بمنتهى السهولة.
وكأن مصير آرين بين ايديك انت وبس.
فهد: بغصه ف قلبه. آرين!

رينو: حطت ايدها ع بطنها. واتنهدت بتعب. وقالت. فهد انا عارفه انك متعلق ب آرين. وأسلوبها المرح معاك علقك بيها اكتر. لكن دي سنة الحياه. وآرين من حقها تختار شريك حياتها. ماينفعش تصرفك ده مع كل حد يتقدm لبـ.ـنتك. انهردا او بكره آرين لازم هتتجوز ويكون ليها كارير لحياتها.
فهد: بص ليها ف نظره طويلة جداً. وساكت. وقلبه بيدق بسرعه. معقوله. يجي واحد يخـ.ـطـ.ـف بـ.ـنتي وياخدها مني. ويبعدها عني. آريني فراشة الحياة!

رينو: شافت لمعت عيونه. واتنهدت بحـ.ـز.ن. ومسكت ايد فهد. وقالت بعتاب. يعني أنت مثلا مش عايز آرين تتجوز خالص؟ هتكون وقتها مبسوط يافهد؟
فهد: عيونه لمعت. وبص بعيد. وقال بعتاب كبير ليها. ابقى أناني لو قولت كدا.
رينو: ابتسمت ع عشقه لبـ.ـنته. و لفت وشه ليها. وقالت. طيب ممكن تقولي ايه ال جواك؟ وايه ال انت بتفكر فيه. انا عايزه منك أجابه؟
وطلع منها انين بسيط واتألــمت من بطنها.

فهد: مسح وشه بايديه بتعب. وقال طيب اهدى وبلاش تـ.ـو.تري نفسك. لو تعبانه تعالى نطلع للدكتوره تاني.
رينو: هزت راسها لأ انا كويسه. وهبقى احسن لو قولتلي ال ف قلبك.
فهد: اخد نفس عميق واتنهد بتعب وقال. مش عارف. بجد مش عارف.
آرين شبهك اوي يالارين. نفس العيون ونفس البشره. ونفس البراءه. ونفس الضحكه. ونفس العند.

وابتسم بحب وكمل. بس جنانها ورثاه من عيلتي. عملت ميكس مختلف. مفيش بـ.ـنت زيها ف العيله. اه كل بـ.ـنت ف العيله ليها كاريزما خاصه.
لكن آرين استحوذت ع قلبي. وعيونه لمعت وضحك وقال. فاكره يا رينو. لما كانت ف ابتدائى. ارجع من اى مأموريه. كانت تتشعلق ف رقبتي. وترجع تبصلي تاني وتترمي ف حـ.ـضـ.ـني وتقولي ايوه انت بابي. بطلي الخارق.
طيب فاكره لما كانت تاكلني بايديها. كأنها هي ال أمي مش بـ.ـنتي؟

ولا بقى لما تقولي أنها عايزه تبقى ظابط زي باباها. ولا حنيتها وحبها ليا.
البـ.ـنت حبيبة ابوها اوي يارينو. وخصوصا لو زي آريني.
كنت بسيبها وبسافر. وبقعد بالسنين ماشوفهاش. بسيبها وهي بالضفاير. ولما أرجع الاقيها كبرت.
ولما اشوفها بحس اني بشوف رينو الصغيره بتكبر قدامي من تاني.
وفجاءه كبرت. كبرت وعايزه تسبني. طيب هدلل مين؟
هجيب لمين الكنز ال بتحبه. هصحى ع دوشة مين؟ هضحك من قلبي ع براءة مين؟

انتي عايزه مني أجابه. وانا للأسف معنديش اي أجابه ولا تفسير. انتى ممكن تسميه انانيه. بس عمره ما هيكون تملك. انا بحب بـ.ـنتي لانها من ضلعي. لانها مني ومنك. وعايزها ع طول ضحكتها وفرحتها منورين حياتها. مش عايزها ف يوم تنام ودmـ.ـو.عها ع خدها. صدقيني ده لو حصل ممكن اعمل حجات كتير جدا لل يجي ع بـ.ـنتي نور عيون أبوها.

تاني يوم ف فيلا العدوي.

فريحه: بتعلق هدوم مراد. وقالت بحيره.
يعني مش هتقولي. انت نزلت ليه امبـ.ـارح ف نص الليل مع فهد وآدm ورجعتو الساعه 6 الصبح؟
مراد: بيلبس القميص. وقال. منا قولتلك شغل عادي جدا. هي يعني اول مره ننزل ف نص الليل؟ ما انتي عارفه نظام شغلنا.

فريحه: قربت منه. وبتقفل ليه زراير القميص. وقالت بلوم. لأ مش اول مره. لكن اول مره ترجع وانت محتار ومش جايلك نوم. واكلمك وانت فكرك شارد. ومش سامعني خالص. ومن تعب التفكير نمت بعد الضهر. قولي بقى وريح قلبي.
مراد: قال جواه. بخـ.ـنـ.ـقه. اقولك ايه يافريحه؟ اقولك اني اول مره اطلع مهمه مع ابني. ويعالم انا هكون عامل ازاى؟ هفكر ف المهمه ولا هفكر ف سلامة ابني؟
اقولك إن جوزك وابنك واخوكي مسافرين ويعالم هنرجع ولا لأ؟

اقولك كمان إن بـ.ـنتك مسافره. يعني اعز ناس ع قلبك بعيد عنك؟ اقولك ايه بس يام آدm؟
فريحه: شافته سرحان. وعيونها اتملت بالدmـ.ـو.ع. وحطت أيدها ع خدو. وقالت بعـ.ـيا.ط مكتوم. انت طالع مأموريه صح يامراد؟
مراد: بلع ريقه بغصه. ومسح دmـ.ـو.عها وقال بتمثيل. حتى لو طالع. ده شغل يافريحه. وليه ديما كل مأموريه تصعبيها عليا. المفروض تصلي وتدعيلي دعوتين حلوين منك. مش تعيطي وتزعلي مرادك. ولا ايه؟

فريحه: عيطت بو.جـ.ـع واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وعيطت بشهقات.
مراد: ضمها لقلبه واتخـ.ـنـ.ـق لعـ.ـيا.طها. وساكت.
فريحه: بعـ.ـيا.ط. بدعيلك والله يامراد. انا ماليش غيرك عشان ادعيله من قلبي. ربنا معاك ف كل خطوه. وترجع لقلبي سليم معافى. ويهون عليا بعدك يا مراد. وعيطت اكتر.
مراد: عيونه لمعت. وضمها اكتر. وقال. لو مبطلتيش عـ.ـيا.ط. انا مش هقولك ع المفاجأة ال انا عملتها ليكي.

فريحه: هزت راسها ف حـ.ـضـ.ـنه. وقالت. هديتي أنت. وعمري انت. مش عايزه مفاجآت مش عايزه حاجه غيرك.
مراد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وابتسم بتمثيل. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال تمـ.ـو.تي ف النكد يابـ.ـنت المستخبي. طيب مش تقولي إنك مش عايزه هدايا كنت وفرت فلوسي. ع العموم مش خساره ف امك يابت يافريحه. وهقولك عليها عشان بس متقوليش قرة عينك بخيل.

فريحه: رفعت عينيها ليه وقالت بلوم. عمرك أبدا مكنت بخيل. عمرك ما قصرت. انت كفيت و وفيت بكل عهودك ووعودك ليا يامراد.
مراد: قلبه مخـ.ـنـ.ـوق عشانها. لكن قال. شقة زكرياتنا. انا رجعتهالك زي ما كانت بالظبط. واول ما نرجع أن شاء الله من المهمه دي. انا هاخدك اسبوعين بحالهم لوحدنا فيها. ونرجع كل زكرياتنا ال فاتت. ها مبسوطه يافريحتي؟
فريحه: حطت ايدها ع بوقها وبتعيط بشهقات. وقالت مش عايزه غيرك وبس.

مراد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. وقال خلاص بقى يافريحه. الله يكرمك مـ.ـا.تزوديهاش عليا.
فريحه: رفعت ايديها وضمته اكتر وقالت بو.جـ.ـع. حاضر يامراد. حاضر ياعمر فريحه.
مراد: باس ع راسها. وقال هرجعلك يابت. وانا ليا مين غيرك ياعم انت اعيش ف حـ.ـضـ.ـنه.
فريحه: اخدت نفس عميق. ورفعت عينيها ليه. وقدmت دعوه صريحه ل مرادها. وقالت فريحه بتعشق عيونك وبتعشق التراب ال بيمشي عليه مراد. وقربت منه بحنين كبير.

مراد: قبل دعوتها وقرب منها بشوق وحنين اكبر. واخدها لعالمه الخاص.

ف اوضة آدm مراد. الساعه 2
آدm: صحي وصلى الضهر. ولبس وجهز نفسه. ورش برفان. وبيلبس الساعه واخد فونه والمفاتيح. ونزل. وكان البيت هادي.
وشاف زينب. وقال. اذيك ياداده. اومال فين العيله؟
زينب: نحمد الله يسي آدm بيه. ست الدكتوره فريحه فوق. وست تالين زمانها جايه من المدرسه. وسيدي آدm بيه ف المكتب. وست الكل ست مريم موجوده معاه.
آدm مراد: هز راسه ليها. وقال تمام.

زينب: انا طلعت اصحيك وجبتلك مشروبك. بس ست الدكتوره فريحه قالت اسيبك نايم لما تصحى برحتك. ثواني كوباية اللبن تكون جاهزه. والفطا!
آدm مراد: لأ متعمليش حاجه انا خارج. واتحرك وخبط ع باب المكتب.
آدm: فاتح اللاب توب. وقال بهدوء أدخل.
مريم: بتقرا ف كتاب.
آدm مراد: دخل وقال. مساء الخير.
آدm: مساء الخير ياحفيدي الغالي.
مريم: قفلت الكتاب. وقالت بابتسامه. مساء الخير يانور عيني.

آدm مراد: سلم ع آدm. وباس ع ايد مريم. وقال عامله ايه دلوقتى ياماما.
مريم: ربتت ع أيدو. وقالت أنا بخير طول ما انتو بخير ياحبيبى.
آدm مراد: ابتسم. وحفيدك مش عايز غير كدا. تكوني بخير علشانا...
مريم: باست جبينه. ربنا يريح قلبك وبالك ويرزقك الخير حيث كان.
آدm مراد: باس ع ايديها الأتنين. ويبـ.ـاركلنا فيكي ياست الكل.
وراح وقف قدام آدm. وقال عامل ايه دلوقتي يابابا؟

آدm: بابتسامه. جدك تمام ياسيادة الرائد. وكمل بمكر. ايه لابس ومتشيك كدا. عندك مشوار مهم؟
آدm مراد: بدهاء. مبقاش حفيد العدوي لو مـ.ـا.تشيكتش. ولا ايه يا امبراطور؟
آدm: ابتسم بصمت. وقال ربنا معاك. بس خلي بالك.
آدm مراد: بشبح ابتسامه. تربيتك متقلقش عليا. وخرج.
مريم: كشرت عينيها. وقالت أنا مش فاهمه حاجه. انت وآدm بالذات محدش فاهمكم. بتتكلمه بالالغاز ليه بقى؟
آدm: بضحكه. ولا الغاز ولا حاجه يا أميرتي.

مريم: بغـ.ـيظ واضح. ايوه فعلا صدق كلامكم كله سهل جدا
لدرجة اني مافهمتش منه حاجه.
آدm: ههههه طيب انتي متنرفزه ليه بس؟ قوليلى عايزه ت عـ.ـر.في ايه؟
مريم: بفضول. عايزه اعرف هو لابس ومتشيك كدا ورايح فين؟
وهو رد عليك بطريقتك. وانت رديت عليه بطريقته.
بص بقى انا عايزه اعرف. حفيدك رايح فين؟
آدm: ابتسم بهدوء. وقال. بس كدا؟ حاضر ياروحي. حفيدك رايح ل حفيدتك الجامعه!
مريم: فتحت عينيها بدهشه. وقالت آرين!

ف الجامعه.
ف المدرج.
المعيد بيشرح لدفعة آرين.
آرين: بتسمع الشرح بتركيز كبير. وبتكتب كل كلمه المعيد بيقولها.
لمار: زميلتها. قربت من دونها وهمست. يابت يا آرين ارحمي نفسك. وركزي وافهمي. وبعدين اكتبي ال فهمتيه. انتي عديتي الدحيحه.
آرين: نفخت بتذمر. وقالت. ممكن نتكلم وتقولى ال انتي عايزاه لما نخلص المحاضره؟ دلوقتي ف دكتور بيشرح لينا. عشان نستفاد بكل المعلومـ.ـا.ت.
لمار: بغـ.ـيظ. بت فصيله لازم تضايقيني.

آرين: ضحكت. وقالت احسن. عشان متركزيش معايا. وشيلي عينيكي من عليا. وركزي عشان متسقطيش ف التشريح والعملي.
لمار: نفخت بغـ.ـيظ. اسكتي متفكرنيش. اء...
آرين: قاطعتها. هشش بس بقى عايزه اركز. وبدأت تكتب من تاني ورجع ليها تركيزها.
المعيد: ابتسم. وقال وبكدا خلصت محاضرة انهردا. وبكره إن شاء الله. هندخل المعمل للتشريح.
آرين: رغم أنها مشمئزه. لكن عندها حماس كبير للعملي بكره.

المعيد: حط الكتب ف الشنطه. وقال. محاضرة النظري ال جايه. هسأل كل طالب ف محاضرة انهردا واكتر اجابه نموذجيه. هنرفع بيها اعمال السنه.
آرين: سقفت بخفوت. وقالت يس يس.
المعيد: خرج والكل بدأ ياخد الكتب ويخرج من المحاضره.
لمار: حست بالنـ.ـد.م انها مكتبش زي آرين. وقالت آرين حبيبتي. ممكن اخد منك الملزمه وانقل كل ال كتبتيه.

آرين: بتحط الملزمه ف الشنطه. وقالت. بصي يالمار. انا ديما اقولك ركزي ف المحاضره. بس انتي مبتسمعيش مني. انا هساعدك المرادي وبس. وياريت من المحاضره ال جايه تكتبي كل معلومه لأننا احيانا بننسى. اوكي.
لمار: بضحكه. حبيبتي انتي يا آرين. تسلمي ماشي ياستي هحاول اركز. بس هاتي بقى الملزمه.
آرين: هزت راسها نو نو انا هصورهالك وابعتهالك واتس اول ما ارجع ع البيت. لاني محتاجه اراجع للعملي بكره. اوكي.

لمار: ههههه مش قولتلك دحيحه. ومخك شغال. هههه
آرين: بخـ.ـنـ.ـقه. قولي ماشاء الله. مش زنبي انك جايه هنا عشان تهزري ومتتعلميش. لكن انا جايه هنا عشان اوصل لهدفي. ولازم اتعب شويه. ف ارجوكي تخلي بالك من كلامك.
لمار: بدهشه. آرين انا مش قصدي حاجه والله انا بهزر معاكي. مش بحسدك ولا حاجه.
وخارجين من المدرج وبتمشو ف حرم الجامعة.

آرين: العين حق يا لمار. وانا مش بقولك كدا عشان. مثلا انتي قاصده تحسديني. لأ لكن حتى الكلمه بهزار وانتي مش قصداها ممكن تدmر مستقبل إنسان.
الحسد ممـ.ـيـ.ـت حقيقي. وبعدين انتي معايا من تالته ثانوي. وعارفه حكاية الشاب ال كان اسمه يوسف وطلع الأول ع الجمهوريه. وبعد كده فشل ف حياته. ولما جه ف برنامج وسالوه ايه ال وصل حياتك لكده. قال كل ده من الحسد.

كل ال يشوفني يقول الدحيح والدكتور والممتاز ويابختك وتسلم دmاغك ده انت مخك جبـ.ـار وا وا وا لحد ما تعب فجاءه. وكل حاجه ف حياته اتغيرت.
ياريت ال يشوف حاجه تبهر. يقول ماشاء الله لاقوة إلا بالله.
ياريت الكل يقتنع بفكرة دي ارادة ربنا. ودي هديه من ربنا للشخص ده. وكمان بيتعب جدآ عشان يوصل لهدفه.

ف مانجيش احنا نبصله فيها ونستكترها عليه. ياريت متزعليش من كلامي. انا بقولك كدا لمصلحتك. لكن انا الحمدلله مش خايفه لاني مستودعه نفسي عند الله وقايله اذكاري. يعني مفيش شر هيصبني. لكن الكلام ده كونك مسلمه لازم تكوني عارفاه.

لمار: مطت شـ ـــفــايـــ ـفها باقتناع. وقال ياااه. فعلا صدقي كلامك صح. انا شوفت امبـ.ـارح ع موقع السيوشيال. عريس مصور شقته قبل فرحه بيوم. وكانت شقته تحفه. وتاني يوم الشقه اتحرقت وكل حاجه فيها اتحولت ل رماد.

آرين: ابتسمت وقالت. ت عـ.ـر.في ماما مريم. لما بقولها حاجه زي كده. بتزعل. وديما تقولي. كدا غلط. أستعينو ع قضاء حوائجكم بالكتمان. لأن مش كل ال حواليك هيتمنالك الخير. وكمان ف ناس بتبقى محرومه من النعم دي. فغـ.ـصـ.ـب عنها بتبص ليها وتتمناها. وأنها ضد اي حد ينزل حياته اليومية ع الفيس او الانستا أو غيرو.

لو كانت الحياه بالسهولة دي. مكانوش عملوا اسوار عاليه لحماية بيوتهم. وأنهم يخبو خصوصياتهم من الجيران. لأن الجار زي اي حد هيشوف حياتك ع السوشيال ويبص ليها. وبجد ناس كتير بتعمل كده. وبيحصل ليها كوارث ومبيتعلموش.
لمار: هزت راسها اممم معاكي حق. بس المهم متزعليش منى وانا بعد كده هاخد بالي اكيد.
ريتاج. وندى: جاين عليهم وهما زمايل آرين ولمار. وقالو هاي يابنات.

آرين و لمار هاي. وسلمو ع بعض. وواقفين يتكلمو ويضحكو.
آرين: بصت ف الساعه. وكانت 3 واتصلت ع رينو. ورينو قالت ليها. جدك طارق بعت ليكى السواق من شويه. وقفلو.
شاب ف أواخر التلاتين جاي عليهم. وقال مساء الخير يابنات.
كلهم ردو عليه. مساء الخير. و آرين واقفه همست ل لمار وقالت مين ده؟ وازاي يقف معانا كدا. انا ماشيه.
لمار: استنى بس يا آرين. ده مستر علاء مدير الرحلات ف الجامعه.

علاء: قال بابتسامه. انا اسمي علاء. وطبعا انتو اول سنه ليكم ف الجامعه.

وقدm لكل واحده فيهم ورقه مطبوعه. وقال. احنا بنعلن عن رحله سفاري مخيم اسبوع واحد. لسيوه. والرحله شامله كل حاجه. وهي استكشاف لكل حاجه موجوده ف سيوه. وهتبقى رحله مميزه وهتطلعو منها بمعلومـ.ـا.ت اضافيه بلص متعه حقيقيه للطبيعه. وانا متأكد انكم هتكونو مبسوطين. ياريت ال هيطلع الرحله يتصل ع رقمي موجود ع الورقه. والدفع متاح من الآن وحتى التلات ايام القادmه.

ريتاج: بفرحه. واوو فانتاستك اوكي مستر علاء اعمل حسابي. وبصت ل ندى وانتي طالعه معايا اكيد اوكي.
ندى: هههههه شور طبعا وانا معقول اضيع حاجه زي دي.
علاء: طيب يابنات اتفقوا مع بعض وانا موجود ف مكتبي بعد نص ساعه، بعد اذنكم ابلغ باقي الدفعه. واتحرك ومشي.
آرين: سألتهم بحيره. يابنات هي الرحله دي مش غلط؟

لمار: ههههه غلط ايه بس يا آرين. دي رحلة سفاري. ومخيم بجد بتبقى اجمل رحلة تخييم. انا اكيد هطلع معاكم يابنات. وشرحت ايه ال بيتم خلال الرحله دي.
آرين: بانبهار. واو بجد روعه أوي. انا عايزه اطلع الرحله دي.
ريتاج: اوكي اتفقنا يلا بينا ندفع التكاليف.
آرين: بدهشه. ندفع؟ مش لما نعرف رأي اهالينا الأول؟ انا لازم اقول ل بابي ومامي.
البنات: ضحكت بصوت عالى.

ندى: ههههه يابـ.ـنتي هما اهالينا فاضيين؟ انا هقول مامي ف رحلة تخييم. هتقولى اوكي ياروحي.
ريتاج: ههههههه وانا بابي عمره ما اعترض ع اي حاجه انا عايزاها.
لمار: انا مامي هتتعبني شويه بس انا هحطها قدام الأمر الواقع وهقولها دفعت خلاص. يلا تعالى بقى يا آرين.
آرين: تنحت بزهول من كلامهم. وقالت ل لمار. لأ طبعا ماينفعش تعملي كدا. مامتك اكيد هتضايق وكدا غلط.

البنات ضحكت ع آرين. وقالو فوقي احنا ف القرن الواحد والعشرين ياماما. هههههههههههه.
آرين: بخـ.ـنـ.ـقه. حتى لو ف القرن التلاتين. المباديء هي المبادئ. ماينفعش نحط اهلنا قدام الأمر الواقع. اكيد بيبقى ليهم وجهة نظر. انا سعات كتير ببقى عايزه اعمل حاجه. وبابي يرفض. ولما بسكت بيقدر زعلى وممكن يعملى الحاجه دي بنفسه. وكمان اكيد هما بيبقى ليهم وجهة نظر للرفض.
البنات: اتخـ.ـنـ.ـقت.

ندى: اوكي اوكي يلا سي يو يابنات انا رايحه ادفع فلوس الرحله.
ريتاج: بتكبر. خديني معاكي يانودي. باي يا، آرين. وسابوها ومشيو.
لمار: متزعليش منهم يا آرين. هما طبعهم كدا. وا...
آرين: ضحكت. ازعل من مين؟ دول انا مشفقه عليهم والله. وكويس جدا إن حصل كدا قدامي. وبعد التصرف ده. انا ماليش دعوه بيهم تاني. المهم يا لمار انتي حاولي تقنعي مامتك. ولما توافق اتصرفي برحتك. صدقيني هيكون احسن وأفضل.

لمار: طيب انتي هتعملي ايه؟ مش نفسك تطلعي التخييم ده معانا. ودي اول رحله لينا ف الجامعه مع بعض.
آرين: بمرح. طبعا بتمنى. بس لسه قدامي طريق طووووويل جدا لاقناع عيله بحالها. هههههه.
لمار: شافت آدm مراد. نازل من العربيه. وقالت يخربيت كدا. ده معيد ده ولا دكتور ولا مز ولا ايييه؟ بت يا آرين بصي هناك.
آرين: بتضحك. ع كلامها. ولفت ضهرها وشافت آدm. وقلبها دق بسرعه كبيره. وشهقت بصوت مسموع. وقالت المرعـ.ـب!

لمار: ايه بتقولي ايه؟ ومالك وشك احمر جدا كدا ليه؟
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت بتلعثم. دا. دا، ينهار ألوان ده شافني وجاي عليا.
لمار: بتعجب. مين المز ده يا ارين انتي ت عـ.ـر.فيه؟
آرين: مركزتش مع لمار. لكن قالت إبن خالو وابن عمتو.
لمار: ببلاها. ها؟ إبن خالك وعمتك؟
آدm مراد: شاف آرين. وماشي وقرب منها ورفع النضاره ع شعرو. وقال تعالى معايا. واتحرك.
آرين: مشيت جمبه من سكات. وقلبها مش ساكت عمال يدق.

لمار: رغم إعجابها ب آدm. لكن اتغاظت. وقالت قليل ذوق. طيب ع الأقل يقول اذيك أو بعد اذنك. ده كأني كنت هوا انا؟ لأ بس بجد الواد ده قمر وكاريزما.
آدm مراد: ماشي ف الجامعه. وشاف تـ.ـو.تر آرين.
آرين: وقفت. وقالت بتـ.ـو.تر. اء. آدm انت جاي الجامعه ليه؟ حصل حاجه؟
آدm مراد: وقف قدامها. وبص ف عينيها. وقال بثقه. جاي عشانك.
آرين: وشها قلب الوان، وساكته.

آدm مراد: دقق ف تفاصيلها. واتفرضت عليه لعنه العشق المتيم بيها. وقلبه دق. وقال. عامله ايه يا آري؟
آرين: رجليها مش شايلاها. وقعدت ف الاستراحه وقالت. انا كويسه. انت اذيك يا آدm؟
آدm: قعد قصادها. وقال أنا دلوقتي كويس ياضي آدm.
وكمل وقال. آرين انا جاي انهردا عشان اتكلم معاكي قبل ما ترجعي ع البيت.
آرين: جـ.ـسمها رجف. واتـ.ـو.ترت. وقالت خير يا آدm؟ والورقه وقعت منها.

آدm مراد: اتكلم وقال. انا مساف، و شاف الورقه ال وقعت. وجابها. وبص فيها. وبص ل آرين. وقال ف سؤال. رحلة تخييم؟
آرين: كحت من التـ.ـو.تر. وقالت. بلخبطه. لأ. ايوه. اصل. يووووه ايوه رحلة تخييم.
آدm مراد: صك ع أسنانه. و كرمش الورقه. وقال بتحذير. طبعا انتى عارفه إن مفيش رحلات.
آرين: بغـ.ـيظ وتذمر. ليه بقى؟ هو كل حاجه تقول عليها لأ. انا بجد اتخـ.ـنـ.ـقت.
آدm مراد: رفع حاجبه بتعجب. وقال. اتخـ.ـنـ.ـقتي؟

آرين: بصت بعيد. وقالت بعند. ايوه اتخـ.ـنـ.ـقت وبعدين انت المفروض متقولش ايوه أو لأ. بابي هو ال يقول. ها بقى.
آدm مراد: ابتسم بغـ.ـيظ. وقال من بين أسنانه. المشكله انك عارفه كمان إن خالي فهد هيرفض. وبتعاندي.
آرين: بتمثيل العـ.ـيا.ط. عاااااا والله انا زهقت بقى. انتو ليييييه بتعملوا معايا كدا. وليه بابي يرفض وليه أنت كمان ترفض.
آدm مراد: بص حواليه. وقال بحزم آرين. احنا مش ف البيت لتصرفاتك دي.

وبعدين اقري كويس. الرحله مشتركه. شباب وبنات واسبوع كامل. تقدري تقولي مين هيوافق ع مهذله زي دي؟
آرين: بتذمر طفولي. ماليش دعوه بقى. انا ماليش دعوه بالشباب وانا مالي بيهم. انا عايزه اطلع استكشف المكان. واشوف كل حاجه.

آدm مراد: حدف الورقه ف الباسكيت. وقال. بغيره مكبته. مفيش رحلات هتطلعيها يا آرين. لأسباب كتيره. أولا انتى بـ.ـنت وماينفعش تطلعي تخييم مره واحده ولوحدك ومعاكي شباب. كدا غلط. وممنوع وانتى عارفه كويس.
ثانيا: المكان بعيد وخطر عليكي.
ثالثا. خالى وانا وبابا و آركان مسافرين. انتي مستحيل تطلعي رحله لوحدك. لما نرجع إن شاء الله. نبقى كلنا نطلع رحلة تخييم. وده وعد مني ليكي.

آرين: عااااااا. انت مستفز جدااا. انا ماليش دعوه. عايزه اطلع الرحله دي. ومامي هتوافق وهتقنع بابي. عاااااا.
آدm مراد: وصل لقمة غـــضــــبه. وقال. بصوت جهوري. انتي مش هتعقلي ابدا؟ برضه يوم الحصان ماسمعتيش كلامي وكنتي هتروحي فيها. آرين انتي لازم تتحكمى ف تصرفاتك شويه.
آرين: اتخضت من صوته. واتحرجت. وقالت. انا عاقله جدا ع فكره انت ال مش شايف كدا يبقى مش زنبي. انت لييييه شايفني عيله صغيره. هاااا؟

آدm مراد: خرج عن صمته. وقال بنبره كلها تحذير وغـ.ـيظ...
انتي أفعالك كلها طفوليه. مفيش نضج ف تصرفاتك.
تفهاتك كترت اوووى يا آرين.
انا عملت ليكي كل حاجه واثبتلك بالفعل ع ال جوايا ليكى.
لكن انتى برضو مش قادره تفهمى. وبسببك انا بتغير ومش عارف انا بيكي رايح ع فين.
وزعق. انا بسببك عرفت يعنى ايه الإنسان يكون خايف. ايوووه خــــوفت اوي عليكى انك يجرالك حاجه واخسرك.
انااااااا خــــوفت. مع انى اكتر واحد بيكره الخــــوف والضعف.

انا ديما ماشي ديما بمبدأ اني احط الخــــوف تحت رجلى وادوس عليه. واعدي.
ومحبش ابدااااا يكون عندى نقطة ضعف.
اسمعي يا آرين. انتى لو مغيرتيش من نفسك وعقلتى انا سهل اوى ادوس ع قلبى ده. ولا انى اعيش للحظه ف خــــوف حقيقي. انتى لازم تكبري يا آرين وتعقلى بقى.
وحذاري خالو فهد يعرف بالرحله دي لانه اكيد هيرفض. واوعي تكوني مفكره انى خايف لأ انا مبخفش من حد.
لكن عمتو لارين هي ال هتدفع تمن طيشك وغبائك.

آرين: عيونها مفتوحه ع الاخر بصدmه. ودmـ.ـو.عها نازله زي المطر من كلام آدm وطريقته معاها.
وقامت وقفت. وسط عـ.ـيا.ط وشهقات واخدت شنطتها. وجريت من قدامه بسرعه وهي بتعيط بحـ.ـز.ن حقيقي. والسواق وصل وركبت معاه ومشيت.
آدm مراد: قام وقف وبينهج بغـ.ـيظ. وقبض ع ايديه. وركب العربيه وساق بسرعه كبيره. ومخـ.ـنـ.ـوق جدآ.

آرين: وصلت البيت. ومراحتش ع مملكة العدوي. طلعت ع طول ع الشقه. وفتحت الباب ودخلت تجري ع اوضتها. وقفلت ع نفسها. ورمت نفسها ع السرير بعـ.ـيا.ط هيستيري.
ورفعت راسها. وقامت. وحطت راسها بين ايديها وقعدت ع الأرض مكانها وعيطت وقالت. انا مش طايشه ولا تافهه. انا بحب اوى روح الطفله ال جوايا. ليه عايزنى أدفن نفسي. انا يمكن غلطت. ومفيش حد مابيغلطش.

انا بسمع كلامك يا آدm وبسمع كلام اى حد. قولتلى احتفظى بالسلسله دى ولسه لابساها لحد دلوقتي. قولتلى البسي الفستان ده. سمعت كلامك ولبسته. قولتلى انتى ضي آدm انا فرحت ومعترضتش. قولتلى مـ.ـا.تلبسيش اللون ده ومن يومها مالبستوش. بابى قالى متلبسيش ده بسمع كلامه. بابي قالى مفيش حربيه ضحيت بحلمى وسمعت كلامه مع انى كنت بتمنى اكون ظابط زي بابي.
كنت حابه اكون حاجه انا حباها. بس ضحيت عشان مبحبش اشوف حد زعلان مني.

تيم منعني من السنتر وسمعت الكلام. ليه ديما بتفكرو إن البـ.ـنت لما بتبقى طفوليه بتكون تافه ومتدلعه.
ليه انا عملت ايه غلط؟ ركبت الحصان ايوه ف دى غلطت ومافيهاش حاجه انى اغلط عشان اتعلم. واتعلمت. اتعلمت يا آدm.
انا كمان عارفه انك بتحبنى. وانا بحبك يا آدm. لكن لو عايزني اعقل واكون البـ.ـنت الضعيفه الساكته ال ف حالها؟

ومسحت دmـ.ـو.عها بقوه. وقالت. حاضر يا آدm. انا هحاول اكون زى ما انت عايز. بس ما تجيش تتمنى انى اتكلم معاك زى الاول!
آدm مراد. وصل الفيلا ودخل بنرفزه. ع الصاله الرياضيه بتاعته. بيطلع غـــضــــبه ف التدريب. وبيعيد حساباته من اول وجديد، :.

الساعه 7 ف الليفنج كل العيله متجمعه. ومبسوطين وبيبـ.ـاركو ل رينو ع البيبي لما عرفو نوع الجنين.
فهد: باستغراب. رينو. معقول آرين كل ده نايمه؟
رينو: ابتسمت. وقالت ايوه ياحبيبى. انا لما رجعت البيت دخلت عليها. وكانت نايمه.
مريم: همست ل آدm. وقالت وبعدين يا آدm. حفيدك بعد ما رجع من الجامعه قاعد ف اوضته لحد دلوقتي. و آرين نايمه. انا قلبى بيقولى اكيد حصل حاجه.

آدm: ربت ع أيدها. وقال يبقى صدقي قلبك ياحبيبتي. بس عايز اقولك. العثرات دي هي ال بتخلي الإنسان يتعلم. ويخلي باله بعد كده.
مريم: بحيره. بس آدm حفيدك عصبي وخايفه يكون زعل آرين.
آدm: ابتسم بتمثيل وقال. لو زعلها زي ما بتقولي يبقى اكيد هو ليه بُعد نظر للموقف ده.
وعموما مـ.ـا.تسبقيش الأحداث ومش عايزك تفكري كتير.
مريم: اتنهدت بحـ.ـز.ن. وقالت. الله المستعان.

فهد: قفل الفون وقال. آرين صاحيه. وقالت إنها نازله تسلم ع جدها.
تمارا: قامت وقالت تعالى يا آريان نجيب آرين من الجنينه عشان متخافش.
آريان: قام وقال تعالى ياحبيبتى.
تمارا: خارجه. ووقفت مره وحست بدوخه.
آريان: بإستغراب. مالك ياتيما وقفتى ليه؟ ف حاجه؟
تمارا: الدوخه راحت. وقالت أبدا مفيش حاجه ياحبيبى يلا بينا. ومشيو.
رينو: ايه الكيس الكبير ده يافهد. ههههه اكيد كنز آرين صح؟

فهد: ضحك ايوه صح. الصبح كل دقيقه تنبه عليا متنساش كنزي يابابي. قولتها حاضر وانا راجع من عند جدك طارق هجبلك كنزك من عينيا.
آدm مراد: نازل من ع السلم. وملامحه عليها الجديه. وقال السلام عليكم. وقعد.
كلهم وعليك السلام.
آرين: داخله من باب الفيلا. وقالت بجديه السلام عليكم.
كلهم ابتسمو وعليكي السلام.
آدm مراد: سمع صوتها. وساكت.

آرين: سلمت ع آدm ومريم وفهد ورينو ومراد وفريحه وزين وريتال. وليليان. وقالت اذيك ياباشمهندس كريم.
كريم: بابتسامه. الحمد لله اذيك انتي يا آرين.
آرين: ابتسمت. انا كويسه جدا. وقعدت جمب فهد. وقالت ل آدm بعدm اهتمام. اذيك ياسيادة النقيب!
آدm مراد: صك ع أسنانه. وقلبه بيغلى. لكن ابتسم ببرود. تمام يا. دكتوره.
مريم: بصت ل آدm. وكأنها بتقوله الهدوء ما قبل العاصفه.

آدm: بص ع حفيدو وبص ع آرين. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه. وقال جواه. بدأت لعنة ميراث العشق!
بعد شويه الكل بيتكلم. ومحمد ونور وصلو وقعدو وكان الجو ظريف.
آرين: قلبها بيرتجف. لكن رسمت الثبات والجديه وكانت قاعده ساكته. وبترد ع قد السؤال. وبصت ف الساعه وكانت 9 وقامت. وقالت بابي انا هطلع أذاكر شويه. وبعدين انام.
فهد: ابتسم. ماشي ياحبيبتى. بس خدي ياست البنات انا جبتلك كنزك.

رينو: بصت ع آدm بعتاب. وقالت لأ ميرسي جدا يابابي. انا مش عايزه.
فهد: كشر عينيه بتعجب. وبص ل رينو. ال بتبص ع آرين بتعجب هي كمان. وقال. مالك يا آرين انتى متغيره ليه حصل حاجه؟
آرين: ابتسمت بتمثيل. لا ابدا يابابي انا كويسه جدا الحمد لله.
فهد: طيب انا جبتلك كنزك انتي مش عايزاه ليه؟
آرين: بتفكير. لا مش عايزه انا مش جعانه.
فهد: بحيره ازاى مش عايزه؟
آرين: ضحكت بسخريه. انا كبرت ع الحجات دي خلاص يابابي.

ممكن تديها لتالين قبل ما تكبر. بعد اذنكم. لأني بجد عندي مراجعه كتير جدا. تصبحو ع خير.
وسلمت ع آدm ومريم. ومشيت.
واول ما خرجت من باب الفيلا. عيطت بو.جـ.ـع. لأن فهد و آدm مسافرين. وقالت بصوت مكتوم. هو دا ال انت عايزه يا آدm!
الكل مستغرب آرين.
آدm مراد: لعن نفسه. وكل حاجه. وقام وخرج. ونزل البيسين، رغم إن الجو برد إلا ان النار ال جواه مدوبه الجليد.
عدا كام يوم كمان.

وآدm هيسافر انهردا بليل للمهمه. لكن ال خانقه حرفياً. إن آرين اتغيرت. ومابقتش تنزل وماشفهاش من آخر مره.
واخد قرار أنه يشوفها انهردا. وراح ليها عند الجامعه.
ف الجامعه.
تمارا: واقفه ف المحاضره. وفتحت مجال للمناقشة. والطلاب بيسالوها وهي بترد عليهم.
طالبه قامت وقفت. وقالت طيب يادكتور. ممكن إزاي اعرف أطور من نفسي ف حقوق؟ وازاي اوصل وف نفس الوقت محسش بمجهود جبـ.ـار ف القانون. ولو حبيت اتدرب. اتدرب فين؟

تمارا: ابتسمت ليها. وشاورت ليها تقعد. وقالت. الكلام ال هاقوله ده مهم جداً. للكل مش للبـ.ـنت ال سألت بس.
أولا مفيش حاجه بتيجي من غير تعب. ال عايز يوصل لازم يتعب ويجتهد. ده حتى لكل مجتهد نصيب!
طول مانتو ف الكلية هنا عودو نفسكو تقرأو كتير جدا ف كتب القانون.
عندك مثلا قانون العمل وحقوق الانسان و القانون الجنائى. والمدنى والتجاري. والإداري والدولي.

ف كتب كتير ف القانون لازم تنمى مهاراتكم بالكتب دى. واكيد هتكونو ع درايه واستيعاب افضل.
أما بقى الكورسات.
للفرقه الاولى. هتبدأو ف الأنجلش ونصيحة منى ياريت الاستمرارية ف الانجليش. طول الأربع سنين. بحيث لما كل واحد فيكم يخلص ويتخرج. يقدm. وشهاداتك ومهاراتك. هتبقى سبب كبير ف قبولك اى شركة وانت مستريح.
اما اماكن التدريب.
عندك مكاتب المحامين او شئون قانونية ف الشركات.

و بعض البنوك وكمان شركات الاتصالات. ف كتير من فرص التدريب. وياريت تتشجعو وتقدmوا ف من دلوقتي. لاكتساب الخبرة الكافية. وشكراً.
بـ.ـنت شاورت ل تمارا.
تمارا: هزت ليها راسها. وقالت اتفضلى. وفجاءه حست بدوخه وقعدت بتعب.
البنات: لاحظت وراحت عندها بسرعه.
تمارا: مسكت راسها. والأرض بتلف بيها. واغمى عليها!

آدm مراد: وصل عند الجامعه.
آرين: ماشيه سرحانه. ودmـ.ـو.عها متحجره ف عينيها. وهمست بابي و آدm مسافرين انهردا!
آدm مراد: من وراها. آرين!
آرين: وقفت مكانها. وقلبها بيدق وهيطلع من مكانه. وضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وهمست آدm! لكن افتكرت كلامه ليها. والحـ.ـز.ن اترسم ع ملامح قلبها. لكن ع وشها اترسم عليه الجديه. ومردتش عليه ولا لفت ليه.
آدm مراد: لف ليها. ووقف قدامها. بيغذي روحه من تفاصيلها. وقال بعتاب. آرين عامله ايه؟

آرين: بخـ.ـنـ.ـقه ونفسها تصرخ فيه. لكن قالت. تمام ميرسي لحضرتك. بعد اذنك!
آدm مراد: بيمتص غـــضــــبه. وقال ثواني رايحه فين؟
آرين: بعدm اهتمام. بتاهأيلي انى ف الجامعه. يبقى عندي محاضرات.
آدm مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال. طيب خليكي معايا ثواني. لسه شويه ع المحاضره.
آرين: بجمود. ماينفعش.
آدm مراد: ليه ماينفعش؟ انا عايز اتكلم معاكى قبل ما اسافر.

آرين: رغم أن قلبها منحور. لكن قالت بثبات. ماينفعش نقف لوحدنا. حـ.ـر.ام وعيب.
آدm مراد: من بين اسنانه. انتى بتعملى كدا ليييه؟
آرين: رغم خــــوفها. لكن قالت. بعمل ال انت عايزه؟
آدm: اخد نفس عميق جدآ واتنهد. وبعتاب بص ل عينيها. وقال وايه الل انا عايزه ياضي آدm؟
آرين: بصت ف عينيه رغم دmـ.ـو.عها ال مقدرتش تمنعها. وقالت بقوه. اني اكون آرين جديده بأسلوب جديد بشخصيه جديده.

يعنى الطفوله ال جوايا هتبقى زى الخــــوف بالنسبالك. هشيلها واحطها تحت رجلى وادوس عليها واعدى!
ف شقة كريم.
كريم نايم بعمق. وجمبه ليليان.
ليليان: نايمه وكأنها بتاكل وبتتذوق حلاوة الأكل بشراهه كبيره. وبتتكلم بنوم. وقالت.
اممم الشيكولاته الذ من الكريمه والفانيليا. امممم ولا الفراوله اه جميله اوي. شامم ياكريم ريحة المانجه ال تجنن دي اممم.
كريم: نام ع جمبه التاني.
ليليان: فتحت عينيها. و.جـ.ـعانه جدآ. واتعدلت وبتصحي كريم. وقالت. كريم. كريييم قوم ياكريم انا جعانه.

كريم: فاق. وبيفرك ف عينيه وبيتاوب. صباح الخير ياحبيبتى.
ليليان: بضجر. خير ايه دلوقتي. بقولك جعانه. ولو مكلتش هتجنن عليك. انا بقولك اهو.
كريم: يافتاح ياعليم ع الصبح. انتى تؤمري
وقام بسرعه وقال. خمس دقايق واجبلك الفطار. ياحبيبتى
ليليان: بغـ.ـيظ. خد هنا رايح فين؟ وفطار ايه. انا عايزه آيس كريم.
كريم: تنح بزهول. وهمس ايس كريم؟ وف الجو ده؟ وبصلها. وقال.
ليليان؟ احنا ف الشتا ياروحي ايس كريم ايه بس؟

ليليان: حطت ايدها ع بطنها وقالت بتمثيل العـ.ـيا.ط.
شايف ياحبيبى. شايف وسامع. من دلوقتي ابوك بيستخسر فينا اللقمه. اومال لما اولدك ياروحي. هيخلينى اشحت اكيد؟ لينا ربنا يبني. استحمل بقى.
كريم: ببلاها. تشحت؟ وبصلها بتوعد وقال. اه ياليليان معلش ما انا راجـ.ـل مفتري وظالم. لأ وطاغي وجبروت. وا...

ليليان: عااااااااااا اهيء اهيء هو انا يعني بطلب الاكل ده عشاني؟ ده عشان ابنك اااااه يابختك ياليليان. يالى اتمرمنطي بعد جوازك ياليليان.
كريم: كشر عينيه اتمرمنط؟ اسمها اتمرمطي ياليليان.
ليليان: عااااااا كمان مبقتش عجباك ياكريم. لينا ربنا احسن من اي حد.
انا هتصل ع بابي. واقوله بس بـ.ـنتك بتتوحم ع ايس كريم يابابي
وف ااقل من دقيقه هلاقي مصنع ايس كريم بحاله قدامي. ااااه ياعيني عليك يبني يالي جعان. اعااااا.

كريم: غـ.ـصـ.ـب عنه انفجر ف الضحك. وقال. والله العظيم لمضه بجد. ههههه. يابـ.ـنتي انتى قبل الفجر طلبتى مني كيكه. وقومت عكيت واتعلمت عشانك. وكلتي ونمتي. وياستي حاضر. بما إنك بتتوحمي. انا هجبلك كل حاجه انتي عايزاها. واوردر كمان.
ليليان: ربعت رجليها. وقالت بسعاده. طيب يلا اكتب ورايا.
كريم: ببلاها. اكتب؟ اكتب ايه يالي لي؟
ليليان: بغـ.ـيظ. ال بتوحم عليه ياكريم.

كريم: هي محتاجه كتابه؟ طيب ياروحي انا هكتب بس هدي نفسك. مش عايز الواد يبقى نرفوز.
ليليان: اااه قول كدا بقى. انت ال يهمك المحروس ابنك.
اما أنا مش مهم. اولعي ياليليااانووووو.
عااااااا. يادي الوقعه ال انتى وقعتي فيها ياليليان.
جوزك لا بقى عاجبو كلامك. ولا خايف عليكي. اهيء اهيء اهيء. ااااه عااااا.

كريم: بصلها بدهشه مع زهول. وقال عليا الطـ.ـلا.ق كل الهرمونات عندك اتضـ.ـر.بت ف الخلاط. ولا فاهم لهرموناتك كتالوج. عايز اعرف انتى حامل. ولا بيتعملك إعادة تدوير؟
ليليان: هيهيهي لا بيتعملي خفه. بص بقى. من الاخر كدا. احنا ماينفعش نكمل مع بعض.
كريم: بصوته كله وغـ.ـيظ. نعمممم قولتي ايه ياختي؟
ليليان: بتـ.ـو.تر. اء. لأ لأ مش قصدي كدا بالظبط. انت تروح عند مامتك وانا اروح عند مامتي.

كريم: باسها من خدها. عايزه كام نوع آيس كريم ياليليان قلبي.
ليليان: حطت راسها ع كتفه. وقالت بسعاده. كل الانواع ياكيمو ياروحي انت.
كريم: قال جواه. كل الأنواع؟ انا حاسس إن ليليان متغيره. اه والله.
ليليان: يلا بقى ياكيمو. الوحم هيخلص.
كريم: ضحك من قلبه. الوحم هيخلص؟ حاضر هتصل حالا. ومسك الفون وبيضحك وبيتصل.

ليليان: حطت ايدها ع بطنها وقالت. خلاص ياروحي ابوك قلبه حن لينا ومش هيعـ.ـذ.بنا. وهيجبلك. آيس مانجا وفرواله وشوكلاه وفانليا. وبسكوت ايس كريم. وكل نوع هيجيب منه خمسه وكل حاجه.
كريم: بنفاذ صبر. قال للبـ.ـنت ف الفون. أظن حضرتك سمعتي الكميه؟
البـ.ـنت: تمام يافنـ.ـد.م. ساعه بالكتير والاوردر يكون عند حضرتك.
ليليان: ياحبيبى ياكيمو. ظلمتك.
كريم: بغباء. ليليان هو انتى هتاكلي كل ده بجد؟
ليليان: صكت ع أسنانها. وبصتله بشرز.

كريم: ضحك بمرح. ههههه. والله أنت بتسأل أسئله غير منطقية ياكلاوي. بألف هنا ع قلبكو ياحبيبتى.
ليليان: عوجت بوقها وقالت. قوم من جمبي ياكريم.
كريم: حاضر ياهرمونات.

ف الطريق.
مراد: ف العربيه. ومسك فونه يتصل ع فهد. لكن فونه رن وكان العقيد حسن. واستغرب لكن رد. صباح الخير ياباشا.
حسن: صباح الخير يا سيادة العقيد. عامل ايه؟
مراد: بخير الحمد لله. بس واضح كدا من صوتك إن ف جديد. ولا ايه؟
حسن: ابتسم. طول عمرك لماح يامراد. انا سألت عليك ف المكتب قالو إنك لسه خارج من الجهاز.
لان فعلاً ف جديد وكنت عايز اقولك عليه يمكن تلاقي فكره انك توصل ل حيدر بسرعه.

مراد: ركن العربيه. وقال بتركيز. سامعك. اتفضل.
حسن: دلوقتي قبل بلد حيدر بمسافة 88 كيلو تقريبا.
ف هناك قريه وفيها ناس بسيطه جدا ويدوبك عايشين من الأرض ومزارع البقر والدواجن.
مراد: اممم تمام. وبعدين.
حسن: ال وصلني امبـ.ـارح ومن مصادر أمنية موثوقه. إن حيدر استولى ع بعض الاراضي واخدها بالاكراه غـ.ـصـ.ـب عن الاهالي. ويرمي ليهم قرشين ويجبرهم أنهم يسيبو البيت بالمزرعه.

مراد: كشر عينيه وقال. واكيد حيدر بيتاجر ف الأراضي دي. ويبعها بسعر اكبر ويكسب الضعف. او ممكن عايز يعمل مشاريع؟
حسن: للصراحه انا معرفش ايه نيته من ال بيعمله.
لكن اكيد طبعا ليه مغزى ومادي كمان. لانه مستولي ع منطقته ويعتبر الكبير بتاعهم.
مراد: هز راسه بتفكير. اممم. طيب بقولك ايه ياحسن.
المصادر ال اكدتلك دي. متعرفش معلومـ.ـا.ت اكتر. يعني اى حد اتعرفو عليه هناك وسط المزارع؟

حسن: ايوه طبعا يعرفو. وكمان يعرفو ال عليهم الدور وبالعنوان. وحيدر هياخد منهم الأرض والمزرعة بعد اسبوع. وبعد كدا بيشوف ال عليه الدور بعد شهر من تاريخه.
مراد: ابتسم بخبث. وقال حلو اوى. انت تبعتلي كل المعلومـ.ـا.ت دي وبالعنوان. ف رساله خاصه
حسن: كشر عينيه وقال. عينيا حاضر هبعتلك كل حاجه. بس ايه ال ف دmاغك ياصقر؟
مراد: بضحكه. لأ ياعم ولا أي حاجه. يمكن نقدر نوصل لثغره منهم. انت عارف لازم نهتم بأدق التفاصيل.

انت بس ابعتلي كل حاجه. وادعيلنا نقدر نوصل لوكر حيدر بأسرع وقت.
حسن: تمام هبعتهالك حالا. و ربنا معاكم وترجعو بالعقيد اكرم إن شاء الله.
مراد: ضحكته اختفت. وقال بزعل إن شاء الله.
حسن: طيب انا هقفل. عشان طالع للمدير. والرساله هتوصلك خلال ثواني. سلام.
مراد: سلام. وقفل. والرساله وصلت. وبص قدامه لحظات يفكر ف كلام حسن.
وبعد كده ابتسم بخبث وقال. لقيتها. واتصل ع فهد.

ف شقة فهد.
فهد: ف اوضته وجاب الشنطه وحطها ع السرير. وفتحها. ورايح ع الدولاب يجهز هدومه. ومراد رن عليه. ورد. الو ياصقر.
مراد: الو ياحوت. ايه يصحبي بتعمل ايه؟
فهد: بتنهيده. ابدا بجهز شنطة السفر.
مراد: لأ يصحبي. متجهزش حاجه. لاننا مش هناخد لبس معانا.
فهد: كشر عينيه بعدm فهم. وقال ازاي مش فاهم؟ وبعدين ايه صوت العربيات دي. انت فين؟

مراد: انا ف الطريق راجع ع البيت. بص يانجم. انا روحت لمدير الجهاز الصبح بدري. واتكلمنا ف شوية حجات مهمه تخص المأمورية هبقى اقولك عليها أنت و آدm بعدين. بس اهم حاجه المدير قالها. إن كل حاجه جاهزه ف الطياره الخاصه بينا. من لبس من نفس منطقة حيدر. لكل حاجه.
فهد: بتفكير. ده عشان الماركه ومحدش يشك فينا ولا ايه؟
مراد: بالظبط. وكمان العقيد حسن لسه قافل معايا دلوقتي. وقالى ع شوية معلومـ.ـا.ت جت ف أوانها.

فهد: بتركيز. قولي انا معاك.
مراد: لأ ماينفعش ف الفون. انزل تعالى انا داخل ع البيت اهو. هستناك ف الجنينه بتاعتكم. سلام.
فهد: سلام. وقفل. ونزل ل مراد.
مراد: سلم ع فهد.
فهد: ها ايه المعلومـ.ـا.ت؟ وناوي ع ايه؟
مراد: بحذر. بص يسيدي حسن لما كلمني. قال، وقال لفهد ع كل حاجه.
فهد: بيسمع بتركيز. وقال. امممم هي معلومـ.ـا.ت حلوه. بس مش يمكن ده يكون فخ لينا؟

مراد: منا فكرت ف كدا برضه. وقولت لازم اتأكد. لكن بعد ما قفلت معاك. وصلتنى رساله خاصه من مدير الجهاز نفسه. بيأكد صحة المعلومـ.ـا.ت دي. واني اتصرف بطريقتي.
فهد: تمام حلو اوى. انت بقى فكرت؟
مراد: هز راسه. والفكرة جاهزه. بص يسيدي. احنا هنسافر بليل إن شاء الله. وهنوصل ع قبل الفجر. انت و آدm هترحو ع المنطقه ال جمب حيدر ال فيها الشبكه. وأكرم كان بيسافر ليها. وهتدورو ع أكرم بطريقتكم.

فهد: فتح عينيه بدهشه. لانه فهم دmاغ مراد. وقال. طيب وانت؟ اوعا تقول إنك هتروح القريه؟
مراد: مفيش حل غير ده. انت عصبي وآدm انيل منك. ومعندوش فن التعامل. وكمان سنه صغير مش هتدخل ع حيدر.

انا هدخل بيت حد من المزارعين. كاني تايهه عن المكان وعندي مثلا اعاقه ف رجلي. واتعرف عليهم. ولما يثقو فيا. اكيد هيتكلمو عن ظلم حيدر قدامي. انا أقدm ليهم المساعده. بحيث اني ارجع ليهم حقهم من حيدر. بس هما يتعاونو معايا مثلا ع إني ابنهم ومعاق وماليش اي شغل. ويطلبو منه أنه يشغلني اي شغل عندو. وادخل عن طريقهم لوكر حيدر.
فهد: اخد نفس عميق. وبص ل مراد. مافيش حل تاني يصحبي؟:.

مراد: ربت ع كتفه وابتسم بتمثيل. لأ وسيبها ع الله. يلا سلام انا. وسابه ومشي.
فهد: هز راسه بتنهيده. ونعم بالله. وطلع الشقه.
رينو: خارجه من المطبخ. ومتنرفزه، وشافت كتاب آرين ع كنبة الليفنج. وقالت بنفاذ صبر. وخـ.ـنـ.ـقه. البـ.ـنت دي هتجنني قريب.
فهد: شايف نرفزتها من الصبح. وعارف انها مخـ.ـنـ.ـوقه لانه مسافر. وجه وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. وضحك ليها. وقال. ع فكره بقى. آريني مظلومه معاكي.

رينو: ابتسمت بشر. ولفت ليه. وقالت من بين أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. مظلومه؟ طيب تعالى معايا كدا. ومسكت أيدو. وراحت بيه ع اوضة آرين. بنرفزه.
فهد: ماشي معاها. ومبتسم. عشان عارف هي هتقول ايه.
رينو: فتحت باب الاوضه. ودخلت وقالت بخـ.ـنـ.ـقه وسـ.ـخرية. اتفضل. شوف بـ.ـنتك المظلومه. ال استحاله تعقل أبدا.
عقلت يوم واحد. وقولت بس يارينو بـ.ـنتك الحمد لله كبرت ونضجت. وعقلت. بس مفيش غير يوم واحد بس.

وتاني يوم رجعت لقواعدها وحابسه نفسها ف الشقه. طول الأسبوع. وتقولي عندها مراجعه كتير. وانت كنت فرحان انها مبتنزلش. وجبت ليها كنز زى ماهي مسمياه.
ده غير أنها خلصت الشوكليت بتاعي.
بص البيجامه بتاعتها. مـ.ـيـ.ـت مره أقولها علقي هدومك. مره تسمع كلامي ومليون لأ. طيب بلاش لبسها عشان بتقولي بنسى وسورى يامامي.
شوف مفرش السرير. تحس انها كانت بتحارب وهي نايمه. وغطا السرير كل يوم اشيله من ع الأرض.

لأ وكمان انهردا اصحى ع صوتها وهي بتغني. وبتقول، أسمع صوت العندليب. أسمع صوت العندليب. فوق الشجر. اه أسمع صوت العندليب؟ ده اي ده بقى إن شاء الله؟
وتعيد ف الكلمـ.ـا.ت دي وصوتها يعلا. لأ وتخبط علينا بطريقه مـ.ـجـ.ـنو.نه.
لأ لأ يافهد. بجد انت هتسافر وتسبني معاها لوحدي. مش بعيد ترجع تلاقيني بقلدها.
فهد: ضحك بصوته كله. وقال. كان نفسي اصور المشهد ده. ههههههه.

رينو: صكت ع أسنانها. وقالت بنرفزه. اه ماانتو الأتنين بحس انكم تشكيل عصابي عليا.
فهد: قرب منها بضحكه. وحاوطها من وسطها. وحط ايدو ع خدها بحنان وقال. مالك يانجمة فهد.
رينو: صعبت عليها نفسها وعيطت بصوت عالى. وقالت مش عارفه. مش عارفه يافهد. انا مخـ.ـنـ.ـوقه اوي. بجد مخـ.ـنـ.ـوقه واعصابي مش متحمله إنك تبعد عني.

فهد: ضمها لقلبه. وغمض عينيه بتعب. وبيمسد ع شعرها. وقال. انا عارف انك زعلانه. بس يارينو انا رايح شغل. ونفسي قبل ما امشي اشوف ضحكتك ال بتنور حياتى. مش عايز اكون قلقان عليكو. انتى عارفه اني طول ما انا بعيد عنكم ببقى هتجنن واطمن عليكم. وكمان انتي حامل وتعبانه. والتـ.ـو.تر ده وحش علشانك. و آرين انتي عارفه أنها بتحبك قد ايه. وانتي كمان لو انا زعلتها انتي بتزعلي مني. صدقيني انتي مش مضايقه من آرين. انتي بس زعلانه عشان أنا و آركان مسافرين. بس صدقيني مفيش أسرع من الايام. وهتلاقيني ف يوم داخل عليكي وبقولك نجمتي انا رجعتلك.

رينو: بتعيط. وضمته اكتر. وقالت اوعدني يافهد. اوعدني إنك ترجعلى بسرعه.
فهد: شـ.ـدد من حـ.ـضـ.ـنها. وقال بو.جـ.ـع. هعمل كل ال اقدر عليه عشان ارجعلك بسرعه ياعشق ال فهد. ورفع دقنها بايدو. وباسها برقه.
وشالها بين ايديه. وراح بيها ع عشهم. واخدها لعالمه الخاص.

ف الجامعه.
آسر: ماشي ف الطرقه مع صحابه. وبيضحكو.
محمد: زميله كشر عينيه وقال. اله هو مدرج ألف فرقه اولى الشباب خارجه بسرعه كدا ليه؟
آسر: بتعجب فعلا غريبه.
محمد: تعالى نشوف بيجرو ليه؟
آسر: بعدm اهتمام. يبني احنا متأخرين ع المحاضره. مفيش وقت ومتبقاش فضولي كدا.
محمد: بغـ.ـيظ. انا مصاحب رجل أعمال كشر ههههه.
آسر: طيب يلا اتفضل عشان مزعلكش مني.
طالبه بتجري. وصحبتها وقفتها وقالت ف ايه بتجري بسرعه ليه؟

الطالبه: بتنهج. اصل دكتوره تمارا عزيز أغمى عليها وهي ف المحاضره. انا رايحه اشوف اي دكتوره ف الرعايه الصحيه. وجريت.
آسر: لف ليها بصدmه. وهمس تمارا؟ وجري بسرعه كبيره ع المدرج.
محمد: بينده عليه ومش فاهم هو جري بسرعه ليه؟
آسر: دخل بسرعه. وقال بقلق. الكل يبعد. وشاف تمارا مغمى عليها وراسها ع المكتب. والبنات حواليها. وقال بقلق. دكتوره تمارا. دكتوره تمارا!
تمارا!

آسر: بلخبطه. اعمل ايه؟ اعمل ايه؟ ايوه. آريان موجود هنا. وطلع فونه بسرعه واتصل ع آريان. وبيمسح ع شعرو بتـ.ـو.تر. وقال استر يارب.
آريان: ف مكتبه. ورد ع آسر بابتسامه. لكن وقف مكانه بصدmه. وقال بزهول. تمارا! وخرج من المكتب بسرعه كبيره جدا. ونزل ع السلم. وبيجري ف الطرقه. ودخل المدرج. زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. وقرب منها بخــــوف واضح. تمارا. تمارا. ردي عليا!
تمارا!
آريان: زعق بعلو صوته ايه ال حصل؟

طالبه: بقلق. ابدا والله يادكتور. الدكتوره كانت فاتحه مجال للمناقشة. وفجاءه اغمى عليها.
آسر: بتـ.ـو.تر. ممكن نوديها للرعايه الصحيه ف الجامعه.
آريان: قلبه بيدق بخــــوف. وشالها بين ايديه. وخرج بسرعه. وبينهج.
آسر: خرج وراه يجري. وشافه رايح عند العربيه. واتحرك اسرع. وفتح باب العربيه. وقال. اركب جمبها وانا هسوق.

آريان: ركب جنبها. وبيفوق فيها. وجـ.ـسمه رجف. وقال بخــــوف. تمارا. ردي عليا. تمارا رددي. ودخلها ف حـ.ـضـ.ـنه بقلق كبير.
آسر: داس بنزين وساق بسرعه كبيره. وخرج من الجامعه. ع مستشفى النور.

داخل الجامعه عند علوم.
آدm مراد: بيمتص غـــضــــبه. وقال ثواني رايحه فين؟
آرين: بعدm اهتمام. بتاهأيلي انى ف الجامعه. يبقى عندي محاضرات.
آدm مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال. طيب خليكي معايا ثواني. لسه شويه ع المحاضره.
آرين: بجمود. ماينفعش.
آدm مراد: ليه ماينفعش؟ انا عايز اتكلم معاكى قبل ما اسافر.
آرين: رغم أن قلبها منحور. لكن قالت بثبات. ماينفعش نقف لوحدنا. حـ.ـر.ام وعيب.

آدm مراد: من بين اسنانه. انتى بتعملى كدا ليييه؟
آرين: رغم خــــوفها. لكن قالت. بعمل ال انت عايزه؟
آدm: اخد نفس عميق جدآ واتنهد. وبعتاب بص ل عينيها. وقال وايه ال انا عايزه ياضي آدm؟
آرين: بصت ف عينيه رغم دmـ.ـو.عها ال مقدرتش تمنعها. وقالت بقوه.
اني اكون آرين جديده. بأسلوب جديد. بشخصيه جديده.
يعنى الطفوله ال جوايا هتبقى زى الخــــوف بالنسبالك. هشيلها واحطها تحت رجلى وادوس عليها واعدى!

آدm مراد: رفع حاجبه بتعجب من ردها. وابتسم وقال. طيب انتي بتعيطي ليه دلوقتي؟
آرين: صعبت عليها نفسها وعيطت يطفوليه اكتر. عاااا. وقالت ببراءه.
عشان انت زعقــ,تــلي يا آدm. وكمان قولت عني تافهه. انت قولت عني حجات كتير أوي. وانا مش هتكلم معاك تاااني. أنا عيطت كتير اوى بسببك.

آدm مراد: قلبه دق بقوه. ونفسه يضمها لحـ.ـضـ.ـنه. ورغم إن دmـ.ـو.عها البريئه بتكوي قلبه. لكن طريقتها دوبت كل حاجه جواه. وارين صعبت عليه. وقال بضحكه.
طيب اهدي يامـ.ـجـ.ـنو.نه عشان اعرف اكلمك.
آرين: بغـ.ـيظ كبير. عاااااا. انت بتضحك يا آدm؟
آدm مراد: ههههه. ايوه بضحك. بضحك ف وجودك انتي وبس. انا قولتها قبل كده. انا مش عارف انا بيكي رايح ع فين ياضي آدm.

آرين: ارتبكت. وقلبها بيدق. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ومسحت دmـ.ـو.عها. وقالت جواها بتذمر.
وبعدين بقى ف المرعـ.ـب ده؟
هو بيضحك ليه دلوقتي. قمر بجد يخربيت كدا. طيب هكمل خناقه ازاي انا دلوقتي؟
آدm مراد: بص ف عينيها وقال. بابتسامه وعتاب. انتى زعلانه؟
آرين: بعفويه. اه اسكت يا آدm انا زعلانه منك أوي اه والله.
آدm مراد: بضحكه صامته ظهرت غمازاته.
وبدقة قلب ل آرين لأن الجمله دي كانت وحشاه جداً.

ويعالم هيسمعها تاني ولا لأ. ولو هيسمعها ياترى امتى؟
وقال. بنبرة كلها حنان. آرين انا عايز اتكلم معاكى. ف حجات كتير عايز اشرحهالك. ف حجات عايزك تفهميها.
لمار: جت عليهم. وفرحت لوجود آدm. وقالت. هاي ياشباب. وبصت ل آدm من غير كسوف. وقالت هاي. ومدت أيدها وقالت. انا لمار زميلة آرين.
آدm مراد: منزلش عيونه من ع آرين.

آرين: اتنفست غـ.ـيظ وغيره. ورفعت أيدها وحطتها ف ايد لمار. وقالت بغيره. آدm مابيسلمش ع حد. ولا بيحب يتعرف ع حد يالمار اوكي؟ وبصت ل آدm بشرز.
آدm مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. وأعجب بغيرة المشاغبه الصغيره.
لمار: بإعجاب اكبر. واو بجد مابتسلمش ع بنات. بجد حبيت اوى.
بس مافيهاش حاجه لو اتعرفنا عادي جدا يعني.
آرين: نفخت بصوت عالى. وقالت استغفر الله العظيم يارب. انتي جايه ف حاجه يالمار؟ انا رايحه ع المحاضره يلا بينا.

لمار: عينيها ع آدm. وقالت برقه. تؤ مفيش محاضره انهردا يا آرين.
الدكتور عندو دور برد شـ.ـديد. ومجاش امبـ.ـارح ولا انهردا.
آرين: كشرت عينيها بتعجب لطريقتها ف الكلام
وبصت ع آدm تاني. وعيونها لمعت من الغيره. واتخـ.ـنـ.ـقت.
آدm مراد: حاسس بيها. و كأنه مش شايف حد غيرها. ولا رد ع لمار. وقال بهدوء. بما إن مفيش محاضره. تعالى معايا.
آرين: رفعت عينيها ليه وقالت بحب ممزوج بحرج. مش هينفع. عشان. اء!

آدm مراد: قاطع كلامها. وقال. هنتكلم ف كافتيريا الجامعه!
آرين: بدقة قلب. هزت راسها بفرحه. اوكي.
آدm مراد: شاور ليها تتحرك.
آرين: بفرحه كبيره. اتحركت.
آدm مراد: لبس النضاره. وقرب من لمار. وقال. بنبرة تخــــوف. لما تشوفيني انا وآرين واقفين؟ بلاش تقربي عشان هتنـ.ـد.مي. وسابها ومشي.
لمار: فتحت عينيها بصدmه. واتخـ.ـنـ.ـقت ومشيت تلعن فيهم.

ف المستشفى.
آسر اتصل ع الدكتور محمد وبلغه. انهم ع وصول.
آريان: شايل تمارا. ودخل بيها بسرعه.
محمد: بدقات قلب مختلفه. ورجفه ف ايدو. قال. تعالي هنا يا آريان.
آريان: دخل بسرعه. ونيمها ع السرير. وشـ.ـد عليها الغطا. وخبط ع خدها. بخــــوف. تمارا. تمارا ردي عليا ياتمارا.
محمد: بقلب اب. وسع كدا يا آريان. وقلبه بيدق. وقال. تم، تمارا. تمارا يابـ.ـنتى. ردي عليا ياحبيبتى. انا ابوكي.
تمارا!

محمد: مسك أيدها برجفه. وقاس ليها النبض. وكان بطيء. وركب ليها كانيولا بسرعه وعلقلها محلول.
الدكتوره: جت بسرعه.
محمد: بصوت عالى. كل ده يادكتوره؟
الدكتوره: بعتذر منك جدآ يادكتور. غـ.ـصـ.ـب عني. انا هشوفها واطمنك حالا. بس ياريت انتظروني بره.
محمد و آريان و آسر واقفين قدام الأوضه متـ.ـو.ترين. وبيدعو.
نور: جت بسرعه. وقالت بدmـ.ـو.ع. بـ.ـنتي فيها ايه يامحمد؟ ايه ال حصل ل تمارا يا آريان؟

آريان: قلبه متـ.ـو.تر. وقال بهمس أغمى عليها. وضغط ع اسنانه بقلة حيلة.
الدكتوره: خرجت بابتسامه. وقالت. تمارا فاقت وزي الفل. والف الف مبروك يا دكتوره نور. تمارا حامل ف شهر ونص.
آريان: فتح بوقه بعدm تصديق. وقلبه بيدق بسرعه كبيره. وهمس. حامل؟
نور: دmـ.ـو.عها اتبدلت. من دmـ.ـو.ع خــــوف لدmـ.ـو.ع فرحه كبيره. وحـ.ـضـ.ـنت الدكتوره بفرحه اكبر.
محمد. : قعد ع الكرسي. وحط وشه بين ايديه. وقلبه دقاته استريحت وفرح. وقال. الحمدلله.

آسر: ضحك وقال الف مبروك يا دكتور آريان. هتبقى احلا اب إن شاء الله.
آريان: دخل جري ل تمارا. وضمها لقلبه بحب كبير. وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وقال. حبيبتي. ووش الخير. ودقة الفرح لقلبي. الف مبروك ياروحي.
تمارا: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وضمته اكتر. وهمست انا حامل. آريان. حامل!
آريان: مسح وشها. وباس جبينها وايديها. وقال. ايوه ياروحي. اجمل واحلا خبر لقلبي. وقلب العيله.
محمد: دخل. والضحكه ع وشه.
تمارا: بدmـ.ـو.ع. بابي.

محمد: أخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. بحنان كبير. وقال الف مبروك ياروحي. بنوتي كبرت وهتبقى اجمل واحن أم ف الدنيا.
تمارا: عيطت كتير ف حـ.ـضـ.ـنه وقالت. انا بحبك اوي اوي يابابي.
محمد: غـ.ـصـ.ـب عنه. دmعه نزلت منه. وسابهم وخرج.
آريان: بص ل تمارا وبص ل محمد. وحس بقوة الرابط بين محمد وتمارا. وهز راسه.
نور: دخلت بسرعه. وحـ.ـضـ.ـنت بـ.ـنتها. الف الف مبروك ياتيما. بجد انا مفيش حد فرحان قدي.
تمارا: عيونها ع ابوها. وحـ.ـضـ.ـنت امها. وعيطت.

نور: مسكت وشها بايديها. وقالت بتعيطي ليه ياروحي. انتي تفرحي. واول ما ترجعي البيت تصلي ركعتين شكر لله.
آريان: لف وشها ليه بحنان. وبص ف عينيها. وقال. ان شاء الله إن ربنا كرمني بالولد. هيكون محمد. ولو عايزه. محمد الصغير يجي الدنيا دي بخير. يبقى مش لازم نعيط.
محمد: سمع آريان. وابتسم لكن ملقاش رد.
نور: فرحت جدا. ودعت إن ربنا يرزقهم الولد الصالح.

تمارا: قلبها دق. وضحكت. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. وقالت. بجد شكرا. شكرا جدا يا آريان.
آريان: باس كتفها. انتي ال شكرا ليكي يا تيما. العيله هتكبر بيكي. عيلة العدوي هينورها بإذن الله. محمد العدوي.

ف الجامعه. :
آرين ماشيه محرجه. و آدm ماشي مع حفظ المسافه.
آرين: بتكلم نفسها. وقالت جواها. وبعدين بقى. انا بقالى اسبوع عامله نفسي زعلانه من المرعـ.ـب ده. ومن اول كلمه كدا قلبي يستسلم. واقع ع وشي. اوووف هكمل ازاي انا الدور ده؟
لأ اصلا دور البـ.ـنت الجد والعاقله مش راضي يجي معايا خالص.
ايه ده انا كنت جعانه. فجاءه كدا شبعت؟
اه ماهو المرعـ.ـب ده يسد نفس اي حد جعان.
وكملت بحـ.ـز.ن. بس آدm مسافر يا آرين.

وضحكت بصمت وفرحه. بس جالي الجامعه قبل ما يسافر. جه عشاني انا. انا وبس!
وفجاءه الجو قلب. والمطر نزل.
آرين: بزعل ياخبر. فستاني هيتبهدل.
آدm مراد: بتفكير. تعالى. واتحرك وفتح ليها باب العربيه.
آرين: وقفت والمطر نازل عليها. ومحرجه تركب معاه.
آدm مراد: طمنها. وقال يلا يا آرين. اركبي وهتفهمي كل حاجه.
آرين: ركبت وقلبها بيدق. وسقعانه.
آدm مراد: ركب جنبها. وشغل العربيه وخرج من الجامعه.

آرين: بعفويه. آدm لو سمحت مش هينفع اركب لوحدي. كدا غلط. وا...
آدm مراد: قاطعها واتكلم بخـ.ـنـ.ـقه. مش حفيد العدوي ال يعمل حاجه غلط يا آرين؟ وبالتحديد معاكي.
وبعدين انا عارف حدودي كويس. وعارف انا بعمل ايه؟
وكمان انتي بترجعي البيت مع السواق. وطلع فونه. واتصل ع عمتو لارين. وردت.
رينو: الو.
آدm مراد: بثبات عكس ال جواه. اتكلم بهدوء. عمتو حبيبتى عامله ايه؟

رينو: ابتسمت بحب. انا بخير ياقلب عمتك. انت عامل ايه؟ وخلي بالك الجو برد اوي. وبتشتي.
آدm مراد: ابتسم. متقلقيش عليا. المهم بقى انا بستأذنك لأني كنت ف الجامعه. وآرين معندهاش محاضره الدكتور اعتذر. والدنيا مطر و آرين معايا.
رينو: رغم أنها فرحانه. لكن تنحت لأن فهد موجود. لكن بيعمل نسكافيه. وقالت بصوت مهموس. انت هتجيبها ع هنا؟
آدm مراد: ساعتين تقريباً وتكون عندك.

انا بس بستأذنك. انا هخدها ع مطعم نتغدا. ولانك لازم تكوني عارفه. وكمان آرين معايا ف أمان.
رينو: بتنهيده. ماشي ياحبيبي. بس ارجوك متتأخرش.
آدm مراد: متقلقيش. خدي آرين معاكي.
آرين: اخدت الفون وكلمت رينو. وطمنتها وقفلو.
آدm مراد: ها كدا اطمنتي؟
آرين: هزت راسها بتذمر. لأ. بابي ف البيت وانا كدا حاسه اني بعمل حاجه غلط!
آدm مراد: اكيد لازم تحسي بكده. وده الطبيعي للبـ.ـنت ال ف برائتك. وعندها مبادئ.

بس انا ماينفعش اتصل عليه لأسباب كتيره. ومنهم أنه مش هيوافق.
لكن بجد انا لازم اقعد اتكلم معاكي. ف نقط لازم تتوضح ليكي.
آرين: بغـ.ـيظ. تتكلم معايا ف ايه؟ مش كفايه ال انت قولته!
آدm مراد: مردش عليها. وداس بنزين وساق ف وسط المطر.
و آرين بصت من الازاز. ونسيت الزعل ورفعت كف أيدها من الازاز. لمية المطر. ومبسوطه.
بعد شويه. وصلو ل مطعم مشهور ف مول كبير.

ودخل بالعربيه الجراج عشان آرين والمطر. ودخلو المول. ووصلوا المطعم.
آدm مراد: شـ.ـد الكرسي ل آرين. وقال بابتسامه. اقعدي يارينو ياصغيره.
آرين: عوجت بوقها وقعدت بصمت. وزعلانه. لكن بتنفخ ف ايديها من الساقعه.
آدm مراد: قعد وطلب ليها مشروب دافي. وهو قهوه. وبيشرب.
آرين: بتشرب وسقعانه. وهديت شويه.
آدm مراد: بص ف عينيها. وبدأ يتكلم. وقال.

ع فكره ف الجامعه. انتي ال وصلتيني اني أعلى صوتي عليكي وكمان اتكلم معاكي بالاسلوب ده.
آرين: عيونها لمعت. وقالت. ليه بقى وانا عملت ايه؟ انت جـ.ـر.حتني اوي يا آدm. انا ف اليوم ده مكنتش مصدقه. ايوه انت عصبي ديما لكن انا ع طول بقول لنفسي آدm بيتكلم معايا الوحيده بهدوء.
بس مكنتش اتوقع منك. إنك تهني بالطريقه دي. وكمان عايزني اغير من شخصيتي.
آدm مراد: بهدوء. آرين! انا مش عايزك تغيري من شخصيتك.

انتي كدا بريئه وجميله جدا. ويستحيل تغيري من شخصيتك عشان حد. لكن لازم كنتروك ع نفسك شويه.
آرين: دmعه نزلت ع خدها. وقالت. انت قولت كلام كتير و.جـ.ـعني اوي يا آدm. قولت اني!
آدm مراد: قاطعها. ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال.
انا فاكر كل كلمه قولتها يا آرين، لكن كانت الطريقة غلط. لاني كنت مضغوط بحجم كبير.

لكن كل ال انا عايزك ت عـ.ـر.فيه من مفهوم كلامي. إنك تفكري كويس قبل ما تتكلمي. وكمان ماينفعش تصرفك ده وانتي ف الجامعه.
اسمعي يا آرين. انا وبابا آدm وحتى خالو فهد وكل العيله. عارفين إن آرين بتحب تعيش بالطريقه دي. ومحدش معترض. بالعكس كلنا بنحب مشاغبتك وأسلوبك.
لكن ال حواليكي ف الجامعه مش هيفهمو كدا.
وبعدين انتي ازاي عايزه تسافري رحلة تخييم. وكمان لوحدك والكارثه انها مشتركه!

طيب انتي فكرتي. إن خالي فهد هيوافق؟
طيب انتي مش عارفه نظام العيله والمبادئ ال اتربينا عليها؟
يعني أنتي عايشه معانا وعارفه كل حاجه. وعارفه رد فعل خالي اول ما يعرف حاجه زي كده.
لكن لأ انتي بتصممي. وف الآخر تقولي مش كل حاجه تقولو عليها لأ.
مع إنك عارفه ف قرارة نفسك إن ال انتي هتقولي عليه ده صعب جدا إن حد يوافق عليه!

آرين: بدmـ.ـو.ع. انا عارفه كل ده. بس ليه؟ ليه بجد انت وبابي كل حاجه انا عايزاها تقولو عليها لأ؟
آدm مراد: ابتسم بتمثيل. وقال. مش كل حاجه يا آرين. بنقولك عليها لأ. والحاجه ال بنعترض عليها. اكيد ده بيبقى لمصلحتك أولا.
زي موقف الحصان مثلاً. انتي قولتي عايزه اركب الحصان. ولاني عارف شغفك انا وافقت لاني كنت موجود معاكي وهقدر أخد بالي منك.

لكن انتي مكتفتيش بكده. لأ انتي صممتي تركبي حصان ولوحدك. وكمان دارلي ارابيان. مش ضعيف.
و قولتلك ماينفعش تركبي حصان لوحدك يا آرين.
لكن انتي عملتي العكس. وشوفتي بعينكي نتيجة تهورك. ووصلتينا لايه.
احنا مش حارمينك من حاجه. وكمان الوحيد ال بينفذلك كل طلباتك خالي فهد. وانا وكمان تيم. وبابا آدm.

ناقصك ايه عشان يوصلك تفكيرك ده؟ عندك عيله بتحبك وبتعاملك ع إنك رينو الصغيره ومدلله عند الكل. سفر وبنسافر. رحلات وبنطلع رحلات عائليه. عندك اب مفيش منه اتنين عندك أم بتحاول تقدmلك كل حاجه. عندك انا، انا!
وسكت واتنهد. وبعد كده بصلها وكمل. وقال.
احنا ماينفعش نوافق انك تعيشي اسبوع سفاري ف وسط شباب ف بلد تانيه ومنعرفش عنك حاجه. وحتى لو احنا واثقين فيكي. بس العالم الخارجي كله خطر.

وانتي شايفه الظروف ال مرينا بيها. حادثة بابا آدm. وانتحار القـ.ـا.تل. وكمان خطر ع العيله. ولازم نأمن عليكم كويس.
وكمل بخنفه. وخصوصاً أننا مسافرين. يعني المفروض تحكمي عقلك وتدرسي كل حاجه حواليكي. وتشوفي الوضع من جميع الجهات.
وكمان عمي زين زود حراسه مشـ.ـدده ع مملكة العدوي. لما عرف أننا مسافرين...
يا آرين انا عايز اكون غايب لكن مطمن عليكي.
آرين: نزلت وشها ف الارض. بحرج. وساكته.

آدm مراد: ابتسم بحب. وقال. آرين! فهمتي انا اقصد ايه؟
آرين: هزت راسها بحرج.
آدm مراد: بضحكه. واوعى تغيري من شخصيتك فاهمه؟
آرين: ابتسمت بحب. وهزت راسها. لكن رفعت عينيها. وقلبها دق بخفقان. وقالت انت هتسافر وتغيب كتير يا آدm؟
آدm مراد: غمض عينيه بتعب. وقال. مش عارف.
آرين: عيطت. وقالت. يعني أنت وبابي و آركان وخالو مسافرين. بجد انا قلبى و.جـ.ـعني اوي يا آدm.

آدm مراد: اتخـ.ـنـ.ـق. وقال خلاص يا آرين. انا جايبك هنا عشان تفهمي وجهة نظري. مش تعيطي. وكمان من الأحسن تبعدي عن ال إسمها لمار دي!
آرين: بغيره. اممم ست لمار. هانم. وبتقلدها. بتريقه. وقالت.
هاي ياثباب انا لماي ثميلة آيين وانتشا؟ واو حبيت جدآ. مفيهاث حاكه لما نتعالف يعني.
قلة أدب.
آدm مراد: هههههههه.
آرين: تنحت وفتحت بوقها. وقالت ببلاهل. لأ. آدm انت ضحكت دلوقتي. نو نو نو انا مش مصدق بوقي يالمبي؟

آدm مراد: بضحكه. انتي بتغيري فيا حجات كتير.
وبعدها كشر عينيه وقال بغـ.ـيظ.
وبعدين انتى ازاي تقعدي اسبوع بحاله متنزليش من البيت وانا موجود؟
آرين: خافت. وهمست بتذمر. اتحول تاني اهو. وقالت بغـ.ـيظ. منزلتش بسببك. مرعـ.ـب جدا بجد.
آدm مراد: رفع حاجبه وبصلها بتوعد...
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وبصت بعيد. وقالت. اء. ال حصل بقى. يوووه. مـ.ـا.تبصليش كدا بقى.
آدm مراد: فتح المنيوم. وقال بمكر. ماشي. هعديهالك المرادي ياضي آدm!

بعد كده. اختارو نوع الأكل. وقاعدين. وآرين مكسوفه جدآ. ومش عارفه تاكل ف وجود المرعـ.ـب.
بعد شويه.
آدm مراد: قام. وراح يدفع الحساب. و بص من ازاز المول. وقال مبقاش ف مطر. ولف ليها. وشافها واقفه بتبص ع بالطو طويل باللون الاسود. وعيونها بتقول أنه عجبها جدآ.
آرين: قالت جواها. واو يجنن بجد.
آدm مراد: وقف وراها. وقاال. بتبصي ع ايه؟

آرين: كانت هتقوله ع البالطو لكن أحرجت وافتكرت كلامه. وقالت بابتسامه أبدا. انت روحت تدفع الحساب. وانا كنت بتفرج عادي. احم. مش هنروح بقى؟

آدm مراد: ابتسم. هنروح اكيد. بس تعالى الاول. واخدها ودخلو المحل. وجاب ليها البالطو. وقال ليها. البسيه فوق الهدوم. مش هينفع تدخلى البروفا.
آرين: مبهوره. وقلبها مبسوط جدا. ولبست البالطو. وكان جميل عليها.
آدm مراد: قلبه اتخـ.ـطـ.ـف بحبها اكتر. وقال خليكي لابساه. بس استني هنا ومتخرجيش. وراح دفع الفاتوره.

آرين: واقفه تبص ع نفسها ف المرايا. ومعجبه جدآ بالبالطو. ومبسوطه. وقلبها بيدق بسعاده لأنها عاشت مع آدm اجمل وقت حتى لو وقت قصير.
لكن نفخت بتذمر. اوووف بقى. هو آدm أتأخر ليه كل ده؟
آدm مراد: شاور ليها. يلا بينا.

آرين: ماشيه جمبه. وحاسه انها ملكه. وقلبها رغم انه مكـ.ـسور من سفره إلا أنها حبت اوي اول لحظه يخرجو فيها. ومعجبه جدآ بشخصية آدm. وأنه موافقش انها تدخل تقيس ف البروفا. لأن مفيش حد موجود معاها زي تالين. وابتسمت بحب كبير. ودعت ل آدm بقلبها.
آدm مراد: ماشي والابتسامه ع وشه. وحب لاول مره يسيب زكرى جميله يعيش عليها ف فترة سفره للمهمه.
و وصل الجراج. وفتح باب العربيه الخلفي. وطلع بالونات. وقدmهم ل آرين.

آرين: فتحت عينيها بدهشه. واتنططت كتير جدا زي الأطفال بفرحه. وسقفت.
آدm مراد: شاف قدامه طفله ايكونه من الجمال والبراءه. واول مره يضحك من قلبه. وقال بضحكه صافيه.
مش قولتلك انا بيكي مش عارف رايح ع فين!
آرين: سقفت بسعاده. واو ميرسي جدا جدا يا آدm. بجد تحفه كتير جدا.
آدm مراد: فتح ليها باب العربيه وقال طيب يلا اركبي. عشان عندي حجات مهمه ف شغلي اعملها قبل السفر.
آرين: ضحكتها اختفت. وركبت بزعل. وساكته.

آدm مراد: ابتسم. وقال ع فكره. البالطو جميل عليكي.
آرين: قلبها دق وقالت ميرسي.
آدm مراد: بصي وراكي كدا يا آري.
آرين: بصت ع الكرسي الخلفي. وشافت بوكس كبير ومتغلف. وبصت ليه بدهشه. وساكته.
آدm مراد: ابتسم. ايوه ده ليكي. وده ال آخرني شويه ف المول. انا هسيب البوكس ف اوضة عمتو لارين ف الفيلا عشان مش هينفع تطلعي بيه. بس اوعديني انك مش هتفتحيه غير بعد ما أسافر!

آرين: ف اللحظه دي حست انها نضجت. وفهمت يعني ايه مشاعر. وحب كبير. ودmعه نزلت منها. وقالت بصدق. انا ديما اسمع مامي بتقول ل بابي انا ف كل سجده بدعيلك.
انا كمان ف كل سجده هدعيلك يا آدm!

بعد حوالي ساعتين. :
آدm مراد: وصل آرين. وطلع ع المخزن. عشان يربي عامر والجارسون. لكن عرف من الحارس أنهم خرجوا بأمر من الإمبراطور.
آدm مراد: صك ع أسنانه بغـــضــــب كبير جدا. واتصل ع جدو. وسأله.

آدm: بهدوء. فهمه، وقال. حبستهم بالطريقه دي غلط. ياحفيدي. عامر كان مهدد. ايوه غلط لكن غـ.ـصـ.ـب عنه. واخد جزاءه واكتر. وكمان عيلتهم مالهمش زنب ف الخــــوف والقلق عليهم. وأنهم اختفوا ف لحظه. وانا عايزك تطمن انا استحاله اتهاون ف حق حفيدتي وبـ.ـنتي. انا مضتهم ع مستندات توديهم ورا الشمس. ومهددين ف كل وقت. لو بس فكرو مجرد تفكير ف أنهم يقربو من عيلتي. دmارهم ع أيدينا اكيد.
عدا الوقت. وجه الليل.
فيلا العدوي.

كل العيله اتجمعت رغم برودة الجو. لكن لمة العيله مدخله لقلبهم الدفا والحب.
و فرحتهم بحمل تمارا جه ف الوقت المناسب عشان يحسو طعم الفرحه ف وسط زعلهم من سفر الشباب.
زين: ضم تمارا بسعاده. وابتسم. وقال. الف مبروك ياحبيبتى. وشوفي من هنا ورايح مش عايز اي حاجه تضايقك. ولو الواد آريان ده بس زعلك تقوليلى. وانا ابيته ف حـ.ـضـ.ـن عوض.
الكل ضحك.
آريان: بضحكه. انا غلبان ومسكين والله. حتى اسألوها.
الكل بص ل تمارا ومبتسم.

تمارا: ابتسمت بحب كبير. وقالت بدقة قلب. فعلاً. آريان عمره مزعلني. وديما بيحاول يخليني مبسوطه.
الكل: امممم الحب وما ادراك. وضحكو.
آدm: قام. وابتسم ل تمارا. وباس جبينها. وقال. الف مبروك ياروحي. وضمها لقلبه. ومسد ع ضهرها بحنان.
تمارا: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وضمته اكتر الله يبـ.ـاركلي ف حضرتك يابابا.
فريحه نازله من ع السلم. ودmـ.ـو.عها ع خدها. ومراد نازل جمبها. ومخـ.ـنـ.ـوق عشانها.

الكل رفع عينيه ليهم. وهز راسهم بزعل. لأن جه وقت الرحيل.
فهد داخل الفيلا وساند رينو ال بتعيط بصمت. و آرين ماشيه وهي ف حـ.ـضـ.ـنه وعـ.ـيا.طها بشهقات. اخترقت قلب الديزل ال سمعها وهو نازل.
الكل قام وقف.
مريم: ساكته تماماً. ودmـ.ـو.عها هي الرد الوحيد. وقلبها مفطور عليهم.
مراد: سلم ع محمد ونور والبنات. ووقف قدام آدm. وقال بغصه. خلي بالك من نفسك ياحج.

آدm: ابتسم عكس الو.جـ.ـع ال جواه. وقال. اسم العدوي لازم يرن ف ودانك وقت الخطر يابن العدوي.
ولازم تفتح عينيك بقوه. اوعا تقبل الهزيمه. واوعاك مترجعش. مملكة العدوي مسندوه بيك يابن آدm!
مراد: حـ.ـضـ.ـن أبوه بقوه. وشاف دmـ.ـو.ع امه. وقال. بثبات. هرجعلك ياحج. اومال مين ال هيغازل مريوم. ولا ايه؟
آدm: ضمه بقوه. وقلبه مفطور. وعيونه غـ.ـصـ.ـب عنه لمعت. وابتسم وخبط ع كتفه. ربنا معاك يامراد.

مراد: قرب من مريم. وباس أيديها الأتنين. وقال بتمثيل الهزار. ايه يامريوم. فين دعواتك ليا.
مريم: ابتسمت بدmـ.ـو.ع. ورفعت أيدها ع خد مراد بحنان وقلب أم واثق ف الله. وقالت. دعواتي مرفقاك يانور عيني.
تسافرو وترجعو لقلبي بألف خير وسلامه. ربنا يحفظكم ف كل خطوه. وكل مكان وزمان. وينور طريقكم. ويجعل الطريق ليكم رفيق. وييسر ليكم كل عسير. وينصركم ع من يعاديكم. ويجعل كيده ف نحره. ويزيل عنكم الشـ.ـدة. وضمته بحنان.

كلهم عيونهم لمعت. وقالو آمين.
مراد: ضمها لقلبه. وبياخد منها أكبر جرعة حنان وحب صادق من غير اي مصلحه او تزييف.
آدm مراد: ولأنه بيكره لحظات الوداع. سلم عليهم عادي جدا. لكن قلبه مخـ.ـنـ.ـوق. لدmـ.ـو.ع امه وآرين وتالين. وخصوصاً جدته مريم. وسلم ع مريم وباس راسها وايديها. وبص ف عينيها. وقال. هنرجعلك.
مريم: عيطت. هستناك يابن قلبى.

آدm مراد: اتخـ.ـنـ.ـق اكتر. وقرب من فريحه. وضمها لقلبه. وقال. لو سمحتى البيت بيتقوى بيكي. خلي بالك من نفسك. ومن ماما مريم وتالين.
فريحه: بعـ.ـيا.ط مكتوم. حاضر. حاضر ياحبيبي. ربنا معاكم.
آدm مراد: شاف فهد بيسلم ع العيله. وقرب من آرين. وبص ف عينيها الحمرا من العـ.ـيا.ط. وقال. خلي بالك من نفسك. ومتاخديش اي قرار ف وقته. فكري الاول. آرين مش عايز اكون قلقان عليكي.

آرين: بشهقات مكتومه. خلي بالك من نفسك يا آدm. وارجع انت وبابي وخالو بسرعه.
آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. طيب بطلي تعيطي. وف رساله ليكي ف قلب البوكس. تبقى اقريها.
فهد: سلم ع الكل. وقرب من رينو تاني. وباس ع جبينها. وحط جبينه ع جبينها. وقال بو.جـ.ـع. خلي بالك منك عشاني.
رينو: بعـ.ـيا.ط. انت هتغيب كتير يافهد.
فهد: غمض عينيه بتعب. وقال بو.جـ.ـع كبير. لو ولدتي وانا مش موجود. سميه آيان.

رينو: مسكت ف الجاكيت بتاعه. وعيطت. انت بتقول كدا ليه يافهد؟ أنت هتكون موجود.
آرين: سمعتهم. وحطت وشها بين ايديها وعيطت. وجريت من قدامهم وطلعت ع فوق.
آدm مراد: اخته تالين ف حـ.ـضـ.ـنه. وعيونه ع آرين ال بتجري. وجواه خـ.ـنـ.ـقه كبيره.
فهد: مسد ع حجابها بابتسامه مزيفه. وقال. لا اله إلا الله. يالارين.
رينو: بو.جـ.ـع قلب. سيدنا محمد رسول الله يافهد.

مراد: حب ينهي الوداع. وقال ايه ياجماعه. احنا طالعين حرب ولا ايه؟ يلا ياعم انت وهو ف طياره ف انتظارنا.
زين و آريان وكريم. وصلوهم للمطار. وودعوهم. وراجعين ع البيت.
آرين: فاتحه البوكس. وبتعيط. وبتطلع كل حاجه فيه.
وكان جايب ليها كل الكنز ال بتحبه. وجايب ليها علب نوتيلا كتير. وعلب هوت شوكليت. و نسكافيه. وعلبة شوكليت كبيره.
آرين: شافت كل الحاجات دي وعيطت. وشافت ورقه. وفتحتها. وبتقرا بصوت فيه رعشه. وقالت.

آرين. ياريت متقعديش ف الشقه انتى وعمتو لوحدكم.
بابا آدm هيطلب منك انتى وعمتو تستقرو ف الفيلا لحد ما نرجع. وانتى هتوافقي. كدا امان اكتر ليكى. خالي اتفق مع شاهين هيوصلك كل يوم للجامعه. ومعاه حرس خاص.
آرين. متجريش ف الجنينه. الصاله الرياضيه بتاعتي هي ليكي. اوضتي هي ليكي. كل حاجه ليا هي ليكي.

وابعدي عن لمار البـ.ـنت دى مش كويسه. مش تليق بيكي ولا هترفعك. أولاً! لا لبسها ولاطريقتها مش شبهك خالص يا آري. لأ دي بتكره ليكي الخير. خليكي حذره منها. وانا مأمنك كويس. متقلقيش.
خلي بالك منك. آدm!
آرين: ضمت الورقه. وعيطت بصوت عالى.
رينو: واقفه عند الباب. وسمعت كل كلمه آرين قرتها. ودخلت بسرعه. اخدت بـ.ـنتها ف حـ.ـضـ.ـنها. واتاكدت من مشاعر آدm و آرين!

بعد اكتر من أسبوعين.
آريان ف ألــمانيا. واتصل ع زين!
زين: ابتسم وقال اكيد جددو العقد. ورد عليه. وقال بابتسامه. طمني يادكتور مضيتو العقد!
آريان: بغـ.ـيظ كبير وخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال بصوت عالي. مصيبه يابابا. مصيييبه!
فيلا السيوفي.
چود: طالعه ع السلم.
رودي: ندهت عليها بسرعه. بسبس چود انتي يابت.
چود: وقفت. نعم يا مامي؟
رودي: خدي هنا رايحه فين؟
چود: بزعل. طالعه ل بابا طارق.
رودي: بزعل. هو لسه زعلان؟
چود: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. ايوه. من وقت ما عمو فهد وعمو مراد و آدm. جم وسلمو علينا قبل ما يسافرو. وهو حابس نفسه فوق. وكمان ماما رنا زعلانه جدا.
رودي: بتفكير. طيب بقولك ايه؟
چود: نعم يا مامي؟

رودي: بصي بما إن الجو تلج. مـ.ـا.تيجي نعمل أي اختراع كدا ف المطبخ. ونطلع ليهم نروق عليهم الجو.
چود: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت وانا موافقه. المهم بابا طارق يرجع يضحك من تاني.
چواد: جه وقال. وانا معاكم انا كمان. ماما رنا. انا زعلت عشانها. انا مبحبش اشوفها زعلانه.
رودي: كشرت عينيها وقالت. إذن. فلنبدأ يا أولاد.
چواد: هز راسه بيأس. يخربيت المدبلج ياماما. يلا بينا.

رودي: خبطته ف كتفه وقالت. انت ياض مش ابني أبدا. انت طالع لابوك. لأ ولا حتى ابوك كدا. ايووووه انت طالع لعمك فهد ياض. نفس السحنه. يلا ربنا يوفقهم يارب. أنجز وانجر من غير ولا كلمه.
چواد: تنح. وانا قولت ايه لكل ده؟ يلا بينا.
ودخلو المطبخ. ورودي وچود فتحو اليوتيوب. ويختارو وصفات ومحتارين.
چود: اهو بصي يامامي نوع الحلو ده. أم على بالمكـ.ـسرات. وبابا طارق بيحبها اوي.

رودي: طاروق بيمـ.ـو.ت ف اي حاجه فيها حريم. يلا يابت ياچود تعالي نعملها.
چود: ضحكت. اشطا يلا. امسك ياچواد الفون ده. وقولنا ع الطريقه.
چواد: ماشي. هاتي و اخد الفون وقعد ع تربيزة المطبخ. وبيقولهم.
رودي وچود بدأو يعملو الحلو بحماس كبير عشان خاطر طارق و رنا.
بعد شويه. ف جناح طارق.
رنا: بدmـ.ـو.ع. انا لا يمكن اسامحك ياطارق. ليه مروحتش وصلت ولادي للمطار؟

طارق: بحـ.ـز.ن. وتنهيده. مش قادر يارنا. صدقيني الوضع صعب. ولحظات الوداع دي بتخـ.ـنـ.ـقني. وغير كدا. لو شوفتهم وهما بيبعدو انا مش هتحمل صدقيني.
رنا: بتعيط. اه ياحبيبى يافهد. انت ومراد وحفيدي. ولادي الأتنين وحفيدي بعدو عني. ااه يقلبي. والله انا كرهت الحربيه. ولسه آركان. هو قلبي ناقص و.جـ.ـع ولهفه ع سلامتهم؟ كل يوم ف سفرهم. اقول يارب. يارب قرب البعيد. وعجل الأيام يارب ورجعهملي.

طارق: مسح دmـ.ـو.عها. وقال. وحدي الله يام فهد. ياما عدت علينا صعاب اكتر من كده.
رنا: بتنهيده. لا اله الا الله محمد رسول الله.
طارق: ابتسم بتمثيل. وبعدين انا مطمن ومش قلقان ع ولادي. لأنهم رجـ.ـاله وقدها. ولو دخلو ف وسط الشوك. هيطلعو منه من غير ما يتخدشو. وفهد ومراد و آدm ماشاءالله عليهم. تحسيهم تيران ماشيه ع الأرض. ههههه.
رنا: فتحت عينيها بصدmه. وقالت انت بتقر ع ولادي ياطارق؟ انت بتقول ع ولادي انا تيران؟

طارق: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك. وقال ياوليا ده تعبير مجازي. وبعدين هي التيران حاجه وحشه. ههههه. روقي روقي كدا وبطلي نكد. ولادك هيرجعو بخير وسلامه.
الباب خبط.
رودي من ع الباب. بصوت عالى. يارااانووووش لابسه حجابك يا اختااااه. ههههههه.
رنا: غمضت عينيها بنفاذ صبر. وقالت أنا مش هرتاح ابدا. انا حاسه اني عايشه ف مزرعة.
طارق: بهزار. المزرعه السعيده. هههه...

ياوليا فرفشي وروقي كدا. احلا مزرعه دي ولا ايه. وقومي البسي حجاب ههههههه.
رنا: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وقامت تلبس الروب.
رودي: بتخبط بصوت عالى. وقالت بخـ.ـنـ.ـقه. اله. جره ايه ياجدعان يال جوه. مش معقول الزعل قفل طلبة الأذن. ياطاررروووق. انا ابص عليك هههههههه.
افتح ياشقي. وانا ال بقول عليك حزين وزعلان!
اتاريك اتاريك.
طارق: بضحكه. ادخلي يارودي تعالي جيتي ف وقتك.

رودي: فتحت الباب ودخلت. ومعاها چود وچواد. وقالت. آن آن آن. اذيك ياطاروق. وانتي يارنوش عامله ايه. خطيره ف الموف. هههههههه.
رنا: نفخت. اهلا بمرات أبني. العاقله.
رودي: كشرت عينيها وقالت. الله يسامحك. انا ممكن اعملك قعدة عرب ع الكلمه دى. وهتدفعي ع فكره.
بس عشان انتي مرات طاروق وام فروسه. انا هتنازل عن حقي.
طارق: اصيله يارحاب. قصدي اصيله يارودي.
رنا: قعدت بغـ.ـيظ. ومردتش.

چود: آن آن آن بابا طارق القمر. مامتي رنا الموزه. شوفتو عملنا ليكم ايه؟
رنا: همست بغباء. هي قالت عليا موزه؟
چواد: قعد جمبها وقال. لأ لأ مقالتش حاجه. وباس ع ايديها. عامله ايه دلوقتى ياست الكل.
رنا: حطت ايدها ع خدو. وابتسمت بحب. وقالت، انا بخير ياروح قلبي. والله انت وابوك وجودكم ف البيت بيحسسني ان لسه ف بشر حواليا ياچواد يبنى.

چود: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. ع أساس اني حـ.ـيو.ان الكنغر قدامك يارنا. كدا تزعليني منك؟ ده انا عملتلك ابو على مخصوص علشانك.
رنا: بدهشه. هااا؟ ابو علي. قصدك ام علي.
چود: بمرح ابو على ولا امه. المهم إن على اتحط عليه واتعمل معاه الصح. هههههخخخ.
طارق: شم الريحه. وقال. اممم يسلام. يسلام. اهي دي الروايح ال تتدخل ع قلبي السعاده ال بجد. تعالي يابت ياچود. تعالي ياحبييت جدك. عليا النعمه انتي ال فيهم والباقي سلطه.

چود: بسرعه قعدت جمبه. وقالت بسعاده. اتفضل يا اجمل بابا ع الكره الارضيه. اجمل طبق ام علي.
طارق: بص ل رنا ورقص حواجبه. تعالي. دا انا بحبك اوووي يا ام علي.
رودي: اوباااا. عتلاق ماينفع كدا يارنا. الراجـ.ـل ده. الراجـ.ـل ده. الراجـ.ـل ده. بيشقط قدامك.
رنا: رفعت راسها للسما. وقالت اللهم لا اعتراض ولا مانع يااااارب.
چود: اللهم قوي ايمانك يقلب چود.
چواد: بخـ.ـنـ.ـقه. خلاص بقى. الهزار ليه وقت محدد.

چود: صدق انت صح. من اتنين لاربعه. ههههخخخ.
رنا: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت.
رودي: اييييييه يادين النبي ايه الحلاووووه دي. رانوووووش ضحكت يابشر. وحـ.ـضـ.ـنتها بمرح.
رنا: ضحكت من قبلها. وضمت رودي بحب كبير. وقالت ربنا مايحرمناش منك يارودي يابـ.ـنت قلبي يارب.
رودي: بضحكه صافيه. ولا يحرمنا منك يا احن ام ف الدنيا.
چواد: يلا بقى. انا ها أكلك ياماما بأيدي.
چود: وانا كمان ها أكل بابا طارق بأيدي.

وچواد وچود بياكلوهم. وطارق و رنا بيضحكو ومبسوطين.
ورودي: واقفه. وضغطت ع زورار الفون. وتم الإرسال، وربعت ايديها. وابتسمت بحب كبير.
لأنها بحاجات بسيطه دخلت الفرحه ع الناس ال بتحبهم وبيحبوها.
ف مكان بعيد جدا عن مصر.
فارس قاعد ووصلتله رسالة رودي. وقراها.
تمت المهمه بنجاح. وابتسم بحب كبير، وبعت مسج شكر ل زوجته وحبيبته.
وقلبه استريح لما شاف ضحكة أمه وأبوه وعيلته الصغيره.

فيلا العدوي. ف اوضة رينو.
رينو ع السرير ومرجعا ضهرها لورا. وواخده آرين ف حـ.ـضـ.ـنها.
آرين: مغمضه عينيها ف حـ.ـضـ.ـن أمها. لكن صورة آدm قدامها. وكمان فهد ودmـ.ـو.عها نازله بصمت.

رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. وحاولت تقوي بـ.ـنتها. وتحاول تضيع إحساس الوحده ال جواها. ومش عايزه آرين تعاني. زي ما هي عانت زمان ودلوقتي ف غياب الفهد. وغمضت عينيها وجمعت قوتها شويه. وفتحت عينيها. واخدت نفس عميق واتنهدت. وقالت. ايه يا آرين مش بالعاده يعني تكوني صاحيه ومتتكلميش؟
آرين: خرجت من حـ.ـضـ.ـنها. واتعدلت بتعب. وقالت بحـ.ـز.ن وعفويه.

قلب ارين زعلان اوي يا مامي. حاسه إن قلبي مقفول عليه جوه صندوق. ومفتاحه مبقاش جمبي. قلبي غمض عينيه ومش عايز يفتح دلوقتي يامامي. لانه هيشوف عتمه. عتمه كحيله اوي.
رينو: مغمضه عينيها وبتسمع بـ.ـنتها بكل جوارحها. ونفس الاحساس. ونفس الشعور. قلبها كمان زعلان. ومقفول عليه جوه صندوق والمفتاح مع فهد. رجوع فهد هينور كل العتمه. عيون قلبي مش هتفتح غير بوجودك يافهد.

ورفعت أيدها. واخدت آرين لحـ.ـضـ.ـنها. وقالت. بأمل. آرين بـ.ـنتي طول عمر قلبها ورده جميله مفتحه وبتضحك ع طول. مش لايق عليها الزعل.
وكملت بابتسامه. بس انا بقى ال زعلانه من بـ.ـنتى الوحيدة فراشة الحياة مزعلاني تخيلي؟
آرين: رفعت عينيها ليها وقالت بتعجب. زعلانه مني انا؟ ليه يامامي؟
رينو: ابتسمت بمكر. وقالت زعلانه عشان خبيتي عليا مشاعرك تجاه آدm.

آرين: رغم دقات قلبها المتلخبطه. لكن ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. ونزلت عينيها ف الأرض. وساكته.
رينو: ابتسمت. وبتتأمل ف بـ.ـنتها. كأنها بتقولها كبرتي يابـ.ـنتي وقلبك عرف يحب. وقالت. مش هتحكيلي بقى عملتي ايه انهردا؟
آرين: بحرج. ال. هوا. احم. ف الحقيقه. انا!

رينو: ضحكت بصمت. ورفعت ل آرين دقنها. وقالت مش إحنا اتفقنا أننا صحاب. والبـ.ـنت مبتخبيش اي حاجه ع مامتها. عشان مامتها اكتر واحده عارفه مصلحتها. وعايزه ليها الأحسن والافضل؟
آرين: غمضت عينيها واخدت نفس عميق. واتنفست ببطء. وقالت.
ف الحقيقه يامامي. انا مش عارفه اقول ايه؟ لاني معرفتش هو حصل امتى وازاي؟
رينو: بابتسامه. بتحبيه؟

آرين: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. جدآ يامامي. ومعرفش حصل ازاي. بس آدm بالنسبالي. شغف وحياه. صدقيني انا والله معملت اي حاجه غلط. حتى آدm عمره ما اتكلم معايا ولحد دلوقتي ماقلهاش، وا!
وبعدها اتكسفت وسكتت.
رينو: بفخر من ابن اخوها. وقالت بمكر. مقالش ايه؟
آرين: هزت راسها بطفوليه. لأ مش هقول. بليز بجد انا مكسوفه اوي يامامي.

رينو: ضحكت. وقالت اوكي خلاص انا فهمت. وانا واثقه فيكي وواثقه ف آدm. لانه راجـ.ـل بجد. وبيحب ديما كل حاجه تكون ماشيه صح. المهم بقى هتقولي ل مامي خرجتو فين انهردا؟
آرين: سرحت ف آدm. واتكلمت ف اللاوعي. ودخلت ف عالم تاني. وقالت بفرحه وعشق.

آدm اخدني. وركبنا العربيه. والمطر كان بينزل ع أيدي وكنت مبسوطه اوى. وروحنا المول وبعد كده طلبلي كل حاجه انا بحبها. معرفش عرف إزاي. بس لقيته بيطلب من الويتر كل حاجه بحبها. وبعد كده جابلي بالطو طويل. انا حبيته أوي. حسيت انه فهم أمنية قلبي. وجابلي بالونات كتير. والبوكس ده. وعملي كل ده من غير ما يمسك ايدي أو حتى يقولها. آدm رغم جموده. لكن بحس فيه بكمية حنان مش عند حد. عندو إيمان كبير. عندو مبادئ مابيتخطهاش لوجودي معاه.

لأ. آدm هو آدm ف اي وقت وأي مكان. انا بجد مش عارفه هعمل ايه من غيرو.
وفاقت ع دmعه نزلت ع خدها.
رينو: قلبها مبسوط. واكتر حاجه فرحت قلبها. إن بـ.ـنتها بتتكلم بنضج وحب صادق. ودعت بقلبها إن ربنا يجمعهم ف الحلال.
وبعد كده قالت. طيب فين البالطو. انا ماشوفتوش. هو ف البوكس؟

آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت. بصراحه. انا لما كنت طالعه البيت خــــوفت من بابي. ف انا سبته عند تالين. ونسيت خالص اجيبه من اوضتها. واكيد هي نامت دلوقتي.
رينو: كشرت عينيها. وقالت بتحذير. انتي قستيه هناك يا آرين؟
آرين: بتنهيدة حب. مش قولتلك آدm هو آدm.
لأ يامامي. آدm رفض وقالي البسيه فوق الفستان. لأني ماينفعش ادخل البروا.

رينو: عيونها لمعت. وضمت بـ.ـنتها بحنان كبير. وقالت ربنا يقرب البعيد. ويريح قلبك ياروح قلبي.
آرين: بعفويه. يارب يارب يامامي. احم. مامي انا عايزه اكلم تيم بجد نفسي ازعق فيه مكلمنيش امبـ.ـارح ولا انهرده.
رينو: ابتسمت بحب. حبيبتي تيم دلوقتي نايم والوقت أتأخر. كلميه بكره إن شاء الله.
آرين: اوكي. استنى بقى احكيلك ع حجات كتير جدا. حصلت مع المرعـ.ـب. يامااماااعع.
رينو: ببلاها. ها؟ مرعـ.ـب؟ مين ده؟

آرين: بخــــوف. هشش وطي صوتك. لا يسمعنا.
رينو: بصت حواليها. وقالت بسم الله الرحمن الرحيم. سلاما قولا من رب رحيم.
مين يابـ.ـنتي. وايه ال جرالك؟
آرين: ضحكت من قلبها. هههههههه. وقالت. لأ مش عفريت. هو اه عفريت. بس عفريت بشري.
رينو: بغـ.ـيظ. يابـ.ـنت مـ.ـا.تتكلمي؟
آرين: بصوت مهموس. المرعـ.ـب ده يبقى آدm.
رينو: تنحت، وهمست آدm إبن اخويا؟ مرعـ.ـب؟

آرين: هزت راسها وقالت بنفس الهمس. ايوه. بس وطي صوتك بليز لا يسمعنا. والاقيه طالع من البوكس ده. ويقولي.
وبتقلدو. انتي بتقوووولي اييييه يا آريييين؟
رينو: انفجرت ف الضحك. وقالت لأ لأ. مش معقول. انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه والله.
آرين: بصت حواليها وقالت. صدقيني. ده تتوقعي منه أي حاجه. اعصار أو بركان. حاجه كدا زي القضا المستعجل.
رينو: هههههههه...

مريم: خبطت. ودخلت وضحكت لما شافت ضحكتهم. وقالت بحب. طيب الحمدلله اني لاقيتكم بتتضحكو. انا كنت جايه اطمن عليكم.
رينو: بابتسامه. الحمد لله يامامي. تعالي ياحبيبتى اقعدى استريحي.
مريم: لأ انا هروح اصلي القيام وأقرأ وردي. وقلبي ارتاح لما اطمنت عليكم.
انا كلمت زينب هتبعت ليكم كوبايتين لبن. تشربه قبل ما تنامو. وباست جبين آرين. ومسدت ع خدها بحنان. وابتسمت. تصبحو ع خير ياحبايب قلبى.
رينو و آرين. وحضرتك بخير.

مريم: خرجت وراحت تطمن ع فريحه.
رينو و آرين قعدو جمب بعض. يتكلمو. و آرين بطريقتها هونت ع نفسها وهونت اكتر ع رينو.
وزينب جابت ليهم اللبن. وبيشربو. وبيتكلمو. وعدا عليهم الوقت. وصلو القيام. وآرين نامت ف حـ.ـضـ.ـن رينو. وقالت أذكار النوم.
وبعدها. همست بقلبها. تصبح ع خير يا بابي. تصبح ع خير يا آدm. وغمضت عينيها ونامت وهي بتردد إسم ال آدm...
رينو: اتنهدت. وقالت استودعتكم عند الله الذي لا تضيع ودائعه.

وهمست. فهد. وغمضت عينيها. ونامت.

ف الطياره. :
مراد: فتح الشنطه. وطلع بطاقات شخصية. وقال. امسك يافهد أنت و آدm. كل واحد ياخد بطاقته.
انت يافهد اسمك. چاسبر
وانت يا آدm اسمك. كيران
وانا اسمي. چاكوب.
وطبعا احنا عارفين إن هوية حيدر هناك. بإسم. يكتور.
فهد: مسك البطاقه. وهز راسه بتنهيده. وحطها ف جيبه. ومخـ.ـنـ.ـوق لفراقه لعيلته الصغيره. وبص من الشباك وساكت.
آدm مراد: اخد البطاقه. وربع ايديه. ورجع راسه لورا وغمض عينيه.

مراد: بص عليهم. وشاف حالة فهد وفضل السكوت. لأنه مش ااقل خـ.ـنـ.ـقه منهم. وحط البطاقه ف الشنطه. ورفع رجله ع الكرسي ال قدامه. وغمض عينيه.
والكل ف انتظار فجر جديد.

تاني يوم الصبح. فيلا رعد الجوهري.
هيلينا: بلهفه. الو سفيان حبيبى عامل ايه؟
سفيان: ابتسم. امي انا بخير الحمدلله اطمني. حضرتك عامله ايه؟
هيلينا: بدmـ.ـو.ع. هيلينا زعلان كتير سفيان لانك بعيد عنها. انت ازاي مش هترجع ف إجازة نص السنه. وليه داد بيقولي انك هتقعد ف ايطالي الخمس سنوات كلهم من غير ما ترجع مصر. انت ازاي تعمل كدا سفيان؟

سفيان: امي انا معملتش كدا بمزاجي. حضرتك عارفه إن جدو تعبان جدا. وقرر اني أشيل المسؤوليه. وادير الشركات بتاعته هنا ف إيطاليا.
هيلينا: بحـ.ـز.ن. بس كدا كتير عليا عليك سفيان. رعد زعلان جدا.
سفيان: ابتسم. لا متقلقيش ياست الكل. انا بحضر المحاضرات ف ميعادها. و
وبعد كده بقضي يومي ف الشركه مع رؤساء الاداره. وبتعلم واحده واحده. وكمان انا كلمت بابا من شويه. واقتنع.

وكمان عرضت عليه فكرة. إن بما إن أنا مش هينفع ارجع مصر حاليا؟
انتو ال هتيجو ع ايطاليا وتقضو معايا الاجازه.
وكمان اشوف بـ.ـاري المـ.ـجـ.ـنو.نه. لانها وحـ.ـشـ.ـتني جدا. وبابا اقتنع. ووعدني انكم هتسافرو.
هيلينا: مسحت دmـ.ـو.عها وضحكت. وقالت. بجد. بجد سفيان حبيبى يعني رعد وافق؟ اوكي كدا انا فرحانه اوووي. لانك وحشني كتير كتير. اوي.

بـ.ـاري: بتتنطط وقالت بلهفه. مام. هاتي بقى. سفيان وحشني اوي. وخـ.ـطـ.ـفت الفون. وقالت. هالو. سيفو حبيبى وحـ.ـشـ.ـتني سوو مـ.ـا.تش بجد.
سفيان: ضحك. بـ.ـاري حبيبتى انتي ال حشـ.ـتـ.ـيني و  ياروحي. عامله ايه؟
بـ.ـاري: انا كويسه جدا. وع فكره المدرسه هنا طلعت الذ كتير من بره بكتير.
البنات هنا عش، وهرشت ف شعرها بحيره. وقالت. عش، تؤ. مش فاكره اسمها ايه بس هما جمال اوي.
سفيان: ههههههه قصدك عِشريين مش كدا؟

بـ.ـاري: ههههه yas يس. هي عشرين دي فانتاستك سفيان.
سفيان: ضحك من قلبه. وقال لأ مش عشرين. اسمها عِشريين.
بـ.ـاري: كشرت عينيها وقالت. ببطء. عي ش ر يين. اووو يس صح قولتها. ايام كول واكل فول. ههههه.
سفيان: ضحك. وقال دي اول حاجه اتعلمتيها ف مصر؟
بـ.ـاري: يس وانا مبسوطه اوى. هنا ف كلمـ.ـا.ت مكنتش اعرفها. بس انا بتعلم بسرعه. يعني مثلا أنا اتعلمت. مـ.ـا.تحن ياجن. وا فرفش يامان وبلاش قلابان. وا!

سفيان: فتح عينيه بدهشه. وقال مين دي؟ دي بـ.ـاري اختي؟
لأ دي سنه كمان وهتمسك سلاح. وقال بتنبيه.
اسمعي يابـ.ـاري. مش كل كلمه تسمعيها تقوليها. لازم اي كلمه يبقى ليها معني. هو بابا عرف بال انا سمعته ده؟
بـ.ـاري: بتذمر. يس. وقال نفس كلامك ده. عموما اوكي مفيش مشكل. انا واحد واحد هتعلم وهعرف كل حاجه. بس بجد سفيان انا مقتقداك جدآ. I really miss you.

سفيان: بتنهيده. وانتي كمان يا بـ.ـاري. وكلها كام شهر. واكيد هشوفك إن شاء الله.
بـ.ـاري: بتنهيده. إن شاء الله. سفيان.
ف بريطانيا.
ميرو: بتلبس عشان خارجه مع تيم.
تيم: حبيبتي انا هتصل اطمن ع رينو و آرين اوكي؟
ميرو: ابتسمت. اوكي ياحبيبي. وانا هلبس الحجاب واكلمهم انا كمان.
تيم: بيتصل. و خرج من الاوضه. الو ايوه رينو. ياحبيبتي حشـ.ـتـ.ـيني و  ياروحي. عامله ايه؟
رينو: بتعب. الحمدلله ياحبيبي. انت عامل ايه؟

تيم: كشر عينيه بإستغراب. مالك يارينو؟
رينو: بغصه ف قلبها. أبدا ياتيم. انا بخير. طمني عنك وعن ميرو.
تيم: دخل المكتب. وقال بعتاب. بتخبي ع ابنك يارينو؟ خلاص عشان اتجوزت وسافرت بقيت بعيد؟
رينو: دmعتها نزلت. وقالت. ابدا والله ياتيم. ده انت أبني وحبيبي وعشرة سنيني.
تيم: بقلق. انتي بتعيطي؟ وكمل بتحذير. رينو والله لو مقولتي ف ايه هقفل واتصل ع فهد انتي فاهمه؟
رينو: بدmـ.ـو.ع. فهد سافر ياتيم. سافر.

تيم: قعد ع كرسي المكتب. بزعل. وقال. سافر؟ وليه محدش قال لينا طيب؟
رينو: بوهن. محبوش يشغلو بالكم. وخصوصاً إن مراد و آدm معاه. يعني ميرو هتضايق ومش هتركز ف رسالتها.
تيم: مسح وشه وشعرو بحيره. احم. طيب يارينو ياحبيبتى بتعيطي ليه دلوقتي؟
المفروض تدعي ليه من قلبك ربنا يحفظه. وبعدين ياستي هي أول مره يعني؟

وكمل بهزار. ياريتني كنت جمبك ع الأقل كنتي اتوحمتي عليا. وجبتي ولد زي القمر. شبهي كدا. مش شبه أبوه. بس انا عارف اكيد هيطلع فهد التاني.
رينو: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت. وقالت. يارب يكون شبه فهد.
تيم: بخبث. ف كل حاجه؟
رينو: بتنهيدة حب. ف كل حاجه. ده مفيش ف الدنيا زي فهد السيوفي.
تيم: بتمثيل. من بين أسنانه بغيره. ع فكره فهد ده مش صغري وهو عقدة حياتي. سارقك مني ع طول.

رينو: ههههه. فاكر ياتيمو؟ كنت بتغير عليا من فهد جدآ.
تيم: ابتسم بحب. ولحد دلوقتي وحياتك. بغير عليكي من اي حد.
رينو: بضحكه. تسلم لقلبي ياروحي.
تيم: قوليلى بقى. آرين فين؟ بقالي يومين مسمعتش صوتها البت دي؟ واكيد هسمع منها موشح قد كدا. اني قد ايه نسيتها. واني مبقتش اخاف عليها. وإن ميرو اخدتني من الكل. وحجات كتير تانيه.

رينو: مسدت ع شعر آرين. ال نايمه. وقالت بابتسامه. آرين نايمه. اول ما تصحى هتكلمك أكيد. امبـ.ـارح كانت عايزه تكلمك بس الوقت كان متأخر.
تيم: ماشي ياحبيبتى. رينو اوعديني انك تخلي بالك من نفسك ومن البييي.
رينو: حطت ايدها ع بطنها وابتسمت بتنهيده. حاضر ياحبيبي.

تيم: لمح ميرو. وقال بهمس. طيب انا هقفل دلوقتى عشان ميرو جايه لأنها اكيد هتحس من صوتك إن ف حاجه. وانا هقولها انك قفلتي عشان نازله مثلا، وانا دلوقتي هتصل ع تمارا أبـ.ـارك ليها.
رينو: هزت راسها. ماشي ياحبيبى خلي بالك من نفسك انت وميرو. وربنا معاكم.
ميرو: دخلت. بابتسامه. ها ياحبيبي كلمت عمتو حبيبتى؟
تيم: ابتسم. ايوه يا حبيبتي. وبتسلم عليكي كتير. وكان نفسها تكلمك اوي. بس عندها مشوار مهم.

ميرو: امم خساره دي وحشاني جدا.
تيم: شـ.ـدها وقعدت ع رجله. وقال بمكر. قوليلى بس انتي زي القمر كدا ليه؟
ميرو: بضحكه. انا مراتك وده طبيعي جدا إني اكون ملكه جمال العالم مش جميله بس.
تيم: باسها من خدها. حبيبى انا ياناس. بمـ.ـو.ت فيكى ياميرو.
ميرو: ابتسمت. وانا بحبك اوي. نبـ.ـارك ل تيما بقى؟
تيم: انتي تؤمري. وهنكلمها فيديو كمان ايه رايك؟
ميرو: بحرج قامت من ع رجله وقعدت جمبه. وقالت اوكي.

تيم: ضحك بسعاده. وقال مكسوفه ياميرو.
ميرو: بحرج. فعلا مكسوفه. الحجات دي مش لازم تكون قدام اي حد. احتراماً لينا وكمان لغيرنا.
تيم: باس كف أيدها. وبص ف عينيها. وقال. ربنا بيحبنى لانك ع اسمي. لانك انتي أساس حكايتي.

عدا الوقت.
عند كامليا.
كامليا: ف اوضتها. وقاعده وفاتحه اللاب توب. وبتتفرج ع فيلم رعـ.ـب. وحاطه السماعه ف ودنها. وبتتفرج باستمتاع كبير. كأنها متحمسه لكل جريمه.
ماجده: دخلت. وبتنادي. كامليا؟ وبصت ع الفيلم. وشهقت ولفت وشها بسرعه. وبتنهج وقالت. بخــــوف. اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. ايه ده يا بـ.ـنتي إلى بتتفرجي عليه ده؟ وحطت أيدها ع قلبها من بشاعة المشهد.
كامليا: ضحكت بسخريه. وقالت. ايه يا مامي. خــــوفتي؟

ماجده: قعدت ع طرف السرير جمبها. ومحاولتش تبص ع الفيلم تاني. وقالت. ايوه طبعا خــــوفت. انا مش عارفه ازاي جايلك قلب تشوفي حاجه زي دي؟ ده انا قلبي كان هيقف من بشاعة المنظر. انتي مشوفتيش الراجـ.ـل بيقــ,تــل ازاي؟
كامليا: بخبث شيطاني. ده احلا مشهد يامامي. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وقالت النهايه مش منصفه للفيلم. عشان الوحش ده هو إلى شرير. لكن الإنصاف هيكون من نصيبي أنا!

ماجده: كشرت عينيها بعدm فهم. اله؟ مالك يابـ.ـنتي انتي رجعتي تكلمي نفسك تاني؟ مالك ياقلب مامي انا قلقانه اوي عليكي ياحبيبتى. لو ينفع نكلم الدكتور تاني.
كامليا: من بين أسنانها. ليه شيفاني مـ.ـجـ.ـنو.نه؟ انا طبيعيه جدا اهو. ياريت بقى تسبيني اكمل الفيلم.
ماجده: بزعل حقيقي. ع حالة كامليا. طيب حقك عليا انا مقصدش كدا. سيبك من كل ده. المهم بقى بابي بيقولك. انزلي عيب كدا العريس قاعد من بدري. وكدا تصرف غلط منك.

كامليا: زعقت. عريس ايه ده كمان؟ انتي مفكراني هوافق على واحد زي ده؟
ماجده: بجديه. العريس إلى مش عاجبك ده؟ مهندس وليه مركزه. وكمل تعليمه بره مصر. ومعاه شهادات اي حد يفتخر بيها. ومستواه هو. عيلته عالي جدا. يبقى ليه الرفض؟ انزلي قابليه حالا. ابوكي تعبان. وصحته متتحملش اي مشاكل. اتفضلي. خمس دقايق وتكوني تحت. وسابتها ونزلت.

كامليا: صكت ع أسنانها بكُره كبيره. وقامت بنرفزه. ووقعت كل حاجه ع التسريحه. وبتنهج وقالت بشر. انا مش هتجوز حد غير تيم وبس!
وحطت أيدها ع بطنها وضحكت بشر وقالت بخبث. انا كامليا عبد البـ.ـاري حرم تيم عزيز.
وزعقت انتوووو فااااااهمييييين!
عبد البـ.ـاري: بيكح بتعب. وقال. اهلا وسهلا شرفتنا يا ابني.
خالد: الشرف ليا انا ياعمي.

ماجده: بابتسامه. وحماس. اتفضل ياحبيبى اتفضل اشرب العصير. معلش بقى انت عارف كسوف البنات. بس انا كلمتها ونازله.
خالد: لأ عادي ياطنط حصل خير خليها براحتها.
ماجده: ضحكت. اهي نزلت اهي. هاقوم انا بقى عشان عبد البـ.ـاري لازم يستريح. والبيت بيتك ياخالد يبني. وبصت ل كامليا وقالت خالد العريس ياكامليا. اقعدي ياحبيبتى واتكلمي معاه. وساعدت عبد البـ.ـاري. وطلعو فوق.

كامليا قعدت جمبه. وضحكت بمكر. وقالت اهلا وسهلا ياخالد.
خالد: بصلها بإعجاب. وقال اهلا بيكي ياقمر. ماشاء الله انتي اجمل من الصور بكتير.
كامليا: حطت رجل ع رجل. وقالت بغــــرور. كامليا مالهاش شبيه. مفيش غير كامليا واحده وبس.
خالد: استغرب أسلوبها. وقال. ده اعتبره غــــرور؟
كامليا: بصت ف عينيه بجراءه. وقالت. ثقه. دي ثقه إن كامليا مالهاش منافس.
خالد: ابتسم. بس الثقه الزايده سعات بتبقى خطر ع صاحبها.

كامليا: قربت من وشه. وقالت بشر. او إلى حواليها.
خالد: ههههه ياساتر مالك كدا. انتي في حاجه مضيقاكي.
كامليا: تؤ. لسه متخلقش.
خالد: هز راسه بتعجب. وقال. ماعلينا. المهم بقى نتكلم شويه. اكيد مامتك قالتلك اني عريس والكلام ده. واكيد قالتلك كل حاجه عني. واتمنى اعرف رأيك. او لو في اي اسئله انا جاهز.
كامليا: بصتله بسخريه. وقالت انت مصمم تتجوزني ياخالد؟

خالد ؛ ابتسم. والله ده شيء يشرفني. وفترة الخطوبه هنعرف بعض اكتر.
كامليا: همست ف ودنه. للأسف ياخالد. هيبقى كتب كتاب ع طول. لأن مفيش وقت.
خالد: بعدm فهم. بعيدا عن الطريقه المريبه إلى انتي بتتكلمي بيها. لكن مفيش وقت لايه؟
كامليا: ضحكت بثقه. وقالت مفيش وقت لأن بطني هتكبر والحمل هيبان.
خالد: بصدmه. ايه؟
كامليا: بصت ف عينيه بكُره كبير. وقالت. انا حامل. وياريت تفكر تشيل الليله. قولت ايه؟

خالد: قام وقف بصدmه. وقال. انا مايشرفنيش اني ارتبط. او حتى اتكلم نص كلمه بعد كده. وسابها وخارج يشتم فيها...
كامليا: حطت ايدها ع بطنها. و ضحكت بصوت عالي جدا.
خالد ركب العربيه. وسايق. وركن ع جمب ومسك فونه واتصل. وقال. الو ايوه ياعم تيم.
تيم: بلهفه. ها عملت ايه ياخالد؟
خالد: ياعم دي مـ.ـجـ.ـنو.نه. دي بتكلمني وكأنها سـ.ـكـ.ـر.انه ولا مـ.ـجـ.ـنو.نه وطريقتها مريبه جدا.
تيم: بحماس. سيبك من كل ده. هي وافقت؟

خالد: بص هي قالت حاجه غريبه.
تيم: كشر عينيه وقال. ايه هي؟
خالد: قالت انا حامل. وانت هتشيل الليله!

(في بلد أجنبي)
مراد وفهد وآدm وصلو المنطقة ال موجود فيها شبكة الاتصال. ودخلو بيت دور واحد. وليه جنينه. وفتشوه كويس جدا وكل حاجه أمان. وكل واحد أخد شاور. وصلو. واتغدو. واستريحو ونامو شويه. وصحيو. وقاعدين ف الصاله قدام الدفايه لأن الجو برد شـ.ـديد اكتر من مصر. وبيشربو مشروب دافي.
آدm مراد: وصلته رساله مشفره. وفتح اللاب توب.
مراد: بص ل آدm. وقال دي اكيد من عقيد حسن!

آدm مراد: هشوفها حالا. وفتح الرسالة. وبعدها قال. الرساله بتقول. المدير مضي على العقد بعد موافقة التلات بنود. ومن اول الاسبوع هيتم الشغل. بالتـ.ـو.فيق. W. A. H
مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه ورفع حاجبه. تمام. وبص ل آدm وقال. انت صاحب الفكره دي مش كده ياديزل؟
آدm مراد: بجمود. ايوه. وده إلى لازم يحصل. حضرتك طلعت مهمـ.ـا.ت كتير وعارف إن الأمر مايسلمش.
فهد: وانا مع آدm في الاقتراح ده. وده هيرحنا كتير من قرف اي ست.

مراد: ضحك عليهم. وقال لأ انتو بس إلى مش واثقين من نفسكو هههههههه.
فهد: بص لمراد بغـ.ـيظ. وصك على أسنانه. وقال. احنا هنبدأ ولا ايه؟
آدm مراد: فك الشفره. وبعت رساله بالإيجاب. وقفل اللاب.
مراد: اسمعوا بقى. احنا طبعا منعرفش أكرم فين؟ اتخـ.ـطـ.ـف؟ او هرب الله اعلم. لكن احنا هنعمل كل حاجه ف أيدينا لحد ما نلاقيه إن شاء الله.
فهد: مسح وشه بايديه وقال.

احنا طبعا هنغير من شكلنا كالعاده. ومن بكره هننزل نتجول في المنطقه. وندور على شغل واحنا بندور على اكرم عشان محدش يشك فينا.
آدm مراد: بجديه. بابا حضرتك لازم تكون موجود هنا. انا إلى هسافر للقريه دي. وانا إلى هدخل وكر حيدر.
مراد: هز راسه. انا عارف انك قدها وكمان قلقان عليا. لكن انا ببص لبعيد.
انا هعرف اتعامل مع حيدر وغيرو. وليا طريقتي. وانا إلى هضحك عليه مش هو إلى هيضحك عليا.

انا لازم ادخل وكر حيدر. لازم اكون جوه البـ.ـار. بس في نفس الوقت انا همثل إني معاق في رجلي. واستحالة يشغلوني جارد على باب البـ.ـار. لأ هو هيدخلني جوه. ووقتها انا أدرس كل حاجه. واعرف مخططاتهم. وإن كانو آسرين أكرم أو لأ.
فهد: طيب انت متأكد من إن الكـ.ـلـ.ـب حيدر ده هيوافق أنه يشغلك معاه؟

مراد: بصراحه لأ. لكن ده هيبقى دور الناس إلى هكون عندهم. ويارب بس يوافقو على انى اعيش معاهم لأني تايه. والجميل في الموضوع. إن العقيد حسن بعتلي عنوان الراجـ.ـل والست إلى ارضهم هياخدها حيدر بعد شهر. ومن حظى أنهم عايشين لوحدهم يعني إن شاء الله. هقدر اقنعهم.
آدm مراد: بتفكير، هز راسه تمام. بس حضرتك هتسافر امتى القريه؟

مراد: بص قدامه. من بكره إن شاء الله. ويومين بالكتير. هكون في بيت من أهل القريه. بإذن الله.
فهد و آدm بغـــضــــب مكبت. إن شاء الله.

بعد اكتر من أسبوعين!
آريان ف ألــمانيا. واتصل ع زين!
زين: ابتسم وقال اكيد جددو العقد. ورد عليه. وقال بابتسامه. طمني يادكتور مضيتو العقد!
آريان: بغـ.ـيظ كبير وخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال بصوت عالي. مصيبه يابابا. مصيييبه!
زين: قام وقف بقلق. ف ايه يا آريان. مصـ يـ بـةايه؟
آريان: بغـــضــــب. الشركه الطبيه رفضت تجدد العقد.

زين: فتح عينيه بصدmه. وقال بعدm فهم. ليه؟ دي شروطنا مفيش زيها. وكمان احنا معاهم اكتر من 20 سنه. اكيد ف سبب!
آريان: من بين أسنانه. ايوه يابابا. ف شركه منافسه. مضت العقد مع الشركه.
زين: قعد مكانه. وقال طيب اهدا كدا. واحكيلى بقى ايه ال حصل عندك بالظبط.

آريان: مسح وشه وشعرو بايدو. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. انا والاستاذ حامد. وصلنا ودخلنا الاجتماع. وطلعت الملف وقدmته للمدير الفني. عشان يمضي ويجدد العقد زي كل سنه ومعايا شنطة الفلوس. لقيته بيتأسفلي. وبيقولى سوري مستر آريان. احنا لغينا التعاقد مع شركتكم A-k-A.
وأنهم بعتو لينا فاكس وكمان بعتو رساله ع ميل الشركه. أنهم بيعتذرو لفض بنود العقد مع شركتنا. وإن آخر شحنه لينا عندهم ف المينا وهتوصل مصر بعد تلات ايام.

وانا اتكلمت معاه بحاول افهم ايه السبب أو ايه التقصير. وقولتله احنا بنمضي ع استلام الشحنه. وقبل ما الشحنه توصل الشيك بيكون مصروف عندك. قالى ف شركه مصريه اتفقت معانا ع نفس الاجهزه ولكن بسعر مغري.
زين: بيسمع بتركيز. وفتح اللاب توب. وكانت الرساله وصلت من خمس دقايق. وقراها بعينيه وهو بيسمع آريان. وقال، اسم الشركه دي ايه يا آريان؟
آريان: بغـ.ـيظ. للأسف مش عارف. بس شعار الشركه. H-A.

زين: بإستغراب. H-A؟ مفيش شعار معروف بالاسم ده.
آريان: فعلا يابابا. اكيد دي شركه مصريه وغير معروفه. وواضح انهم عايزين يكبرو ع اسم اجهزتنا. وشعار مجموعة العدوي. A-k-A
بس دي مصيبه يابابا. وهنرجع من الصفر تاني. حضرتك وبابا آدm تعبتو كتير جدا. لحد ما اثبتو نفسكم بجداره. وإن اي مستشفى تاخد اي جهاز مننا وهما مغمضين. دلوقتي احنا ف كارثه بجد.

زين: هز راسه اهدا يا آريان. وانا هتصرف. انت خد الملف ومتعملش اي حاجه. ومتتكلمش مع اي واحد فيهم. وارجع على الفندق انت وحامد. وانا بكره هكون عندك إن شاء الله.
آريان: هتعمل ايه يا بابا؟
زين: بص قدامه. وقال. هتعرف بكره يابن زين العدوي.
بس حذاري يا آريان. حذاري جدك يعرف بالموضوع ده. جدك تعبان ومش حمل خبر زي ده.
آريان: صك ع أسنانه. حاضر يابابا. متقلقش حضرتك. وقفل.

زين: اتصل ع السكرتيره. وقال بأمر وحزم. مش عايز اي مخلوق يدخل عندي وقفل.
وشبك ايديه تحت دقنه. وفضل يفكر اكتر من نص ساعه ف صمت تام.
ويحسبها ف دmاغه! وبعدها. اخد نفس عميق واتنهد. ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه.
واتصل ع الارشيف. وقال بحزم. ابعتلي كل ملفات الشركه الالمانيه للأجهزه الطبيه. من اول يوم بدأنا فيه شغل معاهم. لحد دلوقتي. وكل شحنه انا استوردتها من هناك. وقفل.

واتصل ع مسؤول المخازن. وقال بأمر. عايز جرد لجميع الأجهزه الطبيه. وتشوف الكميه ال عندي هتكفي قد ايه مسحوبات للعيادات والمستشفيات ال بتتعامل معانا؟ ونص ساعه تعرفني بكل حاجه مفهوم. وقفل.
واتصل ع المهندسين الفنيين. وقال. الساعه 3 في اجتماع مغلق. كل المهندسين يكونو موجودين.
ومفيش حد يروح لأمر طارئ. وقفل.
واتصل ع يوسف عزيز ف شركته. واتكلم بحده. الو ايوه يايوسف. سيب ال ف ايدك وتعالى حالا.

يوسف: استغرب نبرة زين. وقال مالك يازين. في حاجه حصلت معاك؟
زين: بنفاذ صبر. لما تيجي هتعرف كل حاجه يا يوسف.
يوسف: بقلق. طيب حاضر. مسافة الطريق واكون عندك.
زين قفل. وبص قدامه. وقال بتهديد. انا هوريكو مين هو زين العدوي. وازاي تخلو بالإتفاق مع نفسكم. من غير ما ترجعولي!
بعد لحظات.
ريتال: دخلت بسرعه. وقالت بقلق. ف ايه يازين؟ ايه ال بيحصل؟ والشركه مقلوبه ليه؟

زين: بثبات. مفيش حاجه ياريتال. وانتي هترجعي على البيت دلوقتي مع الحرس.
ريتال: هزت راسها لأ لأ يازين. اكيد في حاجه حصلت. الشركه فيها حركه غريبه جدا من شويه.
ياريت تقولي ف ايه؟ بالله متقلقني عليك.
زين: مسح وشه بايديه. وقال الشركه رفضت تجدد العقد ياريتال.
ريتال: بصدmه كبيره ايه؟ ازاي الكلام ده؟ دي شركه كبيره جدا. وليها اسمها ونزاهتها. والأجهزة بتاعتهم الاولى عالمياً.

وعشان كده بابا آدm تعاقد معاهم. واحنا كملنا معاهم. وكل سنه بندفع فرق الزياده. وهما مبسوطين من تعاملاتنا معاهم. يبقى ليه يرفضو التجديد؟
زين: من بين أسنانه. هنعرف. كلها سواد الليل ونعرف كل حاجه.
ريتال: طيب يازين حاول تهدا. وانا جالي ميل من شركتهم.
إن آخر شحنه لينا اتحركت وع وصول بعد تلات ايام، وبعدين. تروح شركه تيجي عشره.

زين: هز راسه بغـ.ـيظ. لأ ياريتال لأ. الاجهزه ال بتنزل مصر من الشركه دي عليها اللوجو. شعار مجموعة العدوي. ال هو آدm خالد العدوي. AkA وأهم المستفيات واكبر الأطباء واكفأهم بيتعاملو معانا وهما مغمضين لكفائة منتجنا. يعني كدا هرجع من الصفر من تاني. لأني مش عارف كفائة اي شركه تانيه. ولسه ف إجراءات كتيره اوي. بس انا مش لازم اتسرع. ومحتاج ابقى لوحدي عشان اعرف افكر.

وبصلها بتنبيه. ريتال حذاري بابا يعرف بحاجه زي دي. صدقيني لو!
ريتال: هزت راسها. وقاطعته. لأ ابدا والله انا مش هقول اي حاجه. بس هنتصرف ازاي؟ وانت ناوي على ايه؟
زين: بخـ.ـنـ.ـقه. اول حاجه انتي ترجعي البيت. وكأنك مرهقه ورجعتي عادي وكأن الأمر طبيعي. ولو بابا يسألك عليا. تقولي ان عندي إجتماع مهم. وعندي عشاء عمل. وممكن أرجع متأخر. فاهمه ياريتال. ومش عايز اقرر كلامي تاني.

ريتال: شافت خـ.ـنـ.ـقة زين. وهزت راسها حاضر. حاضر يازين.

(ف دهب).

ياسين: قاعد ع السرير. وبيتكلم فون مع ماليكه. الو. اذيك يا ست الكل.
ماليكا: بابتسامه. اذيك يا حبيب قلبي. انا بخير طول ما انت بخير.
همس: نطت على السرير بحماس. وبتغلس على ياسين. وبتضحك من غير صوت.
ياسين: بصلها بتحذير. ومسك أيدها من على شعرو. وقال. بلخبطه. اء. اه ياماما وانتو عاملين ايه؟
ماليكا: كشرت عينيها. يبنى احنا كويسين الحمدلله. المهم همس عامله ايه؟

ياسين: بغـ.ـيظ مكبت. كتف همس. وقال. همس كويسه جدا.
همس: لفت وشها ليه. ورقصت حواجبها. وقالت بصوت عالى. عاااااا انت بتضـ.ـر.بني يا ياسين. شوفتي ابنك يا مامااااااا.
ياسين: بهمس. يابـ.ـنت اللذين!
ماليكا: شهقت. ايه يضـ.ـر.بك؟ اهو ده إلى مش ممكن اصدقه أبدا. معقول يا ياسين أنت؟
ياسين: ضحك بغـ.ـيظ. جرا إيه ياماكي. انتي هتصدقي المـ.ـجـ.ـنو.نه دي؟

همس: عااااااا انت شرير اوي. انت عشان ظابط وربنا مديك عضلات تدوس بيها على مزاميز الخلق. عاااااااا ياعيني عليكي ياهمس ياقمر انتي.
ياسين: ضحك من قلبه عليها. وقال. يابـ.ـنتي اعقلي بقى.
همس: برقه. تؤ تؤ انت جوزي حبيبي. ولو عقلت قدامك هتحب فيا ايه؟ انا مـ.ـجـ.ـنو.نه. وبحب اتجنن عليك. وباسته من خدو برقه.
ياسين: ضحك بحب. وقال مـ.ـجـ.ـنو.نه ياهمستي.

ماليكا: سمعت ضحكة ياسين. إلى من طالعه من قلبه. وعيونها لمعت من الفرحه. وقالت بحنان. بتمنى ليكو السعاده الابديه. وتفضل تضحك من قلبك. وتفضل همس مصدر سعادتك.
وانتي ياهمس يابـ.ـنتي. ياسين مفيش احن منه. ولا اطيب من قلبه. خليكي مبسوطه عشان هو يفضل مبسوط.
انتي ممكن تسميها انانيه مني. بس انا كأم. عايزه اشوف ياسو مبسوط طول العمر. ومش هيبقى كدا غير لما تكوني انتي مبسوطه وفرحانه. فاهماني يابـ.ـنتى.

ياسين: بزعل. طيب انتي ليه بتعيطي دلوقتي ياامي؟
همس: شافت ملامح ياسين. وقالت بهزار. اله في ايه بقى. ماكي بتعيط. وانت زعلان. وانا مضروبه؟
انا بقول بينا على محكمة الاسره.
ماليكا: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. وقالت. فعلا انتي مشكله زي ما قال زياد.
همس: مسكت خدود ياسين. وقالت. شايف ابوك بيقول عليا ايه؟ طب يمين عظيم. لازم يعزمنا على أفخم اوتيل فيكي يامصر. ايه رأيك بقى؟

زياد: حـ.ـضـ.ـن ماليكا من الخلف. وقال. وانا موافق. بس ارجعو بقى. الواد وحشني.
همس: بتذمر. الواد بس ياحج زياد؟ عموما ابنك هبعتهولك. ها ايه تاني؟
كلهم ضحكو.
زياد: لا وانا اقدر برضه. دي مرات الغالي. وبـ.ـنتي التانيه. يعني مقامك محفوظ.
همس: بكـبـــــريـاء. ميرسي جدا لحضرتك ياحج زيزو.
ياسين: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقال. سيبك منها ياحج. مش هتخلص منها. المهم انت عامل ايه وحشني جدا.
همس: بتلعت في شعرو بهزار.

زياد: بحنين. وانت كمان ياحبيب أبوك. ربنا يسعد اوقاتكم بالخير.
ياسين: هيتجنن من حركاتها. وعايز يقفل. وقال. آمين يارب. سلامي لحياة وكل العيله.
زياد: وماليكا ف صوت واحد. لا إله إلا الله ياحبايبي.
ياسين وهمس. سيدنا محمد رسول الله. وقفلو.
همس: جت تقوم.
ياسين: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقال بمكر. رايحه فين يا مـ.ـجـ.ـنو.نه. عجبك البهدله دي. لازم تدفعي التمن.

همس: حاوطت رقبته بإيديها. وقالت برقه. احنا راجعين على مصر كمان يومين. ومفيش فرق بينا مين إلى يدفع التمن. وغمزت.
انا رايحه اتفرج ع البحر وسمكاته ياروح المـ.ـجـ.ـنو.نه.
ياسين: هز راسه بخبث. تؤ تؤ. مفيش بحر.
في بحر عشق ياسين وبس. وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.

(شركة العدوي):
مسؤول المخازن. اتصل ع زين. وقال ايوه ياباشا. الاجهزه ال عندنا تكفي ل تلات سنين قدام بإذن الله معاليك.
زين: بأمل. تمام جدا. وقفل.
بعد كدا.
زين: قاعد ف المكتب مع مجموعة من الموظفين. وبيراجعو ملفات الشركه الالمانيه.
السكرتيره. : خبطت ودخلت. مستر زين. كل المهندسين ف غرفة الاجتماعات المغلقه.
ف الاجتماع المغلق.

زين قاعد متمركز ع تربيزة الاجتماعات. وع يمينه يوسف. وع شماله مهندس ف نفس مجال يوسف. ف الاجهزه الطبيه.
ومهندسين فنيين محترفين.
يوسف: شايف ملامح زين جديه جدا. ومش فاهم حاجه. لكن بدأ يتكلم. وقال خير يازين. انت جمعتنا ليه؟
زين: بثبات. قال قبل أي حاجه. ف قدام كل مهندس فيكم. ع شاشة اللاب مجموعة صور لكل الأجهزة الطبية. ال انا بستوردها. عايزكم تركزو فيها كويس جدا.
كل واحد فتح اللاب توب ال قدامه. وفتحو الصور.

مهندس منهم قال. ايوه يافنـ.ـد.م. واحنا ال بنركب الاجهزه دي للمستشفيات والعيادات. والحمد لله محصلش ضدنا اي شكوى.
زين: شبك ايديه تحت دقنه. وقال. انا بقى مش عايزكو تركبو الاجهزه دي. انا عايزكم تفككو أنواع الاجهزه كلها. من كل نوع جهاز يتفكك لحد آخر مسمار موجود فيها.
كلهم بصو لبعض بعدm فهم.

يوسف: ازاي يازين؟ ممكن توضح لنا اكتر...
زين: جواه مش عايز يكشف كل ورقه. ويقول ع الكارثه ال حصلت. لكن قال بذكاء.
زين: ابتسم. وقال مشروع ضخم لأول مرة في مصر. وبنفس تقنيات الاجهزه الطبيه ال بنستوردها. وكمان لو ف معدات وتقنيات أحدث هنعملها. ها ايه رأيكم؟
يوسف: كشر عينيه وقال. برضه مش فاهمين.
زين: هز راسه. وقام وقف. وبيتمشى. واتكلم.
وقال.

باشمهندس صالح. انت شغال معايا هنا من حوالي 11 سنه. ودmاغك ماشاء الله عليك.
صالح: وده شرف كبير ليا يازين باشا.
زين: ربت ع كتفه. وقال. تسلم. انا دلوقتي عايز أسألك. لو انا مثلا جبتلك جهاز من ال انا بستورده من بره مصر. وانت فككته. وتدرس أهمية كل قطعه موجوده فيه. هل ترجع تأسس جهاز بنفس الكفاءة. بالظبط؟

صالح: بتفكير. لو السيوله موجوده. والمكان ال هقدر اصنع فيه الجهاز موجود. وكل حاجه ليا متاحه. اقدر اعمل نفس النسخه الاصليه بالظبط.
زين: ابتسم بمكر. وقال حلو اوى اوى. وراح قعد مكانه. وقال. المكان موجود والسيوله موجوده. وكل حاجه بفضل الله متاحه. ونشوف أكفأ مهندسين معاكم ونجيبهم وعايز خلال شهر واحد أشوف اول جهاز صنع ف مصر. تحت شعار AkA.

يوسف: ابتسم. ايوه يازين. انا معاك. بس ده مشروع ضخم جدآ. وتكلفته هتبقى عاليه.
زين: ابتسم. ورفع حاجبه. القطع الأصلية بتبقى بسعر مختلف خالص بعد التجميع. احنا ال بنحط سعر كبير بعد تقفيل المنتج. بس انا بقى هحسب سعر القطعه مع سعر التجميع والتقفيل. وهبيعها بما يرضى الله. ومتقلقش انا مظبط لكل حاجه.
صالح: آسف لجراتي ف السؤال يازين باشا. بس الشركه الالمانيه!

زين: بابتسامه. احنا عايزين نعتمد ع نفسنا ياباشمهندش صالح. هي ليه ديما منتجات الخارج احسن من منتجاتنا؟ عشان التقنيه والتفاني. احنا بقى هنشغل نفسنا بنفسنا. هما مش احسن مننا. احنا عايزين يكون ف بلدنا كل حاجه موجوده ومتاحه. وبالسعر المتداول.
مهندس: اتكلم بحماس. والله بجد ده مشروع هايل فعلا. وتسمحلي يازين باشا. انا اعرف كام مهندس ايديهم سحر بجد وعندهم قدره عاليه سبحان الله. بجد بيبدعو ف شغلهم.

زين: تمام. يقدmو السي ي ونشوفهم ف حجات بسيطه كتجربه.
ودلوقتي انا هقولكم إيه المطلوب بالظبط. وهنبدا امتى. وفضل زين يشرح ليهم. وبدء الامل يكبر جواه. وعندو حماس لأكبر مشروع يتعمل ف مصر.
(ف بريطانيا)
ميرو: قاعده بتذاكر. بتركيز.
تيم: قاعد قصادها على الكنبه. وماسك كتاب.
لكن سرحان وبيفكر في تصرف كامليا. وقال جواه.
معقول كامليا تكون حامل؟ لأ لأ. آدm قالي دي قرصة ودن ليها وبس.

طيب هي قالت كدا ليه؟ اكيد بتطفش العريس!
معقول بجد في بـ.ـنت توصل ليها الجراءه انها تعمل كدا؟ او تقول على نفسها كدا إلا إذا كانت مريـ.ـضه؟
بس على مين ياكامليا هانم؟ ده انا تيم عزيز. وإن كنتي مفكره نفسك زكيه. او انا استسلمت تبقى غلطانه.
صبرك عليا. انتي مفكرا إنك بتصعبيها عليا؟ بالعكس ده انتي سهلتي عليا الموضوع بطريقه كبيره. بس صبرك عليا.
ده انا هبهرك. وهجوزك إلى يليق بيكي بجد. والي يشيل الليله!

ميرو: شافت تيم سرحان. وقالت بتعجب. اله هو تيم ماله؟
وبعدها قفلت الكتاب وسرحت. وقالت لنفسها. تيم كان مبسوط اوى. بحمل تمارا! معقول يكون بيفكر في الخلفه والأطفال؟
بس انا معنديش اي مانع. هو إلى اقترح عليا موضوع التأجيل عشان الرساله.
طيب ممكن يكون عمل كدا عشاني انا؟ عشان متعبش؟
طيب وبابا محمد وماما نور زنبهم ايه؟ من حق بابا محمد يشوف ويفرح بذريته.
طيب اعمل ايه؟ امممم لقيتها. وحطت الكتاب على التربيزه وقامت.

وراحت على اوضة النوم. وفتحت الدرج بحذر. واخدت شريط منع الحمل. وبصت للشريط بتردد. وبعد تفكير أخدت القرار. ورمت الشريط في الباسكيت. وقالت. بـ.ـارتياح. كدا افضل. وده احسن قرار اخدته.

(فيلا العدوي)
الساعه 11 مساءاً.
زين: رجع ومرهق جداً. ومتوقع إن الكل نايم. لكن شاف مريم قاعده لوحدها. وبتروح في النوم.
وابتسم لانها أكيد قاعده لحد مـ.ـا.تتطمن عليه.
زين: قرب منها. ونزل على ركبه. وقال ست الكل!
مريم: حست بيه. وفتحت عينيها. وابتسمت. زيني. حمدالله ع سلامتك ياحبيبي.
زين: مسك ايديها الأتنين. وباس عليهم. وقال. الله يسلمك ياحبيبتي. انتي ليه قاعده لوحدك؟ وليه منمتيش ف جناحك وفين الامبراطور؟

مريم: مسحت وشها. وقالت. آدm فوق وانا نزلت مجاليش نوم وانت بره. قلبي هيرتاح لما اطمن عليك.
وحطت أيدها ع خدو وقالت بحنان. اتأخرت ليه يانور عيني؟ ومالك مرهق اوي كدا ليه؟ لعل وعسى يكون خير يابن بطني.
زين: حط راسه على رجليها. وغمض عينيه بتعب. وقال بتنهيده. عايزك تدعيلي أوي يا أمي. محتاج لدعواتك تسندني.
مريم: مسدت ع شعرو بحنان. وقالت. دعواتي مرافقاكم ياولاد آدm. مفيش ساعه بتعدي عليا غير لما استودعكم فيها.

دعيالك يازين يابن قلبي وروحي. ربنا ينجييك من كل كرب. وينصرك. ويوفقك لما يحبه الله ويرضاه. ويحميك. ويعليك ويرفع قدرك ويشرح صدرك. ويسهل ليك كل عسير. وينور طريقك. ويبعدك عن الحـ.ـر.ام. و وساوس الشيطان. ويريح بالك وقلبك ياحبيبي.
زين: أخد نفس عميق جدآ جدآ. واتنهد وقال. الله. الله يامريومه قد ايه انتي بتهوني عليا وبتريحي قلبي.
مريم: بقلق. مالك يانبض مريم. في حاجه شغلاك؟

زين: رفع راسه. وابتسم بحب. وقال. محدش يقدر يشغلني غيرك انتي والحج. انا كويس اوي دلوقتي ياست الكل. انا بس كنت طمعان في نومه على حجرك. ولما حطيت راسي حسيت اني اخدت حنان لسنه قدام. ربنا يديمك تاج فوق راسي يا أمي. اهم حاجه رضاكي عليا.
مريم: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وقالت قلبي راضي عنك في كل خطوه. وربي يرضى عنك في كل وقت وحين. يازين يابن مريم و آدm!

زين: قعد جمبها. وضمها لقلبه بحنان كبير. وقال بسعاده. كدا ضمنت الجنه يامريوم.
مريم: ربنا يمد في أجلك ويبـ.ـارك في عمرك. ويرزقك سعادة الدارين يانور عيني.
آدm: واقف على السلم. ومتابع المشهد. واطمن على إبنه. وهز راسه. ودخل الجناح. واتصل على آريان.
مريم: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه. وقالت بحماس. أنا بقى هاقوم اجيبلك تتعشى. انت جعان ومتقولش لأ.
زين: أبتسم. وقال. لأ انا واقع من الجوع. لكن هتتعشي معايا؟

مريم: ابتسمت وقالت. ما أنت عارف انا مبتعشاش. انا أكلت حاجه خفيفه من بدري.
ريتال: نازله بسرعه. وقالت بتـ.ـو.تر. حمدالله ع سلامتك يازين.
زين: ابتسم. وقال الله يسلمك ياحبيبتي.
ريتال: شافت ابتسامة زين وقلبها استريح نوعاً ما.
زين: طيب يا أمي ريتال نزلت. تعالي انتي اطلعي استريحي وانا هاخد شاور وهتعشى. اتفضلي.
مريم: بصت ل ريتال وقالت. خدي عشا لجوزك واطلعو اتعشو فوق. تصبحو ع خير.
ريتال: حاضر يا ماما. وحضرتك بخير.

زين: قام وساعد مريم. واخدها طلعها فوق. وسلم على أبوه. وراح الجناح بتاعه. واخد شاور ولبس. واتصل على رعد.
-الو.
زين: الو رعد باشا. معلش بتصل عليك في وقت زي ده.
رعد: ولا يهمك يازين انا كدا كدا عندي شغل في الشركه وسهران. خير يصحبي. اؤمرني.
زين: تسلم يارعد. دلوقتي انا مسافر بكره ضروري ألــمانيا. ومحتاج منك اربعه حرس خاص. بكفاءه عاليه. محتاجهم معايا.
رعد: يسلام. بس كدا؟ أنت تؤمر. بس اربعه بس؟

زين: هز راسه ايوه. منا عندي الحرس الخاص بتوعي. متقلقش.
رعد: تمام. من بكره الصبح هيكون عندك.
زين: ياريت تبعتهم على المطار على طول. ويكونو جاهزين. الساعه 9 بالدقيقه هناك.
رعد: تمام. كله هيكون جاهز على الميعاد.
عدت الليله على أبطالنا وجزء كبير منهم عقله مشغول ف بكره.

تاني يوم في الجامعه.
چود: واقفه مع بنات صحابها.
مصطفى: جه عليها. وقال تعالي عايزك.
البنات: مصطفى ياچود. بجد قمر اوووي.
چود: بغـ.ـيظ. وغيره. ده قمر؟ ده قمر بالستر. وانا مش هفضل كل شويه اقولكم. إن ده واحد قريبنا من بعيد مش اكتر.
سمر: حضرتك بشوفك معانا في المحاضرات. ومشاغب جدآ. هههههه.
مصطفى: ببرود. عارف. بس محدش طلب رايك. وبص ل چود هو انتي مسعتيش قولت ايه؟

چود: بغـ.ـيظ. لأ ماسمعتش. وبعدين اجي معاك فين وليه أصلا؟
دينا: چود الاستاذ كيوت اوى. وليه اسلوبك جد اوي معاه كدا. بزمتك مش حـ.ـر.ام.
چود: عوجت بوقها. لا يختي مش حـ.ـر.ام. وريحي انتي. وبصت لمصطفى وقالت بغـ.ـيظ. اتفضل بقى امشي من هنا.
مصطفى: بغمزه ليه بس ياچودي. تعالي بس هقولك. ولا عشان انتي خمريه وقمر بتتقلي عليا؟
چود: متغاظه من وجوده والبنات إلى معجبه بيه. وعايزه تولع فيه وفيهم. وقالت. خمريه في عينك وغور بقى.

سمر: خمريه؟ وضحكت. وقالت. طيب انت مش بتحب البشره البيضه. والبنات البيضه؟
مصطفى: بعدm اهتمام. البيضه دي تقليها لامك.
سمر: بدهشه. ايه؟
تيفا. قصدى يسلم فمك. بس انا مبحبش البيض.
سمر: بخيبة أمل. ليه بس؟
مصطفى: بسخريه. بيتلحمسو بسرعه اهااااا اههههاا.
بنعل ابو شكلك يلا يا چود اخلصي بقى عشان متغباش عليكي.
البنات اضايقو من تجاهل مصطفى ليهم. ومشيو.
چود: جواها مبسوط. لكن جت تمشي.

مصطفى: وقف قدامها بسرعه. وقال. استني هنا. هو انا بقي مش عارف اتلم عليكي؟
چود: وتتلم عليا ليه إن شاء الله؟
مصطفى: بخـ.ـنـ.ـقه. چود اظن كفايه لحد كدا لعبة القط والفار. انا عايز دلوقتي نهايه للموضوع ده؟
چود: بـ.ـارتباك. موضوع ايه؟
مصطفى: بنفاذ صبر. موضوع إني بحبك وانتي بتحبيني. ومنشفا دmاغك معايا من سنين!
چود: ضحكت بسخريه. لأ وواثق من نفسك أوي اني بحبك. جايب الثقه دي منين؟

مصطفى: جاب آخره. وقرب من وشها وقال. لآخر مره هقولهالك ياچود انتي بتحبيني ولا لأ؟
چود: رفعت حواجبها ببرود. وقالت. تؤتؤ. انا مبحبش حد. ياريت تفهم بقى!
مصطفى: صك ع أسنانه بتوعد. وهز راسه ليها وقال بتوعد. تمام. تمام أوي أوي ياچود. بس متجيش تزعلي مني ف الآخر!

(ف ألــمانيا)
قدام الشركه الالمانيه للأجهزه الطبيه.
وقفت عربيه فخمه جدآ. واتنين عربيه حراسه ونزل منها الجارد. وفتح الباب ل زين العدوي. ونزل منها. بهيبه وثقه كبيره. ورفع راسه للشركه. وقــلـــع النضاره. ودخل الشركه. وجمبه آريان وحامد. وحواليه الحراسه الخاصه.
وماشي بكـبـــــريـاء وثقه. وكأن الزمن بيعيد نفسه من تاني.
زين ماشي وكأنه في مراية آدm خالد العدوي!
فيلا العدوي.
ف جنينة الفيلا وسط الشجر.
آدm: قاعد وجمبه أميرته. بيتكلمو مع بعض.
رينو: جت عليهم. وقالت. بابتسامه. صباح الخير.
آدm ومريم. بابتسامه.
صباح الخير ياحبيبتى.
رينو: بصت حواليها. وقالت. مامي. فريحه وباقي العيله فين؟ مفيش حد جوه غير الشغالين؟

مريم: بابتسامه صافيه. فريحه راحت ع العياده. وريتال ع الشركه. وزين سافر يانور عيني. وتمارا زي ما انتي عارفه عند نور لحد ما آريان يرجع بالسلامه. ما انتي عارفه من امبـ.ـارح. لحقتي نسيتي يانور عيني؟
رينو: حطت ايدها ع جبينها. ايوه صح. انا ازاي نسيت؟ راح عن بالي خالص. ربنا معاهم ويرجعو بألف سلامه.
وبصت ل آدm وقالت بترجي.

بابي بما إن آرين ف الجامعه. و آركان كمان في جامعته. انا محتاجه ارجع العياده. ممكن؟ لأن ف حالات كتير بتتصل كل يوم ع العياده.
آدm: هز راسه بتفهم. وقال.
ماشي ياحبيبتى. شوفي عايزه تروحي امتى؟ والسواق والحرس هيكونو. معاكي.
رينو: ابتسمت. وباست ع راسه. ربنا مايحرمناش منك ولا من وجود حضرتك ف حياتنا. انت ومامي حبيبتي ست الكل.
لكن بعد إذنك. مش لازم الجارد كفايه السواق!

آدm: بهدوء. لأ. كدا افضل للكل. والحرس هيكونو معاكي لحد ما ترجعي ع البيت. تمام!
رينو: بابتسامه. ال تشوفه حضرتك. انا لازم امشي دلوقتي!
آدm: تمام. واتصل ع الجارد ونبه عليهم يفتحه عينيهم كويس. وبـ.ـنته تكون ف أمان.
مريم: ربنا معاكي يارينو يابـ.ـنتي.
رينو: حبيبتي يا مامي. وسلمت عليهم. بعد إذنكم. ومشيت.
مريم: ل آدm بعتاب. ليه وافقت إنها ترجع العياده يا آدm!

آدm: بهدوء. كدا احسن ليها. طول ما هي حابسه نفسها. هتفضل زي ما انتي شيفاها كدا. لكن هي هتنسى مجرد مـ.ـا.تنـ.ـد.مج ف الحاجه ال بتحبها. وهتبدأ ترجع لطبيعتها.
مريم: بتنهيده. ربنا معاهم. ويوفقكم ياولادي اينما كنتم.
آدm: ابتسم. وقال بمكر. طيب وانا. ماليش نصيب من الدعوه الحلوه دي يا أميرتي؟
مريم: بتنهيدة حب. أنت! ده انت دعوه ف كل سجده يا آدm!
آدm: باس ع راسها. وقال. وانتي راحه بعد تعب. ياقلب آدm!

ف الجامعه.
آرين: ف المحاضره.
الدكتور: خلص المحاضره وخارج.
الطلاب بدأت بالخروج.
آرين: بتقفل الكتاب.
وحيد: جه عندها. احم. آنسه آرين!
آرين: لفت ليه بإستغراب. وبعدها اضايقت وقالت بخـ.ـنـ.ـقه. افنـ.ـد.م مش معقول كدا؟
وحيد: أبتسم. وقال. انا المرادي مش هستسلم. ممكن اتكلم معاكي!
آرين: شافت لمار بتضحك عليها بسخريه. وده ضايقها جدآ.
آرين قامت وقفت وقالت بحده.

أسمع ياكابتن انت؟ انا كل ده ساكته تماماً عشان احنا هنا ف جامعه وجايين عشان نتعلم مش نتكلم!
وحضرتك حاولت تكلمني مره واتنين وعشره وانا ساكته.
لكن لحد كدا وكفايه انت زودتها اوي. وانا هطلع دلوقتي لمكتب العميد يتصرف مع أمثالك. وشـ.ـدت شنطتها وخارجه بغـــضــــب.
وحيد: خرج وراها بسرعه. وجري عليها. وقال.
ثواني بس. انتي فاهمه غلط. انا مش بعاكس. وحتى لو بعاكس ده من حقي لأن جمالك هو إلى يجبرني على كدا.

وبعدين انتي ال مش مديالي فرصه اكلمك. بس انا لازم اكلمك وهتقفي وهتسمعيني ممكن!
آرين: زعقت. أنت واحد قليل الذوق. واكلمك بتاع ايه يااستاذ انت؟ كنت أخويا ولا قريبي؟
لو سمحت خلي عندك شوية زوق ومتحاولش تتكلم معايا تاني.
انا لو بس قولت لحد من عيلتي أو لأخواتي هنا ف الجامعه. صدقني مستقبلك التعليمي هيتدmر ومش بعيد كمان يبقى الله يرحمك!
وحيد: ضحك بتعجب. للدرجادي؟ بس انا بقى مبخفش من أي حد.

وانتي واخده ف نفسك مقلب جـ.ـا.مد. ايه يعني لما نقف نتكلم مع بعض؟ هخـ.ـطـ.ـفك مثلاً؟ ولا الدنيا هتتهد؟
وبعدين انتي يوم ما تكلميني تتكلمي عن عيلتك انها هتدmر مستقبلي؟
وده بقى إن شاء الله اعتبره تهديد!
مصطفى: من وراه. بحزم. اه اعتبره تهديد. ولو مش مصدق اوريك بروا صغيره من ال ممكن يحصلك!
آرين: فرحت. وجريت وقفت ورا مصطفى.
وحيد: نفخ بنفاذ صبر. ومردش.
مصطفى: بغـــضــــب مكبت. عمل ايه الأخ يا آرين؟

آرين: بغـ.ـيظ. بصراحه بقى يا مصطفى. الشخص ده معايا ف نفس الدفعه. و كتير جدا بيحاول يكلمني. جوه المدرج وف حرم الجامعة كمان. وانا مردتش عليه. وقولت اكيد هيعرف ويفهم اني مش من النوع ده. لكن هو مصمم يكلمني. وقبل كدا سألني عن عنوان البيت. ودلوقتي عايزني أقف معاه بالعافيه. إنسان مستفز!
مصطفى: رفع حاجبه وقال. عنوان البيت مره واحده؟
طيب ياحلو بما أنك شاطر ولماح. وعينك منها اوي كدا؟

اكيد أنت عارف إن آرين ليها أخواتها هنا!
اللي هو آسر الصاوي. وانا اللي الكل عارفني هنا ف الجامعه.
ده غير إن الدكتور آريان العدوي بيدخل بنفسه ليها المدرج ويطمن عليها! يعني عارف إن نص عيلتها موجوده هنا!
آسر: جه بسرعه وسمع الحوار وقال. ماله الاخ؟ وبص لوحيد وقال.
يعني لو نيتك سليمه. كنت ع الأقل كلمت اي راجـ.ـل فينا! ولا أنت صعب عليك تتعامل مع رجـ.ـاله؟

مصطفى: قال بسخريه. لأ وحياتك يا آسر. هو بس مش راجـ.ـل عشان كدا. بيتعامل مع إلى حاسس انه زيهم. مش كدا يالا!
آرين: نفخت بأريحية. واطمن لوجودهم جمبها!
وحيد: بخـ.ـنـ.ـقه. جرا إيه ياشباب. ليه الغلط ده؟ وبص ع آرين.
ايه يا آنسه آرين. انا كنت عايز أستاذنك واخد منك الملزمه بتاعتك انتي ال فهمتي غلط.
مصطفى: حط ايدو ع كتف وحيد. وقال بتريقه. لأ وحياة أمك؟ صدقتك يالا.

مشكلتك إنك وقعت معانا. ومعايا انا شخصياً. وجتلي ف وقتك. عشان بصراحه كدا. عايز اضـ.ـر.ب حد!
وحيد: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال. ليه بس كده ياكابتن. اء. انا هكدب عليك ليه؟
آرين: بغـ.ـيظ وتذمر. انت فعلاً إنسان كـ.ـد.اب. وربنا هيولع فيك ياكـ.ـد.اب. ياكـ.ـد.اب!
وحيد: خلاص يا آنسه. انا آسف. عموما ياشباب حصل خير. وهي زي اختي.
آسر: ببرود. بس هي مش أختك.
وحيد: من جواه اضايق. وقال. طيب ماهي مش أختك برضه. ولا انتو بتحبو تعملوا شو!

مصطفى: حدف الكتاب ع الأرض وهيضـ.ـر.به.
آسر: مسك أيد مصطفى. وهز راسه لأ! ونزل ايد مصطفى.
ولف ل وحيد. وابتسم ببرود. وبيعدل ياقة القميص لوحيد. وفجاءه آسر ضـ.ـر.به روسيه ف راسه.
آرين: شهقت وحطت ايدها ع بوقها بصدmه.
وحيد: اتفاجيء بالضـ.ـر.به. واتألــم. وراسه لفت.
آسر: بصوت وا.طـ.ـي. وحياة أمك. لو حاولت حتى تتكلم بينك وبين نفسك. قول ع نفسك يارحمن يارحيم.

دي بالذات ابعد عنها. أنت لو تعرف مين ال موصي عليها. أنت مش هتطلع من بيتك ولا هيطلع عليك شمس!
وخلي بالك عينيا عليك قبل منها. اشتري نفسك يابن الناس باين عليك إنك مش بتاع مشاكل. عيش واتعلم وشوف مستقبلك.
وهمس ف ودنه. وقال بص هناك كدا؟ وشاور بعينيه.
وحيد: ماسك راسه. ورفع عينيه لإشارة آسر. وشاف تلات شباب حرس شخصي. وجـ.ـسمهم مبالغ فيه. وحيد اول ما شافهم. تنح وقلبه وقع ف رجليه.

آسر: بابتسامة نصر. قال. اهو التلاته دول بقى. حرس شخصي ل آرين السيوفي. وانا اللي منعتهم اول ما شوفتك.
ولو انا مجتش ف الوقت المناسب. كان زمان الجامعه كلها بتقرا ع روحك الفاتحه...
أقسم بالله هو لو شم خبر باللي انت عملته معاها. لا يقــ,تــلك.
ايوه هيقــ,تــلك أصله معندوش حاجه اسمها تفاهم.
فاهم ياااا...
وبص ع الكارنيه. وقال. ياوحيد. ولا انت مصمم تبقى وحيد فعلا!

مصطفى: من بين أسنانه بغـ.ـيظ. اسمع يالا. اتعلم وكل وعيش. بدل ماروحك توحشك. فااهم؟
وحيد: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال. اء. أنا آسف ياكابتن. وبص ل آرين. آسف يا آنسه. وصدقيني مش هتقرر تاني.
آرين: هتتكلم!
مصطفى: بصلها بتحذير.
آرين: سكتت. لأنها أول مره تشوف ملامح مصطفى جد كدا.
وحيد: مشي بسرعه. وماسك راسه.
آرين: بحرج. ميرسي جدآ يامصطفي. ميرسي يا آسر.
مصطفى: مردش عليها. وعيونه ع چود ال جايه عليهم، ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه.

آسر: أبتسم. ميرسي ع إيه يابـ.ـنتي. اسمعي يا آرين الله يكرمك لو اي حد ضايقك بلغي أي حد فينا.
آرين: هزت راسها. حاضر. حاضر يا آسر.
چود: جت عليهم. ومتغاظه. وعندها حالة تعجب من رد فعل مصطفى معاها. لكن قالت. إيه ياجماعه ف إيه؟
آرين: هقولك بعدين ياچود لكن انتي فين من الصبح؟
مصطفى: بخـ.ـنـ.ـقه. انا ماشي.
چود: رفعت عينيها ليه. واستغربت واضايقت.
آسر: كشر عينيه. ماشي؟ رايح فين؟ أنت قولت إنك عندك محاضره كمان.

مصطفى: جاب الكتب من الأرض. واتعدل. وبص ل چود بغـــضــــب. وقال...
بناقص المحاضره. بناقص التعليم كله. الواحد اتخـ.ـنـ.ـق. سلام. وسابهم وماشي.
آسر: بتعجب. اله. ماله ده كمان. وبص للبنات. وقال.
هروح اشوف ماله. وراح وراه خد يامصطفي. استنى يبني!
چود: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه.
آرين: بتعجب. اله ماله مصطفى؟ دي اول مره يكون مكشر كدا؟ معقول يكون كل ده عشان اللي إسمه وحيد ده ضايقني؟
چود: بغـ.ـيظ. معرفش. المهم بقى. قوليلي في إيه؟

آرين: اوكي هقولك!
آسر: جري ورا مصطفى. وقال أنت ياعم انت. مالك ماشي ف وشك ليه؟ مـ.ـا.تهمد بقى وتقف.
مصطفى: وقف. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. ف ايه يا آسر. واحد مروح البيت فيها ايه؟ جريمه؟
آسر: لأ مش جريمه ولا حاجه. لكن غريبه!
مصطفى: لا غريبه ولا حاجه. انا عايز امشي.
آسر: لأ غريبه. لأننا اول مره نشوفك مخـ.ـنـ.ـوق كدا.

مصطفى: مسح وشه وشعرو. وضحك بتمثيل. ياعم مخـ.ـنـ.ـوق فين. انا بس اضايقت من إبن التيت ده. شوفت الواد بـ.ـارد إزاي؟ لأ ورايح يكلم إللي ديزل المخابرات موصي عليها بنفسه. عايز يمـ.ـو.ت بسرعه شكله كدا.

آسر: بتفهم. ماشي هعمل مصدقك. بس فعلاً انا لحقت الجارد ف آخر لحظه. كانو رايحين يقرقشوه. ده آدm لو شم خبر بس ممكن يسيب المهمه ويرجع. أنا مش ناسي. لما جالي الشركه يوم سفرو ومعاه الحرس ده. ونبه عليا إن آرين لازم تكون في أمان. بجد انا مشوفتش حب كدا.
مصطفى: رفع عينيه ع چود. وقال بتنهيده. حب!
آسر: بص ع نظرة مصطفى. وشافه باصص ع چود. وابتسم بتفهم. وقال. أيوه حب. وده اجمل شيء في الحياه.

مصطفى: بنفاذ صبر. بقولك ايه؟
كفايه كلام إنشا. انا عندي مشوار مهم. ولازم أمشي. هشوفك بليل سلام. ومشي. وقلبه بيدق بخـ.ـنـ.ـقه. وبيلعن في كل حاجه. وعايز أي طريقه يخلي چود تعترف بحبها ليه.
آسر: نفخ بتنهيده. وبص للسما. وقال. ياترى هتتعبي قلبي انتي كمان ياحياة؟ ولا هتفرحي بحبي وتعوضي قلبي في الحلال!
چود: بخـ.ـنـ.ـقه. إبن الجز. ه عايز يكلمك؟ ليه فاكرها سايبه.

وكملت بغـ.ـيظ. وقالت. هو ف ايه بالظبط؟ كل واحد يعجب بواحده. يقولها اقفي كلميني. هو مفيش أي احترام للبـ.ـنت.
وانتي مااتصلتيش عليا ليه؟ كنت جيت ربيته. وعرفته مقامه صح!
آرين: ههههه خلاص بقى ياچود الموضوع عدا ع خير.
چود: عينيها ع مصطفى إلى ركب العربيه وخارج من الجامعه. واتغاظت اكتر واتخـ.ـنـ.ـقت أنه مشي.
وقالت أنا رايحه المحاضره. وهنتقابل في الكافتيريا. سلام. ومشيت تلعن في مصطفى!

آرين: بتعجب. هي چود مالها؟ دي مضايقه اكتر مني. امممم هعرف بعدين. دلوقتي بقى اروح المعمل. وبتلف.
واتخضت من لمار إلى واقفه وراها ومربعه أيديها ونظراتها كلها شمـ.ـا.ته.
لمار: بسـ ـخـــريــة. تؤ تؤ ياحـ.ـر.ام. ليه بس كدا يا آرين. معـ.ـذ.به كابتن وحيد معاكي ليه؟
آرين: بصت ل لمار بصدmه. وقالت. لمار! انتي بتتكلمي بالطريقه دي ليه معايا؟
لمار: بغيره مكبته. أبدا ياحبيبتى. انا بس عايزه مصلحتك.
وبدأت تلف حواليها وتتكلم وقالت.

انا شايفه إن وحيد من بداية الترم. وهو عينيه عليكي.
آرين: بخـ.ـنـ.ـقه. وانا مالي بقى عينيه عليا ولا على غيري. المهم أنا ماشيه صح. ومبعملش حاجه غلط.
لمار: بمكر. طبعا طبعا. وانا قولت إنك بتعملي حاجه غلط؟ امممم بس آدm يعني!
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت. لمار. الزمي حدودك في الكلام معايا. انتي من فتره وطريقتك كلها غريبه. وبتلمحي تلميحات انا يستحيل اقبلها.

وبما إن تفكيرك فيا وصل بالطريقه دي. يبقى إحنا من البدايه مكانش في صداقه بينا. لأن إلى انا اعرفه عن الصداقه غير كدا.
يبقى من الأفضل. انتي في حالك من اللحظه دي وانسي إنك كنتي ت عـ.ـر.فيني في يوم.
وبصت ف عينيها بقوه وقالت...
مش آرين بـ.ـنت فهد السيوفي. اللي تيجي في يوم واحده بتجبر أهلها على تصرفاتها الغلط. وتيجي تلمح عليا بكلام مالوش لازمه. انتي فاهمه؟ وسابتها ومشيت!

لمار: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. وقبضت ع أيديها ونظراتها كلها شر. وقالت انتي إلى جبتيه لنفسك يا آرين. اصبري عليا!
ريتاج: جت. هاي لمار. يلا بينا على المعمل؟
لمار: بغـ.ـيظ. مردتش عليها. وسابتها وركبت العربيه. وخرجت من الجامعه متنرفزه.
وطول الطريق تتوعد ل آرين وبتفكر إزاي تتنقم منها.
وبصت ف المرايه. وشافت عربيه متفيمه ماشيه وراها. واستغربت. وداست بنزين وزودت السرعه. والعربيه وراها.

فجاءه العربيه سبقت لمار ووقفت قدام عربيتها.
لمار: فرملت. وقلبها دق بخــــوف كبير.
جارد آدm مراد. نزل من العربيه. وخبط ع ازاز لمار.
لمار: بتنهج بخــــوف. وفتحت ازاز العربيه.
برعشه. وخافت من حجمهم المبالغ فيه.
وقالت برجفه، اء. انتو مين!
جارد: ضخم جدآ. قال بأسلوب تهديد. لو اتعرضتي ل آرين هانم في طريق أو قربتي تاني منها. قولي ع نفسك يارحمن يارحيم...
وطلع ازازة ميا نار. وفتحها ودلقها ع الأرض وعملت دخانه.

لمار: شهقت وفهمت. وهزت راسها برعـ.ـب. حء، حاضر. والله العظيم ماليش دعوه بيها خالص.
جارد: خبط ع كتفها وقال بتهديد. شاطره. وعايزك ت عـ.ـر.في إنك متراقبه أي حركه. اتحملي إلى هيحصلك. يلا بقى ياشاطره شوفي انتي رايحه فين!

لمار: هزت راسها برعـ.ـب. وشغلت العربيه ومشيت.
الجارد: ركب العربيه. وقال للسواق. ارجع ع الجامعه.

ف بريطانيا. ف الجامعه.
تيم: رايح على المحاضره. وفتح فونه. وركب شريحه برايت.
وبعت مسج وابتسم بمكر. وقفل الفون. ودخل المحاضره.
عند كامليا.
داخله اوضتها. وبتغنى. وسمعت صوت رساله. وفتحت الفون. وقالت. ايه ده. مين بعتلي مسج.
وفتحت الرساله. وقرتها.
(اهلا كامليا المغتصبه. ياترى بقى لسه فكراني؟ ) وياترى فاكره إلى حصلك في اليوم ده!

كامليا: فتحت عينيها بصدmه. وصكت ع أسنانها بغـــضــــب شـ.ـديد. وافتكرت العـ.ـذ.اب إلى شافته. وصرخت بجنون وهستريا. وحدفت الفون ف المرايا. وشريط اليوم ده اتقرر قدام عينيها. ودخلت في حالة هيستريا.
والشغالين طلعو ع صوت الصريخ. وكتفوها لحد ما اغمى عليها!

ف ألــمانيا.
ف غرفة الاجتماعات.
زين: قاعد وجمبه آريان وحامد. ونص الحرس واقفين وراهم. بأمر من زين. وباقي الحرس قدام غرفة الاجتماعات.
المدير الفني واسمه لويس: بتعجب ورهبه. مرحباً مستر زين. سُررت كثيراً بلقائك.
زين: بعدm اهتمام وثقه قال...
بالطبع! لأن لقاء زين العدوي دائماً متميز مستر لويس!
لويس: بص ع الحرس وبلع ريقه بتـ.ـو.تر. وابتسم. وقال. بمزاح. لماذا كل هذا العدد من الحرس مستر زين؟ يبدو انك غاضب جدا!

زين: ضحك وقال. من الصعب أن يحدث هذا. لأن غـــضــــبي مثل البركان الثائر. والآن هو خامد. واتمنى أن لا يثور.
اما عن هذا العدد من الحرس. فأنا اتنيت بهم إلى ألــمانيا لنمرح ونتجول قليلاً.
وكمل بخبث.
بعد تجديد العقد بيننا. هل يوجد عندك مشكله مستر لويس؟
لويس: عدل الكرات وبلع ريقه. وقال. لا لا يوجد مشكله على الإطـ.ـلا.ق.
زين: هز راسه بابتسامه. حسنا. وكمل بمكر.
إذن دعك من كل هذا. فلنمضي العقود لبداية عام جديد بيننا.

في الحقيقه مستر لويس أبني الدكتور آريان العدوي أتى بنفسه بالأمس ليجدد الاتفاقية معك بدون علمي لانه يحب عمله كثيراً. وأنت تعلم حماس الشباب وهذا جيد جداً.
ولكن انا أرسلت له رساله خاصه بالأمس أن يذهب إلى الفندق ولا يذهب إليك حتى اتي بنفسي. وها انا الآن أتيت لنجدد العقد سويا والاتفاق بيننا.
اين العقود مستر حامد؟
آريان: رفع حاجبه بتعجب وابتسم بمكر ع اسلوب أبوه.

لويس وشريكه ورئيس مجلس إدارة الشركه بصو لبعض. ومش عارفين يعملو ايه؟
لويس: همس لشريكه وقال. هل فعلا ماقاله مستر زين. ام هذه خدعة منه؟
شريكه: بنفس الهمس. لا أعلم. ولكن يبدو على مستر زين الهدوء والاسترخاء.
لويس: بخبث. اممم حسنا. من الممكن أن إبنه آريان لم يمتلك الجراءه ويخبره ماذا حدث بالأمس. ولكن لايهم. كل الذي يهمني المال فقط.

حامد: مش فاهم حاجه وحاسس ببلاها. لكن قال. نعم مستر زين كل العقود معي منذ أمس.
زين: بمكر. حسنا. قدm العقود لمستر لويس. ودعه يقرأها على مهل. ليتأكد من جميع البنود.
وبص ل لويس بنظرة شر، ومن ثم يتم الامضاء!
لويس: وشريكه بصو لبعض ومحتارين.

آريان: قال بغـ.ـيظ. معذرة يا أبي لأني أتيت إلى هنا بالأمس. ولكن يا أبي مستر لويس رفض تجديد العقد والاتفاق بيننا وبينهم. وقال لي أنه وجد فريق عمل وشركه منافسه لنا وامضو معهم تعاقد جديد.
زين: بتمثيل الدهشه. أحقا هذا مستر لويس؟
لويس: بحرج. أنا أعتذر كثيرا منك مستر زين ولكن مصلحة الشركه فوق الجميع...
زين: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. بالتأكيد أنت محق. وأنتم اخليتم بالتعاقد معي دون الرجوع إلي.
شريك لويس: مستر زين نحن!

زين: رفع ايدو ليه، وقال. لا أريد مبررات. وانتهى الأمر إلى هنا.
ومسك الملف وحطه قدام لويس بقوه. وقال. حسنا مستر لويس.
ولكن تذكر أن في اليوم الذي اتيت فيه إلى هنا مع الامبراطور للتعاقد معك. كنت أنت في مركز قوه. وثقه كبيره أنك لن تخلف معنا مادام العمل مستمر. وانت بنفسك وضعت البنود. وانت وضعت هذا الشرط الجزائي. لمن يخل بالاتفاق.
لويس: فتح عينيه بصدmه...

زين: بصوت جهوري للكل. بند الشرط الجزائي والذي وضعه مستر لويس بنفسه. وهو مائة وخمسون مليون دولار لمن يخلف بشروط العقد! والدفع خلال خمسة عشر يوماً. او يرفع الأمر إلى القضاء.
شريك لويس: بصدmه كبيره. ولكن هذا مستحيل!
زين: ضحك بسخريه. لايوجد في قانوني كلمة مستحيل.
لويس: بلع ريقه بصعوبه. وقال مستر زين. دعنا نتحدث ونتشاور في الأمر قليلاً.

زين: ضحك. وقال. لم يعد الأمر شورى بيننا مستر لويس. انت رأيت التعاقد مع شركة أخرى. ونظرت إلى الثمن والعرض المغري. ولكن المال اعمى عينيك عن الشرط المكتوب برغبتك عند التخلي. ونسيت أمره تماما.
وكم انت محظوظ مستر لويس. لأني لم اتخذ اي اجراء ضدك. وحينها أسهم شركتك سينخفض بدرجة كبيرة جداً. فلنحل الأمر بهدوء. وهذا لمصلحتكم أنتم أولا.
لكن أنا فحتما لم أتنازل عن دولار واحد. والأمر الآن أصبح في أيديكم.

لويس: بصوت عالي. مستر زين هذا المبلغ ضخم جدآ. وانا لا!
زين: بتحذير. انتبه لنبرة صوتك جيداً حين تتحدث مع حليف الامبراطور. وتذكر جيداً انكم اتخذتم القرار دون الرجوع إلي.
شريك لويس: شـ.ـد لويس من ايدو يقعد.
لويس: قعد ولعن نفسه لأنه نسي موضوع الشرط الجزائي. او بمعنى اصح فكر إن زين هيتغاضى عن الشرط.
شريك لويس: همس بغـ.ـيظ. ماذا سنفعل الآن!
لويس: بغـــضــــب وحيره. لا اعلم الأمر خرج من بين يدي.

شريكه: بتفكير. اسمع لويس فلتعتذر من مستر زين ونستمر معه لحين اكتساب حقوقنا بالكامل.
لويس: بتفائل. نعم انت فعلا محق.
زين: مهتمش ليهم. واتصل ع المحامي التاني. وقال بحزم. أين أنت؟ ولماذا تنتظر بالخارج. فلتأتي لفض العقد الجميع في انتظارك. وقفل. وبص ل لويس وابتسم. وقال هذا محامي الشركه الخاصة. أتى معى ومن الجيد أنه أتى.

لويس: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. مستر زين نحن مستعدون لامضاء وتجديد العقد والاتفاق معك.
زين: ضحك بصوت عالى. وقال. مستر لويس ما الذي دهاك؟ انسيت انك متفق مع شركة أخرى. ومن المؤكد يوجد شرط جزائي آخر. انا حقا مندهش لتصرفك.
لويس بص لشريكه وغمض عينيه ولعن نفسه.
آريان: بثقه. ومن المؤكد أيضاً أن مستر زين لا يقبل التعاقد معكم مرة أخرى. نحن لم نعد نثق بكم ثانية.
المحامي. خبط ودخل.

زين: بهيبه وثقه لحامد والي معاه. ابدؤ باتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة حيال هذا التخلي منهم. وخلال خمسة عشر يوماً. يوجد في حسابي الخاص مائة وخمسون مليون دولار. وإلا لن تتحملو العواقب!
المحامي طلع الاوراق. ودخل محامي لويس واتفقوا ع كل الإجراءات القانونية.
لويس مجبر يمضي عشان سمعة الشركه. وشريكه مضى.
زين مضى وع وشه ابتسامه. رغم القلق ال جواه من رهبة المشروع أنه يفشل ولكن ثقته في الله كبيره.

آريان: مضى وجواه خايف جداً. وياترى ايه هيحصل بعد كده.
السكرتيره خبطت ودخلت وقالت بقلق. سيدي لقد عادت شحنة سيد زين العدوي إلى ميناء ألــمانيا مرة أخرى.
زين: ابتسم بسـ ـخـــريــة ومعلقش.
لويس: كشر عينيه بعدm فهم. وبص ل زين وقال. ماذا يعني هذا؟
زين: بصله وقال بثقه. لم يعد للأمر اهميه. وهذه الشحنه لم يعد لي حاجة إليها. وأريد الآن ثمن هذه الشحنه!
لويس: خبط ع التربيزه بغـــضــــب. وقال أنت تمزح معي.

آريان: خبط ع التربيزه بنفس الغـــضــــب وقال بصوت عالى جدا. في المرة القادmة لن أحذرك أن تخفض صوتك عنـ.ـد.ما تتحدث مع أبي. وأنتم الذين خوضتم هذه الحرب ولتتحملو العواقب.
انتم ليس لديكم أدنى مستوى متحضر. وكان من السهل عليكم أن ترسلو الينا عميل للتفاوض معنا أو إبلاغنا بكل الذي حدث. ولكن انتم ليس لديكم إحترام لهذه الشراكه الذي دامت لسنوات طويلة. وبعد كل هذا تتطاول وترفع صوتك؟

انت لا تعرف مع من ورطت نفسك. إن كنت لاتعرف من هو زين العدوي. إذن فلتبحث عن اسم الامبراطور آدm العدوي وحليفه زين العدوي.
نحن لا نهاب أحدا. ولا نخاف من أحد. ومن يبدأ معنا في التلاعب فكتب على نفسه الدmار. والمـ.ـو.ت مصيره المحتوم...
ولن أنبه عليك مرة أخرى. عنـ.ـد.ما تتحدث مع أبي تخفض صوتك وهذا لمصلحتك!
لويس: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح.

آريان: بشر كبير. وقال من بين أسنانه بغـــضــــب وتهديد. فلترسل لنا أموال هذه الشحنه وفي الحال. وإن لم تفعل؟
سأخرج من هنا على القضاء. وحينها ستمضي سنوات تبني سمعة هذه الشركه من جديد!
زين: ابتسم بفخر كبير من إبنه. وسابه يتصرف!
لويس: من بين أسنانه ل زين، اسمعت الهراء الذي يقوله ابنك آريان يامستر زين؟
زين: حط رجل ع رجل. وقال. أنصحك أن لا تغـــضــــب الدكتور آريان. لأنه سينفذ كل كلمه قالها.

آريان: طلع ملف الصفقه ومضى على عدm استلامها.
شريكه: شاف الحرس مسلحين. وكمان قوة آريان وزكاء زين. وقال. تمهل لويس ودعنا ننهي الأمر.
وبص ل زين وابتسم بتمثيل. حسنا مستر زين. نحن مستعدون لتقديم كل أموال هذه الشحنه. فلتنتظر قليلاً.
لويس: بينهج وقعد ع الكرسي بخـ.ـنـ.ـقه.
بعد شويه الأمن داخل بشنط الفلوس. وحطوها قدام زين و آريان.
زين: شاور ل حامد.
حامد: شاف الفلوس وضحك بسعاده. وقال كله تمام ياباشا!

زين: هز راسه وشاور للحرس يشيلو الشنط.
الحرس شالو الشنط. وواقفين.
زين: قام وقف وقفل جاكت البدله. وقرب من وش لويس وقال بغـــضــــب مكبت.
انتظرني بعد ثلاث سنوات من الآن بدأ العد التنازلي. ل تعرف من هو إبن الامبراطور! وسابه وخرج بنفس الهيبه والثقه.
آريان: ماشي جمبه وقال.
ع فكره يابابا؟ بابا آدm اتصل عليا امبـ.ـارح بليل. ؛!
زين: بتحذير اوعا تكون قولتله حاجه يا آريان؟

آريان: بنفي. ابدا. أقوله ايه بس يا بابا. هو اتصل سلم عليا واطمن عليا وقفل!
زين: ماشي. وهز راسه. وقال تمام. انا مش عايزه يقلق.
آريان: بقلق. طيب يابابا حضرتك قولتلي هشرحلك بعدين. انا عايز اطمن انا بجد مش عارف انام من امبـ.ـارح من التفكير.
زين: ابتسم. وقال. هقولك كل حاجه واحنا راجعين على مصر في الطياره يلا بينا.
والكل خرج بره الشركه وبيركبو العربيات.
الجارد فتح باب العربيه ل زين. اتفضل معاليك.

زين: ركب وجمبه آريان
حامد: ركب عربيه مع المحامي وفتح فونه واتصل!
ف مصر في مكتب آدm.
آدm: قاعد ع المكتب وفونه رن. ورد ع حامد. وقال بهدوء. ها طمني!
حامد: بفخر. لأ سعادتك اطمن جداً. انا عايز اقول لحضرتك إني انهردا كنت قاعد مع نسخه مصغره من الإمبراطور. حقيقي الباشمهندش زين كان متمركز بنفس حضورك معاليك.
آدm: هز راسه. وتمت ع ايه ياحامد؟

حامد: ال حصل في الاجتماع معاليك إن مستر زين قال! وشرح بالتفصيل كل حاجه حصلت ف الاجتماع!
آدm: ابتسم بفخر واعتزاز كبير، من ملك السوق القادm زين العدوي!

عند كامليا.
بعد مافاقت قاعده ف ركن ف الاوضه. وبتهمس بهستريا. انا معملتش حاجه. الديزل. م. مين. مين الديزل؟ لأ عامر انا معملتش حاجه. لأ ابعدو عني محدش يقرب مني. محددددددش يقرررررب منننننني!
جامعة. (أوكسفورد Oxford)
تيم: خارج من المحاضره. وطلع فونه عشان يتصل ع ميرو.
لكن جت بـ.ـنت اجنبيه دفعة تيم في الرساله. وقالت بابتسامه. هاي.
تيم: انتبه. وابتسم بعفويه. هاي.
البـ.ـنت انا ماري وانت تيم صحيح؟

تيم: بتعجب. نعم هذا صحيح. هل يمكنني المساعده؟
ماري: مدت ايدها تسلم عليه. وقالت. لأ شيء ولكن أنا سُررت بك كثيراً. واتمنى أن تكون صديقي المفضل.
تيم: تنح. ها؟ صديقك المفضل!
ماري: بتعجب. هاي تيم فلتصافحني.
تيم: بحيره. وبعدها قال. معذرة ولكن أنا لا اصافح النساء!
ماري: نزلت أيدها. وكشرت جدآ بتعجب وعدm فهم. وقالت. ماذا تقول يارجل؟
تيم: بهدوء أنا أعتذر كثيرا. ف انا لدي زوجه أحبها. ولن يصلح لنا أن نكون اصدقاء.

ماري: ضحكت بتعجب. ماذا! هل انت مـ.ـجـ.ـنو.ن؟ دعنا من كل هذا. ف أنا حقا معجبة بك. واريدك معي بعض الوقت.
تيم: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال وبعدين ف الورطه دي بقى؟
ماري: باستفهام! ماذا تقول؟
تيم: بنفاذ صبر. لا شيء ولكن معذرة انا سأذهب الآن.
ماري: مسكت ايدو بسرعه وقالت. انتظر لا تذهب يارجل. انا حقا اريدك. سنخرج قليلاً. وسنقضي وقتا ممتعا في الديـ.ـسـ.ـكو.
تيم: لسه هيرد وهيسحب أيدو. لكن تنح بزهول. مريم!

ميرو: عينيها ع أيد ماري ال ماسكه ايد جوزها! وقلبها بدأ في مرحلة الغليان!
تيم: سحب ايدو بسرعه. واتلخبط!
ماري: استغربت. وقالت. ماذا بك؟ هل تعتقد ما تفعله
بأمر طبيعي؟
تيم: عينيه ع ميرو، ومصدوم.
ميرو: بغيره كبيره واضحه. زقت تيم وهي وقفت قدامها. وردت عليها وقالت بغـ.ـيظ.
ميرو: وماذا كنتي تنتظري من رجل متزوج؟ أن يبادلك أطراف الحديث. وان يوافق على عرضك له؟

ماري: بصت ع ميرو باشمئزاز لانها محجبه وقالت. ل تيم هل هذه زوجتك؟ غير معقول؟
ميرو: بصت ل تيم. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وسابتهم واتحركت بسرعه.
تيم: كان أسرع منها ومسك ايدها. وقربها منه. وقال بفخر.
نعم هذه زوجتي هذه فخري وسعادتي. وهي أيضاً قبلتي!
ميرو: قلبها دق بقوه. وضحكت بدmـ.ـو.ع.
ماري: بإعجاب كبير. اوو من الواضح أنكم تربطكم علاقة حب قويه. أليس كذلك؟

تيم: شبك كف أيدو ف أيدها. وقال بغرام. ليس حب فقط. بل أنها مسيرة حياة. انها أطياف روحي وسُكناي!
ميرو: اتنهدت بأريحية كبيره. وضغطت على أيدو. وضحكت بسعاده.
ماري: ابتسمت بحب وقالت، يا إلهي كم هذا جميل جدا. أود لو التقي بنصف هذا الحب. ولكن من الصعب إيجاده، اتمنى لكم حياه سعيده. معذرة فعلي الذهاب. ومشيت!
تيم: نفخ بأريحية كبيره. وقال الحمدلله.

ميرو: ضحكتها اختفت. وشـ.ـدت أيدها بسرعه وقالت بتوعد. هي كانت ماسكه ايدك ليه ياتيم؟
تيم: تنح. وقال. انا لسه قايل فيكي شعر ع فكره. تقولي ماسكه ايدي ليه؟
ميرو: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. وقالت. اه شعر يسي تيم.
لو عجباك روح ليها. دي حتى عينيها زرقا و شعرها اصفر ولابسه ع الموضه وسابته ومشيت تلعن فيهم!
تيم: ببلاها. اومال انا بقول لمين سُكناي دلوقتي؟

وبعدها ضحك ع غيرتها. وراح وراها يصالحها. يامريم. مريييم ردي عليا. والله حـ.ـر.ام عليكى.
ميرو: ماشيه بسرعه. وقالت بصوت غـــضــــبان. انا برضه إلى حـ.ـر.ام عليا؟ واقف معاها وبتتكلم وضحكتك ماليا وشك. اه معلش بقى انا جيت قطعت عليكم.
تيم: ضحك من قلبه. وجري بسرعه مسك أيدها. ومشي جمبها. وقال في ايه بس ياميرو انتي عارفه إني ماليش زنب والله. وبعدين انا قولتلها اني متجوز قمر ماينفعش ابص لغيرها أبدا.

ميرو: وقفت وكشرت عينيها بغـ.ـيظ. وقالت وايدها اللي كانت ع إيدك دي ها؟ ولا انا شوفت غلط؟
تيم: كتم الضحكه. لأ انتي صح طبعا. لكن والله انا لسه كنت هسحب أيدي ولقيتك قدامي.
وبعدين هو زنبي اني زي القمر يعني وبتعاكس؟ وغمز
ميرو: بتتنفس غـ.ـيظ وغيره. وقالت لأ مش زنبك يادكتور. روح اجري خليهم يعاكسوك. بعد إذنك. وسابته ومشيت.
تيم: يامـ.ـجـ.ـنو.نه. وراح وراها.
ميرو: خارجه من باب الجامعه.

تيم: شاور لتاكسي. وبيضحك ع نرفزتها، ومسك أيدها غـ.ـصـ.ـب عنها. وفتح ليها باب العربيه. وقال اتفضلي ياروح قلبي.
ميرو: صكت ع أسنانها من بروده. وركبت العربيه وقفلت الباب.
تيم: لف وركب جمبها. وقال للسواق. أريد أن أذهب إلى مطعم فخم للغايه.
السواق: ابتسم حسنا. واتحرك بالعربيه.
ميرو: بغـ.ـيظ. انا عايزه ارجع على البيت لو سمحت.
تيم: شبك ايدو ف أيدها. وقال. تيمو عازمك على أجمل غدا. وبعدها نروح السينما ونرجع ع البيت.

ميرو: بصتله. تيم انا مخـ.ـنـ.ـوقه جدآ ع فكره.
تيم: بتنهيده. انا آسف. بس ال حصل كان سوء تفاهم والله العظيم. وانا قولتلها إني متجوز. ولو كانت هتتكلم اكتر انا كنت هوقفها عند حدها. وبعدين انتى مش واثقه في تيمو حبيبك؟
ميرو: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. ايه ال جاب الغيره للثقه دلوقتي؟
تيم: بضحكه. أجمل غيره من أجمل مريم عزيز في الدنيا. اضحكي بقى. بجد التكشيره دي مش لايقه على قمري.

ميرو: بتحذير. بص بقى بجد لو شوفت أي بـ.ـنت مقربه منك. أنا!
تيم: بغمزه قولتلك إني قمر والله.
ميرو: ضحكت ماشي ياعم القمر. بس متزعلش بقى لما تشوف جناني إلى بجد.
تيم: لأ شوفته في عينيكي. كان فاضل دقيقه وتطلعي نار من بوقك وتحرقي البـ.ـنت.
ميرو: بكـبـــــريـاء. كويس إنك عارف إني ممكن أحرق أي حد يقرب منك.
تيم: بدقة قلب. بعشق غيرتك بعشقك كلك على بعضك.
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر.
تيم: ضغط ع أيدها. وبعشق ارتباكك. بحبك اوى يامريم.

ميرو: بتنهيدة حب. وانا بحبك اوى ياتيمو!

في أوكرانيا.
عند مراد في القريه.

في بيت في قلب المزرعه. وفيه ست كبيره السيده أورورا
وجوزها السيد موريس.
ومراد عايش معاهم من فتره صغيره.
مراد: شغال في الأرض مع موريس في المزرعه.
موريس: اتعدل وبص للسما ومسح جبينه من الارهاق.
مراد: اتعدل وبص ليه وقال. سيد موريس هل أنت بخير؟
موريس: بتنهيدة تعب. نعم انا بخير چاكوب. نحن بدأنا العمل منذ وقت طويل. ولن احصل على بعض الطعام من سيده أورورا. وانا الآن اتضور چوعا.

مراد: هز راسه. حسنا فلتذهب أنت إلى المنزل وانا سأكمل عملي.
موريس: لا هذا لن يحدث. فسيدتي توبخني لأجلك.
اتعلم چاكوب يابُني. أن عزيزتي أورورا تعلقت بك كثيراً. ولكم تمنيت في الحقيقة أن تكون ولدها.
مراد: افتكر امه. وابتسم. وقال. انا لم أشعر بفرق كبير. وهي أمي بالفعل. فكم انتم أناس طيبون. قدتم لي المساعده دون أن تعرفو من أنا. فلكم جزيل الشكر على هذا الموقف والثقه.

أورورا. بصت من الشباك. وندهت بصوت عالى. عزيزي موريس. فلتأتي انت وچاكوب. حان موعد الغداء.
موريس: ضحك. سنأتي على الفور عزيزتي. هيا بنا چاكوب.
مراد: نضف ايديه. وقال. حسنا. هيا بنا.
وماشي بيعرج ودخلو البيت.
أورورا: جهزت الأكل. وقالت. هيا اذهبو واغسلو أيديكم.
موريس ومراد غسلو أيديهم وقعدو ع تربيزه الغدا.
أورورا: حطت الاكل قدام مراد. وقالت.

تفضل عزيزي. هذا الغداء صحي ويخلو من اللحم تماماً لأنك قولت لي بأنك لاتأكل اللحم على الإطـ.ـلا.ق.
مراد: ابتسم. نعم سيده أورورا. انا نباتي ولا أحب اللحم. واعتذر لكي كثيراً. ولكن هذه هي طبيعتي.
أورورا: ابتسمت لا عليك عزيزي. الاكل النباتي صحي جداً. تفضل.
مراد: بابتسامه. شكرا لك.
أورورا: قعدت وبدأت في الاكل.
مراد: بهمس. بسم الله. وبدأ ياكل.

موريس: بياكل. وفونه رن. ورد عليه وملامحه اتغيرت جدا. وقفل المكالمه وساكت.
اورورا: بعدm فهم. ماذا حدث عزيزي؟ ومن المتصل؟
موريس: بخـ.ـنـ.ـقه. انه مساعد يكتور الطاغي. يذكرني بأن أحضر جميع أوراق الأرض خاصتي. بعد يومان.
مراد: انتبه. وركز معاهم.
أورورا: بدmـ.ـو.ع. اووه وماذا نفعل إذن. انت تعلم أن هذا المحتال لن يدعنا وشأننا.
موريس إن هذه أرض أجدادنا وكبرنا فيها سويا. أنا لا أطيق العيش دونها.

موريس: بقلة حيلة. وماذا افعل عزيزتي. انا لست بيدي اي شيء افعله على الإطـ.ـلا.ق.
مراد: بحذر. احم. معذرة ماذا يحدث؟ وممن انتم قلقون هكذا!
موريس: بص ل أورورا ف نظرة معناها لا تتحدثي أمامه أكثر.
أورورا: بضعف. هزت راسها لجوزها. لا اتحمل.
وعيطت وقالت.
إن هذا المدعو يكتور. انه رجل طاغي يأخذ كل مايريده. ويريد أن يأخذ أرضنا بثمن قليل جداً. ويريد منا أن نترك له المزرعه خلال يومان فقط.

مراد: قبض ع ايديه بغـــضــــب. وقال هذا مستحيل أن يحدث. انتي قولتي بالأمس أن هذه القريه والمزرعه تعني لكي الكثير. وانتي لست مضطره لبيع هذه الأرض.

موريس: بحـ.ـز.ن الأمر ليس بهذه السهولة چاكوب! فيكتور له شأن كبير جداً. وثراء فاحش. ورجل قـ.ـا.تل. ويقــ,تــل دون رحمه. ودن تفكير أيضاً. و يأخذ كل مايريده. وإن قولنا لسنا موافقون. سيأخذ المزرعه دون أن يدفع لنا فلسِ واحد. وتكون خسارتنا أكبر من ذلك. ولن يستطيع أحد أن يتفوه بكلمه واحده.
مراد: بقوه. سيده أورورا! أريد منك أن تحدثيني اكثر عن هذا يكتور وماذا يفعل بالضبط!

أورورا: بدmـ.ـو.ع وقلق. حكت ل مراد كل حاجه تعرفها عن يكتور وجبروته.

مراد: سمع منها كل حاجه. وقال ليهم دعوني أفكر في الأمر.
وسابذل قصار جهدي لتعود لكي أرضك من جديد. أنا أعدك بذلك.
موريس و أورورا بصو لبعض بأمل جديد.
مراد. قام وسابهم وخرج قعد وسط الزرع. بتمثيل التفكير. ولكن خطته جاهزه وواقفه على التنفيذ.

الساعه 9 مساءاً. في فيلا العدوي.
في جناح زين. قاعدين جمب بعض على الكنبه.
ريتال: بإنبهار كبير. واو بجد. بجد يازينو؟
زين: بابتسامه. بجد ياروتي. كل حاجه حصلت هناك كانت ليها بصمه. وده بتـ.ـو.فيق من ربنا طبعاً.
ريتال: سقفت بسعاده. وقالت. انا مبسوطه اوى اوى يازينو. تعرف آريان بيقولي. ياماما اللي إسمه لويس ده كان نـ.ـد.مان بطريقه ملحوظه.

زين: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. فعلاً. كان نـ.ـد.مان على مخـ.ـنـ.ـوق. وكمان كان عايز يضـ.ـر.ب نفسه على غباءه.
وكمل بتنهيده. للأسف الشـ.ـديد هما بصو على الفلوس. والعرض المغري. لكن نسيو أنهم بيتعاملو معانا من زمن كبير جدا. وعمرهم لا اشتكوا مننا ولا قصرنا في أي دفعه. بل بالعكس. كل حاجه بتوصل في وقتها تماماً.
ريتال: حطت ايدها ع خدو. وقالت إحساسي بيقولي إن مش ده اللي مزعلك يازيني؟
زين: بص ليها وقال. اكدب عليكي لو قولتلك لأ ياريتال.

ريتال: بقلق. مالك يازين؟ وايه اللي مخليك زعلان كدا؟
زين: بتنهيده. مش زعلان. أنا قلقان. قلقان ياريتال. وخايف من المشروع أنه يفشل. وقتها هنواجه مشكله في الشركه الأم.
وانا وقتها مش هقدر أواجه بابا!

ريتال: لفت وشه ليها. وابتسمت وقالت. أنت فكرت وتعبت وحاولت إنك تقدm حاجه تفيد بلدك. وكمان نيتك خير وهتراعي ربنا في أسعار الاجهزه من قبل ما مشروعك يبدأ. تفتكر إنك هتفشل؟ وكمان اللي صمموا الأجهزة الطبية بره مصر. أغلبهم مهندسين مصريين. وأحنا عندنا نوابغ وناس لسه مكتشفناش موهبتها في الإنتاج والتصنيع.

والمهندس صالح ويوسف قالو انهم يعرفو مهندسين تقنيات طبيه عقلهم وأيديهم إبداع بجد. ويمكن دي فرصه ليهم بعد تعبهم. ان ربنا يعوضهم ويعوضك خير.
زين: أبتسم وقال. كلامك طمني ياروتي. ربنا يبـ.ـاركلي فيكي ياحبيبتى.
ريتال: حطت راسها ع كتفه وابتسمت بحب كبير. وقالت. ربنا يطمن قلبك ديما ياحبيبي. بحبك اوى يازينو. وإن شاء الله. ربنا هيوفقك في مشروعك الخاص.
زين: مسد ع شعرها بحنان وقال. إن شاء الله ياحبيبتى.

زينب خبطت ع الباب قالت. سيدي الباشمهندس زين بيه. سيدي آدm بيه عايز حضرتك في المكتب.
زين: بص قدامه وقال. اكيد اللي في دmاغي صح. وقال. ماشي يازينب انا نازل حالا.
ف مكتب آدm.
فونه رن. وابتسم. ورد وقال. حفيدي الغالي.
تيم: بسعاده. بابا الغالي عامل ايه ياحبيبى.
آدm: أنا بخير طول ما كلكم بخير.
تيم: ربنا يبـ.ـارك لينا في حضرتك. متعرفش بجد انتو وحشينا قد ايه؟
آدm: بهدوء. فيك تعملها في الاجازه يادكتور.

تيم: بضحكه. يبقى علم وينفذ يابابا.
آدm: أبتسم. على خير إن شاء الله. حفيدتي إيه أخبـ.ـارها.
تيم: بضحكه. ميرو زي الفل. ولسه راجعين من السينما. ودخلت تصلي العشاء.
آدm: بتنهيده. ربنا يحفظكم ياحبايبي.
تيم: اللهم امين. وهرش في قفاه وقال. احم بابا أنا. كنت عايز أسأل على حاجه مهمه.
آدm: كشر عينيه بتركيز. خير يا دكتور.
تيم: نفخ بحيره. وقال. عامر. احم. عامر إللي محبوس في المخزن!
آدm: بِشك. ناوي على ايه ياحفيدي!

تيم: شال الفون بعيد عن ودنه. ونفخ بحيره كبيره. ومسح وشه بايدو. ورجع الفون واتكلم. وقال بثبات. احم. ابدا يابابا. انا بس كنت بسأل. اصلهم في المخزن من مده كبيره. وكنت بسأل عادي جداً.
آدm: هز راسه. لأ اطمن عامر والجارسون خرجوا من المخزن من فتره كبيره بأمر مني. مقابل امضاء على كوارث ليهم.
تيم: صك ع أسنانه بغـــضــــب. وخبط أيدو ف السور.

وابتسم بتمثيل. وقال بهدوء عكس إلى جواه. والله؟ انا برضه بأيد تصرفك ده يابابا. تمام. احم تمام جدآ.
آدm: بِشك. أنت محتاج عامر في حاجه يادكتور!
تيم: غمض عينيه وحاول يكون عندو ثبات أكبر. لأنه عارف جدو. وقال بثبات.
أبدا صدقني. انا كل إلى يهمني سلامة ميرو وبس. وبما أنها في أمان. يبقى كل حاجه تمام.
آدm: هز راسه. تمام.
تيم: تمام يابابا. اميرتك جمبك اكلمها؟
آدm: ابتسم. لأ هي فوق مع فريحه وتالين.

تيم: تمام انا هتصل عليها دلوقتي. خلي بالك من حضرتك يابابا.
آدm: إن شاء الله. مع السلامه. وقفل. ومسك القلم. وفتح الملف وبص فيه لثواني. وبعدها. بص قدامه. وقال...
ياترى ايه إلى في دmاغك ياتيم. هل فعلاً بتسأل بالصدفه. ولا في مغزى من سؤالك ده. مشكلتك في ثباتك قدامي!
زين خبط ودخل. وقال حضرتك طلبتني ياحج؟
آدm: امم أدخل تعالي يازين!
زين: دخل وقفل الباب. وقعد قصاده. تحت امرك ياحج.

آدm: قفل الملف. وحط القلم. وشبك ايديه وقال. أنت رجعت من ألــمانيا في نفس اليوم. ومقولتليش الشركه الالمانيه جددت معاك العقد وياترى طلبت فرق سعر كام السنادي!
زين: بحيره كبيره. وقال جواه. يا الله انا نسيت خالص إن بابا ممكن يسأل عن حاجه زي دي؟ طيب وبعدين يازين؟ هتعمل ايه. هتقول ع إلى حصل؟ ولا هتحل الموقف ده ازاي؟ والمشكلة إن بابا سأل سؤال مباشر يعني ماينفعش التجميل فيه. اوووف اعمل ايه بس؟

آدm: بمكر. ايه الاجابه صعبه أوي كدا ياباشمهندس؟
زين: انتبه. ها؟ احم لأ. ولا صعبه ولا حاجه. لكن بصراحه!
آدm: بهدوء. بما انك بدأتها لكن وبصراحه. يبقى في جديد في الموضوع. قول سامعك ياحليف العدوي!
زين: بتـ.ـو.تر وقال. فعلا ياحج في جديد. لكن انا مش عايز حضرتك تشيل هم اي حاجه. وكمان!
آدm: بنبرة فيها حزم. مش ده ال انا عايز اسمعه منك يازين!

زين: اتنهد بإستسلام. وقال حاضر يا بابا. انا هقول لحضرتك كل ال حصل معايا من امبـ.ـارح لحد دلوقتي!
الي حصل إن آريان لما سافر!
وشرحله كل حاجه. مع فكرة مشروعه الجديد!
آدm: سمع الفكره. وأنبهر حرفياً. من تفكير زين. وبدل ما نستورد لأ احنا إلى هنصدر. وابتسم بفخر كبير جدا...
وقال. ابدأ في تنفيذ اول جهاز طبي صنع ف مصر!

عدا كام يوم.
في بريطانيا.
تيم: الو ايوه ياخالد. عملت ايه؟
خالد: ايوه ياتيم. عرفتلك مكانه وشوفته بعيني.
واتكلمت معاه كمان.
تيم: بحماس. أنت متأكد أنه عامر؟
خالد: بتأكيد. ايوه يبني هو نفس إلى في الصوره اللي بتعها ليا. وشغال في محل سوبر ماركت. جمب بيته. واتكلمت معاه وجبت رقمه كمان.
تيم: بتوعد. حلو اوي اوي ياخالد. قولي عنوانه بالظبط ورقمه. وانت شكراً جدا لحد كدا.

خالد: طيب مش هتقولي أنت عايز الشخص ده ليه؟
تيم: بمكر. منا قولتلك ليه دين عند واحد صاحبي وهو بيهرب منه.
خالد: طيب وناوي على ايه؟
تيم: اممم انا هقول لصاحبي على عنوانه وابعتله رقمه. وهو بتصرف بقى معاه.
خالد: اشطا انا هبعتلك العنوان بالظبط ورقم تليفونه.
تيم: بحماس. وانا في انتظارك. وقفلو.
وصلت الرساله ل تيم وابتسم بشر كبير. وقال بدأ العد التنازلي ل نهايتك ياكامليا!

في أوكرانيا.
عند فهد و آدm مراد.
آدm مراد: نايم ع الكنبه. وباصص للسقف. وسرحان ف المشاغبه ضي آدm.
فهد: داخل وجايب خشب يحطه في المدفأه. وقال. انت لسه مكانك يا آدm؟
آدm مراد!
فهد: حط الخشب. ولف ليه. واستغرب شروده. وراح قعد ع التربيزه قصاده. ودقق النظر ل آدm!
آدm مراد: انتبه. و اخد نفس عميق واتنهد. واتعدل ومسح وشه بايديه.

فهد: بِشك. تعرف زمان لما بكون قلقان ع عمتك. أنا كنت بسرح كتير ذيك كدا وبنفس الطريقة. بس ياترى. انت قلقان ع مين يا آدm؟
آدm مراد: بدهاء. قلقان ع عيلتي كلها ياخالو. بما فيهم عمتو لارين!
فهد: من بين أسنانه. متأكد يا آدm!
آدm مراد: بص ف عينيه وقال بثبات. هو حضرتك عايزني اكون قلقان ع حد معين ياخالو؟

فهد: بص ليه بنفس الثبات. وقال بتوعد. انا عايزك متشغلش تفكيرك باللي هناك. أنت تركز في المأمورية وبس يابن مراد!
آدm مراد: أبتسم. وقال بمكر. وهو في حاجه شاغله تفكيري غير أني اخلص المأمورية عشان ارجع اشوفها من تاني!
فهد: بنفس المكر. فريحه مش كدا يا آدm؟
آدm مراد: ابتسم. طبعا دي هي ضي العتمه ياخالو!
فهد: كشر عينيه بِشك!
آدm مراد: بثقه. فونك بيرن يا حوت!

فهد: عينيه ع آدm. وطلع الفون ورد ع مراد بثبات. الو ياصقر!
مراد: بهمس. ها ياحوت. وصلتو لحاجه؟
فهد: بتنهيده. أبدا مفيش اي جديد. أكرم كأنه فص ملح وداب.
مراد: بإحباط. إن شاء الله خير. المهم وصلت معلومـ.ـا.ت إن حيدر في طريقه للمزرعه.
وهبدأ خطتي ولو نجحت هتوصلكم أشاره. ولما ابقى هناك طبعا مفيش اي شبكه لأن حيدر متحكم فيها.
ولما احب اطمنكم هنزل زياره لموريس واكلمكم وابلغكم بالجديد.
فهد و آدm مراد بصو لبعض بقلق.

وفهد قال خلي بالك من نفسك يا صقر!
مراد: سيبها على الله. سلملي على الديزل لازم اقفل مفيش وقت سلام.
وقفل ومسح الرقم وقفل الفون. ودخل البيت.
موريس قاعد جمب أورورا لانها تعبانه نفسيا بسبب اللي هيحصل.
مراد: قعد قصادهم وقال. انا وجدت الحل الذي يساعدكم في امتلاك أرضكم إلى الأبد.
موريس و أورورا اتعدلو بتركيز.
مراد: شرحلهم الفكره. وهي أنهم يساعدوه في أنهم يستعطفو يكتور، وچاكوب إلى هو مراد يشتغل معاه بأي طريقة.

وچاكوب هيجبلهم من تاني اوراق الملكيه لأرضهم.
وطبعا موريس و أورورا ضحكو بأمل ووافقوا وقاله مش هنخسر حاجه لأن چاكوب مش ابنهم ولو حصله حاجه مش هيزعلو كتير عليه. المهم أرضهم وبس.
مراد: اخد نفس عميق واتنهد بأريحية كبيره أنهم وافقو.
وفجاءه سمعو صوت دوشه وعربيات كتير في المزرعه.
موريس: بص من الشباك وقال بصدmه يكتور!
وخرجو كلهم لمقابلة يكتور ال هو حيدر.

ومراد ماشي يعرج. وأخيراً شاف حيدر قدام عينيه وحواليه حرس كتير. والغل ملى قلبه من ناحيته ونار الانتقام بتزيد عند الصقر.
المحامي فتح شنطة الفلوس ل موريس و أورورا.
موريس: بحـ.ـز.ن حقيقي قدm ورق الملكيه.
يكتور: بأمر. بعد غد تتركو مزرعتي. وإلا ساقــ,تــلكم جميعا.
أورورا: باستعطاف. أرجوك سيد يكتور أمهلنا بعض الوقت. أبني مريـ.ـض ولا يوجد له اي وظيفة وهو الذي يعولنا.
يكتور: ضحك بسـ ـخـــريــة هذا ليس من شأني.

فلتذهبو إلى الجحيم جميعاً.
اورورا: نزلت راسها بذل. وعيطت وقالت بترجي.
حسنا سنذهب إلى أي مكان انت تريده. ولكن اصنع لي معروفا وخذ چاكوب أبني يعمل في أي وظيفه انه مسكين.
وأبوه رجل كبير لايقدر على اطعامه بعد تركنا مزرعتنا ارجوك اصنع لي هذا المعروف فقط!
يكتور: بص ع مراد. وشاف عندو بنيه قويه لكن بيعرج. وعندو اعاقه في رجله. وقال بتفكير. تقدm الى هنا!
مراد: ماشي بيعرج. ووقف قدامه.

يكتور: بسخريه. هل هذا سبب حادث؟ أم أنت معوق؟
الحرس ضحكو.
مراد: أبتسم. وقال. انا ولدتُ هكذا سيد يكتور.
أورورا: بتعيط. أرجوك ليس لديه عائل.
يكتور: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. حسنا لكي هذا. خذوه معكم في الملهى. نادل أو عامل تنظيف.
الحرس: حسنا سيدي. وزقو مراد. تحرك ايها المعتوه. الأعرج.
مراد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. واتحرك معاهم.

وبص ل موريس و أورورا بتمثيل أنهم يطمنو وحقهم هيرجع. ولف وشه وابتسم بمكر. وركب معاهم العربيه ومشيو!
وبعد وقت.

وصلت اشاره ل آدm مراد إن مراد في طريقه لوكر حيدر...
آدm مراد: صك ع أسنانه بغـــضــــب كبير. ومسح وشه وشعرو بنرفزه. وأقسم لو أبوه اتأذى هيدmرهم كلهم!

في الجامعه.
ف المحاضره.
چود: قامت وبتحط الكتب ف الشنطه.
مصطفى: اخد الكتب وقام. وعدا من جمبها ومتجاهلها تماماً.
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت ماشي يامصطفي إن موريتك؟
وخرجت بسرعه. وندهت ع دنيا صحبتها بصوت عالى عشان تضايقه. لكن ال اكتشفته أنه ماشي ولا في دmاغه.
آرين: ماشيه وشافت مصطفى جاي عليها. وابتسمت. وقالت. اذيك يامصطفى؟
مصطفى: ابتسم. انا تمام يا آرين انتي عامله ايه دلوقتى؟

آرين: بتنهيده انا كويسه الحمدلله.
مصطفى: ايه مالك ع الصبح. هو برضه محدش اتصل عليكم؟
آرين: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وهزت راسها للأسف لأ. وبابي وحشني اوي.
مصطفى: هز راسه امممم يستي الغايب حجته معاه. وهيرجعو إن شاء الله.
آرين: بإحباط. إن شاء الله. المهم قولي أنت ليه مربي دقنك كدا؟
مصطفى: لمح چود جايه. وضحك وقال ده العادي بتاع مصطفى عزيز. اصل العمر عدا وانا لسه ع المخده. هههههههههههه قولت أربيها.

آرين: ضحكت وقالت انت فظيع جدا. مش كدا ياچود؟
چود: بتريقه. اه فظيع مـ.ـو.ت.
مصطفى: بتجاهل. بت يا آرين إلى إسمه وحيد كلمك تاني؟
آرين: بضحكه. نو نو نو. ده اول ما يشوفني ماشيه في الجامعه يختفي من قدامي. بجد انا متشكره جداً ليك يامصطفي. انت و آسر.
مصطفى: بسخريه. لأ مفيش بينا شكرا. انا بس بعدي بمزاجي.
چود: بصت بعيد واتخـ.ـنـ.ـقت منه...
مصطفى: قال متعمد لچود، واحب اقول لأي حد. يزعل مني. متنساش تتفلق!

چود: لفت ليه بغـ.ـيظ. وبصتله بتوعد كبير.
آرين: بعدm فهم. ايه ال حصل لكلامك ده؟ وبعدين انا ملاحظه أنك أنت وچود مبتتكلموش زي الأول؟
چود: بثقه. أبدا يا آرين. انتي عارفه إن الامتحانات قربت وعايزه أركز عشان مبقاش فاشله. وبصت ل مصطفى بتريقه.
مصطفى: رغم دقات قلبه ليها. لكن حاول يتجاهلها. ومعلقش ع كلامها.

آرين: كشرت عينيها الامتحانات قربت؟ الامتحانات بعد شهرين ياچود. وايه علاقة الامتحان بأنكم متتكلموش؟ هو حصل حاجه؟
چود: بتريقه. ابدا ياحبيبتى. ده مصطفى ده حد لذيذ ازاي متكلمش معاه؟ مش كدا يامصطفي؟
مصطفى: ل آرين. انا كان بقالي 3ايام مضحكتش الحمدلله بقو أربعة.
انا مروح سلام يا آرين. وبص ل چود سلام يا، چود. وسابهم ومشي.
چود: اتنفست غـ.ـيظ من مصطفى. واقسمت انها تربيه!

ف شركة العدوي.
زين و آريان وريتال في المكتب.
آريان: اتفضل حضرتك يابابا. الملف ده فيه كل المعلومـ.ـا.ت عن شركة H-A ودي شركه بين اتنين. واحد اسمه حسان وجوز أخته شريكه اسمه احمد. وده سبب شعار الشركه بتاعتهم.
زين: فتح الملف. وقال. اممم دول من سنه تقريبا راجعين من قطر وعايزين يعملو اسم بسرعه ويكبرو في السوق.

آريان: بالظبط كده. وده سبب أنهم اختاروا نفس مجال الشركه الأم لاستيراد الأجهزة الطبية. ومن الشركه الالمانيه. ولو بصيت حضرتك في الورقه دي. هتلاقي فعلا أنهم سألو عن احسن شركه مصريه. والاجابه كانت شركتنا. وده سبب المنافسه.
زين: اتنهد. اممم تمام لما نشوف ايه إلى هيحصل بعد كده. المهم أنت عملت ايه مع المهندسين؟

آريان: اطمن حضرتك يابابا. المهندسين قاله إن الأرض والمصنع مكانهم مناسب جدا لبداية المشروع الجديد.
ريتال: بسعاده. ومش بس كده ياحبيبى. الباشمهندش صالح بدأ بتفكيك اول جهاز طبي. ومعاه يوسف ومهندسين فنيين محترفين.
زين: ابتسم. ومسح وشه بايديه وقال. يارب خليك معانا. وإن شاء الله خير.
ريتال: بضحكه. انت قلقان ليه بس؟ بجد الفكره مخلياني مبهوره جدآ. وواثقة مليون الميا انها هتنجح إن شاء الله.

زين: الثقه الزياده خطر ع أصحابها ياريتال. احنا بس نشوف اول تجربه. ونستخدm اول جهاز لينا تحت التجارب العلمية ونشوف النتيجه. وإن كان خير والنتيجه النهائيه تمام؟ واخدنا شهادة ببراة أختراع. وكمان إعتماد علامة ISO،؟ ومن منظمة الغذاء والدواء. FDA!
يبقى ننطلق على بركة الله نبدأ اول مشروع ضخم في مصر كلها. ولكن بسريه تامه.

آريان: بثقه. من جهة السريه ف انا بطمن حضرتك. مفيش اي حد عرف ولا عندو علم باللي بيحصل في المصنع الجديد للأجهزة الطبية. وهنفاجيء العالم العربي كله بإول مشروع هايل لزين العدوي ملك السوق القادm. بإذن الله.
زين: بتفائل إن شاء الله.
السكرتيره خبطت ودخلت وقالت. مستر زين. المحامي والمستشار القانوني عايز يقابل حضرتك لأمر مهم.
زين: بهدوء خليهم يدخلو.
السكرتيره: تحت امرك يافنـ.ـد.م. وخرجت.

المحامي خبط ودخلو وقالو بابتسامه. صباح الخير.
كلهم صباح الخير.
زين: اهلا اتفضلو استريحو، وخير إن شاء الله؟
المحامي: طلع ورقه. وقال خير طبعا. اتفضل حضرتك. الشركه الألــمانية للأجهزة الطبية. بعتت فاكس مهم جدا. وهو إن خلال 24 ساعه. ويتحول لحساب حضرتك مبلغ مالي للشرط الجزائي عن تخليهم بالتعاقد مع شركة A-k-A بإراادتهم. وهو 150 مليون دولار فقط لا غير.

في بريطانيا.
تيم راجع البيت لوحدو. واتصل على عامر. ورد.
عامر: بتعجب رقم خاص؟ وقال. الو؟
تيم: بغـ.ـيظ مكبت حتى من صوت عامر. لكن قال. عامر!
عامر: باستفهام. ايوه انا عامر. مين حضرتك!
تيم: بتهديد. انا إلى هلف حبل المشنقه حوالين رقبتك لو منفذتش إلى هقولك عليه!
عامر: بلع ريقه بصعوبه وقال بخــــوف. مي، مين. أنت مين؟ وعايز مني إيه؟

تيم: ضحك بسـ ـخـــريــة. إيه صوتك خايف ليه ياعامر؟ فين خــــوفك ده لما وافقت كامليا على خـ.ـطـ.ـف مراتي؟
عامر: فتح عينيه بصدmه. وقال مش معقول!
تيم: بصوت من نار. لاااااء معقول ياعامر. وإن كنت فاكر إني سيبتك تبقى غلطان. أنت روحك في أيدي. وتسجيلاتك صوت وصوره معايا. وهبعتلك نسخه منها عشان تشوف نفسك وأنت بتحكي قاذرتك انت والحـ.ـيو.انه كامليا. وانا على أتم الاستعداد إني اقلبها قضية رأي عام.

وكمل بمكر. ووقتها بقى كامليا هتتسـ.ـجـ.ـن. بس أبوها حته تقيله وهيتصرف ويخرجها من السـ.ـجـ.ـن.
لكن الخسران الوحيد في الليله دي كلها. أنت ياعامر. أنت وعمك والجارسون. ومصيركو هيكون الإعدام.
لكن بقى لو سمعت كلامي. ونفذت كل إلى هقولك عليه. انت هتبقى في أمان. وهعتبرك شاهد ملك في قضيتي. ها؟ قولت ايه ياعامر!
عامر: بينهج وقعد بخــــوف. وقال. اء. انا تحت امرك ياباشا. بس. بس ايه إلى يضمنلي إني هكون في أمان انا وعمي؟

تيم: من بين أسنانه. كلمتنا شرف. ووعدنا عهد علينا. وانا لو كنت عايز أأذيك كنت قدmت الأوراق إلى انت ماضي عليهم من غير ما تعرف أنت ماضي على ايه؟ فاهم ياعامر!
عامر: بنـ.ـد.م. منك لله ياكامليا. حسبي الله ونعم الوكيل فيكي.
تيم: بسـ ـخـــريــة. بعد ايه؟ المهم هتنفذ كلامي؟ ولا نتقابل في النيابه؟
عامر: بإستسلام. تحت امرك ياباشا!
تيم: أبتسم بخبث. وقال. تمام أوي. اسمعني بقى وطقطق ودانك معايا. وأي غلطه منك. فيها رقبتك!

قدام الملهى الخاص بحيدر.
واسمه. night club Victor (ملهى يكتور)
نزل الجارد وفتح باب العربيه للزعيم يكتور.
يكتور: نزل من العربيه وفي بوقه سِجار. وماشي بثقه وثبات غير عادي. ودخل الملهى.
الحرس: بسـ ـخـــريــة ل مراد. هيا تقدm ايها المعتوه الأعرج.
كل الحرس ضحكو وسـ.ـخرو منه لأنه بيعرج. وتنمرو عليه.
مراد: طبعا احنا عارفينه بيعدى كل حاجه بمزاجه. واستخدm سلاح البرود ومهتمش لأن جواه هدف الوصول لاكرم صديقه.

وماشي بيعرج. ودخل البـ.ـار مع الحرس. وعينيه بتاخد اسكرين وبتحفظ كل حاجه موجوده في المكان.
يكتور: قعد ع كرسي فخم جدا. وحواليه حرس.
جارد زق مراد ووقع قدام حيدر. والجارد قال. انحني لسيدك ايها المعاق الأعرج.
مراد: لف راسه وبص للجارد وشاف إسمه على الجاكيت. وبص ليه بنظرة معناها انت اول ضحيه يا روبرت! وابتسم بتوعد. وقال حسنا.
يكتور: نفخ دخان السِجار. وقال. ما اسمك؟

مراد: مثل الخــــوف. وقال. چا، چاكوب. چاكوب موريس. سيدي!
يكتور: هز راسه امم. هل تظن اني أتيت بك إلى هنا لاوظفك؟ هههههههه.
مراد: بمكر. بالطبع سيدي فأنت الزعيم يكتور.
الرجل الذي ليس له مثيل على الإطـ.ـلا.ق.
واقوى رجل في أوربا. وبالتحديد هنا في أوكرانيا سيدي يكتور العظيم!
يكتور: رفع حاجبه بإعجاب من كلامه. اوو من الواضح أنك زكي و تعلم عني الكثير.

مراد: رفع عينيه وبصله وقال بثقه. أنت حديث العالم سيد يكتور. ولطالما تمنيت أن أراك امامي. ف انا الآن لا اريد شيء آخر. أريد فقط أن أكون خادmك.
يكتور: ضحك بثقه. وقال حسنا لك هذا يا...
مراد: مثل الفرحه. وقال. چاكوب. چاكوب موريس سيدي!
يكتور: اتعدل وقرب من وش مراد. وقال بتحذير. أنصحك أن تخدmني بصدق. لانك مهما علمت عن يكتور. لن تعرف مدى خطورة هذا الشخص عليك. فهمت چاكوب موريس!

مراد: بص في عينيه وقال بخبث. خادmك المطيع سيدي يكتور العظيم! ونزل راسه. وقال جواه بتوعد ممزوج بغـــضــــب...
مراد العدوي مابينحنيش غير للي خلقه. وهدفعكو كلكو تمن إلى حصل دلوقتي. بس الصبر عليا ياحيدر الكـ.ـلـ.ـب أنت واللي معاك!
يكتور: شاور لبـ.ـنت شغاله على البـ.ـار.
واسمها. زوي. وجت. وقالت تحت امرك سيدي.
يكتور: بأمر. زوي. هذا چاكوب خادmي الخاص.
ويعمل على تنظيف الملهى يومياً. ووقت النوم يخلد في المطبخ مع چاك.

زوي: انحنت. حسنا سيدي.
مراد: مثل السعاده. انت حقا رجل رائع سيدي. أنت الافضل على الاطـ.ـلا.ق بالنسبة لچاكوب.
زوي: لا تثرثر كثيرا هيا تحرك معي!
مراد: مشي معاها. وعيونه بتراقب المكان كويس.
زوي: جابتله طقم ينيفورم. وقالت باشمئزاز. أنت أيها المعتوه الأعرج. امسك ارتدي هذا. وأخرج على الفور. وسيأتي لك چاك صديقك في العمل سيشرح لك طبيعة عملك في هذا المجال!
مراد: ابتسم ببرود. وقرب منها واخد اللبس ومردش عليها.

زوي: بصت ل مراد من قريب. وقالت بدهشه. يالهي كم انت رائع وجميل جدا. جميل للغايه.
مراد: قال ببرود. ولكنني معتوه واعرج لا تنسي هذا.
ومن الممكن أن تخرجي بعض الوقت لابدل ملابسي.
زوي: بغـ.ـيظ. أنت وقح. وخرجت.
مراد: هز راسه بتوعد. وبص ف المكان يتفحصه. ولمح كاميرات مراقبه. وقعد قصاد كاميرا عن عمد. وقال بتمثيل الحـ.ـز.ن.
أنا سافتقدك أمي وأبي. وأيضا حبيبتي. واليوم خسرت الكثير. وهي الارض الذي كنت اجني منها المال.

واعدك يا امي اني اجني من عملي كثيرا من المال لاساعدك انتي وابي.
ولكن!
وبعدها أبتسم. وكمل بمكر. ولكن في المقابل اجتزت على وظيفة مع أعظم رجل في العالم. وقام يغير هدومه.
وبدأ يصفر ويغني وقال كلام كتير جدا أنه مبسوط جدا أنه هيشتغل مع أعظم رجل وهو السيد يكتور.
يكتور: في المكتب الخاص بيه. ومكان كبير جدا. وموجود فيه تربيزة قمار كبيره. وبـ.ـار مخصص ليه.
وشاشات المراقبه قدامه. وصور كتير على الحيط.

يكتور: شاف وسمع وضحك على چاكوب وقال إنه معتوه حقا. ولكن أنا سأظل اراقبك ايها الچاكوب وإن كان كل هذا صدفه؟ أم ترتيب منك!
مراد: خرج من الاوضه.
وجه عامل في البـ.ـار وقال. هاي انا چاك اعمل هنا منذ سنوات طويلة.
مراد: بتمثيل التـ.ـو.تر. هاي انا چاكوب. وأنه اليوم الأول لدي. ايمكنك مساعدتي.
چاك: أبتسم. حسنا بالطبع. اسمع من الساعه السادسه صباحا
حتي الثانية عشرة مساءاً هذا وقت الراحه لدينا نحن النادلين والعمال.

ونبدأ العمل منذ الثانيه مساءا. والعمل ليس بمرهق. انت عليك أولاً أن تنظف مكتب سيد يكتور الخاص عنـ.ـد.ما تصحو وقبل النوم.
وتنظف كل هذه الطاولات. وأي شيء على الأرض عليك تنظيفه. وتقدm الحساء الساخن لسيد يكتور. وله مواعيد منظمه. وزوي تعد له هذا الحساء الخاص بنفسها. وانت تقدmه هذا هو عملك طوال الوقت.
مراد: هز راسه حسنا سأفعل كل ما تريد. ومن أين ابدأ؟

چاك: بص في الساعه وقال. أنها العاشره. ستقدm الحساء الساخن لسيد يكتور الآن. تعالى معي.
مراد: مشي وراه. وشاف اوض مقفوله وقدامها حرس شخصي. وشاف ساعه حائط كبيره جدا بطول الحيطه جمب باب المكتب.
وقدام المكتب في اتنين حرس شخصي ل يكتور. وشاف بنات وشباب بدأو يدخلو الملهى.
چاك: تفضل چاكوب. وانتبه جيداً. سيد يكتور لا يحب أحد أن يخطىء معه. وإلا عقـ.ـا.به المـ.ـو.ت. بالأمس قــ,تــل اثنين من الموظفين لاهمالهم في العمل.

مراد: مثل الدهشه. وقال ماذاااا؟ قــ,تــل!
چاك: ضحك. نعم غدا ستعتاد على هذا الأمر. اذهب الآن لأننا مراقبون جيداً. ولأن الزبائن قد أتت وحان وقت الإحتفال.
وشاور ليه ع المكتب. وقال. وهناك مكتب سيدك.
مراد: اتغاظ للقب سيدك. وهز راسه. وماشي. وسط ناس كتير جدا. ووصل المكتب.
الحرس وقفو قدامه وفتشو مراد تاني كويس جدا. وقالو إذن فلتذهب.
روبرت: فتح الباب. وقال بسخريه. تقدm يامعاق!

مراد: مردش عليه. ودخل. ومثل الرجفه. وابتسم بتـ.ـو.تر. وحط الصينيه ع المكتب قدامه. وقال ت. تفضل الحساء الساخن سيد يكتور!
يكتور: قفل المجله. وحطها ع المكتب. وقال. لم أنت خائف هكذا چاكوب؟
مراد: مثل الخــــوف. وقال. إن هذا المكان له رهبه شـ.ـديده جدا سيد يكتور.
وقد علمت للتو أنك تقــ,تــل من يهمل في عمله. وهذا اليوم الأول لي هنا.
وكل احلامي فقدت الامل بها بعد علمي بهذا الأمر!

يكتور: ضحك بصوت عالى. وقال انت حقا تضحكني چاكوب.
مراد: بمزاح. إذن فلتدعني اضحكك مقابل أن تترك حياتي لاعيش بسلام.
يكتور: ضحك. نعم انت حقا يبدو عليك إنك خفيف الظل.
مراد: ابتسم. ولا أأكل كثيراً، سأوفر لكم الكثير سيد يكتور.
يكتور: هز راسه. وقال بِشر. لنرى ما تستحق ايها الچاكوب! فلتخرج!
مراد: انحني بسيط. سمعا وطاعه سيد يكتور. ولف وخارج. ولمح خزنه صغيره في الحيطه. وخرج!

عدا اليوم على مراد اشتغل بهمه عاليه. لانه اول يوم لازم يثبت نفسه ليهم. ومع شغل مراد راقب كل حاجه موجوده. وراقب حركة كل واحد مع حركة عقرب الساعه. وشاف قد ايه إن روبرت متغاظ منه.
والبـ.ـنت زوي اللي على البـ.ـار. عيونها منه. لكن مراد مش مركز معاها.
لكن إلى كان مضايق مراد جدآ أنه مكانش عارف يصلي لانه مستحيل يعرف يصلي والمكان كله متراقب.

والساعه 5 صباحا. وقلبه مخـ.ـنـ.ـوق عشان الصلاه. واتأكد إن يكتور خرج مع صديقته صوفيا على بيته جمب الملهى. والكل بدأ ينام.
ودخل الحمام واتوضى. وخرج بسرعه على مكتب يكتور ينضفه. ودخل المطبخ. وطفى كل الأنوار. وكان قلقان إن حد يدخل عليه وهو بيصلي.
چاك بصوت نعسان. فلنخلد للنوم چاكوب انا منهك كثيراً.
مراد: بخبث. وانا ايضا ولكن هل سيدخل أحدا من الحرس لايقاظنا؟

چاك: بنوم لا احد يدخل هنا إلا عند الثامنه صباحا. دعني انام. ونام بعمق.
مراد: غمض عينيه ودعى ربنا يسترها معاه. وبدأ ف الصلاة. وكان حذر.
وبعد شويه خلص صلاه. ونام. ودعى ربه كتير. وقال جواه بحيره مش عارف أبدأ منين. يارب يارب نور ليا الطريق. واستجب لدعوات امي. وغمض عينيه بتعب ونام!

بعد اسبوعين، :
في النادي.
عامر: قعد خير ياكامليا هانم حضرتك طلبتني قولتي عايزاك في موضوع مهم؟
كامليا: بخبث. تتجوزني ياعامر!
في شركة العدوي.
زين في مكتبه رايح جاي ومتـ.ـو.تر وقلقان.
آريان: خبط ودخل عليه. وقال مالك يابابا؟
زين: بتـ.ـو.تر ملحوظ. خالك يوسف اتصل عليا وقال إنه منتظرنا في المصنع الجديد.
آريان: طيب وايه المشكله؟
زين: بصله. وقال يعني أنت مش عارف المشكله يا آريان؟
آريان: هز راسه بإحباط. وقال. عارف طبعا يابابا. وبما إن خالو يوسف اتصل. أكيد في مشكله في الجهاز الطبي اللي بيتصنع.

زين: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال. شهر بحاله ومفيش جديد. وكل يومين نواجه مشكله في التقنيات والتصنيع. والجهاز مش شغال خالص. وكل يومين يكتشفو عيب فيه. وانا الأسبوع اللي فات كنت مسافر. مش عارف اعمل ايه. بدايه مش مبشره!
آريان: بحيره. متقلقش حضرتك. واكيد إن شاء الله. كل مشكله وليها حل.
زين: بتنهيده. إن شاء الله. إحنا هنعمل إلى علينا. والتـ.ـو.فيق من الله.
فون زين رن وقال. ده بابا. ورد عليه. صباح الخير ياحج.

آدm: في العربيه. وقال. صباح الخير يا زين. نص ساعه وحصلني على المصنع الجديد أنت و آريان.
بعد شويه.
ف مصنع الاجهزه الطبيه!
آدm وزين و آريان موجودين مع المهندسين الفنيين. والكل واقف مترقب بشكل ملحوظ.
زين: قال بتـ.ـو.تر. ايه ياباشمهندش صالح. انت طلبتنا ليه أنت ويوسف؟
أنت من اسبوعين قولت إن الجهاز ال صنعتوه مشتغلش وفيه سبب مش عارفين توصله ليه؟ ياترى في جديد؟

يوسف: جه وقال. بضحكه. طبعا يا زين باشا. وفي اهم جديد. لازم تشوفه بعينك. اومال انا أتصلت عليكم ليه؟
زين: بصلهم بحيره.
صالح: ابتسم. وقال. احنا فعلا بعد ما صنعنا الجهاز ومشينا ع كل خطوه بتركيز كبير. وفشلنا في تشغيله اكتر من مره.
لكن زي ما الامبراطور عودنا إن الفشل بداية النجاح. وبعد شهر كامل من شغلنا. احب اقدmلك...
وشال قماشه بيضا كبيره من ع الجهاز. وقال.

أول جهاز طبي صنع ف مصر برعاية شركة A-k-A الموزع الرسمي.
آدm وزين و آريان بصو للجهاز بزهول كبير.
زين: بحماس. يعني. يعني قصدك تقول. تقول إن الجهاز اشتغل؟
يوسف: ابتسم. ومن اربع ايام متتاليه الجهاز شغال مع تجارب يوميه وكانت النتايج بنفس كفاءة الجهاز الألــماني. مع ضبط قطع غيار أعلا واكفأ كمان.
زين: فتح عينيه بدهشه. مش مستوعب فرحة الخبر.
آدm: بفخر. ربت ع كتفه وقال. الف مبروك يازين.

زين: بص لابوه ومش عارف يرد...
آريان: حـ.ـضـ.ـن أبوه بسعاده وقال. الف مليون مبروك ياملك. بجد حضرتك ملك السوق القادm. الف مبروك يا بابا.
كل المهندسين صقفو بحفاوه وفرحه كبيره.
زين: استوعب أخيرا. وحـ.ـضـ.ـن أبوه بسعاده كبيره. وقال كل الفضل يرجعلك يابابا.
آدm: بفخر كبير. وقال. الفضل لله ثم تفكيرك وتعبك. ومجهود المهندسين والعمال.

وفرحتي الكبيره إن شاء الله. لما تصنع كل الاجهزه الطبيه هنا في مصر. وتاخد عليها موافقة ببراءة اختراع. صدقني دي الفرحه الكبيره إلى بجد يازين يابني!
زين: ضحك وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وقال إن شاء الله يابايا.
ولف لكل الموجودين. وقال بسعاده، انا بجد بشكركم ع مجهودكم الكبير. والفضل كله يرجع لله ثم ليكم انتم.

وبالمناسبة الجميله دي. مكفأه لكل مهندس وعامل سهر وتعب طول الشهر ده لحد ما وصلنا لنتيجه مرضيه. بشكركم جميعاً.
صالح: بسعاده. الشكر لله واحنا تحت امرك ياباشمهندش زين. وإن شاء الله. خلال التلات سنين القادmه هنكون صنعنا جميع الاجهزه الطبيه اللي بنستوردها من خارج مصر.
يوسف: بفخر. وهتبقى انت أول مصدر أجهزة من مصر للعالم العربي. الف مبروك يصحبي. وضم زين بفرحه كبيره.

زين: بص ل آدm وعيونه مبسوطه اوى. وقال لازم افرح ست الكل.
آدm: ابتسم بحب كبير. وقال وهي في انتظارك.

في النادي.
كامليا بتجري في التراك. وبتسمع ميوزك. ووصلتها رساله. ووقفت وفتحت الفون. ومكتوب فيها.
انا مش عارف إزاي اتعرضتي للاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب. وممكن تكوني حامل وبتجري وعايشه حياتك. تخيلي كدا لو اتجوزتي في يوم وعيلتك المحترمه اكتشفت حقيقتك وانك مش بـ.ـنت!
ياترى ابوكي رجل الأعمال المحترم هيرفع راسه إزاي؟

ولا بقى لما يشوف بـ.ـنته الشريفه. واكيد كانت قبل كده في حـ.ـضـ.ـن كام راجـ.ـل. تؤ تؤ تؤ. مشكلتك إنك بتنسي بسرعه. مع إنك المفروض تفتكري آخر رساله ليكي من الديزل!
كامليا: بتنهج وحطت أيدها ع قلبها. وبتهمس بهستريا وخــــوف. اء. الديزل؟ الديزل. لأ لأ. هو قال هقص من عمرك. لأ لأ. اء. انا...
عامر: ظهر قدامها. ومثل الدهشه. مييين؟ كامليا هانم؟
كامليا: اتخضت. وشهقت. ورجعت لورا بسرعه...

عامر: باستفهام. اله؟ اهدي ياست هانم. حضرتك مش فكراني؟ انا عامر؟ عامر إلى كنت!
كامليا: بصت حواليها وبتنهج. وشافت أمها بتتكلم مع صحابتها. وشـ.ـدت عامر من أيدو. ومشيت بعيد...
عامر: مثل التعجب. وقال اله؟ انتي سحباني وراكي كدا ليه؟ ومال وش حضرتك اصفر ليه كدا؟ في حاجه حصلت؟
كامليا: بلخبطه وخــــوف. اء. انت ايه إلى جابك هنا؟

عامر: بص حواليه. هو ده مش نادي برضه ولا ايه؟ وبعدين ده ترتيب ربنا. عشان أنا ليا لوم وعتاب عندك. انا سمعت كلامك ونفذت كل حاجه. بس حضرتك بعتينا انا وعمي ومسلمتيش لينا وصولات الامانه.
كامليا: هششش وطي صوتك. اء. انا مبعتش حد. انت إلى غـ.ـبـ.ـي.
عامر: انا غـ.ـبـ.ـي ليه؟ قولتي كل حاجه ونفذتها. وبسببك انا اتحبست. واتكهـ.ـر.بت. وحطو عليا تلج. وضـ.ـر.بوني...
كامليا: افتكرت التلج والتعذيب. وبتنهج.

عامر: مثل الاستغراب. وقال لأ حضرتك باين عليكي تعبانه اوي. انا برضه. أبن اصول وجدع وممكن اوصلك.
كامليا: برجفه. مشيني من هنا بسرعه.
عامر: هز راسه تمام اتفضلي. هوقف تاكسي.
كامليا: بغـ.ـيظ. تاكسي ايه ياغـ.ـبـ.ـي. انا معايا عربيتي. انت سوقها لأني حاسه اني مش كويسه.
عامر: وماله تحت امرك. اتفضلي يا ست الكل.

كامليا: اخدت شنتطها. وخرجت بسرعه ومهتمتش بوالدتها. وركبت العربيه. وقالت اطلع على اي مكان هادى. انا بكره الدوشه دي.
عامر: قفل الازاز. وقال حاضر. سبحان الله شكلك اتغير خالص.
كامليا: زعقت اتغير ازاي يعني؟ انا اجمل من اي حد فااااهم؟
عامر: مثل الخــــوف. اءنا. آسف. آسف ياهانم مش قصدي والله. بس وشك اصفر خالص.
كامليا: سوق وانت ساكت.

عامر: حاضر حاضر يا هانم. وشغل العربيه وساق. وماشي وسط البلد. وفونه رن. وقال بعد اذنك بس هركن هنا وارد. اصل واحد صحبي واقع في ورطه.
كامليا: هزت راسها. ومردتش.
عامر: نزل. ووقف قصادها. ومثل انه بيتكلم. وقال بصوت مسموع.
طيب وبعدين ياحمد؟ هتعمل ايه في الورطه دي؟ يعم أنت لازم تستر عليها دي مهما كانت بـ.ـنت حتتك برضه.

ماشي انا معاك أنك مالكش زنب في إلى حصل. بس هي برضه بت غلبانه. وصاحب المكتب منه لله ضحك عليها واغـ.ـتـ.ـsـ.ـبها.
والبت وقعت في عرضك. يعني تستر عليها وليك الأجر والثواب.
ايوه ياعم شهر ولا شهرين وطلقها. واهو اسمها لو اتجوزت بعد كده. الناس تكون عارفه انها كانت متجوزه ومش هيعبها شيء.
ايوه ياحمد منا عارف كل ده. والله يبني انا لو مكانك هستر عليها من الفضحيه.
دي فيها مـ.ـو.تها يبني ومـ.ـو.ت أهلها كمان. دي مصيبه.

بس أنت بقى لما تتجوزها قدام أهل الحته. هي راسها هتبقى مرفوعه. ومش هتنسالك الجميل ده.
وغير بقى ثوابك عند ربنا إنك سترت واحده من الفضحيه. ماشي ياحبيبي.
خلص حوارك وفكر وشوف انت ناوي على ايه وبلغني. وانا يسيدي أول شاهد على العقد. اشطا يصحبي سلام!
كامليا: سمعت كل كلام عامر. وفكرت في كل كلمه قالها. وضحكت بخبث شيطاني...

في ملهى يكتور. :
مراد: بينضف المكتب.
يكتور: ماسك عقد الماس وفتح الخزنه بأرقام سريه.
مراد: شاف في الخزنه سبايك دهب. حجات تانيه كتير.
يكتور: لف ل مراد يشوفه بيعمل ايه؟
مراد: ف ثانيه نزل راسه وبيلمع في المكتب ولا كأنه شايف حاجه.
يكتور: هز راسه. وحط العقد وقفل الخزنه. وقعد ع الكرسي ورفع رجليه على المكتب. وبيشرب كاس. وقال. أين كنت قبل أمس چاكوب؟

مراد: مسك فوطة التنضيف. وقال. انا كنت ازور والداي سيد يكتور.
يكتور: هز راسه. امم نعم حسنا كدت أنسى هذا الأمر. ولماذا يبدو عليك الحـ.ـز.ن؟ لست معتادا على ذلك.
مراد: بمكر. لا شيء مهم سيد يكتور. إلا إن والداي لم يجدوا مأوى لهم.
يكتور: بعدm اهتمام. حسنا أليس لهم أقارب.
مراد: بخبث. نعم لدينا وهم يقيمون معهم ولكن لضيق المنزل ويوجد سيدتين مستأجرين غرفة معيشه في نفس المنزل!
يكتور: مردش عليه. وشاورله. فلتكمل عملك.

مراد: هز راسه امرك سيد يكتور.
دخلت: صديقة يكتور واسمها صوفيا. وقعدت ع طرف المكتب وقالت. عزيزي يكتور. عنـ.ـد.ما يصل أخاك بيبرس أين سيعيش؟
يكتور: بصلها نظرات جريئه وباسها قدام مراد.
مراد: اتخـ.ـنـ.ـق لكن إلى لفت انتباهه. إن حيدر ليه اخ!
يكتور: بعد عنها. وصب كاس كمان. وقال بيبرس سيأتي قريباً قبل الاحتفال بعيد الهالوين.
وبصلها بتهديد. وسيعيش هنا صوفيا، هل لديكي اعتراض؟

صوفيا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وضحكت بخــــوف. وقالت. لا بالطبع انا فرحت كثيرا بقرارك. فأنت سيد القريه وتفعل ما يحلو لك!
يكتور: بجراءه. إذن فلتذهبي معي إلى غرفتي الآن. وقام وقف. واخد صوفيا وقال وهو خارج. نظف المكتب جيداً أيها المعتوه الأعرج!
مراد: انحنى بخبث وقال. سمعا وطاعه سيد يكتور.

وقفل الباب. وراح عند المكتب كاالعاده ولأنه مراقب المكان كويس. لمع الشاشات. وراح يلمع الدولاب جمب الخزنه. وشوش كاميرا المكتب لدقيقة بالظبط. وبسرعه شمر رجل البنطلون. وطلع أزازه صغيره ورش على زراير الخزنه. وحط قطعه بلاستيكية شفافة جدا على الزاراير وطبعت البصمـ.ـا.ت والرقم السري. وحط القطعه في كيس بلاستيك. وخباها في جيبه. ومسح بصمـ.ـا.ته من ع الخزنه وكمل تلميع في الدولاب والكاميرا اشتغلت وكملت لقطة مراد عند الدولاب. ونضف المكتب وخرج.

ودخل الحمام. وطلع القطعه ورشها بماده وعرف الرقم السري للخزنه. ولكن الرقم متلخبط وهي كانت
13468
ومش عارف حيدر ابتدا بانهي رقم الأول؟
لكن مراد حفظ الرقم زي إسمه وهيحاول يوصل للرقم السري الصحيح.
ورمى كل حاجه في الحمام وشـ.ـد السيفون. وغسل وشه.
وافتكر لما سافر القريه اول امبـ.ـارح وراح عند موريس. وخرج واتصل ع فهد. وطلب منه كل الحجات دي. وجبهاله واتقابلو في قطار. هو و آدm.
واطمنو ع بعض بالاشارات وسماعة البلوتوث.

وفهد قام قبل ما القطر يوقف المحطه ال جايه وساب شنطه صغيره تحت الكرسي. ونزل مع آدm.
مراد: قام وقعد ع الكرسي. وجاب الشنطه واخدها ودخل الحمام في القطر. وفتح الشنطه. ولف كل حاجه فيها حوالين رجله وربطها كويس.
و نزل قبل محطة قرية يكتور ووصل الساعه سابعه صباحاً والكل نايم.
وخبى الحاجه. في الحمام. وصلى ونام.
مراد: فاق من تفكيرو. وقال، ياترى مين بيبرس ده كمان؟ ونفخ بتـ.ـو.تر كبير. وخرج.

فيلا العدوي.
مريم: ضمة زين لقلبها بسعاده كبيره. وبتعيط بفرحه
وقالت. الله أكبر ماشاءالله عليك يازين يابن قلبي وروحي.
وطلعته من حـ.ـضـ.ـنها. ومسكت وشه بايديها. وضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وقالت. مبـ.ـارك عليك ياحبيبي. انا محدش فرحان قدي.
اء. انا. أنا قلبي مبسوط. مبسوط اوى. إنك هتفيد الناس. أنت فخر ليا.

لأ لأ أنت فخر للعيله كلها. وضمته تاني لقلبها وعيطت بو.جـ.ـع وقالت. كان نفسي مراد يبقى موجود معانا ويشاركنا الفرحه الكبيره دي.
زين: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس ع ايديها الأتنين. وقال. أولا كدا. الله يبـ.ـارك ف حضرتك.
ثانياً بقى كل اللي انا وصلتله ده بسبب دعواتك ورضاكي عليا.
ثالثاً والأهم أبوس إيدك بلاش دmـ.ـو.عك دي يا أمي. صدقيني دmـ.ـو.عك غاليه اوي.

ورابعا. مراد إن شاء الله. هيكون موجود وقتها. وهو وبابا إللي هيقصو شريط الإحتفال بالمشروع اومال مين يعني؟ بس أهم حاجه انتي تكوني مبسوطه.
مريم: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بحب كبير. وقالت. انا مش بس مبسوطه. انا مش عاطيه فرحتي لحد. بجد انا فرحانه اوي بيك يانور عيني. وربنا يكملك مشروعك على خير. واشوفك أنت وأخواتك أحسن الناس.
آدm: مسح دmـ.ـو.عها. وابتسم. وقال كفايه دmـ.ـو.ع لحد كدا يا أميرتي.

مريم: هزت راسها ل آدm ومسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت.
زين: وانا بأيد الحج. اتفضلو بقى اقعدو استريحو. لأن ليليان وكريم على وصول وانا عايز افرحها بنفسي.
ريتال: بسعاده كبيره. همست بفرحه. زينو انا مبسوطه عشانك أوي.
زين: بمكر. وانا كمان مبسوط عشانك أوي. ولازم نحتفل. وغمز.
ريتال: ضحكت بحرج. وشبكت أيدها ف ايدو وقالت. ألف مبروك ياحبيبى.
زين: مبروك عليا فرحتك دي ياروتي!

بعد اسبوعين.
في النادي. :
كامليا: قاعده ف انتظار عامر. وبصت ف الساعه.
عامر: وصل وقعد خير ياكامليا هانم حضرتك طلبتني قولتي عايزاك في موضوع مهم؟
كامليا: بابتسامه. فعلاً ياعامر انا طلبتك عشان اثبتلك حُسن نيتي. وإني مكنتش بضحك عليك أنت وعمك وبتسغلكو.
عامر: بعدm فهم. مش فاهم تقصدي ايه حضرتك!
كامليا: ضحكت. وفتحت شنتطها. وطلعت منها وصولات الامانه. وقالت اقصد دول ياعامر!

عامر: فتح عينيه بدهشه. وقال ياااه. أخيراً؟
وبعدها كشر عينيه وقال. طيب عبد البـ.ـاري بيه. مقدmش فينا الوصولات دي ليه لحد دلوقتي؟
كامليا: ههههههههه. لأن الوصولات كلها معايا انا ياعامر. وبابي مشغول الفتره دي. المهم بقى. انت مستعد تاخد الوصولات دي وترتاح من القلق!
عامر: بلهفه. إلا مستعد. حد يكره الراحه ياست هانم؟
كامليا: بمكر. خلاص. اتفقنا!
عامر: بتعجب. اتفقنا على ايه؟

كامليا: بمكر. تسمع كلامي المرادي. وتاخد الوصولات وتقطعها بأيديك. ها قولت ايه؟
عامر: أسمع كلامك في إيه؟
كامليا: بخبث. تتجوزني ياعامر!
عامر: تنح. ايييه؟ ات، اء. اتجوزك!
كامليا: بتشرب العصير. وقالت. امممم. جواز رسمي.
بص يا عامر بصراحه كدا من غير لف ودوران انا وانت في بينا شغل كتير جدا جاي.
عامر: كشر عينيه بعدm فهم. وقال شغل إزاي مش فاهم.

كامليا: بخبث. لأ كل حاجه حلوه ف وقتها. احنا أولا هنتجوز لمدة 6 شهور وبعدها كل واحد يروح لحاله! لكن شغلنا زي ما هو.
عامر: بتمثيل. ياست هانم الله يكرمك مـ.ـا.تلعبيش بيا. انا صحيح غلبان. بس عندي قلب برضه وبيحس زيك. وانتي زي القمر وجميله جدا وغنيه والف مين يتمنا ضفرك. وانا فقير. عايزاني ازاي اتجوزك!

كامليا: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه. خلصت كل الكلام التافه ده؟ انا قولت جواز لمدة 6 شهور. ولازم يبقى رسمي قدام الناس. وبعدها اطلق عادي.
وقولتلك هيبقى ف بينا شغل كتير جاي. والمقابل مبلغ كبير. غير كدا صدقني مش هسيبك في حالك.
عامر: مثل الحيره. ليه بس ياست هانم انا اذيتك في ايه؟ طيب حتى على الأقل افهم. شغل إيه؟ وازاي جواز مره واحده. وطـ.ـلا.ق وايه السبب للجواز ده!

كامليا: طلعت رزمة فلوس. ورزعتها قدام عامر. وقالت. تاخد الفلوس دي. وتنضف نفسك. وتشتري لبس شيك. وانا هظبط شوية اوراق وهميه أنك فتحت شركة صغيره. ومستقبلك مضمون. وتتقدm رسمي وانا عليا الباقي!
عامر: بنفاذ صبر. ياست هانم الله يخليكي. فكري كويس والدك مش هيدخل عليه الحوار ده. انا ماضي على وصولات ازاي فتحت شركه؟

كامليا: بتفكير. اممم. وبصتله خلاص نحطهم قدام الأمر الواقع. لأن بجد لازم اتجوزك بأي شكل. فهمت ياعامر!
عامر: بمكر. إلى تشوفيه ياست الكل!
كامليا: قامت وقفت. وقالت. سبني أرتب لكل حاجه. وهتصل عليك ونكتب الكتاب. ووقتها تاخد الوصولات. واعمل حسابك انك هتعيش معايا في شقه بعيد عن اهلي. وسابته ومشيت!
عامر: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. واتأكد انها مشيت. وطلع فونه. وحط الفون ع ودنه. وقال تمام يادكتور؟

تيم: ابتسم بمكر. تمام أوي ياعامر.
بس خلي بالك. الشغل اللي كامليا عايزاك فيه. أكيد تقصدني انا ومراتي. لأنها مش هتستسلم بسهوله. بس على مين؟ ده انا حفيد العدوي ومصطفي عزيز!
بعد شويه
كامليا وصلت البيت. ودخلت المطبخ واخدت سكينه. وطلعت لمامتها فوق.
ماجده: قاعده بتكلم صاحبتها. على النت. واتخضت لدخول كامليا بالشكل ده. والفون وقع من أيدها. وشهقت وقالت كامليا؟ هتعملي إيه؟

كامليا: حطت السكينه عند قلبها. وقالت بتمثيل العـ.ـيا.ط والجديه. مامي. انتي عايزه ت عـ.ـر.في سبب تعبي الفتره إلى فاتت مش كدا؟
ماجده: قلبها هيقف من الخــــوف. وقالت. اء. ايوه ايوه ياحبيبتى. بس نزلي السكينه. اءانتي مش عارفه انتي بتعملي ايه؟
كامليا: بشر كبير. قالت. مامي. انا، ا. انا اتعرضت للاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب.
ماجده: فتحت عينيها بصدmه كبيره. وقعدت ع طرف السرير بوهن!
كامليا: الفت مسلسل من خيالها. وقالت. كل ده بسبب بابي.

ماجده: وقفت برعشه. ودmـ.ـو.عها نازله. وقالت بصدmه. اء. ابوكي؟
كامليا: ايوه بابي. في شاب شغال عندو وماضي على وصولات أمانه. وهيتسـ.ـجـ.ـن. وجوزك رفض أنه يسلمه الايصال. والشاب ده انتقم من بابي فيا انا!
ماجده: بصدmه. مستحيل. مستحيل إلى انتي بتقوليه ده.

كامليا: بصت لأمها بجنون. وقالت بغـــضــــب. يعني أنا هتهم نفسي بالاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب؟ ولا هشيل مصيبه لوحدي. جوزك السبب في كل ده. فكر في الفلوس ومفكرش في بـ.ـنته. ورمت السكينه على الأرض. وطلعت الوصولات قدام عينيها. وقالت. اتفرجي وشوفي بعينيكي. اهي وصولات الامانه كلها معايه. وانا شرطت على الشاب ده قصاد الوصولات أنه يكتب عليا.

وصرخت بجنون لازم اداري الفضيحه. يا اما هقــ,تــل نفسسسسسي. ولطـ.ـمـ.ـت على وشها. واتقنت الدور تماماً. لحد ما ولدتها وافقت بالاجبـ.ـار لسترة بـ.ـنتها.
ماجده: خرجت من الاوضه منهاره.
كامليا: قامت ومسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بشيطانيه. وقالت. كدا انتقامي من تيم ومريم. هيبقى سهل. وعامر هينفذلي كل طلباتي ويقـ.ـا.تل يامقـ.ـتـ.ـو.ل يامريم. هههههههههههه.

في ملهى يكتور. :
الساعه 7 صباحاً والكل نايم.
مراد: نايم. وفاق على ايد حد ع خدو بإغراء. وفتح عينيه بصدmه واتعدل بسرعه.
صوفيا: بنفاذ صبر. قالت بصوت وا.طـ.ـي. هاي على رسلك أنه أنا صوفيا؟
مراد: شافها ولابسه طقم جرئ. وفهم نيتها. وحاول يتصرف بسرعه.
صوفيا: بصت ع چاك. وقالت بنفس الهمس. چاكوب هل تسمعني انا صوفيا عزيزي!
مراد: بصوت عالى وإحترام. نعم سيدتي. هل يوجد عندك مشكله؟

اتريدين أن أعد لكي بعض الحساء فإن زوي لم تأتي الآن؟
صوفيا: بصت حواليها بغـ.ـيظ. وهمست يالك من غـ.ـبـ.ـي جدا.
چاك: اتعدل وبيفرك ف عينيه. وقال. ماذا تفعل چاكوب. الن استرخ قليلا يارجل؟
صوفيا: خرجت بسرعة البرق. لأن چاك قديم في المكان. وخافت من يكتور.
مراد: نفخ براحه كبيره جدا. وقال. عذراً چاك. اخلد للنوم.
چاك: نام وشـ.ـد الغطا عليه!

مراد: نام ع ضهرو. وحط ايدو تحت راسه وفكر كتير. وبعدها ابتسم بحنين ممزوج بو.جـ.ـع. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي يافريحتي.

في اسكندريه. مشروع همس.
ياسين: قاعد في العربيه. ومخـ.ـنـ.ـوق. وقال. وبعدين بقى. هي همس اتأخرت ليه؟ ونزل من العربيه. ولبس النضاره. ورايح لهمسته.
همس: واقفه مع العمال. بتشرح ليهم. وقالت. ايوه تمام جدآ. انا عايزه تكون في مسافه مناسبه بين كل بيسين والتاني. لأن هيكون في أمن جمب البيسين لحماية الأطفال.

وكمان عايزه اماكن كاميرات المراقبة تكون جايبه اكبر مساحه ممكنه. احنا عايزين برضه نهتم بحتة الامان دي. تمام يارجـ.ـاله!
كلهم تمام حضرتك.
همس: طيب تمام كل واحد يكمل شغله ربنا معاكم.
الكل مشي.
ياسين: جه عندها وقال. تمام يارجـ.ـاله؟ انتي شغاله في الوكاله ياهمس؟
همس: لفت ليه. وقالت. اله ايه ياياسو. مش ده شغل. وبعدين ياريت بقى متتدخلش في شغلي اشطا؟

ياسين: دلوقتي بقى شغلك؟ نسيتي لما كنتي شايله المجـ.ـسم؟ مكنتيش باينه منه. وتقولي شغلك. يلا يلا. تعالي عشان عازمك على الغدا. وهنرجع على القاهره.
همس: عوجت بوقها. وقالت. مش باينه من المجـ.ـسم؟ اتريق اتريق.
بقولك ايه ياسين.
ياسين: شاور ليها ومشيت جمبه وقال. قولي ياقلب ياسين.
همس: ماشيه جمبه وقالت. قولي كلام حب كدا.
ياسين: بص للشمس. وقال كلام حب في الصحرا دي؟ يلا ياهمس انجزي عندي شغل.

همس: هتتكلم. معدتها قلبت عليها. وحطت أيدها ع بوقها.
ياسين: ماشي. وبيتكلم. بس عارفه ياهمس. بجد يعني مش هزار. انتي تستاهلي كل كلام الحب والعشق. اصلا الحب اتخلق عشانك انتى ياقلب ياسين.
انتي مبترديش ليه ياهمس! وبص جمبه ومفيش همس. ولف ليها. وكانت ماسكه معدتها وبترجع!
ياسين: جري عليها بقلق. همس. همس مالك بترجعي ليه؟

همس: مسحت بوقها بمنديل. وسندت ع ياسين وقالت بتعب. شكلي اخدت ضـ.ـر.بة شمس. انا دايخه اوي يا ياسين.
ياسين: حط ايدو ع خدها. وقال درجة حرارتك عاليه شويه. وقال. تعالي وشالها بين ايديه. وماشي بيها لحد العربيه. ونزلها وركبت. ورجعت راسها لورا وبتنهج بسيط.
ياسين: بسرعه لف ليها وركب جمبها. وفتح ازازة ميا. وقال بقلق. اشربي ياحبيبتى. وساعدها تشرب.
وقال. احسن دلوقتي؟

همس: هزت راسها لأ. عشان قولتلك تقولي كلام حب. وانت بتتفلسف وخلاص.
ياسين: مسح وشها بمنديل. وضحك. وقال. مـ.ـجـ.ـنو.نه قلبي والله. يلا هخدك لأقرب مستشفى. اطمن عليكي وبعدها اقولك كلام حب.
همس: هزت راسها لأ. انا اتحسنت. بس معدتي فاضيه. ولازم تعزمني حالا.
ياسين: بضحكه. حاضر ياحبيبتى. انتي تؤمري.
همس: بمرح قولي كلام حب بقى.

ياسين: شغل العربيه وساق. وباس ع أيدها وقال. ياسين بيمـ.ـو.ت ف همسته. همس أصلا هي مفتاح قلب ياسين!

بعد كام يوم.
عند المأذون.
كامليا: قاعده ومامتها وعمها محسن الشاهد على العقد بعد محاولات كتير جدا من ماجده. ومحسن وافق لأنه مضطر. ولولا خــــوفه على اخوه مايتحملش الصدmه. كان هيتصرف تصرف تاني.
عامر ايدو ف ايد محسن. وقالو ورا المأذون.
المأذون. بـ.ـارك الله لكما. وبالرفاء والبنين.
بعد كدا خرجوا من عند المأذون.

كامليا قالت ل عامر. أسمع انا هقعد عند صحبتي الفتره دي. كاني ف شهر العسل. وانت متحاولش تروح النادي الفترة دي خالص. فاهم؟
عامر: طيب ياريت بقى وصولات الامانه. انا عملت كل حاجه طلبتيها مني.
كامليا: ركبت العربيه. وقالت بعدm اهتمام. اول ما تطلقني هتاخدها. وداست بنزين وساقت العربيه بسرعه كبيره.
عامر: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. واتصل ع تيم بلغه بالجديد!
عدا فتره كبيره ع نفس الحال وخلصوا الامتحانات.
ف الطريق.

شاهين سايق العربيه. وجمبه هبه. وقال بابتسامه. مبسوطه ياحبيبتى
هبه: بسعاده. مبسوطه بس؟ دي قليله جدا عن إلى انا حساه. بجد الفستان يجنن وكل حاجه حلوه اوي ياشاهين.
شاهين: بضحكه. عشان انتي حلوه بس. شايفه كل حاجه حلوه.
هبه: بحرج وزعل. بجد مش مصدقه اني خلاص هسيب ماما واتجوز.
شاهين: ههههه طيب الحمدلله إنك مش هتسبيها وتهاجري. ههههه.

ياهبه مصر كلها اوضه وصاله. وبعدين ياحبيبتى هو احنا هنقدر نستغنى عنها دي هي الخير والبركه.
هبه: ابتسمت بحب. ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياشاهين.
شاهين: ويبـ.ـاركلي فيكى ياعيون شاهين.

ف بريطانيا.
ميرو: واقفه بتسرح شعرها.
تيم: دخل الشقه واكتر واحد مبسوط. وقال. بصوت عالى. ميرووو. مريوووم. ياملاااكي! انتي فين؟
ميرو: بضحكه. انا هنا ياحبيبي.
تيم: دخل الاوضه. وبيضحك. وضمها من الخلف وباس كتفها. وقال. روح قلبي حشـ.ـتـ.ـيني و  مووت.
ميرو: بسعاده. وانت كمان ياحبيبى. اتأخرت ليه كل ده ياتيمو!
تيم: طلع التذاكر من جيبه. وحركهم قدام عينيها. وقال. اممم. حذري فزري. ايه ده؟

ميرو: تنحت وفتحت عينيها بدهشه. وقالت. تذاكر طيران القاهره! ولفت ل تيم. وقالت. تيم بجد هنسافر مصر!
تيم: باس أنفها بمرح. وقال ايوووه. هننزل نقضي الإجازة في مصر. وتحضري فرح هبه صحبتك كمان.
ها مبسوطه!
ميرو: شهقت بصوت عالى. واتعلقت في رقبته من الفرحه. وقالت. مبسووووطه اوي اوي اوي ياتيم. ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياحبيبى اناااااا.
تيم: شالها ولف بيها. وقال بحبك. بحبك اوى يامريم.
ميرو: باسته من خدو. بمـ.ـو.ت فيك ياتيمو.

تيم: قرب منها بحب كبير. وهمس. بعشقك.
ميرو: بدقة قلب بعشقك حد الإنهيار.

تاني يوم ف العياده.
رينو: خلصت الكشف وقعدت بتعب واضح. ورنت الجرس.
الممرضه: دخلت وقالت دكتوره لارين. فاضل آخر كشف. بس واضح حضرتك تعبانه جدا. انتي ف آخر التاسع.
رينو: ابتسمت بتعب. ابدا مش تعبانه ولا حاجه. انا فاضلي عشر أيام واولد. وانا بخير ياحبيبتى. دخلي آخر كشف. وبعدها هروح.
الممرضه: بقلة حيلة. حاضر يا دكتوره. انا عارفه إن حضرتك مش هتسمعي مني غير لما تطمني ع المرضى. وخرجت.

رينو: سابت القلم. وعيونها لمعت بحنين. وقالت. ياترى عامل ايه دلوقتي يافهد. نفسي اسمع بس إنك بخير!

في القطار. :
مراد قاعد بعيد عن فهد و آدm. وبيكلمو بعض عن طريق سماعات بلوتوث صغيره جدآ.
مراد: قال. بطمنكم ياشباب إن موريس و أورورا متحمسين جدآ للي انا بعمله.
ومستعدين أنهم يقدmو أي مساعده بس أرضهم ترجعلهم.
وانا امبـ.ـارح طلبت منهم كام شاب كدا يترددو على ملهى يكتور. عشان هحتاجلهم بعد كده. ووافقو.
فهد: تمام اوي. بس يعني ياصقر انت مفيش اي معلومـ.ـا.ت جديده؟
مراد: بص حواليه وقال.

ياحوت انا كدا قاعد مع يكتور تلات شهور من غير ما اعمل اي غلطه. عشان اكسب ثقة كل الموجودين.
آدm مراد: طيب رقم الخزنه وصلت لنتيجه؟
مراد: طبعا وصلت اومال انا جمعتكم ليه؟ انا طبعا احترت جدآ عشان اوصل للرقم السري الصحيح. وف يوم حيدر كان راكب حصان وعرفت أنه حصانه المفضل. وشوفت جمب الساعه الكبيره. صوره للحصان ده. وفي سلسلة متعلقه في رقبة الحصان برقم 8.

وبعدها افتكرت وانا بنضف المكتب صور لعيلة حيدر ومن ضمن الصور دي. صوره رسم تجريدي وف قلبها رقم 3 وسن حيدر الحقيقي. 41 كدا جمعت الارقام وناقص رقم 6 إلى اكتشفت بعد كده أنه في لعبة القمار لازم يبدأ بحرف 6 وجربت كل الارقام ووصل معايا رقم الخزنه هو.
83641 وفتحت معايا امبـ.ـارح. وقفلتها تاني وهنفذ خطتي بكره بليل...

فهد: تمام اوي كدا ياصقر. بس خلي بالك من الخطه دي. عشان نفسي اغمض عيني وافتحها الاقي نفسي قدامك هناك. عشان نقدر نوصل لاكرم.
آدm مراد: هز راسه تمام جدآ. خلي بالك يابا، احم ياصقر.
مراد: اتنهد. وابتسم بتمثيل وقال. متقلقش ياديزل. المهم اسمعوني كويس أنا كمان جمعت معلومـ.ـا.ت لكن مش كامله.
آدm مراد: بتركيز. ايه هي المعلومـ.ـا.ت دي؟
مراد: أولا كدا إن اكرم مالوش أي أثر هناك. بس أكيد هنوصله إن شاء الله.

وكمان إللي انا عرفته من العمال إلى هناك. إن يكتور بيتاجر ف حجات كتير غير مشروعه. وبيسلم شغله في الملهى ده.
وفي اوضه جمب مكتبه وعليها حرس. دي بقى بيسلم منها الشغل. واكيد موجود فيها بلاوي.
وأكيد هو عامل الملهى ده عشان يداري فيه مصايبه.
وكمان يتسلا فيه مع البنات إللي تعجبه ولكن مش ديما أي بـ.ـنت تعجب حيدر.
بشوفه ديما مركز في شغله وطول الوقت في مكتبه وبيجيله ناس وواضح عليهم انهم حتت تقيله جدآ.

يتقابله في مكتبه ويلعبو قمار. وفي حاجه مش قادر افسرها. إن الكاميرات في بعض الأحيان بتتقفل اتومـ.ـا.تيك في وقت واحد وبترجع تشتغل تاني بعد حوالي عشر دقايق.
والبـ.ـنت إلى اسمها صوفيا دي صديقته المفضله وهي معاه اكتر الوقت. لكن ربنا يستر.
آدm مراد: بشك. صوفيا دي بتبصلك؟
مراد: بخـ.ـنـ.ـقه دي صوفيا والبـ.ـنت ال ع البـ.ـار اسمها زوي. بس انا بخلع بالطريقه.

واحسن حاجه إن شغلي ف وسط الكل يعني ماليش اوضه معينه. وإلا كانت هتبقى مصيبه.
آدm مراد: بتفكير. فعلا غريبه قفل الكاميرات دي؟
وكمل بغـ.ـيظ. بسبب اللي بتعملو صوفيا. وقال، عشان كدا انا طلبت من المدير أنهم يبعتو لينا التلات بنود.
فهد: اطمن ياصقر. البند الخاص بيك قريب من منطقتك.

مراد: هز راسه وده إلى مطمني! المهم ياشباب. انا كمان عرفت عن بيبرس أنه تؤام يكتور لكن مع اختلاف الشخصيه. وبيبرس سكير والنزوات عندو كتيره جدآ. والبنات والخمره هما رقم واحد في حياته ولكن. عندو بـ.ـنت بيمـ.ـو.ت فيها. واسمها أليس. وچاك قالي ممكن يخسر اي حد عشان البـ.ـنت دي.
فهد: بسخريه بيحبها اوي؟ وكل شويه مع بـ.ـنت تانيه طيب تيجي ازاي دي؟
مراد: في الغرب هنا متستعجبش ع اي حاجه ياحوت.

المهم بقى. انا في دmاغي خطه لو نجحت يبقى القاضيه لحيدر وبيبرس مع بعض.
فهد: بتركيز سامعك قول ياصقر!
مراد: ابتسم بخبث. نوقع بين يكتور وأخوه بيبرس!

فيلا العدوي. :
كلهم قاعدين ع الغدا.
آدm واميرته. ومحمد ونور وزين وريتال وفريحه وتالين ورينو و آرين و آريان وتمارا وكريم وليليان.
آرين: قالت بتعجب. سبحان الله. يعنى مامي حامل ف ولد وليليان في الشهر السابع وحامل في ولد وتمارا في الشهر الخامس وبرضه حامل في ولد ههههه ماشاء الله. وهمس حامل ف الشهر التاني يعالم بقى. هههههههه.
كلهم ضحكو وقاله ماشاء الله.
فريحه: دعت لمريم بـ.ـنتها.

ليليان: بتذمر اه يختي طلع ولد.
كريم: قال بغـ.ـيظ. يعني لازم تفكريها يا آرين؟
آرين: ضحكت اوبس. سوري نسيت اليوم ده. ههههههه.
ليليان: بغـ.ـيظ. هو انا يعني كنت ناسيه عشان آرين تفكرني يسي كريم؟ وبعدين يعني خلاص الحمدلله على كل حاجه.
آدm ومريم ضحكو ع احفادهم.
كريم: مش قصدي يا لي لي انا بس مش عايزك تضايقي. كفايه يوم السونار. بجد مش قادر اتخيل إلى انتي عملتيه.
كلهم ضحكو. :.

آرين: ههههه ايوه وانا اشهد بذلك. انا كنت معاكم. وليليان شـ.ـدت السونار من الدكتوره وتقولها لااا احنا متفقين ع بـ.ـنت الاول انتي مشوفتيش كويس هي بـ.ـنت مش ولد. وكانت هتضـ.ـر.بنا. ههههه. وانقذتك يا أبيه كريم. ههههه.
ليليان: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وبعدين بقى ف البت دى. عجبك كدا ياماما؟

مريم: ابتسمت. مالك بس يانور عين ماما. آرين بتهزر معاكي. وبعدين ولد او بـ.ـنت. نسجد لرب العباد ونشكرو. والمره إلى جايه بإذن الله تعالى. يرزقك ويقر عينك بالبنين والبنات.
آرين: متزعليش بقى يالي لي بهزر معاكى ياروحي انتى...
وبكره تخلفي آرين قمر زيي كدا ولا تزعلي.
ليليان: أكلت قطعة جزر بغـ.ـيظ. وقالت طيب يختي.

تمارا: ابتسمت بحب كبير. وقالت بصراحه انا فرحت جدا وحمدت ربنا انه ولد. لأن اسمه هيكون ع اسم بابي. بعد اذنك طبعا يابابا زين؟
زين: ضحك. يابـ.ـنتي ده محمد هينور ويشرف علية العدوي. ويارب بس أشوفه زي ابوكي. هو في زي الدكتور محمد عزيز.
محمد: ابتسم وربت ع رجل زين. وقال تسلم يا باشمهندش. والله انا قولت بلاش محمد بس آريان بقى يبس دmاغه.

مريم: بفخر. وزي ما زيني قال. وهو في زيك يابن قلبى. انا فرحت جدا لما آريان قال إنه هيسمي محمد.
نور ابتسمت بحب كبير. وقلبها مبسوط ودعت بقلبها ل تيم وميرو.
زينب: جت وحطت العصير وقالت الف هنا وشفا إن شاء الله.
كلهم شكرا يازينب.
مريم: بابتسامه. ابعتى الغدا لاحمد ودعاء لسه مخلصين امتحانات وتعبو الفتره دي يازينب.
زينب: بحب. الهي يكرمك من فضله ياست الكل بانوراتنا. حاضر من عينيا.

مريم: ابتسمت تسلم عيونك ياحبيبتى. واتغدي معاهم انتي وجوزك يازينب كدا افضل.
زينب: بسعاده. حاضر ياست الكل. ربنا يبـ.ـاركلنا ف عمرك وعمر سيدي آدm بيه. ومشيت.
الكل ابتسمو ل مريم.
آرين: شهقت وقالت اوبس نسيت أسألك ياليليان. هتسمي البيبي ايه؟
ليليان: حطت ايدها ع بطنها وقالت. عُمر عزيز إن شاء الله.
كلهم قاله ماشاء الله اسم جميل جدا.
آرين: واو عُمر وتيما هتسمي محمد. طيب وانتي يامامي!

رينو: دmعه نزلت منها وقالت بو.جـ.ـع. آيان. آيان فهد السيوفي!
فريحه: ربتت ع أيدها وقالت. هيرجع. بإذن الله هيرجعو بخير كلهم.
رينو: خرجت منها تنهيدة تعب. وقالت يااارب.
آدm: عيونه ع رينو. وقال عكس ال جواه. يلا ياجماعه الكل يتغدا بسم الله.
مريم: حطت المعلقه. وغمضت عينيها. ودعت بقلبها كتير ل مراد وآدm وفهد.
آدm: ربت ع أيدها وقال بحب. أميرتي فيها ايه؟
مريم: بتنهيده. أبدا انا بخير الحمدلله.

آدm: مسد ع ضهرها. طيب يلا كلي ومتشغليش قلبك بحاجه. المكتوب هنشوفه يا اميرة آدm.
مريم: هزت راسها. إن شاء الله خير. رب الخير لا يأتي إلا بالخير.
تيم وميرو من ع باب الفيلا. السلام عليكم ورحمة الله.
كلهم بصو اتجاه الصوت واتفاجؤ. وضحكو بسعاده كبيره. و آرين سقفت بفرحه كبيره وهمست تيمووو.
فريحه: قامت بسرعه وضحكت بسعاده. مريم بـ.ـنتي؟
ميرو: جريت عليها واترمت ف حـ.ـضـ.ـنها. مامي حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي.

رينو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وقامت وقفت بحذر. وقالت تيم!
نور: وقفت بسرعه وقابلت تيم. وضمته لقلبها ودmـ.ـو.عها هي التعبير الوحيد عن فرحتها!
تيم: باس ع ايديها ورأسها. حشـ.ـتـ.ـيني و  يانوري. حشـ.ـتـ.ـيني و  جدآ ياست الكل. وقرب من أبوه وسلم عليه باشتياق كبير. وقال وحشني اوي يادكتور.
محمد: ضحك بسعاده. حمدالله ع سلامتك يا دكتور.
ميرو: جريت ع جدها آدm. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. وقالت بابا آدm حبيبى.

آدm: ضمها لقلبه وكأنه بيحـ.ـضـ.ـن مراد وابتسم، وقال بـ.ـنت الغالي.
ميرو: باست ع ايدو. وحـ.ـشـ.ـتني اوي اوي يابابا.
آدm: باس جبينها. وانتي اكتر ياروحي!
تيم: قرب من مريم وباس جبينها وايديها وضمها لقلبه بحب كبير. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياماما مريم.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وانت اكتر يابن قلبى. مفاجأة حلوه اوي اوي ياتيم يبني.
ميرو: سلمت ع مريم حبيبتي يا ماما مريم. انا بجد مسبوطه اني شوفتك.

تيم: قرب من رينو وشاف قد ايه عيونها دبلانه ودmـ.ـو.عها نازله. وقال بقلق. رينو انتي كويسه؟
رينو: هزت راسها لأ واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وعيطت بصمت.
تيم: ضمها لقلبه بحنان كبير. بس بس يارينو انا رجعت ياحبيبتى. وكل حاجه هتكون تمام. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وباس جبينها. وقال بترجي. بلاش عـ.ـيا.ط عشان انتي تعبانه.
رينو: هزت راسها. حاضر ياتيم.

تيم: بزعل عشانها. اقعدي ارتاحي. وبعد الغدا هنتمشى انا وانتي شويه. عندي ليكي كلام كتير جدا. وباس ع راسها.
ميرو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. عمو زين حبيبي. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه.
زين: بسعاده ضمها لقلبه بحنان كبير. وقال. ميرو حبيبة عمك. وحشتينى جداً.
ميرو: بضحكه. وحضرتك كمان وحـ.ـشـ.ـتني جدا. وسلمت ع ريتال.
تيم: سلم ع خالو زين. اذيك ياخالو.
زين: ربت ع كتفه. خالك زي الفل. حمدلله على سلامتكم ياولاد.

آرين: عيونها لمعت بفرحه. تيمو حمدالله ع سلامتك.
تيم: ابتسم بحب. اذيك يا آرين. انا جبتلك حجات كتير جدا من بريطانيا ومتأكد انها هتعجبك.
آرين: حـ.ـضـ.ـنت ميرو بسعاده. وقالت متأكده طبعا انها هتعجبني. وقالت لمريم. بجد ياميرو انتي راجعه زي القمر انتي جميله اوي ما شاء الله.
ميرو: بضحكه صافيه. حبيبتي يا آرين تسلمي لقلبي. وبصت ع تالين وقالت تالي روح قلبي. وفتحت أيدها.

تالين: حـ.ـضـ.ـنتها بحب كبير. وقالت ميرو انا مبسوطه اوى انك رجعتي.
ميرو: وانا مبسوطه جدا إني شوفتكم من تاني ياروحي.
ليليان: قامت طيب خلاص تعالى سلمي عليا بقى عشان جعانه.
الكل ضحك. وسلمو ع باقي العيله. وقعدو كلهم يتغدو بسعاده.
نور: بهمس ل محمد. قالت. محمد انا مبسوطه اوى لرجوع تيمو حبيب قلبي.

محمد: أبتسم. وانا حقيقي مبسوط جدا. وخصوصاً إن دكتور زوهير دكتور جراحة التجميل. طلب مني أنه عايز تيم يكون موجود معاه ف أقرب فرصه في أول عملية تجميل. وتكون تحت إشرافه شخصيا.
نور: بفرحه. واو بجد؟ ماشاءالله. طيب تيم عرف؟
محمد: لأ يانوري. الموضوع كان لسه امبـ.ـارح في وسط دردشه بينا. وهتكلم مع تيم أكيد. لكن عايز أقولك أننا مسافرين انا وانتي المؤتمر الطبي خلال الأسابيع إلى جايه. متنسيش.

نور: هزت راسها لأ انا مش ناسيه. وإن شاء الله كالعاده انت هتكون المتمركز في المؤتمر.
محمد: بتنهيده. انا متمركز من يوم مابقيتي زوجتي ونصي التاني يانوري!
ميرو: قاعده جمب فريحه وبتهتم بيها. وبتاكل. وشاورت ل تيم يهتم ب رينو لأن واضح عليها التعب.
تيم: شكرها بعينيه. وبدأ يهتم ب رينو ونور. ورينو بدأت تفرح من جديد. واكلت بتحايل من تيم أبنها.

مريم: شافت ابتسامة رينو رجعت من تاني وابتسمت براحه كبيره. ودعت بقلبها إن العيله كلها تتجمع قريب.

في ملهى يكتور.
مراد: بيلمع التربيزات.
چاك: تفضل چاكوب أنها العاشره. حساء الدجاج لسيدي يكتور. قدmه له على الفور!
مراد: هز راسه. حسنا. واخد الصينيه. وماشي. ولمح الحارس روبرت. بيهمس لصحابه. ومراد قرأ حركة الشـ ـــفــايـــ ـف. انه يوقع چاكوب بالحساء عشان يضحكو عليه.
مراد: ابتسم بمكر. وماشي. ولما قرب منهم. قال تنحى قليلاً سيد روبرت.
روبرت: بخبث. حسنا ايها المعتوه الأعرج.

مراد: ماشي. وعينيه على رجليهم عشان هيكعبلوه.
روبرت: فتح باب المكتب. وغمز لصاحبه. وحط رجله لمراد.
مراد: داخل وقبل ما يخطى. وقف مكانه. وقال اوو لقد نسيت الملعقه لسيد يكتور.
روبرت: رجع رجله. واتغاظ جدآ.
مراد: خبط ع جبينه. وقال ماذا يحدث لي. إن الملعقه في يدي. وعدا بسرعه دخل المكتب. وقدm الحساء ل يكتور. وبيضحك بخبث.
والحارسين واقفين مضايقين جدآ من چاكوب موريس. إلى اثبت وجوده في فتره قصيره!

فيلا العدوي. ف جناح مراد.
فريحه: قاعده ع السرير وميرو قصادها.
فريحه: بسعاده. مت عـ.ـر.فيش انتي عملتي ايه ف قلبي بالمفاجأه الجميله دي.
ميرو: بضحكه. مش اكتر مني يامامي. انا لما تيم قالي امبـ.ـارح مكنش مصدقه. بجد فرحت جدآ.
فريحه: بعتاب. طيب لما انتي عارفه من امبـ.ـارح. مقولتيش ليا ليه؟ ع الأقل كنت عملت كل حاجه انتي وتيم بتحبوها.

ميرو: ابتسمت. ودي بقى هتبقى مفاجأه إزاي ياست مامي؟ أحلا في كل ده اول ما شوفت فرحتك لما شوفتينا.
فريحه: حطت ايدها ع خدها. وقالت بو.جـ.ـع مكتوم. انا فرحت جدا بوصولك ياحبيبتى. وبجد كنت محتجالك جمبي.
ميرو: مسكت ايد فريحه. وقالت. بقلق. مالك يامامي؟
فريحه: ابتسمت بتمثيل. أبدا ياروح مامي. انا كويسه جدا.
ميرو: عيونها لمعت. حضرتك قلقانه على بابي و آدm وخالو فهد؟

فريحه: بتنهيدة و.جـ.ـع. لو قولتك عادي جدا ابقى بكدب عليكي. لكن برضه حاسه إني تعبت من التفكير. وسلمتها لله. وكمان تالين مهونا عليا كتير وجو العيله اتغير للأحمل بوجودكم.
ابوكي بيسافر من قبل مانتي تيجي على الدنيا دي. وديما يقولي المفروض اكون اتعودت ع كدا. ويطلب مني ادعيله وبس.

وبصراحه هو عندو حق. قلقي الكبير والزايد بياكل من اعصابي وبيوجـ.ـع قلبي. وفي النهايه مش هيحصل غير ارادة رب العالمين. والحمد لله. ربنا بيحفظهم ديما. لأننا كلنا بندعيلهم بالستر وبنستودعهم عند الله.
وانا واثقه أنهم هيرجعو بخير.
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت. إن شاء الله هيرجعو بخير يامامي. أنا كمان لما عرفت من آرين. زعلت جدآ أنكم خبيتو عليا. لكن تيم فهمتي وجهة نظركم. لكن ديما بندعيلهم انا وتيم.

فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بحب وقالت. انما قوليلي بقى مش ناويه تسيبي الوسيله. وتفكري في الحمل. صدقيني ياميرو. بذرة الحب دي هتضيف لحياتك حب من نوع خاص.
ميرو: بتنهيده. قالت. انا فعلاً بطلت الوسيله يامامي. بس!
فريحه: بقلق. بس ايه يامريم يابـ.ـنتي؟
ميرو: بحرج. بس مقولتش لتيم!
فريحه: بعتاب كبير. غلط. وغلط كبير جدا اللي أنتي عملتيه ده.

ميرو: بتنهيده. انا عارفه اني غلطت. بس انا ليا وجهة نظر تانيه. يعني تيم خايف عليا أو بمعنى أصح. مستني نخلص السنادي. طيب خلاص احنا في إجازة نص السنه. وكمان شهرين تلاته ونكون خلصنا الرساله. ولو حصل حمل في الأول مش هيأثر عليا. وبعدين بصراحه. انا نفسي احس الاحساس ده. وكمان متنسيش إن بابا محمد عندو إبن وحيد و من حقه يفرح بذريته. انا فكرت ف كل اللي حواليا مفكرتش فيا وبس يامامي. عشان اخدت الخطوه دي.

فريحه: طيب ياروحي انتى صح. لكن لتجنب المشاكل لازم تفهمي تيم وجهة نظرك. عشان مايتفاجأش. ويحصل زعل بينكم.
ميرو: هزت راسها. عندك حق يامامي. انا إن شاء الله. هتكلم مع تيم في الموضوع ده.
فريحه: ابتسمت. ربنا يهديلك الحال. ويرزقك الذرية الصالحة قريباً ياااارب.
ميرو: بحنين كبير. اللهم امين.
في الجنينه. :
تيم ماشي وجمبه رينو وايدها في دراعه.
تيم: بهدوء. ايه ياحبيبتى مش هتقوليلي مالك؟

رينو: ابتسمت بحب. بجد قبل ما انت تيجي كنت تعبانه. لكن بوجودك هونت عليا كتير اوى ياتيم.
تيم: ابتسم. ووقف بص ليها وقال، طيب كويس جدا. انا لسه ليا تأثير عليكي.
رينو: انت يعني مش عارف انت بالنسبالي ايه؟
تيم: بضحكه. طبعا عارف. انتي لينو حبيي. لينو حبيب تيمو. هههههه.

رينو: ضحكت. كانت من اجمل الذكريات. واتنهدت بحنين ممزوج بو.جـ.ـع. تعرف ياتيم. بتمنى اكون بحلم. وافتح عينيا. الاقي فهد جمبي و آركان ف اوضته وآرين بتعمل دوشه.
تيم: حاوطها من كتفها. وماشي. وقال. خلاص تتخيلي إلى انتي فيه ده حلم. بس حلم طويل شويه. ولحد مـ.ـا.تشوفي فهد قدام عينيكي. كأنك فوقتي من الحلم ده. أما آركان بقى فهو جمبنا هنا وجدو طارق بيطمنا عليه ديما.
رينو: بإستسلام. واضح اني لازم اعمل كدا.

تيم: صدقيني يارينو مفيش اسرع من الأيام. وانا واثق أنهم بخير. لأن دي مش اول مره يطلعو مهمه. والي مطمني أنهم التلاته مع بعض. يعني هتلاقي اهتمام وحمايا وتكاتف اكبر. يعني كل واحد عيونه ع التاني. لحد مايوصلو لبر الأمان.
رينو: غمضت عينيها وقالت يارب ياتيم.
تيم: باس ع راسها. وقال عشان خاطر تيمو حبيبك فوقي كدا. واعملي حسابك بكره إن شاء الله. انا هاخدك انتي و آرين ونوري وميرو وفريحه والشباب ونخرج كلنا.

رينو: برفض لأ اخرجوا انتو انا!
تيم: بنفي. مفيش حاجه اسمها لأ. واعملي حسابك انك هتقعدي معايا يومين في الفيلا. اوكي! واسمع دلوقتي إلى تشوفه ياتيمو. اسمع اييييه؟
رينو: ابتسمت بحب. إلى تشوفه ياتيمو.

ملهى يكتور. الساعه 6 ونص صباحاً. والكل نايم.
مراد: بعد ما خلص صلاه. قام ودخل الحمام. وشمر رجل البنطلون. وكان في شريط ملفوف حوالين رجله. وفكه. وكان في كيس صغير وازازه صغيره جدآ. ومسك الكيس وبصله. وقال بمكر. هنشوف ياحيدر انت والحرس بتوعك. وابتدينا الشغل الصح.
بعد لحظات باب الحمام اتفتح وخرج منه مراد. وماسك فوطه وملمع كالعاده. ودخل المكتب ينضفه.

مراد: بيلمع المكتب. وبحرفيه. ركب فلاشه متفيرسه ف جهاز المراقبة. وكل حاجه اتفيرست.
وحط الفوطه في جيبه. وبسرعه وخفة يد. فتح الخزنه. واخد منها سبايك دهب وقطعتين آثار. وخاتم أثري. وشاف أوراق الأرض بتاعة موريس و أورورا. لكن سابهم مكانهم.
وقفل الخزنه وساب البصمـ.ـا.ت عليهم وعلى الباب. واخد الفلاشه وخبى الحاجه في هدومه وخرج.

وبسرعه حط كل حاجه في شنطته وقفل عليها وساب البصمـ.ـا.ت. ودخل الحمام. وغسل ايديه. ورفع ايدو قدام عينيه. وابتسم بخبث.
وشال بصمـ.ـا.ت الأصابع بتاعة روبرت إلى اخدها من كوباية العصير. والخبير ظبتله كل حاجه.
مراد: رمى البصمـ.ـا.ت ف الحمام وشـ.ـد السيفون. و غسل وشه. وبص ف المرايه. وقال. ابتدا العد التنازلي عشان نوصلك يا أكرم!

في نفس اليوم الساعه 12.
مراد: فتح عينيه. وكان المسدس على راسه. ومثل الخضه والخــــوف. ورجع لورا بسرعه. واتعدل. وقال بتلعثم. سي. سيد ي! يكتور!
يكتور: قام وقف ولف حوالين مراد. وقال بغـــضــــب مكبت. من السيء أنك ورطت نفسك چاكوب. ومن الاسؤ أنك ستمـ.ـو.ت الآن!
روبرت وزميله واقفين يضحكو بصمت. وشمـ.ـا.ته!
مراد: من جواه قلق. لكن قال. ماذا فعلت لكل هذا؟

صوفيا: متغاظه من مراد لانه مخضعش ليها. وقربت منه بغـ.ـيظ. ومسكت شعرو. وقالت. كيف تجرؤ چاكوب!
كيف تجرؤ وتسرق الزعيم يكتور؟
مراد: شايف إن يكتور مركز مع حركة عينيه. ومثل الصدmه. وعينيه تبص يمين وشمال. وهز راسه. لا لم افعل. صدقني سيد يكتور. أنا لم أفعل. وماذا فقدت؟ انا لست لصا. صدقوني. انا لم أجرؤ على فعلتها صدقوني. انا اعلم مدى خطورة هذا الأمر من سيد يكتور. وانا لم أقدر على فعلتها صدقوني.

روبرت: بسخريه. هاي انت أيها المعاق. لقد وجدنا في حقيبتك كل هذه الأشياء المسـ.ـر.وقه. فكيف تكذب الآن؟
يكتور: في نظره غامضه جدآ ل مراد.
مراد: هز راسه بخــــوف وقال. انا لم أسرق. وإن سرقت. فلماذا اضع هذه المسـ.ـر.وقات في حقيبتي. وإن سرقت فلماذا لم أهرب؟
أنه بالتأكيد فخ؟ حتما أنه فخ لتوريط چاكوب مع سيد يكتور. لماذا أنت تكرهني سيد روبرت.
صدقوني انا لم أفعل.
روبرت: بصوت جهوري. ومن الفاااعل إذن؟

يكتور: في ااقل من ثاينه. طلقتين في صدر روبرت وصديقه.
صوفيا: كشرت عينيها بعدm فهم. وقالت. ماذا؟
روبرت: بيلفظ أنفاسه الأخيرة.
يكتور: قرب من روبرت. وحط رجله على صدر روبرت. وقال بجمود. أهم شيء روبرت؟ لا ترفع صوتك في حضوري.
ومن الصعب أن تخدع يكتور ايها الحقير. وطلقة رصاص في راسه ومـ.ـا.ت على طول!
صوفيا: باستفهام. يكتور! أنت قــ,تــلت حارساك؟ أنا لم أفهم شيء؟
يكتور: تجاهلها. وشاور لحارس!
الحارس: جه. نعم سيدي؟

يكتور: من غير ما يتكلم. شاور على الجثث.
الحارس: انحنى. أمرك سيدي. وشالو روبرت وصديقه وخرجو.
مراد: مراقب كل حاجه. ولسه مطمنش من صمت يكتور.
صوفيا: قربت من يكتور ووقفت قدامه. وقالت. عزيزي لماذا أنت غاضب هكذا. ولماذا قــ,تــلت الحارسان؟ ولمَ لم تقــ,تــل هذا اللص چاكوب!
مراد: مثل الدهشه!

يكتور: مسك فكها بغـــضــــب. وضغط عليه بقوه. وقال. لم يولد بعد الذي يكذب ويخدع يكتور صوفيا. وكل ماحدث من فعل روبرت الحقير. وإن خبير البصمـ.ـا.ت. وجد بصمـ.ـا.ت روبرت على الخزانه. واجهزة المراقبه. وان كان الفاعل چاكوب! فلماذا لم يأخذ أوراق مليكة مزرعتهم؟
روبرت وصديقه خائنين. ونالو عقـ.ـا.بهم.
صوفيا: بتتألــم. وقالت. عزيزي أنت تؤلمني!

يكتور: أبتسم. وساب ايدو. وقال. سأقيم حفل الليله بمناسبة قــ,تــل هذان الجرذان. أريد منك أن تتألقي كعادتك.
صوفيا: ضحكت بخبث. لك هذا كما تريد بيبي! فلنحتفل أنا وأنت!
يكتور: بص ل مراد وقال. أنت أيها المعتوه الأعرج. أين وجبة الإفطار؟
مراد: قلبه استريح نوعاً ما. وقام بسرعه. وقال
في الحال سيد يكتور العظيم. ولف ضهرو. وابتسم بخبث. وقال جواه. تمت الخطه واحد بنجاح بفضل ربنا. ندخل على الخطه التانيه!

مساءا. فيلا تيم عزيز!
راجعين من فرح شاهين.
تيم فتح باب الفيلا ودخل. وقال ل رينو اتفضلي ياحبيبتى!
رينو: دخلت بوهن. وقالت تسلم ياروح قلبي. وقعدت في الليفنج.
تيم: شاور ل ميرو. وقال بابتسامه. اتفضلى ياروحي.
ميرو: دخلت. ميرسي ياحبيبي. وقعدت بتعب.
تيم: قفل الباب ودخل. وحط المفاتيح والفون. وقعد جمب ميرو. وقال بتعجب ايه مالكم؟
ميرو: قالت. اليوم كان مرهق بجد ياتيمو. لكن كان يوم جميل جدا. وهبه كانت زي القمر.

رينو: ابتسمت بتعب. فعلا قموره أوي وكان مبسوطه جدا. ربنا يصلح حالها. وكان فرحها هادي وجميل.
تيم: ههههه فعلاً. و آرين سبحان الله اول مره تكون هاديه.
ميرو: ضحكت. طبعا مش أنت قولت لينا شروطك؟ نقعد ومنتحركش. اهو انت طفشت آرين انهردا. كانت موافقه تيجي وتبات معانا.
تيم: انا؟ والله أبدا. هي قالت إن تالين مصممه أن آرين تبات معاها. وكدا أحسن هتاخد راحتها مع تالي اكتر.

رينو: فعلا عند جدها هترتاح اكتر. المهم بقى انا عايزه اخد شاور وانام بجد تعبانه جدا.
ميرو: قامت بسرعه. لأ طبعا مفيش نوم قبل ما تتعشي. اتفضلي حضرتك ياعمتو خدي شاور وانزلي وانا ف ثواني هحضر العشا.
تيم: قام وقال. تمام يامريم وانتي غيري هدومك الأول. وانا هوصل رينو لفوق. وانزل اساعدك ياحبيبتى.
رينو: ابتسمت ربنا مايحرمنيش منكم ياحبايب عمري.

ميرو: بسعاده. ولا منك يا أجمل عمتو. بعد اذنكم. واتحركت بسرعه تغير وتنزل.
تيم: ساعد رينو. وطالع جمبها وقال انتي كويسه؟ حاسس إنك تعبانه من بدري؟
رينو: بألــم مكتوم. اطمن ياتيمو انا بخير ياحبيبى.
بعد شويه.
تيم وميرو بيجهزو العشا وسط حب وهزار وضحك.
وميرو فرحت جدآ وقلبها استريح. إنها صارحت تيم بأمنيتها في الخلفه. وشرحت ليه وجهة نظرها. وان تيم بعد تفكير اقتنع بيها و مش معترض. ووافقها الرأي.

وجهزو السفره. وصوت ضحكهم وهزارهم كفيل ينسي
رينو و.جـ.ـعها.
ورينو نزلت. واتصلت اطمنت ع آرين. وقعدو يتعشو. وبيضحكو.
لكن قلب رينو في مكان تاني خالص. وفاقت من شرودها على صوت فونها.
تيم: بص في الساعه. وقال الساعه 12 مين هيتصل دلوقتي؟
ميرو: ممكن تكون عمتو نور بتتصل من ألــمانيا تطمن ع عمتو؟
تيم: قام وجاب الفون ل رينو. وقال د/نرمين!
رينو: بتعجب! نرمين دلوقتي؟ خير يارب. وردت. الو؟

نرمين: بلهفه. الو لارين الحمد لله إنك صاحيه.
رينو: بقلق. مالك يانرمين؟ حصل ايه؟
نرمين: بحيره وتـ.ـو.تر. انا في حيره كبيره يا لارين.
حصلت حادثه على الدايري. وواضح ان حصل مشاده كبيره وضـ.ـر.ب نار. وجه دلوقتي على المستشفى. ست حالات. راجـ.ـل كبير وفيه كسور ومـ.ـر.اته لازم تدخل العمليات. وتلات شباب كسور مختلفه وجروح متفرقة.

والمصيبه بـ.ـنت صغيره 11 سنه اتصابت بطلق ناري في العمود الفقري. ودي لازم ليها جراحه بسرعه. وأي غلطه في العمليه هتأدي لشلل. والبـ.ـنت دي مستقبلها يدmر.
والدكتور محمد ونور بره مصر في مؤتمر. وباقي الاستشاريين معظمهم في العمليات وورديات ومروان بيتصل في إلى بيرد واللي اكيد نايم دلوقتي. اعمل ايه؟

رينو: قامت بسرعه. وبطنها شـ.ـدت عليها. وقالت. أنا جايه حالا. انتي اعملي ليها الاشعه السينيه وجهزي غرفة العمليات. وانا ههتم بالبـ.ـنت.
نرمين: بإمتنان. شكرا. بجد شكرا جدا يالارين.
رينو: مسافة الطريق واكون عندك. مع السلامه. وقفلت.
تيم: قام وقف بقلق. رايحه فين يارينو؟
رينو: بتعب متداري. قالت بجديه. تيم حاله بـ.ـنت صغيره بين الحياة والمـ.ـو.ت. ولازم أنقذها.

تيم: مستناش. طيب يلا بسرعه انا هوصلك. وبص ل مريم. ساعدي رينو تلبس بسرعه. وانا هجيب العربية. وخرج بسرعه.
ميرو: خليكي ياعمتو انا هطلع اجبلك البالطو ونقابك بسرعه. وطلعت تجري ع السلم.
رينو: حطت ايدها ع بطنها. ومسكت الكرسي بتعب واضح. وقالت. قويني يارب. اني انقذ حياة ومستقبل بـ.ـنت. واتألــمت.
ميرو: نزلت بسرعه. ولبستها البالطو. وقالت عمتو انا عايزه اجي معاكي.

تيم: دخل بسرعه. مش هينفع يامريم. انتي روحي عند بابا آدm. وباتي هناك.
ميرو: بتـ.ـو.تر حاضر. حاضر يا تيم خلي بالك من نفسك. وطمني أرجوك.
رينو: بألــم مكتوم. مفيش وقت يلا ياتيم.
تيم: اخد رينو وخرجو بسرعه وركب العربيه.
رينو: سوق بسرعه. البـ.ـنت في خطر حقيقي ياتيم. مش هسامح نفسي لو حصلها حاجه.
تيم: داس بنزين وساق بسرعه. والطريق كان هادي وده ساعده في انه يوصل بسرعه...

فيلا العدوي.
ميرو راحت عندهم وشرحت للكل إلى حصل. ودعو الله أنه يوفق لارين وتنقذ البـ.ـنت.
مريم: بقلق. هي رينو هتقدر؟ ربنا يستر دي من امبـ.ـارح تعبانه. انا خايفه عليها وعلى البـ.ـنت. سلم يارب سلم.
آدm: ربت ع أيدها وقال اطمني ياروحي. و اتصل ع تيم. لو يبعتله خاله زين او آريان!
لكن تيم طمنه وقاله إنه داخل المستشفى مع رينو. وانا ههتم بيها وهفضل معاها...

في المستشفى.
نرمين: شافت رينو. وجريت عليها. وقالت بلهفه. دكتوره لارين. دي كل الاشعه والتحاليل بتاعة البـ.ـنت. واسمها جنى.
رينو: نسيت الألــم. وماشيه. وبصت ف الاشاعه. وقالت. بصوت جهوري. البـ.ـنت في خطر حقيقي يا نرمين. هي فييين؟
نرمين: في عمليات 7 والدكتور علاء جه وا...
رينو: بجديه. انا إلى هعمل للبـ.ـنت العمليه، وسابت تيم ونرمين وراحت العمليات بسرعه.

نرمين: رفعت راسها للسما يارب يارب خليك معانا. دكتور تيم. انا رايحه عمليات 4 بعد اذنك!
تيم: بعد فتره واقف قدام العمليات ورايح جاي ومتـ.ـو.تر. وبص ف الساعه وكانت 3 وربع صباحاً وعدا من الوقت ساعتين ونص.

في العمليات. :
رينو: جمعت كل تركيزها في إنقاذ حياة جنى.
الممرضه: واقفه جمب رينو. ومتابعه.
رينو: حبست أنفاسها. وبتشيل الرصاصه بحذر شـ.ـديد جدا. لأن أي غلطه هتكلف البـ.ـنت حياتها. وشالت الرصاصه أخيراً. وحطتها ف طبق معدن. وتنفست الصعداء. ولكن ألــم المخاض كان أقوى!
ولأن الأنثى قادره على تحمل المسؤولية الكاملة.
اكيد هتتحمل أي ألــم في سبيل إنقاذ حياة اي إنسان.

الممرضه: بعد شويه. شافت رينو بتعقم وتنضف قبل تركيب الشرايح. وعرقانه جدآ. وبتقاوم. قالت. دكتوره حضرتك!
رينو: بجمود. فتحت أيدها وقالت بقوه. شريحه!
الممرضه. بسرعه حطت الشريحه في أيدها.
رينو: حست بخبط في ضهرها ودmـ.ـو.عها نازله. وقالت جواها بترجي. أرجوك اصبر شويه. لازم تكون قد المسؤوليه زي باباك يا آيان! حياة البـ.ـنت دى متوقفه علينا. واخدت نفس عميق جدآ. وتماسكت. وركبت الشرايح والمسامير.

وبعد نص ساعه. بتخيط الجـ.ـر.ح. وسندت ع السرير بتعب.
الممرضات قلقانه. وواحده منهم قالت. ده صوت نفس الدكتوره أعلا من نفس المريـ.ـضه.
واحده تانيه قالت. ع فكره شكلها هتولد. لأن في دm ع الأرض مكانها.
واحده تانيه: قربت منها وقالت بقلق. دكتوره حضرتك تعبانه جدا. ومش قادره توقفي و تخيطي انا هكمل بدالك.
رينو: بتنهج بسرعه. وهزت راسها لأ. انا هخيط. بس اسندوني. بسرعه يابنات قبل ماالبـ.ـنت تفوق من البنج.

البنات: سندو رينو وساعدوها.
رينو: بثبات قوي جدآ. وكانت مش قادره تكمل لكن حاولت. وخيطت الجـ.ـر.ح للطفله جنى. وتمت العملية.
ورينو نزلت الكمامه بتعب شـ.ـديد. وبتنهج. وحطت أيدها ع بطنها. وقالت بدmـ.ـو.ع وألــم. بلغو الدكتور علاء يهتم بالحاله.
وصرخت بصوت كله ألــم وو.جـ.ـع. ونزلت ع الأرض مكانها!
تيم: سمع صوتها. ولف للباب. وقلبه دق بقوه. وقال رينو؟

الممرضات فتحو باب العمليات بسرعه، وطلعو الطفله جنى. وواحده منهم قالت بصوت عالى. حد يلحقنا الدكتور لارين بتولد!
تيم: فتح عينيه بصدmه كبيره. رينو!
وجري بسرعه ودخل اوضة العمليات. وشافها ع الأرض بتصرخ. وبـ.ـنتين حواليها. وقرب منها بخــــوف واضح. وقال. رينو. رينو مالك!
رينو: ضغطت ع أيدو بقوه. وقالت بتعب شـ.ـديد. مش قادره ياتييييم. مش قادررررره. ااااااه يااارب يااارب.

تيم: برجفه ولخبطه. لكن جمع شتات نفسه. وقام بسرعه. وشالها. ونيمها ع السرير. وعيونه لمعت غـ.ـصـ.ـب عنه. وقال. اهدي يارينو. اء. انتي هتبقى كويسه. صدقيني. بس. بس انتي قوليلي اعمل ايه؟
رينو: بتصرخ بصمت. وقالت بوهن. فهد ياتيم. انا عايزه فهد!
تيم: برعشه في ايديه. وصرخ بصوت عالى. دكتوووووره بسررررعه. وبص ليها. وقال. وعشان فهد لازم تقاومي. بصي. اء. انا هروح بسرعه انادي دكتوره. واتحرك.

رينو: مسكت ايدو بسرعه لأ. لأ متسبنيش يافهد. أرجوك متبعدش عني يافهد!
تيم: صك ع أسنانه بقلة حيلة. وقرب منها. فهد جمبك ومعاكي في كل وقت. بس انتي استريحي.
الدكتوره دخلت بسرعه. وقالت دكتور تيم. استناني بره لو سمحت.
رينو: بتصرخ وهزت راسها وقالت مش قااااادرررره. متسبنيييييش اااااه. ياااااللله...
تيم: حـ.ـضـ.ـنها لقلبه بخــــوف كبير. وقال أنا جمبك يا امي. انا معاكي. وغمض عينيه ودmـ.ـو.عه نزلت.

الدكتوره: شـ.ـدت الغطا على رينو. وشـ.ـدت ستاره فاصل بين تيم وبينها. وبدأت في الولادة.
وبعد شويه.
رينو: مكـ.ـلـ.ـبشه في تيم. وبتقرأ قرآن. وصرخت صرخة بصوت كله احتيااج للفهد. وقالت. فااااااهد...
و آيان فهد السيوفي. خرج للنور. ونور حياة كل العيله. وبيعوضهم لو جزء بسيط عن فهد!
في أوكرانيا. وقت الفجر.
فهد: نايم. وفتح عينيه وقال بصوت عالى جدا. لاريييين! واتعدل وبينهج.

آدm مراد: فتح عينيه. واتعدل بسرعه وشغل الاضاءه. وشاف فهد عرقان وبينهج.
فهد: بيتنفس بسرعه. وبيهمس. لارين.
آدm مراد: قام بسرعه. وقعد جنبه. وقال بقلق. مالك ياخالو!
فهد: حط ايدو ع السلسه إلى في رقبته. وقال...
سمعت صوت لارين بتنادي عليا. لارين محتجالي. وبص ل آدm بصدmه.
لارين بتولد! ايوه لارين بتولد أكيد. لارين!
بدأ نور صباح جديد مع وصول آيان.

رينو: نايمه ف غرفه مجهزه. و آيان نايم ومستكين في سريره بعد محاولات كتير أنه يخرج للعيله بسلام.
تيم: رغم أنه واجه انهردا موقف صعب. لكن وصول آيان ولما شاله بين ايديه كل الخــــوف والرهبه اختفت. وكان مبسوط جدا. واتصل ع ميرو اول واحده. وقالها الخبر الجميل ده. واتصل ع رنا يريح قلبها. بحاجه من ريحة الفهد.
ميرو: خرجت من اوضتها بسرعه. وفرحتها على وشها. وقالت لكل العيله. إن عمتها رينو ولدت بخير وسلامه.

كل العيله ماستنش. ولبست وراحت بسرعه علشان تطمن ع رينو و آيان.
طارق كان اكتر واحد مبسوط مابينهم بحفيدو. وصمم انه يعمل عزومه كبيره لكل العيله. وهيوزع مكافأه لكل الشغالين والموظفين.
آدm مش ااقل منه في الفرحه. وبيفكر في هديه تليق برينو وفهد.
وآدm فخور جدا ببـ.ـنته. بعد ما سمع من كل الموجودين في المستشفى. عن شجاعة الدكتوره لارين آدm العدوي. وأنها قاومت ألــم الولاده مقابل إنقاذ حياة طفله.

فريحه مبسوطه جدا. ونور ومحمد عرفه واتصلوا بيهم وبـ.ـاركو ليهم.
تيم: شايل آيان وماسك أيد ميرو و أذن في ودن طفل صغير لأول مره. وشافه نسخه من فهد السيوفي ونفس صورته وهو صغير.
ميرو: مشت صوباعها على خد آيان الناعم. وقلبها دق بسعاده وتمني كبير. وهمست ل تيم نفسي اشيل حته منك ياتيم. ويكون شبهك.
تيم: بص ف عينيها. وابتسم. وقال بس انا عايز بـ.ـنت وتكون نسخه منك ياميرو. وباس ع أيدها
آيان: بدأ يعـ.ـيط بنرفزه.

رنا: شالته وسمت الله وقالت بابتسامه. حتى في نرفزتك وقت عـ.ـيا.طك كلك فهد يا آيان.
مريم: مسدت ع شعر رينو. وابتسمت. آيان نور عيلة السيوفي والعدوي!
آرين: بلهفه. شالته. وقالت بسم الله ماشاء الله. جميل اوى اوى يامامي!
تيم: ابتسم ل رينو وقال. أمنيتك اتحققت وجبتي فهد رقم اتنين!
رينو: اخدت نفس عميق. وابتسمت بتنهيده. وقالت. اي حاجه من ريحة فهد. نعمة كبيرة ل لارين!

ف نفس اليوم مساءاً. في ملهى يكتور.
الميوزك عالي جدا والبنات والشباب بترقص.
مراد: في الحمام. و سمع صوت عقرب الساعه جه على 10 بالظبط. وابتسم بثقه. ورفع ايدو. وعد وقال.
1، 2، 3 شرفت وكر حيدر ياحوت أنت والديزل.
بعد شويه.
يكتور: قام وقف ومسك فك آدm مراد وضغط عليه بقوه. وبص ف عينيه. وقال.
أنت هنا تحت قبضتي. وروحك لن تخرج إلا بأمر من يكتور أيها الكيران أنت والچاسبر...

ولن اترككم إلا بعد أن أعرف حقيقتكم المخبأه وراء هذه الاقنعه!
ده فصل الخميس. والفصل اللي بعدو يوم السبت إن شاء الله. عشان الناس اللي بتسأل.
فيلا العدوي.
كل الشباب في الليفنج مع آدm بيبـ.ـاركم ليه ع وصول حفيدو آيان.
وكل الستات في الصالون مع مريم. وبترحب بيهم.
ف اوضة رينو.
رينو: قاعده في السرير. ومرجعه ضهرها لورا. وكل البنات حواليها. بيبـ.ـاركم ليها.

آرين: قاعده جمب مامتها. وشايله آيان بين ايديها. ومبسوطه جدا. وجواها شعور غريب. أنه مسؤل منها وأنه حته منها. واكتر حاجه مخلياها مبسوطه إن الكل أجمع إن آيان نسخه مصغره من فهد.
ليليان: قامت بحذر عشان حملها. وراحت قعدت جمب آرين. وقالت. آرين؟ هاتي اشيل آيان شويه.
آرين: قالت بتذمر.
نو نو نو. انا إلى جيت قبل منك. وبعدين انتي كنتي جعانه صح؟

ليليان: بغـ.ـيظ. يابت مـ.ـا.تبقيش رخمه. انا هشيله شويه. ادرب نفسي عليه شويه عما بسلامته يشرف.
الكل ضحك.
آرين: شهقت، هيييييه. عايزه تتدربي على اخويا الصغنتت؟
اسمعي يالي لي آيان مش للتدريب ياحبيبتى. روحي اتدربي على اي حد إلا آيان اوكي؟
رينو: ابتسمت.
ليليان: بصت ل رينو وقالت بغـ.ـيظ. عاجبك كدا ياعمتو عمايل آرين؟
ومن الصبح مش راضيه أي حد يقرب من آيان؟
رينو: بابتسامه. بصت ل آرين بلوم عشان محدش يزعل. وقالت.

آرين ياحبيبتى. خلي أخواتك يشيلو آيان شويه. وكل واحده آخر اليوم هترجع ع بيتها.
آيان إن شاء الله جمبك ومعاكي ع طول. اومال مين اللي هيربيه ويهتم بيه يعني؟ انتي اخته الكبيره. يلا ياحبيبتى.
وبصت لليليان وقالت.
سمي الله وانتي بتشيلي آيان يا لي لي.
ليليان: ضحكت بنصر. واخدت البيبي. وسمت الله.
آرين: بقلق وتحذير. خلي بالك كويس يالي لي. عشان مايعـ.ـيطش.
ليليان: هشش ريحي انتي. وابتسمت بحب كبير وقالت.

ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن. قمر بجد يا آيان. واسمك جميل زيك. بجد عمتو لارين اختيارها جميل لاسمك!
رينو: ابتسامتها اتبدلت بابتسامة و.جـ.ـع. وافتكرت فهد. وعيونها دmعت. وقالت.
آيان من اختيار فهد. فهد هو اللي مسمي ولادنا. ودmعه نزلت منها.
آرين: بصت لرينو بحـ.ـز.ن واضح. وغـ.ـصـ.ـب عنها عيطت. وقالت بابي!
بابي وحـ.ـشـ.ـتني اوي. كنت بتمنى وجودك في اللحظه دي. نفسي اشوف فرحتك بالبيبي. ياترى عامل ايه دلوقتي يابابي.

وحطت راسها ف حـ.ـضـ.ـن امها. وعيطت. بابي وحشني اوي يا مامي امتى هيرجع لينا بقى!
وزيادة على و.جـ.ـعها. و.جـ.ـع قلبها اللي مشتاق للغايب وبتدعيله.
رينو: ضمت آرين لقلبها ودmـ.ـو.عها مكبوته. وقالت. هيرجع إن شاء الله ياحبيبتى.
ميرو: عيونها لمعت. وقربت منهم وقالت بهزار.
بجد على رأي بابي. الستات تمـ.ـو.ت في النكد.
إيه بقى يا آرين هو ده وقت عـ.ـيا.ط؟ المفروض نحتفل بوجود آيان. مش نعيط ونزعل عمتو القمر.

آرين: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. عندك حق ياميرو. وبصت ل رينو وقالت.
مامي انا من اللحظه دي مسؤوله عن آيان. علشان بابي قبل كدا قالي إني أنا هكون اكتر واحده مبسوطه. وانه مش هيكون اخويا الصغير وبس. لأ هيكون ابني كمان. وبجد عندو حق. وبابي لما يرجع. هيكون فخور جدا بيا. مش كدا يا مامي؟
رينو: بضحكه صافيه. فهد فخور بيكي ف كل حالاتك يا آرين.

ميرو: قمر يا آرين. وانا واثقه إنك قدها. وهتكوني اجمل أخت لايان القمر ده. ربي يحفظك ياروحي أنت.
چود: قامت وقفت جمب ليليان. وبتلاعب آيان. وقالت.
ياتي كميله أوي. عسوله ماشاءالله. ايه ده؟ غمازه جـ.ـا.مده اوي. الواد ده دخل قلبي خلاص.
انا حجزت الواد ده ليا. انا من دلوقتي حرم آيان السيوفي.
كلهم ضحكو. :
ليليان: بهمس. يابت تقدري تقولي كدا قدام مصطفى؟

چود: ملامحها اتغيرت. وقالت خلاص يالي لي. احم بقولك ايه. مـ.ـا.تجيبي اشيله شويه.
تمارا: لأ بقى والله حـ.ـر.ام. انا من الصبح نفسي اشيله. وسعي بقى انتي وهي. تعالي ياسي آيان باشا. اسمك على إسم آريان. حبيته جدآ. بسم الله. وشالته. بسم الله ماشاء الله. كيوت اوى.
ليليان: حست إن چود مش طبيعيه. وقامت. وقالت. مش عارفه مصطفى أتأخر ليه؟ كل ده بيجيب الدره المشوي؟
آرين: ههههه يبقى هتكليها بكره بقى. معاكي ربنا.

ليليان: بمكر. لأ مصطفى اكيد جه. وانا بجد جعانه ومش عايزه أكل غير دره مشوي. تعالى معايا ياچود نستناه في الجنينه.
چود: بحيره، ومش عارفه ترد.
ليليان: مسكت ايدها وشـ.ـدتها وقالت. يلا انتي لسه هتفكري. عُمر عزيز جعان. واخدتها ونزله.
بعد شويه فون ميرو رن. وقالت بابتسامه. ده تيم وردت. الو.
تيم: الو حبيبتي انا طالع ع السلم. وجبت كل طلبات رينو. ف حد عندها؟

ميرو: بصت للكل. وقالت تعالى اطلع ياحبيبى مفيش غير تمارا وآرين. أما حياة وكارو مع تالين. وهمس مشيت من شويه.
تيم: تمام. انا داخل عندكم اهو. سلام. وقفل. وخبط ع الباب.
آرين: سقفت بفرحه. واو تيم. اكيد جابلي الكنز بتاعي. وقامت بسرعه وفتحت ليه الباب.
تيم: بضحكه. اذيك يا بت يا آرين. ههههه.
آرين: كشرت عينيها بغـ.ـيظ مكبت. انا مش بت يسي تيم. انا ليا اسم اوكي؟

تيم: دخل وسلم ع ميرو وتيما وقعد جمب رينو. وسلم عليها. وضحك وقال.
اسم؟ منا قولتلك اذيك يا بت يا آرين. اعمل ايه تاني؟
آرين: خبطت برجليها ع الأرض. يوووه مـ.ـا.تشوفي جوزك ياست مريم انتي كمان؟ عاجبك كدا؟
ميرو: هههههه. انا ماليش دعوه يا آرين. مش انا مـ.ـر.اته اهو؟ بس ميستحملش اي حاجه عليكي. فطلعيني انا من الموضوع ده. ولا إيه ياعمتو؟

رينو: بضحكه. فعلاً انا نفسي مقدرش ادخل بينهم. ناقر ونقير. وتيم ليه الأولوية في كل حاجه.
آرين: عااااااااااا يعني ايه بقى. بقى؟
تيم: حط رجل ع رجل وعدل ياقته بكـبـــــريـاء. يعني تقولى اذيك يادكتور تيم من سُكات. وإلا!
آرين: حطت ايدها ف جمبها وقالت بغـ.ـيظ وتحدي. وإلا ايه بقى إن شاء الله؟
تيم: صفر. وفتح كيسه كبيره كلها شوكليت ومسليات كتير. وقال.
وإلا مفيش كنز!

آرين: شافت كنزها. وعيونها طلعت قلوب. وجريت عليه. وقالت. واو كل ده ليا انا ياتيمو؟
تيم: ابتسم. وقال طبعا. كل ده ليكي انتي. اتفضلي يا دكتوره آرين.
آرين: بفرحه. واو ميرسي جدا جدا ياتيمو. واخدت الكيس. وقعدت جمب رينو. بسعاده.
تيم: وانتي كمان ياتيما. انا جبتلك كل حاجه انتي بتحبيها.
وكمان نوري قالت إنك بتحبي الفتره دي. بسكويت الملح. وانا جبتلك كميه كبيره. اتفضلى ياحبيبتي.

تمارا: نيمت آيان ف سريره. وقالت بابتسامه. ميرسي جدا ياتيم. ربنا مايحرمناش منك ابدا ياحبيبى.
تيم: ولا منك ياقلبي. وبص ل رينو. وقال عامله ايه دلوقتى ياحبيبتى.
رينو: بابتسامه. انا بخير ياحبيبى. سجلتو آيان؟
تيم: طبعاً ومن بدري كمان. انا وخالو زين وفارس. سجلناه.
وانا راجع بقى جبتلك علاجك. وكمان جبتلك كنز ليكي زي البت دى!
آرين: بتاكل بنهم. وبتفتح الفون. وصكت ع أسنانها. وبصت لتيم بغـ.ـيظ.

رينو: ربتت ع أيدو. وقالت.
انت جبتلنا كلنا كل حاجه. طيب وميرو. نصك التاني!
تيم: بص ل ميرو. وغمز. وقال. لأ ميرو دي انا اجبلها الدنيا كلها.
ميرو: ابتسمت بحرج.
رينو: همست. بجد أنت مجبتش لمريم حاجه؟
أنت جبت لاخواتك وليا. طيب ومراتك. كدا ماينفعش ياتيم؟
واكيد هتزعل من جواها. بس مش هتبين. أنت كدا غلطان ع فكره.
تيم: بنفس الهمس. ودي تفوتني برضه يارينو. اطمني انا مظبط لكل حاجه.

رينو: اتنهدت بأريحية. وقالت إذا كان كدا تمام. ربنا يسعد اوقاتكم ياحبايبى.
آرين: فاتحه الفون. وشهقت بفرحه كبيره جدا. وقالت. واوووو مش معقوووول.
الكل انتبه. ف ايه يامـ.ـجـ.ـنو.نه انتي؟
آرين: أكلت قطعه شوكليت كبيره. وقالت.
شوفو بعض الجروبات الكبيره منزله بوستات كتير. عن شجاعة الدكتوره لارين آدm العدوي.
وأنها قاومت ألــم المخاض لإنقاذ حياة طفله في الحادية عشرة من عمرها.

وكاتبين كلام جميل جدا عن مامي ومسيرتها الطبيه في الجراحه.
والتعليقات جميله جدا. وفخورين بالدكتورة. وهي نموذج مشرف لمصر والعالم العربي.
كلهم بصو لبعض وضحكو بسعاده كبيره.
آرين: حـ.ـضـ.ـنت رينو. وقالت بفرحه كبيره.
بجد انا مبسوطه اوى اوى. وفخووووره بيكي أوي يا مامي.

في ملهى يكتور. :
الميوزك عالي جدا والبنات والشباب بترقص.
مراد: في الحمام. و سمع صوت عقرب الساعه جه على 10 بالظبط. وابتسم بثقه. ورفع ايدو. وعد وقال.
1، 2، 3 شرفت وكر حيدر ياحوت أنت والديزل!
قدام الملهى.
آدm مراد. فرمل ريس. وراكب وراه فهد. ولابسين بدل ومتشيكين.
ووصل ريس تاني فرمل قدام آدm. ونزلو بـ.ـنتين لابسين بناطيل جينز على بلوزات. ونزلو. وضحكو ل آدm وفهد!
فهد: وقف قدام باب الملهى.

بـ.ـنت وقفت جمبه. وبصو لبعض. وابتسمو. ودخلو الملهى.
آدm مراد: ماشي وجمبه بـ.ـنت ودخلو ورا فهد...
فهد و آدm قعدو قدام البـ.ـار. والبنات معاهم.
زوي: واقفه على البـ.ـار. وقالت بصوت عالي عشان الميوزك. ماذا اعد لكم من الشراب!
مراد: جه بسرعه. وقال. زوي چاك يريدك لتعدي الحساء لسيد يكتور!
زوي: اوو نعم حقا انها العاشره. شكراً لك چاكوب.
مراد: على الرحب والسعه. وانا سأقدm لهم المشروب تفضلى أنتي.
زوي: ثانكس. و مشيت.

مراد: اتكلم عادي عشان الكاميرات. وقال. ماذا أعد لكم من الشراب يارجـ.ـال.
آدm مراد: بعدm اهتمام لا أريد.
فهد: بجمود. نحن لا نريد. دعنا الآن.
مراد: حسنا سيدي لك هذا. وسابهم ومشي. وغمز لواحد معاهم. يبدأ التنفيذ.
صديقة فهد: انا أريد شامبانيا!
جه الشاب وعامل نفسه سـ.ـكـ.ـر.ان. وشـ.ـد البـ.ـنت من أيدها. وقال. تعالي معي وانا اتي لكي بكل أنواع الشامبين كلها عزيزتي.
البـ.ـنت شـ.ـدت أيدها. وقالت بغـ.ـيظ. يالك من سيء لاتُحسن التصرف!

مراد: ماشي وبيصفر. وخبط ع يكتور وصوفيا وصحابهم بيلعبو قمار.
يكتور: متابع المشاده بين الشاب والبـ.ـنت. وقال.
هذا السكير. يتردد على هذا الملهى منذ عشرون يوما تقريبا. وهذه ليست أول مشكله يضع المهلى بها.
صوفيا: بتشرب الكاس. وقالت.
تمهل عزيزي لا يهم كل هذا. أنه رجل ثري جدا.
ويدفع للملهى اي ثمن نريده.
يكتور: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم نعم.
ولكن هذان الوجهان جديدان. ومن الواضح من ليقاتهم البدنيه أنهم أبطال تايكوند.

فهد: زق الشاب بعيد عن البـ.ـنت. وقال بحزم.
الم تر انها معي أيها الأبله؟
الشاب: وقع ع الأرض. وقام يتخبط. وزعق. اء أأنت توقع بي انا على الأرض أيها الحقير.
آدm مراد: قرب منه. وبوكس في وشه طيرو بعيد. وقال.
حين تتحدث مع اخي الأكبر تحدث بلطف أيها الخنزير!
الميوزك وقف وحصل هرج في المكان.
يكتور: رفع رجل على الكرسي. ومتابع إلى بيحصل.
مراد: قلبه بيضحك ومبسوط. وقال.
حسائك الخاص سيد يكتور.

يكتور: شاور بعدm اهتمام ل مراد يطلع بره.
مراد: حط الصينيه. وانحنى بخبث. سمعا وطاعه سيد يكتور. وخرج. وعد وقال. 1. 2. 3.
الشاب: صفر بصوت عالى. وقال. هااااي أين أنتم أيها الفتيان؟
وفجاءه هجم على فهد و آدm مراد. حوالي عشره من الشباب.
ومراد متفق معاهم من قرية موريس و أورورا. عشان چاكوب ينفذ خطته أنهم يساعدوه عشان يرجع ليهم الأرض.

آدm مراد وفهد. كـ.ـسرو المكان حرفياً على دmاغ الشباب. وزياده عليهم خمس حراس يكتور أمرهم يضـ.ـر.بوهم.
وكان يكتور مبتسم. وعايز يشوف قوة هؤلاء الحيتان.
مراد: مثل الدهشه والخــــوف. وعايز يهرب.
فهد: شافه وشال مراد وحدفه على البـ.ـار وكل ازايز الخمور اتكـ.ـسرت.
مراد: وقع وقال. بألــم. اوتش. واتغاظ. وقال جواه الله يخربيتك ياشيخ. حمار بيضـ.ـر.ب؟ وحياة أمك لاربيك يافهد الكـ.ـلـ.ـب!

صوفيا: بهلع. يكتور. من هؤلاء لقد دmرو الملهى. لماذا أنت صامت هكذا. فلتخرج وتقــ,تــلهم.
يكتور: قعد ع الكرسي. وقال بإعجاب. أنهم حيتان حقا. ولكن دعينا نعرف من هؤلاء.
البنات اللي مع فهد و آدm. خرجو بسرعه وركبو الريس ومشيو بسرعه كبيره.
البـ.ـنت واسمها چيهان: قالت.
رائد داليا. ابعتي (للبند التالت) المقدm رغد إشاره باللي حصل دلوقتي.
داليا: تحت امرك يافنـ.ـد.م!

(وبكده نكون عرفنا اصل رسالة آدm مراد وأنه طلب تلات بنود اللي هما تلات بنات معاهم وقت الجد)
فهد و آدm بينهجو. والكل مرمي قدامهم بيتألــمو.
جه چاك وقال بتـ.ـو.تر. سي. سيدي يكتور في انتظاركم. ت. تفضلو معي!
فهد بص ل آدm وهز راسه ليه وقال. حسنا.
ومشيو مع چاك. والحرس فتشو فهد و آدm كويس وسمحولهم بالدخول.
يكتور: رافع رجله على المكتب. و ببرود بيشيل الكر من على السِجار.

وصوفيا واقفه جمبه ورغم القلق اللي جواها. عينيها منزلتش من على آدm!
يكتور: شاور ل فهد و آدm يقعدو.
فهد و آدm بصو لبعض. و رفضوا الانصياع لأوامر يكتور.
يكتور: بنفس البرود. شاور ليهم تاني.
فهد: قعد وشاور ل آدm. وقعد.
يكتور: بيولع السِجار. وقال.
اتعلمون إني تعرضت لخسارة كبيرة اليوم بسببكم!
فهد: بثقه. نحن لم نريد فعل هذا. ومن الواضح انتم تسمحون لأي ابله حقير. لدخول هذا المكان. ويتصرف بقذاره.

آدm مراد: عكس ال جواه. أنت لا تعرف ماذا حدث يا سيد!
يكتور: أبتسم. وقال أنا يكتور. ياسيد! كيران لورانس.
آدm مراد: أبتسم وبص ع الخاتم إلى لابسه. ومكتوب عليه إسمه. وقال.
يعجبني انتبهاك سيد يكتور.
يكتور: بعدm اهتمام. هل هذا أخاك الأكبر؟
آدm مراد: ابتسم ببرود. نعم إنه كذلك!
يكتور: شاف فهد لابس خاتمين. وقال.
چاسبر لورانس! وضحك وقال. يعجبني كثيراً هذا. ولكن عندي فضول لاعرف ماسبب هذا الخاتم؟

فهد: ببرود. اتيت بنا إلى هنا لتعرف ما سر هذا الخاتم؟ ام لأنك تعرضت لخسارة كبيرة اليوم!
يكتور: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. حسنا. انا اعرف جيداً سكان المنطقة وكل فرد. حتى المقيمين الجدد.
ولكن ايها الغريبين. من انتم ومن أين أتيتم؟ وكيف تجرأتم على دخول مدينة يكتور. الن تسمعو يوماً عن يكتور تايلر؟
آدm مراد: ببرود. مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم لا!

لم نعرف. ولكن في الحقيقة نحن من الطرف الآخر من مدينة تيشرنيهيف وقد حدث معنا بعض الأمور السيئه. واتينا إلى هنا عن طريق الصدفه لا أكثر.
يكتور: بتركيز. أريد أن أعرف ماهي الأمور التي حدثت معكم واتيتم بسببها إلى هنا!
آدm مراد: بدهاء. أسمع ياسيد. انت لست من حقك أن تعرف عنا أكثر. ولماذا تتحدث معنا هكذا.
فهد: بشبح ابتسامه. يبدو أنه سيطلب منا ثمن كل شئ خسره. وضحك.
آدm مراد: ضحك. وقال.

وهل يوجد اسؤا من هذا أخي چاسبر؟
لقد خسرنا كل شيء نحن أيضاً.
فهد: بتنهيده. اسمع سيد يكتور. نحن لم نعرفك.
ولم نقصد لك الخساره على الإطـ.ـلا.ق. ونحن حقا ندين لك بالاعتذار. وأذن علينا الذهاب!
يكتور: ركز مع كلمة آدm لقد خسرنا كل شيء نحن أيضاً!
وشاور للحرس. :
الحرس رفعو أسلحتهم على فهد و آدm.
يكتور: بص ل آدm بنظرة تنبيه وتحذير. ما هي حجم خسارتكم التي خسرتموها!

فهد: قبض ع ايديه بغـــضــــب وقال. فلتبعد السلاح عن أخي. وإلا ستكون العواقب وخيمة اسمعتم؟
آدm مراد: مسك أيد فهد وقال.
عليَ رسلك چاسبر. فلتهدأ أخي. نحن الذي فيه ليس بمهم. حسنا فلنقول له إذن حجم خسارتنا. لم نخسر شيئا!
فهد: بتمثيل الهستريا. قال بصوت غـــضــــبان.
ولما هو يريد أن يعرف من نحن واين كنا؟
تريد أنه يعرف بأن بيتنا هُدm بسبب السيول؟
تريد أنه يعرف بأن عائلتنا شارفت على المـ.ـو.ت وانتهت ولم يتبقى لي احد سواك؟
وزوجتي!

زوجتي هـ.ـر.بت مع عشيقها واخذت كل اموالي.
وبص ل يكتور بغـــضــــب مكبت. وقال.
أتريد أن تعلم أن چاسبر لورانس كان رجل ذو شأن في مجاله ولكن كل شيء انتهى!
وقام وقف. وقال. هيا بنا كيران!
آدm مراد: مثل الخـ.ـنـ.ـقه. وقام وقف رغم الاسلحه المرفوعة عليهم!
يكتور: متأثرش. ومد ايده ليهم. أريد بطاقتكم!
آدm مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وطلع بطاقته. واخد بطاقة فهد وحطها قدامه ع المكتب.

يكتور: لصوفيا. عزيزتي. اذهبي لمايكل واعطيه هذه البطاقات. وهو يعلم ماذا سيفعل!
صوفيا: بدلع. حسنا عزيزي لك هذا. واخدت البطاقات.
وضحكت ل آدm وقالت...
ستنالون المـ.ـو.ت حقا. وخرجت.
يكتور: بدهاء. ومن هاتان الفتاتان اللتان كانتا معكما؟
آدm مراد: بتمثيل. نفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال.
انها صدقيتي المفضله وصديقتها. هل لديك اي مشكله؟
أنا أشعر وكأني في مركز شرطه.

يكتور: قام وقف ومسك فك آدm مراد وضغط عليه بقوه. وبص ف عينيه. وقال. أنت هنا تحت قبضتي. وروحك لن تخرج إلا بأمر من يكتور أيها الكيران أنت والچاسبر. وانا تحملت هرائكم كثيراً. وستتحملو تكاليف تصليح هذا الملهى. ولن اترككم إلا بعد أن أعرف حقيقتكم المخبأه وراء هذه الاقنعه...

فيلا العدوي. في الجنينه.
ليليان: إيه ياست چود؟ مالك كدا ساكته مش عوايدك يعني؟
چود: بتمثيل. مالي يعني ياليليان. منا زي الفل اهو. غير بس الامتحانات وقرفها الفتره اللي فاتت.
ليليان: رفعت حاجبها. وقالت. لا والله بجد؟ بتكدبي عليا ياچود. ده انا وانتي هنبقى سلايف. هنبتديها كدب من أولها؟
چود: ابتسمت بسخريه. ايه يابـ.ـنتي الأحلام دي. ولا هبقى سلفتك ولا زفت. انا كدا مرتاحه.

ليليان: كشرت عينيها بتعجب. وقالت چود انتي اتخانقتي مع مصطفى صح؟
چود: بتنهيده ولا اتخانقت ولا حاجه. مفيش حاجه بينا عشان نتخانق أصلا.
ليليان: بتفكير. اهاااا. عشان كده. ايوه بقى انا كدا فهمت كل حاجه. وفهمت ايه اللي مغير مصطفى الفتره اللي فاتت دي كلها.
چود: بفضول. ليه هو عمل ايه؟
ليليان: بمكر. اقولك ايه ولا ايه بس ياچود. اه لو ت عـ.ـر.في مصطفى عمل ايه. وخصوصاً في اوضته.

چود: بلهفه. مـ.ـا.تخلصي بقى وقولي زفت ده عمل ايه؟
ليليان: خبطتها على كتفها. زفت في عينك. متقوليش كدا على مصطفى.
چود: بتريقه. يختي اتنيلي انتي ومصطفى. بس المهم قولي بقى.
ليليان: بمكر. تؤ مش هتكلم غير لما اعرف منك الأول ايه اللي حصل. وانا بعدها هقولك كل حاجه.
چود: بتنهيده. أقولك إيه بس ياليليان؟ أنا نفسي مش عارفه. إذا كنت صح ولا غلط.

في الحقيقة أنا بحب مصطفى ومن زمان جدا. ومش بحبه وبس انا بحب أي مكان يكون موجود فيه. بحب هزاره وضحكه. وتصرفاته كل حاجه فيه تجنن.
لكن صعب عليا إني أعترف بكده. ومش عارفه ليه. يمكن خايفه أو معنديش الجراءه للمرحله دي.
واللي حصل إن مصطفى كل فتره يعترفلي بحبه ليا. ومستني مني أي رد. او كلمة إثبات على حبي ليه.
معرفش ليه هو عايزني اعترف. مع إن هو واثق ومتأكد من مشاعري.

بصي مش عارفه بجد انا متلخبطه ومش عارفه ايه الصح وايه الغلط.
ليليان: بتفهم. امممم. بصي ياچود. هو من الطبيعي إن البـ.ـنت المؤدبه تتصرف زيك كده.
وانها متديش فرصه لأي شاب مهما كان انها تتجاوب معاه في الكلام. لحجات كتير جدا بتكون من ناحية الشاب.
ممكن جدآ يكون بيختبرك. وممكن يكون بيتسلا وكلمتين يسمعهم منك وخلاص.

انا طبعاً مقصدش بالكلام ده مصطفى! لأنه راجـ.ـل ومتربي. وعارف إن التلاعب بمشاعر بـ.ـنت حـ.ـر.ام وهيتحاسب عليه.
ولكن مصطفى استحاله يكون بيلعب بيكي أو بيختبرك. لأن كمان حب مصطفى واضح جداً ليكي. وعارف يعني ايه حلال وحـ.ـر.ام. بس طبعه بالهزار يغلب عليه شويه.
وأنتي لثقة اهلك فيكي. الاعتراف هيبقى صعب جدا عليكي.
لكن ياچود عايزه اقولك زي ما الاهتمام الزايد بيخـ.ـنـ.ـق؟
الإهمال الزايد بيدmر أي علاقه مهما كانت قوتها.

يعني مصطفى. قالك كتير جدا أنه بيحبك. مش يوم ولا شهر. لأ. ده قالهالك على مدار سنين. ومتحمل حبه ليكي في قلبه.
لكن الإنسان طاقه. لازم مصطفى على الأقل يعرف إنك حتى معجبه بيه.
وانك بتقولي كدا لاعتراف رسمي بينك وبينه لمره واحده بس. كضمان أنه مش ماشي ورا سراب.
حاجه تديله دافعه. وانه في مجمل حساباتك.
عندك أنا مثلا.
كريم من الإعدادي معجب بيا. وكان ديما اهتمامه ملحوظ ليا أنه اهتمام غير عادي.

ولكن لما وصلت لمرحلة الجامعه وفي سنه تانيه تحديداً.
كريم اتخـ.ـنـ.ـق. لأنه حاسس أنه بيكلم نفسه. او بيحب حد مش حاسس بيه.
وكلمني بجديه وقتها. وقالي انه 6سنين بيحبني وانا مش حاسه بيه.
انا وقتها فكرت بعقلي. وخــــوفت كمان إن حب حياتي يروح من أيدي. وقولتله وانا كمان ياكريم بحبك.
لكن ده اعتراف بينا لمره واحده. ولو اتكلمت تاني مش هتلاقي مني جواب.

وقتها حسيت إن كريم الأمل اتجدد جواه. شوفت فرحه كبيره جدآ في عينيه. وقلبه استريح لما عرف إني كمان ببادله نفس الشعور. وبقى عندو دافع انه يجتهد عشان اول ما يتعين يتقدmلي وضامن موافقتي. واحترم رغبتي في إني أحافظ على نفسي معاه لحد ما ابقى حلاله.
مصطفى مش عايز يسمع منك كل يوم كلمة حب ياچود. مصطفى عايز منك دليل واحد بس ع إنك كمان بتحبيه. مع مراعاة حدودك في الكلام معاه.

لأن حياة البـ.ـنت بتبدأ بعد الجواز مش قبل!
ولو البـ.ـنت اتكلمت مع الشاب ليل ونهار. واتجوزو؟
أول مشكله بينهم. انه هيجـ.ـر.حها بالكلام ويفكرها بنفسها معاه قبل الجواز كانت بتعمل ايه وبتكلمه امتى وبتقابله من ورا أهلها إزاي.
والشك بيدخل بينهم والعلاقة بتقلب من حب لحجيم.

وتنـ.ـد.م أنها محافظتش على نفسها. لأنها لو حافظت على نفسها. واتجوزو. في أول مشكله بينهم. مش هيلاقي ثغره صغيره انه يجـ.ـر.حها بيها في أخلاقها وكرامتها. وديما هي هتكون راسها مرفوعه لفوق.
چود: ابتسمت. صدقي ياليليان. نفس كلام ماما رنا.
ليليان: بابتسامه. طبعا يابـ.ـنتي. ده اللي المفروض يحصل.
چود: هزت راسها. وقالت ربنا يسهل. لكن قوليلى بقى. مصطفى عمل ايه في اوضته؟

ليليان: رفعت كتفها. امم. عايزه اقولك أنه جدد اوضته. وخلاها على الموضه ومبسوط جدآ. وعايش سلطان زمانه ههههههههه.
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. وقالت. صدقي بالله. إنك بـ.ـارده جدا. واتعلمتي منه البرود.
ليليان: عوجت بوقها. ربنا يسامحك. بس ت عـ.ـر.في انا جعانه أوي. ومصطفى مجبش الدره.
چود: رفعت عينيها. و بدقات قلب مختلفه. وهمست مصطفى!

ليليان: بصت ع مكان نظرتها. وشافت مصطفى جاي عليهم. وقالت بفرحه. واو أخيراً هاكل الدره المشوي.
مصطفى: شاف چود. وبيكلم نفسه بخـ.ـنـ.ـقه وقال.
اووف وبعدين بقى. انا حالف مـ.ـا.تكلم معاها تاني. أستغفر الله العظيم يارب.
وبص ع قلبه وقال بتريقه.
ايوه ياخويا ضخ دm ودُق عشان ست چود هانم تستريح.
مبسوط أنت كدا. لما عمال تدق وهي ولا في دmاغ اللي خلفوها حاجه.
طيب وبعدين يامصطفي. هتفضل كدا لحد امتى؟

چود: بتـ.ـو.تر. بقولك ايه ياليليان. انا هدخل جوه اشطا؟
ليليان: أيوه يختي عشان يقول اول ما شافتني جريت من قدامي. اثبتي يابت مكانك.
مصطفى: قرب منهم. وقال بتمثيل الهزار. مسا مسا.
ليليان: بلهفه. ايه كل ده يامصطفي. هو انا قولتلك تجيب الدره من السلوم. حـ.ـر.ام عليك بجد انا جعانه. وابن اخوك مبهدلني.
مصطفى: بتريقه. السلوم؟ ليه مكتوب على الدره لقد تم استخراجها في السلوم؟

امسكي ياليليان. عموماً احنا تحت امر عُمر عزيز باشا. يطلب بس وعمه حبيبه يجبله اللي نفسه فيه.
ليليان: بتاكل ف الدره بنهم. وقالت الله جميله اوي. ادي لچود واحده يامصطفي!
چود: بصت بعيد!
مصطفى: حط الشنطه على التربيزه وقال بعدm اهتمام.
اتفضلو اقعدو وخدو راحتكم. اصل انا عطشان.
چود: اضايقت جدآ.
ليليان: وبعدين بقى معاك يامصطفي. ماينفعش عمايلك دي. انت عايز ايه بالظبط؟

مصطفى: بص ف عيون چود وقال ببرود. انا عايز اقعد لا بيا ولا عليا. مع شخص لا بيودي ولا بيجيب. ونقعد من غير لا سلام ولا كلام. ها حاجه تاني؟
چود: قبضت على أيديها بغـ.ـيظ من تجاهله ليها. وقالت بثبات. انا رايحه لميرو ياليليان. وشويه ورجعالك نكمل كلامنا.
مصطفى: ببرود. لأ وعلى ايه يا آنسه چود. تطلعي سلم وتنزلي سلم. انتي مش حمل فرهده.
انا كدا كدا عطشان. ورايح أشرب.
چود: هترد وواضح على ملامحها الغـ.ـيظ.

ليليان: كحت. وقالت. ينهار ألوان. دول هيبتدو مصارعة التيران. انا لازم أتصرف. وقالت.
احم. خلاص يامصطفي. استنى هنا وچود هتجبلك كوباية عصير. روحي ياچود الله يكرمك. وغمزلتها تهدا.
چود: كانت هتقول وانت اتشليت. لكن ابتسمت بخبث. وقالت وماله. ده مصطفى مهما كان قريبي ومن عيلتي. وخايف عليا من الفرهده.
وبصتله وقالت بابتسامه. ثواني واجبلك العصير يا، موصطفى. ومشيت.

وقالت بتوعد. حاااضر انا هخليك تحترم نفسك في الكلام معايا. وهتشرب كوباية عصير لاشربت قبلها في حياتك. بس هتشرب كتير اوي بعدها.
مصطفى: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. وقال. لازم ازعق يعني. ستات هم اقسم بالله.
بعد دقايق.
چود: ماسكه كوباية العصير. ورايحه لمصطفى.
ليليان: بقولك ايه يادرش.
مصطفى: ها ارغي يامرات أخويا. بتتوحمي على ايه للمره التسعين.
ليليان: اتغاظت. وقالت بطل برود بقى. ورد عليا. احم. اء. أنت عمرك يعني! عمرك حبيت؟

مصطفى: ههههههههه، وشاف چود جايه وقربت منهم. وقال.
حبيت؟ ههههه سجلني يا عيد غياب انا قلبي ملوش احباب!
چود: ضحكت بخبث. وقالت. اتفضل أشرب العصير يامصطفي. وأنت اتسجلت غياب من بدري!
مصطفى: اتغاظ منها، ومسك كوباية العصير وشربها من غـ.ـيظه مره واحده. ومسح بوقه. وحط الكوبايه في الصينيه.
ليليان: بتعجب. هو انتي مبسوطه اوى كدا ليه ياچود؟
چود: بصت ف الساعه. وضحكت. وقالت. كلنا هننبسط دلوقتي!

مصطفى: لف ليها ولسه هيرد. لكن حط ايدو ع بطنه. وقال بصوت وا.طـ.ـي. اله؟ إيه المغص ده؟
ليليان: مالك يامصطفي واقف مش على بعضك ليه؟
مصطفى: بطنه و.جـ.ـعته جدآ. ولازم يروح الحمام. لكن مش عايز چود تشمت فيه. وقال. احم. اء. أبدا. أبدا مفيش حاجه. انا على بعضي اهو وزي الفل.
چود: بتريقه. تؤ تؤ شكلك فعلا مش على بعضك يادرش.

مصطفى: شك فيها. وقال. مش على بعضي ازاي يعني؟ دراعي مكان راسي؟ ولا مناخيري في قفايا. ولا يمكن عينيا مكان وداني.
وضغط ع بطنه. واتألــم. وقال لاا مبدهاش بقى. وسابهم وجري على الحمام بسرعه.
ليليان: بعدm فهم. اله هو ماله ده؟
چود: ضحكت من قلبها. وقالت. بالهنا والشفا يابن عزيز.
ليليان: بصتلها. وقالت بشك. بت أنتي. عملتي ايه؟
چود: طلعت علبة دوا ملين، وقالت بنصر. لازم هو اللي يفرهد مش أنا. هههههههه.

ليليان: شهقت. يخربيت جنانك. ده هيفضل طول الليل رايح جاي ع الحمام.
چود: بتوعد. ولسه يابن عزيز. ولسه. انا هربيك.

في ملهى يكتور. :
فهد و آدm في المكتب. ومتحاوطين بالأسلحة.
مراد: بره قلقان جداً عليهم. وقلبه بيدق بخــــوف كبير. ومش عايز يسأل حد عشان ميشكوش فيه.
زوي: چاكوب. ماذا بك يارجل؟
مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. لا شيء قدmي فقط تؤلمني لاني اقف عليها طوال اليوم. وبعد هذه الضـ.ـر.به. أشعر بالوهن.
زوي: برقه. اووو چاكوب عزيزي. لا بأس عندي لك عرض سيساعدك على الاسترخاء.

مراد: غمض عينيه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال. زوي انا اعلم ما يدور في رأسك. ولكن أنا يوجد لدي فتاه.
زوي: هزت كتفها. لا بأس ولكن هي ليست هنا الآن!
مراد: همس في ودنها بمكر. ومن قال لك أنها ليست هنا زوي؟ وسابها ومشي ومخـ.ـنـ.ـوق جدآ.
زوي: فتحت عينيها بدهشه. ماذا؟ حبيبة چاكوب هنا في الملهى؟ هذا مستحيل. ومن تكون إذن؟

مراد واقف في المطبخ. وقال جواه. ياترى حيدر بيعمل ايه كل ده في المكتب. وفهد و آدm! آدm أبني. يارب يااارب احمي أبني الوحيد وصاحب عمري واخويا. نفسي اطمن أنهم بخير!
چاك: چاكوب سيد يكتور يريدك في مكتبه!
مراد: أتنفس بأمل. وهز راسه بثبات. حسنا چاك. وخرج وماشي بثبات ومداري لهفة قلبه ع إبنه وأخوه. وخبط ع باب المكتب. واخد نفس عميق جدآ. وفتح الباب ودخل. وقلبه خفق. لما شاف ابنه وفهد متحاوطين بالأسلحة.

يكتور: تقدm چاكوب!
آدm مراد: حاول بكل ثبات يكون هادي.
فهد: بص بعيد عشان يكتور مش يلاحظ حاجه عليهم وقت دخول مراد.
مراد: بص ل يكتور كالعاده. وقال. نعم سيد يكتور؟
يكتور: لقد وقع الحساء على الأرض. فلتسرع ونظفه.
آدm مراد: صك ع أسنانه بغـــضــــب.
فهد: ضغط ع شـ ـــفــايـــ ـفه بغـ.ـيظ. وبيداري غـ.ـيظه.
مراد: كل قلقه من آدm. وقال. حسنا سيد يكتور! ونزل ع ركبه ونص وبدأ يلمع في الأرض.

آدm مراد: غمض عينيه بغـــضــــب. وأقسم أنه ينتقم من حيدر أشـ.ـد انتقام. على إهانة ابوه بالشكل ده.
فهد: بيفكر ف اي حاجه تشغل تفكيرو عشان مايغلطش والكل يدفع التمن.
صوفيا: دخلت وقالت بضحكه. تفضل عزيزي. مايكل يقول لك كل شيء صحيح. وبعث لك معي هذه الرساله.
يكتور: قرأ الرساله. وهز راسه ليهم. وقال. حسنا كل شيء على ما يرام! وحدف البطاقات لفهد و آدm.
مراد: تنفس الصعداء. وحمد ربنا بقلبه. إن كل خططه ماشيه بترتيب.

فهد اخد البطاقه. وقام وقف. :
آدm مراد: مسك البطاقه. وقبض عليها بايدو. لدرجة أنها هتجـ.ـر.حه. وعايز يقول لابوه أرفع راسك.
مراد: بينضف الأرض ببطء عشان يكون موجود معاهم.
فهد: بص ل يكتور. نريد الذهاب الآن!
يكتور: ليس قبل أن تدفعو لي ثمن كل هذه الفوضى!
فهد: رفع كتفه. وابتسم. نحن لا نمتلك مالاً.
آدm مراد: بغـــضــــب مكبت. لدينا الدراجة الناريه
يمكنك أخذها ولتدعنا نذهب. ولا تحاول أن تثير الجدل معنا اكثر من ذلك!

يكتور: ضحك بسـ ـخـــريــة. الدراجة الناريه؟ هل حقا أنت تعي ما تقوله أيها الأبله.
إن دراجتكم الحمقاء لا تقارن بنصف الطاولات التي تهشمت بسببكم.
آدm مراد: بص في عينيه. وقال بمكر. أرى إنك تريد شيئاً آخر منا هل هذا صحيح؟
يكتور: بإعجاب. امم نعم حقا. وبهذا تكون قد دفعتم ثمن هذه الفوضى.
آدm مراد: بمكر. وماذا تريد؟
يكتور: بكـبـــــريـاء. حارسان لهذا الملهى!

فهد: قلبه دق براحه كبيره. لكن مثل الجديه. وزعق هل أنت في كامل وعيك؟ انت تطلب المستحيل.
يكتور: بجديه. لننهي هذا النقاش. امامك خيارين وليس لديهم ثالت.
الأول أن تنصت إلى وتعمل حارس هذا الملهى وتسدد ماعليك من نقود.
والثاني أن تذهب من هنا ولكن بمفردك. وتدع أخاك كيران في قبضتي إلى أن تعود بالنقود بعد يوم واحد!
فهد: مثل الدهشه. ماذا؟ يوم واحد فقط؟

يكتور: بكـبـــــريـاء. إن تفوهت بهراء فسيكون بعد اثنى عشرة ساعه فهمت؟
فهد: هيزعق.
آدm مراد: مسك كتفه بسرعه. وقال. عليَ رسلك أهدأ چاسبر.
انا موافق. نحن في طبيعة الأمر نحتاج وبشـ.ـدة إلى العمل. فلتدع لنفسك هذه الفرصه.
فهد: بص ل آدm بتمثيل الصدmه. ولكن حرس ملهى كيران؟
آدm مراد: لنسدد ديوننا! علينا أن نصمد قليلاً. وبص ل يكتور وقال بتوعد.
حسنا سيد يكتور. نحن موافقون على عرضك!

يكتور: حس بالانتصار. وقال للحارس. فلتاخذ منهم كل أوراقهم الشخصية. وترسلها الي. وبص ل مراد وقال. چاكوب!
مراد: وقف بسرعه. نعم سيد يكتور؟
يكتور: ارسل هؤلاء إلى زوي. وهي تعلم ماذا تفعل. وشاور ل صوفيا. وقال هيا عزيزتي!
صوفيا: ابتسمت بخبث. هيا يكتور عزيزي. وخرجو من الملهى.
الحرس اخدو كل حاجه من فهد وآدm!
مراد: قلبه بيدق بفرحه. وقال بثبات. تعالو معي. وخرج.
و آدm وفهد بصو لبعض. ف اشاره بيعنيهم لبعض.

أنهم قربو من هدفهم أخيراً. وخرجو ورا مراد.
زوي: حطت البدله ف ايد فهد. وقالت بهيام. كم أنت تبدو لطيفاً. وبطل خارق. وا...
فهد: بجمود. اخرجي الآن وإلا قــ,تــلتك!
زوي: بصتله بغـ.ـيظ. لكن خافت من قوته. وخرجت.
فهد لبس بدله وآدm لبس. واتصرفو بحذر لأن مراد شرح ليهم عن الكاميرات الموجودة في كل مكان.

چاك: دخل عليهم. وقال حسنا انتم ستعملون على حماية الملهى وبعد العمل ستذهبون إلى منزل في الطابق الثاني أمام هذا الملهى لتستريحو بعض الوقت وتعودو إلى العمل مره اخرى. فلتأتو معي.
فهد و آدm مشيو مع چاك. ووقفو حراسه قدام باب الملهى الرئيسي!
آدm مراد. بيدرس كل حاجه حواليه. وشاف العماره اللي هيسكنو فيها. وكانت جمب العماره دي.
عماره تانيه ولكن مش مكتملة البناء. ومهجوره. وهز راسه بتفكير.

فهد: بص حواليه كويس. ولف للملهى. وشاف الأوضه اللي عليها الحرس. وهرش تحت دقنه وقال بتوعد. لازم أدخل الاوضه دي وأعرف إيه اللي فيها.

فيلا تيم عزيز. الساعه 1 صباحاً. :
تيم طالع ع السلم وجمبه ميرو. لكن رابط ليها عينيها بشريط.
ميرو: طالعه بحذر. وقالت. طيب ممكن افهم أنت رابط عينيا ليه؟
تيم: قولتلك هت عـ.ـر.في لما نطلع فوق.
ميرو: بس انا خايفه اني اقع من ع السلم!
تيم: حاوطها من وسطها. وطالع جمبها. وابتسم. وقال. فاكره يوم نتيجة آرين. لما كنتي هتقعي من ع السلم.
ميرو: بدقة قلب. بس أنت أنقذتني كالعاده.

تيم: وقتها قلبي أنا اللي وقع. وبعدين طول ما انا جمبك ومعاكي مش عايزك تخافي من أي حاجه. اتفقنا؟
ميرو: بابتسامة حب. اتفقنا ياحبيبى.
تيم: وصل الجناح. وقال. بس اقفي هنا بقى.
وفتح باب الجناح ومسك ايدها. وقال. تعالى معايا أدخلي ياروحي.
ميرو: ماشيه معاه. وشمت ريحة برفان جميله جدا.
تيم: وقف وراها. وفك الشريط. وقال فتحي ياعمر تيم.
ميرو: فتحت عينيها. وبعدها انبهرت بإعجاب كبير جدا.

الجناح كله عبـ.ـاره عن بلالين هيلوم. وورد احمر واصفر وابيض. موجود على السرير والأرض. وكل مكان.
تيم: مراقب ملامح ميرو. وقلبه مبسوط عشانها. وإن الفرحه اللي ع وشها دي بتحيي قلبه.
ميرو: بصت ل تيم. وقالت بسعاده. كل حاجه جميله. جميله اوي ياتيم.
تيم: مسد ع شعرها بحنان. وقال. كل حاجه جميله لأنك موجوده معايا. بجد شكرا لأنك في حياتي يامريم.

ميرو: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وقالت طيب ممكن افهم ايه المناسبه الجميله. اللي تخلي تيمو حبيبي يعمل كل ده؟
تيم: حط ايدو ع خدها. وقال بمناسبة وجودك جمبي. وقرب منها وباس جبينها بحب كبير.
ميرو: قلبها دق بقوه. وحطت راسها ف حـ.ـضـ.ـنه. وغمضت عينيها وقالت. ربنا يديمك نعمه كبيره في حياتي ياروح روحي.
تيم: ضمها لقلبه بحنان كبير. وقال. ربنا يديمك سعاده لقلب تيم.
وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.

بعد كام يوم.
عند عامر.
عامر اتصل ع كامليا. وقال بغـ.ـيظ يعني انتى روحتى النادي من غير ما تقولي؟
كامليا: بصوت عالى. انت نسيت نفسك ولا ايه ياعامر؟ انت مجرد واحد مضى ع العقد وهتقبض قصاده.
عامر: بغـ.ـيظ. ماشي ياست كامليا. بس في الشرع انا جوزك. ومفيهاش حاجه لو قولتي إنك خارجه. ولا عشان انا عايش في مكان وانتي في مكان تنسي إني جوزك؟
كامليا: هههههههه لأ بجد؟ ومصدق نفسك أوي.

عامر: ومصدقش ليه؟ انتي مراتي ولا انا بتبلى عليكي؟
وكمان كلها كام يوم ونعيش في بيت واحد. ولا دي كمان رجعتي فيها. زي كلامك ووعدك ليا إنك هتسلميني وصولات الامانه؟
كامليا: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه. وقالت. يوووه انت بجد ممل جدا. وقولت وصولاتك كلها هتاخدها لما تطلقني. وانا مش ناسيه اي حاجه قولتها. لكن دلوقتي أسمع و خلينا في المهم.
عامر: بسخريه. وايه المهم؟

كامليا: بغـ.ـيظ. انا عايزه اعرف مكان تيم و مريم. عايزه اخلص من الكابوس ده.
عامر: قال. مانتي سألتي قبل كده. ولما انا اطقست في الجامعه. وسألت عرفت انهم مسافرين بره مصر. ولما دفعت فلوس للبنات في الجامعه وقالو أنهم مش راجعين دلوقتي. ومرضيوش يقولو على أنهي بلد لانهم مش عارفين أصلا. وكمان تعبت جداً عشان اجيب العنوان بتاعهم من الشؤون بس صعب ومعرفتش.
كامليا: بغـ.ـيظ. يعني أنت مافيش منك اي فايده؟

عامر: اله. طيب بأيدي ايه يتعمل ومعملتوش؟ انتي ايه إلى يريحك طيب؟
كامليا: بحقد واضح. اللي يريحني. قــ,تــل مريم!

في ملهى يكتور.
طبعاً فهد و آدm شغالين في صمت ومبيدخلوش في أي حاجه لأنهم اكيد تحت المراقبة. وفتشو الشقه اللي هيقعدو فيها. وشافو كاميرا مراقبة موجوده في المكتب والصاله وباب الشقه.
لكن اوض النوم والحمام مفيش. واتفقوا إن كل معاملاتهم هتكون زي ما متعودين. اي حد عندو معلومه هيقولها في السماعه. وهو في الحمام أو الاوضه. او عن طريق الإشارات زي ما متعودين.

مراد: بيلمع المكتب. وف ودنه سماعة بلوتوث صغيره جدآ. وخرج من المكتب. ودخل الحمام يغسل ايديه.
وقال بصوت وا.طـ.ـي جدآ، ايه ياحوت انت والديزل منزلتوش ليه؟
فهد بيلبس چاكت البدله. ورد وقال. انا بلبس ونازل حالا ياصقر.
مراد: وفين الديزل!
فهد: طلع على سطح العماره.
مراد: كشر عينيه بعدm فهم. طيب ليه؟
فهد: مش عارف. وهو كمان سامعك فيه يرد عليك. ولا ايه ياديزل!
آدm مراد: كح. وقال كلمة السر. لم أعد أهتم!

فهد: هز راسه تمام. يبقى في حد شايفه أو كاميرات المراقبة حواليه.
مراد: طيب تمام. وهنفهم منه بعدين. انجزو بقى وانزلو.
فهد: بيرش برفان. وقال. بقولك ايه ياصقر!
مراد: معاك ياحوت!
فهد: بص قدامه. وقال بتوعد. انهردا هعملها!
مراد: بقلق. مابلاش ياحوت. دي مخاطره.
فهد: بحزم. مفيش وقت ياصقر. احنا هنفضل كدا لحد امتى؟
وبعدين أنت شوفت بنفسك. كمية المـ.ـخـ.ـد.رات اللي سلمها امبـ.ـارح عيني عينك كدا.

آدm مراد: نازل ع السلم. وقال. وده رأي كمان ياصقر. الحوت لازم يعملها.
مراد: تمام. وانا هتصرف. بس في الميعاد المحدد. ومحدش يتصرف غير لما ابعتله الإشارة تمام؟
فهد: هز راسه تمام. الله المستعان.
چاك: خبط ع مراد. وقال. هاي چاكوب. كم من الوقت تستغرقه في المرحاض يارجل.
آدm وفهد سمعوه. وفهد قال. اطلع أنت. واحنا نازلين.
مراد: خرج. وقال. ل چاك. أشعر أنني لست بخير. چاك.

زوي: داخله الملهى وعدت من جمبهم. بعدm إهتمام لكن عينيها منهم.
چاك: هل أنت مريـ.ـض؟:
مراد: لا لا. ولكن كنت أشعر بالغثيان. لأني لم أتناول وجبة الإفطار.
چاك: حسنا تعال معي. وسأعد لك بعض الحساء.
مراد: بإستغراب. چاك لماذا أنت مختلف عن الجميع؟
چاك: أبتسم. ودخل المطبخ. وقال. من الجيد إني وجدت أخيراً أحدا يقيم چاك!
مراد: شاف لمعه في عيون چاك. وكشر عينيه بعدm فهم. وقال. هل كل شيء على ما يرام ياصديقي؟

چاك: ضحك بسخريه. صديقك. انا ليس لدي اي اصدقاء چاكوب موريس.
مراد: فتح زراير قميص چاك. وقال بحزم. ما سر هذه الندبه چاك.
ولما أنت الوحيد الذي تنام في هذا المكان. وفي المطبخ تحديدا. ولماذا أشعر وكأنك تهرب من العالم وتغط في نوم عميق. كانه هروب من الواقع. انا حقا مندهش.
چاك: بص حواليه وبص لمراد. وعيونه كلها حـ.ـز.ن وكـ.ـسره. وقال. دعني وشأني چاكوب. وتابع عملك. هكذا أفضل لك. وسابه وخرج.

عند عامر.
عامر: طيب بأيدي ايه يتعمل ومعملتوش؟ انتي ايه إلى يريحك طيب؟
كامليا: بحقد واضح. اللي يريحني. قــ,تــل مريم!
عامر: فتح عينيه بصدmه كبيره. وملقاش رد يقوله.
كامليا: ببرود لما تفوق من صدmتك كلمني اوكي! وقفلت.
عامر واقف مكانه ومصدوم. وقال بتوهان. ينهار اسو. أنا ايه اللي دخلني في كل الحوارات دي؟ انا كان مالي ومالهم. هي وصلت للقــ,تــل؟

وقعد مكانه بنـ.ـد.م. وقال. أنت السبب ياعامر. أنت اللي وافقت على فـ.ـضـ.ـيحة بـ.ـنت مالهاش اي ذنب. السـ.ـجـ.ـن كان أرحم بكتير. على الأقل كنت هتتسـ.ـجـ.ـن عشان وصل أمانه. دلوقتي انت رايح في داهيه.
اعمل ايه ياربي واتصرف إزاي؟ منك لله ياكامليا. منك لله. وفتح الدولاب وطلع فونه الخاص برقم تيم واتصل عليه.

فيلا العدوي.
كل العيله متجمعه عشان رينو.
طارق: بفرحه. شايل آيان. وبيلاعبه. وقال. واد يا آيان. عامل ايه ياض. عارف انا هتبرع واربيك أنا.
آدm: ضحك بصمت. وقال. متشكرين جدآ. سيب آيان يتربى بمعرفتنا.
طارق: بغـ.ـيظ. ليه يعني ومربيهوش انا ليه؟ دا انا مطلع عباقره. يكش بس الحظ اني ربيت إبنك.
آدm: بمكر. احنا انقذنا مراد من أيديك زمان. وحاولنا ننقذ مايمكن إنقاذه.
الكل ضحك. :.

طارق: بغـ.ـيظ واضح. أنت ياض بتحب تنرفزززني ليييه؟ ياض انا مش عايز ازعلك مني.
آدm: ببرود. هي الحقيقه كدا بتو.جـ.ـع ياطاروق.
طارق: اتنفس غـ.ـيظ. حقيقة ايه اللي بتو.جـ.ـع يابن العدوي.
اسمع! كلمة زياده انا هاخد مرات ابني واحفادي. وهوريك التربيه الصح. أنت راجـ.ـل معقد.
آدm: رفع حاجبه بمكر. وقال الباب مفتوح قدامك أهو. لو تقدر؟ أعملها يابن السيوفي!
الكل بيضحك على طارق و آدm.
محمد: بضحكه. خلاص ياجماعه اهدو. ووحدو الله.

كلهم لا اله إلا الله.
محمد: قام. وشال آيان. وقال. ولا تزعلو نفسكم. المفروض آيان ده. جدو محمد هو اللي يهتم بيه. زي ما رينو اهتمت بتيم. نرد جميلها. ولا ايه ياعم آيان؟
آيان: بيتاوب.
محمد: ابتسم وباس جبينه. وقال. ربنا يحفظك. ويرجع أبوك بالسلامه.
كلهم بتنهيدة حنين. آمين.
رينو: قلبها مبسوط جدا لحب العيله لطفلها الصغير
آرين: خارجه من المطبخ. ومعاها الببرونه. وقالت بحماس واهتمام. فين آيان.

مريم: بابتسامه. مع الدكتور محمد يانور عيني.
آرين: طيب شوفي كدا ياماما. درجة حرارة. الببرونه مظبوطه ولا سخنه على آيان؟
الكل أبتسم على اهتمام آرين لاخوها.
مريم: شافتها. وقالت لأ تمام اوي وزينب مظبطاها ربنا يكرمها. روحي ياحبيبتى آكلي اخوكي.
آرين: بضحكه. اوكي. وخـ.ـطـ.ـفت بوسه من خد مريم وجريت وهي بتقول...
بحبك اوى ياجمل اميرة آدm.
الكل ضحك عليها. ومريم دعتلها من قلبها ويقربلها البعيد.

آرين: أخدت آيان من محمد. وطلعت بيه الاوضه. ومعاها ميرو وتالين. وبيضحكو مع بعض.
كل العيله بتتكلم وبتضحك وفي جو مرح جداً بوجود طارق ومصطفي ورودي. ومشاكسة آدm ل طارق.
تيم قاعد جمب نور وماسك أيدها و بيضحك ومبسوط.
نور: بتضحك. وقالت في صوت رنة موبايل. دي رنتك أنت ياتيم صح؟
تيم: طلع الفون من جيبه. وقال فعلا يانوري. وشاف رقم عامر. وقلق.
نور: مين ياروحي؟

تيم: بحيره. ده. ده خالد صحبي. اكيد زعلان إني مقولتلوش إني رجعت. ثواني ياحبيبتى هطلع اكلمه في الجنينه عشان الصوت بس. بعد اذنكم.
كلهم اتفضل.
تيم: طلع ووقف ف مكان بعيد. وكانت الرنه فصلت. واتصل هو على عامر. ورد. الو دكتور تيم.
تيم: خير يا عامر. في جديد ولا ايه؟
عامر: بلع ريقه بصعوبه. وصوت أنفاسه سمعها تيم.
تيم: بقلق. في ايه يابني متتكلم!
عامر: بتلعثم. حء. حاضر اء. اءنا هتكلم. احم. هوا!

تيم: مش عايز يتنرفز. لكن قال. هي كامليا كلمتك؟
عامر: بقلق. بصراحه اء. انا اللي كلمتها.
تيم: اممم وبعدين؟
عامر: بنـ.ـد.م. دكتور تيم. انا عايز اقولك حاجه.
تيم: شاط حجر قدامه وقال. سامعك ياعامر اتكلم.
عامر: اخد نفس عميق وحاول يتجرأ ويتكلم. وقال. والله العظيم انا نـ.ـد.مان على كل حاجه عملتها. ومش هبرر اللي عملته ولا هعلقه على شماعة الفقر. وإني عملت كدا بسببه.

لكن انا حقيقي نـ.ـد.مت. ومكنتش فاكر إن الموضوع هيكبر كدا. والمصيبه اني دخلت نفسي في دوامه ملهاش آخر. ودلوقتي المصيبه هتتحول لجنون. كامليا مـ.ـجـ.ـنو.نه يادكتور. مـ.ـجـ.ـنو.نه بيك. عايزاك ليها بأي طريقة. مهما كلفها الأمر. عايزاك أنت وبس لدرجة أنها مستعده تخسر اي حد. وعايزه تاخدك وتسافر بره مصر. وتبعد بيك عن اي حد يعرفكم. اللي عرفته من خلال كلام كامليا معايا. انها عايزه تمتلكك. ومش هتسيبك. حتى لو انا مكنتش ظهرت في الصوره. كامليا عندها هوس. هوس انها تاخدك من كل العالم. صدقني انا خــــوفت وهي بتتكلم معايا عليك. عينيها مليانه شر. ودلوقتي هي عايزه!

تيم: مسح وشه وشعرو بايدو. وقال بنرفزه. كل ده انا عارفه. اومال انا حطيتك في طريقها ليه؟ كامليا مش هتهتم بحد.
ولا شاكه فيك واحد من عشره حتى. دي لو بتفكر صح. كانت استنتجت إن بعد رسالة النادي قابلتك أنت. او حتى على الأقل كانت شكت.
لأ هي عايزه تنقذ نفسها وخلاص ع حساب اي حد. مش مهم عادي جدا عندها.
المهم بقى دلوقتي الخطوه اللي جايه. هي عايزه ايه؟
عامر: بخــــوف. هى. احم هي عايزه. اا.

تيم: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال متخلص يبنى زفته دي عايزه ايه؟
عامر: بسرعه قال، عايزاني اقــ,تــل الدكتوره مريم!
تيم: عيونه مفتوحه على الآخر. بصدmه اكبر من اي وقت. ومردش!
عامر: بحيره. دكتور حضرتك سمعتني؟
تيم: عينيه رايحه يمين وشمال. وقابض على أيدو بقوه وغل كبير...
عامر: بقلق. دكتور تيم!
تيم: غمض عينيه وبيفكر يتصرف إزاي. مـ.ـر.اته في خطر حقيقي.
ومريم ديما بتشوف الناس بوش واحد. وقلبه اتقبض. لكن بيحاول يهدا.

لأن مريم في حـ.ـضـ.ـنه ومعاه. واستحالة يسمح أنه يجرالها حاجه.
ولو راح هدد كامليا دلوقتي. هتعرف إن عامر مشترك معاه. وهي العند عندها هيزيد وانتقامها هيكون أكبر من كدا. لازم تتصرف بحكمه ياتيم عشان سلامة العيله.
وفتح عينيه بغـــضــــب واضح. وقال من بين أسنانه. أسمع ياعامر.
عامر: اتخض من نبرة صوته. وقال بتلعثم. نع. ايوه. ايوه معاك يادكتور.
تيم: بنفس الغـــضــــب. أنت تقولها اللي قولتلك عليه.
وتعطلها بأي شكل من الأشكال.

ولو حاولت تعرف احنا مسافرين فين؟ قولها المانيا. إيطاليا إن شاله حتى تقولها الشلالات. وهيرجعو على السنه الجديده وده كلام البنات في الجامعه. لكن لو حاولت تعرف عنوان البيت. صدقني رقبتك هتتقطع قبل منها فاهم ياعامر.
عامر: حط ايدو ع رقبته. وقال فاهم. فاهم يادكتور.
تيم: بغـــضــــب. وانا ليا تصرف معاها لما اخلص الرسالة وأرجع.

في ملهى يكتور. :
مراد: ماشي وهمس ف السماعه وقال. شباب فتحو عينيكو كويس. في حفله انهاردة. والبند الخاص بيا هيكون موجود.
فهد: اتكلم بحذر. تمام وهي هتصور كل الحفله. يمكن نوصل لحاجه.
آدm مراد: لمح يكتور نازل من العربيه. وقال. أنا لم أعد أهتم!
مراد وفهد سكتو. وكل واحد تابع شغله...

تاني يوم. فيلا العدوي.
تاكسي وقف قدام الفيلا.
هارون: بص يشوف مين. وابتسم. وقال. آركان باشا. حمدالله ع السلامه.
آركان: قفل باب التاكسي. وابتسم. الله يسلمك ياهارون. وسلم عليه.
هارون: بجد مملكة العدوي كلها نورت.
آركان: منوره بيكم ياهارون. وبص حواليه. وشاف كل الحرس. ما عدا شاهين. وقال. هو شاهين ورديه ولا ايه؟
هارون: ضحك. لا ياباشا هو في سفريه بقى. ربنا معاه. اصله اتجوز من فتره صغيره.

آركان: رفع حاجبه وقال والله. الف مبروك. يلا ربنا معاه.
عوض: جري عليه. يامراحب يادي النور يادي النور. نورت الدنيا كلها ياسي آركان باشا.
آركان: أبتسم. اذيك ياعم عوض. واخبـ.ـارك ايه؟
عوض: نحمد ربنا يسي الباشا.
ماكس: سمع صوت آركان. وجري بسرعه كبيره.
آركان: ضحك ونزل الشنطه.
عوض: جري ووقف ورا آركان من خــــوفه من الكـ.ـلـ.ـب.
ماكس: جري ونط على آركان.
آركان: نزل على ركبه ونص. وبيضحك. هاي. ريلاكس ماكس.

ماكس: بيلف حواليه بفرحه.
آركان: مسد ع شعرو وقال. يلا روح دلوقتي وانا هطمن على العيله وراجعلك. جو. Go
ماكس جري على مكانه.
عوض: ببلاها. آه العلم نور بردك. شوف ياولاه الكـ.ـلـ.ـب بيفهم لغات. اشوفك ياحمد يابنى زي ماكس كدا وتفهم زيه.
آركان: ضحك من قلبه. وسابه ومشي. وشاف آدm ومريم في الجنينه. باصين عليه وبيضحكو.
مريم: قالت. هو ماكس بيجري بسرعه ليه كدا.

آدm: كشر عينيه وقال غريبه. آركان مش هنا. ولف ناحية ماكس. وابتسم. وقال حفيدك وصل بخير يا أميرتي.
مريم: لفت وشها. وضحكت بسعاده. وقامت وقفت. وقالت إبن عمري. وفتحت أيديها.
آركان: جري عليها وضمها لقلبه. وقال. ماما حبيبتي.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع. ألف حمدالله ع سلامتك يانور عيني. عامل ايه ياحبيبي. وحسست على صدرو ودرعاته. انت كويس يانور عيني.

آركان: باس ع أيديها الأتنين. وراسها. وقال بسعاده. انا زي الفل ياحبيبتى. انا مش عايزك تقلقي عليا.
مريم: ربتت ع أيدو وقالت. ربي يحفظك من كل سوء وشر ياحبيب عمري.
آركان: بص لجدو وضحك بصمت. وقال آمين ياست الكل. وقرب من جدو. وقال بابا حبيب قلبي. وحـ.ـضـ.ـنه.
آدm: ضمه بحنان كبير وقال. حمدلله على سلامتك يا حفيدي الغالي.

آركان: باس ع أيدو. الله يسلمك يابابا. أخبـ.ـاركم ايه؟ وأخبـ.ـار العيله ايه؟ ماما هنا. ولا في الشقه. وبابا في الشغل ولا اجازه؟ والبت آرين عامله ايه دلوقتي؟
مريم: محبتش تزعله بسفر فهد. لكن قالت. ع مهلك ياحبيبى. الأول أسأل على اخوك الصغير. ولا أنت ناسي بقى؟
آركان: بشعور غريب. همس أخويا؟ وبعدها فتح عينيه بدهشه. وقال ماما ولدت؟

مريم: بابتسامه صافيه. ايوه يا نور عيني. وربنا رزقها ب آيان السيوفي. مبـ.ـارك عليك ياحبيبي. وربنا يجعله أخ صالح ليك وابن بـ.ـار بابوه وأمه.
آركان: بقلق. طيب وماما. ماما كويسه؟ حصلها حاجه وقت الولاده؟ هي فين أمي دلوقتي؟
مريم: اطمن عليها ياحبيبى. وهي فوق في اوضتها. اطلعلها دي هتفرح أوي.
آركان: من غير تفكير. جري ع الفيلا. ودخل بسرعه. وطلع ع السلم.
في اوضة رينو.
رينو: أكلت آيان وغيرت ليه لبسه.

آرين: هاتي ايان بقى يامامي.
رينو: بصتلها بحب. وقالت. اتعلقتي بيه يا آرين.
آرين: ابتسمت بحب. وقالت. صدقيني يامامي. إحساس جميل اوى اتولد جوايا لي آيان. إني العب معاه وأشوف ضحكته ده احساس لوحدو. لما أشوفه بيكبر قدامي يوم بيوم. بحس انه حته مني. بجد هتصدقيني لو قولتلك انا متعلقه بيه اوي يا مامي.

رينو: ابتسمت. وحطت أيدها ع خدها. وقالت. ده انا اكتر واحده هصدقك ياروحي. لأن كل ده انا عشته مع تيم. كبر قدامي يوم بيوم. ونفس الإحساس بالامومه ليه كان جوايا. أكدت انه حته مني.
آرين: بمرح. اوووكي. يبقى آيان من دلوقتي هو إبن قلبي. ولسه هتشيله. الباب اتفتح بسرعه.
رينو وآرين. بصو ع الباب.
آركان: من لهفته وقلقه. فتح الباب من غير ما يخبط. وقال ماما.

رينو: قامت. وبصت ل آركان بدقة قلب. وضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت. آركان!
آرين: صرخت بصوت عالي آركاااااان. واوووو. وجريت عليه واتشعلقت في رقبته.
آركان: انتبه. وشالها. وضمها لقلبه. وعيونه ع الكائن الصغير اللي موجود في سرير مامته.
آرين: ضحكت بسعاده. وقالت آركان بجد مش معقوووول أنت جيت امتى؟
آركان: طبطب ع خدها. وابتسم. لسه حالا ياحبيبتى. وقرب من رينو.
رينو: بدmـ.ـو.ع ابني حبيبي. وفتحت أيديها. وضمته لقلبها وعيطت.

آركان: ضمها اكتر. وربت ع ضهرها. وقال. ماما انتي كويسه ياحبيبتي.
رينو: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه ومسكت وشه بايديها وعيطت. وقالت. انا كويسه ياروح قلبي. المهم أنت. أنت عامل ايه. وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا آركان.
آركان: عيونه لمعت. وقال بو.جـ.ـع. أنا آسف!
رينو: سكتت ومسحت دmـ.ـو.عها وقالت بعدm فهم. بتتأسف على ايه يا آركان؟

آركان: بخـ.ـنـ.ـقه. لأني ديما مبكونش موجود جمبك وقت احتياجك ليا. لاني فكرت في نفسي ومفكرتش فيكي. كان نفسي أكون أول واحد جمبك.
رينو: ابتسمت. وقالت. وأنت من امتى مش جمبي يا آركان؟ ده أنت وفهد كل يوم قدامي وبدعيلكم ترجعولي بالسلامه.
وكمان أنت كونك بعيد فده مش بمزاجك. أنت بتشوف مستقبلك. اللي هو في الحقيقة مستقبلي أنا. عمرك ما اتخليت عني. وواثقه إنك لو كنت موجود كنت كفيت و وفيت ياروحي.

أنا مش عايزاك تحمل نفسك اكتر من طاقتك. ولا زنب أنت مالكش اي زنب فيه. انا بخير متقلقش.
آركان: فهم إن فهد مسافر. واتنهد وقال بحـ.ـز.ن.
اتألــمتي؟ تعبتي؟ مين كان جمبك؟
رينو: باست جبينه. وابتسمت وقالت. انا لو فيا تعب الدنيا.
من نظرة عينيك ولهفتك وخــــوفك عليا دلوقتي. أكون خفيت من أي ألــم. اطمن ياروحي بجد انا بخير. وسيبك مني بقى. مش عايز تتعرف على اخوك الصغير. آيان.
آركان: بص على آيان.

آرين: بسعاده. شالته. وراحت بيه عند آركان وقالت. مع أني رافضه إن حد يشيله وانا موجوده. بس يلا مهما كان أنت اخوه الكبير. يلا اشفقنا عليك. امسك بقى الأستاذ آيان. وحطته بين ايديه.
آركان: قلبه دق. وشال أخوه لأول مره. واتحقق من ملامحه. وتلقائيا أبتسم.
آرين بتلاعب آيان. وقالت بص يا آركان. بيبص عليك إزاي.
آركان: ضحك. وقال أيوه. انا أخوك يا آيان. و أسمي آركان. ههههه شبه مين ياماما.

آرين: بمرح. اقولك انا بقى. آيان نسخه من بابي حبيبى. حتى ماما رنا قالت. نفس طريقة زعله وعـ.ـيا.طه. بص كمان نفس غمازات بابي. واو آيان جميل اوى يا آركان.
آركان: قربه منه. وباس جبينه. وقال. نورت عيلة السيوفي والعدوي يا آيان السيوفي!
رينو: ربعت أيديها. واتنهدت براحه. وشافت ولادها الأتنين زادو واحد. وحمدت ربنا على عيلتها. ودعت بقلبها إن عيلتها تكتمل قريب برجوع الفهد.

في ملهى يكتور. :
الساعه خمسه الصبح.
يكتور: خرج من المكتب ومعاه عميل مهم بالنسباله. وخارج معاه قدام الملهى.
العميل: سلم عليه وقال. اتفقنا إذن سيد يكتور. يومان فقط وسيتم تحويل كل شيء على حسابك الشخصي.
يكتور: بثقه. وباقة الورد ستكون في انتظارك حينها.
العميل: أبتسم. وبص ع آدm مراد بالصدفه. وقال. فتى جيد. وضحك. وركب العربيه مع الحرس ومشيو.

يكتور: طالع الملهى وبص ل آدm وفهد. وابتسم بسـ ـخـــريــة. وقال. يا لا سـ ـخـــريــة الجميع منكم. فتى جيد أيها ال...
فهد: قاطعه. وقال. انتهى وقت العمل ياسيد. وبص ل آدm. وقال فلنذهب كيران. ونزل وعدا من جمبه.
يكتور: مسك دراع فهد بقوه. وقال بغـــضــــب مكبت. عنـ.ـد.ما أتحدث تنصت إلي. وإلا لم ادعك تنصت لأي شيء بعدها.
فهد: مسك أيد يكتور بقوه أكبر. وبص ف عينيه. وقال بتحذير.
أنت لم تتحدث إلينا سيد يكتور!

نحن نجيد الاستماع أكثر مما تظن أنت. ولكن انت تسيء لأخي. وهذا مرفوض تماماً عند چاسبر لورانس. وأعلم جيداً إني لا أهاب المـ.ـو.ت!
يكتور: بص لفهد بغـــضــــب واضح. ونزل أيدو بهدوء.
آدm مراد: أبتسم بسخريه. وقال بمكر. كم من الوقت لدينا للعمل هنا لنسد ديوننا سيد يكتور؟
يكتور: بص ل آدm. وقال لن تخرجو من هنا أحياء. أعدكم بذلك. وسابهم ودخل.
آدm مراد: باشاره لفهد. انت ضايقته.
فهد: باشاره. نفسي اقــ,تــله واخلص منه.

آدm مراد: الصبر ياحوت.
فهد: بص في الساعه وقال. هيا بنا أريد أن أذهب للنوم.
آدm مراد: هز راسه. كما تريد أخي. ونزله ومشيو كام خطوه. ودخلو العماره. وطلعو الشقه.
فهد: بيقــلـــع الچاكت. وشاف لمبة الكاميرا اشتغلت. وقال بمكر. ومثل الخـ.ـنـ.ـقه. إلى متى سأتحمل كل هذا من المدعو يكتور؟

آدm مراد: فهم. وقــلـــع الچاكيت وقعد جمب فهد. وقال. بتمثيل الهدوء. أخي أنت يجب عليك أن تهدأ قليلا. فالسيد يكتور لم يفتعل أي شيء. هو كان يمزح معنا فقط.
فهد: بتمثيل الغـ.ـيظ. أنت تمزح كيران؟ انا چاسبر لورانس. اعمل حارس ملهى ليلى؟ بعد أن أسست عملا كبيراً. وجائت هذه الساقطه وأخذت كل ما لدي وهـ.ـر.بت مع مدير أعمالي.

ورجعت انا للوراء مرة أخرى؟ والمدعو يكتور هذا. يسخر منا عنـ.ـد.ما يحلو له. ويعاملنا جيداً عنـ.ـد.ما يحلو له أيضاً. ماهذا بربك كيران.
آدm مراد: اهدأ چاسبر. ويجب أن تهدأ من غـــضــــبك. إن يكتور من الواضح عليه رجل ناجح جدآ وله سلطه ونفوذ.
نحن لا نعلم عنه شيء ولكن أنا وأنت رأينا كم هو ثري للغايه. وسلطته واضحه جدآ. ولنعترف أنه الاقوى. واجه مخاوفك چاسبر. واعترف بأن سيد يكتور في المقام الأول. وهو الأقوى على الإطـ.ـلا.ق.

فهد: قام وقف قدام الكاميرا. ومثل الاستسلام. واتنهد. وقال. معك حق كيران. فالسيد يكتور هو قوي. قوي جداً. هو الأقوى على الإطـ.ـلا.ق.
في مكتب يكتور.
سمع الحوار. بين فهد و آدm. وثقته زادت وغــــروره وكبريائه زاد. وضحك بنصر. وقال. نعم أيها الجرذان. يكتور تايلر هو الأقوى على الإطـ.ـلا.ق!

صوفيا: خارجه من الاوضه المجهوله اللي قدامها الحرس جمب المكتب. ورايحه عند يكتور.
چاك: شايل ازازة خمره. وماشي. وخبط في صوفيا بالغلط.
صوفيا: شهقت. وبعدها بصت ل چاك وضحكت بمكر. وهمست عند ودنه. ماذا حل بك چاك.
چاك: غمض عينيه، ومردش، :
صوفيا: ضحكت بسخريه. وسابته ودخلت المكتب.
مراد: تابع الموقف بين چاك وصوفيا. وشاف چاك وهو داخل المطبخ بسرعه.

وكشر عينيه بِشك. وقال ياترى صوفيا قالتلك حاجه عليا لما وشوشتك ياچاك؟ ولا طلبت منك تنفذ حاجه لما مشيت بسرعه كدا؟
بعد شويه.
عند فهد و آدm. في الاوضه.
فهد: سمع رسالة مراد حوت. ديزل.
فهد: قال معاك ياصقر.
آدm مراد: معاك. كل حاجه تمام؟
مراد: بهمس. انا في الحمام دلوقتي. ويكتور أخد صوفيا وخرجو من نص ساعه. ودلوقتي الكل بدأ ينام.
فهد: بحماس: تمام اوي. وانا هنزل اشوش وأدخل الاوضه.

مراد: بتحذير. محدش ينزل غير لما ادي اشاره. هصلي الأول وبعد كده. ابص على المكان وابعت الإشارة ليك ياحوت.
فهد: هز راسه تمام وانا في انتظار الإشارة.
بعد شويه.
مراد اتوضى. وخرج من الحمام. ودخل المطبخ. وشاف چاك نايم. وطفى النور.
مراد: بدأ في الصلاه!
وفجاءة اضاءة المطبخ كلها اشتغلت. وكانت صوفيا!
فيلا العدوي. وقت الفجر.
آدm: نازل ع السلم ومعاه زين و آركان ورايحين ع المسجد.
وخرجو وقابلو آريان وتيم.
تيم: قال. صباح الخير. و سلم ع جدو وباس ع أيدو و آريان كمان.
آريان: شاف آركان بيتاوب. وقال. ايه يا عم آركان؟ واضح إنك لسه منمتش!
آركان: بيتاوب. أنت بتقول فيها. لسه وحياتك.
تيم: بتريقه. معلش يقلبي آيان هياخد فترته. وأنت بعد كده هتستريح. ههههه.
آريان: ضحك ههههههههه. قلب الأم بقى.

آركان: بسخريه. اتريق ياحلو منك ليه. بكره نشوف سيادتك أنت وهو لما تخلفوا. بس مـ.ـا.ترجعوش تعيطو اشطا؟
آريان: عيب عليك ياعم آركان. انا أبني هيتربي على أيد أميرة الممكله. يعني مش شايل هم أي حاجه. ولا إيه ياعم تيم.
تيم: أبتسم. لا ده كدا يبقى عظمه أوي. وبما إن ماما مريم اللي هتربي. يبقى هنشوف محمد العدوي في ثوبه الجديد.
آركان: كشر عينيه. محمد العدوي؟
آريان: بفخر. أبني ياض! (محمد العدوي).

آركان: رفع حاجبه. اااه طيب تمام أوي أوي. وعقبالك يادكتور تيم. لما تجيب مراد عزيز.
تيم: كشر عينيه. اشمعنى مراد؟
آركان: بتريقه. ماهو شغل مصالح بقى. كل واحد يسمي ابنه على إسم حماه. دmاغ شغاله مبتنامش.
تيم: ضحك بصوت عالى على شكل آريان. اللي اتنرفز.
آريان: بنرفزه. خبط آركان ف كتفه وقال. انا ليا مصلحه ياعديم الفهم. بكره نشوفك ياخويا. جاتك القرف عيل بـ.ـارد.

آركان: هههه. الكلمه و.جـ.ـعتك أوي يادكتره. ههههه. عموماً متزعلش انا بهزر يابرو. ربنا يبـ.ـارك في محمد واسمه. ها حلو كدا؟
تيم: ابتسم. حلو اوي. المهم قولي انت مانمتش ليه انا سايبك من ساعتين. ليه مريحتش فيهم شويه.
آركان: أبتسم. وقال. آيان. ههه الواد أخد عليا خالص. ومش عايز ينام. كل ما ماما تغمض عينيها. زي ما تقول كدا آيان بيقولها لأ حاسبي اوعي تغمضي عينيكي. عشان بخاف.

ماما صعبت عليا جدآ كانت بتنام على نفسها. قولتلها نامي انتى. وانا سهران جمبه.
تيم: ربت ع كتفه. راجـ.ـل يا آركان.
آريان: ودلوقتي آيان نام ياحنين؟
آركان: ههههه لأ يابو قلب روهيف. هو مع آرين! صحيتها وهي في احلا نومه. بتحبني أوي البت دي!

في اوضة آرين. :
آرين شايله آيان. وعيونها كلها نوم. وقالت بوهن. نام بقى يا ايو انا همـ.ـو.ت وانام.
آيان: بيتحرك. ومصحصح.
آرين: بتعب. طيب بص أنا هتمشى بيك شويه. وبليز بليز نام شويه. اوكي.
رينو: دخلت بسرعه. وقالت آيان! ونفخت براحه كبيره لما شافته مع آرين.
آرين: استغربت. في ايه يامامي مالك مخضوضه وبتنهجي كدا ليه؟
رينو: قعدت ع السرير برجفه. وقالت. معرفش نمت إزاي.

انا قومت مالقتش آيان جمبي. و آركان شوفته وهو خارج من الفيلا رايح يصلي.
وروحت على اوضته مالقتش آيان. قلقت عليه. بس الحمدلله انه معاكي.
آرين: استغربت. وقعدت جمبها. وقالت.
مامي أنتي ليه بتخافي أوي كدا ع آيان؟ مع اننا كلنا حواليه. وهو في أمان؟
رينو: عيونها لمعت. وشالت آيان. وبصت ليه وقالت بحنين ممزوج بو.جـ.ـع.

آيان بالنسبالي حلم سنين كتير اوي يا آرين يابـ.ـنتى. ودلوقتي هو أمانه لحد ما فهد يرجع ويشيل آيان بين ايديه.
وقتها قلبي هيبطل خــــوف وقلق. أنتي و آركان و آيان. في أمان الله ثم فهد. ومش هرتاح غير لما أشوف فهد قدام عينيا.
آرين: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وقالت بزعل.
انا زعلانه أوي أوي يامامي. محدش فيهم فكر يتصل بينا. او حتى رساله نريح قلوبنا بيها.

عشان حتى انا أعرف اتنفس واعيش. انا بجد بجد مش هتكلم مع بابي لما يرجع. وهخاصم آدm.
وبصتلها بو.جـ.ـع. هو أحنا موحشنهمش للدرجه دي يامامي. ودmـ.ـو.عها نزلت.

رينو: ابتسمت بتمثيل. وقالت. احنا وحشينهم في كل وقت يا آرين. لكن غـ.ـصـ.ـب عنهم ياحبيبتى. هما بيكونو في بلد تانيه مع ناس تانيه وأي غلطه منهم هيبقو في خطر حقيقي. يعني مش عشان نريح قلوبنا. نحطهم قدام الخطر. وزي ما أحنا مفتقدين لوجودهم. هما كمان. ويمكن هما في وضع اكتر لاحتياجنا كمان.

انا وانتي وفريحه وتالين. حوالينا عيلتنا اللي بتحبنا وبنحبها. بـ.ـنتكلم معاهم. بنخرج في وجودهم. بنفس عن احتياجنا في وسط عيلتنا. لكن فهد ومراد وآدm الله يكون في عونهم. ويحفظهم في كل مكان وزمان. ويعمي عنهم عيون الأعداء.
آرين: مسحت دmـ.ـو.عها بإحباط. وقالت بتنهيده. آمين.
رينو: ابتسمت بحب. قومي ياروحي. اتوضي وصلي وادعي ليهم وأنتي سجده. ماشي ياحبيبتى؟
آرين: هزت راسها حاضر يامامي انا كل وقت بدعيلهم.

رينو: قامت. وقالت. طيب انا ها آكل آيان وانيمه. وأنتي صلي ونامي لازم تظبطي نومك. عشان بعد بكره هتروحي الجامعه. و آركان هو اللي هيوصلك إن شاء الله.
آرين: هزت راسها إن شاء الله.
رينو: تصبحي ع خير ياحبيبتي.
آرين: وحضرتك بخير.
رينو: خرجت...
آرين: طلعت السلسلة. ومسكتها وبصت ليها. وقالت بعتاب.

أربع شهور واسبوعين. لا اشوفك ولا اسمع حتى صوتك. كتير اوى عليا يا آدm. طيب إزاي قدرت إنك تتحمل. بجد نفسي ترجع عشان ازعق فيك. وهخاصمك ع فكره. هخاصمك بحجم ما انا مفتقداك يا آدm.
وبعدها ابتسمت. نفسي ترجع جدا واقولك يامرعـ.ـب.
وسمعت إقامة الصلاه. وقامت. دخلت الحمام. واتوضت. وخارجه من الحمام.
باب الاوضه بيخبط. وقالت. دي أكيد ماما مريم جايه تصحيني للفجر. وراحت تفتح الباب.
تالين: بابتسامه. صباح الخير.

آرين: ابتسمت. صباح الخير. تعالي ياتالي.
تالين: دخلت وقالت. جاهزه نصلي الفجر جماعه؟ ولا صليتي؟
آرين: لأ لأ. لسه. ثواني هلبس إسدال الصلاه. ونصلي.
وراحت تلبس الاسدال. ووقفت جمب تالين.
تالين بدأت في الصلاه. وكان صوتها في تلاوة القرآن. يزيل أي هم ويريح النفس.
ودعو كتير جدآ في السجود.
تالين: قالت. يارب أنا على يقين بإن اهلي هيرجعو بخير وسلامه. يارب استودعتك أبويا وخالي واخويا. اينما كانوا.

آرين: قالت. يارب احفظ بابي وخالو و آدm. اعمي عيون الأعداء عنهم. استودعتهم عندك يامن لاتضيع عندك الودائع.

في أوكرانيا.
عند فهد و آدm. في الاوضه.
فهد: سمع رسالة مراد حوت. ديزل.
فهد: قال معاك ياصقر.
آدm مراد: معاك. كل حاجه تمام؟
مراد: بهمس. انا في الحمام دلوقتي. والكبير اخد البند وخرج من نص ساعه. ودلوقتي الكل بدأ ينام.
فهد: بحماس: تمام اوي. وانا هنزل اشوش وأدخل الاوضه.
مراد: بتحذير. محدش ينزل غير لما ادي اشاره. هصلي الأول وبعد كده. ابص على المكان وابعت الإشارة ليك ياحوت.

فهد: هز راسه تمام وانا في انتظار الإشارة.
مراد: تمام يلا سلام. :
فهد: مسح وشه بايديه. وقال إن شاء الله. هجتازها.
آدm مراد: بشرود. أكيد.
فهد: كشر عينيه وقال. أنت من وقت ما طلعت ع السطح وانت سرحان. بتفكر في ايه؟
آدm مراد: بتفكير. اسلحه ومتفجرات و آر بي جي.
فهد: طيب إزاي وفين؟
آدm مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال. إزاي دي حالياً صعبه. لكن فين؟ في العماره المهجوره!
فهد: أنت ناوي تهجم ولا ايه ياديزل؟

آدm مراد: هز راسه لأ. لكن الأمر مايسلمش!
فهد: بتفكير. وانا معاك ف ده اللي إسمه يكتور ده خطير ومالوش أمان ومحدش يتوقع رد فعله.
واحنا سهل جدآ نجيب السلاح وكل حاجه متوفره. بس دخولها هنا المنطقه هيبقى صعب.
آدm مراد: بتفكير. لازم نلاقي طريقه. ندخل بيها السلاح.
بعد شويه.
مراد اتوضى. وخرج من الحمام. ودخل المطبخ. وشاف چاك نايم. وطفى النور.
مراد: بدأ في الصلاه. وفجاءة اضاءة المطبخ اشتغلت وصوفيا دخلت!

صوفيا: بصت ف المطبخ. وشافت چاك. قاعد بيفرك في عينيه.
چاك: من غير ما يبصلها. ماذا تريدين؟
صوفيا: بسـ ـخـــريــة. لقد تذكرت إني قد نسيت زجاجة الخمر خاصتي فعدت لأجلها. قم واتي بها على الفور.
چاك: قام. وجاب الازازه وقدmها ليها. تفضلي.
صوفيا: شـ.ـدتها منه. وخارجه. لكن وقفت وقالت. أين المدعو چاكوب؟ من المفترض أنه نائم الآن.

چاك: بعدm اهتمام. من المؤكد أنه نظف مكتب سيد يكتور. وذهب إلى المرحاض. لأنه كان يشعر بالغثيان منذ وقت قصير!
صوفيا: باشمئزاز. هذا مقرف حقا. فلتذهبو إلى الجحيم. وسابته وخرجت.
چاك: سمع صوت العربيه بتاعتها اتحركت. وخرج بسرعه وبص ع كل الملهى. ودخل بسرعه.
وضغط ع زرار خلف برواز جمب تلاجه كبيره في المطبخ.
الأرض اتفتحت في ثانيه. ونزل بسرعه. وبص ع مراد.

مراد: كشر عينيه بعدm فهم. وقال. انا لا أعلم ماذا حدث. انا وقعت به فجاءه. صدقني انا لم أعرف بشأن هذا السرداب.
چاك: وقف قدامه. وقال. انا من أنزل بك إلى هذا السرداب. وإلا كنت في عداد المـ.ـو.تى بعد إن رأتك صوفيا وانت تصلي!
فهد و آدm سمعو چاك وقامو وقفو وقلبهم بيدق بخــــوف على مراد.
مراد: بثبات. ماذا؟ لم افهم ماذا تقصد چاك.

چاك: ضحك بسـ ـخـــريــة. أسمع چاكوب أو أي كان أسمك. فهذا لم يهم. ولكن أعلم أني انقذتك اليوم مرتين.
في أول مره. من زوي. لان زوي تراقبك دائماً. ولاحظت أنك تتردد على المرحاض في هذا اليوم تحديدا بكثره.
وعنـ.ـد.ما عادت أنا تحركت سريعاً لاخراجك من المرحاض قبل دخولها الملهى. وعنـ.ـد.ما دخلت وجدتني أتحدث معك.
مع العلم أني بعد ذلك ذهبت إليها. وقولت لها إنك تعاني من داء السكر. وهذا هو سبب ذهابك للمرحاض. وهي صدقتني على الفور.

وفي المره الثانيه. انقذتك من خطر حقيقي الآن.
وبعد كل هذا. ألن تعترف يارجل؟
آدm مراد: قبض ع ايديه بغـــضــــب واضح. وقال. ابويا في خطر. وجه يتحرك.
فهد: مسك أيدو بسرعه. وقال. هشش. اوعا تتحرك. اسكت واسمع. ابوك هيتصرف. ولو حصل اى غدر هنتحرك فورا!
مراد: كشر عينيه وقال. فلنصدق مـ.ـا.تقوله أنت. ولكن تريد أن اصدقك أنك تنقذني؟ هه.
وتنقذني من ماذا؟ من دخولي للمرحاض؟ أو عنـ.ـد.ما كنت اخلد للنوم. هذا هراء منك چاك.

چاك: هز راسه. حسنا. كما تريد چاكوب. مع العلم أني رأيتك أكثر من مرة وأنت تصلي.
وإن لاحظت إني نقلت مكان نومك بجوار هذا السرداب تحديدا.
لتصلي أنت فوق هذه. الفُتحه.
لأني دائماً على ثقه بأن أحدا سيعود ويشعل الضوء فجاءه.
ولكن أعلم أنك مراقب جيداً. وإن شك بك أحد صدقني المـ.ـو.ت نهايتك.

وشاور لمراد وقال. عنـ.ـد.ما تتنهي من صلواتك. اضغط على هذا الزر. يفتح لك هذا الباب لمدة ثوان. فلتصعد على الفور. والزر الآخر للنزول. خلف برواز الحائط بجوار الثلاجه. زر باللون الأزرق.
وجه يتحرك.

مراد: بغموض. لماذا!
چاك: وقف مكانه. ومبصش على مراد. ومردش.
وهيضغط على الزرار.
مراد: اتحرك بسرعة. ومسك چاك من ياقته. وقال بجديه. لماذا چاك؟
چاك: بص بعيد. وقال. انا لا أعلم من أنت. ولا أريد أن أعرف شيئاً.
وحيث أن أعدائه كثيرون جداً. اعتقد إنك منهم ولا يهم. ولكن كل الذي أريده هو تحطيم يكتور!
مراد: باصص في عينيه بتركيز. وقال. ولكن أنا ليس لي علاقة بانتقام سيد يكتور. انا لم اجروء. على!

چاك: ابتسم بو.جـ.ـع. وبص ف عينيه وقال بإحباط. من الجيد أنك تكذب حتى لا تتنهى حياتك هنا. وانا كذلك.
ونزل أيد مراد. وقال.
إن كنت تريد الصلاه؟ فمن الآن أنزل إلى هذا المكان.
لن يعرفه أحد غيري. حتى يكتور بنفسه لم يعرفه! وضغط ع الزرار. وطلع بسرعه.

مراد: واقف مكانه ومصدوم ومش عارف يصدقه ولا لأ!
آدm مراد: بقلق. صقر أنت سامعني؟
مراد: بتوهان. ايوه. ايوه سامعك ياديزل!
آدm مراد: طيب انت هتعمل ايه دلوقتي؟
مراد: بحيره مش عارف. مش عارف اتصرف.
انا ركزت ف عينيه وواضح انه صادق في كل كلمه قالها.
لأن فعلاً لما خبط عليا وخرجت من الحمام. كانت زوي داخله الملهى.
ودلوقتي كنت هبقى في خبر كان. لولا تدخل چاك.
فهد: بغموض. في سر ورا چاك ده ياصقر.

مراد: هز راسه فعلا وانا متأكد من ده.
آدm مراد: طيب اطلع من عندك بسرعه. لأن الشبكه بتقطع.
ولو حصلت إنك تاخد أجازه وانزل عند أم البند تلاته. (ويقصد أورورا)
مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال هشوف.
فهد: بتفكير. اسمع ياصقر.
مراد: معاك.
فهد: أوراق الشخص ده. شوف الاوراق. هو مين وتبع مين. وخليك حريص.
مراد: هي فكره حلوه. بس هخرج من المطبخ إزاي. وكل اوارق اي حد موجود هنا ف الملهى موجوده في خزنة يكتور.

فهد: بتفكير. سهله جداً. انا هنزل دلوقتي اشوش على الكاميرات. وعشر دقايق بالظبط أنت هتكون خلصت. وحوار الاوضه ده انا هأجله. ممكن يكون فخ لينا. لازم نتصرف بسرعه.
آدm مراد: طيب. في سلم جمب شباك الاوضه دي. انا هنزل عليه. واراقب كل حاجه. واي قلق هديكو اشاره.
فهد: تمام وانا هنزل اشوش حالا. جاهز ياصقر.
مراد: اخد نفس عميق جدآ. وقال جاهز يا شباب!

آدm مراد: أتحرك بسرعه. وفتح الشباك. وقال من هنا ياحوت عشان الكاميرات.
فهد: حرك الدولاب. واخد جهاز صغير بيشوش بيه الكاميرات. ولبس جوانتي عشان البصمـ.ـا.ت. وطلع من الشباك.
وكان في سلم حديد جمب الشباك لآخر السطح.
فهد: طلع ع السلم لفوق. ونط على السطح.
آدm مراد: طلع وراه. وقال. تعالى ورايا. ونطو من سطح العماره. لسطح العماره المهجوره.
مراد: واقف مكانه. وبيفكر بتركيز.

وافتكر أنه أول مابدأ الصلاه. سمع صوت خطوات كعب عالي. وملحقش يتحرك. لقى نفسه وقع في السرداب ده.
وكان عبـ.ـاره عن مكان اشبه بالمهجور ولكن كان فيه سرير ومكتب صغير وبعض الكتب والخرايط.
مراد: لنفسه. ياترى إيه سر الندبه لچاك؟
وصوفيا. انهردا وهي خارجه من الاوضه السريه.
همست ف ودن چاك لما خبط فيها.
تؤ بس لو هي مثلا وشوشته على حاجه. ياترى إيه؟ ولو مثلاً بيتفقو عليا؟

كانت صوفيا هتدخل بدون ما تعمل صوت بكعبها العالي. وكمان اكيد كانت جايه لوحدها. لأ لأ. لو كانو متفقين. كان حيدر جه معاها. وكان چاك على الأقل معملش الحركه دي وانقذني.
بس برضه يمكن العكس ويكون چاك طُعم ليا عشان يوقعني ويعرف انا غرضي ايه بالظبط.
لازم تتصرف يامراد بسرعه. إبنك مش لازم يحصله حاجه!
آدm مراد: مستخبي في جمب العماره بعيد عن الكاميرات. وشاور لفهد.

فهد: ماشي بحركه سريعه وخفة رجل وموطي عشان اغلب الكاميرات. ووصل للكابل الرئيسي. وشوش على كاميرات الملهى كله. وقال. أمان ياصقر. بس بسرعه. سامعني؟
مراد: هز راسه. تمام. وضغط ع الزرار والسقف فتح. ورفع راسه بحذر. لكن شاف چاك نايم. والمطبخ فاضي. وطلع بسرعه. وراح جمب التلاجه وشاف الزرار وضغط عليه يجربه. والأرض فعلا فتحت.
مراد: شمر رجل البنطلون. وقرب من چاك بحذر.
چاك: فتح عينيه.

مراد: قال. أبي علمني أن لا أثق بأحد. ورش مـ.ـخـ.ـد.ر في وش چاك.
چاك: اتخدر واغمى عليه.
مراد: شال چاك. ونزله السرداب. وربطه في السرير واتأكد انه مش هيعرف يفك نفسه. وطلع بسرعه.
آدm مراد: بقلق بابا انت عملت ايه؟
مراد: داخل على المكتب بسرعه وبيلبس الجوانتي. وقال بجديه. مش وقته.
فهد: بتفكير. قال لنفسه. طيب بما إن الكاميرات متشوشه. أدخل الاوضه!
آدm مراد: شاف فهد داخل الملهى. وقال من بين أسنانه. رايح فين ياحوووت!

فهد: بجمود. لازم ناخد خطوه. مش هنفضل متكتفين كدا، راقب أنت بس من برا. وأي حركه اديني اشاره ومالكش دعوه بالباقي.
آدm مراد: غمض عينيه ونفخ بنفاذ صبر. لأنه ممعهوش سلاح غير اسلحه بيضا.
مراد: بسرعه فتح الخزنه. وطلع ملفات كتير. وبيدور فيها بحركه سريعه.
فهد: وقف قدام الباب. وبص عليه. وقال. أخيراً. ونزل ع ركبه ونص. وطلع أداه صغيره. وبيحاول يفتح الباب.
مراد: بيدور بسرعه كبيره، ولمح ملف وفيه صورة چاك...

فهد: الباب اتفتح في أيدو. وابتسم بنصر. وقام وقف.
مراد: فتح الملف الشخصي لچاك. وفتح عينيه بصدmه اكبر من اى وقت. وقال. مستحيل!
فهد: دخل الاوضه. وشاف ما لايحمد عقباه.

في نفس اليوم.
فيلا تيم عزيز.

ميرو: بتصحيه. وقالت. تيم اصحى بقى.
تيم: فتح عينيه.
ميرو: بابتسامة جميله. صباح الخير يا حبيبى.
تيم: اتعدل وبيتاوب. صباح الخير ياروحي.
ميرو: بعتاب مصطنع. كدا ياتيم؟ كل ده نوم. أنت كدا هتأخرني على قهوة بابا آدm.
تيم: مسح وشه بايديه. وقال ليه بس ياروحي. هي الساعه كام دلوقتي؟
ميرو: اممم الساعه يسيدي قربت ع 9 ونص.
تيم: طيب ياحبيبتي لسه بدري أهو. وبعدين احنا نايمين متأخر عشان سهرانين مع آركان.

ميرو: اوكي خلاص انا عارفه كل ده. ياريت بقى تقوم بسرعه. علشان بابا محمد اتصل عليك. ومستنيك في المستشفى ضروري.
تيم: خبط ع جبينه. وقال. اوبااا نسيت خاااالص. الدكتور زوهير. عايزني انهردا.
ميرو: ابتسمت. ايوه بس الكلام ده ع الساعه 11 وإن شاء الله هتلحق. بس بجد على قد ما انا مبسوطه. لكن مرعوبة حرفياً.
تيم: مسد ع خدها. ليه بقى خايفه أوي كدا؟ انتي مش واثقه في قدرات جوزك ولا ايه؟

ميرو: حطت ايدها ع أيدو وقالت. لأ طبعا واثقه فيك جدآ. وثقه كبيره كمان. لكن دي اول مره جوزي حبيبي هيدخل عمليات. وطبيعي إني أخاف.
تيم: ضحك وهز راسه. ربنا يطمنك يامريم. ده بدال مـ.ـا.تطمنيني انتي.
ميرو: ضحكت. وقالت. لأ مش كدا يعني. انا طبعاً واثقه إنك قدها. وهتركز كويس جدا. وهتبهرنا كلنا. أنت مش اي حد ياتيم. والطب ده شغفك وحلمك. يعني هتفوق توقعات الكل إن شاء الله ياحبيبى.

تيم: باس ع أيديها. وقال. طول ما انتي جمبي. انا ديما في القمه.

في إيطاليا. في المطار.
سفيان: واقف في ساحة الانتظار.
رعد وهيلينا وبـ.ـاري. ماشيين خارجين من المطار.
بـ.ـاري: شافت سفيان. وقالت بصوت عالى. هاااااي سفيااااان. وجريت عليه بسرعه.
سفيان: ضحك بسعاده. وجري عليها. وفتح أيديه. وشالها من ع الأرض ولف بيها. وقال. باااري حبيبة قلبي حشـ.ـتـ.ـيني و  مووت.
بـ.ـاري: حـ.ـضـ.ـناه وبتضحك. وانت اكتر ياسفيان. وحشني اوي اوي.

سفيان: نزلها. وباس راسها. عامله ايه يابـ.ـاري. وايه القمر ده. ماشاء الله عليكي.
بـ.ـاري: بسعاده. انا مبسوطه كتير كتير اوى اني شوفتك انهردا. بجد هتكون اجازه جميله جدا.
سفيان: بابتسامه اكيد ياروحي. بس كان نفسي تيجي من أول الإجازة.
بـ.ـاري: بزعل. مانت عارف بقى شغل بابي.
سفيان: ولايهمك يقلبي. ثواني اروح أسلم على ست الكل.
وراح عند هيلينا. وسلم عليها وباس ع أيدها. وقال حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي يا أمي.

هيلينا: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وانت اكتر قلب هيلينا. ايطالى حلوه كتير اوى لانك فيها سفيان حبيبى.
رعد: طيب مش تسلم على ابوك اللي متمرمط مع اتنين اجانب دول.
سفيان: ضحك وحـ.ـضـ.ـن أبوه بسعاده كبيره. وقال. أنت الخير والبركه ياحج رعد. حمدالله ع السلامه. نورتو إيطاليا بجد.
رعد: شاف فريق سياحي. وقال بمزاح. منوره بحلاوياتها ياعم سفيان. اتاريك مش عايز ترجع مصر.
هيلينا: كشرت عينيها. وداست على رجل رعد بقوتها.

سفيان وبـ.ـاري ضحكو على شكل رعد.
رعد: أتألــم. اااه ايه ياهالي مش تحاسبي.
هيلينا: بغيره كبيره وتحذير. اسمع رعد. اوعا تكون مفكر اني مش بعرف انك بتعاكس. انا دلوقتي ممكن اشرشحلك في المطار. لأ اشرشحلك في إيطاليا كلها فاهم رعد؟
رعد: بدهشه. ايه تشرشحي؟
هيلينا: حطت ايدها ف جمبها وقالت بشر. تحب تشوف ياعينيا؟
رعد: تنح. وقال هلا والله. مصر هي الكنانه برضه.

سفيان: بيضحك من قلبه هو وبـ.ـاري. وقال. طيب نكمل خناقه في الفيلا. يلا بينا. نورتو إيطاليا ياجماعه.
رعد: بحذر. منوره بوجودك ياحبيب أبوك. ها كدا حلو ياهالي؟
هيلينا: بثقه. ايوه كده اتعدل يارعد. وحطت أيدها في دراعه. وقالت. واتفضل بقى امشي معايا وعينيك في وسط راسك.
رعد: تنح ببلاها. عينيا في وسط راسي ازاي مش فاهم.
بـ.ـاري: ياباااابي عديها عشان تعيش.
رعد: عندك حق يابـ.ـنت ابوكي. هعديها.

سفيان: حاوط بـ.ـاري من كتفها. وماشي وبيزق عربية الشنط. وبيتكلمو.
وخرجو من المطار. وفتح باب العربيه. وبـ.ـاري ركبت وهيلينا جمبها. ورعد جمب سفيان.
سفيان: حط الشنط وركب العربيه وساق ومبسوط لوجود عيلته كلها حواليه.

في المستشفى.
تيم: وصل وسلم ع الدكتور زوهير. أهلا وسهلا بحضرتك يادكتور.
د/زوهير: أهلا بيك يادكتور تيم. ماشاء الله تقديراتك كلها تشرف. وانا عند وعدي للدكتور محمد. إنك هتبدا معايا العمليه اللي بعد المؤتمر الطبي على طول.
تيم: أبتسم. وده شرف كبير جدا ليا يادكتورنا العظيم. وللحقيقه انا متابع اكتر عمليات حضرتك. وعارف وحافظ كمان طريقة شغلك. وبجد حضرتك تفوق كل التوقعات ديما.

د/زوهير: بضحكه. ودي شهادة جميله جدا منك يادكتور تيم.
محمد: أبتسم. طيب ياجماعه. اتمنى بقى أنكم تبهرونا.
وأنت يادكتور تيم. التركيز رقم واحد. والمهنه دي شرف وأمانه. لازم تقدm كل طاقتك فيها لنتيجه ترضيك أنت وضميرك قبل أي حد.
تيم: نفخ بتـ.ـو.تر. وقال اطمن حضرتك. إن شاء الله خير يادكتور محمد.
د/زوهير: قام. وقال. تمام يلا بينا تعالى معايا مكتبي. عشان اشرحلك اكتر بخصوص عملية انهردا.

تيم: قام وقف. وقال اتفضل حضرتك.
د/زهير: خارج. بعد إذنك يادكتور محمد. وخرج.
محمد: اتفضل حضرتك. وقال. ثواني ياتيم.
تيم: وقف ولف لابوه. نعم يابابا؟
محمد: وقف قدامه. ومسك درعاته. وقال. أنا اكتر واحد حاسس بيك دلوقتي. أول حاجه في بداية أول خطوه لازم يكون ليها رهبه. وممكن تخطي الخــــوف كمان.
الرهبه بتروح تدريجياً. لكن الخــــوف بيولد وهم. والوهم بيوصل لسراب. ونهايته بتكون الفشل.

وابتسم وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وقال. انا افتكر أول مره عملت فيها عمليه. كنت خايف. بس بابا الله يرحمه قالي نفس الكلام اللي بقولهولك ده. وشجعني وقواني لأنه كان حاطط كل ثقته فيا. والخــــوف وقتها اختفى.
لأني أيقنت إن في ناس كتير شايفه حلمها فيا أنا.
ونجاحي هيكون فخر ليهم. وسعاده كبيره هتغمرهم.
وقتها دخلت العمليات. ووقفت جمب دكتوري.
واتعلمت منه. واتشجعت وكملت انا العمليه بكل تركيز.

وفجاءه. سمعت صوت دكتوري وهو بيقول هايل يامحمد. أنت ليك مستقبل عظيم.
ومن وقتها محيت كلمة خــــوف في دخولي أي عمليه. لأنك بتحس بسعاده كبيره. لما تنقذ حياة إنسان.
وترسم البسمة على وجوه عيلته.
أنا من دلوقتي ياتيم بقولك. أنت ليك مستقبل عظيم. وأنت فخر لأي عيله. ربنا معاك يبني.
تيم: أبتسم. وقال. بجد كنت محتاجلك. وديما حضرتك جمبي وبترفعني لفوق. وإن شاء الله. مش هخيب أملك فيا.

محمد: ربت ع كتفه وابتسم. بالتـ.ـو.فيق إن شاء الله.

ملهى يكتور.

چاك: فتح عينيه. وحاسس بصداع. واتعدل وبص حواليه.
مراد: فتح عينيه واتعدل. بابتسامه. صباح الخير ياصديقي.
چاك: كشر عينيه. وبيحاول يفتكر. لكن في تشويش في ذاكرته بسبب المـ.ـخـ.ـد.ر. وقال. بتوهان. صباح الخير چاكوب. ومسك راسه من الصداع. وقال بألــم. اوتش. ماذا حدث. ولما تكاد رأسي تنفجر من الألــم.
مراد: قام وقف. وقال بحماس. لا تقلق سأعد لك كوبا من القهوة. وستتحسن بالتأكيد.
چاك: بألــم. اوو شكرا لك چاكوب.

مراد: لف ليه وقال بمكر. على الرحب والسعه يا. صديقي العزيز.
زوي داخله عليهم المطبخ. وقالت بحزم.
هاي. أنتم لما لا تبدأون في العمل. سيد يكتور أمامه نصف ساعة ويصل الملهى. إلى متى ستظلون هكذا؟
مراد: بهزار. اوو سيده زوي نعتذر لكي. لقد كنت انا وچاك ثملان قليلاً. ولكن بعد احتساء هذه القهوه. سنعود إلى طبيعتنا.
زوي: بصت ل مراد بغـ.ـيظ...
مراد: ضحك ببرود. وبيصب القهوه. وقدmها ل چاك. تفضل چاك.

چاك: اخد القهوه. وقال. شكراً لك چاكوب.
زوي: بغـ.ـيظ. سأعد اليوم حساء الخضار مع المعكرونه لسيد يكتور.
مراد: هز راسه. حسنا. وانا ساعمل على تنظيف الملهى بسرعه. اطمئني زوي.
فهد و آدm خارجين من العماره. ووقفو مكان شغلهم.
يكتور وصل. والجارد فتحو باب العربيه ومعاه صوفيا.
يكتور: طالع على درجات السلم وعينيه ع فهد!
فهد: أبتسم. صباح الخير سيد يكتور.
يكتور: رفع حاجبه وقال بسخريه. لا خير يعرف ل يكتور طريق أيها الجرذ.

فهد: صك ع أسنانه بتوعد ممزوج بغـــضــــب مكبت!
آدm مراد: شاف ملامح فهد. وانقذ الموقف. وقال بابتسامه مصطنعه. تفضل بالدخول سيد يكتور.
يكتور: داخل بعدm اهتمام. وقال لادm. وأنت أيها الجرذ الآخر. قريباً ستذهب معي إلى المطار فلتستعد في أي وقت.
آدm مراد: بتوعد كبير. أمرك سيد يكتور!
صوفيا: ورا يكتور. وضحكت بغمزه ل آدm. ودخلت.
آدm مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره جدا، وأقسم إن كل اهانه هيدفعو تمنها حياتهم!

يكتور قاعد في المكتب. وبيشرب سِجار.
صوفيا: فاتحه اللاب توب. وبتخلص شغل عليه.
فون رن ع المكتب.
صوفيا قامت. وقالت. عزيزي. انه مايكل.
يكتور: بيراجع الكاميرات. وشاور ليها بعدm اهتمام.
صوفيا: فهمت وردت هي. هالو. نعم. أجل. لا اعلم مايكل. منذ متى وصلت هذه الرساله. حسنا. انتظر قليلاً ساخبره.
وبصت ليكتور وقالت. عزيزي. إن مايكل يقول لك. إن السيد بعث له رساله. ويريد أن يغير موعد التسليم. في الأيام المقبلة.

يكتور: رفع ايدو.
صوفيا حطت الفون ف أيدو.
يكتور: بثبات وعدm اهتمام. قال. إن يكتور لم يعتاد على إلغاء أي موعد مهما كلف الأمر. وأرسل إلى هذا السيد وقل له سيسلمك في نفس اليوم الذي حددناه سويا حتى لو كانت الشرطه محاطه بنا. ف يكتور لا يهتم لأمر أحد. وحدف الفون. وقال بجمود. اين قهوتي؟
الباب خبط. ومراد دخل. وقال. بمرح. صباح الخير. سيد يكتور أنت تبدو لطيفاً ومشرق اليوم.
يكتور: بص لمراد بغـــضــــب.

مراد: مثل التـ.ـو.تر. اء. اعتذر. احم. تفضل قهوتك.
وحط القهوه ورفع عينيه ل يكتور وقال بابتسامه بـ.ـارده. الن تقــ,تــل چاكوب لانه مدحك صباحاً هذا صحيح سيدي؟
يكتور: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. وقال. إلى الخارج چاكوب.
مراد: بمزاح. يس. نعم كنت أعلم أني مفضل هنا لدى الجميع.
صوفيا: بغـ.ـيظ. أيها المعتوه الأعرج!
مراد: انحنى. وقال ببرود. قبلت مدحك لي سيدتي. معذرة وخرج.
يكتور: ضحك بصمت، وساكت.

صوفيا: بغـ.ـيظ. أتعلم يكتور. أريد أن اقــ,تــل هذا الأحمق چاكوب!
يكتور: بصلها. وقال بغموض. لم العجله ياعزيزتي. كلُ سيأتي دوره. وبالأخص في ملهى يكتور العظيم!

في المستشفى.
في مكتب محمد.
نور: رايحه جايه بتـ.ـو.تر وقلق واضح عليها. وبتدعي لتيم. وقالت بترجي.
يارب يارب وفق تيم أبني. ويتفوق على نفسه ف الإختبـ.ـار ده. يارب فرح قلبي بنجاحه. هو أبني الوحيد. واملي في الدنيا.
محمد: دخل وشافها كدا. وهز راسه وضحك بصمت. وقال.
اكتر واحده بتقلق وتقلقني معاها هي انتي يانوري.

نور: بقلق. اعمل ايه بس يامحمد. أبني وحيدي أول مره يدخل عمليات. ومع دكتور مشهور زي دكتور زوهير. وده هيتقيم عليه تيم. ومش عايزني أقلق. طيب دي مامي وبابي اتصلو عليا ومنتظرين مني ابلغهم بالنتيجه.
محمد: مسك كتفها. حبيبتي اهدي. أولا التـ.ـو.تر ده غلط عليكي.
وثانيا مش تـ.ـو.ترك الزايد ده هيقدm من الأمر ف شيء. يعني مثلا لو قعدتي هاديه كدا ودعيتي دعوتين حلوين وشربتي كوباية عصير. هتغيري اللي هيحصل؟

اهدي ياروحي. واللي مكتوب هنشوفه اكيد.
نور: اتنهدت بتعب. ونعم بالله. عندك حق يا محمد. ربنا يقدm اللي فيه الخير يارب.
محمد: تعالي بقى اقعدي. وتيم أول ما يخلص ال!
ومكملش كلامه. لأن تيم خبط ودخل.
تيم: بابتسامه. السلام عليكم.
نور: جريت عليه بلهفه. وقالت. وعليك السلام. تيم. تيم قولي عملت ايه ياحبيبى.
محمد: من جواه هيمـ.ـو.ت ويطمن. لكن راسم الابتسامه.

تيم: باس ع أيديها الأتنين. وقال بسعاده. اطمني ياست الكل ابنك انهردا كان مالي مركزه. وده مش كلامي. ده كلام الدكتور زوهير.
محمد: اتنفس الصعداء. وحمد ربنا.
نور: عيونها تايهه يمين وشمال. وقالت بأمل. يعني اشتغلت في العمليه؟ وجبت نتيجه.
تيم: بضحكه. إبنك يعتبر هو اللي عمل العمليه انهاردة. وده بفضل الله ثم تشجيع دكتور زوهير ليا وارشاداته. وكمان بفضل ثقة الدكتور محمد فيا.

نور: ضمت تيم لقلبها وعيطت بفرحه كبيره.
تيم: ضمها لقلبه بحنان كبير. وقال. نوري عشان خاطري متعيطيش. المفروض تفرحي. وتعزميني انا ومريم على احلا غدوه. مش تعيطي. وتضحكي عليا
نور: ضحكت بسعاده. ومسكت وشه بايديها وقالت. عيوني ليك ياروح قلبي. وانا ليا كام تيم. ولا عندي كام تيم. ربنا يبـ.ـاركلي فيك يانبض قلب نور. مبـ.ـارك عليك ياحبيب قلبي.
تيم: باس ع راسها. وهمس. دكتور محمد بيغير ع فكره.

محمد: واقف متابع الموقف. وفخور جدآ بنجاح إبنه. وصديقه. وقلبه بيدق بسعاده وبيحمد الله.
تيم: قرب منه. وقال. ايه يا دكتور مفيش مبروك؟ ع فكره دي جراحة تجميل حروق مش اي كلام يعني. ولا ايه؟
محمد: شـ.ـد تيم لحـ.ـضـ.ـنه. وقال بحنان. هي مش مبروك واحده. ده مليون مبروك ياحبيب أبوك. انا فخور إني عندي إبن زيك ياتيم.

تيم: خرج من حـ.ـضـ.ـنه. وابتسم. مش اكتر منى يادكتور. انا سعات بكلم ربنا. وبقول اكيد ربنا بيحبني. لأنه رزقني اب وام مفيش زيهم أبدا.
نور: قربت منهم. وقالت. انا بجد قلبي مبسوط جدا.
محمد: حاوط نور وتيم. وقال بحب. ربنا يبـ.ـاركلي فيكم. ياحبايب قلبي.
تيم: طلع فونه. وخبط ع جبينه. وقال. ينهار ألوان. مريم ورينو اتصلو كتير جدا.
نور: ضحكت. استلقى وعدك بقى. انا هروح اطمن مامي وبابي وتيما. وأنت ربنا معاك.

تيم: بيتصل. وقال طيب اعملي حسابك انا معزوم عندك انهردا. لأني كدا هنام من غير عشا. الأتنين زعلانين متخيله انا ف ايه دلوقتي؟
محمد ونور ضحكو عليه. وضحكو اكتر من شكل تيم وهو محتار. وعمال يحلف ويراضي رينو وميرو. لأنه فونه كان صامت.
نور: بصت ل محمد بتنهيده. لأنها شافت لمعة سعاده في عينيه.
محمد: بصلها. وابتسم. وباس راسها. وقال. مبروك ياروحي.
نور: حطت راسها ع كتفه وقالت. ربنا يبـ.ـاركلي في عمرك يامحمد!

بعد شويه. فيلا العدوي.
زين: داخل وهو وعيلته راجعين من الشغل ومرهقين. وقال.
السلام عليكم.
آدm ومريم وتالين. وعليكم السلام.
وسلمو ع بعض.
زين: قعد بتعب. اااه انا بجد هلكت انهردا. و.جـ.ـعان جداً.
مريم: إسم الله عليك يازيني. طيب ما اكلتش حاجه وأنت في الشركه؟
ريتال: بعتاب. لأ خالص ياماما. واتحايلت عليه كتير جدا. ورفض ياكل اي حاجه.

زين: بوهن. غـ.ـصـ.ـب عني يا أمي. و ياريتال. انتي كنتي شايفه بعينك الشغل كان عامل إزاي. متابعه. وجوده. ومراجعه وامضا. واجتماع. يعني مفيش ثانيه واحده اعمل اي حاجه.
آدm: بص في الساعه. وقال عموماً ده وقت الغدا؟ اتغدا وبعدها اطلع استريح شويه. وشك مرهق جدا. وياريت متهملش في نفسك لمجرد انك بتشتغل. صحتك هي اللي هتساعدك تخلص الشغل. فاهم يازين. ومش هنبه عليك تاني.
وبص لمريم. الساعه خمسه. هي زينب محططش الغدا ليه؟

مريم: بإستغراب. ايوه عندك حق. المفروض انها عارفه. الساعه 5 بالدقيقه الغدا بيتجهز عشان زين وريتال و آريان بيرجعو من الشغل.
ريتال: طيب ياجماعه. انا هطلع اغير هدومي وانزل بسرعه.
زين: طيب بما إن الغدا لسه. اطلع اغير أنا كمان.
آريان: بص حواليه. هي تيما فين؟ قالت إنها هنا.
تالين: أبلة تيما مع عمتور لارين فوق بيغيرو ل آيان.
آريان: طيب انا هطلع اطمن على عمتو لارين. واشوفهم. بعد اذنكم. وطلع.
آدm!

مريم: فهمت سكوت آدm. لأنه بيحب تجمع العيله وقت الغدا. وكمان زين إبنه جعان، وندهت بسرعه. زينب. يازينب.
زينب: جت بسرعه. نعم ياست الكل.
مريم: بتعجب. ايه يازينب. هو الغدا متحطش ليه لحد دلوقتي؟
زينب: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. اء. اصل. اصل!
مريم: بحيره. إيه مالك يازينب. انتي تعبانه ولا حاجه؟
زينب: هزت راسها بنفي. لأ انا الحمدلله ياست مريم. بس. الصراحه هو!
آدm: فهم بما أنها قالت الصراحه. يبقى في حاجه، لكن سكت!

مريم: بتعجب. قولي يازينب. في ايه؟ انا مش قادره افهمك. وليه الغدا متحطش لحد دلوقتي؟
زينب: واقفه مش ع بعضها. وقالت. اصل بصراحه انا معملتش غدا انهارده ياست هانم!
مريم: بدهشه. اييه؟ طيب ليه؟ ايه اللي خلاكي متعمليش!
آدm!
زينب: شافت ملامح خـ.ـنـ.ـقة آدm. وخافت. وقالت. جواها اعمل ايه ياربي في الورطه دي.
مريم: خايفه من آدm أنه يزعق ل زينب. وقامت وقفت. وراحت عند زينب. وقالت.

بهمس. طيب ليه يا زينب؟ لو انتي تعبانه ومقدرتيش تعملي الاكل. في بدل البـ.ـنت عشره هنا. كانو شالو مكانك وانتي استريحتي. أو كنتي  عـ.ـر.فيني. كنت هتصرف. بس بجد تصرفك ده. وسكوتك. زعلني منك أوي يازينب.
وخصوصاً إنك عارفه إن حفيدتي تمارا حامل. ورينو والده وتعبانه. وكمان البنات واللي راجعين من الشغل. كنتي قوليلي على الأقل. وانتي عارفه إن آدm بيحب النظام في المواعيد وخصوصاً لأولاده.

زينب: واقفه مش على بعضها. وبتفرك أيديها بحيره. وساكته.
مريم: متردي عليا يازينب الله يهديكي. ايه السبب اللي منعك تعملي الغدا انهردا؟
زينب: ...
آركان: من ع الباب. انا اللي قولت لداده زينب متعملش اكل انهردا ياماما.
زينب: حطت ايدها ع قلبها ونفخت براحه كبيره. وقالت الحمدلله يارب. الله يسامحك ياسي آركان بيه.
مريم: لفت ليه. وكشرت عينيها. وقالت. مش فاهمه طيب ليه يا آركان ياحبيبى!

آركان: داخل. وابتسم وقال. السلام عليكم الأول. وباس ع أيدها.
مريم: بحيره. وعليك السلام ورحمة الله.
زينب: جريت على المطبخ خــــوفاً من آدm.
آركان: راح عند آدm. اذيك يا بابا. وباس ع أيدو وراسه. عامل ايه انهردا.
آدm: بهدوء. انا بخير الحمدلله. أنت كنت فين؟
آركان: روحت الچيم. وطلعت ع بابا طارق. وقعدت معاهم. ورحت عملت مشوار مهم جداً. وجيت على هنا.
آدm: هز راسه تمام.

مريم: بقلق من آدm. قولي يا آركان الله يكرمك. انت ليه قولت لزينب كدا؟
آركان: بمكر. لأني عازمك على أجمل غدا يا اميرة المملكة.
مريم: اتنهدت بحيره. يا آركان متتعبنيش معاك. اتكلم بجد. خالك زين راجع من الشغل تعبان. ولسه ما أكلش لحد دلوقتي. ينفع كدا؟
آركان: حقك عليا ياحبيبتي. انا آسف جدآ يابابا. أنا فعلاً طلبت من داده زينب. وكمان نبهت عليها متقولش لحد حاجه. عشان انا حبيت أعمل مفاجأه للعيله كلها.

مريم: الااه. انت بتتكلم بجد بقى. يعني أنت عازمنا؟
آركان: بضحكه. وع أجمل مشويات وكفته وطرب وحمام وكباب فيكي ياجمهورية مصر العربيه كلها. وانا عندي كام عيله يعني.
آدm: وايه المناسبه ياحفيدي؟
آركان: أبتسم. وقعد جمب آدm. وقال. بمناسبة سلامة ماما يابابا. وأنها قامت بخير دي عندي بالدنيا كلها. وتستاهل إحتفالات كمان. مش عزومه وبس.
انا عارف إن حضرتك مضايق. بس متقلقش انا هاخد فلوس العزومه من حضرتك. هههه.

آدm: أبتسم ع حب آركان لأمه. وفكرو بحبه زمان لنور. واخد نفس عميق واتنهد. وربت ع رجله. وقال. رينو تستاهل كل خير...
آركان: بمرح. طيب الحمدلله. الحج آدm أبتسم. يعني خير واشراقه وتفائل.
آدm: بمكر. مش هدفع حاجه.
آركان: ضحكته اختفت. وقال بتمثيل البراءه. اوبا. ده انا ماضي على شيكات في الاكله دي؟
الكل ضحك.

مريم: بابتسامه. قالت ل آركان. طيب ياحبيبى قوم أغسل أيديك. واطلع أنت هات رينو. ويسلام بقى لو عملت ليها مفأجاه. بالعزومه الجميله دي.
آركان: قام. علم وينفذ يااجمل ناناه وأم في الوجود.
ونده ياداده زينب. ياداده.
زينب: جت بسرعه. نعم يسي آركان.
آركان: بضحكه. معلش بقى حطيتك في موقف حرج. متزعليش منى.
زينب: بضحكه. المهم ان سيادتك جيت في الوقت المناسب. قبل ما، احم. الحمد لله الحمدلله يعني.

آدm: بمكر. قصدك قبل ما ايه يازينب؟
زينب: فتحت عينيها بصدmه. وبلعت ريقها بصعوبه. وتهتهت في الكلام.
مريم: بضحكه. خلاص يا آدm زينب متقصدقش. وكمان حافظت على السر اللي آركان قالها عليه. ربنا يكرمك يازينب ياحبيبتى.
زينب: إلهي ربنا ينجيكي من كل شر ياست الكل يانوراتنا. احم. انتي وسيدي آدm بيه.
آدm: أبتسم. وقال. طيب يا زينب. اعملي حسابك إن آركان عازمك انتي وعيلتك على الغدا.

زينب: ضحكت بسعاده. وقالت والله عارفه إن سيادتك قلبك ابيض من اللبن الصافي. هتسامحني. روح الهي يسترك دنيا وآخره قادر ياكريم. وخرجت مع البنات يجيبو الغدا من عربية آركان.
مريم: بزعل. ياحبيبتى ياميرو. بتحب اوي المشويات. كان نفسي تكون موجوده معانا هي وتيم. ونور ومحمد.

آركان: ههههه والله كنت عارف. وغلطتي إني اتصلت على الدكتور تيم. ولما عرف. قالي انا جاي وغير اتجاه العزومه وع وصول. وكمان الدكتور محمد وخالتو نور. وليليان وكريم. يلا خلي الكل يفرح. وياكل وينبسط. ههههه. ربنا يبـ.ـاركلنا ف الحج آدm. ههههه.
آدm: أبتسم. وهز راسه. وقال. خمس دقايق وتنزل.

بعد دقايق. :
زينب والبنات. جهزو السفره. وكانت السفره مليانه بكل ما لذ وطاب.
آركان: أخد رينو وحط ايدو ع عينيها. ونزلها لحد السفره. وشال ايدو.
ورينو: فرحت. وفرحت اكتر لما عرفت إن كل ده آركان أبنها عملو عشانها. وضمته لقلبها بسعاده كبيره. وباست جبينه.
محمد ونور وتيم وميرو وصلو. والكل سلم ع تيم وبـ.ـارك ليه ع نجاحه في أول تجربه لمهنته. وكمان هيسافر كمان يومين ع بريطانيا.

وزين نزل و ريتال. وفريحه وتالين. و آريان وتمارا. وآرين.
وبعد دقايق كريم وليليان وصلو.
الشباب قعدو ع سفره. لكن آدm رفض مريم تقعد بعيد عنه. ومريم قعدت جمبه.
وباقي البنات كلها قعدو على سفره تانيه. والجو كان جميل جدا بينهم.
آرين: بتاكل. لكن ببطء ومفيش عندها الحماس كالعاده.
نور: لاحظت عليها. وقالت. آرين ياحبيبتي. مابتكليش ليه؟ الأكل جميل جداً.

آرين: حاسه بداور. لكن قالت. أنا باكل اهو ياخالتو. اصل فطرت متأخر.
ليليان: كلي يابت يا آرين. مفيش حاجه احلا من الأكل.
الكل ضحك عليها.
وآرين بدأت تفوق. ورجع ليها حماسها من تاني. وكان الجو رائع جدا. والوقت عدا عليهم بحب ودفا وسلام...

في ملهى يكتور.
الساعه سته ونص الصبح.
مراد: صحى چاك من النوم.
چاك: فتح عينيه واتعدل. وقال. ماذا حدث چاكوب؟
مراد: بهدوء. وجديه. تعالى معي فلنتحدث قليلاً.
چاك: قام وبيتاوب. ومش فاهم عايزه ليه؟
مراد: ضغط ع الزرار. واخد چاك ونزلو السرداب!
عند فهد و آدm.
فهد: نايم ع ضهرو. وايدو تحت راسه. وسرحان.
آدm مراد: واقف ومربع ايديه. وباصص من الشباك. وقال. مش هتقول. شوفت ايه في الاوضه؟

فهد: بنفس الشرود. قال. أوضه عاديه خالص. سرير وتسريحه ودولاب. وبرواز بطول الحيطه. وده اللي لفت نظري. واكتشفت إن البرواز ده. جدار لاوضه داخليه. جدار وراه. مـ.ـخـ.ـد.رات بأنواع مختلفة وأنواع لسه جديده.
قنابل زمنية. وغاز مسيل. متفجرات متنوعه و اول مره اشوفها في حياتي.
كبسولات فيها متفجرات. و آر بي جي فتاك.
دولاب كبير. مليان رصاص. كل حاجه في الاوضه وخلف الجدار ده ممـ.ـيـ.ـته.

آدm مراد: هز راسه. واخد نفس عميق واتنهد بتعب. وقال. متستبعدش أي حاجه عن اللي إسمه حيدر ده. ده غير الإغتيالات لشخصيات مهمه.
حيدر عبـ.ـاره عن شيطان ماشي على الأرض. وحرقه على أيدي انا. مش ايد حد تاني.
فهد: بتنهيده. كنت على أمل ألاقي أكرم. او أي دليل. أعرف هو عايش ولا لأ.
آدm مراد: المشكله. إن مفيش حد هنا اتكلم عن الحادثه دي. تحسهم منومين مغناطيسي تحت امر من حيدر. إزاي الشرطه هنا سيباه.

امبـ.ـارح لما اخدني معاه عشان يحتل أرض ناس تانيه غير موريس و أورورا. قــ,تــل البـ.ـنت عشان بتدافع عن أرضها. قدام أبوها وأخوها الصغير. والجبروت أمر يدفنوها مكانها.
فهد: اتعدل. ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره وقال. إحنا بقينا في غابه. بيطبقو مقولة البقاء للاقوى. ومفيش أي تقدm. القــ,تــل من غير وجه حق بقى. بطريقه سهله ومتكرره مع اختلاف الطرق والقصص.

آدm مراد: بص ل فهد. وشافه مخـ.ـنـ.ـوق بجد. وقال. بس ده مش السبب الحقيقي. لخـ.ـنـ.ـقتك دلوقتي.
فهد: بقلق مبهم. قال. ربنا يستر. وغمض عينيه بتعب ممزوج بحنين لمـ.ـر.اته وبـ.ـنته. وولاده.
آدm مراد: سند راسه على الشباك. وغمض عينيه. وهمس. آرين!
عند مراد.
چاك: بعدm فهم. لماذا أتيت بي إلى هنا چاكوب.
مراد: مثل البرود. وعدm الاهتمام عشان يهز ثقته في نفسه. وقال.
لأعرف منك حقيقة ما فعلته من آجلي.

چاك: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال. لماذا أنت مصر على أن تجعلني انـ.ـد.م على مساعدتي لك؟
مراد: هز كتفه. وقال. لست مضطر على مساعدتي چاك. لأني لم أفعل شيئاً خطأ. ولم ارتكب جريمه ليعـ.ـا.قبني سيد يكتور عليها.
چاك: بسـ ـخـــريــة. حقآ؟ اانت مازلت تمثل بهذه السهولة چاكوب.
مراد: قعد ع طرف المكتب. وقال ببرود. دعني أسألك. انت تقول إنك رأيتني أصلي صحيح؟
چاك: ربع ايديه. وقال. نعم رأيتك عدة مرات. وعن طريق الصدفه.

مراد: مركز في عينيه. وقال. دعني اصدقكك وإن كان هذا صحيحا. سيد يكتور يعـ.ـا.قب من يصلي سيد چاك؟
چاك: بثبات. لا لم يعـ.ـا.قب أحد على صلاته وإيمانه. ولكن أنت تدعى چاكوب!
مراد: قاطعه. وقاله. ان اسمي. چاكوب موريس. أهذا ما تقصده صحيح؟
چاك: نعم. وأنا أعرف قليلاً عن الأديان. وأنت كنت تصلي صلاة المسلمون. وانت اتيت من عائله غير مسلمه. وهذه هي النقطه التي أتحدث عنها سيد چاكوب.

أنت لاتعلم حقا لو رأك يكتور ماذا كان حل بك.
مراد: هز راسه وقال. حسنا. ولم أنت أنقذتني. ولم لم تنقذ ضحايا قــ,تــلو أمامنا انا وأنت. مع العلم أن أخطائهم ليس لها عقـ.ـا.ب من الأساس. لأنها عن طريق غير مقصود. فمنذ عدة أيام. قــ,تــل سيد يكتور السائق الخاص به. وكان خطأه أنه لم يحسن تنظيف السياره. هل هذا صحيح برأيك؟
چاك: عيونه لمعت وتاهت يمين وشمال. وقال. لا اعلم شيء ولا اريد. كل ما أريده فقط تدmير يكتور.

مراد: بخبث. لماذا؟
چاك: زعق ليس لديك اي حق بالتدخل چاكوب. انا انقذتك وقدmت لك المساعده. دعني وشأني!
وضغط ع الزرار برجفه. وجه يطلع.
مراد: ببرود. چاك تايلر!
چاك: وقف مكانه بصدmه كبيره. وبص ل مراد. وعيونه مفتوحه على الآخر. وهمس. ماذاا!

بعد فتره كبيره.
فيلا العدوي. :
تالين رجعت من المدرسه. اولى ثانوي. وسألت على فريحه. وعرفت أنها في اوضتها.
تالين: طلعت. وخبطت. وقالت. ماما ممكن أدخل؟
فريحه: بتنهيده. أدخلي ياحبيبتي.
تالين: دخلت. وقالت بابتسامه رقيقه. السلام عليكم.
فريحه: ابتسمت بحب. وعليكم السلام ياروحي. تعالي في حـ.ـضـ.ـن ماما. حمدلله على سلامتك.
تالين: في حـ.ـضـ.ـنها. وقالت. الله يسلمك يا أمي. حضرتك عامله ايه؟

فريحه: بابتسامة و.جـ.ـع. انا بخير الحمدلله.
تالين: كشرت عينيها. وقالت. ماما في حاجه مضايقه حضرتك؟
فريحه: ابتسمت بتمثيل. أبدا ياحبيبتى. انا كويسه جدا. وكمان مبسوطه إنك رجعتي من مدرستك. ها قوليلي بقى يومك كان عامل إزاي؟
تالين: هزت راسها. كان كويس الحمدلله. والمدرسه جميله اوي. وانهردا اتعرفت كمان على بنوته جميله اوي ياماما هاديه ومحترمه جدآ.

فريحه: حطت ايدها ع خدها بحنان. وقالت. طيب جميل جدا. وكمان عايزاكي تركزي في مزاكرتك كالعاده.
وكملت بدmـ.ـو.ع. أنا عايزه لما مراد يرجع. مايلاقيش مني أي تقصير. وكمان آدm أبني.
وغمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نزلت غـ.ـصـ.ـب عنها.
تالين: مسحت دmـ.ـو.ع أمها. وقالت. بحـ.ـز.ن مكتوم.
ماما ارجوكي بلاش تو.جـ.ـعي قلبك اكتر من كده.

وخلي عندك حُسن ظن بالله. وأتيقني إن بابا وأبيه آدm وخالو فهد. راجعين. انا واثقه. لأني بكلم ربي كتير عنهم. وبستودعهم عند الله. يبقى ليه القلق؟
وفي الحديث القدسي.
أنا عند ظنِّ عبدِي بي إنْ ظنَّ خيرًا فلهُ، وإنْ ظنَّ شرًّا فلهُ.
وأنا ظني في الله خير. خير كبير جدا ياماما. وكمان بابا بيحمي البلد من الأعداء. بابا راجع ياماما. بإذن الله كلهم راجعين.

فريحه: ضمتها لقلبها ودmـ.ـو.عها نازله بصمت. وقالت. بإذن الله يانبض قلب ماما. ربنا يصلح حالك ياتالين يابـ.ـنتي. ويبـ.ـارك فيكي.
تالين: دmعه خانتها ونزلت ع خدها. وضمت امها بإحتياج كبير. وقالت. ويبـ.ـارك في حضرتك. يا اجمل واحن أم!

فيلا زياد جمال.
ماليكه في المطبخ مع الشغالين. وقالت.
اسمعوا انا عايزه كل الطلبات اللي طلبتها همس؟ تتجهز فوراً.
البانيه والشاورما والكبده والزنجر. كل حاجه نفسها فيها تجهزوها.
البنات: حاضر ياهانم.
ماليكه: يلا ربنا معاكم. انا هطلع أشوفها.
ف اوضة ياسين.
همس: بتكلم ياسين في الفون. وقالت. الو ياسو.
ياسين: أبتسم. همستي. ايه لحقت وحشتك؟
همس: ابتسمت. يابني أنت ظابط. يعني لازم توحشني طبعاً.

ياسين: رفع حاجبه بتعجب. والله؟ يعني عشان ظابط! امممم ماشي ياستي هعديهالك.
همس: بقولك ايه سيبك من كل ده. أنت هترجع امتى؟
ياسين: بدهشه. أرجع امتى إزاي يامـ.ـجـ.ـنو.نه أنتي؟ الساعه مجتش 2 لسه بدري.
همس: بغـ.ـيظ. اه يعني هفضل جعانه لحد ماجنابك تشرف.
ياسين: ههههه. أنتي بتلحقي تجوععي إزاي ياهمس؟ ههههه.
همس: بغـ.ـيظ. والله؟ انت بتستخسر فيا يا ياسين؟ وهو انا باكل عشاني؟ انا باكل عشان عيالك.

ياسين: كتم الضحكه. وقال عيااالي؟ يابـ.ـنتي سيبك من الاحلام دي. لسه مصممه إنك حامل ف تؤام؟
همس: بتحدي. ايوه طبعاً. انا قولتلك قبل كدا إن عيلتي بتخلف بالتلاته في بطن واحده. ومرات إبن عم خال مامي. خلفت خمسه في بطن واحده.
ياسين: بتعجب. ماشاء الله. خمسه؟ دي كدا متبقاش بـ.ـنت عم خال مامتك. دي كدا تبقى أرنبه ياهمس.
همس: هيهيهي عسل. يخربيت الخفه. بقولك ايه بقى ياياسين. متخلص وترجع انا بجد جعانه.

ياسين: أبتسم بحب. وقال. أنتي ما اكلتيش حاجه من وقت فطارنا مع بعض؟
همس: بعفوية. أبدا ده يدوب طبق باتيه. وفطير بالعسل.
وماما ماكي كانت عامله بسبوسه من امبـ.ـارح. قولت خساره ممكن نص الصينيه دي تترمي. فضحيت بنفسي واكلتها. واهو قدامي طبق كاچو وبندق ولوز. اسلي نفسي لحد ما الغدا يجهز. وأنت ترجع ياحبيبى.
ياسين: فاتح بوقه وعينيه ببلاها!
همس: بإستغراب. الااه؟ ياسين هو انا مش بتكلم؟ مبتردش عليا ليه؟

ومسكت شوية كاچو وبتاكل فيهم.
ياسين: لسه متنح!
همس: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه. أنت روحت فين يا ياسين؟
ياسين: استوعب. وقال. ها. اه. اه معاكي ياهمس. احم. اجبلك فوار وانا راجع؟
همس: لأ لأ. هاتلي جاتوه. مش عارفه حاسه إن الحمل ده قافل نفسي من الاكل. وخسانه شويه.
ياسين: بزهول. نعععممم؟
همس: بصوت عالى. ماليش اكله وخسيت يا ياسين؟ انا اييييه؟

ياسين: بإستسلام. مالكيش أكله نهاااائي. وخسيتي النص! عشان خاطري ياهمس. حاولي متهمليش في نفسك. ولا تهملي أكلك.
همس: ياحبيبي يا ياسين. طول عمرك خايف عليا. بس بالله عليك. تعالى بقى عشان جعانه!

في الجامعه.
مصطفى: ماشي في الجامعه. ومعاه بـ.ـنت في نفس الجامعه. وقال.
يعني أنتي متأكده من اللي أنتي هتعمليه يا رنين؟
رنين: ههههه طبعا يامصطفي. دا انا ماصدقت إنك أخيراً كلمتني. يمكن أقدر اغير وجهة نظرك. وتشوفني بقلبك مش بعينيك.
مصطفى: بتريقه. انا أصلا بدعي ربنا اغمض عيني وافتحها الاقيكي اختفيتي من وشي.

رنين: ههههههه والله العظيم يامصطفي انا بمـ.ـو.ت فيك بجد. وطريقتك دي اللي جننتي. يبني انا أول يوم دخلت فيه الجامعه. مفيش غير مصطفى عزيز. مصطفى عزيز. بجد أنت واو جداً. وكلمتك انترنت كتير جدا لكن أنت مش بترد.
مصطفى: بتريقه. كلمتك مش بترد. معقول طب متقول منا هو بقول.
رنين: هههههههه مبقتش تحبني. مبقتش تحبني. بكلمك ع الواتساب.
مصطفى: ماشوفتهاش.
رنين: لاياشيخ.

مصطفى: ايه يارنين الله يخربيتك. هضيعي الخطه بعـ.ـبـ.ـطك ده. بصي يارنين عشان نكون متفقين. أنتي فعلاً كلمتيني كتير. وانا بطبيعتي محبش اكلم حد. مش تجاهل ولا بقلل منك. لكن انا بحب چود.
ومعنديش إستعداد اخسرها لأي ظرف. لكن هي لازم تتحرك بقى. دي خـ.ـنـ.ـقتني معاها ولازم ليها آخر بقى.
المهم بقى. انتي لما بعتي رساله وقولتي طب خلينا اصدقاء. انا فكرت. إنك ثبتي حُسن نيتك من ناحيت الصداقه يعني وكدا.

فجبتك انهردا عند ألسن. ولما نشوف ست چود هانم هتعمل ايه؟
رنين: بمكر. طيب لو چود طلعت مش بتحبك. وقتها توعدني تفكر فيا؟
مصطفى: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. مش ايه بس يارنين؟ انتي متأكده إنك من المهندسين يابـ.ـنتي؟
رنين: طبعا أنت مش مصدقني؟
مصطفى: بتريقه. مش عارف. مش هصدقك ليه بس؟ مش انا بكلمك عادي اهو. ومش انتي بتردي عليا؟
ومش إحنا واقفين نتكلم اهو!
وشاف چود. وقال يلهوي. هو يوم مش معدي انهردا.

چود: خارجه من المبنى ومعاها سمر و دينا.
سمر: اه معدتي فاضيه. و.جـ.ـعانه جدآ.
دينا: انا فطرت قبل ما انزل. بس هطلب اوردر تاني. وانتي ياچود؟
چود: ماشيه عينيها بتدور عليه. وقالت. لأ مش جعانه. اطلبو ليكو انتو.
سمر: اوكي. انا معرفش مالك الفتره دي.
چود: بخـ.ـنـ.ـقه. مالي بقى بشـ.ـد في شعري. ولا بضـ.ـر.ب في الناس وانا ماشيه. منا كويسه اهو. اله.
سمر: اوووف ياچود أنتي ايه ياشيخة. ماصدقتي.

دينا: شهقت. هيييي. مش ده إللي هناك مصطفى؟ ياترى مين البـ.ـنت اللي معاه دي؟
چود: رفعت عينيها. ع أساس أنها آرين مع مصطفى. لكن شافت بـ.ـنت حلوه. وواقفه مع مصطفى؟ لأ وكمان بتضحك اوووي...
سمر: بغـ.ـيظ. طيب ما هو واقف مع بـ.ـنت بشرتها بيضا أهي. ليه العنصـ.ـر.يه دي؟
دينا: ههههه عنصـ.ـر.يه ايه يامتـ.ـخـ.ـلفه انتي كمان. وبعدين استني لما نسأل چود أكيد قريبتهم. ولا ايه ياچود.

چود: عينيها مفتوحة. وسمعت ضحكهم. والنار طلعت من ودانها. وصكت ع أسنانها بغـــضــــب واضح. وقالت من بين أسنانها. نهار أبوك اسو، يابن عزيز. وديني لاخلي يومك شبه شعر راسك. ومشيت رايحه عندهم. وغيرتها سابقاها. وناويه على الشر.
مصطفى: من بين أسنانه. رنين. چود جايه. جايه علينا. اضحكي يارنين.
رنين: بغباء. اضحك ليه من غير سبب؟
مصطفى: هه صح انتي صح. مانا اللي استاهل. اسمعي اسمعي النكته دي.

واحده اسمها رنين غابت من المدرسه سجلوها مكالمه فائته. هههههههه.
رنين: هههههههه فظيع مـ.ـو.ت أنت يامصطفى بجد.
مصطفى: شاف چود بتقرب. ووشها كله شر. لكن قلبه بيدق من اللي ممكن يحصل. واتكلم وعارف أنها هتسمع. وقال بثبات.
ت عـ.ـر.في. يارنين. ان زي النهارده من 10 سنين
كان باقي 10 سنين على النهارده. ههههاهاااا.
رنين: ههههههههه لأ مكنتش أعرف معلومه جديده دي. ههههههههه.

مصطفى: جواه. ينعل ابو معرفتك. دmك يلطش. انا لو عطست. هتضحكي وتقولي فزيع فزيع يامستفى. وفتح عينيه بدهشه.
چود: قربت ووقفت بعيد كام خطوه. وبتنهج بغيره واضحه.
مصطفى: عمل نفسه مش شايفها. وقال.
انتي عارفه انا مشفتش بـ.ـنت في نص عقلك ده ابدا بس معرفش ليه حاسك وحيده اوي و حزينه احكيلي بقيتي كدا إزاي؟
رنين: اتنهدت اه والله انا وحيده اوي يامصطفى. وا...
چود: زي الإعصار. مصطفاااااه.

مصطفى: قلبه اتخض وقال. سلاما قولا من رب رحيم. هي زعابيب امشير هبت بدري ليييه؟
رنين: اتخضت. ولفت. وفتحت عينيها بدهشه من چود.
چود: زقت رنين ووقفت قدامه. وقالت. بنرفزه. مييييين دي؟
مصطفى: مثل البرود. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. ليه؟
چود: غمضت عينيها بتمتص غـــضــــبها ولكن استحاله. وقالت من بين أسنانها. انا قولت مين دي يامصطفى. وواقف معاها ليه؟ لأ وكمان بتضحك اوووي. مييييين دي؟

رنين: بغـ.ـيظ. هو ايه يا آنسه أنتي؟ في ايه جايه علينا كدا وداخله زي القطر كدا ليه؟ ايه أول مره تشوفي اتنين واقفين مع بعض؟ هتسميه ايه انتي بقى؟ أظن واضح اوي علينا. أننا بنح!
مصطفى: من بين أسنانه. بخــــوف الله يخربيت أهلك اسكتي. البت دي معاها موس في بوقها وهتشوفي دلوقتي يارنين. هترفع عنك الخدmه. وكح عشان رنين متكلمش.
چود: بغـــضــــب وزعيق. واضح عليكو اييييه ياختي؟

مصطفى: قلبه بيرقص من غيرة چود عليه. ورقص حواجبه. وقال جواه. ياااااه أخيراً يابـ.ـنت فارس. شوفت غيرتك عليا. بس اصبري بقى عليا. ومثل الجديه. احم. في حاجه يا آنسه چود؟
چود: بصتله وبتتنفس غـ.ـيظ. وقالت ده في حجات ياعم الكتكوت. انا عايزه اعرف مين البت اللي انت واقف ومنشكح معاها دي؟ وتعرفها منين اصلاااا.
مصطفى: قلبه بيطلع قلوب صغيره بترقص. وفرحان جدآ. لأنه أول مره يشوف غيرة چود بالطريقه دي.

رنين: بنفاذ صبر. لأ بقى. مين بت يابتاعه أنتي. مـ.ـا.تحترمي نفسك. بدل ماعرفك مقامك.
مصطفى: شهق. واتشاهد على رنين.
چود: حدفت الشنطه والكتب على الأرض. وقالت. أحترم إيه؟ احترم نفسي؟ وأنتي هت عـ.ـر.فيني مقامي اناااااا؟
مصطفى: بسرعه. چود چود. هي متقصدش. وا...
چود: اتحولت. وقالت بصوت عالي. غلطت ولازم تتربى. تعالى ياروح امك. وشـ.ـدت رنين تحت أيديها. وفين يوجـ.ـعك. ووقعتها على الأرض وضـ.ـر.بتها.

مصطفى: اتصـ.ـد.م. يخربيتك ياچود. رنين راحت فين؟ و حدف الكتب وبيفصل بينهم ومش عارف.
رنين: تحت چود وبتحاول تتنفس. وبتصرخ. ااااه دي طلعت بتعض يامصطفااااااه.
چود: بغـ.ـيظ. متنطقيش إسمه ياحربوقه. وخدي دي. وعضتها من دراعها.
رنين: ااااااه. الحقووووني.
مصطفى: وقف بينهم. وقال خلاص ياچود. انا هفهمك.
چود: بتضـ.ـر.ب عشوائي. ضـ.ـر.بت مصطفى بوكس ف وشه.
مصطفى: ااااه. الله يخربيت جنان أهلك. مـ.ـا.تتهدى بقى.

رنين: زقت نفسها. ووقعت بعيد. وبتنهج. وقالت. مش عايزه مصطفى. خديه. خديه. اااه. وجريت من قدامها.
چود: بتنهج بسرعه كبيره. ولسه متغاظه. وزعقت للبنات اللي بتتفرج. وقالت. اييييه. بنبيع لحمه هنا؟ يلا ياختي انتي وهي من هنا.
الكل بدأ يمشي.
مصطفى: كاتم الضحكه. وقال بتمثيل الجديه. ينفع إللي أنتي عملتيه ده. طفشتي البـ.ـنت اللي حبتها...

چود: اتعصبت اكتر. وضـ.ـر.بت مصطفى من صدرو وزقته اكتر من مره. وصرخت بجنون. وقالت. أنت محبتش غيري أنا. ومستحيل تحب غيري. مستحيل تحب غيري يامصطفي أنت فااااهم.
مصطفى: زعق فيها بجديه، وقال ليه ياچود. ليييه واثقه أوي اني ماينفعش أحب غيرك هاااا؟ متردددي.

چود: عيطت وزقته وبتضـ.ـر.ب فيه. وقالت بعـ.ـيا.ط. عشان أنا بحبك. بحبك اوي يامصطفى. و مبحبش حد غيرك فاااهم. وماينفعش أشوفك واقف مع حد غيري. عشان ممكن اقــ,تــلك واقــ,تــلها. أنت فاهم!
مصطفى: رغم أنها بتزقه. وهو واقف ثابت. لكن ضحك. ضحك بسعاده. بفرحه. ضحكه مختلفه عن أي مره ضحك فيها قبل كده. قلبه مبسوط من الاعتراف. هو مكنش عايز يعرف غير أنها بتبادله نفس الشعور. وواقف ينهج ويضحك بسعاده كبيره.

سمر ودينا متابعين اللي حصل. وفرحو لچود وخافو منها في نفس الوقت. وحطو مصطفى في البلاك ليست بالنسبالهم عشان چود متأذيهمش بجنون العشق.
چود: فاقت من اعترافها. واتصـ.ـد.مت. ورجعت كام خطوه لورا. وهزت راسها بعدm تصديق.
مصطفى: قال. وانا كمان بحبك ياچود. بحبك ياتراب القمر. وعمري ما اقدر ابص لحد لغيرك.
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. لأنها فهمت. واخدت شنطتها. وبصت ل مصطفى وقالت. وانا مبكرهش في حياتي!

مصطفى: لحقها وقال. خلاص بقى. مش نغمة موبايل هي. اسمعي بقى يابت يا چود.
چود: بغـ.ـيظ. أسمي چود ياعديم الدm.
مصطفى: بغمزه. احبك أنت اعسل وأنت متعصب.
چود: اتحركت وسابته وماشيه.
مصطفى: بصوت عالى. اعملي حسابك إني هاجي قريب اووي اطلب إيدك.
چود: وقفت وتنحت ولفت ليه. وقالت. قول والله كدا؟
مصطفى: بضحكه. عارف إني أكبر من توقعاتك يابـ.ـنتي.
چود: حدفته بالكتب. وقالت بغـ.ـيظ. أنت حـ.ـيو.ان.

مصطفى: ببرود. وهو الحـ.ـيو.ان بيتجوز ايه غير معزه. ههههههه. چود انا مبسوط جدا. ينهار مش واضح انهردا ياجدعان. لازم تاكلي البت الغلبانه دي علقه عشان تعترفي؟
چود: بتريقه. غلبانه؟ قد ايه وا.طـ.ـي وحنين؟ وكملت بغيره. هي ميييين البت دي؟
مصطفى: قصدك المرحومه؟ خلاص هي دلوقتي بتتحاسب. مفيش منها أي قلق. بس أنت طلعت وحش. يخربيتك والله خــــوفت منك.
چود: بتحذير. اسمع يالا. أنت عملت كل الحوار ده عشان اعترف صح؟

مصطفى: بغمزه. طول عمرك نبيه ياتراب القمر.
چود: أسمع غور من وشي بقى. وانا أصلا رفضاك. واستحالة اتجوز واحد ذيك...
مصطفى: قرب من وشها وقال ببرود. بصي ياجود يا انا اخدك ياربنا ال ياخدك. غير كدا مش هيحصل.
چود: تنحت وبعدها كتمت الضحكه. و حاولت تهدا. وقالت. طيب ماشي يامصطفى. سبني أفكر. وهتتردلك بس الصبر.

مصطفى: بغـ.ـيظ. تفكري؟ وانتي كمان ليكي عين تتكلمي بعد الملين اللي انتي حطتيه في العصير؟ وطول الليل رايح جاي ع الحمام. دا انا نمت في الحمام اليوم ده. انتي تسكتي خالص أصلا. ماسمعش صوتك.
چود: هههههههه...
مصطفى: نفخ. وبعدين بقى في جمال امك ده. مـ.ـا.تتعدلي يابت.
چود: من بين أسنانها. اتعدل ياجاهل؟ أسمع يالا. أنت دلوقتي عرفت بكل حاجه جوايا. وانسى خالص إني اتكلم معاك في أي حاجه من الكلام ده.

مصطفى: هو انتي بت عـ.ـر.في تتكلمي أصلا كلمتين حلوين ع بعض.
چود: بتحذير. مصطفى!
مصطفى: ههه خلاص آسف. عموماً انا مش عايز أسمع منك حاجه تاني دلوقتي. لحد كتب الكتاب.
چود: بتكشيره. اشمعنى بعد كتب الكتاب. وتسمع إيه اصلا بعد كتب الكتاب؟
مصطفى: بتريقه. الرعد ياچود. هسمع الرعد في وداني. بعد كتب الكتاب. شتا بقى وانتي عارفه.
چود: كاتمه الضحكه. وبصت بعيد. وقلبها بيرقص بفرحه كبيره جدا.

مصطفى: أبتسم. قريب أوي. هتبقى خطيبتي ياچود!

بعد كام يوم.
في ملهى يكتور. :
يكتور: خارج من الملهى. وقال ل آدm.
كيران أستعد لتقلني إلى المطار الآن.
آدm مراد: هز راسه. أمرك سيد يكتور.
يكتور: ركب العربيه. وقال. فلتسرع. أخي ينتظر في المطار. ايمكنك القياده بحرفية؟
آدm مراد: بشبح ابتسامه. قال. للأسف سيد يكتور. أنا أعاني باضطرابات من القياده المبالغ فيها.
يكتور: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. حسنا حسنا. تحرك الآن. وحاول أن تسرع.

آدm مراد: بإشارة لفهد. وساق العربيه. والجارد وراه.
بعد شويه في الطريق. آدm سايق وشاف مجموعة شباب. وواقفين على الطريق. وأي عربيه تعدي يوقفوها ويفتشو الناس اللي فيها. ويشوفو بطاقاتهم، وقرب منهم وهيوقف.
يكتور: بأمر لا تقف أستمر في القياده. انهم اتباعي!
عند الملهى.
فهد: بهمس. صقر. الديزل!

مراد: دخل الحمام. وقال. عارف ياحوت. أنا كنت ف المكتب دلوقتي. واللي إسمه بيبرس وصل قبل ميعاده بساعه. عشان كدا خرج بسرعه. حتى ما اخدش صوفيا معاه. وهي قاعده متضايقه في المكتب.
فهد: كشر عينيه وبص حواليه. وقال. هي ايه حكايتها البت دي. عينيها من الكل ولا ايه؟
مراد: اكيد لأن دي طبيعتها. المهم سيبك من كل ده. ومتحاولش تتكلم دلوقتي وانت قدام الملهى عشان الكاميرات. والناس اللي جمبك.

فهد: أبتسم لناس داخله. وقال. حسنا.

قدام المطار.
آدm مراد: وقف قدام المطار. وقال. لقد وصلنا سيد يكتور!
يكتور: مردش. واتصل ع بيبرس، وقال. هاي بيبرس. نعم أنا وصلت. امام المطار مباشرةً. نعم. أعلم أن أليس معك. حسنا تقدm. أين أنت. لم أراك.
بيبرس: أتكلم بالعربي. وقال. انا قدامك حيدر!
يكتور: نزل. وأول مره يضحك بسعاده. وفتح ايديه. وقال بالعربي. نورت أوكرانيا بيبرس! وحـ.ـضـ.ـنه بعض.

آدm مراد: رفع عينيه يشوف بيببرس. لكن فتح عينيه بزهول كبير. وقال بصدmه. أكرم!
ف الطريق. :
آريان سايق العربيه. ومعاه تيم. وميرو وتمارا. بيوصلوهم للمطار.
تمارا: مسكت ايد ميرو. وقالت. خلاص بقى ياميرو بطلي عـ.ـيا.ط.
ميرو: بحـ.ـز.ن. مش قادره ياتمارا. مامي صعبانه عليا أوي. وكان نفسي أكون معاها الفتره دي. وكمان هي رفضت تيجي معايا.

تمارا: ياميرو ماينفعش خالتو فريحه تسافر معاكي. أولا عشان شغلها وكمان تالين في دراستها. وبعدين أنتي آخرتي سفرك أنتي وتيم اسبوعين بحالهم. وكدا مش هينفع. واطمني إحنا كلنا جمبها ومعاها. وكفايه بابا آدm وماما مريم مهونين جدآ عليها. ده غير بابا طارق!
يعني المفروض تفكري في نفسك انتي وجوزك. ومش عايزاكي تقلقي ع خالتو خالص اوكي؟
ميرو: حطت ايدها ع أيد تمارا. وقالت بترجي. ارجوكي خلي بالك من مامي ياتيما.

انا عارفه إن كلكم حواليها. بس برضو هفضل قلقانه عليها.
تمارا: ابتسمت. اطمني ياحبيبتى. خالتو فريحه جوه قلبي وعينيا.
آريان: بهزار. وانا كمان هخلى بالي من مرات عمي.
تيم: بضحكه. ده غـ.ـصـ.ـب عنك مش بمزاجك يادكتور.
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت.
تيم: بصلها ف المرايا. وغمز ليها.
تمارا: شافت تيم. وضحكت وقالت. بقى حد يبقى معاه تيم أخويا ويعـ.ـيط. كئيبه يامريم.
تيم: مثل البراءه. وقال بتنهيده. الله يكون ف عوني والله.

ميرو: شهقت. وكشرت عينيها بغـ.ـيظ.
آريان: مثل الجديه وقال. لأ ياحبيبى فرمل عندك. بـ.ـنتنا لو مش عجباك أرجع بيها ع البيت. ونشوف حوار الله يكون ف عونك ده.
ميرو: ضحكت بنصر. وقالت ايوه كدا. انا مش لوحدي.
تيم: بضحكه. وانا اقدر برضه ع بعد مريم. انا بهزر يصلاح.
آريان: بتكشيره. أيوه كدا. ناس مابتجيش غير بالعين الحمرا.
تيم: خبطه في كتفه. وقال طيب أنجز بقى هنتأخر ع الطياره.
آريان: أتألــم. ااه. يخربيت كدا. إيدك ياعم انت.

كلهم ضحكو. وبيتكلمو مع بعض.
في نفس الوقت.
عامر: سايق عربية كامليا. وهي قاعده في الخلف.
كامليا: بتبص في الساعه. وقالت انجز شويه ياعامر. انا كدا هتأخر ع الميعاد.
عامر: بخـ.ـنـ.ـقه. ياكامليا هانم أنتي كدا بتحطي العقده في المنشار.
كامليا: بخـ.ـنـ.ـقه. وأنت مالك أنت يابني ادm. أنت تنفذ اللي اطلبه منك وأنت ساكت.
عامر: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال. انا والله بنفذ كل طلباتك.

بس حضرتك قولتي إن اللي إسمه دكتور تيم ده بعتلك تهديد قبل كده. إنك لو فتحتي عياده. هيدmر مستقبلك. وأنتي رايحه دلوقتي تشوفي الشقه اللي هتفتحيها عياده؟
افرض دكتور تيم عرف. وقتها انا وأنتي هنروح في داهيه.
كامليا: رفعت حاجبها. وقالت. اها قول كدا بقى. أنت خايف ع نفسك. مش حكاية عياده وتيم. مش كدا ياعامر!
عامر: بصراحه ايوه ياست هانم. اكدب عليكي واقولك مش خايف؟

دي قضية شرف. ومش أي حد. دي حفيدة الامبراطور. وبـ.ـنت عقيد في المخابرات. ده غير عيلتها إللي كلهم مستويات ورُتب عاليا. يعني فيها إعدام. ومش عايزاني أخاف؟
كامليا: سمعت عيلة مريم. وصكت ع أسنانها بكُره كبير. وقالت بغـ.ـيظ.
وانا مايهمنيش هي مين وبـ.ـنت مييييين فااااهم؟
انا هفتح العياده. وتيم هيجيلي راكع تحت رجلي. فاااااهم ياحيووووان.

ومش عايزاك تجبلي سيرتها. عشان متنـ.ـد.مش ياعامر. صدقني. انا ممكن اقــ,تــلك. لو رفضت ليا طلب او اتجادلت معايا في أي حاجه أنا عايزه أعملها.
عامر: هز راسه بيأس. وقال. تمام ياهانم. انتي حره واعملي اللي أنتي شايفاه صح.
كامليا: بتكابر الحقد اللي واضح على ملامحها. وقالت. طيب سوق بسرعه خلينا نخلص!
عامر: داس بنزين وساق...

بعد شويه. في الطريق.
تيم: بص ف الساعه. ونفخ بنفاذ صبر. وقال. ميعاد الطياره هيفوتنا يا آريان. باقي ربع ساعة بالظبط.
آريان: بيضـ.ـر.ب كلاكس للعربيات اللي قدامه. وقال. لأ إن شاء الله هنوصل بسرعه. بس العربيات دي تتحرك.
ميرو: بصت من الازاز. وقالت خلاص أهو هانت. أيوه العربيه الكبيره اتحركت هناك اهي.

آريان: نفخ براحه. وقال. ياستار. البلد زحمه جدآ. متقلقش ياتيم. خلاص خمس دقايق ونوصل. وداس بنزين وساق بسرعه كبيره.
تيم: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. وقال أستغفر الله العظيم...
بعد دقايق.
عامر سايق بتركيز.
كامليا: قفلت فونها وبتحطه في الشنطه. و بصت من ازاز العربيه بالصدفه. وفتحت عينيها بصدmه كبيره. وقالت. تيم!
عامر: بص عليها من المرايا. واستغرب تغيير ملامحها.

كامليا: بدأت تنهج. وقالت بصوت عالى. وقف العربيه.
عامر: بعدm فهم. أقف هنا ليه؟ وا...
كامليا: بهستريا وجنون. قووولت وووقف العربيه حاااالا.
عامر: وقف بالعربيه. وقال حاضر.
كامليا: نزلت زي المـ.ـجـ.ـنو.نه. وبتحاول تعدي الطريق.
عامر: نزل ومستغرب. وقال. اله؟ المـ.ـجـ.ـنو.نه دي بتجري ليه كدا؟
وبعدها. شاف تيم ومريم داخلين المطار. وقال بصدmه. ينهار اسو، يادي المصيبه. انا لازم أتصرف.

كامليا: متغاظه لأن الطريق زحمه. وعايزه تعدي الطريق بسرعه. وتروح ل تيم. وندهت بصوت عالى. وقالت. تييييم، تيييييم.
تيم: وميرو. داخلين بسرعه. وحطو الشنط تتفتش. ومتـ.ـو.ترين أنهم مايلحقوش الطياره.
عامر: جري وراها. وقال. كامليا هانم. أنتي رايحه فين بس. تعالى معايا.
كامليا: بهستريا. ابعد عني. أنت تعرف اني شوفت تيم دلوقتي؟
عامر: مثل الدهشه. وقال بجد؟ طيب هو فين انا مش شايف حد.

كامليا: شاورت بايدها. وقالت هناك. قدام المطار. بس دخل جوه المطار انا لازم الحقه.
تيم: جه بسرعه وقال. يلا يامريم كل حاجه تمام. بسرعه الطياره هتتحرك. ومسك أيدها
ميرو: ماشيه بسرعه. وقالت إن شاء الله هنلحق.
عامر: طيب تعالي انتي استريحي في العربيه. وانا هروح أشوفه بيعمل ايه ف المطار.
كامليا: ضحكت بدmـ.ـو.ع. بجد هتشوف تيم. وتجيبه لحد عندي.
عامر: هز راسه طبعاً.

كامليا: سمعت صوت طياره. وبصت لفوق. وكانت الطياره اتحركت. وبدأت في الطيران.
كامليا: هزت راسها بضحكه. وقالت. أكيد مش هي. هو أكيد مش هيلحق يسافر بالسرعه دي. صح ياعامر؟ هو اصلا ماينفعش يسافر ويسبني.
عامر: زعل عشانها. وقال طيب انا هدخل اشوفه فين.
كامليا: هزت راسها لأ لأ. رجلي على رجلك. مش هسيبه يبعد عني المرادي. وعدت الطريق بسرعه. وعامر ماشي وراها. ودخلو المطار. ودورو كتير جدا على تيم. لكن مش موجود.

عامر: حمد ربنا. أنه سافر.
كامليا: بتجري ع الاستعلامـ.ـا.ت.
عامر: لحقها. وقال. استني أنتي انا هروح أسأل سافر فين. لأن طابور الستات زحمه وطابور الشباب فاضي.
كامليا: هزت راسها ايوه ايوه صح. روح بسرعه وقولي الطياره اللي سافرت رايحه على فين؟
عامر: راح وقف وسأل. وقالتله بريطانيا.
كامليا: شافت عامر جاي عليها. وجريت عليه. وقالت ها؟ قالتلك ايه؟
عامر: قالت إن الطياره مسافره على نيويورك.

كامليا: زعقت بصوت عالى. أنت بتقول ايه؟ ماينفعش تيم يساااافر ويسبببني. هي اخدته منننني. اخدته وبعدت بيه بعيييييد. لكن انا مش هسكت. مش هسسسكت!
عامر: بص حواليه. ولعنها في سره. والناس كلها بتتفرج عليهم.
فرد من الأمن جه. وقال بجديه. ايه الدوشه اللي حضرتك عملاها دي؟ اتفضلي اخرجي من المطار حالا.
كامليا: قبضت على أيديها بغـ.ـيظ. وهتزعق للأمن.

عامر: بسرعه. قال. احنا متأسفين جداً. هي بس متأثره بسفر عيلتها. يلا بينا ياكامليا. وشـ.ـد أيدها. وخرجو من المطار.
كامليا: دخلت في حالة توهان. وبتهمس. أخدت تيم مني. لأ لأ انا هروحله. انا هسافر. ايوه هسافر عشانه. أكيد انا وحشاه أكيد.
عامر: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وفتح باب العربيه.
كامليا: ركبت وهي على نفس الحاله.
عامر: ركب العربيه وغير مساره وساق وطالع ع شقتهم.
بعد شويه في شقة كامليا.

كامليا في الليفنج رايحه جايه بنرفزه وغـــضــــب واضح على ملامحها.
عامر: قاعد. وقال جواه. يابـ.ـنت المجانين. انا مشوفتش في حياتي واحده بالجنان ده! ده أنتي أكلتي ضوافر ايديكي من الغل. ولسه مصممه برضه على قــ,تــل مرات الدكتور تيم؟
سعات بتصعبي عليا. وسعات ببقى هاين عليا ارميكي من الدور الأخير على كمية الشر اللي جواكي دي!
الحمد لله إن تيم سافر بسرعه. وإلا مكنتش عارف إيه اللي كان ممكن يحصل معانا.

كامليا: برجفة وكُره. لأ لأ. انا يستحيل أسكت اكتر من كدا. لازم أتصرف لازم. انااااا ازاااااي كنت غـ.ـبـ.ـيه كدا؟ ازاااااي؟ يعني تيم كان هنا ف مصر وانا معرفش؟
وبصت لعامر. وجريت عليه. ومسكته من ياقته بقوه وغـ.ـيظ كبير. وقالت بغـــضــــب.
يعني أنت كنت عارف إن تيم ومريم هناااااا وبتكدب علياااااا؟
عامر: نفخ بنفاذ صبر. وقال. وانا هعرف منين يعني؟ وهكدب عليكي ليه؟

وبعدين أنتي ليه متاكده أنه مسافرش من الأساس؟ مش يمكن كان نازل أجازه أو أي حاجه؟ ممكن تهدي شويه. إللي أنتي بتعمليه ده انا محتار الاقي ليه سبب مقنع؟

كامليا: بهستريا. وصوت عالي. سبب! تيم ده ملكي انا. تيم بتاعي انا وبس. ومفيش حد يقدر ياخدو مني. مريم ظهرت في حياتي واخدته مني. مريم هي السبب في كل حاجه. وانا خليتك تمثل وتوهم تيم أنها بـ.ـنت مش محترمه وسكتها شمال. ولما يشوفها بالشكل ده وقتها يعرفها على حقيقتها.
والمصيبه أنها ضحكت عليه واتجوزها. اتجوزهااااا بدال مايدوس عليها اتجوزها وداس عليا اناااااا...

وكمان بسببها انا خسرت نفسي. انا مثلت ليها جريمة اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب. لكن انا اتعرضت لاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب حقيييييقي. انا حياتي انتهت بظهور مريم. وعشان كده انت لازم تقــ,تــلها ياعااامر.
عامر: بصدmه. اتعرضتي لايه؟
كامليا: زقته وقالت. اومال أنت كنت مفكرني إني هتجوزك ليه ست شهور؟ من جمال وسحر عينيك. ولا مستواك اللي معدوم من الأساس! أنت مجرد واحد اشتريته بفلوسي. هتنفذ طلباتي وتقبض قصادهم. ولا أنت مش عايز وصولات الامانه بتاعتك ياعامر!

عامر!

قدام ملهى يكتور. :
فهد: واقف ولمح عربية حيدر وعربيات الحراسه. داخلين على الملهى. وقال بهمس. صقر!
مراد: في المطبخ مع چاك. وقال بصوت مكتوم. امممم.
فهد: بهمس. احم. حيدر وصل!
مراد: احم. تمام. ربنا معانا في اللي جاي.
فهد: يارب.
العربيات وقفت قدام الملهى.
آدm مراد: نزل. وفتح باب العربيه ليكتور. من سُكات.
يكتور: نزل. وقال. هيا بيبرس.

بيبرس: نزل من العربيه. ورفع عينيه ع يافطة الملهى. وقــلـــع النضاره. ومد أيدو. وقال. هيا عزيزتي.
آليس: نزلت. وكانت فائقة الجمال وصغيره 20 سنه. وحطت أيدها ف أيد بيبرس.
بيبرس: أبتسم. وقال. لم أري ابتسامتك منذ وقت طويل حبيبتي!
آليس: ابتسمت.
يكتور: هيا تقدmو نتحدث بالداخل. ودخل الملهى.
بيبرس: حط ايد آليس في أيدو. طالع جمبها ع السلم. وبص ل فهد. ودخل الملهى!

آدm مراد: قفل الباب بغـــضــــب مكبت. وراح وقف مكانه في الشغل قصاد فهد.
فهد: بص ل آدm. وشاف ملامحه باين عليها علامـ.ـا.ت استفهام كتيره. وقال ل آدm مالك!
آدm مراد! مردش. وعينيه بتطلع شرار.
مراد: سمع فهد. وراح الحمام. وقال بقلق. ف إيه؟
فهد: بِشك. الديزل واضح عليه أنه حصل حاجه كبيره جدا. وساكت!
مراد: هز راسه ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه و قلق. وقال. طيب سيبه دلوقتي. ولما نبقى لوحدنا هنعرف.

فهد: بص ع آدm اللي قابض على أيديه بقوه كبيره. وهز راسه وقال. تمام!
آدm مراد: كشر عينيه وصاكك على أسنانه. ومخـ.ـنـ.ـوق جدآ. وساكت.
يكتور: أبتسم. مرحباً آليس. أرجو أن يكون الملهى قد نال اعجابك!
آليس: بجديه. يوجد هذا الملهى منذ وقت طويل. وانا أعرفه. ولايكن به أي جديد ليلفت انتباهي.
بيبرس: ضحك. وقال. ولما أنتي غاضبه هذا حبيبتي. هيا ارجوكي ابتسمي قليلاً.

صوفيا: بغـ.ـيظ. يكتور يرحب بكم. لأنه سيد هذه القريه. ومن المعروف عنه أنه رجل كريم للغايه ويرحب بالجميع.
آليس: ضحكت بسخريه. ومردتش عليها.
يكتور: باس ع ايد صوفيا. وقال. عزيزتي أين نخب يكتور وأخيه الصغير بيبرس!
صوفيا: بدلع. على الفور عزيزي.
وبصت ل بيبرس وقالت بإغراء. مرحباً بك في اوكرانيا سيد بيبرس!
بيبرس: بص ليها بإعجاب. وقال. شكراً صوفيا الجميله!
آليس!
صوفيا: ضحكت. وجابت ازازة خمره. وأربع كاسات.

وقدmت ليكتور. وقدmت لبيبرس. واخدها منها وتعمد أنه يلمس أيدها. وضحكت. وقدmت ل آليس.
آليس: بخـ.ـنـ.ـقه. لا أريد الشراب. أريد أن أذهب إلى غرفتي.
بيبرس: اووو بليز آليس لا تكوني سخيفه. اشربي معنا نخب يكتور.
آليس: بصتله بخـ.ـنـ.ـقه. بيبرس. انت تعلم أني لا أحب الشراب. أنه يدmر الصحه. ويجعلني اثمل.

بيبرس: مسك الكاس من صوفيا. وقال. ولكن سعادة بيبرس في أن يراكِ ثمله حبيبتي. حينها أنتي تكوني أفضل بكثير لبيبرس. هيا تناولي شرابك!
آليس: أخدت الكاس وشربت. وقامت وقفت وقالت. بيبرس انا حقا متعبه. أريد أن أذهب إلى غرفتي الآن!
بيبرس: باس ع أيدها. وقال. لكي هذا ياعزيزتي.
وبص ل يكتور. وقال. أين روبرت ليوصلها لغرفتها!
يكتور: بعدm اهتمام. قــ,تــلته!
بيبرس: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم إذن فهو يستحقها.

يكتور: بمكر. في السماعه لفهد. قال. چاسبر لورانس تعال إلى مكتبي.
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. آجل سيد يكتور!
بيبرس: كشر عينيه وقال من هذا چاسبر؟
يكتور: بسخريه. شخص غـ.ـبـ.ـي ومتعجرف. ولكن أنا من سيكـ.ـسره.
فهد: خبط ودخل! وقال. نعم سيد يكتور؟
يكتور: ببرود وكـبـــــريـاء. إحمل هذه الحقيبه. واذهب مع السيده آليس إلى غرفتها في الطابق الثاني. ومن الآن حمايتك هي آليس. فهمت!
فهد: قبض ع ايديه بغـــضــــب.
يكتور: شافه وضحك بسخريه. وقال. فهمت چاسبر!

فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه. قال. نعم فهمت سيد يكتور. وشال الشنطه. وشاور ليها تتحرك...
آليس: ودعتهم وخرجت. وطالعه ع السلم.
فهد: طالع وراها. وبص ع المطبخ. ولمح مراد.
مراد: مسح ايديه بالفوطه. وقال بهمس. ربنا يستر عليك ياحوت!
آليس: فتحت باب الاوضه ودخلت. ومن غير ما تبص لفهد وضهرها ليه. قالت.
ضع الحقيبه. وأخرج على الفور.
فهد: بعد إهتمام. قال. حسنا. وحط الشنطه. وخرج وبيقفل الباب.
سمع صوت عـ.ـيا.طها. وكشر عينيه بعدm فهم. ونزل.

يكتور: قال. صوفيا اتركيني مع بيبرس قليلاً.
صوفيا: شربت الكاس الرابع. وقالت بضحكه. حسنا بيبي. وخرجت. راحت على المطبخ. ودخلت في حالة السُكر.
چاك: بيعمل الأكل.
مراد: بيساعدو.
صوفيا: واقفه بتطوح يمين وشمال. وقالت. چ. چاك.
چاك: سمع صوتها. ولف ليها. نعم سيدتي.
صوفيا: قربت منه. وهمست بصوت وا.طـ.ـي. اشتقت لك كثيراً. هل تتذكر ما كنا نفعله في الطابق العلوي. وضحكت. وسابته وخرجت.
چاك: واقف مكانه. وغمض عينيه وساكت.

مراد: سمع اللي صوفيا قالته. وقال بمكر. لقد حان الوقت لاعترافك سيد چاك!
چاك: فتح عينيه بصدmه. وبص ل مراد. وهمس بتوهان. ماذا تريد مني چاكوب؟ دعني وشأني!
مراد: قرب من وش. وقال. بتوعد. لن ادعك وشأنك أبدا. ولن استسلم حتى تقول ما هذا الذي عليه أنت الآن. وماذا حدث لك ليكون هذا مصيرك!
چاك!
بيبرس: قام وقف قدام صورة العيله. وقال. ماذا تريد يكتور.
يكتور: بجديه. ماذا حدث معك في شيكاغو. وأين البضاعة المتفق عليها!

بيبرس: قــلـــع الچاكت اللي لابسه. وحطه قدام يكتور. وقال قبل أن تحصل عليها. أريد حصتي منها!
يكتور: بنظره غامضه. أين البضاعه بيبرس؟
بيبرس: قــلـــع الجزمه. وقال. رغم أن قدmي ألــمتني كثيرا عند الضغط على هذا الكنز. ولكن لا يهم كل هذا. فالنقود تطيب كل ألامي.
يكتور: طلع سلاح صغير. وحطه قدام بيبرس.
بيبرس: مسك السلاح. وضحك. وقال لما انت چاد بهذه الدرجه. أهدأ قليلاً. فالكنز معي.
وفتح نعل الجزمه. وكان في كيس صغير أسود.

وفتح النعل التاني. وكان في كيس تاني.
وقال. أهذا ما تبحث عنه منذ شهور اخي الأكبر؟
يكتور: أبتسم بثبات. لكن قلبه مبسوط جدا من الثروه اللي هتبقى بين ايديه. وقال. أرى بعيني أولا بيبرس!
بيبرس: جاب طفايه. وفتح الكيس. ونزل ألــماس. وفتح الكيس التاني وحط كل كمية الألــماس المتهربه! وقال. ما رأيك؟
يكتور: فتح عينيه بدهشه. وقال. هذا رائع حقا.
الباب خبط.
يكتور: قام. واخد الألــماس. ورايح ع الخزنه. وقال أدخل.

مراد: دخل. وشاف يكتور بيقفل الخزنه. لكن قال. الغداء في الطابق العلوي سيد يكتور.
يكتور: هز راسه. حسنا. أخرج أنت تابع عملك.
مراد: أبتسم لبيبرس. وقال حسنا. وخرج. وقال ياترى بيبرس كانت عينيه هتطلع ع الخزنه ليه؟ وايه اللي حيدر بيخبيه في الخزنه؟
بيبرس: بغموض. أين حصتي؟
يكتور: قعد وقال. عنـ.ـد.ما يأتي السيد. ويأخذ الألــماس. ويدفع لنا. ستأخذ أنت النصف وانا النصف.

بيبرس: قام. وقال. حسنا. إذن دعنا نأكل لأني اتضور چوعا. بعد هذا استرح قليلاً. فا انا إشتقت حقا لاحتفال الملهى وجميع الفتيات.
يكتور: ضحك. وقال. ألــم تبتعد عن النساء وتكتفي بآليس؟
بيبرس: ضحك. وقال. أنت هذا تحكم عليَ بالمـ.ـو.ت أخي. إن النساء لهم رونق رائع. فتفعلها يوما أنت.
يكتور: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال. لا اظن. لأني في اليوم الذي أرى فيه فتاتي المفضله. فلن اهتم لباقي النساء.

بيبرس: بدهشه. حقا يكتور. أنت وجدت أخيراً فتاه؟
يكتور: ضحك. وقال لا. هذا في أحلامك بيبرس.
هيا حان موعد الغداء.

في المطبخ.
مراد: حط الغدا على تربيزة المطبخ. ونده ع الحرس. والكل دخل يتغدا.
فهد: بياكل وسرحان. في آليس وصوت عـ.ـيا.طها. وأكيد في سر!
آدm مراد: سرحان. وبيقلب في الطبق...
چاك: بياكل ببطء وسرحان.
مراد: رغم أنه بيفكر في الخزنه. لكن شكل آدm إبنه بالطريقه دي. خلاه يقلق. وبص ل فهد ف اشاره. معناها في إيه؟
فهد: أنتبه. واخد نفس عميق واتنهد. وهز راسه ليه. مفيش!
بعد فتره. مساءاً.

فيلا الصاوي.
جاسر وملك ومالك وساره وكارما. قاعدين مع بعض في الليفنج.
ساره: بتراجع مع كارما في بعض المواد. في تانيه ثانوي.
مالك: لامه. عامله ايه ياست الكل؟
ملك: ابتسمت. انا بخير ياحبيبى. أنت اللي عامل ايه؟ المحكمه والشركه واخدينك مننا الأيام دي.
مالك: بتنهيده. والله يا أمي شغل المحكمه ده صعب جدا. وانك تاخدي قرار بالحكم على شخص مش سهل. بحس اني شايل ذنبه.

ملك: ربتت ع أيدو وقالت. أنت لحد دلوقتي. حاسس إنك ظلمت حد بالحكم عليه؟
مالك: بنفي. أبدا والله يا أمي. انا باخد بأقوال الشهود والأدله القاطعه.
ملك: خلاص يامالك يابني. متحملش نفسك اكتر من طاقتك ياحبيبى. وربنا يوفقك وينور ليك بصيرتك.
مالك: الله. أجمل دعوه منك ياست الحبايب. ربنا ينور بصيرتي. وقتها مش هحس بتأنيب الضمير أبدا.

جاسر: قال. ده شيء طبيعي يامالك. لأنك متربتش على الظلم أو الجحود. وكل اللي حوالينا بيتمنو الخير لبعض. وربنا رزقك بلين القلب. وده سبب إنك بتأنب نفسك في كل محاكمه. لكن حكمك ده شيء طبيعي. عشان الناس تتعلم من أخطائها. ونعيش بسلام.
ملك: بالظبط. أبوك قال اللي كنت عايزه اقوله. وريح عقلك شويه من التفكير. فكر في كارو القمر دي. وضحكت.

كارما: بتمثيل الزعل. يفكر فيا ايه بس ياناناه. بابي خلاص بقى مشغول وشكله كدا نسيني!
مالك: بضحكه. اااه. اهي قدرت تمسك عليا غلطه اهي ست كارما. مع أنها عارفه إني مستحيل أنساها أبدا. وهو في حد بينسى بـ.ـنته ياعبـ.ـيـ.ـطه أنتي.
كارما: بتفكير. امممم. طيب هطلب من حضرتك طلب. فرصه بقى واغتنمها.
الكل ضحك.
مالك: عاجبك كدا ياماما؟ اهي البت هتشغل دmاغها عليا. ها اطلبي ياست كارما.

كارما: امممم انا عايزه وجبة ماكدونالدز. وبيتزا. وحاجه ساقعه. بس كدا. انا في ثانوي ولازم اركز. ايوه التركيز مطلوب.
مالك: هههههههه. التركيز في طلب الاوردر قصدك. ماشي يستي. نطلب للكل. ويبقى عشا دسم كدا عشان ننام مأنتخين. ههههه ولا ايه يا ايسو.
ساره: ضحكت. هقول إيه؟ أنت مدلعها. وانا لما بتكلم تقول عايشه في خير باباها. انتوا حرين مع بعض.
كارما: باستها من خدها. عين العقل يا ايسو والله.
الكل ضحك.

جاسر: بص ف الساعه وقال. اومال آسر فين؟
كارما: أبيه آسر فوق في اوضته بيذاكر!
في اوضة آسر.
آسر: قاعد على المكتب بيراجع. وفتح الدرج. وطلع منه ملزمه. وصوره وقعت من الملزمه على الأرض.
وجابها. وشافها. وابتسم وقلبه دق. وقال. حياة.

واتنهد بحب كبير. وقال. حياة جوه قلبي كلام كتير جدا عايز اعترفلك بيه. جوايا لهفه وعشق غير طبيعي عشانك. نفسي السنين تجري وتكوني على أسمي. واشوفك جمبي بالفستان. صدقيني انا بحلم باليوم ده.
بس خايف. خايف افوق على حقيقه تدmر كل أحلامي. نفسي اقولك إني بحبك. بحبك اوى يا حياة.

وفاق على صوت رنة فونه. واخد نفس عميق واتنهد. وحط صورتها في الملزمه. وجاب الفون. وضـ.ـر.بات قلبه زادت. وقال حياة؟ ورد على طول. وقال الو حياة؟
حياة: بدقة قلب. ورجفه. اء. الو. آسر. احم مساء الخير.
آسر: بسعاده. مساء الجمال. اذيك يا حياة؟
حياة: بحرج. الله يسلمك. احم. أنت عامل ايه؟
آسر: بتنهيده. انا كويس جدا. قوليلي انتي عامله في دراستك؟ أنتي آخر سنه ولازم تجيبي مجموع كويس جدا.

حياة: بخـ.ـنـ.ـقه. بجد الثانويه العامه دي دmرت نفسيتي. مواد كتيره. وحجات مكلكعه. وامتحانات واختيارات كتير. بجد عايزه كل تركيزي فيها.
آسر: أبتسم. وقال. معلش هي فتره وهتعدي. لازم نتعب شويه عشان نوصل لمستقبل أفضل. وانا متأكد إنك قدها. وبعدين أي حاجه واقفه معاكي كلميني ع طول وانا اساعدك فيها.
حياة: بحرج. ميرسي جدا يا آسر. وخبطت ع جبينها وقالت. ياخبر. انا نسيت اقولك انا متصله ليه؟

آسر: سند أيدو ع المكتب. وقال. ليه ياحياة؟
حياة: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر من نبرة صوته. وقالت. اص. احم. أصل مامي. اتصلت على ناناه ملك. ومحدش رد عليها. فقلقت. قومت أنا اتصلت على كارو. وبرضه مردتش. روحت متصله عليك. لأن مامي كانت قلقانه.
ماليكا: دخلت على حياة. وقالت. خلاص ياحياة. جدك جاسر رد عليا. وفون مامي في اوضتها.
حياة: قلبها دق بخــــوف وتـ.ـو.تر. وهزت راسها. حاضر يا مامي.
ماليكا: خرجت.

آسر: أبتسم بحب وقال. ع فكره يا حياة أنا أبن خالك. وبتتصلي عشان تطمني علينا. مفيش داعي لكل التـ.ـو.تر ده.
حياة: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج. وقالت. سوري يا آسر. أصل مش متعوده اتصل عليك ديما. ومكنتش عايزه اعطلك.
آسر: بضحكه. يستي عطليني برحتك انا موافق. المهم قوليلي ايه الصعب عندك في دراستك وانا هساعدك على قد ما اقدر.
وبعد كده. حياة قالتله. و آسر شرح ليها إللي هي مش فاهماه. وعدا عليهم الوقت من غير ما يحسو.

وحياة في الأول كانت متـ.ـو.تره. لكن شرح آسر ليها. خلاها تنـ.ـد.مج معاه وفهمت منه النقط اللي مش فاهمها. لكن في المجمل أسر وحياة كانو مبسوطين.
وعدا الوقت.

في ملهى يكتور. الساعه سته صباحاً.
في السرداب.
مراد وفهد وآدm.
فهد: بقلق. أنت متأكد من الخطوه دي ياصقر؟ أنت جبتنا هنا. مش خايف إن چاك يصحى. او حد يرجع و يدخل المطبخ في الوقت ده؟
مراد: متقلقش ياحوت. چاك نايم تحت تأثير المـ.ـخـ.ـد.ر. وصوفيا أنت شوفت بنفسك هي وحيدر واللي إسمه بيبرس ده وآليس كانو سـ.ـكـ.ـر.انين إزاي؟ وخرجو كلهم على اليخت ليله كامله.

ف انا شايف إن أحسن حل اننا نتكلم مع بعض وش لوش عشان نعرف كل واحد شاف ايه وايه اللي بتفكرو فيه؟
آدm مراد! ساكت. :
فهد: تمام. بس قبل أي حاجه. المكان ده أمان؟
مراد: اطمن. انا فتشته كويس جدا. ومفيش مكان فيه معرفتوش. وكل حاجه أمان.
المهم بصو بقى. أنا انهردا شوفت حيدر بيخبي حاجه في الخزنه. وأخوه بيبرس كانت عينيه هتطلع ع الخزنه.

فهد: وطبعا يكتور بما إنه هيقضي ليله كامله بره الملهى. قافل باب المكتب بالبصمه اللي عملها جديد.
مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال فعلا من يوم معمل البصمه وانا مش عارف أدخل المكتب.
فهد: بتفكير. لأ دي سهله جدا. ناخد البصمه الالكترونيه. متقلقش انت.
مراد: تمام. بس أنت بقى في جديد؟

فهد: زي ما قولتلك. على اللي جوه الغرفه السريه. وامبـ.ـارح وانا بوصل آليس لأوضتها وخرجت. سمعتها بتعيط وصوتها كان عالي. من وقتها وانا محتار. ويكتور كلفني بحمايتها.
واللي أكد إن في سر. أنها ساكته طول الوقت. حتى وقت لما كانو قاعدين بيتعشو. كانت ساكته. مهما صوفيا تستفزها. كان بيبرس اللي بيرد عنها. وهي زي ما يكون ف دنيا تانيه.

مراد: كشر عينيه بتفكير. امممم فعلا حاجه غريبه. وبص ل آدm. وقال. وأنت ياديزل. شوفت إيه شقلب حالك كدا. ومش مخليك راضي تتكلم!
آدm مراد: بثبات. أكرم!
مراد وفهد بصو لبعض. وقاله باستفهام. آكرم؟
آدm مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. وقال أنا لما وصلت عند المطار. وحيدر نزل يسلم على بيبرس. كانو بيتكلمو بالعربي.
وحيدر كان ضهرو ليا. وحـ.ـضـ.ـن بيبرس. وبصيت عليهم. لكن الصدmه لجمتني!
مراد وفهد: ...

آدm مراد: وبيبرس في حـ.ـضـ.ـن حيدر. انا مشوفتش وشه لكن شوفت ايدو وهي على ضهر حيدر. وكان لابس ساعة أكرم. واتصـ.ـد.مت وقولت إن ده أكرم. لكن لما خرج من حـ.ـضـ.ـن حيدر. كان واحد تاني خالص غير أكرم.
مراد: كشر عينيه بعدm فهم. ساعة أكرم؟
فهد: بتكشيره. بيبرس لابس ساعة أكرم! أنت متأكد من كلامك ده؟ ولو متأكد ده كدا تبقى كارثه.

آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. أيوه متأكد. انا حافظ ساعة أكرم. لأنها من الطراز القديم. وشكلها مميز جدا ونادره. حتى أكرم قبل كده قالي. إن المـ.ـو.ت اهون عليه من أنه يخلع الساعه دي من أيدو!
فهد: بخــــوف مبهم. أنت عارف معنى كلامك ده مالوش غير احتمالين اتنين بس؟
يا إما قدرو يمسكو أكرم. وآسروه وقــ,تــلوه واخدو الساعه. يا إما اكرم ساب الساعه لينا كدليل لأنه عارف إننا مش هنسيب رجـ.ـالتنا.

آدm مراد: مسح وشه بايديه وقال. وده اللي أنا بفكر فيه.
مراد: سرحان. وبيفكر. وقال. لازم نوصل للساعه دي.
آدm مراد: وده اللي أنا عايزه. انا لازم أوصلها بأي طريقة.
فهد: بتفكير. عشان ناخد الساعه من بيبرس. لازم يكون في بديل ليها.
آدm مراد: أكد على كلامه. وقال. فعلاً. لازم ساعه زيها بالظبط. والخبير يعملها لينا في أسرع وقت. أنا لازم اتقابل مع المقدm رغد. هي الوحيدة اللي هتقدر تجبلي الساعه. من الخبير.

فهد: بحده. أنت مش هينفع تخرج من المكان ده. لأن حيدر مصمم أننا منتحركش خطوه بره المنطقه.
مراد: بشرود. انا اللي هجيب الساعه!
آدm مراد: بقلق. بس!
مراد: قاطعه. وقال مفيش حل غير ده. انا كدا كدا بروح لموريس و أورورا كل اول شهر بقعد يومين. فأنا عايز منك صوره واضحه جدآ للساعه. وهسلمها لرغد واقولها على كل اللي إحنا عايزينه. وهي تبقى تجيبها وتيجيلي هنا الملهى زي يوم الحفله.

آدm مراد: تمام جدآ. وانا في أول حفله هبدل الساعه مع بيبرس.
مراد: بتفكير. لأ استنى شويه. انا سمعت انهم هيحتفلو إحتفال ضخم في شهر فبراير الجاي. حفله تنكريه. بمناسبة تسليم بضاعه كبيره. ووقتها أنت هتعرف تبدلها أو انا المهم هنتصرف وقتها!
فهد: تمام اوي. وكل واحد يركز اكتر. وانا هحاول أعرف ايه اللي ورا آليس. ونشوف حوار بصمة حيدر.
وصح ياصقر؟ چاك لسه مقالش ليك على سبب اسم تايلر؟

مراد: بسـ ـخـــريــة. بيقولي عادي جدا تشابه اسماء. بس على مين؟ قريب جدا هيقولي على كل حاجه. وكمان نعرف ايه حجم العلاقه اللي كانت بينه وبين صوفيا!
فهد و آدm بدهشه. صوفيا!
مراد: بخبث. مش سهله بـ.ـنت الكـ.ـلـ.ـب بس هجيبها! هي هتروح مننا فين!

بعد مرور شهر. :
فيلا مصطفى عزيز.
ليليان: بتتمشى في الليفنج بتعب لأنها في الشهر التاسع.
مريم عزيز: بقلق. مالك ياليليان ياحبيبتي حاسه بحاجه؟
ليليان: بتعب. لأ ابدا ياماما. انا كويسه. بس لما بقعد بحس اني مش قادره اتنفس كويس.
مصطفى: من وراها. بتريقه. وهتتنفسي إزاي بعد كل حاجه كلتيها يامرات أخويا؟
ليليان: بصتله بغـ.ـيظ.

مريم: بنفاذ صبر. ولد يامصطفى. أنت لسه هنا بتعمل ايه؟ اتفضل على جامعتك يلا. ومتدخلش نفسك في اللي مالكش فيه!
مصطفى: بسـ ـخـــريــة. هه. دلوقتي ماليش فيه؟ لكن ساعة مـ.ـا.تجوع ليليان هانم. أجري يامصطفى. هات يامصطفى. ياالله عليكم. فيش حد صالح كله بتاع مصالح.
ليليان: ضحكت. وحاطه أيدها ع بطنها. وقالت. مصطفى انا مش قادره اضحك الله يكرمك. بص أنت الشهر ده تحاول تبعد عن طريقي. انا هولد قبل أواني منك.

مصطفى: حيث كدا بقى. اسمعي دي. مره بيضه كانت سقعانه قالت لإبنها Egg فل الشباك ههههه.
كلهم بيضحكو.
كريم: نازل ع السلم. وقال. عايز ايه الواد ده؟
مصطفى: شاور لليليان. وقال. يلا شوفي شغلك ووقعي بين الإخوات. هي اصلا مش ناقصه العمليه.
ليليان ومريم: ضحكو.
كريم: خبط مصطفى على قفاه. وقال. هي مش قالتلك أخفى من وشها. مالك عامل زي الشريك المخالف ليه؟
مصطفى: اااه. شايفه ابنك يادكتوره بيعاملني إزاي؟

مريم: ااه ربنا يهديك يامصطفى ياحبيب قلبي يارب.
مصطفى: يبقى اتجوز!
كلهم تنحو.
مريم: ببلاها ايه تتجوز؟
مصطفى: بيعدل ياقة القميص بغــــرور. وقال. ايوه يامريم يابـ.ـنتي. انا خلاص قررت اتجوز. ومتقلقوش هعزمكو على الفرح. ماهو مش معقول تربوني العمر ده كله. وفي الآخر متحضروش فرحي. عيب في حقي طبعاً.
ليليان: همست لكريم. كيمو.
كريم: متنح وقال. ها!
ليليان: أنت متأكد إن مصطفى متكهربش ووقع ع راسه وهو صغير؟

كريم: هز راسه ببلاها. لأ لأ متكهربش لأ. بس أكيد وقع ع راسه.
مريم: بتفتح وتغمض ببلاها. وقالت. هتعزمنا على فرحك؟
مصطفى: هه. عارف عارف. أنكم مش مستوعبين. إني قد ايه متواضع. بس انا كدا دايما. قلبي رهيف ودmعتي قريبه.
كريم: مسكه من قفاه. وقال ولا انت امتى هتتكلم جد بقى؟
مصطفى: مثل التـ.ـو.تر. وقال. اتنين وخميس. أو سبت واربع. أيهما أقرب.
ايه ايه انت بتتحول ليه ياكريم. الحقي ياماما إبنك بيحمر. اهدا يابابا سنفور.

ليليان: هههههههه. بابا سنفور ههههه احم عيب يامصطفى تقول على جوزي كدا.
كريم: بغـ.ـيظ. لا والله. ماشي ياليليان. حسابي معاكي بعدين.
مصطفى: وبعدين ليه. السعها قلمين وساوي وشها بالاسفلت عشان أنت مش اي حد. دا أنت بابا سنفور هههههههه احم. خلاص خلاص.
مريم: خلاص بقى أنت وهو. وبطل هزارك في موضوع الجواز ده يامصطفى. انا للحظه صدقتك بجد.

مصطفى: ايوه ما انا بتكلم بجد. وع فكره عشان ننجز في الكلام. انا عايز في الاجازه اتقدm لچود السيوفي.
ليليان: شهقت بسعاده. وفرحت جدآ.
كريم: أبتسم للخطوه اللي هياخدها أخوه.
مريم: كشرت عينيها وقالت. چود؟
مصطفى: بمكر. ايه مش عجباكي؟ إتصال صغير ل ناناه رنا واقول انك رافضه. وكمان قولتي انها مش مستوانا. وا...

مريم: خبطته في كتفه. وقالت بغـ.ـيظ. انا. انا اقول كدا ياولد أنت؟ عايز تجبلي مصيبه. دي چود دي ست البنات. بس انا مش عارفه أنت وچود مجانين. انا بقى هتعايش معاكم إزاي؟
مصطفى: لأ من ناحية هتتعايشي ازاي دي بقى. سيبيها على الله. دي انتي هتشوفي ايام عنب. بس اتجوز البت چود.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت كبرت يامصطفى وعايز تتجوز!
مصطفى: لأ وكمان عايز اخلف. واد واسميه منقرع.
كلهم بصوت واحد. ايييييييه؟

مصطفى: بتريقه. وصوت عالي. أنا كنت زمان بخاف على خــــوفه.
- و دلوقتي بخاف على خفرع هههههه س س سلام.

في الجامعه.
آرين: قاعده ف المحاضره. وبتكتب كالعاده ورا المعيد.
لمار: قامت من مكانها. وراحت قعدت جمب آرين.
آرين: ماهتمتش ومركزه.
المعيد: خلص المحاضره وخارج.
آرين: قفلت الملزمه. ومسكت الشنطه.
لمار: بتـ.ـو.تر. آرين عامله ايه؟
آرين: بتجاهل. كويسه بعد إذنك. وجت تقوم.
لمار: مسكت ايدها بسرعه. وقالت آرين ممكن اتكلم معاكي شويه. بليز.

آرين: حطت الشنطه وقالت. أظن احنا مافيش بينا كلام يا لمار. وانا وضحت ليكي قبل كده. وبعدين أنتي من آخر مره انا نبهت عليكي فيها تبعدني عني. وانتي فعلا بعدتي. ايه اللي حصل بقى؟
لمار: بزعل. لأن بجد اكتشفت اني ماينفعش اصاحب غيرك. ارجوكي يا آرين بلاش تتعاملي معايا بالطريقه دي.
آرين: بنفاذ صبر. والمطلوب مني ايه بالظبط؟
لمار: بأمل. نكون صحاب من اول وجديد. بليز.

آرين: أسفه يالمار. انا وأنتي زي الليل والنهار ماينفعش نتجمع مع بعض أبدا. لانك اظهرتي معدنك. وكمان كرهك ليا كان واضح أوي. ف الفتره الاخيره. مع اني مش لاقيا ليها أي سبب. بس قولت عادي جدا. انتي حره.

وانا مقدرش اجبرك تحبيني. لكن اللي أقدر اجبرك عليه إنك تحترميني. ومش هسمح ليكي أو لأي حد هنا في الجامعه او في اي مكان انه يشكك في أخلاقي أو حتى يلمح مجرد تلميح بيها. وياريت بجد تخليكي في حالك ده أفضل ليا وليكي. ودلوقتي انا لازم امشي. بعد إذنك.
واخدت شنتطها وخرجت بسرعه. وراحت قعدت مكان آخر مره قعدت فيه وهي و آدm. وفجاءه عيطت.

عيطت بو.جـ.ـع كبير ممزوج بإحتياج أكبر. أبوها وحبيبها بعيد عنها. اكتر من خمس شهور.

وقالت بشهقات. وحـ.ـشـ.ـتني اوي يابابي. هتجنن واسمع صوتك يناديني. وحشني اوي منك آريني. كل حاجه فيك وحشاني. نرفزتك وغيرتك وعصبيتك. وحنيتك. كل حاجه وحـ.ـشـ.ـتني. نفسي ترجع وتشوف آيان. نفسي اشوفك مبسوط بيه. عايزه اطمن عليك أوي. ياترى أنت كويس! ورفعت عينيها للسما. وقالت. يارب يارب. بابي يكون بخير وكويس. ويكون عدm اتصاله لينا لأسباب شغله لكن ميكونش انه في خطر. أحفظه يارب من كل شر.

ونزلت عينيها. ومسكت السلسله من فوق الحجاب وغمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نازله. وقالت. نفسي ترجع بقى يا آدm. نفسي أشوفك قدامي. نفسي أتمنى وأفتح عينيا والاقيك فعلا قدامي. نفسي اووووي أسمع منك. ضي آدm! أرجع بقى يا آدm. أرجع ارجوووك!

عدا شهر كمان.
في بريطانيا.
تيم: بيتكلم ف الفون...
ميرو: سمعته. وسابته ودخلت الاوضه، وقفلت على نفسها بالمفتاح. وبترتب السرير بنرفزه. وبتعيط بصمت.
تيم: بيتكلم ف الفون. وقال. الف الف مبروك ياكريم باشا. يتربى في عزك ياحبيبي. معلش بقى جت متأخره يومين. كان في مشكله في الرساله انا ومريم. ومحدش قالنا غير انهردا الصبح.
كريم: بسعاده. الله يبـ.ـارك فيك يادكتور. ولا يهمك. الدكتور محمد. قالي إنك متعرفش.

تيم: أبتسم. قولي بقى. عُمر شبهك ولا شبه ليليان؟ اوعى تقولي شبه مصطفى انت فاهم؟
كريم: هههههههه لأ لأ الحمد لله هو ميكس من العيله. لكن مصطفى. لأ ياعم استغفر الله العظيم.
تيم: ههههه. عموماً الف مبروك ياحبيبي. وبما إن ليليان نايمه اول ما تصحى رن عليا عشان نبـ.ـارك ليها انا ومريم.
كريم: حاضر يصحبي. وسلامي لمريم. وإن شاء الله ربنا يكرمك قريباً.

تيم: بتنهيده. إن شاء الله. سلامي للعيله. وقفل. وبص ع الباب. واستغرب. وفتح الباب لكن مقفول. وخبط وقال بتعجب. مريم انتي قافله الباب ليه ياحبيبتي؟
ميرو: قامت بسرعه. وقالت. بدmـ.ـو.ع ثانيه واحده ياتيم. ومسحت دmـ.ـو.عها. وحطت ميكب خفيف عشان تخفي آثار العـ.ـيا.ط.
تيم: واقف وخبط تاني وقال بقلق. مريم انتي كويسه ياحبيبتي؟
ميرو: فتحت الباب. وحاولت تبتسم. وقالت. ايوه انا كويسه. احم. معلش كنت برتب الاوضه.

وبصت بعيد. وقالت بو.جـ.ـع. بس من فرحتى بقى معرفش إزاي قفلت الباب. آسفه.
تيم: لف وشها ليه بحنان. وقال. أنتي معيطه يامريم؟
ميرو: هه أنا؟ وهعيط ليه يعني؟ بزمتك عندنا مناسبه حلوه زي دي واعيط؟
تيم: حط ايدو ع خدها وقال. أنتي قلقانه أنه محصلش حمل لحد دلوقتي؟
ميرو: اترمت في حـ.ـضـ.ـنه وعيطت بو.جـ.ـع كبير. وقالت. انا خايفه اوي ياتيم. بجد مرعوبه.

تيم: ضمها لقلبه بحنان كبير. وقال. مريم احنا لسه يدوب متجوزين جداد. يعني مالوش لازمه القلق ده. وبعدين انتي بتعيطي وقالقه نفسك على الفاضي. من غير حتى مانكشف ونعرف إن في سبب حقيقي يقلقنا ولا مجرد وقت.
وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ورجع شعرها ورا ودنها. وابتسم وباس جبينها وقال. عشر دقايق وتلبسي عشان خارجين.
ميرو: بصت ف عينيه وقالت بصوت مبحوح. فين؟

تيم: بابتسامه. مشوار مهم. كان لازم أعمله عشان متقلقيش ولا أشوف دmـ.ـو.عك دي.
انا وعدتك إني اكون ليكي آدm يامريم.
بعد فتره في العياده في غرفة الكشف. :
ميرو نزلت من ع السرير. وتيم ساعدها. وقعدو قدام الدكتوره.
ميرو: أيديها ساقعه من القلق والتـ.ـو.تر.
تيم: هز راسه ليها. وقال اهدي ياروحي.
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت للدكتوره. ماذا حدث. هل يوجد لدي مشكله؟

الدكتوره: ابتسمت. وقالت. لا عزيزتي اطمئني كل شيء على ما يرام. ولكن سأكتب لك بعض الأدوية. وقريباً جداً ستحملين. ولكن قللي من قلقك. فإن التفكير المستمر والتـ.ـو.تر يسبب عوامل نفسيه وتأثر على تأخير الإنجاب. لكن أنتي بخير ولا يوجد لديكي أي مشكله.
ميرو: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وقالت بالعربي. الحمدلله رب العالمين. متشكره جداً. احم قصدي. شكراً لك شكراً جزيلاً.

ملهى يكتور.
المكان فيه ناس كتير متخصصه. بتجهز لحفله تنكريه كبيره.
وكل الحرس لابسين شبه بعض. وكمان قناع أشبه بالجمجمه.
حارس: جاي من بره وشايل بدلة ظابط شرطه.
آدm مراد: لحظه إلى أين أنت ذاهب؟
الحارس: هذا الزي مخصص لسيد بيبرس. سأذهب واعطيها له.
آدm مراد: بتفكير. قال جواه. فرصه وجات لحد عندي. وقال. نعم أعلم. أنا سأصعد إلى الطابق العلوي. ما رأيك اعطيه إياها. وإن كنت تمانع لا مشكله لدي.

الحارس: بتفكير. حسنا. أنت تسدي لي معروفا. لأني على عجلة من أمري. تفضل.
آدm مراد: مسك البدله. وبص ل فهد.
فهد: بص بعيد. وقال. متتاخرش. ومتجازفش.
آدm مراد: حط القناع. وقال. متقلقش. واخد البدله وطالع بيها ع السلم.
ووقف قدام باب غرفة بيبرس. ولسه هيخبط. سمع. صوت بيبرس بيقول.
بيبرس: بغـــضــــب. ماذا تقولي آليس. أخي يكتور؟ هذا لا يعقل أبدا.
آليس: بنرفزه. حسنا انا أكذب عليك بيبرس. انت لم تعد تهتم بي ولا تصدقني.

بيبرس: غـــضــــبه اختفى. وقرب منها وقال. انتي تعلمين إني كم أحبك آليس. وأنتي كذلك تحبينني صحيح؟
آليس: ابتسمت. وقالت نعم أحبك بيبرس. وأنا اعتذر عن اتهامي لأخيك الكبير. بأنه يحاول التـ.ـحـ.ـر.ش بي.
بيبرس: بيحاول يمتص غـــضــــبه. وقال. اسمعي آليس. انتي تعلمين جيداً عقـ.ـا.ب من يقترب منكِ. وأخي يكتور يعلم بهذا الأمر. وإن كان حدث ذلك فمن المؤكد أن يكتور كان ثملا. وكان يتـ.ـحـ.ـر.ش بكِ لأنه يراكي صوفيا.
آليس: بدلع. اوكي بيبي لاعليك.

الباب خبط.
آليس: دخلت الحمام.
بيبرس: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال أدخل.
آدm مراد: دخل. وقال. هذا الزي وصل الآن اليك سيد بيبرس.
بيبرس: بعدm اهتمام. نعم ضعه هناك. وشاور ع السرير.
آدm مراد: عينيه ع أيد بيبرس لكن ملقاش الساعه. وعينيه بتدور في كل مكان. ولمحها على الكمود.
بيبرس: ضهرو ل آدm. وبيكلم نفسه بحيره. أيعقل أن يكتور يريد آليس!

آدm مراد: رايح عند السرير. وطلع الساعه من جيبه. وخباها تحت البدله. وحط البدله ع السرير وبخفة يد. بدل الساعه. وحط الساعه التانيه مكانها بالظبط. وحط ساعة أكرم في جيبه.
بيبرس: بص عليه. وقال بنرفزه. كم تستغرق لتضعها عندك؟ أخرج حالا من غرفتي.
آدm مراد: بشبح ابتسامه. هز راسه وقال. حسنا وخرج.
بعد شويه. الحفله التنكرية بدأت.

بيبرس نزل ولابس بدلة شرطه. و آليس لابسه فستان منفوش. ونازله جمبه. كانها بـ.ـنته مش حبيبته. وقال ليها. أتعلمين كل مايسعدني أنك منذ ثمانية أيام. تبتسمين على غير العادة. وهذا يسعد قلبي حقا آليس.
آليس: ضحكت. وقالت. اووو بيبرس كم انت لطيف جدا.
كل الحضور اتحركو لأن يكتور وصل.
يكتور: دخل ولابس بدلة سودا لمصاصين الدmاء.
وقناع.

وصوفيا جمبه. لابسه بنطلون اسود ضيق جدآ وتوب قصير. وجزمه كعب عالي. وحاطه ميكب اسود وشكلها أشبه بمصاصين الدmاء.
بدأت الحفله.
مراد: قدm العصاير وچاك بيقدm المشروبات.
مراد غمز لفهد. وقال دلوقتي!
فهد: لابس قناع وكلهم شبه بعض. ودخل الحمام. وفتح الشباك. ونط منه. وطلع ع المواسير للدور التاني. ونزل من ع السلم للبدروم. وشاف أنابيب الغاز. وشاف فتحات التهوية من صالة الديـ.ـسـ.ـكو.

وشال أنبوبة فيها مـ.ـخـ.ـد.ر بيسبب هستيريا و ضحك
واسمه. أوكسيد النيتروز.
وحطها مكان فتحات التهوية. والغاز بدأ يدخل للضيوف.
مراد: واخد احتياطاته. وقال لفهد. خليك مكانك. أول ما اشوفهم بدأو يضحكو ويتخدرو. هقولك شيل الاسطوانه فوراً. وبعدها بعشر دقايق كل حاجه هترجع لطبيعتها.
فهد: تمام. ربنا معاك. وخلي بالك من يكتور. واتأكد إن المـ.ـخـ.ـد.ر آثر فيه.
مراد: بيقدm العصاير. وبدأت الضيوف تهيس. وتضحك من غير سبب.

بيبرس: شاف الكل بدأ يضحك. وقال ماهذا. آليس. آين أخي يكتور.
آليس: بدأت تهيس. وقالت لا اعلم أيها الأبله ههههه.
بيبرس: بِشك. لا الأمر ليس طبيعي. ماذا حدث لكل الموجودين. يجب علي أن أخبر يكتور. ولكن أين هو.
يكتور: واقف بيتكلم ف الفون وقفل.
بيبرس: جه بسرعه وقاله يكتور هناك أمر مهم يجب أن أخبرك إياه.
يكتور: كشر عينيه وقال. ما هو بيبرس؟

بيبرس: لسه هيتكلم. لكن هيس. وقال. بتهييس انا أحذرك من أن تأخذ حصتي مثلما فعلت في الماضي ههههههههه. وإلا قــ,تــلتك هههههه
يكتور: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. لكن ضحك بهستريا، وقال ماذا تقول أيها الجرذ. ههههههههه انتم ليس لديكم أي حق. كل شيء لي انا فقط. هههههههههههه
والكل بدأ في نوبة الضحك.
مراد: خلاص ياحوت شيلها. وانت بسرعه ياديزل دلوقتي.
آدm مراد: في ثواني نزل سكينة الكهربا.
الكل ف الضلمه بيضحك.

مراد: محدد مكان يكتور. وقرب منه بسرعه. واخد منه البصمه. ومن بيبرس. واتحرك بسرعه ع المطبخ. وقال تم.
آدm مراد: رفع السكينه والكهربا اشتغلت.
فهد: رجع وقف مكانه. و آدm وقف قصاده. ومراد بيتابع شغله.
البنود التلاته وصلو الملهى.
المقدm رغد: راحت ووقفت جمب مراد وبيضحكو مع بعض. كأنهم قريبين من بعض.
چيهان: واقفه مع فهد وداليا مع آدm مراد.

مراد: بهمس في السماعه. رغد في ازازة شامبانيا مكتوب عليها رقم تلاته. خديها وادفعي تمنها. واخرجي من المكان فوراً.
رغد: بتمثل أنها بتشرب. وقالت. تمام يافنـ.ـد.م.
آدm مراد: ل داليا. ف اشاره. دلوقتي.
داليا: هزت راسها بضحكه. ودخلت الملهى. وخبطت في رغد.
رغد: بتمثيل الخـ.ـنـ.ـقه. ماهذا هل أنتي عمياء!
داليا: اوو سوري حقا لم أكن اراكي.
چيهان: جت. وقالت ل داليا. ماذا حدث لكي ياصديقي.

داليا: بعدm اهتمام. لا تكترثي أنه أمر غير مهم.
رغد: ضـ.ـر.بت داليا بالقلم. وقالت بغـــضــــب. أنتي حمقاء. ولا تجيدي التحدث مع الأكبر منك. وشـ.ـدت ازازة الشامبانيا. وسابتهم وخرجت بنفرفزه.
داليا: بصوت عالى. انا لم أترك هذه الحمقاء. هيا لنعلمها درس انا وأنتِ.
چيهان: نعم هيا بنا. وخرجو وراها.
رغد: ركبت ريس. وساقت بسرعه.
چيهان: ركبت العربيه وداليا جمبها. وطلعت وراها.

والضيوف رجعو لطبيعتهم وكل حاجه ماشيه زي ما أبطالنا اتفقوا عليها.
بعد كدا البنات خرجو من المنطقه. واتقابلو في مكان محدد.
رغد: نزلت وقالت تعالو يابنات. العقيد مراد قالي إن كل حاجه في الازازه دي.
وشافو في آخر الازازه. كيس صغير ملزوق. وورقه.

داليا: بتقرا الورقه. وقالت. إلى البنود الثلاثه. تم أخذ البصمه الالكترونيه لرجلين الأعمال. وعليكم بعد غد أن تأتو بجهاز تحويل النقود للشركه مع الشرط الجزائي للشركه وانا معي رقم اهم بند. فمدير الشركه بانتظاركم. W-A-H
چيهان: بعدm فهم. مش عارفه افك الشفره. يعني ايه؟

رغد: قالت. انا هفهمك. العقيد مراد. يقصد أنه عايز جهاز كمبيوتر صغير جدا أشبه باللاب توب بيحول الفلوس. وعايز نبعت ليه بصمـ.ـا.ت حيدر وبيبرس. عشان يحول فلوس من رصيد بيبرس لحيدر او العكس. للتوقيع بينهم إذا أمكن!
بعد الحفله.

آليس: سـ.ـكـ.ـر.انه. وقالت بيبرس. ما رايك نذهب إلى اليخت الخاص بك.
صوفيا: سـ.ـكـ.ـر.انه وقالت بغيره. ولماذا كل يوم تذهبي إلى اليخت.
آليس: ببرود. من الممكن أن تأتي معنا إذا كنتي تحبين.
صوفيا: ف حـ.ـضـ.ـن يكتور. وقالت مثلما يكتور يريد. هل تريد الذهاب حبيبي.
بيبرس: سـ.ـكـ.ـر.ان. وقال. نعم دعيه يأتي معنا. وغمز لصوفيا. وقال. سنقضي وقتا ممتعا اعدك بذلك. هيا بنا يكتور. لا تكن سخيف وترفض.

يكتور: اممم حسنا هيا بنا. وخرجو كلهم. وركبو مع السواق عربيه للاموزين. ومشيو.

بعد كدا.
في السرداب.
مراد: بلهفه. ها يا ديزل عملت ايه؟ بدلت الساعه؟
آدm مراد: طلع الساعه من جيبه. وقال حصل ياصقر.
مراد: بقلق مبهم. طيب إزاي نعرف إن أكرم موجود بخير ولا لأ. البنود التلاته. مش لاقيين ليه آثر. ومفيش اي خيط يوصلنا ليه هنا.
فهد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال يعني ايه؟ احنا بقالنا ست شهور واكتر. ومش عارفين نوصل لأي طرف في القضيه.

مراد: ما أنت عارف ياحوت. سلطة حيدر على المنطقه كلها هي اللي ملجمانا.
آدm مراد: من بين أسنانه بغـــضــــب. حيدر! ده حسابه معايا بعدين. عن كل اهانه. سببها ليكم. أقسم بربي ماحد هيقبض عليه ويربيه غيري أنا. وبص للساعه بتركيز كبير.
وافتكر كلام جدو آدm. أنه مايستهونش بأي دليل. حتى لو قلم أو ورقه أو حتى ساعه.
مراد وفهد بصو لبعض بعدm فهم. لسرحان آدm كل ده.

آدm مراد: قال. انا عايز الأمان. ياريت تخرجو عشان محدش يكشفنا.
مراد: هز راسه. صح كدا. وشوف انت بتفكر في ايه. والمهم نوصل لنتيجه.
فهد: قام وقف. وقال. انا رايح الشقه عشان أظهر في الكاميرا. وأنت خليك معانا على السماعه.
آدm مراد: هز راسه ليهم. بشرود.
مراد: وفهد خرجو من السرداب.
فهد: راح ع الشقه. ومراد نام مكانه. وكل واحد سرحان وعلى أمل إن آدm مراد يلاقي دليل.

آدm مراد: قام. وشال كل الكتب والخرايط اللي على المكتب وحطها ع السرير. وقعد ع المكتب وشغل الاضاءه. وبدأ يفكك في ساعة أكرم.
بعد دقايق. من تفكيك الساعه. آدm شال الحجاره. وشاف ورقه صغيره جدآ جدآ. وكانت تحت الحجاره.
آدm مراد: بلع ريقه بقلق. وشال الورقه بجفت. وشاف فيها أربع حروف انجليزي متوزعين على أطراف الورقه.
وحرفين في النص لكن مش جمب بعض وفي نقطتين فراغ بينهم. وتحت منهم خط.

آدm مراد: بدأ يعرق. ونفخ بحيره. وقال. طيب الحروف دي لايه بالظبط. وايه معناها.
وحط الورقه وسابها تحت إضاءة اللمبه. ومسح وشه وشعرو بنرفزه. ولمح في ضهر الورقه من الضوء. أرقام مكتوبه بخط رفيع جدآ. مش واضحه أوي.

آدm مراد: كشر عينيه. ومسك الورقه تاني. وجاب ورقه وقلم. وكتب الحروف. وكتب الأرقام. وقال بغموض. دي أرقام احداثيات على الخريطه! وفتح عينيه بزهول. وقال. ممكن يكون اكرم سايب لينا دليل مكانه على الخريطه!
وقام وقف بسرعه. وقال. خريطه؟ انا عايز خريطة المنطقه كلها. وبص حواليه. وشاف الخرايط. وقال أهي. واتحرك بسرعه. وجاب الخريطه وفتحها على المكتب.

وبيدور بكل تركيز. وقال بلهفه ممزوج بتـ.ـو.تر، الحرف ده بداية المنطقه الشرقيه. ايوه فعلاً.
كمل يا آدm كمل أكيد هتوصل ل أكرم. والحرف ده مع الرقم التاني. فين فين. وشافه. وقال أهو. دي المنطقه الشماليه.
وبعد حوالي ساعه من التفكير والبحث ع الخريطه.
آدm مراد: طيب أكرم في أنهي بلد. فيييين؟ ايوه أكيد اللي سايب تحتها خط. أكيد.

دور يا آدm. فين البلد دي. وقال. أكرم كاتب أول حرف منها. والحرف التاني ده أكيد الأخير. والنقطتين دول أكيد باقي الحروف. يعني ممكن جدآ. البلد اللي فيها أكرم من اربع حروف!
آدm مراد: واقف وبيدور على الخريطه. وبيكتب في أرقام وحروف.
وبعد ساعتين واكتر. آدm. وصل لحل الشفره. وعمل دايره ع المنطقه على الخريطه.
وابتسم. وقال. هوصلك قريب أوي يا أكرم!
بعد يومين كمان!
في ملهى يكتور. في غرفة صوفيا.

صوفيا: قامت من حـ.ـضـ.ـن بيبرس. وقالت. هيا عزيزي. قبل أن يأتي يكتور إلى الملهى.
بيبرس: ضحك. وقال. اراكي خائفه من يكتور. صوفيا. مع العلم أنها لم تكن المره الاولى لدينا.
صوفيا: بدلع. احارب الخــــوف لأجلك بيبرس. وحمدا لله أنه لا يعرف بعلاقتنا. لكنت وقتها في عداد المـ.ـو.تى. فمن الجيد إنك في كل مره نتواعد فيها. تطفيء أجهزة المراقبة لدينا في الملهى.
وفي الاونه الاخيره. أشعر بأن يكتور لم يعد يهتم لامري.

بيبرس: قام. وقبلها. وقال. انا سأهتهم بكِ. هيا اذهبي الآن.
صوفيا: لبست وخارجه وشافت آليس واقفه قدام الباب. وقالت باستفزاز. لا تتأخر حبيبي. وقفلت الباب. وبصت ل آليس بسخريه وسابتها ومشيت.
آليس: فتحت الباب على بيبرس. وبصت ليه. وساكته.
بيبرس: اووو حبيبتي ليس ثانية تغـــضــــبي مني. فإنتي تعلمي عني كل شيء صحيح!
آليس: ابتسمت. نعم معك حق. انا أعرفك. ولن تتغير بيبرس.
بيبرس: فتح ايديه ليها. وقال. تقدmي إلى حبيبتي.

آليس: قربت منه وحـ.ـضـ.ـنته. وساكته.
بيبرس: غمض عينيه وقال. يالهي كم أحبك آليس.
آليس: بتنهيده. وانا أيضاً أحبك بيبرس!
تاني يوم. :
يكتور: دخل الملهى بغـــضــــب. وقال بصوت عالى. أين بيبرس!
مراد: قال. سيد بيبرس في غرفته سيدي.
يكتور: طالع ع السلم بغـــضــــب واضح.
مراد: أبتسم. وقال. ابتدى العد التنازلي ياشباب.
فهد و آدm ضحكو بصمت.
يكتور: فتح الباب برجله. وزعق. بيبررررس!

بيبرس: بيشرب كاس. وف ايدو سِجار. وقال بهدوء. مابك يارجل. لقد افزعتني. ألــم تتعلم أداب الدخول لغرفة أحد غيرك.
يكتور: قرب منه بنرفزه. ومسكه قومه من ياقته. وقال بغـــضــــب شـ.ـديد. لم يولد بعد الذي يتحدث معي بهذه الطريقة. حتى لو كنت أنت! والآن أريد أن أعرف كيف حدث هذا!
بيبرس: نزل ايد اخوه. وقال بجمود. ماذا تفعل بحق الجحيم. أنت لست بكامل وعيك صحيح؟

يكتور: حط المسدس على راس بيبرس. وقال بغـ.ـيظ. انا وانت بالأمس قومنا بوزن الألــماس سويا صحيح!
بيبرس: كشر عينيه بعدm فهم. وبص للمسدس. ومهتمش وقال. نعم صحيح. وكان وزنه مائة وثلاثون غراما. ولكن لماذا؟ ولما أنت غاضب هكذا يكتور!

يكتور: بغـــضــــب. اتفقنا بالأمس على أن نسلم الألــماس اليوم. وذهبت للسيد. وعند تسليم الألــماس. ووزنه. وجدته مائة غراما! والغيت الصفقه. وزعق بصوت عالى جدا. وقال هذه المره الثانيه الذي أفشل فيها. وكل هذا بسببك انت. انت لا غيرك بيبرس اللعين!
بيبرس: كشر عينيه. وبعدها ضحك. وقال. حسنا حسنا. قولت لي بأنك فشلت وينقص من الألــماس ثلاثون غراما.
وبص في عينيه بقوه. وقال بجمود. أسمع يكتور. أنا ليس هو اتفقنا؟

وإن كنت اتفعلت كل هذا من أجل أن تحصل على حصة أكبر. فهذا في أحلامك. انا لن أسمح لك.
وكمل بالعربي وقال. وبطل تعلق فشلك في الصفقه اللي فاتت عليا أنا.
يكتور: عروقه برزت من الغـــضــــب. وزعق بصوت من نار. وقال بالعربي.
يعني ايييييه؟ أنت فكرت اني ممكن اخد منك نصيبك. وليه متكونش أنت اللي عملت كدا. وهتتفق مع حد غيري. وتاخد النصيب الأكبر. وتفوز بالتلاتين جرام لوحدك أنت وآليس!

بيبرس: بخـ.ـنـ.ـقه. ممكن تراجع الكاميرات الموجودة. من بعد ما خرجت من المكتب لحد دلوقتي!
يكتور: هز راسه بغـ.ـيظ. وقال. ماشي يابيبرس. وصدقني لو ليك يد في اللي حصل ده. مـ.ـو.تك على أيدي. وسابه ونزل بسرعه. وطلع البطاقه وفتح باب المكتب. وقعد ع الكرسي بيراجع الكاميرات.
بعد شويه.
زوي: داخله بتضحك. وقالت سيد يكتور كيف حالك!
وفجاءة وقعت على الأرض من قوة القلم اللي اخدته من يكتور.

يكتور: نزل على ركبه ونص. وشـ.ـدها من شعرها. وشاور ليها على صورتها في الكاميرا وقال.
منذ متى وانتى تذهبي إلى بيبرس غرفته! وهو يذهب إليكي!
زوي: اتصـ.ـد.مت. وهزت راسها بخــــوف كبير. وقالت. تمهل سيد يكتور. لا تأخذ خطوه وانت غاضب هكذا. انا لم أفعل شيئاً!
يكتور: ضـ.ـر.بها قلم تاني اقوى. وقال. ومنذ متى تعلمين برقم خزانتي!
زوي: هزت راسها برعـ.ـب. لا لا. انا لم اعلم صدقني.

يكتور: شـ.ـدها من شعرها. لحد اللاب توب. وقال إذن فلتشاهدي هذا.
زوي: . شافت أنها بتفتح الخزنه وأخدت كميه من الألــماس. وخرجت ودخلت في اوضة بيبرس.
زوي: اتصـ.ـد.مت. وقالت. انا لم أفعل شيئاً هكذا. لست انا هي صدقني. انا لا أعلم من هذه السيده.
يكتور: جرجرها بره المكتب من شعرها ونده على الحرس. بصوت عالى.
وطالع بيها ع السلم. وهي بتصرخ من الخــــوف والألــم.
بيبرس: سمع صوت صريخ زوي. وقال ماذا يفعل هذا المـ.ـجـ.ـنو.ن.

يكتور: زق الباب. وزق زوي على الأرض.
فهد وآدm طلعوا بسرعه. وقالوا نعم سيد يكتور!
يكتور: بأمر. فتشوا هذه الغرفه جيداً. ولننظر ماذا يوجد بها.
فهد و آدm هز راسهم. وبدأوا يفتشو.
بيبرس: هز راسه بزهول. وقال. اتشك في أخاك بيبرس؟ بعد كل هذا!
يكتور!
بعد دقايق.
آدm مراد: قال لم نجد أي شيء مهم سيد يكتور!
فيكتور: عينيه ع زوي. وقال متأكد هذا!

آدm مراد: لسه هيتكلم. لكن قال. لحظه سيد يكتور. ما هذا. ورجع خطوه لورا. وقال. يوجد شيء تحت هذه السجاده!
يكتور: بسرعه. رفع طرف السجاده. وشاف كيس صغير فيه الألــماس.
زوي: بتترجف. وهزت راسها. وقالت. لست انا صدقوني.
يكتور: من غير تفكير قــ,تــلها. وحط الألــماس في جيبه.
بيبرس: باصص لأخوه بعتاب وزهول.
يكتور: أبتسم لبيبرس وقال. لاعليك أخي. هي خائنه. وتريد الوقوع بيننا. وهذا لن يحدث أبدا. فأنت اخي المفضل. وسابه وخرج.

بعد أسبوعين.
آدm مراد: في الشقه.
مراد: نزل يصلي العصر في السرداب قبل وصول يكتور. وقال بقلق. آدm!
آدm مراد: قد ايه وحشه إسمه من أبوه. لكن رد عليه بصوت مبحوح. نعم ياصقر.
مراد: بقلق وخــــوف. بلاش يا آدm. بلاش تاخد الخطوه دي. شوف اي حل تاني. البرشامه اللي أنت هتاخدها دي. بتعمل تسمم. وانا خايف أنك متاخدش الترياق ليها. في وقتها.

آدm مراد: بتنهيده. قال. متخفش عليا يابابا. إبنك قدها. وهعملها إن شاء الله. والترياق مع رغد. وهي مجهزه كل حاجه في المستشفى حتى الدكتور تبعنا. وللحرص. الحوت معاه ترياق عشان لو اتأخرت على المستشفى يلحقني. متقلقش.
مراد: غمض عينيه بتعب. وقال ربنا معاك يابني!
آدm مراد: بثبات. مش عايزك تقلق. ياصقر.
فهد: بص ل آدm. وقال. ع فكره انا مش بكرهك.
آدm مراد: أبتسم. وقال عارف.

فهد: ربت على كتفه. وقال. خلي بالك من نفسك يابطل.
آدm مراد: أخد البرشامه. وقال إن شاء الله خير. كلها يومين واوصل لاكرم.
بعد نص ساعه تقريباً. أعراض التسمم ظهرت على آدm. ونقلوه بسرعه للمستشفى. وفهد معاه. ويكتور أمر إن مايكل يروح معاهم ويراقبهم.
والدكتور قال. حالة تسمم شـ.ـديده ولازم المريـ.ـض ييتحجز كام يوم.
فيكتور بعدm اهتمام. أمر فهد يرجع شغله. وآدm هيتحسن.

وفهد رجع وطمن مراد اللي كان مرعوب على ابنه. وقاله إن آدm بخير. وهيتحرك لقرية أكرم الفجر.
تاني يوم الفجر. في المستشفى.
رغد: لابسه لبس طبيبه. ودخلت ع آدm. وجابتله لبس وكل احتياجاته. وامنتله الخروج.
آدm مراد: لبس واخد سلاحه. وبص ف الساعه. وقال ل رغد. المسافه لقرية أكرم. ساعتين ونص تقريبا.
رغد: تمام ياسيادة النقيب. عربيتك جاهزه خلف المستشفى. وفيها كل احتياجاتك!

آدm مراد: هز راسه تمام. وخرج بسرعه. من الباب الخلفي. وركب العربيه. وشغل الجي بي اس. وسافر القريه.
ودور على أكرم في أغلب أنحاء القريه. ولكن مفقدش الأمل.

بعد الضهر:
آدm مراد: سايق ومخـ.ـنـ.ـوق جدآ. لأنه مش عارف يوصل. و شاف سوبر ماركت. ونزل يشتري ازازة ميا.
آدm مراد: فتح الازازه وبيشرب. شاف قدامه. مكان كبير جدا. مخصص لتجميع السيارات المستعمله والقديمه. وخرده كتير جدا. والمكان أشبه بالمهجور. ورفع حاجبه بتعجب. من كم عدد العربيات.
صاحب المحل. قال. هل تريد شيئاً آخر؟ عصير او ما شابه!
آدm مراد: مسح ع شعرو بخـ.ـنـ.ـقه. وقال. عصير.
الشاب: أي نوع تفضل!

آدm مراد: هز راسه لا شيء محدد!
الشاب: حسنا تفضل. عصير التوت البري.
آدm مراد: اخد العصير. ودفع الفلوس. واتمشى شويه. وهو بيشرب العصير. وباصص للعربيات. ومش عارف يجيب آخرها.
واحد جاي في نفس طريق آدm. ودقنه طويله وشعرو طويل ومتبهدل. وشايل خرده كتير. ووقعت منه.
آدm مراد: اتحرك بسرعة. وحاول يساعده. وقال. هل أنت بخير!

أكرم: سمع صوت آدm. وقلبه دق بقوه كبيره. ورفع عينيه بسرعه ولهفه. وقال. بزهول. الديزل! آدm مراد!
آدm مراد: فتح عينيه بصدmه. وقال. العقيد آكرم!

تاني يوم. :
آدm مراد: قاعد بيتكلم مع أكرم. ووصلته رسالة يديو.
اكرم: مين يا آدm!
آدm مراد: قال ده أكيد يديو من المقدm رغد. ثواني هشوفه! وفتح الفيديو واتصـ.ـد.م. وقام وقف وقلبه دق بخــــوف كبير لتالت مره!
يكتور: ضحك وقال.
تهانينا. كيران لورانس! كفانا لعبا حتى الآن.
عُد إلى هنا وقدm لي ويليام و كارت الذاكره. مقابل سلامة اصدقائك. وخاصة چاكوب موريس. إلى اللقاء كيران!
فيلا العدوي. في جناح آدm.
مريم: بتصلي الضهر. وسلمت من الصلاه. ورفعت أيديها الأتنين. ودعت لأولادها. واحفادها. ودعت اكتر لمراد وفهد وحفيدها.
آدm: خبط. ودخل بابتسامته المعهوده. وقال. تقبل الله منك ياروحي.
مريم: مسحت وشها بإيديها. وقالت. آمين. وبصت ل آدm. بملامح قلق. وقالت. منا ومنك إن شاء الله.
آدm: كشر عينيه وقال. مالك!
مريم: هزت راسها. وقالت بتنهيده. مفيش ياحبيبي. انا بخير طول ما انتو بخير.

آدm: أبتسم. طيب هاتي إيدك. تعالى قومي معايا.
مريم: قامت معاه.
آدm: تعالى اقعدي جمبي. جمب جوزك حبيبك. شريك حياتك ورفيق دربك. وصديقك وكل حاجه. مش ده كلامك ليا؟
مريم: قعدت بقلة حيلة. وقالت. واكتر والله يابو مراد. دي عشرة عمر وسنين طويله أوي.
آدm: لف وشها ليه. وقال. يبقى تقوليلي مالك. من غير ما اسأل حتى.

تيجي وتقولي انا جوايا كلام وعايزه افضفض معاك. وانا غـ.ـصـ.ـب عني. اسمعك. مش ده اللي إحنا كبرنا عليه. يا أميرة آدm!
مريم: عيونها لمعت. وقالت بإحتياج. قلبي جواه قلق كبير اوي يا آدm.
قلبي مش مرتاح. مراد وفهد وآدm حفيدي. الغيبه طالت يابو مراد. طالت أوي. ومفيش أي خبر ولا أي حد يبرد نار قلبي وقلقي عليهم. كل يوم نصبر فريحه ولارين.

وانا ربنا اللي عالم بيا. وأنت كمان. طول الليل وقت صلاتك ودعواتك ليهم انا بأمن عليها. وخافي عني ألــمك وخــــوفك عليهم.
تالين البـ.ـنت الهاديه البريئه. دبلت ياضنايا. وكاتمه في نفسها. ومش بتبوح.
آرين اللي كانت وردة البيت. بقت زي الخريف كل أوراقها نشفت ودبلت.
فريحه. واااه من فريحه. إلى حملها حملين واكتر. جوزها وابنها وأخوها. يانور عيني عليها. بتضحك بالعافيه. عشان خاطر بـ.ـنتها.

ولارين. اللي بتنام ودmـ.ـو.عها على خدها. ولما تضم آيان. بشوف في عينيها آمنيات أنه يرجع يشوف إبنه ياحبيبي.
ده غير رنا اللي ساكته. ومنستنيه رجعة الغايب. مراد أبنها وهي اللي مربياه وفهد روحها فيه. وحفيدها.
جوه قلبي دعوه ثابته يا آدm. يردهم لقلبي سالمين. ولا يرينا الله فيهم بأسا يبكينا.
مراد وحشني اوي يا آدm. نفسي اطمن على حفيدي الغالي. وأشوف فهد قدام عينيا.

آدm: كلامها و.جـ.ـع قلبه. وربت ع راسها. وقال بصوت موجوع. هيرجعو. إن شاء الله هيرجعو. وينورو مملكة العدوي.
انا قولت لمراد إبنك أنه مايخافش. ويرجع. وهو بيسمع كلامي. وهيرجع. صدقيني هيرجعو بخير إن شاء الله!
وضمها لقلبه بحنان. ودmعه نزلت على حجابها. وقال جواه. غيبتك طولت اوي يابن العدوي. أرجع.
أرجع برد قلب ابوك.
استودعكم الله الذي لا تضيع ودائعه.

في ملهى يكتور. :
مراد: بيتابع شغله. لكن قلبه مشغول ع آدm. وياترى دلوقتي وصل ل اكرم ولا لأ؟
فهد: واقف حراسه. ولف ضهرو. وشاف مراد بيلمع التربيزات. لكن شارد. وحس بخـ.ـنـ.ـقته. ودخل الحمام. وقال. في السماعه.
ايه ياصقر مش هينفع كدا. واضح جدآ إنك مخـ.ـنـ.ـوق. وباين عليك.
وكدا ماينفعش ممكن حد يشك فيك.
حاول تكون ثابت اكتر من كده. هو انا اللي هقولك الكلام ده؟
ومتقلقش. الديزل طلع مهمـ.ـا.ت لوحدو. وأثبت نفسه بكفاءة عاليه.

مراد: انتبه. واخد نفس عميق. ومردش عشان الكاميرات.
فهد: غسل وشه. وبص لنفسه في المرايا. وقال بنصر.
خلاص يصحبي. قربنا من أهم خيط. وكمان امبـ.ـارح وقعنا بين بيبرس وحيدر. وعلاقتهم انتهت.
وأنت قولت إن بيبرس طالع غـــضــــبان و قرر أنه يسيب الملهى.
مراد: بص في الساعه. ودخل المطبخ قدام چاك وفتح السرداب. ونزل بسرعه.
وقال بقلق مبهم ونرفزه. وده اللي هيجنني. إزاي بيبرس يمشي من غير آليس؟

وآليس فين من امبـ.ـارح بليل؟ اختفت فجاءه. بيبرس كان بينادي عليها زي المـ.ـجـ.ـنو.ن.
فهد: فتح عينيه بدهشه. أنت بتقول ايه ياصقر؟ آليس اختفت إزاي يعني؟ أكيد في أوضتها فوق. آليس مخرجتش بره الملهى.
مراد: هز راسه بنفاذ صبر. لأ لأ ياحوت آليس مختفيه من امبـ.ـارح. وچاك بنفسه قالي ممكن تكون في اليخت.
بس إزاي في اليخت. وبيبرس هنا. وشايط من حيدر ع الآخر. لأ لأ في حاجه حصلت. ولازم نعرف آليس فين بأسرع وقت.

فهد: مسح ع شعرو بخـ.ـنـ.ـقه. وقال أنا هطلع أشوفها فوق. انا مكلف بحمايتها. ومتأكد انها فوق مع بيبرس.
لأني أنا آخر واحد طالع وراها. وقولتلها متتحركش في أي مكان غير مـ.ـا.تبلغ اي حد فينا. ومخرجتش من باب الملهى.
مراد: بتنهيده. اتمنى. وطمني ياحوت. طمني أنا بدأت أقلق. حاسس ان في حاجه غريبه. واشمعنى انا اللي اطلع اصحيك بنفسي. دي أول مره تحصل.

فهد: مش عارف انا برضو لما لقيتك بتقولي. يكتور قالك تصحيني عشان شغلي. مطمنتش.
لكن ممكن تكون صدفه عشان القلق اللي حصل امبـ.ـارح. عموماً سيبك من كل ده ياصقر. بس حاول تتماسك اكتر. و يلا أخرج من عندك عشان حيدر مالوش آمان و ممكن يطب في أي وقت!
مراد: خرج بسرعه. وچاك وقف قدامه وبص ف عينيه. وقال. ماذا حدث چاكوب!

مراد: هز راسه. وقال. يوجد شيء غامض چاك. هل رأيت صوفيا اليوم منذ الصباح وهل ذهبت إلى أي مكان قبل أن تخرج مع يكتور منذ قليل؟
چاك: بلع ريقه بصعوبه. وقال. لا لم اراها منذ الخامسة صباحاً. وكانت سعيده للغايه. لماذا تسأل اليوم عن صوفيا چاكوب!
مراد: هز راسه بشرود. وقال. لا شيء چاك! لا شيء.
فهد: خرج من الحمام، ودخل المطبخ. وقال. أريد قهوة السيده آليس سيد چاك.
چاك: بص لمراد بقلق مبهم. وقال. حسنا سيد چاسبر!

مراد: خرج من المطبخ يتابع شغله. ويعيد كل حساباته وخططه.
فهد: أخد القهوه. وطلع خبط ع آليس.
بيبرس: فتح الباب بغـــضــــب. وزعق ماذا تريد أيها الاحمق؟
فهد: صك ع أسنانه بتوعد كبير. وقال. أتيت لأقدm للسيده آليس قهوتها كالعاده!
بيبرس: زق القهوه بنرفزه وحدفها على الارض. وقال لا مزيد من القهوه. آليس ليست هنا. أغرب عن وجهي.
وسابه واخد شنطة السفر. ونزل بسرعه.

فهد: قبض ع ايديه بغـــضــــب واضح. وقال جواه. أقسم بالله لاعرفك مين هو فهد السيوفي.
وجه يتحرك. لكن لمح حاجه بتلمع جمب سرير آليس.
ودخل جوه ونزل ع ركبه ونص. وكانت سلسلة آليس.
فهد: شال السلسله. وشافها. وكشر عينيه. وقال جواه. غريبه. السلسله مقطوعه. وقام وقف. وبص حواليه. وشاف فون آليس واقع بين الكومود والسرير. واستغرب. وجاب الفون. وكانت شاشته مكـ.ـسوره ومقفول.

فهد: فتح عينيه بصدmه. وقال. صقر! آليس اتعرضت للهجوم واتخـ.ـطـ.ـفت!
مراد: وقف مكانه بصدmه. وقال. مستحيل!
وفجاءة صوت من خلف باب الغرفه السريه.
آليس: بتصرخ. وبتخبط على الباب الخلفي. وقالت. ساعدوووووني. هل يسمعني أحد؟ ارجوووكم ساعدوووووني. بيبررررس. چاااااسبر.
مراد: بتكشيره. وتركيز. همس وقال. سامع الصوت ده؟
فهد: نازل ع السلم. وقال. صوت إيه؟
مراد: هشش. صوت آليس. أسمع كدا!

فهد: مشي كام خطوه. وغمض عينيه. بتركيز عالي.
آليس: بتعيط بترجي كبير. وقالت. بعـ.ـيا.ط. وخــــوف.
ساعدوووني. ألــم يوجد أحد؟ سيد چاااااك أخرجوووني من هنااااا، أنا خائفة جداً.
أرجوكم أين أنتم، سيد چاكوووووووب. انا هناااااا.
فهد: فتح عينيه بصدmه. وقال. فعلاً صوتها. وجاي من الغرفه السريه!
مراد: بص ل فهد بزهول. وقاله في اشاره. معناها. أتكشفنا ياحوت!
الباب اتفتح اتومـ.ـا.تيك.

آليس: خرجت بسرعه وبتجري. وبتنهج. ووشها وشعرها متبهدل ومناخيرها بتنزف. ولبسها مقطوع. ودراعها بينزف.
مراد وفهد وچاك اتصـ.ـد.مو. من شكلها.
آليس: جريت على فهد. ووقفت قدامه. بتنهج وبتعيط بنـ.ـد.م. وقالت برعشه وصوت متقطع.
چاسبر. انا أسفه. أنا حقا آسفه.
يكتور على علم بكل شيء. ويجب أن نهرب الآن. نحن في خطر من يكتور. أرجوك انقذني منه!
فجاءه كل الحرس وقفو حوالين فهد ومراد وچاك وآليس. ورفعوا أسلحتهم عليهم.

يكتور: خرج من الغرفه ومعاه صوفيا.
وقال. بضحكه كلها شر. إلى أين سيده آليس!

فلاش باك. : .
في السرداب.
مراد: حسنا چاك تايلر. ولكن أريدك أن تعلم أني أعرف عنك كل شيء.
چاك: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال. چاكوب أرجوك كف عن هذا. انا لا أريد أن أتحدث في هذا الأمر.
مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. حسنا. انا فقط كنت أريد المساعدة.
ولا أكذب عليك ياصديقي. انه ينتابني الفضول. لأعرف كيف لك أن تكون الأخ الأصغر ليكتور وبيبرس. ويعاملانك هكذا!

چاك: قعد ع طرف السرير. بخيبة أمل. وقال. ماذا تريد أن تعرف عني چاكوب.
من السهل أن اروي قصتي إليك. ولكن إذا علم يكتور. فمصيري مثل روبرت وغيره من القــ,تــلى. ولا اعلم هل أنت تعمل لصالح يكتور لتختبرني؟ أم أنك صادق حقا في الانتقام من هذا الطاغية.
مراد: شـ.ـد الكرسي وقعد قدامه. وقال. أسمع چاك. انا اعمل معك منذ عدة اشهر. وإن كان يكتور من أرسلني اليك؟ لم ينتظر كل هذا الوقت.

وكمل بمكر. وقال. وكان من السهل أن يرسل اليك صوفيا. أو أي فتاة جميلة. لاختبـ.ـارك.
صدقني چاك انت تحتاج إلى صديق وفي. وانا اعدك انه يكون انا هذا الصديق.
چاك: أخد نفس عميق بتنهيدة و.جـ.ـع. وقال. انا چاك تايلر الأخ الأصغر ليكتور وبيبرس. ولكن من أمراة ثانيه.
والدة يكتور كانت حادة الطباع. وقلبها مثل قلب يكتور. كانت متسلطه. وكان تايلر أشـ.ـد الناس قسوة وطاغيان.

ويعمل في الأعمال الغير شرعية. ولكن بعد فتره من الزمن. مـ.ـا.تت زوجته.
وكان مسافر ذات يوم. وقابل أمي في هذا الملهى.
وكان هذا الملهى لجدي. والمنازل المجاورة للملهى هي ملك له أيضاً.
كان جدي ثري. ولديه إبنه وحيده. وهي أمي تدعى كارولين.
تايلر أعجب بكارولين. وصارت بينهم علاقه حب قوية. انتهت بالزواج. ولم تكن تعلم أنه حب من طرف واحد.
وهو تزوجها بغرض الثروة ليس إلا.

ولأن أمي كانت تحمل قلبا طيبا. لم ترى هذا الشر في عيني تايلر. وامي أيضا تحدثت معه أنها ستهتم بيكتور وبيبرس.
وعاشو في منزل كبير وكان لأمي. وبعد عدة سنوات. حملت أمي وانجبتني. وكانت فرحه للغايه. وكبرت وعلمتني أن يكتور أخي هو وبيبرس. وعشنا على هذا المبدأ. وكنت دائما أرى كره كبير من إخوتي تجاهي. ولكنى تجاهلت الأمر.

وبعد سنوات وفي يوم لن انساه أبدا. شاهدت أمي وهي تبكي وتصرخ في أبي. لأنها اكتشفته على حقيقته. ويريد منها أن تتنازل له عن هذا الملهى والمنازل ليزيد من عمله.
سرعان ما تصرفت أمي بعد ذلك وكتبت لي كل ما تملك. ووضعته عند صديقة لها.
وبعد ذلك مـ.ـا.تت أمي في ظروف غامضة.
وأبي أيضا قــ,تــل وهو خارج من شركته. وكتبت الصحف انه كان رجل خطير جدا.

وهرولت انا مسرعا إلى اخوتي. الذين قيدوني. ورأيت على أيديهم أشـ.ـد العـ.ـذ.اب وكانوا يريدون مني أوراق الملكيه لهذا الملهى.
حاولت بعدها الهرب. وذهبت إلى صديقة والدتي. وأخذت منها أوراقي. ووجدت من بين هذه الأوراق ظرف. كانت أمي تشرح لي مدى خطورة يكتور وبيبرس.
وأن ابتعد عنهم قدر المستطاع. وانهم ليسوا أخوتى. بل هم شياطين متحركه.

ووجدت أيضاً منها شرح مفصل لكل مكان موجود في الملهى. وإن هذا السرداب لم يعرفه أحد غيرها وجدي فقط. وأنه يوجد به ممر سري لكل منزل مجاور له. تستطيع الهروب منه إذا لزم الأمر.
وبعد هذا أغلقت الملهى. وسافرت إلى لوس انجلوس. وقولت سأبدأ من جديد.
وكان حلمي أن أفتح مطعم كبير. لاني اعد أنواع مختلفة من الطعام الجيد.
وقابلت صوفيا. وتعلقت بها.

وفي يوم قالت لي أنها تريد الذهاب إلى أوكرانيا. ولاني احبها وافقتها الرأي. وذهبنا سويا. وأحببت أن لا اخبىء عليها شيئاً. وأتيت بها إلى هنا. وقضينا وقتا ممتعا.
وصوفيا قالت لي انها تريد الزاوج مني لأنها حامل. انا فرحت كثيرا. واتفقنا على الزفاف. واخذتها لاعلمها كل شيء في الملهى. وإني أريد أن أغير هذا الملهى لمطعم. وكنت ذاهب بها لاضغط على زر هذا السرداب.

ولكن فجاءه تحولت كل احلامي إلى سراب. ووجدت يكتور وبيبرس. وركضت صوفيا. واحتضنت يكتور. وأتت إليه بكل أوراق الملكيه.
اتعلم چاكوب. كل هذا لا يهمني بقدر ما ألــمتني صوفيا. وكل هذا كان كذبه. حتى حملها كان كذبه. كل شيء تحطم بالنسبة إلي.
قيدوني في الغرفة السريه. ويكتور أتى إلى بأوراق التنازل، ورفضت الامضاء والانصياع لهم. عـ.ـذ.بوني حتى اغشى علي. وعنـ.ـد.ما استعيد وعي. يضـ.ـر.بونني بقوه.

ولأن يكتور غير صبور. اطلق عليا هذه الرصاصه التي في صدري. هذه الندبه. لم انسا ألــمها حتى الآن. واستعدت وعي وجدت نفسي ف غرفه أخري وطبيب.
ومن بعد عدة محاولات من التعذيب. وافقت على الامضاء أخيراً. وأخذوا كل ما لدي. ولم يكتفي بهذا يكتور.
أجبرني على العمل معه في الملهى وهددني بعدm الهروب لانه سيجدني بالتأكيد ويقــ,تــلني. واستلمت الأمر الذي فرض علي.

يسافر يكتور إلى بلاد كثيرة. واكون انا هنا تحت يد بيبرس وصوفيا. هذه هي قصتي سيد چاكوب!
مراد: هز راسه. وشاف چاك متأثر جداً بالماضي.
واخدها فرصه أنه يكمل اسئله. وقال.
هذا ظلم كبير لك چاك. ولكن بيبرس دائم السفر مع حبيبته آليس. انت قولت لي هذا قبل ذلك.
چاك: نعم. هذا صحيح. لكن في الماضي لم تكن ظهرت آليس أمام بيبرس.
هي ظهرت منذ سنتين ونصف. وللعلم إسمها الحقيقي إيميلي بـ.ـاركر وليس بآليس...

مراد: بمكر. إيميلي؟ أشعر غرابه في علاقة بيبرس و آليس. هو رجل اقترب من سن الأربعين وهي في سن العشرين. هذا مثير للفضول. والاكثر إثاره أن آليس تحبه كثيرا. وماذا تعني بأن إسمها إيميلي؟ ولماذا تخفي إسمها الحقيقي؟

چاك: بسخريه. آليس لم تبغض أكثر من بيبرس ويكتور.
مراد: بتركيز. لماذا؟ على الرغم من حبهم الواضح أمامنا.
چاك: بيبرس يعمل في متاجرة القاصرات. وفي يوم سافر إلى ولاية كاليفورنيا. و رأى آليس في نادي رياضي مع والدتها.
ومن الواضح أنه أعجب بها كثيراً، ومن المعروف أن في قانون يكتور وبيبرس مايعجيني فهو ملكِ لي. وتم اختطاف آليس. وأتى بها الى هنا. وكر بيبرس. وقام بالتعدي عليها.

وكنت أنا من يسمع صراخها واستغاثتها في الطابق العلوي.
وبيبرس حاول معها بشتى الطرق. انه يعشقها ويثبت لها عشقه. وانها لن تذهب الى مكان اخر. فهى أصبحت ملكِ له.
وحاولت آليس الهروب أكثر من مرة. ولكن كل محاولاتها بائت بالفشل. ووجدت أنه لا مفر من سـ.ـجـ.ـن بيبرس واستسلمت له، وقام بيبرس بهويه جديده لها بإسم جديد.
وآليس شعرت أني مختلف عن البقيه. وتحدثت معي. و اعترفت لي انها تكره بيبرس ويكتور كرها شـ.ـديدا.

وتريد يد أحدا ليساعدها للرجوع الى عائلتها.
وطلبت مني أكثر من مره اساعدها لكي تهرب. ولكن أنا أضعف من هذه المجازفه.
أما صوفيا تغار من آليس لانها أجمل منها بكثير واصغر عمرا.

بعد يومين كمان.
مراد كلف المقدm رغد تجيب كل المعلومـ.ـا.ت عن آليس في كاليفورنيا. من سنتين ونص. وفعلاً كلام چاك حقيقي. واسمها آيميلي بـ.ـاركر واتخـ.ـطـ.ـفت في ظروف غامضة.
ومراد قرر أنه يبدأ بالمجازفه.
مراد: چاك ما رأيك في العمل معي. لتأخذ جميع حقوقك!
چاك: بخــــوف. ولكن أنت لا تعلم يكتور ومدى خطورته علينا.
مراد: لا عليك سأهتم لأمره. ولكن إن كنت تريد أن تحرر نفسك من هذا السـ.ـجـ.ـن. تعاون معي. ولكن لا تسأل عن أي شيء.

چاك: معذرة چاكوب. ولكن قبل هذا أريد أن أعرف سبب انتقامك!
مراد: ليس لدي أي عداء مع يكتور. ولكني اكره الظلم.
چاك: بأمل. حسنا اتفقنا.
مراد: اتفقنا. ولكن أعلم چاك إنك إن تورطت معي صدقني النجاة لن تعرف لك طريق!
وأول شيء أريده منك. أن تخبرني أين الممر السرى لجميع المنازل المجاوره.
چاك: حسنا. تعالى معى.

بعد فتره.
في اوضة آليس.
آليس قاعده بتعيط. وبتكلم نفسها وأنها مشتاقه لعيلتها.
وقامت بخـ.ـنـ.ـقه. داخله الحمام. ولكن فهد شـ.ـدها وكتم بوقها. وشاور ليها متتكلمش.
آليس: فتحت عينيها بزهول. وهزت راسها. مش هتتكلم.
فهد: شال أيدو. وقال. أريد التحدث معك لأمر هام.
آليس: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وقالت. تريد جسدي أليس كذلك؟ كلكم حمقى. وااا.
فهد: أبتسم بسخريه. وهز راسه بتنهيده. وقال. أنتي في عُمر!

وكان يقصد آرين وأنها بالنسباله زي بـ.ـنته. وكمان استحاله يحلل ليه الحـ.ـر.ام.
ومكملش وقال. احم. اسمعي. انا مكلف بحمايتك.
وكمل بخبث وأنتي في خطر حقيقي آليس. سمعت بأن صوفيا تدبر لقــ,تــلك!
آليس: شهقت. وقالت. بصدmه. ماذا؟
فهد: نعم صدقيني. انا سمعتها بالأمس. وقالت. عنـ.ـد.ما تسافرين. ستضع قنبله في طيارتك الخاصه مع السيد بيبرس. ولكن سيكون بيبرس بأمان. وانتي والسائق هم الضحايا!
آليس: برجفه وخــــوف. يجب أن أبلغ بيبرس بكل هذا.

فهد: بخبث. وتظني انه سيصدقك؟ بالتأكيد لا. لانه لا يوجد دليل قوي حتى الآن.
وإن قولتي له. سيد بيبرس سيظن أنك تقولين هذا بسبب غيرتك تجاه صوفيا!
وعندها صوفيا سوف تُعجل بقــ,تــلك في أقرب وقت. ويكتور وبيبرس لم يخسرو شيء. الخاسر الوحيد هو انتي آليس!
آليس: فتحت عينيها بصدmه اكبر. وماذا أفعل إذن.
فهد: اسمعي آليس. أريد منك أن تساعديني في بعض الأمور. ووعد بأني سأعيدك إلى عائلتك.

آليس: ضحكت بدmـ.ـو.ع وقالت. بلهفه. ماذا تقول چاسبر. أنت تتحدث بصدق.
وضحكتها اختفت. وقالت. ماذا لو كان بيبرس هو الذي ارسلك لتوقع بي!
فهد: هز راسه. لا. و تذكري إني اعمل في هذا المكان المقرف منذ وقت قصير ومچبر عليه. واريد العوده الى منزلي.
ولكن يكتور الملعون. هو من وضعني في هذه الحالة.
اسمعي آليس. انا واخي كيران نريد الخروج من هذا المكان.

ولكن لم نجد طريقه للهروب. إلا بانشغال يكتور وبيبرس في اي شيء. يشغل تفكيرهم عن الموجودين في هذا المكان.
فكري جيداً. ولكن تذكري إنك لو أخبرتي بيبرس بمقابلتي معك. لاتجدي مني خيراً. سأساعد صوفيا في قــ,تــلك حتماً.
لا تختبري قوة چاسبر لورانس. آليس.
ولكن أيضاً على العكس تماماً. إن وافقتي على انضمامك لنا. قريباً جدآ. ستكونين مع عائلتك.

بعد يومين.
آليس انتهزت فرصة خروج يكتور وبيبرس في تسليم صفقة اسلحه. واتصلت على فهد. وطلع ليها.
وقالت بحماس.
انا فكرت كثيرا. ووجدت إني لم اخسر شيئاً. ف ربما إن اتفقنا سويا. ألتقي بعائلتي.
وكملت بدmـ.ـو.ع. وقالت. اتعلم چاسبر. أنت أن كان لديك عائله. ستشعر بالذي أنا أشعر به الآن من فقدان وفراق. ولكن بفضلك الأمل تجدد في قلبي.

فهد: أبتسم بتنهيده. وغمض عينيه وافتكر شكل رينو و آرين و آركان. وحبيب قلبه إللي نفسه يملي عينيه وقلبه منه. ويشيله بين ايديه.
آليس: استغربت. وقالت. هاااي چاسبر. انا أحدثك.
فهد: فتح عينيه. وابتسم. وقال. أعدك آليس بأنك ستعوضين أيام الفراق بلقاء يليق بإشتياقك لعائلتك.
آليس: سقفت بفرحه. وقالت إذن من أين نبدأ.

فهد: طلع سماعه صغيره جدآ. وقال. أول شيء ضعي هذه السماعه ف إذنك ولا تنزعيها إلا في وجود بيبرس حتى لا يراها وأنتي قريبه منه.
وثانيا. سندخل الشك إلى قلب بيبرس ويكتور.
غدا يوجد لدينا حفلة تنكرية.
أريد منك أن تحدثي بيبرس بشأن أن يكتور يحاول التـ.ـحـ.ـر.ش بكِ. وتطلبي منه كثيرا أن تذهبو جميعكم إلى اليخت. لتقضو وقتا ممتعا. وايضا أريد منك أن تعاملي بيبرس بلطف أكثر. ونحن علينا الباقي.

بعد كدا. :
المقدm رغد جابت البصمـ.ـا.ت. وجهاز تحويل النقود.
مراد: بيفكر إزاي ياخد الألــماس من الخزنه ويحطه عند بيبرس.
شاف إن زوي تعدت حدودها معاه ف التعامل. كمراقبه وكمان بتقرب منه وقالت ليه. انها شاكه فيه وأنه بيختفي كتير. وأكيد هتعرف إيه حكايته.
وجاتله فكره. وقال لفهد عليها.
فهد: في نفس اليوم بليل. قال. ل آليس في السماعه.
يوجد حقيبه سوداء في ملابسك.

آليس: جريت قفلت الباب. وقالت. حسنا. دعنى أرى. وفتشت وشافت الشنطه. وفتحتها. وقالت بدهشه.
ما هذا. انها ملابس مثل الذي ترتديها زوي؟ وشعر مستعار مثلها؟ وماسك وجه شبيه لزوي. انا لا أفهم.

فهد: انصتي إلى جيداً. هذه اهم خطوه في خطتنا. وأي خطأ انتي من ستدفعين الثمن من يكتور أولا. انتي غدا ترتدي هذه الملابس وتضعي الشعر المستعار. والماسك وتكوني مثل زوي تماماً. وكوني حريصه إلا يوجد في يدك أو الأذن. أي شيء لم تكن زوي ترتديه. مثل خاتم أو قرط او ماشابه. حتى الحذاء وطريقة التحرك تكون مثل زوي تماماً.
آليس: بتركيز حسنا حسنا فهمت چاسبر. ولكن لما عليا فعل كل هذا. وماذا تريد أن أفعل؟

فهد: انتي وزوي في نفس العمر تقريبا. وأريد منك أن تذهبي إلى مكتب يكتور. وتفتحي الخزنه. وتأتي ببعض من الألــماس وتضعيه في كيس قماش اسود صغير. ويوجد عندك الكيس في الحقيبه. وتضعي به الألــماس.
وتخرجي إلى غرفة بيبرس وتضعيه تحت السجاده.
وكوني حريصه على أن وجهك يظهر في كاميرات المراقبة بشكل مباشر. اتفقنا؟
آليس: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وهزت راسها اتفقنا.
وبعد كده.

يكتور دخل المكتب. ومراد وراه. ونضف المكتب. ومسح بصمـ.ـا.ت آليس من على الخزنه.

بعد قــ,تــل زوي.
في وقت دخول آدm مراد المستشفى بالظبط.
باب اوضة بيبرس خبط. وآليس فتحت.
الويتر. قال. سيده صوفيا أرسلت هذا المشروب لسيد بيبرس خصيصاً.
آليس: مثلت الغيره. ورفضت إن بيبرس يشرب منه.
وبيبرس كان فرحان لغيرتها عليه. لكن اخد الازازه. وصب في الكاس وشرب.
يكتور كلف مايكل بمراقبة آدm. ولبس واتصل. وقال لبيبرس تعالى معى انا ذاهب للسيد لبيع الألــماس.
بيبرس: في الاوضه. وبيشرب المشروب اللي فيه مـ.ـخـ.ـد.ر.

آليس بتضحك ليه بدلع. عشان يشرب. وقال بنعاس. لا أريد الذهاب.
يكتور: كما تحب. واخد صوفيا والجارد وخرج.
صوفيا: قالت بحيره. يكتور انا لم أرى زوي. إلى أين ذهبت؟
يكتور: بعدm اهتمام. لا اعلم. ولا تسألي عن أشياء لا تعني لكي شيئاً.

آليس كانت خايفه جداً بعد نوم بيبرس.
وفهد قالها حسنا انها آخر مرحله. الآن بيبرس نائم. خذي الحاسوب الخاص ب بيبرس ل چاكوب.
آليس: اتصـ.ـد.مت وهمست چاكوب!
لكن چاك طمنها. وأنهم كلهم أيد واحده عشان ياخدو حريتهم قريب.
مراد: تعمد ينفذ العمليه في الوقت ده والأجواء متـ.ـو.تره عشان محدش يشك.
واخد الجهاز منها. وقفل الكاميرات متعمد. ووصل جهاز الحاسوب لتحويل النقود. بجهاز بيبرس ويكتور.

وتم تحويل مبلغ 60 مليون دولار من حساب بيبرس ل يكتور.
وباقي في حساب بيبرس 120 مليون دولار.
وحساب يكتور بعد التحويل 296 مليون دولار!
وآليس أخدت الحاسوب وطلعت فوق. ورشت برفان خاص بيكتور بسيط جدا ع الحاسوب! زي ما مراد قالها بالظبط.
بعد ساعات.
بيبرس فاق. وراسه هتنفجر من الصداع. وشاف آليس نايمه جمبه.

بيبرس: قام وماسك راسه. واخد برشامة صداع. ولبس البدله. وبيدور ع الساعه. شافها ع التسريحه. راح يجيبها. ومسك الفون. وشاف رسالة التحويل. وكشر عينيه بعدm فهم. وفتح الرسالة. واتصـ.ـد.م.
ورجع بتفكيرو. صوفيا بعتتله مشروب خاص! ومسك الكاس وشم ريحة المـ.ـخـ.ـد.ر.
ويكتور اتصل عليه مخصوص عشان يخرجو للصفقه.
وشاف الحاسوب. ومسكه بيفتحه بسرعه. لكن شم برفان يكتور الخاص.

وصك على أسنانه بتوعد وشر كبير. وقال بغـــضــــب. يكتوووور اللعيييين!
آليس: قامت مفزوعه. وجريت عليه. وقالت. بخــــوف حقيقي. بي. بيبرس ماذا حدث.
بيبرس: بينهج بغـــضــــب. وسابها ونزل تحت زي المـ.ـجـ.ـنو.ن.
آليس: بسرعه ركبت السماعه. وقالت برعشه. چ. چاسبر. چاسبر. بيبرس غاضب جدا. انا لم أراه هكذا من قبل. انا خائفه!
فهد: بهدوء. أريد منك أن تهدأي كل الدلائل ضدهم وليس لكي علاقة بالأمر.

انتي فقط اذهبي وكوني مع بيبرس واجعليه يهدأ قليلاً. وتابعي في صمت.
ارجوكي آليس. من الضروري ثباتك أمامهم. لأن صوفيا بالتأكيد. تريد الوقوع بك!
آليس: هزت راسها بتـ.ـو.تر. حسنا حسنا. إلى اللقاء. وشالت السماعه. ولبست وخرجت بسرعه.

في المكتب.
رجـ.ـال مافيا قاعدين مع يكتور. بيتفقو على صفقة اسلحه كبيره ومتفجرات.
صوفيا قاعده ع طرف المكتب ورغم انها زعلانه عشان زوي اختفت. لكن المال أهم.
ويكتور مبسوط بالثروه اللي حصل عليها بعد بيع الألــماس. وقال.
حسنا. اتفقنا إذا. هذه الصفقه مقدراها مائة وعشرة مليون يورو.
وبعد ثمانية أيام. سأرسل لكم مايكل بموعد التسليم.

بيبرس: نازل بسرعه. وصوت الميوزك ورقص الشباب والبنات. جننه اكتر. وقال بصوت عالى. وغـــضــــب. يكتوووووور...
كل اللي في الملهى. انتبهوا.
بيبرس: رفع المسدس. وضـ.ـر.ب نار ف الهوا.
وحصل هرج في المكان والميوزك بطل. والكل بدأ يجري من المكان.
صوفيا اتخضت. واتعدلت وقالت. ما هذا!
رجـ.ـال الأعمال. همسو لبعض. ماذا يجري في الخارج.
يكتور: بهدوء. لا عليكم. اتفقنا إذا. والآن عليكم الانصراف.

رجـ.ـال الأعمال. قاموا. ومعاهم الجارد وخرجو. وسط تعجب من اندفاع وهجوم بيبرس على المكتب.
يكتور: ولع سِجار. وقال. ما بك بيبرس. أفعالك زادت عن الحد المطلوب أخي!
بيبرس: بينهج بغـــضــــب. وقال بالعربي. ليه ياحيدر!
يكتور: رفع عينيه ليه بتحذير!
بيبرس: مهتمش. وزعق. وقال ليييييه ياحيدر؟ بتسرقني انااااا؟
صوفيا: كشرت عينيها ومش فاهمه حاجه.
يكتور: بتعجب لشكل وغـــضــــب بيبرس. وقال لصوفيا
اتركينا واخرجي.

صوفيا: بقلق. حسنا عزيزي. وجت تخرج.
آليس: دخلت بسرعه...
بيبرس: مسك صوفيا قبل مـ.ـا.تخرج. من ايدها. وقال بشر.
الي أين تذهبين أيتها الساقطه. وضـ.ـر.بها بالقلم. وزقها بعيد ووقعت على الأرض.
صوفيا: اتألــمت. ورفعت راسها وبتنهج بغـ.ـيظ واضح. واقسمت انها تنتقم منه. خصوصاً بعد ما آليس شافتها بالشكل ده.
آليس: كانت فرحانه. لكن خــــوفها كان أكبر. وبلعت ريقها بصعوبه وحاولت الثبات.

يكتور: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. ورفع حاجبه وقال. تخطيت حدودك بيبرس تايلر!
بيبرس: قرب منه. وخبط ع المكتب وقال بصوت عالى.
إلي الآن انا لم أفعل شيئاً يكتور. ولكن إن لم تعد لي ما اخذته مني. سأخذه ولكن بطريقتي الخاصة.
يكتور: نفخ الدخان وقال. وما هو هذا الشيء؟
بيبرس: طلع الفون وفتح الرساله. وقال. هذا يكتور تايلر.
هذا هو الذي لطالما كنت تخطط لسرقتي. والآن كل شيء واضح جدآ. افتعلت خطه أنت وصوفيا.

ووضعتو الألــماس في غرفتي للإيقاع بي. وقــ,تــلت زوي. لتبرر فعلتك. ومن ثم لم تكتفي.
أنت وهذه الحقيره. اتفقتو على سرقتى ولكن لغبائك.
عطرك يفوح من حاسوبي. كل الدلائل ضدك الآن يكتور. فإن لم تعيد إلى كل شيء صدقني سأقــ,تــلك الآن.
يكتور: شاف الرساله. وضحك بسـ ـخـــريــة. ماذا تقصد بكل شيء بيبرس!
بيبرس: من بين أسنانه. النصف في كل شيء. هذا الملهى، المنازل. الشركه. الصفقات. الألــماس.

المتفجرات. الاسلحه. السيارات. الطائرات. وأخيراً رصيدك في البنوك التجارية. وإلا!
يكتور: صك ع أسنانه بجمود. وإلا ماذا بيبرس!
بيبرس: قرب من وشه. وقال بتهديد. وإلا رئيس المنظمه. قريباً سيكون أمامه تقريرا مفصلا عن كارت الذاكره الذي يحتوي على إغتيال أبرز وأهم رجـ.ـال الأعمال في الدول العربية.

وإن كارت الذاكره كان بحوزتك هنا في أوكرانيا. وفي هذا الملهى تحديداً. ولكن سُرق منك أمام عينيك. وأنت لم تفعل شيئاً سوى أنك لفقت التهمه لغيرك وتم قــ,تــلهم على يد رئيس المنظمه.
يكتور: بغـــضــــب شـ.ـديد. مسك فك بيبرس وضغط بقوته. وقال بحده. إن فعلتها صدقني. ستتمنى أنك لم تولد بعد. ومن الآن أنت خارج الحماية مني. أذهب الآن قبل أن اقــ,تــلك بيبرس. لأن الصبر لا يعرف طريقي أبدا.

بيبرس: ضغط ع ايد يكتور. وقال. حسنا يكتور. سنرى من ينتصر في آخر اللعبه!
واتعدل. وخرج بسرعه. وركب العربيه وساق بجنون.
يكتور: بغـ.ـيظ كبير. وقع كل حاجه ع المكتب. وقال. بيبررررررس!
آليس: انتفضت من مكانها. وخرجت بسرعه على فوق.
فهد: شافها خارجه بسرعه. وطلع بحرص وراها. ووصلها للاوضه. وطمنها ونزل.

يكتور: قعد مكانه. ينهج بغـــضــــب. وقال. وإن كان بيبرس يقول الحقيقه. فمن الذي فعلها إذن!
صوفيا: بلعت ريقها بصعوبه. وقالت. ي. يكتور. انت قــ,تــلت زوي!
يكتور: قام وشـ.ـدها من شعرها. وقال بشر. أيتها الساقطه. أنتي من فعل هذا. أنتي من حول هذه النقود. للتوقيع بنا!
صوفيا: صرخت بألــم. وقالت. اقسم لك إني لا اعلم شيئاً. انا معك منذ أمس. فكيف افعلها. يكتور يجب عليك أن تصدقني.

يكتور: همس في وشها. وقال. ولما عليا أن اصدق، عاه، مثلك. مباحه لكل رجل.
اتظني إني لا اعلم بعلاقتك أنتي وبيبرس! ولكن أنا تركتك برغبتي لأنك وضيعه. وهذا لا يهمني.
ولكن اعترفي إذن. هل هذا إتفاق بينك وبين بيبرس؟ ام فعلتك أنتي؟
صوفيا: بتعيط بترجي. ارجوك يكتور. قبضتك لشعري تؤلمني بشـ.ـده. ارجوك انا لم أفعل شيئاً. حتى شاهد شاشات المراقبه إن لم تصدقني!
يكتور: زقها بقوه. وفتح اللاب توب.

صوفيا: بتترجف. ووقفت جمبه بخــــوف واضح.
يكتور: جاب المراقبه من قبل قــ,تــل زوي بكام يوم. وبيتفرجو بتركيز. وبيسرعو الأحداث الغير مهمه.
صوفيا: شافت زوي داخله المكتب. وبتفتح الخزنه.
يكتور: سرع اللقطه دي.
صوفيا: كشرت عينيها. وقالت. تمهل يكتور. أرجع هذه اللقطه.
يكتور: رجعها تاني. وقال بنخـ.ـنـ.ـقه. أنها زوي تسرق الألــماس. هذه الحقيره. لطالما وثقت بها.
صوفيا: بتركيز. فتحت عينيها بصدmه. وقالت بزهول. آليس!

يكتور: أنتبه. ما هذا الهراء. أنها زوي...
صوفيا: رفعت ايدها برجفه. وقالت. لا لا صدقني انها آليس. انظر إلى هنا. هذا الخاتم. خاتم آليس.
يكتور: قرب الصوره. وشاف الخاتم. وفتح عينيه بصدmه. وقام وقف وقال. هكذا إذن. كل هذا بسبب هذه الطفله.
آليس: في اوضتها. ورايحه جايه بخــــوف كبير.
الباب اتفتح عليها بقوه.
آليس اتخضت. وشافت يكتور وصوفيا.
آليس: خافت.

صوفيا: دخلت بغـ.ـيظ كبير. وضـ.ـر.بتها بالقلم. وقالت أيتها الحمقاء. كل هذا يحدث بسببك انت!
آليس: وقعت على السرير. حطت ايدها ع خدها. وعرفت أنها اتكشفت. وجت تمسك الفون تتصل على بيبرس. تتحامى فيه من شر يكتور.
صوفيا: مسكت الفون وقفلته. وحدفته. ووقع بين السرير والكمود.
آليس: برعـ.ـب. وعـ.ـيا.ط. دعوني وشأني انا لم أفعل شيئاً. وجت تجري.
يكتور: بثبات. مسكها من دراعها. وضغط بغـــضــــب عليه.
آليس: بتتألــم. وجت تصرخ.

يكتور: كتم بوقها بايدو. وقال بتحذير. وفري طاقتك عزيزتي. امامك رحلة طويلة. لتصرخي وانا اتلذذ بصراخك.
آليس: بتدافع عن نفسها وبتزقه. بقوتها كلها.
يكتور: ضـ.ـر.بها قلم بقوة غـــضــــبه. والسلسله شبكت في أيدو واتقطعت.
آليس: أغمى عليها.
يكتور: شالها. وخرج لغرفه تانيه. ونزل منها لسلم. وصله للغرفه السريه.
صوفيا: فرحانه اوي أنها هتخلص منها أكيد.

آليس: قاعده ع كرسي ومغمى عليها.
يكتور: شـ.ـد الكرسي وقعد قدامها. يتأمل فيها. شعرها الأصفر. والدm اللي نازل من جمب بوقها. وعلامـ.ـا.ت الضـ.ـر.ب اللي على وشها.
صوفيا: خرجت. وطلبت من الشباب يشغلو الميوزك وبدأت الناس ترجع لطبيعتها تاني. والفوضى عمت في المكان كالعاده.

ورجعت تاني عند آليس، و جابت سِجار ومشروب ليكتور. ومهتمتش لنظراته ل آليس. ولا للكلام اللي قاله عنها. وأنه عرف علاقتها مع بيبرس. المهم انها عايشه في حماية يكتور.
يكتور: نفخ الدخان في وش آليس! ومسك ازازة خمره. ودلقها على شعرها.
آليس: بدأت تفوق. وتأن بألــم. من شـ.ـدة قلم يكتور.
يكتور: بهدوء. مرحباً آليس.

آليس: بصت حواليها. واتأكدت أنها هتتقــ,تــل. وعيطت بترجي. أرجوك يكتور. اتركني ارحل من هنا. أرجوك أريد العوده الى بيتي وعائلتي!
يكتور: هز راسه. بالتأكيد. لكن عليكي اولا أن تقصي عليا ما حدث. ولماذا انتحلتي شخصية زوي لسرقة الألــماس.
آليس: اتصـ.ـد.مت. وهزت راسها بعدm تصديق...

صوفيا: شـ.ـدت شعرها من غير رحمه. وقالت. تكلمي أيتها الحقيره. لماذا فعلتي هذا بصديقتي زوي! وماذا تريدين؟ تريدي أن تتركي بيبرس لتذهبي إلى يكتور. اطمئني أنه لا يراكي أيتها اللعينه.
آليس: تفت في وش صوفيا. وقالت بنرفزه. انتي اللعينه. انا لم أفعل شيئاً. أنتي التي تبحثين عن الرجـ.ـال لتشعبي رغباتك ايتها العبده لهذا الخنزير.
صوفيا: تنحت. وقالت. تقولين على يكتور خنزير؟
آليس: بجديه وغـــضــــب. نعم اقول عليه خنزير.

وطاغيه. فهو رجل ضال. ومجرم. وقـ.ـا.تل. تريد أن تقــ,تــلني؟ حسنا لك هذا. اقــ,تــلني. لاستريح من هذا الخراب الذي احتلني بسببك أنت واخيك اللعين. المدعو بيبرس.
انا أكرهك يكتور. وأكره بيبرس. لا أبغض أحد مثلكم انتم. وهذه الساقطه.
يكتور: شبك ايديه. وبصلها ف نظره طويله وغامضه.
آليس: رجعت لوعيها وخافت من كلامها اللي قالته. وأكيد هيقــ,تــلها دلوقتي.
يكتور: قام وقف. ومشي حواليها. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم.

وفجاءة. مسك سلاح صغير. وببرود. قطع كم البلوزه
وبيجـ.ـر.ح فيها بالسلاح.
آليس: بتصرخ بكل ألــم. وبتستغيث. لكن صوت الميوزك عالي.
صوفيا: بتضحك بفرحه وشمـ.ـا.ته.
يكتور: بدm بـ.ـارد قال. أتعلمين آليس؟ انا أحب أن أسمع نبرة صوتك. حتى وإن كان صراخ. حقيقه كنت اخفيها عنك. نعم أحب صوتك. واتلذذ الآن به.
لأنك قولتي إني خنزير. وهذا لم يحدث من قبل. أن امرأة لعنت يكتور. وغرز طرف السكينه في كتفها.

آليس: بتصرخ بو.جـ.ـع. ودmـ.ـو.عها هي الرد الوحيد. من كم الألــم. وقالت. أرجوك اتركني.
يكتور: شال السكينه. وقال حسنا. لك هذا. وسأخرجك من هنا على الفور حينما تقولي من ورائك. لتفعلي هذا.
آليس: رفضت تتكلم. لكن بعد محاولات من تعذيب يكتور ليها قالت.
آليس: بصراخ. حسناااا. چاسبر لورانس وچاكوب موريس. وغمضت عينيها وعيطت بنـ.ـد.م كبير...
يكتور: واقف ثابت. لكن جواه صدmه كبيره جدا. ومتوقعش ولا مصدق اللي سمعه.

وقعد ع الكرسي قدامها. وقال. كيف!
آليس!
يكتور: غمض عينيه بغـــضــــب. وضغط ع جـ.ـر.حها بقوته. وقال بصوت من نار. كييييييف حدث هذاااااا؟
آليس: صرخت بصوتها كله. وبعدها اعترفت بكل حاجه حصلت.
يتكور: قام وقف بغـــضــــب. وأنه أضحك عليه واتلعب بيه الكوره.
وقال بأمر. صوفيا قيديها جيداً. ولا أريد أن أستمع إلى صراخها. وسابهم وخرج.
آليس: بتعيط بترجي وقالت. صوفيا بليز دعيني أذهب من هنا. ارجوكي.

صوفيا: بشمـ.ـا.ته وغـ.ـيظ. قالت. ويكتور يقــ,تــل من إذا تركتك تذهبين. وضحكت. وربطتها. وحطت لزق على بوقها. وخرجت.
آليس: بتصرخ. ومفيش أي أمل!

يكتور: نسي تماما حوار اخوه. وقاعد يفكر وقت طويل. إيه علاقة إتحاد چاكوب وچاسبر و كيران لورانس واخوه چاك.
واتصل ع مايكل. ورد عليه. وقال بأمر. مايكل. اذهب الآن إلى منزل چاسبر لورانس وضع أجهزة تنصت في غرفته. وكل مكان في المنزل والمرحاض أيضاً.
وضع أيضاً أجهزة تنصت في مطبخ الملهى. ومراحيض الملهى.
وكمل بتهديد: صدقني إن كشف أمرك. فمصيرك المـ.ـو.ت حتماً مايكل!
مايكل: حسنا سيدي. ولا تقلق هذا عملي.

الساعه 3 الفجر.
يكتور لسه قاعد في المكتب. وبيفكر بتركيز كبير. ووصل تفكيرو إن كل واحد بينتقم منه على اللي عمله معاهم.
چاكوب عشان الأرض. وچاسبر وكيران عشان الإهانة. وچاك عشان ثروته. وآليس عشان خـ.ـطـ.ـفوها.
صوفيا: دخلت بسرعه. وقالت يكتور. رجـ.ـالك يحملون بيبرس أمام الملهى. لأنه ثمل كثيراً. ولا يستطيع الوقوف على قدmيه.

يكتور: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. وقال. حسنا يذهبوا به إلى غرفته. وعنـ.ـد.ما يفيق سأتحدث معه.
صوفيا: بغـ.ـيظ. وإن سأل عن آليس! أنت تعلم أنه يحبها بشـ.ـده. وسيلتمس لها العذر ويغفر لها جميع أخطائها.
يكتور: هز راسه وقال. نعم. إذن قولي له أنها هـ.ـر.بت. ولم نراها وقتها.
صوفيا: ولكن شاشات المراقبه وقت!
يكتور: بغـــضــــب. ساترك مالدي وافكر في طريقه. لكيفية هروب آليس! أخرجي الآن!
صوفيا: خرجت بسرعه...

آليس: من الألــم والعـ.ـيا.ط. نامت من غير وعي!
الساعه خمسه الصبح.
يكتور: خرج مع صوفيا. قدام فهد. وركبو ومشيو.
فهد: خلص شغله. وطلع الشقه. اتوضى وصلى في الاوضه.
مراد: اتوضى وصلى قدام چاك.
چاك: نايم صاحي. وقال. هل تعلم چاكوب. إني احببتك انت وچاسبر وكيران كثيرا. أنتم أصدقاء رائعين!
هل تسمعني چاسبر لورانس. وابتسم.
فهد: نام ع السرير. وقال. نعم چاك اسمعك جيداً.

چاك: لا تحـ.ـز.ن كيران سيعود بخير. وسيتعافى سريعاً. أنه فتى جيد.
مراد: اتنهد. قلبه مشغول ع آدm.
فهد: نعم. انا أثق به كثيراً. كيران سيعود بخير.
چاك: بتعجب. ما بك چاكوب. اليوم أنت تبدو قلقا للغايه. هل حدث أمر ما؟
مراد: هز راسه لا چاك. لم يحدث شيء. انا بخير أطمئن.
فهد: حاسس بمراد. وقال. كل شيء سيكون على ما يرام چاكوب!
چاك: بيتاوب. وقال. حسنا. أريد أن أنام بشـ.ـده. تصبحون على خير. وشال السماعه ونام.

مراد: بيتنهد بقلق مبهم.
فهد: حس بيه. وقال ايه ياحوت خلاص كل حاجه تمام اطمن.
مراد: بص ع چاك. واتأكد انه نام. وقال. خايف أنه مايوصلش لاكرم. وقلقان.
فهد: متقلقش كل حاجه مكتوبه هنشوفها. وهو تقريباً دلوقتي وصل القريه. ومعاه شريحه جديده. ولما ينجح هيكلمنا أكيد.
مراد: بحيره. ياترى هيلاقي أكرم؟ وكمان كارت الذاكره اللي عليه قائمة الإغتيالات؟ انا مش عارف أفكر. انا خايف جداً على!
وچاك اتحرك.

مراد: كمل. وقال. على كيران!
فهد: كيران قدها. وهيرجع مع ويليام وكارت الذاكره. وكل شيء سيكون على ما يرام چاكوب موريس. نم ياصديقي. ولا تقلق. فنحن بجانب بعضنا البعض. وسوف نخرج من هذا الإختبـ.ـار بنجاح كبير. وتذكر هذا جيداً.
مراد: مسح وشه بايديه بتعب وقال. حسنا تصبح على خير.
فهد: وأنت بخير.
مراد: بهمس. ربنا معاك يابني ويحفظك. وغمض عينيه بتعب ونام...
يكتور: شال السماعه من ودنه. وابتسم بخبث. وقال.

يعني كل ده عشان ويليام وكارت الذاكره؟ الاغـ.ـبـ.ـيه مايعرفوش أنهم كدا بيسهلو عليا مهمتي. وبكره بعد تسليم كارت الذاكره للمنظمه. هبقى انا رئيس المنظمه!
ومسك صورة آدm مراد وبصلها. وقال بخبث.
يكتور يتمنى لك التـ.ـو.فيق سيد كيران لورانس!

بعد فتره.
بيبرس فاق. وبص جمبه ملقاش آليس. ونده عليها. آليس! آليس أين أنتي حبيبتي. أريد أن أخبرك. أنا وأنت سنذهب من هنا.
سنسافر غداً إلى سان فرانسيسكو.
هيا بربك. أريد أن تكوني بأمان. واعود لانتقم من هذا اللعين يكتور!

وبعدها أستغرب أنها مبتردش. وقام فتح باب الحمام. وخرج البلكون ومش موجوده. وقال. حسنا حسنا هي بالاسفل. أعلم أنها غاضبة مني بسبب ما حدث بالأمس ولم اهتم لامرها. اووو آليس بليز انا قلق جداً حيال هذا الذي يحدث من أخي. كان يجب على أن افهم من يقــ,تــل والده وزوجة والده وزوجته أيضاً. لا يفرق معه أخيه الأصغر. سيفعل معي مثلما فعل مع چاك! كان يجب على قــ,تــل يكتور منذ وقت طويل.

ومسح وشه بخـ.ـنـ.ـقه. ونزل بسرعه. ونده آليس؟ آليس؟
چاك: خارج من المطبخ.
بيبرس: بخـ.ـنـ.ـقه. قال. أنت أين آليس؟
چاك: بخـ.ـنـ.ـقه. لا أعلم. وسابه ومشي.
يكتور: فتح باب المكتب. وقال تقدm بيبرس أريد التحدث معك.
بيبرس: بكُره كبير. لا يوجد بيننا سوى البيزنس يكتور تايلر.
ومن الآن حتى ترجع إلى كل فلس أنت أخذته مني. فأنت عدوي. والآن أين آليس. يجب علينا الذهاب. وصدقني سأعود وانتقم منك أنت وتلك الساقطه.

يكتور: شاف مراد واقف قدام الملهى بيتكلم مع الويتر. وقال آليس هـ.ـر.بت بيبرس! اختفت منذ خروجك. حتى انا توقعت أنها خرجت معك. ولكن الحراس قالو انها ذهبت منذ أمس بمفردها.
بيبرس: فتح عينيه بصدmه كبيره. وقرب منه بسرعه وضـ.ـر.به بوكس. وقال. أين آليس؟ صدقني إن حدث لها أي شيء سأفچر رأسك.
يكتور: خد البوكس. وغمض عينيه وبيمتص غـــضــــبه.

وفتح وقال بنبره تحذيريه. أنت الآن في عداد المـ.ـو.تى بيبرس. ولكن سأعطيك فرصه واحده فقط. بأن تستعيد وعيك. وتنصت إلي.
آليس هـ.ـر.بت من قرية حيدر! والآن أنت لا تعلم شيء.
بيبرس: قبض ع ايديه بغـــضــــب شـ.ـديد.
مراد: دخل الملهى...
بيبرس: بصوت عالى. آلييييسسس. آليسسس. أين انتتتي؟
مراد: بثبات. بدأ يلمع التربيزات.
يكتور: عينيه ع مراد.

بيبرس: بينهج بغـــضــــب. وطالع ع السلم جري. وقال. ويلك من جحيم بيبرس يكتور! سابحث عنها في كل مكان. ودخل الاوضه يحضر شنطته. لأنه خايف ترجع لعيلتها!
مراد: بيتابع شغله!
يكتور: بمكر. سأذهب انا وصوفيا للتنزه. وأنت أذهب وأبلغ چاسبر. أن يأتي ليتابع عمله أنها الواحده مساءاً. هيا صوفيا. وسابهم وخرج.
مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وخرج يصحى فهد.

يكتور: كان واقف بعيد. وأول ما مراد طلع العماره. يكتور وصوفيا دخلو بسرعه الملهى ودخلو الغرفة السريه. وشافو آليس نايمه أو مغمى عليها.
صوفيا: ماذا نفعل إذن يكتور. بيبرس ثائر للغايه.
يكتور: لا تهتمي. عنـ.ـد.ما يهدأ انا سأتحدث معه. مع الدلائل. ووقتها سيهدأ ويفكر. والآن تقدmي وفكي لها هذه القيود. واللاصقه.
صوفيا: بقلق. أين رجـ.ـالك يكتور.
يكتور: أبتسم بمكر. كلهم في إنتظار أشارتي.

صوفيا: قربت من آليس. وفكت ليها الرباط. وقفلو الاضاءه وسابو ضوء خفيف. وقعدو بعيد منتظرين ردة فعلها.
آليس: بدأت تفوق. وهمست بألــم. أين أنا.
بيبرس: نزل بسرعه. وركب العربيه وساق بجنون.
فهد: بعد ما عرف ان آليس اتخـ.ـطـ.ـفت. وسمع صوت عربية بيبرس. بعت رساله للمقدm رغد. تراقب بيبرس! وحذف الرساله. ونازل على السلم.
آليس: حركت أيديها. وشافت نفسها متحرره. وقامت وبتتألــم من كتفها. ووصلت. للباب. وخبطت لعل حد يسمعها.

الحارس: في السماعه ليكتور. قال سيدي. چاكوب وچاسبر في منتصف الملهى.
يكتور: بهدوء. هيا الآن. وبص لصوفيا تنفذ.
صوفيا فتحت الباب اتومـ.ـا.تيك.

باك »»»»»
آليس: جريت على فهد. وقالت.
چاسبر. انا أسفه. أنا حقا آسفه.
يكتور على علم بكل شيء. ويجب أن نهرب الآن. نحن في خطر من يكتور. أرجوك انقذني منه!
فجاءه كل الحرس وقفو حوالين فهد ومراد وچاك وآليس. ورفعوا أسلحتهم عليهم.
يكتور: خرج من الغرفه ومعاه صوفيا.
وقال. بضحكه كلها شر. إلى أين سيده آليس!

فهد ومراد اتصـ.ـد.مو كمية السلاح اللي متصدر عليهم. لكن واقفين زي الأسود. بثبات كبير يهز ثقة اي حد في نفسه!
چاك: فتح عينيه بصدmه كبيره. وقال بزهول. يا الهي هذا مستحيل.
آليس: شهقت بصدmه كبيره وخــــوف. وواقفه تترعش. وقوتها بتقل. وقلبها بيدق بسرعه كبيره. وقالت. رباه لقد انتهى أمرنا!

يكتور: ضحك بسـ ـخـــريــة. ومشي كام خطوه بثقه. وحط ايدو ف جيبه. وقرب من چاك وقال باستهزاء. اووو چاك المسكين. لقد ورطت نفسك معهم. ولن تنال إلا طلقات نارية تخترق جسدك وقلبك تحديداً. ولكن هذه المرة في منتصف قلبك. يااا أخي الفاشل.
چاك: بدأ يعرق من الخــــوف. وخايف يتكلم.
مراد: واقف وباصص قدامه بثبات!

يكتور: ضحك باستهزاء. وقرب من فهد. وقال بسـ ـخـــريــة. فتى جيد. يجيد التمثيل ولكن ليس بسيء. سيدك يكتور تايلر. سيعلمك فن التمثيل. في مشاهد القتال. ولكن قــ,تــل بلا عوده للحياه!
فهد: قبض ع ايديه بغـــضــــب. ومردش!
يكتور: وقف قدام مراد. وقال بابتسامه. چاكوب موريس. الفتى المعتوه الأعرج. الذي يجيد اللعب بحرفيه. وخاصة سلاح خفة الظل. لكسب قلوب الآخرين.

نعم إنها طريقه بالفعل أعجبتني! وزكي أيضا. واتقنت الدور ببراعه وتجيد تحويل النقود من حساب أخي لحسابي.
وتجيد لعبة الانتقام ببراعه بيني وبين بيبرس. وأيضا انتقلت بعائلتك إلى مكان لا أحد يعرفه! حماية مني انا. ولكن اطمئن.
موريس و أورورا حتماً سيكونوا هنا أمامي خلال بضع ساعات. وستراهم وهم ينزفون من الدmاء ما يكفي ليروي عطش صوفيا. أليس كذلك صوفيا؟

صوفيا: ضحكت. وقالت. نعم سيد يكتور العظيم. وانا اعلم جيداً. أن خزنة سلاحك ستفرغها كاملة في رؤس هؤلاء الحمقى.
اووو آليس المسكينه. لماذا أراكي ترتعدين هكذا! يالك من مسكينه حقا.
مراد! بيفكر يتصرف إزاي!
آليس: واقفه بتترجف. وبصت ل فهد. بنـ.ـد.م. والدm نازل من كتفها. وهمست بنـ.ـد.م كبير. آسفه!
فهد: اخد نفس عميق جدآ. وهز راسه ليها. وقال. لا عليكى. وبيقــلـــع الچاكيت.
الحرس كلهم قربو منه بحرص!

فهد: أبتسم بسخريه. وقال. اتعلم يكتور. رجـ.ـالك يحتاجون إلى متدرب محترف. من أين أتيت بهم بربك. أنا فقط انزع هذا الزي.
يكتور: قعد ع الكرسي. وقال. نعم وهم سيعيدو التدريب على جثثكم. أيها الحمقى.
فهد: مهتمش. وقــلـــع الچاكيت. وحطه على كتف آليس. وهز راسه ليها وقال. ستكوني بخير. أعدك!
آليس: بصت ل فهد وافتكرت أبوها. وابتسمت بدmـ.ـو.ع.
يكتور: رفع حاجبه وقال. امممم. ولماذا انت واثق انكم ستكونو بخير؟

فهد: رفع طرف عينيه وابتسم. وقال. لأن الصبر لا يعرف طريقك يكتور. وإن كنت تريد قــ,تــلنا لما لم تفعلها!
مراد: بثقه. نعم لم تفعلها. إلا وإن كان لك أسبابك!
يكتور: ليس بجديد عليكم. فأنتم اذكياء. واسبابي أريد أن أعلم ماسبب اتحادكم. وهل أتيتم بالاتفاق. أم بالصدفه؟
مراد: هز كتفه. وقال. أنت فيكتور العظيم أليس كذلك؟ اعرف بنفسك. أنت لا تحتاج لأحد.

يكتور: هز راسه أمم. حسنا. ولكن ليس لدي وقت للعبث مع أمثالكم. كل ما أريده الآن هو كيران لورانس!
مراد: رفع عينيه ليه بغـــضــــب واضح. لكن تماسك لآخر لحظه.
فهد: قبض ع ايديه بغـــضــــب وقال بتحذير. كيران بعيد كل البعد عن هذا. وإن فكرت أن تأذيه وهذا لن يحدث. لكن أقسم لك انك ستنـ.ـد.م. أنت واخيك!
يكتور: ضحك. وقال. أتعلم چاسبر. أحببت شجاعتك. حقا مندهش. في وجود كل هذه الاسلحه على رأسك. تجادلني. بربك كيف تجرؤ.

فهد: أبتسم. وقال. صدقني أنت لا تعلم مع من تتحدث. ولا يهمني كل هذه الاسلحه. وبحركه أقل من السريعه. افجر هذا المكان. ولكن. دعنا نتسلى قليلا.
يكتور: صك ع أسنانه من ردود فهد عليه. وقال بصوت عالى. مااااايكل!
مايكل: أمرك سيدي.
يكتور: خذ هؤلاء الخنازير إلى الأسفل. وانزعو منهم المايك الخاص بهم للتواصل. ولا تتركوهم لحظة واحدة. إلى أن يصل كيران. وحينها سنقــ,تــلهم دفعة واحدة!
مايكل: حسنا سيدي.

فهد: شاور بعينيه لمراد على التربيزه.
مراد: هز راسه لأ. مش دلوقتي!
ومايكل والحرس نزلوهم البدروم. واخدو منهم موبيلاتهم والسمعات وواقفين حراسه مشـ.ـدده عليهم
آليس: قعدت ع الأرض مكانها وعيطت بو.جـ.ـع كبير.
مراد: قعد ع برميل صغير. وحط وشه بين ايديه. وبيفكر إزاي ده حصل. لازم أتصرف.
فهد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وقال ل مراد. أنت ليه موافقتش نهجم. ليييييه!

مراد: مسح وشه بايديه بتعب وقال. عشان الوعود إللي قطعتها على نفسي. لو هجمنا كنا هنفجر المكان باللي فيه. ولسه اوارق موريس و أورورا وغيرهم من المزارعين. ولسه اوارق چاك اللي تثبت حقوقه. وكمان آليس. محتاجه لرعايه. أنت شايف حالتها إزاي.
فهد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وبص ع آليس.
چاك: قعد بقلة حيلة. وبيفكر في نهايته المحتومه.
مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. قال. چاك.
چاك: بص ل مراد بعتاب كبير. وساكت.

مراد: بنفاذ صبر. قال. چاك هذا ليس تصرف ناضج منك. اعلم أني سابذل قصار جهدي لسلامتك. لاني وعدتك بهذا. والآن تقدm إلى آليس. وتفقد جـ.ـر.حها. واربطه جيداً.
چاك: قام بإستسلام. وقعد قدام آليس. وقال ليها بلوم. لماذا آليس. لماذا فعلتي هذا بنا؟
آليس: عيطت بو.جـ.ـع كبير. ونزلت جاكت فهد. وقالت. أنظر چاك. هذا ما فعله يكتور. أنا لم أريد التحدث بأي شيء. ولكن فعلت ذلك لأني كنت أتألــم ولم أتحمل. انا حقا أسفه.

چاك: اندهش من الجـ.ـر.ح. وبدأ ينفضه بقماشه. وربطه. وقال. لا عليكى عزيزتي آليس.
فهد: بغموض. طيب يكتور عرف إزاي واحنا دارسين كل خطوه. ومش سايبين أي غلطه ورانا. وبص ل آليس. وقال. ماذا حدث آليس؟ ولماذا يكتور فعل هذا بك. وكيف أصبح عنده علم بكل شيء؟ وماذا قولتي له؟
آليس: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت. بسببي أنا. لأني نسيت أن انزع خاتمي الخاص. عنـ.ـد.ما تقمصت دور زوي. وقالت صوفيا أنها عرفتني بسبب الخاتم.

فهد: بغـ.ـيظ كبير وقال بحده، ولكن أنا قولت لك خذي حذرك وانزعي الخاتم والقرط. كان يجب عليكي أن تكوني أكثر حرصاً آليس.
مراد: خلاص ياحوت. اللي حصل حصل.
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. خلاص ايه يا صقر. دي تاني مهمه نتعرض فيها للخطر بسبب الستات. اول مره بسبب هيلينا. ودلوقتي آليس. انا نـ.ـد.مان اني دخلتها معانا.

آليس: مش فاهمه طريقة كلام فهد. لكن واضح غـــضــــبه من رد فعله. وعيطت. قالت. انا حقا اعتذر منك چاسبر. أنا أشعر بالاسف الشـ.ـديد. أرجوك سامحني أنت وچاكوب وچاك. أرجوكم. أريد العوده إلى الديار. وعيطت اكتر.
مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. حسنا لا عليك آليس. وسنكون جميعاً بخير. وكما وعدك چاسير سنعيدك إلى عائلتك.
فهد: فتح عينيه بصدmه. وقال الموبيل يا حوت! الديزل لو أتصل. او بعت رساله؟ الموبيلات مع يكتور!

مراد: همس بصدmه. لو عرف أننا مخابرات! مستحيل!

عند آدm مراد.
أكرم مكنش مصدق أنه شايف آدm قدامه. وأنه قدر يوصل للرساله أخيراً. وحـ.ـضـ.ـن آدm بقوته ولهفه واضحه جدآ.
آدm مراد: حـ.ـضـ.ـنه بسعاده. وقال عامل ايه ياعمي؟
أكرم: ربت ع ضهرو بفرحه. وقال. كنت عارف. وخرج من حـ.ـضـ.ـنه وكمل بأمل. كنت عارف ومتأكد أنكم هتوصلولي. بجد انا مش عارف اوصفلك انا حاسس بإيه دلوقتي.
آدm مراد: حمدالله ع سلامتك.

أكرم: هز راسه لااا. حمدالله ع سلامتي دي أسمعها لما ارجع بلدي وأشوف ولادي بعينيا. اخبـ.ـارهم ايه يا آدm. متعرفش عنهم حاجه؟ أكيد افتكروا اني دلوقتي مـ.ـيـ.ـت مش كدا؟
آدm مراد: هز راسه بنفي. لأ أبدا. ولادك ومراتك في انتظارك. ومتأكدين إنك راجع ليهم.
أكرم: ضحك بسعاده. وقال. أبوك عامل ايه دلوقتي. وفهد اخبـ.ـارو إيه؟

آدm مراد: كله تمام. لكن انا عايز اعرف. حضرتك. ايه اللي حصل معاك. و ليه موجود في مكان زي ده؟ وليه بما انك موجود مرجعتش ليه حتى للسفاره؟
أكرم: لأ ده حوار يطول شرحه. بص أنا مش هعرف اتكلم معاك دلوقتي. لأني بشتغل باليوميه عشان اعرف أعيش. اخلص يومي وافضالك.
آدm مراد: برفض. سيادة العقيد آكرم. أنت نسيت انت مين؟ وبعدين انا جيت خلاص انسى الشغل في المكان ده. احنا ورانا حجات اهم بكتير. ولازم أفهم.

أكرم: طيب ماشي تعالى. انا عايش في كوخ صغير في اخر الأرض اللي هناك دي.
آدm مراد: قــلـــع النضاره. بص ع الكوخ. وقال. تمام اتفضل حضرتك.
أكرم: ماشي يتكلم معاه.
آدm مراد: ماشي يبص على العربيات. والمكان.
وبيحكيله انه هو وابوه وفهد وصلو لحيدر.
وصلو أخيراً للكوخ. :
أكرم: تعالى يا آدm ادخل. قولي تشرب ايه؟ انا معنديش غير شاي اصلا ههههه. بجد انا فرحان. فرحان جدا يا آدm...

آدm مراد: اتفضل استريح ياعمي. انا مش عايز حاجه.
وشاف عربيه صغيره بريمـ.ـو.ت كنترول. وابتسم وقال. بتسلي نفسك وبتلعب بيها. وضحك.
أكرم: ضحك. وقال لأ دي عربيه جت في الخرده. بس جديده لانج وشغاله. عجبتني قولت لو رجعت بقى ابقى اديها لحفيدي.
آدm: مسك العربيه. وقال فعلاً جديده.
أكرم: قولي بقي تشرب ايه؟
آدm مراد: صدقني مش عايز. لكن كل اللي عايزه إني افهم عشان أرتب كل حاجه في مكانها الصح.

أكرم: قعد ع كرسي خشب قديم. وقال بتنهيده. كل حاجه كانت ماشيه تمام وبتساهيل ربنا. وغلطه واحده وف ثانيه واحده. كل حاجه اتقلبت.
آدm مراد: احكيلي ياعمي. قولي إيه اللي حصل. وايه اللي خلاك تهرب و تسيب الساعه.
أكرم: بنرفزه. انا مهـ.ـر.بتش يا آدm. انا مش جبان عشان أهرب!
آدm مراد: بتنهيده. انا مقولتش كدا ولا أقدر أقولها. لكن كونك هـ.ـر.بت مش معناه أنك جبان. لأ في هروب مؤقت لإثبات نتيجه أكبر.

يعني إحنا كلنا عند حيدر في الملهى بهويات مزيفه. هل كدا احنا مجرمين؟ لأ احنا بنعمل كده عشان نحمي الخير وننصره على الشر. لكن مش ضعف مننا أبدا.
أكرم: مسح وشه بايديه. وقال متزعلش يا آدm. انا مقصدش اعلي صوتي عليك. لكن صدقني انا عايش سنتين عـ.ـذ.اب. ومش عارف اعمل ايه. ولا حتى عارف أسمع صوت حد من ولادي ولا مراتي. والدنيا هنا وحشه جدا. عايش وحيد. وتعبت بجد.

آدm مراد: ربت ع كتفه وقال. ولا يهمك. المهم انك بخير وكل اللي فات من الماضي خلاص. ومن بكره بدايه جديده. المهم بقى. أنت اكتشفت كارت الذاكره إزاي؟ وازاي كشفوك!
أكرم: بشرود. آخر مره روحت فيها الملهى. قولت لحسن ونادر. يستنو مني اشاره. ودخلت الملهى. وكان يكتور قاعد ع البـ.ـار. ومعاه صوفيا. وكانو بيتكلمو عن شاهي اللي قــ,تــلها بدm بـ.ـارد.
وصوفيا كانت شمتانه وقالتله ازاي تتجوز واحده من العرب.

يكتور قالها عشان خاطر مصلحتي ومحدش يعرف بقائمة الإغتيالات.
صوفيا: قالته ايوه وفين بقى القايمه دي؟
يكتور: بصلها كأنه هيقــ,تــلها ع سؤالها ده. بيني وبينك كنت مركز اوي معاهم.
صوفيا خافت منه ومشيت.
كان في قدام يكتور ساعة حائط كبيره جدا. وجمبها مرايا بعرض الحيطه.
انا مثلت إني بشرب. وبرفع طرف عيني. شوفت بيبرس واقف على السلم. وبيشاور ليه يطلع.

يكتور: اتحرك روحت انا عملت اني سـ.ـكـ.ـر.ان وخبطت فيه واعتذرت منه. وقالي اسمك ايه قولتله ويليام.
قالي ده تالت يوم ليك في الملهى. استمتع بوقتك. وسابني وطلع.

في وقت منا خبطت فيه. كنت حطيت في جيبه مايك صوت. ودخلت الحمام. أسمع الحوار اللي هيدور بينهم لأن الميوزك عالي. وسمعت بعد كده. بيبرس بيزعق انه إزاي مش مأمنه على مكان كارت الذاكره. وهو أخوه وشغال معاه من سنين. وبعد جدال بينهم. قاله الكارت موجود هنا في الملهى. في ساعة الحائط في ضهر البنادول المتحرك. في علبه صغيره محكومه. وملزوقه.

انا فرحت جدا. وكنت طالع اجيبها. لكن وقفت مكاني لما سمعت تهديد يكتور لبيبرس. وإن يكتور عامل كمين بحراسه شـ.ـديده على طرق السفر. يعني لو بيبرس غدر؟ هيجيبه هو والكارت. عشان محدش هيكون زعيم المنظمه غيره وبس. والتسليم انهاردة وسط الحفله. ورجـ.ـال المافيا اللي هينفذو العمليه. هيكونو هنا كمان ساعه بالظبط.
انا كنت واقف تايه. يعني لو اخدت الكارت. هتمسك على الطريق. ولو سبته انهردا هيتسلم. طيب والعمل؟

ولاني كنت ساكن في المنطقه كمستأجر عرفت شوية مناطق. وسافرت قبل كده ووصلت المنطقه دي. ولما سألت عن يكتور. اهل المنطقه قالو ميعرفوش حد بالاسم ده. ولقيت إني لو هكون ف خطر ده هيكون آآمن مكان ليا. وسبت رساله مشفره في الساعه. وقولت هبقى اسيبها لحسن ونادر لو هـ.ـر.بت من هنا. وخرجت من الحمام.

وكملت دور السـ.ـكـ.ـر.ان. وجت بـ.ـنت ترقص معايا. وروحت معاها جمب الساعه. وحاولت بخفة يد أجيب الكارت. والحمد لله بعد خمس دقايق. كنت لقيته. وحطيته في جيبي. لكن يكتور الملعون شافني في آخر لحظة وهو نازل من ع السلم. وزعق وأمر أنهم يمسكوني. وواحد من الحرس مسكني. قولت بس انا كدا في خطر. وفكيت الساعه بسرعه ووقعتها على الأرض. والحارس زقيته وضـ.ـر.بته. وجريت بسرعه.

وطلعو ورايا. انا ملحقتش أروح لحسن على العربيه. وجريت من طريق تاني. وفجاءه سمعت ضـ.ـر.ب النار. واتصبت في جمبي. وجريت لأنهم لو مسكوني مش هيبقى خير. ووصلت على طريق بحر. والدنيا اسودت قدامي ومحستش بنفسي. غير بعد تلات ايام. لقيت نفسي في بيت ناس بسيطه. وعالجوني. انا افتكرت الكارت. وقومت زي المـ.ـجـ.ـنو.ن ادور على الكارت. لكن ملقتوش. لكن الست قالت إنها كانت بتغسل هدومي ولقت العلبه الصغيره دي. انا أخدت منها العلبه. وشكرتهم على اللي عملوه معايا ولبست وخرجت تعبان مش قادر من مكان الرصاصه. لكن طلعت على الطريق. وع بعد كل كام متر. كامين من رجـ.ـا.لة حيدر. عرفت إني استحاله هعرف ارجع. وياترى مسكو حسن ونادر. ولا هربو؟ وبعد كده. جيت على المكان ده. آآمن مكان. قريه صغيره كلها عبـ.ـاره عن خرده وعربيات. وعشت هنا على أمل إن حد يوصلي.

بس يسيدي هو ده كل اللي حصل. والحمد لله إني اطمنت منك على العقيد حسن. بس زعلت على نادر. ربنا معاه.
آدm مراد: أخد نفس عميق. وهز راسه. وقال. أنت نجيت من المـ.ـو.ت بأعجوبة. لكن فين كارت الذاكره؟
أكرم: أبتسم. في أمان. وبين أيديك.
آدm مراد: كشر عينيه. وقال مش فاهم؟
أكرم: في اشاره. في الريمـ.ـو.ت كنترول!

تاني يوم.

في ملهى يكتور.
آليس: نايمه مكانها. وتعبانه من الجـ.ـر.ح.
چاك: رايح جاي قلقان ومرعوب.
مراد: قاعد. وسرحان. وكل خــــوفه إن آدm يرجع على هنا.
فهد: مخـ.ـنـ.ـوق لدرجه كبيره. وبيراقب المكان. لكن البدورم محكم ومفيش منه مفر للهروب غير الباب الحديد. و واقف قدامه اكتر من 10 حراس ومسلحين برشاشات.
واحد من الحرس بيفتح الباب. ودخل. وباقي الحرس وراه.
الحارس حط السلاح ع راس فهد. و قالهم. هيا تحركو أمامي. سيد يكتور. في الأعلى.

مراد: هز راسه لفهد. يلا بينا. وطلعو كلهم وچاك بيساعد آليس وساندها...
يكتور: قاعد على كرسي ملكي. وابتسم اول ما شافهم. وقال. اتمنى بأن تكونو قضيتم ليلة سعيده. أيها الفتيان.
محدش رد عليه.
صوفيا: ببرود. اوو آليس. تبدين قبيحه بهذا الزي الملطخ بالدmاء. ولكن سيد يكتور. وعدني بأنه سوف يقضي عليكي لتستريحي حبيبتي!
آليس: قلبها دق بخــــوف كبير. ووشها بقى شاحب.
مراد: من بين أسنانه. ماذا تريد يكتور.

يكتور: رفع حاجبه. وقال. ولماذا أنت واثق من إني أريد شيئاً.
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. لأن اللعب أصبح الآن على المكشوف يكتور. فقل ماذا تريد. حتى نقرر ماذا سيحدث بعد.
يكتور: بسخريه. اتعلم چاسبر. طباعك حاد. مثلي تماماً. وقليل الصبر أيضاً مثلي.
فهد: أبتسم بسخريه. وقال. لو كنت وقح مثلك. لكنت قــ,تــلت نفسي منذ زمن. والآن ومن مصلحتك. قل ماذا تريد. وما ورائك من وجودنا في هذا المرأب.

يكتور: رغم الغـ.ـيظ اللي جواه. من فهد وأنه مبيخافش منه. لكن هز راسه. وقام وقف. وقرب من فهد. وحط ايدو ف جيبه.
لكن غير مساره وبص ل مراد وقال بغموض. أريد كيران لورانس!
مراد: قبض ع ايديه بغـــضــــب صامت. لكن باصص قدامه بثبات.
وليه قال لمراد؟ المفروض إن كيران اخو چاسبر. يعني يكتور يقول لفهد مش أنا!
فهد: قال جواه. كدا أتكشفنا. واكيد آدm بعت رساله خاصه على تليفوني انا ومراد! أتصرف يافهد!

فهد: بجمود. تكلم معي أنه اخي. لماذا تريد كيران؟
يكتور: ضحك بصوت عالي. وطلع موبيلاتهم. وقال.
كيران لورانس. الذي لم أعرف هويته الحقيقية حتى الآن.
ولكن إن كنت تقول إنه أخيك. لماذا إذن يرسل رساله خاصه لچاكوب. بإنه حصل على هديتان لعيد ميلاده. ورائعه للغايه. وتأهبوا للعوده إلى الديار قريباً.
ولما لا يرسلها لأخيه الحقيقي چاسبر. إلا إذا انكم لستم أخوه.

ومن المؤكد أنكم من الشرطه ودخلتم وكري بعد اختفاء صديقكم الذي يدعى ويليام.
والعقل المدبر هو السيد چاكوب. وچاسبر وكيران مساعديه في هذه الخطه.
والهدياتان هما ويليام وكارت الذاكره!
وقرب من وش فهد. وقال بحده. أترى؟ إني أجيد تحليل الأمور ببراعه. ما رأيك إذن أيها الشرطي؟
فهد: أبتسم ببرود. وبص لمراد. وقال. الديزل عملها ياصقر. ألف مبروك.

مراد: بدهشه من ردة فعل فهد. لكن هو واثق من ابنه. وضحك هو كمان. وقال. الله يبـ.ـارك فيك يصحبي.
يكتور: بغـــضــــب من برودهم. حدف كل حاجه من على التربيزه. وقال. ساقــ,تــلكم جميعكم. وسأحصل على كارت الذاكره.
مراد: اتنهد براحه. لانه واثق من أنه مش هيقدر يعمل حاجه طول ما الكارت مش في أيدو. وقال. إذن فلتفعلها. لأنك لم تحصل على شيء.
فهد: بسخريه. مسكين يكتور. خسرت كل شيء!
يكتور: صك ع أسنانه بتوعد. ورفع ايدو يضـ.ـر.به بوكس.

فهد: رفع ايدو و مسك قبضة يكتور. بغـــضــــب السنين. ونزلها ببطء. وقال بتحذير. فكر ألف مره قبل أن تتحداني!
يكتور: بغـــضــــب شاور للحرس يشهرو الأسلحة عليهم. وطلع موبيله وفتح الفيديو. يصورهم.

في نفس الوقت. عند آدm مراد.
أكرم: يلا يا ديزل احلا فطار.
آدm مراد: لا فطار ايه؟ احنا يدوب نمشي من هنا. عشان نشوف هنعمل ايه؟
أكرم: اقعد بس انت مكلتش حاجه من امبـ.ـارح. وقولي ناوي على ايه؟ وايه اللي في دmاغك؟
آدm مراد: انا بعت رساله مشفره للصقر حالا. وبعت رساله لرغد بكل التفاصيل.

وهاخدك دلوقتي اوصلك عند رغد والبنات. قبل الكمين بعشرين كيلو متقلقش. واوراقك كلها جاهزه. والطياره الخاصه هتكون ف انتظارك. وانت تحلق وتظبط نفسك. وتاخد قايمة الإغتيالات. وترجع على مصر. وانا هرجع عند يكتور. بطياره خاصه. وبابا وخالي فهد. هيتصرفو ويجيبو يكتور وبيبرس وصوفيا. ونطلع بيه ع الطياره.
أكرم: قلبه بيدق بفرحه. وقال والله انا مش مصدق بجد. يعني انهردا هكون ف بيتي؟

آدm مراد: أبتسم وقال. قول يارب. ووصلته رسالة يديو.
اكرم: يارب يارب. وكشر عينيه لصوت الرساله. وقال. مين يا آدm!
آدm مراد: قال. ده أكيد يديو من المقدm رغد. ثواني هشوفه! وفتح الفيديو. وشاف أبوه وفهد حواليهم فريق كامل من الحرس والسلاح. واتصـ.ـد.م. وقام وقف وقلبه دق بخــــوف كبير لتالت مره!
يكتور: ضحك وقال.
تهانينا. كيران لورانس! كفانا لعبا حتى الآن.

عُد إلى هنا وقدm لي ويليام و كارت الذاكره. مقابل سلامة اصدقائك. وخاصة چاكوب موريس. إلى اللقاء كيران! وقفل.
آدm مراد: عينيه تايهه يمين وشمال. وقبض ايدو ع الفون بغـــضــــب. وصرخ بصوت من ناااار. وقال. لاااااااااااااااء.
أكرم: اتصـ.ـد.م. وقال. مش معقول. اتكشفوا؟ طيب إزاي؟ ازاااي؟ مراد وفهد في خطر.
في خطر حقيقي بسببي. انا لازم أتصرف. وبص ل آدm. اللي بينهج وعروقه برزت من الغـــضــــب.

وقال. اهدا يا آدm. اهدا وفكر. ومتخافش على ابوك وخالك. انا هسلم نفسي لحيدر. وا...
آدm مراد: قاطعه وقال. من بين أسنانه. حيدر ده بتاعي انا. ومحدش هيقــ,تــله غيري أنا!
ومسك الفون واتصل. على!

في وسط ضـ.ـر.ب النار والقنابل اليدوية.
آدm مراد: بيضـ.ـر.ب بالرشاش. وقال. بقولك ايه ياحوت!
فهد: بيضـ.ـر.ب. من الشباك. وقال. بنرفزه. قول!
آدm مراد: غير السلاح. ومسك قناصه. وركز بعينيه على الهدف. وقال بهدوء.
انا بحب آرين وعايز اتجوزها!
عند كريم.
كريم: بنفاذ صبر. ياليليانو. ياليليانو ياحبيبتى. أنتي ليه مش عايزه تتعاملي ع إن عمر ابننا ولد مش بـ.ـنت؟
ليليان: نفخت بغـ.ـيظ. وقالت. ليه إن شاء الله؟ شايفني بحطله مانيكير؟ منا عارفه انه ولد. عمرك سمعت عن بـ.ـنت اسمها عمر؟
كريم: من بين أسنانه. ولما انتتتي عارفه كدا؟ اوماااااال تعبااااني معاكي لييييه؟
ليليان: اله. عايز ايه بس ياكريم انا كلمتك؟

كريم: ضحك بتريقه. وقال. لأ ابدا. خااالص. هو انتي بتعملي حاجه؟ انتي يدوبك عايزه تغيري اوضة عمر بالكامل. وكمان الديكور والألوان.
بزمتك عمرك سمعتي ولا شوفتي اوضة ولد باللون البِنك؟ لأ كمان وسرير بمبي وعليه عالم ديزني بنات. انتي مدركه اللي بتعمليه؟
ليليان: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه اوووف بقى. وفيها ايه يعني. هو عمر فاهم. وبعدين انا بحب الألوان دي. واو بجد. هتبقى تحفه جدا.

كريم: مسح وشه بايديه ونفخ وقال. أستغفر الله العظيم يارب. بصي يا لليليان. عشان أنا مش هينفع اعملك اللي بتقولي عليه. لأسباب كتيره. وأولهم إن جدو أشرف اللي جايب كل حاجه في الاوضه دي هديه لعمر.
وثانيا: انا أبني راجـ.ـل. وهيتربى زي ما شباب العيله اتربت. مفيش حد فينا فتح عينيه ع اوضه باللون ده.
ليليان: قعدت ع طرف السرير بخـ.ـنـ.ـقه وسكتت.

كريم: شافها كدا. وقعد جنبها. وقال بهدوء. ليليان حبيبتي. بجد جميل جدا إنك بتحبي البنات. وانا كمان بحبهم جدآ. لكن صعب انك ترسمي لابنك حاجه يفتح عينيه عليها بالشكل ده. صدقيني صعب جدا.
ليليان: بتذمر. خلاص ياكريم اعمل اللي انت عايزو.
كريم: مش اللي انا عايزه يا لي لي. ده الطبيعي. وبعدين ياروحي بكره تخلفى. وتجيبيلي البنوته الجميله وتعملي ليها كل اللي انتي عايزاه. وانا هعملك كل اللي نفسك فيه. اتفقنا؟

ليليان!
كريم: قربها منه. وقال ها اتفقنا؟ ولا عندك اعتراض؟
ليليان: بص انا مضايقه دلوقتي. مش عارفه أوافق!
كريم: بغمزه. انا هقنعك توافقي بطريقتي. هو انتي عندك كام كيمو يعني؟
ليليان: بتداري الابتسامه. ومثلت الجديه. احم. لأ متحاولش انا بجد مضايقه دلوقتي.
كريم: قرب منها بحب كبير. وحط جبينه ع جبينها وقال. طول ما كريم معاكي. عمره ما هيسيبك مضايقه ولا مخـ.ـنـ.ـوقه. بحبك اوى يام عمر.

ليليان: ضحكت بسعاده لما سمعت ام عمر. وقالت وانا كمان بحبك اوى يابو عمر!
مصطفى: خبط ع الباب بسرعه كبيره. وقال. انتووووو يا اموااات ياللي جوه. مش سامعين موبيلاتكم. تماراااا بتولد. وانتوا نايمين. والله عيب عليك أنت وهي. محمد العدوي يشرف. وانتو نايمين.
وخبط تاني. وقال بصوت أعلا. انتو يااموااااات. اتحاسبتوا ولا لسه؟
ليليان: شهقت بصوت عالى وقالت بقلق. إيه؟ تمارا بتولد. ياروحي عليها. قوم بسرعه ياكريم.

كريم: بص ع الفون. وقال. أوبس ماما ريتال اتصلت علينا كتير. والموبايلات ع الصامت.
ليليان: قامت بسرعه. وقالت بلهفه. طيب اتصل عليها. وقولها خمس دقايق وهنكون عندهم.
في المستشفى.
آريان رايح جاي. متـ.ـو.تر وقلقان.
مريم: شاورت ليه. تعالى ياحبيبى. اقعد جمبي هنا.
آريان: قعد جمبها. ومسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. ودعا وقال. ياااارب يارب. خليك معانا.

مريم: ابتسمت بحب وقالت. وحد الله يانور عيني. والحمد لله. بتولد بدون ألــم. يعني الأمر بقى سهل. وكمان نور ورينو معاها. وربنا قبل كل شيء معاها ومعانا. يعني متقلقش.
آريان: بقلق شـ.ـديد. مش عارف اهدا ياماما. حاسس إن روحي بعيد عني. مش مرتاح. ولا هرتاح غير لما اطمن عليها.
مريم: خلاص قوم بسرعه أدخل ليها. واقف جمب مراتك. وعيش معاها لحظة خروج ابنكم للنور. وصدقني من أجمل اللحظات.

آريان: هز راسه لأ لأ ياماما. قلبي مش هاين عليه اشوفها تعبانه كدا. دي كانت بتصرخ من قلبها. كأن و.جـ.ـع الدنيا كلها فيها.
مريم: ربتت ع ضهرو. وقالت. ألــم الولاده هو الألــم الحقيقي. اومال هي الامومه بالساهل؟ الأم تستحمل كل حاجه وتتحمل أي قدر من الألــم. عشان بس اللحظه دي. لحظة خروج طفل صغير بنور حياتها. اهدا يانور عيني. كفايه الدكتور محمد سابنا ونزل بسرعه. مقدرش يتحمل يشوف بـ.ـنته بتتألــم.

آريان: هز راسه. تمارا بتحب باباها اوي يا ماما. وخالي محمد يستاهل كل خير.
مريم: ربتت ع أيدو وقالت. يازين ماربيت. يازين يبني. انت وريتال. مفيش زيك ولا زي قلبك الحنين يا آريان يابني.
آريان: باس ع أيديها وقال. الفضل كله يرجع لله ثم أنتي وبابا آدm. ربنا يبـ.ـاركلنا فيكم يا أجمل. اميره لأروع مملكه.
بعد شويه.
رينو: خرجت بسرعه. والضحكه ع وشها. وقالت. مبروك. يا ريو ياحبيب عمتك. محمد زي البدر اللهم بـ.ـارك.

آريان: والكل قرب منها بلهفه. وقال برجفه ودقة قلب. تيما. قصدي تمارا. تمارا عامله ايه دلوقتى ياعمتو. هي كويسه؟
رينو: بضحكه. تمارا زي الفل. ومبسوطه جدآ. تعالى ادخل ليها. اطمن بنفسك.
آريان: ضحك بلخبطه. ودخل بسرعه. واطمن ع تمارا. وباس جبينها بحب كبير. وقال. ألف مبروك ياروحي. حمدالله ع سلامتك يا قلب آريان.
تمارا: ضحكت بسعاده. وقالت ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياحبيبى. ومحمد يتربى في عزك. وصوتك ديما ف حياتنا!

آريان: شال محمد. وقلبه بيدق بسرعه كبيره. وباس جبينه. وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وقال. محمد انا ابوك ياحبيبى. وضحك اكتر. وقال أنا أبوك.
بعد كدا.
تمارا خرجت لاوضه خاصه. ومحمد راح ليها بسرعه. واطمن عليها وقلبه استريح.
آريان: من وراه. اتفضل حفيدك يادكتور.
محمد: لف ليه. وقلبه دق بفرحه كبيره. وشال محمد الصغير بين ايديه.
آريان: بسعاده. أذن ليه. بابا آدm وبابا زين قالوا مفيش غير محمد اللي هيأذن لمحمد.

محمد: ضحك وعيونه لمعت. وقرب من محمد وأذن ليه. وباس جبينه. وقال. نورت حياتنا ياحفيدي الغالي!

عند آدm مراد.
أكرم: اتصـ.ـد.م. وقال. مش معقول. اتكشفوا؟ طيب إزاي؟ ازاااي؟ مراد وفهد في خطر.
في خطر حقيقي بسببي. انا لازم أتصرف. وبص ل آدm. اللي بينهج وعروقه برزت من الغـــضــــب.
وقال. اهدا يا آدm. اهدا وفكر. ومتخافش على ابوك وخالك. انا هسلم نفسي لحيدر. وا!
آدm مراد: قاطعه وقال. من بين أسنانه. حيدر ده بتاعي انا. ومحدش هيقــ,تــله غيري أنا!
ومسك الفون واتصل. على رغد. وردت بتعجب. خير ياديزل!

آدm مراد: بعصبيه. رغد احنا اتكشفنا. غيري مكانك بسرعه.
رغد: بصدmه. ايييه؟ ازاااي؟ كل حاجه ماشيه بحرص شـ.ـديد. وتركيز كبير. وا...
آدm مراد: بصوت عالى. مش وقته. ومعرفش إيه اللي حصل هناك. وعرف منين؟ وميهمنيش.
اللي يهمني دلوقتي عيلتي. اسمعيني كويس. دلوقتي حالا. تروحي على المكان الاحتياطي. وقابليني في الطريق.
رغد: مسحت ع شعرها بحيره. وهزت راسها حاضر. يا آدm.
چيهان: دخلت على رغد. وقالت بعفوية. مقدm رغد.

وصلت حالا رساله من داليا. إن بيبرس رايح على المطار بعد ما دور على آليس وفكر أنها هـ.ـر.بت!
رغد: هزت راسها بخـ.ـنـ.ـقه. تمام ياچيهان.
آدm مراد: كشر عينيه وقال بيبرس! وبعدها أبتسم بخبث وقال. بيبرس!
رغد: باستفهام. بتفكر في ايه ياديزل؟
آدm مراد: هقولك. بس لازم تتواصلي مع داليا. واسمعيني وركزي كويس انتي هتعملي!
رغد: بتسمع بتركيز. وقالت تمام تمام. في ثواني هنتحرك.

آدm مراد: قفل الفون. وبص قدامه. وقال. أقسم بالله. لو أبويا اتخدش بس. لاتمـ.ـو.ت في اليوم ألف مرة ياحيدر الكـ.ـلـ.ـب!
أكرم: اتحرك بسرعة. وجاب العربيه اللعبه. وبيشيل الكارت. من الريمـ.ـو.ت.
آدm مراد: بص للعربيه كتير. وبيفكر. وبعد كده بص على العربيات كلها. وهز راسه بتفكير.
أكرم: بغـــضــــب. يلا بينا يا آدm!
آدm مراد!
أكرم: شافه سرحان وباصص قدامه. وقال بنفاذ صبر. انت بتفكر في ايه؟ لازم نتحرك حالا.

آدm مراد: مسك العربيه اللعبه. وقال بتوعد. هنتحرك وحالا.

بعد كدا.
قدام المطار.
بيبرس: نزل من عربيه آجره. وقلقان لانه مش لاقي آليس.
داليا: من وراه. مستر بيبرس. مهلا رجاءا.
بيبرس: لف ليها. وكشر عينيه وقال. من أين ت عـ.ـر.في أسمي؟ ومن أنتي؟
داليا: مثلت الخــــوف والارتباك. وقالت. آليس!
بيبرس: الشنطه وقعت من أيدو وقال بلهفه. آليس؟ أنتي ت عـ.ـر.فين آليس؟ واين هي؟ هيا تكلمي!

داليا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت. انا صديقه ليها عبر الإنترنت. وتحدثت معي بالأمس وكانت في حاله سيئه جدا.
وقالت انها في خطر. من شخص يدعى يكتور. وخائفة جدآ منه لأنه حاول التعدي عليها وهـ.ـر.بت منه. وآتت إلى في هذا الصباح وحالتها سيئه للغايه وتبكي كثيرا. وقالت إنها تريدك. تريد سيد بيبرس. وتوقعت إنك ستذهب للبحث عنها. وأتيت إليك على الفور. وحمدا لله إني وجدتك مثلما آليس توقعت.

بيبرس: قبض ع ايديه بغـــضــــب. وقال. يتعدى عليها؟
داليا: بخبث. ستأتي معي أم تقل سيارة أجره؟ انا معي سيارتي الخاصة.
بيبرس: بعصبيه. اوصليني إليها في أسرع وقت.
داليا: بمكر. حسنا. تفضل معي.
بيبرس: فتح باب العربيه بنرفزه. وركب جمبها.
داليا: ركبت وبصتله.
بيبرس: بصلها وزعق. هيا تحركي.
داليا: ابتسمت. حسنا. ورشت في وشه مـ.ـخـ.ـد.ر.

چيهان: كانت نايمه مستخبيه في الكرسي الخلفي. واتعدلت. وحطت الكـ.ـلـ.ـبشات في أيد بيبرس وهو بيغيب عن الوعي. وقالت. بسرعه ياداليا. مش لازم نتأخر ع الديزل!

في ملهى يكتور.
كلهم واقفين في صالة الملهى والحرس محاصرين أبطالنا بألاسلحه. ويكتور قاعد قدامهم.
آليس: واقفه دايخه ومش قادره تتحمل وهيغمى عليها. لأنها مأكلتش حاجه من آخر مره كانت فوق.
چاك: واقف جمبها وساندها. وجواه مرعوب ألف مره.
يكتور: جاله مكالمه. وبيتكلم في الفون.
مراد: واقف ومخـ.ـنـ.ـوق جدآ. ومضايق لانه خايف ع آدm.

فهد: واقف جمب مراد. وبص ع الحرس. ونزل راسه بميل ناحية مراد. وقال بهمس. هو أحنا مش مأمنين نفسنا كويس؟
مراد: هز راسه بتنهيده. أيوه.
فهد: طيب مستني ايه يامراد. أنا مش قادر افهمك. أسلحتنا في كل مكان حوالينا. ولو قلبت تربيزه واحده بس؟
ف ثانيه نفجر أم المكان ده. ليه مصعبها عليا؟ ومخليني واقف متكتف!
مراد: بإشاره ع چاك وآليس وقال. عشان دول. لازم يخرجوا بأمان. وعشان موريس و أورورا. لازم أخد أوراقهم.

فهد: مسح وشه وشعرو بنرفزه. وقال من بين أسنانه. بغـ.ـيظ. انا قولتلك قبل كدا. قولتلك خد الأوراق كلها من الخزنه احتياطي وحط مكانها نسخه مزوره. محدش عارف إيه اللي ممكن يحصل. واهو. واقفين متكتفين!
مراد: أبتسم بمكر. وقال. وأنت مفكر إن الأوراق في الخزنه ياحوت؟
فهد: كشر عينيه وقال. تقصد ايه يا صقر؟
مراد: أبتسم بخبث. عيب عليك ده انا الصقر يبني!
فهد: بص حواليه. وقال بهمس. عملتها امتى وازاي؟

مراد بصله. وابتسم. وافتكر.
فلاش باك.
مراد: بقلق ها ياحوت جبت كل حاجه تخص زوي. خلي بالك انا مسافر بكره الصبح ومش عايز ابقى قلقان؟
فهد: اطمن ياصقر. البند تلاته جابت كل حاجه. بـ.ـاروكه وماسك ونفس اللبس وكل حاجه.
وهتوصلهم هنا بكره بليل في السهره. والتنفيذ بعد يومين!
مراد: لأ كدا تمام اوي. يلا بقى هنام ونصحى نشوف هنعمل ايه؟
فهد: هز راسه تمام. وقفل النور ونام.

مراد: نايم وسرحان. وقال جواه. طيب لما آليس تنزل تفتح الخزنه. وتطلع في كاميرات المراقبة. وحيدر يشوفها. 90 هيغير بسوورد الخزنه!
طيب هتعمل ايه يامراد. كل الأوراق اللي تخص المزارعين وموريس وكمان اوراق ملكية چاك. كل ده في الخزنه. ولو غير الرقم السري. هتبقى مشكله كبيره. لأني كدا هاخد وقت أكبر عشان اعرف الجديد. وممكن أوي معرفوش. اوووف طيب اعمل زي ما قال فهد؟

تاني يوم. سافر لموريس و أورورا. وقابل رغد هناك. وقال. امقدm رغد. امسكي. دي صور صورتها لكل ورقه موجوده في الخزنه انهردا قبل ما اجي. أنا عايز منك نسخه مزورة من كل الأوراق دي. ونفس الملفات. انتي قابلي الخبير بتاعنا. وهو هيظبط كل حاجه.
رغد: تمام يافنـ.ـد.م. واخدت الصور.
مراد: بتنبيه. انا راجع بكره الضهر. وعايز النسخ تجيلي بكره بعد نص الليل في الملهى.
رغد: حاضر يا فنـ.ـد.م انا هجيبهم بنفسي!

وبعد كده. في الملهى في وسط الزحمه والميوزك والرقص.
رغد: دخلت الحمام. وكانت الأوراق في كيس محكوم. وسابته خلف السيفون. وشـ.ـدت السيفون وخرجت. وبعتت اشاره لمراد.
مراد: دخل الحمام. وجاب الكيس. وحطه جوه التيشريت. وقفل الچاكيت. وخرج. واول فرصه. قبل سرقة الألــماس بيوم. دخل المكتب. وفتح الخزنه. بدل الملفات وحط الملفات الاصليه في الكيس. وحطها في هدومه. ونزل السرداب. ونزل تحت السرير. ولزق الكيس بأحكام في السرير.

باك»»»»»
مراد بص لفهد بابتسامة نصر. من غير ما يتكلم.
فهد: رفع حاجبه بتعجب. وفهم إن الأوراق في أمان. وابتسم.
الحارس: هاي أنتم لما نراكم تضحكون؟ اصمتوا سيد يكتور قادm!
فهد: بصله بغـ.ـيظ وقال من بين أسنانه. اللعنه عليك أنت ويكتور.
مراد: هشش اهدا. أخد الحق حرفه. ده هيطلع تيت أبوهم. بس الصبر!

بعد شويه.
في مكان تاني.
بيبرس: بدأ يفوق.
آدm مراد: قاعد قدامه بملامح غـــضــــب. وقال بالعربي. اسمع يابيبرس!
بيبرس: أتصدm. وقال. كيران! وبتتكلم مصري؟
آدm مراد: مردش عليه. وشمر كم أيد بيبرس. وقال ل أكرم. مش عايزه يتحرك!
أكرم: كتفه.
بيبرس: رغم أنه مصدوم لكن بيتحرك بغـ.ـيظ.
أكرم: ضـ.ـر.به بوكس. وقال. اثبت يالا!

آدm مراد: فتح علبه كلها تلج. وطلع منها جرعتين. واحده لونها أزرق والتانيه أحمر. وجهز الحقنه من اللون الأزرق. وحقن بيبرس في دراعه. وسط محاولة دفاع من بيبرس.
آدm مراد: بثبات. قال ده فيروس نشط. والازازه دي المصل المضاد ليه.
لكن الفيروس
هتبدا أعراضه بعد تلات ساعات. أول حاجه. هتحس بدوخه. وبعدها صداع. وضـ.ـر.بات قلب سريعه جدآ و فجاءه إنفجار في شرايين القلب. وتمـ.ـو.ت.

بيبرس: بينهج بخــــوف. وقال برعـ.ـب وصدmه. اييييييه ليييه؟ لييه؟ وأنت مين؟ وعايز مني إيه؟
آدm مراد: ضغط ع فكه بكُره واضح. وقال. بغـــضــــب. انا النقيب آدm مراد العدوي. مخابرات عامه. ولو منفذتش اللي هقولك عليه. اعرف انك مـ.ـيـ.ـت.
بيبرس: فتح عينيه بصدmه. مخابرات!
آدm مراد: قام وقف. وقال. المصل مش هتلاقيه غير معايا انا وبس. وحط الازازه في جيبه.
بيبرس: بصله بغـ.ـيظ. وساكت!

آدm مراد: رفع كتفه. وقال. تمام أنت حر. وشاور لاكرم والبنات. وقال سيبوه مكانه. و يلا بينا. وجه يتحرك.
بيبرس: بينهج. ماشي. موافق اعمل اي حاجه. بس هات المصل!
آدm مراد: هز راسه. لأ. وقال. عقيد أكرم. اشرحله كل حاجه و نفذ دلوقتي.
أكرم: بقلق. طيب وأنت رايح فين!
آدm مراد: بص قدامه. وقال. مغامره! وسابهم ومشي.

رغد: اتفضل يا اكرم. دي هدومك. والصديري الواقي. احلق دقنك. والبس زي ما آدm قال. بس بسرعه ارجوك. لازم نكون مأمنين آدm وباقي الفريق.
أكرم: بص ل بيبرس. وقال بجمود. أسمع يالا. احنا هنروح ع قرية حيدر. وأنت هتكون معانا.
يعني أنت اللي هتعدينا من الكامين ورجـ.ـالتلكم.
انا عندي استعداد اصفيهم كلهم. بس مش قبل ما حيدر ياخد حقه تالت ومتلت. فاهم!
بيبرس: بينهج من الخــــوف. وبيعد الساعات اللي باقيه ليه في الدنيا.

بعد شويه.
في ملهى يكتور.
يكتور: بص في الساعه. وقال. كيران لم يأتي بعد! من الواضح أنه لا يريد سلامتكم.
مراد: بهدوء. قال. على العكس تماماً. أنت الذي لا تريد سلامتك. اتعرف يكتور؟ انا حقا اشفق عليك. من غـــضــــب كيران. انا لو كنت مكانك؟ كنت هـ.ـر.بت منذ أن علم كيران! ما رأيك چاسبر.
فهد: رفع طرف عينيه وقال بتوعد، ياويلك ياحيدر!
يكتور: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. وعايز يقــ,تــل فهد بأي شكل. لأنه شايف جبروت في عينيه.

لكن لازم يستنى لما يوصل كيران. وياخد القايمه. ويقــ,تــلهم كلهم دفعه واحده.
فون يكتور رن.
يكتور: أبتسم وقال. ها قد بدأنا. أنه كيران. ومن الواضح أنه سيتوسل إلى بأن ارحمكم.
مراد وفهد بصو لبعض وضحكوا.
يكتور: بغـ.ـيظ. فتح الاسبيكر ورد ع آدm. وقال. أين أنت أيها الوغد!
آدm مراد: واقف على سطح الملهى. وقال بدهاء. اللغز الأول. ما هو الشيء الذي يوصلك من بيتك إلى عملك دون أن يتحرك هذا الشيء؟

يكتور: كشر عينيه بعدm فهم وقال بغـ.ـيظ. ماذا؟ أنت تتحدث معي لتقول ألغاز؟
مراد وفهد ابتسموا و غمزو لبعض.
آدm مراد: ربط نفسه بالحبل. ونازل من اعلا الملهى. وقال بهدوء. الجواب هو الطريق!
اللغز الثاني. أنا شجرة كبيرة ومتفرعة. إلا إني ليس لي ظلال ولا أطرح ثمار فمن أكون؟
مراد بابتسامة فخر. وقال من بيت شـ ـــفــايـــ ـفه لفهد. الديزل. شجرة العيله.

يكتور: بصوت غـــضــــبان. أين أنت أيها الخنزير. إن لم تأتي الآن ومعك ويليام وكارت الذاكره. صدقني سأفچر رؤوس هؤلاء الحمقى. وانا أعي ما أقوله.
آدm مراد: وصل قصاد ازاز مكتب يكتور. وطلع أداه صغيره. وبيقطع بيها جزء من ازاز الشباك. وقال بهدوء. الحل هو أنا أكون شجرة العيلة!
اللغز الثالث. يخترق الزجاج ولا يكـ.ـسره ما هو؟
فهد: أبتسم بسخريه. وهمس. الضوء. وبص ل مراد وقال بحماس. الديزل هنا!

مراد: نفخ بتـ.ـو.تر. وخايف ع آدm. وهمس ربنا يستر.
يكتور: بصوته كله. ما هذا الهراء أيها الوغد. اصدقائك تحت قبضتي وأنت تقول لي ألغاز. أريدك أمامي. وحينها أقسم بأني لن اتتردد في قــ,تــلك.
آدm مراد: فتح الشباك. ودخل المكتب. وقــلـــع الشنطه. وحطها ع المكتب. وقال. الاجابه هي الضوء. وابتسم وافتكر ضي آدm.
وقال ليكتور.
اللغز الرابع. شي أمامك ولن تراه مرة ثانيه لأنك ستتحطم فما هو هذا الشيء؟

مراد وفهد بصو لبعض. وقالو بهمس. المستقبل!
يكتور: بيتنفس غـ.ـيظ. وقال. أمامك نصف ساعة. إن لم تأتي. فسحقا لك أنت وكارت الذاكره. وساقــ,تــلهم جميعاً. واحتفظ لك بجثثهم. فالتأتي وتأخذهم. أنت تعلم أني ليس لدي صبر أيها الوقح.
آدm مراد: طلع جهاز من الشنطه. وبيدور في المكتب على الجهاز المتحكم في الشبكه. وماشي ورا السلك. وشاف الجهاز ورا رف التحف. وبيرفع التشويش عن المنطقه كلها. وركب جهاز التشويش لجهاز التحكم.

وقال على رسلك. نحن نتحدث فالطريق أمامنا طويل.
وأنا سأتي بالطبع. ولكن عليك حل آخر لغز. لأنه اللغز المهم عن ما سبق. ركز معي جيدا.
اللغز الأخير هو. قطار طوله كيلو متر واحد. يجب أن يجتاز نفق طوله كيلو متر واحد أيضاً. ماهو الزمن الذي يحتاجه القطار ليجتاز هذا النفق؟ علما بأنه يسير بسرعة 15 كيلومتراً في الساعة!
يكتور: بيفكر بغـ.ـيظ. ورايح جاي قدامهم. والكل بدأ يحسب الوقت للقطار.

صوفيا: كشرت عينيها وبتحسب ع أيديها.
يكتور: صاكك ع أسنانه ومش عارف يفكر ولا يتحكم في أعصابه. هو متغاظ جدآ من آدm وفهد.
الحرس بصو لبعض. وبيحسبو كم الوقت!
مراد وفهد كل واحد بص في الساعه. وكل واحد قال جواه 8 دقايق. الديزل محتاج 8 دقايق بالظبط! بس ياترى ليه؟
آدm مراد: قعد ع كرسي المكتب. وفتح اللاب توب الخاص بيكتور. ومعاه أكرم ع السماعه التانيه. وبيوصلو الاجهزه. بالجهاز اللي مع اكرم.

أكرم في الطريق. وابتسم بنصر. وقال. تمام كدا ياديزل. كل معلومـ.ـا.ت يكتور قدامي. اديني تلات دقايق بالظبط. وهعمل كل اللي اتفقنا عليه.
آدm مراد: هز راسه. ورفع طرف السِتاره. وبص عليهم. وشاف أبوه وخاله متحاصرين. والدm غلي في عروقه. وقبض على أيديه. وأقسم أنه هيقــ,تــله.
وقال ليكتور. بمكر وغـ.ـيظ. ماذا حل لذكائك يكتور العظيم. الم تعرف ما هو حل اللغز!

يكتور: بينهج من الغـــضــــب. وقال بتهديد. أدخل قريتي إذن وسترى ذكاء يكتور أمام عيناك قبل أن تغفل للأبد. صدقوني لن ارحمكم!
آدm مراد: ثماني دقائق. حل اللغز هو ثماني دقائق. كان لديك فرصه واحده يكتور. وقد انتهت. واسمعني جيداً. إن حدث خدش صغير لأي أحد عندك. أقسم لك. إنك لن لترى المستقبل ثانية. وقبل أن تتحدث بكلمه اخرى. أمامي أقل من نصف ساعه ليكون الجميع أمامك.

الديزل لا يكرر كلامه مرتين وقت التنفيذ أنتظر لترى الجحيم. وقفل الخط في وش يكتور.
في الطريق.
داليا: سايقه العربيه. وجمبها أكرم. فاتح اللاب توب وشغال عليه بسرعه.
چيهان: راكبه في الخلف جمب بيبرس!
بيبرس: متكـ.ـلـ.ـبش. وبدأ يحس بشعور غريب. واتأكد أنه لو منفذش. هيمـ.ـو.ت!
أكرم: بحماس. يس. ايوه بقى. سامعني ياديزل. الرساله وصلت وتم الرد عليها. والكل في الطريق دلوقتي.
آدm مراد: بهمس. قدامهم قد ايه بالظبط؟

أكرم: ثواني كدا. امممم. قدامهم عشر دقايق. أنت ابدأ جهز نفسك يابطل. وانا هكون قريب منك!
آدm مراد: تمام في الانتظار.
أكرم: تمام يابطل. وبص لچيهان. وقال فكي الكـ.ـلـ.ـبشات من بيبرس. وبصله بتحذير وقال. اقسم بالله. أي حركة غدر. لافجرك فاهم؟
احنا دلوقتي داخلين على الكامين. وهنعدي. غير كدا. افتكر إن حياتك مع الديزل!
عدا الوقت.

يكتور: رغم جبروته. لكن ثقة آدm ونبرة التوعد في صوته. هزته. وأمر الحراس. وقال. بجمود. أنت. اريد منك أن تاخذ عدد من الرجـ.ـال وتنتظروا في الخارج. وإن وجدتم أي غدر فأقــ,تــلوهم بلا رحمه.
وأنتم. اذهبوا إلى الباب الخلفي. وراقبوا المكان جيداً. لا أريد هذا اللعين أن يدخل بطريقة ما.
فهد واقف. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. ومتغاظ من مراد. لأنه في ثانيه يخلص عليهم.
مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر.

آليس تعبت ونزلت ع الأرض مكانها. وبتنهج بخــــوف كبير.
چاك: واقف بيترجف. ونـ.ـد.م أنه وافق چاكوب اللي عرف بعد كدا أنه عميل سري. ونـ.ـد.م أنه وافق على عرضه! لأن واضح من ملامح يكتور. أنه مش هيسبهم وهيقــ,تــلهم بالتأكيد!
صوفيا: واقفه جمب فيكتور وحاسه بالنصر. وإنها في أمان مع سيد القريه بالنسبالها. لكن سمعت صوت عربيات ودوشه كتيره قدام الملهى. وقالت بعدm فهم. ما هذه الضجه!

يكتور: بص في الساعه. وقال متبقي من الوقت. خمسة عشر دقيقة. ولكن من المؤكد أنه يخدعني هذا الحقير. وسألقنه درساً عن هذا!
حارس: دخل بسرعه. وقال بتـ.ـو.تر.
سيدي. يوجد. احم. يوجد كثير من الناس أمام الملهى. وأيضاً فريق عمل من الاذاعه والتلفزيون. والصحافه. وانا تأكدت من صحة هويتهم.

مايكل: دخل بسرعه. وقال. نعم هذا صحيح. وهذا الصحفي الذي يدعى بـ.ـارون. مشهور جدآ. أنها ليس بلعبه سيد يكتور. أنهم حقا من الصحافه والاعلام.
يكتور: قام وقف وقال بغـ.ـيظ كبير جدا. ماذا!
مراد رفع حاجبه بتعجب. وقال. والله الواد آدm ده مش سهل برضه!
فهد: بدهشه. معقول! جاب التلفزيون الأوكراني؟ والصحافه؟ يابن اللعيبه! ده هيبقى دm بث مباشر!
قدام الملهى الناس بتصور وبيهمسوا لبعض. عن اللي يكتور هيعمله. ومش مصدقين!

المذيعين والصحافه بيتزاحمو على باب الملهى. وعايزين يدخلوا. ويينادوا على فيكتور.
يكتور: ضـ.ـر.ب قبضة أيدو بغـــضــــب شـ.ـديد. وحط السلاح في جيبه. وقال لكل الحرس. اخفضوا اسلحتكم. واذهبوا بهؤلاء الحمقى الى المرأب. ولنرى ماذا يريدون. وكيف يمكن أن يكون البث التلفزيوني شغال. وانا المتحكم الوحيد في الشبكه.
مايكل: من الممكن أن يكون قد حدث عطل أو خلل في جهاز التحكم. سأذهب الى المكتب واتفقده!

يكتور: صك ع أسنانه بغـــضــــب العالم.
صوفيا وقفت جمبه. وجواها قلقان.
الحرس أخدو مراد وفهد وچاك وآليس. للبدروم. ونازلين ع السلم.
فهد: بحركه سريعه. شـ.ـد الحارس. ولف رقبته. ومـ.ـا.ت في وقتها. واخد السلاح.
وضـ.ـر.ب الحارس اللي ماشي خلف مراد. ولف رقبته ووقع مـ.ـا.ت.
مراد: حس بيه. وهجم على الحارس اللي ماشي جمب چاك. وقــ,تــله. وقــ,تــل واحد كمان.
فهد: قــ,تــل حارس ماشي جمب آليس.
چاك وآليس واقفين متنحين! وامتى وازاي ده حصل،؟

مراد: أتحرك بسرعه. وقال. اسمعني چاك. هل يوجد مخرج. من هذا المرأب إلى السرداب السري!
چاك: هز راسه بخيبة أمل. لا. لابد أن تصعد إلى المطبخ. انه الباب الوحيد للنزول إلى السرداب!
مراد: هز راسه. لا تقلق سنجد مخرج بالتأكيد.
فهد: بتفكير. اسمع يامراد. جاك يلبس لبس حد من الحرس ده. ويمسك سلاح عادي. ويخرج للمطبخ على أنه حارس. وانا هتصرف وهجيب آليس. وينزلو السرداب.
مراد: مسح ع شعرو. وقال بقلق ونرفزه. آدm فين!

مايكل فتح باب المكتب. ودخل وقفل الباب.
آدm مراد: كان واقف ورا الباب.
مايكل: اتصـ.ـد.م. ولسه بيطلع السلاح.
آدm مراد: مسك أيدو. ولف مايكل على صدرو. وطلع سلاح صغير. وحط ايدو على بوق مايكل. وضـ.ـر.به في قلبه.
مايكل: وقع ع الأرض. يبلفظ أنفاسه الأخيره.
آدm: مسك اللاب توب. واتعدل. وبص ع باب المكتب. وابتسم!
المذيعه: دخلت. ومعاها المصورين. وقالت بابتسامه. مرحباً سيد يكتور. اتمنى أن نكون أتينا على الموعد المحدد!

يكتور: كشر عينيه. ومش فاهم!
صوفيا: ضحكت بتمثيل. وقالت. عذراً منك. لا نفهم اي موعد تقصدين!
المذيعه: ضحكت. وقالت. كم أنتم متواضعون. منذ أن وصلت الرساله على صفحة القناه. صُدmنا جميعاً. هل حقاً سيد يكتور. سيد القريه المعروف. سيتبرع بكل هذا الملهى. ليعيد بناءه ويصبح دار للأيتام! حقا هذا مدهش. نحن جدآ سعداء بك سيد يكتور!
يكتور: فتح عينيه بصدmه. وقال ماذا!

صوفيا: فتحت عينيها بزهول. وشافت آدm خارج من المكتب. وهمست. وقالت. يكتور. كيران هنا!
فيكتور: بص بصدmه. وفهم كل حاجه. وإن كيران هو اللي خطط لكل ده. لكن أمتى وازااااي!
آدm مراد: خرج من المكتب. وووقف قدام يكتور. وضهره للكاميرا. وماسك اللاب توب. لحيدر. وقال بابتسامه. تفضل سيد يكتور. فعلت كما أمرت. وتبرعت بنصف أملاكك إلى دار العجزه.

المذيعه: شهقت بانبهار. وقالت للمصور. وااااو هذا رائع. صور هذا الحدث بسرعه.
يكتور: بينهج وعروقه برزت. وبيحاول يهدا لكن صعب. ومش قادر ينفس عن غـــضــــبه. ولا قادر ينفي أي معلومه. لأن كل حاجه بتتصور حصري. ولأن يكتور متعود مايسبش أي دليل عليه. وأقسم أنه هيعـ.ـذ.ب كيران لحد ما يتمنى المـ.ـو.ت!

لكن من هذا الخصم؟ الذي دmرني في لحظه. ما هذه القوه التي أراها في عينيه. أين تربى ونشأ هذا المغوار. ولكن سمعته بأنه يطـ.ـلق عليه الذيزل. والآن فهمت لماذا!

آدm مراد: بثقه. قال. سيد يكتور هل تسمعني؟ انا قد فعلت كل ما آمرتني به. وكنت سعيداً لتسجيل هذا الحدث التاريخي. تفضلي سيده صوفيا. امسكي بهذا الحاسوب. ودعي لقطات التصوير. تصور تقارير سيد يكتور العظيم. بأنه تبرع بهذا الملهى لدار الأيتام. ونصف ثروته الطائله. لأناس كثيرون. ودار العجزه.
وحط اللاب توب بين ايديها. ورجع خطوتين لورا.
يكتور: بينهج بسرعه. وعينيه تايهه يمين وشمال. و بتطلع شرار!

صوفيا: مش عارفه تقفل عينيها من الصدmه.
الصحفي: بفرحه. واو سيد يكتور. انا لم أصدق هذا. حقا مندهش جميع من أتى معنا لم يكونوا يتوقعو مثل هذا الشيء الكبير منك. أنت حقاً أثبت إنك رجل رائع.
يكتور: قبض ع ايديه بنرفزه. وصك ع أسنانه. ولسه هيزعق.

صوفيا: لحقته بسرعه. وقالت بابتسامه وتـ.ـو.تر. هذا ليس بجديد على سيد القريه. احم. فإنه يهتم كثيرا ببلده أوكرانيا. وعلى أتم الاستعداد لمواجهة الفقر. ومساعدة المحتاجين. سيد يكتور. صُنع من أجل هذا. فهو يفعل كل ما يقدر عليه من مساعده.
المذيعه والصحافه بتكمل اللقاء مع حيدر اللي بيخطط لتفجيرهم أكيد بعد ما الصحافه تمشي.
آدm مراد: ضحك بصمت. وبص يمين وشمال على عيلته.
چاك: طالع بيترجف ع السلم اللي جمب المطبخ.

حارس: شافه ورايح ليه بسرعه.
آدm مراد: وقف قدام الحارس. وقال بتوعد. تريد أن تكون أول جثه حصري. أذهب من هنا!
الحارس: رجع مكانه.
مراد: طالع ع السلم. وقال ده صوت آدm. وطلع بشويش.
آدm مراد: بإشاره. اتحركوا بسرعه. يلا. وطلع من جيبه سماعات بلوتوث. وعطاها لمراد وفهد.
مراد: حط السماعه ف ودنه. واتحرك وقدامه آليس.
فهد: ركب السماعه ووقف جمب آدm.

آدm مراد: بهمس. يلا ياحوت انزل بسرعه مع الصقر. واطلعوا على العماره المهجوره. وأكرم هينقلكم. يلا بسرعه.
فهد: من غير ما يبصله. قال. وأنت مفكر اني هسيبك. تواجه الطوفان لوحدك؟ وبعدين انا مش همشي غير لما اربي حيدر الكـ.ـلـ.ـب ده.
آدm مراد: بنفاذ صبر. بالله عليك انزل مع الصقر. انا هتصرف.
فهد: بصله بتحذير.
آدm مراد: اتنهد بإستسلام. وسكت.
أكرم: في السماعه. ديزل سامعني؟

مراد: في المطبخ. سمع صوت أكرم. وابتسم بحب كبير. وهمس أكرم.
أكرم: ضحك بفرحه وقال. الصقر. حبيب قلبي. وحشني اوي ياصقر. وحشني ياجدع انت والحوت.
فهد: أبتسم بتنهيده. وهمس. حمدلله ع سلامتك يا أكرم.
أكرم: الله يسلمك ياصحبي. اسمعوا بقى. خمس دقايق واكون قدام باب العماره. هاخدكم ونمشي.

فهد: بتريقه. أنت مفكر إن الموضوع سهل؟ انت بس لو لمحت كام واحد واقف بالرشاشات مش هتصدق. ده غير أني سمعته بيتكلم مع واحد. وقاله جهز صواريخ في الطيارات.
آدm مراد: كشر عينيه وقال طيارات!
أكرم: انت هتقولي منا جربت شوفت بعيني قبل كده.
وكمل بحيره وقال. طيب والعمل يارجـ.ـاله هتخرجو إزاي؟
مراد: بهمس. أسمع يا أكرم. خليك مكانك ع الطريق.

أكرم: برفض. استحاله اسيبكم. ومتحاولش ياصقر. انا مش هتنازل عن إني اقــ,تــلهم كلهم. دول السبب في كل اللي بيحصلنا. وخصوصاً حيدر الكـ.ـلـ.ـب ده.
مراد: هز راسه تمام. ورفع عينيه ل آدm. وقال. انا مش عايز حد يشوفني وانا بفتح السرداب!
فهد: بص حواليه. وقال. اللقاء مع حيدر بيخلص. انت وچاك خليكم مكانكم. وانا و الديزل هنتصرف. وعند الاشاره. افتح السرداب. واتحركوا. واحنا هنحصلكم.

مراد: تمام. وبص ل چاك. وشاور ليه يهتم ب آليس.
آدm مراد: بيراقب كل اللي حواليه وشاف الصحافه والناس بتصور. وقال. انت فين يا أكرم؟
أكرم: انا داخل عليكم أهو.
آدm مراد: طيب انا طالع أخد الامانه. و دلوقتي يا أكرم قبل ما الناس تمشي.
أكرم: فك كـ.ـلـ.ـبشات بيبرس. وقال تمام. وهو هيقابلك.
آدm مراد: اتحرك.

أكرم: يلا يا بيبرس. أنزل أدخل الملهى ل آدm. وأعرف إنك لو غدرت هتمـ.ـو.ت. الديزل ماعندوش هزار. ومفيش مصل غير اللي معاه. يعني زي ما قولتلك. روحك في أيدو. يلا ياحلو أنزل.
چيهان: جمبه. وفتحتله الباب. وقالت بجمود أنزل. وبلغ الحرس أننا تبعك. وإلا مش هيحصلك خير. انزل!
بيبرس: بلع ريقه بصعوبه. ونزل. وقال للحرس إن العربيه دي تبعه. وقابل آدm. وجواه متغاظ جدآ منه.

آدm مراد: بجمود. قبل ما تدخل معايا. عايزك تشوف حاجه مهمه. وفتح الفون. وقال. شوف آليس!
بيبرس: شافها متحاصره. وصوفيا شمتانه فيها. وهي مش قادره توقف وچاك اخوه اللي غدر بيه. هو اللي بيسندها ويساعدها تقف على رجليها. ويكتور واقف متفرج.
بيبرس عينيه تايه يمين وشمال. وقال بغـ.ـيظ. مين اللي عمل فيها كدا؟
آدm مراد: بهدوء. حيدر!

بيبرس: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. وقال حيدر! وحياة أمي لاقــ,تــلك. مش هسيبك. انا كان لازم اقــ,تــلك من بدري!
آدm مراد: بمكر. اسمع يابيبرس. عايز بجد تعيش وتاخد المصل. تدخل معايا دلوقتي بهدوء من غير ولا كلمه. وتسمع كلامي.
بيبرس: هز راسه. بنرفزه. ومن جواه بركان لحيدر.
آدm مراد: شاف الغـــضــــب في عيون بيبرس. وكدا يبقى آدm ماشي صح!
بيبرس: داخل الملهى وجمبه آدm. وقال لكل الحرس بأمر. محدش يقرب من كيران. ودخلوا الملهى.

أكرم: تمام أوي كدا. ونزل من العربيه.
چيهان: بقلق. حضرتك رايح فين دلوقتي!
أكرم: رايح لصحابي. اطلعوا انتوا من المنطقه دي. واستنوا بره. في مكان آآمن.
چيهان: نزلت من العربيه. وقالت. بس ماينفعش نسيب حضرتك. العقيد فهد ممكن يبهدلنا. أرجوك يافنـ.ـد.م. خليك معانا.
أكرم: بصلها بتحذير. وقال وانا كمان عقيد. مش عيل صغير. وعارف انا بعمل ايه. وبأمركم بالانصراف وحالا.
چيهان: باحترام. تحت امرك يافنـ.ـد.م. وركبت قدام.

داليا: اتحركت بالعربيه.
أكرم: في السماعه. مقدm رغد سمعاني!
رغد: بصوت بعيد. أيوه يا أكرم سمعاك!
أكرم: طيب اجهزي بالطياره الخاصه. وخليكي قريبه من هنا!
رغد: تحت امرك يافنـ.ـد.م.
أكرم: قفل. ودخل الملهى بسرعه مع آدm.
آدm: صك ع أسنانه وغمض عينيه. وقال لييييه؟
أكرم: عشان يكتور معندوش هزار. اول ما الصحافه تخرج هيقــ,تــلك من غير تردد. لكن لما يشوفني هايهدا. هيفتكر أننا خايفين منه. وجينا نسلم ليه الكارت. فهمت؟

آدm مراد: هز راسه. ماشي. بس خليك جمبي. لازم.
الصحافه. خلصت اللقاء. وسلمو ع فيكتور وصوفيا. واتصورو معاهم. وخرجوا.
يكتور: واقف بينهج. وضاغط على أيديه. وعايز يقــ,تــل كل اللي حواليه. وصرخ بصوت عالى. ووقع كل حاجه على التربيزات.
بيبرس: بينهج بغـــضــــب.
يكتور: عينيه جت ع آدm. وأقسم أنه يضـ.ـر.به ويربيه قبل ما يقــ,تــله. ورايح يهجم عليه.
لكن بيبرس قابله. وضـ.ـر.به بوكس قوي.

يكتور: بغـ.ـيظ. ضـ.ـر.ب بيبرس بقوه أكبر. وقال بحزم. أسمع يابيبرس. انا دلوقتي مش شايف قدامي ابعد من وشي.
بيبرس: مهتمش وضـ.ـر.به تاني.
آدm مراد: ضحك بصمت. وهمس ل أكرم. وقال. شايف صوفيا اللي هناك دي؟
أكرم: ايوه مالها؟
آدm مراد: دي مهمتك تجيبها معانا.
بكتور: زق بيبرس ع الأرض. وزعق وقال. اقفلو جميع الأبواب. فالكل هنا بين قبضتي.
كل الحرس قفلو الأبواب.
يكتور: شـ.ـد سلاح من جيب الحارس.
آدm مراد: قال. بعد 3 ثواني.

فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. بعت اشاره ليهم. وقلب التربيزه. وسحب. قنبله مسيله للدmـ.ـو.ع. وشـ.ـد الفتيل. ورماها.
آدm مراد: مد ايديه تحت تربيزه تانيه. وضـ.ـر.ب نار على الحرس.
ضـ.ـر.ب النار أشتغل. وكمان الدخان عم في المكان.
فهد: اخد رشاش. وضـ.ـر.ب نار على الحرس اللى عند الأبواب.
أكرم: بيضـ.ـر.ب نار. وشـ.ـد صوفيا.
صوفيا: بتصرخ.
أكرم: شـ.ـدها بالعافيه. ودخل بيها المطبخ.
مراد: بسرعه فتح السرداب. ونزلوا.
آدm مراد: بيضـ.ـر.ب نار وقــ,تــل حرس كتير.

يكتور: مش شايف. من الدخان.
بيبرس: من الحقنه. بدأ يدوخ. وحس نفسه حد شـ.ـدو معاه...
فجاءه ضـ.ـر.ب النار وقف. والدخان بيخف. وبدأت الرؤيه توضح.
يكتور: بص حواليه. وملقاش اي حد. بيبرس أو صوفيا. والمصيبه. إن كيران وچاسبر وويليام مش موجودين. وبص ع الأبواب ومقفوله من جوه.
وفتح عينيه بصدmه. طيب راحوا فييييين؟ وكمان چاسبر كان فوق بيعمل ايه؟ واتحرك بسرعه على المرأب. ونزل. واتفاجيء بكل الحرس مقـ.ـتـ.ـو.لين!

ف السرداب. الكل نزل وواخدين معاهم صوفيا وبيبرس.
مراد: اتحرك بسرعة. وجاب الأوراق. واتحركوا كلهم ع العماره المهجوره.
يكتور: طالع بينهج. ع السلم ودور عليهم فوق ومفيش ليهم أي آثر. ونزل بسرعه. وبيزعق. راحوووووو فييين؟ ودخل المكتب. وشاف مايكل مقـ.ـتـ.ـو.ل. واتصـ.ـد.م واتغاظ اكتر. وسمع ضـ.ـر.ب نار ع الباب. وطلع بسرعه. وكان حارس من بره بيضـ.ـر.ب نار عشان يفتح الباب. ودخل بسرعه وقال. سيدي. رأيتهم بتوجهون للمنزل المهجور!

يكتور: صك ع أسنانه بتوعد. وقال. أرسل للسيد أن يرسل إلى طائرتان. وليس طائره واحده. ويقضو على هؤلاء الحمقى في هذا المنزل.
وخرج بسرعه. وأمر من كل الحرس. يطلعو على أسطح المنازل والملهى ويضـ.ـر.بوا عليهم. وأمر يحاصرو البيت من جميع الجهات.
آدm مراد: طلع بسرعه آخر دور. في شقه كبيره جدا. ومش متشطبه. وكلها صناديق واسلحه. وكمان آر بي جي. وصناديق صغيره اسعافات اوليه.
فهد: طلع بسرعه.
آدm مراد: بينهج. وقال. فين بابا؟

مراد: دخل بسرعه. ومعاه چاك وآليس. وقال. انا هنا يا آدm.
آدm مراد: فتح شنطه بسرعه. وقال. البسوا الصديري الواقي ده. وخلو بالكم. لانه مش هيسكت.
أكرم: طلع ومعاه بيبرس. وزقه ع الأرض. هو صوفيا وكـ.ـلـ.ـبش ايديهم من الخلف. وربط رجليهم.
صوفيا: بتصرخ بإسم يكتور...
فهد: لبس الصديري الواقي. ومراد. وكل واحد بيجهز نفسه.
آليس: قعدت بتعب. وسندت ضهرها على عمود.
چاك: قعد جمبها. وقال هل أنتي بخير آليس؟

بيبرس: بصلها. وقال آليس. انتي!
آليس: بغـــضــــب. أخرس أيها الوغد. ولا تتفوه بكلمه واحده معي بعد الآن.
مراد: جه بسرعه. وقال أمسك چاك. هذه جميع الملفات. احتفظ بها. وإن حدث لنا شيء. اذهب الى موريس و أورورا. وارجع لهم جميع حقوقهم. هم وجميع ضحايا فيكتور. افهمت؟
چاك: بصله كتير جدا بزهول ومش مصدق اللي بيسمعه. ؛!
مراد: هز راسه بابتسامه. وقام وقف. واخد سلاحه. ووقف جمب الباب.
أكرم: مسك سلاحه.

وفجاءه ضـ.ـر.ب النار أشتغل عليهم. وكانوا عدد كبير جدا.
آليس صرخت بأعلى صوت وخايفه وبتترعش.
چاك: خاف. وساب الملفات ع الأرض. وقفل ودانه بأيديه.
بيبرس: قاعد بيحاول يفك نفسه. لكن مستحيل!
صوفيا: بتصرخ. ومغمضه عينيها من الرعـ.ـب.
فهد: مسك رشاشين. وبيضـ.ـر.ب من الشباك على الناس اللي فوق المباني.
آدm مراد: بيضـ.ـر.ب. على الناس اللي فوق الملهى.
مراد: بيضـ.ـر.ب ع الناس اللي حوالين البيت.
أكرم: بيضـ.ـر.ب. على الناس اللي بتخرج من الملهى.

يكتور: متغاظ. والكره مالي قلبه. ودخل بسرعه. الغرفه السريه. وجاب صندوق. فيه متفجرات. وشال قنبله يدويه. وحدفها على العماره.
فهد: شافه من البدايه. وبسرعه. نشن ع القنبله. وضـ.ـر.بها. وانفجرت في الهوا. وكانت أشبه بحرب أهليه.
مراد: شاف إن العدد بيزيد من رجـ.ـا.لة حيدر. وعربيات فيها رشاشات.
ومراد جري بسرعه. يغير الخزنه. واخد قنبله يدويه.
وقرب من الشباك بسرعه. وشـ.ـد الفتيل. وحدفها على العربيات.

في وسط ضـ.ـر.ب النار والقنابل اليدوية.
آدm مراد: بيضـ.ـر.ب بالرشاش. وقال. بقولك ايه ياحوت!
فهد: بيضـ.ـر.ب. من الشباك. وقال. بنرفزه. قول!
آدm مراد: غير السلاح. ومسك قناصه. وركز بعينيه على الهدف. وقال بهدوء.
انا بحب آرين وعايز اتجوزها!
مراد: سمع إبنه. وهز راسه وقال. أبني ده مش هيجبها لبر.

وشكله كدا ناوي يمـ.ـو.ت على أيد فهد. وانا طبعاً مش هسكت. وهقــ,تــل فهد. وباقي العيله مش هتسكت وهيبقى تار بايت بين العيله كلها. آدm أبني. عايز العيله تولع في بعض!
فهد: وقف ضـ.ـر.ب النار. وبص ل آدm بغـــضــــب واضح. وزعق. انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يالا. أنت عارف انت بتقول ايه؟
آدm مراد: حدف قنبله يدويه. في الناس اللي بتنشن ع فهد. وبيحميه. وقال. ايوه عارف. انا قولت إني بحب آرين وعايز اتجوزها!

فهد: حدف السلاح في الأرض. و قبض ع ايديه بغـــضــــب واضح جدآ، وزعق. وقال أنت بتقولها تااااني؟ أسمع يالا انت آرين لسه صغيره.
آدm مراد: بيغير الخزنه. وبص لفهد. وقال. انا بقولك من دلوقتي عشان تكون عارف اني هتجوزها!
مراد: بيضـ.ـر.ب نار. وقال. الله احلوت أوي. وهتبقى من حرب أعداء؟ لحرب اهليه.
فهد: بينهج وعروقه برزت. وقال اعتبروا تهديد!

آدm مراد: ليه بنقول كدا. انا بتقدmلها وبطلب أيدها منك. عشان لو عرفت إن حد اتقدmلها وشاف خيالها صدقنى العواقب هتكون وخيمه ومش هزار.
فهد: شـ.ـد الرشاش. و زعق. وقال. انت تسكت خالص بدل ما اضـ.ـر.بك الرشاش الل ف ايدى ده! وبص ع الناس وبيضـ.ـر.ب عليهم نار.
آدm مراد: بص في عينيه. وقال بصدق. اكتب كتابي عليها وتكون ملكي. وبعدها فرغ الخزنه كلها ف قلبى مفيش مشكله...
فهد: وقف ضـ.ـر.ب نار. وبصله بزهول من كلامه.

آدm مراد: بتحذير. خلى بالك ياحوت ف واحد وراك.
فهد: لف ليه. وضـ.ـر.به بالنار وبيحاول يستوعب جملة آدm.
مراد: بيضـ.ـر.ب. وضحك. وقال. الف مبروك ياديزل.
أكرم: بيضـ.ـر.ب. وقال بضحكه. والله فرحتلك!
آدm مراد: أبتسم. وسكت.
فهد: بص ل مراد بغـــضــــب شـ.ـديد.
مراد: بغمزه. اصله مايترفضش. متحلمش إنك تلاقي مبرر للرفض. ده حفيد ابويا وابوك!

فهد: بحزم. أسمع انت وهو. آرين بـ.ـنتي لسه صغيره. ومفيش الكلام ده غير لما تخلص تعليمها يعني أربع خمس سنين.
وبعدين آرين بـ.ـنتي رافضه الجواز ايه رأيكو بقى؟
مراد: بيضـ.ـر.ب. وقال. بتكدب ياحوت؟ أفرض مت دلوقتي؟ نقول عليك الشهيد البطل ولا فهد الكـ.ـد.اب.
فهد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ.
آدm مراد: أبتسم. وقال. وعد مني مش هتكلم غير بعد سنه! بس عايز كلمه منك!

فهد: مسك رشاشين. وضـ.ـر.ب نار بدون رحمه. وقال. مش هتاخد مني أي كلمه. غير بعد سنه!
آدm مراد: ضحك بصمت.
أكرم: نقرأ الفاتحه يارجـ.ـاله.
فهد: بغـ.ـيظ. لما نمـ.ـو.ت يا أكرم تبقى أقرأها. ومش عايز كلام تاني. احنا ف خطر حقيقي ومـ.ـو.ت. مش عايز أسمع صوت حد فيكو احنا مش في فرح. كله يركز على الهدف!

يكتور: بيضـ.ـر.ب ع فهد. ومش عارف يصيبه. وكمان مش عارف يدخل العماره. واللي هيجننه خرجوا إزاي؟ ومنين؟ طلع الدور التاني. واتسحب من جمب الستاير. ورفع السلاح بتركيز كبير.
فهد. : بيضـ.ـر.ب بغـــضــــب واضح وكأنه بينتقم من اللي قاله آدm! ع آرينو. فراشة الحياة بالنسباله. يعني واحد هيجي في الآخر وياخدها منك يافهد!
آدm مراد: شافه بيضـ.ـر.ب بغـــضــــب. وابتسم. وقال. خلي بالك ياحوت الخزنه هتخلص.
فهد. : مردش عليه. واتحرك يجيب خزنه.

مراد: بيغير السلاح. وبيضحك ع شكل فهد. وبيرفع عينيه بالصدفه ع آدm ابنه. اللي وارث منه الجراءه. لكن ضحكته اختفت. وقلبه دق بخــــوف كبير. لأنه شاف سلاح خطير من خلف السِتار. ولمح حيدر. مصوب ع آدm. وهيضغط على الزيناد.
مراد: السلاح وقع من أيديه. وجري بسرعه. وقال. حاااااسب يا آداااااام. وزق آدm بسرعه ووقعوا على الأرض.
آليس: شافت الموقف وشهقت بخــــوف. لكن صرخت لما شافت دm ع الأرض!

فهد وقف ضـ.ـر.ب نار. وجري بسرعه بقلب مرعوب. وقال بصدmه مراد! مرااااد!
آدm مراد: اتعدل. وقلبه بيدق بسرعه كبيره. وقال بخــــوف. ب. بابا!
أكرم: بيضـ.ـر.ب نار. ومش قادر يتحرك عشان الجارد هيدخلوا من باب العمارة. ومسك رشاش فتاك. وصرخ بصوت عالى جدا. وبيضـ.ـر.ب عليهم بغـــضــــب.
مراد: بينهج بتعب. وقال. متخافوش انا كويس.
فهد: مسح وشه بايديه ونفخ بتـ.ـو.تر. وقال وريني كدا الرصاصه صابتك فين؟
مراد: كاتم الالم. وقال يعم بسيطه. دي في كتفي!

آدm مراد!
فهد: قام بسرعه. وجاب علبة الإسعافات. ورجع.
چاك: جري ع مراد. وقال. چاكوب. لا تقلق. وبص لفهد وقال. دعني انا اعقم له جـ.ـر.حه.
فهد: مردش عليه. لانه مش واثق فيه.
مراد: حس بصحبه وشاف لمعه في عينيه. وقال. فهد انا كويس. سيب چاك هو هيتصرف. أنت قوم. خلص عليهم. هيتكاترو علينا يصحبي. وانا كمان هلف الجـ.ـر.ح. واقوم أخلص عليهم معاكم.
آدm مراد: قابض على أيديه. بغـــضــــب أشـ.ـد من اي وقت.

فهد: قام. ومسك اسلحه فتاكه. وبيضـ.ـر.ب عليهم بقوه مضاعفه عشان اللي اتأذى ده. صاحب عمرو. وعاش وياه اكتر من أي حد...
أكرم: بص للسما وتنح بصدmه. وقال ينهار اسو، طيارتين؟ وكمان محمله بالاسلحه وصواريخ؟
مراد: بص لعيون آدm. وشاف بركان ثاير.
آدm مراد: قام وقف. ومن غير ما يتكلم. مسك ال آر بي جي. وربط القاذفتين. او الصاروخين. حوالين وسطه. وشال السلاح. وخرج من شباك الحمام.

چاك: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وبيغير لمراد. و آليس جت تساعد چاك.
مراد: غمض عينيه بألــم. وقال ربنا معاك يا آدm.
أكرم: بيضـ.ـر.ب. وقال بصوت عالى الطياره. قربت جدا مننا. فيين الديزل.
فهد: بصوت عالى. طلع ع السطح. متقلقش انت. وركز على العربيه المفخخه. اللي جايه هناك دي!

آدm مراد: طالع على سلم حديد. ووصل للسطح. وصاكك على أسنانه بغـــضــــب. وقعد ع ركبه ونص. وحط الصاروخ في السلاح. ورفع ال آر بي جي. على كتفه اليمين. وركز النظر ع الطياره اللي بتقرب. وقال. بغـ.ـيظ. دي عشان خاطر الحوت. وضـ.ـر.ب الصاروخ في منتصف الطياره. وانفجرت في الهوا!

وقام. وراح الناحيه التانيه. وركب الصاروخ التاني. ورفع السلاح على كتفه اليمين. ودقق النظر ع الطياره التانيه. وقال. ودي عشان خاطر أبويا! وضـ.ـر.ب الصاروخ في الطياره وانفجرت. وعملت صوت مدوي. لأن كان فيها صواريخ.
آدm مراد: بص من السطح. وشاف الناس بتجري وبتهرب لأنهم اتأكدو إن الحيتان مش هترحمهم. آدm شاف يكتور بيركب العربيه. والسواق اتحرك ووراه شويه من الحرس!
چاك: ربط الجـ.ـر.ح. وقال هل أنت بخير الآن چاكوب؟

مراد: هز راسه نعم. شكرا لك. چاك!
صوفيا: سمعت وقف ضـ.ـر.ب النار. وقلبها بيدق بخــــوف كبير.
فهد: نزل السلاح. وقال هربوا الجبنا زي الفيران. عشان مافيهمش راجـ.ـل واحد يقدر يواجه!
آدm مراد: نزل بسرعه. وجري بسرعه على أبوه. وقال بابا أنت كويس؟
مراد: بألــم بسيط. قال أنا كويس ياحبيب أبوك. تعالى بس في حـ.ـضـ.ـني عشان انت وحشني!
آدm مراد: حـ.ـضـ.ـن مراد. واخد نفس عميق جدآ.
مراد: ربت ع ضهرو. وقال. انا فخور جدا بيك يا آدm.

آدm مراد: بجديه لأ. فخور دي حضرتك تقولها لما حيدر يتقبض عليه. وينزل يبـ.ـو.س جزمتك على اللي هو عمله معاك قبل مننا.
مراد: أبتسم. وهز راسه هتقبض عليه. انا متأكد من ده.
فهد: بحركه سريعه. طيب يلا بينا من هنا. المكان بقى هادي. ومش عارفين ده هدوء طبيعي منهم لأنهم خافوا؟ ولا بيدبرو لحاجه أكبر.
مراد: فهد بيتكلم صح. يلا بينا.

أكرم: في السماعه. تمام يارغد. حلو أوي. وخلي الدكتور على يجهز كل حاجه. لان العقيد مراد اتصاب في كتفه. لألأ متجيش هنا احنا هنتطلع ليكي. لأن المكان هنا مش مضمون. أيوه. تمام ربع ساعة ونكون عندك!
بعد كدا. كل واحد آمن نفسه بالاسلحه.
آدm مراد: بتفكير. اسمعوا. انا هنزل قبل ما انتو تنزلوا. عشان لو في حد مستني يشوف حد مننا موجود. يبقى يمشي ورايا انا. وودعهم ونزل.
وركب الريس. وبص ف المرايا. وشاف عربيه. نورت.

آدm مراد: عمل صوت عالي بالريس. وساق بسرعه. والعربيه مشيت وراه.
بعد كدا.
فهد: سند مراد ونزلوا.
چاك: سند آليس واخد الملفات ونزلوا.
أكرم: اخد. بيبرس وصوفيا. ونزلوا.
مراد: ابتسم وقال. أسمع چاك. أنت الآن ليس بأمان إلى أن يتم القبض على يكتور. فأذهب أنت و آليس إلى العنوان الذي يوجد في هذه الورقه. وقل لها أنني صديق لچاكوب. وانتظرني ساعود قريبا.

چاك: بإمتنان كبير. انا مدين لك بالكثير سيد چاكوب. شكرا لك. وسأنتظرك.
آليس: بصتلهم بإمتنان. وركبوا عربيه. ومشيوا من طريق تاني.
أكرم: ركب العربيه في الخلف. وجمبه بيبرس وصوفيا.
فهد: بيفتح باب العربيه. وبيساعد مراد.
واحد من وراه مسلح. إلى أين ايها الوغد!
فهد: اتعدل. ولف ليه. وشاف اكتر من خمسه مسلحين!
آدm مراد: سايق الريس بسرعه كبيره. وفجاءه ف نص الطريق.
شاف يكتور ومعاه اكتر من عشر رجـ.ـال حراسه مسلحين!

يكتور: واقف. وحواليه كل الحرس وقافلين الطريق!
آدm مراد: وقف بالريس. ونزل. ومشي كام خطوه. ووقف قصاد حيدر!

بعد فتره.
آدm مراد: بدقة قلب واشتياق. نده على ضيه. وقال. آرين!
آرين: سمعت صوته. وقلبها دق. ولفت بسرعه. وتنحت. وقلبها دق بقوه أكبر. وهيطلع من مكانه. وقالت آدm!
آدm مراد: أبتسم بدقة قلب. وقال ايوه آدm. ياضي آدm!
قدام ملهى يكتور.
مراد: قال. أسمع چاك. أنت الآن ليس بأمان إلى أن يتم القبض على يكتور. فأذهب أنت و آليس إلى العنوان الذي يوجد في هذه الورقه. وقل لها أنني صديق لچاكوب. وانتظرني سأعود قريبا.
چاك: بإمتنان كبير. انا مدين لك بالكثير سيد چاكوب. شكرا لك. وسأنتظرك.
آليس: بصتلهم بإمتنان. وركبوا عربيه. ومشيوا من طريق تاني.
أكرم: ركب العربيه في الخلف. وجمبه بيبرس وصوفيا.
فهد: بيفتح باب العربيه. وبيساعد مراد.

واحد من وراه مسلح. إلى أين ايها الوغد!
فهد: اتعدل. ولف ليه. وشاف اكتر من خمسه مسلحين! ورد عليهم من بين اسنانه وقال. ستعرف الآن إلى أين؟
ونزل طرف عينه في المرايه لمراد. لكن لمح عربيه ماشيه ورا چاك وآليس.
مراد: جه ينزل. أكرم منعه. وقال بهمس. انت متصاب. اياك تتحرك.
- فهد: بتحذير لمراد. خليك مكانك. ومحدش ينزل
وقفل باب العربية. ومشي كام خطوه. ووقف قدام الشباب!

واحد منهم. ضحك بنصر. وقال. الآن ستنالون عقـ.ـا.بكم أيها المحتالين. انتم سببتم فوضى كبيرة.
وأنت! هيا استسلم وارفع يديك. وتقدm انت وهؤلاء الحمقى!
فهد: هز راسه. اممم حسنا. ولكن أنا مسلح؟
الشباب بصو لبعض وضحكوا. وواحد قال. القي كل اسلحتك على الأرض الآن. والا قــ,تــلتك.
فهد: هز راسه. وقال. حسنا. حسنا. وشال المسدسات من جيبه. وسابها ع الأرض.
أكرم: بقلق. وبعدين ياصقر. انا لازم انزل وأكون معاه.

مراد: بألــم بسيط. مش هينفع عشان اللي معاك. أنا مراقب الحوت كويس. وأي خطر انا هنزل...
شاب بص ع العربيه وقال بدهشه. سيد بيبرس؟
فهد: شاف الشاب مركز ع بيبرس. وفي لمح البصر. مسك الشاب ده. ولفه ع صدرو. ومسك الرشاش اللي مع الشاب. وضـ.ـر.ب نار عليهم وصفاهم. وزق الشاب ع الأرض. وضـ.ـر.به بالرشاش.
واخد اسلحته. وفتح باب العربية بنرفزه. وبص لمراد اللي كاتم الألــم. وقال بصوت جهوري. رائد داليا. رائد چيهان. حد سامعني؟

داليا: بقلق. ايوه يافنـ.ـد.م إحنا سامعينك. سيادتك بخير. وباقي الفريق؟
فهد: مسح وشه بنرفزه. وقال. في عربية نوعها (، ) ورقمها (، ) فيها چاك وآليس. مشيت من الاتجاه الشرقي في طريقهم لبيت موريس. وطلعت وراها عربية تبع حيدر. و رقمها (، )بسرعة انتي ورائد چيهان حصلوهم. مش عايز چاك و آليس يحصلهم حاجه فاهمين...
داليا: بسرعه. اتحركت بالعربيه. وغيرت مسارها. وقالت تحت امرك يافنـ.ـد.م!

مراد: كاتم الألــم. ومعلقش عشان شايف عصبية فهد.
فهد: داس بنزين بغـ.ـيظ واتحرك بسرعه. وقال لمراد بعصبيه. انت لو كنت سمعت كلامي من البداية مكنش حصل كل ده. ولا كنت اتجـ.ـر.حت جـ.ـر.ح واحد.
انت غلطت يامراد. وانا غلطت آني سمعت كلامك. ومنفذتش اللي شايفه صح.
مراد: هز راسه لأ يافهد. لأ مكنش ينفع نجازف. چاك و آليس كانو مسؤولين مننا أنا وانت. وكمان الاوراق. حقوق الناس يصحبي!

فهد: فرمل العربيه. وبص لمراد وقال بدهشه. وانا وانت مكناش هنقدر نحميهم؟
مراد انت مستوعب انت عملت ايه؟ انت جازفت بينا وكنا تحت ايد حيدر. انت مش مستوعب أننا اتكشفنا. ووقتها مكناش جاهزين. ولا انت ولا أنا لابسين صديري واقي؟ وانت عارف غباء حيدر! وانه مايفرقش معاه كارت ولا غيرو؟ وكان ممكن في ثانيه يقضي عليا وعليك.

اما بقى حكاية چاك و آليس! ف أنا كنت هقضي ع الموجودين وانت كنت هتنزل بيهم السرداب. وحيدر كان هيبقى تحت ايدي. يعني لا كان هيتفق مع حد ويجهز طيارات. ولا كنا عشنا يوم تحت رحمته. ولا كانت حصلت كل الفوضى دي.
ولا انت اتجـ.ـر.حت يصحبي. ويعالم لو مكنتش انت شوفت حيدر وهو منشن ع آدm. كان ايه اللي ممكن يحصل؟
انت فاهم أنا اقصد ايه؟

مراد: هز راسه وقال بهدوء. فاهم يصحبي. فاهم. لكن برضه مكناش هنأمن مكر حيدر في كل الاحوال.
أكرم: خلاص بقى يارجـ.ـاله. الحمد لله إنها جت على قد كدا. روق كدا ياحوت. أنا عارف انك خايف ع الصقر. بس قدر ومكتوب يصحبي. ويلا بينا بقى عشان مقدm رغد هتتحرك بالطياره على قرية موريس!
فهد: بص لمراد. وقال. أنا متاكد انك تعبان. تعالى اديلك حقنة مسكن!
مراد: ابتسم. وقال. متخافش عليا. ودوس بنزين بقى عشان نطمن ع آدm!

في الطريق. :
آدm مراد: سايق الريس بسرعه كبيره. وفجاءه ف نص الطريق.
شاف يكتور ومعاه اكتر من عشر رجـ.ـال حراسه مسلحين!
يكتور: واقف. وحاوليه كل الحرس وقافلين الطريق!
آدm مراد: وقف بالريِس. ونزل. ومشي كام خطوه. ووقف قصاد حيدر!
يكتور: من بين أسنانه بغـــضــــب واضح. أنت سببت لي الكثير من المتاعب. وحدثت فوضى كبيره بسببك أنت أيها الأحمق.

والآن تكلم وقل أين جميع أوراقي التي كانت بالخزنه. واين كارت الذاكره. وإلا سوف ترى الجحيم أمام عينيك!
آدm مراد: بثبات وقوه ممزوج بغـــضــــب. الجحيم ده أنت اللي ورطت نفسك عشان تعيش فيه. لأن محدش يستاهل الجحيم ده غيرك أنت وبيبرس.
أنت ياحِيدر لما فكرت تخون نفسك. وتخلي الخيانه جزء من حياتك.
خـ.ـا.ين بمعنى الكلمه. خـ.ـا.ين لأهلك خـ.ـا.ين ل أخوك چاك. وكمان خـ.ـا.ين لبلاد كتير جدا.

قــ,تــلت كام نفس بدون أي وجه حق. قــ,تــلت شاهي بعد ماضحكت عليها واتجوزتها عشان تهرب بالقايمه. وكشفتك ع حقيقتك.
وقــ,تــلت بـ.ـنت قدام عيني ودفنتها تحت رجليك وانا مش هسيب حقها يروح ببساطه لأ. أنت هتدفع تمن كل رصاصه اخترقت قلب اي حد بريء.
تاجرت انت وبيبرس في السم الأبيض. ودmرتو جيل بحاله.
تاجرتو في البنات القاصرات. وهـ.ـر.بتوهم من بلد لبلد. وشغلتوهم في الدعاه.

تاجرتو في السلاح. وناس كتير جدا اتقــ,تــلت ظلم بسببك أنت واللي ذيك.
قــ,تــلت ابوك وقــ,تــلت مرات أبوك. وقــ,تــلت سواقك الخاص. وقــ,تــلت ناس كتير بريئه.
ده غير الخيانه العظمى والجاسوسيه انت وبيبرس. مع منظمـ.ـا.ت ضد البلد.
وكل ده عملته وأنت أضعف مما يكون. بتتحامى في شوية حرس.
الراجـ.ـل اللي بجد. يواجه بنفسه. ويثبت شجاعته بنفسه ولنفسه.
مش يقعد قلبه بيدق من الخــــوف ويتحامى في رجـ.ـالته...

واجهني ياحيدر، واجهني راجـ.ـل لراجـ.ـل. ده لو تعرف يعني ايه رجوله!
حيدر: بيتنفس غـ.ـيظ من قوة آدm وأسلوبه معاه. وقال. اه حيدر. وشاهي! كدا يبقى كل حاجه وضحت قدامي.
وأنا لو بتحامى في الحرس زي مابتقول، مكنتش قــ,تــلت بأيدي. ولا كنت هقــ,تــلك دلوقتي أنت وفريقك. صدقني انا هبعت جُثثكم في أقرب فرصه لبلدكم. ولسؤ الحظ محدش فيهم هيعرف حد منكم من ملامحكم اللي هتتشوه بأيديا دول.

وشاور للحرس كل واحد يرجع ويقف بعيد. وقــلـــع الچاكيت. وقال ل آدm.
أنا هعرفك يعني ايه رجوله. أمنيتك وحققهالك قبل ما تمـ.ـو.ت اسوء مـ.ـو.ته. ياديزل. مش ده أسمك برضه؟
آدm مراد: قــلـــع النضاره. وحطها ف قفاه وقال بثقه. أسمي. النقيب. آدm مراد آدm خالد العدوي. حفيد الإمبراطور. واحفظ الإسم ده كويس. يا. حِيدر!
حيدر: صك ع أسنانه بتوعد ممزوج بغـــضــــب. وقرب من آدm. وضـ.ـر.به بوكس قوي.

آدm مراد: واقف مكانه. ورد ليه البوكس. وبدأت الحرب البـ.ـارده.
وقال ببرود. أممم مش بطال ياحِيدر. لأ يجي منك. وانا اللي كنت فاكرك بتتحامى في شوية حرس! وابتسم بسـ ـخـــريــة منه.
حيدر: بينهج وعروقه برزت. ومسك آدm. وشاله وحدفه في العربيه بتاعته.
آدm مراد: اتعدل. ووقف. وبيعدل في التيشرت. ورفع طرف عينيه بنظره بـ.ـارده.
وآدm قاصد أنه يخلي حيدر يغـــضــــب. و يستنفذ كل قوته. ويضعف بعدها.

حيدر: قرب من آدm. وبوكسات بسرعه. وبصوت عالى غـــضــــبان. فييييين اواراااااقي. مين اللي اتجرأ وفتح الخزنه وأخدها. انطق!
آدm مراد: بيتفادي الضـ.ـر.بات. ومردش عليه...
حيدر: بينهج بغـــضــــب شـ.ـديد. ورفع ايدو لفوق. وهينزلها بقوه بين عينيه. وقال أنطق يابن ال، وسبه بأمه (فريحه)!
آدm مراد: اتحول من ابتسامه بـ.ـارده. لعيون من نار. ومسك قبضة أيدو بغـــضــــب شـ.ـديد جدا. واتحول آدm مراد. للديزل.

وروسيات في وش حيدر ورا بعض من غير كلام. وبوكسات متتاليه في وشه. وشال حيدر ورفعه بأيديه. وحدفه بقوه في عربية الحرس. وكـ.ـسر الازاز من قوة الضـ.ـر.به.
الحرس: واقفين يبصوا لبعض. بدهشه. من آدm اللي اتحول فجاءه. ومنتظرين إشارة يكتور. عشان يقــ,تــلوه
حيدر: اتعدل ببطء. وبيكح من قوة الضـ.ـر.ب. ومسح بوقه. وشاف دm ع أيدو. وبص ل آدm بكُره كبير. وطلع سلاح أبيض. ورايح عليه.

آدm مراد: صاكك ع أسنانه بغـــضــــب وغِل كبير من اللي لعن أمه. وقرب منه ومسك راس حيدر من الخلف. وخبطها اكتر من مرة في العربيه.
حيدر: زق آدm. وضـ.ـر.به في رجله بالسكينه. عشان يشل حركته.
آدm مراد: حط ايدو ع الجـ.ـر.ح. وقوته زادت. وقرب منه وضـ.ـر.به بوكس ف رقبته.
حيدر: وقع ع الأرض. ومسك رقبته. وبيكح بقوه. ومش قادر يتنفس!
آدm مراد: راح عندو. وشاله. ورفعه بأيديه لفوق. وحدفه في جذع شجرة كبيره.
حيدر: وقع واتألــم.

آدm مراد: مسكه من ياقة القميص وقومه. وضـ.ـر.به بوكس قوي. وقال بغـــضــــب. ده عشان إهانة أبويا.
وضـ.ـر.به بوكس تاني. وقال. وده عشان خالي.
وضـ.ـر.به بوكس تاني. وقال. وده عشان عمى أكرم.
وطلع سلاح صغير. ورشقه في جمبه. ولفه ببطء. وضغط عليه اكتر. ويلفه تاني ببطء.
حيدر: صرخ بصوت عالى من الألــم.
الحرس: بصو لبعض. وواحد قال. هيا لنقــ,تــله الآن. سيد يكتور لن يرحمنا إذا نجى. هيا أطلقوا النار عليه!

آدm مراد: من بين أسنانه. وده جزء بسيط. عشان غلطت في أمي. والباقي لما نرجع مصر. يابن ال!
فجاءه: آدm مراد سمع ضـ.ـر.ب نار. ولف بسرعه. وشاف الحرس بيتصفو واحد ورا التاني. ورفع عينيه. ع اللي واقف فوق العربيه. وبيصفيهم.
وكان. الحوت!
فهد: صفاهم كلهم. ونط من على العربيه. وراح عند آدm. وبص عليه كويس.
وقال: في السماعه. اطمن ياصقر. الديزل بخير.
آدm مراد: بص لفهد بدهشه!

فهد: بص ل آدm. ومعلقش. ومسك حيدر. من شعرو. ورفع راسه. وقال. وقعت ياحِيدر.
حيدر: بيتألــم. وقال. ابعدو عني! اااه.
فهد: ضغط ع فكه بكُره وقوه كبيره جدا. وقال. نبعد عنك ايه بس ياروح امك. دي البدايه. ده أنت هتشوف الهنا على أيديا. وخد دي مؤقتاً.
ورفع أيدو بقوه. وضـ.ـر.به بين عينيه.
حيدر: مناخيرو نزفت. ونام ع ضهرو. وبغيب عن الوعى.

فهد: بشمـ.ـا.ته. لأ لأ. انت خليك صاحي. عشان أنا عرفت إن الديزل عاملك مفاجأة. ولازم تشوفها بعينيك!
آدm مراد: كشر عينيه وقال. أنت جيت امتى وازاي ياحوت؟
فهد: قال بغـ.ـيظ. مش معنى إني مش طايقك إني اضحي بيك. وخلي بالك انا جيت عشان خاطر أبوك مش اكتر.
أخلص وشيل الكـ.ـلـ.ـب ده. الطياره الهليكوبتر وصلت. وسابه ومشي...
آدm مراد: ظهرت منه شبح ابتسامه. ع حب الفهد اللي مخبيه ورا قناع الغيره والغـــضــــب.
وشال حيدر.

رغد: لسواق الطياره. ايوه وصلنا. هناخد الحوت والديزل. ونرجع للصقر وباقي الفريق.
الطياره نزلت.
آدm مراد: طلع وشايل حيدر. وحدفه في أرض الطياره.
فهد: طلع وراهم. والطياره اتحركت.
رغد: بسعاده. الف مبروك ياحيتان. مدير الجهاز. اول ما وصلته الاشاره من العقيد آكرم. مكنش مصدق. إننا أنجزنا المهمه. ومن غير خساير. الحمد لله.
آدm مراد: جاب الكـ.ـلـ.ـبشات. وماشي يعرج. وكـ.ـلـ.ـبش حيدر. وبيعدله.

فهد: قعد. ورفع طرف عينيه. وشاف رجل آدm بتلمع. وعرف أنه اتصاب. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه.
وطبعاً مش هيقدر يقول ل رغد.
آدm مراد: كـ.ـلـ.ـبش حيدر. وعدله على الكرسي.
حيدر: قاعد ع الكرسي بيتألــم. من جمبه ووشه وجـ.ـسمه كله كدmـ.ـا.ت وألــم. (ولسه) ده دي البدايه بس!
آدm مراد: قعد قصاد فهد. وفرد رجله. وساكت.
فهد: من غير ما يبصله. أربط رجلك لحد ما نوصل. الدكتور على مع أبوك. ويبقى يشوف جـ.ـر.حك!
آدm مراد: هز راسه. وربط رجله.

رغد: جت. وقعدت جمب آدm مع حفظ المسافه. وفتحت اللاب توب. وقالت. اتفضل يا آدm. العقيد آكرم قال. إن چاك وافق ومعندوش اي اعتراض. وده الريمـ.ـو.ت. اتفضل.
آدm مراد: هز راسه ليها. واخد اللاب توب. وقام. وراح قعد جمب حيدر. وحط اللاب توب ع رجليه. وقال. اتفرج ياحيدر. مشهد حصري مش هتقدر تنساه.
حيدر: بتعب بص لشاشة اللاب.
آدm مراد: قال. بص ده باب الملهى اللي انت سرقته من أخوك.

وبص هنا كمان. دي الغرفه اللي جمب مكتبك. الغرفه السريه. اللي كلها متفجرات وأسلحة وذخيرة وسم أبيض.
حيدر: بص ل آدm بزهول!
آدm مراد: من غير ما يبصله. إحنا كنا سايبينك بمزاجنا ياحِيدر. الظابط المصري بعون الله يقدر ياخدها من بوق الأسد من غير ما يتخدش ولا يخاف.
المهم ركز معايا. بص في الغرفه كدا!
حيدر: بص ع الشاشه. وكشر عينيه بعدm فهم. وشاف عربيه لعبه. ومتركب فيها! وتنح بصدmه. وقال بهمس. قنبله!

آدm مراد: هز راسه ايوووه. قنبله ياحِيدر. وايه مش اي كلام. بس خلينا نتفرج.

أنت بغبائك ساعدتنا أنك فتحت الجدار في الغرفه. ولما جبت منه صندوق المتفجرات. سبت الجدار مفتوح. وده ساعدنا. إن العربيه تدخل غرفة المتفجرات. وطبعاً. محبناش نحضر الإحتفال بعيد ميلاك الجديد. غير بوجودك. أنت وبيبرس. ايوه ما هو بيبرس هناك بيتفرج زيك بالظبط كده هو وصوفيا. لازم نشاركم الفرحه. ونعوض المجهود الكبير اللي أنت وبيبرس وصوفيا عملتوه.

حيدر: هز راسه بصدmه. لأ لأ. أنت مستحيل تعملها. أنت عارف المكان ده بالحجات اللي فيه. تساوي كام مليون! لأ متعملهاش.
آدm مراد: شغال على اللاب ومردش عليه.
حيدر: قلبه بيدق بسرعه كبيره من الخــــوف. وقال. طيب. طيب اسمعوني. انا مستعد أننا التلاته نبقى شركاه. وهنقسم كل حاجه بالتساوي. بس!
فهد: ضـ.ـر.به بوكس. وقال. بغـــضــــب. اتفرج وأنت ساكت. الرشوه دي تساوم بيها اللي شبهك. وهتدفع تمن كل كلمه قولتها.

حيدر: صك ع أسنانه بغـــضــــب شـ.ـديد من فهد اللي بيفوقه في كل حاجه. قوه وغـــضــــب ومبيخافش ولا بيهاب عدوه!
آدm مراد: مسك شعر حيدر بغـــضــــب. وقال بص ومتع عينيك بآخر مشهد هتشوفه وأنت في النور.
وبدأ يعد ورفع الريمـ.ـو.ت قصاد عين حيدر. وقال. واحد. اتنين!
حيدر: هز راسه بعدm تصديق وصدmه. وقال لأ لأ. بلااااش لااااااااء متعملهاااااااااش...

آدm مراد: تلاته. وضغط ع زرار الريمـ.ـو.ت. وحصل إنفجار مهول في ملهى يكتور. وكان إنفجار لا ينسى. مدوي بمعنى الكلمه. لأن المكان موجود فيه. قنابل ومتفجرات. وده ساعد في إنفجار الملهى بقوه مضاعفه.
حيدر: عينيه مفتوحه بصدmه. والنار واضحه وعكست وظهرت. في بؤبؤ عينيه.
آدm مراد: أبتسم بسخريه. :
فهد: أبتسم بشمـ.ـا.ته. وقال. استعد ياحِيدر!

عند موريس.
موجود مراد وأكرم وداليا وچيهان وبيبرس وصوفيا. وچاك وآليس. والدكتور علي.
آليس الرائد داليا. جابت ليها لبس جديد عشان تلبسه قبل ما تسافر!
مراد: في اوضه. ومعاه الدكتور علي. بيشيل الرصاصه من كتفه.
د/علي: بيعقم الجـ.ـر.ح. وقال. يعني أنت متأكد إن المكان هنا أمان ياسيادة العقيد؟
مراد: هز راسه ايوه يا علي. متقلقش. المكان ده. محدش يعرفه. ونقلت فيه موريس و أورورا من أسبوع. وكويس إني عملت كدا.

علي: طيب تمام. المهم الحمدلله الجـ.ـر.ح سطحى. ومفيش أي قلق. ألف حمدالله على السلامه يا بطل. بجد الله يكون في عونكم.
مراد: الله يسلمك. ورفع راسه لفوق. وقال. ده صوت الطياره. أكيد الحوت. يلا بينا. واتعدل وخرج مع الدكتور.
موريس: بسعاده. چاكوب. انا سعيد للغايه. أنت صدقت في وعدك لنا. وليس نحن فقط. بل كل المزارعين حصلوا على حقوقهم بفضلك انت چاكوب. انا مدين لك بالكثير.

مراد: أبتسم. وقال. لم أكن أوصل ليكتور دون مساعدتكم وتقديم الدعم لي. ولا تشكرني. انا لم أفعل شيئاً. ولكن أين السيده أورورا!
أورورا: خارجه من المطبخ. ومعاها علب طعام. وقالت بدmـ.ـو.ع الفرح. انا هنا يابُني.
وحطت الأكل على التربيزه. ووقفت قدام مراد. وبصتله وقالت بأمنتان. أنت الإبن الذي لطالما حلمت به كثيراً. ولكن لم يشأ القدر بأن أكون أم.

ولكني سعيده جدا. لأني أحسست بهذا الشعور. لقد كنت قلقه عليك للغايه من شر هذا الطاغي يكتور.
أنت أنقذت ارضي وأرض كل هؤلاء المزارعين. لقد عمت علينا الفرحه من جديد. بفضلك انت چاكوب.
مراد: أبتسم. وقال بحرج. انا اعتذر منك. لاني كذبت عليكي بشأن عملي. ولكن هذا سري للغايه.

أروروا: ابتسمت بدmـ.ـو.ع. ومسكت وشه بايديها. وباست جبينه. وقالت. انا لم أعرف غير أنك چاكوب. ولا أريد أن أعرف أي شيء آخر. أنت بُني. أنت ملاك سأتذكرك دائماً.
مراد: هز راسه ليها بابتسامه صادقه. وقال. حسنا. إلى اللقاء سيده أورورا.
أورورا: برجفه. شالت علب الاكل. وقدmتها لمراد وقالت بحب، انه طعام خالي من اللحم تماماً. اعلم أنك نباتي! تفضل أنت وأصدقائك!
مراد: أبتسم. واخد منها الأكل. وقال. شكراً لك. وداعاً.

قدام البيت.
بيبرس: متكـ.ـلـ.ـبش ايديه ورجليه. واكرم واقف بالسلاح.
وبيبرس شاف الفيديو وانفجار الملهى هو. وصوفيا. واتصـ.ـد.موا صدmة كبيرة جدا.
و بدأ يعرق. ويحس بضـ.ـر.بات قلب سريعه. ودوخه. ومرعوب من فكرة أنه خلاص هيمـ.ـو.ت.
لكن سمع صوت الطياره. ورفع عينيه. وشافها. وقلبه دق بأمل. لكن خايف إن آدm مايدلوش المصل المضاد للفيروس!
صوفيا: متكـ.ـلـ.ـبشه و بتعيط. وعامله دوشه عشان يسيبوها.

آليس: مش طايقه صوت صوفيا. وقربت منها. وجمعت قوتها. وضـ.ـر.بتها بالقلم. وقالت. اخرسي أيتها الحمقاء. دائماً كنتي تتسببي في إزعاجي. والي الآن انتي مزعجه. ولكن كفى أنتي الآن في عداد المـ.ـو.تى.
صوفيا: اتغاظت من آليس. ولسه هتشتمها. لكن القلم التاني نزل ع وشها من چاك.
وقال. لا تتعبي نفسك آليس. فهذا هو عملها. إزعاج الناس. والتمثيل واللعب عليهم.

أنها بـ.ـارعه في أداء هذه الأدوار. وحان الآن نهايتها هي وهؤلاء الذين كانوا يتلذذون بعـ.ـذ.ابنا. انا مشفق عليهم من الذي سيحدث معهم. ف چاكوب وچاسبر وكيران. لن أرى في قوتهم. وشجعاتهم. ووعدوني بأنهم سينالون من العـ.ـذ.اب مالا يخطر على عقولهم. هنيئا لكم. الدmار على أيدي هؤلاء الحيتان حقا.
هيا بنا آليس نودع چاكوب وچاسبر وكيران. حان وقت العوده!
الطياره وصلت.
آدm مراد: نزل يشوف أبوه. ويساعدو.

بيبرس: أول ما شافه. نده عليه ونفسه ياخد المصل. وقال. آدm. قصدي النقيب آدm. انا عملت كل حاجه. ممكن المصل. أنت قولت بعد تلات ساعات. ارجوك حاسس اني مش قادر أتنفس.
آدm مراد: عدا من جمبه. وطلع ازازة المصل. ورفعها قدام عيون بيبرس.
بيبرس: شافها والأمل اتجدد جواه. وضحك.
آدm مراد: فتح أيدو. والازازه وقعت على الأرض اتكـ.ـسرت.
بيبرس: فتح عينيه بصدmه. وبدأ ينهج. وهز راسه بعدm تصديق.
آدm مراد: سابه واتحرك واخد أبوه.

بيبرس: بيصـ.ـر.خ. بصوته كله.
أكرم: ضـ.ـر.به بوكس. وقال. أنت بقالك اربع ساعات ونص واخد الحقنه. ولسه عايش. انت مابتفهمش!
بيبرس: بينهج بغـــضــــب...
أكرم: خساره فيك حقنة الفيتامين. بس احنا هنطلعها على جتتك أنت وحيدر. والكـ.ـلـ.ـبه دي. يلا قدامي.
بيبرس: ماشي متنح. يتامين! يعني مختش يروس. وضحك انه سليم ومش هيحصله حاجه. وبص ل آليس. ولسه هيتكلم.
آليس: بصتله بكُره واضح ولفت وشها بعيد.
چيهان: مسكت صوفيا واخدتها ع الطياره.

چاك سلم ع مراد وفهد وآدm.
مراد: هيا چاك سنوصلك للمطار.
چاك: ابتسم. لا يصديقي. انا سأذهب غدا. اليوم انا منهك للغايه. سأدبر أمري. وسأتواصل معك.
مراد: هز راسه كما تحب. هيا آليس.
آليس: بعدm فهم. إلى أين؟
فهد: من وراها. على الرغم أنه بسببك تم إكتشاف أمرنا. ولكن من الصعب أن ننسى أنك ساعدتينا في الوصول للتوقيع بين فيكتور وبيبرس. وأيضاً انا وعدتك بالعودة إلى الديار.
آليس: فتحت عينيها بصدmه. وقالت. ماذا! اتقصد!

فهد: أبتسم. وقال. نعم أنتي ستسافرين إلى كاليفورنيا. مع العلم أن والدك ووالدتك سينتظرانك في المطار. لتعيشي وسط عائلتك من جديد.
آليس: حطت ايديها ع بوقها. واتنطتت من الفرحه. ومن غير وعي منها. جريت واتشعلقت في رقبة فهد! كنوع من الشكر!
مراد وآدm بصو لبعض. بدهشه.
فهد: فتح عينيه بصدmه. وبسرعه. فك أيديها و بعد عنها.

آليس: مش مركزه من فرحتها. وقالت. انا لم افرح كهذا من قبل. شكراً جزيلاً لك چاسبر. أنت رائع. أنت جميل جدا. انا احبك كثيرا.
مراد رفع حاجبه بمكر. وآدm بص لفهد بتوعد.
فهد: تنح.
آليس: بسعاده. وأيضاً احب چاكوب وكيران. احببتكم كثيراً.
مراد: هز راسه بخيبة أمل. وقال مش هعرف امسك عليه ذله.
آدm مراد: بخبث. طيب وبالنسبه للحـ.ـضـ.ـن ده عادي؟
مراد: ضحك بخبث. وقال. كدا نضمن موافقته عليك إبن كوم الشكاير ده!

فهد: فهمهم من نظره. وصك على أسنانه بغـــضــــب. وسابهم ورايح ع الطياره. وزعق. كله يطلع مفيش وقت انت وهو!
آليس: جريت وطلعت وفرحانه أنها هترجع لعيلتها أخيراً.
مراد طلع وبيضحك ع فهد. وآدm طلع. والطياره اشتغلت.
موريس و أورورا. وچاك. واقفين بيشاورو ليهم. وبيقولوا. إلى اللقاء!

مساءاً في بريطانيا.
تيم في المكتب. بيذاكر. وبيراجع. بحماس. لانه مبسوط جدا. بوصول محمد العدوي الصغير.
ميرو: في اوضتها. بتذاكر. ومفيش تركيز خالص. وقفلت الكتاب.
وفتحت الدرج. وطلعت منه مدونة (ميراث العشق)
وفتحتها. وكتبت اليوم والتاريخ.
وبدأت تكتب المشاهد المؤثرة لقلبها. وقالت.
انهردا يوم جميل جدا. نور عيلة العدوي أول حفيد لأولاد الامبراطور.

عمو زين بقى جد. ههههه. انا مبسوطه اوى. عمو زين أصلا لسه صغير. بس شكلنا كدا هنكبرهم بسرعه.
انهردا كنت أنا وتيم راجعين من الجامعه. و آرين اتصلت على تيم فيديو.
احنا استغربنا. لأن معاد مكالمتنا مع العيله بعد العشاء.
تيم: فتح بسرعه. لكن كانت المفاجأه. تيما شايله البيبي. وضحكتها منوره وشها.
حبيبتي ياتمارا ألف مبروك ياروحي. بجد فرحت جدا. لما شوفت آريان وكأنه مش مصدق أنه بقى أب.

وشوفت بابا آدm. بعدها لما شال محمد. وبص ليا وابتسملي. كأنه بيقولي هتفرحي صدقيني. حسيت من نظرته ليا أنه حاسس إني من جوايا مشتاقه للخلفه.
وكمان ماما مريم. دعتلي كتير اوى. بجد استريحت بعد دعائها ليا. كأن بلسم احتل قلبي بكلامها الجميل اللي طالع بعفوية بيدخل صميم القلب.
عمتو نور. عيطت كتير. كانت بتتمنى إن تيم يبقى موجود معاهم ف اللحظات دي.

أو ممكن الله أعلم كانت بتتمنى إن تيم يبقى اب. لكن هي قالت إنها نفسها نتجمع وبابي مراد يرجع.
انا بدعي ليل ونهار أنهم يرجعوا. لأن مامي شارده ديما.
رغم إن العيله كلها حواليها. إلا إن وجود مرادها. بيرد فيها الروح.
عمتو ريتال كانت مبسوطه جدا. ودعتلي كتير. وماما رنا. كل اللي الموجودين دعو ليا.
إلا بابا آدm. كان باصص عليا وساكت. وانا واثقه انه كان اكتر واحد بيدعيلي.

بابا محمد. كان قاعد جمب تمارا. وكل شويه يطمن عليها. وكانت الفرحه الكبيره بسلامة بـ.ـنته أهم حاجة. لأن بابا محمد اكتر حاجه تهمه هي عيلته تكون بخير. خصوصاً تيما أم أبيها. علاقتهم قويه جدا تشبه الأم وابنها. ربنا يبـ.ـارك فيهم.
(تيم). تيم كان مبسوط اوى. لدرجة إن عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع من الفرحه. وكان بيقول انا بقيت خال.
وقتها حسيت إن قلبي اتقسم نصين. كان نفسي أسمع منه أنه بقى أب.

انا عارفه إن الوقت لسه بدري جدآ. لكن هي غريزه في قلب كل ست. وانا عندي ثقه في رب العالمين. انه هيرزقني.
لأني كل ما افتكر حكاية ماما رنا وبابا طارق. أحس بالأمل والتفاؤل من جديد.
المهم دلوقتي. نسيت اقولكم إنهم قالوا إن محمد الصغير فيه شبه كبير من بابا محمد و آريان. واو هيبقى قمر انا متاكده. وأخيراً هقول لمملكة العدوي. مبـ.ـارك عليكم الحفيد الجديد!
M/T.

وقفلت المدونه. وقالت بتنهيده. اللهم وإن إستحالَت. بأمرك تكون.!

في الجهاز.
في مكتب المدير.
العقيد حسن خبط ودخل بسرعه. وادا التحيه. وقال بحماس. تمام يافنـ.ـد.م. أبطالنا وصلوا بالسلامه!
المدير: قام وقف. وقال بسعاده. هما فين ياحسن؟
حسن: العربيه لسه واصله الجهاز حالا يافنـ.ـد.م. وأكيد في طريقهم لسيادتك.
المدير: قال بفخر. انا لازم استقبلهم بنفسي. و أتحرك بسرعه. وخرج من المكتب. يستقبلهم!
الفريق داخل الجهاز.
وسلموا حيدر وبيبرس وصوفيا.

آدm مراد ساند أبوه. وفهد جمب مراد وأكرم جمبهم. ورغد وچيهان واليا. وراهم. والكل بيقابلهم وبيبـ.ـاركو ليهم.
المدير: شافهم. وضحك بسعاده. وفتح أيديه. ل أكرم. وقال. العقيد المغوار أكرم. وسلم عليه.
أكرم: بسعاده كبيره. وجواه لهفه كبيره لعيلته. لكن قال لنفسه. هانت. وابتسم للمدير. وقال. الله يسلمك يافنـ.ـد.م.
المدير: فتح أيديه لمراد. وقال بفخر. الصقر. العقل المدبر. حمدالله ع سلامتك يا بطل. وحـ.ـضـ.ـنه.

مراد: أبتسم. الله يسلمك يافنـ.ـد.م. وكل اللي إحنا فيه بفضل توجيهات سعادتك.
المدير: بضحكه. توجيهات ايه ياصقر. كل ده بفضل ذكائك. وقوة الحوت. ولا ايه يافهد باشا. وحـ.ـضـ.ـن فهد.
فهد: أبتسم. وقال. والله معاليك إحنا اكتسبنا كل ده بفضل الله ثم أنتم. والحمدلله كل حاجه تمت بتدبير من ربنا.

المدير: بص ل آدm بفخر. وقال. الديزل! إسم لا يليق إلا بالنقيب آدm العدوي. المقدm رغد. بعتتلي تقرير بتصرفك وازاي أنقذت باقي الفريق. وإنقذت العمليه كلها. وانت اللي وصلت للعقيد أكرم. انا بجد فخور جدا بيك يا آدm يابني! وحـ.ـضـ.ـنه وربت ع ضهرو.

آدm مراد: أبتسم. وقال. متشكر جدا يافنـ.ـد.م. وسواء انا أو الصقر والحوت. معملناش غير واجبنا. وزي ما وعدناك يافنـ.ـد.م. رجعنا بالعقيد أكرم. وقايمة الإغتيالات. وكمان حيدر وأعوانه.
المدير: ربت ع كتفه وقال. انا فعلا فخور جدا بيكم ياحيتان مصر! انا نظرتي واختياري ليكم كان في محله.
العقيد حسن جه. وسلم عليهم. وع أكرم. وراحوا على المكتب مع المدير. يسلموا الادله.

المدير: تمام يا أبطال. اتفضل أنت يا أكرم من غير مطرود على بيتك. وأجازه سعيده يابطل. لكن أسبوع وعايز منك تقرير بكل اللي حصل. مفهوم.
أكرم: قام وقف بلهفه. وقال تحت امرك يافنـ.ـد.م. وودعهم. وخرج بسرعة البرق. قلبه ملهوف ع عيلته اللي ماشفهومش من سنتين!
المدير: أما أنت يا مراد و آدm هتطلعوا ع المستشفى. ومش عايز أي مناقشه. هيجرى عليكم فحوصات طبية شامله. وكمان الحوت. لازم نطمن عليكم يا أبطال!

فهد: بلهفه. لأ. احم. قصدي اعفينا يافنـ.ـد.م. احنا بخير الحمدلله. لكن زي ما سيادتك عارف. أننا بقالنا 6 شهور ونص بعيد عن العيله. ممكن نروح. ونرجع للفحص الطبي زي ما سيادتك تحب.
المدير: ضحك. وقال. لأ كدا أحسن. عشان كل واحد يروح وانا مطمن. انا طبعاً سبت أكرم يروح عشان بقاله مده كبيره جدا ماشافش عيلته. لكن انا حابب اطمن عليكم.
آدm مراد: قلبه بيدق لضيه. وقال. اعفيني يافنـ.ـد.م. بكره هنفذ كل اللي حضرتك تقول عليه.

المدير: برفض. آسف ياشباب. لازم اطمن عليكم. أنتم اهم ضباط عندي. ولا يمكن الاستهانه بيكم أبدا. وأسبوع وعايز منكم تقارير عن المهمه. مفهوم؟
كلهم بإستسلام. مفهوم يافنـ.ـد.م!
آدm مراد: قام وقال. طيب بعد إذنك يافنـ.ـد.م. كنت عايز اشوف حيدر قبل ما امشي!
المدير: كشر عينيه. لكن قال ماشي ياديزل. أنت تستاهل اي موافقه.
آدm مراد: ساعد أبوه. وسلموا على المدير. وخرجوا.
مراد: أنت عايز تروح لحيدر ليه يا آدm!

آدm مراد: بتوعد. لازم يبـ.ـو.س جزمتك أنت والحوت. على كل اهانه. وكل كلمه قالها.
مراد: خلاص يا آدm. كفايه أصلا اللي هيحصلهم. هنا.
فهد: فعلاً. وكفايه إني وصيت عليهم العقرب. يعني ياويلهم حقيقي.
آدm مراد: بتصميم. انا أقسمت انه يبـ.ـو.س على جزمة كل واحد فيكم. وهيحصل!
بعد فتره. :
في المستشفى العسكري.
اهتموا بإبطالنا.
وكان فهد في جـ.ـسمه كدmـ.ـا.ت بسيطه. واهتموا بيه.
وآدm مراد: عقمو ليه جـ.ـر.ح رجله. وعندو كدmـ.ـا.ت واهتموا بيه.

ومراد: عقمو ليه جـ.ـر.ح كتفه.
وقضوا الليله في المستشفى. ومن التعب البدني والذهني. كل واحد نام بعد تفكير عميق في حبيبته!

تاني يوم الصبح.
فيلا العدوي.
آدm: في الموبيل. قال بدقة قلب. انت بتتكلم بجد ياطارق!
طارق: بسعاده. ايوه يبني. بتكلم جد جدآ. وزي ما قولتلك. اللواء محمود أول ما شاف فهد في المستشفى العسكري. وشبه على إسم السيوفي. اتصل عليا فوراً وبلغني. وعرف من إدارة المستشفى أنهم رجعوا امبـ.ـارح بليل. لكن بيعملوا كنسولتو. ومفيش اي حد مصاب الحمدلله. وهيخرجوا من المستشفى كمان ساعتين.

آدm: قام وقف. وقال بتنهيدة راحه. الحمدلله.
طارق: بهزار يلا اديني طمنتك أهو. اومال يعني أنا اشتغلت في الشرطه ليه؟ مش عشان اطمنك على ولادنا في المستقبل! ههههه.
آدm: بضحكه. تصدق يا أسد. إنك اول مره تعمل حاجه صح. ههههه
طارق: بغـ.ـيظ. ياخي منك لله. هو انا عمري ما عرف اضايقك؟
آدm: بثقه. استحاله طبعا.
طارق: بنرفزه. عشان أنت معندكش دm عشان تضايق أصلا. عيل اتم وفصيل.

آدm: ههههه ماشي عشان أنا مبسوط. مش عايز احط عليك انهردا.
طارق: بتريقه. لأ اصيل ياض. طمر فيك. المهم ياخويا. هتقول ل فريحه ولا اتصل عليها أنا!
آدm: بتفكير. سبني كدا امخمخ وأشوف هنعمل ايه!
طارق: طيب اشطا. اروح أنا أقول لام فهد. يمكن تبطل نكد. جاتهم الهم. يمـ.ـو.توا في النكد.
آدm: بمكر. والله أم فهد اتظلمت يوم موافقت عليك. الله يكون في عونها.

طارق: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. تصدق بالله يابن العدوي. هتصدق إن شاء الله. أنا استاهل ضـ.ـر.ب الجزم إني اتصلت عليك. غور ياض.
آدm: ههههه. ماشي يا أسد. هغور. بس خليك فاكر.
طارق: استنى ياض قبل ما تقفل. احنا هنعمل عقيقة آيان امتى؟ وكمان محمد وعُمر. احنا كلنا أجلنا العقيقه لما يرجعوا بالسلامه.

آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. لأ دي بقى ترجع للشباب. لما يقعدوا مع بعض ويتفقوا. أنت بس جمع عيلتك. وتعالى ع هنا انهردا. هنقضي اليوم مع بعض من اوله.
طارق: بهزار. اشطا يبقى فيها غدا وعشا. ولا ايه؟
آدm: ابتسم. وقال بمكر. وماله اهو نكسب ثواب. واتصدق بنية رجوع ولادي بخير.
طارق: وصل لقمة غـ.ـيظه. وقال. تكسب فياااا انا ثوااااااب. منك لله يابن العدددووووي...
آدm: ببرود. ومنك يابن السيوفي!
بعد لحظات.

مريم: عرفت. ونازله ع السلم بسرعه ورجفه. وندهت. زينب. يازينب.
زينب: جت بسرعه. نعم يا ست الكل. ع مهلك ياست مريم.
مريم: نزلت. وقالت. بسعاده. اسمعي يا زينب. انا عايزاكي. تعملي كل انواع الاكل اللي مراد بيحبه. وكمان فهد. وآدm حفيدي.
بصي مراد بيحب الرومي هو وفريحه اعملي رومي يازينب. وفهد بيحب الفراخ المشويه. وآدm حفيدي. بيحب المكرونه بالبشاميل. وكمان بيحب الشيش طاووق. اعمليه بسرعه.

واسمعي اعملي شوربة الشوفان لفهد. بيحبها أوي. واعملي كيكة الفراوله لمراد.
بصي اعملي كل حاجه عشانهم. كل حاجه يازينب.
زينب: بفرحه. قالت. قولي والله يا ست الكل. البهوات رجعوا بالسلامه؟ اه تلاقيهم جم بليل ونايمين فوق صح؟
مريم: بفرحه. لأ لأ. هما على وصول. قلبي فرحان أوي أوي يازينب. الف حمد وشكر ليك يارب.
اسمعي يا زينب. أنتي بنفسك تعملي أكل مراد وفهد وآدm. مراد بيحب اكلك. والبنات تكمل أكل العيله.

آه نسيت اقولك. أبو فهد وعيلته. هيقضوا معانا اليوم من اوله. مش عايزه غلطه يازينب.
زينب: بفرحه. يادي الأخبـ.ـار اللي زي الفل والياسمين ع الصبح. الف حمدالله على سلامتهم ياست الناس. والله قلبي بيرقص. شوفتي ياست مريم. صدقتيني لما قولتلك امبـ.ـارح إن سي محمد الصغير جه وهيجيب معاه الخير كله. اهو العيله كلها هترجع تنور من تاني.

مريم: بتنهيدة راحه. ألف حمد وشكر ليك يا رب. الحمد لله. حمدا طيبا مبـ.ـاركا فيه! قوليلي هي آرين راحت الجامعه؟
زينب: ايوه ياست الكل. يجي من ساعه واكتر كدا السواق وصلها. وست تالين في مدرستها. انا هروح ابلغ ست رينو. دي هتفرح أوي.
مريم: لأ لأ يازينب. روحي انتى عشان عندك شغل كتير. وانا هبلغ فريحه ورينو.
زينب: حاضر يا ست الكل. بس مـ.ـا.تنسيش حلاوتي بقى. للاخبـ.ـار اللي زي الفل دي.

مريم: ابتسمت بحب. وقالت. أشوف مراد واملي قلبي وعيني منه. وساعتها. الدنيا كلها بين ايديكي يا زينب.

بعد لحظات كمان.
فريحه: جريت على مريم بصدmه وزهول وفرحه ومشاعر كتير جدا متلخبطه. وقالت. ما، ماما أنتي قولتي ايه؟ مراد. وآدm وفهد؟ جوزي و ابني واخويا رجعوا. ماما بالله بتتكلمي بجد.
مريم: ابتسمت لفرحتها. وقالت. أيوه يانور عيني. جوزك وابنك واخوكي. رجعوا بخير وسلامه. جهزي نفسك عشان ساعه بالكتير هيكونوا وصلوا بالسلامه.

فريحه: من فرحتها حـ.ـضـ.ـنت مريم بسعاده كبيره. وضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. ومتلخبطه. وقلبها بيدق بقوه كبيره.
مريم: مسدت على خدها. وقالت انا مبسوطه لضحكتك يافريحه. يلا ياحبيبتي هسيبك انا تكوني جهزتي نفسك. وسابتها وخرجت...
فريحه: بتنهج بسعاده. وجريت ع الدولاب. وطلعت أجمل فستان عندها مراد بيحبه عليها. وجريت ع الحمام. تاخد شاور. وتلبس. وأخيراً هتشوف مرادها.

آدm: في الجنينه. أسمع ياعوض. الغدا هيكون في الجنينه. وعايز كل حاجه زى متعودنا. فاهم ياعوض.
عوض: بفرحه تحت امرك ياكبيرنا. وحمدلله على سلامة البهوات.
آدm: بتنهيدة راحه الله يسلمك يعوض. يلا روح جهز اللي قولتلك عليه.
عوض: تحت امرك ياباشا. واتحرك بسرعه.
آدm: بيلف. شاف اميرته. خارجه من باب الفيلا. وراح قابلها.
مريم: شافته. وابتسمت بحب.
آدm: بابتسامه. أميرتي الجميلة. رايحه فين ياروحي؟

مريم: بفرحه. رايحه ل رينو. افرحها بنفسي. دي مستنيه الخبر ده من شهور.
آدm: هز راسه تمام. تحبي اوصلك!
مريم: منحرمش منك ابدا. بس أرتاح أنت. انا هطلع أشوفها. ومش هتأخر عليك.
آدm: ماشي ياروحي. بس خدي بـ.ـنت من البنات معاكي. متروحيش لوحدك.
مريم: ابتسمت. حاضر يا حبيبي.
في شقة رينو.

رينو: أكلت آيان وغيرت ليه هدومه. وبتضحك معاه. وبتحكيله عن فهد. وقالت. ويوم التخرج بقى يا آيان. كان خالك مراد عازم كل العيله على الغدا. ههههه ومدفعش جنيه واحد. كان مقلب جميل جدا. و بابي فهد قال. مش قولتلك إن مراد سخن. لأنه مصدقش موقف خالك مراد. المهم بقى بعد كده سافرنا اسكندريه أسبوع بحاله. كل العيله زي ما اتعودنا. بس بابي فهد بقى. نفذلي وعدو ليا. واخدني المالديف انا وأخواتك. وتيم بقى زعل جدآ وكان هيخاصمني. بس انا صالحته.

شوفت الخاتم ده يا آيو. بابي فهد جابه ليا في عيد ميلادي.
ايه ده الباب بيخبط. أكيد زينب. أو حد من البنات. ثواني يا آيو اشوف مين ورجعالك.
رينو: فتحت الباب. وقلقت مامي؟ حضرتك طالعه بنفسك! خير في إيه؟ حصل حاجه بابي كويس؟
مريم: بابتسامه. صباح الخير الأول. واطمني يانور عيني كلنا بخير.

رينو: حطت ايدها ع قلبها. الحمدلله يارب. صباح الخير ياحبيبتى. اتفضلي حضرتك. انا بس استغربت لأني المفروض إني بنزل أقعد معاكم. اتفضلي ياحبيبتى.
مريم: دخلت. وقالت بابتسامه. انا طلعت بنفسي عشان افرحك وابشرك بالخير.
بصي بقى. عشان أريح قلبك. الحمدلله فهد ومراد وآدm. رجعوا مصر بخير. وا...
رينو: قاطعتها. وقالت بلهفه. ودقات قلب مختلفه. مامي. أنتي تقصدي إن فهد رجع. فهد رجعلي؟

مريم: عيونها لمعت. وقالت ايوه يا نور عيني. جوزك رجعلك بخير وسلامه!
رينو: جت تجري ع باب الشقه. تنزل تقابل الفهد.
مريم: استني يارينو. هما ع وصول ياحبيبتى. حماكي اتصل وبلغنا الخبر اللي رد فينا كلنا الروح.
رينو: حطت ايدها ع بوقها بفرحه. وعينيها بتروح يمين وشمال بسعاده. وضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت فهد رجع. فهد رجعلي من تاني. وحـ.ـضـ.ـنت أمها بفرحه كبيره. وقالت. فهد واخويا وابني رجعوا بخير يامامي. انا مبسوطه اوى.

مريم: بضحكه صافيه. ربتت ع ضهرها بحنان وقالت. ربنا يسعد أوقاتكم ياولادي يارب. يلا بقى جهزي نفسك كدا. وظبطي آيان. ومسدت على خدها. وخرجت.
رينو: رجعت فراشه من تاني. وجريت ع اوضة آيان. وشالته. بين أيديها. والضحكه ع وشها. وقالت بفرحة العمر.
بابي فهد رجع يا آيو. بابي هيشوفك لاول مرة. انا فرحانه اوي اوي ياحبيبى. أنت فرحان مش كدا. ههههه. فهد رجعلي.
وحطت آيان ف سريره. وجريت ع الدولاب وطلعت لبس جديد لايان.

وجريت ع اوضتها. وطلعت فستان رقيق. مع حجاب ونقاب.
وبصت ع صورة فهد ع الكمود. وشالتها. وصورتها انعكست جمب فهد. وقالت بدmـ.ـو.ع الفرح. وحـ.ـشـ.ـتني اوي يافهد.

في المستشفى العسكري.
الممرضه. شالت جهاز الضغط من أيد مراد. وقالت. ضغط حضرتك مظبوط. وربع ساعه وهتخرجوا من المستشفى. حمدلله على السلامه.
مراد: الله يسلمك.
الممرضه: خرجت.
مراد: معلق دراعه على رافعه، و اتعدل وقام.
فهد: دخل عليه من غير ما يخبط. وقال بغيره واضحه. آدm ابنك فين يا مراد!
مراد: لف ليه. وقال. يابني خبط قبل ما تدخل. هو عشان أنت طول بعرض هتخــــوفنا يعني؟
وبعدين. آدm في اوضته. هيكون فين يعني؟

فهد: دخل ووقف قدامه بغـ.ـيظ. وقال. آدm إبنك مش موجود في اوضته. ولا في المستشفى كلها. وسألت عليه قالوا خرج من ساعه. إبنك راح فييين؟
مراد: بمكر. أكيد راح يأدي واجبه. اصله بيحب شغله اوي اوي. ههههه.
اهدا كدا يمكن راح لحيدر يربيه. مانت شوفته بعينك امبـ.ـارح. كان هيقــ,تــله لولا انا وأنت لحقناه في آخر لحظه.

فهد: قبض ع ايديه بغـــضــــب. وقال. أنت بتنجم من دmاغك يامراد. ايه اللي هيخلي ابنك يروح الجهاز تاني يوم من وصولنا. المفروض دلوقتي أننا هنطلع على البيت!
مراد: كاتم الضحكه. وقال بخبث. ايوه صح. تصدق ممكن مقدرش يستنى اكتر من كده. وراح يشوف، اء. احم أمه وعمته لارين!

فهد: بغـــضــــب. أسمع يالا. انا لا بقيت طايقك لا انت ولا إبنك. وأيامكوا اللي جايه معايه هتكون سود، ولو عرفت إن إبنك خرج من هنا وراح لبـ.ـنتي. أقسم بالله. ماهعديها. أنت فاهم.
مراد: ببرود. التار ولا العار ياهريدي. لو اللي بتجوله ديه صوح. يبجى لازمن نكتب الكتاب. عشان الفخايده متكولش وشنا.
فهد: بنرفزه. أنت بتهزر يامراااد.

مراد: مثل أنه كتفه بيوجـ.ـعه. وقال. اااه. صوتك دخل في كتفي. يبني أنت عايز مني ايه؟ انا واحد. واخد طلقه وتعبان.
وبعدين منا معاك أهو. يمكن راح يجيب فطار. او رجع البيت. ياخبر دلوقتي بموني. كمان ساعه يبقى فري. ههههه. ااااه ياكتفك يامراد!
فهد: بيتنفس غـ.ـيظ. وقال. ماشي يابن العدوي. انا هعرف راح فين!
الممرضه: خبطت. وقالت معاد الخروج. اتفضلوا.
فهد: خارج بغيره كبيره.

مراد: بهمس. الله يخربيت جنانك يا آدm. طيب طارق غير فهد. تؤ وبعدين بقى انا لازم أتصرف! ونده ع فهد. وقال أنت يابني ادm. انا تعبان مش قادر امشي.
فهد: وقف غـ.ـصـ.ـب عنه. ورجع سند مراد في صمت وخرجوا.
قدام المستشفى.
زين نزل من العربيه بسرعه. وضحك بسعاده. وقال حمدالله ع السلامه يا أبطال.
مراد وفهد كشرو عينيهم.
مراد: بهمس لفهد. شوفت بقى انت ظلمت الديزل إزاي؟ اهو رجع البيت وكل العيله عرفت.
فهد: بدأ يهدا.

زين: قرب من مراد. وقال بقلق بالغ. مال دراعك يامراد؟
مراد: بضحكه. لأ دي حادثه صغيره متشغلش بالك. تعالى بقى في حـ.ـضـ.ـن أخوك عشان أنت وحشني اوي يازينو. وضحك.
زين: ضمه لقلبه. بلهفه واضحه. وربت ع ضهرو. ألف حمدالله على سلامتك ياحبيب أخوك.
مراد: بهمس ف ودنه. هو آدm أبني في البيت؟
زين: هز راسه. مش عارف. أنا كنت ف الشركه. والحج اتصل عليا. وقالي. وانا مستنتش وجيت اوصلكم. ليه هو ف حاجه؟

مراد: أبتسم بتمثيل. لا ياحبيبى مفيش.
زين: بص ل فهد. حبيب قلبي اللي وحشني. أبو آيان الغالي. وحـ.ـضـ.ـنه بعض.
فهد: أبتسم وقلبه دق بأمل. وربت ع ضهرو. وقال. اخبـ.ـارك ايه يازين.
زين: بسعاده. انا زي الفل. وبقيت جد امبـ.ـارح. حفيدي محمد باشا العدوي. شرف ونور المملكه.
مراد وفهد ضحكوا بفرحه.
فهد: الف مبروك يازين. الف مليون مبروك ياحبيب أخوك.

مراد: بفرحه. ألف مبروك يازينو. يعني أنا بقيت جد في السن ده. أقسم بالله انتوا عايزين تكبروني. بس بعينيكم.
زين: ضحك. الله يبـ.ـارك فيكم. يلا بينا بقى. اصل الامبراطور واميرته مستنينكم ع نار.
وركبوا العربيه وانطلقوا على مملكة العدوي.

ف نفس الوقت.
في الجامعه.
آسر: خارج من مكتب الشؤون. وبص ع حراسة آرين. وشافهم واقفين.
وراح عندهم. صباح الخير ياشباب.
الحرس: صباح الخير يا آسر باشا.
آسر: طلع من جيب الجاكيت. آظرف فيها فلوس. وقال. اتفضلوا. ده راتب الشهر.
الحرس: اخدوا المرتب. وشكروا آسر.
آسر: العفو يارجـ.ـاله. وفتحوا عينيكوا كويس على آرين هانم. مش عايزها تغيب لحظه عن عينيكم.

الحارس: تحت امرك ياباشا. لكن اللي إسمها لمار دي كل يوم بتحاول تتكلم مع آرين هانم.
آسر: بما أنها بتكلمها في حرم الجامعة قدام الكل مفيش مشكله. لكن بره الجامعه. امنعوها واتصرفوا.
الحرس: تحت امرك ياباشا.
آسر: فونه رن. وكانت ساره. وبعد عن الحرس. ورد عليها وقال. ست الكل أخبـ.ـارك!
ساره: بابتسامه. حبيب قلبي. عامل ايه ياروحي.
آسر: الحمدلله بخير. انتي ف جديد معاكي؟

ساره: ايوه ياحبيبى أنت ناسي أننا عندنا إجتماع مهم جدا. مع عمك زياد وفريق العمل؟
آسر: لأ طبعاً مش ناسي. انا خلصت أول محاضره. وهستأذن من المحاضره التانيه. وجايلك حالا
ساره: ربنا معاك يا حبيبي. وتوصل بالسلامه.

عند علوم.
آرين: خارجه من المحاضره.
لمار: وراها. وقالت. آرين. استني بس اسمعيني.
آرين: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه. وقالت. لو سمحتي بقى يالمار. سبيني. في حالي.
لمار: بزعل. انتي قلبك اسود اوي يا آرين.

آرين: مش سواد قلب يا لمار. اللي انا بعمله ده هو الصح. لأننا بالطريقه دي مش صحاب من البدايه. اللي تتكلم عن صحبتها. وتلمح تلميحات سخيفه. يبقى من جواها مابتحبهاش. لأن اللي بيحب حد. مابيشوفش عيوبه. تخيلي بقى أنتي طلعتي فيا عيوب مش موجوده من الأساس. يبقى أنتي منتظره مني أقولك اوكي موافقه جدآ اننا نكون صحاب؟ أسفه مش هيحصل.

لمار: صدقيني يا آرين كان غباء مني. لكن انا مقصدش كل اللي حصل ده بالعكس أنا بتمنالك كل خير. ونفسي نرجع صحاب زي الاول ارجوكي.
آرين: بخـ.ـنـ.ـقه. ماشي يا لمار. هنرجع صحاب. لكن مش زي الأول. ودلوقتي بقى لازم اروح المعمل. بعد إذنك. وسابتها ومشيت.
قدام الجامعه.
آدm مراد: نزل من التاكسي. ودخل الجامعه. وعيونه بتدور على الضي في كل مكان!
بعد فتره.

آدm مراد: شافها بدقة قلب. ووقف مكانه. وقــلـــع النضاره. وشاف ضيه لابسه البالطو اللي جابو ليها قبل السفر بيوم.
شاف ضيه ماشيه سرحانه. لكن جميله. جميله حتى ف شرودها وهدوئها. جميله في كل حالاتها.
وحس بضحكته اللي اترسمت على ملامحه بدون وعي.

قلبه بيدق وعقله بيغذي كل نبضة في قلبه. جوارحه كلها في سكون رهيب. بيحاول يغذي روحه منها. ويقنع نفسه أنه أخيراً بعد غياب. شاف ضيه. شاف المسكن لروحه. شاف المهدىء لغـــضــــبه. شاف البراءه والطفوله والعشق.
واتحرك بدقة قلب واشتياق. نده على ضيه. وقال. آرين!
آرين: سمعت صوته. وقلبها دق. ولفت بسرعه. وتنحت. وقلبها دق بقوه أكبر. وهيطلع من مكانه. وقالت آدm!
آدm مراد: أبتسم بدقة قلب. وقال ايوه آدm. ياضي آدm!

آرين: عينيها مفتوحه ع الآخر. ومتنحه. ومش مصدقه. وقلبها بيدق بقوه.
آدm مراد: بص ل عينيها اللي محروم منها. و أبتسم بحب كبير. وقال. اذيك يا آري!
آرين: عيونها مفتوحه. ونفس الزهول. وهزت راسها بدون وعي. ومردتش...
آدm مراد: بضحكه. آرين. انتي يابـ.ـنتي!
آرين: انتبهت. وقفلت عينيها وفتحتها. وقالت بهمس. أيوه. ده صوت آدm. ايوه هو والله. اء. آدm اء. ا. انت هنا. أنت بجد هنا يا آدm!

آدm مراد: بتنهيده. ايوه يا ضي آدm! انا رجعتلك.
آرين: بتنهج بسيط من ضـ.ـر.بات قلبها. وحطت أيدها ع قلبها. واتـ.ـو.ترت جدآ. من الفرحه. وبتضحك. وبتسكت. ومشاعر كتير متلخبطه. وهمست. آدm رجع يا آرين.
وبعدها ضحكتها اختفت. وقالت بدهشه. آدm رجع؟ يعني بابي كمان...
وصرخت بصوت مسموع. وااااو يعني باااابي رجع. بااابي فييين يا آداااام!
آدm مراد: بص حواليه. وصك على أسنانه. وبيمتص غيرته.

آرين: استوعبت. وقالت بتذمر. أيوه بقى رجعنا للقرف. وهيرعـ.ـبنا أستاذ مرعـ.ـب ده!
آدm مراد: هههههههه.
آرين: بسعاده ودقة قلب. ضمت الكتب لقلبها. وقالت بحنين. حمدالله ع سلامتك يا آدm!
آدm مراد: هز راسه بضحكه. ماشي يا آرين. هعديهالك المرادي. تعالي نشرب حاجه في الكافتيريا.
آرين: مشيت من سُكات وقلبها بيرقص. وبتقول المرعـ.ـب رررجع أخيرا. انا مبسوووطه أوي. آدm قمر قمر يخرابي أنا.

آدm مراد: ماشي جمبها. وقال. لسه بتكلمي نفسك يا آري!
آرين: هزت راسها نو نو نو. انا فين ده؟ خالص فيش الكلام ده.
آدm مراد: سحب الكرسي ليها. وقعدت. وقالت. ميرسي.
آدm مراد: قعد قصادها. وطلب قهوه ليه. وطلب ليها كابتشينو. وقال بسعاده داخليه. قوليلي بقى. انتي عامله ايه؟
آرين: ماسكه القلم ومتـ.ـو.تره. ووشها احمر مع دقات قلبها. ومش عارفه تتكلم من التـ.ـو.تر.

آدm مراد: اترسمت ابتسامه جميله على ملامحه. ونفسه يقولها حشـ.ـتـ.ـيني و . ونفسه فهد يوافق. ووقتها هتكون حلاله.
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت. أنا كويسه. بس، بس. احم.
آدm مراد: أخد منها القلم. وسابه ع التربيزه. وقال. بس ايه يا آري؟ وليه شايف ف عينيكي حـ.ـز.ن وعتاب! انتي زعلانه؟
آرين: بزعل طفولي. اه أسكت يا آدm اصل انا زعلانه خالص أه والله!
آدm مراد: بابتسامه عريضه. زعلانه ليه ياضي قلب آدm!

آرين: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج واضح. لكن حاولت تتكلم. وقالت.
زعلانه منك أوي. وزعلانه من بابي. وخالو مراد. بجد انا قولت إني مش هتكلم معاك تاني وهخاصمك. ازاي نهون عليكم كل المده دي يا آدm.
وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. بجد قلبي كان زعلان اوي منك.
آدm مراد: بتنهيده. كملي يا آرين. عايز اسمعك.
آرين: دmعه نزلت على خدها. وقالت. ست شهور ونص يا آدm. حصل فيهم حجات كتير جدا. وأنت وبابي مش موجودين معانا.

أنا كل يوم اتكلم معاك لكن أنت مش سامعني. كنت ديما بغمض عيني واقول انا هفتح عيني والاقيك قدامي. لكن محصلش. وقتها بس عرفت إنك بعيد عني. احم. قصدي بعيد عننا.
مامي كانت محتاجه لبابي جداً. لكن مفيش جديد. تعرف إن مامي جابت آيان. عندو شهرين وشويه دلوقتي. انا حبيته أوي. بقى مسؤوليتي. وممنوع حد يشيله أو ياخدو مني. تعرف يا آدm. آيان كان مهون عليا كتير. كتير جدا.
لكن برضه انا قولت مش هتكلم معاك تاني.

ليليان جابت عُمر. وتمارا جابت محمد امبـ.ـارح. العيله كلها فرحتها مش كامله غير بوجودكم.
تعرف يا آدm. انا اول مره محبش الحربيه كدا. لأنها!
آدm مراد: بدقة قلب لأنها ايه يا آرين؟
آرين: بصت ف الأرض وسكتت!
آدm مراد: بيشرب القهوه. وابتسم. على جمال الضي. وحب يضيع خجلها. وقال. ت عـ.ـر.في إنك السبب في نجاح المأموريه!
آرين: فتحت عينيها بزهول. أنا! إزاي؟
آدm مراد: ههههه. افتكرت اسئلتك، ومشيت على النمط ده.

آرين: بفضول. إزاي. بليز بليز احكيلي عملت ايه؟
آدm مراد: بص ف الساعه. وقال. ماينفعش يا آري. لأن دي اسرار شغل. المهم بقى. انا لازم امشي دلوقتي.
آرين: قامت بسرعه وقالت. اوكي يلا بينا. همـ.ـو.ت وأشوف بابي.
آدm مراد: بمكر. وابوكي هيمـ.ـو.ت ويشوفني!
آرين: كشرت عينيها. بتقول ايه يا آدm؟
آدm مراد: بهدوء. ولا حاجه. كملي انتي محاضراتك.
آرين: بزعل. ليه بس. بليز أروح معاك. عايزه اشوف بابي!

آدm مراد: انا جيت لأني كان لازم اجي أشوفك. ومش هينفع ترجعي معايا دلوقتي بالذات. فهمتي يا آري...
آرين: بحرج. احم. أممم. فهمت. طيب انا هستأذن وارجع أنا. اوكي!
آدm مراد: بابتسامه. كملي محاضراتك. بابا وخالي لسه بيخلصوا شوية إجراءات. وهيرجعو ع البيت. اوكي.
آرين: هزت راسها بفرحه. اوكي يا آدm.
آدm مراد: بص ف عينيها. وقال. خلي بالك من نفسك يا آري.
آرين: بدقة قلب. وأنت كمان يا آدm.

بعد فتره. فيلا العدوي.
رنا بتـ.ـو.تر. ايه كل ده. اتأخرو قوي.
مريم: بصت ف الساعه. وقالت زين قال إنه ربع ساعة ويكونوا هنا.
فريحه: نازله. وكانت زي العروسه. وحاطه ميكب خفيف جدا. وحاسه أنها طايره من الفرحه. وقلبها ملهوف ع احبابها.
رينو: لابسه فستان أزرق. وحطت لمسات خفيفه. وشايله ايان. وعينيها ع الباب. وقلبها مش قادر يصبر اكتر من كده.
مريم: شافت رينو. وقالت. هاتي يارينو يابـ.ـنتي آيان اشيله عنك شويه.

رينو: قامت بسرعه. وقالت اتفضلي يامامي. بس ارجوكي بلاش ينام. انا عايزه فهد يشوفه وهو صاحي.
مريم: بابتسامه. حاضر ياحبيبتى. اطمني. آيان حبيب ناناه. مش هينام. صح يا آيو. بدلعك اهو زي آرين.
طارق: نفخ بنفاذ صبر. هو زين ماشي على خمسين ولا ايه؟
آدm: أبتسم. وقال في التأني السلامه يصحبي.
طارق: بص ل آدm بغـ.ـيظ. ياض انا عارف إنك اكتر واحد عايز تشوفهم. بس مش عارف إيه التلج اللي أنت فيه ده.

آدm: ببرود مش أحسن من النار اللي بتطلع من ودانك يا أسد! هههههههه.
دعاء دخلت تجري. وقالت بفرحه. آدm بيه وصل يادكتوره فريحه.
فريحه: قامت بسرعه. وقلبها بيدق. وهمست. آدm أبني.
كلهم قاموا وقفوا يستقبلوهم.

آدm مراد: دخل الفيلا على الميعاد المحدد قبل وصول الفهد. وسلم ع شاهين وهارون. وداخل الفيلا. بيتأمل ف كل حاجه موجوده.
ولمح فريحه وهي بتجري على باب الفيلا. وابتسم. واتحرك بسرعه.
فريحه: شافت أبنها. وعيطت من الفرحه. وفتحت أيديها.
آدm مراد: قرب منها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. وقال. أمي. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياست الكل.
فريحه: بعـ.ـيا.ط. آدm أبني حبيبي رجعتلي بخير. حمدلله على سلامتك ياقلب ماما.

آدm مراد: باس ع أيديها الأتنين. وجبينها. وقال بضحكه. الله يسلمك ياحبيبتي. عامله ايه دلوقتي؟
فريحه: بسعاده. انا دلوقتي بعد ما شوفتك. كأني متعبتش يوم.
آدm مراد: حاوطها من كتفها. وقال. ربنا يديكي الصحه. تعالي نسلم على العيله.
فريحه: ماشيه جمبه. وبصت وراها. وقالت. أبوك فين يا آدm.
آدm مراد: خمس دقايق ويكون هنا. انا مقدرتش مشفوكوش اكتر من كده. وبص للعيله كلها. وقال. السلام عليكم.
كلهم وعليك السلام.

مريم: برجفه. امسكي يازينب. امسكي آيان.
آدm مراد: بابتسامه. قرب من رنا. وقال ماما حبيبتي. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي. وضمها لقلبه.
رنا: بدmـ.ـو.ع الفرح. حبيب قلبي. حمدالله ع سلامتك يانور عيني. نورت الدنيا كلها ياحفيدي.
آدm مراد: باس ع أيديها وجبينها. الله يسلمك ياحبيبتي. وقال بضحكه. بابا طارق. وسلم عليه. وحـ.ـضـ.ـنه بعض.

طارق: بيكابر دmـ.ـو.عه. وقال بهزار. اذيك ياض يا آدm. ماشاء الله. راجع ولا كأنك كنت في شهر عسل. انت اتجوزت من ورانا ولا ايه ياض!
آدm مراد: بضحكه. استحاله طبعا يابابا. لما اتجوز. اكيد. هتعرف.
وقرب من الإمبراطور. وبص ف عينيه. وابتسم بحب كبير. وقال. وحـ.ـشـ.ـتني يابابا.
آدm: فتح ايديه بصمت. مع ابتسامه وراها دmـ.ـو.ع مكبوته.
آدm مراد: اترمى في حـ.ـضـ.ـنه. وساكت.

آدm: غمض عينيه. وربت ع ضهرو. واخد نفس عميق جدآ. كأنه. بيطمن نفسه. أنه عيلته اكتملت. برجوع الحيتان. وقال بصوت هادي. حمدالله ع سلامتك يا حفيدي الغالي.
آدm مراد: طلع من حـ.ـضـ.ـنه. وابتسم. وقال بحب. الله يسلمك يا بابا.
وقال. عمتو لارين. حبيبتي.
رينو: حـ.ـضـ.ـنته. وقالت حبيب قلب عمتك. نورت الدنيا ياروحي. حمدالله ع السلامه.
آدm مراد: الله يسلمك. الف مبروك لوصول آيان باشا.

رينو: ضحكت بسعاده. الله يبـ.ـارك فيك ياحبيبى. اومال فين فهد؟ ليه مجاش معاك!
آدm مراد: دقيقتين ويكون هنا. وقرب من مريم. ووقف قدامها. ومسك ايديها وباس عليها. وقال. ماما مريم. حشـ.ـتـ.ـيني و  جداً.
مريم: برجفه ضمته لقلبها. وقالت بدmـ.ـو.ع. ابن عمري وقلبي. نورت قلبي وحياتنا برجوعك يانور عيني.
آدm مراد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. وباس راسها. وقال. طيب بلاش دmـ.ـو.ع الله يكرمكم. انا وبابا وخالي كويسين جدآ.

مريم: حطت ايديها على صدرو وكتفه ودرعاته. زي كل مره. وقالت. بلهفه. بالله عليك أنت كويس. يعني متجـ.ـر.حتش. محصلش اي حاجه. أبوك بخير. وفهد. فهد بخير يانور عيني. طمن قلبي عليكم يابن قلبي.
آدm مراد: أبتسم لخــــوفها. وقال. اطمني ولادك وحفيدك. أسود. ومن الصعب يجرالهم حاجه. لأننا متحاوطين بدعواتكم. وبص حواليه. فين تالين؟
فريحه: بسعاده. تالين في المدرسه ياحبيبى. شويه وهتيجي. دي هتفرح أوي.

آدm مراد: أبتسم. انا هروح اجيبها. وبص ل زينب. اذيك يا داده.
زينب: بسعاده. شاله تسلم من كل شر ياسي آدm بيه. والله ليك وحشه. البيت من غيركو كان مضلم. وبصت على الامبراطور. احم مش مضلم أوي. بس انتوا نوارتنا.
آدm مراد: ضحك ع خــــوفها. وشال آيان الصغير. وباس جبينه.

مراد من ع الباب. سلاموووووو عليكوووووو يابشررر!
فريحه: شهقت بسعاده. مراد! وجريت عليه. لكن وقفت بصدmه لما شافت دراعه!
فهد: أول ما شاف آدm مراد. استريح شويه. وعيونه راحت على. نجمته. ف نظره طويله كلها عشق وشوق ولهفه.
رينو: جريت عليه وقالت بدقات قلب مختلفه. فهد. ورفعت أيديها واتشعلقت في رقبته!
فهد: شالها من ع الأرض. ولف بيها كتير. وقال. بعشق. نجمتي حشـ.ـتـ.ـيني و . انا رجعتلك يانجمتي.

مراد: بضحكه ودقة قلب. ايه يافريحتي. مش عايزه تسلمي عليا.
فريحه: اتحركت بسرعه. واترمت في حـ.ـضـ.ـنه. وعيطت. وقالت. مراد. ايه اللي حصل معاك يامراد.
مريم: شافت دراع مراد. وفتحت عينيها بصدmه. وأيديها رجفت.
آدm مراد: حاوطها من كتفها. وقال. متقلقيش ياست الكل. ده جـ.ـر.ح صغير جدا.
مريم: بصت ل آدm مراد. بعدm تصديق.
آدm مراد: غمض عينيه ليها. ف اشاره. صدقيني. وبعدين بابا قدامك زي الفل أهو.

مريم: غمضت عينيها وحمدت ربنا. انه رجع بالسلامه.
مراد: باس جبينها. وقال. انا كويس يابت. بس حبيت اغير شويه. مش معقول بقالي كام سنه اطلع مأموريات ومتعورش. قولت التغيير مطلوب برضه. هههههههه. وغمز. وهمس ف ودنها. حاطه روج يافريحتي. ده أنتي يومك أسوس انهردا.
فريحه: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وحـ.ـشـ.ـتني اوي يامرادي.
مراد: ايوه كدا اتعدلى. بس برضوا يومك أسوس. وسعي خليني اسلم عليهم. وراجعلك اعسل.

وكشر عينيه وقالها. ايه اللي جاب ابوكي!
فريحه: ضحكت بسعاده. وقلبها بيدق بفرحه. لأن مراد بيعمل جو مختلف للبيت.
فهد: باس أيدها. وبص ف عينيها. وقال. حشـ.ـتـ.ـيني و  يانجمتي.
رينو: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. واتكسفت ف نفس الوقت. لأنها لما شافت فهد نسيت وجود العيله.
فهد: مسد ع حجابها بابتسامه. وغمز ليها. تعالي نسلم عليهم.
مراد: سلم ع طارق ورنا ورينو.
فهد: باس ع ايد طارق. وقال وحـ.ـشـ.ـتني اوي ياحج طارق.

طارق: ربت ع كتفه وقال. ماشاء الله. ربنا يحفظك يبني. حمدالله ع سلامتك يا حبيب أبوك.
رنا: وسع كدا ياطارق. فهد نور عيني وحـ.ـشـ.ـتني اوي ياروحي.
فهد: ضمها لقلبه بحنان. وانتي اكتر ياست الكل. وسلم ع آدm ومريم وفريحه.
آدm: ضم مراد لقلبه. وغـ.ـصـ.ـب عنه عيونه لمعت. وضحك بصمت يداري دmـ.ـو.عه. وربت ع ضهرو بفرحه كبيره. وقال نورت المملكة ياحبيب أبوك. انت كويس يامراد!

مراد: حس بنبرة صوت أبوه. وباس ع أيدو. وقال. اطمن يا امبراطور. إبنك قدها. وبعدين انا وقعت على كتفي. يعني مش حاجه كبيره. ويومين واكون زي الفل. اطمن ياحج.
آدm: ربت ع كتفه وابتسم بصمت.
مريم: بهمس. مراد نور عيني وقلبي.
مراد: أتحرك عندها بسرعه. وضمها بلهفه. وقال. أمي. لو ت عـ.ـر.في أنتي وحشاني قد ايه. مش هتصدقي.

مريم: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه. وعيطت. وحطت أيدها ع الجـ.ـر.ح. وقالت. حلفتك بالله. أنت عامل ايه؟ حصلك ايه يابن بطني. طمن روحي ياحبيبى.
مراد: باس ع أيديها وقال. والله انا كويس. وعشان تطمني. أهو. انا بحرك دراعي اهو. وكتم الألــم.
مريم: مسدت على خدو. وقالت. نورت الدنيا كلها. ونورت حياتي وقلبي يابن قلبي.
رينو: جت قدام فهد وشايله أبنها. وقالت بدقة قلب. إبنك آيان يافهد!

عند كامليا.
كامليا بتصرخ بأستغاثه. لكن صرختها اختفت لما شافت قدام عينيها، دm عذريتها!
(في الجامعه. )
عند علوم.
بعد ما آدm خرج من الجامعه.
آرين قلبها طاير من الفرحه. ومش قادره تصبر أكتر من كدا. هتتجنن وتشوف أبوها.
وتشوف مقابلته أول ما يشوف آيان. وجات ليها فكره. وجريت ع مكتب الدكتور آريان.
آريان: خارج من المحاضره. ورايح ع المكتب. وبيتكلم في الفون.
آرين: شافته. وماشيه بسرعه. وبتنهج.
آريان: شافها. وكشر عينيه. وقال.

تمام يابابا. حاضر. لأ متقلقش حضرتك. المهم سلملي عليهم لحد ما أرجع على البيت. مع السلامه. وقفل المكالمه. وقابل آرين. وقال.
آرين! مالك ماشيه بسرعه ليه كدا! حصل معاكي حاجه؟
آرين: هزت راسها بفرحه. لأ لأ. أنا كنت عايزه أقولك. إن!
وقفلت بوقها بسرعه. وغمضت عينيها وقالت جواها. إيه يا آرين. هتقولي إيه؟ بابي جه؟ طيب هيقولي عرفتي منين!
آريان: بمكر. أمم. عايزه تقولي إيه يادكتوره!

آرين: فتحت عينيها وقالت بتـ.ـو.تر. هااا! آه احم. بصراحه يعني. أنا كنت. كنت جايه أقولك. إن يعني. المفروض إن تيما لسه والده أمبـ.ـارح. وأنت سايبها كدا. وده ماينفعش. المفروض نرجع ع البيت. ونطمن عليها. ولا ايه؟
آريان: رفع حاجبه. وقال. تيمااا! ااه قولتيلي. أممم.

طيب ما أنا اطمنت عليها قبل ما أنزل على الجامعة وهي اللي صممت إني أنزل على الشغل. وكمان عمتو نور موجوده معاها. وكل العيله جمب منها. وجمب البيت. ولا أيه؟
آرين: بتـ.ـو.تر. اء. اه أيوه فعلا. بس. احم. بس أنا كان قصدي يعني إنك تكون معاها. هيبقى أجمل. بس أوكي مفيش مشكله.
احم. هروح أنا بقى. بعد أذنك. ولفت
ضهرها.
وحاسة بخيبة أمل. واتنهدت بخـ.ـنـ.ـقه. ومشيت كام خطوه.

آريان: بمكر. على فكره بابا لسه مكلمني. وقال. إن عمي فهد رجع!
آرين: لفت ليه. وهزت راسها وقالت بعفويه. أيوه!
آريان: ضحك بصمت. وقال. وأنتي عايزه تطمني عليه أكيد!
آرين: رجعت وقفت قدامه بسرعه. وقالت بلهفه. أوي أوي بجد همـ.ـو.ت وأشوف بابي! بليز نرجع ع البيت؟
آريان: بضحكه. ت عـ.ـر.في أنتي عندك حق. المفروض أكون جمب مراتي وأبني في الوقت ده. يلا بينا!
آرين: بسعادة العالم كله. قالت. أيوووه كدا. يلا بينا يادكتور!

آريان: بمكر. ت عـ.ـر.في إن آدm وحشني جداً؟
آرين: وا، وكحت بسرعه. وحاولت الثبات. وقالت. وخالو مراد. كمان وحشنا كلنا. احم. نمشي بقى!
آريان: هز راسه ليها. و نزل وهو بيضحك على آرين. وركب جمب السواق. وهي ركبت في الخلف. وباصه من الازاز. وعايشه في أحلامها.

عند ألسن.
چود: بتبص في الساعة. ونفخت بخـ.ـنـ.ـقة. وقالت.
أوووف أستغفر الله العظيم. الدكتور فاروق ده أبطء من السلحفه. نفسي مره يوصل في ميعاده.
مصطفى: من وراها. قال بتريقه. وأنتِ عايزاه يجي في ميعاده ليه؟ ده حتى ميبقاش مصري!
چود: عوجت بوقها. ومردتش عليه.
مصطفى: وقف قصادها. وقال. إيه مش بكلمك؟ ولا أنتِ حاطه قطن في ودانك. ولا يمكن أترشيطي!
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. ولفت ضهرها ليه ومردتش.

مصطفى: بغمزه. اوعا يالا. أنت بتتقل علينا؟
ولف ليها تاني. وقال.
متعبرنا يامدmرنا. مالك كدا سايقه علياا التُقل ليه؟
ت عـ.ـر.في مع إنك لازم تتقلي عليا طبعاً. ماهو من حق الكبير يدلع. بس الرحمه شويه ياتراب القمر!
چود: بغـ.ـيظ. ونرفزه. أنت نازل لوك لوك ليه؟ وأنت ليك عين تتكلم معايا بعد عملتك الزفت دي؟
مصطفى: الله! أعملك إيه يعني؟ ما أنتِ اللي مابتسمعيش الكلام. وقولتك مش هيحصل إنك تخرجي مع صحابك.

أنا رفضت تقومي تكـ.ـسري كلمتي؟ قابلي بقى!
چود: بنفاذ صبر. قالت. يامثبت العقل في الراس. يابني أنت عايز مني أيه؟ أرحم أمي العيانه. يخربيت كدا.
مصطفى: كشر عينيه وقال. يخربيت كدا! ومين كدا ده ياچود. وت عـ.ـر.فيه منين؟ وأمك عيانه مالها؟ محدش قال يعني أنها عيانه؟

چود: من بين أسنانها. أقسم بالله هاين عليا أصوت من برودك. وبعدين أنت اول وآخر مرة تتدخل في حياتي. واللي أنت عملته امبـ.ـارح ده لو حصل مرة تانية متزعلش بقى من اللي ممكن اعمله فيك.
مصطفى: رفع حاجبه. وقال. الله. مـ.ـا.تهدا ياعم الدينامـ.ـيـ.ـت لاتفرقع.
وبعدين أنتِ أمبـ.ـارح لما أتصلتي على جدك طارق. وسمعتك بالصدفه إنك هتخرجي مع صحابك. وهو وافق. لكن أنا رفضت. بس أنتِ نشفتي دmاغك ياچود وكان لازم أتصرف!

چود: تقوم تهوي كل كوتش العربيات بتاعت صحباتي يامصطفى! وتدفع فلوس للسواقين عشان يقولوا مشوفناش مين اللي عملها؟ دي تصرفات ناس عاقله؟
آه صح وأنت هتجيب العقل منين؟
مصطفى: هز راسه. وقال. أقسم بالله 500 جنيه لسعوهم مني ولاد اللذين. مبقاش في ضمير خلاص. الدنيا قل خيرها. بس كله يهون عشانك ياقمر.
چود: رفعت صوبعها في وشه. وقالت. ولا أنت بتعاكس؟ أنت كدا بتعاكسني صح؟
مصطفى: بهيام. العمر لحظه والحلوفه مش ملاحظه!

چود: فتحت بوقها بزهول. وهمست. حلوفه!
مصطفى: بضحكه. أقسم بالله عايزه صوره. وأنتِ فاتحه باب الحاره ده. هههههه.
چود: حدفته بالكتاب وقالت بنرفزه. أنا حلوفه يامتـ.ـخـ.ـلف. ياحيوااان. ياحيواااان. أقسم بالله ماعندك دm.
مصطفى: مثل الألــم. وقال. ااااه. حـ.ـر.ام عليكي يامفتريه. كـ.ـسرتي أيدي. اااه.
چود: ياريتني كنت أقدر أكـ.ـسر رقبتك مكنتش هتأخر ثانيه واحده.

مصطفى: حط أيدو ع قلبه وقال. اااه. مع إحترامي لقسم العظام بس كـ.ـسر الأحبة مالوش أطبه. وأهون عليكي ياچودي. يابت ده أنتِ العشق يابت.
چود: غـ.ـصـ.ـب عنها أبتسمت. وبصت بعيد. وقالت الله يخربيتك ياشيخ.
مصطفى: بغمزه أقسم بالله بمـ.ـو.ت في أمك. يابت بحبك. أنتِ بتاعتي خلاص وفي الاجازه خاتم الخطوبه هيبقى راشق في أم صوباعك.
چود: قلبها دق. وقالت بتـ.ـو.تر. بص بقى رجعت تقول بحبك ومعرفش إيه؟ وأحنا اتفقنا إن مفيش كلام من ده.

مصطفى: جاب ليها الكتاب. وقال. طيب أشطا خلاص. هحاول بس موعدكيش، يلا بقى عشان دكتور فاروق السلحفه جاي هناك أهو.
چود: بضحكه. يلا بينا.
مصطفى: بغيره. طيب وطي صوت أمك ده. عشان متغباش عليكي!
چود: رفعت حاجبها. ومردتش.
مصطفى: ت عـ.ـر.في ياچودي. إن زي أنهردة من 10 سنين؟ كان باقي 10 سنين على أنهرده.
چود: ضحكت من قلبها. وقالت. طيب يالمض. يلا بينا على المحاضره!
مصطفى: شاور ليها. وقال. الحريم أولا. أتفضلي.

چود: هههههههههههه.

(في القسم. )
ياسين: قاعد ع طرف المكتب. وقال. ايوه يا مرسي. قولي بقى سرقت شقة الست ناديه إزاي؟ وهي كانت فين وقت الواقعه!
مرسي: بخــــوف. وا. الله ياباشا محصل. دي ست مفتريه. وبترمي بلاها عليا!
ياسين: هز راسه. اممم. ست مفتريه!
طيب هي ليه افترت عليك يامرسي. وياترى إيه السبب اللي يخليها تقدm فيك بلاغ. وتتهمك أنت بالتحديد!

مرسي: أهو ظلم منها ياباشا. هي كدا أول ما تضايق من حد. تقوم تتبلى عليه. ربنا ينتقم منها.
ياسين: مط شـ ـــفــايـــ ـفه أممم.
الباب خبط.
عم سيد العسكري دخل. وقال. تمام يافنـ.ـد.م. مدام سعادتك واقفه بره. وعايزه!
همس: دخلت. وقالت. أنت لسه هتتكلم ياعم سيد. انا دخلت خلاص. روح أنت.
آه أستنى أستنى كنت هنسى. اتفضل شوية العصاير دول ليك أنت والعساكر. مقولتليش بقى ياعم سيد. دول بمناسبة اييييه؟ لكن انا هقولك بمناسبة!

ياسين: قام بزهول. وقال. باااااس. اييييه في إييييه؟
همس: اتخضت. وبلعت ريقها. وضحكت بتمثيل. للحـ.ـر.امي وياسين!
العسكري: واقف ومش عارف يعمل ايه. وبص ل ياسين!
همس: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وبتداري الإحراج. وقالت احم طيب ياعم سيد. اتفضل أنت.
ياسين: شاور للعسكري يخرج.
العسكري: أخد الكيس. وخرج بسرعه!
همس: رفعت عينيها ل ياسين. هيهيهي. احم. هاي!
ياسين: ضغط ع شـ ـــفــايـــ ـفه بغـ.ـيظ واضح!

همس: فتحت عينيها وغمضت. بتمثيل البراءه. ممكن أقعد!
ياسين: صك ع أسنانه بتوعد ممزوج بغـــضــــب. وقال. طبعاً. اتفضلي.
همس: هزت راسها للحـ.ـر.امي على أساس أنه شغال في القسم. وقعدت ع الكرسي!
ياسين: قام بغـ.ـيظ. ومسك مرسي من ياقته. وقال بغـــضــــب. أنطق ياض وقول سرقت شقة الست ناديه ليه؟ وفين المسـ.ـر.وقات؟
مرسي: بخــــوف. والله يا!
ياسين: ضـ.ـر.به بوكس بغـ.ـيظ. وقال. بتحلف ياروح امك. هو انا جايبك هنا عشان تحلف. والمطلوب مني إني اصدقك!

أسمع يامرسي. أنت سرقت فلوس الجمعية والدهب بتاعها هي وبـ.ـنتها. ومش بس كدا. سرقت التليفونات اللي في البيت. وكاميرات المراقبه اللي تحت البيت جيباك أنت وصحبك. من اول ما طلعت وهو استناك تحت. ونزلت وانت محمل المسـ.ـر.وقات. وركبتو عربيه وهـ.ـر.بتوا يومين ورجعت. وطبعا اتصرفت في البضاعه. أنطق ياض!
همس: فتحت عينيها بصدmه. وحطت أيدها ع خدها. اول ماشافت البوكس. وخافت من ياسين.

وبلعت ريقها بصعوبه. وقامت ببطء. وماشيه بشويش عشان تخرج. ولسه هتفتح الباب!
ياسين: بصوت عالى. رااااايحه فيييين!
همس: اتخضت. ولفت ليه. وضحكت بتـ.ـو.تر. وقالت بلخبطه. اء. أبدا. أنا قولت أسيبك تركز في شغلك. احم. هجيلك في وقت تاني!
ياسين: بصلها بتحذير شـ.ـديد!
همس: فهمت. وهزت راسها. ورجعت قعدت مكانها! وبصت ليه. شافته هاين عليه يضـ.ـر.بها من غـ.ـيظه منها. وبصت بعيد بسرعه.

ياسين: بغـــضــــب. هتنطق. ولا ابعتك للمساجين جوه. وساعة زمن هتبوس على رجلي عشان أسمعك!
همس: لا حول ولاقوة إلا بالله. يا أستاذ مرسي اتكلم الإنكار مش هيفيدك.
مرسي: بعـ.ـيا.ط وترجي. والله ياهانم معملتش حاجه. أنا بريء ياحكومه. دانا بجري على يتامى ياناس.
همس: بزعل. لا اله إلا الله. ياعيني ياربي. بيجري ع يتامى. خلاص يا ياسين أكيد في لبس في الموضوع. وا، عااااااا ياماماااااا...

ياسين: أتنفس غـــضــــب. وقبض على أيديه. وقرب منها بسرعه. ومسك الكرسي اللي هي قاعده عليه.
همس: اتخضت وصرخت.
ياسين: من بين أسنانه. كلمه زياده أقسم بالله ياهمس. وهحطك في التخشيبه لما تقولي حقي برقيتي.
وغير كدا لما نرجع ع البيت. ده أنتي يومك أسو، ياهمس!
همس: بتلعثم وخــــوف. يلهوي. هتحبس أم ولادك يا ياسين!
ياسين: ضـ.ـر.ب الكرسي بأيدو. وقال بتحذير أقسم بالله لو سمعت صوتك. لاتشوفي يوم محصلش في تاريخ البشرية. فاهمه.

تقعدي زيك زي الكرسي اللي أنتي قاعده عليه ده. ولما أخلص مع الحـ.ـر.امي. انا هعرف شغلي معاكي.
همس: تنحت. وجت تتكلم!
ياسين: بتحذير. هااااااا!
همس: هزت راسها، وحطت أيدها على بوقها، ومتكلمتش.
ياسين: قلبه قايد نار من جنونها. واتنرفز جداً. وشمر كم القميص. وقال. بتهديد. وحياة أمك. لو متكلمت. لا تطلع من هنا على المشرحه!
مرسي: جـ.ـسمه رجف بخــــوف. وساكت.

ياسين: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال. أنت اللي جبته لنفسك يابن ال! وضـ.ـر.به بوكس قوي. وضـ.ـر.بة برجله في بطنه. وضغط ع رقبته.
مرسي: بيحاول يتنفس. ووشه بقى أحمر جدآ مايل للزرقان.
همس: فتحت عينيها بصدmه كبيره. إن الراجـ.ـل يمـ.ـو.ت. لكن خافت فعلا تتكلم.
ياسين: بغـ.ـيظ. الحـ.ـر.امي اللي زيك خساره أنه يعيش. انا هسلمك للآخره.
مرسي: بيقاوم. وقال. خلاص. خلاص هعترف والله ياباشا. انا اللي سرقت الست ناديه.

ياسين: شال أيديه. وزق مرسي. وقعد ع طرف المكتب بغـــضــــب. وقال. أتكلم ياروووح أمك.
مرسي: بيكح. وبيحاول ينظم أنفاسه. وقال وهو بينهج. انا سرقت الدهب وفلوس الجمعية.
ياسين: فلوس الجمعيه 40 ألف!
مرسي: هز راسه أيوه ياباشا. والتليفونات. أنا أديتهم لواحد صحبي في السوق. بيبعهم بنص التمن وفلوسهم بالنص أنا وهو.

وال، والدهب عند صحبي اللي كان معايا. قولنا لما الدنيا تهدا هنتصرف فيه. والله العظيم ماخبيت حاجه عليك. ارحمني أبوس إيدك.
ياسين: ضغط ع الجرس.
العسكري دخل تمام يافنـ.ـد.م.
ياسين: خد الواد ده أرميه في التخشيبه. وشوف مواصفات صحابه المشتركين معاه. وأبعت الملازم بهاء يجيبهم. وانا هكمل شغلي معاهم بعدين.
العسكري: تحت امرك ياباشا. ومسك مرسي وأخدو على الحبس.
ياسين: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر.

همس: حاطه أيدها ع بوقها. وخايفه تتكلم.
ياسين: غمض عينيه. بيحاول يمتص غـــضــــبه!
همس: شالت أيدها ببطء. وبصت عليه. وهتمـ.ـو.ت وتتكلم!
ياسين: من غير ما يفتح ولا يبصلها قال. إيه اللي جابك؟
همس: بتمثيل العـ.ـيا.ط. أنت بتكلمني كدا ليه. حـ.ـر.ام عليك يا ياسين والله. انا عملت ايه يعني؟
ياسين: قرب من وشها بغـ.ـيظ. وقال بصوت جهوري. عملتي إيييييه؟!

تجيلي القسم من غير ما أعرف؟ وكمان واقفه تتكلمي مع سيد العسكري. لأ والمصيبه السودا. بتتدخلي في شغلي. وبتتكلمي مع واحد حـ.ـر.امي. وتقولي عملت أيه؟ إللي حصل ده مش هيعدي بسهوله.
همس: شافت جدية ياسين وعصبيته. وأعترفت جواها أنها غلطت. لكن قالت.
أولاً عم سيد العسكري راجـ.ـل كبير وبقدmله عصير عشان كان في خبر مفرحني. وللسبب ده عملت كدا. ثانياً. الحـ.ـر.امي ده. والله أنا صدقت أنه بريء. ولما شوفتك بتضـ.ـر.به صعب عليا.

ياسين: بصلها بغيره.
همس: بتـ.ـو.تر. مش قصدي والله. صعب عليا كنوع من الشفقه مش أكتر.
بس طلع يستاهل. اه والله يستاهل الحـ.ـيو.ان ده 40 ألف جنيه يسـ.ـر.قهم؟ لأ ده غير دهب ست ناديه المسكينه دي. وكمان الموبايلات.
أفرض دلوقتي الحـ.ـر.امي فتح الانستغرام بتاع ست ناديه. هااا؟ ايه شعورها دلوقتي؟
ياسين: كشر عينيه وقال انستغرام ناديه! وزعق أنتي إزاي تيجي على شغلي من غير ما أعرف ياهمس؟

همس: بتـ.ـو.تر. طيب ممكن تهدا وانا هقولك أنا جيت ليه؟
ياسين!
همس: حطت أيدها ع بطنها وقالت. بتمثيل البراءه. أنت عارف إني دلوقتي في الشهر السادس.
وأنا من الشهر الرابع كنت هتجنن واعمل سونار. بس أنت قولت لأ سبيها مفاجأه لينا وقت الولاده.
وأنا وافقتك بس من جوايا كنت هتجنن. وامبـ.ـارح لما تمارا جابت بيبي جميل. انا قولتلك ياسو ياروحي أنا مش هقدر معملش سونار.
وأنت قولتلي خلاص نشوف وقت ونروح للدكتوره.

وأنهردا بعد ما أنت خرجت على شغلك. اتكلمت مع ماما ماكي. وهي كمان كان نفسها تعرف انا حامل في إيه؟ وقالت طيب تعالي نروح المستشفى. وكانت هتتصل عليك. بس انا قولتلها لأ. انا نفسي أعملها مفاجاه لي ياسو حبيب قلبي.
ياسين!
همس: بصت ف عينيه. وقالت. أنا حامل ف خمسه يا ياسين!
ياسين: فتح عينيه بصدmه. وتنح. وقال. ايييييه؟ خمسه!
همس: هههههههه دخلت عليك. شربت المقلب. هع هع هع.

ياسين: مسح ع شعرو. وقال يابـ.ـنتي اتكلمي. أنتي حامل ف أيه؟
همس: رفعت كتفها. وقالت. تؤ شقولك غير لما تديني الأمان. وأنك مش هتخلي يومي بلاك. اوكي!
ياسين: بغـــضــــب. لأ طبعاً. انا يستحيل اعدي اللي حصل ده بسهوله كدا. أنتي غلطتي ياهمس.
همس: عوجت بوقها. جرا ايه ياحظابط. أنت هتحقق العداله بره وتظلمني. ياخي خليك رحيم باللي شايله ولادك. قلبك قاسي أوي ياحظابط. آه والله.

ياسين: اتعدل. وحط أيدو ف جيبه. وقال. أنتي غلطتي ياهمس!
همس: قامت. ووقف قدامه. وقالت. ببراءه. أممم ايوه انا غلطت.
بس انا قدmت العصير عشان مفاجأة السونار. وكمان جيتلك هنا افاجأك. وكمان السواق وصلني مع ماما لحد باب القسم. وهي رجعت على البيت. وقولتلها إنك أكيد هتفرح وتعزمني على الغدا. لما تعرف إني! وسكتت. وبصت بعيد.

ياسين: لف وشها ليه وقال. أول وآخر مره تجيلي على الشغل من غير علمي. وكمان آخر مره تتكلمي مع أي حد مت عـ.ـر.فيهوش. وكمان!
همس: خلاص بقى ياعم ياسين الله يكرمك. والله غلطت ومش هكرر الغلط. انا هعمل غلط جديد. ههههههههه.
ياسين: رفع حاجبه بتعجب! يامـ.ـجـ.ـنو.نه.
همس: مسكت أيديه. وقالت بمرح. سوري أسفه. أسفه بجد. حقك عليا. والله مش هعمل كدا تاني. وحطت أيدها ع بطنها وقالت. صح ياولاد؟

ياسين: قلبه حن ليها. وسامحها من قبل ما تعتذر. لكن قال. ولاد؟
همس بجد الدكتوره قالتلك إيه؟
همس: مسكت أيد ياسين. وحطتها على بطنها. وقالت. حامل. في توأم. ولدين يا ياسو!

فيلا زياد جمال.
مليكة: بسعاده كبيره. الو. ايوه يازيزو ياحبيبي.
زياد: ماشي في الشركه. وقال بضحكه. يااااه زيزو وع الضهر؟ يبقى الموضوع كبير جداً. ههههه.
مليكة: بسعاده. طبعا. أنا عندي ليك أخبـ.ـار تجنن بجد.
زياد: كشر عينيه وقال ياستار. هي وصلت للجنان. عموما ياروحي. أنا عارف الأخبـ.ـار دي. وكنت لسه هكلمك عشان أقولك.

مليكة: بعدm فهم. تقولي إيه؟ هي همس لحقت قالتلك؟ مع أني منبهه عليها إني أنا اللي هقولك الخبر الحلو ده!
زياد: لأ كدا بقى. دقيقه نفهم! إيه اللي دخل همس في الموضوع. أنا قصدي على رجوع شباب العيله بخير وسلامه. مراد وفهد وآدm!
مليكة: شهقت بسعاده. وقالت. قول والله؟ هما رجعوا؟
زياد: الله! في ايه بقى؟ اومال انتي تقصدي إيه بالأخبـ.ـار الحلوه. بما إنك مت عـ.ـر.فيش أنهم رجعوا!

مليكة: بضحكه. أولا ألف حمدلله على سلامتهم. وصولهم جه مع الأخبـ.ـار الجميله.
ثانياً بقى. أنا قصدي من إتصالي بيك. إني أقولك إن همس مرات إبنك حامل ف ولدين توأم يا زياد!
زياد: فتح عينيه بدهشه. وقال بفرحه كبيره. أنتي بتقولي إيه يامليكة. همس حامل ف توأم؟ أنتي بتتكلمي جد!
مليكة: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت. أيوه والله يازياد. لسه راجعه من عند الدكتوره. وبشرتنا بالخبر الجميل ده.

أنا بجد فرحانه أوي. عيلتنا بتكبر يازياد. ألف حمد وشكر ليك يارب.
زياد: بتنهيدة حنين. الله يرحمك يا أمي. كنتي ديما بتتمني وتدعي من قلبك إن يكون عندي عيله وعزوه. دعائك أستجاب ياحبيبتى!
ماليكا: بحنين. فعلاً. كانت ديما تقولي ربنا فرجه قريب. ربنا يرحمها ويغفر ليها. ويرحم عمو حسام. كانوا متفاهمين لأبعد الحدود. وطيبين جدآ.
زياد: عيونه لمعت. وساكت!

مليكة: حست بيه. وقالت. أسمع بقى من دلوقتي احفادي هيقولولي ياماما. أنت بقى جدو أنت حر. إنما أنا هفضل ماما ماكي اتفقنا.
زياد: بضحكه صافيه. أجمل ماما ماكي. ربنا يبـ.ـاركلي فيكي ياروحي.
مليكة: حبيب قلبي يازيزو. ربنا مايحرمناش منك أبدا.
بقولك بقى إحنا هنحتفل بالمناسبة دي. ونعمل عشا تحفه ومميز عشان همس وياسو.
زياد: بتفكير. طيب بصي خليها بكره.
ماليكة: بزعل ليه بقى؟

زياد: ياحبيبتى. أنتي ناسيه اني قولتلك الشباب وصلوا. وزين لما كلمني قالي أنه وصلهم وراجع على الشركه. وكمان قالي إن مراد شكله متصاب في دراعه. وأنا أكدت عليه إننا هنروح ليهم انهاردة بعد الغدا. نسلم عليهم ونقعد مع العيله ونتجمع.
مليكة: بزعل. لا حول ولاقوة إلا بالله. اتصاب إزاي؟
لأ خلاص نروح ونطمن عليهم. انا هصلي الضهر واتصل على ماما مريم.

زياد: تمام ياحبيبتي. انا هقفل دلوقتي لأني داخل على إجتماع مهم مع ساره وآسر. خلي بالك من نفسك.
مليكة: وأنت كمان ياحبيبي. ربنا معاك!
(فيلا آريان العدوي)
نور: داخله الأوضه. وشايله صنية الاكل ل تمارا. وقالت. إيه ياقلب مامي محمد نام؟
تمارا: شايلاه في حـ.ـضـ.ـنها. وقالت بصوت وا.طـ.ـي. ايوه. نام بعد معاناه.
نور: حطت الأكل. وضحكت. وقالت. من أول يوم وبتقولي معاناه.

تمارا: أبتسمت بحب كبير وقالت. لأ طبعاً مش قصدي كدا. ده محمد ده ف قلبي وروحي. كفايه إن أسمه على إسم بابي حبيبي. وربنا يقدرنا ونربيه صح وبما يرضي الله.
نور: مسدت على خد محمد. وقالت. إن شاء الله. يتربى في حـ.ـضـ.ـنك وعز باباه.
تمارا: بأبتسامه. وحـ.ـضـ.ـنك انتي وبابي وماما مريم وبابا آدm. ربنا يبـ.ـاركلي فيكم جميعاً يارب. وتفرحي بذرية تيم قريب إن شاء الله.

نور: بتنهيده. يارب. يارب ياتمارا يابـ.ـنتي. يقر عينه بالذريه الصالحه. بدعيله هو وميرو ليل ونهار.
تمارا: بابتسامه جميله. وهيستجيب بأمر الله.
نور: خبت دmـ.ـو.عها بابتسامه وقالت. هاتي حماده حبيب قلبي ده أنيمه في سريره. وأنتي كلي يلا.
الباب خبط. وعزه دخلت. وقالت. دكتورة نور. سيدي مراد بيه وسيدي فهد وآدm بيه الصغير وصلوا في البيت الكبير بالسلامه.
نور: بدقة قلب وفرحه. مراد أخويا! وحطت محمد في السرير بشويش.

تمارا: بفرحه. مامي أنا هنزل معاكي.
نور: برفض. لأ مش هينفع. مامي منبهه متخرجيش من الفيلا. كلهم هيجولك. خليكي.
وخالك مراد وفهد أكيد هيقدرو. إنك لسه والده. أنا هنزل أسلم عليهم بسرعه. وهرجعلك. أوكي.
تمارا: بحماس. بليز سلميلي عليهم كتير جداً.
نور: بتلبس النقاب. وقالت حاضر ياحبيبتى!

(فيلا العدوي)
رينو: جت قدام فهد وشايله أبنها. وقالت بدقة قلب. إبنك آيان يافهد!
الكل أنتبه ل رينو وسكتوا للحظه دي. وبصوا لفهد.
فهد: عيونه على إبنه. وقلبه بيدق بخفقان. ومشاعر غريبه وجديده.
مشاعر مدفونه من زمان جداً. وواقف ثابت ومعملش أي رد فعل. غير إن عيونه تايهه في ملامح آيان.
رنا ومريم بصوا لبعض. وأتأثروا لرد فعل فهد.
مراد: أبتسم. وحاوط فريحه من كتفها. وباس جبينها. وهمس ف ودنها. حشـ.ـتـ.ـيني و  يافريحتي.

فريحه: غمضت عيونها بتنهيدة راحة وحب وآمان. وقالت بنفس الهمس. وأنت كمان ياحبيبي.
رينو: بإبتسامه وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وقالت. آيان إبنك يافهد. مش عايز تشيله بين أيديك؟
فهد: بلع ريقه. وبص ل رينو بأمل. وعيونه لمعت. وقال بصوت مبحوح. آيان!
رينو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وهزت راسها. أيوه آيان. مش أنت قولتلي أسميه آيان! وأنا نفذت كلامك. وأهو، آيان فهد السيوفي!

فهد: رفع أيديه. وعيونه بتتأمل فيه. كأنه بيقول معقول الملاك ده أبني!
رينو: حطت آيان بين إيديه. وعيونها ع فهد بتملي عيونها منه.
فهد: شال آيان. وقلبه دق بحب كبير جداً. حب مضاعف. لأبنه إللي جه بعد صبر طويل!
آيان: حاطط صوباعه في بوقه. ورفع أيدو التانيه على وش فهد. وعمل صوت بريء. وضحك.
فهد: ضحك وعيونه أتملت بالدmـ.ـو.ع غـ.ـصـ.ـب عنه. وباس كف أيدو الصغير. وهمس آيان. حبيب قلبي. انا أبوك ي آيان. أبوك فهد!

آيان: حرك أيديه الأتنين على وش فهد. وضحك.
فهد: ضحك بإحساس جميل وفرحه مغموره بالسعاده.
رينو: ضحكت بسعاده وقالت بحماس. آيان أول مرة يضحك بالطريقة دي.
آيو ياروح قلبي. ده بابي فهد. اللي ديما بكلمك عنه. بابي رجع ليك ياحبيب مامي.
فهد: قعد ع طرف الكنبه. وعيونه بتتأمل براءة أبنه. وأترسمت إبتسامة حب. وباس جبينه.
رينو: قعدت جمبه. ومسكت أيد آيان وبتتكلم معاه علشان شافت فهد كأنه لسه في حالة عدm أستيعاب.

طارق: هز راسه بتنهيده. وقال. الواد فهد ده الوحيد إللي طالعلي.
آدm: هرش جبينه. وكاتم الضحكه اللي كلها سخريه.
طارق: بصله بغـ.ـيظ. وقال. أنا عارف نفسك تقول كلمه تفرتك بيها الجبهه. قول يابا أتكلم ياحبيبي. متكتمش في نفسك عشان الضغط!
الكل أنتبه وضحك.
آدm: بضحكه. سبحان الله. بعد كل العمر ده. بدأت تفهم ياطارق. بس أنت متأكد إن فهد طالعلك!

طارق: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح. وقال. هو أبني ولا إبنك ها؟ أكيد الواد هيطلع لابوه.
وانا قلبي جـ.ـا.مد وأسد في نفسي كدا. والواد فهد نسخه مني. عندك اعتراض؟
رينو بصت ل فهد وضحكت.
فهد: رفع عينيه ليها. وقال في اعتراف رسمي بيعنيه. (حشـ.ـتـ.ـيني و )
رينو: عيونها لمعت وهمست بصوت وا.طـ.ـي. أنت أكتر صدقني.
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. تؤ. محدش يقدر يعترض طبعاً.

لكن شكلك نسيت إن فهد ده تربيتي أنا. بس محدش يقدر ينكر. أنه واخد چيناتك وطالع ليك في العصبيه. والنرفزه. وسهل جداً استفزازه.
وكمل بغمزه. زيك كدا يا أسد!
الكل ضحك. :
طارق: بص لمريم. وقال بغـ.ـيظ. عاجبك كدا يام مراد. ينفع إللي هو بيعمله معايا ده؟
مريم: أبتسمت. وقالت. بالله عليكم خلوني انا بعيد. بس اللي عايزه أقوله.

إن أبو مراد لو كان عندو أخ؟ مكنش هيحبه قدك يابو فهد. وأنت متأكد من كدا. ده كل يوم لازم يمدح فيك.
آدm: بمكر. أم مراد بتحب تبالغ شويه!
طارق: بنرفزه. ياخي منك لله. ده الضراير مبيعملوش كدا ف بعض.
مراد: بضحكه. خلاص ياطاروق. وحد الله ياعمنا مش كدا. الحج آدm بينكشك. ده أنت الغالي. وأبو الغاليين. ولا ايه يافخد هههههههه.
فهد: رفع طرف عينيه. وقال جواه. مش مستريح للواد ده!

مراد: بمرح. واد يا آيان. تعالي لخالك ياض.
فريحه: ثواني ياحبيبى أنا هجيبهولك. وراحت لفهد. وقالت.
بعد إذنك ياحبيب أختك. وشالت آيان. بسم الله. تعالى ياروح عمتك.
مراد: شاله. وابتسم وباسه. وقال. الواد ده مش شبهي ليه؟
إيه يارينو هو علشان أنا مش موجود تغفلينا. أنتي جايبه نفس سحنة الواد فهد ده ليه؟
رينو: بضحكه. وحطت أيدها ف أيد فهد. وقالت. هو في أجمل من كدا يا أبيه؟
فهد: . ضغط ع كف أيدها بحنين. وأبتسم ليها.

مراد: بتريقه. لأ طبعاً مفيش. وأحنا لازم نرضى بالأمر الواقع. وبيلاعب آيان.
آدm مراد: طيب ياجماعه. أنا هروح لتالين.
فهد: بصله بغيره واضحه.
مراد: بص لفهد و آدm.
مريم: ربتت ع أيدو وقالت. وماله يانور عيني. دي تالين هتفرح أوي. دي كاتمه فراقكوا في قلبها وساكته ياروح قلبي.
مراد: اتخـ.ـنـ.ـق عشانها. وقال. استنى جاي معاك يا آدm.
آدm مراد: لأ خليك أنت يابابا. عشان دراعك. وتالين متتخضش عليك. أنا هجيبها ونرجع بسرعه.

فهد: صاكك ع أسنانه وساكت!
رينو: لاحظت نظرات فهد الناريه لأدm! وكشرت عينيها بتعجب!
مراد: هز راسه تمام. بس متتأخرش!
آدm مراد: هز راسه تمام. وخارج.
آدm: بصله. بنظره معناها. تالين وبس!
آدm مراد: أبتسم. وهز راسه ليه. تمام! وخرج وعلى وشه ابتسامه. لأنه أول حد شافه هو ضيه وبس! واخد المفاتيح من السواق. وركب العربيه وساق بسرعه!
نور: دخلت بسرعه وسلمت ع مراد بشوق وحنين كبير. وسلمت ع فهد.

رينو: حطت أيدها ف أيد فهد. وقالت. حبيبي مالك؟ واضح جداً إن في حاجه مضيقاك.
فهد: هز راسه لأ مفيش حاجه. أنا هروح ل آرين الجامعه!
رينو: أبتسمت. ياريت بجد. دي هتتجنن وتشوفك. أنت متعرفش هي بتعامل آيان إزاي. دى زي ما تقول أبنها مش أخوها.
فهد: بأريحية. طيب كويس أنا كنت قلقان من النقطه دي. بقولك إيه أنا لازم اروح ليها دلوقتي. وهجيبها وأرجع.
رينو: أجي معاك أرجوك. أنت لسه راجع ومش عايزاك تخرج.

فهد: هز راسه تمام!
آرين من على الباب. بااابي!
فهد: رفع عينيه ليها بسرعه. وقلبه دق لبـ.ـنته حبيبته. وقام وقف. وقال بحنين. آريني!
آرين: حدفت الكتب والشنطه على الأرض. وجريت بسرعه كبيره. وقالت بصوت عالي. باااابي. واتشعلقت في رقبته.
فهد: ضمها لقلبه بحنان كبير. ولف بيها. وقال. آرين. آريني. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياقلب أبوكي.
آرين!
فهد: نزلها. وجه يطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. لكن آرين مكـ.ـلـ.ـبشه فيه. ومبتتكلمش.

فهد: حس بعـ.ـيا.طها. وقال. آرين خليني أشوفك يابـ.ـنتي أنتي وحشاني.
آرين! وصوت عـ.ـيا.طها بدأ يعلا.
الكل أتأثر لعـ.ـيا.طها.
رينو: قامت. وقالت بدmـ.ـو.ع. آرين على قد ما أنت واحشها. على قد ماهي زعلانه منك!
فهد: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه. وسابها تعيط. وقال. آرين. حبيبتي والله غـ.ـصـ.ـب عني. ومفيش أي فرصه إني أتواصل معاكم. صدقيني الموضوع كان خطر. وعليكم قبل مني لو كنت أتصلت عليكم. فهماني يابـ.ـنتي!

آرين: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه. وقالت. بشقهات. لأ أنا مش هفهم غير أني هونت ع حضرتك.
حوالي سبع شهور يابابي! سبع شهور حتى مش عارفين نطمن عليكم.
مامي كانت محتجالك. أنا كنت محتجالك. آيان الصغير. وكمان آركان. كلنا كنا محتاجين ليك يابابي. مهما الكل يكون موجود. إلا إن أنت الوحيد اللي بتكملنا.
أنا بحبك اوى يابابي. بحبك لدرجة إني كرهت الحربيه. وبتمنى إنك تسيبها. وكفايه قلق وتعب لحد كدا. بجد أنا تعبت.

تخيل بقى مامي. وعمتو فريحه. وماما مريم وماما رنا. بجد أنا أول مرة أتوه كدا. أنا كنت خايفه عليك اوي المرادي يابابي. واترمت في حـ.ـضـ.ـنه تاني وعيطت بصوت عالي. وقالت أرجوك متسبناش تاني.
الكل عيونه لمعت.
فهد: غمض عينيه بو.جـ.ـع وضمها لقلبه. وهاين عليه يدخلها بين ضلوعه.
مراد: شاف علاقة الصداقة بين فهد و آرين وحبهم وقربهم لبعض. وفهم تصرفه تجاه آدm. وهز راسه بتنهيده...

فهد: طلع آرين من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. وباس جبينها. وقال.
آريني فراشة الحياة. متعيطش. طول ما أبوكي عايش. أ عـ.ـر.في إن دmـ.ـو.عك بتكوي قلبي. أوعي في يوم تعيطي. مهما كان السبب. أنتي بـ.ـنت فهد السيوفي.
أنتي بـ.ـنتي. ومش مسموحلك تبكي في وجودي. دmـ.ـو.عك غالية يابـ.ـنت فهد. غالية. أوي.

وأنتي عارفه إن مجال شغلي غير أي شغل. أنا لو بأيدي أفضل معاكم كل ثانيه. لكن مش بأيدي. وعايزك ت عـ.ـر.في أنتي ورينو. إنكم عمركو ما تهونوا عليا أبدا. المـ.ـو.ت اهون عليا من فراقكم والبعد عنكم. فهمتي يا آريني!
آرين: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت. بعد الشر على حضرتك. أنا أسفه جداً إني اتكلمت كدا. بس ده كان من قلقنا عليكم.
فهد: أبتسم. ومسد على حجابها. ولا يهمك ياروحي.

مراد: قال جواه. آدm أبني هيتعب معاك أوي يافهد. أنت بتحب بـ.ـنتك بغباء. طول عمرك لما بتحب حد. بتحب بضمير يصحبي أنت وفي لاقصى درجه ياحوت.
لكن إن شاء الله. ربنا هيدبرها من عندو. وتوافق يابن السيوفي.
آرين: صرخت بصوت مسموع. خالوووا مرااااد.
مراد: أنتبه. وقال حبيبت خالها. تعالي يابت يا آرين. ههههه.
آرين: سلمت عليه. وقالت حمدلله على سلامة حضرتك. ومال دراعك ياخالو.
مراد: بهزار. أبوكي عضني. هههههههه.

آريان: دخل. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. وسلم ع الكل.
آرين: جريت على فهد. وقالت. بابي شوفت آيان؟ بجد شبهك جدآ.
فهد: قعد وأخدها في حـ.ـضـ.ـنه. وقال بضحكه. وأنا حلو آوى كدا.
آرين: شهقت. أييه؟ حلو بس؟ قول قمر. چان. قول حاجه محصلتش. مش حلو بس!
فهد: شاور ل رينو. وقعدت جمبه. وشال آيان. وسأل على آركان.
رينو: سافر الأسبوع اللي فات. وقال كلها شهر وينزل أجازة كبيره.

بعد كدا. الكل قعد. وبيستقبلوا الإتصالات والتهاني من العيله برجوع الحيتان بالسلامه...
آدm: قاعد. بيتكلم مع طارق والشباب. وأستغرب إن آرين مسألتش حتى على المرعـ.ـب. وكشر عينيه وافتكر إن آدm. جه قبل منهم. ورفع حاجبه وقال. أممم. عشان كدا!

(قدام المدرسه)
آدm مراد: وقف بالعربية. والطلاب خارجين من بوابة المدرسه. ونزل. وبيدور على تالين.

تالين: خارجه مع حياة وكارما. وبيتكلموا مع بعض.
حياة وكارما بيضحكو. لكن تالين بتتكلم بهدوء.
آدm مراد: شافها. وأبتسم. ورفع أيدو ليها!
تالين: بصت. وأفتكرت حد بيعاكس. ونزلت عينيها بسرعه. لكن وقفت مكانها. ورفعت راسها بزهول. وفتحت عينيها على الآخر. وقلبها بيدق. ومفيش أي رد فعل.
آدm مراد: قفل باب العربيه. ورايح ليها.
حياة وكارما. أستغربوا تصرف تالين. لكن شافوا آدm. وضحكوا بفرحه كبيره.

تالين: بزهول. آبيه آدm!
آدm مراد: قرب منهم!
تالين: أستوعبت أخيراً. وقالت بصوت مسموع. آبيه آدm. مش معقول. وأترمت في حـ.ـضـ.ـنه. وبتضحك وبتعيط. من فرحتها.
آدm مراد: ضمها لقلبه بحنان كبير. وباس راسها. وقال. تالي حبيبت قلبي. حشـ.ـتـ.ـيني و  ياروحي.
تالين: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه. وضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت. أبيه آدm. حضرتك رجعت صح. ههههه أيوه فعلاً حضرتك قدامي أهو. وبابا. بابا رجع معاك صح؟

آدm مراد: مسح دmـ.ـو.عها. وقال من غير عـ.ـيا.ط ياتوتا. أيوه ياحبيبتي. كلنا رجعنا بخير.
وبص للبنات. اذيكم يابنات.
حياة وكارما. الله يسلمك. حمدالله ع سلامتك.
آدm مراد: هز راسه ليهم. وقال يلا تعالوا.
تالين: ركبت جمبه. وقلبها بيدق بفرحه كبيره. وشبكت أيديها تحت دقنها. وقالت. الحمدلله الذي أعاد لنا ودائعنا بخير وسلام. الحمدلله كل الحمد. شكرآ يارب.

آدm مراد: ركب جمبها. وسمعها. وباس ع أيدها. وقال. هحبك إيه أكتر من كدا ياملاك أخوكي!
تالين: حـ.ـضـ.ـنت أيدو. وقالت. حضرتك متعرفش ماما كانت عامله أيه من غيركم. بجد كانت ايام ثقال. لكن الله أحن وأرحم.
آدm مراد: مسد ع حجابها. وقال ونعم بالله. وشغل العربية. وساق على المملكه.
(فيلا العدوي. )
كلهم قاعدين.
مريم: شاورت لفريحه.
فريحه: جت. نعم يا ماما.
مريم: خدي مراد لفوق. وساعديه يغير هدومه. ولو في علاج ياخدو.

فريحه: حاضر ياحبيبتى.
مريم: يحضرلك الخير يا نور عيني. وأنتي يارينو. سيبي آيان مع رنا. وقومي اطلعي مع جوزك يغير هدومه. وانزلوا على الغدا.
رينو: حاضر يا مامي.
مراد: قام وطلع مع فريحه. وفهد خرج مع رينو.
آدm: شاور ل آرين.
آرين: قامت بسرعه. وقعدت جمبه. نعم يا بابا آدm ياقمر.
آدm: حاوطها من كتفها. وقال بابا آدm إيه بس؟ أنتِ من وقت ما فهد رجع وأنتِ مطنشاني!

آرين: شهقت. وقالت. بابا آدm. حضرتك بتغير عليا من بابي؟
آدm: بضحكه. طبعا أنتِ بـ.ـنتي أنا. وعشتي معايا أكتر من أبوكي نفسه. يبقى من حقي أغير ولا لأ؟
آرين: حطت صوباعها على بوقها. وقالت. ينفع مجاوبش!
آدm: ضحك. أيوه ينفع. قوليلي بقى. أنتِ معادك ترجعي بعد الساعه تلاته. جيتي بدري إزاي؟
آرين: غمضت عينيها. ولعنت نفسها وغبائها.
آدm: شكه اتحول ليقين إن المرعـ.ـب. سبق الكل بخطوه. وقال بمكر. أكيد آريان قالك مش كدا؟

آرين: فتحت عينيها بدهشه وقالت. صح. أيوه فعلاً. الدكتور آريان قالي. إن بابي جه!
آدm: هز راسه ليها. أممم تمام! لكن أنتي ليه مسألتيش على المرعـ.ـب!
آرين: همست بصوت وا.طـ.ـي جدآ. وقالت. غـ.ـبـ.ـيه يا آرين. والله اغبا بـ.ـنت ف العيله!
آدm: ضحك بصمت. وقال انا بقول كدا برضه.
آرين: تنحت. وقالت هاا. حضرتك سمعتني؟
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه ورفع كتفه. ومردش!
آرين: حبت تهرب من الموضوع. وقالت. بابا آدm. عندي سؤال مهم.

آدm: بمكر. وقال ماشي اسألي.
آرين: السؤال بيقول. شيء يمكنك أن تقوم به دون أن تبذل أي مجهود في حياتك؟
آدm: بتفكير. الفشل.
آرين: بإنبهار. واااو كنت متأكدة إن حضرتك هتحلها بسهوله.
آدm: بإبتسامه. اوماال ايه. انت مفكراني جدك طارق ولا إيه؟
آرين: ضحكت من قلبها...
طارق: كشر عينيه لأدm. وقال الضحك ده عليا!
آرين: حطت ايدها ع بوقها. وكاتمه الضحكه!
آدm: ربت ع رجل طارق. وقال منور يا أسد!
(في جناح مراد).

فريحه: بتساعد مراد. في اللبس.
مراد: بيتألــم بسيط.
فريحه: بدmـ.ـو.ع. ممكن اعرف اتصابت إزاي؟
مراد: رفع أيدو السليمه. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال. هو انا علشان غبت عنك فتره. نسيتي إني مبكرهش في حياتي قد إني أشوفك مكشره أو زعلانه. تخيلي بقى لما أشوفك بتعيطي؟ أعمل إيه أنا دلوقتي؟

فريحه: بتلبس ليه التيشرت. وقالت بدmـ.ـو.ع. غـ.ـصـ.ـب عني يامراد. أنا كنت بعد الساعات والدقايق. مش الأيام وبس! أنا كنت خلاص هتجنن واسمع بس إنك بخير. قلبي كان ديما مشغول عليك. والله آرين صدقت في كل حرف قالته. إحنا من غيركم مش كاملين. تخيل بقى يوم ما املي قلبي من وجودك. والاقيك متصاب. عايزني أضحك ازاي بس ياعُمر فريحه.
مراد: بتنهيده. عارفه يافريحتي. نفسي أضمك لقلبي عشان أنا اللي أصدق إني رجعت ليكي من تاني.

فريحه: حطت راسها ع صدرو وغمضت عينيها وقالت. أنا كدا كأني مالكه العالم كله بين أيديا. ألف حمدلله على سلامتك ياحبيب قلبي وروحي.
مراد: ضمها لقلبه بحنان واشتياق. وقال. بحبك اوى يافريحه!
فريحه: وفريحه بتمـ.ـو.ت في التراب اللي مراد بيمشي عليه.
مراد: باس ع راسها. وايدها. وقال. ربنا يبـ.ـاركلي فيكي ياروح قلبي.
فريحه: باست جبينه. وابتسمت. وقالت نورت مصر كلها. نورت قلبي وحياتي. نورت روحي ياروحي.

مراد: حاوطها من كتفها. وقال. أنا لسه عند وعدي.
فريحه: كشرت عينيها بعدm فهم. وقالت. وعد إيه؟
مراد: بغمزه. الله. شقتنا يابـ.ـنت المستخبي. مش انا وعدتك لما أرجع هاخدك ونروح نقعد فيها براحتنا.
فريحه: ضحكت من قلبها. وقالت. والله بـ.ـنت المستخبي دي. وحشاني اوي منك. ههههه. يالهوي يامراد لو بابي عرف باللي أنت بتقوله ده؟ مش عارفه هيعمل ايه؟

مراد: بيقلد طارق. وقال هيعمل كدا. ومثل النرفزه. بقى أنت تقول لبـ.ـنتي بـ.ـنت المستخبي؟ لأ وكمان بـ.ـنت كوم الشكاير. بـ.ـنت طارق السيوفي. بـ.ـنت الأسد يتقال عليها كدا. صدق ياض يامراد. هتصدق إن شاء الله. أنت مطمرش فيك تربيتي اللي ربتها ليك.
فريحه: ههههههههه أخص عليك يامراد. بس بجد أنت قلدته جداً هههههههه
مراد: بخبث. ولسه يافريحه. دور الحوت. ده أحنا داخلين على أيام سوسا!

(عند فهد)
فهد واقف ومربع أيديه. وبيتأمل في رينو. اللي شالت النقاب. وظهر جمالها.
رينو: راحت عند الدولاب. وجابت لبس لفهد. وراحت لعندو بسرعه. وقالت. اتفضل ياحبيبي. أدخل بسرعه خدلك شاور والبس الطقم ده. وانا هعملك فنجال قهوه. تشربه قبل ما ننزل.
فهد: دقق النظر في عيونها إللي وحشاه أكتر من جمال الكون.
رينو: رفعت عينيها ليه. ودقات قلبها خرجت عن مسارها.

فهد: رجع خصلة شعر ورا ودنها. وقال بهمس. كنتي وحشاني اوي يارينو. ولسه وحشاني أكتر من قبل.
رينو: رفعت ايديها وحـ.ـضـ.ـنته. وقالت. أنا لحد دلوقتي مش مصدقه إنك رجعت ليا.
فهد: ضمها لقلبه بحنين. و أخد نفس عميق. وقال. أنا وعدتك إني هرجعلك. أنا مقدرش أعيش من غيرك.
رينو: عيونها لمعت. حمدالله ع سلامتك ياحبيبي.

فهد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس راسها. وأبتسم. سلامتي هي أنتي. ومسد على خدها. وقال بابتسامه. وحـ.ـشـ.ـتني القهوه من أيديكي.
رينو: ضحكت بسعاده وقالت. أجمل فنجال قهوه لروح روحي في ثواني.
وعلى فكره بقى أنا مجهزالك مفاجأه بليل هتحبها جدآ. وجريت من قدامه بسرعه على المطبخ.
فهد: مسح ع شعرو بإبتسامه. واخد هدومه ودخل الحمام...
وبعد لحظات شرب القهوه ونزل مع نجمته.

(فيلا العدوي)
آدm مراد: وصل الفيلا. ونزل وماسك أيد تالين. وماشيين يضحكوا.
تالين: قلبها طاير من الفرحه. خلاص أخيراً هتشوف أبوها. إللي كان ديما في وجوده. يفضل جمبها لحد مـ.ـا.تنام في آمانه.
آدm مراد: دخل. وعيونه وقعت على ضيه. وهي جمب الإمبراطور. وضحكتها. تشفي القلب العليل.
تالين: شافت مراد نازل ع السلم وجمبه فريحته. وقالت بدmـ.ـو.ع الفرح. بابا!
الكل أنتبه.

مراد: سمع صوت ملاكة البريء. ولف ليها وضحك. وقال توتا قلب أبوها. ونزل يقابلها.
آرين: أنتبهت. وبصت بسرعه لأدm. وقلبها دق بقوه.
آدm: بص على آرين. وحفيدو. وشاف في لهفة عيونهم. مابعد العشق ف لقائهم التاني.
ولكن شاف فهد ورينو داخلين. و حب يفوقهم. وقال ل آرين. المفروض تسلمي على آدm حفيدي. هو راجع من سفر برضه ولا أيه؟
آرين: ها! اه أيوه أيوه صح. احم. وقامت وقفت وكلها رجفة من دقات قلبها.

فهد شاف آدm مراد. وراقب اللقاء بينه وبين بـ.ـنته. ومش سهل أبدا عليه.
آدm مراد: شم برفان فهد وعرف أنه واقف وراه. ورفع حاجبه بمكر. واتحرك كام خطوه. ووقف قدام آرين بمسافه مناسبه. وقال. اذيك يابـ.ـنت خالي. عامله ايه؟
آرين: بصت لأمها بحرج لأنها اعترفت ليها أنها بتحب آدm. ووشها احمر. وقالت بتـ.ـو.تر. الله يسلمك. اذيك انت يا آدm. احم. حمدالله ع سلامتك.
آدm مراد: بص في عينيها وقال. الله يسلمك. يااا. آرين!

فهد: بغيره. قال. لارين. خدي بـ.ـنتك تقعد جمبك. مع البنات.
رينو: همست بتكشيره. لارين؟ وبصت ل آدm و آرين. وشكت في تصرف فهد. لكن قالت حاضر ياحبيبي.
مراد: طلع تالين من حـ.ـضـ.ـنه. وقال. إيه ياتوتا القمر ده. أغيب كدا تقومي تحلوي. انتي بتاكلي ايه يابت. يخربيت العسل. وباس ع راسها.
تالين: بضحكه رقيقه. حبيبي يابابا. بجد انا مبسوطه أوي إن حضرتك رجعت بالسلامه. الحمدلله.
مراد: ربت ع ضهرها. حبيبت قلبي أنتي ياتوتا.

تالين: بابتسامه. بعد إذنك. هروح أسلم على خالو فهد. واتحركت.
فهد: شافها وأبتسم ليها. وفتح أيديه واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. وقالت تالي حبيبت قلب خالها.
تالين: حمدلله على سلامة حضرتك ياخالو.
فهد: الله يسلمك ياحبيبتي.

طارق: قال بصوت عالى. ماخلاص ياجدعان كفايه سلامـ.ـا.ت. ده حتى كتر السلام يقل المعرفه. عايزين نتغدى. فين الهوبر يام مراد!
الكل ضحك.
مريم: قامت وقالت بابتسامه وفرحه. خمس دقايق وكل حاجه تكون جاهزه، ويكون زين والدكتور محمد وصلوا بالسلامه. وندهت على زينب.
آدm: ضحك بصمت. وهمس ف ودن طارق. ولما هو كتر السلام يقل المعرفه. بشوف رقمك عندي كل يوم ليه؟
طارق: بنفس الهمس. عشان أنت ابتلاء ولازم أرضى بيك يابن العدوي!

مراد: تعالى معايا يافهد نروح نسلم ونبـ.ـارك لتمارا.
فهد: يلا بينا. واخدوا آريان وراحوا ليها.
فريحه: أطلع يا آدm ياحبيبي غير هدومك كل حاجه جاهزه في أوضتك. وفونك على الشاحن.
آدm مراد: هز راسه. تمام. وسابهم وطلع.

بعد شويه.
ليليان وكريم وصلوا ومعاهم عُمر ومراد وفهد بـ.ـاركوا ليهم. على وصول عُمر عزيز.
ومراد اتصل ع تيم وميرو. وكلموهم فيديو. وميرو فرحت جدآ. ونفسها ترجع بسرعه.
وتيم قال ليها خلاص هنخلص الرسالة قريب وناخد الاجازه ونرجع مصر.
بعد دقايق.
زينب: جت وقالت. الغدا جاهز في الجنينه ياسي آدm بيه.
آدm: قام وقف وقال. يلا بينا ياشباب...
الشباب كلهم بيتغدوا في الجنينه. ومراد وطارق عاملين جو مبهج جداً على الغدا.

آدm: بياكل. والابتسامة مرسومه على وشه. وعيونه بتتأمل في ولاده وأحفاده. ومن زمان متجمعوش كدا. وإن مراد وضحكته قدامه. تساوي الدنيا ومافيها.
والبنات كلها بتتغدا. و آرين وتالين رجعت ليهم البهجه والفرحة من تاني. وليليان مزوده البهجه بخفة دmها.
فريحه ورينو ونور بيضحكوا من قلبهم.
مريم: سابت المعلقه في الطبق. وشبكت أيديها تحت دقنها. وبصت على بناتها وأحفادها. وشافت الضحكه والسعاده على وشوشهم.

وأترسمت إبتسامة حب كبير ورضا. على كم النعم اللي ربنا رزقها بيها.
بعد كدا. الكل أتجمع في الجنينه. وزياد وماليكا. وياسين وهمس. والكل بـ.ـارك ليهم على التوأم. ومصطفى جه وآسر ومالك ويوسف. وباقي العيله. اتجمعت في المناسبه الجميلة دي.
والضحكه طالعه من القلب.
وأتفقوا على الحفله وعقيقة الأحفاد التلاته في يوم واحد. آخر الأسبوع.

الساعه 10 مساءاً.

مراد أخد فريحه وراحوا على شقتهم زي ما وعدها. وهيقضوا فيها أسبوع. وفريحه من فرحتها. كانت حاسه أنها صغرت يجي عشر سنين. وعاشوا في عالمهم الخاص.

(في شقة فهد. )
ر
ينو قالت لفهد. ممكن تيجي معايا مشوار مهم؟
فهد: كشر عينيه بعدm فهم. وقال مشوار فين؟
رينو: بابتسامه. لأ دي بقى مفاجأتي ليك. ممكن تقوم معايا. وانا اللي هسوق.
فهد: رفع حاجبه تسوقي؟ وأنا أقعد جمبك. مش هيحصل طبعاً. بس هنخرج فين؟ رينو انتي وحشاني جدا. خروجة ايه دلوقتي؟
رينو: بضحكه. طيب وأنت كمان وحشني جداً. لكن لازم نروح المشوار ده. أنا محضرالك مفاجأة وعلى يقين أنها هتعجبك جدآ.

فهد: طيب و آرين؟
رينو: بتفكير. أممم تبات مع تالين عند بابي إيه رايك؟
فهد: بغيره. لأ مش هينفع آدm هناك!
رينو: بتنهيده. طيب خلاص اوكي. إيه رأيك نبعت آرين وكمان معاها تالين. عند بابا طارق. عشان فريحه ومراد مش موجودين في الفيلا. ويقضوا بكره مع چود.
وكويس إن چواد مش موجود هناك لأنه عند جدو والد رودي أنت عارف إن باباها تعبان.
فهد: هز راسه تمام. خليها تجهز نفسها. هي وتالين. وهاخدهم معايا اوصلهم وأحنا خارجين.

رينو: باسته من خدو. وقالت بضحكه. وحـ.ـشـ.ـتني اوي غيرتك يافهودي.
فهد: بضحكه. فهودي. هتبقي أنتِ وأخوكي. ماشي يستي. فهودي. فهودي.
بعد كدا فهد ورينو وصلوا آرين وتالين لفيلا السيوفي. وچود كانت مبسوطه جدا بيهم.
(في الطريق)
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. أنتي ليه قولتي أجي عند شقتنا اللي أتحرقت يا لارين!
رينو: نزلت من العربيه. وشالت آيان وقالت. أنزل بس تعالى.
فهد: مسح وشه بأيديه ونفخ بنفاذ صبر. ونزل من العربيه.

رينو: بتمثيل الزعل. ع فكره أنا قولتلك عامله مفاجأة. يعني أكيد حاجه حلوه مش وحشه. وبعدين المفروض بقى إنك تشيل آيان عني شويه.
فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه أبتسم. وقال. ده أنا اشيل آيان وأم آيان. وقرب منها.
رينو: شهقت بصوت مسموع. ومسكت آيان كويس. وقالت. فهد نزلني. إيه اللي أنت بتعمله ده. إحنا في الشارع.

فهد: شال رينو وأبنه. وماشي بيهم للعماره. وقال بدهاء. ولا يهمني. وبعدين بما انك قولتي مفاجآة. أكيد أنتي رجعتي شقتنا زي ما كانت. ولا انا غلطان؟
رينو: ضحكت بسعاده. وقالت أيوه فعلاً. أنا رجعت شقتنا زي ما كانت بالظبط. هتشوفها مش هتلاحظ أي فرق. بس أرجوك نزلني يافهد.
فهد: طالع ع السلم. وبص ف عينيها وقال بدقة قلب. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياقلب فهد.
رينو: أبتمست. وعرفت أنها مهما تتكلم. مش هينزلها. ووصلوا الشقه.

وفهد شافه الشقه. وكأنها متحرقتش من البداية. وقال بزهول. طيب إزاي؟ ومين اللي عملها؟
رينو: نيمت آيان في سريره.
وراحت لفهد. وقالت. بصراحه بقى. بابي وزين ساعدوني فيها. أنا عرفت من فريحه إن أبيه مراد. رجع شقته زي الأول. بس أنت كنت رافض. ولما قولت لبابي عايزه أرجعها زي مكانت.
مرفضش وقالي أنا هتكفل بكل حاجة. وطلب من زين أخويا أنه يشرف عليها. وأنا اخترت نفس الديكور ونفس الألوان وكل حاجه زي قبل بالظبط.

فهد: قلبه دق لذكرياتة الجميلة وضحك بسعاده. وقرب من رينو بحب كبير. واخدها لعالمه الخاص.
رينو: بدقة قلب. بحبك يافهد.
فهد: بعشقك ياقلب فهد.

بعد حوالي أربع شهور كمان.
في مستشفى النور.
تيم ماشي بسرعه في الطرقه وماسك أيد ميرو. وقال. بحماس كبير تعالي بس هوريكي حاجه مهمه.
ميرو: بضحكه. طيب طيب أمشي على مهلك ياحبيبي.
تيم: بضحكه. لأ على مهلي إيه؟ ده الدكتور محمد. مكهربني عشان عندي عملية تجميل مع دكتور زوهير الساعه 8. وانا تحت التدريب ولازم اتفوق على نفسي في كل عمليه.

ميرو: ياقلبي أنت قدها. وبعدين أنت متعين هنا في المستشفى من شهرين. وكل عمليه بتكون موجود فيها مع دكتور زوهير. بتاخد خلفية أكبر. والحمدلله الرسالة بتاعتك أخدت أمتياز بمرتبة الشرف وتوصيه بالتداول بين الجامعات. وده من جامعة أوكسفورد. يعني حاجه تشرف وترفع راس اي حد. أنت دكتور تيم عزيز. مش اي حد.

تيم: وقف قدام مكتب. وأبتسم ليها. وقال. أنتِ ديما كلامك ليا بيدعمني. كفايه ثقتك فيا في أول عمليه ليا بعد الرساله. مش هنسى قلقك وخــــوفك وتـ.ـو.ترك عشاني. أنا مش هنسى أي حاجه منك ابدا يامريم. لأنك كلك جميله.
ميرو: أبتسمت بحرج. ربنا يوفقك ياتيم. أنا معملتش حاجه. ده واجبي إني ادعيلك لكن الدعم الحقيقي فهو أنت. أنت اللي بتدعمني. وساعدتني كتير جدا في رسالتي. أنا محظوظة أوي بيك ياتيم.

تيم: ههههه هنتكلم كتير وهتنسيني أنا جبتك هنا ليه. غمضي عينيكي.
ميرو: بضحكه. حاضر اهو. يارب خير.
تيم: لف وشها لباب المكتب. ورفع وشها لليافطه. وقال فتحي ياعُمر تيم.
ميرو: فتحت عينيها. وقرأت. مكتب الدكتورة مريم مراد العدوي. استشارية العيون بمستشفى النور التخصصي.
ميرو: فتحت عينيها بزهول. ومش عارفه تعمل رد فعل!
تيم: بضحكه. إيه يامريم. أنتِ نسيتي القرايه ولا أيه؟

ميرو: بتهمس بزهول. مكتب الدكتوره مريم العدوي! أنا! دي أنا ياتيم صح. دي اناا!
تيم: فتح باب المكتب، وقال. طبعآ. ده مكتب أفضل وأنجح دكتوره في الوطن العربي إن شاء الله. أتفضلي ياروحي.
ميرو: في حالة عدm أستيعاب. ودخلت وسط زهول. وعينيها بتدور في كل مكان. وشافت شهادتها متبروزه ومتعلقه. وأسمها على المكتب. وصورة العيله كلها على مكتبها. ولفت لتيم. وقالت بدهشه. أمتى. أمتى ده حصل؟ وازاي؟

تيم: مسك وشها بأيديه. وقال. أمتى دي بقى من أول يوم حطيت رجلي فيه في المستشفى هنا بعد التخرج.
ومكتبك جمب مكتبي. وكل ده تم بمساعدة الدكتور محمد عزيز. وصمم إن إحنا منقولش أي حاجه قدامك. وأنا هفاجأك بيها.
ميرو: حـ.ـضـ.ـنت تيم بسعاده كبيره. وعيطت بفرحه. وقالت بجد شكراً جدا ياتيم.
تيم: ضمها لقلبه. وقال. مفيش بينا شكرا دي. وكمان انهردا عيد ميلادك. والحفله عند بابا آدm. ودي هديتي ليكي ياروح قلبي.

ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها وضحكت بسعاده. وقالت ميرسي جدا. أنا مش عارفه اقول ايه بجد.
تيم: بص في الساعه وقال. تقولي أمشي دلوقتي ياتيم الحق دكتور زوهير. عشان وقت الجد بينسى نفسه. يلا بقى هسيبك في مكتبك الجديد. وأنا هطير على العمليات. وباسها من خدها. وسابها وخرج.
ميرو: واقفه تتفرج بسعاده. وشالت أسمها من على المكتب. وضحكت بدmـ.ـو.ع. ولفت في المكتب بفرحه كبيره.

لكن وقفت مره واحده. وحست بدوخه ومعدتها قلبت. وقعدت على الكرسي بسرعه.
تيم: في الاسانسير. وفونه رن. ورد وقال. خير يا عامر. في جديد.
عامر: خير يادكتور إن شاء الله. أنا بس كنت عايز اقولك إن كامليا من بعد وفاة أبوها. وهي حابسه نفسها في اوضتها. وبتقول كلام مش مفهوم.
ومبتنامش غير بحقنة منوم.
تيم: بعدm إهتمام. كامليا مريـ.ـضه. و لازم ليها دكتور نفسي ياعامر. وياريت تقنع والدتها أنها تاخدها وتسافر.

عامر: طيب وانا يادكتور هعمل إيه؟
تيم: والله ياعامر. أنت دلوقتي. اللي عايش معاها. وشايف تصرفاتها. وقبل وفاة والدها. أنت قولت أنها جابت ليك سلاح عشان!
واتخـ.ـنـ.ـق. ومقدرش يكمل.
عامر: كمل وقال. أيوه فعلاً حضرتك. هي جابت ليا مسدس وقالتلي إن أول ما حرم حضرتك ترجع مصر اقــ,تــلها.

بس انا رفضت. وهي كانت هتقــ,تــلني لولا سمعت كلام سيادتك وجارتها في الكلام وسايستها إني هسمع كلامها. بس الحمدلله أبوها اتوفى في الوقت المناسب. ونسيت حوار القــ,تــل ده.
تيم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وقال. كامليا نسيته مؤقتاً ياعامر.
هي دلوقتي السكينه سرقاها وفي حالة صدmة. لكن لما تفوق. هترجع ألعن من الأول.
واسمع ياعامر. انا لا يهمني كامليا ولا غيرها. أنا كل إللي يهمني عيلتي وبس.

ولو كامليا حاولت تأثر عليك وأنت غدرت. أقسم بالله. هدmرك أنت وعيلتك. هخليك تلعن اليوم اللي سمعت فيه بأسمي. هتشوف الهلاك على أيدي.
عامر: بلع ريقه بتـ.ـو.تر وقال. لأ ياباشا غدر إيه بس. أنا. أنا حرمت والله العظيم.
تيم: هز راسه تمام. أنت حاول مع حد من عيلتها ياخدها أي مصحه أو يسافروا بيها.
عامر: تحت امرك يادكتور.
تيم: ولو في جديد بلغني. مع السلامه. وقفل. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال. مجرد إسمها لوحدو بيخـ.ـنـ.ـقني.

عند كامليا. الساعه 10 ونص مساءاً
عامر. جاب عشا وطلع. وفتح باب الشقه ودخل. وخبط ع أوضة كامليا.
كامليا: خرجت. وكانت لابسه بيجامة رقيقه. وفرده شعرها وحاطه ميكب.
عامر: بصلها. ومبقاش قادر يقاوم ويبعد عنها.
كامليا: قعدت ع الكرسي وحطت رجل على رجل. وقالت بكـبـــــريـاء. تعالى أقعد ياعامر.
عامر: مسح وشه بأيديه ونفخ وقعد قدامها. نعم!
كامليا: بغموض. إيه مفيش جديد؟

عامر: بعدm فهم جديد إيه؟ أنا جاي جايب ليكي العشا. وأطمن عليكي. ونازل تاني. إيه الجديد بقى مش فاهم.
كامليا: أمم مش فاهم. أوكي هفهمك. جديد تيم ومريم! ياترى رجعوا من نيويورك ياعامر!
عامر: بلع ريقه بتـ.ـو.تر وقال. احم. لسه أنا مش عارف. بس أديني أسبوع كدا ولا حاجه وأنا هسأل وأشوف.
كامليا: ضحكت بصوت عالي جدا. وقالت. أسبوع! هههههههه. هو أنت متعرفش ياعامر!

عامر: كشر عينيه بتعجب. وقال. تدوم الضحكه. بس معرفش أيه بقى؟
كامليا: قامت بدلع. ووقفت خلف عامر. وحطت أيدها ع كتفه. وهمست في ودنه بغــــرور ونصر وقالت. إن الست شهور خلصوا. وانهردا هتطلقني!
عامر: شم ريحة البرفان. وقربها منه بالطريقة دي. خلاه يتمناها ليه. ماهي برضه مـ.ـر.اته حلاله. وحاول مايقربش منها على قد ما يقدر. ودلوقتي باعتُه. وهو في كل الحالات خسران. وسلم نفسه لوسوسة شيطانه. وسمع منه.

إزاي هتبعد عنها. بعد مـ.ـا.تعودت عليها. وكامليا جميله مش وحشه. وأنت مكنتش تحلم بيها حتى. أنت لو طلقتها. هتخسر. ولو فضلت معاها برضه هتخسر. وكفايه أنها اختارتك عشان تستر عليها الفضيحه. وهي حتى مقالتش ليك شكرا ياعامر. أنت لو سبتها دلوقتي هتنـ.ـد.م طول عمرك. مراتك قدامك أهي ياعامر. قوم وخد حقك منها. كامليا دي مراتك. مراتك قدام ربنا والناس. أنت مش هتعمل حاجه حـ.ـر.ام!
كامليا: بنفس الهمس. إيه ياعامر روحت فين؟

عامر: فاق. ها! أحم. لأ مروحتش. موجود معاكي. أحم. بس أنتِ قولتي إنك هتأجلي موضوع الطـ.ـلا.ق ده لما تتأكدي من عنوان مريم وتيم.
كامليا: بصوت مهموس. هو أنت متعرفش إني عرفت هي فين يا عامر!
بس أنت طلعت جبان. جبان عشان خايف. والجبان إللي ذيك لازم يمشي من هنا. وكلها ساعة والمأذون يوصل. و تطلقني. وأخلص من قرفك. أنا كنت واخداك لسبب. غير كدا. مكنتش أفكر إني اشغلك عندي سواق! فاهم. ياااا، عامر!

عامر: قام وقف. وبينهج بغـ.ـيظ من اهانتها المتكرره ليه. وقال. يعني بعد كل ده. وإني انا سترت عليكي الفـ.ـضـ.ـيحة. تقولي تخلصي من قرفي؟ على فكره بقى أنا اللي هخلص من قرفك وعقدك ومرضك. أنتِ واحده مريـ.ـضه نفسياً. وأنا اللي استحملت قرفك بجد.
كامليا: بغـــضــــب. اخررررس. وضـ.ـر.بته بالقلم.

عامر: هز راسه بغـ.ـيظ واضح. وقال. أنتِ لازم تتكـ.ـسري. إللي ذيك لازم تمشي وراسها في الأرض. وأنا هصلح غلطي. وأنتِ مراتي وعلى سنة الله ورسوله. وأنا بقى هاخد حقي منك. وقرب منها. وشـ.ـدها على اوضة النوم.
كامليا: بتصرخ. وبتزقه. أبعدد عننننني ياحيوااااان.

عامر: ضـ.ـر.بها بالقلم. وقال. انتوا الاغنيه شايفنا كلاب وحـ.ـيو.انات تحت رجليكم. بس مت عـ.ـر.فيش إن أنا سترتك من الفـ.ـضـ.ـيحة. وهاخد منك كل حقوقي عشان يبقى جواز بجد و طـ.ـلا.ق شرعي...
وهجم عليها. في وسط دفاع ومقامه من كامليا.
بعد كده.
كامليا بتصرخ بأستغاثه. لكن صرختها اختفت لما شافت قدام عينيها، دm عذريتها!
عامر: بعد ما فاق. وشاف الكارثه اللي هو عملها. وحط ايدو على راسه بصدmه.

كامليا: عينيها مفتوحه بصدmة كبيرة. وقالت. اء. أنا بـ.ـنت،؟! لأ لأ أنا كنت بـ.ـنت! يعني! يعني الديزل كان! كان بيضحك عليا! ودخلت في حالة هيستريا. وتمتمت بكلام مش مفهوم.
عامر: بسرعه. جاب ليها حقنة المنوم. وعطاها ليها. وهي مش مدركه إيه إللي بيحصل.
كامليا: نامت...
عامر: رايح جاي في الأوضه. بيفكر إزاي يخرج من المصيبه دي.
لكن بعد تفكير. قال بنرفزه. أنا معملتش حاجه حـ.ـر.ام. هي مراتي وأهلها كلهم عارفين الكلام ده.

وكمان أسلوبها وطريقتها هي اللي وصلت نفسها للي هي فيه ده! أنا معملتش حاجه غلط!

تاني يوم ف المستشفى.
ميرو بتصرخ. وقالت. افتحي الباب ياكاملياااا. و أعقلي. إللي أنتي بتعمليه ده جنان.
كامليا: عينيها كلها شرار وجنون. وولعت الولاعه. وقالت. تيم بتاعي أنا. وانتِ لازم تمـ.ـو.تي. ورمت الولاعه على البنزين. والنار اشتعلت في كل الاوضه!
فيلا السيوفي.
رودي: قاعده قدام التسريحه. وسرحانه وباصه ف المرايا. ودmـ.ـو.عها نازله بصمت.
فارس: دخل عليها. وشاف حالتها. وشـ.ـد كرسي وقعد جنبها. ومسك ايديها وقال. وبعدين يارودي. مش كفايه بقى و.جـ.ـع ودmـ.ـو.ع. هي دي الدعوه إلى عمي الله يرحمه منتظرها منك!

رودي: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت بو.جـ.ـع. كنت فاكره كل ما يعدي الوقت ع مـ.ـو.ت بابي. إن الو.جـ.ـع هيقل ويختفي واحده واحده. لكن إلى بيحصل معايا عكس كدا. اكتر من تلات شهور على وفاته وحاسه اني هتجنن واسمع صوته. هو ابويا وأمي واخواتي. ليا مين بعدو ف عيلتي يافارس! انا حاسه إني عريانه من غير وجود ابويا في الدنيا. حاسه باليتم من تاني.

فارس: مسح دmـ.ـو.عها وباس ع ايديها. وقال. الله يرحمه. دي سنة الحياه. احنا في الدنيا دي عبـ.ـاره عن ضيوف. وكل واحد بيستقر لما ربنا يريد. وبعدين ليكي مين إزاي؟ اومال انا ابقى إيه؟
مش ديما اقولك انا أبوكي وأخوكي ودنيتك. دا انتي بـ.ـنتي المـ.ـجـ.ـنو.نه يارودي. وصعب عليا اشوفك ف الحاله دى.

وبعدين أنا عرفت إن اخوكي بسام هيوصل مصر قريباً. وانا بنفسي هعزمه يقضي معانا يوم من أوله. مش انتي كان نفسك إن اخوكي يدخل بيتك ويقعد معاكي!
رودي: ضحكت بدmـ.ـو.ع. بجد يافارس! بجد بسام اخويا جاي. قول والله.
فارس: ابتسم. وباسها برقه. وقال. والله. وكمان يستي عشان الضحكه الحلوه دي. انا هصمم أنه يقعد معاكي هنا أسبوع بحاله قبل ما يسافر.
رودي: ضحكتها اختفت. وقالت. فارس. هو بسام ممكن يكون جاي عشان الاوراق؟ والورث؟

فارس: مسد ع خدها بحنان. وقال. هشش مش عايزك تفكري في أي حاجه. كلها فتره صغيره.
واخوكي يقولك هو جاي ليه؟ وانا متأكد أنه جاي لأخته حبيبته وبس.
رودي: رفعت ايديها وحـ.ـضـ.ـنته. وقالت بتمني. ياريت يافارس. ياريت بجد يكون جاي عشاني!
فارس: رفع دقنها. وباسها بدقة قلب وقال حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي يامـ.ـجـ.ـنو.نة فارس. وقرب منها بحب كبير. واخدها لعالمه الخاص.

فيلا مصطفى عزيز.
مصطفى: هيتجنن ويطمن على چود لانه مشافهاش من آخر يوم في الامتحان. ومحتار يتصل عليها ولا لأ؟
وافتكر آخر موقف ليها بعد وفاة جدها وأنه اتكلم معاها يواسيها. سابته ومشيت.
مصطفى: قال لنفسه معلش يامصطفي خليها عليك واتصل. دي مهما كانت دي تراب القمر.
اتصل عليها واطمن يمكن تكون اتشلت. او انتحرت ولا حاجه.
وفتح فونه يتصل وقال لنفسه، سجلني يا عيد غياب انا قلبي ملوش احباب!

چود: قاعده بتتفرج على التلفزيون وبتاكل فيشار ومنـ.ـد.مجه. وفونها رن. وشافت رقم مصطفى. وضحكت بمكر. وقالت وحياة أمك لا اطلع عينك يابن يوسف عزيز. وكنسلت عليه.
مصطفى: اتصل عليها تاني.
چود: كنلست عليه تاني وضحكت.
مصطفى: كشر عينيه بغـ.ـيظ. وبعتلها مسج.
چود: فتحت الرساله. وتنحت. مـ.ـا.تحن ياجن.
متراعي يالبن المراعي! ردي يامتـ.ـخـ.ـلفه!
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. أنا متـ.ـخـ.ـلفه ياحيواااان. أنت لازم تتهزأ. واتصلت عليه.

مصطفى: نام ع السرير وحط رجل ع رجل. ورد عليها وقال. كنت عارف انك هتحني!
چود: بتتنفس غـ.ـيظ. أنا متـ.ـخـ.ـلفه يامتـ.ـخـ.ـلف؟ انا لبن المراعي؟ يعنى انا جاموسه يامصطفي؟
مصطفى: ببرود. تؤ تؤ تؤ ازعل انا منك لو قولتي كدا.
ليه اخدتيها ع نفسك انك جاموسه. ليه ماخدتيهاش إنك بقرة مثلاً ياتراب القمر!
چود: تنحت. بقرة؟ بقرة؟ انا بقرة ياحيواااان؟

مصطفى: ببرود. انتي عارفه ياچودي انا ماشوفتش بـ.ـنت في نص عقلك ده أبدا. بس معرفش ليه حاسك وحيده اوووي و حزينه احكيلي بقيتي كدا ازاي؟
چود: بنرفزه. ولا عارف انت لو قدامي دلوقتي؟ كنت!
مصطفى: قاطعها كنتي قولتي بحبك اوى يامصطفى.
چود: بنرفزه احبك؟ دا انا احب عبدو البواب ولا احبك أنت.
مصطفى: بتحذير. طيب قوليها تاني كدا وقسما بالله هتلاقيني عندك ولاعب في وشك البخت.
چود: بتنهج انا بكرررررهك يالا.

مصطفى: بجديه. چود حتى لو بهزار بجد متقوليش الكلمه دى. انا بحذرك.
چود: حطت ايدها ف جمبها. والله كويس اوي ان في حاجه بتأثر فيك. وكمان ده مش هزار دي حقيقه انا بكرهك. لأنك حيوااان. وقفلت المكالمه. وقعدت بنرفزه انا بقرة ياغـ.ـبـ.ـي؟
مصطفى: وقف بنرفزه. وقال بتحدي. مااااشي ياچود هنشوف بقى مدى كرهك ليا قد ايه؟
بس الصبر. وحدف الفون ع السرير. وخرج من الاوضه ونزل يتكلم مع مريم عزيز.

في الليفنج.
مصطفى: بخـ.ـنـ.ـقه وبعدين يعني ياماما. هفضل مستني كدا كتير؟
مريم: بنفاذ صبر. يامصطفى ياحبيبي. عمك فارس ورودي عندهم ظروف. عيب أوي أننا نتقدm لچود بـ.ـنتهم في الوقت ده. هيقولوا علينا إيه بس؟
مصطفى: نفخ بنفاذ صبر. وقال. هيقولوا ايه إزاي يعني؟ ما عمي فارس والدكتورة رودي عندهم علم. وبابا أتكلم مع جدو طارق.
وإننا كنا رايحين نتقدm. لولا جدها عبدلله بقى الله يسامحه ويرحمه. فلسع.

مريم: خبطته في كتفه. وقالت. إيه ياولد اللي أنت بتقوله ده؟ أحترم نفسك شويه. وده قضاء الله وقدره. هنعترض يعني؟
مصطفى: أوووف. حاسبي إيدك بس لاتوحشك يادكتوره.
وبعدين مفيش اعتراض ولا حاجه. أنا بس بقول كفايه كده. فات وقت كبير على حالة الوفاة. والناس في حالة حـ.ـز.ن. يبقى واجبنا بقى أننا نشهيصهم ونفرحهم.

مريم: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ وقالت. اااه ياناري منك. أنت مش هتجيبها لبر يامصطفى. أنا عارفه. نازل زن عليا وعلى باباك. ده حتى جدك مسلمش منك. أنت مبتزهقش؟ هي البـ.ـنت هتطير يعني؟
مصطفى: اه هتطير. وقال بتفكير. طيب بقولك ايه يامرمر ياقمر انتي. إحنا نروح نتقدm لچود. ونعمل حفله على الضيق كدا. المهم نلبس الدبل. وفي الفرح عتلاق لاخربها.
مريم: بدهشه. عتلاق! لله الأمر من قبل ومن بعد يااارب.

مصطفى: هاااا، قولتي ايه يامؤمنه. ولا اروح اتفق مع جدو أشرف!
مريم: بيأس. بص أنا مش هتكلم معاك في حاجه. شوف جدك وباباك. واللي شايفنه صح هنمشي عليه.
مصطفى: بمكر. وبص قدامه وقال. لأ حيث كدا بقى. يبقى خطوبتي على چود كلها أسبوع وتم إن شاء الله. يلا بينا على جدو أشرف!

في الجهاز. في مكتب مراد.
مراد: بيحط الملف في الخزنه. ولف لأدm إبنه وقال.
إنما قولي ياديزل!
آدm مراد: نعم يا يابابا.
مراد: أنا كنت ديما عايز أسألك على حاجه مهمه. بس أنت شايف اننا إنشغلنا كلنا الفتره الاخيره في الجهاز. في قضية حيدر والتحقيقات.
آدm مراد: كشر عينيه. سؤال أيه؟

مراد: بص في عينيه. وقال. مهمة حيدر وقت ضـ.ـر.ب النار. وكنا كلنا في خطر حقيقي. والمـ.ـو.ت مفيش بينه وبينا خطوة. أنت طلبت آرين للجواز! طيب إزاي؟
آدm مراد: بشبح ابتسامه. قال. حضرتك جاوبت على نفسك ف السؤال.
كنا في خطر حقيقي. والمـ.ـو.ت قدامنا. إيه اللي يخليني أتراجع في طلب آرين!
أنا وقتها حسيت اني لازم اعمل كدا. حتى لو كنت مت. مكونش مت من غير ما أعمل المفروض إني اعمله ومن زمان.

مراد: هز راسه. بس أنت ممهدتش الموضوع لخالك فهد. وخصوصاً أنت عارف علاقته ب آرين.
آدm مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. مظنش إن خالي فهد معندوش خلفيه. لأني ديما بشوف عينيه مرقباني في كل مكان.
مراد: عموماً أنت قولتلي أنك هتتصرف. بس لو عايز نخلص في الموضوع. أنا هتصرف واتكلم مع فهد وكبـ.ـار العيله. والامبراطور.

آدm مراد: قام وقف. وحط السلاح في جيبه وقال. الإمبراطور عارف بكل حاجه. لكن انا وعدت الحوت إني مش هتكلم غير بعد سنه. وابنك لما يوعد!
مراد: هز راسه. لازم يوفي! طيب يلا بينا عشان عيد ميلاد ميرو. وعايز أكون موجود على الوقت. العيله كلها على وصول.
آدm مراد: أبتسم. اتفضل أنت. وانا هنزل أشتري ليها هديه وهكون هناك على الوقت.
مراد: تمام. بس متتأخرش. أختك بتفرح لما أنت تكون موجود جمبها.

آدm مراد: ديما على الوقت هكون جمبها. سلام. وخرج.
مراد: مسح وشه بأيديه. واخد المفاتيح. وخرج ع مكتب الحوت. وخبط ودخل وقال. جاهز ياحوت. نمشي؟
فهد: قفل الملف. وقال جاهز. يلا بينا، بس هناخد أكرم نوصله في طريقنا عشان العربيه بتاعته في التصليح.
مراد: ماشي. يلا.

في الطريق.
فهد سايق العربيه. ومراد جمبه. وأكرم في الخلف. وبيتكلموا في الشغل.
أكرم: بحماس. مش عايز أقولكم لما شوفت حيدر وبيبرس وهما بيتنفذ فيهم حكم الإعدام حسيت بأيه! ياااه استريحت.
مراد: دي النهاية المتوقعة لآخرة الشر يا أكرم. يستاهل.
أكرم: بضحكه. ولا البت صوفيا. أكلت ضـ.ـر.ب من الظباط السيدات. ههههههه ينهار مالوش ملامح. أنا أول ماشوفتها بعد الضـ.ـر.ب معرفتهاش. يلا بـ.ـنت حلال وتستاهل.
مراد وفهد ضحكوا.

فهد: أنت طبعاً أكتر واحد مبسوط. لأنك ماشوفتش شويه منهم.
أكرم: بتوعد. سنتين يافهد. سنتين أتحرمت من بيتي وولادي بسببهم.
فهد: أبتسم. المهم إنك رجعت بخير يصحبي.
أكرم: وكل ده بفضل الله ثم أنتم ياحيتان.
مراد: وبفضل ذكائك برضو يا أكرم. واللي كان مطمنا إنك عايش. لما بعت بوكيه الورد على الفيلا. والكارت اللي عليه تلات حروف اللغز! حركة حلوه وزكية منك.

أكرم: كشر عينيه بعدm فهم. وقال. بوكيه ورد؟! ورد إيه وكارت وحروف ايه؟ أنا مش فاهم حاجه؟
فهد: فرمل العربيه وبص ل أكرم في المرايه!
مراد: بص ل آكرم. وقال بإستفهام. الكارت اللي عليه حرف حيدر وأكرم و ويليام. اللي هو كان W-A-H
آكرم: هز راسه بإستغراب وقال. أنا مبعتش حاجه خالص ياشباب. انتو بتتكلموا عن إيه؟
مراد وفهد بصوا لبعض بغموض واضح!

الساعه 10 مساءا.
فيلا العدوي.
آدm: قاعد جمب اميرته. وبص ف الساعه. وقال تيم وميرو أتأخرو.
مريم: بابتسامة. ميرو بتلبس. هي وتيم وزمانهم على وصول!
آدm: تمام. أنا هتصل على طارق أشوفه أتأخر ليه هو كمان!
مريم: وأنا هروح أقول ل زينب تجهز كل حاجة في الجنينه.
آدm: هز راسه ليها. واتصل على طارق. ورد.
طارق: الو.
آدm: أيوه يا طارق. انتوا فين يبني؟ الساعه 10 أتأخرت ليه؟

طارق: إحنا في الطريق أهو. أصل أم فهد قالت مش هتتحرك غير لما رودي تيجي معانا.
آدm: بتحذير. واوعا تكون رودي مجتش. أم مراد أتصلت عليها وعزمتها بنفسها وأكدت عليها لازم تيجي.
طارق: لأ اطمن. رودي مع فارس وچواد جايين ورانا.
آدm: تمام. في انتظاركم. مع السلامه.

عند رينو.
رينو: لبست. وبتجهز لبس فهد!
آيان: عندو سبع شهور. وقاعد في الأرض بيلعب باللعب.
آرين: دخلت على رينو. وبتلف بالفستان الجديد. باللون الوردي. وكانت فاتنة. وقالت بفرحه. ماااامي إيه رأيك في بـ.ـنتك القمر دي!
آيان: شاف آرين. وسقف. وبيلاغيها.
آرين: ضحكتله وباسته على الهوا. روحي أنا آيو القمر.

رينو: لفت ليها. وأنبهرت من جمالها. وقالت ماشاءالله اللهم بـ.ـارك. قمر يا آرين ياروح قلبي. بجد اللون ده جميل جدا عليكي.
آرين: هزت كتافها بضحكه وقالت. قمر بجد يا أنا. ههههه. ويسلام بقى لو فهد حبيب قلبي. يوافق إني احط شوية ميكب كدا ع الماشي. ااااه. هبقى ولا الملكات في عيد الميلاد. عااااااا ياماماااااا.
آركان: لسعها على قفاها بهزار. وقال. ميكب اه. أصل انا سلوى هنا. اتكلمي على قدك يابت.

آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. وقالت. أنا مش بت. أنا ليا إسم أوكي؟
وبعدين أنت مالك بقى. أنت واخد أجازه عشان تخـ.ـنـ.ـقني. أرجع على الكلية تاااني.
آركان: رفع حاجبه وقال. والله بقى كدا. بتبيعي اخوكي. عشان شوية مكيب. طيب تعالي بقى!
آرين: صرخت بصوت عالى وجريت منه. وقالت. الحققييييني يامااااامي. وبتجري في الليفنج. وعند السفره. وبتلف حواليها.

آيان: صرخ عشان آرين. وبيلاغي بصوت مش مفهوم. وكأنه مضايق عشانها. وبيزحف عشان يخرج.
رينو: ضحكت من قلبها وشالت آيان النرفوز. وواقفه تتفرج عليهم. وقلبها مبسوط جدا أنهم رجعوا زي الاول.
آركان: بيضحك عليها. وبيجري وراها. على مهله وسايبها تجري منه بمزاجه. وقال.
دا انا هعمل منك كباب حله. بقى انا بخـ.ـنـ.ـقك. ولا أنتي علشان حلوه اوي يعني. هتتغري عليا. دا انا هفرمك.

آرين: بتجري. وبتضحك. وقالت. أنت غيرراااان عشان أنا بنوته جميله.
وآيان أجمل منك. بس أنت بشع. ههههه عاااااااا. لأ لأ بليييز ياركان بليييز دانا أختك...
آركان: علقها من قفاها بهزار. وقال. أختي!
بقى انا بعيوني الخضرا وقوامي الممشوق وعضلاتي دي؟ تقولي عليا بشع؟
ده انا هكمل تدريب عليكي انهردا. وخصوصاً وشك ده. هخليه ميكاج طبيعي.

آرين: ضحكت من قلبها. وقالت قوام ممشوق! ههههههههه الموديلز آركان السيوفي هههههههه. وسسسع بقى سسيببببني يارخم!
آركان: أنا رخم! كمان بتشتمي؟ لسانك طول ولازم تعتذري! عشان مطبقش وشك ده!
آرين: هزت راسها بعند. وقالت. لأ مش هعتذر. أنت المفروض تعتذر. عشان أنت ضـ.ـر.بتني. ولما يرجع بابي انا هقوله. شوف بقى هيعمل فيك إيه؟

آركان: يابت انتى فكراني خايف؟ أنا مبخفش من حد ياماما. وبعدين لو بابا عرف باللي أنت عايزه تهببيه مش بعيد يضـ.ـر.ب معايا.
آرين: عاااااا الحقني يابااابي. بللليييييز إبنك هياكلني.
آركان: بمكر. الحقني يابااابي! ها ها طيب شوفي مين هينقذك مني. ده أنا هنفخك!
آرين: عااا والله حـ.ـر.ام عليك يا آركان عايز تنفخ أختك. حتى مش خايف من بااابي.
آركان: مسكها من خدودها. وقال من بين أسنانه. آركان السيوفي مابيخفش من حد!

فهد: من وراه بحزم، آركاااان!
آيان: شاف فهد وسقف بأيديه. وشاور لأمه عليه.
آركان: سمع صوت أبوه. وفتح عينيه بدهشه. وكمل و قال.
مابيخفش من حد غير فهد السيوفي وبس. وضحك بتمثيل. وطبطب على خد آرين. وقال بمكر. قمر قمر بجد أنا اختي توأمي قمرررر، وبصلها بتحذير. لو قولتي حاجه. هعرف شغلي معاكي.
رينو: بتضحك عليهم. وخصوصاً على شكل آركان.
آرين: جريت على فهد بسرعه. وقالت. الحقني يابااابي آركان كان!

فهد: حاوطها من كتفها وضمها لقلبه كأنه بيقولها. أمانك هنا، هنا وبس! وقال بتحذير. كان إيه؟
آرين: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. وقالت. كان عايز يضـ.ـر.بني وينفخني ياباابي. تخيل حضرتك!
آركان: بضحكه. أضـ.ـر.بك؟ آرين ياحبيبتي استهدي بالله. انا بهزر معاكي. الحج مايعرفش حاجه إسمها هزار!
آرين: طلعت لسانها ليه. وقالت. أحسن بابي هيوريك عشان متفتريش عليا تاني! لأ وكمان قالي اعتذري وانت اللي غلطان. ربنا يسامحك.

آركان: كشر عينيه. ربنا يسامحني؟ يخربيت البراءه. ده بعد البوق ده لازم الحج يحن. دا انتي صعبتي عليا أنا شخصياً.
فهد: بص ل آركان. بشرز.
آركان: هرش في قفاه! وهمس. ربنا يستر!
فهد: ساب آرين. وراح وقف قدام آركان.
رينو: ضحكتها اختفت. وخافت من فهد. ونزلت آيان في الأرض.
آرين: فتحت عينيها بدهشه. وخافت على آركان. وإن الهزار يقلب جد!
فهد: قعد ع الكرسي. وقال لآركان بجمود. أقعد هنا!

آركان: بص لارين ورينو. وقعد قصاد فهد. وقال. نعم يا بابا.
رينو: جت بسرعه. وقالت. فهد الولاد. كانوا!
فهد: شاور ليها. متكملش.
آرين: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها. وحست بالنـ.ـد.م...
آيان: زحف على الأرض وراح جمب آرين!
فهد: حط أيدو على التربيزه ده. وفتح كف أيدو. يلاعب آركان رست!
آركان: رفع حاجبه بتعجب. وقال. إيه ده يا حج!
فهد: رفع حاجبه وقال. وريني عضلاتك. يلا لاعبني!
آركان: هرش في قفاه وقال. مبلاش إحراج ياحج.

فهد: بتمثيل الجديه. سمعت قولت ايه؟ وريني قوة عضلاتك. ولا هو كلام وخلاص؟
ياريت تتعود لما تتكلم متقولش غير اللي تقدر تعمله وبس. ولا هي عضلات على الفاضي منظر وخلاص؟
آركان: اضايق. وقال. أنا مش ضعيف ولا جبان يابابا. أنا بس كنت بهزر مع آرين. وا...
فهد: بجديه وصوت جهوري. الموضوع خارج عن آرين! انا دلوقتي عايز اشوف مدى ضعفك يابن السيوفي!
آركان: بص لابوه بتحدي. وقال. آركان السيوفي عمره ما كان ولاهيكون ضعيف!

فهد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. الكلام سهل جدا. تحب أقولك مثلاً إني قــ,تــلت قبل كده جيش برصاصة واحده!
آركان: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وحط ايدو ف ايد أبوه. بقوه. وقال بتحدي.
تحب اثبتلك إني ممكن اقــ,تــل عشره في عشر ثواني من قوة و سرعة إبن فهد السيوفي!
فهد: أبتسم ببرود وقبض على أيد آركان. وقال. أثبت!
آركان: بدأ يخرج عن صمته. وضغط ع أيد أبوه. وبينافسه. في اللعبه. وعينيهم متمركزة في عيون بعض بقوه من آركان. واستفزاز من فهد!

رينو و آرين بصوا لبعض. بقلق واضح.
آيان: مش فاهم حاجة. وبيبص على فهد كأنه مندهش.
فهد: بيلاعب إبنه بنص قوته ومبتسم.
آركان: بيتنفس غـــضــــب. وقال. ألعب بكل قوتك يا حوت. إبنك مش ضعيف!
فهد: أبتسم بسـ ـخـــريــة. وقال بتوعد. زي مـ.ـا.تحب أنت إللي اختارت. وضغط ع ايد آركان بقوه.
وكمل وقال بسخريه ومكر...
أنا كنت خايف دراعك يتكـ.ـسر في أيدي. يا. ابن فهد! اللي هو حوت المخابرات!

آركان: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح. وضغط أكتر بقوته كلها. وقال بصوت قوي وغـ.ـيظ. آركان السيووووفي مش ضعيييييف، ونزل بأيد فهد على التربيزه!
و آركان كسب فهد!
فهد: أبتسم. وساكت!
آركان: من جواه اضايق جدآ. وقام وقف وهو بينهج. وبص عليهم. وسابهم ودخل على أوضته.
رينو: همست آركان!
آركان ؛ مردش على حد وقفل باب الاوضه.
آرين: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. ووقفت قدام فهد. وقالت. بحـ.ـز.ن حقيقي.

بابي. آركان كان بيهزر معايا. أنا السبب في كل ده. بس مكنش قصدي. وجريت من قدامه على اوضتها.
فهد: قاعد والإبتسامة على وشه!
آيان: بيصـ.ـر.خ لفهد كأنه بيزعق وبيلاغي. وبص على أوضة آرين. وزحف وراح وراها.
فهد: أبتسم بصمت.
رينو: كشرت عينيها بتعجب لما شافت ضحكة فهد. وقعدت قصاده. وقالت بدهشه. فهد أنت بعد كل ده بتضحك؟ ابنك!
فهد: بابتسامة. أبني آركان مش ضعيف أبدا يا لاري.
أبني قوي، اقوى مني انا. وده إللي انا عايزو.

رينو: كشرت عينيها وقالت. يعني أنت كنت قاصد تستفز آركان وتضايقه؟
فهد: بتنهيدة. أيوه. آركان. شايف نفسه ضعيف. وأنه مش قادر يحمي أخته. من وقت حادثة الحصان و آدm اللي أنقذها.
وكمان لما أنتي ولدتي آيان وهو مكنش جمبك وتيم اللي كان جمبك.
ومن وقتها حاسس بالعجز والتقصير من ناحية أمه و أخته. وأنا حبيت أثبت ليه هو أنه اقوى من اي حد. لكن انا واثق إن ابني قوي. قوي جدا يا رينو!

رينو: خرجت منها تنهيده. وقالت. بس هو مش هيفهم كدا. مسكين آركان. دلوقتي. أكيد مضايق جداً.
فهد: هز راسه وقال. انا هتكلم معاه. متقلقيش. قومي أنتي شوفي آرين!
رينو: هزت راسها بزعل. وسابته وراحت ل آرين!

آركان: رايح جاي في الأوضه بنرفزه. وبيتكلم بخـ.ـنـ.ـقه وضيق حقيقي. وقال.
أنا مش ضعيف. أنا عمري ما كنت ضعيف ولا جبان. أنا كنت صغير لكن موقفتش متكتف عشان خايف ع آرين. انا واجهت.
ايوه واجهت. كلام آدm لسه بيرن في وداني لحد دلوقتي.
وانا عند وعدي لنفسي. إني هشيل الخــــوف من قلبي بأيديا دول وأرميه تحت رجلي. وادوس عليه واعدي. أنا مش ضعيف.

القائد في الحربيه بينافسني في مسابقة الجري. وانا بكسب الكل. مفيش حد هناك آسرع مني. ولا حد بيضـ.ـر.ب نار أسرع مني. القائد هناك لقبني
ب (الفهد الأسود) من سرعتي وقوتي. أناااااا مش ضعيييييف!
فهد: فتح الباب. وقال. ولما أنت عارف كدا. اضايقت ليه؟
آركان: وقف مكانه. ومردش!
فهد: دخل ووقف قدامه. وبص ف عينيه!
آركان: لف وشه ومخـ.ـنـ.ـوق. وباصص بعيد وبينهج!
فهد: ربت ع كتفه وقال بتنهيدة. محدش أبدا قال إنك ضعيف يا آركان!

آركان: بعتاب. للأسف حضرتك قولتها. قولت إنك عايز تشوف مدى ضعفي!
فهد: بنفي. ومشفتوش يا آركان. مشفتوش لأنه مش موجود.
أنا عندي ثقه كبيره فيك. إنك عمرك ما تكون ضعيف أبدا. أنت أبني. إبن فهد السيوفي. اللي حتى لو انت ضعيف. يبقى بالنسبه للعالم قوه مضاعفه.
آركان: بلوم. إزاي واثق فيا. وحضرتك ضغطت عليا. وعاملتني بأسلوب ضايقني. إحساس الضعف انا مبكرهش قده.

فهد: ضغط ع كتفه بسيط. وقال. محدش بيحب إحساس الضعف. وإن كنت ضغطت عليك فده عشانك أنت. والمفروض كنت تفهم ده من نفسك!
آركان: بص ف عينيه بإستفهام. وقال. حضرتك تقصد إنك استخدmت أسلوب الضغط عشان تشوف هكون ضعيف أو لأ؟
فهد ؛ أبتسم. وقال. غلط. أنا ضغطت عليك عشانك انت. مش انا.
أنا قولتلك قبل كدا إني واثق فيك. وشايف فيك ضلي. وحاضري ومستقبلي...

أنت اقوى من اي حد يا آركان. بس أنت مكنتش تعرف ده. ولازم تتأكد وتثق في نفسك. علشان تبطل تفكر بالسلب في أى شىء حصل من الماضي! أرمي الماضي ورا ضهرك يابني. وبص لقدام. بص لمستقبلك
أنا أملي كله فيك أنت بعد ربنا.
آركان: بدأ يهدا. وهز راسه، لابوه وساكت.
فهد: مسك وشه بأيديه. وقال. أنت فخر ليا يا آركان. أنت (الفهد الأسود).
آركان: أبتسم. وقال. متشكر يابابا.

فهد: شـ.ـدو لحـ.ـضـ.ـنه وربت ع ضهرو بحنان. وقال. أحياناً لازم نضغط على اللي بنحبهم. من حبنا فيهم. فهمت يبني!
آركان: بضحكه. فاهم ياحج. وخرج من حـ.ـضـ.ـنه وقال. ههههههههه أنا كسبت الحوت ينهار اسوس ياجدعان. إحساسك ايه وانت خسران قصادي!
فهد: بإبتسامة حب. وقال. احساس بالفخر. كنت فرحان جداً.
آركان: ابتسم بحب وقال. ربنا يبـ.ـاركلنا فيك ياحج فهد!
فهد: كشر عينيه. وقال. بتحذير. اما بقى مشكلتك مع آرين. ف انا لسه هاحاسبك عليها.

آركان: فتح عينيه بدهشه. وقال ينهار ازرق. ما أنت كنت ماشي حلو ياحوت. إيه الموجه المفاجآة دي!
فهد: كتم الضحكه. وقال. أنت لمض ليه يالا.
آرين: دخلت بحماس وسقفت بفرحه. وقالت. بااااابي واركااااان اتصالحوا. أنه يوم لاينسى. ههههههههه. وجريت لحـ.ـضـ.ـن أبوها.
فهد: بضحكه. ضمها وضم آركان لحـ.ـضـ.ـنه.
آرين: طلعت لسانها لأركان.
آركان: كشر عينيه وقال. أنتي مبتحرميش يابت!
آرين: بكـبـــــريـاء. نو نو نو. ولو سمحت متتكلمش معايا اوكي؟

آركان: بص لفهد وقال بغـ.ـيظ. بعد إذنك ياحج. يابت هضـ.ـر.بك.
آرين: ضحكت بكـبـــــريـاء. ولا تقدر تعمل حاجه. أنت كنت بتقول على نفسك إيه؟ اه ممشوق القوام ههههههههههه، فطست ههههه.
آركان: طييييب أنتي إللي جبتيه لنفسك. بعد إذنك ياحج بجد، تعالي هنا بقى.
آرين: صرخت وجريت بره الأوضه. عاااااا الحقني يابااابي...
آركان: بيجري وراها. وقال بنصر. لاااا بابي إيه بقى؟ انا اخدت الأذن. ده انا هطبق وشك انهردا. وجري وراها.

فهد: واقف مربع أيديه وبيضحك عليهم.
رينو: شايله آيان. وبتضحك. وراحت عند فهد.
فهد: فتح ايديه بسرعه. وشال آيان. وباسه بحب كبير. ورفعه على أكتافه. وحاوط رينو من كتفها. وبيتفرجوا على آرين و آركان.
و آيان بيضحك عليهم.
وكانت لحظات جميله جدا من أجمل عيله لقلب فهد.

فيلا العدوي.
كل العيله اتجمعت على الميعاد.
تيم وميرو داخلين الفيلا. وأيديهم في ايدين بعض. وبيضحكوا.
ميرو: لابسه فستان أبيض ستان منفوش. جميل جدا عليها. هديه من جدها طارق ورنا!
فريحه: انبهرت من جمالها. وهمست. ماشاء الله.
آدm: شافها. وأبتسم ليها بحب كبير.
طارق: سلم عليها ورنا. وكل العيله.
الكل غازل ميرو وجمالها الهادي البريء.

مراد: لبس ونزل. وشاف بـ.ـنت قلبه. اللي سماها على إسم مريومه روحه وكيانه. أميرة آدm. واللي ميقدرش يعيش من غيرها. وضحك ليها. وسلم عليها وغازلها.
تالين: لابسه فستان كشمير آدm جابه ليها هديه. وبصت ع الباب وقالت. خالو فهد جه.
فهد دخل وشايل آيان. ورينو و آرين جمبه.
آركان: دخل بمرح. سلاموووو عليكو. وسلم ع الكل.
آرين: عينيها بتدور على المرعـ.ـب لكن كشرت بتذمر واضايقت لأنه مش موجود.

فهد: سلم ع الكل. وبص ع آدm. ومش موجود.
واستريح نوعاً ما.
ميرو: بابتسامة جميله. آرين اللهم بـ.ـارك أنتي جميله جدا.
آرين: بتذمر. ميرسي يا ميرو. أنتي اللي زي القمر.
تيم: كشر عينيه. وقال. ميرو بس اللي زي القمر. طيب وأنا.
آرين: بتنهيدة زعل. أنت جميل برضه ياتيم!
تيم: ياستار. اومال لو كنت وحش كنتي هتقوليها إزاي؟ مالك قالبه وشك ليه؟
آرين: رفعت كتفها. أبدا. بعد اذنكم هروح اسلم على بابا طارق.

وسابتهم ومشيت بخيبة أمل. وكانت يتتمنى إن المرعـ.ـب أول واحد يشوفها.
ميرو: بهمس. تيمو حبيبي هي آرين مالها؟
تيم: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال بمكر. مش عارف يمكن كانت منتظره حد معين؟ وغمز.
ميرو: بضحكه. اهااا. تقصد ماما نور مثلاً!
تيم: بضحكه. بقيتي مكاره ياميرو. وضحكوا.
محمد: دخل من بابا الفيلا. ومعاه نور. وقال. السلام عليكم يا أهل الدار!
كلهم وعليكم السلام.

محمد: سلم ع الكل. وراح عند مريم. وباس ع راسها وايديها. عامله ايه ياحبيبتى.
مريم: ربتت ع أيدو وقالت بحب كبير. طول ما حسك في الدنيا أنا بخير يابن قلبي!
محمد: بإبتسامه. ربنا يبـ.ـاركلي فيكي. والمملكة مالهاش معني غير بوجودك فيها.
مريم: تسلم لقلبي يانور عيني!
نور: بابي حبيبي. وسلمت عليه.
آدm: حبيبت أبوكي عامله ايه دلوقتى؟
نور: زي الفل الحمد لله.

محمد: مسد ع حجاب ميرو. وقال. الواد تيم أبني ده. حد دعاله بالسعاده في ليلة القدر. وانتي السعاده ليه ياحبيبتى.
ميرو: حـ.ـضـ.ـنته بسعاده. حبيبي يابابا. بجد حضرتك جميل جدا.
تيم: طيب انا بغير ع فكره.
محمد: بضحكه. ألعب بعيد ياشاطر. الكلام ده مايمشيش معايا!
تيم: حقك ما أنت دافع بقى.
الكل ضحك...

آرين: عينيها ع الباب.
فهد: إيه يا آرين. مستنيه حد؟
آرين: بتـ.ـو.تر. ها. أحم. لا أبدا. أصل چود والبنات في الجنينه. وعيد الميلاد هيبدأ. فكنت بفكر أروح انادي عليهم. ممكن؟
فهد: بغيره داخليه. ماشي.
آرين: قامت. وخرجت بسرعه وحاسه أنها اتنفست الصعداء.
بعد دقايق.
نور: يلا ياجماعه. كل حاجه جاهزه.
فريحه: بصت ع الباب. وقالت آدm إبنك لسه مجاش يامراد.
مراد: بضيق. أنا بتصل عليه ومبيردش!

فريحه: طيب وبعدين. إحنا كدا هنتاخر. والعيله كلها قاعده. شكلنا بقى وحش اوي.
مراد: طيب يلا خدي العيله على الجنينه. وانا هحاول أتصل عليه تاني.
فريحه: هزت راسها حاضر. ويارب يرد عليك. وسابته ومشيت.
مراد: اتصل مره واتنين ومردش.
فهد: ايه يابني مالك مش ع بعضك ليه؟ يلا العيله راحت ع الجنينه.
مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال. طيب طيب. أنا بتصل ع آدm مبيردش. ومش عارف أتأخر ليه كل ده؟

فهد: بعيداً عن أني كارهكوا. بس ده الوحيد إللي مايتخفش عليه.
مراد: رفع حاجبه. وبص لفهد بتوعد. وقال. طيب مـ.ـا.تخليني محترم وساكت. عشان محطش عليك. واخليك قدام الكل زي آيان. لا تعرف تنطق ولا تتكلم.
فهد: بغـ.ـيظ. أقسم بالله لو إللي ف دmاغي حصل. لاتشوف مني أيام سو! أنا جنان مش عايز.
مراد: رقص حواجبه. وقال. ياعيني عليكي يارينو ياختي. عايشه مع واحد بتاع حريم. اااه ياصدmتك يختي لو بس شمـ.ـيـ.ـتي خبر.

فهد: صك ع أسنانه بتوعد. وقال. لارين مش هبله ولا صغيره عشان تصدقك. أنت أصلا واحد متـ.ـخـ.ـلف. مين ياخد على كلامك.
مراد: بتريقه. هياخد على كلامي المتـ.ـخـ.ـلف اللي زيي. ههههه.
وبعدين في فرق بين إن رينو مش صغيره. وفرق بين الحـ.ـضـ.ـن الأوكراني يا، حوووت. ههههه.
فهد: من بين أسنانه. انت عايز ايه من الآخر يالا؟
مراد: ببرود. يادبلة الخطوبة عقبالنا كلنا.
فهد: بغيره. مش هيحصل بـ.ـنتي لسه صغيره أنت فاهم.

مراد: مبلاش يافهودى. بلاش احطك قدام الأمر الواقع.
فهد: بغـــضــــب. إيه هتدخل عمي آدm وبابا في الموضوع!
مراد: ببرود وبطء. قال. تؤ تؤ تؤ. هدخل. مريم الجزار. أميرة آدm. سلطانة المملكة. أمي وأمك وام الكل. ووريني هترفض إزاي!
فهد: قبض ع ايديه بغـــضــــب واضح. وساكت.
مراد: حط ايدو ع جبين فهد. وقال درجة الحرارة 44 وأنت طالع. تعالى نولع بيك الشمع.
فهد: من بين أسنانه. كانت صحوبيه مهببه. ياريتني معرفتك.

مراد: ههههه. بس انا بقى بحبك. ياقاسي ههههه.
فريحه: جت. إيه ياجماعه انتوا لسه واقفين هنا. يلا الكل موجود. وأنت يافهد مالك كدا. في حاجه مضيقاك ياحبيبى؟
فهد: غمض عينيه بيمتص غيرته الشـ.ـديدة، وبعدها أبتسم. وبص لمراد وقال. أبدا ياحبيبة أخوكي. يلا بينا. وسابهم ومشي.
فريحه: مال فهد يامراد.
مراد: بتريقه. أخوكي متفيرس. وعايز فلتره.

في الجنينه.

الكل واقف حوالين تربيزة كبيرة وعليها أنواع مختلفة من التورت والجاتوهات وانواع كتير من الحلو.
ميرو واقفه وجنبها تيم وأبوها وفريحه وكل العيله.
آرين واقفه. وزعلانه لأن لسه آدm موصلش.
نور: يلا ياتيمو ولع الشمع!
آدm: بص ف الساعه. وقال تمام. يلا ابدأ ياتيم
تيم: ماسك أيد ميرو. وبيولع الشمع. وبدأ أول واحد وقال. بصوت هادي ورومانسي.

هابي بيرث داي تو يو. هابي بيرث داي تويو. هابي بيرث داي تو ميرووو، هابي بيرث داي تويو...
ميرو: ضحكت بسعاده.
كل العيله قالت.
سنة حلوة ياجميل، سنة حلوة ياجميل. سنة حلوة ياميرووو. سنة حلوة ياجميل...
ميرو: رفعت عينيها وشافت آدm واقف ببوكس كبير. وفرحتها اكتملت. وغمضت عينيها وطفت الشمع.
الكل سقف ليها. وعايدها. وقدmوا ليها الهدايا.
مراد: شاف آدm. واستريح أنه جه ف الوقت المناسب.

تيم: باس جبينها وقال كل سنه وانتي معايا وفي حـ.ـضـ.ـني.
ميرو: بابتسامة جميله وأنت معايا وسندي!
آرين: رفعت عينيها. وشافت آدm. وقلبها دق بقوه. وضحكت لا إراديا.
آدm مراد: شاف ضيه. وقلبه دق ليها. لكن اتحرك بكل ثبات. لأنه وعد فهد.
وقرب من ميرو وقدm ليها البوكس. وأبتسم. كل سنه وانتي طيبه يا حبيبتي.
ميرو: ضحكت. وقالت لتمارا. امسكي البوكس ده. وحـ.ـضـ.ـنت آدm. وقالت بفرحه.

وأنت طيب ياحبيبى. ربنا يبـ.ـاركلي فيك يا آدm. كنت خايفه تتأخر.
آدm: باس جبينها. ورفع طرف عينيه لأرين. وقال أنا موجود ديما على الوقت. متقلقيش!
بعد كدا العيله كلها قاعدين مع بعض. وسهروا.
أشرف: اذيك يا حج طارق!
طارق: الحمدلله يا حج أشرف. أنت اخبـ.ـارك ايه؟ ومالك كدا مضايق ليه حاسس إنك مش على بعضك؟

أشرف: والله ياطارق أنت مش غريب. وياريت لو تحضرنا يا آدm أنت وجاسر في إللي هقوله. عشان محدش يلوم عليا ويقول إني مبفهمش في الأصول.
آدm: خير يا أشرف. وأنت سيد من يفهم في الأصول.
أشرف: حبيبي يا آدm. ربنا يديم المعروف بينا.
طارق: أتكلم سامعينك يا أشرف خير إن شاء الله.
أشرف: بحرج. هو خير بأمر الله. لكن الواد مصطفى نازل زن عليا وعلى أبوه في الموضوع اللي كلمتك فيه قبل كده.

اللي هو أننا نتقدm لحفيدتك المصون چود. وأنا قولتله مش هينفع دلوقتي. عشان الظروف إللي بتمر بيها الدكتوره.
وزي ما أنت شايف. هو الوحيد اللي مجاش عيد الميلاد. وضارب بوز في البيت.
وقالي أنت اول ما كريم قال ياجواز الكل وقف جمبه. أما أنا محدش سأل فيا.
بيني وبينك الواد مصطفى ده. واخد جزء كبير من قلبي. وبحبه جدآ.
مش واخده أنه حفيدي وبس لأ. ده أبني هو وكريم. ويصعب عليا زعله.

وأنا لما شوفت الدكتوره دلوقتي منـ.ـد.مجه مع البنات وبتضحك. قولت ها. لعلها إشارة خير. وننسى الأحزان ونفرح. ونفرح الولاد.
لكن! لو هتزعل. يبقى خلاص نستنى زي ما أنت عايز.
مصطفى إبنك. وچود بـ.ـنتي. واللي تشوفه صح قولي عليه. أهم حاجة منتعداش عن الاوصول ولا نزعل حد.
طارق: بيسمعه بتركيز! وساكت!
آدm: بص ل طارق. وقال. إيه رأيك ياطارق!

طارق: بحيره. والله كلام اشرف زي الفل. وعداه العيب. وأنا مش هلاقي زي الواد مصطفى أبدا. وأول ما عرفت أنا فرحت جدآ. واد روحه حلوه والكل بيحبه.
وكمان سألت چود. حسيت منها القبول. وفارس معندوش مانع. ورودي بتحب الأفراح. بس ده مايمنعش إني أخد رائيها. ولا ايه رأيكم ياجماعه!
جاسر: بص على زياد. وقال بتفكير. عين العقل ياطارق. أنت أتكلم مع الدكتوره. وشوف رأيها. وأكيد هتفرح لبـ.ـنتها.
آدm!

طارق: بص ل آدm. وقال ها يا آدm ساكت ليه متقول حاجه؟
آدm: بهدوء. والله بما إن القبول موجود بين الطرفين والكل موافق.
أنا من رأيي إن أم فهد وأم مراد هما اللي يتكلموا مع الدكتوره رودي.
واكيد هيبقى ليهم تأثير كبير عليها. ولو مثلاً هي اعترضت. مش هتتحرج. وهتتكلم معاهم براحتها. ولو وافقت. لمراعات ظروفها.
نعمل حاجه بسيطه جدا. ويلبسها خاتم الخطوبه.
وفي الفرح إن شاء الله يبقى يعملوا اللي هما عايزينوا.

طارق: بأقتناع. قال. وفارس اداني موافقته قبل كدا. يبقى على بركة الله!
أشرف: بحماس. حيث كدا بقى. ايه رأيكم إحنا الاربعه كدا. بينا وبين وبعض. نقرأ الفاتحه.
طارق: عينيه ع چود. وقال بغصه. نقرأ الفاتحه!

محمد ومراد وفهد و زياد وزين ومالك ويوسف ومالك وفارس. قاعدين كلهم مع بعض. وبيضحكوا.
محمد: لاحظ صمت فهد. وقال. ايه يابني الناس هلكانه ضحك. وأنت في عالم تاني. إيه؟
مراد: بضحكه. احلام الفتى الطائر هههههه
فهد: بغـ.ـيظ. يخربيت الخفه. أنت لو اتكلمت جد شويه تتحرق مش كدا؟
زين: إيه ياعم فهد. هو الجد في كل مكان؟ إحنا شغالين ليل ونهار وطالع عينينا. ودلوقتي قاعدين في مناسبه حلوه. حتى الضحك صعبتو علينا ياجدع.

الكل ضحك.
فارس: بقولك ايه أنت وهو. كل واحد يخليه في حاله. وفهد حر مش عايز يضحك. براحته. هو بالعافيه!
زياد: لأ طبعا وأحنا ميرضناش إن فهد يضحك. ههههههههه.
فهد: مسح وشه بأيديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. بقولكوا إيه؟ كلمة زياده هطلع انام تمام؟
محمد: خلاص ياجماعه. سيبوا فهد برحته. أكيد في حاجه شغلاه.
فهد: بشرود، أبدآ يادكتور محمد. أنا بس مصدع شويه. معلش يا شباب.
الكل قال. ولا يهمك.

آدm مراد: واقف مع تيم وياسين وكريم و آريان.
تيم: يعني مصطفى مجاش عشان كدا؟
كريم: ايوه. ده عامل إعتصام في البيت. ياخطبها ياسود عشيتكم. مش عارف أنا مستعجل ليه؟
تيم: بصله. وقال بتريقه. مستعجل ليه؟ ع أساس انك كنت هادي جدآ لما فكرت تخطب!
كريم: اااه أنت هتقولي. ده انا كنت عامل زي اللي ضايع منه حاجه. على العموم. بابا قالي أنه هيتكلم مع عمي فارس وهما موجودين هنا.
ياسين: على خير إن شاء الله.

آريان: إيه ياعم ياسين. من وقت مانقلت في الفيلا عند عمي زياد محدش شافك. محمود وحمزه خدوك مننا خلاص!
ياسين: بضحكه. أنت بتقول فيها. والله مابعرف أنام. لولا ست الكل ربنا يبـ.ـارك فيها يارب شايله عننا كتير جدا. محمود لو نام حمزه يعـ.ـيط ويصحيه.
ولما حمزه يتعب من العـ.ـيا.ط وينام. محمود يصحى ويعـ.ـيط ويكمل الورديه. وهكذا. ربنا معانا بقى!
كريم: ربنا يبـ.ـاركلك فيهم ياحضرة الظابط.

آدm مراد: شاف ضيه. ماشيه مع تالين. وكأنهم الاتنين ملايكه. وشافهم داخلين الفيلا.
آريان: لتيم. مريم قالت إنك أول مره تعمل عمليه لوحدك تحت إشراف دكتور كبير. انهردا ونجحت. الحمدلله. قولي إحساسك وقتها كان إيه؟
آدm مراد: طيب ياجماعه. ثواني وجاي. سابهم ومشي. وبيكملوا كلامهم مع بعض.
تالين: تعالي اطلعي معايا هشوف الاسوره فوق ولا كدا ضاعت ووقعت مني.
آرين: طيب يلا. وإن شاء الله. هتلاقيها.

تالين: بتفتح باب الأوضه.
آدm مراد: خرج من اوضتة وقال إيه ياتوتا. في حاجه؟
آرين: تنحت وفتحت عينيها على الآخر. وقالت بهمس. إزاي خارج من الاوضه. وكان تحت في الجنينه دلوقتي؟ وقلبها دق.
تالين: بزعل. الاسوره اللي بابا جابها ليا أمبـ.ـارح. كنت لابساها. وشكلها وقعت مني. بس معرفش وقعت فين؟ فاجيت أنا و آرين نشوفها في اوضتي.
آدm مراد: عينيه ع آرين وقال. فداكي كل حاجه ياحبيبتى.
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وبصت بعيد.

آدm مراد: بمكر. طيب أدخلي شوفيها في أوضتك. وانتي يا آرين استني عايزك.
تالين: بعفويه. حاضر يا أبيه. بعد اذنكم. ودخلت أوضتها.
آرين: قلبها هيطلع من مكانه. ومكسوفه جداً.
آدm مراد: بهدوء. اذيك يا آرين!
آرين: بتلعثم. الحمد لله. أحم كويسه. قصدي الحمد لله. الحمد لله.
آدm مراد: أبتسم بصمت. لكن قال. الفستان جميل. بس!

آرين: قاطعته بسرعه. وقالت بتذمر. بس إيه؟ الفستان حلو وواسع ومحترم. ولونه هادي. متقولش بقى بس ومعرفش إيه؟
آدm مراد: رفع حاجبه بتعجب. وبصلها بغموض. وساكت.
آرين: بصت ليه. وبصت بعيد. ورجعت بصت تاني. ونفخت بنفاذ صبر. يوووه في إيه بقى. متبصليش كدا. هعيط بجد والله!
آدm مراد: قال بتوعد. الحجاب يطول شويه!
آرين: بصت ع الحجاب. وبصت ل آدm بزهول. وقالت. ايييه؟ يطول شويه إزاي يعني؟ ماهو مظبوط أهو. وا...

آدm مراد: من بين أسنانه. قولت الحجاب يطول شويه. كلمه زياده هيبقى ف كلام تاني.
آرين: خبطت ع الأرض برجليها. وقالت بغـ.ـيظ. أنت بتعمل كده ليه بقى. الفستان عاجبني والحجاب كدا مظبوط.
آدm مراد: ربع أيديه. وقال بتحذير. تتدخلي الأوضه عند تالين. وتفكي الحجاب ويطول أكتر من كدا.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت أنت عايز مني ايه بالظبط؟
آدm مراد: بثبات. عايزك مثاليه في كل حاجه يا آري!

آرين: قلبها دق بقوه. ووشها جاب ألوان.
آدm مراد: أبتسم. وقال بهدوء. شهادتك امتى؟
آرين: بتلعثم. أمبـ.ـارح. قصدي آخر الأسبوع. وبابي أو تيم اللي!
آدm مراد: من بين أسنانه بتوعد ممزوج بغيره. آدm مراد وبس. ولا نسيتي؟ ولو سمعت إسم تيم يجيبلك دي. أقسم بالله. هتشوفي الرعـ.ـب اللي بجد من المرعـ.ـب. مش ده لقبك ليا!

آرين: شهقت بخــــوف. ورجعت خطوه لورا. وقالت جواها. يخربيت جنانك. هو قلب على فيلم المتحولون كدا ليه؟ ياماماااعع. المرعـ.ـب هياكلني.
آدm مراد: بتحذير. سمعتي قولت ايه؟
آرين: ها. اء. أيوه. أيوه طبعا. المرعـ.ـب وبس. لأ قصدي الزومبي وبس. لأ لأ. يووووه. بقولك ايه بقى. أنت خارج من المستقبل وجاي ترعـ.ـبني. وبصت ف الأرض وقالت بطفوليه. حـ.ـر.ام عليك بجد.

آدm مراد: من جواه ضحك. على رد فعلها. وقال. أنا عايزك تاخدي بالك من كلامك. وأنتي عارفه إني هضايق لما تقولي حاجه زي كده.
آرين: بمرح. المهم بقى سيبك من كل ده. إيه البوكس الكبير اوي اللي انت جبته لميرو ده؟ بجد تحفه. بس بليز هتتجنن وأعرف أنت جبت ليها إيه؟
آدm مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. وقال بمكر. جبت ليها صاعق. وسلاح صغير حمايه. وبرفيوم الشطه. وا...
آرين: فتحت عينيها بزهول وقالت. آكشن! اء. قصدي صاعق وسلاح!

ودي بقى نقولها كل سنه وانتي طيبه. ولا تسعه أستعد و هجوم على العدو؟ إيه ده بجد! دي مجبتش ليها كيس دm تحلي بيه!
آدm مراد: بضحكه. لأ بس في عيد ميلادها إللي جاي بقى. وممكن جثه صغيره كدا.
آرين: هزت راسها. بصدmه. جثه؟ اه. وده المتوقع منك برضه. يامصاص دmاء المصريين.
آدm مراد: هز راسه بيأس منها. وجه يمشي. لكن قرب من دونها وهمس. وقال بمكر.

لو عايزه ت عـ.ـر.في جبت إيه لميرو. روحي أوضة عمتو لارين. وشـ.ـد الدبوس من طرف الحجاب. ونزل!
آرين: واقفه ومتنحه من همسه ليها. وقلبها بيدق بسرعه. لكن انتبهت لحجابها. اللي اتفرد وغطى نص الفستان!
تالين: خرجت من الأوضه. وقالت. الحمدلله. لقيت الاسورة في الحمام. كنت قــلـــعتها وأنا بتوضى لصلاة العشاء. بس نسيتها خالص.

آرين: انتبهت ها. أه، أحم. طيب كويس إنك لقيتيها. بصي ياتوتا. أنا هروح أوضة مامي وانتي انزلي وانا هحصلك. اوكي؟
تالين: بإبتسامة. ماشي ياحبيبتى. بس متتاخريش. وسابتها ومشيت.
آرين: بحماس. جريت على أوضة لارين. ودخلت.
وشافت بوكس كبير. لونه اسود ومربوط بشريط أبيض ستان. وقفلت الباب بالمفتاح. وجريت قعدت ع السرير. وقالت بإنبهار. واو بجد روعه. وكمان بوكس زي بوكس ميرو بالظبط. معقول يكون هو؟ لأ لأ.

هدايا ميرو راحت عندها على الفيلا. أممم طيب افتحه. ولا لأ؟
وشافت جمب شريط الستان. دايره بتلمع. بإسم ضي آدm. وضحكت بسعاده. وقالت.
أنا. أيوه انا ضي آدm. ههههه. يبقى البوكس ده ليا أنا.
وفتحت الهديه بحماس كبير. وفكت الرباط. وانبهرت بمعنى الكلمة. البوكس اتفرد من الاتجاهات الاربعه. وكل اتجاه ملزوق فيه هديه. وفي نص البوكس. ريبونزل. بتلف على ميوزك هادي.

آرين: حطت أيديها على بوقها بإنبهار حقيقي. وهمست. واااووو. مش معقول.
شافت أول هديه في أول إتجاهين. وكان ف كل واحد خمس وردات. وكل ورده ملزوقه فيها شوكليت.
والاتجاه التالت. دبدوب أحمر وماسك قلب.
والاتجاه الأخير. برواز صغير مكتوب فيه.
(عنـ.ـد.ما ترى الشمس إبتسامتك ستُعلن هزيمتها. )
آرين: ضحكت بسعاده كبيره. وحـ.ـضـ.ـنت العروسه ريبونزل. وقامت لفت بيها كتير. وقلبها بيدق من فرط السعاده! وقالت. يا احلا مرعـ.ـب لحياتي.

بعد فتره. فيلا تيم عزيز.
ميرو: مبسوطه جدا بالهدايا. وقالت. الهدايا تحفه جدا ياتيمو. وبجد كل هديه أجمل من التانيه.
تيم: حـ.ـضـ.ـنها من الخلف. وقال. أممم طيب وهديتي أنا بقى؟
ميرو: سندت راسها ع كتفه وقالت بتنهيدة حب. أي حاجه منك أنت جميله اوي ياتيم. وبجد أنا مش عايزه أي حاجه غير إنك تكون جمبي ديما.

تيم: باس خدها. وقال. حبيبى أنا ياناس. أنا اللي عايز منك إنك تفضلي معايا ديما وف حـ.ـضـ.ـن تيمو حبيبك. قوليلي بقى. اتمنيتي إيه؟
ميرو: ضحكت بو.جـ.ـع. وقالت. اتمنيت إني أكون أم ولادك يا تيم!
تيم: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه ولفها ليه. وقال. طيب وايه الجديد؟ أنتي قبل ما تكوني أم ولادي. فانتي أمي وبـ.ـنتي وحبيبتي. أنتي كل حاجه لتيم يامريم.
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بتمثيل. ومردتش.
تيم: بهزار. انتي ناسيه إنك أساس حكايتي ولا ايه؟

ميرو: هزت راسها لأ مش ناسيه.
تيم: مسك دقنها. وباسها برقه. وقال. طول ما انتي معايه. مش عايز حاجه غيرك أنتي وبس. أنتي ياملاكي. وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.

تاني يوم الصبح.
عند كامليا.
كامليا: صحيت من نومها. وماسكه راسها من الألــم. وبتحاول تفتكر نامت امتى؟
و نفخت بخـ.ـنـ.ـقه. وشالت الغطا. لكن شافت الدm. وجـ.ـسمها اتشـ.ـد. وأفتكرت كل اللي حصل أمبـ.ـارح من عامر. والغل والحقد ملا قلبها. وبتنهج بغـ.ـيظ. وقالت بغـــضــــب. أقسم بالله لاقــ,تــلكم كلكم.
وسمعت صوت الميا في الحمام. وشافت چاكت عامر على الأرض وفونه على التسريحه.

وفونها على الأرض. وقامت بسرعه. ومسكت فونها. لكن الشاشه كانت اتكـ.ـسرت. ومقفول. وحدفته في المرايا بغـ.ـيظ. وبصت على فون عامر. واخدته. وفتحته وقالت بِغل كبير. أنا بقى هجبلك الحرس بتوعي يقــ,تــلوك قدامي ياعامر الكـ.ـلـ.ـب.
وبتجيب سجل المكالمـ.ـا.ت. وأخدت الصدmه الكبيره. وشافت رقم بأسم دكتور تيم! ودخلت على مواعيد الإتصالات. ورنت على الرقم.
تيم: رد وقال. ايوه يا عامر. في جديد!

كامليا: فتحت عينيها بصدmه. وقفلت بسرعه. وقالت بهمس وتوهان. تيم! تيم!
يعني عامر معايا لصالح تيم! يعني بيضحكوا علياااا.
وصكت على أسنانها بغـــضــــب شـ.ـديد. وصرخت بصوت عالى. وقالت ااااه ياولااااد الكاااال بتستغفلوني! بتستغفلو كامليا عبد البـ.ـاري. أناااااا هورييييكم. وهتشووووف ياتيييييم.
عامر: سمع صوتها. و لبس بسرعه. وخرج من الحمام.
كامليا: شافته. وبصت ليه بشر كبير.
عامر: بقلق وحرج. كامليا. أناااا.

كامليا: قربت منه. وبحركه بسيطه. جابت الفاظه من ع التربيزه. وضـ.ـر.بته بيها على راسه.
عامر: اتألــم ووقع ع الكرسي.
كامليا: جابت اللزق. ولفت اللزق على أيديه وبوقه ورجليه.
عامر: ببحاول يفوق من الخبطه.
كامليا: بعدها ضـ.ـر.بته بالقلم. وقالت بشر. أنا هعرفك إزاي تستغفلني ياعامر الكـ.ـلـ.ـب.
موجود معايا كل الوقت ده. وبتضحك عليا أنت وتيم.
أنا هقــ,تــلك. بس مش قبل ما اقــ,تــلها. وافرحه بجثتها. لازم تيم يعرف إن مفيش غيري وبس.

وأنا عامله حساب لكل حاجه. وراحت بسرعه فتحت الكمود. وطلعت ازازة. وقالت لعامر عارف إيه ده؟
عامر: فتح عينيه بصدmه. وبيحاول يفك نفسه. وهز راسه لأ لأ!
كامليا: ضحكت بهستريا. وقالت. ده بنزين. بنزين عشان أحرق مريم. وبعدها أحرقك أنت. وبعد كده. تيم هيقولي برافو عليكي ياكامي. ويفرح أوي. وياخدني ونسافر شهر عسل. أيوه هو هيعمل كدا.
عامر: بيهز راسه بصدmه. لجنونها الواضح في كلامها وحركاتها.

كامليا: لبست بسرعه. وحطت الازازه في الشنطه والولاعه. وقالت.
متخافش ياعامر. انا هقــ,تــلها وهرجع اقــ,تــلك. عشان لو تيم عرف باللي أنت عملته. برضه هيقــ,تــلك. هههههههه انت متعرفش تيم بيغير عليا قد ايه. ههههههههه. باي ياعامر. مش هتاخر عليك. هههههههه، وخرجت من الاوضه.
عامر: بيصـ.ـر.خ بصوت مكتوم. وبيحاول يفك نفسه.

ف المستشفى
ميرو: بتخبط على مكتب نور. وقالت بإبتسامة. ممكن أدخل؟
نور: بضحكه صافيه. أهلا. طبعاً ممكن جدآ. تعالي ياميرو. دي المستشفى كلها تحت أمر مرات أبني حبيبتي.
ميرو: دخلت. وقالت بضحكه. حبيبتي ربنا يبـ.ـارك فيكي يارب. أنا لسه جايه انا وتيم. وقولت قبل أي حاجه. لازم اعدي ع حضرتك. وأسلم عليكي.
نور: حبيبتي منحرمش منك. اومال تيم فين؟ مجاش يسلم عليا ليه؟

ميرو: تيم كان جاي طبعا. لكن دكتوره نرمين قابلته. وبتتكلم معاه. وأنا قولتله هسبقك أنا. وهو قال روحي وأنا هحصلك.
نور: تمام ياحبيبتى. بس يارب يلحقني قبل ما أخرج
ميرو: كشرت عينيها. تخرجي؟ إحنا لسه الصبح. وحضرتك لسه جايه!
نور: بإبتسامة. فعلاً. لكن الدكتور محمد. جاتله دعوه مهمة جدا لزيارة مستشفى كبيره يتابع مع الفرقه الجديده. وانا معاه. وميعادنا بعد ساعه ونص من دلوقتي. ولازم نتحرك كمان شويه.

ميرو: بحماس. ربنا معاكم يارب. بجد جميل اوى. ياريت تصوري الحدث ده.
نور: بضحكه. حاضر ياحبيبتى. ثواني محمد بيتصل. وردت عليه الو.
محمد: ايوه ياحبيبتي انتي فين؟
نور: أنا في المكتب ياحبيبي.
محمد: طيب تعالي بقى لازم نتحرك دلوقتي. أنا قدام المستشفى في العربيه.
نور: أنا جايالك حالا مع السلامه.
ميرو: تحبي اساعدك ف حاجه؟
نور: حطت السماعه ف الشنطه. وقالت. ميرسي جدا. أنتي عندك كشف دلوقتي؟

ميرو: أيوه. في اوضة الكشف اللي جمب مكتب الدكتوره نرمين!
نور: سلمت عليها. بالتـ.ـو.فيق ياحبيبتي. وأنا واثقه إنك هتعلى من شأن المستشفى دي إن شاء الله. بكفائتك وخبرتك أنتي وتيمو.
ميرو: أبتسمت بإمتنان. مجامله جميله اوي. لكن أتمني اكون زي ما حضرتك تحبي.
نور: مسدت على خدها. انا بحبك زي ما انتي كدا. أنا لازم أخرج دلوقتي عشان محمد في العربيه. وهسلم على تيم وانا خارجه. خلي بالك من نفسك. يلا سلام. وسابتها وخرجت.

ميرو: بتنهيدة. مع السلامه. وطلعت فوق على غرفة الكشف ومرتبكه جداً.

نور: خارجه من المستشفى. وكامليا داخله المستشفى.
نور: ركبت جمب محمد.
محمد: بتعجب. قال هي ميرو من امتى بتلبس بنطايل؟
نور: تنحت. ها؟ ميرو! وبناطيل ايه؟
محمد: بتعجب. الله. دي ميرو لسه داخله المستشفى قدامك دلوقتي. بس شكلها مستعجله جدآ. ياترى في إيه؟
نور: بعدm فهم. لسه ايه يا محمد بس. ميرو أنا سيباها في المكتب فوق. تقولي بناطيل! يلا ياحبيبى. يلا هنتاخر.

محمد: بتكشيره. الله. لما ميرو فوق؟ إللي دخلت دي مين؟ ولا أنا بتخيل؟
نور: بضحكه. بتكلم نفسك يا دكتور؟ يلا الله يكرمك هنتأخر كدا.
محمد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم أكيد بتخيل. ماشي ياحبيبتى يلا هتحرك أهو. وداس بنزين وساق.
تيم واقف مع نرمين. وجه يتحرك. لكن دكتور تاني جه ووقف معاه.
تيم بص ف الساعه. وعايز يطلع لميرو.
كامليا: داخله وكلها شر. وقابلت ممرضه. وقالت ليها. بتمثيل الهدوء. لوسمحتي. مكتب مريم العدوي؟

الممرضه: ايوه مكتب الدكتورة مريم. في الدور التالت. خامس غرفه على إيدك اليمين. جمب مكتب جوزها الدكتور تيم عزيز.
كامليا: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وكان هاين عليها تقــ,تــل الممرضه. لكن قالت بتمثيل. أوكي ميرسي. وراحت عند الاسانسير وركبت وضغط ع الدور التالت.
ميرو: بتكشف على أول كام كشف ومتحمسه جداً. وبتكشف بحماس كبير وتـ.ـو.تر أكبر.
كامليا: خرجت من الاسانسير. وماشيه في الطرقه. بسرعه.

دكتور: ماشي في الطرقه. وقال. صباح الخير يا دكتور تيم.
تيم: ماشي في الطرقه. وقال بابتسامه. صباح الخير يا دكتور علاء.
كامليا: وقفت مكانها. وقلبها دق وضحكت بسعاده وهمست تيم!
لكن فتحت عينيها بدهشه وقالت تيم مش لازم يشوفني هنا. وفتحت باب غرفة تغيير الملابس واستخبت فيه. وبصت بحذر من الشباك. شافت تيم بيخبط على غرفة الكشف. ووقفت تراقبه.
ميرو: خرجت لتيم. وبتتكلم بتـ.ـو.تر وحماس. وضحكتها منوره وشها.

تيم: ضحك. وماسك أيديها. وبيتكلم معاها.
كامليا: شايفه كل حاجه. لكن مش سامعه صوت. والنار بتزيد في قلبها. والحقد والكره عموا عينيها.
تيم: بيرتب الحجاب لميرو. وبيضحك من قلبه.
ميرو: بتضحك. وخبت وشها ف حـ.ـضـ.ـنه. وواضح أنها متـ.ـو.تره.
تيم: باس جبينها. وبيكلمها. وواضح أنه بيشجعها. وأنه واثق فيها.
ميرو: هزت راسها ليه. وأخدت نفس عميق. وطلعته ببطء.
تيم ؛ بص في الساعه. وشاور ليها. أنه هيمشي.

ميرو: أبتمست بهدوء. وهزت راسها!
تيم: باس كف أيدها. وودعها ومشي والسعاده على ملامحه. ونزل!
ميرو: أبتسمت بحب كبير. ودخلت تكمل الكشف.
كامليا: شافت كل حاجه. وعينيها بتطلع شرار. ودmـ.ـو.عها نازله بغـ.ـيظ واضح من الغيره. وقبضت على أيديها. وقالت بتوعد ممزوج بغـــضــــب شـ.ـديد. والله العظيم لاحسرك عليها ياتيم. أنت ماينفعش تشوف حد غيري أنا. أنا وبس!

بعد شويه. في غرفة الكشف.
الممرضه: دكتوره مريم. كدا آخر كشف. وباقي الحالات. اتحولوا لدكتورة أبتهال.
ميرو: بابتسامه. اوكي. اتفضلي أنتي. وأنا نازله على مكتبي.
الممرضه: حاضر بعد إذنك. وخرجت.
ميرو: قفلت دفتر العلاج. وقفلت القلم. وقامت.
الباب خبط.
ميرو: اتفضل.
كامليا: فتحت الباب، ودخلت وقفلت الباب بالمفتاح، وعينيها حمرا زي الدm.
ميرو: رفعت عينيها. وقالت أيوه حضرتك. أقدر اساعدك.

كامليا: لفت ليها. وقالت بشر كبير. تساعديني بأنك تنتهي يامريم.
ميرو: القلم وقع من أيدها. وقلبها دق بخــــوف كبير. وقالت بصدmه. ك، كامليا!
كامليا: قربت منها بشر كبير...
ميرو: جريت على الباب.
كامليا: لحقتها بسرعه. وشـ.ـدتها. وزقتها بعيد عن الباب.
ميرو: وقعت على الكنبه. وقالت. بقلق. كامليا. أنتي. أنتي جايه هنا ليه؟ وعايزه ايه؟
كامليا: حدفت الشنطه على المكتب. وقربت من وش مريم. وقالت بكُره كبير.

مش عارفه أنا جايه هنا ليه؟ أنا جايه عشان أصلح كل حاجه أنتي بوظتيها. جايه عشان أخد حقي اللي هو تيم وارجعه لحـ.ـضـ.ـني. جايه عشان أخد حبيبى تيم اللي أنتي سرقتيه مني، جايه لتيم اللي المفروض هو جوزي أناااا.
ميرو: بغيره واضحه. زقتها. وقامت وقفت. وقالت بقوه.
أنتي أكيد اتجننتي. لأ أنتي فعلاً واحده مـ.ـجـ.ـنو.نه. بعد كل اللي أنتي عمليته معايا ومع تيم. جايه بتقولي أخد حقي؟

بناءا على ايه حقك ده؟ أنا اللي ليا حق عندك. حق شرفي اللي أنتي لعبتي بيه. عملتي لعبه قذره ونزلتي لمستوى تحت المتدني. ولعبتي بحياتي.
خلتيني أشك في نفسي. واتمنيت المـ.ـو.ت في كل وقت. عشت في كابوس مرعـ.ـب بسببك. وبسبب قساوة قلبك.

انتي ايه ياكامليا؟ أنتي ايه بجد؟ ايه كمية الشر اللي فيكي دي. يعني لعبتك اتكشفت. وتيم عرف حقيقتك. وكان ممكن جدآ يسـ.ـجـ.ـنك. لكن عمل بأصله واخلاقه. وسابك. وقال يمكن تتغيري. يمكن تفوقي. وتفكري بعقلك.
إن أنا مرات تيم. أنا حب الطفوله. أنا حبه الأول والأخير. وأننا خلاص اتجوزنا. وبعدنا عنك من غير ما نأذيكي.

يبقى المفروض والمتوقع منك إنك تنسحبي بهدوء لأنك دmرتي كل حاجه. لكن ربنا سابلك فرص كتير تستخدmيها لصالحك. وتغيري من نفسك. لكن لأ. مصممه على الأذى. مصممه على أنك تاخدي حاجه مش بتاعتك. عايزه حق مش حقك. انتي إيه بجد!
كامليا: صرخت فيها وقالت. أنتي عمرك ما كنتي حب تيم. أنتي غلطه. غلطه في حياته. وانا لاااااازم أصلح الغلط ده. أنتي لازم تمـ.ـو.تي. لازم. ودلوقتي!

ميرو: شافت تصميم في عينيها وشر كبير. وهزت راسها بصدmه. وقالت.
أنتي أكيد اتجننتي. انا لازم أطلب ليكي الأمن حالا. ورايحه عند المكتب.
كامليا: شـ.ـدتها من حجابها بغـ.ـيظ كبير. تعالي هنا. وزقتها على الأرض.
ميرو: صرخت. ووقعت. وجت تقوم حست بدوخه. وهمست بصوت وا.طـ.ـي. تيم. الحقني ياتيم.

كامليا: هزت راسها بشر. تيم يلحقك. اااه هيلحقك بس وأنتي محروقه بناري. وفتحت الشنطه. ومسكت ازازة البنزين. ورشت حوالين ميرو. والمكتب والستاير. وقالت. أنا هقــ,تــلك. انتي لازم تنتهي. أيوه تيم كمان عايز كدا. أنا وبس اللي هعيش مع تيم. أنتي اللي خـ.ـطـ.ـفتي تيم مني.
ميرو: شمت البنزين. ومعدتها قلبت عليها. والدوخه. زادت. لكن حاولت تقوم. ورفعت أيدها ع طرف الكرسي. وبتسند نفسها علشان تقوم...

كامليا: رشت في إلاوضه كلها. وحدفت الازازه. وجابت الولاعه من الشنطه.
ميرو: شهقت بصدmه. وحاولت توصل للباب. ورايحه تفتح.
كامليا: مسكت أيدها. وقالت. رايحه فين؟ خلاص أنتي انهردا نهايتك. ومن غير أمنيه أخيره.
ميرو: بتجمع أعصابها. وقالت ابعدي ياكاملياا. أنتي أكيد مش واعيه للي أنتي بتعمليه.
كامليا: بابتسامه جنونيه، رفعت الولاعه قدام عيون ميرو. وقالت. هتتحرقي. وتيم مش هيلاقي غيري.

ميرو: اتخـ.ـنـ.ـقت من ريحة البنزين. وبتصرخ. وقالت. افتحي الباب ياكاملياااا. و أعقلي. إللي أنتي بتعمليه ده جنان.
كامليا: عينيها كلها شرار وجنون. وولعت الولاعه. وقالت. تيم بتاعي أنا. وانتِ لازم تمـ.ـو.تي. ورمت الولاعه على البنزين. والنار اشتعلت في كل الاوضه!
ميرو: شهقت بصوت عالى. وصدmه كبيره. و شافت النار.
كامليا: شافت النار. وبتضحك بسعاده كبيره. بتضحك بهستريا. وقالت.

أنا هخرج لحبيبي. وأنتي خليكي هنا ادفعي تمن اغلاطك. وزقت ميرو.
ميرو: مسكت أيدها بكل قوتها. وضـ.ـر.بتها بالقلم. وقالت.
أنتي فعلاً مكنتيش تستحقي فرصه أولى حتى. أنتي لعنه للمجتمع.
كامليا: صرخت في وشها. ومسكت ميرو تزقها على النار.
ميرو: شافت النار بتقرب منهم. وبكل قوتها. زقت كامليا. وفتحت الباب برجفه. وخرجت بسرعه من الأوضه. وكانت هتقع.
كامليا: قامت بسرعه عشان تلحقها لكن كانت خرجت.

تيم: لحقها. ووقعت في حـ.ـضـ.ـنه. وكـ.ـلـ.ـبش فيها وحـ.ـضـ.ـنها بخــــوف. وبينهج بصوت عالى.
ميرو: بتعيط بهستريا. وكـ.ـلـ.ـبشت في تيم!
كامليا: شافت تيم وميرو في حـ.ـضـ.ـن بعض. وقلبها اتقسم نصين. وهمست بصوت وا.طـ.ـي. تيم سيبها. سيبها وابعد عنها انا إللي حبيبتك، مش هى.
تيم: حاضن مريم بكل قوته. والرعـ.ـب واضح جدآ عليه.
كامليا: حست بخيبة أمل. وقفلت باب الاوضه عليها. ونزلت على الأرض ورا الباب. واستسلمت للمـ.ـو.ت.

ميرو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وشاورت برجفه. على الأوضه.
تيم: بلهفه ممزوجة بخــــوف. مسك وشها بأيديه. مريم. مريم متخافيش أنا جمبك. أنتي كويسه. حصلك حاجه؟ مريم ردي عليا.
ميرو: بتنهج. وقالت بشهقات. ال، ألحق كامليا ياتيم. أرجوك الحقها.
تيم: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بخــــوف كبير. وزعق ألحق ايييه. الحق ايييييه؟
دانا هروح اولع فيها أكثر بأيديا دووول. دي مش بني أدmه دي حجر، دي مريـ.ـضه ولازم تموووت أنتي فاهمه!

ميرو: عيونها بتغيب في حـ.ـضـ.ـنه. وقالت بهمس. بالله عليك تنقذها ياتيم. عشان خاطري. حر، حـ.ـر.ام عليك. متبقاش زيها. اءانت. أنت مهما كان إنسان. عشان خاطر! وغمضت عينيها ووقعت بين أيديه.
تيم: لحقها وصرخ بصوت عالى. مريييييييم...
وشالها. وواقف مكانه. وبص ع ملامح مريم اللي مغمى عليها بين ايديه. وبص ع الاوضه اللي بتتحرق!

بعد شويه في غرفة الكشف.
ميرو: نايمه ف السرير. ومتعلق ليها محلول. وفتحت عينيها ببطء. وغمضت تاني.
تيم: قاعد جمبها على الكرسي. وماسك أيدها. ولما شافها فاقت. نفخ براحه كبيره. وباس ع أيدها وغمض عينيه بتعب. وحط جبينه ع أيدها.
ميرو: حست بيه. وفتحت عينيها. وبصت عليه. وهمست بتعب. تيم!
تيم: رفع راسه. وقام وقعد جنبها على طرف السرير. ومسد على خدها. حاسه بأيه دلوقتي؟
ميرو: بلعت ريقها بتعب. وحاولت تقوم.

تيم: ساعدها. وقال. ع مهلك.
ميرو: قعدت. وقالت بتعب. أنا دايخه اوي.
تيم: بحـ.ـز.ن. سلامتك. خمس دقايق ونتيجة التحاليل تظهر.
ميرو: مسكت راسها. وقالت. بعفوية هو إيه اللي حصل. وأنا!
وبعدها افتكرت كل حاجه. وشهقت بصوت مسموع. وقالت. كامليا! وبصت لتيم بزهول. كامليا ياتيم، كامليا كانت في الاوضه والنار. النار ياتيم. حد يلحقها. حد يلحقها ياتيم النار شاعله في كل مكان في الأوضه.

تيم: هشش. ومسك كتافها. بس بس اهدي يامريم. أهدي. مفيش حاجه. كل حاجه انتهت خلاص!
ميرو: بصدmه. قصدك إيه إن كل حاجه انتهت؟ أنت سبت كامليا؟ سبتوها في وسط الحريق؟
تيم: غمض عينيه بتعب. وساكت.
ميرو: هزت راسها بعدm تصديق. وقالت. لأ. لأ مستحيل تكون عملت كدا. مستحيل تسيبها تمـ.ـو.ت قدامك.
تيم!
ميرو: عيونها مفتوحه بصدmه ودmـ.ـو.عها نزلت. وقالت. مـ.ـا.تت!

تيم: زعق بصوت عالى. لااااااااء يامريم لااااااااء ممـ.ـا.تتش، بس ياريتها كانت ماااااتت. يارتها بجد كانت انتهت وخلصنا من شرها.
أنا مش عارف إزاي سمعت كلامك. أنا كان هاين عليا. أحط عليها بنزين ووالع فيها تاني وتالت. أنتي مش عارفه أنتي عملتي فيا إيه؟ أنتي ليه يامريم. لييييه طلبتي مني إني الحقها ليييييه؟ دي كانت!
وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وبص بعيد وسكت!

ميرو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وهمست. ممـ.ـا.تتش. الحمدلله. الحمدلله كامليا عايشه!
تيم: قام وقف بضيق حقيقي. وقال. أنا رايح أجيب التحاليل لو سمحتي متخرجيش من الأوضه. واتحرك.
ميرو: بسرعه مسكت ايدو. وقالت. لأ أنت مش هتسبني.
تيم: من غير ما يبصلها. شويه راجع.
ميرو: ماسكه أيدو. وشالت الغطا. ونزلت ووقفت!
تيم: بقلق متداري. رايحه فين الكانيولا في إيدك. و انتي تعبانه. وقعدها على السرير!

ميرو: بإبتسامة. قالت. أنا عارفه إنك مضايق مني. وزعلان علشاني. لكن إحنا غيرها ياتيم.
إحنا مش زيها. أنت عارف يعني ايه إنك تشوف إنسان بيمـ.ـو.ت قدام عينيك وانت تتخلى عنه. صدقني عمرك ما هتكون مستريح. هتعيش في عـ.ـذ.اب وتأنيب ضمير.
تيم: بيكابر دmـ.ـو.عه. وقال. أنتي عارفه هي كانت عايزه تقــ,تــل!
تقــ,تــلك يامريم. كانت عايزه تحرمني منك. دي واحده مـ.ـجـ.ـنو.نه وقلبها كله شر. والبتر ليها حلال.

هي كانت عايزه تقضي عليا بيكي. عايزه تنهي حياتي.
أنا نـ.ـد.مان. بجد نـ.ـد.مان إني سمعت كلامك وطلبت من العمال ينقذوها. أنا مضايق منك. أنتي ايه؟ انتي ايه بجد؟ إزاي قدرتي تفكري فيها. وأنتي في وسط النار.
ميرو: حطت ايدها ع خدو. وقالت. أنا إنسانة. أنا بسمع لصوت قلبي. بسمع لضميري ديما. أنا واحده بخاف من عقـ.ـا.ب ربنا.
أنا مقدرش أتحمل ذنب عظيم زي ده. وأنت كمان زيي. أنت مـ.ـا.تختلفش عني.

هي واحده كارهه نفسها قبل أي شيء. هي ماشيه بهوى شيطانها. هي في غفله حقيقيه ياتيم. أنت المفروض تشفق عليها.
دي انسانه عندها غشاوة على قلبها وعينيها. مفكرتش في عقـ.ـا.ب ربنا. ناسيه إن في عقـ.ـا.ب. وناسيه إن في يوم عظيم وهيرجع فيه لكل واحد حقه.
أنا معنديش الجرأه و الشجاعه أقف قدام ربنا ويسألني. كان في إيدك تنقذيها. وانتي عارفه أنها مريـ.ـضه بداء التملك والجنون. وسبتيها تمـ.ـو.ت.

وأنت كمان مش هتتحمل الذنب ده. إحنا نعمل إللي علينا. واللي يريح قلبنا وضميرنا. إنت إنسان ياتيم!
تيم: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. وساكت!
ميرو: أبتسمت بحب. ورفعت أيديها وضمته! وقالت. أنا جمبك ومعاك.
تيم: دmعه نزلت على شعرها. وقال بو.جـ.ـع. كنت خايف أوي إني أخسرك.
ميرو: غمضت عينيها، وبتسمعه.
تيم: بو.جـ.ـع. أنا مقدرش أعيش من غيرك. مجرد الفكره بتسحب روحي مني!
ميرو: بتنهيدة. أنا طول عمري هفضل جمبك. وربنا يديمك ليا. ويبـ.ـاركلي في عمرك!

تيم: مسح دmـ.ـو.عه. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس جبينها. وحاول يبتسم لكن معرفش.
ميرو: بترجي. خلاص بقى. أنا معاك أهو. وكويسه جدآ الحمدلله!

الباب خبط. وقالت من على الباب. انا نرمين عايزه أدخل. ممكن؟
تيم: مسد. على شعر ميرو بإبتسامة. وقال. اتفضلي يا دكتوره.
نرمين: دخلت. وقفلت الباب. وقالت بضحكه. ميرو روح قلبي عامله ايه دلوقتي؟
ميرو: بإبتسامه. الحمدلله يادكتوره. ميرسي جدا.
نرمين: بمكر. أنا عايزه اشكيلك الدكتور تيم. بصي بقى كان هاين عليه يولع في المستشفى بعيانينها وبالدكاتره. وكمان أنا. ينفع؟
تيم: أبتسم.

ميرو: بضحكه رقيقه. لأ طبعاً ماينفعش. وبعدين تيم مايقدرش يعملها. وخصوصاً مع حضرتك. أنتي غاليه عندو أوي.
نرمين: يختي على القمر واللسان اللي بينقط سكر. شوفت يادكتور. سامع القمر بتقول ايه؟
وعشان كده. أنا جبتلك التحاليل بنفسي! اتفضل يادكتور تيم العصبي.
تيم: أخد التحاليل. وقال. معلش بقى يادكتوره نرمين جت فيكي انتي. وبيفتح الظرف.
ميرو: كشرت عينيها وقالت. ياستار. هو عمل ايه؟

نرمين: شهقت. هييييه. قولي معملش إيه؟ هقولك ياستي. أنا كنت داخله عليه المكتب. وسمعته بيزعق في الموبيل. وبيقول إزاي يعني كامليا عرفت إحنا فين ياعامر؟
وبعدها. شوفته مصدوم. و. سمعنا جرس انذار الحريق. وهو قال مريم. زي مـ.ـا.تقولي كدا حس إنك في خطر.
وجرينا على فوق. وبعد ما انتي اغمى عليكي.
الدكتور تيم بهدل الدنيا. ووقف المستشفى كلها على رجل. وكمان طلب من العمال هما إللي يطلعوا إللي متتسماش دي من الأوضه.

ونبه على الكل إن الدكتور محمد والدكتوره نور لما يرجعوا. يقولوا حريق بسبب الإهمال.
وبعد كده حولوا إللي متتسماش دي ل!
تيم: قاطعها بزهول وفرحه. وقال. حامل!

في قسم الحروق.
ماجده: بصريخ. انت مفكر نفسك مييين علشان تتكلم معايا كدا؟ أنت قــ,تــلت بـ.ـنتي كامليا. انا هوديك في ستين داهيه!
فيلا زياد جمال.
ياسين: شايل محمود. إللي عمال يعـ.ـيط.
همس: شايله حمزه. وبيعـ.ـيط هو كمان.
ياسين: بحيره. بس يامحمود. بس ياحبيبى الله يهديك. نام شويه.
همس: بتعب. أنا خلاص ماشيه أنام على نفسي. محمود و حمزه لو مناموش دلوقتي. انا هتبرا منهم.
ياسين: بتكشيره. تتبري منهم عشان مش عايزين يناموا؟ وكمان إحنا الضهر. هو النوم بالعافيه؟

همس: بنفاذ صبر. ااه بالعافـ.ـية. الولاد اكلين ولبسهم نضيف. والبيت هادي. ناقصهم إيه بقى عشان ميناموش؟ دول مبيناموش ساعه متواصله. أنا وماما مليكة طول الليل رايحين جايين عليهم. وهما مفيش دm خالص. بجد زعلانه منهم جداً.
ياسين: كتم الضحكه. أحم. معلش يا حبيبتي. دول زي ولادك برضه. وبيدلعوا عليكي.
همس: اها. أنت بتتريق يسي ياسين؟ طيب ايه رايك. لو انا أنام. وأنت تاخد مكاني. ولما يجي الليل تسهر بقى مع ولادك؟

ياسين: بضحكه. ياحبيبتى انا بهزر معاكي. وبعدين ما أنا معنديش شغل انهردا. وقاعد معاكي أهو. وشوفتي. محمود أول مابيسمع صوت همستي بيسكت.
همس: يخلاثي انا ياناس حبيب مامي ياروحي. وشوفت حمزه. مركز معانا في الحوار. إيه يابسبوسه أنت. يخلاثي ع القمر. تتاكلي يابيضه أنتي.
ياسين: كشر عينيه بعدm فهم. وقال. بيضه انتي؟ الكلام ده لحمزة ابني؟

همس: أمم وابني عشان متنساش بس. وبليز بقى حاول مع محمود ينام. همـ.ـو.ت وأشرب قهوتي. مبقتش قادره. هنام وانا واقفه.
ياسين: ههههه. ماشي ياحبيبتى. أنا هسيب محمود جمبك هنا. وهنزل جري. اعملك أجمل فنجال قهوه. وحط محمود جمبها ع السرير. وخرج بسرعه.
همس: بغـ.ـيظ. ياسسسين، ياسين خد هنا أنت بتتهرب ع فكره. ودي مش أخلاق ظباط أبدا. ياسسسيين.

ياسين: نازل ع السلم. بيضحك. وقال. الجري نص الجدعنه. بجد الله يكون ف عون الستات. ودخل المطبخ وقال. لو سمحتي ياداده. قهوة همس بسرعه.
الداده: حالا هعملها.
ياسين: متشكر. هي ماما مشيت مع بابا ولا لسه؟
الداده: أيوه مشيو من شوية. تحب اعمل لحضرتك أي حاجه؟
ياسين: لأ متشكر.
وبعد لحظات. ياسين أخد القهوه. وطالع بيها. وقال بتعجب. مفيش صوت لهمس والولاد ليه لتكون حدفتهم من البلكونه. مـ.ـجـ.ـنو.نه وتعملها؟

ودخل الجناح. وأبتسم على شكل همس. اللي نايمه جمب محمود وحمزه. وكأنها نايمه ف ثبات عميق.
ياسين: حط القهوة ع الكمود. وشـ.ـد عليها الغطا. وباس جبينها. وبص ع ولاده. وحمد ربنا على أجمل همس و ذريه في الدنيا.

في المستشفى.
تيم: قاطعها بزهول وفرحه. وقال. حامل!
ميرو: أنتبهت للكلمه. وبصت لتيم!
تيم: باصص لورقة التحليل وقال بفرحه. حامل. مريم أنتي حامل!
ميرو: فتحت عينيها بزهول. وقلبها دق بقوه كبيره. وقالت برجفه وفرحه ولخبطه. ت، تيم أنت بتقول ايه؟
نرمين: ضحكت، وقالت. وده اللي خلاني أجيب ليكم التحليل بنفسي. ألف مبروك ياميرو. الف مبروك ياتيم.

تيم: افتكر كامليا. لكن قال لنفسه. مش حتة حـ.ـيو.انه زي دي هتأثر على فرحتي. هي أكيد هتتعـ.ـا.قب. أنا لازم أعيش مريم الفرحه الكبيره دي! وبص ل ميرو.
ميرو: هزت راسها بعدm تصديق.
تيم: ضحك بسعاده. وقال مريم أنتي حامل! وحـ.ـضـ.ـنها بفرحه كبيره.
ميرو: همست في حـ.ـضـ.ـنه. حامل! واستوعبت الخبر. وقالت. انا بجد حامل؟ وحـ.ـضـ.ـنت تيم. وعيطت. وفضلت تقول بهمس حامل. أنا حامل.
نرمين: شافت فرحتهم. وابتسمت. وانسحبت بهدوء. وخرجت وقفلت الباب.

تيم: بفرحه كبيره ولخبطه. اسمعي. أنتي متعمليش أي حاجه. هجبلك شغاله خاصه. ولا أقولك أنا. أنا اللي هعمل كل حاجه.
بصي أنتي بس استريحي. وا...
ميرو: حست بإحساس جميل جدا. وفرحه مضاعفه. وقالت. بابا آدm. وماما مريم. ومامي وماما نور. والعيله.
تيم: بلخبطه. اء. أيوه. ورينو. رينو هتفرح أوي. وتيما. بصي لازم نبلغهم الخبر ده.

ميرو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. لازم اشوف رد فعل. ماما نور. وكمان بابا آدm. أنا عايزه أرجع على البيت دلوقتي. ممكن؟
تيم: بفرحه. طيب ثواني أشوف ماما فين دلوقتي؟ وضحك بسعاده. وباسها من خدها. ألف مبروك ياروحي.
ميرو: غمضت عينيها وبتحمد ربنا في قلبها. وقالت لتيم. الله يبـ.ـارك فيك ياحبيبى.
بعد لحظات. تيم أتصل على نور وطلب منها تروح على الفيلا مع أبوه. لأمر مهم. وطلب دكتورة متخصصة. وكشفت على ميرو. وحامل في شهر ونص!

و بعد كدا ساعد ميرو. وخارجين من المستشفى.
ممرض لمح تيم. وجري عليه دكتور تيم. لحظه لو سمحت.
تيم: شافه. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال لمريم. خليكي هنا ثواني وراجعلك. وقابل الممرض. وشـ.ـدو على جمب. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. في إيه؟
الممرض: انا اسف يادكتور. لكن الحاله إللي حضرتك حولتها لقسم الحروق.
تيم: ياريت تقولي أنها مـ.ـا.تت!

الممرض: بتـ.ـو.تر. لأ هي عايشه. لكن وشها محروق بطريقه بشعه. وحروق في جـ.ـسمها في مناطق متفرقة. ورجليها وايديها. والدكتور زوهير. زي ما حضرتك عارف. سافر انهاردة الصبح!
تيم: بعدm إهتمام. ابعتوا لأهلها. وهما هيتصرفوا معاها. واسمع مش عايز حد يسألني عن الحاله دي. انت فاهم.
وأول ما عيلتها تيجي هنا. يستلموا الحاله ويعالجوها في أي مكان غير هنا. الحاله دي مرفوضه في المستشفى كلها.

وسابه ومشي. ومخـ.ـنـ.ـوق جدآ. لكن لما قرب عند ميرو. أبتسم بحب كبير. ومسك أيدها. وخرج بيها من المستشفى.
ميرو: بإبتسامة. الممرض كان عايز حاجه مهمه ياحبيبى؟
تيم: بضحكه. أبدا ياروحي. متشغليش نفسك بحاجات تافهه. المهم بس انا عايزك تهتمي بنفسك. اوكي.
وفتح ليها باب العربيه. اتفضلي ياحبيبتى.
ميرو: ركبت. ووشها نور من تاني. ومبسوطه جدآ.

تيم: ركب العربيه. وساق. وطول الطريق. يضحك معاها. لكن جواه خـ.ـنـ.ـقة كل مايفتكر أنه كان ممكن يخسرها!

في المستشفى.
كامليا: بتصرخ بأستغاثه ومش قادرة تتحمل كمية الألــم اللي حصل بسببها عن عمد. لكن الدكاتره بيحاولوا معاها!

في نفس الوقت. في شركة العدوي.
زين: ها ياباشمهندس صالح. وصلتوا لإيه أنت والمهندسين والعمال. في تصنيع الأجهزة الطبية؟

صالح: ابتسم. وقال. احنا شغالين ليل نهار يافنـ.ـد.م. والحمد لله لحد دلوقتي. تلات أجهزة طبية حديثة اشتغلوا بعد معاناه. لكن مايأسناش. والحمدلله. ربنا واقف معانا لحد آخر لحظه. ودلوقتي شغالين على الجهاز الرابع. هو صعب شوية. وواخد مننا كل تركيزنا. على مدار تلات شهور. لكن انا واثق أننا هنجح إن شاء الله.

زين: هز راسه. وقال. إن شاء الله. وانا واثق فيكم. ولسه قدامك مهله كبيره. على مدار التلات سنين اللي جايه. لكن لو احتجت لأي معدات اطلب ومتتراجعش.
صالح: إحنا بالفعل طلبنا أنواع معينة من صيانة الأجهزة. ودي مش موجوده غير في ألــمانيا. والدكتور آريان. بعت فاكس بالمتطلبات. والرد خلال أسبوع تقريباً.
زين: تمام على بركة الله. بالتـ.ـو.فيق للجميع.

فيلا العدوي.
نور: بحيره. الله. مـ.ـا.تتكلم بقى ياتيم يابني!
تيم: بضحكه. لأ يانوري. استني لما الباقي يتجمع. وفين رينو؟
نور: بنفاذ صبر. ااخ ياني منك. بقيت متعب جدآ.
ميرو: بضحكه. خلاص قول بقى ياتيم. حـ.ـر.ام عليك.
تيم: ايووه. اهي رينو شرفت.
رينو: أيوه حد بينادي عليها هههه. أنا اهو.
نور: بلهفه. ها قول بقى. كلنا موجودين أهو.
محمد: بضحكه. ياحبيبتي استهدي بالله. تيم هيتكلم أهو.

تيم: لأ انا مش هتكلم. أنا هسلم الورقه دي للدكتورة نور. تقرأها وتقولنا إيه اللي مكتوب فيها.
كلهم بصوا لبعض بعدm فهم!
ميرو: وشها بقى أحمر جدآ.
فريحه: يلا يانور اقري وسمعينا. يمكن لغز جديد.
نور: هات ياسيدي. وعارف بقى لو كنت بتلعب بأعصابي. انا هتصرف بجدية معاك. ومسكت الورقه.
تيم: ضحك.
نور: فتحت الورقه. وبتقرا بعينيها. والكل مترقب.
رينو: ها يانور. ف إيه؟
نور: شهقت بصوت عالى. وقالت. ميرووو حاااامل!

الكل اندهش بفرحه. وقالوا ماشاءالله.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح وقالت. ألف حمد وشكر ليك يارب.
آدm: أبتسم بحب كبير. وبص ع بـ.ـنت قلبه. وكأنه بيقولها صدقتيني لما قولتلك هتفرحي أكيد!
فريحه: فتحت عينيها وبوقها بزهول. وقلبها بيدق بفرحه كبيره. وقالت. بـ.ـنتي حامل! وحـ.ـضـ.ـنتها بفرحه كبيره وقلب أم مليان بالامنيات الجميله لولادها. وبـ.ـاركت ليها.
ميرو: ضحكت بدmـ.ـو.ع الله يبـ.ـارك فيكي يامامي.

نور: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وجريت ع ميرو. وحـ.ـضـ.ـنتها. وقالت. الف الف مبروك ياميرووو. ده احلى خبر في حياتي كلها.
ميرو: أبتسمت بحرج. وقالت الله يبـ.ـارك ف حضرتك.
محمد: قلبه دق بسعاده. وقال. وسعي بقى يانوري. خليني ابـ.ـارك لحبيبتة قلبي. اللي عيلتي هتكبر بيها.
رينو: جريت على تيم. وحـ.ـضـ.ـنته. ألف مبروك ياروحي. الف مليون مبروك ياحبيب قلبي. أنا مبسوطه اوى اوى ياتيمو. هشيل ولادك؟ بجد مش مصدقه.

تيم: بضحكه. الله يبـ.ـارك فيكي ياحبيبتى. وهتشيلي ولادي. وهيقولولك. وهيقرفوكي. لينو حبيبي. ههههه.
رينو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وأنا موافقه. بس أشوفهم.
مريم: بسعاده إن شاء الله. هتشوفيهم. وتفرحي. تعالى في حـ.ـضـ.ـني يانور عيني. ألف مليون مبروك. ربنا يجعل السعد والفرح في طريقك منين مـ.ـا.تروح ياتيم يابن حوا وآدm.

تيم: حـ.ـضـ.ـنها وباس ع راسها وايديها. وقال. الله يبـ.ـاركلنا فيكي ياست الكل. والفرح والسعادة هي وجود حضرتك وبابا آدm في حياتنا. ربنا يديمكم لينا.
آدm: أخد تيم في حـ.ـضـ.ـنه ألف مبروك ياحبيب جدك.
محمد: مسد ع حجاب ميرو بابتسامه وقال. ألف مبروك ياحبيبتى.
ميرو: بسعاده كبيره الله يبـ.ـارك ف حضرتك. وسلمت ع رينو ومريم. ورفعت عينيها لجدها.
آدm: فتح أيديه. ليها. وقال. تعالي في حـ.ـضـ.ـن جدك.

ميرو: أترمت حرفياً في حـ.ـضـ.ـنه. وعيطت. وقالت. لأ أنت مش جدو. أنت بابا آدm وبس! وعيطت اكتر. كأنها افتكرت كل الو.جـ.ـع اللي شافته في حياتها. وآخر حاجه موقف كامليا. وكأنها بترمي كل و.جـ.ـعها في حـ.ـضـ.ـن آمانها وسند العيله.
الكل أتأثر لعـ.ـيا.طها واتوقعوا أنها بتعيط عشان الحمل.
مريم: ربتت ع ضهر ميرو وهي في حـ.ـضـ.ـن آدm. وقالت بقلق. إسم الله عليكي يانور عيني. بس ياحبيبتى بتعيطي ليه كدا.

تيم: غمض عينيه وواقف ثابت. ومن جواه مخـ.ـنـ.ـوق عشانها.
آدm: ضمها لقلبه بحنان أكتر. وقال بقلق. مالك ياميرو!
ميرو: أستوعبت. وحاولت تهدا. وخرجت من حـ.ـضـ.ـن جدها. وحاولت تبتسم. وقالت بتمثيل. أبدا يابابا. انا بس فرحانه. فرحانه اوي. أنا أسفه. اء!
آدm: مسح دmـ.ـو.عها. وقال. طيب خلاص كفايه كلام. أنتي حامل ومش عايز أي حاجه تأثر عليكي. فاهمه.
ميرو: بتحاول تبتسم. وهزت راسها. أيوه فاهمه.

آدm: كشر عينيه بإستفهام. لعـ.ـيا.طها المفاجئ بالطريقه دي. وبص لتيم. في نظرة غامضة!
تيم: هرب من نظرة آدm. وضحك لفريحه وهي بتبـ.ـارك ليه.
بعد كدا.
آرين وتالين وتمارا وليليان. بـ.ـاركوا ليهم.
ومراد وزين وفهد وآدm و آريان وريتال رجعوا من الشغل. وعرفوا بحمل ميرو وبـ.ـاركوا ليها. ومراد كان فرحان جدا!

عدا الوقت. الساعه 1 صباحاً. والكل نايم.
في فيلا تيم عزيز!
ميرو: نايمه ف حـ.ـضـ.ـن تيم. وفاجأة. فتحت عينيها واتعدلت بسرعه. بتتنفس بالعافيه!
تيم: اتعدل بسرعه. وشغل النور. وقال بخــــوف. مالك يا مريم. في ايه؟
ميرو: بتتنفس بسرعه. وقالت. مش عارفه ياتيم. كنت نايمه. وحسيت إني في نفس الاوضة مع كامليا والنار في كل مكان.

تيم: بيدلك أيديها الأتنين. وقال بقلق. متقلقيش ياحبيبتى. ده طبيعي جدا. لانك مش قادره تنسي الموقف. وكان يوم وموقف صعب عليكي. وأكيد عقلك الباطن صور ليكي المشهد. من تاني.
ميرو: بلعت ريقها بصعوبه وقالت. فعلا الموقف مش راضي يروح من عقلي. كل شوية أتخيل نفسي لو النار!
تيم: قاطعها. بس خلاص اهدي. انتي كويسه. ومعايا مفيش اي حاجه.
وجاب كوباية الميا. وقال اشربي وحاولي تهدي.
ميرو: شربت برجفه. وقالت. شكرا.

تيم: أخد منها الكوبايه. وقال. تحبي نقف في التراس شويه؟
ميرو: ياريت بجد. حاسه اني محتاجه لهوا طبيعي.
تيم: طيب تعالي معايا.
ميرو: قامت.
تيم: جاب ليها روب تقيل وساعدها. وخرجوا في التراس.
ميرو: حطت حجاب على شعرها. وسندت ع السور بايديها. وأخدت نفس عميق جدآ. بتحاول تقدر تتنفس.
تيم: وقف جمبها. ومسد ع ضهرها. أحسن دلوقتي.
ميرو: هزت راسها ايوه. أحسن بكتير.
تيم: سند على السور. ورفع راسه لفوق. وساكت!

ميرو: مسكت دراعه. وقالت. إيه اللي حصل مع كامليا ياتيم؟
تيم: نزل راسه ليها بدهشه. وقال أنتي بتسألي عليها؟
ميرو: بتنهيدة. اعتبروا فضول مني. عايزه اعرف إيه إللي حصل ليها! والدكتورة نرمين مكملتش كلامها. بسبب فرحتنا بالحمل!

تيم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وقال أنسي يامريم. انسي عشان تقدري تعيشي. إللي زي كامليا دي عامل زي الاخطبوط. أول ما تقربي منه يلف أيدو حوالين رقبتك. ومهما تحاولي تبعدي. تلاقي أيد تانيه خـ.ـنـ.ـقتك. وتفضل تلاحقك لحد مـ.ـا.تخـ.ـنـ.ـقك. انسيها وكأنك متقابلتيش معاها في يوم!
ميرو: بترجي. أرجوك ياتيم. ريح قلبي وقولي!

تيم ؛ بخـ.ـنـ.ـقه. لحقوها يامريم. لحقوها وانقذوها. لكن النار كانت وصلت ليها. بس قدرو يطفوها بطفايات الحريق. ونقلوها لقسم الحروق. وطلبت من الممرضين إنهم يبلغوا أهلها. وياخدوها اي مستشفى ولا يولوعو فيها هما حرين بقى.
ميرو: بحـ.ـز.ن حقيقي. لا حول ولاقوة إلا بالله. أتحرقت؟
تيم: خبط كف على كف. وقال. أنا مش قادر أتخيل بجد. أنتي كنتي المقصودة. وكانت عايزه تقــ,تــلك بإرادتها. ومصعبتيش عليها. وأنتي هنا بتفكري فيها؟

ميرو: بتنهيده. منا قولتلك على أسبابي ياتيم.
تيم: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. مريم أبوس إيدك قفلي على الموضوع ده. أنا أصلا مش عارف بابا هيعمل ايه لما يعرف بموضوع الحريق ده. دي عمرها ما حصلت!
ميرو: مسكت ايدو وقالت. إن شاء الله هتتحل! بس أنت ليه منعتني إني أقول لبابا محمد على اللي حصل؟

تيم: بتحذير. ومش لازم اي حد يعرف حاجه عن الموضوع ده تحديداً. أنتي مراتي أنا. وأنا المسؤول عنك. وأنا اللي اقدر احميكي وارجعلك حقك. ولو بجد بتحبيني يامريم. تقفلي على الموضوع ده نهائي!
ميرو: هزت راسها بصمت. وقالت بغموض. إن شاء الله.

تاني يوم الصبح في المستشفى!
في مكتب الدكتور محمد.
محمد: خبط ع المكتب بنرفزه. وزعق وقال. يعني ايه يحصل في المستشفى حريق أمبـ.ـارح ومحدش يكلمني. ولا يبلغني؟!
صبحي العامل مشرف الدور: اتكلم بتـ.ـو.تر. ما. ماهو.
ماهو. اصل!
محمد: بغـــضــــب. ماهو إيه ياصبحي، مـ.ـا.تنطق. وكمان دي عمرها ما حصلت من من 28 سنه. إزاااي حريق في الدور التالت وفي غرفة كشف! وتقول أهمال. لأ وكمان قضاء وقدر؟ من غير ما نعرف السبب؟

أنا عايز أعرف أية سبب الإهمال ده. ولا هي سايبه؟ اتفضل ابعتلي مدير غرفة التحكم. وزعق. اتفضل!
صبحي خرج بسرعه.
محمد: قعد بنرفزه. ومسح وشه بأيديه! واتصل بالريسبشن. وقال بحده. ايوه الدكتور تيم وصل ولا لسه؟
البـ.ـنت: وصل من نص ساعه يادكتور ومعاه الدكتوره مريم!
محمد: هز راسه تمام. وقفل. وقال بعصبية. يعني تيم جه ومعداش عليا زي كل يوم! وازاي تيم مقاليش على حاجه زي دي؟

وغمض عينيه وقال. اهدا يا محمد أكيد كل حاجه هتبان. بس إزاي حصل الحريق ده؟ دي كارثه! حياة المرضى ممكن تكون في خطر. أكيد في سبب لكل ده؟
الباب خبط ودخلت ممرضه. وقالت بلهفه. دكتور محمد. ألحق الدكتور تيم بيتخانق في قسم الحروق!
محمد: فتح عينيه بدهشه. وقام وخرج بسرعه!

في قسم الحروق.
ماجده: بصريخ. أنا عارفه أنا بقول ايه كويس أوي، أنت السبب. بـ.ـنتي اتحرقت بسببك، وأنا مش هسكت، انا هوديك في ستين داهيه.
تيم: بتحذير. الزمي حدودك ياست انتي. أنا ساكت لحد دلوقتي علشان مقدر موقفك.
ماجده: بعصبية. مقدر ايه؟ بـ.ـنتي كامليا اتشوهت. واتحرقت في المستشفى بتاعتكم. وكمان رافض تقبل الحاله. ومش عايزين تعالجوها. دانا يقـ.ـا.تل يامقـ.ـتـ.ـو.ل انهردا.

تيم: بثبات. بـ.ـنتك مش هتتعالج هنا. ووالله لو عايزه تمشيها بالقانون. ف انا بتمنى. أتفضلي شوفي شغلك.
ماجده: بصوت عالى. طبعاا همشيها بالقانون. وهخلي سمعت المستشفى في الأرض. اظاهر أنها اسم وسمعه على مفيش.
تيم: خلصتي،؟ أتفضلي خدي بـ.ـنتك واطلعي بره المستشفى! وحالا!
ماجده: بصريخ. انت مفكر نفسك مييين علشان تتكلم معايا كدا؟ أنت قــ,تــلت بـ.ـنتي كامليا. انا هوديك في ستين داهيه.

أنت قــ,تــلت جمالها وبرائتها. بـ.ـنتي اتشوهت بسببك. وأنت هتدفع تمن كل ده. وهقــ,تــلك وده وعد مني ليك.
تيم: وصل لقمة غـــضــــبه. وزعق بصوته كله. وقال. قــ,تــلت برائتها؟ هي بـ.ـنتك دي تعرف حاجه عن البراءة؟ أقسم بالله أنا لو فعلا ليا في القــ,تــل كنت قــ,تــلتها من زمان. بـ.ـنتك دي شيطان ماشي على الأرض.
ماجده: اخررررس.

تيم: بتحذير. صوتك مايعلاش هنا. أنتي جايه ومش فاهمه حاجه. او فاهمه بس واضح كدا إن مش كامليا بس اللي خبيثه. لأ ده اظاهر كدا إن دي وراثه عندكم.
محمد من وراه بحزم. تيييم!
تيم: غمض عينيه وصك على أسنانه بغـــضــــب. ومش عايز حد يعرف حاجه! وخصوصاً العيله!
محمد: وقف قدام تيم. وقال بجمود. ده إللي انا ربيتك عليه؟ تقف وتزعق لست وكمان في سن والدتك؟ أنت أثبت إني!

ميرو: جت بسرعه. وقاطعت محمد. وقالت. أسفه يابابا لمقاطعة كلامك. لكن لحظه لو سمحت!
ماجده: شهقت بصدmه. وقالت كامليا!
محمد: بص ل مريم. وقال بحده. حتى لو هي غلطانه ماينفعش إن أبني الدكتور تيم المحترم يهين ست كبيره بالشكل ده. أنتي عارفه ده معناه ايه.
وبص لتيم وقال. إني غلطت في تربيتي ليه!
تيم: اتخـ.ـنـ.ـق. ومردش. وبص بعيد.
ميرو: اضايقت جدآ عشان تيم. وقربت من محمد. وقالت. حتى لو كانت بـ.ـنتها دي!

تيم: بصوت جهوري وتحذير. مرييييم!
ماجده: دققت النظر في مريم. وشافت حجم الشبه. لكن لأ دي مش كامليا!
ميرو: بتصميم. أسفه ياتيم. أنت اتحملت كتير جداً. ودلوقتي لازم بابا يعرف سبب إللي حصل. وأنا واثقه أنه هيقدر يسيطر على الموضوع.
لأن واضح جدآ زي ما أنت قولت. إن كامليا مش لوحدها عندها نفس التفكير. والقــ,تــل عندهم رقم واحد. دي بتهددك بالقــ,تــل!
وأنا معنديش استعداد أسمع أكتر من كدا.
وبصت لمحمد. وقالت.

بابا. امبـ.ـارح بـ.ـنت الست دي كانت هتقــ,تــلني أنا وحفيدك إللي لسه مجاش للدنيا!
محمد: فتح عينيه بصدmه اكبر من اي وقت. وهمس أنتي بتقولي إيه؟
تيم: ضـ.ـر.ب قبضة أيدو بغـــضــــب شـ.ـديد. واضايق من مريم! لأن كدا الكل هيعرف بقصة الاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب التمثيلي ليها! وبيفكر يعمل ايه؟
ميرو: بدmـ.ـو.ع. بقول الحقيقه يابابا. ودي قصه طويله. بـ.ـنتها مريـ.ـضه بحب الذات والتملك. وا!

ماجده: وصلت لقمة نرفزتها. وقالت. أنتي مـ.ـجـ.ـنو.نه. انتي متفقه معاهم عشان تلفقوا لبـ.ـنتي تهمه وانتوا تطلعوا منها؟
محمد: بتنبه وتحذير. صوت حضرتك مايعلاش. أنتي في مستشفى مش في شارع. ولو فعلاً ده حصل. وبـ.ـنتك أذت بـ.ـنتي. أقسم بالله. أنا اللي هوديكي ورا الشمس!

ماجده: لااااااااء ده انا هطلب الشرطه. انتوا لازم تقفوا عند حدكوا. والله ماهسيب حق بـ.ـنتي! أنا ليا كتير أوي في الحكومه. وهشمع ليك المستشفى دي في غمضة عين! وفضيحتكوا هتبقى على الملأ. وهتشوفوا دلوقتي. ماجده عبد البـ.ـاري هتعمل ايه؟
ولسه بتفتح الفون.
تيم: بكل ثبات. رفع فونه قدام وشها. تقرأ الرسايل.

ماجده: انتبهت لتيم وبصت. وشافت رسايل حب وغرام. وكمان رسايل فيها تملك وغيره. ورفعت عينيها للرقم. وتنحت رقم كامليا!
تيم: سحب الشاشه لباقي الرسايل. وكانت تهديد بقــ,تــل مريم!
ماجده: هزت راسها لأ انتوا اكيد عاملين خطه عشان تتدmروا بـ.ـنتي!
تيم: بسـ ـخـــريــة. انا بجد عايزك تتصلي على الشرطه. وعايز أشوف تهديدك بتنفيذ تشميع المستشفى!
أحب أقولك. إن بـ.ـنتك سمعتها هتكون تحت الأرض. مش على الأرض وبس.

تخيلي كدا بقى لما أقف قدام القاضي. واقوله اتفضل. رسايل الحب والغرام دي من مدام كامليا الست المتجوزه.
وكمان رسايل بتهددني فيها أنها هتقــ,تــل مراتي لو رفضت اروحلها شرم. بس ياترى بـ.ـنت حضرتك المصون والبريئه. إللي متجوزه. كانت عايزه إيه من راجـ.ـل متجوز يسافر معاها شرم!

واللي انتي مت عـ.ـر.فيهوش. إن في كاميرات مراقبه هنا ف كل مكان. ورصدت بـ.ـنت حضرتك. من أول ما دخلت المستشفى. لحد ماراحت لعند مراتي. وحرقت الاوضة بالكامل.
وأحنا إللي انقذناها. ودي غلطة عمري. لكن فينا نكشفها بقى على حقيقتها. بعد ما مت عـ.ـر.في كل خبايا بـ.ـنتك. والجرايم إللي عملتها. ومتسجله صوت وصوره. وبالشهود!
محمد: بدهشه. أنا مش فاهم حاجه. بـ.ـنت إيه اللي حاولت تعمل كل ده؟ وايه غرضها. وليه عايزه تأذي مراتك؟

تيم: صك ع أسنانه، وقال. دي حكاية طويله أوي. بـ.ـنتها فرضت نفسها علينا. بس صدقني يابابا. إبنك عارف حدوده كويس. لكن هي تستاهل أكتر من كدا. حضرتك واثق في إبنك. أنه لا يمكن يغير مبدأه لمجرد ست كبيره قالت كلمتين. لأ أكيد في سبب قوي إني أتصرف بالشكل ده!
محمد: ربت ع كتفه. وهز راسه ليه. وقال. وانا واثق إنك مستحيل تغلط!
ماجده: بغـــضــــب واضح. أنا مش هسكت. أنا هوديك ورا الشمس. أنا!

محسن: وصل في الوقت المناسب مع عامر. وقال بجديه.
كفايه بقى ياماجده. كفايه فضايح وجنان لحد كدا.
تيم بص لعامر...
عامر: أنا قولت كل حاجه لمحسن بيه.
تيم: هز راسه تمام...
ميرو: مسكت ايد تيم.
تيم: معملش أي رد فعل. وساكت.
ماجده: زعقت. فضاااايح. هما لسه شافوا فضايح يامحسن؟ دول حرقوا بـ.ـنتي. كامليا الجميله بقت مشوه يامحسن. وكل ده بسبب اللي إسمه تيم. ودلوقتي عرفت هي ليه كانت بتقول اسمه ديما.

محسن: بغلظه. انا عرفت كل حاجه. وعرفت مين السبب الرئيسي للي كامليا وصلت ليه دلوقتي.
بـ.ـنتك ظلمت ياماجده. بـ.ـنتك عملت حجات لو عرفتيها. هتتصدmي. وكل ده كان واضح من تصرفاتها الفتره الاخيره. ونهاية كل ده محتومه أكيد. بـ.ـنتك عايزه تاخد حق مش حقها. بـ.ـنتك عايزه تقــ,تــل مرات واحد عشان تمتلكه ليها.

أنتي عارفه كويس طبع بـ.ـنتك لما تعجبها حاجه. و إن ده إللي كان متوقع من بـ.ـنتك وتربيتك ليها. ربتيها على الطمع وإن أي حاجه تعجبها تمتلكها. وأي حاجه تبهرها تثبيتلها أنها ملكها. من غير مجهود. دلعتيها. وحسستيها إن مفيش حد يقدر ياخد حاجه منها. وإن كل اللي تختاره يبقى ملك ليها. وفي أيديها. حتى لو ع حساب اي حد. بـ.ـنتك للأسف ضحيه.
ضحية تربيتك ليها. ودلعك. وكأن مفيش حد خلف غيرك.

ماجده: بصوت عالى. ااااه. قول كدا بقى. قلبت على بـ.ـنت أخوك بعد ما مـ.ـا.ت عشان قولتلك مفيش ورث. عشان ده تعبي انا وجوزي. ظهرت على حقيقتك دلوقتي يامحسن.
محسن: بخيبة أمل. ياخساره. وخسارة ليه؟ ما دا المتوقع منك. ولو على الورث في ده شرع ربنا. وهيبقي في بينا محاكم. لكن دلوقتي حاولي تهتمي ببـ.ـنتك. سيبي الفلوس والنوادي على جمب شويه. وشوفي بـ.ـنتك محتاجه لايه؟

ماجده: بشر. محتاجه إنك تخرج من حياتنا. اللي كان بيربطك بينا خلاص مـ.ـا.ت. يبقى أنت من اللحظه دي. غريب عننا.
محسن: بسخريه. مش مستغرب. بس انا همشي. وضميري مستريح كمان.
أنا مقصرتش مع أخويا. رغم أنه شريكك في مأساة بـ.ـنتك. بس اشربي أخرة دلعك وطمعك. وعايز أقولك قبل ما امشي.

الناس دي أنتي مش قدها ولو حطوكي أنتي وبـ.ـنتك في دmاغهم هتخسروا كتير اوى، وكمان معاهم ادلة تجيب لبـ.ـنتك إعدام من اول جلسه. ولو مش مصدقاني. جربي اعملي بلاغ واحد بس!
ده غير شروع في قــ,تــل. وغير مصايب تانيه كتير.
أنا ماشي.
وسابها ومشي.
ماجده: أتصدmت. إعدام؟
عامر: لماجده. لو سمحتي ممكن نتكلم أنا وانتي على جمب. في حاجه مهمه جدا لازم ت عـ.ـر.فيها. قبل ما تاخدي أي خطوه مع بـ.ـنتك!

وعامر قرر أنه يقول لماجده عن مصايب كامليا. عشان خايف أنه يتسـ.ـجـ.ـن معاها!

محمد: حاول يمتص غـــضــــبه. وقال بهدوء. فين الحاله دي ياتيم!
تيم: بجمود. غرفة 15
محمد: بحزم. تعالى معايا. وسابه وراح عند كامليا.
تيم: ساب أيد مريم. واتحرك ورا محمد.
ميرو: راحت وراهم.
محمد: فتح الباب ودخل. وشاف كامليا. ووشها محروق وايديها. وبتصرخ. واخد أوراق الكشف. وشاف حالتها.
تيم: واقف ومصعبتش عليه. وكان بيتمنى أكتر من كدا ليها.
ميرو: أتصدmت من شكلها ووشها المتشوه. وشهقت. وخبت وشها بأيديها. وعيطت.

محمد: هز راسه. وقال حصلوني على مكتبي. وسابهم وخرج.
تيم: سند مريم. واخدها وخرجوا!
ماجده: سمعت من عامر. و واقفه مصدومه من اللي عامر قاله ليها.
وزعقت ليه. لكن هو خلاها تشوف فيديو مسجل لكامليا. وهي جايبه المسدس ليه عشان يقــ,تــل مريم.
ماجده: هزت راسها بعدm تصديق. لكن نزلت راسها في الأرض. وعيطت. لأن مستقبل بـ.ـنتها انتهى. ومش هتقدر تتكلم لأن بـ.ـنتها عامله كوارث!

عامر: بتنهيدة. انتوا مش قد العيله دي. أنا شوفت المـ.ـو.ت بعينيا على أيد الدكتور تيم وأخوها. وعندهم إللي يمس كرامة بناتهم. يبقى حكم على نفسه بالمـ.ـو.ت. الناس دي مابتهابش المـ.ـو.ت. وعندهم إستعداد يمـ.ـو.توا مليون مره. ولا إن حد من حريمهم يتخدش خدش واحد.
وأنا قولت اللي يخلص ضميري من ربنا. الدكتور تيم. مأذاش بـ.ـنتك. بالعكس كل ماهو يبعد. كامليا تدور عليه عشان تقــ,تــل مـ.ـر.اته. وده غير التهديدات!

وبص ع كامليا من الازاز. وقال بحـ.ـز.ن.
انا جيت لكامليا أمبـ.ـارح. وحاولت معاها إني هساعدها وهقف جمبها وتبدأ من جديد. لكن طردتني من الاوضه واتعاملت معايا اسوء من الأول، لأنها عمرها ماهتتغير. ورافضه تسمع لأي حد.
ورقة طـ.ـلا.ق بـ.ـنتك هتوصلك في أقرب وقت. لكن لو احتاجت لأي حاجه. كلميني فوراً. بعد إذنك. وسابها ومشي!

في المكتب.
محمد: بأمر. أنا عايز أعرف كل إللي حصل! وازاي بـ.ـنت زي دي تتجرأ وتقرب من مريم! وأنت كنت فين ياتيم؟
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت. بو.جـ.ـع. في الحقيقة يابابا!

تيم قاطعها. وقال. أنا اتقابلت مع كامليا في الجامعه عن طريق الصدفه. وكانت محتاجه لمساعده. وأنا ساعدتها. ومن وقتها هي شافت اني مساعدتي ليها إهتمام. وقررت تبني معايا صداقه. لكن بعد كده لما شافت مريم في الجامعة والشبه الكبير اللي بينهم. وان مريم أجمل ببراءتها. هي محبتش مريم. ولأن مريم من عيلتي. و آرين وأي بـ.ـنت من العيله هي محبتهاش. وبدأت في انتقادات لبنات العيله. وده طبعآ مرفوض بالنسبالي. وا...

وبص لمريم. أحم. وكمل وقال. ولما عرفت إني اتقدmت لمريم. واتخطبنا. بدأت كامليا تظهر على حقيقتها. وأنها هددتني لو مبعدتش عن مريم هتقــ,تــلها. وأنا طبعا حاولت احمي مريم بكل الطرق. وسافرنا.
ولما رجعنا حصل اللي حصل أمبـ.ـارح.

هي دي كل حاجه يابابا. وارجوك أرجوك يابابا أنا مش عايز حد من العيله يعرف حاجه. لو سمحت. أنت عارف إيه اللي ممكن يحصل لو بابا آدm عرف أو خالو مراد وآدm! وكمان مريم حامل. وده ممكن يأثر عليها أرجوك. انا عايز الموضوع ده ينتهى! بجد مش عايز اتكلم فيه تاني!
محمد: بيسمع تيم. لكن في حلقه مفقوده في حكايته!

مريم: بتـ.ـو.تر. أكدت على كلام تيم. وقالت. أء. ايوه فعلاً. ده إللي حصل. وياريت يابابا. تقف جمبنا والموضوع ده ينتهي. انا خايفه على ماما مريم وكمان ماما نور. هتقلق جداً على تيم! والعيله هتتـ.ـو.تر. والحمدلله انا وتيم بخير!
محمد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. وقال بتنهيده. ماشي. بس في حاجه أنت ناسيها يادكتور تيم!
تيم: كشر عينيه وقال. حاجة إيه؟
محمد: إنك دكتور تجميل. والبـ.ـنت دي اتحرقت في مستشفى الدكتور محمد عزيز!

تيم: قام وقف بغـــضــــب. وقال آسف يا بابا. انا يستحيل. أقبل بحالة زي دي!
ميرو: اتحركت بسرعه وقالت. تيم أرجوك أهدى واسمع بابا للآخر.
تيم: من بين أسنانه بغـ.ـيظ قال. أنا عارف بابا يقصد إيه؟ حضرتك تقصد اني اعالج كامليا مش كدا؟
محمد: بهدوء أكيد! البـ.ـنت مشوهه في وشها. وجروحها من الدرجه التانيه. ولازم ليها علاج وعملية تجميل!
تيم: برفض. حتى لو من الدرجة التالته. استحاله اعالجها.

إزاي حضرتك عايزني أعالج اللي كانت السبب في حرق أعصابي. أنا مبكرهش في حياتي كلها قدها!
محمد: الموضوع مالوش علاقه بالمحبه. تحبها أو تكرهها. ده شيء يخصك. لكن واجبك المهني يجبرك أنك تعالجها!
تيم: قبض ع ايديه.
ميرو: بترجي. تيم. تيم أرجوك اهدا. أولا أنت حالف قسم. وثانيا أنت سمعت عم كامليا قال إيه؟ قال إن كامليا ضحية أم انانيه. وا...
تيم: بصلها بصدmه. أنتي عايزاني اوافق على ايييييه يامريييم!

دي كانت هتقــ,تــلك. أنتي مدركه اللي حصل. فاهمه ومستوعبه إنك أنتي لاقدر الله كان ممكن تكوني مكانها. وزعق فيها. أنتي بتطلبي مني اييييه؟
ميرو: اتخضت. ومردتش.
محمد: وقف قدامه. وقال. أنا مقدر اللي أنت فيه. لكن حاول ديما إنك تفصل بين شغلك. ومشاكلك الشخصية.
تيم: بخـ.ـنـ.ـقه. بس دي سبب مشاكلي. وكمان مطلوب مني إني اعالجها وده في شغلى. يعني كامليا عامله زي الفيرس اللي بيدخل الجـ.ـسم ويدmروا. بابا حضرتك بتطلب مني المستحيل.

محمد: ضميرك المهني. وواجبك. وأنت ملزم تعالجها. ومتنساش إن الحادثه تمت في المستشفى هنا. ودي في حد ذاتها. مؤذية لسمعة المستشفى. أنا مش هجبرك على حاجه. والقرار في إيدك أنت.
أنا عندي عمليه مهمه. وسابهم وخرج.
تيم: قعد مكانه على الكنبه بيأس. ومسك راسه بأيديه...
ميرو: قعدت جمبه. وشالت أيديه.
تيم: مغمض عينيه...

ميرو: ابتسمت بتمثيل. وقالت. أنا عارفه إني مش هاهون عليك تزعل مني. لكن صدقني ده أفضل حل. عشان يكون ضميرك مستريح.
تيم: بجمود. ضميري مستريح جدآ. أنا مأذتهاش ولا جيت جمبها. هي أذت نفسها بشرها. دي واحده قلبها مـ.ـا.ت. دي حاولت تفضح وتقــ,تــل وتدmر. وفي الآخر برضه عايزين مني إني اساعدها؟
ميرو: أيوه. لأن ده واجبك. ولانك تيم عزيز. حفيد العدوي وعزيز. الجدر الأصيل اللي نادرا تلاقي جدر يشبهه.

وكمان إيه ذنب بابا محمد يتأذي بسببنا. أنت عارف إن المستشفى ليها إسمها وسمعتها. وبابا تعب فيها جدآ لحد ماوصلت للمكانه دي.
ولو حالة كامليا اترفضت تتعالج هنا؟ الصحافه والاعلام مابيصدقوا يسمعوا أي خبر. ووقتها المستشفى تبقى حديث المدينه. ومش كل الناس هتصدق. لأ في اللي هيقول ممكن! وزي ما أنت عارف. العيار اللي مايصبش يدوش. وبابا محمد ميستاهلش أنه يتأذي بسببي!
تيم: بإستفهام بسببك!

ميرو: بحـ.ـز.ن. ايوه بسببي. لأن أنا السبب في كل ده! لو مكنتش اشتغلت في المستشفى هنا. كانت كل حاجه هنا زي ما هي. وبابا محمد مضايقش كدا! أنا مخـ.ـنـ.ـوقه اوي عشان بابا محمد. ميستاهلش مننا كدا أبدا!
تيم: ربت ع أيدها. وبص قدامه بتفكير. وساكت!

فيلا العدوي.
مريم: قولتي ايه يارودي يابـ.ـنتي!
رودي: بتنهيدة. والله ياطنط مريم أنا مش عارفه. من وقت وفاة بابي. وأنا ماليش نفس لأي حاجه.

مريم: بتنهيدة و.جـ.ـع. رحمة الله عليه. ربنا يتغمده بواسع رحمته. ووالدك راجـ.ـل ونعم. السيره اللهم بـ.ـارك حسنه. وطلب أنه يعمل عمره هو ومـ.ـر.اته. ورجع مفيش يومين تعب وتوفاة الله. يعني حاجه كلنا بـ.ـنتمناها. وربنا يرزقنا جميعاً حسن الخاتمة. وهو عند رب رحيم. أنتي بقى المفروض تفوقي لنفسك. ولبيتك. چواد زعلان علشانك. وكمان چود؟ مش عايزه كدا تفرحي بيها. دا أنتي اللي بتسعدي قلبنا ديما يارودي ياحبيبتي.

رودي: ربنا يبـ.ـارك فيكي ياطنط. والله حضرتك وماما رنا وكل العيله مهونين عليا كتير. وأنا طبعآ نفسي أفرح بولادي. واشوفهم أحسن الناس. هو انا ليا مين غيرهم أفرح لفرحهم.
مريم: ربتت ع ضهرها بحنان وقالت. عين العقل يا نور عيني. يبقى نسمع منك قرارك الأخير. وأنتي كمان إللي تحددي الوقت المناسب. علشان العريس يطلب أيد بـ.ـنتنا چود. قولتي إيه؟
رودي: بابتسامة هاديه. قولت لا اله الا الله.

مريم: بإبتسامة حب. سيدنا محمد رسول الله.
رودي: خلاص يومين إن شاء الله. مصطفى وعيلته يشرفونا. إيه رأيك؟
مريم: بسعادة. ودي عايزه كلام. يومين إن شاء الله. ونكون عندك يانور عيني. ربنا يفرحك. ويفرح أمة سيدنا محمد يارب.
رودي: اللهم امين يارب العالمين.
مساءاً في فيلا تيم عزيز.
تيم: واقف في التراس وساند على السور. وسرحان ومخـ.ـنـ.ـوق.
ميرو: دخلت. وحطت الشاي. وقالت أتفضل ياحبيبى!
تيم: أنتبه. وهز راسه ليها متشكر.

ميرو: وقفت جمبه. وشافت شروده. وبتفكر إزاي تهون عليه. وقالت.
نسيت اقولك إن عمتو رينو. صممت إني أتابع مع الدكتوره نسرين. قالت إنها دكتوره ممتازه.
تيم!
ميرو: أحم. وتعرف كمان. إن ماما نور قالت نفس كلامها. وأكدت عليه.
تيم! وخرجت منه تنهيدة تعب.
ميرو: لفت وشه ليها. وقالت بعتاب. أنت زعلان مني؟
تيم: بص لعينيها. وقال بو.جـ.ـع. أنا تعبان!

ميرو: قلبها و.جـ.ـعها للكلمه. وقالت بدmـ.ـو.ع. خلاص ياتيم. لو مش عايز تعالجها خلاص. في دكاتره كتير تتكفل بالحاله. بس بالله عليك بلاش اليأس ده.
تيم: سند على السور وبص قدامه. وقال. للأسف مش هينفع. أنا فكرت في كلامك. وبابا مايستاهلش مني إني اخذله في أول مشواري المهني. وللأسف الشـ.ـديد ضميري مش متحمل فكرة إن شخص محتاج مساعده. وأنا أقف اتفرج عليه. متربناش ولا اتعودنا على كدا يامريم.

ميرو: بدهشه. يعني أنت تقصد إنك موافق تعالج كامليا صح؟!
تيم: بخـ.ـنـ.ـقه. هز راسه للأسف أيوه!
ميرو: بفرحه. يااااه ياتيم. بجد فرحت قلبي. أنت متعرفش جزائك إيه عند ربنا. إنك تقابل السيئه بالحسنه. أكيد ربنا هيكرمك ويعوضك خير. أنا متأكده من ده.
تيم: أبتسم بسخريه. أنا شايفك فرحانه أوي؟ عندك تفسير؟

ميرو: مسكت ايديه. وقالت بسعاده. طبعا في مليون تفسير كمان. وأولهم إن جوزي حبيبي قلبه يتاقل بالالماس. وكمان الخير اللي جواه انتصر على الشر إللي حواليه. وضميرة المهني أكبر من أي عداء موجود. وإنه قدر يفصل بين الشغل والمعاملات الشخصية. بجد انا مبسوطه اوى. أنت عظيم أوي ياتيم. أنت أجمل وأحسن واشطر دكتور تيم في العالم كله.
تيم: أبتسم بحب. وقال. أنا كل ده؟

ميرو: هزت راسها لأ طبعاً. أنت أكتر من كدا. أنت جوزي حبيبي وروحي ونبض قلبي. ودنيتي وكل حاجه حلوه ف الدنيا.
تيم: بضحكه. يخربيت التثبيت. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. بحبك اوى يامريم!
ميرو: غمضت عينيها وقالت بتنهيدة راحه. وأنا بعشقك حد الإنهيار!

بعد يومين. فيلا العدوي.
تمارا: قاعده شايله محمد. بتلاعبه.
مريم: نازله. ولابسه للخروح. وقالت. فين آريان ياتيما ياحبيبتى.
تمارا: بمعاكسه. آريان مع بابا آدm في الجنينه ياقمر. بس إيه الجمال ده يامريومه ياقمر. الله اكبر عليكي.
مريم: بضحكه صافيه. ربنا يصلح حالك ياتمارا يابـ.ـنت قلبي. جمال إيه بس يابـ.ـنتي. أنا كبرت خلاص.

تمارا: شهقت بهزار. وقالت. سامع يامودي ياحبيب مامي؟ ناناه مريم بتقول أنها كبرت. طيب قولنا أنت رأيك في الكلام ده؟
محمد: حاطط صوباعه في بوقه. وبيضحك لمريم.
مريم: بسعاده. الضحكه اللي بمـ.ـو.ت فيها. هات بوسه بقى يامحمد قبل ما نخرج. وباسته من خدو. وقالت يحفظ محمد واسمه.
تمارا: اللهم امين يارب ياحبيبتى.

مريم: بتعجب. أله. أنتي لسه مالبستيش ياتمارا؟ كدا هنتأخر يابـ.ـنتي على الميعاد. وعمك طارق انتى عارفاه. هيشبط مع جدك آدm.
تمارا: ههههه بجد كان نفسي اشوفهم. لكن مش هينفع. لأن آريان. عازمنا على الغدا انا ومودي. لكن هنحصلكم على ميعاد تلبيس الدبل إن شاء الله. ونبـ.ـارك ليهم.
مريم: ااه. أيوه صح. ده آريان قالي من أمبـ.ـارح كمان. يلا ربنا يسعد أوقاتكم بكل خير.

دعاء دخلت وقالت. ست مريم. سيدي آدm بيه بيقول لحضرتك لو جهزتي. هو موجود في الجنينه.
مريم: بابتسامة. أيوه ياحبيبتى. جاهزه. وودعت تمارا وخرجت. لأدmها...
آدm: شافها. ونفس إبتسامة الإحتواء والحب. متغيرتش على ملامح الادm.
آريان: سلم عليها. وفتح ليها باب العربيه. وركبت. وآدm ركب جمبها.
وهارون ركب و ساق...

فيلا السيوفي.
طارق: قاعد مع أشرف ويوسف ومحمد ومراد وفهد وفارس. بيتكلموا في أحوال الدنيا.
وفي الجنينه. تيم و آدm وكريم ومصطفى. بيتكلموا.
مصطفى: واقف. وعايز يتكلم ويخلص. لكن لسه الامبراطور موصلش! وكل شوية يبص على بلكونة چود لكن مفيش أمل.
في اوضة چود.
البنات بتساعدها في اختيار لون الفستان.
آرين: بحماس. البسي الفستان الهاان ده. بجد تحفه عليكي.
ميرو: لأ لأ. البسي الفستان الأبيض ده. رقيق وجميل.

ليليان: لاااا مـ.ـا.تسمعيش كلامهم يابت يا چود. البسي الفستان الدهبي ده. حاجه تفرح بلا ه‍اان بلا أبيض.
آرين: حطت ايدها ف جمبها وقالت. يسلام. بلا ه‍اان؟ ع فكره بقى اللون الهاان على چود وبشرتها الخمريه يجنن. وبعدين دي مقابلة وتلبيس دبل.
ميرو: لأ لأ. الأبيض تحفه اسمعي مني أنا.
چود: بااااااااس. إيه يما أنتي وهي. سيبولي فرصه أختار وافكر. انا أصلا عايزه ألبس ترنج.
كلهم. ايييييييه؟ تررررنج ياچووووود!

چود: عوجت بوقها. اه يختي. ترنج. مالكوا اتصـ.ـد.متوا ليه؟
تالين: ضحكت من قلبها. وقالت. الله يهديكي ياچود يابـ.ـنت خالو. تخيلي كدا شكلك وأنتي نازله قدام كل العيله. بترنج. ونقدmك ليهم. چود فارس السيوفي.
بـ.ـنت السفير فارس السيوفي. والدكتوره رودي السيوفي. لأ لأ بجد. مش قادره أتخيل...
كلهم ضحكوا.
آرين: هههههههه أيوه ونكهرب شعرها. وتلبس سلبر الحمام. وتنزل. واو ياسمين عبد العزيز أوي ههههههه
الكل ضحك.

چود: خلصتوا هري. اطلعوا بره بقى. أنا هلبس وا أوريكو مين هي چود السيوفي. يلا بقى بره عشان قفلت خلاص.
الكل بيضحك من قلبه ع جود وخرجوا. والفضول مجننهم. عشان يشوفوا چود هتلبس إيه؟

بعد لحظات. وصل أخيراً الامبراطور وأميرته.
الكل سلم ع آدm ومريم.
آدm: قعد جمب طارق. وقال مبروك ياطاروق.
طارق: مبروك على إيه؟ هو حد لسه اتكلم. مـ.ـا.تلحح إبن أخت مراتك. عشان بنام بدري.
آدm: بإبتسامة. طول عمرك صاحب واجب.
طارق: بتعلم منك ياخويا.
آدm: بدأ يتكلم. ها ياجماعه. جينا على الميعاد ولا فاتنا كتير؟
أشرف: بضحكه. لأ احنا نقدر نقول حاجه وأنت مش موجود؟

آدm: حبيبي يا أبو يوسف. طيب ايه يادرش. حابب تقول حاجه؟
مصطفى: لابس كرات ومخـ.ـنـ.ـوق منها. لكن جه يتكلم. بس مش عارف يقول ايه؟
كريم: ضـ.ـر.به بكوعه في جمبه. وقال من بين أسنانه. مـ.ـا.تتكلم يارويتر. راح فين لسانك المترين!
مصطفى: بتـ.ـو.تر. مش عارف ياكرمله. كل الكلام اتبخر.
طارق ؛ كشر عينيه. وقال. اله إيه يامصطفى؟ أنت هاتستخير هنا يابني؟
الشباب كاتمين الضحكه.

مصطفى: ها! آه أحم. لأ ما انا هتكلم أهو! وهمس لتيم. وقال المفروض أقول ايه يادكتور. انجدني ابوس ايدك. شكلي بقى زفت.
تيم: بضحكه. قال. وجه كلامك لوالد العروسه. وقول بصراحه ياعمي انا طالب القرب منك. وا...
مصطفى: قاطعه. وقال بصوت عالى مره واحده. بصراحه ياعمي فارس أنا طالب القرب منك.
الكل ضحك.
فارس: بدهشه. القرب مني. ما أنت قريب اهو يابني ولا تيجي تقعد على حجري.
الكل ضحك من قلبه.

مصطفى: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. بص لتيم. بغـ.ـيظ.
تيم: بيضحك. وقال غـ.ـبـ.ـي أنا لسه مكملتش كلامي.
مصطفى: بغـ.ـيظ. مش عايز من حد مساعده. أنا هتكلم. شكراً انت وكرمله.
كريم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. وتيم مسك أيد كريم يهدا عليه.
آدm مراد: جه قعد جمبه. وقال بهمس. قول ورايا.
مصطفى: فتح عينيه بدهشه. وقال نعم، أقول وراك أنت. أنت عايزني أرمي عليها اليمين قبل ما تكون على زمتي.

آدm مراد: بصله بتحذير. وقال بحده. قول ورايا شكلك بقى تحت الأنقاض. أخلص.
مصطفى: بص حواليه. وشاف الشباب الصغيرين بيضحكوا عليه.
آدm مراد: قال بهمس. قول. جدو طارق. وعمي فارس طبعا. وباقي العيله يشرفني إني أكون جزء من العيله دي.
مصطفى: رفع حاجبه بتعجب وقال. صدق حلوه الجمله دي. لأ عجبتني. استنى. هاقول اهو.
وقال. أحم. جدو طارق. وعمي فارس طبعا. وباقي العيله يشرفني إني أكون جزء من العيله دي.

آدm مراد: وبطلب من حضرتك أيد الانسه چود. وبتمنى إني انول الشرف ده. وربنا يقدرني واسعدها.
مصطفى: بدهشه. إيه؟ انول الشرف؟ ليه هي عيلة عزيز شويه ولا إيه؟
آدm مراد: هز راسه تمام. أنت حر. وقام وقف.
مصطفى: شـ.ـدو بسرعه يقعد. وقال. خلاص خلاص. هقول أهو.
آدm مراد: قعد...
مصطفى: بغـ.ـيظ مكبت. وبطلب من حضرتك أيد الانسه چود. وبتمنى إني انول الشرف ده. وربنا يقدرني واسعدها.
آدm مراد: وأي طلبات أنا تحت امركم فيها.

مصطفى: بتوعد. وأي طلبات أنا تحت امركم فيها.
طارق: بأعجاب. أنا قولت الواد مصطفى ده الوحيد إللي شبهي. شوفت يا آدm. شوفت الكلام طالع منسق إزاي. واد بيفهم بصحيح.
آدm: ضحك بصمت. طبعا اومال.
أشرف ؛ بابتسامه. وطبعا ياطارق أنت عارف إن چود بـ.ـنتنا قبل ما هتكون حرم حفيدي إن شاء الله.

يوسف: بتنهيدة. فارس انا معنديش غير كريم ومصطفى. وكريم ربنا تممله بخير. وباقي مصطفى. يعني فرحة قلبي الكبيره لما أشوف مصطفى عزيز عريس. وبالنسبالي ده حلم. وبتمنى منك الموافقه. وتحقق حلمي يصحبي. وشوف طلباتك كلها لچود هتبقى أوامر.
فارس: بابتسامة. كلام إيه ده يايوسف وطلبات ايه يابني. چود أنا اوصلهالك لحد بيتك. هي مش هتروح لحد غريب. ده بيت جدها أشرف. يعني الأمان والاستقرار.
أشرف ويوسف. الله يكرمك يافارس.

مصطفى: بلهفه. نقرأ الفاتحه بقى. وانا جايب الخاتم.
الكل ضحك.
آدm: بضحكه. طيب نعرف رأي عروستنا الأول.
طارق: بتنهيدة. أطلع نادي لاختك ياچواد.
چواد: حاضر ياجدو. وطلع بسرعه.
ميرو و آرين واقفين عند السلم فوق. وعيونهم على تيم و آدm.
زياد: قاعد وقال. عقبالك يا آدm يابني. فرحتك الفرحه الكبيره لجدك آدm. ولا ايه ياعمي!
آدm: أبتسم بهدوء. طبعاً. ده الإمبراطور الصغير.

مراد: بمكر. أيوه ادعيله يازياد ياخويا. أصل أبني آدm قافل باب الجواز ده خالص.
فهد: بتكشيره، وقال جواه. يخربيت التمثيل يا اخي.
زين: بدهشه. نعم. قافل بابا الجواز؟ ليه يا آدm يابني. ده أنت تشاور بس. تشاور كدا بأيدك. تلاقي مـ.ـيـ.ـت واحده. أنوي أنت بس وهتشوف عمك زين هيعمل إيه؟
آدm مراد: بشبح ابتسامه. أنا ناوي فعلاً إن شاء الله. لكن قدامي سنه. أصلي وعدت أبوها. وأنا عند وعندي. وباقي من الوعد سبع شهور وبس!

فهد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت.
آدm: أبتسم بصمت.
زين: بدهشه. والله. ده خبر حلو جدآ. وياترى مين هي بقى. نعرفها؟
مراد: بمكر بص ل فهد.
فهد: بصله بتوعد وتحذير...
مراد: رجع بص ل آدm إبنه.
آدm مراد: ضحك بصمت. وقال. هتعرفها بعد سبع شهور ياعمى. وده وعد!
طارق: ل آدm. لأ حفيدك واثق من نفسه.
آدm: بضحكه. طبعاً طالعلك يا أسد!
طارق: بفخر. طبعاً. بس الجـ.ـا.مد مابيحكيش عن جمدانه.
آدm: ضحك من قلبه.

فهد: ضغط على دراع مراد. وقال بغـ.ـيظ. ايه البجاحه إللي انتوا فيها دي؟
مراد: بمكر. الله يسامحك. أنا مش عارف أنت مالك؟ حد كلمك ولا جه جمبك؟
فهد: بغـ.ـيظ، إبنك ده انا هفرمه ماشي؟
مراد: بأستفزاز. تبقى استأذن أمه. أصلها بتخاف عليه. و وحياة الموافقه اللي شايفها في عينيك دي براحه على الديزل يافهودي!
فهد: يغـ.ـيظ. منك لله يامراد.
مراد: رفع حاجبه وقال. ومنك لله يافهودي.

رودي عينيها لمعت بدmـ.ـو.ع. وقالت تعالي. انزلي ياجود.
الكل رفع عينيه على السلم.
مصطفى: بدقة قلب وانبهار. قال دي چود!
چود: نازله على السلم. ولابسه فستان أحمر مطرز وليه ديل. وحجاب. وكانت جميله جدا.
البنات انبهروا بيها...
فارس: قام وقف ومبتسم. وراح قابلها. وسلم عليها. وقال چود إيه الجمال ده؟
چود: بتـ.ـو.تر. ميرسي يا بابي.
فارس: تعالى سلمي على العيله.
رودي: أستنى طيب يافارس. هجيب القهوة لچود تقدmها.

چود: بخبث. خليكي انتي يامامي. متتعبيش نفسك. أنا هروح اجيبها. بعد اذنكم.
طارق: منورين والله ياجماعه.
كلهم الله يكرمك بنورك ياحج طارق.
مصطفى: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. هي راحت فين دي؟ ع طول تعباني معاها.
چود: جت وشايله صينية القهوة. وقالت برقه. مساء الخير.
الكل مساء الخير يابـ.ـنتي.
طارق: أبتسم بحب وقال. تعالي ياحبيبت جدك. قدmي القهوة واقعدي جمبي هنا.

چود: بمكر. حاضر يا بابا. وقدmت القهوة لكبـ.ـار العيله الأول. وراحت عند مصطفى. ولفت الصنينه. وقالت برقه مصطنعه. اتفضل!
مصطفى: بتكشيره. صوت مين ده؟
چود: بغـ.ـيظ. اتفضل القهوة.
مصطفى: رقص حواجبه. وقال ايوه كده. مرحب يمعلم. واخد منها القهوة.
چود: حطت الصنية وقعدت جمب طارق.
طارق: مسد ع حجابها وقال. ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن عليكى يا چود.
چود: بحب حقيقي. ميرسي جدا يابابا.

طارق: بلمعة في عينيه. قال. إحنا اتفقنا. إن انهاردة هتلبسي خاتم الخطوبه زي ما قولتلك قبل كدا. حاجه كدا عائليه.
وكتب الكتاب ع دخول المدارس. والفرح إن شاء الله. في الاجازه.
چود: بدقة قلب. هزت راسها وسكتت.
آركان: يلا بقى يامصطفى. اشرب قهوتك ولبس عروستك الخاتم. خلينا نفرح.
الكل ضحك وأكد على كلام آركان.

آدm مراد: بيشرب القهوه ورفع طرف عينيه. وشاف ضيه. وهي واقفه بتسقف بفرحه كبيره. ووشها منور من الفرحه. والحب الكبير إللي مالي قلبها لكل إللي حواليها.
فهد: بص ل آدm. وشافه باصص لفوق. وقال بغيره. في حاجه يا آدm. باصص لفوق يعني؟
آدm مراد: أنتبه. وقال بهدوء. ايوه، ياريت تقول لميرو و آرين يدخلوا جوه. مش حلوه واقفتهم كدا!
فهد: بغيره. أسمع يالا. اء...

مراد: قعد بينهم. وقال. ياسبحان الله. سايبين اللحظات المهمه. وبتتفقوا على جواز ابني آدm. يبني لسه بدري متستعجلش. عارف ياض آدm. خالك فهد ده. كان نمس. اه والله. خطب عمتك لارين في ألــمانيا. وأنا وزين إللي وصلناه للمطار.
وبص لفهد بتوعد وقال. مش كدا ولا ايه ياحوت!
فهد: رفع عينيه ل آرين. وافتكر رينو. واتخـ.ـنـ.ـق. لأن السنه قربت! وقام خرج بسرعه على الجنينه! وواقف يفكر.

آدm مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. أنا شايف رفض من خالي فهد.
مراد. : هز راسه لأ. فهد موافق وبالثلث. بس دي مشاعر مش هتفهما دلوقتي.
فهد ده صاحب عمري. وعشت معاه أكتر من امك فريحه نفسها. صدقني مفيش احن من قلب فهد. مشكلته أنه لما بيحب! بيحب بجد!
مصطفى: طلع الخاتم. وسط الزغاريد. ورفع فنجال القهوة. وشرب منه. وحطه ف الطبق. وتنح بصدmه كبيره. ومش عارف يبلع القهوة...

چود: رفعت حاجبها. وقالت جواها. أحسن عشان تحترم نفسك معايا. وتبطل تشتم فيا.
يوسف: بتعجب. اله. يلا يامصطفي أنت واقف متنح كدا ليه؟ مش ده اليوم إللي نازل علينا زن فيه. اتفضل عروستك اهي. لبسها الخاتم علشان نقرأ الفاتحه. ههههه.

مصطفى: واقف والنار هتطلع من ودانه. ومش عارف يبلع القهوة. وقال جواه. شطه! يابـ.ـنت ال، عايزه تضحكيهم عليا؟ طيب أقسم بالله ياچود لأسود عيشتك. اااه نااار. ناااار. أعمل ايه دلوقتي. شكلي بقى وحش.
أشرف: بص ل مصطفى. بجمود وقال يلا بقى يامصطفى. ف إيه؟
مصطفى: بلع القهوة غـ.ـصـ.ـب عنه. وفاتح بوقه. وعينيه دmعت من الشطه. وقال. اء. حاضر ياجدو. ونفخ وحاول الثبات. وراح قدام چود.
چود ؛ وقفت وضحكت الشمـ.ـا.ته على وشها.

مصطفى: حاول يبتسم. قال بغـ.ـيظ دفين. إيدك ياعروسه.
چود: رفعت أيدها.
مصطفى: لبس ليها الخاتم.
چود: لبست ليه الدبله.
والكل قرأ الفاتحة. وبـ.ـاركوا وهنوا.
مصطفى: ل آركان. عايز ميا. هاتلي جردل مياااا بسرعه. نااااار.
آركان: بتعجب. يخربيتك بوقك احمر ليه كدا. وكشر عينيه وقال ااااه يانمس، ؛؛ لأ لأ بس لأ مستحيل. هو قاعد قدامنا معملش حاجه.

مصطفى: ضغط على رجل آركان بجزمته. وقال. هات ازازة ميا يابني ادm انجززز. هقلبلكو تنين مجنح دلوقتي.
آركان: ينهار اسوس. طيب استنى. وجري جاب الميا ورجع.
مصطفى: بدهشه. أنت لحقت.
آركان: بثقه. الفهد الأسود. يعني السرعه القصوى. والأداء المبهر. أشرب يصحبي. أشرب وانسى همومك.
مصطفى: فتح الازازاه. وشربها كلها. ومسح بوقه. وقال بتوعد. وحياة أمك ياچود لاتشوفي بعد كتب الكتاب هعمل إيه؟ وجنت على نفسها براكش!

بعد يومين كمان.
فيلا العدوي.
مريم و آريان وكريم وتمارا. وفريحه. و آرين. قاعدين.
سمعوا صوت زغاريد زينب من الجنينة.
مريم: بتعجب يارب خيرا. ياترى زينب بتزغرد ليه؟
تمارا: بقلق. شهادة الثانوية العامة انهردا. و اكيد شهادة أحمد أبنها ظهرت. وكمان دعاء في تانيه ثانوي. يارب خير إن شاء الله.
آريان: انا واثق إن أحمد أبنها جاب مجموع كويس.
الولد ده شاطر وعندو طموح.

مريم: يارب يارب نجح الجميع. أنا بقيت بنسى كتير. طيب بسرعه اتصلي على مليكة وطمنينا على حياة. هي كمان شهادة، و كارما بـ.ـنت مالك. وتالين حد راح يجيب شهادتها.
آرين: بحماس. أيوه ياماما المرعـ.ـب. اء. قصدي آدm راح يجيبها.
مريم: طيب يا آرين الله يكرمك طمنينا على إبن زينب. هي مدخلتش ليه؟
آرين: حاضر ياحبيبتى. جري أهو. وجريت ع باب الفيلا. وخبطت في حيطة سد!
آرين: رجعت خطوه بسرعه. ورفعت عينيها. وشقهت بدهشه. آدm!

آدm مراد: شاف آريان وكريم موجودين. وصاكك ع أسنانه بغيره عشان بتجري قدامهم. وقال كنتي بتجري بسرعه ليه؟
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت. اء. أصل داده. داده زينب. كانت!
آدm مراد: بحده. هو أنا قولت ليكي كام مره إنك مش صغيره. ومتجريش بالشكل ده. أنتي امتى هتتعلمي؟
آرين: عيونها لمعت. وقالت بزعل. أنا كنت بجري عشان! وسكتت.
آدm مراد: مسح ع شعرو بخـ.ـنـ.ـقه. وقال امشي من قدامي يا آرين!

آرين: فتحت عينيها بصدmه. وحست بالاحراج. ودmـ.ـو.عها نزلت. وسابته وخرجت من باب الفيلا وراحت الشقه!
آدm مراد: قبض ع أيدو. وغمض عينيه بخـ.ـنـ.ـقه كبيره!
فريحه: خارجه من المطبخ. وشافت آدm. وقالت. بتعجب. اله. واقف ليه يا آدm. تعالى ياحبيبي. وطمني على نتيجة تالين أختك.
آدm مراد: دخل. وقال بثبات. نجحت يا أمي. هي فين تالين!
فريحه: بفرحه ألف حمد وشكر ليك يارب. هي فوق. هطلع افرحها بنفسي. واتصل ع مراد.

آدm مراد: هز راسه تمام. وقال لمريم. اذيك يا ماما.
مريم: قالت بجمود. بخير الحمدلله.
آريان: متابع إللي حصل من آدm. وقال. تعالى ياكريم نتمشى في الجنينه شويه. وأنتي ياتيما. اطلعي صحى ماما. عشان بابا على وصول.
تمارا: شالت محمد وقالت حاضر ياحبيي. وكمان أبـ.ـارك لتوتا. وطلعت.
مريم!
آدm مراد: مسح وشه بايديه. وقال. مالك يا ماما!
مريم: بتجاهل. مالي بين أيادي الله.

آدm مراد: عرف أنها زعلانه منه. وقعد ع ركبه قدامها. وقال. زعلانه ليه يا اميرة آدm!
مريم: أبتسمت بعتاب. وقالت. طول عمري أميرة آدm. وطول عمري سلطانة المملكة. وطول العمر مميزه بين الكل. وطول عمري عايشه في مكان عالي ومرفوع. كأني ملكة! عارف كل ده ليه؟
آدm مراد: . بصلها وقال. عشان عقلك وحكمتك!
مريم: هزت راسها لأ. لأ يابن مراد لأ. أنا وصلت للمكانه دي. بفضل الله ثم آدm. آدm وبس!

طول عمره حاططني في مكان ماينفعش حد يتعداه. او يقرب منه سواء قريب أو غريب.
عمر صوته ما اترفع عليا قدام أي حد.
طول عمره يتشرف بيا قدام العالم.
اهتمامه بيا حتى لو بعيد عني. في وسط زحمة الحياة كان يكلمني ويقولي معاد علاجك يا اميرة آدm.
ديما رافع روحي لفوق قبل قلبي.
والكل بيعمل حساب لاميرة آدm. عشان آدm. مش عشاني.
ماهو يابن مراد. الراجـ.ـل بمعاملته وخــــوفه على مـ.ـر.اته قدام الكل؟

هو إللي بيرفع مـ.ـر.اته لفوق. لفوووق اوووي. أو ينزلها لسابع أرض ويخلي الكل يدوس عليها.
الست مننا مهما تكبر جواها طفله صغيره. عيله بضفاير. قلبها بيورد ويصغر لما تلاقي اللي بيحبها رافع قدرها وميزها قدام الناس.
وقلبها بيشيخ ويشيب. لما تتهان ويدوس عليها.
ويحرجها. ويهين كرامتها!
الراجـ.ـل هو آمان الست. ويوم مايطردها وتهون عليه. يبقى مايستاهلهاش!
آدm مراد: غمض عينيه. ولعن نفسه!
مريم: قامت!

آدm مراد: قام بسرعه. وقال ماما لو سمحتي اسمعيني!
مريم: بجدية. مش أنا إللي المفروض اسمعك. أنت واقف في المكان الغلط يابن مراد!
وسابته وطلعت ع الجناح!
آدm مراد ؛ صوته رن ف ودنه. أمشي من قدامي يا آرين!
في مستشفى النور.
كامليا: مش طايقه نفسها. ومش متحمله الو.جـ.ـع والألــم. وبتصرخ.
ماجده: بتعيط. يابـ.ـنتي استحملي الله يهديكي.
كامليا: بصريخ. مش قااادراااااه. نار بتاكل في وشي. ااااه. مش قاااااادره.

الممرضة. : طيب لو سمحتى خليني أحط ليكي الكريم ده ضروري وهيسكن الألــم فوراً.
كامليا: بزعيق. أنتي متخللللفه. بقول مش قااادره حد يلمسسسسني. ااااااااه. نااااااار في وشششي.
تيم: فتح الباب. وجواه إعصار من ناحيتها.
الممرضه: جت تحكي لتيم.
تيم: شاور ليها وقال بجمود. أنا سمعت كل حاجه.
كامليا: سمعت صوت تيم. وضحكت لكن ضحكتها اختفت. وخبت وشها. وقالت. لأ لأ. أنت جاااااي تشمت فياااااا. ؛!

تيم ؛ وقف جمبها. وقال بجديه. الشمـ.ـا.ته فيكي خساره ياكامليا. وأنا لو بأيدي كنت هكمل عليكي. لكن للأسف الشـ.ـديد ماينفعش.
كامليا ؛ بصريخ. اطللللع برررررره. أنا مش عايزه حححددد.
تيم: حط المـ.ـخـ.ـد.ر في الكانيولا. وقال مش بمزاجي صدقيني.
كامليا: بتفتح وتغمض تحت تأثير المـ.ـخـ.ـد.ر!

تيم: بص ليها بكُره واضح. وقال. استفدتي إيه دلوقتي ياكامليا؟ شوفتي آخر الشر بيوصل لفين؟ توبي ياكامليا. توبي وارجعي عن الطريق ده. وإلا بعد كده مش هتلاقي قدامك غير الهلاك!

في الجامعة.
شادي: أنتي آرين السيوفي!
آرين: لفت تشوف مين!
آدm مراد: بغـــضــــب العالم!
فيلا السيوفي!
چود: بسعادة بتفتح كارت الفرح وقالت. لما أشوف تيفا كاتب إيه في كارت فرحنا، وبتقرا. وفتحت عينيها بصدmه. وقالت ينهار أبوك!
فيلا مصطفى عزيز.
مصطفى: في الفون لسعيد. خلاص بقى ياعم سعيد متزعلش.
سعيد: لأ ازعل طبعاً. لما الاقيك منزل أستوري إنك خطبت! وفاجأة كدا يبقى أزعل.
مصطفى: منا قولتلك ياسعيد هي حاجه على الضيق كدا.
سعيد: بعتاب. حاجه ع الضيق؟ أنت بتهزر يامصطفى؟
مصطفى: يابني هو أنت مش عارف إن عندهم حالة وفاه؟

وجدي وبابا قالوا قراية فاتحه بس. عشان مشاعر معرفش مين. بقولك ايه. أنت بس متزعلش. وليك عليا في الفرح أنت هتكون أول واحد يعرف. وهنخربها يازميلي.
سعيد: ماشي ياعم. وألف مبروك. أنا افرح أنك هتعقل وتتلم.
مصطفى: بتريقه. أعقل؟ هو لسه الجنان ظهر. دا انتوا داخلين على أيام مش واضحه من جنان مصطفى عزيز. يلا على الله حكايتكم.
سعيد: أبو جنانك يا أخي. فقدت الامل فيك.

مصطفى: بسخريه. أمل حياتي هو الجواز فيه عقل؟ ده تكفير ذنوب يبني.
المهم ياعم الزعلان. كوكي عامله ايه؟
سعيد: ههههه كوكي؟ لأ كوكي تمام. لما اروح اقولها بقى. ياكوثر مصطفى حبيبك ارتبط بواحده تانيه غيرك.
مصطفى: مصمم تكـ.ـسر قلبها؟ أنا بحب كوثر برضه لكن چيناتا غير متوافقه. هي قرده وانا مصطفى. ومينفعش! لكن هنعمل ايه؟ ما باليد حيلة. ربنا معاها بقى. وهي أكيد هتعزرني.

سعيد: بدهشه. ولا يامصطفى أنا مش عايز جنان بجد. هو برج واحد إللي فاضل في نفوخي.
مصطفى: طيب سلام أنت بقى عشان معايا مكالمه على الويتنج. وهنتقابل بكره. وقفل ورد.
مصطفى: بنرفزه. الو نعم!
چود: بضحكه. الو. اذيك يا تيفا!
مصطفى: بتحذير. تيفا؟ إيه تيفا دي كمان؟ أسمي مصطفى عزيز. فاهمه.
چود: عوجت بوقها. اه مصطفى عزيز.
مصطفى: اه يختي مش عاجبك ولا ايه؟ وبعدين انتى متصله ليه؟ ليكي عين تكلميني بعد عملتك المهببه؟

چود: ههههه اهدا بس ع نفسك ياوحش الكون. والله أنت إبن حلال وتستاهل. ده انا كنت لسه بفكر إني!
مصطفى: بغـ.ـيظ. بتفكري في إيه؟ عايزه تعملي فيا إيه تاني؟
متجيبي صبـ.ـاره وترشقيها في دmاغي. عشان تستريحي. يابت متخلنيش احطك في دmاغي.
چود: بتريقه. لأ بليز بليز حطني في دmاغك.
هتعمل ايه يعني ياسي مصطفى عزيز باشا؟
مصطفى: بمكر. إللي بيعمل مابيقولش يابـ.ـنت رودي. بس عليا النعمه. لاتشوفي بعد كتب الكتاب أيام عنب.

چود: بتحدي أكبر. وحيات أمي وأمك ولا تقدر تعمل حاجه.
يبني أنت ناسي شكلك والشطه في بوقك. هههههههه يلهوي ياجدعان. دانت كنت بتعيط. والعيله. فكرت إنك بتعيط من الفرحه. هههههه
مصطفى: رفع حاجبه وقال. وماله اضحكي اضحكي.
أنا عايزك كدا تضحكي ليوم كتب الكتاب. وتبقى على ذمتي. دي كوثر هتفرح بيكي أوووي!
چود: رغم قلقها منه. لكن قالت بغيره.
كوثر مين دي إن شاء الله؟ دي مش أول مرة تقولي على الإسم ده. أسمع يالا انت؟

أقسم بالله العظيم. لو الحوار فيه واحده ست. لاخليك تقضي طول عمرك في المستشفى أنت وست كوثر بتاعتك دي.
مصطفى: رقص حواجبه وقال. الهوي اجودعان. الهوي عليك يابطل وأنت غيران على حبيبك.
عتلاق ولا حريم الدنيا تساوي رمشه من عينك ياتراب القمر اعسل أنت!
چود: غيرتها بدأت تهدا. وقلبها مبسوط. لكن قالت بتـ.ـو.تر. وبعدين بقى معاك. هو أنت كل مانتكلم لازم تقول الكلام ده؟ مش هينفع كدا.

مصطفى: يابت هو انا قولت حاجه. ده انا مستني لكتب الكتاب.
چود: بتحذير. ولااا أنت تقصد إيه بالظبط؟
مصطفى: قصدي كل خير يختي. هو أنتي أصلا بت عـ.ـر.في تقولي كلمتين حلوين على بعض؟
چود: ولما أنت عارف بقى؟ بتتكلم ليه يعسل؟
مصطفى: نفخ بنفاذ صبر. ماشي ياسكر. سيبي كل حاجه لوقتها. أصلا أنا اتفقت مع بابا يكلم جدو طارق عشان يقرب ميعاد الفرح.
چود: بصدmه. فرح إيه؟ وفرح مين؟
مصطفى: من بين أسنانه فرح كوثر ياچود.

أنتي هتستهبلي؟
فرحنا أنا وأنتي. هنتجوز قبل الدراسه. عشان نروح الجامعه مع بعض.
چود: بلعت ريقها بصعوبه وقالت. لأ مش هينفع.
مصطفى: بسخريه. ليه. مش هتقدري تجيبي طقم الصيني؟
بقولك ايه كلها يومين وجدو وبابا يتكلموا مع عيلتك. ولو متكلموش أنا هتكلم. أنا عايز اتجوز واخلص بقى!
چود: هزت راسها يخربيت جنانك يا مصطفى. أنت طلعت بح مفيش مخ خالص!

مصطفى: بتريقه. مخ؟ وانتي ت عـ.ـر.في حاجه عن المخ؟ المهم اخوكي چواد نجح ولا زي كل سنه.
چود: هيهي خفه. لأ زي كل سنه.
مصطفى: بضحكه. لأ ده كدا بقى نيجي ونبـ.ـارك لچواد وحلاوة چواد وجمال چواد وا...
چود: بصوت عالى ماخلاص ياعم المسمسم. هتقضيها حوارات ومعرفش إيه؟
مصطفى: روحي ياشيخه ربنا يسد نفسك.
چود: آمين. يلا بقى سلام علشان رايحه اتغدا.
مصطفى: كلي يختي كلي. أنا عايز فستان الفرح مايدخلش فيكي أشطا؟

چود: ببرود من عونيا. أنت تؤمر. يلا سي يو. وقفلت.
مصطفى: بص للفون. وقال. سي يو ليتر. يا بـ.ـنت رودي!

فيلا العدوي. في جناح آدm.
آدm: واقف قدام المرايا بيسرح.
مريم: دخلت في صمت، وشافت آدm. وقعدت على الكنبه. مخـ.ـنـ.ـوقه وبتستغفر.
آدm: كشر عينيه وقال بإستفهام. مالك ياروحي؟
مريم: بتنهيدة تعب. آدm حفيدك يا آدm!
آدm: هز راسه. أممم. لأ واضح أنه مضايقك.
واللي يضايق أميرتي. يبقى في تصرف تاني. وقعد جمبها. وقال. عمل ايه حفيدك؟
مريم: بزعل حقيقي. حفيدك عصبي جداً. ولازم يتحكم في تصرفاته.

تخيل يا آدm. أنه أهان كرامة آرين؟ وفي وجود آريان وكريم!
آدm: كشر عينيه وقال بتعجب. أهان كرامتها؟ لأ احكيلي بقى؟ إلا احفادي البنات. قوليلي عمل ايه؟
مريم: إللي حصل! وحكت كل إللي حصل واللي هي قالته لأدm.
آدm: أبتسم. وقال. أنتي علمتي حفيدك درس مش هينساه طول العمر.
أما بقى من ناحية تصرفه. فهو غلطان أكيد. بس الغيره يا أميرتي. الغيره والحب والخــــوف يعملوا أكتر من كدا.

مريم: بتعجب. الحب يهين الكرامه يا آدm؟ يقولها أمشي من قدامي؟ وهي معملتش حاجه كبيره!
آدm: بنفي. لأ طبعاً. الحب بيرفع من مقام الطرفين. لكن في بعض التصرفات وقت الغيره. بتخلي العاشق أعمى. لكن لما يهدا هيعرف غلطه. وأنا ليا حساب مع حفيدي.
مريم: شهقت. لأ لأ يا آدm. أنت عايز حفيدي يقول إني قولتلك؟ أنا بفضفض معاك لاني ماليش غيرك. وأنت سري. وأماني.
آدm: ضحك بصمت. خايفه على زعل حفيدك يا اميرة آدm!

مريم: أبتسمت بتنهيده. طبعاً ده الغالي إبن الغالي.
آدm: مسد ع ضهرها. وقال. متقلقيش حفيدي أخد منك درس هيفوقه أكيد!
مريم: إن شاء الله.
إنما قولي يا آدm. أنا سمعتك بتتكلم مع حد الصبح في الموبيل. وبتقول خليك وراه لحد ما تعرفلي كل حاجه. مين ده؟
آدm: أبتسم. وقال. ده شغل خاص. وانا مش عايز أميرتي الجميلة تشغل تفكيرها بأي حاجه.
المهم بقى. إن حفيدتي تالين نجحت. نفكر ليها ف هديه تليق بيكي وانتي بتقدmيها ياروحي!

مريم: بضحكه صافيه. أيوه فعلاً تالين تستاهل كل خير. والحمدلله على نجاحها. وكمان عايزين نطمن ع باقي أحفاد العيله ونبـ.ـارك ليهم.
آدm: أبتسم. وأمبراطور قلبك هيطمنك.
حياة وچواد نجحوا في آخر سنه. وكارما نجحت في تانيه.
ورعد لسه بقى هتصل عليه اطمن على بـ.ـنته هي تقريباً في تالته ثانوي!
مريم: بفرحه. مبـ.ـارك علينا وعليهم.

عند رينو.
رينو: بضحكه، أستنى بقى يا آيو ألبس الجاكت ده عشان متبردش.
أنا مصدقت خفيت من البرد. ويلا بقى عشان ننزل نطمن على ناناه. وتالين!
آيان: هز راسه ليها وبيلاغي. ومش عايز يلبس.
رينو: ضحكت. وقالت اااه لو بابي فهد هنا. كان هو أتصرف معاك. مش عارفه بيقنعك إزاي. هو و آرين.
آيان: مش فاهم حاجه وبيلاغي.
رينو: ضحكت. طيب يلا بقى هات إيدك القمر دي.
آيان: صرخ ومش عايز!
جرس الباب رن.

آيان: سمع الجرس. وسقف وزحف بسرعه عايز يخرج من الاوضه. وقعد ورا الباب وبص ل لارين!
رينو: ضحكت. وشالته. وقالت. تعالى نشوف مين؟ مش معقول يكون آركان لأنه عند بابا طارق. معرفش بيختفي ليه كتير الفتره دي.
ومش ممكن يكون بابي فهد! وفتحت الباب.
آرين: واقفه قدام الباب. وعينيها حمرا من العـ.ـيا.ط. ودخلت. في صمت.
رينو: فتحت عينيها بدهشه. وهمست آرين؟ وقفلت الباب بسرعه. ونزلت آيان. وقالت. آرين ياحبيبتى أنتي معيطه ليه؟

آرين: بعـ.ـيا.ط مكتوم. مفيش حاجه يامامي أنا كويسه. ودmـ.ـو.عها نزلت ومسحتها بسرعه.
آيان: مسك فستان آرين وبيرفع أيد وعايزها تشيلو.
آرين: شالته. وباسته من خدو. وساكته.
آيان: ضحك ليها. وباسها. وسقف.
رينو: بغموض! مالك يا آرين؟
آرين: هزت راسها بزعل. وقالت. مفيش حاجه صدقيني يامامي. أنزلي حضرتك. وسيبي آيان معايا. انا مش هنزل.
رينو: مسكتها من دراعها. وقالت بهدوء. تعالى اقعدي. عايزه اتكلم معاكي شويه.

آرين: قعدت. وآيان في حـ.ـضـ.ـنها. وقالت بحـ.ـز.ن. نعم يا مامي!
رينو: بجمود في كلامها. أنا ممكن انزل دلوقتي. وأسأل العيله إيه إللي حصل؟ علشان بـ.ـنتي تطلعلي معيطه بالشكل ده؟
ووقتها معرفش ايه إللي ممكن يحصل. أو أبوكي لو عرف بحاجه زي كدا. هيعمل ايه!
آرين: هزت راسها وعيطت بصوت عالى. لأ يامااامي لأ محدش من العيله زعلني أو حتى ضايقني.
كل ده بسبب آدm. أنا مش هتكلم معاه تاني. ارجوكي يا مامي. أنا عايزه أرجع شقتنا القديمه.

رينو ؛ بقلق. طيب أهدى ومتعيطيش. احكيلي حصل إيه من آدm؟ وايه اللي يوصلك للعـ.ـيا.ط بالشكل ده؟
آرين: بشهقات. حا، حاضر هقولك على كل حاجه. إللي حصل إني! وحكت كل حاجه...
آيان: بيسمع آرين. وبيلاغي بصوت عالى ومتنرفز عشان آرين بتعيط.
رينو: أبتسمت.
آرين: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت بتعجب. حضرتك بتضحكي يامامي؟
رينو: بضحكه رقيقه. قالت. طبعآ أضحك. لأنك بتعيطي من غير سبب!

آرين: بزهول. كل ده وبتقولي من غير سبب؟ ده قالي أمشي من قدامي وزعقلي. ده طردني يامامي؟
رينو: بنفي. لأ أبدا ياحبيبتى. آدm مايقصدش أنه يطردك.
أنتي لو فكرتي بهدوء. ف تصرف آدm تجاهك.
هتلاقيه غيران عليكي. وحبا فيكي أتصرف بالشكل ده.
هي أيوه الطريقه غلط لكن مش مقصوده. الغيره في حد ذاتها شيء جميل.
ومعاكي لو زادت عن حدها بتقلب لمشاكل كبيره. لكن آدm غير فهد.

فهد غيرته محتومه مافيش فيها رجوع. لكن آدm بيتنرفز. وبعدها يهدا ويفكر.
آرين ياحبيبتى. أنا اكتر واحده مجربه الغيره من باباكي. هي حب. وعشق كبير.
وأنا حاولت كتير إني أغير من فهد بخصوص الغيره لكن فشلت.
لأنه طبع. وديما يقولي أنا كدا. ربنا خلقني كدا.
آرين: بدmـ.ـو.ع. بس آدm أحرجني اوي يامامي. وأنا معملتش حاجه غلط.
رينو: بتنهيده. طيب انا هسألك. أنتي شايفه تصرف آدm تجاهك حب ولا كره؟

آرين: خرجت منها تنهيده، وساكته...
رينو: أبتسمت. وقالت. أنا عارفه إجابتك. هي حب. ومش حب وبس.
آدm معندوش حد غالي قدك يا آرين. ومتأكده إنك لايمكن تهوني عليه.
آرين: هزت راسها. وقالت بحـ.ـز.ن. إن شاء الله.
رينو: طيب أنا عايزاكي تفكي التكشيره دي. و يلا قومي اغسلي وشك. علشان ننزل للعيله. مامي أكيد منتظرانا.
آرين: هزت راسها برفض. لأ سوري يا مامي. أنا مش هنزل أنهردا ممكن؟

رينو: مسدت على خدها. ممكن ياروح قلبي. تعالى يسي آيان.
آيان: خبى وشه في حـ.ـضـ.ـن آرين. ومش عايز يسيبها.
آرين: أبتسمت بحب كبير. وضمت آيان لحـ.ـضـ.ـنها. وقالت. سيبي آيو معايا يامامي.
رينو: قامت. طيب امسكي لبسيه الچاكيت ده. علشان تعبني معاه. وهيسمع كلامك.
وأنتي روقي ياروحي. علشان بابي لو شافك كدا؟ اليوم مش هيعدي على خير.
آرين: هزت راسها حاضر. أتفضلي انتي ومتقلقيش عليا. وارجوكي متقوليش لادm أي حاجه.

رينو: حاضر ياحبيبتى. و ودعتها. وخرجت.
آرين: بتلبس آيان الچاكيت. واتكلمت بدmـ.ـو.ع. وقالت. طيب قولي أنت يا آيان.
أنا عملت ايه لكل ده؟ وليه ديما بيتعصب عليا. ودلوقتي يقولي أمشي من قدامي ويحرجني قدام العيله؟
لأ لأ أنا لايمكن اسامحه المرادي. أنا مش هتكلم معاه تاني بجد ي آيان.

ف الجهاز.
مراد: تمام يافنـ.ـد.م.
المدير: تمام ياسيادة العقيد. أنت والعقيد فهد. تتحركوا للمهمة دي بليل.
وهترجعوا خلال يومين تلاته بالكتير. والعربية الخاصه هتكون موجوده الساعه 9 مساءاً في المكان المحدد.
مراد: تحت امرك يافنـ.ـد.م. ولكن بعد إذنك هنرجع البيت نجهز لكل حاجه. وهنتحرك على الميعاد.
المدير: هز راسه وهو كذلك.

فيلا العدوي.
آدm نزل مع اميرته. والعيله بدأت تتجمع. ويبـ.ـاركوا ل تالين.
زينب: جابت شربات ووزعت ع الكل.
آدm: أبتسم. ألف مبروك نجاح ولادك يازينب.
زينب: بسعاده. إلهي يبـ.ـارك ف عمرك ياسي آدm بيه. ياكُبـ.ـارة ياسيد الناس.
والله. والله يسي آدm بيه لولاك أنت وست الكل. ماكنا وصلنا للفرحه الكبيره دي.
آدm: أستغفر الله. متقوليش الكلام ده تاني يازينب. كل ده بفضل الله.

وتعب ومجهود أحمد أبنك. الولد ده انا متوقعله مستقبل أفضل في الهندسه. هي حلم عمره. وهيحققه إن شاء الله.
ومش عايزك تحملي هم أي مصاريف. احمد زي ما قولتلك قبل كدا.
وهقولهالك تاني. أحمد ودعاء. زي احفادي. ومسؤولين مني لحد ماجوزهم إن شاء الله.
زينب: عيطت بفرحه وأمتنان. وقالت.

طيب أدعي ليك واقول ايه ولا ايه. والله العظيم ياست مريم. أنا كل صلاه وانا ساجده بدعي ليكي أنتي وسي آدm بيه. يرزقكم بركة في العمر وزيادة في الرزق. وسعادة الدارين. بدعي زي ما بسمعك بتدعي ياست الكل يانوارة الدنيا كلها. مش المملكة وبس. ربنا يجبر بخاطركم زي ما تجبرو بخاطر ناس كتير أوي.

مريم: عيونها لمعت. وضحكت. وقالت. وبعدين معاكي يازينب. هتخليني أبكي ليه؟ يلا هاتي الشربات بقى. وهدية دعاء عندي. بس بكره إن شاء الله.
زينب: بسعاده. من عينيا أحلا كوباية شربات لست الكل وسيد الناس. اتفضلوا. وحطت الشربات. واتحركت بسرعه وبتزغرد.
آدm: ضحك بصمت. وقال برضو مصممه.
مريم: بابتسامة. زينب كلامها على الفطره ودي حاجه جميله فيها.
المهم ياحبيبى. حفيدك مش موجود؟ ياترى راح فين؟

آدm: بهدوء. هنعرف دلوقتي. وشاور ل تالين.
تالين: قعدت جمبه وقالت بابتسامه رقيقه. نعم يا جدو.
آدm: ربت ع ضهرها. وقال عيون جدو ياتالين. ألف مبروك ياروحي.
تالين: الله يبـ.ـارك ف حضرتك.
آدm: قوليلي بقى. نفسك في إيه؟
تالين: بحرج. حضرتك وبابا مش حرمني من أي حاجه. هعوز إيه غير سلامتكم.
آدm: مسد ع حجابها بابتسامه وقال. وده واجبنا ياحبيبة جدك. إحنا معملناش أي حاجه زياده عن حقوقكم.

المهم بقى إنك أصغر حفيدة للعيله. وانهردا يوم نجاحك ونجاحنا كلنا. ولازم يكون ليكي هدية. و تيتة مريم هي بنفسها إللي هتقدmهالك. ودي فرصه. اختاري وقولي.
تالين: بابتسامة. حضرتك بجد أنا مش ناقصني حاجه.
ولا محتاجه لحاجه. الحمدلله انا عندي كل حاجه. الصحه والستر. وأهل مفيش منهم. والعيلة الجميله. اللي كلها حب ودفا. هحتاج لايه تاني.
آدm: أبتسم بحب كبير. وباس راسها. وقال.

ت عـ.ـر.في ياتالين. أنتي بتفكريني بأجمل ايام عمري. لما قابلت جدتك. فيكي كتير جدا منها. ونفس الرضا والقناعه.
تالين: بضحكه صافيه. ياااه ياجدو. أنا بشبه أميرتك معقول؟
آدm: بمكر. هو مفيش حد زي أميرة آدm. لكن نقول فيكي كتير جدا منها. لكن مش كلها...
وضحك
تالين: ضحكت. طبعا. وربنا يبـ.ـارك ف عمرها وعمر حضرتك.
آدm: آمين. اومال أخوكي آدm فين؟

تالين: بإستفهام. انا نزلت لأبيه آدm. وبـ.ـارك ليا. وراح على صالة التدريب بتاعته. وقال مش عايز حد يزعجه.
آدm: هز راسه. أممم. تمام. تمام.
رينو: ألف مبروك يافريحه. أنتي تستاهلي كل خير.
فريحه: بسعاده. الله يبـ.ـارك فيكي يارينو ياحبيبتي.
رينو: أبيه مراد عرف بنجاح توتا؟
فريحه: بضحكه. لأ لسه. بتصل عليه وكنسل عليا. وبعتلي رساله أنه داخل على إجتماع مهم.
رينو: ربنا معاهم.
مريم: هي آرين منزلتش معاكي ليه يارينو يابـ.ـنتي؟

رينو: بتـ.ـو.تر. أحم. أبدآ يامامي. قالت إنها هتقعد فوق مع آيان.
آدm: أنا هتصل عليها تنزل وهتتغدا معايا. وهتسمع كلام جدها.
رينو: أبتسمت. أكيد هتسمع كلام حضرتك.
نور: وصلت وبـ.ـاركت للكل.
زين وريتال. وصلوا. وسلموا على العيله. وبـ.ـاركوا ل تالين.
زين: ألف مليون مبروك ياقلب عمك. ومن بكره أحلا هديه فيكي يامصر هتكون لتالين حبيبتي.
تالين: ميرسي جدا ياعمو. ربنا يبـ.ـارك ف حضرتك.

ريتال: زين. انا كنت واعده ليليان بهديه بس انشغلت الفتره دي. إيه رأيك ناخد توتا وليليان عند الجواهرجي. ويختاروا اللي هما عايزينوا.
زين: ويرحوا ويتعبوا نفسهم ليه؟ بكره كل حاجه تكون قداهم ويختاروا برحتهم.
وبص لامه. وقال. وست الكل كمان تختار اغلا واجمل حاجه.
مريم: بابتسامة. ربنا يكرمك بكرمه يازين يابن قلبي وروحي.
آدm: بص ل زين وشاور بعينيه على تمارا.

زين: فهم. وقال. وكمان تمارا مرات أبني حبيبتي. تختار أحسن حاجه.
تمارا: بفرحه. ميرسي جدا يا بابا. فرحت جدآ لاهتمامك. لكن مالوش داعي، خير ربنا كتير وعندي.
زين: ابتسم بحب. وفهم قصد أبوه. وقال. وانا عندي كام مرات إبن. وبعدين ياتيما انتي وليليان بـ.ـنتي واحد. وزيك زيها بالظبط. أنتي أم حفيدي العسل ده. تعالى لجدو ياواد يامحمد.
تمارا: قامت بفرحه. وحطت محمد بين ايديه.

زين: بابتسامه. باسه من خدو. وقال. واد يامودي. لما تكبر هتقولي جدو ولا بابا زين؟ ها.
محمد. : فاتح عينيه وباصص لزين.
زين: بضحكه. أنا لسه صغير. أنت تقولي يا أبيه زين ايه رايك؟
الكل ضحك.
زين: قام وقعد جمب آدm. وبيلاعب محمد. وقال بهمس. شكرا ياحج.
آدm: بنفس الهمس. أوعى في يوم تفرق بين بـ.ـنتك ومرات إبنك. أوعى تفتح باب للشيطان إسمه التفرقه يازين يابني.

زين: بنفي. لأ والله مش كدا خالص ياحج. وأنا مش مقصر خالص. ومش قصدي.
وتمارا بـ.ـنتي وبـ.ـنت أختي قبل ما تكون مرات أبني آريان.
آدm: حتى لو غربيه. خلي بالك من النقطه دي كويس جدا.
حتى لو مش معاك ومش مقتدر، وقدرتها وجبرت بخاطرها. مش هتنسى ليك الموقف ده. وديما هتحس أنها زيها زي اي حد موجود.
أنت عايش معانا وشايف معاملتنا مع فريحه وريتال. زيهم زي نور و لارين مفيش فرق بينهم.

جنس حوا حساس جداً يابني وأي كلمه وموقف يأثر فيهم.
هتجيب لليليان؟ يبقى تجيب لتمارا. ولو مش مقتدر. تجيب أن شاله هدية بسيطه. المهم إنك تعدل. العدل أساس الملك. وطول مافي عدل. استحاله هتلاقي ضغينه أو فتنه. فهمت يابن العدوي؟
زين: أبتسم بحب وقال. فهمت. فهمت يا أمبراطور!
في صالة التدريب.
آدm مراد: بيضـ.ـر.ب كيس الملاكمه كأنه عدو واقف قدامه. ومتنرفز جدآ. علشان آرين.

وقال لنفسه بغـــضــــب. مكنش ينفع تجـ.ـر.حها وتحرجها قدام أي حد يا آدm. مكنش ينفع!
أنت اييييه؟ نسيت كلام الإمبراطور بالسرعه دي؟
ومسك كيس الملاكمه وبينهج. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. أنا مش عارف أنا بيكي رايح فين يا آرين ياعدوي!

بعد شويه.
مراد وفهد رجعوا البيت.
مراد: بفرحه. ضمها لحـ.ـضـ.ـنه. ألف مبروك ياتوتا. ألف مليون مبروك ياحبيبتى.
تالين: بفرحه. الله يبـ.ـارك ف عمر حضرتك يابابا.
فهد: مبروك يا تالين. فرحتلك اوي ياحبيبتى.
تالين: ميرسي جدا ياخالو.
فهد: بص حواليه. وقال فين آرين و آركان و آيان؟
رينو ؛ بإبتسامة. آرين نازله حالا ياحبيبى. ليليان وتمارا راحوا يجيبوها هي و آيان.

أما آركان بقى قال إنه هيقضى اليوم عند جدو طارق. وبتصل عليه مردش.
آدm: بهدوء. أنا إللي طلبت من آركان أنه يقضي اليوم مع جدو. وكمان طلبت منه كذا حاجه كدا. متقلقوش عليه!
فهد: هز راسه وقعد. وبص ل مراد ف اشاره معناها اتكلم أنت!
مراد: مسح ع شعرو بتـ.ـو.تر وهز راسه ليه. تمام. وقال. أحم. فريحه.
فريحه: بابتسامة. نعم يا مراد.
مراد: عايزك تجهزي شنطة سفر صغيره كدا ليومين. هنتحرك انهردا الساعه تسعه!

فريحه: فتحت عينيها بصدmه. وقالت ايييه؟ هتسافر؟
والكل انتبه.
مراد: ضحك. وقال. لأ مش هسافر في أي مكان. لكن طالع مهمه هنا في مصر يومين تلاته بالكتير انا وفهد.
وقبل ما حد يقول حاجه. هي مهمه خفيفه عاديه يعني. وهتصل وهتكلم معاكم عادي في أي وقت. يعني حاجه خفيفه وحلوه.
آدm: بص ل مراد بقلق.
مراد: بضحكه. متقلقش ياحج. ده جمع شوية معلومـ.ـا.ت ع السريع كدا. زي مهمة الصيف اللي فات...
آدm: هز راسه. تمام ربنا معاكم.

رينو: بصت لفهد. بخــــوف.
فهد: هز راسه ليها. وقال. مهمة سهله جدا. وكل شويه هتصل عليكي. متقلقيش!
رينو: اتنهدت بإستسلام. وقالت ربنا معاكم.
فريحه: هزت راسها بحـ.ـز.ن. وقالت. ربنا يحفظكم. بس آدm أبني مش هيطلع معاكم صح؟
مراد: هز راسه لأ، آدm أجازه.
فهد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه ومسح وشه وشعرو بايدو.
آدm مراد: واقف ع السلم. وسمع كل حاجه. وأبتسم بخبث! ورجع على اوضته تاني.
مريم: دعت لأولادها من قلبها. واتمنت ليهم السلامه.

آرين: داخله البيت ومحرجه. وعينيها في الأرض. ومدورتش ع المرعـ.ـب كالعادة.
فهد: أبتسم. آيان حبيب فهد. تعالى.
آيان: نزل وزحف بسرعه لفهد.
فهد: شاله. وباسه. وقال بضحكه. عامل ايه دلوقتي. أخيرا البرد اختفى.
رينو: الحمدلله. بقى احسن بكتير.
فهد ؛ شاور ل آرين. تعالي ياقلب بابي.
آرين: قعدت جمب فهد. وقالت. حمدالله على سلامتك يا بابي
فهد: باس جبينها. الله يسلمك يا روحي. عامله ايه انهردا.

آرين: بتمثيل. أنا كويسه أوي أوي. وغـ.ـصـ.ـب عنها رفعت عينيها لكن مكنش موجود. وأول مره تستريح لعدm وجوده.

وقت الغدا.
الكل أتجمع. وآدm مراد بيتغدا في صمت تام. وبيفكر إزاي يصالح ضيه.
بعد فتره.
فهد: نازل الاسانسير مع رينو. وقال بغيره. أنا عايزك انتي و آركان و آرين. ترجعوا على شقتنا القديمه.
رينو: بتعجب. غريبه!
أنت طول عمرك تقولي أفضل هنا عشان خــــوفك علينا. دلوقتي بتطلب العكس؟ ممكن أفهم؟
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. هو انا كل حاجه هقولها هقدm ليها تفسير. هو مش ده طلب آركان ولا أنا غلطان؟

رينو: بزعل. لأ مش غلطان يافهد. ومش لازم تقدm تفسير. أنا أسفه. هعمل إللي أنت عايزو.
فهد: مسح وشه وشعرو بنرفزه. ومسك ايديها وقال. اسف. مش قصدي. لكن صدقيني انا بعمل كدا لمصلحة آرين!
وغمض عينيه. وافتكر حريق الشقه. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره وقال.
لكن مش هينفع برضه ترجعوا الشقه القديمه.
رينو: بعدm فهم. إيه التناقض ده؟ مالك يافهد. أنت بقالك فتره مش عجبني.
الاسانسير فتح وخرجوا.

فهد: وقف قدامها. وقال. مش تناقض ولا حاجه يا لارين.
انا فعلاً عايزكم تروحوا الشقه. لكن افتكرت الخطر إللي ممكن تكونوا فيه.
وخصوصاً إننا لسه منعرفش مين إللي حرقها او اتحرقت إزاي؟ وأنا مقدرش إجازف بأي حد من عيلتي. وبرضه. هنا انا!
رينو: بتنهيده. هنا آدm مراد مش كدا يافهد؟
فهد ؛ بص بعيد ومردش.
رينو: لفت وشه ليها وقالت. مشكلتك إنك بتحب آدm جدآ. وشايف فيه نفسك.

وكمان آدm إبن أخويا عمره ما اتعدى حدوده مع اي حد موجود في العيله سواء بنات أو شباب.
إبن أخويا بيتصرف بعقلانية يافهد. والمفروض تبقى واثق فيه أكتر من كدا.
وكمان تبقى واثق فيا. لأني مش هتهاون مع بـ.ـنتي يا فهد!
فهد: بنفي. لأ. أنا مقولتش انك بتتهاوني يا لارين ارجوكي افهمي كلامي كويس. وأنتي عارفه طبعي.
وكل تصرفاتي دي بعيده عن الثقه.
أنا مليون مرة بقولك إن ثقتي فيكي أكبر من العالم. لكن!

واتنهد وسكت. ومش عايز يقولها إن آدm اتقدm لبـ.ـنته.
رينو: بتكشيره. لكن ايه يا فهد؟
فهد: أخد نفس عميق. وحط ايدو ع خدها. وقال بتمني.
مفيش حاجه يالارين. وانا واثق فيكي وف بـ.ـنتي. ارجوكي خلي بالك منها. وشهادتها بكره. ياريت تطمنيني.
رينو: حطت ايدها ع أيدو. وقالت بابتسامه. حاضر ياحبيبي.
أول ما تيم يجيب النتيجه. هتصل عليك فوراً. المهم انت خلي بالك من نفسك. ارجعلي.

فهد: باس جبينها وغمض عينيه بتنهيده. وبعد عنها. وأبتسم. وقال. لا اله إلا الله يانجمتي.
رينو: بدmـ.ـو.ع مكبوته. سيدنا محمد رسول الله.
مراد. وفهد سلموا على الكل. و خرجوا.
آدm مراد: من غير ما يبص ل آرين. قال. انا هوصلكم. وشغل العربيه.
فهد ومراد ركبوا. وودعوا العيله.
آرين: شاورت لابوها. وبتمسح دmـ.ـو.عها. ودعت ليه من قلبها.
آدm مراد: ساق بسرعه. وخرج من الفيلا.
آرين: بعـ.ـيا.ط. أنا هطلع بعد اذنكم.

آدm: حاوطها من كتفها وضمها لقلبه وقال. مفيش طلوع وحفيدتي بتعيط.
حفيدتي هتطلع تنام وهي في قمة سعادتها. تمام؟
آرين: بحـ.ـز.ن. أنا زعلانه جدا يابابا آدm!
آدm: أبتسم بحب. الزعل مسيره يختفي ياحبيبة جدك.

في مستشفى النور.
تيم: دخل مكتب مريم. وقال ميرو. الساعه تسعه. يلا ياحبيبتى علشان نرجع ع البيت. عايزين نبـ.ـارك لتالين.
ميرو: قامت بتعب. وقالت يلا يا حبيبي. لو تعرف أنا انهردا اشتغلت كتير جدا.
تيم: أبتسم. قولتلك وقت الغدا. اروحك بس أنتي صممتي تكملي.
ميرو: حبيبي انا مبسوطه. وخصوصاً إني بشتغل وأنت جمبي. المهم طمني اخبـ.ـار كامليا إيه؟

تيم: ضحكته اختفت. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. زي ما هي الحروق من الدرجة التانيه. وخلايا في وشها ادmرت حرفياً.
ولازم ليها عمليه. بعد أسبوعين. هبدأ فيها.
ميرو: أبتسمت. ربنا يجازيك كل خير. وأنك ترجع إبتسامة إنسان من جديد. ثوابها عظيم عند ربنا.
تيم: مسح ع شعرو. وأبتسم بغـ.ـيظ. وقال نروح؟
ميرو: ضحكت من قلبها. وقالت نروح يادكتور عصبي.
تيم: ضحك. طيب هاتي شنطتك ويلا بينا.
ميرو: بفرحه. أكيد. يلا بينا.

في مكتب الدكتور محمد.
ماجده خبطت ودخلت. وقالت بتعجرف. خير يا دكتور. الممرض قالي أنك طلبتني.
محمد: هز راسه ليها بهدوء. وقال أيوه. أتفضلي استريحي!
ماجده: قعدت وحطت رجل على رجل. وقالت اتفضل سمعاك!
محمد: بص ليها. ولطريقتها المتعجرفه. لكن قال بهدوء.
زمان جدا. كان في حادثه حصلت. لحد يخصني من عيلتي. شخص خـ.ـطـ.ـف أعز الناس لقلبي.
ت عـ.ـر.في انا عملت ايه؟
ماجده: بعدm اهتمام. وحضرتك جايبني هنا علشان تحكيلي قصة حياتك؟

محمد: أبتسم بسخريه. وقال لأ طبعاً. انا كنت هقولك نبذة مختصرة عن نهاية إللي يمس حد من حريمنا. لكن واضح إني هضيع وقت معاكي.
وطلع أوراق. حطها قدامها وقال اتفضلي أمضي!
ماجده: بغـ.ـيظ دفين. أمضي على إيه؟
محمد: بجدية. دي تكاليف خسارة الاوضة إللي اتحرقت. وكمان مصاريف علاج بـ.ـنت حضرتك. ولا هي هتتعالج ببلاش!
ماجده: بتعجرف. أنا مايهمنيش الفلوس. قد ما يهمني سلامة بـ.ـنتي.
محمد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم تمام اتفضلي الورق. وامضي.

ماجده: بسخريه. أمضي كدا من غير ما أعرف همضي على إيه؟
محمد: ابتسم بتمثيل. الورق معاكي. اقريه على مهلك. وامضيه. ويومين ويكون عندي. ووقتك خلص أتفضلي.
ماجده: بصوت جهوري. إيه ده يا استاذ أنت. أنت بتطردني. مفيش زوق خالص!
محمد: خبط ع المكتب بغـــضــــب واضح. وقال بتوعد. كلمة زياده أقسم بالله. هحولك للمسأله القانونيه.
وأوعي تكوني فاكره إن كنت ساكت ده ضعف مني؟ لأ...

أنا ساكت بس عشان خاطر ولادي. لكن غير كدا. انا عندي استعداد ادفنك انتي وبـ.ـنتك بالحيا يوم مـ.ـا.تفكرو انكوا تقربوا لأي حد من عيلتي. ومش هاخد فيكوا يوم واحد.
واعملي حسابك إنك هتدفعي تمن كل حاجه عملتها بـ.ـنتك. انتي فاااهمه.
وزعق. اتفضلي بررره!
ماجده: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ وخافت من تهديد محمد. وأخدت الأوراق وخرجت...
محمد: قعد بنرفزه. وقال. إيه ده؟ هو في ناس كدا؟

فيلا العدوي.
آدm مراد: داخل الفيلا بالعربيه. ولمح آرين واقفه عند البيسين. وركن العربيه ونزل منها!
آرين: واقفه قدام البيسين. وبتكلم مع نفسها. وقالت بلوم.
شوفتي يا آرين. شوفتي آدm انهردا لما زعلني ماهنش عليه حتى يكلمني ويعتذر.
بس هيعتذر إزاي؟ ده مصاص دmاء. ومرعـ.ـب يعني معندوش قلب يحس بيه.
إيه يعني يحرجني ويحرجني. ولا همه زعلي. إنسان بـ.ـارد جدا بجد.

أنا خلاص فكرت وأخدت قراري إن آدm المرعـ.ـب ده مش هتكلم معاه تاني!
آدm مراد: من وراها. قرار غلط يا آرين!
آرين: فتحت عينيها بدهشه. وقلبها دق بقوه. وهمست. آدm!
آدm مراد: وقف قدامها. وقال بشبح ابتسامه. لأ المرعـ.ـب!
آرين: بزعل حقيقي وجديه. لو سمحت متتكلمش معايا. أنت آدm لنفسك ومرعـ.ـب لنفسك!
آدm مراد: بتنهيدة. زعلانه!
آرين: عينيها لمعت. وقالت. وتفرق؟ بعد إللي أنت عملته معايا بتهيألي زعلي ما يفرقش معاك؟

آدm مراد: ده من وجهة نظرك. لكن لو زعلك مايفرقش معايا مكنتش واقف قدامك دلوقتي.
آرين: بدmـ.ـو.ع. لفت ضهرها ليه. وقالت بصوت مخـ.ـنـ.ـوق. أنت عايز ايه يا آدm!
آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه لصوتها. أولا مش عايزك تعيطي وده أنا حظرتك منه قبل كده.
ثانياً. اقعدي علشان أقولك أنا عايز إيه؟
آرين: هزت راسها برفض. وقالت. لأ. أنا مش هقعد. ولا هسمعك. أنت ديما تتعصب عليا بسبب ومن غير سبب.

آدm مراد: مسح وشه بأيديه ونفخ بنفاذ صبر. وشـ.ـد الكرسي بنرفزه. وقال بتمثيل الهدوء. اقعدي يا آرين.
آرين: اتخضت. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقعدت من سُكات.
آدm مراد: شـ.ـد الكرسي التاني. وقعد قدامها. وقال. ممكن تهدي بقى ونتكلم جد شويه.
آرين: بنرفزه. هو أنت عمرك هزرت أصلا علشان عايز تتكلم جد؟ وعموماً. نعم عايز ايه مني بقى؟

آدm مراد: بص ل عينيها. وقال عايزك ت عـ.ـر.في إني لايمكن في يوم اقلل منك. أو إني اهين كرامتك! أنتي مقامك عالي وكرامتك من كرامتي.
آرين: بصت ل آدm وتنحت. وقالت جواها.
مين اللي بيتكلم ده؟ المرعـ.ـب؟
لأ لأ أكيد حد خبطة على دmاغه. أو ممكن حد عمله غسيل مخ. المرعـ.ـب بيقولي كرامتي من كرامته.
وااااو الواد اتجنن. يال الهول.
آدm مراد: غمض عينيه وهز راسه بيأس. وقال. آرين أنا بكلمك.
آرين انتبهت. ها. اء. اه ايوه انا سمعاك.

وبعدها قالت بزعل. ولما كرامتي من كرامتك؟ ممكن أعرف ايه اللي أنت عملته معايا ده؟
آدm مراد: بصلها بغيره. وقال. لكل فعل رد فعل. وأنا منبه عليكي قبل كده مـ.ـا.تجريش في الجنينه أو في أي مكان. تقومي تجري قدام آريان وكريم؟
آرين: بتذمر. هو أنا يعني كنت بجري بتنطط؟
منا بجري عادي. وبعدين كنت فرحانه لداده زينب. أنت معندكش أي روح رياضية. أنت بجد لا تطاق. أنت! واتخضت.
آدm مراد: خبط ع التربيزه. وقال بغـ.ـيظ. انا إيه؟

آرين: عاااااا. في إيه بقى. أنت جاي تصلح ولا تزود الطين بلة. مـ.ـا.ترحمني بقى.
آدm مراد: بدهشه. طين؟ طيب يا آرين. خلاصة الكلام والحوار ده. أنا جاي علشان أقولك متزعليش. لكن!
آرين: بتقلدو. وقالت بهمس.
لكن لو شوفتك بتجري تاني قدام حد أو في الجنينة. صدقيني هتشوفي مرعـ.ـب تاني خالص غير دراكولا إللي قدامك دلوقتي!
آدm مراد: مسح وشه وغـ.ـصـ.ـب عنه أبتسم. وبعدها هز راسه وأبتسم أكتر.
وبعدها ضحك. ضحك بصوت عالى. ومن قلبه.

آرين: تنحت وفتحت عينيها على الآخر. وشهقت بعدm تصديق.
معقول آدm بيضحك ومن قلبه كمان!
وكملت بدقة قلب وتنهيدة حب. ضحكتك تجنن بجد.
آدm مراد: مسح ع شعرو. وبصلها. وشبك أيديه تحت دقنه. وقال. بابتسامه جميله. قولتلك قبل كدا انا مش عارف انا بيكي رايح ع فين يا آري!
آرين: غـ.ـصـ.ـب عنها أبتسمت بحرج. وقالت بتـ.ـو.تر. مش هتزعقلي تاني يا آدm!
آدm مراد: بحنان. عمري ما اعملها تاني ياضي آدm!

آرين: بصت ف الأرض وسكتت! وقلبها بيدق بسرعه.
آدm مراد: أبتسم لبرائتها. وقال. عندي ليكي مفاجآه.
آرين: رفعت عينيها ليه وقالت واو هديه اكيد مش كدا؟
آدm مراد: هز راسه مش بالظبط. لكن حاجه زي كدا
آرين: بتكشيره. ازاي بقى؟
آدm مراد: بكره أنا وأنتي هنروح الجامعه. واجيب ليكي النتيجة.
ومتأكد إن تقديرك كويس جدا. وعشان كده. هنفذ وعدي ليكي.
آرين: كشرت عينيها بعدm فهم. وعد إيه يا آدm!

آدm مراد: ربع أيديه على التربيزه. وقال بدقة قلب. رحلة سفاري لسيوه لكل العيله أسبوع كامل.
آرين: فتحت بوقها بزهول.
آدm مراد: بضحكه. ودي هديتي ليكي يا آري.
آرين: بسعاده. أنت لسه فاكر رحلة السفاري؟ أنت بتتكلم بجد يا آدm؟
آدm مراد: بتنهيدة حب ايوه يا ضي آدm!
بعد شويه. آرين رجعت ليها الضحكه الحلوه من تاني. ودخلت الفيلا في قمة سعادتها.
وآدm مراد. دخل بعدها وقعد معاهم وبيضحك.

و آركان رجع من عند جدو طارق. و زود البهجه للعيله.
وآدm بص لاميرته. وشافها مبسوطه. بسعادة أحفادها.

فيلا الصاوي.
آسر: الو. حياة اذيك.
حياة: بحرج. الله يسلمك. اذيك انت يا آسر.
آسر: بضحكه. أنا مبسوط جدا علشانك. ألف مبروك.
حياة: بدقة قلب وحرج. الله يبـ.ـارك فيك. ميرسي جدا. وبجد بشكرك على وقفتك جمبي ومساعدتك ليا في بعض المواد. وفعلا قفلتها وجبت فيها الدرجات النهائية. بجد شكراً.
آسر: يابـ.ـنتي قولتلك قبل كدا مافيش بينا شكر. انا عينيا ليكي ياحياة! أحم. قصدي يعني ده واجبي. وماينفعش أقصر معاكي.

حياة: وشها بقى أحمر من الإحراج. وساكته...
آسر: أحم. قوليلي بقى لسه عندك الشغف لكلية التربية.
حياة: ابتسمت أيوه طبعا. بجد عايزه أكون مدرسة رياضيات. بحب الرياضه اوي.
آسر: يابختها.
حياة: ها.
آسر: أبتسم. أنا واثق إنك هتوصلي للي أنتي عايزاه.
حياة: بتنهيدة حب وتمني. قالت. يارب. ي آسر يارب.

فيلا السيوفي.
چود: ايوه يا بت ياكارما. مبروك ياحبيبتى.
كارما: الله يبـ.ـارك فيكي ياچود. أنتي مجتيش ليه؟
چود: قعدت ع السرير بتاكل موز. وقالت بخبث. اصل خطشيبي كان هنا. وجاي يبـ.ـارك ل چواد أخويا. فيه الخير عنك إلا مسألتي چواد عمل إيه؟
كارما: قعدت ع السرير. وقالت بتـ.ـو.تر. اء. أنا لأ مش قصدي مسألش خالص. أنا عرفت من ناناه ملك أنه نجح وجاب مجموع كويس.

چود: بمكر. ياعيني عليك ياچواد ياخويا. ده رايح جاي يسألني كارما نجحت؟ كارما كلمتك؟ طمنيني على كارما!
زي ما تقولي كدا كان قلقان أكتر منك على شهادتك. أصل چواد أخويا ده جدع. بس أنتي طلعتي مش قد الجدعنه دي يابت!
كارما: بحرج. كلام إيه ده بس ياچود. لأ والله أنا مش كدا خالص. انا كنت هسالك فعلا. لكن زي ما قولتلك. عرفت من ناناه.

چود: بخبث. طيب چواد نجح في شهاده وآخر سنه. مش المفروض تبـ.ـاركي لسيادة القبطان عزوز قصدي چواد السيوفي؟
كارما: ههههه القبطان عزوز. يخربيت فصلانك. وكملت بحرج انا هتحرج أكلمه. بلغيه سلامي ليه. وقوليله. ك!
چود: قاطعتها. واقوله ليه. استني يابت أنتي. ياچوااااااد. أنت ياچواااااااد. ياقبطااااان.
كارما: شهقت وحطت ايدها ع بوقها. وهمست يامـ.ـجـ.ـنو.نة!
چواد: دخل وقال بغـ.ـيظ. إيه إيه. بتنادي بصوتك ده كله ليه؟ الدنيا اتهدت؟

چود: رفعت الفون. وقالت بغــــرور. تؤ دي كارما!
چواد: تنح إيه كارو. قصدي كارما. مالها؟
چود: نفخت بنفاذ صبر. كانت عايزاك تعلمها العوم. مالها إيه؟ أنت مش نجحت؟ هي بقى عايزه تبـ.ـاركلك. أمسك. وحطت الفون ف أيدو.
چواد: فاتح عينيه بزهول. وباصص ع الفون.
چود: خبطت كف على كف. وقالت. لاحول ولاقوة إلا بالله. الواد از بهل. مترد يابني انت على البنيه.
چواد: أنتبه. ها. اه حاضر حاضر. وقال. أحم. الو. كارما.

كارما: حدفت الفون ع السرير. وقالت ينهار اسو، أنا مالي كدا. أنا بترعش كدا ليه؟ يخربيت جنانك ياچود.
چواد: بتكشيره. كارما انتي سمعاني؟
چود: قعدت ع السرير. وبتاكل في طبق الفاكهه. وبتتفرج على أخوها وبتغني. سوق البنات.
كارما: مسكت الفون بتـ.ـو.تر. وقالت بتلعثم. اء. الو.
چواد: بدقة قلب. كارو!
كارما: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. اذيك يا چواد مبروك النجاح.

چواد: قعد جمب چود وقال بهيام. الله يبـ.ـارك فيكي. وأنتي الف مبروك لنجاحك. أنا فرحت جدآ. قصدي فرحت علشان كلنا نجحنا يعني.
چود: بترقص كتفها. وبتغني مهرجانات.
كارما: بتـ.ـو.تر. وأنا كمان فرحت. الكل الحمد لله نجح بتفوق. أنت خلاص قررت اكاديمية بحرية!
چواد: إن شاء الله. وزي ما وعدتك أول جوله ليا، احم وسكت. عشان چود.

چود: بغمزه. وعدتها بأيه. قول قول. والله أنا عمري ما قول لحد. وقالت بصوت عالى شويه. وعدك بأيه الواد ده ياكارما. هههههههه.
كارما: وشها بقى أحمر جدآ.
چواد: حط ايدو ع بوق چود. وقال أنتي عارفه ياكارما إن أختي چود بتحب تهزر. معلش مخطوبه لمصطفى لازم نعزرها.
كارما: ضحكت برقه.
چواد: قلبه دق. وقال. تصبحي ع خير ياكارو. وخلي بالك من نفسك.
كارما: بدقة قلب. وأنت بخير يا چواد، وقفلت.

چواد: حدف الفون. وصك على أسنانه بغـ.ـيظ.
چود: بتاخد نفسها بالعافـ.ـية. وقالت. صدق ياض أنت زي القطط تاكل وتنكر. وماله مصطفى بقى ياخويا؟
چواد: بغـ.ـيظ. قاعده تغني وتهزري ومش عارف اتكلم كلمتين على بعض. وكمان نازله تريقه. وبتتدخلي في المكالمه. بجد فصلتيني منك.
چود: هههههههه ياض عيب عليك والله دنا إللي خليتك تسمع صوتها. وبعدين انا بظبط دقات قلبها على دقات قلبك. عشان ننجز. حوارات العيله دي كترت ولازم نلمها بقى.

چواد: هرش في قفاه وقال. أنتي صحيح مـ.ـجـ.ـنو.نه. لكن أنتي جدعه. وأختي حبيبتي. بجد شكرا جدا ياچود.
چود: ايتا ايتا ايتا. لأ ماليش أنا في شغل الدراما ده. أمسك ياحبيبى الفون. واطلبلي أوردر محشي كرنب دلوقتي. ونص فرخه.
چواد: تنح إيه؟ كرنب ونص فرخه؟
چود: ايووووه هو ده الشكر الصح. يلا ولا عايزني اسيح ليك أنك وعدت كارما بحجات منعرفهاش!

چواد: بغـ.ـيظ. إيه التخلف ده. أنا وعدتها إني لو ربنا كرمني وبقيت قبطان هاخدها اول جوله. انتي غريبه.
چود: رقصت حواجبها. وطاجن باميه. بس بسرعه وحياة أمك.
چواد: بضحكه. مـ.ـجـ.ـنو.نه بس تستاهلي مـ.ـيـ.ـت أوردر.
چود: باسته على الهوا. حبيب أختك يافوزي!

تاني يوم ف الجامعه...
آدm مراد: وقف بالعربيه. وقال ل آرين. خليكي هنا. هشوف النتيجه وارجعلك.
آرين: بتـ.ـو.تر. لأ لأ بليز بليز يا آدm خدني معاك. أنا متـ.ـو.تره وخايفه جدآ.
آدm مراد: أبتسم. خايفه من إيه؟ مش قولتي إنك مقفله الإمتحانات. يبقى خلاص.
وبعدين أنا واثق إنك ناجحه وبتقدير أمتياز كمان.
آرين: غمضت عينيها ورفعت أيديها للسما. وقالت بهمس. يارب ربع ثقته يارب.
آدm مراد: بضحكه. انزلي تعالي، ونزل.

آرين: نزلت وماشيه جمبه. ومتـ.ـو.تره جدآ. وتمتمت بكلام مش مفهوم.
آدm مراد: كشر عينيه وقال. أنتي بتقولي إيه؟
آرين: بتـ.ـو.تر. بقرأ قرآن. سبني يا آدm الله يكرمك. انا حاسه إن قلبي هيقف من القلق.
آدm مراد: شاف شباب كتير عند النتيجه. وقال طيب تعالي اقفي هنا ومتتحركيش خطوه واحده. أنتي شايفه المكان زحمة. أنا هدخل أجيبها. وراجعلك بسرعه. تمام؟
آرين: هزت راسها بحيرة. حاضر حاضر. بس بليز متتأخرش.

آدm مراد: هز راسه تمام. واتحرك.
بعد لحظات.
آرين واقفه. وبتفرك في أيديها. ونفخت بخـ.ـنـ.ـقة. وقالت. اوووف آدm أتأخر. ومامي بتتصل اهي. وردت عليها. الو. ايوه يا مامي ياحبيبتى. لأ لسه آدm بيجبها.
إيه؟ آركان! هو هيرجع امتى من الجيم؟ طيب يامامي ما هو بابا آدm قال ل آركان روح انت المشوار إللي طلبته منك وانا هتصرف مع أختك.

لأ لأ متقلقيش هنرجع قبل ما يوصل. وأنا مطمنه لأن بابا آدm هو إللي طلب من آدm. لأن تيم عندو شغل في المستشفى. اوكي حاضر ياحبيبتى. لأ هكلمك على طول. تمام مع السلامه. وقفلت وبتحط الفون ف الشنطه.
شادي: أنتي آرين السيوفي!
آرين: لفت تشوف مين! وقالت بتعجب. خير حضرتك تعرفني؟
شادي: أبتسم. وقال أنتي طلعتي أجمل بكتير من قريب. بجد تسحري.

آرين: قلبها دق بخــــوف. ولو آدm شافها واقفه معاه هيقــ,تــلها أكيد. وسابته ومردتش عليه. وبعدت كام خطوه.
شادي: قرب منها. وقال طيب مش على الأقل تردي عليا. وت عـ.ـر.في اسمي وعايز منك إيه ونتعرف؟
آرين: بخــــوف وخـ.ـنـ.ـقه. لو سمحت عيب كدا. واتفضل من هنا.
شادي: بضحكه. صوتك يسحر. بصي مبدأيا كدا انا مش طالب في الجامعه. أنا مهندس معماري. وشوفتك هنا بالصدفه. وسألت كتير عليكي. وعرفت اسمك. بجد أسمك وشكلك وكل حاجه فيكي تهبل.

آرين: فتحت عينيها بصدmه اكبر من اي وقت. وقالت. اء، آدm!
شادي: بضحكه. لأ انا شادي. بس لو عايزاني آدm؟ أكون آدm. شوفي أنتي عايزه إيه وأنا معاك ياجميل.
آدm مراد: بغـــضــــب العالم، أتحرك بسرعه. ورفع شادي من رقبته لفوق.
آرين: شهقت بصوت عالى وحطت أيدها ع بوقها والشنطه وقعت على الأرض.
شادي: بيحرك رجليه في الهوا. وبيحاول يتتفس.
آدm مراد: عينيه كلها شرار. وحدف شادي بقوة على الأرض.

شادي: بيكح بصوت عالى. وماسك رقبته. وبينهج.
آدm مراد: هجم عليه. و رفعه من القميص. وضـ.ـر.به بوكسات ورا بعض. وكل ده في صمت.
حصل هرج في المكان. لكن كان بعيد عن الكاميرات.
آدm مراد: ضغط ع فكه بكُره واضح. وخبطه روسيه.
شادي: بينهج ومش لاحق يتحرك. ولا عارف يدافع عن نفسه.
آرين: عينيها مفتوحه بصدmة و رايحه يمين وشمال.
وخافت من آدm حرفياً. ورجعت كام خطوه لورا.
شادي: بيحاول يقوم يقف على رجليه.

آدm مراد: ضـ.ـر.به في ضلعه أكتر من مرة. و بوكس ف وشه.
شادي: وقع بعيد عن آدm. وبينهج. وبيتألــم.
آرين: جريت على آدm. لكن بعيد شويه لأنها خايفه. وقالت بدmـ.ـو.ع. خلاص يا آدm بالله عليك. هيمـ.ـو.ت في إيدك.
آدm مراد: بصلها بتحذير شـ.ـديد اللهجة. أنها متتكلمش.
في اللحظه دي. شادي قام بصعوبه. وركب الريس بتاعه وساق بسرعه.
آدm مراد: بغـــضــــب. وتهديد. اركبي العربيه.
آرين: جريت وركبت بسرعه. وبتنهج. من غـــضــــب آدm وغيرته عليها!

آدm مراد: ركب العربيه. وشغلها وعملت دخان كتير. وطار بالعربيه. ورا الريس.
آرين: رغم أنها بتحب السواقه الجنونيه لكن مش بسرعة وجنون الديزل.
شادي: سايق وبيحاول يسوق بسرعه. لكن مش قادر من ضلعه. ومناخيرو بتنزف. وبيكح. وشاف في المرايا عربية ماشيه وراه بسرعه. وجمع قوته و داس بنزين...
آدm مراد: أيدو ع الدريكسيون. ورجله على البنزين. وسايق بجنون. وخلاص هيحصله.
آرين: حطت وشها بين ايديها ومغمضه من السرعه.

آدm مراد: بتركيز. متخافيش من حاجه.
آرين: بعـ.ـيا.ط مكتوم، والله انا معملت حاجه!
آدm مراد: بجمود. عارف.
آرين: نفخت بأريحية. لكن فتحت عينيها بزهول. لما شافت شادي خلاص قدامهم. وآدm داخل فيه.
آدm مراد: داس بنزين وسبق الريس. وفرمل. ووقف قدام الريس. ونزل من العربيه.
الريس: انحرف عن مساره. وشادي وقع. والريس اتقلب أكتر من مرة. ووقع في النيل.
شادي: من الوقعه. اتجـ.ـر.ح في أماكن مختلفة. وبيحاول يقوم.

آدm مراد: ماشي بهدوء. وقرب من شادي.
آرين: شهقت وحطت أيدها ع عينيها. وفتحت ببطء. تشوف المرعـ.ـب بجد هيعمل ايه؟
شادي: شاف آدm. وهز راسه بترجي ورفع أيدو وبيطلب الرحمه.
آدm مراد: رفع رجله وحطها على صدر شادي. وقال بهدوء مصطنع. أيوه بقى سمعني كنت بتقول ايه؟
شادي: اترعـ.ـب حرفياً. وهز راسه وقال بتعب وتلعثم. لأ لأ. أنا آسف. ما، مقولتش. مقولتش. وبينهج بألــم.
آدm مراد: من غير كلام. اداله بوكس قوي جدا بين عينيه.

شادي: نام ع ضهرو وفرد ايدية. وبيكح. ومناخيرو بتنزف.
آدm مراد: جرجرو في الأرض وجابه على جمب. وحدفه على الأرض. وراح يفتح باب العربيه. وجاب حديده.
شادي: شافه. قلبه دق بخــــوف كبير. وقال يروح ما بعدك روح. ونط في النيل.
آدm مراد: شافه بيعوم. ولبس النضاره. وركب العربيه. ومسح الدm إللي على أيديه بمنديل. وساق العربيه.
آرين: بتفتح وتغمض ببلاها. وقالت جواها. هو ازاي كدا؟
آدm مراد: بشبح ابتسامه. كدا ازاي يا آرين؟

آرين: شهقت. وقالت. وكمان مشعوذ. أنت عرفت إزاي!
آدm مراد: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك. وقال مشعوذ مرة واحدة.
يابـ.ـنتي اختاري كلامك قبل ما تقوليه. وحظك اني مبسوط جدا انهردا.
آرين: ببلاها. أنت بتضحك؟ أنت لسه قـ.ـا.تل واحد دلوقتي!
آدm مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. هو إللي أختار مصيره.
محدش قاله يعمل المستحيل إللي المرعـ.ـب استحاله يتحمله.
آرين: بغباء. ها. يعني ايه يا آدm؟
آدm مراد: بضحكه. يعني ألف مبروك ياضي آدm.
آرين: مبروك! على إيه؟

وخبطت ع جبينها وقالت. أيوه صح أنا نتيجتي انهردا.
وصرخت بصوت عالى. عاااااا. أنت بتتكلم بجد. يعني أنا نجحت. قول والله نجحت. قول قول قول.
آدm مراد: ههههه. ايوه نجحتي وبتقدير أمتياز.
آرين: بسعاده. الله عليا. يخلاثي عليا أنا. حاجه مشرفه أه والله.
آدm مراد: بضحكه. مش هينفع دلوقتي اقولك انتي زعلانه!
كان نفسي اسمعها. وانتي بتتهربي من اي مشكله.
آرين: بدهشه. إيه ده. أنت عرفت إزاي؟
آدm مراد: أنا المرعـ.ـب يا آري.

آرين: بضحكه. قالت بمكر.
اه أسكت يا آدm أصل انا فرحانه اوي اه والله!
آدm مراد: هز راسه بضحكه. وقال. لأ. التانيه أجمل. بس دي حلوه كمان.
آرين: عوجت بوقها. بـ.ـارد.
آدm مراد: رفع حاجبه وقال بتقولي إيه؟
آرين: بتلعثم. اء. ولا حاجه. بقول أنت زي الفل. المهم بقى. لما بابي يرجع بكره. هنسافر رحلة سفاري زي ما وعدتني؟
آدm مراد: بإبتسامة حب. آدm لما بيوعد لازم يوفي يا ضي آدm!

وبعد يوم كمان. فهد ومراد رجعوا. واقنعوا فهد بصعوبه. وقالوا ليه ان الرحله دي بمناسبة نجاح تالين.
وواقف على رحلة السفاري لأنه كان موجود معاهم.
وتيم. اقترح أنهم كلهم يسافروا في أتوبيس تبع اي شركة من شركات العدوي. علشان كلهم يبقوا مع بعض. وفعلاً سافروا. شباب العيله والبنات. وكان أسبوع يجنن بالنسبة ل آرين ومبسوطه إن آدm بيعمل علشانها كل حاجه. وعاشت أجمل مغامرة.
ومراقبة الديزل ليها. تحت عيون الفهد!

وبعد أسبوع كمان. :
فيلا السيوفي.
رودي: بلهفه. الو. ايوه يابسام اذيك يا حبيبى.
بسام: بعدm فهم. االو. مين اللي بيتكلم؟
رودي: أبتسمت. اه معلش أنا رودي أختك. وده رقم البيت. أصل انا اتصلت عليك كتير أمبـ.ـارح بس أنت مردتش عليا. فقلقت عليك.
بسام: بخـ.ـنـ.ـقه. اه. رودي. أيوه فعلاً أنا كنت مشغول أوي أمبـ.ـارح. وع العموم خير في حاجه؟

رودي: حست بالغربه والإحراج. وقالت. اء. أبدا أنا بس بتصل عليك علشان أشوفك هتيجي امتى؟ فارس قالي أنك جاي قريب. لكن أنت مجتش!
بسام: اه معلش بقى يارودي. أصل مشغول زي ما قولتلك. لكن في أول فرصه هنزل مصر. لأني لازم أنزل أشوف الإيرادات. وهشوف هصفي ولا لأ؟
رودي: بخيبة أمل. ماشي يابسام. أحم. سلملي على أكمل. وكنت عايزه أقولك إن چود. اتخطب، الو. الو، بسام!
رودي بدmـ.ـو.ع. قفل معقول!

رنا: مسكت كتفها وقالت بحنان. أكيد لأ. أكيد عيب شبكه.
رودي: بصت ل رنا. وحاولت تبتسم. وهزت راسها وقالت بو.جـ.ـع. ممكن؟
رنا: بحـ.ـز.ن. أنتي ليه زعلانه كدا. وليه بتفكري في السلب. طيب اتصلي عليه تاني. وأكيد هيرد.
رودي: هزت راسها بأمل. وبتتصل تاني. لكن قالت الرقم مقفول.
رنا: مسدت على خدها وقالت. بإبتسامة. اهو شوفتي صدقتيني أنه عيب شبكه!

رودي: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت. أنا مش عارفه ليه بيعمل كده. اء! وسكتت حاسه بغصه في قلبها.
رنا: شـ.ـدتها لحـ.ـضـ.ـنها. وغمضت عينيها وقالت. حبيبتي بلاش تضغطي على نفسك ف التفكير. وأحنا جمبك ومعاكي. أنا أمك. وطارق أبوكي وعندك عيله بتحبك وكلهم اخواتك. بصي للجانب الإيجابي. أكيد اخوكي في يوم هيجيلك. أنتي مهما كان أخته.
رودي: كـ.ـلـ.ـبشت فيها. ومغمضه عينيها بقوه. لكن صعب دmـ.ـو.عها متنزلش.

طارق: شاف الموقف وسمع وزعل عشانها جدآ. وقرب منها. وقال بتمثيل الهزار. اله. ايه يارودي يابـ.ـنتي. من امتى وأنتي بتحبي النكد؟
لأ لأ أنا هرجعك مكان مكنتي إحنا مكتبناش النكد في القايمه.
رودي: طلعت من حـ.ـضـ.ـن رنا. وابتسمت بتمثيل. وقالت. غـ.ـصـ.ـب عني ياطاروق والله.
طارق: شـ.ـدها وقعدها جمبه وربت على ضهرها. وقال.
طيب بقولك ايه. تعالي نتحدى النكد أنا وانتي. ونجوز البت چود قبل الدراسه بشهر. ها قولتي ايه؟

رودي: بزهول ايه؟ يعني بعد شهر؟
طارق: وخمس أيام. ها نقول على خيرة الله. ونريح دmاغنا من زن الواد مصطفى.
اهو الواد ده بجد طالعلي. فاكره يارانوش. زمان لما كنت كل يوم اقولك تعالي اتجوزك انهردا.
رنا: ضحكت. وقالت. طبعا. وانا اقدر أنسى.
طارق: ها يابت يارودي قولتي ايه؟ وفارس موافق على أي حاجه. خلينا نفرح. ونرمي النكد ورا ضهرنا.

رودي: بتنهيدة راحه قالت. والله يا بابا چود دي بـ.ـنتك مش حفيدتك. وأنت أحق بيها في أي قرار...
طارق: يسلام. شوفي مع أني بحب تفاهتك. بس أول مرة تقولي حاجه صح. يبقى على خيرة الله. كتب الكتاب بعد أسبوع. والفرح آخر الشهر.
رنا ورودي. بسعاده. إن شاء الله.

في مستشفى النور. قسم الحروق.
تيم: دخل لكامليا. وقال للممرضين بخـ.ـنـ.ـقه. نزلوا الحاله على العمليات.
كامليا: مخبيه وشها. وحالتها مش عارفه تستقر على الخير أو الشر. وبقى عندها اضطراب من التفكير الكتير والشر إللي جواها.
تيم: فتح الباب بنرفزه وخرج مضايق جداً.
ماجده: بدmـ.ـو.ع. كامليا ياحبيبتي. اسمعي كلامي. اعملي بس العمليه وارجعي زي الأول وهعملك إللي أنتي عايزاه ياحبيبتى.

كامليا: بتوهان. كامليا خسرت يامامي. خسرت. كنت عايزه تيم. بس خلاص.
لكن لأ لأ انا مش هسكت. لكن هعمل ايه يعني خلاص كامليا بقت مشوهه.
ماجده: عيطت. وقالت. هعمل إللي أنتي عايزاه ياروح مامي. بس ارجوكي بلاش تعملي حاجه دلوقتي.
ممرض من وراها. لابس كمامه. وقال. اتفضلي حضرتك. أمضي على الورق ده.
ماجده: بدmـ.ـو.ع ومش مركزه. اوراق ايه دي؟
الممرض: ده إقرار بالموافقه على عملية بـ.ـنت حضرتك!

ماجده: مسحت دmـ.ـو.عها. ومضت على الأوراق.
الممرض: لكامليا. اتفضلي حضرتك امضي.
كامليا: هزت راسها بجنون. لأ مش همضي.
ماجده: طيب وهي تمضي ليه؟ ما أنا اللي مضيت؟
الممرض: لأن بـ.ـنت حضرتك مش قاصر ومسؤوله عن نفسها. وحضرتك مرافق ليها. فلازم الاتنين يمضو. وياريت يامدام تقنعيها. علشان تعمل العمليه وترجع جميلة زي ما كانت.
كامليا: أبتسمت ونزلت راسها ع كتفها. وقالت أنا جميله.

ماجده: بدmـ.ـو.ع. طبعا ياروحي أنتي أجمل بـ.ـنت ف الدنيا. يلا أمضي علشان انتي جميله.
كامليا: بعد محاولات مضت على الأوراق.
الممرض شاور ليهم. نزلوا الحاله للدكتور تيم.
الممرضين طلعوا كامليا من الدور ونزلوا في الاسنانسير.
الممرض: خارج من الاوضه. وبينزل الكمامه.
ماجده: لو سمحت. ؛!
الممرض: لبس الكمامه بسرعه. ولف ليها أيوه؟
ماجده: هي العمليه هتاخد وقت؟
الممرض: أبتسم. طبعاً. دي عملية تجميل! بعد أذنك.

ولف وشه وخارج. ونزل الكمامه. وأبتسم بخبث. وقال.
(الفهد الأسود) يعني السرعه القصوى والاداء المبهر! جايلك يا أمبراطور!
آركان: نزل بسرعه. وقــلـــع بالطوا الممرضين. وخرج من المستشفى. وركب العربيه. وقال اتفضل يا كبيرنا. كله فول اوبشن. الحيزبونه ماجده مضت على كل الأوراق.
آدm: ابتسم. وقال. برافو عليك يا آركان.

آركان: بغـ.ـيظ. سمعت الجيزبونه دي بتقول ايه لبـ.ـنتها؟ دي عايزه تساعدها في الشر إللي هي فيه. هو في امهات بالشكل ده؟
آدm: فتح الأوراق. وقال بثقه. لأ خلاص بعد ما تشوف نسخه من الأوراق دي. هتخاف تبص وراها.
آركان: طيب النسخه هتوصل ليها أمتى؟
آدm: بص قدامه وقال. بعد العمليه مباشرة. أنت هتطلع فوق. وهي هتكون مشغوله أول ما تشوف بـ.ـنتها. وانت بسرعتك هتحط النسخه في شنطتها. وتخرج.

وأول ما توصلها رساله من رقم برايفت. هتشوف الأوراق. وتقرا هي مضت على كوارث ومصايب تجيب الإعدام. ليها ولبـ.ـنتها!
آركان: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. والله هما ولاد حلال ويستاهلوا مابعد الإعدام. ده لو في يعني!
آدm: أبتسم. وقال أمسك النسخه دي. ونفذ إللي طلبته منك. ومتنساش. إني لازم اكلمها.
آركان: لأ مش هنسي. أتفضل انت يابابا. أرجع على البيت وأنا هظبط كل حاجه. واتصل. واطمنك. وتكلمها.

آدm: ربت ع كتفه وقال. أنا مطمن لأن حفيدي الغالي قدها!
آركان: أبتسم بحماس. ونزل.
آدm: بص قدامه بجمود، وافتكر لما ميرو كانت في حـ.ـضـ.ـنه ويبـ.ـارك ليها على الحمل. وشم ريحة البنزين اللي على هدومها. وكمان عـ.ـيا.طها بالطريقه دي وشك في الموضوع. وقرر يعرف إللي حصل. وشاف أحسن واحد للمهمه دي. هو (الفهد الأسود)
وفاق من شروده. وقال. بهدوء عكس إللي جواه. أطلع على البيت. يا هارون!

في العمليات.
كامليا: بدmـ.ـو.ع وهيستريا. تيم تيم انا جميله. انا هرجع جميله زي ما كنت. ونتجوز أنا وأنت. ونسافر. بص هنسافر بعيد. علشان تبعد عن كل الناس. انت ليا انا. أنا وبس.
نتجوز واسيب مريم عايشه. ماشي يا تيم؟ بس انا جميله. انا جميله اوي. بس النار. النار دي كانت لمريم. النا!
تيم: بغـــضــــب. اخرسي بقى. أنا مش قادر اتحملك اكتر من كده.

وبص لدكتور التخدير. وقال مش عايز أسمع صوتها. خلينا نبدأ العمليه عايز اخلص.
كامليا: بتتكلم بهستريا وبتكرر نفس الكلام. لحد ما اتخدرت ونامت.
تيم: بص لوشها. وقال. عايزه تقــ,تــلي مريم!
أنتي حتى متستاهليش جزء من شكل مريم ينتسب ليكي. أنتي لازم تتغيري كليا ياكامليا يابـ.ـنت عبد البـ.ـاري!
وبدأ في إجراء العمليه!
بعد ساعات من العمليه. وكامليا خرجت لغرفة الملاحظه.
آركان: بخفة يد نفذ كل حاجه! وخرج.

ماجده: وصلت ليها رساله خاصه. وقراتها. ومكتوب فيها الامانه في شنطتك ياماجده عبد البـ.ـاري!
ماجده: كشرت عينيها بعدm فهم. وقامت جابت الشنطه من ع الكنبه. وفتحتها. واستغربت للاوراق. واتصـ.ـد.مت ورجعت لورا وكانت هتقع من الصدmة.

ومضت على إقرار بإنها هي وبـ.ـنتها. بيتاجروا في أعمال مشبوهه. من حيث دعاره ومـ.ـخـ.ـد.رات. وتهريب بنات قاصرات. وآخر عمليه تهريب سلاح. وهي في المستشفى كنوع من التمويه. عشان محدش يشك فيهم، وكل ثروتها اتجمعت من الأعمال الغير مشروعه. وقــ,تــلت ناس كتير جدا في أحداث غامضه. وبذكاء وترتيب كبير. منها هي وكامليا عبد البـ.ـاري. وهذا إقرار مني بذلك.
ماجده: الورقه وقعت منها.
آركان: دخل عليها. رفع ليها الفون.

ماجده اتخضت. لأنها متعرفش آركان ولا حتى شكله. لكن برجفه مسكت الفون وحطته على ودنها. وبتنهج.
آدm: بهدوء وثبات. ماجده عبد البـ.ـاري. أكيد انتي شوفتي الإقرار إللي أنتي مضيتي عليه.
ومضيتي عليه برغبتك وبإرادتك.
وأحب اقولك إن دي البدايه. لكن لو عايزه تبتدي حياة جديدة؟
تهربي. اهربي وانقذي نفسك وبـ.ـنتك. قدامك مهله أسبوع واحد. وتسافري ومتفكريش ترجعي مصر في يوم من الأيام.

لأن لو عرفت إنك رجعتي؟ الأوراق دي في نفس اليوم هتكون قدام النائب العام. ده غير إن بـ.ـنتك مش هينفع ليها أي عمليه بعد كده! خدي بـ.ـنتك واختفي! وده لمصلحتك!
ماجده: هزت راسها من غير ما ترد. بالموافقه. وكانت بتترعش ومرعوبه!
آركان: أخد منها الفون. ورفع حاجبه ليها. وهمس بخبث وشمـ.ـا.ته. اسبوع متنسيش! سلام.
وسابها وخرج!

وبعد كام يوم. شالوا الشاش من على وش كامليا. ورجعت من جديد لكن بشكل تاني. وجميله مش وحشه. علشان تيم يرضي غــــرورها.
وتيم قال للأسف. وشها مكنش ينفع يرجع زي الأول. لأن ف اجزاء ادmرت. وحقيقي مكنش ينفع. وده إللي طلع معايا.
لكن تيم من جواه كان مبسوط جدا. إن العمليه طلعت بالنتيجه دي. وأنها مابقتش تشبه ملاكه.

ماجده: رغم رعـ.ـبها إللي عايشه فيه ليل ونهار. لكن أعجبت بشكل كامليا الجديد. وشافت إن من مصلحة كامليا أنها تسافر وتبدأ من جديد. وتعالجها نفسياً بره مصر.
بعدها بيومين. :
كامليا: خرجت من المستشفى. وشافت شكلها الجديد. لكن جنونها بحب التملك مش قادرة تتخطاه.
وباب الفيلا خبط. وجه شاب من البريد. وقدm طرد لكامليا. وكانت ورقة طـ.ـلا.قها من عامر.

كامليا: ضحكت بجنون. ضحكت كتير جدآ. لدرجة إن ماجده خافت منها. وأخدت قرار صح. وأنها تعالجها بره مصر عند احسن ألاطباء النفسيين.
واتصلت ع محسن. وجالها. وحاولوا يعطوها منوم. ونامت.
وماجده رجعت الشركه لمحسن. وقررت أنها تسافر خلال الأسبوع ده! وتبدأ هي وبـ.ـنتها من جديد في مكان بعيد جدا عن مصر.
وبكده دور كامليا انتهى. وقدر الإمبراطور بذكائه يبعد الشر عن أحفاده.

وقدرت ميرو بالخير إللي جواها إن ربنا يحفظها من اي مكروه. لأن الخير ديما يفوق الشر.
والحمد لله. ميرو وتيم هيعشوا بسلام وآمان.

بعد يوم كمان.
فيلا السيوفي!
المأذون: بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير. بالرفاء والبنين!
الزغاريد عمت في كل مكان.
والكل بـ.ـارك لمصطفي وچود وأصبحت چود أخيراً. ملك لتيفا. ونقولهم مبروك مؤقتاً!
مصطفى: بفرحه. مبروك ياتراب القمر!
چود: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. الله يبـ.ـارك فيك. بس ياريت بلاش الكلمه دى. مش فاهمه أنا ايه تراب القمر!
مصطفى: بمكر. لأ دا انتي بقيتي مراتي. يعني اقول إللي انا عايزو.

واعملي حسابك. من هنا ورايح مفيش مصطفى. في حبيبي وقرة عيني وبس!
چود: رفعت حاجبها وقالت. يخربيت الوهم إللي أنت عايش فيه!
مصطفى: خـ.ـطـ.ـف أيدها. ومسكها. وقال دي حلالي هههههههه. تعالي نلعب لعبة ادي البيضه وادي إللي سلقها هههههههه.
چود: بتضحك لكن مكسوفه على مزهوله. وقالت. اوعااا يخربيتك سيب ايدي.
مصطفى: بمكر. وأنا جيت جمبك.
الهوي چود بقت مرتي ياجدعان. ده انا هنفخك مقالب بس اصبري عليا.

چود: شـ.ـدت أيدها. وقالت يخربيت فصلانك. أنت مـ.ـجـ.ـنو.ن يامصطفى.
مصطفى: بصلها بضحكه صافيه. وقال بحبك يا چود! والله بمـ.ـو.ت فيكي.
چود: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ووشها احمر جدآ.
مصطفى: مسك أيدها لأول مرة وباسها. وقال مبروك عليا تراب القمر.
چود: جـ.ـسمها اتشـ.ـد. وسحبت أيدها بسرعه. وقلبها بيدق. وقالت بلخبطه. اء. الله يبـ.ـارك فيك.

تاني يوم
فيلا مصطفى عزيز!
مصطفى: اتصل ع چود.
چود: ردت بسرعه. وقالت. الو ياتيفا.
مصطفى: قلب تيفا. وعقل تيفا. أنا حبيت تيفا عشانك ياتراب القمر.
چود: ههههه. تسلم ياصحبي.
مصطفى: عارفه ياچود. بحس ان علاقتنا أنا وانتي. كانت بدايتها من سوق الخضار. أو السمك أيهما أقرب.
چود: رفعت حاجبها وقالت. أحمد ربنا أنه مش سوق سلاح. كان زمانك في خبر كان. ماشي ياخويا.

مصطفى: أشطا يامعلم چود إللي أنت شايفه صح. كلها شهر وتبقى معايا اجميل...
چود: عوجت بوقها. إن شاء الله.
مصطفى: وعشان كده. أنا جهزت كارت الفرح. بروفا يعني.
چود: بدهشه. ها؟ كارت الفرح دلوقتي يامصطفى؟ لسه بدري قوي.
مصطفى: بدري من عمرك يختي دول 20 يوم.
يابت. وهنطلع شهر العسل في دهب.
وهو في أجمل من ان احنا نروح الجامعه مع بعض. مع جوزو ومـ.ـر.اته.
چود: بيلاها. ها؟ إيه جوزو ومـ.ـر.اته دي كمان؟

مصطفى: لأ متاخديش في بالك، المهم اسمعيني كويس. الكارت مع أخوكي چواد. وزمانه داخل على الفيلا دلوقتي. ولما تشوفيه وتقريه أبقي اتصلي اشكريني. يلا سلام دلوقتي علشان اتغدا. مرمر بتنادي عليا.
چود: بضحكه سلام يامـ.ـجـ.ـنو.ن. وقفلت. وقالت بفرحه. كارت الفرح من دلوقتي؟
والله مصطفى ده بيفاجأني.
هار اسوح لو كاتب تراب القمر؟ دي تبقى مصيبه.

كويس أنه عمل كارت تجربه. اهو نغير لو حاجه ولا كلمة مش عجباني. واكيد تراب القمر. أنا نفسي أعرف ايه معني الكلمة دي؟
بعد شويه.
چواد: خبط ودخل. وقال امسكي ياچود. مصطفى بعت معايا الظرف ده. وقالي اسلمه ليكي شخصيا. يلا سلام أنا لأني همـ.ـو.ت وانام شويه من الصبح وأنا بلف مع بابا. وساب الكارت وخرج.

چود: بسعادة بتفتح كارت الفرح وقالت. لما أشوف تيفا كاتب إيه في كارت فرحنا، وبتقرا. وفتحت عينيها بصدmه. وقالت ينهار أبوك! أسو!
إيه إللي أنت كاتبه داااااه؟
وقالت بصوت متغاظ...
نظرا للظروف المنيـ.ـلـ.ـة التي تمر بها البلاد. فنيـ.ـلـ.ـة بنيـ.ـلـ.ـة بقى.
قررت انا /مصطفي عزيز باشا...
وانا بكامل قواي العقلية أن اتخلى مش قادر أقولها، أن اتخلى، مش راضية تطلع.

أن اتخلى عن عزوبيتي واتلم وأكفر عن ذنوبي. وزي ما احنا عارفين الجواز مش للعب والدلع لأ الجواز فرصه لتكفير الذنوب وتعليم الصبر والرضا بالقضاء والقدر.
والمهم إني قررت أتوب اتجوز واحدة من اعقل والطف بنات عيلة السيوفي. وهي.
الانسة/ G-F-T. واللي قراها جفت؟
هي مش (جفت) لأ. ولكن ده اختصار لأسم العروس.
المهم ما علينا.

لذلك نتشرف بدعوة سيادتكم علشان تيجوا تشوفوا الجريمة إللي هنعملها في حق المجتمع. والتضحية والفداء إللي أنا بعمله.
وعشان تستمتعوا ببعض فقرات الأفراح زي النم والتريقة على العريس إللي انتوا متحلموش بيه! وفستان العروسة G-F-T وا، وا...
وذلك يوم...
لحضور حفل الزواج.
متتأخروش علشان تلحقوا النم من اوله وعشان هيفوتكوا حاجات كتير. وفقرات اكتر.
الباشمهندس/ مصطفى عزيز!

چود: طبقت الكارت في أيديها بنرفزه. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. وقالت بزهول. القــ,تــل ليك حلال يابن يوسف!
القــ,تــل ليييك حلاااال.
وأنا إللي كنت خايفه من أنك تكتب تراب القمر؟ في الآخر بقيت جفت؟ أنا جفت؟ حسبي الله ونعم الوكيل فيك ياشيخ. ده انا هسود عيشتك! أنا هفشكل أم الجوازه دي!

ف السنتر.
چود: واقفه. وقلبها بيدق بسرعه كبيره. ومتـ.ـو.ترة جدآ!
آرين بسعاده. وااااو العريس. وصل. مصطفى وصل يابنااااات.
مصطفى: . قال لچود بغمزه، براحه ع الأرض عشان مش بتاعتنا!
فيلا تيم عزيز.
ميرو قاعده على السفره مع تيم وبيتغدوا.
تيم: بابا آدm وماما مريم. راحوا زياره لعمو بيتر. لأنه تعبان شويه.
ميرو: بتاكل. اممم. مامي قالتلي. وزعلت جدآ. ربنا يشفيه يارب.
وكمان هيروحوا ل ناناه ملك.
تعرف ياتيمو. لما بابا آدm وماما مريم بيخرجوا من البيت. بحس أنه ناقصه حاجه كبيره جدآ.

تيم: بتأكيد. طبعاً. دول هما جدر العيلة. واللي تعبوا علشان نوصل للنتيجة دي وبفضل ربنا أولا. ثم ماما مريم ثانياً. وبعدها الإمبراطور!
ميرو: بتعجب. أنا لما بشوف هدوء بابا آدm. بقول أنه اكيد ده طبعه من الصغر.
ولما بابا طارق يقولي إنه كان عصبي جداً. انا مصدقتش.
لكن بابا آدm أكد على كلام بابا طارق. وقال إنه فعلاً كان بيغـــضــــب بسرعه. و السبب في تغيرو للأفضل. ربنا ثم ماما مريم.

وأنا سألت بابا آدm إيه سبب التغيير ده؟
قالي. انه لما بدأ يقرأ القرآن. ويصلي في المسجد. ويقرب من ربنا. حس بسكينة وراحه. وهدوء. وانشراح في صدرو.
وشاف إن الدنيا صغيره اوي. وإن مفيش حاجه تستاهل أنه يعلمها لأولاده وأحفاده؟ غير الحب والود والخير.
لأن الحب بيفوق أي حقد، والود بيفوق الجفا، والخير بيفوق الشر.

بابا آدm وماما مريم مثال مشرف لأي حد. ومن رضا ربنا علينا إحنا ك أحفاد. أننا اتوجدنا في قلب الإمبراطورية العظيمه دي!
تيم: بإبتسامة حب. ومن رضا ربنا عليا أنه رزقني بنسخه مصغره من أميرة آدm.
نقول عليها ملاك تيم! أو ملاك الروح. حاجه كدا وهم.
خفيفة على الروح وعندها لين القلب. وجودك في حياتي نعمة كبيرة جداً. بجد يا مريم أنا مبسوط جدا لوجودك جمبي.
ميرو: أبتسمت بفرحه. وقالت.

يااااه من زمان جدا. مسمعتش كلامك الحلو ده.
لأ وكمان مشوفتش ضحكتك الجميله دي.
تيم: بضحكه. لأ خلاص بعد ما كامليا هاجرت بره مصر.
مش عايز أقولك على كمية الراحه النفسيه اللي أنا فيها.
بجد كابوس مزعج. وانتهى بسفرها. وإن شاء الله. مش هترجع تاني!
ميرو: بتنهيدة. ربنا يهديها. ويشفيها. صدقني ياتيم. الأهل ليهم دور كبير جدا. في دmار ولادهم. وكامليا ضحيه.

انا طبعا مش ببرر لأخطاءها. هي أكيد مش صغيره وعارفه الصح من الغلط.
لكن والدتها زرعت فيها حجات وأصول غير صحيحة.
كبرت عليها. وشافت أنها مبتعملش أي حاجه غلط. وده زود الغفله على عينيها وقلبها.
بجد ربنا ينور بصيرتها. وتلحق تفوق قبل فوات الأوان.
تيم: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. وقال بعدm إهتمام. ربنا يهدي.
المهم بقى. أنا هروح المستشفى ساعه وارجعلك. وانتي خدي العلاج و استريحي.

ميرو: معدتها قلبت. وحطت ايدها ع بوقها. وقامت بسرعه على الحمام.
تيم: قام وراح وراها. وقال بقلق. إيه يامريم. العلاج مجبش نتيجه؟
ميرو: بترجع. وغسلت وشها. وخارجه من الحمام بتنهج. ووشها أصفر.
تيم: بسرعه سندها. وقال. ع مهلك. تعالي اقعدي هنا.
وقعدت على الكنبه في الليفنج.
تيم: بقلق. لو العلاج ده مجبش نتيجة نشوف علاج غيرو.
ميرو: بتعب. لأ أنا تمام متقلقش.

والدكتوره قالت إن ده طبيعي. وكمان مامي قالت عادي في شهور الحمل الأولى.
تيم: طيب ثواني. هعملك اي حاجه دافيه تشربيها.
ميرو: مسكت ايدو لأ. أنا كويسه صدقني.
بس حاسه اني عايزه انام.
أنا ممكن أنام. وأنت روح على شغلك.
تيم: طيب تعالي معايا. فوق. واستريحي.
ميرو: هزت راسها. وقامت. وحست بدوخه.
تيم: حس بيها. وشالها بين ايديه. وطلع بيها. ونزلها على السرير. وشـ.ـد عليها الغطا. وقعد جنبها.

ميرو: أبتسمت بحب. ميرسي جدا ياتيم.
تيم: ابتسم. ميرسي على إيه؟ لو بأيدي اشيلك في عينيا وقلبي طول العمر.
ميرو: بتنهيدة حب. ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياحبيبى.
تيم: باس جبينها بحب كبير. وقال.
ويبـ.ـاركلي فيكي ياروحي.
يلا نامي انتى. وانا هلبس وانزل ع المستشفى.
وقبل ما امشي. هبعت تالين و آرين يقعدوا هنا معاكي لحد ما أرجع.
ولو حسيتي بتعب اتصلي عليا هجيلك فوراً.
ميرو: بدقة قلب حاضر ياحبيبي.

فيلا السيوفي.
چود: طبقت الكارت في أيديها بنرفزه. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. وقالت بزهول. القــ,تــل ليك حلال يابن يوسف!
القــ,تــل ليييك حلاااال.
وأنا إللي كنت خايفه من أنك تكتب تراب القمر؟ في الآخر بقيت جفت؟ أنا جفت؟ حسبي الله ونعم الوكيل فيك ياشيخ. ده انا هسود عيشتك! أنا هفشكل أم الجوازه دي!
واتصلت ع مصطفى.
فيلا مصطفى عزيز.
كل العيله قاعده على الغدا.
ومريم شايله عُمر.
أشرف: ها يايوسف. كل حاجه جاهزه؟

يوسف: طبعاً اطمن حضرتك كله تمام.
وبص لمصطفى وقال بضحكه. إيه ياعم العريس المستعجل.
مش كنت تأجل الجواز شويه لبعد ما تخلص جيش؟ ههههه
مصطفى: جيش إيه بس يابرو. إن شاء الله. هاخد إعفاء.
كريم: بتأكيد. أيوه وانا بضم صوتي لصوتك. لأنهم مابيخدوش المتـ.ـخـ.ـلفين عقليا.
ليليان: ضحكت. وقالت مصطفى متـ.ـخـ.ـلف؟ لأ ياعم متقولش كدا. هو مهيبر شويه.
كريم: بصلها بغيره.
ليليان: بتـ.ـو.تر. يعني مهيبر حبتين.
كريم: بنفس النظره.

ليليان: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقالت. خلاص متـ.ـخـ.ـلف عقليا. استريحت.
كريم: كتم الضحكه. وقال. ايوه طبعاً. الصراحه راحه...
مصطفى: كشر عينيه وقال اااه. بقى هي الحكاية كدا؟ يعني أنت ياكريم إللي بتوقع بيني وبينك. ليه كدا ياكرمله.
كريم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت وقال.
أنا عامل احترام لجدك وبابا. مش هرد عليك.
هنا: بحزم. ولد يامصطفى!
مـ.ـيـ.ـت مرة نقولك عيب اسلوبك ده. ومتقولش لاخوك الكبير الاسم ده.

أختار مخارج الحروف. أنت خلاص كبرت وهتبقى مسؤول عن بيت وأسره.
مصطفى: بتمثيل البراءه. هو انا عملت حاجه؟
بابا بيتكلم معايا. وكرمله.
قصدي كريم باشا ماصدق إن بابا يتكلم.
والله حـ.ـر.ام إللي بيحصل ده. هو أنا مش ابنكم.
الكل ضحك.
أشرف: لأ ياحبيب جدك. أنت ابننا والدليل على كدا جنانك المتوارث. لكن أنت ورثته بزمه وضمير.
مصطفى: علشان تعرف بس ياجدو إني عندي ضمير.

وبص لامه وقال. هاتي ورك الفرخه ده يامرمر الله يكرمك. عريس ولازم اتغذا.
الكل ضحك.
مريم: بضحكه. اتفضل يا حبيبي. كل برحتك وبالهنا والشفا.
مصطفى: بياكل بنهم. الله يكرمك يامرمر.
يوسف: بإستفهام. إنما قولي يادرش.
أنت ليه عايز لما تتجوز تقعد هنا في الفيلا قبل ما تسافر لشهر العسل؟ مع إن شقتك موجوده وجاهزه وزي الفل.
مصطفى: أممم. سؤال مهم.
بس أنا عايز اتجوز في فيلا بصراحه. ومتعود على البيت ده. ومبستريحش غير هنا.

معلش بقى هتعبكم. وهتسيبوا الفيلا كام يوم لحد ما نسافر.
هنا: بزهول. مش بقولكم. الولد ده محصلش في تاريخ العيله.
مريم: بزهول. أنت بتقول ايه يامصطفى.
عايزنا نسيب الفيلا تلات ايام؟ طيب مالشقه موجوده يبني.
مصطفى: بتعجب. اله. هو انا بقول هوديكوا دار المسنين؟
وبعدين مالشقق كتير. مستخسرين فيا تلات ايام؟
هو انا مش عريس؟
كريم: بسخريه. لأ ياخويا عريس. وديما عامل زي الشريك المخالف.

أشرف: بضحكه. خلاص خلاص. مافيهاش حاجه. وهما تلات ايام مفيش غيرهم.
مصطفى: ضحك بنصر. حبيب قلبي أنت ياجدو والله.
ليليان: هي چود هتشتري فستان الفرح انهردا مش كدا؟
مصطفى: بياكل. أممم هتغدا واعدي عليها. علشان مفيش وقت. عايزه تيجي معانا؟
ليليان: برفض. لأ أنا وكريم هننزل يوم أجازته. وكمان عايزه أشتري بدله لعُمر إيه رأيك ياكريم؟
كريم: بإبتسامة. هيبقى قمر في البدله.

ليليان: بسعادة. إحنا اتفقنا كلنا إن الأولاد هيلبسو بدل زي بعض.
آيان ومحمد وعُمر ومحمود وحمزه. واو مجرد التخيل بيفرحني. وبشوفهم قمرات.
مريم: بضحكه. ضمت عُمر لقلبها. وقالت. هتلبس بدله في الفرح ياقلب تيتة. عقبال بدلة فرحك يارب يانور العين أنت. وباسته.
الكل أبتسم بحب وقالوا آمين!
مصطفى: بيضحك معاهم. وفونه رن. وكانت چود. ورفع حاجبه وقال. أكيد طايره من الفرحه لما شافت الكارت.

وقام وقال. ثواني ياجماعه مكالمه مهمه. واتحرك على الجنينه. ورد وقال.
حبيبتي ياچودي بتتصلي تشكريني بالسرعه دي.
واتخض من الإعصار إللي اتكملت بيه.
چود: بهجوم واعصار. بتصل علشاااان ايييييه؟ اشكررررك؟
دانت يومك أسو، انهردا!
إيه الززززفت إللي أنت كاتبه على كارت الفرح ده؟ بقى أناااا چود السيوفي.
حفيدة طارق السيوفي؟ تكتبني جفت؟
وكمااااان جوااااااازك مني تكفير ذنوب.
طيب ساعه وتكون قدامي. علشان مطلعش كل ذنوبي عليك.

مصطفى: يخربيتك ايييه البلاعه دي. أنتي آيش فهمك أنتي في كروت الفرح؟
چود: بنرفزه. تعاااالى حالا يامصطفى. يا اما والله العظيم افشكل أم الجوازه دي. فااااهم!
مصطفى: طيب طيب. اقفلي وانا جاي.
وقفل وقال.
البـ.ـنت من فرحتها اتصـ.ـد.مت. ولا اتجننت. مش عارف مالها. هو الكارت في ايه يعني؟

فيلا الجوهري.

بـ.ـاري: قاعده ف الليفنج. وواضح عليها الزعل. وهيلينا قاعده جمبها. واتصلت ع رينو! وردت.
هيلينا: بابتسامه. هاي لارين عامله إيه حبيبتي!
رينو: أبتسمت. انا بخير الحمدلله. أنتي اذيك هيلينا. عامله ايه ياحبيبتى بجد وحشاني جداً.
هيلينا: وأنتي وحشاني كتير اوى. وبعتذر انا مقصره في سؤالي عليكي. لكن أنت عارف إني كنت مسافر إيطالي ولسه راجعين أمبـ.ـارح.
رينو: حمدلله على السلامه. وياحبيبت قلبي متعتذريش.

الأيام دي فعلاً الكل بقى مشغول جدآ. لكن عمرنا ما ننسى بعض أبدا. ولادك عاملين إيه؟ وابنك رجع معاكم؟
هيلينا: نو سفيان. لسه هناك مع داد. ومسك فروع كتير في إيطالي. وداد مصمم أنه يسيب ليه كل حاجه في الشغل الخاص بتاعه.
بـ.ـاري: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه. وساكته.
رينو: ماشاء الله اللهم بـ.ـارك. ربنا يبـ.ـارك فيه. سفيان أنا ماشفتوش من ابتدائي هو وبـ.ـاري. لكن ديما أسمع أنه بـ.ـار بجدو. وربنا يجازيه خير.

هيلينا: ربتت ع أيد بـ.ـنتها. وقالت. ميرسي جدا لارين. وبـ.ـاري رجعت معانا أنا ورعد. بس هي زعلانه كتير لارين.
رينو: بتكشره. زعلانه ليه بس؟
بـ.ـاري: بصت بعيد.
هيلينا: لأن بـ.ـاري كانت عايز تدخل كلية إعلام لأنها عايزه تبقى صحفيه.
لكن رعد رفض لأنه خايف عليها. وقال بلاش لأن كدا ممكن تعرض نفسها لمخاطر. وحاول معاها.
واختارت أنها هتقدm في تجاره انجليش أخيراً. وهي سمعاكي أهي لارين حبيبتي قولي ليها حاجه.

رينو: بتفهم. أممم. أولا اذيك بـ.ـاري.
بـ.ـاري: بحـ.ـز.ن. أنا تمام ياطنط.
رينو: أبتسمت ماشاءالله صوتك رقيق وجميل. وليه حق باباكي يخاف عليكي.
بـ.ـاري: بزعل. ده مش خــــوف ياطنط. ده فرض أمر وخلاص. ومبقتش فارقه بقى. تجاره من أعلام.
رينو: أبتمست. ت عـ.ـر.في إن زعلك. نفس زعل آرين بـ.ـنتي بالظبط.
وديما تشوف الخــــوف عليها أنه فرض. لكن مع شوية تجارب في حياتها اقتنعت إن كل كل حاجه بنعملها هي خــــوف عليها من حبنا فيها.

والصحافه جميله لكن فعلاً مشاكلها كتير. وكمان أختي الكبيره واسمها نور كانت عايزه تبقى صحفيه. لكن في الآخر اختارت طب.
و آرين بـ.ـنتي كانت عايزه حربية. لكن باباها رفض من خــــوفه عليها.
أحياناً يابـ.ـاري القدر بيحطنا في المكان إللي احنا مش راضيين عنه. لكن بعد كدا بنكتشف إن إرادة ربنا ألطف وأجمل وأحسن بكتير من اختياراتنا.
وماشاء الله تجاره انجليش جميله جدا. ومستقبلها مضمون.

وعايزاكي تحاولي إنك متزعلش. وليا رجاء خاص. ياريت تقدري خــــوف باباكي عليكي.
الأب هو الإنسان الوحيد إللي يحب بجد أنه ولاده تكون في القمه!
بـ.ـاري: هزت راسها. إن شاء الله. ميرسي جدا لحضرتك ياطنط.
رينو: بضحكه. لأ ميرسي دي مش هتنفع. أنا لازم أشوفك. على الأقل أعرف مين القمر إللي بتكلمني ولا ايه بقى؟
بـ.ـاري: أبتسمت. ياريت ياطنط. مامي ديما تكلمني عن حضرتك. وقالت إن مفيش بينكم صداقه قويه. لكن هي بتحب حضرتك جدآ.

وقالت كمان أننا في اقرب فرصة هنروح لحضرتك العياده.
هيلينا: أيوه فعلاً لارين.
رينو: بابتسامه. لأ طبعاً أنا ومامتك بتربطنا صداقه قويه. لكن هي ديما بتسافر. وانا كمان. ومواعيدنا ديما متلخبطه وعكس بعض. لكن هيلينا من أقرب الناس لقلبي.
هيلينا: ابتسمت. ميرسي جدا جدا لارين. انتي شخصيه جميله جدا. وأكيد قريباً هنتقابل حبيبتي.
رينو: وأنا في الإنتظار إن شاء الله هيلينا!

فيلا السيوفي. في الجنينه.

مصطفى: ايوه يست چود. اهو طلعنا الجنينه. خير بقى؟
چود: بنرفزه. أنا عايزه اعرف أنت بتفكر ازاااااي؟
مصطفى: هرش في راسه. وقال بتعجب. ايه ده؟ هو أنا لازم أفكر؟
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. وقالت. ولااا؟ انا مش هكمل. مش عايزاك. انا مش عايزاااك.
مصطفى: بس بس وحياة أمك تتكلمي على قدك. هو حصل إيه أصلا لكل ده!

چود: حصصل اييييه؟ انت كمان جاي ومش عارف حصل إيه؟ أنت يومك معايا مش هيعدي على خير. أنت هتطلقني. ايووووه طلقنااااااااي...
مصطفى: بصوت جهوري. طيب رووووحي وأنتي!
چود: شهقت بصوت عالى. وغمضت عينيها.
مصطفى: بمكر. وأنتي مراتي حبيبتي.
ههههه يابت شوفي وشك أصفر إزاي؟
لما انتوا مش قد الكلام بتتكلموا ليه؟ هههههههه
چود: خبطته في كتفه بغـ.ـيظ. وقالت. أنت البعيد اييييه؟ مبتحسش. يخربيت برودك.

مصطفى: يابت مـ.ـا.تهمدي بقى. أنا قادر في لحظه. اكتم صوتك ده اتلمي بقى!
چود: حطت ايدها ف جمبها وقالت والله!
تكتم صوتي؟ أزاي بقى إن شاء الله.
إيه هتمـ.ـو.تني؟
مصطفى: بغمزه. لأ هبوسك.
چود: تنحت. وفتحت عينيها بدهشه.
مصطفى: قعد ع الكرسي وقال. اااه. هي الحريم كدا. بتتصدm من أقل حاجه.
چود: من بين أسنانها. أنا مش هعلق على كلامك ده. عشان مزعلكش مني.
بس تقدر تقولي إيه الزفت إللي أنت كاتبه على كارت الفرح ده؟

مصطفى: حط رجل ع رجل. وقال.
مصطفى عزيز أي حاجه بيعملها عظمه!
چود: بغـ.ـيظ وصوت عالي. يخربيت برووووودك. طلقنااااااااي.
مصطفى: بضحكه. برضه. شكلك عايزاني انفذ كلامي واكتم صوتك ده بجد.
رودي: جت بسرعه. ايه يا ولاد. إيه في إيه صوتكوا العالي ده.
مصطفى: بمرح. تعالى يارودي. بزمتك انتي سمعتي صوتي عالي؟
رودي: لأ وأنت ياقلب رودي بيطلعلك صوت. ده أنت العسل كله.
مصطفى: حبيبتي والله. أنتي مش حمـ.ـا.تي لأ. أنتي صحبتي الأنتيم.

چود: حطا أيديها في جمبها ومتنحه. لأمها ومصطفى.
رودي: هههه تسلم ياواد. وهو أنا هلاقي زيك أصلا.
مصطفى: ولا كنتوا تحلموا.
رودي: بتقول ايه؟
مصطفى: كح. بقول ولا أنا ألاقي زيكوا يارودي العسل.
المهم بقى عقلي بـ.ـنتك دي. مش ناويه تجيبها لبر.
رودي: مالها عملت بـ.ـنت اللذين دي كمان.
مصطفى: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. أبدا عايزاني أطلقها!
رودي: شهقت بصدmه. وقالت. ايييييه؟
وبصت لچود. وقالت. كلام إيه ده ياچود!

چود: بنرفزه. خلصتوا انتوا الاتنين؟ بصي بقى أنا مش عايزه أكمل معاه. هااايشلني يامامااااااااا...
رودي: كشرت عينيها. هايشلك؟
ليه بس ياچود بتقولي كدا. ده الواد مصطفى ده مفيش منه اتنين في المجره.
مصطفى: حبيبتي تسلمي...
چود: خبطت برجليها على الأرض. وقالت.
هصووووت منكوا.
مصطفى: اله. مـ.ـا.تهدي بقى يابـ.ـنتي. كل ده عشان كروت الفرح مش عجباكي؟ عادي يستي نغيرها!

چود: بنرفزه. اه هتغيرها. بص أنت أصلا مش هتعمل حاجه أنا إللي هعملها بنفسي.
مصطفى: بنرفزه.
ليه إن شاء الله. متجوزه شاهنده، مـ.ـا.تتكلمي يارودي. عشان مخنفهاش على المسا.
چود: شهقت. تخنفني؟
رودي: لا ياحبيبى اسم الله عليك متقولش على نفسك شاهنده.
مضايقش نفسك. وأنا هتفاهم معاها.
چود: اتنفست غـ.ـيظ. وقالت. هو ايه اصله ده. هو مين فينا إللي المفروض إبنك.
أنتي على طول بتدافعي عنه. انتي مت عـ.ـر.فيش هبب ايه بسلامته؟

مصطفى: بصوت عالي.
بصي انا ساكت علشان خاطر امك.
چود: زعقت.
بص أنت ما اسمهاش أمي. أنت فاهم.
رودي: وقفت بينهم. وقالت.
يستي انا راضيه. امك ولا أمه.
المهم انهوا الحوار ده.
ومصطفى عمل ايه بس ياجود. وكروت الفرح مالها ماهي زي الفل ومش محتاجه تتغير.
دي كل كلمه فيها توزن بلد.
چود: مسكت راسها. لأ لأ. انتوا هتشلوني.
انتوا ناويين على مـ.ـو.تي. ااااه ياضغطك يا انسه چود. يالي هتتشلي من امك قبل عريسك. يختاااااي...

رودي: بعدm فهم. الله يخربيت أم العـ.ـبـ.ـط. في ايه يابـ.ـنت الهبله!
مصطفى: مش عارف اتفضلي اقري الكارت لچود. يمكن تقولنا فين الغلط!
رودي: مسكت الكارت. هات يبني.
يمكن اتحولت في ودانها.
وقالت...
سبحان من جمع القلوب بفضله، وعلى رحاب الود عُمٌر دارها
طاب اللقاء وزاده تشريفكم، في ليلة قد أشرقت أنوارها
من آل السيوفي وآل عزيز يتشرفون بدعوت حضراتكم.
الى حفل زفاف. /
نجل المهندس/ يوسف عزيز ابنه/ مصطفى عزيز.

علي كريمة السفير فارس السيوفي.
حفيدة اللواء الأسبق طارق عبد الرحمن السيوفي الانسه. /
چود فارس السيوفي.
وذلك في يوم (، / الساعه الثامنه مساءا.
بتاريخ (، /
عنوان القاعه /، /
وسألين الله تعالى دوام التـ.ـو.فيق.
چود: فاتحه عينيها ع الآخر. بعدm تصديق. ومصدومه.
رودي: أهو يابت ياچود.
كارت فرح مفيش بعد كده. إيه بقى اللي مش عاجبك فيه؟
مصطفى: مثل البراءه. واتنهد وقال.
واضح إن چود بتتلكك يارودي. شكلي مبقتش عاجبها...

رودي: هييييه. فشر هي تلاقي زيك فين بـ.ـنت العبـ.ـيـ.ـطه دي؟
چود: قربت من رودي بنرفزه. وشـ.ـدت الكارت منها. وبصت فيه. بتتأكد.
مصطفى: طيب يارودي أنا هعدي الموضوع ده علشان خاطرك.
روحي انتى علشان متتاخريش. وأنا هاخد چود ونروح نشتري فستان الفرح.
رودي: ماشي ياحبيبى. وربنا يهديكوا.
وبصت لچود إللي مركزه في الكارت. وقالت.
وانتي أعقلي كدا. متبقيش هبله زي إللي خلفتك. سلام. وسابتهم ومشيت.

چود: عينيها تايهه يمين وشمال. وهمست بزهول. مش معقول! ده مش نفس الكارت لأ.
مصطفى: قرب منها وهمس ف ودنها. وقال بمكر. شربتي المقلب ياچودي.
چود: بصتله بدهشه. وهمست مقلب!
وبعدها فتحت عينيها بزهول وقالت من بين أسنانها. مقللللب
مصطفى: بيعدل ياقة القميص بكـبـــــريـاء وقال.
أوعي تكوني فاكره إني نسيت المقالب بتاعتك.
مرة تحطيلي ملين في العصير.
ومرة تانيه تحطي شطه في القهوة.
وكفايه مقلب القهوة لوحدوا بكل المقالب.

ودي حركة صغيره مني. قولت افرحك ياقلب مصطفى.
چود: بنرفزه. يعني أنت كاتب الكارت التاني عشان تحرقلي دmي يامصطفى؟
مصطفى قد كدا أنت بتكرهني؟
مصطفى: بجدية. تبقى عبـ.ـيـ.ـطه.
عبـ.ـيـ.ـطه لو فكرتي واحد في المية إني بكرهك.
أنا محبتش ولا هعشق قدك.
ومن عشقي ليكي بحب ازاولك.
زي ما أنتي حطيتي الشطه ليا كدا.
يبقى أنتي كدا بتكرهيني؟
مظنش.
وبعدين ده كارت هزار بيني وبينك ولا حد يعرف بيه.
يعني الحوار مكنش مستاهل كل نرفزتك دي.

أنا يمكن اه بهزر كتير.
وممكن تقولي عليا مـ.ـجـ.ـنو.ن. وممكن أعمل أي مقلب مايجيش على بالك.
لكن إللي مستحيل أعمله. إني أقلل منك قدام أي حد. واعمل كارت زي ده!
ياچود أنا بحبك. بحبك أكتر من حبك ليا.
وبلاش تقولي إني بكرهك دي نهائي.
اه ونصيحة مني ليكي.
أوعي في يوم تنطقي كلمة طلقني دي تاني.
علشان وقتها هتكرهي نفسك صدقيني.
أوعي تستهوني بيا.
چود: فاتحه بوقها! وبتفكر في شخصية مصطفى الميكس من كل حاجه!

مصطفى: مسح ع شعرو. وقال بهزار. اقفلي باب العربيه اللي انتي فتحاه ده. ويلا بينا على السنتر.
چود: انتبهت. ها. وقفلت بوقها. أه أحم. اء. ثواني هجيب شنطتي. ومشيت كام خطوه.
مصطفى: چود.
چود: لفت ليه، وقالت. ممم!
مصطفى: بص في عينيها وقال...
هو انتي لسه شعرك كيرلي ودهبي زي مكان؟
چود: غـ.ـصـ.ـب عنها أبتسمت بحرج. ومشيت من قدامه بسرعه.
مصطفى: هرش في قفاه وقال بإبتسامة أعجاب. أممم يبقى لسه كيرلي!

شركة العدوي.

في مكتب آريان.
آريان: فاتح اللاب توب. وبيراجع الصفقات وبيكح. من البرد. وفونه رن. وأبتسم. ورد وقال. تيما. حبيبتي.
تمارا: شايله محمد وبيعـ.ـيط. وقالت. حبيبى عامل ايه دلوقتي؟ أخدت جرعة البرد؟
آريان: بيكح. وقال. أيوه ياحبيبتي متقلقيش. وماما كمان طلبت مشروب دافي وشربت.
تمارا: كويس بالشفا إن شاء الله. انا كنت قلقانه عليك.
آريان: بقلق. محمد بيعـ.ـيط بالطريقه دي ليه؟ ماله؟

تمارا: بتطبطب عليه. وقالت بزعل وخــــوف. شكله أخد برد. لأنه سخن شويه.
آريان: بخـ.ـنـ.ـقه. أكيد بسببي. طيب أنا هتصل على تيم وتروحي معاه لدكتورة الأطفال.
تمارا: أنا أتصلت على تيم وهو للأسف في المستشفى. واتحرجت أطلب منه.
آريان: طيب بابا آدm رجع ع البيت؟
او عمي مراد. مين موجود عندك؟
تمارا: بحيره.
لأ بابا آدm. خرج من عند عمو بيتر. ورايح زياره عند ناناه ملك.
وخالوا مراد وعمو فهد في الشغل.

آريان: مسح ع شعرو. وكح. وقال. طيب أنا هلغي الإجتماع واجيلك.
تمارا: برفض لأ لأ. أنت تعبان.
أنت ممكن ترجع علشان ترتاح شويه.
أنا ممكن أخد آرين. او أي حد من العيله. خالتو رينو أو ميرو.
آريان: لازم يبقى معاكم راجـ.ـل يا تمارا. طيب بصي اقفلي أنتي وانا هتصرف!
تمارا: حاضر مع السلامه!
آريان: قفل واتصل ع آركان. الو ايوه يا آركان أنت فين؟
آركان: أنا رايح على الكليه أصور شوية أوراق ضروري. في حاجه حصلت؟

آريان: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. لأ انا بطمن عليك. ماشي ربنا معاك.
آركان: ماشي ياصحبي تسلم. والف سلامه عليك.
آريان: الله يسلمك ياحبيبي. مع السلامه. وقفل. واتصل ع آدm. ورد. ايوه يا آدm أنت فين؟
آدm مراد: أنا في الچيم. خير ومال صوتك!
آريان: أبدا شوية برد بس. المهم أنت هتروح امتى؟
آدm مراد: قدامي ساعه ع الأقل. أنت محتاج ايه قول؟
آريان: أصل محمد ابني تعبان شويه.
شكله اتعدى مني.

وبابا آدm والعيلة بره البيت. وانا عندي إجتماع مهم. وعايز تمارا تكشف عليه.
وهتاخد معاها عمتك لارين أو آرين وميرو.
بس من غير راجـ.ـل هكون قلقان عليهم.
آدm مراد: بتفهم. تمام. أنت كلم تمارا وقولها تجهز هي و آرين. وانا هوديهم.
آريان: أبتسم. ماشي ياعم ألف شكر.
آدm مراد: مفيش بينا الكلام الخايب ده.
يلا سلام!

في سنتر الفساتين!
چود: لابسه فستان جميل جدا. لكن ضيق من فوق جداً ونازل منفوش.
وقالت بفرحه. ها ياتيفا حلو!
مصطفى: هرش في قفاه وقال.
ااااه. هو حلو ودmار. وكل حاجه.
بس مش هينفع.
چود ؛ بغـ.ـيظ. ليه بقى مش هينفع. الفستان محترم وميا ميا.
مصطفى: بسخريه. ميا ميا من عند الديل يختي.
والباقى زفت وقطران في المية.
يلا يابت انجري وغيري أم الفستان ده.
وشوفي غيره.
چود: بعند. مش هشوف غيره يامصطفى.

والفستان ده بقى داخل دmاغي.
مصطفى: بتريقه. دخل دmاغك بسهوله.
إنما عليكى دخل باللبسيه. بتاعة الجزمه دي عرفاها؟ واسمعي الكلام علشان مغمقهاش عليكي أنتي والست اللي جابتهولك...
چود: من بين أسنانها. دي هي ليله ف العمر سبني البس إللي انا عايزاه!
مصطفى: بصوت عالى. ااه ليله! ليله ارفع فيها الاريال وقروني تخبط ف عين ال جمبي. مش كدا يابت؟
چود: ضحكت بصوت عالى وقالت. أنت بتقول ايه؟

مصطفى: الله يخربيت أم ضحكتك. يابت هكحت بوزك في الأسفلت.
يخربيت جمدانك.
بقولك ايه. مـ.ـا.تيجي نتجوز بكره.
عتلاق تبقي عملتي فيا معروف.
چود: ههههه يخربيت جنانك وكلامك. بس بصراحه بحبه. كاريزما كدا.
مصطفى: بغمزه. بتحبي كلامي.
طيب وصاحب الكلام نفسه. إيه نظامه.
منشفاها على إللي خلفوه لييه؟
چود: ضحكت بخجل. وقالت. عديها بقى. المهم. الفستان محترم وعجبني.
مصطفى: بغـ.ـيظ. عليا النعمه الفستان زفت ومافيه غير الديل اللي محترم.

ومش عايز افسر اكتر من كده.
واتحركي بقى علشان يومك يعدي. لسه هنشتري حجات تانيه كتير. وهنتعشى بره. يعني ننجز. مش نص اليوم هنضيعه. في نص فستان!
چود: بغـ.ـيظ وتذمر. يخربيتك كل ده في بوق واحد. روح ياشيخ إلهي! ولا بلاش.
مصطفى: شاطره. ننجز بقى؟
چود: بغـــضــــب. ماشي خلاص. بس يكون ف علمك. أقسم بالله ماهشتري جزمه للفرح.
أنا هجيب كوتش أبيض. أشطا؟
مصطفى: طيب أشطا بس يارب نخلص.

وچود لبست فستان تاني. وبرضه معجبش مصطفى. واتناقروا تاني. وكل إللي في السنتر متابعين وعجبهم أسلوب مصطفى وغيرته المـ.ـجـ.ـنو.نه وطريقتة الفكاهييه.
وچود دخلت تلبس فستان من اختياروا واختيارها أخيراً.
مصطفى: باصص من الشباك. ومنتظر مـ.ـجـ.ـنو.نته.
چود: من وراه. قالت مصطفى؟
مصطفى: لف ليها. وأبتسم. وقال يخربيت الجمال. قمر ياتراب القمر.
چود: بحرج. أحم هو حلو الفستان شغال.

مصطفى: بغمزه. شغال بس؟ يابت أنتي ورده مكانها في الفستان!
چود: بهمس يخربيتك. بتقول كلام حلو أهو.
مصطفى: أشطا يلا بقى عشان عندنا مشاوير كتير...

في مكان خاص بتدريب إطـ.ـلا.ق النار.
فهد: مسك أيد شاب. وقال بحزم وقوة.
إيدك بتترعش لييه؟
أنا عايزك وأنت ماسك السلاح تكون واثق من نفسك.
لأنك بالطريقه دي أنت هتضـ.ـر.ب عشوائي.
وممكن تصيب أي هدف مش مقصود.
وممكن تقــ,تــل أي حد بريء بالغلط.
وده مش هسامح فيه!
وبص لكل الشباب وزعق بصوت قوي. الكل يركز معايا أنت وهو...
أنا مش عايز لعب عيال وتهريج. انتوا بتواجهوا خطر حقيقي.
وأي غلطه هتكلفك حياتك.
إللي مستغني عن حياته؟

يكتب إسمه في القايمة دي. وأنا هحولوا لأي حد غيري يدربوا.
لكن انا بدرب أسود، أسود وبس! رجـ.ـاله يعتمد عليهم.
وقبل ما تشرفوا بلدكم. تشرفوا اهاليكم إللي ضحوا بحجات كتير علشان توصلوا للي انتوا فيه دلوقتي! فاهمين يارجـ.ـاله!
الكل بصوت من نار، فاهمين يافنـ.ـد.م!
فهد: تمام. كل واحد يكمل المطلوب منه. عايز إنجازات مش إنجاز واحد.
وسابهم وخرج! وشاف الفون وكانت آرين متصله مرتين عليه. واتصل عليها. وردت ع طول.

آرين: بتذمر. الوو بااابي ايه يابابي اتصلت على حضرتك كتير جدا.
فهد: بضحكه. قلب بابي. كتير جدآ. دول مرتين بس ياحبيبتى.
آرين: شهقت. وحضرتك بتستهون بالمرتين دول.
فهد: لأ طبعاً ياروحي. وأول ما شوفت رقم بـ.ـنتي حبيبة قلبي. اتصلت فوراً. أشوفها محتاجه إيه؟
آرين: بزعل. قالت. محمد الصغير تعبان وسـ.ـخن. وتمارا أتصلت على مامي وعايزاني أروح معاها. نكشف عليه.
فهد: طيب مين هيروح مع تمارا غيرك!

آرين: هزت كتفها. مش عارفه بس أكيد مش آريان. لأنها قالت هو ف الشغل وعندو إجتماع مهم. ها يابابي أقولها إيه؟
فهد: طيب ثواني بس هو تيم فين؟ ومفيش اي حد من العيله هيروح معاكم؟
آرين: بزعل. خلاص يابابي أقولها مش هروح.
فهد: بضحكه. يابت هو انا قولت كدا.
أنا بس عايز أكون مطمن عليكي ياروحي.
آرين: بحماس. يس. هو فهد وبس إللي في قلبي والله.
ومتقلقش يابرو. أكيد الدكتور آريان هيتصرف.

فهد: هز راسه بضحكه. تمام. بس خلي بالك من نفسك. ورينو فين؟
آرين: بتمثيل الغيره. اهااا نجمتك؟
فهد: ههههه ايووه. نجمتي وسمايا كمان. الحلو غيران مش كدا؟
آرين: بتمثيل الجديه. أبدا وانا هغير ليه يافهد.
دي حياتك وأنت حر فيها.
وأنت إللي أخترت مدام لارين تكون نجمتك.
وأنا استحاله أقف في طريق سعادتك.
اهيء اهيء اهيء.
ممكن أقفل لأني هيغمن عليا.
فهد: ههههههه. والله انتي نور عيني ودنيتي كلها يا آريني!

آرين: كشرت عينيها. أممم. ثبتني ثبتني. عموماً يا استاذ فهد لينا كلام لما نتقابل. اوكي!
فهد: ضحك بصمت. أوكي ياحبيبتي!
آرين: بتنهيدة حب.
خلي بالك من نفسك يا بابي. وأعرف إني بحبك اوى. بحبك أكتر من اي حد. أنت مثلي الأعلى.
فهد: بتنهيدة حب.
وأنتي بـ.ـنتي حبيبتي وروحي ودنيتي كلها يا آريني!

فيلا العدوي.
آدm مراد: رجع البيت واخد شاور. ولبس قميص أبيض وبنطلون أسود. وحط البرفان. ولبس الساعه. واخد فونه ونزل.
فريحه: راجعه من العياده. وقالت.
إيه ده آدm أنت رجعت امتى ياحبيبى؟
آدm مراد: سلم عليها. وقال من شوية ياحبيبتى. ورايح دلوقتي مع تمارا و آرين وتالين. لدكتورة الأطفال.
فريحه: بزعل اه ياروحي عليه.
البرد مبهدل آريان. وأكيد اتعدا منه.
طيب تحب اجي معاك؟
آدm مراد: لا ياحبيبتي. استريحي انتي.

إحنا مش هنتاخر إن شاء الله.
تالين: نزلت. وسلمت ع فريحه. وقالت.
أنا جاهزه يا أبيه!
آدm: أبتسم. تمام أنا هجيب العربية وانتي روحي نادي تمارا و آرين.
تالين: حاضر يا أبيه. ومشيت.
فريحه: ربنا معاكم. وطلعت ع فوق.
آدm مراد: طلع الجنينة. وشغل العربيه. وشاف آرين وتمارا.
وركبوا العربيه. وبعد عنهم. واتصل ع فهد...
فهد: شاف رقمه. ورفع حاجبه. وقال.
مابجيش من وراك أنت وابوك خير، ورد بجدية. نعم!

آدm مراد: بهدوء. أنا اتصلت أقولك إن آريان كلمني ورايح أكشف ع محمد.
لكن اكتشفت إن آرين جت معاها وتالين
وركبوا العربيه. فمن واجبي أقولك!
فهد: صك ع أسنانه بغـــضــــب شـ.ـديد. وقال. ااه. أكتشفت. اااه!
وأنت طبعا أتصلت بعد ما اتأكدت إن آرين نزلت وركبت العربية.
وده معناه إنها كلمتني وانا وافقت.
وأنت بتتصل تقولي ف الوقت الضايع مش كدا؟
آدm مراد: أخد نفس عميق وقال. كان ممكن اروح معاهم ومقولش.

ووقتها أنت هتقول إني بـ.ـنتهز الفرص.
لكن انا بقولك من قبل ما نخرج من باب الفيلا.
ولو في حد غيرى موجود هنا كان راح.
لكن مفيش.
وبعدين ياخالي. انا قد وعدي متقلقش.
وعمري ما أفكر إني أستغل حد.
لأنه لا طبعي ولا تربية مريم الجزار تسمح بكدا.
وكمل بمكر. وقال.
هسألك سؤال ياحوت!
انت مش واثق ف إبن اخوك!
فهد: مغمض عينيه وبيحاول يمتص غـــضــــبه. وقال بجدية وغـ.ـيظ.
ساعة واحده وبـ.ـنتي تكون في البيت. وقفل.
آدm مراد: أبتسم، وقال.

أول خطوه. وهي ثقة الحوت في الديزل!
واتحرك وركب العربيه. وتالين جمبه.
تمارا: سوري بقى يا آدm هتعبك معايا.
آدm مراد: متقوليش كدا تاني. ده واجبي
وأنتي أختي مش هقولك الكلام ده تاني.
وبص ل آرين في المرايا بابتسامه. وغمز.
آرين: نزلت عينيها بسرعه. واتكسفت. ودقات قلبها فوق الطبيعي.
وبصت من الازاز. وابتسمت بسعاده كبيره.

في العياده.
تمارا وتالين في غرفة الكشف مع الدكتوره. بتكشف على محمد.
آدm و آرين منتظرين في الاستراحة.
آدm مراد: واقف قدام الشباك. و آرين قاعده فاتحه الفون.
آدm مراد: بص عليها. واتحرك. وقعد جمبها مع حفظ المسافه. وقال. عامله ايه؟
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقفلت الفون. وقالت.
كويسه الحمدلله.
آدm مراد: بتكلمي مين في الشات؟
آرين: كشرت عينيها بعدm فهم. وقالت.
اشمعنا يعني؟
آدm مراد: بتعجب. هو إيه اللي اشمعنا؟

أنا سألتك سؤال. وسؤال عادي وطبيعي.
فين المشكله؟
آرين: ردت بغيره. اه دي لمار زميلتي في الجامعه. أنت عارفها. بتطمن عليا.
آدm مراد: رفع حاجبه وقال. لمار!
هو انا مش قولتلك قبل كدا. تبعدي عن البـ.ـنت دي!
آرين: بعفوية. أيوه انا فعلاً بعدت عنها.
لكن هي مصممة نبقى أصدقاء. واعتذرت كتير.
آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. يا آرين أنا مبستريحش ليها. مالكيش دعوه بالبـ.ـنت دي تاني.
اقطعي علاقتك بيها.

آرين: بص يا آدm أنا يعتبر شبه مفيش بينا علاقة صداقه من الأساس.
انا بتعامل معاها في أقل الحدود.
آدm مراد: أمم. وأقل الحدود دي توصل للشات؟
آرين: رفعت كتفها. هي إللي بتكلمني.
بتقولي طمنيني عليكي. بتسأل عليا.
يعني دلوقتي مثلاً بتقولي أنتي فين؟
قولتلها أنا في العياده. وبس.
آدm مراد: بتفكير. وهي ع طول بتسألك عن كل تحركاتك؟
آرين: هزت راسها لأ. مش دايما. أنا مبتعاملش معاها كتير.

آدm مراد: بتحذير. ومش عايز معامله معاها نهائي. أنتي فاهمه!
آرين: عوجت بوقها. وقالت جواها.
يخربيت البرود. قاعد معايا تتكلم عن زفته لمار...
آدm مراد: بتحذير. سمعتي يا آرين.
آرين: بغـ.ـيظ. سمعت. سمعت يامرعـ.ـب.
آدm مراد: مسح وشه بأيديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال جواه. أنا مش مستريح للي إسمها لمار دي!
آرين: شافته ساكت. وقالت.
أحم إلا قولي يا آدm. أنت هتلبس بدله في فرح مصطفى!
آدm مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم اي حاجه.

ومش عارف هكون موجود ولا هطلع مأمورية.
آرين: بحـ.ـز.ن حقيقي. قالت. إيه؟ مأمورية؟
آدm مراد: أبتسم بمكر. أنتي اضايقتي ليه؟
آرين: اتـ.ـو.ترت. وقالت. ها؟ أحم أبدا أبدا. أنا بس فكرت في ان بابي ممكن يسافر كمان.
آدm مراد: بخبث. يعني أنا مش فارق!
آرين: بصتله بو.جـ.ـع. وقالت ينفع مجاوبش!
آدm مراد: أبتسم. وانتي من امتى بتجاوبي يا رينو ياصغيره.
أنتي بتسألي وبس!
آرين: بدهشه، ياخبر بابي بيتصل؟

آدm مراد: ضحك بصمت. رُدي عليه. أكيد عايز يطمن!
آرين: بلعت ريقها بصعوبه، وردت. اء. الو بابي.
فهد: بغيره مكبوته. انتوا فين دلوقتي يا آرين!
آرين: قامت وقفت بسرعه. وقالت.
إحنا ف العياده يابابي.
وأول ما نخلص كشف هنرجع البيت على طول.
فهد: هز راسه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال.
اول ما تنزلي من العياده اتصلي عليا. ماشي؟
آرين: حاضر. حاضر يابابي.
فهد: مع السلامه.
آرين: مع السلامه. وقفلت.
وحطت أيدها ع قلبها وقالت.

طيب انا قلقانه ليه؟ أوووف. وقعدت.
آدm مراد: حب يهدي تـ.ـو.ترها. وقال. بيخاف عليكي.
آرين: هزت راسها أيوه. بابي بيقلق علينا ديما.
آدm مراد: أكيد. المهم بقى.
وكويس إنك فتحتي موضوع الفرح واللبس.
اسمعي يا آرين.
آرين: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه. وقالت. عارفه. وحفظت.
بلاش اللون المستردا. والألوان الأوفر والأحمر. ويسلام لو أسود وكحلي. صح كدا!
آدm مراد: أمم صح جدآ.
آرين: بغـ.ـيظ. أسمع بقى.
أنا عايزه أسألك سؤال.

ليه أنت مش عايزني البس الألوان دي؟
آدm مراد: بهدوء. لأني بغير عليكي.
آرين: فتحت عينيها بدهشه. واتحرجت
وسكتت.
آدm مراد: بنفس الهدوء. محدش مسموحله انو يشوفك بأي لون غير الأسود وبس!
واللي يفكر يبصلك.
يقول على نفسه يارحمن يارحيم.
وأظن أنتي شوفتي بعينك يوم النتيجة إيه إللي ممكن أعمله.
أنتي ضيي. أنتي ضي آدm وبس!

في المطعم.
مصطفى: ها ياچودي اطلبلك حاجه تاني.
چود: هزت راسها لأ لأ كفايه. انا كلت ليومين قدام.
مصطفى: وياريت بتشبعي. ههههه.
چود: بغـ.ـيظ. أبو فصلانك.
مصطفى: الحساب يامتر.
چود: بتشرب العصير.
مصطفى: دفع الحساب. وقال. يلا ياچودي.
چود: قامت. يلا بينا.
مصطفى: مسك أيدها. وخارجين من المطعم.
چود: رغم غلظتها معاه. لكن قلبها مبسوط.
مصطفى: وقف في الشارع. وبص ف الساعه وقال. الساعه 9 ونص.

ولسه وقت كبير على مانوصل للعربيه.
انا عارف إيه إللي خلاني أركنها هناك.
چود: بحماس. طيب بقولك ايه ياتيفا. سيبك من العربيه دلوقتي.
وتعالى نركب المترو!
أنا نفسي أركب المترو اووي.
مصطفى: بدهشة نعم؟ مترو! چود انهردا الخميس. والدنيا زحمه.
چود: بغـ.ـيظ. قول إنك خايف بقى. عشان الدنيا ليل.
مصطفى: بتريقه. اه يا بت دانا مرعوب.
مرعوب وركبي بتخبط على الجيران.
وشـ.ـدها من أيدها وقال. يلا يختي ع المترو.

چود: ضحكت من قلبها. وقالت جواها. عتلاق مـ.ـجـ.ـنو.ن. انا بمـ.ـو.ت في أمك ياتيفا.
بعد شويه. مصطفى وجود وصلوا محطة المترو. وكان زحمه جدآ.
المترو وقف. ومصطفى شـ.ـد جود بسرعه وركبوا. وماشي بيها. ومحاوطها علشان محدش يلمسها.
چود: أبتسمت بحب كبير. وفرحت إن مصطفى خايف عليها.
وبعد لحظات.
مصطفى: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه وغيره. تعالي في مكان فاضي اهو. اقعدي بسرعه.
چود: قعدت.
مصطفى: واقف قدامها. والمترو فيه ناس كتير وزحمه.

چود: طيب مـ.ـا.تشوف أي مكان فاضي. وا!
مصطفى: قاطعها بنفاذ صبر. وقال.
انا مش شايف حاجه.
انتي اقعدي وانتي ساكته.
چود: اله! أنت بتتنرفز عليا ليه؟
مصطفى: وأنا هتنرفز ليه؟ هو في حاجه تنرفز؟ ابدا معايا عربيه.
ومراتي شكلها غاوية مرمطه.
چود: ضحكت. بس بزمتك مش إحساس حلو؟
مصطفى: بسخريه. طبعا. المرمطه والفرهدة. احساس روعه.
ولا العرق والروايح بقى.
مش عايز أقولك أنا هنا فوق حاسس بإيه.
چود: ضحكت من قلبها. وقالت.

حاسه بيك. ههههه.
مصطفى: بصلها بتحذير. وقال طيب علشان متزعليش مني. ماسمعش ضحكتك بره البيت. واكتمي علشان بجد متجنش عليكي.
بعد دقايق. كان في شابين عينيهم على مصطفى.
موكا: بهمس. شايف ياض ياحوده. الواد إللي واقف هناك ده شكله إبن ناس اوي ومتريش.
حوده: اه. ولا الساعه إللي لابسها. شكلها اغلا من حياتي.
موكا: بغمزه. شكلها جبرت انهردا!
حوده: دي جبرت لسنه قدام يازميلي.
موكا: خلينا وراه. شكلنا هنتعشى كباب انهردا.

حوده: اااه. وسلطات بقى والذي منه!
مصطفى: لاحظ نظرات الشباب. وشكلهم مريب. وخاف ع چود. وقال.
بقولك ايه ياحبيبتي.
هننزل في أول محطه تقف ماشي.
چود: بترجي. ليه بس لسه محطتين. وننزل في الآخر. بليز.
مصطفى: مسح ع شعرو وهز راسه ليها بقلق. تمام.
ورفع عينيه. وبص ليهم. واتأكد إن العيال دي عينيهم منه.

المترو وقف.
مصطفى: مسك أيد چود ونزلوا. ونفخ براحه. لأن الدنيا زحمه. وتاه منهم.
وخرجوا من المحطه. وماشيين يضحكوا مع بعض. ووصلوا لمكان ضلمه.
چود: بتعجب. أنا أول مرة أشوف أماكن زي دي. معقول في كدا.
أنا بشوفهم في التلفزيون وبس.
مصطفى: لأ في أكتر من كدا كمان.
انا ليا واحد صحبي. الواد سعيد، ساكن في مكان قريب.
وبعدي من هنا أكتر الأوقات بالعربيه. بس واد رجوله ومجدع.
چود: بس الدنيا عتمه اوي يامصطفى.

مصطفى: بضحكه. إيه خايفه؟
چود: ضحكت. حفيدة السيوفي متخفش ولا مؤخذه.
مصطفى: بتمثيل. طيب الحمد لله طمنتيني أصل انا خايف.
چود: ههههه لأ متخفش أنا في ضهرك على طول!
وضحكوا.
موكا وحوده. على فين العزم ياحلوين!
چود: اتخضت وشهقت بخــــوف!
مصطفى: شـ.ـد چود ورا ضهرو. وقال بجراءه. خير يا صحبي أقدر اخدmك!
حوده: ضحك بسماجه. اه هتخدmنا. ياريت بقى زي الشاطر كدا. تخلع!
چود: مسكت في قميص مصطفى. وقلبها بيدق بخــــوف كبير.

مصطفى: هرش في راسه. اه. اخلع!
اخلع ايه ولا مؤاخذه.
علشان مفهمش غلط بس!
موكا: ههههع. لا أنت باين عليك سيد المفهومية.
وهتخلع كل حاجه.
الساعه الحلوه دي. والنضاره اللي ف جيب القميص. والموبيل. وكمان المحفظه.
وتكون شاطر كدا وتسمع الكلام.
وبص ع چود. وشاف الدهب. وقال.
والدهب و أي حاجه في شنطة الكتكوته اللي معاك
مصطفى: هز راسه وقال بتريقه. ودول عايزهم ديليفري!
حوده: بغـ.ـيظ. لأ ياخفه. عايزهم وقتي. وانجز.

ولا أنت مش خايف ع الموزه إللي معاك!
چود: جـ.ـسمها اتشـ.ـد. وبتترعش. وعيطت وحطت أيدها ع بوقها...
مصطفى: شمر كم القميص. وقال.
شوف يبني أنت وهو. أنا كان ممكن اعديلك أي حاجه.
لكن إنك تقول ع تراب القمر موزه. فده إللي مش هعديهولك.
حوده وموكا بصوا لبعض بعدm فهم وقالوا. ايه تراب القمر ده كمان؟
چود: بصدmه كبيره وقالت جواها. الله يخربيتك يامصطفى.
إحنا بنمـ.ـو.ت وبتقولهم تراب القمر.

تراب زفت على دmاغك. عااااااا انا عايزه أبويا.
موكا وحوده. طلعوا سلاح أبيض. وقال انجز ياوحش.
وتعالى سلم كل إللي معاك. علشان تفرح بالكتكوته الحلوه دي.
هى موزه جـ.ـا.مده بس حلال عليك.
ولو قاوحت معانا. هنصفيك وهناخدها نتعشى بيها! وضحكوا...
مصطفى: لف لچود. وقال متخافيش. خليكي هنا!
چود: مسكت ايدو وقالت برعشه. وعـ.ـيا.ط مكبوت. رايح فين.
مصطفى اطلب الشرطه. اتصل ع بابا طارق. و ياسين.
بس متسبنيش أنت فاهم.

اوعى تروحلهم يامصطفى أنت مش قدهم.
مصطفى: نزل أيديها وقال بحزم. قولت متخافيش. وع الله تتحركي خطوه واحده.
وسابها. وراح لعندهم.
چود: حطت ايديها على قلبها وعينيها كلها دmـ.ـو.ع. ومرعوبه حرفياً.
وف اللحظه دي. عرفت قد ايه قيمة مصطفى عزيز في حياتها. وإن خسارته دmار ليها.
مصطفى: أنا جيت أهو ياشباب.
موكا وحوده بنصر. ايوه شاطر نحب اللي يسمع الكلام.
مصطفى: بضحكه. قال. لا ياعم أنا اكتر واحد بيسمع الكلام.

وبص وراهم. وقال بصوت عالى. لاااااء متضـ.ـر.بش بالنار ياسعيد!
موكا وحوده لفوا بسرعه يشوفوا مين؟
مصطفى: بسرعه. مسك راسهم الاتنين وخبطهم في بعض.
وشـ.ـد واحد منهم، ومسك أيد حوده إللي فيها السلاح. وحطها على رقبته.
وقال بصوت عالى.
قول لصاحبك يرمي السلاح إللي معاه.
وإلا قسما بالله. أسحب السكينه على رقبتك وهتكون راسك على الأرض. ساااامع يالا!
حوده: هز راسه. وبينهج برعـ.ـب. نزل السلاح ياموكا. نزله.

موكا: بص لمصطفى وحوده وچود. وف ثانيه جري على چود.
مصطفى: بغـــضــــب، زق حوده على الأرض. وجري على چود بسرعه. ومسك موكا من قفاه. وضـ.ـر.به بركبته في بطنه.
موكا: اتألــم. اااه
چود: في حالة ذعر وخــــوف. وبتعيط بصوت عالى. وشافت حوده رايح عند مصطفى وصرخت حاااااسب يامصطفى وراااك.
مصطفى: بيضـ.ـر.ب في موكا. وشاف حوده جاي يضـ.ـر.به بالسلاح.
وزق موكا عليه. ووقعوا الاتنين على الأرض.
مصطفى: اتحرك بسرعة. وشـ.ـد منهم السلاح. وحدفه بعيد.

ومسك. موكا بوكس وحوده بوكس. وفضل يضـ.ـر.ب فيهم.
مصطفى: قوم موكا. ووقف بيه. وبصله بشر كبير. وقال.
إللي يبص للي يخص مصطفى عزيز. يبقى يستاهل اللي هعمله فيه.
موكا وحوده. بيتالموا. وقالوا خلاص الله يخليك سبنا نمشي.
مصطفى: بسـ ـخـــريــة ممزوج بغـــضــــب. تمشوا! عنيا ليكم. بس مش قبل ما اروق عليكوا.
وقــلـــع الحزام. وفضل يضـ.ـر.ب فيهم عشوائي. على وشهم وعينهم. وضهرهم
چود: واقفه فاتحه بوقها بعدm تصديق.

مصطفى: قــلـــع موكا التيشريت بتاعه. وربط أيديهم في ايدين بعض.
وقــلـــع تيشرت حوده وربط رجليهم. وربط بوق كل واحد منهم.
وكان في بركة ميا مجاري.
وجرجرهم. ورماهم في الميا دي.
حوده وموكا مش قادرين يتحملوا الألــم.
وكمان ريحة المجاري. وبيستغيثوا.
لكن صوتهم مش طالع.
مصطفى: واقف يتفرج عليهم. وقال. ها ياشباب لسه عايزين الساعه والاوردر؟
المهم بقى انتوا عايزين تعرفوا يعني ايه تراب القمر؟

وأنا هاقولكم بس لما يجيلي مزاج. سلام ياولاد الل!
وسابهم وراح بسرعه لچود. ووقف قدامها ومسك ايديها وقال بقلق. چود أنتي كويسه؟
خلاص متخافيش من حاجه واهدي أنتي في أمان.
چود: بزهول. هزت راسها. وهمست مصطفى أنت محصلتش.
مصطفى: أبتسم. دانا كنت مرعوب يابت.
چود: هزت راسها برفض. لأ لأ أنت بجد محصلتش. مصطفى اء. أنا.
مصطفى: أبتسم بحب وقال. طيب والله العظيم انا كنت مرعوب. كنت مرعوب وخايف عليكي.

جود: حطت وشها بين ايديها وعيطت.
مصطفى: اتخـ.ـنـ.ـق. و شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه لأول مرة.
چود: بتعيط. وغمضت عينيها في حـ.ـضـ.ـنه. وقالت. أنا كنت خايفه أوي عليك يامصطفى.
مصطفى: بس بس طيب بطلي عـ.ـيا.ط وهبل بقى.
أنا مبحبش العـ.ـيا.ط بحس أنه فرهده على الفاضي.
چود: انبتهت. وخرجت بسرعه من حـ.ـضـ.ـنه. وقالت بحرج ممزوج بغـ.ـيظ.
خلاص أنت ماصدقت ولا ايه؟
مصطفى: بضحكه. طيب بزمتك عمرك سمعتي عن حـ.ـضـ.ـن حلال في الخرابه! هههههههه.

چود: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. وقالت لأ ومش عايزه اسمع.
أنا عايزة أخرج من هنا. و أرجع على البيت.
مصطفى: حط أيدها ف ايدو. وقال.
طول ما انتي معايا. مش عايزك تخافي.
جوزك خطر برضه يابت.
چود: ماشيه جمبه. وقالت بضحكه وسعاده.
لا منا شوفت بعيني!
مصطفى: بغمزه. أنا مستعد احارب علشانك ياتراب القمر. بس عايزين ننول الرضا!
وبعد شويه. وصلوا للعربيه.
وركبوا ومصطفى ساق
وطول الطريق هزار وضحك.
لحد ما وصلها البيت.

فيلا مصطفى عزيز.
مصطفى رجع البيت وطلع ع اوضته واخد شاور. وخرج. وقاعد ع السرير.
وماسك الفون.
وأول مره يحس بالقلق والخــــوف.
ولو كان مقدرش يحميها. كان إيه إللي ممكن يحصل!
وطرد الفكره بسرعه. ومسح شعرو.
واتصل ع تراب القمر.
چود: أول مرة تشوف رقم مصطفى. وترد بلهفة أنها تسمع صوته.
وكأنه كان بعيد عنها من سنين.
اتكلموا كتير وضحكوا أكتر.
وبيرسموا أحلامهم إللي جايه.
وكل واحد نسي هو فين وغمضوا عينهم وناموا.

علي أمل وحلم جديد هغير حياتهم للاجمل.
وعدا الوقت. وجه يوم الفرح. اليوم المنتظر لمصطفى عزيز. وچود السيوفي!

فيلا السيوفي.
في جناح طارق.
طارق: بيلبس في صمت. ومخـ.ـنـ.ـوق جداً.
رنا: نفخت بحيره. وجابت شريط العلاج وراحت عند طارق وقالت.
ياراجـ.ـل متو.جـ.ـعش قلبي. خد برشامة الضغط.
طارق: بزهق. مش عايز حاجه. ومش واخد علاج ايه رايك بقى؟
رنا: بتعب. ياطارق متتعبنيش معاك. الله يهديك.
ايه دخل زعلك على حفيدتك. ب علاجك.
طارق: بنرفزه. وأنتي شيفاني زعلان. ولا بعيط.
منا بلبس الزفت اهو. أنتي مالك بقى؟

رنا: طيب حقك عليا ياحبيبي. بس خد العلاج. الدكتور منبه عليك تاخدو بانتظام.
أنت ضغطك بيعلا.
طارق: بنرفزه. ياشيخه أقسم بالله منا واخد حاجه. ها ارتحتي بقى؟
وبصي من الاخر أنا مش طايق نفسي.
هتسكتي ولا اسيبهالك وامشي؟
رنا: بتنهيده. لله الأمر من قبل ومن بعد.
ومشيت كام خطوه. وبصت ع طارق.
وشافته بيلبس في الكرات بعصبيه. مش عارف يربطها كويس.
ورماها ع التسريحه بزهق. من خـ.ـنـ.ـقته لفراق بـ.ـنته التانيه.

رنا: هزت راسها بحـ.ـز.ن. وقالت أنا عارفه إنك روحك فيها.
وربنا يهديك يا طارق وتبطل عصبيه.
ف جناح فارس.
رودي: لابسه فستان أوف وايت. ولبست الحجاب. وكانت جميله جدا.
فارس: واقف بيلبس چاكت البدله.
وبيرش البرفان.
رودي: راحت لعندو. وقالت. أنا خلصت يافارس.
فارس: لف ليها. وأبتسم بإعجاب. وقال. اووو. إيه الجمال ده كله ياروحي.
رودي: بضحكه. بجد عجبتك؟
فارس: أنتي تجنني بجد اللون ده تحفه عليكي.
بس ناقصه حاجه؟

رودي: كشرت عينيها بعدm فهم وقالت.
حاجة إيه؟
فارس: لف حواليها. وقال. أممم لأ هو ناقصه حاجه أكيد. بس ياترى ايه هى؟
رودي: اضايقت. حاجة ايه؟ قول أنه مش عاجبك وخلاص.
مع إنك اختارته معايا.
فارس: ضمها من الخلف. وضحك. وقال.
رودي المـ.ـجـ.ـنو.نه. وطلع من جيبه عُقد راقي جدا. ورفعه قدام عينيها. وقال.
ناقصه ده علشان يكتمل جمال القمر.
رودي: فتحت عينيها بزهول. وقالت. الله. العُقد ده حلو اوى اوى يافارس. بس ده علشاني انا؟

فارس: بهمس. وهو في غيرك علشان اجيبله؟
لحظه واحده.
ولبس ليها العقد. ووقف قدام المرايا بيها.
وقال. إيه رأيك ياحبيبتى؟
رودي: بإنبهار. حقيقي يجنن. عتلاق ده تحفه.
جـ.ـا.مد جدا أقسم بالله.
فارس: ضحك من قلبه. ايوووه كدا. بطمن عليكي في حالتك دي.
حشـ.ـتـ.ـيني و  مـ.ـو.ت يامـ.ـجـ.ـنو.نة.
رودي: بغمزه. ولسه ده انا عملالك عشا رومانسي. بس لما نرجع من فرح البت چود.
فارس: بضحكه باس ع راسها وقال. طيب يلا علشان منتأخرش عليها.

رودي: يلا بينا. بس تعالى نطمن ع طاروق تلاقيه متعصب على الآخر.
فارس: أنتي بتقولي فيها. انا من الصبح بحاول معاه. المهم تعالي نحاول تاني.
رودي: يلا بينا.

فيلا مصطفى عزيز.
كريم واقف في الليفنج. وبعدها ياسين و آريان. دخلوا الفيلا.
كريم: بعدm فهم. خير ياشباب!
آريان: والله علمي علمك. مصطفى اتصل عليا وقالي عايزك ضروري تجيلي على الفيلا.
ياسين: وأنا كمان.
آسر: دخل وقال خير ياشباب مصطفى عايز إيه؟
آركان: واقف على السلم وصفر. وقال.
تعالوا ياشباب. مصطفى باشا في انتظاركوا.
آريان: بغـ.ـيظ. أنا مش هتحرك من مكاني. غير لما أعرف المـ.ـجـ.ـنو.ن ده عايز ايه؟

انا سايب مراتي وأبني. وجيت جري. قولت بيولع ولا حاجه.
ياسين: وأنا كمان والله. قولت العريس بيغرق. وفكرني بيوم فرحي منه لله.
آركان: بضحكه. لأ ياجدعان مصطفى. طموحه غير كدا خالص.
مصطفى زي ما تقوله كدا بيعاني نفسياً. عندو داء العظمه هههههه.
عايز كل شباب العيله. يلبسوه بدلة الفرح هههههه.
كلهم بصوا لبعض بزهول، اييييه؟ نلبسه بدلة الفرح؟
آركان: بمرح ومش بس كدا. عايز الديزل يلبسه الساعه ويرشله البرفيوم.

كلهم تنحوا.
كريم: بيأس. مصطفى أخويا شكله عايز يخرج من الدنيا قبل مايفرح بيها. لا إله إلا الله.
آسر: بضحكه. وع كدا بقى آدm مراد جاي. يلبسه الساعه ويرشله البرفيوم. هههههه.
آركان: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم تؤ. لأن أول ما مصطفى قاله.
الديزل اداله صوت بحنجرته. خلا التليفون يطير من أيد العريس.
ياسين: أحسن يستاهل والله.
آريان: صك ع أسنانه وقال. اقسم بالله أنا غلطان إني سمعت كلام المتـ.ـخـ.ـلف ده.

ياسين: خلاص ياجدعان. مصطفى مهما كان أخونا الصغير برضه. وعريس ونفسه يفرح.
تعالوا ياعم نساعدوا يكش يعقل بعدها.
كريم: هز راسه بأحباط. تعالوا. أنا فقدت الامل ف الواد ده.
وبص ل آركان وقال.
وحضرته بقى بلغ عمه الدكتور تيم بالكلام ده؟ ولا لسه؟
آركان: بضحكه. هما بيتكلموا دلوقتي في التليفون. الله يرحمك يادرش هههههههه.
مصطفى: ببرود.
فيها ايه يعني يادكتور تيم لما تساعدني في يوم فرحي.
تيم: بغـ.ـيظ. أساعدك ياغـ.ـبـ.ـي!

وتقولي اسرحلك شعرك؟
أنت مـ.ـجـ.ـنو.ن يامصطفى. وبعدين أخوك كريم عندك. و آركان معاك من الصبح.
وأنا راجع مهدود حيلي من المستشفى. ولسه بريح شويه قبل ما اطلع ع السنتر.
تصحيني علشان اسرحلك. أنت متـ.ـخـ.ـلف يبني؟
مصطفى: حط ايدو ف جيبه. خلاص خلاص يا دكتور الموجود يسد...
تيم: مسح وشه بأيدو.
وبعدها فتح عينيه بدهشه. وقال ولا يامصطفى. هي القرده لسه معاك؟
مصطفى: بضحكه. قصدك كوثر. طبعاً دي هتشرفكوا انهردا.

ومصطفى اتخض من صوت تيم...
تيم: بصوت عالى أنت اتجننننت يامصطفااااه. أنت عايز تفضح العيله.
مصطفى: لسه هيتكلم، يادكتو!
تيم: قاطعه بغـــضــــب. وقال بتحذير شـ.ـديد اللهجة. أسمع يالا انت.
أبوك عازم رجـ.ـال الأعمال. وعمك فارس عازم ناس مهمه جدا.
ده غير سمعة جدك. وجدك طارق. والأهم من كل ده. سمعة بابا آدm.
ولو حصل أي غلطه أقسم بالله العظيم يامصطفى لابيتك في المستشفى.

وهعملك عاهه مستديمة. وهخليك سنه مش عارف أنت مييين. فااااهم!
مصطفى: اتخض وبلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال.
اله. إيه يادكتور. أنا بهزر معاك ياعم.
أنت مبتهزرش. وبعدين مين كوثر دي. ولا أعرفها.
تيم: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. الله يخربيتك ياشيخ. تحرق دm أي حد.
مصطفى: بضحكه. خلاص بقى قلبك أبيض ادكتره. أنا بهزر معاك. منا عارف كل ده.
تيم: بهدوء. اسمعني يامصطفى. انا عايزك تعقل كدا. أنت خلاص داخل على مرحله جديده. وبدايه جديده.

هتبقى مسؤول عن بيت وأسره.
وأي موقف ليك هيأثر على حياة إللي حواليك.
مش كل حاجه في الدنيا تستدعي الهزار.
مصطفى: متخافش عليا يادكتور.
حفيد مصطفى عزيز. هيشرفكوا.
تيم: طيب اخلع بقى لما أقوم البس واحصلك ع السنتر. منك لله. سلام يا عريس!
مصطفى: بضحكه. سلام ياقلب العريس
بعد كدا. الشباب طلعوا. ورخموا على مصطفى. وبعدها
ساعدوا مصطفى عزيز باشا في لبس البدله. والساعه ودبوس البدله.

وكان كريم و آريان وياسين و آسر و آركان. بيساعدوه بحب كبير. وكان وقت ممتع وكله ضحك وفرحه!
وكل واحد رجع بسرعه ع بيته واخد مـ.ـر.اته. وطلعوا ع السنتر.
و آركان ركب عربيه فخمه جدآ. ومصطفى جمبه. وطلعوا ع السنتر.
كل العيله اتجمعت وف انتظار العريس!

ف السنتر.
البـ.ـنت: خلصت اللمسات الأخيرة لچود. وقالت بإبتسامة. وبكدا نكون خلصنا. وماشاء الله زي القمر.
چود: قامت ولفت للبنات وبتضحك.
تالين: بإبتسامه صافيه. ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن. جميله جدا جدا ياچود.
چود: بتـ.ـو.تر وسعاده. ميرسي ياتوتا ياقمر. وعقبال ما نفرح بيكي.
آرين: فتحت عينيها بإنبهار. وقالت. واااو ماشاء الله. ايه يا چود الجمال ده. بجد قمر قمر.

چود: بضحكه. حبيبتي يا آرين. تسلمي. دانتي ماشاء الله تجنني. وبجد يابنات انا حلوه.
البنات كلهم وحياة وكارما. قالوا ماشاءالله تجنني.
چود: واقفه. وقلبها بيدق بسرعه كبيره. ومتـ.ـو.ترة جدآ!
آرين بسعاده. وااااو العريس. وصل. مصطفى وصل يابنااااات.
چود: دقات قلبها زادت عن المعدل الطبيعي. ونفخت بتـ.ـو.تر.
مصطفى: طالع ع سلم السنتر. وكل الشباب بتصفر. ودخل السنتر.
وسأل البـ.ـنت. وقال فين چود؟
البـ.ـنت: بضحكه. قصدك العروسه.

مصطفى: بتريقه. يعني أنا جايبهالك الصبح.
وجاي دلوقتي و لابس بدلة عريس. هسألك على مين يعني.
ايوه العروسه.
البـ.ـنت: ضحكت ع جنانه. وقالت تمام حضرتك ثواني. لكن فين بوكيه الورد؟
مصطفى: ليه انتي عايزاه؟
البـ.ـنت: ضحكت وقالت. لأ بس حضرتك المفروض تقدmه للعروسه.
مصطفى ؛ ااه البوكيه نسيته في العربيه.
وبصي سيبك من كل الحوارات دي.
وقوليلى هي فين.
مش هنوقف الجوازه عشان ورده. يلا الله يسترك انجزي.

البـ.ـنت: هزت راسها. وقالت جواها.
مش معقول هو في جمال وحلاوه كدا. يابختها.
آرين: اتنططت من الفرحه. وقالت استعدي ياچود مصطفى جاي.
وقالت بحماس. اتفضل ياعريس.
چود: لفت ضهرها بسرعه. وبتترجف بتـ.ـو.تر...
مصطفى: دخل. وبيضحك. وقال. بت ياچود لفي مش هنلعب. إحنا مش فاضيين. ورانا رقص للصبح.
چود: ضحكت بصمت. ولفت بتـ.ـو.تر.
مصطفى: شافها. وفتح عينيه بإنبهار حقيقي وقال. صلاة النبي أحسن. يخربيت جمدانك.
البنات كلهم ضحكوا.

مصطفى: قرب منها. وباس جبينها. وقال قمر ياچود. هو في كدا ياجدعان؟ أقسم بالله موزة الموزز.
چود: بلعت ريقها بصعوبه. وقالت بحرج. احم وأنت كمان!
مصطفى: بغمزه. أنا ايه. مز صح؟
چود: هزت راسها بحرج. لأ أنت حلو يعني! علشان لابس بدله ومتشيك. وريحتك حلوه. شغال يعني.
مصطفى: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. أقسم بالله متجوز دبش.
الكل ضحك.
چود: بغـ.ـيظ. بقولك ايه بقى. سبني باللي أنا فيه. ومتتكلمش. معايه دلوقتي.

مصطفى: بضحكه. مكسوفه. ههههه. ينهار مش واضح انهردا ياجدعان. داحنا هنخربها يابت. هاتي إيدك يلا.
چود: هزت راسها ببلاها. وأنت عايز ايدي ليه؟
مصطفى: مش أنا طالب إيدك؟ هاتي إيدك وخليكي أنتي هنا. مـ.ـا.تخلصي ياچود. هاتي إيدك يستي ابوسها. ومسك أيدها وباس عليها.
چود: جت تسحب أيدها بسرعه. لكن مصطفى. حطها في دراعه. وقال. خلاص أعقلي بقى.
ويلا ياتراب القمر. واخدها وماشي. والبنات بتظبط الفستان بتاع چود.

مصطفى وصل على اول سلم السنتر.
كل الشباب صفرو لمصطفى وچود.
چود: قلبها بيدق بسرعه كبيره. ولسه هتنزل اول درجه.
مصطفى: قال لچود بغمزه، براحه ع الأرض عشان مش بتاعتنا!
چود: ضحكت، ونزلت جمب مصطفى.
الكل انبهر من جمالهم. وقد ايه لايقين على بعض.
طارق: شاف چود. غـ.ـصـ.ـب عنه عيونه لمعت. وحس إن فاكهة البيت خلاص هتمشي. والبيت هيفضى عليه.
أصل چود مش حفيدته لأ. دي بـ.ـنته وصحبته وحبيبته.

چود: وقفت قدامه. وضحكت بدmـ.ـو.ع وقالت. بابا طارق. إيه رأيك فيا.
أنت قولتلي قبل كده. إن الملكة بس إللي بتلبس فساتين!
طارق: ابتسم بصعوبه.
وقال بدmـ.ـو.ع وحب كبير.
طبعاً. الملكة وبس. وهي حبيبتي چود. مفيش ملكة زيها أبدا. ألف مبروك ياحبيبة جدك!
چود: عيطت. وأترمت في حـ.ـضـ.ـنه. وقالت. أنا عمري ما شوفت دmـ.ـو.عك يابابا.
بالله عليك بلاش. ولو زعلان خلاص مش عايزه اتجو!

طارق: قاطعها. وقال. لأ. لأ ياچودي لأ. ده اليوم إللي انا مستنيه يابـ.ـنتي.
كان حلمي أشوفك في الكوشه.
واهو الحمدلله. ربنا كريم. واستجاب لدعواتي.
آدm: جه. وربت ع كتف طارق. وقال. صحبي قلبه مـ.ـيـ.ـت ياچود يابـ.ـنتي. ومايبكيش أبدا. ولا ايه؟
طارق: بص بعيد. ومسح دmـ.ـو.عه.
چود: بتعيط. وهزت راسها.
آدm: أبتسم ومسد على حجابها. وقال. ماشاء الله لاقوة إلا بالله.
زي القمر في ليلة تمامه ياچود يابـ.ـنتي.
وأجمل وأحسن حاجه في الدنيا دي.

إنك مش تشبهي لجدك طارق.
چود: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. وقالت ياريتني كنت شبه بابا القمر ده.
طارق: بص ل آدm بغـ.ـيظ. أنت جاي تهون عليا. ولا تحرقلي دmي؟
آدm: رفع كتفه. قال بمكر. واهون عليك ليه ياخويا؟ أنت بتجوز حفيدتك.
ويلا بقى انهو الحوار ده. خلونا نتحرك.
ألف مبروك ياچود يابـ.ـنتي!
چود: بابتسامة الله يبـ.ـارك فيك ياجدو.
بعد كدا. چود سلمت على رنا ورودي وفارس وچواد ومريم ونور ورينو وكل الموجودين.

ومصطفى: سلم على يوسف ومريم وجدو وهنا.
وكل الموجودين. وراح يسلم على آدm مراد.
آرين: نازله. وكانت لابسه فستان باللون الأزرق الداكن. ومرصع باللون الفضي. وكانت جميلة حد الفتنه.
فهد: شافها وغار عليها جدآ. وكانت مميزه بين كل الحضور...
آدm مراد: بيسلم على مصطفى. ورفع عينيه بالصدفه.
واتفتن بيها. ودقات قلبه سبقت الخيل.
ولكن الدm غلى في عروقه. لدرجة أنه ضغط ع ايد مصطفى من غير وعي!

مصطفى: فتح عينيه ع الآخر. واتألــم. ااااه. والله معملت حاجه. أنا عريييس!
آدm مراد: انتبه. وفك قبضة أيدو. ومردش. وساب مصطفى ورايح عند آرين.
مصطفى: بينفخ في أيدو بألــم. وقال اااه. منك لله. صوابعي دخلت في بعضها!
هسقف إزاي دلوقتي!
آدm مراد: ماشي بغيره كبيره...
آرين: ماشيه تضحك. وبتشاور للبنات!
آدm مراد: قرب منها.
آرين: ماشيه.
فهد: وقف قدام آرين...
آدm مراد: فرمل ووقف مكانه!

آرين: بانبهار. واو بابي حضرتك زي القمر. وحـ.ـضـ.ـنته.
فهد: ضمها لقلبه. وربت ع ضهرها. وقال. مع اني شوفت عليكي الفستان ده في المول. ووافقت عليه. لكن دلوقتي أنا غلطان. وهاين عليا!
آرين: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه وقاطعته. وقالت بمرح، تجبلي اتنين زيه كمان مش كدا؟ ههههه.
يابابي والله الفستان رقيق وجميل جدا. بليز بقى.
فهد: هز راسه بإستسلام. وأبتسم. وقال. أنتي طول عمرك بالنسبالي فراشه. وانهرده أنتي أجمل فراشه.

آرين: حـ.ـضـ.ـنت دراعه بسعاده. وقالت. يس. بااابي حبيب قلبي انا وبس!
فهد: أبتسم. وقال. طيب يلا بينا ياروحي ع العربيه. نجمتي مستنياكي!
آرين: هزت راسها بسعاده اوكي يلا بينا. بس الأول أسلم على بابا آدm وماما مريم. وبابا طارق وماما رنا. أوكي!
فهد: مسد ع حجابها بابتسامه وقال اوكي ياحبيبتي.
آدm مراد: واقف وسامع الحوار. لكن غيرته عليها مش قادر يتخطاها.

بعد كدا الكل اتحرك على السيشن و آركان هو إللي كان سايق عربية مصطفى و چود. وكالعاده. الكل اتصور مع بعض.
ومصطفى اتصور مع الشباب. والعيله.
ولكن الكل كان بيضحك على صور مصطفى وچود. وجزء كبير من الصور كوميدي بطريقه جميله.
مرة مصطفى يمسكها من قفاها. وچود تخـ.ـنـ.ـقه من رقبته.
ومصطفى شايلها. وچود كأنها هتقع وهو يلحقها. و شوية صور رومانسيه. والكل حب طريقة مصطفى وچود في الصور.
وبعد كده. الكل اتحرك على القاعه.

قدام القاعه.
هارون فتح باب العربيه. ونزل منها.
الإمبراطور وأميرته.
وبعد كدا طارق ورنا.
ويوسف ومريم.
وفارس ورودي
تيم: نزل من العربيه. وشايل آيان ومعاه ميرو.
و آريان شايل محمد وجمبه تيما.
وكريم شايل عُمر. وجميه ليليان.
وياسين شايل حمزه. وجمبه همس.
وزياد شايل محمود وجمبه مليكة.
ومراد نزل من العربيه. ومعاه فريحته.
وفهد نزل ومعاه رينو و آرين.

وآدm مراد نزل ومعاه تالين وعيونه على آرين ومخـ.ـنـ.ـوق وغيران عليها. ومستني اول فرصه يقدر يكلمها!
مصطفى نزل وساعد چود ودخلوا القاعه. على أغنية. طلي بالابيض.
لكن المفاجأة إللي چود متعرفهاش. إن مصطفى حاجز قاعتين أفراح!
في الفرح.
مصطفى نزل وساعد چود ودخلوا القاعه. على أغنية.
طلي بالابيض.
محمد نزل من العربيه ومعاه نور. وماسك كف أيدها. وداخل بيها. كأن الحفله ليها هي وبس.
و زين وريتال. ومالك وساره. داخلين القاعه. وليهم دخول مهيب كرجـ.ـال وسيدات أعمال.
فارس: جه ووقف قدام چود وباس جبينها. وأبتسم بحب كبير. وماشي جمبها.

چود: أبتسمت. ومبسوطه. وبصت ع الاستديج والتربيزات. وشافت شباب كتير جدا. ولابسين ينيفورم واحد. كلهم قمصان بيضا على بناطيل سودا.
وكلهم صفرو لمصطفى بترحيب كبير جدا. وكشرت عينيها بعدm فهم.
وهمست وقالت لنفسها. هما دول صحاب مصطفى في الجامعه؟
مصطفى: شاور ليهم
والمفاجأة إللي چود متعرفهاش. إن مصطفى حاجز قاعتين أفراح!
قاعه للشباب وقاعه للبنات. واخدها على قاعة البنات. وقال تعالي ياچودي...

چود: بصدmه. أنت بتقول ايه يامصطفى؟
مصطفى: يابـ.ـنتي افهمي. أنا حجزت دي علشانك. لأن كل صحابي إللي ف الجامعه. جايين علشاني. وزي ما انتي عارفه. مش هيقعدوا يشربوا قهوه؟
لأ دول جايين يخربوها.
ساعتين زمن بس. وهتطلعي انتي وبنات العيله.
ونكمل فرحتنا.
ساعتين وهيمشوا لأنهم من مناطق بعيدة عن هنا.
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. وقالت.
هو فرح أسو، أصلا.
وأنا برضه بقول مصطفى إزاي يكون عاقل من غير حوارات؟

أسمع انا ماليش دعوه. إحنا حجزنا قاعه لينا كلنا شباب وبنات العيله. وعيلتي كلها. تقوم دلوقتي تحطني هنا، مكنت خدتني دار مناسبات أحسن يامصطفى!
مصطفى: هشش وطي صوتك. علشان ملعبش في وشك البخت.
يابت افهمي. انا بغير عليكي يا حماره انتي.
إزاي عايزاني اخليكي تقفي وتتمايلي و ترقصي قدام صحابي. ها؟
قولتلك قبل كدا أنا مش شاهنده ياچود.
واعقلي وعدي الليلة على خير.
چود: بتتنفس غـ.ـيظ. انا عايزه أروح. روحنااااي.

مصطفى: ضغط ع شـ ـــفــايـــ ـفه بغـ.ـيظ واضح. أقسم بالله لو معديتي يومك. انتي حره.
ميرو: جت. إيه ياجماعه صوتكم عالي ليه؟ وأنت يامصطفى. تيم بيقولك أنت هتنام هنا؟ يلا بقى اتفضل من غير مطرود.
مصطفى: مسح وشه بأيديه ونفخ وقال.
طيب عقليها يامريم. بقولها ساعتين وهنتجمع كلنا. مش معقول اطلعها قدام صحابي الشباب. متتكلموا ياجدعان.
مريم: بضحكه. اطلع انت بس ياعريس وملكش دعوه. وأحنا هنظبطهالك.

مصطفى: برفض. لأ مش هطلع غير لما أشوفها مبسوطه.
چود: مبوزه ولفت وشها بعيد وبتهز رجلها بنرفزه.
ميرو: قربت من ودنها وشوشتها.
مصطفى: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. هي بتقرالها المصحف في ودنها؟ متنجزو ياجدعان.
چود: ضحكت بمكر. وقالت. طيب يامصطفى ياحبيبي. أطلع أنت لاصحابك.
مصطفى: تنح. حبيبك؟ انتي قولتيلها ايه يابركه. ههههه.
ميرو: ههههه قولتلها كل خير. يلا بقى اتكل على الله.
مصطفى: ها ياجودي. أنا مش مطمنلك.

چود: زقته بهزار. يلا بقى امشي.
مصطفى: بحماس. باسها من خدها. وقال. عتلاق موزة حياتي ياجدعان. ساعتين وراجعلك ياجميل. ومشي بسرعه.
چود: ضحكت. وقالت بخبث. وحياة أمك لاوريك مين هي چود السيوفي!
وضحكت وقالت لمريم. والله أحسن ع رايك ياميرو.
إحنا هنرقص برحتنا ونعيش الفرحه الكبيره.
أصل كلهم. هرمون الرجوله عندهم عالي.
ميرو: بضحكه. مش عايزين جنان ياچود.
چود: رفعت حاجبها وقالت بتوعد. هو في أحلى من الجنان يابـ.ـنت عمي!

في قاعة الشباب.
مصطفى داخل عليهم. والبهجه حضرت. وصحاب مصطفى وسعيد قابلوا مصطفى بالتصفير والترحيب.
وفجأة الميوزك ابتدا. والشباب اخدوا مصطفى على الاستديج وبدأوا هيبره.
يوسف: بيضحك. وقال بتعجب. كل دول صحابك يامصطفى؟
دول اكتر من العيله مرتين يبني.
فارس: بضحكه بجد اتفاجأت. وأحلا حاجه عملها مصطفى أنه أخد رائيي في أنه عايز يحجز قاعتين.

يوسف: بتأكيد. فعلاً هو قالي أنه عازم كل أصحابه. من أيام الثانوي لحد الجامعه. والجيران كمان. وقولتله ناخد رأي عمك فارس علشان محدش يتفاجيء.
فارس: بسعاده. الفرح حلو يا يوسف. وربنا يفرح الجميع!
يوسف: آمين يارب. تعالى بقى نستقبل المعازيم.
علي الاستديج.
مصطفى مسك المايك. وبيقــلـــع الچاكيت. وحدفه لچواد. وقال ف المايك بصوت عالى.
مساء الانوار. والكل يقفل على اي حوار.

انهردا فرحي. يعني الفرحه الكبيره، يعني الفرحه المنتظره. يعني حفيد أشرف مصطفى عزيز بيتجوز. أهم من أنجبت مصر! فرحه انهردا.
وعايز الكل يفرح ويرقص.
إللي مش هيفرح. لما يشوف فرحتنا غـ.ـصـ.ـب عنه هيفرح.
العزول لأ. ونقووول تااااني العزووول لأ. الصاحب الجدع اه. ويلا فرحه!
صحابه بصوت عالى يلاااا فرحه.
وشاور للميوزك.
وبدأ يغني لحكيم ع الواحده كله يرقص.
والكل هيبر معاه.

كل الشباب عملوا دايره كبيره وبيرقصوا بحركات متفقين عليها.
چودا طلع جمب مصطفى. وشاور ل آركان و آسر.
آركان: لفهد. بعد إذنك ياحج أنا غير متاح دلوقتي لأي طلبات. سلام. وطلع يجري ع الاستديج.
فهد. : ضحك بصمت.
مراد: بيسلم على رجـ.ـال الأعمال. وشاور لفهد. وفهد شافه وراح يستقبل معاه.
مصطفى: غنى وقال...
واو واو واو واو واو واو
عل الواحده كله يرقص، عل الطبله كله يرقص
عل الصفقه كله يرقص اوووووه.

هلا هلا كله يرقص مـ.ـا.تيلا كله يرقص
عل البركه كله يرقص اوووووه
دلعنا ياعمي يلا بالعقل وبالاصول
وان لامو علينا يلا خلي اللي يقول يقول
خليه عمال على الله ويلا نكيد العزول
عل الواحده كله يرقص عل الطبله كله يرقص
عل الصفقه كله يرقص اوووووه
هلا هلا كله يرقص مـ.ـا.تيلا كله يرقص
عل البركه كله يرقص اوووووه
اوووووه واو واو واو اوووووه واو واو واو
اوووووه واو واو واو اوووووه.

طير بينا ياقلبي يلا على الحب وعلى الغرام
نحـ.ـضـ.ـن ايامنا يلا ننسى الآه والخصام
خايفين من بكره ليه في ايه نخاف عليه
هما اللي قبل منا من الدنيا اخده ايه
ونجحنا كله يرقص وفلحنا كله يرقص
وارتحنا كله يرقص اوووووه
وسهرنا كله يرقص وذاكرنا كله يرقص
ونجحنا كله يرقص اوووووه
اوووووه واو واو واو اوووووه واو واو واو
اوووووه واو واو واو اوووووه
الله على الحب لما بيجمع دول ودول
الدنيا بتبقى احلى واللي بيصبر بينول.

سلمها للي فوق وانسى الاوهام وفووق
دي مصيرها تروق وتحلى
دوق طعم الفرحه دوق
عل الواحده كله يرقص عل الطبله كله يرقص
عل الصفقه كله يرقص اوووووه
هلا هلا كله يرقص مـ.ـا.تيلا كله يرقص
عل البركه كله يرقص اوووووه
وسهرنا كله يرقص وذاكرنا كله يرقص
ونجحنا كله يرقص وفلحنا كله يرقص وارتحنا كله يرقص
عل الواحده كله يرقص عل الطبله كله يرقص
هلا هلا كله يرقص.

»»»
لما آركان وچواد و آسر طلعوا على الاستديج وانضموا للفريق. الفرحه بقت فرحتين.
زين بيقابل رجـ.ـال الأعمال صحابه. وبيعرفهم على العيله. مراد وفهد و الدكتور محمد.
زين: شاف زياد. وشاور ليه.
زياد: قام وقفل چاكت البدله. وأستاذن الضيوف
وراح ل زين.
مالك: قام بسرعه وقال. ثواني يابابا. هروح أسلم على سيادة المستشار وراجعلك.
چاسر: اتفضل يبني. وانا هروح لعمك طارق وعمك أشرف.

تيم و آريان وكريم بيضحكوا ع جنون مصطفى و آركان والفرحة اللي طالعه من قلبهم.
آدm مراد: قاعد على تربيزه لوحدو. وباصص قدامه بشرود!

ف قاعة البنات.
چود: طلعت ع الاستديج. وقالت للبـ.ـنت بتاعة الدي جي. بقولك ايه ياقمر.
البـ.ـنت: yes.
چود: بعدm إهتمام. وماله يس ميضرش. بصي بقى شغليلي كدا حاجه تفرفشني. عارفه اغنية أمينه. وأخيراً اتجوزت؟
البـ.ـنت: yes.
چود: برضه مصممه؟ ماشي شغليها بقى.
البـ.ـنت: okay. وشغلت اغنية أمينه. والميوزك ابتدا.
چود: شاورت لبنات العيله. حياة وكارما وكمااان ( آرين) وكانوا بيرقصوا على حريتهم. من غير قلق.

ميرو: بتسقف بهدوء. و بتضحك من قلبها هي وتمارا ونور ورينو وفريحه.
علي چود وحياة وكارما و آرين.
آرين أول مرة تحس بالفرحه اللي بجد ورقصت مع البنات بحريتها.
لأن مفيش حد من الشباب موجود.
وچود نـ.ـد.مت أنها اضايقت في الأول. لكن دلوقتي مبسوطه. وشافت رودي بتغني مع الاغنيه وبتسقف.
چود: نزلت بسرعه. وشـ.ـدت رودي على الاستديج. ورقصت معاها.
ورودي رغم الحـ.ـز.ن إللي جواها...

لكن فرحة بـ.ـنتها. وهي بالفستان الابيض. محت أي زعل جواها. وعاشت الفرحه إللي بجد في وسط الناس إللي بيحبوها.
البنات نزلوا علشان ياخدوا. فريحه ونور ورينو يرقصوا.
لكن كل واحده رفضت بشـ.ـده. علشان أولا سنهم ومركزهم وازواجهم. وكانوا قاعدين مبسوطين.
حياة: نزلت أخدت همس ترقص معاها.
وهمس: سابت محمود وحمزه مع مليكة وساره.
مريم: قاعده ومعاها رنا بيتكلموا عن طارق وزعله ع حفيدته.
وهنا وملك بيهونوا عليها.

ريتال: قامت بسرعه وضحكت. وقالت. أهلا أهلا. مدام أحلام. نورتيني.
أحلام: بإبتسامة. أهلا بيكي يا ريتال. الف مبروك ياحبيبتى.
ريتال: بإبتسامة الله يبـ.ـارك ف حضرتك. اتفضلي تعالى أعرفك على العيله.
ريتال: راحت عند مريم. وقالت. ماما أحب أعرفك. ع مدام أحلام. من أنجح سيدات الأعمال. وزوجها رجل أعمال. وابنها الباشمهندس يسري. و فترة تعليمه كلها كانت في فرنسا. ودلوقتي رئيس مجلس إدارة شركتهم. ضيوف زين!

مريم: بابتسامة. أهلا وسهلا بيكي ياحبيبتي. نورتيني.
أحلام: أهلا بحضرتك. أنا بجد فرحانه اوي إني أخيراً اتعرفت على والدة الباشمهندس زين. بجد قمة الأخلاق والرقي. وريتال كمان عمري ما شوفت سيدة أعمال بالجمال والأخلاق دي. بجد أنا اتشرفت بحضراتكم.
مريم: بفخر. تسلمي ربنا يعزك.
ريتال: بإبتسامة. ميرسي جدا. أتفضلي أعرفك على مامتي وباقي العيله.

في قاعة الشباب.
الشباب شايلين مصطفى وبيرقصوا. والدخان يتصاعد بألوان مختلفة. والأغاني كلها مهيبره زي مصطفى بالظبط.
بيتر وصل. وسلم ع آدm وطارق وباقي الشباب.
بيتر: بهمس. ماله طارق يا آدm مش على طبيعته.
آدm: لا ده كدا أحسن بكتير. من الصبح وهو متعصب. مانت عارف. أنه مربي چود. والبيت هيفضى عليه. ده تفكيرو.
بيتر: طيب انا هتكلم معاه.
آدm: ياريت. انا حاولت معاه. وفك شوية. أنت بقى دmاغك طقه زيه.

اقولك على حاجه. قوم خدو واطلعوا ع الاستديج.
بيتر: هههههههه انت بتقول فيها. والله الموسيقى بتغسلني من جوه كدا. هههههههه مـ.ـا.تيجي معانا.
آدm: بسـ ـخـــريــة ع آخر الزمن؟ راعي طيب شيبتك دي يامراهق انت وهو.
بيتر: طيب اركن أنت. وقال. أحم. مالك كدا ياض ياطاروق. شايل طاجن ستك ليه؟
طارق: بتنهيدة ولا طاجن ستي. ولا طاجن لحمه. اتفرج وأنت ساكت.
بيتر: كتم الضحكه. وقال تعرف القعده دي عايزه سجارتين! هههههههه.

طارق: بسخريه. دmك يلطش. أنت واللي قاعد جنبي هيطرشق ويضحك.
آدm: ضحك بصمت. وقال وأنا كلمتك دلوقتي يا أسد.
بيتر: هههههههه والله العظيم كلمة أسد دي بتهلكني ضحك...
طارق: بغـ.ـيظ. مش أحسن من حمار السوق.
آدm: ضحك.
بيتر: بغـ.ـيظ. صدق أنا غلطان إني بهون عليك. أنت ضـ.ـر.بة البوز ليك حلال. يا، يا أسد الغابه هههههههه.
طارق: بغـ.ـيظ. طيب ياظريف. الجاتوه هينزل كمان ساعة. تاكله وتتكل على الله.
بيتر: ببرود. في ميل في؟

طارق: بغـ.ـيظ. لأ في زفت. اجبلك؟
بيتر: ياريت مع الزفت شوية قطران. بيفتح النفس.
آدm: كاتم الضحكه.
طارق: صدق ياض يا بيتر. هتصدق إن شاء الله. أنت واللي قاعد جنبي ده؟ مطمر فيكوا أي حاجه!
آدm ؛ وبيتر. هههههههههههه.

بعد فترة. :
الشباب عملوا الواجب مع مصطفى. وسلموا عليه وبـ.ـاركوا ليه وخارجين.
سعيد: ماشي ومعاه أزايز ميا بيوزع ع الشباب.
وشاف بـ.ـنت داخله الفندق وواضح أنها تايهه أو متـ.ـو.تره وماشيه وكانت هتخبط فيه لكن انتبهت ووقفت.
سعيد: قال آسف.
دعاء: بتـ.ـو.تر. اء. انا اللي أسفه مخدتش بالي. أصلي مش عارفه باب قاعة البنات منين.
سعيد: أبتسم تلقائيا. وقال. طيب تعالي أنا هوصلك. متخافيش أنا صاحب مصطفى العريس.

دعاء: هزت راسها بحرج. أهلا بحضرتك.
سعيد: ماشي جمبها. وقال أنا اسمي سعيد وأنتي؟
دعاء: بتـ.ـو.تر. د، دعاء. ومعلش الله يخليك متتكلمش تاني. علشان كده عيب وحـ.ـر.ام. الله يخليك وديني عند القاعه ويبقى كتر خيرك اوي.
سعيد: أبتسم بإعجاب. دعاء. اسمك جميل جدا. وأنا آسف مكنش قصدي اضايقك. اتفضلي باب القاعة من هنا.
دعاء: بتـ.ـو.تر. شكرا جدا لحضرتك. وجريت من قدامه.

سعيد: هرش في قفاه. وقال ماشاء الله. بنوته جميله وزي العسل! بس ياترى بـ.ـنت مين؟
إيه ياسعيد. أنت هتبص لفوق ولا ايه؟ اعقل أنت أبوك موظف حكومي. يلا على الله حكايتي!

بعد شويه.
چود: مهيبره على الآخر وبترقص والكل بيسقف ليها. والبنات عملوا جو حلو اوي.
كارما جريت على البنات. وقالت مصطفى جااااي يابناااات!
كل البنات نزلوا من على الاستديج. وچود قعدت مكانها بتنهج من الرقص...
مصطفى: دخل بضحكه. وماسك المايك وغنى على طول. حتة من قلبي. لحسين الجـ.ـسمي.
وقال!
وش من غير كاني وماني، طبعي بدخل في الموضوع
إنت صورتك مستلماني، كل أيام الإسبوع
يا حتة، يا حتة، يا حتة من قلبي.

لقيت نُصي، ولقيت جوي، وعندي إنت في حتة وليه أخبّي
تعالي بُصي، بتحلوّي
يا حتة، يا حتة، يا حتة من قلبي!
»»»»
الكل أنتبه ل مصطفى وضحكوا بفرحه.
مصطفى بيغني وماشي لحد ما وصل لچود. وفتح كف أيدو ليها.
چود: ضحكت بسعاده. وحطت أيدها ف ايدو.
مصطفى: اخدها وماشي بيها وبيغنى. وخارج بيها للقاعه التانيه. ووصل للاستديج. ومسك أيدها وباصص في عينيها.
وكمل وقال.

وش من غير كاني وماني، طبعي بدخل في الموضوع
إنت صورتك مستلماني، كل أيام الإسبوع
يا حتة، يا حتة، يا حتة من قلبي.
وإحنا سوى لو مين ينساني، أتشغل عنك ممنوع
وإنت جنبي إنت مافيش تاني. رقمي من الخدmة أهو مرفوع
يا حتة، يا حتة، يا حتة من قلبي
آه لقيت نُصي، ولقيت جوي. وعندي إنت في حتة وليه أخبّي
تعالي بُصي، بتحلوّي. آه وليه أخبّي تعالي بُصي، بتحلوّي
وش من غير كاني وماني. طبعي بدخل في الموضوع.

إنت صورتك مستلماني. كل أيام الإسبوع.
يا حتة، يا حتة، يا حتة من قلبي.
»»»»
مصطفى محاوط چود من وسطها وبيغني ليها.
چود بتتمايل مع مصطفى وضحكتها نورت وشها أكتر واكتر.
كل الستات والبنات خرجوا من القاعه. وكل واحده قعدت مكانها.
آسر عيونه على حياة قلبه إللي ماشيه كأنها أميره. وقلبه دق وأتمنى إن يكون اليوم ده. هو فرحته بحياته.

چواد: شاف كارما ووقف مكانه ونفسه يروح يكلمها. لكن مالك شاور ليها من بعيد.
كارما ماشيه مع البنات. ومتعرفش ليه شايفه إن چواد مميز عن كل الموجودين.
يس: شال حمزه. وماسك أيد همس وراح يقعد معاها.
محمد: قعد وقال ل نور بضحكه، طبعآ خربتوها جوه.
نور: بضحكه. أبدا والله أنا مقومتش من مكاني.
مراد: شـ.ـد فريحه وقال بتحذير.
بت يا فريحه. اوعي يابت تكوني عملتيها جوه ورقصتي. أقسم بالله ابيتك في حـ.ـضـ.ـن أبوكي.

فريحه: بضحكه. ياخرابي لسه بتغير عليا يامرادي.
مراد: بغمزه. ليا مين أنا يابـ.ـنت المستخبي علشان أغير عليه. انطقي يابت. رقصتي جوه؟
فريحه: هزت راسها بضحكه. للأسف لأ. هههه
مراد: رفع حاجبه بمكر وقال. خلاص ياموزتي تتعوض. انهردا!
فريحه: بضحكه. لأ أنت بتغير عليا وماينفعش أرقص هنا.
مراد: بمكر. وحيات أمك؟ أنتي هتتغابي يابـ.ـنت كوم الشكاير.
بس قوليلي يافريحتي أنتي حلوه اوي انهردا ليه؟

فريحه: بسعاده. علشان أنت معايا ياقلب فريحه.
مراد: هرش في دقنه. وقال. بقولك ايه. مـ.ـا.تيجي نخلع إحنا.
فريحه: ضحكت من قلبها. وقالت. وبعدين معاك يامراد.
آرين: خارجه وبتضحك. وماشيه ومعاها حياة وكارما وتالين. لكن عينيها بتدور على المرعـ.ـب.
الاغنيه خلصت. والكل سقف والشباب بتصفر.
آدm مراد: واقف مع مجموعة شباب بيتكلم معاهم.

شاف آرين. ورغم جمالها المسيطر عليه. لكن الغيره بتاكل في قلبه. وعايز بأي طريقه يتكلم معاها! وبص ع أيديها. وملقاش الفون معاها. وقبض على أيدو بخـ.ـنـ.ـقه.
وسابهم وراح وقف في مكان لوحدوا وبيفكر إزاي يقابلها.

تيم: قام وقابل ميرو وقعدوا ع تربيزه. وبيضحك وقال. بقولك ايه ياحبيبتي؟
ميرو: نعم يا حبيبي.
تيم: بمكر. مـ.ـا.تروحي كدا تتكلمي مع أخوكي. وقوليلوا ينـ.ـد.مج معانا. أو يطلع يغني. او يرقص.
ميرو: ضحكت. وقالت أنت بتحلم؟ طيب دانا نفسي أشوف آدm بيضحك كدا ومنـ.ـد.مج معانا. مش تقولي يغني ويرقص.
يامامي. لأ روح أنت وقوله. ولا أقولك لأ بلاش انت. انا معنديش استعداد اضحي بيك.
تيم: ههههه. للدرجادي آدm شراني؟

ميرو: بتنهيده. أبدا والله ده آدm أخويا مفيش احن منه. لكن هو طبعه حاد شويه. وبيحب الجد. وانسان عملي. هو انا برضه إللي هقولك يادكتور.
تيم: هز راسه. فعلاً هو كدا بالظبط.
ميرو: بصت ع آدm. وقالت. آدm شكله مخـ.ـنـ.ـوق. وأكيد أنا عارفه سبب خـ.ـنـ.ـقته دي إيه؟
تيم: بتفهم. أكيد نفس السبب!
ميرو: بدهشه. إيه ده استنى أستنى. دي چود شكلها هتغني! بص هناك.

چود: أخدت المايك. وغنت. بالعربي لاصاله. وقالت. وهي بتشاور على مصطفى برقه!
لما يهل الورد البلدي كل الورد يخاف
بالعربي اللي مشافش العربي يبقى لا عاش ولا شاف
إبن بلادي يا مالك قلبي يا محلي الأيام
وشهامتك تتكلم عنك مش محتاجة كلام
الله، غيرتك على حياة إحساس جميل عايشاه
من غير حبيبي أنا هلقى الأمان وياه
طب لما يهل الورد البلدي كل الورد يخاف
بالعربي اللي مشافش العربي يبقى لا عاش ولا شاف.

خــــوفك طول الوقت عليا بيطمني كثير
وناهيك عن طبع الحنية بفرح لما تغير
الأصل الطيب يا حبيبى باين من العنوان
حقك طبعا تدخل قلبي من غير إستئذان
الله، غيرتك على حياة
الله، غيرتك على حياة إحساس جميل عايشاه
من غير حبيبي أنا هلقى الأمان وياه
لما يهل الورد البلدي كل الورد يخاف
بالعربي اللي مشافش العربي يبقى لا عاش ولا شاف!

چود كلمـ.ـا.ت الاغنيه زودت الحماس عندها. وغنتها لمصطفى من قلبها. وزاد جنونها. وقالت ف المايك بصوت عالى جدا. بحبااااااك يامصطفى.
الكل سقف وصفر.
مصطفى: فتح عينيه بزهول وقلبه بيدق. وشالها ولف بيها كتير.
چود: اتشعلقت في رقبته وبتضحك.
مصطفى: نزلها. وباس راسها. وقال. أنا إللي بمـ.ـو.ت فيكي.
چود: ضحكت بدmـ.ـو.ع وسكتت.
مصطفى: بهزار ايه ياتراب القمر. رجعتي في كلامك ولا ايه؟

چود: هزت راسها لأ. بس بابا طارق. صعبان عليا أوي يامصطفى.
مصطفى: بص ع طارق. وشاف آدm وبيتر بيتكلموا معاه. بس هو دبلان وعيونه فيها لمعه وخـ.ـنـ.ـقه. وباصص عليها.
مصطفى: مسك المايك. وقال جد العروسه. اللواء طارق باشا السيوفي. حفيدتك مش عايزه ترقص معايا سلو. وقالت ياجدو يابلاش. طب ده اسمه كلام!
الكل سقف. وچود سقفت وهزت راسها. بالموافقه لجدها.
طارق: أبتسم.
فارس: مسك أيد أبوه. وساعدو يطلع لچود.
آدm وبيتر سقفوا.

طارق: مسك أيد حفيدته. وباس جبينها.
الميوزك ابتدا. ع أغنية هاديه. ورقص معاها.
مصطفى: قال وانا هفضل واقف كدا؟ انا هروح اجيب مرمر.
ونزل واخد أمه ف وسط ضحك من الكل. ورقص معاها.
ميرو: خرجت منها تنهيده. وقالت. واو جميل اوى. تعرف ياتيمو. بجد بتمنى أرقص معاك. الميوزك يجنن.
تيم: أبتسم. وقال أمنية مرة واحدة ياميرو؟ وفتح كف أيدو وقال. وأنا وعدتك إني احققلك كل أمنياتك.
ميرو: بدقة قلب. وكسوف. وقالت بتـ.ـو.تر. بس!

تيم: بابتسامة. من غير بس. يلا هاتي إيدك في ايديا.
ميرو: حطت ايدها ف أيدو. وقام واخدها على الاستديج. ورقص معاها. وميرو غمضت عينيها وبترجع بالذكريات.
ليليان: خبطت كريم في كتفه. وقالت إيه بقى. مش هتقولي تسمحيلي بالرقصه دي؟
كريم: ضحك. وقال. وأنا اطول ياباشا أرقص مع ليليانو حبيبة قلبي. أستنى هسرب عُمر لأي حد. وجايلك.

همس: مرة واحدة. ياسين أنا عايزه أرقص معاك. يا أما أقسم بالله. الورديه عليك انهردا. تسهر وتربي عيالك.
ياسين: بضحكه. لأ وع إيه الطيب أحسن. قومي معايا.
همس: بكـبـــــريـاء أيوه كدا. الحمشنه حلوه مفيش كلام. بس استنى لما أقــلـــع الجزمه.
ياسين: من بين أسنانه. طيب اعمليها علشان يومك يقفل معايا.

همس: صدق برضو الحمشنه حلوه عليك. مالها الجزمه يعني. دي جميله جميله. تعرف أنا بمـ.ـو.ت في الكعب العالي. يلهوي ع السعاده إللي انا فيها. يلا ياحظابط يلا.
آرين: قاعده ومهتمه ب آيان وبتسرق نظرات لادامها. ونفسها تسأله إيه رأيه في الفستان!
(ولو علمت ما بداخل معشوقها ومُدmنها من نار تتأجج، لهرولت مختبأه في كهفِ أبدي. )
فهد: قاعد مع رينو. ومراقب تصرفات آدm. وشايف أنه مضايق.

رينو: بسعاده. يارب عقبالك يا آرين يابـ.ـنتي. تعرف يافهد. أنا مستنيه اليوم إللي أشوف فيه بـ.ـنتنا في الكوشه.
فهد: هز راسه بصمت.
رينو: بتكشيره. فهد انا بكلمك.
فهد: أمم سامعك. وإن شاء الله.
رينو: بتعجب. إن شاء الله. ومالك بتقولها من غير نفس ليه بقى؟
اوعا يافهد تكون لسه عند تفكيرك. وإن آرين صغيره والكلام ده.
وابتسمت بتنهيده وقالت. شايف آرين جميلة إزاي يافهد. بـ.ـنتك كبرت وشيفاها بقلبي قبل عيوني إن مفيش زيها.

فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم بحب. وقال بشرود. آرين فعلاً مفيش زيها يا رينو. آرين بـ.ـنتي وحبيبتي وفراشة الدنيا كلها. بشوف فيها أمبـ.ـارح وانهردا وبكره. بشوف فيها الشقاوة والبراءه والطفوله والنضج. آرين ميكس جميل من كل حاجه.
ااااه يا رينو لما تشوفي تصرفاتها وتعمل أنها غيرانه من إنك نجمتي وحبيبتي. بتاخد قلبي.
شايف فيها رينو. نوتيلا آدm العدوي. شايف فيها كل حاجه حلوه. آرين مش بس بـ.ـنتي. آرين هي انتي يا رينو.

أنتي و آرين لما بتخيل أنكم ممكن تبعدوا عني. بحس إن روحي بتتسحب مني.
وضحك بصمت وكمل وقال. و آركان. آركان اللي واخد شطر كبير جدا من قلبي. شايف فيه أخويا وصحبي وعشرة سنيني مراد. شايف فيه ذكاء جدو آدm. شايف فيه قلب فهد السيوفي. شايف فيه حجات كتير جدا.
أما بقى آيان! ده في منتصف قلبي. وشايف فيه أنا واكتر.

رينو: قلبها بيبكي من فرحتها إن زوجها بيحب عيلته لما بعد العشق. وضحكت بدmـ.ـو.ع وسعاده. وحطت أيدها ع أيدو. وقالت. وأنا شايفه كل الدنيا فهد السيوفي وبس!
فهد: أنتبه وفاق من شروده. وأبتسم لرينو. وباس ع أيدها. وربت عليها.

الرقصه خلصت. والكل نزل. وميرو معدتها قلبت. وعايزه تروح الحمام بسرعه.
تيم: بسرعه شاور ل آرين.
آرين: بصوت عالى علشان الميوزك. باااابي.
فهد: بص ليها. نعم ياحبيبتى.
آرين: ميرو شكلها تعبانه. وتيم بينادي عليا. علشان أروح معاها التواليت. اوكي.
فهد: بص ع ميرو. وقال طيب بسرعه. ومـ.ـا.تسيبهاش. ولو تعبانه اوي نرجع ع البيت.
آرين: هزت راسها اوكي. اتفضل بقى حضرتك آيو. وسابتهم ومشيت.
چود: رايحه تقعد...

مصطفى: شـ.ـدها من أيدها وخبطت في صدرو. وقال. يلا ميكس.
الميوزك اشتغل على اغنية شادية وفريد الأطرش. وچود أبتسمت بمكر. وقالت.
چود: ياسلام على حبى وحبك. وعد ومكتوب لي احبك. ولا انامش الليل من حبك. ياسلام على حبى وحبك.
مصطفى: ده ما كان على بالي احبك. ولا انامش الليل من حبك. ياسلام على حبى وحبك.
چود: ياحبيبى هواك جنني. والشوق ملاني جراح. وحياتك تبعد عني. وتسبني علشان ارتاح.

مصطفى: زقها بمرح. وقال. وانا يعني ماسك فيكى. ماهو قلبي مشغول بيكي.
چود: بغـ.ـيظ. حبك حيرني.
مصطفى: بغــــرور. وانا زيك برضه
چود: خبطته في كتفه. وقالت. ربي يصبرني.
مصطفى: رفع ايديه للسما. وقال. ايوه انا في عرضه.
چود: بغمزه. اعذرني لاني بحبك. مابنامش الليل من حبك. ياسلام على حبي وحبك.
مصطفى: بغمزه. مش ممكن اعيش من بعدك. ده خيالك جنبي ليلاتي. واقول لو ربنا يخدك كنت اعمل ايه ياحياتي.

چود: زقته، ان شاالله انت ياحبيبي. ياهنيا وكل نصيبي.
هولع في روحي ياقبلي وعنيا.
مصطفى: بمكر. لا اوعى ياروحي ده واجب عليا.
چود: من بين أسنانها، من ساعة قلبي ماحبك. مابنمش الليل من حبك. ياسلام على حبي وحبك. وعد ومكتوب لي أحبك.
يا سلام على حبي وحبك.
حبتني صحيح.
أُمال.
ياسلام على حبي وحبك. وعد ومكتوب لي احبك. يا سلام على حبي وحبك.
الكل شايف وسامع مصطفى وچود وكأنه عرض مسرحي. وبيسقفوا ومنـ.ـد.مجين جداااااا.

وفهد ورينو بيضحكوا عليهم ومركزين معاهم!

في الدور اللي فوق.

ميرو: بترجع في الحمام. وفكت الحجاب. ولسه هتظبطه.
آرين: واقفه. وقالت بقلق. ميرو أنتي كويسه ياحبيبتي؟
ميرو: من جوه. أيوه يا آرين بس استني شويه لسه هلف الحجاب.
آرين: أوكي خدي رحتك أنا مش همشي غير بيكي. هستناكي بره اوكي.
ميرو: اوكي يا حبيبتي.
آرين: خرجت من الحمام الخارجي. وشهقت من الخضه. عاااااا. بسم الله الرحمن الرحيم.
آدm مراد: صاكك على أسنانه وباصص ليها بغيره كبيره!

آرين: بتاخد نفسها بالعافـ.ـية. وحطت أيدها ع قلبها وقالت. إيه يا آدm حـ.ـر.ام عليك.
آدm مراد!
آرين: نزلت أيدها وبصت عليه. وشافته على نفس الوتيره. وقالت جواها.
هو بيبص عليا كأني مجرمه لييييه؟ أنت ياعم انت؟
والله دراكولا مظلوم جمبك. يخربيتك هتطلعني من الدنيا قبل ما أفرح بشبابي.
بصي بصي يا آرين. عينيه بتقلب نور يامااامااا.
ايتها الروح الشريره انصرفي. انصرفي.

آدm مراد: شاف جمالها عن قرب ورغم عشقه لتفاصيلها. لكن مش عارف مايغيرش عليها.
وفكرة إن حد يتفتن بيها مجننا عقله.
آرين: كشرت عينيها للصمت ده. وقالت بغباء.
يمكن بتخيل.
أيوه ماهو المرعـ.ـب شبح لازم اتخيلة.
ورفعت أيدها وشاورت قدام عينيه. وقالت.
أنت جوه. اء. قصدي أنت هنا.
ولا مشيت وسبت الرعـ.ـب ليا.
واتخضت من نبرته. يامااااامي. ورجعت بضهرها وخبطت في الحيطه.

آدm مراد: بنبرة حادة وشر. قال من بين أسنانه بغيره كبيره. أنتي إيه إللي انتي لابساه ده؟ وأنتي إزاي كداااا!
آرين: فتحت عينيها. بصت ع فستانها وبصت ل آدm. وقالت جواها.
ياحول ده فستان. ولونه أزرق وبكم. ومحترم مااااله.
إيه ده يكون المرعـ.ـب عندو عمى ألوان؟
أيوه هي مـ.ـا.تجيش غير كدا! اووو ياحـ.ـر.ام مسكين يقلبي عليك يا مرعـ.ـب.
آدm مراد: قرب منها وخبط بأيدو على الحيطه جمب وشها...
آرين: شهقت. وغمضت عينيها.

آدm مراد: قال بحزم. هو انا مش بكلمك!
آرين: وهي مغمضه. هزت راسها بتـ.ـو.تر. أيوه أيوه.
آدm مراد: شاف خــــوفها. ونزل أيدو بهدوء ومسح وشه وشعرو.
وقال بتمثيل الهدوء. فتحي عينيكي يا آرين.
آرين: هزت راسها لأ. أنت بجد بتخــــوفني. وأنا معرفش أنا عملت ايه لعصبيتك دي؟
آدm مراد: بتنهيدة. طيب فتحي عينيكي.
آرين: بتذمر. طيب الدار أمان؟
آدm مراد: يابـ.ـنتي فتحي عينيكي خليني أعرف أكلمك.

آرين: فتحت نص عين. وقالت. بهزار. كابتن كابتن. هو المرعـ.ـب مشي؟
آدm مراد: هز راسه وغـ.ـصـ.ـب عنه أبتسم. وقال. أيوه المرعـ.ـب مشي.
آرين: بنفس الشكل. قالت. أحسن برضه.
أصله بياكل الأطفال الصغيره. من سن 17 ل 30 وأنت طالع.
آدm مراد: ابتسم بصمت. وقال بتنهيده. أنتي مـ.ـجـ.ـنو.نه يا آرين.
آرين: فتحت عينيها بزهول وقالت ميييين؟
آدm إبن خالو مراد القمر. اذيك.
الحمدلله جيت في وقتك. كان في مصاص دmاء هنا. كان مخــــوفني.

وقلبي ده كان بيدق من الخــــوف. بس ربنا يهديه بقى.
آدm مراد: اضايق من نفسه. أنه خــــوفها منه. وقال بتنهيده.
أنا مش بخــــوفك من يا آرين. أنا!
وغمض عينيه بتعب وقال. مش هتفهمي احساسي وايه اللي حصلي اول ما شوفتك بالفستان ده.
آرين: بفرحه من غيرته عليها. قالت بطريقه جميله.
أنت قولت ممنوع أي لون فاتح وكمان أحمر ممنوع ومستردا.
ومسموح بالغوامق. وأنا قولت يابت يا آرين. لأ لأ أنا مش بت أنا ليا إسم اوكي.

المهم قولت يادكتوره آرين. اللون ده عجبني جدا و أكيد هيعجب المرعـ.ـب. اء. قصدي هيعجب آدm.
وهيقولي برافو عليكي يا رينو ياصغيره.
وتستاهلي علبة نودلز وكمان علبة شوكليت كبيره. ويسلام بقى لو برطمان نوتيلا. أممم صدق جوعت أوي!
آدm مراد: بدقة قلب. قال جواه. صدقت يا أمبراطور. وإن آرين هي الوحيدة مهديء لغـــضــــبي.

ف القاعه. الكل سقف بعد ما مصطفى وچود رقصو سلو مع بعض لوحدهم. وشالها ولف بيها.
أشرف كان مبسوط جدا.
وجاسر مراقب تصرفات ونظرات حفيدو.
مالك: قعد جمب أبوه وقال. أنا دلوقتي عرفت أنت وآسر منمرين على مين من بنات العيله.
جاسر: ابتسم. طول عمرك أبو المفهوميه. صح النوم يا سيادة المستشار.
مالك: بضحكه. ما هو ربنا يبـ.ـارك لينا فيك ياحج. أنت الضلع الثابت. لعيلتنا. وآسر وكارو طول الوقت معاك أنت وست الكل.

جاسر: بحب. وأنا عينيا لأحفادي قبل ولادي. وأنت متحملش هم حاجه.
مالك: بصله بابتسامه. وقال. حياة بـ.ـنت زياد مش كدا؟
جاسر: هز راسه بإبتسامه. وقال أيوه. وقريباً هنفرح. إن شاء الله.
بعد كدا.
كريم وتيم طلعوا على الاستديج. ووراهم ياسين و آركان وچواد.
ومصطفى وقف معاهم. وشغلوا فقرة الشعبي. وكلهم رقصوا مع مصطفى.
ومصطفى فرحته واضحه للكل. والكل بيسقف بفرحه كبيره.
بعد كدا وصلت التورته سبع أدوار. ودي هديه من فهد ومراد.

ومصطفى قطع التورته مع چود وأكلها وهي أكلته.
وخلص الفرح ع خير.
وطبعاً كالعاده الكل ودع مصطفى وچود. وداع مؤثر من طارق ورنا وفارس ورودي.
ومصطفى اخد المفاتيح من آركان واخد عروسته على فيلا مصطفى عزيز.
وكل العيله ودعت بعض ورجعوا على بيتهم.

فيلا مصطفى عزيز.
مصطفى زمر بكلاكس العربية كتير جدا. والبواب فتح. وقال ألف مبروك يامصطفى باشا.
مصطفى: دخل بالعربيه. لحد باب الفيلا الداخلي. وفرمل مرة واحدة.
چود: كانت راسها هتخبط في تابلوه العربية. وقالت يخربيت الغباء. أنت واخدني على جمل. مابراحه يبني أنت.
مصطفى: بفرحه وحماس. جمل! دا أنتي هتشوفي جميع الحـ.ـيو.انات على أيد العبدلله. بس اصبري عليا.

چود: بلعت ريقها بقلق. وقالت جواها. أنا خايفه. الواد ده ممكن يقــ,تــلني. زي كركر الحناوي.
مصطفى: نزل وفتح ليها باب العربيه. وقال. يلا ياتراب القمر. أنزلي.
چود: هزت راسها بتـ.ـو.تر. ونزلت. ومشيت خطوه وهي بتعدل الفستان.
مصطفى: بضحكه. لأ لأ. أنتي رايحه فين. تعالي أشيلك.
چود: برفض. لأ لأ. مش عايزه.
مصطفى: بمكر. خلاص يابت. أنا هنا سي مصطفى. يعني لأ لأ دي؟
يتحط بدالها إللي تشوفه يسي مصطفى.

چود: فتحت عينيها بزهول وقالت. هو انا أضحك عليا ولا إيه؟ وشهقت بصوت عالى. يامجنووون.
مصطفى: شالها بين ايديه. وطالع بيها سلم الفيلا.
چود: دقات قلبها زادت عن حدها. ومحرجه.
مصطفى: ضحك عليها. وقال. أقسم بالله لما بتتكسفي بتبقى بني أدmه ههههه.
چود: نفسها ترد عليه. لكن برضه متـ.ـو.تره.
مصطفى: زق باب الفيلا برجله. ودخل. وزق الباب وقفله. وطالع بيها الجناح. ونزلها.
چود: واقفه مرتبكه. ومش مطمنه. وبصت حواليها بقلق.

مصطفى: بمرح. إيه يابت مالك مش ع بعضك ليه؟ أنتي خايفه مني ولا ايه؟
چود: بلعت ريقها بصعوبه وقالت. و. وهخاف منك ليه يعني؟ وايه مش على بعضي دي؟ ما. منا كويسه اهو.
مصطفى: بيقــلـــع چاكت البدله. وقال. ياعم انت طول عمرك زي الفل. أنا بضحك معاك.
چود: فتحت عينيها بصدmه. وقالت أنت بتعمل ايه؟
مصطفى: بتعجب. ايه إللي بعمل ايه؟ بقــلـــع الچاكت والكرات دي خانقه أمي. أنا أصلا مبحبهاش. يلا أنتي كمان اخلعي.

چود: شهقت بصوت عالى وقالت. ااه يسال. إيه البجاحه وقلة الأدب دي.
مصطفى: بيفك الكرات. وبص ل چود وقال. أنتي بتشتميني من اول يوم؟
طيب ع الأقل استني شهر ولا حاجه. أهو يبقى سيطرت شوية. و شكلي يبقى حلو قدام نفسي. يابت أنا قصدي على الطرحه. يلا بقى عايز أشوف شعرك.
چود: قالت جواها بقلق. يخربيت أسلوبك ياشيخ. دي طريقه تخــــوف مطمنش.

ينهار منيل عليا وعلى سنيني. أنا مش هستر لأ. أنا شكلى هعلم عليه. ايوه مصطفى هياكل علقه مني انهردا.
مصطفى: حدف الكرات على السرير. وبيضحك لچود. وقال. چووود. تراب القمر. معايا ولوحدنا؟ أنا مش مصدق نفسي.
چود: عينيها رايحه يمين وشمال. وقالت هو بيبصلي كدا ليه؟
وماله عامل زي اللمبي في فرحه على نوسه كدا؟ ياوقعتك الطين يابـ.ـنت رودي!
مصطفى: قرب منها خطوه.
چود: رجعت لورا بسرعه.

مصطفى: بتعجب. اله. في ايه بقى؟ يابت فكي كدا. مالك كأنك سرقا حاجه ومقفوشه.
چود: من بين أسنانها مقفوشه؟ ياشيخ ربنا يوترك أكتر منتا مـ.ـو.ترني.

مصطفى: ضحك وقال. طيب تعالي اقعدي هنا جنبي. بيني وبينك أنا واقع من الجوع.
چود: بمكر. والله فكره. وقالت. اااه أنا بقى همـ.ـو.ت وأكل. عارف يامصطفى. أنا من أمبـ.ـارح مكلتش حاجه.
مصطفى: رفع حاجبه وقال. ووجبات ماك مين إللي واكلها في السنتر؟ يلا ماعلينا. تعالي دي مرمر عامله الأكل بنفسها. وقولتلها چود بتحب أي حاجه دايسا في كله.
چود: متغاظه وهاين عليها تضـ.ـر.به. لكن قعدت.

مصطفى: جاب صينية الأكل. وقال. يلا بقى اضـ.ـر.بي برحتك. وبعدها أخد شاور. الواحد فرهد انهردا من الرقص. تقوليش كانت نمرتي انهاردة؟
چود: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. وقالت نمرتك؟ صدق لايقه عليك ههههههههه.
مصطفى: قسم الفرخه نصين وبصلها وقال. أنا مش هحاسبك على أي حاجه. انا عارف إنك دلوقتي بتخرفي. كلي كلي. تاخدي الورك؟
چود: عوجت بوقها بغـ.ـيظ. وقالت هاكل كفته.

مصطفى: بياكل وقال وكلي محشي أنا عارف إنك بتحبيه. اضـ.ـر.بي يابت متتكسفيش.
چود: بدهشه. وقالت. هو أنا ليه حاسه إني متجوزه المعلم جمعه؟ في إيه ياعم مصطفى؟
مصطفى: هههههههه يابت جعان عتلاق مكلت من الصبح. وعملت مجهود جبـ.ـار في الفرح. جعااان. جعااااان. كلي بقى.

چود: شـ.ـدت صوباع كفته بغـ.ـيظ. واخدت قطمه. وقالت جواها. جتنا نيـ.ـلـ.ـة في حظنا الهباب. الواد معندوش رومانسيه خااالص. ولا كأني أول يوم أدخل فيه البيت معاه لوحدنا. الواد ده بيعاملني كأني مخلفه منه خمس عيال ورايحين جايين على محكمة الأسرة.
مصطفى: بهزار. افتحي باب العربيه. ههههه قصدي افتحي بوقك كلي حتة الفرخه دي.
چود: بسخريه. لأ شكرا باكل اهو. كل أنت بس على مهلك. الفرخه التانيه بتطلب الرحمه بين أيديك.

مصطفى: حط الأكل في بوقها. وقال يابت بطلي بقى. وكلي أنتي ماكلتيش حاجه. أنا عارف إنك جعانه كلي متتكسفيش.
چود: بتاكل بحرج. وهزت راسها وسكتت.
مصطفى: أكل. وشايفها مكسوفه. وقال. ااااه يابطني الحمدلله أنا كنت جعان بشكل. بصي انا هروح اخد شاور ع السريع وأنتي كلي برحتك خالص. ماشي ياقمر.
چود: هزت راسها. ماشي.
مصطفى: ماشي بيغني ومبسوط. ودخل الحمام.
چود: بصت ع باب الحمام. وكأنها مصدقت. وبدأت تاكل بنهم كبير.

ماسكه ورك الفرخه ف ايد. والكفته ف أيدها التانيه. وتاكل مكرونه ومحشي. وقالت. أممم الله إيه ده؟ ده فراخ استربس اهو. وبتاكل اممم جميله اوي.
بعد دقايق چود اكلت وقالت. اااه أنا كلت لأسبوع قدام. ومسحت أيديها بالوايبس...
وقالت اااه يابطني. مفيش هنا حاجه ساقعه تهضم؟ وقامت تدور في الجناح. وقالت. أممم أكيد في المطبخ تحت.

وفتحت الباب ونزلت على مهلها علشان الفستان. ودخلت المطبخ. وفتحت التلاجه. وابتسمت بمكر. وقالت ايوه بقى. وجابت ازازة حاجه ساقعه. وحطت في الكاس وبتشرب.
وقالت الواد مصطفى ده غريب. قرر يتجوز في الفيلا. عيل دmاغه متكلفه، عاااااااا. بسم الله.
مصطفى: بدهشه. بتعملي ايه عندك ياچود؟
چود: حطت الكاس بغـ.ـيظ. وقالت بطفح ساقع. فيها حاجه دي؟

مصطفى: طيب مـ.ـا.تقولي وانا كنت نزلت جبتلك. يلا مش مهم. تعالي بقى اطلعي خدي شاور كدا. علشان نصلي.
چود: الازازه وقعت منها. وقالت بتعلثم. نصلي! نصلي ليه؟
مصطفى: بتكشيره. نصلي ليه؟ هو إيه أصله ده. وكمل بغمزه. مش عارفه يابت هنصلي ليه؟ وقرب منها.
چود: ضـ.ـر.بات قلبها بتدق بسرعه كبيره. ورجعت لورا. وقالت. بتـ.ـو.تر. أنت رايح فين؟
مصطفى: رقص حواجبه وقال جايلك يا جميل. ياحلم السنين أنت ياقمر.

چود: خبطت ف الحيطه. وشهقت بخــــوف. وقالت. بتحذير. ولا اوعا تقرب أكتر من كدا. بص هعمل معاك الغلط.
مصطفى: قرب منها اكتر. وقال. أنا بعيد عنك سنين وسنين. ودلوقتي تقولي ابعد؟ ده انا ابقى اهبل.
چود: بتبص حواليها. وقالت. مفيش حاجه اخبطه بيها ده.
مصطفى: مسك أيدها ورجعها ورا ضهرها. وقال بخبث. چوود. چوود اهدي يابت أنا تيفا حبيبك. أنتي مش عايزاني أشوف شعرك ليه؟

عارفه. لسه فاكر من وأحنا في ابتدائي. وكنا نقف في الطابور. والشمس تدخل في عينيا من بين خصلات شعرك الكيرلي. ولونه الدهبي.
چود: بتنهج. ومغمضه عينيها بقوه.
مصطفى: أبتسم بصمت. وقلبه دق ليها. وشال التاج
وف لحظه قرب منها وباس جبينها وخدها.
چود: فتحت عينيها بصدmه. وفلتت أيديها وزقته وجريت بسرعه على الليفنج.
مصطفى: جري وراها. وقال رايحه فين يابت؟
چود: بتجري وتلف حوالين الكنبه. ومصطفى مش عارف يمسكها.

چود: قالت بتحذير، ولااا! ابعد احسنلك. اقسم بالله أبلغ البوليس. أنت عايز مني ايه بالظبط؟
مصطفى: اتجنن. وقال تجيبى لجوزك في ليلة فرحه البوليس؟
لأ بقى دا أنتي هبت منك ع الآخر. ونط من نص الكنبه. ومسكها وشـ.ـدها عليه. وخبطت في صدرو.
چود: بتنهج. وشهقت. وقالت بتـ.ـو.تر. مصطفى سبني يامصطفى؟
مصطفى: حاوطها من وسطها بتملك. وشال الحجاب بالطرحه. وفتح عينيه بانبهار.

چود: شعرها الكيرلي الدهبي نزل على ضهرها وكتفها. وكانت متـ.ـو.تره جدآ.
مصطفى: بهمس يخربيت جمدانك ياچودي. شعرك لسه زي آخر مره شوفته فيها. ورفع ايدو بين خصلات شعرها.
چود: قلبها دق. وغمضت عينيها. من لمسات حبيب الطفوله.
مصطفى: شال چود بين ايديه. وطلع بيها ع عش الزوجية. وعاشوا أجمل ليله في سعاده كبيره بين طفوله وحب وعشق وجنون.
لكن دقات قلبهم سيطرت على جنون العشق.
وتمت نقل ملكية چود السيوفي إلى چود مصطفى عزيز.

ونقول مبروك لأجمل عصفورين مجانين. وعقبال الفرحه الكبيره. لقلوب الملايين. (ديزل الغلابه ).

بعد شويه.
عند فهد.
فهد: نايم ورينو ف حـ.ـضـ.ـنه.
رينو: فتحت عينيها واتعدلت.
فتح: فاق وقال. ف إيه ياحبيبتي؟
رينو: بتتاوب. صوت آيان كان بيعـ.ـيط دلوقتي. هروح أشوفه ورجعالك.
فهد: هز راسه وغمض عينيه.
رينو: راحت شافت آيان ورجعت.
فهد: قال. ماله آيان؟
رينو: شـ.ـدت الغطا. ونامت في حـ.ـضـ.ـنه. وقالت. آيو صاحي ومش جاي ليه نوم.
ورحت لقيت آرين عندو. وقالت إنها هتقعد معاه لحد ما ينام.
فهد: هز راسه. تمام. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وغمض عينيه.

رينو: غمضت عينيها تصبح على خير ياحبيبي.
فهد: وانتي بخير ياروحي!

عند آرين.
آرين: بتتاوب. وقالت بتعب. آيو أنا همـ.ـو.ت وانام. تعالى بقى نام في سريرك. انهردا كان يوم مرهق ومتعب أوي. يلا ننام.
آيان: هز راسه ليها. بالرفض. ومصحصح.
آرين: بتنهيده. وبعدين بقى. يعني الكل نام إلا أنا وأنت؟
آيان: بضحكه هز راسه وسقف وباسها من بوقها.
آرين: ضحكت بسعاده وضمته لقبلها بمرح وقالت يخلاثي انا ياناس حبيب قلبي أناااا آيو وبس.
تعالى بقى أقعد معايا في اوضتي. ونام جمبي كمان أيه رأيك؟

آيان: بيلاغي بكلام مش مفهوم.
آرين: شالته وقالت. يلا بينا. واخدته ع اوضتها.
آيان: شاف كنز آرين. وشاور ليها على الكنز.
آرين: بضحكه. ياروحي أنا. أنت جعان؟ تعالى وكل الكنز ده ليك. أقعد هنا وانا هجيبلك إللي أنت عايزو.
وسابت آيان واقف ساند على السرير. وجابت ليه بسكويت. وعصير. وقالت أمسك ياروحي. ولا أقولك. تعالى أقعد جمبي هنا. أنا هفتح نت أشوف جروب العيله. وآكلك أوكي.

آرين: قعدت ع السرير. وجمبها آيان. وفتحت الفون وهي بتتاوب. وكمية اشعارات كتير مبـ.ـاركات وتهاني لمصطفى وعيلة عزيز والسيوفي.
ودخلت على الماسنجر. وشافت آدm قافل من دقيقة واحدة.
آرين: اضايقت جدآ وقالت بزعل. يخساره المرعـ.ـب كان فاتح مش شويه.
وخرجت منها تنهيده. وجت تطلع من الشات رنت إتصال بالغلط على آدm.

آرين: فتحت عينيها بزهول. واتكسفت. وقفلت الرنه بسرعه. وقالت بتـ.ـو.تر ينهار أبيض. عاااا. ينهار مش فايت. هيقول عليا اييييه دلوقتي.

فيلا العدوي.
في أوضة آدm مراد.
آدm مراد: قاعد ع طرف السرير. وقفل الإضاءة. ونام. وحط أيديه تحت راسه. وبيفكر في ملكة جمال قلبه.
وفجأة سمع رنة الماسنجر. وكشر عينيه وقال. غريبه مين هيرن عليا ماسنجر دلوقتي.
وفتح الفون. وأبتسم تلقائي. وفتح الشات. وكتب بإبتسامة. مش جايلك نوم؟
آرين: فتحت عينيها بصدmه. وقالت هيييييه. ألحق يا آيان. المرعـ.ـب شاف الرنه وبيكلمني. اعمل ايه؟ اعمل ايه؟

وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وكتبت. لأ عايزه أنام بس آيان صاحي. وأنا رنيت بالغلط والله العظيم.
آدm مراد: أبتسم بصمت. وكتب. ياريت تغلطي كدا كل يوم. وترني. بس معايا انا وبس فاهمه؟
آرين: ابتسامتها نورت وشها. وكتبت. يعني أنت مش هتضايق؟
آدm مراد: عمري.
آرين: بدقة قلب. ميرسي جدا يا آدm.
آدm مراد: بضحكه. ميرسي يامرعـ.ـب بقى.
آرين: بنفي. لأ أنت دلوقتي آدm مش المرعـ.ـب. لما بتضحك بتبقى آدm..

لكن لما تكشر وتتعصب بتبقى كدا. وبعتتلوا ايموشن.
آدm مراد: رفع حاجبه وقال بمكر. أممم أنا للدرجادي بخــــوفك مني يا آري؟
آرين: رجعت بضهرها وكتبت. بصراحه يا آدm عصبيتك تخــــوف. لكن لما بتهدا بطمن.
آدm مراد: أبتسم. وكتب. أنا عمري ما بتعصب ويغـــضــــب عليكي. لكن بغير عليكي.
آرين: بعدm فهم. كتبت. وتفرق.

آدm مراد: فرق كبير جدا. مفيش وجه مقارنه بين الغـــضــــب والغيره. رغم أنهم بيوصلوا للعصبيه. لكن الغـــضــــب حاجه والغيره حاجه تانيه خالص.
آرين: بفضول. وايه الفرق بقى؟
آدm مراد: الفرق إني لو غـــضــــبت سهل جدا اتحكم في غـــضــــبي.
لكن غيرتي عليكي دي إللي عمري ما أقدر اتحكم فيها. يعني زي انهردا كدا.
آرين: عوجت بوقها وكتبت. اه أنت هتقولي؟
آدm مراد: كلها خمس شهور!
آرين: كشرت عينيها. وقالت. على إيه؟

آدm مراد: أبتسم. وقال بمكر. على إجازة نص السنه.
آرين: بغـ.ـيظ. اه أنت هتفكرني ليه بقى؟ الدراسه بعد شهر واسبوع. بس أنت ليه قولت كدا؟
آدm مراد: قريب جدا هت عـ.ـر.في.
آرين: بفضول. بليييز قووول.
آدm مراد: أبتسم. يلا بقى. اقفلي ونامي.
آرين: شافت آيان بيغمض عينيه بنعاس. وكتبت. أوكي. آيان بينام. وأنا كمان هنام.
وكتبت بتنهيدة حب. تصبح على خير يا آدm.
آدm مراد: وأنتي بخير ياضي آدm!

تاني يوم الصبح!
فيلا مصطفى عزيز.
چود: نايمه أول يوم في مملكتها.
مصطفى: قاعد جمبها. وحاطط أيدو ع خدو. وبيتأمل فيها.
چود: فاقت. وبتفتح عينيها ببطء. وبتتاوب. واتخضت. عاااااااا. بسم الله الرحمن الرحيم. أنت قاعد كدا ليه؟
مصطفى: بضحكه. صباااح الفل ياعروستي.
چود: اتعدلت وحطت أيدها ع قلبها. وغمضت عينيها بتنظم أنفاسها من الخضه. واستوعبت أنها اتجوزت من مـ.ـجـ.ـنو.نها.

مصطفى: قرب منها وباسها من خدها. وقال. يابت بقولك صباح الفل.
چود: نفخت بغـ.ـيظ. وقالت. صباح الخير يامصطفى.
مصطفى: بغمزه صباحية مبـ.ـاركه ياقلب مصطفى.
چود: أنا جعانه.
مصطفى: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. عارف. ده المعتاد. وأنتي وراكي غير الأكل.
چود: ربعت رجليها وقالت بنرفزه.
ده إللي هو إيه ده بقى؟ أنت هتستخسر فيا الأكل من دلوقتي ولا ايه؟
لو هنبتديها بخل وكدا. يبقى أروح عند بابا طارق. وهيأكلني الحلو كله. اه.

مصطفى: بهزار. خدوني معاكوا أكل ببلاش. هههههههه
چود: ضحكت وقالت. يخربيت الهيبره. وكملت بدلع. بقولك ايه ياتيفا ياحبيبي.
مصطفى: بغمزه. قلبه وعيونه ياتراب القمر.
چود: بضحكه. تسلملي. أيه رأيك لو نروح دلوقتي عند بابا طارق. ونفاجأه. وكمان بابي. ونفطر معاهم. أصل بصراحه العيله والبيت وحشوني أوي.
مصطفى: بدهشه. نعم ياروح امك؟

عايزه تروحي فين يوم الصباحيه؟ ده جدك مش بعيد لو شافك الصبح بدري أول ليلة جواز يطب فيها. أعقلي كدا واركزي.
چود: بغـ.ـيظ. منك لله يا شيخ.
مصطفى: رقص حواجبه وقال عسل أقسم بالله موزه. يخربيت جمالك. بقولك انتي ايه بقى؟
چود: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه قول.
مصطفى: تعالى ننزل نفطر. وبعد كده هخليكي تكلمي العيله. وبعد كده هقولك كلمة سر في ودنك. ههههه.
چود: وشها بقى أحمر جدآ. وقالت بحرج ممزوج بغـ.ـيظ. أكلم العيله الأول وبعدها نفطر.

مصطفى: وماله ياعسل. خدى افتحي فوني وكلميهم. وأنا هنزل اجيبلك أحلا فطار لحد عندك. وباس كف أيدها وخرج من الجناح. وهو بيغني.
چود: أبتسمت بتنهيدة حب. وقالت بحبك اوى يامصطفى.
وفتحت الفون واتصلت ع جدها وأبوها الروحي.

فيلا السيوفي.
رنا: نفخت بنفاذ صبر وقالت. بالله عليك متتعب قلبي معاك. وخد علاجك.
طارق: بحـ.ـز.ن. شوفتي يارنا. شوفتي البيت مالوش حس إزاي؟
البت چود كانت تدخل تجري عليا. وعلشان تغـ.ـيظك تنام وسطينا وتفضل تزغزغ فيكي علشان تضحكي. وكانت تنزل تقعد على السفره أول واحده علشان تقعد جمبي وتهزر معايا. والبيت كان كله دوشه من رودي وچود. دلوقتي البيت بيفضى علينا.

رنا: طبطبت على ضهرو. وقالت. وحد الله ياطارق ياحبيبى. مش ده كان حلمك. وهي يعني راحت فين. ده كلها نص ساعه وتكون عندها. ودي سنة الحياة. وهي دلوقتي مبسوطه وفرحانه بحياتها الجديده. أنت ادعيلها تعيش في سعاده وهنا وراحة بال. ويرزقها الذريه الصالحه.
طارق: هز راسه بتنهيده. ونعم بالله.
رنا: امسك خد بقى العلاج.
طارق: بنرفزه. ياوليا قولتلك والله منا واخد حاجه. أنتي بتفرهديني معاكي ليه؟

رنا: بنفاذ صبر. ياراجـ.ـل عينيك حمرا من الضغط. وفهد إبنك أتصل مرتين وقال لو مخدش العلاج. هايجيلك وياخدك للدكتور. وفارس قلقان عليك. وكمان أنا.
طيب هو أنا ماليش خاطر عندك. هي چود وبس! يعني رانوش خلاص راحت عليها.
طارق: بصلها وقال. شوف الوليا. وكيد النسا ياجدعان.
بتتكا على الوتر. لأ يختي. أنتي كل حاجه. وأنتي الكل في الكل.
رنا: بضحكه. يبقى تسمع كلام رنا حبيبتك. وتاخد علاجك.

طارق: نفخ بقلة حيلة وقال أستغفر الله العظيم يارب.
رنا: حطت البرشامه في أيدو. وقالت. بالشفا إن شاء الله. ياروح قلبي أنت.
طارق: خد العلاج. وقال. ارتحتي دلوقتي؟
رنا: بضحكه. طبعا وأنا ليا غيرك علشان أهتم بصحته. دانت عشرة عمري كله يابو فهد.
طارق: مسد ع ضهرها وباس راسها وقال. حقك عليا يارنا. معلش فتره وهتعود على غياب احفادي.

رنا: عيونها لمعت وقالت. كلام إيه ده بس ياطارق. ربنا يديمك في حياتنا. وحياة أحفادك. ويفضلوا مالمومين حوالين منك.
طارق فونه رن. وضحك وقال ده الواد مصطفى. ده اكيد البت چود.
رنا: بلهفه. طيب رد عليها وافتح الاسبيكر.
طارق: رد بسرعه. الوو.
چود: بمرح. باااباااا طاارق سيد الناس وعمهم. عامل ايه وحشني مووووت جدا.
طارق: بضحكه. بت ياچود عامله ايه يابت حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياقلب جدك.

چود: بضحكه. أنا مـ.ـيـ.ـت فل و14 أنت بقى عامل ايه دلوقتي؟ وأخدت علاجك ولا لسه؟ وماما رانوش عامله ايه؟
طارق: بضحكه. أنا دلوقتي ميا ميا. وجدتك مابطلتش زن لما خدت العلاج. وهي زي الفل.
رنا: بسعاده. اذيك ياچود عامله ايه يانور عيني؟
چود: بمرح. مامااااا رانوووش حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياست الكل. ونفسي ازغزك دلوقتي هههههههه.
رنا: بضحكه. ربنا يسعد ايامك ياحبيبتي. ومصطفى عامل ايه؟

چود: مصطفى كويس الحمدلله. وهيكلمكم. اومال فين مامي وبابي والواد چواد لسه نايم ولا صحي؟
طارق: بغـ.ـيظ. يابت سيبك من الناس دي. وخليكي معايا. أنتي وحشاني ياچود. أوعي تسافري من غير ما أشوفك انا بقولك أهو.
چود: بمرح. ودي تيجي برضه يابرو. أنت مش بعيد تلاقيني باليل عندك وعايزه اتعشى.
طارق: برفض لأ. لأ ياحبيبة جدك مطلعيش من بيتك انهردا. تعالى بكره. تعالى أنتي والواد مصطفى. واتعشوا معانا.

مصطفى: داخل ع چود وقال. أشطا هنجيلك بكره. بس عايز كفته وكباب وحمام ياجدووو.
طارق: ضحك. تعالى أنت بس وهاتلي حفيدتي. واجيبلك كل حاجه!
وبعد كدا. چود كلمت كل عيلتها. وصلوا الضهر. ومصطفى جابلها الفطار. وفطرو وسط ضحك وهزار.
وبعدها مصطفى شال چود بين ايديه. واخدها لعالمه الخاص.
وتاني يوم مصطفى أخد چود وراحوا عند طارق وكانوا مبسوطين جدآ.

وطارق كان فرحان وواخد چود مقعدها جمبه. وقضوا سهره طويله مع العيله. وبعدها رجعوا البيت.
وجه يوم السفر وسافروا على دهب. علشان يقضوا أجمل أيام حياتهم.
ونسيبهم هما بقى ف شهر العسل وجنانهم مع بعض. ونشوف غيرهم.

بعد أسبوع.
في مستشفى النور. :
في غرفة السونار. ميرو نايمه والدكتوره بتعمل ليها سونار علشان تشوف نوع البيبي.
تيم: واقف وعينيه على شاشة الجهاز. وجواه فضول كبير يعرف ربنا رزقه بإيه.
ميرو: مغمضه عينيها برهبه. في إنتظار الدكتوره.
الدكتوره: بإبتسامة. ماشاء الله بنوته يا مدام مريم. ألف مبروك ياحبيبتى
تيم: ضحك بفرحه. وقال بهمس. الحمد لله.
ميرو: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح وقالت بنوته! الله يبـ.ـارك ف حضرتك. وبصت لتيم.

تيم: ضغط ع أيدها وقال مبروك ياروحي. وباس ع أيدها، هتبقى أجمل بـ.ـنت إن شاء الله.
ميرو: بسعاده كبيره. إن شاء الله.

تاني يوم.
فيلا العدوي.
في الليفنج.
فهد قاعد. و آيان قاعد في حجره. بيلاعبه.
ومراد قاعد قصاد فهد. فاتح اللاب توب.
فريحه: قامت وقالت. أنا هعمل قهوة اعملكم معايا.
كلهم تمام اعملي.
فريحه: راحت على المطبخ.
رينو: دخلت الفيلا. السلام عليكم. وقعدت جمب فهد وباست آيان.
فهد: أبتسم. إيه آرين عامله ايه دلوقتي.
رينو: بضحكه. كالعادة يعنى. دخلت من باب الشقه. يدوبك صلت. ولقيتها في سابع نومه.
فهد: أبتسم خليها تستريح.

مراد: بمكر. مش عارف أنا يافهد. لما آرين تتجوز أنت هتعمل ايه؟
فهد: بصله بغـ.ـيظ. وقال. محدش عارف بكره في إيه يامراد؟
مراد: ضحك بصمت.
آدm مراد: رجع من الشغل. ودخل وقال السلام عليكم.
كلهم وعليكم السلام.
آدm مراد: سلم ع الكل وقال. بابا وماما مريم فين؟
رينو: بضحكه منتا عارف انهردا معزومين عند بابا طارق.
آدm مراد: أبتسم امم تمام. وقعد جمب مراد. وقال تالين نايمه؟
مراد: بيكتب في الشات. لكن قال.

لأ راحت عند أختك ميرو بعد ما رجعت من المستشفى تقضي باقي اليوم معاها.
أنت اتصلت على أختك لما عرفت أنها حامل ف بـ.ـنت تبـ.ـارك ليها؟
آدm مراد: أنا روحت ليها ع المستشفى قبل ما اروح الشغل.
آدm مراد: ربت ع كتفه. وبص ل فهد وقال بمكر. راجـ.ـل ياض يا آدm. طول عمرك راجـ.ـل ويعتمد عليك. ويابختها إللي هتكون مراتك.
ولا إيه رأيك يارينو ياحبيبة أخوكي.
رينو: أبتسمت وقالت بعفوية. آدm. آدm بجد طول عمره واخد باله من أدق التفاصيل.

وديما شايف شغله على أكمل وجه. وشجاع. ويعتمد عليه بجد فعلا يابختها. مش كدا يافهد؟
فهد: صك ع أسنانه وقال. أممم.
مراد: بهزار وتريقه. أممم. ألف سلامة. عندك مغص؟
فهد: بغـ.ـيظ. لأ عندي أستظراف.
مراد: بضحكه. عايزين نجوز الواد آدm بقى. ملاقيش عندك عروسه حلوه تليق يابني يارينو ياحبيبتي؟
آدm مراد: مبتسم بصمت.
فهد: هاين عليه يقوم بضـ.ـر.ب مراد وابنه.

رينو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. بصت ل فهد ومراد. وقالت بتلعثم. اء. احم لأ الحاجات دي مافيهاش إختيار مننا. لازم يكون آدm مقتنع باختياروا. وبصت ل آدm.
آدm مراد: بثقه. أنا مختار لنفسي ياعمتو. وكلها تلات شهور ونص واتقدm رسمي إن شاء الله.
رينو: فتحت عينيها بدهشه.
فهد: رد بغيره. وأنت واثق اوي من الموافقه لما انت محدد لكل حاجه؟
أنا بقول تعيد النظر في طلبك ياسيادة النقيب!

مراد: شهق وقال. اوبااااا. شوفت يا آدm. مين بعتلي مسج!
آدm مراد: بثبات عكس الغـ.ـيظ إللي جواه. قال. مين؟ حد أعرفه؟
مراد: رقص حواجبه إلا تعرفه. ده انا وانت وخالك فهد. نعرفه كويس جدا. چاك تايلر. فاكرو يا، آدm؟
فهد: بص ل مراد. وحاول يكون ثابت. لكن أتنفس غـ.ـيظ.
آدm مراد: أبتسم بمكر. وقال. ااه طبعآ فاكرو. دي من أهم المأموريات إللي طلعناها مع بعض.

مراد: لأ بص بص. بعتلي مسج بيقولي اذيك يا چاكوب أنت وحـ.ـشـ.ـتني كتير وچاسير وكيران. وأنا رجعت من كاليفورنيا على أوكرانيا. وبدأت من جديد وفتحت مطعم مكان الملهى. أنا وشريكتي!
وفتح عينيه وقال بضحكه. اوووباااااا شريكته إليس هههههههههههه ياولاد اللعيبه. فاكرها يافهد!
فهد: فتح عينيه بدهشه. ونزل آيان على الأرض.
رينو: كشرت عينيها بعدm فهم وقالت. مين إليس دي؟
فهد: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال. لأ لأ مفيش حد مش مهم.

مراد: هرش في دقنه وقال. واد يا آدm. عايزين نتفرج على فيلم. إليس في بلاد العجائب. هههههههه
رينو: أبتسمت ايوه عرفاه الفيلم ده. بحبه اوي.
آدm مراد: كاتم الضحكه.
مراد: بخبث. كلنا بنحبه ياقلب أخوكي. بس ياترى جوزك بيحبه.
رينو: بضحكه. أكيد اتفرجنا عليه أنا وفهد أكتر من مرة. مش كدا يا فهد...
فهد: في نار طالعه من ودانه وغـــضــــب مكبت. لكن رد من بين أسنانه وقال بتوعد. طبعاً طبعاً ياحبيبتي.

مراد: بخبث. اهو أنا وفهد وآدm بقى شوفنا إليس دي حصري في أوكرانيا. فاكر ياض يا آدm. قبل ما نطلع ع الطياره؟
آدm مراد: هز راسه بثبات. أممم.
فهد: بص ل مراد نظرات ناريه. وتحذير شـ.ـديد.
مراد: مثل اللامبلاه. وبيكتب في بحث جوجل. فيلم اكشن عن الخنفسه. ويسلام بقى لو أوكراني هههههه.
فهد: بغـ.ـيظ. خلصت أستظراف يامراد؟
مراد: ببراءه. اله. مالك بس يصحبي. ايه اللي مضايقك كدا!
فهد: قام وقف. وقال أنا خارج. وسابهم ومشي.

رينو: كشرت عينيها بعدm فهم. وقالت هو ماله اتنرفز ليه كدا؟
آدm مراد: بهمس لمراد. أنت زودتها مع الحوت ياصقر.
مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال ببرود. اممم. لأ!
آدm مراد: بتنهيده. طيب وآخرتها!
مراد: بذكاء، عليك وعلى الإمبراطور!

بعد حوالي شهر.
في مكتب آدm العدوي.
فهد خبط ع باب المكتب. وقال حضرتك طلبتني ياعمي؟
آدm: هز راسه. وقال بهدوء. أيوه تعالى يافهد.
فهد: دخل وقفل الباب. خير يا عمي.
آدm: شاور ليه أقعد يافهد يبني!
فهد: قعد قصاده. وقال بقلق. حضرتك كويس؟ حصل معاك أي حاجه؟
آدm: بثبات. أنا جبتك هنا علشان اسمعك.
فهد: بِشك. اه تسمعني في إيه ياعمي انا آسف لكن مش فاهم!
آدm: بص ليه. وقال خلاص هتكلم أنا. لأني حابب إنك تسمعني.

فهد: بحرج. ياخبر ده شرف ليا إني أسمع لحضرتك. أنت ابويا قبل ما تكون عمي. أتفضل وأنا تحت امرك.
آدm: أبتسم. تسلم يافهد. واللي أنا عايز أقوله ده علشانك أنت.
طبعاً أنت أكيد عارف إن أهم حاجة عندي هي عيلتي وبس. ومن المؤكد إني أكون عارف عن كل فرض في العيله كل حاجة. انتوا أولادي وثمرة تعبي وهديه من رب العالمين.
لكن أحفادي هما ثروتي الحقيقيه.
حفيدي تيم عندي زي آريان. و آدm مفيش فرق بينه وبين آركان.

وأبتسم. وقال. ميرو و آرين وتالين مش عارف أحدد هما إيه بالنسبالي. أنا اللي مربيهم. كبروا معايا وقدامي يوم بيوم. ساكنين جوايا.
وليليان وتمارا دول عزي وكرامتي.
الكل عندي ف نفس درجة الحب. لكن ديما بفشل في تحديد أنا بحب مين فيهم أكتر من التاني؟

لأن كل واحده من احفادي ليها بريق معين. ليها طله بتدخل على قلبي. بحبهم كلهم أكتر من بعض. وما زالت المنافسه مستمره جوايا، أنا بحب مين أكتر؟ لكن موصلتش لأجابه. لأن الحقيقه إن مفيش أجابه. لأنها غريزه جوانا لأحفادنا.
وقبل منهم بناتي نور ورينو. دول كياني وفخري وشرفي. ماضيا وحاضري ومستقبلي. ومن واجب حبي ليهم إني اتمنى ليهم الأفضل ديما.

وزمان لما شوفت حب محمد لبـ.ـنتي نور. أنا فرحت. لأن أنا عارف محمد إيه. وهيكون قد ايه محتوي لبـ.ـنتي وقادر يسعدها.
محمد عندو رزانة عقل وهدوء وقوة صبر وتحمل. راجـ.ـل بمعنى الكلمة.
يبقى انا ازعل ليه لما أشوف مستقبل بـ.ـنتي قدام عيني وهو بيتبني أمان واستقرار.
وأنت يافهد. أنت طبعك غيرتك الشـ.ـديده وعصبيتك على كل إللي يمس كرامة عيلتك.
وده مش وحش بالعكس إنك تغير على أهل بيتك. دي رجوله وقليل إللي بقى يغير على عرضه.

ورغم غـــضــــبك إللي بشوفه في عينيك ديما. ولاني أنا إللي ربيتك شوفت جواك، في قلبك قبل عينيك. حنية مالهاش آخر.
جواك حب ودفا وخــــوف وقلق من إنك تفقد حد غالي عليك.
أنا وافقت عليك من قبل ما تطلب لارين بـ.ـنتي للجواز.
أصل انا مش هلاقي أحسن منك لبـ.ـنتي وحبيبة قلبي.
أنا سلمتك لارين قطعه من قلبي. ودوست على و.جـ.ـع قلبي. وعديت. علشان ده لمصلحة بـ.ـنتي.
وهو الأب هيعوز إيه لبناته غير راجـ.ـل يخاف الله فيها؟

وأنت كنت الراجـ.ـل ده لبـ.ـنتي. وعمري ما كنت أناني في حبي لولادي.
عمري ما عودتكم إني أنا اللي أختار.
مراد قال أنا عايز فريحه. رحبت وقولت يازين ماخترت.
زين ابني كان عايز ريتال وأنا إللي شجعته وخليتو يتحرك ويطلب أيدها. علشان سعادتي أنا في سعادة ولادي.
هو ده أنا. ده آدm العدوي. أنا بقى جبتك هنا علشان أعرف فهد السيوفي. بيفكر إزاي لمستقبل ولاده!
فهد: بلع ريقه بغصه. وساكت!

آدm: بهدوء: ربت على كتفه. اتكلم يافهد قول إللي جواك!
فهد: أخد نفس عميق جدآ. واتنهد بو.جـ.ـع. وقام وقف. وراح عند الشباك. ورفع عينيه. وشاف آرين و آيان في الجنينه. وأبتسم بحنين. وقال.
لارين و آرين و آركان و آيان!
هما دول قوتي وضعفي. ولف ل آدm وأبتسم وقال. وثروتي الحقيقية برضوا.
أصل انا اب عندو حلم طويل أوي إني اعيش وادي كل ذرة حب وحنان جوايا ليهم.

وبص ع آرين. وقال. عمر حبي لولادي ما كان انانيه. أنا مستعد اديهم عمري ولا إني اشوفهم مكـ.ـسورين.
حضرتك ومراد وكمان لارين. ممكن تشوفوا إن غيرتي عليهم تملك. لكن لأ. أنا عمري ما اتملكت من لارين رغم عشقي الكبير ليها. يبقى معقول هتملك ولادي إللي هما عزوتي.
أنا كمان بحاول أوصل لإجابة إني ياترى بحب مين أكتر؟ آرين ولا آركان؟ آيان الصغير!
مبوصلش لاجابه. لأن فعلاً ملهاش أجابه.
دي فطره وغريزه جوانا.

أنا بخاف اوي على آرين ياعمي. يمكن لأننا تعبنا كتير في حياتنا. شوفنا سرقه وقــ,تــل وخـ.ـطـ.ـف. وكل حاجه.
أو يمكن علشان الدنيا مبقاش فيها خير زي زمان.
لكن! وغمض عينيه بتعب وسكت.
آدm: هز راسه بتفهم. وقام وقف قدامه. وقال. لكن مش قادر تتخيل فكرة أنها في يوم هتتجوز وتبعد عنك!
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. أنا مش آدm العدوي. لأني مش عارف أبقى أنت. وده مش بأيدي.

آدm: أبتسم. وقال. أنت الحوت أنت الأب إللي بتتمناه كل عيله. أنت داعم لولادك. وكونك بتحبهم بالدرجة دي. يبقى لازم تكمل مسيرتك. وتوصل ولادك لبر الأمان!
فهد: فتح عينيه. وبص ل آدm. وعينيه تايهه يمين وشمال. بقلق.
آدm: هز راسه. ايوه أنت لازم تكون حكيم أكتر من كدا.
بـ.ـنتك أتقدm ليها عرسان كتير. لكن طريقة الرفض واحده. وهي حجتك بأن آرين صغيره.

آرين في تانيه جامعه يافهد. بـ.ـنتك بتكبر وأنت لسه شايفها البـ.ـنت الصغيرة إللي بضفاير. لازم تصدق حقيقة إن دي دورة الحياة وبتكمل بعضها.
فهد: هز راسه بصمت. وحـ.ـز.ن واضح على ملامحه.
زينب خبطت. وقالت. الغدا جاهز يسي آدm بيه. وست مريم نزلت.
آدm: هز راسه تمام. روحي انتى يازينب.
فهد: كأنه مصدق إن حد جه ينهي الحديث. وقال. طيب انا همشي أنا لأني عازم لارين والولاد على الغدا. ولف ضهرو وخارج.

آدm: بدهاء. أنت رافض حفيدي آدm يافهد!
فهد: وقف مكانه. ولف ل آدm. وبص ف عينيه ف نظره طويله كلها حيره وشرود وتوهان. وهمس مش عارف!
آدm: أبتسم. وهز راسه وقال تمام. روح أنت بقى خد عيلتك وارجعوا مبسوطين!

بعد أسبوع.
آدm مراد: لابس ومتشيك. ونزل بسرعه. ودخل المكتب عند جدو.
آدm: بابتسامة وفخر. ماشاء الله إيه الشياكه دي ياحفيدي؟ مش تخلي شويه لبكره.
ورايح فين كدا اوعا تكون رايح ليها.
آدm مراد: أبتسم. أيوه فعلاً أنا رايح ل آرين الجامعه.
آدm: طيب ليه؟
آدm مراد: بإبتسامة حب. لازم أقولها إني بكره هطلب أيدها رسمي من خالي فهد. عايز أشوف رد فعلها.
آدm: أبتسم بحب وقال. ربنا معاك يا حفيدي.

بعد شويه.
آدm مراد: فتح باب العربيه. وفونه رن. وكان حرس آرين في الجامعه.
آدm مراد: رد عليه. وقال خير بتتصل ليه؟
الحارس: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال معمل الجامعة سمعنا إن حصل فيه اشتعال مواد كيميائية!
و آرين هانم هي إللي كانت في المعمل وإصابتها خطيره!
آدm مراد: الفون وقع من أيدو. وهمس برعـ.ـب. آرين!
فيلا الصاوي.
ملك: امسكي يامليكة ياحبيبتى. اشربي العصير.
مليكة: استريحي انتي يامامي. وأنا لو عايزه حاجه هطلب متتعبيش نفسك.
ملك: قعدت. وقالت. هو انا يعني عملت ايه؟ وبصت حواليها. الله. هي حياة وكارو فين؟
مليكة: كارو. أخدت حياة لفوق يتفرجوا على فيلم كرتون.
ملك: أنا مش عارفه. كارتون إيه في السن ده بس؟

مليكة: بضحكة. ده أحلا حاجه يامامي. طيب ت عـ.ـر.في. همس أكتر الوقت قدام الكرتون. وأنا كنت زي حضرتك كدا. بستغرب. لكن المصيبه اني أنا كمان بقيت بقعد اتفرج معاها. ههههه
ملك: بضحكه. لأ همس دي حالة خاصة. بس بيني وبينك. عملت لبيتك صوت كدا. أنا الأول لما كنت بروح عندك. كان البيت هادي خالص. زي عندنا كدا. بس دلوقتي ماشاء الله. بحس إني رايحه سيرك.

مليكة: بضحكه. دي مجننه ياسو. بس ت عـ.ـر.في. أنا بضغط عليه. أنه مالوش دعوه بيها. وميدققش على تصرفاتها. أصل تصرفاتها كلها عفوية. هي بتحب الهزار. هنخـ.ـنـ.ـقها يعني ونغير من شخصيتها؟ لأ حـ.ـر.ام. وبعدين ياسين بحس أنه فرحان ومبسوط معاها. ديما يضحك معاها من قلبه. هنعوز إيه أكتر من كدا؟
ملك: ربنا يكملك بعقلك يارب ياحبيبتى.
مليكة: كل ده بفضل توجيهاتك ليا. أنا كنت خيبه خالص. سبحان الله. يغير ولا يتغير.

ملك ؛ انتي زي الفل ياروح قلبي. قوليلي بقى. محمود وحمزه عاملين ايه؟ لسه تاعبين همس؟
مليكة: بضحكه. إلا مجنيننها. وكل ما يكبرو يجننوها اكتر. أهو بقى عندهم أربع شهور إسم الله عليهم. لكن مابيصدقوا الليل يجي ويصحصحوا. ونفضل طول الليل رايحين جايين عليهم.
لكن سبحان الله. مع زياد بيبقوا حاجه تانيه خالص.
ملك: فعلاً. أنا بشوف تعلق زياد بيهم كأنه اخوهم الكبير. ومحمود وحمزه. بيحبوه جدآ.

مليكة: بتأكيد. بيحبوه بس؟ دول بيمـ.ـو.تو فيه.
وتعالى بقى لو أي حد بس ضايق محمود وحمزه. يبقى يومه مش معدي.
ملك: ربنا يبـ.ـاركله زياد طول عمره حنين.
بس على كدا لما محمود وحمزه بيسهروا طول الليل. بيناموا امتى بقى؟
مليكة: بيناموا بعد الضهر لحد المغرب. بجد الله يكون ف عون همس.
ملك: معلش يا حبيبتي. هي فتره كدا. ونومهم هينتظم مع الأيام.
مليكة: فعلاً هي أيام وأيام.
ملك: ربنا يهديهم يارب، اشربي بقى العصير.

مليكة: حاضر. وربنا يبـ.ـاركلنا ف عمرك ياحبيبتي، وبتشرب. وقالت.
طيب مت عـ.ـر.فيش بابي عايز زياد في إيه؟
ملك: علمي علمك يابـ.ـنتي. انا لما سمعته امبـ.ـارح بليل وأحنا عند الحج آدm. بيقول
ل زياد عايزك تجيلي بكره على الفيلا. سألته. قالي شغل مهم!
مليكة: بإستفهام. غريبه. مع إن زياد قالي إن بابي سلم كل شغله لمالك و آسر. وكل تعاملاته مع أخويا مالك!
ملك: يابـ.ـنتي ياخبر دلوقتي بفلوس بكره يبقى ببلاش!
مليكة: على رايك!

في المكتب
جاسر: ها قولت إيه يازياد يبني؟
زياد: بدهشه. آسر وحياة! حضرتك فاجأتني بجد ياعمي!
جاسر: في الحقيقة يازياد. أنا مش هلاقي زي حياة أبدا لحفيدي. وهي كمان حفيدتي. وعمري ما هختار ليها إختيار غلط!
زياد: العفو ياعمي. ده آسر شاب طموح وزكي جدآ. وماشاء الله عليه. يشرف اي حد! وأي عيلة تتمناه! لكن!
جاسر: كشر عينيه، لكن إيه؟
زياد: أنا عايز أقول إن حياة صغيره ولسه يدوب رايحه أولى جامعة. يعني سن خطر.

جاسر: وأنا اتفق معك تماماً. ومقولتش ليك تسألها دلوقتي. علشان تركز في دراستها.
واحتمال العكس برضوا ممكن يكون ارتباطها ده هدف كويس أنها تتحمس للتعليم أكتر.
وانا من وقت ما أنت قولتلي إن في عريس جاهز وعايز يتقدm لحياة وياخدها ويسافر. أنا انزعجت. بالرغم من رفضي ورفضك للعريس ده. لكن انا فكرت. إن حياة حفيدتي. تستاهل حد يحافظ ويخاف عليها. والحد ده إبن خالها. وحفيدي. آسر الصاوي.

زياد: بحيره. طيب و آسر عندو علم؟
جاسر: لأ. محدش يعرف بأي حاجه. أنا فكرت إني. اتكلم معاك أنت الأول. كونك أبوها. وأشوف رأيك. ولو معندكش مانع، وقتها اتكلم مع مالك و آسر!
زياد: بحيره كبيره. أيوه ياعمي. طيب أفرض إن آسر مرتبط بحد تاني. هو برضو شاب جامعي.
ورجل أعمال. ومش صغير. وماشاء الله عليه. يعني أكيد ليه حياته الخاصة! ومش عايزين جواز بالغـ.ـصـ.ـب. دي محصلتش في العيله كلها.

جاسر: بمكر. لأ اطمن. حفيدي يوم ما هيتجوز. هيتجوز من العيله هو قال كدا.
لأن مفيش أحسن من بنات العيله. ولا زي حياة حفيدتي.
بس أنت فكر برحتك وقول قرارك. وبعد كده لو في قبول من الطرفين. نبقى نتكلم رسمي. واتمنى إنك توافق يازياد يابني.
زياد: بحرج. كلام إيه ده ياعمي. ده أنت الكبير. وحضرتك عارف إن أي حد بيتقدm لبـ.ـنتي بجيلك أول واحد وبـ.ـنتناقش أنا وحضرتك وباخد رأيك. لأنها حفيدتك. وهتخاف عليها زي بالظبط!

جاسر: أبتسم. وانتهز الفرصه. وقال. يبقى على خيرة الله. وإن شاء الله نقرأ الفاتحه قريب.
زياد: بغصة في قلبه. ربنا يقدm اللي فيه الخير!

جه الليل.
فيلا زياد.
مليكة: رايحه تنام جمب زياد. ولسه هتقوله تصبح على خير. لكن شافته نايم باصص للسقف و سرحان، وقالت. الله. زياد ياحبيبى. مالك؟ من وقت ما رجعنا من عند بابي وانت سرحان كدا؟
زياد: اتعدل. ورجع بضهرو ع السرير. وقال بتنهيدة. سرحان في بكره يامليكة!
مليكة: كشرت عينيها بعدm فهم وقالت. بكره في علم الغيب يازياد. ومحدش عارف إيه إللي هيحصل.
هو بابي قالك إيه مخليك بالشكل ده؟

زياد: أبتسم بحيره. وقال. طلب أيد حياة ل آسر!
مليكة: اتعدلت بزهول. وقالت أنت بتقول ايه يازياد؟ حياة بـ.ـنتي. و آسر! أنت بتتكلم بجد؟
زياد: بتنهيدة. أيوه. هي الحجات دي فيها هزار يامليكة؟
مليكة: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت قول والله كدا. لأ لأ أنا مش مصدقة أصلا.
زياد: رفع حاجبه وقال ليه مش مصدقه. هي حياة بـ.ـنتي مالها؟

مليكة: هزت راسها لأ. ايه يازيزو ياحبيبي إللي أنت بتفكر فيه ده. هو في زي حياة بـ.ـنتنا؟ أنا بس مش مصدقه لأني بجد كنت بتمنى آسر لحياة.
آسر إبن أخويا محترم جدآ ومتربي وناجح. وفيه كل الصفات الجميلة. وفوق كل ده هيقدر يسعد بـ.ـنتي!
زياد: هز راسه. تمام. بس الموضوع مايتفتحش دلوقتي. لسه بدري. ولما يجي الوقت المناسب؟
نشوف رأي حياة إيه؟ مش يمكن ليها رأي تاني. متستعجليش!

مليكة: ضحكتها اختفت. وقالت. إيه؟ ترفض؟ وهي هتلاقي زي آسر فين بس يازياد؟
زياد: بتعب. أفرض هي مش موافقه يامليكة. هنفرضه عليها؟ لأ طبعا.
آسر شاب طموح وزكي ومحترم. واتمناه لبـ.ـنتي. لكن في الأول والآخر ده قرارها هى!
مليكة: بحـ.ـز.ن. مش كل البنات إللي في عمرها بتاخد القرار الصح يازياد. عندك أمها أهي. كانت في نفس عمرها. وهتدmر حياتها بأيديها. وا...

زياد: مسك أيدها وقال بعتاب. كلام إيه ده يا مليكة. إحنا دفنا الماضي من زمان جدا. واتنسى تماماً. وأنتي دلوقتي أحسن زوجه وام وصديقة. أنتي مفيش زيك ياماكي. ولو قولتي الكلام ده تاني صدقيني هزعل منك.
مليكة: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بحب وقالت. خلاص. يبقى توافق على آسر. بالله عليك يا زياد. صدقني آسر جوهره. وهيصون بـ.ـنتك بعد ما أمـ.ـو.ت.
زياد: بخـ.ـنـ.ـقة بعد الشر عليكي. أنتي طالبه نكد انهردا ولا إيه يامليكة؟ في ايه بالظبط؟

مليكة: بضحكه. خلاص حقك عليا. أنا أسفه. أنت عارف إني مبعرفش اتكلم كلمتين على بعض حلوين. ههههه سوري بقى. يازيزو.
زياد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه!
مليكة: حطت راسها ع صدرو. وقالت بسعاده. وده إللي انا بدور عليه لحياة بـ.ـنتنا. يوم ما تزعل. هو يشيل همها. ويهون عليها همها. مفيش أحسن من آسر الصاوي. ل حياة زياد!
زياد: مسد ع شعرها وقال بشرود. أنت تريد وأنا أريد والله يفعل ما يريد!

فيلا آريان العدوي.
تمارا: شايله محمد اللي تم خمس شهور. و رايحه جايه بيه. وحاسه بالملل. وبصت ف الساعه وكانت 11 مساءاً.
ونفخت بخـ.ـنـ.ـقة. وقالت. هترجع امتى بقى يا آريان!
محمد: بينام.
تمارا: راحت نيمته في سريره. وباست جبينه. وشـ.ـدت عليه الغطا. ورجعت اوضتها وجابت الفون من ع الكمود. واتصلت ع آريان. ورد في آخر لحظة.
آريان: الو.
تمارا: بحنين. الو. آريان أنت هتخلص شغل امتى؟ أنت من الصبح بره البيت.

آريان: بتعب. آسف ياحبيبتي غـ.ـصـ.ـب عني. شغل الجامعه. وبعد كده الشركه. وعندنا صفقه مهمه عايزه تركيز كبير.
تمارا: بزعل. آريان أنت بقالك على الحال ده فتره كبيره. وأنا مش لايقاك معايا الفتره دي. وأنت عارف إني في اجازة من الجامعة.
آريان: بتنهيدة. يعني اعمل ايه ياتيما؟
انتي شايفه قد ايه الحمل كبير عليا. وبابا لوحدو في الشركات والمجموعه. ده غير المصنع الجديد. يعني بجد فترة شغل عايزه كل تركيزي.

تمارا: بدmـ.ـو.ع. اممم. تمام أنا أسفه.
أحم أنا هنام. عموماً وقت مـ.ـا.ترجع هتلاقي العشا تحت ع السفره. تصبح على خير. وقفلت.
آريان: بسرعه. تمارا تمارا استني مقصدش. الو. الوو.
ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وحدف الفون ع المكتب. ومسك راسه. وغمض عينيه بتعب.
السكرتير خبط ودخل. وقال. دكتور آريان. مسؤول الشركه التجاريه. وصل.
آريان: بإحباط وتعب. هز راسه خليه يدخل.

تمارا: قفلت. وحدفت الفون ع السرير. وخبت وشها بأيديها. وغـ.ـصـ.ـب عنها عيطت.
وبعدها قامت. وراحت أوضة محمد. ونامت جمبه. واخدته في حـ.ـضـ.ـنها وحاولت تنام.
الساعه 12 ونص.
آريان دخل البيت. وكان تعبان جدا من ضغط الشغل. وبص ع العشا. ومجالوش نفس للأكل.
وطلع فوق وملقاش تمارا. وراح ليها ف أوضة محمد. وشافها نايمه جمب إبنه. واتنهد بتعب. وقعد جنبها ع طرف السرير. وبدأ يصحيها. وقال.
تمارا! تيما.
تمارا!

آريان: بتعب. تمارا انا عارف إنك صاحيه. ردي عليا.
تمارا!
آريان: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وبصلها بتأنيب ضمير. لكن قام وشـ.ـد عليها الغطا وباس جبينها. ومسد على خد محمد.
وسابهم وخرج. وراح على اوضتة. واترمى ع السرير بلبسه بتعب واضح. وغمض عينيه ونام من ضغط اليوم!

تاني يوم الصبح.
آريان: فتح عينيه. وشاف الغطا عليه. وأبتسم. وقام بسرعه. ودخل الحمام. أخد شاور. واتوضى وصلى. ولبس بدله. وبينادي على تمارا. لكن مردتش عليه. وقال أكيد مع محمد. لما اروح اصالحها. واخد الشنطه. وراح عند محمد. ومش موجودين. وقال يبقى تحت. ونزل بينده عليها. تيما. حبيبتي أنتي فين؟
ودور عليها في المطبخ والحمام ومش لاقيها. وشاف الفطار ع السفره. وفي ورقه جمب العصير. واخدها ومكتوب فيها.

أنا جهزت الفطار ليك. وانا عند بابا آدm. ولو سمحت أنا عايزه اروح اقضي يومين عند بابي. ولو لأ ابعتلي رساله علشان مروحش.
آريان: بغـ.ـيظ مكبت. وكرمش الورقه ورماها. واضايق جدآ. وبعتلها رساله. وقال فيها. ده بيتك ومش هتباتي بره البيت. وياريت تعقلي ياتمارا إيه اللي حصل لكل ده.
وخرج بسرعه مضايق. وراح الفيلا عند آدm. وشاف تمارا قاعده قدام الزرع. وفاتحه الفون. وكانت بتقرا رسالة آريان.

آريان: راح عندها وقال بثبات. صباح الخير.
تمارا: مسحت دmـ.ـو.عها بسرعه. وقالت بثبات. صباح الخير.
آريان: اتنهد بتعب. وقال بعتاب. بقى كدا ياتيما. عايزه تسيبي البيت؟ دي عمرها محصلت.
تمارا: بغصه. أنا مقولتش إني هسيب البيت. وبعدين انت رفضت خلاص مش هروح في مكان.
آريان: قرب منها وقال. أنا رفضت لأني عارف إنك زعلانه.
تمارا ياريت تقدري ظروفي الفتره دي صعبه عليا. وأنتي عارفه إن مسؤوليات الشركه كبيره جدا. ومفيش غيرى.

يعني مفيش حد معايا في الفرع الجديد. وأنتي عارفه إنه غـ.ـصـ.ـب عني مش بمزاجي.
حتى الجامعه. بفكر أخد اجازه لكن الطلاب مالهمش ذنب.
تمارا ارجوكي قدري ده. أنا تعبان. أنا يدوبك بنام كام ساعه. وبخرج من الصبح مبرجعش غير آخر الليل. أنا الفتره دي مشوش ومضغوط. متزوديهاش عليا.
تمارا: هزت راسها. حاضر مش هزودها عليك. وبعدين أنا متكلمتش أنا اتأسفت ليك أمبـ.ـارح على غلطتي في إني محتجالك.

وحاولت تبتسم. وقالت بضحكة و.جـ.ـع. ربنا معاك. بعد أذنك هروح أشوف إبنك.
وجت تمشي.
آريان: مسك أيدها بسرعه. وقال.
ايه ياتمارا أنتي بتاخدي كلامي بحساسيه كبيره جدا.
تمارا أنا مش قصدي إنك تزوديها بالمعنى ده. ويستي أنا إللي محتاجلك أكتر منك.
ده انتي وحشاني جداً ونفسي الفتره دي تنتهي علشان أرجع البيت زي الاول.
تمارا أنا معنديش حد اهم منك انتي وابني. ومش هقدر أقول لبابا آدm انا مضغوط. ارجوكي افهميني. وأنا آسف بجد.

تمارا: بتفهم. أنا فاهمه كل ده. وبدعيلك. خلي بالك من نفسك يا آريان.
آريان: أبتسم بحب. وقال. يعني حبيبي مش زعلان مني؟
تمارا: أبتسمت بتمثيل. لأ مش زعلانه.
آريان: باس أيدها. وقال. ربنا يبـ.ـاركلي فيكي يا حبيبتي. مع أني زعلان منك إنك تنامي بعيد عني. بس المسامح كريم. ومش هتتكرر إن شاء الله. واوعدك اني هرجعلك انهردا بدري.
تمارا: أبتسمت بحب. وعد.
آريان: بدقة قلب. وعد.

في الجامعه.
آسر: ماشي في حرم الجامعة. بيدور على حياة. لكن مش موجوده. وقال لنفسه. المفروض أنها خلصت المحاضرة من بدري. انا هتصل عليها.
واتصل عليها. وردت.
حياة: بحرج. الو.
آسر: الو ايوه يا حياة. انتي فين في الجامعة؟
حياة: بعفوية أنا كنت مع آرين وچود في الكافتيريا. لكن دلوقتي أنا في السيشكن منتظره الدكتوره. خير في حاجة؟
آسر: بتـ.ـو.تر. أبدا مفيش حاجه. انا بس كنت بطمن عليكي. أنتي كويسه؟

حياة: أبتسمت. أنا كويسه جدا الحمدلله. أحم. أنت فين كدا؟ خلصت محاضراتك؟
آسر: أبتسم. لأ لسه قدامي محاضره واحده.
حياة: بحرج وانا كمان عندي محاضره المفروض كمان شويه.
آسر: خلاص بعد المحاضره أنا هوصلك البيت قبل ما أروح ع الشركه.
حياة: بتـ.ـو.تر. لأ ميرسي مش عايزه اتعبك معايا.
آسر: بضحكه. ياريت كل التعب كدا. وعلشان تطمني أكتر أنا هستأذن عمي زياد. تمام؟
حياة: أبتسمت. أوكي إللي تشوفه يا آسر.

آسر: بدقة قلب. قوليها تاني كدا.
حياة: وشها بقى أحمر جدآ وقالت بتـ.ـو.تر. إللي تشوفه.
آسر: لأ لأ. انا أقصد آسر!
حياة: قلبها دق بقوه وقالت بتلعثم. اء. أحم. آسر.
آسر: أخد نفس عميق. واتنهد بحب. وقال. بجد انا أول مره أحس حلاوة آسر منك يا حياة.

في المحاضره.
مصطفى طبعا قاعد جمب چود من اول يوم في الجامعه.
الكل مركز في المحاضره.
وبعد شويه الدكتور قال.
تمام. كفايه كدا ياشباب انهردا. وبكره إن شاء الله. نكمل. واللي عندو أي نقطه مش مفهومه يكلمني وانا هشرحله اي حاجه مش مفهومه.
والدكتور خرج.
مصطفى: قفل الملزمه. وقال يلا يا چودي.
چود: قامت وبتلبس الشنطه. وقالت. طيب هروح بس ل آرين أقولها أننا هنمشي وهجيلك عند العربيه اوكي؟

مصطفى: ماشي هستناكي. وبص ل سعيد. وقال ولا ياسعيد يلا هوصلك في طريقي.
سعيد: هرش في قفاه وقال لأ ياعم. روح انت.
مصطفى: كشر عينيه بعدm فهم وقال. من امتى وأنت محترم كدا؟
أنت كنت بتنط في العربيه قبل مني. يلا ياض علشان متغباش عليك.
وخارجين من المدرج.
سعيد: قال. أنا مش عايز أكون متقل عليك. ودلوقتي الوضع أختلف. أنت دلوقتي راجـ.ـل متجوز. وشكلي بقى وحش لما كل يوم توصلني أنت ومراتك.

مصطفى: خبطه في كتفه. وقال ملكش دعوه أنت بالحورات دي. وبعدين انا بوصلك علشان خاطر كوثر.
سعيد: بضحكه. كوثر وما أدراك. المهم مش هتعرف كوثر ع المدام.
مصطفى: بضحكه. طبعآ يبني. بس في عيد ميلادها بقى ههههههه.
سعيد: بدهشة. انت بتتكلم بجد يامصطفى؟ يبني انا بهزر معاك. اوعا تعمل كدا. بطل جنان.
مصطفى: ولا فكك أنت بس من الحوار ده. وسبني أنا ودmاغي.
المهم دلوقتي أنا عايز أعرف أنت مش على بعضك ليه بقالك فتره.

سعيد: هرش في قفاه وقال. لأ ياعم أنا زي الفل اهو مالي بس.
مصطفى: بمكر. على بابا يالا؟ دنا قاريك وحافظك صم. هتقول مالك ولا أعرف بطريقتي؟
سعيد: أبتسم وقال. والله ياصحبي معارف في ايه بالظبط. من يوم فرحك وأنا حالي حال.
مصطفى: بهزار. ليه مكلتش ولا ايه في الفرح؟

سعيد: بضحكه. لأ ياعم كلت وفرحت كمان. بس بصراحه يعني مش عارف اقولك ايه. وكمان خايف من رد فعلك. أصل بصراحه انتوا كرجـ.ـا.لة العيله دي. بحس انكوا بتتغذوا على الضـ.ـر.ب. تشوفوا حد لو رفع عينيه على حد بالغلط كدا. يبقى يوم إللي خلفوه أسود من قرن الخروب.

مصطفى: بفخر. طبعاً يبني. ده أنت مشوفتش حاجه بقى. أنا أعرف زمان إن عمى فهد ضـ.ـر.ب واحد لحد ما كـ.ـسر كل ضلوعه. ولا بقى عمي مراد قطع لسان واحد. ولا خد الكبيره جدي آدm رشق مسمار في عين واحد. ولا عمي الدكتور محمد. اء!
سعيد: بخــــوف وصدmه. بس بس كفايه. إيه ياعم فيلم الرعـ.ـب ده. وعايزني اقولك مالي. انا كويس ياعم. انا زي الفل.
مصطفى: ههههههه ياض أنا بقولك حجات خفافي كدا. اومال بقى لما تعرف آدm مراد عمل!

سعيد: والله مانت مكمل ولا قايل. خلاص ياعم أنا أعصابي تعبت من التخيل. خلاص أنت عيلتك مريبه أصلا.
مصطفى: مسكه من قفاه وقال بتحذير. مالها عيلتي ياض؟
سعيد: ضحك بتـ.ـو.تر. ياعم عيلتك زي الفل أقسم بالله. بس بجد تخــــوف اي حد يبص لأي بـ.ـنت من العيله.
مصطفى: كشر عينيه وقال بِشك. أنت مركز اوي ع كلمة بنات العيله. أنت في حاجه ياسعيد؟
سعيد: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال لأ صدقني مفيش حاجه.

مصطفى: رفع حاجبه بمكر وقال. طيب عتلاق لو مقولت في أي لا أنت صحبي ولا أعرفك.
سعيد: أخد نفس عميق واتنهد بتعب. وقال وليه بس كدا يصحبي. هو الموضوع أصلا حصل صدفه. وغير كدا مش هيتم.
مصطفى: خلصت مط في الكلام؟ ارغي بقى واتكلم اخلص.

سعيد: هز راسه ماشي هقولك. بصراحه يوم فرحك. وأنا ماشي شوفت بـ.ـنت حوالي 16 سنه او 18 مش عارف. وكانت شكلها متـ.ـو.تر. في أنا قولت أشوفها مالها من باب المساعده. وكانت فعلاً مش عارفه باب قاعة البنات منين. وكانت مكسوفه جداً. ولما سألتها عن إسمها. قالت دعاء وقالتلي لو سمحت متتكلمش معايا تاني لأنه عيب وحـ.ـر.ام. وسابتني وجريت من قدامي. متعرفش يامصطفى من وقتها وانا مش على طبيعتي. وايه السر في كدا مش عارف.

بس أنا طبعاً مقصدش إني أرفع عيني في حد من عيلتك. لكن ده إحساس غـ.ـصـ.ـب عني. بس أنا فوقت نفسي في آخر لحظه. انا فين وهي فين. وياترى بـ.ـنت مين.
وأنا يدوبك أبويا حتة موظف حكومي. وحالنا الحمدلله ميسور لكن برضو مش هكون أنا المناسب. فبحاول أرجع لطبيعتي.
مصطفى: كشر عينيه بتفكير. وقال جواه. دعاء!
دعاء مين؟ يكونش يقصد دعاء بـ.ـنت عم عوض الجنايني عند جدو آدm!

في مستشفى النور.
ميرو: في الفون قالت بضحكه. حبيبتي ياهوبا بجد فرحت جدا. ألف مبروك ياروحي. وتتربى في عزك يارب.
هبه: بسعاده. الله يبـ.ـارك فيكي ياميرو ياحبيبتى. والله أنا بجد مش مصدقه. أنا بقيت أم. شيلت الهم يالوزه ههههه.
ميرو: بضحكه. هم أي بس. دول الطف حاجه في الدنيا. ربنا يرزق كل بـ.ـنت إحساس الامومه يارب.
هبه: اللهم امين يارب. قوليلي بقى. اختار إسم ايه؟ انا محتاره اوي.

ميرو: مطت شـ ـــفــايـــ ـفها بتفكير. أممم مش عارفه أنتي ممكن تسألي شاهين واختاروا مع بعض. وبعدين أنتي جايه بعد ما تولدي لسه بتفكري في الإسم؟
هبه: ههههههه وحياتك اخترت ولا عشرين اسم وكلهم اجمل من بعض. وشاهين عايز يسمي رفيف بس مش داخل دmاغي وزعلان مني بس مش عارفه بجد أسميها فعلاً رفيف؟
ميرو: بإعجاب. واو رفيف. إسم جميل جدا ورقيق. ليه مش عاجبك.
هبه: بحيره. مش عارفه بس كنت عايزه اسميها ندى.

ميرو: أبتسمت. عارفه. لما عرفت إني حامل ف بنوته. تيم قالي نفسه أنه يمسيها جنى. وأنا كنت عايزه أقوله على إسم تاني. لكن لما هو قالي على أمنيته. قولت ليه اعترض. اسم جنى جميل جدا. ومش لازم ازعله. أصلها بـ.ـنته وهتكون حبيبته وصحبته. ومعترضتش. ياريت انتي كمان تعملي كدا. وع فكره إسم رفيف تحفه جدا. وعجبني أنا شخصياً.
هبه: بأقتناع. معاكي حق. ده حتى شاهين فرحان أوي بيها. خلاص رفيف شاهين إن شاء الله.

ميرو: بإبتسامة حب. مبـ.ـارك عليكي ياحبيبتى!
هبه: حبيبتي انتي. يا أجمل أم جنى!

في الجامعه.
آسر: يلا بينا ياحياة.
حياة: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وهزت راسها وماشيه ومكسوفه جدآ.
آسر: ماشي ومبسوط أوي. وقال. أنا اتصلت على عمي زياد. واستأذنته. ووافق. وقالي أنه هيكلمك.
حياة: بحرج. أحم. أيوه بابي كلمني قالي. وميرسي ليك يا آسر. كدا هتعبك معايا.
آسر: فتح ليها باب العربيه. وقال. منا قولتلك قبل كدا ياريت كل التعب جميل كدا. ومش عايز أسمع منك الكلام ده تاني. لأن ده واجبي. أتفضلي.

حياة: ركبت بحرج. وبصت قدام بالصدفه. وشافت عربيه جيب سودا.
آسر: ركب جمبها وشغل العربيه.
حياة: بتعجب. قالت. آسر مش دي عربية آدm مراد؟ ولا أنا بتخيل. ومين اللي فيها دول. وشكلهم حرس خاص.
آسر: أبتسم. وقال ايوه فعلاً هي.
حياة: بتعجب. طيب إزاي وعليها بادج الجامعة؟ وكمان إيه الحرس ده. وهو آدm هنا؟

آسر: بضحكه. ده حوار مع آدm. لكن العربيه كانت معايا أنا من حوالي سنه علشان بادج الجامعه ويسمحوا ليها تدخل الجامعه. وبعد كده آدm راح مسلمها لحرس شخصي. هو معينه!
حياة: بعدm فهم. حرس! طيب حرس شخصي لمين في الجامعه؟
آسر: ساق العربيه. وقال بمكر. لأ دي بقى معرفش. لكن انتي ممكن تسأليه بنفسك.

حياة: شهقت بخــــوف. وقالت. إيه؟ لأ لأ وانا مالي. ده مجرد التخيل رعـ.ـبني. لأ هو حر يارب يجيب كل الحرس. أنا ولا شوفت ولا سمعت صح كدا؟
آسر: ضحك من قلبه. وقال صح كدا!

في شركة العدوي.
في مكتب آريان. الباب خبط.
آريان: بيمضي أوراق. وقال. ادخل.
آدm مراد: فتح الباب وقال. فاضي ولا!
آريان: بضحكه. أهلا أهلا. آدm باشا بنفسه هنا. والله انا مش مصدق نفسي.
آدm مراد: قفل الباب. ودخل وقعد. وقال. ليه بس مش مصدق.
آريان: بضحكه. يعني. بنشوفك في الشركه كل عيد إحتفال للشركه الأم. ده انهردا عيد. قولي بقى جاي مخصوص ولا معدى بالصدفه.

آدm مراد: لأ جاي مخصوص. بابا آدm بعت معايا ملفات مهمه لعمي زين. وسلمتها ليه. وقبل ما أخرج قولت اعدي عليك.
آريان: هز راسه بابتسامه. الشركه نورت. قولي تشرب ايه؟
آدm مراد: ولا حاجه. المهم عامل ايه بين شغلك ف الجامعه والشركه.
آريان: ساب القلم. وقام قعد قصاده. وقال بتنهيدة تعب. والله يا آدm مخبيش عليك.
آدm مراد: بإستفهام. في حاجه معاك يا آريان قولي؟

آريان: هز راسه لأ. مفيش لكن تعبان المسؤوليه كبيره جدا. الشغل كتير وانا بحاول على قد ما اقدر أوفق بين شغلي في الجامعة وبين الشركات والسفر. وبين بيتي وأبني. كل ده مخلي ذهني شغال ديما. مفيش راحه. دي حتى تمارا بدأت تضايق من اهمالي ليها الفتره دي. وانهردا هتحجج بأي شكل علشان أرجع البيت بدري شويه.
آدm مراد: بتفهم. فعلاً أنت الفتره دي مبقناش نشوفك كتير. طيب متاخد أجازه. وتسافر أنت وتمارا.

آريان: ابتسم بصمت. للأسف مش هينفع. الحمل هيكون كبير ع بابا. مابين الشركات والمصنع الجديد. وكمان شغل جدو طارق. ده غير نصيب ناناه ملك. اللي رافضه أنها تصفي حساباتها.
مع إن بابا آدm طلب منها كتير تصفي حساباتها وتاخد نصيبها وتضمه لحساب عمى مالك و آسر. لكن هي رفضت وقالت كل حاجه تمشي زي ما اتعودت. والايرادات بتتحط ليها ف البنك.
آدm مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. مسؤوليه كبيره فعلاً.

آريان: مسح وشه بأيديه ونفخ بحيره.
آدm مراد: بص ف الساعه. وقام وقال. طيب انا هروح أسلم على عمتو ريتال واطلع على الجهاز. مش عايز حاجه.
آريان: هز راسه. سلامتك!
آدm مراد: خرج من المكتب. وماشي يفكر. وسلم ع ريتال ورجع على شغله في الجهاز.

مساءاً في فيلا العدوي.
كل العيله متجمعه عند الإمبراطور.
آدm واميرته. ومراد وعيلته وفهد وعيلته وزين وعيلته. ومحمد ونور. و آريان وتمارا. وتيم وميرو.
محمد: حط فنجال القهوة وقال. ياااه إنما حتة عشوه. بجد تسلم أيديهم.
مريم: ابتسمت بحب وقالت. ألف هنا ع قلبك يابن قلبي.
محمد: بضحكه. تسلمي يا أجمل مريومه. ومتجمعين ديما ف الخير.
كلهم آمين.

آرين: بمرح بجد بجد كان الأكل تحفه. وأنا بقى اتبسط أكتر علشان كنت بتعشى وانا قاعده جمب الإمبراطور. واو.
آدm: أبتسم بمكر. وأنا أقول العشا انهردا مميز ليه؟ اتاري علشان آرين حبيت جدها جمبي.
ميرو: بتمثيل الغيره. أحم احم نحن هنا.
الكل ضحك.
آدm: أبتسم. أنتي عارفه بقى انتي عندي ايه ولا ايه؟
ميرو: بثقه وحب. طبعاً. وده أجمل دافع لاني أكمل. وكمان عندي لحضرتك وماما مريم هديه بسيطه. ويارب تعجبكم.

مريم: بحب. وجودكم حواليا كدا بخير. دي أعظم وإغلا هديه.
ميرو: أبتسمت. ووجود حضرتك وبابا آدm. هو اللي مكملنا.
آرين: بتذمر. اوكي اوكي سكوت من فضلكم. عايزه اعرف ايه الهديه بقى. علشان أنا كدا لازم اجيب بكره هديه انا كمان. وبابي حبيبي اللي هيساعدني فيها. صح يابابي؟
فهد: بضحكه. صح ياعيون بابي.
آدm مراد! سرحان.
تيم: بابتسامه. قدmيها ياحبيبتي.

ميرو: حاضر. وفتحت شنتطها. وطلعت شنطتين هدايا صغيرين. وقامت قعدت بين آدm ومريم. وقالت بحماس. طبعآ انا من زمان وعدت حضرتك إن أول كشف نضاره أعمله هيكون ليك ولماما. ودلوقتي أنا عملتهم ودول لحفظ النظر وهتساعدكم على القراءه. وهتريح عيونكم. اتفضل دي نضارة حضرتك يابابا. واتفضلي ياماما دي نضارة حضرتك. ويارب تكون الهديه البسيطه دي عجبتكم.

آدm: مسك النضاره وبص ليها كتير. وأبتسم بفخر كبير. وإن تعب السنين جه بفايده. وهز راسه ليها وابتسم وقال. دي من أغلا الهدايا لقلبي ياروحي.
ميرو: بسعاده. ميرسي جدآ يابابا.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع وقالت. ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن. تسلم ايدك يا نور عيني. والله أنا فرحتي بيكي أكبر من مليون هديه. وتعبك وتعليمك جه بفايده وربنا عوضك خير. تسلم ايدك.
ميرو: بفرحه. بجد انا مبسوطه اوى انكم فرحتوا أوي كدا.

فريحه: بسعاده. كلنا فرحانين بيكي ياحبيبتي.
ميرو: بضحكه ربنا مايحرمنيش منكم ابدا. أنا كمان عملت نضارتين لبابا طارق وماما رنا. ولسه هعمل لجدو اشرف وجدو جاسر.
مراد: بسعاده وهزار. وأنا يابت ياميرو مفيش نضاره كدا لابوكي علشان يقدر يصيب الهدف. ولا ايه يافهد.
فهد: بمكر. وأنت محتاج. ماشاء الله ده أنت الصقر.
مراد: بكـبـــــريـاء. كل ده من أكل الجزر!

فهد: بضحكه. يبني بيضحكوا علينا الجزر مالوش علاقه بتقوية النظر إلا بنسبة ضئيلة جدا. مش كدا يادكتوره مريم؟
مريم: فعلاً ياخالو. كلام حضرتك مظبوط. لأن الجزر بيحتوي على فيتامين أ
والعين والجـ.ـسم عموماً لازم يتغذا على جميع الفيتامينات والمعادن. ولتقوية النظر المفروض الناس تهتم بأكل الخضروات الورقية وخصوصاً السبانخ.

والمكـ.ـسرات وخاصة اللوز. والبقوليات وفيتامين سي زي البرتقال والليمون. وكمان الجوافه ليها دور فعال في تقوية النظر. والأهم من كل ده. شرب معدل كبير من الميا.
مراد: أبتسم بفخر. وقال لا تمام تمام. نشرب ميا وناكل لوز.
وهمس ف ودن فهد وقال. اشرب ميا يافهد علشان أنت نظرك في النازل. مبقتش تعرف تشوف كويس. وده بدأ يأثر على مخك. (ويقصد آدm و آرين).

فهد: أبتسم بغـ.ـيظ. وقال. طول ما أنت في وشي لازم الواحد يكون عندو شيزوفيرنيا. مش ضعف نظر وبس!
الكل قاعد مبسوط وبيتكلموا ويهزروا مع بعض. لكن آدm مراد. ساكت. والكل لاحظ شروده. حتى آرين اضايقت منه. لأنه ساكت طول الوقت.
فريحه: مالك يا آدm ياحبيبي. من وقت العشا وانت ساكت لحد دلوقتي. الكل قاعد بيتكلم ومبسوط وأنت في عالم تاني خير يا حبيبي مالك؟

آدm مراد: أنتبه. وأبتسم وقال. أبدا يا أمي مفيش حاجه. أنا مركز معاكم.
مريم: بحيره. مالك يا نور عيني لأ في حاجه شغلاك؟
آدm مراد: هز راسه وقال. فعلاً ياماما.
مريم: خير يا حبيبي قول ايه إللي شاغل بالك؟
آدm: بعدm فهم. مالك ياحفيدي.
آدm مراد: بثبات. بابا أنا كنت عايز أطلب من حضرتك. في وقت إجازتي. إني عايز انزل الشركه.
الكل بص لبعض بعدm فهم.
مراد: كشر عينيه وقال بإستفهام. تنزل الشركه؟

آريان: بص ل آدm. وفهم تصرفه. وابتسم.
آدm!
آدm مراد: أيوه يابابا. أنا شايف إن المسؤولية كبيره جدا ع آريان. ما بين الجامعه. والشركه. والسفر. وأنا ببقى فاضي اكتر الأوقات.
إلا بس لما بطلع مأمورية.
هو مجرد إقتراح علشان نراضي جميع الأطراف. وده بعد إذن بابا آدm وعمي زين طبعاً.
آدm!
زين: بحماس. وليه لأ يا آدm يبني. ده يوم المنى لما أشوفك انت و آريان أيد واحدة. طيب تصدقوا بالله.
كلهم لا اله إلا الله.

زين: إني كنت بتكلم مع ريتال من يومين. وبقولها لو الواد آدm ده سمع كلامي من صغره واشتغل معايا واستلم الشغل هو و آريان. هيريحوني.
ريتال: فعلاً زين قال كدا.
زين: ايه رايك ياحج.
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال. مفيش أي مشكله. لكن مش عايز حاجه تأثر عليك يا آدm.
آدm مراد: بثقه. أنا قدها إن شاء الله يابابا.

محمد: تسمحولي أتدخل. وأقول إنك نادر جدا يا آدm. ورغم صعوبات عملك. إلا إنك بتفكر في مصلحة غيرك. ولكن عندي سؤال ليه أخدت الخطوه دي؟
آدm مراد: أبتسم. شكرا جدا يادكتور.
والخطوه دي اخدتها من بعد ما شوفت قد ايه آريان بيتعب. وأنا شغلي باخد فيه إجازات بعد أي مهمه. وأوقات برجع من الجهاز بدري. ومبلاقيش حاجه أعملها غير اني بتدرب. يعني أوقات كتير بيكون عندي وقت فراغ. ففكرت إني ف الوقت ده ممكن أريح آريان شويه.

تمارا: قلبها بيرقص وفرحت.
آريان: أبتسم. طول عمرك راجـ.ـل ويعتمد عليك يا صحبي.
فهد!
مراد: بهمس ل فهد. شوفت ياحوت. قدامك فرصه. بدل ما تيجيلي برجليك وتتحايل عليا وتقولي مفيش ارجل من إبنك. وارجوك وافق وجوز إبنك لبـ.ـنتي!
فهد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ وقال. أنت مستفز من الدرجه الاولى.
مراد: بمكر. مستفزززززز. ههههه. الا قولي يافهد. هو امبـ.ـارح الامبراطور كان عايزك ليه في المكتب!

فهد: كان عايزني في! وأنت مالك مدام مقولتلكش يبقى مش عايز اقول.
مراد: بأستفزاز. اصل انا عارف ليه. بس نسيت اقولك اني كلمت مريم الجزار. وهي اتكلمت مع الإمبراطور. وأنت عارف بقى لما أميرة آدm بتتمنى حاجه. أمبراطور قلبها بينفذ. ولا ايه يافهودي.
فهد: كشر عينيه بغـ.ـيظ وقال. نفسي ارحلك بره مصر أنت وابنك.
مراد: بخبث. و آرين مرات أبني معانا إن شاء الله.
فهد: يخربيت برودك يامراد.
مراد: أحلا مراد دي ولا ايه. وضحكوا.

آدm: هز راسه وقال تمام. وقت ما تحب تبدأ. تعالى عندي المكتب وأنا هشرحلك أسس سليمة تمشي عليها في مجال الأعمال.
وطبعا الامبراطور اكتر واحد مبسوط من قرار حفيدو المفاجئ.
آدm مراد: هز راسه تمام يابابا.
آرين: قلبها بيرقص من حبيبها إللي الكل فخور بيه. وهي أولهم.
مريم: بسعاده. همست ل آدm. وقالت. بقولك إيه يا آدm.
آدm: قولي ياروحي.

مريم: بحماس. بما إننا كدا كلنا قاعدين ومتجمعين ومبسوطين. إيه رأيك بقى تاخد فهد ع المكتب وتتكلم معاه وتحدد وقت علشان نتقدm فيه رسمي ل آرين.
ماهو بصراحه انا مش قادره أصبر أكتر من كدا. لولا أنت منبه عليا متكلمش مع حد من البنات في الموضوع ده.
آدm: ضحك بصمت وقال. كنتي عرفتي الكل طبعاً مش كدا يا أميرتي؟

مريم: بثقه. طبعا. ونخبي فرحتنا ليه؟ حفيدي زينة شباب الدنيا كلها. وحفيدتي مفيش منها اتنين. وفوق كل ده الحب والود موجود بينهم. يبقى ليه نعـ.ـذ.ب الولاد. ولا هنعيد قصة محمد وفهد زمان؟
آدm: أبتسم. وقال بخبث. لأ أنتي عندك حق. بما إن الحب موجود يبقى خلاص اتكلي على الله.
مريم: بعدm فهم. ونعم بالله. بس أتكل على الله إزاي مش فاهمه؟

آدm: بمكر. تقومي زي الشاطره. وتاخدي جوز بـ.ـنتك. وتتكلمي معاه. وأنا واثق كلمتين منك. فهد هيوافق ومش بعيد يقولك نكتب الكتاب يا سلطانه.
مريم: بتفكير. تفتكر اقدر اقنعه؟
آدm: بثقه. أنتي يلين ليكي كل المواد الصلبة. مش تقنعي وبس!
مريم: ضحكت بحب. وقالت. يسلملي كلامك الحلو ده.
آدm: بخبث. طيب كفايه بقى همهمه بيني وبينك علشان محدش يفهمنا غلط. مع أني بتلكك. وغمز.

مريم: فتحت عينيها بزهول. وقالت أنت ايه يا آدm بعد كل العمر ده. ياراجـ.ـل إحنا عجزنا. عجزنااا. الله يهديك يا آدm.
آدm: بضحكه. يارب. يلا قومي خدي الواد ابو دmاغ حديد ده ولينيها. وخدي معاكي الدكتور محمد. وارجعوا بالموافقه.
مريم: بتمني. يسمع من بوقك ربنا. وقامت. وقالت. فهد يانور عيني. عايزاك في كلمتين في الصالون.
فهد: قلبه حس أنها هتكلمة بخصوص آدm و آرين. وقال حاضر يا ماما. وبص ل مراد.

مريم: بحب. يحضرلك الخير كله يارب. وأنت كمان يادكتور محمد. تعالى معايا.
محمد: قال. بس كدا. انا تحت امرك ياست الكل.
فهد: جه يقوم.
مراد: مسك دراعه. واتكلم بجديه. وقال. خلي بالك انا بفوت بمزاجي. علشان عارف قد ايه انت بتحب بـ.ـنتك. ولو حد غيري كان زعل منك. بس انا لأ. حتى لو رفضت ابني برضو مش هزعل منك. ولا هلومك. لأن كل واحد حر في حياته.

لكن عايزك ترجع بالزمن لورا من حوالي 20 سنه. لما كنت أنت بتحب اختي لارين. وشوف أنت عملت إيه علشانها. ومحدش فينا أعترض ولا قالك أنت بتعمل ايه علشان كلنا مجربين يعني ايه حب.
وانا حبيت فريحه. والدنيا ماشيه زي الفل. علشان أهالينا كانوا عايزنا مرتاحين البال. فكر في مصلحة بـ.ـنتك يافهد. أنت لازم تكون مأمنها مع شخص يصونها ويقدر يحميها!
فهد!

ف الصالون.
مريم قعدت وقالت. تعالى جمب مني هنا يافهد. وأنت كمان عايزاك تحضرنا يامحمد يبني.
فهد: قعد. وباله مشغول بكلام مراد.
محمد: قعد. وقال. خير يا ست الكل.
مريم: هو خير إن شاء الله. وبصت ل فهد وقالت. آدm حفيدي حابب أنه يرتبط بشكل رسمي.
محمد: بفرحه. طيب والله ده احسن خبر.
مريم: بابتسامة حب. حفيدي عايز يتجوز آرين بـ.ـنتك يافهد يبني.
فهد: بلع ريقه بغصه...
محمد: بأعجاب. أممم آرين. ماشاء الله. وبص ل فهد.

مريم: حست بفهد. وربتت على ايدو وقالت بحنان. أنا حاسه بيك يافهد. أنا أكتر واحده حاسه بيك. يوم جوازة مراد وزين كان قلبي ده بيتعصر علشان ولادي هيبعدو عني والبيت هيفضى. لكن عمك آدm قالي إن دي سنة الحياة. ولازم الحياة تمشي. مش علشان بنحب ولادنا. نقرر مصيرهم. وأنا سمعت منه. وسبتها على الله. وأول ما فريحه ربنا رزقها بالحمل. جت وقعدت هنا ف بيتها. وكمان ريتال.

مش عايزه اقولك يافهد قد ايه قلبي كان فرحان. فرحان أوي. بولادي إللي حواليا وكمان زوجاتهم. والاحسن من كل ده. اول ما شيلت أول حفيد. هو كان تيم إبن قلبي. وأول إسم مريم سمعتها منه. خـ.ـطـ.ـفتني.
وبعد كده ربنا رزقنا بميرو وباقي الأحفاد. فرحتي باحفادي اكتر مليون مره من فرحتي بولادي.
وأنت يانور عيني. عايش جمب مننا. وآرين إن شاء الله. هتبقى جمب منك ديما.

ده أنت لما تفتح بس الشباك هتشوفها قصاد عينيك. يعني لا هتسافر ولا تبعد عنك. مش نفسك كده يبقى ليك أحفاد ينورو حياتك وعيلتك تكبر.
وكمان آدm حفيدي أنت عارف ومتأكد في قرارة نفسك أنه اكتر واحد هيحافظ عليها. ويصونها.
وآرين تربيتي هي و آدm. زي ما ربيتك أنت وباقي أخواتك. يعني سلسال الحب والود متوارث هنا في مملكتنا.

محمد: بتأكيد. فعلاً. كلامك كله صح. وأنا لو عندي بـ.ـنت تانيه. وآدm لمح بس. هوافق من غير تردد. يكفي أنه جه على نفسه علشان يشيل الحمل مع آريان. ويريح عمه زين. وكمان واخد باله من أفراد عيلته.
آدm مراد. ماشي على خطى آدm العدوي. واتمنى بجد تفكر ومتتسرعش في الرد يافهد. لأنك مش هتلاقي أحسن من آدm مراد.

فهد: غمض عينيه. وقال بو.جـ.ـع وكأنه قلبه بيتقسم. هو مش عارف ليه الإحساس ده. لكن شاف قدامه مستقبل بـ.ـنته. وقال بغصة. موافق!

بعد أسبوع.
عند فهد.
رينو: بتساعد فهد في اللبس. ومبسوطه. وقالت. يعني خلاص آخر كلام وأنك اديتهم ميعاد لبكره.
فهد: أبتسم بتمثيل. وحاول يتعايش. وقال. أممم بكره.
رينو: حطت راسها ع صدرو وغمضت عينيها وقالت بسعاده. أنت متعرفش أنا مبسوطه اوى قد ايه؟ بجد آدm العريس المناسب ل آرين بـ.ـنتنا.
تعرف آركان ابنك اول ما عرف. فرح جدآ. وقال. آدm هيقدر يحافظ على أختي.
بس أنت ليه يافهد طلبت مننا منقولش ل آرين.

فهد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه وتعب. وقال. ده طلب عمي آدm. وقال سبني أنا أخد رائيها. علشان عارف إني!
رينو: رفعت عينيها ليه وقالت. بالعكس. أنت أنسب واحد تاخد رأي آرين.
فهد: هز راسه لأ. أحم. كدا أحسن. ولسه محدش يعرف من العيله. مراد قال إنه هيروح لبابا انهردا بليل وياخد رائيه. ويتفقوا ع ميعاد علشان الكل يكون موجود عندي بكره.

رينو: حست بيه. وحطت أيدها ع خدو. وقالت. آرين هتفضل ديما جمبنا يافهد. دي الفيلا جمبنا ع طول. يعنى خطوتين وتكون عندك.
فهد: أبتسم بتمثيل. وهز راسه ليها. وقال أنا اتأخرت على مركز التدريب. ولازم أمشي.
رينو: بابتسامة حب. ربنا معاك وترجعلي بخير.

فيلا العدوي.
آدm مراد: خارج من مكتب جدو. ومبتسم.
مريم: قابلته بضحكه صافيه. وقالت. ياااه أخيرا شوفنا ضحكتك الجميله دي.
آدm مراد: باس ع أيديها الأتنين وقال. من هنا ورايح مفيش غير الضحكه الحلوه لعيونك انتي وبس يا اجمل ماما مريم في المملكة.
مريم: ربتت ع صدرو بحنان. وقالت. تدوم ضحكتك. وتدوم حياتك ويرزقك سعادة الدارين يانور عيني.
قولي بقى. أنت رايح ع فين كدا وأنت لابس ومتشيك. ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن.

آدm مراد: بابتسامة حب. رايح لضيي.
مريم: كشرت عينيها وقالت ضيك؟
آدm مراد: بضحكه. مش أنتي أميرة آدm؟ آرين بقى تبقى ضي آدm.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت. الله جميل اوى اوى يا آدm. ربنا يجعلها ديما الضي إللي بتنور حياتك من أي عتمه. روح ياحبيبى. روح ربنا معاك.
آدm مراد: هز راسه ليها بابتسامه. وخارج.

عند فهد.
رينو: عايزاك توحد الله كدا وسيب كل حاجه على الله.
فهد: باس جبينها. وقال. ونعم بالله. خلي بالك من نفسك و آيو.
وودعها وخرج.
رينو: بتقفل الباب ورايحه تشوف آيان. لكن وقفت مكانها. وحطت أيدها ع قلبها وقالت. ياستير يارب. إيه قبضة القلب دي.

بعد شويه.
آدm مراد: فتح باب العربيه. وفونه رن. وكان حرس آرين في الجامعه.
آدm مراد: رد عليه. وقال خير بتتصل ليه؟
الحارس: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال معمل الجامعة سمعنا إن حصل فيه اشتعال مواد كيميائية!
و آرين هانم هي إللي كانت في المعمل وإصابتها خطيره!
آدm مراد: الفون وقع من أيدو. وهمس برعـ.ـب. آرين!
و واقف مصدوم وشريط آرين بيمر قدامه. وقلبه بيدق بسرعه غير المعتاد.

وبيتنفس بصوت عالى. وعينيه تايهه يمين وشمال. وهمس بتيه. آرين! آرين. وفتح عينيه ع الآخر. وركب العربيه وساق بسرعه كبيره جدا. لدرجة إن صوت العربيه كان عالي جدا. وكل إللي موجود انتبه على صوت العربيه.
آدm مراد: سايق. ومش شايف قدامه. ولا سامع غير صوت آرين وهي بتتكلم معاه بطريقتها الطفولية.
وحط ايدو ع راسه بحيره كبيره. ومش مستوعب إللي سمعه. اشتعال كيميائي. دي كارثه!

قلبه بيدق بخفقان رابع مره تعيش إحساس الرعـ.ـب والخــــوف يا آدm!
وضـ.ـر.ب الدريكسيون بقوه. وقال بصوت عالى. لااااااااء.

ف الجامعة.
مصطفى وچود ماشيين في حرم الجامعة.
واستغربوا.
چود: بتعجب. مصطفى ناس كتير بتجري ناحية المعمل اللي عند علوم.
مصطفى: بتفكير أيوه. بس ياترى في إيه؟
چود: الفون وقع من أيدها. وقالت بخــــوف. م، مصطفى. الدكتور آريان بيجري بسرعه ع المعمل ليه؟
مصطفى: شاف آريان. وفتح عينيه بصدmه وبص ل چود. وقال بقلق. معقول تكون. آرين!
حياة: بتجري وبتعيط. الحق يامصطفى. آررريييين. اريييين يامصطفى.

مصطفى: مستناش وجري بسرعه كبيره.
چود: برعشه. مالها آرين يا حياة؟ مالها اتكلمي.
حياة: بشهقات. أنا كنت رايحه ل آرين المدرج. واتصلت عليها لما مالقتهاش. وقالت إنها في المعمل. بيعملوا تجارب كيميائيه. وقولتلها طيب أنا هستناكي قدام المعمل. وروحت وقفت شوية. و آسر جه وسمعنا صوت تكسير في المعمل وصريخ من البنات. وجريو من المعمل. وبـ.ـنت بتصرخ وقالت آرين السيوفي جوه هي وبـ.ـنت تانيه.

و آسر منعوه من الدخول. وجريت سألت البـ.ـنت. قالت هي والبنات منعرفش ايه إللي حصل. في بـ.ـنت داخله تجري متأخره وخبطت في آرين وهي بتضيف المواد الكيميائية بحذر شـ.ـديد. لكن واضح لما البـ.ـنت خبطت فيها الأنبوب كله وقع ع الماده القابله للاشتعال. وحصل اشتعال و آرين والبـ.ـنت اتصابوا. أنا خايفه اوي على آرين يا چود.
چود: سمعت من حياة. وقلبها بيدق بسرعه. وجريت ع المعمل.
في نفس الوقت عند المعمل.

آسر: بزعيق وسسسسع بقولك أختي جووووه.
الأمن: منقدرش يا استاذ دي مسؤوليه. أنت مش شايف النار. إحنا طلبنا الإسعاف. والدكتوره جاية دلوقتي تعمل الإسعافات الأولية.
آريان: بيجري بسرعه. وزق الأمن ودخل بسرعه. و آسر دخل وراه.
آريان: فتح عينيه بصدmه. والدmـ.ـو.ع اتحجرت في عينيه. وقلبه بيدق برعـ.ـب.
آرين: واقعه على الأرض ووشها وحجابها محروقين.
وجنبها بـ.ـنت وشها و ونص جـ.ـسمها تقريبا محروق بطريقه بشعه.

آريان: جري بسرعه كبيره وقعد جنبها. وقال برجفه وخــــوف اء. آرين. آرين!
آرين!
آسر: شافها وفتح عينيه بصدmه كبيره. وهمس مستحيل.
مصطفى: زق الناس إللي واقفه ودخل بسرعه. وبيكح من الدخان. لكن وقف مكانه بصدmه. من شكل آرين...
چود: دخلت وصرخت بصوت عالى. آرييييين. لاااا. آرييييين! وخبت وشها بأيديها.
مصطفى: خبا چود في حـ.ـضـ.ـنه. وعينيه تايهه على آرين.
آريان: رفع ايدو برعشه. وعايز يفك الحجاب. ونزل أيدو تاني.

آسر: بعدm استيعاب. شيل الحجاب يا آريان. وش آرين متبهدل. وكدا غلط.
آريان: دmـ.ـو.عه نزلت ع خدو وقال بو.جـ.ـع. لأ الاسعافات الأولية. ميا وبس مينفعش اشيل اي حاجه. وزعق بسرعه هااااتو مياااااا.

في مركز التدريب.
فهد: بيدرب الفريق. ومعاه مراد.
مراد: شاف الفون وقال. ولا يافهد. چود بـ.ـنت أخوك بترن عليك.
فهد: هات كدا يمكن محتاجه لحاجه. ورد عليها بابتسامه. حبيبة عمها. عامله ايه؟
چود: بعـ.ـيا.ط يقطع القلب. ألحق آرين ياعمو فهد. ألحق آرييييين آرجوووووك.
فهد: بدقات قلب بطيئة. وخــــوف وبينهج. ما، مالها آرين ياچود!
چود: بتعيط ومش فاهم منها حاجه.

مراد: سمع صوت فهد وشاف ملامح الخــــوف. واخد الفون من فهد. وقال. ايوه ياچود. أنا عمك مراد. آرين مالها. اهدي بس مش فاهم منك حاجه.
چود: قالت ليه ع كل حاجه.
مراد: رفع عينيه بصدmه. وقال. أنتي بتقولي إيه؟ أنا جاي حالا. وقفل ولف وملقاش فهد.
مراد: أخد الفون بتاعه. وجري بسرعه كبيره. وعايز يحصل فهد لكن استحاله.
وخرج من المركز. وشاف عربية فهد على آخر مرمى بصره. وركب العربيه بتاعته وساق بسرعه كبيره يحصل فهد.

عند المعمل.
مصطفى: بيجري وقال الميا وقماشة مبلوله اهي يادكتوره.
آريان: أخد القماشه و سلمها للدكتوره.
والدكتوره حطتها على خدها اليمين إللي اتحرق. وكمان البـ.ـنت التانيه.
و آريان قلبه مش مطاوعه. وبيفكر في عمته لارين.
الدكتوره: بقلق. الإسعاف يجماعه كدا مش هينفع لازم الحالتين يتحولو على مستشفى الحروق بسرعه.
آريان: بقلق ولهفه. أنا هاخدها بالعربيه كدا أسرع. مفيش حل غير ده. وبيقرب منها علشان يشيلها.

آدm مراد: بعيون بلون الدm. مسك أيد آريان. ورجعها مكانه. وعيونه ع آرين.
آريان: شاف آدm وقلق أكتر من شكله. وعرف امتى وازاي؟
آدm مراد: في حالة صدmه ورعـ.ـب. ونزل ع ركبه جمبها. وباصص عليها. وقلبه إللي كان يشبه البلوره الكريستال من ساعه واحده بس. دلوقتي اتكـ.ـسر لمليون حته.
وقال بصوت مبحوح. اء، آرين! آرين!
چود: بعـ.ـيا.ط هستيري ألحق آرين يا آدm. لازم تروح المستشفى دلوقتي.

آدm مراد: عينيه على خدها اليمين وجمب عينها وجبينها. وكف أيديها الأتنين. وغمض عينيه. وصرخ بصوت من نار. آرييييييييين!
مصطفى: زعلان جدآ. وبيهون ع چود.
حياة: هتمـ.ـو.ت من العـ.ـيا.ط.
آريان: حط ايدو ع كتف آدm. وقال. قوم يا آدm. قوم خد آرين على المستشفى بسرعه. الإسعاف أتأخر.

آدm مراد: فتح عينيه بقوه. وشال آرين بين ايديه. وقام بيها. وعينيه عليها. وخرج بسرعه كبيره. ونيمها في الكرسي الخلفي. وركب وطار بالعربيه. وجواه نار تحرق الدنيا. وبص عليها من المرايا. وعيونه لمعت ودmـ.ـو.عه نزلت ع خدو لتاني مره. ومسح دmـ.ـو.عه. وساق بسرعه.
وعربية الحرس ماشيه ورا آدm.
آريان: أخد البـ.ـنت التانيه وقال تعالى معايا يا آسر.

آسر: هز راسه حالا يلا. وشـ.ـد حياة من أيدها وقال. تعالى معايا وبطلي عـ.ـيا.ط وإن شاء الله كل حاجه هترجع زي ما كانت.
مصطفى: يلا ياچود. وبالله بطلي عـ.ـيا.ط. علشان نعرف نفكر إيه اللي حصل. وسندها ومشيو. وسط شهقات من چود. ومراد اتصل عليها.
وبعد دقايق كل العيله عرفت من حياة وچود والكل اتصـ.ـد.م. واتحركوا ع المستشفى.

فيلا العدوي.
رينو: واقفه على باب الفيلا. وقلبها كان هيفف. لما سمعت صوت عـ.ـيا.ط فريحه وهي بتقول والله معرف حاجه ياريتال. چود كانت بتتكلم وهي قاطعه النفس. واللي فهمناه منها. إن آرين حلصها حادثه في المعمل وحروق شـ.ـديده في وشها وآدm حالا نقلها للمستشفى.
وفربحه سمعت صوت حد وقع ع الأرض. و آيان وقع وبيصـ.ـر.خ.
فريحه: لفت. وصرخت بصوت عالي. لاريييين. لاريييين. وجريت عليها.

تمارا: جريت بسرعه وشالت آيان. وبتعيط. وصرخت بصوت عالي. اركااااان. يا اركااااان.
فريحه: نزلت على الأرض جمب رينو. وبتفوقها وبتعيط.
آركان: سمع صوت تمارا. وجري بسرعه. واتصـ.ـد.م. ماماااااا. وشالها بسرعه وحطها على كنبة الليفنج. وبيحاول يفوقها. وقال بخــــوف. إيه اللي حصل ياعمتو لماما.
فريحه: بعـ.ـيا.ط. أكيد سمعتني.
آركان: سمعت إيه؟ وبابا آدm وماما مريم خرجوا مع شاهين بسرعه كبيره. في ايه بالظبط؟

تمارا: بو.جـ.ـع. قالت ل آركان!
آركان: رفع عينيه ليها بصدmه اكبر من اي وقت. ودmـ.ـو.عه اتجمعت في عينيه. وهمس آرين!

فهد: سايق بسرعه. وقلبه هيقف من القلق.
ومراد سايق وراه وعايز يحصله بأي طريقة.
بعد دقايق.
مراد: حصله وقال قصاد الشباك بصوت عالى. فهد. اطلع على مستشفى النووور. آرين في طريقها هناك.
فهد: سمع صوت مراد لكن مردش عليه. وغير مساره ع المستشفى. والدmـ.ـو.ع اتحجرت في عينيه. وقلبه جواه بركان مش هيخمد غير لما يشوف آرينه قدام عينيه.
مراد: ماشي في طريقه للجامعه. ووصل الجامعه. ونزل وراح عند المعمل.

مراد: بصوت من نار. اناااا عايز اعرف ايه إللي حصل. ومحدش يقولي إنه إهمال. علشان مولعش فيكوا كلكوا بسبب الاهماااال.
الأمن: بقلق. والله ياسعادة الباشا الطلاب قالوا إللي حصل بالظبط.
مراد: بأمر. عايز كل إللي كان موجود في المعمل. وأولهم دكتور الماده اللي كانت عندهم. اتحركووااا.
بعد شويه حصل هرج في الجامعه. ومعيد وعميد
الجامعه نزلوا بسرعه للمعمل. ورئيس قسم الكيميا.
ودكتور الماده. والطلاب.

مراد: بص ع البنات والشباب. وقال بحزم. مين فيكم زميل آرين!
الكل!
مراد: رفع حاجبه وقال إيه؟ مالهاش صحاب هنا ف الجامعه؟
زهره: بـ.ـنت محجبه وسمرا قالت بخــــوف ودmـ.ـو.ع. انا لكن انا محولا السنه دي في الجامعه هنا. واتعرفت ع آرين. وحبتها جدآ. وهي الوحيده إللي تقبلتني وبتعاملني زي أختها واكتر. واللي أعرفه إن لمار كمان صحبتها.
مراد: هز راسه. تعالى يازهره. وزعق وفين لمااار؟
لمار ؛ برجفه. اء. انا اهو حضرتك.

مراد: بجديه. ايييه مبترديش ليه من بدري؟ ولا لازم حد يطلع يفكرك أنك صحبت آرين؟
لمار: بعـ.ـيا.ط. لا والله أبدا حضرتك. أنا بس مش مصدقه إللي حصل. آرين دي اختي التانيه. أنا مش مستوعبه ازاي ده حصل معاها.
مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال تعالي يازهره.
زهره: قدmت خطوه. وعـ.ـيا.طها يقطع القلب. وقالت نعم حضرتك.
مراد: جواه غـــضــــب كبير. لكن قال بثبات. أنتي كنتي موجوده مع آرين من بداية اليوم مش كدا؟

زهره: بتأكيد وشهقات. ايوه حضرتك. ومستعده لأي حاجه.
مراد: بتنهيده. طيب احكيلي إللي حصل بالظبط.
زهره: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت. أنا كل يوم أول ما أوصل الجامعه بلاقي آرين واقفه جمب الكافتيريا مستنياني. وأنا سلمت عليها وطلعنا المحاضره. وبعد كده الدكتور. طلب مننا ننزل المعمل لامتحان كيميائي عملي.
و آرين فرحت واتحمست جدآ. وقالتلي أنها بتحب جدآ التجارب.

ردت عليها لمار وقالت. انا مبكرهش قد المعمل ده. عندي النظري أحسن من العملي.
ردت عليها آرين وقالت. والله دي هوايات. وأنا بحب اوي أي تجارب. وبعد كده نزلنا المعمل وأحنا مبسوطين.
الدكتور قال لينا وحظرنا إن الأنبوب فيه ماده قابله للاشتعال. يعني نحط بنسب متساوية زي ما موجود قدامنا في الشرح. وسابنا وخرج. وقال ربع ساعة وراجع. وياريت نركز علشان الدرجه.
وأنا كنت واقفه جمب آرين.

وبدانا في العملي. وآرين بتحضر بتركيز كبير. حتى جيت اكلمها. قالت متتكلميش غير بعد ما اخلص علشان عايزه أركز واجيب الدرجه النهائيه. وضحكنا. وأنا سبتها تركز. واشتغلت مع نفسي.

وفجأة بـ.ـنت زميلتنا دخلت بسرعه لأنها متأخره. وماشيه بسرعه لكن ليقناها وقعت على آرين. في نفس الوقت آرين كانت بتحط الماده القابله للاشتعال. وحصل اشتعال شـ.ـديد جه ف وش آرين. وأنا زقتها بعيد. وباقي المواد وقعت على البـ.ـنت التانيه. والأمن طلعنا كلنا بره.
مراد: بيسمعها. وكمان كل الطلاب أكدوا على كلام زهره.

مراد: هز راسه تمام. وبص لعميد الكليه. وقال بجمود. مش غريبه واحده ماشيه بسرعه عادي بتحصل. لكن تقع على واحده وهي كمان عارفه أنها داخله معمل فيه مواد كيميائية؟ يعني أكيد هتكون حذره أكتر من كدا.
عميد الكلية: قال. أنا مقدر موقف حضرتك. إحنا شغالين و بنحقق في الموضوع و مش ساكتين ده غير ان احنا قدmنا بلاغ والشرطه جايه فبرجاء ان حضرتك تهدي شويه واحنا هنتخذ الاجراءات اللازمه. ووارد برضوا يكون إهمال!

مراد: بتحذير. مش أنت اللي تقولي أهدى ولا لأ. ومحدش فيكوا يقولي إهمال. مفيش واحده عايزه تحرق نفسها!
واستبعدوا فكرة أنه يكون إهمال. وإن بـ.ـنت تخبط فيها بالغلط ويتحرقوا الأتنين مش داخله دmاغي. تمام. وهحضر التحقيقات.
عميد الكلية: بتفهم. تمام اتفضل معايا على مكتبي.
بعد شويه من التحقيقات موصلوش لحاجه غير أنه قضاء وقدر. واللي مكتف مراد. إن مفيش كاميرات مراقبه في المعمل!

مستشفى النور.
آدm مراد: شايل آرين. وجري بيها ع قسم الحروق.
نور: شافته. ومتعرفش مين إللي شايلها، وشهقت بصدmه وجريت وراحت بلغت محمد.
محمد: طلع بسرعه.
آدm مراد: ماشي بيها في الطرقه. وتيم جاي مقابله في آخر الطرقه. ووقفوا في نص الطرقه.
آدm مراد: واقف بينهج. وعينيه كلها شرار وغـــضــــب.
تيم: دقق النظر وفتح عينيه بصدmه كبيره. وهمس بزهول. آرين!

وشـ.ـد آدm من دراعه على أوضة الكشف بسرعه. ومليون سؤال في دmاغه. ومش مستوعب فكرة إن دي أخته الصغيره إللي متربيه معاه وع ايديه.
آدm مراد: نيمها ع السرير.
تيم: جري عليها. وبص ع جـ.ـر.ح وشها وجبينها وكمان رقبتها.
وقلبه انفطر عليها. و صاكك على أسنانه ومش عايز يبكي. لكن قال بغصه ودmـ.ـو.ع متحجره. آرين مالها يا آدm! وازاي ده حصل يااداااام؟
آدm مراد: واقف قصادها وعينيه عليها. وقابض ع أيديه بغـــضــــب العالم.

تيم: مسح وشه بأيديه. و انتبه. وقال لنفسه مش وقته ياتيم. الحق آرين الأول. وضـ.ـر.ب الجرس بسرعه.
الممرضه: جت بسرعه. افنـ.ـد.م يادكتور تيم؟
تيم: بزعيق، بسرعه دكتور عزمي ابعتيه على هنااااا بسرعه.
( وده متخصص واستشاري كبير في علاج الحروق. وسنهُ فوق الخمسين سنه)
الممرضه جريت.

آدm مراد: مش عارف يغمض عينيه ولا عارف يفكر. أول مرة يحس أنه مسلوب ومش واعي لأي شخص حواليه ولا اي حاجه. مش شايف غير آرين. آرين وبس. ضي آدm. ضي القمر. ضي العتمه. ضي كل ضلمه جواه!
د/عزمي: جه بسرعه. وقال خير ياتيم يبني.
تيم: بلهفه وخــــوف. دكتور عزمي. أختي. دي أختي ومعرفش امتى و ازاي. وحضرتك استشاري كبير. ارجوك اعمل حاجه. بس بسرعه.

د/عزمي: حاضر يا ابني. والف سلامه عليها. ولبس النضاره. وقرب من آرين. وبدأ يكشف عليها. ويعمل اللازم. باهتمام كبير.
تيم: مسك أيد آدm. وحاول يطلعه من الاوضه. لكن آدm متحركش خطوه. وكان في عينيه ضعف اول مره تيم يشوفه.
واحتراما لمشاعر آدm تيم سابه.
بعد دقايق. كان محمد ونور وميرو في قسم الحروق. ولما عرفوا
نور وميرو انهاروا من الصدmه. وميرو بسبب الخبر ضغطها نزل واغمى عليها.

ومحمد طلب اكتر من متخصص واستشاري كبـ.ـار يهتموا ب آرين.
آريان وآسر وحياة. جابوا البـ.ـنت وطلعوها على فوق. بيكشفوا عليها.
وبعد كدا. شاهين وصل و آدm ومريم نزلوا بسرعه. وقابلوا طارق ورنا.
وكل واحد فيهم. قلبه الله يعينه على إللي هو فيه. من قلق وخــــوف وتـ.ـو.تر.
آدm: وصل قسم الحروق. والكل واقف ومترقب إللي هيحصل. وامتى وازاي؟ وحصل بسرعه كدا؟
يعني بجد آرين اتحرقت؟ يعني الفراشه اتحرقت؟ ودبلت خلاص.

مريم: قاعده قلبها بينزف وحست بتعب. ومحمد جاب ليها علاج. ودmـ.ـو.عها نازله سيل تحت النقاب. ياترى لارين بـ.ـنتها عرفت ولا لأ؟
وطارق ورنا نفس الحاله.
آدm: واقف بجمود. لكن قلبه مقسوم نصين وحزين فوق الوصف.
فهد بيجري في المستشفى ومش عارف بـ.ـنته في أنهي قسم. وبيشوف الموبيل لكن مش معاه.

وسمع بالصدفه. ممرضه بتقول بـ.ـنت خالة الدكتور تيم وتبقى أخته التانيه. جت هنا ف قسم الحروق. نص وشها محروق. والقسم مقلوب فوق علشانها. وعيلتها كلها فوق وشكلهم هيتجننوا عليها.
فهد: بصدmه كبيره وقلبه انقسم مـ.ـيـ.ـت حته. وهمس من غير وعي. آرين بـ.ـنتي! اتحرقت؟!

قسم الحروق.
الممرضات غيرت ل آرين. والدكاتره كشفوا عليها في وجود محمد. وعلق ليها محلول لأنها في حالة اغماء.
وعطوها مسكن قوي علشان لما تفوق مش هتقدر تتحمل الألــم.
وآدm مراد: واقف على نفس الحاله.
فهد بيجري بسرعه زي التايه وزي اللي ضايع منه جاحه كبيره. وشاف نور واقفه بتعيط بحرقه. وباقي العيله. لكن بيدور فيهم على آرين.
الدكتور عزمي خرج.
والكل قام يطمن على حالة آرين.
فهد وقف مكانه. يسمع الدكتور.

نور: بعـ.ـيا.ط وترجي. طمني يادكتور عزمي بـ.ـنتي حصلها إيه؟
د/عزمي: بأستياء. للأسف. الحاله نصف وشها من الجزء الأيمن مصاب بحروق متواصله مع جبينها ورقبتها. كل الجزئيه دي اتشوهت. وكمان كف أيديها مصاب ببعض الحروق.
وكل الحروق دي من الدرجه التانيه. وهتاخد معانا وقت من أسبوع ل 20 يوم.
أنا هعمل إللي مطلوب مني طبعاً لآخر لحظة. كدكتور حروق.
والباقي على ربنا والدكتور تيم. لأنها هتحتاج عملتين.

عملية ترقيع انسجه. وعملية تجميل ليزر. وده هيحتاج مننا حوالي شهر متكامل.
آدm: واقف ومغمض عينيه وساكت.
مريم: بتبكي بحرقة قلب. وبتستجير بالله.
فهد: سمع كل كلمه قالها الدكتور. وشريط حياته مع فراشة حياته بيمر قدامه. وعيونه لمعت بو.جـ.ـع كبير.

تيم: واقف جمب آرين. ومسح دmـ.ـو.عه. ولف ل آدm. وشاف عينيه حمرا جدآ، و بؤبؤ عينيه تايه في ملامح آرين. والدmـ.ـو.ع متحجره. وكأنه بيقسم لو ضيه حصلها حاجه. ليدmر كل حاجه وأي حاجه اياكانت.
تيم: تفهم غـــضــــب آدm. وسابه. وخارج من الاوضه. وعيونه حمرا من البكاء على جمال آرين إللي اختفى. وشاف فهد. وغمض عينيه لأنه عارف إن فهد مش هيتحمل إللي حصل لبـ.ـنته.
الكل شاف فهد وخايفين من رد فعله!

فهد: ماشي بخطوات بطيئة وكأنه ماشي أميال. مع دقات قلب مختلفه. خــــوف وقلق ورعـ.ـب وزهول وعدm تصديق. حجات كتير جدا.
فهد: قرب من باب آرين.
تيم: مسك أيد فهد بسرعه. وقال استنى يافه!
فهد: بهدوء سحب أيدو. ومردش ولا بص ع حد! وفتح باب الأوضه بتردد كبير...
آرين: فاقت وفتحت عينيها ببطء...
فهد: زق الباب ببطء ودخل خطوه...

في غرفه خاصه.
آرين بتصرخ بهستريا. وقالت بعلو صوتها. أنا رفضاااااك. أنا مش عايزااااك في حياتي يا آدm. أبعد عنننني وأخرج من حياااتي. مش عايزه أشوفك تاااااااني.
في المستشفى.
حرس آدm مراد. مش عارفين يعملوا إيه؟
واحد منهم قال. الله يكون في عونهم. وأظن إن آرين هانم مش هترجع الجامعه دلوقتي.
التاني: قال. أكيد. وأحنا كدا في يعتبر في اجازه.
التالت: طيب تعالوا نسلم مفاتيح العربيه لأي حد!
الأول: يلا بينا تعالوا نسأل على قسم الحروق. واتحركوا.
زين وريتال بيجروا وفارس وزياد ومالك ويوسف وكل شباب العيله.

رينو: ماشيه شبه مصدومه ورجليها مش شيلاها. ودmـ.ـو.عها نازله بصمت. وفريحه سنداها. وبتعيط. و آركان معاهم.
مراد: داخل المستشفى بسرعه. وشاف رينو بالشكل ده وجري عليها. وقال بلهفه.
رينو. رينو أنتي كويسه؟ انا مش عايزك تخافي من حاجه. آرين قويه وهتبقى بخير.
رينو: رفعت عينيها بيأس وهزت راسها بعدm تصديق. وعيطت بو.جـ.ـع.
مراد: أتو.جـ.ـع علشانها. وخدها في حـ.ـضـ.ـنه وغمض عينيه بحـ.ـز.ن كبير.

آركان: مقدرش يصبر أكتر من كدا. واطمن على رينو مع مراد و فريحه وسابهم وطالع ع السلم بسرعه. وقلبه قايد نار. ومليون سؤال ملهمش أجابه. وقلبه شبه محطم.

في قسم الحروق
زين: جري ع أبوه بقلق. مالها آرين يا بابا؟ حصل معاها إيه؟
آدm: بحـ.ـز.ن. أزمة وهتعدي يازين يبني.
زين: بص ع الاوضه. ورايح ليها.
محمد: استنى يازين مش هينفع تدخل دلوقتي! تعالى.
زين: راح لمحمد وقال بخــــوف. بـ.ـنت اختى مالها يامحمد. ريتال بتقولي أنها اتحرقت. قولي بالله عليك آرين فيها إيه؟
محمد: بتنهيدة حـ.ـز.ن. حاضر. وييحكيلة إللي حصل.
فارس: جري ع طارق وبيتكلم معاه وكان حزين جدا.

آرين: وشها كله ملفوف بضمادات حفاظاً على نظافة وتعيقم الجروح. ولكن أيديها مش ملفوفه لأن جروج أيديها مش عميقه.
الكل شاف فهد وخايفين من رد فعله!
فهد: ماشي بخطوات بطيئة وكأنه ماشي أميال. مع دقات قلب مختلفه. خــــوف وقلق ورعـ.ـب وزهول وعدm تصديق. حجات كتير جدا.
فهد: قرب من باب آرين.
تيم: مسك أيد فهد بسرعه. وقال استنى يافه!
فهد: بهدوء سحب أيدو. ومردش ولا بص ع حد! وفتح باب الأوضه بتردد كبير...

آرين: فاقت وفتحت عينيها ببطء!
فهد: زق الباب ببطء ودخل خطوه. ورفع عينيه بخــــوف كبير من الصوره إللي رسمها بعد ما سمع الخبر. وشاف آرين!
شاف بـ.ـنته ووشها المتغطي بالشاش. وغمض عينيه بقوه كبيره وقبض على أيديه بقلة حيلة. وقلبه وعقله رافض الصوره إللي شافها!
آرين: فتحت عينيها بتعب. ومش حاسه بقوة الألــم من المسكن. لكن شافت ابوها. وابتسمت بحب. وهمست بابي!

آدm مراد: سمع صوتها. والروح بدأت تتغلغل لجـ.ـسمه من تاني. وبدأ يستوعب كل حاجه حواليه.
فهد: قلبه دق بو.جـ.ـع كبير. وفتح عينيه. وقرب منها. لكن مش قادر يتحمل الصوره. وكان بيتمنى أنه هو إللي يكون مكانها.
آرين: بعد ما ندهت ع فهد. حست بو.جـ.ـع بسيط في جـ.ـسمها. وغمضت عينيها بتنهيدة ألــم. وانتبهت ع حركة فهد وهو بيقعد جمبها. وقالت بتعب.

بابي تعرف أنا كنت بحلم بكابوس وحش أوي. كابوس مخيف جدا. لدرجة أني صحيت دلوقتي وحاسه إني تعبانه بسببه.
فهد: عينيه تايهه يمين وشمال وقلبه بينزف حرفيا. لأ دي مش آرين بـ.ـنتي. لأ مستحيل. أيوه هو نفس صوتها. لكن مش دي الفراشه لأ. دي. دي. مش آريني!
آرين: بقلق مبهم. تعرف يابابي شوفت نفسي في معمل الجامعة. وفاجأة صوت إنفجار. والنار!

النار يابابي جت في وشي. وانا حسيت كأنه حقيقه. النار مقدرتش اتحملها. وشي كان بيحرقني.
وصرخت. صرخت وندهت عليك كتير.
كتير جدا. بس محدش جه وانقذني. حتى ايديا اتحرقت في الحلم. وا!
و آرين بترفع أيديها الأتنين وشافت الحروق. والمحلول. وعينيها اتثبتت ع الحروق. وفتحت عينيها بصدmه. وبصت حواليها وشافت نفسها في اوضة كشف. و آدm واقف وكأنه تمثال بيتنفس وبس.
وبصت ع فهد وشافت دmـ.ـو.عه نزلت ع خدو والو.جـ.ـع باين ع ملامحه.

وافتكرت زهره صحبتها. ولمار والمعمل. وأنابيب الإختبـ.ـار. والبـ.ـنت إللي خبطت فيها. وصوت الإنفجار والنار. إللي حرقتها وكانت بتاكل في وشها.
آرين: جـ.ـسمها اتشـ.ـد وبتنهج. وهزت راسها بالرفض. وهمست بتيه. يعني ده مكنش حلم؟! مكنش كابوس! يعني أنا!
ورفعت أيدها ع وشها. وحست الشاش. ومتحملتش الألــم!
وبصت لايديها الاتنين. ومصدومه بهستريا. وخبت وشها بأيديها. وصرخت صرخة و.جـ.ـعت قلوب كل الموجودين! لاااااااااااااء.

فهد: بسرعه. شال أيديها من ع وشها. وشـ.ـدها خباها في حـ.ـضـ.ـنه. خباها جوه روحه. نفسه يدخلها بين ضلوعه علشان متحسش ولا تعيش الألــم.
ضمها لقلبه. وأول مرة يعـ.ـيط. أيوه عيط. عـ.ـيا.ط و.جـ.ـع. روحه بتنزف ألــم على ضناه وبـ.ـنته الوحيده.
الكل بره الأوضه في حالة حـ.ـز.ن كبيره. ومنهم إللي. بيعـ.ـيط. ومنهم إللي كاتم في قلبه. علشان يقوي العيله.
آركان: واقف على باب الأوضه. ودmـ.ـو.عه عرفت طريقها. والصدmه لجمته.

ومريم قعدت ع الكرسي بأحباط لما شافت مراد جاي وساند رينو في حـ.ـضـ.ـنه. ومش قادره تمشي.
مريم رفعت عينيها للسما. ودعت ربنا بقلبها وذل كبير. اللهم آجرنا في مصيبتنا وأخلف علينا خيرا.
رنا: بتعيط بحرقه. وبتدعي بالصبر.
طارق: ساند أيدو ع الحيطه. ومغمض عينيه بحـ.ـز.ن أشـ.ـد من أي حـ.ـز.ن. ع حفيدته وابنه.
آدm: واقف وباصص قدامه بشرود وقلبه مكـ.ـسور جدآ. للي بيحصل لعيلته.

والفرحه إللي مش بتكمل. لكن لازم تقوي عيلتك يا آدm. لأن ده ابتلاء. ونهايته اكيد خير!
فهد: حـ.ـضـ.ـنها بحذر وخــــوف من انه يألــمها. وبيمسد على ضهرها. وو.جـ.ـع العالم كله جواه.
آرين: رغم الألــم اللي في وشها. إلا أنها مخبيه وشها في حـ.ـضـ.ـن أبوها. ومش قافله أيديها علشان الحروق. وبتصرخ بو.جـ.ـع كبير جدا. وقالت.

لااااااااء لااااء مستحيل. اء. أنا اتحرقت يابابي. اتحرقت. خلاااص كل حاجه انتهت خلاص. أنا اتشوهت. أنا اتشوهت يااابااااابي.
فهد: قلبه اتكـ.ـسر حرفياً في الوقت ده. ونفسه في معجزة. نفسه يكون بيحلم. وصك على أسنانه بقلة حيلة. وقال جواه.
معجزة يااارب. يارب أكون بحلم. يااارب...
آركان: قلبه متحملش. وجري بسرعه عليهم. وقال بعـ.ـيا.ط مكتوم.
آرين. آرين. بصيلي أنا آركان أخوكي.

آرين: بشهقات وصراخ. مخبيه وشها في حـ.ـضـ.ـن أبوها. وقالت. لاا لاا أخرج يا آركان. أنا خلاص شكلي بقى وحش. انا مبقتش آرين. أخرج يا آركااااان.
فهد: بعـ.ـيا.ط. وصوته مش طالع. قال. بس يا آرين. متقوليش كدا. أنتي! ومقدرش يكمل.
رينو: دخلت وبتنهج بتعب. وشافت أيدين آرين. واتصـ.ـد.مت وقلبها و.جـ.ـعها. وقالت بو.جـ.ـع وعـ.ـيا.ط آرين بـ.ـنتي!

آرين: كـ.ـلـ.ـبشت في فهد أكتر. وقالت بعـ.ـيا.ط. مش عايزه حد يشوفني. ارجوكي يا مامي خليكي بعيد عني. آرجوووووك يابابي خبيني.
رينو: بعـ.ـيا.ط. آرين اهدي يابـ.ـنتي. وخليني أشوفك وبردي قلبي. أنا أمك. أنا اديكي من عمري ولا ابعد عنك ياحبيبتي.
فهد: أخد نفس عميق جدآ. وقال بثبات عكس الكـ.ـسر إللي جواه.
آرين أنتي مافكيش أي حاجه. أنتي آرين بـ.ـنتي القويه. إللي بتتحدى أي ظروف مهما كانت. مش كدا؟

وحاول يطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وخايف انه يوجـ.ـعها أو يجـ.ـر.حها.
آرين: بتعيط بحرقه. ومش مصدقه إللي حصل ليها. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه ببطء. ومغمضه عينيها.
رينو: شافت وشها كله ملفوف. وشهقت بصدmه. ورجعت لورا وكانت هتقع ومراد لحقها.
آركان: واقف فاتح عينيه وباصص لأخته كأنه بيسأل ويقول. فين آرين أختي الجميلة؟ دي مش آرين لأ!
مراد: غمض عينيه بحـ.ـز.ن كبير. وزعل جدآ جدآ عليها. وفتح عينيه وبص ع آدm إبنه. إللي واقف وكأن في حرب قايمه جواه.

رينو: بخــــوف على بـ.ـنتها. قربت من بـ.ـنتها برجفه. وحـ.ـضـ.ـنتها وعيطت بصوت عالى كله و.جـ.ـع وقهر وخيبة أمل. وقالت. رحمتك يارب. لطفك يارب. كلنا جمبك يا آرين. ارجوكي بطلي عـ.ـيا.ط.
آرين: بصراخ. خلاص يامامي أنا اتشوهت يامامي. النار كانت حقيقه. أنا كنت خايفه أوي. متحملتش النار يامااامي. اااااااه كل حاجه انتهت.

فهد: حس أنه مش قادر يتنفس. والكون بيضيق عليه. وقام وخرج بسرعه. ووقف قصاد الشباك. وكأنه بيجاهد عشان يقدر يقاوم ويتنفس!
آدm: ربت ع كتفه. وقال بهدوء ممزوج بكـ.ـسره. وحـ.ـز.ن كبير. وقال، هتعدي يافهد!
فهد: هز راسه بالرفض. لأ أنت مشوفتهاش ياعمي.
آدm: مسح دmـ.ـو.عه بسرعه. وقال. اليأس ده مش ليك يابن السيوفي. كل داء وله دواء. وكل مصيبه معاها صبر. وكل ابتلاء بعدو هدية الصبر والفرج.

فهد: لف راسه ليه ودmـ.ـو.عه نازله. وقال بـ.ـنتي اتشوهت ياعمي! بـ.ـنتي اتألــمت! بـ.ـنتي النار كانت بتاكل فيها. في روحي قبل وشها.
آدm: بيكابر لكن مش قادر. وشـ.ـد فهد لحـ.ـضـ.ـنه وربت ع ضهرو.
فهد: غمض عينيه في حـ.ـضـ.ـن آدm. وعقله وتفكيرو في عالم تاني. وبيتخيل قد ايه بـ.ـنته اتألــمت واتو.جـ.ـعت! وإحساس الذنب بيقــ,تــل فيه. إن بـ.ـنته استغاثت بيه وفشل في أنه يلحقها ويحميها. اااه على و.جـ.ـع قلبك يافهد!

آركان: قعد قدام آرين. وقال بو.جـ.ـع. آرين. بطلي عـ.ـيا.ط.
آرين أنتي هتفضلي طول عمرك زي القمر. وبلاش كلامك ده. انتي هتتعالجي وهترجعي زي الاول وأحسن.
آرين بس عايز أعرف كل ده حصل ازاي؟
آرين: بتعيط. وشافت آدm واقف ومش عايزاه يشوفها. وهزت راسها لأ لأ مش عايزه اتكلم ارجوكوا سيبوني لوحدي.
وصرخت بهستريا. سيبووووني لوحدددى. ابعدوووا عنييي. أنا مش عايزه حد غير ابويااااا. باااااااباااااااا.

العيله بدأت تدخل ليها والكل حرفياً أتصدm. وصعب يخبوا إحساس الدهشه والصدmه.
فهد: جري عليها بسرعه. وشافها بتشـ.ـد الكانيولا من أيدها بجنون. ولحقها. ومسك ايديها. بس يا آرين بس واهدي أنتي كدا بتجـ.ـر.حي ايديكي. أنتي هترجعي زي ما كنتي.
آرين: بدأت تصرخ من قوة الألــم. لاااء. ناااار بتاكل في وشي. ايديا بتحرقني. مش قاااادره اتحمممممل. ااااه.

تيم: دخل بسرعه. وحط مـ.ـخـ.ـد.ر في الكانيولا، ومسك كتفها. وبيعـ.ـيط. وقال بحزم. آرين آرين. بصيلي. بصي عليا يا آرين. انا تيم وبقولك من دلوقتي أنتي هتكوني أحسن وهترجعي زي من الأول انا بوعدك. أنا عمري ماوعدتك وخلفت وعدي ليكي. بصيلي يا آرين.
آرين: بتتألــم. وهزت راسها لأ لأ. ابعدووووا عني. ابعدهم ياباااابي أرجووووك. أنا مش عايزه حد.
مريم: دخلت بسرعه. وقالت بحزم. الكل يطلع لو سمحتوا.

آدm: بحـ.ـز.ن شاور لكل الموجود يخرجوا.
مراد: أخد رينو إللي عـ.ـيا.طها كان بأنهيار. وخرجوا. وقال خلي بالك منها يافريحه. وسابها ودخل ومسك كتف فهد. وقال. تعالى معايا يافهد. تعالى واخد فهد بالعافيه وخرجوا.
نور: خرجت وبتعيط بحرقه. وقربت من رينو وأخدتها في حـ.ـضـ.ـنها. وحـ.ـضـ.ـنوا بعض وبيعـ.ـيطوا.
رينو: بنار وحرقه. اااه بـ.ـنتي يانور. بـ.ـنتي بتروح مني.
نور: بشهقات. لأ يارينو ياحبيبتي بالله عليكي خليكي اقوى من كدا.

تيم: مسح وشه بأيديه. واخد آركان وخرج.
مريم: برعشه ورجفه. وقلبها مبتور. قعدت. وقالت. بحنان وصوت مكـ.ـسور. أهدي يانور عيني. خلاص كله خرج. مفيش غيري أنا وجدك.
آرين: بتترجف وبتعيط. ورفعت عينيها وشافت آدm مراد لسه مكانه. وملامحه كلها نار بتاكل فيه. وعيونه جمر نار. ونقط العرق بتنزل من شعرو. كأنه بيحارب.

آدm: قعد جمبها. ومسد على راسها. وقال بو.جـ.ـع مكتوم. آرين بـ.ـنتي وحفيدتي. أقوى بـ.ـنت ف بنات العيله. مستحيل تستسلم كدا بسهوله.
مريم: بدmـ.ـو.ع. بـ.ـنتي وحبيبتي. هوني عليكي يانور عيني. ونحمد الله أنها جت ع قد كدا. وكل محنه وبعدها منحه.
ويعالم إرادة رب العالمين مقصودها إيه؟ وأكيد خير. رب العباد كل أمره وحكمته خير.
آرين: المـ.ـخـ.ـد.ر بدأ يعمل مفعول. و عينيها ع آدm. وبتغمض وتفتح وهمست بنوم. آدm!

وغمضت عينيها ونامت بعمق. كأنها بتهرب من الواقع.
آدm مراد: سمع إسمه منها. و استوعب أخيراً. وفك قبضة أيديه. وشافها نامت. وكأنه اطمن عليها أنها نامت ومش حاسه بأي الم.
مريم: شـ.ـدت الغطا عليها. واطلقت لنفسها العنان وعيطت بصوت كله تعب وو.جـ.ـع.
آدm: هز راسه بتعب. وقام وقف واحتوى مريم. واخدها وخارج.

آدm مراد: خرج من الاوضه. بسرعة البرق. وغـــضــــب العاالم في عينيه.
الحرس واقفين.
آدm مراد: من غير تفكير. ضـ.ـر.ب الحرس. من غير ما يتحكم في أعصابه. ومحدش قادر عليه.
كل العيله اندهشت واستغربت رد فعل آدm. ومين دول؟
تيم و آريان وكريم وياسين جريوا على آدm. لكن محدش عارف يحوشوا
آدm مراد: قال بصوت من نار. أنااا عايز اعرف انتوا لازمتكوا اييييه؟
أنااا مشغلكوا علشان تحموووهااااا. انتوا اغـ.ـبـ.ـيااااا.

انتوا ليييييه سبتوهاااا. ليييييه محدش فييييكووووا أتصرف ولحقهاااا؟!
ومسك واحد من ياقته. وقال بغـــضــــب شـ.ـديد. أنا عايز أعرف. أنت كنت فين وقت الإنفجار. ولما سمعت صوت الإنفجار. متحركتوش ليييييه؟ ليييييييه
وضـ.ـر.به بوكس قوي في وشه. وبيلعن فيهم من غير وعي لأي حد موجود.
كل العيله بتسمع آدm ومش فاهمين حاجه.

آسر: شاف علامـ.ـا.ت استفهام عند الكل. وبص لفهد وقال بحـ.ـز.ن. دول طقم حرس خاص. آدm مكلفهم بحماية بـ.ـنتك آرين من سنه. من أول دراستها في الجامعة.
فهد: بص ل آدm مراد في نظره طويله!
تيم: وقف قدام آدm مراد أخيراً. وقال بحزم. آدm. آدm حاول تهدا. وفكر أنهم ملهمش ذنب.
مراد: مسك كتف آدm. وقال. الحرس ملهمش ذنب يا آدm. وممنوع دخولهم أي معمل.
الحرس: قاموا من ع الأرض وبيتألــموا.

آدm مراد: برفض. وغـــضــــب وبينهج. لأ يابابا. لأ وقت الإنفجار مسموح لأي حد يدخل. وكان في أيديهم يلحقوها! كان في أيديهم متتأذيش.
وبص للحرس. وقال بشر كبير. أنا عايز أعرف كل حاجه. وزعق بصوت عالى. كل حاجه مفهوووووم!

الحارس الاول: مسح الدm من ع بوقه. وقال بألــم. والله العظيم ياباشا حضرتك إحنا شوفنا آرين هانم خارجه مع زمايلها وراحت عند المعمل زي كل مرة. وأحنا واقفين جمب العربيه. مكناش متوقعين إن حاجه زي كده تحصل. وأول ما عرفنا اتصلنا على سيادتك.
آدm مراد: بيتنفس غـ.ـيظ وغـــضــــب. وقرب يضـ.ـر.بهم. ورفع قبضة أيدو.
آدm: قال لحفيدو. بحزم. آدااام.

آدm مراد: وقف أيدو. وبص ل جدو. وهز راسه ليه بالرفض. وبينهج وقال. لأ يابابا. المرادي لأ. ونزل أيدو. وسابهم ومشي!
كل الشباب بتنده عليه وهو مبيردش على حد.
آدm: شاور ل شاهين يروح وراه.
شاهين: هز راسه تحت امرك. وراح وراه.
فهد بيمسح وشه بأيديه. ومخـ.ـنـ.ـوق وتعبان جدآ. وانتبه ع صوت آركان.
آركان: ماماااااا. وجري عليها.
الكل اتخض على لارين إللي اعمى عليها.
فهد: أتحرك بسرعه واتخض. وشالها.

نور: شاورت لفهد ونزلوا بيها الدور إللي تحت.

بعد فتره.

كل البنات واقفين جمب بعض وبيعـ.ـيطوا بحرقه على آرين. بعد ماشافوها.
واكتر واحده موجوعه. هي تالين. وأول مرة تعيط بحرقة قدام الكل.
وميرو اخدتها في حـ.ـضـ.ـنها تهون عليها. وغمضت عينيها وقالت بترجي! اللهم وإن إستحالَت. بأمرك تكون.!
زين: رايح جاي بقلة حيلة ومخـ.ـنـ.ـوق جدآ.
الدكتور عزمي: جه ومعاه الممرضات. ودخلوا ل آرين
ودخل معاه محمد وتيم.
وحطوا كريمـ.ـا.ت مرطبه للحروق وعقموا الجروح وغيرو الضمادات. وخرج.

آركان: جري عليه. وقال دكتور. هي آرين ينفع ترجع ع البيت؟
د/عزمي: هز راسه بتفهم. ينفع طبعاً. ولكن يفضل تفضل هنا يومين على الأقل متابعه. وبعد كده تخرج.
واطمن الدكتور محمد اتكلم معايا. واتفقنا إني بنفسي هروح ليها متابعه في البيت.
آركان: بتفهم. شكرا لحضرتك يادكتور.
د/عزمي: العفو وألف سلامه عليها. ومشي.
بعد شويه
ف غرفة آرين.
آرين: نايمه.
وطارق ورنا قاعدين قصادها. والحـ.ـز.ن مسيطر عليهم.
ورنا بتقرأ قرآن جمبها.

الممرضه: اتفضلوا حضراتكم. علشان نعقم الغرفه.
طارق ورنا خرجوا.
محمد: قعد قدام آدm ومريم. ومسح دmـ.ـو.ع مريم. وقال ليها. خلاص انتي تعبانه. وكل حاجه هترجع زي ما كانت أنا بوعدك.
وبص لكل العيله وقال.
أنا طبعاً مش أقل منكم صدmه وقلق. لكن أنا بحكم عملي وخبرتي عايز اطمنكم على آرين. وانها فتره بسيطه وهترجع زي الأول وأحسن.
في حالات كتير جدا. جم هنا وكانوا اسوء من كدا. وخرجوا من المستشفى. زي الاول وأحسن بكتير.

ودلوقتي. اتمنى من الكل يرجع على البيت واطمنوا. صدقوني وجودكم هنا مش هيحل شيء.
آرين نايمه تحت تأثير المـ.ـخـ.ـد.ر. ومش هتفوق دلوقتي.
مريم: بشهقات. نسيبها إزاي بس يامحمد. أنت ماشوفتش حالتها كانت إزاي؟ يعز علينا نسيبها. ياقلبي عليكي يابـ.ـنتي.
ده محدش بيقدر يتحمل حرارة عود كبريت. هي اتحملت نار شاعله. إسم الله عليكي يابـ.ـنت قلبي.
آدm: ربت ع أيدها وقال. هوني عليكي يام مراد. وإن شاء الله أزمة وهتعدي.

وأنا مع محمد في كلامه. وبص للشباب. وقال. كل واحد سايب شغله ومصالحه وبيته. ياريت ترجعوا على اشغالكم.
وكل واحد ياخد مـ.ـر.اته ويرجع ع بيته. ومحمد وتيم موجدين هنا. ده غير أبوها وأمها.
فارس: بحـ.ـز.ن. مش هينفع اسيب أخويا في أزمته ياعمي. انا بعتذر منك.
محمد: صدقوني ياجماعه وجودكم هنا أولا غلط. لأن الزياره بمواعيد.
وثانيا هتفضلوا منتظرين في الاستراحة تحت من غير جدوى.

طارق: مسح وشه بأيديه. وقال. معاك حق. قعدتنا كدا مالهاش لازمه. بس يعز علينا نسيبها يامحمد.
رنا: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت. أنت تعبان ولازم تستريح وتاخد علاجك. وشك أحمر وعينيك زي الدm من الضغط. أرجع انت وانا هفضل هنا.
فهد: بجديه. الدكتور محمد بيتكلم صح. وهو وتيم ومراد معايا.
وأنا هنا ولو احتجت لحاجه أكيد هتصل عليكم. اتفضلوا انتوا.
فارس: برفض مش هسيبك يافهد.

فهد: ضغط ع ايد فارس. وشاور ع أبوه. وقال. أبوك تعبان يافارس. من بدري وهو قاعد كدا. والتفكير الكتير بيتعبه.
أنت خد ابوك ومراتك وارجعوا ع البيت. ماينفعش تسيبهم لوحدهم.
وصدقني لو احتجت لأي حاجه هكلمك اول واحد. وانا ليا مين غيرك هحتاجله. يلا إسمع كلامي وخد بابا وماما وروحوا.
وبعد محاولات من شباب العيله. لكن باءت بالفشل. وفهد صمم إن الكل يرجع على بيته.
جاسر وأشرف. وكريم أخد ليليان بالعافيه.

وكمان چود مكنتش عايزه تمشي ومصطفى حاول معاها وفهد صمم ومشيت.
زين رفض يمشي رغم كمية اتصالات عليه علشان الشغل.
لكن آدm أقنعه. واخد آريان وراحوا ع الشركه. وحالتهم وحشه جدا.
وباقي العيله مشيت ومن جواها الرفض وزعلانين حقيقي على آرين. البنوته المرحه الجميله إللي ديما ضحكتها منوره وشها. لكن للأسف خلاص كل حاجه انطفت.

بعد لحظات.
فهد: باصص على آرين من الازاز. وقبض على أيديه. وقال لنفسه بتوعد. بصوت مسموع. اقسم لك يابـ.ـنتي إني هعرف مين اللي اتسبب في و.جـ.ـعك. وهتبقى نهايته المـ.ـو.ت! اقسم بالله ماهسيبو يرتاح يوم تاني بعد كده.
مراد: ربت ع كتفه وقال. وحد الله يافهد. أنا عايزك تهدا. وأنا حكتلك كل حاجه وقولتلك أنها قضاء وقدر. بتحصل يصحبي.

فهد: بص ل مراد وقال بشر. مستحيل يامراد. مستحيل. الحكايه مش كامله. وأنا اللي هحط نهايتها!
بـ.ـنتي شافت العـ.ـذ.اب يامراد. بـ.ـنتي اتشوهت.
وضـ.ـر.ب أيدو ف الحيطه وقال بغـــضــــب. بـ.ـنتي آرين اتشوهت يامراد. ولو حصل بفعل فاعل. يبقى نهاينة سودا!
مراد: بتنهيده. طيب انا معاك للآخر. بس دلوقتي تعالى نطمن ع لارين. من وقت ما أغمى عليها وهي تحت مع نور وفريحه. واكيد محتجالك دلوقتي!

فهد: رفع عينيه على بـ.ـنته. ودmـ.ـو.عه اتجمعت. وبص بعيد. وسابها وراح يطمن ع مـ.ـر.اته.
نور: بتعب. يلا يا رينو ياحبيبتي أنتي لازم تاكلي حاجه. ماينفعش إللي أنتي بتعمليه ده.
رينو: بعـ.ـيا.ط مكتوم. هزت راسها لأ. أنا مش عايزه اكل انا عايزه آرين. آرين بـ.ـنتي يانور.
فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت بحـ.ـز.ن حقيقي. هترجعلك زي الاول يارينو. بـ.ـنتك هترجع. وأنتي لازم تقويها وتقفي جمبها. وده مش هيحصل وانتي ضعيفه كدا.

ريتال: بعـ.ـيا.ط. وحدي الله يارينو. لازم تكوني اقوى من اي حد. بـ.ـنتك محتجالك.
رينو: برفض وعـ.ـيا.ط و.جـ.ـع. ارجوكم سيبوني لوحدي
أنا مش عايزه حاجه.
مراد خبط. وقال فهد معايا يانور.
نور: مسحت دmـ.ـو.عها ولبست النقاب. وقامت وقالت. اهو فهد جالك. وهو أكيد إللي هيقدر يقنعك. أنا هروح اطمن على آرين وهرجع اطمنك. تعالى معايا ياريتال. وخرجوا.
فهد: دخل وقلبه تايه وحزين.
فريحه: اترمت في حـ.ـضـ.ـنه وعيطت بصوت مكتوم. وقالت.

ربنا معاك ياحبيبي. نفسي اخليك مبسوط يافهد لو بأيدي بس حكمة ربنا فوق كل شيء.
فهد: ربت ع ضهرها. وقال بتنهيده. الحمدلله.
مراد: قرب من رينو. وباس راسها وقال. عامله ايه دلوقتى ياحبيبتى.
رينو: بو.جـ.ـع. تعبانه اوي يامراد. تعبانه. بـ.ـنتي انتهت يامراد. بيتي بينطفي.
مراد: ضم راسها لحـ.ـضـ.ـنه. واتنهد بتعب.
فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت. تعالى معايا يامراد. وفهد هيأكل رينو علشان تاخد الدوا.

مراد: ربت ع خد رينو. وقال كل حاجه هتبقى تمام. أوعدك. وسابهم وخرجوا.
فهد: قعد بتعب قصاد رينو. وحاول يتكلم لكن معرفش. وحاسس إن صوته رايح.
رينو: عيطت بو.جـ.ـع وقالت. أنا عايزه بـ.ـنتي يافهد. قولي إني في حلم. قولي إن آرين بخير ونايمه في اوضتها.
وصرخت اتكلم يافهد انت سااااكت ليييه. قولي إن آرين لسه زي ما هي.
فهد: مسك وشها بايديه وقال. بقلق. بس اهدي يا لارين. بـ.ـنتك هتبقى بخير.

رينو: بعـ.ـيا.ط. بخير ازاااي بـ.ـنتي اتشوهت يافهد. بـ.ـنتي اتشوهت. أنا مش قادره اصدق. ليه بيحصل معانا كدا، ليييييه. ااااه ياروحي عليكي يابـ.ـنتي.
فهد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. وغمض عينيه ودmـ.ـو.عه نازله. ومش عارف يتكلم. نفسه يهرب بعيد. عايز يكون لوحدوا في مكان مافيهوش اي مخلوق. عايز يصـ.ـر.خ بصوت عالى. عايز يطلع كل صرخة ألــم جواه.
لكن في الوقت ده. ماينفعش هروب يافهد. لازم تواجه. وتقف في ضهر عيلتك.

واخد نفس عميق. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسك وشها. وقال. بتمثيل الثبات. آرين تبقى بـ.ـنت فهد السيوفي وبـ.ـنت لارين العدوي.
يعني بـ.ـنتك قويه بكفايه وهتقدر تعدي أي ظرف. بـ.ـنتك دلوقتي في حالة صدmة ومحتاجالنا. ولما تلاقينا كلنا جمبها وبنقويها أكتر. هتعديها.
وانتي أكتر واحده فينا اللي هتقدري تقوي بـ.ـنتك بيكي. فاهمه يالارين.

رينو: هزت راسها بعـ.ـيا.ط. وقالت. أنت بتطلب مني المستحيل. انا دلوقتي أضعف من أي حد. أنا انهرت يافهد. انا محتجالك ومحتاجه لولادي. اااااه أنا عايزه بـ.ـنتي يافهد عايزه آريييين!

في غرفة آرين.
آركان فتح الباب ودخل. وشاور للممرضه تخرج. وخرجت.
آركان: قرب من آرين وقعد جنبها ع طرف السرير. ومسك كف أيدها. وبص عليه.
وكاتم العـ.ـيا.ط. وبص ع وشها. ورفع ايدو ومشاها ع وشها.
ومسك أيدها وباس عليها. وفجاءه عيط. عيط بو.جـ.ـع كبير.
وقال سامحيني يا آرين. سامحيني لأني عمري ما كنت جمبك في اي وقت تحتاجيني فيه. أنا آسف.
صدقيني لو كنت جمبك كنت حمـ.ـيـ.ـتك ولحقتك.
ياريت كنت أنا مكانك.

آرين أنتي هترجعي زي ما كنتي.
وأبتسم بو.جـ.ـع. وقال هترجعي ترخمي عليا من تاني. مش انتي ديما تقولي إنك أجمل مني. وانا بشع؟
أنا فعلا بشع. وانتي ملكة جمال. بس سامحيني في تقصيري.
صدقيني انا مش هسكت. وهعرف مين اللي ورا إللي حصل. وحياة و.جـ.ـعك لادmره. وحياة كل صرخة بتاكل في قلبي لاجبلك حقك. ومش هسيب حقك يضيع!
عند فهد.
فهد: مسح دmـ.ـو.ع رينو. وقال. خلاص أحسن دلوقتي؟
رينو: هزت راسها ايوه. بصمت...

فهد: طيب تسمعي كلامي وتاكلي.
رينو: رفضت وقالت. متحاولش أرجوك. انا ماليش نفس. لو بتحبني بلاش أرجوك.
فهد: بإستسلام. ماشي أنا هسكت دلوقتي. لكن شويه وهتاكلي بالاجبـ.ـار.
رينو: بتنهيدة و.جـ.ـع. إن شاء الله.
فهد: حاول يبتسم لكن معرفش وقال. العصر أذن. هروح أصلي.
رينو: بصت ف عينيه وقالت بترجي. ادعيلها يافهد.
فهد: صك ع أسنانه بيكابر الو.جـ.ـع. وهز راسه ليها حاضر. هدعيلها!

بعد فتره.
فيلا العدوي.
آدm: قاعد في مكتبه وقافل على نفسه. وعايز يقعد في هدوء.
مريم: قاعده لوحدها في الليفنج وماسكه السبحه وسرحانه. وعيونها دبلانه. وفيها لمعه من الحـ.ـز.ن.
زين: رجع و آريان. وسلموا عليها.
زين: بحـ.ـز.ن، آيان فين يا أمي؟
مريم: بتنهيده. آيان مع تمارا يبني!
زين: طيب أنا هطلع اغير واطلع ع المستشفى.
آريان: وانا كمان. استناني يابابا هروح بسرعه اغير واجيلك. وخرج. وزين طلع.

زينب: جت. وقالت بحـ.ـز.ن كبير. الغدا جاهز ياست مريم.
مريم: بإحباط. ومين له نفس يازينب.
زينب: بزعل. وهو الاكل دخله إيه باللي إحنا فيه ده ياست الكل.
مريم: بتعب. بالله عليكي يازينب أنا مش حمل مناهده. شيلي الأكل.
ولا اقولك أنا طالعه الجناح. أنا مش عايزه اتكلم ولا قادره اتكلم.
زينب: بس ياست!
مريم: قامت وماشيه وقالت. ادعيلها يازينب. ادعيلها. وطلعت.

زينب: بدmـ.ـو.ع رفعت ايديها للسما. وقالت. يارب العيله دي بتعمل كل خير. ومبيأذوش حد. يارب تريح قلوبهم. وتشفي آرين بـ.ـنت حوا وآدm.
يارب اكشف الغمه وزيل الهم ياااارب!

عدا الوقت. والساعه 10 مساءاً.
فهد قاعد ومربع ايديه. ومرجع راسه لورا وساكت، ومعاه مراد و آركان.
آركان: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال. خالو مراد!
مراد: نعم يا آركان.
آركان: من وقت آدm ماضـ.ـر.ب الحرس وخرج ومرجعش لحد دلوقتي. متعرفش هو فين؟
مراد: بتنهيدة. للأسف معرفش. حتى موبيله في البيت.
لما اتصلت عليه عوض رد عليا وقالي أنه سمع صوت الموبيل في الجراش.
اظاهر وقع من آدm اول ما عرف بالخبر.

آركان: هز راسه وسكت.
مراد: بص ل فهد. وقال بقولك ايه يافهد.
فهد: من غير ما يبتحرك قال. ايه يامراد.
مراد: تعالى ننزل أنا وأنت نتمشى شوية بالعربيه. أنا عارف إنك محتاجها.
فهد: بتنهيدة. ياريت يامراد. ياريت. لكن مش هينفع اسيب آرين.
مراد: آرين مش لوحدها. قوم معايا. وشـ.ـد أيدو. عايز أتكلم معاك شويه.
فهد: قام بتعب.
مراد: خلي بالك من أختك يا آركان. هاخد أبوك مشوار وراجعين.
آركان: أتفضل ياخالو. ومتقلقش.

مراد أخد فهد ونزلوا وركب العربيه وساق. وفتح ازاز الشباك إللي جمب فهد.
فهد: رجع راسه ع الكرسي. وبيفكر في أحداث اليوم!

في مكتب تيم. :
ميرو: خرجت من عند رينو وراحت لتيم. وخبطت ودخلت. وشافت تيم بيمسح دmـ.ـو.عه بسرعه. ولف بعيد.
ميرو: قعد جمبه. وقالت. بتخبي و.جـ.ـعك مني ياتيم.
تيم!
ميرو: لفت وشه ليها وقالت. أنا أكتر واحده حاسه بيك وعارفه آرين بالنسبالك إيه؟ ومش بالنسبالك انت وبس. آرين مهمه جدا لكل العيله.
تيم: بو.جـ.ـع. آرين مش بس اختي يا مريم. آرين دي بـ.ـنتي. وكانت ديما مسؤوله مني.

وأبتسم بو.جـ.ـع وقال. أنا افتكر ديما لما بعاندها. وافرض رأيي عليها. شوفتي كانت بتعمل ايه؟ كانت بتتنطط زي الأطفال.
ولا بقى لما كنت أقولها يابت. كانت بتتجنن مني.
عشنا كلنا أيام وسنين حلوه اوي يامريم.
أنا ديما اتوقع أنها ممكن تتعب عادي جدا كلنا بـ.ـنتعرض لأي تعب جسدي. لكن عمري ما كنت اتخيل أنها تتشوه. مش قادر انسى شكل الجـ.ـر.ح ووشها إللي نصه اتشوه. مش قادر.

ميرو: عيطت بو.جـ.ـع وحطت أيدها ع بطنها. وقالت. هو ليه ديما مكتوب علينا نتو.جـ.ـع على أكتر ناس بنحبهم.
آدm أخويا خلاص كان هياخد اهم خطوه في حياته. خلاص كان كلها سواد الليل وتبقى خطيبته.
آدm كلمني الصبح واول مرة اسمع صوت ضحكته. وحسيت فرحته الكبيرة نابعه من القلب. وقالي أنا مبسوط اوى يامريم. انتي اول واحده اكلمها اول ما صحيت علشان أقولك بكره هتقدm رسمي ل آرين.
أنا فرحتي لفرحته مكنتش سيعاني.

لكن القدر بيحطنا في امتحانات صعبه جدا.
آرين صعبانه عليا اوي. وزعلانه عليها. على قد زعلي على أخويا اللي الفرح مش من نصيبه.
ومش عارفه هو راح فين لحد دلوقتي. انا خايفه اوي ياتيم. خايفه عليهم من بكره!
تيم: حاوطها من كتفها وضمها وربت ع ضهرها وقال. كفايه يامريم انتي حامل وتعبانه. ومتخافيش على آدm.
آدm مش من السهل أنه يتخلى عن آرين.
ميرو: بترجي. يارب. يارب خليك معانا. واحفظ عليتي من كل شر...

الساعه 1 صباحاً.
كل بيت من بيوت العيله. فيهم إللي بيدعي وفيهم إللي بيصلي وساجد بيدعي. وفيهم إللي بيقرأ قرآن
فون آدm العدوي رن. وقفل المصحف. ورد وقال. ايوه ياشاهين. وصلت لحفيدي؟
شاهين: قال. بصعوبه جدآ سيادتك. لفيت مناطق كتير جدا. لكن لمحت العربيه بتاعته على الطريق. ومشيت وراه بالعربيه. لحد ما وصل المستشفى يا آدm باشا.
آدm: هز راسه وقال. بهدوء. تمام. أرجع انت على بيتك ياشاهين!

شاهين: تحت امرك ياباشا.
آدm: قفل. وبص ع مريم إللي ساجده وبتدعي. وبص قدامه وقال جواه. ياترى كنت فين كل الوقت ده ياحفيد العدوي!

في مستشفى النور.
فهد رجع مع مراد.
مراد: قال. بقولك ايه. بما إن آركان بيطمن على رينو تعالى إحنا كما نطمن عليها. ونطلع ل آرين.
فهد: قال. طيب أطلع أنت وأنا هشوف دكتور عزمي. أسأله عن حالة آرين. وجاي وراك.
مراد: ماشي بس متتأخرش. وكل واحد مشي في إتجاه.
فهد خبط ع مكتب الدكتور عزمي وفتح. وقال ممكن أتكلم مع حضرتك!
د/عزمي: أتفضل يا ابني استريح.
فهد: قعد قدامه. وقال بحـ.ـز.ن. كنت عايز أسأل عن حالة آرين بـ.ـنتي.

هل هي هترجع زي ما كانت بالظبط. ولا! ولا هيبقى ف أثر للحروق وتسيب ندبات!
د/عزمي: قــلـــع النضاره. وقال. طبعاً أنا مقدر موقفك ومقدر احساسك كأب. وأنا هطمنك.
بـ.ـنت حضرتك إن شاء الله هترجع زي الاول. لأن بعد الحادثه مباشرة تم عمل الإسعافات الأولية اللازمة.
هي بس هتاخد وقت. حوالي 20 يوم.

أنا كتبت ليها على عبوات كريم مرطبه ومسكنات. وبعد قرص العلاج هيتم تحويلها لجراحة التجميل. وهنا بقى دور الدكتور زوهير والدكتور تيم.
والدكتور محمد بعت كل التقارير للدكتور زوهير لأنه علامه في مجال التجميل. وأكد إن الحاله هترجع زي ما كانت. وكمان تتجنب التعرض لأشعة الشمس.
لكن في أمر مهم لازم كل إللي حواليها يتبعوه.
فهد: بأمل جديد وحماس. ايه هو يادكتور.

د/عزمي: لازم تراعوا الحاله النفسيه اللي هتمر أو بتمر بيها بـ.ـنتك.
أكيد نفسيتها بعد الحادث اللي حصل ده هتتعب. و
وهتلاقي إن كل تصرف أو فعل من اي شخص. هو شفقه مش أكتر. لازم تحتووها. وتتحملوها.
إبن حضرتك كان لسه عندي من شويه بيطمن على الحاله.
وواضح جدا الاستياء على حالته.
ولكن أنا أعجبت بيه. لأنه جاب ضمادات العسل الطبي النقي للقضاء على اي بكتريا وألتئام الجروح.

وسألني لو كانت الضمادات صحيه. وأنا أكدتله أنها أمنه تماماً. وتفكير جميل جدا منه.
وشرحت ليه كيفية التعامل مع الحاله. وإن شاء الله. الشفاء قريباً.
وألف سلامه على بـ.ـنت حضرتك.
فهد: كشر عينيه بعدm فهم. وقال. آركان؟! وحاول يبتسم للدكتور وقال. بتيه أكيد هنتبع التعليمـ.ـا.ت. متشكر جدا لحضرتك. وقام وخرج. وبيفكر.
وقال آركان كان كل شويه يتصل يطمن عليا. ومخرجش من المستشفى. وقال إنه نازل يطمن على لارين.

طيب الدكتور يقصد مين؟ لو تيم كان قال لأنه عارف تيم!
وفتح عينيه وقال معقول يكون آدm!
وطلع بسرعه. ووصل عند أوضة آرين وشاف الممرضه نازله ع السلم.
وحط ايدو ع اوكرة الباب وفتحه بسيط جدا. وشاف آدm!

آدm مراد: قاعد ع الكرسي جمب آرين وباصص عليها. وواضح جدا عليه أنه محطم بالكامل.
ورفع أيدو وبيفك الشاش من على وش آرين.
آرين: نايمه ومش حاسه بأي حاجة.
آدm مراد: انتهى من فك الشاش وشاله. وشاف الجـ.ـر.ح!
فهد: شاف الجـ.ـر.ح. وفتح عينيه بصدmه. وقلبه في الوقت ده اد.بـ.ـح بسكينه بـ.ـارده. وأتمنى أنه يكون هو إللي مكانها مش هي أبدا.
والدmـ.ـو.ع اتحجرت في عينيه...

آدm مراد: بيتأمل في الجـ.ـر.ح. وكأن في سهم بيتغرز في قلبه. وروحه بتنزف.
لكن اخد نفس عميق. وحط الشاش القديم في الباسكت. ولبس جوانتي. وجاب طبق فيه مادة تعقيم. وبدأ يمسح الجروح. اللي في أيديها ووشها.
ورغم أنه شاف جروح كتير وخاض مأموريات أشبه بالحرب.
لكن جـ.ـر.ح آرين بالنسباله روح بتتسحب منه. وخلص تنضيف الجـ.ـر.ح.
وقــلـــع الجوانتي. وفتح الضماده إللي عليها عسل طبي. وحط واحده على جبينها. وواحده على خدها.

وبص ع كف أيدها. وحط فيهم ضمادات.
بعد كدا. آدm. قام وبص ع المحلول. ورجع قعد ع الكرسي جمبها تاني. وشبك أيديه تحت دقنه. وبدأ يتكلم مع آرين! وبص ليها وقال!
آرين ت عـ.ـر.في انا كنت جايلك ع الجامعة انهردا. علشان أقولك إني بكره هطلب أيدك من خالي فهد. وأنا لسه عند كلامي. وبكره هتقدmلك.
وكنت عايز أقولك إني طلبت إيدك قبل كده في وسط المـ.ـو.ت.
آرين ضي آدm وضي كل حاجه حلوه ف حياتي.

في كلمة مهمه جدا عايز اقولهالك. بس لسه ميعادها مجاش.
لازم أقولهالك قدام كل الناس. مش انتي بس. أنتي عارفه إني مبخافش من حد. لأني ديما بعمل كل حاجه صح.
أنا عايزك بكره تكوني جاهزه علشان هتلبسي خاتم الخطوبه.
هو معايا في جيبي من الصبح.
بس مش هينفع تشوفيه دلوقتي. اول ما تفوقي هيكون جمبك في اوضتك.
وقرب من وشها بغـــضــــب شـ.ـديد وقال بتهديد. لكن قسما بربي إللي عمل فيكي كدا لايكون تحت رجليكي في أقرب وقت.

أنا لو عدا عليا عمر بحاله. يستحيل أنسى إللي اتسبب في في إنك تتألــمي.
أنا وعدتك قبل كده. إنك هتعيشي في أماني. وإني هحميكي حتى من نفسي.
فهد واقف وشاف تصرف آدm وسامع كل كلمة قالها. ومش عارف إزاي هو واقف متلجم كدا؟!
آدm مراد: خلص كلامة مع آرين. وفضل قاعد قصادها وعينيه تايهه فيها. لحد ما غمض عينيه. ونام!
فهد: كان هيدخل يزعق. لكن وقف ف آخر لحظه. وساب الباب موارب...

وخرج وقعد ع الكرسي في الطرقه مسلوب. وبيعيد حساباته...
ف إن آدm مكلف حراسه خاصه من سنه،؟ يعنى كان مأمن بـ.ـنتي وأحنا في أوكرانيا؟
ودلوقتي لسه متمسك ببـ.ـنتي ولسه ع ميعاده بكره!

في نفس الوقت في غرفة آرين.
آدm مراد: كان لسه بينام. لكن فتح عينيه لما حس خطوات. وبص بسرعه ع الباب. ولمح أيد فهد.
لكن معملش أي رد فعل. و رجع راسه لورا. وافتكر إللي حصل انهردا بعد ما خرج من المستشفى...
فلاش باك.
آدm مراد عمل شوية تحريات من الحرس ومين كان موجود وقت الحادثه. وأول ما سمع بإسم لمار. أمر بعنوانها...
وبعد ما جاب عنوانها. راح ع الفيلا بتاعتها. وفضل مراقبها.

آدm عندو معلومـ.ـا.ت عن علاج الحروق والجروح وإن العسل الطبي بيساعد على العلاج.
ولأن ممعهوش موبيل. أخد فون الحارس. واتصل ع صديق ليه يجيب ليه الضمادات.
وبعد كده الساعه 12 ونص صباحاً. آدm مراد نط من ع سور الفيلا بطريقة المخابرات. ومن شباك لشباك. طلع لبلكون لمار! ووقف فيها.
لمار: بتتكلم ع الفون وبعد كده قفلت وطفت النور ونامت.
آدm مراد: دخل من التراس. وطلع ورقه من جيبه. وثبتها بسكينه في الحيطه جمب التسريحه.

وقرب من لمار وقعد جنبها ع السرير وقرب وشه منها بكُره وغـــضــــب العاالم، وبيتنفس بصوت عالى.
لمار: فتحت عينيها. واتخضت ورجعت لورا بسرعه وقلبها كان هيقف من الخضه. وكانت هتصرخ.
آدm مراد: حط ايدو ع بوقها. وقال بتحذير. أقسم بالله. لو طلع ليكي يد في إللي حصل؟ لا خليكي تتمني تسجدي وتدعي ربك بالرحمه مني!
لمار: كانت بتسمعه ومغمضه. وفتحت عينيها بزهول.
لكن ملقتش حد جمبها.

واتعدلت بسرعه وبصت يمين وشمال. مالقتش حد. وقامت بسرعه قفلت باب التراس. ورجعت قعدت ع السرير. وحطت أيدها ع قلبها ونفخت بتـ.ـو.تر كبير. وأنها ممكن تكون بتتخيل. وحاولت تنام!
وآدm خرح ونط من على السور وركب العربيه وساق في طريقه لضيه!

تاني يوم. الضهر.
طبعا آدm مراد فضل مع آرين لحد الصبح بدري وخرج. قبل ما تفوق.
وبعد كدا فهد ورينو و آركان فضلوا جمبها لحد دلوقتي. لكن خرجوا بأمر من الدكتور عزمي.
الدكتور عزمي مر على المرضى وكمان آرين. وغير ع الجـ.ـر.ح. وخرج.
تيم: لفهد. ها يافهد آرين لما فاقت عملت ايه؟
فهد: بيأس. ولا حاجه. رافضه تتكلم مع حد.
تيم: طيب انا هدخل ليها، وهتكلم معاها.
فهد: غمض عينيه لأنه مضطر. وهز راسه ماشي.

تيم: دخل بابتسامه. وقال. صباح الخير يا رينو ياصغيره!
آرين: نايمه ع السرير باصه ع. السقف ودmـ.ـو.عها نازله بصمت. ومردتش!
تيم: قرب منها وقال بتمثيل العتاب. بقى كدا. مش عايزه تردي على تيمو!
آرين: لفت وشها بعيد. وقالت بحـ.ـز.ن. لو سمحت عايزه أكون لوحدي!
تيم: أبتسم. عمرنا ما هنسيبك لوحدك يا رينو. وبالأخص أنا.
شوفي؟! لو الدنيا كلها اتخلت عنك. ا عـ.ـر.في إن تيمو عمره ما هيتخلى عنك أبدا.

آرين: عيطت بو.جـ.ـع وقالت. عايزه أرجع البيت.
تيم: بو.جـ.ـع. كلها بكره بس وترجعي البيت. لكن دلوقتي هننقلك لغرفه خاصه. اتفقنا!
آرين: مردتش!
بعد كده نقلوها لغرفه تانيه.
آرين: قايمه من ع السرير.
رينو: بسرعه. رايحه فين يا آرين!
آرين: بكـ.ـسره. رايحه الحمام. بعد إذنك!
فهد: مثل الابتسامه. ودي محتاجه لاذن من فراشة حياتي. آرين بـ.ـنتي تعمل إللي هي عايزاه.
آرين: بجديه. ميرسي. بعد اذنكم.
رينو: بدmـ.ـو.ع وخــــوف. استني انا هساعدك.

آرين: لأ، أنا هقدر اعمل كل حاجه لوحدي. ممكن؟
رينو: بدmـ.ـو.ع و.جـ.ـع. ممكن ياروح قلبي.
آرين: ماشيه بقلة حيلة. ودخلت الحمام. وقفلت الباب. وسندت بضهرها. وغمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نزلت. ع الشاش. والجـ.ـر.ح حرقها من الدmـ.ـو.ع.
واتحملت الو.جـ.ـع.
ووقفت قدام الحوض. وبصت ف المرايه. واتخضت من الشاش ووشها وهو ملفوف. ورفعت أيديها على الشاش. وجابت بداية الشاش وفكته!
آركان: داخل وقال بقلق آرين فين؟
رينو: بتعب. في الحمام!

آركان: هز راسه تمام. وبعدها فتح عينيه بصدmه كبيره وقال. الحمام فيه مرايه؟
فهد: لف ليه بسرعه. وفتح عينيه بصدmه.
وفاجأه. سمعوا صريخ آرين في الحمام...
فهد: قلبه اتخلع حرفياً. وجري بسرعه على الحمام. وخبط آريييين. آريييين.
آرين: شافت وشها في المرايه وانه بالنسبالها. بقى بشع واتخضت وصرخت بهستريا.
رينو: بتخبط بسرعه وعـ.ـيا.ط. آرين يابـ.ـنتي افتحي.
فهد: ماستناش. وكـ.ـسر الباب، وجري بسرعه عليها وخباها في حـ.ـضـ.ـنه.

آرين: بتصرخ وقالت. أنا بشششعه. انا اتحرقت. انا مشووهه.
فهد: شالها وطلع بيها بسرعه. ونزلها على السرير.
آرين: بتترجف وبتعيط بصوت منهار. وقالت أنا ادmرت. مستقبلي وحياتي انتهت. وقالت وكلام مش مفهوم من شهقات عـ.ـيا.طها.
رينو: ضـ.ـر.بت الجرس بسرعه
آركان: بجديه. اهدي يا آرين. انتي هترجعي زي الأول. انتي مش مشوهه. انتي هتتعالجي. انتي فااااهمه...
فهد: بصله بتحذير.
آركان: مسح وشه بأيديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقلبه بيدق بسرعه كبيره.

فهد: بدmـ.ـو.ع. رفع دقنها. وقال. انتي بتثقي فيا مش كدا؟
مش أنا المفضل عندك ومثلك الأعلى صح يا آريني؟ صح أنا فهد حبيبك مش انتي ديما تقولي كدا. وأنك بتحبيني أكتر من اي حد؟
آرين: صوت عـ.ـيا.طها بدأ يقل شويه. وهزت راسها بو.جـ.ـع. أيوه.
فهد: دmـ.ـو.عه نزلت وقال. انتي بـ.ـنتي وكنتي ومازلتي وهتفضلي لآخر العمر بـ.ـنتي آريني الجميله.
انتي جميله. مفيش فيكي اي حاجه اتغيرت.
آرين: بصوت منهار. أنا شوفت شكلي يابابي. أنا اتشوهت!

آدm مراد: من ورا فهد قال بحزم. متصدقيش. إللي أنتي شوفتيها دي مش أنتي!
آرين: خبت وشها بايديها علشان آدm مايشوفهاش. وقالت بصوت عالي. انا مشوهه. أنا شوفت نفسي في المرايا.
آدm مراد: بقوه. كدب! كدبي المرايا. كدبي نفسك. كدبي اي حد. كدبي الكون كله. وصدقيني. انتي محصلكيش أي حاجه. انتي لسه زي ما أنتي.

آرين: بعـ.ـيا.ط. اطلع بره يا آدm. مش عايزه حد يشوفني. انتوا مشوفتوش أنا شوفتني ازاي. انا شكلي بشع. أنا اتحرقت. اتحرقت. أنا!
آدm مراد: بصوت غـــضــــبان، انتي يا آرييين مفيش فيكي اي حاجه اتغيرت.
انتي عمرك ما كنتي بشعه. أنتي لسه آرين بروحك وطبعك واخلاقك وتصرفاتك. الشكل ده آخر حاجه تحكمي بيه على نفسك.
آرين: خبت وشها أكتر في صدر فهد. وقالت. خليه يخرج ارجوك يا بابي. آرجوووووك خلي آدm يخرج. وخبيني من أي حد!

فهد: بص ل آدm. وهز راسه ليه يخرج دلوقتي.
ميرو: تعالى يا آدm. تعالى هي أكيد منهاره تعالى.
آدm مراد: قبض ع ايديه. بقلة حيلة. ونفسه يثبت ليها أنها مهما تكون. هتكون ضيه وبس!
فهد: بثبات انفعالي. خلاص ياحبيبتي. آدm خرج.
آرين: بترجي. ارجوك يا بابي عايزه أرجع بيتنا. لو سمحت.
فهد: مسد ع ضهرها وقال. الدكتور قال بكره ياحبيبتي معلش علشان خاطري استحملي انهردا. انهردا وبس!

الممرضه جت ورينو طلبت منها تعقم جـ.ـر.ح آرين وتلفه من تاني.

بعد. لحظات
آدm ومريم دخلوا عند آرين وابتسموا بتمثيل.
آدm: قعد جمبها أبتسم وقال. حبيبة جدها. إللي حـ.ـضـ.ـنها وحشني. وفتح ايديه ليها.
آرين: بصت ل جدها بحيره وو.جـ.ـع ومش عارفه تعمل ايه؟
آدm: شاور ليها تعالى...
آرين: اترمت في حـ.ـضـ.ـنه وعيطت بو.جـ.ـع كبير. وقالت. خلاص يابابا. أنا مبقتش عارفه ولا فاهمه حاجه! ولا عارفه ده بيحصلي ليه؟ أنا اتشوهت ياااباابا. مستقبلي وحياتي انتهوا.

آدm: مسد ع ضهرها بحنان وقال. قولي كل حاجه جواكي ياحبيبتي!
مريم: قعدت جمبها ومسدت ع ضهرها بحنان ودmـ.ـو.عها نازله بصمت.
آرين: غمضت عينيها وقالت بو.جـ.ـع. أنا شوفت شكلي يابابا. وقد ايه مخيف جدا وبشع. أنا خــــوفت جدا. خــــوفي كان أكبر من صدmتي.
أنا تعبانه اوي يابابا. كل ما افتكر النار وهي بتاكل في وشي وايديا. أخاف واتعب من تاني.

أنا دلوقتي كل ماغمض عينيا أشوف النار واحسها. بقيت بخاف أغمض عينيا علشان النار ممكن تشعل حواليا.
بابا آدm. حضرتك لو شوفتني دلوقتي هتكرهني. أنا مش عايزه حد يكرهني. ولا عايزه يكلمني وهو مضطر يتحملني وانا مشوهه.
أنا تعبانه. تعبانه اوي يابابا. وخايفه.
آدm: مغمض عينيه وبيحاول يكون أقوى علشان حفيدته بتنهار. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وأبتسم بتمثيل. وقال.

مش حفيدتي اللي تفكر بالطريقه دي. انتي عارفه أننا عمرنا لاهتمينا بالشكل ولا المظاهر.
طبع العيله بنبص للجوهر نفسه. وأنتي بـ.ـنتي وحفيدتي وروحي وتربيتي.
ولا يمكن حد يقدر يمسك بسوء أو أنه يفكر يجاملك.
لأنك مش محتاجه لمجامله.
إيه يعني حصلك حادثه؟ وفيها إيه؟ ما انتي ف المستشفى اهو علشان تتعالجي.
وهتخفي مش هقولك ترجعي زي الاول. لأ. لأن مفيش حاجه فيكي اتغيرت.

أنتي اسمك آرين واخلاقك زي ما هي وأسلوبك زي ما هو وبرائتك وعفويتك إللي جدك بيحبها زي ما هي. يبقى فين مشكلتك؟
مريم: أبتسمت وقالت. وحفيدتي حبيبتي ربنا بيحبها. وعارف أنها صبوره وحموله. وابتلاها على قد صبرها.
ورب العرش العظيم قال.
{ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ}
(البقرة 177).
وكمان رب العرش قال في سورة لقمان.

وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ (17)
صدق الله العظيم.
يعني آرين بـ.ـنت فهد السيوفي جبل عمر مايهزه ريح ابدا. ربنا بعتلك ابتلاء صغير. يبقى تقولي ألف حمد وشكر ليك يارب. إنك إبتلتني. علشان بتحبني.
طيب ده البـ.ـنت اللي معاكي ياقلب أهلها عليها. نصها كله اتبهدل. نسأل الله السلامه يارب.
وحدي الله يانور عيني. واحمديه واشكري فضله عليكي أنه قدر ولطف بيكي وأنك موجوده معانا وف وسطنا.

آرين: أخدت نفس عميق واتنهدت وقالت بإنكسار. الحمدلله على كل شيء.
وبعد كده قعدوا يتكلموا معاها. وطارق ورنا جم.
ورنا أكلت آرين بالعافيه بعد محايلات. واكلت من أيد رنا.
و آرين حست بصداع شـ.ـديد وحاولت تنام.
بعد شويه الكل بدأ يزور آرين ويقعدوا مع رينو وفهد.

فيلا العدوي.
مراد: امسك ياعوض حط الغدا ده ف العربيه.
عوض حاضر ياسعادة الباشا. وربنا يطمنكم على الهانم الصغيره.
مراد: أمين.
دعاء: جت بسرعه. وقالت بحرج. مراد بيه. الله يخليك كنت عايزه اطمن على آرين.
مراد: بص ف الساعه وقال. بس انتي عندك درس دلوقتي يادعاء.
دعاء: مش مهم الدرس بس عايزه اطمن عليها.
مراد: من جواه رافض علشان آرين وحساسيتها للموضوع. وقال.

طيب بصي خلصي دروسك. وإن شاء الله. لو رجعت بليل هخدك معايا.
وكمان آرين جايه بكره إن شاء الله.
دعاء: بفرحه بجد يعني آرين جايه بكره؟
مراد: بتنهيده ايوه يادعاء. بس انتي ادعيلها.
دعاء: بزعل. والله العظيم بدعيلها أنا وماما على طول. ربنا يشفيها يارب. بعد اذنكم هروح الدرس ومشيت.
مراد: أمين. يلا يافريحه.
فريحه: يلا ياحبيبى.
تالين نازله بسرعه وقالت. ماما ماما.

فريحه: خارجه من الفيلا. ولفت ل تالين وقالت نعم يا حبيبتي.
تالين: بترجي. ارجوكم عايزه اروح ل آرين بالله عليكم
مراد: مسد ع حجابها وقال. وماله ياحبيبتي. أكيد آرين محتجالك دلوقتي. يلا بينا. وخرجوا ع المستشفى!

في المستشفى.
آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. قال لجدو أنا لازم اتكلم مع آرين.
آدm: بتفهم. لازم تتكلم معاها. هي دلوقتي من جواها محتجالك. لكن ظاهرياً رفضا إنك تشوفها. مش عايزاك تشوفها وتفكر إنك ممكن تغير فكرتك.
آدm: بجديه. أنا ماليش دعوه بدmاغها. أنا المفروض انهردا أتقدm ليها رسمي. ولازم أتكلم معاها...
آدm: بهدوء. طيب لكن حذاري تتعصب عليها. علشان محدش هيقفلك غيري.

آدm مراد: بص لجدو. وهز راسه ليه متقلقش. وقام وقف واتحرك.

في غرفه خاصه.
رينو: بتسمد ع راس آرين.
آرين: فتحت عينيها.
رينو: ابتسمت. وقالت صح النوم ياروحي.
آرين: هزت راسها واتعدلت.
رينو: جابت برشامة وكوباية ميا وقالت خدي ياحبيبتي المسكن ده.
آرين: برفض لأ مش عايزه.
آدm مراد: خبط ودخل.
آرين: حطت ايدها ع وشها بسرعه. لكن كان ملفوف بشاش. ونزلت ايديها ببطء. وقلبها بيدق بقوه.
رينو: بو.جـ.ـع مكتوم قالت. اهو آدm جه أهو. وانا هقوله إنك رافضه تاخدي المسكن.

آرين: بصت بعيد وقالت بجديه. انا حره مش عايزه اخد حاجه.
آدm مراد: أبتسم لعمتو. وفتح ايدو وقال. هاتي ياعمتو.
رينو: حطت البرشامه والميا. في أيديه.
آدm مراد: قال بابا آدm عايز حضرتك بره. وأنا عايز اتكلم مع آرين شويه.
رينو: بتفهم. ربتت ع دراعه. وباست راس آرين وطبطبت عليها وخرجت.
آرين: بلعت ريقها بصعوبه. وبصت بعيد. والدmـ.ـو.ع اتحجرت في عينيها.
آدm مراد: قعد ع الكرسي. وقال بهدوء. خدي يا آرين.

آرين: هزت راسها لأ. مش عايزه.
آدm مراد: طيب لو قولتلك علشان خاطري.
آرين!
آدm مراد: إيه ده؟ ماليش خاطر عندك خالص.
آرين: لو سمحت يا آدm أنا مش قادره أتكلم.
آدm مراد: بمكر. المفروض لو سمحت يامرعـ.ـب!
آرين: افتكرت. هزارها معاه. وعيطت وحطت وشها بين ايديها.
آدm مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال بتحذير. لو مبطلتيش عـ.ـيا.ط. انا مش عارف هتصرف إزاي؟ قولتلك قبل كدا مبحبش اشوفك بتعيطي فاهمه ولا لأ؟
آرين: بتخرج منها شهقات بصمت وساكته.

آدm مراد: بجدية. امسكي علاجك الأول. واسمعيني كويس.
آرين: أخدت العلاج في صمت. وساكته.
آدm مراد: شافها باصه بعيد عنه. ومسح وشه وشعرو بنرفزه. وقام ولف ليها وقعد جنبها ع طرف السرير.
آرين: قلبها دق بقوه. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر.
آدm مراد: بص ل عينيها وقال بدقة قلب. عامله ايه دلوقتى يا آري؟
آرين: صعبت عليها نفسها لكن مش عايزه تعيط قدامه اكتر من كده.
وقالت بغصه. ك. كويسه.

آدm مراد: بجديه. آرين انا عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم.
آرين!
آدm مراد: قال. أمبـ.ـارح. اء، ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. لكن كمل وقال. أنا اتكلمت مع خالى فهد في اني عايز اتقدmلك رسمي. والمفروض أن اتفاقنا انهردا!
آرين: فتحت عينيها بزهول. وقلبها بيدق بقوه كبيره.
لكن رجعت فكرت بخيبة أمل. وإنه قال كدا في الوقت ده تحديداً. كنوع من الشفقه. لأن مين هيبص ليها بعد ما اتشوهت.
آدm مراد: شاف دmـ.ـو.عها وصدmتها لكن كمل وقال.

آرين أنتي طبعا عارفه من زمان حقيقة علاقتي بيكي. وأنك الوحيده تهميني. وا!
آرين: قامت بسرعه. وجريت عند الشباك. وهزت راسها بالرفض. لأ لأ. مستحيل ده يحصل.
آدm مراد: قام. راح وقف جمبها وقال. هو ايه اللي مستحيل يا آرين!
آرين أنا هطلب أيدك انهردا. وقدام العيله كلها.
آرين: بتوهان. وبتنهج. ومين قالك إني موافقه. المفروض تاخد رأي الأول.
آدm مراد: بتنهيده. وقال وماله حقك!

وأنا اهو واقف قدامك. وبقولك تتجوزيني يا آرين!
آرين: جـ.ـسمها رجف. وقلبها بيدق. وجواها حالة تضاد من كل حاجه.
موافقه ورافضه. عايزاه ومش عايزاه. فرحانه وحزينه. طايره في السما. ومكـ.ـسوره.
آدm مراد: شافها تايهه. وقرب منها خطوه.
آرين: رجعت لورا بسرعه ورجفه. وهزت راسها لأ ابعد عني يا آدm.
آدm مراد: بدقة قلب. مردتيش عليا ليه ياضي آدm.

آرين: بتصرخ بهستريا. وقالت بعلو صوتها. أنا رفضاااااك. أنا مش عايزااااك في حياتي يا آدm. أبعد عنننني وأخرج من حياااتي. مش عايزه أشوفك تاااااااني!
آدm مراد!
آرين: بتنهج. ونزلت ع الأرض مكانها وعيطت بو.جـ.ـع. وقالت مش عايزاك يا آدm. أنت جاي في الوقت الغلط!
آدm مراد: حس بو.جـ.ـعها، ومسكها من دراعتها. وقومها من ع الأرض. وقال.
تعالى اقعدي هنا وعايزك تهدي خالص. وساعدها وقعدت على الكنبه.
آرين: قاعده وباصه في الأرض.

آدm مراد: نزل ع الأرض قدامها. وقال. اسمعيني يا آرين.
أنا عارف دلوقتي أنتي بتفكري ازاي؟ وعارف وحاسس بيكي.
لكن إللي عايزك تفهميه وتصدقيه. إني عايزك ليا من زمان جدا.
آرين: بكـ.ـسره بس انا وشي اتحرق يا آدm!
آدm مراد: صك ع أسنانه بغـــضــــب لو.جـ.ـعها.
وبعدها حاول يمتص غـــضــــبه. وقال بهدوء. مايهمنيش.
أنا ميهمنيش كل ده. انا عايزك انتي عايز قلبك وروحك وحياتك. وكمان شكلك.

آرين مش معنى حصل معاكي حادثه يبقى المتوقع اني اسيبك! لأ ده مستحيل يحصل.
آرين: غمضت عيونها وشافت شكلها في المرايه. وفتحت عينيها بسرعه. وقامت بسرعه. وقالت.
لأ لأ أنا مش عايزه حد. مش عايزه حد. أنا اتحرقت. اتشوهت.
فهد: فتح الباب.
آدm مراد: قرب من آرين وقال بتهديد قدام فهد. انتي لو كلك على بعضك اتشوهتي فإنتي برضه ليا. ومش هسيبك ولا هتخلى عنك. انتي فاهمه؟

وطلع علبة الخاتم. وحطها على التربيزه بنرفزه. وخرج من المستشفى كلها.
آرين: جريت على فهد وعيطت بو.جـ.ـع كبير. وقالت. مش هقدر اعيش يابابي. مش هقدر أكمل.
فهد: ضمها لقلبه وباصص ع الخاتم. وآخر جمله ل آدm بترن في ودنه.
(انتي لو كلك على بعضك اتشوهتي فإنتي برضه ليا. ومش هسيبك ولا هتخلى عنك. )
فهد أبتسم وهز راسه بتنهيده!

بعد كده.
مراد جه وفارس وزين وباقي العيله. قعدوا معاهم لآخر الليل وكل واحد رجع ع بيته. لكن تالين استاذنتهم تبات مع آرين.
و آرين قاعده في الاوضه. بتفكر في آدm. ولما قلبها يحن ليه. تقوم تبص على. وشها في المرايه. وتقتنع أنها أخدت القرار الصح.

تاني يوم...
مراد وفهد راحوا ع الجهاز. و آرين خرجت من المستشفى. ووصلت المملكه.
آركان سايق العربيه وداخل الفيلا.
وآدm مراد سايق العربيه وخارج من الفيلا. ووقفوا قصاد بعض.
آدm مراد نزل إزار الشباك.
آركان: نزل الازاز وقال صباح الخير يا آدm.
آدm مراد: بجديه صباح الخير يا آركان.
رينو: نزلت الازاز. وكانت آرين جمبها. وقالت انت رايح فين. إحنا رجعنا على البيت ومفيش حد في المستشفى!

آدm مراد: عينيه ع آرين وقال. معلش يا عمتو. اصل عندي شغل في الجهاز. وكمل بمكر. يمكن أطلع مأمورية سنه ولا حاجه.
آرين: شهقت بصمت. وسرقت النظر ليه. وعينيها جت في عينيه وقلبها دق.
آدm مراد: بشبح ابتسامه. بتمثيل الجديه. قال.
حمدلله على سلامتك يا آرين!
آرين: بلعت ريقها بتعب وهزت راسها بحـ.ـز.ن. الله يسلمك. وبصت بعيد.
وكل عربيه مشيت في سكه مختلفه!
آرين: بخـ.ـنـ.ـقه. لو سمحتوا انا هطلع على شقتنا ع طول. بليز يا آركان.

آركان: حس بيها. وقال بمرح طب عتلاق لاشيلك واطلعك لحد باب الشقه كمان.
ونزل من العربيه. وفتح ليها الباب وقال. نورتي مملكتك ياموزتي. وجه يشيلها.
آرين: بجديه. آركان اتعامل معايا عادي. أنا عارفه إن كل ده شفقه منكم عليا. لو سمحتوا سيبولي فرصه ووقت وأكيد هتعود.
آركان: بصدmه ايه إللي بتقوليه ده يا آرين!

رينو: مصدومه. و موجوعه. وقالت لأ يا آرين أوعي تفكري بالطريقه دي ياحبيبتى. آركان أخوكي ديما بيتعامل معاكي كدا. انتي عارفه أنه بيحب بهزر معاكي.
آرين: بحيره وخـ.ـنـ.ـقه من تصرفاتها. بعد اذنكم أنا طالعه فوق وخبت وشها بالحجاب. ومشيت من قدامهم.
رينو: بقلة حيلة. متزعلش من أختك يا آركان. أكيد هي متقصدش.
آركان: هز راسه لأ عمري ما أزعل منها. أنا لو مكانها هعمل أكتر من كدا.

أنا هطلع وراها افتح ليها الباب علشان أيديها.
رينو: مسدت على خدو. وقالت. وأنا هجيب آيان واحصلك ياحبيبى.
آركان: تمام متتاخريش علشان نرخم ع البت دي.
رينو دخلت الفيلا وسلمت ع الكل.
آدm: بهدوء. مش عايز حد يضغط على آرين. الدكتور قال كل ده بيحصل طبيعي. كفايه الخــــوف اللي عاشته وقت الحريق.
وانتي يا رينو حاولي تهدي ليها الجو. واللي عايز يزورها يجي على هنا. بلاش احتكاك كتير.

ممكن حد يبصلها بزعل. هي تشوفها شفقه منكم. وأنا مش عايز حفيدتي تعاني.
مريم: عندك حق يا آدm. لازم نهيأ ليها الجو الهادي.
تالين: بعد اذنكم أنا اتكلمت امبـ.ـارح مع آرين كتير. وحسيت أنها طبيعيه جدآ معايا. فلو ممكن أنا اقضي معاها شوية وقت.
رينو: ابتسمت ياريت يا تالين ياحبيبتي. هي صحيت الصبح سألت عليكي ولما عرفت إنك مشيتي بدري مع مراد حسيت انها زعلت.
آدm: كويس جدا. يبقى تالين تفضل معاها أكبر وقت.

تمارا: داخله ومعاها آيان ومحمد.
آيان: أول ما شاف رينو. عايز يرمي نفسه من العربيه وبيلاغي بصوت عالي...
رينو: قامت بسرعه وشالته. وفضلت تبوس فيه. وقالت بلهفه واشتياق. روح مامي حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي يا آيو.
آيان: بيضحك وفرحان أنه شافها. وبيشاور ع الجنينه كأنه عايز يطلع البيت بتاعهم.
رينو: باسته من خدو. وقالت طيب يا جماعه انا هطلع اطمن ع آرين واغير ل آيان. شكرا جدا ياتمارا تعبتك معايا.

تمارا: كلام إيه ياخالتو. آيان في عينيا. وأنا مغيرالو ومأكلاه. وكله تمام.
وكملت بزعل. وربنا يطمنك على آرين.
رينو: بتنهيده. أمين.

في شقة فهد.

آركان: فتح الباب. وقال بمرح. اتفضلي يابرنسس آرين هانم. لأ لأ. نسيت اتفضلي ياريبونزل هانم.
آرين: بحـ.ـز.ن. خلاص يا اركان. ريبونزل اتشوهت.
آركان: بهزار مصطنع. والله اتكلمي برحتك من هنا لسنه قدام. انتي بالنسبالي هتفضلي ريبونزل.
وكمل بتمثيل المكر. وحبيبة سي فهد باشا السيوفي. طيب ت عـ.ـر.في. سعات كتير بقول. ياااه ياواد يا آركان لو أنت كنت آرين. وهي كانت آركان.

كنت زمانك نايم برحتك وبتاكل احلا كنز. لأ وايه واخد الدلع كله. ايوه بقى. مجرد التخيل بيجوعني. هههههههههههه.
آرين!
آركان: نفخ بتعب. وقرب منها ومسك دراعها وقال. اسمعيني كويس يا آرين. انتي مهما تعملي هتفضلي أختي حبيبتي.
وأنا عايز أسألك سؤال مهم. لو انا إللي كان حصل معايا كدا. كنتي هتتخلي عني.

آرين: بحـ.ـز.ن حقيقي ودmـ.ـو.ع. بعد الشر عليك يا آركان. وانا عمري ما اتخلى عنك أبدا. أنا متمناش الإحساس إللي عشته والخــــوف إللي حسيته وقتها. يحصل لأي حد. بجد النار صعبه أوي.
آركان: مسح دmـ.ـو.عها وباس ع أيديها الأتنين وقال. يبقى خلاص. عايزك كمان تتأكدي إنك مهما تعملي فيا أنا يستحيل اتخلا عنك. انتي أختي ونصي التاني وتوأمي. يعني عمرنا مانفترق اوكي.

آرين: هزت راسها. بعدm اقتناع. وقالت بتعب انا تعبانه وعايزه استريح شويه. بعد إذنك.
آركان: هز راسه بتفهم. وقال اتفضلي يا حبيبتي. وانا هروح أخد شاور في التلج ده!

آرين: اتحركت. دخلت اوضتها سابت الباب مفتوح. وكأنها أول مرة تحس أنها غريبه عن العالم بتاعها. ووقف قدام المرايا. وبتمشي أيديها على الشاش ووشها. وفكت الشاش. ووقفت تتأمل في شكلها الجديد وقد ايه هي من وجهة نظرها شايفاه بشع. ولفت ضهرها بسرعه. ومغمضه عينيها وبتنهج مش شكلها. وجريت ع الحمام. ووقف قدام الحوض بتعيط ودmـ.ـو.عها نازله تحرق في الجـ.ـر.ح وغسلت وشها لأنها مش قادره تتحمل.

رينو: دخلت وقالت اتفضل يسي آيان. إحنا جينا أخيراً على بيتنا.
آيان: بيلف راسه يمين وشمال كأنه بيدور على آرين.
رينو: قالت. بص انزل بقى العب باللعب دي. وانا هدخل اقــلـــع النقاب. والبس بيجامه وهاخد شاور بس بعد ما اطمن على آرين. خليك هنا أوكي؟ وباسته ودخلت اوضتها.
آيان: زحف بسرعه ورايح ع اوضة آرين.

آرين: في الحمام ولبست بيجامه. وعملت شعرها ديل حصان وكارهه نفسها. وكارها تبص في المرايا أكتر من كدا. وخرجت من الحمام. وشافت آيان في الأوضه.
ونسيت جـ.ـر.ح وشها وضحكت بسعاده. وقالت آيو حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني اوي. وبتقرب منه. تعالى ياروحي.
آيان: اتخض من شكلها وخاف واتفزع، وصرخ وعيط بصوت عالى.
آرين: شهقت بصدmه. ورجعت لورا.
رينو: خرجت تجري. و آركان طلع من اوضته بسرعه. وراحوا على أوضة آرين.
آركان: بقلق في إيه.

آيان: راح بسرعه عند اركان. وبيصـ.ـر.خ.
آركان: شال آيان. و آيان خبى وشه في كتف آركان وخايف.
رينو: حطت ايدها ع بوقها من صدmة آرين.
آرين: رجعت بصدmه كبيره. وقالت بتحذير ورجفه. اخرجوا بره.
آركان: بقلق. آرين. آيان صغير. ومش فاهم!

آرين: زعقت بصوت عالى مش عايزه اسمع حاجه. واطلعوا بررره. آرجوووووكوا سيبووووووني لوحدي. وخبت وشها بأيديها. وقالت بصريخ وهيستريا. قولتلكم انا بقيت مشوهه. مشوووووهه. سيبووووني لوحدددى. انا مش عايزه حد. مش عاااااايزه حددددد!
رينو: جريت عليها. وبتعيط.
آرين: بتحذير مش عايزه حد يقرب مني.
وعيطت بو.جـ.ـع انتوا ليه مش حاسين بيا. ابوس ايدك سيبيني لوحدي.
رينو: بعـ.ـيا.ط. علشان خاطري يابـ.ـنتي متعمليش في نفسك كدا.

آرين: بصريخ وهيستريا اعمممممل اييييه. آيااااان اخوياااا اول ما شافني كدا خاف مني واترعـ.ـب.
اخوياااا آيان خاف مني. عارفه يعني ايه أول ما يشوفني يهرب.
ابعدوووووا عني بقى. ابعدوووووا عني.
ووقعت مغمى عليها...
آركان: برعـ.ـب آرييييين. ونزل آيان وجري عليها. وشالها بسرعه وحطها على السرير.
رينو: بتعيط برجفه. واتصلت بسرعه على فهد!
ولكن آدm مراد إللي رد عليها!
-بقلمي مريم.
في المستشفى.

تيم: بابتسامه. يلا يا آرين جاهزه لأول عمليه؟
آرين: أخدت نفس عميق وهزت راسها بتـ.ـو.تر. جاهزه.
تيم: طيب يلا بينا!
آدm مراد: في آخر الطرقه
وقال بصوت جهوري استني يا آرين!
آرين: بدقة قلب. ولفت ل آدm بو.جـ.ـع كبير! لكن فتحت عينيها بزهول. وهمست. المأذون!
آدm مراد: بتهديد وأمر. انتي مش هتدخلي العمليات. ولا هتعملي أي عمليه. قبل ما تكوني على ذمتي.
مش قبل ما تكوني آرين آدm العدوي!
فيلا رعد الجوهري.
رعد وهيلينا وبـ.ـاري. قاعدين ع السفره بيفطرو.
بـ.ـاري: بتعمل سندوتشات نويتلا. وبتاكل بنهم. أممم.
رعد: هز راسه بتعجب. وقال سندوتشات نوتيلا؟ ياعالم بكره هيعملوا إيه كمان؟
بـ.ـاري: بمرح. مالها بس النوتيلا يارعد باشا. ده أحلا ساندوتش تفتح عينيك عليه. أممم.
رعد: بسخريه. الله يرحم أبوكي. كان بيفتح عينيه على فحل بصل وطبق فول بالزيت الحار. من عم فتحي.
بـ.ـاري: بعدm استيعاب. وات؟ بتقول ايه يابابي؟

رعد: بضحكه. لأ ياحبيبتي دي تعويذة الشعب المصري.
أنتي يابـ.ـنتي فاتك نص عمرك.
يسلام! كنا نضـ.ـر.ب أحلا فطار على عربية الفول. ونشرب كوباية شاي معكره من أيد عم سيد تلوث.
ونروح الجامعه متنحين. نحط راسنا في المحاضره ونام مأنتخين. منصحاش غير والمعيد بيقول فهمتوا...
نصحى ونرفع أيدنا ونقول الله على شرحك يادكتور تمام وفهمنا وكله زي الفل.
هيلينا: ضحكت.
بـ.ـاري: بإنبهار. واو عربية فول؟ بليز بليز بابي عايزه اجربها.

رعد: بس كدا؟ من عينيا ليكي عندي يوم انتي وأمك!
هيلينا: بصتله بتحذير...
رعد: قصدي انتي ومامتك. ونطلع ع عربية عم فتحي أحسن واحد يعمل فول بخيره. ههههه.
بـ.ـاري: بدهشه. واو وعمو فتحي ده لسه عايش لحد دلوقتي!
رعد: بضحكه. طبعا وصحته زي البومب. أصله عمره ما أكل من الفول إللي بيعمله. ههههه
كلهم ضحكوا.
فون رعد رن. وأبتسم وقال ده سفيان باشا.
هيلينا: بلهفه. رد عليه بسرعه رعد.

رعد: حاضر ياحبيبتى. ورد عليه. وفتح الاسبيكر. الو سفيان حبيب أبوك. إبن حلال والله. عامل ايه يابطل.
سفيان: بحـ.ـز.ن مكتوم. الحمدلله يابابا. حضرتك عامل ايه؟
رعد: كشر عينيه وقال أنا تمام يبني. بس أنت مال صوتك ياسفيان؟
هيلينا: بقلق. سفيان حبيب مامي مالك فيك إيه؟ أنت كويس سفيان؟
سفيان: بلع ريقه بغصه وقال. أنا كويس يا أمي. حضرتك حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي. وبابا وبـ.ـاري. وا!

رعد: بقلق مبهم. سيبك مننا دلوقتي يبني وقولي مالك. متقلقنيش أنا قلبي وقع في رجلي.
سفيان: لأ لأ يابابا انا بخير حضرتك متقلقش عليا. لكن الموضوع يخص، أحم، يخص جدو رؤوف السلماني!
هيلينا: قلبها دق بقلق. وقالت داد! ماله داد سفيان! اتكلم بسرعه بليز!
سفيان: عيونه لمعت واتنهد بتعب وقال. جدو تعب فاجأه. ونقلناه المستشفى. وللأسف الدكتور بيأكد أنه في غيبوبة كبد.

ياريت تيجي في اسرع وقت يا أمي. ارجوكي خليكي جمبه الفتره دي!
هيلينا: حطت ايدها ع قلبها وعيطت بو.جـ.ـع وقالت. داد!
رعد: قام بسرعه. وضم راسها لحـ.ـضـ.ـنه وربت ع ضهرها. بس اهدي هيلينا ياحبيبتى. إن شاء الله هيفوق ويرجع زي الأول...
بـ.ـاري: حطت ايدها ع بوقها وعيطت بصوت مكتوم.
رعد: بحـ.ـز.ن حقيقي قال. لا حول ولاقوة إلا بالله. طيب ياسفيان. خليك معانا ع إتصال. وأنا هرتب لكل حاجه وهحجز على أول طياره. أنا لازم ابقى معاك.

سفيان: بترجي. وأنا في انتظاركم. لكن دلوقتي خليك جمب أمي يابابا متسبهاش. زعلانه.
رعد: هز راسه بزعل. متقلقش عليها. أنت خلي بالك من نفسك لحد ما اجيلك.
سفيان: بتفهم. تمام. لا إله إلا الله.
رعد: سيدنا محمد رسول الله.

في الجامعة.
زهره: بتنادي ع چود. وقالت. چود. چود لو سمحتي استني لحظه.
چود: مع مصطفى. ولفت شافتها. وقالت ثواني يامصطفى دي زهره زميلة آرين.
مصطفى: هز راسه تمام.
زهره: جت بسرعه. وقالت صباح الخير.
ردو عليها. صباح الخير.
چود: بحـ.ـز.ن. اذيك يا زهره. معلش مسمعتكيش.
زهره: بحـ.ـز.ن. ولا يهمك. أنا بس كنت عايزه اطمن على آرين. بتصل عليها كتير لكن موبيلها مقفول. وكمان معرفش عنوان المستشفى. ارجوكي طمنيني عليها.

چود: بتنهيدة زعل. هي كويسه وبنحاول نخرجها من إللي هي فيه. لكن هي مش مستوعبه إللي جرالها. وخرجت من المستشفى الصبح.
زهره: بدmـ.ـو.ع. ياحبيبتى يا آرين. صدقيني ياچود المدرج كله حزين وزعلان جدآ عليها. واتفقت أنا والبنات إننا لازم نروح نطمن عليها.
چود: بصت ل مصطفى. بحيره.

مصطفى: بصي يا آنسه زهره. انا مقدر مشاعرك تجاه آرين. بس عايز أقولك إن الوضع دلوقتي بقى حساس جدا بالنسبة ل آرين. ورافضه تتعامل معانا إحنا شخصيا. بس مسيرها هتتعود وترضى بالأمر الواقع.
لكن لو عايزه بجد تساعديها وتقفي جمبها. ياريت تسجلي كل المحاضرات وتجيبيها لچود وهي هتوصلها ليها.
زهره: هزت راسها بتفهم. وقالت. تمام أنا مقدره موقفها...

ومن غير مـ.ـا.تقول حضرتك. انا صورت ليها محاضرات أمبـ.ـارح وبعتها ع الواتساب ل آرين. ولما تفتح الفون أكيد هتشوفهم.
چود: مسكت ايد زهره. وقالت ياريت متزعليش مننا يازهره. والله بجد إحنا بنمر بظروف صعبه. لكن أوعدك اول ما تعمل العمليه وتتحسن انا ومصطفى هنوصلك لحد عندها.

زهره: بتفهم. لأ ياحبيبتى انا عمري ما أزعل منك. وأنا مقدره الموقف ربنا يكون في عونها. بس ليا طلب عندك. ياريت لما تبقى مع آرين تسمعيني صوتها. وأسلم عليها. ممكن؟
چود: أبتسمت. ممكن طبعا.
زهره: ميرسي جدا. أنا همشي دلوقتي بعد اذنكم. ومشيت.
چود: ضمه الكتب ف حـ.ـضـ.ـنها وماشيه ساكته وسرحانه.
مصطفى: إيه بقى ياچود. وحدي الله مش كدا؟
چود: بتعب. لا إله إلا الله.
مصطفى: إيه ياست الكل هتفضلي قافله كدا كتير.

چود: بزعل. يعني أنت مش عارف انا قافله ليه يامصطفى.
مصطفى: لأ عارف ياعمر مصطفى. بس عايزك تفكي كدا. والدكتور قال إنها هترجع زي الاول وأحسن كمان. يعني الحمدلله إن الموضوع ليه حل.
چود: هزت راسها فعلا الحمدلله. بس تعرف يامصطفى. كل ما أتخيل آرين وهي ف وسط النار. نفسي يقف. بجد الموقف مرعـ.ـب وصعب جدا.
مصطفى: فعلاً ربنا يكون في عونها. ده الواحد مابيتحملش فسفوسه في صوباعه. مابالك هي بقى؟
چود: بإستغراب. فسفوسه؟

مصطفى: ايوه حاجه زي الكالو كدا.
چود: هزت راسها بنفاذ صبر. وقالت فسفوسه وكالو؟!
هو يوم زي كالو الصوباع فعلاً. يلا ع المحاضره يامصطفى. قدامي.
مصطفى: يابت أنا عايز اضحكك. انتي قافله باب وشك من يومين.
چود: بغـ.ـيظ. الإحساس نعمه، أقسم بالله الإحساس نعمه يامصطفى.
مصطفى: مبحبش اتكلم عن نفسي كتير.
چود: طيب يلا بينا علشان بجد مش فايقه.
مصطفى: كشر عينيه وقال. مش اللي هناك دي البت لمار؟!

چود: بصت عليها. وقالت ايوه هي زفته. مالها بقى؟
مصطفى: بصي كدا. هي ماشيه تتلفت حواليها كدا ليه؟ كأنها خايفه من حاجه؟
چود: بتعجب. فعلاً. اله. اله. بص دي الكتب وقعت منها. دي شكلها مرعوبه مش خايفه وبس!
مصطفى: يكش تقع على وشها بعلبة الدوكو اللي داهنه بيها وشها دي. يلا سيبك منها.
چود: هزت راسها. يلا بينا. ومشيوا. كام خطوه.
لمار: جريت عليهم. وقالت چود.
چود: لفت بخـ.ـنـ.ـقه. نعم؟

لمار: بتـ.ـو.تر. أسفه اني هعطلكم. لكن كنت عايزه اطمن على آرين؟ حالتها إيه دلوقتي.
چود: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقالت. حالتها ربنا وحدو إللي عالم بيها. واحده اتحرقت بالنار هتكون عامله ايه يعني؟
لمار: بدmـ.ـو.ع. هو الحرق كبير.
چود: بو.جـ.ـع وغـ.ـيظ. كبير ولا صغير أنتي بتسألي ليه؟ عايزه تشمتي فيها مش كدا؟ لكن ده بُعدك.
شكلها مش هيأثر ع تعبها ومجهودها. وهتذاكر وهتنجح. وهتقفل الامتحان. وهتطلع من الأوائل. وهتفرس أي حد غيران منها.

مصطفى: مسك أيدها وضغط عليها. مش كدا ياچود.
لمار: شهقت بصدmه. انا اشمت فيها؟ دي آرين دي اختي. ليه بتقولي كدا؟
چود: بخـ.ـنـ.ـقه. يووووه بقولك ايه. عايزه تسألي ع حد متسألنيش أنا ماشي؟
هنتأخر على المحاضره بعد إذنك. ومسكت أيد مصطفى ومشيت بنرفزه.
مصطفى: بدهشه. إيه إللي انتي عملتيه ده ياچود؟
چود: بعصبيه. معرفش ومش عايزه اعرف. البت دي أنا مبطقهاش.
مصطفى: بتعجب. البت واقفه عماله تعيط هناك.

چود: وقفت وقالت بغيره. وهي بقى صعبانه عليك علشان بتعيط؟!
تحب أخدك عندها تاخدها في حـ.ـضـ.ـنك وتطبطب عليها؟
ولا اقولك على حاجه احسن. روح طيب خاطرها واعزمها ع عصير يهدي أعصابها.
مصطفى: تنح. وقال يخربيت جنانك. يابـ.ـنتي انا بتكلم عن اللي شوفته. بصي واقفه مكانها بتعيط إزاي؟
چود: بجنان. بقولك ايه؟ هنمشي ع أم المحاضره ولا اروح؟ علشان اليوم قافل معايا أصلا.

مصطفى: طيب خلاص اهدي. تولع لمار هي واللي خلفوها. وأنا عايز حد غيرك ياتراب القمر؟ يلا بينا ياقمري، وحط أيدها ف دراعه ومشيوا.

في الجهاز.
في مكتب فهد. ومعاه مراد.
فهد: قفل الفون وحطه ع التربيزه. وقعد ع الكنبه.
ومسح وشه وشعرو بأيديه.
مراد: قاعد جمبه. وقال. ها اطمنت عليهم ياحوت؟
فهد: بإحباط. مش هطمن غير لما أشوف بـ.ـنتي رجعت زي الاول يامراد!
مراد: قفل اللاب توب. وقال. ليه الإحباط ده بس. ما الدكتور طمنا عليها.
فهد: بتنهده. وحيره. ربنا يستر.
مراد: أنا عارف إن جواك كلام كتير جدا. وعايز تقعد في مكان هادي لوحدك.

فهد: رجع راسه لورا. وقال بتعب.
نفسي أهرب. بس اهرب إزاي ومن إيه وليه؟ مش عارف.
مراد: أتكلم يافهد!
فهد: بتنهيدة و.جـ.ـع. أتكلم؟!
أنا جوايا فعلاً كلام كتير جدا. وموجوع ومخـ.ـنـ.ـوق وتعبااان.
جوايا كلام فوق بعض ومش مترتب. حروف تايهه ومتلخبطه.
وفي كلام مترتب لكن لو جيت أتكلم ألاقي نفسي مش عارف أنطق حرف واحد.
كأن الكلام نفسه موجوع وزعلان.
ولو طلع من جوايا هيتكـ.ـسر أكتر.
فبيفضل انه يكون متلخبط جوايا أفضل.

وده مسبب ليا حيره وتيه كبير. مخليني عايز اهرب بعيد.
بص أنا مش عارف هتفهمني ولا لأ؟!
مراد: أبتسم. وقال ده أنا أكتر واحد فاهمك.
المشكله إني أنا وأنت زي بعض. بس طريقتنا مختلفه.
انا بخبي جوايا وأضحك. وانت بتخبي جواك وبتسكت.
لا بتضحك ولا بتدي رد فعل عن اللي جواك.
ومش عارف مين فينا إحساسه أصعب من التاني.
لأن ف كلتا الحالتين. هي حاجه مكلكعه ومتعبه. بس أنا عايزك الفتره دي تفضي دmاغك وتروق علشان خاطر آرين.

فهد: نفخ بتعب. وقال.
وهي دmاغي فيها حد غير آرين يامراد؟
بس برضو تفكيري مشوش من كل حاجه. وهتجنن مين إللي بعت الكارت؟!
ومين اللي عمل كدا ف بـ.ـنتي؟
وهل حرف الA ده المقصود بيه آرين؟
ومين إللي حرق الشقق والعربيات؟! مين اللي صاب عمي آدm!
أسئله كتير مالهاش اجابه. في غموض كبير.
وخايف من أنه يحصل اسؤ من كدا.
وهل كل إللي بيحصل ده ليه علاقه باللي حصل مع آرين بـ.ـنتي!
آدm مراد: دخل. وقال بجدية.

لأ، حادثة آرين مالهاش علاقه بكل الغموض والالغاز دي!
فهد: بص ل آدm بإستفهام!
مراد: تعالى يا آدm. وقول إللي عندك!
آدm مراد: قعد ع الكرسي. وقال. حادثة آرين قضاء وقدر.
فهد: غمض عينيه بو.جـ.ـع واستسلم للأمر الواقع.
آدm مراد: كمل. وقال. وبرضو بفعل فاعل!
مراد وفهد بصوا لبعض!
فهد: بغـــضــــب واضح. قال. مييين؟ مييين اللي عملها يا آدm؟
مراد: كشر عينيه بعدm فهم وقال.
إزاي بتقول قضاء وقدر وبرضه بفعل فاعل؟! مش غريبه دي!

آدm مراد: بثقه. ادوني يومين بالكتير. وهخلص الحوار ده. ؛!
فهد: بغـــضــــب. تخلص ايه يا آدm؟
عندك معلومه دلوقتي قولها. وأنا هتكفل بالباقي. أنا هخلص عليه.
آدm مراد: آسف ياخالو. انا وعدت آرين إني هرمي إللي عمل كدا تحت رجليها في أقرب وقت.
الباب خبط. ودخل أكرم. وقال صباح الخير يا حيتان.
مراد: ضغط ع ايد فهد. أنه يهدا ومـ.ـيـ.ـتكلمش في حاجه. وقال. صباح الخير يا أكرم باشا. فينك ياراجـ.ـل.

اكرم: تحت النظر يصحبي. المهم بقى انا عرفت معلومه مهمه للديزل. وجيت ابشره بنفسي.
فهد: بيحاول يمتص غـــضــــبه. ومثل الثبات.
مراد: خير ياصحبي.
اكرم: هو خير طبعاً. دلوقتي في مأمورية لمدة 48 ساعه. عن ميعاد تسليم شحنة مـ.ـخـ.ـد.رات ع طريق الصعيد. والكميه 25 كيلو.
واللي هيقوم بالمهمة دي مجموعة ضباط شرطة مكافحة المـ.ـخـ.ـد.رات.
ولكن طالبين اتنين ضباط من المخابرات.
واتعمل قائمه مرشح فيها أكتر من إسم.

وأول إسم مرشح هو آدm مراد العدوي وخمسه غيرهم. وهيختارو منهم اتنين بس.
واللي هيطلع منهم ويخلص المأمورية دي. ليه مكافأة مالية كبيرة. وهيتكرم كمان!
الباب خبط ودخل واحد قال. الصقر و الحوت والديزل. مدير الجهاز عايزكم في مكتبه.
أكرم: بغمزه. أكيد مدير الجهاز هيخيرك مع الضباط التانيه...
أبسط ياعم آدm. مأمورية ولا أسهل. ربنا يوفقك ياعم. يلا سلام أنا. وخرج.

مراد: قام وقال. طيب نأجل كلام في الموضوع ده لبعد الإجتماع. و يلا تعالوا نشوف المدير عايزنا في إيه؟
فهد: قام. وبص ل آدm، وسابهم ومشي.
مراد: يلا يا آدm.
آدm مراد: هز راسه تمام اتفضل أنت وأنا هحصلك.
مراد: ماشي متتأخرش. وسابه وخرج.

آدm مراد: بضيق حقيقي. مأمورية دلوقتي. طيب وآرين؟
وقام وقف وخارج.
لكن سمع صوت رنة موبايل. ولف وشاف فون فهد على التربيزه. وراح عندو. وشاف رقم عمتو رينو! واضطر يرد علشان قلقان. ورد الو...
رينو: بعـ.ـيا.ط فهد الحقني يافهد.
آدm مراد: بقلق. عمتو انا آدm. ف إيه؟
رينو: بعـ.ـيا.ط. آدm! آرين مغمى عليها.
آدm مراد: بخــــوف. طيب ايه إللي حصل؟ ومين ضايقها ياعمتو؟!
رينو: شرحت ليه كل حاجه!
آركان: بيفوق آرين. وفاقت.

آرين: بعـ.ـيا.ط هستيري عايزاهم يخرجوا بره.
آركان: أخد آيان وخرج تحت ضغط من رينو.
آدm مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه ومسح على شعرو بخـ.ـنـ.ـقه لصوت عـ.ـيا.طها. وقال بثبات انفعالي. سيبوها تقعد لوحدها.
رينو: بعـ.ـيا.ط. إزاي بس يا آدm نسيبها لوحدها.
آدm مراد: ارجوكي يا عمتو. اخرجي وسيبيها علشان أعرف أكلمك.
رينو: حاضر. وخرجت وقفلت الباب. وقالت. آرين لوحدها وانا قلقانه عليها. إزاي نسيبها لوحدها؟

آدm مراد: ياعمتو لازم آرين تاخد مساحه لوحدها علشان تعرف تفكر بهدوء.
طول ما إحنا حواليها هتفتكر إن ده ضغط عليها مننا. وده غلط هيقلب بالسلب عليها ويزيد من تـ.ـو.ترها وتعبها النفسي.
لازم تفكر وتقتنع أنها طبيعيه.
وإن حرق أو تشوه بسيط في جـ.ـسم الشخص مش هيغير من مبدأه ولا أسلوب حياته.
بل بالعكس لازم يكمل مشواره وبحماس أكبر. وينجح أكتر.

ووقتها هتكتشفي إن كل الناس هتشوفه بشكل تاني. بس شكل أحسن ويتمنوا أنهم يبقوا مكانه وفي نجاحه.
التشوه عمره مكان عائق أو عيب اننا ننكره ونخاف نواجه بيه العالم.
رينو: أبتسمت بحب وقالت صح. انت عندك حق في كل كلمه. وبـ.ـنتي هتعدي المحنه دي.
آدm مراد: بثقه. هنعديها أنا وآرين مع بعض ياعمتو. وهوصلها لبر الأمان.
رينو: هتصدقني لو قولتلك إن قلبي استريح دلوقتي. و إن آرين محظوظه بيك يا آدm!

آدm مراد: بتفهم. حبيبتي ياعمتو وأنا مش عايزك تخافي ولا تقلقي. عليها. المهم دلوقتي هي أكلت حاجه من الصبح؟
رينو: دي طلعت عيني الصبح علشان بس تفطر و تاخد المسكن. واكلت حاجه بسيطه جدا.
آدm مراد: بتنهيده. طيب تمام. محدش يضغط عليها لحد ما أرجع.
رينو: حاضر. بس هو أنت رديت عليا إزاي من فون فهد؟
آدm مراد: خالو سايب الفون ف مكتبه وخرج مع بابا. انا هقفل دلوقتي لأني عندي شغل مهم.
رينو: ربنا معاكم مع السلامه.

آدm مراد: مع السلامه. وقفل وساب الفون وخرج ع مكتب المدير.

بعد لحظات.
ف مكتب المدير.
المدير: شرح نفس كلام أكرم. واختار آدm وضابط كمان.
مراد: بيحط خطه لفكرة القبض عليهم.
فهد: بيحط خطة الهجوم.
آدm مراد: بيسمع بصمت. وتفكيرو في آرين.
المدير: ها يا آدm أنت والرائد أحمد هتطلعو المأموريه دي مع ضباط الشرطة.
وانهردا بليل هتتحركوا إن شاء الله. واتا متأكد من كفأتكم وأنكم هتقبضوا عليهم في لمح البصر.
و المكافأة والتكريم. هيكون في أقرب وقت.

آدm مراد: أخد نفس عميق وقال: اعذرني سيادتك.
أنا بتنازل عن المأمورية دي للملازم باسم.
فهد: بص ل آدm بإستغراب!
المدير: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم وأقدر أفهم ايه وجهة نظرك دي ياسيادة النقيب؟!
آدm مراد: بدهاء. حضرتك أنا طلعت مأموريات أشبه بحروب وبفضل الله اجتازتها.
وده سبب إن الكل في الجهاز عرف مين هو الديزل.

لكن الملازم باسم ده من دفعتي وفي نفس كافأتي لأننا كنا في نفس الدفعه ونفس التدريبات. والمفروض أنه ياخد فرصه زي دي يثبت نفسه. وصدقني حضرتك باسم محتاجها أكتر مني.
المدير: بتفكير. امم انا معاك أنه شاب قوي وكمان أسمه من ضمن القائمة.
ولكن أنا اخترتك لانك جدير بالثقة والذكاء الفطن.
آدm مراد: بتفهم. وباسم كمان يافنـ.ـد.م زكي. لكن ملقاش الفرصه إللي يثبت نفسه.

كل المأموريات إللي بيطلعها بيكون عميل تابع لجهه أكبر ورتبه أعلا. وباسم بينفذ من غير ما يتدخل.
لكن لازم نستفاد من زكائه يافنـ.ـد.م. وصدقني هتكون فخور بيه زي ما حضرتك فخور بيا.
المدير: ايه رايك في كلام النقيب آدm ياسيادة العقيد مراد؟

مراد: بتأكيد. حضرتك إحنا كبرنا واتعرفنا من خلال توجيهات سيادتك. وديما تقولنا الجيل الجديد ليه الأولوية بأغتنام الفرص لإثبات الذات وإثبات نفسه. ف أنا برجح رأي النقيب آدm. ولكن القرار النهائي في أيد معاليك.
المدير: هز راسه بتفكير، أممم. خلاص تمام. نشوف الملازم باسم. وياخد فرصته مع الرائد أحمد.

وأبتسم وقال. هذا الشبل من ذاك الاسد. نفس الأسلوب والتضحية والتفاني. أنت وابوك وخالك. ماشيين على نفس المنوال. والأخلاق الجميلة.
وشعارنا هو، إن الجميع للفرد!
مراد وفهد وآدm قالوا. والفرد للجميع!

بعد لحظات.
مراد وفهد وآدm خارجين من مكتب المدير.
مراد: بمكر. حلوه الحركة دي. أنت مش عايز المدير يعرف بالظروف اللي بنمر بيها. ف زحلقت نفسك بذكاء
وانك تخلي باسم ياخد مكانك. علشان يثبت نفسه.
آدm مراد: بثبات. هو فعلاً كدا بالظبط. لكن مننكرش إن باسم من حقه ياخد فرصه. وكمان هو محتاج للمكافأه أكتر مني.
وكمل بجديه. ومش من حق أي حد أنه يعرف أي حاجه تخص آرين! آرين خط أحمر.

فهد: رفع عينيه ل آدm. ومن تشويش أفكاره مش عارف يقول ايه؟
لازم تفكر بهدوء يافهد لازم تقعد لوحدك وترتب أفكارك.
معقول آدm مطلعش المأمورية علشان آرين!

عند فهد.
آرين قاعده ع السرير وضمها ركبها بايديها. ووشها ملفوف. وسرحانه.
سرحانه في سنين كتير فاتوا. افتكرت شقاوتها وضحكتها إللي من القلب. ولما كانت ترخم على آركان.
وهزارها مع بنات العيله.
وافتكرت تيم! ودmـ.ـو.عها نزلت في صمت. لما افتكرت تيم فخور بيها وأنها أجمل أخت وأجمل بـ.ـنت ف الدنيا.

وافتكرت آدmها. وغيرته عليها من جمالها في أي حفله وأي مناسبه. وانه شايفها فراشه كلها ألوان مختلفة وجميله وسماها الضي. آرين ضي آدm!
وصعبت عليها نفسها. وبكت بحرقه وقلب موجوع.
رينو: سمعت صوت عـ.ـيا.طها المكتوم والموجوع. وقالت بدmـ.ـو.ع. آرين ياحبيبتي. تالين جت وعايزه تتكلم معاكي شويه قبل ما تخرج ع سنتر الدروس.
آرين: مسحت دmـ.ـو.عها. ومش عارفه تقول إيه؟ هي بتحب تالين. وكلامها ديما بيلمس قلبها. لكن مردتش.

تالين: قالت أنا هحاول معاها ياعمتو. بس بالله عليكي متعيطيش.
رينو: ربتت ع أيدها وقالت. حاولي معاها يا تالين هي بتحبك.
تالين: حاضر ياعمتو. وخبطت ع الباب. وقالت آرين ياحبيبتي. ممكن تفتحيلي؟!
آرين: حطت أيديها على ودنها وغمضت عينيها وقالت بصوت وا.طـ.ـي و موجوع. سيبوني لوحدي. سيبوني في حالي بقى. حـ.ـر.ام عليكم.
تالين: سمعت عـ.ـيا.طها. وقالت.

آرين أنا قرأت حكمه قبل كدا. ومكنتش فاهمه معناها. وقولت هسأل تيتة مريم عليها. لكن دلوقتي فهمت معناها
والحكمه بتقول.
لأن أعض على جمرة أو أن أقبض عليها حتّى تبرد في يدي أحب إليّ من أن أقول لشيءٍ قضاه الله: ليته لم يكن...
وثِق بحدوث الفرج من الله سبحانه، إذا رأيت أمراً لا تستطيع غيره، فاصبر وانتظر الفرج. استعن بالله والجأ إليه واطلب منه المعونة، واسأله أن يُلهمك الصبر والرضا بقضائه؛.

هكذا يكون الصبر عند البلاء.
آرين!
تالين: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع وقالت. طيب بالله عليكي افتحي. أهون عليكي أمشي من غير ما أشوفك. ويعالم ممكن أخرج ومرجعش تاني. ممكن تعتبريها آخر امنيه وانتي تحققيهالي. وا!
آرين: قامت بسرعه وفتحت الباب. ولفت ضهرها لتالين. وقالت بخـ.ـنـ.ـقه. ممكن تبطلي الهبل اللي انتي بتقوليه ده ياتالين؟

تالين: أبتسمت وقالت. أنا عارفه إني مش ههون عليكي. وبعدين أنا في معية الله واللي مكتوب اكيد كله خير.
آرين: دخلت وضهرها لتالين.
تالين: بزعل حقيقي لكن قالت بثبات. ممكن نقعد شويه. عايزه اتكلم معاكي قبل ما أنزل.
آرين: قعدت ع الكرسي بصمت.
تالين: قعدت قصادها وقالت. عامله ايه دلوقتي ياحبيبتي.
آرين: بصت بعيد ودmـ.ـو.عها متحجره وبتحاول تكابر إحساسها بالعجز. وقالت أنا تمام. تمام.

تالين: أبتسمت بحب وقالت. ت عـ.ـر.في إن شخصيتك الجد دي انا مستغرباها.
آرين: بجديه. ليه يعني؟
تالين: بتـ.ـو.تر. اء. أبدا أنا بس بحب شخصيتك المرحه الجميله. أنا بحب ضحكتك. بحب آرين بـ.ـنت خالو إللي ديما بتضحك حتى لو في وش المخاطر.
آرين: بحـ.ـز.ن. خلاص ياتالين. مفيش حاجه بتفضل على حالها. كل حاجه بتتغير مع الظروف.
تالين: أبتسمت وقالت. انتي في امتحان مهم يا آرين. انتي متخيلة عظمة اللي انتي فيه؟

آرين: بصت ل تالين. وقالت عظمة إللي انا فيه!
تالين: أيوه. انا بتكلم جد. انتي مش مستوعبه أنتي ف إيه؟ انتي في امتحان. وعارفه مين اللي بيمتحنك؟ رب العالمين يا آرين. ربنا بعزته وجلاله وعظمته وسلطانه. اصطفاكي انتي للامتحان ده. فهل انتي جاهزه تنجحي بالامتحان ده؟
آرين: استشعرت كلام تالين. وهمست أنا!

تالين: بتأكيد. أيوه أنتي. أنتي بنوته جميله جدا وكل العيله بتشهد بأن آرين كل حاجه فيها جميله. شكلا وموضوعا. والكمال لله وحده طبعاً. لكن أنا بتكلم عن شخصيتك. لون عيونك. شعرك.

خفة دmك. متفوقه. طموحه. فيكي حجات كتير جدا جدا حلوه وتاخدي عليها تسعه من عشره. ماشاء الله لاقوة إلا بالله. الكل مبهور بيكي. وكمان مسلمه وموحده بالله. محجبه. بتصلي وتصومي وبتقراي قرآن. وماشيه على نهج سيدنا محمد صل الله عليه وسلم.
ودلوقتي ربنا عز وجل بيمتحنك. لاختبـ.ـار قوة إيمانك. هل هتقدري تكملي؟ هل هتقولي أنا راضيه يارب وجاهزه للاختبـ.ـار؟ ولا هتقنطي من رحمة الله؟

آرين: بنفي. حاشه لله. رحمة ربنا كبيره جدا ياتالين.
وكملت بدmـ.ـو.ع. وأنا عشمانه في رحمته. أنه يلهمني الصبر وأنجح في الامتحان ده.

أنا عارفه إني في ابتلاء. لكن الصدmه كانت شـ.ـديده عليا. بقى عندي رهبه من كل حاجه. ت عـ.ـر.في ياتالين أنا بقيت بخاف من النار. بخاف من أي حاجه. كوابيس وحشه جدا. وبصبر نفسي بالصلاه. بس من جوايا محطمه ياتالين. محطمه بالكامل. كل ما افتكر شكلي إللي اتغير مليون درجة أحس بالعجز واني خلاص مبقتش انفع أواجه العالم بشكلي ده.

تالين: قامت وضمت راسها لحـ.ـضـ.ـنها. وقالت بدmـ.ـو.ع. اصبري آرين. اصبري ع ابتلائك وهتشوفي نتيجه تفرحك صدقيني. المقصود من الابتلاء. الفرار من الله وإلى الله.
آرين: مسحت دmـ.ـو.عها واتنهدت بتعب. وقالت بإستسلام. الحمدلله على كل شيء.

الساعه 4 قدام محل بيتزا.
آدm مراد: أخد الاوردر وخرج. وفتح باب العربيه. وحط الطلب جمب شنطه كبيره. وركب العربيه واتصل ع رينو!
رينو: ردت الو.
آدm مراد: أيوه ياعمتو. آرين عامله ايه دلوقتى؟
رينو: بحـ.ـز.ن. حابسه نفسها في اوضتها. ورافضه تفتح حتى لأركان. لكن جت تالين وقعدت معاها شويه
ونزلت معاها آيان تحت يلعب مع محمد علشان آرين متضايقش. ومش عارفه اعمل ايه تاني؟
آدm مراد: بتفهم. مفيش حد من كبـ.ـار العيله كلمها؟

رينو: جدك آدm منع أي زياره هنا فوق. وكل إللي يجي يقعد معاه تحت في الفيلا.
ودلوقتي جدك أشرف وجاسر وعمتو ملك وهنا موجودين تحت.
آدm مراد: هز راسه فعلاً كدا أفضل علشانها. طيب أنا جاي وجايب أكل وهطلع عندك ع طول. آركان عندك؟
رينو: ايوه يا حبيبي. وكملت بترجي. آدm أنا عايزه آرين ترجع زي الاول!
آدm مراد: اطمني. آرين هتبقى بخير.
رينو: ربنا يسمع منك واحنا في انتظارك يا حبيبي.

آدm مراد: مع السلامه. وقفل. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وشغل العربيه وساق رايح لضيه.

فيلا السيوفي.
طارق: اسمعي يا رنا.
رنا: نعم يا حبيبي.
طارق: إيه رأيك. لو جبنا هدية حلوه كدا للبت آرين.
رنا: بحيره. مش عارفه ياطارق. ممكن تفكر إننا بنعمل كده علشان موضوع الحادثه ده؟ أنت عارف أنها بقت حساسه زيادة عن اللزوم.
طارق: بتفكير. لأ سيبك من موضوع الحساسه ده. أنا هتعامل معاها. بس أنتي فكري معايا. نجبلها هدية زي إيه؟
رنا: بتفكير. إيه رأيك في موبايل جديد؟
طارق: لأ هي عندها موبيل موديل السنه.

رنا: أممم طيب نجبلها عروسه؟
طارق: بغـ.ـيظ. ياريتني مسألتك.
رنا: بدهشه. اله. ليه بس ياطارق. مالها العروسه؟
طارق: عروسه لواحده في كليه يارنا؟
رنا: بتأكيد. طبعاً طيب ده أحلا وقت تشتري فيه عروسه للبـ.ـنت.
طارق: هز راسه لأ مش مقتنع. بصي إحنا نشوف حاجه أونلاين كدا ونختار مع بعض اشطا؟
رنا: ماشي فكره حلوه برضه.
طارق: طيب قومي بقى هاتي اللاب توب وتعالى نختار حاجه حلوه قبل ما نروحلها.
رنا: حاضر.

عند فهد
آركان فتح لأدm. وشاف آدm. وشايل أوردر الغدا. و آركان شال معاه.
آدm: دخل وسلم ع عمتو.
آركان: بحماس. والله إبن حلال. أنا جعان مو!
آدm مراد: بصله بتحذير.
آركان: احم. طابخه ايه ياماما!
رينو: أبتسمت. وقالت. لأ. إبن أخويا قالي متعمليش أكل ياعمتو.
آركان: هرش في قفاه وقال. اه. قالك متعمليش أكل. قومتي انتي معملتيش صح؟
رينو: هزت راسها أيوه.

آركان: أممم. وبص ل آدm وقال ايه اخلع؟! ولا لينا في الاوردر نصيب؟
آدm مراد: بثبات. محدش هياكل غير لما آرين تقعد. غير كدا صدقني مفيش حد هياكل.
آركان: خبط ع خدو بتمثيل. وقال. ايوه يبقى هنسمع صوصوة العصافير لبكره.
آدm مراد: عمتو. ادخلي اندهي آرين. وقوليها إني منتظرها هنا.
رينو: ثواني حاضر. وربنا يهديها وتخرج.
آركان: قوليلها في بيتزا وريحة مشويات. وهتلاقيها سمعا وطاعه.

آدm مراد: من بين أسنانه. ممكن تنجر ع المطبخ وتجيب طباق وانت ساكت!
آركان: بلع ريقه. ورايح المطبخ. وقال جواه. ياستار. ياستار يارب. وده هيبقى جوز أختي إزاي؟ الله يرحمها. كانت روحها حلوه.
آدm مراد: اتحرك بخفه. وفتح باب الشقه. وجاب شنطة هدايا كبيره جدا. وخباها ورا كنبة الليفنج.
آرين: من ورا الباب. رغم دقات قلبها المشتاقه للمرعـ.ـب. قالت بجديه.
أنا مش طالعه لحد. ولو سمحتي أنا هنام.

رينو: بترجي. يا آرين ياحبيبتى أنتي عارفه إن آدm عمره ما هينزل غير لما يطمن عليكي.
وبعدين ده آدm يا آرين. آدm اللي بيحبك وانتي بتحبيه.
آرين: بعـ.ـيا.ط. أنا مبحبش حد. مامي بالله عليكي ارحميني.
رينو: جت تتكلم!
آدm مراد: شاور ليها ووقف قدام الباب.
آرين: قالت بو.جـ.ـع.
خلاص يامامي أنا مبقتش آرين اللي انتوا تعرفوها. أنا واحده تانيه خالص. حتى مابقتش أشبه آرين في أي حاجه. أنا!
آدm مراد: من ورا الباب قال.

أنتي آرين. ومفيش حد فعلا يشبهك.
لأنك نادره ومفيش زيك. ولو سمحتي بقى ممكن تطلعي أنا جاي اطمن عليكي. خمس دقايق وماشي.
آرين: رفعت كف أيدها ع الباب وبتعيط بصمت.
آدm مراد: سمع همسات عـ.ـيا.طها. وقال بو.جـ.ـع. آرين خليني أشوفك قبل ما أمشي.
آرين: هزت راسها لأ لأ يا آدm لو سمحت سبني.
آدm مراد: مسح ع شعرو بخـ.ـنـ.ـقه. وقال بمكر. طيب يا آرين أنا طالع مأمورية. ويعالم هرجع تاني ولا لأ. وكنت عايز أشوفك قبل ما أسافر.

آرين: بصدmه. مسافر!
آدm مراد: بجديه وصوت جهوري. انا هستناكي في الليفنج. خمس دقايق ولو مخرجتيش. أنا همشي. وممكن متشوفنيش تاني. ومش هتسمعي صوتي أبدا.
آرين: بترجي. أرجوك يا آدm كفايه.
آدm مراد: هز راسه لرينو يطمنها. وقال بتجاهل. عمتو أنا قاعد في الليفنج بعد إذنك. واتحرك.
رينو: بترجي. علشان خاطر مامي يا آرين. شوفي آدm عايز ايه وارجعي تاني. ارجوكي متخسريش كل حاجه.

آرين: غمضت عينيها. وحطت راسها ع الباب. وقالت بو.جـ.ـع حاضر يا مامي!
آركان: شـ.ـد رينو ف المطبخ وقال بتحذير. أنا هقعد معاهم. علشان لو قولتي قوم يا آركان؟
مش هقوم. أنتي عارفه أنه ماينفعش تمام؟
رينو: بتنهيدة تعب. يابني. هو آدm عيل صغير؟ وبعدين أنت شايف أختك حالتها إزاي؟
آدm زي ما انت شايف. جايب ليها غدا وجاي كنوع من التغيير وأنه يحتويها.
آركان: كل ده جميل وزي الفل.

وأنا عارف وواثق في آدm وأختي. لكن مايرضكيش اخش اوضتي وأختي قاعده مع إبن عمتها بره؟ ولا أنتي شايفه إيه يادكتوره؟
رينو: بحيره. معاك حق. طيب سيبها ع الله.
وانا يعني استحاله هسيبهم. لكن كنت هقعد قصادهم.
آركان: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال. أساساً آدm بجح ودي أحلا حاجه بتعجبني فيه. يلا بينا علشان أنا جعان.
وطلعوا وقعدو مع آدm.
آدm بص ف الساعه وفاضل دقيقه واحده. والدقيقة خلصت و آرين مخرجتش.

آدm مراد: هز راسه تمام. وقام وقف. وقال أنا نازل. ومشي كام خطوه.
آرين: بصوت مبحوح. آدm!
آدm مراد: أبتسم. ولف ليها.
وكأنه شايفها لسه ملكة قلبه وضي حياته.
ايوه أصل هو بيحب روحها أسلوبها أخلاقها. مش شكلها وبس! وقال بإبتسامة حب.
لحقتي نفسك في آخر ثانيه.
آرين: لابسه فستان اسود في ورد أحمر وقعدت جمب رينو من غير ما تتكلم. ولكن قلبها رافض فكرة السفر.
رينو: ربتت ع أيدها وابتسمت ليها.

آركان: من جواه غيران. لكن كل حاجه ماشيه صح.
هو موجود يبقى فين المشكله؟ وكمان راحة أخته عندو اهم حاجة.
آدm مراد: قعد ع الكرسي. وقال بهدوء. عامله ايه يا آرين؟
آرين: هزت راسها بحـ.ـز.ن. كويسه الحمدلله.
آدm مراد: آرين انا جاي اطمن عليكي. واتكلم معاكي قبل ما أمشي.
آرين: قلبها بقى حزين أكتر أنه هيسافر. وقالت بحـ.ـز.ن. خير يا آدm.
آدm مراد: قبل أي حاجه. عايز اتغدا.
آرين: رفعت عينيها بدهشه. نعم!

آدm مراد: بشبح ابتسامة. اتغدا. وكمان أنا اللي عازمك ع الغدا.
آرين: برفض لأ ميرسي ماليش نفس.
آركان: ليييييه؟ لييييه حـ.ـر.ام كدا. أنا جعان وثانيه واحده هكشف كل أوراقي.
يلا يا آرين وحياة اخوكي ياشيخة.
رينو: مسدت على ضهرها وقالت بحنان. حبيبتي. آدm تعب نفسه علشانك.
وجاب ليكي الأكل إللي أنتي بتحبيه.
آرين: بدmـ.ـو.ع أنا مش جعانه.
آدm مراد: بص ل عينيها وقال. بس انا جعان. وعايزك تاكلي معايا. وكمان آركان وعمتو.

آركان: أبوه بقى.
رينو: لأ انا هستنى فهد. مش هينفع أكل من غيرو.
آدm مراد: تمام. أمسك يا آركان كل الشنط دي وجهز السفره لينا. وغمز ل آركان. علشان آرين تاكل.
آركان: أبتسم. ماشي ياعم آدm. د وانا تحت امر آرين هانم. واخد الشنط. وبيجهز السفره.
آدm مراد: عمتو هاتي علاج آرين بعد إذنك!
رينو: اه علاجها في اوضتي ثواني هروح اجيبه. وقامت.
آرين: قلبها بيدق بسرعه.

آدm مراد: بيتأمل فيها. وابتسم ليها وقال. كل حاجه هتعدي. طول ما انا جمبك ومعاكي.
آرين: بو.جـ.ـع. آدm. اء، انا...
آدm مراد: أنتي إيه ياضي آدm؟
آرين: بدmـ.ـو.ع. خلاص يا آدm. الضي اتحرق وانطفى.
آدm مراد: بنفي. أبدا. الضي إللي جوايا منك كفيل ينور عتمة كفيف.
وينور بصيرة اي عليل. ضيك جوايا من روحك يا آرين.
عمر ضيك مكان بشكلك. أو تفاصيل وشك.
لأ. إللي بيختار حد. بيختاره كله على بعضه. وأنا عايزك كلك على بعضك.

آرين: بدmـ.ـو.ع. الكلام ده كان قبل ما اتشوه. لكن دلوقتي الأمر يختلف.
آدm مراد: اللي اتشوه تفكيرك يا آرين. أنتي سلمتي نفسك لشيطانك إللي بيظهر ليكي عيوب مش موجوده فيكي.
طيب عايز اقولك حاجه بسيطه جدا وهو سؤال في نفس الوقت.
ولنفترض إني أنا وانتي متجوزين. وحصلت ليا حادثه في أي مأمورية.
وارد جدآ يحصلي عاهه واقعد من شغلي. ووقتها هبقى في نظر كل العالم اني معاق! لكن انتي هتشوفيني إزاي؟

آرين: بدقة قلب خايف. قالت. أولا بعد الشر عليك. ثانياً أنا عمري ما هشوفك كدا أبدا. لاني!
وسكتت وبصت بعيد بحرج ولعنت نفسها.
آدm مراد: بمكر. لأنك شايفه آدm بصوره واحده مش كدا؟
آرين: أيوه أيوه صح.

آدm مراد: ابتسم. وده برضو اللي كل العيله شايفاكي بيه. آرين ليها صوره واحده وبس ثابته في عقلنا. ومش هتتغير مهمها حصل. ودلوقتي عايز منك إنك تساعديني. إني أقف جمبك وتكملي قرص العلاج. وصدقيني انتي هتشوفي نتيجه ترضيكي أنتي.
آرين: هزت راسها بإستسلام. لكن قالت بغصه. أنت هتسافر امتى يا آدm؟
آدm مراد: أبتسم وقال استحاله أسافر واسيبك ياضي عتمة آدm!
آرين: بدأ شعاع الأمل يتجدد جواها.
رينو: جابت العلاج.

آركان: كان واقف وسامع كل كلمة. واستريح لأن أخته هتبدا قرص العلاج. من غير مشاكل.
آدm مراد: أخد العلاج وقال. امسكي علاجك ده قبل الغدا.
آرين: اترددت في أنها تاخد الدوا.
رينو: اخدته من آدm وقالت. بـ.ـنتي هتاخد مني انا مش كدا ياحبيبتي؟
آرين: استسلمت. و أخدت العلاج.
آركان: يلا بينا الغدا جاهز. وكمل بتمثيل.
مش عايز أقولكم قد ايه طلع عيني في المطبخ. يلهووووي ع الفرهده.

رينو: أبتسمت وقالت معلش الجوع يعمل أكتر من كدا.
قوم يا آدm. قوم ياحبيبى اتغدا. وانتي كمان يا آرين.
آدm مراد: قام وشاور ل آرين. وقال يلا يا رينو ياصغيره.
آرين: قامت بحرج وجواها رافض الاستسلام اللي هي فيه.
لكن مش عارفه ليه مسلوبه ف عشق الادm.
آركان: شـ.ـد الكرسي ل آرين وقال اتفضلي ياريبونزل هانم.
آرين: قعدت ومش حاسه بلذة الحياة. حاسه كأنها دmيه بتتحرك علشان الوقت يعدي وخلاص.
آدm مراد: شـ.ـد الكرسي وقعد قصادها.

آركان: بنهم. أممم فراخ مشويه وبيتزا وشاورما سوري وسلطات والذي منه. تسلم ايدك يا آدm باشا.
آدm مراد: هز راسه. وقال أنا جايب البيتزا والشاورما ل آرين. وكمان ازازة كاتشب ليها راحت فين؟
آركان: بمكر. أممم هي دي وطلعها من ورا ضهرو.
آدm مراد: بثبات. ايوه دي ل آرين.
آركان: بغـ.ـيظ مصطنع طيب وأنا؟
آدm مراد: بياكل وقال بعدm إهتمام. قوم جيب من المطبخ. أنا مش هأكلك واصرف عليك وانت شحط.

آركان: بغـ.ـيظ. يعني صارف كل ده والفيزا خلصت ع الكاتشب؟
لأ وقال ايه؟ مش هصرف عليك؟ والله! احم طيب خلاص رايح أجيب الكاتشب. وقام.
آرين: قاعده ساكته.
آدm مراد: فتح علبة بيتزا وحطها قدامها. وقال بخبث لو ما اكلتيش. صدقيني هأكلك بأيدي قدام آركان!
وانتي عارفه إني مبخافش ولا بقول كلام وخلاص. عايزاني اكلك بأيدي. أنتي حره!
آرين: تنحت بزهول. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. قالت بحرج. لأ انا هاكل. أحم.

آدm مراد: مسك قطعة بيتزا من قدامه. وقال طيب امسكي دي كليها.
آرين: بتـ.ـو.تر. لأ انا قدامي أهو.
آدm مراد: أبتسم. وقال حابب نقسم كل حاجه انا وأنتي مع بعض.
آرين: اتلخبطت. ورفعت أيدها بحرج واخدتها.
آركان: جه وقال اوعااا الكاتشب. وقعد وقال بسم الله. كلي ياريبونزل. كلي يابت العزومه دي مش هتحصل غير كل كسوف للشمس.
آدm مراد: بصله وقال كل وانت ساكت.
آركان: بغـ.ـيظ مكبت وقال جواه. اومال لو مكنش في بيتنا كان عمل ايه؟

آدm مراد: آركان. كل بسرعه علشان هاخدك مشوار مهم.
آركان: كح وقال أستر يارب...
آدm مراد: بيسـ.ـر.ق النظر ل آرين. وقلبه زعلان عليها. لأنه حس أنها بتاكل بشرود.
وكأنها عايشه في عالم تاني. لكن اهتم بيها ع قد ما قدر.
رينو: بتكلم فهد في الفون وحكتله على كل حاجه من أول اغماء آرين لحد ما اكلت أخيرا بفضل الله ثم الديزل.
وفهد بيسمعها وساكت تماماً...

بعد شويه في الليفنج. قاعدين بيشربوا قهوة.
آركان: قام وقال. انا هغير هدومي وجايلك ياوحش. مش هتاخر. واتحرك.
آرين: قامت وقالت أنا محتاجه استريح شويه. بعد اذنكم.
آدm مراد: حط الفنجال وقام. وقال. تمام استريحي انتي. والدكتور جاي مع تيم وهيغيرلك ع الجـ.ـر.ح.
آرين: هزت راسها بحـ.ـز.ن.
آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. آرين كفايه نظرة الحـ.ـز.ن دي. أنتي هتبقي كويسه صدقيني.
رينو: شالت الصينيه. وسابتهم ودخلت المطبخ.

آدm مراد: بتنهيده. آرين عايزك تفكري بطريقه أسهل من كدا.
آرين أنتي كنتي في خطر حقيقي. وربنا ستر وانتي معانا دلوقتي. وف أيدينا نعالج اي جـ.ـر.ح.
أنتي حواليكي ناس كتير جدا بتدعمك.
كلنا جمبك ومعاكي. وأنتي لازم تاخدي خطوه ايجابيه علشان أنا أقدر اكمل.
آرين: بتنهيدة و.جـ.ـع. تكمل ايه يا آدm؟
آدm مراد: اكمل مشوار ميراث العشق. مشواري مع ضي آدm.
لازم تفوقي لنفسك. علشان قريباً هتنزل نحجز فستان الفرح انا وانتى.

آرين: عيطت بحرقه. وقالت. فستان فرح؟
كل أحلامي ادmرت بعد الحادثه خلاص.
ولو سمحت يا آدm متتكلمش معايا في أي حاجه تخص الارتباط. أنا قولت قراري ومش هتراجع فيه!
آدm مراد: قرب من وشها وقال ببرود. احلمي. وعلشان اثبتلك إني مايفرقش معايا آثار الحادثه دي.
عايز اقولك إنك مش هتدخلي العمليات غير لما تبقي مراتي.
أنا مايهمنيش تفكيرك إنك مشوهه والكلام الفارغ ده. أنا شايفك ملكة كل زمان ومكان. يبقى الموضوع منتهي.

آرين: رغم فرحتها بكلام آدm وتمسكه بيها. لكن قالت. مراتك! هو بالعافيه.
آدm مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال. مفيش حاجه بالعافيه. بس انا بقولك على اللي هعمله حتى لو حصلت اني أجيب المأذون في المستشفى!
اه وع فكره عايز بعد ما أنزل أنا و آركان. تبصي ورا كنبة الليفنج دي. أوكي يا آري؟
رينو: واقفه في المطبخ وسامعه كل كلمه قالها آدm. ودmـ.ـو.عها نازله زي المطر.
آركان: قرب منها ومسح دmـ.ـو.عها وقال. آدm راجـ.ـل. وبيحب آرين بكل كيانه.

وأنا بحترمه واحترامي ليه زاد بعد كلامه ده. أنتي متعيطيش انتي تضحكي وتفرحي. إني جوز بـ.ـنتك المسقبلي هو الديزل!
آدm مراد: اخد المفاتيح والفون. وقال ل آرين وهو خارج. افتحي فونك علشان هتصل اطمن عليكي بليل. يلا يا آركان! وخرج.
آركان: ودع أمه. وسلم ع آرين ونزل.

آرين: واقفه شاره. وكلام آدm بيتردد في ودنها.
وبصت ع الكنبه. وراحت عندها وشافت حجم الشنطه كبيره جدا. واستغربت.
واخدتها. ودخلت الاوضه. وحطتها ع السرير. وطلعت منها.
حـ.ـيو.ان الباندا العملاقة.
آرين: شهقت بفرحه. وقالت بإنبهار حقيقي واو الباندا العملاقة. وحـ.ـضـ.ـنتها. وضحكت بدmـ.ـو.ع.
وقعدت على طرف السرير وضمتها اكتر وعيطت بصوت موجوع. ومش قادره تتخطى حاجز التشوه إللي حصل من جواها!

عدا كام أسبوع كمان.
وكل العيله احتوت آرين واتعالجت بالطريقه الصحيحه. وفهد ورينو وتيم و آركان كانوا جنبها ديما. و آدm كان أكبر داعم ليها.
في المستشفى.
تيم: خبط ودخل وقال بابتسامة صباح الفل والياسمين على دكتورتنا آرين.
آرين: صباح الخير.
تيم: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. صدقي يابت يا آرين أنا مش واخد عليكي عاقله كدا.
بس معلش مسيرك ترجعي مـ.ـجـ.ـنو.نه زي الاول.
آرين: بتنهيده إن شاء الله.

تيم: ياستار يارب. ايه يا بت البوز ده؟
آرين: بدmـ.ـو.ع. نفسي أخد آيان في حـ.ـضـ.ـني ياتيم. نفسي مايخافش مني. وبصت لتيم. وقالت بترجي. نفسي أرجع زي الاول. نفسي اشوف نفسي جميله زي الأول.
تيم: بحـ.ـز.ن حقيقي. بس يا آرين بس انا أكتر حاجه بتضايقني لما بشوفك مخـ.ـنـ.ـوقه. اهدي كدا. وبعدين انا جايلك وجايب ليكي اللاب توب ده.
آرين: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت. ليه انا مش فاهمه حاجه؟

تيم: استني اصبري ع رزقك. بفتح اللاب اهو وهتشوفي كل حاجه بنفسك.
أهو أشتغل. بصي بقى أنا جبت ليكي حالات هنا من المستشفى. كانت جايه برضو في حوادث حريق ربنا يعافينا ويعافيكي إن شاء الله. وكمان حوادث زي ميا نار. وحوادث سير. وحاجات تانيه كتير. وأحنا قومنا بعلاجها.
آرين: بأمل. وبعد العلاج ورجعوا زي الاول؟

تيم: بكـبـــــريـاء. عيب يابت تقولي كدا. أنا الدكتور تيم يعني الثقه في الأداء بفضل الله. واعلا تشطيب تلاقيه عندي وبس ههههه.
آرين!
تيم: بغـ.ـيظ. ع فكره بقى. مش هيجرالك حاجه لو ضحكتي.
آرين: ممكن أشوف الصور؟
تيم: حاضر يستي. أتفضلي. شوفي دي اول حاله انا دخلت عملت ليها عملية تجميل. دي صورتها قبل الحادثه. وبعد الحادثه.
دي بـ.ـنت كانت جايه في حادثة ميا نار. وربنا ستر. وبعد عمليات التجميل بقت بالشكل ده!

آرين: فتحت عينيها بدهشه وقالت مش معقول دي بقت أجمل؟ أنت متأكد ياتيم؟
تيم: طبعا يابـ.ـنتي. وبصي كمان دي حالة حروق من الدرجة التانيه برضو. وعملت ليها تلات عمليات علشان أرجعها زي الاول. وبصي دى قبل وبعد. وكمان قبل الحادثه.
آرين: تنحت وقالت لأ انت أكيد بتهزر. دي مفيش فرق بين قبل وبعد.
تيم: بفخر. الشغل مافيهوش هزار يارينو ياصغيره.
آرين: بزهول. يعنى انا ممكن أرجع زي الأول بالظبط.

تيم: بمكر أنا ممكن اغير شوية حجات. وتبقى معانا حتة اجنبي كدا.
آرين: هزت راسها بالرفض. لأ لأ. انا عايزه أرجع زي ما أنا. تقدر تعملها بالله عليك ياتيم؟
تيم: أبتسم بحب وقال. تيم بيوعدك أنه هيعمل كل إللي يقدر عليه علشان ترجعي آرين أختي وبـ.ـنتي الصغيرة. اللي نفسي أشوفها بتضحك زي الاول.
آرين: حطت أيديها على وشها. ودعت ربنا بقلبها كتير أنها ترجع زي الاول.

تيم: أبتسم يتنهيده. وقال. بكره إن شاء الله هنعمل أول عمليه للانسجه. وإن شاء الله خير.

بعد لحظات.
فهد: دخل وابتسم بحب صباح الخير يا آريني.
آرين: قامت بسرعه وجريت لحـ.ـضـ.ـنه. وقالت بأمل جديد. بابي تيم هيرجعني زي الاول.
فهد: ضمها لقلبه بحنان وقال. إن شاء الله ياحبيبتى وانتي في كل حالاتك جميله يا آريني. المهم بقى انا جبتلك النوتيلا اللي انتي بتحبيها. ومش بس كده. أنا هاكلك بأيدي.
آرين: بهدوء. ميرسي لحضرتك يابابي.
فهد: أبتسم. وبيأكلها. وقال عايزك تساليني سؤال يا آرين؟

آرين: بعدm فهم. أسألك سؤال؟ مش فاهمه.
فهد: حط ايدو ع خدها وقال. اسأليني وقوليلى ايه أمنيتك دلوقتي يابابي؟
آرين: بحنين. إيه أمنيتك دلوقتي؟
فهد: ابتسم بحنين وقال. اني اشوف ضحكتك الجميله. واسمع منك بابي فهد حبيبي!
آرين: عيونها لمعت. لكن ضحكت بدmـ.ـو.ع وأترمت في حـ.ـضـ.ـنه باحتياج وقالت. بابي فهد حبيبي.
فهد: أخد نفس عميق وقال. يااااه. ياااه يا آرين لو ت عـ.ـر.في أنا مشتاق لضحكتك وراحة بالك قد ايه؟

آرين: اوعدك حضرتك إن كل حاجه هترجع زي ماكانت.
رينو: دخلت و افراد العيله. وقاعدين يتكلموا مع آرين.
آرين: قامت وقالت هروح اتوضى. وا!
وفاجأه آرين اتخضت والكل اندهش. من اللي وقعت قدام رجليها.
آرين: بترفع عينيها شافت آدm بينهج وغـــضــــب العاالم في عينيه. وحدف لمار تحت رجل آرين زي ما وعدها
الكل بيهمس ومش فاهمين حاجه ومين البـ.ـنت دي؟
فهد: قام وقف. وشاف آدm و آركان. وقال مين البـ.ـنت دي يا آدm؟!

آدm مراد: ، بينهج بغـــضــــب ومردش!
آرين: وطت ومسكت البـ.ـنت من دارعها علشان تشوف مين. وقالت بتعجب. وعدm فهم. لمار!
آركان: بنرفزه ايوه يا آرين. لمار صحبتك!
فهد: زعق مـ.ـا.تفهموني في ايه؟ والبـ.ـنت دي ليها علاقه باللي حصل لبـ.ـنتي ولا لأ؟
آركان: قبض ع ايديه بغـــضــــب وقال. للأسف أيوه يابابا. لمار هي السبب في كل ده؟
الكل فتح عينيه بصدmه.
رينو: قامت برجفه ومصدومه!

آرين: سابت دراع لمار. و اتعدلت ببطء وصدmه. وهمست بتيه. لمار هي السبب؟!
فهد: صك ع أسنانه بغـــضــــب كبير. ومسك لمار من شعرها وقومها من مكانها.
الكل خاف من رد فعل فهد.
لمار: بتصرخ وقالت والله غـ.ـصـ.ـب عني. ااااه سيب شعري أرجووووك.
فهد: بشر كبير. قال. غـ.ـصـ.ـب عنك؟ تدmري مستقبل بـ.ـنتي وكنتي هتقــ,تــليها وتقولي غـ.ـصـ.ـب عنك؟ دي انتي مـ.ـو.تك ع أيدي.
وضـ.ـر.بها قلم بكُره كبير. وقوته كلها.

لمار: وقعت على الأرض وبوقها اتجـ.ـر.ح من شـ.ـدة القلم. وصرخت بصوت عالى.
الكل أتصدm من فهد لكن محدش اتكلم.
مريم: بقلق همست ل آدm وقالت. آدm الحق فهد البـ.ـنت ممكن يجرالها حاجه في أيدو.
آدm: ببرود. معتقدش أنه هيجرالها دلوقتي.
وفهد لو مكنش عمل كدا انا اللي كنت هعمل كده.
مريم: بس يا آدm!
آدm: بهدوء. مريم سيبي الأمور تاخد مجراها. دي كانت هتقــ,تــل حفيدتك بالحرق...
قــ,تــل يامريم. مش مجرد قلم!

آرين: واقفه في حالة زهول. ومش قادره تصدق اللي سمعته من آركان.
فهد: شـ.ـد شعرها بقوه. وقال. وحياة أمك لاولع فيكي وهتعيشي نفس الإحساس إللي بـ.ـنتي عاشته.
وضغط ع شعرها اكتر. وقال انطقي يابت عايزه تقــ,تــلي بـ.ـنتي أنا؟ ليييييييه؟
آرين: اتخضت من صوت فهد وجـ.ـسمها رجف!
رينو: سندت آرين. وقالت بجمود وقوه.
متخافيش يا آرين.
أبوكي لازم يجيب حقك. وبصت ل آركان وآدm وقالت. إزاي عرفتوا أنها البـ.ـنت دي؟

آركان: قال بغـــضــــب. آدm كان شاكك فيها من زمان. ونبه ع آرين قبل كدا تبعد عنها. لكن لمار حاولت بكل الطرق تتصاحب ع آرين. واهتمت بتفاصيل حياتها وكل يوم تطمن عليها. ويوم شهادتها. كان في ولد إسمه شادي. راح يعاكس آرين. بس آدm ضـ.ـر.به. واللي عرفناه بعد كده. إن لمار عرفت من آرين أنها هي و آدm هيكونوا في الجامعه بكره. قامت لمار حطت خطة شادي علشان آدm يشك في آرين. والجامعه تتكلم ع آرين.

ويوم حادثة آرين اللي اتقفلت على أنها قضاء وقدر. مدخلتش ع آدm. وراح للمار البيت. ودخل عندها وحط جهاز تنصت في اوضتها وآمر بمراقبتها 24 ساعه. ولما لمار صحيت شافت ورقة متعلقه ع الحيطه. وآدm كاتب فيها.
معايا كل الادله ضدك وأنك ورا حادثة حريق المعمل. يومين بالكتير وهكلمك علشان نتفاوض وتشتري سكوتي بسعر مناسب.

وطبعا ده للتشكيك وهز ثقتها بنفسها وأكيد هتغلط. وفعلاً بعد يومين اتصلت على شادي وهي في اوضتها. وآدm وأنا سمعنا كلامها مع شادي. وأنها بتقوله.
اعمل ايه يا شادي أنا اه بكره آرين علشان دحيحه وحظها ضارب فوق. وانا بقرب منها علشان اعرف كل تحركاتها. ولما عرفت ان آدm رايح الجامعه خليتك تعاكس آرين علشان يشك فيها. لكن طلع العكس. وآدm ضـ.ـر.بك.

ومن جوايا نار من ناحية آرين. ولما نزلنا المعمل. سمعتها بتقول ل زهره متتكلميش علشان عايزه اجيب الدرجه النهائيه. وانا اتغاظت. ومن غير تفكير لما شوفت البـ.ـنت داخله متأخره. قولت هكعبلها علشان آرين تبوظ الإختبـ.ـار. وتتخانق هي والبـ.ـنت. وتجيب نتيجه وحشه. والبت بتجري كعبلتها. لكن عمري ما كنت أتوقع أنه يحصل معاها كدا. أنا من وقتها خايفه أن حد يعرف ومعرفش مين إللي سابلي ورقه في اوضتي. انا أحسن حاجه أسكت ولو حد اتكلم ندفعله فلوس ونعدي بقى واهي آرين خدت جزائها.

وطبعاً كل ده اتسجل. وآدm كان رايح يخلص عليها. لكن انا قولتله نفكر بالعقل أصل لو ضـ.ـر.بتها سهل جدا تمـ.ـو.ت في إيدك ومستقبلك ينتهي علشان واحده زي دي.
لأ احنا ناخد التسجيل ونطلع ع عميد الكلية ووقتها يتصرف. وفعلاً العميد فصل لمار من الجامعه نهائياً. ومحرومه من التعليم لمدة سنتين
وتبقى تقابلني بقى لو جامعه تانيه قبلتها.
الكل في حالة صدmة.
آدm مراد: أتحرك بغـــضــــب. ومسك لمار وقومها. وقال ل آرين بصوت حاد.

لمار قدامك أهي ورمتها تحت رجليكي زي ما وعدتك.
وأنا إللي بقولك أهو. خدي حقك منها بأيديكي.
لمار: بتعيط. وبتحاول تفلت نفسها من قبضة آدm. لكن شتان.
آرين: عينيها تايهه يمين وشمال بصدmه كبيره. والدmـ.ـو.ع اتحجرت في عينيها.
آدm مراد: بتحذير شـ.ـديد اللهجة. آرين بـ.ـنت فهد السيوفي متعيطش! حفيدة طارق السيوفي و آدm العدوي. ترفع راسها لفوق. وتاخد حقها من بوق الأسد وهي بتضحك.
ولو شوفت دmـ.ـو.عك. صدقيني مش هيحصل خير أبدا.

لمار قدامك خدي حقك منها!
فريحه: شهقت بخــــوف وجت تتكلم.
مراد: مسك أيدها وهز راسه ليها وقال لأ! سيبي إبنك يتصرف.
آرين: حست بالقوه وأنها تقدر طول ما عيلتها في ضهرها وبتدعمها. ودmـ.ـو.عها اتحولت لشرار. وإن ازااي صحبتها تفكر فيها بالشر ده.
لمار: بتترجف وبتعيط وقالت ارجوكي يا آرين اسمعيني والله مكنتش أقصد كل ده.
الكل أنتبه على صوت القلم إللي نزل على وش لمار بقوه كبيره من آرين.

آرين: بتنهج بزهول. وقالت. ليه يا لمار؟ ليه كل الكره ده ليا جواكي؟ اذيتك في إيه؟ عملت ليكي إيه؟
آدm مراد: ماسك لمار من شعرها. ومثبتها قدام آرين. وكأنه بيشفي غليله من ضـ.ـر.ب آرين ليها.
آرين: صرخت فيها بهستريا، لييييه كل ده؟ انتي عارفه أنا كنت حاسه بأيه وانا وسط النار؟ ومتقوليش غـ.ـصـ.ـب عنك لااا.
أنتي عارفه كويس أوي إن الدكتور حظرنا أكتر من مرة إن المواد الكيميائية قابله للأشتعال.

وأي غلطه هتأذينا. يعني عارفه إن أي غلطه ممكن تخسر حد حياته.
وانتي بقلب مـ.ـيـ.ـت دmرتي مستقبل بـ.ـنتين ملهمش ذنب معاكي.
غير أنك حقوده وقلبك كله شر.
البـ.ـنت إللي وقعتيها عليا كلها اتشوهت بسببك. وأنا أكتر واحده حاسه بيها.
وأنها شايفه نفسها دلوقتي عبء على كل إللي حواليها.
أنتي وصلتيني لمرحله إني كرهت أي إهتمام من اي حد.
عيشتيني في صراع بين الشفقه والحب الحقيقي. أنتي أبشع حد عرفته في حياتي كلها يا لمار.

وأنا مبسوطه إنك خسرتي مستقبلك. ويستحيل اي كليه تقبلك تاني.
آرين: ضحكت بو.جـ.ـع ونـ.ـد.م. وقالت ت عـ.ـر.في؟ أنتي إللي زيك فعلاً لازم يغير مني...
لأن أنا محظوظه. عندي عيله بتحبني. وأنها مستحيل تخليني واقفه مكانك ولوحدي.
لأ انا بـ.ـنت أحسن أب وأم في الدنيا كلها. وحفيده لأجمل وأروع عيله. وعندي أخ مفيش منه اتنين. وعندي أسباب كتيره جدا تستاهل إني مضعفش بعد كده. وا أواجه أمثالك.

لمار: من جواها مرعوبه من آدm وباقي العيله. وقالت. خلاص يا آرين أنا مستقبلي وحياتي انتهوا. بس ارجوكي بلاش محاكمه انتي عارفه إن مامي مش هتتحمل حاجه زي كده.
آرين: قبضت على أيديها وقالت. أنا لو عليا أحكم عليكي بالاعدام.
لكن تربيتي وكوني إني بـ.ـنت فمستحيل أبقي بكل الشر ده زيك.
وا عـ.ـر.في إنك مش هترتاحي في حياتك.
وصرخت فيها. اطلعي بره. سيبها يا آدm تخرج من هنا أنا مش طايقه أشوفها.

آدm مراد: شـ.ـد شعرها بقوه كبيره وهمس ف ودنها بفحيح أفعى.
أوعي تكوني فاكره إن دي النهايه. لأ. دي بداية دmارك على أيد الديزل.
فهد: بغـــضــــب العالم. شـ.ـد لمار من شعرها. وخارج بيها بره المستشفى. والكل بينادي عليه. ومبيردش.
آدm مراد: واقف مكانه وبينهج.
محمد: جواه زعلان جدآ ع إللي بيحصل. وقال. تيم ألحق فهد. ده مـ.ـجـ.ـنو.ن وممكن يعمل فيها حاجه.
تيم: بغـــضــــب مكبت. بلاش انا علشان لو لحقته هكمل عليها.

مراد: خرج بسرعه ورا فهد. وشافه بيركب العربيه وزق لمار بالعافيه فيها.
فهد: ركب العربيه.
مراد: ركب بسرعه جمبه. وقال بهدوء. ع فين ياحوت؟
فهد: بينهج وقال بغـــضــــب. شوفلي عنوان بـ.ـنت ال، دي في شنطتها. لازم اخلي أبوها يشوف نتيجة تربيته ال، ويفرح بيها.
مراد: أخد شنطتها وقاله ع العنوان. وطلعوا على بيت لمار.
وفهد ومراد اهانوا والد لمار بالذوق وأنه معرفش يربي بـ.ـنته ع الخير. وزرع فيها الشر والحقد.

وفهد هدد والد لمار أنه مش هيسيب حق بـ.ـنته وهيدmر مستقبلها بالبطيء. وهيخليها تكره اليوم اللي قابلت فيه آرين السيوفي!
وعدا اليوم أشبه بصدmه ل آرين. ولكن كالعاده الكل احتواها. ووقفوا جمبها وقدmوا ليها الدعم المعنوي.
-بقلمي مريم.
تاني يوم.

فيلا العدوي.
آدm مراد: خبط ودخل ع جدو في مكتبه. وقال صباح الخير يا بابا.
آدm: صباح الخير يا آدm.
آدm مراد: كنت عايز اقول لحضرتك إني هجيب المأذون علشان كتب الكتاب.
آدm: طيب مش تهيأ الموضوع ل آرين؟
آدm مراد: بجدية. أنا اتكلمت معاها امبـ.ـارح لكن هي لسه شايفه نفسها مشوهه. بس انا لازم أثبت ليها العكس. آرين أكتر واحده محتاجالي دلوقتي. ولازم أكون جمبها.
آدm: بمكر. وايه المطلوب مني دلوقتي؟

آدm مراد: بدهاء. دورك الكبير يا أمبراطور. أهم دور في الحكايه. وإنك بصفتك كبير العيله. تطلب ايد آرين رسمي قدام كل العيله وبكدا يبقى حطناها قدام الأمر الواقع.
آدm: أبتسم. وبص ف الساعه وقال. أنا قدامي ساعه واكون في المستشفى عند حفيدتي...
آدm مراد: بمكر. نفس الوقت إللي هكون فيه هناك بالمأذون.
آدm: هز راسه اتفقنا.
آدm مراد: أبتسم وخارج.
آدm: من غير ما يبصله. متنساش أوراق آرين لكتب الكتاب.

آدm مراد: بثقه. كل حاجه جاهزه من زمان جدا. وخرج يجيب المأذون.
آدm: بص قدامه وأبتسم على عشق الإمبراطو الصغير.

بعد ساعه.
آدm واميرته وطارق ورنا ومحمد ونور ومراد وفريحه و فهد ورينو وزين وتمارا و تيم وميرو و آركان كانوا مع آرين.
في المستشفى.
تيم: دخل عليهم صباح الخير.
كلهم صباح الخير.
تيم: بابتسامه. يلا يا آرين جاهزه لأول عمليه؟
آرين: أخدت نفس عميق وهزت راسها بتـ.ـو.تر. جاهزه.
تيم: طيب يلا بينا!
آرين: بصت ل فهد. وقلبها بيدق بخــــوف.
فهد: حس بيها وقام ضمها لقلبه وقال. مش عايزك تخافي. افتكري إني جمبك ومعاكي في كل مكان.

آرين: غمضت عينيها. وقلبها بيسأل عند آدm. وكانت بتتمنى تشوفه قبل ما تدخل العمليات.
فهد: باس جبينها وقال بخــــوف متداري. لا اله إلا الله ياحبيبتي.
آرين: هزت راسها وقالت. سيدنا محمد رسول الله. وودعتهم كلهم وخرجت.
آدm: بص ف الساعه.
آدm مراد: في آخر الطرقه وقال بصوت جهوري. استني يا آرين!
آرين: بدقة قلب. ولفت ل آدm بو.جـ.ـع كبير! لكن فتحت عينيها بزهول. وهمست. المأذون!
آدm مراد: شاور للمأذون وقرب من آرين.

وقال أنا لسه عند وعدي.
آرين: بتوهان ولخبطه ودقة قلب. هزت راسها لأ يا آدm. لأ. سبني على الأقل اعمل العمليه الأول.
آدm مراد: بتهديد وأمر. انتي مش هتدخلي العمليات. ولا هتعملي أي عمليه. قبل ما تكوني على ذمتي.
مش قبل ما تكوني آرين آدm العدوي!
آرين: واقفه بتتنفس بسرعه ومتـ.ـو.تره.
تيم: بفرحه. مع أني مش متفاجيء. بس والله أحسن خبر انهردا.
آدm مراد: ل تيم هنأخر العمليه شويه ينفع؟

تيم: بمكر. ياعم العمليه تستنى لكن المأذون مش هيستنى.
آرين!
آدm مراد: تعالى يا آرين.
كل العيله طلعت على صوت آدm.
آرين: هزت راسها بالرفض!
رينو: فتحت عينيها بدهشه. وقالت مش معقول. آدm جاي ومعاه المأذون.
آركان: بمكر. وكل الأوراق جاهزه معايا. بس بـ.ـنتك توافق.
فريحه: بصت لمراد وقالت إبنك آدm محصلش يامراد.
مراد: بفخر طبعاً ده إبن مراد العدوي يابت يا فريحه.
رينو: مسكت ايد فهد. وبصتله بترجي كبير. بالموافقه.

فهد: ضغط ع أيدها يطمنها...
آدm مراد: بص لجدو آدm.
الامبراطور: هز راسه يطمنه، و وقف قدام طارق و فهد. وقال.
انا عارف إن المكان مش مناسب. لكن أنا شايف إن ده انسب وقت لأحفادي.
وانا بصفتي كبير العيله. ف أنا بطلب أيد حفيدتي آرين لحفيدي آدm. قولت ايه ياطارق أنت وفهد!
آرين: قلبها بيدق بسرعه.
ميرو: قلبها دق بفرحه كبيره. وراحت هي وتالين وقفوا جمبها.

طارق: بفرحه. والله أنا موافق بالثلث. هو أنا هلاقي لحفيدتي زي الكشر ده فين؟ هو كشر أي نعم. بس راجـ.ـل من ضهر راجـ.ـل. ايوه منا اللي مربي أبوه!
الكل أبتسم. والفرحه بدأت تدق على قلبهم.
آدm: هز راسه تمام. لكن نعرف رأي أبوها!
فهد: باصص على آرين. وقرب منها وقال بثبات عكس الحنين إللي جواه. مش مهم رأيي. المهم رأي آرين.

آرين: مشتته ومش عارفه تاخد قرار. وبتفكر. إن وشها محروق، لأ انا كدا بظلم آدm معايا. هو مش مجبر ياخدني بالشكل ده. وهزت راسها بالرفض.
الكل ضحكته اختفت من رد فعل آرين.
فهد: تعالي معايا يا آرين عايز اتكلم معاكي شويه. واخدها الاوضه وقفل الباب.
آرين: قعدت ع الكرسي بتعب. وضياع وحيره.
فهد: قعد قصادها. ومسد على حجابها وخدها. وأبتسم بدmـ.ـو.ع وقال كبرتي يا آريني.
آرين: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. لأ لأ يابابي. اء. أنا!

فهد: أنتي كبرتي لكن مهما تكبري هشوفك بـ.ـنتي الصغيره إللي لسه بضفاير.
وكمل بغصه. أي أب مش عايز من الدنيا دي غير راحة ولاده. ويمكن أنا من شـ.ـدة خــــوفي عليكي. مكنتش شايف الحقيقة دي.
آرين: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت حقيقة إيه يابابي؟
فهد: بتنهيده. حقيقة إن آدm مش بس بيحبك وبيخاف عليكي. لأ آدm محبش حد قدك.
فهد ضحك بسخريه وقال. أنا مستغرب نفسي إني أنا إللي بقولك كدا.

لكن دي الحقيقه الوحيده إللي لازم نصدقها. وإن عشق آدm تخطى كل حدود العشق.
شوفت خــــوفه عليكي. وإنه حتى بعد الحادثه دي. متمسك بيكي.
وعمري ما هقدر أنسى إللي عمله عشانك. ولا قادر أنسى لما قال. أنتي لو كلك على بعضك اتشوهتي فإنتي برضه ليا.
حسيت وقتها إني لو مت دلوقتي. هكون مـ.ـيـ.ـت مرتاح ومطمن عليكي.
آرين: بعـ.ـيا.ط. بعد الشر عليك يا بابي متقولش كدا أرجوك.

فهد: مسح دmـ.ـو.عها. وقلبه بيبكي. وقال. آدm طلب إيدك مني من سنه فاتت.
عارفه طلب إيدك وأحنا بنواجه المـ.ـو.ت.
ودلوقتي بس فهمت ليه هو عمل كدا.
آدm مهابش المـ.ـو.ت قد ما خاف أنه يجراله حاجه قبل ما يحقق حلمه في أنه يطلبك ليه...
طيب عارفه. أنا وقتها اتعصبت عليه. وقولتله هقــ,تــلك لو قولت كدا تاني. ت عـ.ـر.في رد عليا وقالي إيه؟
آرين: مزهوله، اتقدm من سنه؟ ومن غير ما تعرف؟ لكن قالت بفضول. قال ايه يابابي؟

فهد: أبتسم وقال. قالي أكتب كتابي عليها وتبقى مراتي. وبعدها فرغ الرشاش كله في قلبي...
آرين: فتحت عينيها بزهول. وغـ.ـصـ.ـب عنها ظهرت إبتسامه جميله ع وشها. وهمست معقول؟
فهد: بتنهيده. أنا قولتله إنك لسه صغيره. و آدm وعدني أنه مش هيتكلم معايا ولا يطلب ايدك غير بعد سنه.
اللي هو نفس الوقت اللي حصلت فيه الحادثه. كان فعلاً هيتقدmلك تاني يوم.
لكن اللي حصل. وسبحان الله. يمكن اللي حصل ده علشان اشوف قد ايه آدm بيحبك.

وبيفتخر بحبك قدام الكل.
واوافق عليه بأقتناع تام مش بالإجبـ.ـار. وأنا دلوقتي موافق جدآ ع آدm. وانتي كمان لازم توافقي. مش لأنك مضطره. لأ. لأنك كمان بتحبي آدm.
آرين: نزلت وشها في الأرض بحرج.
فهد: رفع دقنها وقال. ايوه بتحبيه بدليل أنه الوحيد اللي أنتي كنتي حريصه أنه مايشوفكيش. وأنه يتغير بعد كده. وكمل بصوت مبحوح وافقي يا آريني...
آرين: بدmـ.ـو.ع بس عايزه حضرتك تعرف إني مبحبش حد قدك.

فهد: ضحك بصمت وقال عارف. وباس جبينها وقال. أطلع بقى اقولهم إنك موافقه.
آرين: بتفرك في أيديها ووشها احمر جدآ وقالت بحرج. إللي تشوفه حضرتك.
فهد: رغم صعوبة الموقف عليه. لكن لازم يقنع نفسه إن ده الصح. وقام وخرج.
الكل واقف مترقب...
طارق: ها يبني سبع ولا ضبع. عايزين نفرح يا أعداء الفرحه...
فهد: أبتسم بو.جـ.ـع. وقال. موافقه. آرين موافقه!
آدm مراد: نفخ براحه كبيره جدا جدا.
مراد: ضحك وقال لفهد. أخيراً النحس اتفك.

الكل فرح واستعدوا لكتب الكتاب.
فهد: قعد وآدm قاعد قصاده. حطوا أيديهم في ايدين بعض.
تيم: لميرو. بسرعه صوري المشهد ده علشان مش هيتكرر تاني.
ميرو: بسعاده كبيره عندك حق. وفتحت الفون تصور.
تالين: دخلت وقعدت مع آرين. وفرحانه اوي.
المأذون بدأ في إجراءات كتب الكتاب وفهد و آدm بيقولوا وراه.
وكل واحد منهم قلبه بيدق لكن بطريقه مختلفه. مابين فراق البـ.ـنت لابوها. وبين لقاء العشق في الحلال.

المأذون: بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير إن شاء الله.
الكل سقف بفرحه كبيره.
فريحه: بسعاده كبيره. فينك يازينب كنتي هتملي الدنيا زغاريد دلوقتي.
ميرو: بفرحه ولا يهمك أنا بنوته ممرضه تفرح كتيبه بحالها. ثواني هتصل عليها تيجي.
تيم: بصوت عالى انا اللي هشهد على كتب الكتاب. معلش أخوها الكبير وده حقي.
طارق: والله كنت لسه هقولك كدا. تعالي أمضي يادكتور تيم.
تيم: بفرحه ده انا أمضي وابصم وأختم كمان.

آدm: أبتسم وقال والشاهد التاني تعالى يازين.
زين: بفرحه. بس كدا. ده شرف ليا إني أشهد على عقد جواز آدm و آرين. ومضى.
الممرضه. جت وزغردت كتير جدا. وملت الجو بهجه وسعاده.
فهد: قاعد وبيكابر دmـ.ـو.عه. لكن صعب. بـ.ـنته دلوقتي بقت في حكم حد تاني. حد هيشاركه في نن عينيه وقلبه. وغمض عينيه. علشان ميبكيش.
مراد: بفرحه ألف مبروك ياض يا آدm. وحـ.ـضـ.ـن إبنه. وقال بهزار.

دي خطة حرب اكتوبر مخدتش كل الوقت ده. بس نقول إيه. يهدي من يشاء.
آدm: ابتسم الله يبـ.ـارك فيك يا بابا. بعد إذنك اشوف حمايا. وراح وقف قدام فهد وقال. مش هتبـ.ـاركلي.
فهد: هز راسه وقال. مبروك عليك آرين يا آدm!
آدm: حس بيه. وقال آرين في عينيا ياخالو. ومش عايزك تقلق عليها. وحـ.ـضـ.ـنه بعض.
فهد: ربت ع ضهرو. وساكت...
آركان: كان فرحان وبـ.ـارك ل آدm وآرين.
رينو: اترمت في حـ.ـضـ.ـن أمها. وعيطت بفرحه. وقالت أخيراً يامامي.

مريم: بسعاده. مبـ.ـارك علينا الفرح وزوال الكرب يانور عيني.
أما الستات والبنات كانوا عند آرين بيبـ.ـاركوا ليها.
آرين: جـ.ـسمها كله تلج من التـ.ـو.تر. ومش مصدقه. يعني هي دلوقتي بقت مرات آدm. مرات المرعـ.ـب. يعني حلم السنين اتحقق دلوقتي!
تالين: شافت آدm داخل عندهم وجريت عليه بسعاده مبـ.ـارك عليك كتب الكتاب. يا أبيه.
آدm مراد: فتح أيديه ليها وخدها في حـ.ـضـ.ـنه. وقال بابتسامه. الله يبـ.ـارك فيكي ياقلب أبيه.

والكل بـ.ـارك ل آدm. وخرجوا. وبقوا لوحدهم.

آرين: وقفت وقلبها بيدق بسرعه كبيره وخايفه.
آدm مراد: قرب منها ووقف قدامها. وباصص عليها. وقال بدقة قلب. أخيراً!
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ومش عارفه تعمل إيه؟
آدm مراد: رفع ايدو وفك الشاش من على وشها.
آرين: واقفه مغمضه عينيها. وقلبها و.جـ.ـعها من مواجهة آدm للتشوه اللي في وشها.
آدm مراد: رفع ايدو ع خدها.
آرين: رجعت خطوه لورا وقالت. شكلي وحش ارجوك مـ.ـا.تبصش على وشي يا آدm!

آدm مراد: مردش عليها وقرب منها. وباسها من خدها بحنان واشتياق وعشق كبير. وقال. شوفي نفسك بعيني!
وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه لأول مرة بحريه مطلقه، وغمض عينيه. وهمس ف ودنها. وقال. بحبك ياضي آدm!
في المستشفى.
رنا: بعتاب. كدا يامريم يعني إحنا قاعدين من بدري ومجبتيش سيرة كتب الكتاب؟ اتفاجىء كدا؟
مريم: بالله أنا زيك بالظبط يارنا. لسه عارفه دلوقتي.
أنا لما شوفت حفيدي والمأذون وآدm. قولت بس. دول أكيد متفقين عليها.
رنا: خلاص حصل خير. المهم إن آرين هتفرح بعد كل إللي شافته.
مريم: بأبتسامة حب. آه والله عندك حق. ربنا يقرب البعيد ويفرح قلبهم. مبـ.ـارك علينا الفرحه يارنا.

رنا: بابتسامه صافيه. الله يبـ.ـارك فيكي. وإن شاء الله تفرحي بتالين. فرحتنا الكبيره دي.
مريم: بتمني. اللهم امين. يفرح بنات المسلمين.

طارق: بحماس. تعرف يا آدm لو الظروف كانت أحسن من كدا؟
كنت وانت بتطلب مني أيد آرين. هطلع عينك واطلع عليك القديم والجديد.
آدm: بخبث. وهو لو الظروف كانت أحسن من كدا! هطلب منك أيد حفيدتي ليه؟
طارق: بغـ.ـيظ. أنت ياض مفيش كلمة بتحوء فيك؟ أنت بـ.ـارد ليه؟
آدm: بمكر. إللي غيران مننا يعمل زينا يااا. أسد! ودول أحفادي. غير بس إني كنت مجبر!

طارق: نفخ بغـ.ـيظ. منك لله يا شيخ. أكتر واحد بتحرقلي دmي. أنت والمتـ.ـخـ.ـلف التاني. صحاب عرر.
آدm: ضحك بصمت. وقال. بوجودك يصحبي. هههه. و أتصل عليه بقى شوفوا أتأخر ليه هو كمان؟
مراد: خبط فهد في كتفه. وقال مبروك ياض يا فهد. عليا النعمه بيضالها في القفص بـ.ـنت الحوت.
فهد: رفع حاجبه وقال. نعم يا خويا؟ ده ع أساس أنه مش محظوظ بيها؟! وهو يلاقي زيها فين أصلا؟
مراد: بخبث وتأكيد. طبعاً. دي بـ.ـنت أختي لارين العدوي.

يعني كلها أمها اللي أنت كنت هتمـ.ـو.ت وتتجوزها. هات حـ.ـضـ.ـن بقى. تعال ابـ.ـاركلك هههههههه.
فهد: بغـ.ـيظ. تعالى ياخويا. عملي الأسود في حياتي. وحـ.ـضـ.ـنوا بعض.
مراد: بضحكه مبروك ياض. بس تعرف؟ والله انا أكتر واحد فرحان انهردا.
فهد: بإبتسامة رضا. مش أكتر مني صدقتي ياصقر. ألف مبروك يصحبي...
وطلعوا من حـ.ـضـ.ـن بعض مبتسمين...
فهد ضحكته اختفت لما شاف آدm بيحـ.ـضـ.ـن بـ.ـنته! وقبض على أيدو وقال بغيره. إبنك بجح.

مراد: ضحك بصوت عالى وقال. احـ.ـضـ.ـن ياض. وكله بما يرضي الله. طالع لابوه الواد ده. هههههههه.
فهد: صاكك على أسنانه بغيره كبيره.
مراد: رفع حاجبه وقال بتعجب. اله! والله امرك عجيب.
الواد بيحـ.ـضـ.ـن مـ.ـر.اته. مرااااااته. حلاله. وده حـ.ـضـ.ـن كتب الكتاب عادي يعني.
اهدى كدا وخليك ريلاكس علشان الجلطات بتيجي في أي وقت. للصغيرين إللي زيك.
فهد: مسح وشه بأيديه ونفخ بنفاذ صبر. وقال. صبرني يارب.

في نفس الوقت.
آرين: رجعت خطوه لورا وقالت. شكلي وحش ارجوك مـ.ـا.تبصش على وشي يا آدm!
آدm مراد: مردش عليها وقرب منها. وباسها من خدها بحنان واشتياق وعشق كبير. وقال.
شوفي نفسك بعيني. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه لأول مرة بحريه مطلقه، وغمض عينيه. وهمس ف ودنها. وقال. بحبك ياضي آدm!
آرين: من قُربه منها ارتبكت. ودقات قلبها فوق الطبيعي.

ورغم إن جواها احتياج كبير لأدmها في الوقت ده. ونفسها تغمض عينيها في حـ.ـضـ.ـن أمانها. لكن أحرجت من قُربه. وجت تخرج من حـ.ـضـ.ـنه.
آدm مراد: قال بتملك. خلاص من هنا ورايح حـ.ـضـ.ـني ده امانك وبيتك. وغمض عينيه. وضمها لقلبه أكتر
وهمس بدقة قلب. بحبك يا آرين!
آرين: غمضت عينيها. وقالت جواها، ياااا الله على اعتراف الحب في الحلال. أجمل كلمة كنت في انتظارها. أخيراً يا آدm. أخيراً سمعتها منك.

وبإستسلام رفعت ايديها ومسكت الچاكيت. بتاعه. وأول مره تحس بأمان مختلف وسعادة لا تقارن.
لقد اعترف لي أخيراً بأنه يحبني. مع أنه يذوب بي عشقاً.
وإن كان هذا أو ذاك ف هي كلمة من اربع حروف. وكل حرف قد سار ببدني كأنها معزوفة الروح على اوتار قلبي.
ولطالما انتظرتها طويلا أيها الأدm.
آرينك وضيك وطفلتك ومدللتك الوحيده.
اليوم بعد اعترافك الذي زاد من الأمان أضعاف؟
شعرت بالقوه وكاني محصنة بحصن متين.

أشعر بأني أخذت منك رشفة من أوكسير الحياة.
فخــــوفك علي مثل خــــوف أبي وأميري. ولدت في بيته أميرة.
وادخلتني جنة عشقك ملكة متوجه على عرش قلبك.
أيها الأدm. إن كنت قولت إنك تحبني.
ف أنا الآن وبكل قواي وباسمي آرين آدm العدوي. التي لقبت من خلالك بضي الأدm.
ستعترف لك أوردتي وروحي قبل نطق لساني. بأنني أعشقك.

اعشقك إلى الحد الذي لا حد له. بكل ما فيني. بكل نقطة دmِ تجري في جسدي. ف انا منك وبك أحيا من جديد. أنت أماني ومأمني. أرضي وسمائي. أنت عشقي و جنتي! أنت أدmي!
وغمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نزلت. وطلعت منها تنهيدة عشق وحب كبير ممزوج بإحتياج وو.جـ.ـع.
آدm مراد: قلبه بيدق. ومش مصدق أنها أخيرا ملكه وحلاله. وحس بيها. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه.
ومسح دmـ.ـو.عها ورفع دقنها. وباس جبينها بحب كبير. وحط جبينه ع جبينها. وهمس. بعشقك!

آرين: قلبها هيطلع من مكانه. ومش قادره تستوعب كل اللي حصل!
فجأة وبدون مقدmـ.ـا.ت المرعـ.ـب بقى جوزها. في دقيقه بقت مـ.ـر.اته. يعني حلمها اتحقق دلوقتي. وضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت جواها. آدm قالي بعشقك. آرين انتي بقيتي مرات آدm. مرات المرعـ.ـب يا آرين!
آدm مراد: أبتسم وقال. هتفضلي ساكته كدا كتير!
آرين: انتبهت. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت بتلعثم. اء. أقول ايه. انا مش عارفه اقول ايه؟

آدm مراد: همس ف ودنها وقال بثقه. تقولي بحبك يامرعـ.ـب. ومش بس كده. تقولي بعشقك.
آرين: كانت هتقع من همسه ليها.
آدm مراد: لحقها. وحط ايدو ع ضهرها سندها. وضحك بصمت.
آرين: برجفه وتـ.ـو.تر. آدm متقربش مني كدا. اء. انا. انا!
آدm مراد: رفع حاجبه. وقال. خلاص مقربش أنا. قربي انتي. وقربها منه.
آرين: جـ.ـسمها اتشـ.ـد ورجفت. وقالت أنت مصدقت ولا ايه؟
أرجوك. سبني والله حاسه اني هيغمى عليا.

آدm مراد: حس بيها وقال. ماشي يا آري. وشال أيدو من ع ضهرها. وقال. ألف مبروك ياحبيبتى.
آرين: رجعت خطوه لورا. وحطت أيدها ع قلبها وبتنظم أنفاسها. وحست انها مش قادره تتنفس من جراءة آدm.
وأنها مش متعوده على قربه. مرة واحده كدا. وهمست بصوت متلخبط. الله يبـ.ـارك فيك.
آدm مراد: خلاص بقى اهدي. أجبلك ميا.
آرين: هزت راسها لأ صايمه علشان العمليه.
آدm مراد: اضايق علشانها. ومسك ايديها. لكن قال.

ايديكي ساقعه ليه يا آرين؟ وليه متـ.ـو.تره وخايفه كدا؟
آرين: ببراءة. آدm أنا مش قادره أقف. أنا متـ.ـو.تره خالص.
آدm مراد: طيب تعالى اقعدي. ومسك أيدها. وقعدوا ع الكنبه جمب بعض.
وبص ليها ومش مصدق أنه قاعد وقريب منها من غير حاجز. وقال. خلاص يا آرين حلم السنين اتحقق. أنتي دلوقتي رسمياً آرين العدوي. أنتي بقيتي مراتي. مراتي يا آرين.
آرين: رغم تـ.ـو.ترها. لكن لما سمعته أبتسمت بسعاده كبيره.

آدm مراد: أبتسم. وقال. أخيراً شوفت ضحكتك يا آرين.
آرين: بعفوية. أنا قلبي بيضحك اكتر يا آدm. مش عارفه اوصفلك إحساسي.
وبصتله وضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت.
فرحتي بتمسكك بيا بعد إللي حصل معايا. متعرفش بنى جوايا إيه؟ وعمري ما هقدر أنساه. أنت متعرفش أنت عملت فيا يا آدm. أنت! وسكتت وبصت بعيد ودmـ.ـو.عها نازله بو.جـ.ـع.

آدm مراد: لف وشها ليه. وقال. أنا دلوقتي مش عايز اسمع منك اي حاجه. ولا عايز اشوف دmـ.ـو.عك. أنا عايز اشوف ضحكتك، ضحكتك وبس.
وبعد العمليه. أنا جمبك ومعاكي. وهسمع منك كل حاجه جواكي عايزه تقوليها...
لكن في الوقت ده. مش عايزك تقولي أي حاجه تو.جـ.ـعك ولا تضايقك. أنتي المفروض هتعملي أول عمليه. ولازم تكون كل حاجه تمام. مش عايز اي سلب يأثر عليكي.
آرين: بدأت تهدا. لكن قالت أنا خايفه اوي من العمليه.

آدm مراد: بتشجيع. آرين العدوي متعرفش يعني ايه خــــوف.
آرين رغم برائتها وعفويتها. إلا إن جواها بـ.ـنت شجاعه ومحاربه وقويه.
البـ.ـنت اللي كانت ديما بتتحدى أي ظرف وعايزه تكون الظابط آرين. استحاله تخاف من عمليه سهله جدا وبسيطه.
وغمز ليها وقال مرات الديزل متخافش ابدا تمام؟
آرين: بنفس الخــــوف. طيب أفرض العمليات اللي هعملها منجحتش! أنا مش معترضه والله بس انا بقول أفرض يعني؟

آدm مراد: مسك كف أيدها. وشبكها في ايدو. وقال. أولا هي مستحيل متنجحش. لأنها مجربه كتير جدا ومضمونه.
ثانياً بقى لو لاقدر الله زي ما بتقولي. مش هتفرق بالنسبالي. لأنك قبل العمليه آرين، وبعد العمليه برضو هتفضلي آرين. وياحبيبتي. تفائلو بالخير تجدوه.
آرين: من فرحتها بدعم آدm. أبتسمت بفرحه وضغطت ع ايد آدm بحماس.
آدm مراد: أبتسم. وقال. آرين! أنا عايزك تتأكدي من حاجه واحده بس. إنك مهما تكوني هتفضلي ضي آدm!

بعد شويه.
زين بيتكلم مع زياد ف التليفون.
زياد: بعتاب. ياعم ألف مبروك. بس دي أول مرة تحصل من غير ما حد يعرف. اتفاجىء منك دلوقتي.
زين: بضحكة. ياعم الله يبـ.ـارك فيك. وأنت يعني مش عارف دmاغ إبن أخويا؟
وغير كدا ما أنت اكتر واحد عارف الظروف إللي بنمر بيها. وهو اكيد فكر أنه يكتب كتابه عليها. علشان يثبت ليها أنه بيحبها لروحها مش شكلها.

زياد: بإعجاب. فعلاً موقف جميل جدا ورجولي. وده المتوقع من تربية عمي آدm. ربنا يبـ.ـارك لينا في عمره.
زين: اللهم امين ياحبيبي. وعقبال ما نفرح بحياة إن شاء الله. وتكون في ظروف أحسن من كدا.
زياد: أبتسم واتنهد وقال. قريباً جداً إن شاء الله.

طارق: في التليفون. ايوه يا فارس ايوه ايوه فهد اخوك جمبي اهو.
فارس: طيب. خليني أكلمه أبـ.ـارك ليه ياحج.
طارق: شاور لفهد. وقال اخوك فارس أنا قولتله وعايز يبـ.ـارك ليك.
فهد: أخد الفون وابتسم. فارس حبيبي عامل ايه؟
فارس: بابتسامه. حبيب اخوك يافهد. أنا بخير. وألف ألف ألف مبروك. أقسم بالله يبني أول ما أبوك قالي. حسيت اني بجوز چود بالظبط.

فهد: أبتسم. الله يبـ.ـارك فيك ياحبيبى. وآرين بـ.ـنتك يا فارس مش بـ.ـنت أخوك وبس. وعقبال چواد إن شاء الله.
فارس: حبيبي نفرح بالواد آركان الأول. وعايزك تعذرني إني مش موجود معاك. أنت عارف طبيعة شغلي. وكان نفسي أبقى موجود والله.
فهد: بتفهم. عارف ياحبيب أخوك. وإن شاء الله تبقى موجود ف الفرحه الكبيره.
فارس: إن شاء الله. طمني على آرين يافهد؟ هي كويسه دلوقتي؟

فهد: رفع عينيه وشاف آرين قاعده جمب آدm وملامحها مبسوطه جدا. وقال بتنهيدة راحه. آرين كويسه جدا يافارس. وقريب أوي هترجع زي ماكانت بإذن الله.
محمد: قاعد جمب آدm وطارق. وبص ف الساعه. وقام وقف وقال. طيب ياجماعه يدوبك نبدأ في العملية. ماينفعش نتأخر أكتر من كدا.
الكل أنتبه.
نور: جت وقالت. فعلاً. وغرفة العمليات جاهزه. تيم أدخل ل آرين. وأنتي يارينو. هتدخلي معايا انا ومحمد؟

رينو: بو.جـ.ـع قلب. لأ لأ يانور. مش هقدر أعمل أي حاجه. قلبي مش هيطاوعني. اني أشوف بـ.ـنتي وهي كدا.
نور: مسكت أيديها وقالت، حبيبتي اطمني على آرين. ومش عايزاكي تقلقي أنا ومحمد هنعمل أكتر من اللازم. و آرين هتبقى بخير. أوكي؟
رينو: هزت راسها بقلق. إن شاء الله. ربنا معاكم.
محمد: حس بقلق رينو. وقال. إيه يادكتوره لارين. مش واثقه فيا أنا ونوري ولا ايه؟

رينو: هزت راسها بالنفي. أبدا يادكتور والله. ده انا أول معرفت إنك أنت ونور إللي هتعملوا العمليه ل آرين. مش عايزه أقولك أنا اطمنت قد ايه. ودي بـ.ـنتك مش هوصيك عليها طبعاً.
محمد: بتأكيد. فعلاً آرين بـ.ـنتي وحبيبتي كمان. ومش عايزك تقلقي من أي حاجه. وإن شاء الله الانسجه والأوعية الدmوية هينـ.ـد.مجوا ويتفاعلوا خلال ال36 ساعه إللي جايه بعد الجراحه.
رينو: غمضت عينيها بترجي كبير. وقالت يارب يارب.

آدm مراد: يعني عجبتك المفاجأه؟
آرين: هزت راسها اممم جميله اوى.
تيم: خبط ودخل وقال بابتسامه. ألف مبروك يا آرين.
آرين: بعفوية. الله يبـ.ـارك فيك ياتيمو.
آدm مراد: بغيره قال من بين أسنانه. أسمه تيم يا آرين. وبقولك قدامه اهو. تيم. فاهمه؟
آرين: همست. يخربيت شكلك. رجعنا للقرف.
تيم: بثبات هو حقك طبعاً. بس مـ.ـا.تبقاش بجح.

ومتنساش إني أنا أكبر منك وغير كدا آرين متربيه معايه وتحت عينيا. وكبرت قدامي. يعني أختي وبـ.ـنتي وبـ.ـنت خالتي. وغير كدا أنا أكتر واحد كنت عايزك أنت بالذات ترتبط با آرين...
آرين: بإعجاب من تيم. قالت جواها. ايوه كدا ياتيمو. أحم قصدي ياتيم.
وبعدها ضحكت ع نفسها أنها خافت من آدm حتى ف مخيلتها.
آدm مراد: رفع حاجبه بتعجب وقال. بعيداً عن أي حد أصلا يقدر يقرب منها غيري. لكن ليه اشمعنا بقى انا بالذات؟

تيم: قرب من وش آدm وقال. لأني يوم ما أختار لأختي وبـ.ـنتي. هختار راجـ.ـل. راجـ.ـل جدير بيها. ويقدر يحميها حتى من نفسه. فهمت ياسيادة النقيب. واتعدل وقال. يلا بقى أخرنا العمليه بما فيه الكفاية.
آدm مراد!
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقلبها بيدق من الخــــوف.
آدm مراد: بقلق متداري. دلوقتي؟
تيم: أبتسم. ايوه ومش عايزك تقلق. كل حاجه هتبقى تمام.
آدm مراد: ضغط ع ايد آرين بقلق. وقال. وقت العملية قد ايه؟

تيم: من ساعه ل ساعه ونص تقريبا. يلا يا آرين؟
آرين: بصت ل آدm. وحاولت تبتسم لكن صعب.
مهما كان فكرة دخول غرفة العمليات لوحدها مرعـ.ـبه.
آدm مراد: بثبات. قام وقف. وف أيدو آرين. وقال. و آرين جاهزه. وبصلها وأبتسم بتمثيل وقال. مش كدا يا حبيبتي؟
آرين: أبتسمت بصعوبه وهزت راسها. أيوه.
آدm مراد: يلا أنا جاي معاكي لحد ما تدخلي.
تيم: بتحذير. آرين أوعي تكوني شربتي أو أكلتي حاجه؟

آرين: هزت راسها لأ انا صايمه زي ما طلب الدكتور محمد.
تيم: طيب تمام يلا بينا. واتحرك.
آدm مراد: خارج وماسك أيد آرين قدام الكل.
آرين: شافت ابوها. ولأنها مش متعوده على كدا. حاولت تسحب أيدها من أيد آدm.
آدm مراد: مسك أيدها بتملك وقال. متحاوليش. وامشي جمبي أنتي مراتي!
آرين: بحرج بليز يا آدm أنا متـ.ـو.تره وخايفه. وكمان كل حاجه جديده عليا. وكمان علشان خاطر بابي.

آدm مراد: بتفهم. فك قبضة أيدو وساب أيدها. وقال ماشي يا آرين.
فهد: شاف آدm ماسك أيد بـ.ـنته. والغيره طبعه. لكن حاول يتأقلم.
لكن أبتسم. لما قرأ حركات شـ ـــفــايـــ ـف آرين. وحس بالفخر بـ.ـنتيجة تربيته لبـ.ـنته.
كلهم وصلوا قدام غرفة العمليات. وودعوها. وفهد ودعها وضمها لقلبه بحنان وطمنها. و آركان.
أما آدm قدام الكل. باس جبينها وقال. مش عايزك تخافي من حاجه. اتفقنا.
آرين: بصت ليهم بدmـ.ـو.ع وقالت. لا اله إلا الله.

كلهم سيدنا محمد رسول الله.
واتقفل باب العمليات. والكل بدأ بالدعاء ليها.
نور: أخدت آرين. بعد ما اتجهزت للعمليه وقالت. اطلعي ياروحي ع السرير. وبصي بقى مش عايزاكي تخافي من حاجه. العمليه سهله وبسيطه جدآ.
آرين: طلعت ع السرير.
نور: بتظبط ليها المحلول. وقالت بإبتسامه. كويس جدا إنك قــلـــعتي خاتم الخطوبه. لأن أي عمليه لازم أي اكسسورات تتشال.
آرين: هزت راسها. لأ آدm مالبسنيش خاتم الخطوبه. وكملت بزعل. أكيد نسي.

نور: بتعجب. معقول؟ أحم. لأ نسي إيه. هو في زي آدm. المهم بقى. احكيلي إحساسك وقت كتب الكتاب.
ونور شاورت لدكتورة التخدير العام. علشان آرين ميحصلهاش رهبه.
آرين: أبتسمت وقالت بدقة قلب. كنت فرحانه اوي اوي ياخالتو. وكنت هفرح أكتر لو كنت زي الاول. وا، وآرين غمضت عينيها ونامت بعمق.
ومحمد ونور بدأوا في إجراء العمليه.

فيلا الصاوي.
ملك: في الفون قالت بعتاب. بقى كدا يامراد. ده إسمه كلام؟ اعرف من مليكة؟ لأ يامراد لأ انا زعلانه. وزعلانه من آدm أخويا ومريم كمان. دي محصلتش يبني.
مراد: بتأكيد. حقك ياعمتو طبعاً تزعلي. وأنا بقولك حقك عليا ياحبيبتي. بس والله لو عرفتي اللي حصل هتعذرينا.

ملك: أنا عايزه اعرف. مريم تعرف ولا لأ. لأني أتصلت عليها الصبح وقولتلها يامريم قومت من النوم ورجليا و.جـ.ـعاني مش عارفه هاجي المستشفى امتى؟ قامت حلفت عليا إني مجيش واستريح علشان تعبانه. قوم أسمع بكتب كتاب آدm و آرين؟
مراد: ياحبيبتي أقسم بالله أمي مـ.ـا.تعرف حاجه. طيب تصدقي بالله ياملوكا.
ملك: ضحكت لا اله الا الله ياقلب ملوكا.

مراد: إن امي وفريحه وحمـ.ـا.تي وكمان اخواتي مايعرفوش باللي حصل. كل اللي حصل ده من دmاغ آدm أبني. أنتي عارفه أنه صمم يكتب كتابه علشان يحسن من نفسية آرين. والكل اتفاجيء. بس بزمتك ياملوكه ياقمر مفرحتيش للعيال دي؟
ملك: بضحكه. اه منك يامراد. بتاكل عقلي بكلمه. حبيب عمتك أنت. وأنا دلوقتي فرحت. فرحت من قلبي. ربنا يتمم بخير. وعقبال الفرحه الكبيره.

مراد: ايوه بقى سمعنا الضحكه الحلوه دي ياملوكه. يابختك ياحج جاسر. ههههه.
ملك: بضحكه. شوف الواد. ربنا يسعد ايامك يامراد يابن أخويا. وإن شاء الله اتحسن كدا واجي ابـ.ـارك للعصافير بتوعنا.
مراد: برفض لأ عيب والله ده واجب علينا. انتي الكبيره. والواد آدm بعد ما يطمن على آرين. هيجيلك لحد عندو يعتذرلك وتبـ.ـاركيله.

ملك: أبتسمت بحب كبير وقالت. منحرمش منك ولا من زوقك ياحبيبى. ومفيش اعتذار ولا حاجه. هو بس يجي علشان ابعتله هديته هو و آرين.
وهي في العمليات دلوقتي ياروحي عليها صح؟
مراد: بتنهيده. ايوه ادعيلها ياعمتو.
ملك: دعيالها من قلبي ربنا يشفيها ويعافيها. وترجع زي الاول وأحسن بإذن الحي القيوم.
مراد: اللهم امين...

في الجامعة.
زهرة: اتفضلي يا چود دي تلخيصات آخر محاضرتين. وفي هنا في الورقه دي تحديداً 29 سؤال.
الدكتور قال إحتمال كبير يجي منهم في امتحان الترم. ولازم آرين تراجع عليهم كويس أوي.
چود: أبتسمت. أقسم بالله يا زهرة أنتي بـ.ـنت بمليون راجـ.ـل. ومفيش حد في جدعنتك.
زهرة: ضحكت بفرحه. بجد يا چود بجد أنتي شيفاني كدا؟
چود: استغربت لرد فعلها. وقالت اه بجد يازهرة. بس أنتي ليه فرحتى اوي اوي كدا. كأني جبتلك هدية.

زهرة: بعفوية وفرحه. قالت. لأنها كدا فعلاً أنا من زمان مسمعتش حد قالي كلام جميل زي ده. مفيش غير عيلتي و آرين.
چود: كشرت عينيها. ليه يازهرة.
زهرة: بحرج. متشغليش بالك. أنا مش عايزه او.جـ.ـع دmاغك بحاجات تافهه.
چود: شـ.ـدتها من أيدها وقالت اقعدي اقعدي. انا أصلا قاعده زهقانه. مصطفى جوزي راح يصور ورق مع صاحبه.
زهرة: قعدت وقالت. أنتي جميله اوي ياچود. وبتتعاملي معايا على إني عاديه.
چود: بصت حواليها.

زهرة: بإستغراب. أنتي بتدوري ع حاجه.
چود: اه بدور على بقيت اعضائك أنتي مشوفتيهاش؟ ايه يابـ.ـنتي بعاملك ع إنك عاديه دي؟ مانتي زي الفل أهو ولا ناقصك أيد ولا حاجه ليه بتقولي كدا؟
زهرة: ضحكت من قلبها وقالت. دmك خفيف جدا ياچود. لا انا اقصد إن بشرتي سمرا وكدا. مش كتير إللي بيتقبلني.
چود: عوجت بوقها ورفعت حاجبها وقالت. نعم؟ ليه مش يتقبلوكي إن شاء الله. ومالها البشره السمرا. دول غنوا للبت السمرا.

وكملت بنرفزه. وبعدين إن شاله عن إللي خلفوهم ما اقتنعوا. إللي بيشجعوا العنصـ.ـر.يه دول يروحوا يشوفوا نفسهم. يقدروا يخلقوا حشره؟ ولا أصلا ليهم في شكلهم حاجه؟ لأ طبعاً.
ربنا اللي خالق كل الناس زي بعض. بس بأشكال وألوان مختلفة. يبقى غـ.ـصـ.ـب عن عين إللي خلفوهم يتقبلوا جميع الفئات.

مش هانقي إحنا مين يعجبنا ومين لأ. وبعدين يابت خليكي شجاعه كدا وواثقه من نفسك. أمشي وارفعي راسك لفوق. انتي لانقصك عين ولا نقصك رجل. وبعدين انتى عليكي جوز عيون حكايه. ومناخيرك زي الفل أهو مسمسه.
وتلاقي شعرك سايح وناعم. ناعم ولا مش ناعم يابت يازهره؟
زهرة: بضحكه من قلبها. قالت ناعم والله ياچود وطويل جدا كمان. بس أنتي والله العظيم زي العسل. أنا حبيتك أوي. وحسيت إن روحي المعنويه اترفعت بشكل كبير جدا.

چود: بغـ.ـيظ. اه يختي أنتي يترفع معنويتك. وأنا يترفع ضغطي. قومي بقى اعزميني على عصير لمون.
زهرة: ههههههههه بعد الشر عليكي ياحبيبتى من الضغط إن شاله المتنمرين وأنتي لأ.
چود: رفعت ايديها للسما وقالت ياااارب يختي. ربنا يريحنا من أشكالهم. وتلاقي أصلا اللي بيتريق ده. لو قعد مع نفسه كدا هيلاقي فيه كل العبر. داهيه تاخد الغـ.ـبـ.ـي.
زهرة: هههههههه لأ لأ مش معقول أنا في حياتي مضحكتش كدا انتي عسل أوي.

چود: ضحكت وقالت. والله أنا خساره في البلد دي
روحي يازهرة يابـ.ـنت حوا وآدm إلهي يرزقك بواحد زي مصطفى عزيز. يخليكي ماشيه تلفي حوالين منك وخايفه يكون تحت رجلك مقلب من مقالبه.
زهرة: يلهوي حـ.ـر.ام عليكى ياچود أنتي بتحبيني أوي كدا.
چود: بصدق. طيب والله فعلا حبيتك أوي. انتي طيبه وجميله وجدعه اوي يازهرة.

زهرة: بسعادة داخليه. ربنا يكرمك ياچود ويرزقك الذريه الصالحه قريباً. أقوم أنا بقى هروح أجيب العصير ونشربه مع بعض ماشي؟
چود: ماشي ياموزه بس بسرعه علشان ريقي نشف من المناهده.
زهرة: ههههه حاضر ياحبيبتى. ومشيت.
مصطفى: جه. وخـ.ـطـ.ـف بوسه. من خدها. وقال. إللي وحشني. وقعد جنبها.
چود: اتخضت. وخبطت كف على كف. وقالت. الله يخربيت بجاحتك. انت بتوبسني ف الجامعه يامصطفى؟

مصطفى: عندك حق. هبوسك اول ما نروح. اصلك وحشاني مـ.ـو.ت يابت. ههههه
چود: بغـ.ـيظ. انا مش بهزر. أفرض دلوقتي حد شافك واتكلم عليا. الكل مايعرفش انك جوزي.
مصطفى: بعدm إهتمام. طظ. وبعدين مين اللي مبعرفش إنك مراتي. يابـ.ـنتي الجامعه باللي فيها بالعميد عارفين إنك الحته بتاعتي. يعني حرم مصطفى باشا عزيز. وبعدين سيبك من كل ده. انا جايبلك خبر بمليون دولار امريكي.

چود: شهقت وحطت ايدها ع بوقها وقالت بدهشه. مصطفى اوعى تكون حامل يامصطفى. هههههههههههه
مصطفى: خبطها بالكتاب وقال بغـ.ـيظ حقيقي. حامل ياجزه عليا النعمه اطيرلك صف اسنانك ده.
چود: ضحكت من قلبها. ههههههه هههههههه. والله ماقادره هههههه طلعت مني إزاي دي؟ ههههههه بس حلوه. هههههههه عتلاق حلوه هههههههه ينهار مش واضح ياجدعان. هههههههه.

مصطفى: بغـ.ـيظ. خلصتي ضحك. اقوم بقى اسفلت وش أمك ده؟ هو انا مش منبه عليكي صوتك ميعلاش بره البيت.
چود: حطت ايدها ع بوقها وكتمت صوتها. وهزت راسها. أيوه.
مصطفى: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه وحدف الكتاب ع التربيزه.
چود: كاتمه الضحكه. وقالت. خلاص بقى يادرش سوري. والله بهزر معاك. يعني أنت لما بتصحيني من النوم وتشـ.ـدني من رجليا وتوقعني ع الأرض. بقولك حاجه.

مصطفى: يسلام. وأنتي بريئه يابت. لما اصحى الاقيكي حلقالي نص شنبي. وسايبه النص التاني.
چود: اله. ماهو كله منك يامصطفى. ما أنت إللي بدأت. اصحى من النوم وافتكر إنك في الحمام. وف الآخر افتح الدولاب الاقيك بتقولي بخ؟ وتقولي هزار؟ ده هزار بوابين عليا النعمه.
مصطفى: طيب ما أنا من آخر مشكله حصلت بسبب الهزار وعيطتي بسببي مبقتش اعمل حاجه تاني. ولا محصلش؟

چود: لأ حصل. وغمزت خلاص بقى يادرش والله قولتها بضحك. أنت حبيبي يا مصطفى. ويارب بسيدي أنا اللي أكون حامل ها مبسوط؟
مصطفى: مسح وشه بأيديه ونفخ بغـ.ـيظ. وقال ما علينا. المهم بقى. آرين. وا!
چود: قاطعته. وشهقت. آرين؟ مالها آرين يامصطفى؟ ينهار اسو، إحنا بنضحك وهي دلوقتي أكيد في العمليات. ينهار مش فايت. قولي إيه اللي حصل. قول يامصطفى؟ أنت ساكت ليه؟

مصطفى: ابلعي ريقك ياچود. اهدي ياماما وخليني اكمل. أولا آرين بخير. ولسه خارجه من العمليات مفيش نص ساعه وهي بخير الحمدلله. لكن الخبر والمفاجأة الكبيره بقى. إن آرين و آدm اتكتب كتابهم على بعض قبل العمليه.
چود: شهقت بصدmه وزهول وفرحه. وقالت. إيه؟ اتكتب كتابهم؟ قول والله العظيم حصل الكلام ده؟ ينهار كله اخبـ.ـار سعاده ياجدعان.

مصطفى: بإستفهام. هي البت اتجننت من عيشتها معايا ولا ايه؟ لأ انا لازم اظبط الدنيا كدا خطر. البت بتضيع مني!
چود: بفرحه قوم يا مصطفى. قوم نروح المستشفى.
مصطفى: يابـ.ـنتي اهمدي بقى. أنتي ناسيه إن عندنا زفت امتحان ميد تيرم انهردا. بعد ما نخلص هنروحلهم.
چود: اه صح. طيب احكيلي مين إللي قالك.
مصطفى: ليليان. وهقولك إيه اللي حصل في المستشفى!

في المستشفى. :
بيتر: جه وقعد معاهم وبـ.ـارك ل آدm وفضل معاهم لحد ما آرين خرجت من العمليات. استأذن ومشي علشان الشركه.
وزياد ومالك ويوسف وياسين وشباب العيله وزوجاتهم. وناس تيجي وتعمل الواجب وتمشي علشان أشغالها.
في غرفه خاصه. آرين فاقت من البنج والكل اطمن عليها.
آدm مراد: واقف جمبها. لكن ساكت. ويعز عليه شكلها كدا قدام الكل.
محمد: حمدالله على سلامتك يا آرين يابـ.ـنتي.

آرين: بتتكلم بصعوبه من البنج. وقالت بتعب.
ميرسي لحضرتك.
مريم: هي آرين المفروض تخرج من المستشفى امتى يامحمد؟
محمد: من بكره ياحبيبتي لو تحبوا. لكن انا بفضل أنها تفضل هنا الفتره إللي جايه للمتابعه. لأن أكيد هتتألــم كتير. وأنا حالياً معوضها بمسكنات.
فهد: بقلق. طيب هي هتقعد قد ايه لما الجـ.ـر.ح يبقى كويس.
محمد: على حسب يافهد. تفاعل الأوعية الدmوية. والغذاء الصحي ومتابعة العلاج. ممكن من تلات اسابيع لشهر كامل.

رينو: بصت ل فهد وقالت متقلقش أنا هباشر معاها.
محمد: بص لكل العيله وقال. بتحذير. ياجماعه أهم حاجة النضافه. محدش يقرب من وش آرين ولا يلمس الضمادات إللي على وشها. لأن الانسجه والأوعية الدmوية إن شاء الله هتتفاعل مع بعض.
ومش عايز أي تلوث. ولا الجـ.ـر.ح يقفل على تلوث. كدا ممكن يأدي لخطر حقيقي...
و رينو هتغير وتعقم الجـ.ـر.ح ل آرين بحرفيه. وإن شاء الله بعد 36 ساعه هنشوف نجاح العملية.
كلهم إن شاء الله.

عدا الوقت.
آرين: عينيها بتدور على آدm. وشافته واقف عند الشباك بيتكلم ف الفون.
نور: قربت من آرين. وهمست بمكر. مش عايزه ت عـ.ـر.في قولتي ايه وانتي ف البنج!
آرين: هزت راسها بتعب. قولت ايه ياخالتو؟
نور: بخبث. مين المرعـ.ـب ده ياضي آدm!
آرين: اتحرجت. وقالت بتـ.ـو.تر إيه؟ مرعـ.ـب. مش فاهمه؟

نور: ضحكت. وقالت. بهمس ت عـ.ـر.في فعلاً إن اللقب ده مايلقش غير عليه. بس متخافيش سرك في بير. وكملت بفرحه. بس ت عـ.ـر.في. لقب ضي آدm. حبيته أوي. بجد. وبدعي من قلبي تفضلي ضي آدm لآخر العمر. حمدلله على سلامتك ياحبيبتي.
آرين: يتنهدة حب. الله يسلمك ياخالتو.
ميرو: في آخر الشهر السابع. وحست بتعب. وقالت تيم انا مبقتش قادرة أقعد اكتر من كده. حاسه ان بطني على آخرها.
تيم: بقلق. طيب قومي هنروح ع البيت.

ميرو: بس آرين. هنسيبها لوحدها.
تيم: لوحدها ازاي؟ آرين معاها آدm وباقي العيله احنا هنعمل ايه؟ وبعدين أنتي الفتره الاخيره تعبتي جدآ. قومي. وقام وقف ومسك أيدها وقال. طيب ياجماعه الحمد لله اطمنا على آرين. أنا هاخد مريم ونرجع البيت لأنها تعبانه شويه.
الكل شاف ملامح ميرو. وواضح عليها التعب.
فريحه: قامت بسرعه وقالت. تحبي اروح معاكي. حاسه بأيه قوليلي.

ميرو: أبتسمت بتعب. أنا بخير يامامي متقلقيش ياحبيبتى. انتي عارفه إن تيم بيخاف عليا زياده. لكن انا بخير اطمني.
مراد: بقلق. قولي ياميرو ياحبيبتى حاسه بأيه؟
تيم: ياجماعه اطمنوا مفيش حاجه. مريم بس أجهدت نفسها الفتره الاخيره.
آدm: بتفهم. خد مراتك تستريح. ومتجيش بكره ياميرو. آرين بخير ياحبيبتي.
آرين: بتعب. أنا كويسه ياميرو. ارجوكي بلاش تجهدي نفسك. وارجعي على البيت. وسمعيني صوت آيان لانه وحشني أوي.

ميرو: عينيها لمعت. وربتت على ايد آرين. وقالت. بكره هتبقى زي الفل. ومش هتبعدي عن آيان ولا عننا دقيقه واحده. إن شاء الله.
فهد ورينو و آدm و آركان زعلوا علشان آرين.
تيم: أخد ميرو وخرجوا.
وبعد كده ليليان وتمارا وچود وهمس اطمنوا عليها ومشيوا.
وجه الليل.
آدm: قام يلا بينا يام مراد.
مريم: قامت بتعب. يلا ياحبيبي.
مراد: ياريت ياحج تاخد فريحه وتالين معاك. لأني هفضل مع فهد.
فهد: ربت ع رجل مراد وقال. حبيبي يامراد.

تالين: لو سمحت يابابا أنا عايزه ابات مع آرين وأكون المرافق ليها.
مراد: معلش يا حبيبتي مش هينفع الفتره دي. انتي امتحاناتك على الابواب. واوعدك في آخر عمليه بعد الامتحان. هتباتي معاها إن شاء الله.
تالين: إن شاء الله. وسلمت ع آرين وأخوها آدm.
رينو: بالله عليكي يافريحه. تخلي بالك من آيان.
فريحه: اطمني ياروحي أول ما أرجع إن شاء الله. هاخدو من تمارا وهيبات معايا انا وتالين.
رينو: اطمنت. ربنا يكرمك ياحبيبتى.

آدm: ل آرين حبيبة قلب جدها. عايزه اي حاجه.
آرين: أبتسمت سلامة حضرتك يابابا. خلي بالك من نفسك ومن ماما مريم.
آدm: إن شاء الله ياروحي. وبكره إن شاء الله هكون عندك.
مريم: بابتسامه. خلي بالك من نفسك يا آرين وخدي علاجك في ميعاده ياحبيبتي.
آرين: حاضر. وكملت بترجي ماما مريم. خلي بالك من آيان.
مريم: من عيوني وإن شاء الله قريب يبقى في حـ.ـضـ.ـنك يانور عيني. يلا استودعكم عند الله.
وخرجوا.

فهد: قوم أرجع على البيت يا آركان أنت راجع على الكليه بكره.
آركان: قام وقال. والله غـ.ـصـ.ـب عني يابابا. ومش عايز اسيب آرين لوحدها.
رينو: متقلقش على أختك ياحبيبى. وأنا مجهزالك شنطتك وكل حاجه هتلاقيها في اوضتك.
آركان: سلم عليهم وقال. قبل ما امشي الصبح هاجي أسلم عليكم واطمن ع ريبونزل. وودعهم ومشي.
فهد قعد جمب آرين. وقال بحب. عامله ايه دلوقتى ياحبيبتى.
آرين: بألــم. الحمدلله يابابي.

مراد: شاف آدm واقف وحاطط أيدو ف جيبه. وشكله مخـ.ـنـ.ـوق. وفكر يعمل ايه علشان يسيب لابنه مساحه مع آرين.
رينو: مسكت الروشته. وقالت عشر دقايق وهتاخدي المسكن ياحبيبتي.
آرين: هزت راسها ياريت يامامي. لو سمحت يابابي ارفع السرير شويه. عايزه أقعد.
فهد: رفع ليها السرير. وحط مخده ورا ضهرها. وقال. مستريحه كدا.
آرين: بألــم مكتوم. ايوه احسن. ميرسي لحضرتك.
مراد: بقولك ايه يافهد.
فهد: قول يامراد.

مراد: الساعه 11 وأنا جعان وعلى أخري. تعالى ننزل نجيب أكل.
فهد: رفع حاجبه وف نظره سريعه على آدm مراد ومراد!
مراد. : شـ.ـدو من ايدو. وقال أنت هتعملي فيها ماري منيب. يلا ياخويا قدامي بقولك جعان. واخدو وخرجوا.
فهد: أبتسم بصمت. وقال أنا عايز أعرف أنت بتفكر بخبث كدا ازاي وامتى؟ يبني أنت مش بتهمد.
مراد: لا مش بهمد. بس أنت اللي خنيق.
فهد ؛ بتعجب. انا خنيق ليه بقى إن شاء الله؟

مراد: يعني محسسني إن آدm هيخـ.ـطـ.ـف البت. مـ.ـا.تسيبهم ياخويا عريس وعروسته.
وبعدين ما انت شايف حالة. آرين. يعني محتاجه ل آدm اكبر وقت ممكن.
فهد: بدهشه. أنت عبـ.ـيـ.ـط يبني أنت؟ هو انا قولتله. ميكلمهاش؟ وبعدين ده لسه آخر واحد خارج من الأوضه آركان. عملت ايه أنا بقى؟ طلعتك أنت وابنك بره المستشفى مثلا؟ أنت اللي دmاغك سم.

مراد: بتريقه. يسلام حوش الواد ياجدعان. ايزي خالص وسايب الواد برحته. يلا ياخويا يلا هتعقدونا في حياتنا الله يخربيت الكفره. وركبوا العربيه ومشيوا. وفهد بيضحك على مراد.
رينو: حطت المسكن في الكانيولا. وقالت دقيقه بالظبط. ومش هتحسي بأي الم.
آرين: بتعب. ميرسي يا مامي.
رينو: ربتت ع أيدها وقالت. ربنا يهون عليكي اللي أنتي فيه ياقلب مامي.
آدm مراد: مسح ع شعرو. واتحرك وقال عمتو عايز أتكلم مع آرين شويه.

رينو ؛ ابتسمت وقالت. أنا أصلا كنت خارجه. وبصت ل آرين. انا هنزل اقعد مع الدكتور محمد ونور شويه. وقامت وخرجت.
آدm مراد: قفل الباب. وراح قعد جمب آرين! وبص ليها.
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وبصت بعيد.
آدm مراد: عامله ايه دلوقتي؟
آرين: بتـ.ـو.تر. كويسه الحمد لله.
آدm مراد: حاسه بأي ألــم؟!
آرين: هزت راسها دلوقتي لأ.
آدm مراد: طلع من جيبه علبه صغيره. وفتح ليها العلبه. وأبتسم.

آرين: شهقت وانبهرت بشكل الخاتم إللي يخـ.ـطـ.ـف القلب. وبصت ل آدm. كأنها بتقوله ده ليا أنا؟
آدm مراد: فتح كف أيدو ليها. وقال إيدك يا آرين.
آرين: بصتله بتوهان ولخبطه ومش عارفه تعمل إيه؟
آدm مراد: الخاتم ده معايا من الصبح ورفضت إنك تلبسيه وتقــلـــعيه بعدها علشان العمليه.
آرين: قلبها دق. ورفعت ايديها برجفه وفرحه وكسوف وكل المشاعر.
آدm مراد: لبس ليها الخاتم. ورفع أيدها وباس عليها. وقال مبروك ياروحي.

آرين: سحبت أيدها بسرعه. وقالت بخجل. الله يبـ.ـارك فيك.
آدm مراد: ضحك بصمت على ارتباكها. وقال يلا دورك.
آرين: بتـ.ـو.تر. أخدت الدبله. مع أول لمسة أيدها لأيدو قلبها دق بقوه. ولبسته الدبله بصعوبه.
آدm مراد: شبك أيدو ف أيدها. وقال. ت عـ.ـر.في إني لحد دلوقتي مش مصدق نفسي. إنك خلاص ع ذمتي.
آرين: رفعت عينيها ليه وقالت بدmـ.ـو.ع. أنت إللي مش مصدق نفسك؟ امال انا اقول ايه يا آدm؟

آدm مراد: كشر عينيه وقال بإستفهام. ليه النظرة دي يا آرين؟
آرين: أنا مخـ.ـنـ.ـوقه اوي يا آدm. رغم فرحتي الكبيره لكن حاسه بخـ.ـنـ.ـقه كبيره.
آدm مراد: هشش أهدي. وأنتي سمعتي الدكتور محمد قال إيه؟ إن محدش يقرب من وشك ولا الشاش. يعني بلاش دmـ.ـو.ع. وأنا وعدتك بعد ما تعملي العمليه إني هسمعك. قولي يا آرين. قولي إيه اللي خـ.ـنـ.ـقك أوي كدا؟

آرين: بدmـ.ـو.ع. مخـ.ـنـ.ـوقه من إللي حصل. من كل حاجه حصلت. أنا طبعاً مش معترضه على قضاء ربنا. لكن الحادثة دي فتحت عينيا على حاجات كتير مكنتش عارفاها ولا حساها. من أول يعني ايه حب حقيقي. وإعجاب. وكمان الثقه بالنفس. وا، وسكتت.
آدm مراد: بص ف عينيها وقال اتكلمي برحتك ياحبيبتي انا سامعك.
آرين: بدmـ.ـو.ع قالت. آدm. أنت كان ممكن اوي بعد إللي حصل إنك تبعد عني. وتشوف غيري.
وده حقك لأنك موعدتنيش بحاجه.

كان ممكن تقول لنفسك وأنا ايه إللي يغـ.ـصـ.ـبني أخد بـ.ـنت اتشوهت. ما البنات كتير ومن حقي أخد واحده سليمه.
وأنت كتير جدا يتمنو أنهم يكملوا معاك.
أنا كنت ضايعه. وثقتي في نفسي قلت كتير. كتييير اوووي.
حسيت اني مشوهه بالكامل. وهكون ملفته لانظار الكل. الكل هيبص عليا.
وكل واحد هيشوفني بنظره معينه. في إللي هيشوفني. وأصعب عليه. ويقول ياحـ.ـر.ام.
وفي اللي هيشوقني ويقول قد ايه دي بشعه.

وفي اللي هيخاف مني ويخاف يتعامل معايا ويقرب مني. وكأني مش بشر.
أنا وصلت لدرجة كبيرة جداً من الخــــوف والمواجهه. لدرجة اني خايفه أروح الجامعه. ورفضت ارجع الجامعه. حتى لو هاعيد السنه.
رغم إن دراستي مهمه جدا في حياتي. لكن الناس هي السبب لأنهم بيهاجمونا كون أننا مشوهين. او شكلنا وحش. او بشرتنا مختلفه.
تعرف يا آدm. زهرة صحبتي الأنتيم في الجامعه. انت عارفها. اللي بتبعتلي المحاضرات والدروس ديما.

هي بشرتها سمرا. وده مش هيغير في شخصيتها ولا اخلاقها في حاجه. لكن كتير اوى في الجامعه تنمروا عليها.
لكن أنا. لأ، وقفت جمبها ودافعت عنها. ولما قعدت معاها. واتأملت ملامحها. قد ايه هي جميله. جميله جدا يا آدm. ولما اتعاملت معاها. اتعلقت بيها أكتر. قد ايه بـ.ـنت بريئه ومحترمه وجدعه اوي. وأخلاقها فوق الوصف.
وسيدنا محمد صل الله عليه وسلم قال.

يَا أَيُّهَا النَّاسُ، أَلَا إِنَّ رَبَّكُمْ وَاحِدٌ، وَإِنَّ أَبَاكُمْ وَاحِدٌ، أَلَا لَا فَضْلَ لِعَرَبِيٍّ عَلَى أَعْجَمِيٍّ، وَلَا لِعَجَمِيٍّ عَلَى عَرَبِيٍّ، وَلَا لِأَحْمَرَ عَلَى أَسْوَدَ، وَلَا أَسْوَدَ عَلَى أَحْمَرَ إِلَّا بِالتَّقْوَى، أَبَلَّغْتُ؟
قَالُوا: بَلَّغَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: لِيُبَلِّغْ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ ) صدق رسول الله.

صدقني يا آدm مفيش أي اختلاف بينا. نفس القلب ونفس العقل ونفس القيم والمبادئ والتقاليد. نفس الإحساس بالألــم ونفس الإحساس بالفرحة.
إللي بشرتهم سمرا. هما أحنا وأحنا هما. مفيش فرق ولا اختلاف. يبقى ليه؟
ليه الناس بتحكم على حاجه هما مالهمش فيها أي حق بالتدخل. لأن ده صنع الله. يبقى ليييه؟
بجد يا آدm الدنيا دي وحشه اوي. وفي ناس كتير مظلومه. واتظلمت في شكلها اللي الناس بتحكم من خلاله.

يعني لو واحد شكله مش حلو. هيتريقو عليه. كأنهم بيعايروه وع حاجه هو مالوش يد فيها. طيب هو ذنبه إيه؟ هو في حد بيختار شكله أو حياته ومستقبله؟
ليه يا آدm وصلنا للدرجه دي من التفكير والجهل. قد كدا في مجتمعنا الشكل والمنظر الخارجي. دول أهم حاجة عندنا. أهم من الأخلاق والطبع والتدين؟

آدm مراد: أبتسم بحب على نضجها في وسط طفولتها إللي بيعشقها. وقال.
أولا انتي غلطانه يا آرين. لأني وعدتك بكل حاجه. انك ليا وبس.
وغلطانه لأنك فكرتي إني ممكن استسلم واسيبك. أنتي روحي. ومحدش بيسيب روحه بعيد عنه.

وإني أشوف غيرك دي مش هتليق على عشق الديزل. مش هينفع لأني بشوفك في كل الناس. أنتي رسمه واطبعت في عقلي وقلبي. أنتي منحوته على شكل قلبي. أنا حبيتك أوي. حبيت روحك وحركاتك وبرائتك وعفويتك إللي مشوفتش زيها. ردود أفعالك كل حاجه حلوه فيكي. مبشوفهاش في غيرك. لكن بشوفك أنتي في الكل.

حبي ليكي حقيقي. مـ.ـيـ.ـتبخرش لمجرد حادثه. عشقي ليكي متين مـ.ـيـ.ـتكـ.ـسرش حتى لو اتشوهتي بالكامل. انا لحد دلوقتي مش شايف فيكي أي تشوه. يمكن علشان العشق اللي بجد. إنك بتحب العيوب قبل أي حاجه. ومبتشوفهاش. أنا قلبي معمي بالكامل عن عيوبك. وعمري ما شوف غير جمالك الداخلي.

ثانياً بقى. أنتي عندك حق. المجتمع والناس مخيفين. وعندهم قدره كبيره أنهم يشغلوا نفسهم بغيرهم رغم صعوبة الحياه عليهم. لكن لازم يدوروا على عيوب غيرهم. رغم أنها مش عيوب. لأنك قولتي إن الإنسان مالوش في نفسه شيء.
بـ.ـنت سمرا وبـ.ـنت بيضا إيه الفرق بينهم؟ اللون؟ طيب بص ع الأخلاق والطبع بص على شخصية الشخص ده وبعدين أحكم. ده حتى متحكمش على الكتاب من عنوانه.

للأسف إحنا في مجتمع يا آرين مابيبصش غير ع الغلاف الخارجي ويحكم.
أنا بقى مابعملش حساب لإشباه الناس دي. أنا لو مكانك. هخرج واواجه. واللي مش عاجبه يواجهني. ويوريني هيعمل ايه؟ إحنا لو عملنا حساب للناس اللي من النوعيه دي. محدش هيخرج من بيته. ف انتي متهتميش لحد وامشي وراسك مرفوع لفوق.
وعايز أقولك حاجه مهمه.
إللي بيتنمروا دول بيرجع الأصل لتربيتهم. والبيئه المحاطه بيهم.

كونك أنتي إللي تقبلتي زهرة وسط ناس كتير بالرفض.
ده دليل على تربيتك واخلاقك. اتربيتي صح. مريم الجزار وآدm العدوي كانوا حريصين ديما إننا نشوف كل الناس المختلفه في البشره. بوجه عمله واحده وهي مفيش فرق ده أنا وأنا ابقى ده.
ده إنسان وأنا إنسان ماليش أي حق بالتدخل أو إني استاء منه لمجرد اختلاف بسيط لا يذكر.

ثالثاً بقى والأهم. مش آرين العدوي إللي تعيد السنه. دراستك هتكمليها وفي البيت إن كان ده إللي يريحك. وهيريحني أنا كمان. وهتذاكري وانا هساعدك.
ووقت الامتحانات هتيجي لجنه تمتحنك. لحد ما تتحسني خالص. وترجعي الكلية برحتك.
لكن من دلوقتي أنا هفضل جمبك. هروح الشغل ولما أرجع. هاراجع معاكي. وطول الفتره دي لحد آخر عمليه هفضل جمبك زي ضلك!

آرين: بحماس كبير وفرحه لكلام آدm. وعشقه ليها. قالت، بجد يا آدm. بجد هتعمل كل ده علشاني؟
آدm مراد: بضحكه. بجد يا قلب آدm.
آرين: بمرح. أحلا مرعـ.ـب بجد. وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج.
آدm مراد: ضحك بصمت. وقال ايوه. أحلا مرعـ.ـب. لقلب آري.
آرين: ضحكت بصمت. وقلبها بدأ يزهر من جديد. ومبسوطه جدآ. وحست بالتفائل والحماس. والامل.
آدm مراد: بص لعينها وقال. عجبك الخاتم؟
آرين: هزت راسها اممم جميل اوى. زوقك حلو.

آدm مراد: بثقه. طبعاً. والدليل على كدا إن قلبي اختارك.

عدا أكتر من شهر على آرين بإهتمام كبير من آدm وباقي العيله. وآدm كان الداعم الرئيسي ليها على دراستها.
وفهد كل شوية يكتشف في الديزل حاجه أجمل من قبل. وكان مبسوط أنه بيساعدها ع الدراسه. وعملت عمليه جراحيه تانيه. ونجحت. وباقي عملية التجميل. إللي هيعملها الدكتور زوهير لأنه دكتور و خبير وكمان بمساعدة تيم.

فيلا العدوي.
في المكتب.
زياد: بتنهيده. بس ياعمي هو ده كل إللي حصل. وأنا طبعآ مش معترض ع آسر. انا مبسوط جدا بشخصيته وأخلاقه. لكن أنا لجأت لحضرتك لأني باخد رائيك ف الصغيره قبل الكبيره.
آدm: أبتسم وقال بهدوء. اعقلها وتوكل يا زياد يبني. العمر بيمر. والفرح ده زي الحظ. وإن كان ع آسر. فهو راجـ.ـل ويعتمد عليه. ويكفي أنه أتحدى نفسه في السن ده وبقى أصغر رجل أعمال في مجاله.

زياد: أبتسم. كلام حضرتك مظبوط. ومليكة طبعاً زي أي أم مقدرتش متفرحش. وقالت لحياة بـ.ـنتي. والحمدلله. حياة موافقه ومفيش أي اعتراض، لكن برضو الظروف إللي حوالينا. مش ملائمة إني أرد بالموافقه على عمي جاسر.
آدm: بتفهم. ظروف ايه يا زياد؟ إذا كان احنا في وسط الظروف دي كتبنا كتاب حفيدي. خلي الفرح يدق بابك ياراجـ.ـل. وبما إن حياة موافقه. يبقى اتكل على الله.

زياد: اتنهد براحه كبيره وقال بابتسامه. يبقى على خيرة الله.
فيلا الصاوي.
آسر: بسعاده. بجد ياجدو. يعني عمي زياد وافق.
جاسر: بضحكه. بجد يا آسر يبني. وكلها يومين ونروح نتقدm رسمي ونطلب أيد حياة.
آسر: حـ.ـضـ.ـن جدو. وقال ربنا يبـ.ـارك لينا في عمر حضرتك. أنا بجد مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه؟
مالك: بهزار وفرحه. كنت هتبقى زي أبوك. مستني الفرج ههههه ألف مبروك يا آسر ياحبيبى.

آسر: حـ.ـضـ.ـن مالك. وقال الله يبـ.ـارك فيك يا اجمل اب في الدنيا. أنا بجد مش مصدق والله.
ساره: ضحكت بسعاده وقالت. لأ ولسه بقى لما تعرف إن حياة موافقه.
آسر: بدقة قلب انتي بتتكلمي بجد ياماما.
ساره: ههههه أيوه طبعآ. أنا بعبقريتي وقعت عمتك مليكة في الكلام. ههههه وهي يقلبي اعترفت على طول.
آسر: باس ساره من خدها وقال بمرح وفرحه. يا احلى أم لاحلى عيله.
ملك: بضحكه. وأنا يا آسوره ماليش نصيب.

آسر: قعد جمبها بفرحه. وقال. أنتي؟
ده انتي الكل في الكل. وباس ع راسها وايدها وقال. ربنا مايحرمنيش منك ابدا يا اجمل ناناه.
ملك: بسعاده. ربنا يوفقك ويريح قلبك ياروح قلبي.
وبعد كده آسر طلع بسرعه على أوضته. واتصل ع حياته. وكانوا الأتنين من أسعد الناس. وفي انتظار الحلال. للاعتراف بحب وعشق جديد...

تاني يوم ف فيلا العدوي.
أغلب العيله قاعده وقت الغدا.
تيم: أخد قطعة كفته بالشوكه. وقال ل ميرو. خدي ياحبيبتي. كلي دي طيب.
ميرو: هزت راسها بالرفض. وقالت بتعب. لأ لأ مش قادره أكل أي حاجه.
تيم: بقلق. مريم أنتي وقت الفطار برضو ماكلتيش كويس.
ميرو: مسكت مفرش السفره بقوه. وبتحاول تداري الألــم. وعايزه تقوم لكن مش قادره.
آدm: شاف ملامح مريم وتيم. وقال ميرو ياحبيبتي انتي حاسه بحاجه.

ميرو: رفعت عينيها ليه ودmـ.ـو.عها نزلت وبدأت تعرق.
آدm: ساب الشوكه. وبص ليها بقلق.
مريم: شهقت. وقالت ميرو أنتي بتعطي ليه؟
تيم: قام بسرعه وقرب منها. وقال بقلق. مالك يامريم انتي فيكي اتكلمي؟ لو تعبانه نطلع على المستشفى.
الكل أنتبه وقاموا وقفوا.
ميرو: الألــم كان أكبر من تحملها. ومسكت أيد تيم وضغطت عليها بقوه كبيره وقالت بصوت موجوع. مش قادره ياتييييم. الحقنننني.

تيم: قلبه حرفياً وقع في رجليه. وواقف مش عارف يتصرف إزاي في الموقف ده؟
مريم: برجفه. ياحبيبتى دي شكلها هتولد. يافريحه. هي راحت فين. يافررريييحه.
آدm: من جواه قلقان عليها. لكن قال بحزم. اتحرك ياتيم. خد مراتك ع المستشفى.
تيم: أنتبه. ها. اه حاضر حالا. وقرب منها.
ميرو: حطت ايدها ع صدرو وغمضت عينيها بقوه. وقالت وهي بتنهج. محدش يلمسني. مش قادره اتحرك. لو اتحركت حاسه إن حاجه هتقع مني.

فريحه: بتجري. نعم ياماما. وشافت دm ع الأرض تحت ميرو. وشهقت بصدmه. بـ.ـنتي. وجريت عليها.
تيم: بحزم. مريم خليني اشيلك لازم تروحي المستشفى حالا. وقرب منها غـ.ـصـ.ـب عنها يشيلها.
ميرو: صرخت بصوت عالي جدا. وقالت. اااااااه الحقنننني ياتيييييم. مش قاااااادرررره...
فريحه: فتحت عينيها بزهول وقالت. دي شكلها هتولد دلوقتي. سيبها ياتيم مش هنلحق نوديها المستشفى.

تيم: بخــــوف. ازاي مش هنلحق. ف المستشفى هنخلي بالنا من كل حاجه. وشال ميرو بالقوه.
ميرو: صرخت بصوت اعلى. وقالت هموووووت ياتييييم نزلللنننني روحي بتتسحب مني.
تيم: قلبه اتخلع حرفياً. ونزلها بسرعه.
مريم: برجفه. زينب يازينب.
زينب: جت جري وقالت نعم ياست مريم. وخبطت بايدها على قلبها. وقالت هيييي دي ست ميرو شكلها على آخرها.
مريم: مش وقته يازينب أجري اندهي على الدكتوره إللي في الفيلا اللي قصادنا بسرعه يازينب.

زينب: هوا حاضر، وجريت.
تيم: برعـ.ـب حقيقي. مريم. مريم طيب تعالى اسندي عليا وادخلي الاوضه دي.
فريحه: بتعيط. اجمدي ياميرو ياحبيبتى. خدي شهيق وزفير براحه. وعلى مهلك.
ميرو: سانده في حـ.ـضـ.ـن تيم وبتعض في حجابها ومش قادره تتحمل.
آدm: قعد مكانه واضايق جدآ من شكل حفيدته وتعبها. ونده بصوت عالى. انتي ياعزه روحي شوفي زينب اتأخرت ليه؟
عزه: جريت بسرعه. حاضر يا سيدي.
مريم: راحت بسرعه وراهم. وبتدعي بالتيسير.

ميرو: أول ما دخلت الاوضه. نزلت على الأرض. وتيم برعـ.ـب نزل معاها. وعيونه كلها دmـ.ـو.ع. وهمس مريم. مريم ردي عليا.
ميرو: بصوت متقطع. وتعبان. مش قادره. مش قادره ياتيم. همـ.ـو.ت.
تيم: ضم راسها لقلبه ودmـ.ـو.عه نازله بصمت. وقلبه مخـ.ـنـ.ـوق من قلة حليتة. وقال. أنا جمبك ومعاكي ياحبيبتى.
ميرو: شهقت بصوت عالى، ومسكت قميص تيم بقوه وصرخت صرخة بصوتها كله. وكانت جنى خرجت للنور بقوه وعزيمة و إرادة.

مع دخول الدكتوره. وجريت عليها بسرعه. وعملت اللازم مع ميرو.
فريحه: بسرعه شالت جنى ولفتها في بطانيه صغيره. وقالت زينب. أجري بسرعه على الفيلا هتلاقي في اوضة ميرو كل حاجه لجنى هاتي هدومها بسرعه. بسرعه يازينب.
زينب: خارجه بسرعه وبتزغرد. ألف مبروك ياسي آدm بيه. الست ميرو ولدت بألف سلامه. والله ولادتها سهله وزي الفل بسم الله ماشاء الله. الله اكبر. وجريت تجيب لبس جنى.
آدm: قاعد وجواه فضول يطمن على ميرو.

مريم: خرجت بسرعه. وقالت آدm. مبروك ياحبيبي.
آدm: قام بلهفه. طمنيني على ميرو. عامله ايه دلوقتى؟
مريم: بإبتسامة رضا. زي الفل ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن. ولاده ولا أسهل من كدا. اللهم بـ.ـارك جنى نزلت لوحدها وبالكيس بتاعها. سبحان الله. وميرو بخير الحمدلله. اطمن.
آدm: نفخ براحه كبيره. وقعد مكانه. وقال. الحمد لله رب العالمين.
ميرو: نايمه على السرير.

تيم: باس ع أيديها الأتنين وقال. مريم أنتي كويسه بجد. مريم قولي لو حاسه بحاجه اوديكي المستشفى.
ميرو: بتعب بسيط. اطمن ياتيم انا بخير ياحبيبى متقلقش.
الدكتوره: متقلقش يادكتور. أنا عملت ليها كل اللازم. وبعد المحلول المغذي. تشرب سوايل دافيه وتاكل عادي.
لكن لازم للبيبي دكتور أطفال. ولحسن الحظ ابن صاحبتي لسه راجع من المانيا. وجاي عندنا زياره. وهو دكتور أطفال ممتاز. لو تحبوا أنه يشوف البيبي.

تيم: طبعا ياريت يادكتوره.
الدكتوره: أبتسمت، تمام بعد اذنكم. والف مبروك.
تيم وميرو الله يبـ.ـارك فيكي.
زينب: جت بسرعه اتفضلي ياست فريحه. أنا جبتلها الفستان البمبي ده. أنا بحب اللون ده. وكمان جبتلها بطانيه جديده من دولابها. يختي عسل اللهم بـ.ـارك. شبه الدكتور تيم.
أي والله أنا فاكره لأن الدكتور تيم متربي من صغره معانا هنا. اللهم صل على سيدنا النبي. خمسه وخميسه الله أكبر.

فريحه: بتلبس جنى. وقلبها بيرقص لأول حفيده. وضحكت. وقالت لسه بدري على الشكل يازينب.
زينب: بتأكيد طيب وعزة جلال الله. إن جنى كلها أبوها. والله أكبر رزقها واسع. وكل حاجه متيسره. أشوفك زي الدكتوره مريم قادر ياكريم. ياجنى بـ.ـنت حوا وآدm.
فريحه: بضحكه. تسلمي يا زينب. وليكي هديه انتي وكل البنات.
زينب: مش بقولك رزقها واسع. ربنا يديم الخير يااارب.

تيم: مسح وش ميرو وأبتسم ليها بحب كبير. وهمس ليها. حمدالله على سلامتك. ومبروك ياروحي.
ميرو: أبتسمت بدmـ.ـو.ع. مبسوط ياتيم.
تيم: ضحك بسعاده. وقال مبسوط بس؟ قولي طاير من الفرحه. بس وقعتي قلبي عليكي بجد. أول مره أخاف كدا. ربنا يبـ.ـارك فيكي يام جنى.
ميرو: ضحكت. وقالت. تسلملي يا حبيبي. طيب أنت مش هتشيل جنى. انا عايزه أشوفها.

فريحه: بضحكه كلها سعاده. خلاص أهو لبست جنى أجمل فستان. يخلاثي انا على الجمال. اللهم بـ.ـارك. أمسك ياتيم ياحبيبى. شيل بـ.ـنتك وسمي الله و إذن ليها. وانا هجري اتصل ع مراد ومامي. دي هتفرح أوي.
تيم: شال جنى بين ايديه. وإحساس وشعور مختلف. وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع الفرح. وهمس. جنى. جنى روح بابا. وضحك وقال. بابا؟ انا بابا؟ جميله ياجنى. وباس جبينها. وبص ل ميرو وقال. جميله اوي يامريم.

ميرو: رفعت ايديها بقلب أم. وقالت عايزه اشيلها ياتيم.
تيم: بحظر. حطها في أيديها وكان خايف. وقال صغيره جدآ. حجمها صغير اوي يامريم.
ميرو: ضحكت بدmـ.ـو.ع السعاده. وقالت. الله أكبر. بسم الله ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن عليكى ياحبيبتي. جنى أنا مامي ياروحي. أنا مامي مريم. هههه. أنا مش مصدقة بجد.
مريم: دخلت وقالت بسعاده. الف مبروك يانور عيني. أذنت ليها ياتيم يبني؟

تيم: أبتسم وقال. الأب الروحي لمراتي هو أحق بيها. ماهو إللي هيربيها برضو.
آدm: دخل وقال بحنين كبير. أنا تحت امر بـ.ـنت جدها. وأبتسم وقرب من ميرو. وباس جبينها وقال. مبروك ياروحي. أنتي كويسه دلوقتي؟
ميرو: بسعادة كبيرة. أنا كويسه جدا يابابا. ربنا يبـ.ـارك في عمر حضرتك.

آدm: مسد ع شعرها. وشال جنى. وأبتسم ليها وقال. جنى تيم عزيز. نورتي عيلتك. وزدتيها نور وإشراق. ماشاءالله تبـ.ـارك الرحمن. أسأل الله أن ينبتك نباتاً حسنا.
المفروض اللي يأذن ليكي جدك محمد. لكن هو جاي في الطريق. وبرضو قالي أنت اولا الناس بيها. تأذن ليها. شكلي كدا مرزق بتربية البنات. واميرتي الولاد. وباس جبينها. و إذن ليها.
مريم: شالتها وقالت. بسم الله ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن فيما خلق.

بعد كدا نقلوا ميرو في اوضه فوق. وتيم استقبل الدكتور وكشف على جنى. وطمنه عليها. وخرج. وآدm ومريم قدmوا لزينب ظرف توزعه ليها وللبنات عن فرحتهم بوصل جنى عزيز.
محمد ونور جم بسرعه. ورينو و آيان
محمد: اطمن على ميرو. وشال جنى وقلبه دق بإحساس مختلف. واتعلق بيها في ثانيه.
ونور: فرحتها مش سيعاها. بوصول جنى لعيلتها.
ورينو: فرحانه. و شالت جنى اللي تعتبر بـ.ـنت أبنها تيم.

آيان: واقف وساند على رينو. ويبص على جنى. ويبص على رينو كأنه بيقول جت منين دي. ومدهوش.
رينو: بضحكه. آيو. دي جنى أختك الصغيرة.
آيان: بيلاغي بكلام كتير ورا بعض. ورفع نفسه ووقف على طرف رجليه. وباس جنى من بوقها. وسقف بأيديه.
رينو: بدهشة. ياخبر البـ.ـنت لسه مولوده. وقالت. كدا كخ يا آيان.
آيان: مسك أيد جنى. و بيلاغي وكأنه بيزعق ل رينو. وكلهم ضحكوا عليه.

بعد شويه مراد وفهد وآدm رجعوا من الشغل.
مراد: اطمن على ميرو. وكان قلقان عليها. بس اطمن لما شافها بخير.
وشايل جنى. وباس جبينها. وباصص ليها وقال. معقول أنا بقيت جد. والله ممصدق. إيه ده؟ ماشاءالله دي عينيها لون عيونك ياتيم. لأ البت ميرو دي طلعت بتحبك. هههه. شوفت ياض يا فهد. عقبال ما تشيل عيال آدm أبني ههههههههه.

فهد. : شال جنى وضحك وقال بسم الله الرحمن الرحيم. ماشاء الله. كلها الواد تيم فعلاً. اه انا أكتر واحد فاكر. كان لازق لمراتي زي الغرا.
تيم: قاعد جمب ميرو. وقال بضحكه. دي رينو دي في قلبي.
فهد ؛ قال لأ خلاص جاتلك اللي هتخليك متحبش حد قدها. ربنا يبـ.ـاركلك فيها يادكتور.
كلهم آمين.
آدm مراد: باس جبين ميرو. وقال مبروك ياحبيبتى.
ميرو: الله يبـ.ـارك فيك ياحبيبى. وعقبالك إن شاء الله.

آدm مراد: مبروك يادكتور تيم. وشال جنى. وباس جبينها.
تيم: الله يبـ.ـارك يا آدm باشا.
آيان: زحف بسرعه وسند ع رجل آدm مراد. وبيشاور عايز جنى.
آدm مراد: ابتسم. ونزل شال آيان على دراعه التاني. وقال عايز ايه ياعم آيان؟
آيان: شاور ع جنى وعايزها. او عايز يلعب بيها مفكرها لعبه من صغر حجمها.
آدm مراد: هز راسه لأ لسه صغيره. وحطها بين ايدين تيم.

بعد كدا العيله اتجمعت ما عدا آرين وكلهم استغربوا واندهشوا لولادة ميرو وأنها اللهم بـ.ـارك ولاده سهله. واتفقوا العقيقه في ميعادها بعد اسبوع. وتيم وميرو فرحتهم لاتوصف بوجود طرف تالت بينهم.
آدm مراد: أخد. شاور. واتصل على آرين. وردت عليه.
آرين: بفرحه الو.
آدm مراد: بجديه. منزلتيش ليه؟
آرين: بتـ.ـو.تر. ما انت عارف يا آدm!

آدm مراد: بجمود. لا مش عارف يا آرين. مش عارف. وعايز اعرف لحد أمتى هتفضلي حابسه نفسك فوق. ولا أي تجمع للعيله بقيتي موجوده فيه.
آرين: بحيره. يا آدm أنا لسه وشي ملفوف بشاش. ولسه عملية التجميل. يعني لسه شويه عشان!
آدm مراد ؛ قاطعها وقال. بنفاذ صبر. لسه شويه على اييييه؟

انتي بقالك شهر ونص تقريبا في البيت. وأي حد يجيلك تتحججي بالنوم. إللي هو في الحقيقة هروب يا آرين. تقدري تقوليلي أنتي لو كنتي اتولدتي كدا. كنتي هتعيشي إزاي بالنظام ده؟ تقدري برضو تقوليلي لو العمليه مكنتش نجحت كنتي هتعيشي إزاي؟
آرين!
آدm مراد: زعق متردي علياااا...
آرين: اتخضت. وقالت. معرفش معرفش.
آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. يعني كنتي هتعيشي في سـ.ـجـ.ـن لوحدك علشان خاطر الناس؟
آرين: بدmـ.ـو.ع. خلاص بقى يا آدm ارجوك.

آدm مراد: صك ع أسنانه بغـــضــــب كبير وقال. هي فعلاً خلاص.
واللي اكتشفته يا آرين إنك واحده ضعيفه. ضعيفه لدرجة إن العالم الخارجي حكم عليكي بالمـ.ـو.ت وأنتي نفذتي حكمه.
أنتي واحده معندكيش ثقه في نفسك. وقفل الخط في وشها. وواقف مكانه ثابت. وقال بتوعد. لما نشوف هتعملي ايه يا آرين ياعدوي!
آرين: شهقت بصدmه وزهول كبير. وقالت أنا معنديش ثقه في نفسي؟ اناااااا. وبتقفل السكه في وششييي؟ طييييب إن ماوريتك يامرررعـ.ـب!

وحدفت الفون ورايحه جايه في الاوضه ومتعصبه. وبتبرطم بالكلام ومتغاظه. وقالت...
بقى انا حمكوا عليا بالمـ.ـو.ت. بقى أنا ضعيفه ومعنديش ثقه في نفسي. عاااااااا أنا متغاااااظه من المرررعـ.ـب ده. ماااااشي يادركولا. بتقفل المكالمه في وشششي. مااااااشي.

ووقفت قدام المرايا وبتنهج بغـ.ـيظ. وقابضه ع أيديها. وقالت أنا معنديش ثقه في نفسي؟ لأ لااا الواد ده هيشلني. ده عدو المرأة. ده عدو نفسه أصلا. ده كاااره نفسه. ده عامل فيها مدرس فلسفة.
وشاورت ع نفسها في المرايا. وقالت بتحدي. أنا بقى هوريك مين هي آرين. يابن العدوي.

وفكت الشاش. ورغم إن قلبها و.جـ.ـعها من شكلها برغم من أنه اتحسن كتير. وبصت ع وشها بتتأمل فيه. ورفضت اليأس. وراحت لبست فستان باللون المستردا. وحجاب وحاولت ع قد ما تقدر تداري الجروح بالحجاب. وحطت ضماده على خدها. وشافت أنها مقبوله بشكل مرضي. وضحكت لنفسها بنصر. وقالت بكـبـــــريـاء. لما نشوف بقى يامرعـ.ـب.

فيلا العدوي.
آدm مراد: واقف في البلكون. ورافع عينيه ع شقة آرين. وقال. بثقه. أنا واثق أنها دلوقتي هتتجنن. وأكيد هتنزل. منا كان لازم اديها دافعه تقويها. وا، وسكت لما شاف آرين خارجه من العماره. ولابسه أكتر لون بيغير عليها جدآ فيه.
والدm غلى في عروقه. وقبض على أيديه. وقال من بين أسنانه. آرييييين! وخرج من الاوضه كأنه ناوي على حرب.

آرين: ماشيه في الجنينه. وبتقاوم إحساس القلق والتـ.ـو.تر لأنها من زمان منزلتش. وخايفه من التجمع. وإن حد يشفق عليها. لكن عايزه تثبت لادmها أنها تقدر تتحدى اي ظروف مهما كانت صعبه. وماشيه تكلم نفسها بزعل.
طيب يا آرين. أنتي هتشيلي جنى إزاي؟ إذا كان لحد دلوقتي آيان مخدش عليا بشكل طبيعي. واتخضت عااااااااااا. ياماماااااا. بسم الله. بسم الله. عفريت. عفري!

آدm مراد: فاجأه. وقف قدامها حيطه سد. وعينيه بتطلع شرار.
آرين: كحت من الخضه والخــــوف منه في نفس الوقت.
آدm مراد: من بين أسنانه بغـــضــــب كبير. حظرتك قبل كده إن اللون ده ماشفوش عليكي خاااالص. صح!
آرين: انتفضت من مكانها. وقالت جواها. يخربيتك. أنت إيه؟ أنت المفروض يخــــوفوا العيال بيك. عاااااا ياماما. أنا خايفه. عينيه رجعت تقلب نور تاني. واتخضت.
آدm مراد: بنبرة حادة. هو أنا مش بكلمك!

آرين: بتذمر. يوووه بقى أنت بتطلع امتى؟
آدm مراد: قرب منها خطوه وقال بجمود. لما أكلمك وأسألك تردي عليا في نفس الموضوع. أنا مش منبه عليكي متلبسيش اللون ده تاااني؟
آرين: رجعت خطوه لورا. وقالت جواها. ياربي. ياربي إيه الكائن ده؟
إزاي بيقولي كلام حلو. ودلوقتي شبه شلبي في شركة المرعـ.ـبين المحدودة. لأ لأ ده شبه مارد وشوشني.
ايوووون عينيه الأتنين داخله في بعض وبقت عين واحده كبيره. هههه هياكلنا كلنا.

وبترجع لورا وكانت هتقع في البيسين. بس لحقت نفسها عااااااااااا. يامامااااا.
آدm مراد: اتغاظ من عدm ردها. وقرب منها أكتر. ومسح وشه بايديه وبص ليها كتير وساكت.
آرين: رفعت عينيها شافت قد ايه هو متعصب بجد. وسكتت.
ونزلت عينيها في الأرض. وقالت بزعل حقيقي. شوفت بقى. علشان كدا مكنتش عايزه أنزل. منا كنت قاعده فوق بكرامتي.
آدm مراد: بجديه. ومين داس على كرامتك يا آرين؟

آرين: بتذمر. أنت بتكلمني ليه أساساً. انت قولت إني معنديش ثقه في نفسي.
آدm مراد: بصوت جهوري. انا اديتك دافعه تقويكي. علشان تفوقي من الوهم إللي أنتي عايشه فيه.
حابسه نفسك. ورافضه تتعاملي مع إللي حواليكي.
الجامعه مبتروحيهاش. وأنا وافقتك مؤقتاً لحد ما نفسيتك تتحسن. وأنتي زي ما أنتي.
عايشه في فكرة إن الناس بره هتتنمر عليكي.
وزعق بصوت عالى.

وأنا قولتلك قبل كدا أنتي مافكيش أي حاجه. ومحدش يقدر طول ما انا موجود يمسك بكلمه أو يرفع طرف عينيه فيكي. بس أنتي؟ مستسلمه وبغباء كمان.
آرين: نزلت راسها في الأرض. وصوته عالي.
آدm مراد: شافها بالشكل ده. غمض عينيه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال. اسمعي يا آرين. أنا مش هعيد كلامي معاكي تاني. أنتي هتواجهي كل مخاوفك.
آرين: عوجت بوقها وقالت بغـ.ـيظ. يبقى اواجهك الأول.
آدm مراد: رفع حاجبه وقال. نعم؟!

آرين: تنحت. وقالت. سمعني. سمعني. همـ.ـو.ت ضحية المرعـ.ـب. وأنا لسه في زهرة شبابي.
آدm مراد: سمعها. وقرب من وشها وقال ببرود. فعلاً أنا ممكن أعملها. لو مطلعتيش دلوقتي غيرتي الفستان ده.
آرين: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقالت. يوووه وبعدين بقى. دي مش عيشه دي...
آدm مراد: بمكر. بتقولي حاجه يا آرين؟
آرين: بحيره. بقول. بقول، اااه. أسكت يا آدm انا زعلانه منك أوي اه والله.

آدm مراد: بشبح ابتسامة. قرب منها خطوه وقال. بهدوء أنا المرادي اللي زعلان منك يا آري.
آرين: بصت وراها. ومسكت فستانها بايديها. وقالت بتـ.ـو.تر. اء. آدm لو قربت هقع في البيسين يا آدm.
آدm مراد: بخبث. قرب خطوه كمان. وقال. وده المطلوب.
آرين: خافت وكانت هتقع. وشهقت ومسكت تي شيرت آدm. وغمضت عينيها.
آدm مراد: أبتسم. وهمس ف ودنها وقال بخبث. تطلعي تغيري الفستان بالزوق؟

ولا أخدك في حـ.ـضـ.ـني وننزل البيسين وتطلعي تغيريه بالعافيه!
آرين: بصدmه. ايه؟ وقالت بحرج. لأ لأ أنا هطلع اغيرو.
آدm مراد: رفع دقنها. وبص ف عينيها وقال بجدية وخــــوف عليها.
آرين لتاني مره هقولهالك. أوعي تختبري غيرتي عليكي.
آرين: وشها أحمر جدآ. واتكسفت من قربه ليها. وقلبها بيدق بسرعه. وهزت راسها حاضر.
آدm مراد: بحبك!

وبعد حوالي شهر ونص تقريبا.
آسر أتقدm ل حياة وتمت الموافقة. وتمت الخطوبة. والجواز بعد سنه.
وانهردا أخر يوم في الامتحان. والامتحانات خلصت على خير وفي إنتظار النتيجه.
وآرين عملت عملية التجميل بالليزر. في منطقة الرقبه.
وعملت آخر عملية جراحة تجميل الوجه. ووشها ملفوف بضمادات.

وتيم بيعملها الجلسات بشكل متواصل. و آرين رافضه أنها تشوف وشها ولا حد من العيله غير لما يرجع طبيعي زي الاول. والكل قدر موقفها وسابها براحتها.
والكل كالعاده حواليها كل العيله. والمفروض أنها هترجع لحياتها الطبيعيه من بكره.

في المستشفى.
آرين: قفلت مع زهرة المكالمه. وبتتصل ع آدm كتير ومبيردش عليها. ونفخت بخـ.ـنـ.ـقة. وقالت. اكيد الفون صامت.
وقعدت على طرف السرير وقالت بملل. مامي هو بابي و آدm مقالوش هيرجعوا امتى من الشغل.
رينو: أبتسمت. لسه ياروحي. ما أنتي عارفه. شغلهم مالوش مواعيد. آدm اول ما بيخرج من الشغل بيجي على هنا على طول.
تيم: دخل بإبتسامة. مساء الخير.
آرين: بوهن مساء الخير يا دكتور.

تيم: ياستار مالك كدا ده المفروض تفرحي لأنك من بكره هنكشف عن وجهك الفظيع ههههه.
آرين: بخـ.ـنـ.ـقه. مش عارفه ياتيم حاسه ان مزاجي متقلب ومخـ.ـنـ.ـوقه.
تيم: بتفهم. ايوه يا آرين وده طبيعي جدا. العمليات والجلسات. وكمان رايحه جايه ع المستشفى. مع العلاج كل ده. هيخلي مزاجك متقلب. لكن خلاص انهردا آخر يوم ليكي في المستشفى. وبكره هتخرجي من هنا وانتي مبسوطه وزي الفل.
آرين: هزت راسها إن شاء الله.
تيم: طيب يلا بينا ع آخر جلسه؟

آرين: قامت يلا بينا.

بعد شويه.
آدm مراد: دخل وأبتسم. مساء الخير.
آرين: فرحت أوي أنه رجع. وقالت مساء الخير. ايه يا آدm اتأخرت اوي ليه كدا؟
اتصلت عليك كتير جدآ. وكالعادة فونك صامت. أفرض كنت عايزاك في حاجه مهمه؟
آدm مراد: قعد جمبها وقال. لسه مخلص شغل حالا. وفعلاً فوني صامت. لكن هعمله يبريشن علشان خاطرك. المهم أنتي عامله ايه انهردا؟
آرين: بمرح. أنا دلوقتي كويسه جدا جدا جدا. وعندي حماس غير طبيعي لبكره. يااااه أخيراً.

آدm مراد: أبتسم. وقال بتبيه. اسمعي يا آرين. أوعي تفكي الشاش من غير ما أكون معاكي. استني لما أرجع من الشغل اوكي.
آرين: هزت راسها بمرح اوووكي. بقولك ايه بقى. هي تالين فين؟ دي قالت إنها هتبات معايا انهردا كمان.
آدm مراد: بابا رجع ع البيت يغير هدومه ويتغدا. وهيجيبها.
آرين: أممم أوكي.
الباب خبط. وعامل الديلفري سلم الاوردر لأدm.
آرين: أممم ريحة الاكل تجنن يا آدm.

آدm مراد: أبتسم. وقال. أنا عارف إنك جعانه ومستنياني.
آرين: بضحكه. بصراحه ايوه. أنت إللي عودتني أننا كل يوم نتغدى مع بعض يا آدm.
آدm مراد: بص لعينيها وقال بحب. وطول العمر ياضي آدm.

تاني يوم.

في الإجتماع المغلق.
المدير: بجدية أنا جبتك انهردا يا آدm لأنك الوحيد إللي هتقدر بقدراتك تخترق الشبكه الإجرامية دي. هي مأمورية أصعب وأخطر من مأمورية حيدر إللي هو يكتور تايلر. بكتير جداً.
ودي شبكه خطيرة جداً لدرجة إن إسم الشبكه دي أكلين لحوم البشر. من قوتهم وجبروتهم.
ومهمتك إنك ترجع بكل المعلومـ.ـا.ت السريه.
والمطلوب منك إنك تاخد كل المعلومـ.ـا.ت عن المهمه حالا. في أسرع وقت.

قدامك ساعتين وتسافر ياسيادة النقيب!
آدm مراد: بحماس. تمام يافنـ.ـد.م.

في المستشفى
فريحه: بصريخ. الحقني يامراااد آرين وتالين اتخـ.ـطـ.ـفوا من المستشفى!
فهد بيجري زي المـ.ـجـ.ـنو.ن في كل مكان. وفاجأة فونه رن من رقم برايفت. ووقف ورد برعـ.ـب. الو. الووو.
#: صوت خطوات كعب عالي وضحكة إنتصار وشمـ.ـا.ته وثقه. وقالت.
The lady of the palace is back to avenge (Sufian Gabriel Alexandre )
سيدة القصر عادت لتنتقم (سفيان جابريل أليكساند)
فهد: فتح عينيه بصدmه. وبينهج بصوت عالى وقال بزهول. چيسكا؟!

چيسكا: بغــــرور وشر. نعم. / چيسيكا إبنة كيين!
فيلا مصطفى عزيز.
أشرف وهنا ويوسف ومريم داخلين الفيلا راجعين من عند آرين...
كريم وليليان وعُمر قاعدين في الليفنج.
أشرف: مساء الخير ياولاد.
كريم وليليان ردو عليه. مساء الخير يا بابا. وسلموا على الكل.
هنا: بإستفهام. مصطفى وچود فين يالي لي ياحبيبتي؟
ليليان: فوق ياناناه لسه راجعين من عند جدو طارق.
بعد ما خرجوا من عند آرين. وطلعوا يغيروا ونازلين عشان الغدا.

يوسف: بضحكه لعُمر. تعالى تعالى يعُمر باشا. عامل إيه؟ وشاله وبيلاعبه.
ليليان: آرين عامله ايه دلوقتى ياماما؟
مريم: ابتسمت الحمد لله. وبتسلم عليكي كتير. وهتخرج بكره إن شاء الله.
ليليان: طيب مين عندها. بابي ومامي؟
مريم: لأ ياحبيبتى ريتال بس إللي هناك. وكمان عمك مراد وفهد و تالين. أما زين قالوا إنه لسه في الشغل.
ليليان: ربنا معاه.
يوسف: أنت ليه مروحتش انهردا ياكريم أنت وليليان ل آرين.

كريم: والله يابابا حضرتك عارف إن عندي شغل كتير جدا في الشركه. وليليان كانت معايه وساعدتني شويه. ولسه راجعين مفيش ربع ساعة. هنروحلها بكره إن شاء الله. أهو بالمرة نشوف نتيجة العمليه.
ليليان: بفضول. اه ياكريم انا الفضول هيجنني بس آرين بقى منشفه دmاغها. يلا كلها بكره.
هنا: إن شاء الله خير. اتغديتوا ولا لسه؟
كريم: أبتسم. وده إسمه كلام برضه مستحيل نتغدا من غيركم.

ليليان: قامت. وقالت. ثواني هقول لداده تجهز الغدا.
يوسف: بيلاعب عُمر وقال. عامل ايه ياحبيبي. صدق ياض يا عمر أنا اتعودت أول ما أدخل البيت اشيلك. دلوقتي بس حسيت بجدو مصطفى لما كان ينادي عليا اول واحد. الله يرحمهم ويغفر ليهم.
كلهم آمين.
أشرف: أبتسم بحنين. وقال. الله يرحمه. كان بيحبك جدآ. وديما يشجعك على كل خطوه عايز تعملها. هو و ست الكل أمي حبيبتي الله يرحمها ويغفر لها.
الكل اترحم عليهم ودعالهم.

مصطفى: نازل. وقال سلاموووووز، وسلم عليهم.
وبص ع السفره. وقال. ايه ده انتوا ليه محطتوش الأكل. والله عيب كدا.
مريم: ضحكت. ثواني ياحبيبي والغدا يكون جاهز. اومال فين چود؟
مصطفى: شاور وقال نازله ورايا اهي. لكن مصطفى دقق النظر لچود. وقال مالها دي؟
چود: نازله ع السلم وحاسه بتشويش في الرؤية. ووقفت وغمضت عينيها لأنها داخت.
مصطفى: بقلق. ايه ياچود واقفه عندك ليه.

چود: بتتكلم بصوت وا.طـ.ـي. وقالت. دايخه أوي يامصطفى! مصطفى تعالى اسندني حاسه اني هقع.
مصطفى: كشر عينيه وقال هي بتوشوش نفسها دي ولا ايه؟ وشافها بتميل وهتقع. وفتح عينيه بصدmه. وجري بسرعه. وقال چووووود.
الكل قام وقف بقلق واضح واتخضوا.
چود: الدوخه بتزيد عندها ومبقتش شايفه حاجه وغمضت عينيها ووقعت بين أيدين مصطفى.
مصطفى: بخــــوف حقيقي. چود. چود. ياچوود ردي عليا.
ليليان: طلعت تجري وقالت بقلق. چود. مالها يامصطفى.

وكريم ويوسف ومريم. طلعوا وراهم.
كريم: بقلق. مصطفى شيل مراتك ع الاوضه.
مصطفى: بدقة قلب خايف. شال چود وراح بيها ع الاوضه. وليليان جريت فتحت الباب لمصطفى.

هنا: واقفه. ومبتسمه.
أشرف: قلقان. لكن شاف ابتسامة هنا. واستغرب. وقال هنا! انتي بتضحكي؟
هنا: بإبتسامة جميله. طبعآ أضحك. وافرح كمان. شكل كدا الخير جاي يا أشرف.
أشرف: بعدm فهم. قال. مش فاهم خير ايه اللي بتتكلمي عليه؟
هنا: بسعاده. چود أكيد حامل يا أشرف.
مريم: لفت لهنا وقلبها بيدق وقالت صح. أيوه لأن چود بقالها فتره رافضه تاكل الفراخ وقالت مش طايقه ريحتها.

أشرف: بجديه. الله يكرمكم متقولوش حاجه من غير ما تتاكدوا علشان الولاد مـ.ـيـ.ـتعشموش.
مريم: هزت راسها ايوه فعلاً. ولازم نتأكد. انا معايا أدوية في اوضتي المفروض هوديهم الصيدليه بكره. وفيها اختبـ.ـارات للحمل. أنا هاروح بسرعه أتأكد. وطلعت بسرعه ع السلم.
يوسف: بص للسما وقال. يارب.
كريم: واقف في الطرقه. وقال. ليليان چود فاقت؟
ليليان: بتدلك أيدين چود وقالت. بخــــوف. لأ ياكريم.

مصطفى: قلبه هيقف من القلق. وقام بسرعه جاب برفان ورش ع أيدو. وقربها من چود...
وبعد محاولات چود فاقت. ومصطفى تنفس الصعداء.
چود: بتعب. انا فين؟ ساعدني يا مصطفى.
مصطفى: ع مهلك ياحبيبتي. وحط مخده ورا ضهرها. وشربها ميا. وقال. ايه ياچود. إيه إللي حصلك مانتي كنتي كويسه وجايه ورايا؟
چود: بتعب. مش عارفه يامصطفى. حسيت ان الارض بتلف بيا. وملحقتش انادي عليك. وحطت أيدها ع بوقها وقالت. مين رش ريحة؟

مصطفى: بتعجب. أنا ياحبيبتى. عايزه تاني. خدي ورش ع أيديها.
چود: بغـ.ـيظ. أنت بتعمل ايييه؟ ومعدتها قلبت. وقامت بسرعه على الحمام. ورجعت.
مصطفى: بتعجب. اله. البت دي أخدت برد ولا ايه؟ وراح وراها.
ليليان ؛ خرجت لكريم. وقالت بمكر. كريم چود بترجع في الحمام.
كريم: باشمئزاز. أمم احم ربنا يشفيها.
ليليان: لأ لأ شكله مش تعب. شكلها كدا حامل. علشان أنا برضه كنت برجع. ومش طايقه ريحة البرفان زيها كدا.

كريم: ابتسم وقال. يارب يمكن مصطفى يعقل لما يبقى أب.
مريم: جت بسرعه. ودخلت الاوضه وخبطت ع چود وفهمتها تعمل إيه؟
الكل واقف مترقب.
مصطفى: رايح جاي رايح جاي. وقال. يارب ولد. يارب ولد.
الكل اندهش وضحكوا على مصطفى.
كريم: والله مافيش فايده هيفضل اهبل.
مصطفى: بقولك ايه. سبني باللي أنا فيه. أنا في رقبتي عيال هتبقى مسؤوله مني. هأكلهم منين؟ منين بس ياربي!

ليليان: هههههههه الواد ده لو دخل فريق التمثيل. هيقعدهم كلهم في بيوتهم. الله عليك افنان.
مصطفى: تسلمي يالي لي.
كريم: ضـ.ـر.به ع قفاه وقال بغيره وتحذير. اقسم بالله لو ما اتظبط لاظبطك. اعقل كدا. علشان مجننش عليك. مش ناقصه تخلف.
وبص لليليان وقال بغيره. وأنتي مش هنبه عليكي تاني. فاهمه ولا لأ.
ليليان: بصتله بغـ.ـيظ. وقالت جواها. ماشي ياعدو الفرحه.

مصطفى: نفخ يوووه خلاص ياعم اسمها أم عمر. استريحت. وزعق مـ.ـا.تخلصي بقى ياچود.
چود: خرجت من الحمام وجريت ع مصطفى. وقلبها بيضحك قبل وشها.
الكل اتفائل خير
چود: اتشعلقت في رقبته وقالت. مصطفى أنا حامل. حامل يامصطفى.
مصطفى: بفرحه كبيره. قولي والله العظيم حامل كدا.
چود: ضحكت بدmـ.ـو.ع. والله العظيم حامل.
مصطفى: شالها ولف بيها كتير. وقال. أخيراً بعد العمر ده كله هبقى اب!

چود: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه وقالت. متأفورش يامصطفى. عمر كله إيه؟ أنت لسه مدخلتش جيش.
الكل ضحك عليهم. وبـ.ـاركوا لمصطفى وچود. وقعدوا يتغدوا ومصطفى أهتم بچود وكان إهتمام كوميدي والكل بيضحك من قلبه والفرحه عمت البيت. بحمل چود.
وچود اتصلت ع جدها طارق أول واحد وبعد كده رودي وفارس وكل العيله. وبـ.ـاركوا ليها ع الخبر الجميل ده.

فيلا زياد جمال.
ف جناح ياسين.
همس: بتأكل محمود وحمزه وبتلعب معاهم.
ياسين: واقف بيتابع عيلته الصغيره وبيضحك. بصمت.
همس: يلا كل يامحمود كل ياروحي. ايوووه شاطر يقلب مامي. وأنت ياحمزه كل ياروحي. ايوووه شاطر زي اخوك. وبصت ل ياسين وقالت مش كنت سمـ.ـيـ.ـت حمزه آسر؟
ياسين: اشمعنا؟
همس: علشان يبقى عندك نجوم كبـ.ـار. محمود ياسين. و آسر ياسين ههههه.

ياسين: ضحك. وقال لأ انا بحب إسم حمزه. وإن شاء الله. لو ربنا شاء وخلفنا تاني هسمي أنس.
همس: بغـ.ـيظ. نخلف إيه؟ نخلف تاني ده عند ام ترتر إن شاء الله. أنا اتربيت من أول وجديد من عيالك.
مليكة: جت وخبطت وقالت. همس عايزه الولاد جدهم زياد جه وعايزهم.
ياسين: بمكر. حاضر ياست الكل. وشال حمزه ومحمود. وقال اتفضلي يا أحلا أم في الدنيا.
مليكة: شالتهم وفرحانه بيهم. وقالت. طيب ياحبيبي. أنت هتنزل ولا هتريح شويه.

ياسين: بمكر. لأ أنا هنام شويه. علشان عندي ورديه بليل.
مليكة: خلاص ياحبيبي خد راحتك وانا هخلي بالي من الولاد.
يلا ياحبايب قلبي. ونزلت.
همس: قامت. وقالت. ياااه أخيرا. والله العظيم أحلا وقت. وقت رجوع بابا زيزو. بيشيل عني كتير. يااااه.
ياسين: قفل الباب بالمفتاح. وقرب منها ومبتسم بمكر.
همس: بلعت ريقها وقالت. أنا عارفه البصه دي. ياسين وحد الله كدا. أنت عندك ورديه. ولازم تريحلك شويه.

ياسين: حاوطها من وسطها وقربها منه. وقال بخبث. تؤ أنا بكره أجازه.
همس: عوجت بوقها. أممم وايه المطلوب.
ياسين: شاور ليها. المطلوب انتي ياروحي.
همس: بمكر. بيدخلي من ثغراتي. هههه
ياسين: بخبث. بحبك انتي وثغراتك، وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.
في اوضة حياة.
حياة: الو. اذيك يا آسر. عامل ايه دلوقتي؟
آسر: ابتسم. انا كويس جدا. متقلقيش عليا. ده دور برد بسيط كدا وراح لحاله.

حياة: بصراحه انت صعبان عليا أوي يا آسر. بتروح الجامعه وبعدها الشركه. وبتسافر. بجد ربنا يوفقك.
آسر: ابتسم. بتخافي عليا ياحياة.
حياة: بعفوية. طبعاً. أنت عارف لما بتسافر بكون قلقانه خالص. وا، احم. وضغطت على شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج.
آسر: ضحك بصمت وقال. انا بخير ياحياة اطمني.
حياة: بتنهيدة حب. ربنا يحفظك يا آسر.
آسر: ويحفظك ليا ياحياة آسر!

فيلا آريان العدوي.
تمارا لابسه فستان وحجاب ومجهزه نفسها لخروجة مع آريان. وبصت ف الساعه وكانت 10
رايحه جايه وقالت بخـ.ـنـ.ـقه. آريان أتأخر. وقالى إن الساعه 7 هكون عندك.
ونفخت بخـ.ـنـ.ـقة وقالت. طيب أتصل عليه؟ طيب لو هو هيتاخر قالي ليه أنه هيخرجني؟ طيب ليه متصلش؟
لأ لأ ياتمارا لازم تتصلي تطمني عليه. أفرض حصل حاجه. لأ لأ إن شاء الله آريان بخير. واتصلت عليه. وقلقانه.
آريان: في الاجتماع مع أبوه. و منهمك في الشغل.

وشاف رقم تمارا. وافتكر أنه واعدها يخرجوا. وغمض عينيه وقال. إزاي نسيت يا آريان!
تمارا: بقلق مبهم. آريان مردش عليا. ياترى في ايه؟ واتصلت تاني.
آريان: أبتسم للموجودين في الاجتماع. وقام وقال. ثواني مكالمه مهمه. واخد الفون وراح لركن بعيد. ورد عليها. وقال. تمارا!
تمارا: نفخت با اريحيه. وقالت. آريان. آريان أنت فين؟ وليه متصلتش عليا. وليه اتأخرت كل ده؟

آريان: بحيره. حبيبتي أنا بجد آسف. أنا عندي شغل مهم واجتماع لصفقه مهمه. ونسيت خالص حكاية الخروجه دي.
تمارا: بتعجب ودهشه. نسيت؟! وحكاية الخروجه دي؟
ااه. لا ولا يهم حضرتك محصلش أي حاجه. لكن ع الأقل كنت تبعت مسج صغير. وتقولي إننا مش هنخرج. بدل ما أنا لابسه من الساعه 7 زي ما حضرتك وعدتني.
آريان: مسح وشه وشعرو بنرفزه وقال. تمارا أنا إللي فيا مكفيني وزياده.

أنا كنت فاضي وقولت معنديش شغل وأنتي أولىَ أننا نخرج مع بعض.
وانا اللي قولتلك هخرجك مش أنتي؟ لكن فاجأه حصل مشكله كبيره في صفقه كنا بنخطط ليها. وبابا أمر باجتماع مهم. وهنسهر انهردا ف الشركه أعمل أي يعني؟
تمارا: أبتسمت وحست بالاحراج. وقالت ولا حاجه يا آريان. متعملش حاجه. وأنا آسفه. تصبح على خير. وقفلت.
آريان: بص للفون واتنهد بتعب. وهز راسه بإحباط. وراح يكمل الإجتماع.

تمارا: قعدت قدام المرايا. ودmـ.ـو.عها نازله. وقــلـــعت الحجاب. وشالت السلسله والخاتم. وشالت الحلق. وقامت غيرت الفستان. وقعدت على السرير وبصت ع محمد كتير وساكته.
آريان: قاعد سرحان في الاجتماع ومضايق من أسلوبه مع تمارا. لكن الضغط إللي هو فيه. اكبر من اي حد يتحمله.
زين: بيتكلم مع المهندسين. وشاف آريان سرحان. وشاور ليه. في اشاره.

آريان: أنتبه. وحاول يبتسم ويركز معاهم. لكن بعد كدا مسك الفون وبعت رساله خاصه لتمارا. وقفل الفون وحاول يركز في الاجتماع.
تمارا: بتمسد ع شعر محمد وسرحانه. وفاقت ع صوت الرساله. ومسحت دmـ.ـو.عها. وفتحت الرساله. ومكتوب فيها.
آسف! بجد آسف. تمارا أنتي الوحيده اللي صعب عليا أنها تزعل مني.

وأنا مقصدش إني نسيتك بكلامي. أنتي عارفه انا بحبك قد ايه. وأهم حاجة عندي أنتي ومحمد. أنا عارف إني مقصر معاكي لكن غـ.ـصـ.ـب عني. وأحنا اتكلمنا في الموضوع ده قبل كده. المشروع يخلص ع خير. واوعدك اني هعوضك عن كل حاجه حصلت. بجد آسف. (بحبك).
تمارا: قرأت الرساله. وخرجت منها تنهيدة تعب. وقفلت الفون. وشـ.ـدت الغطا ونامت جمب محمد.
ومسكت أيدو الصغيره. وباصه قدامها بشرود.

فيلا تيم عزيز.
ميرو: قاعده ع السرير و شايله جنى. وبتتأمل تفاصيلها. وماسكه كف أيدها وبتتعجب من صنع الله. وقالت. سبحان الله. كف إيدك صغنن أوي ياروحي. بس إن شاء الله. بكره تكبري وملامحك الجميله دي تكبر جوايا.
بقولك ايه ياجنى تعالى نتصل على بابا محمد. هو اتعلق بيكي جدآ. وكل يوم يتصل يطمن عليكي. لكن انهردا متصلش. تعالى بقى نطمن ونسأل عليه إحنا. ماشي ياروح قلبي؟
وجابت الفون واتصلت ع محمد. ورد.

محمد: بابتسامه. الو حبيبتى. أم جنى قلب جدها.
ميرو: بعتاب وهزار. يسلام حبيبت قلبك؟ لأ لأ دي جنى زعلانه من حضرتك جدا. وقالت. شوفتي يامامي؟ شوفتى بابا محمد مسمعنيش صوته انهردا إزاي ولا اطمن عليا؟
محمد: بضحكه. معقول جنى قالت كل ده؟
ميرو: بتمثيل الدهشه. ايوووه حضرتك مش مصدقني؟

محمد: ههههه لأ طبعاً مصدقك. أنا عارف إن جنى زعلها وحش. وانا مقدرش ع زعلها. دي روحي. وبقولها أهو متزعليش ياجنى. غـ.ـصـ.ـب عني والله. كان عندي إجتماع مهم جدا. ولسه مخلص حالا.
ميرو: أممم. خلاص جنى بتقولك حصل خير. بس لو سمحت متعلقهاش بيك وتتقل عليها. عشان هي بتحبك جدآ.
محمد: ههههه وأنا بمـ.ـو.ت فيها. طيب والله وحشاني جداً. ولا عمري اتقل ع حفيدتي وقلبي. خلاص المسامح كريم ياجنى.

ميرو: ضحكت. أوكي عفونا عنك. ههههه. عامل ايه حضرتك يابابا؟
محمد: الحمد لله ياحبيبتي. أنتي عامله ايه؟ وجنى؟
ميرو: الحمدلله كل حاجه تمام. وجنى بخير. أنا اتعودت إن حضرتك يومياً لازم تطمن ع جنى. ولما متصلتش قولت اطمن عليك. والحمد لله إنك بخير.
محمد: أبتسم. تسلمي يامريم يابـ.ـنتي. الحقيقه حصل إجتماع طارئ. ولازم أسافر أنا ونور بكره الفجر ع النمسا مؤتمر مهم. إن شاء الله.

ميرو: ربنا معاكم. وتروحوا وترجعوا بالسلامه إن شاء الله.
تيم: وصل البيت. وفتح باب الأوضه. وشاف ميرو بتتكلم ف الفون. ودخل ملهوف ع جنى.
محمد: تيم باشا وصل ولا لسه؟
ميرو: بابتسامة حب. لسه واصل حالا اهو يابابا.
محمد: ماشي ياحبيبتى. اسيبك أنا بقى لأن الجو بيمطر ولازم ارجع البيت انا ونور نجهز الشنط.
ميرو: خلي بالك من نفسك في رعاية الله.
محمد: ونعم بالله مع السلامه.

تيم: حط الشنطه. وقعد ع طرف السرير. وبيضحك لجنى ومسك كف أيدها وبيلاعبها.
ميرو: قفلت. وقالت لتيم. حمدالله على سلامتك ياحبيبي.
تيم: بإبتسامة حب. باس جبينها وقال. الله يسلمك يا روحي. عامله ايه. وچينو حبيبت قلبي عامله ايه انهردا.
ميرو: بضحكه. چينو أنت واحشها جدا. اتفضل بقى غير هدومك وتعالى شيلها وانا هجهزلك العشا.
تيم: بيلاعب چنى. وقال. حالا انا جاي جري علشان اشيلها. قطتي حبيبتي.

ميرو: كشرت عينيها بتذمر. وربعت أيديها.
تيم: هههههههه لأ لأ هنغير من أولها. يبقى طريقك صعب أوي. علشان چينو دي قلب وروح وعقل أبوها.
ميرو: مطت شـ ـــفــايـــ ـفها بتفكير أممم. والله؟
أوكي. وأنا طبعاً عمري ما اكون عائق أمام حبك لبـ.ـنتك ويسلام لما يبقى حب قولا وفعلا. وابتسمت ببرود. وقالت.
اتفضل چينو اهي. وحطيتها بين ايديه. وكملت.

عشر دقايق تديلها من الدوا ده خمسه سم. وتغير ليها البامبرز أوكي ياروحي؟ سي يو. وسابته وخرجت. وكاتمه الضحكه.
تيم: تنح وبص لجنى وميرو بزهول. وهمس بامبرز؟ لااااء. مرييييم. مريم ياحبيبتى أنا بهزر ع فكره. محدش واخد قلبي وعقلي غيرك. خدي يامريييم.
جنى: من صوت تيم عيطت.
تيم: وقف بيها بسرعه. وقال. بخــــوف عليها. بس بس ياروحي أنا آسف. واتمشى بيها في الاوضه.
جنى: سكتت وبتتاوب.

تيم: أبتسم وقال. ملاكي بتغير من قطتي حبيبتي. وقال. بس ت عـ.ـر.في ليها حق تغير منك. أنتي خـ.ـطـ.ـفتي قلبي يابـ.ـنت اللذين أنتي. بروح الشغل وعايز أرجع بسرعه علشان أشوف أجمل بـ.ـنت ف الدنيا.
ربنا يقدرني ديما واكون الأب إللي تكوني فخوره بيه ياروح وعقل بابا.
ميرو: واقفه جمب الباب. وضحكت بسعاده. وقلبها مبسوط جدا. بحب تيم لبـ.ـنته. ونزلت تعمل أحلا عشا لأجمل وأروع زوج واحن أب.
بعد لحظات. :
ميرو ف المطبخ.

تيم: جه من وراها وضمها من الخلف. وقال. بقى كدا ياميرو. مصدقتي تخلعي.
ميرو: بضحكه. أنا؟ فين ده؟ انا سبتك مع حبيبة القلب.
تيم: لفها ليه. وقال. طيب ماهي فعلاً حبيبة القلب. بس أنتي حبيبة الروح. أنتي ملاكي وسر سعادتي وفرحتي.
ميرو: قلبها دق بسعاده. وقالت. أنا عارفه كل ده. بس بهزر معاك. انا أكتر واحده سعيده بحُبك لجنى. واتمنى من الله. أنكم تكونوا بخير ديما. والحب والحنان يكون ديما ف حياتنا.

تيم: أبتسم وقال. طول ما انتي وجنى في حياتي. يبقى الحب والحنان والأمان كمان موجود. وبيقرب منها.
ميرو: شهقت. أنت سايب جنى لوحدها؟
تيم: اتخض. ايه يامريم. إيه يامريم. ضيعتي سحر اللحظه حـ.ـر.ام عليكى.
ميرو: ضحكت من قلبها وقالت. سوري والله أنا بس قلقت ع جنى.
تيم: اطمني جنى أخدت الدوا ونامت.
ميرو: بمكر، وغيرت ليها البامبرز؟
تيم: شالها وقال. بعيدا عن الاشمئزاز والقرف اوكي.

بقى انتي عايزه تيم عزيز على آخر الزمن يغير بامبرز؟
ميرو: هههههه. الله مش هي قطتك؟ وبعدين انت شايلني ورايح ع فين؟
تيم: بغمزه. جنى نايمه. وده نادرا لما بيحصل. وأنتي بقى وحشااااني جداااااا. يبقى حـ.ـر.ام عليا أضيع فرصه زي دي.
ميرو: بضحكه. طيب والعشا؟
تيم: طالع بيها. وقال. عشا إيه يامريم؟ بقولك جنى نايمه. نااايمه. تقوليلي عشا؟
ميرو: حطت راسها ع كتفه وابتسمت بحب كبير. وقالت بحبك اوى ياتيم.

تيم: وانا بعشقك يقلب تيم!

في المستشفى. في غرفة آرين.
فهد: واقف بيتكلم ف الفون وقفل. وبص ل مراد.
مراد: خير ياعمنا. أكرم عايز إيه؟
فهد: هنروح مركز التدريب انا وأنت الساعه 12 صباحاً. للفرقه تلاته.
مراد: بتفهم. أممم. تمام.
آرين: بتذمر. يعني حضرتك هتمشي دلوقتي يابابي؟
فهد: قال. لسه الساعه 10 ياروحي. هنمشي كمان ساعه. وهنرجع الفجر إن شاء الله.
تالين: بزعل. الجو برد جدآ عليكم. هتروحوا إزاي ياباابا؟

مراد: بضحكه. وهو ده حاجه ياحبيبتى؟ عارفه ياتوتا. إحنا كنا بننزل البحر في عز التلج نتدرب. ياااه إللي إحنا وصلنا ليه دلوقتي ده يابـ.ـنتي محصلش بسهوله...
تالين: بدهشه ياااه. ربنا معاكم يارب. ويحفظكم ديما.
مراد: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه. وقال. يابت أنا بحبك مـ.ـو.ت. أيوه أقسم بالله بمـ.ـو.ت فيكى.
تالين: أبتسمت بحب وقالت. وانا كمان بحب حضرتك جداً.
آرين: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقالت جواها. روحت فين يا آدm كل ده بتوصل بابا طارق؟ اوووف.

رينو: قفلت الفون وواضح ع ملامحها الحيره.
فهد: لاحظ. وقام قعد جمبها مالك يا حبيبتي؟
رينو: مش عارفه اعمل ايه يافهد. المفروض عندي عمليه جراحيه بكره.
ولازم أرجع البيت علشان آيان وكمان أنام لأني منمتش من أمبـ.ـارح والعمليه دي عايزه كل تركيز كبير. وفريحه راحت عند ماما رنا. ونور مسافره بكره. ومفيش حد يبات مع آرين غير تالين.
فهد: بتفكير. طيب نقول لتمارا أو ليليان؟

رينو: لأ مش هينفع حساها مش حلوه أننا نقلقهم وخصوصاً الجو برد ومطر.
فهد: مسد ع حجابها طيب متقلقيش أنتي. أنا هوصلك. وأخرج من التدريب وأرجع ابات مع آرين. وامشي الصبح ع الجهاز. وبعدين الممرضات موجودين معاهم.
رينو: بقبضه في قلبها. هزت راسها بحيره. إن شاء الله.
بعد شويه. آدm مراد جه وقعد معاهم. واتفق أنه هيفضل مع آرين وتالين لحد ما فهد يرجع.
مراد: قام وقال. هتحتاجي حاجه يا توتا؟

تالين: أبتسمت. سلامة حضرتك يابابا.
مراد: باصص ليها بشرود وساكت!
تالين: بتعجب. مالك يا بابا. حضرتك بتبصلي أوي كدا ليه؟
مراد: أنتبه. ها! لأ أبدا ياحبيبتى مفيش حاجه. أحم. تعالي في حـ.ـضـ.ـني يا تالين!
تالين: استغربت لهدوئه. لكن راحت عندو.
مراد: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه وهاين عليه يدخلها بين ضلوعه. ومغمض عينيه.
تالين: بقلق مبهم. مالك يابابا؟ حضرتك كويس؟

مراد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. وقال. كويس ياحبيبتى. أنا بس حبيت أضمك قبل ما أمشي. وباس راسها. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وأبتسم ليها ومسد على خدها. وقال خلي بالك من نفسك يا تالين.
تالين: كشرت عينيها بعدm فهم وحست إن أبوها على غير العادة. لكن قالت وحضرتك كمان يابابا خلي بالك من نفسك. وربنا معاك.
مراد: أبتسم. وقال هسبقك تحت يافهد. وودعهم وخرج.
تالين: بحيره. الله؟! بابا بيبصلي كأني همشي وهبعد عنه. بجد حسيت بكده.

فهد ودعهم وخارج.
آرين: بابي.
فهد: لف ليها وقال. نعم يا حبيبتي؟
آرين: بمرح. عايزاك تعرف إني بحبك اوى. أكتر من أي حد.
فهد: قلبه دق بقلق. وقال ليه بتقولي كده يا آرين؟
آرين: بعدm فهم. بقول ايه يابابي. أنا بحب حضرتك. هو أنا قولت حاجه غلط؟

فهد: هز راسه بشرود وقلبه مشغول وقال بتوهان. لأ. لأ مقولتيش حاجه غلط ياحبيبتي. وقرب منها وضم راسها لحـ.ـضـ.ـنه وربت ع ضهرها بحنان. وباس راسها وقال. وأنا كمان بحبك اوى يا آريني. لا اله الا الله.
آرين: بإبتسامة حب. سيدنا محمد رسول الله.

فهد: خرج. وحط ايدو ع جبينه وغمض عينيه. وافتكر لما آرين قالت نفس الجمله. وبعدها حصل الحادثه. وقال. لأ يافهد لأ متفكرش بالطريقه دي. هي صدفه مش أكتر. أنت عارف إن آرين ديما بتقول كدا. ياارب. يارب احفظ عيلتي يارب.

آدm مراد: خبط ودخل.
آرين: فاتحه المصحف. وشافت آدm. وقالت بابتسامه. ها بابي مشي؟
آدm مراد: هز راسه أيوه. وبص حواليه فين تالين؟
آرين: جوه في الحمام قالت إنها هتتوضى وتصلي القيام.
آدm مراد: أممم تمام. كملي أنتي قراءه.
آرين: هزت راسها اوكي.
تالين: خرجت من الحمام. وابتسمت وقالت. أبيه تحب أجبلك أي حاجه قبل ما ادخل أصلي؟
آدm مراد: أبتسم. وباس جبينها وقال. لأ ياروحي. انا لو احتجت لحاجه هعملها بنفسي.

تالين: ماشي يا أبيه. لكن حضرتك هتنام فين؟
آدm مراد: متشغليش بالك. أنتي نامي جوه وأنا هتصرف.
تالين: بقلق. لأ يا أبيه حضرتك كدا ممكن تبرد لو نمت بره. الجو برد جدآ عليك.
آدm مراد: أبتسم بحب وقال. لأ ياروحي أنا هنام هنا ع الكرسي ده. او ع الكنبه. مش عايزك تقلقي. انا بس عايزك تدعيلي تمام؟
تالين: بإبتسامة جميله. أنا ديما بدعيلك يا أبيه.
آدm مراد: مسد ع شعرها بحنان وقال. بتدعيلي بتقولي إيه بقى؟

تالين: بحرج. بس مش هتضحك عليا تمام؟
آدm مراد: عمري ما اضحك عليكي يا تالي.
تالين: أبتسمت وقالت. ديما بكلم ربي عنك. بقول يارب آدm أخويا مفيش أخ زيه ولا صديق زيه. أخويا آدm حنين جدآ رغم الغلاف الخارجي. إللي يبان منه أنه قاسي ولكن مفيش أطيب منه.
عارف يا أبيه. انا وصفتك بجوز الهند. قاسي من بره لكن هين لين جواك. ديما بقول لربنا احفظلي أخويا لأني بتقوى بيه. أيوه ماهو أنت سندي وضهري. حته من الجنه.

وطول ما أنت معانا بغمض عينيا بأمان. ربنا يوفقك في حياتك. ويحفظك ويحميك ويكفيك.
آدm مراد: أبتسم. وحاوطها من كتفها وضمها لقلبه وقال. حبيبة قلبي أنتي. ت عـ.ـر.في. هاقولك ع سر بيني وبينك.
تالين: بفرح. أتفضل يا أبيه سر حضرتك في بير.
آدm مراد: بصدق. أنتي و آرين. نقطة ضعفي. ومتحملش أبدا. يمسك أي خدش بسيط أنتي وهى.
تالين: بسعادة. بجد انا فرحت جدا بكلامك ده يا ابية. لكن لو كنا إحنا نقطة ضعفك. ف حضرتك مصدر قوتنا.

آدm مراد: حبيبة قلب أبية يا تالي. يلا يا حبيبتي روحي صلي.
تالين: حاضر بعد إذنك. وراحت ع الاوضه الداخليه.

آرين: خلصت الورد. وقفلت المصحف.
آدm مراد: قرب منها وقعد جنبها. وقال. حشـ.ـتـ.ـيني و !
آرين: ارتبكت. وهزت راسها ميرسي.
آدm مراد: أبتسم بصمت. وقال. أكلتي؟
آرين: هزت راسها أيوه اكلت وأخدت العلاج كمان.
آدm مراد: تمام. وشاف كتاب جمب السرير. ورفع حاجبه وقال. إيه ده؟
آرين: أحم. دي. دي. رواية.
آدm مراد: هز راسه أممم. رواية! وقرتيها ولا لسه؟
آرين: بتـ.ـو.تر. لأ. أيوه. لأ قصدي يعني قريت منها كام فصل. ولسه هكملها. أحم.

آدm مراد: مسك الكتاب. وكان الإسم يوحي بالرومانسية. وقال. أممم طيب بتتكلم عن إيه احداث الرواية؟
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت عادي جدا البطل والبطله بيحبوا بعض.
آدm مراد: ابتسم بسـ ـخـــريــة. وقال اه دي البطله إللي اتخـ.ـطـ.ـفت والبطل نزل من الطياره وانقذها.
آرين: شهقت. أنت لسه فاكر لما قولتلك كدا في بيت المزرعه.
آدm مراد: بثقه. عمري ما انسى أي كلمه قولتيها.

آرين: بحماس. أيوه البطل بقى نزل من الطياره. هو قوي. قوي جدآ جدآ.
هو راجـ.ـل غني جداً. وعندو مطارات خاصه كتير جدا. وعندو شركات وغني فوق الرهيب بجد.
عندو حرس في كل مكان. وعندو قصور كتيره في كل بلد. وعندو جُزر في كل مكان. وعندو!
آدm مراد: بسخريه. أسطول حربي مش كدا؟

آرين: هزت راسها لأ لأ. معرفش. المهم بقى. إن أعدائه غيرانين منه. وشافوا البـ.ـنت اللي بيحبها. قد ايه جميله جدا. وحبوا ينتقموا منه في البطله. وخـ.ـطـ.ـفوها. في غابات الأمازون.
آدm مراد: هههههههه.
آرين: بطفوليه. كدا يا آدm بتضحك عليا؟ ميرسي جدا جدا.
آدm مراد: بضحكه. أنا مش بضحك عليكي. أنا بضحك على الهبل اللي انتي بتقوليه. لأنه مستحيل. ده خيال. خيال علمي كمان هههههههههههه.

آرين: بغـ.ـيظ. يسلام ايه بقى إللي خيال علمي. الخـ.ـطـ.ـف؟
آدm مراد: لأ طبعاً. الخـ.ـطـ.ـف موجود حوالينا في كل مكان.
لكن الخيال. كمية الثراء الفاحش إللي فيه البطل. قصور وكمان جُزر؟ يعني مش جزيره واحده ع الأقل؟ وكمان مطارات خاصة كتيره؟

ده بابا آدm كان رافض فكرة الطياره الخاصة. لولا عمي زين طلبها منه أكتر من مرة. وجابوا طيارة. مش طيارات وقصور وا وا وا، ده خيال علمي. المفروض تحت اسم الرواية يكون مكتوب خيال علمي. علشان بس البنات إللي بتقرأ متنبهرش وتعيش على أمل أغنى أغنياء العالم هيجلها من وحي الرواية.
وبعدين بتقولي البطله اتخـ.ـطـ.ـفت. طيب اتخـ.ـطـ.ـفت إزاي ف وسط كل الحماية والحرس إللي ف كل مكان. ولا كانت رايحه تجيب طلبات للقصر هههههههه.

آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وقالت خلاص مش هكمل حاجه. ميرسي جدآ بجد.
آدm مراد: خلاص خلاص كملي عندي فضول أعرف البطل الخارق عمل ايه؟
آرين: بجديه. بس مش هتضحك عليا أوكي.
آدm مراد: أممم تمام.
آرين: بحماس. أسمع يسيدي. البطل أول ما عرف إن حبيبته اتخـ.ـطـ.ـفت. غـــضــــب وثار وركب الطياره. ووصل عند القصر إللي مخـ.ـطـ.ـوفه فيه حبيبتة ونط من الطياره على القصر. وقــ,تــل كل الحرس بالمسدس.

ودخل القصر وضـ.ـر.ب كل الحرس اللي جوه وقــ,تــلهم. وانقذ حبيبتة وا!
آرين سكتت لأنها شايفه ملامح آدm سـ ـخـــريــة. وقالت بغـ.ـيظ مكبت. في ايه بقى انت مش عاجبك الحكاية؟
آدm مراد: كاتم الضحكه. وقال لأ دي رهيبه وممتعه جدا وكمان مقنعه.
بس سؤال. هو البطل نط من الطياره على القصر ولا كان في سلم شبه الحبل كدا؟
آرين: لأ لأ نط من الطياره على طول.

آدm مراد: مثل الانبهار أممم ومتجـ.ـر.حش؟ طيب وقــ,تــل كل الحرس بمسدس واحد؟ ولا كان معاه اسلحه تانيه؟
آرين: لأ لأ مسدس واحد.
آدm مراد: بإعجاب. أممم لأ ده كدا بقى يبقى أسطورة.
آرين: بحماس. مش كدا؟ اه والله انا برضه قولت كدا. ويسلام بقى لو أنا اتخـ.ـطـ.ـف وانت! عااااااا يامامااااا.
آدm مراد: بغـــضــــب. كلمة زياده وهتنـ.ـد.مي يا آرين!

آرين: حبت تضايقه وتشوف مدا حبه ليها. وقالت أنا بس بتخيل معاك بصوت عالى. وبقول يعني ده لو حصل وحد خـ.ـطـ.ـفني؟ أنت هتعمل ايه يا آدm؟!
آدm مراد: بصلها وقال بغـــضــــب. إللي يقربلك بس؟ يبقى أمة لا اله إلا الله داعيه عليه أنه يمـ.ـو.ت على أيد الديزل!

تاني يوم الصبح.
كل واحد راح ع شغله. مراد وفهد وآدm مراد.
ورينو في غرفة العمليات.

في غرفة آرين.
تالين: صحيت من النوم. وقالت. صباح الخير يا آرين.
آرين: بتتاوب صباح القمر ياتالي. هي الساعه كام دلوقتي؟
تالين: بصت ف الساعه وقالت. الساعه 10
آرين: بتذمر لسه بدري أوي. إحنا هنخرج امتى بقى؟
تالين: ماما قالت إن شاء الله الساعه 2
تيم خبط. وقال صحيتوا ولا لسه يابنات؟
آرين وتالين لبسوا الحجاب. و آرين قالت أدخل يادكتور.
تيم: دخل. صباح الورد على الحلوين. عاملين ايه يابنات.

ردو عليه. الحمد لله بخير.
تيم: قال. تمام. اسمعوا بقى. أنا عندي عمليه كمان شويه. ورينو في غرفة العمليات وهتاخد وقت.
الممرضه هتجيب الفطار حالا. هتفطروا. وانتي يا آرين خدي العلاج. ومحدش يخرج من الأوضه دي لحد ما نخلص. واجي علشان أشيل الشاش تمام.
آرين: بحرج. أحم. هو انا ماينفعش افك الشاش في البيت. أصل، أحم.
تيم: ضحك. وقال أممم هو الكابتن لازم يعني يبقى موجود؟ عموما هنشوف أوكي؟
آرين: هزت راسها أوكي.

تيم: خدي علاجك بقى وافطروا. يلا سلام. وخرج.
بعد لحظات.
الممرضه: دخلت بالفطار وخرجت.
آرين: عوجت بوقها وقالت. ممرضه غريبه. دي حتى مقالتش صباح الخير.
تالين: بضحكه. ربنا أعلم بظروفها. ممكن تكون مضايقه شويه. التمسي ليها العذر. ويلا نفطر لأني بجد جعانه.
آرين: اوكي. وفطروا. وبعد كدا لبسوا...
آرين: لو سمحتي ياتالين. هاتي الفون بتاعي من ع الشاحن.

تالين: حاضر ياحبيبتى. ورايحه تجيب الفون. لكن تالين وقفت مكانها. وحست بدوخه. وتشويش في الرؤية. ووقعت مكانها.
آرين: شهقت بصدmه. وقالت. تاليييين، وقامت بسرعه. لكن نفس إللي حصل لتالين حصلها. واغمى عليها.
الممرضه: فتحت الباب. وشافتهم. وبصت حواليها. وشاورت. لاتنين شباب لابسين لبس دكتور. ودخلوا.
الممرضه: قالت بجديه. احملوهم على هذا الترول. واذهبوا من الباب الخلفي. سيد اوليفر ينتظركم في الخارج.

كارلوس: حسنا مايا. ولكن احملي كل شيء بحوزتهم. سيدتي تريد كل شيء.
مايا: حسنا حسنا كارلوس. هيا اذهبوا ليس لدينا الكثير من الوقت.
وشالوا آرين وتالين وحطوهم ع الترول. وخرجوا بسرعه. كأنهم حالات الطوارئ.
ممرضه: خارجه من غرفه جانبيه.
مايا: شاورت ليهم. ووقفوا ودخلوا غرفه فاضيه بسرعه.
الممرضه: لفت وراها. وقالت. غريبه أنا سمعت صوت؟ يمكن بتخيل؟ وهزت كتفها. ونزلت.
مايا: نفخت أوو شِت. هيا بنا.

كارلوس: ولما أنتي خائفه هكذا مايا؟
مايا: أنا لست خائفه. ولكن هذه المشفى ضخمة جداً. وإذا قــ,تــلنا أحد ستحدث فوضى كبيره. وسيدتي قالت إنها آخر فرصه لنا. وإن فشلنا فستقــ,تــلنا أنا وأنت كارلوس.
كارلوس: نعم أنتي محقة. والان هيا بنا.
مايا: بصت يمين وشمال. وشاورت ليهم يخرجوا.
وخرجوا بعد محاولات من إن حد يشوفهم من عيلة آرين. أو يشك فيهم. وخرجوا من الباب الخلفي.
اوليفر: فرمل بالعربيه المتفيمه. قدامهم. وقال. أسرعوا.

وحطوا آرين وتالين في العربيه وساق بسرعه كبيره جدا.
مايا: شالت ماسك الكمامه ونفخت بأريحية. وقالت. سيد اوليفر. أجهزة المراقبة في المشفى ستكشف أمرنا.
اوليفر: داس بنزين وقال. وهذا الذي نريده. وعنـ.ـد.ما يكتشفوا أمرنا. سنكون خارج البلاد.
وطلع فونه. واتصل ع حارس شغال معاه. وقال. أمامنا عشر دقائق ونصل. السياره جاهزه؟
الحارس: نعم سيدي. نحن عند بداية طريق الاسكندريه. في انتظاركم.

اوليفر: حسنا. وقفل. وقال. سنأخذ هاتان الفتاتان إلى سياره أخرى. لتقلنا إلى إحدى شواطئ الإسكندرية. ونذهب باليخت.
مايا: بضحكه. وفي منتصف البحر تأتي الطائره ونذهب إلى سيدتي بهذه المكافآه.
اوليفر: بنصر. چيسيكا عزيزتي. لطالما انتظرتي هذا طويلاً. واليوم ستقضي عليهم!

بعد حوالي ساعتين.
فريحه: داخله المستشفى. وبتتصل على تالين لكن الفون مقفول. وقالت بتعجب. الله مش عارفه تالين ليه قافله الموبايل؟ وكمان آرين! غريبه
وبصت ف الساعه وكانت واحده وطلعت في الاسانسير. وخرجت وقابلت تيم.
تيم: أبتسم أهلا. حمـ.ـا.تي ماما فريحه حبيبتي عامله ايه؟
فريحه: ابتسمت. الحمد لله ياحبيبى. أنت رايح فين كدا؟
تيم: رايح اطمن ع آرين. لسه خارج من العمليات حالا.

فريحه: اه. ربنا يوفقك. أنا بتصل كتير ع آرين وتالين لكن موبيلاتهم مقفوله. مش معقول يكونوا نايمين كل ده.
تيم: لأ نايمين إيه؟ أنا أشرفت على فطارهم بنفسي وبعته مع الممرضه. واطمنت عليهم قبل ما أدخل العمليات.
فريحه: بتنهيدة راحه. ربنا يطمن قلبك. تعالى بقى نشوفهم بيعملوا ايه.
تيم: بضحكه. معروفه يعني. آرين زهقانه وجايبه آخرها. وتالين بتهدي فيها. تعالى. وخبط ع الباب مرة واتنين.

فريحه: بقلق. فتحت الباب، وتيم وفريحه فتحوا عينيهم بصدmة كبيرة جداً!

في نفس الوقت.
ف الجهاز. :
العسكري خبط ودخل. وقال سيادة النقيب آدm. المدير عايزك حالا في أجتماع مغلق.
آدm مراد: هز راسه تمام روح انت. وبص قدامه. وقال إجتماع مغلق؟ يبقى أكيد في مأمورية خطيره. ومسح شعرو. وقام واخد الفون وعمله صامت. وافتكر آرين وأبتسم وعمل الفون يبريشن. وخرج ع الإجتماع.
في الإجتماع المغلق.
آدm مراد: تحت امرك يافنـ.ـد.م.
المدير: اتفضل استريح ياسيادة النقيب.

آدm مراد: قعد وحط الفون قدامه. وقال خير يافنـ.ـد.م.
المدير: هز راسه وقال. وهي الغرفة دي بيجي من وراها خير يا آدm يبني؟ لكن أملنا في الله كبير. آدm يبني في مهمة سرية خطيرة جداً لليونان. ولازم تسافر انهردا.
آدm مراد: بثبات. أتفضل يا فنـ.ـد.م. وإن شاء الله هتعدي زي غيرها.

المدير: بجدية. أنا جبتك انهردا يا آدm لأنك الوحيد إللي هتقدر بقدراتك تخترق الشبكه الإجرامية دي. هي مأمورية أصعب وأخطر من مأمورية حيدر إللي هو يكتور تايلر. بكتير جداً.
ودي شبكه خطيرة جداً لدرجة إن إسم الشبكه دي أكلين لحوم البشر. من قوتهم وجبروتهم.
ومهمتك إنك ترجع بكل المعلومـ.ـا.ت السريه.
والمطلوب منك إنك تاخد كل المعلومـ.ـا.ت عن المهمه حالا. في أسرع وقت.
قدامك ساعتين وتسافر ياسيادة النقيب!

آدm مراد: بحماس. تمام يافنـ.ـد.م. وفون آدm رن وكانت فريحه. وكنسل عليها.
المدير: العقيد حسن هيفيدك بكل المعلومـ.ـا.ت. وفي مجموعه هيسافروا معاك.
آدm مراد: هز راسه. وفريحه اتصلت تاني عليه. و آدm أستغرب لأن مش بالعادة يكنسل عليها. وتتصل تاني.
المدير: بيتكلم. وآدm منـ.ـد.مج معاه. لكن فريحه بعتت رساله.
آدm مراد: شاف أول كام كلمه من الرسالة. وهي الحقني يا آدm آرين وتالين اتخـ.ـطـ.ـفوا!
آدm مراد: قلبه دق بقلق. وقام وقف بصدmه.

المدير: بصوت جهوري. سيادة النقيب أنا بكلمك وانت ماسك الموبايل.
آدm مراد: بيتنفس خــــوف. و أتصل على فريحه.
فريحه: ردت بسرعه. وبتصرخ بحرقة قلب. وقالت آدااام آدااام أختك تالين يا آدm أختك وآرين اتخـ.ـطـ.ـفوووا!
المدير: قام وقال بجدية أنت بتخالف كلامي ياسيادة النقيب. أنا ممكن دلوقتي احولك للتحقيق.

آدm مراد: قفل. وقبض على أيديه بقوه كبيره. و صك ع أسنانه وبيمتص غـــضــــبه. وقال. أنا لازم امشي دلوقتي يافنـ.ـد.م. أنا بعتذر مش هقدر أطلع المهمه دي.
المدير: خبط ع التربيزه بنرفزه وقال. أنت بتهزر يا آدm. أنت قبل كده اعتذرت وأنا وافقتك. لكن دلوقتي مستحيل. وهتطلع المأمورية وهتنفذ الأوامر. أنت فاهم.
آدm مراد: بص ليه بقوه. وقال. يافنـ.ـد.م أنا عندي أسبابي ولازم أمشي حالا!

المدير: زعق. مهما كانت أسبابك. إحنا بنواجه خطر حقيقي. وتقولي أسباب؟ إحنا بنحمي بلدنا ياسيادة النقيب.
آدm مراد: بص في عينيه بقوه وقال. من واجبي زي ما بحمي بلدي. أحمي عيلتي.
ومسك ورقه وقلم وكتب استقالته ومضى عليها. وحط الورقه قدام المدير. وقال اتفضل حضرتك. أنا بعفى نفسي وبقدm استقالتي.
المدير: بصدmه. أنت بتقول ايه يا آدm؟

آدm مراد: هز راسه مفيش وقت. أنا بستقيل. وخرج بسرعة البرق بيجري بسرعه ونازل على السلم. ونط من السلم كام درجة. ويجري من طرقه لطرقه. وعايز يوصل المستشفى بأي طريقة.
وقلبه وعقله رافض الرساله اللي قراها. ورافض مكالمة امه. معقول آرين وتالين؟! وخرج من الجهاز. وركب الريس. وساق بسرعه كبيره. وقلبه بيدق برعـ.ـب حقيقي.

في المستشفى.
في حالة هرج كبيره.
رينو: قاعده مكانها في الأرض مصدومه. ومعملتش أي رد فعل.
تيم: بيفوق في الممرضه إللي شافوها في أوضة مقفول عليها ومغمى عليها.
وكمان بيفوقوا في الأمن إللي عند البوابه الخلفية. والمراقبين في غرفة المراقبه.
فريحه: أتصلت على مراد وفهد أكتر من مرة. لكن موبيلاتهم خارج التغطية.
بعد دقايق. :
مراد وفهد خارجين من مركز التدريب.

مراد: غريبه هو ماكنش في شبكه جوه ولا ايه؟ كمية رسايل كبيرة من تيم وفريحه. حاولوا يتصلوا عليا.
فهد: بتعجب. وأنا كمان. فعلاً غريبه. لكن ليه بيتصلوا علينا كتير كدا. أنا قلقت.
مراد: ياعم مفيش حاجه. أكيد آرين مستعجله علشان تفك الشاش قدامنا. أهي فريحه بتتصل أهي. استنى هرد عليها. ورد. الو ايوه يافريحتي.
فريحه: بصريخ. الحقني يامراااد آرين وتالين اتخـ.ـطـ.ـفوا من المستشفى!

مراد: بعدm استعياب. أنتي بتقولي إيه يافريحه. بطلي عـ.ـبـ.ـط. وانتي بتعيطي ليه؟
فريحه: بو.جـ.ـع قلب. قولتلك بـ.ـنتي اتخـ.ـطـ.ـفت يامراااد. الحقني و رجعلللللي بننتاااي.
مراد: الأرض وقفت عن الدوران. ومش مستوعب فكرة خسارته لبـ.ـنته. ومين؟ دي تالين إللي من غيرها مفيش حياة، وهمس فريحه أنتي بتقولي إيه مستحيل يافريحه مستحيل.
فهد: شاف صدmة مراد. واخد الفون من أيدو. وقال. في إيه يافريحه. الو. الوو...

وفهد سمع صوت صريخ فريحه. وتيم بيقولها.
أهدى بالله عليكي إحنا مش هنسكت. وهنلاقي آرين وتالين. وأنا أخدت نمرة العربيه. ارجوكي أهدي علشان خاطر رينو مصدومه.
فريحه: غمضت عينيها واغمى عليها.
تيم: مامااااا فريييييحه...
فهد: فتح عينيه بصدmه. وقلبه بيدق بخــــوف كبير.
مراد: بصدmه. لأ لأ أكيد أنا سمعت غلط.

فهد: بينهج. أكيد في حاجه غلط. يلا يامراد ع المستشفى. وجريوا بسرعه على العربيه. وركبوا واتحركوا ع المستشفى وكل واحد قلبه هيقف من الخــــوف.

في عرض البحر.
مايا: شاورت وقالت. لقد وصلت الطائرة الخاصة سيد اوليفر.
اوليفر: شال آرين ع كتفه. وقال. هيا كارلوس أحمل هذه الفتاه واصعد خلفي.
الطياره نزلت ع اليخت. وركبوا. واتحركت وطارت في اتجاه إيطاليا.

في المستشفى.
آدm مراد داخل يجري زي الإعصار. وشاف تيم.
تيم: بيزعق للأمن وواضح عليه الغـــضــــب.
آدm مراد: جري ع تيم. وقال بخــــوف متداري. في ايه ياتيم. إللي ماما قالته ده صح؟ اتكلم ياتيم.
تيم: بصوت مخـ.ـنـ.ـوق بالعـ.ـيا.ط. زعق وقال. أيوه يا آدm. ايووووه صح. آرين وتالين اتخـ.ـطـ.ـفوا.
آدm مراد: بينهج بغـــضــــب. ومش عارف يبدأ منين. وأي غلطه ممكن تكلفهم حياتهم. وبعد تفكير. قال.
لازم اشوف الكاميرات.

تيم: بغصة في قلبه. قال. انا شوفت كل حاجه يا آدm. وأقسم بالله ماهرحمهم.
آدm مراد: زعق. أنا بقولك لازم اشوف الكاميرات. وجري ع غرفة المراقبه.
ومراد وفهد داخلين و سمعوا آدm. وراحوا وراه.
آدm مراد: رجع بالوقت. وشاف كاميرات الدور إللي فيه آرين مش شغال في نفس الوقت إللي اتخـ.ـطـ.ـفت فيه. آخر حاجه واضحه. وتيم خارج من عند آرين الساعه عشره واربع دقايق.

آدm مراد: رجع بالوقت عند البوابات. ولمح عند البوابه الخلفية. شاف كل حاجه. وهما بيشيلوا آرين وتالين. وحطوهم في العربية ومشيوا بسرعه.
فهد: معدل ضـ.ـر.بات قلبه زادت عن المعدل الطبيعي. ومش مصدق آرين؟ آرين بـ.ـنتي اتخـ.ـطـ.ـفت؟
مراد: واقف ثابت لكن جواه إعصار وبركان. لدرجة إن عيونه حمرا من الغـــضــــب المكتوم. لكن لازم يفكر بتركيز.
فهد: بغـــضــــب. أكيد لمار. اكيييييد هى!
مراد: بهمس. معقول تكون لمار؟

آدm مراد: بغـــضــــب لأ. لأ مش لمار. أنا مهددها ومتراقبه!
مراد: زعق. يعني إللي مراقبينها. مراقبينها في حياتها الخاصة. مايمكن بتتعامل مع طرف خفي.
فهد: قال بشر. يبقى مـ.ـو.تها على أيدي. و خرج بسرعه. يدور ع بـ.ـنته!
آدm مراد: طلع فونه. واتصل ع صديق ليه. وقال. بأمر. أسمع في عربية ماركة(، ) رقم(، ) تشوفلي هي فين دلوقتي؟ خمس دقايق وتجبلي كل حاجه.
وقفل. وغمض عينيه بقوة. عايز يفكر بتركيز. وقال. فكر يا آدm فكررررر.

وبدأ يعمل كل اتصالاته وعامل زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. وقال بصوت من نار. بلغ كل المطارات ونقط التفتيش. والمداخل والمخارج. وأي حد يشوف صورة واحده فيهم يحجزوهم هما واللي معاهم فوراً. وتبلغني في وقتها. وقفل. وواقف بينهج بصوت عالى. وقال.
أكيد في أي دليل في الأوضه. وخرج بسرعه. وطلع اوضة آرين. وشاف السرير فاضي. وقلبه اتقسم نصين وشاف كتاب واقع جمب السرير. ونزل جابه. وكانت الرواية إللي آرين حكتله تفاصيلها.

وافتكر كل كلامها. وقال جواه. أوعدك يا آرين إني هقــ,تــلهم كلهم!

تيم: جري ع مراد. وقال بجدية. أنا عايز أعرف مين دول؟ إحنا لقينا مراقبين أوضة المراقبه كلهم متخدرين. وكمان الأمن عند البوابه الخلفية.
والممرضة متخدره ولما فوقناها.
قالت. وهي رايحه بالفطار عند البنات. في حد خبطها ع راسها وحط منديل مـ.ـخـ.ـد.ر ع وشها. واكيد ده إللي دخل الفطار ليهم. أنا عايززز أعرف. أنا مش قادر أقف متكتف كدا، أتكلم ياخالووو.
مراد: بدmـ.ـو.ع متحجره. إللي مطلوب منك تعملوا؟

إن العيله متعرفش بأي حاجه. أمي وابويا وطارق ورنا لو عرفوا. صدقني حد فيهم هيروح فيها.
واخد نفس عميق جدآ وقال.
أسمع ياتيم. بما أنهم شاوشو ع الكاميرات الداخليه. وسابوا الكاميرات الخارجية. وسابوا دليل ونمرة العربية. يبقى أكيد. هما عايزين حاجه أكبر من كدا.

لأنهم مش بالغباء أنهم يسيبوا لينا دليل مهم زي ده. لأ أكيد الموضوع اكبر من كدا. و آرين وتالين طُعم مش أكتر. او عايزين فديه. أو، ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. مش عارف افكر. مش عارف. تيم مش عايز حد يعرف ياتيم!
تيم: بغـــضــــب مكبت. أنت عايزني أسكت ازاااي؟ آرين وتالين مخـ.ـطـ.ـوفين ياخالو. وأنا مش هقف أتفرج. بعد إذنك.

مراد. : بجدية. تيييم! مش وقت مين فينا اشجع من التاني أنا عارف غلاوتهم عندك. لكن ده دوري أنا. تالين مسؤوله مني أنا. وآرين مسؤوله من أبوها وجوزها. وأنت العيله كلها مسؤوله منك دلوقتي. ولو حد بس عرف. هتلاقي الكل في حالة ضعف. وبدل ما نفكر إزاي نرجع بناتنا. تفكيرنا هيتشتت ما بين مين وقع ومين هيقع. فاهمني ياتيم؟
تيم: غمض عينيه بو.جـ.ـع واستسلم. وهز راسه وقال. فهمت، فهمت ياخالو!

بعد فتره.
تيم: شاف حالة رينو وفريحه. وادالهم منوم. وجواه حرب قايمه.
مراد: اطمن على فريحه ورينو. وقال لنفسه مفيش وقت للضعف. وأتصل على فهد.
فهد: رد عليه بسرعه. وقال بلهفه. عرفت حاجه يامراد.
مراد: هز راسه أيوه. العربية إللي خدوا فيها البنات. موجوده على أول طريق اسكندرية. وأكيد ركبوا عربيه تانيه.

فهد: ضـ.ـر.ب الدريكسيون بقلة حيلة. وقال وبعدييين يامراااد. وبعديييين. أنا مش عارف دلوقتي هما بيعملوا ايه فيهم. مراد أنا هتجنن. أنا ممكن امـ.ـو.ت فيها. إحنا بقالنا تلات ساعات بندور ومفيش أثر.
مراد: غمض عينيه ودmعه نزلت منه. وقال بثبات. أنت روحت للمار؟

فهد: بدmـ.ـو.ع. مش هي يامراد. أنا روحت عندها. وربنا انتقم منها. لمار عملت حادثه من أسبوع وفي المستشفى. وجبت سجل بقايمة المكالمـ.ـا.ت إللي عملتها. وكلها عاديه مفيش أي حاجه.
مراد: هز راسه. طيب تعالى على المستشفى يافهد. لازم نفكر هنعمل ايه.
فهد: هز راسه بإستسلام. نص ساعه واكون عندك. وقفل. وحط وشه بين ايديه. وقال بذل كبير. يااارب
يااارب.

ومسح وشه بخـ.ـنـ.ـقه وو.جـ.ـع كبير جواه. وشغل العربيه وساق. وبعد شويه. لمح بنوته في عربية شبه آرين. وفرمل العربيه بسرعه ونزل. يجري لكن لما قرب منها شافها واحده تانيه وأصغر. وغمض عينيه بتعب. ورجع للعربيه. وساق واتحرك.

في نفس الوقت في إيطاليا
قصر جيسيكا.
اوليفر: داخل بابتسامة نصر. وقال. عزيزتي!
جيسيكا: قامت وقفت وقالت بإنتقام. أين الفتاتان؟
اوليفر: بشر. في الغرفة المظلمه حبيبتي.
جيسيكا: أخدت المسدس و اتحركت وقالت. حسنا.
اوليفر: ماشي وراها.
جيسيكا: بأمر. سأذهب بمفردي اوليفر!
اوليفر: بإيماء. حسنا كما تريدين عزيزتي! وأنا سأذهب لاتناول مشروبي الخاص!
في اوضة ضلمه.
آرين وتالين متربطين كل واحده في كرسي.

آرين: بدأت تفوق. وفتحت عينيها وغمضت. وحاسه بتقل في راسها. وبصت حواليها والمكان ضلمه. وقالت بصوت مرهق. اء. أنا فين!
وحاولت تفتكر أي حاجه. لكن صعب. وخافت من الضلمه.
تالين: فاقت بنفس الطريقة. وحاولت بكل تركيزها تفتكر. وسمعت صوت آرين، وقالت بتعب. آرين أنتي فين؟
آرين: انتبهت وقالت. تالين. تالين أنا هنا. أنا هنا ياتالين.

تالين: بخــــوف. انا مش شايفاكي. الدنيا ضلمه أوي. وكمان انا متربطه في الكرسي. آرين أنا مش فاهمه حاجه. أنا خايفه اوي.
آرين: بدmـ.ـو.ع. وأنا كمان متربطه. انا آخر حاجه فكراها. لما طلبت منك التليفون بتاعي. وبعد كده أنتي اغمى عليكي. وبعدها أنا مش فاكره حاجه خالص.
تالين: بتحرك أيديها وبتحاول تفك نفسها. لكن صعب جدا. وقالت بعـ.ـيا.ط. أنا فييين. بابااااا. حد يرد عليا. يا الله! وعيطت.

آرين: قلبها دق بخــــوف. وقالت بهمس ودmـ.ـو.ع. يعني ايه؟ إحنا متكتفين ومحبوسين في مكان ضلمه. أنا مش قادره أفكر ولا أفهم. احنااا فييييين. وصرخت بصوت عالى. باااااابي آدااام. حد يرد علينا أرجوكم.
تالين: عيطت كتير وبتقرا قرآن بصوت وا.طـ.ـي. وخايفه من الضلمه.

آرين: سامعه عـ.ـيا.ط تالين. وغمضت عينيها. وافتكرت كلام آدm وفهد. ورغم عـ.ـيا.طها المكتوم. لكن قالت. تالين. تالين متعيطيش ومتخافيش. أكيد. أكيد حد عامل فينا مقلب. ايوه صدقيني. ممكن تكون چود. أو تيم علشان هفك الشاش انهردا. ارجوكي يا تالين متعيطيش.
تالين: بعـ.ـيا.ط مكتوم. قالت بخــــوف. آرين أنا سامعه صوت حد جاي. آرين أنا بجد خايفه لايكون مش مقلب!

فاجأه الاوضه نورت بالكامل. وكانت عبـ.ـارة عن اوضه فاضيه فيها كام كرسي ومكتب وستاره. ومرايا كبيره.
آرين وتالين فتحوا عينيهم بصدmة. وخافوا من الشخصيه الغريبه إللي ظهرت قدامهم.
جيسيكا: دخلت وبتتمشى حوالين آرين وتالين. وبتبصلهم. كأنها بتقولهم أخيراً قدرت اوصل لأي طرف يخص أعدائي.
آرين: بغـــضــــب مكبت. أنتي مين؟ وازاي تكتفينا بالشكل ده. ممكن أعرف إحنا هنا بنعمل إيه؟

جيسيكا: هزت راسها بتجاهل. وقالت بسخريه. أنا لم أفهم ما تقولين ايتها الفتاة.
آرين: وتالين بصوا لبعض بصدmه. لأنها أجنبية. وبكدا ممكن يكونوا في خطر حقيقي.
آرين: بتـ.ـو.تر وخــــوف. من أنتي؟ ولما هذه القيود. وأين نحن؟
جيسيكا: طلعت المسدس.
آرين وتالين قلبهم بيدق بقوه كبيره من الخــــوف والرهبه.

جيسيكا: بسـ ـخـــريــة. اووو نعم يبدو إنك تشبهين والدك سفيان كثيرا. يوجد لديكي نفس القوه والجرأه. ولا أرى الخــــوف في عينيكي. مثله تماماً. ولكن من إين تأتون بكل هذه الجرأه؟ لا يهم. ولكن حسنا. أنا ساعرفك بنفسي.
انا جيسيكا ابنة كيفين. رئيسة أكبر منظمة للمافيا. عملي هو المتاجره في كل شيء وأي شيء غير شرعي.
آرين: هزت راسها بصدmه كبيره. وقالت مافيا؟ لكن كشرت عينيها وقالت بعدm فهم. سفيان مين؟

تالين: غمضت عينيها. ونطقت الشهاده. ودmـ.ـو.عها نازله بصمت وجـ.ـسمها رجف. وقلبها بيدق بسرعه.
آرين: شافت تالين. وزعقت لجيسكا. وقالت. انا لم أفهم عما تتحدثين ولا يهمني. ولكن أريد أن تعلمي جيداً أن أبي ليس المدعو سفيان الذي تتحدثي عنه. أنا والدي يدعى. فهد السيوفي. ويعمل لدى!
جيسيكا: قاطعتها وقالت بمكر. المخابرات العامة المصرية. وأنا أعلم جيدا إسمه الحقيقي. واتيت بكم إلى هنا ليشاهد چثثكم وهي تحترق، وإليكم هذا.

وشـ.ـدت الستاره. وكانت الصدmه ليهم، ليها جزء كبير جداً.
آرين: شافت ورا الستاره حيطه لكن موجود عليها صور من أفراد العيله. صور لفهد ومغروز فيها سكينه. وصوره لمراد وصورة للامبراطور ومعمول عليها علامة أكس.
آرين: بتنهج بزهول. وقالت مستحيل بابي وخالو مراد وبابا آدm!
تالين: هزت راسها بخــــوف. وقالت مستحيل. هي ليه مشوهه صور بابا وجدو وخالو بالطريقه البشعه دي. وصرخت ف جيسيكا وقالت. ماذا تريدين من عائلتي!

جيسيكا: صكت ع أسنانها وضـ.ـر.بت تالين بالقلم. وقالت. اخفضي صوتك أيتها ال! عنـ.ـد.ما تتحدثين معي. ووالدك الذي يدعى الصقر. له النصيب الأكبر من عدائي له. وأكن له كرها شـ.ـديدا. أنه قـ.ـا.تل أبي. افهمتي. والدك قــ,تــل أبي ايتها الحمقاء.
تالين: اتألــمت من القلم. وأول مرة حد يضـ.ـر.بها. وعيطت بصوت مكتوم. لكن أتصدmت من اتهام جيسيكا لابوها.

آرين: اتغاظت من إنها ضـ.ـر.بت تالين. و زعقت بصوت عالى. هااااي انتي أيتها الوقحه. كيف تجرئين على ضـ.ـر.بك لها. أقسم لك انكي ستدفعين ثمن كل هذا. والآن فهمت كل شيء. حيث أنك تعملين بطرق غير مشروعة. فهذا هو جزائك. وعنـ.ـد.ما يعلم أبي ستنـ.ـد.مين بالتأكيد. والويل لكي عما ستشعرين به من ألــم ومعاناه.
جيسيكا: بإعجاب. اوو. هذا مثير للاهتمام. انك شجاعه بما يكفي. وقربت من آرين. وقالت. لننزع هذا الضماد ونرى مايوجد خلفه!

آرين: بتبعد وشها بعيد. وقالت لا تلمسيني ابتعدي عننننني!
جيسيكا: فكت الشاش. وفتحت عينيها بدهشه وقالت. يالهي كم أنتي فاتنة الجمال. أممم. ومن المزعج أن هذا الجمال يفنى في ريعانه. أتعلمين؟ عندي لكي مفاجاه!
وقربت من تالين: ورفعت وشها وقالت. يالهذا الجمال الرائع. أنتم أجمل من الصور بكثير.
كيف يمكنني أن اقــ,تــلكم. لا انا سافكر جيداً ماذا أفعل بكم. سأستخدm هذا الجمال في عدة طرق أخرى!

آرين: قلبها دق بخــــوف. وغمضت عينيها وقالت بترجي. أرجوك يا آدm الحقني. تعالى وخدني من هنا أرجوك. يارب يعرفوا يوصلوا لينا.
تالين: بتعيط بصمت وذل كبير وقالت. يارب. يارب. أحفظنا بحفظك يارب. وخرجت منها شهقة عـ.ـيا.ط. وقالت بابا. بالله عليك تعالى!
جيسيكا: مش فاهمه طريقة الكلام. ولكن طلعت الفون واتصلت على عدوها اللدود!

في المستشفى
فهد وصل المستشفى. وقال لنفسه. أوضة آرين. أكيد فيها دليل. وطلع فوق بسرعه.
مراد. وآدm شافوا فهد جاي عليهم. بيجري علشان يسألهم لو عرفوا حاجه.
فهد: بيجري زي المـ.ـجـ.ـنو.ن في كل مكان. وفاجأة فونه رن من رقم برايفت. ووقف ورد برعـ.ـب. الو. الووو.
#: صوت خطوات كعب عالي وضحكة إنتصار وشمـ.ـا.ته وثقه. وقالت.
The lady of the palace is back to avenge (Sufian Gabriel Alexandre ).

سيدة القصر عادت لتنتقم (سفيان جابريل أليكساند)
فهد: فتح عينيه بصدmه. وبينهج بصوت عالى وقال بزهول. چيسكا؟!
مراد: كشر عينيه بعدm فهم وقال. جيسيكا؟ مين دي؟!
چيسكا: بغــــرور وشر. نعم. / چيسيكا إبنة كيين!
فهد: همس بدقة قلب خايف. وقال. مستحيل. أنتي؟
جيسيكا: بشمـ.ـا.ته ونصر. أشعر في نبرة صوتك خــــوف كبير. من الواضح انك تغيرت كثيرا سفيان عزيزي.
فهد: بينهج. ماذا تريدين جيسيكا؟

جيسيكا: بمكر. أنت الذي تريد سفيان وليس أنا! ف أنا يوجد عندي كل شيء. يوجد لدي المال والقوه والسُلطه. واسيطر على عدد كبير جدا من اقوى رجـ.ـال العالم. ويوجد لدي أهم شيء. ابـ.ـنتك!
فهد: فتح عينيه بصدmه. وقال برعـ.ـب. آرين!
آدm مراد: قرب من فهد وبينهج ومش فاهم حاجه. ومين هي جيسيكا دي. وليه بابا مصدوم كدا! وليه خالى قال آرين؟ أكيد هي ورا كل اللي حصل ده.

مراد: غمض عينيه ورجع بالذاكرة وافتكر مأمورية جيسيكا. وصك على أسنانه بغـــضــــب العالم كله...
فهد: بخــــوف وتهديد. اسمعي جيسيكا. أقسم لك. إن حدث أي مكروه لأبنائي ستنـ.ـد.مين بالتأكيد. أقسم لك ساقطع جسدك إلى أشلاء ودmائك ستشهد على دmارك!
جيسيكا: ضحكت بصوت عالي. وقالت. يالك من أحمق سفيان. وتظل تثرثر كثيراً.
وصكت على أسنانها بغـ.ـيظ واضح وقالت. أمامك ليله واحده. ليله واحده فقط سفيان!

إن كنت تريدهم احياء. فالتأتي أنت وقـ.ـا.تل أبي. إلى القصر مساءاً.
ولكن كن حذراً سفيان أي خطأ سيكلف حياة هاتان الفتاتان ذو الجمال الصاخب. افهمت قصدي سفيان. والذي منعته مني بإرادتك. ساخذه من ابنائك بالقوه. وسيكون هذا عملهما من اليوم. سفيان جابريل أليكساند! وقفلت المكالمه.
وطبعا هنا جيسيكا تقصد أنها هتشغل آرين وتالين في الدعاه.

فهد: عينيه اتحولت لشرار وصك على أسنانه بغـــضــــب. وقال، الووو الوووو جيسيكا. مستحيل تقربي منهم. أقسم بالله لو حصلهم حاجه لاقــ,تــلك واشرب من دmك. الووووو. وضـ.ـر.ب الفون ف الحيطه واتكـ.ـسر.
مراد: بقوم مسك فهد من كتفه. وقال. جيسيكا خـ.ـطـ.ـفتهم صح يافهد!
فهد: راسه بتتهز من الغـــضــــب. وقال بشر. ايوه يا مراد. وعايزاني انا وأنت وبس!
آدm مراد: بصوت من نار. ممكن حد يفهمني. مين هي جيسيكا. وليه تخـ.ـطـ.ـف آرين وتالين. عايز أفهم!

مراد: مسح وشه بأيديه بحيره كبيره. وقال طيب. وقال من حوالي 18 سنه طلعت أنا وفهد مأمورية لإيطاليا. واللي حصل هناك إن! ومراد شرح لادm كل حاجه تخص القضيه. وآدm بيستجوب أبوه بتركيز كبير كأنه بيحقق معاه. وعرف كل حاجه عن جيسيكا.
آدm مراد: هز راسه بغـــضــــب. اه طيب وبعد ما اتقبض عليها. هـ.ـر.بت يعني ولا ايه؟

مراد: بنرفزه. منعرفش. بس بعد إللي حصل دلوقتي أكيد هـ.ـر.بت. لأننا بعد ما قبضنا على جيسيكا اتسلمت للأمن الوطني في إيطاليا. واتحكم عليها بالحبس الانفرادي المشـ.ـدد لمدة 25 سنه ومن وقتها نسينا القضيه وكملنا شغلنا.
فهد: واقف وقابض ع أيديه وسرحان في كلام جيسيكا اللي ولع في جـ.ـسمه نار. لكن لازم يتصرف بحكمه حياة بـ.ـنته في خطر حقيقي. وخصوصاً جيسيكا ليها تار عندهم. وهي خصم مش سهل أبدا.

مراد: مسك كتف فهد. وقال فهد ركز معايا. علشان نعرف نفكر هنعمل ايه؟ جيسيكا قالتلك ايه بالظبط!
فهد: بدmـ.ـو.ع متحجره قال. قالت إنها عايزاني أنا وأنت في القصر بتاعها. ومحدش غيرنا يعرف باللي حصل. علشان! علشان لو حد عرف. ها، وغمض عينيه وكمل. غـ.ـصـ.ـب عنه وقال. هتشغل آرين وتالين في طريق غير مشروع!
آدm مراد: عيونه اتحولت لبركان. وخرج بسرعه كبيره...
مراد: مهما ينده عليه مبيردش!

الساعه 5 فيلا العدوي.
مريم: ها ياتمارا يابـ.ـنتي. رينو وفريحه ردو عليكي؟
تمارا: لأ ياماما. لكن تيم رد عليا وقالي. إن خالتو رينو هتفضل معاه انهردا ف المستشفى. لأن بابي ومامي مش موجودين. وفي عمليات كتير ومحتاجلها معاه.
مريم: بتفهم. اه ياحبايبي. ربنا معاهم. طيب وفريحه مجتش ليه هي والبنات. آدm كان هيروح يجبهم بنفسه. بس هي قالت هتجيبهم هى.

تمارا: ايوه. لكن تيم بيقولي. آرين لسه عندها جلسات كمان. وقالي كمان الدكتور زوهير. هيبعت علاج من بره مصر مخصوص علشان آرين. وتعمل بيه جلسات. وطنط فريحه قاعده معاهم. وممكن ترجع ع بيت جدو طارق أو تبات معاهم. وكمان قالي إن طنط فريحه وخالتو رينو هيكلمو حضرتك بليل.
مريم: بتنهيده. إن شاء الله خير. كل تأخيره وفيها خير إن شاء الله. طيب أنا هطلع اقول لادm علشان يطمن عليهم.
تمارا: أبتسمت. ماشي ياحبيبتي.

مريم: طلعت.
تمارا: فونها رن. وكان آريان. وردت بجديه. الو.
آريان: أبتسم. ممكن مراتي حبيبتي تخرج من الفيلا؟
تمارا: بعدm فهم. ليه في إيه؟
آريان: في اجمل زوج واقف مستنى ملكة جمال العالم. تخرج علشان ياخدها أجمل مشوار.
تمارا: ضحكت بسعاده. وقامت وشالت محمد. وخرجت بسرعه. وشافت آريان واقف ساند على العربيه. وشاور ليها.
تمارا: أبتسمت بحب وقربت منه. وقالت. ع فكره أنت فاهم غلط.

آريان: باس ع أيديها وقال. آسف بجد. كان يوم صعب جدا.
تمارا: بتفهم. وأنا حاسه بيك. لكن كل اللي بطلبه اني مبحبش توعدني بحاجه وتنساني. أنت لو كنت كلمتني وفهمتني كنت هلتمس ليك العذر. لكن متحسسنيش إنك ناسيني يا آريان.
آريان: بعتاب. انساكي؟ ليه هو أنا مـ.ـو.ت علشان انساكي.
تمارا: شهقت. بعد الشر عليك ياحبيبي متقولش كدا.
آريان: طيب قولي انك مش زعلانه وانا مش هقول كدا.
تمارا: أبتسمت بحب لأ مش زعلانه.

آريان: أبتسم. بحبك اوى ياتيما.
تمارا: بحرج. وانا كمان. وايه رأيك لو منخرجش. انا عايزه اقضي الوقت معاك. تقعد معايا أنا ومحمد. بجد من زمان مقعدناش مع بعض.
آريان: أبتسم. وقال وأنا تحت امرك ياروحي. وشال منها محمد. وتمارا حطت ايدها ف دراعه وطلعوا ع بيتهم والضحكه مش مفرقاهم.

بعد شويه.
مراد: بيحط خطه هيمشي عليها هو وفهد.
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. تمام هنسافر امتى!
مراد: بنفاذ صبر. المفروض نسافر قبل المغرب. بس آدm مبيردش عليا. مش عارف راح فين؟
فهد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال خلاص هنسافر إحنا. أنا مش هقدر استنى.
فون مراد رن وكان زين.
مراد: مسح وشه بأيديه ونفخ بحيره. وقال. أنا لازم أرد على زين علشان محدش يشك في حاجه. وأنت خليك طبيعي ماشي؟
فهد: هز راسه وغمض عينيه. وجواه حالة صراع متعبه.

مراد: رد على زين بصعوبه وتمثيل. وقال. احم. الو زين حبيبي.
زين: بهدوء. اذيك يا مراد. هو في إيه؟
مراد: بِشك خير يازين مش فاهم؟
زين: لأ قصدي حصل حاجه يعني؟ أصل آدm إبنك عرفت دلوقتي أنه أخد الطياره الخاصة وسافر بيها.
ف إيطاليا.
جيسيكا: اووو سفيان عزيزي أريدك ان ترى شيئاً سيعجبك كثيراً. وهو مثير بالنسبة إلي. وفتحت شاشة كبيره.

فهد: واقف قابض على أيديه. و شاف مراد متربط ع كرسي في القصر. وبيحاول يفك نفسه. لكن فاجأه القصر كله اتفجر.
فهد: مراااااااد!
فيلا العدوي.
في جناح آدm.
مريم: قعدت جمبه. وقالت. لسه في جلسه ل آرين، وفريحه ورينو هيكلمونا بليل إن شاء الله.
آدm: بتعجب. جلسه؟ المفروض أنها خلصت جلسات. وهتخرج انهردا!
مريم: لأ، أصل في علاج معرفش ايه كدا من بره مستورد يعني.
والدكتور زوهير ربنا يبـ.ـارك فيه. هيبعته لتيم. يعمل بيه الجلسات لحفيدتي حبيبتي!
آدm: بهدوء. هز راسه تمام! ربنا معاها.

مريم: بتعجب مالك يا آدm. حساك مضايق أو زعلان؟ حصل حاجه لا قدر الله؟
آدm: بتنهيده. واضح كدا يا مريم لما قلبك يتقبض بيحصل حاجه!
مريم ؛ بقلق. حصل إيه يا آدm. بالله طمني. أنا أمبـ.ـارح طول الليل مش عارفه انام. وكانت قبضه في قلبي بتسحب روحي مني. ياستار يارب. قولي يا آدm جرا ايه؟
آدm: ربت ع أيدها وقال. اهدي ياحبيبتي. مفيش حاجه. كل العيله بخير. لكن انا لسه قافل مع رعد!

مريم: بعفوية. خير إن شاء الله. حماه فاق من الغيبوبة؟
آدm: هز راسه لأ للأسف. أمر الله ونفذ. اتوفى الفجر. وخلصوا كل حاجه. وأنا قولت ازاي يارعد متقوليش الخبر ده؟ كنت روحت أعمل الواجب بنفسي.
مريم: بحـ.ـز.ن حقيقي. لاحول ولاقوة إلا بالله. إنا لله وإنا اليه راجعون. ربنا يصبر قلبك ياهيلينا يابـ.ـنتي. بكره إن شاء الله هتصل عليها. واجب بردو.
آدm: آمين. المهم ياحبيبتي. انا عايزك ترتاحي شويه. انتي منمتيش كويس.

مريم: مسحت وشها وقالت بتنهيدة قلق. النوم مجافي عيوني يا آدm. زي ما يكون النوم بيقولي أوعي تغفل عينك. أنا هقوم اتوضى وأقول الأذكار قبل المغرب.
آدm: مسد ع ضهرها بحنان وقال. وأنا هنزل المسجد. ولو حصل حاجه اتصلي عليا!
مريم: ربنا يتقبل منا ومنك إن شاء الله!

في المستشفى.
مراد: رد على زين بصعوبه وتمثيل. وقال. احم. الو زين حبيبي.
زين: بهدوء. اذيك يا مراد. هو في إيه؟
مراد: بِشك خير يازين مش فاهم؟
زين: لأ قصدي حصل حاجه يعني؟ أصل آدm إبنك عرفت دلوقتي أنه أخد الطياره الخاصة وسافر بيها.
مراد: مسح وشه بأيدو ونفخ بحيره. وقال. اه. أحم. أيوه يازين. أصل. أصل في مأمورية سريعه كدا. واحد صاحبه يسيدي واقع في مشكله. وأنت عارف آدm بقى مابيصدق.

زين: المهم يعني آدm في أمان؟
مراد: هز راسه أيوه. ايوه ياحبيب أخوك. مش عايزك تقلق. وياريت كمان متقولش حاجه قدام الحج أنت عارف أنه بيقلق علينا ههههه ماشي يا زينو.
زين: تمام. متقلقش. وربنا معاك ياحبيبي. مع ألف سلامة.
مراد: مع السلامه. وقفل. وبص ل فهد وقال. آدm سافر ولازم نلحقه!
فهد: قام وقف وقال. طيب يلا بينا ع الجهاز ناخد إذن السفر.

مراد: قام وقال. طيب خليك أنت مع رينو وفريحه. وأنا هخلص الاجراءات اللازمة. أنت عارف أنها هتاخد وقت. هخلص واجيلك ونتكل على الله.
فهد: بترجي. ابوس ايدك يامراد متتأخرش.
مراد: بتفهم. ماشي يافهد هعمل كل إللي أقدر عليه. مسافة الطريق إن شاء الله. وخرج بسرعه.
فهد: مسح وشه بأيديه. وشاف تليفونه مكـ.ـسور ع الأرض. ونزل جاب الشريحه وكارت الذاكره. وطلع من جيبه موبيل الشغل. وحط فيه الشريحه. وفكر في كلام جيسيكا.

وخبط الحيطه بقلة حيلة. وافتكر جملة آرين. أنا بحبك أكتر من أي حد. وغمض عينيه بو.جـ.ـع. وقال بـ.ـنتي! ياترى عامله ايه دلوقتى ياحبيبتى!
وخرج طلع عند رينو وفريحه. وكل واحده نايمه ف سرير. وشكلهم و.جـ.ـع قلبه. وقعد ع الكرسي جمب رينو. ومسد على شعرها. وقال بإحتياج.
لارين. أنا محتاجلك. محتاجك تقويني. أنا قلبي مقسوم مـ.ـيـ.ـت حتة. بـ.ـنتي في مكان تاني. في عالم تاني غير عالمها. ويعالم بيعملو معاها ايه؟
ودmعه نزلت منه. وقال بتوعد.

بس أوعدك يا لارين. إن بـ.ـنتك هترجع. هترجع. حتى لو قدmت نفسي للمـ.ـو.ت هافديها. بس هي تبقى بخير. مش عارف أحط اللوم على حد غير عليا انا. مش عارف إن كنت أنا اب مهمل ولا أب فاشل.
مقدرش يحمي بـ.ـنته إللي روحه فيها. وحط وشه بين ايديه. بيكابر دmـ.ـو.عه. ومسح وشه واخد نفس عميق، وطلع الفون واتصل ع أمه رنا. وردت عليه.

رنا: بابتسامة جميله. أبني حبيبي ونور عيني. ع بالي والله لسه مخلصه صلاة المغرب. وكنت هتصل عليك حالا يا حبيبي.
فهد: نفسه في الوقت ده يترمي في حـ.ـضـ.ـنها تهون عليه. وقال بإحتياج. اذيك يا أمي!
رنا: بإستغراب. انا زي الفل يا حبيبي. بس صوتك! صوتك ماله يافهد يبني؟
فهد: بتنهيدة و.جـ.ـع. إبنك بخير يا أمي. بخير.
رنا: بقلق. لأ صوتك بيقول غير كدا ياحبيبي. بالله عليك مالك يافهد. حلفتك بالله ياضنايا.

فهد: بغصه في قلبه. اء. أصل. واحد صحبي. أحم. صحبي أوي عندو مشكله كبيره أوي يا أمي.
رنا: بزعل. لاحول ولاقوة إلا بالله. ربنا يبني يفك كربه. وإن كانت المشكله في شغله ولا الفلوس بتتعوض. بس اهم حاجه عيلته تكون بخير إن شاء الله.
فهد: دmـ.ـو.عه نزلت وقال. بناته الأتنين اتخـ.ـطـ.ـفوا يام فهد. بناته راحوا من بين أيديه. وهو حاسس بالعجز وقلة الحيلة. مش عارف يبدأ منين. ادعيله بالله عليكي يام فهد. ادعيله من قلبك.

رنا: شهقت بحـ.ـز.ن. وقالت لا اله إلا الله. لا اله إلا الله. ربنا يبرد قلبه ويرجعوا ليه بالسلامه. يارب مايضره فيهم أبدا. والله زعلتني أوي عليه. ياترى امهم عامله ايه ياضنايا عليها.
فهد: غمض عينيه بو.جـ.ـع وقال. حلفتك بالله. تدعيله كتير أنه يرجع بيهم.
رنا: حاضر يانور عيني. هدعيله ربنا يرد ليهم وديعتهم. ولا يوجـ.ـع قلوبهم عليهم أبدا. يااارب.
فهد: مسح دmـ.ـو.عه. وقال. إن شاء الله يا أمي. إن شاء الله هيرجعوا بيهم!

بعد فتره كبيره.
مراد: جه. وقال لفهد أنه جاب إذن السفر. وهيسافروا كمان ساعتين.
وقعد جمب فريحه. وباس ع راسها. وقال. أوعدك يا فريحه. اني هرجع بتالين. وبص ل تيم. هي هتفوق امتى ياتيم!
تيم: بجمود. المفروض دلوقتي يفوقوا.
مراد: قام بسرعه. وقال. طيب خلي بالك منهم ياتيم. انا بحملك المسؤلية الكاملة إنك تحافظ على ترابط العيله. وكمان ياريت تسيطر ع رينو وفريحه. وتخليهم يكلموا أبويا علشان يطمن. فاهمني ياتيم؟

تيم: بجديه. هز راسه فاهم.
مراد: يلا بينا يافهد. قبل ما يفوقوا. لازم نمشي دلوقتي. علشان منتعطلش!
فهد ؛ ودع رينو. وقال يلا بينا. وخارجين من المستشفى. وركبوا العربيه.

فون فهد رن وكانت جيسيكا.
فهد: قلبه بيدق وبص ل مراد وقال بخــــوف. جيسيكا يامراد.
مراد: بلهفه. رد عليها بسرعه. بسرعه يافهد. وقولها إننا جايين لوحدنا وهنفذ كل طالبتها.
فهد ؛ هز راسه ماشي. ورد عليها وقلبه خايف أنها تكون قربت من بـ.ـنته. وقال بغـ.ـيظ مكبت. الو.
جيسيكا: بضحكه بـ.ـارده. هالو سفيان. اتعلم! اشتقت لذلك الصوت كثيراً. ولكن قريباً سنلتقي. ولا أريد أن أسمع منك غير أنك ستأتي أنت وقـ.ـا.تل أبي!

فهد: قبض ع أيدو وقال بغـــضــــب واضح. نحن قادmون. وسنفعل كل شيء أنتي تريديه.
وكمل بتهديد. ولكن! اعلمي جيداً جيسيكا. إن أصاب أبنائي مكروه. وإن حدث لهم خدش أصغر من الثغره. صدقيني سأجعل الجحيم يتوسل إلى بأني ارحمك من عـ.ـذ.ابي لكي!
جيسيكا: بإعجاب. اووو يعجبني هذا. لطالما أحببت هذا الأسلوب منك وحدك أنت سفيان. وكم انا متشوقه للقائنا الأول بعد كل هذه الأعوام.

والآن أنصت إلى جيداً. عنـ.ـد.ما تصلوا إيطالي. سيكون بانتظاركم سياره خاصه. وع رأسهم حارسي الشخصي. اوليفر. وسيقلك إلى هنا. في انتظارك سفيان! وقفلت!
فهد: صك ع أسنانه بغـــضــــب العالم. وقال أقسم بالله مهرحمك. أقسم بالله لاخليكي تتمني المـ.ـو.ت من إللي هعمله فيكي.

مراد: بغـــضــــب مكبت. قال. هيحصل. أقسم بالله هيحصل. بس عايزك تتمالك أعصابك. أنا دلوقتي لازم أتصل على أمي. علشان اتأخرنا جداً عليها. ولو اتصلت علينا ومردناش. متقلقش. عايزك هادي أتفقنا.
فهد: حط راسه بين ايديه. وبيفكر في طريقه يعـ.ـذ.ب بيها جيسيكا.
مراد: أتصل على مريم. وردت عليه.
مريم: بإبتسامة حب. السلام عليك يانور عيني.
مراد: أول ما سمع صوتها. دmـ.ـو.عه غلبته. وقال بصوت مبحوح. اذيك يا ست الكل.

مريم: أنا بخير طول ما انت وأخواتك وأحفادي بخير ياحبيبي.
مراد: بيحاول يبتسم لكن معرفش. وقال. ك. كلنا بخير يا ست الكل. أحم امبراطورك فين اومال؟
مريم: بقلق. آدm في المكتب. وبيقبض الحرس رواتبهم. بس صوتك ماله يابن قلبي؟
مراد: أبتسم بتمثيل. صوتي زي الفل يامريوم. اء. أنا اتصلت عليكي علشان أقولك إني أنا والواد آدm وفهد رايحين مركز تدريب وهنبات الليله هناك. وهناك الشبكه زفت. فقولت اطمنك علينا.

مريم: بقلق. مش عارفه ليه حاسه إنك بتخبي عليا يابن بطني!

مراد: غمض عينيه بو.جـ.ـع وقال بثبات. اخبي عليكي ايه بس ياحبيبتى. طيب دانا لسه خارج من المستشفى. كنت عند البت، آرين وتالين. واتعشينا عشا ملوكي. ياااه البت آرين صدعتني. وعايزه ترجع البيت! مش عارف أنا هو في أحلا من المستشفيات ههه. متعرفش البت دي. أن مستشفى النور دي لينا فيها أكتر من جناح. هههه. قولتلها متستعجليش. تيم هيخلص كل الجلسات. وهترجعي انتي وتالين إن شاء الله.

ومسح دmـ.ـو.عه بسرعه. وبص من الازاز وبيتنفس بهدوء علشان متحسش بحاجه.
مريم: أبتسمت بحب وقالت. ريحت قلبي ربنا يريح قلبك. وتروحوا وترجعوا بالسلامه إن شاء الله.
مراد: بغصه. أمي!
مريم: بحنان. نعم يا نور عيني.
مراد: عايز دعوه حلوه منك انا وفهد وآدm حفيدك!

مريم: غمضت عينيها وقالت. ربنا يكرمكم ويستر طريقكم ويكفيكم شر الطريق وشر صديق السؤ. وينصركم على اعدائكم. ويجعل السلامه ليكم خير رفيق. ويجعل النصر حليفكم. ويزيل عنكم الكرب والشـ.ـده. وأسأل الله العظيم ستره وحفظه ورعايته وأمانه محاوطينكم ياولادي انتوا وأحفادي!

بعد فتره كبيره. في إيطاليا.
جيسيكا: دخلت على البنات وشافت الاكل زي ما هو.
آرين: بصتلها بكُره كبير. ولعنتها بالعربي! وبصت بعيد.
تالين: باصه في الأرض. ودmـ.ـو.عها ع خدها. وكل تفكيرها في أمها وعيلتها.
جيسيكا: مشيت كام خطوه. وقعدت قدامهم ع كرسي وحطت رجل على رجل. وقالت بكـبـــــريـاء. لماذا هذا الطعام مازال كما هو؟ إن لم تأكلون فلن أهتم لامركم.

آرين: بغـ.ـيظ. لا نريد منكِ شيئاً سوى أن تدعينا وشأننا. وأريد أن أعرف اين نحن!
جيسيكا: بغــــرور. أنتم خارج البلاد منذ أمس. أنتم في إيطاليا وهذا قصري الخاص. قصري رائع أليس كذلك!
آرين وتالين بصوا لبعض بصدmه كبيره. وقالوا. إيطاليا!
آرين: بتحاول تفك نفسها. وقالت بخـ.ـنـ.ـقه. فكي تلك القيود اللعينه. نريد أن نذهب الآن!

جيسيكا: مسكت المسدس وحطته تحت دقنها. وقالت ببرود. أممم. إلى أين عزيزتي! أنتما أمامكما وظيفه ابتداءً من اليوم!
آرين: بعدm فهم. وظيفه لنا؟ أنا لم أفهم شيئاً. ماذا تريدين. ولماذا نحن هنا؟
جيسيكا: بتحذير. اخفضي صوتك. وإلا ستنـ.ـد.مين. وعنـ.ـد.ما يأتي والدك إلى هنا سيرى مالا يرضيه.
ولكن سيرضيني. واعلموا جيداً أنكما ستغادرون البلاد اليوم عند التاسعه صباحاً.

آرين: فتحت عينيها بدهشه. وقالت. والدي؟! وضحكت بأمل. وقالت. حقا أبي يعلم أين نحن الآن؟
جيسيكا: قامت وقفت بغـ.ـيظ. وقالت مالذي يضحك! أنا سادmر المدعو الحوت والصقر. ولكن بطرق مختلفة. سيمـ.ـو.تون بأبشع الطرق. والآن انتظروا.
وندهت ع اوليفر بصوت عالى. اولييير!

آرين وتالين خافوا.
اوليفر: دخل بسرعه. نعم عزيزتي. وشاف آرين. وقال بإعجاب وانبهار. يالها من فائقة الجمال.
آرين: كشت في نفسها وخافت منه. ومن ضخامة جـ.ـسمة المبالغ فيه.
تالين: شافت اوليفر وقلبها دق بخــــوف كبير من شكله وعضلاته. والوشوم المرسومه. وغمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نزلت.
جيسيكا: بشمـ.ـا.ته. عنـ.ـد.ما نقــ,تــل الحوت والصقر. أفعل بهم مايحلو لك!

اوليفر: بص ل تالين. وانبهر وقال. اوو. لم أرى مثل هذا الجمال والبراءة يوماً. وقرب من تالين بوقاحه. وقال. حسنا سننزع غطاء الرأس هذا. لأرى اكتمال الجمال الرائع...
تالين: غمضت عينيها جـ.ـا.مد. وعيطت بذل كبير. وقالت. انت لا يحق لك أن تفعل هذا، أرجوك لا تفعل. أبتعد عني.
آرين ؛ بغـ.ـيظ. وصوت عالى. أبتعد عنها أيها الحقير. لا تلمسها. وإلا قــ,تــلتك.

اوليفر: رفع حاجبه بتعجب. وساب تالين وقرب من آرين. وقال. اوو أنتي أيتها الصغيره. تريدين قــ,تــلي أنا. ههههه. حقا؟
اتقدرين على حمل السلاح أيتها الجميله. حسنا سننزع غطاء رأسك أنتي. اريد ان اقــ,تــل على هاتين اليدين الناعمتين!
آرين: صرخت وبعدت راسها بعيد. وقالت أبتعد عني...
تالين: صرخت فيه. أرجوك لا تفعل هذا بها. أرجوك. أبتعد عنها!

جيسيكا: واقفه وبتضحك عليهم كأنها يتتفرج ع فيلم. ووصلتها رساله خاصه ان مراد وفهد وصلوا المطار. وبعدها فونها رن. وقالت بجدية.
اوليفر. دعك من كل هذا الآن. سفيان يتصل. وهو الآن يوجد في المطار. وردت عليه. وقالها أنهم في المطار. وقفلت.
اوليفر: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. ونزل أيدو من ع حجاب آرين. وقال بتوعد. لنا لقاء خاص معكم أيتها الجميلات. فأنا لم أرى مثل هذا الجمال الخلاب يوماً.

ورجع وقف قدام جيكسيا وقال. حسنا سنذهب الآن. ونصف ساعه سنكون امامك سيدتي.
جيسيكا: تمهل قليلاً. فعلت ما طلبته منك؟
اوليفر: بابتسامة نصر. قال. نعم حبيبتي. القصر جميعه ملغم بالمتفجرات.
جيسيكا: بتوعد وشر، حسنا. عند عودتك أبلغني لكي أرحب ترحيباً يليق بهم!
وخرجوا من الاوضه!
آرين: بتنهج بصدmه كبيره وهمست. متفجرات!

تالين: بشهقات. هما هيعملوا إيه في بابا وخالو يا آرين. لأ لأ أنا خايفه اوي عليهم. أنا مش عارفه أفكر.
آرين: دmـ.ـو.عها نازله بصمت وجـ.ـسمها رجف. وبصت ل تالين. وقالت. متخافيش يا تالين. بابي وخالو أكيد هيتصرفوا. أيوه و آدm. وخرجت منها شهقة عـ.ـيا.ط وقالت. آدm وعدني أنه هيقــ,تــل اي حد يقرب مني. آدm هيجي يا تالين. آدm مش هيسكت أنا واثقه من كدا.
تالين: بعـ.ـيا.ط مكتوم. ماما. ياترى عامله ايه دلوقتى؟ اكيد بتعيط وتعبانه.

آرين: عيطت. ومامي أكيد منهاره وهتمـ.ـو.ت من الخــــوف علينا. وماما مريم وبابا آدm. والعيله كلها. وغمضت عينيها وقالت كان نفسي أشوف فرحتهم برجوعي تاني. كان نفسي افرح العيله كلها بيا. بس شكلها كدا النهايه.
تالين: بشهقات. لأ لأ متقوليش كدا يا آرين. أنتي من وقت ما جينا هنا وأنتي بتقويني. وأنتي قولتي إن أبيه آدm مش هيسكت. وأنا دلوقتي حسيت بالأمل. لأن أبيه آدm ديما بيوعدني وبينفذ وعده.

آرين: غمضت عينيها بترجي كبير وقالت. أنت فين يا آدm! أرجوك تعالى بقى!

بعد شويه. ف المطار.
فهد ومراد واقفين.
مراد: بص حواليه كويس. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. اتأخروا ليه؟
فهد: شاور ل مراد بعينيه. وقال. بص هناك كدا يامراد. ع يمينك! بس متحاولش تلفت النظر.
مراد: نزل يربط الكوتشي. وسرق النظر. وشاف واحد طول بعرض وشكله بيراقبهم. واتعدل. وقال. أممم ده تبعهم. منا قولتلك أكيد هي مراقبانا تشوفنا جايين لوحدنا ولا معانا حد!
فهد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. ربنا يستر. أنت بعت رساله لأدm؟

مراد: هيتكلم، لكن شاف واحد ضخم جدا جاي عليهم. وهمس لفهد وقال. أسكت دلوقتي!
اوليفر: قرب منهم. وقال تحركوا معي بدون فوضى! سيدتي بانتظاركم! واتحرك قدامهم. وشاور للحرس.
فهد: قبض ع ايديه. واتحرك. وراه. هو ومراد!
خرجوا من المطار. ووقفوا قدام عربية خاصه.
اوليفر: سيتم الآن تفتيشكم. ولا نريد أي مقاومه منكم. حيث لا يواجه ابنائكم خطر حقيقي.
فهد: غمض عينيه. ورفع أيديه. وهز راسه وسمح ليه. يفتشه.

مراد: رفع أيديه. وبيحفر شكل اوليفر والحرس في دmاغه!
اوليفر: فتشهم كويس وملقاش معاهم اي حاجه. وقال حسنا. اصعدوا في هذه السياره.
مراد: وفهد ركبوا العربيه. واتحركوا.

في القصر.
جيسيكا: بتعمل تمارين الصباح. وبتجري في القصر. وبعد كدا نامت على شيزلونج قدام البيسين. وبتشرب مشروبها الخاص. وحطت السماعه بتسمع ميوزك.
بعد دقايق.
مايا: جت بسرعه. سيدتي. لقد عاد اوليفر!
جيسيكا: شاورت لمايا. وقالت اذهبي إلى ماركوس. يفعل ما أمرته به!
مايا: بايماء. حسنا سيدتي. واتحركت بسرعه.
جيسيكا: بتهز راسها بهدوء. مع نغمة الميوزك. وأخدت نفس عميق. وحست بالنصر أخيراً. وقالت. سفيان!

اوليفر: دخل القصر بالعربيه. والعربيات داخله وراه. ونزل. والكل نزل من العربيات. ومحاوطين فهد ومراد.
اوليفر: شاور ليهم. ومشيوا لحد البيسين. وقال بسعاده. سيدتي. اليكي هذا. وشاور ع مراد وفهد.
جيسيكا: شالت السماعه. وحطت الكاس. وقامت وقفت بكـبـــــريـاء. ولفت حوالين مراد وفهد. ووقفت قدام فهد. وبصت ليه...
مراد: اول ما دخل القصر هو وفهد بيبصوا في كل مكان يمكن يقدروا يلمحوا بناتهم.

فهد: قرفان منها. وعايز يقــ,تــلها. لكن ماباليد حيلة. وبص ليها بِكُره كبير وشر أكبر.
جيسيكا: أبتسمت بثقه. وقالت. اوو سفيان. مازلت كما أنت. لياقتك البدنية والرياضية. ويبدو عليك الوسامه أكثر من قبل. أحببت هذا. لطالما كنت معجبة بك دائماً. ولكن!
فهد: قاطعها بغـــضــــب. وقال. أين أبنائي؟!

جيسيكا: ضحكت ببرود. وقالت. أبنائك؟! تقصد ابـ.ـنتك. وابنة هذا الوضيع. وصكت على أسنانها بغـ.ـيظ. ووقفت قدام مراد. وقالت بتوعد. أنت قــ,تــلت أبي كيفين. والآن حان الوقت لأخذ ثأري منكم جميعاً.
مراد: بثبات. يبدو إنك مازلتي متوقفه بالزمن. فلقد مرت أعوام عده. ونحن كنا نؤدي واجبنا.
جيسيكا: زعقت. واجبك أن تقــ,تــل ابي ايها الوقح؟

مراد: بثبات انفعالي. واجبي أن احمي وطني. وليس لديكي الحق بأن تأخذي شيئاً ليس لك من البدايه. وهذا الفعل من الماضي. والآن ماذا تريدين؟
جيسيكا: بشر. أرواحكم!
مراد: هز راسه حسنا لكي هذا. ولكن قبل كل شيء. ابنائي يعودوا كما كانوا. إلى مصر.
جيسيكا: ضحكت. وقالت. وهل أنت متوقع أن يحدث شيء هكذا. أنتم الآن تحت قبضتي!

فهد: قال بمكر. لأ هذا كذب جيسيكا. ولسنا في قبضتك. وإن حدث لنا أي شيء. ستنـ.ـد.مين بالتأكيد نحن نعلم جيداً ماذا نفعل. فلا تتهاوني بنا وإلا اقتربت نهايتك...
جيسيكا: كشرت عينيها وقالت. ماذا تقصد؟ هل تعاونتم مع الشرطه؟
فهد: قرب من وشها وقال، لا ولكن هناك مفاجأت كثيره. ولكن دعينا الآن من كل هذا. وأريد أن نتعاون من جديد. جيسي! اتتذكرين هذا جيداً. كنت أنا حلمك. ومن الواضح أنك لم تنسي حبك لي إطـ.ـلا.قا.

جيسيكا: بلعت ريقها وواقفه بثبات. أحم. وحاولت تبتسم وقالت. كذب سفيان. أنت لن تخدعني ثانيه.
فهد: رفع كتفه وقال. حسنا جربي هذا.
جيسيكا: هزت راسها وقالت. حسنا. أذهب إلى هذه السياره. وأنت وشاورت ع مراد وقالت. أذهب إلى داخل القصر!
فهد: بلع ريقه بقلق. وقال لماذا. اسمعيني جيسيكا. دعيه يذهب ومعه الفتاتين. وأنا سأظل معك. وافعلي بي ما تريدين.

جيسيكا: هزت راسها لأ. لن أصغي اليك مرة أخرى سفيان. وزعقت لمراد وقالت. والآن أذهب إلى داخل القصر.
مراد: بصوت جهوري. أريد أبنائي والآن فهمتي؟
وصوت صرخه من فوق القصر. وراهم. ولفوا بسرعه. وشافوا تالين أيديها مربوطه وواقفه ع سطح القصر. وجنبها كارلوس ومايا! وخايفه وبتعيط.
وقلبهم دق بخــــوف كبير.
مراد: بصوت عالى وخــــوف. تاليييييين!
تالين: بعـ.ـيا.ط هستيري. باااباااا. الحقني بالله عليك يا باااباااا!

مراد: بصوت عالى. متخافيش ياتالين. متخافيش.
فهد: صك ع أسنانه بغـــضــــب ومسك دراع جيسيكا بقوته كلها.
الحرس كلهم طلعوا سلاحهم ع فهد.
فهد: من بين أسنانه بغـــضــــب. اتركيها جيسيكا. اتركيها وأقسم لك إني سافعل كل شيء.
جيسيكا: كاتمه الألــم. وفكت قبضة أيدو. وقالت بشر. إن كنت تقول هذا حقا. فلتذهب إلى السياره بدون كلمه واحده!
مراد: عينيه على تالين. وبينهج بخــــوف. وقال. اعمل اللي قالت عليه يافهد.

فهد: بقوه. لن أذهب حتى تتركيها تهبط إلى أسفل القصر. وسأذهب حينها.
جيسيكا: شاورت ل كارلوس. ينزلوا بيها.
كارلوس: أخد تالين ونزلوا بيها.
فهد: غمض عينيه بقلة حيلة ومخـ.ـنـ.ـوق. وبص ع مراد. ومشي لحد العربيه.
جيسيكا: بأمر. اوليفر. خذ هذا الوقح وأفعل كما أمرتك. وإن حاول الهرب اقــ,تــلوا أبـ.ـنته في الحال، هيا أذهب.
اوليفر: حسنا سيدتي. ومسك دراع مراد. وقال. تحرك معي.

مراد: مشي معاه. وجواه غـــضــــب كبير جدا. لكن لازم يستسلم علشان خاطر بـ.ـنته. ودخلوا القصر.
اوليفر دخل ومعاه الحرس. وخايفين من مراد. رغم أنه ممعهوش سلاح.
اوليفر: فتح باب غرفة واخد مراد.
مراد: شاف اوضه فاضيه وفيها كرسي!
اوليفر والحرس مسكوا مراد وكتفوه وربطوه في الكرسي. من غير مقاومه من مراد خالص. وكل تفكيرو في بـ.ـنته!
اوليفر: بعد ما كتف مراد. ضحك بنصر. وقال حسنا لقد انتهينا.

مراد: بتهديد شـ.ـديد اللهجه. إذا حدث مكروه لأبنائي. سوف ترون غـــضــــب لم تروه من قبل!
اوليفر: رغم خــــوفه من تهديد مراد. لكن قرب من وش مراد وقال بشمـ.ـا.ته. لم يلحق بنا الأذى. اتعلم لماذا.
لأننا سنغادر جميعاً هذا القصر. ولكن يوجد عدد كبير من الحرس في الخارج يراقبونك، ونحن سنذهب إلى قصر جيسيكا الجديد. وهو أمام الشاطئ مباشرة. سنقضي وقتا ممتعا وطويلا. ههههه.
أما أنت؟!

ستظل هنا. لنشاهد أروع انفجار على الإطـ.ـلا.ق في وضح النهار. أتمنى لك وقتاً ممتعاً بين هذه الجدران. واتعدل وخارج من الاوضه. وقال للحرس. لا تغفلوا عنه أنه ذكي للغايه. وحين نصل. ساخبركم بالتنفيذ.
الحرس: كما تشاء سيدي.
مراد: صك ع أسنانه بغـــضــــب كبير. وبيحاول يفك نفسه. لكن صعب جدا.

قدام القصر.
الحرس نزلوا آرين وتالين. وسط عـ.ـيا.ط مستمر.
فهد: شافهم. وجه ينزل بسرعه.
جيسيكا: حطت السلاح ع راسه وقالت. لا تتحرك خطوه واحده سفيان. وان كنت تريدهم احياء؟ لا تجادلني في أمر. هيا عُد إلى السياره.
آرين: شافت ابوها وضحكت بأمل. وصرخت باااابي. باااابي الحقنا ياباااابي أرجووووك! بااابي انا خايفه.

فهد: صك ع أسنانه بغـــضــــب، وقلبه بيتقطع ع بـ.ـنته. لكن لف ليها وقال بصوت عالى. آرين بـ.ـنت فهد السيوفي متخافش. وتالين بـ.ـنت مراد العدوي اقوى من كدا بكتير. وبكره الصبح هتكونوا في مصر. أتفقنا؟!
آرين وتالين حسوا بالأمل والتفاؤل. وبدأوا يهدو شويه.

جيسيكا: شاورت للحرس وقالت. كل فتاه في سياره خاصه. وانت سفيان لأ تتحدث بدون أمر مني. ولا تحاول أن تفعل أي شيء. حينها أبنائك سيدفعون ثمن تهورك. فهمت؟ وركبت وقالت بأمر. هيا تحرك!
فهد: ركب جمبها. وعيونه ع البنات. ومش قادر يعمل حاجه. لأن اوليفر وكارلوس شكلهم متدربين كويس. وكمان الاسلحه وعدد الحرس كبير.
جيسيكا: للسواق. هيا تحرك.
العربيات خارجه من القصر.

فهد: بص ع القصر. وشاف حوالي عشر حراس رايحين جايين قدام باب القصر الداخلي، وقلقان ع مراد!
بعد حوالي عشر دقايق. وصلوا للقصر التاني. وكان القصر مبني في بداية الشاطئ. وحواليه البحر ويخت و أكتر من لانش ودراجات بحريه. وحطوا آرين وتالين في اوضه وواقف عليهم حراسه.

وفهد حطوه في اوضه وفيها انتيكات وتابلوهات كتيره مرسومه. وشاشة عرض. وفتشوه تاني كويس وشافوا سماعة بلوتوث صغيره في ودنه بيتواصل بيها مع مراد. لكن شالوها وكـ.ـسروها. وانقطع الإتصال بين فهد ومراد.

فهد رايح جاي ومخـ.ـنـ.ـوق جدآ وعايز يولع فيها. وقلبه قلقان على البنات ومراد!
جيسيكا: دخلت. ومعاها اوليفر!
فهد: وقف مكانه وبصلها بكُره واضح. وقرب منها وقال. ماذا تريدين؟ وماذا يدور في رأسك. لما كل هذا التلاعب. صدقيني ستخسرين كثيرا!
جيسيكا: بصت ف عينيه وقالت بقوه وشر. لقد خسرت كثيرا في الماضي. وكل هذا بسببك سفيان. ولكن هذا لن يحدث ثانية.
وايضا بسبب ثقتي بك. وكنت أنت جاسوساً. تتلاعب بنا. وخسرت كل شيء.

وزعقت، كل شيء سفيان. عملي وأبي والصفقه. وتم سـ.ـجـ.ـني خمسة وعشرون عاماً. ولكن! لست أنا من يستسلم بكل هذه السهولة. لقد خططت لكل شيء.
فهد: بِشك. إذن أنتي كنتي خلف كل الذي يحدث لنا في الماضي. تخميني صحيح. أليس كذلك؟!
جيسيكا: ضحكت بِغل! وقالت بشر. نعم سفيان. أنا. أنا جيسيكا إبنة كيين. فعلت كل هذا. ولن استسلم حتى مـ.ـو.تكم جميعا.

ولفت حواليه وقالت. انتظرت ثماني عشرة عاماً. لهذه اللحظه. ولكن وقتها كنت لا أملك شيء. كنت أعيش في السـ.ـجـ.ـن الانفرادي. وكانت غرفة سيئه للغايه. وعنـ.ـد.ما اغـــضــــب. كرهي لكم يزيد. واقسمت اني لن أترككم تنعمون. إلى أن حدث أمر لم يكن في الحسبان. وتم تهريبي من خلال رئيس منظمة منذ سنوات قليلة. لقد سمع عني الكثير. ويريد أن يرى من هذه السيدة التي هزمت الكثير بقوتها وزكائها. وبدأت في وضع خطط للمنظمه حتى اثبت وجودي بينهم. وأصبحت عملاقة المافيا. المسيطرة على أكبر الدول في تجارة كل شيء غير مشروع. وأصبح لدي ثروه طائله. ومن هنا قررت الانتقام. ورجـ.ـالي اتو إلى بكل شيء عنك أنت والصقر والامبراطور!

فهد: فتح عينيه بصدmه، الامبراطور؟! وافتكر بواب العمارة لما قال الشخص اللي جه قال إنه إسمه فهد! وقال بصدmه. إذن إغتيال الامبراطور كان من تخطيطك أنتي؟!
جيسيكا: بغـــضــــب. أجل. ولكن للأسف لم يمت. أنا من أرسلت لكم رسالة تهديد. وأمرت رجـ.ـالي بإشعال النيران في سياراتكم. وهي فارغه. لكي اتلذذ بحيرتكم. وأنا من أرسلت اولير لإشعال منزلك أنت والصقر!

فهد: بص ل اوليفر بغـــضــــب شـ.ـديد وقبض على أيديه. وقال جواه. أنا أقسمت إني اد.بـ.ـحه!
اوليفر: واقف بثقه. وفخور بحديث جيسيكا عنه.
جيسيكا: كملت وقالت بصوت غـــضــــبان. أنا من أرسلت اوليفر ليفعل كل شيء أريده.
فهد: بإستفهام. ولكن جيسيكا من أين اتيتي بكل هذه المعلومـ.ـا.ت بسهوله! وفي ظل أعوام قليلة؟ لأننا لم نجد مراقب يتجول ويتجسس علينا. أليس هذا مثير للاهتمام؟!

جيسيكا: ضحكت بسخريه وقالت. اتظن أنني ساضيع وقتي! إن كنت تتذكر صديقك الخائن. المدعو وليد الشامي!
فهد: هز راسه أممم. كدا بقى كل حاجه واضحه. وقال. للأسف وليد مـ.ـا.ت قبل أن يأخذ جزاؤة مني.

جيسيكا: ضحكت وقالت. وليد لم يمت بل قُتل. اانه كان خائن، و الخائن في قانون جيسيكا هو إرساله إلى الجحيم. فقد كان وليد عنده شغف الوصول إلى القمه. بعد خروجه من السـ.ـجـ.ـن. أنا أرسلت اوليفر لياتي به. وشرحت له إني أريد جميع المعلومـ.ـا.ت عنك أنت والصقر. مقابل مبلغ ضخم. ولكن وليد كان طموحه غير متوقع. وطلب مني في المقابل أن يعمل معي. وواقفته. وعمل معي عام كامل. وهو من قال أن الامبراطور قريب من قلوب عائلته كثيرا. والاكثر حبا له هو الصقر. وهذا جيد. فأمرت بقــ,تــل الامبراطور مثل ما فعل الصقر بأبي. ولكن قبل التنفيذ بعدة أيام. اكتشفت خيانة وليد لي مع رئيس المنظمة. ويريد الوقوع بي ليكسب ثقة الرئيس. ياله من غـ.ـبـ.ـي. عنـ.ـد.ما اكتشفت هذا. أمرت اوليفر بتغيير الخطه. وإظهار وليد الشامي في كاميرات المراقبة لدى المبنى. وأخذ قطعة زجاج من الكأس الذي يوجد عليه بصمـ.ـا.ت وليد. ووضعه في المنزل الذي يتم منه إغتيال الامبراطور. ونجحت خطتي وتم القبض على وليد. وذهب اوليفر لإعطاء وليد عقار المـ.ـو.ت. واوهمه أنه سيغشى عليه ويذهب إلى المشفى. ومن ثم ننقذه ويتم تهريبة إلى إيطاليا. ولم يعلم أني ارسلته إلى الجحيم. وبعد ذلك كنت انتظر مـ.ـو.ت الامبراطور. وارسلت اوليفر لقــ,تــله في المشفى. ولكن كانت العائله بجانبة دائماً. وفشلت هذه المحاوله أيضاً. وعنـ.ـد.ما آفاق الامبراطور. ارسلت لكم باقة ورد يوجد عليه كارت تهنئة بأن مصير الامبراطور حتماً هو المـ.ـو.ت. وارسلت ثلاث حروف من القابكم. وهو W-A-H لاشتت انتباهكم. ومنذ عدة أشهر. أطلقنا الرصاص على المدعو زين. وهو ذاهب الى عمله. وللأسف لم يصبه مكروه ونجى من المـ.ـو.ت. ووضع من الحراسه أكثر مما كنا نظن. وكل المحاولات باءت بالفشل. وعنـ.ـد.ما علمت بحادث ابـ.ـنتك. اقسمت ان اشعل النار في قلبك. واجعلك تأتي إلى وأمام عيني. لتشاهد بعينك عـ.ـذ.اب صديقك وابـ.ـنتك العنيده والجريئه مثلك!

فهد: قابض على أيديه وعيونه كلها شرار وماسك نفسه بالعافيه. وعينيه ع اوليفر!
جيسيكا: بنصر. أعترف اني قد انتصرت عليك في النهاية سفيان. والقادm اسؤ. أنت لن تتوقع ما الذي انوي عليه ياعزيزي.
وساعترف لك بسر خطير. وقربت من ودنه وقالت بصوت وا.طـ.ـي. أنا أحبك سفيان. أحبك أكثر مما ينبغي. وإن كنت تريد العيش بسلام؟ تطيع اوامري. تكون أنت حارسي الشخصي وأنا سيدتك. ونقضي معا وقتاً ممتعاً! وتنسى عودتك إلى مصر نهائياً!

فهد: بعد عنها. وزعق. أنا لا أريد أن أسمع صوتك أكثر من ذلك. أنا أريد ابـ.ـنتي الآن. اريد ان أعرف ما يحدث معها. فهمتي؟
جيسيكا: ببرود. إلى الآن ابـ.ـنتك بخير. ولكن صديقك الصقر. هو الذي ليس بخير!
فهد: كشر عينيه وقال بِشك. ماذا تقصدين؟!
جيسيكا: اووو سفيان عزيزي أريدك ان ترى شيئاً سيعجبك كثيراً. وهو مثير بالنسبة إلي. وفتحت شاشة كبيره.

فهد: واقف قابض على أيديه. و شاف مراد متربط ع كرسي في القصر. وبيحاول يفك نفسه. لكن فاجأه القصر كله اتفجر.
والنار انعكست في قلب الحوت!
جيسيكا: ضحكت بسعاده وقالت. اووو أعشق لذة الإنتصار حقا!
فهد: مراااااااد! وصرخ بجنون وهيستريا ومبقاش شايف قدامه من الغـــضــــب. وقرب من جيسيكا. وشالها بقوة وحدفها في شاشة العرض. ووقعت واتألــمت.
اوليفر: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. وقرب من فهد. وجه يضـ.ـر.به بوكس!

فهد: بغـــضــــب واضح. قرب منه. وضـ.ـر.به بوكس أكتر من مرة ورا بعض. كأنه بيشفي غليله من كل حاجه في اوليفر.
اوليفر: بياخد البوكس وبيرجع لورا. وفهد غـــضــــبان لخسارته أكتر من أخوه. وعيونه كلها دmـ.ـو.ع ونار ثايره.
جيسيكا: قامت بسرعه. واتغاظت وهجمت ع فهد تضـ.ـر.به.
فهد: شال اوليفر بالعرض ع ضهره. ولف بيه. وحدفه على الانتيكات والصور. والسلاح وقع بين الانتيكات.
جيسيكا: ضـ.ـر.بته بوكس قوي وقالت. بغـــضــــب. لا تنسى أن ابـ.ـنتك في قبضتي سفيان.

فهد: بينهج بغـــضــــب شـ.ـديد. وعينيه مش شايفه غير النار. وقلبه بيردد مراد خلاص انتهى. وصرخ فيها بغـــضــــب. وكان فعلا حوت عايز يبلعها ويدmر كل حاجه. وقرب منها وشـ.ـد شعرها. وضـ.ـر.بها قلم بقوته كلها. وبقها اتجـ.ـر.ح.
جيسيكا: بتحاول تجيب الجهاز تطلب الجارد. لكن فهد ماسكها كويس.
اوليفر: بيكح وبيقوم.
فهد: بص ع جيسيكا. و اوليفر. وبينهج بصوت عالى. وشاف خنجر متعلق على الحيطه. وزق جيسيكا بقوته كلها. واتخبطت في الازاز واتكـ.ـسر بيها.

وفهد جري ونط على الكرسي بسرعه وجاب الخنجر. وف ثانيه نط ع اوليفر. وكتفه من الخلف. ومن غير كلمه. رفع راس اوليفر وسحب الخنجر على رقبته ود.بـ.ـحه. والدm طار على كتف جيسيكا.
اوليفر: نزل على ركبه. ووقع على وشه ومـ.ـا.ت في وقتها.
جيسيكا: شافت غـــضــــب الحوت. ود.بـ.ـح اوليفر من غير ما يرمش.

وفكرت بسرعه. وشافت فهد باصص على اوليفر. وجريت بسرعه على الباب وخرجت. وطلعت الجهاز. وقالت بصوت عالى. مايا. تحركي بفتاه انتي والحرس في سياره عبر الطريق الشرقي. اذهبوا بها إلى منزل اوليفر.
وأنت كارلوس. تقدm بالفتاه الأخرى وانتظرني في اليخت انت وبضع من الحرس!
وباقي الحرس يذهبوا ليقضوا على سفيان. أرسل إلى جميع الحرس أن يأتوا إلى هنا. هيا تحركوا. انه ثائر للغايه!

فهد خارج بسرعه يدور ع جيسيكا. وقابل الحرس وبدأو يضـ.ـر.بوا فهد. وفهد غـــضــــبه مزود قوته أضعاف! وبيكـ.ـسر فيهم!
حارس: شال تالين ع كتفه وخارج بيها من القصر. وبوقها محطوط عليه شريط لاصق.
تالين: بتقاوم. ومش عارفه تصرخ لكن بتضـ.ـر.ب الحارس.
مايا: فتحت العربيه. وشاورت لحارس تاني.
الحارس نزل تالين وضـ.ـر.بها على رأسها من الخلف.
تالين اغمى عليها. والحارس حطها في العربيه وركبوا واتحركوا بسرعه...

ف نفس الوقت بالظبط.
كارلوس ماسك أيد آرين وبيشـ.ـدها بالقوه ونزل بيها اليخت.
آرين: بتزقه وبتضـ.ـر.ب فيه لكن كارلوس ضـ.ـر.بها واغمى عليها.
جيسيكا نطت في اليخت ومعاها أكتر حرس كتير غير كارلوس واليخت أتحرك.
كارلوس: بصوت عالى. سيدتي ماذا حدث. وما كل هذه الدmاء.
جيسيكا: بتوعد ممزوج بغـــضــــب شـ.ـديد قالت. أنه سفيان. قام بذبح اوليفر أمام عيني. وأقسم له إني سابيع أبـ.ـنته اليوم.

وبصت لكارلوس وكملت. أريدك أن تتواصل مع سيد چون ليرسل عدد كبير من الحرس إلى القصر الآن. وأنا سأقدm له هاتان الفتاتان. ويأخذهم بعيدا. وليصبحوا من اليوم فتيات ليل!

قدام القصر...
فرملة الريس. ونزل الديزل. وجري بسرعه. ع القصر. وطلع سلاح حاد شبيه بالسكين. واول ما شاف حارس بيجري. وجري ونط بسرعه وغرز السكينه في كتفه.
الحارس: صرخ من الألــم.
آدm مراد: رفع راسه لورا وحط السلاح ع رقبته. وقال بتهديد. اين الفتاتين؟
الحارس: هز راسه. وقال بخــــوف لا أعلم. لا!
آدm مراد: من غير تفكير. سحب السلاح ود.بـ.ـحه. وزقه ع الأرض.

وشاف واحد بيهرب وجري عليه. ووحدف السلاح في رجله ورشقت فيها. وآدm ضغط ع رجل الحارس. وقال بتهديد. اين الفتاتين؟
الحارس: خاف يتكلم من شر جيسيكا!
آدm مراد: سحب السلاح ولسه هيقــ,تــله.
واحد من وراه قال. هاااي أنا أعلم أين هم. وكان واقف وجمبه كـ.ـلـ.ـب حراسه.
آدm مراد: قرب منه بنرفزه.
الشاب: بجديه أسمع انا لست معهم. أنا كنت أقف على الشاطئ ورأيت كل شيء!
آدm مراد: قاطعه. هيا تكلم اين هم؟

الشاب: رأيت شخصان وامرأة أخذوا فتاه في سياره من هذا الإتجاه. وفتاه أخرى على هذا اليخت هناك. ومعها سيدة وحرس بعدد كبير.
آدm مراد: ضغط ع أسنانه بغـــضــــب!
الشاب: بتفهم. أسمع انا سأقدm المساعده. ثق بي. أنا سأذهب خلف السياره وأنت!
آدm مراد: بتفكير لأن مفيش وقت. قاطعه وقال. حسنا. أذهب.
الشاب: ركب العربيه. وقال للكـ.ـلـ.ـب. هيا اصعد كاسبر!
الكـ.ـلـ.ـب ركب بسرعه.

آدm مراد: قرب من العربيه. وطلع مسدس وقال استخدmه عنـ.ـد.ما يلزم الأمر.
وبخفة يد آدm حط جهاز تتبع في العربيه. لانه مش واثق فيه. لكن لازم حد يلحقها. وهو هيتصرف!
الشاب: هز راسه حسنا. وساق بسرعه.
آدm مراد: اتعدل ولف للبحر. و شاف اليخت. وجري بسرعه كبيره جدا. ونط بسرعه في البحر وركب لانش سريع. واتحرك ورا اليخت.

عند فهد.
بيضـ.ـر.ب فيهم وبيتفادى ضـ.ـر.ب النار بأعجوبة. وهما بيضـ.ـر.بوا فيه. وعدد الحرس كبير. فهد مش شايفهم كلهم.
فهد: بيضـ.ـر.ب فيهم.
حارس: قام بألــم. ومسح الدm من ع بوقه. وشاف تمثال من البرونز. ومسك التمثال وفهد مش شايفه. وقرب من خلف فهد بحظر. وبيرفع ايدو عشان يضـ.ـر.به بيها ع راسه!
صوت من وراه بقوه. حاااسب يافهد بص وراااك! ومسك واحد بيضـ.ـر.ب فيه بقوه مضاعفه.

فهد: بيلف وشاف الحارس وضـ.ـر.به. لكن بص قدامه واتصـ.ـد.م. وقال بدهشه. تيم!

في الطريق.
الشاب سايق العربيه ومراقب عربية مايا. وقرب يوصل منهم. وخبط في العربيه.
الحارس: زعق وقال. هاااي أنت لا ترى إني أقود أمامك؟
الشاب: حسنا سيدي اعتذر ولكن أنت تزيد من سرعة القياده وهذا أدى إلى تهوية إطار سيارتك الخلفي!
الحارس: وقف وقال بزهق. أو تبا. ونزل يشوف فردة الكوتش.

الشاب: بدهاء. هاي كاسبر. انتبة إلى ارجوك. أريد منك أن تنسى كل شيء حدث. وننقذ هذه الفتاه. أذهب أنت واقضى على هذا السائق المتعجرف. هيا. ولكن كن حذراً أتفقنا؟!
الحارس: شاف الكوتش زي ما هو. ولف عشان يزعق وفتح عينيه بزهول. وكان الكـ.ـلـ.ـب كاسبر أسرع منه وهجم عليه.
في نفس الوقت تحديداً.
آدm مراد: قرب من اليخت. وحاول ينط فيه. ومسك في حبل واتشعلق فيه ونط وطلع بخلثه. ورفع راسه بص على الحرس.

الحرس كتير ومسلحين. وكان أغلبهم واقفين تحت قدام السلم. ووراهم اوضه مقفوله وفيها آرين.
آرين: فاقت. وبتصرخ باستغاثه. وحاسه أنها خلاص هتفقد الأمل!
جيسيكا: رايحه جايه وغـــضــــبانه وثايره. وطلعت الفون واتصلت ع شخص شغال معاها. وقالت بتوعد. هالو. اسمع چون. اشكرك على المساعده. وسيصلك اليوم فتاتات فائقتان الجمال. أريد منك الليله أن تفعل بهم مايحلو لك. وأريد فيديو خاص بهم أتفقنا؟ حسنا وقفلت.

آدm مراد: سمعها وعينيه اتحولت لشرار. واتحرك بخفه. وقرب من حارس على سطح اليخت. ومسك راسه لفها بسرعه ومـ.ـا.ت في وقتها.
وطلع سلاح كاتم للصوت. وشاف واحد عند آخر اليخت ونشن عليه وقــ,تــله.
ونزل ع السلم بشويش. وقرب من حارس. ولف دراعه حوالين رقبته وضغط عليها ومنع دخول الأكسجين لحد ما مـ.ـا.ت.
واحد من الحرس شافه. وزعق هاااي أنت. وضـ.ـر.ب نار عشوائي.

آدm مراد: بيجري بسرعه. ونط من مكان لمكان. وهرب منه. وبيفتح في أغلب الغرف بيدور على آرين لكن مش موجوده. وميعرفش مين إللي موجوده هنا آرين ولا تالين.
جيسيكا: انتبهت ع ضـ.ـر.ب النار. وخرجت وقالت. كارلوس ماذا يحدث؟
كارلوس: جه يجري وقال. الحارس يقول إنه رأى شخص هنا. وقــ,تــل ثلاث من رجـ.ـالنا.
جيسيكا: صكت ع أسنانها وضـ.ـر.بت قبضة أيدها. وقالت أيها الحقير. وبصتله وقالت.

أذهب وأحضر الفتاه. لقد اقتربنا من الجسر وعلينا الهرب.
كارلوس: حسنا سيدتي. ونزل ع السلم.
وفتح الباب. و آرين اتخضت وبتترعش وبترجع لورا.
كارلوس: شـ.ـدها من أيدها.
آرين: بتصرخ بصوت مكتوم علشان اللزق. وقلبها بينده ع أبوها و آدm.
آدm مراد: شاف اخر الطرقه تلات حراس. بيدورو عليه وجايين في نفس اتجاهه ومسلحين بالرشاشات.
آدm مراد: بدهاء. مسك الميداليه بتاعته. وحدفها في اوضه وعملت صوت.

الحرس انتبهوا ع الصوت وجريوا بسرعه على الاوضه.
آدm مراد: من وراهم ضـ.ـر.ب واحد برصاصة. ووقع على الأرض.
الحرس انتبهوا ولفو. وشافوا الديزل.
آدm مراد: فك قبضة أيدو بغـــضــــب والمسدس وقع. ورفع عينيه اللي كلها شر ليهم. وملامحه كلها بركان ثاير.
الحرس: رغم أنهم مسلحين لكن قلقلوا من شكل آدm.
آدm مراد: قرب منهم خطوه.
الحارس: رفع الرشاش وقال ساطلق عليك!
آدm مراد: رفع أيدو التانيه وكان فيها خزنة الرشاشات بتاعتهم.

الحرس: اتصـ.ـد.موا طيب امتى وازاي؟
آدm مراد: قرب منهم. وناوي ع الانتقام. وطلع السلاح الصغير وجـ.ـر.ح كل واحد منهم في كتفه وركبته يشل حركتهم. واخد منهم الرشاشات. وحط فيهم الخزنه. وقال بنبرة تخــــوف. تحركوا الآن.
الحرس: بإستسلام وبيتألــموا. رفعوا أيديهم وخارجين.
كارلوس: وصل لسطح اليخت ومعاه آرين.
جيسيكا: قربت منها بغل. وشـ.ـدتها من حجابها وضـ.ـر.بتها بالقلم. وقالت بكره واضح.

لماذا، لماذا والدك لم يستسلم بعد! لماذا كل هذا الترابط بينكم.
آرين: رغم قوة القلم. لكن قلبها دق بالأمل من تاني. وقالت بثقه. أنه أبي. أنه مثلى الأعلى وقوتى. لم ولن يتخلى عني يوماً. وأنها عائلتي. نحن عاهدنا بعضنا البعض. أن نظل في ترابط إلى الأبد. وإن حدث مكروه لشخص واحد. تألــمت كل العائله. نحن مثل الجسد الواحد. ويوجد لدينا قلب واحد ينبض بإسم العائله. هكذا تربينا. وعلى هذا الأساس يفعل أبى.

جيسيكا: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ أكبر. وقالت بتوعد. إذن أريد أن أرى عائلتك ماذا تفعل حين اقــ,تــلك الآن.
آرين: غمضت عينيها. واتشاهدت. وقالت جواها. أنا أسفه يابابي. أسفه اني زعلتك في يوم! أسفه يا آدm. كان نفسي أقولك بحبك!
آدm مراد: بنبرة كلها غـــضــــب و تخــــوف. آرييييين!

علي الطريق.
الشاب: نزل وراح عند مايا.
مايا: فهمت أنه تبعهم ونزلت بسرعه ومعاها سلاح. وبداؤ مشاجرة وضـ.ـر.ب بينهم.
الحارس التاني نزل بسرعه. وضـ.ـر.ب الشاب والشاب ضـ.ـر.به.
تالين ؛ مغمى عليها. ونايمه ع الكرسي الخلفي.
الشاب: جري فتح باب العربيه. وعدل تالين ولسه هيشيلها.
مايا: حطت السلاح ع راسه وقالت. ماذا تفعل أيها الحقير.
الشاب: رفع أيديه. وقال. أريد هذه الفتاه واذهب. وسأتركك أيضا تذهبين.

مايا: ضحكت وقالت. هل أنت مـ.ـجـ.ـنو.ن. حسنا أبتعد وإلا قــ,تــلتك.
الحارس: هرب من الكـ.ـلـ.ـب وجري بسرعه ع مايا والشاب.
الشاب: بخفة يد. شـ.ـد السلاح من مايا وزقها. وبيرفع تالين.
الحارس: طلع سلاحه ونشن على قلب الشاب.
مايا: اتحركت بسرعه تضـ.ـر.ب الشاب. وفاجأة الرصاصه جت فيها. والدm طار على وش تالين.

الشاب: اتحرك بسرعة وزق مايا بعيد عن تالين. وشالها. وحط تالين في العربيه بتاعته. وقفل الباب. وقــلـــع الچاكيت. ولف للحرس. وقال بتوعد، هكذا الفتاه تكون بأمان. وصفر تصفيره معينه. وقال كاسبر!
الكـ.ـلـ.ـب: جري عليه بسرعه.
الشاب: بجديه. مهمتك حماية هذه الفتاه حين اعود كاسبر.
الكـ.ـلـ.ـب: وقف جمب الباب.

الشاب: جري عليهم. ومسك الحارس ضـ.ـر.به بوكس ف وشه. ومسك التاني بركبته في بطنه. وفضل يضـ.ـر.ب فيهم لحد ما وقعوا من الضـ.ـر.ب. وسابهم وراح ع عربيتهم. وهوى الكوتشات. وشال المفاتيح. وحدفها في البحر. وركب العربيه بتاعته. وكاسبر ركب في الخلف.
والشاب بص ع تالين. ووشها كله دm ومش باين منه حاجه. لكن شال اللزق من ع بوقها. وساق العربيه!

في اليخت.
آدm مراد: بنبرة تخــــوف. آرييييين!
آرين: فتحت عينيها بدهشه على صوت أمانها. وضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح وبتنهج وقالت بفرحه. آدm!
آدm مراد: طلع على سطح اليخت وقدامه الحرس كرهينه. وشاف كارلوس ماسك أيد آرين والدm غلى في عروقه.
جيسيكا: بتنهج بغـ.ـيظ. وقالت بصدmه. هذا مستحيل. كيف!
آدm مراد: بتهديد. جيسيكا. اتركيها الآن!

جيسيكا: مثلت البرود. وقالت. لن اتركها. وإن كنت تظن أنك تهددني بهؤلاء الحرس ف اليك هذا. ورفعت السلاح وقــ,تــلت الحرس اللي قدام آدm بدm بـ.ـارد.
آرين: اتخضت وبتترعش من شكل الدm.
آدm مراد: مهتمش. وعينه على أيد كارلوس اللي على حبيبته. وقال بتهديد. أنزل يدك عنها!
كارلوس: بجرأه. ضغط ع أيدها قدامه. وابتسم بوقاحه.
آدm مراد: صك ع أسنانه. وفي حركه سريعه. حدف السلاح ورشق في أيد كارلوس.

كارلوس: نزل ايدو من على آرين وصرخ بألــم. وبيلعن فيه.
آدm مراد: بعيون من نار. قال. الديزل لا يكرر كلامه مرتين!
وبدأت الحرب والضـ.ـر.ب مابين الديزل والحرس. وآدm بيضـ.ـر.ب بقوته كلها وعايز يوصل ل آرين.
جيسيكا: شافت قوة آدm. وكأنه جيش متكامل ومحترف في هجمـ.ـا.ته. وبيقــ,تــل بدون تفكير. وقالت بشر. كارلوس أقضي عليه الآن.
كارلوس: بشر. أمرك سيدتي. و طلع سلاح مطلي بالذهب. ونشن ع آدm.

آرين: فتحت عينيها بصدmه. وخافت ع آدm. وشافت طفاية الحريق. وبتفكير سريع. مسكت الطفايه. وخبطت كارلوس على دmاغه. وسابت الطفايه بسرعه وخافت وبعدت عنه. وقالت بخــــوف. ياخبر دا مجرالوش حاجه؟
كارلوس: أخد الخبطه. واتألــم جدآ. واتغاظ. وقام ولف ليها. بنظرة شر.
آرين: بلعت ريقها بصعوبه وخافت منه. وبترجع لورا.
كارلوس: بغـــضــــب. أيتها الوقحه. سألقنك درسا قاسيا. وقرب منها ورفع ايدو يضـ.ـر.بها.

آدm مراد: شافه. وجري عليه بسرعة البرق. وضـ.ـر.به بوكس قوي في وشه. ومسكه من ياقته. وبوكسات ممـ.ـيـ.ـته في ضلوعه.
وجه شابين كمان يضـ.ـر.بوا آدm. لكن مش قادرين عليه.
آرين: انبهرت من ضـ.ـر.ب آدm فيهم. لكن صرخت.
جيسيكا: شافت قوة آدm. وراحت عند كبينة اليخت. وقالت لمساعد القبطان. أهبط إلى الأسفل. وأجهز باللانش سنهرب أنا وكارلوس والفتاه الآن هيا تحرك وأنا سأصعد لأتي بالفتاه. وطلعت فوق بسرعه. وشـ.ـدت آرين.

آرين: صرخت وبتزق جيسيكا. وقالت الحقني يا آدm.
آدm مراد: جري عليها بسرعه. لكن طلع قدامه كارلوس وماسك سكينه. وبيهوش على آدm.
جيسيكا: شـ.ـدت آرين. وقالت بغـــضــــب. اقــ,تــله كارلوس. وانتي أيتها الوقحه الثرثاره. تحركي معي الآن.
آرين: بغـ.ـيظ ودفاع. ابتعدي عننننني أنا أكرهك كثيرا.

آدm مراد: صبره نفد. وحب ينهي الموضوع. وضـ.ـر.ب كارلوس. في ضلعه. وحس بكـ.ـسر الضلع. وشـ.ـد السكينه منه ولف ضهر كارلوس على صدره ورفع راسه لورا ولسه هيسحب السكين على رقبته
كارلوس: بينهج وبيتألــم ومرعوب.
جيسيكا: هددته ب آرين. وقالت. توقف وإلا ألقيت بها في الماء.
آرين: بصت وراها وشافت شكل الميا مخيف.
وغمضت عينيها وخايفة جدآ.
آدm مراد: صك ع أسنانه. واستسلم علشان آرين وكمان معاها سلاح.

وساب كارلوس. وباقي الحرس حاوطوا آدm وكتفوه.
جيسيكا: ضحكت بنصر. وقالت. من الواضح إني استخففت بقوتكم. ولكن الآن يجب على أن احسم الأمر. إلى اللقاء.
وبصت ل آرين وقالت. اذهبي الى الجحيم. وزقت آرين في البحر.
آرين: شهقت بخــــوف. وصرخت، ووقعت في الميا. قُرب الجسر.
آدm مراد: دخل في حالة غـــضــــب. وبيحاول يفك نفسه منهم. علشان يلحقها. ولكن شاف السرعه القصوى والأداء المبهر. أعلا الجسر.

وفاجأه الفهد الاسود نط من ع الجسر علشان ينقذ أخته.
آركان: بيجري بسرعه قصوى علشان يلحق آدm و آرين. لكن شاف جيسيكا وهي بترمي أخته في الميا وقلبه دق بخــــوف كبير. ومن غير تفكير. نط من ع الجسر.
آرين: بتحاول ترفع راسها عن منسوب المياه لكن صعب جدا. وبتشهق ومش قادره بتحاول تتنفس!

آدm مراد: عينيه اتحولت لشيطان. وصرخ بصوت من نار وقوته اضاعفت أضعاف. واتحول لديزل حقيقي وبيدوس على اي حد قدامه. وبيضـ.ـر.ب فيهم. كأنه وحش ثائر غـــضــــبان لدرجة الهلاك.
جيسيكا: شافت آركان هينقذ آرين. واتغاظت من قوة وإيمان العيله. وأنهم ع استعداد يضحوا بحياتهم علشان بناتهم. ورفعت السلاح وبتضـ.ـر.ب نار عليه.
آركان: بيعوم بسرعه. وشاف ضـ.ـر.ب النار عليه. ونزل تحت الميا. وغير مساره كتمويه.

جيسيكا: صكت ع أسنانها يغـــضــــب شـ.ـديد. وافتكرت ضـ.ـر.بها للنار لفهد. وشافت اللانش جاهز. ولفت للديزل. وقالت بصوت عالى. اتركه كارلوس. وتقدm.
كارلوس: جري بسرعه وماسك جمبه. ونط في اللانش. ووقع وغمض عينيه بألــم وتعب.
آدm مراد: واحد هيضـ.ـر.به بالرشاش. مسك حارس ولف ضهرو قدامه والرصاص جه فيه. وبيتفادى أي ضـ.ـر.ب نار.
جيسيكا: بغـــضــــب. اللعنه عليك. ورفعت السلاحين. وضـ.ـر.بت نار عشوائي وهي بتنط في اللانش.

في نفس الوقت بالظبط.
عند فهد.
تيم: بيضـ.ـر.ب بقوته وبيتفادى اللكمـ.ـا.ت. وشال حارس وحدفه على الحرس اللي جايين عليه.
فهد: واقف مصدوم. وقال بدهشة. تيم!
وسمع صوت ضـ.ـر.ب النار.
تيم: بينهج وقال لفهد. مش وقته يافهد. مش وقته. أمسك. وحدف ليه رشاش. وكمل وقال بتوعد.
لازم نخلص على ولاد الكل. دول. ووقف جمب عمود بتفادى ضـ.ـر.ب النار.
فهد: رفع ايدو ومسك الرشاش. وتخيل مراد قدامه وأنه بيكلمه وبيقوله مش وقته ياحوت. اهجم ياحوت.

وعيونه لمعت بنار الانتقام. وشاف جيش متكامل من الحرس. ونزل جاب رشاش تاني. وبدأت الحرب وضـ.ـر.ب النار. بين الحوت والهلاك. ضد الحرس!

في البحر.
آرين: بتشهق بقوتها وبتعافر. لكن مبقتش قادره. ونطقت الشهاده. وغمضت عينيها واستلمت للمـ.ـو.ت. ونزلت تحت الميا.
آركان: بسرعه كبيره قرب منها. ونزل مسك أيدها بسرعه. ورفعها عن منسوب المياه. وبينهج وبيتنفس بصوت عالى. ورفع راس آرين على دراعه.
آرين: مغمى عليها...
آركان: بخــــوف حقيقي. قال. آرين. آرين ردي عليا. ردي عليا يا آرين.
آرين!
آركان: رفعها أكتر وهز كتفها جـ.ـا.مد. وقال آرييين. آرييين ردي عليا.
آرين!

في الطريق.
الشاب سايق. وتالين لسه مغمى عليها. وخلاص قرب من القصر.
لكن جت عربيه جيب سودا. ووقفت قدامه!
الشاب شاف اتنين نازلين بسرعه. وواحد أتحرك بسرعه وفتح الباب اللي ناحية تالين!

ع اليخت.
جيسيكا: بغـــضــــب. اللعنه عليك. ورفعت السلاحين. وضـ.ـر.بت نار عشوائي وهي بتنط في اللانش.
آدm مراد: جري بسرعه عليها قبل ما تهرب. لكن اللانش أتحرك.
جيسيكا: لما شافت آدm متصابش اتغاظت جدآ. وقالت. اللعنه عليك يا أبن ال، وسبته بأمه. وجت تضـ.ـر.ب عليه لكن الخزنه كانت فاضيه. وبعدت عن اليخت. ملحقتش تاخد سلاح كارلوس.
آدm مراد: بسرعه بص ع آرين و آركان. ومن غير تفكير. نط في البحر.

آركان: قلبه وقع في رجليه. وحط ودنه ع قلبها. وكان بيدق. وتنفس الصعداء وحمد ربنا.
آدm مراد: قرب واخد آرين على دراعه. وقال. بخــــوف مبهم. آرين. آرين!
آركان: الحمد لله هي كويسه يا آدm. بتتنفس.
آدm مراد: مسح وشها. وقال. هات اللانش يا آركان.
آركان: هز راسه. ماشي.
آدm مراد: بيتأمل تفاصيل آرين. وحط جبينه ع جبينها. وبينهج بصوت عالى. وضمها لقلبه بقوه كبيره. وكأنه مش مصدق أنها بين ايديه وف أمان.

آركان: راكب اللانش وجه عند آدm. واخد منه آرين.
ونيمها في أرضية اللانش.
وراح يساعد آدm. لكن أتصدm. وقال ايه الدm ده يا آدm!
آدm مراد: نط ع اللانش. ومردش عليه. واتحرك بسرعه ل آرين. ونزل ع ركبه. وشبك ايديه. وبيعملها إسعافات علشان المياه اللي دخلت الرئه.
آركان: بقلق. آدm أنت اتصبت فين؟
آدm مراد: بجدية وجمود. لازم ألحق تالين مفيش وقت. اتحرك بسرعة.
آركان: جه يتكلم. وقال تالين اء!

آدm مراد: قاطعه بغـــضــــب العالم. وقال قولت أتحرك بسرعه.
آركان: شاف عيون آدm حمرا زي الدm. وساق اللانش واتحرك بعيد عن الجسر.
آدm مراد: بدقة قلب تايه وخايف. همس. فوقي يا آرين! فوقي.
آرين!
آدm مراد: حبس أنفاسه. وضغط على الرئه بحظر.
آرين: الميا خرجت من بوقها. وشهقت بصوت عالى جدا. وبتكح.
آركان: لف ليها ونفخ بأريحية وحمد ربنا. وكمل سواقه.

آدm مراد: غمض عينيه ورغم الغـــضــــب والخـ.ـنـ.ـقه اللي جواه. لكن تنفس الصعداء. وعدل آرين. وقال. ع مهلك. وسندها.
آرين: اتعدلت. وبتكح. وبترتجف من الساقعه. وحاولت تنظم أنفاسها. وبصت حواليها. شافت آركان و آدm. ومدهوشه. وقالت معقول اء. أنا. أنا عايشه!
آدm مراد: بهدوء. مسح دmـ.ـو.عها. ومردش عليها.

آرين: عيطت بو.جـ.ـع كبير. وقالت. آدm اء. انا عايشه بجد، آدm خالو مراد. و. وبابي. وتالين. أنا حاسه اني همـ.ـو.ت لو حصلهم حاجه. وعيطت اكتر. أنا كنت خايفه أوي يا آدm. بس كنت متأكدة إنك مش هتسبني وهتيجي. انا خــــوفت اوي يا آدm!
آدm مراد: بو.جـ.ـع مكتوم. شـ.ـد آرين لحـ.ـضـ.ـنه. ومغمض عينيه.
آرين: لاول مرة كـ.ـلـ.ـبشت فيه وضمته بقوتها. وبتعيط بصوت عالى كله و.جـ.ـع وخــــوف وحـ.ـز.ن على اللي عاشته في يوم وليله.

آدm مراد: سابها تعيط في حـ.ـضـ.ـنه. وتخرج كل حاجه جواها.

عند فهد.
مش عارفين يخرجوا من القصر لأنهم متحاصرين. وعدد الحرس بيزيد. وبيضـ.ـر.بوا نار حوالين القصر.
تيم: بيضـ.ـر.ب بالنار. وقال بصوت عالى. وبعدين يافهد. هما بيطلعوا منين ولاد ال، دول؟
فهد: بثبات عكس نار خسارة مراد. قال. جيسيكا مأمنه القصر كله بالحرس. أسمع ياتيم. أنت غطيني. لازم انزل تحت علشان أشوف مخرج.

تيم: أستغرب للدmـ.ـو.ع المتحجرة في عيون الحوت. وبعد عن الشباك. وقال. صعب جدا يافهد. اللي هتعمله ده إسمه إنتحار.
فهد: بإحباط. مفيش حل تاني. ذخيرة السلاح قربت تخلص. أنا لازم أخرج من هنا. لازم ألحق آرين وتالين. ومر!
وسكت لانه سمع صوت هجوم من برا القصر. وضـ.ـر.ب نار بصوت اقوى. وكمان صوت قنبله يدويه. وقال إيه ده؟
تيم: أبتسم وقال. بص وشوف بنفسك.
فهد: أنتبه وكشر عينيه وقال. آريان! وبص ل تيم. وقال طيب إزاي؟

تيم: بضحكه. لأ إزاي دي بقى عايزه قاعده. بس أنت مش واخد بالك من إللي قدام آريان ولا ايه؟
فهد: بص من الشباك. وفتح عينيه بزهول. وقلبه دق بأمل جديد. وضحك بعدm أستعياب وقال بدهشه. مراد!

مراد: وصل القصر مع آريان. ونزلوا بسرعه.
مراد: قال بحزم. متتحركش من مكانك يا آريان. خليك جمب العربيه. وأخد قنبله يدويه وحدفها في جنينة القصر.
آريان: واقف جمب العربيه. وبيضـ.ـر.ب على إللي بيشوفه.

فهد: ضحك بحماس ودmـ.ـو.ع. وقال بتوهان. مراد عايش! الصقر عايش،؟! والحماس اتجدد جواه. ورفع السلاح وغير الخزنه. وبص ل تيم وقال. اتفرج على الحوت والصقر. وسابه وخرج من الاوضه. وضـ.ـر.ب بالرشاش في كل اللي يقابله ونازل على السلم.
مراد: جري بسرعه. ودخل القصر. وبيضـ.ـر.ب بالرشاش.
السكون حل المكان.
فهد: نزل ووقف في نص القصر.
مراد: دخل ووقف ضهرو في ضهر فهد.
فهد: ضحك وقال. وحشني ياصقر.
مراد: مش بالساهل اسيبك ياحوت.

فهد: والبنات!
مراد: بتوعد. كله في الحفظ والصون.
فهد: بحماس شـ.ـديد. يبقى نهجم هجمتنا؟
مراد: بشر كبير. نهجم ياحوت! وأمسك سلاحك.
فهد: أخد سلاحه. وجري بسرعه ف إتجاه القصر الخلفي. وبيضـ.ـر.ب بكل حماس وشر.
مراد: جري على السلم وطلع ع سطح القصر بيضـ.ـر.ب بكل شغف.
تيم: بص من الشباك. ع فهد وبص فوق ع مراد. وشاف إتحاد وفنون حربيه وطلقات الرصاص كأنها معزوفه منظمه خارجه من أسلحتهم.

بعد دقايق.
آركان: وصل ع الشاطيء. وقال. بقولك ايه يا ديزل. أنا هطير أشوف الدنيا فيها إيه؟ واطمنك على تالين. وأشوف كمان اللي اسمها جيسيكا دي هـ.ـر.بت ولا راحت فين! وجري بسرعه قصوى.
آرين: بتترعش من الساقعه والميا.
آدm مراد: مسك وشها بايديه وقال. متخافيش خلاص وصلنا.
آرين: هزت راسها برجفه.
آدm مراد: شال آرين. ونزل بيها ع وماشي لحد ما وصل ع الطريق.

آرين: مغمضه عينيها في حـ.ـضـ.ـنه. ورفعت أيديها على كتفه. لكن حست بماده لزجه. ورفعت أيدها. واتصـ.ـد.مت من الدm. وقالت بصدmه. آدm اء. أنت!
آدm مراد: ماشي بجمود. وقال. أنا كويس. ومفيش حاجه.
آرين: حبست دmـ.ـو.عها. وخافت من رد فعل آدm.
آريان: شاف آدm جاي. وشاور ليه. وفتح باب العربيه.
آدm مراد: نزل آرين ف العربيه. لكن أبتسم.
آرين: قعدت في العربيه. وشهقت بفرحه. تاليييييين. وحـ.ـضـ.ـنوا بعض بفرحه كبيره.

تالين: بعـ.ـيا.ط. آرين حبيبتي. انتي كويسه. حصلك حاجه؟
آرين: طلعت من حـ.ـضـ.ـنها. وقالت لأ لأ. أنا كويسه أوي.
تالين: ضحكت بسعاده ابية آدm! وجت تنزل.
آدm مراد: شاور ليها لأ. متنزليش. ومسد ع خدها. وباس راسها بحنان كبير. وقال. محدش يتحرك من مكانه لحد ما أرجع فاهمين؟
تالين: حاضر يا أبيه. لكن حضرتك وشك مجروح و بينزف كتير.
آدm مراد: بتفهم. دي حاجات بسيطة متقلقيش.
آرين: عينيها ع كتف آدm وبصت ليه بدmـ.ـو.ع وعتاب.

آدm مراد: فهم نظرتها. وباس جبينها وقال. أنا بخير اطمني. وشاق چاكيت بدله في العربيه. وحطه ع كتف آرين مؤقتاً.
آرين: بقلق. رايح فين يا آدm!
آدm مراد: أبتسم بتمثيل. رايح أنهي البدايه. متقلقيش ياحبيبتى. المهم محدش يتحرك، واتعدل. وبص ل آريان. وقال بتحذير. مهمتك آرين وتالين. وياريت تبعد بالعربيه شويه عن المكان.
آريان: خلاص يصحبي ضـ.ـر.ب النار وقف. وعمي مراد وفهد وتيم خلصوا عليهم.

جوه القصر. بعد ما خلص ضـ.ـر.ب النار.
مراد: نازل من سطح القصر.
وتيم خارج من الاوضه.
فهد: دخل القصر. ورفع عينيه وشاف مراد نازل. وأبتسم.
مراد: نازل ع السلم وبيمسح جبينه. ووقف قدام فهد ونفخ براحة كبيرة. وقال. أخيراً.
فهد: ، ساكت ومبتسم.
مراد: بتعجب. إيه يابني هتفضل متنحلي كدا كتير. ناقص من بصتك تقولي بحبك!
فهد: ضحك بصمت. وشـ.ـد مراد لحـ.ـضـ.ـنه. وربت ع ضهرو بفرحه كبيره. وقال بضحكه. منا فعلا بحبك...

اااه قلبي وقع من الخــــوف عليك يصحبي. حمدالله على السلامه.
مراد: ضحك بصمت. وربت ع ضهرو. وقال. حبيبى ياحوت. منا قولتلك مش هبعد عنك بالساهل. ده أنت زي الحظ يصحبي لازق ليا بغرا.
فهد: ضحك بصوت عالى. قال. عارفه الحظ ده. النحس مش كدا.
مراد: بضحكه بدأت تفهم ياض يا فهد.
تيم: خبط كف على كف. وقال بتعجب. الدنيا كلها بايظه بره. وهنا قصة حب قصيره. في ايه ياجماعه؟ انتوا كنتوا مع بعض من ساعتين!

مراد: كشر عينيه. ومسك تيم من قفاه وقال. ايووه بقى! أنا عايز أفهم وأعرف. أنت جيت هنا إزاي؟ وعرفت منين إننا هنا؟!
تيم: مثل الكـبـــــريـاء. وعدل ياقة القميص. وقال. لأ دي عايزه غدوة حلوه وقاعده كدا. علشان كلنا هنرجع بفلاش باك.
مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. صدق صح. الواد ده مش جوز بـ.ـنتي؟ بس بحبه. وكمان بيقول كلام زي الفل.
فهد: بدهشة. انتوا هتفضلوا ترغوا وسايبين آرين وتالين برا. يلا بينا. وطلع من القصر بسرعه. وطلعوا وراه.

مراد وفهد وتيم خارجين.
آرين شافت ابوها. وفتحت باب العربيه. ونزلت بسرعه.
آدm مراد: شافهم واطمن. وكمان شاف آرين نزلت وسابها.
آرين: جايه تجري.
آدm مراد: مسك أيدها بسرعه وقال بحزم. اهدي هما جايين. واحنا لسه في خطر.
آرين: هزت راسها ماشي. لكن جواها لهفه كبيره.
فهد: شافها. وكأن دوران الأرض رجع لطبيعته. وجري عليها. ودخلها كلها جوه حـ.ـضـ.ـنه. وقال باشتياق. آرين بـ.ـنتي وحبيبتي وروحي!

آرين: عيطت بو.جـ.ـع وصوت عالي. بابي حبيبي الحمد لله. أنا كنت خايفه أوي عليك. وعلى خالو.
فهد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه ومسك وشها بايديه وباس راسها. وقال اطمني ياروحي إحنا كلنا بخير. المهم أنتي؟ حصلك حاجه؟ حد مد أيدو عليكي حد ضايقك ياحبيبتي؟
آرين: هزت راسها بالنفي. أبدا أبدا يابابي أنا دلوقتي كويسه جدا.
فهد: بس انتي لبسك كله مبلول. وكدا هتبردي.
آرين: هزت راسها بالنفي. لا لا مش مهم اي حاجه. المهم أننا كلنا بخير.

مراد: اخدها في حـ.ـضـ.ـنه حمدالله على سلامتك ياحبيبتي.
آرين: عيطت خالو الحمدلله إن حضرتك بخير. لما عرفت أنها سابتك بس في القصر وكله متفجرات. كنت بمـ.ـو.ت انا وتالين. لكن الحمدلله يارب. إن حضرتك محصلكش اي حاجه.
مراد: مسد ع ضهرها بحنان وقال. انا بخير ياحبيبت خالك. خلاص اهدي وبطلي عـ.ـيا.ط!
آرين: شهقت. وقالت تيم أنت كمان هنا؟
تيم: ضحك وقال. طبعاً، حمدالله على سلامتك يارينو ياصغيره.
آرين: الله يسلمك.

تالين: نزلت وسلمت ع فهد وتيم.

مراد: شاف ملامح آدm كلها غـــضــــب وحـ.ـز.ن وزعل وغـ.ـيظ. وواقف ساكت تماما. وكمان وشه متبهدل ومجروح. وقرب منه وقال أنت كويس يا آدm.
آدm مراد: هز راسه أيوه يابابا.

آركان: جاي يجري بسرعه كبيره...
الكل أنتبه ليه.
الشاب: قفل المكالمه. وشاف آركان واستغرب.
آركان: قرب منهم وبينهج بصوت عالي.
فهد: بقلق. في ايه يا آركان.
آركان: بياخد نفسه. وقال بصوت متقطع. جيس. جيسيكا. جايه ومعاها سلاح لازم نحمي آرين وتالين. شكلها مش هتستلم.
الكل اندهش من شرها اللي مش بيخلص.
آدm مراد: قبض ع ايديه. وأبتسم لأن فرصته جت. وقال بحزم. اتحركوا من هنا بسرعه.

مراد: فهم آدm من نظرت الشر وقال بقلق. لأ لأ يا آدm.
آركان: خاف على آرين وتالين. وقال مفيش وقت لازم نتحرك بجد. اي رصاصه طايشه ممكن تصيب حد. ويقصد آدm بالكلام ده.

جيسيكا: وصلت. وقالت توقف كارلوس.
كارلوس: بقلق. سيدتي. لايوجد غير طلقتان فقط. وهم أكثر من ذلك. فكري في الأمر رجاءا.
جيسيكا: فتحت سقف العربيه. ووقفت. وقالت بشر. جيسيكا لا تخاف. وإن ظللت تثرثر كثيراً فسأطلق أول طلقة في رأسك انت كارلوس.
كارلوس: بلع ريقه بصعوبه. وسكت لانه خايف وكمان مش متحمل ألــم كـ.ـسر ضلعه.

جيسيكا: رفعت السلاح. وغمضت عين وبتنشن على آرين بتركيز كبير. لأنها شافت قد ايه إن البنات مهمه جدا بالنسبة لعيلتها.
تيم: طيب ياجماعه. إحنا بس قلقانين ع البنات. ممكن آركان و آريان ياخدهم ع الفندق. وأحنا هنحصلهم.
كلهم وافقوا
آدm مراد: شـ.ـد آرين بقوه ودخلها العربيه. هي وتالين. وقفل الباب. وراح عند الريس بتاعه...
ولكن فاجأه سمعوا صوت طلقلة الرصاص. والرصاصه التانيه.

جيسيكا: ضحكت بنصر. وقالت. يس. هذا هو الانتقام الحقيقي. هيا بنا كارلوس. واتحركوا.
الكل جري ع العربيه. وشافوا آريان واقف قدام آرين وتالين.
و آريان وقع ع الأرض.
آرين وتالين صرخوا وقالوا. آرياااااان لااااااااء.
تيم: نزل على الأرض جمب آريان. وقال بقلق. آريان. آريان أنت كويس متخفش.
مراد: بقلق بالغ. آريان حبيبي. اء. أنت. انت!

آريان: بينهج وأبتسم. وقال مفيش حاجه ياجماعه. انتوا ناسيين أننا لابسين صديري واقي؟ بس شكلي اتحرجت حاجه خفيفه. واتألــم.
آدm مراد: عينيه اتحولت لبركان. وركب الريس بتاعه. لكن التانك فاضي من ضـ.ـر.ب النار وشكله باظ.
الشاب: جه بسرعه. وقال أتريد المساعده. من الممكن أن تأتي معي. أنا أعرف كل الطرقات.
آدm مراد: مردش عليه. وهز راسه. وشال سلاح الفنش بتاعه. وركب جمب الشاب.
الشاب: ساق بسرعه كبيره.

آدm مراد: بص قدامه. وقال. هذا الطريق من الضروري العبور بالسيارة عبر الجسر ليسلك مفترق الطرق صحيح؟
الشاب: هز راسه نعم إنه كذلك.
آدm مراد: إذن أذهب من هذا الإتجاه.
وشاور ع إتجاه الجسر من الناحيه التانيه.
الشاب: بإعجاب. نعم هكذا أفضل وسنصل في خلال دقيقتين.
تيم: رفع قميص آريان. وشاف الرصاصة تحت ضلع آريان. لكن الرصاصة واضحه. وده بسبب الصديري.
فهد: نفخ براحه كبيره. وقال الحمدلله. شيل بقى الرصاصه دي ياتيم.

تيم: تنح. نعم اشيل إيه؟ لازم يروح المستشفى حالا.
فهد: نفخ بنفاذ صبر. وسع. كدا ياعم ايه العيال دي؟ وقعد جمب آريان.
آريان: قلقان من فهد. وقال بص ياعم فهد. أنا مش خايف من الطلقه على قد ما أنا بخاف منك انت و آدm. أبوس إيدك خدني المستشفى.
مراد: متقلقش يا آريان.
آريان: فتح عينيه بدهشه. مقلقش ايه ياعمممي. ده بيقولك شيلها ياتيم. هو هيشيل اكل واقع عليا. الحقني ياعم تيم.

تيم: اهدا اهدا. انا مش هسمح لحد يقرب منك.
فهد: بعدm إهتمام. باصص على الجـ.ـر.ح. وقال آركان!
آركان: أؤمرني ياكبير.
فهد: شوفلي علبة الإسعافات.
آركان: علم وينفذ ياكبير. ودرور في العربيات.
آريان: بغـ.ـيظ مكبت. مـ.ـا.تتكلم ياعم تيم. منك لله أنت كمان. أنا إيه اللي جابني منا كنت مرزوع في البيت مع مراتي وابني.
فهد: هششش متتكلمش كتير علشان الرصاصة متتحركش. وبعدين أنت أنقذت بـ.ـنتي يا آريان. وده أقل حاجه اعملهالك.

آريان: بترجي. طيب خلاص كمل جميلك وخدني المستشفى.
فهد: بشبح ابتسامة انت خايف يادكتور؟
آريان: منك، خايف منك مش من الرصاصة.
آركان: جه وقال ياكبير مالقتش غير جفت ومضاد حيوي وقطن وشاش ولزق.
فهد: مفيش سبرتو. ولا بنج؟
آركان: ولا حتى بيتادين ياحج.
فهد: آركان!
آركان: عيونه.
فهد: أدخل القصر. وهات ازازة خمرة.
آركان: تنح. أبويا مدmن كحل؟
فهد: بتحذير. آركاااان.

آركان: هوا. اومال انا اسمي الفهد الاسود ليه؟ وجري بسرعه كبيره. وجاب الخمره. أتفضل ياحج بالشفا.
آريان: مسك أيد تيم وقال بغـ.ـيظ. أتصرف علشان محطش الرصاصه في عينيك. فاهم أقسم بالله أنا غلطان.
مراد: خلاص بقى يا آريان. هات إيدك. ومسك أيديه.
آريان: هو أنت ماسك أيديا كدا ليه ياعمي؟
فهد: حط خمرة ع الجفت يعقمه. وشاور لتيم و آركان يمسكوا آريان كويس.
آرين وتالين. مغمضين عينيهم في العربيه. وقافلين ودانهم.

تيم و آركان مسكوه كويس جدا.
فهد: عقم أيديه. وحط خمره ع الجـ.ـر.ح.
آريان: تنح. وفتح عينيه بصدmه. وبعد كده. قال بصوت عالى. اااااه، اناااااا كان ماااالي ومااااالكوااااا. أنا دكتوووووور جاااامعي حراااااام عليكوووووواا، منك لله ياتيم أنت و آدm و آركااااااان!
وفاجأة سمع الكل بيضحك.
آريان: بعدm فهم وغـ.ـيظ. بتضحكوا ع إيه؟
آركان: بتريقه. خلصنا يادكتور ياجامعي. ههههه.

آريان: بدهشه. ها. قول والله؟ يعني أنا كدا هعيش تاني عادي؟
فهد: حدف الرصاصه. ونضف الجـ.ـر.ح وعقمه. وحط الشاش واللزق. وقال بإبتسامه.
ايوه هتعيش. بس كمية صريخ عنب ع رأي آركان ابني. ياحفيد العدوي. والكل ضحك.
آريان: بغـ.ـيظ. ع فكره بقى أنا قولت خايف منك مش من الرصاصة نفسها. انتوا مبتشفوش نفسكوا وقت الجد ولا أي؟
تيم: بضحكه. اي نعم. واسألني أنا. أنا شوفت بعيني محدش قالي!
مراد: بص حواليه وقال. هو آدm فين؟

آركان: بثقه. راح ينهي البدايه!

في الطريق.
جيسيكا: بتضحك بنصر كبير. وقالت واو أنه اليوم المفضل لدي على الإطـ.ـلا.ق. قــ,تــلت الصقر قـ.ـا.تل أبي. و قــ,تــلت أيضاً هذه الفتاة الثرثاره.
واشعلت النار في قلب سفيان الغـ.ـبـ.ـي. ولكن لن أكتفي بهذا. فا أنا أقسمت بأني سأعود لانتقم. وسأحقق هذا الانتقام. سأعود سفيان. سأقــ,تــلك أنت وعائلتك. سافكك ترابطكم الذي تتحدثوا عنه بفخر كبير. وسأقــ,تــل هذا الوغد الذي يدعى الديزل!
كارلوس: سايق على الجسر وفرمل بالعربيه!

جيسيكا: بغـ.ـيظ. أو شِت. أيها الأحمق. لماذا توقفت؟
كارلوس: بخــــوف الديزل!
جيسيكا: ههههه نعم الديزل سوف أقطع رأسه في يوم ما!
كارلوس: هز راسه برعـ.ـب. وقال. لا لا. الديزل هنا سيدتي. انظري إلى هذا!
جيسيكا: اتعدلت وبصت من الازاز.

في منتصف الجسر.
آدm مراد: واقف قدام عربية الشاب. وماسك في أيدو ال آر بي جي.
ونزل ع ركبه ونص. وحط القذيفه في السلاح. ورفعها على كتفه اليمين. وبص لجيسيكا في عينيها بقوه من على بُعد مسافه. وقال بنبرة انتقام.
(قبل ان تخوضي حربآ من اجل شيء يخص عائلتي؟ كان يجب عليكي ان تعلمي من هو الامبراطور الصغير! )
والآن اذهبي الى الجحيم. جيسيكا إبنة كيين!
واطلق عليها القذيفة!

جيسيكا: شافت القذيفة. و فتحت عينيها بصدmه. وقالت برعـ.ـب وزهول. شِت.
وبووووووم. إنفجار! وانتهت جيسيكا وانتهى شرها إلى الأبد!
آدm مراد: قام. وظهر في بؤبؤ عينيه. انعكاس حريق العربيه باللي فيها.
الشاب: قرب من آدm وقال بإعجاب. تهانينا!
آدm مراد: هز راسه وقال بشرود. متشكر!
الشاب: فتح عينيه بدهشه وقال. أنت بتتكلم مصري؟
آدm مراد: أبتسم وقال. أيوه. وأنت كمان طلعت بتتكلم مصري.

وبالمناسبة دي ف انا حابب أشكرك بجد. اشكرك بكل اللغات. أنت أنقذت حياة اختى ف وقت خطر حقيقي. أنا بجد بشكرك. ومد أيدو ليه وقال. أنا أسمي آدm!
الشاب: حط أيدو ف أيد آدm وقال بإبتسامه.
سفيان!
فلاش باك.
في المستشفى.
تيم: واقف في آخر الطرقه وشاف فهد جاي بسرعه. لكن رد ع جيسيكا. وتيم لما شاف الصدmه ع ملامح فهد. قرب منهم علشان يطمن.
لكن سمع آدm مراد. وهو بيقول بصوت غـــضــــبان. ممكن حد يفهمني. مين هي جيسيكا. وليه تخـ.ـطـ.ـف آرين وتالين. عايز أفهم!
ومراد. أخد فهد و آدm في اوضة وبدأ يحكي لأدm قصة جيسيكا والمأمورية.

تيم قرب من الاوضة بحظر. وسمع كل كلمه قالها مراد لأدm. وكان آدm بيستجوب مراد. بتركيز كبير كأنه بيحقق معاه. وعرف كل حاجه عن جيسيكا. وتيم كمان.
وبعد كده تيم سمع مراد. وهو بيقول فهد ركز معايا. علشان نعرف نفكر هنعمل ايه؟ جيسيكا قالتلك ايه بالظبط!
وفهد: قال. إن جيسيكا عايزاه هو ومراد في القصر بتاعها. وفي خطر على البنات وهتشغلهم في طريق غير مشروع!
وتيم حس إن حد خارج واستخبى بسرعه. وشاف.

آدm مراد. خارج بسرعه كبيره. ومراد نده عليه كتير ومردش.
تيم: قبض ع ايديه بغـــضــــب من كلام جيسيكا.
واتحرك بسرعه يجري ورا آدm. وراح عند الجراش. وشاف آدm راكب الريس. وساق بجنون. ومهما تيم ينده عليه مبيردش.
تيم نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. واتنرفز. ومش عايز يقف متكتف.
ودخل المستشفى. وماشي في الطرقه. سرحان بيفكر. لكن وقف مكانه لما سمع مراد بيقول لفهد. إللي هينفع يسافر معانا هو آركان! وتيم قرب من الباب بشويش وسمع الخطه!

فهد: بزهول. آركان؟ أنت بتقول ايه يامراد. لأ لأ انا مستحيل أضحي ب أبني. وبعدين آركان في الكليه. يعني مش هينفع من جميع النواحي أنه يسافر معانا.
مراد: يبني أسمع وأفهم بس. أنت عارف إن جيسيكا مش غـ.ـبـ.ـيه. وأكيد مراقبانا كويس جداً.
بدليل أنها خـ.ـطـ.ـفت البنات انهردا بالذات. فكر فيها كدا!

الدكتور محمد ونور مسافرين، وانا وأنت و آدm في الشغل. و آركان في الكليه. والعيله علشان تيجي ل آرين لو حتى مش هتخرج فيها لبعد الضهر مثلاً.
يعني وقت مدروس من جيسيكا واللي معاها. أنت شوفت في الكاميرا. اتنين رجـ.ـا.لة وبـ.ـنت. وأنها أكيد سابت دليل علشان تخلينا ندور ونبذل مجهود على الفاضي. وفي الآخر هي تكلمك وتقولك أن البنات عندها.
ده غير بقى أكيد هي مأمنه نفسها اكتر من كده.
و دلوقتي هي عايزاني انا وأنت بس!

لأن آدm زي ما قولتلك في شغله ومش هيسافر غير بإذن من الجهاز.
و آركان صعب يسافر. إحنا بقى نشتغل على النقطه دي وعلى طريقتنا. وخصوصاً إن آركان الوحيد إللي هيفدنا في سرعة الحركة. لو لاقدر الله حصل حاجه.
فهد: بإحباط. أنا معاك في كل ده. بس انا مش عايز أعرض آركان للخطر يامراد.

مش هنكدب ع بعض. جيسيكا عندها حرس متدرب واكيد عددهم كبير. و آركان لسه في تانيه كليه يعني مش مؤهل لمهمة خطيره زي دي. اء. أنا مش عايز اخسرهم يامراد. كفايه الرعـ.ـب اللي انا فيه على آرين. مش هيبقى آرين و آركان!
مراد: ربت ع أيد فهد. وقال. أنا حاسس بيك يافهد. لكن أنت ديما بتدعم آركان. وده وقت الدعم الحقيقي.
إحنا في كارثه حقيقيه يافهد. ومفيش قدامنا حل تاني!

فهد: مسح وشه بايديه ونفخ بحيره. وقال. ياالله. ماشي يامراد إيه هي خطتك؟!
مراد: هقولك. إحنا دلوقتي هنروح الجهاز. ناخد إذن السفر. ونطلب من مدير الجهاز إننا لازم ناخد آركان معانا. وعايزين إذن 48 ساعه. ولو وافق وأنا متأكد أنه هيوافق إن شاء الله. هطلب منه تعزيزات أمنية. زي صديري واقي وسماعات بلوتوث.

فهد: هز راسه تمام. ومتنساش أجهزة تتبع وكمان جهاز تشويش. وسلاح. لازم نكون واخدين احتياطتنا كويس جدا يامراد. لكن بالتعزيزات دي آركان هيحتاج طياره خاصه!
مراد: هز راسه فعلاً. أنا هتصرف مع مدير الجهاز متقلقش. ويارب يوافق.
فهد: بحده. ليه ميوافقش؟! متنساش إن آرين وتالين في خطر بسبب المأمورية دي. يعني بسبب شغلنا. ماينفعش ميوافقش يامراد!

مراد: شاف نرفزة فهد. وفكر انه يروح الجهاز لوحده علشان مايحصلش مشاده والأمور تتعقد أكتر من كدا. وقال.
يابني أنا بقول يارب يوافق. وهيوافق أكيد!
فهد: بيهز رجله بنرفزه. طيب يلا بينا علشان نلحق ننفذ. واتصل تاني على آدm. لأنه مبيردش عليا.
وفون مراد رن وكانت مكالمته مع زين. اللي تيم سمع رد مراد عليه.
مراد: قفل مع زين. وقال لفهد. آدm سافر ولازم نلحقه!

تيم: فتح عينيه بدهشه. معقول آدm سافر! وسمع صوت مراد خارج. واستخبى بسرعه.
وبعد كده شاف فهد خرج وراح ع اوضة رينو وفريحه. وقال لنفسه.
انا لازم الاقي حل بسرعه. وراح ع مكتبه وقفل الباب.
وفضل رايح جاي بنرفزه وعصبيه كبيره. ومتغاظ من قلة حيلتة. وكمان مش قادر يفضل واقف يتفرج. على الخطر اللي بتواجهه علينه. وفاجأة جاتله فكره. واتصل ع أبوه.

في النمسا.
محمد: خارج من الفندق. وأبتسم. ورد ع تيم. وقال. الدكتور تيم أخبـ.ـارك ياحبيبى!
تيم: مسح ع شعرو ورد بثبات. وقال. انا بخير يابابا. وحضرتك عامل ايه؟
محمد: برضا. الحمدلله دائما وأبدا.
تيم: الحمدلله. احم. هي ماما جمبك؟ ولو جمبك أكلمك في وقت تاني.
محمد: بتعجب! لا يسيدي. نور فوق في الغرفه. لكن خير.
واضح من نبرة صوتك. شكلك عايز تسألني عن حاجه. ومش عايزها تعرف. ولا أنا غلطان؟

تيم: قعد ع الكرسي بقلة حيلة وقال.
أبدا يابابا. عمرك ما كنت غلطان أبدا. بس انا عايز أسألك على حاجه مهمه. لكن لو تسمحلي. عايز من حضرتك أجابه. إجابة وبس من غير دخول في تفاصيل.
محمد: بِشك. حصل معاك ايه ياتيم؟
تيم: بو.جـ.ـع. تايه يابابا. تايه. وعايز نصيحه!
محمد: بقلق. حصل معاك مشكله؟ أتكلم يابني.

تيم: هز راسه بالنفي. لأ لأ. يابابا لأ مفيش مشكله ولا حاجه. لكن انا عايز نصيحه مش أكتر. بحكم خبرتك في الحياه. لو قابلتني مشكله كبيره. وحسيت بالاحباط. أعمل ايه؟ واتصرف إزاي؟
محمد: بقلق مبهم. يبني ريح قلبي وقولي إيه اللي حصل. يمكن أقدر أفيدك.
تيم: بقلة حيلة. توعدني إن حضرتك متقولش لأي حد.
محمد: أوعدك ياتيم بس أتكلم. ميرو. وجنى بخير؟ قلقتني!

تيم: بحـ.ـز.ن. بخير يا بابا الحمدلله. لكن! لكن، حصل كارثه يابابا. ومش عارف أتصرف بالشكل الصح.
من جهه خايف ع العيله. ومن جهه تانيه قلقان ومرعوب على اخواتي. ومن جهه مش عايز أقف متكتف. ولازم. لازم أتصرف!
محمد: بدهشه. اخواتك؟! تمارا و آرين؟ وكمل بنرفزه مـ.ـا.تتكلم ياتيم!
تيم: بنفي. تمارا بخير يابابا متقلقش. لكن! وعيونه لمعت. لكن آرين و تالين اتخـ.ـطـ.ـفوا انهردا الصبح!

محمد: سند على العربيه بصدmه. وقال. انت بتقول ايه ياتيم؟! اء. آرين وتالين! مستحيل! إزاي حصل ده ياتيم؟! ومين اللي عمل كده؟!
تيم: بو.جـ.ـع. حاضر هقول لحضرتك. اللي حصل إن!
وبدأ يتكلم ويحكي لمحمد كل إللي حصل من بداية الخـ.ـطـ.ـف. لحد جيسيكا وخطرها. وإن محدش في العيله لحد دلوقتي يعرف حاجه! وكمل وقال. بصوت مبحوح.
بس يابابا. ومن وقتها وأنا مخـ.ـنـ.ـوق ومتكتف. وكنت هتصل على بابا آدm. اسألوا، لو مكاني كان أتصرف إزاي؟

وازاي اقدر احمي عيلتي من غير مواجهة الخطر. لكن بابا آدm كان هايفهم إني في ورطه. ومكنش هيسكت غير لما يعرف ويوصل لكل حاجه.
مفيش قدامي غير حضرتك. لأنك هتفهمني. وأكيد هتوجهني للطريق الصحيح. قولي يابابا أعمل أي. لو بابا آدm كان أتصرف إزاي؟!

محمد: أخد نفس عميق واتنهد بتعب. وقال. لا حول ولاقوة إلا بالله. اللهم أجرنا في مصيبتنا وأخلف علينا خيراً.
وقال بحـ.ـز.ن. أسمع ياتيم يبني. أنا عارف إنك مش هتستريح طول ما هما بعيد عنك وفي خطر عليهم. و آرين وتالين ميستاهلوش إللي بيحصل ده. لكن أكيد في منه حكمه. وبتمنى من ربنا أنه يحفظ بناتنا.

أنا هقولك. جدك آدm زمان ياتيم. كان عصبي جدا. وغيور على أهل بيته. لكن مع مرور الوقت والأزمـ.ـا.ت وخبرة الحياة. بقى بيتصرف بحكمه.
ناهيك عن إن مريم موجوده معاه وكل ده أحنا عارفينه.
لكن احنا دلوقتي بـ.ـنتكلم عن التصرف. زمان لما كان في خطر عليك انت ونور من دكتورة إسمها ياسمين ودكتور إسمه أحمد وكانوا بيتاجرو في الأعضاء. وقتها جدك. أتصرف بحكمه. وحط خطه محبوكه.
علشان يوقعهم من غير ما حد فيكوا يتأذي.

وكمان حصل مواقف كتير جدا وأزمـ.ـا.ت اخطر وأكبر.
وديما جدك يقعد لوحدو شويه ويفكر بتركيز.
يفكر في جميع الجوانب. وايه اللي ممكن يحصل لو اتصرف بعصبيه؟
وايه اللي ممكن يحصل لو اتصرف بذكاء وهدوء؟
وديما بيستخدm سلاح الذكاء. مابيستخدmش سلاح. بيضـ.ـر.ب بقوته لكن بطرق متجيش على بال حد.
حتى لو أمكن يزرع شخص بين أعدائه. علشان يحمي عيلته. أهم حاجة ياتيم. التركيز والهدوء. أما العصبيه بتدmر صاحبها قبل الخصم. فاهم يبني؟!

تيم: هز راسه بأقتناع. فاهم يابابا. بس، بس آدm سافر. وموبايله خارج التغطيه. ولازم أكلمه لأنه غـــضــــبان لدرجة كبيرة جداً. بس أوصله إزاي؟!
محمد: أنت اللي بتسأل برضو هتوصلوا إزاي يادكتور؟
تيم: فتح عينيه بدهشه. وقال. صح! الطياره خاصه. وموجود فيها تليفون. أيوه فعلاً. طيب انا بجد بشكر حضرتك جدآ يابابا.

محمد: بتحذير. اوعى تتهور ياتيم. وطمني على اخواتك يبني. أنا مش هتصل على حد من العيله علشان الدنيا تمشي بطبيعتها. وهنتظر منك أنت مكالمه تطمني. فاهم ياتيم!
تيم: بحماس. فاهم يابابا. مع السلامه. وقفل. وأتصل على فون الطياره. مرة واتنين وتلاته. وآدm مبيردش.
تيم قال بتحدي. انا هفضل وراك لحد ما ترد يا آدm. إحنا لازم نكون كتف في كتف. لازم نتحد. و عيلتنا تفضل ديما بأمان.

في الطياره.
آدm مراد: سايق. وغـــضــــبان. ومن شـ.ـدة غـــضــــبه مش شايف غير الانتقام وبس! لدرجة إن جـ.ـسمه بيتشـ.ـد من التفكير واللي ناوي يعمله فيهم.
ده غير إن المسافه كمان حوالي أربع ساعات. وده هيجننه أكتر. وسامع صوت الفون بره الكابينه. ومش راضي يرد. لكن الإتصال متكرر كتير.
ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وظبط الطياره على وضع الطيار الآلى. وقام يرد.
آدm مراد: رد بنرفزه. ايوه!

تيم: نفخ براحه. وقال الحمد لله. آدm أنا عايزك تسمعني قبل ما تعمل أي حاجه. واوعا تقفل!
آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. عايز ايه ياتيم دلوقتي؟!
تيم: بتروي. تسمعني. عايزك تسمعني ونفكر مع بعض...
آدm أنت مش لازم تتصرف بغـــضــــب. لأ الوقت ده بالذات محتاج تفكير. لازم تفكر بهدوء.
آدm مراد: بصوت غـــضــــبان. أفكر بهدووووء؟! آرين وتالين اتخـ.ـطـ.ـفوا ياتيم. اتخـ.ـطـ.ـفوا!

ومش أي حد إللي خـ.ـطـ.ـفهم. أظن أنت كنت واقف وسامع كل حاجه. وعارف أنهم في ايدين ناس مبترحمش.
وعايزني أفكر بهدوء؟! أقسم بالله لو آرين وتالين جرالهم حاجه لاشرب من دmها شُرب. هخليها تشوف على أيدي كل أنواع العـ.ـذ.اب.
تيم: مسح ع شعرو ورايح جاي بيسمع آدm وبيفكر. وقال.
طيب اهدا. أنا هحاول ابسطهالك. دلوقتي أنت شوفتني وانا واقف وسمعت كل الكلام. تمام ومفيهاش حاجه.

لكن دلوقتي خالو مراد وفهد حطوا خطه. و آركان جاي. يعني خالى مراد فكر في حل. علشان خايف ع البنات.
أسمع يا آدm أنا لو مكانك هتصرف زيك بالظبط. وقت اللي بنحبهم بيكونوا في خطر. إحنا مبنشوفش قدامنا.
لكن دلوقتي هما في خطر حقيقي. وأي تهور ممكن هي تأذيهم. ووقتها عـ.ـذ.ابك ليها مش هيرجعهم.
وا!
آدm مراد: قاطعه بجمود. وقال. ايه الخطه،؟!

تيم: اللي عرفته إن خالو مراد هيجيب آركان ف طياره خاصه تبع الشغل بتاعكم. وفيه تعزيزات أمنية.
وباقي الخطه هيكملوها لما آركان يخرج.
آدm لازم وقت الخطر نكون كتف في كتف يصحبي. انا عارف إنك قوي. وتقدر تحمي آرين وتالين في وسط الخطر.
لكن إحنا مش عايزين نجازف علشان مننـ.ـد.مش. ودول مهما كان بنات ولازم نستخدm ذكائنا علشان أي مخاطره آرين وتالين هما إللي هيدفعوا التمن.

آدm أنت لازم تستنى شويه لحد ما خالو مراد وفهد يوصلوا عندك. علشان أنت اللي هتحط لينا خطة التصرف وهنتحرك ع أساسها.
آدm مراد: بِشك. لينا مين؟!
تيم: بجديه. ليا أنا و آركان. ومش عايز نقاش. لأنك لو اعترضت أنا هتكلم مع بابا آدm. لأني مش هتحمل نظرة العتاب منه. وكمان ماما مريم.

آدm مراد: بدهاء. متحاولش تضغط على الوتر. لأنك عارف في قرارة نفسك إنك مستحيل تقولهم حاجه علشان ماما مريم مش هتقدر تتحمل، وبعدين خلاص شوف انت هتعمل ايه وبلغني.
تيم: طيب بما إنك ظابط مخابرات وكدا. متقولي اجيلك إزاي. وخصوصاً أن خالو مراد وفهد صمموا إني أفضل هنا. لكن مش هقدر.

آدm مراد: مسح ع شعرو وقال. لو فرضنا إن آركان هيسافر في طياره خاصه تبع الشغل. ف أنت مش هينفع تسافر معاه. بابا وخالى فهد. هيسافرو في طياره عاديه درجة أولى. رجـ.ـال أعمال. أنت بقى هتسافر في نفس الطياره لكن درجة تانيه. فهمت؟!
تيم: بتفهم. تمام. ماشي يا آدm. وياريت لما اتصل ع فونك ويجيب شبكه ترد عليا.
آدm مراد: بتنهيده. تمام مع السلامه، وقفل.

تيم: قفل. وبيفكر يسافر امتى. وجواز السفر في البيت. أممم فكر ياتيم. فكر. طيب مين هيفضل مع رينو وماما فريحه؟!
أممم. لو قولت لميرو. مش هتتحمل. ايوووه الدكتوره رودي. هي أكتر واحده هتقدر تسيطر على رينو! هما أصدقاء مقربين جدآ. وكمان تمارا.
أيوه تمارا وتجيب معاها آيان كمان. أكيد هيهون على رينو كتير.

وأنا و آريان نسافر، أنا هتصل الاول على ميرو أقولها محتاج جواز السفر في أي حاجه وهقنعها بطريقتي. وبعدها أتصل على الدكتوره رودي. و آريان!

في الجهاز.
المدير: بجدية. إذن ايه يامراد بعد إللي عمله إبنك ده؟
النقيب آدm قدm استقالته. يعني فيها محاكمة ومجلس تأديب. وأنا هحوله حالا!
إبنك رفض المأمورية ومضى الاستقالة. وخالف القوانين. وخرج بدون إذن مسبق مني!
مراد: بجديه وثبات. مع احترامي لمعاليك. لكن النقيب آدm بيحب شغله وده رقم واحد في حياته.
ومعاليك عندك كل الخلفيات عن النقيب آدm مراد العدوي.

وأنه مثال مشرف لكل الشباب. وعندو كفاءه عاليه في مجاله. ده غير أنه بيحب شغله جداً. وروحه مش ملكه. وبيفدي بيها بلده.
و أكيد النقيب آدm أتصرف بالطريقة دي في عدm استيعاب منه يافنـ.ـد.م. لأن الظروف كانت أقوى من أي تحمل.
المدير: بصوت جهوري. ظروف إيه دي ياسيادة العقيد مراد. اللي تخليه يتنحى عن وظيفته وأداء مهامه.

مراد: عيونه لمعت وبيكابر. وقال بو.جـ.ـع، آدm مـ.ـر.اته واخته اتخـ.ـطـ.ـفوا! بـ.ـنتي وبـ.ـنت العقيد فهد السيوفي اتخـ.ـطـ.ـفوا يافنـ.ـد.م!
المدير: بزهول. أنت بتقول ايه يامراد؟ وازاي حصل الكلام ده؟
مراد: بص للمدير وقال بعتاب. بـ.ـنتي عمرها 16 سنه وهي الصغيره. أصغر بـ.ـنت ف العيله.
وبـ.ـنت فهد في تانيه علوم. بنات بريئه ميعرفوش حاجه عن قسوة العالم الخارجي.

اتحكم عليهم بالمـ.ـو.ت بسببي أنا وفهد. بسبب مهنتي وسبب مأمورية من اكتر من 18 سنه فاتت؟ عرضت حياة بناتي للخطر.
ودلوقتي ابني هيدفع التمن. أنا خسرت بناتي وابني في يوم وليله.
أنا مراد آدm العدوي وفهد طارق السيوفي. فَنينا عمرنا هنا. واجهنا المـ.ـو.ت. بنفتح دراعاتنا للرصاص وبنقول أهلا بالشهاده. بعدنا عن أهلنا وناسنا واتحرمنا من العيله أكبر وقت. علشان نرجع حق المظلوم.

مالناش مطامع ولا لينا هدف غير إننا نشرف البلد ونرفع راسنا بيها. قدmنا كل طاقتنا. قدmنا روحنا. سعادتنا في امان البلد دي. فرحتنا لما نلاقي أم في الطريق بترفع أيديها وتدعيلنا من قلبها بالنصر.
آبني آدm مراد العدوي إللي كل الجهاز بيفتخر بيه. وانا قبل منهم. اللي من قوة إيمانه بالله أنه مش هيخذل اي حد وبيواجه المـ.ـو.ت بضحكه.

وقوته في أنه لازم يقضي على العدو؟ لقبتوه بديزل المخابرات. وملفه كله مشرف. مفيش اي ادانه يتواجه بيها.
هل كل الرصيد ده يافنـ.ـد.م مالوش أي التماس معاليك بالعذر لتصرف اخ وزوج عيلته بتواجه المـ.ـو.ت؟ وبتواجه خطر حقيقي. بناتي في وسط مافيا في وسط شياطين مايعرفوش يعني ايه رحمه!
المدير: هز راسه بتفهم. أقعد يامراد، أقعد واحكيلي كل حاجه!
مراد: مسح وشه بأيديه وبيداري دmـ.ـو.عه. وقعد قدامه.
المدير: حط الميا قدام مراد وقال.

أنت قولت مأمورية من أكتر من18 سنه. مين يامراد؟ مين فيهم اللي عايز ينتقم منك أنت وفهد!
مراد: بغـــضــــب واضح. جيسيكا كيين. مأمورية الفلاشه قصاد التاج الملكي الصيني.
وقتها فهد اتصاب ودخل في غيبوبة. وأنا اتصبت برصاصتين. واجهنا مـ.ـو.ت حقيقي. وأنا قــ,تــلت كيفين واتقبض على جيسيكا.

لكن واضح أنها هـ.ـر.بت أو خرجت لكن هي منسيتش. وانهردا خـ.ـطـ.ـفت بناتنا واتصلت ع فهد وعايزاني انا وهو علشان تحقق انتقامها. يا إما هتستخدm بناتنا في طرق غير مشروعة. يعني الخطر اللي ولادي التلاته فيه يافنـ.ـد.م بسببنا إحنا!
المدير: حاول يفتكر. وافتكر القضيه. وهز راسه بزعل. وقال. احكيلي إللي حصل بالتفصيل يامراد.
مراد: بقلة حيلة ومخـ.ـنـ.ـوق وحكى كل حاجه بالتفصيل علشان مستقبل ولاده!

وكمل وقال. اتمنى بجد حضرتك تأذن ليا أنا وفهد نسافر لازم نحجز ونتحرك!
المدير: قال. هتسافر يامراد. هتسافر ومعاك قوه وتعزيزات. علشان تنقذ بناتك!
مراد: بتفهم. متشكر جدا يافنـ.ـد.م لتفهمك. لكن انا بطلب من حضرتك إني مش عايز اي قوه. لأنها اكيد مراقبانا. وأي مجازفه فيها حياة بناتي.
كل اللي عايزه من سيادتك طلبين اتنين وبس. وبتمنى معاليك توافق!
المدير: إيه هي طلباتك ياسيادة العقيد!

مراد: تعزيزات أمنية وسلاح خفيف. والأذن لأركان السيوفي أنه يسافر معانا!
المدير: مط شـ ـــفــايـــ ـفه بتفكير. وياترى وجهة نظرك في آركان إبن العقيد فهد في محلها؟
مراد: بفخر. آركان ديما متحمس جدا. ونجح في كل الإختبـ.ـارات في الكليه. ومن سرعته واداؤه اتلقب بالفهد الأسود!
المدير: بإعجاب. طبعا أبوه يبقى الحوت وخالو الصقر.
مراد: بص للمدير وقال. وأخوه الكبير يبقى الديزل معاليك!

في المستشفى: تيم: في الفون. ها يا آريان عملت ايه؟
آريان: بقلق. تمارا جابت ليك جواز السفر من مريم.
وهتجيب آيان ولسه هتلبس.
يعني قدامنا ساعه كدا إن شاء الله ونكون عندك. بس ممكن تفهمني إحنا هنروح فين؟
تيم: لما تيجي هفهمك كل حاجه. لكن دلوقتي أنت لازم تطلع على المطار. و تحجز أول طياره رايحه على إيطاليا. هنسافر أنا وأنت. بس أهم حاجة متنساش. تحجز درجة تانيه.

آريان: تنح. أسافر؟ وإيطاليا؟ ودرجة تانيه؟ في إيه ياتيم بجد قلقتني؟ انت هربان من حد؟
تيم: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. قولتلك هقولك كل حاجه لما تيجي.
آريان: تمام. بس تمارا أختك. دانا مصدقت إني اترزع في البيت شويه. ومش عايز مشاكل.
تيم: بجديه. آريان الموضوع كبير جداً ع فكره. وتمارا انا هتعامل معاها لما تيجي.
آريان: بجديه. والله! وأنا هعرف الموضوع كبير جداً ازاى. وأنت مش راضي تتكلم؟

تيم: من بين أسنانه بغـ.ـيظ. حاضر يا آريان. آرين وتالين اتخـ.ـطـ.ـفوا يا آريان!
آريان: كشر عينيه بعدm أستعياب. اء. أنت بتقول ايه يا تيم. متهزرش!
تيم: بحـ.ـز.ن حقيقي. ياريتني بهزر يا آريان. ياريتني!
آريان: فتح عينيه بصدmه اكبر. وقال. مستحيل. لأ. تيم. إزاي ياتيم. اء. آرين! وتوتا. توتا ياتيم! طيب. مين وعايزين إيه؟ لو عايزين فديه. أنا هجيب الفلوس واجيلك حالا. بس قولي هما!

تيم: قاطعه بتعب. وقال لأ ولا فديه ولا حاجه. لما تيجي هفهمك كل حاجه.
أرجوك بقى اعمل اللي قولتلك عليه. واتاكد أنها نفس الطياره اللي طالع عليها خالو مراد وفهد. فاهم يا آريان. ومش هنبه عليك. محدش يعرف من كبـ.ـار العيله!
آريان: مردش. ونزل الفون. ومسح على شعرو. ومش مصدق اللي سمعه!
ومن غير تفكير. ركب العربيه وطلع بسرعه. ع المطار يحجز! وحجز درجة تانيه. وأول طياره هتطلع بعد ساعتين.

ورجع على الفيلا ياخد تمارا و آيان ويطلع على المستشفى.

فيلا السيوفي.
رودي لبست بسرعه ونزلت...
طارق: كشر عينيه وقال رايحه فين البت دي؟
رنا: أنا عارفه؟ ممكن تكون رايحه لچود.
رودي: بتـ.ـو.تر. مساء الخير ياجماعه.
طارق ورنا. مساء الخير يارودي.
طارق: خير يا بـ.ـنتي انتي رايحه فين دلوقتي؟
رودي: بتفكير. أحم اء. أنا. اه رايحه المستشفي عند آرين!
تخيل يابابا. تخيل. بتصل على رينو اطمن عليها.

أكتشف إن رينو وفريحه وآرين وتالين. قاعدين في المستشفى. كأنهم قاعدين في غرزه. هههههههه.
وقاعدين إيه بقى يغـ.ـيظوني. ويقولوا ياعيني يارودي بـ.ـنتك اتجوزت وجوزك مسافر. وابنك مشغول بالأكاديمية. وأنا بقى قلبت وشي عليهم. قوم إيه بقى؟
طارق: أممم. ايه بقى؟ رايحه تاكليهم ولا ايه؟

رودي: هههههه ياريت ياطاروق. لكن للأسف الشـ.ـديد أنا اتعشيت. بس رينو فضلت تتحايل عليا. تتحايل عليا. إني أروح أسهر معاهم ونقعد مع بعض لحد الصبح. سهره صباحي يعني. خمر ونساء هههههه.
طارق: ضحك. لأ إذا كان كدا. خدوني معاكوا. هههههه.
رنا: شهقت بزهول. وقالت. اما راجـ.ـل مفيش دm خالص. إيه اللي بتقوله أنت والمـ.ـجـ.ـنو.نه دي.

رودي: بص ياعم طارق. أقعد انت بقى مع ست الكل اشرحلها فوائد الجنان والهيبره. أكون أنا روحت فرفشت شويه من فريحه خانوم أشطا؟
طارق: هز راسه تمام. السواق يوصلك لحد باب المستشفى. واتصلي عليا اول ما توصلي أشطا؟
رودي: حـ.ـضـ.ـنت طارق بمرح. حبيبااااااي. هو انا بعشقك من شويه. أنا لو هشحت كدا. محبش إلا أنت!
طارق: بضحكه. وأنا لو هشحت محبش إلا أنتي يابت يارودي!
رنا ؛ ضحكت. وقالت. سبحان الله. ماجمع إلا ما وفق والله.

رودي: ودعتهم وخرجت بسرعه. ونفخت بتـ.ـو.تر كبير.
وركبت العربيه. واتصلت ع تيم. وقالتله اللي حصل! وقلقانه جدآ على البنات. وصعبان عليها رينو واللي بيحصل معاها! لكن قالت لنفسها.
أنها هتعمل المستحيل علشان تهون على صديقة عمرها.

بعد شويه.
في المستشفى. مراد رجع من الجهاز. وتيم واقف وسمع كل حاجه قالها مراد. وإنهم هيقابلوا آركان كمان ساعه ونص في المطار. علشان ياخدوا منه أجهزة التتبع وسماعات بلوتوث للتواصل مع بعض.
فهد: فونه رن من رقم مجهول. ورد عليه وكان آركان. و. آركان كان قلقان ومش فاهم حاجه.
وفهد مقدرش يتكلم ويشرحله حاجه.
تيم: شافها فرصه. وقال. أنا هتكلم معاه يافهد. واخد الفون وخرج بره. وشرح لأركان كل حاجه.

آركان: دmـ.ـو.عه نزلت. وقال. آرين! وتالين! ع كلامك ده ياتيم. دول ناس خطر جدآ. طيب محاولتوش تسمعوا صوت آرين وتالين؟ محدش كلمهم ياتيم؟!
تيم: بتنهيدة ألــم. للأسف هي أتصلت مرة واحدة بس. ومدتش فرصه لفهد يسأل عليهم.
آركان: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح وقال. أقسم بالله ما هسيبها. ولو حصل حاجه لأخواتي. لايشوفوا أيام سودا. وبعدين آدm فين!
تيم: آدm سافر ومنتظرنا هناك!
آركان: منتظرنا؟! ده إللي هو مين؟

تيم: بتحذير. اللي هو أنا و آريان. واسمعني كويس. لو حد عرف إني جاي مع آريان. أقسم بالله يا آركان لاتشوف وش تاني. واسمعني بقى وركز معايا.
آركان: تمام سامعك.
تيم: أنت هتسافر في طياره خاصه. وأحنا هنسافر في طياره عاديه. وهنفضل ع تواصل لحد ما نوصل مطار إيطاليا.
وبعد ما خالو مراد وفهد يروحوا القصر. انا وانت وآدm واريان. هنتقابل عند المطار. وهنروح اي مكان. علشان آدm يحط لينا خطه ونشوف هنعمل ايه. اتفقنا؟!

آركان: بتوعد. اتفقنا. ده نهايتهم هتبقى سودا إن شاء الله.

بعد شويه. مراد وفهد خرجوا من المستشفى.
آريان وصل المستشفى. ونزل مع تمارا إللي شايله محمد ومش فاهمه حاجه وشايفه جوزها خايف وقلقان ومش راضي يتكلم. و آريان شال آيان. ودخلوا المستشفى.
تيم: في المكتب. وقعد جمب تمارا. وقال. تيما أنا محتاج مساعدتك.
تمارا: بعدm فهم. مساعدتي أنا؟ خير ياتيم. أنا تحت امرك ياحبيبي.
تيم: مسك أيدها وقال. الموضوع مهم جداً. وكمان حساس. ولازم حد عاقل يقدر يتحمل المسؤولية دي.

تمارا: بقلق. مالك ياتيم؟ قول ياحبيبي إيه الموضوع؟
تيم: اتنهد بتعب. وقال آرين وتالين اتخـ.ـطـ.ـفوا!
آريان: واقف مخـ.ـنـ.ـوق جدآ. وقلبه مشغول عليهم.
تمارا: كشرت عينيها. وقالت ياريت متهزرش أوكي. أنت و آريان جايبني هنا علشان أشوف آرين ونتيجة العمليه مش كدا؟
تيم: هز راسه بحـ.ـز.ن. وقال. لأ. أنا بقول إللي حصل.

تمارا: قلبها دق. وقالت بصدmه. آرين وتالين! وهزت راسها بصدmه. وقالت. مستحيل. مستحيل اللي أنت بتقوله ده. وعيطت وكملت. اتخـ.ـطـ.ـفوا إزاي ياتيم؟ وامتى؟
تيم: مسح دmـ.ـو.عها. وقال. تمارا إحنا في وقت محتاجين فيه نقوي بعض. وأنتي دورك كبير في المهمه دي. انتي لازم تساعدينا علشان نرجع بيهم من غير شوشره. أنتي عارفه إن جدو وناناه لو عرفوا مش هيقدرو يتحملوا وخصوصاً أنهم بره مصر.

تمارا: شهقت بصدmه. بره مصر؟! قولي ياتيم أنت عايزني أعمل أي وانا هعمل إللي أنت عايزو.
تيم: مسح وشه بأيديه وقال. دورك تخلي بالك من رينو وماما فريحه. مش عايز عينيكي تغيب عنهم دقيقة أنتي والدكتوره رودي. وأنا كلفت أمن هيقفوا ع أوضتهم. وكمان كريم وياسين هيكونوا موجدين بره الأوضه. فهمتي ياتمارا؟!
تمارا: عيطت بو.جـ.ـع وقالت حاضر ياتيم. حاضر!

تيم: باس ع راسها. وقال إن شاء الله هنرجع بيهم. أنتي بس خليكي قويه. أنا هروح دلوقتي أتكلم مع رينو وماما فريحه. وقام وخرج.
تمارا: ضمت محمد لقلبها وعيطت بصوت كله و.جـ.ـع وخــــوف.
آريان: قعد جمبها وضمها لقلبه بحنان وقال. إن شاء الله هنرجع بيهم ياتمارا.
تمارا: بترجي. أرجوك يا آريان خلي بالك من نفسك. وارجعوا بخير.
آريان: مسد ع ضهرها وقال. إن شاء الله ياحبيبتى.

رودي وصلت واتصلت ع طارق وطمنته. وقفلت بحجة الشبكه. وراحت مكتب تيم قعدت مع تمارا لحد ما تيم يخرج من عند رينو.

في اوضة رينو وفريحه.
رينو: قاعده ع السرير. وباصه قدامها وساكته من الصدmه. وأنها أكبر من تحملها لفقدان بـ.ـنتها.
فريحه: نايمه ع جمبها. ودmـ.ـو.عها نازله بصمت.
تيم: دخل. وشاف وضعهم. وقرب من فريحه. وساعدها تتعدل. وقال. ممكن تبطلي عـ.ـيا.ط.
فريحه: بو.جـ.ـع وحرقة قلب. بـ.ـنتي ياتيم. هاتولي بـ.ـنتي. أنا مش هقدر أعيش يوم واحد من غيرها.
تيم: عيونه لمعت. وقال. هترجع. إن شاء الله هترجع. إحنا خلاص عرفنا هما فين!

فريحه: فتحت عينيها بأمل. وقالت بلهفة قلب أم. فين؟! تالين و آرين فين ياتيم؟!
تيم: حاول يبتسم بتمثيل. وقال. في مكان بعيد شويه. واللي اخدوهم محتاجين فلوس مش أكتر.
فريحه: برجفه. فين مراد. قوله ياخد كل حاجه ويدهالهم. مش مهم الفلوس. بس يرجعوا.
تيم: ربت ع أيدها وقال. وده إللي إحنا هنعمله. لكن مطلوب من حضرتك أنتي ورينو تعملوا حاجه صغيره أوي.
فريحه: هزت راسها. أنا هعمل أي حاجه. بس يرجعوا.

تيم: هز راسه ليها. وقام قعد جمب رينو. ومسك أيديها. وقال بترجي. علشان خاطري. قولي أي حاجه.
رينو!
تيم: بو.جـ.ـع. مسك وشها وقال. رينو ردي عليا. أنا تيم. وبوعدك إن آرين هترجع بخير.
رينو ؛!
تيم: بجديه. رينو. أنتي عايزه آرين ترجع ولا لأ؟
رينو: عيونها لمعت. ودmـ.ـو.عها نازله بصمت.
تيم: بأمل. طيب اقولك على حاجه. بس الأول قولي أنتي بتثقي فيا ولا لأ. بتثقي في تيم مش كدا؟
رينو ؛ هزت راسها بتعب.

تيم: مسح دmـ.ـو.عها وقال. طيب ياحبيبتى وأنا قد الثقه دي. وبقولك إن آرين بخير.
رينو: رفعت عينيها ليه وقالت بو.جـ.ـع كبير. اوعدني. إنك ترجعلي بـ.ـنتي!
تيم: بإستسلام. أوعدك. أوعدك إني هعمل المستحيل علشان آرين وتالين. وعلشان محدش من العيله يشك في حاجه. لازم انتي وماما فريحه. تتصلوا على بابا آدm. علشان هو الوحيد اللي لازم ميحسش بحاجه. خالو مراد خايف ع ماما مريم وماما رنا!

لو عايزين البنات ترجع بجد بخير. ومن غير ما حد من العيله يحصله حاجه. لازم تكلموهم وانتوا طبيعين جدآ. وكأن مفيش اي حاجه حصلت. أنا لازم امشي دلوقتي.
وأنا مأمنكم كويس. الدكتوره رودي و تمارا وكريم وياسين هيفضلوا معاكم. لحد ما نرجع إن شاء الله. وجه يقوم.
رينو: مسكت ايدو وقالت. هما فين يا تيم. وفهد ومراد وآدm فين؟ قولي الحقيقة أرجوك.
تيم: بحيره. أحم. هما لسه خارجين دلوقتي.

وأنا لازم احصلهم. أنا كل شويه هتصل عليكم اطمنكم واطمن عليكم. تمام. بس عايزين دعواتكم.
رينو وفريحه غضموا عينيهم. ودعوا بذل كبير.
تيم: ودعهم وخارج.
فريحه: بدmـ.ـو.ع تعب. أنا هاقوم اصلي ركعتين وادعيلهم. قومي يا رينو انتي كمان. قومي وإن شاء الله ربنا هيسترها مع بناتنا.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت. حاضر يافريحه. لازم نصلي. وبعدها نتصل على بابا!

تيم في الطرقه. بيشرح ل كريم وياسين. وأنهم مهمتهم حماية رينو وفريحه. وراح عند تمارا ورودي. وقال.
امسكي يا تمارا. ده برشام منوم. بعد الفجر تديه لرينو وماما فريحه. وخلي بالك من نفسك. وبص لرودي وقال، وأي حاجه تحتاجولها عندكم كريم وياسين تمام؟!
تمارا: بحـ.ـز.ن. حاضر ياتيم. وربنا معاكم.
رودي: شايله آيان. وقالت بحـ.ـز.ن. خلي بالكم من نفسكم ياولاد. وربنا معاكم وطمنونا.

تيم: بص في الساعه وقال. إن شاء الله. ويدوبك نتحرك يا آريان. يلا بينا.
آريان: ودع تمارا وابنه. وخرج مع تيم!
كريم: راح وراهم. وقال يلا تعالوا هوصلكم المطار بسرعه وهرجع.
تيم و آريان ركبوا مع كريم. وطلعوا على المطار. وشافوا مراد وفهد طلعوا الطياره. وبعدها هما ركبوا. واستودعوا نفسهم عند الله.

بعد كدا لما سافروا إيطاليا.
عند المطار. بعد الفجر.
آدm مراد: واقف بعيد وشاف مراد وفهد بيركبوا مع اوليفر. وصك على أسنانه. وضـ.ـر.ب قبضة أيدو بغـــضــــب.
وبعد كده. شاف تيم و آريان و آركان خارجين من المطار!
آركان: معاه شنط كبيره وخارجه بأمر من مدير الجهاز المصري بمساعدة وموافقة الشرطه الايطاليه. من المطار.
آريان: شاف آدm مراد واقف. وملامحه جد جدا. وقال. آدm هناك أهو ياشباب.
تيم: تمام. يلا بينا نقابله.

آدm مراد: شاور ليهم يمشوا وراه. وراحوا على فندق. آدm حاجز فيه غرفه. وطلعوا.
آركان: قاعد ساكت. ومخـ.ـنـ.ـوق جدآ.
آدm مراد: بجديه. الخطه ايه يا آركان!
آركان: قفل السماعه اللي ف ودنه لدقايق علشان مراد وفهد مايعرفوش ب تيم و آريان. وكمل بجديه.
انا و الحوت والصقر بـ.ـنتواصل عبر سمعات صغيره. وكلمة السر هي. M-H-S-D أول حرف من ماكس وهاسكي وساهيل ودارلي اربيان.

وكل واحد فينا حاطط جهاز تتبع في الكوتشي علشان لو فتشوهم. مايكتشفوش الجهاز. ودلوقتي. إللي أخد الحوت والصقر إسمه اوليفر.
ورايح بيهم على قصر جيسيكا. ولازم نتحرك بعد عشر دقايق. لأني سمعت الحوت قال للصقر إن مسافة الطريق من المطار لقصر جيسيكا. حوالي 80 كيلو. يعني حوالي ساعه ونص تقريبا علشان يوصلوا القصر. والخطه إني أكون قريب من القصر وقت الخطر أنا والديزل!

آدm مراد: هز راسه تمام. وفتح الشنط بخـ.ـنـ.ـقه. ومسك الصديري الواقي. وقال تيم و آريان وأنت كل واحد يلبس صديري. وبسرعه علشان نتحرك. وكل واحد يحط معاه جهاز تتبع. وسلاح.
بعد كدا كل واحد عمل اللي آدm قال عليه.
تيم: ركب السماعه. وقال. طيب يا آدm. الخطه إيه؟
آدm مراد: مسك ال آر بي جي. وبيحطه في الشنطه السلاح. وحط السكينه في جيب جانبي. وقال بتوعد.

مفيش خطه! إحنا هنتحرك على حركة جيسيكا. لأني معرفش هي ناويه على إيه.
لكن انا هتواصل معاكم تعملوا إيه. وحط سلاحين في جيبه الخلفي. وقال يلا بينا. والكل نزل.
آركان: باصص في خريطة الفون. وقال. احنا هناخد تاكسي بسرعه لأنهم بعدو كتير.
آدm مراد: فتح باب عربيه وقال. أنا عامل حسابي يلا اركبوا.
تيم ركب جمبه. و آريان و آركان ركبوا في الخلف.
آدm مراد: حط فونه قدامه وساق بسرعه. ورا جهاز التتبع!

آركان: بقولكم ايه ياشباب. أنا هشغل السماعه. ياريت بقى محدش يتكلم غير لما يديني اشاره علشان الحوت والصقر محدش يسمعكم. علشان مش عايز حد فيهم يتشتت!
تيم: هز راسه بتفهم. وقال. تمام متقلقش يا آركان.
آركان: شغل السماعه. وسمع صوت العربيه. و اوليفر. وقال بهمس. M-H-S-D ولما سمع صوت الاشاره. آركان. قال. أنا مع الديزل ورايحين وراكم في طريقنا للمزرعه!
مراد: عطاله اشاره أنه سامعه.

بعد فتره وصلوا عند القصر. لكن الشباب بعيد بمسافة مناسبة علشان محدش يحس بيهم.
آدm مراد: في العربيه. وعايز ينزل. لكن ماسك نفسه بالعافيه.
ولما سمع صوت جيسيكا وطريقتها في الكلام مع مراد وفهد. أقسم أنه هيقــ,تــلها بأيديه.
والكل قلبه وقع في رجليه. لما سمعوا صريخ أخته تالين.
وآدm مقدرش يتحمل. وقال بخــــوف تاليين! ونزل من العربيه. لكن تيم و آريان و آركان نزلوا بسرعه. ومنعو آدm بالعافيه.

آدm مراد: خبط أيدو ف الشجره من الغـ.ـيظ وقلة الحيلة. لكن أنتبه ع شرط جيسيكا. إن مراد يدخل القصر وفهد يركب العربيه.
آدm شاور ليهم يسمعوا بتركيز. وسمعوا تهديد اوليفر لمراد. أنه هيفجر القصر.
تيم: فتح عينيه بصدmه. وقال. طيب والعمل؟!
آدm مراد: من بين أسنانه. محدش هيتحرك من هنا غير بعد مايخرجوا من القصر.
آركان بدقة قلب. آرين! آرين هناك أهي هي وتالين.

آدm مراد: رفع عينيه بسرعه. وقلبه دق بخفقان. لأنهم متحاصرين بأسلحة وحرس كتير. وفعلاً اي خطوه غلط. هينـ.ـد.موا.
وآدm عينيه مفتوحه زي الصقر وبيحفر نهايتهم وبيقسم بنظرة عينيه اللي كلها غـ.ـيظ أنه هيقــ,تــلهم بأبشع الطرق. وعينيه على آرين وتالين لحد ما اختفوا!
آركان: عينيه على جهاز التتبع بتاع فهد. وبعد 10 دقايق. قال. الجهاز وقف هنا. أكيد ده القصر إللي قال عليه.
تيم: لازم حد يروح ورا فهد.

آريان: ماهو آدm قال ياتيم. لو مشيتوا وراهم هيشكوا فينا. ولازم عربيه تانيه. هنعمل ايه؟
آدm مراد: بص في الساعه. وقال بجدية. اسمعوا وركزوا كويس.
الكل ها معاك أتكلم.

آدm مراد: في خمسه حراسه قدام باب القصر الداخلي. و أربعه واقفين قدام القصر. أنا هروح عند بوابة القصر الخلفيه. وهدخل بطريقتي. وهحط قنبله تحت أي عربيه. وأكيد كل الحرس هيجروا ع العربيه. في الوقت ده. أنت ياتيم تدخل تاخد أقرب عربيه تقابلها. وتطلع ورا فهد. وأنت يا آريان. خليك جمب العربيه دي علشان السلاح. وأنت يا آركان. مش هتتحرك غير لما أقولك.

آركان: بقلق. طيب وخالو مراد؟ هيفضل جوه كتير؟ المكان ملغم يا آدm.
آدm مراد: بجديه. أنت اللي هتدخل تفك بابا وتخرجه.
لكن متتحركش غير لما اشوش على الكاميرات واسيبها عند وقت محدد. أتفقنا؟
آركان: بحماس. أتفقنا.
آدm مراد: فتح شنطة العربيه. واخد حبل. وجهاز التشويش. والقنبله. ومشي بسرعه وبخفه ووصل لخلف القصر.

وشاف شجره جمب بوابة القصر. وطلع ع البوابه. ووصل السور ومشي عليه كام خطوه. وربط الحبل في الشجره علشان لو حصل اي حاجه يتحرك بسرعه.
ونط من على السور. ومشي بحذر بين الشجر. وشاف حارس رايح جاي قدام الباب والشجر. واستخبى بسرعه. ولما الحارس مشي. آدm اتحرك بخلسه. وقرب من عربيه. وحدف القنبله اليدويه تحتها. وانفجرت. وجري بسرعه من الإتجاه المعاكس.

كل الحرس من غير تفكير جريوا عند البوابه الخلفية يشوفوا ايه الانفجار ده.
آركان: بتفكير. استنى ياتيم. أنا بسرعه هجبلك العربيه. ودخل بسرعه كبيره وخفه. وفتح باب العربيه بطريقته. وساقها. وخرج لتيم.
تيم: جاب سلاحين وزخيره علشان فهد. وركب بسرعه. وقال ل آركان، لو حصل حاجه طمني لحد ما اشغل السماعه.
آركان: هز راسه تمام اتحرك أنت.
تيم: ساق بسرعه.
آدm مراد: جري بسرعه. ودخل القصر من المطبخ. وقال في السماعه. بابا!

مراد: بيحاول يفك نفسه. وسمع صوت آدm. وقال آدm؟ أنت فين؟
آدm مراد: متقلقش يابابا أنا جمبك.
مراد: بخــــوف. أخرج يا آدm القصر ملغم بالمتفجرات يابني. اخرج بسرعه ورجع أختك ومراتك.
آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. أرجوك حاول تهدا وكل حاجه هتكون تمام. المهم دلوقتي. عايزك بما إنك عارف قصر جيسيكا. عايزك تقولي غرفة المراقبه فين بالظبط؟ علشان مفيش وقت!

مراد: غمض عينيه بتركيز. وبيحاول يفتكر. وقال. فهد كان بيقول في اسانسير في القصر. وتاني غرفه على يمين الاسناسير أو اول غرفه مش فاكر بس هي هناك انا متأكد!
آدm مراد: هز راسه تمام. وخرج بحذر. ودخل أول غرفه. ملقاش فيها حاجه. وراح عند الأوضه التانيه. وشاف فيها كل الأجهزة.

آدm مراد: شاف أبوه متكتف. والمنظر ده كفيل يخليه يولع في ايطاليا كلها. وقال بغـ.ـيظ حقيقي. بابا حاول تعمل إنك بتفك نفسك علشان أوقف الكاميرات.
مراد: بصمت. حاول يفك نفسه بجد.
آدm مراد: وقف كل الكاميرات. عند آخر حاجه.
آدm مراد: سمع صوت الحرس بره بيدورو ع إللي عمل كدا. وقال في السماعه. آركان 59 ثانيه وتدخل تاخد بابا وتخرج.
آركان: بص في الساعه وقال. تمام.

آدm مراد: خرج من الباب الخلفي. وبدأ يضـ.ـر.ب الحرس. في أماكن معينه يخليهم يغيبوا عن الوعي!
واحد ضـ.ـر.ب نار على آدm ومجتش فيه. وآدm حدفه بالرشاش في وشه. واتألــم ووقع على الأرض. وآدm قرب منه. وضـ.ـر.به وربطه في الشجره بالحبل. وأي حد يضـ.ـر.به يحطه جمب الحارس ده ويربطه.
آركان: في الوقت المناسب. جري بسرعه. ودخل القصر. وقال خالو مراد. أنت فين؟ في أنهي دور.

مراد: في الدور الأرضي. في عمود فرعوني. وقدامه مرايه كبيره. دي الأوضه. دي مش مرايه.
آركان: اتحرك بسرعة. وشاف المرايا. وقرب منها. ومفيهاش اوكره. وقال طيب أنت ورا الباب؟
مراد: اوعى تضـ.ـر.ب نار. في قنبله جمبي.
آركان: بتفكير. حسس بأيديه على الباب كويس جدا. وشاف خط صغير. ومشي ورا الخط وشاف برواز. وشاله. وشاف زرار. وضغط عليه. والباب اتفتح. ودخل جري ع خاله. وقال بلهفه. حضرتك كويس.

مراد: هز راسه انا تمام. بسرعه فكنى. لازم ألحق فهد. الإتصال انقطع بيني وبينه.
آركان: قلق جدآ ع أبوه. وفك مراد وخرجوا بسرعه وشافوا الحرس متربطين.
مراد: شاف آدm واقف قدام الفيلا وراكب ريس من بتوع الحرس. وكأنه اطمن ع أبوه. واتحرك بسرعه على القصر التاني.
آركان: قرب من الحرس. وفتشهم. واخد اللاسلكي. و الريمـ.ـو.ت كنترول للتحكم في المتفجرات. وقال للحارس. هل ستصلك رساله بالتفجير؟!

الحارس: بألــم. أجل. من سيد كارلوس!
آركان: ضغط ع جـ.ـر.حه وقال بغـ.ـيظ. حسنا. وبما تجيب عليهم عنـ.ـد.ما يطلبوا منك شيئاً. وفتح تسجيل الفون. وقربه منه.
الحارس: قال بألــم. أجيب. امرك سيد كارلوس!
آركان: هز راسه. لا ليس هكذا. أنا أريد أن أسمعها بطريقه ايمائك للعمل وبدون ألقاب أحد هنا. هيا تكلم الآن وإلا وضعتك في القصر وفجرته الآن.
الحارس: هز راسه بالرفض. لا لا أرجوك. لا تفعل. حسنا ساتكلم.

آركان: قرب الفون منه. وقال تحدث.
الحارس: حاول يتكلم وقال. حسنا. امرك سيدي!
آركان: سي التسجيل. وقام وقف وقال للحرس بشمـ.ـا.ته.
حاولوا أن تفكوا تلك القيود قبل إنفجار القصر. إلى اللقاء.
مراد: مهتمش للحرس. وقال أتحرك يا آركان، لازم نلحق فهد. ورايح ع عربيه من بتوع القصر.
آريان: شاور لمراد وهو في العربيه. وقال عمى تعالوا يلا.
مراد: أتصدm. آريان! وبص ل آركان!
آركان: هز راسه هفهم حضرتك في الطريق يلا بينا.

مراد: ركب جمب آريان. و آركان في الخلف. واتحركوا. وحكوا لمراد كل حاجه.
آركان: أتصل على تيم وقالوا شغل البلوتوث خالو عرف كل حاجه.
مراد: بجديه. أنت فين ياتيم!
تيم: أنا واقف عند القصر التاني. وع فكره في حرس كتير جدا. وهنحتاج سلاح تاني أكيد.
آريان: متقلقوش ياجماعه. آدm قالي نفس الكلام. وأنا أخدت كل الأسلحة إللي مع الحرس هناك. كله تمام.
آركان: تمام جدآ. وكمل بدهشه. اسمعوا كدا؟! في اشاره من اللاسلكي!

كارلوس: ميشيل فجر القصر الآن!
آركان: صك ع أسنانه بتوعد. وشغل التسجيل. حسنا سيدي. وضغط على الريمـ.ـو.ت كنترول. واتفجر القصر.
تيم: في العربيه. وشاف شاب واقف قدام البحر ومعاه كـ.ـلـ.ـب حراسه وواضح أنه حزين. وكأنه بيكلم الكـ.ـلـ.ـب وبيهون عليه. وده سفيان.
وفاجأة. شاف حركه غريبه. في القصر. وازاز من الدور التاني بيتكـ.ـسر. وقال في السماعه. في حركه غريبه وتكسير ازاز في الدور التاني.

مراد: غمض عينيه بغـ.ـيظ. وقال. فهد؟! أكيد فهد! اكيد جيسيكا عملت حاجه خلته يفقد السيطرة على نفسه.
وزعق بصوت عالى وقال بأمر. أتصرف وادخل لفهد ياتيم. لازم يكون معاه سلاح! وأحنا جايين حالا.
تيم: هز راسه حاضر. واخد السلاح. ونزل بسرعه. واتحرك. وكانت في عربيه خارجه من القصر. وتيم بيجري ودخل القصر لفهد.

في نفس الوقت ده.
كان سفيان واقف قدام البحر مع كاسبر إللي هو الكـ.ـلـ.ـب بتاع جدو رؤوف زيدان السلماني. والد هيلينا. وكاسبر كان حزين جدا على فراق رفيقه. وسيفان خرج وخد كاسبر في العربيه لحد ما وصلوا عند البحر ونزلوا.
سفيان: شاف الحارس وهو شايل تالين. ومن وقتها شك أنها تكون مخـ.ـطـ.ـوفه أو مغـ.ـصو.به على أمر ما! ولما شاف بعدها على طول. آرين على اليخت بنفس الطريقة. شكه اتحول ليقين أنهم مخـ.ـطـ.ـوفين.

وقال أنا لازم أتصرف. أيوه انا هاتصل ع الشرطه. لكن اتفاجىء بوصول الديزل.
آدm مراد: سمع إللي حصل. وداس بنزين أكتر ووصل القصر ونزل.
ولما سمع من سفيان. مفيش قدامه حل. ومش هينفع يقول لتيم ارجع من عند فهد.
لكن أخد جهاز التتبع بتاعه. وحطه في عربية سفيان. ولما آدm ركب اللانش. قال في السماعه لمراد.
بابا. آرين وتالين اتفرقوا واحده في البحر وواحده على الطريق. أنا في البحر. أطلع أنت ورا جهاز التتبع بتاعي بسرعه.

في عربيه ماركة (، ) رقم (، ) وكمان معرفش مين فيهم اللي في العربيه إللي طلع وراها. آرين أو تالين. بسرعه يابابا أنا مش ضامن الشخص ده!
مراد: قلبه بيدق بقلق. ماشي يا آدm. أطلع يا آريان بسرعه!
آركان: بص حواليه وبيفكر. وقال لنفسه في البحر؟ وأكيد جيسيكا مش لوحدها. و آدm هيبقى لوحدو وشاف الجسر. وقال طيب نزلني هنا يا آريان لازم أكون مع آدm.
آريان: وقف. وقال بسرعه يا آركان. وخلي بالك.

آركان: نزل. وجري بسرعه عدا الطريق. وفضل يجري بأقصى سرعة علشان يوصل الجسر.
مراد: فاتح التاب على جهاز تتبع آدm وقال. أهو يا آريان. أمشي قدامك على طول.
آريان: داس بنزين وساق بسرعه. وعدا من قدام القصر. وسامعين ضـ.ـر.ب النار.
مراد: بص ع القصر وصك ع أسنانه بغـ.ـيظ. وقال. اكيد فهد محتاجلي. أكيد! بس الصبر.
بعد دقايق.
آريان: قال عمي. الاشاره بتقرب مننا. أكيد الشخص راجع من نفس الطريق.

مراد: بيهز رجله بنرفزه وقلة صبر. وقال ايوه. ايوه خليك مكمل ونقابله في الطريق.

سفيان: سايق. وبص ع تالين. ولسه مغمى عليها.
وشاف الدm إللي على وشها. وقال أكيد لو فاقت وشافت الدm ده. هتخاف. وجاب منديل. ورفعه ع وشها.
لكن قال لنفسه. إيه ياسفيان؟! تخيل أنها فاقت دلوقتي وشافتك وأنت بتمسح ليها وشها. هتفكر إزاي وقتها. وبعدين أفرض الشخص ده كان جوزها. او خطيبها! أنت شوفت كان غـــضــــبان إزاي. لأ لأ انا أحسن حاجه. أوصلها للشخص ده زي ما هي كدا.
و سايق، وخلاص قرب من القصر.

لكن جت عربيه جيب سودا. ووقفت قدامه!
مراد: بدقة قلب أيوه هي دي العربيه يا آريان. ونزلوا بسرعه.
سفيان. شاف اتنين نازلين بسرعه. ومراد أتحرك بسرعه وفتح الباب اللي ناحية تالين!
سفيان. قال بحذر شـ.ـديد. لا تقترب منها ياهذا!
مراد: مردش. وشاف وشها كله دm. وفتح عينيه بصدmه. وهمس برعـ.ـب. تا، تالين!
آريان: رغم رعـ.ـبه عليها لكن شاف سفيان هيتحرك. وقال. أهدأ انه والدها.

سفيان: شاف خــــوف مراد وأيدو بترجف على وش تالين. وقال بسرعه. مهلا مهلا. أنه دmاء من شخص آخر. أنها بخير اطمئن.
مراد: بينهج بخــــوف ومردش. وشال تالين بسرعه. وراح عند العربيه بتاعتهم.
آريان: نفخ براحه كبيره. وقال. أنا أشكرك على مساعدتك لنا في هذا الوقت. نحن مدينون لك بالكثير. أشكرك كثيراً.
سفيان: أبتسم. وقال. أنا لم أفعل شيئاً. وحمدا لله على سلامتها. أتمنى أن تكون الأمور بخير.

آريان: هز راسه أجل كل شيء سيكون على ما يرام. معذرة يجب أن أذهب الآن. ولنا لقاء معك بالتأكيد. لا تذهب حسنا؟!
سفيان: هز راسه بهدوء. حسنا. ولكن لحظة رجاءا. وجاب علبة مناديل كبيره. وقال. تفضل هذا ستحتاج إليه لكي تزيل الدmاء الملطخ على وجه الفتاة. وإن كنت تريد شيئا فأنا معك بالتأكيد!
آريان: هز راسه ليه. وقال اشكرك كثيراً. ف انت حقا رجل رائع.
وخد المناديل. وودع سفيان. وراح بسرعه عند مراد وتالين...

سفيان: ركب العربيه. وشاف خــــوف أب حقيقي على بـ.ـنته. وأبتسم وقال. نفس خــــوف بابا علينا بالظبط. واتنهد. وبص لكاسبر وأبتسم. وشغل العربيه واتحرك!
مراد: نيم تالين في الكرسي الخلفي. وقلبه هيقف من الخــــوف عليها. ومسك أيدها. والنبض شغال. ونفخ براحه كبيره. وبدأ يفوقها. تالين. تالين يابـ.ـنتي ردي عليا!
تالين!

مراد: أيديه بتترعش لأول مرة. ومحتار. لكن جاب بسرعه ازازة ميا. وعلبة المناديل. وبيمسح الدm. وعيونه لمعت. وقال برعـ.ـب.
تالين انتي بخير يا بـ.ـنتي. انا جمبك. أبوكي جمبك ومعاكي ياقلب أبوكي. متخافيش أنا معاكي وانتي بخير. بس ردي عليا. ردي على ابوكي ياتالين.
تالين!
مراد: بيحط ميا على المناديل وينضف وشها. والمناديل خلصت.
آريان: جه بسرعه. وقال اتفضل يا عمي مناديل كمان.

مراد: بلهفه. أخد المناديل. وقال اقفل ازاز العربيه وخليك بره يا آريان.
آريان: حاضر. وخرج وقفل الباب و كل الازاز.
مراد: فك حجاب تالين علشان عليه دm. وقــلـــع التيشرت بتاعه. ومسح وشها بيه. وفستانها. وحاول على قد ما يقدر يخفي آثار الدm من عليها. وجاب المناديل. ونضف وشها خالص.
واتعدل بيدور في العربيه على اي برفان. ودور في درج العربيه. وشاف ازازة برفان. ورش ع أيديه الاول. وبدأ يفوقها.
تالين: بدأت تأن وتفوق.

مراد: ضحك بدmـ.ـو.ع. ومسك وشها بايديه وقال بدقة قلب أب. تالين بـ.ـنتي!
تالين: فتحت عينيها. وغمضت تاني بتعب.
مراد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بقوه. وغمض عينيه وبيضحك. وقال ألف حمد وشكر ليك يارب.
تالين: رجعت لوعيها. وهمست. بابا!
مراد: ضمها لقلبه أكتر وقال. ايوه بابا ياحبيبتى. أنا هنا جمبك ومعاكي متخافيش من حاجه.

تالين: قلبها دق بأمل جديد وفرحه كبيره. لكن عيطت بو.جـ.ـع كبير. وكـ.ـلـ.ـبشت في أبوها. وقالت بشهقات. بابا. بابا أنا مش مصدقة. الحمدلله إنك معايا. بابا أنا كنت خايفه أوي. خــــوفت اوي يابابا.
مراد: مسح دmـ.ـو.عه. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسك كتفها. وقال. أنتي بـ.ـنتي وعمرك مـ.ـا.تخافي من حاجه. طول ما انا عايش وبتنفس على وش الدنيا دي؟ عايزك ت عـ.ـر.في إنك في أمان. أوعي تخافي ابدا ياتالين.

تالين: بشهقات. غـ.ـصـ.ـب عني صدقني يابابا. أنا خــــوفت اوي إن حد يأذيني في نفسي. خــــوفت اوي إن حد يكشف شعري أو!
وفتحت عينيها بصدmه. لأنها شافت شعرها.
مراد: مسد ع شعرها بحنان وقال. متخافيش أنا اللي فكيت حجابك. محدش يقدر يقرب منك. أنتي ديما عندك ثقه في ربنا أنه هيحفظك مش كدا؟
تالين: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. ثقتي في الله كبيره جدا يابابا. لكن خــــوفي ده طبيعي مش قلة إيمان صح يابابا؟

مراد: باس جبينها وضمها لقلبه وقال. الخــــوف وقت الخطر طبيعي جدا ياحبيبتى. لكن ثقتك بالله أنه هيحفظك. هو اللي وصلنا ليكي في الوقت المناسب.
تالين: غمضت عينيها وخرجت منها شهقة وتنهيدة تعب. وقالت الحمد لله.
مراد: باس راسها. وقال حمدالله على سلامتك ياقلب أبوكي.
تالين: الله يسلم حضرتك من كل سوء.
مراد: يلا خدي اشربي شوية ميا. والبسي حجابك بسرعه علشان لازم نتحرك. ومتخافيش من نقط الدm إللي عليه. تمام؟

تالين: هزت راسها حاضر يا بابا. وشربت ولبست الحجاب برعشة في أيديها وجـ.ـسمها من الرهبه. وبعدها شهقت وحطت ايدها ع بوقها وقالت. آرين؟! آرين فين يا بابا؟!
مراد: حب يطمنها. وقال. آدm راح يجيبها. وآرين بخير اطمني. وفتح باب العربيه وقال. يلا بينا يا آريان!
تالين: فتحت عينيها بدهشه. أبيه آريان؟!
آريان: ركب وأبتسم. حبيبتي ياتوتا. حمدالله على سلامتك. عامله ايه دلوقتى؟

تالين: بدهشه. الحمد لله يا أبيه. حضرتك موجود هنا؟ أنا مش مصدقة. طيب إزاي؟
آريان: شغل العربيه وساق. وقال. لااا. دي قصه طويله. نبقى نقولها بعدين!
تالين: هزت راسها بتفهم. وبصت ل مراد. وقالت بو.جـ.ـع. بابا. انا عايزه اطمن على ماما!
مراد: بتنهيدة تعب. حاضر ياحبيبتى. اول ما نتجمع كلنا. وقبل مانرجع مصر. هخليكي تطمنيها بنفسك.
وبص ل آريان. وقال. ع القصر بسرعة البرق!

آريان: هز راسه وقال. دقيقه واحده بالظبط ونكون هناك.

عند الجسر.
آركان: بيجري بسرعه. وشايف اللانش والحرس وآدm بيضـ.ـر.بهم. وقال لنفسه. عددهم كبير لازم أوصل بسرعه.
وبيجري لكن فاجأه شاف آرين على حافة اليخت. وفتح عينيه بصدmه. وخاف حرفياً أنها ترميها في البحر. وزود سرعته بعزيمه أكبر. لكن شاف آرين بتقع في قلب المياه. قلبه وقع في رجليه. واترعـ.ـب حقيقي. ومن غير تفكير نط من ع الجسر، رغم إن الجسر عالي جدا. وانقذ آرين من مـ.ـو.ت محتوم!

آدm مراد: بيضـ.ـر.ب فيهم وبيتفادى الطلقات. لكن جيسيكا وهي بتضـ.ـر.ب عشوائي. ومن قوة السلاح وقرب المسافه. رغم الصديري الواقي. رصاصه اخترقت كتف آدm وخرجت من الاتجاه التاني.
ومتماسك لأقصى درجة. ومبيفكرش غير في انتقامه من جيسيكا!
بعد ثواني بس.
آركان: ف اللانش. شغل السماعه. وبلغ مراد. لكن تيم مبيردش. وقال تيم! تيم! ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال لنفسه. أكيد السماعه بتاعته باظت!

مراد: أبتسم. وبص ل تالين وقال. آرين بخير ياحبيبتي. آركان طمني بنفسه. وجايين دلوقتي في اللانش.
تالين: ضحكت بسعاده وقالت. الحمدلله. الحمدلله.
مراد: قال ل آريان. بس أقف هنا، واخد سلاح فهد وسلاحه. وقنابل يدوية. وحدف قنبله في الجنينه. وبص ل آريان وقال. خلي بالك من تالين. ومتتحركش من مكانك. ودخل القصر. لصاحب عُمره.
وبعد كده.
لما سفيان أخد آدm معاه ف العربيه. شاف الدm وقال بدهشه. أنت تنزف يارجل!

آدm مراد: بألــم مكتوم. نعم سأتولى أمره فيما بعد.
سفيان: فتح درج وجاب منه شريط لاصق وشاش. وقال. أستخدm هذا مؤقتا. لتجنب حدوث نـ.ـز.يف أكثر من الحد الطبيعي.
آدm مراد: قــلـــع التيشرت. ومسح الدm من كتفه.
سفيان: شاف مكان الرصاصه. وقال بزهول. أنت مصاب بطلق ناري؟ هذا مستحيل. يجب أن تذهب الى المشفى الآن.
آدm مراد: مسح الدm من كتفه. وكتم الجـ.ـر.ح بالشاش واللزق. وقال. بجديه. لايهم. كل ما يهمني الآن. افجر تلك الحمقاء!

سفيان: بتعجب من شخصية آدm. هز راسه وقال. حسنا كما تحب! وداس بنزين. ووصلوا عند جيسيكا. وتم تفجيرها!

عوده للوقت الحالي.
في المستشفى.
باب الغرفه خبط. وكان كريم وياسين جايبين فطار.
رودي: فتحت الباب. وقالت. تسلموا ياشباب.
ياسين: بزعل. طنط فريحه و لارين عاملين ايه دلوقتي؟
رودي: بتنهيده. صحيوا من شويه. وأول حاجه سألوا عليها. تيم أتصل ولا لأ؟
وكل واحده قامت تصلي. وعـ.ـيا.طهم واجعلي قلبي.
كريم: بحـ.ـز.ن. إن شاء الله قريب هنسمع أخبـ.ـار تفرحنا كلنا.
رودي: بتمني. يارب يارب. طيب محدش فيكم جرب يتصل على اي حد منهم.

ياسين: إحنا اتصلنا على تيم من ساعه تقريباً. وكنسل علينا. ومتصلناش تاني. علشان خايفين نعمل ليهم مشكله. وخصوصاً أنهم في بلد تانيه.
رودي: بتفهم. إن شاء الله هيرجعوا بالسلامه.
كريم: أتفضلي انتي. وافطروا. وأي حاجه تحتاجولها إحنا موجودين.
رودي: منحرمش منكم ابدا ياحبايبي. ودخلت وقفلت الباب. وقالت. يلا يارينو ياحبيبتي انتي وفروحتي علشان نفطر. بصراحه أنا همـ.ـو.ت من الجوع. وغمزت لتمارا.

تمارا: بتفهم. قالت. أيوه وأنا كمان جوعت أوي. وما اكلتش حاجه من أمبـ.ـارح.
رينو وفريحه! خلصوا صلاه. وقاعدين على سجادة الصلاة ومحدش بيرد عليهم.
رودي: قعدت قدامهم على السجادة. وقالت. طيب ممكن اعرف نهاية اللي بتعملوه ده ايه؟
فريحه: بيأس. زي ما تيجي بقى يا رودي. أنا خلاص مبقتش عايزه حاجه.
رودي: عيونها لمعت. ليه بتقولي كده يافريحه. إن شاء الله. تالين هترجع.

فريحه: بدmـ.ـو.ع وحرقة قلب. أشوفها وامـ.ـو.ت بعدها. اطمن بس عليها. أسمع صوتها. أنا خلاص قلبي مبقاش يتحمل أكتر من كدا.
رينو: باصه قدامها وساكته تماماً!
تمارا: عيطت. ونزلت قدام فريحه. وقالت. وحدي الله ياعمتو. وإن شاء الله هتشوفيها وتفرحي بيها كمان...

رينو: بهدوء. هما بره مصر صح مش كدا؟!
رودي وتمارا بصوا لبعض بصدmه كبيره. وأكيد سمعت رودي وهي بتتكلم مع كريم وياسين!
فريحه: غمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نازله زي المطر.
رينو: على نفس الحاله وقالت. إيه مالكوا سكتوا يعني؟ آرين وتالين اتخـ.ـطـ.ـفوا بره مصر؟!
تمارا: بلعت ريقها بصعوبه وقالت بتلعثم. هوا. لأ لأ. تيم، تيم قال!
رينو: شاورت ليها متكملش. وقالت بحزم. مش محتاجه تكدبي عليا. أنا سمعت كل حاجه!

تمارا: عيطت. خالتو ارجوكي خليكي قويه وإن شاء الله هيرجعوا بخير.
رودي: مسكت ايد رينو وقالت. رينو. أنا أكتر واحده حاسه بيكي. وعارفه يعني ايه حتة منك بعيد عنك. لكن ده مش وقت ضعف. شوفي آيان واقف بعيد وكأنه حاسس إنك رافضه تتكلمي معاه. آيان ما اكلش. ومش عايز يأكل غير من إيدك أنتي. أنتي أمه وحبيبته. وشاورت تعالى يا آيو. تعالى ياحبيبى مامي عايزاك.
آيان: واقف بعيد وماسك حصان لعبه. ومردش عليها ولا أتحرك.

رينو: بصت عليه. وشافت قد ايه أنه زعلان. وقلبها حن في لحظه. ورفعت أيديها وقالت بصوت مبحوح. تعالى يا آيان. تعالى لمامي ياروحي!
آيان: ساب الحصان وجري عليها.
رينو: ضمته لقلبها وعيطت.
آيان: لأول مرة ينطق. و قال. ماما لينو.
الكل أنتبه. حتى فريحه.
رينو: طلعته من حـ.ـضـ.ـنها بسرعه. وقالت آيان أنت قولت إيه؟
آيان: رفع أيد ومسح دmـ.ـو.عها ببراءة الأطفال. وقال. ماما لينو. بابا فهد. ألين بيبتي. ويقصد آرين حبيبتي.

رينو: شـ.ـدتو لحـ.ـضـ.ـنها. وغمضت عينيها وقالت. آرين! آرين هتمـ.ـو.ت وتسمع إسمها منك يا آيان.
آيان: ببراءه. ألين بيبتي. وشاور ع محمد اللي نايم. وقال حمد نونو. وضحك علشان رينو تضحك.
رودي: استغلت الفرصة. وقالت. ولا يا آيو. قول رودي كدا.
آيان: لودي.
رودي: اه الواد آدm زمان كان بيقولي لودي. شاطر يا آيو. قومي ياتمارا هاتي الفطار علشان نفطر بالمناسبة دي. الواد ياعيني من الجوع نطق!
تمارا: قامت بسرعه حاضر. وجابت الفطار.

فريحه: جت تقوم لأنها مخـ.ـنـ.ـوقه.
رودي: مسكتها. وقالت. اقسم بالله محد هيقوم غير لما يفطر. وبعدين ياجماعه مش كدا اومال. والله هيرجعوا.
فريحه: بو.جـ.ـع. عمرها ما تتبلع من غير بـ.ـنتي يارودي. وسيبوني لله.
رودي: عيونها لمعت.
رينو: آيان في حجرها. وأبتسمت بو.جـ.ـع. وقالت. آرين أنتي فين يانور عيني!
تمارا: فتحت عينيها بدهشه وقالت. تيم بيتصل!
الكل قام وقف مكانه والسكون احتل المكان. ودقات قلوبهم بخــــوف ورعـ.ـب هي اللي مسموعه!

رودي: بتـ.ـو.تر. طيب ردي بسرعه ياتمارا.
تمارا: أيدها بتترجف. وردت بسرعه. الو تيم!
رينو: مسكت فستانها بايديها وخايفه.
ومغمضه عينيها.
فريحه: حاطه أيدها ع قلبها وخايفة جدآ من المكالمه دي!
تيم: بيضحك على آريان. وقال. الوو تيما روح قلب اخوكي.
تمارا: ضحكت وقالت. تيم صوتك مبسوط. طمني الله يكرمك. آرين وتالين معاك؟
تيم: بثقه. طبعا. عيب عليكي دانا تيم عزيز! و آرين وتالين معايا أهم.

تمارا: صرخت بفرحه كبيره. وقالت بجد ياتيم. بجد! يعني هما معاك؟
رينو: فكت قبضة أيدها. وبتنهج وبتضحك وبتعيط وفرحانه. بكل المشاعر.
فريحه: حطت ايدها ع بوقها بفرحه. ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وحطت أيديها على وشها وعيطت بو.جـ.ـع وبتحمد ربنا.
تيم: ايوه يابـ.ـنتي والله جمبي أهم. وهيكلموكي. المهم رينو وماما فريحه عاملين ايه؟
تمارا: ، لسه هتتكلم. رينو خـ.ـطـ.ـفت منها الفون.

رينو: برجفه ولهفه. تيم. آرين فين؟ سمعني صوتها. هاتلي بـ.ـنتي ياتيم.
تيم: زعل علشانها. وقال. حاضر ياحبيبتى. آرين معاكي!
فون فريحه رن وكان رقم آريان!
فريحه: ردت بسرعه ولهفه. الو.
تالين: بدmـ.ـو.ع. ماما حبيبتي!
فريحه: قعدت مكانها بتنهج. وقالت بهمس. تالين!
تالين: حاولت متعيطش. وقالت أيوه ياماما. أنا تالين. ماما عايزه اقول لحضرتك إني بخير. وكلنا بخير. بابا وابية آدm وكلنا بخير ياماما. حضرتك وحشاني اوي.

فريحه: بعـ.ـيا.ط مكتوم. وانتي وحشاني أوي أوي ياروح قلبي. تالين حد اذاكي يابـ.ـنتي. انتي بخير. حلفتك بالله ياتالين. وأنتي مبتكدبيش. علشان خاطر امك طمنيني عليكي.
تالين: بدmـ.ـو.ع. والله انا بخير جدآ الحمدلله.
ومحصليش اي حاجه. لو سمحتي متعيطيش ياماما. بالله أنا بخير اطمني.
فريحه: أخدت نفس عميق جدآ. كأنها بتتنفس أخيرا. وقالت الحمدلله.
رينو: ماسكه الفون وبتترجف.
آرين: بدmـ.ـو.ع. مامي!

رينو: بلهفه. آرين. آرين أنتي كويسه يابـ.ـنتي؟ انتي بخير! حد اذاكي؟! اوعي تكوني خايفه ياحبيبتى. انا معاكي. اوعي تخافي يا آرين.
آرين: اهدي يامامي أنا كويسه جدا والله. وانا مخــــوفتش منهم اطمني يامامي. أنا بخير صدقيني.
رينو: بلعت ريقها بصعوبه وقالت. أنتي فين يا آرين؟!
آرين: بعفويه. أنا في إيطاليا يامامي!
رينو: فتحت عينيها بصدmه وقالت. إيه؟ إيطاليا؟
آرين: بعفوية. ايوه يامامي.

رينو: كانوا عايزينك ليه يا آرين؟ عايزين منك إيه؟ وايه مصلحتهم من خـ.ـطـ.ـفك أنتي و تالين؟
آرين: بزعل وعفوية. كانوا عايزين يوصلوا ل بابي وخالو مراد. ولما مقدروش؟ خـ.ـطـ.ـفونا. لكن الحمدلله. بابي وخالو و آدm وكمان تيم و آريان. و آركان انقذونا.
رينو!

تاني يوم.
مراد: نازل ع السلم. وبينادي. ع زينب.
زينب: جت بسرعه. وقالت بغـ.ـيظ. نعم ياسي مراد بية؟
مراد: كشر عينيه وقال. يسي مراد بيه؟ اه ومالو. وكمل بتريقه قوليلي بقى. ست فريحه هانم فين؟!
زينب: عوجت بوقها وقالت. يعني أنت مش عارف؟!
مراد: بنفاذ صبر. لأ يازينب. ولو عارف هسأل حضرتك ليه؟ اخلصي اتكلمي فريحه فين؟!
زينب: اتخضت. وقالت بتـ.ـو.تر. ست. ست الدكتوره فريحه. سابت البيت!
عند فهد.

فهد فتح عينيه. وملقاش رينو جمبه. وقام. وفتح الدولاب يطلع تيشيرت. لكن أنتبه. وملقاش هدوم لارين. وكشر عينيه بعدm فهم!
وخرج من الأوضه بسرعه. وشاف آرين قاعده زعلانه. وقامت وقفت وقالت بعـ.ـيا.ط. مامي سابت البيت يابابي!
في إيطاليا.
آريان: قاعد في العربيه ومرجع ضهرو لورا. والجـ.ـر.ح بيشـ.ـد عليه.
مراد: جاب ازازة ميا. وقال. أمسك يا آريان. خد المضاد الحيوي ده. وكمان المسكن.
آريان: فتح عينيه. وهز راسه متشكر ياعمي. واخد العلاج.
مراد: لعب في شعر آريان. وقال. أنت بتشكرني؟ المفروض كلنا نشكرك على اللي أنت عملته.
أنت أنقذت حياة آرين وتالين. يعالم بـ.ـنت الجزمه دي كانت منشنه على مين؟ بس أنت شوفتها إزاي؟

آريان: بألــم بسيط. لما آدm أخد البنات في العربيه. أنا لفيت ضهري علشان أروح أركب واسوق.
لكن لمحت العربيه. ومنشنه بالسلاح ناحيتنا. ولما راقبت جهة النيشان. لقيتها على الكرسي الخلفي. اللي قاعده فيه آرين. ومكنتس هلحق أتكلم وقتها وداست ع الزناد. لقيت نفسي وقفت قدام آرين. والحمدلله أنها جت ع قد كدا.
مراد: بتفكير. الطلقه جت تحت ضلعك وأنت واقف. و آرين كانت قاعده ف الكرسي. يعني جيسيكا كانت منشنه على قلب آرين.

وانتهد بأريحية. بجد أنت عملت فينا معروف كبير جدا يا آريان.
آريان: أبتسم. إيه المبالغه دي ياعمي. آرين وتالين أخواتي. زيهم زي ليليان بالظبط. وافديهم بعينيا.
فهد: سمع الحوار. وربت ع كتف آريان. وقال. مش مبالغه يا آريان. ومراد مكدبش. أنت فعلاً عملت فيا أنا معروف كبير. و جميلك ده في رقبتي.
آريان: بحرج. إيه ياجماعه في إيه؟ محسسني إني غريب وعملت حاجه كبيره.

إحنا متعودين إن مفيش حد فينا غريب عن التاني. كلنا واحد. والبنات متربين معانا. يعني اخواتي واكتر. ولو رجعت بالزمن هعمل نفس اللي عملته. لكن من غير ما حد يشيل الرصاصه بالجفت والخمرة. وضحك.
مراد أبتسم.
فهد: أبتسم. وربت ع كتفه.
الكل سمع صوت الإنفجار. وبصوا ع الجسر.
آركان: بدهشه. وقال بفرحه وحماس، الله. وجووول وجووول وجووووول.

الله عليك ياديزل. الله عليك يبني. الديزل يفجر ولا يبالي. عملها حفيد العدوي. عملها حفيد السيوفي. و
مـ.ـا.تت محروقه هي وأبوها. خلصنا منها المحروقه. بـ.ـنت المحروق. حفيدة شمروخ باشا الكبير.
يلا بالسلامه زمانك بتتحمري دلوقتي. إبليس وقيادات جهنم مبسوطين منك. وهيعملوا معاكي الصح دلوقتي يابـ.ـنت المحاريق!
تيم: متنح لأركان. وقال. محاريق؟
آركان: ايوه. جمع محروقه وكدا. ماشيها ياعم الدكتور.

تيم: هز راسه بيأس. وقال. عم الدكتور؟ أفضل ادرس أكتر من 18 سنه وفي الآخر يقولي ياعم الدكتور؟!
فهد: باصص على إنفجار العربية. وقبض على أيديه. وبدأت نار قلبه تبرد!
مراد: هز راسه وقال. أخيراً. خلصنا من الشر.
آركان: هز كتفه. وقال. أممم. يعالم. لسه دور الفهد الاسود مجاش! ولا ايه؟ وغمز ل تيم.
تيم: بهزار. خبطه ع قفاه. وقال. وأنت هتقارن نفسك بالهلاك والديزل؟! إحنا هنشفولك حتة اكشن كدا صغيره على قدك!

آركان: بتذمر. ومالوا ياعم. أي حاجه إحنا راضيين. وبعدين بيقولك الأخير ربه كريم!
تيم ؛ ونعم بالله.
آركان: بص على البنات. وقال. آرين وتالين بيكلموا مين؟
تيم ؛ بيطمنوا رينو وماما فريحه!
مراد: شاف ملامح فهد. وقال. خلاص يصحبي روق امال.
فهد: بغـ.ـيظ مكبت. مش قادر يامراد. أنا اترعـ.ـبت على البنات. وكمان اسؤ لحظه. لما خلتني أشوفك والقصر بينفجر بيك.

وبعدها كشر عينيه وقال. طيب إزاي أنت قدامي دلوقتي. وأنا شوفتك بعينيا؟ عايز اعرف؟
مراد: ربت ع كتفه وقال. واحنا راجعين. هنجاوب على كل حاجه. بس دلوقتي فوق علشان خاطر البنات.

آرين: بتعجب. الو. مامي. الو. الله؟! مش عارفه ليه مامي قفلت؟ أممم يمكن الخط قطع!
تيم: خلاص بقى. المهم أنهم اطمنوا عليكوا.
آرين: بتفهم أمم عندك حق. مامي كانت قلقانه جدآ. وبجد كويس إن باقي العيله متعرفش باللي حصل.
تيم: أبتسم بحيره وقال. متقلقيش. أكيد أول ما نرجع بشكلنا ده. الامبراطور مش بعيد يعلن علينا الحرب!
آرين: بقلق. تفتكر! طيب والعمل!

تيم: رفع حاجبه وقال. ربنا يبـ.ـاركلنا في أميرة آدm. هي اكيد اللي هتلين قلب الامبراطور علينا.
آرين: هزت راسها أيوه صح.
وبعدها بصت ع الطريق ونفخت بخـ.ـنـ.ـقة وقالت. هو آدm هيرجع امتى بقى؟
تيم: طيب اركبي العربيه. علشان متاخديش. برد. وزمانه على وصول. ولو شافك كدا. أنا مش مسؤول.
آرين: هزت راسها أيوه صح. وهو أصلا متعفرت طبيعي. وركبت جمب تالين.
تيم: أبتسم بصمت. وقال. متعفرت؟! اه لو سمعك؟

تالين: مبتسمه وعينيها على آرين.
آرين: لاحظت. وقالت بعدm فهم. مالك ياتوتا بصالي أوي كدا ليه؟ لأ وكمان مبتسمه؟!
تالين: رفعت أيدها ع خد آرين وقالت. بسم الله ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن، آرين بجد انا مبسوطه اوى إني شوفتك من غير الشاش. بجد بجد أنتي طالعه زي البدر. رجعتي زي الأول اللهم بـ.ـارك.
آرين: كشرت بتذمر. وقالت. اه. كويس جدا إن حد خد باله إني عامله عمليه. والمفروض أنهم شافوني ومحدش قالي اي حاجه!

تالين: ابتسمت وقالت. حـ.ـر.ام عليكي يا آرين. أنتي شايفه الموقف اللي كنا فيه. ده أشبه بالحرب. يعني الله يكون ف عونهم. من جهه خايفين علينا. ومن جهه بيواجهه المـ.ـو.ت علشانا. هيفكروا ازاي بقى وقتها انك شلتي الشاش؟
طيب انا معاكي من أمبـ.ـارح. ومن خــــوفي راح عن بالي خالص حكاية العمليه. الموقف اللي كنا فيه. كفيل ينسينا أي حاجه واجهناها قبل كده.

آرين: بتفهم. أنا عارفه كل ده. بس على الأقل آدm كان قالي اي حاجه. منا كنت معاه ف اللانش.
تالين: بإبتسامة. طيب بالله عليكي. أنتي كنتي فاكره حاجه زي كده؟
آرين: بطفوليه. هزت راسها وقالت. نو نو نو. أنا كنت ف إيه ولا ايه؟
طيب بصي. أنا هسامحهم دلوقتي. لكن لو محدش علق على شكلي بعد العمليه. أنا بقى هزعل جدآ. وكمان مش هتكلم مع المرعـ.ـب. وا!
تالين: قاطعتها وقالت. إيه؟ المرعـ.ـب؟ مين ده؟

آرين: بتـ.ـو.تر قالت. أحم. شوفتي بقى اخدتيني في الكلام. ونسيت أسألك على عمتو فريحه. هي عامله ايه دلوقتى؟
تالين: بعفوية. دلوقتي أحسن الحمد لله.
مراد: بص في الساعه وقال بزهق. وبعدين آدm أتأخر ليه؟ إحنا لازم نتحرك من هنا.
أكيد الشرطه الايطاليه هتعرف بالانفجار. وهتوصل في أي وقت. وده هياخد وقت معانا.
فهد: أنت مش قولت. مدير الجهاز ورجـ.ـالتنا إللي هنا هيتصرفوا؟

مراد: ايوه. وكمان الشرطه الايطاليه. هتكون ممنونه لينا إننا خلصنا على أهم شبكة مافيا ايطاليه.
فهد: هز راسه. وقال. طيب كلم آدm في السماعه. واستعجله.
مراد: كلمته وقالي. أنه جاي في الطريق!
فهد: باصص قدامه وقال بتعجب. الله. ما هو آدm جاي هناك أهو!
مراد: بإستفهام. ايوه فعلاً. بس غريبه. جاي لوحدو ليه. فين الشاب إللي كان معاه؟ وكمان راجع ماشي على رجليه؟

فهد: دلوقتي نفهم. بس مش ملاحظ ان آدm ماشي على مهله. ولا أنا بتهيألي؟
مراد: بقلق. ممكن يكون من المجهود اللي عمله؟
فهد: هز راسه. ممكن!
تالين: بفرحه. آرين آرين. أبية آدm جه هناك أهو!
آرين: لفت ليه بسرعه. والضحكه اترسمت على وشها. وقلبها دق. لبطل قلبها وقصتها!
آدm مراد: وصل. وقال بجدية. الكل بخير؟
مراد: هز راسه بقلق متداري. وقال. أيوه اطمن يابني.
آدm مراد: و آريان؟!

مراد: آريان بخير. المهم أنت فيك حاجه؟ ماشي على مهلك ليه؟
آدm مراد: بلع ريقه بألــم. وقال. انا كويس. متشغلوش بالكم.
تيم: امال فين الشاب إللي كان معاك. و أنقذ تالين؟ لازم نشكرو على إللي عمله معانا؟
آدm مراد: بيحاول مايتألــمش. وقال. كان راجع معايا. لكن جاله إتصال مهم. واضطر يرجع. وأنا نزلت بمسافه صغيره من هنا. وأنا شكرتوا بنفسي.
مراد: مسك دراع آدm. وقال مالك يا آدm؟! أنت مش طبيعي!

آرين: افتكرت الدm إللي على كتفه. وضحكتها اختفت. ونزلت بسرعه. وجريت وقفت قدامه. وقالت آدm. أنت كويس؟
آدm مراد: بتمثيل. هز راسه ليها وقال. أنا تمام. انتى نزلتي ليه من العربيه؟ يلا روحي اركبي علشان كلنا هنتحرك دلوقتي. واجبلك لبس غير ده. علشان متبرديش!
آرين: هزت راسها لأ لأ. أنت مش بخير. وبصت ل فهد. وقالت. بابي. آدm كان بينزف. انا شوفت الدm بعينيا. صدقوني.

آركان: جه بسرعه وأكد على كلامها وقال. أيوه فعلاً. وأنا كمان شوفت الدm. أتكلم يا آدm.
الكل واقف مترقب وقلقان ع آدm.
مراد: قلبه دق بخــــوف. وقال. أنت اتصبت يا آدm؟
آدm مراد: بتشويش في الرؤية. قال. لأ. اء. أنا أنا. كويس. وغمض عينيه ووقع على الأرض!
مراد: بصدmه. آدااااام!
آرين: صرخت. آداااااااام.
الكل أتصدm واتفزع، وتالين قلبها دق بخــــوف كبير. و آريان بص من العربيه. ونده ع آدm بصدmه. وحاول ينزل.

مراد وفهد وتيم و آركان جريوا على آدm.
مراد: قلبه هيقف حرفياً. ونزل ع ركبه وقال برجفه. آدm أبني؟!
آرين: هزت راسها بعدm تصديق. ونزلت ع الأرض مكانها. و آركان جري عليها بسرعه.
تيم: بخــــوف ورجفه. آدm. مستحيل يجرالك حاجه، آدm رد عليا!
تالين: نزلت بسرعه وجريت عليه. وصرخت أبيه آداااااام!
فهد: قلبه بيدق بخــــوف. وشاف الكل مصدوم. وهو مش أقل صدmه منهم. لكن أتصرف بسرعه.

وقعد قدام آدm. وقطع التيشرت بتاعه. وشاف مكان الاصابه. وكانت في كتفه. والدm متجلط حوالين الشريط اللاصق.
وده كويس جدا لأن الدm المتجلط بيوقف النـ.ـز.يف.
وده اللي ساعد آدm على الاستمرارية. لكن الإرهاق مع الإصابة والمجهود والتفكير. وبسبب كل ده خارت قوته.
فهد: بصوت عالى. علبة الإسعافات يا آركان بسرررعه.
آركان: ساب آرين. وجاب العلبه وقدmها لابوه.
مراد: مسك أيد آدm. وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع الو.جـ.ـع.

فهد: بجدية. محدش يقلق. آدm بخير. هو بس مغمى عليه من التعب.
وشاور لتيم. هات العربيه بسرعه. لازم ننقله لأقرب مستشفى!
تيم: قام بسرعه. وركب العربيه وجه لعند فهد.
فهد: بجديه. مراد. عايزك تشيل آدm قصادي بخط مستقيم. أنت فاهم طبعآ.
مراد: هز راسه وقام بسرعه. و آركان ساعدهم. وشالوا آدm في الكرسي الخلفي.
فهد: بجدية. انا هسوق. تعالى جمبي يامراد. وافتح الابلكيشن لأقرب مستشفى.

وأنت ياتيم هات الباقي وحصلوني. وركب العربيه وساق بسرعه كبيره جدا.
تيم: جري ع العربيه التانيه. وقال تعالى أنت جمبي يا آريان. وأنت يا آركان اركب جمب آرين. يلا ياتالين اركبي مفيش وقت.
آرين: دmـ.ـو.عها نازله زي المطر. ومرعوبه. وبتعيط بشهقات.
آركان: ساعدها وبيطمنها. وقومها. وركب جنبها.
آرين: في حـ.ـضـ.ـن آركان. وبتعيط بحرقة قلب. وقلبها مرعوب حرفياً. على آدامها.

تالين: حطت وشها بين ايديها وعيطت بو.جـ.ـع كبير. ومش مصدقه إللي بيحصل لاخوها.
آريان: رغم تعبه. بيهون عليهم.
مراد: باصص على آدm. وقال بحـ.ـز.ن وخــــوف. رصاصه. صح يافهد؟
فهد: قلبه مشغول عليه. و داس بنزين وقال. آدm بخير يامراد. متخافش!

بعد شويه. وصلوا المستشفى.

مراد: دخل بسرعه وطلب الطوارئ. والممرضين بسرعه شالوا آدm على الترول. ودخلوا بيه. غرفة الاشعه. وبدأو في إجراءات الكشف.
مراد رايح جاي بنرفزه وعصبيه وخــــوف كبير.
فهد واقف قدام غرفة الاشعه. وقلقان.
تيم: وصل وساند آريان. ودخلوا المستشفى.
تالين: جريت على أبوها. وقالت. بابا. أبية آدm يابابا.
مراد: خدها في حـ.ـضـ.ـنه. وقال. متخافيش ياحبيبتى. اخوكي هيكون بخير. ادعيله. ادعيله ياتالين.

آركان: ماشي وساند آرين ومحاوطها من كتفها. وقال. كفايه عـ.ـيا.ط بقى يا آرين. والله آدm كويس. والحمدلله أنه لابس صديري واقي.
آرين: بعـ.ـيا.ط هستيري. لأ انا عايزه اشوف آدm دلوقتي يا آركان. أنا عايزه آدm!
آركان: نفخ بتعب. وقال. يارب. يارب عدي الأيام دي ع خير. تعالي الدكتور خرج من الأوضه أهو.
مراد والكل جري ع الدكتور.
مراد: بقلق. أبني بخير أليس كذلك دكتور؟

الدكتور: هز راسه. نعم هو بخير. أنه أصيب بطلق ناري في منطقة الكتف. ومن الجيد إن الطلق الناري لم يستقر في جسده. لكنه اخترق الكتف من الجهه الأخرى وخرجت الرصاصة. سيحتاج فقط إلى نقل دm كتعويض عن الدm الذي فقده. ويوجد بعض الجروح في وجهه.
والآن يجب علينا أن نذهب إلى غرفة العمليات المصغرة. لتنظيف الجروح وتعقيمها جيداً.
والدكتور شاف شكلهم متبهدل وشاف آريان. وقال.

وبعد ذلك سنتصل بالشرطه. لأن من الواضح أن هناك أمر ما كبير. وانا غير مسؤول.
تيم: بتفهم. حسنا أيها الطبيب. من الجيد أن تسرع في إنقاذ أخي. وبعد ذلك أفعل ما تريد رجاءا.
الدكتور: حسنا. معذرة. وسابهم ودخل غرفة العمليات.
فهد: طلع فونه. وأتصل بسرعه على مدير الجهاز.
مراد: قعد واخد تالين جمبه في حـ.ـضـ.ـنه.
تيم: شاف آرين. في حـ.ـضـ.ـن آركان بتترجف وبتعيط.

آركان: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. آرين أنتي ايديكي ساقعه جدآ. وده من لبسك المبلول من وقت ما كنتي في الميا. وانا مش عارف اي حاجه في ايطاليا. وكمان أكيد ماكلتوش حاجه من أمبـ.ـارح.
وبص ل فهد لكن شافه بيتكلم ف الفون.
تيم: بتفهم. أنا هتصرف متقلقش. وفتح المحفظه. وشاف الفيزا موجوده. وقال كويس أنها موقعتش. وبص ليهم وقال. انا هروح أجيب لبس ليهم. و أكل. وجه اتحرك.

فهد: سمع تيم. وبعد الفون بعيد. وقال لتيم. أنا هجيب لبس للبنات. هات أنت بس اي حاجه علشان مراد ماكلش ولا البنات.
تيم: بتفهم. تمام.
آركان: طيب اجي معاك؟
تيم: هز راسه لأ. خليك مع أختك. أنا مش هتاخر. وخرج.
ممرض. ماشي في الطرقه.
مراد: لحظه من فضلك.
الممرض: وقف وقال. هل يمكنني المساعدة؟
مراد: هز راسه. أجل. أريد منك أن تعقم جـ.ـر.ح ابني هذا. وشاور ع آريان.
آريان: بزعل علشان آدm. قال. مالوش لازمه ياعمي انا كويس.

مراد: بتعب. أسمع الكلام يا آريان انا مش قادر أتكلم.
الممرض: حسنا. تفضل معي.
آريان: قام بتعب.
آركان: ثواني يا آرين. وراح ساعد آريان. وساعده. ودخل معاه الأوضه.
آرين: قعدت ع الكرسي. ودmـ.ـو.عها نازله زي المطر. وبتترجف. وقلبها حزين جدا على حبيبها.
فهد: قفل. وشافها. وراح قعد جمبها. وضمها لقلبه بحنان. وقال. اهدي ياروحي. آدm هيكون بخير. الدكتور طمنا بنفسه.
آرين: بعـ.ـيا.ط مكتوم. هزت راسها. وساكته.

فهد: بص ل مراد وقال. المدير قال هو هيتصرف في كل حاجه.
مراد: هز راسه بشرود. وساكت!
آرين: كحت من البرد.
فهد: قام وقال. تعالى معايا انتي وتالين.
آرين: بعـ.ـيا.ط. هنروح فين يا بابي.
فهد: لازم تغيري لبسك ده. تعالوا في محل قريب من هنا أنا شوفته ويارب ألاقي فيه لبس محجبات. وبص ل مراد. أروح دلوقتي ولا أفضل معاك.
مراد: بتفهم. لأ خدهم وروح أنت. متقلقش عليا.
فهد: ربت ع كتفه وقال. مش هتأخر عليك. وأخد البنات وراح المحل.

في مصر. في المستشفى.
ياسين وكريم عرفوا من تمارا. وفرحوا جداً.
رودي: بفرحه. يلا بقى علشان نفطر بالمناسبة الجـ.ـا.مده دي.
رينو: شايله آيان في حجرها. وساكته.
فريحه: بتنهيدة راحه. ألف حمد وشكر ليك يا رب. بكره الخميس. أنا هصوم لله. وهطلع صدقات للمحتاجين. ألف شكر ليك يارب على سترك لبناتي.
رودي: بهزار. ايوه بقى. متنسيش أختك وحياة أبوكي يا شيخه. أصل الحاله معايا ناشفه.

تمارا: ضحكت. وقالت. عيونا ليكي يا دكتوره رودي. كفايه حضرتك هونتي كتير جدا على خالتو رينو القمر. وكمان عمتو فريحه.
رودي: بكـبـــــريـاء. يابـ.ـنتي انا ربنا خلقني علشان انتشل العيله دي من حـ.ـز.نها.
أنا ديما بحب أضحي. يلا هعمل ايه بس. بتصعبوا عليا والله.
تمارا: ضحكت. وقالت. اجمل وقت بجد لما حضرتك تكوني موجوده معانا. وكمان چود ومصطفى. وجدو طارق وخالو مراد. مبنبطلش ضحك.

رودي: ربنا يسعد أوقاتنا ياتيما ياحبيبتى. ويهدي خالتك رينو وفريحه. وياكلوا بقى. أنا جوعت. يلا يافريحه بالله عليكم.
فريحه: بتمثيل. هاكل علشانك حاجه بسيطه. وبصت لرينو. وقالت. يلا يارينو. الناس دي ملهاش ذنب. يلا وهنتكلم بعدين.
رينو: بصت ل فريحه. في نظره معناها. لحد أمتى هنعيش في الرعـ.ـب ده يافريحه؟!
فريحه: ربتت على كتفها. وهزت راسها ليها. وقالت. علشان خاطر آيان!

رينو: أخدت نفس عميق جدآ. وهزت راسها بالموافقه.
رودي: بمرح. يحيا العدل. يلا هاتي الفطار ياتمارا بسرعه. أصل الناس دي مالهاش كلمه. ممكن يتقمصوا في ثواني. ويجوعونا أكتر.
تمارا: بضحكه. حاضر ياحبيبتى. وجابت الفطار. وقاعدين بيفطروا. وكل واحد سرحان في عالم لوحدو.
رينو: بشرود. بعد الفطار هنرجع البيت. مالهاش لازمه قعدتنا هنا.
فريحه: بدهشه. بس العيله يارينو.

رينو: بصت ل فريحه. وقالت. تفتكري إن العيله مش هتعرف باللي حصل؟
او أقل حاجه. تفتكري إن لو أتأخرنا أكتر من كدا. الموضوع هيدخل على بابي؟ مظنش!
فريحه: بحيره. عندك حق. طيب والعمل. ولما يسألونا على البنات هنقولهم إيه؟
رينو: مش عارفه. بجد مش عارفه.
رودي: بتفكير. أممم بسيطه. قولولهم. إن البنات راحوا لچود. لأ لأ. مش هينفع آرين المفروض هتشيل الشاش يبقى إزاي هتروح عند چود.

تمارا: بتفكر. وقالت. طيب إيه رأيكم نقولهم إن الجلسه بعد الساعه 4 وإن خالو مراد وعمو فهد هيجيبوا آرين وتالين. بعد ما يخرجوا من الشغل؟
رودي: فكرة جاحده يابت ياتمارا.
رينو: بتنهيدة تعب. إحنا هنقول كدا فعلا. لكن محدش هيصدق. بس حل مؤقت.
فريحه: سرحت بشرود. وقالت جواها. لحد امتى؟ لحد أمتى هعيش في خــــوف وقلق. ااااه يا الله!

بعد فتره. في إيطاليا.
فهد: جاب لبس للبنات. بعد وقت طويل وراح أكتر من مكان علشان يجيب لبس محجبات. و آرين وتالين غيروا لبسهم. لكن واضح عليهم التعب والارهاق. ورجعوا المستشفى.
تيم: رجع. وجاب أكل. و آريان خرج من الغرفه بعد ماعقم جـ.ـر.حه.
وفهد ومراد أكلوا بناتهم بالعافيه. والكل أكل بتحايل من تيم و آريان!

الدكتور: خرج وطمنهم على آدm. وأنه ممكن يخرج دلوقتي. لكن مش هيخرج لأن الشرطه على وصول.
مراد وفهد والشباب دخلوا اطمنوا على آدm. وشافوا دراعه متعلق بحامل. وفي مناطق في وشه محطوط عليها ضمادات. زي جبينه. وخدو. ورقبته. ودراعه التاني.
مراد: قلبه حزين على ابنه. وزعلان من صمته وأنه مابيقولش إيه اللي حصله. وقال بعتاب. حمدالله على سلامتك يا آدm.
آدm مراد: الله يسلمك يا صقر. وابنك زي الفل متخافش عليا.

فهد: أحسن دلوقتي؟
آدm مراد: هز راسه تمام متقلقوش.
آركان: ياعم وقعت قلبنا. كنت قول والحوت كان أتصرف. ازازة الخمره موجوده والجفت. غاوي تفرهدنا أنت.
آريان: بضحكه. لأ ياعم. أنا مرضاش لابن عمي المرمطه دي. والكل ضحك.
تيم: بتنهيده. حمدالله على سلامتك يا وحش.
آدm مراد: عيونه ع الباب وقال. الله يسلمك ياتيم. فين آرين وتالين؟!
تيم: بتفهم. أممم. هيدخلوا حالا.
آدm مراد: لأ نادي عليهم. أنا عايز أشوف آرين دلوقتي.

فهد: من بين أسنانه بغـ.ـيظ. بجح!
مراد: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم ع غيرة فهد. وقام وقف. وقال. يلا بينا إحنا. والبنات هتدخل.
آركان: ع فكره الشرطه وصلت. عايزين ننهي الحوار ده علشان نرجع مصر.
فهد: فونه رن وقال. ده المدير! يلا بينا والكل خرج!
آدm مراد: افتكر الإستقالة. وسكت لأن إللي حصل حصل.
تالين: دخلت جري. أبية آدm. وقعدت جمبه. وحطت راسها ع صدرو وعيطت. أبية. يارب كنت أنا وأنت لأ ياحبيبى.

آدm مراد: رفع ايدو التانيه. وضمها لقلبه. وقال بعتاب. متقوليش كدا تاني ياتالي. أنتي فاهمه؟ وبعدين أنا كويس جدا. بتعيطي ليه؟
تالين: اتعدلت. ومسحت دmـ.ـو.عها. وقالت. لو تعرف أنا جرالي ايه. لما شوفتك مغمى عليك. بجد كنت همـ.ـو.ت. ربنا يبـ.ـاركلي فيك يا أبية!
آرين: خطت خطوه عند الباب. بفستانها الكشميري.
آدm مراد: رفع طرف عينيه مع دقة قلب. اول ما شاف ضيه. وقال لتالين. ويبـ.ـاركلي فيكي ياحبيبت اخوكي.

آرين: رفعت عينيها لأدm. وشكله و.جـ.ـع قلبها. واتمنت أنها اللي تكون مكانه.
تالين: شافت أخوها عيونه متعلقه بضيه. وقامت وقالت بلطف. الحمدلله اطمنت على حضرتك. أنا هروح لبابا.
آدm مراد: انتبه. وأبتسم ليها. وقال. ماشي ياحبيبتى.
تالين: أبتسمت وقالت. تعالى يا آرين! وقربت من آدm وباست جبينه. وخرجت. وقفلت الباب عليهم.
آرين: واقفه مكانها. وانتبهت على صوت الباب.

وجواها مشاعر متلخبطه. بين حب وعشق واشتياق وخــــوف وخجل وزعل وحـ.ـز.ن عليه. ومش عارفه تتصرف. وواقفه تفرك في أيديها.
آدm مراد: حس بيها. ورفع ايدو ليها وقال تعالى يا آري!
آرين: كأنها أخدت الأذن. وجريت عليه. واترمت في حـ.ـضـ.ـنه وعيطت.
آدm مراد: أتألــم. لكن رفع ايدو وضمها لقلبه بحب كبير. وغمض عينيه. وقال بحنان. متعيطيش.
آرين: بشهقات ورفض. لأ يا آدm لأ هعيط علشان أنا خــــوفت عليك أوي. خــــوفت أوي.

أنت ليه مقولتش إنك اتصبت يا آدm ليه؟ أنا شوفت الدm. وسالتك لكن أنت قولت إنك كويس. ليه بتعمل كده يا آدm ليه؟
أنا قلبي كان هيقف من الخــــوف عليك. أنت عارف إني مقدرش أعيش يوم واحد من غيرك. أنا زعلانه منك أوي يا آدm. زعلانه ومش عايزه أكلمك تاني.
آدm مراد: أبتسم. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وبيتأمل في ملامحها وهي بتتكلم. وحط أيدو ع خدها. وقال.
هشش. انا كويس قولتلك.
آرين: بصوت متقطع. لأ أنت وشك كله بايظ خالص.

آدm مراد: وانتي وشك زي لمعة الزُمرد!
آرين: بحرج. نزلت وشها في الأرض. وقالت بزعل طفولي. كويس إنك لسه فاكر.
آدm مراد: رفع دقنها وقال. أوعى تكوني فاكره إني نسيت. مع إني قولتلك قبل كدا. إن كل ده مايهمنيش. كل إللي يهمني روحك وحركاتك وبرائتك وعفويتك. غير كدا صدقني مفيش حاجه تلفت قلبي.
آرين: قلبها دق. واتـ.ـو.ترت. أحم. اء. كل ده جميل وكل حاجه. بس يهمني رأيك بعد العملية والجلسات.

آدm مراد: قولتلك. أنتي زي لمعة الزُمرد. و قمر. و كل حاجه فيكي تشبه السحر!
آرين: وشها بقى أحمر جدآ. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. اء. أحم ميرسي.
وحبت تغير الموضوع. وقالت. المهم أنت كويس دلوقتي؟ قصدي يعني الجـ.ـر.ح بيألــمك؟
آدm مراد: أبتسم. وبعدها ضحك بصمت!
آرين: عوجت بوقها وقالت جواها. هو بيضحك ليه؟ معقول جمالي جننه. ولا يمكن حد خبطه على راسه. اه ممكن.
وبعدها قالت. إيه اللي بيضحك بقى.

آدm مراد: بضحكه. افتكرت كلامك عن الروايات.
آرين: شهقت بدهشه. وقالت صح يا آدm. نسيت أسألك. أنت جيت إزاي؟ احكيلي بقى.
آدm مراد: شاف الفضول في عينيها. لكن قال. اول ما عرفت. ركبت الطياره الخاصة. وا!
آرين: قاطعته بشهقه. وقالت. واو بجد. طيب وعملت ايه بقى بعد كده؟ اكيد رمـ.ـيـ.ـت نفسك فوق القصر من الطياره مش كدا؟

واستنى استنى. أقولك أنا. وبعد كده قــ,تــلت كل الحرس. ولما مالقتنيش في القصر. ركبت الحصان. اء. قصدي الريس. وقــ,تــلت اي حد يظهر قدامك. لحد ما وصلتلي على اليخت واو هيرو بجد!
آدm مراد. : هز راسه بيأس. وقال. ده إللي انا بقول عليه. بطلي تقري روايات هندي وخيال علمي يا آرين.
آرين: بتذمر. في ايه بس. هو انا قولت حاجه غلط؟
آدm مراد: كل حاجه قولتيها غلط. والمشكله إني. قدامك أهو متصاب وفي المستشفى.

أنا فعلا جيت في طياره خاصه. لكن من المستحيل إني أواجه لوحدي وخصوصاً إن الخصم ماسكني من أيدي اللي بتو.جـ.ـعني. وهي انتى وتالين.
يا آرين أنا عايز اوصلك فكرة إن أنا في أي مأمورية ممكن أواجه لوحدي. لأن مفيش حاجه مخــــوفاني. لكن المرادي تختلف. لأنكم مخـ.ـطـ.ـوفين. ومعرفش مكانكم.
أنا منكرش إني كنت زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. ومش شايف قدامي.

وكنت هنفذ زي خيالك الواسع ده. وكنت على استعداد إني أدmر كل حاجه قدامي حتى لو التدmير ده دmرني معاه بس تكونوا انتوا بخير.
والنتيجه أكيد هتكون في خسارة حد فينا. لكن لما الكل اتحد وحطينا أيدينا في أيد بعض. كملنا بعض. وخرجنا بخير واطمنا عليكم.
مفيش حاجه اسمها بطل ينقذ البطله في وسط النار. ومئات الحرس لوحدو. فهمتي يا آري؟

آرين: هزت راسها بأقتناع. أممم فهمت. وفعلاً عندك حق. المهم دلوقتي إنك بخير يآدm. ومحدش خسر حاجه الحمد لله.
آدm مراد: افتكر الإستقالة. وهز راسه ليها وقال بتنهيده. فعلاً محدش خسر حاجه!
آرين: بصت ف عينيه وقالت. شكراً.
آدm مراد: كشر عينيه وقال على إيه؟
آرين: على إنك رجعتني لعيلتي اللي بحبها من تاني.

آدm مراد: مسك كف أيدها وقال. شكرا دي تقوليها لأي حد غيري. أنتي مسؤوله مني. وأنا معملتش غير الطبيعي. وصدقيني يا آرين. إني استحاله اسيبك أو اخليكي تتعرضي للي حصل ده تاني.
علي قد ما في نار جوايا. على قد ما أنا مستريح إنك متأذتيش. لأني وقتها مكنتش هعرف أنا ممكن أعمل ايه؟
آرين: أبتسمت بحب وسعاده. وقالت جواها بحبك اوى اوى يا آدm. أنا بعشقك اوووووي.
آدm مراد: مسد ع خدها. وقال. وأنا كمان بحبك.

آرين: تنحت وفتحت عينيها بدهشه، وهمست بتيه أنت سمعتني يا آدm؟!
آدm مراد: بمكر. بتقولي حاجه ياضي آدm؟!
آرين: ها؟! احم لا لأ مقولتش حاجه خالص.
آدm مراد: أبتسم.
آرين: بتـ.ـو.تر. قالت. يلا علشان لازم تاكل. وجابت الأكل. وقعدت قصاده.
آدm مراد: بمكر. يلا.
آرين: بتلعثم. يلا ايه؟
آدm مراد: أكليني؟ انتي مش شايفه ايدي اليمين في الحامل؟
آرين: بحرج. اء. أحم. اه. انا ممكن انادي لتالين. تساعدك أو!

آدm مراد: بخبث. وليه تالين؟! خليكي انتي وأنا هرن الجرس للممرضه. وهي تيجي تأكلني.
آرين: بغيره. صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. ومسكت المعلقه. وقالت. خليها بس تقرب منك. وأنا هخليها أول ضحيه في المستشفى دي. لأ هخليها أول ضحيه في إيطاليا كلها.
آدm مراد: رفع حاجبه وقال. طيب مين هيأكلني!
آرين: بغـ.ـيظ. من هنا ورايح محدش هيأكلك غيري. واتفضل. واكلته بنرفزه وعصبيه.
آدm مراد: بياكل. ومستمتع بغيرتها.

بعد شويه.
آركان: خبط. ودخل. وقال. آدm باشا. العربيه وصلت وهنطلع ع المطار يلا بينا؟
آدm مراد: هز راسه يلا بينا!

بعد الضهر.
فيلا العدوي.
مريم: بتعجب. طيب انتوا جيتوا لوحدكم ليه؟ فين البنات؟!
تمارا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وبصت لرينو وفريحه.
فريحه: بتنهيدة حـ.ـز.ن. هما. البنات. اصل. أصل هما في المستشفى. وا، وهيرجعوا مع تيم ومراد وفهد. وهما راجعين.
آدm! ساكت ومتابع ردود أفعال البنات.
مريم: بعفويه. ع خير إن شاء الله. من أمبـ.ـارح وانا ربنا إللي عالم بحالي. بس دلوقتي اطمنت شويه لما شوفتكم. ويوصلوا بالسلامه إن شاء الله.

فريحه: بشرود إن شاء الله.
رينو: شايله آيان وساكته!
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. وقال. طيب بصراحه انا أحفادي وحشوني. إيه رأيك ياحبيبتى. نتصل على آرين نطمن عليها؟!
رينو: شهقت بهمس.
فريحه: بصت ليه بدهشه.
تمارا: حطت ايدها ع بوقها.
آدm: كشر عينيه بِشك.
مريم: ياريت يا آدm. ده حتى أمبـ.ـارح قالوا إن آرين وتالين ناموا بدري. وحشوني أوي بجد.

آدm: عينيه ع فريحه أكتر واحده، وشكه اتحول ليقين. وسرح بتفكير. وبيربط كل أحداث امبـ.ـارح ببعض. وقال جواه. كدا يبقى في خطر عيلتي بتواجهه!
وقال. حاضر ياروحي. هكلمهم بس اديني شويه وقت ونكلمهم.
وصحيح يامريم. أمبـ.ـارح قولتي إنك بمناسبة سلامة حفيدتك آرين. هتوزعي مبلغ للبنات اللي في المطبخ. أنا بقول إنك تفرحيهم دلوقتي. ولا أنتي شايفه إيه ياروحي؟

مريم: بشهقه. اه عندك حق والله يا آدm. أنا فعلا قولت كدا. والخير مـ.ـيـ.ـتأجلش أبدا. أنا هطلع أجيب الفلوس من فوق.
تمارا: خليكي انتي ياماما. استريحي وأنا هطلع.
آدm: أبتسم وقال. وهي اميرتي كبرت؟ أميرتي دايما شباب. انتوا عواجيز وعايزين اللي يساعدكم.
مريم: ضحكت وقالت. طول عمرك بتحب تجبر بخاطري.
آدm: بس دي حقيقه ياروحي. عمري ما فكرت اجاملك.

مريم: ربنا يبـ.ـاركلي فيك ويديمك تاج فوق الراس. وقامت وقالت. خليكي انتي ياتيما ياحبيبتى. أنا هطلع. واتحركت.
تمارا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر من نظرات جدها ليهم. وفهمت جدها أتصرف بالشكل ده ليه.
آدm: باصص ليهم بنظرات ناريه. ومستني مريم توصل الجناح.
رينو: بتهرب من نظرات أبوها. وشكها اتحول ليقين.
فريحه: اتـ.ـو.ترت. وقامت وقالت بلخبطه. اء. أنا هطلع اغير وا!

آدm: بهدوء. آرين آخر جلسه ليها كانت أول أمبـ.ـارح. آرين المفروض تكون موجوده هنا أمبـ.ـارح.
لكن إللي حصل إن رينو وفريحه وتمارا. راحوا عند آرين. ومش بس كدا. وكمان طارق قالي إن رودي معاكم.
وفاجأة مراد وفهد يطلعوا تدريب. لأ وكمان آدm حفيدي اللي لسه نقيب هيروح معاهم التدريب.
أممم ممكن يكون تحت التدريب. إحتمال!
لكن ياترى كريم كان فين أمبـ.ـارح طول الليل؟ وياسين؟! ياسين ممكن نقول ورديه. لكن كريم؟ مش موجود في الشركه.

وبص لتمارا وقال. وحفيدي آريان. رئيس مجلس إدارة مجموعة العدوي. مارحش الشركه انهردا!
طيب معقول راحت عليه نومه لحد دلوقتي؟ ولا هو كمان مش موجود في الفيلا؟!
طيب تيم؟! ميرو قالت من شويه أنه أخد باسبور السفر. يبقى كدا كل حاجه واضحه ومفسره نفسها. عيلتي بتواجهه خطر أنا مش عارفه،؟!
وبصلهم وبص لرينو بالتحديد. وكمل بحزم. عايز اعرف ايه الحكايه. وإلا،؟!

رينو: غمضت عينيها وقالت. فعلاً يابابي. كان في خطر حقيقي. لكن دلوقتي الحمدلله الكل بخير؟!
آدm: بصلهم بعتاب ولوم وضيق حقيقي وساكت مستني يتكلموا!
فريحه: قعدت بتعب. وقالت. إحنا إسفين يابابا. لكن كنا مجبورين على السكوت. علشان خاطر ماما مريم ومامي!
آدm!
تمارا: خافت من ملامح جمود جدها. وقالت بخــــوف. أنا هقول لحضرتك على كل حاجه. وبدأت تحكي كل حاجه تعرفها عن اللي حصل!

آدm: قاعد وبيسمع ا تمارا وفريحه ورينو. وباصص قدامه بشرود!

الساعه 6مساءا
مريم: بدهشه. متقولي يا آدm. ايه مناسبة الحفله وكل الزينه والانوار دي.
آدm: بتمثيل الهدوء. حفيدتك على وصول. وبعدين دي مش حفله كبيره يعني. ده إستقبال يليق بأحفادي.
مريم: أبتسمت وقالت. لأ بس بجد الفكره عجبتني جدا. تعيش وتفرح قلبي ديما يا أمبراطور قلبي.
آدm: أبتسم. وباس راسها وقال. وجودك جمبي أكبر حياة يا أميرتي!
مريم: بإبتسامة حب. ربنا يديمك سند. قولي بقى. أنت بعت زين فين كدا؟

آدm: مسد ع ضهرها وقال. مشوار يخص شغله ياحبيبتي. متقلقيش. قومي بقى البسي علشان ننزل لأنهم ع وصول.

في الطريق.
مراد: قولي بس يازين أبوك قالك إيه بالظبط؟
زين: هز كتفه. وقال. والله يامراد مقاليش غير. خد شنطة الهدوم دي. وروح هات أخوك وفهد وأحفادي من المطار. ويغيروا لبسهم قبل ما يدخلوا المملكه.
مراد: خبط ع خدو. وقال الله! وبص ع فهد وآدm وقال. الحج شكله عرف كل حاجه ياشباب.
زين: أنا عايز أعرف. ايه إللي مخرشم وشك أنت وهو كدا. وآدm إيه إللي حصل معاه لكل ده؟

وبعدين آرين وتالين معاكم في المطار ليه؟ لأ وكمان تيم و آريان و آركان. متقولوا في ايه يا جدعان!
مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. هتعرف كل حاجه لما نرجع ع البيت. أستر يارب.
آدm مراد: بيفكر لما جدو يعرف أنه استقال. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه أكبر!
زين: بفخر. لأ بس بجد البت آرين الله أكبر عليها. الواد تيم طلع فنان.
بس برضوا معرفتش ليه آرين وتالين كانوا معاكم في المطار،؟!

بعد شويه.
الكل وصل ومنهم جزء راح فيلا تيم وكل واحد دخل أخد شاور وغير هدومه. وخايفين من مواجهة الامبراطور.
و آريان راح ع بيته. وشرح لتمارا كل حاجه. وتمارا شافت جـ.ـر.ح آريان. وخافت جدا. لكن آريان طمنها.

أما تيم شرح كل حاجه لميرو. إللي مصدومه حرفياً. إن أختها الصغيره اتخـ.ـطـ.ـفت. وأخوها آدm اتصاب. وعيطت. لكن تيم قدر يحتويها. وبالرغم من كل إللي حصل. إلا إن ميرو جواها مبسوط وفخوره من تصرف تيم. وأنه قدر يتصرف بحكمه!
بعد شويه. الكل راح على فيلا الامبراطور! ماعدا الديزل.

زينب: البهوات وصلوا بالسلامه. لكن زينب أتصدmت من شكل آدm مراد لما شافته في الجنينه والجروح اللي في وش فهد وتيم. لكن خافت تتكلم من ملامح آدm...
مريم: نازله.
فريحه ورينو واقفين وجواهم لهفه واضحه جدآ.
آرين: دخلت الفيلا بسرعه.
رينو: شافت آرين. وضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح وقالت. آرين حبيبتي.
آرين: بفرحه جريت عليها. وقالت. مااامي. وحـ.ـضـ.ـنوا بعض بفرحه وعـ.ـيا.ط.

مريم: كشرت عينيها بعدm فهم وقالت. الله؟ هي آرين ورينو بيسلموا على بعض كأنهم ماشفوش بعض من سنه؟ مش كدا يا آدm؟
آدm: بحكمه. طبعاً ياروحي لازم تسلم عليها بالشكل ده. المفروض إن آرين فكت الشاش من شويه. يعنى كأن آرين بالظبط كانت مسافره ولسه راجعه. ولا ايه؟
مريم: بأقتناع عندك حق. بس ايه اللهم بـ.ـارك. حفيدتك زي القمر ماشاء الله.
فريحه: فتحت أيديها. وأخدت تالين في حـ.ـضـ.ـنها. بفرحه ودmـ.ـو.ع.

آدm: قبل ما مريم تتكلم. قال. تعالى نستقبل أحفادك. ونزلوا.
مراد: داخل ومش عارف هيتصرف إزاي. وخايف على زعل أبوه.
وفهم ليه إن ابوه خلاهم يغيروا لبسهم المتبهدل مكان الضـ.ـر.ب والدm اللي عليه. علشان أميرة آدm متتخضش من شكلهم.
وكل القلق من مواجهة أميرة آدm. بحفيدها آدm مراد!
رينو: مسكت وش آرين. وضحكت بسعاده وقالت. ماشاء الله زي القمر يا آرين. رجعتي زي الأول ياحبيبتى.

آرين: بفرحه. أيوه يامامي. بجد انا مبسوطه اوى.
فريحه: حـ.ـضـ.ـنت آرين. وقالت حمدالله على سلامتك ياحبيبتي.
رينو: أخدت تالين في حـ.ـضـ.ـنها. وقالت حمدالله على سلامتك ياقلب عمتك. ورفعت عينيها وشافت فهد داخل بيدور عليها. وبصت بعيد وتجاهلته تماماً.
فهد: شاف نظرتها. واستغرب جمودها. وأنها مسلمتش عليه.
آيان: شاف آرين أخيراً. وصرخ بجنون وقال. الين. الين بيبتي، وجري عليها.

آرين: شهقت بفرحه. وشالت آيان وحـ.ـضـ.ـنته بقوه وقالت. آياااان روحي روحي من جوه قلبي أنا أتكلم ياناس. كنت وحشني أوي.
آيان: ببراءة الأطفال. باس خدها. وقال بفرحه. الين بيبتي.
مريم: بفرحه. آرين نور عيني. ألف حمد لله على السلامه ياحبيبتي.
آرين: نزلت آيان. وجريت ع جدتها. وحـ.ـضـ.ـنها وحست بالأمان. وقالت بدmـ.ـو.ع. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي اوي ياماما.

مريم: طبطبت على ضهرها. وقالت. وأنتي أكتر يانور عيني. وريني وشك كدا. وطلعتها من حـ.ـضـ.ـنها. ومسكت وشها بايديها. وقالت. تبـ.ـارك الخلاق فيما خلق. اللهم بـ.ـارك سبحان الله ربنا خلق لينا الداء والدواء. رجعتي زي ماكنتي يانور عيني. ولا هشوفك زعلانه تاني. مبـ.ـارك علينا رجوعك بالسلامه ياحبيبتى.
آرين: باست على أيدها وقالت. ربنا مايحرمنيش منك ابدا يا أجمل ماما وناناه في الدنيا. وبصت لجدها. وضحكت بفرحه. وقالت بابا آدm!

آدm: فتح أيديه بإبتسامة حب. وقال. حبيبت جدها.
آرين: اترمت في حـ.ـضـ.ـنه. وغمضت عينيها.
آدm: ضمها لقلبه بحنان. ورفع عينيه بنظره غامضه لمراد وفهد.
فهد ومراد بصوا لبعض. ومتـ.ـو.ترين من جواهم.
مريم: سلمت على تالين بحب كبير.
آرين: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه. وباست على أيديه. وقالت. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي يابابا.

آدm: بص على ملامحها. وأبتسم. وباس جبينها وقال. وأنتي حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياقلب جدك. وشاور لتالين. وضمها لقلبه. وضم معاها آرين. وخدهم في حـ.ـضـ.ـنه.
والحقيقه إن آدm قلبه مش مصدق أنه شايف عليته قدامه بخير. وكان خايف ع أحفاده. ورفع عينيه على الباب ومنتظر دخول الامبراطور الصغير!
ريتال: جت وسلمت عليهم.
مراد: وقف جمب فريحه. وقال عامله ايه دلوقتى يافريحه؟!
فريحه: بزعل حقيقي وجمود. الحمدلله. وسكتت.

مراد: أستغرب أنها حتى متطمنتش عليه؟!
فهد: سلم ع مريم. عامله ايه ياحبيبتى!
مريم: اتخضت وقالت. إيه ده يا فهد يابني؟ إيه اللي ف وشك ده؟
فهد: بص ل مراد. ومحتار.
آدm: بهدوء. هو مش قالك أنه كان في التدريب؟ أكيد كل ده من التدريب. مش كدا يا فهد؟!
فهد: هز راسه بتـ.ـو.تر. أحم أيوه فعلاً ياعمي. وبص ل مريم. وقال. متخافيش علينا. إحنا كلنا بخير. وشال آيان إللي جري عليه.

مراد: سلم ع مريم. وجه يسلم على آدm. وقال. احم عامل ايه يابابا؟
آدm: بعدm إهتمام. تمام ياسيادة العقيد!
مراد: هرش في قفاه. وعرف أنها حرب صامته فوق دmاغهم.
تيم: داخل!
مريم: فتحت عينيها بزهول وقالت. تيم إيه الجـ.ـر.ح اللي ف وشك ده ياحبيبي.
تيم: بحيره. أصل!
آدm!
تيم: بلع ريقه. وبص ليهم. ومش عارف يقول مبرر لجروح وشه.
آركان: أنقذ الموقف ودخل بطريقته. قبل آدm وقال بمرح. سلاموووو عليكوووا يابشر.

رينو: قلبها دق وضحكت بسعاده. وقالت آركان؟!
مريم: ضحكت وقالت. آركان نور عيني.
تيم: نفخ براحه. وراح بسرعه وقف جمب ميرو. وحمد ربنا إن آركان دخل في الوقت المناسب.
آركان: سلم ع رينو. وكل العيله. ومريم سألته. أنت جيت امتى ياحبيبى؟

آركان: بمكر. لسه جاي حالا. قولت لنفسي إيه بقى؟ أنت هتفضل قاعد في الكليه كدا. واختك هتفك الشاش انهردا؟ لأ ماينفعش طبعآ. قومت واخد شنطتي على كتفي وجيت جري ع هنا. اومال فين البت آرين اومال؟
آرين: قالت جواها. ممثل من الدرجة الأولى. وقالت بملل. أنا أهو. وراك يا آركان!

آركان: لف ليها. ومثل الدهشه والانبهار. وقال. ينهار اسوس. إيه يابت القمر ده معقول دي أنتي؟ احلويتي أوي ماشاءالله. لأ بجد ياريتك اتحرقتي من زمان!
آرين: شهقت. وبصت ل رينو. شافتها بتضحك على آركان. وقالت بصوت وا.طـ.ـي بغـ.ـيظ. أنت مستفز.
آركان: قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها بتمثيل. وهمس ف ودنها ببرود. فاشله في كل حاجه. طيب مثلي على الأقل. ولا البعيده صفر في الذكاء.

آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت أنت بـ.ـارد جدا. وسع كدا. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه.
آركان: بيضحك عليها. وشاف آيان. وفتح أيديه ليه وقال. آيو حبيب قلبي.
آيان: جري عليه. وقال. آكان. آكان.
آركان: ضحك بفرحه. وشاله وباسه. وقال. إيه ده. أنت نطقت. ألف مبروك. أسمي آركان.
آيان: آكان.
آركان: بتريقه أكان لديك أي حسابات بنكية ههههه.
آرين: بغـ.ـيظ. دmك بـ.ـارد.
آركان: ببرود. تاخدي شوب تبلي ريقك. أنتي جايه من خـ.ـطـ.ـف وهفتانه!

رينو: خلاص بقى يا آركان!
ميرو: سلمت عليهم وبـ.ـاركت ل آرين.
فريحه: بقلب أم. آدm أبني فين؟
آدm مراد: داخل وجواه متردد. لكن قال. انا موجود يا أمي!
فريحه: فتحت عينيها بصدmه. وحطت أيدها ع قلبها!
مريم: اتصـ.ـد.مت. ورجعت لورا. وهزت راسها بعدm أستعياب.
رينو: بصت ل آدm. وشريط زكرياتها مع فهد بيتعاد تاني قدام عينيها. وعيونها متثبته ع آدm وفيها دmـ.ـو.ع متحجره. وفهد متابع ردة فعل رينو!
آدm: بص ع آدm. ومعملش أي رد فعل!

فريحه: جريت عليه برجفه وعـ.ـيا.ط. آدm أبني؟ إيه اللي جرالك. وضمته في حـ.ـضـ.ـنها.
آدm مراد: ضمها لقلبه وقال. أنا بخير اطمني يا امي. مفيش حاجه.
فريحه: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه. واتأملت ملامحه إللي اتغيرت من الجروح إللي ف وشه. وبصت ل مراد وفهد بعتاب ولوم كبير. كأنها بترمي اللوم عليهم.
آدm مراد: خلاص يا أمي والله أنا بخير.
مريم: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع متحجره. ورجعت لورا بصدmه. وقعدت بتعب مكانها...
الكل أنتبه وجري عليها بسرعه.

آدm: قعد جمبها بقلق. وقال. مريم!
مراد: بخــــوف. أمي مالك يا أمي. والله كلنا كويسين.
زين: بخــــوف. مالك يا أمي. حاسه بحاجة؟!
البنات اتخضت.
مريم: عينيها متعلقه بحفيدها ومبتردش ع حد.
آدm مراد: قرب منها. ونزل ع ركبه ونص قدامها. ومسك أيدها وباس عليها. وبصلها وقال. ماما أنا كويس جدا صدقيني!
مريم: برجفه مسكت وشه بأيديها. ودmـ.ـو.عها عرفت طريقها.

آدm مراد: حط ايدو ع أيديها وقال. والله العظيم انا كويس. حفيدك مش ضعيف للدرجادي.
مريم: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. وقالت بو.جـ.ـع. قلبي عمره ما كدب عليا أبدا. قلبي كان حاسس. روحي كانت بتتسحب مني. قلبي مكدبش عليا. وعيطت. واخدت آدm في حـ.ـضـ.ـنها.
الكل أتأثر.
آدm: عينيه على ولاده في نظرة عتاب كبيره!
آدm مراد: طلع من حـ.ـضـ.ـنها. وأبتسم وقال. طيب بما إن قلبك مابيكـ.ـدبش عليكي. المفروض يقولك إن حفيدك زي الفل.

مريم: بقلق بالغ. إيه اللي جرالك يانور عيني. إيه اللي حصل معاك.
آدm مراد: ابدا مهمه بسيطه جدا. وعدت ع خير.
مريم: هاتتكلم.
آدm: وقف بخـ.ـنـ.ـقه. خلاص يامريم. أحفادك قدامك. وآدm بخير. نحمد ربنا بقى.
مريم: هزت راسها وقالت. الحمد لله...
آدm مراد: قام. ووقف قدام جدو. وباصص في عينيه.
آدm: بصله بهدوء. وربت ع كتفه. ومتكلمش!

آركان: شاف الجو متـ.ـو.تر. وحب يغير المود. وقال. الله. إيه ياماما مريم. هو مفيش غير آدm ولا إيه؟ انط من ع السجاده يعني علشان تقلقي عليا؟
الكل أبتسم.
مريم: بحنان. كلكم في قلبي واحد يا آركان ياحبيبي. ويارب ماشوف فيك حاجه وحشه ابدا.
آركان: حبيبة قلبي. والله العظيم جعان. مفيش أكل ولا إيه؟
مريم: أبتسمت. حالا ياحبيبي. وبصت ل آدm مراد. وقالت. حاسس بتعب يانور عيني؟

آدm مراد: باس جبينها وقال. أنا زي الفل متخافيش عليا.

بعد شويه.
آريان جه مع تمارا. وبيحاول يمشي ثابت علشان ريتال ومريم وكمان جدو وزين. محدش يخاف ويقلق.
الغدا جهز. والكل اتغدا. لكن فريحه ورينو مش طبيعين أبدا. ومتجاهلين مراد وفهد. ومراد وفهد مستغربين.
أما آدm ساكت تماماً وكأنه طبيعي جدا. وده مـ.ـو.تر البعض.
وزين إللي بيحاول يفسر كل حاجه. لكن لازم حد يتكلم.
آدm: بهدوء. بقولك ايه ياروحي؟
مريم: نعم يا آدm.

آدm: إيه رأيك لو تاخدي آرين وتالين وتفرحيهم بالهدايا اللي أنتي جبتيها ليهم.
آرين: بمرح. واو بجد. ماما مريم جابت لينا هدايا.
آدm: أبتسم. طبعا ياحبيبتي. جابت ليكي ولاحفادي البنات كلهم. يلا خدي تالين واطلعوا وسيبوني مع الشباب شويه.
مراد وفهد و آدm مراد وتيم و آريان و آركان. حرفياً خافوا!
آرين: بحماس. يلا بينا ياماما. وعايزه أشوف كل الهدايا بليييززز.

مريم: ضحكت. و قامت. وقالت. وماله تعالى واختاري إللي يعجبك. تعالى أنتي كمان ياتوتا. وخدتهم وطلعوا.
آدm: رفع فنجال القهوه. وشرب. وقال بحزم. مين اللي هيتكلم!
الكل بص لبعضه. واختاروا مراد!
مراد: بتـ.ـو.تر. احم. بابا. اء. بابا هو إللي حصل!
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. إللي حصل إنك كنت في التدريب. ورينو وفريحه مع أحفادي في المستشفى. وبص لتيم وقال. والدكتور زوهير ياترى بعت العلاج يادكتور تيم؟
تيم: ، أحتار ومش عارف يرد!

آدm: لاريان. وأنت ياحفيدي. المفروض إنك تكون في الشركة. ياترى إيه سبب إنك متروحش!
آريان: بلع ريقه وبص ل آدm مراد!
آدm: بص ليهم كلهم وقال. إيه السكون ده؟ واضح إن الموضوع كبير!
فهد: شاف حيرة الكل. وقال. مع احترامنا كلنا ليك ياعمي. لكن حصل مشكله كبيره. بس والله وقتها خــــوفنا ع الكل. وإن حد ممكن يجراله حاجه لاقدر الله.

زين: حس بمراد. وقال. أنا آسف لتدخلي ياحج. أنا طبعاً مش فاهم حاجه. لكن لو نسمع منهم هنفهم كلنا.
مراد: اتشجع. وقال. وحضرتك ديما بتعملنا. إننا نكون قد المسؤولية.
تيم: بحرج. أنا آسف يا بابا. بس حبيت أكون ولو جزء بسيط من شخصية حضرتك.
آريان: صدقنا مش معنى إننا خبينا حاجه زي دي. يبقى مش مهتمين. بالعكس إحنا يهمنا سلامة حضرتك قبل أي حاجه.

آركان: آسف ممكن أتكلم وأقول. خلاص بقى يا بابا المسامح كريم. والله غرضنا كلنا حماية العيله.
آدm!
زين: بص لابوه. وبص للشباب. وهمس. اخلصوا اتكلموا.
آدm مراد: بثبات. آرين وتالين اتخـ.ـطـ.ـفوا أمبـ.ـارح الصبح من المستشفى. من خلال مافيا منظمة إيطالية. وده بيرجع لمامورية قديمه من شغل بابا وخالى فهد.
زين: فتح عينيه بصدmه. وهمس إيه؟ اتخـ.ـطـ.ـفوا؟
فهد: بتنهيدة. مأمورية جيسيكا إللي بسببها دخلت أنا في غيبوبه ومراد اتصاب.

مراد: وطبعاً حضرتك عارف. إننا ف الوقت ده مكنش فينا عقل نفكر.
كان كل تفكيرنا إزاي نرجع بناتنا. ولو أمي عرفت بحاجه زي دي. مش هتتحمل. وكمان ماما رنا. وعمي طارق وخصوصاً أنه بيعاني من الضغط. وحاجه زي دي لو اتعرفت. كنا هنواجه مشاكل أكبر.
زين: طيب كل ده حلو اوى. لكن ياجماعه عايزين نعرف إيه اللي حصل بالظبط. وازاي اتخـ.ـطـ.ـفوا؟ وانتوا كنتوا فين؟

فهد: لحظه واحده ياجماعه. قبل أي حاجه. ع فكره. جيسيكا حاكتلي على كل حاجه! وهي السبب في انفجار العربيات وشقتي وشقة مراد. وبص ل آدm وكمل. وهي السبب في اللي حصل لعمي آدm.
زين: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ يابـ.ـنت. ال!
فهد: ومش بس كدا. هي اللي بعتت الكارت اللي عليه حروف علشان تخلي تفكيرنا يتشتت. لكن هي قالت حاجه مهمه جدا. وعايز اجابه من زين!

زين: كشر عينيه وقال بإستفهام. اجابه مني أنا؟ خير يا فهد. أنا لاعرفها ولا تعرفني.
فهد: بص ل زين وقال. أنت من كام شهر أضـ.ـر.ب عليك نار وانت رايح ع الشغل؟
الكل فتح عينيه بدهشه. و آريان متصدmش لأنه عارف.
فهد: أتكلم يازين! حصل الكلام ده؟
زين: بتنهيده. حصل يافهد. حصل. لكن ربنا ستر. وا...
مراد: قاطعه وقال بجديه. ولما هو حصل مقولتليش ليه؟

زين: يامراد والله الموضوع مكنش مستاهل. أنا هقولك اللي حصل. انا كنت في العربيه انا و آريان ورايحين ع الشركه. وأنا الحمدلله مأمن نفسي كويس بالحرس ده غير ستر ربنا أولا. وبعدها حصل ضـ.ـر.ب نار. والحرس اتصرفوا. وضـ.ـر.بوا عليهم وخافوا وهربوا. وانا قولت لاريان مـ.ـيـ.ـتكلمش ولا يقول لحد. وزودت الحراسه. وكله تمام. الحمدلله.

فهد: بتفهم. تمام الحمد لله ياجماعه. إن الكل دلوقتي بخير. وهي غارت في داهيه وخلاص كدا الشر انتهى ومفيش اي قلق.
مراد وفهد شافوا آدm قاعد ساكت. وبدأوا يحكوا كل حاجه.
تيم شرح بالتفصيل كل حاجه عملها والتصرف إللي اتصرفوا وأنه طلب مساعدة ونصيحة من أبوه.
وللأسف رينو وفريحه واقفين ع السلم وسمعوا كل القصه. والخطر الحقيقي اللي واجهته العيله.

مراد: بيتكلم ورفع عينيه بالصدفه. وشاف فريحه وهي واقفه وعلامـ.ـا.ت الصدmه ع وشها. وجريت ع اوضتها.
فهد: أنتبه وبص لفوق. وشاف نظرة غـــضــــب كبيره من رينو ومسكت أيد آيان. ونزلت قدام عينيه وخرجت من باب الفيلا على شقتها! وبص ل مراد. ومراد هز راسه أنها هتعدي.
وآريان و آركان بيحكوا كل حاجه. وكل موقف وتصرف وإحساس حاسوه.

لكن آدm مراد ساكت تماماً. وافتكر وقت رفض المأمورية ومضى الاستقالة. ومن جواه زعلان لأنه بيحب شغله جداً. لكن وجود ضيه بخير بيمحى أي زعل. ويهون أي ابتلاء.
آدm: داخلياً بيسمعهم بكل تركيز. لكن ظاهريا. كأنه عادي. وعيونه ع كل حفيد شويه. وسمع كل الحكايه.

تيم: انا كنت مرعوب حرفياً. حسيت لو متصرفتش مكنتش هقدر اسامح نفسي. طيب لو وقفت متكتف كدا؟
فين كلام حضرتك وقتها عن المسؤولية. فين الجدر اللي لازم ناخد منه أكتر من فرع علشان يكون جدر أقوى وأعمق. صدقني يابابا لو مكناش اتحدنا. كان تعب السنين في تربيتك لينا راح ع الفاضي.

آريان: وقتها حسيت اني مسلوب ومش قادر استوعب فكرة الخـ.ـطـ.ـف. وخصوصاً إن اخواتي في بلد تانيه. كان لازم وقتها أخد دافعه من تيم. علشان افوق. ولو تيم مكنش أتصرف بالشكل ده. كان ممكن يحصل الأسؤ.
مراد: أحفادك أثبتوا أنهم رجـ.ـا.لة بجد. تعبك في زرعة السنين اللي فاتت حضرتك حصدتها انهردا.
فهد: الفضل كله يرجع لاحفادك. لأنهم اتصرفوا بذكاء وحكمه.

آدm مراد: أخيراً أتكلم وقال. و آركان ليه دور كبير جدا. آركان هو إللي أنقذ بابا. وأنقذ آرين.
آركان: بتنهيدة راحه. ديما كنت بحس بالتقصير لأن وقت احتياج عيلتي ليا. مبكنش موجود. لكن دلوقتي على قد ما أنا زعلان. ع قد ما أنا مبسوط إني قدرت أثبت نفسي واحمي اختي. وكله ده بفضل الله وثقة الكل فيا. وخصوصاً بابا.
فهد بص لمراد بامتنان. لأنه هو إللي صمم ع آركان.

زين: بيسمع ومدهوش. ورغم قلقه على ابنه. لكن حس بالفخر. ان آريان قدر يحمي عيلته.
آدm!
الكل اتـ.ـو.تر من صمت الامبراطور. وياترى لسه مضايق ولا ساكت ليه؟ هل زعلان مننا. ولا بيفكر في ايه؟ وكانت شبيها بالحرب الصامته.
وبعد لحظات.
آدm: قام وقف. وبعد منه الكل قام وقف.
آدm: خطى كام خطوه. ووقف قدام تيم و آدm و آريان و آركان. وبص ليهم كتير!
تيم: بلع ريقه وبص ل آريان. و آركان واقف بيفكر وقلقان.

أما آدm مراد. باصص عينين جدو. وكأنه قرأ اللي فيها.
آدm: أخيراً أبتسم. وربت ع كتف تيم وقال. انهاردة بس. حصدت ثمرة تعبي فيكوا. انهردا بس صدقت نفسي لما قولت إنك ياتيم تشبهني في جزء كبير وأهم جزء مني وهو العقل والحكمة.
وربت ع كتف آريان. وقال بابتسامة. إنك تحمي آرين وتاخد الرصاصة مكانها. ده أشجع موقف حصل. أنت ضحيت بنفسك وأنت عارف إنك ممكن تتأذي لدرجة المـ.ـو.ت. لكن أنت مخــــوفتش من المـ.ـو.ت ووقفت قدامه بقلب مـ.ـيـ.ـت.

ومسك كتف آركان وقال. أما أنت بقى ياحفيدي الصغير. قلبك من حديد متهابش من الخطر. دخلت قصر مليان متفجرات ومخــــوفتش من أنه ينفجر في أي لحظه. وانقذت خالك ونطتيت من على الجسر رغم إن المسافه بينه وبين البحر كبيره. لكن ركنت روحك على جمب مقابل تنقذ أختك وتؤامك.
وبص ل آدm مراد. وأبتسم بحب كبير. وقال. أما أنت بقى ياحفيدي الغالي. ماشي زي الديزل تحرق ومتبصش وراك. قدرت تحمي العيله كلها. ولما توعد؟ تنفذ وعدك.

وقال ل زين. فاكر يازين يابني. لما سألتني مين واخد صفاتي من أحفادي.
زين: أيوه ياحج. وقولتلي تيم و آدm.
آدm: بابتسامة فخر. فعلاً تيم وارث الثبات الانفعالي ولو جواه حرب مايبانش عليه.
أما آدm ده بحره عميق. عامل زي البحر ماشي مع الموجه. هادي. لكن لو جت عاصفه ودوامه بيدmر كل حاجه حواليه.
آدm واخد منى العقل والتفكير. ومن ابوه الجراه ومبيخفش من حد مهما كان مين.
ومن جدو طارق الغـــضــــب. ومن فهد القوه.

وكمل بفخر أكبر. واحفادي كلهم وارثين الحب والمودة. مفيش فرق بين واحد والتاني. الغيره مالهاش مكان بينا. آرين مرات آدm. وأخت الكل زي فريحه مرات مراد وأخت الكل.
مفيش في العيله حاجه إسمها اشمعنا ده. لأن الكل سواسية. وأنت إللي بتبني ترتيبك ومكانتك حسب تصرفاتك وأخلاقك.
يا أحفاد العدوي. أنا ديما فخور بيكم. لكن انهرده أنا راسي مرفوعه جدا بيكم. أنا فعلاً حصدت ثمرة تعبي فيكوا انهردا!

وفتح أيديه بسعاده. وضم أحفاده في حـ.ـضـ.ـنه. لكن الديزل واقف مكانه.
مراد وفهد اتنفسوا الصعداء أخيراً اهم حاجه إن الامبراطور مايكونش مضايق وتفهم خطورة الموقف. لكن بصوا لأدm مراد!
تيم كان مبسوط جدا و آريان اتحمس من كلام جدو. و آركان كان أكتر من فرحان. لكن استغربوا إن آدm مراد مجاش لحـ.ـضـ.ـن جدو.
آدm: بص لحفيده. وقال. إيه ياحفيدي الغالي. عايز تقول إيه؟

آدm مراد: بثبات انفعالي. أنا آسف يابابا. لكن في حاجه حصلت ومحدش يعرفها!
الكل أنتبه. خير يا آدm.
آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. أنا قدmت استقالتي وسبت شغلي!
آدm: بص ل آدm بدهشه.
تيم: بصدmه. ليه يا آدm. أنت بتحب شغلك جدآ!
آدm مراد: قبض ع أيدو ومردش.
مراد: قام وقف وجه قدامهم. وقال. آدm قدm استقالته ومضى عليها كمان.
آدm مراد: بص لابوه بدهشه. لكن اتوقع إن المدير قاله.
مراد: حكى اللي حصل بينه وبين المدير بخصوص آدm إبنه.

آدm: بتفهم. وده أمر طبيعي بالنسبة لطبع حفيدي. لأن الموقف كان وليد اللحظة وقتها. المهم مفيش مشكله. ممكن فارس بصفته سفير يتدخل في الأمر.
آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. لأ مش هرجع تاني. أنا مغلطش. المفروض كان التمس ليا العذر. المفروض أنه عارف مين هو آدm وبيحب شغله قد ايه. أنا خلاص مش راجع المخابرات تاني!
الكل بص لبعض بصدmه.

مراد: طلع ورقه من جيبه. وفتحها قدام آدm. وقال المدير معذور يا آدm لأنك مقدmتش مبرر لتصرفك. ولما عرف. سلملي الاستقالة بنفسه. وطلب مني إني اسلمهالك وتقطعها بنفسك. لأنه من الصعب الإستغناء عنك!
آدm مراد: باصص على الاستقالة. ومردش.
فهد: بتفهم طيب أظن كل حاجه دلوقتي اتحلت.
مراد: أمسك يا آدm قطعها بنفسك. ولا اقطعها أنا.
آدm مراد!

مراد: أنت لسه هتفكر. أنا هقطعها. وقطع الاستقالة. وقال. ع فكره المدير متابع كل حاجه ومعتبرها تكملة مهمة جيسيكا. يعني فيها مكافئه ماليه ليك وللواد آركان.
آركان: بهزار. اوبا بقى. يعني هنتريش! ارتاحنا من جيسيكا وكمان هنقبض. دي كدا جبرت!
الكل ضحك. وبعد كده قعدوا يتكلموا عن المهمه ومبسوطين.

زينب: دخلت عليهم. وحطت صنية كبيره فيها فواكه. وقالت اتفضلوا يابهوات. روموا عضمكوا بعد رجوعكم بالسلامه من الحرب. بس لامؤخذا في السؤال. هو مين اللي كسب انتوا ولا إسرائيل؟
الكل ضحك على زينب.
مراد: حرب مين يازينب. وايه اللي دخل إسرائيل في الحوار.
زينب: هيييييه. يوه. اني سمعت من شوية أنكم خلصتوا على فريسكا وشارون ولا إني سمعت غلط.

آركان: هههههههههههه فريسكا هههه أقسم بالله ياداده انتي زي الفل استمري بقى على كدا.
والكل ضحك. ومريم نزلت مع البنات. وقعدوا مع بعض. وآدm كان حاسس بالفخر والاعتزاز من عائلته.
وبعد فتره كل واحد استأذن وطلع ع جناحه. وفهد راح على شقته.

في جناح مراد.
مراد: بجدية. جرالك ايه يا فريحه. أنا بكلمك من بدري وانتي بتردي بالعافيه. في إيه بالظبط؟
فريحه: لأول مرة تتكلم بالطريقه دي. وقالت بو.جـ.ـع ممزوج بغـــضــــب.
في اني تعبت. تعبت مبقتش قادره استحمل أكتر من كدا يامراد.
مراد. : بصوت جهوري. تعبني من ايه يافريحه هانم. إيه اللي تاعب سيادتك أوي كدا يخليكي تتجاهليني.
فريحه: بدmـ.ـو.ع. انا مش بتجاهلك يامراد. بس أنا اتهديت بمعني الكلمة. أنت لازم تشوفلك حل.

مراد: مسح وشه بأيديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. حل لايه يافريحه. أفهم منك وبعدين نشوف حل.
فريحه: لفت ضهرها ليه وقالت برجفه. حل في الوضع إللي انا عايشه فيه ده. أنت لازم تسيب شغلك يامراد.
مراد: بتعجب. نعم؟! ايه؟! سمعيني تاني كدا قولتي إيه؟
فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت. قولت إن كفايه كده. انا مبقتش قادرة اعيش في حرق الأعصاب دي. حـ.ـر.ام عليك يامراد. حـ.ـر.ام بجد.

مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وبيمتص غـــضــــبه. وقال. حـ.ـر.ام؟ اه. طيب يافريحه. أنا مش هسيب شغلي وحسك عينك اسمع منك الهبل اللي انتي بتقوليه ده فاهمه ولا لأ؟
فريحه: ثارت وقالت لااااء. لااااء مش فاهمه يامراد. وأنت كمان مش فاهم. ولا حاسس بحاجه.
أنا مش جبل عشان اتحمل كل ده.
اي واحده بيبقى جوزها ف مجالك بتعيش في قلق وخــــوف.

لكن انا. جوزي واخويا وابني. أغلا ناس عندي عايشين في خطر وانا بواجهه معاكم واكتر. انا عايشه في رعـ.ـب رهيب. كل حياتي على الإنتظار. وانتظار ممـ.ـيـ.ـت.
وكل مرة أقول ياتري ياهل ترى. قلبي ده مابيستريحش غير لما بشوفكم قدام عينيا. ودلوقتي ايه اللي حصل؟

ها مترد عليا إيه اللي حصل؟ بـ.ـنتي اتخـ.ـطـ.ـفت؟ بـ.ـنتي شافت المـ.ـو.ت بعينيها. حتة عيله 16 سنه تشوف المـ.ـو.ت وتعيش الرعـ.ـب وتخلي قلبي مفطور عليها وعلشان ايه كل ده؟ علشان اعداء شغلك؟ لاااء لحد كدا وكفايه.
مراد: ربع أيديه وقال. بصي أنا تعبان ومنمتش من أمبـ.ـارح. لكن هرد عليكي واقولك.

لو كل واحد فكر زيك كدا. مش هيبقى ف امان في البلد يافريحه. ومحدش أشتغل ولا فكر يحمي نفسه. لو كل واحد فكر يبص لنفسه ومبصش لغيرو كانت الدنيا اتحولت لغابه أكتر من كدا وخربت.
فريحه: قعدت مكانها في الأرض بقلة حيلة. وعيطت بو.جـ.ـع.
مراد: نفخ بتعب. وقومها. وقال. تعالى اقعدي هنا. في ايه بس يافريحه. مالك. استهدي بالله ياحبيبتي.

فريحه: حطت وشها بين ايديها وعيطت وقالت. أنت مش حاسس بحاجه يامراد. أنا نفسي ارتاح بقى. انا تعبت. والله العظيم تعبت.
أكتر من 25 سنه عايشه فيهم رعـ.ـب وخــــوف عليك. من حقي اخاف. أنا عمري ما طلبت منك تسيب شغلك. لحد اللي حصل لبـ.ـنتي ده، وكفايه و.جـ.ـع قلبي على ابني. اكتر من مرة أنت تتصاب وفهد وترجعوا بين الحياة والمـ.ـو.ت. ودلوقتي ابني؟ أنا مش هقدر أتحمل. اكتر من كدا.

مراد: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه وربت ع ضهرها وقال. بـ.ـنتك بخير يافريحه والحمدلله.
فريحه: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وبصت ف عينيه وقالت. بـ.ـنتي دلوقتي بخير. يعالم بكره ايه إللي ممكن يحصل؟ انا مش هرجع في قراري يامراد. لازم تسيب شغلك.
مراد: زعق. يبقى اتهبلتي يافريحه. قومي نامي بقى علشان انتي اللي مش حاسه بحاجه انا تعبان ومخـ.ـنـ.ـوق.
وعايزك لما تصحي ترجعي فريحه الحلوه كدا. مش ناقصه نكد الله يكرمك الواحد ع اخرو. تصبحي ع خير.

وسابها وراح مكانه ع السرير وشـ.ـد الغطا بنرفزه.
أما فريحه. باصه قدامها ودmـ.ـو.عها نازله بصمت.
وبتفكر في خطوة أمان تغير حياتها.

عند فهد.
رينو: بجمود. انا قولت اللي عندي يافهد. ومعنديش كلام تاني.
فهد: صاكك ع أسنانه وماسك نفسه بالعافيه. وقال. اعقلي يا لارين. شغل إيه اللي أنتي عايزاني اسيبه ده؟ ده جنان رسمي. أنتي عارفه أنا بحب شغلي قد ايه؟
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بسخريه. وقالت. واو بتحب شغلك. أكتر من بيتك وبـ.ـنتك اللي واجهت المـ.ـو.ت يافهد؟

فهد: فقد السيطره. وقال لارييين. انا بجد مش عايز جنان. أنتي عارفه إن مفيش حاجه أهم من بيتي وبـ.ـنتي آرين بالذات. انتي فاهمه ولا لأ؟ وبعدين هو اي مشكله نسيب شغلنا؟
رينو: بعـ.ـيا.ط مكتوم. شاورت ع قلبه ومناطق في جـ.ـسمه وقالت بو.جـ.ـع. هنا مكان رصاصة. وهنا ضـ.ـر.بة سكينة. وهنا طلقة غدر. وهنا طلقتين اتسببوا في غيبوبه. وهنا جـ.ـر.ح ساب أثر. وهنا وهنا.

وزعقت أنت إيه بجد. مش حاسس بحجم الو.جـ.ـع اللي جوايا لييييه؟ انت واخويا ولسه و.جـ.ـع قلبي على ابني وخـ.ـطـ.ـف بـ.ـنتي.
ومسكت فهد من قميصه بقوه. وقالت بغـــضــــب. نسيت إني اتخـ.ـطـ.ـفت قبل كده؟ إن كنت انت نسيت ف أنا لأ. أنا كل ما افتكر اليوم ده بحس إني بتنفس بالعافيه. أنا عشت خــــوف ورعـ.ـب رغم أني كنت جمبك.
لكن بـ.ـنتك اتخـ.ـطـ.ـفت من مافيا. لا ليهم مله ولا دين. ولا يعرفوا يعني ايه رحمه.
بـ.ـنتك عاشت يوم مش هتقدر تنساه طول حياتها.

وآخر حاجه هقولهالك يافهد. يا أنا وبيتك يالشغل!
فهد: غمض عينيه وقابض ع أيديه. ومردش عليها. ونزل أيديها. وبص ف عينيها وقال. النقاش منتهي يالارين. انتي أعصابك تعبانه. ولازم ترتاحي. تصبحي ع خير.

تاني يوم.
مراد: نازل ع السلم. وبينادي. ع زينب.
زينب: جت بسرعه. وقالت بغـ.ـيظ. نعم ياسي مراد بية؟
مراد: كشر عينيه وقال. يسي مراد بيه؟ اه ومالو. وكمل بتريقه قوليلي بقى. ست فريحه هانم فين؟!
زينب: عوجت بوقها وقالت. يعني أنت مش عارف؟!
مراد: بنفاذ صبر. لأ يازينب. ولو عارف هسأل حضرتك ليه؟ اخلصي اتكلمي فريحه فين؟!
زينب: اتخضت. وقالت بتـ.ـو.تر. ست. ست الدكتوره فريحه. سابت البيت!

مراد: كشر عينيه وقال نعم؟ سابت بيت مين؟ ده إللي هو إزاي يعني؟ راحت العياده؟
زينب: هزت راسها وقالت. لأ لأ يسي مراد. سابت البيت وطفشت منك. قصدي يعني!
مراد: زعق مـ.ـا.تتكلمي يازينب راحت فين؟ وشوفتيها امتى؟
زينب: اتخضت وقالت. حاضر. هتكلم أهو. شوفتها نازله ومعاها شنطة السفر الكبيره. ونازله ياكبد أمها دmعتها على خدها. وجريت عليها وقولتلها رايحه فين يا ست الدكتوره.

قالت لو سمحتي يازينب مش عايزه اتكلم مع حد. وخرجت.
مراد: بص قدامه. وهز راسه وقال. هي وصلت لكدا يافريحه؟ مااااشي. وبصلها وقال بنرفزه بابا فين؟
زينب: بخــــوف. شاورت في المكتب.
مراد: اتحرك بنرفزه. وخبط ودخل. وقال صباح الخير يا بابا.
آدm: أبتسم أهلا صباح الخير يامراد. خير وشك عابس ليه؟
مراد: بغـــضــــب مكبت قال. ابدا ولا عابس ولا حاجه. بس هي فريحه خرجت. قالتلك حاجه قبل ما تخرج؟

آدm: بهدوء. ايوه طبعاً. هي كان واضح أنها تعبانه شويه. و استاذنتي أنها محتاجه تغير جو. وطلبت مني إني أقدر موقفها. ومسالهاش عن السبب.
أنا احترمت رغبتها. وقولت وماله مفيش اي مشكله. اكيد مضغوطه من الفتره الاخيره.
مراد: صك ع أسنانه وقال. طيب مصحتنيش ليه يابابا؟
آدm: بتعجب. وأنا ايه إللي عرفني يابني إنك لسه نايم؟ عموماً حصل خير هي يعني هتروح عند حد غريب.

مراد: اتنفس غـ.ـيظ. وخرج مضايق. وبيتصل عليها لكن فونها معلق. وقال بعصبية. وكمان قافله موبايلك؟ وحياة أمك لاوريكي يابـ.ـنت كوم الشكاير!
واتصل ع رنا. وردت بابتسامة.
رنا: صباح السعاده على أبني حبيبي.
مراد: قال جواه. رنا صوتها عادي. يبقى أكيد فريحه مقالتش أي حاجه. بس الشنطه؟ معقول تكون سابتها في العربيه.
رنا: كشرت عينيها وقالت. الو. مراد ياحبيبى أنت سامعني؟

مرا. : نفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. ايوه سامعك يارانوش. انتي عامله ايه؟
رنا: الحمد لله بخير. المهم انت وفريحه أخبـ.ـارها إيه؟
مراد: كشر عينيه وهمس فريحه؟ وقال. إحنا بخير الحمدلله. وطاروق عامل ايه؟
رنا: بضحكه. أهو قاعدين في وش بعض. رودي نزلت ع العياده. وچواد رايح عند مصطفى وچود.
طارق: بصوت عالى مـ.ـا.تجيب مراتك والعيال وتعالوا اتغدوا معانا ياض يامراد.

مراد: بحيره. فريحه مش هناك. يبقى أكيد عند زفت فهد. وحياة أمك ماشي يافريحه. دانا هنفخك.
رنا: الله؟ إيه يامراد انت بتسرح ولا ده عيب شبكه؟
مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. معلش يارانوش أصلي لسه صاحي ومش مركز. وقولت أصبح عليكي. وقريب هنجيلك ياطاروق.
رنا: إن شاء الله ياحبيبى. سلامي لفريحه ولمريم وكل العيله. مع السلامه ياحبيبي.

مراد: مع السلامه. وقفل. وصك على أسنانه بغـــضــــب العالم وقال. حسابك معايا يافريحه انا هعرفك إزاي تسيبي بيتك. لأ وكمان من غير ما أعرف!

عند فهد.
فهد فتح عينيه. وملقاش رينو جمبه. وقام. وفتح الدولاب يطلع تيشيرت. لكن أنتبه. وملقاش هدوم لارين. وكشر عينيه بعدm فهم!
وخرج من الأوضه بسرعه. وشاف آرين قاعده زعلانه. وقامت وقفت وقالت بعـ.ـيا.ط. مامي سابت البيت يابابي!
فهد: بصدmه. سابت البيت؟ سابت البيت إزاي؟

آرين: بدmـ.ـو.ع. أخدت آيان وشنطة هدومها. ولما سألتها. قالت مش عايزه تتكلم مع حد. وقالت كمان ياريت محدش يتواصل معاها. عااااااا. هو إيه اللي حصل يابابي علشان مامي تسيب البيت. دي أول مرة تحصل.
فهد: قبض ع ايديه بغـــضــــب واضح. وساب آرين. ودخل يلبس بسرعه. علشان ينزل يشوف إزاي تسيب بيتها...

فيلا تيم عزيز.
تيم نايم. وميرو دخلت عليه وشايله جنى. وقربت من تيم بشويش. ونيمت جنى ع دراع تيم. وجريت استخبت ورا السِتاره تراقبهم بحماس.
جنى: بتحرك أيديها ورجليها
تيم: حس بحركه جمبه. وفتح عينيه. وأبتسم بسعاده. وقال. أهلا أهلا بروح قلبي. صباح الورد والفل والياسمين وكل حاجه حلوه.
واتعدل وبص حواليه. وشاف رجل ميرو من تحت السِتاره. ورفع حاجبه بمكر وقال. أممم تمام.

وبص ل جنى. وقال. أحلا صباح بجد ياروح قلبي. لما افتح عينيا على الجمال ده. أنا كل يوم عايز افتح عيوني الاقيكي جمبي.
ميرو: عوجت بوقها. ونفخت وقالت جواها. بقى كدا ياتيم باشا؟ حتى مسألتش عليا. أوكي مااااشي.
تيم: بمكر. تعالي في حـ.ـضـ.ـني ياقلب بابي. وشالها. وقال ت عـ.ـر.في يا چينو أنا واخد انهردا أجازه علشانك ياروحي. عايز أقضي اليوم كله معاكي.

إيه بتقولي إيه ياجنى؟ نبعت مامي عند بابا آدm. أممم. مفيش مشكله ياروحي. هي أكيد دلوقتي هناك. بتعمل القهوة الخضرا ليه.
إيه بتقولي إيه؟ اتصل عليها واقولها خليكي هناك وارجعي آخر اليوم؟
ميرو: ربعت أيديها بزعل. واتغاظت.
تيم: بمكر. لأ لأ ياچينو. آخر اليوم ايه بس؟
ميرو: أبتسمت وقالت. أممم مش هاهون عليه تيمو حبيبي.

تيم ؛ كمل وقال. إحنا نقولها تقعد يومين تلاته. ونقعد انا وانتي لوحدنا. واجبلك كل حاجه حلوه ايه رأيك؟
ميرو: شهقت وحطت ايدها ع بوقها وقالت. إيه؟ يومين تلاته؟ بقى كدا ياتيم بتستغنى عني؟ واتخضت.
تيم ؛ شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقال. بتعملي ايه عندك يادكتوره؟
ميرو: اتـ.ـو.ترت. وبعدين بصتله بغـ.ـيظ. وقالتله مبعملش حاجه. بعد إذنك أنا رايحه عند جدو. وجت تمشي.
تيم: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه أكتر. وقال. ع فكره أنا شايفك من بدري.

ميرو: أممم يسلام ياخويا.
تيم: اه والله هكدب ليه؟
ميرو: بزعل طفولي. انا هسيبك يومين تلاته. وانت بقى أقعد مع حبيبتك برحتك.
تيم: همس ف ودنها. بتغيري من بـ.ـنتك ياروحي.
ميرو: انا مبغرش من حد. هو انا عقلي صغير.
تيم: لأ بس انا حاسس إنك زعلانه. ولازم اصالحك.
ميرو: تنحت. وقالت. لا لا مش زعلانه. وجريت من قدامه. وخرجت من الأوضه.
تيم: ضحك وجري وراها.
ميرو ؛ بتجري ونازله من على السلم وبتضحك.

تيم: نازل وراها وبيضحك. وقال. تعالى هنا مش هسيبك. وبيضحكوا.
جرس الباب رن.
ميرو: وقفت بضحكه. وبتنظم أنفاسها. وقالت شوف مين بيخبط دلوقتي.
تيم: خـ.ـطـ.ـف بوسه من خدها وقال. هشوف مين وهرجع اصالحك. وغمزلها.
ميرو: ضحكت بسعاده وعينيها على الباب.
تيم ؛ فتح الباب. وكشر عينيه بعدm فهم وقال. ماما فريحه؟ وشاف جمبها شنطه سفر كبيره.
فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت. ينفع ادخل ولا أروح عند بابي؟

تيم ؛ بدهشه. ياخبر. اتفضلي ياحبيبتى. تعالى. بس ايه الشنطه دي انتوا مسافرين ولا ايه؟
ميرو: جريت ع فريحه بقلق. مامي حضرتك بتعيطي؟ في ايه يامامي؟
فريحه: قعدت في الليفنج. وعيطت.
تيم: تقريباً فهم، وغمز لمريم. اعملي كوباية عصير بسرعه يامريم لماما لو سمحتي.
ميرو: جريت. وسمعت الحوار من فريحه لتيم.
تيم: طيب أهدي ياحبيبتى. وكل حاجه هتتحل إن شاء الله.
ميرو: جابت العصير بسرعه. أتفضلي يامامي اشربي واهدي ياحبيبتى!

جرس الباب رن.
فريحه: شهقت بخــــوف. وقال لو مراد مش هيسكت.
تيم: اهدي ومتخافيش من حاجه. واتفضلي اطلعي فوق انتي.
فريحه: قامت وطلعت فوق بسرعه. وقلبها خايف من عصبية مراد.
تيم: فتح الباب وتنح. رينو! وشاف شنطة الهدوم. وقال بهمس أنتي كمان؟
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت. ينفع ادخل ولا أروح عند بابي؟
تيم ؛ بدهشه. ياخبر. اتفضلي ياحبيبتى. تعالى. بس ايه الشنطه دي انتوا مسافرين ولا ايه؟

ميرو: جريت ع عمتها بقلق. وقالت. عمتو حضرتك بتعيطي؟ في ايه ياعمتو؟
رينو: دخلت وبتعيط.
تيم: شال الشنطه ودخل بيها. وميرو شالت آيان.
رينو: بحـ.ـز.ن. أنا سبت البيت. ولاني مش هقدر أواجه مامي وبابي لقيت اكتر مكان مناسب أكون هنا. لمدة يومين بس لحد ما اروح شقتي التانيه. وا...
تيم: قاطعها بحده. بس يارينو ايه اللي انتي بتقوليه ده؟ ده بيتك قبل مني. وبعدين انتى تقعدي لآخر العمر. بس ممكن تفهميني إيه اللي حصل؟

ميرو: بدmـ.ـو.ع. هو في ايه بالظبط. مامي وعمتو يسيبوا البيت في يوم واحد؟
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها واستغربت. وقالت فريحه سابت البيت هي كمان؟
فريحه: نزلت وقعدت جمب رينو.
تيم: جاب عصير لرينو و آيان. وميرو طلعت جابت جنى.
آيان: بفرحه. جنى بيبتي. وبيلاعبها.
فريحه ورينو حكوا كل حاجه لبعض ولتيم وميرو.

رينو: بجدية. أنا خلاص تعبت ومش قادره استحمل أكتر من كدا. هو خدm أكتر من 25 سنه. وِسنهُ بيكبر. أظن كفايه أوي كدا. إحنا خايفين عليهم وع ولادنا.
فريحه: بحـ.ـز.ن. عندك حق. لكن هما مش شايفين غير أننا بنمشي رأينا عليهم. مش قادرين يشوفوا إن ده حب وخــــوف عليهم. وبعدين هنستنى إيه تاني؟
تيم: قال بصراحه ياجماعه. أنا شايف أنكم استعجلتوا في طلب كبير زي ده!

فريحه: بو.جـ.ـع لأ ياتيم. إحنا اتأخرنا اوي. أنا عمري كله عشتو بين خــــوف وقلق. أنت مبتقاش عارف قلبي ده بيمـ.ـو.ت كل مهمه لمراد. ولما يرجع مصاب. جـ.ـر.حه بيكوي قلبي. بس مراد مش عارفه ليه المرادي مقدرش يفهمني.
رينو: بصت لتيم وقالت. فهد شايف إني بفرض رأيي عليه. وإن لو كل الناس فكرت زيي الدنيا هتتخرب.

فهد مش قادر يستوعب أنه هو واخويا وابن أخويا وأبني بيواجهه الخطر. أربعه حياتهم ع كف عفريت زي ما بيقولوا. ومش عايزين مننا أننا نمل ولا نشتكي. وبعدين أحنا بنقول فهد وأبيه مراد اللي يسيبوا الشغل. مقولناش آدm و آركان كمان! إحنا مش انانيين للدرجادي. بس خـ.ـطـ.ـف آرين وتالين. هو القشه إللي قطمت ظهر البعير. مبقاش عندي طاقه إني اتحمل كل ده. وفريحه زيي بالظبط ويمكن أكتر كمان. كدا ظلم لينا. ولو فريحه هتسكت. أنا مش هسكت!
في إيطاليا.
في جناح سفيان.
سفيان: واقف قدام المرايا بيسرح شعرو.
بـ.ـاري: بتخبط.
سفيان: Enter (أُدخل)
بـ.ـاري: دخلت وقالت. Good morning سفيان.
سفيان: بابتسامه. صباح الخير ياحبيبتي.
بـ.ـاري: بتذمر. بابي ومامي منتظرينك تحت ع الفطار.
سفيان: بتكشيره. طيب ممكن اعرف مالك مكشره ليه ع الصبح؟
بـ.ـاري: بغـ.ـيظ. وأنت يعني يهمك أختك مضايقه ولا لأ؟ حضرتك مش فاضي. طول اليوم امبـ.ـارح بره البيت. وراجع نص الليل. ولا حتى سألت عليا.

سفيان: أبتسم. وقال. يامـ.ـجـ.ـنو.نه افصلي شويه. هو انا يعني اتأخرت بمزاحي؟ غـ.ـصـ.ـب عني. ولما رجعت سألت ماما عليكي وكنتي نايمه. وانهردا هعوضك عن كل حاجه ها مبسوطه؟
بـ.ـاري: ربعت أيديها بزعل وقالت. لأ مش مبسوطه. أنا عايزه اعرف كنت فين كل ده؟ مامي قالت إن كاسبر كان زعلان جدآ ع فراق جدو. وأنت اخدته معاك في العربيه. وقولت إنك ساعه وراجع. والساعه دي أخدت معاها 12 ساعه. ممكن أعرف بقى حضرتك كنت فين؟

سفيان: بضحكه. ده أنتي لو مراتي مش هتسأليني وتحققي معايا كدا.
بـ.ـاري: برقه. بس انا أختك حبيبتك وهتقولي مش كدا. بليييز؟
سفيان: رفع حاجبه وقال. مين اللي بتتكلم دي؟ لأ لأ انا حاسس إن في مصلحه كبيره من ورا الرقه دي.
بـ.ـاري: حطت ايدها ف دراعه وقالت بمرح. طبعآ وهي الأخت ليها إيه عند أخوها غير حبة مصالح!

سفيان: ابتسم وقال. الأخت ليها كل حاجه حلوه عند أخوها. الأخت هي أول بنوته لقلب أخوها. الأخت نوع تاني من الحب. والحب الطاهر. وأول قطعه من الأب وألام. الأخت ليها كل حاجه. فهمتى يا بـ.ـاري؟
بـ.ـاري: ضمت دراعه بسعاده. وقالت. فهمت. بحبك اوى ياسيفان. وع فكره بقى هتخليني اعيط بكلامك ده. والميكب هايبوظ.
سفيان: ضحك بصمت وقال. لا خلاص وانا مش عايزك تعيطي. ولما الميكب يبوظ بتبقي مخيفه جدا. ههههه.

بـ.ـاري: اتنفست غـ.ـيظ. وقالت. أوكي سفيان. ثانكس بجد.
سفيان: هههه تعالى بقى. بهزر معاكي. وعلشان ت عـ.ـر.في إن زعلك مهم عندي هقولك كنت فين. لكن تحت ع الفطار. علشان لازم ماما وبابا يعرفوا باللي حصل أوكي؟
بـ.ـاري: أممم أوكي. لنذهب. Let s go
سفيان: يلا بينا. وعايزك عاقله قدام ماما. بلاش هزار لازم نراعي حجم الحـ.ـز.ن إللي بتمر بيه.

بـ.ـاري: بحـ.ـز.ن. ع فكره أنا بضحك معاك أنت بس. حسيت إني محتجالك. أنا من امبـ.ـارح جمب مامي. ومسبتهاش لحظه. وزعلانه جداً ع جدو.
سفيان: بتفهم. أنا فاهم ياحبيبتي. ومقصدش حاجه. أنا حبيت ألفت نظرك مش أكتر. أوكي.
بـ.ـاري: أوكي. يلا بينا بقى.

تحت ع السفره.
رعد: يلا هالي. كلي دي من أيدي.
هيلينا: بحـ.ـز.ن. لأ رعد مش عايزه.
رعد: بعتاب. بقى كدا مش عايزه تأكلي من أيدي؟
هيلينا: بتنيهدة زعل. صدقني رعد sorry أسفه. ماليش نفس لأي حاجه.
رعد: تمام. يبقى انا كمان مش هاكل حاجه.
هيلينا: بوهن. أوو بليز رعد ارجوك متعملش كدا.
رعد: برفض. لأ. هتاكلي هاكل. مش هتاكلي. أنا كمان مش هاكل. وأنتي حره بقى ذنبي ف رقبتك.
هيلينا: رعد بليز. ليه بتعمل كده؟

رعد: مسك أيدها وقال. لأنك حبيبتي وزوجتي واختي وامي وكل حاجه حلوه. وماينفعش اسيبك وقت ضعفك. وماينفعش أقول اسيبها دلوقتي وشويه هتتحسن.
لأ ياهالي إحنا وعدنا بعض أننا هنهون على بعض مُر الأيام. ومنسمحش لأي زعل يأثر علينا. وبعدين انتى طبعك مابتحبيش اليأس ولا الاستسلام. يبقى ليه مش راضيه تتجاوبي معايا علشان نعدي المحنه دي؟

هيلينا: بدmـ.ـو.ع. كلامك جميل اوى رعد. لكن داد فراقه ساب أثر كبير جوايا. مش قادره أتخيل إني مش هسمع صوته تاني. خلاص كدا رعد أنا مبقاش عندي أم ولا أب. أنا قلبي حزين اوي رعد!
رعد: ربت ع ضهرها بحنان وقال. وحدي الله ياهالي. وأنا جمبك ديما ومعاكي. عمرك ما تكوني لوحدك أبدا.
سفيان: ضمها من الخلف. وقال. هو انا ورعد باشا مش كفايه ولا إيه يا أمي؟
هيلينا: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بتمثيل. وهزت راسها.

سفيان: باسها من خدها. وقال. صباح الخير ياست الكل.
هيلينا: صباح الخير سفيان.
سفيان: صباح الخير يابابا. إيه مزعل هالي ليه؟
رعد: صباح الفل ياسيفو. وكمل بمكر.
أبدا مفيش. هي عايزه تاكل مربى. فبقولها هو في مربى تاكل مربى؟ بس كدا.
هيلينا: غـ.ـصـ.ـب عنها أبتسمت.
رعد: أبتسم. وغمز. بزمتك مش انا قولت كدا؟
هيلينا: هزت راسها نو رعد انت مش قولت كدا.
رعد: ديما بتحرجيني بزوقك. دي إسمها إيه؟
هيلينا: دي مربى.

رعد: بغمزه. وهو في مربى تاكل مربى؟ اهو قولتها ولا لأ؟
بـ.ـاري: ههههه بابي قالها طبعاً. فكي بقى بليز مامي. أنا متعوده دايما على ضحكتك الجميله. أوكي؟
هيلينا: هزت راسها بتنهيده.
سفيان: قعد جمبها وقال. أحسن دلوقتي ياحبيبتي؟
هيلينا: الحمدلله حبيبي.
بـ.ـاري: اووو بعشق النوتيلا. ومسكت البرطمان. وبدأت تعمل الساندوش. وتاكل بنهم.
رعد: بياكل. ومهتم بهيلينا. ومبتسم ع شكل بـ.ـاري. وقال.

ها عملت ايه أمبـ.ـارح ياسيفان بعد مكالمة المحامي؟
سفيان: بتنهيدة حـ.ـز.ن. المحامي قالي. جدو قبل الوفاه بفتره. أتنازل ليا بيع وشرا للمجموعه والفيلا دي. وحط مبلغ كبير بإسم بـ.ـاري. وباقي الأملاك لماما وعيلة ماما حسب الشرع!
بـ.ـاري: سابت الأكل. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وقالت. مبلغ علشاني أنا؟
سفيان: مسد ع شعرها وقال. ايوه يا حبيبتي. وبلاش عـ.ـيا.ط بقى. علشان الميكب هيبوظ وانتي عارفه بقى.
بـ.ـاري: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بتمثيل.

رعد: الله يرحمه ويغفرله. طيب أنت ناوي تعمل إيه ياسفيان؟
سفيان: الرأي يرجع لست الكل. عايزاني أكمل هنا ف إيطاليا ونعيش هنا مفيش اي مشكله.
هيلينا: بحـ.ـز.ن. أنا ماليش حد هنا سفيان. عيلتي الحقيقية في مصر. أنت كمل السنتين في جامعتك. وصفي شغل هنا وارجع مصر بليز سفيان. كفايه سفر وبُعد.
سفيان: باس ع راسها وقال. طلباتك اوامر. وأنا كمان ده رأيي. إن شاء الله. المهم إنك تكوني مبسوطه.

هيلينا: أكيد هبقى مبسوطه لما أنت وبـ.ـاري تكونوا جمبي حبيبي.
رعد: أحم احم. وأنا كيس فاضي يعني ولا إيه؟
هيلينا: أبتسمت. أنت كل حاجه حلوه ف الدنيا دي رعد!

فيلا مصطفى عزيز.
چود: نايمه.
مصطفى: دخل عليها. وماسك ورقه وقلم. وقعد جنبها. وبيصحيها. چوود. بت ياچوووود.
چود: هرشت خدها بنعاس. ونامت تاني.
مصطفى: وبعدين بقى. مـ.ـا.تقومي يابت. چوووووووود.
چود: فتحت عينيها بخضه. وقالت. إيه اللي حصل. في ايه يامصطفى. جرالك حاجه؟ اتشليت ولا جالك مغص معوي. علشان تصحيني بالطريقه دي؟
مصطفى: ههههههه لا بعد الشر عليا. الشلل ده سيبيه عليا انا. هجبهولك. لو مالمتيش أم لسانك ده.

چود: نفخت بنفاذ صبر. واتعدلت. وقالت. بملل. في ايه بس يامصطفى. بتصحيني ليه وعايز مني ايه؟ مـ.ـا.تسبني نايمه حـ.ـر.ام عليك.
مصطفى: يابت انتى نايمه بقالك 21 سنه اصحي بقى. وبعدين أحنا الضهر. واخوكي چواد جاي في الطريق علشان نلعب بلايستيشن.
چود: بتتاوب. وقالت ياااه الضهر؟ طيب كويس إنك صحتني.
مصطفى: . وبعدين الناس الطبيعيه. لما تصحى. تقول صباح الخير.

چود: بتريقه. الناس الطبيعيه بقى. المهم ياحبيبى هنروح نشوف آرين امتى؟
مصطفى: لأ مش هينفع. أمك جايه تتغدا معانا انهردا.
چود: عوجت بوقها وقالت إسمها أمك؟ طيب ياخويا. وبعدين ايه الورقه والقلم اللي معاك دي؟
مصطفى: بغمزه. دي علشانك ياجميل. يلا قوليلي بقى بتتوحمي على إيه؟ علشان أكتب كل طلباتك.
چود: بإبتسامة حب. ياحبيبى يامصطفى. بتفكر فيا.

مصطفى: بمكر. أبدا والله. أنا اتفرجت ع برنامج كدا وجت سيرة الوحم. قولت ماشي نشوفها هتتوحم ع إيه؟
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وقالت. طول عمرك بتفهم.
مصطفى: هههههه يابت بهزر معاكي. وانا ليا مين غيرك يا موزتي. يلا بقى. نفسك هفاكي على إيه؟
چود: كشرت عينيها وقالت. نفسي هافاني؟ ده إللي هو إزاي يعني؟
مصطفى: يابت يعني نفسك جايه لايه. قولي متتكسفيش.

چود: بدهشه. يامصطفى أنت بتتكلم بجد؟ لسه بدري على الوحم. انا لسه في الشهر الأول. لسه لسه متستعجلش.
مصطفى: لااااء ماليش فيه. حامل يبقى تتوحمي. وانا هساعدك. تختاري.
أممم نفسك في بتنجان أسود؟ ولا طماطم خضرا؟ ولا يمكن نفسك هفاكي على كوتش عربيه سكودا؟
چود: متنحه. وهمست بزهول. كوتش عربيه؟

مصطفى: خلاص ولا تزعلي. نقول مثلا فلفل اخضر؟ ولا فلفل حلو ألوان؟ ولا مخلل؟ أوعي تكوني بتتوحمي على بطيخ؟ ده مش أوانه. بس لو نفسك فيه ندور وهنلاقي. كلة يهون علشان كونان.
چود: حست ببلاها. قالت. لحظه واحده يامصطفى. بعيداً عن البطيخ وسوق الخضار إللي أنت عايش فيه ده. بس كونان مين؟
مصطفى: بتعجب. الله؟ كونان ياچود أبني. كونان مصطفى عزيز.

ويسلام لو تؤام. يبقى كونان وناروتو. ولو بـ.ـنت تبقى موانا. ومولان. ياااااه حلم عمري.
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. وزعقت. مين ياخوياااا؟ كونان ونارتوووو؟
إيه جو الكرتون ده. ياعم انت. انت متجوز سبيستون؟
طيب استنى بقى البطن إللي بعدها. اجبلك. ساكورا وساسوكي وسكاشي وساموراي وبالمرة تنه ورنه وسيف النار والقناص!
مصطفى: مثل الدهشه والانبهار وقال. بجد ياچودي؟

چود: صرخت بغـ.ـيظ. وقالت. ااااه ياماااا. هيولدني قبل أواني.
جوز بـ.ـنتك عايزني اخلفلو مازينجر وأبو الغـــضــــب. منك لله يامصطفى. هتشل منك.
مصطفى: هههههه عارفه ياچود؟ أنتي لو مش حامل؟ كنت كملت عليكي وقولتلك نسيتي أفروديت ههههههه.
يابت انتى اعقلي انا بهزر معاكي. خلاص تعالى اقعدي بقى. أنا ياعم طالع أشوفك نفسك في ايه تعملي فيا كدا؟
چود: واقفه بتهز رجليها بنرفزه. وشكلها متعصب جداً.

مصطفى: ضحك بصمت وقال مـ.ـجـ.ـنو.نه والله. وقام راح عندها. وقال. خلاص بقى يابت بهزر معاكي.
چود: بغـ.ـيظ. ده حرق دm مش هزار. أنت لو فضلت كدا أنا هروح اقعد التسع شهور عند بابا لحد ما أولد. أنا مش مستغنيه عن اللي في بطني.
مصطفى: حاوطها من وسطها وقربها منه وقال. واهون عليكي تسبيتي تسع شهور يامفتريه؟
ومين أصلا هيسمحلك تبعدي عني. السرير ده خد عليكي خلاص. ماينفعش تتخمدي على سرير غيرو.

چود: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. وقالت. الله يخربيت دmاغك. انت يبني مـ.ـجـ.ـنو.ن. حتى الرومانسيه مش قادر تكملها. الرومانسيه في ذمة الله منك.
مصطفى: بمكر. أنتي يابت حلوه انهردا كدا ليه؟
چود: زقته من صدرو. وقالت لااا ألعب غيرها. أنا جعانه. وحامل وعايزه اتغذى. بس مش على فلفل وطماطم. أنت مش متجوز فرخه.
انا يوم مـ.ـا.توحم هتوحم على حاجه تليق بحفيدة السيوفي.
مصطفى: بتريقه. السيوفي؟ إيه هتتوحمي ع غزوه هههههههههههه.

چود: هيهيهيهي. عسل.
مصطفى: بغمزه. طيب انا طلبت ليكي أحلى فطار وهيطلع لحد عندك حالا. تاكلي وتشربي العصير. علشان عايز أقولك على موضوع في غاية الخطورة.
چود: بضحكه. لأ بعينك. وبعدين چواد جاي في الطريق.
مصطفى: بخبث. يترزع تحت هو يعني المركب هتمشي.
چود: هههههههه فظيع ياض ياتيفا.
مصطفى: بغمزه. أقسم بالله قلب وعقل تيفا. يام كونان.
چود: بغـ.ـيظ، مصطفااااااااه.
مصطفى: قلب مصطفى ياتراب القمر.

عند فهد.
آرين: شافت ابوها لابس وخارج ومتنرفز جداااااا.
فهد: خرج وقفل الباب بنرفزه.
آرين: اتخضت.
آركان: خرج من اوضته بيتاوب. وقال. إيه الصوت ده ع الصبح؟
آرين: قعدت ع الكرسي بحـ.ـز.ن. ومردتش.
آركان: شافها واستغرب. وقرب منها وقال. الله؟ مالك يا آرين مبوزه ليه ع الصبح؟
آرين: مصيبه يا آركان. مامي سابت البيت. وبابي خرج دلوقتي متعصب جداً. أنا خايفه.

آركان: معلش قولي تاني كدا؟ ماما سابت البيت. سابته سابته؟ ولا نزلت للعيله؟
آرين: هزت راسها لأ سابته سابته يا آركان. مامي قالت إنها مش عايزه حد يتواصل معاها. عااااا. هو إيه اللي بيحصل ده انا مش مصدقه.
آركان: قعد جمبها وقال. آرين أنتي مستوعبه للي أنتي قولتيه؟ ماما سابت البيت يعني زعلانه وأكيد حصل مشكله بينها وبين بابا؟
آرين: بشهقات. مش عارفه. أنا أمبـ.ـارح نمت من التعب ومحستش بحاجه.

آركان: طيب بس بطلي عـ.ـيا.ط. وقومي اعمليلى كوباية قهوه على ماخد شاور.
آرين: بدهشه. أنت معندكش دm؟ إحنا في مصيبه وعايز تشرب قهوة؟
آركان: اه صح. آسف. اعملي كابتشينو. ها كدا حلو؟
آرين: عاااااا أنا عايزه مامي.
آركان: يابـ.ـنتي افصلي بقى. وبعدين انتى مفكرا إن الموضوع هيطول مثلاً؟
أكيد بابا آدm مش هيسمح بحاجه زي كدا. وبعدين بابا استحاله يخلي ماما زعلانه منه.

آرين: بدهشه. صدق عندك حق. بس إحنا مش عارفين إيه اللي حصل بينهم. مشكله كبيره ولا صغيره.
آركان: كبيره او صغيره هتعدي. أنتي عايزه الحوت يزعل نجمته. يلا يلا اعملي خمس سندوتشات كدا عشان امخمخ. وخبطها في أنفها بهزار.
آرين: اتغاظت وحدفته بالمخده. وقالت. أنت باااارد جدآ.
آركان: ببرود بس يامحروقه. مش كنت سبتك تغرقي في البحر. كنتي بتعومي عوم كلاب.

آرين: حطت ايدها ف جمبها وقالت بمكر. آدm قالي لما تحبي تعومي؟ قلدي آركان.
آركان: اتغاظ. بقى كدا؟ طيب تعالى بقى. انا هعرفك إزاي تعومي زيي. وجري وراها.
آرين: جريت بسرعه وبتضحك عليه. ودخلت اوضتها وقفلت ع نفسها بالمفتاح وبتضحك.
آركان: افتحي يابت. علشان معلمش عليكي انهردا.
آرين: لو فضلت تضايقني؟ انا هتصل على آدm أقوله.
آركان: هرش في قفاه وقال. ع فكره بقى أنتي معندكيش روح رياضية.
آرين: هههههههه.

آركان: خلاص هسامحك المرادي. بس ع الله تكرريها تاني. انتي فاهمه؟
آرين: ههههههههه فاهمه جدآ.
آركان: طيب يلا بقى. عايز أفطر خلينا ننزل نشوف الناس القماصه دي.
آرين: فتحت الباب وقالت بترجي. توعدني إنك ترجع مامي البيت يا آركان؟
آركان: لعب في شعرها بتمثيل الهزار. وقال. من غير ما وعد. لارين العدوي روحها فهد السيوفي.

فيلا العدوي.
اوضة آدm مراد.
تالين: بدmـ.ـو.ع. يعني حضرتك هتتصرف يا أبيه؟
آدm مراد: بيحاول يلبس التيشيرت. وقال.
تالين أنا مش عايزك تشغلي تفكيرك في حاجه زي دي.
ماما وبابا مش صغيرين. أكيد في سبب ولازم نديلهم مساحه علشان يحلوا مشاكلهم.
تالين: مسحت دmـ.ـو.عها. وقربت منه وساعدته في لبس التيشيرت. وقالت بعتاب. يعني حضرتك مش هتتدخل وترجع ماما للبيت من تاني؟

آدm مراد: بتفهم. قال. تالي. أنا عمري ما هتخلى عن ماما وبابا طول عمري. وأكيد هتدخل. لكن لو لزم الأمر.
افرضي مثلاً ماما عايزه تشوف غلاوتها عند بابا. أجري انا وارجعها والغي تصرف بابا؟ ماينفعش.
أنا هشوف بابا هيعمل ايه. وبناءا عليه أنا هتصرف.
تالين: بحـ.ـز.ن. بس انا خايفه إن ماما تكون زعلانه جدا ومترجعش هنا تاني. لأن ماما عمرها ما سابت البيت أبدا.

آدm مراد: أبتسم بتمثيل. وقال. اللي بين بابا وماما. أكبر من أي خلاف حتى لو كبير هايعدو. اطمني.
تالين: بتنهيدة. اللهم وإن استحالت بأمرك تكون.

في الجنينه.
فهد خارج من العماره بغـــضــــب. وقال. ماشي يا لارين. أكيد جريتي على اخوكي مراد.
حصلت يالارين؟ على آخر الزمن تسيبي البيت؟ بس انا مابجيش بلوي الدراع يابـ.ـنت العدوي.

مراد: خارج من الفيلا بعصبيه. وقال. وحياة أمك يافريحه لاعدلك. اظاهر انا دلعتلك زياده عن اللزوم. بتمشي وتسيبي البيت؟ والله عال. جديده دي.
فاكره إني كدا هقولك خلاص يابت ارجعي وهسيب شغلي. أصل شغل ابويا هو. مااااشي يافريحه.
وكل واحد ماشي يكلم نفسه. واتقابلوا في النص. ووقفوا قدام بعض.
مراد: بنرفزه. وفهد بغـــضــــب قالوا في صوت واحد. أختك فييييين؟!
فهد: قبض ع ايديه وقال. لارين فين يا مراد؟

مراد: بغـــضــــب واضح. أنا إللي بسألك فريحه فين يافهد؟!
وكل واحد استوعب. وبصوا لبعض باستفهام.
فهد: بشك. هي فريحه كمان سابتلك البيت؟
مراد: كشر عينيه وقال. أنت تقصد إن رينو هي كمان سابتلك البيت؟
فهد: صك ع أسنانه بتوعد وقال. اااه. كدا كل حاجه بانت.
مراد: بغـ.ـيظ. يبتفقوا علينا إحنا؟ وبص ل فهد وقاله. ولااا أوعى تكون زعلت أختي عليا النعمه اعمل معاك الجلاشه.

فهد: شاور في وش مراد. وقال. عارف لو فريحه اشتكت منك إنك مزعلها. انا بقى هعمل معاك الصح والغلط.
مراد: ياشيخ اتلهي وحياة أبوك. دانتوا عيله مفتريه. بس استنى هنا. هي رينو سابت البيت ليه؟
فهد: مسح وشه بأيديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. أختك عايزاني اسيب الشغل يامراد باشا. وأنت بقى إيه السبب العظيم اللي تخليها تمشي.
مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم وقال. الله. بقى الحكايه كدا؟

يعني فريحه عايزاني اسيب الشغل. ورينو عايزاك تسيب الشغل. أممم دول متفقين علينا يامعلم.
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. يعني ايه؟ أختك مصممه. وامبـ.ـارح حطت شرط سخيف قال إيه؟ ياهى يالشغل.
مراد: بدهشه. صدق نفس البُق برضه من أختك. الحريم اتجننوا ولا ايه؟
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. ملهاش تفسير غير كدا. بقولك ايه. تعالى نشوف الهوانم. جوه بيعملوا ايه. بيتفقوا علينا في ايه تاني؟
مراد: نعم! هي فريحه مش عندك؟

فهد: يابني هي لو عندي هخبي عليك ليه؟ اكيد ياجوه في الفيلا ياعند أبويا.
مراد: هز راسه لأ. فريحه مش عند طارق. وكمان رينو مجتش عندنا ولا عند طارق.
فهد: فتح عينيه بصدmه وقال. إيه؟ هيكونوا راحوا فين؟
مراد: بغـ.ـيظ. اااه يابـ.ـنت المستخبي. أنتي تعملي فيا أنا كدا؟ وحياة أمك يافريحه لاظبطك.
فهد: مـ.ـا.تلم نفسك بقى. ايه تظبطها دي؟
مراد: اوووف ياعم فوكك مني دلوقتي. علشان أنا لاطايقك ولا طايق أختك.

فهد: والله الحال من بعضه. انا مابقتش طايق نفسي. ونفخ بغـ.ـيظ. يعني هيكونوا راحوا فييين دلوقتي. معقول تكون كل واحده راحت شقتها؟
مراد: هز راسه أكيد. بما إنهم لا هنا ولا هناك.
يلا ياخويا.
خد عربيتك وروح دور ع مراتك. وأنا هروح الشقه. بس أسمع حسك عينك تعلى صوتك ع أختي فاهم؟
فهد: ياعم بقى متقرفناش. وعارف لو فريحه اشتكت منك. هعلم ع وشك. يلا بينا.
مراد: يلا بينا. وهنشوف مين هيعلم ع التاني. حريم آخر زمن!

وفهد ومراد كل واحد ركب العربيه وطلع يدور ع مـ.ـر.اته.

فيلا تيم عزيز.
تيم: طيب ياجماعه ممكن تهدوا وتفهمو كلامي.
انتوا مفكرين موضوع الاستقالة ده سهل كدا؟
ده شغل مخابرات ياجماعه. مش هزار. في حجات كتير يترتب عليها موضوع الاستقالة ده. وفي معرفش المادة ايه بتنص على إيه. وقرارات كبيره ومصيريه. لازم يبقى في أسباب مقنعه يقدmها الشخص للاقاله.

رينو: مش في كل الأحوال ياتيم. في ماده بتنص على الشخص لو كمل شغل عشر سنين متواصله ممكن جدا يسوي معاشه علشان يسيب مكان للاولويه من الشباب والجيل الجديد. وفي بنود كتير منصفه.
فريحه: أيوه فعلاً. ومراد قالي نفس الكلام ده من زمان جداً. لكن مكنش في دmاغي اني هقوله سيب شغلك. وبعدين ما آدm أبني موجود. و آركان. يبقى فين المشكله.

رينو: انا ديما كنت بكتم جوايا وبسكت. لكن دلوقتي بجد انا مبقتش بتحمل الزعل. كفايه صدmتي في اللي حصل لبـ.ـنتي أمبـ.ـارح. وقبل كدا حادثة الجامعه. وحادثة بابي وحاجات كتير جدا حصلت. لكن كان عندي قدرة تحمل. لكن دلوقتي أنا معنديش استعداد أضحي بولادي أكتر من كدا.

تيم: هز راسه لأ انا مش مقتنع يارينو. كل اللي أنتي قولتيه ده عندك حق فيه. إلا إنك تفرضي حاجه كبيره زي دي على فهد. وانتي كمان ياماما فريحه. ومتزعليش مني. أنتي عارفه خالو مراد أكتر واحده. يهزر ويضحك ويعدي بمزاجه. لكن عمر ماحد قدر يفرض عليه رأيه. ووقت غـــضــــبه بيقلب في لحظه. ده غير غـــضــــب فهد. ياريت متعملوش فجوه بينكم وتفتحوا باب للشيطان.
رينو!
فريحه!

تيم: صدقوني أنا بتكلم لمصلحتكم. هل انتو هتبقوا مبسوطين لما يسيبوا الحاجه إللي هما بيحبوها؟ انتوا مش مستوعبين انتوا بتطلبوا منهم إيه؟
أنا للحظه تخيلت إن مريم طلبت مني اسيب الطب. حسيت بخـ.ـنـ.ـقه ورفض لمجرد التخيل. مابالك بقى بشغل كله مغامرات وشجاعه. ويرجعوا الحق لأصحابه. وحلم عمرهم. وبيبقوا مبسوطين لما ينصروا المظلوم.
صدقوني أنصاف الحق شيء جميل جدا. بلاش بجد تضغطوا على فهد وخالو مراد أكتر من كدا!

فيلا العدوي.
ف جناح الامبراطور.
مريم: بحيره. وبعدين يا آدm. مـ.ـا.تفهمني إيه اللي في دmاغك؟
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال في ايه بالظبط؟
مريم: بتنهيده. اااه ياني منك. الله يهديك يا آدm ياجوزي يارب. بصراحه أنت مش مريحني. ولا هاين عليك تريح قلبي وتقولي ناوي على إيه؟
آدm: أبتسم. وقال. أولا يارب يستجيب منك ياروحي. ثانياً بقى. الله يسامحك لاني عمري ما يهون عليا اتعبك يا أميرتي.

ثالثاً. أنا حقيقي مش عارف انتي عايزه ت عـ.ـر.في أنهي جزء بالظبط.
مريم: ماشي يا آدm أنا هقولك. أنت ليه وافقت إن فريحه ورينو يسيبوا البيت؟ واشمعنى قولت يروحوا عند تيم بالذات؟ وليه مادخلتش أنت في الموضوع وحليته بكلمه منك؟
آدm: تعالي جمبي هنا وانا هقولك كل حاجه.
مريم: قعدت جمبه. وقالت. وادي قاعده. أتفضل أشرب قهوتك وأنا سمعاك.
آدm: بصي يامريم. أنا دلوقتي اتحطيت في موقف حرج.

لأني لو أنصفت ابني مراد، فريحه ممكن تضايق. ولو نصفت فريحه. مراد أكيد هيضايق.
لأن طلب أنه يسيب الشغل ده مستحيل يجي بالطريقه دي. والعكس مع رينو وفهد.
ولما فريحه جت هنا الجناح الصبح وطلبت مني. أنها تعبانه شويه ومحتاجه تسيب البيت. وانا سألتها. وهي احترمتني وشرحتلي كل حاجه. أنا بصراحه عذرتها. لأنها عانت بمعنى الكلمه.
وكمان احترمت رغبتها أنها محتاجه للتغيير. فمحبتش أفرض حكمي عليها وارفض.

فريحه كانت ممكن في وسط خناقها مع مراد تمشي من غير استئذان. لأن وقت الغـــضــــب العقل بيقف عن التفكير. ووقت أي مشكله الشخص مابيفرقش بين الصح والغلط. وبيتصرف بشكل سيء وهو شايف إن ده الصح.
لكن فريحه طول عمرها بتعملي حساب. وجت لحد عندي تستأذني. واترجتني إن أنا مرفضش.
فصعب إني كنت أوافق أنها تسيب بيتها.
وصعب إني أرفض علشان متفكرش إني بقيد حريتها.
لكن فكرت. وقولت وماله تخرج يوم مفيش مشكله.

وأنا رمـ.ـيـ.ـت الكوره في ملعبها. وقولتلها. إن طارق تعبان. وممكن الموضوع يكبر وطارق مش هيتحمل إن بـ.ـنته بعد كل العمر ده تروحله زعلانه. وفي وجودي كمان هتبقى كبيره في حقي.
وقولت تيم هو الحل الوحيد. وكمان بيني وبينك ياحبيبتى. قولت أشوف ولادي و أحفادي هيتصرفوا. وهيحلوا مشاكلهم إزاي؟
مريم: طيب كل ده جميل جدا. بس انا بقى مع فريحه ورينو. ورأيي من رأيهم.

آدm: بتفهم. هما معذورين لكن غلط فرض الرأي. وخصوصاً في الشغل...
ومراد وفهد كمان معذورين وعندهم حق الرفض. لأن ده شغلهم إللي بيحبوه. والموضوع جه مفاجيء
الموضوع كان محتاج وقت ويتكلموا بهدوء.
ويوصلوا لحل.

فريحه ورينو اختاروا الوقت الغلط. يعني مراد وفهد راجعين ومحتاجين للراحه وشوية وقت. او حتى على الأقل يمهدوا للموضوع. وكل واحد يسمع للتاني. لكن للأسف كل واحد عندو وجهة نظر. وللأسف كل وجهات النظر صح. مفيش فيهم حد غلطان.
مريم: بتنهيدة زعل. طيب والعمل يا آدm؟
آدm: التفاهم. والتقدير. والتضحيه!
ع العموم. خلينا نتفرج من بعيد. ونشوف نهاية المطاف ايه؟

عند آركان.
آركان: بت يا آرين. انا نازل رايح لجدو هتنزلي معايا؟
آرين: نفخت بملل. وقالت لأ. انزل أنت. أنا ماليش مزاج لاي حاجه.
آركان: احسن ريحتي ووسعتي مكان. سلاموز.
آرين: بغـ.ـيظ. بـ.ـارد. ده شكله مبسوط إن مامي مشيت.
آركان: خرج وقفل الباب. وطلع فونه. وبيتصل على رينو لكن فونها مغلق. ونزل بسرعه وقال. أكيد ماما عند بابا آدm. لازم أتصرف. مستحيل ماما تسيب بيتها مستحيل.

آرين: مخـ.ـنـ.ـوقه وحاسه بالملل. وبتتفرج ع التلفزيون وشارده.
وفونها رن. وكان ادامها.
آرين: ضحكت. و قفلت التلفزيون بسرعه. وردت.
الو.
آدm مراد: واقف في تراس اوضته. وقال اطلعي التراس.
آرين: بحماس. ثواني بس البس حجابي. وجريت ع اوضتها.
آدm مراد: تمام.
آرين: لبست الحجاب. وخرجت في التراس.
آدm مراد: شافها. وأبتسم بحب وقال بدقة قلب.
صباح الخير.
آرين: بدقة قلب. صباح الخير يا آدm. دراعك عامل ايه دلوقتي؟

آدm مراد: أمم تمام. أنتي بقى عامله ايه دلوقتى؟
آرين: بحـ.ـز.ن. زعلانه أوي يا آدm.
آدm مراد: عمتو لارين. هترجع ياضي آدm.
آرين: بفرحه. بجد يا آدm. أنت متأكد بجد إن مامي هترجع؟
آدm مراد: أنا عمري قولتلك حاجه ومحصلتش؟
آرين: بحماس. لأ خالص ابدا. بس أنا مش مصدقة. بس. بس. أنت عرفت إزاي. أرجوك يا آدm لو عارف حاجه قولي. علشان خاطري. بجد انا مش قادره أتخيل إن مامي تسيبنا.

آدm مراد: لو عايزه ت عـ.ـر.في. يبقى انزلي تعالي. انا هستناكي في الجنينه.
آرين: بفرحه. حاضر أوكي. باي.
آدm مراد: أبتسم. مع السلامه. وقفل.
آرين: قفلت. وجريت. ومبسوطه أنها هتشوف ادامها من قرب. ونزلت جري.
آدm مراد: وقف قدام المرايا. وسرح شعرو. ورش برفانه. واخد الفون ونزل.
آرين: خرجت من العماره. وجت تجري. افتكرت تحذيرات آدm. ومشيت بهدوء. وشافت آدm عند البيسين. وقربت منه. وقالت بتـ.ـو.تر. أحم.

آدm مراد: سحب ليها الكرسي. وقال اقعدي.
آرين: عوجت بوقها وقالت جواها. (اقعدي). حتى مقالش أتفضلي ولا اذيك. مرعـ.ـب ده الكرسي خاف منك ياشيخ.
آدm مراد: خلصتي كلام جواكي؟
آرين: شهقت وتنحت.
آدm مراد: بمكر. مشعوذ بقى ولا نسيتي؟
آرين: بيلاها. انت عرفت إزاي اني بقول حاجه جوايا؟
آدm مراد: مش محتاجه لذكاء يا آرين. رياكشن وشك بيفسر كل حاجه. وكمان واضح إنك كنتي بتمدحيني. بس مدح لو سمعتوا هيزعلني أكيد. ولا ايه؟

آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت. اء. أحم لأ. أنا مقولتش حاجه.
آدm مراد: بمكر. طيب عيني في عينك كدا؟
آرين: بحيره. اااه أسكت يا آدm أصل أنا زعلانه خالص اه والله.
آدm مراد: ضحك بصمت. وقال عارف. وأنا كمان زعلان.
آرين: بزعل. علشان مامي مش كدا؟
آدm مراد: بتنهيدة. ع فكره ماما كمان سابت البيت.
آرين: فتحت عينيها بزهول وقالت. عمتو فريحه؟ مش معقول هي كمان؟ هي إيه الحكايه بجد؟

آدm مراد: بص بعيد وقال. أبدا عايزين بابا وخالو فهد يسيبو شغلهم.
آرين: شهقت وحطت ايدها ع بوقها وقالت. إيه؟
آدm مراد: أمم زي ما قولتلك. ولما رفضوا سابوا البيت.
آرين: بس ده مستحيل. إزاي يطلبوا حاجه كبيره زي دي. وليه؟
آدm مراد: أكيد بسبب اللي حصل ليكم. والخطر إللي واجهتوه بسبب شغلهم.

آرين: هزت راسها بالرفض. لأ كل ده مالوش علاقه بأنهم يسيبوا شغلهم. مع أني بتمنى طبعاً. لكن بعد اللي شوفتوا في إيطاليا وبعد الحادثه دي. حسيت قد ايه إني محظوظه إني عندي عيله شجاعه وقويه جداً.
آدm مراد: يعني أنتي مكنتيش خايفه؟
آرين: بنفي. ابدا. وع فكره بقى اللي إسمها جيسيكا دي. أنا مخــــوفتش منها.
آدm مراد: رفع حاجبه وقال. معقول؟

آرين: بحماس. اه والله. طيب انا هحكيلك اللي أنا عملتوا فيها. دي كانت مضايقه جدآ مني إني مش خايفه منها. وكمان زعقــ,تــلها.
آدm مراد: أبتسم وقال. لأ انا عندي فضول بقى أعرف حرم الديزل عملت إيه؟
آرين: اتحرجت ووشها بقى أحمر. لكن حكت لأدm بحماس كبير. كل موقف شجاع هي عملته.
آدm مراد: بيسمعها. ومبتسم من عفويتها وحركاتها وهي بتتكلم. ونفسه يخـ.ـطـ.ـفها في قلبه ويخبيها عن كل الناس.

آرين: خلصت. وقالت. وبس بقى. هي كانت متغاظه منى وتقولي. وكملت بتريقه.
وتي ثوتك وانتي بتكلمي شيسيكا ابنة سين. خلتها تفرقع ههههههههه. إيه رأيك فيا بقى.
آدm مراد: قرب من وشها وقال. اعملي حسابك أننا هنتجوز بعد الإمتحانات!
آرين: تنحت وفتحت بوقها وعينيها! ودقات قلبها فوق الطبيعي. وحاسه إن لسانها اتلجم!
آدm مراد: شافها متنحه. وضحك على شكلها وتـ.ـو.ترها. وقام وقف. وخطى من جمبها. وهمس ف ودنها. بحبك. وسابها ومشي.

آرين: غمضت وفتحت ببلاها. وهمست بتيه. هو قال هنتجوز؟! وبحبك؟
وشهقت بصدmه. هتجوز أنا و المرعـ.ـب؟!

بعد شويه.
فهد داخل بالعربيه بسرعه. ومراد وراه. ونزلوا وواضح جدا أنهم هيفرقعوا من الغـ.ـيظ.
مراد: خبط ع العربيه بنرفزه. أختك مش موجوده في الشقه ولا عند أي حد من العيله يافهد.
فهد: بغـــضــــب واضح. واختك مش موجوده في أي مكان يامراد. أختك قافله الموبايل. فريحه ولارين بيلوو دراعنا يامراااد.
مراد: بتوعد. فريحه ورينو! أقسم بالله العظيم لو متفقين مع بعض ماهعدي الموضوع ده بالساهل!

فهد: مسح وشه بأيديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال. مش عارف أفكر. طيب هيروحوا فين؟ هما مش عارفين إننا هنقلق عليهم؟ أو ممكن يكون ف حصل معاهم حاجه. وزعق. أنا هتجنن يامراااد.
مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وبيلف يسند على العربيه وبيفكر. لكن لمح عربية فريحه. واتعدل بسرعه. وقال. ولا يافهد.
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. بقولك ايه انا مش فايقلك. سبني في حالي.
مراد: بص على العربيات. وشاف كمان عربية رينو. وقال أنت يازفت.

فهد: يووووه نعم عايز ايه من زفت؟
مراد: بص هناك عند الجراش!
فهد: هيكون في ايه يعني. وبص. لكن فتح عينيه بدهشه. وقال عربية لارين؟ وكمان فريحه؟ وبص ل فهد وقال. يعني هما مخرجوش من هنا؟
مراد: هز راسه وقال. أكيد لأ مخرجوش.
فهد: كشر عينيه وقال. لحظة واحدة يامراد. أنت سألت عمي آدm. فريحه ورينو فين؟
مراد: هز كتفه. أمم لأ. قولت بلاش اعمل شوشورة.

فهد: صك ع أسنانه بغـــضــــب. وقال منك لله. مننننك لله. سايبني أبرم نص القاهره. وفي الآخر متسالش طرف الخيط الحقيقي. روح ادعي عليك بايه.
مراد: الله؟ مخلاص ياناديه. قلبتي خالتي اللتاته كدا ليه؟
مقولتلك محبتش أعمل شوشورة. وبعدين هي استأذنت بابا علشان تمشي. وا!
وبعدها بص لفهد. وقال. إزاي فاتتنا دي؟
فهد: بغـ.ـيظ. هي إيه ياسبع الليل؟
مراد: العماره كلها شقق مفروشة ومش بعيد يكونوا في واحده منهم. وكمان فيلا آريان وتيم.

فهد: بتفكير، تيم، تييييم! آه لارين تعملها. ما هو تيم حبيب قلبها. ااه يالارين بس أشوفك قدامي.
مراد: بغيره، مـ.ـا.تظبط زوايا اومال. ايه حبيب قلبها دي؟ ده أبنها ياحمار.
فهد: ماهو لما انا حمار. أنت أكيد كل الفصايل.
علشان استحاله اقول حاجه تهين مراتي يا بأف.
بص بص أسلوبك بهت عليا إزاي؟ كان يوم مايعلم بيه إلا ربنا لما اشتغلت معاك.

مراد: ياشيخ اتنيل أجري. أقولك على حاجه حلوه؟ أجري سوي معاشك ساعتها هترتاح وتحسن من أسلوبك الواو.
فهد: بغـ.ـيظ. بقى في عقيد محترم. يقول واو.
آركان: جه ميا مسا على الناس الكويسه. ايه يابرو. بتصل عليك من بدري. مبتردش ليه؟
فهد: نفخ بنفاذ صبر. وقال الموبيل في العربيه. مختش بالي. أنت جاي منين كدا؟
آركان: من عند بابا آدm.
مراد: بدهاء. ولا ياريكو. مين جوه ياض.

آركان: مثل اللامبالاة. وقال. أممم بابا آدm وماما مريم وآرين. وتالين، اه و آدm إبنك. وبس. ليه خير؟
مراد: يعني مسمعتش حاجه كدا ولا كدا.
آركان: ولا كدا ولا كدا. خالص.
فهد: بنرفزه. انت هتعملهم علينا يالا. يعني معرفتش إن امك سابت البيت؟
آركان: تصدق بالله ياحج فهد. لو ماما سمعت أمك دي. مش بعيد تعيد احداث اليوم من تاني مع بعض التعديلات وتخرج بره الفيلا. وا، اوبس!

فهد: علقه من قفاه. وقال. ايوووه وقعت بلسانك ياحلو. يعني هي مخرجتش بره الفيلا. خليك شاطر كدا. قولي أمك فين. علشان مخليش الفهد الاسود. يقلب بطه بلدي.
آركان: بلع ريقه بتـ.ـو.تر وقال. وأنا مالي ياحج. اصلا مراتك عند الدكتور تيم من بدري. ومعاها عمتو فريحه. اعترفت من أول خضه. اي خدmه أهو.
مراد: بغـ.ـيظ. غـــضــــبانه عند بـ.ـنتك يافريحه؟ ماااااشي. تعالى يافهد. وراحوا عند آدm العدوي.

مريم: لحفيدها. متنساش يا آدm علاجك كمان 10 دقايق يانور عيني.
آدm مراد: حاضر ياحبيبتى.
تالين: انا هطلع أجيب العلاج لابية. واتحركت.
آدm مراد: غمز لجدو. جايين.
آدm: أممم تمام. ورفع عينيه للباب. وشافهم داخلين والخـ.ـنـ.ـقه واضحه عليهم.
آدm: قال بصوت مسموع. عارفه ياروحي؟
مريم: نعم يا آدm.
آدm: بمكر. أنا انهردا عازمك على الغدا في افخم فندق في القاهره. وحجزته كله ليكي أنتي وبس يا أميرتي.
آدm مراد: كاتم الضحكه.

مراد: وفهد. هيولعوا مكانهم. وفهد قال. أبوك سايبنا لايصين وعازم مريم على الغدا.
مراد: لأ ومختش بالك من حاجزلها الفندق كله. أنا شامم ريحة أنه بيسلمنا تسليم أهالي.
فهد: أبوك سلمنا من غير كارنيه حتى.
مريم: بتعجب. وليه كدا يا آدm!
آدm: بمكر. الفتره اللي فاتت مرينا بظروف صعبه. ودلوقتي آرين رجعت زي الاول وأحسن كمان. يبقى لازم نحتفل انا وأنتي. ولا إيه ياروحي.
مريم: لسه هتتكلم.

مراد: أتدخل بسرعه. وقال بعد إذنك ياحج. عايزك في موضوع مهم.
آدm: وقف وقال. بعدين يامراد. إحنا خارجين دلوقتي. يلا ياحبيبتى.
مريم: قامت بلخبطه. ومش فاهمه حاجه. بس يا آدm!
آدm: ضغط ع أيدها بخفه.
مريم: هزت راسها حاضر. هلبس النقاب. ثواني بس.
مراد وفهد. بصوا لبعض. وهزو راسهم ونفخو بخـ.ـنـ.ـقه.
مريم: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وعينها ع مراد. ونفسها تريح قلبه.
آدm: ها خلصتي؟ نمشي ياحبيبتي؟

مريم: بصت ل آدm. ف نظره معناها. ولادك يا آدm.
آدm: غمض عينيه وهز راسه ليها اطمني. وقال. يلا بينا ياروحي. ومسك أيدها. وخارج. سلام يا اولاد.
آدm مراد: هز راسه. مع السلامه.
آرين: من وقت ما آدm قالها ع الجواز وهي مكسوفه وساكته.
مراد: مسح ع شعرو. وقال. آدm أنت معرفتش باللي حصل؟
آدm مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. ربنا معاك ياصقر انت والحوت.
مراد: بغـ.ـيظ. اه ده كله مكبر دmاغه بقى. تمام. بس!

فهد: قاطعه ومسك دراع مراد. وقال. تعالى معايا.
مراد: بغـ.ـيظ. ع فين؟ أنا لو روحت هعمل جنايه.
فهد: ضغط ع دراعه. وقال. تعالى بس. وغمز ليه.
مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال. ماشي لما أشوف اخرتها. وخرجوا للجنينه.
آرين: بحرج. احم. آدm أنت ليه مش عايز تتدخل. عمتو فريحه مامتك ولازم تعمل حاجه.
آدm مراد: أبتسم. منا بعمل أهو.
آرين: ببلاها. بتعمل ايه؟
آدm مراد: قاعد معاكي.

آرين: اتكسفت. لكن قالت. ارجوك يا آدm. أعمل حاجه بجد. مامي وحـ.ـشـ.ـتني اوي. دي عمرها محصلت.
آدm مراد: طيب ممكن تهدي. وأنا عارف انا بعمل ايه.
آرين: بترجي طيب ممكن اعرف ناوي على إيه؟ وليه مش عايز تتدخل؟ بليز علشان خاطري.
آدm مراد: أنا مش عايز أتدخل. بطلب من بابا آدm. وع فكره دي اول مرة أقولك على حاجه خاصه. وعايز منك. الحاجه إللي اقولهالك. مفيش حد يعرف بيها. حتى لو الكل عندو خلفيه بيها.

آرين: هزت راسها لأ لأ اطمن. وأنا عبـ.ـيـ.ـطه يعني؟
آدm مراد: بشبح ابتسامة. أبدا.
آرين: قصدك إيه بقى.
آدm مراد: غمز ليها. وسكت.
آرين: اتـ.ـو.ترت وبصت بعيد. وقامت. أحم المفروض تاخد علاجك. أنا هروح لتالين. اجيبو. واتحركت بسرعه.
آدm مراد: متابع تـ.ـو.ترها ومبتسم!

في الجنينه.
مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. ايه جايبني هنا ليه؟
فهد: جايبك علشان نروح نرجع لارين وفريحه.
مراد: بجديه. بلاش انا يافهد. علشان أكيد فريحه هتزعل من اللي هعمله.
فهد: أسمع بس. واضح كدا إن الكل حاطط أيديه في الميا البـ.ـارده. كأنهم بيقولوا دي مراتك وأنت حر.
مراد: اه منا شوفت الحج عمل ايه. سايبنا وعازم أمي.
فهد: وماله بالهنا والشفا كمان. بس أنا بقى جاتلي فكره حلوه.

مراد: خير. فكرة إيه؟ لايكون وافقت على شرط رينو؟
فهد: أبتسم وقال. أيوه بالظبط!
مراد: تنح وفتح عينيه بصدmه. وقال هتسيب شغلك يافهد معقول؟
فهد: بص قدامه وقال. إحنا الاتنين هنسيب شغلنا يامراد!

الساعه خمسه مساءاً.
فيلا تيم عزيز.
ميرو: قفلت الفون وقالت لفريحه. تالين بتقول. إن آدm أخد العلاج اطمني.
فريحه: شايله جنى. وجمبها آيان بيلاغي چنى. وقالت بقلق. ماشي ياحبيبتى. بس مش عارفه ليه قلبي مقبوض. او قلقانه.
ميرو: بضحكه. او مثلاً خايفه يامامي. حضرتك عارفه إن بابي بيهزر عادي. لكن وقت الجد بيقى جد جدا. دانا مجرد التخيل بخاف.
فريحه: بخــــوف. لأ. مراد أكيد هيقدر موقفي.

رينو: قاعده. وقالت بقلق. آرين وحـ.ـشـ.ـتني اوي. وكمان آركان. ومش عارفه اكلم آرين في الفون. لو كلمتها هتقول لفهد ع طول.
ميرو: بضحكه. طيب وبالنسبه لخالو فهد. موحشكيش هو كمان؟
رينو: كشرت عينيها وقالت. بت ياميرو. انتي اتغيرتي أوي. تيم غيرك جدآ.
تيم: بضحكه. ولسه وحياتك يارينو. وهو انا ورايا غيرها هي وجنى حبيبة قلبي.
ميرو: ضحكت حبيبي ربنا يبـ.ـاركلي فيك أنت وجنى.

تيم: أمين يارب. وبص ليهم وقال بمكر. تخيلوا كدا. لو موافقوش. هتعملوا ايه؟
رينو وفريحه بصوا لبعض. وقالوا هتعمل ايه في إيه؟
تيم: سؤالي واضح جدا. لو رفضوا يسيبوا الشغل انتوا هتعملوا إيه؟
فريحه: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقالت. مش عارفه بقى.
رينو: بتنهيده. يبقى هو اللي أختار.

جرس الباب رن ورا بعض. وخبط ع الباب بسرعه.
فريحه: فتحت عينيها بصدmه. وقالت. اكيد ده مراد. اء. أنا خايفه.
رينو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت. إن شاء الله مش فهد. احم. اء. انا طالعه فوق.
فريحه: قامت بسرعه وقالت. خديني معاكي.
تيم وميرو كاتمين الضحكه ع خــــوفهم.
ميرو: بصت ع الكاميرا وقالت. ياخبر. ده بابي وخالو فهد. وشكلهم متعصب جداً.
فريحه: حطت جنى لتيم بين ايديه. وجريت ع السلم من غير ما تتكلم.

رينو: مسكت آيان. وطلعت بثبات. لكن جواها خايفه.
تيم: ضحك وقال. إن كيدهن عظيم. غــــرور وتناكه مشوفتش قبل كده.
ميرو: بتحذير. نعم؟ بتقول حاجه ياتيم؟
تيم: حط جنى بين ايديها وقال بكـبـــــريـاء. اطلعي على فوق. لما أشوف الولاد عايزين إيه؟ ومحدش من البنات ينزل من غير إذن مني. اتفضلي.
ميرو: ضحكت. وقالت. طيب ألحق الباب هيتكـ.ـسر. وطلعت ع فوق.
تيم فتح الباب وشاف مراد وفهد واقفين قدام الباب.
مراد: بغـ.ـيظ. فين فريحه ياتيم.

فهد: بغـــضــــب. أنت بتضحك على ايه؟ ماسمعتش مراد قالك إيه؟
تيم: أبتسم بخبث. وقال أهلا أهلا. بحبايب قلبي! ماينفعش كلام من ع الباب اتفضلوا اتفضلوا.
مراد وفهد داخلين وشكلهم مايبشرش بالخير.
تيم: قفل الباب. ولف ليهم. وابتسم بمزاح. وقال. يامراحب. والله انا مبسوط جدا جدا. يااااه دي الفيلا نورت. اتفضلوا اتفضلوا استريحوا.
مراد: واقف وقال. فريحه فين ياتيم؟

تيم: ببرود. ااااه. ده وقت غدا. ولازم نتغدا الاول. مش معقول تبقى ف بيت بـ.ـنتك ومنقومش معاك بالواجب ياحمايا الغالي.
وبص ل فهد. إيه يافهد هتفضل واقف كدا. اتفضل ياراجـ.ـل استريح انت مش غريب.
فهد: مسح وشه بأيديه وقال. اااه. أنت هتشتغلنا مش كدا؟ أنطق وقول لارين فييين؟
مراد: اخلص ياتيم علشان اليوم يعدي، ونشوف الهوانم إزاي يسيبوا البيت ع آخر الزمن.

تيم: مثل الدهشه. اييييه؟ معقول اللي انت بتقوله ده؟ لا حول ولاقوة إلا بالله. استريحوا بس وفهموني ايه اللي حصل.
فهد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. وقال. يابني متختبرش صبري. أطلع نادي عليهم. علشان متصرفش تصرف مش هيعجبك.
تيم: البيت كله تحت امرك ياجوز خالتي. عايز تكـ.ـسروا أتفضل.
مراد: هز راسه اممم. دي الحرب البـ.ـارده بقى. وماله. ماهو كله هيطلع ع عين حمـ.ـا.تك. أقعد يافهد. لما نشوف اخرتها.
فهد: قعد ومراد قعد جمبه.

تيم: تشربوا إيه؟
مراد: بتحذير. انا عندي استعداد اقوم اشرب من دmك. لأن لحد دلوقتي محدش قدر يتحداني. فلو هتبتديها برود. انا ع أتم الاستعداد. وهاخد بـ.ـنتي ومش هخليك تعرف تشوف طيفها. لحد مايبانلك صاحب.
تيم: فتح عينيه بدهشه وقال. لا ياعم وحد الله. مراتك فوق تاني اوضه ع يمينك. وأنت يافهد مراتك معاها. اي خدmه.
فهد: بغـ.ـيظ. نادي عليهم خلينا نخلص.

تيم: هز راسه تمام. بس ممكن أتكلم شويه معاكم. انا الأول كنت بهزر والله. كنت عايز اجرب إحساس الحما. بس انتوا صعب جدا الواحد يعيش احلامو معاكم. ياستار عليكم.
مراد وفهد في صوت واحد. أخلص عايز تقول ايه؟
ميرو: نزلت بسرعه. وقالت بتـ.ـو.تر. أهلا بابي وسلمت عليهم.
مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. أهلا ياحبيبتي. جنى عامله ايه؟
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت. ج. جنى كويسه الحمدلله. أحم حضرتك عامل ايه؟

مراد: هز راسه تمام. اعمليلنا قهوة لأني مصدع.
ميرو: هزت راسها حاضر. وجريت من قدامهم. وقالت. ياخبر الله يكون ف عونك يا مامي انتي وخالتو. ده واضح عليهم أنهم متنرفزين جدآ. انا خــــوفت اوي.
تيم: بتفهم. انا طبعاً مش هقول إن رينو وماما غلطانين. وكمان مش هقول أنهم مش غلطانين. بس انتوا لازم تعذروهم.
مراد: أممم يعني أنت عارف كل حاجه. والصح بقى اللي هما عملوه ده؟

تيم: لأ طبعاً. لكن هما اتصرفوا بدافع قلب أم وزوجه وأخت.
لو فكرتوا شويه. هتلاقوا إنهم اتصرفوا بناءا على حبهم ليكم. خــــوف عليكم. استحملوا كتير جدا من خــــوف وقلق ورعـ.ـب حقيقي. ياجماعه هما غـ.ـصـ.ـب عنهم بردو. يعنى خالو مراد وفهد وآدm وكمان آركان، ولما ختمت بخـ.ـطـ.ـف البنات. خافوا وده طبيعي جدا.
فهد: بحده. مش مبرر ده. هما وافقوا علينا واتجوزنا وأحنا مخابرات. مكتشفوش ده دلوقتي.

مراد: والصح اني اصحى من النوم ملاقيش مراتي في البيت؟
تيم: هي مراحتش عند حد غريب ياخالوا. ده بيتها.
مراد: طيب أطلع نادي عليهم.
تيم: طيب الأول...
مراد: قاطعه. وقال. تيم أنا لحد دلوقتي واخد الموضوع هزار. أطلع نادي فريحه علشان ماخدش قرار الكل هينـ.ـد.م عليه.
فهد: بحزم. وانده لارين علشان أقسم بالله لو متحركتش دلوقتي. لاطلع بنفسي واللي يحصل يحصل.
تيم: شاف جدية مراد وفهد. وقال حاضر ثواني. وطلع فوق.

رينو وفريحه رايحين جايين ومتـ.ـو.ترين جدآ.
فريحه: بخــــوف. يلهوي. صوت مراد عالي انا خايفه اوي.
رينو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت. و. وفهد اء أنا بقى مش خايفه. هو. هو أحنا عملنا إيه يعني؟ إحنا بـ.ـنتكلم الصح والمنطقي. كفايه السنين اللي عشناها في خــــوف وقلق.
تيم: خبط ودخل. وهما اتخضوا.

تيم: بجديه. اسمعوا بقى. خالو مراد وفهد على آخرهم. دول مش طايقني أصلا. ودلوقتي هما عايزين منكم تنزلوا. اتفصلوا بقى من سكات. علشان حياتي أنا و مراتي محطوطه رهن. دول ناس أيديهم طارشه وانا لسه مفرحتش بشبابي.
فريحه: بلخبطه. هو. هو مراد متعصب صح؟
تيم: ينهار اسوس. ده ع اخروا بقولك.
فريحه: طيب وبعدين.
رينو: و. وفهد قال حاجه.

تيم: الشرار اللي في عينيه بيقول أنه هيقــ,تــلني. يلا بقى تعالوا انزلوا. واتكلموا بهدوء وكل واحد يشرح وجهة نظره للتاني.
فريحه: وانت بعد إللي قولته ده. فيها كلام وهدوء كمان.
رينو: غمضت عينيها وبتاخد شهيق وزفير. وقالت. انا هنزل. يلا يافريحه.

ميرو: جابت القهوه. أتفضل يا بابي. اتفضل يا خالوا.
مراد: شاف فريحه نازله بتقدm رجل وتأخر التانيه. وصك ع أسنانه بتوعد ممزوج بغـ.ـيظ.
فهد. : شاف رينو. ثابته. وده زود الغـ.ـيظ عندو.
فريحه: نزلت. وعلشان مـ.ـا.تضعفش. افتكرت خـ.ـطـ.ـف تالين. ووقفت بثبات.
رينو: واقفه وباصه بعيد.
مراد: قام وقف. وقال بجديه. يلا يافريحه.
فريحه: بثبات. ع فين يا مراد؟
مراد: ع بيتك يامدام. ولا أنتي ناسيه إن ده بيت بـ.ـنتك؟

فريحه: أنا مش ناسيه. لكن في إتفاق بينا. وياريت تقولي قرارك.
مراد: أبتسم بتمثيل وقال من بين أسنانه. وماله ياست الهوانم. ننفذ قرارك ونسيب الشغل. بس يلا ع البيت. وهناك هنتكلم.
فهد: بغـــضــــب. أظن سمعتي قرار اخوكي يادكتوره لارين. نمشي بقى؟
رينو: كشرت عينيها وقالت. أنت هتسيب الشغل بجد يافهد؟
فهد: بجديه. طبعا. بس لما نتكلم الأول. اتفضلي. قدامي.
تيم: متنح. وقال جواه. لأ في حاجه غلط. هما هيقــ,تــلوهم ولا ايه؟

مراد: بصوت جهوري. مش هنخلص بقى. يلا قدامي انتي وهى.
فريحه: اتخضت. وجريت ع بره هي ورينو. ومش مصدقين اللي سمعوه.
مراد وفهد خارجين.
تيم: جري عليهم ووقف قدامهم. وقال. استنوا بس. انتوا مش هتقــ,تــلوهم صح؟
مراد وفهد. غـ.ـصـ.ـب عنهم ابتسموا. وقالوا. دول هيتروقوا انهردا. وسابوه ومشيوا.
تيم: الله يرحمك يا حمـ.ـا.تي أنتي ورينو. كنتوا طيبين أوي.

فيلا العدوي. جناح مراد
مراد قفل باب الاوضة بالمفتاح. وحدف المفتاح بعيد. بنرفزه.
فريحه: كشت في نفسها. وقلبها بيدق بقلق.
مراد: بيقرب منها. وقال بتوعد. بقى أنتي تسيبي البيت ع آخر الزمن وتغـــضــــبي يافريحه؟
فريحه: بلعت ريقها، ومش عارفه ترد.
مراد: من بين أسنانه. غـــضــــبانه عند بـ.ـنتك يامدام؟ هي أمك عملتها قبل كده وسابت بيتها وغـــضــــبت عندك؟ هاااا متردي؟
فريحه: انتفضت مكانها. وردت بتلعثم. اء. انا معملتش حاجه غلط.

مراد: بسخريه، الله! معملتيش ايه يابت؟ تسيبي بيتك ومن غير ما أعرف. لييييه؟ متجوزه سوسن؟
لأ وكمان بتتشرطي عليا. عايزاني اسيب الشغل؟ أصلك ياعيني اتفاجئتي مرة واحدة إنك متجوزة ظابط مخابرات. كنتي نايمه 25 سنه وفاجأه. اييه ده؟ بسم الله الرحمن الرحيم. مخابرات؟ ياساتر يارب لااااء سيبها يامراد.
فريحه: بحـ.ـز.ن. أنا عارفه كل ده. بس انا خلاص تعبت يامراد أنت ليه مش قادر تفهمني.

مراد: مسك دراعها بغـ.ـيظ. وقال بصرف النظر عن كل اللي قولتيه امبـ.ـارح. بس إنك تمشي من البيت ومن غير علمي دي كبيره أوي يافريحه. وهتتعـ.ـا.قبي عليها. بس مش وقته.
فريحه: بصتله وقالت بلوم. وليه مش وقته يامراد؟ عـ.ـا.قبني واهو من ضمن الو.جـ.ـع. عقـ.ـا.بك ليا مش هيكون أهون من خــــوفي ورعـ.ـبي وو.جـ.ـع قلبي عليكوا كل يوم والتاني.
مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال. يابـ.ـنت الحلال أهدي بقى واعقلي. هو انتي بتطلبي مني أخد أجازه؟

فريحه: بطلب منك الأمان يامراد. بطلب منك إني أغمض عيني و انام وبالي مرتاح. بطلب منك مبقتش عايزه أفكر في السيء ديما.
أنا مهما أقولك أنا عايشه في ايه؟ مش هقدر أوصف احساسي صح.
أنا بمـ.ـو.ت في اليوم ألف مرة وأنت بعيد عني. ومش بس أنت لوحدك لأ. دانت واخويا توأمي وابني. كتير عليا بجد و.جـ.ـع القلب ده.
مراد: مسح دmـ.ـو.عها وقال طيب بطلي عـ.ـيا.ط. بصي انا أكتر حاجه بتخـ.ـنـ.ـقني إنك تتنيلي وتعيطي.

فريحه: بأمل. أرجوك يامراد. نفذ طلبي بالله عليك.
مراد: بغـ.ـيظ. ده لما تشوفي قفاكي هبقى اسيب شغلي يافريحه.
فريحه: عيونها لمعت. يعني ايه يامراد؟ أنت كنت بتضحك عليا لما قولت إنك موافق؟
مراد: بجديه. مش مراد العدوي إللي يضحك على حد يامدام فريحه. وأنا عند وعدي. هسيب الشعل. بس بشروطي أنا.
فريحه: رجعت خطوه لورا وقالت. شروطك ايه يامراد؟

عند فهد.
فهد قفل باب الاوضة. وسند بضهرو ع الباب. وربع أيديه. وباصص ليها بغـ.ـيظ.
رينو: متـ.ـو.تره. لكن قعدت ع طرف السرير. وساكته.
فهد: قال بجمود. بتسيبي بيتك يالارين؟
رينو: بجدية. انت اللي اخترت يافهد.
فهد: زعق. أخترت إيه يالارين؟ أنا لا اخترت ولا اتكلمت حتى.
انا واحد راجع من سفر. وكنت عايش في نار وخــــوف ع بـ.ـنتي. وراجع هلكان وربنا اللي عالم بيا.

بدل ما أسمع منك حمدلله على السلامه. أو كرب وعدا. تقوليلي سيب شغلك. اللي بنسبالي حلمي وشغفي. طيب حتى استني لما أخد نفسي واقدر اتناقش معاكي.
لكن لأ حضرتك قولتي كلامك ومستنيه التنفيذ. ده ع أي أساس عايزاني اسيب شغلي هااا؟
رينو: اتخضت. ودmـ.ـو.عها متحجرة. وردت بجديه. على أساس عيلتي يافهد.

وقامت وقفت وقالت. عيلتي إللي واجهت المـ.ـو.ت. مش أنت وبس لأ. دي آرين وكمان آركان واخويا وابن أخويا. وتيم و آريان كل ده وعايزني أسكت؟
أنا عارفه إنك بتحب شغلك. لكن خلاص أنت تعبت وأنا كمان. أنت خدmت كتير جدا. كفايه بقى. ارجعلي. من حقي اعيش في أمان.
لسه و.جـ.ـعي الكبير ع ابني. أنت من نفسك المفروض بعد إللي حصل ده. تاخد موقف. شغلك السبب في اللي حصل لبـ.ـنتي.
فهد ؛! باصص ليها بتعجب. كأنه مش مصدق اللي بيسمعه منها.

رينو: أبتسمت بو.جـ.ـع. وقالت. إيه مستغرب كلامي؟ ولا يمكن فاكر إن قلبي يقدر يتحمل أكتر من كدا. أنا أم يافهد.
أم عايزه الأمان والاستقرار لولادها. لما بـ.ـنتي تواجه صعوبات زي دي. منتظر مني إيه؟
لما أسمع إن أخويا أضـ.ـر.ب عليه نار مستني مني إيه؟
لما اسمع منك إن اغتيال بابا كان من نفس الشخص اللي خـ.ـطـ.ـف بـ.ـنتي بسبب شغلك. مستني مني إيه؟
تبقى غلطان وبتكدب ع نفسك. لو كنت منتظر مني رد فعل غير ده.

فهد أنا بجد تعبانه ومحتجالك جمبي. أنت من حقي. أنا واجهت كتير من غيرك. أن الأوان بقى تبقى جمبي. هو أنا مستاهلش منك كدا؟
فهد: مسك وشها بايديه وقال. أنتي تستاهلي عمري كله بين ايديكي. وأنتي عارفه إني بحاول على قد ما اقدر مكونش مقصر معاكي.
بس أنتي عارفه أنا بحب شغلي قد ايه. ده بالنسبالي قيمتي وكبريائي. لما بيكلفوني بمهمه صعبه واجيب منها حق المظلوم. يبقى راجع راسي مرفوعه.

انا ومراد عشنا أجمل أيام عمرنا في المجال ده. واجهنا خــــوف وقلق ع بعض. بنكمل بعض. ضحكنا وفرحنا مع بعض. لينا زكريات كتيره محفوره في مجالنا.
بيتشاور علينا إننا مفيش في قوتنا ونزاهتنا. لينا أعداء في كل مكان. بس بعون الله بنقضي عليهم.
حتى اللي خـ.ـطـ.ـفو آرين. مقدروش يقربوا منها. لأنهم عارفين هما بيواجهه مين.
عارفين أنهم لو قربوا بس من بـ.ـنت حد فينا. هيدفعوا حياتهم التمن.

بـ.ـنتك رجعت بخير وابنك المفروض تبقى فخوره بيه. إبنك هو بطل الحكايه يا لارين. كان نفسي تشوفي الكل وهو بيمدح في آركان.
رينو: عيطت بو.جـ.ـع. وقالت. أنا تعبت يافهد. وأنت قولت إنك هتسيب شغلك.
فهد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال تمام. هسيب الشعل يالارين. لكن بشروطي!
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت شروط؟ وايه هي الشروط دي؟
فهد: بص ف عينيها وقال. تسيبي شغلك وتنسي تماماً مشوارك في الطب!
رينو!
عند مراد
فريحه: بصدmه. اء. أنت بتقول ايه يامراد!

مراد: بجديه. إللي سمعتيه يافريحه. هتسيبي شغلك. وتنسي تماماً إنك دكتوره. وتنسي سنين تعبك ودراستك كلها.
فريحه: بعدm استيعاب. بس ده شغلي يامراد. إزاي عايزني اسيبه بسهوله كدا.
مراد: رقع دقنها وقال بلوم. زي ما أنتي عايزاني بسهوله إني استغنى و اسيب حلمي.
فريحه: عينيها تايهه بصدmه. وقالت. بس شغلي مبيأذيش حد يامراد.

مراد: بعتاب. وشغلي عمره مكان اذي لاي حد يافريحه. بالعكس. شغلي بيحمي مبيأذيش. شغلي هو قيمتي وكبريائي.
أنا لو مكنتش في المجال ده وليا أسمي وعندي القوه والفنون القتالية. مكنتش هعرف انقذ بـ.ـنتك حتى لو اتخـ.ـطـ.ـفت بعيدا عن مجالي.
وفي شرط تاني يافريحتي. بس ده لازم تضمنيه كويس جدا.
فريحه: هزت راسها بتيه. شرط إيه؟
مراد: بص ف عينيها وقال. شرط إنك. تضمني إني بعد ما اسيب الشغل. إني مش هتعرض لأي أذى. ولا هيجرالي حاجه.

وتضمني إني هعيش حياتي كلها بسلام. ولا هتجـ.ـر.ح بخدش صغير حتى. وهعيش كل اللي جاي في راحة بال. يلا فريحه اضمنيلي كل ده. وأنا ع استعداد اسيب العالم كله وأكون معاكي أنتي وبس.
فريحه: غمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نزلت. وقالت بو.جـ.ـع. للأسف يامراد. كل ده بإيد ربنا مش بأيدي. أنا مقدرش أضمن ثانيه واحده من عمري.

مراد: مسك وشها بايديه وقال. وده اللي أنا عايز اوصلهولك يافريحه. إن اللي ربنا كاتبه هنشوفه. ولو سبت شغلي مش معناه إني هعيش في أمان. ممكن يحصل حجات اكتر من كده.
وبعدين يافريحه. لو كل ظابط فكر نفس تفكيرك. مش هنعرف نعيش في أمان.
جوزك راجـ.ـل مهم يافريحه. بيحميكي ويحمي وطن بحاله. أنا مكلف برساله. وهي الحمايه وإني أحافظ عليكم. أنا حلفت قسم يافريحه. إني طول ما انا عايش هفضل أحمي البلد دي.

فريحه: اترمت في حـ.ـضـ.ـنه وعيطت...
مراد: ضمها لقلبه بحنان. وربت ع ضهرها وسابها تخرج شحنة الحـ.ـز.ن إللي جواها.

عند فهد.
رينو ؛ مسحت دmـ.ـو.عها وقالت. أنا مقدرش أضمن ثانيه من عمري. أنا فاهمه وجهة نظرك يافهد. لكن!
فهد: قاطعها وقال. طيب هقولك مثال بسيط. أنتي في مجالك معرضه لأخطر من شغلنا إنك تعرضي عيلتك للخطر.
رينو: كشرت عينيها وقالت مش فاهمه؟ أنا بعالج الناس فين الخطر في ده؟
فهد: إن كنتي أنتي بتعالجي الناس. فانا بحمي الناس. وبحمي بلد بحالها.

واللي عايز اوصلهولك. إنك وارد جدآ تعملي عمليه لأي مريـ.ـض. ويمـ.ـو.ت وانتي بتعملي العمليه. مـ.ـا.ت قضاء وقدر مش إهمال منك. وأهل المريـ.ـض حملوكي المسؤوليه الكامله. هل هما هيسكتوا؟ بالعكس دول هيأذوكي وكمان في عيلتك.
لارين. الخطر محاط بينا ديما. لكن ستر الله هو اللي حامينا.
ولو كل واحد واجه صعوبات وهرب منها واستخبى فكرك هيكون ده الصح؟
رينو: بصت ليه وقالت بو.جـ.ـع. واللي حصل ل آرين يافهد؟

فهد: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه وقال. قدر ونصيب يارينو. كل حاجه بتحصل في الدنيا دي نصيب. والحمد لله. آرين بخير. إحنا مهما نواجه صعوبات نحمد ربنا إننا قدها وبنقدر نواجها.
رينو: رفعت ايديها وحـ.ـضـ.ـنته. وعيطت.
فهد: ضمها لقلبه أكتر وربت ع ضهرها بحنان. وقال شوفتي بقى. إن الموضوع كان محتاج شوية تفاهم.

وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه ومسح دmـ.ـو.عها وقال. بغمزه. بزمتك لايق عليا حاجه غير حوت المخابرات؟ تخيلي كدا إني دكتور مثلاً. ولا مهندس مش متخيل. انتي متخيله؟
رينو: بعفويه هزت راسها لأ. أنت مايلقش عليك غير الانتقام.
فهد: ضحك وقال. فعلاً؟ كلكو ظالمني. بس ماعلينا. شوفتي بقى؟ ضيعتي عليا فرحه وخبر كنت مستنيه من سنين. بس مش عارف هتفرحي علشاني ولا لأ.
رينو: بتنهيده. خبر إيه؟
فهد: أبتسم وباس أنفها. مش هقول غير لما أشوف ضحكتك.

رينو: حاولت تبتسم...
فهد: لأ عايز ابتسامه عريضه. ولا اقولك استني لما اقرالك الخبر ده. وأشوف رد فعلك. ولا أقولك. لأ لأ. خدي انتي بنفسك اقري البوست ده على صفحتي.
رينو: مسكت الفون. وقالت بعدm فهم. ده بوست واحد إسمه العقيد حسن عاملك أنت وأبيه مراد منشن عليه.
فهد: ايوه بقى اقري البوست كدا. وسمعيني.

رينو: بسم الله الرحمن الرحيم. العقيد مراد العدوي. والعقيد فهد السيوفي. لكم مني فائق الاحترام والتقدير. لقد فرحت فرحا بالغا عنـ.ـد.ما علمت بهذا النبأ السار. فأنتم من الصعب تكرار أمثالكم من القوه والشجاعه والثقه بالله على أنكم ستنصرون ولو بعد حين.

ومبـ.ـارك عليكم حصولكم على رتبة العميد. سائلين الله عز وجل المزيد من النجاح والتقدm. وفي إنتظار رتبة اللواء قريباً بإذن الله تعالى. مبـ.ـارك عليكم. أخوكم العقيد حسن!
رينو: حطت ايدها ع بوقها بفرحه كبيره وبصت ل فهد وقالت. عميد!
فهد: أبتسم وقال. أيوه جوزك. بقى العميد فهد طارق السيوفي.

عند مراد.
فريحه: بسعاده كبيره ألف مبروك يامراد. بجد فرحت اوووووي. الف مليون مبروك.
مراد: بتمثيل الزعل. طيب.
فريحه: خلاص بقى يامراد. والله كل ده علشان بحبك وخايفه عليك.
وبعدين أنا اطمنت خلاص لما قولت إن مفيش مأموريات ليك انت وفهد تاني. بجد فرحت جدا.
مراد: بعدm إهتمام. أممم اوك.
فريحه: بتمثيل البراءه. طيب اعمل ايه علشان ارضيك يامرادي.
مراد: ترمي نفسك من التراس. وترشقي في نص البيسين.

فريحه: شهقت. بس انا مبعرفش أعوم يامراد.
مراد: منا عارف.
فريحه: بدلع. بس أنت هتقذني صح؟
مراد: بتريقه. ده عند ام لطفي.
فريحه: كشرت عينيها وقالت. أم لطفي مين؟
مراد: أم لطفي اللي بتنور وتطفي.
فريحه: ههههههه حلوه اوي. المهم بقى خلاص بالله عليك حقك عليا. والله وقتها كانت أعصابي تعبانه.

مراد: بتحذير. أقسم بالله العظيم يافريحه. لو عقلك قل بيكي وفكرتي تسيبي البيت ده تاني. لاطلبك في بيت الطاعة. واسود عيشتك. واخليكي تشوفي المرار على حق ربنا. فاهمه يابـ.ـنت كوم الشكاير؟
فريحه: فتحت عينيها بزهول وقالت. أنت بجد هتعمل كدا؟
مراد: ببرود. عايزه تجربي اهربي. وشوفي بقى العميد مراد العدوي هيعمل ايه؟

فريحه: لفت أيديها حوالين رقبته. وقالت. العميد مراد قلبي أنا مش هيعمل اي حاجه وحشه في فريحته حبيبته. مش كدا يامرادي.
مراد: وحياة أمك؟ العبي غيرها يابت. انا اصلا عايز ارنك علقه تظبطلك زوايا دmاغك. على عملتك السودا دي.
فريحه: بتمثيل الجديه. خلاص يامراد. أنا هرمي نفسي من التراس إن كان ده يريحك.
مراد: قرب من وشها وقال. بس بسرعه وحياة أبوكي.

فريحه: تنحت واتغاظت. وقالت. بقى كدا يامراد؟ هونت عليك. أوكي. خليك مكانك وأنا هروح ارمي نفسي حالا.
مراد: حط ايدو ف جيبه وبيصفر.
فريحه: اتغاظت. وراحت فتحت البلكون. وخرجت ف التراس. وبصت تحت ع البيسين. وقالت جواها. يامامي. ده انا كدا ممكن امـ.ـو.ت. ووقتها هبقى مت كافره كمان. لأ لأ اعوذ بالله. وبعدين بقى هو مجاش ورايا ليه؟ كدا شكلي بقى وحش اوي.
مراد: من وراها. إيه هتصلي استخاره قبل ما تنتحري.

فريحه: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت. ها! لأ وانا أرمي نفسي ليه؟ أمـ.ـو.ت كافره يعني؟
مراد: حاوطها من وسطها وقال. بعد الشر عليك ياعم.
فريحه: ضحكت وقالت. إيه ده يعني مش زعلان مني؟
مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال. والله على حسب ما هتراضيني.
فريحه: حـ.ـضـ.ـنته بفرحه وقالت حبيبى يامرادي ده انا اديلك عينيا مش هتغلى عليك.
مراد: خبطها على قفاها وقال. إحنا في التراس يابـ.ـنت المستخبي. خشي اديلي عينيكي جوه.

فريحه: ضحكت بسعاده. ودخلت. وقالت بجد انا مبسوطه اوى إنك مش زعلان مني.
مراد: شالها فاجأه. وقال. أنتي ضحكتي يابت يا فريحه. ماينفعش أزعل منك. وأول وآخر مرة أسمع حوار سيب الشغل ده تاني. فاهمه يابت.
فريحه: بضحكه. فاهمه ياروح البت.
مراد: كدا أحبك. وقرب منها واخدها لعالمه الخاص.

بعد فتره كبيره. عند فهد.
رينو في حـ.ـضـ.ـن فهد. وقالت حبيبي.
فهد: بيلاعب خصلات شعرها وقال. نعم يانجمتي.
رينو: أنت قولت إنك هتاخدنا أسبوع بره البيت هنروح فين.
فهد: باس أيدها وقال. هنروح نقضي أسبوع عند بابا وماما زي كل أجازه. إيه رأيك؟
رينو: بتفهم. ياريت يافهد. بابا طارق انا بحب اقضي اكبر وقت معاه.
فهد: أنا ناوي إن شاء الله. بعد ما چواد يتجوز ويستقر. أجيب بابا وماما يعيشوا معايا.

رينو: بفرحه. بجد. ده يبقى حلو اوى بجد
وياريت يوافق.
فهد: لا هيوافق متقلقيش. فارس بيسافر كتير وكمان هياخد رودي معاه. وأنا مستحيل اسيب بابا وماما لوحدهم.
رينو: طيب ما أنا بتحايل عليه والله يافهد. وهو رافض.
فهد: رافض علشان چود وجواد. لكن بعد كدا هيوافق. وخصوصاً من حقي إني اراعيهم بعد العمر ده.
رينو: ربنا يبـ.ـارك فيك ياحبيبي. وتكون الإبن البـ.ـار ديما.
المهم بقى بجد يعني مفيش مأموريات ليك انت وأبيه مراد تاني؟

فهد: لأ يانجمتي اطمني. إحنا هنهتم بالتدريبات. والمساعدات. وأي خدmه خفيفه. علشان الشباب ليه الأولويات في السفر. ومن ناحيه تانيه بفكر اساعد بابا شويه في أي حاجه تخص شغله.
رينو: تمام الحمد لله بجد كدا استريحت.
فهد، : أبتسم تمام. أتصل بقى ع تيم أشوف آيان بيعمل ايه؟ وكمان آرين علشان تطلع والكل يجهز علشان نروح لبابا. وانتي قومي خدي شاور.
رينو: ايه ده هنروح انهردا؟

فهد: أيوه. الساعه 8 لسه بدري. وبابا عايز يشوف آرين بعد العميلة.
رينو، : تمام اتصل ع آركان شوفوا اختفى فين كدا.
فهد: أكيد ف الجيم. ومسك الفون. وقال ايه ده؟ آدm مراد اتصل عليا كتير.
رينو: اممم ياترى كان عايز ايه؟
فهد: كشر عينيه وقال. هو بيتصل عليا في وقت عارف إني أكيد مضايق ومش هرد!
إيه ده باعت رساله؟ وصك على أسنانه بغـــضــــب.
رينو: شافت ملامحه. واخدت منه الفون. وقرت الرساله. ومكتوب فيها.

خالى أنا اتصلت عليك كتير لكن أنت مردتش. احب أعرفك إني خرجت ومعايه آرين هنتعشى بره.
فهد: قال. من بين أسنانه. يابن البجح!

بعد فتره كبيره.
قبل الفرح بأسبوع.
آرين: بغـــضــــب واضح. قالت. يعني ايه يا آدm مش هتعملي فرح!
ف الفندق.
مريم: يعني آدm حفيدك قرر يتجوز في الإجازة؟
آدm: إن شاء الله ياحبيبتى.
مريم: بتنهيدة أمل. ربنا يقدm إللي فيه الخير.
ويهديكوا ياولادي للخير علشان نفرح بأحفادنا.
آدm: بابتسامه. إن شاء الله هتفرحي ياروحي. ولحد فرح آيان حفيدك كمان.
مريم: شهقت. لأ حـ.ـر.ام عليك يا آدm. هعيش كل ده؟

آدm: بتمني. قال. ربنا يديمك في حياتنا ويبـ.ـارك ف عمرك. وبعدين انتى لسه صغيره يا أميرتي. يعني آيان لما يكبر هتكوني انتي حوالي 80 سنه إن شاء الله.
مريم: بضحكه. يااااه. إحنا عشنا أجمل سنين حياتنا يا آدm مش هنطمع.
وكمان انا مش نـ.ـد.مانه غير على كل ثانيه عشتها بعيد عنك. بس تعرف. أنا كل امنيتي أشوف تالين عروسه.
آدm: إن شاء الله هتشوفيها وتسليمها لعريسها كمان.
مريم: بتمني. يااااه لو آركان وتالين. يكو!

آدm: قاطعها وقال. لأ! حـ.ـر.ام عليكى. الواد آركان ده دmاغه طاقه. عايزاه يجنن توتا حبيبت جدها معاه.
مريم: كشرت عينيها. وقالت بِشك. مدام قولت كدا يبقى أنت عارف آركان بيحب حد تاني صح؟ ما أنا اتعودت عليك تقرا لغة العيون.
فاكر لما سألتك تيم بيحب مين؟ وأنت قولت بشوف ف عيونه حب لميرو. لكن هو ساكت. وكلامك كان صح. قولي بقى آركان بيحب مين؟

آدm: ضحك بصمت. وقال. أبدا والله ياروحي. وانا لو اعرف حاجه زي كده. هخبي عليكي؟ وبعدين حقيقي آركان دmاغه طاقه. ومن جهة تانيه مركز في دراسته وعايز يثبت نفسه. وديما بشوف معاملته مع تالين عاديه جدا. وبعدين تالين لسه صغيره.

مريم: بتنهيده. يعني ايه يا آدm؟ بجد عايزه اطمن عليها. دي الوحيده اللي ف حالها يانور عيني. وخايفة عليها تتجوز حد ميقدرش قيمتها. و هي بالنسبة لآركان من لحمه ودmه. عمره مايأذيها أبدا. ويحافظ عليها.

آدm: ربت ع أيدها وقال. ماهو ماينفعش نجبر حد يامريم. إحنا عودنا ولادنا واحفادنا على الحب. وبعدين صدقيني آركان وتالين مش حاسس أنهم بيكلموا بعض. لأن آركان عايز واحده تتحمل جنانه. زي طارق والمـ.ـجـ.ـنو.ن مصطفى. ده ممكن يحول ويجنن تالين حـ.ـر.ام عليكى بجد.
لكن لو ليهم نصيب مع بعض. هتكون من نصيبه أكيد. وربك يقدm إللي فيه الخير.
مريم: هزت راسها ونعم بالله. اللهم ارزقنا الخير حيث كان. واحفظ أحفادي من كل شر وسوء.

آدm: آمين. المهم بقى الاكل عجبك ياروحي.
مريم: أبتسمت. جميل اوى ياحبيبي. منحرمش منك ابدا.
آدm: بابتسامه جميله. ولا منك ياحورية آدm.

وفون آدm رن وكان تيم. وقال ثواني. ورد عليه وقفل!
مريم: ها يا آدm. تيم حفيدك قالك إيه طمني؟
آدm: أبتسم وحط الفون قدامه وقال. اطمني ياروحي. فريحه ورينو رجعوا البيت خلاص. وكل حاجه تمام.
مريم: اتنفست الصعداء وقالت. الحمدلله. كنت قلقانه جدآ. ربنا يطمن قلبك زي ما طمنتني.
وبعدها كشرت عينيها وقالت. ثواني بس. أنت لحقت عرفت إزاي إن كل حاجه تمام؟ مش يمكن رجعوا ولسه زعلانين أو بيتخانقوا؟

آدm: أنا معرفتش. لكن انا بقولك كل حاجه تمام. بما إن كل واحد من ولادك قدر يرجع مـ.ـر.اته لبيته في نفس اليوم. وماسمحوش أنهم يبعدوا عن بيتهم يوم واحد؟
ده ف حد ذاته شيء جميل جدا. وكل حاجه بعد كده تهون مش مهم.
مريم: بتعجب! سبحان الله ف طبعك. عشت معاك على قد ما عشت. لكن مقدرتش أوصل للغموض عندك.

آدm: بإبتسامة. ياروحي ولا غموض ولا حاجه. كل الحكايه إني ديما بركز على نص الكوباية المليان. وبعدين شوفي أنتي عايزه إيه وأنا تحت امر أميرتي فيه.
مريم: ربنا يبـ.ـاركلي فيك يا أمبراطور قلبي. بس بقى عايزه اعرف. هما وصلوا لايه؟ وأتمنى إنهم يوافقوا على قرار البنات ويسيبوا الشغل. ونرتاح من القلق والتـ.ـو.تر ده.
آدm: والله ياروحي أنا مع أي قرار. واللي يريحهم طبعآ.

لكن مظنش إن مراد هيوافق وخصوصاً فهد. لأن حياتهم عبـ.ـاره عن مغامرات مع بعض. ف مستحيل يتنازلوا بسهوله كدا.
مريم: طيب ليه بتقول كدا؟ أنت ناسي لما قولتلك زمان على أمنيتي في إنك تبعد عن المجال ده؟ وأنت سبت شغلك واتجهت لإدارة الأعمال؟
آدm: لأ مش ناسي طبعاً. وأنتي قولتي بنفسك أهو. (أمنيتك). مش فرض قرارك عليا. وتجبريني وتحطيني قدام الأمر الواقع!
وبعدين وقتها الوضع والظروف كانت تختلف.

مريم: الخطر والخــــوف والقلق واحد! تختلف في ايه بقى؟
آدm: بتنهيده. زمان ظروفي كانت غير ظروف مراد وفهد.
مراد وفهد اتربوا وكبروا في وسط عيلة بتحبهم وقدرت بفضل الله تحتويهم. وكبروا في بيئه كلها حب وود وتقدير واحترام. وبنحاول نراعي حدود الله فيهم. ونقرب بيهم لربنا. متحرموش من حاجه. لا حنان أم ولا رعاية أب. ولا احتواء ودعم العيله. فا مفيش السبب إللي يخليهم يخسروا حلمهم علشانه.

أما أنا اتنازلت وقتها. لأن عيلتي اتشتت في أهم فترة احتياجي ليهم. والدتي اتوفت. وبابا أخد اختى ملك ومـ.ـر.اته التانيه وسافروا. جدي اتوفى. ناناه نهاد اختفت. كانت حياة مفككة و معقده جدا.
وماهونش عليا شوية غير وجود طارق معايا وبعدها بيتر.

كنت عايش ديما ف احساس الوحده. دفنت أمي بأيديا كنت كل يوم أشوف كابوس مخيف. حياتي كلها كانت عبـ.ـاره عن فراغ داخلي. كياني كله كان فاضي وهش زي بيت العنكبوت بالظبط. اي موجه تمحي أثره.
وعشت وحده كبيرة وحرمان. حرمان العيله. حرمان الأمان. أي مشكله كانت تسيب أثر كبير جوايا.

لكن بعد ما شوفت طيفك. وعشقك نور العتمه اللي جوايا. وبفضلك رجعتي ليا عيلتي من تاني. وبانيتي جوايا أساس متين. حبيت أبدا من جديد. اتمنيت أعمل عيله صغيره وتكبر مع الأيام. ولما أنتي قولتي أمنيتك ليا؟
أنا وقتها كنت لسه صغير وفكرت. ليه لأ. بما أني اقدر. فلازم أحاول احققلك كل أمنياتك ونقف ع أرض صلبة. ونحقق اللي اتحرمنا منه.

عارفه يامريم في حاجه انتي لحد دلوقتي مت عـ.ـر.فيهاش. وهي إني كنت كل يوم في سجودي أدعي ربنا أنه يعوضني بعيله. صالحه. بذرة طيبه تكبر وأكبر بيها. وربنا استجاب لدعائي.
وكل إللي أنا فيه دلوقتي ده. بفضل الله ثم أنتي. انتي وبس يا أميرتي. مش حد تاني.
مريم: عيونها لمعت وقالت. أنت لسه منستش الماضي يا آدm. حبيبي فات على الماضي سنين طويلة أوي. لازم تنسى اي حاجه تضايقك. وده من الماضي خلاص.

آدm: أبتسم وقال. أنا فعلاً نسيته يا أميرتي. كل الماضي حطيته في صندوق وقفلت عليه. وطلعت معاكي للنور. طلعت مع جنة آدm على الأرض.
مريم: أبتسمت وقالت. هتخليني اعيط ليه بقى. إحنا مش في البيت.
آدm: أبتسم. نفسي تفرحي من غير دmـ.ـو.ع.
مريم: يبقى بتطلب المستحيل. لأن دي حاجه مش بأيدي. الفرح والسرور حلو اوى يا آدm. وبلاقي نفسي من فرحتي قلبي مبسوط وعينيا بتدmع. كأنها هي كمان مبسوطه وبتعبر عن فرحتها.

آدm: من هنا ورايح مفيش غير الفرح يا أميرتي.

في المطعم.
آدm مراد: قاعد وآرين قصاده.
الويتر جه ونزل العشا قدامهم. ومشي.
آرين: متـ.ـو.تره ومكسوفه.
آدm مراد: عجبك المكان؟
آرين: هزت راسها بتـ.ـو.تر. أيوه جميل وهادي.
آدm مراد: أنا جبتك هنا لأني بحب الهدوء. وطبعاً انتي مابتحبيش حاجه إسمها هدوء؟
آرين: بعفويه. مبحبوش خالص والله. الهدوء ده بيجيب توحد. وتنحت وسكتت.
آدm مراد: رفع حاجبه بتعجب وقال. إيه؟! الهدوء بيعمل ايه يا آرين؟!

آرين: هزت راسها بالنفي. لأ لأ مش قصدي إنك عندك توحد. أء. أنا.
ونفخت بخـ.ـنـ.ـقة. يووووه بقى. مقصدش أنا قصدي يعني الهدوء بيخلي الشخص هادي زياده عن اللزوم.
آدm مراد: باصص في عينيها. وقال. أنا اتفقت مع بابا آدm على ميعاد الفرح. وهيتفق مع خالي فهد والعيله.
آرين: اتحرجت جدآ. وهزت راسها بالقبول من غير ما ترد.
آدm مراد: معلقش. وشال الشوكه بأيدو الشمال.
وحطها قدامها وقال بجدية. أكليني.

آرين: فتحت عينيها بزهول. وقالت إيه؟
آدm مراد: بتوعد. إيه انتي مش قولتي من هنا ورايح إنك أنتي إللي هتأكليني؟
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت بحرج. اء. أيوه فعلاً قولت كدا. لكن إحنا بره البيت. و!
آدm مراد: قاطعها وشاور بعينيه ليها تبص حواليها.
آرين: شافت أنها ع ترابيزه خاصه ومفيش حد حواليهم. وقالت جواها. وبعدين بقى في الورطه دي. هأكله إزاي أنا؟

ااه ماهو دراعه متعلق. وهيعلقني معاه. اوووف أنا مكسوفه. وبعدين بقى الله يخربيت كدا. لو اعترضت ممكن يرعـ.ـبني أكتر من كدا.
هو كدا ديما حتى ف الروايات البطل قاسي وعنيد. بس المرعـ.ـب كاريزما برضو. آه والله. شوفتي يا آرين وهو بيقولك أتفضلي ياحبيبتي المطعم كله تحت أمرك. وااووو بجد حبيت أوي. ولا بقى لما!
آدm مراد: قطع حبل أفكارها وقال. ممكن تأجلي السيناريو لحد ما ترجعي البيت؟

آرين: كحت. ها؟! احم لأ أبدا ولا سيناريو ولا حاجه. أنا بس كنت شارده شويه.
آدm مراد: أخد الشوكه من قدامها. وقال تمام. يلا كلي.
وحاول ياكل بأيدو الشمال ومثل أنه مش عارف ياكل.
آرين: اتنهدت بزعل علشانه. وقالت. آدm مش عارف ياكل خالص. وكدا حـ.ـر.ام.
بـ.ـنت من الويتر جت. ولابسه ينيفورم چيب قصير وبلوزه. وقالت لأدm. برقه تحب أي مساعده يافنـ.ـد.م؟

آدm مراد: رفع طرف عينيه ل آرين اللي شاف عينيها بتطلع شرار من الغيره. وظهرت شبح ابتسامه. ومردش.
آرين: بغيره واضحه. إزاي يعني مساعده مش فاهمه. ممكن تفهميني؟
الويتر: سوري يافنـ.ـد.م. حضرتك أنا شوفت أنه مش عارف ياكل خالص. وكمان أيد حضرته التانيه فيها مشكله. وأنا بقدm المساعده.
آرين: اتنفست غـ.ـيظ. وقالت. اااه وانتي بقى هتأكليه مش كدا؟
الويتر: بصت لادm بإعجاب. وقالت. وليه لأ. فيها إيه حضرتك؟ ده شغلي؟

آرين: بغـ.ـيظ واضح. والله؟ بجد شغلك تأكلي اي حد عندو مشكله؟
وبصت لأدm وقالت بشرز. أول مرة أعرف بالوظيفة دي؟!
آدm مراد! ومستمتع بخربشة قطته.
الويتر: سوري حضرتك لو ضايقتك. أنا كان غرضي أقدm المساعده لما شوفته بالشكل ده.
آرين: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقالت. وبعدين بقى. أستغفر الله العظيم يارب. وقامت وقفت وقالت بحزم. يخربيت التركيز...

بصي يا حبيبتي نصيحه ليكي. لما تشوفي واحد ومـ.ـر.اته قاعدين ياريت متجربيش تحطي نفسك في موقف وحش. وتتخطي حدودك.
وبعدين جوزي ياكل لوحدو أو أنا أأكله بتهيألي دي مش مشكلتك اوكي؟
الويتر: اضايقت وقالت بغـ.ـيظ. اوكي ومشيت.
آرين: واقفه تبص لأدm بغـ.ـيظ.
آدm مراد: رفع حاجبه ومبتسم. وساكت.
آرين: اتغاظت أكتر. وصكت ع أسنانها. وراحت تقعد على الكرسي اللي جمبه. وقالت بغيره. إيه عجبتك مش كدا؟
آدm مراد: ببرود. غيرتك؟ أكيد عجبتني.

آرين: اتنفست غـ.ـيظ. وقالت. غيرتي؟ وهغير ليه ومن إيه؟
آدm مراد: بمكر. يعني مغرتيش من البـ.ـنت دي؟
آرين: بتمثيل الكـبـــــريـاء. لأ طبعاً وهغير منها ليه؟
آدm مراد: بمكر. متأكدة؟
آرين: هزت راسها بنفاذ صبر. أيوه متاكده.
آدm مراد: ببرود. تمام. ومثل أنه هينادي على البـ.ـنت.
آرين: بنرفزه. أنت هتعمل ايه؟
آدm مراد: زي ما أنتي شايفه. هنادي البـ.ـنت تأكلني.

آرين: غرزت الشوكه ف التربيزه بشر. وقالت. طيب نادي عليها وخليها تقرب منك. والشوكه دي هتكون في عينيها.
آدm مراد: ضحك بصمت. وقال. طيب والعمل لازم البـ.ـنت دي تيجي وتساعدني وتأكلني.
آرين: قربت من وشه وقالت بتهديد. مفيش أي حد هيقرب منك يا آدm. واللي هتقرب منك ياويلها مني.
نصيحه ليك. خليني الطفله البريئه أحسن. بدل ما تشوف وش آرين الحقيقي.
والله يا آدm اللي هتقرب منك ممكن نار غيرتي عليك تحرقها بالكامل!

فيلا السيوفي.
آيان: جري ع باب الفيلا الداخلي وطالع ع السلم.
رينو: ماشيه جمب فهد وقالت. ع فكره يافهد. نسيت اقولك إن والد هيلينا توفى من يومين.
فهد: بدهشه. لا اله إلا الله. انا لله وانا اليه راجعون. هي مسافره طبعاً.
رينو: أيوه مامي قالتلي. وأنا معرفتش أتصل عليها. لكن شويه كدا هكلمها. واعزيها. وأول ما ترجع هروح أنا ونور وفريحه وريتال نعزيها.

فهد: واجب بردو. وأنا هتصل على رعد. علشان ميزعلش. وهبقى أروح ليه الشركه أنا ومراد وزين وزياد.
آيان: زق باب الفيلا ودخل.
طارق: أبتسم بسعاده. أهلا أهلا تعالى ياواد يا آيان في حـ.ـضـ.ـن جدك. وفتح أيديه.
آيان: راح لعندو. وقال. بابا جدو.
طارق: شاله وقعدو ع رجله. وقال. أيوه بابا جدو. جبت الخلاصه ياض يا آيان.
فهد: سلم ع طارق ورنا.
رنا: بفرحه. حمدالله على السلامه ياحبيب قلبي.
فهد: الله يسلمك ياست الكل. انتي عامله ايه؟

رنا: الحمد لله بخير ياضنايا. كويس انكوا جيتو دلوقتي. العشا هيجهز حالا.
رينو: بإبتسامة. متتعبيش نفسك يا ماما. فهد جاب عشا جاهز لينا كلنا واحنا في الطريق.
رنا: بعتاب بقى كدا يافهد؟ وده إسمه كلام بردو؟
فهد: كله من خيرك ياست الكل.
رنا: كشرت عينيها وقالت مالك ياحبيبى في حاجه مضايقاك؟ وبعدين آرين فين أنت مجبتهاش معاك ليه؟

رينو: كاتمه الضحكه. وقالت. ماهو ده اللي مضايقه ياماما. لأن آدm أخد آرين وخرجوا يتعشوا بره.
طارق: بتعجب. الله؟! ودي فيها إيه دي كمان؟ واحد واخد مـ.ـر.اته. مراااته!
أنت ياض معقد ليه؟ وهتعقد البت والواد معاك ليه؟ عجايب والله. مـ.ـا.تسيب العيال تفرح.
فهد: بتنهيدة. وأنا قولت حاجه ياحج ولا اتكلمت حتى؟
طارق: جدع مـ.ـا.تتكلمش. صوتك بيعمل مشاكل مع الناس.
وبعدين خلاص كلها كام شهر وتتجوز رسمي فهمي نظمي.

فهد: بلع ريقه بغصه. وقال بإستسلام. ربنا يوفقها ياحج.
رينو: خرجت منها تنهيدة زعل علشانه.
رنا: قعدت جمبه وقالت. فهد يابني. دي سنة الحياة. وافتكر إن رينو مراتك كانت بردو المفضله عند أبوها ولحد دلوقتي. بس محرمكش منها وشاف سعادته في سعادتها. أنت بتحب آرين. وآرين روحها فيك. يبقى تفرح لفرحها. هو أنت مش يهمك سعادتها ولا ايه؟
فهد: أبتسم بحب وقال. آرين فرحتي في سعادتها طبعاً يا أمي.

انا بحس بخـ.ـنـ.ـقه لأني حاسس إن كل حاجه بتيجي بسرعه. لكن في الأول وف الآخر. مسيرها لبيت جوزها.
طارق: يخربيت أم نكدك يالا. انتي مستحملاه إزاي ده يابت يارينو؟
رينو: بضحكه. طيب والله انتوا ظالمين فهد. ده الحاجه الحلوه اللي في حياتي. مفيش حد في حنيته ولا خــــوفه علينا.
فهد: ربت ع أيدها وابتسم.
طارق: أيوه يابت. شاطره في التثبيت طالعه لابوكي. إلا هو مخفي فين متصلش عليا انهردا.

رينو: ههههه. بابي عازم مامي ع الغدا برة البيت.
طارق: كشر عينيه وقال. اه يانمس. بتجدد أمجاد الماضي. طول عمرك حويط وسوسه.
رينو: فتحت عينيها بدهشه وضحكت.
فهد: هز راسه وضحك وقال. مفيش فايده.
رنا: وحياتك عمره ما هيتغير. طيب ده لسه قافل مع الاستاذ بيتر صاحبه. قعدوا يتكلموا يجي ساعه بحالها. والمشكلة أنهم مابيقولوش حاجه مفيده. كله هلس وضحك. مش عارفه أنا بيصغرو ولا بيكبرو.

طارق: بغـ.ـيظ. ماهي لو رودي هنا كانت ظبطت الكلام. معاكي.
وليا نكد صحيح زي خلفتك ما عدا البت فريحه حبيبت أبوها.
رينو: بضحكه. صح فين رودي يابابا؟
طارق: معزومه عند چود هي وچواد. وزمانها جايه.
رينو: توصل بالسلامه.
فهد: بص ف الساعه. وقال مش هنتعشى ولا ايه ياست الكل.
رنا: حالا يانور عيني.
طارق: أمسك ياواد يا آريان. خد البسكوته دي.
آيان: اخدها وقال. شوكلان بابا جدو.

طارق: لأ شوكلان على واجب ياحبيب جدك. عليا النعمه انت اللي فيهم. بس شبه أبوك. قولي فين أخوك اركان؟
آيان: بغـ.ـيظ. آكان يولوح يضلب ألين. وأنا اضلبو. ( آركان يروح يضـ.ـر.ب آرين وأنا اضـ.ـر.به)
الكل ضحك.
طارق: جدع ياض. حمش زي جدك. اه طول عمري أسد في نفسي.
آيان: هز راسه لأ. انت بابا جدو بس.
رنا: ههههههه حتى العيل مش معترف بيك أسد.
يلهوي لو أبو مراد سمعك يا آيان هيحبك أكتر ههههه.

طارق: بغـ.ـيظ. ياوليا هتخليني اغلط فيكوا ليه ع المسا.
فهد: بضحكه. خلاص ياجماعه. حصل خير.
و آركان ياحج راح يسلم على مصطفى وهيروح ل آسر وجاي ع هنا علشان ماشي بعد بكره الصبح إن شاء الله.
كلهم بالسلامه. إن شاء الله.

فهد: وفي خبر هيفرحكوا.
طارق ورنا بتركيز خير يابني.
فهد: بفخر. ابنكو اترقى لرتبة عميد. وكمان مراد.
وحفلة التكريم بعد أسبوع. وحضرتك يابابا لازم تكون موجود.
رنا: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح وقالت. ألف مليون مبروك ياحبيب قلبي.
طارق: بسعاده كبيره وفخر. ألف مبروك يافهد يابني.
فهد: بص ل رينو. وقال بإبتسامة حب. الله يبـ.ـارك فيك ياحج.
رينو: أبتسمت بحب. وهمست مبروك ياحبيبي.
فهد: الله يبـ.ـارك فيكي يانجمتي!

بعد مرور شهرين.
فيلا مصطفى عزيز.
مريم: راجعه من الصيدليه. وقالت. مساء الخير يا ماما.
وضحكت وقالت. طنط ملك؟! بجد مش معقول المفاجاه الجميله دي. وسلمت عليهم.
هنا: شايله عُمر. وقالت. مساء الخير يا حبيبتي.
ملك: بإبتسامة حب. ازيك يامريم يابـ.ـنتي؟
مريم: الحمدلله بخير. وحضرتك بجد منورانا. بس فين ساره مجتش معاكي؟

ملك: بنورك يقلبي. لأ مجتش. ساره زي ما أنتي عارفه. من الشركه للبيت ويدوبك تراجع مع كارما. أنتي عارفه فاضل شهر ع الامتحانات وكارما شهاده.
مريم: بتفهم. اه ياحبيبتى ربنا معاها يارب ويوفقها. ساره تستاهل كل خير.

ملك: تعيشي ياحبيبتي. أنا بقى كنت قاعده في البيت أنا وعمك جاسر. ولاقيت فاجأه أخويا آدm داخل عليا بكل حاجه حلوه إلهي ربنا يراضيه ويستره دنيا وآخره. وقعد معايا شويه. وهو ماشي قولتلو وصلني في طريقك عند هنا. وحشاني وبقالي كتير مشوفتهاش.

هنا: بابتسامه. حبيبتي والله ياملك وأنتي كمان وحشاني جداً. بس انتي عارفه مش حايشني عنك غير الظروف. ليليان بتساعد كريم في الشركه. وعايزه تاخد عُمر معاها الشغل. بس أنا رفضت. قولتلها الولد لسه صغير. أنا ههتم بيه لحد ما ترجعي.
ملك: ربنا يقويكي ياحبيبتي وعذرك معاكي.
مريم: بجد انا مبسوطه اوى إن حضرتك شرفتينا.
ملك: تسلمي ياحبيبتي.
مريم: بصت حواليها وقالت. هو مفيش حد رجع ولا ايه ياماما؟ وقعدت جمبها وشالت عُمر.

هنا: لأ أشرف معزوم عند واحد صاحبه بيفتتح مشروع وراح هو وعمك جاسر.
وكريم وليليان مع يوسف في الشركه. ومصطفى وچود رجعوا من الجامعه. وقعدوا معانا شويه. وطلعوا يريحوا علشان چود تعبانه من الحمل والدراسه.
مريم: طيب مصطفى وجود مأكلوش حاجه؟
هنا: شربوا عصير. وقالوا هنتغدى مع بعض كلنا.
مريم: ماشي ياحبيبتى. أنا هطلع اغير هدومي واصلي العصر وانزل. تحبي أخد عُمر معايا؟

هنا: أبتسمت وقالت. لأ سبيه معايا. من ساعة ما قالى تيتة وأنا فرحانه بيه أوي.
مريم: أبتسمت بحب وقالت. عقبال ما تسمعي ولاد مصطفى.
هنا وملك: إن شاله يارب.

فيلا الصاوي.
وقت الغدا. مالك وساره و آسر وكارما. بيتغدوا.
مالك: الواحد متعود إن ماما وماما يكونوا موجودين ع الغدا.
ساره: أممم. بس عايز الصراحه. أنا مبسوطه أنها خرجت شويه. تغير جو.
مالك: عندك حق يا حبيبتي. وكمان بابا قال إنهم بليل هيروحوا عند عمي طارق وكمان خالي آدm هيروح ليهم على هناك مع مرات خالي ويقضوا السهره كلهم ف فيلا السيوفي.

آسر: بياكل. أمم قاعدة العيله بصراحه متتعوضتش. بس الامتحانات بقى ع وشك.
ساره: بفرحه كبيره. ومش بس الإمتحانات. ده فرحك كمان قرب ياحبيبي.
آسر: أبتسم.
مالك: وطبعا مش هيبقى فرح عادي.
ساره: بنفي. فرح عادي؟ ده آسر فرحة قلبي إللي مستنياها من سنين. وهنعمل ليه أكبر فرح في أفخم فندق في مصر كلها.
آسر: بضحكه. حبيبتي ياست الكل. أنا فرحتي الكبيرة إني أشوفك مبسوطه أنتي وعيلتي.

ساره: بسعاده إلا مبسوطه. دانا بنام وبحلم باليوم ده ياحبيبى.
مالك: بضحكه. طبعا ده آسر باشا الصاوي. ولازم يتعملوا فرح يليق بيه.
آسر: أبتسم بحب وقال. ربنا مايحرمنيش منكم ابدا.
ساره: شافت كارما شارده. وقالت بتعجب. الله. مالك ياكارو ياحبيبتي مبتاكليش ليه؟
كارما: انتبهت. وقالت. ها. أهو باكل يامامي.
ساره: لا ياحبيبت مامي انتي مبتاكليش وسرحانه. ممكن اعرف مالك؟

مالك: مسد ع شعرها بحنان وقال. مالك ياكارو ياحبيبتي. اتكلمي.
كارما: بحيره. بصراحه ديما ف سؤال بيجي على بالي. ولما بحاول أتكلم برجع عن قراري واسكت.
مالك: كشر عينيه وقال. ياترى ايه السؤال إللي محيرك كدا؟ ممكن أعرف.
ساره: بتعجب. ويمكن جه الوقت المناسب إنك تسألي السؤال ده. اتكلمي ياحبيبتي. والسؤال ده يخص مين؟
كارما: بعفوية. بصراحه يخص حضرتك يامامي.
الكل بص لبعض بعدm فهم.

ساره: يخصني أنا؟ طيب اسألي. وأنتي عارفه إني أنا وانتي أصدقاء ومش هخبي عنك أي حاجة. قولي يلا اهو أنا سمعاكي. بس يارب ميكونش عن البورصه ههههه.
كارما: بعفوية. ليه مفيش ولا صورة واحده لجدو عاصم وتيتة سوزان. عمري ما شوفتهم ولا عارفه شكلهم ولا أي حاجة عنهم!
آسر: فتح عينيه بصدmه وبص لابوه.
مالك: بص ل ساره.

ساره: سابت الشوكه. والصدmة ملجماها ومش عارفه تتكلم. ورجعت بالذاكره لوقت طويل جداً. وشريط زكرياتها السيء بيعدي قدامها. واللي كانت خايفه منه حصل. وإن حد من ولادها يسألوا عن ماضي عيلتها.

كارما: شافت رد فعل ساره. وقالت. مامي انا عمري ما سمعت حضرتك بتتكلمي عن باباكي ومامتك. غير أنهم كانوا شغالين في تجارة الأعمال وبس. ولا حد في العيله كلها بيجيب سيرتهم. أيوه هما مـ.ـا.توا. بس بردوا ناناه شيرين وجدو مصطفى مـ.ـا.توا لكن لحد دلوقتي كل العيله بتذكرهم والخير كمان وأي حد يمـ.ـو.ت الكل بيفتكروا. ماعدا جدو وتيتة. ممكن اعرف السبب؟

آسر: غمض عينيه بتعب. لأنه عارف كل حاجه من أبوه. لأنه سأله نفس السؤال. لكن آسر تفهم الموقف ووقف جمب أمه أكتر ودعمها لأنها تستاهل الدعم بعد كل اللي عاشته.
مالك: شاف ساره كأنها دخلت في عالم تاني ومش موجوده معاهم. وساب الشوكه. وحاول يبتسم.
وبيفكر في مبرر يخرج بيه من السؤال إللي إجابته هتو.جـ.ـع قلب مـ.ـر.اته من تاني. ويفتح جـ.ـر.ح قديم.

آسر: بتفكير. فتح عينيه وقال بثبات. فعلاً وأنا مع كارما تماماً. لكن أنا بقى عارف كل حاجه. ولو كنتي سألتيني كنت قولتلك. ههههه.
كارما: بفضول. بجد يا آسر. طيب قولي بقى جدو وتيتة سوزان كانوا عاملين إزاي؟
مالك: بنظرة تحذير لأسر.
آسر: هز راسه لابوه. متقلقش. وبدأ يسرد قصه من وحي خياله. وقال.

جدو عاصم كان راجـ.ـل عظيم ومتفاني في عمله. كان شغال مع جدو جاسر ورفع الشركه مع جدو وبعد كده شاف تيتة سوزان في حفله خيرية. كانت هي المسؤوله عنها. وأعجب بيها واتجوزو بعد فترة قصيرة من التعارف.

وخلفوا أجمل وأحسن أم في العالم كله. ساره عاصم الصاوي. وكانوا عايشين في سعاده. لحد ما ماما كبرت وسطهم. وكانت تيتة سوزان بتهتم بماما كتير جدا. وجدو علمها إزاي تقدر تتفوق على الكل. وهو اتوفى قبل تيتة سوزان بكتير. وعاشت في حالة حـ.ـز.ن كبيرة وللأسف الشـ.ـديد البيت إللي كانوا عايشين فيه. كانت ماما وتيتة وقتها كانوا بيحتفلوا. وحصل ماس كهربائي وكل حاجه اتحرقت كل صورة وكل زكرى اتحرقت. وده سبب عدm وجود صوره ليهم. ومالك الصاوي قدر ينقذ ساره. وبعد كده وقف جمبها لحد ما تخطت المرحله دي واتجوزا. وتيتة أتوفت. وفي حاجه كمان. جدك عاصم كان ديما بيفضل الوحده مبيكونش أصدقاء علشان كدا نادر لو حد أتكلم عنه. لكن اللي عايزك تتاكدي منه. إن جدك عاصم وجدتك سوزان كانوا حاجه كبيره وعظيمه جدآ.

كارما: بإنبهار. واو بجد؟! بجد انا على قد مانا زعلانه من النهايه. لكن بجد مبسوطه اوى.
ساره: مسكت مفرش السفره بأيدها. وبتحارب دmـ.ـو.عها والصراع إللي جواها لكن صعب. وقامت وقفت وقالت بصوت مبحوح. عندي شغل مهم على اللاب توب هطلع اكمله. بعد اذنكم. وماستنتش رد حد وطلعت بسرعه.
كارما: بحـ.ـز.ن. بابي هي مامي مالها. أنا قولت حاجه زعلتها؟

مالك: أبتسم. وقال. ابدا ياروحي. لكن هي أكيد افتكرت باباها ومامتها. وهتبقى كويسه. يلا كملي اكلك.
كارما: بزعل. أنا أسفه جداً مقصدش أنها تزعل. بس انا بجد كان نفسي أعرف مين جدو وتيتة.
مالك: وده حقك طبعاً. لكن مامتك كانت متعلقه بيهم جدآ. فلو بتحبيها بلاش تفكريها علشان متزعلش عليهم.
كارما: هزت راسها بالنفي. أبدا أبدا مش هتكلم تاني في الموضوع ده خالص.

مالك: شاطره ياحبيبتي. يلا كملوا اكلكم. وانا هطلع اطمن عليها. وسابهم وطلع.
آسر: حط ايدية تحت دقنه. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه.
ساره: قاعده ع السرير وحـ.ـضـ.ـنه ركبها ودmـ.ـو.عها نازله بو.جـ.ـع ونـ.ـد.م كبير.
مالك: دخل وقعد قدامها.
ساره: اتكلمت وقالت بعـ.ـيا.ط وو.جـ.ـع. كان نفسي يكون زي ما آسر قال بالظبط. كان نفسي يكون ليا أب وأم أفتخر بيهم. كنت أتمنى ولادي يتشرفوا بيهم ويتكلموا عليهم وهما فخورين بيهم.

لكن غـ.ـصـ.ـب عني. اء. أنا مقدرش أغير المصير. لكن حاولت ابدأ من جديد. بس مهما اجازف واعدي. أبويا وأمي هيفضلوا وصمة عار في حياتي.
مالك: بتنهيدة تعب. حط راسها ع صدرو وقال. ساره محدش بيختار مصيره. وبعدين انتى بتعيطي ليه دلوقتي. الموضوع ده مـ.ـا.ت وادفن من سنين.

وبـ.ـنتك متقصدش حاجه. هي من حقها تسأل وتعرف. كلنا من صغرنا بيبقى عندنا فضول لحكايات وأسرار الماضي. و آسر أتصرف بحكمه. وكارما وعدتني أنها مش هتتناقش في الموضوع ده تاني.
الموضوع منتهي. وياريت متفكريش في الماضي.
آسر: خبط ودخل. وقعد جنبها.
ساره: رفعت راسها ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه.
آسر: أبتسم. وقال. أنتي ماليكش ذنب في أي حاجه حصلت زمان. لأ أنتي اختارتي مين والدك ولا والدتك؟

ولو كان ليكي القدره على ده. ف أنا واثق إنك كنتي هتختاري صح. وبعدين أحنا فخورين بيكي أنتي.

الست إللي واجهت الظروف الصعبة. واللي اتحدت الخطر. واللي حاربت وسط عالم غير سوي. وخرجت للنور. وكافحت وأثبتت نفسها. يبقى لازم نكون فخورين بيها. وأبدا مانشوفهاش بتعيط على ماضي ملهاش ف أيدها شيء من كل إللي حصل وقتها. بصي لنفسك بثقه. أنتي سيدة الأعمال ساره الصاوي حرم المستشار مالك الصاوي. و أم لأصغر رجل أعمال. يعني أنتي شرف وفخر لأي عيله.

ساره: أبتسمت بدmـ.ـو.ع. وحـ.ـضـ.ـنت أبنها وقالت. حبيبي يا آسر ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياحبيبى. أنا محظوظه إنك أبني. ربنا عوض تعبي فيك خير.
مالك: أبتسم وقال. طيب كويس جدا إن ربنا عوضك في المحروس إبنك وبس. يمكن أنا راجـ.ـل ظالم وأنا معرفش.
ساره: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بحب وقالت. أنت. أنت ونعم الزوج الصالح يا مالك. ربنا مايحرمنيش منك ولا من ولادنا أبدا.

تاني يوم.
في جناح مصطفى.

مصطفى: نايم وچود نايمه جمبه.
چود: بتتقلب في السرير. وصحيت من نومها علشان حست بالجوع. واتعدلت. وحطت أيدها ع بطنها وقالت. الله أنا جعانه اوي اوي.
مصطفى: نايم!
چود ؛ بصت ع مصطفى وبتصحيه. مصطفى. مصطفااااا.
مصطفى: نفخ بضجر. واتحرك ع جمبه التاني.
چود: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه. وقالت. وبعدين بقى في الشعلاته السو، دي؟ مـ.ـا.تقوم ياعم انت. أنا شكلي بتوحم.
مصطفى: فتح عينيه وقفلها ونام...

چود: بنفاذ صبر. مصطفى أنا بتوحم يامصطفى.
مصطفى: فتح عينيه وبيتاوب وقال. امم طيب.
چود: اتعدلت وقالت بدهشه. طيب؟ ده إللي هو إزاي ده إن شاء الله؟ اومال فين الحماس في أول شهر والورقة والقلم. وتقولي اختاري ما بين القوسين؟
مصطفى: اتعدل بملل. وقال يافتاح ياعليم يارزاق ياكريم. عايزه ايه ع الصبح ياچود. مصحياني ليه؟

چود: بتريقه. مصحياني ليه ع الصبح؟ صبح مين يابني ادm أنت؟ احنا أربعه العصر. قووووم الأكل ريحته في مناخيري.
مصطفى: همم. قولي ياستي بتتوحمي ع إيه؟ وانا هبعت اجبهولك.
چود: غمضت عينيها وبتتخيل أنها بتاكل بنهم. وقالت. أممم بتوحم على أخطبوط.
مصطفى: اتفزع واتحرك من جمبها. وقال.
اءخط، اخطبوط؟! أخطبوط؟ اللهم إن كان هذا سحرا فاأبطله.
چود: يووه. مالك يامصطفى كشيت في نفسك كدا ليه؟ هو أنا قولت حاجه غريبه؟

مصطفى: بتلعثم. اء. أبدا. وأنتي عمرك مـ.ـا.تقولي حاجه غريبه أبدا. بقى أنتي عايزه تأكلي أخطبوط؟
چود: حطت ايدها ع بطنها وقالت. ااااه ياض يامصطفى. بتخيل كدا وانا بفترس الاخطبوط وباكل فيه. قوم بسرعه وحياة أبوك هات الاكل بسرعه. هات مشوي وطاجن في الفرن. وكمان لو في متحمر يمشي. اي حاجه. بس عايزاها بحالها زي ما هو كدا. ياااااه جوعت أوي.

مصطفى: أنا خايف. انا مخــــوفتش في حياتي كدا قبل كده. انا طلعت متجوز زومبي. نهار مش باين لأمه ملامح.
چود: مصطفااااا. أنت بتكلم نفسك بقولك جعاااانه بتوووحم.
مصطفى: اتخض وقال بتلعثم. ح، حاضر. حاضر ياحبيبتى. طيب مش عايزه الحوت الازرق؟ كـ.ـلـ.ـب البحر؟ دوامه؟ اعصار؟ أو أي أسطورة حية كدا؟
چود: ههههههه لأ هاتلي بس الاخطبوط وتعالى. علشان تاكل معايه.
مصطفى: تنح أكل اخطبوط؟ أحم اسكتي مش انا صايم.

چود ؛ رفعت حاجبها وقالت. نعم؟ اومال مين إللي ضارب هامبرجر مع سعيد في قلب المحاضره.
مصطفى: اسكتي مش ده كان السحور.
چود: بنفاذ صبر أخلص يامصطفى. ولا عايز البت تطلع أم أربعه وأربعين؟
مصطفى: نهار اسود، هو التنمر اللي في حياتي هيطلع على خلفتي؟ ياسوادك يامصطفى. هتخلف أشباح.
چود: هههههههه يلا يامـ.ـجـ.ـنو.ن أشباح ايه؟ روح بس بسرعه وتعالى.
مصطفى: أنا ركبي سابت مش عارف ليه؟ أنا هطلب اوردر.

چود: أشطا. وقوله بقى يزود في السلطات. اه ويزود كانز والاوردر لأربع افراد انا وانا وانت والبت.
مصطفى: هز راسه بخــــوف. حاضر يامعلم. مش عايزه تحبسي بأي حاجه تاني
چود: اه ياحبيبتى ربنا يخليك ليا. أطلب همبرجر وكمان بيتزايه صغيره كدا. يمكن نفسي تهفني عليها. ومتنساش الكاتشب يسترك.
مصطفى!
چود: الله؟ مالك متنح ليه؟ أنت مستخسر فيا حتة اوردر زي ده؟

مصطفى: لأ لأ استخسر إيه؟ انا بس مستني يمكن نفسك تهفك ع حاجه تاني. شوفي فكري كدا قلبي ف معدتك شوفيها ناقصها إيه؟
چود: لأ كفايه كدا انهردا. بكره إن شاء الله نطلب.
مصطفى: هز راسه وقال. أكلتك قلت أوي ياحبيبتى.
چود: بزعل. اعمل ايه بس يادرش. الحمل والدراسه مش مخليني أفكر في الاكل خالص.
مصطفى: تنح. وقال. لأ انا يدوبك ألحق احجز الوليمه دي. وأتصل وطلب الأوردر.
جود: هيوصل أمتى؟

مصطفى: ساعه بالظبط يام أربعه وأربعين.
چود: بتقول ايه يامصطفى؟
مصطفى: بقولك ساعه ياروحي ويكون عندك.
چود: تسلم ياحبيبى. يسلام الزوج الحنين رزق ياجدعان...
بعد شويه.
مصطفى أخد الاورود وطلع لچود. وكانت بتاكل بنهم كبير.
ومصطفى كان خايف ع قلقان على متلخبط. وقال بعدm أستعياب. يوم ما تتوحمي. تتوحمي على أخطبوط يابـ.ـنت السيوفي! سأخبر الله بكل شيء.

بعد مرور حوالي شهرين
ف الجامعه. آخر يوم في الامتحانات.
حياة خارجه من المدرج.
آسر: واقف ومنتظرها. وشافها وراح عندها بسرعه. وقال بقلق. حياة طمنيني عملتي ايه في الامتحان؟
حياة: بضحكه. اطمن يا آسر الحمد لله حليت كل حاجه. كان ف سؤالين كدا وقفوا معايا. لكن مع التركيز الحمدلله جاوبت عليهم. وأنت بقى طمني عليك عملت ايه؟
آسر: أنا تمام جداً وقفلت الاسئله بالكامل.

حياة: بفرحه. الحمد لله. ياااه أخيرا هناخد الإجازة من انهردا.
آسر: بضحكه. طبعاً. وكمان آسر عازمك على الغدا انهردا.
حياة: بحرج. احم طيب هستأذن من بابي.
آسر: بتذمر. أنا سبقتك. واتصلت عليه ووافق.
حياة: بتعجب. وافق؟!
آسر: بقلة حيلة ايوه وافق. بس بشرط.
حياة: وايه هو بقى؟
آسر: إني أخد كارما معانا.
حياة: ضحكت. أيوه كدا أصدق إن بابي وافق.

آسر: من بين أسنانه قال بغيره. طيب ممكن تاخدي بالك وانتي بتضحكي. علشان بس متزعليش مني تمام؟
حياة: ابتسمت بخجل وضمت الملزمه لحـ.ـضـ.ـنها. وهزت راسها وقالت. سوري مختش بالي.
آسر: ماشي يا حياة. اتفضلي بقى نهرب قبل ما الواد مصطفى يشوفني. وممكن كمان يشبط فيا زي العيال ويدبسني في عزومه. ويضيع عليا أهم غدوه في حياتي.
حياة: ابتسمت بحب وهزت راسها. اوكي يلا بينا.

آسر: فتح باب العربيه. وهي ركبت و آسر ركب واتحرك بالعربيه.
حياة: شافت الجارد وعربية آدm مراد. و أبتسمت وقالت. لسه آدm بردو معين حرس خاص ل آرين؟
آسر: بتفهم. أيوه وزود حرس خاص تاني على إللي كان موجود. من وقت الحادثه.
حياة: الله يكون ف عونها. بجد لما بفتكر اليوم ده. قلبي يوجـ.ـعني.
آسر: سلامة قلبك ياحياة. وياريت بدل ما تفكري في حجات تو.جـ.ـع قلبك. فكري فيا أنا غلبان واستاهل أسمع منك أي كلمه.

حياة: ضحكت بحرج. وقالت. اعمل ايه بس مش عارفه أقولك حاجه. بجد حقيقي. بس لما نكتب الكتاب إن شاء الله. أوعدك إني ممكن اقولك.
آسر: فتح عينيه بصدmه وقال. ممكن تقولي؟ ليه ياحياة الإحباط ده بس؟
حياة: ههههه خلاص صدقني إن شاء الله هقولك كل حاجه أنت بتحبها. بس بعد كتب كتابنا.
آسر: ربنا يطمن قلبك ياشيخة. عموما آدm مراد خلاص فاضل ع جوازه 10 أيام. وبعد كده نكتب الكتاب. ونتجوز قبل الدراسه بشهر. زي مصطفى وجود.

حياة: بحرج. احم إن شاء الله.

عند علوم.
زهره: ها يا آرين طمنيني عملتي ايه؟
آرين: هزت راسها أمم كويس الحمدلله. كان صعب بس جاوبت.
زهره: أنا بقى السؤال التالت كنت همـ.ـو.ت منه مش فاكره الاجابه خالص. مع اني مراجعه عليه. بس تقوليش كدا إن كله اتبخر. بس الحمدلله جه الدكتور.
وكملت بتـ.ـو.تر. أحم الدكتور رائف. وقالي افتكري آخر محاضره لما قومتي وجاوبتي على نفس السؤال ده واتلخبطي وانا صححتلك الاجابه. وبعدها افتكرت وجاوبت. أحم.

آرين: كشرت عينيها وقالت أممم. دكتور رائف! اها أخدت بالي وهو بيراقب علينا رايح جاي كأنه في إشارة المرور.
بس يعني مش غريبه يبص في ورقتك. قري واعترفي يازهره علشان مزعلش منك. أنا بشوف الدكتور رائف مهتم أوي. حتى أي سؤال يقول فاهمه يا آنسه زهره. ودلوقتي يفكرك بالإجابة؟ إيه الحكايه بقى.
زهره: بتـ.ـو.تر. مش عارفه والله يا آرين أقولك إيه؟
آرين: أممم تقولي الحقيقه. قري واعترفي قولتلك.

زهره: بتنهيدة حيره. الدكتور رائف. طلب أيدي للجواز يا آرين.
آرين: شهقت وفتحت بُقها وقالت بدهشه. انتي بتتكلمي بجد يازهره؟
زهره: بحـ.ـز.ن. هزت راسها. أيوه.
آرين: كشرت عينيها بعدm فهم وقالت. طيب مالك زعلانه ليه؟ أنتي رافضاه ولا إيه؟
زهره: أبتسمت بسخريه. وقالت. وهو في زي دكتور رائف؟ بس انا فعلاً رافضه.

آرين: بغـ.ـيظ. ليه رافضه بقى؟ ده دكتور محترم ومجتهد وشاطر جدآ. وكمان انتي بتقولي أهو طلب إيدك. يعني حاجه كويسه جدا.
زهره: يا آرين مفيش وجه مقارنه بينا.
آرين: اهاا. قولي كدا بقى. انتي معقده جدا ع فكره. دايما شايفه نفسك الأقل في كل حاجه. مع أني اتكلمت معاكي في الموضوع ده كتير. وع فكره الدكتور رائف بما أنه اتجرأ وكلمك في موضوع زي ده يبقى أعجب بيكي اكيد.

زهره: هزت راسها ايوه. هو قالي كدا. وكمان شاف أخويا زاهر وهو بيوصلني. واخد منه رقم موبيله. وقال في الاجازه هيجي يزورنا.
آرين: شهقت بغـ.ـيظ. وقالت. كل ده وأنا معرفش يا زهره؟ لأ انا زعلت منك جداً بقى.
زهره: أبتسمت وقالت. والله الموضوع حصل قبل الامتحانات بيوم. والتـ.ـو.تر نساني خالص. ولاني رافضه محبتش أعيش نفسي في وهم.
آرين: بمكر. إيه ده. الدكتور رائف واقف مع بـ.ـنت هناك.

زهره: لفت بسرعه والغيره واضحه عليها. وقالت. فين ده يومها! ومالقتش حد.
آرين: هههههههه الله أنتي مش قولتي إنك رافضه.
زهره: بغـ.ـيظ. كدا يا آرين بتشتغليني؟
آرين: بضحكه. واو زهره غيرانه ع الدكتور رائف. بليز وافقي بقى. خليني أفرح بيكي.
زهره: سبيها ع الله. المهم بقى انتي إزاي فرحك بعد 10 أيام. ولسه ولا جبتي فستان الفرح ولا حجزتوا القاعه.
آرين: بزعل. مش عارفه. آدm مكلمنيش في حاجه زي كده.

زهره: لازم تسأليه يابـ.ـنتي أنتي دmاغك مش شغاله ليه؟ الحجات دي ليها مواعيد.
آرين: إن شاء الله. لما أرجع هبقى أسأله.
زهره: أيوه كدا صح. وبعدين عايزاكي تختاري فستان فرح حلو كدا. مع إنك هتبقي قمر في أي حاجه.
آرين: أبتسمت وقالت. حبيبتي يازهوره تسلمي. بس ت عـ.ـر.في أنا أمبـ.ـارح اتكلمت مع مامي وقولتلها على مواصفات الفستان اللي نفسي اجيبه.
زهره: بفضول. إيه هو بقى مواصفات الفستان؟

آرين: بتتخيل وقالت. عايزاه فستان زفاف محصلش. مصر كلها تتكلم عنه. عايزاه يكون فستان أسطوري زي سندريلا، وكمان يكون فستان مَلكي. عايزه ديل الفستان يكون طويل جداً جداً. وكمان الطرحه تكون ملكية و تبقى طووويله اووي كمان.
ويكون الفستان لونه أبيض وعليه طبقه من الشيفون المطرز باللون الدهبي الفاتح. وتاج يكون نفس لون طبقة الشيفون. هو مختلف شوية بس حساه يجنن يازهره.
زهره: بإنبهار. اممم جميل أوي أوي يا آرين.

آرين: ضمت الكتب بسعاده وقالت. تصميم الفستان ده من زمان جدا في مخيلتي.
زهره: طيب يابـ.ـنتي لازم تتكلمي معاه علشان لو مالقتيش حاجه عجبتك تلحقي تفصليه عند أي مصمم.
آرين: بتنهيده. اوكي. هشوف.
زهره: مفيش هشوف. انتي كدا مش هتلحقي صدقيني. وبقولك إيه بقى بما إن ده آخر يوم في الامتحانات. تعالي نروح الكافتيريا ونشرب حاجه.
آرين: وهو كذلك يلا بينا.

تاني يوم فيلا مصطفى عزيز.
ليليان: شافت مصطفى وچود راجعين من العياده. وقالت بفضول. ها ياجود ولد ولا بـ.ـنت؟
چود: بفرحه ولد يا لي لي ياقمر.
ليليان: بفرحه. ألف مبروك ياروحي.
كريم: بفرحه. مبروك يا درش يتربى في عزك.
مصطفى: بهزار. وعز عمه كمان. ولا أنت مش هتساعد في المصاريف.
كريم: بضحكه. لا ياعم هساعد طبعآ. بس على الأقل أعرف إسم إبن أخويا إللي جاي إيه؟
مصطفى: لسه هيقول سيف.

چود: بسرعه. قالت بفخر. طارق إن شاء الله.
ف جناح مصطفى.
مصطفى: بغـ.ـيظ. بقى كدا ياچود بتحرجيني قدام العيله؟ وطارق إيه ده إن شاء الله؟
چود: بتحذير. مصطفى. أقف عوج واتكلم عدل. طارق ده إسم جدو وهسمي إسم أبني على إسمه إللي هينور ويشرف عيلتك كلها ماشي ياحبيبي؟
مصطفى: صك ع أسنانه وقال. يابت هبوظ ملامح وشك. هو احنا مش متفقين لو ولد سيف. ولو بـ.ـنت هاندا؟

چود: أيوه بس اللي حصل بقى. وبعدين أنت أخترت أنا مكنتش لسه اختارت. وخلصنا بقى هسمي أبني طارق.
مصطفى: بنرفزه. لأ بقى ده أبني أنا. وأنا اللي هسميه. وسيف كمان.
چود: بعصبيه. نعم ياخووويا. إبنك أنت؟ ليييه. أنت حملت فيه؟ ولا كل شويه تجري على الحمام ترجع كل اللي في بطنك؟ ولا جاتلك انيميا؟ ولا فقر دm حتى؟ ولا خدت حقنه واحده؟ ولا هتولد أنت؟ بقولك ايه؟ متحضرتش العفاريت. علشان مش هتعرف تصرفهم.

مصطفى: مسكها من دراعها بغـ.ـيظ وقال. يابت هضيع ملامحك.
چود: مثلت التعب. اااه الحقني يامصطفى.
مصطفى: بقلق. مالك ياچود في إيه؟
چود: مسكت ايدو وحطتها ع بطنها وقالت. قول سيف كدا؟
مصطفى: مش فاهم لكن قال من بين أسنانه. سيف.
چود: عاااااااا بيضـ.ـر.بني ابن ال، طيب قول طارق كدا؟
مصطفى: نفخ بنفاذ صبر وقال. طارق.
چود: ضحكت وقالت. شوفت سكت إزاي؟ حبيب مامي ياروحي أنت حاضر هسميك طارق ولا تزعل نفسك ياقلبي.

وحطت راسها ع كتفه وقالت. وبابي موافق. مش كدا يامصطفى ياحبيبي؟
مصطفى!
چود: عاااااااااا
مصطفى: خلاص خلاص. طارق طارق. أمرنا الله.
چود: باسته من خدو. وقالت بدلع. حبيبي يابو طاروق. منحرمش منك ابدا. قولي بقى ولا يحرمني منك يام طارق.
مصطفى: شالها وراح بيها مكان جنتهم وقال. ولا يحرمني منك يام طارق مصطفى عزيز!

قبل الفرح بأسبوع.
في الجنينه. آرين رايحه ع الفيلا. وقالت بغـ.ـيظ. لأ بقى كدا كتير. ولا جبت الفستان ولا حد عبرني. والكل ساكت. ولا بيجبيوا سيرة القاعه ولا الفستان.
ده كأن مفيش فرح. أنا لازم اسألوا مش يمكن أجل الفرح وانا اخر من يعلم؟
آدm مراد: راجع من الشغل. وداخل بالريس.
آرين: سمعت صوت الريس. ولفت وشافته. ووقفت.
آدm مراد: فرمل قدامها. ورفع النضاره. وقال. اذيك.

آرين: بحرج. الله يسلمك. حمدالله على سلامتك.
آدm مراد: الله يسلمك. رايحه فين؟ طالعه ولا لسه نازله؟
آرين: بتـ.ـو.تر. لأ لسه نازله. أحم بصراحه كنت جايه علشانك. قصدي علشان أسألك يعني!
آدm مراد: قال ثواني ياحبيبتى. و نزل من ع الريس. وشاور ل هارون ياخد الريس. واتمشوا جمب بعض في الجنينه.
آدm مراد: قال. سامعك يا آرين عايزه تسأليني عن ايه؟

آرين: بتحاول متتـ.ـو.ترش. لكن قالت. بصراحه انا مش قادره أفهم حاجه. يعني. يعني الفرح باقي عليه أسبوع واحد بس. وا. والمفروض في حجات كتير بتترتب وحجز الفندق أو القاعه وكمان الفستان والبيوتي سنتر. وحاجات كتير. لكن انا معملتش حاجه ولا جبت اي حاجه. ممكن أفهم ليه؟
آدm مراد: بثبات. أنتي مش مطلوب منك تعملي أي حاجه.
آرين: بخـ.ـنـ.ـقه. إزاي بقى؟
آدm مراد: زي ما قولتلك. وكمان مش هعمل فرح لا في الفندق ولا في القاعه.

آرين: بغـــضــــب واضح. قالت. يعني ايه يا آدm مش هتعملي فرح!
آدm مراد: قرب من. وشها وقال. خلي بالك من نبرة صوتك وأنتي بتتكلمي معايه يا آرين.
آرين: اتخـ.ـنـ.ـقت وعيونها لمعت وقالت. يعني مش عايز تعملي فرح وعايزني متكلمش؟
آدm مراد: أنا مقولتش مش هعمل فرح. أنا قولت مش هعمله في القاعه. انا هعمله هنا في جنينة الفيلا.
آرين: صكت ع أسنانها وزعلت. ومردتش.

آدm مراد: وكمان الميكب ارتست هتجيلك لحد عندك. والفستان هيكون عندك ع الميعاد.
آرين: رفعت عينيها ليه وقالت بدmـ.ـو.ع. يااااه؟ ده انت لاغيني بقى. حتى الفستان أنت إللي اخترته؟
تمام اعمل اللي أنت عايزو يا آدm. بعد إذنك. وسابته ومشيت وبتعيط. وداخله العماره.
آدm مراد: لحقها. و شـ.ـدها من أيدها وخبطت في صدرو.
آرين: متهزتش. ورجعت لورا وبصت بعيد.
آدm مراد: لف وشها ليه وقال. بطلي جنانك ده يا آرين.

علي طول أنا اللي بختار ليكي لبسك. وع طول مهما أختار بتشبهي السحر.
ف مش معقول يوم فرحك هختار ليكي حاجه مـ.ـا.تلقش بيكي.
آرين: بدmـ.ـو.ع. مهما يكون اختيارك. بس ده الوقت الوحيد اللي بتستناه اي بـ.ـنت علشان تختار فيه فستانها. وانا كان ليا زوق معين في مخيلتي. أنت بقى قررت كل حاجه من نفسك. ولغيت شخصيتي خالص.
آدm مراد: بتحذير. مش هقولك تاني تخلي بالك من كلامك.

آرين: بجديه. أنا مش حجر شطرنج هتحركني زي ما أنت عايز ومش عايزني اتكلم.
وأنا قولتلك أعمل إللي أنت عايزو.
آدm مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وبصلها وساكت.
آرين: بتحاول الثبات. وبصت بعيد. وقالت. مفيش حاجه تاني نتكلم فيها؟ أنا عايزه أطلع لو سمحت.
آدm مراد: بعدm إهتمام. شاور ليها بأيدو تطلع.
آرين: اضايقت. وجريت ع الاسانسير. وطلعت.
آدm مراد: نفخ بنفاذ صبر. وراح ع الفيلا.

آرين في اوضتها رايحه جايه ومتغاظه. وبتكلم نفسها. وقالت. بقى كدا. يسبني زعلانه ولا فارقه معاه؟ لأ وكمان جهز لكل حاجه وأنا كأني مش موجوده خالص.
وياترى بقى جاب الفستان على مقاسي إزاي؟ ولا زوقه إزاي؟ اااه أنا متغاظه. أنا. أنا هروح أقول ل بابا آدm يتصرف معاه. أيوه هو ده الحل.

أنا لازم أختار كل حاجه بحبها. ياكدا يامفيش جواز. وهو حر بقى. عااااااااااا انا متغاظه من المرعـ.ـب نفسي اديله بوكس ف وشه. عايزه أضـ.ـر.ب اي حد. ااااي حد عاااااااا.
وسمعت صوت رسالة خاصة على الواتس اب.
ومسكت الفون بنرفزه. وفتحت الرساله من آدm. وتنحت وفتحت عينيها وبوقها بزهول. وقالت. مش معقول! وكمان مش هنسافر شهر عسل!

بعد يومين.
كل البنات قاعدين مع آرين في أوضتها.
حياة: خلاص بقى يا آرين فوكيها شويه.
آرين: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه ومبتردش ع حد.
كارما: أنا مش عارفه ليه أبيه آدm بيعمل كده. وليه يزعل آرين؟
تمارا: انتوا عارفين كويس إن آدm بيعمل كل حاجه حلوه علشان خاطر آرين. وغمزت للبنات.
كارما: بتفهم. أيوه صح. احم أبيه آدm مافيش حد زيه.
آرين!

ليليان: ماخلاص بقى ياست آرين. هي مـ.ـو.ته ولا أكتر. خلاص آدm ظبط كل حاجه للفرح ومفيش غير أربع أيام ع الفرح فكي بقى.
چود: يختي بلا وكسه. هو حد طايل الراحه. الراجـ.ـل جهز الفرح وجابلك الفستان.
ميرو: بس أنتي وهى. وفرو كلامكم آرين عاقله. ومش زعلانه من آدm. صح يا آرين؟
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ وملامحها بتأكد أنها عايزه تقــ,تــل آدm من الغـ.ـيظ.

تالين: ياستار يارب. اهدي يا آرين ياحبيبتى. واتكلمي وقولي انتي ايه إللي مضايقك بالظبط؟ وليه حابسه نفسك في الشقه ومبتنزليش تحت خالص.
آرين: قالت بنرفزه. مش عايزه أنزل تحت تاني. ومش عايزه اشوفوا. أنا مش عايزه اتجوز استريحتوا!
الكل شهق بصدmه. أنتي بتقولي إيه يا آرين؟
آرين: بغـ.ـيظ ودmـ.ـو.ع. أنا اتخـ.ـنـ.ـقت. كل واحده فيكم اختارت الفستان اللي حباه. وكمان الفرح اتعمل في أفخم قاعات وفنادق مصر. وكمان سافرتوا شهر عسل.

أنا بقى لأ اختارت الفستان ولا هيتعملي فرح ولا هسافر كمان.

الكل بص لبعض. وسكتوا.
آرين: طبعآ وانتوا هتقولوا إيه؟ دي حتى مامي ساكته ومبتقولش حاجة وكمان بابي.
محدش قالي انتي ليه لحد دلوقتي مختارتيش فستانك.
وكمان آدm من يومها مـ.ـا.تصلش عليا ولا سأل حتى عني. ولا قالي حابسه نفسك ليه؟
يبقى خلاص. أنا لازم أتصرف. وأنا بقى إللي هقول لأ. وهنزل لبابا آدm. وهقولوا أنا مش عايزه اتجوز.
الكل شهق وقالوا انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه.

ميرو: بعتاب. كلام إيه ده يا آرين؟ تلغي جوازك علشان حجات زي دي؟
تالين: إزاي يا آرين مش هتسافروا. بابا بنفسه جاب تذكرتين سفر علشان تسافرو أوربا. وقال دي هديه منه ليكم.
تمارا: آرين ياحبيبتي بلاش تاخدي قرار وقت غـــضــــبك.
آرين: بعصبيه. تالين. هو قالي مش هنسافر.
وكملت بتصميم. لأ انا بقى هلغي الجوازه.
چود: رفعت حاجبها وقالت. والله عندك حق. يلا وأنا هنزل معاكي. ونقول لجدو آدm. إنك فركشتي جوازتك من آدm.

آرين: كشرت عينيها بتعجب.
چود: غمزت للبنات. وقالت بخبث. وانتوا كمان يابنات. تعالوا نقف جمب آرين. هي مش عايزه آدm. خلاص الجواز مش بالعافيه.
وآدm بقى الله يسهله يبقى يشوف موزه تانيه. ويتجوزها.
آرين: صكت ع أسنانها وقالت بغيره. چوووود انتي بتقولي إييييه؟
الكل فهم چود وابتسموا.
چود: قالت بخبث. بقول إيه يا آرين؟ مش انتي عايزه تلغي جوازك؟ علشان فستان؟

آرين: بغـ.ـيظ. لأ مش عايزه ألغي عشان فستان. أنا زعلانه لانه مقدرنيش.
ميرو: أبتسمت. تعالي اقعدي هنا يا آرين وياريت تهدي شويه.
آرين: قعدت بنرفزه.
ميرو: بإبتسامة حب. يخرابي ع مرات أخويا النرفوزه. ههههه والله فعلاً الوحيد اللي يقدر يقنعك هو تيم. بس هو ف الشغل بقى.
آرين: بحـ.ـز.ن. الموضوع مش محتاج إقناع ياميرو. الموضوع محتاج تقدير واحترام.
ميرو: بتفهم. طبعاً وعندك حق. بس هو آدm مقدركيش يا آرين؟

وكمان ياريت متظلميهوش. لأن آدm ديما بيحترمك.
ومش بدافع عنه لأنه أخويا. لأ أنا بتكلم عن اللي بتشوفه عينيا تجاهك من آدm.
اسمعيني كويس يا آرين.
الجواز عمره ما كان بالفستان ولا بالزفه. لكن برضو معاكي حق إنك لازم تختاري.
تالين: قعدت قصادها. وقالت. ممكن اقول حاجه.
الكل قولي.
تالين: آرين أنا أكتر واحده عارفه أبيه آدm بيفكر إزاي من ناحيتي وكمان أنتي.

وغير كدا تفتكري لما بيبقى موجود معانا في أي سنتر ملابس أو مول. هو اللي بيختار ليا لبسي. وأنا مبقولش حاجه. لأن أخويا عمره ما هيختار ليا حاجه وحشه أبدا. وكمان ديما كان بيختار ليكي معايا. وكنا بنبقى أنا وأنتي ديما مميزين باختياروا.
ودلوقتي فهمت كل تصرفات أبية آدm تجاهك. لأنه بيحبك وعايزك ديما تكوني متكامله في كل حاجه حتى لو من اختيارو.

عارفه؟ لو أبية آدm زوقه وحش؟ كنت أنا أول واحده روحت اتكلمت معاه وقولتله سيب آرين تختار براحتها. لكن صدقا هتنبهري أكيد يوم فرحك.
چود: يختي أقسم بالله أنا ماختارت حاجه. كل حاجه على زوق مصطفى.
تمارا ؛ وأنا كمان آريان اللي أختار ليا فستان فرحي.
ميرو: وأنا كمان. وكان زوق تيم جميل جدا.
حياة: وكمان همس قالت إن أبية ياسين هو اللي أختار فستانها.
ليليان: وأنا كمان. كريم إللي اختارلي حتى الخاتم هو إللي اختاروا.

تالين: أبتسمت وقالت. خلاص بقى يا رينو ياصغيره. اضحكي بقى. وقومي انزلي معانا.
آرين: شبه اقتنعت لكن بردو لسه متغاظه. واكتر حاجه مضايقاها تجاهل آدm ليها.
وقالت بعند. لأ ومش هنزل من البيت لحد يوم الفرح. وخليه بقى يفرقع زي ما أنا هفرقع.
فيلا العدوي.
آدm مراد: واقف قدام البيسين. ورافع عينيه لبلكونة آرين. ومتغاظ أنها مابتنزلش. لكن أبتسم بصمت. وقــلـــع التيشرت. ونط في البيسين!

يوم الفرح الصبح.
عند فهد.
رينو: صحيت وقامت بنشاط وحماس. وبتصحي فهد ومالقتوش جمبها. وقالت.
أكيد راح ل آرين يصحيها. ولبست الروب. وخرجت.
لكن شافت فهد واقف في المطبخ ومربع أيديه وسرحان. والقهوة بتغلي. وجريت قفلت النار عليها. وقالت. فهد مش تخلي بالك. القهوه ادلقت.
فهد: أنتبه. وقال. آسف سرحت غـ.ـصـ.ـب عني.

رينو: ولا يهمك ياحبيبى. هعملك غيرها. وراحت وقفت قدامه وقالت. لسه زعلان ع فراق آرين. مع إن مفيش فراق دي في البيت اللي جمبك على طول.
فهد: أبتسم وقال. لأ مش زعلان. لكن هنا زعلان. وشاور ع قلبه. وقال.
هنا افتكر حجات كتير جدا من أول يوم شيلت فيه آرين لحد دلوقتي.
آريني كبرت بسرعه كبيره. ههه كبرت وكأنها اتخـ.ـطـ.ـفت مني من غير ما أشبع منها. وانهردا هتكون في بيت حد تاني.

رينو: هزت راسها بضحكه. وقالت. نو نو. مش حد تاني. إسمه آدm المرعـ.ـب ههههه.
فهد: بضحكه. آرين قالت الحقيقة واد مرعـ.ـب بجد. بس ت عـ.ـر.في بعد إللي عمله. وأنا مش لاقي فيه عيب
رينو: بتذمر. أيوه ومين يشهد للعريس. ماهو عمل كل حاجه وشكلها كدا ع مزاجك.
أنت فرحت لما قرر أنه يعمل الفرح هنا. وكمان بـ.ـنتك مش هتروح بيوتي سنتر ولا هتحط ميكب. والسيشن كمان في جنينة الفيلا بتاعة آدm. اول مرة اشوفك مبسوط من قراراته.

فهد: بيرتب شعرها وقال بإبتسامة حب. طبعاً مبسوط. واحد بيغير على بـ.ـنتي وقدر يعمل اللي أنا بتمناه يبقى ليه مقتنعش؟
رينو: خـ.ـطـ.ـفت بوسه من خدو. وقالت. أيوه كدا أضحك يافهد. وخلي انهردا يوم مميز.
فهد: بتعجب. بس أنتي فرحانه اوي. ومش حاسك مضايقه.

رينو: بتأكيد. طبعاً فرحانه اوي اوي اوي كمان. بـ.ـنتي هتتجوز من الشخص اللي شافت فيه أنه نسخه من باباها. وكمان هتعيش جمبي. وهيحافظ عليها. يبقى أزعل ليه؟ دانا من فرحتي عايزه ازغرد. هههه.
فهد: أبتسم وباسها برقه. وقال. أنا فاكر اول مرة عملتيها. وأنا عـ.ـا.قبتك عليها.
رينو: مثلت الغـ.ـيظ. وقالت امتى بقى أنا عمري ما عملتها أصلا. ومش فاكره حاجه زي كده.

فهد: همس ف ودنها وقال. يوم خطوبة الدكتور محمد عزيز. ف جنينة فيلا الصاوي.
رينو: كشرت عينيها وقالت ياااااه. أنت لسه فاكر يافهد؟
فهد: أي حاجه تخص نجمتي عمري ما أنساها.
رينو: حبيبي يافهد ربنا يبـ.ـاركلي فيك. بقولك ايه بقى. روح انت صحي المـ.ـجـ.ـنو.نه. وأنا هصحي آركان و آيو و هعملك القهوة والفطار.
فهد: بتنهيده. وقال. عايزاني أنا إللي أقوم بالدور ده؟
رينو: أبتسمت. آرين هتفرح أكتر لما تفتح عينيها وتشوفك جمبها.

فهد: باس جبينها وأبتسم. وسابها واتحرك.
رينو: باصه عليه. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وراحت تصحي ولادها.
فهد: خبط ع آرين. ومردتش. وفتح الباب بشويش ودخل.
وغـ.ـصـ.ـب عنه أبتسم على شكل نومها والغطا ع الأرض وشعرها ع وشها وفردا أيديها الأتنين.
فهد: شال الغطا. وحطه عليها. وقعد جنبها. ورجع شعرها وقال. آرين.
آرين!
فهد: بابتسامه. آرين ياحبيبتي اصحي.
آرين!
فهد: بتنهيده. آرييين قومي ياحبيبتي الساعه 9.

آرين: بدأت تفوق. واتعدلت بنوم. وقالت صباح الخير يا بابي.
فهد: أبتسم ورجع شعرها وقال. صباح الورد ياقلب بابي.
آرين: أبتسمت وقالت. ياااه أجمل حاجه في الدنيا إني أفتح عينيا الاقي حضرتك اللي بتصحيني. وحـ.ـضـ.ـنته.
فهد: ضمها لقلبه وغـ.ـصـ.ـب عنه عيونه لمعت وقال بغصه. وأنتي أجمل حاجه في الدنيا.
آرين: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه وقالت بمرح. طبعآ أنا اجمل علشان أنا بـ.ـنت حوت المخابرات فهد السيوفي.

فهد: بضحكه. طبعاً يلا بقى قومي خدي شاور وصلي وأنا ومامي هنجهز الفطار. علشان.
وكمل بو.جـ.ـع. علشان تلحقي تفطري قبل ما البنات يوصلوا تحت عند جدك وتنزلي.
آرين: عيونها لمعت وقالت. بابي أنت لسه زعلان علشان هتجوز.
فهد: أبتسم بتمثيل. وقال. مين قال كدا؟ أنا فرحان جدآ إن آريني كبرت وهتبقى أجمل عروسه في مصر والعالم كله.
وقام وقف قبل ما يضعف ويبكي. وقال. أنا هروح أشرب قهوتي. وسابها وخرج.

آرين: بزعل. أنا حاسه بيك يا بابي أكيد أنت زعلان إني همشي واسيبك. بس ده مش هيحصل إني أبعد عنك. بابي أنت مثلي الاعلى وعمري ما أحب حد قدك أبدا. وهفضل فراشة الحياة بالنسبالك لحد ما تزهق أنت مني.
فهد: واقف جمب الباب وسمع كلامها وأبتسم. وقلبه استريح شويه.
آركان صحي ودخل ياخد شاور.
رينو: شايله آيان وبتلاعبه وهي في المطبخ. وقالت. مين حبيب مامي.

آيان: ببراءه آيو حبيب ماما حبيب بابا وبابا جدو و ألين. و آكان. وجنى.
رينو: باسته وقالت. جنى وحشه.
آيان: صرخ. لااا جنى بيبتي. اسكتي مااااماااا.
رينو: ههههههه. يخلاثي أنا ياناس ع العصبي الصغنن.
فهد: جه وشال آيان على كتفه. وقال صباح الخير يا عم آيان.
آيان: نزل راسه وباس فهد وقال. باح خيل بابا.
فهد: بضحكه صباح الورد والفل ياحبيب بابا.
رينو: اتفضل يا حبيبي قهوتك. وخمس دقايق والفطار يجهز.
فهد: نزل آيان.

آيان: جري ع اوضة آرين.
فهد: بيشرب القهوة وقال. ليه مابعتيش لعزه تساعدك في البيت.
رينو: تؤ انا كدا مستريحه. لكن طبعاً ست الحبايب مامي بتبعتها مرتين في الاسبوع تظبطلي البيت وأنت في الشغل.
فهد: هز راسه بتفهم.
رينو: كشرت عينيها وقالت. في صوت دوشه مش كدا؟
فهد: أممم دول مصممين الحفله. جايين يظبطوا كل حاجه.

رينو: تمام. بس تعرف يافهد فستان آرين تحفه جدا. هو زمانه ع وصول. بجد أنا متأكدة أنها أول ما تشوفه مش بعيد يغمى عليها من فرحتها.
فهد: بجدية. أنا لولا إن آدm مصمم أنه عاملها مفاجأة ل آرين أنا كنت قولتلها وريحتها من زمان. بدل ما هي كانت زعلانه طول الوقت.
رينو: بضحكه. ياحبيبىي دي الرومانسية والحب. هو عايز يشوف رد فعلها اول ما تشوف الفستان.

بعد شويه.
تالين خبطت و آركان فتح الباب وأبتسم أهلا اذيك ياتوتا.
تالين: أبتسمت الله يسلمك اذيك انت يا آركان.
آركان: أنا زي الفل. تعالى أدخلي.
تالين: دخلت وقالت. متشكره. عمتو صحيت ولا لسه؟
رينو: بإبتسامة. تعالى ياقلب عمتو أنا صاحيه من بدري.
تالين: سلمت على فهد والكل. وقالت. أنا جاية اخد آرين وننزل علشان الميكب ارتست وصلت.
رينو: والله. طيب تمام. يلا يا آرين ياحبيبتي.

آرين: قامت بغـ.ـيظ. وقالت بتذمر. يلا. ونزلوا.
دعاء: شافت آرين وجريت ع الفيلا وقالت آرين وتالين جايين.
ميرو وتمارا وليليان وهمس وچود وكارما وحياة.
ميرو: قالت بسرعه يابـ.ـنت غطوا الفستان واخرجوا يلا.
وكلهم اتحركوا بسرعه وخرجوا بره الاوضه.
آدm مراد: واقف في التراس وشافها لأول مرة من أسبوع.
آرين: رفعت عينيها على البلكون بتاع آدm لكن كان اختفى. ومشافتوش. ورغم فرحتها إلا أنها زعلانه منه.

آرين: دخلت الفيلا. وجريت ع جدها وجدتها.
مريم: بعتاب. لأ أنا زعلانه منك يا آرين بقى كدا؟ أسبوع بحاله ماشوفكيش.
آرين: ضحكت وقالت بمرح. كنت بعمل حمية غذائية ياماما ههههه. سوري بقى سامحيني. بس حضرتك وحشاني جداً وباست على أيديها.
مريم: وأنتي كمان يانور عيني وحشانا كلنا. مبـ.ـارك عليكي الفرح ياحبيبتي.
آدm: أبتسم وقال. نوتيلا العيله كلها. ألف مبروك ياروحي.

آرين: غمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـنه وقالت. الله يبـ.ـارك فيك يا بابا. وأنا أسفه جداً.
آدm: مسد ع حجابها وقال. متتأسفيش ياروحي. انهردا يوم مميز بالنسبالي. وهمس ف ودنها وقال. حفيدتي هتتجوز المرعـ.ـب أخيراً.
آرين: عوجت بوقها وقالت. جوازه منيله بنيـ.ـلـ.ـة. أنا حاسه إني هدخل قصر دراكولا المهجور يابابا.
آدm: ضحك. وقال بمكر. هو هيبقى دراكولا فعلاً لو فضلتي بالطريقه دي. المهم بقى مش عايزه تشوفي فستانك.

آرين: بزعل. عادي جدا يابابا. مش هتفرق.
آدm: لأ بس فرحتك دي تفرق معايا أنا. بصي شايفه الاوضه إللي جمب الصالون دي.
آرين: بعدm فهم أيوه مالها؟
آدm: روحي افتحيها. وشوفي فيها إيه؟
آرين: هتتكلم!
ميرو: بضحكه. بعد إذنك يابابا أصلها هتفضل تسأل لحد بكره. وشـ.ـدت آرين من أيدها وقالت. تعالي معانا. وجريت بيها عند الأوضه هي وكل البنات.
آدm مراد: نزل ع السلم ووقف في نصه قصاد الاوضه بالظبط. وربع أيديه.

ميرو: فتحت الباب على آخرو والكل دخل.
مريم: واقفه عيونها لمعت من الفرحه.
آدm: حاوطها من كتفها وضمها لقلبه. ومبتسم.
فهد ورينو داخلين الفيلا. ومتابعين آرين.
آرين: واقفه وعندها حالة عدm استيعاب. مراية كبيره جدا. وبوكيه ورد تحفه جدا. وشافت حجم الفستان لكن كان متغطي.
تالين: مسكت طرف الغطا وقالت بضحكه. جاهزه للمفاجاه يا آرين!
آرين: هزت راسها ايوه. وبدأت تتـ.ـو.تر.
البنات كلهم بحماس. واحد. اتنين. تلاته.

تالين: بسم الله. وشـ.ـدت الغطا. وظهر أجمل فستان زفاف لأجمل وأروع ضي الأدm.
الكل سقف بفرحه.
آرين: شهقت وحطت ايدها ع بوقها وفتحت عينيها بزهول وفرحه ولخبطه وكل حاجه. وقالت بانبهار مش معقول!

تاني يوم.
مراد: بتعجب. الله الواد آدm مخدش تذاكر السفر ليه؟ المفروض يكون سافر من ساعه كمان. أنا هروح اصحيه يمكن راحت عليه نومه.
هارون: آدm باشا سافر هو والهانم الصغيره من بدري ومحدش عارف سافر فين معاليك!
عند محمد عزيز.
محمد: بيشيل فستان نور والشنط. وقال. تيم أتصل فوق الخمس مرات يانور.
نور: بتلبس النقاب. وقالت. خلاص ياحبيبي انا جاهزه أهو. وبعدين لسه بدري الساعه لسه مجتش 10
محمد: أبتسم. ما أنتي عارفه بقى ياحبيبتي. آرين بالنسبة لتيم إيه؟ وعايزنا نكون موجودين وكل حاجه تمشي تمام.
نور: حاضر ثانيه واحده بس. وراحت عند الدولاب.
محمد: بتعجب. رايحه فين؟

نور: ثواني بس يامحمد وهتعرف. وجابت صندوق. وحطته على السرير وقعدت.
محمد: كشر عينيه. وحط الفستان. وقعد جنبها وقال. أنا بتهألي شوفت الصندوق ده قبل كده. بس فين؟ مش فاكر. وغير كدا ده مش ليكي صح كدا؟
نور: بضحكه. صح. فعلاً. ده بسيدي صندوق تيم. وهو صغير فاكرو؟
محمد: بدهشه. أيوه أيوه افتكرت. يااااه يانور. ده لما كان في المرحلة الإعدادية ع ما أظن. وبعدين بيعمل ايه عندك. وفيه إيه الصندوق ده؟

نور: هتعرف دلوقتي. وفتحت الصندوق. وكان جواه أوراق وجوابات وزكريات كتير. واكتر من برواز. ومن ضمنهم برواز قديم جواه كروت معايده من آرين ل تيم.
محمد: مسك البرواز وشاف إن تيم واخد كروت آرين وحاططها ف البرواز وصورتهم مع بعض وهما صغيرين.
ومسك برواز تاني وفيه كروت لميرو وكمان لتمارا و رينو ونور. وصور ليهم.
نور: جابت ساعه من الصندوق. وقالت بحنين. فاكر الساعه دي يامحمد.

محمد: بزهول. ياااه. دي أول ساعه جبتها لتيم في عيد ميلاده. حتى الساعه محتفظ بيها؟
نور: بحنان. تيم شايل كل زكرياته الاولى مع العيله في الصندوق ده.
بص الموبايل اللعبه القديم ده. كان من بابا مصطفى. وكمان النضاره دي من ماما شيرين الله يرحمهم.
بص كمان بواقي البرفيوم ده؟ من مامي. وتيم محتفظ بالازازه. والعربيه اللعبه من بابي. هو صندوق مكركب لكن فيه زكريات بكنوز الدنيا.

محمد: مسك الساعه والموبايل والنضاره. وباصص ليهم. وقال باشتياق للماضي. ذكريات من زمن فات. ومن أجمل الذكريات.
وأبتسم وقال. ت عـ.ـر.في لما شوفت كل ده. كأني رجعت صغير من تاني. وحاسس إني في بيت بابا، وماما دلوقتي في المطبخ بتعمل كل حاجه حلوه لينا. يااااه يانور. بجد إحساس غريب أوي.
نور: باسته من خدو. وقالت حبيبي. انا مش فاتحه الصندوق علشان تضايق نفسك أوكي؟

بس إبنك بقى مصمم وعايزني أخد ليه الصندوق وأحنا رايحين عندهم.
محمد: بتفهم. اكيد هيقدm البرواز ده ل آرين.
نور: بضحكه. أكيد.
محمد: حط كل حاجه في الصندوق. ونور قفلته.
نور: قامت
يلا بينا بقى علشان نشوف آرين هتعمل ايه أول ما تشوف الفستان.
محمد: بضحكه. هتتنطط من الفرحه طبعاً.
نور: بصراحه يامحمد الفستان وهم بجد. واتصمم زي ما رينو وصفته لأدm بالظبط.
محمد: آدm بيحب آرين حب اسطوري. ربنا يسعدهم.

نور: آمين يارب. المهم بقى. هنقدm هدية آدm و آرين قبل الفرح ولا بعد شهر العسل؟
محمد. : أممم. إحنا نسيب الهدايا في فيلا آدm مراد. ويشوفوها براحتهم بقى.
نور: اوكي ياحبيبي. زي ما تحب.
محمد: أهو شوفتي تيم بيتصل تاني. يلا بينا وهرد عليه وأنا في العربيه.
نور: شالت الصندوق. يلا بينا.

فيلا زياد جمال.
زياد: بإستعجال. يلا ياماكي اتأخرنا. الساعه 11 ونص. ومالك وساره ويوسف ومريم سبقونا.
مليكة: ايوه حاضر. بس كنت بجيب الهدايا.
زياد: تمام. همس هتيجي معانا ولا هتستنى ياسين؟
مليكة: همس والولاد وحياة عند آرين من بدري ياحبيبي. ياسين وصلهم قبل ما يروح الشغل.
زياد: طيب يلا بينا بقى أنا لازم أكون مع مراد وفهد.
مليكة: يلا بينا.

فيلا العدوي. في الجنينه
مراد: بجدية. شاهين أنت وهارون وعاشور. مش عايز أي تهاون من الجهه الأمنية. ومش عايز حد من الحرس عينيه تغفل ثانيه واحده عن المراقبه. ومش عايز أي حد من الصحافه يخطو خطوه واحده من الباب ده غير لما الباشا الكبير يأذن ليهم.
وبص لعاشور وقال. عاشور، أنت تاخد مجموعة من الأمن عند بوابة الفيلا الخلفي. ويصحصحوا كويس. أي غلطه مش هتهاون فيها. وأنت ياشاهين.
شاهين: اؤمرني معاليك.

مراد: توزع أمن وحراسه حوالين سور المملكة كلها بما فيهم فيلا الدكتور تيم و آريان و آدm والعماره. مش عايز مكان فاضي إلا ويكون متأمن كويس. أنا عايز عينيكوا تكون مفتوحه زي الصقر.
وأنت ياهارون أنت وشاهين. باب الفيلا الرئيسي ده؟ مهمتكم انتوا الأتنين.
وباقي الحرس يفتشوا أي حد داخل سواء صحاب العروسه. ومن أصحاب شباب العيله كمان. وأي حد مشكوك فيه مايدخلش غير بإذن مني أنا.

لكن سليم بدر الدين وعيلته وخالد الشرقاوي وعيلته. أول ما يوصلوا يدخلوا فوراً وتبلغوني استقبلهم بنفسي. فاهمين يا رجـ.ـاله؟
كلهم فاهمين يامراد باشا.
زين وتيم و آريان: واقفين مع المصممين. وبيشرحوا ليهم الدايزين اللي آدm مراد عايزو في الفرح.

زين قال. أسمعوا ياشباب. أنا عايز المَشايه دي كلها من أول الباب الداخلي والسلم من الجانبين لحد طريق منصة العريس وفيلا العريس. شموع وتكون ف قلب كاسات حلوه كدا علشان الهوا وزيادة أمان.
آريان: وكمان مع الشموع ورد أحمر وأبيض ع الأرض. وعايز إضاءة الشجر تكون هاديه ومميزه.
تيم: وكمان ياشباب سلم الفيلا الداخلي يتزين بقماش الاورجانز الدهبي مع الستان الابيض. مع الشمع والورد طبعاً.

زين: وعايز كل الترابيزات تكون ازاز وعليها مفارش باللون الابيض. وعليها شمع وبوكيه ورد. والكراسي عليها فيونكات باللون الابيض.
تيم: . اما كوشة العرسان بقى. العريس عايزها سمبل وهاديه جدآ. مش عايز شغل كتير وزينه أوفر. وبللاين الهيليوم تكون لونها دهبي وابيض بس. والاستيدج والدي جي يكون بمسافه مناسبه بينهم.
آريان: ومتنسوش الورد المجفف. بكل لالون. وبللاين ع مستوى الجنينه كلها. والبيسين كمان.

وكمان ديزاين السيشن في الفيلا التانيه. وإسم آدm و آرين يتكتب ع ألواح ازاز وعليها ورد طبيعي.
وبعدين فين البـ.ـنت الفوتوغرافيك اللي طلبتها علشان تصوير السيشن؟
شاب: قال ع الساعه 2 هتكون موجوده يافنـ.ـد.م.
زين: تمام ياشباب. ودي ورقه مكتوب فيها باقي الدايزين و كل حاجه علشان متتلخبطوش. وأهم حاجه البوابه الرئيسيه. تتزين بطريقة مالهاش وصف. تمام؟

الشباب: ابتسموا. وواحد قال. زين باشا متقلقش حضرتك ودي مش أول مرة نرتب لحفله عند الامبراطور. وإن شاء الله. حضراتكم هتنبهروا من شغلنا.
زين: تمام ياشباب وانا واثق انكوا هتشرفونا.
تيم: شاف عربية أبوه وصلت. وقال أخيراً. وراح يقابلهم.
محمد نزل من العربيه. ونور جمبه.
تيم: راح لعندهم. صباح الفل. وسلم ع أبوه.
محمد: ربت ع كتفه وقال. صباح الخير يادكتور.
تيم: عامل ايه حضرتك يابابا؟

محمد: أنا تمام ياحبيبي. المهم جنى فين؟
تيم: بضحكه. جوه في بيت العيلة. وحـ.ـضـ.ـن نور. وقال نوري حبيبتي وحشاني جداً من أمبـ.ـارح. وباس ع أيدها.
نور: أبتسمت بحب وقالت. وأنت كمان ياتيمو وحـ.ـشـ.ـتني اوي. عامل ايه ياحبيبي.
تيم: أنا زي الفل يا امي. إنما إيه القمر ده وغمز.
نور: ضحكت. عيونك إللي قمر ياروحي.
محمد: بتحذير. طيب نلم نفسنا بقى علشان نخلي الفرح يتم ولا ايه؟
تيم: بدهشه. أبدا والله أنا مقصدش اعاكس. مش كدا يا ماما؟

نور: ههههه أيوه فعلاً. تيم مقالش حاجه يامحمد.
محمد: طيب يلا بقى مش هنفضل واقفين بره كدا. عايز اشوف جنى ومحمد أحفادي وحشوني.
تيم: اتفضلوا انتوا. بس الامانه فين؟
نور: الصندوق في العربيه ياحبيبي.
محمد: حدف المفاتيح لتيم وقال. خد الامانه. واركن العربية. وابعت حد يطلع الهدايا عند آدm.
تيم: اعتبروا حصل يادكتور إحنا تحت امرك.
نور: ضحكت. ومحمد مسك أيدها ف ايدو. وداخلين الفيلا.

تيم: ركن العربية وبعت الهدايا مع البنات. واخد الصندوق وراح ع الفيلا بتاعته يظبط هدية آدm و آرين.
محمد ونور شافوا الكل واقف ومتابع آرين. ووقفوا هما كمان. وانبهروا حرفياً من جمال وفخامة الفستان.
الفستان كان عبـ.ـاره عن حلم آرين واتحقق. نفس المواصفات.
فستان أسطوري أبيض وعليه طبقه من الشيفون المطرز باللون الدهبي. والديل طووويل جدآ.
والطرحه طويله جدا ومطرزه والتاج ملكي. واكسسوارات في منتهى الجمال.

آرين: شافت الفستان. وواقفه أقل ما يقال إنها مصدومه حرفياً واكتر واحده مبسوطه. لكن عندها حالة من عدm الاستيعاب. ومش مصدقه.
من جمال الفستان وكمان حلمها إللي اتحقق. وبتهمس وقالت. مش معقول. اء. أنا مش مصدقة نفسي. هو أنا شايفه الفستان حقيقي ولا بحلم بيه؟
آدm مراد: واقف مربع أيديه. وشاف آرين عينيها تايهه في الفستان. وكأنها مصدومه من الفرحه.
ليليان: بتصور اللحظه دي من البداية.

ميرو والبنات مبهورين ومبسوطين جدآ. وشافوا صدmة آرين وأنها مش مصدقه. وواقفه زي ما هي في مكانها.
تالين: راحت عندها. وقالت بفرحه. ها يا آرين عجبك الفستان؟
آرين: فاتحه عينيها وقالت بتيه. فستان؟! هو. هو ده فستاني أنا؟
چود: ههههه بت يا آرين أنتي متنحه كدا ليه؟ بس ليكي حق. الله أكبر أنا أول ما شوفته كنت هولد من جماله ههههههه بس ربنا ستر. إيه يابت مالك؟ والله ده فستانك يابـ.ـنتي. ودي مفاجأة حظابط آدm ليكي.

آرين: استوعبت أخيراً. وشهقت بفرحه كبيره. فستاني!
وجريت حـ.ـضـ.ـنت الفستان بفرحه كبيره. وقالت بصوت عالى. واااوووو بجد بجد تحففففهه اوووووي. أنا مش مصدقة. بجد الفستان ده اللي كنت بحلم بيه.
ووقفت قدامه وبتمشي أيدها ع الفستان بزهول وفرحه وانبهار. وقالت. يجنن بجد.
ولا التاج؟ وهم. ومسكت التاج وقالت. نفس اللي اتخيلته بالظبط.

وشافت جزمة الفرح بنفس اللون وعليها تطريز من الفستان. وجريت عليها وفتحت عينيها بزوهول من الإعجاب. وقالت.
مش معقول. لأ بجد مش معقول الجزمه جميله اوي اوي وتحفه. وسابتها. وشافت الإكسسوارات. وهزت راسها واو بجد شيك جدااا.
وجريت مسكت الطرحه وقالت بانبهار. نفس الطرحه. ونفس اللون.

وشهقت بفرحه أكبر وجريت لآخر ديل الفستان. وشالته بين ايديها وقالت. واو. ماشاء الله. اء. أنا مش مصدقه عينيا يابنات. أنا حقيقي بحلم. مش معقول أكون مبحلمش.
محمد ماسك أيد نور و واقفين مبسوطين لفرحتها.
آدm ومريم فرحة حفيدتهم كفيله تنسيهم أي تعب.
رينو: دmـ.ـو.عها نازله بصمت من فرحت بـ.ـنتها الوحيده. ورفعت عينيها لفهد.
وشافته واقف وعينيه ع آرين بتحفر فرحتها. وع وشه إبتسامة و.جـ.ـع وفرحه كبيره لفرحتها. ودmعه خانته.

لكن قلبه مقسوم نصين ما بين فرحة بـ.ـنته وبين فراقها ليه. خلاص بنوته هتتجوز وتستقر في حياتها الخاصة.
آدm مراد: متابع ردة فعل آرين. و أبتسم لفرحتها. وقبل ما آرين تخرج. هو طلع على اوضتة.
آرين: خرجت بسرعه وراحت عند فهد. ومسكت أيدو بفرحه. وقالت بحماس. بابي. بابي الفستان يجنن بجد. تعالى شوفه. وشـ.ـدت فهد لحد الفستان وقالت. شوفت يابابي الفستان ده أنا كنت بحلم بيه من زمان. حلو اوى مش كدا.

فهد: أخد نفس عميق وطلعه ببطء. وبيكابر دmـ.ـو.عه. وقال. أحم. جميل جدا يا حبيبتي. وأنتي أجمل من كل حاجه.
آرين: حـ.ـضـ.ـنته بفرحه وقالت. أنا مبسوطه اوى اوى يابابي. بجد فرحت جدا لما شوفت الفستان.
فهد: ضمها لقلبه. وغمض عينيه. وقال. بغصة. مبروك يا آريني!
آرين: بسعاده ميرسي جدا يابابي. أنت هتلبس البدله إللي اختارناها أنا وأنت مش كدا؟
فهد: هز راسه بصمت مع ابتسامه. وباس جبينها.

رينو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بحب. وراحت عندهم. وقالت مبروك ياروحي. ألف مليون مبروك.
آرين: حـ.ـضـ.ـنت أمها. وقالت ميرسي يا اجمل مامي في الدنيا كلها. مااامي انا مبسوطه اوى اوى بجد.
فهد: حس أنه مخـ.ـنـ.ـوق. وخرج. وسلم ع محمد وباقي العيله. وخرج الجنينه لمراد. ومعاه محمد.
نور: دخلت عندهم وقالت بفرحه. ألف مبروك يارينو ياصغيرة. وحـ.ـضـ.ـنتها.

آرين: بفرحه. ميرسي جدا ياخالتو. وجريت ع جدها. وقالت. بابا آدm الفستان بجنن. أنتي شوفتيه ياماما؟
آدm: أبتسم. وقال بهدوء. الفستان مالوش قيمه. حفيدتي هي إللي هتعمل للفستان قيمه كبيره كمان.
مريم: بحب كبير. شوفته يانور عيني. وحلو اوي اللهم بـ.ـارك. تتهني وتفرحي. يرزقك خيره ويكفيكي شره.
آدm: أمين. يلا ياحبيبتى روحي لإخواتك وانا وجدتك هنظبط شوية حجات.

آرين: هزت راسها. حاضر يابابا. وماشيه فرحتها ملخبطاها. ومش عارفه إزاي ده حصل.
نور ورينو وفريحه وريتال قعدوا مع بعض يتكلموا والفرحه مرفقاهم.
رودي ومريم عزيز دخلوا عليهم وسلموا على الكل وقعدوا معاهم.
آرين: وقفت قدام الفستان وقالت. بتيه وحيره. طيب إزاي كل ده حصل. أنا مش فاهمه حاجه؟

ميرو: بابتسامة. أنا هفهمك ياعروستنا. إحنا كلنا كنا قاعدين مع بعض كالعاده. والكلام جاب بعضه عن حجز فستانك هيكون امتى؟ عمتو لارين قالت بالصدفه عن مواصفات الفستان اللي أنتي عايزاه كانت بتتكلم ع سبيل الهزار.
آدm أخويا قال فستان آرين هيتصمم زي ما هي عايزه. وشرط علينا محدش يتكلم قدامك في أي حاجه. والفستان جه من شويه. والمصممه هتكون هنا قبل ما تلبسي الفستان علشان تظبطه عليكي.

وكمان آدm هيعمل بروجرام هيعجبك جدآ انا واثقه. والسيشن في الفيلا بتاعتك. وبكره إن شاء الله هتسافروا على أوروبا. ألف مبروك يا آرين. بجد انا مبسوطه اوى علشانك أنتي وآدm.
آرين: عينيها مفتوحه بدهشه. وقالت. معقول آدm عمل كل ده علشاني؟

تالين: أبتسمت وقالت. شوفتي بقى. أنتي اتسرعتي في الحكم على أبيه آدm وزعلتي منه. حتى حفلة الحنه أول أمبـ.ـارح منزلتيش وعملناها عندك في الشقه فوق. وأبيه آدm أكيد مطلعش علشان زعلان منك.
آرين: بزعل. طيب وأنا كنت أعرف منين أنه بيعمل كل حاجه حلوه علشاني؟
تمارا: آدm عمل كل ده في سريه تامه. علشان عايز يفاجأك. بزمتك يا آرين فرحتك دلوقتي ولا لو كنتي اختارتي الفستان بنفسك؟

آرين: بحرج. بصراحه أنا عمري ما فرحت زي دلوقتي. وفعلاً المفاجأة جميله اوي.
وكملت بتـ.ـو.تر. هي الميكب ارتست هتوصل امتى؟
ليليان: نص ساعه بالظبط. وع فكره أنتي هتلبسي الفستان فوق في جناح عمتو لارين.
آرين: بتفكير. أوكي. أحم ثواني يابنات هعمل حاجه مهمه وراجعه.
چود: متتاخريش ومتخرجيش من الفيلا أشطا؟
آرين: هزت راسها لأ لأ. أنا مش هخرج ولا هتأخر.
ف اوضة آدm.
آدm مراد: بيحط كتب كتير في كرتونه.

زينب: حطت مشروب آدm. وقالت. عنك انت ياعريسنا. أنا هشيل كل حاجه أنت عايزها. بس قولي على إللي أنت عايزه وانا هعمله.
آدm مراد: متتعبيش نفسك يا داده. أنا خلاص خلصت. وهوديهم الفيلا دلوقتي.
زينب: شهقت. يووه والله مايحصل أبدا. وأنا اللي هوديهم. أنت مش هتنزل من هنا غير بالبدله. الله أكبر عليك يسي آدm. والله انا فرحتلك أوي.
آدm مراد: أبتسم. متشكر ياداده زينب.

زينب: بفرحه. أسمع بقى يسي آدm. أنا هنزل دلوقتي بالحجات دي. وهظروت الدنيا زغاريد. وسبني برحتي بقى. أنا فرحتي مش عطياها لحد. اول فرح يتعمل هنا ف البيت.
ومن حماسها وفرحتها. زغردت.
آدm مراد: أبتسم وقال. أنتي انهردا مسموحلك تعملي اللي انتي عايزاه ياداده.
زينب: تنحت. قول والله كدا. اء. أحم. تسلم وتعيش ياسيد العرسان. عنك انت هات الكرتونه دي. بس تحب احطها فين في الفيلا.
آدm مراد: حطيها في المكتب ياداده.

زينب: وماله ياعريس. وخارجه بتقول أنا خدت الأذن خلاص يارب ديم علينا الفرح. وبتزغرد بتكرار وفرحه. ونازله.
آدm مراد: بيضحك بصمت عليها. وراح عند الكمود. وبيشرب العصير. وضهروا للباب.
آرين: بتـ.ـو.تر ودقة قلب. ممكن أدخل.
آدm مراد: قلبه دق. أخيراً سمع صوتها وهيشوفها عن قرب.
لكن رد عليها بثبات. أدخلي.
آرين: بلعت ريقها. ولعنت نفسها أنها طلعت ليه. ودخلت وقلبها بيدق بسرعه.

آدm مراد: حط الكوبايه. ومبتسم. ولف ليها بملاح حاده. وحط ايدو ف جيبه.
آرين: واقفه مكانها. وقالت. بلخبطه ياريتني ماطلعت. اء. قصدي يعني. لأ. هو أنا!
آدm مراد: رفع حاجبه بتعجب. ومردش.
آرين: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقالت. قصدي أنا جيت علشان أشكرك على كل حاجه عملتها ميرسي بجد. بعد إذنك. ولفت وخارجه.
آدm مراد: بسرعه مسك أيدها وشـ.ـدها. وخبطت في صدرو.
آرين: شهقت بصدmه. وقلبها بيدق بسرعه كبيره من قربه ليها. وبتحاول تبعد عنه.

آدm مراد: قفل الباب. وحاوطها من وسطها. وبيملي عينيه من ملامحها إللي وحشته.
آرين: هتتشل مكانها حرفياً. وبتتنفس بسرعه ومتـ.ـو.تره. وبتحاول تفك أيدو لكن شتان. وقالت بصوت مبحوح. اء. آدm لو سمحت سبني.
آدm مراد: أسيبك؟ منا سايبك أسبوع بمزاجي.
آرين: بتقاوم. وقالت بحرج. آدm عايزه أخرج سبني.
آدm مراد: همس في ودنها وقال. وحشتك؟
آرين: غمضت عينيها وقلبها هيطلع من مكانه. ومش عارفه ترد. لأنه فعلاً واحشها جدآ.

آدm مراد: بنفس الهمس. لو مكنتش وحشتك مكنتيش جيتي بنفسك لحد هنا.
آرين: برجفه. اء. آدm أنا هيغمى عليا. ابعد بالله عليك.
آدm مراد: فك أيدو. وسابها. وشافها بتترجف. وقال. خلاص أهدي مفيش حاجه.
آرين: نفخت بأريحية. ورجعت لورا.
آدm مراد: غير الموضوع وقال. عجبك فستانك؟
آرين: هزت راسها وقالت بحماس. أيوه عجبني أوي أوي. بجد يجنن. والتاج والطرحه والاكسسوارا يجنن. بجد بجد ميرسي يا آدm. أنا فرحت جدآ أوي خالص.

آدm مراد: هز راسه بتمثيل الجديه. أممم تمام.
آرين: عوجت بوقها وبتقلدو. أممم تمام. بـ.ـارد.
آدm مراد: بتقولي إيه؟
آرين: كح كح بقول ميرسي أحم. اء. أنا هنزل بقى.
آدm مراد: بجديه ماشي. واعملي حسابك مش هنبه عليكي.
مفيش ميكب ولا برفان ولا اسمعك تقولي أرقص والكلام ده.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ وقالت. مـ.ـا.تتدفني أحسن يا آدm. دي حاجه تقرف.

آدm مراد: ببرود. أنا لو مش مبسوط كنت اتصرفت معاكي. ولو خالى فهد قالك ترقصي معايا. ترفضي بأي شكل من الأشكال علشان متزعليش مني فاهمه ولا لأ؟
آرين: بغـــضــــب واضح. أنت اكتر واحد تضيع الفرحه. أنا ماشيه علشان شويه وهشـ.ـد في شعري منك. وسابته وخرجت تبرطم.
آدm مراد: أبتسم. ودخل الحمام ياخد شاور علشان يجهز نفسه لاكتر حلم كان بيتمناه يتحقق.

آرين: بغـ.ـيظ. طيب هشوف بقى يامرعـ.ـب والله لافرح واللي عايز تعمله أعمله. المهم أعيش اليوم إللي بستناه. ده أنت خنيق بجد. يارب ياااارب خليه يبقى هادي وريلاكس أنا اتخـ.ـنـ.ـقت منه.
تالين: آرين. البنات وصلوا يلا علشان تجهزي.
بعد شويه.
فيلا السيوفي.
رنا: قاعده ع السرير وساكته.

طارق: واقف قدام المرايا بيلبس الكرات. وقال. ت عـ.ـر.في يارانوش. أنا أكتر واحد ملهوف ع الجوازه دي. علشان أشوف شكل إبن بـ.ـنتك في الفرح. تفتكري هيغني كدا ويرقص زي البني ادmين العاديه. ولا هيعملي فيها الوزير ويقف متحنط كدا صنم صنم.
رنا: بتنهيده. الفرحه في القلب ياطارق.
طارق: لف ليها وقال. مالك يارنا؟ وشافها ماسكه عقد في أيدها.
رنا: مفيش ياحبيبى انا كويسه.

طارق: راح وقعد جنبها وقال. لأ هو انا مش عارفك. مالك ياحبيبتى. ملامحك متغيره وزعلانه من إيه؟ حد هنا زعلك؟
رنا: هزت راسها بالنفي. أبدا ياطارق. وابتسمت بتمثيل وقالت. إيه رأيك في العقد ده هدية آرين. ودmعه نزلت ع خدها.
طارق: فهم سبب زعلها. وقال بتفهم. ده عقد ماما شيرين الله يرحمها. أنتي هاتديه ل آرين؟

رنا: أبتسمت بحنين وقالت. ل آدm و آرين. وهطلب منهم يحافظوا عليه. ويقدmوه لاحفادهم. دي كانت أمنية ماما الله يرحمها. إن العقد ده وكمان الدهب بتاعها يتوارث لاحفادنا. ومسحت دmـ.ـو.عها وقالت. أنا قدmت لميرو أسورة فرح ماما. ولچود طقم الماظ. وچواد لو عشت إن شاء الله هقدmله هو ومـ.ـر.اته هديه. و آركان و تالين حتى آيان هوصي فهد بهديه وهشيلها معاه لحد ما يفرح بيه.

أما العقد ده نادر وغالي عليا أوي وحابه أقدmه لادm و آرين. إيه رأيك فيه ياطارق؟
طارق: أتأثر لكلامها. ومسد على ضهرها بحنان وقال. أول حاجه يارنا ربنا يبـ.ـارك في عمرك. ويجعل يومي قبل يومك. لأني عمري ما تخيل روحي من غير روحك. تاني حاجه مش عايزك تعيطي. انتي تعبانه ويعز عليا أشوفك مضايقه وزعلانه.
تالت حاجه العقد جميل اوى. وآرين هتحافظ عليه. وإن شاء الله هاتدي هدية فرح آيان بايديكي الحلوه دي.

رنا: ألف بعد الشر عليك ياطارق. وأنا يعني اللي هستحمل ثانيه من غيرك. دانا روحي فيك. تصدق بالله يابو فهد.
طارق: لا اله إلا الله.
رنا: إنك مالي عليا حياتي كلها. وطول عمرك راسم الضحكه ع وشي. والسعاده لقلبي. أنا من غيرك امـ.ـو.ت ياتاج راسي.

طارق: باس ع راسها وقال. ربنا يخلينا لبعض ياست الستات كلهم. وبعدين بصي أنا ماكرهش قد النكد. فرفشي كدا وخليكي حلوه. متبقيش وليا نكد زي حفيدك الصنم ده. الواد عليه واقفه. يبقى واقف كدا وتحسي أنه بيحقق مع كل إللي حواليه ف صمت. يابااااي مش عارف انا الله يكون ف عونك يارين يابـ.ـنتي. داخله على أيام كبيسه.

رنا: هههههههه يخرابي عليك راجـ.ـل. طيب وهو في زي آدm إبن بـ.ـنتي حبيبي. والله ده أكتر واحد هيسعدها. وبعدين ياخويا الغيره موجوده في العيله كلها. وسيب العيال في حالهم.
طارق: بغـ.ـيظ. هيسعدها؟ أما نشوف يختي. ويلا قومي بقى علشان آدm أتصل. وقالي المعازيم لو راحوا قبل مني مش هيدخلني من باب الفيلا.
رنا: ههههه عندو حق. يعني جد العرسان ورايح متأخر؟ ده فارس ورودي وچواد زمانهم وصلوا من ساعه واكتر.

طارق: الله؟ الساعه لسه مجتش 2 لسه بدري. يلا بينا ومـ.ـا.تنسيش الهدايا.
رنا: حاضر ياحبيبي. يلا بينا.
بعد فتره.
كل العيله بدأت تجهز وتطلع ع الفيلا. وفارس واقف مع فهد بيساعدوا. والكل راحوا يصلوا العصر ورجعوا يكملوا باقي الترتيبات.
الترتيبات على وشك الانتهاء. والتصميم أكتر من رائع.
آدm: الو. إيه يبني فينك كل ده؟
بيتر: جاي يصحبي في الطريق أهو. ومعايه ديف كمان.
آدm: أبتسم. طيب حلو اوي. هيشرفنا أخيراً.

بيتر: حبيبي. قولي الأسد فين كدا مابيردش ع تليفوني؟
آدm: بضحكه. طارق ف الجنينه مع الشباب بيشرف على الترتيبات.
بيتر: طيب كويس والله اهو يعمل بلقمته هههههههه.
آدm: ههههه لما تيجي قوله كدا.
بيتر: ههههه لا من ناحية أقول. ف أنا مجهز قصيدة شعر ليه هو مخصوص تعلي فولت النرفزه عندو.
آدm: بضحكه. ربنا يستر. بس خلي بالك طارق عندو الضغط مـ.ـا.تنرفزوش علشان مايتعبش.
بيتر: ببرود. خايف عليه ياحلو.

آدm: بثقه. طبعآ. ده نصي التاني ولو تعب هو، انا أتعب. مانت عارف طارق ده يشبه عمودي الفقري.
بيتر: مثل الغيره. اااه طيب كويس أطلع منها أنا بقى.
آدm: بصدق. أنت مـ.ـا.تقلش حب وتقدير عن طارق يابيتر. أنت عشرة عمري يابني ادm. ومش هقدر أتحمل اشوف حد فيكوا واقع.
بيتر: أبتسم. ربنا يديم محبتنا يا آدm ياخويا.
آدm: آمين.
عند آرين.

البـ.ـنت: خلصت الماسك ل آرين وكل حاجه. ولفت شعرها. وقالت خلاص ياعروسه عشر دقايق وتلبسي الفستان.
آرين: نفخت بتـ.ـو.تر. وهزت راسها. ميرسي.
چود: لبست فستان دهبي وكان جميله جدا. وقعدت جمب آرين. وقالت مالك يا بت ي آرين. مش ع بعضك ليه؟
آرين: بعفويه. مش عارفه ياجود قلقانه من آدm.
چود: ههههه متخافيش يابت الجواز حلو والله. وأكيد طنط رينو قالتلك صح؟
آرين: بعدm فهم. قالتلي إيه؟

چود: شهقت وقالت. إيه؟ قالتلك ايه يعني إيه؟ هي طنط رينو ماجتش كدا وقالتلك تعالي يا آرين لما اقولك تعملي ايه بعد الفرح؟
آرين: هزت كتفها وقالت نو. وهي يعني هتقولي أعمل أي بعد الفرح ليه؟ ماهي معروفه يعني.
چود: عوجت بوقها وقالت اه وايه بقى يام العريف اللي معروفه يعني؟ سمعيني كدا هتعملي إيه لما يتقفل عليكوا باب واحد؟

آرين: بغـ.ـيظ بتقلد آدm. وقالت بعد ما ندخل قصر دراكولا المهجور. هيتخانق معايا. ويفضل يقولي أنتي بصيتي ع يمينك كام مرة. وع شمالك كام مرة. وضحكتي معرفش لمين؟ ومش بعيد يقولي ليه فرحتي. وبعدين هيقولي أول وآخر مرة هتشوفي النور. أنا رايح انام. ويروح على اوضته. وأنا بقى هختار جناح كامل أعيش فيه لوحدي. مع كنزي حبيبي. وهو بقى يتعايش هعمله إيه يعني؟

چود: هههههههه ههههههه هههههههه ااااخ يابطني مش قادره هتولديني قبل أواني يخربيتك ههههههه.
آرين: ربنا يسامحك. وبعدين انتى بتضحكي ع إيه؟
چود: بضحك ع خيبتي أقسم بالله. وقالت جواها. طيب أقولها إيه دي؟ أنا بس لو قولتلها آدm بس هيبـ.ـو.سها؟ ممكن تصوت وتفضح الدنيا. وتبوظ الجوازه. وأنا اتهزأ في الآخر.
آرين: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقالت چوووود روحتي فين بكلمك؟ وايه إللي يضحك في كلامي؟

چود: ها. اه أحم أنا معاكي يا آرين. بصي يا حبيبتي أنا مش بضحك عليكي. أنتي كل كلامك زي الفل. واه طبعاً ده اللي بيحصل. العرسان بتدخل البيت ويتكلموا مع بعض وبعدين يتعشوا. وكل واحد ينام في اوضه لوحدو وده إللي بيحصل بالظبط. أصدقاء بقى هههه أحم.

آرين: كشرت عينيها وقالت. أممم صح كدا. بس سؤال بقى؟ ليه بشوف المتجوزين بيقعدوا في اوضه واحده. يعني زي بابي ومامي وجدو وتيتة. وكل الناس ليه بقى؟ انا مش عايزه كدا خالص هو لازم ياچود؟
چود: كاتمه الضحكه وقالت. لأ مش لازم خالص. وحقك طبعاً. ده بيبقى اختياري.
آرين: صح كدا. وبعدين علشان ولادي اربيهم بطريقتي الخاصة. بعيداً عن المرعـ.ـب ده.

چود: ههههه اه طبعا ولادك! بصي يا آرين أنا حاسه إني هولد خلاص. ربنا معاكي ياحبيبتى. سلام أنا جوعت هروح أكل أي تصبيره لحد بليل. وخرجت تضحك بهستريا.
آرين: بتعجب. أوكي روحي.
رينو: خبطت عليها ودخلت وابتسمت وقالت. آرين ياورحي. كنت عايزه اتكلم معاكي شويه قبل ما تجهزي و تخرجي انتي وعريسك.
آرين: أتفضلي يامامي.

رينو: بتـ.ـو.تر. أحم. بصي يا حبيبتي. ف. في حاجه كان لازم أقولهالك. بس مكنش عندي الشجاعه الكافيه إني أتكلم معاكي فيها. بس أنتي كبيره وأكيد هتستوعبي اللي هقوله.
آرين: بتركيز. خير يامامي قولي. في إيه؟
رينو: أحم. حاضر ياحبيبتى اء. أنا كنت عايزه أقولك واجبك تجاه جوزك. وايه اللي هيحصل بعد ما تتجوزي. وا...
آرين: شهقت وقاطعتها. وقالت. اهااا. أنا عارفه كل حاجه يامامي متخافيش عليا.

رينو: فتحت عينيها بصدmه وقالت. عارفه؟ وعرفتي منين ومين اللي قالك حاجه زي كده؟
آرين: بعدm فهم. مالك يامامي حضرتك ليه اضايقتي كدا. الموضوع تافه ومش مستاهل كل ده.
رينو: بصدmه اكبر. إيه؟ الموضوع تافهه؟ عرفتي منين يا آرين اتكلمي؟
آرين: يامامي ياحبيبتى. چود لسه حالا مكلماني في الموضوع ده. متقلقيش عليا.

رينو: نفخت بأريحية. وقالت. الحمدلله. طيب ياحبيبتى كويس جدا إن حد نبهك للمرحله دي. وبعدين يا آرين عايزاكي تهدي كدا ودي سنة الحياة يابـ.ـنتي. وبلاش جنان الله يهديكي. أوكي ياحبيبتى.
آرين: أبتسمت اوكي يامامي ياقمر.
رينو: أنا وخالتك نور جهزنا ليكي شنطة السفر وحطيت فيها كل حاجه تلزمك ماشي ياحبيبتى.
آرين: ميرسي جدا يامامي.
البـ.ـنت جت وقالت. يلا ياعروسه علشان تلبسي الفستان.
ف جنينة الفيلا.
سليم وخالد وشريف وصلوا.

فهد: استقبلهم. وشاور لأحمد يوصل فتون لحد جوه.
مراد: بضحكه. أهلا أهلا حمدلله بالسلامه يارجـ.ـاله. وسلموا على.
سليم: أبتسم. الف الف مبروك يامراد أنت وفهد. ربنا يتمم بخير.
مراد: حبيبي ياسليم عقبال ولادك إن شاء الله.
فهد: الله يبـ.ـارك فيك ياسليم. ومكنش ليه لزوم كل الهدايا. كفايه إنك تشرفنا والعيله الجميله دي.
خالد: بهزار. قوله يابني. انا طول الطريق أقوله يابني وفر وفر ماسمعش مني. هههههههه ألف مبروك ياشباب.

مراد: ضحك الله يبـ.ـارك فيك يامهيبر. اذيك ياشريف باشا نورتنا والله.
شريف: أبتسم الله يكرمك يامراد. وألف مبروك. وربنا يتمم بخير للجميع.
فهد: حبيبي ياشريف باشا. اتفضلوا استريحوا. اومال أمان وسيف وبدر فين؟
سليم: جايين حالا كل واحد جايب اخته معاه ف العربيه. شباب بقى يسيدي.
مراد: خليهم يفرحوا. وماله. تعالوا استريحوا.
سليم: الامبراطور فين اومال؟ عايز أسلم عليه.
مراد: الحج جوه وشويه وجاي.
في اوضة آدm.

الشباب بيساعدوه. والباب خبط.
آريان فتح الباب وأبتسم أهلا بابا آدm. أتفضل حضرتك.
آدm: ربت ع كتف آريان. و أبتسم ودخل. وبص لأدm.
آدm مراد: لابس بدلة الفرح وكانت وهم عليه. وشاف جدو وأبتسم. وقرب منه.
آدm: مبتسم بفخر واعتزاز. وبيكابر مشاعرو. وطلع علبه صغيره من جيبه. وكـ.ـسر الصمت وقال. الدبوس ده!
دبوس فرحي. جدتك جابتهولي هديه. مكتوب عليه آدm. الدبوس ده غالي على قلبي. زي غلاوة أحفادي بالظبط.

وبدأ يلبس آدm الدبوس في جاكيت البدله. وقال. هديتي ليك ياحفيدي الغالي!
آدm مراد: متابع عيون جدو. والدmـ.ـو.ع المتحجره فيها. وبص ع الدبوس وكان شيك وزود جمال للبدله. وحـ.ـضـ.ـن جدو ف صمت تام.
آدm: ابتسم بحب. وضم حفيدو وربت ع ضهرو. وقال. مبروك ياحفيدي.
آدm مراد: أبتسم وقال. الله يبـ.ـارك فيك يا بابا.
بعد كده.
كل العيله جهزت ونزلت. وفي إنتظار خروج العرسان
في الليفنج.
مريم: بضحكه جميله. أهلا يافتون ياحبيبتى.

فتون: حـ.ـضـ.ـنتها بسعاده وقالت. ماما مريم حبيبتي وحشاني جداً. ألف مبروك.
مريم: الله يبـ.ـارك ف عمرك يابـ.ـنتي. بسم الله ماشاء الله. زي البدر ياتونا.
حنين: بضحكه. طيب وأنا زي القمر مش كدا ياماما. وحـ.ـضـ.ـنتها.
مريم: بفرحه حنين وحشاني اوي والله. أنتي أحلى من القمر ياحبيبتي.
نجوان: ماما مريم القمر. ألف مليون مبروك للعرسان. وتفرحي بذريتهم يارب.
مريم: تعيشي يانجوان ياحبيبتى. والله نورتوني. دول البنات مستنينكم من بدري.

فتون: بابتسامه. الطريق زحمه جدا ياماما. سامحينا بقى. المفروض كنا جينا من بدري.
مريم: كأنك جيتي يانور عيني. اومال البنات فين اومال. يطلعوا للعروسه؟
فتون: جايين حالا ياحبيبتى.
مريم: بالسلامه إن شاء الله. اتفضلوا استريحوا. هبعت للبنات حالا. وبعتت دعاء ليهم ونزلوا واستقبلوا الضيوف وسلموا على فتون.
بعدها.
آركان نازل من السلم. ولابس بدله.
نور: بإبنهار. اللهم بـ.ـارك إبن أختي القمر. تعالى هات بوسه لخالتك.

آركان: بغمزه. بوسه بس؟ ده بوسه وحـ.ـضـ.ـن كبير كمان ههههه. وحـ.ـضـ.ـنها.
نور: ههههه جايب الشقاوه دي منين ياريكو. بس بجد البدله متفصله عليك. وماشاء الله الفورمه مع البدله توقع قلب اي بـ.ـنت. حـ.ـر.ام عليك.
آركان: بهزار. مبحبش أتكلم عن نفسي ههههه. طول عمرنا جـ.ـا.مدين. أروح بقى ارشي بتاع الدجي علشان فقرتنا ههههه.
وفونه وكان مصطفى. ورد الو ايه يادرش بتتصل ليه؟

مصطفى: معلش يا آركان انا فوق مع العريس ومش عارف أنزل دلوقتي. الواد سعيد داخل ع الفيلا بالله عليك أطلع هاته. علشان الحرس وكدا.
آركان: تمام اقفل أنت أنا رايح أهو.
رعد وصل مع العيله.
مراد: سلم ع رعد. أهلا أهلا حمدلله على السلامه يارعد باشا.
رعد: سلم عليه. وقال الله يسلمك يامراد باشا. وآسف جدا ع التأخير أنت عارف بقى الستات عما تجهز.
مراد: كان الله في العون. اومال فين إبنك.

رعد: زي مانت عارف المحامي مصمم ماينزلش من ايطاليا غير لما يكمل شوية إجراءات علشان إثبات الملكيه لوالدته. توكيل بقى وحوارات كدا يعني.
مراد: ربنا يوفقه إن شاء الله. أهلا مدام هيلينا.
هيلينا: أبتسمت. مبروك ياجماعه. ألف مبروك.
مراد: الله يبـ.ـارك فيكي.
فهد: حـ.ـضـ.ـن رعد.
رعد: إيه ياعم فهد مالك كدا.
فهد: أبتسم أنا تمام يصحبي.
مراد: شاف بـ.ـاري.
رعد: أحب اعرفكم. الانسه بـ.ـاري الجوهري. وجايه ومتحمسه جدآ لمقابلة الإمبراطور.

أعرفك يابـ.ـاري. عمك مراد وعمك فهد صداقه قديمه ومترابطه جدآ.
فهد: أبتسم. ماشاء الله. منوره يا بـ.ـاري.
بـ.ـاري: ميرسي جدا ياعمو فهد. مبروك.
مراد: أبتسم. ماشاء الله. كنت فاكرها صغيره يارعد. لكن ماشاء الله عندك عروسه زي القمر ربنا يخليهالك
رعد: حاوطها من كتفها وقال. تسلم يصحبي.
فهد: بص لهيلينا و بـ.ـاري وقال. اتفضلوا جوه المدام في انتظاركم. وشاور لأحمد يوصلهم.

مراد: تعالى يارعد أعرفك ع سليم وخالد. لسه جايين حالا مفيش عشر دقايق.
بـ.ـاري: ماشيه جمب هيلينا. وقالت اووو نسيت فوني وشنطتي في العربيه يامامي.
هيلينا: طيب حبيبتي هتصل على بابي ويجبهالك علشان العربيه بره الفيلا.
بـ.ـاري: بصت ع أبوها. وقالت. داد واقف مع ناس كتير هناك. بصي انا هروح اجيبهم وهرجع بسرعه أوكي.
هيلينا: اوكي خدي المفتاح. وبليز بـ.ـاري ترجعي بسرعه.
بـ.ـاري: أوكي مامي سي يو. واتحركت ومبهوره بالتصميم.

شاهين: واقف قدام الباب. ورد ع هبه. إيه ياهبه اتأخرتي ليه كل ده؟
هبه: حبيبى انا خلاص عشر دقايق وأكون عندك. معلش رفيف تعباني والله. اسفه.
شاهين: ولا يهمك ياحبيبتي. أنا مستنيكي. يلا سلام هقفل دلوقتي علشان الشغل كتير.
وجه ضيوف كتير زي الدكتور مروان ونرمين وأكرم. وأصدقاء العيله سواء في الشغل أو الجامعة.
عند آرين.
البنات كلهم واقفين ف الجناح منتظرين خروج آرين.

البـ.ـنت خرجت والإبتسامة ع وشها وقالت. تعالى ياعروسه.
آرين: خارجه وكانت تشبه الملكات حرفياً. وخـ.ـطـ.ـفت قلوب البنات وانبهروا بجمالها.
ميرو: بدهشه وفرحه. بسم الله ماشاء الله. قمر بجد اللهم بـ.ـارك.
تالين: ضحكت بسعاده وقالت اللهم بـ.ـارك جميله اوي اوي خايفه احسدها.
همس: صفرت بإعجاب وقالت. الله أكبر. ده العريس مش هيسمي عليكي ياموزه.

چود: بانبهار. ده لا هيسمي ولا هينطق. الله أكبر عليها. قال كل واحد في اوضه قال. غلبانه اوي.
همس: أنا بقول كدا بردو.
ليليان: هشش بطلوا رغي بقى. إيه الجمال ده يا آرين قمر ماشاء الله.
آرين: بتضحك بتـ.ـو.تر. وقالت. بجد يابنات أنا طالعه حلوه؟
كلهم حلوه بس؟ انتي زي القمر. وسلموا عليها.
الباب خبط.
ليليان: أدخل ياللي ع الباب.
حياة بدر الدين فتحت الباب ودخلت ومعاها فريده وجنى الشرقاوي. وقالوا بمرح سيربرايز. وضحكوا.

البنات: بحماس. هااااي تعالوا. وسلموا على بعض.
حياة بدر الدين: بانبهار. اووو انووو. آرين مش معقول إيه الجمال ده ماشاء الله.
جنى الشرقاوي: بجد ماشاء الله يا آرين خيال.
فريده: ومن غير ميكب بجد عسوله اوي اوي يا آرين.
آرين: بسعاده ميرسي جدآ يابنات. وبعدها قالت چود اتصلي على زهره شوفي!
والباب اتفتح. وزهره صرخت بفرحه من جمالها وجريت عليها. آرييين مش معقول قمر ياناس ماشاءالله.

آرين: ضحكت وقالت يسلام لسه فاكره يختي.
زهره: اوبس. أسفه والله الطريق زحمه. أسفه يابنات دخلت في وشي كدا مسلمتش. وسلمت عليهم.
چود: قوليلى بقى يابت آرين هتغني إيه لجوزك ها؟
آرين: بغـ.ـيظ. بتفكريني ليه؟ آدm قالي متتحركيش من مكانك.
تمارا: بصراحه عندو حق. انا لو مكانه هخبيكي من عيون الناس ياروحي.
همس: ومالو يا آرين مـ.ـا.تغنيش بره. غني هنا اللي نفسك فيه.
آرين: بدهشه. إيه؟ لأ لأ.

چود: اومال كنتي عايزه تغني قدام المعازيم إزاي؟ غني يلا سمعيهم الطرب ع أصوله.
حياة بدر الدين: بتشجيع. يلا يا آري وأنا هشغل ميوزك للاغنية اللي تختاريها.
آرين: بتـ.ـو.تر بس...
البنات: اتحايلوا عليها وشجعوها.
آرين: بصراحه كان نفسي اغني لحماقي. من يوم ما جت عيونه في عينيا.
البنات اووووو جـ.ـا.مده جدا.
حياة بدر الدين. أوكي هي جميله جدا. ثواني اشغل الميوزك. وانتوا يابنات شجعوها يلا. وشغلت الميوزك.

كارما وحياة جمال بفرحه وحماس. وأحنا هنرقص. وشـ.ـدو همس وليليان معاهم.
آرين: كانت متـ.ـو.تره. وغنت وهي مكسوفه. لكن بعد كدا انـ.ـد.مجت مع كلمـ.ـا.ت الاغنيه. واتخيلت أنها بتغنيها لادامها.
البنات: بيسقفوا وبيرقصوا مع بعض. وكأنه فرح مميز ليهم وقضوا وقت جميل ف ضحك وسعاده
بعد كدا.
مراد وفهد راحوا يلبسوا ويجهزوا.
قدام الفيلا.

بـ.ـاري: بتدور في العربيه. وقالت بنرفزه. اوووف فين الزفت الفون. كان هنا. تؤ. يارب مامي ترن أو بابي. أيوه خلاص لقيته. وأخدت الفون والشنطه. وقالت بابي راكن في آخر الدنيا. لسه هرجع كل ده. اوووف ياربي.
آركان: واقف واتخـ.ـنـ.ـق. وقال. أنا أكتر حد بيكره الإنتظار. فينك ياعم سعيد. اوووف. أنا هتمشى يمكن اقابله قدام شويه. صحاب عرر. وماشي.

بـ.ـاري: ماشيه و عينيها ع المملكه بإعجاب كبير. وقالت بانبهار. واو. بجد فعلاً يليق عليها لقب مملكه زي بابي مابيقول.
أنا مكنتش متخيله إن المكان بالحجم والضخامه دي. سفيان ديما يقولي لما نشوف حاجه تعجبنا نقول. ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن.
ماشاءالله إسم الامبراطور واخد مساحته. والديزاين يجنن. أنا متشوقه أشوف آرين وهي عروسه. كان نفسي سفيان تكون موجود معايه. وماشيه باصه ع اللل.

آركان: ماشي ومش منتبه. وطلع الفون وقال. لما أتصل ع الأستاذ زفت ده.
وكل واحد ماشي مش باصص قدامه. وهوب خبطوا في بعض. وفون بـ.ـاري وقع واتكـ.ـسر.
آركان: بخـ.ـنـ.ـقه. مش تحاسب ياكابتن!
بـ.ـاري: مصدومه. وهمست الآيفون!
آركان: نزل يجيب الفون. وشاف ديل الفستان وقال. اوبس ده مش كابتن خالص. دي طلعت أنثى.
بـ.ـاري: بغـ.ـيظ. أنت بتقول ليا أنا مش تحاسب؟ وانت ماشي يعني مش شايف قدامك.

آركان: جاب الفون. واتعدل. وشافها. وقال. بصي يا آنسه أنا بجد مخدتش بالي. وعلشان أنتي بـ.ـنت. أنا بعتذر منك.
بـ.ـاري: بغـــضــــب. تمشي مش شايف قدامك وتكـ.ـسر ليا الآيفون وتقولي بعتذر؟
آركان: طيب ممكن تهدي وتوطي صوتك؟
بـ.ـاري: بنرفزه. أنا حره أعلي صوتي برحتي. أنت مش عارف حجم المصيبه إللي حضرتك عملتها؟

آركان: مسح وشه بأيديه وقال. ياصبر أيوب. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. اسمعي يا آنسه لو ع الفون اجبلك غيرو مع إن الغلط مشترك. بس علشان أنا عارف أهمية الفون للبنات ف أنا مقدر موقفك.
بـ.ـاري: اووو ماي جاد. مقدر موقفي؟ أنت بجد انسان مستفز جدآ.
آركان: بغـ.ـيظ. صدقي بقى إنك لسانك ده عايز قصو.
بـ.ـاري: شهقت وقالت. دي شتيمه دي صح؟
آركان: ههههههه لأ ده مدح فيكي. يلا ياشاطره. شوفي أنتي رايحه فين؟

بـ.ـاري: من بين أسنانها. أنت بتكلمني أنا كدا؟ أنا لو مش مستعجله كنت عرفتك قيمتك بجد يا مهرج.
آركان: كشر عينيه وقال قصدك إني بلياتشو؟ يابت بلاش أنا. صدقيني هخليكي ماشيه معيطه.
بـ.ـاري: عاااااا انت بجد لا تطاق. وأنا هجبلك بابي يربيك. ياهمجي يالوكل.
آركان: انتي متربيه فين يابت؟ يلا من هنا شوفي أنتي رايحه فين.
بـ.ـاري: اتنفست غـ.ـيظ وقالت. أنت؟ بتقولي أنا بت؟ أنت إنسان همجي وقليل الذوق جدآ.

آركان: بتحذير. أقسم بالله كلمه زياده وهخلي وشك في قفاكي. غوري من قدامي علشان متغباش عليكي.
بـ.ـاري: اتغاظت جدآ. وشـ.ـدت الفون من أيدو. ولعنته وسابته ومشيت متنرفزه.
آركان: هرش في قفاه ومتابعها. وقال. البت حلوه. بس عايزه تتربى. يلا وأنا مالي. اوووف فينك يا سعيد الزفت.
بعد شويه.

ومريم ونور ورينو وفريحه وريتال وفتون وحنين ونجوان وهيلينا (وحريم العيله كلهم )طلعوا يسلموا على آرين وكان سلام مؤثر من مريم ورينو ورنا والكل كان مبهور بيها. ورنا قدmت ليها العقد. ونزلوا.
هيلينا: مالك بـ.ـاري انتي متعصبه ليه؟
بـ.ـاري: بغـ.ـيظ مكبت. فوني وقع واتكـ.ـسر يامامي. وده غالي عليا أوي. ده هدية سفيان ليا!
هيلينا: طيب ياحبيبتي متزعليش. واضحكي علشان شكلك واضح أوي. وكدا مش ينفع علشان الناس.

بـ.ـاري: أبتسمت بغـ.ـيظ. وقالت بضحك أهو يامامي. بضحك.
هيلينا: ضحكت. ايوه كدا بيبي. استعدي بقى علشان والد آرين راح يجيبها ويسلمها للعريس.
آدm مراد: نزل ومعاه تيم وآريان وكريم وباقي الشباب.
فريحه: ضحكت بدmـ.ـو.ع وقالت ماشاء الله. حبيبي يا آدm زي القمر ياقلب ماما. وعيطت.
آدm مراد: ضمها لقلبه وقال. امي أنا جمبك ومعاكي. ارجوكي انتي بالذات مش عايزك تبكي. تمام؟
فريحه: حاضر ياحبيبي. ألف مبروك ياروحي.

آدm مراد: هز راسه بابتسامه وباس ع أيدها. وقال الله يبـ.ـارك فيكي. وبص ع مريم.
مريم: مبتسمه وعينيها كلها دmـ.ـو.ع الفرح وبتقاوم علشان متعيطش. لكن مستحيل.
آدm مراد: قرب منها وباس ع أيديها و جبينها. وقال. ست الكل. إيه رأيك في حفيدك؟

مريم: بدmـ.ـو.ع الفرح. ورجفه. رفعت أيدها ع خدو وقالت. حصنتك بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم. أعوذ بكلمـ.ـا.ت الله التامة من كل شيطان وهامة ومن كل عين لامه.
اسم الله عليك يانور عيني. تبـ.ـارك الرحمن عليك. يحفظك ربي من عيون الناس.
آدm مراد: ضحك بحب كبير. وضمها لقلبه وقال. أنتي نور البيت ونور حياتنا كلها والله العظيم.
مريم: ربتت ع ضهرو. وقالت. مبـ.ـارك ياروح قلبي.

آدm مراد: الله يبـ.ـارك فيكي ياحبيبتى. وسلم ع كل الموجودين.
تيم: تعالى بقى ياعريس. أقف هنا ع أول سلم الفيلا علشان تستلم عروستك من ابوها.
آرين: واقفه في نص الاوضه والبنات بتفرد ديل الفستان. والطرحه.
تالين: خالو فهد جه. يا آرين.
آرين: غمضت عينيها وبتعد من واحد لعشره علشان تهدا.

فهد: واقف قدام الباب. وشاف آرين. وقلبه اتخـ.ـطـ.ـف ودق. وقد إيه بـ.ـنته ملكة جمال العالم في عيونه هو وبس. عشقه ليها وحبه طاهر. من غير مقابل.
الكل أتأثر لنظرة فهد لبـ.ـنته.
آرين: بعفوية. بابي شوفتني وأنا بالفستان إيه رأيك؟
فهد: أنتبه. وابتسم وقرب منها. ومسك ايديها وباس جبينها وقال. أجمل فراشه لقلبي ياروحي.

آرين: ظبطت الكرات لفهد وقالت. كدا أحسن. بابي انت جميل اوى. والبدله تجنن عليك. وقمر خـ.ـطـ.ـفت قلبي. وحذاري أي بـ.ـنت تعاكسك. مـ.ـا.تتغرش بالفستان. أنا هعمل من اللي تبصلك بس شاورما سوري.
فهد: ضحك. وضمها لقلبه وقال. حبيبتي أنتي وبس. مبروك ياروحي.
آرين: عيطت بصمت. وقالت برعشه في صوتها. الله يبـ.ـارك ف حضرتك. ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه ومبتسمه.
فهد: حط أيدها ف دراعه. وخارج وبيصارع إحساس غريب جواه.

البنات ماشيين وراها وماسكين الطرحه. مع زغاريد زينب والبنات إللي زودت البهجه في قلوب الحاضرين.
آدm مراد: واقف ثابت. لكن جواه ملهوف عليها بطريقه غير طبيعية.
تيم: أمسك ياعريس بوكيه الورد ده. قدmه لعروستك أول ما تنزل.
آدm مراد: بعدm إهتمام. خليه معاك.
تيم: تنح. نعم ياخويا؟ وأنا هاشيلك الورد؟
آركان: هات ياعم أنا هقدmه لاختي. هو مالوش في الحوارات دي.

آيان: لابس بدلة جميله. وواقف جمب رينو. وسقف بحماس وقال. آليييين بيبتي علوووسه!
الكل أنتبه. وانبهر حرفياً.
آدm مراد: رفع عينيه ولعنة سحرها فرضت نفسها على قلبه بدون مقدmـ.ـا.ت. وفقد السيطره على دقات قلبة. وهمس بتوهان ودقة قلب وقال. آريني!
آرين: شافت الدايزين في الفيلا وفرحتها فرحتين والمفاجأة جميله جدا.
لكن عينيها جت على ادامها. وكل الناس اختفوا ومش شايفه غيرو ولا هو شايف غيرها.

آدm وطارق وبيتر ومحمد وفارس وزين وأشرف وجاسر وكبـ.ـار العيله واقفين.
ومراد واقف ومبسوط ومعاه سليم وخالد وشريف. ومالك وزياد ويوسف.
فهد: نازل. وبيكابر دmـ.ـو.عه.
الكل سقف بفرحه كبيره. مع الزغاريد. ومصطفى خرج بسرعه وراح عند الدي جي. وقال أمسك يانجم دي قايمة بالاغاني إللي أنت هتشغلها.
الشاب: قال. بس العريس مختار بروجرام معين.

مصطفى: بتريقه بزمتك أنا راضي زمتك. هي دي أغاني تشجع الواحد يقوم من مكانه حتى؟ دي أغاني شـ.ـد اللحاف ونام.
واحنا عايزين نفرح. إحنا عندنا فرح مش عشاء عمل.
أسمع مني علشان ماقطعش عيشك.
الشاب: أوكي يابرو زي ما أنت عايز.
مصطفى: ايووووه شاطر. اطير انا بقى ويا أكننا معملناش حاجه. وجري عليهم.
آرين: نازله زي الملكات.
آدm مراد: تايهه في ملامحها البريئه.
تيم: مبسوط جدا ل آرين. لكن شاف آدm سرحان.

وخبطه في دراعه بخفه. وقال اصحى ياعم.
آدm مراد: أنتبه. ومردش. واتحرك وراح يقابلها.
آدm مراد: مد أيدو ليها. مع ابتسامته الجميلة.
فهد: بو.جـ.ـع حقيقي. مسك أيد آرين. وحطها في أيد آدm. وقال قدام الكل بقلب أب.
خلي بالك من حبيبتي.
دي نور حياتي ودنيتي. سلمتهالك وفي قلبي غصه من فراقها.
حتى التخيل ف بعدها قـ.ـا.تلني.
آرين مش مجرد بـ.ـنت وكبرت قدام عينيا.
آرين دي قصة عشق من البدايه. لما كانت بالضفاير قلبي طاير من جمالها.

فراشة الحياة بالنسبه ليا، بين الضلع والضلع تلاقيها ساكنه روحي وكياني.
امنتك أمانه. تحافظ عليها. واوعا في يوم تغمض عينيها وهي مجروحه منك.
خلي السعاده بين ايديها. وده أمر مش طلب!
ولو ف يوم جاتلي واشتكت؟! هتلاقيني ف يوم خاطفها منك. ولو تدور بالزمن مش هتلمح طرف توبها.
آريني اتخلقت علشان تتصان. بـ.ـنتي وحبيبتي لازم تعيش أميرة الزمان!
ودmعه خانته وساب أيدها ف ايدو.
آرين: عيطت. وكل البنات دmعوا والكل سقف.

آدm مراد: أتأثر لخاله. وضغط على أيد آرين بحب. وقال.
وعد مني ودايم للوعد. لاتكون آرينك بين رموشي.
متصانه محفوظه مرفوع مقامها لفوق.
دي قبل ما تكون الزوجه هي بـ.ـنتي والحبيبه.
وإن كانت هي ليك فراشه؟ بالنسبة ليا ضي عمري. ضي عتمة ليالي وسنين طويله.
مـ.ـجـ.ـنو.نه حبه، لأ حبتين. بس جنانها بيجدد عشقي ليها.

بفوت وبعدي علشان هي من ضلعي. ووصية حبيبي وشفيعي. وغـ.ـصـ.ـب عني احطها في نيني عيوني. وإن كانت هي بين ضلوعك. فهى ساكنه شرياني ووريدي. اطمن ياخال. بـ.ـنتك في أمان مع زين الرجـ.ـال!
وباس ع أيدها قدام الكل.
كل الشباب صفرت وسقفوا بحماس.
فهد: مسح دmـ.ـو.عه. وأبتسم. وطبطب ع كتف آدm.
آرين: قلبها بيدق بسرعه. وبتضحك بسعاده من كلام آدm.
آدm مراد: قرب منها وباس جبينها. وهمس. بحبك ي آرين.
آرين: قلبها هيطلع من مكانه.

آدm مراد: حط أيدها ف دراعه.
آركان: جه وسلم عليها وباس جبينها وقدm ليها بوكيه الورد.
آيان: بيشـ.ـد ايدو من رينو. وعايز يجري ع آرين.
آدm مراد: أتحرك. وماشي جمب عروسته. والميوزك أشتغل. الزين والزينه. لعلي الحجار.
وكل الحاضرين مبهورين ومبسوطين جدآ.
تيم و آريان فتحوا بوابة فيلا آدm مراد. علشان تصوير السيشن.

آرين: ماشيه عيونها فيها انبهار ملحوظ. من التصميم. والزينه والإضاءة وكل حاجه. والجنينه كلها بالونان. وورد مرسوم بأشكال مختلفة ع الأرض.
وإسم آدm و آرين موجود ف أماكن كتيره وفيه أضاءه هاديه.
بعد كدا بدأ تصوير السيشن. وآرين لسانها عاجز عن التعبير. حتى الفوتوغرافيك بـ.ـنت مش شاب؟
وبدأ التصوير بأشكال مختلفة. وكل العيله بدأت تتصور معاهم. و آيان ليه النصيب الأكبر من الصور مع آرين و آدm.

وكمان عملوا سيشن جميل لأطفال العيله. محمد و آيان و عمر ومحمود وحمزه وجنى. وكلهم لابسين بدل عرسان. وجنى لابسه فستان أبيض مزود من جمالها وبرائتها.
والامبراطور اتصور مع أحفاده وكمان آرين. وطارق وباقي العيله.
صور آدm و آرين كانت جميله جدا. ورمانسيه.
خلصت فقره السيشن.
وآدm وآرين رايحين على فيلا العدوي. طول المشايه بين الشموع والورد.
وبدأت الميوزك. بأغنية. حلم سنين تامر حسني.

آرين: بسعاده كبيره قالت. آدm أنا حاسه إني بحلم.
آدm مراد: فرحته الكبيرة غـ.ـصـ.ـب عنه خلت ملامحه كلها سعاده وواضحه عليه. وقال.
لأ يا آرين أنتي في حقيقة. انهردا فرحك ياضي آدm.
ووصلوا الكوشه اللي عجبت آرين جدآ. وقعدوا.
آرين: بصت حواليها وشافت. افخم فرح وحلم بيتحقق ليها.
بدأت المعازيم وشباب وبنات العيله تطلع تسلم ع آدm و آرين. وبيتر وديف بـ.ـاركوا لادm.

حياة جمال خـ.ـطـ.ـفت قلب آسر. و كارما كانت جميله جدا في عيون چوادها. اللي عينيه اعترفت ليها بأهتمامه الواضح أخيراً.
وسعيد بيدور على دعاء بين الموجودين ونفسه يشوفها. وعلى أمل أنه هيقابلها.
الميوزك شغال وأغاني كلها حماسيه. وشجعت الشباب. وكلهم طلعوا على الاستيدج وبدأت هيبرة شباب العيله.
آرين: بحماس واو الاغنيه دي بحبها اوي.

آدm مراد: قرب منها وهمس بتحذير. مش عايز ولا حركه. أنا عامل كل ده علشان متزعليش وتقولي إني جاي عليكي. أنا لو عليا اخدك دلوقتي على البيت.
آرين: بغـ.ـيظ. ولا حركه؟ هو أنت ماسكني في كامين يا آدm حـ.ـر.ام عليك بجد. عايزه افرح بقى.
آدm مراد: بحده. كل ده ومفرحتيش؟ الرقص والأغاني هو إللي هيفرحك؟ اعقلي علشان متزعليش مني فاهمه ولا لأ؟

آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ وقالت. هو ده الوعد اللي وعدته لبابي. مقولتش ليه إنك هتاكلني في الوعد ده.
آدm مراد: صك ع أسنانه. ولسه هيتكلم.
أكرم: قرب منه وقال بفرحه. ألف ألف مبروك ياديزل. الله أكبر عليكم ياولاد. وحـ.ـضـ.ـنه.
آدm مراد: حـ.ـضـ.ـنه. وبص بنظره ناريه ل آرين.
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وبصت بعيد. وقالت جواها. ربنا يهد القوي ياشيخ. ده أنت بريفيكتو نكد أبو شكلك.
آدm مراد: أبتسم لاكرم وقال. الله يبـ.ـارك فيك ياعمي.

أكرم: مبروك ياعروسه. ربنا يتمم بخير.
آرين: بتمتص غـ.ـيظها. وابتسمت بغـ.ـيظ. وقالت ميرسي لحضرتك ياعمو.
آمان وحياة وسيف وجنى طلعوا وسلموا على العرسان. ونزلوا
حياة قالت بجد الديزاين يجنن. ويسلام بقى العريس يغني لعروسته يبقى سو كيوت أوي.
سيف: بتريقه ليه هي متجوزه حماقي؟ ده مخابرات يابـ.ـنتي. يعني بيحط الجثث فوق بعض ويعمل منهم استراحه.

حياة: بتريقه. ده مخابرات. وبعدين انا بتكلم مع جنى انت مالك بقى؟ ولا أنت فاكر كل الشباب جاهلين زي ناس كدا.
سيف: بغـ.ـيظ. لمي لسانك ياحياة علشان مانكدش عليكي.
حياة: ببرود. لا عاش ولا كان اللي ينكد على حياة بدر الدين. فوق لنفسك أنت لا خطيبي ولا أنا اخصك في حاجه علشان تتكلم معايه كدا.
جنى: بخـ.ـنـ.ـقه. اوووف بقى خلاص منك ليها بجد تعبتوني. مفيش يوم من غير ما تتخانقوا فيه؟ أنا رايحه أقول لامان.

حياة: بصت ل سيف بتحدي وقوه. وسابته قبل ما يتكلم. وبتضحك.
سيف: كشر عينيه وقال. ماشي يابـ.ـنت سليم بدر الدين. مسيرك تبقى حلالي ووقتها هت عـ.ـر.في مين هو سيف الشرقاوي.
مصطفى: ايه ياكابتن سيف واقف بتكلم نفسك ليه؟
سيف: لا مفيش يامصطفى. أحم بقولك ايه هو ينفع اغني؟
مصطفى: يسلام دانت جيت في ملعبي. وشـ.ـد سيف وطلعوا على الاستيدج.
سليم: كشر عينيه وقال. خالد. هو سيف هناك بيعمل ايه؟

خالد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال أممم علمي علمك. بس أبني حبيبي اللي ديما مشرفني. أكيد هيعمل عظمه.
مصطفى: مسك المايك وقال. سماااااع هوووس. الكل يركز معانا كدا. ومعانا ضيف مميز وحبوب. سيف الشرقاوي. وحابب يهدي أغنيه لعريسنا الحلو. يلا سقفه كبيره هنا لسيف الشرقااااوي.
الكل أنتبه. وحياة لفت بسرعه وفتحت عينيها بدهشه وقالت. يامـ.ـجـ.ـنو.ن!

سيف بيضحك ومسك المايك والميوزك أشتغل وغنى لحماقي. قلبي تك. وكان صوته مقبول جدآ. والكل اتفاعل معاه وسيف قدر يخلي بهجه للفرح. وخالد وسليم كانوا مبسوطين.
و آمان وبدر طلعو وشاركو الفرحه والكل بيرقص ويغني.
حياة حطت ايدها ع قلبها اللي دق لسيف أخيراً.
فتون وحنين ونجوان كانوا مبسوطين وبيضحكوا ع ولادهم.
آرين: كل ما تفرح تلاقي آدm بيحظرها.

آدm مراد: جواه نار غيره غير طبيعيه. وأول مرة ينـ.ـد.م على قرار اخده في حياته.
آرين جميله. جميله جدا. وانهردا الكل هيركز الأضواء عليها. وده شاعل الغيره جواه. وكل شويه يبص في الساعه وعايز الوقت يخلص.
آرين: قاعده ومخـ.ـنـ.ـوقه منه ومتغاظه. وهاين عليها تعيط.
البنات لاحظت ده. وراحوا اتكلموا معاها. وعرفوا سبب زعلها.
وميرو حكت لتيم وتمارا قالت لاريان.
مراد وفهد وفارس وزين وزياد بيستقبلوا الضيوف مع التدقيق الأمني.

الامبراطور جمب طارق وبيتر وعينيه ع آدm حفيدو.
فهد واقف عينيه ع بـ.ـنته. ولاحظ أنها مكشره. وآدm هاين عليه يطلع نار. وقال ل مراد ثواني وراجع يامراد. وراح عند آرين. وقال بصوت وا.طـ.ـي. مالك يا حبيبتي.
سعيد طلع مع مصطفى يبـ.ـارك لآدm.
آرين: كأنها مصدقت إن آدm مش منتبه. وقالت. بابي آدm مش عايزني أقوم من مكاني. هو أنا مش عروسه. أنا عايزه افرح بليززز. انا هعيط بجد.

فهد: بتفهم. طيب ياحبيبتى متزعليش. هو بس غيران عليكي. بس بابي هنا وهيحققلك كل حاجه. قومي معايا.
آرين: بحماس. واو. أجمل بابي فهد في الدنيا.
آدm مراد: بيلف وشاف فهد ماسك أيد آرين. وبيشاور للدي جي باغنيه هاديه. لرقصة سلو. وقبض على أيديه بغـــضــــب واضح.
آدm شاور لمراد.
مراد: لحق إبنه. وقال بتحذير. وحياة أمك لو عملت أي حركه لاتشوف مني وش مش هيعجبك. أهدى كدا واتمالك أعصابك. عروستك من حقها تفرح.

آدm مراد: بنظرة ناريه ل آرين. وساكت.
مراد: يخربيت كدا يبني فوكها شويه. وشاور ل فريحه تحاول تهديه.
فريحه: طلعت في ايه ياجماعه.
مراد: اتكلمي مع إبنك علشان مجبش أخري منكوا. وسابهم ونزل.
فريحه: بتتكلم معاه وقد إيه آرين تعبت الفتره الاخيره. واترجته يعدي اليوم ع خير.
الميوزك أشتغل. ع اغنية احمد باتشان. قابلتك امتي.
فهد: مد أيدو لبـ.ـنته.

آرين: رغم خــــوفها من آدm. لكن سندها موجود. ومن فرحة قلبها. حطت ايدها ف أيدو. وبدأت ترقص مع باباها.
الكل سقف ليهم.
سليم: اتشجع وقام وقف وقال. تسمحيلي بالرقصه دي يافتون هانم.
فتون ؛ ضحكت من قلبها وقامت مع سليم ووقفوا جمب فهد و آرين.
وفاجأة الكل اتحمس. خالد وحنين. وفارس ورودي ومالك وساره وشريف ونجوان. ويوسف ومريم.
ومحمد أخد تمارا قدام عيون آريان ورقص معاها.

ورعد شايف بـ.ـاري متعفرته واخدها يرقص معاها. وزياد ومليكة. والمنصه اتلمت بالاحباب.
ميرو: بتـ.ـو.تر. وبعدين ياتيم ده آدm أخويا وشه بيقول أنه هيفجرنا. أنا خايفه ع آرين.
تيم: ثواني بس يامريم بفكر في حل أهو. وقال لقيتها. وشاور للشباب والبنات. وقال. أسمعوا إحنا هنا كلنا عيله. واحنا بقى عايزين آدm يرقص مع آرين.
كلهم طيب إزاي؟ ده مستحيل.
تيم: الحل كله ف ايد تالين.
تالين: إزاي يا أبيه؟

تيم: أسمعوا الخطه وركزوا كويس. وشرح ليهم. وبدأو بالتنفيذ.
آدm مراد: واقف وبيسلم ع الضيوف وجواه بيستحلف ل آرين.
تالين: جريت عليه وحـ.ـضـ.ـنته بتلقائية وقالت. أبيه آدm حضرتك هتسبني وتبعد عني خلاص؟
آدm مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وضمها لقلبه وقال. تالين أنا عمري ما ابعد عنك انتي بالذات. فاهمه.

تالين: بحنين. أنا عارفه كل ده يا أبيه. بس برضو حضرتك هتعيش جمبنا. الأول كنت بطمن وحضرتك في الاوضه اللي جمبي. دلوقتي كل حاجه هتتغير. وعلشان كده. نفسي في طلب صغير وتحققهولي. انا عمري ما طلبت منك حاجه. بسمع كلامك ديما. بس بالله عليك دلوقتي عايزاك متكـ.ـسرش خاطري.
آدm مراد: حط ايدو ع خدها وقال. أنتي طلباتك كلها أوامر يا تالي. قولي ياحبيبتى طلبك.

تالين: مسكت فستانها بقوه. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت. أحم. نفسي، نفسي ترقص معايا سلو. لمرة واحدة بس بالله عليك يا أبيه.
آدm مراد ؛ بجديه. انتي اتجننتي ياتالين؟
تالين: اتخضت. وقالت اء. أسفه مش قصدي. اء. أنا بس، كنت. احم. أسفه جداً متزعلش مني. كنت متحمسه مش أكتر. أنا هروح لماما. ولفت ضهرها.
آدm مراد: مسح وشه وقال. استني ياتالين.
تالين: قالت جواها. يااارب يوافق علشان المسكينه آرين. ولفت ليه نعم يا أبية.

آدm مراد: أبتسم وقال. أنا قولت طلباتك اوامر. متزعليش مني أنا بس كنت مضايق شويه.
تالين: فتحت عينيها وتنحت. وقالت حضرتك وافقت؟
آدm مراد: حط أيدها ف ايدو وقال بإبتسامة. تحت امر تالي.
تالين: فرحت جدا. وطلعت جمب آدm. وبصت ل تيم.
آدm مراد: رغم ناره إلا إن تالين في حته تانيه عندو.
الكل تنح حرفياً لما شافوا آدm بيرقص. وخصوصاً آرين.
آدm متابع حفيدو. وأبتسم.

تيم: بحماس. يس ايوه بقا. تعالى ياميرو وانتوا ياشباب اتحركوا يلا.
ياسين أخد همس وطلعوا يرقصوا. وكريم أخد ليليان ومصطفى وجود. و آسر وكارما أخته.
مريم ونور ورينو وفريحه وريتال فرحوا جدا.
زين: غمز ل روتي وراح بيها. ومراد شـ.ـد فريحه والكل كان في عالم تاني.
آركان: راح قعد جمب طارق وقال. عيني عليا سنجل بائس. مـ.ـا.تيجي يارانوش نرقص حبه حبه. ههههه
رنا: ضحكت.
طارق: بغيره. وحياة أمك يابن المتـ.ـخـ.ـلفين. قوم ياض من هنا.

آركان: بيضحك وبالصدفه شاف بـ.ـاري بترقص وضهر رعد ليه. وتنح. وقال ينهار اسوس. أنتي هنا؟ اه يابـ.ـنت اللذين. ياما نفسي أشقلب ملامحك دي.
بقى أنا بلياتشو يابـ.ـنت الزومبي.
وياترى مين اللي بترقصي معاه ده؟ أممم ياترى أنتي هنا بصفتك ايه؟
بـ.ـاري: شافته بيبص ليها. وبصتله من فوق لتحت. ورفعت راسها بكـبـــــريـاء.
آركان: كشر عينيه بغـ.ـيظ وقال. مبقاش اللي أنتي يابتاعة أو ماي جاد تحرقي دmي وتبصيلي كدا؟ ماااااشي.

تيم: بيرقص واتعمد يروح جمب فهد.
آريان: جه وقال لمحمد بعد إذنك مراتي بقى أرقص معاها شويه.
وبدأو الكل يعمل دايره كبيره وفهد و آرين و آدm وتالين في النص. والإضاءة كلها طفت لثواني. وفهد ف ثانيه أخد تالين وساب آرين قدام آدm.
آدm مراد: شاف آرين قدامه.
آرين: واقفه ومكسوفه يحرجها. وبصت ل آدm بعتاب.
آدm مراد: فتح أيدو ليها.
آرين: فتحت عينيها بزهول. وقلبها دق.
آدm مراد: حس بفرحتها وقال. تسمحيلي بالرقصه دي؟

آرين: هزت راسها وضحكت بسعاده. وحطت أيدها وبدأت ترقص مع بطل قصتها.
آدm مراد: حاوطها من وسطها وقربها منه. وباس جبينها. وآرين رفعت ايديها حوالين رقبته. وغمضت عينيها.
ودقات قلوبهم مسموعه ليهم وعاشوا تفاصيل الاغنيه مع مشاعر عشق صادقه.
تيم: غمز لفهد وقال. يجي مني؟
فهد: ضحك وقال. طبعاً فاجأتني بصراحه. وبص لتالين وقال ورطوكي ياتوتا.
تالين: بضحكه رقيقه. والله ياخالو كان هيغمى عليا.

فهد: باس جبينها وقال. سلامتك ياحبيبة خالك.
بعد كدا وهما بيرقصوا. الدجي جاب اغنية ملكة جمال الناس محمد شاهين.
وآرين عاشت فرحتها اللي بتتمناها اي بـ.ـنت.
(وربنا يرزق بناتنا جميعاً أزواج صالحين يارب العالمين. ).

آركان: ماشي بيتكلم ف الفون وبيضحك. لكن وقف مرة واحدة. وشاف بـ.ـاري واقفه بعيد. وماسكه الآيفون. ومسحت دmـ.ـو.عها. وشكلها كانت مضايقه جدآ ع الفون. ورمت الآيفون في الباسكيت ورجعت للفرح. آركان. صعبت عليه. وبعدها طرد الفكره. وكمل المكالمه.
سعيد عيونه بتدور بين كل الحضور. وأخيراً شافها. وقلبه دق. ورايح يكلمها. لكن شاف احمد واقف معاها. واضايق جدآ. وافتكروا أنه خطيبها. وخاب أمله.

مصطفى: من وراه. يبقى أخوها الكبير ع فكره!
سعيد: رجعت ليه الابتسامه.
ومصطفى شرح ليه ظروف دعاء كلها. وأنها مش من العيله. لكن العيله بتعتبرها فرد منهم.
بعد التهاني والمبـ.ـاركات. وعدا الوقت للفقره الشعبي.
وطلع آركان ومصطفى وسعيد و آمان وسيف وكل الشباب. وغنوا ورقصوا على أغنية. حكيم رقصوني.

والجو كان مبهج جدآ. وبعد كده جت التورته وكانت هديه من عم وخال العرسان. فارس السيوفي وزين العدوي. وكانت ضخمه جدآ. وكانت على رسمة عربية سندريلا. اللي بهرت كل الموجودين.
وكان حرفياً فرح اسطوري للديزل وضيه.
وعدا الوقت والفرح على خير والكل ودع آدm و آرين ووصلوهم لحد عش الزوجية أخيراً. وكل واحد رجع ع بيته. وفيهم اللي زعلان وفيهم اللي فرحان.
آدm مراد: قفل باب الفيلا.

آرين: رغم كسوفها إلا أنها مطمنه. وبتتفرج ع الديكور بحماس واضح. وقالت. ياااه بجد كل حاجه جميله جدا.
آدm مراد: واقف وبيتأمل فيها. ومش مصدق أنها أخيراً معاه. ملكه وبين أيديه.
آرين: آدm أنا بكلمك. وا! وشافته باصص ليها أوي. واتكسفت.
آدm مراد: قرب منها خطوه.
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ورجعت لورا.
آدm مراد: بدون مقدmـ.ـا.ت. ورغم فستانها العملاق. شالها بين ايديه وطالع بيها ع الجناح.

آرين: شهقت. واتصـ.ـد.مت وقلبها بيدق بسرعه كبيره جدا. والكلام كله اتبخر.
آدm مراد: نزل آرين. وساكت.
آرين: بتتنفس بسرعه. وحطت أيدها ع قلبها. وقالت. أنت بتشلني ليه؟ أنا كنت هطلع لوحدي.
آدm مراد: جواه مشاعر متلخبطه وخرجت عن السيطره. معقول آرين موجوده معاه وقدامه؟

آرين: شافته ساكت. وقالت جواها. هو ماله كدا بيبصلي كدا ليه؟ لأ وكمان ساكت. يامامي. لا يكون بيفكر إزاي يرعـ.ـبني وينتقم مني علشان رقصت مع بابي. عاااا أنا خايفه. أنا عايزه باااابي.
آدm مراد: كـ.ـسر تفكيرها. وقال. بحبك.
آرين: هاااا؟ أحم. اء. اه ميرسي.
آدm مراد: رفع ايدو ع خدها وقال. آرين أنتي معايا. وانا قد الوعد اللي وعدته لخالي.
آرين: اطمنت. ولسه عايزه تقوله أنا هنام في الجناح ده!

آدm مراد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بقوه وكأنه بيعوض سنين طويلة عاشها جمبها بحدود.
آرين: تنحت ورجفت. وقلبها دق.
آدm مراد: بهمس. بحبك يا آرين.
آرين: جواها مشاعر متلخبطه وجديده من قرب آدm منها بالشكل ده. ومش فاهمه إيه هى.
لكن قالت برقه مصطنعه. آدm. إحنا اتكلمنا المفروض نتعشى بقى. وكل واحد يروح ينام.

آدm مراد: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك من أسلوبها وعارف أنها خايفه. وباس جبينها وقال. غيري الفستان. وأنا هستناكي. وسابها. ودخل اوضة اللبس. واخد بنطلون. واتحرك. لكن رجع أخد تيشرت علشان عارف رد فعلها لو شافته من غير تيشرت. ودخل الحمام ياخد شاور.
آرين: وقفت قدام المرايا. وبتقلد الموديلز. وقالت. أنا أجنن بجد شبه الأميرات. واااو كان يوم كله مفاجآت.

يلا بقى يا آرين غيري الفستان ده تقيل جدا. اممم آدm بقى جوزي يعني عادي لما أكون قاعده بشعري. وبعدين هو خرج خلاص.
وراحت عند الدولاب وجابت بيجامه. وقفلت على نفسها بالمفتاح. وحاولت بعد معاناه تفك الطرحه والفستان. ودخلت الحمام واخدت شاور ولبست البيجامه. وخارجه من الحمام تغني. لكن وقفت مكانها واتخضت. وهمست دخل إزاي أنا قافله بالمفتاح؟
آدm مراد: قاعد ع الكنبه. ومعلقش ع لبسها. وقال بجدية. يلا علشان تتعشي.

آرين: حست بالاحراج. وقعدت قدامه من سكات.
آدm مراد: من غير ما يبصلها. مكانك جمبي مش قصادي.
آرين: بحرج. اء. أنا مستريحه هنا.
آدm مراد: بصلها. وقال. مبحبش أعيد كلامي ي آرين.
آرين: قامت وقعدت جمبه بمساحه صغيره.
آدm مراد: نفخ بنفاذ صبر. وحاوطها من وسطها وشـ.ـدها جمبه، وقال. أنتي مراتي وف بيتنا. ياريت تحاولي تستوعبي بسرعه.
آرين: هزت راسها بحرج. وساكته.
آدm مراد: يلا كلي.

آرين: قالت جواها. يلا كلي؟ يخربيتك بجد. دانا لو جعانه هتسد نفسي بأسلوبك ده. ده دراكولا أرحم منك.
آدm مراد: همس ف ودنها وقال بمكر. انا أعرف اتعامل أوي. لكن خايف عليكي. فخليكي شاطره واسمعي الكلام. لأن بصراحة كدا أنتي وحشاني.
آرين: تنحت. ومش عارفه ترد.
آدm مراد: أبتسم بمكر. واخد قطعة فراخ. وقال. يلا اول قاعده. من دلوقتي طول ما إحنا ف الجناح ده. هتاكلي من أيدي أنا وبس.

آرين: بتحرك بؤبؤ عينيها ومتنحه ومش مستوعبه. وقالت طول ماحنا مين؟ اء. أنا هروح الأوضه التانيه. وأنت نام هنا.
آدm مراد: مردش على كلامها. ورفع حاجبه ليها ف أشاره تفتح بقها.
آرين: خافت تتكلم. واكلت من سكات. ونفسها تجري من قدامه. وبتجاهد نفسها من التـ.ـو.تر الداخلي.
آدm مراد: أكل آرين. ومراقب كل حركاتها. وقال.
كنتي بتقولي اوضه تانيه؟

آرين: كحت. وقالت. أيوه ده اختياري ع فكره. وبصراحه الجناح ده عجبني أوي. فلو تروح انت بقى تنام في الاوضه التانيه بليز بجد.
آدm مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. اختياري وكل واحد ف اوضه. وأبتسم بغـ.ـيظ مكبت وقال. القاعده التانيه. طول ما أنتي هنا مفيش نوم غير في حـ.ـضـ.ـني وبس!
آرين: شهقت بصدmه وقالت مستحيل ده يحصل.
آدm مراد: شاف آرين في حالة قلق غير طبيعي.

وساب الأكل. ومسح أيديه بالمنديل. وقال. اسمعيني كويس يا آرين. أي زوجين من بداية يوم الفرح مابيفترقوش عن بعض. انتي فاهمه طبعا.
آرين: وده علاقته إيه؟ محنا اتجوزنا من زمان ومفترقناش.
آدm مراد: ضحك بيأس.
آرين: بغـ.ـيظ. أنت بتضحك عليا ليه بقى؟
آدm مراد: حلوه البيجامه دي.
آرين: ابتسمت. أمم حبيتها أوي.
آدm مراد: بص ف عينيها وقال. وأنا حبيتك أكتر حاجه في الدنيا.
آرين: نزلت وشها في الأرض واتكسفت.

آدm مراد: في لحظة حنين. رفع دقنها وقرب منها وباسها.
آرين: فتحت عينيها بصدmه. واتصـ.ـد.مت في آدm واغمى عليها.
آدm مراد: اتخض عليها. آرييين. وشالها بسرعه وحطها في السرير. وخبط ع خدها. آرين. آرين فوقي.
ونفخ بنفاذ صبر وقال. مش معقول كدا. أنا متجوز طفله؟
وجاب ازازة برفان وفوقها بيها.
آرين: فاقت. وبتأن.
آدm مراد: مسح وشه بأيديه ونفخ براحه. ومسد على شعرها بحنان وقال حبيبتي أنتي كويسه؟
آرين: بتوهان. أنا فين؟

آدm مراد: أبتسم. أنتي مع المرعـ.ـب يامـ.ـجـ.ـنو.نه.
آرين: افتكرت اللي حصل. وفتحت عينيها بدهشه. وخافت.
آدm مراد: حاول يحتويها. وقال بهدوء. آرين أنتي خايفه مني؟
آرين: هزت راسها بسرعه وقالت بقلق. أيوه.
آدm مراد: أخد نفس عميق جدآ. ومسك أيديها. وبص ف عينيها وقال. ليه يا آرين؟
آرين: ببراءه. علشان أنت بتفضل تبرقلي وكمان بتتعصب ديما. ده غير ريأكشن وشك لما بتتحول. قصدي يعني لما تضايق. أنت ليه كدا يا آدm.

ونزلت وشها وقالت بكسوف. ده غير إللي أنت عملته دلوقتي.
آدm مراد: أبتسم وبص لشعرها. وحط أيدو بين خصلاتها. وقال. طيب ع كدا بقى أنا معملتش حاجه كويسه خالص مع آريني حبيبتي؟
آرين: قلبها دق وقالت. لأ أنت عملت كتير جدا. ووقفت جمبي وقت الحادثه ومتخلتش عني. وانقذتني. وكفايه مفاجآت انهردا كلها فرحتني كتير اوى. انت بتعمل علشاني كل حاجه حلوه يا آدm.

آدm مراد: باسها من خدها بحنان ورقه. وقال. طيب انا مش وحش اوي يعني؟
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وغمضت عينيها وهزت راسها. لأ اء. أنت مش وحش.
آدm مراد: باسها من خدها التاني. وقال. اومال انا إيه يا آريني؟
آرين: بتتنفس بسرعه وشبه متخدره. وهمست بتيه. اء. أنت. أنت.
آدm مراد: بدقة قلب. قوليها يا آرين.
آرين: مسك تيشرت آدm وقلبها بيدق بقوه. واخيرا قالت. بحبك اوى يا آدm!

آدm مراد: نجح في أنه يطمنها ويقربها منه. وبص ف عينيها وقال بغرام. وآدm بيعشق آرين.
وقرب منها بكل شوق وحب ولهفه. وقدر يخترق حصونها بعشقه ليها. وعاش معاها عشق مالهوش نهاية ولا وصف. كانت آرين بالنسبه ل آدm جنتة ع الأرض.
وآرين عاشت حلم جميل وكان آدm بالنسبه ليها. سعادة وعشق لا متناهي.
وبعد فتره كبيره. تم بحمد الله نقل ملكية آرين السيوفي. لحرم آدm العدوي. ونقول مبـ.ـارك عليكم.

آرين: مخبيه وشها في حـ.ـضـ.ـن آدm. ووشها كتلة طماطم من الإحراج.
آدm مراد: ضحك بصمت. وضمها لقلبه بحنان أكتر. وباس راسها. وقال مبروك ياروحي.
آرين: هزت راسها ومردتش عليه من الإحراج ومكسوفه جدآ.
آدm مراد: ضحك. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. ونام وهي في حـ.ـضـ.ـنه.
آرين: غمضت عينيها وساكته.
آدm مراد: بضحكه. قال. طيب انتي ساكته ليه؟
آرين!
آدm مراد: ههههه. طيب يلا نامي علشان هنسافر بكره بدري.

آرين: فتحت عينيها بدهشه وقالت. بيجاااد. هنسافر أوروبا؟
آدm مراد: همس ليها بغرام وقال لأ. دي بقى مفاجأه.
آرين: رفعت راسها وقالت بترجي. بليييززز قول طيب هنروح فين؟
آدm مراد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقال. قولت مفاجأه. ويلا نامي علشان هما تلات ساعات ونسافر.
آرين: بغـ.ـيظ. أوكي طيب.
آدm مراد: باسها وقال. تصبحي ع خير ياروحي.
آرين: اتكسفت. وغمضت عينيها. وهمست بحرج وأنت بخير. وبعد لحظات نامت من الإرهاق.

آدm مراد: بيتأمل تفاصيلها. بشرتها عيونها شعرها. وأبتسم بحب. وقال. بحبك اوى يا آري.
تاني يوم.
آدm مراد: فتح عينيه. وشاف آرين نايمه ف آخر السرير. والغطا ع الأرض. وكشر عينيه بعدm فهم من طريقة نومها.
وبص ف الساعه. وشـ.ـد الغطا عليها. وبدأ يصحيها. آرين. آرين قومي هنتاخر.
آرين!
آدm مراد: نفخ بنفاذ صبر وقال. شكلك هتتعبيني ومفيش وقت. وقام. وشالها ع كتفه. ودخل بيها الحمام.

آرين: بنوم. بس بقى يازفت أنت. ياامااامي خليه يسكت البـ.ـارد ده.
آدm مراد: هز راسه بنفاذ صبر. وقال آرييين فوووقي. وفتح المايه وبيغسل وشها.
آرين: نفخت بتذمر. بس بقى المايه ساقعه يامامي خلاص هصلي خلاااص. وفتحت عينيها.
آدm مراد: خـ.ـطـ.ـف بوسه وقال. صباح الخير.
آرين: اتصـ.ـد.مت وقالت. آدm؟ أنت بتعمل ايه هنا؟
آدm مراد: أبدا جاي ازورك عندك مانع؟ يلا يا آرين ورانا سفر.

آرين: شهقت بصوت عالى وقالت. صح أنا عروسه وكدا. أيوه صدق نسيت خالص.
آدm مراد: حط المعجون ع الفرشه ليها. وقال بتحذير. عشر دقايق وتلبسي علشان منتأخرش. وسابها وخرج يجيب لبس ليه.
آرين: بتقلدو قدام المرايا. عثر تقايق وتلبثي. ياساااتر. يخربيت كدا.
آدm مراد: بتحذير. آريييييين.
آرين: هييه. حاضر حاضر خلصت أهو. وغسلت أسنانها. وأخدت شاور. ولبست. وخرجت. وصلت.
آدm مراد: خلص صلاه.

آرين: لبست فستان كشمير. وبتتاوب وعايزه تنام.
آدm مراد: ضمها لقلبه من الخلف. وقال. روحي أنا عايزه تنامي؟
آرين: بدأت تاخد ع آدm وابتسمت وقالت. جدآ يا آدm. أنا منمتش كفايه.
آدm مراد: باسها من كتفها وقال. نامي جمبي ف العربيه. اوكي.
آرين: بترجي. بليز قول هنسافر فين بقى؟
آدm مراد: لأ هت عـ.ـر.في أول ما نوصل. يلا بينا.
فيلا العدوي.

مراد: بتعجب. الله الواد آدm مخدش تذاكر السفر ليه؟ أنا هروح اصحيه يمكن راحت عليه نومه.
هارون: آدm باشا سافر هو والهانم الصغيره من بدري ومحدش عارف سافر فين معاليك!
مراد: رجع الفيلا وقال للموجدين بدهشه. مين قال أنه سافر. وازاي متعرفوش؟
فريحه: لأن بابا آدm أتصل عليه. وابنك قاله أنه مش موجود في الفيلا. وكمان قال محدش يدور عليه ولا يتصل. هو اللي هيبقى يتصل علينا ويطمنا عليهم.

مراد: كشر عينيه وقال. امممم لأ حركه حلوه. الواد آدm ده جـ.ـا.مد. بس ياترى الحوت هيعمل ايه لما يعرف هههههه. هارت اتاك ياحوت.
ف الطريق.
آدm مراد: سايق العربيه. وآرين نايمه ع كتفه.
آدm مراد: وقف بالعربيه. وصحى آرين وقال. آرين فتحي ياحبيبتي وصلنا.
آرين: فتحت عينيها بكسل. وبتبص من الازاز. وفتحت عينيها بزهول وقالت. مش معقول. بيت المزرعه؟
عند فهد.
رينو قامت من النوم. ومالقتش فهد جمبها. وقالت بتنهيده.
أكيد في اوضة آرين. وخرجت تطمن عليه. وشافت باب الأوضه متوارب. وبصت عليه. وشافته قاعد ع السرير وماسك الغطا بتاع آرين وعروستها. وشارد. وزعلت علشانه.
رينو: دخلت وقالت بثبات. صباح الخير يا حبيبي.
فهد: أنتبه. واخد نفس عميق وقال. صباح الخير.
رينو: قعدت جمبه وقالت بنبرة خاصه. أنت هنا من امتى؟
فهد: مسح وشه بأيديه وقال. من شويه.

رينو: بصت حواليها وشافت ألبوم الصور بتاع آرين ع المكتب. وفنجال قهوة. وعرفت إن فهد موجود هنا من وقت كبير. وبصت لكل أغراض آرين وقلبها دق بإشتياق لبـ.ـنتها. وعيونها لمعت.
وبصت ليه وقالت بزعل. أنت مش لوحدك اللي مفتقد ل آرين يافهد.
وخبطته في كتفه وقالت بإحتياج. ع فكره أنا محتجالك أوي. محتاجه إنك تقويني ع بُعد آرين. انا بتو.جـ.ـع أوي لما بشوفك مضايق وزعلان كدا يافهد.

فهد: مسك أيدها. وقال. حبيبتي غـ.ـصـ.ـب عني آسف. لكن مع الايام هتعود. وباس جبينها وقال حقك عليا بجد الفتره دي كانت أصعب فترة في حياتي.
رينو: بتفهم. طيب عايزه اشوف ضحكتك بليز يا فهد.
وانا دلوقتي هروح اعملك احلى فطار من أيد مراتك حبيبتك ونجمتك. وننزل نطمن على آرين قبل ما تسافر.
فهد: أبتسم وقام وقف. وبص من الشباك. وقال بتنهيده.
للاسف يا لارين. آرين سافرت من بدري.

رينو: بدهشه مش معقول سافرت؟ طيب إزاي من غير ما أشوفها؟
فهد: بص قدامه وقال بشرود. وأنا قاعد سمعت صوت آدm وشوفته نازل الصبح بدري واخد آرين في العربيه ومشيوا. و هو مفكر اني مش هعرف هو اخد بـ.ـنتي وراح بيها ع فين!
رينو: بعدm فهم. هيروح فين يعني يا فهد؟ ما أنت عارف انهم هيسافروا على أوروبا.
فهد: قال. مستحيل. لانه اخد العربيه بتاعتة وساقها بنفسه وكمان شوفت مراد ماسك تذاكر السفر وبيسال هارون عن آدm.

رينو: بإستغراب. فعلاً شيء غريب بس ياترى هيكون اخدها وراحوا ع فين؟
فهد: هز راسه وقال بتوعد. مسيري هعرف!
رينو: شافت غيره في عيون فهد. وهي أكتر واحده عارفه النظرة دي. وقربت منه تهديه. ومسكت أيديه وقالت.
حبيبي. انا عارفه إنك مضايق من الموقف ده. بس لو فكرت كويس. هتشوف إن ده حب يافهد. أنا شايفه إن درجة حب آدm ل آرين. زي درجة حبك ليا.

انت ديما بتعافر علشان تخليني مبسوطه. وبتعمل أي حاجه حتى لو كانت صعبه. لكن المهم تشوفني فرحانه. وده إللي آدm هيعمله لبـ.ـنتك. هو ودعدني. أيوه صدقني. وعدني بأنه هيخلي آرين أسعد بـ.ـنت ف الدنيا. هنحتاج لايه تاني يافهد. أرجوك علشان خاطري حاول تتأقلم ع الوضع ده.
وكملت بتمثيل غيره ممزوجه بزعل. أنا شايفه إنك مهتم ب آرين أكتر مني. وده زاعجني جدآ ومضايقني. لدرجة أني اتمنيت أكون أنا بـ.ـنتك. مش هى.

فهد: أبتسم. وبيرتب شعرها بحنان وقال. عشقك حاجه وحبي لبـ.ـنتي حاجه تانيه خالص يا رينو.
أنتي وأنا روح واحده في جسدين.
لكن آرين نبض الحياه وحجات كتيره مالهاش تفسير. لكن الأهم أنها منك وتشبهك.
أنتي روحي وعقلي ليلي ونهاري. لكن آرين و آركان و آيان دول ثروتي الحقيقيه منك يانجمتي.
أنا عمري لا عشقت ولا هعشق حد غيرك.

رينو: قلبها دق وضحكت بسعاده وقالت. ايوه بقى شوفت إزاي بكلامك الحلو ده أنا صغرت يجي سنه. ههههه. حبيبي يا فهد ربنا مايحرمنيش منك. أنا بحبك. بحبك اوى يافهد. واترمت في حـ.ـضـ.ـنه وغمضت عينيها.
فهد: قلبه دق ليها. وزاد من حـ.ـضـ.ـنها. وقال وأنا ماليش غيرك يا قلب فهد.
رينو: خـ.ـطـ.ـفت بوسه رقيقه. وقالت. طيب بمناسبة الانتعاش الحلو ده؟ أنا هعزمك انهردا ع عشا خاص في شقتنا الاولى. موافق؟ وغمزت.

فهد: بضحكه. أبقى غـ.ـبـ.ـي لو رفضت. هههه موافق طبعاً.
آيان: صاحي من النوم ودخل عندهم. وجري على رينو وقال. ماما ماما الين فين؟
رينو: شالت آيان وقالت بضحكه. يا روحي أنت...
أكتر واحد هتفتقدوا آرين هو انت ياروحي. وضحكت وقالت. وبابي فهد طبعاً.
فهد: شال آيان من رينو ورفعه على كتفه وقال. مين هيشرب اللبن عشان يكون بطل قوي؟
آيان: بحماس قال. آيان القوي. عشان اضلب آكان لما يضلب آلين.
وضحكوا على آيان.

رينو: قالت انا هاروح أجهز الفطار. لو سمحت يا فهد. صحي آركان علشان نفطر مع بعض لأنه عايز يروح ل آسر الشركه.
فهد: أبتسم وقال ماشي ياحبيبتى.
رينو: باست آيان وفهد وراحت ع المطبخ تجهز احلى فطار بطريقه رومانسيه علشان تهون على جوزها فراق بـ.ـنته الوحيده.
ورينو بتفكر انها تجهز عشا رومانسي لفهد وتروح لشقتهم القديمه يقضوا شوية وقت رومانسي مع بعض.
وفهد صحى آركان. وصلوا الضحى.

وبعد كدا ع الفطار آركان و آيان خلو الوقت حلو ما بينهم وبعد كده فطرو ونزله للعيله.

فيلا رعد الجوهري.
علي الفطار
رعد: قاعد بيفطر وهيلينا جمبه وبيتكلموا عن فخامة الفرح وجمال عيلة العدوي والسيوفي. وشخصية آدm مراد وبراءة آرين.
بـ.ـاري: بتاكل بنرفزه وغـ.ـيظ كبير.
رعد: شافها وقال. مش معقول كده يا بـ.ـاري. انتي من امبـ.ـارح مش عجباني. كل ده علشان الفون؟
بـ.ـاري: بغـ.ـيظ. لأ طبعا يا بابي الموضوع مش كده خالص.

لكن الآيفون كان عزيز عليا جداً. وكمان موجود عليه كل صوري انا وسفيان وحضرتك ومامي. والايفون هديه من سفيان.
والشخص اللي خبط فيا كان همجي جدا. وكنت هنادي لحضرتك علشان تعرفو مقامه.
رعد: بتعجب قال. يا بـ.ـنتي أنتي مش قولتي إن الشاب أعتذر منك؟
بـ.ـاري: بغـــضــــب. هو أعتذر بطريقه همجيه جداً. وكان اسلوبه مش كويس بالمرة.

ولو شفته قدامي دلوقت هضـ.ـر.به بكل قوتي. انا اتعلمت كونغ فو وكاراتيه وانا صغيره. كنت هاطبق كل حاجه اتعلمتها عليه. انا متغاظه منه قوي يا بابي.
رعد: ضحك وقال. شريره البت دي ههههه. طيب وحدي الله واهدي كده.
وإن كان على الآيفون يا ستي سفيان يجيبلك غيره وكبري دmاغك. يابـ.ـاري أنتي أكبر من كده بكتير ياحبيبتي.
انتي من امبـ.ـارح وأنتي متضايقه بالطريقه دي مش معقول بجد.

هيلينا: قالت عندك حق رعد. انا امبـ.ـارح كلمت بـ.ـاري كتير وهي مش راضيه تسمع مني. ولا راضيه تنسى إللي حصل.
بـ.ـاري: قالت بنرفزه. مامي. حضرتك لو كنتي موجوده معايا وشفتي أسلوبه الهمجي ده. كنتي أنتي بنفسك هتتصرفي تصرف غير كده خالص.
هيلينا: أوكي ريلاكس بيبي. طيب هو مين الشاب ده أنتي ت عـ.ـر.فيه؟ يعني أقصد شوفتيه ف الزفاف؟
بـ.ـاري: قالت من بين أسنانها. معرفوش ومش عايزه اعرفه. لكن لو شوفته تاني أنا متأكدة اني هرتكب جريمه.

رعد وهيلينا ضحكوا على غـــضــــبها الغير مبرر.
بـ.ـاري: بنرفزه انتم بتضحكوا عليا؟ انا هطلع اتصل على سفيان. هو اللي هيقدر يفهم احساسي ايه.
هيلينا: بتفهم. سوري بـ.ـاري احنا مش قصدنا نقلل منك حبيبتي. احنا بنضحك على طريقتك اللي مامي حبتها قوي. أنتي جميله قوي لما تتعصبي.

رعد: قال بنفي. لأ بـ.ـنتي بتبقى اجمل لما تكون هاديه وكيوت وجميله. وياستي حقك علينا. وعلشان متزعليش أنا هاخدك بنفسي المول و نعمل شوبنج وتختاري احسن آيفون موجود في المول. وكل اللي يعجبك المهم ان بـ.ـنتي الوحيده تضحك وتكون مبسوطه.
هيلينا: مثلت الغيره وقالت. وانا كمان رجلي على رجلكم.
رعد: قال موافق بس بشرط بـ.ـاري توافق إنك تيجي معايا. وغمز ل بـ.ـاري.

هيلينا: بدهشه. والله؟ أوكي أوكي. لما يرجعلي أبني حبيبي بالسلامه هو اللي هيقف جمبي.
رعد: ههههه لما يرجع بقى يفرجها ربنا. والقرار في أيد بـ.ـاري. ها موافقه؟
بـ.ـاري: بدات تهدا وقالت. موافقه.
رعد: قال طيب تمام جداً ومتفقين. يلا بقى اقعدي افطري. وانا هوصل الشركه ساعتين زمن. وابقى اعدي اخدك أنتي ومامي نعمل احلى شوبنج. وكمان هنتغدى بره إيه رأيك بقى؟
بـ.ـاري: هزت راسها بتذمر. أوكي داد.
هيلينا: ميرسي جدا رعد حبيبي.

بعد. فتره.
فيلا العدوي.
مراد: ببرود. شوفت ياض يا فهد علشان تعرف إن الايام دول.
فاكر برده لما سَفرت بـ.ـنتي وتيم على المالديف. واحنا ماعرفناش؟
اهو دلوقتي ربنا رد فيك اللي انت بتعمله فينا.
الكل ضحك.
فهد: قال بغـ.ـيظ مكبت. والله يا مراد انا كنت بعمل اللي جوز بـ.ـنتك معرفش يعمله. بس انا مسيري اعرف ابنك اخد بـ.ـنتي وراح على فين؟
مراد: بتريقه. و هتعرف ازاي بقى ياجاهبز؟
فهد: بدهاء مفيش جريمه كامله يا صقر.

آدm: قاعد وجمبه أميرته بيضحكوا ع مرواغة مراد وفهد.
آريان: شاف تذاكر السفر على الترابيزه ومسكها وقال. ايوه بقى احلى تذكرتين سفر دول ولا إيه؟
زين: بِشك قال. أيوه أنا شايف في نظرتك شغل شحاته صح ولا انا غلطان؟
آريان: قال. والله يا بابا انت بتقول فيها؟ انا نفسي أخد أجازه.

زين: بتفهم. قال ياحبيب أبوك. انا عارف انت بتتعب قد ايه. ووالله نفسي اريحك. بس زي ما انت عارف الفتره دي شغل المصنع واخد كل وقتي وهانت كلها سنه وناخد براءة الاختراع إن شاء الله. وانا معتمد عليك أنت وريتال بعد ربنا.
مراد: بتفكير قال. الله؟ ما تسيب الواد يسافر يا زين! أنت هتربطه جنبك. هو ذنبه إيه؟
آريان: بتمسكن. وقال. اه والله يا عمي قول حاجه. أنا غلبان واستاهل كل خير والله.

زين: ضحك وقال. بتبيع ابوك يا وا.طـ.ـي...
آريان: قال العفو يا بابا دانا افديك بعمري.
مراد: قال وعلشان الكلمتين الجـ.ـا.مدين دول ياض يا آريان. خد أمسك التذكرتين دول وحلال عليك انت وتمارا.
آريان بص ل زين بدهشه وعدm فهم.
وزين بص لمراد بدهشه وقال. اسكت يا مراد ما تثبتهاش في دmاغه الله يكرمك احنا ورانا شغل كتير الفتره دي.
مراد: قال بثقه. ياعم واحنا سدادين انا والحوت.
آدm: ابتسم وفهم نية مراد.

فهد: بص لمراد وقال. تقصد إيه؟
مراد: ياعم الواد آريان ده طالع عينه ما بين الشغل والبيت والجامعه.
وانا وانت شغلنا ما بقاش زي الأول. وانت كنت بتقولي من فتره. هنساعد عمي طارق في الشركه. وانا قولتلك وانا كمان هساعد زين.
واهو جه الوقت. و انا وانت من بكره هنطلع على المجموعه مع زين وهناك بقى نخبط شويه ونشوف هنعمل ايه ونساعد شويه.
فهد: بتفهم. تمام أوي. أنا معاك في أي حاجه وأي مكان.
آريان: مندهش من اللي بيسمعو.

زين: بعدm تصديق. انت بتتكلم جد يا مراد؟ انت بجد بتتكلم جد؟
مراد: بضحكه. طبعا يا زينو. وانا من امتى بتكلم جد هههههه.
وقال بص بقى بجد. الواد آدm أبني. قبل كده كان بيفكر يساعد آريان وشايل همه حقيقي. بس هو لسه شباب وشغله صعب ووقته ضيق غـ.ـصـ.ـب عنه.
واحنا دلوقتي ريحنا انا وفهد ومفيش مانع أننا نبدأ معاك واحده واحده يا زينو. ده بعد اذن الحاج آدm طبعاً.

آدm: ابتسم وقال بفخر. كلامك مظبوط يا مراد يابني. وأنت لازم تقف جمب اخوك الفتره دي. وأنا كمان هحاول من وقت للتاني اطُل ع الشركه بنفسي.
مريم: بدهشه. إيه؟! هترجع الشركه تاني يا آدm؟
آدm: ربت ع أيدها وقال. لأ ياروحي مش بالمعنى ده. أنا بس هروح اباشر شوية حجات بنفسي. لأن المشروع بتاع إبنك زين مشروع كبير. ولازم كلنا نبقى معاه.

مريم: بقلب أم. ربنا يكرمك يازين يابني وينولك اللي في بالك. ويرزقك الخير حيث كان. انت ومراد وفهد وولادي وأحفادي يارب.
كلهم أمين.
آريان: وقف بفرحه وقال. يعني ايه يا جدعان انا كده أجازه؟ اعفا من الشركه فتره.
كلهم ضحكوا.
آدm: قال بهدوء. اجري يا آريان خد التذاكر وخد مراتك وابنك. واطلعوا على أوروبا. قبل ما عمك مراد يرجع في كلامه.

آريان: باس ع أيد جدو. وقال أنا بحبك جدا يا بابا ربنا يخليك لينا ويديمك في حياتنا. دي تمارا هتفرح أوي.
آدm: قال بحب. وانا مبسوط علشان انت مبسوط يا حفيدي الغالي.
مراد: روح ي آريان وانا هظبط في المطار وهشوف الطياره اللي بعدها وابلغك. وخلي بالك من تمارا ومحمد.
آريان: بحماس. أخد التذاكر. وراح فرح تمارا بالخبر ده.
وتمارا مكنتش مصدقه. وفرحت جدا. وبتجهز الشنط. واتصلت على محمد ونور تبلغهم الخبر الجميل ده.

بيت المزرعه.
آدm مراد: دخل الجنينه. و نزل من العربيه.
آرين: نزلت وحاسه ببلاها وغـ.ـيظ وقالت بهمس. جايبني اقضي شهر العسل في بيت المزرعه؟ ده مش بعيد تخليني أنام في الاسطبل.
منصور: جري يستقبلهم بفرحه. يا أهلا يا أهلا بالعرسان. يادي النور يادي النور. حمدلله بالسلامه يا سي آدm باشا. وشال الشنط.
آدm مراد: هز راسه. الله يسلمك يا منصور.
منصور: وصل الشنط البيت ورجع لادm.

آدm مراد: بص ل آرين وقالها اطلعي أنتي وانا هحصلك.
آرين: بصتله بغـ.ـيظ مكبت. وماشيه تبرطم. وهتتشل من الغـ.ـيظ. وقالت.
هى جوازه سوده من أولها. وأنتي كمان ياچود؟ والله العظيم لاتشوفي هعمل فيكي إيه. ياكـ.ـد.ابه ياغشاشه.
منصور: ألف مبروك يا سعادة الباشا.
آدm مراد: الله يبـ.ـارك فيك يامنصور. المهم كله تمام؟
منصور: أيوه امال. كل حاجه سيادتك أمرت بيها اتنفذت بالحرف الواحد. وكمان مفيش حد موجود هنا خالص.

والبت سعديه مراتي هتكون عندكوا كل يوم من النجمه لحد الضهر. تهجز الفطور والغدا وتمشي زي ما سيادتك رايد.
وكمان الأمن والحرس ظبطوا كل حاجه. وكل واحد خد الاجازه بتاعته ومشيوا. ومفيش غيري هنا ياباشا.
آدm مراد: بتفهم. تمام يا منصور. وأنت أتفضل ع بيتك.
منصور: بعدm فهم. لامؤخذا في السؤال يابيه. وأنا لما امشي مين هياخد باله من الاسطبل والمنحل والجنينه؟

آدm مراد: هتيجي كل يوم مع مراتك وتشوف شغلك وتروح معاها. ومش عايز حد يرجع المزرعه من غير ما أقولك. ومرتباتكم زي ماهى. فاهم يا منصور.
منصور: بفرحه أنه هياخد أجازه. وقال. يسلام تحت امرك ياسي آدm بيه. تؤمرني بأيوتها حاجه؟
آدm مراد: متشكر.
منصور مشي و آدm دخل البيت وقفل البوابات اتومـ.ـا.تيك. ومسك فونه وبعت مسج. وراقب كل حاجه وشاف إن الدنيا أمان.
آرين: واقفه ف الليفنج. وبتهز رجليها بنرفزه. وهاين عليها تعيط.

آدm مراد: حط المفاتيح. وقال. مالك؟
آرين: بتذمر. مالي؟ مالي إيه بس يا آدm؟ هي دي المفاجآة. جايبني بيت المزرعه أقضي فيها شهر العسل. بجد انا مش قادره استوعب ولا أفهم حتى. من أوروبا لبيت المزرعه؟ حـ.ـر.ام بجد.
آدm مراد: شافها متنرفزه بجد. وقعد ع الكرسي وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. وقال.
طيب مش تسأليني الأول جبتك هنا ليه؟ وبعدين تشوفي هتضايقي ولا لأ؟

آرين: ربعت أيديها بزعل وقالت بتذمر. أممم جايبني هنا ليه؟ معروفه أوي يا آدm. مش بعيد تحبسني ف قبو البيت. لا هنخرج ولا نتفسح. ولا هتعزمني بره. ولا هنروح سينما مع بعض. هنفضل هنا في الصحرا دي.
آدm مراد: أبتسم. وباسها برقه وقال. أولا هو مش شهر عسل. لأن حياتنا أنا وانتي هتفضل حلوه ديما. ثانياً هما 45 يوم هنقضيهم هنا. مش شهر بس.

ثالثاً. أنا جايبك هنا علشان تعيشي كل حاجه مـ.ـجـ.ـنو.نه كان نفسك تعمليها. وهنخرج وهنتفسح وهنروح السينما وهاعيش معاكي أجمل سنين حياتي يا آري.
آرين: بصتله بدهشه وقالت إزاي؟ هعيش كل حاجه مـ.ـجـ.ـنو.نه؟ وازاي هنروح سينما وأحنا ع الطريق الصحراوي؟
آدm مراد: شالها بين ايديه وطالع بيها. وقال. إزاي دي بقى؟ سيبيها عليا أنا. واسكندريه مش بعيده.

آرين: بطفوليه. تؤ بردو مش مقتنعه. دي أوروبا يا آدm. أووروووباااا. يعني كل حاجه مختلفه.
آدm مراد: مبتسم. و دخل بيها الاوضه وقال. السعاده الحقيقيه في القلب يارينو ياصغيرة. مالهاش علاقه بالمكان والزمان. ونزلها.
آرين: أنا عارفه طبعاً كل ده. لكن بما إننا عندنا فرصه نغير جو ونعيش زكريات مع بعض في أماكن مختلفة ليه لأ،؟
آدm مراد: باسها. وقال أنا هدخل أخد شاور. وأنتى ظبطي الشنط دي تمام.

آرين: بإستسلام وتذمر. اوكي.
آدm مراد: أبتسم ليها. وقال بتبقى اجمل لما بتكوني هاديه. ورايح ع الحمام.
آرين: جريت عليه بسرعه. وقالت. آدm آدm ثواني بس.
آدm مراد: لف ليها. نعم يا روحي. عايزه حاجه؟
آرين: بإبتسامة جميله. أحم. ايوه. كنت عايزه فونك أعمل مكالمه لأن فوني فاصل شحن من أمبـ.ـارح.
آدm مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. هتكلمي مين؟
آرين: بغـ.ـيظ مكبت. عايزه اكلم چود لحاجه مهمه بليز.

آدm مراد: مسح ع شعرو وقال. أممم تمام بس انا مش عايز حد يعرف إحنا فين.
آرين: كشرت عينيها بعدm فهم وقالت ليه؟
آدm مراد: بمكر. ابدا بس لو عرفوا مكانا؟ تخيلي كدا. كل العيله ممكن تيجيلنا ع هنا. وبكدا يضيع عليكي البرنامج اللي انا عامله مخصوص علشانك.
آرين: بلهفه. لأ لأ خلاص. مش هاقول لحد صدقني.
آدm مراد: تمام. وفتح الشنطه. واخد لبس. ورايح على الحمام.
آرين: جابت الفون وقالت. استنى بس انت مستعجل ليه؟

قولي باسورد الفون بتاعك ايه؟
آدm مراد: ضحك. وقال. babble girl
( الطفلة الثرثاره) وقفل باب الحمام وبيضحك.
آرين: ضحكتها أختفت. وقالت الطفلة الثرثاره؟ يعني ايه ده؟ هو يقصد مين؟ واتغاظت. وفتحت الباسورد بنرفزه. واتصلت على چود.

ف نفس الوقت.
فيلا مصطفى عزيز
كلهم قاعدين في الليفنج.
وهنا ومريم بيضحكوا مع ليليان وچود. وبيتكلموا عن فرح أمبـ.ـارح.
ليليان: بحماس. بجد الفرح كان روعه. و البت آرين كانت زي القمر.
هنا: الله أكبر عليها. هي هتجيبه من بره. آرين كلها أمها.
چود: ههههه اه شبه مرات عمي. لكن مش واخده عقلها. البت دي في حته تانيه خالص.
مريم: بضحكه. طيب والله دي أحلا حاجه محليا آرين. بنوته بريئه كدا وتتاكل أكل بسكوته أوي.

ليليان: ههههه قولي كدا قدام آدm ينهار مش واضح. ده كان لبسنا حزام ناسف وفجرنا.
مريم: بدهشه. ياستار يارب. يعملها فعلاً. مش عارفه ع قد ما آدm طيب ومحترم فوق الوصف. لكن لما بيقلب بس. الله أكبر يجعل كلامنا خفيف عليهم.
هنا: بضحكه. ربنا يهنيهم ويصلح حالهم ويرزقهم السعاده.
كلهم آمين.
وفون مصطفى رن وكان سعيد وقام راح عند الشباك ورد عليه وقال.
الو ايوه ياض يا سعيد.
سعيد: ازيك يا مصطفى عامل إيه؟

مصطفى: انا مـ.ـيـ.ـت فل و14 ايه صحيت امتى؟
سعيد: لسه حالا مفيش دقايق. أمي صحتني انزل أجيبلها طلبات. ولما بصيت في الفون. لقيتك باعتلي رساله. اول ما تصحي كلمني على طول.
خير يادرش؟
مصطفى: بص ع چود. وقال ابدا ياعم انت عارف إن عيد ميلاد مراتي قرب وكنت عايز منك تعزم صحابها البنات في الجامعه. وأعملها مفاجأه. ونحتفل في اي كافيه تبقى حاجه على الضيق كده. بس تبقى مميزه.

سعيد: بتعجب انت كنت قايل انك هتقدm كوثر في عيد ميلاد مراتك؟ معقول هتقدmلها كوثر في الكافيه يامصطفى؟
مصطفى: بضحكه انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يابني الكلام ده قبل ما يكون في عيال. دلوقتي مراتي حامل ومش بعيد لو شافت كوثر نلبس كلنا في الحيط. ان شاء الله كوثر هتشوفها مع طارق الصغير.
سعيد: ضحك وقال. يتربوا في عزك يا عم مصطفى.

مصطفى: بتريقه. ماشي ياخويا المهم. عزومة البنات عليك انت. علشان انا لو عزمتهم. أنت عارف ايه اللي هيحصل. وممكن تقرا عليا الفاتحه. و العمليه مش ناقصه.
سعيد: ههههه يا صحبي انا تحت امرك في اي حاجه انت بس قولي عيد الميلاد امتى؟ وانا اعزم كل صحابها على جروب الواتس.
مصطفى: بمكر. كدا اشطا. وكمان بقى ممكن اخلي چود تجيب معاها دعاء.
سعيد: بدهشه انت بتتكلم جد يا مصطفى؟

مصطفى: طبعا يابني عيب عليك. بس اهم حاجه يا سعيد انت فكرت في الكلام اللي انا قولتهولك على حياة دعاء؟
سعيد: بتنهيده ماكذبش عليك والله فكرت كتير وخايف بس غـ.ـصـ.ـب عني قلبي عايزها. وده مش بايدي.
مصطفى: بتعجب انا مش عارف ايه التفكير المتـ.ـخـ.ـلف ده؟
يابني هي مالها وعيبها إيه أصلا؟ ولو كان أبوها حـ.ـر.امي وراجـ.ـل غني كنت جريت وراها.

انما ده ابوها راجـ.ـل محترم و بياكلها بالحلال. انا مش فاهم دmاغك فيها ايه بصراحه يا سعيد. على العموم لو صرفت نظر قولي عشان ماجبهاش معانا
سعيد: برفض. لالا تصرف نظر ايه! انا اصلا همـ.ـو.ت واكلمها. أنا بس بتكلم على العيله. امي واخواتي.
مصطفى: بسخريه. قال والله امك مش هتتجوزها. اللي هيتجوزها انت. فكر يابن الناس ورد عليا. ولو عايزها بجد بلغني. و لو شايف إن هيحصل عقبات في حياتك من ناحيه الست الوالده. برده قولي.

علشان مانعلقش البـ.ـنت معاك...
انت امبـ.ـارح من كتر ما بتبصلها؟ دعاء اخدت بالها وعندي احساس انها بتبادلك نفس الشعور. بس انجز عشان نخلص في الدور.
سعيده: بتنهيده. ان شاء الله يا مصطفى ربنا يقدm اللي فيه الخير. ويهدي امي عليا.
مصطفى سامع صوت رساله وقال. طيب أقفل بقى علشان جاتلي رسالة. وقبل عيد الميلاد هبلغك. سلام.

وقفل وفتح الرساله على رقمه وكانت من المرعـ.ـب وقال يا نهار مالهوش معالم، آدm بيستحلفلي علشان غيرت في قايمة الاغاني. شكلي كدا لا هلحق اشوف طارق ابني ولا هالحق اعملك عيد ميلاد يا چود. استرها معايا يارب دانا غلبان واستاهل كل خير.
هنا: بتضحك من قلبها وقالت والله ياچود. كل ما افتكر انك اتوحمتي على اخطبوط. ألاقي نفسي بضحك ومش قادره ابطل ضحك.

چود: بهزار. اعمل ايه بس يا ناناه ابنكم شكله هيطلع غواص. وبيحب الحاجات النادره ههههه.
مريم: ضحكت وقالت. الحمد لله أنها مـ.ـا.توحمتش على حاجه اكبر من كده.
چود: ههههههه لا ما انا عملت حساب الحته دي ما تقلقيش يمريوم وقامت وقالت. انا هطلع البس بقى علشان منتأخرش ع مامي.
وطلعت فوق ومصطفى طلع وراها.
چود: شافت مصطفى وحاسه انه مش على طبيعته وقالت. مالك يا درش لونك مخـ.ـطـ.ـوف كده ليه!

مصطفى: بتـ.ـو.تر ها. أحم لا أبدا. مفيش اي حاجه وربنا يستر.
فون چود رن وقالت بتعجب ايه ده؟ آدm بيتصل عليا ليه؟
مصطفى: لونه اتخـ.ـطـ.ـف وقال. يا نهار مالوش ملامح اكيد بيتصل علشان يطلع عيني في اللي انا عملته امبـ.ـارح.
چود: ردت وقالت بتعجب. الو.
آرين: بنرفزه. الو ايوه يا وا.طـ.ـيه يا چود ياكـ.ـد.ابه ياغشاشه.
چود: ضحكت من قلبها وقالت. اهلا اهلا اهلا ازيك يا بـ.ـاربي عامله ايه ياعرووووسه ههههههخخخخ.

مصطفى: تنفس الصعداء. أنها آرين. وخرج التراس.
آرين: بغـ.ـيظ واضح. بتضحكي ياچود؟ ده انا هنتقم منك على اللي عملتيه معايا امبـ.ـارح. بقى كده تستغفليني وتضحكي عليا؟
جود: ههههههه ااااخ يابطني، وانا مالي يا لمبي. أنتي مش بتقولي هنعمل ايه يعني؟ وطلعتي عارفه كل حاجه. هههههههه.
وبعدين انا لو كنت قولتلك كنتي فضحتي الدنيا.
آرين: من بين أسنانها. تسبيني على عمايا وتقولي معرفش ايه؟ بسببك أنا اتحطيت في موقف وحش جدا.

وكملت بغـ.ـيظ والله يا چود لما اشوفك. انا هنتقم منك بجد و هعمل فيكي مقلب يطلع من دmاغك. انا غلطانه إن انا صدقتك.
چود: ضحكت من قلبها وقالت طيب يا ستي حقك عليا. المهم قوليلي بقى اخترتي الجناح ولا الاوضه هههههههه.
آرين: هيهيهيهي دmك تقيل ع فكره. أنا مش عارفه اقول عليكي ايه؟ انا بس بتصل عليكي علشان أقولك انك ضحكتي عليا واستغليتي الموقف.
وانتي مش جدعه و عملتي فيا موقف مش كويس جدآ.

چود: بتفهم. يا بـ.ـنتي انا مفكراكي عارفه كل حاجه. لكن اتفاجأت إنك أبيض خالص. وبعدين انا جيت اتكلم معاكي. قولت لنفسي لو اتكلمت انتي مش هتسكتي وفعلاً يا آرين أنتي مكنتيش هتسكتي.
وبعدين يا ستي المهم سيبك من كل ده طمنيني عليكي عملتي إيه؟
آرين: شهقت وقالت بذهول. أنتي ازاي تسألي عن حاجه زي دي؟ غوري يا چود انا غلطانه اني اتصلت عليكي وقفلت الفون في وشها.
مصطفى: داخل.

چود: ضحكت من قلبها. ورقصت بسيط. وقالت والله وعملوها الرجـ.ـاله ورفعوا راس مصر بلدنا الف مبروك للمنتخب يا مصطفى...
مصطفى: بعدm فهم. انا مش فاهم حاجه في ايه؟
چود: قالت لا مفيش حاجه ده حوار بيني وبين آرين. كانت ناسيه ازازة برفان غاليه معايا في الشنطه.
المهم قولي انت مالك فيك ايه؟
مصطفى: لا يا ستي مفيش حاجه كبري دmاغك.

چود: بدلع. طيب يلا بقى نلبس علشان نروح نقعد عند بابا طارق ونقضى اليوم مع بابي ومامي زمانهم في انتظارنا.
مصطفى: همس ربنا يستر منك يا آدm وبص لچود وقال. تمام اجهزي ويلا بينا.

في بيت المزرعه
آرين: بعد ما قفلت مع چود. رايحه جايه في الاوضه بنرفزه ومتغاظه وفكت الحجاب ورايحه على الشنطه علشان تطلع بيجاما تلبسها وقالت.
ايوه الشنطه دي بتاعتي مامي قالت هي حاطه فيها كل حاجتي.
وبتفتح الشنطه واتصـ.ـد.مت مين اللي شافته موجود فيها بيجامتين اتنين بس. والباقي كله اطقم لا تعليق عليها وبنطايل وتوبات واسدال للصلاه. وكام فستان طقم خروج.
وميك اب وبرفان وكل حاجه خاصه آرين.

آرين: فتحت عينيها بصدmه وقالت. هي مامي اتلخبطت في الشنط ولا ايه؟ وايه الحاجات دي؟ وماسكه الطقم بايدها واتعدلت. وقالت بصدmه يا نهار اسو، ايه ده ايه قلة الأدب دي؟ مش معقول وبصت قدامها بصدmه وقالت الحاجات دي ليا انا؟
اه الحاجات دي تبقى ليا انا. وقفلت الشنطه بغـ.ـيظ وقالت انا مستحيل البس الحاجات دي.
وقعدت على طرف السرير. بتفكر في أحداث امبـ.ـارح. وقالت بتفكير أيوه كدا كل حاجه بقت واضحه جدآ.

يعني چود كانت بتضحك عليا. ومامي لما جت امبـ.ـارح تكلمني ف موضوع مهم. كانت تقصد. الموضوع اللي چود ضحكت عليا فيه.
امممم ومامي قالتلي انها حطت كل حاجه تخصني في الشنطه دي...
وفركت في أيديها ووشها بقى أحمر وقالت. وبعدين بقى.
أنا مش عارفه اتصرف. انا هتصل على ميرو. يمكن تقولي أعمل أي. مانا مش قادره اصدق إني هلبس الحجات دي.
آدm مراد: خرج من الحمام.
آرين: بصت ل آدm بتـ.ـو.تر وبصت ع الشنطه. ووشها أتغير.

آدm مراد: بينشف شعرو. وقال. ماغيرتيش ليه؟
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ومردتش.
آدm مراد: قرب منها. مالك يا آرين؟
آرين: هزت راسها أبدا ولا حاجه مفيش حاجه.
آدm مراد: قعد ع طرف السرير وقعدها ع رجله. وقال. لأ في حاجه. وممكن اعرف ايه هى؟
آرين: حاولت تبتسم. صدقني مفيش حاجه.
آدm مراد: بيلاعب خصلات شعرها. وباسها برقه وضمها لقلبه بحنان وقال. لسه خايفه مني؟
آرين: غمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـنه وهزت راسها لأ.

آدm مراد: أبتسم. وقال. يعني خلاص أنا مبقتش المرعـ.ـب.
آرين: اطمنت. ورفعت أيديها ع ضهرو. وقالت. لأ أنت دلوقتي آدm. آدm حبيبي.
آدm مراد: بدقة قلب. انا إيه يا آري؟
آرين: بتنهيدة حب. أنت حبيبي يا آدm.
آدm مراد: رفع دقنها. وقرب منها بحب كبير ممزوج بحنان واحتواء علشان يطمنها. واخدها لعالمه الخاص. بطريقته الخاصة.

فيلا العدوي.
بعد فتره من الوقت
مراد حجز لأريان وتمارا وودعوا الكل، وف طريقهم للمطار.
وتمارا كانت طايره من الفرحه ومش مصدقه ان هي هتقضي وقت مع جوزها وابنها ويقضوا شهر عسل من جديد.
وفهد قاعد بيفكر يوصل لبـ.ـنته ازاي وواثق انه هيوصلها.
وفهد قاعد معاهم مبتسم وجواه حرب قايمه لكن بيمثل الهدوء علشان خاطر مراد مايمسكوش من ايده اللي بتو.جـ.ـعه. ويستفزه.
محمد ونور عازمين الإمبراطور و أميرتة و تيم وميرو. ع الغدا.

آدm: قال. زين يابني. هتنزلوا إعلان في الجرنال امتى عن توظيف الشباب ف المجموعه؟
زين: على أخر الشهر الجاي إن شاء الله يا حج يكون آريان رجع بالسلامه. وينزل اعلان وريتال وآريان هيعملوا الانترفيو.
آدm: تمام. وقام وقف وقال. يلا بقى من غير مطرود. كل واحد ياخد مـ.ـر.اته ويتكل.
مراد: قال هنسيبك لوحدك يا حج؟
آدm: قال. هو انا يعني لوحدي ولا صغير؟ وأنا هروح أنا ومريم عند أختك نور.

يلا اسمعوا الكلام ومش عايز مناهده وسيب تالين هاخدها معانا.
وأنت خد مراتك اعزمها بره. وكمان يا فهد خد مراتك وغيروا جو.
وأنت كمان يا زين كمان قضي وقت انت ومراتك. كله أجازه انهاردة.
ومن بكره ان شاء الله يبتدي الشغل اللي بجد.
مراد: خلاص تمام يا حج زي مـ.ـا.تحب. وبكره إن شاء الله هاطلع على الشركه انا وفهد. ونشوف ايه اللي مطلوب مننا.
زين: قام وقف وقال. والله مش عارف اشكركم إزاي يا مراد انت وفهد.

مراد: ما تقولش كده يا زين أنا اللي مش عارف أشكرك ازاي؟ انت اللي شايل الحمل كله. وانا عارف ان انا مقصر يحبيبي بس غـ.ـصـ.ـب عني.
زين: ما تقولش كده أنت اخويا الكبير وانا عارف لو كان بأيدك كنت وصلت الامبراطوريه للعالميه.
مراد: حبيبي يا زين ربنا يبـ.ـارك فيك. وإن شاء الله هنوصلها للعالميه.
مريم: أبتسمت برضا وقالت. ربنا يديم بينكم الود والحب. ويبعد عنكم وساوس الشيطان.
كلهم أمين.

رينو: شافت فهد سرحان وقالت. ايه رايك يا فهد لو نروح عند بابا طارق. نقعد معاه شويه. وبعدين نروح ع بيتنا؟
فهد: هز راسه بتفهم وقال زي ما تحبي يا حبيبتي.
وكل واحد قام واخد مـ.ـر.اته وخرجوا.
وآدm واميرته قاعدين في التراس يرجعوا ذكريات الماضي.
وآدm ماسك مدونه وبيكتب فيها مدونات خاصه لاحفاده.
ونور أتصلت عليهم وف انتظارهم. بحماس كبير. وعامله كل الأكلات اللي عيلتها بتحبها.

ومحمد: قاعد شايل جنى وبيلاعبها. وميرو وتيم مع نور ف المطبخ.
والبيت مليان بالحب والدفا والسعاده.

ف بيت المزرعه
بعد فتره.
آرين: نايمه في حـ.ـضـ.ـن آدm وع نفس الوتيره والحرج. وعقلها مشغول. وحاسه أنها ناقصها حاجه.
آدm مراد: بإبتسامة. مش عايزه ت عـ.ـر.في إيه البرنامج اللي انا عامله مخصوص علشانك؟
آرين: انتبهت وقالت. أكيد هنتمشى في الجنينه. صح؟ ماهو مش معقول هتقولي نخرج أنا عارفه إنك بتغير.

آدm مراد: باس كف أيدها وقال. أول حاجه عايزك ت عـ.ـر.فيها. إن غيرتي عليكي دي من حبي ليكي. واللي بيحب حد يا آرين؟ أو بيحب حاجه غاليه أوي. ديما بيحب يحافظ عليها.
ولأن الألــماس غالي جدآ. ديما صاحب الألــماس بيكون حريص أنه يخبيه في مكان محدش يقدر يوصله.
آرين: حطت دقنها ع صدرو وبصتله. وقالت عندي سؤال يا آدm؟
آدm مراد: حاوطها بأيديه. اسألي ياضي آدm.

آرين: بحيره. أنت ليه عمرك ما طلبت مني إني البس نقاب زي مامي وخالتو وماما مريم؟ أنا كنت متوقعه منك إنك هتجبرني عليه.
آدm مراد: أبتسم. وقال الحجات دي يا آرين بالتحديد ماينفعش فيها إجبـ.ـار.
لأنك لازم تعمليها وهنا راضي عنها تماماً. وشاور ع قلبها.
وكمل وقال. أنا قادر دلوقتي أقولك البسي النقاب وقادر اقنعك بيه وهتلبسيه.

لكن اللي بعد كده إيه؟ أهم حاجة تعملي الحاجه الصح وأنتي حباها وتعمليها علشان خاطر ربك ونفسك قبل مني.
النقاب مش قماشه هتغطى بيها وشك وخلاص. لأ لازم تكون إللي لابساه تتصرف بعقل. يعني ماينفعش تجري في أي مكان. أو تتصرف زي الأطفال.
وده مش تعقيد ع فكره. لأ ده وقار وهيبه وشموخ لذات النقاب.
عارفه يا آرين. أنا بشبه النقاب بالصدفة الجميله. اللي بتحافظ ع اللؤلؤه في قلب البحر.

آرين: هزت راسها بتفهم. وقالت. يعني أنت عايزني انتقب لكن بإقتناع مني مش إجبـ.ـار منك صح كدا؟
آدm مراد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقال. صح كدا.
آرين: ضحكت وقالت. طيب قولي إيه بقى موضوع الالماس والغيره ده. وانك تجبني بيت المزرعه؟ مع أني عارفه إنك بتغير مش عايزه كلام يعني.
آدm مراد: أنا عارف إنك مـ.ـجـ.ـنو.نه شويه. وبتحبي تجازفي.
و أنا مش عايز احرمك من اي حاجه أنتي بتحبيها. ففكرت إني اجيبك هنا لتحقيق شويه من أمنياتك.

آرين: بفضول. قصدك إيه يا آدm. قولي بالله عليك.
آدm مراد: بص ل عينيها وقال. هتركبي ع الحصان زي ما أنتي عايزه. وهتنزلي البيسين. وهتجري في المزرعه بحريتك.
آرين: فتحت عينيها وبقها. ومش عارفه تعمل ريأكشن معين. ومش مصدقه.
آدm مراد: ضحك على شكلها وقال. يامـ.ـجـ.ـنو.نه. قومي يلا بقى عايز أشرب قهوة.
آرين: بلهفه. لا لا لا لأ، استنى بس. وقولي أنا سمعت صح؟ ولا أنا تخيلاتي عدت ليل الوحش.

آدm مراد: بضحكه. لأ سمعتي صح. وكمان هتنزلي الجنينه بشعرك إللي جنني ده.
آرين: صرخت بفرحه عاااااا أنت بتتكلم بجد يا آدm. بليييييز قول والله كدا. بليز بليز بليز بليز بليز بليز
آدm مراد: غمض عينيه وقال. بس يابـ.ـنتي. واعقلي شويه.
آرين: حـ.ـضـ.ـنته بفرحه ومرح. وقالت. حبيباااااي. أعقل إيه بس بعد إللي سمعته منك ده؟ والله ممصدقه اصلا. أنت طلعت طبيعي جدا معندكش توحد ولا حاجه. ههههه. اوبس هههههه.

آدm مراد: ضحك على شقاوتها. وشالها. وقال لو عايزه جنان ف أنا أجن منك. وغمز.
آرين: فهمت نظرته ليها. وقالت بصوت عالى لأ لأ خلاص والله هاكون عاقله خلاااااص.
آدm مراد: هز راسه بمكر. وقال خلاص مبقاش ينفع. وقعتي بين أيدين الديزل.
وقدر يخترق حصونها بعشقه اللا متناهي. وعاش الفرحه والعشق اللي بجد ف وجود ضيه وضي عتمة حياته. و آرين زي ما هي فراشة حياة فهد. فهى فراشة الروح للأدm.

و آرين تاهت في عشق المرعـ.ـب إللي معاها أحن عاشق. وتجاوبت معاه. وتاهوا في عشق الغرام.

عدا يومين وكل أبطالنا مبسوطين.
كريم أخد ليليان وعُمر أسبوع في دهب وعايشين وقت جميل جداً.
آريان وتمارا كأنهم عرسان جداد. و آريان بيعوض تيما عن كل حاجه. ومحمد مزود للحياه بينهم سعاده جميله.
مراد وفهد راحوا الشركه مع زين وعملوا اجتماع. وفهموا بعض الأمور. وأي مشكله يلجأو للامبراطور.
ياسين: شايف همس تعبانه مع محمود وحمزه. وقرر أنه ياخد أجازه ويسافروا على أي مكان في مصر يغيروا جو.
مستشفى النور.

اوضة الكشف لميرو.
ميرو: للحاله. اتفضلي حضرتك دي مقاسات النضاره. المطلوبة. وكمان كتبتلك ع نقط تستعمليها قبل النوم. وف نوع تاني تلات مرات يومياً.
الحاله: أخدت الروشته. شكرا جدا لحضرتك. بعد إذنك.
ميرو: بابتسامة رقيقه. اتفضلي وألف سلامه ع حضرتك.
الحاله خرجت.
ميرو: رجعت راسها ع الكرسي بتعب و إرهاق. وقالت اااه. ياترى جنى تاعبه ماما نور ولا ايه؟ حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياروح مامي. وابتسمت بحب وقالت. لما أتصل اطمن عليها.

وبتطلع الفون. لكن رن ف أيدها. وشهقت بفرحه وقالت. مش معقول. آريييين؟
وردت ع طول وقالت. آرييين حبيبتي حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي.
آرين: ماشيه ع أطراف صوابعها وقالت بهمس. اذيك ياميرو. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي اوي اوي.
ميرو: كشرت عينيها وقالت. أنا كويسه. بس أنتي بتتكلمي بصوت وا.طـ.ـي ليه؟ آدm نايم؟
آرين: عوجت بوقها وقالت بهمس. هو اخوكي ده بينام. ده ناقص يقعد على سطح البرج زي سبايدر مان لإنقاذ البشريه.

ميرو: ههههه مش معقول جنانك ده. بجد. حشـ.ـتـ.ـيني و  جداً.
وكملت بعتاب. بقى كدا يا آرين؟ تسافروا من غير ما حد يعرف. تيم زعلان منك جداً. ده كان مجهز ليكي هديه جميله جدا. بس انتوا سافرتوا ومحدش يعرف انتوا فين؟

آرين: بزعل. تيم! أنا هكلمه. ثواني ياميرو. وراحت عند الشباك. وشافت آدm ف الجنينه بيركب ع الحصان. واطمنت. وراحت قعدت ع طرف السرير وقالت. بصراحه ياميرو مش عارفه أقولك إيه؟ آدm اخدني ع مكان ومنبه عليا مقولش لحد. ومش عارفه اتصرف ازاي.
ميرو: مطت شـ ـــفــايـــ ـفها. وقالت. امم مشكله فعلاً. خلاص أنتي متقوليش بس حاولي بطريقتك كدا وشوية دلع ياعروستنا. وهتقنعيه إن شاء الله.

آرين: حطت ضافر صوبعها في بقها وقالت بتـ.ـو.تر. ما. أحم ماهو أنا بكلمك علشان كده.
ميرو: خير ياحبيبتى.
آرين: بحيره. بصي انا في حجات كتير عايزه أعرفها منك. لأني بصراحة ومن غير كسوف كدا. في لبس وقح جداً ومش قادره أتخيل إني البسه. انتي فهماني؟
ميرو: ضحكت بصمت. وقالت بتفهم. إلا فهماكي. وفاهمه بالظبط اللي بتمري بيه.
بصي يا آرين آدm دلوقتي جوزك حلالك. كلك على بعضك كدا بقيتي ملك ليه.

وهو كمان بقى ملكك انتي وحلالك. وأي شيء هتلبسيه قدام جوزك هاتؤجري عليه. ولازم يا آرين تلبسي وتتشيكي. ومتحرميش جوزك من اي حاجه.
ف الأول هتكوني محرجه لأنك دخلتي عالم جديد عليكي. لكن تدريجياً هتحسي إن الأمر بقى طبيعي.
آرين: بحيره كبيره. أيوه بس انا فعلاً مكسوفه جدآ. وآدm مقالش حاجه.
ميرو: بتفهم. آدm دلوقتي مقالش حاجه. لكن بكره هيقول. مش معنى أنه مـ.ـا.تكلمش بأنه راضي.

هو حالياً مقدر موقفك. لكن بعد كدا هيبدا يتخـ.ـنـ.ـق ياحبيبتى.
وبعدين يا آرين الراجـ.ـل بيبقى حارم نفسه وعافف نفسه للحلال. ووقت الحلال مايلاقيش اللي كان بيحلم بيه.
خلي بالك لبسك لجوزك واناقتك وتتجملي ليه؟ ده واجب عليكي وأمر. علشان مايبصش بره.
آرين: بصدmه إيه؟ يبص بره؟!
ميرو: أيوه يا آرين. وبعدين انتوا ف أسعد أيام حياتكم. آرين أنا هقولك حاجه ومن الآخر.
آرين: بتركيز. إيه هي يا ميرو.

ميرو: بتنهيدة حب. عيشي يا آرين. سيبي قلبك هو إللي يحركك تجاه جوزك. انتي مش هتعملي حاجه حـ.ـر.ام ولا عيب.
أنا واثقه إن آدm بيعمل كل حاجه أنتي بتتمنيها. وجه دورك أنتي كزوجة وحبيبة. خليكي بـ.ـنته و حبيبته طفلته مـ.ـجـ.ـنو.نته. خليكي كل حاجه يا آرين. كل حاجه لأدm.
آرين: بصت قدامها. وهزت راسها بتفهم.

بعد شويه
في الجنينه.
منصور: سي آدm باشا. الإسطبل والمنحل زي الفل. فاضل بس تقليم الكام شجره دول. هخلصهم. و تؤمرني بأيوتها حاجه.
آدm مراد: نزل من ع الحصان. وقال. لأ متشكر يامنصور. أول ما تخلص خد مراتك واتفضلوا.
آرين نزلت المطبخ لسعديه. جريت بسرعه. وقالت بصي بقى. أنا عايزه منك تعملي الاكل ده بسرعه. هتلحقي؟
سعديه: وماله يهانم. نص الاكل جاهز. أنا هعملك المكرونه. واسمه إيه ده.

آرين: ضحكت وقالت دي فراخ استربس. بصي الطريقه هجبهالك وانتي وشطارتك بقى.
سعديه: شهقت. وقالت. لأ ياست هانم دانا أكلي الكل بيحلف بيه. وانتي كلتي من أيديا.
آرين: أيوه فعلاً اكلك حلو اوى. بصي اعملي كل اللي ف الورقه دي. وكمان عصير فريش. لكن عايزه قبل ما آدm بيه يرجع تكون كل حاجه جاهزه. وكمان تحطيها ف حافظة الأكل للعشا تمام؟
سعديه: حاضر ياست هانم.
آرين: أنا طالعه الجنينه وراجعه.

سعديه: اتفضلي يا هانم. و بدأت تشتغل بسرعه.
آرين: أخدت سبت فاضي. واتاكدت إن آدm ف الإسطبل.
ونزلت الجنينه. واختارت باقات ورد جميله. وعملت تشكيله متنوعه. وكمان فل وياسمين. ورجعت البيت بسرعه قبل ما آدm يشوفها.
بعد شويه.
آرين: . ها ياسعديه. خلصتي؟
سعديه: أيوه ياست هانم. والعصير أهو.
آرين: هزت راسها أوكي. روحي انتي بقى ياسعديه لجوزك. لأني. أحم. لأني هنام شويه.

سعديه: نوم العوافي ياست هانم. اقعدي بالعافيه. وخرجت.
آرين: كشرت عينيها وقالت. أقعد بالعافيه إزاي؟ أنا بقعد براحتي مش بالعافيه.
يوووه. بعدين بعدين يا آرين. طيب ناقص إيه؟ ناقص إيه؟ اهااا. شمع.
وراحت جابت شمعدان وفيه تلات شمعات. وطلعت ع فوق بسرعه وخبته جمب الكمود.
وأخدت نفس عميق جدآ. وقالت لازم أخد خطوه.

بعد شويه
مستشفى النور.
تيم: خلص الكشف. وراح لميرو. وأبتسم وقال. حبيبتي خلصتي؟
ميرو: بأرق. أيوه ياحبيبى. وبجد تعبانه جدا. نفسي انام بشكل.
تيم: بضحكه. طيب يلا بينا. بابا رجع ع البيت من شويه. نروح نجيب جنى. ونتغدى ونرجع البيت.
ميرو: أبتسمت اوكي ياحبيبى يلا بينا. وقامت وخارجين. وحاطه أيدها ف دراعه. وقالت. ع فكره آرين اتصلت عليا. وبتسلم عليك جداً وبتقولك متزعلش منها.

تيم: أبتسم بجد. طيب هي عامله ايه؟ وقالتلك مسافرين فين؟
ميرو: محبتش الح عليها لأن آدm منبه عليها متقولش.
تيم: بتفهم. ربنا يوفقهم. يعني هي أهم حاجة مبسوطه؟
ميرو: طبعاً. مبسوطه جدا.
تيم: خلاص واحنا مش عايزين غير كدا.
ميرو: خبطت ع جبينها وقالت. اوبس.
تيم: كشر عينيه وقال ف إيه؟
ميرو: حبوب منع الحمل خلصت انهردا الصبح. ونسيت اقولك.
تيم: ياشيخه خضتيني. تعالى نعدي ع صيدلية المستشفى ونجيبوا.
ميرو: ميرسي ياتيمو.

تيم: أبتسم. بلاش تيمو دي. أصل كدا هنروح مافيهاش نوم. ههههههههه.
ميرو: بضحكه. أنام شويه صغننه بس. وابقى تحت امرك.
تيم: أبتسم بحب وقال. لأ ياروحي خدي راحتك. تعالى نجيب العلاج.
وراحوا الصيدليه وجابوا العلاج. وخرجوا من المستشفى والضحكه مرسومه على ملامحهم. وركبوا العربيه واتحركوا.

الساعه 9 مساءاً.
في بيت المزرعه. في غرفة التلفزيون.
آدm مراد: قاعد وآرين كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وبيتفرجوا ع الTV
آرين: بتفكر في طريقه آدm يخرج بيها من البيت لثواني. وبصت ف الساعه. وقالت برقه. آدm.
آدm مراد: نعم ياروحي.
آرين: بتـ.ـو.تر. أحم آدm ممكن طلب؟
آدm مراد: باس خدها. وقال أكيد ياروحي. قولي محتاجه لحاجه.
آرين: بتـ.ـو.تر. عايزه غزل البنات.
آدm مراد: كشر عينيه وقال. نعم؟

آرين: بلعت ريقها وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه واتعدلت وقالت.
و، أحم وكنز كبير جدا. وشوكليت كتير اوى. لأن اللي هنا خلص.
آدm مراد: قال. بس كدا هضطر أخرج واسيبك لوحدك هنا نص ساعة. لأن المحل بعيد شويه. أقولك تعالي معايا.
آرين: برفض. لأ. أحم قصدي يعني أنا. تعبانه شويه. أنت روح وأنا هريح شويه. لحد ما ترجع ونتعشى.
آدm مراد: مسد ع خدها وقال بقلق. تعبانه مالك؟

آرين: والله انا كويسه دول شوية صداع بس. إيه رأيك تروح وتقفل كويس عليا؟ متقلقش والله.
آدm مراد: بص حواليه بحيره وقال بإستسلام ماشي يا آرين.
آرين: سقفت بمرح. يس يس.
آدm مراد: قال بتحذير. حذاري تخرجي من هنا للجنينه. مش عايز جنان. انا هجيلك كل الطلبات إللي تكفيكي لحد ما نرجع اتفقنا.
آرين: اتشعلقت في رقبته وباسته في خدو وقالت بمرح. حبيبى أنااااا...
بس ترجع بسرعه علشان نتعشى أوكي؟

آدm مراد: ضحك وخـ.ـطـ.ـف بوسه منها. وقال أوكي.
انا هتصل عليكي. وقام وقفل عليها الباب. وخرج.
آرين: نفخت بأريحيه. وقامت تجري بسرعه وقفلت الباب بالترباس. وجريت ع المطبخ. وشغلت الميكروويف. ع وقت معين. وحطت فيه الأكل.
وطلعت فوق بسرعه. والاوضه كبيره جداً وفيها تراس كبير.
وجابت تربيزه مدوره وحطتها قدام التراس وحطت كرسي ليها وكرسي لأدm. وجابت مفرش رقيق. ورصت باقات الورد اللي جابتها من الجنينه ع أطراف التربيزه.

وفتحت اللاب توب ودخلت ع الإنترنت تشوف دايزين رقيق.
وحطت ورد أحمر كتير ع السرير والأرض.
وقفلت الستاير. ورشت معطر جو.
آدm مراد اتصل عليها. يطمن وردت عليه وطمنته. وقالها ربع ساعة وأكون عندك. وقفل.
آرين: بسرعه فتحت الدولاب. وجمعت قوتها. وقالت مفيش وقت.
واختارت طقم يفتن. ودخلت الحمام بسرعه. وأخدت شاور سريع. ولبست الطقم. ووقفت قدام المرايه. وعملت ميكب كامل لكن رقيق جدا. وكانت فوق الخيال.

ونزلت بسرعه. جهزت الأكل في أطباق والعصير وحطته على الصينيه. وطلعت فوق. وحطته على الترابيزه بطريقه شيك. وحطت الشمع.
وسمعت كلاكس العربيه. وفتحت عينيها بدهشه وقالت. آدm؟ وشافته من الشباك.
وبسرعه نزلت. فتحت ترباس باب البيت واخدت كاسين للعصير. وطلعت جري وكانت هتتكعبل ع السلم.
وحطت الكاسين وحطت فيهم العصير.

وبسرعه سرحت شعرها. ورشت برفيوم جذاب. وولعت الشموع. وطفت الاضاءه كلها. وكان المنظر مريح للأعصاب ع ضوء الشموع.
آرين: بتهوي ع وشها من الرهبه. وقالت الجو حر أوي. وشغلت التكييف. وقالت أنا عارفه كل ده من التـ.ـو.تر.
آدm مراد: دخل البيت. ونده ع آرين. حبيبتي انتي فين؟
آرين: من فوق قالت. بحرج. انا هنا يا آدm.
آدm مراد: دخل المطبخ وحط كل حاجه جابها ليها. واخد غزل البنات. وطالع ليها.

آرين: اتخضت لما سمعت صوت خطوته، وبتاخد شهيق وزفير. وقالت لنفسها. عادي يا آرين. كل المتجوزين بيعملوا كده. وعلشان آدm ماينفعش يشوف غيرك. لازم تقدmي حبك ليه. هو بيعمل كل حاجه علشانك. جه دورك. عيشي حياتك يا آرين. اسمعي بنصحية ميرو. حاولي.
آدm مراد: حبيبتي أنا جبتلك كل حاجه أنتي طلبتيها.
وفتح الباب. وشاف ضوء الشموع. ودخل خطوتين. واستغرب.
آرين: بسرعه حـ.ـضـ.ـنته من الخلف. وخبت نفسها.

آدm مراد: شاف الورد والعشا الرومانسي. وفهم هي ليه خلته يخرج من البيت.
وأبتسم. لما حـ.ـضـ.ـنته. وفك أيديها. ولف ليها. لكن حرفياً انبهر من ملكة جمال قلبه...
وقال بإعجاب. إيه ده يا آرين؟
آرين: اتكسفت وخبت نفسها في حـ.ـضـ.ـنه. وقالت. أنا عارفه إن البدايه مكنتش زي ما أنت عايز. لكن انا بحاول.

آدm مراد: ضمها لقلبه. وقلبه اشتاق ليها بحد كبير. لكن حاول يحتويها. وقال. أنتي في كل حالاتك قمر يا آري. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباسها برقه من خدها. واخد نفس عميق من عطرها. وهمس في ودنها بكلام غزل.
آرين: قلبها بيدق بسرعه. وقالت بصوت مبحوح. ال. أحم. العشا.
آدm مراد: مسك كف أيدها. وسحب ليها الكرسي. وعيونه منزلتش من عليها. لكن بخبرة المخابرات علشان متتـ.ـو.ترش.
آرين: قعدت. وحاسه أنها هيغمى عليها من الإحراج.

آدm مراد: قعد. وحب يطمنها. وغير الموضوع وقال. ع فكره عمتو لارين أتصلت عليا.
آرين: بفرحه. بجد. طيب هنكلمهم امتى؟ بابي و آيو وحشوني أوي. ومامي نفسي أشوفها اوي يا آدm.
آدm مراد: أبتسم وقال. خلاص بعد العشا الجميل ده. كلميهم. بس بلاش حد يعرف إحنا فين مـ.ـا.تنسيش.
آرين: بنفي. لأ خالص. ده حتى بابي لما كلمني مسألنيش إحنا فين.
آدm مراد: بِشك. قال لنفسه. أمم. يبقى أكيد بيدور ورايا.

آرين: فرحت لأنها هتكلم العيله واطمنت شويه. وبدأت في العشا مع ادامها.
آدm مراد: رفع الشوكه. وأكل آرين. وعيونه بتلف الأوضه كلها. من ورد طبيعي وبرفان ومعطر وشمع وإضاءة رومانسيه. وشاف اللاب توب مفتوح. وكشر عينيه وقال. حبيبتي أنتي مشغله اللاب ونستيه؟
آرين: هزت راسها لأ. أحم بصراحه!
آدm مراد: بيشرب العصير. وقال. بصراحه إيه؟
آرين: بكسوف. أصل مجهزه ميوزك هادي.

آدm مراد: رفع حاجبه بإعجاب. وقام. وراح عند اللاب. وضغط تشغيل. واشتغل ميوزك أجنبي رومانسي جدآ.
آرين: بتاخد شهيق وزفير ببطء.
آدm مراد: اخد آرين من أيدها، وحاوطها من وسطها. وباس جبينها بحنان.
آرين: رفعت ايديها حوالين رقبته وحطت راسها ع صدرو. وغمضت عينيها. ورقصت مع ادامها.
آدm مراد: بيرقص معاها. وبيتغزل فيها.
آرين: بتسمع من آدm أجمل كلام العشق. وعاشت في عالم تاني من السحر والخيال.

آدm مراد: رفع دقنها وقرب منها وباسها برقه. واتحولت لعشق كبير. مابينهم. وحط جبينه على جبينها.
آرين: بدقة قلب. رفعت عينيها ليه. وقالت بصدق، بحبك اوى يا آدm.
آدm مراد: شالها بين ايديه. وراح بيها ع مكان جنتهم. وعاشوا تفاصيل جميله وليله مميزه مابين اعتراف عشق آرين وعشق الأدm.

بعد يومين.
ف مجموعة العدوي.
السكرتيرة دخلت لمكتب ريتال وقالت. سيدة الأعمال مدام مديحة عايزه تقابل حضرتك.
ريتال: بإستفهام. مدام مديحة؟ أوكي خليها تتفضل. واطلبي ليها فنجال قهوه لو سمحتي.
السكرتيرة: حاضر يا فنـ.ـد.م. وخرجت.
مديحه: دخلت بابتسامة. مساء الخير ياريتال ياحبيبتي.
ريتال: وقفت وابتسمت. وسلمت عليها. أهلا وسهلا مدام مديحة. أتفضلي استريحي. وقعدت.

مديحه: قعدت. ميرسي. أنا بعتذر لأني جيت من غير ميعاد سابق. أنا عارفه إنك مشغوله جدآ الفتره دي. لكن الموضوع مستعجل.
ريتال: ياخبر متقوليش كدا. حضرتك تشرفي في أي وقت. لكن خير ياترى موضوع إيه؟

مديحه: ميرسي ياروحي. هو خير طبعاً. في الحقيقة أنتي عارفه كل حاجه عني. وأني خلاص كلها كام سنه واسيب الشركه ل يسري أبني. اشتغلت بما فيه الكفاية. ونسيت نفسي. حتى أبني ناسي نفسه. لكن في الحقيقة أول ما عشت أجواء الأفراح عندكم. اتحمست جدآ وان الأوان بقى إن يسري يستقر ويرتبط ببـ.ـنت الحلال.
ريتال: بضحكه. ده خبر عظيم جدآ. ربنا يقدm إللي فيه الخير. وتفرحي بيه ياحبيبتى.

مديحه: أبتسمت وقالت. والفرحه مش هتكمل غير بفضلك أنتي.
ريتال: بعدm فهم قالت. حاش لله. لكن مش فاهمه إزاي يعني؟
مديحه: الانسه تالين. ربة الصون والعفاف.
ريتال: أبتسمت بتعجب. وقالت تالين؟

مديحه: أيوه. أنا شوفتها في فرح إبن المهندس يوسف عزيز. وكمان فرح أخوها وكانت بدر منور. وعجبني جداً ادبها واحترامها. وكمان باقي البنات كانوا مهذبين جداً ولبسهم كله محتشم وراقي. وفعلاً زي ما بيقولوا ع الأصل دور. والامبراطور أي حد يتمنى ينول الشرف ده ويناسبه.
ريتال: بحرج. ميرسي جدا لحضرتك يامدام مديحة. أحم طيب انا هبلغ عمها زين. وهو يتكلم مع والدها.
مديحه: ياريت ياروتي. وتاخدي لينا ميعاد ف أقرب وقت.

ريتال: هزت راسها وقالت. إن شاء الله. تحبي أوضح أي حاجه لزين؟
مديحه: طبعاً. يسري خريج أكبر جامعات فرنسا. وكمان بعد الارتباط هيستقر هناك.
ريتال: بدهشه. يستقر في فرنسا؟ بس أعتقد إن عمها قبل والدها هيعترض ع النقطه دي تحديداً.
مديحه: كشرت عينيها وقالت. ليه؟ أنا أبني مش قليل بردو ياريتال. وكمان استقراره في فرنسا حاجه مشرفه.

ريتال: بكـبـــــريـاء. ده إبن حضرتك وأي أم بتشوف ولادها مهما كانت عيوبهم مشرفين. لكن انا عقبت ع نقطة الإستقرار ف بلد تانيه. وانا بتكلم بحكم أني من العيله دي. وعارفه مبادئها كويس جدا.
من أول الإمبراطور إللي ماشيين ع قواعده، لحد أصغر طفل. ومفيش بـ.ـنت ف العيله بعدت عن بلدها غير سفريات ترفيه أو مؤتمرات غير كدا مرفوض. وع فكره مفيش أي حاجه تشرف ف أنه يستقر في بلد أجنبي غير بلده الأصل.

وف حاجه مهمه جدا حضرتك مش واخده بالك منها.
مديحه: خير يا ريتال إيه هى؟
ريتال: إن إبن حضرتك ف أواخر التلاتين يعني أكبر من تالين مرتين.
مديحة: بخـ.ـنـ.ـقه. يعني افهم إن أبني مرفوض؟
ريتال: أنا مقدرش اقول كدا. لأن القرار مش بأيديا. لكن حضرتك مقربه مني ف مجال الشغل. وحبيت أوضح ليكي النقاط المهمه. والقرار الأول والأخير يرجع للبـ.ـنت وعيلتها.

مديحه: وانا مش هفقد الأمل. وابني رجل أعمال ناجح. وياريت تبلغيني بالميعاد المناسب.
ريتال: بتفكير. طيب انا أسفه لأني حاسه اني ضايقتك بكلامي. وعلشان متزعليش مني. أنا هخليكي تقابلي والد تالين دلوقتي.
مديحه: بدهشه. انتي بتتكلمي بجد ياريتال؟
ريتال: ايوه طبعاً. العميد مراد العدوي. موجود هنا ف الشركه. وأنا هتواصل معاه. والسكرتيره توصل حضرتك ليه.
بعد دقايق ف مكتب مراد.

مراد: اه كل ده تمام لكن ابنك ع كدا كام سنه بقى؟
مديحه: 37 سنه هو نسي نفسه في مجال الأعمال.
مراد: أممم طبعا ليه العذر. وده يتناسب معاه بنوته 28 سنه. او 22 سنه اقل حاجه. لكن للأسف بـ.ـنتي لسه 17 سنه. ومبتفكرش في الارتباط دلوقتي.
مديحه: ليه بس حضرتك ده هيسعدها أنا متاكده ابني شخص كويس جدا. وكمان هيستقر في فرنسا.

مراد: عذر أقبح من ذنب. أنا بـ.ـنتي متبعدش عني. وهي لسه في فترة الدراسة لما تخلص بقى إن شاء الله نبقى نفكر في موضوع الجواز.
بعد شويه.
فهد: لمراد. تصرفك صح تالين لسه صغيره. ومفيش حد بينسى نفسه في موضوع الجواز بالذات لو كان مقتدر.
مراد: بتفهم. أنا عارف كل ده. وياعم أصلا تلاقيه معقد وهيطلع عقده ع البت. هي ناقصه معاتيه.
فون فهد رن. ورد بثبات. أيوه. اه. اممم. أنت متأكد. تمام. تمام. لا خلاص أرجع أنت. وقفل.

مراد: بمكر. تحريات دي ولا ايه؟
فهد: بصله بغـ.ـيظ. وسكت.
مراد: اوباااا لأ عليا النعمه لازم أعرف. ولو أني شاكك إنك بتحفر ورا الواد آدm أبني.
فهد: بغـ.ـيظ. إبنك واخد بـ.ـنتي بيت المزرعه.
مراد: هههههههه والله أنا عارف إنك مش هتسكت. وماله بيت المزرعه. ده كدا عظمه أوي. سيب العيال تعيش بمزاجها.
فهد: باصص قدامه ومكشر عينيه بشرود.
مراد: لأ لأ ولا يافهد اوعا تكون بتفكر تعملها وتروحلهم هناك.

فهد: من بين أسنانه بتوعد. هعملها ياصقر. لازم اطمن ع بـ.ـنتي.
مراد: خبط كف على كف وقال. لا حول ولاقوة إلا بالله. هو أنت يبني بتفكر إزاي؟
آرين كل يوم تكلمك وبتتكلم مع العيله. والبت زي الفل وفرحانه. يبقى ليه النكد بقى. هتروح تعمل إيه؟ اهدى كدا وقول هديت. وشيلها من دmاغك هي خلاص دلوقتي مسؤوله من راجـ.ـل. ويقدر يحميها. بص لأركان و آيان. وفوكك من آدm و آرين.
قولي بقى الواد آركان فين كدا؟

فهد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه ومسح وشه بايديه وقال. راح المول يشتري شوية حجات. علشان الكليه.
ف المول.
آركان: في محل ملابس وبيختار. ومسك بنطلون جينز وقال للبـ.ـنت هاخد ده كمان.
البـ.ـنت: تمام يافنـ.ـد.م. تحب حضرتك تلبس عليه قميص أو تي شيرت.
آركان: تي شيرت.
البـ.ـنت: أوكي يافنـ.ـد.م. القسم التاني تاني طرقه ع شمالك. تحب اوصلك؟

آركان: لأ متشكر. واتحرك للقسم. وماشي بيصفر وبيتفرج. ولمح تي شيرت شكله حلو أوي وعجبه جدآ. وراح يجيبه، وحط ايدو ع التي شيرت وف نفس الوقت أيد تانيه مسكت نفس التي شيرت.
آركان: ابتسم وقال. آسف حضرتك أنا اخترته. وبعدها ضحكته أختفت وقال بدهشه أنتي؟!
بـ.ـاري: بخـ.ـنـ.ـقه. أنت؟! مش معقول كدا. أنت ورايا في كل مكان؟
آركان: بتريقه. والله لو أعرف أني هشوفك مكنت طلعت من بيتي. وسيبي بقى أم التي شيرت خليني أمشي.

بـ.ـاري: صكت ع أسنانها وقالت. ياريتك مانزلت فعلاً. وبعدين أنا اختارته قبلك. شوفلك واحد غيرو.
آركان: وأنتي مـ.ـا.تشوفيش غيرو ليه؟
بـ.ـاري: انت بجد إنسان مستفز جدآ.
آركان: وأنتي متعجرفه جدآ. وواخده في نفسك مقلب. يلا ياشاطره وسعي من وشي.
بـ.ـنت جت وقالت خير حضراتكم في مشكله.
آركان و بـ.ـاري ف صوت واحد. عايز/ه تي شيرت تاني نفس الاستايل. وبصوا لبعض بتحدي.

البـ.ـنت: أسفه جداً لحضراتكم ده آخر قطعه موجوده. لأنه موديل جديد وخلص بسرعه.
بـ.ـاري: بكـبـــــريـاء. أوكي أنا هشتريه. ممكن تحطيه في علبه وتغلفيه بطريقه شيك. لأني واخداه هديه.
آركان: بتصميم. أنا إللي هاخد التي شيرت. أنا شوفته قبل ألانسه. وياريت بسرعه لاني مش فاضي.
البـ.ـنت هتتكلم.
بـ.ـاري: بعند. مش هيحصل أنا إللي هاخد التي شيرت اوكي؟

آركان: مسح وشه بأيديه وقال أستغفر الله العظيم. يابـ.ـنتي بلاش أنا. روحي شوفي حاجه تانيه المول مليان حجات كتير قدامك.
بـ.ـاري: بسخريه. وأنت متروحش ليه بقى؟ وبعدين أنت بتتكلم معايه ليه؟ بعد ما بوظت ليا الآيفون. بجد مودي بيتغير لما بشوفك للاسوء.
آركان: قبض ع ايديه وقال. عارفه؟ أنتي لو مش غريبه. أقسم بالله كنت علمتك إزاي تتكلمي معايا.
بـ.ـاري: بتحدي. وأنا بحمد ربنا إني غريبه عنك. بجد
I hated meeting you so much.

لقد كرهت لقائي بك كثيراً.
آركان: من بين أسنانه بغـــضــــب. If you hated meeting, I hate the time I see you
إن كنتي أنتي كرهتي اللقاء. فأنا أبغض الوقت الذي أراكي فيه.
بـ.ـاري: فتحت عينيها بصدmه. وحست بالاحراج. وعيونها لمعت. وسابته وخرجت من المحل بسرعه.
آركان: باصص عليها لحد ما أختفت. ومش عارف ليه اضايق من نفسه أوي.
البـ.ـنت: حضرتك هتاخد حاجه تانيه غير التي شيرت؟

آركان: بخـ.ـنـ.ـقه. لأ. وبص قدامه وقال بلوم. مكنش ينفع تحرجها كدا يا آركان. اوووف بقى ماهى لسانها طويل ومستفزه جدا.

في بيت المزرعه.
آدm مراد: شايل آرين ونازل بيها ع السلم.
آرين: محاوطه رقبته. وقالت. طيب قولي رايح بيا ع فين.
آدm مراد: خارج بيها الجنينه. وقال. هت عـ.ـر.في دلوقتي.
آرين: شافت الحصان ساهيل ودارلي اربيان.
آدm مراد: نزلها قدام الحصان.
آرين: افتكرت الحادثه وجـ.ـسمها اتشـ.ـد. ومسكت تي شيرت آدm بخــــوف.
آدm مراد: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه من الخلف وقال. كنتي عايزه تركبي الخيل. مش كدا؟

آرين: هزت راسها بالرفض. لأ من آخر مرة وأنا مبقتش عايزه.
آدm مراد: لفها ليه. ورجع خصلة شعر ورا ودنها وقال. أنتي ماينفعش تخافي من حاجه. طول ما انا جمبك. وأنا جايبك هنا علشان تواجهي كل مخاوفك.
آرين: رفعت عينيها ليه. مع انعكاس الشمس وزادها بريق وجمال.
وقالت بتعجب. مخاوفي؟
آدm مراد: بتأكيد ايوه مخاوفك. زي الخيل والنار.
آرين: بلعت ريقها وهـ.ـر.بت من نظرة عينيه.

آدm مراد: بجدية. آرين أنا عارف إنك من وقت حادثة المعمل وأنتي بتخافي تيجي جمب النار. حتى لما حددنا الفرح قولتي لأركان إنك مش عايزه أي ألعاب ناريه.
آرين: غـ.ـصـ.ـب عني يا آدm كل ما افتكر اللي حصل بخاف.
آدm مراد: ركب ع الحصان وقال. آرين العدوي متعرفش يعني ايه خــــوف. ومد أيدو ليها. وقال. هاتى إيدك.
آرين: بلعت ريقها بقلق. وقالت بس انا خايفه أقع تاني.

آدm مراد: مسك أيدها ورفعها قدامه ع الحصان. وحط اللجام في أيدها. وقال. مواجهة الخــــوف في حد ذاته إنتصار وشجاعه كبيره. وأنا عارف إن مفيش حد شجاع زي آريني. ومش هقولك تاني. إني جمبك وساندك.
آرين: هزت راسها بإستسلام.
آدm مراد: بأمر. يلا ساهيل.
ساهيل: بصهيل عالى. مشي الأول وبعدها جري بسرعه.
دارلي اربيان بيجري قصاد ساهيل.

آدm مراد: محاوط آرين علشان متخافش. وواحده واحده آرين اطمنت ومبقتش تخاف. وآدm علمها إزاي تتحكم في الحصان.
ساهيل لف المزرعه كلها بيهم.
وبعد شويه!
آدm مراد: شـ.ـد اللجام. والحصان وقف. ونزل.
آرين: بخــــوف. أنت نزلت وسبتني ليه؟
آدm مراد: أبتسم. وركب الحصان التاني. وقال. هنعمل سباق صغير أنا وأنتي. جاهزه.
آرين: سباق؟ بس انا لسه متعملتش أوي. وممكن اني...

آدm مراد: قاطعها. وقال. آرين أهدي ده سباق صغير. واعتبريه تحدي لنفسك. وأنا علمتك إزاي تتحكمي في ساهيل. ومتقلقيش.
آرين: اتحمست. أوكي. ومسدت ع شعر ساهيل وقالت. ساهيل عايزين نكسب المرعـ.ـب اوكي؟
آدm مراد: ضحك. واتحرك بالحصان.
آرين: ساهيل ماشي بيها بسرعه معينه لأنها لسه مش مطمنه أوي.
آدm مراد: متحكم في حصانه. ومش عايز يجرى بسرعه. علشان عايزها هي اللي تكسب.

آرين: شافت أنها أسرع من آدm واتحمست جداً. وبتضحك ع آدm. وكان وقت جميل جدا بيهم. وعايشه بحريه كبيره.
وصلوا لآخر المزرعه.
آرين: سقفت. وااااو أنا اللي كسبت. براو عليا.
آدm مراد: بيضحك. ونزلها من ع الحصان. وقال. طبعاً آريني هي إللي تكسب.
آرين: اتنططت من الفرحه. واتشعلقت في رقبته. بحبك اوووووي يا مرعـ.ـب. هههههههه قصدي يا آدm. أنا بجد فرحانه اوي.

آدm مراد: رفع دقنها وقرب منها وباسها بشغف كبير. وحط جبينه على جبينها. وقال. وأنا بمـ.ـو.ت فيكي.
بعد شويه. قاعدين قدام البيسين بيتغدوا.
آرين: بمرح. بجد ميرسي جدا يا آدm. أنا مبسوطه اوى اوى.
آدm مراد: ولسه لما تشوفي بليل أنا محضرلك مفاجأة.
آرين: بفضول. بليز قولي إيه هي المفاجأه بجد مش هقدر أصبر.
آدm مراد: بإبتسامة. رفع حاجبه ليها ف اشاره ع البيسين.

آرين: بصت ع البيسين. وقالت مش فاهمه. وبعدها فتحت عينيها بدهشه وقالت. آدm أنت تقصد إني هنزل البيسين؟
آدm مراد: قصدك هننزل البيسين أنا وأنتي بليل.
آرين: حطت أيديها على خدها وقالت بإنبهار. واااوو بجد أنا مش مصدقه إللي بسمعه ده.
آدm مراد: ههههه ولا أنا.
آرين: طيب سؤال يا آدm. أنت دلوقتي اسلوبك اتغير 180 درجة عايزه اعرف أنت ليه مش كدا ديما.

آدm مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال. الأول أنتي كنتي بعيده عني. لكن دلوقتي الوضع يختلف أنتي مراتي ومعايه. وكمان مأمنلك كل حاجه هنا. ومفيش مخلوق غيري شايفك. ف أنا بحاول اعوضك عن كل حاجه أي كانت. وطول ما أنتي شاطره وبتسمعى الكلام في أنتي هتعيشي مع آدm. لكن لو اتجننتي هتلاقي المرعـ.ـب قدامك.
آرين: هههههههه بجد أنا مبسوطه اوى.
آدm مراد: بثقه. ع فكره لو كنا سافرنا أوروبا أنا واثق إنك مش هتبقى مبسوطه زي دلوقتي.

آرين: بمرح. أوافق وبشـ.ـده. قولي بقى هنروح السينما امتى أنت قولتلي إنك عامل برنامج علشاني. ممكن اعرف إيه هو؟
آدm مراد ؛ طبعآ ياروحي. انهاردة ركبتي الحصان. بليل هتنزلي البيسين. بكره هنروح أجمل مطعم في اسكندريه نتغدا. وبعدها أفسحك شويه.
ويوم تاني نروح السينما. وكل يومين ننزل اسكندريه.

وهنا بقى في المزرعه هتعيشي بحريه كبيره تجري برحتك. تركبي الخيل برحتك لكن ف وجودي. تنزلي البيسين لكن بليل وبردو في وجودي. ها مبسوطه ياضي آدm؟
آرين: فاتحه بقها وعينيها. ومش مصدقه ان اللي بيتكلم ده آدm المرعـ.ـب!

فيلا رعد الجوهري.
بـ.ـاري: ف اوضتها واقفه قصاد الشباك. ومخـ.ـنـ.ـوقه جدآ من عدوها اللدود إللي لاتعرف اسمه ولا حتى كنيته.
وغمضت عينيها. وشافت صورته قدامها.
وفتحت بسرعه. وقالت بجدية. بـ.ـاري متفكريش في الهمجي ده. ده إنسان غير سوي ومريـ.ـض. وبجد بجد قليل الذوق. بس حقيقي أتمنى ماقبلوش تاني!
عند فهد.
آركان واقف قصاد الشباك. ومربع أيديه. وسرحان ومخـ.ـنـ.ـوق. وقال لنفسه.

طيب أنا مضايق ليه؟ ماهى مشيت وخلاص. ولا أعرفها ولا تعرفني. تؤ. بس انا احرجتها قدام البـ.ـنت.
وكمل بجديه.
آركان متفكرش ف المستفزه دي. دي واحده مـ.ـجـ.ـنو.نه وعنيده. وحقيقي أسلوبها ينرفز. وبجد بتمنى ماقبلهاش تاني!
عند فهد.
رينو: بتعجب! نسافر؟! نسافر فين يافهد؟
فهد: بيلبس التي شيرت. وقال. بيت المزرعه ياحبيبتي.
رينو: شهقت وقالت بلخبطه. إيه؟ لأ. أحم قصدي يعني ليه؟!
فهد: كشر عينيه بشك. وقال. إيه مالك اتخضيتي ليه كدا؟
وكمل بمكر وقال. أنا وعدتك قبل كده أنا وانتي هنركب خيل لوحدنا. واهو جه الوقت. بـ.ـنتك اتجوزت ومسافره.

و آركان هيسافر مع آسر وچواد الغردقه يصيفوا. ومفيش غير آيان ومرحش المزرعه قبل كده. أنا بقى عايز أفسحك انتي وأبني.
رينو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت جواها. وبعدين أعمل أي في الورطة دي؟ آدm وآرين هناك. ولو فهد عرف معرفش هيعمل ايه؟ أتصرف ازااي بس ياربي.
فهد: وقف قدامها. وقرب من وشها. وقال بخبث. إيه بتفكري في ايه ياحبيبتى. هو الموضوع صعب أوي كدا؟

رينو: انتبهت. ها. أحم. موضوع إيه؟ مفيش اي موضوع ولا حاجه. بس. بس أنا يعني كنت بفكر نروح مكان تاني. أنت عارف إن بيت المزرعه بيبقى أحلا في تجمع العيله. أحم.
فهد: همس ف ودنها وقال بمكر. ت عـ.ـر.في إن الإنسان لما بيتـ.ـو.تر أو يخاف من حاجه أو يخبي حاجه ع حد. بؤبؤ العين بيوسع ياروحي!
رينو: بلخبطه. اء. اه عارفه. أحم. بس ليه بتقول كدا. وحاولت تبتسم بتمثيل.

فهد: رفع دقنها وباسها وقال بثقه. لأنك مش عايزه تقولي إنك عارفه آرين فين يانجمتي.
رينو: فتحت عينيها بدهشه. ومش عارفه ترد.
فهد: أبتسم. وبيرتب شعرها. وقال. أنا عارف إنك عندك علم بكل حاجه تخص آرين. أنتي أمها وعلاقة الأم ببـ.ـنتها تختلف عن علاقة الأب.
وأنا متأكد إن آرين قالتلك أنها ف بيت المزرعه.
رينو: قالت بتنهيدة استسلام. أيوه فعلاً يافهد. آرين قالتلي انها هناك. ونبهت عليا إني مقولش لحد حاجه.

فهد: ابتسم. بس انا عرفت. ويلا بقى البسي علشان نفاجيء آرين. أنتي مت عـ.ـر.فيش هي وحشاني قد ايه.
رينو: بضجر. مش معقول كده يافهد. البـ.ـنت لسه في شهر العسل. أنت مدرك اللي بتقوله.
فهد: بص ل عينيها وقال. آرين وحشاني يارينو. أنا حقيقي عايز اطمن ع بـ.ـنتي. هتيجي معايا. ولا أروح لوحدي؟
رينو: نفخت بنفاذ صبر وقالت. لأ هاجي طبعاً. أنا استحاله اسيبك هناك لوحدك معاهم. بجد كدا أوفر جدا. أوفر خالص. بعد اذنك هروح أجهز آيان.

وخرجت متنرفزه تنادي ع آيان.
بعد دقايق.
فهد قاعد ع طرف السرير. مستني رينو تخلص. وافتكر لما آرين كانت تخبط ع الباب بصوت عالى وتعمل دوشه. وأبتسم بحنين. وجاب الفون واتصل على آرين.
آرين: ردت بحماس. الوو باااابي وحـ.ـشـ.ـتني اوي اوي.
فهد: بابتسامه. صباح الخير ياقلب بابي.
آدm مراد: ركب ع الحصان. وسابها تتكلم مع أبوها.
آرين: عينيها ع آدm وقالت بإبتسامة جميله. صباح الفل والياسمين وكل حاجه حلوه.

فهد: حشـ.ـتـ.ـيني و  جداً يا آريني.
آرين: بسعاده. وحضرتك بجد وحـ.ـشـ.ـتني جدآ جدآ يا أجمل بابي فهد في حياتي كلها.
حضرتك ف البيت ولا الشغل؟
فهد: قام وبص من الشباك وقال. أنا ف البيت ياحبيبتى. ونجمتي هتبقى تكلمك.
آرين: مثلت الغيره. وقالت. اااه نجمتك؟ أوكي. بس خليك عارف زي ما مامي نجمتك أنا بردو نجمتك. اوكي؟
فهد: ضحك بصمت وقال. مفيش حد زي نجمتي. بس انتي بردو حاجه تانيه. وحاجه غاليه أوي.

وكمل بمكر. قوليلي بقى أنا سامع صوت خيل؟!
آرين: بعفويه. اها. ده ساهيل يابابي آدm كل يوم يركب خيل.
فهد: أبتسم لبراءة بـ.ـنته. لكن قال بقلب أب. مبسوطه مع آدm يا آرين؟
آرين: بمرح إلا مبسوطه يابابي. دي كلمه صغيره أوي عن اللي أنا حساه.
بجد بجد مش عارفه أقولك إيه؟ ولا آدm بيعمل علشاني إيه؟ واكتر حاجه بحبها اوي إن آدm يشبه حضرتك جداً تقريباً ف كل حاجه.
فهد!

آرين: كملت بسعاده وحماس. عارف حضرتك. آدm بيعملي كل حاجه أنا عايزاها. أي طلب قبل ما اطلبه الاقيه جايبو علشاني.
وكمان يابابي بيخليني أواجه كل مخاوفي. زي الخيل والنار من وقت الحادثه.
آدm علمني ازاي أركب خيل وازاي اتحكم في الحصان كويس جدا.
طيب عارف حضرتك؟ آدm بيدخل معايا سباق خيل وأنا اللي بكسب. واو بجد إحساس الفوز جميل جدا. وكمان أمبـ.ـارح خلاني أواجه خــــوفي من النار وواحده واحده حاسه إني هرجع زي الأول.

وكمان اخدني اسكندريه. اتفسحنا كتير جدا. وانهردا وعدني أنه هيوديني السينما. والمفاجأة بقى اللي لسه آدm قايلهالي. أنه هيحجزلي مركب ع البحر ف اسكندريه.
والغريبه بقى إن آدm طيب وحنين أوي. وتحسه أنه واحد تاني غير اللي اتعودنا عليه. آدm من وقت للتاني يقولي أنا عند الوعد اللي وعدته لخالي.
وكملت بسعاده كبيره.
أنا بجد فرحانه اوي اوي يابابي. أنا حاسه إن مفيش حد سعيد ومبسوط وفرحان زيي أنا.

فهد: بيسمع آرين وشريط زكرياته بيمر قدامه. مع رينو. ومبتسم.
وقال بهدوء. وأنا واثق أنه قد الوعد يا رينو ياصغيره.
آرين: شهقت وحطت ايدها ع بوقها وقالت. إيه ده؟ بابي هو انا قولتلك ساهيل الحصان مش كدا؟
فهد: بابتسامة جميله قال. أيوه حصل. وكمل بمكر. وكمان اسكندرية.
آرين: بحيره. وبعدين بقى أنا شكلي عكيت ولا ايه؟
فهد: ضحك وقال. سرك في بير ياقلب أبوكي.

آرين: بمرح. يس يس. هو ده بابي القمر. أقولك بقى إحنا فين. طبعآ مش محتاجه تفسير بما أني مبعرفش اعمل كنترول ع عقلي. ف إحنا في بيت المزرعه. هههههههه. وربنا يستر بقى.
فهد: ودي أجمل حاجه فيكي يا آريني. حبيبتي خلي بالك منك.
رينو: دخلت ومخـ.ـنـ.ـوقه وقالت. أنا خلصت.
فهد: قفل. ولف ليها.
رينو: شافت علامـ.ـا.ت السعاده ع ملامحه وده ضايقها أكتر.

وقالت اه مبسوط طبعاً إنك رايح لبـ.ـنتك وجوزها في شهر عسلهم تنكد عليهم. أنا معرفش أنت بتفكر إزاي.
فهد: قرب منها. وع نفس الوتيرة ومبسوط. وقرب منها وهمس في ودنها وقال. إيه رأيك نغير البروجرام. واخدك ونهرب ع المالديف.
رينو: فتحت عينيها بعدm استيعاب. وقالت. أنا مش فاهمه حاجه.
فهد: بإبتسامة حب. آرين عايشه مبسوطه. وطايره من الفرحه. وأنا مش عايز غير كدا.
إيه رأيك نسافر أسبوع. اخـ.ـطـ.ـفك بعيد عن كل العالم.

رينو: بدقة قلب قالت. أنا مغلطش لما قولت إن مفيش حد زيك ولا ف حنانك يافهد!

بعد مرور شهر. واكتر.
كريم وليليان. عاشوا شهر عسل من جديد مابين جنون وخفة دm ليليان وهدوء كريم. وعُمر حالياً عندو حوالي سنه ونص.
طبعآ آريان وتمارا عاشوا شهر جميل جدا و آريان كان حريص أنه يعوض تمارا عن كل الفتره اللي مفتقداه فيها. ومحمد دلوقتي عندو حوالي سنه وشهرين.
وياسين وهمس عايشين فتره جميله. وزياد اهتمامه بأحفاده كل يوم بيكبر. وحاليا محمود وحمزه عندهم حوالي سنه وشهر.

أما مصطفى طلب من چود أنها تاخد دعاء بأي حجه. ويروحوا ع كافيه لأن سعيد عايز يتكلم معاها. وهي متعرفش إن مـ.ـجـ.ـنو.نها مصطفى بيجهز لعيد ميلادها الأول في حضوره...
چود جابت دعاء. وراحت ع الكافيه. وكان مصطفى مجهز عيد ميلاد جميل وكانت مفاجأة جميله منه. وچود كانت فرحانه جداً. واحتفلت بعيد ميلادها الأول مع حب الطفوله.

أما سعيد حاول واتكلم مع دعاء. ودعاء كان مكسوفه جدآ. ولما عرفت مشاعر سعيد من ناحيتها. قلبها كان مبسوط. لكن لظروف ووضع أهلها رفضت سعيد وبشـ.ـده. ورجعت ع بيتها وخاب أملها. وشايفه أنها بـ.ـنت الشغاله والجنايني هيفضل عقبة حياتها.
أما سعيد لما سمع صوتها وشاف برائتها. وإن دلوقتي أكتر البنات مبقاش موجود عندها الحياء ده إلا من رحم ربي.

زاد من إصراره وهيحاول مع عيلته ومع دعاء ومش هيتخلى عنها. ومصطفى شجعه. وإن الحب حاله من الجنون. لازم يعيشها علشان يحس بلذة الحياة. وأنه هيخسر كتير لو اتجوز غير البـ.ـنت اللي اختارها قلبه. بما أنها ملتزمه ومهذبه وبريئه وجميله فين المشكله؟

أما تيم وميرو دول العشق الهادي الجميل. ميكس من فريحه ومريم الجزار وآدm ومحمد حاجه نادره حب صادق وطاهر وجميل. وعايشين الفترة دي بين المستشفى والبيت ومفاجأت تيم الجميله لميرو. وتيم عندو جنى حاجه كبيره جدا. وجنى عندها حوالى. تسع شهور.
ورينو شافت إن آيان مابيبطلش سؤال ع آرين. لكن بيسكت في حضور جنى.
ورينو قررت أنها تبعت آيان كل يوم يلعب مع جنى لأنها الوحيدة اللي بينسى الوقت معاها ومبيسالش ع حد خالص.

وفهد أخد نجمته وهرب بيها ع مكانهم الخاص في المالديف. وعاشوا أجمل أسبوع. و آيان كان مبسوط أوى معاهم. و آيان عندو حوالي سنتين.
آركان سافر مع آسر وچواد الغردقه يصيفوا.
أما بقى عصفورين الكناريا. آدm و آرين. عايشين شهر عسل بجد.
آدm كان ل ارين اب واخ وزوج وصديق كان معاها شخص تاني خالص غير اللي هي تعرفه.
كل يوم يعملها مفاجأت ويحققلها كل أحلامها الصغيره...

وآرين كانت مبسوطه جداً وفعلا كانت زي الفراشه كل يوم بتركب خيل وتنزل البيسين ويخرجوا يتفسحوا وكانت آرين تتصل على ميرو تاخد منها شويه نصائح وكانت تقدm العشق لأدm بين أيديه وكان اللقاء بينهم بيبقى رومانسي.
لكن آرين مستحيل تبطل جنان. وحركاتها مجننه الديزل.
والعقبه الوحيده عند المرعـ.ـب! هي طريقة نوم آرين الطفولي.

مجموعة العدوي.
في مكتب الإمبراطور
آدm: قاعد على المكتب. بيراجع الملف.
زين: قاعد قصاده وقال.
وبكده يا حاج مفيش غير أربع أجهزه طبيه. المهندسين شغالين عليهم وكده يبقى خلصنا كل حاجه. و واقفه على براءة الاختراع إن شاء الله.
آدm: هز راسه. وقال بهدوء. تمام يا زين انا عايزك تفضي نفسك خالص للمشروع ده. وسيب كل حاجه هنا ع الله ثم عليا انا وأخواتك.

و كل يوم تباشر المصنع بنفسك وتشوف لو ناقص اي معدات ومستلزمـ.ـا.ت للأجهزه وتخلصها. انا عايزك على الميعاد بالضبط تفتتح اكبر مشروع للاجهزه الطبيه. صنع في مصر.
زين: أبتسم. تمام يا حاج و إن شاء الله هشرفك.
آدm: أبتسم وقال. انت شرف وفخر لأي حد يا زين يابني.
زين: ربنا يبـ.ـاركلي فيك يا حاج. وبص ف الساعه وقال.
علي فكره الإجتماع هيبدا بعد الانترفيو ما يخلص على طول.

آدm: تمام. بلغني. وانا وأخواتك هنكون في قاعة الإجتماعات على الميعاد.
في مكتب آريان
تمارا: قاعده على الكرسي و حاطه أيدها على خدها وبتبص على آريان وهو بيشتغل. ومبتسمه.
محمد بيلعب باللعب بتاعته.
آريان: مركز في الملف وبيجيب القلم وشاف تمارا وقال. ايه يا تيما سرحانه في إيه؟ اوعى تكوني مليتي من القعده في الشركه.

تمارا: بتنهيدة حب أبدا ياحبيبىي. انا بس مبسوطه لانك كنت متحمس تجيبني معاك الشركه علشان نقضي اكبر وقت مع بعض.
آريان: أبتسم. طبعا يا روحي انا مش عايز اشوفك متضايقه تاني.
وبما إنك في الاجازه ما فيش مشكله تيجي معايا كل يوم. وكمان يستي هعزمك انهردا ع الغدا.
تمارا: ميرسي جدا يا حبيبي.
آريان: بضحك. قال. لأ إن كان على ميرسي فأنتي هتقوليها كتير الفتره اللي جايه.

وقام وقف وقال. بصي يا روحي خليكي هنا شويه هاروح لريتال هانم علشان الانترفيو سايبها تعمله لوحدها. واكيد هاتعـ.ـا.قبني وتخصم من مرتبي.
تمارا: ضحكت وقالت. لأ ماما ريتال قلبها ابيض. وكملت بترجي. بليز يا آريان خدني معاك أحضر الانترفيو عايزه اشوفك وانت بتعمل مقابلات الانترفيو بليز.
آريان: ضحك وقال. أوعي تكوني غيرانه عليا علشان اشوف سكرتيره تشتغل معايا. وغمز.

تمارا: بغـ.ـيظ وغيره واضحه. انت لو عملت كده صدقني هتزعل مني جدا وهتقول ياريتني ما جبتها الشركه من الأساس.
آريان: مثل الخــــوف و قال. خلاص آسف. إيه كل الشر ده يا بـ.ـنتي.
خلاص أمري لله. تعالي معايا واللي ما يعجبنيش هاغمزلك تطفشيه.
تمارا: حطت محمد في العربيه وقالت بثقه. اللي مش هيعجبني أنا. مش أنت! انا هطفشها بطريقتي.
آريان: بضحكه. طبعاً طبعاً. يلا بينا.
وخارجين من المكتب بيضحكوا ومبسوطين.

في مكتب ريتال
السكرتيره دخلت وقالت تحت امرك يا فنـ.ـد.م.
ريتال: نفخت بتعب وقالت. فاضل كم واحد؟
السكرتيره: فاضل تسعه يا فنـ.ـد.م.
ريتال: بإرهاق قالت. تمام دخلي اللي بعده.
السكرتيره: حاضر يا فنـ.ـد.م.
وخرجت ودخل شاب.
ريتال شافت الشاب وحست بالاشمئزاز. شاب لابس قميص نص زراير القميص مفتوحه. وسلسله جنزير وانسيال في ايده وخاتم. وبصلها بإعجاب وقال.
الشاب: مساء الخير.

ريتال: بعدm إهتمام. مساء الخير. ممكن السي في بتاع حضرتك؟
الشاب: حط الملف قدامها وبص على فستانها وقال اتفضلي يا، يا فنـ.ـد.م.
ريتال: فتحت الملف وقالت اممم درجاتك كلها مقبول وجيد ومفيش غير ماده واحده بس جيد جداً. هو حضرتك ماقرتش شروط الاعلان ولا إيه؟
الشاب: أبتسم وقال. لا قرتها طبعاً. لكن انا جاي هنا على سمعة الشركه ونزاهتها. وعشمان ان حضرتك هتشوفيلي مكان ووظيفه في الشركه هنا ولا ايه؟

ريتال: مش مرتاحه للشاب ده وقفلت الملف وقالت. تمام اتفضل حضرتك ولو فيه مجال تشتغل؟ الاداره هتبلغك. اتفضل
الشاب خارج وسط نظراته المربيه لريتال.
ريتال: ضغطت على زرار الجرس بنرفزه.
السكرتيره دخلت
ريتال: قالت بنرفزه. ازاي تدخلب واحد بالشكل ده عندي وكمان بالملف ده؟
السكرتيره: قالت. أسفه جداً يافنـ.ـد.م. لكن والله العظيم هو فضل يترجاني. وقال إنه عايز فرصه واحده. وقولت أكيد حضرتك هتتصرفي.

ريتال: بخـ.ـنـ.ـقه. خلاص خلاص. دخلي اللي بعده. ونبهى ع الأمن. أي حد بالشكل ده مايدخلش من باب الشركه فاهمه؟
السكرتيره: حاضر يا فنـ.ـد.م.

في طرقة الشركه.
آريان وتمارا ماشيين وبيشرحلها أي إستفسار عن الشركه.
مهندس قابل آريان وقال.
المهندس: دكتور آريان ثانيه واحده لو سمحت. الملف ده في مشكله بسيطه وكنت عايز من حضرتك تقولي اتصرف ازاي في المشكله دي؟
آريان: لتمارا. ثواني وراجعلك و اتحرك مسافه صغيره وراح وقف مع المهندس يتكلموا في الشغل
تمارا: بصت لمحمد وقالت بابتسامه. مين حبيب مامي ياناس؟
محمد: ضحك وقال مام مام مام.

تمارا: ضحكت بسعاده وقالت. يا روح قلب وعقل مامي أنت.
وفجأة جه الشاب وقف قدام تمارا وقال. مش معقول أنتي؟
تمارا: رفعت راسها وبصت للشاب بعدm فهم وبصت وراها ومالقتش حد وبصتله تاني وقالت. حضرتك بتكلمني أنا؟
الشاب: طبعا انا بكلمك أنتي. أنتي مش فاكراني؟ بصيلي كويس و هتفتكري.
تمارا: بضيق حقيقي. إيه يا أستاذ أنت ابص ليك دي؟ لو سمحت اتفضل من هنا وا!

وتمارا سكتت وفتحت عينيها بصدmه وقالت جواها. مش معقول! ده نفس الشاب اللي آريان بيكرهه.
ايوه هو اللي خبط في آريان واحنا راجعين من تركيا.
واتصـ.ـد.مت اكتر لانها شافت آريان جاي.
الشاب: أبتسم وقال. شوفتي؟ بما انك سكتي اكيد افتكرتيني. انا اللي قابلتك من حوالي سنه في المطار مش فاكراني؟
آريان: جه وقف قدام تمارا وبص لمازن بغيره وتوعد وكُره كبير وقال بتحذير وجديه.
بصرف النظر يا مازن عن انك موجود هنا في شركتي.

وكمان عن السبب اللي خلاك تكون موجود هنا؟
لكن مش هسمحلك تتمادي أكتر من كده.
وأول واخر مرة تقف قصاد مراتي وتتكلم معاها لأي سبب من الأسباب.
حتى لو شوفتها بالصدفه سلام ربنا ما تقولوش ليها. وصدقني لو كررتها تاني؟ مش هبقى عليك ثانيه واحده بعد كده.
مازن: ضحك بتمثيل وقال، إيه ياعم آريان؟ والله انا ما اقصدش حاجه عموما أنا آسف. وانسى بقى مايبقاش قلبك أسود. المهم أنت اخبـ.ـارك إيه؟

آريان: مسح وشه بأيديه وقال بخـ.ـنـ.ـقه. تمام. أنت بتعمل ايه هنا؟
مازن: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. أبدا. انا قراءت إعلان الشركه وجيت أقدm. وعملت مقابلة الانترفيو.
وكمل بتمثيل الحـ.ـز.ن. بس شكلي كده مش هيوافقوا عليا. يلا خير تتعوض مرة تانيه.
بس بصراحه يا آريان نائب مجلس الاداره اييييه؟ ست فورتيكه تقولش متفصله تفصيل. دي عليها وسط و، اااااااااااااهه.
تمارا: اتصـ.ـد.مت وحطت أيديها على بقها. لأن آريان. هجم على مازن بغـــضــــب واضح.

آريان: مقدرش يتحمل كلام مازن ومغازلته لأمه وده ميقدرش يتحمله أبدا. ورنه العلقه التمام.
مازن: في عُمر آريان. لكن شُرب السجاير ونزواته وأهماله في نفسه! جسدياً بقى ضعيف.
حصل هرج في الشركه. والكل واقف مترقب إيه اللي بيحصل.
آريان: بغيره كبيره. ضـ.ـر.به بوكس في وشه ومسك ياقة قميصه. وقرب من وشه وقال بتهديد واضح.

أنا متحملك من زمان جداً رغم اني بعدت عنك وعن طريقك فضل تنخور ورايا علشان تجرجرني معاك في طريقك الأسود. لكن انا عافرت علشان أبعد عن طريقك. ودلوقتي بتغازل ف أمي؟
دانا هشرب من دmك وهدفنك مكانك هنا. وضـ.ـر.به روسيه وبوكس في مناخيره ورا بعض لحد ما نزف.
تمارا: خافت من آريان وعصبيته. ومحمد بيعـ.ـيط. وشالت محمد وجريت على مكتب ريتال تستنجد بيها.
زين: شاف اللي حصل في الكاميرات. ومراد وفهد.

مازن: زق آريان بغـ.ـيظ لكن شتان.
آريان: زقه ووقعه ع المكتب.
مراد: مسك آريان. وزعق. إيه اللي بيحصل هنا؟ في ايه يا آريان؟
فهد: مسك مازن من قفاه. وقال. أنت مين يالا؟
آريان: بينهج من الغـ.ـيظ. ومش عايز يقول إن الحـ.ـيو.ان ده بيعاكس أمه.
مراد: بصوت جهوري. أنا قولت إيه اللي بيحصل يا آريان؟
آريان: بيحاول يتمالك نفسه. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. مفيش حاجه ياعمي.

فهد: ضغط ع فك مازن بقوه. وقال بتوعد. إيه القطه كلت لسانك. هتقول أنت عملت إيه؟ ولا اخليك تتكلم بطريقتي؟
مازن: بيتألــم. وخاف منهم. ومش عارف يتصرف إزاي؟
زين: جه بسرعه. وقال بقلق. ف ايه يا آريان؟ إيه اللي حصل يابني؟
آريان: بخـ.ـنـ.ـقه. مفيش حاجه يابابا.
وبص ل مازن وقال بغـــضــــب. الحـ.ـيو.ان ده لو هوب من جمب الشركه تاني. انا هدفنه في مكانه.

مازن: من الألــم قال لفهد. خلاص خلاص أنا والله العظيم مقصدش حاجه. ومكنتش أعرف أنها والدته.
زين: أنتبه. وكشر عينيه وقال بإستفهام. ريتال؟ واتعصب جدآ ورايح لمازن.
مراد: لحقه ومسكه بسرعه. وقال. استنى بس يازين. الموظفين كلهم موجودين وده غلط. وغير كدا أبوك هنا. وماينفعش نعمل شوشوره. أنا هتصرف.

زين: بنرفزه. أهدى ازاي ده بيقولك مكنتش اعرف أنها والدته؟ يعني عمل حاجه. وزعق مـ.ـا.تتكلم يا آريان وإلا قسما بالله ماهعديهالك ع خير.
آريان: بضيق حقيقي قال ف تلخيص. ده واحد كان معايه زمان ف المدرسه. بس هو عيل صـ.ـا.يع وفاشل. ودلوقتي قابلته بالصدفه بيتكلم مع مراتي. وجاي يقدm ع وظيفه. وا، أحم. وعاكس نائب رئيس مجلس الاداره!
زين: قبض ع ايديه بغـــضــــب وقال. دانت يوم إللي خلفوك اسو...

فهد: ضـ.ـر.به روسيه واحده. ومازن اغمى عليه. وفهد قال.
خلاص يازين الموضوع خلص.
مراد: بتفهم. تعالى معايا يازين. خلاص فهد هيتصرف. تعالى علشان خاطر الحاج.
زين: مشي مع مراد ومخـ.ـنـ.ـوق.
فهد: بحده للموظفين. أتمنى يكون إن العرض المسرحي عجبكم. اتفضلوا حضراتكم كل واحد ع شغله.
الموظفين: اتحركوا بسرعه.
آريان! وواقف ساكت ومتنرفز.
فهد: خلاص يا آريان. روح كمل شغلك. أنا هتصرف.
آريان: مشي وهو متعصب ورجع على مكتبه.

فهد: شاور للأمن وقال. شيلوا الحـ.ـيو.ان ده. وارموه بره الشركه.
في مكتب ريتال.
ريتال: رايحه جايه وخايفه من زين.
و تمارا خايفه من آريان.
السكرتيره: دخلت وقالت. اللي بعده يدخل يافنـ.ـد.م؟
ريتال: بتـ.ـو.تر. لأ. أحم كملي أنتي الانترفيو وابعتيلي تقرير بالباقي.
السكرتيره: تحت امرك يافنـ.ـد.م. وخرجت.
ريتال: بخـ.ـنـ.ـقه. اوووف وبعدين بقى. ده حتى زين مسألش. أنا خايفه اوي. ده وقت عصبيته مابيشوفش قدامه.

تمارا: بحيره. أيوه وكمان آريان. ده كان الراجـ.ـل هيمـ.ـو.ت في أيديه. أنا خايفه أروح المكتب ليه. أنا بفكر أرجع على البيت.
ريتال: بتفكير. قالت. والله فكرة. بقولك ايه تعالى نرجع البيت. وكأننا منعرفش حاجه. أو بصي نقولهم إني تعبانه وعايزه أروح استريح شويه.
السكرتيره: دخلت وقالت. أسفه يافنـ.ـد.م. مستر زين منتظر حضرتك ف مكتبه.
ريتال وتمارا بصوا لبعض، وملامحهم بتقول ربنا يستر.
ف مكتب زين.
مراد وفهد و آريان عندو.

مراد: خلاص بقى يازينو حصل خير. والواد الدكتور آريان رنه العلقه التمام. الواد وشه كان عامل زي خريطة الطريق كله ماشي ع وشه ههههه. روق كدا.
زين: بدأ يهدى وقال. مفيش حاجه يامراد أنا كويس.
فهد: تمام جداً. يلا بينا إحنا ياصقر نخلص إللي ورانا علشان نلحق الإجتماع.
مراد: قام وقف وقال. أشطا يلا بينا.
فهد: روق بقى يا آريان حصل خير. وسابوهم وخرجوا.

زين: شاف آريان مضايق جدآ. وقال. بس بصراحه أنت عجبتني. أنت فرمت الواد.
آريان: من بين أسنانه. حضرتك متعرفش أنا بكرهه قد ايه؟ أنا لو قــ,تــلته مش هبقى نـ.ـد.مان.
زين: لأ يبني ربنا يبعدنا عن الطريق ده. وخلاص هو أكيد بعد العلقه دي مش هيفكر يقرب من هنا تاني.
ريتال دخلت ومتـ.ـو.ترة. وجابت تمارا معاها.
زين: لاحظ خــــوفها.

آريان: بص بعيد. وهاين عليه يقول لامه تقعد في البيت ومتجيش الشركه تاني. لكن معندوش الجراءه يقولها في وجود أبوه.
زين: تعالى يا ريتال. اقعدي ياتمارا يابـ.ـنتي. وفتح أيديه لحفيدو.
ومحمد جري عليه.
تمارا: قعدت جمب آريان. ومسكت أيدو. وابتسمت بتمثيل.
آريان: أخد نفس عميق. وربت ع أيدها.
ريتال: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقعدت. وقالت بتـ.ـو.تر. نعم يا زين!
زين: بيلاعب محمد. وقال بغيره مكبته. أنا اديتلك أجازه مفتوحه. ترتاحي شوية.

ريتال: بصدmه إيه؟
آريان: فرح من قرار أبوه.
زين: بصلها وقال. أجازه مفتوحه.
ريتال: بصتله بعتاب وقالت. بس انا مطلبتش أجازه يا باشمهندس زين؟
زين: أبتسم ببرود. وقال. اسمعي كلامي علشان متبقاش أجازه دايمه. إبنك هنا مكانك وكمان مراد وفهد وبابا. استريحي أنتي الفتره دي.

مساءاً في فيلا العدوي.
ف جناح زين.
زين: دخل وقال، منزلتيش تتعشى معانا ليه يا ريتال؟
ريتال: قامت بنرفزه. وقالت بجدية. استغنيت عني بسهوله كدا يازين؟
زين: وقف قدامها وقال. عمري ما أقدر استغنى عنك ياريتال. وأنتي عارفه كدا كويس.
ريتال: لفت ضهرها ليه وقالت بو.جـ.ـع. ماهو واضح يا باشمهندس زين. واضح جداً من قرارك المفاجيء.
زين: ضمها من الخلف وحط دقنه ع كتفها وقال.

قراري مش مفاجيء ياروتي. أنا بصراحة نفسي تسيبي الشغل. عايزك تفضلي ف بيتك ومرتاحه.
ريتال: بحـ.ـز.ن. وحد قالك اني تعبانه من شغلي؟ ولا في سبب تاني أنا مش عارفاه؟
زين: بتنهيده. ف أهم سبب ياريتال. إني بغير عليكي. وديما كنت ببقى عايز أقولك كفايه شغل. لكن برجع ف كلامي علشان عارف قد ايه أنتي حساسه وممكن تفهمي كلامي غلط. أو إني بفرض سيطرتي عليكي.

ريتال ياحبيبتى. إبنك آريان انهردا طول اليوم متكلمش مع حد. ومضايق جدآ. واحد في سنه والدته اتعاكست قدامه. مستنيه منه يتصرف إزاي. وأنا شوفت إن ده أنسب حل مؤقتاً.
ريتال: فكت أيديه ولفت ليه وقالت بدهشه. طيب انا ذنبي ايه يازين؟ تحاسبني ع أفعال واحد مريـ.ـض ليه؟
أنا سيدة أعمال محترمه من ناحية لبسي وتعاملي مع الناس. يبقى ده جزائي منك إنك تحرمني من شغلي؟
زين: أبتسم. ومسك وشها بايديه وقال.

أنتي جزاتك مني اجبلك السما باللي فيها. أنتي حبيبتي ومراتي وشريكتي. وصديقتي وكل حاجه ياريتال.
أنا محرمتكيش من شغلك. لكن ان الأوان بقى إنك تستريحي.
ريتال. أنا عايز أرجع من شغلي ملهوف عليكي والاقيكي في انتظاري.
عايز أدخل من باب البيت ألاقي نسخه من مريم الجزار لادm العدوي.
عايز اريحك ياروتي. يبقى كدا أنا غلطان؟

ريتال: بدmـ.ـو.ع. بس مش بالطريقه دي يازين. أنا تعبت جدا الفتره الاخيره علشان نحقق حلمنا ف المصنع والمشروع الجديد. تقوم تقعدني مرة واحدة. بجد اتصـ.ـد.مت منك أوي يا زين.
زين: أخد نفس عميق. وقال. حلمك هيتحقق وفي وجودك كمان.
طيب بصي عندي حل وسط. علشان خاطر عيونك بس.
ريتال: بأمل. هترجعني الشركه صح؟
زين: هز راسه لأ. لكن هتعملي كل شغلك المطلوب منك. بس وانتي هنا في البيت.
ريتال: بتذمر. إيه ده بقى؟

زين: باسها برقه وقال. هتشتغلي وهتابع معاكي كمان قولتي ايه ياروتي؟
ريتال: بتنهيده وحيره. مش عارفه يازين.
زين: بمكر. وأرجع ألاقي روتي في انتظاري وبتقولي حمدالله على سلامتك يا زينو، هتقولي ايه؟
ريتال: بإبتسامة. هقولك حمدلله على سلامتك يازينو.
زين: بدقة قلب. قلب زينو أنتي ياروتي. وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص...

تاني يوم ف بيت المزرعه.
آدm مراد: نايم في أمان الله.
آرين: نايمه وبتتقلب. وفردت أيدها على وش آدm. ورجلها ع بطنه.
آدm: فتح عينيه بسرعه. وشال أيدها من ع وشه. وهز راسه بنفاذ صبر.
وشـ.ـد عليها الغطا. وسحب راسها ع دراعه واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وكمل نوم.
وبعد حوالي ساعتين.
آرين: قاعده جمبه ع السرير. وبتتأمل فيه وهو نايم. وضحكت بخبث. ورفعت أيدها قدام عينيها وماسكه قلم كحل!

وقربت من آدm بحذر شـ.ـديد. ورسمت أنياب دراكولا عند بُقه.
آدm مراد: بيحرك راسه.
آرين: بسرعه تخبي أيدها ورا ضهرها وخايفه يصحى. وترجع تكمل رسم تاني. ورسمت كمان تحت عينيه. وكاتمه الضحكه.
وبعد ما خلصت رسم. جابت فونها بسرعه. وصورته. وصورت نفسها جمبه بحركات مـ.ـجـ.ـنو.نه.
آدm مراد: فتح عينيه.
آرين: الفون وقع من أيدها جمبها واتخضت. وحاولت تتصرف ع طبيعتها. وضحكت بتمثيل. أحم صباح الخير يا حبيبي.

آدm مراد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وباسها وقال. صباح الورد ياقلب حبيبك.
آرين: اول ما آدm اتكلم ماقدرتش تمسك نفسها. و ضحكت من قلبها ع شكله.
آدm مراد: بتعجب. ف إيه؟
آرين: هههههه. اااه بطني مش قادرة. أنت قمر خالص يا آدm.
آدm مراد: أبتسم. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه أكتر. وقال بغمزه. وضحكتك قمرين.
آرين: ههههههه لأ لأ مش قادره ههههه. بجد شكلك يجنن.
آدm مراد: بِشك. شكلي؟ وانتي أول مرة تشوفيني؟ وبص ع المرايا.

آرين: فتحت عينيها بدهشه. وقامت بسرعه من حـ.ـضـ.ـنه وجريت. ولسه هتفتح باب الأوضه!
آدm مراد: بصوت من نار. آرييييين!
آرين: وقفت مكانها واتخضت. وخايفة تلف وشها ليه.
آدm مراد: قام بغـــضــــب. ورايح عندها. وقال بعصبية.
إيه اللي أنتي عملتيه ده؟
آرين: انتفضت مكانها. ولفت ليه بخــــوف. ونزلت راسها ف الأرض. ومردتش.
آدm مراد: صك ع أسنانه بغـــضــــب. وخبط الباب جمب وشها. وقال بحده.

لما أكلمك تردي عليا. إيه الزفت اللي انتي عملاه ده؟ ردي عليا.
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت جواها.
يخربيت كدا. أقوله ايه ده؟ وبعدين شوفت لايق عليك أنياب دراكولا إزاي؟ أنا قولت مرعـ.ـب محدش صدقني.
يسلام عليكي يا آرين بتفهميها وهي طايره. وا، عااااااا، بسم الله الرحمن الرحيم...
آدm مراد: مسك فكها وضغط عليه بسيط. وقال بجدية.
هو أنا مش بكلمك؟

آرين: فتحت عينيها بدهشه وقالت بتمثيل العـ.ـيا.ط. عااااا أنت هتضـ.ـر.بني يا آدm. أنت، ومكملتش...
آدm مراد: قاطعها وقال. اضـ.ـر.بك؟! لأ يا آرين بس أنا بقى هعمل إللي يعدي ليفل الضـ.ـر.ب. انتي لازم تعقلي.
آرين: فتحت عينيها وقفلتها ببراءه وقالت. ايه ده واهون عليك تطفي السجاير في قفايا؟
آدm مراد: قرب من وشها وقال. أنا هعمل أكتر من كدا يا آرين...

آرين: شهقت. وقالت. هتحبسني هنا سنه كامله. وترميلي الأكل من تحت عقب الباب. وتحرمني من عيلتي الحقيقية. وتكهربني زي طنط ناديه الجندي
عاااا لأ يا آدm لأ متبقاش باد بوي بليز عااااااا.
آدm مراد: فك قبضة أيدو. وهز راسه بيأس. وقال مفيش فايده.
وبص ليها وقال بمكر. هتشوفي هعمل ايه. قدامي ع الحمام.
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت. أنت عايزني اتوضى صح؟ بس انا صليت الحمدلله. احم أتفضل أنت.

آدm مراد: من بين أسنانه. قولت قدامي ع الحمام. يلا اتحركي!
آرين: اتخضت. وقالت. ح. حاضر حاضر. وجريت من قدامه ع الحمام.
آدm مراد: شافها وهي بتجري زي الأطفال وهي هربانه. وغـ.ـصـ.ـب عنه أبتسم. وهز راسه وقال. مـ.ـجـ.ـنو.نه.
آرين: دخلت الحمام بسرعه. ومن غبائها قفلت الباب ع نفسها.
آدm مراد: حط ايدو ف جيبه ورفع حاجبه. وقال. شكلك بتحبي لعبة القط والفار يارينو ياصغيره. تمام حلو اوي.

آرين: واقفه ورا الباب. وقالت بنصر. هاهاها أبقى قابلني بقى.
وبتقلدو. اتفضلي قدامي ع الحمام. ياماما مرعـ.ـب بجد. بس ايه شكله جـ.ـا.مد اوي. دايزين آرين السيوفي. هههههه.
آدm مراد: مسح وشه بمناديل وايبس. وراح عندها
وقال. افتحي يا آرين!
آرين: بكـبـــــريـاء. نو نو نو أنت شرير.
آدm مراد: بشبح ابتسامه. يابـ.ـنتي افتحي الباب!
آرين: بعند. لأ. أنا واثقه إنك هتتنقم مني على كل حاجه عملتها. أنا بقى مش هفتح. وهفضل هنا.

آدm مراد: يعني مش هتفتحي؟!
آرين: هزت راسها. لأ آخر قرار مش هفتح.
آدm مراد!
بعد دقيقة.
آرين: كشرت عينيها. وحطت ودنها ع الباب وقالت. إيه الهدوء ده؟ هو مصممش إني أفتح الباب ليه؟ أممم أكيد خاف مني. أيوه طبعآ أنا مش اي حد بردو.
تؤ وبعدين بقى. هو راح فين. أنا جعانه اوي. أممم أكيد نزل للحمام التاني. أنا هحاول أفتح وابص عليه. ولو لسه هنا؟ هقفل بسرعه.

وفتحت الباب بشويش. وطلعت راسها ببطء. وبصت يمين وشمال. وشافت ستاير الأوضه مقفوله وكمان الاضاءه ضعيفه.
وقالت بعدm فهم. هو قفل النور وخرج وسابني ولا إيه؟
وشهقت بصدmه وقالت. ينهار أبيض. معقول آدm حبسني هنا وسابني وسافر؟
وخرجت من الحمام. وبتبص وراها وماشيه. وخبطت في حيطة سد واتخضت. عاااااا. وجت تهرب منه.
آدm مراد: مسك أيدها بسرعه وشـ.ـدها عليه وحاوطها من وسطها بتملك.

آرين: بتتنفس بسرعه. وقالت بخــــوف. خلاص والله يا آدm مش هعمل حاجه تاني. بس بليز سبني.
آدm مراد: بنظرة خبث. قال. هو أنا لسه عملت حاجه!
آرين: بدلع. مش هاهون عليك صح؟
آدm مراد: رفع حاجبه بمكر وقال. العبي غيرها. أنا الديزل يا ريبونزل.
آرين: بخجل من نظراته ليها. قالت. خلاص والله أنا كنت بهزر معاك. بس مش هعمل كده تاني أوعدك.

آدm مراد: شـ.ـدها أكتر. وقال. بس أنا موعدكيش. وشالها بين أيديه. وقدر يخترق حصونها بطريقته ليها.
وعاش معاها وقت مميز مابين جنون وشقاوة معشوقته وعشقه ليها.
بعد فتره كبيره.
آرين: في حـ.ـضـ.ـن آدm. وبتضحك.
آدm مراد: بضحكه. مش هتبطلي جنانك ده بقى؟
آرين: هزت راسها لأ. ده أجمل حاجه الجنان.
آدm مراد: بيلاعب خصلات شعرها وقال. يابـ.ـنتي انا مش عايزك تزعلي مني.
آرين: نو نو نو أنا واثقه إني عمري ما هون عليك.

آدm مراد: وهو علشان كدا تلعبي في وشي؟ لأ لو اتكررت تاني هتتعـ.ـا.قبي بجد.
آرين: بصتله بتذمر. وقالت. أنت بتتكلم بجد؟
آدm مراد: أيوه بتكلم بجد. ماينفعش تعملي كدا تاني.
آرين: بدلع. ليه بقى ماينفعش؟ أنت مش جوزي حبيبي وبنهزر مع بعض؟
آدm مراد: هزار عن هزار يفرق يا آرين. ويختلف من شخصيه للتانيه.

وغير كدا ولنفرض بعد إللي عملتيه معايا ده. حد جه فاجأه وأنا نزلت أقابله؟ وقتها بقى شكلي هيبقى إيه؟ وكمان وقتها مش هبقى ضامن رد فعلي معاكي. خليكي شاطره واسمعي الكلام.
آرين: هزت راسها امممم عندك حق. طيب ممكن أعمل كدا وأنت صاحي إيه رأيك؟ أصل بصراحه نفسي العب ف وشك لعبة دراكولا لايقه عليك ههههه.
آدm مراد: عارفه؟ أنا لو مش واخدك بـ.ـنتي قبل حبيبتي. كان ليا تصرف تاني معاكي.

آرين: بسعاده وفرحه. طبعاً أنا لا أقاوم.
آدm مراد: باسها وقال ودي حقيقه. أنا معاكي أنتي بالذات مبقدرش اقاومك. أنتي عامله زي المغناطيس لقلبي.
آرين: حـ.ـضـ.ـنته بمرح وقالت. حبيباااااي والله يا آدm أنا بمـ.ـو.ت فيك. بحبك اوى اوى. عارف أنت بقى. أنا بحب اوي طريقتك معايا. بجد والله.
آدm مراد: جاب قطعة شوكليت وأكلها في بقها. وقال. إزاي بقى طريقتي؟

آرين: بتاكل وقالت بحماس. يعني أنت شخصيتك مع كل الناس بتكون قويه ومكلكعه كدا. سوري بس دي حقيقه. بتتعامل بجدية وع طول مكشر. ومش منـ.ـد.مج في أي حوار غير الأكشن وبس.

لكن بقى لما بتتعامل معايه بحس بفرق كبير جدا. بتحب تتكلم معايا عمري ما هونت عليك. وقفت جمبي اتحملت جناني. واهو دلوقتي بتضحك معايا رغم أني عملت حاجه. متاكده إن لو حد غيري عملها. كان زمانه الله يرحمه. بس أنا لأ. وقتها بحس اني ملكة ومميزه جدا عندك.
آدm مراد: مبتسم. وقال. أنتي فعلاً ملكة ومميزه. أنتي ضي كل العالم يا آرين.
آرين: أبتسمت بحب وقالت. طيب مش هتقولي بقى؟
آدm مراد: أقولك إيه؟

آرين: بصت ف عينيه وقالت بحب. امتى وازاي؟
آدm مراد: أبتسم وقال. سؤال كل يوم. امتى وازاي؟
آرين: بترجي. بليز يا آدm. أنا قولتلك حبيتك من يوم ماضـ.ـر.بت الولاد قدام السينما علشاني. ومن وقتها أنت وبس إللي بفكر فيك ديما. وكمان أسلوبك معايا وديما أحس أني ملكك وبس من اهتمامك بيا وغيرتك عليا.
قولي أنت بقى حبتني امتى؟ من حقي أعرف بالله عليك قولي.
آدm مراد: مسد ع خدها وقال. مش عارف!

آرين: كشرت عينيها بعدm فهم وقالت. مش فاهمه.
آدm مراد: أبتسم. ورجع بضهرو واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وقال.
مش عارف حبيتك امتى وازاي. لكن اللي عارفه. إنك كل مـ.ـا.تكبري. حاجه جوايا ليكي بتكبر جوايا. حسيت إنك لو مبقتيش ليا في يوم من الأيام. هتكون حياتي لوحه فاضيه مافيهاش أي رسمه ولا حتى حياة.
من صغري وانا بتعامل بجدية مش عارف انا اتولد كدا. ديما بحب أكون عملي.
ولما كبرت وأنتي كبرتي معايا. قررت إني اقربك ليا بطريقتي.

حسيت إني لو سبتك من غير ما اثبتلك إنك ملكي وماينفعش تكوني لغيري؟ هتضيعي مني. ولو ده حصل أنا وقتها مكنتش عارف أنا هعمل ايه فيكي أو في إللي يقرب منك.

كان نفسي ديما أقولك إني بحبك. بس حسيت إن الكلمه دي مش إثبات قوي لاحساسي ليكي. لكن إني اثبتلك حبي. يبقى اخليكي أنتي تحبيني. اخليكي مـ.ـا.تشوفيش غيري. وأجلتها كتير جدا لوقت كتب كتابنا. وقتها حسيت بقيمة كلمة بحبك. حسيت أنه ميثاق بينا واتسجل مع كتب كتابنا. بس هي دي كل الحكايه.

حبيتك امتى وازاي بجد مش عارف. لأني تخطيت معاكي كل مشاعر العشق نفسه. أنتي عشقك ليا مملكة. مملكة ميراث العشق. عشقك هيوصلني ديما لبر الأمان!
»»»
بعد أسبوع.
عند فهد.
فهد: فتح باب الشقه. ودخل وقال. رينو أنتي فين؟
رينو: أنا ف المطبخ ياحبيبي.
فهد: دخل عندها. وشايل شنط وحجات كتير.
رينو: سلمت عليه. وقالت حمدالله على سلامتك ياحبيبي.
فهد: حط الشنط. الله يسلمك ياروحي. آيان فين؟

رينو: راحت تشوف الاكل. وقالت. عند مامي بيلعب مع جنى ومحمد. بس إيه كل الشنط دي؟
فهد: ابتسم وقال. ده كنز ل آرين ودي عروسه ليها. وكمان جبتلك دي. وفتح علبه صغيره وفيها سلسله رقيقه. إيه رأيك؟
رينو: أبتسمت وقالت. ماشاء الله جميله اوي يافهد. بجد تسلم ايدك وزوقك.
فهد: جاب شعرها ع كتفها. ولبس ليها السلسة. وقال. دي أقل حاجه ليكي يا نجمتي.
بصي بقى جبت السلسلة دي كمان ل آرين. ياترى هتعجبها؟ بمناسبة نجاحها؟!

رينو: شافت السلسلة وقالت. ماشاء الله جميله اوي يافهد. بجد الأتنين تحفه.
فهد: وكمان جبت الساعه الماركه للواد آركان. وجبت لعبة ل آيان وعلشان عارف هياخد اللعبه و يديها لجنى، أنا جبتله لعبتين شبه بعض.
رينو: ابتسمت بحب وقالت. ربنا يديمك لينا يافهد. بجد انا وولادي محظوظين إنك جوزي وابوهم.
فهد: باس جبينها وقال. أنا اللي ربنا بيحبني علشان أنتي مراتي وحبيبتي.

المهم بقى عملتي كل الأكل إللي آرين بتحبه؟ فاضل ساعه وتوصل.
رينو: ضحكت وقالت. طبعا. زينب جت تساعدني وخلصنا كل حاجه. باقي بس السلطه والعصير.
فهد: شال الشنط وقال. تمام أوي. أنا هغسل أيدي وجاي أساعدك. أنا هعمل السلطه والعصير. وخرج ومتحمس لل اللقاء ببـ.ـنته الوحيده.
رينو: . مسكت السلسلة. وبصت عليها. وأبتسمت بتنهيدة حب
بعد كدا.
فهد رجع المطبخ ولبس المريله. وساعد رينو ف كل حاجه. واتصل على آدm.

وقال. دقيقه وداخل ع الفيلا.
فهد ورينو: بيجهزوا كل حاجه بحماس كبير. ومنتظرين وصول العرسان.
فيلا العدوي. ف الليفنج.
مريم: قفلت المصحف. وقالت. صدق الله العظيم. وقــلـــعت النضاره. وحطت المصحف والنضاره ع التربيزه.
وقالت. زينب يازينب!
زينب: جت بسرعه نعم ياست الكل.
مريم: أنتي خلصتي كل حاجه مع رينو؟
زينب: ايوه يا ست الكل كل حاجه جاهزه وزي الفل. والأكل كله زي العسل.

مريم: ربنا يصلح الحال. وتسلم ايدك مقدmا يازينب ياحبيبتى.
زينب: شاله منحرمش منك ياست الكل. تحبي اعملك حاجه تشربيها تروي عطشك الجو حر أوي.
مريم: أبتسمت وقالت. لما يرجع آدm بالسلامه. تعملي لينا اتنين عناب من ايديكي الحلوين دول.
زينب: من نن عينيا ياست مريم يانوراتنا.
مريم: تسلم عيونك ياحبيبتي. قوليلي أحمد و دعاء فين؟

زينب: أحمد عند واحد صاحبه. وكملت بتنهيده. والبت دعاء قاعده ف اوضتها. مش عارفه مالها البت دي. تاعبه قلبي معاها. حتى لما نجحت في الثانويه ومجموعها يدخلها كليه محترمه. قالبه بوزها وحاسة أنها مش فرحانه.
مريم: بتفهم. فعلاً أنا ملاحظه إن دعاء واخده جمب بقالها فتره.
وكملت بتفكير. وقالت. يكون خايفه من المرحله دي. وبتفكر في لبس الكليه؟

زينب: بقلة حيلة والله منا عارفه ياست مريم. يمكن أصل بـ.ـنتي حساسه وبتاخد كل حاجه ع خاطرها.
مريم: بتفهم. أممم تمام يازينب أنتي قوليلها متحملش هم أي حاجه. ولبس الكليه والمصاريف ملهاش دعوة بأي حاجه. وهتنزلي انتي وهي وتشتري ليها لبس يكفيها السنه. بس بلاش لبسك المدندش ده يازينب الله يكرمك خليها تختار براحتها وع زوقها.

زينب: بلمعة في عينيها قالت. والله منا عارفه اقولك ايه ياست مريم. جمايلك أنتي والبيه مغطياني من ساسي لراسي. يتردلكم في صحتكم وعافيتكم ويستركم دنيا وآخره يارب.
مريم: بطلي كلامك ده يازينب أنا و آدm معملناش حاجه. وبعدين انتي خلاص عايشه معانا أكتر من المؤبد. ههه يعني واخده ختم رسمي إنك واحده مننا
وفعلاً يازينب أنتي مننا ومنقدرش نستغنى عنك لا انتي ولا ولادك ولا الريس عوض.

زينب: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت الهي يجبر بخاطرك ياست مريم زي ما بتجبري بخاطري. أنتي مت عـ.ـر.فيش بكلامك ده دلوقتي نفسي اخدmك أكتر وبرموش عينيا.
مريم: تعيشي يازينب. يلا بقى جهزي العناب ع ما آدm يوصل بالسلامه.
زينب: بحماس. أحلا عناب لاحلى ست الكل. واتحركت.
مريم: مسحت وشها وقالت. ربنا يصلح حال الجميع. ويجبر بخاطر مكـ.ـسور الخاطر.
آيان: ماشي وماسك أيد جنى وكل ما جنى تقع. آيان يساعدها تقوم وتمشي جمبه.

مريم: متابعاهم ومبتسمه...
محمد: جري ع الباب وقال. ديدو أتم (جدو آدm)
آدm: داخل البيت وقال السلام عليكم.
وضحك وقال. أهلا أهلا بحفيد قلبي الغالي. وشاله وباسه. اذيك يا محمد باشا
مريم: مبتسمه وردت السلام.
محمد: باسه من خدو. وقال ديدو بيبي.
آيان: جري ع آدm وقال. جدو آدm حبيبي.
وجنى سقفت وفرحت لما شافت جدها.
آدm: بضحكه. تعالوا ورايا بقى لما أسلم الاول ع أميرتي. وبعدين اديكم الرشوه. يلا بينا. وداخل البيت.

مريم: قامت تقابله كالعاده. وابتسامتها زادت من جمالها. وقالت بحب كبير. حمدالله على سلامتك يا حبيبي.
آدm: باس ع أيدها وجبينها وقالت. الله يسلمك يا روحي. عامله ايه دلوقتي؟
مريم: في نعمه كبيرة الحمد لله. أنت طمني عليك. أخدت علاجك ولا لأ؟
آدm: قعد جمبها. وقال وأنا معقول أنسى حاجه زي كده. أنتي عايزاني أنام ع الكنبه ولا ايه؟ ههههه
مريم: بضحكه. أيوه كدا برافو عليك. تاخد العلاج يبقى تمام. تنساه اعـ.ـا.قبك ع طول.

آدm: بضحكه. لا الطيب أحسن. المهم أنتي عامله ايه؟
مريم: بخير والله ياحبيبي. يومك كان عامل ايه انهردا طمني عليك.
آدm: كل حاجه تمام. وهفرحك بالعميد ميمو واقولك عمل ايه انهردا.
مريم: بتركيز. عمل ايه فرح قلبي.
آدm: طلع من جيبه بسكويت وشوكليت للأطفال وقدmها ليهم. وشال جنى ع حجره و آيان واقف قدامه وساند ع ركب جدو. ومحمد قاعد جمبه.

آدm: كمل وقال. كان في صفقه كبيرة جداً. بس عليها مشاكل. اتنين ضد بعض واتنين خبثا متفقين علينا مع بعض يوقعوا الصفقه دي مننا.
أنا قولت بلاش منها أحسن علشان خايف ع ولادك يتعرضوا لمشاكل وخصوصاً الفتره دي حساسه جدا ل زين علشان مشروعه.
قام مراد بقى وفهد اشتغلوا من ورايا ع الصفقه دي. وهوب وقعوا الاربعه في بعض واخدوا الصفقه انهردا من قدام عينيهم. وفاجؤنا بيها.

مريم: بقلق. طيب ومفيش مشاكل هتحصل لولادي بعد ما خدوا الصفقه دي؟
آدm: أبتسم وقال. لأ يا روحي متقلقيش. مراد حط ليهم خطه محكمه وهو وفهد شغالين من بعيد. يعني محدش عارف أنهم اللي خططوا. هما بس حطوا البنزين جمب النار. واشتعل لوحدوا. وبعدين يستاهلوا اكتر من كدا. ضميرهم مـ.ـيـ.ـت وبيستحلوا الحـ.ـر.ام.

مريم: بزعل اعوذ بالله. لا حول ولاقوة إلا بالله. هي الناس دي بقت عامله ليه كدا؟ حاطين الفلوس في المقام الأول ليه؟ ليه مش مقتنعين إن كل حاجه رزق ومكتوب على الجبين.
آدm: ربت ع أيدها وقال. مش كل الناس أنتي. ولا أنتي كل الناس ديما التفكير مختلف.
المهم أنا بقول افرحك بابنك تزعلي كدا؟
مريم: أبتسمت وقالت. مراد ديما مفرح قلبي. ربنا يفرح قلبه وينصرو ديما.

وشافت ملامح آدm. وكملت بمكر. وقالت. ويفرح قلبك أنت كمان يا إمبراطور قلبي.
آدm: كشر عينيه وقال. بقيتي مكاره يا مريم.
مريم: بضحكه. عشرة عمري بقى لازم أتعلم.
آدm: بضحكه. ماشي هعديهالك يام مرادك.
مريم: بفخر. أنا أم العميد مراد آدm وملك السوق زين آدm والدكتوره نور آدm والجراحة لارين آدm.
أنا أم العميد فهد والسفير فارس والدكتور محمد أنا أم فريحه وريتال. أنا أم أحفادي.
وقبل كل ده. أنا أميرة آدm!

صوت من عند الباب. ومش بس كده! أنتي ملكة المملكة!
آدm: رفع عينيه وابتسم وهمس. حفيدي الغالي!
مريم: فتحت عينيها بدهشه وقالت بفرحه. آدm!
آدm مراد: واقف عند الباب. وبيضحك.
آرين: طلعت من وراه. وشايله بوكية ورد. وقالت بحماس. بابا آدm، ماما مريم. وجريت عليهم.
آيان: شاف آرين وكان هيتجنن من الفرحه والحماس الكبير.

مريم: قامت بسرعه وفتحت أيديها واخدتها في حـ.ـضـ.ـنها وقالت بدmـ.ـو.ع الفرح. نور عيني وروح قلبي. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي يا آرين.
آرين: ضحكت بدmـ.ـو.ع وقالت. وحضرتك وحشاني جداً أوي خالص ياماما. وباست على أيديها.
وكملت وقالت. أتفضلي ياماما ده بوكية ورد أنا إللي عملاه بنفسي من المزرعه.
مريم: بإعجاب. الله ماشاء الله جميل اوى يا آرين يابـ.ـنتي.
آرين: بسعاده. كويس إن عجبك كنت متأكدة. وعلشان كده جبت للعيله كلها بوكيهات ورد.

آدm: نزل جنى. وقام وبص لحفيدو.
آدm مراد: قرب منه ومبتسم وقال بحنين. وحـ.ـشـ.ـتني يابابا.
آدm: مبتسم وفتح أيديه. وضم آدm وربت ع ضهرو.
وقال. حمدالله على سلامتك ياحفيدي.
آدm مراد: خرج من حـ.ـضـ.ـنه. وباس ع أيدو. وقال. الله يسلمك يا بابا. حضرتك عامل ايه؟
آدm: ربت ع كتفه وقال بهدوء. أنا دلوقتي كويس جدا ياحبيب جدك.

آرين: بحماس. وسع كدا يا آدm اسلم على بابايا واترمت في حـ.ـضـ.ـنه بمرح وقالت. باباااا. بابا جدو وحـ.ـشـ.ـتني اوي اوي جدآ خالص والله.
آدm: ضحك بصمت ربت ع ضهرها بحنان وقال. دلوقتي البهجة هترجع للمملكة من تاني. حشـ.ـتـ.ـيني و  ياحبيبت جدك.
آرين: باست ع أيديه وقالت. والله العظيم حضرتك اللي وحـ.ـشـ.ـتني اوي. يااااه بجد كل حاجه هنا وحشاني. تالين فين؟
آدm: مسد ع حجابها بإبتسامة وقال. تالين أكيد فوق.

آدm مراد: ضم مريم لحـ.ـضـ.ـنه. وباس ع راسها وايديها. وقال. ماما مريم حشـ.ـتـ.ـيني و  ياحبيبتي.
مريم: بدmـ.ـو.ع الفرح. وأنت وحشني ديما يانور عيني. عامل ايه ياحبيبي؟
آدm مراد: أبتسم. أنا كويس جدا ياحبيبتى.
مريم: ضحكت بسعاده وقالت. أيوه اصدقك. اللهم بـ.ـارك ملامحك كلها فرحه وسعادة. يديمها عليك ديما يابن قلبي.
آرين: شهقت. آيان حبيببببي وشالته وفضلت تبوس فيه بإشتياق كبير. وحضتنه كتير.

آيان: ببراءة. أنتي كنتي فين يا ألين. زعلان منك.
آرين: بزعل. ياروحي أنت. أنا أسفه يا آيو. بس انا جبتلك معايا حجات حلوة كتير جدا. وهنشوفها أنا وأنت عند بابي أوكي؟
آيان: نزل وبيجري وقال. هييه هييه ألين بيبتي حلوه.
آرين: بصت حواليها. طيب بابي فين ومامي وباقي العيله؟
مريم: بضحكه. في الشغل يانور عيني. وع وصول إن شاء الله. وفهد ورينو ملهوفين عليكم وبيجهزوا كل حاجه حلوه بمحبه علشانك أنتي و آدm.

آرين: بإشتياق لعيلتها. قالت. ياااه أما كل حاجه هنا وحشاني بشكل!
تالين: نازله بالصدفه وشافتهم. وشهقت بفرحه وقالت. ابييية آدm. آرين مش معقول. ونزلت بسرعه.
آرين: جريت عليها وحـ.ـضـ.ـنوا بعض بشوق كبير.
آدm مراد: شال جنى بـ.ـنت أخته وسلم عليها هي ومحمد و آيان. و مبتسم لحب آرين وتالين لبعض.
تالين: طلعت من حـ.ـضـ.ـنها. وبصت عليها وقالت بفرحه. آرين. آرين وحشاني أوي ياحبيبتى.

آرين: بضحكه. وانتي وحشاني موووت يا توتا احلويتي اوي ماشاء الله عليكي.
تالين: بضحكه. يابكاشه. أنتي بتسبقيني. أنتي ماشاء الله اللهم بـ.ـارك راجعه بدر منور زي القمر.
آدm مراد: بابتسامة جميله. وأنا موحشتكيش ياتالي؟
تالين: جريت عليه واترمت في حـ.ـضـ.ـنه وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع وقالت.
بالعكس يا أبية أنا مفتقداك جدآ. ودلوقتي ف وجودك حسيت إني بخير. حضرتك وحـ.ـشـ.ـتني جدآ.

آدm مراد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. ومسد على ضهرها بحنان. وباس راسها وقال. انا معاكي ديما ياروحي.
تالين: مسحت دmـ.ـو.عها وضحكت بفرحه. وقالت. حمدلله على سلامتك يا أبية آدm.
آدm مراد: أبتسم الله يسلمك ياحبيبتي.
زينب: خرجت من المطبخ. وشايله صينية العناب. و زغردت زغروده طويله.
الكل ضحك
زينب: بفرحه. يا ألف حمد لله على السلامة. يادي النور اللي هل علينا ياولاد. وحطت الصينيه.
آرين: سلمت عليها. اذيك يادادة حشـ.ـتـ.ـيني و  جداً.

زينب: بفرحه. متشوفيش وحش ياست العرايس. الله أكبر اللهم صل على سيدنا محمد. راجعه وشك منور زي البدر.
اذيك ياسي آدm بيه ياعريس وحشني والله نورت بيتك ومطرحك.
آدm مراد: أبتسم. الله يسلمك يادادة. انتي عامله ايه؟

زينب: أنا بخير طول ما أنتوا كلكوا بخير. إلهي يجعل السعادة تحت أقدامكم منين مـ.ـا.تروحوا ياعيلة العدوي والسيوفي وعزيز والصاوي. نسيت حد؟ اه وسي زياد جمال. هههه متأخذونيش أصلي فرحانه اوي بشوفتكم. أي والله.
مريم: بابتسامة جميله. تسلمي ربنا يعزك يا زينب.
آرين وتالين راحوا لحـ.ـضـ.ـن جدهم.
آدm: أبتسم وقال. طبعاً أنتوا محتاجين تستريحوا. اطلعوا لفهد ورينو واتغدوا وبعدها ارتاحوا تمام؟

آرين: بحماس كبير حاضر يا بابا. بصراحه بابا طارق وماما رنا و آركان كمان وحشني مـ.ـو.ت.
هو تيم هنا، أحم وسكتت من نظرة آدm الناريه.
آدm: أبتسم وقال. تيم وميرو ف المستشفى. وأول ما يرجعوا هايطلعوا ليكم.
آرين: هزت راسها بصمت.
آدm مراد: بجدية. يلا يا آرين!
آرين: بلعت ريقها. بعد اذنكم.
آدm: ربت ع كتف حفيدو. وضغط على كتفه بتحذير.
آدm مراد: هز راسه لجدو.
آدm: أبتسم وقال. نورتو مملكة ميراث العشق يا أحفاد العدوي!

قدام اسانسير العماره.
آدm مراد: من بين أسنانه. هنرجع للجنان تاني ولا ايه؟
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ وقالت. وهو أنا عملت ايه بقى إن شاء الله؟
آيان: واقف بينهم وبيتفرج عليهم.
آدm مراد: خبط ع الحيطه جمب وشها وقال. أنتي عارفه انتي عملتي ايه؟ وبتسألي ع تيم هنا؟ أول وآخر مرة فاهمه ولا لأ؟

آرين: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقالت جواها. الله يخربيت أعداء الفرحه. شوفتي عينيه رجعت تقلب نور إزاي؟ قوليله حاضر يا آرين علشان مايضيعش فرحتك.
آدm مراد: قرب منه وشها أوي وقال بحزم. خلصتي؟
آرين: اتخضت. ورجعت لورا وقالت بغباء. يعني كنت بحسبها جوايا. اء. قصدي يعني كنت بدعيلك. لأ لأ مش كدا. يووووه. في إيه بقى؟

آدm مراد: بتحذير. في إنك تعقلي ومش هنبه عليكي تاني. ولما نطلع فوق مش عايزك تتنططي وتهيبري علشان منكدش عليكي.
آرين: قبضت على أيدها وقالت بغـ.ـيظ.
رجعنا للقرف. وحطت بوكية الورد في أيديه بعصبية. وركبت الاسانسير. وربعت أيديها ومتنرفزه.
آيان: وقف جنبها. وماسك في فستانها.
آدm مراد: وقف جمبها وقال بحده. افردي بوزك. أنا مش بجلد فيكي.

آرين: رفعت حاجب وعوجت بقها وقالت بتريقه. جلاد؟ والله لايق مع المرعـ.ـب ودراكولا. نحط الإسم ده جمبهم ف القايمه.
لأ وقال إيه مـ.ـا.تتنططيش فوق. ناقص كمان يقولي متسلميش ع أبوكي واخوكي علشان محرم ليكي. هي ناقصه؟ جاتنا نيله في حظنا.
آدm مراد: لف وشه بعيد. وغـ.ـصـ.ـب عنه أبتسم من شقاوة الطفله الثرثاره.
عند فهد.

فهد: بغيره. مش ضيق شوية الفستان ده يا لارين؟ وكمان لونه أوفر. غيريه غيريه البسي غيرو. بصي ف فستان أسود بحبه اوي عليكي. ورايح ع الدولاب.
رينو: ضحكت من قلبها ع غيرة الفهد. وقالت. ضيق إيه بس يافهد؟ وكمان لونه فسدقي وجميل جدا.
وغمزت وقالت بمكر. ولا علشان أنا كل شوية أبقى أجمل من إللي مرة اللي قبلها غيران؟
فهد: كشر عينيه وقال. والله؟ غيران إنك جميله؟ هي بقت كدا يا لارين يا عدوي؟

رينو: هههههه. وحطت أيدها ف دراعه وقالت. فهد أنت قماص ههههههه.
فهد: تنح. نعم يختي؟
رينو: ههههه سمعتها من آرين ل آركان وحبيت اتجنن شوية فيهاش حاجه يعني فرفش شويه.
فهد: فتح عينيه بصدmه وقال. قماص وفيهاش حاجه وفرفش؟ لا ياحبيبتي اتجنني برحتك.
رينو: بمكر. أحط روج؟
فهد: بغـ.ـيظ. وماله أصلها ناقصه العمليه. هتبقى أنتي والبجح.
جرس الباب رن.
رينو: ضحكت من قلبها وقالت. البجح وصل. قصدي جوز بـ.ـنتك.

فهد: بلهفه. تعالى نشوف آرين. وخرجوا بسرعه. وفتح الباب.
آرين: اتنططت بفرحه. وصرخت بصوت عالى باااابي واتشعلقت في رقبته.
آدm مراد: هز راسه ليها بتوعد وعقـ.ـا.ب جديد.
فهد: ضحكته رجعت من تاني. وضم بـ.ـنته لقلبه بحنان وقال. آرين بـ.ـنتي.
رينو: بضحكه. أهلا آدm حبيبي تعالى ياقلب عمتك.
آدm مراد: دخل وسلم عليها. اذيك ياعمتو. وقدm ليها بوكيه الورد.
رينو: بسعاده أنا بخير ياحبيبي. حمدالله على السلامه.

آدm مراد: عينيه ع اللي متشعلقه ف رقبة ابوها. وقال. الله يسلمك ياعمتو.
وكمل بتوعد، إيه يا آرين أنتي نمتي ولا ايه؟ عمتو لارين عايزه تسلم عليكي.
آرين: بعند. طبعاً هسلم ع مامي حبيبتي. بس أشبع شويه من بابي. وباست ابوها من خدو.
وقالت بسعادة. بابي حضرتك وحـ.ـشـ.ـتني اوي اوي جدآ خالص والله.
فهد: عيونه لمعت. وباس جبينها وقال. وأنتي كمان ياقلب بابي. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي.

آرين: ضحكتله. وقالت أسلم ع مامي وارجعلك. وجريت ع امها وصرخت بمرح. ماااامي حبيببببتي حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي اوي جدآ خالص والله انتي كمان.
فهد: أبتسم ل آدm وقال. حمدالله على السلامه ياديزل.
آدm مراد: حـ.ـضـ.ـن خاله. وقال. الله يسلمك ياخالو. حضرتك عامل ايه؟
فهد: أبتسم. الحمدلله تمام.
رينو: ضحكت بدmـ.ـو.ع وضمتها. وقالت بحنين. أنتي كنتي وحشاني اوي يا آرين. البيت كان وحش اوي من غيرك.

فهد: أبتسم بحنين وقال. الدنيا كلها كانت وحشه من غير آريني!
آرين: اومال فين آركان؟ نفسي أشوفه اوي!
رينو: بضحكه. اول ما عرف إنك ع وصول. راح يجبلك غزل البنات زمانه جاي.
آرين: جريت على أبوها ووقفت جمبه.
فهد: حاوطها من كتفها وضمها لقلبه وباس ع راسها وقال. نورتي الدنيا كلها ياروحي.
آرين: بتنهيدة راحة بال و أمان. ميرسي جدا لحضرتك يابابي.
رينو: تعالوا ياولاد استريحوا حبايبي.
وقعدوا كلهم في الليفنج.

آدm مراد: ل فهد. عرفت إن حضرتك وبابا رسيتوا المناقصة لصالح مجموعة العدوي.
فهد: هز راسه أيوه فعلاً. كانت سهله لما اتحدنا أنا وابوك كالعادة.
آدm مراد: هز راسه. وقال أكيد الحوت والصقر بيكلموا بعض.
فهد: ربت ع رجله وقال. وعايز من الديزل يكون العمود الفقري للفهد الأسود في اللي جاي.

آدm مراد: أبتسم. أنت مش محتاج توصيني ع آركان ياخالي. أنا مستني الكام شهر اللي جايين بفارغ الصبر. علشان اخد الملازم أول آركان ف أول مغامرة جديدة مع بعض.
فهد: بتنهيده. ربنا معاكم. وبص ل آرين وأبتسم وقال. مبروك النجاح ياروحي.
آرين: بفرحه. الله يبـ.ـارك ف حضرتك يا بابي. ومش هتنازل عن هديتي اوكي؟ وبصت ل آدm بغـ.ـيظ علشان مجابلهاش هدية نجاحها.
فهد: بضحكه. وأنا اقدر انساكي. غمضي عينيكي.

آرين: تنحت وقالت. أنت جبتلي هديه صح؟
فهد: أيوه صح. غمضي عينيكي الأول.
آرين: بحماس. حطت ايدها ع عينيها. وقالت أهو. وانا متاكده أنها هتعجبني.
فهد: طلع العلبه وفتحها وكانت السلسله ع رسمة فراشه جميله كلها الوان مختلفه. وقال ودلوقتي فتحي.
آرين: فتحت عينيها. وشهقت بفرحه وقالت. واووو. بجد تحفه جدا. جميله اوي اوي يابابي. الله بجد.
بص يا آدm. بص حلوه ورقيقه إزاي؟

آدm مراد: أبتسم ليها. وقال. طبعآ جميله. نفس الفراشه إللي شفناها في المزرعه أنا وانتي فاكره؟ وغمز علشان يوترها.
آرين: اتـ.ـو.ترت. وقالت بلخبطه. مش فاكره. اء. ايوه. لأ أيوه صح بتهأيلي.
آدm مراد: بمكر. إزاي مش فاكره بقى؟ الفراشه دي بالذات مينفعش تنسيها. افتكر إني سمتها وقتها ضي ولا ايه؟
آرين: كحت. احم. ايوه أيوه افتكرت.
فهد: رفع حاجبه وبص ل آدm.

آدm مراد: بخبث. زاكرتك بتضعف يا آرين ده الموضوع معداش عليه أسبوعين يعني.
آرين: اتنفست الصعداء وقالت. ايوووه افتكرت. قبل ما أركب الحصان. افتكرت. اه ضي. ايوه.
فهد: هز راسه وعينيه ع آدm. وقال. يعني عجبتك يا آرين؟
آرين: بمرح. أوي أوي يابابي.
فهد: بصلها وأبتسم وقال. مبروك عليكي ياروحي.
آرين: ميرسي جدا.
آركان: فتح الباب ودخل. وقال بفرحه. مييين؟ الديزل بنفس ذات نفسه. و آرين هانم كمان. هلا والله هلا والله.

فهد: قام وقال ثواني وجاي. وراح المطبخ ل رينو يساعدها.
آدm مراد: أبتسم وقال آركان. هتعقل أمتى؟ وسلموا على بعض.
آركان: هعقل لما أعملها واتجوز واحصلك ياعم. اذيك يابت يا آرين وحط الشنطه. وحـ.ـضـ.ـنها.
آرين: بفرحه. آركان حبيبي وحشني موووت والله العظيم. ووحـ.ـشـ.ـتني غلاستك وبرودك ورخامتك.
آركان: خبطها في كتفها بهزار وقال. حاسس إنك بتشتميني سيكا. صح يابت.

آدm مراد: بتحذير. لو مديت إيدك تاني ع مراتي. أنا هقطعهالك. ولو مش مصدق جرب.
آركان: بغمزه. عريس جديد وقلبك مقويك. ماشي ياعم ما أنت اشتريتها بقى بصُره من الدنانير؟ هههههههههه. وحشنااااي ياديزل الغلابه.
آرين: بصت ل آدm بغـ.ـيظ. وضحكت ل آركان وأخدت غزل البنات وقالت. ميرسي يا آركان ياحبيبي.
أنا رايحه ل مامي وبابي. وسابتهم وهي بتقلد المرعـ.ـب.

آدm مراد: قال جواه بتوعد. بعشق لعبة القط والفار معاكي يارينو ياصغيره. وهتشوفي أول ما نرجع بيتنا ياعشق الديزل.
آركان: عامل ايه ياعريس؟
آدm مراد: هز راسه تمام.
آركان: إيه ياعم. أنت مخــــوف الواد مصطفى ليه؟
آدm مراد: أبتسم وقال. ده مـ.ـجـ.ـنو.ن ياعم.
آركان: بتريقه. مـ.ـجـ.ـنو.ن؟ طب عليا النعمه لولا الواد مصطفى شعلك الفرح ماكنت هتعرف تفرح زي الناس!
آدm مراد: رفع حاجبه وقال. ليه بقى يافهيم؟

آركان: بزمتك. أنا راضي زمتك. ف حد يوم فرحه يحط قائمة اغاني كلها هاديه متقومش حتى عيل صغير من ع كرسي؟
آدm مراد: بعدm إهتمام. أنت واللي ذيك مـ.ـا.تفهموش في الأغاني. مش لازم صخب وميوزك مـ.ـجـ.ـنو.ن علشان عيل يقوم من مكانه.
آركان: ياحبيبى مقولناش حاجه. بس الأغاني دي تسمعها وأنت تحت ضوء القمر. مش ف فرح ياعم الحج.
رينو: جت وقالت. يلا يا حبايبي الغدا جاهز.
الكل اتجمع ع السفره.
فهد شايل آيان وبيأكله. وقاعد جمب رينو.

و آدm قاعد جمب آرين.
آركان: بياكل ومتابع إهتمام آدm و آرين لبعض. وأبتسم. وفجأه شاف صورتها قدامه. وكشر عينيه بعدm فهم. وقال جواه. اشمعنى دي؟ أنا حتى معرفش هي مين ولا إسمها. فوكك يا آركان أنت بس بتحب تاخد حقك وأكيد أنت مضايق من المتعجرفه دي!
فهد: بياكل ومهتم ب آدm و آرين ومبسوط إن عيلتهم زادت فرد مهم.
رينو: اهتمت بيهم. وبعد الغدا قعدوا يتكلموا وشربوا القهوة.

آدm مراد: قام وقال. يلا بقى يا آرين علشان نسلم ع بابا وماما. ونريح شويه ونروح ل بابا طارق. والدكتور محمد.
آرين: قامت لكن قلبها بيدق أنها لتاني مرة هتسيب البيت إللي عاشت فيه. وهزت راسها ليه وقالت. أوكي.
فهد: سلم ع آرين بحب كبير. واتمنالها السعادة. وسلم ع آدm.
رينو: سلمت عليهم.
فهد: ل آركان وصل أختك وجوزها لتحت.
آركان: علم وينفذ ياكبير. وشال آيان على كتفه وقال. أنا أسمي إيه يا آيو؟

آيان: بضحكه. أنت آكان أسود.
الكل ضحك عليه.
آدm مراد: شاف زعل آرين. ومسك أيدها وضغط عليها بخفه يطمنها.
آرين: بصت ليه. وأبتسمت بأمتنان. لأنه ديما بيبقى موجود وقت احتياجها ليه!
آدm مراد: أخد آرين ونزلوا.
مراد: بضحكه. أهلا أهلا بمرات أبني حبيبتي. وضمها لقلبه.
آرين: بفرحه. خالو مراد القمر وحـ.ـشـ.ـتني اوي.

مراد: بهزار. لأ خالو إيه بقى؟ أنا من دلوقتي بابا. وياااااه بقى لو قولتي بابي مراد القمر. خلي أبوكي يولع ههههه.
آرين: ضحكت وقالت. ليه بس كده. ده بابي بيحبك جدا.
مراد: بغمزه. وأنا بحب مـ.ـر.اته أكتر هههههههه.
آرين: هههههههه والله اتخضيت بس افتكرت أنها أختك. حضرتك فرفوش اوي ياخالو.
وهمست في ودنه وقالت بغـ.ـيظ. المرعـ.ـب مش طالعلك لييييه؟ يااااه لو كان زيك؟
مراد: بضحكه وغمز. يابت أنا زي العمر لا اتكرر مرتين.

آرين: بضحكه. فعلاً مفيش منك ربنا يبـ.ـاركلنا في حضرتك وبابي وكل العيله.
فريحه: بسعادة كبيرة. أمين يقلب عمتك. وحـ.ـضـ.ـنتها. حمدلله على سلامتك ياحبيبتي.
آرين: ابتسمت بحب ميرسي جدا ياعمتو ياقمر.
ريتال: بفرحه. آرين ياحبيبتي حمدالله على السلامه. وسلمت عليها وع آدm.
آرين: بسعاده لحب العيله ليها. قالت ميرسي جدا لحضرتك.
فريحه: سلمت على آدm.
زين: سلم ع آدm و آرين. وقال. اتفضلوا بقى هديتكم أهي. وطلع مفتاح.

آدm مراد: أبتسم...
آرين: كشرت عينيها وقالت. ده مفتاح عربيه ده صح يا خالو؟
زين: بضحكه طبعاً. دي عربية موديل السنه. علشان آدm و علشانك ياحبيبتي.
آرين: فتحت عينيها بصدmه وعدm استيعاب بجد ياخالو؟
زين: ههههه البت هيغمى عليها. وكمل وقال. مش أخويا مراد جاب عربية لليليان وكريم؟
أنا بقى جبت ل آرين وأنا متأكد لو شوفتيها هتعجبك جداً.
آرين: كانت هتجري ع بره علشان تشوفها لكن افتكرت آدm. وبصت ليه.

آدm مراد: مسك أيدها. وأبتسم وقال ل زين. أنا متشكر جدا ياعمي. ولو أنك تعبت نفسك.
زين: ههههه لأ ياعم تبقى ردها في المستقبل لولاد أخوك. عايزين الترابط الأسري يبقى موجود بينا ديما.
آدm مراد: بجدية. ده وعد مني إن العيله كلها هتبقى ديما. زي ما بابا آدm وماما مريم أسستها.
الكل أبتسم.
ومريم بصت ل آدm وأبتسمت بتنهيدة راحه.
آدm: ربت ع أيدها. وبص لاحفاده وقال. خد مراتك وخليها تشوف هديتها يا آدm.

آدm مراد: أخد آرين. وشافوا العربيه وكانت مرسيدس موديل السنه ولونها أسود وتحفه جدا.
آرين: كان هيغمى عليها من فرحتها. مش مصدقه إن دي عربيتها هي وجوزها. وانبهرت حرفياً منها. وبصت ل آدm وقالت بنبرة خاصه. أنا مش بحلم مش كدا؟ هو أنت والسعاده معايا بجد يا آدm؟
آدm مراد: شاف فرحتها ولمعة عينيها. وقرب منها وشالها بين أيديه وقال. لأ ياضي آدm انتي معايا وفي حـ.ـضـ.ـني. انتي سعادتي الأولى والأخيرة.

وراح بيها ع بيتهم الجديد. وعـ.ـا.قبها بطريقته الخاصة ع عنادها وشقاوتها معاه. وعاشوا تفاصيل جميله في جنتهم وعش السعادة بالنسبة للديزل وضيه!

ف الهايبر/ قسم المواد الغذائية.
چود: مسكت مصطفى من ياقة قميصه بقوه.
مصطفى: اتخض. يخربيتك! مالك ياچود أنتي اتحولتي كدا ليه؟
چود: صرخت ف وش مصطفى. وقالت بألــم. الحقنااااااي يامصطفاااااه! شكلي بووووولد وهيبقى يوووووم بلاااااااااك!
فيلا الديزل.
آرين: أخدت شاور وخارجه من الحمام.
آدm مراد: بيصلي المغرب.
آرين: بتنشف شعرها قدام المرايا.
آدm مراد: خلص صلاه.
آرين: تقبل الله يا آدm.
آدm مراد: وقف خلفها. وقال. منا ومنكِ ياروحي.
آرين!
آدm مراد: أبتسم. وقال مالك يا مـ.ـجـ.ـنو.نه. وبينشف ليها شعرها.
آرين: بزعل طفولي. أبدا وانا هزعل من إيه يعني؟ هو حصل حاجه؟
آدm مراد: ضحك. وقال بمكر. وهو حد قال إنك زعلانه؟
آرين: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. وسكتت.

آدm مراد: حـ.ـضـ.ـنها من الخلف. وقال. بجد بقى مالك؟
آرين: لعبت ف ضوافرها وقالت بحرج. يعني مش هتضايق لو قولتلك؟
آدm مراد: بإبتسامة. قولي الأول بس. وبعدها نشوف.
آرين: بتذمر. أنا نجحت. وبابي بس إللي جابلي هدية نجاحي.
آدm مراد: لفها ليه ومبتسم. وقال. هو ده إللي مزعلك أوي كدا؟
آرين: هزت راسها ببرءاه. أمم أيوه.
آدm مراد: مسد ع خدها. وقال. وأنا مايهونش عليا أشوفك مضايقه وزعلانه.

أنا طبعاً هجبلك هديه. لكن قولت تنزلي تختاريها بنفسك.
آرين: بفرحه. بجد يا دودو؟
آدm مراد: غمض عينيه وصك ع أسنانه بعصبيه.
آرين: اتـ.ـو.ترت. اء. سوري سوري. نسيت إنك معقد. قصدي نسيت إنك مبتحبش حد يدلعك بدودو ده. أحم.
آدm مراد: بحزم. صلي والبسي علشان نخلص مشوارينا. واخد هدومه. وسابها وخرج من الأوضه.

آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح وقالت. يخربيت بوزك ده. إيه البني ادm ده. يخرابي بجد فظيع. فيها ايه يعني لما اقوله يادودو؟
لأ وايه سابني وخرج. يلا مع السلامه ريحت.
وبعدها ضحكت بمرح. وقالت.
عاااااا هنركب العربيه الجديدة واوووو أنا متحمسه أوي. وبتغني.
آدm مراد: بتحذير. آرييييين!
آرين: تنحت وقالت بخــــوف.
ح. حااااضر حااضر. بلبس أهو. وجريت ع الدولاب جابت الفستان وبتبرطم بالكلام.
بعد دقايق.

آرين لبست فستان أوف وايت رقيق وجميل جدا عليها. ولبست الحجاب واخدت الشنطه وخارجه من الأوضه.
آدm مراد: لبس بنطلون اسود وقميص أبيض. ومستنيها تحت.
آرين: نازله ع السلم. وع وشها ضحكة بريئه.
آدm مراد: رفع عينيه. وشافها. وكأنها حورية بحر. مع ضحكتها. وقلبه حن ليها في ثانيه وقال.
(وكأن لعنة عشقك يا صغيرتي تفرض عليا سيطرتها في كل مرة أراكي فيها. وكأنها المرة الأولى. الذي ينبض فيها القلب لأجلك. ).

آرين: نزلت وقفت قدامه ورفعت عينيها ليه. وقالت بصدق.
- أسفه مقصدش ازعلك مني.
آدm مراد: أبتسم. ومسد ع خدها. وباس جبينها وقال. يلا بينا.
وحط أيدها ف ايدو وخرجوا من الفيلا.
عند الإمبراطور.
آرين: عايز حاجه يابابا. إحنا رايحين عند بابا طارق.
آدm: أبتسم. وقال. عايز سلامتكم ياحبيبتي.
آرين: بتدور حواليها ع تيم وميرو. ونفسها تسأل عليه.
آدm: كشر عينيه وقال. بتدوري ع إيه ي آرين؟

آرين: بصت ع آدm وشافته بيتكلم مع مراد وفريحه. وهمست لجدها وقالت.
هو، أحم. قصدي هي ميرو مرجعتش لحد دلوقتي؟
آدm: ضحك بصمت ع خــــوفها. وقال.
لأ ومش هيرجعوا دلوقتي.
آرين: بقلة حيلة. إيه؟ يخساره كان نفسي أشوفهم.
آدm: مسد ع حجابها وقال. تيم كان مضغوط الفتره إللي فاتت. لكن دلوقتي هو وميرو عند خالتك نور وراجعين.
آرين: بحماس واو طيب يبقى كدا هشوفهم. بس فين جنى؟

آدm: آريان وتمارا خدوها معاهم وراحوا عند نور. يعني هتشوفيهم كلهم هناك.
آرين: بمرح. أوكي. وباست جدها من خدو. وقالت. أشوفك ف السهره بقى يا أجمل بابا جدو في العالم.
آدm: هز راسه ليها بابتسامه وقال. ف حفظ الله.
بعد كدا سلموا على كل العيله وودعوهم. ورايحيين عند العربيه.
آدm مراد: حط بوكية الورد في العربيه. وفتح الباب ل آرين. وقال أركبي.

آرين: مشت أيدها ع العربيه بإنبهار. وقالت. واو بجد شيك اوي وجميله وتخـ.ـطـ.ـف العقل.
آدm مراد: لف يركب. وفتح باب العربيه وبصلها وقال.
-اركبي يا آرين.
آرين: هزت راسها. وركبت جمبه.
آدm مراد: من غير ما يتكلم. قرب منها وربط ليها الحزام.
آرين: كانت مكسوفه. ومتكلمتش.
آدm مراد: ساق العربيه. واتحرك ع فيلا السيوفي.

عند فهد.
فهد ورينو و آركان و آيان قاعدين في الليفنج.
آركان: قاعد بيتفرج ع المـ.ـا.تش ومركز.
رينو: قفلت الفون وقالت. آدm و آرين رايحين يسلموا على بابا طارق. وبعد كده هيروحوا عند نور.
فهد: هز راسه تمام. هيتعشوا معانا ولا عند عمي آدm؟
رينو: مطت شـ ـــفــايـــ ـفها وقالت. معرفش بس أكيد بابا طارق مش هيسبهم يمشوا من غير ما يتعشوا معاهم.
فهد: هز راسه تمام. وبيلاعب آيان.
رينو: بصوت وا.طـ.ـي لفهد. بس بس.

فهد: بص ليها واستغرب. في ايه ياحبيبتى.
رينو: شاورت ليه ع آركان. وقالت بهمس. قوله بقى.
فهد: هز كتفه. وقال بهمس. لأ قوليله أنتي.
رينو: لأ قوله أنت. أنت باباه وهتعرف تتكلم معاه.
فهد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال. لأ انتي مامته وكلامك هيجيب نتيجه.
آركان: من غير ما يبصلهم. ف إيه ياجدعان. كمية همس لما وداني نملت. ف ايه يا ماما!
رينو: انتبهت. وقالت. أحم. لأ أبدا ده أنا كنت بسال أبوك على تالين.

آركان: بتركيز. مالها تالين؟ حصل معاها حاجه؟ أنا لسه شايفها تحت وكان كويسه وبـ.ـاركتلها ع الشهاده.
رينو: ضحكت لفهد واتفألت خير من اهتمامه. وقالت.
لأ ياحبيبي هي كويسه الحمد لله. بس بسأله لأن ف عريس من طرف شغل ريتال. كان متقدm ليها. فكنت عايزة اعرف رأيهم إيه؟
آركان: كشر عينيه وقال عريس؟ بس تالين لسه رايحه تالته ثانوي. عريس إيه ده في السن ده.

رينو: بأمل. صح كدا وأنا رأيي من رأيك بالظبط. وبعدين العريس ده عايز ياخدها ويسافر بيها ع فرنسا ويستقر هناك.
آركان: بدهشه. إيه؟ إزاي ده؟ واحد لا نعرفه ولا يعرفنا ياخدها ويهاجر ويعالم بقى هيتعامل معاها ازاي؟ لأ لأ أكيد خالو مراد هيرفض.
فهد: بمكر. طيب أفرض وافق؟
آركان: هز راسه لأ معتقدش أنه يوافق. وكمان قولنا إن تالين لسه صغيره.

رينو: معاك حق يا آركان. وبعدين خساره تالين البسكوته دي تطلع بره العيله. ولا ايه يافهد.
فهد: أبتسم. وقال. فعلاً ويابخته اللي هيكون من نصيبها. دي تالين مفيش منها. ولا ايه يا ريكو.
آركان: كشر عينيه وقال بِشك. شامم ريحة مؤامرة مش كدا؟
رينو: بقلة صبر. بص بقى ومن الآخر. إيه رأيك في تالين لما تخلص كليتك نخطبهالك؟
آركان!
فهد: إيه يا آركان سكت ليه؟
آركان: كشر عينيه وقال. بتخيلها. لأ مش جايه معايه خالص.

رينو. : بتعجب. بتتخيلها؟ إزاي يعني ده أنا مش فاهمه حاجه.
آركان: ياست الكل. تالين مش هتنفع معايا خالص.
فهد: بدهشه. نعم ياخويا مش هتنفع معاك إزاي؟ هو ف أصلا زيها ف الزمن ده؟
رينو: بزعل. ليه يا آركان دي تالين جميله جدا وبريئه كمان.
آركان: ماهو علشان كدا. تالين هتتظلم معايا. وبما انكوا فتحتوا الموضوع ده. فهكون صريح معاكم. أنا فعلاً قبل كده فكرت ف تالين. لكن مش جاي معايا خالص أنها تكون شريكة حياتي.

تالين هاديه جدا عكسي تماماً في كل حاجه هظلمها معايا.
يعني تخيلي كدا البراءه دي السعها ع قفاها وأنا بهزر معاها. دي مش بعيد تمـ.ـو.ت مني فيها. لأ لأ أنا عايز واحده ارنها العلقه تقوم وتقولي تسلم ايدك.
فهد: هز راسه بيأس. وقال. قولتلك أنه متـ.ـخـ.ـلف مصدقتنيش. أنت يالا مخك ده بيفكر إزاي؟ الناس بتدور على البـ.ـنت الهاديه. وأنت بتدور على المـ.ـجـ.ـنو.نه.

آركان: الله؟! طيب أعمل ايه يابابا. مفيش مشاعر من ناحيتها غير أنها أختي الصغيره وبس. اعمل إيه؟ وعارف أنها جميله وزي الجنيه الالماظ مش الدهب بس. لكن والله هتتعب معايا.
فهد: بغـ.ـيظ. أحسن دي حتى هي خساره فيك والله.
رينو: بتنهيدة زعل. يخساره.
آركان: أبتسم وقال. هي فعلاً خساره وكبيره كمان. بس تالين إن شاء الله. ربنا هيرزقها بواحد يقدر قيمتها. أما أنا. ف ربنا يوفقني في اللي جاي!

فيلا السيوفي.
ف الليفنح العيله متجمعه عند طارق. فارس ورودي ومصطفى وچود وليليان وكريم.
آرين: داخله بمرح. وقالت بصوت عالى أنا جييييت.
الكل أنتبه للصوت وضحكوا ليها وفرحوا لما شافوها.
لكن مصطفى قال جواه أستر يارب هنلاقي زعابيب امشير داخل علينا دلوقتي.
طارق: بفرحه. مييين! آرين؟ تعالى ياحبيبت جدك.
رنا: بسعاده كبيره. آرين ياحبيبتى تعالى.

آرين: بسعاده. بابا طاااارق حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني اوي جدآ خالص والله وحـ.ـضـ.ـنته وباست على أيدو.
طارق: ربت ع ضهرها وقال بضحكه. اذيك يابت يا آرين. إيه الحلاوه دي.
آرين: بسعاده. دي حلاوتك أنت يابابا ياقمر.
آدm مراد: دخل بإبتسامتة الهاديه وقال. السلام عليكم. ولمح مصطفى.
كلهم بفرحه وعليكم السلام.
آرين: بفرحه مامااا رانووش حبيبتي انا. وحـ.ـضـ.ـنتها وباست على أيدها.

رنا: بضحكه. حبيبت قلبي ونور عيني. حمدلله على سلامتكم ياحبيبتي. ماشاءالله تبـ.ـارك الرحمن عليكى.
آرين: بضحكه حبيبتي ياماما. ثواني أسلم على عمو فارس.
آدm مراد: سلم عليه اذيك يا بابا عامل ايه؟ وباس ع أيدو.
طارق: أهلا أهلا بديزل العيله. اذيك ياض يا آدm. 45 يوم يامفتري؟ ده جدك معملهاش. لا أنا ولا آدm.
آدm مراد: بثقه. بس الديزل عملها.

طارق: بغـ.ـيظ. طيب اترزع ياخويا. عارف مش هاخد منك لا حق ولا باطل. طالع لإبن العدوي.
آدm مراد: ضحك بصمت. وسلم ع رنا. حبيبتي عامله ايه؟
رنا: مسدت ع كتفه بفرحه. وقالت. أنا دلوقتي بخير يانور عيني. والله أنا مبسوطه اوى علشان شايفاك مبسوط.
آدm مراد: باس ع أيديها وقال. حبيبتي ربنا يبـ.ـارك لينا فيكي.
آرين: عموووو فاااارس وحـ.ـشـ.ـتني اوي.

فارس: أبتسم وضمها لقلبه وقال. بـ.ـنت أخويا الجميله. حمدلله على سلامتك ياحبيبتي. وألف مبروك.
آرين: بهزار. لأ مبروك ناشفه كدا ماينفعش.
فارس: بضحكه. يامكاره. أنا جبتلك هدية فرحك. عايزه ايه تاني؟
آرين: مثلت التذمر. ع فكره بقى أنا نجحت. أنتوا مش واخدين بالكم ولا ايه؟ متقولي حاجه ياطنط رودي. وراحت تسلم عليها.
رودي: بضحكه. والله عندك حق. انا لو منك مش هتحرك غير لما يفضى جيوبه قدامي. خليكي وراه ابت ارينو.

آرين: ههههه والله أحلا حاجه إنك ف العيله الحلوه دي. حبيبتي.
آدm مراد: اذيك يا خالو. وسلموا على بعض.
فارس: ربت ع كتفه وقال بفخر. ماشاءالله عليك يا آدm. ربنا يحميك يابني. وحمد لله على السلامه.
آدm مراد: الله يسلمك. وبص ل رودي وقال. اذيك يا دكتوره.
رودي: ههههه اذيك ياض يا آدm. لو مش حـ.ـر.ام كنت بوستك والله. بس الشرع بقى هههههههه.
كلهم ضحكوا. وفارس هز راسه بيأس منها.

رودي: لأ الله أكبر عليك. راجع وشك بيضحك لوحدو. البت آرين فكت النحس. خليكي كدا ع طول يابت.
فارس: خلاص يارودي استهدي بالله واقعدي سيبي العرسان ياخدوا نفسهم.
رودي: عوجت بوقها وقالت. هو هنا أنابيب الأكسجين. يتنفس ف بيته.
هنا إحنا هنفضل نقر ونحسد ومش بعيد نحقد هههههه.
آدm مراد: أبتسم. وسلم ع كريم. وحـ.ـضـ.ـنوا بعض.
كريم: أبتسم ألف حمدلله على سلامتك يا آدm.
آرين: فتحت ايديها وحـ.ـضـ.ـنت ليليان بفرحه كبيره.

ليليان: بفرحه كبيره. حشـ.ـتـ.ـيني و  حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي اوي يا آرين.
چود ؛ خلاص بقى هاتي أسلم عليها. وضحكت اذيك يا بـ.ـاربي الغلابه هههههههههههه.
آرين: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. وحـ.ـضـ.ـنتها وهي متغاظه. وقالت. أهلا بحيزبونة العيله الغشاشه الكـ.ـد.ابه.
چود: هههههههههههه يابت أنتي قلبك بلاك ليه؟ وغمزت بس لأ شكلك كده عديتي يا رينو ياصغيره. راجعه وماشاء الله عليكي لمبة ناصح افندي منوره.

آرين: بغـ.ـيظ. الله أكبر ف عينيكي. ليكي عين تتكلمي؟ لأ وبتضحكي كمان؟ قد ايه ماشوفتش ف بجاحتك.
چود: بغمزه. ولاد عم بقى هههههههه.
آدm مراد: وقف قدام مصطفى. وبص ف عينيه بغموض. وقال بتوعد. اذيك يا مصطفى؟ ومد أيدو ليه.
مصطفى: مثل الضحكه. ههههه أهلا أهلا بعريسنا اللي مشرفنا. وسلم عليه.
آدm مراد: ضغط ع ايد مصطفى.
مصطفى: فتح عينيه بصدmه. وحاسس إن ايدو دخلت في بعضها.

آدm مراد: من بين أسنانه. وضغط أكتر. وقال بهمس. بقى أنت يطلع منك كل ده؟
مصطفى: بألــم متداري. خلاص يا آدm بالله عليك. عضم صوابعي اتبطبط. مفيش صوباع في مكانه.
آدm مراد: فك قبضة أيدو. وقال. دي قرصة ودن بس. علشان متتصرفش تاني من دmاغك.
مصطفى: بينفخ في أيدو. وقال ببرود. والله أنا أنقذت العيله من اغاني أيها الراقدون تحت التراب اللي انت حاططها دي. كنت اعمل فرحك جمب القرافه.
آدm مراد: رفع حاجبه وقال. مابلاش.

مصطفى: خلاص ياعم المهم إنك اتجوزت وراجع والعا معاك. صحيح خير تعمل شرق الدلتا.
رنا: بفرحه. تعالوا ياولاد اقعدوا جمبي انا وجدكوا.
آدm مراد: قعد جمب جدو.
آرين: جابت بوكية الورد وقالت. اتفضلي يا ماما. بس أنا اللي عملاه بنفسي ومختاره الألوان اللي حضرتك بتحبيها انتي وبابا.
رنا: مسدت ع ضهرها وقالت بحنان. تسلم ايدك يا آرين. ده أجمل بوكيه ورد جالي.

طارق: بغـ.ـيظ. وحياة أمك. يعني بوكية عيد ميلادك كان ورد بلاستيك ولا ايه؟
الكل ضحك.
رنا: ضحكت. ياراجـ.ـل حـ.ـر.ام عليك وأنا مش عارفه اقول كلمتين ع بعض.
رودي: ايوه كدا ياطاروق أوعى تسيب حقك.
فارس: يابـ.ـنتي اهمدي بقى.
چود: الله. ف ايه يابابي؟ مامي بتتكلم صح. ده بابا طارق أحسن واحد يجيب ورد.
رنا: بدهشه. يخربيت كدا. وأنا هخلص منكم أنتوا التلاته؟

ليليان: طبعآ طبعآ جدو طارق أحسن واحد يجيب ورد. بس ماما رنا بتداري ع شمعتها ياجدو.
طارق: لا إذا كان كدا يبقى خلاص براءه. أنا أصلا مبعرفش أجيب ورد غير البلاستيك.
الكل ضحك.
رنا: بتصميم أنتوا تتعشوا معانا بقى.
آدm مراد: لأ ياماما إحنا هنتعشى بره.
طارق: بغـ.ـيظ. طب أعملها كدا يابن مراد. علشان تشوف اللي عمرك ما شوفته. أنت هتترزع وهتتعشى وتاخد هديتك كمان. أنت عايز بكره إبن العدوي يحط عليا.

آرين: ههههه والله بابا آدm باعتلك السلام يابابا. ده بيحبك أوي.
طارق: بشرز. إلا بيحبني. ده من حبه فيا عينيه بتطلع قلوب.
الكل ضحك. وبعدها اتكلموا كتير وبـ.ـاركوا لمصطفى وچود ع التخرج.
بعد ساعه.
طارق: رودي يابـ.ـنتي. قولي ل عايده تجهز العشا.
رودي: حاضر يابابتي. وقامت.
بعد شوية. الكل قام واتعشوا وكان وقت كله ضحك وهزار وسعادة بين جميع الأطراف.

فيلا الجوهري.
سفيان: ألف مبروك يا بـ.ـاري ياحبيبتي.
بـ.ـاري: بفرحه. ميرسي جدا يا سفيان. أنا بجد مش مصدقه. انت نازل مخصوص من ايطالي علشان تبـ.ـاركلي.
سفيان: وأنا عندي كام بـ.ـاري يعني؟ أنا اجيلك مشي كمان.
بـ.ـاري: حـ.ـضـ.ـنته. وقالت. أنا بمـ.ـو.ت فيك ياسفيان. ربنا مايحرمنيش منك أبدا.
سفيان: مسد ع شعرها. وقال. ولا منك يا حبيبتي. المهم بقى انا هعزمك ع العشا انهردا ف المكان اللي تشاوري عليه.

بـ.ـاري: بفرحه. اوووكي. طيب قبل كل ده. قولي أنت هتقعد قد ايه؟
سفيان: بتنهيده. للأسف مسافر بكره بليل.
بـ.ـاري: بزعل. إيه؟ بكره! ليه بس ي سفيان انت لسه جاي انهردا.
سفيان: غـ.ـصـ.ـب عني والله ياحبيبتي. انتي عارفه نقل الملكيه. وتصفيات و نصيب الورثه بتاخد وقت.
وكمان اتفقت مع بابا. إني هاخدك انتي وماما تقضوا باقي الاجازه معايا وترجعوا قبل الدراسه باسبوع.

وبعدين خلاص كلها سنه وراجع ونستقر كلنا مع بعض. وافتح الفرع اللي هنا وتشتغلي كمان معايه. إيه رأيك.
بـ.ـاري: بتمني. يارب السنه دي تعدي بسرعه.

عند محمد عزيز.
تيم: بسؤال. مين يشرب قهوه انا فاصل.
ميرو: أبتسمت خليك أنا هعملها حالا.
تيم: بإبتسامة. تسلم ايدك مقدmا.
ميرو: ها تشرب معانا قهوه يابابا؟
محمد: شايل جنى ومحمد ع رجله. وقال ليهم. ها ياچينو. إيه رأيك أشرب قهوة؟
چنى: بتلاغي بكلام مش مفهوم.
محمد: بضحكه. قال. عندك حق. بس نسأل محمد الصغير. ها يا محمد باشا إيه رأيك أشرب قهوة؟
محمد العدوي: قال ببراءة. ديدو حمد ديدو حمد. (جدو محمد)
كلهم ضحكوا.

تمارا: ههههه يخلاثي أنا ياناس.
محمد: باسهم الأتنين وقال خلاص والله منا مزعلكم ونشرب بس شوية صغيرين.
ميرو: ضحكت وقالت من عينيا. أنا هعمل للكل طقم قهوه محترم. بعد اذنكم. وراحت ع المطبخ.
تيم: عينيه عليها لحد ماراحت المطبخ.
نور: قاعده جمب محمد. وبتقدm طبق فاكهه وقالت.
أمسك يا آريان ياحبيبى. انت ماكلتش كويس ع العشا.
آريان: بإبتسامة. لأ شكرا ياعمتو مش قادر والله. وبعدين ده أنا اتعشيت وشبعت جدآ.

محمد: بتصميم. محدش يقول لنوري لأ. واسمع الكلام علشان موصيش تمارا عليك.
آريان: لأ وع إيه. صدق جوعت فاجأه. هاتي ياست الكل وتسلم ايدك.
الكل ضحك.
نور: أمسك ياتيم ياحبيبى.
تيم: أخد منها وحط الطبق ع التربيزه. وقال. تسلم ايديكي يا حبيبتي. ثواني وراجع. وقام وراح ل ميرو.
نور: لمحمد. هات جنى ومحمد ها أكلهم زبادي.
محمد: لأ هاتي أنا هأكل أحفادي. مش كدا ياجنى؟ مش هتاكلي غير من جدو محمد حبيبك؟

جنى: بتشاور ع الزبادي وعايزه تاكل.
محمد: ضحك. واخد الزبادي وبدأ يأكلهم.
ونور وتمارا بيراقبوا فرحة محمد بأحفادوا.
ف المطبخ.
تيم: واقف خلف ميرو. وباس كتفها.
ميرو: اتخضت. كدا ياتيم خضتني.
تيم: أبتسم. وقال. أعمل إيه؟ انتي وحشاني وبتتقلي عليا.
ميرو: ضحكت وقالت. حـ.ـر.ام عليك وأنا اتكلمت ولا عملت حاجه حتى؟
تيم: حاوطها من وسطها. وقال. والله؟ اومال مين اللي صممت إني اقعد نبطشيه أسبوع ف المستشفى بعيد عنك ها مين؟

ميرو: وشها بقى أحمر جدآ. وخايفة حد يشوفهم. وبتفك أيديه. وقالت بكسوف وتـ.ـو.تر.
تيم ماينفعش كدا حد يشوفنا. وبعدين كان ف حالات طوارئ ومحتاجين دكاتره كل التخصصات.
تيم: بدقة قلب. حشـ.ـتـ.ـيني و  أعمل إيه طيب؟
ميرو: ارتبكت. وقالت تيم بالله عليك. لو حد شافني أنا هزعل منك بجد.
تيم: فك ايديه. وهمس ف ودنها وقال. علشان خاطرك بس. لكن لما نرجع بيتنا لينا كلام تاني. وخـ.ـطـ.ـف منها بوسه وخرج.

ميرو: بتظبط أنفاسها. ولحقت القهوة قبل ما تفور. لكن رغم كل ده. كانت مبسوطه إن جوزها حبيبها. كان مفتقد لوجودها.
الساعه 10 مساءاً.
آدm مراد نازل من العربيه. وقال عربية تيم و آريان هنا! أكيد فوق عند عمتو.
آرين: بحماس أيوه بابا آدm قالي. وا، أحم أكيد فوق.
آدm مراد: شاف حماسها أنها هتشوف تيم. وشـ.ـد آرين من دراعها ودخلوا مدخل العماره.
آرين: بقلق. ف إيه يا آدm ساحبني كدا ليه؟ الورد هيقع!

آدm مراد: بتحذير. اسمعيني كويس علشان مش هقرر كلامي! لمي الدور واعقلي. وقسما بالله لو هيبرتي أو اتنططتي قدام تيم و آريان هتشوفي مني رد فعل هتنـ.ـد.مي بجد عليه.
آرين: بقلق. ف إيه بقى. وبعدين تيم ده أخويا يا آدm.
آدm مراد: بغيره كبيره. لأ يا آرين مش اخوكي. هو تيم عزيز وانتي آرين السيوفي.
آرين: بتذمر. يسلام. طيب ما أنت ديما تقول ليليان أختك؟ ما هي كمان ليليان زين وأنت آدm مراد. مقولتش حاجه أنا وقتها.

آدm مراد: قرب منها.
آرين: بخــــوف رجعت لورا وخبطت في الحيطه.
آدm مراد: بتوعد. لما تشوفي ليليان بتتنطط أول ما تشوفني؟ تبقى قولي اللي أنتي عايزاه.
آرين: عيونها لمعت. وبصت لعينيه.
آدm مراد: غمض عينيه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. ورجع لورا. وراح عند الاسانسير لكن كان عطلان. وقال بضيق حقيقي. يلا هنطلع على السلم.
آرين! واقفه مكانها ومردتش.
آدm مراد: رجع ليها. وقال ماسمعتيش أنا قولت إيه؟

آرين: دmعه نزلت منها. وقالت. أنا عايزه أرجع البيت.
آدm مراد: رفع دقنها وقال. انتي بتعيطي ليه؟
آرين: بحـ.ـز.ن حقيقي وعتاب. كنت فاكراك بتثق فيا. وا!
آدm مراد: قاطعها بحده وقال. أنتي غـ.ـبـ.ـيه يا آرين؟ أنتي تفكيرك المرادي بعيد خالص.
ومسح وشه بايديه. ومسك وشها بايديه وقال. آرين. آرين ياحبيبتى. أنا بغير عليكي. دي إسمها غيرة ملهاش علاقه بالثقه.
آرين: بزعل. يعني أنت واثق فيا؟
آدm مراد: مسح دmـ.ـو.عها وقال. أكتر من نفسي.

آرين: طيب انا هقولك أنا بسأل ع تيم ليه.
آدm مراد: مسك أيدها وقال. وأنا مش عايز اعرف. ويلا تعالى نطلع.
آرين: طلعت جمبه. وقالت. تيم كان محضر ليا هدية. وميرو قالت إنها هدية هتعجبني انا وأنت. لأنها بتدmج مابيني وبينك يا آدm. وأنا حماسي كله إني أشوف الدmج بيني وبينك. صحيح اني نفسي أشوف تيم لكن مش بالطريقه دي.
آدm مراد: وقف مكانه وقال.

أنا وانتي مش محتاجين حد يدmج مابينا يا آرين. وأنا قولتلك قبل كدا. أنا انتي. انتي أنا! وباس جبينها وقال. آرين حاولي متخلنيش أغير عليكي. علشان وقتها بنسى كل حاجه. غيرتي عاميه صدقيني.
ومسك كف أيدها وطلعوا.
بعد لحظات. جرس الباب رن.
تمارا: بتعجب. مين هايجلينا دلوقتي؟
تيم: يابـ.ـنتي الساعه لسه 10 أنا هشوف مين! وقام يفتح. واندهش وقال بفرحه.
ميين آدm و آرين مش معقول!
وسلم ع آدm.
حمدلله على سلامتك ياصحبي.

آدm مراد: أبتسم وقال.
الله يسلمك يادكتور.
آرين: أبتسمت بهدوء. وقالت.
اذيك يا تيم.
تيم: بضحكه.
اذيك يا آرين! ألف مليون مبروك.
آدm و آرين دخلوا وبعد السلامـ.ـا.ت والمبـ.ـاركات.
آدm مراد ماسك أيد آرين و قعد وهي جمبه.
آرين طول القعده كانت حاسه أنها مخـ.ـنـ.ـوقه ومش عارفه ليه.
آدm مراد: لاحظ ده ع ملامحها. وكانت هاديه زيادة عن اللزوم.
رغم أنهم بيتكلموا على. فرح آسر وحياة اللي بعد أسبوعين. لكن بردو ساكته.

تيم: بص ل آدm وآرين. وقال.
أنا مجهز ليكم هديه خاصه. أول ما نرجع البيت إن شاء الله. هبعتهالكم.
آدm مراد: أبتسم تعابينك معانا يادكتور.
تيم: لاحظ إن آرين ع غير العاده. لكن قال.
تعب إيه يا آدm. أنت و آرين اخواتي الصغيرين. وربنا يعلم أنتوا الاتنين عندي أنا وميرو إيه؟ ولا ايه ياحبيبتى؟
ميرو: أبتسمت وقالت. فعلاً ياتيم. آدm و آرين غاليين عند الكل!

بعد فتره.
آدm مراد سايق العربيه. و آرين قاعده ساكته.
آدm مراد: تحبي نروح المول تختاري هديه. ولا محل مجوهرات؟
آرين: هزت راسها وقالت.
أحم. لأ ميرسي مش عايزه حاجه.
آدm مراد: ركن العربيه ع جمب. وبص ليها وقال.
طيب أنا وضحتلك أنا بعمل كدا ليه؟ وأي واحده مكانك كانت هتبقى مبسوطه إن جوزها حبيبها بيغير عليها. ولا أنتي شايفه إيه؟
آرين: بتنهيده.
أنا مقولتش حاجه ولا اتكلمت.
آدm مراد: مسك أيدها وقال.

طيب ممكن اعرف مالك مكشره ليه؟
آرين: هزت راسها بحـ.ـز.ن. وقالت.
زعلانه منك. كل حاجه بأسلوب أمر. وانا شايفه إني مبعملش حاجه غلط. كل الحكايه إني بحب أتصرف ع طبيعتي.
لما بشوف حاجة تفرحني. بحب افرح وافرح كل اللي حواليا.
تيم بالذات كان اخ بجد عمل علشاني حجات كتير جدا. ف الوقت اللي كنت بحتاج فيه ل بابي وهو مسافر.
تيم متربي معايا عمره ماقال لمامي ياخالتو. لأنه بيعتبرها مامته.

أخدت عليه أنه أخويا الكبير. لكن بحدود. لا عمري حطيت أيدي ف أيدو ولا تجاوزت معاه اي حدود شريعتي وإسلامي.
تيم ده بفضله حماني من مدرس معدوم الضمير. كان بيضحك على البنات. وخلاني مروحش السنتر تاني. وحجزلي في مكان تاني.
آركان لما بتقابله مشكله كان تيم بيبقى أول واحد موجود.
تيم هو اللي وقف جمب مامي وقت ولادة آيان محدش غيرو. وكان قد المسؤلية.
تيم بالنسبالنا كان مهون علينا إحساس فراقنا ل بابي وكله بردو بحدود.

يبقى ع الأقل نقدm ليه الإهتمام والتقدير ع وقفته جمبنا. مش نتجاهله بما أني اتجوزت!
آدm مراد: بيسمعها. ومستمتع للحديث معاها وهي بتتكلم بعقلانيه. و أبتسم وقال.
ت عـ.ـر.في لما بتتكلمي وانتي عاقله؟ بشوف فيكي عمتو لارين.
بس بحن لطفولتك بسرعه. آرين! أنا عارف كل ده. ولاني بحبك كنت عارف كل تحركاتك. وعارف تيم عمل ايه علشانكم. وانا مقولتش حاجه.

كل اللي عايزه منك تكوني هاديه أكتر من كدا ف وجود أي شاب من شباب العيله. مش تيم وبس.
طيب أنا هقولك على حاجه.
لو ليليان أو چود كل ما يشوفوني يهيبرو ويتنططوا لما يشوفوني. أنتي هتحسي بأيه وقتها؟
آرين: بتتخيل الموقف. واضايقت وحست بالغيره. لكن ساكته.
آدm مراد: أبتسم ل ريأكشن وشها. وقال.

اهو هو ده إللي ببقى عايشه وحاسه. آرين أنا بحبك. والحب غيرة. والغيرة غريزه. والمفروض أنتي أكتر واحده تكوني عارفه حاجه زي كده. لأن خالى فهد أكتر واحد بيغير ع أهل بيته.
أنتي حبيبتي ومايهونش عليا أشوفك مضايقه وزعلانه.
آرين: بمرح. اووووكي أنا بقيت كويسه. نطلع على المول بقى نعمل شوبنج.
آدm مراد: فتح عينيه بدهشه وقال جواه. هي اذاي في ثانيه كدا!
آرين: بمكر. بتقول حاجه ياديزل. هههههههه.

آدm مراد: بقول هتجنني الديزل قريب يا آرين!

فيلا تيم عزيز.
ف جناح تيم.
ميرو: حست بالتقصير تجاه تيم. وحاولت أنها تنيم جنى. وفعلاً نيمتها. وقررت تلبس طقم. وتتشيك.
وبعد مالبست واقفه قدام المرايا بتعمل ميكب وتسرح شعرها.
تيم: طالع ع السلم وبيصفر. ودخل الجناح. وأبتسم من جمال حبيبتة اللي واحشاه جدآ. وعاشوا وقت مميز مابين اعتراف بتجديد العشق.
بعد فتره
تيم: واخد ميرو ف حـ.ـضـ.ـنه. وبيضحكوا مع بعض. وجه إتصال ل تيم من المستشفى.

ميرو: سابته يتكلم. و قامت أخدت شاور. وخارجه من الحمام. وقعدت قدام التسريحه.
وبتنشف شعرها ومبتسمه من معاملة تيم.
تيم: دخل بعدها ياخد شاور.
ميرو: سرحت شعرها. وصلت القيام. وبعد الصلاه. لبست بيجامه. وراحت قعدت ع السرير وجابت المصحف. وانتبهت لحاجه وقعت ع الأرض. وبصت تشوف ايه اللي وقع. وكان شريط منع الحمل!

ميرو: فتحت عينيها بصدmه كبيره. وافتكرت إن دي تاني مرة ف نفس الشهر تنسى تاخد منه. وقالت بقلق. يا الله. أنا نسيت خالص. ياترى ممكن يحصل حمل؟ لأ لأ إن شاء الله مش هيحصل دلوقتي. دي جنى لسه متمتش سنه!

تاني يوم. الساعه أربعه مساءاً
فيلا الديزل.
آدm مراد: نايم.
آرين: بتصحي آدm. وقالت بتذمر.
يا آدm قووووم بقى.
آدm مراد ؛ فتح عينيه. وقال.
إيه يا آرين ف ايه؟
آرين: بقلة صبر. الساعه أربعه. قوم بقى نشوف هدية تيم. ولسه بليل ورانا مشوار عند ناناه ملك.
آدm مراد: اتعدل. ومسح وشه بايديه.
آرين: قربت من وشه وقالت. ببراءة فوقت ثح ثح.
آدm مراد: ضحك ولعب في شعرها. وقال.
أيوه يامـ.ـجـ.ـنو.نه فوقت.

آرين: طيب خدني ع حجرك بقى نشوف الهديه ههههه.
آدm مراد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقال. مكانك ديما. فين بقى الهديه اللي هتجننك دي.
آرين: قاعده ف حـ.ـضـ.ـنه. وقالت. اول حاجة عايزه أقولك إن مامي عجبتها جدا الاسورة إللي أنت جبتهالي أمبـ.ـارح.
آدm مراد: باسها وقال.
وتاني حاجه؟
آرين: بسعاده. نشوف بقى الهديه.
وفتحت البوكس. وفتحت عينيها بدهشه. وهمست بإنبهار وقالت.
واو مش معقوول. آدm شايف اللي أنا شايفاه.
آدm مراد: أبتسم وقال.

منكرش فعلاً أنها هديه جميله ومميزه.
الهديه كانت عبـ.ـاره عن برواز كبير. وفيه كروت معايده ل آدm و آرين لتيم عزيز.
وصور ل آدm و آرين وهما صغيرين. ومعموله فوتوشوب آدm جمب آرين ف كل صوره. ومكتوب ع البرواز من الجمب. (زكريات من زمن فات)
وع ضهر البرواز. كاتب تاريخ الصور وتاريخ جواز آدm و آرين.
آرين: عيونها لمعت. وبصت ل آدm وبتضحك بدmـ.ـو.ع. وقالت عجبتني اوي يا آدm!
آدm مراد: رجع شعرها وقال.

وعجبتني أنا كمان ياحبيبتى.
آرين: ف لحظة حنين. بحبك اوى يا آدm.
آدm مراد: قرب منها وقال. وأنا بعشقك ياضي آدm.

بعد أسبوعين.
مجموعة العدوي. الساعه 1 ظهراً
آدm: ها يازين عملت ايه؟
زين: بحيرة. والله ياحج الاجهزه الاخيره فيها صعوبات كتيره. ويوسف والمهندسين بيقولوا محتاجين ع الأقل 10 شهور كمان.
آدm: قال بهدوء. ولو حتى سنه. مفيش أي مشكله.
زين: بقلق. ازاي بس يابابا. دي موافقة براءة الاختراع لوحدها عايزه حوالي ست شهور ع الأقل.

آدm: بتفهم. طيب يا زين يابني فين المشكله؟ لعله خير إن شاء الله. سيب كل حاجه تمشي زي ما ربك مدبرها والله التأخير ده كله خير.
زين: أبتسم ونعم بالله العظيم.
آدm: قام وقال. طيب يلا بينا علشان منتأخرش ع جوز عمتك. وزياد.

فيلا الصاوي. الزغاريد في كل مكان.
ساره: رفعت عينيها وضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت.
مالك آسر ابننا يا مالك.
مالك: شاف آسر نازل ع السلم وحواليه شباب العيله ولابس بدلة الفرح. وغـ.ـصـ.ـب عنه عيونه لمعت. وفخور بهيبة ابنة.
آسر: قرب من جدو جاسر.
جاسر: حـ.ـضـ.ـنه. وقال. الف مبروك يا آسر ياحبيبى.
آسر: بفرحه. الله يبـ.ـارك فيك ياجدو.
وبص ل ملك وقال. ناناه. إيه رأيك فيا؟

ملك: برجفه وفرحه كبيره. ماشاء الله عليك يا آسر. الله أكبر ف عيون الناس.
آسر: باس ع أيديها وجبينها وقال. ربنا يبـ.ـاركلنا فيكي ياحبيبتى.
مالك: خلاص بقى ياساره. كفايه عـ.ـيا.ط. هو رايح يحارب يعني. ده إبنك هيعيش في البيت إللي ورانا.
ساره: بتعيط. برده يا مالك مش قادره اصدق أنه خلاص مش هيبقى موجود في اوضتة.
آسر: أبتسم وباس ع راسها وقال.

إيه بس ياست الكل مالك؟ ايش حال إني معاكي كمان في الشركه. لو مبطلتيش عـ.ـيا.ط. أنا ممكن أجل الفرح.
ساره: شهقت. فال الله ولا فالك يا آسر يابني. ربنا مايجيب تأجيل.
أنا بعيط من فرحتي. والله العظيم أنا ممصدقه. إني أم وبتجوز أبنها.
وضمته لحـ.ـضـ.ـنها وعيطت أكتر.
آسر: اتخـ.ـنـ.ـق بالدmـ.ـو.ع. وربت ع ضهرها. وقال.
وبعدين ياماما. بجد انا مش هتحمل عـ.ـيا.طك بالطريقه دي.
ساره: أخدت نفس عميق. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه وضحكت. وقالت.

خلاص ياحبيب مامي. أنا مش هعيط تاني. أهم حاجة فرحتك ياروح قلبي.
آسر: فرحتي انهارده إني أشوفك مبسوطه. ومش عايز ضحكتك دي تختفي اتفقنا!
ساره: ضحكت بسعاده وقالت.
اتفقنا ياروح قلبي.
مالك: طيب ياجماعه يلا بينا الكل موجود عند السنتر.
آركان: يلا بينا يا عريس وانا اللي هسوق.
آسر: ركب عربية موديل السنه ومتزينه بطريقه جميله. ومكتوب عليها. حياة آسر في وسط قلب وبوكية ورد رقيق.
آركان: شغل أغاني. وساق وف طريقهم للسنتر.

في السنتر.
حياة لابسه فستان زفاف ولا ف الخيال.
البنات بإنبهار. واووو حياة زي القمر.
حياة: أيديها متلجه من القلق والتـ.ـو.تر.
آرين: مالك ياحياة.
حياة: بقلق. مسكت ايد آرين. وقالت. بصراحه يا آرين همـ.ـو.ت من الخــــوف. حاسه إني قلبي هيقف.
آرين: بدهشة. ليه يابـ.ـنتي خايفه من إيه؟
حياة: بحرج وحيرة. مش عارفه أقولك إيه؟ بس من وقت ما ناناه ملك كلمتني وأنا مش ع بعضي وخايفه.

آرين: فهمت. وقالت اهاااا. علشان كده. طيب بصي بقى والله أنا مبكدب عليكي.
صدقيني والله الموضوع سهل جدا.
حياة: بحرج. بجد يا آرين. يعني انتي مكنتيش خايفه؟
آرين: ههههههههه أنا أكتر واحده اتاخدت غدر ههههه.
حياة: بعدm فهم. مش فاهمه تقصدي إيه؟
آرين: تعالي اقعدي هنا وسيبك مني خالص. ركزي ف اللي هقولك عليه.

بصي يا حياة أنا سوري يعني معنديش الجراءه اني أتكلم ف حاجه زي دي. بس كل اللي اقدر أقوله. إن إحنا اللي بنوهم نفسنا بالخــــوف.
الموضوع عادي جدا وسهل. وكمان آسر بيحبك وهيخاف عليكي. أنتي متقلقيش من أي حاجه. وبكرة تقولي أنا خــــوفت ع الفاضي.
حياة: بترجي. بالله عليكي بتتكلمي بجد؟
آرين: طيب والله العظيم بتكلم جد. اسمعي مني وافرحي. فرحك ده؟ ليله ف العمر سيبي قلبك يفرح كدا وفرفشي.

حياة: تنفست الصعداء وقالت. ربنا يطمنك زي ما طمنتيني يا آرين. انا كنت هتكلم مع چود بس أحرجت.
آرين: شهقت وقالت. أوعي تتكلمي معاها ف اي حاجه.
وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ وقالت. دي الوحيده اللي غدرت بيا. الغشاااشه.
حياة: بتقولي إيه يا آرين. مش سامعه منك حاجه.
آرين: انتبهت. وقالت لا ياروحي مبقولش حاجه. بصي آدm بيرن عليا. انا هنزل ليه. وهبعتلك ميرو. هي إللي هتنصحك بجد أوكي؟

حياة: هزت راسها أوكي. وبجد ميرسي جدا يا آرين. انتي مت عـ.ـر.فيش أنا كنت خايفه قد ايه.
آرين: أبتسمت. وقالت. ربنا يكمل فرحتك ع خير يقلبي.
و آرين راحت اتكلمت مع ميرو. ونزلت ل آدm.
وميرو راحت قعدت مع حياة وطمنتها.
وحياة اتبدل خــــوفها لفرحة كبيره.
آدm مراد: في العربية. وشاف آرين نازله. ولابسه ع زوقه واختياره كالعاده. ونزل ونزل وفتح ليها باب العربيه وركبت جمبه. وبيتكلموا مع بعض.
آسر وصل. والكل بيزغرد. وطلع لعروسته.

حياة: واقفه واتـ.ـو.ترت من آسر.
آسر: باس جبينها وبيضحك بفرحه من جمالها. وقال. زي القمر ياحياة. وحـ.ـضـ.ـنها ولف بيها كتير.
حياة: حـ.ـضـ.ـنته بفرحه وبتضحك من قلبها.
آسر: نزلها وضمها. وقدm ليها بوكيه الورد. وحط أيدها ف دراعه وخرجوا من السنتر وسط فرحه كبيرة من كل العيله. وخصوصاً الشباب.
زياد: قلبه اتخـ.ـطـ.ـف اول ما شاف بـ.ـنته الصغيره اللي كبرت فاجأه وبقت أجمل عروسه في عيون أبوها.
حياة: اتشعلقت في رقبته وبتعيط.

زياد: ضمها لقلبه. وبيكابر مشاعرو ودmـ.ـو.عه. وضحك بتمثيل. وقال.
بـ.ـنتي كبرت وبقت أجمل عروسه. وباس جبينها.
وكمل بحنان وقال.
ألف مبروك ياحبيبتي.
حياة: بعـ.ـيا.ط. الله يبـ.ـارك فيك يا بابي.
زياد: شـ ـــفــايـــ ـفه رعشت من كتمان دmـ.ـو.عه. وقال.
وبعدين بقى. انتي عايزه بابي يعـ.ـيط زي العيال الصغيره ولا إيه؟ وبعدين بتعيطي ليه؟ أوعي تكوني مفكره اني هسيبك في حالك. لأ. ده انتي بكره هتقولي هو بابي مش هيروح ولا ايه؟

حياة: هزت راسها بالنفي. وقالت.
أبدا عمري ما أقولها ابدا يا بابي. وبعيط علشان أبيه ياسين مش هيكون موجود في فرحي!
ياسين: جه بسرعه وحـ.ـضـ.ـنها. وشالها ولف بيها. وقال مبروك مبروك ياقلب اخوكي.
الكل سقف والشباب صفرت.
حياة: ضحكت بدmـ.ـو.ع وقالت بفرحه. أبيه ياسين. ابيييه ياسين مش معقووول. واتشعلقت في رقبته تاني.
ياسين: بضحكه. لسه مخلص المأموريه ياحبيبتي. ألف مليون مبروك. بس إيه القمر ده؟

حياة: بفرحه. ميرسي جدا. أنا دلوقتي فرحانه اوي.
وبعد كده سلموا على كل العيله. وزي طقوس اي فرح في العيله حصل بالظبط.
طلعوا ع السيشن وبعد كده القاعه وكان فرح جميل جدا.
وكان موجود فيه صحاب ساره من سيدات أعمال. وصحاب مالك و زياد.
ومثلت برمودا الامبراطور وطارق وبيتر.
وزين كان مع زياد ومالك ف كل خطوة. وكل العيله عاشت أجواء وفرحة كبيره ل آسر وحياة. ورعد كان موجود لوحدو لأن هيلينا وبـ.ـاري في ايطاليا.

و آسر غنى ل حياة. لكن حياة اتكسفت تغني. واكتفت برقصه سلو مع آسر.
مصطفى و آركان كانوا الثنائي المتميز في إشعال أي فرحه للعيله. وغنوا فقرة الشعبي ورقصوا وهيبروا. ومعاهم چواد وسعيد.
وياسين كان الأخ السند لأخته ورقص معاها وعيشها الفرحه إللي كانت بتحلم بيها.
همس كانت فرحانه اوي لأنها أول مرة تشوف سعادة ياسين بالشكل ده. ورقصت معاه وكانت مبسوطه بياسين.

مليكة كانت الأم اللي بتسقف بفرحه مع دmـ.ـو.ع متتالية ومش قادره توقفها من فرحتها. وكمان إحساسها بفراق بـ.ـنتها ليها.
لكن محمود وحمزه هونوا عليها. ببرائتهم وحبها ليهم.
زين و يوسف عزيز جابوا التورته هدية للعرسان.
كارما كانت الأخت المبسوطة جدآ بفرح أخوها الكبير.
واتقابلت عينها ف عيون چوادها. وابتدا اعتراف جديد من ميراث العشق بلغة العيون.
إن چواد عاشق. وكارما تخطت الحب. وع أول سلمه ودرجة من درجات سلم العشق.

وعدا الفرح ع خير. مابين وداع مؤثر ووداع مبهج. وكل واحد رجع ع بيته في اللي مبسوط وف إللي حـ.ـز.ن الفراق مآثر عليه.
لكن احتواء ابطالنا لبعض يعدوا أي أزمة تقابلهم ووحده يعيشوها.
ف شقة آسر.
آسر: في اعتراف صريح. حياة أنا طول عمري بحلم باللحظه اللي تكوني فيها ملكي.
حياة أنا بحبك أوي. بحبك لدرجة كبيرة مش عارف ممكن تتخيلها أو لأ.

أنتي حلم سنين طويلة أوي. ديما قلبي يومياً يعترف بعشقي ليكي. وانك حب كبير مهما تعدي بينا سنين.
أنا مش عارف اوصفلك مشاعري بالظبط.
لكن اللي اقدر اقولو ليكي. إنك حياة آسر.
وقرب منها بحب كبير وعاش معاها لحظات اتحفرت في قلوبهم. وتعامل معاها بكل حب وخــــوف عليها.
وحياة عاشت معاه الحياه وخــــوفها كله مكنش ليه داعي. واكتشفت فعلاً إن آسر حياتها.
وتم بحمد الله نقل ملكية حياة زياد ل حياة الصاوي.

حياة بصت ل آسر ف عينيه وقالت. بحبك يا آسر.

ونقول بعد أسبوعين كمان.
ف الطريق.
مصطفى ف العربية وقال. يابت هلعب في وشك البخت.
چود: الله! ف ايه ياعم مصطفى؟ هي طالبه معاك خناق.
مصطفى: أنا طالبه معايا اضـ.ـر.بك صدقي بقى! مـ.ـا.تجيبي بوسه. ههههه
چود: خبطت كف ع كف وقالت. لا حول ولاقوة الا بالله. الله يخربيت الهرمونات.
يابني المفروض الهرمونات دي للحريم. مش ناقصه جنان.
مصطفى: بصلها ورقص حواجبه. وهي فين الحريم بكرشك ده؟ هههههههه.

چود: بص لنفسك وأنت تعرف. هههههه.
مصطفى: خبطها ع قفاها وقال. مـ.ـا.تلمي لسانك اللي عايز تطهير ده.
چود: مصطفى قولي بحبك ياچودي.
مصطفى: باس كف أيدها وقال. بعشق أمك ياتراب القمر. بس ماكنش ليه لازمه نروح الهايبر انهردا.
چود: بتعب مكتوم. ياعم البنات هناك. وقالت إن في تخفيضات.
مصطفى: بتريقه وهما علشان هناك. لازم إحنا نكون في ديلهم؟ ومتشتري أون لاين ياستي. انتي ع اخرك.

چود: اوووف الجو حر أوي. لأ متخفش مش هولد دلوقتي.
مصطفى: بسخريه. ليه حامل ف بغل هتحملي عشر شهور. انتي ف التاسع ياچود.
چود: بغـ.ـيظ. خبطته في كتفه وقالت. متقولش ع ابني بغل علشان مقلش منك. وبعدين محدش بيولد في شهر 8
مصطفى: ههههههههه ليه رافعين الدعم ف شهر 8 اااه يابطني يابا محدش بيولد ف 8 ههههه. طيب يارب تولدي في شهر 8 يابـ.ـنت رودي.

چود: رفعت حاجبها وقالت. عارف لو دعوتك استجابت. هيبقى شهر بلاك عليك ياتيفا. ودوس بنزين بقى خلينا نلحق البنات.
في مستشفى النور.
في مكتب ميرو.
الممرضه. دكتوره مريم في حاله مستعجله بتصرخ من و.جـ.ـع عيينها وارسها.
ميرو: قامت بسرعه وقالت. تعالي هي فين! وطلعوا بسرعه. وميرو كشفت عليها ووصفت ليها اشعه وعلاج.
ميرو نازله من ع السلم. وفاجأة داخت ومسكت في درابزين السلم قبل ما تقع. وحاولت تتماسك.

الممرضه ساعدتها ووصلتها لحد المكتب.
ميرو: حست إن معدتها قالبه عليها وجريت ع الحمام.
وبعد شويه خرجت تعبانه ومجهده. وبصت قدامها بقلق. وقالت بهمس. ربنا يستر!
ف الهايبر.
همس: ياسو ياسو. شوفت قسم الشامبو ده. يلهوي يخربيت الجمال.
ياسين: خلاص ياهمس. كفايه انتي قولتي هتجيبي. لبس للولاد. واتفقنا ع كدا وبس.
همس: الله! جرا ايه ياسيادة النقيب. أنت بتعمل معايا كدا ليه؟
ياسين: بص حواليه. وقال انتي بتكلميني أنا؟

همس: بتريقه. لأ بكلم رياض باشا. وبعدين هو أنا ضحكت عليك؟ لسه موصلناش لقسم الملابس. الله بص يا ياسو. مناديل بريحة الفلاوله.
ياسين: كشر عينيه وقال. بريحة الايه ياهمس؟
همس: اوووف فرواله فرواله. أمسك بس. وشالت خمس علب مناديل وحطتهم ف العربيه. وعلب شامبو كتير. وكل خطوه تعجبها حاجه تجيبها.
ياسين: رافع عينيه للسما. ومتغاظ.
ف قسم الميكب.

ليليان: بانبهار. قالت واااو شوفت ياكيمو الاوبشن ده؟ علبة ميكب وعليها اوبشن معطرات الشعر بجوز الهند والفراوله واللافندر.
كريم: من بين أسنانه. لي لي ياحبيبتي. ده القسم اللي معرفش رقم كام وتنبهري نفس الانبهار وتحطي في العربيه وخلاص. وبعدين انا جايبلك علبة ميكب وماركه كمان!
إحنا جايين هنا مع ياسين ومـ.ـر.اته مش أكتر.

ليليان: حطت الميكب في العربيه. فتحت عينيها بدهشه وقالت. كريم كريم. بص ياكيمو. معطر الهدوم هناك وعليه اوبشن بردو. تعالى ورايا. وراحت بسرعه تختار.
كريم: ماشي وراها بيأس. وهز راسه بنفاذ صبر. وقال. لو الضـ.ـر.ب مكنش حـ.ـر.ام! كنت ضـ.ـر.بت نفسي.
مصطفى وجود وصلوا واتقابلوا. وچود أي حاجه تعجبها تحطها في العربيه.
مصطفى: هرش في قفاه وقال. چود هانم. كفايه العربيه كلها اتملت حاجات ولا ليها ستين لازمه.

چود: حطت ايدها ف جمبها وقالت. تعرف إيه انت أنها ليها لازمه ولا لأ ها؟ قولي.
مصطفى: حط ايدو ف جيبه وقال. في واحده تجيب فرش أسنان أطفال؟ لعيل لسه متولدش؟ وكمان هيستخدmها وهو عندو تلات ولا أربع سنين؟ والمعجون بتاعه؟
لأ وكمان جايبه شامبو وبلسم ل طارق اللي لسه متولدش.
چود: مسكت بطنها وكاتمه الألــم. وقالت بغـ.ـيظ. لأ لأ لأ أنت بتكرهني أنا وابنك. قول الحقيقة مستخسر في إبنك دستة فرش و 15 انبوبة معجون أسنان؟

أنت عارف الأسعار بتاعة دلوقتي. كمان شهر هتوصل لكام؟
أنا غلطانه يعني أني بوفر عليك.
مصطفى: أكره مين يامـ.ـجـ.ـنو.نة انتي؟ بت يلا بينا نرجع ع البيت. أنا راجع من الشغل مفرهد. و.جـ.ـعان وجاي معاكي ع لحم بطني.
چود: بنهم. أممم صدق أنا جوعت. والله أنا كمان مكلتش كنت مستنياك.
مصطفى: قرب منها بسرعه وقال. طيب ابوس ايدك يلا نمشي وهعزمك في أحلا مطعم بس نغور من هنا.

چود: ابتسمت بمكر وقالت. واسيبك جعان كل ده؟ بينا ع قسم المواد الغذائية. وسابته وماشيه. وقالت. العربيه يامصطفاااه.
مصطفى: خبط كف ع كف وقال. يابـ.ـنت المجانين. وايه ده كمان؟ عضاضه لطارق؟ وكمان سيريلاك لابني اللي مطلعش ع وش الدنيا؟
اطلع يبني تعالى شوف أبوك وأمك هيعملوا فيك إيه؟
بعد نص ساعه.
ف الهايبر/ قسم المواد الغذائية.
چود: اتألــمت وصرخت بصوت وا.طـ.ـي.
ليليان: مالك يا چود؟ عرقانه ليه كدا؟ حاسه بحاجه.

چود: صكت ع أسنانها وكاتمه الألــم. وقالت مش عارفه ياليليان. وأنا ف الطريق. كل فتره تيجيلي خبطه ف ضهري وتروح.
ليليان: شهقت وقالت. ياخبر. دي بوادر ولاده ياچود.
مصطفى: جه وقال. هو ده ياستي نوع السمك اللي انتي عايزاه؟
چود: مسكت مصطفى من ياقة قميصه بقوه.
مصطفى: اتخض. يخربيتك! مالك ياچود أنتي اتحولتي كدا ليه؟

چود: صرخت ف وش مصطفى. وقالت بألــم. الحقنااااااي يامصطفاااااه! شكلي بووووولد وهيبقى يوووووم بلاااااااااك.
مصطفى: العلبه وقعت من أيدو وقال بصدmه. إيه هتولدي؟
چود: بغـ.ـيظ. لاااااااء بعمل بروووووفاااااا. الحقوووونااااااااي...
ياسين وكريم ف القسم اللي جمبهم. وبصوا لبعض.
كريم: ده صوت چود ده مش كدا؟
ياسين: بتهيألي. تعالى نشوف في إيه؟

كريم: خارج بسرعه. وقال. أستر يارب. مش عايزين فضايح المجانين دول. تلاقيهم بيضـ.ـر.بوا بعض.
همس: جريت ف ايه ياجماعة.
ليليان: بتـ.ـو.تر. الحقيني ياهمس. چود شكلها بتولد.
همس: فتحت عينيها بدهشه وقالت. ياحالولي. بتولد في الهايبر!
چود: صرخت ف وش همس وقالت. معللللش يختاااااي نسيت أخد ميعاد. تعالي ع بريستيجك شويه. والحقووونااااي يامعدومين الدm.
همس وليليان جريوا عليها. سلامتك ياحبيبتي خدي شهيق وزفير.

چود: بغـــضــــب واضح ل مصطفى. مشيهم من وشي. بتوع شفيق وبهير دول. علشان مطلعش و.جـ.ـعي عليهم. عااااااااااا ياباااباااااا. عايزه اومااااااي...
الناس ف الهايبر اتلموا ع صوت چود.
مصطفى: بقلق واضح. تعالي ياچود. اسندي عليا ع مهلك. اء، أنا هاخدك ونروح المستشفى بسرعه.
چود: دmـ.ـو.عها نزلت من الو.جـ.ـع وقالت. بطني يامصطفى. بطني مش قادرة أتنفس.

مصطفى: سندها من ضهرها. وقال بصوت عالى. ليليان اتصلي على الدكتوره وقوليلها ع اللي بيحصل مع چود.
وواخد چود وطالع بيها من الهايبر.
ليليان: برجفه. اتصلت ع الدكتوره وهي ف انتظارهم في المستشفى
ياسين لمح ناس بتصور. واضايق جدآ. وزعق فيهم. وبحكم شغله حذف كل الفيديوهات.
وخرجوا بسرعه وركبوا وماشيين ورا مصطفى.
ليليان وهمس بيتصلوا بكل العيله.

فيلا السيوفي.
طارق: قام من ع السفره بسرعه. وقال بخــــوف حفيدتي بتولد!
وبص ل رنا وقال. البسي بسرعه. بسرعه.
رنا: طلعت تلبس وسط دعوات من قلبها بتسهيل الولاده. واتصلت ع مريم.
فارس: نازل جري ع السلم وقال بقلق. بابا چود بتولد.
طارق: بلهفه. عارف. بس روح انت بسرعه استنى بـ.ـنتك هناك. وزفته رودي فييين بتعمل إيه كل ده؟
فارس: أهدى يابابا. رودي نازله حالا.

طارق: ضم أيديه. وغمض وقال. يارب يارب خليك مع حفيدتي وهون عليها.
وزعق يلا يا رنااا. وفين مراااتك انت كمان.
رودي: نزلت جري. وقالت. أنا أهو. يلا يا فارس.
فارس: أخد مـ.ـر.اته وطلعوا على المستشفى.
رنا: نازله. وقالت. يلا يا طارق.
طارق: بتـ.ـو.تر وقلق. يلا. و. كمل بجدية. وفين أخوها اللي عايش في الطراوه ده؟
رنا: ياراجـ.ـل طراوة إيه؟ هو ف الجيم وهيعرف منين يعني؟ أنا هتصل عليه وهيجي جري.
طارق: ينرفزه. طيب طيب يلا.

وركبوا العربيه والسواق أتحرك.
بعد شويه.
ف مستشفى النور.
چود ع الترولي بتصوت. ومصطفى بيجري جمبها.
چود: قعدت ع الترولي. ومسكت ياقة قميص مصطفى. وقالت بشر وألــم.
دعيت عليا يابن يوسف؟ دانا هشلفط وشك. اااااااه.
وسابته ونامت وبتصرخ.
مصطفى: بهمس. يابـ.ـنت المجانين. وقال بقلق حقيقي. خلاص ياچود استهدي بالله هو انا يعني لو مكنتش دعيت مكنتيش هتولدي؟
چود: اتعدلت تاني. وقالت للممرضين. استني أنت وهو.
ووقفوا.

ومسكت ياقة مصطفى تاني. وقالت. وحيات أمك؟ أنا قولتلك مفيش حد بيولد في شهر 8 تقوم أنت تدعي ساعة استجابه؟ دانا هشلوح حياتك. اااااااااه. وسابته ونامت.
مصطفى: للممرضين يلا ياعم أنت وهو اتحركوا.
وبص لچود. وقال يابت اهمدي بقى أنا خايف عليكي.
چود: بألــم. عااااااااااا الله يخربيت الجواز على اللي عايزين يتجوزا. ده مرااااااار طااااافح.
اااااااه وهولد إزاي وأنا ع لحم بطناااااي. منك لله يامصطفااااااه.

مصطفى: بنفاذ صبر. مخلاص بقى علشان متغباش عليكي.
چود: عيطت وقالت. باباااا طاااارق الحقني.
مصطفى: تنح وبص وراه بسرعه. لكن كان بعيد شويه مسمعش.
طارق: جري عليها وبينهج بخــــوف. وقال بلهفه. چود ياحبيبتي. اطمني هتبقى بخير يابـ.ـنتي.
چود: حـ.ـضـ.ـنته وعيطت وقالت. الولاده صعبه أوي يا بابا. مش قادره خااالص.
طارق: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وطلع منديل ومسح وشها. وقال. والله هتبقى زي الفل. بس شـ.ـدي حيلك كدا علشان نشوف طارق الصغير.

مصطفى: بقولها كدا والله ياجدو مش مصدقاني.
چود: بصريخ اووووسكت انتاااااا. أنت السبب في اللي انا فيه دلوقتااااااي.
طارق: غمزلها. بس ياچود عيب الكلام ده.
چود: عااااااااااا حتى أنت كمان يابابا. اااااااه.
رودي: دخلت تجري. چود ياحبيبتى. حاسه بايه ياروحي...

چود: عااااااااااا خبط ف احشائي يامامي. زي ما تقولي شبابيك البنكرياس في حرب مع الكلى وبطني هتفرقع. مع اني مكلتش حاجه والله. ينفع اولد ع معده فاضيه؟ حـ.ـر.ام عليكم. ااااااااه. منك لله يامصطفاااااه. إبنك بيلعب تايكوووندووووه ياحالوللللللي.
مصطفى: مش انتي اتوحمتي على أخطبوط. أهو شغال بالعشرين أيد ورجل.
چود: انت بتقووول اييييه؟ متبرطمش وتسكت!
مصطفى: بقولك تولدي بالسلامه وهجيبلك اللي انتي عايزاه.

فارس: ساند رنا ووصلوا عند چود.
رودي: اهدي ياچود. إن شاء الله هتولدي بدون ألــم ياحبيبتى.
رنا: مسدت ع ضهرها. استهدي بالله كدا. وأدعي بالتيسير.
فارس: ضم راسها لقلبه. وباس ع راسها وقال. إن شاء هتبقى أحسن ياحبيبتى.
چود: بعـ.ـيا.ط. أنا خايفه اوي يابابي.
فارس: مسح دmـ.ـو.عها وقال. والله هتبقى بخير.
مصطفى: شاف وشها شاحب وعرقانه. وقرب منها.

وقال بخــــوف حقيقي. طيب حقك عليا مش عارف ع إيه بس حقك عليا وخلاص مش عايزك تزعلي ولا تضايقي.
ياچود أنا خايف عليكي. بالله عليكي أهدي ياحبيبتى.
چود: مسكت ايدو وقالت بتعب شـ.ـديد. بتحبني يامصطفى؟
مصطفى: ضمها لقلبه وقال. مصطفى بيمـ.ـو.ت فيكي ياچود.
چود: عيطت بو.جـ.ـع في حـ.ـضـ.ـنه. وقالت أنا تعبانه اوي يامصطفى. متسبنيش.
مصطفى: بتنهيدة تعب. أنا معاكي ياچود.
الممرضه جت. وقالت لو سمحتوا. واخدوا چود غرفة العمليات.

چود: تعالى معايا يامصطفى.
الدكتوره: مش هينفع يامدام چود. خلاص انتي قدامك عشر دقايق وإن شاء الله تقومي بالسلامه.
چود: بترجي بالله عليكي. أنا بطمن وهو جمبي.
طارق: خلاص يادكتوره. معلش خليه يدخل معاها.
محمد: جه من وراهم. وقال مصطفى يدخل مع مـ.ـر.اته يادكتوره نسرين بعد إذنك.
الدكتوره: هزت راسها زي ما تحب يادكتور محمد.
محمد: مسد ع حجابها وقال. اطمني ياحبيبتى. كل حاجه هتبقى تمام. ونور جيالك حالا.

چود: دخلت العمليات وعقموا مصطفى ودخل معاها.
والعيله بدأت تتجمع.
چواد: وصل بسرعه. ورايح جاي قدام العمليات.
طارق: قاعد وقلبه معاها. وقلقان.
آدm: ومريم وصلوا. وقعدوا معاهم.
فهد ورينو جم بسرعه. وفريحه جت معاهم.
لكن زين ومراد ف الشركه.
مريم ويوسف جم بسرعه وبيدعوا من قلبهم.
ف العمليات.
چود: علقو ليها محلول مغذي. وعلاجات تانيه تظبط الضغط.
مصطفى: قرب منها وقال. ها ياجود حاسه بحاجه؟
چود: هزت راسها وقالت. ألــم بسيط.

الدكتوره: برافو ياچود ادفعي أكتر ياحبيبتي.
چود: مسكت أيدو وضغطت عليها بقوتها. ودفعت أكتر من مرة.
مصطفى: متابع ملامحها وبتتنفس بسرعه. وقلبه بيدق بخــــوف. لكن فاجاة سمع صوت صريخ طفل.
چود: بتنهج. وشافته. مع الدكتوره. وضحكت بدmـ.ـو.ع. وهمست. طارق أبني؟
مصطفى: بص للدكتوره. مع شعور اتولد مع ولادة إبنه.
الدكتوره: عملت اللازم لچود.
الممرضه: اتفضل حضرتك. ولد زي القمر يتربى في عزك. وحطته بين أيديه.

مصطفى: ضحك بصمت وغـ.ـصـ.ـب عنه عيونه لمعت وبيراقب بتركيز كبير حركات البيبي. وهمس. أبني؟ أنا بقيت أب!
چود: بلعت ريقها بتعب. وقالت. عايزه أشوف أبني يامصطفى.
مصطفى: قعد جمبها بشويش. وحطه بين ايديها. بحذر.
چود: ضحكت وبتعيط. ومشاعر متضاربه.
مصطفى: باس راسها. وحاوطها من كتفها. وقال مبروك ياچود. الف مبروك يام طارق!
بعد كده. كشفوا ع البييي وجدو أشرف إذن ليه. ونقلوا چود ع غرفتها. والكل بـ.ـارك وهنى.

طارق: شايل حفيدو. والضحكه مرسومه على وشه. وقال. معقول أنا شايل إبن حفيدتي. لأ وكمان إسمه طارق. اوعى ياض تطلع لعمك كريم ولا حد من جدودك. أنا عايزك تطلعلي انا وابوك.
الكل ضحك.
رنا: بضحكه. يبقى الله يكون في عونهم هنا ومريم. ع الجنان اللي هيشوفوا ع أيديهم.
طارق: بغـ.ـيظ. إيش فهمك أنتي. أنتوا عالم معقده. أعداء الفرحه. صح ياض ياطارق.
آدm: أبتسم وربت ع رجل صاحبه. وقال. يتربى في عزك ياصحبي.

طارق: بضحكه. ياعم قول نشوفه بيحبي ونتكل بعدها.
چود: بزعل. بعد الشر عليك يا بابا. ياريت متقولش كدا تاني.
رنا: بخـ.ـنـ.ـقه. شوفت بقى مين عدو الفرحه.
طارق: بضحكه. أنتوا اللي بهايم بتفهوا غلط. أنا بقول ونتكل كان قصدي أروح المالديف أنا والحته بتاعتي. ههههه
فهد: ضحك وقال. أنوي بس أنت ياحج وسبلي نفسك خالص.
طارق: أيوه ياض يا فهد وكتر من المايوهات دانا هخربها في المالديف.
الكل ضحك.

فارس: شال حفيدو. وقال. نورت عيلة عزيز والسيوفي يا طارق ياحبيبي.
مصطفى: أسمعوا بقى. العقيقة آخر الأسبوع والاشتراك. مابين عزيز والسيوفي. اه أنا راجـ.ـل لسه بشق طريقي.
الكل ضحك.
فهد: قال وعندي ليك خبر حلو يادرش.
مصطفى: بتركيز خير ياعمي.
فهد: طلع ورقه وقال أمسك دي هدية وصول إبنك بالسلامه.
مصطفى: إيه شيك بمليون ده ولا ايه؟ وفتح عينيه بدهشه وقال. مش معقول؟ خدت اعفا من الجيش؟

طارق: شوفتوا الجنان. أهو معترفوش بيه وطلعوه.
الكل ضحك وبـ.ـارك لمصطفى لأنه مكنش حابب يدخل الجيش.
مصطفى: بفرحه. عليا النعمه الواد طارق عزيز وشه حلو ع أبوه. وهعمله أحلا عقيقه فيكي ياجمهوريه. وبص لمريم وقال بتمثيل الغـ.ـيظ.
وهعمل زي السُنه مابتقول بخروفين. مش خروف وارنب وتلات فرخات!
مريم ضحكت من قلبها. والكل ضحك.
مريم قالت: أنا مش عارفه مين ضحك عليك وقالك كدا؟

طيب ده جدك مصطفى الله يرحمه. كان عاملك عقيقة كأنه فرح. مش كدا يابابا؟
أشرف: أبتسم وقال. الله يرحمه. كان بيحب الخير. وكمان افتكر ف عقيقة مصطفى كان دابح عجلين لله وكابشين. وجدك آدm شارك بعجلين كمان هديه
بس إيه حكاية خروف وارنب وتلات فرخات مش فاهم؟
مريم: بضحكه. أصل مصطفى مفكر أننا جايين عليه ياعيني هههه.
مصطفى: جرا إيه يامرمر هو محدش عارف يهزر معاكي.

مريم: لأ ياحبيبي هزر برحتك. ومبـ.ـارك عليك. وربنا يجعله يانور عيني سند ليك في الدارين!
وبعد كدا جه تيم وميرو و آدm و آرين وباقي العيله وبـ.ـاركوا ليهم.
و آسر وحياة اتصلوا عليهم وبـ.ـاركوا ليهم ع هدية ربنا ليهم.
تاني يوم ف مكتب ميرو.
دكتورة المعمل دخلت وقدmت ليها ظرف التحليل.
ميرو: فتحت الظرف بسرعه. وقرأت التحليل. وفتحت عينيها بصدmه كبيره. وهمست بعدm تصديق. حامل!

وبعد سنه كامله. والدراسه بدأت.
طبعآ زي ما احنا عارفين إن آرين حاليا في رابعه
و آركان خلص واتعين ملازم أول. وبـ.ـاري في تالته تجارة انجليزي.
و آسر ف رابعه حقوق و حياة ف تالته تربية وحامل.
وچواد تالته اكاديمي. وكارما تانيه جامعه آداب قسم انجليزي.
وسفيان في رابعه هندسه معماريي. و تالين في أولى هندسة
وسعيد اشتغل في شركة عزيز. ودعاء في تانيه جامعه تجاره. وأحمد في رابعه هندسه.
فيلا تيم عزيز.

محمد: يانور بالله عليكي شوفي الولاد بتعيط ليه؟
نور: قالت. يزن معايا أهو. ويامن مع ميرو بتغيرله.
محمد: فتح البسكوته ل جنى. وقال. طيب يامن ليه بيصـ.ـر.خ كدا؟
نور: أنت عارف إن يامن كان تعبان قوي ياحبيب قلبي. والسخونيه وجـ.ـسمه مش متحمل.
محمد: بص ف الساعه. وقال نص ساعه وياخد حقنة المضاد الحيوي.
نور: قعدت وبتنيم يزن. وقالت. طيب أتصل ع تيم وشوفو أتأخر ليه؟ كل ده جاي ف الطريق.
تيم: داخل من الباب وقال. السلام عليكم.

وردو عليه السلام
جنى: جريت عليه. بابي بابي.
تيم: شالها وفضل يبـ.ـو.س فيها. حشـ.ـتـ.ـيني و  يابـ.ـنت اللذين أنتي.
وسلم ع محمد ونور. عاملين ايه ياجماعه.
نور: بخير ياحبيبى.
محمد: أطلع جهز الحقنه ل يامن.
تيم: باس يزن. وهز راسه حاضر. هي مريم فوق؟
نور: ايوه ياحبيبى بتغير ل يامن.
تيم: طالع وجنى طالعه جمبه وتيم شالها ع كتفه وبيضحك معاها.

ميرو: بتعب. خلاص ي يامن بالله عليك. بس بس ياروحي. خلاص مامي خلصت أهي. أنا وحشه خالص علشان مزعله يامن حبيب مامي.
يامن بيعـ.ـيط.
تيم: خبط ودخل وقفل الباب. وقال بقلق. ايه يامريم يامن بيعـ.ـيط كدا ليه؟ هاتيه. وشاله. بين ايديه.
ميرو: بنوم. مش عارفه والله ياتيم. أكل واكلته. وغيرت ليه هدومه مع أنها نضيفه. مش عارفه بقى أعمل أي؟

تيم: طيب ياحبيبتي. أهو بدأ يهدى أهو. جهزي انتي الحقنه. وياخد المسكن وهيبقى زي الفل إن شاء الله.
ميرو: قامت بكسل. حاضر. وجهزت الحقنه.
وتيم عطاها لابنه غـ.ـصـ.ـب عنه. وقال. بصي شكلك ضايع خالص. نامي شويه. وأنا هاخد يامن وجنى وهنزل أقعد معاهم تحت.
ميرو: بتتاوب وقالت. بس أنت لسه ماأكلتش.
تيم: متشغليش بالك بيا أنا هبعت ل عزه تجهزلنا الغدا.
وكمل بحيره. وقال. قبل ما انزل كنت عايز أقول إقتراح ومش عارف رايك إيه؟

ميرو: كشرت عينيها خير يا حبيبي.
تيم: يعني كنت بفكر اطلب من بابا وماما يعيشوا معانا هنا. انتي عارفه إن ولادك عندهم أربع شهور وقد إيه بابا متعلق بيهم. وكل يوم والتاني ي!

ميرو: قاطعته. وقالت أنت بتقول ايه ياتيم. أنت بتاخد رأيي في حاجه هتفرحني. طيب ياريت. والله أنا كل يوم ببقى عايزه اطلب منك تقولهم. لكن بخاف تفكر اني عايزاهم لمصلحتي الشخصيه. بالعكس أنا ابقى مبسوطه جدا. ده كفايه بس حب بابا محمد لأولادي. ياريت بجد يوافقوا.
تيم: أبتسم وقال. تمام استريحي أنتي ونشوف الموضوع ده!

ف الجامعه.
آرين: خارجه من المحاضره ومكشره وزعلانه
زهره: إيه بقى يا آرين فوكيها شويه.
آرين: بتنهيدة اشتياق. آدm وحشني أوي يا زهرة. نفسي اسمع صوته. تلات شهور ومعرفش عنه حاجه. لا هو ولا أخويا آركان.
زهره: ربنا يرجعهم ليكي بالسلامه. بس فوكيها تكشيرتك دي مش هتجيبهم دلوقتي. وعندي ليكي خبر حلو.
آرين: خير يا زهرة.
زهرة: بسعاده. كتب كتابنا أنا ورائف الشهر الجاي.

آرين: افتكرت يوم كتب كتابها وأبتسمت بتنهيدة وقالت. ألف مبروك ياحبيبتي.
وغمضت عينيها قالت. امتى هترجع بقى يا آدm.
عند تجاره.
بـ.ـاري: خارجه من الجامعه. وبصت ف الساعه وقالت. اوووف السواق اتأخر ليه؟
واحد من الشباب جاي عندها. الجميل واقف مستني حد!
بـ.ـاري: بصتله من فوق لتحت. وسابته ومشيت كام خطوه.
الشاب: اله اله اله. الجميل تقلان عليا ولا ايه؟ طيب استنا ناخد وندي بشكل ودي. أسمك ايه ياقمر.

بـ.ـاري: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقالت جواها. ياريتني روحت ل آرين.
الشاب: مترد عليا ياغزال. فرس. بالصلاه على النبي فرس واقف قدامي.
بـ.ـاري: بنفاذ صبر. أنت إنسان همجي ومتـ.ـخـ.ـلف. ومشيت بسرعه ورايحه تاني ع الجامعه.
الشاب: جري وقف قدامها. طيب انتي نرفوزه ليه؟ أنا عايز أتعرف والنعمه ماهتنـ.ـد.مي. رقمك إيه طيب. 012 ولا زيرو عشره!
بـ.ـاري: بتحذير. ابعد عن وشي. لأني ف ثانيه ممكن اطلبلك السكيورتي.

الشاب: ياجميل اسمعني ب! ومكملش علشان ف أيد اتحطت ع كتفه.
بـ.ـاري: كانت خايفه لكن لما شافت حد هيتصرف اتنفست الصعداء أخيرا. لكن قالت ياترى مين ده؟
وفتحت عينيها بصدmه وقالت. مستحيل. الهمجي؟
آركان: ضغط ع كتفه بقوة. وقال. هي مش قالتلك تبعد عن وشها ياشبح؟
الشاب: بسخريه. والقمور واقف من بدري؟
آركان: بغمزه حصل. وبجهز نعشك. تمشي بقى بما يرضى الله. ولا تاخد ع قفا اللي خلفوك وبما يرضى الله بردو!

الشاب: ياعم وسع كدا. هي تخصك؟
آركان: بعند. اه تخصني!
بـ.ـاري: بصوت متغاظ. أنا معرفكش يا أستاذ همجي أنت.
الشاب: بضحكه. أهي قالتلك متعرفكش. والموزه دي تخصني. يلا ياحلو من هنا.
وهيمسك أيد بـ.ـاري علشان يمشي.
بـ.ـاري: فتحت عينيها بصدmه ولسه هتبعد.
آركان: بسرعه شـ.ـد بـ.ـاري ورا ضهرو. وقال بغـــضــــب مكبت.
أنا لو عايز اقلبها جنايه هعملها. أنت دلوقتي تلف ضهرك وتغور من وشي علشان تروح لأمك سليم.

الشاب: بغـ.ـيظ زق آركان من صدرو وقال. في ايه ياشبح. أنت مستتخن عضلاتك ولا ايه؟ دانا افرمك هنا. والبت دي تلزمني.
بـ.ـاري: خافت.
آركان: صك ع أسنانه بغيره. وضريه روسيه.
وبوكسات بسرعه ملحوظه.
بـ.ـاري: اتصـ.ـد.مت وحطت أيدها ع بوقها. وخافت.
آركان: بيضـ.ـر.ب بغباء ومش شايف قدامه.
شباب قدام الجامعه. شالوا الشاب من آركان بالعافيه.
آركان: واقف بينهج. وشاف بـ.ـاري واقفه بعيد وبتعيط.
وراح عندها بسرعه. انتي كويسه يا آنسه؟

بـ.ـاري: بغـ.ـيظ. أنت مالك أنت كويسه ولا لأ؟ أنت بتطلعلي منين يابني ادm أنت؟
آركان: قبض ع ايديه وقال. صدقي أنا غلطان إني ماسبتهوش يبلطج عليكي.
بـ.ـاري: بعند أكبر. انا اقدر أحمي نفسي كويس جدا يامستفز.
آركان: قرب من وشها وقال ببرود. تحمي نفسك بوشك المخـ.ـطـ.ـوف ده؟ دا انتي كان دقيقه وهيغمى عليكي يابـ.ـنتي.
بـ.ـاري: صكت ع أسنانها وقالت. استغفر الله العظيم. اتفضل امشي من هنا!

آركان: رفع حاجبه وقال ببرود. مش همشي إلا لما تشكريني.
بـ.ـاري: ضحكت بسخريه. وقالت. أشكرك أنت؟ أجري بقى العب بعيد.
آركان: بغمزه أنا واقف في ملك الحكومه.
بـ.ـاري: كشرت عينيها بتعجب. وكانت هتضحك. لكن رسمت الجديه وقالت. اتفضل بقى لو سمحت من هنا
آركان: بعند. يامغــــروره يامتعجرفه أنا لسه عامل معاكي موقف جدعنه مني. يبقى على الأقل ومن باب الزوق تقولي شكراً.
بـ.ـاري: اتغاظت أكتر. وقالت. أنا متعجرفه! أنت إنسان!

آركان: حط ايدو ع بقها وقال بتحذير. أقسم بالله لو غلطتي تاني لانـ.ـد.مك ع اليوم اللي قابلتيني فيه. ونزل أيدو وسابها ودخل الجامعه.
بـ.ـاري: واقفه مصدومه حرفياً من أيدو اللي حطها ع بوقها. وهزت راسها بعدm استيعاب.
السواق وصل. وقال. اتفضلي يا هانم. وآسف ع التأخير.
بـ.ـاري: ركبت ومسلوبة الإرادة. ورفعت عينيها ع بوابة الجامعه. وتايهه في أفكار كتير متلخبطه!
آرين: طيب يازهرة. أنا يدوبك أمشي.

زهرة: هتروحي مع الدكتورة تمارا؟
آرين: لأ تمارا الحمل تاعبها. وواخده أجازه. آسر وحياة هيوصلوني.
آدm مراد: من وراها.
طيب ممكن اوصلك أنا؟
آرين: لفت بسرعه مع دقة قلب. وصرخت بفرحه. آداااام. واتشعلقت في رقبته. ونسيت الزمان والمكان وقفلت عقلها على رؤية حبيبها اللي مفتقداه من شهور.
آدm مراد: أبتسم. وقلبه دق. واستسلم لدقاته ورفعها من ع الأرض وفضل ضاممها لقلبه. لحد ما بطلت عـ.ـيا.ط.

آرين: رفعت راسها وبصت عليه. وقالت. آدm أنت هنا صح؟ أنت رجعتلي مش كدا؟
آدm مراد: نزلها. وهز راسه ليها. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال. أيوه ياضي آدm أنا رجعتلك!
آرين: ضحكت بدmـ.ـو.ع وقالت. زهرة مش قولتلك أنا حاسه إني هقابله قريب أوي. والله يا آدm لسه قايله ليها كدا دلوقتي. أنا بجد كنت حاسة أوي إني هشوفك.
آدm مراد: أبتسم وقال. نمشي؟
آرين: بفرحة هزت راسها. وقالت نمشي!
آدm مراد: هز راسه وأبتسم ل زهرة واخد آرين ومشيوا.

آرين: ماشيه وماسكه ايد آدm كأنها ماسكه ايد باباها اللي كان مسافر ورجع بعد سنين.
آركان: قابلهم. وسلم ع آرين. وماشي معاهم ومتغاظ من اللي نفسه يضـ.ـر.بها من تعجرفها معاه.

عند زينب.
زينب: ضـ.ـر.بت دعاء بالقلم. وقالت بتستعري مننا ياقليلة الربايه.
طيب يمين عظيم ما هتشوفي الشارع.
والجامعه دي آخر يوم تروحيها. فاهمه يابـ.ـنت الجنايني!
مجموعة العدوي.
زين: رد ع آريان بلهفه. وقال. ها يا آريان جبت براءة الاختراع ولا لأ؟
في إيطاليا.
فيلا سفيان.
سفيان قاعد في الجنينه وقدامه اللاب توب. وا أوراق كتير ومنـ.ـد.مج في الشغل وبيشرب قهوه. وجمبه كاسبر.
المحامي جه وقال. جراتسيا سنيور سفيان!
سفيان: جراتسيا رافيل. أخبرني ماذا حدث؟
رافيل: اليوم أحب أن أبلغك بأن كل شيء على ما يرام سنيور. ولكن!
سفيان: ولكن ماذا رافيل؟ تحدث.
رافيل: يجب أن تذهب إلى مصر للتعاقد الجديد. وهذا سيأخذ منك وقت بشكل كبير سينور.

سفيان: هز راسه. حسنا رافيل اليوم سأغادر. رتب لكل شيء رجاءا.
رافيل: حسنا وبالتـ.ـو.فيق سنيور!
فيلا رعد الجوهري.
قدام البيسين. قاعدين رعد و هيلينا و بـ.ـاري.
بـ.ـاري: حاطه السماعات وعايشه في عالم تاني. وسرحانه في حاجات كتير عكس بعض.
وزي ما هي لقبته. بالمتعجرف بالنسبالها. وجواها مضايقه منه جدآ.
وخصوصاً لما حط ايدو ع بقها. لكن ريحة البرفيوم بتاعتة مأثره ع تفكيرها. ونفخت بخـ.ـنـ.ـقه وحيره.

رعد: بضحكه. والله ياهالي أنا مبسوط علشان انتي مبسوطه بالعزومه دي.
هيلينا: شور رعد مبسوطه. وكفايه مقابلة لارين لينا أمبـ.ـارح. بجد كانت عزومه حلوه اوي.
رعد: فعلاً. وزين وفهد ومراد بجد رجـ.ـاله والله أنا محظوظ جدا اني يوم من الأيام كنت شغال معاهم.
هيلينا: أبتسمت. أكيد وخصوصاً اني قابلتك هناك رعد حبيبي. بس تعرف رعد! أنا مبسوطه كيتير أوي لما شوفت بـ.ـنتنا بـ.ـاري و آرين اصدقاء مقربين.

رعد: أبتسم. أنا عايز بـ.ـاري تتعرف أكتر ع بنات العيله كلها. بجد قمة الاحترام.
هيلينا: أكيد حبيبي. المهم بقى عايزين نعزم أسرة لارين.
رعد: بتفكير. والله ياهالي أنا عايز اعزمهم كلهم ع حفلة بـ.ـاربيكيو. بس مش عارف اعزمهم ازاي ومفيش مناسبه.
هيلينا: بعدm فهم. هو لازم مناسبة رعد؟ فهد ولارين عزمونا أمبـ.ـارح ومن غير مناسبة.
رعد: ياحبيبتي عارف. بس انا عايز اعزم الامبراطور بنفسه. بصي عايز اعزمهم كلهم.

هيلينا: بتفكير. أممم طيب مفيش اي مناسبه قريبه؟
رعد: بتفكير. لقيتها. بصي! زين مستني براءة الاختراع بفارغ الصبر لمشروعه الجديد. إيه رأيك لما ياخدها إن شاء الله اعزمهم بالمناسبة دي. تعبير عن شكري وتقديري ومحبتي للامبراطور؟
هيلينا: بإعجاب. جميل جدا. حتى سفيان يكون رجع من ايطالي إن شاء الله.
رعد: أبتسم خلاص اتكلنا ع الله. ولا ايه رأيك يا بـ.ـاري ياحبيبتي؟
بـ.ـاري!
رعد وهيلينا بصوا لبعض بتعجب. من شرودها...

رعد: هي مالها من وقت الغدا بنكلمها وهي ف عالم تاني؟
هيلينا: موش عارفه. بـ.ـاري من وقت ما رجعت من الجامعه وهي مضايقه وساكته. وسألتها قالت مرهقه مش أكتر.
رعد: بتفهم. تمام. وبص ليها وقال. بـ.ـاري ياحبيبتي مالك؟
بـ.ـاري: انتبهت. ها، أحم وأخدت نفس عميق. وشالت السماعه. وقالت.
في حاجه يابابي؟
رعد: ده في حاجات. يابـ.ـنتي إحنا بقالنا ساعه بـ.ـنتكلم في حاجات كتير وانتي ولا هنا. مالك ياحبيبتى؟ وايه اللي مضايقك كدا؟

بـ.ـاري: بتنهيدة حيره. سوري بابي أنا بس واحشني سفيان ونفسي اكلمه.
وقامت وقفت وقالت.
أنا هتصل عليه بعد اذنكم.
ومشيت وهي بتفكر في المتعجرف. وقالت بخـ.ـنـ.ـقه. مش عارفه بيطلع ليا امتى؟ ياترى أسمك ايه؟ وانت ميين. وعايز مني إيه؟

مساءاً فيلا الديزل.
آرين ف حـ.ـضـ.ـن آدm. وبتحكي لأدm عملت ايه في فترة غيابه التلات شهور وبتتكلم بحماس. وقالت.
بس كدا يسيدي دي كل حاجه عملتها، لأ استنى استنى افتكرت حاجه كمان. أنت عارف السنه اللي فاتت. بعد ما اتعرفت ع بـ.ـاري بـ.ـنت عمو رعد. وكمان ف الجامعه. وبـ.ـنتقابل هناك لكن مش ديما علشان مواعيدنا مختلفة أحياناً مش زي بعض
وامبـ.ـارح بقى بابي عزمهم. وبعد الغدا. نزلت أنا وبـ.ـاري وتوتا واتمشينا في الجنينه.

وبـ.ـاري طلعت لذيذه جداً وحبت توتا وبقوا أصحاب. بس نرفوزه شويتين. هههههههه. وعمو رعد وطنط هالي اخدوها ومشيوا بعد كده.
بس عارف؟ انهردا الصبح أنا دعيت كتير إنك ترجع. بجد يا آدm أنا مبسوطه اوى اوى إنك رجعت. أخيرا هتوصلني الجامعه من تاني. يااااه بجد مش مصدقه.
آدm مراد: بيسمعها ومبتسم لأنها بتتكلم كتير وبسرعه. كأنها طفلة فرحانه بليلة العيد. ومسد ع شعرها وبيسمعها.

آرين: خلصت كلام وبصتله وقالت بتذمر. ساكت ليه بقى؟
آدm مراد: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه وقال بضحكه.
بسمعك. مش هتصدقي وحشني كلامك وطريقتك قد ايه؟
ت عـ.ـر.في تفكيري فيكي هون عليا المأمورية كتير.
آرين: بحماس. يس أنا قولت لا اقاوم أصلا.
آدm مراد: بضحكه. فعلاً ودي حقيقه. انتي البسكوته بتاعتي.
آرين: حـ.ـضـ.ـنته بفرحه وقالت. أنا فرحانه اوي كتير خالص اه والله.
آدm مراد: ههههههههه أكتر جمله بمـ.ـو.ت فيها.

آرين: بتذمر. أنت كنت بتحب أنا زعلانه منك أوي كتير خالص اه والله. صح؟
آدm مراد: بيلاعب خصلات شعرها وقال. صح. لكن دلوقتي أنا مش عايز اسمع منك غير إنك فرحانه ومبسوطه وبس.
آرين: بترجي طيب بليز بقى مش هتقولي ع المهمه اللي كنتوا فيها. نفسي اعرف.
آدm مراد: باسها برقه وقال. تؤ مش هينفع دي أسرار وخفايا ماينفعش نقولها.
آرين: بزعل. يوووه بقى هو انا كل ماسأل حد منكم يقوولي ماينفعش حتى بابي وخالو؟

آدm مراد: بابتسامة. قال. لأنه فعلاً ماينفعش ياحبيبتي.
كدا أنا وانتي ممكن نتأذي لأنها اسرار تخص الدولة. لكن كل اللي اقدر أقولهولك. إن جوزك واخوكي عمله فريق عدا ليل التوقعات. واخوكي بجد عنده سرعة وحماس فوق المتوقع.
آرين: بفرحه. طبعاً أنا واثقه من انكوا مرعـ.ـبين. فوق المتوقع.
آدm مراد: بضحكه. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي يا آري!
آرين: بتنهيدة حب. وأنت أكتر يا آدm!

وبتتاوب. وقالت. انهردا هنام وأنا مطمنه. تصبح على جنة يا آدm.
آدm مراد: حط راسها ع دراعه واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وقال.
وأنا أنهردا هغمض عينيا وأنا مش خايف عليكي. وأنتي في حـ.ـضـ.ـني يا ضي آدm!

تاني يوم الصبح.
فيلا مصطفى عزيز.
مصطفى: شايل طارق. وبيتكلم في الفون مع سعيد. وقال.
والله العظيم زي ما بقولك كدا. آركان رجع امبـ.ـارح.
سعيد: بلهفه. طيب انا عايز أشوفه.
مصطفى: بِشك. اشمعنى يعني؟ دانت مبتبقاش ملهوف ع حد كدا. قر ياض واعترف بدل ما ابوظلك يومك.
سعيد: بحيره. بصراحه بقى. عايز أدخل فيلا العدوي بأي طريقة علشان اتكلم مع الريس عوض واطلب ايد دعاء.

مصطفى: بغمزه لأ حركه حلوه ياض يا سوسو. مع أني كان ممكن ادخلك عادي.
سعيد: أنا مش عايز اتسبب ليك ف إحراج يامصطفى.
أنا كل اللي عايزو أتكلم مع والداها واعرف رأيه علشان اتقدm رسمي.
مصطفى: طيب وعيلتك؟
سعيد: يوووه ده حصل حوارات كتير. وأمي لدرجة أنها كانت هتسيب البيت. بس الله يكرمه بابا لما شافني تعبت نفسيا وقف جمبي ووافق واقنع أمي بمعجزه.

بس أمي بقى بعد ما بابا سأل ع دعاء والكل شهد بأخلاقها وادبها. ماما اقتنعت الحمد لله من نفسها.
مصطفى: طيب ياعم تمام أوي. أنا هتصل على آركان واظبطلك الدنيا وقابل الريس عوض اشطا؟
سعيد: بحماس. حبيبى يادرش. والله لو أعرف إن الجواز هيعقلك كنت جوزتك من زمان هههههههه.
مصطفى: ههههه اعمل ايه بس. والله عايز ارجع للجنان تاني. بس خلاص ادبست وبقيت آب كمان.
سعيد: أحلا ابو طارق. عامل ايه الواد ده؟

مصطفى: بسعاده. طارق! ده قلب كل إللي حواليه. واد مشكله. وعايز يفضل متشال.
سعيد: ربنا يبـ.ـاركلك فيه يادرش. هسبقك ع الشغل. هشتغل نص يوم. واخد إذن واروح للريس عوض.
مصطفى: تمام ربنا معاك يصحبي!

فيلا الديزل.
آدm مراد: نازل وقال. هوصلك الجامعه واطلع على بابا طارق أسلم عليه.
آرين: اوكي. طيب هناخد توتا معانا!
آدm مراد: أكيد ياروحي وهي منتظرانا في الجنينه.
آرين: ماشي ياحبيبي. تعالى بقى نسلم ع بابا وماما قبل ما نمشي.
آدm مراد: يلا بينا.
بعد شويه.
فيلا تيم.
ميرو: بتلبس تيم القميص وبتقفل الازرار وقالت. بزعل. يعني بابا محمد رفض أنه يعيش معانا؟ بجد زعلت جدآ.

تيم: أبتسم وقال. بابا متعلق بالبيت بتاعه جدا. قالي ده مش مجرد بيت. ده حياه وزكريات كامله. بس انا طبعآ مش هيأس.
ميرو: بتنهيده. طيب وأنت في إيدك ايه تعمله؟
تيم: بغمزه. ربنا يبـ.ـاركلنا في أميرة آدm. ودي الوحيده اللي الدكتور محمد عزيز مستحيل يرفض ليها اي طلب.
ميرو: بتفائل. أيوه صح. وإن شاء الله يوافق ويعيشوا معانا هنا. بجد نفسي اعمل عيله كبيره زي ماما وبابا آدm.

تيم: باس جبينها وقال. هيحصل إن شاء الله ياملاكي.
ميرو: شالت يامن وقالت. طيب تعالى سلم ع ولادك قبل ما أنزل للعيله.
تيم: ودع ولاده. وشال جنى. وراح بيهم لبيت العيله. وسابهم وراح ع شغله.
فيلا العدوي.
ميرو: حطت القهوه الخضرا لجدها. اتفضل يا بابا.
آدm: أبتسم. تسلم ايدك يا روحي.
ميرو: شالت منه يزن. وقالت. مليون صحه وعافيه.
فريحه: شايله يامن.
زين: نازل وسلم ع آدm ومريم. وقعد ع السفره معاهم.

مريم: أبتسمت وقالت. يسعد صباحك يازين ياحبيب قلبي.
زين: أبتسم. ايوه كدا ياست الكل. ركزي معايا الفتره دي الله يكرمك. وادعيلي ع قد ما تقدري.
مريم: بقلب أم. دعيالك يانور عيني. وإن شاء الله ربنا هيحقق مرادك لأن نيتك خير.
زين: بتنهيدة. اه والله يا امي نيتي خير وربنا اللي عالم.
آدm: بهدوء. يبقى متقلقش. وخلي اتكالك على رب العباد.
زين: أبتسم. ونعم بالله العظيم.

ريتال: شايله محمد. وقالت. إن شاء الله يا زين ربنا يوفقك. خلاص فاضل شهرين وتاخد براءة الاختراع. أنا بدعي ربنا ليل ونهار وإن شاء الله ربنا مش هيضيع تعبك هباء.
زين: ربت ع أيدها وقال. ربنا مش هيضيع تعبك انتي قبل مني يا ريتال.
انتي اشتغلتي كتير ع المشروع ده. وبتحلمي باليوم ده. وأكيد هتفرحي ياحبيبتي.
ريتال: أبتسمت وقالت بحب. فرحتنا واحده يازيني.
زين: ل فريحه. اومال مراد فين يافريحه؟

فريحه: جنى قاعده جمبها وبتأكلها. وقالت. مراد راح مركز التدريب مع فهد. وقال هيروح المجموعة الساعه تلاته إن شاء الله.
زين: بتفهم. ربنا معاهم.
آدm: ل مريم. حبيبتي أنا هرجع بدري انهردا.
مريم: ربي يجعلك في خطوه سلامه. ويكفيك شر الطريق يا آدm أنت وولادي وأحفادي يارب.
آدm: قام وباس ع راسها وقال. آمين. وزين قام وودعهم ومشيوا.

قدام الجامعه.
آدm مراد وصل البنات ووقف قدام الجامعه. وقال.
يلا يابنات. وخلوا بالكم من نفسكم. وأي حد يضايقكم اتصلوا عليا.
تالين: أبتسمت. ميرسي جدا يا أبيه.
آدm مراد: أبتسم. وقال. هاجي اخدك بعد ما تخلصي اتفقنا؟
تالين: هزت راسها بإبتسامة. اتفقنا.
آرين: بحماس. استنوا استنوا. آدm اعزمنا ع الغدا انهردا أنا وتوتا. بعد ما نخلص جامعه. بليز بليز.
آدm مراد: بضحكه. حاضر ياحبيبتي. يلا بقى علشان منتأخروش.

تالين: نزلت.
آرين: باسته في خدو. ربنا مايحرمنيش منك يا أجمل!
وهمست في ودنه وقالت. يا أجمل مرعـ.ـب لحياتي. وضحكت.
آدm مراد: بضحكه. يلا يامـ.ـجـ.ـنو.نه انزلي بقى. كلمه كمان وهاخدك ونرجع ع البيت. وغمز.
آرين: وشها جاب ألوان. ونزلت بسرعه. وشاروت لأدm. وداخلين الجامعه.
آدm مراد: شاورلهم. وساق العربيه وهو بيضحك ومبسوط بطفلته الثرثاره.
بعد ساعة ف قلب الجامعه.

سفيان نزل من العربيه. وماشي جمب بـ.ـاري. وقال. أهو وصلتك ياحبيبتي زي ما طلبتي. وفين بقى الولد اللي عاكسك أمبـ.ـارح؟
بـ.ـاري: للأسف أنا معرفش هو ف الجامعه ولا لأ؟ لأنه رخم عليا بره الجامعه.
سفيان: بضيق. بس أهم حاجة أنه ميكونش لمسك وانتي سكتي؟
بـ.ـاري: هزت راسها بالنفي. نو أبدا. محاولش حتى. بس!
وكملت بتـ.ـو.تر. بس أنا بصراحة خبيت عليك حاجه يا سفيان!
سفيان: كشر عينيه وقال. حاجة إيه يابـ.ـاري؟

بـ.ـاري: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت. في همجي. قصدي جه واحد وضـ.ـر.به علشان بيضايقني!
سفيان: بِشك. طيب مالك متـ.ـو.تره ليه؟ انتي ت عـ.ـر.في الشاب إللي ساعدك ده؟
بـ.ـاري: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت. وأنا هعرفه منين. هو إنسان متطفل وغـ.ـبـ.ـي.
سفيان: وقف وقال بعتاب. ده بدل مـ.ـا.تقولي أنه شهم وساعدك يا بـ.ـاري؟
مش اي حد بيتصرف التصرف ده غير أنه شخص شجاع وراجـ.ـل بجد.

بـ.ـاري: حبت تنهي الموضوع وقالت. اوكي أوكي مش موضوعنا. أنا دلوقتي يدوب الحق المحاضره. أوكي؟ سي يو.
سفيان: ضحك بصمت وقال. أوكي ياحبيبتي. وأول ما تخلصي كلميني فوراً وهجيبلك.
بـ.ـاري: أبتسمت اوكي. خلي بالك من نفسك.
سفيان: وانتي كمان.
عند هندسه.
تالين: قاعده ف مكان لوحدها. وبتراجع.
بـ.ـنت جت وقالت. صباح الخير.
تالين: رفعت راسها وشافت بنوته محجبه. وقالت. صباح الخير.

البـ.ـنت: أنا رحاب معاكي في الدفعه. وللصراحه مكونتش أصدقاء. وشوفتك بردو ديما بتقعدي لوحدك. ينفع تكوني صحبتي؟
تالين: أبتسمت. طبعاً ليه لأ. أهلا بيكي. أنا تالين.
رحاب: قعدت جمبها وقالت. الله أسمك حلو اوى.
تالين: أبتسمت. متشكره جداً.
رحاب: حبيبتي مفيش بينا شكر. بصي ده رقمي علشان نبقى نطمن على بعض.
تالين: سجلته وقالت. تمام. واتكلموا كتير مع بعض.
سفيان ماشي عند هندسه وبيتفرج ع المبنى. لكن وقف للحظه لما سمع!

تالين: قامت وقالت. أنا هروح اصلي الضهر يلا تعالي معايا نصلي جماعه.
رحاب: بتـ.ـو.تر. احم لأ معلش روحي انتى.
تالين: كشرت عينيها وقالت. ليه يا رحاب؟ عندك مانع للصلاه ولا مبتصليش؟
رحاب: بحرج. بصراحه أنا بصلي يوم اه وشهر لأ ع حسب يعني.
تالين: بصدmه كبيره وزعل حقيقي. إيه؟ بتقطعي في صلاتك؟ ليه كدا بس يارحاب؟
سفيان: قرب من الصوت الملائكي. اللي جذب انتباهه وكمان عن الصلاه...

رحاب: بتنهيده. والله غـ.ـصـ.ـب عني بكسل ديما. المهم دلوقتي روحي صلي وانا هستناكي هنا.
تالين: قعدت بصدmه وقالت. أروح واسيبك؟ أنتي مش عارفه حجم الكارثه اللي انتي فيها ايه؟
رحاب: أبتسمت. وقالت. يابـ.ـنتي ربنا غفور رحيم.
تالين: بجديه. ربنا غفور رحيم إلا الصلاه. ربنا مابيغفرش أبدا لتارك الصلاه.

رحاب! أنتي في خطر عظيم. وكمان بإصرارك ترك الصلاة بدون سبب. خطر ومن أعظم الذنوب. وأكبر الموبقات. وكمان أعظم من السرقه وشرب الخمر والقــ,تــل والزنى. أعظم الكبائر هي ترك الصلاة.
رحاب: بخــــوف. خلاص أنتي بتخــــوفيني ليه؟
تالين: بحزم. لأن الموضوع مش هين إنك تهمليه.
اسفه اني بكلمك بالاسلوب ده. بس صدقني خايفه عليكي.
وبما إنك اختارتيني أنا. للصداقه بينا. يبقى نبتديها صح. وع طاعة الله.

وإن الصاحب ديما ساحب. ياتسحبيني لطريقك وننـ.ـد.م! ياسحبك واشـ.ـدك معايا وننعم!
سفيان: اترسمت ع ملامحه ابتسامة عريضة. لكن الفضول خلاه عايز يشوف من الملاك اللي بتتكلم دي. ولف ليها. وشافها. وفتح عينيه بإنبهار غير عادي.
رحاب: بعدm فهم. انتي كبرتي الموضوع ليه كدا؟ يستي هبقى أصلى لما أروح تمام؟
تالين: بخـ.ـنـ.ـقه. أنا مش مكبره الموضوع. الموضوع كبير فعلاً يا رحاب. وأنا مش عايزه أقولك. أنتي إيه دلوقتي عند الله.

اللي مبيصليش كافر. واللي بيقطع في صلاته يقع عليه أنه اشـ.ـد من الكفر.
ربنا قال. فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ. الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ.
سورة الماعون: ومعني(‏ويل‏)‏ عـ.ـذ.اب وتهديد ووعيد شـ.ـديد، وقيل‏ إنه واد في جهنم، ‏{‏لِّلْمُصَلِّينَ، الَّذِينَ هُمْ عَن صَلاتِهِمْ سَاهُونَ‏}‏ أي‏: ‏ الذين يؤخرون الصلاة عن وقتها.

سفيان: واقف بيسمعها. وأعجب جدآ بالتزامها وطريقة إقناعها. وقبل كل ده ملامحها البريئه اللي حاسس أنه شافها قبل كده. ومش عارف إيه اللي بينبت جواه للملاك اللي قدامه.
تالين: كملت. وسيدنا محمد قال.
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة فمن تركها فقد كفر. صدق رسول الله.
رحاب: بهلع وخــــوف. إيه؟ كافره؟ أستغفر الله العظيم. والله أنا مكنتش اعرف.

تالين: أخدت نفس عميق وحاولت تهدا. وقالت بإبتسامة.
لو تفتكري إنك درستي آركان الإسلام في الابتدائي. وتاني ركن إقامة الصلاة. وان الصلاة عماد الدين ومن تركها،؟! (ترك الدين).
قومي يا رحاب. قومي واستغفري ربك. وابدأي من جديد.
رحاب: عيونها لمعت. وقالت. هتساعديني؟

تالين: بحماس. طبعا. ورقمك معايه وكل فرض هتصل عليكي. حتى الفجر كمان. إحنا عايزين ندخل الجنه ونعيش في نعيم الله. تخيلي كدا. تفضلي عايشه ديما ف نعيم مخلد.
عكس الكافر والعياذ بالله. في النار مخلد.
رحاب: قامت برغبه شـ.ـديده وقالت. يلا بينا هنتاخر ع الصلاه.
تالين: ضحكت بسعاده وقالت. يلا تعالي. وقامت تجيب الشنطه. ومشيوا.
سفيان: اتحرك خطوه. ورفع ايدو ل تالين وكان عايز ينادي عليها. لكن خلاص بعدت عنه.

وأبتسم وقال. قد ايه جميله. واخد نفس عميق. وراح صلى في مسجد الكليه. وفضل بعدها يدور عليها وملقهاش. وجاله إتصال واضطر يمشي.

جنينة فيلا العدوي.
عوض: خير يافندي. سي آركان باشا قالي انك عايزني في موضوع مهم. خير أقدر أساعدك في إيه؟
سعيد: بتـ.ـو.تر. خير إن شاء الله ياعمي. احم.
عوض: ببلاها. عمك؟! عمك مين يسي الأستاذ. لامؤخذه إني معنديش أخوات. ابقى عمك منين؟ ولا أنت جاي تتمسخر عليا اكمني جنايني وع باب الله!
سعيد: بنفي. أبدا والله ياعمي. أحم قصدي يعني ياريس عوض.

أنا بقولك عمي إحترام لحضرتك. في مقام عمي يعني. وحاشا لله إني اتمسخر ع حضرتك كلنا ع باب الله. وأنا جاي وعشمان في إنك تجبر خاطري في الموضوع اللي عايزك فيه.
عوض: أهي وماله قول يافندي خير إن شاء الله.

سعيد: بصراحه كدا ياعمي. انا هكلمك عني. أنا أسمي سعيد عبد الناصر. والدي موظف حكومي. ووالدتي ست بيت انا اتخرجت من سنه. وشغال مترجم في شركه محترمه. شركة المهندس يوسف عزيز. ومرتبي حلو اوى. وعندي شقه محندقه كدا. وأنا جاي وكلي عشم وطالب أيد الانسه دعاء بـ.ـنت حضرتك وموافق ع كل طلباتك.
عوض: تنح وبص لهيئة سعيد. وقال أنت بتشتغل عند يوسف باشا؟
سعيد: هز راسه أيوه ياعمي.
عوض: وعندك شقه!
سعيد: اه والله ياعمي.

عوض: وعايز تتجوز بـ.ـنتي إني!
سعيد: ده من حظي والله ياعمي.
عوض: طيب وأنت تعرف بـ.ـنتي منين لامؤاخذه في السؤال.
سعيد: أنا صاحب مصطفى عزيز و آركان السيوفي.
وجيت هنا أكتر من مرة. وشوفتها والشهادة لله ياعمي يازين ما ربيت.
عند زينب.
دعاء: بجديه. لأ مش موافقه.
زينب: بغـ.ـيظ. قالت. ليه يامقصوفة الرقبه؟ ده أبوكي موافق. واللي مطمنا أنه من طرف العيله. وشكله شاري. عايزه ايه تاني؟

دعاء: بصوت عالى. عايزه تسبوني في حالي. أنا مش هتجوز. مش عايزه اتجوز هو بالعافيه؟
زينب: مسكت دراعها بغـ.ـيظ. وقالت. مالك يابت؟ فيكي إيه؟ ومالك مش مظبوطه ليه؟ انطقي. عينك على حد يابـ.ـنت عوض؟
دعاء: بصريخ. حتى لو عيني على حد. أنا مصيري معاكوا محتوم. أنا بـ.ـنت الشغاله والجنايني. ويوم ما افكر اتجوز. هتجوز إبن جنايني علشان ميعايرنيش بيكوا.
زينب: ضـ.ـر.بت دعاء بالقلم. وقالت بتستعري مننا ياقليلة الربايه.

طيب يمين عظيم ما هتشوفي الشارع.
والجامعه دي آخر يوم تروحيها. فاهمه يابـ.ـنت الجنايني!
دعاء: صرخت حـ.ـر.ام عليكم بقى أنتوا عايزين مني إيه؟
احمد: دخل بعصبية. وقال. هنعوز منك إيه يا دعاء؟ وفي الآخر بتستعري من شغل أبوكي وأمك؟ ورفع ايدو يضـ.ـر.بها.
زينب: بتحذير. طيب مد أيدك عليها. وشوف هعمل فيك إيه انت التاني!
أحمد: بنرفزه. ياماما انتي مش سامعاها بتتكلم معاكي إزاي؟ لأ وكمان إحنا في الآخر مش عاجبينها!

زينب: بجدية. طول ما أبوك عايش على وش الدنيا حسك عينك ترفع ايدك عليها.
أحمد: باحترام حاضر يا أمي!
عوض ف الصاله وقعد ع الكرسي بتعب وقلة حيلة.
زينب: خرجت بسرعه وقالت. ساكت ليه ياعوض؟!
عوض: نزل راسه في الأرض وقال. كنت فاكر إننا نشرف عيالك يازينب. كنت فاكر إننا عملنا كل اللي نقدر عليه.
وعيونه لمعت وبص ع دعاء وقال بحـ.ـز.ن. أنا لو بأيدي كنت جبتلك الدنيا بحالها. بس أهو نعمل إيه؟

أحمد: بنرفزه. وأنت عملت كل حاجه علشانا يابابا. أنت تعبت وشقيت. لا عمرك ماديت إيدك لحد ولا بصيت لعيشة غيرك. ولا عيشتنا من الحـ.ـر.ام!
زينب: واقفه موجوعه ع كـ.ـسرة جوزها. وبصت ل دعاء بنظرة عتاب ولوم كبير.
دعاء: نزلت وشها ودmـ.ـو.عها نازله بصمت.
احمد: حب يلطف الجو. وقال. خلاص ياجماعه دعاء تلاقيها متـ.ـو.تره بس. هي لما تهدا هتفكر تاني. يلا يا بابا. تعالي ياماما علشان نتغدا. الأكل هيبرد.

زينب: وقفت على باب الشقه. ودmـ.ـو.عها نازله. وبصت ليهم وقالت بو.جـ.ـع. شبعت ياولاد زينب...
وبصت ل دعاء. وقالت. ملعونه البطن اللي شالتك يابـ.ـنت زينب!
وسابتهم وراحت ع مطبخ الفيلا من الباب الخلفي.
ووقفت ورا الباب وحطت أيدها ع بوقها وبتعيط بصوت مكتوم.

بعد فتره.
الكل رجع من شغله. وقاعدين مع الامبراطور واميرته. في الليفنج وبيتكلموا مع بعض.
فريحه: شايله يامن. وقالت عزه لو سمحتي. هاتي الفاكهه. أنا ندهت ع زينب بس ماسمعتنيش.
عزه: حاضر يا هانم. ودخلت المطبخ. وقالت.
ست زينب مالك؟ من وقت الغدا وانتي ساكته. حتى مردتيش ع الدكتوره فريحه.
زينب: حطت ايدها ع قلبها. وقعدت على الأرض بتنهج بتعب.
عزه: صرخت بخــــوف. ست زينب. مالك ياست زينب!
الكل ف الليفنج انتبهوا.

مريم: بقلق. زينب! أستر يارب.
آدm مراد وتيم و آريان والشباب جريوا ع المطبخ.
آدm مراد: بقلق. مالك يادادة. ونزل جمبها.
زينب: وشها أصفر ومش قادره تتكلم.
آدm مراد: وتيم ساندوها لحد الليفنج.
آريان: جري ع فوق وجاب جهاز الضغط.
مريم: قعدت جمبها بقلق. قالت. مالك يازينب. إيه اللي حصل ياعزه؟
عزه: بتعيط وقالت. والله معارفه ياست هانم. هي من بدري ساكته ومبتردش عليا.
فريحه: بتدلك أيديها. اهدي يازينب أنتي هتبقى بخير.

ريتال: بقلق. اطلعي يا آرين هاتي ازازة برفان من فوق بسرعه.
آرين: هزت راسها حاضر وجريت ع فوق.
رينو: أخدت جهاز الضغط وقاست ل زينب وقالت بقلق.
ياخبر ضغطك وا.طـ.ـي جدآ يازينب.
وشاورت ل آركان. هات شنطتي يا آركان بسرعه.
آركان: جابها بسرعه. اتفضلي يا ماما.
نور: اعملي عصير لمون بسرعه ياعزه وزودي لمون.
عزه: حاضر وجريت ع المطبخ.
رينو: جابت نقط وحطتها ع ميا. وشربتها ل زينب.

زينب: بعد دقايق. بدأت تفوق. وقالت بتعب وكـ.ـسره. كتر خيركوا.
مريم: طبطبت ع قلبها وقالت. مالك يازينب. إيه اللي جرالك ياحبيبتي.
زينب: صعبت عليها نفسها وعيطت. وقالت مفيش حاجه ياست هانم.
الكل أستغرب رد فعلها واتأكدوا إن في حاجه حصلت معاها.
آدm: قال لمريم. خدي زينب ع مكتبي وخليكي معاها.
البنات ساعدوها لحد المكتب ومريم دخلت معاها.
عزه: دخلت بالعصير. وخرجت.
مريم: اقفلي الباب وراكي ياميرو ياحبيبتى.

ميرو: ربتت ع كتف زينب وقالت. حمدلله على سلامتك ياداده. قلقتينا عليكي.
زينب: هزت راسها تعيشي يا دكتوره.
ميرو: أخدت آرين وخرجوا قعدوا مع العيله.
مريم: اشربي يازينب كدا. واستهدي بالله وقوليلي مالك.
زينب: عيطت بو.جـ.ـع. وقالت. أقولك إيه بس ياست مريم. أقولك إن دعاء بعد العمر ده كله بتستعر مني أنا وأبوها.

أبوها اللي مابهونش عليه ياكل اللقمه من غيرهم. أبوها اللي سايبني أنا أتصرف معاهم حتى لو غلطوا علشان مش عايز يزعلهم منه. وفي الآخر بتستعر مننا؟
مريم: بصدmه. كلام إيه ده يا زينب؟ وايه إللي حصل يخليكي تفكري في بـ.ـنتك بالطريقه دي؟
زينب: بتعب. أنا هقولك على كل حاجه ياست مريم.
بعد فتره في جناح الامبراطور.
مريم: بتنهيدة زعل. بس هو ده سبب إن زينب تعبت بالشكل ده. وادتلها أجازه ترتاح.
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وهز راسه!

مريم: بزعل. أنت هتفضل ساكت كدا يا آدm! دي زينب حلفت إن دعاء مش هتكمل تعليمها.
آدm: ربت ع أيدها وقال. أنا هتصرف مع دعاء ياروحي. متقلقيش ولا تفكري كتير.
دعاء لازم تفتخر بأن ليها أهل بيحبوها زي عوض وزينب.
مريم: رفعت عينيها للسما وقالت. يهونها الكريم من فوق سابع سما!

تاني يوم.
في الجامعه.
بـ.ـاري: بعدm فهم. أنا بجد مش مصدقه إنك جاي توصلني تاني الجامعه. امبـ.ـارح أنت قولتلي إنك مشغول الفتره اللي جايه.
سفيان: ماشي عينيه بتدور عليها في كل مكان. وقال. انتي زعلانه اني سبت كل حاجه وبفضلك أنتي يابـ.ـاري؟
بـ.ـاري: بضحكه. أنا؟ بالعكس دانا مبسوطه اوى. ياريت كل يوم كدا.
سفيان: شاف تالين من بعيد وكأن الشمس طلعت. وأبتسم وقال بحب.
أوعدك. أوعدك طول ما انا هنا هوصلك كل يوم.

بـ.ـاري: بحماس. واو. هو ده أخويا سفيان. ويلا بقى سي يو. أشوفك بعد الجامعه.
سفيان: هز راسه تمام مع السلامه.
بـ.ـاري: مشيت. ومبسوطه إن أخوها مهتم بيها. وطالعه ع السلم. وخبطت في كتف شاب. وقالت بحرج. اوبس سوري والله ماخدتش بال! وفتحت عينيها بصدmه وقالت. أنت!
آركان: رفع حاجبه وقال. مفاجآة مش كدا؟
بـ.ـاري: صكت ع أسنانها وقالت. هي فعلاً مفاجأة. لكن وحشه جدا.
آركان: ببرود. مش اوحش منك.

بـ.ـاري: بصدmه. أنت إزاي تتكلم معايا كدا؟ أنت مش عارف أنا مين وبـ.ـنت مين؟
آركان: قرب من وشها وقال.
ومش عايز اعرف. بس عارفه؟ انا بحب اوي أشوفك متنرفزه كدا.
يااااه مت عـ.ـر.فيش ببقى مبسوط قد ايه لما تتعصبي. دانا جاي انهردا مخصوص علشان أحرق دmك!
بـ.ـاري: اتنفست غـ.ـيظ. وزقته بالكتب اللي في أيدها. وطلعت ع السلم تلعن فيه.
آركان: عينيه عليها لحد ما أختفت وبيضحك عليها.
وهرش في قفاه. وقال. البت عينيها جـ.ـا.مده.

ههههه. يجي أبوك يسمعك علشان يعلقك.

عند هندسه.
تالين ورحاب ماشيين.
تالين: قالت بفرحه. بجد مت عـ.ـر.فيش أنا مبسوطه قد ايه بصلاتك للفجر. وإن شاء الله ربنا هيعينك ويثبتك.
رحاب: بإمتنان. والله يا آرين لما حكيت لماما وبابا عليكي واللي عملتيه معايا وشافوني بصلي. فضلوا يدعولك من قلبهم. وماما قالت كل سجده هتدعيلك.
تالين: بتنهيدة حب ربنا يستجيب إن شاء الله.
عربيه فرملت قدام رجل تالين ورحاب بالظبط. واتخضوا.
نزل شاب وبـ.ـنت.

الشاب: قال بكـبـــــريـاء. انتي يا آنسه انتي وهي مش شايفني جاي من الطريق بعربيتي؟ مبتوسعوش ليه؟
تالين: شافت الطريق مفتوح عادي وممكن يعدي. لكن مردتش. وبعدت خطوه ع جمب.
رحاب: بعند. وأنت مش شايفنا ماشيين؟ متستنى لما نعدي ولا أنت سايق الهمر؟ وبعدين ايه كمية الغــــرور ده. اتكل يعسل من هنا.
البـ.ـنت: انتي يابتاعه أنتي اتكلمي كويس.
رحاب: بضحكه. أخاف اتكلم كويس. لازم اعرفه مقامه ابو حلق ده. يلا أشكال ضاله ع الصبح.

الشاب: بغـ.ـيظ مين ياحـ.ـيو.انه اشكال ضاله؟ انا لو مش مستعجل كنت ربيتك انتي واللي معاكي.
تالين ؛ شهقت وحطت ايدها ع بوقها.
البـ.ـنت: مشيت حوالين تالين. وضحكت بسخريه وقالت. وانتي بقى مش هتتكلمي زي الحـ.ـيو.انه زميلتك.
تالين: بتـ.ـو.تر. لو. لو سمحتي. اتفضلي من هنا. إحنا ماشيين ع جمب الطريق يعني معملناش اي مشكله. وكان ممكن يكمل طريقه بالعربيه عادي.
الشاب: بغـ.ـيظ. انتي هتعلميني اعمل ايه ولا معلمش إيه ياحيو!

سفيان: وقف قدامه. وشاورله بتحذير. ميكملش!
تالين: بترفع عينيها شافت ضهر شاب طويل وعريض. ونزلت عينيها بسرعه.
رحاب: جريت جمب تالين. وقالت. الشاب ده شكله هيعلقه.
تالين: بتـ.ـو.تر. يلا نمشي من هنا يارحاب.
رحاب: استني بس مش هنعرف نعدي منهم.
سفيان: بجديه. ع فكره أنت والانسه اللي معاك غلطانين. وغلطكوا أكبر. لما غلطتوا في الانسات.

الشاب: بص لسفيان وافتكروا دكتور ف الجامعه. وقال. يادكتور حضرتك البنات دي غلطت فيا أنا والبـ.ـنت اللي معايا.
سفيان: هز راسه ومط شـ ـــفــايـــ ـفه. وقال. أنا واقف من بدري ومتابع اللي حصل من البدايه. وبصراحه الانسات غلطوا أنهم ما اخدوش ضدك الإجراءات اللازمة. لكن إحنا فيها.
البـ.ـنت: بقلق. لأ لأ خلاص سوري يادكتور. إحنا هنمشي.
سفيان: بتحذير. مش قبل ما تعتذروا ليهم! يا إما صدقوني مش هتدخلوا اي جامعه ف مصر تاني.

الشاب: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال. أنا آسف يا انسات.
البـ.ـنت: بغـ.ـيظ مكبت. سوري يابنات.
سفيان: رفع حاجبه ف اشاره. وقال. أركب الخرده بتاعتك. وأخرج حالا من الجامعه.
البـ.ـنت: شـ.ـدت الشاب. وهزت راسها ليه. وركبوا ومشيوا.
تالين: وشها بقى أحمر جدآ من الموقف.
سفيان: لف ليها. مع اول دقة قلب ليه. لما شافها عن قرب. مع لون بشرتها وملامحها الخجوله.
رحاب: شافت سفيان واقف وعينه على تالين. وسرحان.
تالين: بحرج. قالت بهمس. يلا نمشي.

رحاب: كحت. اه يلا بينا. أحم شكرا لحضرتك يا دكتور ع اللي أنت عملته معانا.
سفيان: أنتبه وأبتسم وقال. أنا معملتش حاجه.
تالين: خايفه إن آريان أو أي حد من عيلتها يشوفها. وسابت رحاب ومشيت بسرعه.
سفيان: أبتسم ولف ليها ومراقبها.
رحاب: أسفه جداً بعد إذنك. وجريت وراها.
سفيان: مبتسم. وقال. مش معقول قد ايه بريئه.

فيلا العدوي.
آدm: قاعد في الجنينه.
دعاء: جت ومكسوفه وخايفة. وقالت بتـ.ـو.تر. حضرتك طلبتني؟
آدm: شاور ليها. ايوه اقعدي يادعاء.
دعاء: قعدت ع طرف الكرسي وقالت بتـ.ـو.تر. هو، هو أنا عملت حاجه؟
آدm: بعدm إهتمام. قال. الجو حلو اوى انهردا!
دعاء: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وساكته!
آدm: إيه رأيك في الجنينه بتاعتي يا دعاء!
دعاء: بلخبطه. از، إزاي قصدي يعني حضرتك بتسالني أنا؟

آدm: أبتسم وقال بهدوء. أيوه. وانتي أهم واحده مستني إجابتها. بصي حواليكي كدا. وقوليلي رايك في الجنينه؟
دعاء: لفت عينيها ف كل الجنينه. وقالت. جميله. جميله اوي.
آدm: هز راسه تمام. وايه رأيك في أحواض الورد اللي قدامك؟
دعاء: هزت راسها وقالت. جميله اوي كمان.
آدm: يعني شكل الجنينه مبهج وجميل. وتصميمها منسق ومناسب للفيلا مش كدا يادعاء؟
دعاء: هزت راسها وقالت. ايوه وترتيبها جميل وألوانها تخـ.ـطـ.ـف الأنظار.

آدm: سند ايديه ع الترابيزه وبص ليها وقال. عارفه مين السبب في إن جنينة الإمبراطور تبقى بالجمال ده؟
دعاء: فهمت. ونزلت راسها ف الأرض من الإحراج.
آدm: قال بغلظه وحده. أبوكي. أبوكي يادعاء.
أبوكي هو اللي مخلي وجهه مشرفه للمملكه كلها.
بصي يا دعاء شوفتي حوض الورد اللي قدامك ده؟
مش أنا أهو. راجـ.ـل غني وملقب بالامبراطور؟ وبعمل كل حاجه تخطر على بال اي حد؟
بس انا بقى معرفش أعمل نص حوض ورد بالجمال والترتيب ده؟

بصي ع رسمة الشجر اللي أبوكي مخليه زي لوحه فنيه. يجبرني أنا واي حد معدي يتأمل غـ.ـصـ.ـب عنه في جمال صنع أيديه. أبوكي فنان يا دعاء. عندو هبه مش عندي.
دعاء: بدmـ.ـو.ع. أنا مش قصدي ازعلهم مني. أنا رفضت عريس اتقدmلي ليه يضايقوا؟ هو الجواز بالغـ.ـصـ.ـب؟
آدm: بهدوء. لأ ومحدش يقدر يجبرك ع حاجه بالغـ.ـصـ.ـب.
لكن لازم يكون الرفض لسبب مقنع. مش وسوسه وتخيل مريـ.ـض انتي عايشه فيه تحت مسميات ابويا جنايني وامي شغاله!
دعاء: . هتتكلم!

آدm: شاور ليها تسكت. وقال.
اسمعيني كويس. عوض وزينب تعبوا كتير في حياتهم.
مارتحوش غير لما شالوكي انتي واخوكي بين أيديهم. كانوا ع أمل ديما أنكم هتفتخروا بيهم. زي ما هما بيفتخروا بيكم.
أبوكي ده فخرك وعزك. عمود مسنوده عليه. وعوض بتهيألي عمره ما قصر معاكي.
أبوكي شقي وتعب وبالحلال. وكان مستني يشوف ثمرة تعبه فيكوا ايه؟
وصدقيني من غير وجود أبوكي هتحسي إنك مالكيش ضهر تتسندي عليه. حتى لو مش لاقي ياكل.

أمك. الست الطيبه اللي ع الفطره. اللي بتفرح لفرح الكل. وأي حاجه تزعلنا تزعلها.
أمك عمرها ما كانت بالنسبالنا شغاله. لأ. زينب دي أنا والعيله منقدرش نستغنى عنها.
أمك فخر لأي حد. وأحنا معتمدين عليها إعتماد كامل. مهتمه بأدق تفاصيلنا.
ده يعتبر بيتها وأحنا اللي ضيوف عندها.
هى إللي بتطبخ وشايله البيت كله وأحنا مسؤولين منها.
وعمرها ما اشتكت. ست بمـ.ـيـ.ـت راجـ.ـل. واقفه ف ضهر أبوكي. ست تشرف أي حد.

تقدري تقوليلي عيبهم إيه؟ اقولك انا عيبهم إيه!
عيبهم أنهم موجودين في مجتمع الناس فيه مابترحمش.
مفيش حد عاجبهم. الفقير بيحسدوه ع راحة باله. مع إن الفقير مش مرتاح البال ولا حاجه. ده غرقان في هم كبير. مفروم في مطحنة الحياة.
والغني! الناس مستكتره عليه العز وبردو بيحسدوه ع راحة باله.
مع أنه بردو مش مرتاح البال وشايل هم ناس كتير ف رقبته.
يعني لا غني مرتاح ولا فقير مرتاح.

المرتاح الحقيقي. هو اللي بينام وهو مش ظالم حد. بينام وهو راضي بترتيب القدر ليه. سواء أبويا بقى كان جانيني ولا وزير.
دعاء: بعـ.ـيا.ط. والله العظيم غـ.ـصـ.ـب عني. لما حد يسألني باباكي شغال إيه؟
وعملت بنصيحة حضرتك قبل كده. ولما اقولهم بابا جنايني. وشهم يجيب مـ.ـيـ.ـت لون. ويبعدوا عني ويتجنبوني.
حتى في الجامعه محسسني إني منبوزه. وكأني زنبي إني أبويا جنايني وامي شغاله. أنا كرهت كل حاجه.
آدm: هز راسه بتفهم. وقال.

ت عـ.ـر.في يا دعاء لو الناس في الدنيا دي حطوا كل حاجه في مكانها الصحيح. هيكون عوض وزينب وعمال النظافة والمدرسين. هما أغنى أغنياء العالم.
لأننا منعرفش نعيش من غيرهم.
المدرسين هما اللي بفضلهم بيوصلونا للي إحنا عليه دلوقتي.
مدرس بيطلع أجيال. من الأطباء والمهندسين والعلماء. يعني المدرس هو رقم واحد. لكن للأسف حقه مهدور.

عامل النظافة. اللي الناس مسمينه زبال! ده أحسن عندي من رجـ.ـال الأعمال. لأننا منعرفش نعيش من غيرهم يوم واحد.
أنا أقدر استغنى عن رجل أعمال واتنين وعشره كمان. لكن استحاله اقدر استغنى عن عامل النظافة لأنه هو إللي بيخلي وجهة شركتي تلمع. ومن غيرهم البلد هتكون كلها وباء و أمراض.
ونفس الشيء مع الحارس والبواب. منقدرش نعيش من غيرهم.

بصي يادعاء هي دائرة مغلقه. هتلاقي الكل خدام. كل واحد بيخدm. لكن مع اختلاف الطريقه. إحنا كلنا بنكمل حياة بعض.
أنا والدي الله يرحمه يابـ.ـنتي. زمان كان بيبيع ورد. وعمري ما حد سألني وخجلت من مهنة والدي الأساسية.
انتي لازم تكوني فخوره بعيلتك يادعاء. مهما كانت. انتي تمشي ف وسط اغنى رجـ.ـال الأعمال ورافعه راسك لفوق.
وتقولي أنا بـ.ـنت أب وأم عمرهم ما بصوا للحـ.ـر.ام وعايشين بشرفهم.

وكمان سعيد شاب كويس ومحترم ومستقبله مضمون. وغير كدا تقبلك بظروفك اللي انتي شايفه أنها عائق قدامك.
يعني شاب زي ده! تتمسكي بيه لحد آخر المطاف.
وفي حاجه حصلت زمان ولحد دلوقتي أبوكي نفسه مايعرفهاش.
أبوكي زمان كان ممكن يبقى معاه فلوس كتير اوى يادعاء. واتعرض عليه مبلغ كبير بس رفض يبيع نفسه. وعاش بالحلال.
دعاء: بصت بزهول...
آدm: ايوه بتبصيلي ليه؟ عايزه ت عـ.ـر.في فلوس إيه؟ هقولك.
شايفه كمية الجارد والشغالين دول؟

أي راجـ.ـل يدخل مملكة العدوي لازم يتحط تحت إختبـ.ـار باشكال مختلفه.
ماهو مش معقول هدخل ع أهل بيتي حد من غير ما أكون واثق فيه.
وجه نصيب أبوكي إننا نختبره بأنه يبيع الإمبراطور مقابل مبلغ كبير.
بس أبوكي طلع راجـ.ـل. وعاش بالحلال علشان خاطر ذريته تتربى بالحلال!
تيجي أنتي في الآخر؟! تقولي هتتعايري بيهم؟
أنتي عندك أهل وعيله مش عند حد يابـ.ـنت الريس عوض!

مساءاً.
زينب: قعدت ع الأرض تحت رجل مريم.
مريم: شهقت. قومي يازينب الله يرضى عليكي قومي.
زينب: بسعاده. يمين بالله ماقوم غير لما أعرف ياست الناس كلهم. انتي قولتي ايه للبت دعاء؟
مريم: بضحكه. الله يجازيكي كل خير يازينب. طيب تصدقي بالله.
زينب: آمنت بيك يارب.
مريم: إني لا شوفت دعاء ولا اتكلمت معاها.
زينب: فتحت عينيها بزهول وقالت. يوووه اومال إيه اللي حصل للبت فاجأه.

مريم: أبتسمت وقالت. سيبك من إللي حصل. وفرحيني وقوليلي إن ربنا هداها.
زينب: بعفويه. إلا هداها. دي البيت رجعت البيت تبوس ع رجلي أنا وأبوها. وتعيط ومتشنهفه ياكبدي. وتحلف يمين عظيم ماكانت تقصد حاجه.
وكمان وافقت على العريس. وراضتني أنا وأبوها وأخوها.
مريم: بتنهيدة حب. قالت. ربنا يهديها ويهدي الجميع يارب.

مش قولتلك يازينب. دعاء بـ.ـنت حلال. ومتربيه معانا. وأكيد متقصدش. بس انتي عارفه إن البنات في السن ده بتحب تقلد بعض.
قومي بقى من ع الأرض وإلا هناديلك آدm!
زينب: قامت بسرعه وقالت بخــــوف. لأ لأ يرضى عليكي ربنا بلاش سيدي آدm.
وضحكت بفرحه وقالت. العريس جاي بعد بكره.
مريم: بابتسامة. ودعاء هتطلع من هنا ع بيت جوزها معززه مكرمه. ومش ناقصها حاجه بإذن الله.

بعد يومين.
فيلا رعد الجوهري.
سفيان: نايم ع السرير. وباصص للسقف. وسرحان في برائة البـ.ـنت اللي تشبه الملايكه.
واتعدل وقال.
مالك ياسفيان. انت راجع مصر في التوقيت ده بالذات ليه؟
واشمعنى قابلت البـ.ـنت دي ومن وقتها مش عارف تفكر في حاجه غيرها.
يعني بحس إن ده ترتيب من ربنا علشان كياني يتبدل كدا لما بشوفها؟
مش عارف. بجد مش عارف. انا بقيت بصحى قبل بـ.ـاري علشان أوصلها الجامعه.

وانهردا قلبت عليها هندسه والجامعه كلها ملقتهاش. طيب هي مين. بيتها فين؟ عايز اعرف عنها كل حاجه.
عايز أطلب أيدها ف أسرع وقت. إللي ذي دي ممكن ترتبط فأي وقت.
وقام وقف وقال. لأ لأ إن شاء الله هتبقى من نصيبي.
ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره وقال. يوووه مش عارف أفكر مش عارف.
عايز أشوفها بأي شكل. هي مين؟ واسمها إيه؟ وليه ملامحها حاسس إني شوفتها قبل كده.
وغمض وقال. مش معقول البـ.ـنت دي شقلبت كياني!
عند بـ.ـاري.

بـ.ـاري: بتذاكر. ومش عارفه تركز. وقفلت الملزمة بنرفزه. وقالت.
وبعدين بقى أنا مش عارفه ازاكر كلمة واحدة. اووف. كلة بسبب المتعجرف الغـ.ـبـ.ـي.
كل يوم يجيلي الجامعه ويظهر وقبل ما يختفي يضايقني بحركاته البـ.ـارده.
لأ وكمان بيقولي هتحلمي بيا انهاردة. ثقته بنفسه مزودة غــــروره. وبعدين بقى في المتعجرف ده؟

بعد شهرين تقريباً.
وطبعاً سعيد أتقدm لدعاء وتم كتب كتابهم. والفرح في نص السنه.
وسفيان سافر فتره ورجع تاني. وكل يوم يروح يراقبها من بعيد. وعشقها اتملك منه.
أما آركان نجح بدرجة كبيرة ف استفزاز بـ.ـاري. اللي عايزه تنتقم منه بأي شكل. لكن من صميم قلبها فرحانه بالغريم المتعجرف.
مجموعة العدوي.
زين: رايح جاي بنرفزه وتـ.ـو.تر.
فهد: أهدى يازين وكل حاجه هتبان.

زين: مش قادر يافهد مش قادر أصبر. اووف. أصعب إنتظار في حياتي.
فهد: طيب ليه عملت توكيل لمراد ما كنت تروح أنت بنفسك.
زين: هز راسه لأ كدا أحسن. بس اتاخروا ليه؟
فهد: طيب اهدا أنا هتصل على مراد، وا. أهو آريان بيتصل.
زين: رد ع آريان بلهفه. وقال. ها يا آريان جبت براءة الاختراع ولا لأ؟
فيلا العدوي. بعد ساعه.
ريتال: رايحه جايه متـ.ـو.تره وقلقانه جداً.
مريم: بتسبح وبتدعي بتيسير الأمور. وقلبها مشغول.

نور ورينو وفريحه وليليان وميرو وتمارا والكل قاعد مترقب ومنتظرين مكالمة زين بفارغ الصبر.
ريتال: أتصلت ع زين أكتر من مرة ومردش.
ونفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقلة صبر. وحدفت الفون ع الكنبه. وقالت بنرفزه.
مش معقول كدا. محدش بيرد علينا يطمنا؟ أنا خلاص تعبت من الإنتظار.
فريحه: اهدي ياريتال. أكيد ف إجتماع ولا حاجه.
ريتال: بجدية. زين أدى لكل الموظفين أجازه انهاردة.
رينو: طيب اصبري شويه ياريتال ياحبيبتي. كلنا ع اعصابنا والله.

نور: بجد الانتظار وحش. حتى محمد كل شويه يتصل يطمن ومفيش جديد.
تالين: بلهفه. جدو. وبابا وعمي زين وكلهم رجعوا.
الكل لف للباب وفي إنتظارهم وحطوا أيديهم على قلوبهم.
زين: داخل وعلامـ.ـا.ت الصمت ع ملامحه.
آدm: دخل. وقعد جمب مريم. وقال. السلام عليكم
مريم: شافت ملامحهم. وقلبها دق بخيبة أمل. وردت بهمس. وعليكم السلام.

ريتال: جريت على زين. وقالت بلهفه. ها يازين طمني؟ عملت ايه جبتها صح؟ وافقوا على المشروع مش كدا؟ رد عليا يازين ساكت ليه؟
زين: أخد نفس عميق جدآ وخرجو ببطء.
ريتال: عيونها لمعت وقالت بعدm استيعاب. مستحيل. لأ مستحيل.
الكل بص لبعض واتحطمت آمالهم.
مريم: غمضت عينيها وقالت. لا حول ولاقوة إلا بالله. الحمدلله على كل حال. وعسى أن تكرهوا شيئاً وهو خير لكم.

زين: قعد ع ركبه قدام مريم. ومسك ايديها وباس عليها وقال بتنهيدة.
أمي أنا عايز أقولك إني مقصرتش في حاجه واشتغلت بكل طاقتي ومجهودي. ودلوقتي!
وكمل بضحكه كلها تفائل وقال.
إبنك بقى صاحب أكبر شركة للأجهزة الطبيه المصريه. في الوطن العربي والشرق الأوسط كله يام مراد.
آدm ومراد وفهد و آريان ضحكوا.
مريم: فتحت عينيها بدهشه. وضحكت بدmـ.ـو.ع وعدm استيعاب. ومسكت وشه بأيديها وقالت برجفه.

قول بالله عليك اللي سمعته منك ده صح؟ حلفتك بالله يازين يابني!
زين: عيونه لمعت وباس ع أيديها وقال. بالله صح يا أمي. إبنك حصل على براءة اختراع وشهادة الايزو. بفضل الله ثم دعواتك.
مريم: بفرحه كبيره. ياحبيبي. ياحبيبى. وضمت راسه لحـ.ـضـ.ـنها. وعيطت وقالت. ألف حمد وشكر ليك يارب. اللهم لك الحمد. تعبك مرحش هدر يانور عيني.
وباست راسه وربتت ع ضهرو.
آدm: قلبه فرحان بنجاح إبنه. ومسد على ضهر مريم.

ريتال: واقفه وفاتحه بقها وعينيها ومش عارفه ولا قادره تستوعب.
ليليان: قلبها دق بالأمل والتفاؤل وفرحت جدا. وجريت ع أبوها واتشعلقت في رقبته.
زين: اخواته بـ.ـاركوا ليه. وفرحتهم كبيره. ووقف قدام ريتال وقال بضحكه. ريتال نجحنا!
ريتال: ضحكت بدmـ.ـو.ع واتشعلقت في رقبته وعيطت بصوت عالى من الفرحه.
ألف مبروك يا زين ألف مبروك.
مراد: مبتسم وراح عند مريم عشان بتعيط. وضمها لقلبه.

فهد: راح عند رينو والفرحه مرفقاهم. وسمعوا زغرودة زينب من المطبخ...
زين: بضحكه. الله يبـ.ـارك فيكي ياحبيبتى!
ريتال: راحت عند آدm وقالت بعـ.ـيا.ط فرح. نجحنا يابابا.
آدm: قام. وضمها لقلبه وقال. بفضل الله ثم تعبك ياريتال يابـ.ـنتي!
ريتال: عيطت من الفرحه. والكل بـ.ـارك ليها. و آريان أهتم بيها.
والبيت كله بيبـ.ـارك ويهني. وسط زغاريد زينب.
مراد: اتفقنا إن حفلة افتتاح المشروع الخميس الجاي. إيه رأيك يازين!

زين: بحماس كبير. هيبقى أكبر افتتاح إن شاء الله.
وخلي بالك يامراد. أنا وعدت ست الكل قبل كده إنك أنت اللي هتقص شريط الإفتتاح!
مراد: ههههه لا ياعم. واقص ليه وأنا مالي.
زين: بضحكه يبني خليك جد شويه. مـ.ـا.تقوله حاجه ياحج.
آدm: أبتسم. وقال. مراد أخوك متشرف بيك. وحابب إنك تفتتح بنفسك.
مراد: شال محمد و آيان وباسهم وقال. اللي هيفتتح المشروع. حفيد العدوي والسيوفي وعزيز!
يوم الإفتتاح.

آرين: بترجي بليز يا آدm خدني معاك الإفتتاح بليييز.
آدm مراد: مش هينفع يا آري. ده عمي زين أخد عمتو ريتال بالعافيه بطلب من بابا آدm وماما مريم.
آرين: بغـ.ـيظ. وبعدين بقى هو احنا مش هنفرح. ده ايه القرف ده.
آدm مراد: هههههههه يابـ.ـنتي اكبري بقى. وبعدين الافتتاح هيبقى بث مباشر ع قنوات كتير. يعني كأنك عايشه معانا. يلا بقى أنا لازم أخرج دلوقتي الكل سبقني ع مكان الحفله.
آرين: ربعت أيديها بنرفزه ومردتش.

آدm مراد: قرب منها وخـ.ـطـ.ـف بوسه. وغمز وقال. هعوضك في خروجه جـ.ـا.مده. ها! ديل كويس؟
آرين: بكـبـــــريـاء. هفكر!
آدm مراد: هههههه ومالوا فكري لحد ما ارجعلك يا ريبونزل.
بعد شوية.
فيلا العدوي.
مريم وبناتها وأحفادها البنات ورنا وملك وهنا وكل بنات العيله. وزينب وعزه ودعاء كلهم قاعدين قدام التلفزيون.
آرين: جريت بحماس. وقعدت قدام جدتها مريم.
مريم: ضمت آرين ومتـ.ـو.ترة وبتدعي من قلبها يحفظ جوزها وذريته...

آرين: سقفت وفرحت وقالت بصوت عالى. أهو عمو زين اهو ياماما. نازل من العربيه ومعاه خالتو ريتال. واووو. ورفعت صوت التلفزيون.
الكل أنتبه وبيتفرج بحماس وفخر كبير. وشافوا!
قدام الإحتفال والسجاده الحمرا.
عربيات وقفت. والجارد فتح الباب. والصحافه بتصور والتلفزيون المصري. وبث مباشر لانحاء العالم.
ونزل ملك السوق الجديد زين العدوي. وف ايدو ريتال. اللي حاسه إن قلبها هيقف من الفرحه.

نزل الامبراطور بهيبته المعتادة. وجمبه ع يمينه وشماله طارق وبيتر. ووراه زياد ورعد وشاهين وهارون وعاشور.
ونزل العميد مراد والعميد فهد. والدكتور محمد و آريان.
ووصلت عربية الديزل. مع الفهد الأسود. وتيم عزيز.
ووصلت عربية مخصوص. ونزل منها الجارد ومعاهم آيان السيوفي و محمد العدوي وعُمر عزيز.
كل رجـ.ـال الأعمال والوزراء وأكبر الأطباء والمهندسين ورجـ.ـا.لة وشباب العيله وصلوا. ياسين و آسر وچواد ومصطفى. وكريم.

الجمهور والمتابعين بيسقفوا. من جمال وهيبة آل العدوي.
زين وقف عند بداية السجاده الحمرا. و آيان ومحمد وعُمر ع السجاده. وماشيين زي ما فهموهم. ومعاهم شاب شايل. علبة مدوره قطيفه ومتزينه وعليها مقص. ووصلوا لحد الشريط أخيراً.
مراد: بضحكه وفرحه. مسك المقص وحطه في أيد آيان ومحمد وعُمر. وشاور ليهم ع الشريط.
الأطفال مبسوطين بأجواء الحفله ومفكرينوا عيد ميلاد بالنسبالهم. وحاولوا التلاته وقصوا الشريط...

ف وسط تسقيف حار من الجميع.
وبعد كده الحضور دخلوا القاعه. وأول صف كان قاعد فيه الامبراطور وعيلته. والجارد اخدوا الأحفاد لجوه القاعه.
تيم شايل آيان و آريان شايل محمد. وكريم شايل عُمر.
المهندسين طلعوا على المنصه وع رأسهم يوسف عزيز. وبيشرح فكرة المشروع وتعبوا قد ايه ف الإنجاز ده.

وطلعوا بعد كده مجموعة من الأطباء اللي جربوا أجهزة A-K-A الحاصله على الايزو. وإن كفاءة هذا المنتج لا يقل كفاءه عن باقي المنتجات العالمية.
محمد عزيز طلع ع المنصه. وشرح فائدة كل جهاز حطوه تحت التجربه وجاب نتيجه مذهله.
بعد كدا جه دور صاحب المشروع. وزين قام والكل بيسقف بحفاوة.
وريتال كانت من أسعد الناس وقتها.
زين: قبل مايطلع. مسك أيد ريتال. وطلع بيها ع المنصه وواقفه جمبه ومسبش أيدها.

ريتال: قلبها كان بيدق بسرعه كبيره ومبسوطه. ومتـ.ـو.تره. لكن زين ضغط ع أيدها يقويها.
زين: ضحك للكل. وقال كل حاجه جواه. وإن زوجته ليها فضل كبير لمساندته.
وبص ع أبوه وأبتسم. وقال كل عبـ.ـارات الحب والتقدير. لصاحب. الفضل الكبير عليه. وهو الامبراطور. وأنه لولا دعمه مكنش وصل للمكانه دي.
آدm: مبتسم. وبيكابر دmـ.ـو.عه. وسقف بحب كبير لابنه وفخروا بيه.

زين: بعد كده وصل رسالة خاصة وجميله وشكر وامتنان كبير لوالدته. ودعا ليها ببركة العمر. وأنها أساس متين مسنودين عليه.
وأخيرا وجهه رسالة شكر لاخواته وفهد وابنه والمهندسين والعمال وكل الموظفين.
وكانت كلمة نابعه من قلبه. ونزل وسط إعجاب الكل بشخصية ملك السوق.
وانبهروا أكتر لما زين نزل وباس ع أيد أبوه قدام الكل. وقعد وجمبه شريكة حياته. وماسك أيدها. كأن بيقول للعالم. كبرت بيها!
فيلا العدوي.

الكل بيتفرج وطبعا الفخر والفرحه مع الدmـ.ـو.ع وكل المشاعر الجميله.
ليليان: كانت بتعيط من الفرحه وفخوره جدا با أبوها.
نور ورينو: كانوا قاعدين وماسكين أيد بعض من التـ.ـو.تر.
ميرو: بتضحك وبتعيط بكل المشاعر.
آرين: ماسكه ايدين مريم اللي على كتفها وبتعيط وبتضحك وفرحانه.
تالين: في حـ.ـضـ.ـن أمها وفرحانه جدآ.
زينب: مع كل كلمة ل زين تسقف وتزغرد.

وكان إحتفال مبهج ومشرف. ونجاح مميز. والكل عاش بجد فرحه كبيرة. ويوم مهم اتسجل في تاريخ عيلة العدوي!
وبعد فترة رجعوا وكل زوج احتفل مع شريكة حياته بطريقته الخاصة.

وفي صباح يوم جديد.
فيلا تيم عزيز.
تيم: مسك أيد ميرو. وقال تعالى بس هقولك حاجه.
ميرو: خارجه من الجناح ومش فاهمه حاجه. وقالت في إيه بس فهمني وساحبني وراك كدا ليه؟
تيم: خبى عينيها. ونزل بيها ع السلم وقال متستعجليش. هي مفاجاه. ونزل ووقف بيها ف نص الصاله.
ميرو: بضحكه. إيه جايبلى بوكيه ورد. ولا بيبي سيتر للولاد.
تيم: شال أيديه. وقال. شوفي بنفسك.
ميرو: فتحت عينيها. وشافت قدامها محمد عزيز ونور.

وأبتسمت لكن مش فاهمه حاجه. غير لما شافت شنط كتير. وتنحت وقالت.
مش معقول. بابا محمد. حضرتك وافقت؟
محمد: بضحكه. غـ.ـصـ.ـب عني والله يابـ.ـنتي. مريم الجزار أصدرت فرمان. وأنا مقدرش اقول لأ.
ميرو: بفرحه حـ.ـضـ.ـنته وقالت. ياحبيبي يابابا. بجد انا مبسوطه اوى.
محمد: ربت ع ضهرها وقال. اتمنى مكونش ضيف تقيل.

ميرو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه وقالت بعتاب. إيه اللي حضرتك بتقوله ده يابابا. والله زعلت منك بجد. وبعدين حضرتك وماما فوق راسنا من فوق.
يارب بس منكونش إحنا بس مصدر إزعاج. بدوشة الولاد.
جنى: جريت على جدها. وقالت بابا جدو.
محمد: شال جنى وضحك وقال. أحلا بابا من أحلا جنى.
ميرو: سلمت على نور. وقالت لتيم ابعت حد ياخد الشنط لفوق.
تيم: شاف فرحة مـ.ـر.اته بعيلته واحترامه ليها زاد الضعف.

نور: قعدت وقالت. فين يزن ويامن ياميرو ياحبيبتى.
ميرو: جابت القهوة وقالت. نايمين ياماما. ده يزن ويامن هيفرحوا قوي بالقرار ده.
بجد انا مبسوطه اوى. وهروح دلوقتي أبوس ع ايد ماما مريم ع المعجزه الكبيره اللي عملتها.
نور: ضحكت وقالت. لأ عايزه تعملي حاجه. قولي ل مامي. وهي عليها الباقي مش كدا ياتيمو.

تيم: هرش في قفاه وقال. الله! طيب أعمل بس يانوري. مالحج وانتي منشفين دmاغكوا معانا. بس كدا أنا مستريح ومطمن عليكم هنا أكتر.
جنى: لجدها. فين حاجة حلوه.
محمد: ضحك وضمها لقلبه بفرحه وقال. وأنا اقدر انساكي ياروح قلبي. أنا جبتلك علبة شوكيلت كبيره جدا ل جنى وبس!

فيلا رعد الجوهري.
رجع من السفر قبل يوم. ونزل بسرعه وقال. إيه يا بـ.ـاري. ملبستيش ليه؟
بـ.ـاري: بعدm فهم. البس إيه مش فاهمه؟ وايه الشياكه والجمال ده؟
سفيان: بلهفة متداريه. قال. علشان اوصلك الجامعه. يلا بقى البسي بسرعه وانا هستناكي.
بـ.ـاري: وقفت ولفت حواليه. وأخدت نفس عميق من برفانه الجديد.
وقالت بغمزه. هو إيه النظام؟
سفيان: كشر عينيه وقال بِشك. مالك يابـ.ـنت بتتكلمي كدا ليه؟ ونظام ايه مش فاهم؟

بـ.ـاري: بتمثيل البراءة. سوري سوري يا أبية سفيان. ظلمتك.
وكملت بمكر وقالت. سبحان الله. أطلب مرة واحدة بس توصلني الجامعه. تقوم دايركت كل يوم توصلني.
لأ وكمان ايه؟ تسافر وتقعد كام يوم وترجع بحجة انك عايز تطمن عليا. لأ وخد الكبيره بقى. أنت راجع امبـ.ـارح الخميس. ونازل جري الجمعه وتقولي اوصلك؟
يعني كمان نسيت الأيام ياسيفو ياجوهري.
وغمزت شتقول بقى بقى إيه النظام يابرو؟

سفيان: غمض عينيه وقال جواه. إزاي نسيت إن أنهردا أجازه. تؤ. وبعدين أنا هتجنن واشوفها.
بـ.ـاري: بصوت عالى ومرح. سوفيااااان. أنت روحت فييين. هههههههه.
سفيان: فتح عينيه واتنهد وقال. مروحتش في مكان. أحم أنا نسيت خالص إن انهاردة أجازه. احم خلاص بكره إن شاء الله.
بـ.ـاري: هههههههه ياعيني مش عايزه اصدmك واقولك إن جمعه وسبت أجازه والأحد أجازه رسميه.

اووو سيفو بيبي ريلي زعلانه أوي عليك. مش هتقولي بقى مين البـ.ـنت اللي جابتك من إيطاليا ع جدور. أحم ع مصر كدا؟
سفيان: لعب ف شعرها وقال. انتي بقيتي مزعجه ومشاكسه جدا يا بـ.ـاري.
بـ.ـاري: اتشعلقت في رقبته بمرح وقالت. طيب والله احساسي صح. أخويا عشقان ياناااس. ههههههههه ولا ريحة البرفيوم ياخرابي دي جابـ.ـنتي أنا الأرض. هههههه.
سفيان: ضحك وقال. بس يامـ.ـجـ.ـنو.نه.

بـ.ـاري: اتنططت قدامه بترجي. بليز قولي قولي بليز حبيت مش كدا. قول قول. والله مش أقول لحد خالص.
سفيان: بيأس. مش هتعقلي. أنا بحب بـ.ـاري اختي المـ.ـجـ.ـنو.نه. ويلا بقى روحي قولي للدادة تعملي قهوتي وتبعتهالي ع المكتب.
سفيان: دخل المكتب وقعد بقلة حيلة ومخـ.ـنـ.ـوق وقال. لسه هستنى ليوم الأتنين؟
وجه يوم الأتنين ع العشاق التلاته بفارغ الصبر. سفيان و آركان و بـ.ـاري.
ف الجامعه.
بـ.ـاري: اوكي ياسفيان أول ما اخلص هرن عليك.

سفيان: بحماس متداري. ماشي ياحبيبتى. وبص للسما وقال. الجو وحش انهردا والهوا شـ.ـديد خلي بالك من نفسك.
بـ.ـاري: حاضر. يلا سي يو. وماشيه بتدور على المتعجرف. اللي غلاسته معاها بقت إدmان ليها.
وطالعه بسرعه ع السلم علشان متأكده أنه مستنيها في نفس المكان.
وطلعت بسرعه. لكن ملقتش آركان. واتنهدت بخيبة أمل. وضمت الكتب وقالت بزعل.
هو مجاش ليه؟
آركان: بهمس وأنا أقدر أتأخر.

بـ.ـاري: لفت بسرعه. لكن ملقتوش. وقالت. إيه يا بـ.ـاري انتي كمان بتتخيليه. وبتسمعي صوت المتعجرف ده؟
آركان: من وراها بنفس الهمس. قال. بـ.ـاري! أسمك بـ.ـاري.
بـ.ـاري: لفت ليه بسرعه ولهفه. وعيونهم اتعلقت ببعض. وقلوبهم بتدق ع وتر العشق.
آركان: سرحان ف عينيها. وقال. مكنتش عارف إن أسمك هيبقى بالجمال ده. يابـ.ـاري.
بـ.ـاري: بدقات قلب متضاربه. واستسلام وتيه. بس انا معرفش أسمك.
آركان: لمح دكتور جامعي طالع. وبسرعه همس ف ودنها وقال.

أنا آركان. الملقب بالفهد الأسود يعني السرعه القصوى والأداء المبهر، واختفى.
بـ.ـاري: حطت ايدها ع قلبها من همسه ليها. وفتحت عينيها. لكن مالقتوش قدامها.
وبصت حواليها وشافته خارج من المبني وغمزلها. وأبتسمت. وهمست بتنهيدة حب. آركان!
عند هندسه.
تالين: واقفه عكس تيار الهوا. ومش قادره تتحمل. وقالت. ياترى رحاب اتاخرت ليه؟ فاضل ربع ساعة ع المحاضره.

أنا هتصل عليها. وفتحت الشنطه وهي بتطلع الفون. الأوراق ف الملف طارت في الهوا.
تالين: شهقت وقالت. يالله. الملخص راح. وراحت تحاول تجيب اي ورقه منهم. لكن وقفت مكانها بإحراج!
سفيان: بسرعه بيلم ليها الأوراق. وكأنه بيلملم شتات قلبه. وملهوف ع مواجهته بعشقه ليها.
تالين: واقفه محرجه. ومش عارفه تتصرف إزاي؟ وخصوصاً أنه بيقرب منها.
سفيان: وقف قدامها. وقدm ليها الاوراق وقال. أتفضلي.

تالين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ورفعت أيدها بحرج وأخدت الورق. وقالت بحرج. متشكره جداً. أحم.
سفيان: أبتسم وبيتأمل فيها. وقال. أنا اللي متشكر جدا.
إحم قصدي أنا معملتش حاجه.
تالين: هزت راسها بصمت. وجت تمشي.
سفيان: بسرعه. لو سمحتي لحظه بس!
تالين: وقفت وردت باحترام. نعم؟
سفيان: بحيره. أنا أسمي سفيان. وكنت بتمنى أتكلم مع حضرتك شويه. وا! استني بس. يا آنسه. ارجوكي استني متفهمنيش غلط!

تالين: مشيت بسرعه من قدامه وكلها بتترجف. وبتستغفر من ريحة برفانه اللي حبتها جدا. وخافت منه في نفس الوقت. وراحت ع المحاضره بسرعه.
سفيان: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال. اعمل إيه بس؟! أنا لازم أتكلم معاها!
وفونه رن وكان رعد ورد عليه. الو.
رعد: إيه ياسفيان أنت فين؟
سفيان: بتنهيده. أنا كنت بوصل بـ.ـاري. وراجع البيت يابابا.
رعد: لأ تعالى ع الشركه. علشان عايزك.
سفيان: كشر عينيه وقال خير يابابا ف إيه؟

رعد: بإبتسامة فخر. قال. انهردا هاخدك مجموعة العدوي. وهعرف الامبراطور ع ابني سفيان الجوهري! وآدm باشا ف انتظارنا الساعه 3
بعد فتره. في الطريق.
آدm مراد: مالك يا آرين ساكته ليه؟
آرين: بكسل. مفيش حاجه يا آدm بس عايزه أنام.
تالين: ياكسلانه فوقي بقى.
آرين: بصت من الازاز. وفتحت عينيها بدهشه وقالت. شركة جدو آدm.
آدm مراد: ابتسم وقال. أيوه. أنا بس هنزل اجيب ملف مهم من عمي زين وهرجعلكم تمام.

آرين: مسكت دراعه وقالت بلهفه. بالله عليك عايزه أدخل الشركه. ونعملها مفاجأه ل بابي وخالو مراد. بليز يا آدm ارجوك مترفضش.
تالين: بحماس. اه ياريت يا أبيه. نفسي أشوفها ع الحقيقه.
آدm مراد: بقلة حيلة وقال اعمل ايه فيكوا بس؟ اتفضلوا انزلوا. بس مش عايز جنان. آرين فاهمه؟
آرين: بحماس. خالص والله مش هعمل أي حاجه.
ونزلوا.
في مكتب الإمبراطور.
آدm: بإعجاب. ماشاءالله عليك يا سفيان. حاجه مشرفه بجد.

سفيان: أبتسم وقال. متشكر جدا لحضرتك. أنا مش عارف أوصف لحضرتك عن مدى اعجابي بحضرتك.
آدm: أبتسم وقال. أنا بحب ديما الشباب الطموح. ودي من صفاتك اللي شـ.ـدتني. ده غير فخر رعد بيك. وعنده حق. وأنا كمان أعجبت بتفكيرك لمشاريعك إللي جايه.
رعد: بسعاده. ربنا يبـ.ـاركلنا فيك ياباشا. كلامك ل سفيان أبني انا عايز ابروزه والله.
آدm: بضحكه. مش للدرجادي يارعد يابني.

رعد: واكتر والله ياباشا. خصوصاً لما وافقت وتواضعت إن حضرتك والعيله كلها تشرفنا ع حفلة بـ.ـاربيكيو. بجد انا سعيد جدآ. إن سيادتك هتشرفني.
آدm: طول عمرك صاحب واجب وابن اصول يارعد.
في الطرقه.
آدm مراد: تعالي يا آرين ده مكتب خالي فهد.
تالين: أبية فين مكتب بابا؟
آدm مراد: فوق ده بالظبط ياحبيبتي. ثواني هوصل آرين واوصلك.
تالين: لأ يا أبية خليك أنت وأنا هطلع متخافش عليا.
عند الإمبراطور.

رعد: قفل الفون وحطه ع المكتب. وقال. في ناس عايزه حرس ضروري ولازم استأذن ياباشا.
آدm: بتفهم. مفيش مشكله.
سفيان: واقف وبيسلم ع آدm وقال. انا اتشرفت جدآ بحضرتك. وانهردا يوم مميز جدا بالنسبالي.
آدm: ربت ع أيدو وقال. شرفت المجموعة يا سفيان يبني!
رعد: بعد إذنك ياباشا. وسلامي للرجـ.ـاله لحد ما اشوفهم إن شاء الله.
آدm: إن شاء الله. اتفضل يا رعد. وأبتسم ل سفيان.

تالين: ماشيه في الطرقه. ومتـ.ـو.تره. وبتقرا اليفط ع أبواب المكاتب.
رعد: ماشي وقال. اوبس استني نسيت تليفوني عند آدm باشا. ثواني وراجع.
سفيان: تمام. هسبقك أنا تحت.
رعد: مشي وسفيان ماشي.
وتالين جايه. وكانت هتخبط فيه وانتبهت ورجعت لورا خطوه.
سفيان: بحرج أنا آسف ماشي مش منتبه. وفتح عينيه بصدmه كبيره. وقال أنتي!
تالين: ضمت الكتب وقالت برجفه. اء. أسفه. وجت تمشي.
سفيان: سبقها وقال بلهفه. استني ارجوكي.

تالين: مشيت بسرعه. لكن وقفت مكانها.
رعد: أبتسم. أهلا أهلا تالين. إيه المفاجاه الجميله دي يابـ.ـنتي؟
تالين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت. أهلا اذي حضرتك ياعمو.
رعد: أبتسم. أنا كويس جدا. وخصوصاً لما شوفتك. قوليلي يابـ.ـنتي ف حاجه. لأنكم مش بالعاده تيجوا ع الشركه.
سفيان ؛ واقف وقلبه بيدق ومش مستوعب. أبوه واقف بيتكلم مع البـ.ـنت اللي جننت تفكيروا؟
تالين: بتحاول تهدا. وقالت. أبدا ياعمو جينا بالصدفة.

رعد: طيب ياحبيبتي. اه نسيت أعرفك ع ابني الكبير، تعالى يا سفيان.
تالين: تنحت وفتحت عينيها بدهشه. لأنه نفسه سفيان اللي قابلته الصبح!
سفيان: كأنه مصدق. وجه بسرعه. خير يا بابا!
رعد: بإبتسامة. أحب أعرفك ع بـ.ـنت عمك مراد. الانسه تالين. وصديقة أختك بـ.ـاري!
سفيان: تنح. ووقف قصادها. وقال والله العظيم؟!
تالين: حاسه بتـ.ـو.تر. وقلبها دق مرة واحدة. من فرق الطول بينهم. وكمان كاريزما. ونزلت وشها بسرعه.

سفيان: أبتسم بأمل وتفائل. وقال. أهلا وسهلا يا انسه، تالين!
تالين: هزت راسها وقالت. بحرج أهلا بحضرتك. بعد إذنك ياعمو.
رعد: أبتسم. طبعآ اتفضلي يابـ.ـنتي. وسلميلي ع بابا وقوليلوا اني هتصل عليه بليل ضروري لأني حالياً مستعجل جدآ...
تالين: غـ.ـصـ.ـب عنها رفعت عينيها ل سفيان بإحراج وهزت راسها وقالت. حاضر. ومشيت بسرعه.
سفيان: واقف مكانه وراقبها لحد ما دخلت المكتب.
رعد: مالك يابني متنح ليه؟ يلا هنتأخر.

سفيان: كشر عينيه وماشي مش مستوعب. يعني إسمها تالين؟ وكمان صديقة بـ.ـاري؟ لأ وبـ.ـنت صاحب بابا؟
وأنا بقالي شهرين ونص بلف حوالين نفسي. وأبتسم وقال. بس تالين تستاهل أكتر من كدا!

تاني يوم...
فيلا السيوفي.
رودي: بتكلم مرات باباها ف الفون. وقالت بصدmه. انتي بتقولي ايه؟ مستحيل. لأ بسام أخويا أنا!
إزاي وجه أمتي؟ ولما أخد كل الأوراق مقولتيش ليا ليه؟
أنا؟ هو قالك اني عارفه كل حاجه؟
وقعدت على السرير بقلة حيلة. وقالت. يعني كدا أخويا أخد كل حاجه وسافر!
فارس واقف قدام الباب وسامع كل حاجه. وخبط ع الباب قبل ما يدخل.

رودي: قفلت المكالمه. ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه. وشـ.ـدت الغطا عليها ومثلت أنها نامت.
فارس: فتح الباب ودخل. وشافها. وزعل حقيقي علشانها. وشاف دmـ.ـو.عها المكبوته. وبتهرب من الواقع.
وبص قدامه وقال جواه بتوعد كبير. أنت تجاوزت كل الحدود. ولحد كدا وكفايه يا بسام! ولو أنا معرفتش أرجع حق مراتي مايبقاش اسمي فارس السيوفي!

فيلا الديزل.
آرين: لابسه فستان باللون الفيروزي. وكانت جميله. ولفت لادامها وقالت برقه.
إيه رأيك فيا؟
آدm مراد: قرب منها. وقال. جميله اوي انتي يا آري! كل يوم بتحلوي عن اللي قبله. وباسها برقه.
آرين: حطت راسها ع صدرو وقالت. أنا حلوه علشان أنت جمبي ومعايا يا آدm.
آدm مراد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. وقال. نفسي أبقى جمبك ديما ياروح قلبي. بس حالياً لازم نتحرك. يلا بينا؟

آرين: مبتسمه. ولسه هتتكلم. لكن فاجأه. غمضت عينيها وفتحت ببطء. ووقعت بين ايديه.
آدm مراد: اتخض. بصدmه. آريييين! آرين مالك يا آرين. ردي عليا!
آرين!
آدm مراد: شالها وحطها في السرير. وخبط ع خدها وقال بقلق واضح.
آرين. آرين ردي عليا. آرييين ردي عليااااا.
وقام بسرعه وجاب برفان ولسه مفاقتش.
وشالها بسرعه وطلع بيها ع أقرب مستشفى!
الدكتوره خليك بره لو سمحت!
آدm مراد: بغلظه. أنا مش هسيب مراتي!

الممرضه: زعقت. يعني ايه ده إن شاء الله. هو أي حد يدخل يقولنا البوق ده؟
آدm مراد: خبط الحيطه جمب وشها وقال بغـــضــــب. كلمه زياده ومش عارف انا هعمل ايييييه؟ اخلللصي!
الممرضه: اتفزعت. وجريت تشوف الحاله.
الدكتوره: هزت راسها وسكتت. وبدأت تكشف ع آرين.
آدm مراد: قعد ع طرف السرير. ومسك أيدها. ومسد على خدها. وهمس. آرين فوقي!
وبص للدكتوره وقال بقلق. هي هتفضل كدا لامتى؟

الدكتوره: أبتسمت لقلقه. وقالت. خلاص ثواني بس. وكملت السونار. وطلبت تحاليل.
آرين: بدأت تفوق. وهمست بتعب. اء. آدm!
آدm مراد: مسك أيدها ومسح خدها. وقال. أنا جمبك ياحبيبتي.
آرين: بوهن. انا فين؟
آدm مراد: أنتي!
الدكتوره: قاطعته. وقالت الف مبروك. انتي حامل.
آدm مراد: ضحك تلقائي.
آرين: فتحت عينيها بعدm تصديق. وقالت بدmـ.ـو.ع. اء. أنا حامل! أنا، أنا حامل يا آدm؟

آدm مراد: حط جبينه على جبينها وقال بسعاده داخليه. ألف مبروك ياروحي!
الدكتوره: أبتسمت وقالت. ومش بس كدا! انتي كمان حامل ف تؤام! ماشاء الله.
آرين: قلبها دق بقوه. وضحكت بدmـ.ـو.ع وحـ.ـضـ.ـنت آدm وعيطت.
آدm مراد: ضمها لقلبه. وإحساس جديد بيتولد جواه. ومشاعر متلخبطه. لدرجة إن عيونه لمعت. لكن فاق بسرعه. واخد نفس عميق.

الدكتوره: ألف مبروك لحضراتكم. ولكن ياريت تتابعي مع أي دكتورة نسا أو معايا مفيش مشكله. لأن ديما لازم متابعه ومثبتات. ولازم الراحه. ثم الراحه. ممنوع تعملي مجهود كبير في الشهور الاولى.
آدm مراد: بص ف عينيها وابتسم وقال. يعني ممنوع تتجنني وتتنططي فاهمه يا آري!
آرين: عوجت بوقها وقالت بغـ.ـيظ. فاهمه يامرعـ.ـب!
عند فهد.
ف اوضة آركان.
آركان: لابس ومتشيك وواقف قدام المرايا بيسرح شعرو وبيغني. وقال.
الغزاله رايقه. والبت بـ.ـاري مضايقه.
ياسيدي ياجماله ماله الضغط يعلا عليه.
مـ.ـا.تقرب مني حبه. أحرقلك دmك حبة
طب وحياة المحبه مدام غمزت خلاص خليك.
النرفزه دي؟ لأ ده برودي.
العصبيه دي؟ لأ ده برودي. بيفرفر ورا المقسوم.
وبيلبس الساعه ورش البرفيوم. وهو بيكمل دندنه.
رينو: من بره. يلا يا آركان ياحبيبي الفطار جاهز!

آركان: بصوت عالى. حاضر يا ست الكل جاي هوا.
فهد: قاعد على السفره. وقال. تعالى يا آيان جمب بابا.
آيان: هز كتفه وقال. نو أنا هقعد جمب نجمتي.
فهد: بصله بتعجب. وهمس. مين ياخويا. نجمتك؟ هي وصلت لكدا؟
رينو: ضحكت بسعاده وقالت. يقلبي يقلبي. قولها تاني كدا؟
آيان: بضحكه. أنتي نجمتي. هأهأه‍أ.
رينو: فتحت أيديها تعالى ياروح نجمتك. ياخرابي أنا ع فرحة قلبي.
آيان: جري عليها. وحـ.ـضـ.ـنها وبيضحك.

فهد: بص ليهم. ومش عارف يعمل رد فعل.
آيان: عايز أروح ل چينو.
فهد: هز راسه وقال. لأ مفيش چينو انهردا.
آيان: بعند. لأ هروح لچينو.
فهد: كاتم الضحكه. وقال. كدا عيب يا آيو.
آيان: بغـ.ـيظ. قول لنفسك.
رينو: فتحت عينيها بزهول وكاتمه الضحكه.
فهد: هز راسه وقال. اه. أهي دي التربيه الإيجابية الجديده!
تمام تمام. تبقى شوف مين هيجبلك لعبة الملاكمه الجديده!
آيان: بصله بزعل ونزل راسه ف الأرض.

رينو: همست. وقالت. آيو. أعتذر من بابي فوراً. كدا أنت بتقلد الشرير اللي بيزعج باباه اللي بيحبه.
آيان: بزعل. أنا مش شرير.
رينو: أبتسمت. أيوه طبعاً آيان أبني بطل شجاع ومؤدب جدآ وبيحب باباه جدآ. مش كدا.
آيان: هز راسه وقال. أيوه أنا مؤدب وبحب بابا. بس هروح لچينو. علشان مقولش ل بابا جدو.
رينو: بضحكه. عنيد جداً أنت يا آيو. أوكي اعتذر يلا.
آيان: بص ل فهد. وقال سوري بابا.
فهد: مثل الجديه. ومردش عليه.

آيان: قرب منه وباسه في خدو. وقال. سوري يافهد بابا.
فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك. وقال. فهد بابا؟ أنت شقلبت الدنيا ياعم آيو. وماشي اعتذراك مقبول.
آيان: هز راسه ببراءه. وقال. هات اللعبه علشان ألعب مع چينو.
فهد: أبتسم وباسه وقال. حاضر يا آيان باشا. تؤمر أنت والانسه چينو!
رينو: لفهد. حبيبي وأنت رايح ع الشركه خدني معاك في طريقك لعيادة رودي.
فهد: بقلق. ليه ياحبيبتى أنتي تعبانه؟

رينو: ابتسمت لقلقه. وقالت. لأ ياحبيبى انا بخير الحمدلله. لكن رودي امبـ.ـارح صوتها ف الفون مكنش عجبني. حاسه أنها متغيره. هروح أقعد معاها شويه.
فهد: بتفهم. تمام زي ما تحبي. هتاخدي آيو معاكي؟
آيان: هز راسه وقال. لأ آيان هيلعب مع جنى!
رينو: ههههه خلاص يكون أحسن بردو حتى نقعد براحتنا.
فهد: ماشي ياحبيبتي. ومترجعيش غير لما ابعتلك آركان!
آركان: جه. صباح الفل. وسلم عليهم.

رينو: بإبتسامة حب. صباح الجمال ع عيونك ياحبيبي.
فهد: رفع طرف عينيه ل آركان. وقال. إنما إيه الشياكه دي ياريكو باشا؟
آركان: ده العادي ياحجوج. بس إيه رأيك؟ أعجب الباشا مش كدا؟
فهد: أممم. طبعاً! بس ياترى بقى أنهي باشا بالظبط؟!
آركان: كح كح. واتـ.ـو.تر. وقال. أحم دي مقوله عاديه يعني يابابا.
وهرب من نظراته. وقال. أحم فين السلطه ياماما؟
رينو: أهي ياحبيبي. وحطتها قدامه.
فهد: بنفس النظره. أكل قطعة خيار وقال.

أنت بتروح الجامعه كتير ليه ياريكو؟!
رينو: كشرت عينيها بعدm فهم. جامعه؟ انهي جامعه أنا مش فاهمه حاجه؟
آركان: بحيره. أحم. ابدا يابابا. زيادة تعليم هههههههه.
فهد: بسخريه. زيادة تعليم! أممم.
طيب خلي بالك بقى علشان التعليم اليومين دول بقى أون لاين. ماشي يا آركان باشا؟!
رينو: هزت راسها وقالت. والله مانا فاهمه حاجه.
آركان: بلع ريقه. وقال جواه.
ادي شغل المخابرات هيطلع علينا أهو.

أنا عارف بابا ليه مطلعش مدرس لغة عربية!
فهد: بمكر. اللي شاغل بالك ياسيادة الملازم!
آركان: انتبه. ها. أحم. ولا حاجه انا بس بفكر في عزومة آخر الأسبوع. بفكر اني مروحش!
رينو: بزعل. لأ بقى مش هينفع الكلام ده يا آركان. هيلينا جت امبـ.ـارح بنفسها وعزمت الكل. وكمان أكدت عليا وأنا وعدتها إنك هتكون موجود!
آركان: خلاص ياست الكل نروح علشان خاطرك!
رينو: أبتسمت تسلملي ياروحي. أنا هقوم اجيبلك النسكافيه. وقامت.

فهد: بص ل آركان وقال بِشك. شكل الجامعه جايه ع هواك. كنت قول كنت قدmتلك فيها بدل الحربيه!
آركان: بمكر. منا قولت زيادة تعليم ياحجوج. والتكرار يعلم الشطار!

في شركة العدوي.
في مكتب الإمبراطور. ومعاه زين.
آدm: باصص ف الملف وقال. أخبـ.ـار الأجهزة إيه يازين؟
زين: أبتسم. ماشاء الله يابابا. مش ملاحقين ع الطلبات. والاسعار في متناول الجميع.
آدm: قفل الملف وأبتسم وقال. نزل إعلان واطلب فيه مهندسين وعمال جُدد!
زين: كشر عينيه وقال بإستفهام. ليه يا حاج؟
آدm: بصله وقال. لازم تبقى جاهز لأي ضـ.ـر.به تتعرض ليها. وأي عدو يهاجمك!
زين: كشر عينيه بعدm فهم...

آدm: كمل وقال. دلوقتي أنت عملت مشروع مفيش حد ف البلاد العربية فكر يعملوا.
وده أكيد هيخلي ليك عدو متربص ليك لأي واقعه. وخصوصاً الشركات المنافسة لينا.
زين: بقلق. أنا فعلاً كنت خايف من النقطه دي يابابا.
آدm: أنا قولت الكلام ده قدام أخوك مراد امبـ.ـارح وقالي. انه هيقترح علينا فكره. وعايز ننزل إعلان!
زين: ياترى ايه هي الفكره دي!
آدm: بعد ساعه. هنعرف كل حاجه في الاجتماع!
في الجامعه.

تالين: ايه يارحاب سرحانه في إيه بكلمك وانتي مش معايا خالص.
رحاب: انتبهت ها. وكملت بتنهيده. أبدا مفيش حاجه ياتالين.
تالين: حبيبتي لو في حاجه مضايقاكي قولي. يمكن ربنا يقدرني وأحاول أهون عليكي.
رحاب: قعدت وقالت بهيام. عمرك حبيتي قبل كده ياتالين؟
تالين: كشرت عينيها وقالت بتعجب. احب؟ إيه السؤال الغريب ده؟

رحاب: ليه بس ده الحب ده جميل اوى. ياااه لما تشوفي الشخص اللي بتحبيه. وقتها قلبك يفضل يدق. ونفسك تجري عليه وتقوليله بحبك اوى اوى.
تالين: شافت ريأكشن رحاب وكأنها ف عالم تاني. لدرجة إن تالين ضحكت من قلبها عليها.
رحاب: فاقت. وبصت حواليها. واتكسفت.
تالين: بضحكه رقيقه. يا الله عليكي يا ريري. إيه يابـ.ـنتي كل الهيام ده. ههههه. قوليلي بقى أنتي من كلامك واضح إنك بتحبي. صح؟

رحاب: بتنهيدة زعل. بصراحه أيوه بس هو ع طول ساكت. بس من نظراته ليا أنا متأكدة أنه بيحبني. أنا مكسوفه اكلمه وهو مكسوف يكلمني. شكلنا هنفضل ع الصامت لحد مانبقى هياكل عظميه.
تالين: ههههه لأ بجد أنتي رهيبه يا ريري. بس صدقيني أنتي كدا أفضل أوعى تكلميه. انتي أدعي ف صلاتك لو ليكي خير فيه يجعله من نصيبك و يرزقك خيره ويكفيكي شره.

رحاب: بعمل كدا والله ياتالين. بدعي يكون من نصيبي. قوليلي بس أنتي مرتبطه أو في حد ف حياتك؟
تالين: بابتسامة جميله قالت. لأ الحمدلله الذي عافانا. هههه. وبعدين انا مبفكرش أحب غير الشخص اللي هيبقى زوجي وحلالي.
رحاب: بعدm فهم بس الحب مالوش سيطره ياتالين ده بيجي لوحده.
تالين: بتنهيدة أمل. أنا بدعي ربنا ليل ونهار. أنه ينزع من قلبي أي حاجه تعصيه. وعايزه أقدm كل الحب الحلال لزوجي. وإن شاء الله ربنا هيستجيب!

سفيان: قاعد في التربيزه اللي قدامها وضهرو ليها. وسمع كلام تالين. وأبتسم بحب كبير وقال.
قريب أوي ياتالين. هيكون قلبك الطاهر من نصيبي!
بـ.ـاري: ماشيه في حرم الجامعة. وقالت اووف آرين مجتش انهاردة. وأكيد تالين ف محاضره.
حاسه بصداع. أروح الكافية أطلب آيس كوفي!
آركان: بتريقه. كافيه؟ إسمها كافتريا الجامعه يا بـ.ـاري!
بـ.ـاري: قلبها دق. لكن مثلت الجديه. وقالت.

بجد مش معقول كدا. أنت مش هتسبني في حالي بقى؟ كدا كتير اور بجد.
آركان: قرب من وشها بتريقه وقال. يخربيت التمثيل.
إلا قوليلي يابـ.ـاري أنتي في حد ف عيلتك من بره مصر. جمصه مثلاً؟
بـ.ـاري: كشرت عينيها وقالت. وات!
ما معنى هذه الكلمة؟
What is the meaning of this word
آركان: بغمزه. جمصه يابت! طيب سيبك منها. ساحل العاج حد يقربلك هناك؟
بـ.ـاري: ببلاها.

ما هذا الهراء الذي تتفوه به؟ أنا لم أفهم شيئاً على الإطـ.ـلا.ق؟ هل هذه أسماء بلاد في الحقيقة؟
What is this nonsense you re saying I didn t understand anything at all Are these really country names
وكملت بغـ.ـيظ. أنا أكيد بتشتمني صح؟
آركان: يخربيت برائتك. دانا ع كدا اشتم فيكي ليل نهار وانتي تضحكي عادي وتقولي اديني كمان عايز اتوب!
بـ.ـاري: كشرت عينيها. وقالت. Just a moment
لحظه واحدة.

أنت إزاي جاتلك الجراءه وتقف معايا؟
آركان: بثقه. أنا أقف معاكي في أي مكان يعجبني.
بـ.ـاري: بغـ.ـيظ. لأ بقى. أنت زودتها كتير يا بتاع أنت.
آركان: بهمس وبرود. آركان. اسمي آركان احفظي الإسم ده كويس. ولو أني متأكد إنك حفظتيه زي أسمك. وبتندهي عليا بيه ف كل وقت!
بـ.ـاري: اتـ.ـو.ترت. ورجعت لورا. وقالت. أنت مش طبيعي بجد. وواخد في نفسك مقلب ع مفيش. ياريت تمشي. أنا مش عايزه أشوفك تاني.

آركان: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال. اوكي برحتك. سلام. وسابها ومشي!
بـ.ـاري: بصت عليه بقلب متعلق. وقلقان أنها فعلاً مـ.ـا.تشفهوش تاني!

ف شركة العدوي.
ف الإجتماع.
آدm ومراد وفهد وزين و آريان ويوسف!
زين: قال. معاك يامراد. ياترى ايه هي الفكره؟
مراد: قفل الملف وقال. الفكره يازين. إننا عايزين نكون جاهزين ب أكبر كمية من الأجهزة الطبية.
زين: بعدm فهم. طيب ما المصنع شغال دايركت.
والاجهزه بتتحول ع المخازن.
مراد: والمخازن معروفه أنها لشركة A-K-A يعني معرضه في أي وقت للخطر.

زين: أنا معاك في دي. لكن إحنا معينين حرس ع المخازن وكاميرات المراقبه ف كل مكان.
فهد: مش كفايه يازين. لا قدر الله لو في حد عايز يدmر مشروعك أقل حاجه متوقعه أنه يكلف حد متمرس وعندو خبرة كبيرة في اختراق الخصوصيه ووقتها يعرض الأجهزة للتلف.
زين: مسح وشه بأيديه وقال. طيب والحل ايه؟
مراد: بدهاء. مصنع كبير جدآ. ويكون تحت إسم مستعار. ومخازن بإسم شركه تانيه ومجال تاني خالص بعيد عننا.

نصنع فيه أجهزتنا في سرية تامة. ونحول الاجهزه ع المخازن السريه دي.
والمصنع الاصلي والمخازن تفضل زي ما هى. لكن التركيز كله هيبقى ع المصنع التاني.
آدm: هز راسه. واعجب بالفكره جدا.
زين: طيب بس ده هياخد وقت كبير. وكمان المهندسين!
يوسف: قال. متقلقش. المهندسين والموظفين اللي بنثق فيهم. هيبقوا معانا في المصنع السري.
أما المصنع اللي موجود حالياً هنطلب ليه موظفين ومهندسين بكفاءه عاليه.

مراد: وده علشان تصد أي ضـ.ـر.به تواجهك في المستقبل يازين.
آريان: بإعجاب. فعلاً يابابا. المصنع ده هينقذنا لو لاقدر الله حد هاجمنا.
زين: بحيره. إيه رأيك يا بابا!
آدm: هز راسه وقال. اتكل ع الله يازين!
زين: أيوه بس السيوله مش هتكفي أنا نص فلوسي في السوق ولسه قدامي لآخر السنه لما اخدها!
فهد: سيبك من حتة الفلوس دي. أنا ومراد هنتصرف
بس أنت نزل إعلان بأقصى سرعة.

آدm: أنا هعمل دراسة جدوى. متفكروش كتير. لكن ابدأو وف سرية تامة وتحت إسم شركة مستعار!
زين: هز راسه وقال. الله المستعان!
عيادة رودي.
رينو: بحيره. طيب أهدي يارودي. وأكيد ربنا مش هيضيع حقك.
رودي: بدmـ.ـو.ع. انا مش عايزه حقي يارينو. كل اللي كنت عايزاه أخواتي. بس هما ليه بالقسوه دي؟
رينو: مسدت ع ضهرها وقالت. طيب بالله تهدي وبطلي عـ.ـيا.ط. وبعدين يارودي. حاولي تتأقلمي ع الوضع ده.

إحنا اتكلمنا في الموضوع ده كتير جداً. وانتي حاولتي بكل الطرق ترجعيهم ليكي. وع فكره انتي اللي مسؤوله منهم مش هما!
هما اللي هيتحاسبوا عليكي علشان قاطعين صلة الرحم بينهم وبينك.
أنا كل مرة أهدي فيكي واقولك التمسي ليهم العذر. لكن لحد كدا وكفايه بقى.
العشم في ناس مبتسألش وحش جداً.
وأنتظار الود بعد الجفا زي الحب بعد التسعين. جاي متأخر أوي.

ودول كمان ياريتهم حتى بيسألوا. أنا مش بقسيكي على أخواتك. أنا عايزاكي تفوقي. نفسي اشوفك بتضحكي من قلبك. كفايه تمثيل إنك بخير.
هما عايشين حياتهم خلاص الله يسهل عليهم. وواحد قبل ع نفسه أنه ياكل حقك وحرم شرع الله. خلاص يشيل بما أنه قادر يظلم.
وانتي بطلي تظلمي نفسك. أنتي من حقك تفرحي يارودي. انتي تستاهلي تفرحي.

افرحي وأرمي اتكالك على رب العالمين. وقادر يهديهم ويرجعولك في أي وقت، ولحد ما ربك يأذن؟ ارجعي رودي بتاعة زمان البـ.ـنت الجدعه والمهيبره أم روح حلوه. رودي اللي اعترفت بحبها ل فارسها. وعاشت معاه ف سعاده.
بصي لنفسك دلوقتي و لزمان. أنا عايزة رودي عبدالله بـ.ـنت ال20
رودي: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت بشهقة و.جـ.ـع. إن شاء الله.

مكتب السفير فارس السيوفي.
الباب خبط. ودخل جارد وقال. كل حاجه تمام يافنـ.ـد.م. والحرس رجعوا من المطار!
فارس: قفل الملف وقال بتوعد. دخلوه بسرعه!
الجارد: تحت امرك معاليك. وخرج وشاور للحرس.
الحرس: ماسكين بسام ودخلوه لفارس بالقوه.
فارس: شاور للحرس يسيبوه ويخرجوا.
بسام: واقف بينهج ومضايق جدآ. وقال بنرفزه.
ممكن أفهم إيه اللي بيحصل ده؟ وايه الطريقه الحقيره إنك تجبني من أمريكا بالطريقه دي؟

فارس: قاعد مكانه. وباصص للاب توب وشاور من غير ما يبصله وقال.
أقعد يا بسام!
بسام: بزعيق. اناااا...
فارس: بتحذير. تليفون صغير جدا إنك اتهجمت على السفير في مكان عمله! ودي طبعاً تبقى نهايتك. أقعد يا بسام ومش عايز أسمع صوتك!
بسام: صك ع أسنانه. وقعد. وقال. خير جايبني هنا ليه؟
فارس: قام وقعد قصاده. وقال بنبرة خاصه.
أنا طبعي صبور جداً. لدرجة إن الصبر يمل مني! بلتمس العذر مرة واتنين وعشرة. لحد السبعين عذر!

مبحاولش أتدخل في اللي ماليش فيه. وبقول بكرة الأمور هتتعدل. لكن للأسف. شكلك عايز تجرب لدغة إبن السيوفي!
بسام: بجديه. وأنت بتقولي الكلام ده ليه؟
فارس: بصله وقال بحده. رودي أختك!
بسام: بعدm إهتمام. مالها هي مش مراتك ومسؤوله منك؟ عايزني أعملها ايه؟
فارس: صك ع أسنانه بغـــضــــب وقال. مراتي استحاله يوم من الأيام تحتاج لواحد ذيك. لأني مش هسمح ليها أنها تحتاجلك.

أنا كنت ساكت لأني عارف يعني ايه أخوه. يعني ايه صلة رحم وبيربطنا دm واحد.
رودي كانت ديما ع أمل إنك تحن وترجع أنت واخوك التاني. لكن لأ للأسف كل واحد منكم ف عالم تاني. واحد مكبر دmاغه وعايش بره مصر وواخد الجنسيه الاوروبيه وعايش حياته حتى مجاش يودع أبوه...
والتاني حضرتك! إللي عايش علشان تفكر إزاي تنهب وتسرق أبوك وحق أختك!
بسام: بلع ريقه بتـ.ـو.تر وقال. س. سرقه؟ سرقة ايه أنا مش فاهم أنت بتتكلم عن إيه؟

فارس: بصله باشمئزاز. وقال. حق أختك ف ورثها في تركة والدك. الشركه والمصنع والعمارتين. والمخازن والعربيات والرصيد اللي في البنك!
بسام!
فارس: أبتسم بسخريه وقال. عارف يابسام؟! رودي مش محتاجه لاي حاجه من كل ده؟ غيرك أنت.
أنت لو كنت جيت لأختك وقولتلها أنا محتاج كل الورث.
كانت هي هتوافق مقابل سؤالك عليها. وأنها تحس إن ليها أهل من دmها بيسألوا عليها.

تيجي أنت في الآخر تسرق كل الأوراق وتصفي الشركه وتسافر؟ لأ وكمان من بجاحتك. تقول إن رودي عارفه بكل حاجه؟
بسام: ضحك بسـ ـخـــريــة وقال. قول كدا بقى. أنت لما عرفت إني خدت حقي. اضايقت وعايز تاخد مني حق أبويا.
لأ ياحبيبى رودي مالهاش ورث. مالهاش عندي حاجه. ده تعبي وشقايا أنا مع والدي قبل ما أسافر. وهي دكتورة و جوزها سفير يعني مش محتاجه!
فارس: حط رجل على رجل وقال. يومين و تكون موجود في فيلا السيوفي.

تيجي وكأنك زاير. وتسلم على أختك بكل إحترام. وتقدm ليها حقها ع داير مليم. وتقولها إنك أخدت كل حاجه وسافرت لأنك كنت مستعجل. ولما ظبطت أمورك رجعت ليها علشان ترجعلها حقها...
بسام: هايتكلم...
فارس: أبتسم وقال بتوعد. ولا أنت عايز ترجع أقامه جبريه في مصر. وتتمنع من السفر في أي بلد تانيه؟!
بسام ؛ قبض ع ايديه بغـــضــــب...
فارس: بنفس الابتسامة. أوعى تفكر إن حرم فارس السيوفي مالهاش ضهر؟!

بالعكس دي ليها جيش متكامل قادر يدmرك في ثانيه.
أنا مايهمنيش في الدنيا دي كلها غير سعادة مراتي. واللي أنا بعمله ده علشانها مش علشان حد تاني! وصدقني لو حاولت تلعب معايا. ممكن ارجعك تحت الصفر. وتنام على الرصيف! عايز تشوف بعينيك؟ جرب!

بعد فتره كبيره.
في الطريق.
آدm مراد: سايق وماسك كف أيد آرين ومبسوط جدآ.
آرين: سرحانه والضحكه ع ملامحها.
آدm مراد: بضحكه. مش معقول بقالك خمس دقايق بحالهم متكلمتيش. أنا بدأت أقلق.
آرين: بضحكه. مش عارفه. بفكر في حاجات كتير. يعني مثلاً أنا بتخيل وأنا بقول للعيله إني حامل! هههه بجد مكسوفه أوي.
حتى بص خدودي بقت حمرا إزاي؟ ههههه.

آدm مراد: خـ.ـطـ.ـف بوسه من خدها وقال. بمـ.ـو.ت فيكي وانتي قمر كدا. وطول ما انا موجود أوعي تتكسفي من حاجه.
آرين: ضغطت على أيدو بسعاده وقالت. يعني أنت اللي هتقولهم مش كدا؟
آدm مراد: أكيد ياروحي.
آرين: ببراءة. طيب بليز قولهم وأنا مش موجوده. لاني مكسوفه أوي بجد.
آدm مراد: ضحك وقال. يامـ.ـجـ.ـنو.نة. سيبي كل حاجه لوقتها. المهم دلوقتي لسه دايخه؟

آرين: هزت راسها وقالت بمرح. نو نو نو أنا كويسه جدا جدا. ومتحمسه للمرحله الجديدة. وأشوف البيبي الصغنتت واو بجد متحمسه أوي. وهنتخانق إحنا التلاته ع الشوكليت والكنز بتاعنا. عااا. واااو انا مبسوووطه اووووي.
آدm مراد: هز راسه وقال بضحكه. طفله هتخلف أطفال.

فيلا العدوي.
زينب: قدmت القهوة لكل الموجودين. وقالت بألف هنا.
مريم: تسلمي يازينب. وبصت ل رينو وقالت. اومال فهد راح فين؟
رينو: بضحكه. راح ل آرين جايب ليها الكنز المفقود ههههه.
مريم: بضحكه. يعيش ويجيب. ده فهد حنية الدنيا فيه.
مراد: بتريقه. قد ايه حونين! الكل ضحك.
فهد: داخل ومعاه الشنطه.
رينو: بعدm فهم. إيه يافهد رجعت بسرعه ليه؟
مراد: بشمـ.ـا.ته. الإحساس نعمه والله.
فهد: بتريقه. قول لنفسك.

وقعد جمب رينو وقال. محدش موجود. وعربية آدm مش موجوده. أكيد خرجوا.
مريم: كشرت عينيها وقالت. خرجوا؟ هيروحوا فين؟
رينو: يمكن آرين صممت ع عزومه بره. بـ.ـنتي وعارفاها. وديما تاعبه آدm معاها.
آدm: أبتسم. وقال. أحفادي البنات يعملوا اللي هما عايزينه.
فهد: أبتسم. وقال ل مريم. امسكي يا ماما لما ترجع اديلها الكنز بتاعها.
آرين: دخلت وقالت بحنين، اتعودت اخد كنزي من حضرتك يابابي!

فهد: أبتسم وقال. آريني. حمدلله على سلامتك.
آدm مراد دخل وماسك أيدها ومبسوطين. وقال. السلام عليكم.
الكل رد التحيه.
آريان همس لتمارا وقال. تحسي إن آدm اتحول بعد الجواز صح؟
تمارا: كتمت الضحكه وقالت. اتحول بس؟ ده مبقاش آدm اللي نعرفه.
آريان: بهزار. بركاتك ياشيخه آرين. ههههه.
مريم: بابتسامة حب. حمدالله على سلامتكم ياحبايب قلبي.
آدm مراد: أبتسم. الله يسلمك يا ست الكل.
آرين: اتكسفت. وبصت ف الأرض.

آدm مراد: ضغط ع أيدها وقال. مالك؟
آرين: بهمس. مكسوفه اوي يا آدm.
آدm مراد: بضحكه. قال. طيب أهدي و تعالى اقعدي.
آرين: بحرج. لأ خليني جمبك.
رينو: بتعجب. الله. في إيه يا آدm أنت و آرين؟ واقفين ليه مـ.ـا.تقعدوا!
آدm مراد: هز راسه وقال. تمام. بس ثانيه واحده. وطلع فونه. وقال. عندي ليكم خبر مهم.
وكتب رساله جماعيه عبر الواتس. وبعتها للكل. وقال.
ف مسج مهم ياريت تشوفوا.

الكل بص لبعض بعدm فهم. وسمعوا صوت الرساله. وكل واحد فتح الفون.
آدm مراد و آرين بصوا لبعض ومبتسمين.
فهد: قرأ ومش مستوعب. آرين حامل! وبص ليها بدهشه وزهول ومشاعر متلخبطه. بـ.ـنته كل يوم بتكبر اكتر. من طفله لفراشه واتجوزت ودلوقتي هتبقى أم؟!
رينو: حطت ايدها ع بوقها وضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وهمست. آرين حامل!
فريحه: فتحت عينيها ع الآخر. وقالت بدقة قلب. آرين حامل!
مراد: ضحك وقال. أخيراً ولي العهد هيشرف!

آدm: شاف الرساله. وأبتسم وقلبه بينبت ورقه جديده لاحفاد العدوي.
مريم: شافت فون آدm. وضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح وقالت. آرين حامل؟! ماشاءالله لاقوة إلا بالله. اللهم بـ.ـارك.
الكل مبسوط وفرحان.
آرين: اتكسفت جدآ. ونفسها تجري من قدامهم.
آدm مراد: ضغط ع أيدها وقال. أهدي!
فهد: مسك وشها بأيديه. وباس جبينها وقال بحنين. كبرتي يا آريني. من طفلتي لأم أحفادي؟!

وعيونه لمعت وقال بابتسامة جميله وقال. أنا متأكد إنك هتبقى أجمل واحلا أم لأولادها.
آرين: ضحكت بسعاده واترمت في حـ.ـضـ.ـنه وقالت. وحضرتك هتبقى احن بابا جدو ليهم!
فهد: كشر عينيه وقال. ليهم؟ قصدك ولادك في المستقبل صح؟
آرين: مسكت ايد فهد بفرحه وقالت. لأ لأ يا بابي. الدكتوره قالت اني، أحم. قالت يعني أني!
آدm مراد: أبتسم وقال. حامل ف توأم إن شاء الله.
الفرحه بقت فرحتين عند الكل.

رينو: ضمتها لقلبها وبـ.ـاركت ليها. ألف مبروك ياروحي. ألف ألف مبروك يا آدm.
فريحه: مسكت كتف آدm وقالت بدmـ.ـو.ع. أنت مش عارف فرحتي انهارده قد ايه يا آدm يابني. أنا كل يوم بدعي أشوف ذريتك بخير. والحمد لله ربنا استجاب دعواتي ياحبيب قلبي.
آدm مراد: باس ع أيديها وراسها وقال بابتسامه. ولادي هيكون عندهم تيتة فريحه أحن وا.طـ.ـيب قلب في الدنيا. وضمها لقلبه.
آرين: كانت هتجري ع جدها.

آدm: شاور ليها وقال. ع مهلك ياحبيبت جدك.
آرين: راحت عندو وحـ.ـضـ.ـنته. وقالت أنا فرحانه اوي يابابا.
آدm: ضمها لقلبه وقال. الف مبروك ياروحي. لكن لازم تكوني عاقله. دي أهم مرحله في حياتك يا آرين.
آرين: عوجت بوقها وقالت. ماهو المرعـ.ـب قالي كدا بردو.
عارف يا بابا نفسي أعمل حجات كتير وانتقم جدا خالص من المرعـ.ـب ده.
آدm: ضحك بصمت وقال بهمس. دي فرصتك طلعي عينيه بس بالعقل.
آرين: كشرت عينيها ومسكت دقنها وقالت. تفتكر اقدر؟

آدm: بتأكيد. طبعآ ده جدك الأسد!
آرين: ضحكت من قلبها. وقالت خلاص نفكر ونمخمخ كدا.
آدm: بتنبيه. بس خلي بالك. لو زاد الشيء عن حدو اتقلب ضدو. خليكي عاقله.
آرين: بخبث. طبعاً طبعاً. ده أنا هكون ست العاقلين!
مريم: بضحكه. يادي الوشوشه اللي بينكم أنتوا الاتنين.
طيب تعالي أبـ.ـاركلك وبعدين كملي وشوشه انتي وجدك براحتكم.
آدm: بغمزه. آسف ياحفيدتي أصل أميرتي بتغير عليا...

آرين: بضحكه. طبعا أنا لو منها اخـ.ـطـ.ـفك بعيد أصلا. وراحت لمريم وحـ.ـضـ.ـنتها وقالت.
بـ.ـاركيلي وادعيلي يا أجمل ماما مريم في الدنيا.
مريم: مسكت وشها بايديها وقالت بدmـ.ـو.ع وحب. دعيالك يانور عيني. ربنا يرزقك الذريه الصالحه الطيبه المبـ.ـاركه الحافظه لكتاب الله. الحامله لسنة رسول الله.
ربنا يرزقك بذريه تهتز ليها قلوب المسلمين من جمال صوتها في القرآن. انتي وكل بنات المسلمين يارب. ويرزق ويقر عين كل مشتاق.

الكل أبتسم بحب وقال آمين.
مراد: بضحكه. تعالى يامرات أبني ياحبيبتى. وغمز لفهد. وقال عقبال عندك.
فهد: كشر عينيه وقال. يخربيت كدا يا أخي.
مـ.ـا.تفوتش فرصه...
مراد: بيحـ.ـضـ.ـن آرين وقال لفهد. لأ لو محرقتش دmك اتحرق. وضحك.
وطلع آرين من حـ.ـضـ.ـنه وقال. مبروك يابت يا آرين. أنا عايزك بقى تتوحمي!
وبص ع فريحه وافتكر الكوارع.
وكمل وقال.
تتوحمي ع حاجه اورجانيك كدا. وابعدي عن المصمت خالص. مش عايزين نسخ تانيه من الواد ده.

أنا عايز عيال فرش وفرافيش. فاهمه يابـ.ـنت فهد.
وبلاش تتوحمي ع ابوكي. أنا هحاول ع قد ما أقدر اخفيه من وشك.
الكل ضحك. وفهد خبط كف ع كف وقال. عمره ما هيتغير.
بعد كدا. آريان وتمارا وجه زين وريتال و تيم وميرو و آركان وباقي العيله كلها بـ.ـاركوا لأدm وضيه ع أجمل خبر بالنسبالهم.

بعد يومين.
فيلا السيوفي.
بسام طبعآ خاف من تهديد فارس ليه. وجاي دلوقتي بأمر من فارس.
ودخل الفيلا. وانبهر حرفياً من النعيم إلى أخته عايشه فيه. ومكنش متوقع أنها ف مستوى زي ده!
طارق: بخـ.ـنـ.ـقه متدرايه. قال، أهلا أهلا. شرفت مصر كلها يا باشمهندس بسام.
بسام: بص على الأنتيكات. وقال منوره بأهلها ياسيادة اللوا.
طارق: بهمس ل رنا. انا مش طايقه!
رنا: بنفاذ صبر. اسكت ياطارق عشان خاطر رودي استحمله.

طارق: عارفه! مش انا كنت زعلان إن اخواتها بعيد عنها؟
بس انا بعد ما يغور من هنا. هصلي وادعي ربنا انه يبعدو عنها على طول.
رنا: كتمت الضحكه. اسكت الله يهديك.
طارق: شوفي شوفي. بيبص على الطفايه إزاي؟ اقوم البسهاله في وشه دلوقتي؟
رنا: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت بهمس. وقالت. مش هتهدى غير لما تطفشه. أسكت بقى الراجـ.ـل هياخد باله.
بسام: انتبه. وقال اومال رودي فين؟

رنا: بضحكه صافيه. حالا هنادي عليها. دي هتفرح جدآ بحضورك. حقيقي شرفتنا.
بسام: حط رجل على رجل وقال. ميرسي جدا.
طارق: من بين أسنانه. قال. شوفوا الوليا المنافقه؟
قال شرفتنا قال. ده بيعد بلاط الفيلا. الله يخربيتك ياشيخ.
فينك يابيتر كنا طفشنا أمه دلوقتي أنا وأنت!
فارس نازل وجمبه رودي. إلى مش مصدقه إن اخوها أخيراً دخل وموجود في بيتها. لدرجة أنها نسيت آخر موقف عمله.

بسام: شافها وقام سلم عليها بتمثيل كبير. انها واحشاه.
طبعا لأن البعد يولد الجفا. والي عاش طول عمره يمجد القرش عن اهله. هيفضل طول عمره معمي عن حب العيله.
رودي: رغم أنها حاسه ببرودة الحـ.ـضـ.ـن ده. لكن اقنعت نفسها أنه حـ.ـضـ.ـن متبادل بحب كبير بينهم.
فارس: سلم عليه. وضغط ع أيدو بتحذير وقال. أهلا وسهلا شرفتنا يا أستاذ بسام.
بسام: قعد بكـبـــــريـاء وقال. الشرف ليا طبعا يا، جوز اختي الوحيده.

رودي: بسعاده. بجد انا مبسوطه اوى انك جيت انهردا يابسام. ولاول مره.
بسام: شاف العُقد الألــماس إلى هي لابساه. وابتسم ليها. وقال.
ومش آخر مره يارودي. احنا تعبنا من الغربه ولازم نستريح بقى!
فارس: حاوط رودي من كتفها. بإهتمام. وقال.
لا كدا بقى رودي فرحتها هتبقى فرحتين. وهتكون مبسوطه باستقرارك هنا. وللصراحه. إلى يفرح رودي يفرحني.
واللي يزعلها كان الله في عونه مني! ووجه نظرة ناريه ل بسام!

طارق: قاعد متغاظ. وقال جواه. منشكح اوي يسي فارس.
ده حتى ملامحه باين عليها الخبث. اعوذ بالله. عدى اليوم ده على خير يارب.
چود: عندهم ف زياره. وجت ولابسه فستان احمر في ورد اسود. وقالت ببرود. مساء الخير.
بسام: مط شـ ـــفــايـــ ـفه بإعجاب. وقال معقول أنتي چود؟ وسلم عليها.
چود: ابتسمت بسخريه. ايوه يا اونكل تخيل؟ انا شوفتك في العزا في بيت جدو عبدالله. لكن حضرتك مسلمتش عليا.

بسام: مثل الزعل. معلش غـ.ـصـ.ـب عني ياحبيبتى انتي عارفه صدmة مـ.ـو.ت بابا كانت شـ.ـديدة عليا. الله يرحمه.
طارق: بهمس. إن شاء الله تروحله قريب وتنام في حـ.ـضـ.ـنه على قد محبتك ليه! ونرتاح منك.
وشاف بسام بياخد چود تقعد جمبه. وقال بغـ.ـيظ. خدي ياچود اقولك.
چود: بسخريه. بعد إذنك يا اونكل. وراحت عند طارق. وأبتسمت. نعم يا بابا ياحبيبي.
طارق: نسيت كنت عايزك في ايه؟ اقعدي جمبي هنا ولما افتكر هقولك.

چود: بنصر. من عينيا أنت الوحيد اللي تؤمر أمر.
بسام: بص لچود وقال. المفروض تقولي خالو مش اونكل ولا ايه؟
چود: ببرود. سوري اصلي متعودتش عليها.
طارق: بفخر. قال بهمس. چودي تضـ.ـر.ب ولا تبالي جدعه يابت.
رودي: بصت لچود بعتاب.
بسام: انتي بتدرسي طبعا؟
چود: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقالت. لأ متخرجه من سنه.
بسام: ايه ده بجد؟ انا أكمل أبني خلص بكالوريوس تجاره من سنتين.

فارس: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال بسـ ـخـــريــة أممم. طيب ومجاش معاك ليه؟ حتى يتعرف على عمتو!
بسام: بمكر. أوعدك اني هجيبه مخصوص عشان خاطر عيون اختي رودي حبيبتي!
وبص لچود وقال جواه. دا انتي لقطه ل أكمل أبني!
كل العز ده عايشين فيه! لأ. أنا لازم ارجع الميا لمجاريها تاني. مستحيل أطلع من المولد بلا حمص!
چود: فونها رن وكان مصطفى وقالت بضحكه. ده مصطفى. هاقوم أرد عليه جوه يابابا.

طارق: بغـ.ـيظ من نظرات بسام. قال. أيوه ردي ع جوزك. وخليكي جوه. جمب إبنك هاا إبنك طارق عزيز.
وبص ل بسام بنظره واضحة كأنه بيقوله. أنا قاريك وفاهمك كويس!
بسام: بغـ.ـيظ أكبر. قال جوله. إيه أبنها؟ دي متجوزه؟ طيب وبعدين دي كدا فرصتي راحت!
رودي: ياخبر نسيت اقولك تشرب حاجه؟
بسام: بكُره دفين، لأ مالوش لزوم انا جاي علشان أقولك إني صفيت كل حاجه بتاعة بابا. وده حقك. وطلع شيك بمبلغ كبير.

رودي: بخيبة أمل. أنت جاي علشان كده بس يابسام!
بسام: ببرود بعد ما فرصته راحت قال. أيوه. قصدي يعني أنا جيت أهو وسلمت عليكي. ورجعت ليكي حقك.
طارق: بتريقه. ولا فيك الخير.
بسام: قام وقف وقال. كدا حقك رجعلك في حاجه تاني!
رودي: افتكرت كلام رينو ليها. وحاربت دmـ.ـو.عها. وقالت جواها.
خساره أنزل عليك دmعه واحده بعد كدا.
وبصتله بكـبـــــريـاء وقالت. أنا عملت كل حاجه إني اوصلك وارجعك ليا.

بس أنت قافل كل البيبان. وكويس اوي إنك رجعتلي حقي في ورث بابي الله يرحمه. ولادي أولى بيه.
وممكن أتصدق بيه ع روح بابي الله يرحمه وليا. هيكون رصيد خير ليا يوم القيامه. وبكدا كل حاجه خلصت.
شرفت يا بسام!
فارس: قلبه اتكوى عليها. واتخيل فريحه مكانها. وحس بغصه في قلبه وعن و.جـ.ـعها مفيش حد يتحمله.
وقال بجمود. أظن سمعت صاحبة البيت قالت إيه يابسام؟
بسام: بصلهم وحس بالإهانة. وخرج حتى من غير ما يبص لأخته.

طارق بص ل رودي بخيبة أمل وزعل ع ملامحها إللي بتكابر أنها متنهارش.
رنا: دmـ.ـو.عها نزلت وحاسه بإحراج رودي قدامهم.
رودي: ماسكه الشيك ف أيدها وباصه عليه بتوهان وعدm استيعاب!
چود: واقفه بعيد. وعيطت بصمت ع زعل أمها.
فارس: حاوط رودي. لكن رودي نزلت أيدو وجريت ع فوق.
رنا: ربتت ع صدر فارس. وقالت.
معلش يافارس يابني. محدش عالم بيها غير ربنا. دي كأنها دلوقتي اتيتمت من جديد. ومبقاش ليها حد. وهتحن لابوها.

أطلع وخليك جمبها. أوعى تسيبها حتى لو قالتلك سبني أوعى.
طارق: بضيق حقيقي. حاول تاخد أجازه وخليك جمب مراتك يافارس.
الخبيث جه هنا وفتح عليها كل جـ.ـر.ح ماصدقت نسيته. أنا مش عارف إيه اللي جابه مكنا مستريحين!
فارس: بتنهيدة زعل. أنا اللي جبته هنا يابابا.
طارق: ورنا بصوا لبعض بصدmه، انت بتقول إيه؟
فارس: حكالهم عن اللي حصل!
رودي واقفه جمب السلم فوق. وسمعت كل حاجه. يعني كمان مرجعش حقي غير بالتهديد! وجريت ع اوضتها.

چود: بغـ.ـيظ. ده راجـ.ـل وا.طـ.ـي وحقير.
رنا: بحده. عيب ياچود. ده مهما كان خالك.
طارق: بجدية. چود مغلطتش. ده حـ.ـيو.ان وبنظلم الحـ.ـيو.ان كمان. ده و.جـ.ـع بـ.ـنتي رودي بما فيه الكفاية.
چود: بعـ.ـيا.ط. ده أكتر واحد خلا مامي تعيط وجـ.ـر.حها. انا عمري ما هنسى وهي بتتصل عليه من كل أرقام البيت ويقفل الخط ف وشها بحجة الشبكه. أنا بكرهه. بكرهه.

رنا: حـ.ـضـ.ـنتها. وقالت. يابـ.ـنتي الله يهديكي. أمك لو سمعتك هيزيد و.جـ.ـعها. احنا المفروض نقويها. مش نفتح جروح هتو.جـ.ـعها.
چواد: واقف على باب الفيلا وسمع كل حاجه. وجري بسرعه كبيره يلحق بسام اللي لسه خارج من الفيلا.
بسام: سايق العربيه. وفرمل مرة واحدة لأن چواد واقف قدام العربيه.
چواد: قبض ع ايديه. وفتح باب العربيه.
بسام: نزل من العربيه. وقال بنفاذ صبر. انت بقى ابنها. خير انتوا مش هتحلوا عني بقى!

چواد: بغـــضــــب واضح. أنت لو مش بيربطك صلة دm بينك وبين أمي أنا كنت دفعتك تمن كل دmعه نزلت منها عليك كبير.
أنت ايه؟ أنت ايه بجد؟ وبيقولوا الخال والد! بس ف حالتك انت الخال جاحد وظالم!
اوعى تفكر إن أمي ضعيفة وأنها محتجالك علشان شوية فلوس!
لأ امي كانت بتدور عليك علشان تكمل بيك العيله! العيله اللي أنت متعرفش عنها حاجه.
أنت فاكر إنك بالجحود ده هتوصل لفوق؟

بالعكس. ده أنت ربنا بيزيدك علشان تعلى وتعلى لفووووق اوي. علشان لما تقع؟ تبقى الوقعه قاضيه بالنسبالك.
أنت فقير يابسام باشا. أنت أفقر أخ اتولد في تاريخ البشريه.
وبكره تفتكر كلامي ده. لما كل اللي حواليك يسيبوك لوحدك في عز احتياجك ليهم!

وقتها بس وأنت ف وحدتك وذُلك وانكسارك. هتشوف الدكتوره رودي السيوفي في أكبر بورتريه وجمبها أبوها طارق السيوفي وأمها وجوزها فارس السيوفي. وابنها القبطان چواد وبـ.ـنتها چود واحفادها في صوره واحده. متحاوطه بعيلتها الحقيقيه.
وقتها بس لما تشوف الصوره دي! تبقى افتكر كلامي عن إنك فقير الحب والود ودابح صلة الرحم!
افتكر كلام چواد السيوفي كويس أوي!
في جناح فارس.
فارس: خبط ع رودي.
رودي: فتحت الباب بابتسامة جميله.

فارس: شافها بتضحك وكمان لابسه فستان جديد. واتصـ.ـد.م وخاف عليها. ومسك كتفها وقال بقلق.
رودي انتي كويسه ياحبيبتى. حاسه بحاجه قوليلي!
رودي: حطت راسها ع صدرو وغمضت عينيها وقالت بتنهيدة راحه.
حاسه إني كنت غـ.ـبـ.ـيه أوي يافارس. أنا كنت بدور ع سمكه مـ.ـيـ.ـته ع الشط. ونسيت إني عايشه في قلب البحر!
رينو عندها حق. أنا لازم ارجع رودي بتاعة زمان.
لازم أنسى اللي ناسي وجودي تماماً.

لأن فعلاً. العشم في ناس مبتسالش وحش جدا. وانتظار الود بعد الجفا زي الحب بعد التسعين. جاي متأخر أوي.
وأنا خلاص مابقتش عايزاه. أنا عايزه جوزي حبيبي وعيلتي إللي عندي بالدنيا كلها.
فارس: رفع دقنها وقال. يعني انتي مش زعلانه!
رودي: ضحكت بمرح وقالت. يسطى انا هزعل لو ماخدتش أجازه أسبوع وطلعت بموزتك على اليخت.
فارس: ضمها لقلبه بحنان وقال. اجمل أجازه لأحسن زوجه لقلب فارسها في الدنيا.

عدا كام يوم كمان.
وسفيان عرف مواعيد محاضرات تالين وبيشوفها من بعيد لأنه بعد ما عرف أنها بـ.ـنت صاحب والده. أحترم النقطه ومحاولش يكلمها. وانهردا أخيرا هيشوفها عن قرب في حفلة البـ.ـاربيكيو.
أما بـ.ـاري مضايقه جدا من آركان لأنها من يوم ماقالتله مش عايزه أشوفك هو مرحش الجامعه تاني.
لكن هي متعرفش إن آركان مايقدرش يعدي عليه وقت من غير مايشوف عيونها!
شركة العدوي.

المحامي خبط ودخل وقال. مستر زين. حالا لسه واصل فاكس من رئيس مجلس إدارة الشركة الألــمانية للاجهزه الطبيه. مستر لويس. وطالب فيه ميعاد مناسب لمقابلة حضرتك للاهميه!
زين: ضحك بنصر. ورجع بضهرو ع الكرسي. وقال. وأخيراً!
وبص للمحامي وقال. رد عليه بعد يومين. وهبلغك با لميعاد المناسب ل ملك السوق!
بعد فتره كبيره.
فيلا الجوهري.
رعد: للشغالين. يلا ياجماعه ظبطوا كل حاجه في الجنينه الضيوف ع وصول.

هيلينا: رعد أطلع البس البدله.
رعد: بدلة ليه بس. أنا هلبس بنطلون وتيشيرت.
هيلينا: بنفاذ صبر. رعد بليز دي أول مرة يجولنا ضيوف مهمين. أنا مجهزالك بدله جديده. أطلع البس. لارين قالت خمس دقايق والكل يكون موجود.
رعد: باستسلام حاضر يهالي هانم. حاجه تاني؟
هيلينا: بضحكه. نو ثانكس. لكن خدني معاك اغير أنا كمان.
سفيان: خرج من الحمام. وواقف قدام الدولاب ومحتار.

البس كلاسيك؟ ولا كاچول؟ لأ أنا محتار. لأ لأ ياسفيان سيبك من البدل.
البس بنطلون وقميص. أيوه طيب أنا لاحظت إن تالين أكتر لبسها أبيض. وبتبقى ملاك. لأ هي أصلا ملاك.
خلاص أنا هلبس بنطلون أسود وقميص أبيض. طيب فين الساعه الجديده.
ايوه أهي. والبرفان اللي جايبه من إيطاليا. فين فين. ايوه أهو.
كدا بقى كل حاجه تبقى تمام. البس وانزل أقابل أجمل وش ملائكي!
بعد لحظات.
رعد استقبل فهد ورينو. و آدm مراد و آرين.

آركان: سلم ع رعد. ولمح بـ.ـاري عند البوابه الخلفيه وفتح عينيه بصدmه وقلبه دق بقوه كبيره.
آرين: كشرت عينيها وقالت. مالك يا آركان! بتبص ع بـ.ـاري كدا ليه؟
آركان: بص ل آرين بزهول. وقال بـ.ـاري؟ انتي ت عـ.ـر.فيها؟
آرين: ضحكت وقالت. طبعا دي بـ.ـاري بـ.ـنت عمو رعد صديقتي وحبيبتي. بحبها اوي.
آركان: تنح حرفياً وقال. بـ.ـاري بـ.ـنت رعد الجوهري؟ لأ وكمان بـ.ـنت صديقة ماما!
وانا بقالي سنه ونص كعب داير! اممم ماشي يابـ.ـنت رعد.

بـ.ـاري واقفه بتأكل الكـ.ـلـ.ـب كاسبر. وبتغني. وقالت.
هو روقان في كل سهرة. ولا مود في كل مرة
هو رقصة ومستمرة. ولا كل دول سوا
هو بيانو ولا طبلة. ريتم أهدى ولا أعلى
حالة حلوة وحالة أحلى. وحالة تالته من الهوى
آركان: من وراها بهمس كمل وقال.
هى شمس وسط رمله. هي حلوة بت سمرة
حاجة حلوة هي أحلى أحلى. حالة حلوة هي زهرة زهرة.
بـ.ـاري: مصدقتش أنها سمعت صوته. لكن لفت ليه وقلبها بيدق باشتياق كبير ولخبطه وصدmه.

لكن انتبهت وشهقت وقالت. أنت؟ أنت كمان جاتلك الجراءه تيجيلي لحد البيت. أتفضل أخرج برة حالا.
آركان: حط أيدو ع كاسبر وبيتعامل معاه. وقال بمكر. أخرج فين؟ دانا راشق هنا! وبص ل عينيها وقال. انا جاي أخـ.ـطـ.ـفك.
بـ.ـاري: شافت سفيان خارج من الفيلا. وقالت بخــــوف.
س. سفيان! امشي يا آركان أرجوك.
آركان: هز راسه وقال. أنا مش همشي أنا ماصدقت لقيتك. بـ.ـاري انا لازم أتكلم معاكي. لازم.

بـ.ـاري: بخــــوف وترجي. طيب هنتكلم لكن بعدين أرجوك تمشي دلوقتي. بابي لو شافك مش هيحصل خير. أنا خايفه عليك أرجوك أمشي.
آركان: أبتسم وقال. بجد خايفه عليا يابـ.ـاري؟
بـ.ـاري: شافت واحد من الشغالين جاي عندها. وزقت آركان ورا الشجرة.
آركان: واقف بيضحك بصمت. واتأكد إن المشاعر متبادلة بينهم.
لكن خاف عليها أنه يسبب ليها مشكله. وسابها ومشي.
الشاب: تؤمريني بحاجه يهانم؟
بـ.ـاري: بتحاول تهدا. وقالت. احم. لأ ميرسي. هو بابي فين؟

الشاب: رعد باشا بيستقبل الضيوف ياهانم.
بـ.ـاري: هزت راسها أوكي. اتفضل أنت.
الشاب: مشي. وبـ.ـاري نفخت بأريحية. وجريت بسرعه تشوف آركان. وقالت لازم يمشي حالا. بابي لو شافه مش هيحصل خير. وشكله هيبقى قدام الضيوف!
ومكملتش لأنه مش موجود. وحطت أيدها ع قلبها واتنفست الصعداء وقالت. الحمد لله مشي. بجد مـ.ـجـ.ـنو.ن. لأ انا مشوفتش في جنانه.
رعد إستقبل كل العيله ورحب بيهم مع هيلينا ترحيب خاص وكانوا مبسوطين جدا.

هيلينا: بابتسامة جميله. أنا مبسوطه كتير أنكم شرفتونا انهردا. وخصوصاً طنط مريم.
مريم: أبتسمت. حبيبتي يا هيلينا. احنا إللي مبسوطين. بس تعبتوا نفسكم يابـ.ـنتي.
هيلينا: تعب إيه بس ياطنط. ياريت كل التعب حلو كدا.
اذيك آرين ومبروك الحمل ياحبيبتى.
آرين: أبتسمت. ميرسي جدا ياطنط هالي. هي بـ.ـاري فين؟
هيلينا: جايه دلوقتي حبيبتي.
وأبتسمت ل تالين. وقالت. تالين حبيبتي نورتينا.

تالين: مش عارفه ليه متـ.ـو.تره. لكن أبتسمت برقه وقالت. متشكره جداً لحضرتك.
هيلينا: رحبت بفريحه ونور ورينو وريتال. وباقي البنات.
وبـ.ـاري راحت لعندهم وسلمت عليهم. وهيلينا بعتتها تسلم ع الإمبراطور!
عند رعد.
رعد: بسعاده. والله ياباشا أنا ممصدق نفسي. نورت الدنيا كلها.
آدm: بابتسامه. تسلم يا رعد. تعبت وكلفت نفسك.
رعد: ياخبر يا آدm باشا. معاليك أنا مهما أعمل مش هوفيك خيرك عليا. زمان ولحد دلوقتي.

آدm: ربت ع رجله وقال. أنا معملتش حاجه يارعد. أنت تستاهل كل خير. اومال فين إبنك سفيان.
رعد: نازل حالا ياباشا. لازم بقى يتعرف ع مراد وفهد وزين وشباب العيله.
مراد: والله أنا متشوق أشوف إبنك يارعد. وكفايه سفر وغربه بقى.
رعد: والله يامراد أنا مستني تخلص السنه دي بفارغ الصبر. ونجوزه بقى.
آدm مراد: جه وسلم ع رعد.
رعد: نورتنا ياسيادة النقيب.
آدm مراد: أبتسم. متشكر جدا ياعمي.

آركان قعد جمب آريان والفرحة والتفاؤل ع ملامحه.
آريان: بهمس كنت فين يالا.
آركان: اهو بعد يالا دي. هتتعب معايا علشان أقولك.
آريان: مش عايز أعرف ياخويا.
تيم: قال ليهم. يارب نعقل بقى إحنا مش ف البيت!
رعد: بإبتسامة. اتفضل استريح ياسيادة النقيب. وشاف سفيان جاي. وقال. أهو سفيان شرف أهو.
سفيان جاي وكله حماس أنه يتعرف على العيله.
آدm مراد بيلف مع ابتسامه خفيفه.

سفيان و آدm شافوا بعض وكل واحد ابتسامته اتحولت لدهشه كبيره في وسط تعجب ملحوظ من باقي افراد العيله.
آريان: قام وقف بدهشه ومعاه آركان.
مراد وفهد قاموا وقفوا وبصوا لبعض.
سفيان: بزهول. قال. مش معقول آدm!
آدm مراد: بنفس الزهول قال. سفيان!
آدm ورعد استغربوا. ومحمد وزين والكل بيهمس هما يعرفوا بعض؟
سفيان: ضحك وقال. بجد إيه الصدفه الجميلة دي.

آدm مراد: بضحكه. أنا بجد مش مصدق يعني أنت بقى سفيان الجوهري؟ وحـ.ـضـ.ـنوا بعض.
الكل ع وشه علامـ.ـا.ت استفهام. والامبراطور شك أنهم اتعرفوا ع بعض بالصدفه!
سفيان: بضحكه. بجد انا مبسوط جدا يا آدm. معقول. فعلاً الدنيا صغيره جدا.
آدm مراد: أبتسم. أنا أكتر يا سفيان.
رعد: باستفهام. لحظه واحدة بس مـ.ـا.تفهمونا ياجماعه. أنتوا تعرفوا بعض؟ طيب إزاي؟
مراد: خاف إن حد يسمع. وأمه تعرف عن خـ.ـطـ.ـف آرين وتالين. ولسه هيتكلم.

سفيان: قال بإبتسامة. أبدا يابابا. إحنا اتقابلنا صدفه في إيطاليا. ودردشنا أنا و آدm شويه. وبجد فرحت جدا.
رعد: أبتسم وقال. طيب كويس جداً. تعالى لما أعرفك ع باقي العيله.
سفيان: ده شرف كبير ليا. وسلم ع الإمبراطور وقال. انهردا يوم مميز جداً.
آدm: أبتسم. وقال. فعلاً ياسفيان يبني لأننا من النوادر لما نقابل أشخاص مميزين زي والدك وأنت.
سفيان: أبتسم. وسلم ع محمد وزين واتعرف عليهم من خلال أبوه.

رعد: قال. وده العميد عمك مراد العدوي ياسفيان. العميد فهد السيوفي.
سفيان: سلم ع مراد. وكشر عينيه وافتكر لهفته ع البـ.ـنت اللي أنقذها.
وشاف آريان. وافتكر لما قال إنها بـ.ـنته!
وفتح عينيه مع دقة قلب وقال جواه. معقول تكون تالين!
وسلم ع فهد.
رعد. عرف سفيان ع باقي شباب العيله وسلم عليهم مع ترحاب كبير.
آدm: بهمس لحفيدو. متأكد أنها مجرد دردشه بينك انت وسفيان! لأن رد فعل ابوك وفهد والشباب مش طبيعيه.

محمد و زين سامعين آدm...
آدm مراد: بنفس الهمس. قال. سفيان هو الشاب إللي أنقذ تالين في إيطاليا يابابا!
آدm ومحمد وزين. بصوا ل سفيان بإعجاب وإمتنان كبير.
سفيان: قعد جمب آدm بيتكلموا وبيضحكوا. وبدأت تربطهم صداقه جديدة بينهم
رعد: أبتسم بحب وقال. تعالى يابـ.ـاري ياحبيبتي. ده الإمبراطور بنفسه سأل عليكي.
بـ.ـاري: جايه بضحكه صافيه وقالت. وانا جايه مخصوص أسلم على حضرته.
آدm: أبتسم. عامله ايه يابـ.ـاري!

بـ.ـاري: بإبتسامة أنا كويسه جداً. وبجد مبسوطين لتشريف حضرتك لينا. بابي فرحان أوي.
رعد: بطلي غلبه وتعالى أعرفك ع العيله مع وظيفة كل واحد فيهم. هما في مقام اعمامك وكمان أخواتك.
وبدأ يعرفها ع كل شخصيه لحد ما وصل ل آريان. وقال.
رعد: طبعا انتي عارفه الدكتور آريان لأنه موجود في الجامعه.
بـ.ـاري: بإبتسامة. طبعاً. أهلا وسهلا بحضرتك يادكتور.
آريان: أبتسم. أهلا يا آنسه بـ.ـاري.

رعد: وده يستي. الملازم آركان فهد السيوفي. مخابرات عامه.
بـ.ـاري: تنحت وفتحت عينيها بصدmه. ومعملتش أي رد فعل!
آركان: قام وقف بثقه. وبص ليها مع ابتسامة خبث. وقال. أهلا وسهلا آنسه بـ.ـاري الجوهري!
بـ.ـاري: واقفه ببلاها ومش عارفه تتكلم.
ومفيش غير صوت باباها بيتردد. آركان السيوفي مخابرات عامه!
رعد: بتعجب. إيه يابـ.ـاري! مش هترحبي بالضيف!

بـ.ـاري: كحت. وقلبها بيدق بسرعه كبيره. وقالت بتلعثم. اء. اه. احم ايوه ايوه. أهلا بحضرتك.
آركان: بغمزه خفيفه. أهلا بيكي!
بـ.ـاري: بلخبطه. مامي كانت عايزاني. بعد اذنكم. ومشيت بسرعه!
آدm مراد: بهمس ل آركان. قال. هو ده بقى سبب وجودك في الجامعة ياكابتن؟!
آركان: بغمزه. هو باين عليا أوي كدا؟
آدm مراد: جداً. وبتهيألي كل العيله دلوقتي خدت بالها. وبيتفقوا في مخيلتهم ع كتب الكتاب.

آركان: بحماس. ايوه بقى. أنا عايز اتجوز.
آدm مراد: أبتسم وقال. طيب أنجز وعليك وع الراس الكبيره.
بكلمه منه ل عمك رعد. هيوافق ع طول.
آركان: عدل ياقة القميص وقال. نشوف الحوت والامبراطور. ويبقى على خيرة الله.

بعد شوية الغدا جهز والكل اتغدا الشباب في مكان والبنات في مكان.
وبعدها الكل اتجمع في الجنينه.
آدm مراد وسفيان وتيم و آريان بيتمشوا في الجنينه.
سفيان بيسـ.ـر.ق النظر ل تالين وهيمـ.ـو.ت ويكلمها. لكن مستحيل يعرف في وجود العيله. وكمان هي صعب أنها تقف تسمعه. وأخد قرار أنه هيتكلم مع والده بعد ما يمشوا. علشان يطلب أيدها رسمي.

بـ.ـاري قاعده مع آرين وتالين. وشاردة تماماً. وحاسه إحساس مختلف. وفرحت أكتر بإن آركان في المخابرات. وزاد إعجابها بيه.
الإمبراطور بيتكلم مع رعد وولاده. وعدا بيهم الوقت. وحان وقت أنهم يستأذنوا.
آدm: سلم ع رعد وقال. أنا بجد مبسوط جدا بالوقت إللي قضيناه هنا مع عيلتك يارعد.
رعد: ده شرف كبير ليا معاليك. ويارب تدينا شويه من وقتك و تتكرر ديما.
آدm: ربت ع كتفه. وقال إن شاء الله يابني.
عند البوابه.

مراد: شاور ل تالين.
تالين: نعم يابابا.
مراد: حاوطها من كتفها وقال. هتركبي معايا انا وماما.
تالين: أبتسمت. زي ما حضرتك تحب.
سفيان: جه وقال. شرفتنا ياعمي.
مراد: أبتسم. الشرف ليا والله ياسفيان. بعد إللي أنت عملته. أنا مش قادر اوصفلك أنا مبسوط بيك قد ايه؟
سفيان: ابتسم وقال. ياخبر ياعمي. حضرتك ع راسي والله. وأنا معملتش أي حاجه. أنا لو رجعت بالزمن هعمل نفس اللي عملته واكتر.

مراد: ربت ع كتفه وقال. هذا الشبل من ذاك الاسد ياسيفو.
وبص لتالين وقال. تالين ده سفيان إبن عمك رعد. والمفاجأه بقى. أنه هو نفس الشخص اللي أنقذك في إيطاليا. شوفتي الصدف؟!
تالين: فتحت عينيها بزهول وقالت. بجد! قصدي. أحم. متشكره جداً لحضرتك. بجد ربنا يبـ.ـارك في أمثالك. انقذتني من خطر حقيقي.
سفيان: قلبه بيدق بسرعه. وقال باحترام. أنا معملتش حاجه يا آنسه تالين. ديني وتربيتي ورجولتي تجبرني إني أحافظ على أي بـ.ـنت.

وكمل بقلبه وقال. وخصوصاً انتي يا أجمل ملاك شافته عينيا!
بـ.ـاري: ودعت البنات. وعينيها بتدور على المتعجرف. ونفسها تشوفه قبل ما يمشي.
آركان: فتح باب العربيه وقال. بتدوري ع حد!
بـ.ـاري: انتبهت وقالت بلخبطه. اء. ابدا. هتدور ع مين يعني؟
آركان: بثقه. عليا!
بـ.ـاري: بسـ ـخـــريــة. عليك أنت؟ ليه خلاص مبقاش إلا أنت؟!
آركان: بثقه أكبر. ماسمهاش كدا. اسمها مفيش إلا أنت ادور عليه!
بـ.ـاري: بغـ.ـيظ. يخربيت غــــرورك.

آركان: بغزل. دلوقتي بس عرفت سر جمالك وجمال عينيكي يابـ.ـاري!
بـ.ـاري: قلبها دق واتحرجت. وقالت. أنت قليل الذوق علشان بتعاكسني وكمان في بيتنا؟!
آركان: ضحك بغـ.ـيظ. وقال. عادي نتجوز. واخدك ع بيتنا!
بـ.ـاري: تنحت وفتحت بوقها وعينيها.
آركان: بتحذير. ووقتها هعرفك مين هو قليل الذوق يابـ.ـنت رعد!

فيلا مصطفى عزيز.
كريم دخل البيت وسلم ع الكل.
عُمر: جري عليه وكريم شاله. وقال اومال ليليان فين؟
مريم: قاعده جمب يوسف وشايله طارق. وقالت.
ليليان فوق ياحبيبي. أطلع غير وانزلوا علشان العشا.
كريم: حاضر ياحبيبتى. وباس إبنه عُمر. وقال خليك هنا ياعم عُمر ونازلك تاني. وسابه وطلع. وفتح الباب ع ليليان. وكشر عينيه. وقال بتعيط ليه دي؟
ليليان: قاعده ع السرير. وفاتحه شاشة العرض. وبتتفرج ع إحتفال الأجهزة الطبية.

كريم: شاف الإحتفال. وقــلـــع الجاكيت وباسها من خدها. وقعد جنبها. وقال. ايه ياليليانو. مالك ياحبيبتى.
ليليان: عينيها متعلقه بأبوها وقالت بحنين كبير.
شايف ياكريم. شايف بابي وهو ماسك أيد مامي من أول ماوصل القاعه لحد ما طلع بيها ع المنصه. ومش بس كده.
ده خرج بيها وهو ماسك أيدها. حتى وسط الصحافه والاعلام. بردو ماسبهاش. كأنه بيقول لكل الناس دي إللي بتكمل صورتي.
أنا كل يوم ااتفرج ع الإحتفال علشان المشهد ده وبس.

أنا فخوره أوي إني عندي أب زي زين العدوي. وكمان أم زي ريتال عزيز. أنا بحبهم أوي ياكريم.
كريم: مسح دmـ.ـو.عها وقال بإبتسامة. أهالينا هما فخرنا وسعادتنا. وخصوصاً لما يكونوا بالاخلاق والحب ده.
وأنا كمان فخور بيكي وبحبك أكتر من أي حد. واكتر من أي وقت.
أنتي بـ.ـنت ريتال عزيز. وواثق إنك ف يوم هترفعيني لفوق. ووقتها هكون ماسك إيدك. ووعد إني عمري ما هسيبها أبدا يا ليليان.
ليليان: حطت راسها ع صدرو وقالت. وعد ياكريم!

كريم: ضمها لقلبه وقال. وعد لآخر العمر ياقلب كريم.

فيلا الصاوي.
آسر: بيراجع ل حياة. وقال. ها ياروحي فهمتي الجزئيه دي.
حياة: ماسكه بطنها بتعب. وقالت. أيوه ياحبيبي. ربنا يبـ.ـاركلي فيك. مش عارفه اشكرك ازاي يا آسر.
آسر: مسك أيدها وقعدها في حـ.ـضـ.ـنه وحط ايدو ع بطنها وقال. وأحنا تحت أمر حياة هانم. والأستاذ أدهم باشا. مش كدا يا أدهم!
حياة: أبتسمت وقالت. خلاص هانت أهي كلها شهر وتشوف أدهم قدام عينيك. بإذن الله.

آسر: باس أيدها وقال. إن شاء الله ياحبيبتى. وتقومي ليا بألف خير وسلامه.
فيلا الجوهري.
رعد: بصدmه. أنت بتقول ايه ياسفيان. تالين بـ.ـنت مراد العدوي؟
سفيان: أبتسم. أحم أيوه يابابا. بصراحه تالين هي الوحيدة اللي شايفها مناسبه ليا.
رعد: بتعجب. من مرتين شوفتها فيها يابني؟

سفيان: بالعكس يابابا. أنا شوفت تالين من فتره كبيره. واتعلقت بيها جداً من غير ما أعرف هي مين وبـ.ـنت مين! بـ.ـنت مفيش منها في الزمن ده. كمية برائة مش موجوده. وهخسر كتير لو سبتها.
رعد: بحيره. إن كان ع أخلاقها. ف بنات عيلة العدوي مفيش عليهم غبـ.ـار. وأخلاقهم زي الالماظ. بس انا مش عارف لو ده حصل. ياترى آدm باشا هيبقى عندو مانع! أنا مقدرش ع زعل آدm باشا!

هيلينا: بتعجب. وابني سفيان ماله رعد؟! أبني راجـ.ـل يشرف أي عيله.
رعد: بنفي. وأنا مقولتش حاجه ياهالي. أنا بفكر معاكم بصوت عالي.
أبني مش قليل ولا يترفض بسهوله. أبني سيد الرجـ.ـاله. بس عيلة العدوي مش بالساهل أنهم يوافقوا ع اي عريس. وكمان مش من أول زياره ع الأقل!

سفيان: بتفهم. أنا مقدر علاقة حضرتك بالامبراطور. وشغلك زمان معاه. لكن دلوقتي يابابا حضرتك صاحب أكبر شركة حرس خاص. وابنك مالي مركزه. والشخص عمره ما كان بالفلوس بردو يابابا...
رعد: آدm باشا عمره ما فكر بالطريقه دي. والفلوس آخر اهتمامـ.ـا.ته. عموماً سبني ارتبها وإن شاء الله ربنا يقدm إللي فيه الخير.
هيلينا: بتصميم. رتب أنت رعد حبيبي. بس انا مش هتنازل عن تالين زوجه لابني سفيان.

أنا بقى هوريك شغل الست المصرية.
سفيان: ضحك بصمت وقال. يبقى كتب كتابنا قريب إن شاء الله ياست الكل.
رعد: ضحك وقال. خلاص مدام الحريم دخلت فيها يبقى خربت.
هيلينا: بتحذير. رررعددد.
رعد: قصدي عمرت. تبقى عمرت ياحبيبتى!

بعد يومين.
فيلا آريان العدوي.
نور: دخلت. وقالت إيه ياتيما طمنيني الدكتوره قالتلك هتولدي امتى ياحبيبتى.
تمارا: قعدت جمبها بتعب وقالت. بعد تلات ايام إن شاء الله يامامي.
نور: ربتت ع أيدها وقالت. إن شاء الله خير ياحبيبتى. أنتي تروحي المستشفى قبل ولادتك بيوم. ونظبطلك كل حاجه.
آريان: أبتسم وقال. إن شاء الله ياماما. أهم حاجة سلامة تيما عندي بالدنيا.
تمارا: أبتسمت بحب وقالت. ربنا يبـ.ـاركلي فيك.

محمد: جه وحط ايدو ع بطن تمارا وقال. النونو فين!
تمارا: ضحكت وقالت. النونو أختك. هتشوفها قريب. ياحماده.
نور: شالت محمد وباسته وقالت. أختك اسمها إيه؟
محمد: بضحكه. راتيل العدوي!
فيلا العدوي.
مريم: بدهشه. أنتي متاكده يارينو يابـ.ـنتي!
رينو: ههههه إلا متأكده يامامي. هيلينا جاتلي العياده انهردا.

وطلبت مني إني أتدخل في الموضوع. وهي هتمـ.ـو.ت ع تالين من وقت ما شافتها أول مرة. لحد ما سفيان أبنها أول أمبـ.ـارح فتح الموضوع رسمي.
مريم: بحيره. والله مانا عارفه. هو شاب محترم وكل حاجه. بس نشوف رأي آدm و مراد ونستخير إن شاء الله.
رينو: بضحكه واستخيري بالمرة معاكي ل آركان يامامي. ههههه.
مريم: بعدm فهم. ليه يابـ.ـنتي!
رينو: بفرحه. أمبـ.ـارح آركان قال لفهد. أنه عايز يتجوز. ومش هتصدقي مين العروسه!

مريم: كشرت عينيها وقالت. أنا أعرفها يعني؟ مـ.ـا.تقولي يارينو مش عايزه مزاوله الله يهديكي.
رينو: بهزار. خلقك بقى ضيق من يوم ما امبراطورك رجع الشركه ههههههه.
مريم: بضحكه. اه والله. أنتي بتقولي فيها. ربنا يرده سالم إن شاء الله. قولي بقى مين اللي عليها العين.
رينو: أبتسمت وقالت. بـ.ـاري بـ.ـنت هيلينا!
مريم: شهقت بفرحه وقالت. يختي قمر ماشاء الله. لأ الواد آركان ده. طلع مش ساهل. بس لما اشوفو.

رينو: بضحكه. يعني نتوكل على الله ياحبيبتى!
مريم: مدام المراد موجود. استخيري ونتكل على الله.

بعد أسبوعين. في إيطاليا.
سفيان رايح جاي ومتـ.ـو.تر. ومش عارف يشتغل. ومسح وشه بايديه.
وبيكلم نفسه. ياترى تالين وافقت ولا لأ. هي رفضت تكلمني وقالت هتاستخير. طيب المفروض هاخد الرد الأخير انهردا. اوووف.
رافيل: دخل وقال. جراتسيا سنيور سفيان. لقد انتهى موعد العمل.
سفيان: بخـ.ـنـ.ـقه. اذهب أنت رافيل. وإن حدث أمر كنت منتظره. سأذهب إلى مصر في الصباح الباكر.
رافيل: بالتـ.ـو.فيق سينور! وخرج.

سفيان: مسح ع شعرو وقال. لأ أنا مش قادر استنى اكتر من كدا. أنا هتصل على بابا.
فيلا العدوي.
آدm مراد: مسك وش تالين بأيديه. وقال. أنا قولتلك أنا معاكي في أي قرار.
تالين: بحرج. انا مش عارفه يا أبيه حضرتك قولت إنك واثق في سفيان. وكمان سألت عليه ف إيطاليا.
آدm مراد: أبتسم. وقال جبتلك ملف كامل عن حياة سفيان بره مصر وجوه مصر. وقولتلك أنه أخلاقه متختلفش عننا.
تالين: نزلت وشها في الأرض ومحرجه.

آدm مراد: رفع دقنها وقال. نقول إيه للناس. موافقه ولا مفيش نصيب!
تالين: ضغطت على شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج. وقالت. إللي تشوفه حضرتك!
آدm مراد: أبتسم. وشاف القبول في عينيها. وقال. لأ ده قرارك أنتي. ودي حياتك. وأنا واثق إن سفيان هيسعدك.
تالين: بتلعثم. خلاص موافق! أحم بردو إللي تشوفه حضرتك يا أبيه.
آدm مراد: أبتسم. وباس جبينها وقال. مبروك ياروحي!
تالين: بدقة قلب. الله يبـ.ـارك ف حضرتك.
تاني يوم.
فيلا الجوهري.

فون بـ.ـاري رن وكان رقم غريب. لكن ردت في تاني مرة
بـ.ـاري: كشرت عينيها وقالت. الو!
آركان: أحلا الو من أحلا بـ.ـاري.
بـ.ـاري: فتحت عينيها ع الآخر. وقالت. أنت! أنت جبت رقمي منين. دانا هوديك في خمسين داهيه.
آركان: حط ايدو ع قلبه. وقال بهيام وهزار. اااه شيلتي عشر داهيات علشان خايفه عليا!
بـ.ـاري: بنرفزه. وات!
آركان: أصلها ستين داهيه يا بـ.ـاري مش خمسين.

بـ.ـاري: أحم. Did not matter (لا يهم) وبعدين أنت سايب الموضوع الأساسي وماسك ف الفرعي! أنت إزاي جبت رقمي!
آركان: بثقه. خطيبتي ومن حقي يبقى معايا رقمها.
بـ.ـاري: صكت ع أسنانها وقالت. مين قالك إني موافقه عليك أصلا. أنت مرفوض!
آركان: ضحك بصوته كله. وقال. أنا شوفت المشهد ده فين قبل كده! أممم أيوه ع التيك توك. أوعي يكون عندك تيك تيك يابـ.ـاري. أنا خطيبك ومن حقي أرفض.

بـ.ـاري: خبطت برجلها ع الأرض بغـ.ـيظ. وقالت انننت مستفززز. أنت لو قدامي كنت انتقمت منك.
آركان: بجديه مـ.ـا.تهدي بقى يابت أنتي. إحنا مبنهزرش. اخوكي سفيان أخد الموافقه واتفق ع كتب الكتاب الأسبوع إللي جاي علشان يسافر يكمل الترم التاني. ويرجع يتجوز.
وأنا عندي مأموريه بعد عشر أيام وعايز نكتب كتابنا أنا وانتي معاه.
وزعق. بـ.ـاري أنا بحبك مش هلف وادور اكتر من كده. وانتي عارفه إني بحبك. موافقه تكوني شريكة حياتي ولا لأ!

بـ.ـاري: اتخضت. وقعدت على طرف السرير وقالت بدقة قلب خايف. آركان أنت هتسافر!
آركان: مسح ع شعرو وقال. أيوه يابـ.ـاري. بس لو أنتي مش عايزاني!
بـ.ـاري: قاطعته وقالت. موافقه. ووشها بقى جمرة نار.
آركان: أبتسم وقال. ستات مـ.ـا.تجيش إلا بالعين...
بـ.ـاري: بغـ.ـيظ. نعم بقى؟
آركان: بدقة قلب. بالعين اللي دوبت قلب آركان السيوفي!

في شركة العدوي.
ف قاعة المؤتمرات.
لويس: بضجر. مستر زين. نعلم أنك منزعج منذ زمن بعيد. بسبب التصرف الذي صدر منا دون قصد.
زين: حط رجل ع رجل وقال بكـبـــــريـاء. دعك من الماضي مستر لويس. أنا نسيته تماماً.
لأن زين العدوي يسير إلى الأمام ولا ينظر لما تركه خلفه أبدا.
لويس: بتـ.ـو.تر. أحم. نعلم جيداً من هو ملك السوق القادm. وبالنسبة لمشروعك. وا...

زين: قاطعه وقال بثقه. وأتيت لتهنئني بهذا المشروع الضخم صحيح مستر لويس؟
لويس: بيعدل الكرات. وقال. مستر زين. دعك من كل هذا ولاكون صريح معك. منذ البدء في مشروعك الجديد. انخفض معدل شركتنا بشكل كبير وملحوظ.
تعرضنا لخسائر كبيره.
وتم فسخ عقود كثيره ولا يكترثوا لما مايفعلوه معنا. شركتا في خطر حقيقي مستر زين.
زين: أبتسم وقال. وهل أنا من اتفق مع مموليك بأن يفضوا العقود بينكم؟! أنا لا أعلم شيء البته.

لويس: بيمتص غـ.ـيظه وقال بتمثيل الهدوء. نريد منك أن تتعاون معنا. ونرجع كما كنا معا في السابق!
زين: ضحك بصمت وقال. يوجد عندنا مثل يقال في مصر.
وقرب من وشه وقال. البضاعه المباعه لاترد ولا تستبدل. أي انتهى وقضى الأمر تماماً مستر لويس.
لويس: غمض عينيه. وهز راسه. و شاور للمحامي!
المحامي: حط دفتر الشيكات قدام لويس.
لويس: كتب شيك. وقدmه ل زين. وقال تفضل مستر زين.
زين: رفع حاجبه وقال. ماهذا؟!

لويس: أبتسم بمكر وقال. نريد مصنع الأجهزة الطبية بكل ما يحتوي. مقابل. مائة مليار!

فيلا مصطفى عزيز.
مصطفى: قاعد بيلعب بلاي ستيشن. وطارق بيلعب باللعب جمبه.
چود: دخلت ومعاها وجبة خفيفة لطارق. واتغاظت وقالت.
يعني أنا أقولك خلي بالك من طارق خمس دقايق. ترميه كدا وتسيبه. وأنت تقعد تلعب؟ هو مين فيكوا العيل.
مصطفى: ببرود. بيقولك. مره كوباية شاي لقت كوباية قهوة بتعيط قالتها coffee عن البكاء هههههه.
چود: بغـ.ـيظ واضح. أنت بقالك فترة مش عاجبني. رجعت للهبل تاني يامصطفى؟

مصطفى: رفع حاجبه وقال. مـ.ـا.تهمدي بقى يابت. انتي عايزه كف خماسي يظبطك. بس أنا مش هعمل كده عارفه ليه؟
چود: ربعت أيديها ورفعت حاجبها. وقالت ليه يامصطفى!
مصطفى: قلد بصوت أطاطا وقال. علشان أنا جدع. ههه ههههه.
چود: قعدت جمبه بغـ.ـيظ. وقالت دmك بقى يلطش.
مصطفى: رفع حاجبه وقال. طيب اسمعي النكته دي.
بيقولك قرد ودنه مقطوعه قاعد طول النهار قدام المرايا يقول. ااااه الحلو ديما ناقص. ههههههه.

چود: شالت أبنها ع حجرها بخـ.ـنـ.ـقه وقالت. ربنا يسخطك قرد ياشيخ.

چود طالعه اوضة طارق.
چود: بتصرخ بصوت عالى وقالت. الحقوووونااااي. أبني طارق اتسخط قرد!
شركه العدوي.
في مكتب مراد.
مراد قاعد فاتح اللاب توب وبيراجع ع الملفات. وحاسس بالملل. وقفل اللابتوب. وفتح تليفونه على الاستوديو وجاب الصور وشاف صورة لفريحه وهي في مرحله الجامعه.
وافتكر مواقفه معاها لما كان بيروح لها المزرعه وضحك. وحس بالحنين ليها. واتصل عليها.
عند فريحه.
قاعده في اوضتها بتعمل أشغال يدويه لأحفادها وفونها رن وأبتسمت وردت على طول. وقالت بابتسامة جميله.
السلام عليكم يا مرادي.

مراد: أبتسم وعليكم السلام يا روح قلب مرادك. عامله ايه يا بت يا فريحه؟!
فريحه: بابتسامة رضا. الحمد لله انا كويسه وبخير طول ما انت بخير يا حبيبي.
مراد: رجع بضهرو ع الكرسي وقال. انا قاعد في المكتب وانتي على بالي، ونفسي اكلمك من بدري ومش عارف أركز، قولت لا بقى اتصل أخد الجرعه علشان اعرف أشتغل.
فريحه: ضحكت بسعاده وقالت. مـ.ـا.تحرمش منك يا حبيبي. لكن أنت بقى على طول على بالي.

مراد: حبيبي انت والله. بتعملي ايه يا قمر.
فريحه: انا قاعده بعمل بلوفر شغل تريكو ل يزن ويامن وجنى.
مراد: كشر عينيه. وقال شغل تريكو؟ وأنتي من امتى بتشتغلي تريكو؟
فريحه: قالت. انا من فتره باخد كورس على الانترنت. اتعلمت فيه الاشغال اليدويه وبجد يا مراد جميله جداً. انا عملت فستان صغير على قد راتيل بـ.ـنت آريان.
لكن مستنياك لما ترجع وتشوفه وتقول رأيك في أول حاجه اعملها.

انا شغاله عليه بقالي فتره والحمد لله تمارا ولدت ونقدر نقدmه ليها.
مراد: سند أيديه على المكتب وقال. فريحه طول عمرها بتعمل كل حاجه حلوه. وانا متأكد ان كل حاجه انت عاملاها دلوقتي تجنن.
فريحه: بتنهيده حب. تعرف يا مراد أنا مفتقداك جداً.
مراد: بتفهم. قال عارف. وانا كمان مفتقدك جداً. لان الفتره اللي فاتت كل تركيزي في الشركه والجهاز ومركز التدريب.
لكن اوعدك قريب جداً هعوضك عن كل حاجه.

فريحه: بإبتسامة حب. حبيبي كفايه وجودك جنبي واني اشوفك كل يوم قدامي من غير سفر ولا مهمـ.ـا.ت؟ دي عندي بالدنيا كلها.
مراد: أقسم بالله بمـ.ـو.ت في أمك يابـ.ـنت المستخبي. بقولك إيه بقى. فين الجرعه؟
فريحه: كشرت عينيها وقالت. مش فاهمه جرعة إيه؟
مراد: ضحك بصوته كله وقال. يا بت هتعمليهم على مرادك. هو انا يعني علشان بقالي فتره ما طلبتش سكر تلحقي تنسي.

فريحه: ضحكت من قلبها وقالت. يا خرابي عليك يا مراد! انت ما بتنساش أبدا.
مراد: رفع حاجبه وقال بثقه. انا عمري ما انسى السكر منك يا بـ.ـنت كوم الشكاير.
يلا يا بت اخلصي وهاتي السكر علشان ارجع اشتغل بحماس. عايزين نخلص أم المشروع ده.
فريحه: ضحكت وبعتتله السكر وهي بتضحك من قلبها على عشق مرادها.
مراد: قفل وابتسم وفتح اللابتوب ورجع يشتغل بحماس من جديد.

وفريحه كملت شغل التريكو وابتسامتها على وشها من حب مراد ليها اللي بيزيد مابيقلش!
فهد: خبط ودخل ع مراد وقال بإستعجال. مراد يلا بسرعه لويس وصل.
مراد: قام بسرعه. وخرج مع فهد.
بعد شويه.
آدm مراد: دخل الشركه ومعاه ملف. وسأل السكرتيرة وقال.
عمي زين موجود فين؟
السكرتيرة: مستر زين ف قاعة المؤتمرات الخاصة يافنـ.ـد.م! تحب أبلغه بوصول حضرتك!
آدm مراد: لأ. وسابها ومشي وركب الاسانسير.
في قاعه المؤتمرات.

زين: رفع حاجبه وقال. ماهذا؟!
لويس: أبتسم بمكر وقال. نريد مصنع الأجهزة الطبية بكل ما يحتوي. مقابل. مائة مليار!
زين: مط شـ ـــفــايـــ ـفه بإعجاب وقال. أممم أنه عرض مغري جداً.
لويس: بتفائل. نعم ومربح أيضاً. تسطيع أن تفعل به مايحلو لك من مشاريع وتجني من وراءها أرباح طائلة.
زين: بمكر. ولما عليا أن أفكر في مشاريع جديدة. وأنا أمتلك شركة للأجهزة الطبيه مستر لويس؟!

لويس: بدأ يتخـ.ـنـ.ـق من زين. وقال. مستر زين. أنت بهذة الطريقه تفتعل المشاكل بيننا!
زين: رفع حاجبه وقال. هذا تهديد غير مباشر بأنك ستدبر لي مكيدة وتقــ,تــلني صحيح؟
لويس: أبتسم بخبث وقال. لديك حياة يجب عليك أن تنعم بها.
فكر في الأمر جيداً. ومن الأفضل لديك بأن لا ترفض عرضي حتى لا تسيء الأمور بيننا!
باب داخلي في القاعه اتفتح. وخرج منه مراد وفهد.
لويس والمحامي انتبهوا.
زين: أبتسم. وقال. لويس. نسيت أن أعرفك!

مراد: قاطع زين. وقعد قصاد لويس وقال بضحكة شر.
عليَ رسلك زين! أنا سأعرفه بنفسي. حتى يتذكر جيداً من نحن. ومن نكون!
فهد: قعد جمبه من الاتجاه التاني ومسك كرسي لويس. وقال بشر.
ولا تنسى أن تخبره أيضاً ما نقدر على فعله. بمن يقترب من ملك السوق!
لويس: بلع ريقه بتـ.ـو.تر وحاول الثبات. وقال. ما. ماذا يجري هنا!
مراد: أبتسم بغـ.ـيظ وقال من بين أسنانه. العميد مراد آدm العدوي. من المخابرات العامة المصرية.

فهد: قرب من وشه. وقال. العميد فهد السيوفي. وأيضاً من المخابرات العامة المصرية.
لويس: فتح عينيه بصدmه وقلبه بيدق. وقال بخــــوف متداري. ماذا يجري هنا بحق الجحيم!
زين: ضحك بصوته كله. وقال. لن ترى الجحيم بعد لويس!
لويس: هيضغط ع سماعه بلوتوث يطلب الجارد!
فهد: هز راسه. لأ لأ لأ. هذا لم يعد يجدي نفعا!
لويس: بخــــوف. ماذا تريدون!

مراد: قال. ارى في عينيك خــــوفاً كبيراً. ومن الواضح إنك فعلت أشياء وجرائم كثيرة. اثارت بك الرعـ.ـب عنـ.ـد.ما علمت بأننا مخابرات. ولكن لايهم الآن.
لنرى ماعيلنا فعله. و. فتح اللاب توب. ولف الشاشه ل لويس!
لويس: بص ع الشاشه. وشاف أنهم كانوا بيسجلوا كل حاجه. وخصوصاً وقت عرض الرشوة ع زين وتهديده بأنه هيواجه خطر و هينهي حياته لو متعاونش معاه وباع المصنع!

فهد: بغـــضــــب مكبت. أنظر جيداً لما أنت عليه. ومن الممكن بأن نعتقلك الآن. وسوف ترى الجحيم بين يداي!
مراد: أبتسم وقال. مستر لويس. من الصعب جدا إنك تقترب من أخي الصغير.
وكمل من بين أسنانه بغـــضــــب وقال. وإلا وقتها لم يتعرف أحد من عائلتك على ملامح وجهك مما سافعله بك. صدقني ستتوسل إلى بأن ارحمك ولو قليلاً!
باب القاعه اتفتح ودخل الديزل. بهيبته وقوته المعتادة.
مراد وفهد وزين استغربوا دخول آدm!

لويس: حرفياً خاف منهم. وبيفكر يصلح الأمور حالياً. ويخرج بخير. وبعدها يفكر على مهله ينتقم من زين ازاي!
آدm مراد: في صمت تام قرب ووقف قدام لويس!
مراد: بعدm فهم. قال. آدm؟ أنت إيه اللي جابك دلوقتي!
آدm مراد: أبتسم بشر واضح. وقال. جيت أحط نقطة النهاية!
وبص ع لويس. وقرب من وشه وقال بغـــضــــب شـ.ـديد. عنـ.ـد.ما تتحدى أحد من أفراد عائلتي. كان يجب عليك أن تعرف من هو الديزل أولا!
لويس: بص للمحامي والخــــوف بان ع ملامحه.

آدm مراد: اتعدل. وحدف الملف قدام لويس وقال بجدية.
أطلع على هذا الملف الآن!
لويس: برجفه. فتح الملف. وفتح معاه الغاز كبيرة مختفيه. وتودية ورا الشمس. بترجع ل19 سنة فاتت.
مراد وفهد وزين. شافوا لويس وشه أتغير ومرعوب حرفياً. و بصوا لبعض بعدm فهم.
آدm مراد: قرب منه وهمس ف ودنه وقال. تتذكر هذا الحادث صحيح! أنت قــ,تــلت حبيبتك خــــوفاً من زوجتك أنها تعرف بأنك تخونها معها.

وأيضاً بعد خسارة شركتك منذ تسعة عشر عاماً قمت بسرقة البنك تحت تهديد موظفي البنك بالسلاح.
وقمت بعدها بالدفع لرجل يدعى ألبرت ليقوم بالاعتراف على نفسه بأنه قام بالسرقه. ونسيت تماماً بأن هناك دليل قاطع لإدانتك.
والآن أنا لا يهمني إن كنت قــ,تــلت أو سرقت. أو ماهو ماضيك.
ولكن تذكر شيئاً واحداً.
ومسك فكه بايدو وقال بغـــضــــب شـ.ـديد. إن حدث أي مكروه ل زين العدوي. وإن حتى كان خدشا صغيرا؟!

وقتها سترى غـــضــــب الجحيم وهو يلتهم عصارة قلبك. وقلب عائلتك بكل ما فيها! افهمت لويس ميلان!
زين: مبهور حقيقي من قوة آدm. وكمان قدر يوصل لحجات تأمنه لآخر يوم في عمره من شر لويس.
لويس: بؤبؤ عينيه تايه ع التواريخ والصور والأدلة.
ومصدوم بجد. لأنه قدر يخفي كل الأدلة. لكن مين ده؟ وقدر يوصل للاسرار دي إزاي؟!

المحامي: شاف الوضع وإن زين عندو حصانه وعيله مش عند حد. وشاف توهان لويس وصدmته. وحاول يفض الموضوع. وقال بتفهم.
حسنا حسنا. لكم كل ما تريدون. ونتعهد لكم بسلامتكم جميعاً.
مستر لويس لم يقصد التهديد البتة. هو فقط منزعج لخسارته ملايين الدولارات. وارجو منكم جميعاً المعذره. سنذهب بهدوء. ودن افتعال أي شيء.

آدm مراد: بقوة. لا يهم خسرتم أم كسبتم. ولكن دون أن أقسم لكم. ان حدث أي شيء اليوم وحتى على مدار السنوات القادmة؟ سيتم تسليم هذا الملف إلى الشرطة الألــمانية. ووقتها ستعرفون معنى الانتقام الحقيقي من أحفاد العدوي! والآن. أخرجوا ولا تعودوا أبدا!
المحامي: بهمس. هيا مستر لويس. أرجوك دعنا نذهب الآن!
لويس: قام. وبص ل زين بتوهان!
زين: بإبتسامة عريضة. قال. سررت كثيراً برؤيتك لويس!

وبص للجارد وقال بسـ ـخـــريــة. اذهبوا مع سيد لويس إلى الخارج. واوصلوه إلى سيارته بسلام!
لويس: صك ع أسنانه بقلة حيلة ومخـ.ـنـ.ـوق وسابهم وخرج وماشي بسرعه. وكل احلامة اتحطمت. وزين العدوي بقى خط أحمر وخطر وغير مسموح الإقتراب منه. ومستحيل يقرب منه تاني!
آدm مراد: قفل الملف.
مراد: قام بدهشه. وقال. ولا يا آدm. مـ.ـا.ترسينا ع الحوار!
فهد: بإستفهام. أنت عرفت إزاي إن لويس جاي انهردا!

زين: قام ووقف قدامه. وقال بتعجب. وعرفت لويس إزاي.
وازاي عرفت عنه حاجات خطيرة زي دي!
آدm مراد: فتح ازازة مايه وبيشرب!
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. يخربيت البرود!
مراد: بغـ.ـيظ. في دي عندك حق. الواد بقى تلاجه. مـ.ـا.تنطق يالا!
آدm مراد: أبتسم. وحط ايدو ف جيب جاكيت بدلة زين. وطلع جهاز تنصت صوت صغير جداً!
زين: تنح وقال. أنت بتراقبني يا آدm؟!
آدm مراد: ضحك بصمت وقال. لأ طبعاً. بس الجهاز ده علشان اطمن عليك. واسمع لويس هيقولك إيه؟

فهد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. طيب ممكن تنطق بقى!
آدm مراد: قال. من فترة سمعت عمي زين وهو بيتكلم مع بابا آدm. وبيقولو إنه أدى ميعاد ولويس هيجي من المانيا. وعمي ساب بابا وخرج.
وقتها كان بابا آدm قلقان ع عمي جداً. واتصل على عمي رعد. وكان عايز حراسه وحمايه وقت المقابله بينهم. أنا اتدخلت. وقولت ليه تطلب حمايه وأحنا كلنا موجودين ونقدر نحمي عمي كويس جدا.

وكمان عمتو ريتال كانت قلقانه جداً. وأخدت منها شوية معلومـ.ـا.ت عن لويس. وأنا اتكفلت بالباقي.
وطلبت من عمتو ريتال تحط الجهاز ده ف بدلة حضرتك. وبس!
مراد: أبتسم بفخر. وقال. برافو عليك يا آدm. بجد يابني أنا بحسد نفسي عليك.
زين: ربت ع كتفه وقال. آدm يبني. أنا هكون صريح معاك. وهقولك إنك انهردا شيلت أكبر حمل تقيل كان ع قلبي.
أنا مش خايف من المـ.ـو.ت. لكن كنت خايف على و.جـ.ـع عيلتي من بعدي.

آدm مراد: بجديه. بلاش الكلام ده ياعمي. ربنا يبـ.ـارك ف عمرك. وطول ما أنا موجود. هفضل احميكم لحد آخر يوم في عمري.
مراد: بص ل فهد. وقال بتريقه. إيه؟! مش هتقول حاجه لجوز بـ.ـنتك؟!
فهد: بصله بغـ.ـيظ. وقال هو أنت ع طول ناطط في بوقي. مـ.ـا.تصبر ع رزقك!
مراد: بهزار ربع أيديه وقال. أهو أدينا صابرين. لما نشوف اخرتها معاك. اتكلم ياخويا.
زين: ضحك عليهم.

فهد: متغاظ من مراد. وبص ل آدm وقال بجديه. أحم. كويس. إللي أنت عملته ده كويس!
آدm مراد: ضحك بصمت.
مراد: بسخريه. كويس؟! هو أنا بسألك الشاي مظبوط ولا لأ علشان تقول كويس؟! مـ.ـا.تتكلم ياض وتقول إن جوز بـ.ـنتك مفيش منه اتنين!
فهد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح وقال. هو أنت كل شويه هتقولي جوز بـ.ـنتك جوز بـ.ـنتك؟! ماهو إبن أختي عادي يعني!
زين ومراد ضحكوا عليه من قلبهم. و آدm هز راسه بضحكه.

زين: بضحكه خلاص ياشباب. حصل خير. وبجد حقيقي آدm إبن أخويا مفيش منه اتنين! ربنا يحميك يابني ويوفقك في حياتك إللي جايه!
مراد: آمين يارب.
آدm مراد: أبتسم. وقال. متشكر ياعمي. وبصلهم وقال. أنا رايح الجهاز آركان سبقني ولازم الحقه.
مراد: ربت ع كتفه وقال. ربنا معاك!
آدm مراد: بمكر. لفهد. مش عايز حاجه يا، حمايا!
فهد: أبتسم ببرود وقال. لأ يابن مراد!
آدm مراد: بمكر. أحلا حاجه اتقالت انهردا. وسابهم وخرج وبيضحك.

فهد: بغـ.ـيظ. مش عارف بيرتاحوا ع الاستفزاز. حتى الزفت آركان عيل بـ.ـارد ومستفز.
مراد: ده الطبيعي ع فكره أنت اللي متـ.ـخـ.ـلف!
فهد: بغـ.ـيظ. أنا مش هرد عليك.
وبعدها أبتسم وقال. علشان أنا مبسوط ل زين إن ربنا زال الغمه ولويس دلوقتي بالنسبالنا منتهي!
زين: بإمتنان. ع فكره يافهد. أنت أرجل واجدع واحد شوفته في حياتي. أنت طول عمرك واقف معانا ولا اشتكيت! ربنا يبـ.ـارك فيك يصحبي!
مراد: بغمزه. زينو رضي عنك أهو ياعم.

فهد: بتريقه. عقبالك. ويلا أتحرك قدامي ورانا شغل متلتل. عايزين نخلص كل حاجه قبل كتب الكتاب!
وبعد كده زين راح للامبراطور المكتب علشان يشرحله اللي حصل.
لكن اتفاجىء إن أبوه فاتح اللاب توب. وشايف كل حاجه حصلت ف قاعة المؤتمرات! وأبتسامة فخر ع ملامحه من حفيدو الإمبراطور الصغير!

فيلا مصطفى عزيز.
في جناح مصطفى.
مصطفى: بيلبس ومضايق وخاصم چود.
چود: بتاكل قطعة بيتزا. وقالت. خلاص بقى ياتيفا. أنا كنت بهزر معاك.
مصطفى: بعدm إهتمام. لا عادي. وربنا يستجيب منك يستي. واتسخط قرد!
چود: ضحكت من قلبها وقالت. عتلاق هتبقى موز ههههه. اه يابطني. مصطفى القرد هههههههههههه.
مصطفى: رفع حاجبه وقال. والقرد هيخلف قرد مش كدا ياچود!
چود: بغـ.ـيظ. بعد الشر ع أبني. أنت هتقفلني منك ليه؟

مصطفى: هز راسه وقال. والله! يعني أنا عادي مش فارق معاكي! تمام أشطا أوي كدا.
چود: قامت وبتاكل وقالت. بقولك ايه أبني نايم وآخر انبساط. تعالى بقى الغدا جاهز في الجنينه والعيله مستنياك. يلا بينا.
مصطفى: أبتسم بخبث وقال. وماله يقلبي. بس اسبقيني أنتي.
چود: أشطا سلاموز. منتأخرش علشان البيتزا متبردش. وخرجت.
مصطفى: بغـ.ـيظ واضح وحياة أمك يابـ.ـنت رودي لا تشوفي القرد بقى هيعمل ايه؟

وجاب الفون بنرفزه وبيكلم نفسه وقال. بقى بتدعي عليا؟
لأ وايه اتسخط قرد. تمام تمام. إن ماقلبتهالك جبلايه؟
مايبقاش اسمي مصطفى عزيز.
واتصل على سعيد وقال بغـ.ـيظ. الو أيوه ياسعيد. تتصرف وتبعتلي كوثر حالا.
ياعم أنا عايزها أنجز في يومك. نص ساعه بالظبط. وترن عليا وأنا هستناك عند الباب الخلفي. سلام. وقفل. وبص قدامه وقال بتوعد. اشربي بقى ياچود هانم!

بعد فتره.
مصطفى: بالقصد. وقع أكل ع فستان چود.
چود: قامت وقالت. مش تخلي بالك يامصطفى.
مصطفى: بتمثيل آسف ياحبيبتى مخدتش بالي.
مريم: حصل خير ياچود. اطلعي ياحبيبتي غيري فستانك.
چود: حاضر بعد إذنكم. ومشيت.
مصطفى: شاف رقم سعيد. وقام بسرعه. وجاب كوثر. ومعاها ببرونة لبن. وطلع بيها. وشال طارق إبنه بشويش علشان مايتخضش.
وحط كوثر مكانه. وشال طارق ونزل بيه بسرعه.
مريم: بضحكه. طارق حبيب ناناه تعالى ياروحي.

مصطفى: أبتسم بمكر. وقال لما نشوف بقى ياست چودي.
چود: غيرت فستانها. ونزلت. لكن وقفت وقالت. لما أروح اطمن ع الواد طاروق يمكن يكون صحى.
چود طالعه اوضة طارق. وفتحت الباب. وقالت. ياخبر الواد شـ.ـد الغطا ع وشه. وقربت من السرير. وسحبت الغطا.
واتفزعت. وصرخت بصوت عالى جدا. عااااااا ابنااااي. طااااارق.
مصطفى: سمع صريخها.
الكل قام وقالوا ده صوت چود؟
چود: بتصرخ بصوت عالى وقالت. الحقوووونااااي. أبني طارق اتسخط قرد!

وغـ.ـصـ.ـب عنها شالت كوثر وحـ.ـضـ.ـنتها وبتعيط. أبني طارق. أبني يااارب.
مصطفى: جري عليها وقال بتمثيل الدهشه. مالك ياچود!
چود: جريت عليه وسط شهقات وعـ.ـيا.ط. الحقني يامصطفى. إبنك طارق. إبنك اتسخط قرد.
مصطفى: مثل الصدmه وقال. إيه؟ وبص ع كوثر وقال. أبني طارق اتسخط قرد؟!
چود: هزت راسها بعـ.ـيا.ط هيستيري. وقالت أيوة.

مصطفى: علشان تدعي علينا كويس ياچود. شوفتي! شوفتي دعوتك استجابت إزاي؟ حـ.ـر.ام عليكى ياشيخه. يعني أنا دلوقتي أبو القرد؟!
چود: قعدت ع الأرض مكانها وحاضنه كوثر. وبتعيط بو.جـ.ـع كبير وقالت. توبه والله أدعي ع حد. بس رجعلي أبني طارق تاني يااارب.
أنا همووت لو طارق أبني مرجعش ليا تاني. ااااه ياحبيبي ياطارق. رد عليا ياحبيبي. ياريتني كنت أنا. ااااه ياحبيبي يابني.

مصطفى: للحظه نـ.ـد.م. وقومها وقال. طيب أهدي ياچود. إبنك طارق كويس. وهو تحت مع ماما. أنا بس حبيت أعمل فيكي مقلب.
چود: رفعت راسها بصدmه. وقالت. يعني ايه؟
مصطفى: مسح دmـ.ـو.عها وقال. يعني إللي ف حـ.ـضـ.ـنك نسناسة حقيقيه. واسمها كوثر.
چود: رجعت خطوه لورا. وحدفت كوثر بعيد بخــــوف. وقالت بصدmه مقلب؟! مقلب!
مصطفى: بقلق. چود أنا كنت واخد الموضوع هزار. علشان زعلت منك إني هين عندك.

چود: بصت ل مصطفى بصدmه اكبر. وجريت من قدامه. ونزلت تجري بسرعه علشان تشوف أبنها.
مصطفى: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. ياريتني معملت حاجه زي كده.
مريم ويوسف قابلوا چود. وسألوها بقلق. مالك ياچود.
چود: شافت طارق مع مريم. واخدته منها وهي بتنهج. وجريت بيه ع العربيه. وركبت وقالت للسواق برجفه ودmـ.ـو.ع. وصلني عند بابا.
مصطفى: نزل بسرعه. وجري عليها.
يوسف: بجدية. مصطفى إيه اللي بيحصل بالظبط!

مصطفى: مسح ع شعرو وخبط قبضة أيدو بغـ.ـيظ من نفسه ومن چود.
مريم: مصدومه. ومسكت دراع مصطفى وقالت. مـ.ـا.تتكلم يابني وقول چود مالها. ونازله منهاره ليه. واخدت طارق ومدتش لحد فرصه يفهم حاجه ليه؟
هنا: بدهشة. أوعى تكون مديت إيدك عليها يامصطفى!
مصطفى: زعق وقال. لأ بس انا نيلت الدنيا وأنا معرفش.
ياريت تسيبوني أصلح كل حاجه. وجري بسرعه وركب العربية يحصلها.

كريم: ماسك كوثر. وطلع ليهم وقال. مصطفى أتجاوز المرادي ف هزارة يابابا!
يوسف: فتح عينيه وقال. إيه إللي ف إيدك ده ياكريم. وزعق أنا عايز أفهم مصطفى عمل ايه؟
كريم: أنا طلعت جري ع صوت چود. وسمعت إللي حصل. وهو!

بعد فتره.
فيلا السيوفي.
طارق: وقف بصدmه وقال. انتي بتقولي ايه ياچود؟
چود: حاضنه أبنها بخــــوف. وقالت بجدية وغـــضــــب حقيقي. قولت أنا عايزه أطلق يابابا. أنا مش عايزه أعيش معاه تاني.
رنا: فتحت عينيها بصدmه. وقالت. إيه؟
چود: صرخت وقالت. أنا عايزه أطلق مش عايزااه.
مصطفى: دخل بسرعه. وجري عليها وقال. چود. چود اسمعيني.
چود: زقته بأيدها. وقالت. أبعد عني. أنت جاي ليه؟ أطلع برة.

لاا. استنى عندك وقبل ما تتحرك خطوه واحدة طلقني.
مصطفى: من بين أسنانه قال. أهدي ياچود. الموضوع كله كان هزار.
رنا: شافت طارق قعد مكانه بتعب. وقلبها اتخلع. وقالت بخــــوف. طاااارق. مالك ياطارق.
طارق: بص ليهم. ومصدوم. وحاسس أنه بينزل مكان عميق لحد ما أشبه أنه غايب عن الوعي!
چود: بصدmه اكبر. صرخت باااابااااا!
مصطفى: جري ع طارق بسرعه. جدو. جدو.
رنا: عينيها مفتوحه بصدmه. وحاسه أنها بتحلم.

چود: قعدت ع الأرض مكانها بصدmة.
مصطفى: بسرعه. جاب جهاز الضغط. وقاسة وكان عالي جدا.
وقال بلهفه. ناناه. ناناه فين علاج جدو طارق.
رنا: همست برجفه. طارق روحت فين. رد عليا.
الشغاله: بعـ.ـيا.ط. العلاج أهو يسي مصطفى.
مصطفى: فتح العلبه ووقع كل حاجه ع الأرض. وشاف الاسبرين. وحاول يحط برشامة تحت لسان طارق. وقال بخــــوف. جدو حاول تفوق. بالله عليك.

چواد: سمع صوت الصريخ. وخرج من الحمام بسرعه. ولبس وهو خارج من الأوضه. ونزل جري. واتصـ.ـد.م.
وشال طارق هو ومصطفى. للعربيه. ومصطفى ساق بسرعه. وچواد بيدلك أيدين جدو وقلبه بيدق بخــــوف كبير.

ف مجموعة العدوي.
آدm: بيتكلم مع بيتر ع الفون. وبيضحك معاه. وقال. والله هو ده إللي حصل.
بيتر: بإعجاب. لأ بجد حفيدك آدm فاجأني. وكدا بقى إللي اسمه لويس ده يشرب من البحر.
آدm: الحمدلله عدت ع خير. المهم بقى. متنساش كتب الكتاب آخر الأسبوع.
بيتر: لا ياعم مش ناسي. بس بقى ياريت تخليه بدري علشان أحط ع صاحبنا بمزاج. ههههه.
آدm: هز راسه بيأس وقال. يبنى قولتلك خف شوية ع طارق.

بيتر: خلاص ياعم. عرفت أنه عمودك الفقري. أهو شوفت حتى إسمه فقري. وهو فقري طول عمره. ههههه.
آدm: بضحكه. هو فين يسمعك دلوقتي. كان رد عليك بطريقته.
بيتر: ياعم ده راجـ.ـل غلبان. شوف لو هزقني كدا. محبش إلا هو. ههههه.
آدm: ههههه فعلاً حله وغطاها. ربنا يديكم ليا وتعقلوا كدا.
بيتر: بتفكير. بقولك ايه ياض يا آدm.
آدm: قول.

بيتر: مـ.ـا.تيجي نخرج إحنا التلاته خروجه من بتاعة زمان. لوحدنا كدا. نروح قهوة الحسين. ونتمشى شويه. ياااااه كانت أحلا ايام.
آدm: أبتسم وقال. موافق. وطارق هيفرح جداً. بس يارب متتريقوش على خلق الله.
وشاف مريم بتتصل عليه. وقال ثواني يا بيتر معايا مكالمه مهمه.
بيتر: ماشي رد انت وأنا هخلص شوية حجات. يلا سلام. وقفل.
آدm: رد عليها بابتسامة حب. وقال. أميرتي!

وبعدها ضحكتة أختفت. وقام وقف بصدmة وقال. بدقات قلب مرعوب. طارق!

في المستشفى.
فهد: دخل يجري بسرعه وقلبه هيقف من الخــــوف. ومراد وفارس وزين وزياد. واكتر العيله وصلت.
رنا: بعـ.ـيا.ط هيستيري. طمني يادكتور. جوزي فيه إيه؟
الدكتور: اطمني يا أمي الحمدلله هي كانت جلطة ع المخ وربنا ستر. وكويس جدا انكوا لحقتوه بالاسبرين.
رنا: قعدت بتعب وصدmه. وقالت. جلطة ع المخ!
مريم ؛ بدmـ.ـو.ع. لأ يارنا استهدى بالله. الدكتور بيقول كانت. لكن الحمدلله محصلش حاجه.

چود: حاسة بتأنيب الضمير. وبتعيط في حـ.ـضـ.ـن أمها بهستريا. وكل شوية تقول أنا السبب.
ورودي بتعيط بو.جـ.ـع كبير. وخــــوف من فقدان الأب الحقيقي ليها.
فريحه: جريت على امها ومنهاره من العـ.ـيا.ط. وفارس اخدها في حـ.ـضـ.ـنه.
فهد: بدmـ.ـو.ع مكبوته. يعني بابا كويس يادكتور.
طمني عليه. قولي المطلوب في حالته وأنا هعمله.
الدكتور: بتفهم. انا مقدر خــــوفكم ع الحاله. لكن المريـ.ـض هيفضل تحت الملاحظه 12 ساعه. وبعدها يخرج عادي جدا.

ولكن لازم يبعد عن التـ.ـو.تر النفسي والعصبي. لأن واضح إللي حصله ده نتيحة صدmة كبيرة رفعت عندو الضغط بالطريقه دي.
وكمان الأكل يكون بعيد عن أي دهون ويكون صحي. وتهتموا بالخضار والفواكه. ومع العلاج إن شاء الله يومين بالكتير وهيبقى كويس جدا.
فهد وفارس. قعدوا جمب رنا يهونوا عليها.
آدm مراد: بضيق حقيقي. شـ.ـد چواد. وقال بحده. أنا عايز أعرف أيه إللي حصل. واختك چود بتقول أنها السبب ليه؟

چواد: مسح دmـ.ـو.عه وقال بحـ.ـز.ن. أنا كنت فوق وسمعت صوت چود بتصرخ. ونزلت جري لقيت مصطفى بيدي برشامة الأسبرين لجدو. وطلعنا ع المستشفى.
آدm مراد: صك ع أسنانه بغـــضــــب واضح. وراح لمصطفى اخر الطرقه.
مصطفى: واقف ومربع أيديه وباصص من الشباك بشرود. وحاسس بالذنب.
آدm مراد: بجديه. إيه اللي حصل ل بابا طارق يامصطفى؟
چود: بشهقات من ورا آدm قالت. أنا السبب يا آدm!

آدm مراد: لف ليها وقال بصدmه. إزاي ياچود. إزاي أنتي السبب وأنتي أكتر واحده بابا طارق بيحبها.
چود: صعبت عليها نفسها وعيطت بو.جـ.ـع كبير. وقالت بنـ.ـد.م.
أنا طلبت الطـ.ـلا.ق. وبابا متحملش الخبر. ووقع مني. بابا طارق لو جراله حاجه أنا مش هسامح نفسي. ولا هسامحك يامصطفى!
تيم: جه. وقال. طيب أهدي ياچود. وقولي إيه اللي حصل بالظبط.

مصطفى: بص لچود وعـ.ـيا.طها إللي مزود ضيقته. وحاسس بالذنب وكمان مخـ.ـنـ.ـوق جداً. وقال. أنا المسؤول عن كل إللي حصل.
وبدأ يحكي كل حاجه بنـ.ـد.م كبير. وكمل وقال. هو كان هزار مش أكتر. لكن بعدها استوعبت أنها هتبقى صدmه لچود.
وبصلها وقال بعتاب. بس مكنتش أتوقع إني هاهون بسهوله كدا عندها وتطلب الطـ.ـلا.ق.
آدm مراد: بغـــضــــب واضح. هزار! تحط حـ.ـيو.ان مكان طفل صغير. وأمه تشوفه وتقول هزار؟

وأخرة هزاركم إيه؟ ها. ردو عليا. أخرة الهزار ايييه؟ أقسم بالله لو حصل حاجه ل بابا طارق ماهعديها ع خير.
تيم: ضغط ع دراع آدm. لأن چود منهارة. وقال. اهدا يا آدm مش كدا.
ومتنساش إن مصطفى أتصرف وانقذ عمي طارق في الوقت المناسب فده يشفعله.
لكن! أنت غلطان يامصطفى. غلطان لأنك مبتفكرش في عواقب إللي أنت هتعمله إيه؟

وع رأي آدm. لما أم تدخل تطمن ع أبنها وتلاقيه بقى حاجه تانيه وكمان بشعه. أكيد الصدmه كبيرة. ورد فعل چود ف الوقت ده طبيعي.
مصطفى: بتفهم. قال. أنا عرفت كل ده وحسيته. أول ماشوفتها منهاره.
لكن والله العظيم انا كنت بهزر معاها. وخلاص اتعلمت وحرمت!
تيم: بتفهم. وأنتي ياچود. لازم تتصرفي بحكمه أكتر من كدا. الغلط واقع عليكي زي مصطفى بالظبط.

چود: بشهقات وكلام متقطع. أنا عايزه بابا طارق. والله العظيم يفوق واعمله فيا إللي أنتوا عايزينو. بس بابا يفوق. انا أسفه. والله مش هعمل كده تاني.
مصطفى: قلبه و.جـ.ـعه عليها. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقال بخـ.ـنـ.ـقه. أنا آسف.
چود: كـ.ـلـ.ـبشت فيه. وقالت. أنا عايزه بابا يامصطفى. رجعلي بابا الله يخليك.
مصطفى: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. وغمض عينيه وقال. هيرجع. إن شاء الله هيرجع وهنعتذر منه.
مراد: واقف مع فهد. وشاف أبوه جاي والخــــوف والرعـ.ـب ع ملامحه.

آدm: وصل عندهم. وبص ع الاوضه. وفتح الباب من غير ما يتكلم مع أي حد.
الدكتور: هيتكلم.
مراد: أخد الدكتور ع جمب وفهمه مدى قوة علاقتهم ببعض.
آدm: قفل الباب. وشاف طارق متعلق ليه محاليل. واجهزه وأسلاك ع المخ. والمنظر ده كفيل. يهد الباقي من قوتة.
آدm: قعد بقلة حيلة جمب طارق. وباصص عليه. كتير.
وفاجأة بكى! طلع كل حاجه واجعاه. وقال بدmـ.ـو.ع نازله. إيه يصحبي. أنت هتقع قبلي؟! لأ مش هسمحلك.

قوم كدا وقولي مالك؟ قولي مين زعلك وأنا هتصرف. مالكش دعوة أنت بأي حاجه. أنا عايزك تفضل جمبي ومعايا وبس.
أنت متعرفش إني مسنود عليك ولا ايه؟ أنا ماليش غيرك ياض ياطارق.
أنا هيبتي بتزيد في وجودك. ولو حصلك حاجه. الإمبراطور هايتهد.
قوم كلمني. مش واخد عليك ساكت كدا. قوم زعق. أتكلم يارفيق عمري.

ومسح وشه ودmـ.ـو.عه وقال. طيب تعرف إن بيتر جاي جري دلوقتي. كان عايزك تروح معاه الحسين علشان تتريقوا على خلق الله. وأنا ازعق ليكوا.
قوم ومش هزعق ولا هتكلم. اتريق برحتك. قوم ياطارق. قوم ياخويا متسبنيش بالله عليك!
بيتر: دخل بسرعه. وجري عليه وبينهج. ورفع ايدو برجفه. وقال.
طا، طارق مالك. إيه اللي حصلك أنا مكلمك الصبح. وكنت زي الفل يصحبي.

وقعد بتعب ومسك أيدو وقال بدmـ.ـو.ع. قوم بقى. أنت قولت إنك اول واحد هتحط إكليل لما أمـ.ـو.ت. أيوه منا مش عايز لما أمـ.ـو.ت متودعنيش.
طارق: فتح عينيه بتعب. وهمس وقال. افصل الله يخربيتك. تمـ.ـو.ت في النكد!
بيتر: ملامحه اتبدلت لدهشه. وقال. طارق انت عايش. قصدي أنت سامعني!
آدm: تنفس الصعداء وحمد ربنا. ومسح وشه بايديه.
طارق: بص عليهم وقال بتعب. تعرف ياض يا بيتر. أنت عامل زي هادm اللذات بالظبط.

بيتر: بضحكه. ايوه كدا. حمدلله ع سلامتك يا أسد.
آدm: مسك كف أيد طارق وقال. طارق أنت كويس. أنادي الدكتور.
طارق: بص لعيون آدm وأبتسم وقال. خلاص بعد إللي سمعته منك. مش عايز أي حاجه.
بيتر: كشر عينيه وقال. هو قال إيه عدلك مزاجك ياخويا.
طارق: اعدلوني بس خلوني أعرف أتكلم. أم المستشفيات. مبكرهش في حياتي قدها.
آدm وبيتر ضحكوا. وساعدوه. وقعدوا جمبه.
بيتر: بفضول ها بقى قولي الإمبراطور قالك إيه؟

طارق: كح بسيط وقال. فيك من يكتم السر.
بيتر: استحاله احافظ عليه.
طارق: أصيل ياض يا بيتر.
بيتر: حبيبي والله.
آدm: باصص على طارق ومبتسم. وكأن روحه ردت ليه من تاني.
طارق: بيكابر دmـ.ـو.عه وقال بتمثيل الضحكه. شوفت آدm بيبصلي إزاي؟ كأني حبيبته وراجعه م الغربه.
بيتر: بتريقه. اه طبعآ ومين يشهد للعروسه.
آدm: ضحك بصمت وهز راسه بتنهيدة.
بيتر: مـ.ـا.ترغي بقى انطق.

طارق: الواد آدm قال كلام يتبروز. بس صدق عندو دm زينا. مش بجح لأ.
بيتر: بتمثيل الدهشه. معقول! قول كلام غير ده.
آدm: بص لعينيه وشاف حـ.ـز.ن متداري وقال. سيبك من كل ده ياصحبي. وقولي مالك. وليه وقعت كدا؟
طارق: بلع ريقه بغصه. وقال. البت چود عايزه تطلق!
آدm وبيتر اتصـ.ـد.موا.
طارق: بتعب. اول ما قالت كدا. محستش برجليا شيلاني. وتنميل في دmاغي. وفوقت هنا ف المستشفى.

آدm: ربت ع أيدو وقال. طيب أهدا أنت وبعدين ده جيل طايش. ومفيش مشكله مالهاش حل.
طارق: بقلق. فين أم فهد. أكيد خايفه عليا. قوم ناديها يا آدm بسرعه.
بيتر: طيب اهدا تعالى نتصور الأول واحده سيلفي للذكرى.
طارق: بدهشه. سيلفي. هتشل وتقولي سيلفي؟!
بيتر: طب إيه رأيك هنتصور. امسكه كويس يا آدm أصل عارفه فراك.
وطلع الفون. وقعد جمبه. وبيضحك وقال. قولوا تشيز!

آدm: ضحك وطارق وبيتر اتصور اكتر من صورة معاهم علشان يهون ع طارق. وصوت الضحكه رجعت من تاني.
فهد: قام وقف وكشر عينيه وقال. أنتوا سامعين صوت الضحك ده؟!
الكل أنتبه وسكتوا. وسمعوا صوت الضحك.
چواد: بعدm استيعاب. قال الصوت جاي من اوضة جدو طارق!
فهد: فتح الباب ومراد وفارس. وشافوا التلاته بيضحكوا.
مراد: بزهول. ينهار اسوس!
رنا: بدقة قلب. وسع يافهد. ودخلت بسرعه. وشافت طارق. وردت فيها الروح.
آدm وبيتر. اتحركوا.

طارق: شاور ليها وقال. تعالي يام فهد.
رنا: قعدت جمبه وباست على أيدو وعيطت بفرحه. أنت كويس ياطارق.
طارق: مسح دmـ.ـو.عها وباس راسها وقال. وأنا يبقى عندي صحاب متـ.ـخـ.ـلفين زي دول ومبقاش كويس؟
فهد: دخل بسرعه وحـ.ـضـ.ـن أبوه. وقال بدmـ.ـو.ع. حمدالله على سلامتك يا بابا.
طارق: ربت ع ضهرو وقال الله يسلمك. وعينيه بتدور على حفيدته إللي قلقان عليها وع مستقبلها.
فريحه: جريت عليه. وقعدت جمبه. وفضلت تعيط كتير. وطمنها.

فارس سلم عليه ومراد وزين وزياد وأشرف كان محرج من حفيدو. وجاسر سلم عليه ويوسف ومالك وكل العيله اطمنت عليه.
طارق: شاف حب العيله الحقيقي. وملاحظ سكوت آدm صديق عمره. ومتأكد أنه من جواه قلقان عليه.
چود: دخلت ببطء. وبتأنيب ضمير. ومحرجه من نفسها. وعينيها حمرا جداً. وقربت من جدها. وقالت بصوت مكـ.ـسور وحزين.
بابا اء. أنا أسفه. واترمت في حـ.ـضـ.ـنه وعيطت بصوت عالى.

وأغلب الموجودين فاهمين عـ.ـيا.ط چود من طبيعة العلاقة بينها وبين جدها.
طارق: ضمها لقلبه بحنان وربت ع ضهرها وقال. هشش بس ياچود أنا كويس ياحبيبتي.
چود: باست ع أيديه وقالت بشهقات. والله انا مكنت أقصد. واتعلمت من غلطي. سامحني وأرجع لينا بالله عليك. حقك عليا يابابا. واستخبت تاني في حـ.ـضـ.ـنه.
طارق: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. وهمس بصوت وا.طـ.ـي. وقال يعني مفيش حاجه اسمها طـ.ـلا.ق!

چود: هزت راسها لأ. مفيش خالص. وأنا أسفه بجد. مكنتش عارفه أنا بعمل ايه؟
طارق: باس جبينها وقال. مصطفى جدع ياچود. ولولاه يعالم أنا كنت هبقى فين؟
مصطفى: دخل بخـ.ـنـ.ـقه متداريه. وقال بجدية. حمدلله ع سلامتك ياجدو.
طارق: أبتسم. الله يسلمك يادرش.
بعد شوية.
جه الدكتور وتابع الضغط مع طارق. ونقلوه غرفه خاصه.
وجم آرين وتالين من الجامعه وحياة وميرو واطمنوا ع جدهم.
وبعد دقايق رعد وسفيان عرفوا وجم بسرعه.

طارق: شايف مصطفى واقف ومحرج ومخـ.ـنـ.ـوق ومابيتكلمش مع حد. وچود ساكته. وقال.
مصطفى يابني.
مصطفى: اتحرك بسرعه نعم يا جدو!
طارق: خد چود وارجعوا ع البيت. أنا بقيت كويس.
مصطفى!
آدm: جدك طارق بيتكلم صح. خد مراتك وارجعوا. واحنا مش هنسيبه لوحدوا. وكلها سواد الليل ويرجع بيته.
مصطفى: هز راسه وقال يلا يا چود. وشال طارق.
چود: قامت من سُكات علشان جدها. وسلمت عليهم ومشيوا.
تالين: واقفه بره لوحدها. وزعلانه.

سفيان: شافها. وضهرها ليه. ولا إراديا راح عندها. وقال. انسه تالين.
تالين: مسحت دmـ.ـو.عها. ولفت ليه بهدوء. وقالت نعم!
سفيان: قلبه دق ليها. وقال. ياريت متزعليش نفسك. وإن شاء الله. عمي طارق هيتحسن ويبقى أفضل من الأول.
تالين: اتـ.ـو.ترت. وحاسة إن نبرة صوتة ليها تأثير عليها.
وقالت بحرج. إن شاء الله. أحم بعد إذنك.
سفيان: بلهفه. تالين استني لو سمحتي. أنا عارف إن الوقت مش مناسب. لكن كمان أنا محتاج إني أتكلم معاكي.

تالين: نزلت وشها بحرج وقالت. حضرتك أخدت الموافقه.
سفيان: أبتسم وقال. وكانت أجمل موافقه لحضرتي. بس ع الأقل ت عـ.ـر.في طباعي. اسلوبي. تفكيري. أي حاجه إن شاله يارب أسمي بالكامل حتى!
تالين: غـ.ـصـ.ـب عنها أبتسمت برقه. لكن قالت. الشاب إللي ينقذ حياة بـ.ـنت مايعرفهاش وكمان في بلد أجنبي. ويحافظ عليها. ويوصلها لعيلتها من غير ما يفكر بس يبصلها!
يبقى إنسان عظيم. من جميع النواحي. مش بس طباع وأسلوب وتفكير!

سفيان: فتح عينيه بعدm تصديق. وقلبه هيطلع من مكانه.
تالين: حست بدقات قلبها. لكن أحرجت ومشيت بسرعه.
سفيان: أستني بس! وبعدها ضحك بصمت. وقلبه مبسوط جدا أنها ع الأقل قالت كلمه ف حقه.

ف الطريق.
مصطفى سايق العربيه. ومخـ.ـنـ.ـوق.
چود: شايله طارق. وساكته.
مصطفى: فرمل العربيه. وباصص قدامه وساكت. وبعدها جه يتكلم. وقال چود.
چود: بصت من الازاز. ومردتش. ومسحت دmـ.ـو.عها.
مصطفى: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وداس بنزين وساق بسرعه. ووصلوا البيت.
چود: طلعت بسرعه ع اوضتها. ونيمت طارق ع سريرها.
وقعدت على طرف السرير وفضلت تعيط.
مصطفى: طلع وراها. وشافها. وقرب منها وقومها. ووقف بيها. وقال. بخـ.ـنـ.ـقه وزعل. أنا آسف ياچود.

چود: بتعيط وساكته.
مصطفى: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه وقال. حقيقي آسف. أنا أول مرة أنـ.ـد.م ع هزاري معاكي. وبالطريقة دي.
چود: بشهقات. أنا عمري ما هسامحك يامصطفى. أنت متعرفش أنت عملت فيا إيه. وقلبي كان هيقف من الخــــوف والصدmه ع أبني.
مصطفى: غمض عينيه وقال بنـ.ـد.م. لأ عرفت. انا محستش بكل ده. غير لما شوفتك خايفه.

بجد آسف. واوعدك أنها هتكون اول وآخر مرة اهزر بالطريقه دي. بس سامحيني. كفايه إللي بابا وجدو أشرف عملوه فيا. وماما وناناه مابيتكلموش معايا.
چود: تستاهل أكتر من كدا يامصطفى!
مصطفى: مسك وشها بأيديه وقال. خلاص بقى حقك عليا. كفايه إللي حصل لكوثر.
چود: خبطته في كتفه وقالت. هي دي بقى ست كوثر إللي كنت قارفني بيها. قردة؟ قردة يامصطفى؟

مصطفى: أبتسم وقال. ايوة نصيبي أحب قرده. وحياة أمك بقى عديها. كفايه اني زعلان عليها.
چود: بغـ.ـيظ. أحسن والله كريم عمل الصح. ورجعها مكانها الصح. علشان تتعلم الأدب.
مصطفى: خلاص اتعلمت. وتوبه. بس أهم حاجة. أنتي افردي بوزك ده. علشان مرمر حالفه متكلمني غير لما تتأكد إني صالحتك.
چود: بتنهيدة. خلاص كله يهون علشان خاطر إللي عملته ل بابا طارق وبس.
مصطفى: أبتسم. يعني خلاص مش زعلانه ياتراب القمر.

چود: أبتسمت وقالت. لأ مدام هتتغير. يبقى مش زعلانه. وتعالى نصالح العيله.
مصطفى: خـ.ـطـ.ـف بوسه من خدها وقال. أحلا چود أم طارق في الدنيا.

بعد يومين فيلا الديزل.
آدm مراد: نايم!
آرين: نايمه جمبه. وفاجأة فتحت عينيها. واتعدلت وحطت أيدها ع بوقها. وقامت بسرعه. جريت على الحمام ترجع من الحمل!
بعد لحظات.
آدm مراد: فتح عينيه. وقام بسرعه. وخبط عليها. وقال بقلق. آرين في إيه؟ و افتحي الباب ده!
آرين: فتحت الباب. وبتنهج ووشها أصفر جداً ودايخه. وسندت عليه.
آدm مراد: خاف عليها. وسندها. مالك يا آرين! حاسه بإيه؟

وقعدها ع طرف السرير وقعد جنبها. بيدلك أيديها.
آرين: همست بتعب. وقالت. كنت فاكره إن الحمل أسهل من كدا. بجد مش قادرة استحمل إحساس دلوقتي. حقيقي صعب. حسيت إني روحي بتتسحب مني.
آدm مراد: مسح وشها. وقال. أنا هحجزلك انهردا عند الدكتورة. وأكيد في حل.
وحاول يبتسم يطمنها وقال. وبعدين أنتي ديما أقوى من أي حاجه. وبتحبي تخوضي أي تجريه. وف الآخر بتنجحي. والمرادي أهم تجربه في حياتنا.

أنتي شايله حتة مني ومنك يعني دmج روحنا في ولاد آرين القوية. إللي أنا واثق أنها هتكون أحسن وأجمل أم.
وكمل بغمزه. وأنا هكون ابوهم المرعـ.ـب ولا ايه؟
آرين: بلعت ريقها بتعب. وأبتسمت. وقالت عندك حق. أنا لازم أكون أقوى من كدا.
وأنت فعلاً أبوهم المرعـ.ـب.
آدm مراد: ضحك بصمت وضمها لقلبه وباس راسها وقال. سلامتك يا روحي!
آرين: بتنهيدة حب. ميرسي ياحبيبي. ورفعت وشها ليه وقالت بتمثيل البراءة.

أنا مش عايزه أروح الجامعه انهردا. بجد مش قادره.
آدm مراد: رجع شعرها ورا ودنها وقال بابتسامه. خلاص أجازه انهردا. وخصوصا إن بابا طارق خرج بالسلامه. وايه رأيك نفطر مع العيله!
آرين: جاتلها فكره. وقالت بمكر. ياريت ياحبيبي. يلا قوم نصلي وننزل!

بعد فترة كبيرة في الجهاز.
آركان أتصل ع بـ.ـاري.
بـ.ـاري: ردت بسرعه وحماس. هاي آركان. طمني ع جدو طارق.
آركان: الحمد لله تمام. زي الفل وكل حاجه تمام. دلوقتي بس الواحد قدر يتنفس.
بـ.ـاري: بأريحية. كويس الحمدلله. حمدالله على سلامته.
آركان: بإبتسامة. الله يسلمك. قوليلي انتي عامله ايه يا بيري!
بـ.ـاري: كشرت عينيها وأبتسمت وقالت بتعجب. بيري؟
آركان: بتأكيد. طبعا بيري! إيه يابت محدش كان بيدلعك ولا إيه؟

بـ.ـاري: حطت ايدها ف جمبها وقالت بنرفزه. بص بقى علشان نكون حلوين مع بعض. أولا كدا أنا مش بت اوكي!
آركان: بمكر. وثانيا اعسل أنت!
بـ.ـاري: اتـ.ـو.ترت لكن قالت. عادي بابي ومامي وسفيان وكل أصحابي بيدلعوني!
آركان: كشر عينيه وقال بإستفهام. لحظه بس! صحابك إللي هما مين بيدلعوكي. كلهم بنات مش كدا؟!
بـ.ـاري: ضحكت بخبث وقالت. نو موش بنات وبس!
آركان: قام وقف وقال بغيرة. وحيات أمك!
بـ.ـاري: فتحت بقها وعينيها. وقالت. وات!

آركان: بغيرة وزعق. بلا وات بلا زفت ع دmاغك! ولاد مين دول اللي بيدلعوكي. دانتي نهارك مش هيعدي ع خير. دانا هسود عيشتك.
بـ.ـاري: شالت الفون واتنطتت بفرحه كبيره من غيرته عليها. وقالت بفرحه يس يس!
آركان: زعق. أنتي يابـ.ـنتي روحتي فين هو انا مش بكلمك؟!
بـ.ـاري: وقفت وحطت الفون. وقالت بتـ.ـو.تر. أحم. أيوه أيوه معاك. خير ف حاجه؟!

آركان: صك ع أسنانه بتوعد وقال. ده في سواد جاي عليكي. أقسم بالله لو منطقتي وقولتيلي من اللي بيدلعوكي! هعمل من وشك عينات بني ادmين!
وزعق اخلصي!
بـ.ـاري: فتحت عينيها بصدmه وحطت أيدها ع وشها. وهمست وقال. عينات بني ادmين؟!
وقالت بتـ.ـو.تر. اء. أنا مقولتش ولاد. أنت إللي بتستنج من دmاغك.
وكملت بجدية مصطنعه. لما انت مش واثق فيا ارتبط بيا ليه؟
آركان: أيوه يابت اعمليهم عليا واقلبي عليا التربيزه. لأ أنا مصحصحلك أوي.

وخلي بالك مش عايز كل حوار تحطي فيه حتة الثقه دي.
وبعدين انتي قولتي إن مش بنات بس اللي بتدلعك. ف من البديهي إن الجنس التاني ولاد. ولا في جنس تالت وأنا معرفش؟!
بـ.ـاري: بنرفزه. الله. أنت صوتك عالي ليه؟ وبتتنرفز عليا ليه؟
آركان: بغـ.ـيظ. يابت أنتي لو قدامي كنت كحت وشك في الأسفلت علشان تخليني أغير حلو.
بـ.ـاري: لحظة واحدة.
هى كحت وشك في الأسفلت دي حاجه حلوه؟

آركان: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك وقال. طبعاً ده أحلى حاجة. وهمسيكي واصبحك بيها.
بـ.ـاري: أبتسمت بحرج وقالت. ميرسي آركان.
آركان: بضحكه. دانتي لقطه. وبعدها كشر عينيه وقال بغيرة. بـ.ـاري مفيش حد بيدلعك صح؟ واتكلمي بجد علشان متغباش.
بـ.ـاري: بفرحه لغيرته. قالت. نو عيلتي بس وصحباتي.
آركان: بعد كده مافيش غيري وبس اللي هيدلعك يابيري!
بـ.ـاري: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت. أنا لازم أقفل دلوقتي.
آركان: بـ.ـاري.
بـ.ـاري: بتنهيدة حب. نعم آركان!

آركان: كلها كام يوم وتبقى حرمي المصون!

مساءا.
فيلا العدوي.
آريان داخل وماسك أيد محمد. وتمارا شايله راتيل.
ريتال: بفرحه. أهلا أهلا. راتيل قلب ناناه. وشالتها من تمارا.
تمارا: أبتسمت. مساء الخير.
كلهم مساء الخير.
محمد: جري ع زين. وقال. بابا جدو.
زين: شاله ع رجله. وقال. مساء الورد ع عيون محمد باشا.
وبص ل تمارا وقال. عامله ايه دلوقتى ياتيما يابـ.ـنتي!
تمارا: سلمت ع الكل وقعدت جمب مريم وقالت بإبتسامة. الحمدلله يابابا.

ريتال: بضحكه. يخلاثي أنا ياناس. شوفت يازين. بص راتيل جميله اوي وهي بتتاوب إزاي؟ قمر اللهم بـ.ـارك.
زين: باس جبين راتيل وقال. ماشاء الله. قلب جدو يا راتيل. يلا اكبري بسرعه. وليكي عليا كل يوم هتبقى معايا في الشركه. وهعملك مكتب مخصوص ف قلب مكتبي.
وبص ع أبوه وقال بإبتسامة. دلوقتي بس فهمت إحساسك يابابا لما كنت بتهتم بمكتب ليليان ف الشركه.
آدm: أبتسم وقال بهدوء. الأحفاد دول اجمل نعمه. ربنا يديمها عليكم.

كلهم آمين.
تيم: رجع من الشغل. وقال السلام عليكم. وسلم ع الكل. وقعد جمب ميرو. وقال.
فين جنى والولاد يامريم!
ميرو: جنى و آيان ومحمد بيلعبوا في اوضة اللعب ومعاهم دعاء.
ويزن ويامن نايمين.
تيم: تمام. وبص ل تمارا وقال. عامله ايه دلوقتى ياحبيبتى.
تمارا: بإبتسامة. الحمد لله ياحبيبي.
آدm: روحت لعمك طارق ياتيم؟
تيم: طبعاً. طلعت من الشغل واطمنت عليه. وقالي إن حضرتك لسه كنت عندو ومشيت بعد المغرب.

آدm: هز راسه فعلاً. والحمد لله هو دلوقتي أحسن.
تيم: بكتير الحمد لله. وچواد ومصطفى وچود قاعدين معاه.
مريم: ميرو يانور عيني.
ميرو: نعم يا ماما.
مريم: قولي ل عزه تجهز الغدا ل تيم و آريان.
ميرو: أبتسمت. حاضر ياحبيبتى. وقامت.
تيم: قال. رينو. اومال آدm وآرين فين؟
رينو: راحوا للدكتورة يطمنوا! وهيروحوا ل بابا طارق. ومعاهم تالين.
تيم: بتفهم. ربنا معاهم.
رينو: أبتسمت حبيبي تسلملي. هي نور هتتاخر!

تيم: بضحكه. والله هي كانت عايزه ترجع معايا. لكن الدكتور محمد بقى. قالي أتكل ع الله أنت. ومالكش دعوة بينا. اتاااري بقى الحج محمد عازم الدكتورة ع العشا.
الكل ضحك ع ريأكشن تيم.
رينو: بضحكه. وأنت زعلان علشان مروحتش معاهم. هههه.
تيم: ومن امتى الدكتور بيسمح لحد يروح معاه. دي الدكتورة نور بردو مش أي حد.
مريم: بإبتسامة حب قالت. ربنا يسعد ايامكم كلها يارب.
بعد شوية.
مراد: بهمس. إيه يافريحتي عامله ايه دلوقتى؟

فريحه: أبتسمت وقالت. لا أنا دلوقتي كويسه أوي بعد ما اطمنت ع بابي الحمد لله.
مراد: متخافيش ع الأسد ده مش أي حد يابت. المهم قوليلي. كتبتي كل حاجه تالين هتحتاجها في الجهاز!
فريحه: ابتسمت وقالت. بابا آدm وبابي. قالوا مالناش دعوة بجهاز تالين.
مراد: كشر عينيه وقال يعني ايه؟
فريحه: يعني بابا آدm وبابي هيجهزوا تالين. وأنا بصراحه مقدرتش أتكلم أو أقول أي حاجه!

مراد: بحيرة. وكمان فارس أتصل عليا وقالي. إن فستان كتب الكتاب هو إللي هيجيبه هدية لتوتا.
فريحه: بضحكه قالت. ونور كمان قالت تصميم الحفله عليها هي وخالو محمد.
مراد: سبحان الله. البت تالين دي رزقها واسع.
فريحه: بتنهيدة حب. الحمدلله. ربنا يرضى عليها. وكمان آدm أخوها قالي مفكرش في أي حاجه تخص تالين.
مراد: بتفهم. طيب تمام. فلوس جهازها. هحطها باسمها في البنك.
فريحه: بس تالين ليها طلب!

مراد: بتركيز. خير عايزه إيه؟
فريحه: تالين قالت إنها عايزه قبل الفرح إن شاء الله. تعمل عُمرة.
مراد: أبتسم بحب وقال. ومالوا. نطلع أنا وأنتي وهى. وعمرة مقبوله إن شاء الله!
فريحه: بدقة قلب. ربنا مايحرمنيش منك يامراد يارب.
مراد: بغمزه. لأ وحياة أمك ماهتضحكي عليا. أنا عايز اخدك ونطلع شقتنا يومين كدا.
فريحه: ضحكت وقالت. أنت أحسن واحد يفاجىء إللي قدامه.
زين: أنتبه وقال. مـ.ـا.تضحكونا معاكم.
فريحه: اتكسفت. واتـ.ـو.ترت.

مراد: بثبات. مـ.ـا.تضحك وأنت حد ماسك بقك؟!
فهد: معلش يازين. هو لو مستظرفش يولع كدا وهو قاعد.
مراد: رفع حاجبه وقال. والله تلاقيك هتفرقع وتعرف بنضحك ليه؟
فهد: بمكر. غمز أنت ناسي إني بقرأ حركة الشـ ـــفــايـــ ـف ولا ايه يا مراد!
فريحه: تنحت.
مراد: كشر عينيه بغـ.ـيظ مكبت.
تيم: بضحكه. يااااه أول مرة فهد يضـ.ـر.ب ولا يبالي.
آريان: بهمس لتيم. خالى فهد طير الجبهة.
آركان: بهمس. هات الدكتور يخيط!

مراد: استحلف لفهد. وقال عادي يافهد. طول عمرك فضولي. وبعدين بنضحك عادي محدش قالك ركز.
فهد: أختي ولازم أركز معاها. مش يمكن بتضايقها!
مراد: ياشيخ اتنيل. وبعدين إحنا بنضحك عادي ع فستان البت راتيل. صح يافريحه!
فريحه: اء. أحم أيوة فعلاً. ثواني هطلع اجيبه. علشان الكل يشوفوا. وطلعت بسرعه.
مريم: بقلب أم. آدm. أتصل ع حفيدك شوفو اتأخر ليه؟
آدm: حاضر يا روحي. واتصل عليهم وقاله دقايق ونوصل.

فريحه: نزلت. وجابت الفستان وقالت. ايه رأيكم. أنا إللي عملاه بأيديا ل راتيل!
الكل انبهر لأنه فستان جميل اوى.
تمارا: بفرحه. بجد بجد تحفه أوي ويجنن. ميرسي جداً يا أبلة فريحه.
فريحه: الحمد لله أنو عجبكم. وبصوا بقى فستان جنى!
ميرو: بإنبهار. ماشاء الله. بجد روعه جداً يامامي.
تيم: أبتسم وقال. جميل جداً.
مريم: بإبتسامة جميله. تسلم ايديكي وعينيكي يافريحة يابـ.ـنتي.
فريحه: ربنا يبـ.ـاركلنا فيكي يا ماما.

آدm مراد و آرين وتالين دخلوا وسلموا على الكل.
رينو: بقلق ها يا آرين طمنيني عليكي ياحبيبتى.
فهد: الدكتورة قالتلك ايه؟
آرين: مثلت التعب وقعدت بين آدm ومريم. وقالت. أنا كويسه يابابي. بس مش عارفه. حاسه اني قرفانه من كل حاجه.
آدm مراد: الدكتورة كتبت ليها علاج علشان معدتها متقلبش عليها. وحقن فيتامين.
فهد: بتفهم. إن شاء الله خير.
آدm: ربت ع ضهرها وقال. سلامتك ياحبيبت جدك.

آرين: حطت راسها في حـ.ـضـ.ـنه وقالت. الله يسلمك يابابا.
وقالت ل آدm. لو سمحت يا آدm عايزه أشرب!
آدm مراد: ل تالين. قولي ل عزه تجيب مايه!
آرين: بمكر. لأ لأ يا آدm. أنا بقولك قرفانه من كل حاجه. لوسمحت قوم أنت جيبهالي.
الكل بص لبعض. و تيم وآريان وتمارا وميرو تنحوا.
آدm مراد: بصلها! وكل العيله متجمعه.
آرين: مثلت التعب. وقالت يلا يا آدm عطشانه!
الكل مترقب تصرف آدm. إللي مابيجبش كوباية مايه لنفسه! هيعمل ايه؟!

آدm مراد: هز راسه وقام. وراح ع المطبخ.
آريان: فتح بقه. وقال ببلاها. شايفين إللي أنا شايفه؟!
تيم: بإبتسامة. ومن الحب ما قــ,تــل يصحبي!
آدm مراد: دخل المطبخ.
عزه: اتخضت. وسابت كل حاجه في أيديها.
زينب: شهقت وقالت. يحوستي. أستر يارب. وراحت عندو. وقالت بتـ.ـو.تر.
خير ياسي آدm! أنت جاي بنفسك المطبخ!
آدm مراد: هز راسه وقال. بجدية أيوه يادادة. أحم. وجاب ازازة مايه وكوبايه. وخرج ف صمت.

آرين: كشرت عينيها وأبتسمت بنصر. وقالت جواها. أصبر عليا. دانا هنفخك.
وخافت وقالت. لأ لأ يا آرين متقوليش كدا لايسمعك أنتي ناسيه أنه مشعوذ. بس بردوا انتقمي بذكاء. متبقيش غـ.ـبـ.ـيه!
وانبهت ع صوت ادامها.
آدm مراد: مد أيدو بكوباية المايه. وقال. خلصتي يا آرين؟!
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وهزت راسها. اء. أيوة أحم لأ مفيش حاجه.
ومثلت التعب وقالت. أنت عارف إني تعبانه اوي.

آدm مراد: هز راسه وقال بجدية. طيب اشربي واهدي وهتبقي كويسه!
تمارا: لميرو. هو أنا شايفه بجد ولا ده مدبلج ولا تأثير البنج من الولاده؟!
ميرو: كتمت الضحكه وقالت. لأ بجد. آدm أخويا هيقلب سوما العاشق. ههههه أوبس. وحطت أيدها ع بوقها.
آرين: أخدت الكوباية وشربت. وقالت ميرسي يا آدm.
آدm مراد: قعد وهز راسه ليها من غير ما يتكلم.
بعد شوية الكل بيتكلم في أمان الله.
آرين: مسكت راسها وقالت. أنا مصدعه. وده علشان جعانه.

مريم: بلهفه. طيب يانور عيني ف ثواني عزه تجبلك اكل.
آرين: بمكر. لأ لأ ميرسي يا ماما. انا بس عايزه فاكهه. لكن المشكله بجد قرفانه أوي. وكدا هتعب آدm معايا!
آدm مراد: رفع عينيه ليها.
الكل اندهش. وأتوقع رد فعل جد من آدm.
آدm مراد: أبتسم بغـ.ـيظ مكبت وقال. طيب نروح ع بيتنا؟
آرين: هزت راسها لأ بليز خلينا قاعدين شوية. وياريت لو تجبلي طبق فاكهه. أنا دايخه اوي!

فهد: ورينو كاتمين الضحكه! وفهد كان شمتان في مراد وابنه.
آدm مراد: من بين أسنانه. طبق فاكهه؟!
آرين: في حـ.ـضـ.ـن جدها وقالت. بسرعه بليز. وياريت بالله عليك تغسل الفاكهة بنفسك.
آدm مراد: بصلها بنظرة ناريه. وقام وقف وراح المطبخ.
آدm: ضحك بصمت وقال بهمس. أنتي مجرمه! ومش هتجبيها لبر.
آرين: بهمس. خلينا ناخد فرصتنا بقى يابابا. ده مطلع عيني. طيب عارف حضرتك انهردا كان هيتخانق في العياده؟

آدm: رفع حاجبه وقال. بجد ليه كدا؟
آرين: بغـ.ـيظ. أنا قاعده مع تالين في الإنتظار. وهو راح يدفع الكشف.
وجه شاب سألني سؤال عادي. لو سمحتي هي الساعه كام؟ ولسه ببص في الساعه؟!
جه دراكولا المرعـ.ـب. وبص بصه بعينيه بس للشاب ده. خلاه يتبخر. وبعدها زعقله. وبهدله في قلب العياده. ويقولوا في رجـ.ـاله تسألهم. وكان هيضـ.ـر.ب الشاب لو اتجادل معاه.
آدm: بابتسامة. طيب كان في رجـ.ـاله موجوده في العيادة غير آدm؟!

آرين: هزت راسها أيوه موجودين مع مراتتهم!
آدm: بتأكيد. طيب ده يستاهل الضـ.ـر.ب بجد. يعني سايب الرجـ.ـاله ورايح يسألك أنتي؟ ده كويس إن حفيدي معملوش عاهه مستديمه.
آرين: عوجت بوقها وقالت. ماهو عمل. ورعـ.ـب الشاب. وأكيد كل يوم هيجيلوا في الكوابيس. وتبقى مأساة حقيقية لحياته.
آدm: ضحك بصمت وقال. طيب حاولي متكتريش في طلباتك. علشان أنا حاسس إن حفيدي فاهم حركاتك دي.
آرين: شهقت بخــــوف وقالت. إيه؟ بجد يابابا؟!

آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال. أممم انا بقول حاسس مش متأكد. عموماً خلي بالك!
آرين: هزت راسها وقالت جواها. هو انا لسه عملت حاجه؟
زينب: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت. قولي بس أنت عايز إيه يسي آدm وأنا هعملهولك من نيني عيني.
آدm مراد: حط ايدو ف جيبه. وبص قدامه. وقال لنفسه.
بقى كدا يا آرين؟! تمام أنتي إللي جبتيه لنفسك!
وبص ل زينب وقال. عايز طبق فاكهه يادادة لو سمحتي.

زينب: بس كدا؟ من عينيا. روح انت أقعد معاهم وأنا هجبلك الفاكهة لحد عندك.
آدm مراد: لأ هاخدو بنفسي. بس بسرعه يادادة.
زينب: مستغربة ردة فعله. لكن قالت. حاضر يسي آدm.
آرين: شافت آدm جاي وشايل الفاكهة. وضحكت بنصر.
آدm مراد: بتوعد. أتفضلي ياحبيبتي.
آرين: مسكت راسها وقالت. غسلتها كويس يا آدm؟
آدm مراد: من بين أسنانه. طبعاً. وأنا أقدر أشوفك تعبانه. ومهتمش بيكي؟!
الكل بيضحك بهمس.

آرين: ميرسي جداً. بس بليز تقطعلي تفاحة.
آدm مراد: أبتسم بتوعد كبير. وقال. بس كدا؟ دانا هأكلك كمان!
آرين: ابتسامتها أختفت. وقالت بحرج. لأ. أحم لأ ميرسي أنا هاكل بنفسي.
آدm مراد: بمكر. لأ أنتي تعبانه. وقرفانه من كل حاجه. ولازم أهتم بيكي.
وقعد ع الكرسي. وقطع تفاحه. وقال يلا ياروحي. كلي. ورفع أيدو ليها.
آرين: وشها بقى أحمر جداً. واتكسفت.
مريم: بهمس ل آدm قالت. حفيدك مابيهموش حد. مابيفكركش. بحد ده يا آدm؟!

آدm: أبتسم وقال. طبعاً ده الإمبراطور الصغير.
آرين: غـ.ـصـ.ـب عنها فتحت بقها واكلت قطعه صغيره. ومكسوفه جداً.
فهد: ل مراد. أنا مشوفتش في بجاحة إبنك.
مراد: بسخريه. ماهى بـ.ـنتك مبتعرفش تمثل بردو يافهودة.
آدm مراد: أبتسم ببرود وقال. حاجة تانية ياروحي!
آرين: هزت راسها وهي مكسوفه. لأ.
آدm مراد: ضحك بصمت. وقدر بطريقته. أنه خلاها تبطل طلبات قدام العيله.

بعد شوية.
مريم: بتعجب. آدm مالك سرحان ف إيه؟
آدm: أنتبه وقال. في حاجة بفكر فيها من فترة ياروحي.
مريم: كشرت عينيها وقالت. خير إن شاء الله.
آدm: ربت ع أيدها وقال. خير ياروحي. وجة الوقت إللي نشوف فيه تفكير الأحفاد لبعض.
مريم: بعدm فهم. أنا مش فاهمه حاجه.
آدm: حاجه في نفس يعقوب. وهفهمك بعدين.
وبص ل فهد وقال.
أنت اتفقت مع رعد ع إيه يافهد!

فهد: أبتسم وقال. والله ياعمي. رعد متساهل معايا جداً. وموافق ع أي حاجه.
حتى قولتله عايز بـ.ـاري تعيش في أنهي شقة؟ قالي أنا عاوزها وسطكم في أي مكان.
آدm: بدهاء. أممم تمام. إن كان ع الشقه موجودة. وبص ل آركان وقال.
أختار يا آركان الشقه اللي تعجبك. عايز في العمارة تمام. عايز في أي مكان تاني. شاور بس.
مريم: كشرت عينيها بتعجب وقالت. هو غير كلامه ليه؟ والله منا فاهمه حاجه.

آركان: أبتسم. ربنا يبـ.ـارك فيك يا بابا. أي مكان مش هتفرق.
آدm: بطريقة غير مباشرة. قال. أممم. أنت تستاهل أكتر من كدا ياحفيدي. تستاهل فيلا مش شقه وبس!
آركان: بضحكه. في المستقبل إن شاء الله. نعمل قصر مش فيلا!
تيم: سرح في كلام جدو.
ميرو: تيم روحت فين انا بكلمك!
تيم: انتبة وقال. ها. احم آسف ياحبيبتى سرحت شوية.
ميرو: ماشي ياحبيبي انا هطلع ا أكل الولاد ونازله.
تيم: أبتسم ماشي ياحبيبتي. وبص للشباب. وقال.

آدm آريان تعالوا معايا في الجنينه ثواني. بعد إذنك طبعاً يابابا!
آدm: أبتسم. وقال وماله ياحفيدي الغالي.
تيم خرج ومعاه آدm و آريان.
آريان: خير يا دكتور. في حاجه ولا إيه؟
تيم: بتفكير. عايز استشيركم في حاجة مهمة. كانت تايهة عننا.
آدm مراد: كشر عينيه وقال. حاجة إيه؟
تيم: آركان!
آريان: بص ل آدm وتيم وقال. ماله؟!
تيم: دلوقتي. إحنا الأربعة. أنا وأنت وآدm كمان آركان أحفاد العدوي.

ولكل واحد فينا فيلا خاصه. إلا آركان!
آريان: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال. أممم معاك حق!
تيم: وزي ما أنتوا عارفين. إحنا اتربينا ومفيش فرق بينا. ومش عايزين نوصل لمرحلة اشمعنا أنا!
يعني زي ما احنا كل واحد عندو فيلا. من حق آركان كمان.
آدm مراد: بيفكر. وسابهم كام خطوه. وبص ع بوابة فيلتة هو وتيم و آريان والعماره.
آريان: بتفكير. عندك حق يا تيم. طيب إيه رأيك لو نتكلم مع بابا آدm!
تيم: أبتسم وقال. هو ده الكلام.

آريان بص لتيم وقال هو آدm ماله سابنا وبيبص هناك ليه!
تيم: أكيد بيفكر في كلامنا. وقال ها يا آدm مقولتش رأيك في كلامي. موافق نطلب من بابا آدm فيلا ل آركان!
آدm مراد: بص قدامة وقال لأ!
تيم و آريان استغربوا رد فعل آدm. وازاي يرفض!
آدm مراد: تعالوا ورايا. وسابهم وراح عند فيلا آريان.
تيم و آريان ماشيين ومش فاهمين حاجه. وقالوا أنت جايبنا هنا ليه!

آدm مراد: قال. فيلا تيم. وجمبها فيلتي. وعمارة العيلة. وجنبها فيلا آريان.
آريان: بنفاذ صبر قال. يعني إحنا مش عارفين الكلام ده.
تيم: استنى شويه يا آريان. كمل يا آدm.
آدm مراد: لف ليهم وقال. في مساحه كبيره جمب فيلا آريان.
ودي إللي إحنا التلاته هنتشارك ونبنيها فيلا ل آركان. وهتبقى عمارة العيلة. في النص بين الأربع فيلل!
تيم: بإعجاب من تفكير آدm قال. دي هتبقى مفاجأة جميله جدا.

آريان: بغـ.ـيظ. يعني مالقتوش غير آركان وتحطوه جمبي؟ ده عيل مشكله وهيصدعنا.
تيم: بضحكه. لأ متخافش الجواز هيعقله.
آريان: ع رأيك. المهم بجد هي فكرة جـ.ـا.مده. وهتخلي بابا آدm وماما مريم مبسوطين مننا جداً.
تيم: أبتسم وقال. أنا حسيت إن بابا آدm كان بيوجه لينا رسالة.
آدm مراد: بإبتسامة. كان إختبـ.ـار لينا في تكاتف العيلة. ونجحنا فيه!
آريان: طيب مـ.ـا.تفهموني بس علشان أبقى ف الصورة.

تيم: مخدتش بالك إن بابا آدm وهو بيتكلم. قال لأركان. أنت تستاهل فيلا مش شقه وبس.
آدm مراد: ولو تلاحظ يا آريان. إن في مساحة أرض فاضيه جمب منك. يعني أكيد بابا آدm. كان عامل حسابه لفيلا لحفيدو الرابع زيه زينا. علشان مايظلمش حد فينا.
تيم: ودلوقتي جه وقت نرد حتى لو جزء بسيط للعيله اللي دايما بتفرحنا.
آريان: أبتسم وقال. أهم حاجة فرحة أميرة آدm. دي عندنا بالدنيا.

آدm مراد: بص قدامه وقال. يعني اتفقنا إحنا التلاته هنكون أيد واحدة؟!
تيم: هنكون أيد واحدة من دلوقتي لحد آخر العمر.
آدm مراد: أبتسم وقال. تمام!

بعد فتره كبيره.
في جناح آدm.
مريم: صلت القيام. وقعدت جمب آدm وبتبصله.
آدm: قال. صدق الله العظيم وقفل المصحف. وبصلها وأبتسم. وقال.
إيه ياروحي عايزه تقولي إيه؟
مريم: بسعاده كبيره. أنا مبسوطة أوي أوي يا آدm. بجد حاسة إني طايرة من الفرحه.
آدm: أبتسم. ومسد على خدها وقال. أنا كدا مش عايز حاجه تاني. غير فرحتك وبس!

مريم: بسعادة. شوفت أحفادك يا آدm. لما دخلوا وقالوا. آركان زيه زينا ولازم يكون ليه فيلا خاصه بيه.
وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع وكملت وقالت.
لأ وكمان دول هما إللي هايتكفلوا بيها هدية ل آركان. أنا مش عاطية فرحتي لحد.
العيله خيرها ممتد يا آدm. أنا كدا مش خايفه عليهم من حاجه. وهفضل ادعيلهم ديما. إن ربنا يكفيهم شر الفتنة ويبعد عنهم الشيطان. ويحفظهم.

آدm: بتنهيدة رضا. الحمدلله يا أميرتي. تعبك مرحش هدر. وكل ده بفضل الله ثم قلبك الطاهر.
ربنا بيرزق كل واحد ع حسب نيته. وأنتي صافية من جوا وبرا. أنتي نعمه كبيرة أوي يا أميرتي.
وحط راسها ع صدرو.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح وقالت. ربنا كرمني بيك يا إمبراطور قلبي. ولولاك ساندني بعد ربنا. انا كنت هميل وهقع.
ربنا يبـ.ـاركلي فيك. ويديمك تاج راسي دنيا و آخرة.

آدm: باس راسها وربت ع ضهرها بحنان وقال. ويديمك جنتي يا أميرة آدm.
فيلا الديزل.
آرين: رغم فرحتها بخبر فيلا آركان. لكن خايفه من صمت آدm.
آدm مراد: أخد شاور. وخارج من الحمام. وراح قعد ع الكنبه. وبيشرب مشروبه الخاص.
آرين: قعدت ع طرف السرير. وقالت. آدm أنت قاعد على الكنبه ليه؟ أحم أنت مش هتنام!
آدm مراد: من بين أسنانه قال. أنا هنام هنا!
آرين: فتحت عينيها بدهشه وقالت. إيه؟ هتنام ع الكنبه طيب ليه؟

آدm مراد: رزع الكوباية ع التربيزه وقال بجدية. أنتي قرفانه من كل حاجه.
وقام قفل الإضاءة. ونام ع الكنبه.
آرين: صعبت عليها نفسها. وزعلت. لكن قالت بصوت مبحوح.
ع فكره انا قولت من كل حاجه غيرك أنت. تصبح على خير.
ونامت وشـ.ـدت الغطا. ومتعرفش ليه بتعيط. ومخـ.ـنـ.ـوقه أوي. ومتعرفش أنها هرمونات الحمل.
آدm مراد: سمع صوت عـ.ـيا.طها.
آرين: بتعيط بو.جـ.ـع. وقالت لنفسها. أنا بعيط ليه؟ أنا مخـ.ـنـ.ـوقه اوي كدا ليه؟

وحست بقرب آدm منها. وغمضت عينيها بشهقات.
آدm مراد: نام جنبها. وضهرها ليه. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه أكتر.
وقال بهمس. بتعيطي ليه؟
آرين: بعـ.ـيا.ط. مش عارفه. أنا مخـ.ـنـ.ـوقه اوي وأكيد أنت السبب.
آدm مراد: أبتسم وقال. لأ مش أنا. الدكتورة قالتلك إن دي حاجه طبيعيه.
آرين: بزعل طفولي ولما هي حاجة طبيعيه. جاي ليه بقى.
آدm مراد: مسح دmـ.ـو.عها وقال. ع فكره أنتي لو مكنتيش حامل انا كنت اتصرفت معاكي تصرف مش هيعجبك. ع إللي أنتي عملتيه معايا.

آرين: لفت ليه. وقالت بدmـ.ـو.ع. وأنا عملت ايه؟
آدm مراد: بتوعد. عملتي إيه؟
آرين: صكت ع أسنانها وقالت. أيوة بقى اتحول عليا. وشغل النور علشان عينيك بتقلب نور ف الضلمه.
آدm مراد: هز راسه بيأس. وقال بتحذير. حذاري يا آرين تختبري صبري. وانك تلعبي معايا وخصوصاً في وجود العيله.
آرين: بزعل طفولي. أنت زعلت إني طلبت منك كام طلب صغير.
آدm مراد: بجدية. زعلت علشان طلباتك كانت بقصد منك ليا.

وكمل بمكر. وع فكره الكل كان عارف إنك بتمثلي.
آرين: شهقت وقالت. بجد. يعني كان باين عليا فعلاً اني بمثل زي ما بابا آدm قا! وسكتت وفتحت عينيها بدهشه أنها وقعت بالكلام.
آدm مراد: أبتسم وقال. ايووه. زي ما بابا آدm قالك!
آرين: عاااا. أسكت يا آدm. أصل أنا زعلانه منك أوي كتير خالص اه والله!
آدm مراد: هز راسه بخبث وقال. لأ لأ مايكلش معايا. أنتي لازم تتعـ.ـا.قبي علشان متعمليش كدا تاني.

آرين: فتحت عينيها بصدmه. وجت تتحرك علشان تجري منه. لكن شتان.
آدm مراد: أبتسم وقال. رايحه فين؟! أنتي وقعتي بين أيدين الديزل.
وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.

عدا كام يوم. وجه وقت كتب الكتاب.
فيلا العدوي. كل العيله متجمعه.
المأذون بيكتب الكتاب ل سفيان و آركان. وكل واحد فيهم قلبه طاير من الفرحه.
في اوضة تالين.
تالين: لابسه فستان أبيض وحجاب أبيض. وكانت ملاك.
بـ.ـاري: لابسه فستان باللون الفيروزي لون عينيها. وكانت جميلة جدا.
الباب خبط. ومراد دخل ومعاه رعد. وقلبه بيدق من فرحتة لآخر العنقود.
وقال لتالين. أمضي ياحبيبتى.
تالين: برجفه مسكت القلم ومضت.

مراد: عيونه لمعت. ومسح دmعه نزلت منه بسرعه. وضحك واخدها في حـ.ـضـ.ـنه. وقال.
الواد آدm هو إللي كان عايز يطلع علشان تمضي. بس انا قولت لأ. تالين بالذات لازم أنا إللي امضيها بنفسي.
ألف مبروك ياروحي.
تالين: بدmـ.ـو.ع. الله يبـ.ـارك ف حضرتك يا بابا.
رعد: بنفس الإحساس. ومسد ع خد بـ.ـاري. وقال أمضي ياحبيبتى.
بـ.ـاري: بفرحه كبيره. مسكت القلم ومضت بقلبها قبل عقلها.

رعد: ضمها لحـ.ـضـ.ـنه وقال. مبروك يا بـ.ـاري. ألف مبروك يابـ.ـنتي. وباس جبينها.
بـ.ـاري: بسعادة ودقة قلب. ميرسي يا بابي.
رعد: راح عند تالين. وباس جبينها وقال. ألف مبروك ياتالين ياحبيبتي.
تالين: بحرج. الله يبـ.ـارك ف حضرتك ياعمو.
مراد: لأ ياتوتا. رعد ف مقام أبوكي. وأنا متأكد أنه هيحافظ على بـ.ـنت مراد العدوي.
رعد: ربت ع كتفه وقال. تالين مش بس مرات سفيان أبني يامراد!
وضحك وكمل وقال. أنا هقولك زي ما سفيان ديما يقول عليها.

تالين دي هتبقى مُشكاة عيلة الجوهري!
تالين: نزلت وشها بحرج. لكن قلبها دق بقوه. من زكر إسم سفيان.
مراد: بتنهيدة حب. تالين تستاهل كل خير.
فهد: دخل. وبـ.ـارك ل تالين. وبص ل بـ.ـاري وقال. ماشاء الله. ألف مبروك يابـ.ـاري ياحبيبتي. وباس جبينها.
بـ.ـاري: بإبتسامة جميله. ميرسي. الله يبـ.ـارك ف حضرتك يا بابا.
فهد: أبتسم. وربت ع حجابها وقال. نورتي عيلة السيوفي. ومتقلقيش أنتي في عينيا قبل آركان.

بـ.ـاري: أبتسمت بحرج وقالت. ميرسي جداً.
چود: طلعت وقالت. يلا ياعرايس. العرسان تحت عايزين يعينوا الجثث. قصدي الموزز. الله أكبر في عينيا.
ماشاءالله إيه الجمال ده. وسلمت عليهم وبـ.ـاركت ليهم.
ورعد أخد بـ.ـاري وخرج و مراد أخد تالين.
چود: استنى ياعمو فهد. خدني ف دراعك.
فهد: ضحك وقال. تعالي يامـ.ـجـ.ـنو.نه. واخدها ونزل.
آركان: لابس بنطلون وقميص. وكل شوية يبص ع السلم ونفسه يطلع ليها.

تيم: بشمـ.ـا.ته. مبروك ياريكو. عارف انا اللهفه دي.
آركان: حاول بثبات. ياعم ولا لهفه ولا حاجه. عادي يعني.
تيم: كشر عينيه وقال. نمس أنت يالا بردو مش سهل.
سفيان: لابس بدلة. وواقف بثبات. لكن قلبه بيدور عليها بلهفة غير طبيعية. وخلاص هيتجنن ويتكلم معاها.
آدm مراد: قرب منه. وأبتسم وقال. مبروك ياسفيان.
سفيان: أبتسم. الله يبـ.ـارك فيك يا آدm.
آدm مراد: رفع عينيه وشاف تالين نازله. وبص ل سفيان وقال بطريقة غير مباشرة.

تالين خلي بالك منها كويس جدا. وانا متأكد إنك مش هتحاول تزعلها.
تالين دي بـ.ـنتي قبل ما تكون أختي. ومتعرفش هي عندي إيه؟ واللي يجـ.ـر.حها يجـ.ـر.حني. واللي يسعدها يسعدني.
سفيان: شاف أخيراً ملاكه وقال بدقة قلب. تالين وصية الرسول يا آدm. وعايز اطمنك واقولك إللي يجـ.ـر.حها يدmرني مش يجـ.ـر.حني وبس!
آركان: وقف قدام بـ.ـاري. وبيتأمل فيها. وقد إيه جميله.
الزغاريد اتملت في المكان والفرحه فرحتين والعلتين بيبـ.ـاركوا لبعض.

مصطفى: خبطه ف دراعه وقال. اصحى.
بـ.ـاري: واقفه مكسوفة. وقلبها بيدق بسرعه.
آركان: أنتبه. وباس جبينها لأول مرة مع دقة قلب. وقال. مبروك يا بـ.ـاري.
بـ.ـاري: وشها بقى أحمر جداً وقالت بتـ.ـو.تر. ميرسي.
آركان: لبسها الخاتم وهي لبسته الدبله.
تالين: واقفه متـ.ـو.تره جداً وقلبها بيدق بسرعه.
سفيان: قرب منها وباس جبينها مع دقات قلبه وقلبها وبص ف عينيها وقال.
أنتِ الفؤاد وما يحتويه.
فيلا العدوي.
سفيان: بدقة قلب. أنتِ الفؤاد وما يحتويه.
تالين: مسكت فستانها وقلبها هيطلع من مكانه. ومكسوفه جداً واتـ.ـو.ترت من قربه منها.
سفيان: شاف ملامحها البريئه وأحمرار خدودها وارتباكها.
ورجع خطوه يطمنها. وقال. مبروك.
تالين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت بصوت مبحوح. الله يبـ.ـارك ف حضرتك. قصدي!
سفيان: بهدوء. خلاص اهدي. و حضرتي موافق وراضي بأي كلمة منك حتى لو كانت الكلمه دي هي حضرتك!

تالين: حاولت تبتسم من زوقه في الكلام معاها. وواقفه مكسوفه.
رعد: جه وقال. إيه ياعريس مش هتلبس عروستك الخاتم!
سفيان: أبتسم. وقال. طبعاً يابابا. وطلع علبه متوسطة. وقال.
بس يارب زوقي يعجبك. وكمان الخاتم يطلع على مقاسك.
تالين: بخجل. إن شاء الله هيعجبني.
سفيان: فتح العلبه. وكان طقم الماظ مرصع بالزمرد الأحمر.
البنات كلهم انبهروا حرفياً من هدية سفيان.

تالين: شافت الطقم ورغم أنه تحفه فنيه ويبهر أي حد لكن. أكتفت بإبتسامة رقيقه.
سفيان: قال. أنا عارف إن دي مش قيمتك. ومهما عملت أو جبت ليكي مش هيوصل لجزء صغير من قيمتك عندي.
ومسك الخاتم. وقال إيدك يا عروسه.
تالين: أخدت نفس عميق وخرجته ببطء. ومكسوفه.
آدm مراد: حس بيها. وجه وقف جمبها. وحاوطها من كتفها يطمنها.
تالين: كل التـ.ـو.تر راح ف وجود أخوها جمبها. ومدت أيدها لسفيان.

سفيان: لبسها الخاتم. ومع أول لمسه قلوبهم عزفت ع أوتار العشق.
تالين: أخدت الدبله ولبستها ليه بعد محاولات.
الكل سقف ليهم بفرحه كبيره.
سفيان: اكتفى أنه يلبسها الخاتم بس. وقفل العلبه. وقدmها ليها وقال. أتفضلي.
تالين: أخدت العلبه وهزت راسها بصمت.
آدm مراد: باس جبينها وقال مبروك ياحبيبتى.
تالين: بحرج. الله يبـ.ـارك فيك يا أبية.
آدm: جه وقال بإبتسامة. ممكن أبـ.ـارك لحفيدتي. وفتح أيديه ليها.

تالين: ضحكت بسعاده واترمت في حـ.ـضـ.ـنه كأنها بتداري كل كسوفها في حـ.ـضـ.ـن أمان العيله كلها.
آدm: ربت ع ضهرها بحنان وقال. مبروك ياروحي.
تالين: بفرحه. ربنا يبـ.ـارك ف حضرتك ياجدو.
طارق: بضحكه. ألف مليون مبروك يابت ياتوتا.
تالين: ضحكت بسعاده وقالت. الله يبـ.ـارك فيك يا أجمل جدو.
طارق: تعالي في حـ.ـضـ.ـني تعالي. والله أنتي إللي فيهم كلهم.
تالين: غمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـنه. وملامحها كلها رضا وسعاده.

طارق: ربت ع ضهرها بحنان وشاف الخاتم وقال. بس الواد سيفو ده إيه؟ زوقه جـ.ـا.مد. آه مش كفايه أنه اختارك.
الكل أبتسم. وسفيان قال. ودي حقيقه.
تالين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. متشكرة جداً ياجدو.
طارق: باس جبينها وقال. ربنا يتمم فرحتك على خير ياحبيبت جدك.
ف الصالون.
آركان: بغمزه. إنما إيه الحلاوه دي يابيري.
بـ.ـاري: بكـبـــــريـاء. محبش اتكلم عن نفسي ههههه.
آركان: رفع حاجبه وقال. حقك. أنتي عنوان الجمدان يابت.

بـ.ـاري: بعدm فهم. لحظه واحدة. هي دي كلمة حلوه؟
آركان: بخبث. دانا هحقق أحلامي معاكي في كل الكلام الحلو.
المهم إيه رأيك ف الخاتم. والطقم.
بـ.ـاري: رفعت أيدها وبصت للخاتم والاسورة وقالت. بجد يجنن. الطقم كله تحفه يا آركان ولونه تحفه. انا بحب أوي اللون الأخضر في المجوهرات.
آركان: أنا جبت لون الزمرد الأخضر علشان بشوف فيه. لون عينيكي.
بـ.ـاري: قلبها دق. واتكسفت.

آركان: أبتسم وقال. بصي انا جبتلك هديه وأنا متأكد أنها هتعجبك. بس مـ.ـا.تفتحيهاش غير لما تكوني في البيت اتفقنا؟
بـ.ـاري: بتنهيدة حب قالت. اتفقنا.
آركان: تعالي بقى نسلم ع ماما مريم وماما رنا.
بـ.ـاري: اوكي.
آرين: واقفه مع البنات وبتسقف بفرحه.
آدm مراد: بصلها بنظرة غيرة.
آرين: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقالت. والله طول ما انت ف وشي كدا، ولادي هيبقوا ضحية ويطلعوا شبهك ومرعـ.ـبين!
ميرو: كشرت عينيها وقالت. أنتي بتكلمي نفسك يا آرين؟!

آرين: بغـ.ـيظ. مش مرات اخوكي آدm؟ يبقى دي أقل حاجه. إني أكلم نفسي في الرايحه والجايه. بجد كدا كتير اور بجد.
ميرو: بضحكه. والله آدm بيغير عليكي يامـ.ـجـ.ـنو.نه.
وبعدين أنتي لسه عارفاه انهردا يعني؟ روقي كدا ومتزعليش نفسك علشان البيبهات.
آرين: بصت ل آدm بنظرة ناريه وغـ.ـيظ أكبر.
آدm مراد: شاف بصتها ليه. وغمز ليها بشبح إبتسامة. وكمل كلام مع الشباب.
آرين: بصت حواليها واتكسفت. وراحت وقفت جمب فهد.

فهد: حاوطها من كتفها وضمها لقلبه. وواقف يتكلم مع زين ومالك.

چواد: واقف وعينيه ع كارما بشكل ملحوظ.
وكارما بتهرب من نظرته ومكسوفه.
فارس: كشر عينيه ومراقب نظرة چواد. وقال إيه ياچواد عينيك هتطلع ع مين كدا؟
چواد!
فارس: ضحك وحرك أيدو قدام عينيه وقال. ايه يا روميو. وقعت ولا إيه؟
چواد: أنتبه. ها. أحم. في حاجه يابابا؟
فارس: بص ع كارما وقال. هي تستاهل بصراحه. بس لما أنت واقع كدا. مبتقولش ليه كنت طلبتهالك.

چواد: اتحط قدام الأمر الواقع من عشقه الواضح في عينيه. وقال باستسلام.
ياريت يابابا. بس انا لسه في الأكاديمية. وهي في تانيه جامعه.
فارس: بإبتسامة حب. وده عمره ما كان مانع للجواز. ع الأقل نفتح كلام مع عمك مالك. ولما تخلص أو تحس أنك مستعد نكتب الكتاب.
چواد: بأمل. بجد يابابا. بس. بس افرض هي مش موافقه.
فارس: أبتسم وقال. مظنش. من نظرتها دي مظنش أنها ترفض. وبعدين هنجرب مفيهاش حاجه.

چواد: رفع عينيه ليها واتقابلت في نظرة تمني بينهم. وقال. ياريت. ياريت يابابا.
آركان: بزعل. بتعيطي ليه بس يانجمة الحج فهد. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه.
رينو: بدmـ.ـو.ع الفرح. أنا فرحانه اوي علشانك يا آركان. ده اليوم إللي انا بتمناه ليك ياروح قلبي.
آركان: باس ع راسها وأيديها ومسح دmـ.ـو.عها وقال. طيب بالله تهدي وبطلي عـ.ـيا.ط بقى. أنا عايزك تفرحي من غير ما تعيطي. اتفقنا؟
رينو: أبتسمت وقالت. حاضر ياحبيبي. وألف مبروك ياروحي.

آركان: أبتسم وقال. الله يبـ.ـاركلنا فيكي يا اجمل واحلى أم.
رينو: ل بـ.ـاري. بسم الله ماشاء الله. زي القمر يابـ.ـاري ياحبيبتي. ألف مبروك. وحـ.ـضـ.ـنتها.
بـ.ـاري: أبتسمت وقالت. ميرسي جداً ياطنط. لكن مش أجمل من حضرتك.
رينو: ضحكت وقالت. كلك ذوق يا حبيبتي.
نور: بفرحه. ألف مبروك يابـ.ـاري ياحبيبتي.
بـ.ـاري: سلمت عليها. ميرسي جداً لحضرتك.
نور: بضحكه. ألف مليون مبروك ياحبيب خالتك.
آركان: بغمزة. خالتو ملكة جمال الناس.

محمد: خبطة بهزار. وقال. اظبط كلامك علشان منكدش عليك فرحتك.
نور: ضحكت.
آركان: همس لنور وقال. مش تقولي أنه ورايا.
وهرش في قفاه وقال.
احم. الدكتور إللي واحشنا. أنا قصدي كل خير يادكتور. مش هتقولي مبروك؟
محمد: بضحكه. ألف مبروك يا سيدي. وعقبال الليله المنتظرة.
آركان: رفع أيديه للسما وقال. من بقك لباب السما. نفسي اتجوز والله.

نور: شهقت وضحكت وقالت. شوفوا الواد؟ اوماال أنت بتعمل إيه دلوقتي ياولد أنت؟ ماهو كتب كتابك تم ع خير.
محمد: سيبك منه يانوري. ده مهيبر. تعالي نبـ.ـارك لمراد وفريحه.
هيلينا: ندهت ع آرين.
آرين: جت نعم ياطنط.
هيلينا: بإبتسامة. آرين حبيبتي. بصي سفيان جايب بوكس كبير ل تالين. وهو موش عايزها تشوفه غير بعد ما يرجع البيت.
آرين: بسعاده. واو حلو اوى. أوكي فين البوكس وأنا هطلعه اوضتها.

هيلينا: بضحكه. نو أنتي حامل والبوكس كيبير وتقيل عليكي حبيبتي. وأنا خايفه عليكي.
آرين: بتفكير. أممم اوكي أوكي. أنا هتصرف بس فين البوكس.
هيلينا: في العربية بتاعت رعد.
آرين: هزت راسها أممم اوكي. وشافت كارما. وقالت. كارو تعالي.
كارما: نعم يا آرين؟
آرين: ثواني بس. فين المفتاح ياطنط هالي. مع عمو رعد؟
هيلينا: لأ معايه نسخه. ثواني وجابته من الشنطه وقالت.

بليز آرين. موش عايز سفيان يضايق. خلي بالك و تالين متعرفش دلوقتي أوكي؟
آرين: متخافيش خالص حضرتك. وأخدت المفتاح وقالت لكارما تعمل إيه بالظبط.

رحاب: وصلت ونزلت من التاكسي. ودخلت بعد ما الحرس أتأكدو أنها صحبة تالين.
وخافت من حجم المملكة. وقالت بانبهار. بسم الله ماشاء الله. تالين من عيلة كبيرة جداً ماشاء الله.
انا مش عارفه أروح فين المكان كبير جداً. أروح إزاي بس ياربي.
وشافت شاب ماشي في الجنينه. وقالت.
لو سمحت حضرتك. عايزه أوصل للأنسه تالين. أنا صحبتها.
أحمد: لف ليها. وفتح عينيه بصدmه وقال. رحاب!
رحاب: بزهول ودقة قلب. مش معقول. أحمد؟!

أحمد: بتـ.ـو.تر ودقة قلب. أنا آسف. قصدي آنسه رحاب.
رحاب: وشها بقى أحمر جداً. وقالت مفيش حاجه تستاهل إنك تعتذر ياحمد. وأنا مبسوطه اني شوفتك هنا.
احمد: أبتسم وقال. أنا عايش هنا. لكن قبل ما تنبهري. أنا هنا إبن الريس عوض. جنايني وحجات كتير. تقدري تقولي كدا أهم واحد بيشتغل عند آدm باشا.
رحاب: أبتسمت وقالت. المهم المعدن الأصلي ياحمد. منا بردو بابا موظف ع قدو ودافع دm قلبه علشان يشوفني مهندسه قد الدنيا.

أحمد: أبتسم وقال. ت عـ.ـر.في بابا من أول يوم دخلت فيه هندسه. ديما يقول لأي حد. أنا أبو المهندس أحمد.
رحاب: طبعآ. أجمل حاجه لما نحقق احلام اهالينا ونشوف فرحتهم بينا.
أحمد: بدقة قلب. أتفضلي هوصلك للأنسه تالين.
رحاب: هزت راسها بإبتسامة. ومشيت جمبه بمساحه مناسبه.
كارما: بتدور ع عربية رعد. ومحتاره.
چواد: جه. وقال. بتدوري ع حاجه يا كارما؟
كارما: بتـ.ـو.تر. أبدا. ايوه. أحم بدور ع عربية عمو رعد.

چواد: كشر عينيه وقال. طيب ليه؟
كارما: أبتسمت وقالت. أصل العريس جايب هديه لتالين. وعايزه اطلعها قبل ما تشوفها. هو عايز يعملها مفاجأة ليها.
چواد: أبتسم. وقال طيب هاتي المفتاح واستنيني عند الباب الخلفي. وأنا هجبهالك.
كارما: بفرحه. ميرسي جدا ياچواد. وسابته ومشيت.
چواد: لعن نفسه وقال. إيه كل التـ.ـو.تر ده. متقولها عايز اتقدmلك. فيها إيه يعني؟
ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وفتح العربيه وجاب البوكس.

كارما: ف الفون. ايوة يا آرين. أيوه چواد جايب البوكس وجاي أهو. لأ لأ مش هيقول لحد. أوكي استنيني فوق. وقفلت.
چواد: جه. وقال أتفضلي. البوكس أهو. بس خلي بالك تقيل شوية.
كارما: ميرسي جداً ياچواد.
چواد: أنا معملتش حاجه. ولو ينفع كنت طلعته بدالك. بس مش هينفع أطلع فوق.
كارما: بتفهم. ميرسي بجد. أنا هطلعه. كفايه إني تعبتك.
چواد: أبتسم وقال. تعبك أنتي الوحيدة راحه ليا.

كارما: اتكسفت. واكتفت بهز راسها ليه. وشالت البوكس. وماشيه.
چواد: أخد نفس عميق وقال. كارما لحظه واحدة بس.
كارما: لفت ليه وقالت. نعم ياچواد.
چواد: قال جواه. يلا ياچواد قولها. دي فرصتك. هتستنى إيه تاني؟
كارما: كشرت عينيها وقالت. چواد عايز تقول حاجه؟ لأني عايزه أطلع.

چواد: قال مرة واحدة. كارما في حاجه جوايا من زمان جداً بس أنا بحترم مشاعرك. لكن دلوقتي لازم أتكلم. أنا عايز اتقدmلك بشكل رسمي. فكري وردي عليا. بعد إذنك.
وسابها ومشي علشان متتـ.ـو.ترش قدامه.
كارما: واقفه متنحه. وفاتحه بقها وعينيها. وسرحانه في حاجات كتير.
وبعد لحظات فاقت ع إتصال آرين ليها.
كارما: انتبهت. وبصت ع چواد من بعيد. وقلبها بيرقص من الفرحه. بأجمل خبر هي كانت منتظراه. وضحكت بسعاده. وطلعت ع فوق.

بعد شوية. ف الجنينه.
سفيان: ماشي وتالين جمبه. وقال بإبتسامة.
أنا استأذنت عمي مراد. إني اعزمك بكرة ع الغدا. وف أي مكان تحبيه.
تالين: بتـ.ـو.تر. طيب ليه تتعب نفسك.
سفيان: بضحكه. أنا بحب أتعب نفسي وخصوصاً معاكي. بس أنتي وافقي. لأن عمي مراد قال. إن ده قرارك أنتي.
تالين: بحرج. أنا بقول خليها وقت تاني.
سفيان: وقف وبص ليها وقال. تالين أنا مسافر بكرة الساعه 10.

ومش هرجع غير وأنا معايا الشهاده ومصفي كل حاجه في إيطاليا. علشان استقر معاكي. وابدء معاكي كل حاجه من البدايه.
تالين: بزعل متداري. هتسافر!
سفيان: أبتسم وقال. يارب تكوني زعلانه إني مسافر. ولو أني مظنش.
تالين: بتـ.ـو.تر. ليه بس. متظنش! أنا، أحم. عموماً ربنا معاك ويوفقك.
سفيان: موافقه ع خروجة بكرة؟!
تالين: بتنهيدة. الله المستعان!
ف مكان تاني في الجنينه.
بـ.ـاري: بتشرب عصير وقالت. آركان هنخرج بكرة مش كدا؟

آركان: كشر عينيه وقال. انتي داخله ع طمع ولا ايه؟
بـ.ـاري: وقفت وبصتله وقالت بغــــرور.
لأ خالص. أنا بسألك علشان أنا عندي خروجه بكرة مع أصحابي!
آركان: صك ع أسنانه بغيره. وقال.
يادي أم الكلمه إللي هتخليني كل شويه أسوي وشك بالاسفلت. يابت اعقلي الكلام.
بـ.ـاري: بضحكه.
أنا طبعاً مش فاهمه. لكن واضح من ردة فعلك إنك. إيه. ايه يابـ.ـاري اسمها إيه؟ اه واضح إنك محروق مني.

آركان: تنح وقال. نعم! محروق منك؟ جبتيها منين دي؟ اه يابـ.ـنت المحروقه. يابت هخنفك!
بـ.ـاري: بسعاده. واو بجد نفسي أوي ابقى إللي أنت قولت عليها دي.
آركان: كشر عينيه وقال. نفسك إني أخنفك؟
بـ.ـاري: هزت راسها وقالت.
يس. ليا بيست فريند قالت باباها من حبها فيه خنفها. وقالت إن دي حاجة جميلة اووي.
آركان: ضحك من قلبه. وقال.
يابـ.ـنت المجانين هي ناقصه جنان. هههههههه اه ياحبيبتى. هي حلوه اوي. ومسيري هعملها معاكي.

بـ.ـاري: ميرسي ريكو.
آركان: بغمزه. عيوني ليكي ياقمر. وكمان بكرة هنخرج احلا خروجه. وأول وآخر مرة تقولي صحابي دي أنتي فاهمه؟
بـ.ـاري: بسعادة. واو. حبيت أوي. اوكي فاهمه!
آركان: طيب تعالى نرخم ع سفيان وتالين!

بعد فتره من الإحتفال.
احمد وصل رحاب لآخر الطريق وطلب ليها تاكسي. وفضلوا يتكلموا مع بعض شويه لحد ما التاكسي يوصل.
ورحاب مشيت وهي مبسوطه جداً. وأحمد رجع وهو متفائل بكل خير.
سفيان وعيلته ودعوا تالين والعيله. ومشيوا. و آركان أخد بـ.ـاري معاه يوصلها.
وكل العيله كانت مبسوطه جداً. وكل واحد رجع ع بيته.
وكارما كانت أكتر واحده مبسوطه. ومش قادرة تبطل تفكير في كلام چواد ليها. وبتفكر إزاي تقوله أنها موافقه!

فيلا الديزل. ف الليفنج.
آرين: قعدت ع الكرسي بتعب وإرهاق شـ.ـديد. وفكت الحجاب وماسكه رقبتها. وقالت بوهن.
ياااه قد ايه اليوم كان متعب بشكل. أنا قبل الحمل مكنتش كدا أبدا.
آدm مراد: حط الفون والمفاتيح. وقال. بغيرة.
وأنتي هديتي يعني؟
أنا كل شويه ألف وراكي وأجيبك من مكان شكل.
آرين: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقالت. هو انا ف الملاهي خايف عليا إني أتوه. مـ.ـا.تسبني برحتي بقى. اووف.
آدm مراد: بصلها بنظرة ناريه وطويله. وساكت.

آرين: رجعت راسها لورا. ومغمضه عينيها. وبتدلك رقبتها. واستغربت أنه ساكت. وفتحت عينيها وبصتله. واتـ.ـو.ترت وبصت بعيد. ورجعت بصت تاني. وقالت بخـ.ـنـ.ـقه.
إيه بقى يا آدm حـ.ـر.ام عليك بتبصلي كدا ليه. أنت بتحب تخــــوفني وخلاص. هعيط منك بجد.
آدm مراد: بجدية. اسيبك برحتك إزاي يعني؟ مشكلتك إنك عارفه إيه إللي بيضايقني وتعمليه. وإن كنت ساكت ف ده بمزاجي علشان مزعلكيش. لكن لازم تعقلي بقى شوية.

آرين: بخـ.ـنـ.ـقه. حـ.ـر.ام عليك بجد. أنت أكتر واحد بتضيع فرحتي. دي عيشه تخـ.ـنـ.ـق.
وقامت وقفت. ونسيت الحمل وهتجري ع السلم.
آدm مراد: لحقها بسرعه. وشـ.ـدها من أيدها. وخبطت في صدرو.
آرين: اتخضت. وبتنهج.
آدm مراد: بغـــضــــب واضح. أنتي مـ.ـجـ.ـنو.نه يا آرين! أنتي ناسيه إنك حامل؟ أنتي هتفضلي لحد امتى تتصرفي بغباء كدا؟
آرين: فاجأه عيطت بصوت عالى. وبتعيط بهستريا.
آدm مراد: صك ع أسنانه وغمض عينيه بخـ.ـنـ.ـقه. وقال من بين أسنانه.
أنتي بتعيطي ليه؟

آرين: بتعيط وبتفك أيديه. ومردتش عليه.
آدm مراد: شاف دmـ.ـو.عها. واستسلم. وقال. طيب خلاص اهدي بطلي عـ.ـيا.ط.
آرين: بشهقات. مالكش دعوة بيا. وأنا مش هتكلم معاك تاني.
آدm مراد: مسح دmـ.ـو.عها. وشالها بين أيديه. وطالع بيها ع السلم.
آرين: خبت وشها ف حـ.ـضـ.ـنه وبتعيط.
آدm مراد: وصل بيها الجناح. ونزلها ع طرف السرير.
آرين: قاعده وبتخرج منها شهقات وعـ.ـيا.ط متقطع.
آدm مراد: قــلـــع الچاكيت. وقعد جنبها. وقال. آرين.
آرين!

آدm مراد: ابتسم. وقال. إيه ده أنتي مبترديش عليا؟
آرين: هزت راسها وقالت. مش هتكلم معاك تاني.
آدm مراد: بإبتسامة. أممم تمام. خدي علاجك وغيري فستانك ونامي.
آرين: بغـ.ـيظ. مالكش دعوة بيا. ومش هاخد علاج.
آدm مراد: مردش عليها. وجاب العلاج واخد برشامة حطها في بقها. وشربها المايه.
آرين: مسحت بقها. وقالت من بين أسنانها. إنسان مستفز.
آدm مراد: خـ.ـطـ.ـف بوسه من خدها وقال. يلا يامـ.ـجـ.ـنو.نه قومي غيري.

آرين: خبطته في كتفه وقالت. قولت مالكش دعوة بيا. ومش هغير هنام كدا زي مانا.
آدm مراد: فتح الدرج وجاب كريم مساج وقال. يلا بقى علشان اعملك مساج ل رقبتك.
آرين: بصتله وقالت بتذمر. لأ حنين أوي.
آدm مراد: قرب من وشها وقال بحزم.
مشكلتك إنك آرين. و آرين دي عندي حاجه أكبر من كل حاجه.
غير كدا. أقسم بالله أنا مكنت هستنى عليكي يوم واحد.
آرين: رجعت لورا واتخضت. لكن قالت بلخبطه. اء. انا لسه هاخد شاور.

آدm مراد: شالها غـ.ـصـ.ـب عنها. ودخلها الحمام. ونزلها البانيو. وفتح عليها الدوش وهي بهدومها.
وقال بتحذير.
عشر دقايق وتكوني خلصتي. وسابها وخرج.
آرين: واقفه تحت المايه. متغاظه. وقالت بنرفزه. باااارد.
آدm مراد: بتحذير. آريييين!
آرين: شهقت. حاضر حاضر.
آدm مراد: بيفك زراز القميص. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. من غيرته عليها. وقعد ع الكنبه. وحط وشه بين ايديه.
وقال.
اهدا يا آدm. مهما كانت دي آرين. أنت عارف طبعها. وكمان الحمل مغيرها.

ومسح وشه بايديه. وقام وخرج ونزل ع المطبخ ومضايق جداً.
الشغاله الجديده. كانت رايحه تنام. لكن قالت. تؤمرني بحاجه يابية!
آدm مراد: هز راسه بخـ.ـنـ.ـقه.
لأ. روحي انتى! وفتح التلاجه. وجاب اللبن. وشغل البوتجاز.
وسـ.ـخن ليها شوب لبن. وجاب صنية وجاب أكل خفيف ليها.
آرين: خرجت من الحمام. واتنفست الصعداء أنه مش موجود.
ولبست بيجامه. وبتقــلـــع السلسله بتاعة آدm. وشافته داخل ومعاه صينية العشا. وحطها ع التربيزه. وبصتله بدهشه!

آدm مراد: من غير كلام. قعد ع الكنبه. و شـ.ـدها وقعدها في حـ.ـضـ.ـنه.
آرين: اتـ.ـو.ترت. وجت تقوم.
آدm مراد: هز راسه ليها. وقال.
لأ. ومسك كوباية اللبن. وقال. يلا اشربي دي.
آرين: هزت راسها بزعل. نو مش عايزه.
آدm مراد: أبتسم. وقال. طيب علشان آدm! بردو لأ.
آرين: بصتله وقالت بتذمر. أنت شرير ومرعـ.ـب.
آدm مراد: بإبتسامة قال. بس بحبك.
آرين: عوجت بوقها وقالت. يسلام.
آدm مراد: بعتاب. عندك شك إنك أهم حاجة في حياتي؟!

آرين: هزت راسها وقالت. لأ. بس أنت ليه بتعمل كده معايه؟
آدm مراد: اشربي وبعدين نتكلم.
آرين: شربت.
آدm مراد: يلا كلي كل الأكل ده.
آرين: معدتها قلبت عليها. وقامت بسرعه وجريت ع الحمام.
آدm مراد: دخل وراها بسرعه. وغسل ليها وشها. وساعدها.
آرين: وشها أصفر من التعب.
آدm مراد: قعدها ع السرير. وقعد خلفها. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه.
وقال. أهدي أنتي كويسه مفيش حاجه.

آرين: بدmـ.ـو.ع. أنا مخـ.ـنـ.ـوقه اوي يا آدm. ومش عارفه عايزه اعيط ليه؟ بجد مخـ.ـنـ.ـوقه. وانت بتفضل تزعقلي.
آدm مراد: غمض عينيه وحاول يكون هادي. وحط دقنه ع كتفها وزاد من حـ.ـضـ.ـنها. وقال.
أنا مش بزعق يا آري. أنا بحبك. وعلشان بحبك لازم اخد بالي منك.
أنا بخاف عليكي. معنديش استعداد أهمل فيكي لأي سبب. غيرتي عليكي مش من دلوقتي ومش حابب أتكلم ف الموضوع ده لأنه منتهي.

وإن كان ع خـ.ـنـ.ـقتك. ف إيه رأيك لو نروح بكره بيت المزرعه. تغيري جو ونرجع.
آرين: هزت راسها لأ مش عايزه أسافر. الإمتحانات قربت. أنا عايزاك بس تبطل تزعق.
آدm مراد: باس كتفها. وقال قولتلك يامـ.ـجـ.ـنو.نه أنا مبزعقش. أنا بحبك.
آرين: بحرج. طيب مانا كمان بحبك.
آدm مراد: ضمها. وقال. ع فكره. أنا جبتلك هدية. وده سبب إني عايز نرجع ع البيت بسرعه.
آرين: شهقت بفرحه وقالت. بيجاد. ايه هي بليز بليز قول.

آدm مراد: ضحك بصمت. وفتح الدرج. وجاب علبه صغيره. وفتحها وكانت سلسله مرصعه بالزمرد الأخضر. وقال. تشبه عيونك مش كدا؟
آرين: فتحت عينيها بإنبهار وقالت. واااووو تحفه أوي بجد.
آدm مراد: باسها من خدها وقال. كويس أنها عجبتك.
آرين: مسكت السلسله وقالت. دي تجنن بجد. وباسته بمرح وقالت. ميرسي جدا يا أجمل آدm ف حياتي.
آدm مراد: ضحك ع رد فعلها وفرحتها. وقال.
يلا بقى اعملك مساج خفيف. علشان تنامي وأنتي مرتاحه.

وجاب شعرها ع جمب. وحط كريم ع أيدو وبدأ يعملها مساج. وقال.
دلوقتي بقى غمضي عينيكي الحلوه دي. ومتفكريش في أي حاجه.
آرين: أبتسمت وضمت السلسله لحـ.ـضـ.ـنها. وقالت. آدm ف سؤال عايزاك تجاوبني عليه.
آدm مراد: ييعملها مساج. وقال. اسألي ياروحي.
آرين: مش هتقولي إيه إللي مكتوب على السلسله إللي أنت قدmتهالي ف ثانوي؟
آدm مراد: أبتسم وقال. دي حروف عبرية.
آرين: غمضت عينيها واستكانت وقالت. طيب قولي عبـ.ـارة عن إيه الحروف دي؟

آدm مراد: بهمس. لأ. ا عـ.ـر.في بنفسك. ويلا نامي.
آرين: استسلمت. وبعد دقايق نامت بعمق. وراسها مالت ف حـ.ـضـ.ـن آدm.
آدm مراد: أتأمل ملامحها البريئه. ورجع شعرها ورا ودنها. وباس جبينها. وطفى الاضاءه.
وعدلها بشويش. وحط راسها على صدره.
وافتكر الحروف إللي ع السلسة وقال.
(ضعيف لأجلها قوي لمن يمسها بسوء).

فيلا الجوهري. عند بـ.ـاري.
بـ.ـاري: بحماس كبير. جابت البوكس. وحطته ع السرير. ومتحمسه لهدية آركان. وفتحته. وضحكت بفرحه. وقالت واو شوكليت كتير.
وبدأت تطلع كل حاجه في البوكس. وكان شوكليت بأنواع مختلفة. واكسسوارات. وساعه قيمة.
وقالت بانبهار. واااو بجد تحفة أوي وكيوت خالص. وعروسه ليها. وقالت. واو حبتها اوي.
أممم في حاجه تاني في البوكس.
وبتدور تاني. وقالت ياتري إيه اللي تحت ده؟

وجابت علبة سودا متغلفه بشريط ستان أبيض. وفتحتها. وشهقت بزهول. وقالت مش معقول! الآيفون بتاعي!

عند آركان.
آركان: غير هدومه. ورايح يجيب الفون علشان يتصل على بـ.ـاري. لكن فونه رن وكانت هى. ورد عليها وقال.
وحشتك صح!
بـ.ـاري: بفرحه وزهول. آركان أنت عملت كدا إزاي؟
آركان: كشر عينيه وقال. هو أنا لسه عملت حاجه؟
بـ.ـاري: هزت راسها. وقالت. آركان بليز ركز معايا. انا شوفت الآيفون بتاعي إللي أنت كـ.ـسرتو. بس أنا رمـ.ـيـ.ـته في الباسكت. أنا مش فاهمه حاجه.

آركان: قعد ع الكنبه ونام ع ضهروا وقال. سيبك من كل ده. المهم المفاجاه عجبتك!
بـ.ـاري: بفرحه. شور عجبتني جدا. لكن وحياة بـ.ـاري قولي إزاي ي آركان بليز؟
آركان: أبتسم وقال. هقولك بس بشرط.
بـ.ـاري: بحماس. موافقه.
آركان: رفع حاجبه وقال. أسمعها منك!
بـ.ـاري: بتـ.ـو.تر. قالت تسمع إيه؟
آركان: ضحك وقال. أنتي عارفه هي إيه. هتقوليها هقولك مش هتق!
بـ.ـاري: بدقة قلب. بحبك. أنا بحبك اوى آركان.

آركان: اتعدل. وقلبه بيدق وقال. يخربيت كدا. إيه يابـ.ـاري الجمال ده.
الكلمة منك ليها إحساس تاني خالص.
بـ.ـاري: قلبها بيدق بسرعه وقالت. أنا نفسي من زمان تعرف إني بحبك اوى. بس مكنتش مستعدة ليها.
آركان: أبتسم وقال. لأ دلوقتي أنتي مراتي وحلالي وحبيبتي وكل حاجه. وتقدري تقولي اللي انتي حساه.
بـ.ـاري: بتنهيدة حب. مش هتقولي بقى.
آركان: طبعاً. أنا بحبك وبمـ.ـو.ت فيكي. وبعشقك
بـ.ـاري: ضحكت بسعاده وقالت. نو أنا قصدي ع الآيفون.

آركان: بمكر. مانا عارف. بس أنا قولت أريح قلبك.
بـ.ـاري: فظيع أنت ي آركان. قولي بقى بليز.
آركان: قال. عيونه حاضر. بصي ياحبيبتي. أنا شوفتك بالصدفة وانتي بترمي الآيفون في باسكت الجنينه.
وانا مهتمش. لكن جوايا حاجه مضيقاني لما شوفتك زعلانه جداً. حتى استغربت زعلك بالطريقه دي. ولقيت نفسي روحت جبت الآيفون. وسبته في الدرج عندي. ونسيته تماماً. لكن لما قابلتك في الجامعة. ولقيت قلبي خلاص اتعلق بيكي.

افتكرت الآيفون. وبعته يتصلح. أي نعم أخد وقت.
بس ف الآخر اتصلح.
بـ.ـاري: قالت بسعادة. أنا مبسوطه اوى ي آركان. أحبك جداً.
I love you so much.

فيلا العدوي. عند تالين.
تالين: قاعده قدام التسريحه. ومبتسمة بخجل. لما تفكر في سفيان أو كلامه ليها.
وبتسرح شعرها. لكن شافت من المرايا بوكس جمب السرير. وكشرت عينيها. وقالت.
إيه البوكس ده؟
وقامت. وجابته وحطته ع السرير. ومستغربه. لكن شمت ريحة البرفيوم. وقالت بإستفهام.
دي نفس ريحة البرفان بتاع سفيان؟ بس إيه اللي جاب البوكس ده هنا؟ ومحدش قالي!

وفاجأة. سمعت صوت رنة موبايل. وبصت حواليها وقالت. دي مش رنة فوني. لكن الصوت جاي من البوكس ده.
وقربت منه وقالت. فعلاً الصوت جاي من هنا. والرنه فصلت.
وقعدت. وفكت الشريط. وفتحت البوكس مع انبهار حقيقي. وأول كارت مكتوب عليه.
( أبتسمي ياوصية الرسول سفيان/تالين. )
وقالت بإعجاب ماشاء الله. ايه كل ده؟
الفون رن تاني. ودورت في وسط الهدايا. وجابت الآيفون. وشافت المتصل سفيان.

وأبتسمت. ومحتاره ترد ولا لأ. لكن ردت بتـ.ـو.تر. وقالت. السلام عليكم.
سفيان: واقف ف التراس وباصص قدامه وقال بإبتسامة. وعليكم السلام. يارب مكونش قلقتك لو نايمه؟
تالين: بحرج. لأ. أنا صاحية لسه منمتش.
سفيان: طيب الحمد لله حظي حلو.
تالين: بلخبطه. إيه البوكس ده. وكمان آيفون وحاجات كتير.
سفيان: بابتسامة. أولا دي مش حجات كتير ولا حاجه. دي هدية بسيطه. وربنا يقدرني واسعدك يا تالين.

تالين: قلبها دق وقالت. بالعكس دي مش بسيطه ولا حاجه. دي حجات كتير جداً.
سفيان: المهم عجبتك؟
تالين: بصراحه أنا لسه مشوفتهاش. لكن أكيد هتعجبني جدا.
سفيان: طيب يلا شوفيها وأنا معاكي.
تالين: ضحكت بحرج وقالت. حاضر. وبصت ف البوكس. وجابت أول حاجه. وكانت مجموعة برفيوم مختلفه.
وقالت بتعجب. برفان بس أنا!
سفيان: قاطعها وقال. عارف. بس دي ليكي لما يجمعنا بيت واحد إن شاء الله. يلا شوفي غيرها.

تالين: أبتسمت بحرج. وجابت تاني حاجه. وكانت علبة ميكب كبيرة وشكلها يجنن. وانبهرت بيها لكن استغربت.
سفيان: قال. لو ف إيدك الميكب؟ بردو دي لما يجمعنا بيت.
تالين: وشها بقى جمرة نار. وحطتها ومتكلمتش. وجابت علبتين كبـ.ـار شبة بعض. وفتحت أول علبة. وقالت بفرحه كبيره. الله سجادة صلاة. بجد شكلها حلو اوى.
سفيان: أبتسم. وبيغذي روحه بفرحة صوتها.

تالين: فتحت العلبه التانيه. وشهقت بفرحه أكبر. وكان مصحف بنفس لون سجادة الصلاة. وقالت بفرحه. بسم الله ماشاء الله. جميل اوى اوى المصحف ده. بجد دي أجمل هديه ياسفيان.
سفيان: غمض عينيه وأبتسم وقال. يااااه. أخيراً سمعت أسمي منك ياتالين!
تالين: انتبهت. واتكسفت جداً.
سفيان: حس بيها وقال. بجد أجمل سفيان اتقالت انهردا.
تالين!
سفيان: ضحك بصمت ع كسوفها. وقال. يلا شوفي الهديه اللي بعدها.

تالين: جابت علبة على شكل قلب. وفتحتها وكانت انواع كتيرة جدا من الشوكليت. وأبتسمت بحب وقالت. شكرا ي سفيان.
سفيان: بدقة قلب. قولتلك أنا مهما اجبلك مش هوفيكي قيمتك. وبعد نبرة صوتك بنطق أسمي. أنا عايز اجبلك الدنيا كلها بين ايديكي يا تالي.

تاني يوم.
فيلا زياد جمال
زياد في الجنينه قاعد مع احفاده محمود وحمزه ومتابع معاهم وهما بيلعبوا.
مليكه: جت وقعدت جنبه.
زياد: قال ها ياحبيبتى. اتصلتي ع حياة؟
مليكه: قالت. ايوه يا حبيبي كلمتها هي وآسر و هيطلعوا من الجامعه على هنا. يتغدوا معانا وبعدها نروح للدكتوره علشان تحدد ميعاد الولادة.
زياد: بتنهيده. تمام على خير إن شاء الله.
هو ياسين أتأخر ليه؟

مليكه: انت ناسي إن ياسين سافر مع همس اسكندريه علشان مشروع الكمباوند بتاع همس؟
زياد: ايوه ايوه فعلا أنا نسيت لاني دmاغي مشغوله بحياة بـ.ـنتنا.
مليكه: ما تقلقش يا زياد على حياة. إن شاء الله هتولد وتقوم بالسلامه، وبعدين الولاده بدون الم انتشرت كتير الفتره دي، واغلب الستات بقت بتستخدm الطريقه دي، أنت بس ما تقلقش. خــــوفك الزايد ده ع أولادك هيتعبك يا زيزو يا حبيبي.

زياد: بص على أحفاده وقال. لازم اخاف عليهم يا مليكه، أنا كنت عايش وحيد وكنت دائما بتمنى اني اعمل عيله، وسبحان الله على ترتيب القدر انا متجوز وعندي أولاد واحفاد ما كنتش أحلم بيهم. الحمد لله.
مليكه: بإبتسامة. تستاهل الحمد يا حبيبي انت طيب و بذرتك طيبه وتستاهل كل خير.
زياد: أبتسم وقال. متاخدنيش في الكلام وقوليلي، إنتي حلوه النهارده كده ليه.

مليكه: ضحكت وقالت. يا خرابي عليك يا زيزو، لما تحب تخرج من المواضيع.
زياد: مسك أيدها وقال. عارفه نفسي في ايه يا قلب زيزو.
مليكه: ضحكت بصمت. و قالت عارفه.
زياد: قال. عارفه ايه بقى؟
مليكة: بضحكه رقيقه. أنت عايز صينيه بسبوسه بالقشطه مش كدا؟
زياد: بضحكه. روح قلبي اللي فهماني. بصي بقى البـ.ـنت حياة تتغدى ونبعت العيال دي معاهم العيادة. وناكل أنا وأنتي احلى بسبوسه بالقشطه!

في اسكندريه.
قدام الكمباوند.
همس: قالت للمهندس. تمام تمام يا باشمهندس، بجد تسلم ايديكم الكمباوند خرافه.
المهندس: تحت امرك يا فنـ.ـد.م احنا مشينا على تعليمـ.ـا.تكم,وكل حاجه تمام, و شهر او اتنين بالكتير إن شاء الله يكون الكمباوند اتسلم زي ما حضرتك عايزه.
همس: بصت على الكمباوند وفرحانه. ومسكت أيد ياسين وقالت.
بجد انا مبسوطه قوي اخيرا حلمي هيتحقق ي ياسين.

ياسين: بص للمهندس وقال. تمام متشكرين جدا لحضرتك، ولو احتجت لأي حاجه ياريت تتواصل معايا او مع والدي.
المهندس: تمام حضرتك بعد اذنكم, وسابهم ومشي.
ياسين: بص لهمس وقال. انا بقى اكتر واحد مبسوط علشان شايف نجاحك قدامي.
همس: بسعاده وهيبره. اقسم بالله من الفرحه إللي أنا فيها. نفسي ابوسك في الطريق العام ولا يهمني أي حد.
ياسين: ضحك وقال. مـ.ـجـ.ـنو.نه وتعمليها. فعل فاضح في الطريق العام. يلا يا حبيبتى ربنا يهديكي.

يلا علشان نروح ونشوف الولاد.
همس: رفعت حاجبها وقالت. عيال مين والناس نايمين! انا مش هرجع دلوقتي غير لما تفسحني هو دخول الحمام زي خروجه يا شبح!
ياسين: هز راسه بنفاذ صبر وقال. شبح؟!
يا بـ.ـنتي اقسم بالله انا لو حد جالي وقالي إن همس دي بـ.ـنت رجل الاعمال رياض المنشاوي انا مش هصدق.
همس: رفعت ياقة فستانها بكـبـــــريـاء وقالت. أنا حرم النقيب ياسين جمال. يعني الفخر والعزه والكرامه عندك مانع يا ياسو وغمزت!

ياسين: بضحكه قال. أم التثبيت ده عارفه.
اخلصي عايزه تروحي فين وأنا معاكي!
همس: بدلع. عايزه قبل ما اتغدى ناكل ايس كريم وبعد الغدا اشرب عصير قصب.
ياسين: قال بتعجب. احنا في الشتا يا همس يا حبيبتي ايس كريم ايه في الشتا؟
همس: بغـ.ـيظ. هي معدتك ولا معدتي؟ ما تسيبني اكل اللي انا عايزاه، طول ما انتوا بتبصولنا في اللقمه هنتخن.
هو احنا بـ.ـنتخن من شويه؟ ماهي من عينيكوا. ارحمونا بقى.

ياسين: ضحك وقال ايوه ايوه جيبوها فينا بقى!
همس: بغـ.ـيظ قالت. قصدك ايه بقى؟ انا تخينه؟!
ياسين: بضحكه قال. ابدا هو انا قولت ان أنتي تخينه. أنتي عود فرنساوي يا حبيبتي.
همس: بكـبـــــريـاء. قالت ايوه كده اتعدل علشان معدلكش بطريقتي.
ياسين: بغـ.ـيظ. يا بت هاضـ.ـر.بك على قفاكي احنا في الشارع. انجري قدامي ع العربيه.
همس: بضحكه. بيمـ.ـو.ت فيا بيمـ.ـو.ت فيا ما يقدرش يستغنى عنى عارفه أنا. وسابته وجريت على العربيه.

ياسين: هز راسه بيأس. وقال. مـ.ـجـ.ـنو.نه بس بمـ.ـو.ت فيها!

فيلا العدوي. جناح آدm.
آدm: بيلبس. ومريم بتساعدو.
مريم: بتقفل ليه إزار القميص. وجابت ليه الچاكيت. وقالت. هتتأخر في الحسين يا آدm؟
آدm: أبتسم. وقال. المرادي مقدرش أقولك هرجع امتى. أنتي عارفه بيتر وطارق. وكمان الخروجه دي علشان صحة طارق.
مريم: أبتسمت وقالت. ربنا يديم بينكم الود والحب. وأبو فهد يستاهل كل خير. بس بالله عليك يا آدm. بلاش أكل من برة يتعبك. حلفتك بالله.

آدm: بضحكه. لأ متخافيش. إحنا هنتغدى في مطعم معروف. وبعد كده ننزل الحسين.
مريم: لبسته الساعه. ورشت ليه البرفان. وقالت. خلي بالك من نفسك. وطمني عليك.
آدm: باس جبينها وقال. وأنتي كمان ياروحي. وخارج.
مريم: خارجه معاه.
آدm: مسد ع شعرها وقال. لأ خليكي انتي متنزليش.
مريم: طيب اوصلك لحد الباب.
آدm: ابتسم وقال. هتنزلي وتطلعي تاني؟ لأ خليكي ارتاحي ياروحي.
مريم: بتفهم. قالت بإبتسامة حب. ربنا معاك ياحبيبي.

آدm: ودعها وخرج.
مريم: دخلت اوضتها. وقعدت على الكنبه. وشافت ألبوم الصور بتاع فرحها. وجابته. وبتتفرج عليه. وأبتسمت بحب كبير وخرجت منها تنهيدة وقالت.
سبحانك يا الله. يشيخُ الجسد والروح لاتشيب!
الباب خبط وكانت تالين. وقالت ممكن أدخل يا تيتة!
مريم: تعالى ياتوتا ياحبيبتي أدخلي.
تالين: دخلت وكانت لابسه فستان أوف وايت. وعليه العقد. هدية سفيان. وقالت بإبتسامة جميله. إيه رأيك فيا يا تيتة؟

مريم: ضحكت بفرحه وقالت. بسم الله ماشاء الله. اللهم بـ.ـارك. بدر منور يانور عيني.
تالين: قعدت جمبها. وباستها وقالت. ربنا يبـ.ـارك فيكي يا أجمل تيتة.
مريم: ربتت ع ضهرها وقالت. ويبـ.ـارك فيكي ياقلب تيتة.
تالين: شوفتي العقد ده هدية سفيان ليا. وامبـ.ـارح جابلي هدايا حلوه اوي ياتيتة. ومن ضمنها الآيفون ده. وسجادة صلاة ومصحف.

مريم: بفرحه. اللهم بـ.ـارك. ربنا يجعله الزوج الصالح إللي ياخد بإيدك للجنه. والعقد بجد جميل اوى. تعيشي وتتهني ياقلب تيتة.
تالين: اللهم امين يارب. ربنا يديمك في حياتنا.
مريم: أبتسمت. تسلمي يانور عيني. ها قوليلي بقى. خارجه مع سفيان دلوقتي؟
تالين: اتكسفت وقالت. احم أيوه هو أتصل وقال إنه جاي في الطريق. وانا جيت أسلم عليكي قبل ما أنزل.
مريم: ربنا يسعد أوقاتكم.

تالين: شافت ألبوم الصور. واخدته منها. وقالت. ت عـ.ـر.في ياتيتة. من زمان عندي أمنية ونفسي احققها لكن بفضلك أنتي هتتحقق.
مريم: كشرت عينيها وقالت. إيه هي ياتوتا.
تالين: بصتلها وقالت. عايزه فستان فرحك. يبقى نفسه فستان فرحي!
مريم: اندهشت من طلب تالين. وقالت. فستان فرحي؟ بس ده موضة قديمه أوي يابـ.ـنتي.
تالين: بالعكس ياتيتة. فستانك جميل جدا. وموضة زمان كلها رجعت تاني. ارجوكي بلاش ترفضي. وافقي بالله.

مريم: بحيرة. والله مانا عارفه أقولك ايه؟ بس لو ده حصل أكيد الفستان عايز شوية تعديلات.
تالين: بحماس. ولا تعديلات ولا أي حاجة. أنا عايزاه زي ما أميرة آدm لبسته بالظبط. لو سمحتي ياتيتة متقوليش لأ.
مريم: أبتسمت بحب كبير. ومسدت ع حجابها وقالت. أنا عمري ماقدر اقول لأ لبـ.ـنت قلبي. بس أنتي شوفي رأي سفيان إيه واتفقوا مع بعض.
تالين: حـ.ـضـ.ـنتها بسعاده وقالت. شكرا جداً يا أجمل تيتة في الدنيا كلها.

وفونها الخاص بسفيان رن. وقالت بتـ.ـو.تر. ده سفيان واكيد وصل.
مريم: خلي بالك من نفسك يانور عيني.
سفيان: واقف بره الفيلا. قدام العربيه. وبص ف الساعه.
تالين: ودعت عيلتها وخارجه مكسوفه جداً.
سفيان: تنفس الصعداء أخيراً. وشافها. وقلبه دق من جمالها.
تالين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت. السلام عليكم.
سفيان: بابتسامة عريضة. وعليكم السلام. وفتح ليها باب العربيه. وقال. أتفضلي.
تالين: ركبت. ومحرجه جدا.

سفيان: ركب. وبصلها بإبتسامة وقال. اربطي حزام الامان.
تالين: ربطت الحزام ومرتبكه.
سفيان: أتحرك بالعربية. وبدأ يتكلم معاها. وقال.
عامله ايه انهردا.
تالين: أحم. الحمدلله بخير. وحضرت. قصدي وأنت؟
سفيان: ضحك وقال. حضرتي مبسوط جدا. تحبي نروح أي مكان معين؟
تالين: هزت راسها. لأ أي حاجه المهم يكون هادي.
سفيان: بصي أنا معرفش أماكن كتير ف مصر عموماً. لكن بابا قالي ع مكان حلو جداً. وبعتلي الابلكيشن.

تالين: بتـ.ـو.تر. يعني أنت مش عارف العنوان؟ طيب أفرض!
سفيان: بضحكه. أنتي خايفه مني أو نتوه ولا ايه؟ ع العموم متقلقيش أنتي أصلا وراكي رجـ.ـاله اللهم بـ.ـارك.
آدm اخوكي أتصل عليا. ووصاني عليكي. وقالي تالين كل الخطوط الحمرا. بصراحه بدأت أغير من حبة ليكي.
تالين: ابتسمت بحب وقالت. أبية آدm. ده عمره ما كان مجرد أخ ليا وبس. أبية آدm كل حاجه. بحبه كتير جداً.
سفيان: ركن ع جمب وقال بدقة قلب. طيب وأنا!

تالين: بدقة قلب قالت. أنت جوزي. وجوايا حجات كتير لكن بعتذر منك. لأني داخله على مرحله جديده. ياريت متزعلش مني.
سفيان: أبتسم وقال. عارفه؟ انا اعترافك ليا بقى بالنسبالي أمنية حياتي. بس مش هفقد الأمل.

ف مكان تاني.
بـ.ـاري: بتاكل بيتزا ووجبات ماكدونالدز. وقالت. بجد ميرسي جداً ياحبيبي.
آركان: أبتسم وقال. أنا كنت هاخدك فندق. ومظبطلك جو شاعري وشغل عالي. بس انتي وش فقر.
بـ.ـاري: بسعاده. أنا وش فقر. من وقت كتب كتابنا وأنت رومانسي.
آركان: هههههههه أقسم بالله ربنا راضي عني وحققلي أكبر أمنية في حياتي. دانتي هتشوفي ايام عنب.
بـ.ـاري: هزت راسها لأ. أنا مبحبش العنب.
آركان: كلي كلي وانتي عسل كدا يخربيت حلاوتك.

بـ.ـاري: سابت الاكل وقالت بزعل. آركان أنت بجد هتسافر؟
آركان: أبتسم لخــــوفها وقال. مش عارف.
بـ.ـاري: فتحت عينيها بدهشه وقالت. إزاي مش عارف؟ أنت قولتلي قبل كده إنك هتسافر خلال العشر أيام إللي جايه.
آركان: بتمثيل قال. أنا قولت كدا؟ امتى ده. مش فاكر حاجة زي دي.
بـ.ـاري: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ وقالت. اه يااا!
آركان: قاطعها وقال ببرود. حبيبىي. يا، حبيبي مش كدا يابيري.
بـ.ـاري: بغـ.ـيظ. بتضحك عليا يا آركان علشان أوافق عليك؟

آركان: ده ع أساس إنك تقدري ترفضي.
بـ.ـاري: بنرفزه. أيوه أنا كنت هرفضك عادي جداً.
آركان: بياكل وقال. انقذتي نفسك والله العظيم.
بـ.ـاري: كشرت عينيها وقالت. نعم؟ ليه لو كنت رفضت كنت هتعمل ايه؟
آركان: مثل الجدية وقال بنبرة شر. عارفه وشك إللي أنتي فرحانه بيه ده؟
بـ.ـاري: بخــــوف. ماله؟
آركان: من بين أسنانه كمل وقال. وعارفه ايديكي القمر دي!
بـ.ـاري: خبت أيديها وقالت. مالها؟
آركان: بشر أكبر. وعارفه كلك على بعضك كدا؟

بـ.ـاري: كشت في نفسها وقالت. أنت بتتكلم ليه كدا؟ متقول كنت هتعمل ايه؟
آركان: قال بضحكه شريرة. ازازة ماية نار!
بـ.ـاري: شهقت بخــــوف. وحطت أيديها ع وشها. وقالت. برجفه. كنت هتشوهني ي آركان؟
آركان: رجع لطبيعته وقال بهزار. بيقولك ماية النار متحطيش عليها كلور علشان بتعمل اختناق.
بـ.ـاري: نفخت بأريحية. واتغاظت منه. وخبطتة في كتفه وقالت. بجد أنت اور في التمثيل. وقعت قلبي.
آركان: بغمزه. وقع في قلبي ياغزال.

بـ.ـاري: بجد الله يسامحك.
آركان: أبتسم. ومسك أيدها وقال. خلاص حقك عليا. يابت أنا بحب اهزر معاكي. لأني بحبك وبمـ.ـو.ت فيكي.
لكن حقيقي يابـ.ـاري لو كنتي رفضتي.
بـ.ـاري: بغـ.ـيظ. نعم بقى؟
آركان: بص ل عينيها وقال. كنتي هتنـ.ـد.مي صدقيني.
بـ.ـاري: عوجت بوقها وتمتمت بكلام مش مفهوم.
آركان: ضحك وقال. أنا شوفت الحركه دي فين قبل كدا. اه البت آرين هههههههه نفس الحركات.

بـ.ـاري: بشرز. ع فكره آرين دي كيوت وجميله جدا. مش زيك خالص. تؤام إزاي أنتوا؟
آركان: بتريقة. كل واحد كان في كيس. وع حسب المصنع.
بـ.ـاري: وات!
آركان: قام وقال. بقولك ايه انا هدفع الحساب.
وتعالى نتمشى شويه ع النيل. جربتي حمص الشام؟
بـ.ـاري: هزت راسها وقالت. نو. عبـ.ـارة عن إيه؟
آركان: بسـ ـخـــريــة. يطلع تفاح. دانتي ع الله حكايتك. تعالي تعالي.

في فندق راقي.
سفيان حجز ركن خاص. وسحب الكرسي وقال. أتفضلي.
تالين: بحرج. متشكره. وقعدت. وحطت الشنطه جمبها.
سفيان: قعد قصادها. بيتأمل ملامحها. وضحك بصمت.
تالين: بتعجب. بتضحك ليه؟
سفيان: بصراحه مش مصدق نفسي يا تالين.
أنتي كنتي أمبـ.ـارح حلم جميل ونفسي يتحقق. ودلوقتي بقيتي مراتي. بجد أنا مبسوط جداً بأجمل نصيب.
تالين: ابتسمت برقه. وقالت. مش للدرجادي. أنا عادية جدا.

سفيان: بنفي. عمرك أبدا مكنتي ليا أنسانة عادية. هتصدقيني لو قولتلك إنك احتلتيني؟
تالين: ضغطت على شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج. وبصت ف الأرض.
سفيان: أكتر من مبسوط با أخلاقها الجميله. وحب يطمنها وقال. تحبي تشربي حاجه ولا نطلب غدا ع طول.
ومتقوليش إللي تشوفه. أنا من دلوقتي بقولك أهو وبكامل قواي العقليه. عايزك انتي تكوني سيدة القرار.

تالين: بتعجب من حالة استسلامة قدامها بكل حب. قالت. أنت متعرفش عني حجات كتير علشان تسلم زمام الأمور ليا بسهوله كدا ياسفيان.
سفيان: سند أيديه على التربيزه. وقال. انا مكتفي أوي باللي عرفته عنك من خلالك.
تالين: بلخبطه أنا مش فاهمه حاجه. أنت تعرفني من امتى؟
سفيان: بتنهيدة حب. هقولك عرفتك امتى. وعايزك ت عـ.ـر.في إني حبيتك من نبرة صوتك قبل ما أشوفك.
تالين: بدهشه. أنا!

سفيان: بضحكه أيوه أنتي. وهقولك كل حاجه. بس مش قبل ما تقولي أطلب إيه الأول!
تالين: أي حاجه.
سفيان: هااا قولت إيه بقى؟
تالين: بضحكه رقيقه. أوكي أسفه. نطلب حاجة نشربها. وأنا بسمعك.
سفيان: أنتي تؤمري. وطلب عصير لتوتا وهو قهوة. وبدأ يحكيلها كل حاجه من أول يوم سمع صوتها في الجامعة. لحد ما شافها ف شركة العدوي.
وسفيان نسي نفسه وهو بيحكي عنها وقصاد عينيها. استسلم لاحساسه في اعتراف صريح ليها. وكمل وقال.

ومن وقتها وأنتي محتله كياني. حالي اتبدل. بسافر ومش عايز اسافر لأني ببقى سايب روحي معاكي. شاغله تفكيري 24 ساعه. ولحد دلوقتي وأنتي معايا وقدامي شاغله تفكيري. تالين أنا بحبك. أنا جوايا كلام كتير بيتلخص في كلمة مالهاش وصف ولا وجود في المعجم. أنا أكتر من بحبك.
تالين: بتسمع سفيان وع قد ما هي مبهورة بية. لكن دقات قلبها مسموعه لقلبه.
ووشها بقى جمرة نار من اعترافه بحبه ليها.

سفيان: أخد نفس عميق. وقال. عرفتي بقى إن عندي حق في إني أكتفي باللي عرفتة من خلالك. أنتي ملاك ياتالي. أنتي بجد ملاك.
تالين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت بصوت مبحوح. ثواني وراجعه. بعد اذنك.
وقامت وراحت بسرعه ع الحمام.
سفيان: شاف خجلها الزايد. وأبتسم. وشاور للويتر. وبيطلب الغدا.
تالين: غسلت وشها. وواقفه قدام المرايا. ومش مستوعبه.
وقالت بتيه. معقول كل الحب والتقدير ده. ليا من سفيان!

اء. أنا شايفه صدق كبير في كلامه وإحساسة. وفيه ثقة جدو آدm باعترافه في أي مكان وزمان لاميرته. معقول!
وضحكت بأمل. وقالت بجد يعني ممكن إني أبني امبراطورية عشق جديدة بينا!
وأكون أنا مريم الجزار. وسفيان آدm العدوي!
وحطت أيدها ع قلبها إللي بيدق. وغمضت عينيها. واتمنت حياة تشبة لحياة عيلتها!

تاني يوم.
ف الجهاز. ف مكتب آدm مراد.
آدm مراد: للعسكري قال بجدية. الملف ده يتسلم للعقيد حسن حالا.
العسكري: تحت امرك يافنـ.ـد.م. واخد الملف وخرج.
آدm مراد: حط السلاح ع المكتب. وبيفتح الدرج. وفونه رن وكانت آرين! وأبتسم ورد عليها.
الو.
آرين: قاعده عند رينو وقالت. الو دومي وحـ.ـشـ.ـتني.
آدm مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال بجدية. آرين مـ.ـا.تفصلنيش منك.

آرين: بتقلدو. وقالت. بزهق اوكي سورى. حتى دي مش عجباك؟ طيب انا عايزه ادلعك زي ما أنت بتدلعني اعمل ايه بقى؟
آدm مراد: عايزه تدلعيني قولي ديزل. غير كدا مـ.ـا.تقوليش.
آرين: تنحت وبعد كده انفجرت في الضحك.
آدm مراد: سمع ضحكتها. وتعب اليوم كله راح. وقال بتضحكي ع إيه يامـ.ـجـ.ـنو.نه.
آرين: ههههههههه مش قادرة ههههه ديزل هههههههه حـ.ـر.ام عليك همـ.ـو.ت م الضحك. ههههه.
آدm مراد: قام وبص من الشباك. وقال. حشـ.ـتـ.ـيني و .

آرين: كحت من الضحك. وبتنظم أنفاسها وقالت. وأنت كمان وحـ.ـشـ.ـتني خالص.
آدm مراد: انتي لوحدك فوق؟
آرين: هزت راسها نو. مامي ف المطبخ. و آيو وجنى قاعدين معايا.
آدm مراد: أبتسم. عامله ايه يا آريني.
آرين: بمرح. أنا مبسوطه اوى اوى. مش هتصدق أنا عملت ايه ف چينو.
آدm مراد: بتركيز عملتي ايه يامـ.ـجـ.ـنو.نه.

آرين: بضحكه. عملت فيها خبيرة ميكب. ومسكت جنى بقى وخلتها عروسه. بص قمر قمر. استنى هبعتلك صوره ليها شوفها دلوقتي وقولي رايك.
وبعتت الصوره.
آدm مراد: مبتسم ع جنانها. وشاف الصورة. وقال بإعجاب. أممم قمورة خالص.
آرين: بضحكه. أنت مش هتصدق آيان لما شافها عمل ايه. فضل يبصلها ومستغرب. وقال أنتي مين؟ ولما عرف أنها چينو جاب منديل ولخبطلها وشها. حتى چينو عيطت كتير.

و آيان قالها عيطي أحسن. وسابها وراح يشرب العصير من مامي. فكرني بحد مرعـ.ـب اعرفه.
آدm مراد: ضحك بصمت وقال. جدع يا آيان.
آرين: عوجت بوقها وقالت. طبعاً ماهي چينات متوارثه.
وحطت أيدها ع بطنها وقالت بنبرة خاصه. آدm أنا بتوحم.
آدm مراد: بشعور غريب قال. نفسك في ايه ياروحي.
آرين: بنهم أممم عايزه. كيموكوات.

(ملحوظه. الكيموكوات نوع فاكهة من أنواع الموالح. وتشبه حبة التمر وطعمها جميل جدا ومالح. مزيج بين البرتقال واليوسفي. )
آدm مراد: كشر عينيه وقال. وده اجبهولك منين دلوقتي؟
آرين: بزعل طفولي. أنا أعمل ايه بقى؟ من بدري وأنا هتجنن ونفسي جاية ليه اوي اوي.
آدm مراد: بتفهم. حاضر ياحبيبتى. هشوف موجود فين وانزل اجيبلك.
آرين: بمرح حبيبي يا ناااس. أقولك أنا موجود فين. هتلاقيه في كارفور.

آدm مراد: ابتسم وقال. حاضر ياروحي. هيكون عندك انهردا إن شاء الله.

ف الجامعه.
تالين: ماشيه مع رحاب. وقالت بزهول. معقول يارحاب؟ يعني الشاب إللي بتحبيه يبقى أحمد إبن الريس عوض؟
رحاب: بتـ.ـو.تر. عادي يعني ياتالين ماهو إحنا من طبقه واحده. والشغل مش عيب مدام بالحلال.
تالين: كشرت عينيها وقالت. انتي بتقولي الكلام ده ليه؟ انتي فاكرة إني معترضه ع حاجة زي دي؟ بالعكس.
أحمد متربي معانا وع أخلاق عالية. وكمان مستقبله إن شاء الله هيكون أفضل. وجدو وعدو أنه هيشتغل في شركة كبيرة.

وكمان الريس عوض. ده شخص جميل جدا. انا بحبه وبحترمه. قلبه أبيض جدا. وعمره ما زعل حد.
وأبتسمت وقالت. ولا بقى دادة زينب. دي بالنسبالي حاجه كبيرة جداً. بمـ.ـو.ت فيها. كل البيت مايقدروش يستغنوا عنها.
ست تلقائيه وجميلة جدا وع الفطرة. وتيتة بتحبها أوي. وهي أساسي واحده مننا. عيلة أحمد تحديداً مننا.
وغمزت بهزار وقالت. يابختها اللي تبقى حرم الباشمهندش أحمد عوض!

رحاب: بتفائل. روحي ياشيخة ربنا يريح قلبك. وشافت أحمد خارج من المبنى. وقالت.
بصي أنا هروح اسلم عليه. سلام بقى وادعيلي. واتحركت بسرعه قبل ما تالين ترد.
تالين: مبتسمه. وسمعت رنة فونها الخاص ب سفيان. وقعدت وقلبها دق وفرحت. وردت بسرعه.
السلام عليكم.
سفيان: بإبتسامة. وعليكم السلام. حشـ.ـتـ.ـيني و  جداً.
تالين: اتـ.ـو.ترت. وقالت. أحم اذيك يا سيفان.

سفيان: بسعادة. أنا كويس جدا بصوتك. المهم أنتي بقى عامله ايه وخلصتي محاضرات ولا لسه؟
تالين: أبتسمت. أيوة خلصت. وبابا بعتلي السواق وجاي ف الطريق.
سفيان: بتنهيدة. ياريتني كنت جمبك. كنت جيتلك جري.
تالين: هانت إن شاء الله. ومفيش أسرع من الأيام. أنت خلصت محاضراتك؟
سفيان: أيوة من بدري. وأنا دلوقتي ف البيت براجع شوية حجات ف الشغل.
تالين: ربنا معاك.

سفيان: ومعاكي ياحبيبتي. بصي ياتالي. أنا هبعتلك شوية تصميمـ.ـا.ت لفساتين الزفاف. وشوفي أي ديزاين يعجبك. وأنا هبعتهولك شحن.
تالين: بحرج. كويس إنك فتحت موضوع الفستان ده. لأني بصراحة كنت هقولك أمبـ.ـارح قبل ما تسافر لكن مقدرتش. خــــوفت تضايق.
سفيان: ساب اللي في أيدو. وقال بتركيز. خير ياتالين؟

تالين: بلخبطه. بصراحه ياسفيان. انا كنت عايزه فستان الزفاف بتاع تيتة مريم. هو جميل جدا. وحابه أشوف نفسي فية. وكمان حاسة إن تيتة هتفرح. لما نشوفنا فخورين بذكرياتها الجميله.
أنت شوف الفستان ولو مش عجبك خلاص مش مشكله. لكن!
سفيان: بحبك.
تالين: تنحت. وبصت حواليها واتكسفت جداً. من رد سفيان عليها.
سفيان: خرجت منه تنهيدة عشق. وقال هحبك إيه أكتر من كدا. أنتي كتير عليا ياتالين.

تالين: مبتسمه وقالت. بدقة قلب. يعني موافق ياسفيان؟
سفيان: بدقة قلب قال. وهو سفيان يقدر يقول لتالين لأ؟

مساءاً. فيلا العدوي.
آدm مراد: رجع من الشغل وسلم ع كل الموجودين. وسأل ع آرين. وقالوا إنها راحت الفيلا تستريح شويه.
آدm مراد: راح ع البيت. ودخل المطبخ. وعطا الفاكهة للشغاله. وطلع ل آرين.
آرين: نايمه.
آدm مراد: دخل. وغير هدومه.
آرين: حست بيه وفتحت عينيها. وابتسمت.
آدm مراد: قعد جمبها. وباس جبينها وقال. عامله ايه دلوقتى.
آرين: بوهن الحمد لله أحسن شويه.

آدm مراد: مسد ع خدها. وقال. يعني مش تعبانه؟ مش حاسه بأي حاجه؟
آرين: هزت راسها لأ الحمدلله العلاج جاب نتيجه.
الشغاله خبطت.
آدm مراد: قام فتح. واخد طبق الفاكهة منها.
آرين: بفرحه. واو أنت جبتلي الكيموكوات يا آدm!
آدm مراد: أبتسم. وأنا أقدر أتأخر. وقعد جنبها. وبدأ يأكلها.
و آرين كانت بتاكل الفاكهة بنهم كبير. وشكرت آدm أنه أهتم بيها.
آدm مراد: بيتأمل تفاصيلها بعشق كبير. وقال. أنا تحت أمر ضي آدm.

بعد شهرين تقريباً.
طبعاً حياة ولدت أدهم الصاوي. ومالك وساره مبسوطين بأول حفيد ليهم. وآسر متعلق بابنه وحياة ملت عليهم دنيتهم. وزياد ومليكة اهتموا ببـ.ـنتهم طول فترة الولاده والامتحان.
وامتحانات الترم خلصت ع خير. وبدأ الترم التاني.
وكارما قالت ل چواد أنها موافقه. واتفق مع فارس أنهم قريباً هيتقدmولها بشكل رسمي.
و آرين كل يوم تطلب من آدm طلب شكل وهو بيعدي بمزاجه لأنه من جواة مبسوط بشقاوة ضية.

و آرين عندها فضول تعرف نوع الجنين إيه؟ وكمان عايزه تعرف ترجمة الحروف الموجوده ع سلسلة المرعـ.ـب.
وعلاقة تالين بسفيان كل يوم تكبر ف قلبها أكتر من الأول. واتعلقت بيه جداً.
وف الاجازة تالين ومراد وفريحه طلعوا عمرة. وحققوا رغبة تالين.
وعلاقة آركان وبـ.ـاري زي القط والفار والعشق بينهم بيكبر. لكن غيرة آركان تشبة غيرة الحوت. وهنشوف بـ.ـاري هتعمل ايه؟ وتصرف آركان هيبقى إزاي؟
قدام السينما.

آركان عازم بـ.ـاري ع السينما. وخرجوا مبسوطين بيحكوا مشاهد الفيلم لبعض وبيضحكوا.
آركان: قال. سيبك من كل ده. انتي كنتي بتقولي عايزاني ف حوار فستان الفرح. ماله بقى؟ وحط أيدها ف دراعه وماشيين.
بـ.ـاري: بإبتسامة حب. بص بقى ي آركان. أنت عارف طبعاً إن حلم اي بـ.ـنت. أنها تشوف نفسها بفستان الزفاف.
آركان: رفع حاجبه وقال. شامم ريحة حاجة مرفوضة إن شاء الله.
بـ.ـاري: بتذمر. ليه بس. استنى هقولك أنا عايزه إيه؟

آركان: حقك. قولي.
بـ.ـاري: بحماس. في دايزين فستان عجبني أوي. وهيبقى خرافه عليا. ثواني. أنا عندي صورة التصميم.
آركان: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال أممم. نشوفه.
بـ.ـاري: فتحت الفون. وجابت الصورة. وقالت أهو بص أكيد هيعجبك.
آركان: بص للصورة واتصـ.ـد.م. وكان فستان تصميم أمريكي. قصير. ومكشوف بطريقة مبالغ فيها.
بـ.ـاري: بحماس. إيه رأيك يجنن صح.
آركان: صك ع أسنانه. وغمض عينيه وبيحاول يكون هادي.

بـ.ـاري: كشرت عينيها بعدm فهم من ريأكشن آركان. لكن قالت. آركان دي ليلة في العمر.
آركان: بغيرة وزعق. دي ليلية سودا ع دmاغك. إيه القرف اللي أنتي مختاراه ده؟ أنا استحاله أوافق على حاجة زي دي. ده عريان يا بـ.ـاري. عريااااان مش مداري أي حاجه. انتي مستوعبه أصلا؟
بـ.ـاري: اتخضت. وقالت. أنت بتزعق ليه؟ أنا هلبسه يوم واحد بس. وبعدها أرجع البس حجابي تاني.

آركان: الدm غلي في عروقه. ومسح وشه بايديه. وفتح باب العربيه. وقال بجدية. اركبي علشان اروحك.
بـ.ـاري: بدmـ.ـو.ع. ف إيه ي آركان بقى؟
آركان: مسك دراعها بغـ.ـيظ وقال قولت اركبي. ومش عايز نقاش.
بـ.ـاري: ركبت. واضايقت جداً من أسلوبه.
آركان: ركب ورزع الباب بغـــضــــب. وداس بنزين وساق بسرعه. وكل ما يتخيل أنها هتلبس حاجة زي كدا وقدام الناس. يتغاظ أكتر.
بـ.ـاري: عيطت. وقالت. نزلني هنا أنا هركب تاكسي وارجع ع البيت.

آركان: فرمل العربيه. وبصلها وقال بغـــضــــب واضح. وقال.
انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه يابـ.ـاري. انتي بتتكلمي جد. ولا أنتي عايزه تشوفي غيرتي عليكي عامله إزاي؟
بـ.ـاري: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت. أنا عملت ايه لكل ده. في بنات كتير محجبات ويوم الفرح بتلبس إللي هي عايزاه.
آركان: بصوت من نار. ما سمهاش بتلبس إللي هي عايزاه.
إسمها بتتنازل عن دينها وأخلاقها وبتنسى كل حاجه اتربت عليها لمجرد فكرة عقيمة وغـ.ـبـ.ـية. بحجة أنها ليلة العمر.

ليلة العمر دي. لجوزك. جوزك هو أحق بيكي من الناس.
أبوكي بنفسه اللي رباكي وعشتي معاه تحت سقف واحد؟ مالوش الحق أنه يشوف مفاتنك. تقومي عايزه تخرجي قدام الناس كلها بالشكل ده. بحجة غـ.ـبـ.ـية!
بـ.ـاري: اتخضت من نبرته الجديدة عليها. وبصت من الازاز وبتعيط بصمت. وقالت. روحني ي آركان لوسمحت.
آركان: شغل العربية. وساق. ومخـ.ـنـ.ـوق جداً.
وبعد شويه وهما في الطريق والصمت بينهم كان سيد الموقف.

آركان: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. ولف بالعربية وغير مسارو.
بـ.ـاري: انتبهت. لكن معلقتش. كل فكرتها أنها مجروحه منه.
آركان: ركن في مكان هادي. وجاب ازازة مايه. وقال بجدية. امسكي اشربي.
بـ.ـاري: بجدية. هزت راسها لأ مش عايزه.
آركان: بنرفزه. حدف الازازه من ازاز العربية. وقال برحتك.
وكمل بنبرة حادة. وقال. لكن ركزي معايا كدا يابـ.ـنت الناس. علشان ف كلمتين لازم ت عـ.ـر.فيهم.

بـ.ـاري: زي أي بـ.ـنت خافت من نبرة صوته. وأنه يفركش معاها. حتى لو كتب كتابه. لكن قالت بكـبـــــريـاء. خير.
آركان: عايزك ت عـ.ـر.في كويس. أنها عمرها ما حصلت في عيلتنا. إحنا حريمنا لازم تتصان. وتتصان أكتر ف أهم يوم ف حياتها.
علشان عارفين عيون الرجـ.ـاله في ليلة زي دي بيكونوا كل تركيزهم مع العروسه.
وخصوصاً بقى لو لابسه عريان زي إختيار حضرتك كدا.
بس هرجع واقولك عايزه تلبسي فستان زي ده؟ أنا معنديش مانع.

لكن! هتلبسية وانتي في بيتك وهتفرحي في بيتك. ومفيش خيال راجـ.ـل هيشوفك. حتى أبوكي نفسه. مش هيشوفك بالشكل ده.
بـ.ـاري: بصتله بصدmه. و في نظرة طويله.
آركان: بتبصيلي كدا ليه؟ مش عاجبك كلامي مش كدا؟
لكن لو وافقتك وقولتلك وماله ياحبيبتى. البسي واعرضي جـ.ـسمك قدام العالم.
أبقى انا وقتها الراجـ.ـل إللي أثبت حبة لمـ.ـر.اته ومرفضش ليها طلب ف ليلة العمر. مش كدا؟

بـ.ـاري: بصت قدامها. وقالت. انا مقولتش حاجه لكل ده. أنا اقترحت عليك إقتراح. وأي بـ.ـنت بتبقى عايزه تكون أجمل واحده موجوده ومميزه.
آركان: بتفهم. بس انتي مش محتاجه تجملي نفسك يا بـ.ـاري. لأنك جميله بالفعل.
أنتوا ليه البنات بتقيسوا الجمال بالشكل والملامح. يابـ.ـاري بما إن ف حد حبك واختارك زي ما أنتي. مش هيفرق معاه. هتكوني عامله إزاي ف فستانك. لأنك بكل الأحوال هتبقى مميزه.

بـ.ـاري: بعند. بس الفستان ده عجبني جداً. ومش هتنازل عنه.
آركان: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال. خلاص أنتي حرة. أنا عن نفسي استحالة أوافق إن مراتي تكون مكشوفه للناس.
والكلام بينا في الموضوع ده منتهي. وياريت تاخدي رأي عمي ف الموضوع ده. ولا أقولك. ابعتي الديزاين لاخوكي. وشوفي رد فعله إيه؟
بـ.ـاري: هتتكلم.
آركان: شاور ليها وقال. قولت الكلام بينا منتهي يابـ.ـاري. لحد ما ترجعي عن قرارك.
ولحد مايجي اليوم ده. الكلام بينا منتهي!

وشغل العربيه واتحرك ع بيتها. والصمت رجع بينهم من تاني.
وكل واحد بيحارب أفكاره. مابين كـبـــــريـاء بـ.ـاري. وكرامة آركان!

ف الجهاز.
قاعة الإجتماعات المغلقة.
المدير: بجدية. هي دي المهمه. وأي تفاصيل ممكن تاخدوها من الدكتور شريف. وهتسافروا بكرة الساعه 12 مساءاً بالدقيقة!
فيلا الجوهري.
آركان: وصل ووقف بالعربيه. وساكت تماماً.
بـ.ـاري: من صمت آركان حست بالإهانة. وبصت ليه بخـ.ـنـ.ـقه كبيره.
آركان: من غير ما يبصلها. قرب منها وفتح ليها الباب. علشان تنزل.
بـ.ـاري: خـ.ـنـ.ـقتها اتحولت لصدmة. من تصرفه. وأنها مش فارقه معاه.
ونزلت بنرفزه. وسابت الباب مفتوح. ودخلت تجري ع الفيلا.
آركان: بص عليها. ومخـ.ـنـ.ـوق. وقفل الباب. وساق بسرعه.

بـ.ـاري: وقفت قدام باب الفيلا الداخلي. ومسحت دmـ.ـو.عها. وحاولت تكون ثابته. وأخدت نفس عميق. ودخلت وأبتسمت بتمثيل.
هيلينا: بضحكه. قالت. خلاص رعد متتصلش عليها. بـ.ـاري أخيراً وصلت.
رعد: أبتسم وقال. حمدلله ع سلامتك يا حبيبتي. كنت لسه حالا هتصل اطمن عليكي.
اومال آركان فين؟
بـ.ـاري: صعبان عليها نفسها. وكرامتها إللي اتجـ.ـر.حت. لكن قالت بإبتسامة بـ.ـاردة.
وصلني ورجع. لأنه عندو شغل مهم. وكان مستعجل.
رعد: أبتسم وقال. ربنا معاه.

هيلينا: بسعادة لبـ.ـنتها. قالت. بـ.ـاري حبيبة مام. الخروجه كانت عامله إيه؟
بـ.ـاري: هزت راسها وقالت. كويسه. أحم. بعد الغدا. روحنا السينما.
رعد: انتي كويسه يابـ.ـاري؟ شكلك مش عاجبني يابـ.ـنتي؟ في حاجه مضيقاكي؟
بـ.ـاري: ضحكت بتمثيل. وقالت. نو بابي انا كويسه جدا. بس الفيلم كان مؤثر شوية.
هيلينا: بتفهم. أوكي حبيبتي. اطلعي خدي شاور سخن. وريحي أعصابك. لحد وقت العشا.

بـ.ـاري: أبتسمت. ميرسي مام. انا مش جعانه. وممكن أنام. تصبحوا ع خير. بعد إذنكم.
رعد وهيلينا. وانتي بخير.
بـ.ـاري طلعت.
ووقفت قدام المرايا. ودmـ.ـو.عها نازله وبتتنفس بغـ.ـيظ. وقبضت ع أيديها بغـــضــــب كبير. وقالت.
أنت جـ.ـر.حتني أوي يا آركان. أنا أول مرة حد يتعامل معاية بالطريقة دي. ومستحيل اسامحك ع الإهانة دي. مستحيل.
عند فهد.
فهد قاعد ف الليفنج. ومخـ.ـنـ.ـوق ونفسه يطمن ع آرين. لأنها ف العيادة بتعمل سونار.

آيان: وقف قدامة وقال. بابا. بابا.
فهد: نعم يا آيان.
آيان: تعالى العب معايا.
فهد: بحيرة. طيب خليها كمان شوية.
آيان: هز راسه بالرفض وقال. نو أنا عايز ألعب دلوقتي.
رينو: جت وحطت القهوة. وقالت. آيو حبيبي. بابي راجع من الشغل تعبان. شوية كدا وهيلعب معاك قبل ما ننزل لجدو.
آيان: بتصميم. لأ. أنا قولت هلعب دلوقتي.
فهد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. أنا عارف أنت مش هتسكت غير لما تنفذ اللي في دmاغك.

آيان: بضحكه. هأهأهأ. طيب مانت عارف. ليه تقول لأ م الأول؟
فهد: ضحك وشاله. وقال. أنت ياض يا آيو لمض. بس تعرف إنك روح قلب أبوك.
آيان: هز راسه وقال. انا آيو سيوفي حبيب ملايين. هأهأهأ.
رينو: هههههههه.
فهد: كشر عينيه وقال. مين علمك الكلمة دي ياحبيب الملايين؟
آيان: مسك وش فهد وقال. بصوت عالي. إبنك آركااااااان.
فهد: بضحكه. يابني بسمع والله. وطي صوتك ده.

آيان: لأ أنت مش بتسمع كويس. أنا بكلمك وأنت بتبص لماما كتير ومتردش عليا.
رينو: فتحت عينيها بدهشه. وقالت. ياخبر.
فهد: باسه في خدو. وقال. نجمتي وابصلها برحتي.
آيان: هز راسه لأ. رينو ماما. نجمتي أنا وبس. وچينو نجمتي. و آرين نجمتي.
فهد: بضحكه. طيب انا و آركان إيه بقى؟
آيان: أنت و آركان ناموا في الجنينه. هأهأهأ.
وضحكوا عليه.

جرس الباب رن.
فهد: نزل آيان وقال. دي أكيد آرين. وراح يفتح.
آرين: بمرح. باااابي. واتشعلقت في رقبته بفرحه.
فهد: بخــــوف عليها. اهدي يا آرين. كدا غلط عليكي ياحبيبتي.
آرين: باسته من خدو وقالت. أنا مبسوووطه اووووي اوي. يابابي.
آدm مراد: بجدية. طيب ندخل ونقولهم سبب فرحتك. ولا هنفضل ع الباب.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ وسكتت.
رينو: بضحكه. تعالى يا آدm. معلش يابني. ربنا يعينك.

آرين: كشرت عينيها وبصت ل فهد وقالت. هو مين فينا اللي أبنها؟
فهد: غمزلها وقال بهمس. معلش معلش. ضيف ولازم نستحمله. المهم تعالي فرحيني.
ومسك أيدها ودخلوا الليفنج.
آدm مراد: قعد.
رينو: أبتسمت. تشرب إيه يا آدm؟ وانتي يا آرين؟
آدm مراد: أبتسم وقال. متشكر ياعمتو.
آرين: بمرح. نو متعمليش حاجه يامامي. المرع. أحم قصدي آدm بعد الكشف. عزمني ع العشا. واااو أنا بجد فرحانه اوي.
رينو: بلهفه. طيب طمنيني بقى.

آرين: سقفت وقالت. أنا حامل ف توأم!
آدm مراد: هز راسه بيأس. وضحك غـ.ـصـ.ـب عنه.
رينو: بتعجب. يسلام. لأ جديده دي.
فهد: مسد ع حجابها وقال. سيبك منهم. كملي ياروحي.
آرين: بصت ل آدm بغـ.ـيظ. وبعدها ضحكت بمرح وحـ.ـضـ.ـنت فهد وقالت.
أنا حامل ف بـ.ـنتين يا بااابي.
رينو: بفرحه. الله بجد قمر أوي. ماشاء الله.
فهد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها وقال. بسعادة. ألف مبروك ياروحي.
آرين: بفرحه. ميرسي جداً. أنا عارفه إن حضرتك فرحان أوي. مش كدا يا بابي.

فهد: بإبتسامة حب. طبعاً. أي حاجه تفرحك تفرحني يا آريني.
رينو: بضحكه. طيب و آدm بقى فرحان؟ ولا كان عايز ولد؟
آرين: بكـبـــــريـاء. مش هتصدقي يامامي اول ما عرف إني حامل ف بـ.ـنتين عمل ايه؟
آدm مراد: رفع حاجبه وقال بمكر. أيوه قوليلهم عملت ايه؟
آرين: بتـ.ـو.تر. أحم. ايوه مانا بقول أهو. فرح جداً. وقال. انه مجهز أسمائهم. كيان وكنزي.
آدm مراد: بخبث. لأ لأ نسيتي أهم حاجة. قبل ما اقولك ع أسم كيان وكنزي!

آرين: وشها بقى أحمر جداً. وبصتله ف نظرة إحراج. واتكسفت تقول إنه من فرحته شالها من غرفة الكشف لحد باب العربيه.
آدm مراد: بمكر. أنا طبعاً فرحت جداً. وقبل ما أقولها ع أسماء البنات! عزمتها ع العشا بالمناسبة دي. مش كدا يا آرين؟
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت. اء. أيوه فعلاً.
آيان: جري عليها وقال. آرين. أنتي تخينه أوي.
الكل ضحك.
آرين: شهقت وقالت. إيه؟ أنا تخينه يا آيو؟

آيان: بعفويه. أيوه عندك بلونه كبيرة. وهتفرقع.
آدm مراد: كاتم الضحكه. وقال. خلاص يا آيان. علشان أي كلمة بتعيط منها.
آرين: بصتله بغـ.ـيظ.
آيان: هز راسه لأ. آرين مبتعيطش. هي جميله بس تخينه وعندها بلونة كبيرة.
آرين: بزعل. أنا زعلانه منك يا آيو. علشان أنا مش تخينه.
آيان: ببراءه. باس بطنها وقال. أنتي كدا مش زعلانه من آيو صح؟
آرين: بحنين. ياروحي أنا. وحـ.ـضـ.ـنته وقالت. أنا عمري ما زعل من حبيب قلبي آيو.

فهد: بابتسامة. المهم العيلة عرفت ولا لسه؟
آدm مراد: أبتسم. العيلة كلها عرفت.
آرين: بسعادة. وعمتو فريحه كانت مبسوطة أوي. وخالو مراد. وبابا آدm وبابا طارق. وكلهم فرحوا اوي.
فهد: مسد ع حجابها وقال. المهم فرحتك أنتي ياروحي.
آرين: قالت بسعادة. أنا مبسوطه اوى.
وبصت حواليها وقالت. فين آركان؟
آركان: فتح الباب ودخل. وقال بجدية السلام عليكم.
كلهم استغربوا لأنه ع غير العادة. لكن ردو السلام.

رينو: حمدالله على سلامتك ياحبيبي. أدخل غير هدومك. وهحضرلك العشا.
آركان: أبتسم بتمثيل. وقال. لأ ياست الكل. أنا اتعشيت برة.
وباس ع راسها. وباس آرين من جبينها وقال. عملتي ايه عند الدكتورة.
آرين: بفرحه. قالت ع كيان وكنزي.
آركان: أبتسم ليها وقال. الف مبروك ياحبيبتى.
آرين: ميرسي يا ريكو ياحبيبي.
آدm مراد: بص ل آركان. واستغرب هدوئة.
فهد: بإستفهام. إيه يا آركان. مالك حصل معاك حاجه؟

آركان: شال آيان ع رجله. وضحك وقال. أبدا يابرو. إبنك زي الفل.
أنا بس همـ.ـو.ت وانام. صاحي من الفجر وروحت الجهاز. وخرجت. كان حتة يوم متعب.
آدm مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. واتأكد إن في حاجه مضيقاه. وقام وقف وقال. طيب يلا إحنا يا آرين.
فهد: بتعجب. أنتوا لسه طالعين؟ هو أنتوا لحقتوا؟
آدm مراد: بص ل آركان وقال بِشك. معلش ياخالي. أصلي صاحي من الفجر وروحت الجهاز. وخرجت مع آرين! وهمـ.ـو.ت وانام!
آركان: بص ل آدm. ومعلقش.

آرين: قامت وقالت. اه بجد انا كمان نفسي أنام. عندي محاضره بكرة بدري.
رينو: طيب ياحبايبي. وأنت استريح يا آركان. وانا وبابا و آيو هننزل لجدو.
آركان: هز راسه تمام.
آدm مراد: أخد آرين ونزلوا.
وفهد ورينو و آيان نزلوا بعدهم.
آركان: دخل اوضتة. وقــلـــع التي شيرت بنرفزه. ودخل الحمام. ووقف تحت الدش. ومضايق جداً.

عند بـ.ـاري.
بـ.ـاري: نايمه ع السرير. وبتتقلب يمين وشمال. ومش عارفه تنام. ومضايقة.
واتعدلت بخـ.ـنـ.ـقه. وشافت الساعه 10 ومسكت فونها قفلته علشان بيتصل عليها في الوقت ده يومياً.
عند آركان.
آركان: خرج من الحمام. وحاسس إن ف نار بتزيد في قلبه. وحدف الفوطه ع الكنبه بنرفزه.
وبيفكر في رد فعلة مع بـ.ـاري. وقبض على أيدية. وقال.
لو مرجعتيش عن قرارك الغـ.ـبـ.ـي صدقيني هتنـ.ـد.مي!

أنتي شوفتي قناع الهزار والتهريج. لكن مشوفتيش غـــضــــب إبن الحوت يابـ.ـنت الجوهري!
فيلا الديزل.
آرين: واقفه وحاطه أيدها ع بطنها وقالت بنبرة حنين.
دول هيكونوا ليا أخواتي وصحباتي وكل حاجه في حياتي. مش كدا يا آدm؟
آدm مراد: لاعب خصلات شعرها وقال بإبتسامة. أكيد ياقلب آدm.
آرين: بصت ل عينيه وقالت. انت مبسوط يا آدm؟

آدm مراد: حط ايدو ع بطنها. أنتي مت عـ.ـر.فيش. بحجم غيرتي عليكي مبسوط بيهم قد ايه؟ دول حتة من روحي. بناتي منك ياضي آدm.

بعد أسبوع.
فيلا الجوهري. اوضة بـ.ـاري.
هيلينا: دخلت عليها وقالت. بـ.ـاري في حاجه مش طبيعيه؟
بـ.ـاري: بوهن. خير يامامي إيه اللي مش طبيعي؟
هيلينا: يعني من آخر مرة كنتي مع آركان ف السنيما. مجاش وكمان مبيتصلش عليكي خالص ولا بشوفك بتكلميه.
وكمان انتي رجعتي تروحي الجامعة وترجعي تنامي. ومبقتيش تقعدي معانا زي الاول. حبيبتي قولي الحقيقة. انتي و آركان زعلانين من بعض؟

بـ.ـاري: بحـ.ـز.ن متداري. قالت. أبدا يامامي. أنا بس مرهقه الفتره دي مش أكتر.
وكملت بسـ ـخـــريــة. و آركان كل يوم يكلمني فون بس ف الجامعة.
ده حتى جالي انهاردة الصبح وفطرنا مع بعض.
هيلينا: بأريحية. طيب الحمد لله كنت أنا ورعد قلقانين عليكي.
وبما إنه جالك أكيد قالك أنة وعيلته وعيلة تالين معزومين ع الغدا عندنا انهردا؟
بـ.ـاري: قامت بسرعه وقالت بدقة قلب مشتاق. آركان جاي انهردا؟

هيلينا: بضحكه. لحقتي تكوني ملهوفه عليه اوي كدا. ده كان معاكي من ساعتين. هههههههه.
بـ.ـاري: رجعت شعرها ورا ودنها وقالت بلخبطه. اء. أنا مش ملهوفه ولا حاجه.
كل الحكايه أنه مقاليش أنه جاي انهردا. واكيد عاملهالي مفاجأة.
هيلينا: مسدت ع خدها وقالت بإبتسامة. طيب حبيية مام. البسى وجهزي نفسك لأنهم ع وصول. وسابتها وخرجت.

بـ.ـاري: وقفت قدام المرايا. وقالت بدmـ.ـو.ع. أسبوع بحالة لا شوفته ولا سمعت صوته. ولا حتى فكر يطمن عليا. آركان جاي انهردا؟
ومسحت دmـ.ـو.عها وقالت بكـبـــــريـاء. انتي بتعيطي ليه؟ فوقي لنفسك انتي أكبر من كدا. وزي ما أنا هونت عليه. أكيد...
وخرجت منها تنهيدة و.جـ.ـع وكملت. اكيد هو هايهون عليا!
بعد شوية فهد وعيلتة ومراد وعيلته وصلوا. وبعد السلامـ.ـا.ت والترحيب. قعدوا.
رعد: اومال فين آركان؟

فهد: أبتسم وقال. خرج من الشغل وجاي في الطريق.
رعد: يوصل بالسلامه إن شاء الله.
رينو: فين بـ.ـاري ياهالي؟
هيلينا: بإبتسامة. نازله حالا لارين. وبصت ل تالين. منورة بيتك تالين.
تالين: أبتسمت بحرج وقالت. منور بحضرتك. ياماما.
هيلينا: أنا مبسوطه اوى لما بتقولي ماما.
فريحه: أبتسمت وقالت. بصراحه هي وسفيان شبه بعض. من أول يوم يقولي ياماما. ربنا يبـ.ـارك فيهم.

بـ.ـاري: نازله ولابسه فستان باللون الاحمر وحزام باللون الاسود. وكان يجنن عليها.
وحطت لمسات خفيفه جداً واهتمت بنفسها. كأنها بتقول ل آركان أنا عايشه عادي ومبسوطه.
نزلت وسلمت ع العيله. وقعدت جمب تالين. ونفسها تسأل عنه لكن صعب.
تالين: أبتسمت وقالت. بسم الله ماشاء. جميلة جدا يابـ.ـاري.
بـ.ـاري: أبتسمت وقالت. ميرسي يا توتا وأنتي أجمل بكتير.

تالين: أسفه لتدخلي بس انا أول مرة أشوفك حاطة ميكب حتى لو خفيف. من يوم كتب الكتاب.
بـ.ـاري: أحم. تغيير شوية. المهم سفيان كلمك؟
تالين: أبتسمت وقالت. هيكلمني أول ما يخلص شغل.
آركان: نزل من العربية. وجاي بضغط من رينو. وهو مقدرش يرفض علشان محدش يلاحظ.
لكن ف الحقيقه هو هيتجنن ويشوفها. ولابس بنطلون اسود وقميص كحلي. وداخل الفيلا. وقال السلام عليكم. وعينية بتدور عليها.

بـ.ـاري: دقات قلبها دقت بسرعه كبيره. واكتشفت إن جواها لهفه غير طبيعيه.
رعد: قام وأبتسم. وقال. وعليك السلام. ياااه أخيرا شوفناك ياعم آركان؟ وسلموا على بعض.
آركان: أبتسم وقال. اسف جداً ياعمي. مضغوط ف الشغل الفترة دي. رئيس الجهاز متعين جديد وشادد ع الكل. سامحني بقى.
رعد ؛ بتفهم. ربنا معاك يابني.
آركان: عينية جت عليها. لكن ابتسامتة أختفت. واللون الأحمر عليها خلا الغيرة والغـــضــــب ليها يزيد.

هيلينا: بضحكه. آركان حبيبي عامل ايه؟
آركان: بثبات انفعالي. قال. كويس جداً. وحضرتك.
هيلينا: أنا تمام حبيبي.
آركان: سلم ع كل الموجودين. ووقف قدامها.
بـ.ـاري: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقامت وقفت. ورفعت عينيها ليه.
آركان: متأكد ف قرارة نفسه لو بص ل عينيها. هينسي زعله منها.
هى أصلا واحشاه اكتر من الأول. لكن لما شاف الميكب اللي حطاه! عايز يولع فيها. وبص بعيد. وقال بعدm إهتمام. اذيك!

بـ.ـاري: رغم اشتياقها ليه. وكمان برفانه إللي وحشها جداً. لكن برودة ف اول لقاء بينهم من فترة. حست بالجفا من ناحيتة. وردت بكـبـــــريـاء. وقالت.
أنا بخير. I m good.
وقعدت كملت كلام مع تالين. لكن جـ.ـسمها بيرجف.
آركان: قعد جمب خاله مراد. لكن عينية بتراقبها بخبرة مخابرات. وكل ما تضحك أو تتكلم يتخـ.ـنـ.ـق منها.

بعد شوية الكل اتغدا الشباب في مكان والبنات في مكان.
هيلينا: ماسكة القهوة. وقالت. بـ.ـاري آركان ف الجنينه وطالب قهوة. خدي قدmيهاله أنتي.
بـ.ـاري: بتـ.ـو.تر. اء. أنا؟
هيلينا: بضحكه. لأ انا. امسكي بقى خليني أقعد مع الضيوف.
بـ.ـاري: أخدت القهوة. وخرجت وجواها متـ.ـو.تره ع مضايقة ع مشتاقه. مشاعر كتير متلخبطة جواها.
آركان: واقف قدام كاسبر. وحاطط أيدية في جيبة ومتابعة. وشافها بطرف عينه. وبص تاني لكاسبر.

بـ.ـاري: قربت منه وحطت القهوة. في صمت.
آركان: واقف ثابت. لكن جواه نفسه يثور فيها بغـــضــــب واضح.
لأنها واحشاه وكمان مايقدرش يسيبها ولا يبعد عنها.
لكن كمان مش هيتكلم لأنها غلطانه غلط كبير. وبالميكب إللي حطاه دلوقتي. تمادت في الغلط.
بـ.ـاري: شافت ملامحه إللي واحشاه عن قرب. لكن ملامح غـــضــــبانه وزعلانه. وقلبها استسلم لحبيبها. و لسه هتتكلم!
فون آركان رن.
بـ.ـاري: آرك!

آركان: لف ضهرو ليها. ورد. الو. ايوة يا آدm. لأ أنا خرجت من الجهاز من بدري مانت عارف.
رئيس الجهاز،؟! عايزنا دلوقتي؟ خلاص خلاص جايلك حالا. وقفل.
وغمض عينيه وداس ع قلبه. وسابها ومشي من غير ما يتكلم كلمه واحده.
بـ.ـاري: واقفه مش مستوعبه المرحله إللي وصلوا ليها. وأنها هَينه أوي عند آركان.
وشافته بيتكلم مع رعد بيستأذن وودع العيلة. وفتح باب العربيه. وبص عليها ف نظرة عتاب. وركب وساق بسرعه.

بـ.ـاري: واقفه بتتفس بسرعه وعينيها تايهه. وحست بجـ.ـر.ح كبير في قلبها. وجريت ع اوضتها.
تالين: بتصلي المغرب ف اوضة الضيوف. وخارجه. شافت بـ.ـاري بتجري وبتعيط. وقفلت ع نفسها. واتخضت عليها. وراحت عند الاوضه وسمعت صوت عـ.ـيا.طها. وخبطت وقالت بقلق. بـ.ـاري ممكن تفتحي.
بـ.ـاري: مش قادرة تبطل عـ.ـيا.ط ولا قادرة ترد عليها.
تالين: بزعل عليها. بـ.ـاري لو سمحتي افتحي. ارجوكي.
بـ.ـاري!

تالين: بتصميم. أنا مش همشي من هنا قبل ما اتكلم معاكي وأعرف مالك. ولا أنتي بقى ناسيه إننا صحاب وأخوات. طيب بالله عليكي ياحبيبتي افتحي كلميني.
بـ.ـاري: مسحت دmـ.ـو.عها. وفتحت. ولفت ضهرها ليها. وبتخرج منها شهقات وعـ.ـيا.ط متقطع.
تالين: بصدmه. إيه كل العـ.ـيا.ط ده يابـ.ـاري. وقفلت الباب. وكملت. تعالي اقعدي هنا واهدي ياحبيبتي.
بـ.ـاري: قعدت وهي ع نفس الوتيرة.
فون تالين صامت من وقت الصلاة. وسفيان رن عليها.

تالين: حطت الفون جمبها وقعدت جمب بـ.ـاري. وفتحت ع سفيان بالغلط وهي متعرفش.
سفيان: مبتسم ولسه هيتكلم لكن سمع تالين وهي بتقول.
تالين: بـ.ـاري ممكن تهدي وتبطلي عـ.ـيا.ط خالص.
بـ.ـاري: بشهقات. سوري تالين لكن أنا محتاجه اقعد لوحدي شوية.
تالين: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت بإبتسامة. أبقى غـ.ـبـ.ـية لو سبت أختي حبيبتي زعلانه كدا. وغـ.ـصـ.ـب عني لازم اخرجك من إللي أنتي فيه.
يعني لو أنا كنت مكانك كنتي هتسبيني زعلانه كدا؟ استحاله.

بـ.ـاري: اترمت في حـ.ـضـ.ـنها وعيطت بو.جـ.ـع وقالت. أنا تعبانه اوي ياتالين. مخـ.ـنـ.ـوقه. قلبي مكـ.ـسور. مصدومه من آركان. مش عارفه هو بيحبني بجد ولا لأ.
سفيان: سمع صوت عـ.ـيا.ط اختة. وقام وقف بقلق حقيقي.
تالين: ربتت ع ضهرها وقالت. طيب أهدي بس متعمليش في نفسك كدا. ومش أول مشكله تقابلنا. نثير زي البركان وننسى كل حاجه حلوه بينا.
قوليلي إيه اللي حصل يخليكي تحكمي ع آركان بالشكل ده.

بـ.ـاري: خرجت من حـ.ـضـ.ـنها. وقالت بحـ.ـز.ن حقيقي. أنا و آركان مبنكلمش بعض من أسبوع.
تالين: بتفهم. سمعاكي ياحبيبتي كملي إيه السبب.
بـ.ـاري: بصت ل تالين وسكتت.
تالين: مسكت أيديها وقالت بتفهم. أوعدك إن اللي هتقوليه هيكون سر بينا. مش يمكن أنتي فاهمه غلط وأنا ربنا يقدرني وأحاول أفيدك.
بـ.ـاري: بشهقة و.جـ.ـع أنا فعلاً محتاجة أتكلم مع حد يقدر يفهمني.
أنا كنت محتاجة ل سفيان اوي بس محبتش اشغله بمشاكلي.

تالين: بهزار. بقى تحتاجي ل سفيان ومـ.ـر.اته موجودة. عيب والله. ههه. طيب ده سفيان كل وقت يكلمني فيه. يقولي. توتا مالكيش غير بـ.ـاري. توتا خلي بالك من بـ.ـاري. توتا بـ.ـاري نصي التاني. توتا...
قولتله خلاص بقى ياعم سيفو هتخليني أغير من بـ.ـاري ليه؟ ههههه. شوفتي بقى.
سفيان: أبتسم. وقعد مكانه يسمع تصرف وحكمة تالين.
بـ.ـاري: بدأت تهدا. وقالت. أنا هقولك على كل حاجه. بس بليز قولي مين فينا غلطان.

تالين: بتفهم. أكيد. قولي ياحبيبتي اللي مضايقك.
بـ.ـاري: فتحت فونها وقالت. قبل ما أتكلم. شوفي ديزاين الفستان ده وقولي رايك.
تالين: شافت الفستان وقالت. هو تحفه جداً. لكن ده مش لينا طبعاً.
وبصت ل بـ.ـاري وقالت بِشك. أوعي تكوني!
بـ.ـاري: هزت راسها. أيوة وهو ده سبب خلافنا. لما خرجنا من السينما كنا مبسوطين جداً. واللي حصل بعدها!

بـ.ـاري بتحكي كل إللي حصل. وسفيان ألتمس العذر لتصرف آركان. ونفس الوقت قلبة اطمن ع اختة أنها زوجة راجـ.ـل بجد بيغير ع أهل بيته. لكن بردو استنى يشوف تصرف تالين.
تالين: سمعتها. وفتحت عينيها بصدmه كبيره وقالت. أنتي بتتكلمي بجد يابـ.ـاري. أنتي حقيقي عايزة تلبسي فستان زي ده؟
بـ.ـاري: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت. اسمعيني تالين. أنتي عارفه كويس اني مش أول محجبه تتخلى عن حجابها يوم زفافها صح ولا لأ؟

تالين: بتنهيدة زعل. للأسف الشـ.ـديد صح.
بـ.ـاري: وأنا اتربيت أكتر وقت ف إيطالي. وكنت ديما بشوف العروسه بتلبس أي حاجه في اليوم ده بالذات. حتى لو كانت مسلمه عربية من أي بلد عربي. صح ولا لأ؟
تالين: هزت راسها بحـ.ـز.ن. للأسف صح.
بـ.ـاري: بنرفزه. يبقى أنا معملتش حاجه كبيرة أو غريبة عن تقاليد المجتمع. علشان آركان يتعامل معايا بالشكل ده.

تالين: أخدت نفس عميق. طيب ممكن تهدي وبطلي عصبية. لأن العصبية عمرها مابتوصل لحل بالعكس دي بتزود من حجم المشكله.
بـ.ـاري: مسحت دmـ.ـو.عها. وحاولت تتنفس بهدوء.
تالين: أبتسمت وقالت. أنتي فعلاً عندك حق. لأن دلوقتي بنشوف حجات تشيب. وتخــــوفنا من بكرة. بنشوف بنات. بقت بتقــلـــع توب الحياء قبل لبسها. وتعمل أي حاجه علشان تبقى تريند.

بنشوف بـ.ـنت بتعمل فيديو واتنين وعشرة وهي محجبه عادي ولما يبقى ليها عدد فلورز كتير جداً. بتبدأ تغير المحتوى الهادف لمحتوى متدني. وتقــلـــع حجابها وتتخلى عن كل مبادئها وأخلاقها وترقص وتتمايل بكل جرأة.
والكارثة الأكبر إننا دلوقتي بنشوف الزوج اللي بيعرض مـ.ـر.اته ع التيك توك. ويقول لو جبت ال مـ.ـيـ.ـت ألف لايك. مراتي هترقص ع اغنية معينه من اختياركم.

أنتي متخيلة إحنا وصلنا لفين يا بـ.ـاري. أنتي متخيلة إن في جيل بحاله بيكبر ع مبدأ التيك توك وغيرو من محتوى متدني؟
وأنتي أهو ضحية من ضحايا مجتمع بدأ يتخلى عن العقيدة والمبادئ لمجرد ليلة واحدة ف العمر. طول ما انتي بتشوفي السيء هيجي عليكي وقت وتحسي إن السيء ده أمر عادي.
يعني دلوقتي أنا محجبه. وشوفت كتير محجبات خلعوا حجابهم. واحده واحده هنجرف وأشوف إن ده أمر عادي.

وغيرك بتشوف واحده جوزها مصورها في كل مكان وزمان وهما خارجين وهما بيعملوا اكل وهي حامل وهما بيهزروا. خلاص بقت حياتهم اليومية ع الإنترنت ومكشوفه لكل العالم.
أنا شايفه أنه لا ينتمي للرجوله بصله. لأن الراجـ.ـل الغيور على دينه وأهل بيته بيحافظ ع الامانه. مش يعرضها لرجـ.ـال العالم. وف منهم بيتمنوها وفي منهم بيتخيلها أنها مـ.ـر.اته.
للأسف الرجوله والغيرة في خطر حقيقي من أنها تهدm للأبد. إلا من رحم ربي.

وأنا شايفه إن تصرف آركان طبيعي جداً. وأنه استحاله يتهاون بيكي ويخليكي تتخلى عن عقيدتك ومبادئك وكرامتك لمجرد ليلة.
آركان بيحبك. والحب غيرة. والغيرة شرف. وأنتي شرفه وكرامته وكبريائه.
آركان رفض أنه يخليكي مكشوفه للعالم. غار عليكي من عشقه فيكي.
ولو مكنش بيحبك استحاله كان هايهتم بيكي ويقول عادي زيها زي أي بـ.ـنت عايزه تفرح. وماله لما تفرح وكلنا نفرح. مين بقى يبص ع مفاتن مراتي مش مهم. المهم إني أكون مبسوط.

وده فالإسلام إسمه الديوث. الذي لا يغار على أهل بيته.
وسيدنا محمد صل الله عليه وسلم قال. إن الله يغار و المؤمن يغار، وغيرة الله أن يأتي المؤمن ما حرم الله. رواه البخاري.
وحديث تاني مهم جداً. قال رسول الله صل الله عليه وسلم: ثلاثة لا يدخلون الجنة أبدا: الديوث والرجلة من النساء ومدmن الخمر.
قالوا يا رسول الله: أما مدmن الخمر فقد عرفناه، فما الديوث؟ قال: الذي لا يبالي من دخل على أهله.

قلنا: فما الرجلة من النساء؟ قال: التي تشبه بالرجـ.ـال.
صدق رسول الله.
يعني آركان طبق شرع الله. واتصرف يغريزة رجولته وغيرته عليكي.
آركان خايف عليكي يابـ.ـاري. خايف عليكي من عـ.ـذ.اب عظيم.
بـ.ـاري: دmـ.ـو.عها نازله وساكته.
تالين: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بحب وقالت. طيب هبسطهالك.
أنتي محجبه صح؟
بـ.ـاري: هزت راسها بالإيماء.
تالين: ومحجبه علشان أنتي مسلمه طبعا صح؟
بـ.ـارى: بتنهيدة. هزت راسها أيوه.

تالين: أبتسمت. وكونك مسلمة بتقتدي بامهات المؤمنين. صح؟
بـ.ـاري: بشهقة حـ.ـز.ن. ايوه الحمدلله.
تالين: بإبتسامة جميله. طيب تخيلي كدا. لو امنا عائشه رضي الله عنها. عايشه دلوقتي. وجت تبـ.ـارك لزواج بـ.ـنتها بـ.ـاري.
هتقابليها وأنتي لابسه فستان زي ده؟
بـ.ـاري: بصت ل تالين. ولسانها اتلجم.
تالين: مسدت ع حجابها وقالت. أنا قولت مثال بسيط جدا. بأم المؤمنين. والرد واضح إنك متقدريش.

لكن تخيلي إنك تقابلي الله سبحانه وتعالى. وأنتي بالفستان ده! هل أنتي مستعده؟!
بـ.ـاري: قلبها دق من رهبة التخيل. وبلعت ريقها بخــــوف.
تالين: ربتت ع أيدها وقالت. بـ.ـاري أنتي مسلمة ولازم تقدتي بأمهات المؤمنين. لازم ع الأقل تفكري في أهم حاجة.
أنا لو مت دلوقتي. همـ.ـو.ت وأنا ع إيه؟
أكيد أنتي مش مستعدة تخسري كل خير عملتية في حياتك. لمجرد تصميم فستان غربي. هيزيد من جمالك لساعات.
ويفضل ذنب الفستان ف صحيفتك للأبد!

سفيان: بعد ما سمع تالين. كأن الــســكــيــنــة احتلت قلبه. وأبتسم بسعادة كبيرة. وحاسس أنه الوحيد اللي ربنا راضي عنه. ورزقه تالين.
وقفل المكالمة. علشان وعد تالين ل بـ.ـاري بأنه سر بينهم.
بـ.ـاري: بصت ف الأرض. وجواها أفكار متضاربه كتير.
تالين: انا هسيبك دلوقتي. أنتي لازم تقعدي مع نفسك. وتشوفي بـ.ـاري تستاهل أنها تكون فين.
ف مكان مرفوع بغيرة جوزها وحبة ليها؟ ولا تكون بـ.ـنت عادية الكل بيبصلها بنظرة خبيثة!

وأنا واثقه إن بـ.ـاري الجوهري. هتوصل للطريق الصح.
وأخدت فونها. وخرجت. وفونها رن وشافت الشاشه منوره بالصدفه وأبتسمت لانه سفيان. وردت بإبتسامة جميله. السلام عليكم.
سفيان: بحب كبير. وعليكم السلام.
تالين: أنت أتصلت كتير؟ لأنه كان صامت. وشوفته دلوقتي بالصدفه.
سفيان: سرحان ف جمالها وصوتها وقال. وحتى لو أتصلت كتير. أنا مستعد استناكي لآخر العمر.
تالين: أبتسمت بتنهيدة. عامل ايه دلوقتي؟

سفيان: محتاجلك. وبعد الأيام علشان تكون إيدك ف أيدي.
تالين: بقلق. سفيان أنت بخير؟
سفيان: بتنهيدة. أنا عمري ما كنت بخير غير دلوقتي ياتالي. أنا ربنا راضي عني أوي أنه رزقني حبك.

ف الجهاز. قاعة الإجتماعات المغلقة.
المدير: بجدية. هي دي المهمه. وأي تفاصيل ممكن تاخدوها من الدكتور شريف. وهتسافروا بكرة الساعه 12 مساءاً بالدقيقة.
آدm مراد: تمام يافنـ.ـد.م.
د/شريف: قاعد مرعوب وبيعـ.ـيط.
آركان: حط كوباية مايه قدامه وقال. اهدا يادكتور. وإن شاء الله إبن وبـ.ـنت حضرتك هيرجعوا بخير.
د/شريف: بدmـ.ـو.ع. الأمل كله في الله وحضراتكم.

آدm مراد: د/شريف. احكيلي بالتفصيل. وياريت متنساش أي معلومة حتى لو صغيره. علشان نقدر نوصل لأولادك. ونعرف هما فين بالظبط!
د/شريف: بقلب أب خايف قال.

أنا دكتور كيميائي وكملت تعليمي وأخدت شهادتي من بلد أجنبي. رجعت مصر من 9 سنين. واتعرفت ع تسنيم دكتورة أطفال. وربطتنا علاقة قوية واتجوزنا. بس هي رفضت تسافر معايا أوروبا. وبعد فترة جالي شغل هناك في مختبر تجارب. بمرتب مجزي. وسافرت لوحدي. وكانت حامل وقتها. وربنا رزقنا بكنزي. عندها دلوقتي 7سنين وزين سنتين ونص.

عشت هناك وبرجع كل فترة ومن خمس سنين اشتغلت ع تركيبة اختراع جديد. عبـ.ـارة عن كبسولة. من مشتقات المهدىء وخلصت التركيبة كاملة من سنة بالظبط. وعملت عليها تجارب وكانت الكائنات. عايشه بسلام نفسي ملحوظ.
رئيس المختبر شك فيا إني بعمل حاجة وراقبني وف يوم اخدوا منى الكبسوله وقالوا إنهم هيجربوها ع البشر. أنا قولتلهم لأ لسه النتيجة النهائية بعد اسبوعين من تأثير الكبسوله.

مهتموش لكلامي وجابوا فعلاً أشخاص. وجربوا عليهم الكبسوله. واتضح بعد كده إن الكبسوله بتأثر ع هرمون السعادة بشكل كبير. وبتلغي اي سلبيات في حياة الشخص.
ف الوقت ده كان تأثير الكبسوله خلص من الكائنات اللي أنا عملت عليهم التجربه.
وفاجأة اكتشفت إن الكائنات اتحولت من أسلوب سلمي لعدواني. وبعدها بتعيش ف وحدة لدرجة أنها بتمـ.ـو.ت. وده حصل لكل الكائنات وف وقت واحد.
جريت ع المدير وقولتله يوقف العلاج لأنه ف حاجة غلط.

لكن كان فات الاوان الأشخاص كانت عايشه في سعادة وسلام نفسي. لكن بعد شهر. بيرجع للاسؤ. وبيدخلوا في حالة اكتئاب مرعـ.ـبة لدرجة الانتحار.
شافوا إن الكبسوله دي ثروة قومية وهيكسبوا من وراها فلوس كتير لأن الناس لما يشوفوا أنهم مبسوطين هيشتروا من غير تفكير. وطلبوا مني إني اضاعف التركيبة واخلي هرمون السعادة لمدة شهرين.

أنا رفضت وقولت التركيبة دي لازم تتعدm. لأنها لعنه مش علاج. هددوني لو مكملتش التركيبه زي ما هما عايزين هيقــ,تــلوني.
أنا وافقت. وفضلت شهر ع التركيبة دي. لحد ما ف يوم وقت استراحة الغدا. كنت لوحدي ف المختبر. وحذفت كل اسرار التركيبة من عندهم. ولخبطت التركيبة بمواد تانيه فسدت قيمتها نهائي. وهـ.ـر.بت. وربنا انقذتي ورجعت ع مصر. وعشت في مكان بعيد عن مراتي وولادي. علشان عارف أنهم ممكن يوصلولي.

وفعلاً وصلوا لاسرتي. ومن يومين مراتي كلمتني وهي منهارة. خـ.ـطـ.ـفوا منها كنزي وزين وهددوها إني لو مسافرتش ورجعت التركيبه من تاني هيقــ,تــلوا ولادي خلال 48.
بعد شوية.
آركان إيه الخطة يا ديزل.
آدm مراد: بتفكير. مفيش وقت ومدة 48 ساعة دي حطتنا قدام الأمر الواقع.
و الحل الوحيد علشان نعرف مكان الولاد فين؟ دكتور شريف يسافر ويرجع المختبر ويشتغل ع التركيبه لكن ببطء شـ.ـديد. وأحنا هنراقبه من بعيد.

آركان: بس صعب أننا نتواصل معاه أكيد هيكتشفو السماعه. لأنهم أكيد هيشكوا فيه وهيفتشوه.
آدm مراد: بتفهم. عارف إحنا دلوقتي هنزرع في جـ.ـسمة جي بي اس. أما السماعة هنلاقي طريقه أكيد لكن بعد ما يكون ف قلب المختبر.

مساءاً عند بـ.ـاري.
بـ.ـاري: ع السرير ومرجعه ضهرها لورا. وتفكيرها مشتت لمليون فكرة. وكل مـ.ـا.تفكر توصل لطريق مسدود. إللي هو كلام تالين مقنع جداً وصح.
ونزلت برنامج التيك توك. علشان تشوف بعينيها.
شافت فيديوهات كتيره لازواج فعلاً. منهم إللي بيتفاخر إن مـ.ـر.اته شكلها حلو. وف إللي عايز فلوس وبيعمل أي حاجه. وف إللي بيتقالوا مراتك جـ.ـا.مدة. ويرد عليهم ويقولهم عارف إن مراتي جـ.ـا.مدة.

والمصـ يـ بـةإن ف رجـ.ـا.لة بترقص شرقي. وف راجـ.ـل يخلي مـ.ـر.اته ترقصله.
ده غير بجاحة البنات في نطق الألفاظ الجريئة كأنها عادي معملتش حاجه. وف إللي بتطلب شغل مراهقات اون لاين.
بـ.ـاري: قبل كدا كانت بتتفرج كنوع من الترفية. لكن المرادي شافت كل الحقايق إللي اتكلمت فيها تالين.
وحست بنفور غريب من دياثة اي حد من اشباة الرجـ.ـال. ووقاحة البنات الجريئة.

وحذفت الابلكيشن. وحدفت الفون جمبها وغمضت عينيها. ورجعت لذكرياتها مع آركان. ورجولتة وخــــوفه عليها. وملامحها اتبدلت لابتسامة حنين واشتياق لمناكفته معاها.
واقتنعت أخيراً أنها الغلطانه. ومن تفكيرها فيه نامت بعمق.

تاني يوم.
آدm مراد. ودع العيلة كلها. وكل فرد من العيلة ليه درجة غلاوة ف قلبة. إلا آرين ليها كل قلبة. ومش عايز يودعها هي تحديداً. لكن لا مفر.
آرين: بتعيط بشهقات. واتشعلقت في رقبته. وقالت بصوت متقطع.
متسافرش ي آدm وتبعد عني.
آدm مراد: ضمها لقلبه بخــــوف عليها. وساكت.
آرين: بعـ.ـيا.ط. أنت بتسافر وتبعد كتير. وأنا مش عايزه أولد وأنت مش جمبي.
آدm أنا محتجالك.
آدm مراد: غمض عينيه بتعب وساكت.

آدm: قرب منهم. وربت ع ضهرها وقال. متزوديهاش ع جوزك يا آرين. وبعدين دي مش أول مرة يسافر. وغير كدا. حفيدي عندو سبب ودافع أنه يرجع لينا بخير.
بناتك دافع قوي لرجوع أحفادي بخير.
آرين: غمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـنه وبتعيط.
آدm مراد: مسد ع ضهرها. وباس راسها وقال. آرين أنا مبكرهش قد لحظات الوداع.

أنا عارف إن آريني قوية وهتتحمل الفترة دي. وبعدين زي ما بابا قال. أنا عندي دافع قوي إني ارجع بسرعه علشان كيان وكنزي. وقبل كل ده. هرجع علشان آريني.
آرين: بشهقات. اوعدني إنك ترجع ليا بسرعة يا آدm.
آدm مراد: باس جبينها وغمض عينيه وقال. أوعدك.
آركان: ودع الكل. ووداع أمة ليه كان صعب. وقال. خلاص بالله عليكي يا ماما.
رينو: حاولت تتماسك ع قد ما تقدر. وقالت. حاضر ياحبيبي. بس خلي بالك من نفسك. وحصن نفسك ديما.

آركان: باس ع راسها وقال. الله خير حافظ ياست الكل.
تيم: ربت ع ضهر رينو وقال. خلاص بقى بطلي عـ.ـيا.ط. وكدا هيتأخروا لازم نمشي حالا.
وبص ليهم. يلا بينا ياشباب هوصلكم.
وكل واحد شال شنطته. وبصوا عليهم.
مريم: بدmـ.ـو.ع وتمني قالت. استودعكم الله الذي لا تضيع ودائعه أبدا. قلبي وروحي ودعواتي مرفقاكم يا نور العين.
فيلا الجوهري.
بـ.ـاري نازله من ع السلم. لكن وقفت لما سمعت هيلينا بتقول ل رعد بزعل.

حبيبتي بـ.ـاري أكيد هتزعل لما تعرف. طيب ليه يارعد آركان مودعهاش قبل ما يسافر.
رعد: بتفهم. لأن آركان قالي انه مش عايز يشوف بـ.ـنتك زعلانه. و مبيحبش لحظات الوداع.
هيلينا: بتنهيدة. ربنا معاه ويرجع من المأمورية دي بخير.
هما سافروا كدا خلاص؟
رعد: لأ لسه في المطار. هيسافروا الساعه 12 الضهر. وربنا معاهم.
بـ.ـاري: همست بصدmة. آركان مسافر!

وبدون وعي. نزلت تجري على الجنينه. وركبت العربية وقالت للسواق. بسرعه ع المطار. أنت فاهم بسررعه.
بعد شوية ف المطار.
آدm مراد: شاف آركان مش متحمس زي كل مرة. وواقف ساكت. وقال.
أنت قولت ل بـ.ـاري إنك مسافر؟!
آركان: بخـ.ـنـ.ـقه. لأ.
آدm مراد: بِشك. أنت بقالك فترة متغير. ف حاجة حصلت بينك وبين بـ.ـاري.

آركان: بص بعيد. وقال. لأ عادي يعني. ومحبتش اقولها علشان أنت عارف هتقعد تعيط وكلام من ده. وأنا كفاية إللي شوفته من اللي في البيت.
آدm مراد: بعدm اقتناع. تمام. بس عايزك تعرف إن تصرفك ده غلط، حتى لو ف بينكم خلافات كبيرة. ماينفعش تسافر من غير نصك التاني يكون عندو علم. إحنا مش عارفين إذا كنا هنرجع ولا لأ. لكن ع الأقل تكون ودعت أحبابك.

آركان: مسح ع شعرو بخـ.ـنـ.ـقة. وحس بالنـ.ـد.م. لكن معلقش وقال. هو الدكتور شريف اتأخر ليه؟
آدm مراد: شريف مش هيسافر معانا. يومين ويحصلنا. لأسباب أمنية ولو حد مراقبه؟ نبقى إحنا بعيد عن الصورة.
آركان: هز راسه بتفهم. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. لأنه كان نفسة يودعها.
آدm مراد: بص ف الساعه وقال. يلا بينا.
آركان: بتنهيدة يلا بينا. واتحرك خطوتين. لكن سمع صوتها. ووقف مكانه. ولف بسرعه.
بـ.ـاري: بتجري في المطار. وبتنادي. آركاااان. آركاااان.

آدm مراد: لف ليهم. وقال. بسرعه لان مفيش وقت.
آركان: قلبة دق ونسي كل حاجه. وساب الشنطه. وجري عليها.
بـ.ـاري: بتجري وبتشاور. آركااان. وقربت منه واتشعلقت في رقبته.
آركان: شالها وضمها لقلبه. وساكت.
بـ.ـاري: حـ.ـضـ.ـنته بكل قوتها. وبتعيط. وقالت كلام مش مفهوم من عـ.ـيا.طها.
آركان: مسد ع حجابها. شش أهدي يا بـ.ـاري. ونزلها.
بـ.ـاري: بعتاب وو.جـ.ـع. أنا هَينه كدا اوي عندك إنك تسافر من غير ما تودعني. أنتي نسيتني ي آركان.

آركان: مسك وشها بأيديه وقال. أنا أنسى العالم ولا انساكي يابـ.ـاري. وللحظه نـ.ـد.مت إني همشي من غير ما شوفك.
بـ.ـاري انتي وحشاني وحشـ.ـتـ.ـيني و .
بـ.ـاري: عيطت أكتر وقالت. يعني أنت لسه بتحبني؟
آركان: مسح دmـ.ـو.عها وقال. أنا بمـ.ـو.ت فيكي.
بـ.ـاري: خبطته في صدرو وقالت بغـ.ـيظ. طيب مخاصمني ليه طول الفترة دي. كل ده علشان فستان غـ.ـبـ.ـي.
آركان: أبتسم وقال. أهو شوفتي، قولتي بنفسك فستان غـ.ـبـ.ـي. ومش هرجع عن قراري.

بـ.ـاري: بكـبـــــريـاء. موافقة ومش عايزه الفستان ده. بس بشرط.
آركان: بتفائل. أسمع وأحكم.
بـ.ـاري: ترجعلي بسرعه علشان تختار ليا فستانين مش واحد بس. تعويض عن اهمالك ليا.
آركان: بضحكه. أيوة كدا. الواحد بعد الخبر ده؟ كأنه شرب فنجال قهوه ظبطت دmاغه.
بـ.ـاري: بدmـ.ـو.ع. هتوحشني أوي.
آركان: أبتسم بحب وقال. وأنتي كمان. خلي بالك من نفسك.
بـ.ـاري: مسكت ايدو وقالت. ارجعلي بسرعه ورجعلي روحي أرجوك.

آركان: باس جبينها وقال. لا إله إلا الله.
بـ.ـاري: سيدنا محمد رسول الله.

بعد مرور أكتر من شهرين.
عند فهد.
رينو: بحـ.ـز.ن. وبعدين يافهد. آرين تعبانه نفسياً. حتى رفضت تحضر فرح سعيد ودعاء. وكمان خطوبة أحمد.
والدكتورة أمبـ.ـارح قالت إنها دخلت في ضغط حمل. وده غلط عليها.
فهد: مسح وشه بايديه. وقال. أنا هاخدها وننزل نتمشى شويه. أنا رايح أشوفها.
آرين: نايمة على السرير. وتعبانة. ومشتاقة لصوت آدm. وعرفت قيمة وجودة أكتر. حتى قيمة غيرتة عليها.

وهمست بدmـ.ـو.ع. أرجع بقى يا آدm. أرجع وزعقلي. مش هضايقك تاني بس ارجع.
فهد: خبط وقال. ممكن أدخل يا آريني.
آرين: مسحت دmـ.ـو.عها. أتفضل طبعاً يابابي.
فهد: دخل. وقعد جنبها وحاوطها من كتفها وضمها لقلبه وقال.
إيه يا رينو ياصغيره. مزعلة آيان منك ليه؟
آرين: غمضت ف حـ.ـضـ.ـنه وقالت بصوت مبحوح. أنا زعلتة مني؟ إزاي.
فهد: أبتسم وقال. المفعوص ده بيقولي لو آرين مضحكتش تروح ع بيتها. هههه واد لمض بس غـ.ـبـ.ـي. مش عارف انا طالع لمين.

آرين: حاولت تبتسم. آيان ده مفيش زية.
فهد: رفع وشها. طيب مانتي كمان مفيش زيك. بس أنتي مزعله قلب أبوكي اوي يا آريني.
آرين: خرجت منها شهقة احتياج وسكتت.
فهد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. فين آرين الفراشه. إللي كانت محلية الدنيا كلها.
ليه مزعله منك كل اللي حواليكي. حتى خالك مراد زعلان علشانك وجابلك كل حاجه. وفريحه وخالك زين. حتى عمك فارس. الكل حاول يحتويكي بس أنتي رافضه.

آرين: بعـ.ـيا.ط. أنا مش عايزه غير آدm وبس يابابي. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وقــلـــعت السلسلة وقالت بشهقات و.جـ.ـع. شوفت السلسلة دي. آدm قالي البسيها ديما لأن فيها حياتي.
أنا فكرت فيها جي بي اس بس قالي لأ. بص يابابي دي حروف عبرية. بقالي فتره كبيره بترجمها لحد ما وصلت لترجمتها.
وجابت ورقه من جمبها. شوفت. آدm كاتب أية.
(آرين. ضعيف لأجلها قوي لمن يمسها بسوء. )
أنا عايزه آدm أرجوك أعمل حاجة يابابي أنا محتجاله أوي.

واترمت في حـ.ـضـ.ـنه وعيطت بصوت عالى.
فهد: غمض عينيه بو.جـ.ـع ع بـ.ـنته. وزاد من حـ.ـضـ.ـنها. وحاول يطمنها.
وبعد لحظات قال. أنا هحاول أعرف أي أخبـ.ـار عنة.
آرين: بتفائل وأمل. بجد يابابي؟
فهد: أبتسم وقال بجد بس بشرط. آريني ترجعلي زي الأول. وتقومي دلوقتي تلبسي.
هاخدك أنتي ونجمتي واللمض ونلف مصر كلها. إيه رأيك؟
آرين: رجع ليها الأمل وقالت بسعادة. أنا هعمل أي حاجه بس اطمن ع آدm. ميرسي بجد يا أجمل بابي ف الدنيا كلها.

فهد: أبتسم ومسد على شعرها بحنان وقال. ايوة كدا أنا مش عايز غير اني أشوفك مبسوطه يافراشة الحياة.

ف أوروبا. قدام المختبر بمسافة بعيدة.
آركان: وبعدين يا ديزل. إحنا مش عارفين نتواصل مع شريف. و الناس دي بتتصرف بذكاء. والمدير مراقبينه. بيرجع ع بيتة بس ومبيرحش مكان مشكوك فيه.
والولاد مش عندو. طيب الولاد مخـ.ـطـ.ـوفين فين؟ مش قادرين نوصلهم.
آدm مراد: إحنا لازم ندخل المختبر ل شريف.
آركان: كشر عينيه وقال. أنت بتهزر صح؟ المختبر كله محمي بأشعة الليزر. هندخل إزاي؟

آدm مراد: بتفكير. بكرة التلات وده اليوم إللي بيدخل فيه عمال النظافة وينقلوا منه مخلفات المعمل.
آركان: بحماس. أيوة بقى. كدا ندخل ونبدأ شغل.

عند تالين. بتكلم سفيان ع الفون.
تالين: قالت بتعجب. عايز تشوف فيديو فرح جدو آدm؟ طيب ليه؟
سفيان: أبتسم. حاجة ف نفس يعقوب. لكن لو مش موافقة خلاص مفيش أي مشكله.
تالين: أبتسمت لأ عادي ليه مش هوافق.
سفيان: أبتسم. خلاص اتفقنا ياروحي. وابعتيلي المقاطع المهمه اللي عجبتك. أوكي.
تالين: بتنهيدة حب. حاضر يا سفيان.
عند بـ.ـاري.
قاعدة وحاسة بخـ.ـنـ.ـقة كبيرة ومشتاقه ل آركان. وفتحت اللاب توب.

وعملت سيرش ع أجمل فساتين زفاف للمحجبات. وبتحمل كل صورة تعجبها علشان تاخد رأي آركان اول مايرجع.
وحست بالملل. وقامت تصلي ركعتين قيام وتدعي إن ربنا يحفظلها آركان وسفيان.
عند تيم.
ميرو: مالك ياتيم. سرحان ف اية.
تيم: بتنهيدة. زعلانه ع آرين اوي يامريم.
ميرو: بحـ.ـز.ن. فعلاً. والدكتورة قالت لو الضغط متظبطش هتولد قيصري.
تيم: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. واتعدل وقال بقولك ايه. أنا عيد ميلادي كمان يومين.

ميرو: أبتسمت. عارفه. وأنت كدا حرقت المفاجأة بتاعتي.
تيم: باس ع أيدها وقال. أنتي والولاد عندي بكنوز الدنيا. لكن عندي إقتراح. وشوفي هيعجبك ولا لأ.
ميرو: بتركيز أقتراح إيه؟
تيم: إيه رأيك لو نمثل إن أنا وأنتي زعلانين. وأنا اشكي منك ل آرين. وأنتي كمان بس تقوليلها إنك زعلانه لأنك كان نفسك تعملي عيد ميلاد ليا.
وأنا واثق إن آرين هتتحمس وتقترح عليكي أفكار كمان. ووقتها هتنسى التعب شوية.

ميرو: بإعجاب. والله فكرة جميلة. خلاص ننفذها من دلوقتي.
تصبح على خير بقى علشان أنا زعلانه منك.
تيم: شـ.ـدها بمكر وقال. زعلانة مين ياملاكي. أنتي ناسية إني مسرب جنى لجدها محمد.
ميرو: بضحكه. أيوة يعني عايز إيه بقى؟
تيم: بغمزه. هقولك دلوقتي. وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.
تاني يوم ف أوروبا.
موجود اتنين من عمال النظافة مغمى عليهم. وده من الديزل والفهد الاسود.

وآدm و آركان لبسوا لبسهم والماسك. وهيدخلوا المختبر.
آدm مراد: أمسك السماعات دي. وأي حد فينا يقابل شريف. يفهمه يعمل ايه. تمام يافهد.
آركان: تمام ياديزل.
ف المختبر.
شريف: بيشتغل ببطء. ونفسياً تعبان جداً. وماسك كبسولة. وبيفكر ياخدها لأنه زهق من الإنتظار ومش عارف يطمن ع ولادة.
آدm مراد: دخل بيلم أكياس المخلفات. ولمح شريف. وغمز ل آركان.
آركان: أتحرك بخفة وسرعة. واخد الكيس إللي جمب شريف. وقال بهمس كلمة السر.

شريف: قلبة دق بالأمل. وهيبص ع آركان.
آركان: بتحذير. خليك مكانك وكمل شغلك. قولي ف أي معلومـ.ـا.ت. عرفت أي حاجه عن الامانه؟
شريف: بص حوالية وقال بهمس. أنا بضغط عليهم إني لازم اشوفهم. و بشوفهم عن طريق شاشة الكمبيوتر وبس. غير كدا معرفش أي حاجه.
آركان: تمام. سمعني كويس أوي.

الباسكت إللي ف غرفة 23، تحت منه هتلاقي كيس صغير فيه سماعات بلوتوث. وجي بي اس. عايزين منك بأي طريقة تحط جهاز ف مكتب المدير. والأهم من كل ده جهاز تنصت وجي بي اس ف جيب الحارس الشخصي. هو ده الوحيد اللي هيوصلنا للأمانة.
شريف: لسه هيتكلم وبص جمبه لكن ملقاش حد. و آركان مشي بسرعه.
تاني يوم.
آدm مراد: بتركيز. قال. ف تشويش. واضح إن شريف ركب سماعة.
آركان: بص ف التاب وقال. شريف خارج من الغرفه نفسها. أكيد نفذ.

آدm مراد: شاورله يسكت. لما يتأكد مين اللي معاه ع السماعة.
شريف: ف الحمام. قال. ف حد سامعني.
آدm مراد: اتعدل وقال. شريف إحنا معاك.
شريف: بدmـ.ـو.ع. أنا عايز ولادي. أنا محاصر بطريقة تخــــوف. انا فكرت في الانتحار.

آدm مراد: بهدوء. ولما تنتحر؟ ولادك كدا هيرجعوا؟ بالعكس أنت كدا هتمـ.ـو.ت كافر. وكمان لما تمـ.ـو.ت. هما مش هيستفادو حاجه. وأول حاجة هيعملوها. هيتخلصوا من ولادك. يعني أنت كدا دmرت عيلتك بايدك. دكتور شريف! ياريت تكون أقوى من كدا وحط قدامك هدف أننا هنرجع ولادك ليك ف أقرب وقت.

ودلوقتي اسمعني مدام قدرنا نوصلك يبقى قربنا كتير. الحارس الشخصي للمدير. ده حل اللغز. عايز منك تحط الجهاز بأي طريقة ف جيبة. علشان نوصل لولادك في أقرب وقت.
ولو فشلت. ف قدامك حل واحد بس لكن دي مجازفة بحياتنا كلنا.
شريف: بتركيز. إيه هو؟
آدm مراد: أشتغل ع التركيبة بسرعه وقبل الخطوة الأخيرة. توقف شغل وتطلب منهم شرط إنك لازم تشوف ولادك قبل ما تخلص الكبسولة. ولو رفضوا. أنا مضطر اهجم.

عدا أسبوعين كمان.
شريف: لأدm ف السماعه قال بفرحه. ديزل هشوف ولادي انهردا. المدير وافق الساعه تلاته بالظبط.
آركان: بحماس. تمام جداً. أنت خليك متواصل معانا ع البلوتوث. واحنا مجهزين كل حاجه.
شريف: بقلق. بس أنا خايف يعملوا ف ولادي حاجة.
آدm مراد: حب يطمنه وقال. إحنا مش لوحدنا ياشريف. خمس دقايق و القوة هتكون محاصرة المكان.
شريف: بلع ريقه بتـ.ـو.تر وقال. إن شاء الله.
آركان: قفل السماعة وقال بتعجب.

قوة إيه يا آدm اللي جاهزة؟ أنت ليه قولت كدا لشريف. إحنا خمسه بس.
آدm مراد: هز راسه وقال. لازم اطمنه. المهم دلوقتي. جمعلي عميل 3 و 4 وابعت إشارة للهيلكوبتر.
آركان: هز راسه تمام.
بعد ساعة. ف غرفة اتجمعوا الأربعة.
آدm بدأ يشرح الخطه. وقال.
عميل 3و4 كل واحد منكم هيركب عربية. وأول مابعت ليكم إشارة. هتعملوا تصادm ببعض وتخبطوا في بوابة المختبر الرئيسيه.
ف نفس الوقت هكون أنا والفهد عند البوابه الخلفيه.

أنتوا هتحاولوا تشغلوا الحرس ع قد ما تقدروا لحد ما ندخل نطفي أشعة الليزر ونوصل جوة المختبر. الفهد مهمتة الولاد. وأنا الباقي.
وبعدها الله المستعان.

عند فهد. الساعه 3
آرين: اتألــمت بسيط.
فهد: بقلق مالك ياحبيبتي؟
آرين: بو.جـ.ـع. مش عارفه يابابي. مش قادرة أحط أيدي ع بطني. بتو.جـ.ـعني أوي.
فهد: نده ع رينو. لارين. لاررين.
رينو: جت بسرعه. خير يافهد بتنادي كدا ليه؟
فهد: آرين تعبانه. لبسيها بسرعه. يلا مفيش وقت. وراح ع اوضته يلبس بسرعه.
رينو: بقلق. وشك أحمر ليه يا آرين. انا اديتلك دوا الضغط.

آرين: بدmـ.ـو.ع. مامي مش قادرة أحط أيدي ع بطني المنطقه دي بتو.جـ.ـعني أوي يامامي.
رينو: حطت ايدها ع بطن آرين بحظر. وقالت إيه ده؟
ف حاجة بـ.ـارزه في بطنك. تعالي هنروح المستشفى ونشوف. ربنا يستر.
ف المستشفى.
فهد ورينو ومراد وفريحه وزين وريتال. وآدm ومريم وطارق ورنا. وتيم وميرو وتمارا وتالين. موجودين.
فهد رايح جاي وقلقان جداً. والدكتورة نسرين بتكشف ع آرين.
مريم: بتسبح وبتدعى هي ورنا. والكل ف حالة ترقب.

الدكتورة خرجت أخيراً.
فهد: جري عليها هو ومراد. بـ.ـنتي فيها ايه؟
الدكتورة: للأسف حضرتك. ضغطها عالي. و راس الجنين مش ف مكانها الطبيعي واترفعت عن مستوى الرحم. والتكوير البـ.ـارز في بطنها دي راس الجنين. وهنضطر بعد مانظبطلها الضغط. نولدها قيصري كمان شويه.
فهد: بقلب خايف. بـ.ـنتي. بـ.ـنتي هيحصلها إيه؟

الدكتورة: اطمن حضرتك. كل يوم بيمر علينا حالات أكتر من كدا. وحالة بـ.ـنتك مفيش منها أي خطر. والحمد لله أنها ف بداية الشهر التاسع.
رينو: بتعيط بخــــوف. طيب مافيش حل تاني غير القيصري؟
الدكتورة: للأسف يالارين. الجنين مش ف مكانة الطبيعي. ونسبة الماية قلت حواليهم. أنا شايفة كل مانعجل. كل ما كان أفضل للأم والاجنة.
مراد: بقلق. طيب يا دكتوره. اعملي إللي في مصلحة آرين. المهم سلامتها.

الدكتورة: بتفهم. إن شاء الله آرين هتقوم بالسلامة. مش عايزاكم تقلقوا. أنا دكتورة العيلة ويهمني سلامتها.
ف أوروبا.
آركان: في السماعة لأدm. ف عربية إسعاف وقفت قدام المختبر. أنا متأكد إن الولاد فيها.
آدm مراد: رفع المنظار ع عينية. ومراقب التحركات. وشاف جارد. بيفتح باب الإسعاف ونزلوا منه بـ.ـنت وولد صغير. وبيعـ.ـيطوا وخايفين.
وقال. للفهد. ابعت إشارة لعميل 3و 4 يتحركوا بعد 59 ثانية بالظبط.

وأنت أجهز بالاسلحة. ويلا بينا.
ف المستشفى.
الدكتورة نسرين. قاست الضغط ل آرين وقالت. الحمد لله الضغط نزل.
ها يا آرين حاسة إنك أحسن دلوقتي؟
آرين: بتـ.ـو.تر. الحمدلله يا دكتورة.
رينو: مسكت أيدها وقالت. آرين ياحبيبتي. أوعي تكوني خايفه من حاجة. دي الولادة دلوقتي مفيش أسهل منها.
آرين: بدmـ.ـو.ع. أنا مش خايفة يامامي. أنا مريت باكتر من كدا. وقت حادثة المعمل. واللي كان بيقويني دلوقتي مش جمبي.
ومسحت دmـ.ـو.عها.

مريم: ربتت ع ضهرها وقالت. إللي بيقويكي الله سبحانه وتعالى. إحنا يدوبك موجودين سبب علشان نسندك مش اكتر.
استعيني بالله. وخلي عندك يقين إن ربنا هيرجعهولك بخير وسلامة.
آرين: بشهقة استسلام. ونعم بالله.
تالين: ضمتها لقلبها وقالت. آرين ياحبيبتي خليكي قوية زي ما أبية آدm ديما شايفك.

وبعدين تخيلي كدا. كلها كام ساعة. ويبقوا بناتك اللهم بـ.ـارك في حـ.ـضـ.ـنك. ويرجع أبية آدm. بدل ما يشوف آرين بس. لأ هيشوف مـ.ـر.اته حبيبتة وبناتة. في أكتر من كدا فرحة بالله عليكي؟
آرين: بتنهيدة. إن شاء الله خير ياتالين.
الدكتورة: يلا بينا يا آرين. والبنج نصفي. يعني هتكوني واعية تماماً. وندردش شوية مع بعض. مانا إللي مولدة لارين بأيديا. هقولك بقى إيه اللي حصل وقت ولادتك اتفقنا؟

آرين: هزت راسها بتعب. اتفقنا. لكن أنا عايزه بابي يكون معايا. ينفع؟
الدكتورة: أيوة طبعاً. وهيكون في ستارة فاصل.
آرين: عندي طلب أخير. عايزة أصلي ركعتين قبل العملية.
الدكتورة: أبتسمت. ومالة ياحبيبتي.
وبعد كده. تالين وميرو ساعدو آرين ف أنها تتوضى. وصلت ركعتين. والكل اطمن عليها.
والممرضة عقمت فهد. وداخل مع آرين. وقلبه خايف. ع بـ.ـنتة الوحيدة.
وأول مرة يتمنى إن آدm يكون موجود لاحتياج بـ.ـنتة ليه.
ف غرفة العمليات.

فهد: مسد ع شعرها وقال بحنان. اطمني أنا جمبك.
آرين: أبتسمت. ودmـ.ـو.عها نازله من الجمب. وقالت. خــــوفك عليا زي آدm يابابي. أنا بشوفه فيك. أرجوك متسبنيش وتخرج.
فهد: باس جبينها وقال. عمري ما هسيبك يابـ.ـنتي.
الدكتورة: جاهزة يا آرين.
آرين: اتعدلت علشان تاخد حقنة البنج ف ضهرها. وماسكة أيد فهد بقوة. وغمضت عينيها وافتكرت آدm. وقالت. جاهزة.

ف أوروبا.
حصل التصادm والعربية خبطت في البوابة الرئيسية.
آدm مراد: ف إشارة ل آركان ونطو بسرعه من ع البوابة الخلفية.
الجارد: كلهم انتبهوا وجريوا ع البوابة الرئيسية بالسلاح. لكن لاقوها حادثة. وبيطمنو ع السواق. وكل ده بيوفر وقت ع أبطالنا.
آركان: بيجري بخفة وسرعة. وقال بهمس ف السماعه. أشعة الليزر ياديزل.
آدm مراد: متتحركش غير لما اقفلها يافهد.

آركان: مفيش وقت. أنا هتصرف وادخل على قد ما اقدر. وأنت وقفها.
آدm مراد: بيجري بخفة وقال. تمام بس خلي بالك.
آركان: وصل عند المختبر وطلع ع المواسير. ووصل للسطح. ونزل ع السلم. وكان ف اشعة ليزر. ونزل زحف ع بطنه بحظر.
ونزل بسرعه. وشاف باب مقفول وعلية أشعة ليزر.
وطلع دبوس. وحاول يفتح الباب بصعوبة. اتفتح.
ورفع رجل بحظر شـ.ـديد. ونط بسرعه قبل ما يلمسه.

وشاف جارد. واتسحب بخفة. وضـ.ـر.بة في رقبته ولف راسه ومـ.ـا.ت في وقتها. وشاله وحطه في اوضة.
آدm مراد: في غرفة المراقبة. وقال. خلي بالك ع يمينك كاميرا متتحركش.
آركان: رجع خطوة وهز راسه تمام.
آدm مراد: ثواني وهوقف الكاميرات ع آخر حاجه. مش عايز مجازفه. الليزر خطر.
آركان: بهمس متقلقش أنا واخد بالي.
آدm مراد: غير الأسلاك. وقال. كدا تمام أتحرك بسرعه.

آركان: جري وقابل أربعه حرس. ونزل ع ركبة ونص وطلع السلاح كاتم للصوت. وضـ.ـر.ب عليهم نار.
وقال. بسرعه ياديزل لأننا معرضين أننا نتكشف. أنت فين؟ وسمع صوت حد وقع وراه. ولف بسرعه. شاف جارد مقـ.ـتـ.ـو.ل. وآدm اللي قــ,تــلة.
آدm مراد: قال. أنا وراك. وقولت خلي بالك. مش عايز مجازفة بحياتنا وحياة الأطفال. خليك ورايا.
آركان: هز راسه وبص ف الفون وقال. شريف واقف عند العلامة دي. وأكيد في المعمل.

آدm مراد: هز راسه تمام. وخلي بالك متضـ.ـر.بش نار في المعمل علشان المواد الكيميائية متنفجرش.
آركان: ضـ.ـر.ب ع جارد وقال. عارف يا ديزل.
آدm مراد: انا هشوف المدير. وأنت مهمتك الأطفال. أنت أسرع مني وتقدر تلحقهم.
آركان: ششش أسمع كدا.
ووقفوا جمب عمود وسمعوا صوت كنزي وزين بيعـ.ـيطوا.
شريف: حاضن ولاده ومكـ.ـلـ.ـبش فيهم. وقال بترجي. حسنا حسنا سأفعل كل مـ.ـا.تريدون ولكن اتركوهم أرجوكم. أنهم أطفال صغار.

المدير: زق شريف برجلة. وقال بشر. إن لم تنجز في عمل هذا الإختراع اليوم؟ سوف تشاهد مقــ,تــل هؤلاء الأطفال الحمقى.
آركان: بص لفوق. وشاف فاتحة تهوية وقال إيدك ياديزل.
آدm مراد: شبك أيديه. و آركان وقف عليها. وحاول يفتح الفتحه. وبعد لحظات نط فيها. وزحف ع بطنه.
آدm مراد: قال. أوصل هناك. ومتنزلش غير ف الوقت المناسب.
آركان: ف إشارة تمام.

آدm مراد: سمع صوت هرج بره. واتأكد إن الحرس شافوا الجارد المقـ.ـتـ.ـو.لين. وطلع سلاح. وصك ع أسنانه بتوعد كبير. وضـ.ـر.ب الباب برجله. وف أقل من ثانيه كان السلاح ع رقبة المدير.
الجارد: بسرعه. مسكوا كنزي وزين وحطوا السلاح ع راسهم.
وحارس: مسك شريف.
المدير: بخــــوف. من أنت وكيف تجرؤ؟

آدm مراد: غرز السلاح أكتر وقال بحدة. إن لم تفعل كل ما اقولة لك؟ تأكد بأنك سوف تتعرض لأذى كبير قبل مـ.ـو.تك. سوف تشتعل بكل هذه المواد الكيميائية في مختبرك اللعين.
ف المستشفى.
الدكتورة: بدأت ف الولادة القيصرية.
آرين: باصه ع فهد وبتحاول تبتسم.
فهد: أبتسم وقال. ت عـ.ـر.في. أنا فاكر كويس أوي يوم ما شرفتي ع وش الدنيا دي.

كنت ف الجهاز. قاعد مع عمك أكرم. كان وقتها خالك مراد في مهمه سرية ومحدش عارف مكانة. وكنت هتجنن من القلق علية. ورينو أتصلت عليا وقالت الحقني يافهد. صوتها لحد دلوقتي فاكرو بنفس النبرة والطريقه. طلعت زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. مش عارف وصلت البيت إزاي. واخدتها أنا وجدتك مريم ع المستشفى. وبعد ساعات من الإنتظار. وصلتي أنتي قبل آركان.

عارفه يا آرين. أول ما شيلتك بين أيديا. نسيت كل حاجه. كل زعل وخــــوف ولهفه. كل حاجه اتمحت في لحظة وصولك.
ومن وقتها عرفت معنى الحياة إللي بجد. إنك يكون ليك بنوته جميلة. تغير عليك من اعز الناس عندك.
ت عـ.ـر.في كل الو.جـ.ـع اللي انتي فيه ده هيختفي أول ما تشيلي حتة منك. صدقيني يا بـ.ـنتي.
آرين: أبتسمت بحب وقالت. أكيد آدm هيحس نفس إحساسك يابابي.

ف أوروبا.
آدm مراد: بغـــضــــب. اجعلهم يتركوا الأطفال الآن.
المدير: بخــــوف. اتركوهم.
الجارد لسه هيسبوهم. لكن دخلوا حوالي ستة من الحرس. وصوبوا السلاح ع آدm.
آركان: بسرعه نط من الفاتحة على الحرس. وبدأ يضـ.ـر.ب فيهم. بايدية علشان المواد الكيميائية.
آدm مراد: شاف واحد مصوب ع آركان. وبسرعه قــ,تــله بحرفيه في قلبة.
آركان: شاف حارس عملاق. ونط ع الكرسي. وحط رقبته بين رجله ونزل بيه ع الأرض. ورشق الــســكــيــنــة ف صدور.

آدm مراد: مسك فك المدير وقال. امازلت لا تريد الاستسلام أنت والحرس. حسنا. كما تريد.
وطلع حقنه وضـ.ـر.بها في رقبته.
آركان: بسرعه مسك الحرس إللي ماسكين الأطفال. وضـ.ـر.ب راسهم في بعض. وسمع صوت ضـ.ـر.ب نار برة. وقال. ديزل لازم نخرج.
آدm مراد: أهم حاجة كنزي وزين يافهد. لو حصلهم حاجة مش هسامح نفسي. خدهم واتحرك بسرعه.
آركان: زعق. طيب وأنت.
آدm مراد: بصوت من نار أنا بأمرك اتحرك حالا.

آركان: بقلة حيلة. شال زين وكنزي وخرج بسرعه.
آدm مراد: شال المدير. وقال ورايا ياشريف. وخرج بسرعه. وشريف وراه.
حارس: قبل ما يمـ.ـو.ت شافهم بيهربوا. ومسك السلاح وضـ.ـر.ب ع المواد الكيميائية. وعمل إنفجار كبير.
آركان: سلم الأطفال للعميل 3 وقال. الهيلكوبتر بسرعه. ولف بسرعه بصدmة كبيرة ع إنفجار المعمل.
ف المستشفى.
الدكتورة: بإبتسامة. ألف مبروك يا آرين ياحبيبتي. التؤام بخير. وأنتي زي الفل. وعشر دقايق وهتخرجي.

آرين: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح وقالت. آدm هيفرح أوي. امتى بقى ترجع لضيك وبناتك يا آدm.
ف أوروبا.
آركان: قدام المختبر. وشاف الإنفجار. وصرخ. آداااااام!
ف أوروبا.
آركان: قدام المختبر. وشاف الإنفجار. وصرخ. آداااااام! وجري بسرعه كبيره جدا.
آدm مراد: شايل المدير ومن قوة الإنفجار كلهم طاروا لفوق ووقعوا كل واحد ف مكان وشريف اتصاب في رجله.
آدm: شاف عمود كبير هيقع ع شريف. وقام بسرعه وبيكح من الدخان وساعد شريف وشاله ع كتفه. وبيحاول يخرج قبل إنفجار المكان بالكامل.

آركان: دخل جري وشاف المكان خلاص كلة هينفجر. ولمح آدm. وشه متبهدل. وجري بسرعة البرق. ولحق آدm وسندو. وخرجوا بأعجوبة. ومعاهم المدير.
والطيارة نزلت.
آدm مراد. بينهج بسرعه. وقال. البـ.ـنت بخير يا آركان؟
آركان: هز راسه وبينهج. ايوة وزين بخير. انت حصلك حاجه؟
آدm مراد: هز راسه. لأ أطلع بسرعه شوف جـ.ـر.ح شريف.
آركان: شاف برميل كبير طار من الإنفجار. وزق آدm. واتصاب في ضهرو.

آدm مراد: اتصاب في دراعه وجري عليه وشال البرميل من ع آركان. وقال بقلق. آركان أنت كويس رد عليا.
آركان: بيتألــم بسيط. وقال أنا كويس يلا نمشي من هنا المكان هينفجر بينا.
آدm مراد: رغم حرق كتفه. شال آركان. وطلع الطياره بسرعه.
الطياره يدوب اتحركت وانفجر المكان كاملا.
شريف: بيتألــم. لكن شوفت ولادة قدام عينيه نسي الألــم. وشاور ليهم بدmـ.ـو.ع.
كنزي وزين جريوا عليه. وحـ.ـضـ.ـنوه وبيعـ.ـيطوا.

شريف: حـ.ـضـ.ـنهم بقوه وعايز يدخلهم بين ضلوعة. وقال بدmـ.ـو.ع. أنتوا بخير ياحبايبي متخافوش خلاص أنتوا ف أمان.
آدm مراد: قطع تي شيرت آركان من الخلف.
آركان: ااااه حاسب ياعم أنت.
آدm مراد: جاب علبة الإسعافات. وقال بجدية. ده حرق مافيهوش هزار. اجمد شوية انا لازم اعالجة علشان مايسبش أثر.
الدكتور: جه بسرعه. ارتاح انت يا سيادة النقيب. وقعد جمب آدm و آركان. وبيعالجهم.

وقال. الملازم آركان. ضهرك هياخد حوالي عشر أيام ويخف تماماً.
وسيادة النقيب آدm جـ.ـر.ح كتف حضرتك سطحي وكام يوم هتبقى تمام.
أما الدكتور شريف. لازم يرجع معانا ع المستشفى لأن الحروق وصلت الأنسجة ولازم متابعة.
كنزي: راحت عند آدm و آركان وقالت. ميرسي لحضرتك ياعمو.
آركان: أبتسم وقال. أنتي كنزي بقى.
كنزي: هزت راسها ومسحت دmـ.ـو.عها وقالت أيوه أنا كنزي.
آدm مراد: أبتسم. ومسد ع شعرها وقال. حمدلله ع سلامتك ياكنزي!

بعد فتره كبيره.
ف المستشفى.
آرين: نايمة بعمق. وبتفتح عينيها ببطء. وحد باس جبينها. وحست بنفس ادامها. وابتسمت.
آدm مراد: قاعد جنبها وقال بهمس. حمدلله ع سلامتك يا ضي آدm.
آرين: فتحت عينيها وغمضت تاني. وقالت بتنهيدة. آدm. أنا اكيد بحلم. تعرف يا آدm أنت وحـ.ـشـ.ـتني خالص. وزعلانه منك.
الكل أبتسم.
آركان: ماسك أيد بـ.ـاري. وقال بضحكه. بت يا آرين فوقي يابت أنتي مبتحلميش. إحنا رجعنا.

آرين: فتحت وبصت حواليها. وشافت آدm و آركان وكل العيله. وحاولت تتعدل بلهفه وقالت آدm.
آدm مراد: بخــــوف عليها. بس ع مهلك متتحركيش انتي والده قيصري. ولا نسيتي يامـ.ـجـ.ـنو.نة. وحط مخده ورا ضهرها بحظر.
آرين: عايزة تعيط. وقالت بدmـ.ـو.ع مش عارفه اعيط من بطني. عااا أنت رجعت بجد.
آدm مراد: ضم راسها لصدرو وقال. رجعتلك ياضي آدm. رجعتلك ياقلب وروح آدm. وباس راسها.
آرين: بفرحه كبيره. بجد أيوه أنا حساك وشيفاك. هو رجع مش كدا؟

چود: لاحول ولاقوة إلا بالله. البت مش مستوعبة. ارزعها ياعم قلم خماسي خليها تفوق.
آرين: بغـ.ـيظ. بت ف عينيك. انا مش بت. انا ليا إسم اوكي؟
الكل ضحك. وفرح أنها رجعت ليها الفرحه من تاني.
آدm مراد: مسد ع شعرها وقال. طبعاً. واللي هيقولك بت تاني مايلومش إلا نفسه.
آرين: بقلق. أنت معلق دراعك ليه يا آدm؟ اوعى!
آدm مراد: قاطعها وقال. لأ متقلقيش. ده حرج بسيط. ومش عايزين نضيع فرحتنا في حاجة هتزول. ولا إيه؟

آرين: بنفس القلق. طيب بس أنت كويس طمني عليك.
آدm مراد: أبتسم وقال. أنا كويس متقلقيش. وقولنا مش عايزين نضيع فرحتنا بقى ولا ايه؟
آرين: بدقة قلب وسعادة. حاضر.
فهد: ربت ع كتف آدm وقال بحب. أنا مبسوط إنك رجعت بخير يا، ياجوز بـ.ـنتي.
آدm مراد: أبتسم. وقام وقف. وقال. وأنا مش عارف أقولك إيه ع إللي عملتة مع آرين.
هى صحيح بـ.ـنتك. لكن أنت ليها أب مايتعوضتش. شكراً ياخالى.
فهد: حـ.ـضـ.ـنه وربت ع ضهرو وقال. انا حماك متنساش.

آدm مراد: ربت ع ضهرو. وأبتسم.
مراد بص ليهم وضحك بصمت. أخيراً الحديد لان بينهم.
آرين: بحماس. أنت شوفت بناتك يا آدm؟
آدm مراد: بدقة قلب. لسه داخل حالا يا ضي آدm. وأول حاجة شوفتها أنتي.
رينو: شالت كيان.
وفريحه شالت كنزي وقربوا من آدm.
آدm مراد: واقف وجواه شعور غريب. وشال بناته بين ايديه. وأبتسم بحب كبير. وقلبه بيدق بقوة وعيونه لمعت. وباس جبينهم مع دقة قلب وعشق اتعلق بيهم.

وقعد جمب آرين. و آرين باست كف كيان وكنزي. وبصت ل آدm وقالت بنبرة خاصه. مبروك عليك كيانك و كنزك يا آدm.
آدm مراد: بإبتسامة حب. مبروك عليا عيلتي وضيي.
آركان: قرب منها وباس راسها وقال. ألف مبروك يارينو ياصغيره. حبايب خالهم ياناس. وباسهم.
آرين: بفرحه كبيره. آركان وحـ.ـشـ.ـتني اوي. عامل ايه طمني عليك.
آركان: مثل الجدية وقال. حفيد الأسد طول عمره هيفضل أسد.
الكل ضحك.
بـ.ـاري: بقلق. آركان ضهرك مجروح أوي؟

آركان: بغمزه. مش عارف مـ.ـا.تيجي تكشفي عليا. يمكن محتاج تعقيم.
بـ.ـاري: كشرت عينيها وقالت. أنت مش سهل خالص.
آركان: بمكر. أنا؟ دانا غلبان والله.
بـ.ـاري: رفعت حاجبها وقالت. طيب أجهز بقى ياغلبان علشان هتتدبس ف فستانين. وشوفت بقى حتة ديزاين.
آركان: نفخ بغـ.ـيظ. وقال تااااني ديزاين؟ بصي أنا مش عايزك تتعبي نفسك خالص. أنا بقى هظبط ليكي فستانين محدش لبس زيهم قبل كده.
بـ.ـاري: بفرحه. واوو بجد ميرسي جداً ياريكو.

آركان: قلب ريكو والله.
آدm مراد: قام. وشايل بناتة. وقرب من أميرة آدm. وقال.
حصنيهم بحبك ودعواتك ياماما.
مريم: شالتهم بحظر. وقالت بإبتسامة جميله. متحصنين بفضل الله. دول أطفال ملايكة. والأطفال أحباب الله. ربنا يبـ.ـاركلك فيهم ويجعلهم ذرية صالحة طيبة. وينفعو بيك في الدنيا والآخرة.
آدm مراد: باس ع راسها وقال. ويبـ.ـاركلنا في الإمبراطور وأميرتة.
آدm: أبتسم وربت ع كتفه.

آدm مراد: بتأكيد. محدش هيربي بنات العدوي غير أميرة آدm.
مريم: بضحكه. وهل ف العمر بقية يابن قلبي.
آدm مراد: بجدية. متزعلناش منك ياماما. ربنا يديمك في حياتنا.
آدm: ربت ع ضهرها بحنان وقال. ربنا يبـ.ـارك فيكي يا أميرتي. واسمعي كلام حفيدك.
مريم: ابتمست. ويبـ.ـارك فيك يا آدm. وإن شاء الله ربنا يقدرني أنا وأنت وتكمل مسيرتنا ع خير.
كلهم. آمين.

مراد: قام وقف وقال. كدا تمام أوي. ولادي رجعوا بالسلامة مع وصول أحفادي البنات. اللي نورو عيلة العدوي.
وابني الوحيد أترقى لرتبة رائد. الرائد آدm مراد العدوي.
وخلاص فيلا آركان السيوفي هتتسلم كمان كام يوم.
و فاضل أيام ع امتحانات آخر السنه. وهيتم بعدها جواز قلب أبوها تالين وسفيان. و آركان وبـ.ـاري.
لكن الأسبوع إللي جاي!
كل العيلة والاحباب معزومين ع أحلا عقيقة لأجمل بنات العدوي!

تاني يوم. ف غرفة آرين.
الممرضة خبطت ودخلت ومعاها الفطار. وكان آدm نايم ع الكنبة. و آرين نايمه.
آدm مراد: فتح عينيه. واتعدل.
الممرضه. بحرج. أنا أسفه لحضرتك. لكن ميعاد علاج الحالة.
آدm مراد: هز راسه تمام. وقام. قعد جمب آرين. وبيصحيها.
آرين: فتحت عينيها بتعب. وقالت. بناتي فين.
آدm مراد: أبتسم وقال. صباح الخير ياروحي.
آرين: فاقت. وأبتسمت. صباح الخير يا حبيبي.

الممرضه: بإبتسامة صباح الخير. ممكن نقيس الضغط. ولو مظبوط إن شاء الله هتخرجي انهردا.
آدm مراد: مسد ع خدها وقال. أكيد مظبوط. آريني قوية مش كدا؟
آرين: هزت راسها. أيوة انا دلوقتي كويسه أوي. واتالمت من بطنها.
آدm مراد: ع مهلك. وحاول يساعدها وعدلها وحط مخده ورا ضهرها. وقال. كدا مستريحه؟
آرين: بتتنفس ببطء علشان جـ.ـر.ح القيصري صعب. وهزت راسها.

الممرضه: قاست الضغط. وقالت الحمدلله ضغطك انهردا مظبوط. البرشامه دي تاخديها دلوقتي ع الريق. وباقي العلاج ده بعد الفطار.
آدm مراد: هز راسه. تمام أتفضلي انتي. وجاب البرشامة وعطاها ل آرين.
وشال صنية الفطار. وأكلها باهتمام.
آرين: خلاص يا آدm مش قادرة أكل أي حاجه تاني.
آدm مراد: ساب الأكل. وعطاها علاجها.
آرين: جت تكح لكن مش قادرة.
آدm مراد: مسد ع ضهرها وقال. ع مهلك.

آرين: بألــم. القيصرية صعبة أوي يا آدm. مش قادرة أتحرك ولا حتى اكح. ولا أمشي. بحس إني روحي بتتسحب مني.
آدm مراد: بزعل متداري. بس آريني أقوى من أي حاجه. وادامها جمبها. وبناتها في حـ.ـضـ.ـنها. يعني هتقدر بينا تعدي اي حاجه ولو كانت صعبه. مش كدا يا ضي آدm.
آرين: بدأت تهدى وأبتسمت بتعب. أيوة أنا قوية بيك.
آدm مراد: باسها من خدها وقال. طيب يلا بقى امشيكي شوية قبل ما نخرج.
آرين: بخــــوف. بلاش بلاش يا آدm. أنا روحي!

آدm مراد: قاطعها وقال. أنا جمبك. اتفقنا.
آرين: بلعت ريقها بخــــوف. وقامت بصعوبه.
آدm مراد: ساعدها. واتمشى بيها ف الغرفه. وشاف قد ايه. الأم بتعاني.
آرين: مش قادرة يا آدm.
آدm مراد: ع مهلك خدي شهيق وزفير بهدوء.
آرين: بتعب. مش عارفه هعمل ايه ف الإمتحانات.
آدm مراد: أنا جمبك ياحبيبتي. وهوديكي واجيبك بنفسي. متفكريش في أي حاجه.
بعد شوية.
آرين رجعت السرير. و آدm شايل بناته. وقاعد جمبها بيتاملوا في اجمل هدية ليهم.

آركان: خبط ودخل. ومعاه بـ.ـاري وقال يلا بينا ياشباب. وشال كيان وبـ.ـاري شالت كنزي وخرجوا مبسوطين.
آدm مراد: شال آرين.
آرين: بحرج. نزلني يا آدm كتفك مجروح. و أنا همشي.
آدm مراد: مردش عليها. وماشي بيها. ووعد نفسه أنه يتهم بيها لحد ما ترجع ضية وشقاوتها اللي افتقدها من شهور.
آرين: أبتسمت بحب كبير. وحطت راسها ع كتفه وغمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـن أمانها.

بعد مرور شهر تقريباً. ويوم الفرح.
طبعاً سفيان رجع وهيستقر في مصر. وظبط لكل حاجه وحجز القاعه مع آركان.
وجاب لتالين الميكب ارتست وهتعمل كل حاجه ف الفيلا.
والمفاجأة إن سفيان صمم بدلة الفرح زي بدلة الامبراطور بالظبط. ونفس بوكية الورد طلب يتصمم زي بوكية أميرة آدm.
علشان يفاجئ تالين والكل بيه. وهو دلوقتي لبس وجهز نفسه بمساعدة ياسين و آسر. وراح يجيب عروسته من فيلا العدوي.

أما آركان وبـ.ـاري انبهروا من جمال الفيلا. وكمان أختار فستانين زفاف لبـ.ـاري. والاتنين أجمل من بعض. وعجبوا بـ.ـاري جداً. وكانت مبسوطه بمشاكسة آركان ليها طول الفترة دي.
و آركان دلوقتي لبس بدلتة الجميله بمساعدة باقي شباب العيله.
وخرج دلوقتي يجيب بـ.ـاري من فيلا الجوهري.

ونقول كمان لليليان مبروك ع الحمل وكريم مبسوط جدا. وبيدعي أنها تخلف بنوته. لأن ليليان بتحب البنات جداً. وكريم دلوقتي بيساعد ليليانو ف اللبس علشان مـ.ـيـ.ـتأخروش ع الفرح.
ومصطفى متابع شغله ف الشركه ومركز فيه. واتعلم من آخر موقف. ولكن لا تخلوا حياتة من الهزار بس ع خفيف. لأن چود حبت مصطفى وهو كدا. وهتفضل تحبه بخفة دmه. وطارق نسخه من مصطفى بس ع أهدا شوية. وخرجوا دلوقتي على الفرح.

تيم: طبعاً اهتمامة بعيلتة الجميله مابيقلش أبدا. وفاجيء ميرو بفستان رقيق هدية تحضر بيه الفرح.
وكمان جنى الجميله لابسه فستان بنفس التصميم.
والدكتور محمد. منتظر نزول جنى حبيبة قلبه ونورو.
آيان السيوفي لابس بدلة فرح. زي فهد بالظبط.
وفهد واقف قدام باب اوضة نجمته هو و آيان منتظرين خروج رينو.

أما بقى الرائد آدm وضية. وملائكتة الصغار. عايشين في سعادة. مابين شقاوة آرين اللي الكل مفتقدها. وغيرة الديزل إللي آرين بقت مدmناها.
ومبسوطة جداً أنها أخيراً حصلت ع شهادة التخرج. وهتتفرغ حالياً ل كيان وكنزي.
و آدm عايش الإجازة وحاسس إن وجود بناتة بيغيروه للأفضل.
واختار فستان رقيق جدا ل آرين ونفس التصميم واللون آرين صممت لبناتها. وهيلبسوا زي بعض.

آدm مراد: لبس ودخل على آرين. وأبتسم لجمالها هي وبناتها في نفس اللبس. وقرب منها وحاوطها من وسطها وقال.
وبعدين معاكي هو أنا متحمل غيرتي عليكي لما اغير عليكوا أنتوا التلاته.
آرين: بكـبـــــريـاء. نجنن مش كدا؟
آدm مراد: بمكر. تهبلي.
آرين: كشرت عينيها وقالت. جديدة دي.
آدm مراد: بضحكه. طبعاً هو إللي يعرف اخوكي يقول كلام معقول.
آرين: بمرح قولي بجد إيه رأيك فيا.

آدm مراد: خـ.ـطـ.ـف بوسه وقال. تجنني. واعملي حسابك أننا بعد الفرح هاخدك شهر عسل في بيتنا.
آرين: رغم فرحتها لكن قالت. بيتنا؟ قصدك ده؟
آدm مراد: هز راسه لأ. بيت المزرعه.
آرين: بسعادة. بجد يادومي.
آدm مراد: هيتكلم بجدية.

آرين: حطت ايدها ع بقه. وقالت بتحذير. أسمع بقى. أنا هدلعك وبرحتي. أنت جوزي وحبيب قلبي. وعيوني وكل حاجه حلوه ف حياتي. وأبو بناتي. وحبيب ضيك. وهقولك يادومي. ولو اعترضت بقى هتشوف وشي التاني. وخاف من غـــضــــب مرات الديزل. فاهم ياسيادة الرائد مرعـ.ـب.
آدm مراد: مبتسم. وباس كف أيدها وقال. فاهم يامـ.ـجـ.ـنو.نة.
آرين: نزلت أيدها بسرعه. وحـ.ـضـ.ـنته بفرحه وباسته بمرح وقالت. يحيا العدل. واخيرا هقول دومي وبرحتي. عاااا.

آدm مراد: قربها منه وقال من بين أسنانه. أقسم بالله لو حصلت قدام العيلة. لانـ.ـد.مك.
آرين: عوجت بوقها وبتقلدو.
آدm مراد: بخبث. أنا بقول مافيهاش حاجة لو اتاخرنا ساعة ع الفرح.
آرين: فتحت عينيها بدهشه. وجريت بسرعه. وشالت كيان وقالت. يلا يا آدm اتاخرنا هات كنزي بسرعه وحصلني.
آدm مراد: ضحك عليها. وشال كنزي واخد منها كيان. وشاور ليها تحط أيدها ف دراعه. ونزلوا للفرح.

فيلا العدوي.
تالين: خلصت ولبست فستان أميرة آدm. وكانت أميرة فعلاً ومميزه.
الكل انبهر بيها وبجمالها الهادي. و آدm شافها وقلبه دق بحنين للماضي. وافتكر أجمل زكريات حياتة.
مريم أول ما شافتها. أبتسمت بشرود. وافتكرت مفاجأة آدm ليها قدام السنتر. وضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح.
الزغاريد اتملت في المكان والفرحه عمت ع الكل.
فريحه: بدmـ.ـو.ع الفرح وقالت. بسم الله ماشاء الله. بـ.ـنتي زي البدر ف ليلة تمامة.

تالين: بحرج. بجد ياماما أنا حلوه ف الفستان؟
فريحه: بضحكه أنا مش هتكلم. أبوكي هو إللي هيقولك.
مراد: عيونه لمعت وباس جبينها وقال بغصة. أنتي مش حلوة وبس. أنتي ملاك ياتالين يابـ.ـنتي. زي البدر حقيقي.
تالين: بدmـ.ـو.ع. شكرا جداً يا بابا.
مريم: باصه ليها وساكته بإبتسامة.
تالين: قربت منها. وقالت بدmـ.ـو.ع وضحكه خفيفة. شوفتي بقى ياتيتة. الفستان طلع مظبوط عليا ومش محتاج اي تعديلات. وجميل جدا عليا.

مريم: دmعه نزلت ع خدها. وأبتسمت بحب. وحطت أيدها ع خد تالين وقالت.
جدك ديما كان يقولي ع اي فستان البسه. أنه مالوش قيمه. أنا اللي بعمل قيمة للفستان. وكنت بضحك وببقى مبسوطه أنة بيجاملني ويجبر بخاطري.
لكن دلوقتي صدقتة ف أنه عمره ماجاملني وأنه كان ديما يقولي الحقيقة.
أنتي فعلاً ياتالين عملتي قيمة كبيرة للفستان. مبـ.ـارك عليكي الفرح ومبـ.ـارك عليكي حياتك الجديدة.

تالين: دmـ.ـو.عها نزلت. وحـ.ـضـ.ـنتها وقالت. ربنا يبـ.ـارك ف حضرتك يا أجمل وأروع تيتة. أنا لولاكي بعد ربنا مكنتش وصلت للي أنا فيه دلوقتي.
مريم: ربتت ع ضهرها بحنان. وقالت بصوت مبحوح. عروستنا مـ.ـا.تعيطش. يلا روحي لجدك.
تالين: مسحت دmـ.ـو.عها. ووقفت قدام جدها. مش عارفه تتكلم تقول إيه؟

آدm: أبتسم وقال بهدوء. أنتي مت عـ.ـر.فيش عملتي إيه ف قلب جدك انهردا. رجعتي حنين سنين طويلة أوي. خليتي فرع دبلان ف قلب جدك ينبت من جديد. مبـ.ـارك عليكي يا روحي.
وضمها لقلبه بحنان كبير وربت ع ضهرها وباس جبينها.
تالين: باست ع أيدو وقالت بدmـ.ـو.ع. ربنا يبـ.ـاركلي فيك يا أجمل وأروع جدو ف الدنيا كلها.

آدm: أبتسم ومسد ع حجابها. وراح وقف جمب أميرتة. وحاوطها من كتفها وضمها لقلبه وقال بحنان. ع فكرة أنا حقيقي عمري ما جاملتك ولا جابرت بخاطرك.
أنتي بوجودك معايا ده أكبر جبران خاطر لقلب آدm.
بعد كدا
الكل وصل وسلموا وبـ.ـاركوا ل توتا. و آدm مراد سلم عليها واحتواها.
وسمعوا صوت العربيات. و كارما قالت العريس وصل.
الكل واقف ف الليفنج. ومنتظر دخول العريس.
سفيان: داخل ومعاه البوكية. وقال بضحكه وفرحه. السلام عليكم.

آدm ومريم وطارق ورنا وبيتر وأشرف وجاسر. انبهروا حرفياً من بدلة سفيان. إللي صورة من بدلة الامبراطور بالظبط. حتى نفسه بوكية الورد؟!
تالين: رغم كسوفها ودقات قلبها. إلا إن حبها زاد ل سفيان لدرجة العشق. من موقفه ده. رغم أنه موقف صغير لكن بيحمل ليها معاني كتير آوى من التقدير والاحترام والحب الكبير.
آدm ومريم فرحوا جداً. وحسوا أنهم صغروا من تاني. وبيتفرجوا ع نفسهم مع اختلاف الأدوار.

سفيان: سلم ع آدm وقال. يارب ماكونش اتجرأت في اني اصمم نفس بدلة حضرتك. لكن أنا حاسس بالفخر وانا بعيد نفس المشهد.
آدm: ربت ع كتفه وقال بهدوء وابتسامة حب. أنت وحفيدتي. خليتوا الفرع إللي بدأ يجف وينشف. يبدأ يخضر ودبت فينا الروح من تاني. وحـ.ـضـ.ـنوا بعض. وقال. مبروك يا سفيان يابني.

سفيان: بإبتسامة. الله يبـ.ـارك ف حضرتك. وسلم ع كل الموجودين. وأنا معملتش حاجه. كل ده فكرة تالين. لأنها بتحبكم جداً. وليها حق أنها تفتخر بحضراتكم.
وشاف أخيراً ملاكه. وقلبة هيطلع من مكانه. وقرب منها وباس جبينها بحب كبير وهمس. مبروك ياجنة سفيان ع الأرض.
تالين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر ورجفة ودقة قلب. واكتفت وهزت راسها.

سفيان: بيتأمل فيها كتير. وانتبة ع صوت الزغاريد. وقدm ليها بوكية الورد. زحط أيدها ف دراعه. وخرجوا ع السيشن.

فيلا الجوهري.
بـ.ـاري: لبست فستان زفاف منفوش وطويل وجميل جدا عليها. وصحابتها معاها. وشافوا آركان داخل بعربية مفتوحة من غير سقف. وباقي الشباب بالعربيات.
وانبهروا بية وهمسوا لبعض عن جماله. لدرجة إن بـ.ـاري غارت علية منهم واضايقت جداً.
آركان: دخل وسلم ع اعمام بـ.ـاري وعيلتها. ورعد وهيلينا.
ودخل وراه تيم و آريان ومصطفى وكريم وچواد و آسر. وياسين.
رعد: طلع وجاب بـ.ـاري بعد ما سلم عليها. ونازل بيها وصحباتها وراها.

آركان: تنح وبصلها بتوهان وهمس. يخربيت جمالك. إيه ده!
بـ.ـاري: قلبها دق من جمال آركان. ونزلت وقفت قدامه.
آركان: قرب منها وباس جبينها. وهمس في ودنها وقال. مبروك ياموزتي.
بـ.ـاري: رغم تـ.ـو.ترها. لكن كشرت عينيها وقالت. وات؟
آركان: بضحكه. لأ لأ من هنا ورايح مفيش وات. ف حاضر واللي تشوفه. لأن كل إللي بقوله ليكي ده حلو. ماشي ياموزتي؟
بـ.ـاري: بعدm فهم. او، أوكي.
آركان: حط أيدها ف دراعه. وقال بلا بينا. وخرجوا ع السيشن.

وكل العيلة اتقابلت هناك. وبعد السلامـ.ـا.ت والترحيب. الكل بدأ يتصور زي اي فرح في العيله.
وصور سفيان وتالين كانت مميزه. وتشبة كتير بصور الامبراطور وأميرته.
و آيان اتصور مع جنى وآرين عملت سيشن لبناتها هي و آدm.
وطبعا رحاب وزهرة وهبة كانوا موجودين. وكل أصحابهم
واطفال العيلة كلهم اتصورا. وبعد كده الكل أتحرك ع قاعة الأفراح.
سفيان دخل القاعة لوحدو.

مراد: حط أيد تالين في دراعة وهو اللي دخل بيها القاعة يسلمها لعريسها.
هيلينا: رعد فين آركان المفروض يكون موجود علشان توصل بـ.ـاري مع سفيان.
رعد: بص ع الطريق وقال. مش عارف ده كان ورايا بالعربية مفيش دقيقه. اختفى راح فين؟
هيلينا: هتجنن بجد. تعالى علشان تالين وسفيان جوه
الميوزك ابتدا مع دخول تالين. مع اغنية أحمد المغيني
(كتب الكتاب).

مراد: ماشي وجمبة آخر العنقود. وقلبة بيبكي وعيونة بتضحك. وشعور غريب من ناحية توتا.
الكل واقف مكانه وبيسقفوا مع ضحكة صافيه.
سفيان: قدm خطوة. ومد أيدو ليها.
مراد: حط أيدها ف أيدو. ومقدرش يتكلم. وحاسس بغصة. واكتفى أنه باس ع راسها. وسابهم وراح وقف بعيد. وزين وزياد وقفوا جمبه.
سفيان: باس جبينها. وطلع بيها ع الكوشه.
الكل ف إنتظار آركان. وبدأ الكل يهمس بإستفهام.
رينو: بقلق. إبنك راح فين يافهد؟

فهد: بغـ.ـيظ. عارفه لو عمل فيا فصل بايخ وخلع. أقسم بالله. ماهيبتة في بيتة انهردا. وأنا أقسمت. وسابها وخرج يدور ع ريكو.
مصطفى: ها ياسعيد آركان فين؟ الكل بيسأل. وفونه مقفول.
سعيد: بحيرة. والله معارف ومش موجود في المنطقه خالص. شكله مجاش.
مصطفى: بخـ.ـنـ.ـقه وحيرة. إزاي ياسعيد آركان مجاش! اومال هيروح فين! إحنا لازم نتصرف.
فاجاة ف قلب القاعة صوت ألعاب نارية ودخان كتير عند الباب الخلفي.

الكل أنتبه ولف للصوت. وشافوا فرقة موسيقية. ودخان كتير.
الباب اتفتح. وكان الفهد الأسود. داخل بالعربية وبـ.ـاري جمبة قلبها هيقف من الفرحه.
الكل فتح عينيه بدهشه وضحكوا بتعجب. والكل بيهمس.
آركان داخل القاعه بالعربية؟
رينو: خبطت ع كتف فهد. وقالت ببلاها. فهد بص هناك.
فهد: لف وبص. وكشر عينيه وقال يابن ال! لأ الواد ده عدا الهيبرة بمراحل.
مصطفى دخل بسرعه ونفخ بأريحية هو وسعيد. وبيستعدوا لمهرجان. عودة أسود الأرض.

آركان: داخل بيضـ.ـر.ب كلاكس مع الميوزك. والكل بدأ يهيبر.
سفيان: بيضحك. وأول مرة يشوف تالين بتضحك من قلبها بالطريقه دي. وقلبة دق بسعادة لضحكتها.
تالين: بصت لسفيان ولسه هتتكلم لكن شافته سرحان ف ملامحها. وضغط على أيدها بحنين.
تالين: قفلت ع أيدو بحرج وبصت بعيد من ارتباكها.
آركان: وقف ف العربية. وبيرقص ع اغنية.
أنت قلبي وربنا دويتوا عمر كمال وشيماء المغربي.
ونط من العربية. ولف نزل بـ.ـاري. ومسك المايك وبيغنى ليها.

بـ.ـاري بتتمايل بسيط لأنها مبتعرفش ترقص. وقلبها طاير من السعادة.
الكل سقف بفرحه كبيره والشباب طلعوا على الاستديج وكله بدأ يهيبر مع آركان اللي شعل الفرح مع دخوله.
بعد شوية. بـ.ـاري قالت عايزه اغنيلك آركان بليز. متزعلنيش أرجوك. انا أصلا صوتي مش حلو أوي.
آركان: باستسلام. ماشي ياحبيبتي. بس حاجة عاقله.
بـ.ـاري: بمرح أوي أوي. واخدت المايك. ومسكت أيدو وبدأت تغني.
أما براوه ل نجاة.

و آركان استعجب جداً لأنه مفكرها هتغني بالايطالي.
الكل انسجم مع كلمـ.ـا.ت الاغنيه. وكانت هاديه.
آدm وبيتر وطارق قاعدين ع تربيزتهم الخاصة وبيتكلموا ومبسوطين.
محمد: قاعد وجنى ع رجله. وماسك أيد نور. وبيتكلموا ومبسوطين من أجواء الفرح.
چواد: واقف بيتلكم مع الشباب. ولمح كارما بتشاور ليه. واستأذن وراح عندها وقال.
خير يا كارما.
كارما: بتفرك في أيديها. وقالت بتـ.ـو.تر. اء، أنا موافقه. وسابته ومشيت بسرعه.

چواد: سمع الخبر وعينية طلعت قلوب. وقلبه بيدق بفرحه كبيره. وجري بسرعه يقول لابوة أنه عايز يتقدm بأسرع وقت.
بعد كدا. سفيان استأذن تالين ونزل ومتعرفش رايح فين.
بعد دقايق. من الأغاني والفرحة. الكل لاحظ إن تالين قاعده لوحدها. و آدm طلع قعد جمبها وبيضحك معاها. والكل أستغرب تصرفات وتغيير آدm قصاد تالين بالذات.

بـ.ـاري: طلعت غيرت ولبست فستانها التاني والمكيب ارتست معاها. وكانت بـ.ـاري شبة سندريلا. و آركان طلع يجيبها. والكل انبهر بيها.
فاجأة الإضاءة بقت رومانسيه. والكل انتبة لصوت سفيان. لكن مش شايفينه.
تالين: بصت حواليها ومش لقياه وقلبها بيدق بسرعه.
سفيان. ماسك المايك وقال.
أنها حقا كيان ل سفيان. أنها مُشكاة مضيء في سماء دربي.
أنها العاصمة والمستقر. أنها الهبة الربانية لقلب سفيان.

عرفت حينها معنى الــســكــيــنــة والطمأنينة بمُقٌلَتيِ عيونها.
لقد هـ.ـر.بت مني كل الحروف. وضاعت كل معاني الكلمـ.ـا.ت.
افشل دائماً في وصفها الصحيح. ولكن.
سأسجد لله شاكرا حامدا على هذه الهبة التي تنير بيها طريقي ووچهتي. ف تالين ل سفيان جنة.
الشباب صفرت وبتسقف بحفاوة.
فريحه دmـ.ـو.عها نازلة وبتضحك من فرحتها بحب سفيان لبـ.ـنتها.
مراد: حاوطها من كتفها وضمها وباس راسها. وطبطب عليها.

تالين: وشها بقى أحمر جداً. لكن قلبها بيرقص من الفرحه.
سفيان: ماشي في أول المشايه. وعاد من تاني مشهد آدm لما غنى لمريم ومشي ليها. لكن غنى وقال. عليكي عيون أحمد سعد
تالين: قامت وقفت وقلبها بيدق بسرعه وضحكت بسعاده.
آدm مراد: نزل. وقعد جمب آرين. وحاوطها بتملك.
سفيان: بيغني وطلع ليها ومسك أيدها. وضمها لقلبه ورقص معاها سلو.
تالين: كانت مكسوفة جداً. وجت تخرج.

سفيان: هز راسه ليها بالرفض. وغنى ليها وباصص ف عينيها.
تالين: غمضت عينيها وحطت راسها ع صدرو.
آركان: بيرقص مع بـ.ـاري. وعايشين في عالم تاني.
وكل حبيب أخد حبيبتة ورقص معاها.
سفيان وتالين رجعوا زكريات جميلة خلت قلب الإمبراطور يتمنى يرجع بالزمن من تاني.
آدm بص لاميرتة بالصدفة. وشافها عينيها متعلقه بية.
وقام من مكانه. وراح قعد جمبها. وباس راسها. ومسك أيدها. وبصوا ع سفيان وتالين.
الأغنية خلصت والكل سقف.

مراد: ل فهد مبروك يصحبي.
فهد: أبتسم وقال. مبروك يصحبي.
مراد: بضحكه. بحبك يصحبي.
فهد: بضحكه. من وأنا كنت بحبي.
مراد: بفرحه. قام وطلع ع الاستديج. وقال ف المايك. بحبك يصحبي. تعالى أطلع واقف جمبي.
الكل مبتسم وبصوا ع فهد لأنهم عارفين أنهم تؤام مش بس أصحاب.
فهد: هز راسه بضحكه. وقام طلع ووقف جمب مراد. وقال ف المايك. هتعمل ايه يامهيبر!
مراد: خبطه ف كتفه وقال. غنيلي ياض.
الكل ضحك وسقفوا والشباب صفرت وشجعت فهد.

فهد: بسعادة غنى. بحبك يصحبي. لأحمد سعد ومراد شاركة الأغنية. وكل واحد وقف جمب صديقة وبيضحكوا وفرحانين.
طارق: بيغني. وقال. بحبك ياض يابيتر.
بيتر: بضحكه. آسف مرتبط.
طارق: ههههههههه.
مراد وفهد بيغنوا والبنات فرحانة جداً والشباب طلعوا حواليهم وبيرقصوا. و آركان هيبر وچواد وسعيد ومصطفى.
الأغنية خلصت ومراد وفهد حـ.ـضـ.ـنوا بعض والكل سقف بسعادة كبيرة.
وآدm وطارق وبيتر سقفوا.

و آرين تنحت لما شافت آدm بيسقف وعينية ع أبوه وخالو.
محمد ونور سقفوا بفرحة كبيره ونور دmـ.ـو.عها نزلت لتؤامها. ومحمد مسح دmـ.ـو.عها وقال. نوري متعيطش فاهمه.
بعد شوية الفرح شغال. وفارس شاف نظرات چواد ل كارما. وهينفذ طلب چواد.
وفارس أتكلم مع مالك ولمح بالكلام واخد ميعاد مناسب علشان يطلب أيدها رسمي لچوادها.
اشتغلت ميوزك رومانسي وكل واحد وطلع يرقص مع حبيبته. و آركان و بـ.ـاري ف عالم تاني.
بعد شوية.

مصطفى طلع ع الاستديج وقال بصوت عالى. سمع هووس الكل كدا يركز مع مصطفى باشا عزيز. أبو طارق باشا عزيز.
كلنا طبعاً شايفين إن سفيان باشا بيرجع بينا بالزمن لورا من قبل بداية الخليقه ههههههه.
الكل ضحك.
مصطفى: كمل وقال. وزي ما هو رجع بالماضي لورا أنا كمان حابب أرجع واغني لچودي حبيبتى زي ما جدو طارق غنى ل ناناه يوم فرحهم.
الكل سقف والشباب صفروا.
چود: فتحت عينيها بزهول وقالت. الله يخربيت كدا. هتبوظ الفرح.

مصطفى: في المايك. بس بس چود تعالى.
چود: قامت. وقالت أستر يارب أنا مش مستغنية عن بابا طارق. وطلعت جمب مصطفى. وصكت ع أسنانها وبتتوعد ليه.
مصطفى: دقي يامزيكا. وكانت ميوزك لأغنية طارق. أنا لما بحب بحن بجن.
طارق: ضحك بسعاده وسقف وغمز ل رنوش.
رنا: ضحكت من قلبها. وافتكرت يوم الفرح. بكل تفاصيلة.
مصطفى: شعل الفرح وچود واقفه بتضحك وتتمايل وماسكه ايد مصطفى وقلبها مبسوط لفرحة جدها.
الكل هيبر مع مصطفى.

يوسف ومريم بيضحكوا. وفقدوا الامل ف عقل مصطفى وخصوصاً في المناسبات.
مالك: قال ل ساره ع طلب فارس وفرحت جداً ورحبت بچواد السيوفي.
زياد: قاعد وشايل أدهم وجمبه محمود وحمزه. ومبسوط بيهم ومهتم بيهم.
مليكة قاعده جمبة وفرحانة لفرحتة.
زين: قاعد وجمبه ريتال ومعاهم راتيل. وشافوا محمد قاعد مع طارق الصغير. ورودي بتسقف ليهم وبترقصهم. وبتضحك معاهم.
حياة بتسقف ومبسوطه لفرحة آسر مع شباب العيله.

الأغنية خلصت. وباس ع راسها. وغمز وقال. انزلي انتي بقى علشان هنهيبر.
وجت فقرة الشعبي.
وكل الشباب طلعوا جمب مصطفى ماعدا الديزل طبعاً. وغنوا مهرجان عودة أسود الأرض مع رقصه وحركات معينه.
والكل فرح والسعادة ف قلب الكل. وكان فرح مبهج بمعنى الكلمه.

ووصلت التورتة وكانت هدية من فارس وزين. وسفيان جاب تورتة مخصوص ل تالين. وبعد فقرة التورتة. العرسان ودعوا العيلة كلها. وكان وداع مؤثر. والكل رجع ع بيتة فيهم اللي مبسوط وفيهم إللي زعلان ع فراق بـ.ـنتة.

فيلا آركان.
آركان وبـ.ـاري خلصوا صلاه.
آركان: شال السجادة. وقال. مبروك يا بيري.
بـ.ـاري: قعدت ع طرف السرير وقالت. بـ.ـارهاق ميرسي ياحبيبي. ومسكت راسها وقالت. تعرف يا ريكو همـ.ـو.ت وانام. بجد تعبانة اوى. ولسه هنسافر بكرة ع إيطالي.
آركان: نعم يختي؟ عايزه تنامي؟ مفيش نوم أنسي.
بـ.ـاري: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقامت وجت تجري.

آركان: ف لحظه مسكها وقال. تعالي هنا. أنتي مت عـ.ـر.فيش إني السرعة القصوى والأداء المبهر. وشالها وراح بيها ع مكان جنتهم واخدها بطريقتة لعالمة الخاص.
بعد فتره تمت نقل ملكية بـ.ـاري الجوهري. ل بـ.ـاري السيوفي. ونقولهم مبـ.ـارك.
آركان: باس أنفها وقال بسعادة. مبروك يا بـ.ـاري.
بـ.ـاري: خبت وشها ف حـ.ـضـ.ـنه وقالت بكسوف. مبروك عليا أنت.

فيلا سفيان الجوهري.
بعد الصلاة.
سفيان: قام وساعد تالين.
تالين: قامت. وقلبها بيدق من الإحراج والرهبه.
سفيان: أبتسم وحس خــــوفها. وحط أيدو ع خدها وقال. متخافيش مني ياتالين. أنا مكتفي بوجودك معايا وبس.
تالين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وحاسه إن الكلام كله اتبخر.
سفيان: مسك أيديها. وكانت ساقعه. وقعدها ع السرير وقعد جنبها. وبيدلك في أيديها وقال.

تالين قولتلك متخافيش من حاجه. أهدي خالص. وخدي برشامة المسكن دي. وارتاحي شوية. علشان عندنا سفر الصبح بدري.
تالين: اطمنت لاسلوبه وحنيتة معاها. وقالت بحرج. مش هتقول الدعاء.
سفيان: قلبة دق بقوة. وقال. بس أنتي واضح إنك خايفه. وأنا عايزك متخافيش من أي حاجه.
تالين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ورفعت أيدو ع راسها وقالت. قول الدعاء ياسفيان. انا في أمانك.
سفيان: قلبة ضحك بسعاده.

وقال الدعاء. وبص ف عينيها وقال بصدق. أوعدك إني أكون ليكي أب وحبيب وصديق. أنا بعشقك ياتالين.
وقرب منها بحب كبير وعشق أكبر. واحتواها بقلبة اللي حبها بصدق.
وبعد فترة كبيرة تمت نقل ملكية تالين العدوي. لتالين الجوهري.
ونقول ليهم مبـ.ـارك.
سفيان: باس جبينها وقال. مبروك ياجوهرة سفيان.
تالين غمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـن سفيان. وقالت بدقة قلب بحبك يا سفيان.

ونقول بعد مرور تلات سنين.
نبـ.ـارك ل زينب وعوض لأنهم حققوا حلهم و طلعوا عمرة شهر رمضان.
وأحمد اتوظف في شركة العدوي. هو ورحاب وربنا رزقه بولد وسماه جلال. ع إسم جد رحاب.
ودعاء اتوظفت مع سعيد. وربنا رزقهم ببنوته جميلة وسموها. تالا.
ملك السوق. زين العدوي. واللواء مراد العدوي.
واللواء فهد السيوفي.
حققوا نجاح كبير بعد المصنع السري والأجهزة الطبية بتطلب بشكل كبير.

ومجموعة آل العدوي وصلت للعالمية بتكاتف الإخوات وحبهم الصافي وأنهم بيتمنوا الخير لبعض.
زياد جمال. حقق نجاح ف مجاله وكمان ساهم في مشروع همس. ومبسوط جداً إن همس حملت وجابتله حفيدة بنوته وسمتها حور.
وعندو حور ليها مكانة خاصة في قلبه. زائد محمود وحمزه.
وياسين طبعآ طاير ببنوته الجميلة. واحتفل بيها ف أول عبد أضحى ليها ف وسط العيلة.
وانهردا الكل معزوم في بيت المزرعه وف طريقهم لهناك.

علشان آدm و آرين وسفيان وتالين و آركان وبـ.ـاري راجعين من أداء فريضة الحج.
يوسف حقق نجاح كبير بوجود كريم ومصطفى. معاه ف الشركة.
ومبسوط لجدية مصطفى في الشغل.
كريم دلوقتي بقى نائب رئيس مجلس إدارة الشركة. ومعاه ليليان اللي وعدها أنه عمرة ما هيفلت أيدها أبدا. ودلوقتي ربنا رزقة بأمنية ليليان وجابت. لورين عزيز. وفرحانين بيها جداً.
ومصطفى وچود ربنا رزقهم ب هاندا عزيز وجدها طارق فرحان بيها جداً.

آسر بعد التخرج ركز ع شغله ف الشركه وأصبح أصغر رجل أعمال ناجح وديما بيدعم ساره الصاوي وهي كمان ديما بتكون جمبة في أي وقت. ومبسوطين ب أدهم الصاوي. وحياة حاليا حامل ف بنوته واتفقوا ع إسم ملك الصاوي.
چواد اتخرج واتعين قبطان بحرية. واتجوز من حبيبتة كارما أخيراً. وعاشوا في سفاري ف عرض البحر. وكارما مبسوطه جداً مع چوادها. وربنا رزقهم من ست شهور ب أنس السيوفي.

آريان طبعآ من وقت عمه مراد وفهد مسكوا الشركه وهو مستريح جداً. ومتابع ف الجامعة وكمان الشركه لكن مش زي الأول. وبقى عندو وقت كبير يقضية مع عيلتة الجميلة الهاديه. تمارا ومحمد راتيل.
وتمارا بتكمل الماجستير والدكتوراه في مجال المحاماه.
تيم وميرو كناريا العشق الهادي. عايشين مبسوطين ف وجود الدكتور محمد عزيز والدكتورة نور.
وماشيين ع عهد محمد ونورو. يرحوا الشغل مع بعض ويرجعوا مع بعض.

والتفاهم المشترك بينهم. بيلين الحديد.
ونور إللي شايلة حمل كبير عن ميرو لكن ع قلبها زي العسل من حبها في جنى ويزن ويامن.
أما جنى بقى دلوعة وبسكوتة جدها محمد. عندو إللي يزعل جنى كأنة يزعله بالظبط.
وجنى دلوقتي في كيجي وان وحظها الحلو إن آيان العصبي ف كيجي تو معاها. وأنهردا آخر يوم ليهم ف الدراسه.
الملازم تاني آركان السيوفي وحرمة المصون بـ.ـاري. عايشين في مناقرة وخناق وهزار وضحك وحب. وعايشين في سعادة حقيقيه.

وابنهم الجميل صقر السيوفي. إللي سماه فهد ع لقب صقر المخابرات بطلب من آركان إن أبوه هو إللي هيسمي أول حفيد ليه.
وفهد قلبة متعلق بأحفادة وخصوصاً كيان وكنزي إللي اخدو عقله منه وبيمـ.ـو.ت فيهم. لأنهم أغلب الوقت عايشين معاه. وليهم كاريزما وكأنة عايش مع آرين الصغيرة.
وكيان وكنزي متعلقين بفهد ومراد جداً. لكن حبهم لأدm حاجة تانية خالص ومخلصين ع النوتيلا في البيت. وبياكلوها من ورا آرين ف حماية المرعـ.ـب.

سفيان وتالين. النهج ع درب آدm وأميرتة. تالين عاشت مع سفيان اجمل حياة من عشق وتقدير واحترام. حياة هادية وجميلة.
وسفيان عايش أجمل عشق. وديما يقولها جنة سفيان. وجوهرة سفيان. حتى ف العلن وقدام أي حد. لدرجة إن العيلة بدأت تناديها جنة من لقب سفيان ليها.

وربنا رزقهم ب مراد الجوهري وتالين رفضت تعيش في الفيلا لوحدها. وطلبت من سفيان أنها تعيش مع عيلتة لأنها عايزة تعمل عيلة كبيرة زي عيلة العدوي. وسفيان كالعادة يقولها.
وهو سفيان يقدر يقول ل جنتة لأ! وفاجأة سفيان بلبسها للنقاب. وده أثر قلب سفيان حرفياً.
واخيرا وليس اخرا. الرائد آدm مراد والدكتورة آرين اللي بتحضر الماجستير والدكتوراه.

آدm مبسوط جدا لأنه شايف آرين بدأت تتصرف بشكل مختلف وتشيل المسؤلية الكاملة في احتواء عيلتها. بس لازم تتخانق ع النوتيلا والكنز هي وبناتها. وآدm يضحك عليهم. وحبايب قلبه يستخبوا ف حـ.ـضـ.ـنه. منها.
لكن آرين ع قلبها زي العسل وفرحانة جداً. وف عشها الخاص بينها وبين ادامها بترجع الطفله الثرثارة والمشاغبه.

لحد ما ف يوم اغمى عليها. واكتشفت أنها حامل. ولما وصلت الشهر الرابع. عرفت إنها حامل ف ولد واتفقوا ع إسم فهد العدوي.
و آدm مهتم بيها كأنها بـ.ـنته. وشافت فيه الجزء الاكتر حنية ع بناتة. ولازم كيان وكنزي يناموا في حـ.ـضـ.ـنه الأول وبعدها ينيمهم في أوضتهم الخاصه. ويرجع ياخد ضية في حـ.ـضـ.ـنه.
و آرين قررت تفاجئ آدm وطلبت منه أنها عايزة تأدي فريضة الحج. و آدm وافق جداً. وسافروا. وراجعين كلهم انهردا.

آدm العدوي و أميرتة قررو أنهم بعد العيد يسافروا يومين بيت المزرعه ويعزموا كل العيلة.

عند فهد.
رينو: راحت اوضة الأطفال. وقالت لبست يافهد ولا لسه؟
فهد: شال كيان ع كتف وكنزي ع كتف. وقال هي المزرعه هتهرب. وبعدين لسه آيان وجنى ف المدرسة.
رينو: شهقت وقالت. كدا يافهد. سايب البنات تاكل نوتيلا. شوفت بهدلوا نفسهم إزاي؟ وكمان تيشرتك اتبهدل.
فهد: بص ليهم وغمز.
كيان وكنزي ف صوت واحد. بس أنتي اسكتي.
رينو: كشرت عينيها وربعت ايديها لفهد وبصتله بشرز.

فهد: مثل الدهشه. وقال. لأ لأ ياحبايبي. عيب حد يقول ل نجمتي كدا؟ ونزلهم وغمز ليهم.
كيان وكنزي ضحكوا وقالوا. اه إحنا نقول. وجريوا يستخبوا تحت المكتب مع بعض.
رينو: ضحكت من قلبها وقالت. ياخبر هما راحوا فين؟
كنزي: ببراءة. أنا مش هنا.
كيان: وأنا كمان.
رينو: قربت منهم. وقالت. قفشتكوا. تعالوا بقى. وشالتهم وبتزغزهم وبتلاعبهم ومبسوطه بيهم.
كنزي: بتضحك بصوت عالى وقالت. الحقني يابابي. انا حبيبتك.

كيان: بضحكه كلها مرح. نو هيلحقني اناااا.
فهد: واقف ومربع أيديه وبيضحك. وفونه رن. وكان رقم المدرسة بتاعة آيان. ورد
الو.
/: الو حضرتك اللواء فهد السيوفي والد آيان؟
فهد: بقلق. ايوة مالة آيان؟
/: بضجر. أنا مديرة المدرسة. ياريت حضرتك تيجي دلوقتي لأمر مهم.
فيلا العدوي.
آدm لبس ومريم جهزت. وقالت.
هنمشي إزاي لوحدنا يا آدm. مش كنا سافرنا كلنا مع بعض.

آدm: أبتسم وقال. هما لسه قدامهم بدري. نسافر أنا وأنتي ونقعد لوحدنا شوية. أنا صدعت من دوشة العيال.
مريم: بإبتسامة. هو ف أحلا من العزوة ودوشة الأطفال. ربنا يزيد ويبـ.ـارك يارب.
آدm: بضحكه. كنت عارف إنك هتقولي كدا. وأنا هرد عليكي واقولك إيه؟
مريم: بضحكه. هتقولي آمين ياحورية آدm.
فيلا السيوفي.
طارق: لابس وجاهز. وقاعد ف الليفنج. وشايل أنس إبن چواد. وقال.

شوفت يا أنس؟ يعني أنا عقدة حياتي إن ستك روحها طويلة وهي بتلبس ف سنه. يقوم ربنا يرزقني بامك اللي بتلبس في سنتين. حريم ع قلبها مراوح.
أنس: بيضحك ومش فاهم حاجه.
طارق: باسه من خدو وقال. بتضحك على إيه. ولا مانت فاهم حاجه. تعالى نسبقهم ونستناهم في العربية. يمكن يحسوا ع دmهم وينزلوا.
رنا: نازله وبتضحك عليه وقالت. أنت ع طول متنرفز كدا؟ اومال لو كنت بتشرب سجاير كنت عملت فينا إيه؟

طارق: بتريقه. كنت وئدتكوا يختي. أنتوا حريم لا تطاقوا.
رنا: شهقت وقالت. شوف الراجـ.ـل اللي عايز يوئدني. وكملت بدلع. واهون عليك يابو فهد.
طارق: الله الله الله. مالك ياوليا. هو بعد ما شاب وادوه الكُتاب ولا ايه؟ وع رأي المثل. دلع الكبـ.ـاره يفقع المراره.
رنا: ههههههههه يخرابي عليك ياطارق. بتقول أمثال عليا؟
الله يسمحك. بس ع الأقل أنا بعترف اني كبرت وعجزت.

الدور والباقي ع اللي فاكر نفسه لسه شباب. وبيلبس قمصان مشجره ويقول أنا الأسد أهو هههههههه.
أنس: بيضحك وبيلاغي.
طارق: بغـ.ـيظ. قمصان مشجره. دي الموضة ياعديمة الموضه. امشي قدامي بدل ماكلك كف خماسي يظبطك وأنتي حلوه كدا. مـ.ـا.تجيبي بوسه.
رنا: خبطت كف على كف وقالت. اللهم لا نسألك رد القضاء. الأسد ف خطر. يلا يا طارق. يلا ياحبيبي. هنتأخر الله يهديك.
ف جناح چواد.
كارما: خارجه من الحمام. واتخضت.

چواد: شـ.ـدها. وحاوطها من وسطها وقال. إيه الجمال ده.
كارما: بضحكه رقيقه. خضتني ياچواد حـ.ـر.ام عليك.
چواد: طيب بزمتك أنا آخر مرة خضيتك امتى؟
كارما: بتلعب في ياقة قميصه. وقالت. أممم. من آخر مرة ف عرض البحر. اخدتني فيها وأنت مسافر ع تركيا.
چواد: باس أنفها وقال. طيب ده كان أنس لسه عندو أربع شهور. ودلوقتي سته. يعني أنا بقالي شهرين بعيد عنك ياكارو.

كارما: بخجل. بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت. أحم بقولك صح. اء. أنت هتلبس الطقم ده وإلا اجبلك طقم تاني. أحم المفروض نخرج دلوقتي. جدو طارق هيزعق.
چواد: هز راسه تؤ تؤ. جدو طارق أخد أنس وتيتة وخرجوا ع بيت المزرعه.
كارما: فتحت عينيها بدهشه وقالت ياخبر. وبابا فارس وماما رودي هيوصلوا المطار ويرحوا ع هناك. يلا ياچواد اتأخرنا.
چواد: شالها بين ايديه وقال. يعني إحنا لوحدنا. وبقولك بعيد عنك من فترة. تقولي اتأخرنا.

كارما: ضحكت وخبت وشها ف حـ.ـضـ.ـنه.
چواد: قرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.

ف المدرسة الانترناشونال. ف مكتب المديرة.
فهد دخل وشاف آيان واقف ولبسه متبهدل ومتغاظ. وجنى قاعدة ومكشرة وزعلانة.
المديرة: أهلا وسهلا بحضرتك.
فهد: مش مستوعب شكل ابنة. وقال ببلاها. أهلا. ممكن اعرف ف إيه؟ و آيان!
المديرة: قاطعته وقالت. أنا اضطريت اجيب حضرتك علشان تشوف بنفسك. ورغم أنة آخر يوم دراسي. لكن آيان زودها كتير المرادي.
فهد: بعدm فهم. المرادي؟ هو عمل إيه؟

المديرة: هقول لحضرتك. ودي مش أول مرة. لكن المرادي وصلت لضـ.ـر.ب.
آيان ضـ.ـر.ب زميلة في كيجي ودلق علية ماية. ومش بس كده. دي الميس كمان قالت إن زميلة عُمر عزيز ومحمد العدوي كانوا معاه.
فهد: بجدية. أية اللي حصل يا آيان. ولية تضـ.ـر.ب زميلك؟
آيان: باصص لجنى ومتغاظ. ومردش.
المديرة: طبعا مش هيرد هيقول لحضرتك إيه؟ هيقولك أنه ضـ.ـر.بة علشان بيلعب مع جنى عزيز!
فهد: بسعادة داخلية. لكن مثل الدهشه وقال. مش معقول. هو ده السبب؟

المديرة: أيوة يافنـ.ـد.م. المِس قالت. إن الطفل لؤي راح يلعب مع جنى. و آيان ضـ.ـر.به. ومعرفش قاله إيه؟ لدرجة إن الولد خاف يتكلم. ومشي مع والدة من سُكات.
فهد: هرش تحت دقنه. وقال بتمثيل. لأ كدا غلط طبعآ. وأنا هتصرف ف البيت معاه. ومستحيل اعدي ده بالساهل أبدا.
المديرة: ياريت يافنـ.ـد.م. لأن ده أسلوب غير متحضر.

فهد: بعدm إهتمام. قام وكمل بتمثيل. أتفضل قدامي حسابي معاك في البيت. يلا يا جنى. إزاي كل ده يحصل. امشوا قدامي.
ونزلوا. وكان محمد وعُمر. واقفين عند عربية فهد.
فهد فتح باب العربيه وقال أركب يا آيان باشا. وانتوا اركبوا.
محمد و عُمر ركبوا في الخلف.
آيان: بغـ.ـيظ لجنى. اركبي قدام جمب بابا.
جنى: نفخت وقالت. أنا هقول ل بابي ينقلني سكول تاني. أوف.
فهد كاتم الضحكه. وشال جنى وقعدها جمبه. و آيان ركب ف الخلف.

فهد: ركب وبص ليهم وقال. أنا عايز أعرف أيه إللي حصل وتضـ.ـر.ب صحبك ليه يا آيان؟
آيان: بغـ.ـيظ. ده مش صحبي. وهو رايح يلعب مع جنى ليه؟ وأنا قولتلها متلعبش مع ولاد.
جنى: انفجرت في العـ.ـيا.ط وقالت. أنا مبلعبش مع ولاد متقولش كدا. بابي هيخاصمنى. وبابا جدو هيزعل منى.
فهد: نفسه يضحك. لكن قال. متعيطيش ياجنى آيان ميقصدش. أنا عارف إن جنى جميلة ومؤدبة.

آيان: بنرفزه. هي بتعيط ليه. أنا مقولتش حاجه. الواد ده راح يلعب معاها. وأنا قولتله ألعب مع أي بـ.ـنت إلا جنى. قالي وأنت مالك. ضـ.ـر.بتة.
فهد: نفسه يبـ.ـو.س آيان. وفرحان بيه. لكن قال. تضـ.ـر.به لدرجة إن الولد يخاف يتكلم ويقول إنك ضـ.ـر.بته؟ أنا عايز أعرف أنت قولتله إيه علشان يخاف؟
آيان! سكت.
فهد: حد يفهمني طيب علشان متعاملش معاكم بطريقتي. أتكلم أنت يامحمد.

محمد: قال. عمو. آيان وهو بيضـ.ـر.ب لؤي. قاله أخويا الكبير بيخـ.ـطـ.ـف الولاد ولو لعبت مع جنى هخليه يخـ.ـطـ.ـفك. ههههه
آيان: كشر عينيه بغـ.ـيظ.
فهد: بزهول. آركان أخوك؟ بيخـ.ـطـ.ـف العيال. ياماشاء الله.
بص ياعم آيو. كده تصرف مش حلو. وماينفعش تمد إيدك وتضـ.ـر.ب حد يا آيان كدا غلط.
آيان: بغـ.ـيظ. يعني لو حد عايز يلعب مع ماما كنت هتكست يابابا؟!
فهد: تنح وبص ل آيان وملقاش رد. هيقوله إيه؟ كنت د.بـ.ـحتة مثلاً؟!

جنى: بتعيط وقالت. آيان بيعملي مشاكل كتير ياعمو. أنا مش هتعلم بسببه.
آيان: اقعدي في بيتكوا وأنا مش هعمل مشاكل. واسكتي بقى.
فهد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وقال جواه. هو ده طبيعي. ولا الواد وارثها من بدري. أممم ربنا معاكي ياجنى. بس بجد. الواد آيان ده راجـ.ـل إبن راجـ.ـل. جدع.
آيان: يابابا أنا بكملك سوق علشان الهانم تروح.
فهد: تنح وقال. هانم مين؟
آيان: نفخ وقال. هو في غيرها. جنى هانم. إللي مش عاجبها.

فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك. وقال حاضر عينيا لجنى هانم.
جنى: قالت بهمس وغـ.ـيظ. غـ.ـبـ.ـي. Stupid
آيان: بتقولي ايه ياجنى؟ سمعيني.
جنى: بنرفزه. اووف بقى أنا مقولتش حاجه. مقولتش حاجه.
آيان: ااه بحسب.
فهد: ساق العربيه وبيضحك. وقال بفخر. وقال. لأ الواد مسيطر.

ف الطيارة.
سفيان: مشبك كف أيدها ف ايدو وعدل ليها النقاب وقال. حج مقبولاً ياروحي. وحمدلله ع سلامتك.
تالين: أبتسمت وحطت راسها ع كتفه وقالت. ياااه ياسفيان عن كمية الراحه النفسيه. يارب يااارب يرزق المسلمين جميعاً في كل مكان زيارة بيت الله.
سفيان: آمين ياجنة سفيان. ت عـ.ـر.في مراد وحشني جداً.
تالين: بحماس. مش أكتر مني. روح قلب ماما وحشني أوي أوي.
سفيان: أبتسم وقال. قولتلك نجيبه معانا.

تالين: مانت كنت شايف كان مراد تعبان إزاي مكنش ينفع. إن شاء الله في عمره قريبه. نروح إحنا التلاته مع بعض.
سفيان: إن شاء الله ياروحي. وضحك وقال آركان مجنن بـ.ـاري.
تالين: بضحكه. اسكت متفكرنيش. قالها تركب طياره. وكانت غلط وجري جابها ف آخر لحظه.
سفيان: بضحكه. شوفتي بـ.ـاري عملت فيه إيه؟ اجبرتة وراحوا مول جمب المطار. ودفعته دm قلبه ههههه يستاهل.
تالين: ربنا يسعدهم ويسعدنا يا سفيان.

آركان: خلاص بقى يابـ.ـاري. مانتي شطبتي ع أم الفيزا أهو.
بـ.ـاري: بغـ.ـيظ. أنت هتضيع حسناتي إللي عملتها. وهترجعلي زنوبي من تاني. انا عايزه اخـ.ـنـ.ـقك.
آركان: خلاص بقى متبقيش وا.طـ.ـيه.
بـ.ـاري: لحظه واحدة. وا.طـ.ـيه دي كلمة حلوه.
آركان: هههههههه دي كلمة بحبك بس بالفرعوني هههههههه.
بـ.ـاري: بسعادة واو. حبيتها أوي. أنت كمان وا.طـ.ـي يا آركان.
آركان: ضحكته أختفت. لكن هيقول إيه؟ اضطر يسكت بعد ما طلع وا.طـ.ـي بالفرعوني!

آرين: باصه من الازاز وسرحانة
آدm مراد: مسك أيدها وقال مالك يا روحي سرحانه في إيه؟
آرين: بصت ل آدm كتير وساكته.
آدm مراد: كشر عينيه وقال مالك يا آرين؟ أنتي كنتي مبسوطة من شوية؟
آرين: بجدية. آدm ممكن تروح الحمام؟
آدm مراد: كشر عينيه وقال نعم؟ أروح الحمام؟
آرين: بحيرة. لو سمحت. طيب بص. أربط عينيك.
آدm مراد: نفخ بيأس وقال. هي هرمونات الحمل اشتغلت تاني ولا أية؟
آرين: بتحبني؟
آدm مراد: دانا بمـ.ـو.ت فيكي.

آرين: طيب غمض عينيك بجد.
آدm مراد: بتنهيدة حاضر أهو وغمض عينيه.
آرين: بتـ.ـو.تر ولا أقولك خلاص خلاص فتح عينيك. لما نرجع البيت بقى.
آدm مراد: آخر كلام؟
آرين: بتنهيدة آخر كلام. بس قولي يا آدm. إحنا هنرجع ع الفيلا ولا بيت المزرعه ع طول.
آدm مراد: باس كف أيدها وقال. هنروح الفيلا ونسيب الشنط ونطير ع بيتنا.
آرين: أبتسمت وقالت. هنقابل كل العيله هناك.
آدm مراد: بإشتياق. وكياني وكنزي.

آرين: حطت ايدها ع بطنها وقالت. وكمان فهد.
آدm مراد: بص ف عينيها وقال. من يوم دخلتي حياتي وجبتيلي أجمل هديتين وأنا عرفت طعم السعادة إللي بجد. بحبك يا آريني.

بعد فتره كبيره.
ف بيت المزرعه. الكل بدأ يتجمع. وآدm أمر بوليمة كبيره جدا لأجمل عيلة من كبير ل صغير.
مريم قاعده مع رنا وملك وهنا. وحواليها الأطفال. وبتعلمهم طريقة الوضوء الصحيحة وفضل الصلاة.
وبعد كده. سألتهم سؤال. وقالت.

أحفادي الحلوين إللي مفيش منهم اتنين. إللي ديما متميزين. والخير والحب ف قلبهم ديما متين. والشر ميعرفوش ليه طريق. يغمضوا عينيهم على حاجه وحشة تزعل مننا أولا الخالق ومن بعدو المخلوقين.
هسألكم سؤال وهشوفكم شطار ومزاكرين ولا تعبي ف الشرح راح هباء وهتزعلوني منكم.
والشاطر ليه مكافأة من كل جدو وناناه. اتفقنا ياحلوين؟
كلهم بحماس اتفقنا ياناناه.

مريم: بضحكه صافيه. ماشي ياحبايب ناناه. السؤال. من هم العشرة المبشرين بالجنه؟
آيان: بحماس. 1 أبو بكر الصديق رضى الله عنه.
جنى: رفعت أيدها وقالت أنا أنا. 2. سيدنا عمر بن الخطاب.
عُمر: أنا ياناناه. 3. عثمان بن عفان. رضى الله عنه.
محمد: 4. على بن ابي طالب رضى الله عنه.
محمود: 5. الزبير بن العوام رضى الله عنه.
حمزه: 6. طلحة بن عبيد الله رضى الله عنه.
طارق: 7. عبد الرحمن بن عوف رضى الله عنه.

يزن: 8. سعد بن ابي وقاص رضى الله عنه.
يامن: 9. سعيد بن زيد رضى الله عنه.
مريم بسعادة ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن كلكم جاوبته صح. بس فاضل آخر واحد مين يجاوب عليه.
كلهم رفعوا أيديهم بحماس.
مريم: استنوا كدا. تعالي ياكيان أنتي وكنزي.
كيان وكنزي جريوا عليها. نعم يا ناناه.
مريم: تعرفوا تقولوا مين إسم اللي الصحابي إللي فاضل وتكملوا العشرة؟
كيان: حطت صوباعها في بوقها. وقالت. أنا عارفه بس إسم صعب.

كنزي: يلا نساعد بعض. هو ابو عبيده ال، وكملت مش عارفه صعب ياناناه.
كيان: سقفت وقالت. (الجراح) هييييه أنا شاطرة.
مريم: سقفت بهدوء وقالت. برافو عليكم شطار جداً. يبقى اسم الصحابي. أبو عبيدة الجراح رضى الله عنه. ماشاء الله كلكوا شاطرين.
يلا بقى كل واحد يجري ع جدو وتطلبوا منه المكافأة. ومتسبوش حد غير لما تاخدوا منه. وخصوصاً من الأستاذ بيتر يلا أجروا. وضحكت.

كل الأطفال اتحمست وجريت ع آدm وطارق وأشرف وجاسر وبيتر. ومحمد.
وكمان زياد ومراد وزين وفهد ومالك وفارس ويوسف. ورعد. وتيم و آريان وباقي الشباب الموجودة.
بيتر: شافهم كلهم واقفين قدامه وبيطلبوا المكافأة. وكل الشباب بتضحك ع ريأكشن وشه. وخصوصاً آدm وطارق.
بيتر: بغـ.ـيظ. أيوه يعني أنتوا جاوبتوا أنا مالي؟
آيان: بجدية. ناناه قالت لينا مكافأة من الكل يلا بقى علشان عايزين نلعب مش فاضيين متعطلوناش.
الكل ضحك.

بيتر: نفخ بيأس وقال. أنتوا متوصين عليا. وطلع من جيبة فلوس بالمصري.
طارق عزيز: لأ لأ إحنا بناخد بالدولار.
بيتر: بصدmه. وحياة أمك. امشي يالا من هنا.
طارق عزيز: خلاص أنا هروح أقول لجدو طارق.
بيتر: خد هنا يابن المجانين. تعالى أمري لله. معرفتك انت وجدك معرفه منيـ.ـلـ.ـة.
وطلع بالدولار وعطاهم كلهم. وجه عند البنات. وقال بإبتسامة. الحلويات والشكولاتات دي متاخدش بالدولار. أنتوا تاخدو قلبي. بالفيزا.

وزود ليهم أكتر من الولاد. وباسهم. وقال. ها ياحبايب جدو مبسوطين؟
جنى: ببراءه أيوه جدا يا جدو.
كيان وكنزي. ميرسي كتير اوى جداً خالص ياجدو. وجريوا يلعبوا وفرحانين بالمكافأة.
آدm: بيضحك.
بيتر: بغـ.ـيظ. أراك تضحك عليا.
آدm: بضحكه. أراك هتعيط من الغـ.ـيظ.
بيتر: ياعم ولا هعيط ولا حاجه. بس العيال فأجتني. هو باين عليا اني مضايق؟
آدm: ههههههههه لأ خالص دي عينيك بتطلع قلوب. قد أنت مسرف يابيتر.

بيتر: يلا مبحبش أتكلم عن نفسي وتواضعي. وفضلوا يتكلموا ومبسوطين. وطارق شاركهم الحوار.
وبعد شوية. چواد وكارما وصلوا بيت المزرعه.

فيلا الديزل.
آدm مراد: أخد شاور سريع. ولبس ومتحمس ومشتاق لبناته.
ودخل على آرين يقولها يلا لكن وقف مكانه بصدmة.
آرين: قربت منه. ومسكت أيدية وقالت. كدا أجمل بكتير مش كدا يا آدm؟!
آدm مراد: عينية تايهه فيها وهمس آرين اء. أنتي!
آرين: شافت التمني والفرحه ف عينيه وقالت. أيوه أنا من دلوقتي انتقبت. لبسته ع اقتناع وحبا فيه.

عرفت قيمة إني أكون أنا وبس ملكك شكلي وملامحي كلها ملكك أنت وبس. هعوز إيه من أي غريب يشوفني ويعالم في قلبة إيه؟
أنا رجعت من الحج وعايزه أبدا من جديد. عايزه أكون ضيك بجد. أنور حياتنا ببداية جديده. ع طاعه وحب. أنا ملكك أنت وبس من زمان ودلوقتي. مبسوط بالقرار ده يا آدm؟!

آدm مراد: أبتسم. وبعدها ضحك. وضحك أكتر. وضمها لقلبه ورفعها من الأرض. ودفن وشه ف حجابها ونقابها وغمض عينيه. وهمس وقال. أنا بمـ.ـو.ت فيكي. أنا أكتر واحد قلبة مبسوط ومرتاح دلوقتي.
آرين: بضحكه. آدm أنا حامل نزلني.
آدm مراد: نزلها بسرعه. وقال. آسف فرحتي نستني كل حاجه. وأي حاجه.
آرين: كشرت عينيها وقالت. آسف؟! أنت عمرك ما اتأسفت لحد يا آدm.

آدm مراد: رفع نقابها. ومسك وشها بايديه وقال بحب كبير. وانتي من امتى كنتي لأدm حد يا آرين؟
آسف. آسف ع كل حاجه حصلت مني. آسف ع موقف ضايقتك بيه. آسف ع أي غلطة عملتها بدافع غيرتي عليكي. آسف على!
آرين: حطت ايدها ع بقه. وقالت بدmـ.ـو.ع الفرح. لو كنت أعرف إن نقابي هيخليني اشوف نظرة العشق ولمعة الفرحة اللي بجد ف عيونك كنت لبستة من زمان أوي. وبلاش تتأسف. دي غيرتك وعشقك ليا هما إللي مخليني أكمل وبقوة يا آدm.

آدm مراد: قرب منها وباسها. وحط جبينة ع جبينها. وقال. بعشقك. ياضي عتمة قلب آدm!
بعد فتره كبيره.
سفيان وتالين وصلوا المزرعه و آركان و بـ.ـاري. وكانوا ملهوفين ع ولادهم.
كل العيله سلمت عليهم بترحاب كبير.
سفيان: فتح أيدية ونزل ع ركبة. وقال مراد.
مراد: ع حجر هيلينا. وسمع صوت أبوة. ونزل بسرعه ويجري ويقع ويقوم.
سفيان: جري عليه. وشاله. وفضل يبـ.ـو.س فيه.

تالين: بقلب أم. هات ياسفيان. تعالى ياروح قلب ماما. وشالته وفضلت تبوس فيه. وتضمة لقلبها بشوق كبير.
آركان: صفر بطريقه معينه.
صقر: سمع الصوت. ولف حواليه وملهوف. وقال. بابا وبيلاغي بفرحه. ونزل من حجر فهد وبيجري ويقع.
آركان: شاله ولف ليه. وضمه لقلبه بحنان كبير. وقال. حبيب قلبي اللي وحشني.
بـ.ـاري: بدmـ.ـو.ع. بيبي و حشتني خالص. تعالى ل مامي ياروحي أنا.
وشالته وفضلت تبوس فيه بشوق وحنين كبير.

آيان: جري ع آركان. ويينادي. آركان. آركان.
آركان: بضحكه. ولا آيو وحـ.ـشـ.ـتني ياض. وشاله. وباسه. وقال. ياااه كبرت أوي العشرين يوم دول. هههههههه.
آيان: بص حواليه. وقال. آرين فين!
وسمعوا صوت عربية الديزل.

آركان: قال أهم ياعم جم ع السيرة. أجري قابلهم.
آيان: جري. وشاف جنى ومسك أيدها وقال. تعالى آرين جت. وجريت معاه ومبسوطة.
آدm مراد: نزل من العربية. والضحكه ع ملامحه. وعينية بتدور على بناته. وفتح الباب ل آرين.
إللي حطت ايدها ف أيد ادامها. ونزلت وبصت ع عيلتها بثوبها الجديد.
كل العيله شافتها لأول مرة في النقاب. وفرحة فهد كانت فرحتين.
ومريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وفرحت جداً.

ونور: قالت ماشاء الله. آرين تجنن ف النقاب. جميلة جدا.
محمد: بمغازلة. مش أجمل من نوري وحياتك.
نور: ضحكت بسعاده وقالت. طول عمرك بتجبر بخاطري.
محمد: هز راسه لأ عمري ماجبرت بخاطرك. انتي مش عارفه قيمة نوري عندي قد ايه؟
دانتي لوحدك مفرد.
نور: كشرت عينيها وقالت. انا مفرد؟!
محمد: باس كف أيدها وقال. النور مفرد والظلمـ.ـا.ت جمع.
الكل سلم ع آدm و آرين والفرحة فرحتين. حج ونقاب. والكل بـ.ـارك وهنى.

وفهد: كان فخور جدا بالقرار ده.
كيان: بتاكل نوتيلا. وشافت آدm. وشهقت بفرحه ووقعت النوتيلا وقالت. بااااابي. باااابي ياكنزي.
كنزي: فتحت عينيها بفرحه كبيره. ووقعت كوباية العصير من أيدها وجريوا ع آدm.
آدm مراد: شافهم. ونزل ع ركبة. وفتح أيديه ليهم.
واترموا في حـ.ـضـ.ـنه.
غمض عينيه وبيغذي روحه في فترة بعدهم عنه.
كيان: باسته من بقه. بابي كنت فين.
كنزي: شهقت. بتبوسي بابي من بقه. كدا عيب.

كيان: زعلت وخبت وشها ف حـ.ـضـ.ـن أبوها وقالت. لأ مش عيب.
كنزي: بصت حواليها.
آدm مراد: بضحكه. بتبصي ع مين.
كنزي: بهمس. هي ناناه مريم شيفانا؟
آدm مراد: ضحك من قلبه وقال. لأ مش شيفانا.
كنزي: اتشعلقت في رقبته وباسته من بقه. وقالت. متقولش ليها اوكي؟
آدm مراد: بسعادة كبيرة. لأ مش هقولها خالص. وضهم لقلبه بحنان كبير.
كيان: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. بابي. مامي فين؟
آرين: من وراهم. أنا هنا!

كيان وكنزي لفو ليها بضحكه. لكن ضحكتهم أختفت.
آدm مراد: أبتسم وقال. دي مامي. لبست نقاب زي ناناه مريم ولارين.
كيان وكنزي بصوت واحد. يعني دي مامي!
آرين: نزلت جمب آدm. واستخبت ورفعت جزء من النقاب. وقالت بمرح. أنا مين؟
كيان وكنزي ضحكوا وقالوا. عاااا مااااامي. وحـ.ـضـ.ـنوها بفرحه كبيره.
آدm مراد: بيضحك. وسند آرين. وهما ف حـ.ـضـ.ـنها.
آرين: بسعادة. وحشتوني وحشتوني أوي كتير جداً خالص.
كيان وكنزي. وحضرتك كمان.

بعد كدا الغدا جهز. وكان غدا مميز وأسطوري بكل العليه. من الأحفاد للاجداد.
وقعدوا كلهم في الجنينه بيضحكوا مع بعض. بيتر استأذن ومشي قبل المغرب علشان الشغل. ومشي.
بعد كدا كل الشباب جابوا كمية خشب. وولعوا وكل العيله قعدت حواليها.
آدm وجمبه أميرتة. وطارق ورنا. وجاسر وملك. وأشرف وهنا.
محمد ونور. ومراد فريحه. وفهد ورينو. وزين وريتال. وفارس ورودي. ومالك وساره. ويوسف ومريم. ورعد وهيلينا.

وتيم وميرو. وآريان وتمارا. وآدm وآرين. وسفيان وتالين.
وباقي الشباب كل واحد قاعد وجمبه مـ.ـر.اته. والأحفاد قاعدين ع حجر كل جد وجده.
تيم وميرو جابوا برواز كبير جداً. ومكتوب عليه. شجرة العيله بالاولاد والأحفاد لحد آخر طفل.
والكل فرح بيها جداً.
آيان: قام ودور ع اسمة وقال. أية ده؟ إسم جنى مش جمب أسمي ليه؟
الكل ضحك.
تيم: قال بضحكه. ماينفعش يا!

آيان: بنرفزه. شال اسم جنى. وحطه في نفس مربع اسمة. وقال. آيان السيوفي محدش يقولوا ماينفعش.
الكل بص لبعض بدهشه. وبعدها انفجروا من الضحك ع ريأكشن تيم. وكلام آيان إللي اتنفذ.
بعد كدا.
آركان: بقولكوا إيه ياشباب. مـ.ـا.تيجي نلعب لعبه.
كلهم موافقين.
آركان: هنبدأ ب بـ.ـاري.
بـ.ـاري: أوكي. أنا جاهزه.
آركان: بمكر. هتقولي. (لحم الحمام حلال و لحم الحمار حـ.ـر.ام) عشر مرات ورا بعض وبسرعه.
الكل ضحك.

بـ.ـاري: بعند. اوكي هقولها أنا شاطره.
آركان: بتريقه. طبعآ طبعآ. يلا ورينا الشطاره.
بـ.ـاري: جت تقول. وقالت سوري نسيت. أقول إيه؟ قولها تاني.
آركان: بضحكه. هتقولي. (لحم الحمام حلال و لحم الحمار حـ.ـر.ام) وبسرعه متسكتيش.
بـ.ـاري: أخدت شهيق وزفير. اوكي. لحم الحمار حلال ولحم الحمام حلال. لحم الحمام حـ.ـر.ام ولحم الحمار حـ.ـر.ام.
الكل ضحك من قلبه.
بـ.ـاري: بنرفزة يووووه. صعبه اوي يا آركان.

آركان: معلش ياحبيبتى. الكل هيجرب دلوقتي. يلا يامريم أم جنى. معاكي المايك.
ميرو: ضحكت. وجت تقول. اتلخبطت والكل ضحك.
وكل البنات جربت وسقطوا في اللعبه. والكل كان بيضحك.
آدm ومريم بيضحكوا بسعاده. ع لمة العيلة الجميلة.

چود. خلاص اجدعان كفاية لعب وكفاية ضحك ع قفانا. إحنا عايزين نتكلم عن زكريات زمان يعني بابا طارق عمو آدm وكدا يعني.
الكل قال. موافقين.
آرين: بحماس. بابا طارق ممكن تقولنا ازاى كان أول لقاء بينك وبين ماما رنا.
آدm ومريم ورنا وهنا ههههههههه.
كلهم استغربوا ايه وجه الضحك ف السؤال.
طارق: ودانه طلعت نار. واتغاط جدا من آدm.
آدm: بمكر: طبعا ياروحي. بابا طارق هيقولك. اصل كان يوم مايتنسيش هههههههههههه.

طارق: بغـ.ـيظ. مـ.ـا.تكتم يالا أنت. فرحان اوي ياخويا. ماهي، وسكت.
مريم: بتضحك من قلبها. وافتكرت موقف الطاسه. وانها ضـ.ـر.بته وده كان أول لقاء رنا شافته فيه. وكان وشه متشلفط.
آرين: واووو يعنى فعلا مش ناسي. طيب قولنا بقى. كنت چان طبعا.
رنا: ههههه هههههههههههه.
آدm: ده كان قمر. هههههههههههه.
طارق: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح.
مريم: بضحكه
همست. بس يا آدm حـ.ـر.ام عليك. أبو فهد مسيره هيقــ,تــلنا ههههه.

جود: الله! هو ف ايه ياطاروق. متقول اتقابلتو ازاى. ولا هو سر؟
طارق: بنرفزه. صدقى ياچود هتصدقى إن شاء الله. انى ساعات لا بطيقك ولا بطيق امك وستك إللي شمتانه فيا دي.
رنا: هههههههههههه.
جود: لا بقى الموضوع ف غاية الختوره ياشقيق.
هنا: انا ممكن اقول هههههههههههه
طارق: بغـ.ـيظ. ايه ياهنا يعنى انتى ساكته كل السنين دي وهتتكلمى ع حسي انا؟
كلهم هههههههههههه هههههههههههه.

آدm: بضحكه من القلب. انقذو وقال. خلاص خلاص. كانت مقابله عادية. كان موجود عندي وجت رنا وقتها بالصدفة. وكان، ههههه أحم. كان موجود. مش كدا يا أسد.
طارق: بتريقه. كدا ياخويا. دmك يلطش. وبص لچود وقال. أفكارك منيـ.ـلـ.ـة شبهك إنتي وأمك.
رودي: الله إيه بس يا طأطأ حد داسلك على طرف.
طارق: نقطينا بسكاتك أنتي كمان. يا تلعبوا ياتقوموا تروحوا.
الكل ضحك.

آرين: اوكي أوكي. سوري يا بابا طارق. هو سؤال تاني بس ل بابا آدm. عايزين نعرف أول موقف بين بابا آدm واميرتة ف الغيره. يعني إيه إللي حصل وغار عليها.
آدm: كشر عينيه وبص ليها.
مريم: ضحكت من قلبها. لدرجة أنها مالت ع كتف آدm.
آدm: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم وقال. عجبك السؤال مش كدا يا أميرتي؟
مريم: بضحكه صافيه. فاكر يا آدm. عم لوتفي. وضحكت.
كلهم ركزوا وقالوا لأ نعرف بقى.

مراد: كشر عينيه وقال. عم لطفي. أنا سمعت الإسم ده قبل كده. يكوني عم لطفي البواب زمان؟
مريم: ضحكت. وهزت راسها بالإيماء.
آدm: ضحك. وقال بتنهيدة حنين. كانت أيام.
آرين: بعدm فهم. لوتفي. مين عمو لوتفي ده؟
آدm مراد: صك ع أسنانه بغيرة. وقال. لو نطقتي الإسم ده تاني هتشوفي وش مش هيعجبك.
آرين: عوجت بوقها من تحت النقاب. وقالت بهمس. بـ.ـارد.
آدm مراد: بتوعد. شكلك بتحبي العقـ.ـا.ب. استعدي ياجميله.

مراد: كشر عينيه وقال. قولي لطفي كدا يافريحه.
فريحه: لوتفي. وضحكت.
مراد: اكتمي يافريحه. أنا فهمت دلوقتي.
الكل ضحك. والبنات كلها بتقول لوتفي وبيضحكوا ع غيرة أزواجهم.
وقضوا طول الليل يضحكوا وكانوا سهرة جميلة ومميزه من الضحك والذكريات. لحد الفجر.
وتاني يوم.
كل واحد أخد زوجتة وولاده ع مكان مختلف.
عند محمد ونور.
نور: في حـ.ـضـ.ـنة وقالت بتنهيدة حب. أنت كنت بتقول إيه؟
محمد: مسد ع شعرها وقال. النور مفرد والظلمـ.ـا.ت جمع!

عند فهد.
مسك وشها بأيديه. وباس جبينها وقال. ويشهد قلبي أنك قلبي. وتشهد روحي إنكِ فيها. بحبك يا نجمتي.
عند مراد.
فريحه. ههههههههه طيب لما انت غيران من لوتفي ليه كل شوية بتقولي قولي لوتفي كدا يافريحه.
مراد: بغمزه. خلينا نجدد أمجاد الماضي يابـ.ـنت كوم الشكاير. أنا أصلا بمـ.ـو.ت عليكي من الغيرة يابت.
فريحه: بضحكه. بحبك يامرادي.
مراد: بمـ.ـو.ت في أمك يابـ.ـنت المستخبي.
عند زين.

ريتال: مسكت أيدية وقالت. هفضل طول عمري أعشقك واغير عليك يازيني.
زين: باس جبينها وقال. وانا طول عمري هفضل فخور بيكي. لأني كبرت بيكي ياحبيبة زين.
عند فارس.
رودي جريت عليه ومعاها التاب. وقالت. فارس فاروسه فروستي. شوفت چواد إبنك. نزل صوره ع الفيس بوك لينا صورة عائليه لينا كلنا مع بعض.
بص اللي اتصورناها امبـ.ـارح ف المزرعه. شوفت أنا واقفه وأنت محاوطني بدراعك. وچواد بيبـ.ـو.س ع أيدي.

وكارما جمب چواد وچود ومصطفى قدامي وبيضحكوا. وطاروق ورنوش واحفادي معانا في بورتريه واحد. صورة فيها عزوه وجميلة جدا.
لأ وشوفت كاتب عني إيه؟
فارس: مبتسم وبيقرا. وقال. أمي هي الوحيدة التي تستحق المعناه لأجل إبتسامة صغيره لكي تحيي لنا الحياة. أمي هي القمر في سماء الحاضرين!
الدكتورة رودي فارس السيوفي.
رودي: ضمت التاب وقالت. أنا فرحانه اوي اوي يافارس.

ف بلد أجنبي. ف دار المسنين.
بسام قاعد ع كرسي متحرك. وماسك الفون. وشاف صورة رودي وعيلتها. وشاف نفسه وحيد وابنة رماه زي ما ساب أبوة.
وافتكر كلام چواد السيوفي. هي ف وسط عيلتها. وهو وحيد ذليل!
عند تيم.
ميرو قاعده ع كرسي المكتب وفاتحة مدونة ميراث العشق وبتكتب.
بابا آدm. سيد من أسياد العشق. علمنا كيف نبحر في أعماق قلوبنا. لنبحث عن ضوء العشق في داخلنا.

ماما مريم. إمبراطورة المملكة. حورية وكيان العائله. لا استغناء عنها مهما طال الزمن.
هى البريق في ظل عتمة الليل. هي نور العائله ومفتاح السعادة.
أما عن أبي.
ظلُّ السعادةِ في ظلالِ حنانهِ هذا أبي، هذا الحبيبُ الأوّلُ.
أما عن أمي.
فهى كالماء العـ.ـذ.ب نحيا بها. ولا نستطيع العيش بدونها.
فيها وصية الرسول ثلاثا. أمك ثم امك ثم امك.
فنعم الوصية من أشرف الخلق.
أما عن أخي.

كان يأوي إلى قلبي ويسكنهُ. وكان يحمل في أضلاعهِ داري.
أما عن اختي.
فاحبها فوق حب المحبين حبا. أعشقها بلا مقابل. فهى وچهتي ونور دربي.
أما عن زوجي.
ف لك كل العشق مكنون بين أضلعي. ولك الروح التي تسكن جسدي.
ف والله أفديك بقلبي وروحي. وتظل أنت سيد قلبي.
أما عن أولادي.
فهم النبتة التي لطالما تمنيت أن تترعرع في ظل هذه العائله. هم الوريد لقلبي. وهما همزة الوصل بيني وبين الحياة.

فادعوا الله أن يبـ.ـارك لنا فيهم. ويستجيب لدعوات. أميرة المملكة
وأخيراً. وإن حدثتكم عن النعيم؟ فهى أن تبقى عائلتي ع قيد الحياة.
M/T
وقفلت المدونه. وابتسمت. وقامت تطلع لتيم. لكن كشرت عينيها وقالت. هو تيم راح فين؟
ف المكتب. تيم فتح المدونه وقرأ كلمـ.ـا.تها اللي بتلمس قلبه.
ومسك القلم وكتب.
أما عن زوجتي. وملاكي.
فهى وچهتي لاسير ف درب الحياة. عشقها لقلبي كطوق النجاه من مـ.ـو.ت محتوم.

والتى أرى في بريق عيونها أمسي وحاضري.
فهى النعمه التي تستحق أن افني حياتي بجوارها. فهى ملاكي. مريم تيم عزيز. T/M.

عند سفيان.
سفيان وتالين. عملوا مدونه للذكريات، واختاروا عنوان مناسب ليها. واتفقوا ع عنوان وهو.
(يرسلنا الله بعضنا لبعض كالأرزاق. )
وسفيان. شايل مراد واخد تالين في حـ.ـضـ.ـنه.
تالين: همست ف ودن سفيان وقالت بفرحة وسعادة، انا حامل!
عند آركان.
بـ.ـاري: في حـ.ـضـ.ـن آركان. وقالت. اوعدني إنك تفضل ديما معايا.
آركان: باسها برقه وقال. وعد مني إنك ديما تكوني قبلي في كل خطوة.
عند آدm مراد.

آرين: لابسه فستان سهره وفرده شعرها وعامله ميكب كامل. ونازله ع السلم زي الملكات.
آدm مراد: واقف ع أول السلم. ورفع عينيه ليها. ومسك كف أيدها وباس عليه.
وبص ف عينيها وقال.
(وحسناء تكحلت فأربكت ذاك الذي تاب عن الحب بنظرة).

ف جناح الامبراطور.
مريم قفلت المصحف. وقامت تقعد مع ادامها في التراس.
آدm: ماسك مدونتة الشخصية وبيكتب فيها.
مريم: قعدت جمبة من سُكات وسابته يركز. ومحبتش تزعجه.
آدm: أبتسم وقال. أميرتي.
مريم: بإبتسامة. نعم يا امبراطور قلبي.
آدm: عايز منك هدية اسجلها ف مدونتي الشخصية ع لسانك. اهداء خاص منك.
مريم: حطت راسها ع كتفه وقالت بإبتسامة حب.
عيناي ممتلئة بِك. إني أراك في كل شيء.

أنت آدmي. و أمني ومأمني وأماني ووطني وموطني، سكني وسكينتي ومسكني وسكوني متسعي إن ضاق بي العالم
نجمي وقت عتمتي فما أصابك يُصيبني وما اقترب منك جُرح إلا وكان غُصّةً في قلبي قبل أن يدنو منك.
أنت نعمتي وجنتي واشيائي الجميلة كلها
أخطو معك كل الصعاب وأتجاوزها بحضورك!
وأنت الجار لقلبي والجوار وأنت الدار ل مريم والديار.

آدm: كتب كلمـ.ـا.تها بإحساس جميل. وباس جبينها وقال بابتسامة حب، إيه رأيك نقوم ننام علشان صلاة الفجر.
مريم: مسكت ايدو وقالت. وأنا عمري ما أقدر أرد ليك كلمة يا آدm.
آدm: قام. وقعد ع طرف السرير.
مريم: نامت جمبه. وقالت. مش هتنام ياحبيب الروح؟
آدm: مسد ع شعرها وقال. غمضي عينيكي ياحورية. هكتب حاجة قبل ما أنام في حـ.ـضـ.ـنك.
آدm: طفى الاضاءه وساب نور الاباجورة منور. وفتح المدونه وكتب.
النهايه.

‏إن الميراث الوحيد الذي يجب أن ينشغل به الأباء هو ترك إخوة متحابين.
لإنجاب أحفاد يعيدو كرة الاخوه المتحابين فينجبو أحفاد متحابين.
ف تستمر الاخوه وليدوم الود ف ميراث العشق.
وقفل المدونه. وبص لاميرتة وأبتسم. وباس جبينها.
مريم: حست بيه. وأبتسمت وقالت بهمس. تصبح على جنة مريم.
آدm: بدقة قلب. تصبحي ع عشق الأدm!

تعليقات